سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار شهرستانهای استان

فرمانده انتظامی بهبهان:
سارق طلافروشی بهبهان دستگیر شد

خبرگزاری فارس: فرمانده انتظامی بهبهان گفت: با تلاش مأموزان نیروی انتظامی شهرستان یک نفر از سارقان طلا فروشی بهبهان دستگیر و دو نفر دیگر نیز در تعقیب هستند.

خبرگزاری فارس: سارق طلافروشی بهبهان دستگیر شد

محسن تقی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان با اعلام این خبر اظهار کرد: چند روز پیش در سرقت مسلحان به طلافروشی در این شهرستان، سه سارق مسلح با نقاب وارد یک طلافروشی در مرکز شهر شده و با تهدید فروشنده با سلاح گرم خود اقدام به سرقت مقادیر قابل توجهی طلا و جواهرات از این مغازه کرده‌ و سپس از محل گریخته‌اند.

وی افزود: در این بین یک نفر عابر پیاده در جریان فرار سارقان از محل سرقت مجروح شده و توسط کسبه به بیمارستان منتقل شد.

فرمانده انتظامی بهبهان خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع پیش آمده و با تلاش مأموران نیروی انتظامی شهرستان یک نفر از سارقان این پرونده دستگیر و دو نفر دیگر نیز در تعقیب هستند.

وی ادامه داد: همچنین دو موتورسیکلت و یک دستگاه خودرو که متهمان برای سرقت و ارتکاب جرم از آن استفاده کرده بودند کشف و ضبط شده است.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: متهم دستگیر شده از جا و مکان طلاهای مسروقه اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

وی با بیان اینکه خودرو و موتورسیکلت متهمان پرونده در بیرون شهر کشف شده گفت: هم‌اکنون راه برای دستگیری دو متهم دیگر پرونده مذکور همواره شده و در آینده‌ای نزدیک دیگر متهمان نیز دستگیر و پرونده مختومه می‌شود.

فرمانده انتظامی بهبهان در ادامه اظهار کرد: تلاش برای دستگیری سارقان همچنان ادامه دارد و ما از هیچ تلاشی برای برقراری امنیت در محل کسب بازاریان دریغ نخواهیم کرد.

اخبار شهرستانهای استان

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه ماهشهر خبر داد
حضور مهمانان خارجی در نخستین کنفرانس خاورمیانه‌ای ماهشهر

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان منطقه ویژه ماهشهر از حضور مهمانان خارجی در نخستین همایش خاورمیانه‌ای خشک کردن در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر خبر داد.

خبرگزاری فارس: حضور مهمانان خارجی در نخستین کنفرانس خاورمیانه‌ای ماهشهر

علی یزدانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: اولین کنفرانس خاورمیانه‌ای خشک کردن در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در حالی آغاز به‌کار کرد، که از آمادگی و انسجام بالایی برخوردار بوده است.

وی افزود: این کنفرانس فنی ـ علمی خاورمیانه‌ای با مشارکت صنعت پتروشیمی و دانشگاه شهید چمران اهواز به میزبانی سازمان منطقه ویژه هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر تصریح کرد: در این همایش مهمانانی از کشورهای لهستان، استرالیا، اندونزی و فرانسه، صنعتگران پتروشیمی و دانشگاهیان شرکت کننده‌های اصلی این کنفرانس شرکت دارند.

وی با اشاره به اینکه کنفرانس مذکور در دو روز، 30 بهمن و یکم اسفندماه در حال برگزاری بود، خاطرنشان کرد: ارائه مقالات فارسی، مقالات پوستری، پنل‌های تخصصی، بازدید از شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، بازدید عمومی از منطقه ماهشهر و مراسم اختتامیه، بخش‌های مختلف این کنفرانس را تشکیل می‌دهد.

یزدانی ادامه داد: همه تلاش ما در راستای ارتقای بخش‌های مختلف این منطقه ویژه است.

وی عنوان کرد: مطمئناً رشد تحقق این امر در رابطه مستقیم با رشد اقتصاد منطقه بی‌تأثیر نخواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بیان کرد: امیدواریم با برگزاری و تدارک چنین برنامه‌هایی بیش از پیش شاهد ارتقا و توسعه ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی همچنین دستاوردهای علمی در منطقه باشیم.

اخبار انتخابات مجلس

ادعاهای نامزدهای انتخاباتی در جنوب خوزستان
آمده‌ام راه ناتمام رقیبم را تمام کنم

خبرگزاری فارس: این روزها با گرم شدن تنور انتخابات در اکثر شهرهای خوزستان شاهد افزایش وعده و وعیدهای انتخاباتی نامزدها هستیم به طوری که یکی از نامزدها از آسان کردن راه ورود مردم حوزه انتخابیش به دانشگاه سخن گفته و دیگری از تبدیل کردن شهرش به ونیز ایران سخن به میان آورده است.

خبرگزاری فارس: آمده‌ام راه ناتمام رقیبم را تمام کنم

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، فضای اکثر شهرهای خوزستان را بحث داغ انتخابات فرا گرفته و مردم به شکل جدی در حال رایزنی و پیگیری برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی هستند.

در حال حاضر در مناطق حاشیه و روستایی شاهد تحرک بسیار زیاد و بعضاً ترافیک رفت و آمد نامزدهای انتخاباتی هستیم.

یکی از نامزدهای انتخاباتی در یکی از شهرهای جنوب خوزستان در یکی از دیدارهای مردمی خود گفته هدفم از کاندیداتوری تمام کردن راه ناتمام رقیبم است من آمده‌ام از ظرفیت نسل جوان و دانشگاهی استفاده کنم.

یکی دیگر نامزدهای انتخاباتی گفته مجلس جای باتجربه‌ها است وی گفته این تجارب ارزان بدست نیامده که ارزان از دست بروند.

اما یکی از نامزدهای انتخاباتی در یکی از شهرهای جنوب خوزستان وعده تسهیل ورود جوانان به دانشگاه را داده و گفته وقتی پای من به مجلس نهم برسد هر کس هوس رفتن به دانشگاه داشته باشد بسم الله.

یکی دیگر از نامزدها گفته مدیریت‌های فعلی از بدنه پا برهنه‌گان نیستند و من بدنبال نهادینه کردن شایسته‌سالاری و مدیریت بومی خواهم بود.

در این حال بازار چاپ عملکرد و پیام‌های مناسبتی و همچنین مقالات نامزدهای انتخاباتی در نشریات محلی گرم است.

برخی نشریات وابسته به جریان انحرافی نیز این روزها در حال برنامه‌ریزی برای حمایت تمام عیار از نامزدهای اصلاح‌طلب و همچنین وابستگان جریان انحرافی است .

بهر حال نظرسنجی‌های میدانی از سطح اکثر شهرهای جنوب خوزستان از اقبال عمومی نسبت به نامزدهای اصول‌گرا حکایت دارد  و در افکارسنجی صورت گرفته گزارش‌ها از تغییر قطعی بیش از  90 درصدی در ترکیب موجود نمایندگان در مجلس حکایت دارد.

این نظرسنجی ‌ها نشان می‌دهد که نیروهای جدیدی در سطح شهرهای خوزستان به مجلس نهم ورود خواهند کرد.

سرپرستی خبرگزاری فارس در جنوب خوزستان در صدد است از امروز تمام برنامه‌های انتخاباتی نامزدها را پوشش و روزانه برای اطلاع مردم انعکاس کند.

خبرهای تکمیلی از آخرین وضعیت انتخابات متعاقباً مخابره می‌شود.

اخبار ورزشی خوزستان

19 مدال رنگارنگ سهم بانوان سانداکار خوزستانی از مسابقات کشوری
ورزشی  30/11/1390  15:26:05
9011-25681-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رقابت‌های قهرمانی ساندا کشور 27 و 28 بهمن‌ماه در ماهدشت کرج برگزار شد و بیشترین مدال طلا سهم بانوان خوزستانی بود.

به گزارش خبرنگار بخش ورزشی ایسنا از خوزستان، تیم استان که با 24 سانداکار در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در این رقابت‌ها شرکت کرده بود با کسب 9 مدال طلا، چهار نقره و شش برنز به کار خود پایان داد.

 

در رده سنی نوجوانان و در وزن 49ـ، 43ـ و 37ـ کیلوگرم زهرا سلحشور، فاطمه سرقلی و الهام نظری موفق به کسب مدال طلا شدند. فاطمه محمدی نیز در وزن 46ـ کیلوگرم به مدال نقره رسید.

در رده ‌سنی جوانان فروزان موسوی، زهره شهپری و زهرا باقری به ترتیب در وزن‌های 65ـ ، 60ـ و 70ـ‌ کیلوگرم طلا گرفتند و مریم محمدی، شیما عالی‌محمدی،شیما غیبی و مها هاشمی در وزن‌های 48ـ، 56ـ، 52- و 65- کیلوگرم به گردن آویز برنز بسنده کردند.

در رده سنی بزرگسالان نیز مهتاب لیامی، لیلا بندانی و زهرا الماسی به ترتیب در وزن‌های 48ـ، 56ـ و 70ـ کیلوگرم طلا گرفتند. کبری آشوری، معصومه ممبینی و سحر مرادی به ترتیب در وزن‌های 52ـ، 60ـ و 65-  کیلوگرم مدال نقره و مهرنوش پورکیانیان و زهره اسماعیل بخش هر دو در وزن‌ 65ـ کیلوگرم مدال برنز را به خود اختصاص دادند. نفرات برتر این رقابت‌ها به تورنمنت‌های بین‌المللی اعزام خواهند شد.

رقابت‌های قهرمانی ساندا آقایان خوزستان نیز در رده ‌سنی جوانان 27 بهمن‌ماه در آکادمی ووشو اهواز انجام شد. در این رقابت‌ها 50 سانداکار در قالب هفت تیم شرکت کرده بودند و در پایان صفی‌آباد اول شد و رامشیر و ماهشهر در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

این رقابت‌ها در رده ‌سنی بزرگسالان روز جمعه 28 بهمن‌ماه انجام شد و 62 نفر در قالب 9 تیم شرکت کرده بودند. در پایان نیز تیم‌های رامشیر، ایذه و آغاجاری در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند.

نفرات اول این رقابت‌ها به اردوی تیم ساندای استان دعوت می‌شوند. تیم استان خود را برای شرکت در رقابت‌های کشوری که اسفندماه انجام می‌شود، آماده می‌کند.

اخبار ورزشی خوزستان

نفت اهواز قهرمان لیگ برتر شنا بانوان خوزستان شد
ورزشی  30/11/1390  14:35:09
9011-25481-5 کد خبر
RSS :: پرینت

دبیر هیات شنا و واترپلو خوزستان پس از پایان لیگ برتر شنا بانوان استان گفت: سطح مسابقات بسیار بالا و با کیفیت بود.

حر حاجیان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشی ایسنا در خوزستان اظهارکرد: در پایان این رقابت‌ها که با حضور هشت تیم انجام شد، تیم‌های نفت اهواز، نفت آبادان و هیات شنا آبادان به ترتیب در مکان‌های اول تا سوم قرار گرفتند. تیم 11 تا 14 سال استان نیز از بین شناگران حاضر در این مسابقات برای اعزام به رقابت‌های قهرمانی کشور که 15 تا 19 اسفندماه در شیراز برگزار می‌شود، انتخاب شد.

وی عنوان‌کرد: شروع لیگ بعدی در سال آینده به احتمال زیاد از اردیبهشت ماه خواهد بود. می‌خواهیم لیگ را زود شروع کرده و تعداد مراحل آن را نیز افزایش دهیم.

دبیر هیات شنا و واترپلو خوزستان اظهارکرد: لیگ شنای بانوان استان سال گذشته با حضور دو تیم برگزار شد. امسال تلاش کردیم هیات‌ها را ملزم به تیم‌داری کنیم ولی متاسفانه مسوولان تربیت‌بدنی شهرستان‌ها همکاری نکردند و از تیم‌هایی که آماده بودند برای شرکت در مسابقات حمایت نکردند. می‌گفتند ما بودجه داریم ولی نمی‌خواهیم آن را برای شنا هزینه کنیم. ما تغذیه تیم‌ها را تقبل کردیم ولی حتی حاضر نشدند وسیله نقلیه در اختیار تیم‌ها قرار دهند.

وی ادامه‌داد: با تلاش بسیاری تعداد تیم‌ها را در سال جاری به هشت تیم افزایش دادیم ولی با برنامه‌ریزی که امسال انجام دادیم، اگر این قانون اجرا شود که استخرها در صورت نداشتن تیم شنا در بخش‌های بانوان و‌ آقایان، مجوز بازگشایی دریافت نکنند، تعداد تیم‌های حاضر در لیگ از 20 تیم نیز بیشتر خواهد شد. هر چه تعداد تیم‌ها بیشتر باشد، دست ما بازتر بوده و کیفیت رقابت‌ها بالاتر می‌رود.

حاجیان تصریح‌کرد: سطح شنای استان نسبت به سال گذشته بالاتر رفته است. هم اکنون نیز در حال اعزام تیم‌ها به مسابقات کشوری هستیم و خانواده‌های شناگران نیز از این وضعیت راضی هستند. ما یک سنجش کلی راجع به شنای استان نداریم چون برنامه‌های ما فقط امسال انجام شده‌اند. حداقل باید یک سال از اجرای این برنامه‌ها بگذرد تا بتوانیم راجع به سطح کیفی و کمی شنا در استان اظهار نظر کنیم. خوشبختانه تمام برنامه‌های مورد نظر برای سال جاری را انجام داده‌ایم. تیم 11 تا 14 سال بانوان نیز فقط برای کسب تجربه به مسابقات کشوری اعزام می‌شود و امیدی به کسب مقام نداریم.

یک خبر سیاسی

نماینده سابق پارلمان لبنان فاش کرد// دیالوگ شنیدنی «ویتالی چورکین» با «حمد بن جاسم»  

در جریان رایزنی های اعضای شورای امنیت در نیویورک راجع به سوریه، "حمد بن جاسم" نخست وزیر قطر از "ویتالی چورکین" سفیر روسیه درخواست ملاقات فوری کرد.
به گزارش مفیدنیوز به نقل از جام نیوز، "ناصر قندیل" نماینده سابق پارلمان لبنان چهارشنبه 15فوریه (26بهمن) در یادداشتی که در پایگاه خبری "تاپ نیوز" (TopNews) منتشر شد، دیدار آن دو را چنین شرح می دهد: «ملاقات "حمد بن جاسم" و "ویتالی چورکین" در یکی از لابی های ویژه صورت گرفت. سفیر روسیه از دعوت استقبال کرد و با سکوت روسی خاص خود و لبخند ملایمی که بر لب داشت اجازه داد "حمد بن جاسم" گفتگو را آغاز کند.»
قندیل می نویسد: «نخست وزیر قطر سخنان خود را با اشاره به حساسیت این برهه تاریخی و اهمیت موضع روسیه در قبال آن شروع و تأکید کرد که بشار اسد نیازی به وتوی روسیه در شورای امنیت ندارد چراکه تصمیمی برای دخالت نظامی در سوریه گرفته نشده است. "حمد" در این دیدار به "چورکین" پیشنهاد داد که در صورت تصویب پیش نویس ارائه شده به شورای امنیت، کشورهای عربی آماده اند تا میزان 10 میلیارد دلار از روسیه سلاح بخرند؛ این در حالی است که مبلغ کل سلاحی که سوریه از روسیه می خرد، از 1.5 میلیارد فراتر نمی رود.»
نماینده سابق پارلمان لبنان در ادامه می نویسد: «قبل از اینکه "حمد" نفس بکشد، "چورکین" فورا پاسخ داد: من مطمئنم که تفسیر شما از موضع روسیه کاملا نادرست است. اگر کسی به شما گفته که روسیه در روابط خود با سوریه با دیگران معامله می کند، دچار توهم شده و ابعاد ژئوپولیتیک قضیه را درک نکرده است. بنابراین پیشنهاد آشکارای رشوه به ما کار درستی نیست و در چارچوب محاسبات سیاسی ما جایی ندارد.»
ناصر قندیل می افزاید: «نخست وزیر قطر گفت: بر اساس تحلیل های ما، بشار اسد نمی تواند با درخواست شما برای انتقال مسالمت آمیز قدرت مخالفت کند. سفیر روسیه کلام او را قطع کرد و جواب داد: نتیجه گیری شما هم مثل تحلیل قبلیتان اشتباه است. این ما هستیم که نمی پذیریم با تصویب پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت، زمینه دخالت نظامی در سوریه فراهم شود. در لیبی هم قرار بر دخالت نظامی نبود ولی شما و همپیمانانتان از تمام قطعنامه های بین المللی عبور کردید و برای عملی کردن نقشه های خودتان جنگی ویرانگر در لیبی به راه انداختید. اما فراموش نکنید که آسیا دیگر آفریقا نیست و ما با هر تصمیمی که به توازن قدرت در آسیا لطمه بزند و موجب سوءاستفاده شما بشود، مخالفت می کنیم. قصد شما نابودی سوریه و ارتش این کشور است و شک نکنید که ما اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.»
به نوشته این شخصیت لبنانی، نخست وزیر قطر در برابر قاطعیت سفیر روسیه تلاش کرد وی را تطمیع کند. بنابراین به او گفت: «"برهان غلیون" [از رهبران اپوزیسیون سوریه و چهره تحت الحمایه قطر] آماده است به روسیه تضمین هایی بدهد که بر اساس آنها مسکو هیچ یک از مناطق زیر نفوذ خود در منطقه مدیترانه، و همچنین امتیازهایی که در سوریه دارد را از دست نخواهد داد.»
ناصر قندیل ادامه می دهد: «سفیر روس ها در شورای امنیت هم بلافاصله سؤال کرد: توافقنامه های مشابهی که با آمریکایی ها، انگلیسی ها و فرانسوی ها برای به دست آوردن حق حفر چاه امضا کردید هم به این اندازه بود یا گسترده تر است و خط انتقال گاز به دریای سرخ (حیفا-بیروت-بانیاس) را نیز شامل می شود؟ آیا پافشاری شما بر "حمص" به دلیل آن نیست که طبق نقشه های ایران و روسیه، خطوط انتقال گاز از آنجا می گذرند؟»
نماینده سابق پارلمان لبنان اضافه می کند: «نماینده روسیه با اشاره ضمنی به در اختیار داشتن تصاویری از ماجراجویی های "حمد" در کازینوهای نیویورک، خطاب به نخست وزیر قطر گفت: چطور است که این بار به صورت آشکار "پوکر" [نوعی قمار] بازی کنیم؛ شنیده ام در کازینوهای نیویورک حرفه ای پوکر بازی می کنی!»
بنا بر این گزارش، "چورکین" در ادامه گفت: «اسرائیل به ما پیشنهاد قرارداد حفاری در چاه های گاز منطقه مدیترانه را داد. ترک ها در این زمینه آشکارتر عمل کرده و همان قرارداد را به ما پیشنهاد دادند. آن ها حتی شما را کنار گذاشتند تا سهم ما را افزایش دهند ولی ما با همه این پیشنهادها مخالفت کردیم.»
ناصر قندیل در انتها می نویسد: «نخست وزیر قطر که دید همه نقشه هایش با شکست مواجه شده، در پایان دیدار تلاش کرد موضعی محکم اتخاذ کند؛ پس با لحنی تهدیدآمیز به سفیر روسیه گفت: دیدار ما نتیجه ای نداشت چون شما اصرار دارید که اراده ما را به شکست بکشانید و به اعراب اعلان جنگ کنید. شما تصمیم گرفته اید که اعراب را بازنده کنید بنابراین بهای سنگین این موضع را خواهید پرداخت. "چورکین" هم با دست به شانه او زد و گفت: الان با "بشار جعفری" نماینده سوریه قرار ملاقات دارم تا مواضعمان را هماهنگ کنیم؛ ولی فقط همین را بگویم که دویست سال قبل، وقتی که ناوگان دریایی روسیه در خلیج فارس بود، کشوری به نام "قطر" اصلا روی نقشه وجود نداشت. یادتان باشید که گاهی تاریخ، شبیه یک نمایش کمدی تکرار می شود؛ سعی نکنید قهرمان کمدی باشید چون در این نمایش هیچ چیز خنده داری وجود نخواهد داشت

اخبار شهرستانهای استان

فرماندار بهبهان در گفت‎و‎گو با بهبهان امروز:

سرقت از سوپرمارکتی در بهبهان گزارش نشده است 

بهبهان امروز: فرماندار بهبهان در گفت و گویی تلفنی با بهبهان امروز از ثبت نشدن هیچ گزارشی مبنی بر سرقت از سوپرمارکت در این شهرستان خبر داد.فرهاد باذلی محبوب در گفت و گو با بهبهان امروز اظهار داشت: از شب گذشته صحبت هایی در این خصوص به من نیز رسیده اما با پیگیری هایی که انجام داده ام به هیچ نتیجه ای مبنی بر سرقت از سوپرمارکتی در بهبهان نرسیده ام.وی افزود: نیروی انتظامی نیز اعلام کرده است که هیچ گزارشی در خصوص سرقت از یک سوپرمارکت در بهبهان در شب گذشته به دست ما نرسیده است.باذلی محبوب خاطرنشان کرد: حتی افرادی که این سرقت را به ما گفته اند نیز به طور کامل نام و آدرس این مغازه را به ما نداده و از این رو ین خبرها و گفته ها را تکذیب کرده و شایعاتی بیش نیستند.

یک خبر اقتصادی

بنا بر اعلام موسسه آمریکایی اینتلیجنس:

شرکت ملی نفت ایران دومین شرکت بزرگ نفتی جهان شد

به گزارش نفت نا (NaftNa.ir) از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، موسسه آمریکایی انرژی اینتلیجنس بر اساس ذخایر نفت و گاز، استخراج مواد هیدروکربوری، فروش و ظرفیت پالایش، 10 شرکت برتر نفتی جهان را معرفی کرد که شرکت ملی نفت ایران در رده دوم این فهرست قرار دارد.

بنا بر اعلام این موسسه، شرکت آرامکو سعودی عربستان در رده نخست، شرکت آمریکایی اکسون موبیل در رده سوم، شرکت ملی نفت ونزوئلا (پی وی دی) در رده چهارم قرار دارد.

بر اساس این گزارش، شرکت سینوپک چین، بی پی انگلیس، شرکت انگلیسی-هلندی شل، شورون آمریکا، توتال فرانسه و گازپروم روسیه نیز به ترتیب در رده‌های 5 تا 10 فهرست موسسه انرژی اینتلیجنس قرار دارند.

همچنین شرکت کونوکو فیلیپس، سومین شرکت بزرگ نفتی آمریکا، به دلیل بخشی از دارایی های خود از رده هشتم به دوازدهم سقوط کرد.

شرکت ملی نفت ایران شامل 17 شرکت تولیدی، هشت شرکت فنی مهندسی، هفت شرکت مدیریتی و پنج واحد سازمانی است. ظرفیت کنونی تولید نفت این شرکت بیش از 4 میلیون بشکه در روز است.

شرکت ملی نفت ایران مسئولیت همه فعالیت های نفتی در داخل و خارج از ایران را در اختیار دارد. این شرکت هم اکنون جایگاهی مهم در صحنه‌های سیاسی کشورهای صنعتی پیشرفته خلق کرده است.

اخبار ورزشی خوزستان

در نخستین دوره مسابقات قهرمانی و انتخابی خوزستان؛
پیشکسوتان هندبالیست اهوازی قهرمان شدند
ورزشی  30/11/1390  12:50:39
9011-25281-5 کد خبر
RSS :: پرینت

نخستین دوره مسابقات قهرمانی و انتخابی هندبال پیشکسوتان خوزستان روز جمعه 28 بهمن‌‌ماه در سالن تختی اهواز با قهرمانی تیم اهواز به پایان رسید.

مریم چشمه‌سلاطین، ریس هیات هندبال خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشی ایسنا در خوزستان اظهارکرد: این بازیکنان پس از سال ها همدیگر را دیده بودند و شور و حال جالبی بر فضای سالن حکم‌فرما بود. بازیکنان تکنیک خود را حفظ کرده بودند و خیلی زیبا بازی می‌کردند فقط از لحاظ بدنی وقوای جسمانی افت کرده بودند.

وی ادامه‌داد: این رقابت‌ها با حضور دو تیم انجام شد و در پایان تیم اهواز با نتیجه 25 بر 18 از سد تیم آبادان گذشت، تیم آبادان نیز خیلی خوب کار کرد.

چشمه‌سلاطین عنوان‌کرد: ‌ابتدا قرار بود مسابقات در رده‌ سنی بالای 35 سال انجام شود و پنج تیم اعلام آمادگی کرده بودند ولی بعد از رسیدن نامه فدراسیون، سه تیم به دلیل نداشتن شرایط بالای 40 سال و یا کامل نبودن تیم، انصراف دادند.

وی بیان‌کرد: ‌سطح مسابقات نسبت به تمرین نداشتن بازیکنان و این‌که سال‌ها از هندبال دور بودند، بسیار خوب بود. جوانان هندبال استان نیز برای تماشای مسابقه آمده بودند.

رییس هیات هندبال خوزستان تصریح‌کرد: این رقابت‌ها یادواره محسن احتشام‌زاده از قهرمانان، مربیان و بازیکنان هندبال خوزستان بود.

وی افزود: در این مسابقه هر تیم با 16 بازیکن شرکت کرده بود. اگر پیشکسوتان اهوازی بتوانند از نظر کاری طوری برنامه‌ریزی کنند که در تمرینات حاضر شوند، نفرات برتر آن‌ها را برای مسابقات اعزام می‌کنیم و چند هندبالیست برتر پیشکسوت استان را نیز به آن‌ها اضافه خواهیم کرد. نفراتی در بهبهان، سوسنگرد و امیدیه داریم که نتوانسته‌اند در قالب یک تیم کامل در مسابقات شرکت کنند. ما در استان خوزستان بیشترین پیشکوست را نسبت به کل کشور داریم.

وی ادامه‌داد: برای اعزام پیشکسوتان به مسابقات قهرمانی کشور، باید به ما کمک شود چون ورزش پیشکسوتان مربوط به هیات همگانی است.

اخبار مرکز استان

به دنبال درخواست بعضی نیروهای پیمانکاری پالایشگاه مبنی بر تغییر نوع قرارداد؛
معاون توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان:
فقط کارکنان دارای قرارداد با پالایشگاه آبادان تبدیل وضعیت می‌شوند

اقتصادی  30/11/1390  11:48:27
9011-16374-5 کد خبر
RSS :: پرینت

چندی پیش ایمیلی به ایسنای خوزستان ارسال شد که بر اساس آن تعدادی از نیروهای پیمانکاری پالایشگاه آبادان خواستار پیگیری  تغییر نوع قرار دادهای خود به نوع حجمی شده بودند. در متن این درخواست آمده است " از زمانی که زمزمه تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری تامین نیروی انسانی در سال‌های قبل مطرح شد پالایشگاه آبادان طی اقدامی سریع و حساب شده عنوان تمام قراردادهای تامین نیروی انسانی خود را به قراردادهای حجمی تغییر داد. در حالی که محتوای این قراردادها هنوز همان تامین نیروی انسانی بود و حال که موضوع تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری جدی شده این پالایشگاه به بهانه حجمی بودن قراردادها از اجرای این قانون طفره می‌رود که این اقدام مصداق بارز قانون‌گریزی و دور زدن قانون است.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در خوزستان به منظور پیگیری این درخواست با سیدکریم حسینی، معاون توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان گفتگو کرد که وی در پاسخ و در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای انسانی پالایشگاه آبادان به خبرنگار ایسنا گفت: کارکنانی که قراردادشان با پالایشگاه است به عنوان یک شرکت دولتی، تبدیل وضعیت می‌شود اما افرادی که قراردادشان با پیمانکار شخصی است، جزء شرکت‌های خصوصی و غیردولتی محسوب و تبدیل وضعیت نخواهند شد.

وی افزود: شکل و قانون کار در اجرای طرح معین است لذا کارکنانی که در کارهای تخصصی وزارت نفت مشغول هستند در طرح تبدیل وضعیت قرار دارند.

حسینی با بیان این‌که تبدیل وضعیت نیروها مشمول تمام سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و یا نهادهای عمومی غیردولتی خواهد شد، تصریح کرد: نظارت کاملی بر اجرای طرح تبدیل وضعیت نیروها صورت می‌گیرد و سعی می‌کنیم این موضوع هر چه سریع‌تر انجام شود؛ تاکنون نیز از چندین سازمان و شرکت نظارت حضوری و میدانی داشته‌ایم.

معاون توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال قرارداد بیش از هفت هزار نفر در استان تبدیل وضعیت شود.

اخبار روز خوزستان

معاون سازمان آب و برق خوزستان:
وضعیت آورد آب در حوزه سد کرخه و دز همچنان بحرانی است

اقتصادی  30/11/1390  10:12:44
9011-16274-5 کد خبر
RSS :: پرینت

معاون سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بحرانی بودن وضعیت آورد آب در  حوزه سد کرخه و دز، گفت: مجموع آورد منتهی به سد کرخه 19 درصد سال‌های نرمال بوده و نسبت به این‌ سال‌ها 81 درصد کاهش داشته است.

فتح‌الله دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران ایران (ایسنا) در خوزستان، اظهار کرد: میزان آب ذخیره شده در پشت سد کرخه یک میلیارد و 120 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته 710 میلیون کاهش داشته است و وضعیت در این سد بحرانی است.

وی بر لزوم تامین آب مورد نیاز کشت‌های زمستانه در حوزه سد دز و کرخه به هر شکل ممکن تاکید ‌کرد و افزود: به کشاورزان توصیه می‌کنیم که برای کشت‌های بهاره و تابستان، بدون هماهنگی با سازمان آب و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اقدام نکنند و پیشنهاد ما به همه مصرف‌کنندگان صرفه‌جویی حداکثری در مصرف است.

معاون بهره‌برداری از منابع آب استان در خصوص وضعیت بارش تا 25 بهمن‌ماه، خاطرنشان کرد: وضعیت بارندگی امسال نسبت به سال‌های نرمال 33 درصد است که 57 درصد کاهش بارش نسبت به سال‌های نرمال را نشان می‌دهد.

دهکردی جمع ‌آوردهای منتهی به سدهای استان نیز تا 25 بهمن‌ماه را چهار میلیارد و 53 میلیون مترمکعب و به میزان 53 درصد آورد سال‌های نرمال اعلام و عنوان کرد: این میزان نسبت به سال‌های نرمال 47 درصد کاهش داشته است.

وی در خصوص میزان آب ذخیره شده پشت سدهای استان، افزود: در حال حاضر به ترتیب در سد کارون 4، یک میلیارد و 664 میلیون، کارون 3، یک میلیارد و 750 میلیون مترمکعب، سد شهید عبا‌س‌پور 2 میلیارد و 93 میلیون مترمکعب، سد دز یک میلیارد و 69 میلیون مترمکعب، سد گتوندعلیا 810 میلیون مترمکعب، سد کرخه یک میلیارد و 120 میلیون مترمکعب و سد مارون  867 میلیون مترمکعب بوده است. میزان آب ذخیره شده پشت سد مارون نسب به سال گذشته 300 میلیون مترمکعب و میزان آب ذخیره شده پشت سدهای استان 600 میلیون مترمکعب افزایش یافته است اما با وجود این افزایش، در حوزه سد دز و کرخه بازهم نگرانی وجود دارد.

دهکردی تصریح کرد: امیدواریم که وضعیت بارش‌های زمستانه و بهاره امسال بهتر شود تا بتوانیم میزان ذخیره‌سازی آب پشت سدهای استان را بالا ببریم.

اخبار مرکز استان

از کارکنان سینما اکسین اهواز قدردانی شد
فرهنگی و هنری  30/11/1390  11:26:49
9011-23880-5 کد خبر
RSS :: پرینت

با حضور رییس حوزه هنری خوزستان از متولیان و کارکنان سینما اکسین اهواز قدردانی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان تنها دو روز پس از اعلام خبر برگزیده شدن سینما اکسین اهواز در بین 90 سینمای کشور از سوی سازمان توسعه سینمایی سوره صادق عوض‌زاده، رییس حوزه هنری خوزستان، با حضور در سینما اکسین اهواز از کارکنان سینما تقدیر کرد.

او در این مراسم گفت: این افتخار باید در سال‌های بعد نیز تکرار شود و با تلاش سایر همکاران در سینماهای دیگر شاهد رشد و ارتقای سینماهای استان باشیم. معرفی شدن سینما اکسین به عنوان یکی از هشت سینمای برتر کشور در کنار احساس خرسندی تبعات سنگین و مسؤولیت را برای شما به دنبال دارد که انتظار دارم با تلاش بیش‌تر به آن نائل آیید.

رییس حوزه هنری خوزستان از مجتبی آقاکوچک‌زاده، معاون سینمایی حوزه هنری، محسن گرشاسبی، مدیر اداری امور سینمایی، احسان بیگی، مدیر مالی امور سینمایی، حسن واحدی، مسؤول فنی امور سینمایی، عبدالمجید شیرازی، مدیریت سینما اکسین اهواز و همچنین جاسم تفضلی‌پور، سعید عنافچه، بندر حردانی، فیروز صالحی، حمید احمدی اصل و حسین کعب‌عمیر، کارکنان سینما اکسین اهواز تقدیر و هدایای ارسالی از سوی سازمان توسعه سینمایی سوره کشور را به آن‌ها تقدیم کرد.

اخبار مرکز استان

فرماندار با اشاره به آلودگی هوای امروز اهواز:
ادارات و سازمان‌ها اعتبار تجهیزات تهویه در اماکن را در بودجه سال 91 خود در نظر بگیرند

اجتماعی  30/11/1390  11:35:31
9011-16214-5 کد خبر
RSS :: پرینت

فرماندار اهواز با اعلام تعطیلی شیفت بعدازظهر مدارس در سه مقطع و دانشگاه‌ها یادآور شد: به منظور خارج نشدن سرویس‌های مدارس و دانش‌آموزان از هم اکنون این تعطیلی را اعلام می‌کنیم.

عبدالعزیز فدعمی درگفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان با بیان اینکه میزان ذرات معلق در هوا در ساعت 10 صبح 2150 میکروگرم درمتر مکعب بود، اظهار کرد: میزان این ذرات صبح امروز کمتر و حدود 1200 میکروگرم در مترمکعب بوده است. همچنین این امکان وجود دارد که ظهر به دلیل وزش باد میزان ذرات معلق نیز کاهش یابد.

فدعمی گفت: با توجه به اینکه پدیده گرد و غبار غیرقابل کنترل و پیش‌بینی است، در بحث تجهیزات تهویه در اماکن عمومی، ادارات و سازمان‌ها اعتبار این تجهیزات را در بودجه سال 91 خود در نظر بگیرند، ادارات و ارگان‌ها نیز برای مقابله با این پدیده، در صورت درخواست تامین اعتبار می‌شوند.

اخبار مرکز استان

وجود 30 قبرستان غیررسمی در اهواز/ ماجرای مافیای قبر 
اهواز - خبرگزاری مهر: موضوع قبرستان در اهواز از روزی به یک موضوع حساس تبدیل شد که برخی از مسئولان شهری از وجود مافیا در خرید و فروش قبر در اهواز خبر دادند اما اکنون خبر رسیده که حدود 30 قبرستان غیر رسمی در اهواز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، برخلاف آخر هفته ها که اتوبان منتهی به بهشت آباد حسابی شلوغ می شود و برای خود برو و بیایی دارد امروز در یک وسط هفته زمستانی روز آرامی را سپری می کند البته احتمالا برای ما آدمها که تنها پنجشنبه و شاید هم جمعه ها مسیرمان را به این سمت کج می کنیم، چنین شرایطی حاکم است وگرنه برای متولیان و دست اندرکاران بهشت آباد و برای مرده هایی که پیمانه عمرشان سر آمده و راهی قبرستان شده اند پنجشنبه و جمعه ای وجود ندارد.

البته این روزها قبر و قبرستان واژه هایی دیگری را هم در ذهن ها تداعی می کند، واژه هایی مثل مافیای قبر و دلال بازی و گرانی قبر. شاید شما هم تاکنون از وجود مافیای قبر در اهواز سخنی به گوشتان رسیده باشد و در کوچه و خیابان شنیده باشید که قبرها را دو سه برابر قیمت می فروشند و آب از آب هم تکان نمی خورد یا شنیده باشید که خرید و فروش قبر به چنان تجارت پرسودی تبدیل شده که به طمع افزایش قیمت آن برخی از قبر‌ها در قطعات مختلف بهشت ‌آباد خالی نگه داشته می شوند تا مشتریهای بی جان و متمول از راه برسند و ساکنشان شوند.

سعید علی پور که چند ماهی است بر صندلی مدیریت سازمان آرامستان شهرداری اهواز تکیه زده وجود مافیای فروش قبر در بهشت آباد اهواز را اساسا تکذیب کرد و گفت: شاید در بعضی دیگر از آرامستانهای اهواز این مسئله وجود داشته باشد ولی در بهشت آباد با توجه به واگذاری قبرها به صورت امانی یا آرامگاه های خانوادگی این مسئله به هیچ عنوان وجود ندارد و اگر مزاری به صورت امانی به شخصی واگذار شد و پس از چند سال آن شخص در خواست استرداد مزار خریداری شده را داشت به هیچکس جز سازمان بهشت آباد نمی تواند واگذار کند و ما نیز مزار واگذار شده را فقط به قیمت خریداری شده پس می گیریم و این کار نیز فقط برای جلوگیری از واسطه گری و دلالی صورت می گیرد.

وی نرخهای کنونی قبور در بهشت آباد اهواز را متغییر دانست و افزود: قیمت قبور با توجه به موقعیت مکانی آن تغییر می یابد. در قطعه عمومی که غیر مسقف است قیمت قبور 450 هزار تومان  است که از سال 87 تاکنون که قیمت توسط شورای شهر تصویب شده ثابت مانده و در قطعه 39 که مسقف است قیمت قبر یک میلیون و 200 هزار تومان است. در قطعه 3.1که جدیدا راه اندازی شده قبور به صورت دو طبقه هستند و قیمت هر طبقه دو میلیون و 200 هزار تومان است که هم اینک پیش فروش نیز می شوند.

علی پور افزود: قیمت هر قبر ذکر شده در قطعات مختلف بهشت آباد شامل تمام  هزینه های خاکسپاری فرد متوفی از قبیل حمل با آمبولانس، تغسیل، تکفین، تدفین و نصب سنگ مزار می شود.

مدیر سازمان آرامستانهای شهرداری اهواز همچنین تصریح کرد: سازمان آرامستان با مساحت 26 هکتاری وظیفه خدمات رسانی به مردم اهواز و حومه را به عهده دارد.

سعید علی پور افزود: بهشت آباد اهواز در سه تا چهار سال آینده به اشباع می رسد و بعد از آن باغ فردوس اهواز که در منطقه برومی و 10 کیلومتری اهواز واقع شده پذیرای متوفیان خواهد بود. این منطقه قطعه بندی شده و مساحتی بالغ بر160 هکتار دارد که هزینه دفن اموات فعلا 10 هزار تومان است و هم اکنون اموات مجهول الهویه، قطع عضوها و جنینها در آن محل به صورت رایگان به خاک سپرده می شوند.
 

وی در رابطه با باغ فردوس و عدم استقبال مردم از این آرامستان گفت: هم اکنون نیز باغ فردوس پذیرای متوفیان است ولی با توجه به تمایل مردم برای به خاک سپاری فوت شدگان در کنار خانواده های خود و دور بودن آن محل، مردم  تا کنون تمایلی به آن آرامستان نشان نداده اند ولی با توجه به اشباع شدن بهشت آباد در آینده نزدیک و انتقال کادر اداری سازمان، مردم نیز برای به خاک سپاری متوفیان خود به باغ فردوس مراجعه خواهند کرد.

سعید علی پور در ادامه افزود: هزینه تغسیل و تکفین در اهواز هم اکنون 35 هزار تومان است که این با توجه به تورم به وجود آمده مبلغ بسیار ناچیزی است زیرا هزینه تمام شده آن برای ما 55 هزار تومان است.

وی در رابطه با سلامت روحی ساکنین اطراف بهشت آباد گفت: از لحاظ بهداشت روانی، وجود آرامستان برای ساکنین مناطق اطراف شاید مخاطره آمیز باشد ولی باید این نکته را نیز در نظر گرفت که این شهر بوده که به اینجا گسترش یافته است.

وی در رابطه با قبور هنرمندان و پیشکسوتان ورزش نیز گفت: قبرهای مجانی به هنرمندان تعلق نمی گیرد ولی تخفیف 50 درصدی را شامل می شوند قیمت هر قبر در قطعه هنرمندان 600 هزار تومان خواهد بود زیرا قیمت قبر در قطعه مجاور به مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان است که خدمات ارائه شده از قبیل روشنایی محیط و تنظیفات در تمام قطعات یکسان است.

علی پور در رابطه با سایر آرامستانهای اهواز نیز گفت: در اهواز و حومه حدود 20 تا 30 آرامستان غیر رسمی نظیر آرامستانهای زرگان، سید خلف و علویه خدیجه و... وجود دارد که  توسط افراد محلی اداره می شوند و زیر نظر هیچ سازمانی نیستند. ما مکلف به ساماندهی این آرامستانها شده ایم ولی این در حالی است که خود ساکنین محل تمایلی به همکاری با ما ندارند و چون در این مناطق کفن و دفن هزینه ای ندارد به تصور اینکه ساماندهی آنان توسط بهشت آباد منجر به دریافت هزینه از آنان می شود از همکاری با ما خودداری می کنند. در رابطه با این امر ضرورت دارد دستگاه های نظارتی استان وارد عمل شوند تا مجموعه هایی که به صورت غیر سازمانی عمل می کنند از ادامه فعالیتشان جلوگیری شود زیرا  احتمال دارد مرگ  متوفی در این آرامستانها در دفاتر و آمارهای ثبت مرگ نمی آیند.

علی پور در رابطه با بحث ترافیک در بهشت آباد اهواز گفت: در روزهای پنجشنبه و جمعه با ازدحام و ترافیک مراجعین مواجه می شویم که با همکاری خوب نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی مسئله حل شده ولی با تعریض درب خروجی در تلاشیم باز هم از حجم ترافیک کاسته شود .

وی در خصوص قطعه یک شهدای اهواز و مسقف و یکسان سازی آن عنوان کرد: متولی این پروژه بنیاد شهید و پیمانکار آن، قرار گاه خاتم الانبیا است و سازمان آرامستان هیچگونه ارتباطی با این پروژه ندارد.

علی پور در رابطه با مکانیزه کردن شستسوی اموات گفت: این طرح در حال حاضر با توجه به مسائل شرعی و فرهنگی در دست مطالعه و بررسی و هنوز اجرایی نشده است.

اخبار روز خوزستان

خیمه گرد و غبار بر آسمان خوزستان/ این پدیده بازهم پیش بینی نشد 
اهواز - خبرگزاری مهر: امروز مردم خوزستان در حالی صبح را آغاز کردند که با انبوهی از گرد و غبار که آسمان را به رنگ خاکستری تبدیل کرده، مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، گرد و غبار خوزستان که امسال نسب با سالهای قبل از آن کمتر مردم خوزستان را آزار داد در مدت اخیر به علت معدود بارندگیهای صورت گرفته در جنوب ایران و کشور عراق و عربستان، کمتر از صحراهای کشورهای همسایه بلند و میهمان شهرهای استان خوزستان و سایر استانهای اطراف شد.

این پدیده که از صحرای عربستان برخواسته ابتدا از شهرهای آبادان و خرمشهر آغاز و به اهواز رسید و به زودی به سایر شهرهای استان خوزستان می رسد. پیش بینی می شود که این پدیده به سایر استانهای کشور نیز سرایت کند.

مدارس نوبت صبح شهرستان آبادان به علت شدت گرد و غبار به احتمال آسیب رساندن به دانش آموزان تعطیل اعلام شد و در صورت تداوم شدت گرد و غبار، احتمالا مدارس نوبت بعدازظهر سایر شهرهای استان خوزستان نیز تعطیل اعلام خواهد شد.

طبق پیش بینی هواشناسی این پدیده تا پایان امروز در هوای شهرهای استان خوزستان خواهد بود به همین دلیل مراکز بهداشتی توصیه کرده اند که سالمندان، افراد دارای مشکلات قلبی و تنفسی و خردسالان از خانه بیرون نیایند چرا که این گرد و غبار برای آنان زیان آور خواهد بود. همچنین مردم عادی تنها در صورت لزوم از خانه بیرون بیایند و از ماسک مناسب در حین تردد در معابر عمومی استفاده کنند.

عدم پیش بینی وقوع پدیده گرد و غبار و اعلام آن به مردم و فرمانداری ها برای تعطیلی مدارس و دستگاه های دولتی یکی از چالشهای جدی این پدیده در استان خوزستان است که همواره اعتراضاتی را در بین مردم به همراه داشته است زیرا در مدت اخیر، روزهایی تعطیل شده که پدیده گرد و غبار به وقوع نپیوسته و در عوض برخی روزها که از شدت گرد و غبار امکان تنفس نیز برای مردم نبود هیچ دستگاهی تعطیل اعلام نشد.

استاندار خوزستان در این خصوص با تائید این موضوع با اشاره به ضعف دستگاه ها و سیستمهای پایشی برای پیش بینی پدیده مخرب گرد و غبار گفت: از زمان گزارش حرکت توده از کشور عراق تا زمان ورود آن به استان بیش از سه ساعت طول نمی کشد ولی اگر سیستمهای تبادل اطلاعات لحظه ای لازم را داشته باشیم بهتر می توانیم برای زندگی مردم برنامه ریزی کنیم حداقل تا زمانی که این پدیده برطرف نشده باید راهکارهای لازم برای مدیریت این بحران را به نحوی دراختیار داشته باشیم.

سید جعفر حجازی همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه در این مدت که گرد و غبار در کشور ما افزایش یافته میزان تخریب آن بر سلامت جسم و روان افراد به صورت دقیق محاسبه نشده، تاکید کرد: داشتن اطلاعات میزان تهدید سلامت افراد از سوی گرد و غبار برای انجام برنامه ریزیها برای مقابله با گرد و غبار مهم و ضروری است و باید مسئولان امر در این خصوص دست به کار شوند.

اخبار شهرستانهای استان

سالن ورزشی سردار شهید شریفی سوسنگرد در آتش سوخت
 
اهواز-مسول اداره آتش نشانی سوسنگرد گفت: سالن ورزشی سرپوشیده دو قلوی سردار شهید 'حبیب شریفی' سوسنگرد ساعت دو و پنج دقیقه بامداد یکشنبه دچار آتش سوزی مهیبی شد و به طورکامل تخریب شد.
 
'مهدی جلالی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در این سالن ورزشی، نمایشگاه مبلمان دایر شده بود که در جریان آتش سوزی به طور صد درصد از بین رفت.
وی با اشاره به اینکه این آتش سوزی در ساعت پنج بامداد مهار شد افزود: علت آتش سوزی اتصال برق بوده است.
جلالی تصریح کرد: آتش سوزی این سالن ورزشی، جوانان ورزشکار سوسنگرد را به شدت نگران کرده است.

اخبار روز خوزستان

اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات خوزستان شناخته شدند / رییس دادگستری خوزستان : جامعه نمی تواند بپذیرد که مطبوعات حذف شوند

شوشان : دکتر خدابخش کرمی ، حجت السلام قاضی مرعشی ، مهندس عباس هلاکویی ، دکتر عبدالمجید حیاتی ، مهندس غلامرضا انباردار ، سیدحسن موسوی کربلایی ، محمدحسین حق منش ، لفته منصوری ، محمدعلی شوشتری ، وحیدترابی زاده ، محمودبازرگان ، مهدی جواهریان ، علی بهرام زاده و محمدرضاایزدی برای دو سال دیگر انتخاب شدند.

به گزارش شوشان ،  در مراسمی که بمنظورمعارفه اعضاء هیات منصفه دادگاه مطبوعات خوزستان تشکیل شد ، رئیس کل دادگستری استان با اشاره به حضور هیات منصفه در مسیر صیانت از حقوق عمومی و شهروندی و امنیت گفت : بدون تردید حضور هیات منصفه در مسیر صیانت از حقوق عمومی و شهروندی و امنیت ، غیر قابل انکار است و اگر به نتیجه رسیدیم که هیات منصفه را حذف کنیم باید منتظر ایجاد استبداد در جامعه باشیم و در واقع حذف آن آلارمی برای استبدادی شدن جامعه است .

به گزارش شوشان ، محمد باقر الفت افزود : اعضاء هیات منصفه در محاکمات باید مجهز به دید و دقت کافی باشند وضمن رعایت حقوق شهروندی آگاهی خودرا در حوزه حقوق و سیاست در امور داخلی و بین المللی نسبت به شهروندان بالا ببرند و باید تلاش کرد که سطح آموزش ارتقاء پیدا کرده و به روزشود و از محاکمات غیر عادلانه جلو گیری کند .

 رئیس کل دادگستری استان در خصوص جایگاه مطبوعات یادآورشد : جامعه نمی تواند بپذیرد که مطبوعات حذف شوند زیرا این درخت تنومند که نتیجه صدها سال تجربه است نمی تواند حذف شود کما اینکه باوجود رایانه ،  کتاب کنار گذاشته نشده است وآن حسی که کتاب ایجاد می کند و موجب آرامش انسان می شود این حس نه در کشور ما بلکه در کل جهان نتوانسته با وجود رایانه از بین برود. این موضوع در خصوص مطبوعات هم صدق می کند .

قبل از رئیس کل دادگستری استان ، دبیر هیات منصفه گزارشی از عملکرد این هیات در دوسال گذشته ارائه نمود و گفت : طی دو سال گذشته دوازده پرونده در جلسات دادگاه مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ده پرونده به رای نهایی هیات منصفه منجر و دو پرونده به علت نیاز به تحقیق بیشتر به جلسات بعدی موکول شد .

محمد رضا ایزدی در ادامه افزود : نکته بارزی که در این دوره نسبت به دوره های قبل داشتیم این بود که هیچ یک از جلسات دادگاه به علت به حد نصاب نرسیدن اعضاء هیات منصفه ، به تعویق نیافتاد .

دبیر هیات منصفه در انتها ضمن تقدیر و تشکراز کلیه اعضاء هیات منصفه گفت : اعضاء هیات منصفه از افراد سرشناس ، متعهد و بعضا از مدیران ومسئولین استان و مسئولیت های مهمی دارند و علی رغم مشغله های متعدد ، درتمام جلسات دادگاه حاضر شدند و بنده به نوبه خود از کلیه این عزیزان که بدون هیچگونه انتظارات مادی به اصحاب رسانه وشهروندان ودر کل ، به  جامعه خدمت می کنند تشکر می نمایم .

لازم به ذکر است اعضای هیأت منصفه دادگاه مطبوعات خوزستان با احکامی جداگانه ازطرف سراج نماینده رئیس قوه قضاییه در تعیین اعضاء هیات منصفه سراسر کشور برای یک دوره دو ساله   92-  1390   تعیین که در بخشی از این احکام آمده است ، مستندا به ماده 36 قانون هیات منصفه مطبوعات و براساس مصوبه هیات منتخبین موضوع ماده واحده مصوب مجلس شورای اسلامی  به مدت دوسال منصوب می شوید .اعضاء هیات منصفه عبارتند از : دکتر خدابخش کرمی -حجت السلام قاضی مرعشی - مهندس عباس هلاکویی -دکتر عبدالمجید حیاتی - مهندس غلامرضا انباردار -سیدحسن موسوی کربلایی - محمدحسین حق منش - لفته منصوری - محمدعلی شوشتری -وحیدترابی زاده - محمودبازرگان - مهدی جواهریان - علی بهرام زاده -محمدرضاایزدی .

اخبار روز خوزستان

اندر حکایت تصمیم خلق الساعه استاندار خوزستان / فرار مدیران از پاسخگویی

شوشان : تصمیم خلق الساعه استاندار خوزستان درخصوص برگزاری جلسات و نشست های استانداری بدون حضور خبرنگاران رسانه های جمعی مورد انتقاد نشریات و رسانه های خوزستان قرار گرفت . در این خصوص دو روزنامه استان ( نور خوزستان و فرهنگ جنوب) در مطلبی چنین رویکردی را نادرست ارزیابی کردند و نوشتند: وقتی چنین تصمیمی گرفته می شود فوری ذهن آدم به آنجا می رود که اوضاع وفق مراد استاندار نیست و نماینده عالی دولت در استان مایل نیست واقعیات تلخ استان علنی شود

به گزارش شوشان ، تحلیل روزنامه نور خوزستان و فرهنگ جنوب در ذیل آمده است :

تحلیل روزنامه ی نورخوزستان

 روابط عموی استانداری برای جلسات این هفته اطلاع رسانی نکرد و در پاسخ به سوال اهالی رسانه که درباره زمان تشکیل این جلسات، بخصوص جلسه شورای اشتغال که معمولاً شنبه شب ها برگزار می شود، اعلام کردند که به دستور استاندار از این به بعد جلسات پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران تشکیل خواهد شد. وقتی چنین تصمیمی گرفته می شود فوری ذهن آدم به آنجا می رود که اوضاع وفق مراد استاندار نیست و نماینده عالی دولت در استان مایل نیست واقعیات تلخ استان علنی شود. البته این گمان هم می رود که دکتر حجازی از عملکرد یک ساله مدیران راضی نیست و می خواهد مدیران استان را آن طور که دلش بخواهد سیاست کند و این کار جلوی خبرنگاران خوشایند نیست. و اما علیرغم این حدس و گمان ها پیک راوی در گفتگو با استاندار علت غیر علنی شدن جلسات را از وی سوال کرد. دکتر حجازی پاسخ داد که این تصمیم به درخواست مدیران دستگاه ها اتخاذ شده و آنها مدعی هستند که در حضور رسانه ها قادر به بیان مسایل و مشکلات ادارات خود نیستند و چون استاندار فرصت برگزاری جلسات خصوصی را ندارد، چنین درخواستی نموده اند. به هر حال غیر علنی بودن جلسات مسلماً موجب می شود که موارد و دستور جلسات رسانه ای نشود اما مانع از آن نخواهد شد که بر مبنای شنیدنی ها حاشیه هایی درج شود، ضمن اینکه کارنامه یکساله مدیران ، سفید و بدون انعکاس خواهد ماند

تحلیل روزنامه ی فرهنگ جنوب

سال 84 بود که حیات مقدم استاندار وقت خوزستان در نخستین نشست رسانه ای  خود عنوان کرد که هیچ نیازی به مطبوعات ندارد و هر موقع نیاز به اطلاع رسانی بود از ظرفیت صدا و سیما بهره خواهم جست. دیری نپایید که او از گفته خود برگشت و با تغییر مدیر روابط عمومی استانداری، رویکرد تعامل دوسویه با مطبوعات را پیشه خود کرد و تا پایان عمر کوتاه خود در ساختمان Y شکل استانداری ارتباط خوب و مثبتی با رسانه ها برقرار کرد. اینکه استاندار حجازی تمایلی به حضور رسانه در بسیاری از جلسات کارگروه های استان ندارد، مسئله ای نیست که بتوان آن را کتمان کرد. به خصوص در ایام آخر سال که تقریبا ناکارآمدی برخی مدیران دستگاه ها اظهرمن الشمس می شود. تعهدات اشتغال استان اجرایی نشده است. مسکن مهر پیشرفت لازم را نداشته است. سفر رییس جمهور و هیات دولت علیرغم اعلام قبلی انجام نشده است و ...

روز گذشته نمایندگان رسانه ها برای چندمین بار طی دوران مدیریتی دکتر حجازی در استانداری خوزستان پشت درهای بسته شورای اشتغال و مسکن استان ماندند و باز هم در جواب نحوه دریافت اخبار به سایت استانداری ارجاع داده شدند! این در حالی است که ماه هاست پایگاه اطلاع رسانی استانداری در حالتی نیمه تعطیل به سر می برد و هر چند روزی یک خبر بر خروجی آن قرار می گیرد و قاعدتا مرجع مناسبی جهت بهره برداری خبرنگاران نخواهد بود. حذف خبرنگاران از جلسات استانداری که بعنوان شمشیری بالای سر خبرنگاران است، هر از گاهی بر سر زبان ها می افتد و همین امر باعث می شود تا خبرنگاران برای حفظ حوزه خبری کمتر نگاه انتقادی به عملکرد مسئولین  داشته باشند.

امیدواریم این بی‌توجهی‌ها و سرباز زدن از دعوت خبرنگاران به جلسات در راستای رفع تکلیف از انجام وظایف محوله اداری و مصوبات جلسات نباشد. گفتنی است سال گذشته استانداری خوزستان دستور به حضور خبرنگاران در 15 دقیقه آخر جلسات استانداری داده بود که با حاشیه های گوناگون همراه بود. به نظر می رسد رویکرد ایجاد محدودیت برای تولید خبر در رسانه ها ، راهکاری از مد افتاده و نخ نماست که جهت عدم انتشار عدم توفیقات در حوزه های مختلف استان در سال گذشته مجددا در دستور کار قرار گرفته است.

اخبار روز خوزستان

مشارکت روس ها در اجرای طرح های بزرگ فولاد خوزستان

شوشان: مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان گفت: تمامی شرکت های خارجی از جمله شرکت های روسی می توانند در صورت تمایل در اجرای طرح های بزرگ فولاد در خوزستان مشارکت کنند.

به گزارش ایرنا، 'عبدالمجید شریفی' شامگاه شنبه در دیدار با اعضای فصل نامه روسی 'تجارت با ایران' در اهواز افزود: بستر لازم سرمایه گذاری در طرح های مهم بخش فولاد خوزستان برای تمامی کشورها و شرکت های آنان فراهم است و از سودآوری و شرایط مطلوبی نیز برخوردار می باشد.

وی گفت: البته شرکت های متمایل به سرمایه گذاری و اجرای طرح های فولاد خوزستان باید با تکنولوژی های روز وارد عرصه کار شوند و این به آن علت است که استان یادشده دومین قطب تولید فولاد کشور بوده و از سوابق خوبی در این بخش بهره می برد.

شریفی خاطرنشان کرد توسعه در بخش فولاد خوزستان با چنین پیشینه ای باید با نوع تجهیزات و فناوری سنخیت داشته باشد.

وی در ادامه طرح های آماده برای سرمایه گذاری در بخش فولاد خوزستان را شامل نیروگاه حرارتی 500 مگاواتی برای تامین برق شرکت فولاد خوزستان، ساخت یک مجتمع فولاد در خرمشهر، ساخت یک کارحانه نورد و طرح افزایش تولید شرکت فولاد دانست.

شریفی گفت: خوزستان در بخش فولاد از تخصص و پیشینه، زمینه مساعد و نیروی مستعد برخوردار است که هرگونه سرمایه گذاری در بخش مزبور را در اسرع وقت به سود می رساند.

اعضای فصل نامه روسی تجارت با ایران به ریاست 'رجب صفر اف' نیز در این نشست با ابراز شگفتی از پیشرفت هایی که ایران در بخش فولاد داشته، این پیشرفت ها را بی نظیر و اطلاع رسانی در این زمینه را برای جذب سرمایه گذاران کشورشان ضروری دانستند.

شرکت فولاد خوزستان با ظرفیت تولید بیش از سه میلیون تن در سال پس از فولاد مبارکه در رتبه دوم تولید در کشور قرار دارد.

چهار عضو فصل نامه روسی تجارت با ایران از روز جمعه گذشته در خوزستان حضور یافته و در مدت پنج روز به نقاط مختلف این استان سفر خواهند کرد و به تهیه گزارش اقتصادی با هدف معرفی زمینه های سرمایه گذاری استان برای کشورشان خواهند پرداخت.

این مجله پیش از این نیز گزارش های مفصلی در خصوص ظرفیت های استان های اردبیل، مازندران و آذربایجان شرقی تهیه کرده است.

اخبار روز خوزستان

سردبیر مجله روسی در اهواز

شوشان : رجب صفر اف' سردبیرمجله روسی ' تجارت با ایران' و سه عضو هیات تحریریه این مجله، جمعه با هدف شناسایی ظرفیت های خوزستان و معرفی آن به مردم به ویژه تجار کشور خود در قالب گزارش های خبری وارد این استان شدند.

به گزارش ایرنا، مجله تجارت با ایران به شکل فصل نامه با شمارگان 10 هزار نسخه در روسیه چاپ و منتشر می شود و در هر نوبت به معرفی یکی از استان های کشورمان و بیان ظرفیت های تجاری آن می پردازد.

این مجله روسی ، تاکنون از چند استان از جمله اردبیل ، مازنداران و آذربایجان شرقی ویژه نامه های جداگانه ای ازظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی ان استان ها در حدود 100 صفحه به رشته تحریر درآورده بود.

هیات مجله اقتصادی یادشده در نخستین روز از حضور در خوزستان، در نشستی با حضور 'سعید ممبینی' مشاور استاندار خوزستان به بیان اهداف و برنامه های سفر خود پرداختند.

صاحب امتیاز و سردبیر فصل نامه تجارت با ایران در این خصوص اظهار داشت:در سفر پنج روزه ای هیات به خوزستان سعی خواهد شد به تمامی ظرفیت های این استان در بخش تجارت به ویژه بخش های کشاورزی، کارخانجات و شرکت های تولیدی، بنادر و غیره بررسی شود.

صفر اف افزود: به دنبال این هستیم که با تهیه گزارش های مطلوب و انعکاس آن در روسیه علاقمندان به ظرفیت های خوزستان را بیش از پیش با این استان آشنا کنیم.

وی گفت:روند تهیه گزارش های اقتصادی از سایر استان ها در ایران ادامه خواهد یافت.

صفر اف خوزستان را با وجود ظرفیت های خدادادی اش قلب ایران دانست و اقداماتی نظیر تحمیل جنگ هشت ساله را با هدف آسیب وارد کردن به ایران از ناحیه این استان مهم و استراتزیک دانست.

در این نشست 'بیژن ربیعی ' رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی خوزستان با ارایه پیشنهاداتی، بر فراهم ساختن زمینه مشترک برای تبادل بیشتر اطلاعات با هدف ارتقای سطح تبادلات تجاری تاکید کرد.

ولادیمیر اونیش چنکو، ایگور سیمنوف و آیدا سابولیوا از اعضای مجله تجارت با ایران هستند که در سفر به خوزستان صفر اف را همراهی می کنند.

رجب صفر اف علاوه بر صاحب امتیازی و سردبیری مجله یادشده، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر روسیه و رییس هیات تجارت ایران و آن کشور نیز محسوب می شود اما سفر کنونی وی ، جنبه رسانه ای دارد.

اخبار مرکز استان

فارس گزارش می‌دهد
آب گوارایم آرزوست / قوطی‌های خالی سوغات میهمانان برای جنوب

خبرگزاری فارس: با وجود ابلاغ سند راهبرد ملی بهبود کیفیت آب شرب از سوی هیئت وزیران و قطعنامه‌های مختلف مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر به رسمیت شناختن دسترسی به آب سالم، وقتی یکی از مسئولان امور گردشگری شهرستان آبادان نسبت به غیربهداشتی بودن آب هشدار داد، علت وجود آن همه بطری در دست مسافران روشن شد.

خبرگزاری فارس: آب گوارایم آرزوست / قوطی‌های خالی سوغات میهمانان برای جنوب

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، اینجا شهری است که روزی نگین گردشگران خارجی و مهد صنعت نفت ایران بود. شهری که روزگاری پولدارهای پایتخت نشین را برای گردش و خرید به سمت خود جذب می‌کرد. شهری که تو را یاد رمان زویا پیرزاد می‌اندازد."چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم."

 دور‌ترین منطقه جنوب غربی ایران، جزیره‌ای که از جنوب، آب‌های گرم خلیج فارس، از شمال و شرق رودخانه‌های کارون و بهمنشیر و از غرب اروندرود آن را در برگرفته‌اند، با وجود این همه آب و آبراه یکی از مشکلات دیرینه و هنوز حل نشده این منطقه تامین آب شرب سالم و کافی است. اخیرا هم دبیر کانون جهانگردی آبادان به گردشگران، مسافران نوروزی توصیه‌ کرده تا هنگام مسافرت به آبادان از آب این شهرستان ننوشند.

احمد امیری بیان کرده است: مهمانان نوروزی که در ایام نوروز وارد آبادان می‌شوند بهتر است برای تهیه آب آشامیدنی خود از آب لوله کشی شهری استفاده نکنند و آب شرب مورد نیاز خود را از آب‌های بسته‌بندی شده تهیه کنند و.... این یعنی یک مشکل جدی از بعد از جنگ تاکنون.

 * قامت خمیده آبادان

تاریخ شهر آبادان با تاریخ صنعت کشورمان و به ویژه پالایشگاه آن گره خورده است و این شهر در پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و توقف عملیات تولید پالایشگاه آبادان توسط کارکنان صنعت نفت نقشی بی‌بدیل دارد. اما تجاوز هشت ساله عراقی‌ها به کشور و قرار گرفتن آبادان در کانون جنگ، این شکوه و عظمت گذشته را نابود کرد و اکنون با گذشت 22 سال از پایان جنگ هنوز بازگشت این شهر به گذشته پرافتخار برای بسیاری دست نیافتنی و غیر قابل باور است چرا که آبادان که در اوج هشت سال جنگ تحمیلی، مقاوم و با صلابت بود امروز زیر بار مشکلات ریز و درشت کمر خم کرده است.

وقتی در سال 1360 به آبادانی‌های مهاجر در شهرهای دیگر خبر دادند رزمندگان در عملیات ثامن الائمه دلاورانه این شهر را از محاصره بعثی‌ها خارج کردند، در آن زمان جوانه‌های امید برای بازگشت به دیار رویایی گذشته در دل آنان جوانه زد اما تاکنون این آرزو برای خیلی از آبادانی‌ها محقق نشده است. مشکلات عدیده زندگی در شهرهای جنگی پس از پایان جنگ باعث شد بسیاری از مردم به شهر و خانه خود بازنگردند و طبق آمار موجود 50 درصد مردمی که با شروع جنگ به شهرهای دیگر مهاجرت کردند به شهرهای جنگ زده بازنگشتند. از جمله دلایل متعددی که مهاجران برای این اقدام خود ذکر می‌کنند امکانات اولیه در حد صفر آبادان و ناموفق بودن طرح بازسازی شهرهای جنگ زده است چرا که شهرهایی مثل آبادان و خرمشهر هیچگاه به جایگاه قبل از جنگ خود بازنگشتند.

* آب گوارایم آرزوست

هم اکنون آب مصرفی در شهر آبادان برخلاف تاکید مسئولان مربوطه فاقد کیفیت لازم و مردم را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است و مردم از آب مصرفی آبادان برای نوشیدن و پخت غذا استفاده نمی‌کنند و آب مصرفی خود را با خرید آب به وسیله بشکه‌های 20 لیتری از فروشندگان تامین می‌کنند آن‌ها که وضع مالی نسبتا مطلوبی دارند از تصفیه خانه‌های خانگی استفاده می‌کنند این در حالیست که آبادان قبل از جنگ دارای بهترین آب مصرفی در کل کشور بود.

طرح بزرگ آبرسانی غدیر که در سفر دوم هیئت دولت در سال 1378 به خوزستان توسط محمود احمدی‌نژاد کلنگ زنی شد و قرار بود در شهریورماه همین سال با بهره برداری از آن موضوع آب آشامیدنی کل شهرهای جنوبی استان را حل شود هم اکنون با مشکلات فراوانی مواجه است و بهره‌برداری کامل از آن هنوز محقق نشده است.

به هر حال، هشت سال جنگ تحمیلی اگر باعث تقویت نهال نوپای انقلاب و تقویت حس خودباوری و میهن دوستی ایرانیان شد برای آبادان و خرمشهر به عنوان کانون‌های اصلی جنگ تحمیلی عواقب فراوانی به همراه داشت که تا به امروز دامن این شهر‌ها را گرفته است. عدم اصلاح چهره تخریب شده شهری، تکمیل نشدن طرح‌های مربوط به بازسازی زیر ساخت‌ها که باعث سخت‌تر شدن شرایط زندگی در شهرهای جنگی شده و همچنین نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان مهم‌ترین پیامدهای مشکلات پیش گفته است که باعث شد پس از امضای قطعنامه آتش بس بین دو طرف جنگ و فراهم شدن امکان بازگشت مردم به خانه و شهر، بسیاری از مردم رغبت چندانی برای بازگشت به شهر خویش نداشته باشند و ترجیح دادند در‌‌ همان شهرهایی که بعد از وقوع جنگ به آنجا مهاجرت کرده بودند بمانند.

*ت ه لنجی.... اتکای اشتغال آبادانی ها

بیکاری دیگر معضل جوانان شهر آبادان است واقعا یافتن شغلی مناسب در این شهر به یک رویای غیر قابل تحقق تبدیل شده است و هم اکنون بسیاری از جوانان این شهر اقدام به اشتغال در شهر اهواز به عنوان مرکز استان و یا استان‌های دیگر می‌کنند. در بسیاری از موارد این اشتغال فرزندان در سایر شهر‌ها باعث شده کل خانواده اقدام به مهاجرت از آبادان کنند و این موضوع به وضعیتی نگران کننده در این شهر شده است. بعدازظهر‌ها خیابان امیری و ته لنجی آبادان مملو از فروشندگانی است که کالاهای خود را روی دکه، میز، زمین یا... در معرض خرید مشتریان قرار می‌دهند. در کنار آن‌ها جوانان بسیاری می‌بینی که بدون هدف صرفا برای گذران وقت قدم می‌زنند. به نظر می‌رسد رونق فعالیت بندر ته لنجی‌ها در آبادان فرصت‌های شغلی بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده باشد. همه چیز می‌فروشند از شیر مرغ تا جون آدمیزاد... انواع شکلات خارجی، چای، قهوه، نسکافه، زیتون، روغن، لوازم آرایشی و بهداشتی و.... از هر نوع مارکی که بپرسید اینجا یافت می‌شود. بماند که مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان اخیرا گفته بر استاندارد کالاهای ته‌لنجی هیچگونه نظارتی صورت نمی‌گیرد و استاندارد تنها بر کالاهایی که از گمرکات رسمی وارد کشور می‌شود نظارت می‌کند.

رضا دهدشتی‌زاده نظارت استاندارد بر بازار کالاهای ته‌لنجی را خواستار شده و گفته است: اگر چه هدف از صدور مجوز فعالیت بازارهای ته لنجی، ‌کمک به مردم است اما این کمک‌ها به روشی نامناسب اعمال شده است و سلامت جامعه را به این صورت به مخاطره می‌افکند.

پیش از این، عبدالله کعبی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری در این شهر را بالای 25 درصد اعلام کرده و گفته است: در قبل از جنگ مشکلی به نام بیکاری در شهر آبادان وجود نداشت و پالایشگاه آبادان با تولید 640 هزار بشکه انواع محصولات نفتی به تنهایی دارای 20 هزار نفر نیروی کار بود که هفت هزار نفر از آن‌ها رسمی بودند اما اکنون به علت اینکه این پالایشگاه با تمام ظرفیت کار نمی‌کند و در مواردی از نیروهای غیربومی استفاده می‌کند قادر به رفع بیکاری در آبادان نیست.

 

* بطری‌ها و قوطی‌های خالی سوغات میهمانان جنوب

از سوی دیگر خرمشهر و آبادان سالانه پذیرای بیش از 2 و نیم میلیون گردشگر جنگ هستند که غذایشان را با خود می‌آورند و در مساجد و حسینیه‌ها می‌خوابند. به نظر می‌رسد مردم و مسئولان این شهر چندان از حضور این گردشگران راضی نیستند. آن‌ها می‌گویند گردشگرانی که برای بازدید از زخم‌های جنگ بر تن این شهر زیبای دیروز می‌آیند نه تنها فایده‌ای به حال مردم این دیار ندارند، بلکه هزینه‌هایی از جمله حمل و نقل زباله‌های آن‌ها را به دوش مردم تحمیل می‌کنند.آنها حتی آب معدنی مورد نیاز خود را هم از آبادان خرید نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه هتل‌داران خوزستان می‌گوید: از هتل‌های خرمشهر و آبادان استفاده نمی‌شود و مسافران در حسینیه‌ها، ‌مساجد و اماکن خاص دیگر اقامت داده می‌شوند.

به بیان دیگر، هتل‌های این شهر و آبادان، که گفته می‌شود توانایی جذب گردشگران را در صورت برنامه ریزی مناسب دارند، عملا در بیشتر روزهای سال، خالی می‌ماند. حتی برای گروه‌های راهیان نور طوری برنامه‌ریزی می‌شود که مواد غذایی نیز از شهر تهیه نمی‌شود و تنها چیزی که باقی می‌ماند زباله‌های کنسرو و مواد غذایی مصرف شده است. به این ترتیب سفرهایی که به مناطق جنگی صورت می‌گیرد و می‌تواند برای جامعه محلی درآمدزایی کند، ‌ نه تنها این سود را همراه ندارد بلکه هزینه دفع زباله‌ها را بر شهرداری تحمیل می‌کند.

 کاروان راهیان نور، از نیمه‌های بهمن به تدریج از نقاط مختلف کشور به جنوب خوزستان وارد می‌شوند و مردمی که با دیدن یادگارهای جنگ، دچار احساس میهن پرستانه می‌شوند، برای میزبانان خود کوهی از زباله را بر جا می‌گذارند که باید رفع و رجوع شود.

رحمت الهی که از ساعتی پیش آغاز شده کم کم قطرات آخر را به روی رهگذران می‌ریزد و بوی خاک نمدار و خنکی هوا ما را می‌کشاند به سمت بیرون از هتل. خیابان امیری را همه آبادانی‌ها می‌شناسند....

 

نامش است آبادان

کوچه‌هایش تاریک

مردمانش خونگرم

خانه‌هایش ویران

.....

....................................

گزارش: مریم سادات سبط نبی

اخبار مرکز استان

با همکاری نیروی انتظامی
38 سارق شبکه‌های برق اهواز دستگیر و محکوم شدند

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر حقوقی و رسیدگی به شکایات شرکت توزیع نیروی برق اهواز از دستگیری و محاکمه 38 سارق شبکه‌های برق این شهرستان در مراجع قضایی طی سال‌جاری خبر داد.

خبرگزاری فارس: 38 سارق شبکه‌های برق اهواز دستگیر و محکوم شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق این شهرستان، علیرضا کریم پور اظهار داشت: تأمین برق مصرف کنندگان در مناطق گرمسیر کشور به‌ویژه شهرستان اهواز همواره دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و تمام تلاش‌های گروه‌های عملیاتی این شرکت نیز تأمین برق پایدار و مطمئن مصرف کنندگان در طول سال است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که موجب هدر رفتن زحمات کارکنان این شرکت می‌گردد سرقت سیم‌های شبکه توزیع برق است که موجب خاموشی ناخواسته مشترکان و نارضایتی مردم می‌شود.

این مقام مسئول در شرکت توزیع نیروی برق اهواز تصریح کرد: شبکه‌های توزیع برق اموال عمومی محسوب می‌شوند از این رو با توجه به حساسیت تامین برق مردم مطابق ماده‌های 659 ، 662 ، 667 و 687 قانون مجازات اسلامی برای اشخاصی که مبادرت به سرقت شبکه‌های توزیع برق و خرید و فروش آن و همچنین تخریب این شبکه‌ها بنمایند مجازات سنگینی پیش بینی شده است.

کریم پور ادامه داد: در سال‌جاری با همکاری نیروی انتظامی کلانشهر اهواز و دفتر حراست این شرکت 38 سارق و مالخر اموال مسروقه شبکه‌های توزیع برق دستگیر و با تلاش و پیگیری کارشناسان دفتر حقوقی این شرکت و همکاری مناسب مراجع قضایی اهواز به مجازات‌های متعدد و تکمیلی از شش ماه تا  پنج سال حبس و رد اموال مسروقه محکوم شدند.

مدیر دفتر حقوقی شرکت توزیع برق اهواز در ادامه گفت: مطابق درخواست شرکت توزیع نیروی برق اهواز و موافقت به عمل آمده با مراجع قضایی استان خوزستان دادگاه ویژه سرقت انرژی ویژه متخلفان و سارقان انرژی برق نظیر سرقت شبکه، استفاده از انشعاب غیرمجاز برق در شعبه 246 شورای حل اختلاف واقع در حوزه قضایی شماره 2 شهرستان اهواز تشکیل شده است که این موضوع  موجب تسریع در رسیدگی به شکایات و پرونده‌های سرقت انرژی و برخورد قاطع با متخلفان و سارقان شبکه‌های برق می‌شود. 

اخبار شهرستانهای استان

به دلیل آتش زدن مزارع نیشکر
آسمان شوشتر غرق در خاکستر شد

خبرگزاری فارس: از صبح امروز تاکنون از آسمان شوشتر خاکستر می‌بارد و شرایط زیست محیطی در این شهرستان بسیار دشوار شده است.

خبرگزاری فارس: آسمان شوشتر غرق در خاکستر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، از صبح امروز به دلیل آتش زدن مزارع نیشکر در سطح شهرستان شوشتر برای آماده‌سازی برای کشت جدید، هوا به قدری غبارآلود شده که گویی از آسمان خاکستر می‌بارد.

بارش خاکستر و توأم شدن آن با باد شدید در سطح این شهرستان باعث شده تا مشکلات زیادی برای مردم، نظافت شهری و خانه‌های موجود در سطح شهرستان شوشتر ایجاد کند.

وضعیت در سطح شهرستان شوشتر به حدی شده است که از بیم این آلودگی مردم بیشتر از رنگ‌های تیره در لباس برای تردد در خیابان و مجامع عمومی استفاده می‌کنند، که این اتفاق شاید برای مردم دیگر شهرهای کشور اتفاقی نادر به شمار آید، ولی برای مردم در سطح شهرستان شوشتر اتفاقی عادی است، زیرا در این فصول از سال چنین اتفاقاتی در سطح شهرستان هفته‌ای یک تا دو بار رخ می‌دهد.

در شرایط کنونی کشت و صنعت‌های موجود در حاشیه شهرستان شوشتر که همه ساله عوارضی را برای آلایندگی به شهرداری‌های شوشتر پرداخت می‌کردند از سال 89 از لیست شرکت‌های آلاینده خارج شده و دیگر عوارضی برای این آلایندگی به مردم این شهرستان نیز پرداخت نمی‌کنند.

البته شاید با وجود گرد و غبار در استان خوزستان وجود خاکستر برای نهاد‌های ذی‌ربط برای این تشخیص اتفاقی عادی شده باشد.

تلاش برای ارتباط با مسئولان ذی‌ربط در این‌باره از طرف خبرنگار فارس در شوشتر ناموفق بود.

اخبار روز خوزستان

معاون استاندار خوزستان:
تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی لازم الاجراست

خبرگزاری فارس: معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: مصوبه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی لازم‌الاجرا است و هر نیروی شرکتی که هنوز تبدیل وضعیت نشده تخلفات سازمان خود را به استانداری اطلاع دهد.

خبرگزاری فارس: تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی لازم الاجراست

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی خوزستان سیدکریم حسینی اظهار کرد: بر اساس مصوبه جدید تمام دستگاه‌ها موظفند با کارکنان شرکتی شامل کارکنان دیپلم، دارای سابقه یکبار پرداخت بیمه مستمر و همکاری در دستگاه مربوطه و کارکنان مشغول در فعالیت‌های خدماتی و پشتیبانی، قرارداد مستقیم منعقد کنند.

وی افزود: همچنین ذی‌حسابان دستگاه‌ها نمی‌توانند هیچ‌گونه قرارداد پیمانکاری نیروی انسانی به جز برای امور حجمی منعقد کنند؛ در فعالیت‌های حجمی دستگاه حق بیمه‌ای برای کارکنان پرداخت نمی‌کنند و این نیروها به صورت مستمر با دستگاه‌ها همکاری ندارند.

حسینی در زمینه وضعیت اجرای مصوبه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در دستگاه‌های استان، گفت: دستگاه‌ها در حال ارائه آمار و وضعیت این نیروها هستند و استانداری نیز در حال بررسی روند انعقاد قرارداد این نیروها و فعالیت دستگاه‌ها است.

معاون توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان بیان کرد: مصوبه تبدیل وضعیت به معاونان اداری و مالی و پشتیبانی ادارت و دستگاه‌ها ابلاغ شده و به تمام ابهامات دستگاه‌ها در زمینه مصوبه جدید پاسخ داده شده است؛ بنابراین دستگاه‌ها موظفند که این مصوبه را اجرا کنند.

وی با بیان این‌که حدود هفت هزار نیروی شرکتی و پیمانکاری در سطح دستگاه‌های استان فعالیت می‌کنند، گفت: البته نیروهای شرکتی و پیمانکاری شرکت‌هایی همچون نفت و حفاری که به صورت منطقه‌ای و کشوری فعالیت می‌کنند اما در استان مستقر هستند در این آمار نیامده است.

حسینی همچنین از پیگیری سهمیه استخدامی جدیدی برای تمام ادارات دولتی استان خبر داد و تاکید کرد: تا چند روز دیگر این سهمیه مشخص و اعلام می‌شود. همچنین نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش در شهرستان شادگان که برای استخدام 140 نفر برگزار شده است،‌ به‌زودی اعلام خواهد شد.

اخبار مرکز استان

به‌ دلیل افزایش میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرهای استان خوزستان و آلودگی هوا، مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در نوبت‌های صبح و بعد از ظهر روز یکشنبه تعطیل است. مدارس آبادان نیز امروز از سوی فرمانداری این شهرستان تعطیل اعلام شده است.در پی تداوم گرد و خاک شدید در اهواز و برخی شهرهای دیگر استان خوزستان فرمانداری اهواز مدارس نوبت عصر را تعطیل اعلام کرد.به گزارش فارس، بعد از وقفه ای چند هفته‌ای پدیده مخرب گرد و غبار بازهم شهرهای استان خوزستان را فرا گرفت و مدارس بعداز ظهر شهرستان اهواز را به تعطیلی کشاند.
به دنبال افزایش گرد و خاک که از ساعات اولیه امروز در استان آغاز شده است، همه مدارس مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان نوبت بعدازظهر امروز در مرکز خوزستان تعطیل اعلام شد.
به‌ دلیل افزایش میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرهای استان خوزستان و آلودگی هوا، مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در نوبت‌های صبح و بعد از ظهر روز یکشنبه تعطیل است. مدارس آبادان نیز امروز از سوی فرمانداری این شهرستان تعطیل اعلام شده است.از صبح تاکنون مرتبا بر شدت گرد و غبار شهرهای خوزستان افزوده شد و زندگی عادی مردم استان را مختل کرده به گونه‌ای که گرد و غبار و بوی تند آن به داخل منازل و اتاق مدارس و ادارات نیز نفوذ کرده ضمن اینکه مثل همیشه هیچ اخطاری پیش از این به مردم برای آمادگی مقابله با خطرات این پدیده اعلام نشده است.در نوبت قبل، 20 آذرماه امسال مدارس خوزستان به علت بدی هوا و آلودگی جوی ناشی از گرد و خاک تعطیل شده بود.هنوز اطلاعاتی درباره میزان شاخص آلودگی از سوی دستگاه‌‌های متولی از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست، ستادحوادث غیرمترقبه و .... اعلام نشده است.

اخبار روز خوزستان

بهرام ایلخاص‌زاده تصریح کرد: در خصوص برخورد و جلوگیری از روند گرد و غبار در منطقه همواره از سوی وزارت کشور و اداره محیط زیست اقداماتی صورت گرفته است.فارس: به دلیل شدت و میزان بالای گرد و غبار، مدارس ابتدایی آبادان در نوبت صبح تعطیل شدند.فرماندار ویژه آبادان اظهار کرد: مدارس نوبت صبح ابتدایی شهرستان به دلیل رسیدن میزان گرد و غبار به حد و میزان تعیین شده برای تعطیلی، از کار متوقف شدند.وی افزود: رویه گرد و غبار و شدت آن به احتمال زیاد تا اواخر وقت ظهر امروز کاهش می‌یابد و ما نیز بر این امر امیدواریم.بهرام ایلخاص‌زاده تصریح کرد: در خصوص برخورد و جلوگیری از روند گرد و غبار در منطقه همواره از سوی وزارت کشور و اداره محیط زیست اقداماتی صورت گرفته است.وی در پاسخ به اینکه بر چه اساس تنها مدارس ابتدایی باید تعطیل شوند، خاطرنشان کرد: گرد و غبار پدیده‌ای است که سال‌ها است مردم این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مشخص نیست تا کی ادامه داشته باشد پس در همین راستا نمی‌توان همه ادارات و مراکزی که مردم به طور مستقیم با آن کار می‌کنند را به تعطیلی کشاند.گفتنی است که دانش‌آموزان مقطع ابتدایی صبح امروز با حضور در مدرسه متوجه تعطیلی مدارس شدند.

اخبار برگزیده

***تحریم سامسونگ در راهپیمایی 22بهمنجمع زیادی از راهپیمایان 22 بهمن در تهران با پخش تراکت‌هایی نسبت به اقدام اخیر شرکت سامسونگ علیه جمهوری اسلامی ایرن واکنش نشان دادند. بر روی این تراکت ها علاوه بر آرم شرکت سامسونگ در کنار آرم رژیم صهیونیستی، نوشته شده بود هموطنان از خرید کالاهای صهیونیستی خودداری کنند.
***چه کسی زاید را به پرسپولیس آورد با وجود آنکه چند روز از دربی پایتخت گذشته است اما هنوز خیلی ها می پرسند که ایمن زاید لیبیایی چگونه پرسپولیسی شد. زاید در حالی به پرسپولیس آمد که این تیم سرمربی نداشت و رویانیان نیز گفته است که جذب این یار خارجی محصول کمیته استعداد یابی تیمش است؛ کمیته ای که به نظر می رسد وجود خارجی ندارد!
آنچه این روزها از گوشه و کنار به گوش می رسد این است که رویانیان بنا به دلایل نامعلوم قصد ندارد نام واسطه ای که این بازیکن را به او معرفی کرده را مطرح کند!جالب اینکه رویانیان اخیرا گفته است افرادی چون پروین و خوردبین این بازیکن را تایید کرده اند در حالیکه هیچکدام این افراد قبل از حضور زاید در ایران شناختی از وی نداشتند.
***عیدانه ده‌نمکی
مسعود ده نمکی که حدود دوسال پیش سریال نوروزی "دارا و ندار" را برای شبکه تهران ساخت، امسال نیز مجموعه با عنوان احتمالی "راه ظهور" را کارگردانی می کند.این مجموعه نیز قرار است برای نوروز 91 ساخته شود. داستان این سریال درباره چند جوان است که در طول مسیری که برای زندگی خود انتخاب می کنند دچار تحول می شوند.
***مقرری قطری نویسندگان روسی
خبر گزاری رسمی سوریه 'سانا' به اسنادی دست یافته که در آن مشخص می شود، قطر ماهیانه هزاران دلار به نویسندگان ساکن روسیه جهت راه اندازی سایتی علیه نظام سوریه پرداخت می کند.
*** کودک آزاری مدرن درغرب!
مجری شبکه تصویر ایران با انتقاد از شرکت دادن کودکان غرب در جشنواره های ملکه زیبایی آن را نوعی کودک آزادی توصیف کرد!مجری شبکه تصویر ایران با انتقاد از وضعیت فرهنگی غرب به ویژه آمریکا که کودکان را در سرگرمی های جنسی! شرکت می دهند گفت: «دنیای سرگرمی یک دنیای عجیبی است چراکه هزار مشکل در آن وجود دارد، مگر یک بچه کوچک چقدر می تواند مانند یک زن بزرگ قدرت تصمیم گیری داشته باشد؟!»
***سنگ تمام رسانه حامی هاشمی رفسنجانی برای یار مشایی یکی از رسانه های حامی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای مشروح با وکیل یار نزدیک مشایی از "تأیید مدرک تحصیلی حجت‌الاسلام امیری‌فر توسط آیات عظام" خبر داد.سایت روزنامه فرهنگ آشتی در گفتگو با علی اصغر حسینی وکیل امیری‌فر -که تبدیل به تیتر یک این سایت شد- از قول وی نوشت: مدرک تحصیلی موکل اینجانب توسط شورای محترم مدیریت حوزه علمیه و با تأیید مراجع بزرگوار حضرات آیات فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی معادل با فوق‌لیسانس محاسبه گردیده است.

***حذف تاریخ جنگ از کتاب های درسی تارنمای آنتی وار با اشاره به اینکه 'کتاب های درسی کودکان افغان اخیرا بگونه ای طراحی شده که در آنها از چهار دهه جنگ در این کشور سخنی به میان نیامده است' نوشت: این برنامه درسی که توسط مشاوران آمریکایی تدوین شده، به سود جنایتکاران و افراطیانی است که در این دوره افغانستان را دچار وحشت کردند.
تارنمای آمریکایی 'آنتی وار' با نقل این خبر از روزنامه 'واشنگتن پست' افزود: در این کتاب ها که آمریکا بودجه آنها را تامین کرده است، از جنگ شوروی، مجاهدین، طالبان و یا حضور نظامی آمریکا سخنی به میان نیامده است زیرا رهبران افغان تاریخ این کشور را اختلاف برانگیز و مانعی برای ارتقای هویت ملی واحد در میان مردم افغانستان می دانند.

***وقتی فتنه‌گران به جان هم افتادندبرگزاری کنفرانس دو روزه ضد انقلاب خارج از کشور که به دعوت بنیاد اولاف پالمه در استهکلم سوئد و با هدف طرح توطئه های جدید علیه نظام جمهوری اسلامی و دخالت بیگانگان در سرنوشت مردم ایران تشکیل شده بود از همان آغاز با افتراق و شکست روبرو شد ، به طوری که سوال مجری صدای آمریکا از نوری زاده و سازگارا و پاسخ عجولانه و دستپاچه این دو ، وضعیت اسف بار این جماعت متوهم را بیش از پیش واضح و هویدا ساخت.
ماجرا از آن قرار بود که مجری صدای آمریکا در برنامه تفسیر خبر، با اشاره به برگزاری این کنفرانس دو روزه که تنها 50 شرکت کننده داشت، با طرح اعتراض طیف دیگر ضد انقلاب که این حرکت را اپوزیسیون سازی در خارج از کشور نام نهاده بودند و اعتقاد داشتند که بخشی از اپوزیسیون با هدف آلترناتیوسازی قصد دارد خود را نماینده اکثریت جامعه ( ضد انقلاب ) معرفی کند! از علت آن پرسید که نوری زاده و سازگارا با دستپاچگی علت را عدم توانایی دعوت بیشتر از ظرفیت 50 نفر به این کنفرانس ضد انقلابی مطرح کردند!از سویی حسن شریعتمداری دیگر ضد انقلاب فراری نیز با صدایی لرزان اینگونه پاسخ داد :" من فکر می کنم حساسیت اوضاع کنونی باعث شده هر گردهمایی ساده ای در فضای ذهنی ما ایرانیان خارج از کشور تبدیل به ساختن یک آلترناتیو شود! "آنچه که از این کنفرانس اندک 50 نفره بر ذهن متبادر شد آن بود که ضد انقلاب و فتنه گران و دشمنان منافع مردم عزیز کشورمان، حتی در تعدادی چنین اندک نیز به دلیل ناتوانی و ضعف جمعی و زیاده خواهی هایشان بر سر توهمات نداشته شان ، نه تنها به اتحادی دست نیافته اند بلکه بیشتر از پیش به جدایی و افتراق خود دامن زده اند

***ورود خبرنگاران ممنوع!
ظاهراً وزیر جهاد کشاورزی در جدیدترین اقدام به نگهبانی وزارت جهاد کشاورزی دستور داده است از ورود خبرنگاران به محوطه وزارت جهاد کشاورزی (ساختمان طالقانی) بدون هماهنگی قبلی با هر یک از معاونت‌ها یا قسمت‌های مربوط جلوگیری کنند. در حالی که صادق خلیلیان در حاشیه اجلاس منطقه‌ای آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی بهداشت دام، مسکوت ماندن طرح انتزاع وظایف بازرگانی کشاورزی در مجلس شورای اسلامی را ناشی از کم‌کاری خبرنگاران بخش کشاورزی دانست و در حضور رسانه‌‌ها به معاونان خود دستور داد تا نشست‌های خبری برگزار کنند، نه تنها خود غیبتی یکساله داشته، بلکه معاونان ‌ وزیر جهاد کشاورزی نیز به دلیل ترس از عزل شدن از سمت خود، از هرگونه مصاحبه خودداری کرده‌اند، البته در چند روزه ایام دهه فجر، برخی معاونان غیر‌کلیدی این وزارتخانه گزارش‌هایی را از عملکرد خود در سال جاری ارائه کرده‌اند، اما هنوز از نشست با خبری وزیر جهاد کشاورزی خبری نیست.

***صندوق های مشکوک امریکایی در بیروت
منابع امنیتی لبنان خبر دادند: صندوق های مشکوک مملو از مبالغ هنگفت دلار، اسلحه و گذرنامه‌های ویژه از طریق شرکت پست لبنان از کشور برزیل و آمریکا به فرودگاه لبنان وارد شده است. این منابع با اشاره به محتویات این صندوق ها اعلام کردند: این صندوق ها حامل اسلحه، مبالغ هنگفت پول، گذرنامه های ویژه و کارتهای اعتباری بانک مخصوص بازرگانان می باشد. منابع مذکور تأکید کردند: در این صندوق ها لیستی از اسامی اشخاص معروف و غیر معروف لبنانی دیده شده است. منابع امنیتی لبنان با فراخواندن برخی از این اشخاص، عده ای را دستگیر و عده دیگری آزاد کردند؛ گفته می‌شود یکی از این افراد به گروه های سلفی وابسته است.

***توهین شبکه من و تو به مادران ایرانی

شبکه من و تودریکی از برنامه هایش گفت: زنان ایرانی مازوخیست هستند! شبکه من و تو با توهین به بانوان ایرانی احساسات پاک مادرانه و ایثار و خانواده دوستی آنها را خود آزاری خواند و گفت : «بعضی خانم های ایرانی مازوخیست هستند یعنی خود آزار هستند، دوست دارند که اینقدر اذیت شوند که همه را راضی و خوشحال نگه دارند.»
***رابین هود شدن برای ورود به مجلس
شرکت در فعالیت های عمومی و رسیدگی به مشکلات مردم که از ماه های قبل توسط داوطلبان نمایندگی مجلس نهم آغاز شده است، این روزها در یکی از  شهرستانها به اوج خود رسیده است؛ به گونه ای که برخی مردم به این افراد لقب 'اسطوره های ایثار و فداکاری' داده اند. یکی از نامزدهای نمایندگی مجلس  که تخصص وی پزشکی است، به تازگی هر روز با هدف جلب نظر و رای مردم در حرکتی تبلیغی که او آن را 'برای رضای خدا' می نامد، اقدام به پذیرش و درمان رایگان بیماران مناطق شهری و روستایی این منطقه می کند. این نامزد انتخاباتی همچنین پا فراتر نهاده و در برخی موارد، بیماران را در داخل خانه خود پذیرش و درمان می کند. همچنین نامزد دیگری به شدت مشغول رصد امور اموات است و به محض اطلاع از فوت یکی از بندگان خدا، خود را به آنجا رسانده و به انجام رتق و فتق امور مربوطه، ازقبیل اقامه نماز میت، دعای تلقین، ریزه کاری های تدفین و ایراد سخنرانی و تجلیل از اموات و خاندان متوفی می پردازد. یکی دیگر از این افراد که استاد دانشگاهی معروف است، برای جلب رای مردم به ویژه قشر دانشگاهی و تحصیل کرده به معرفی تالیفات و توزیع آثار مکتوب خود در بین جوانان اقدام می کند.

***نبرد پیامکی برای تصاحب یک کرسی مجلس
سه داوطلب انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در یکی از شهرهای شمال غرب کشور، برای تصاحب یک کرسی نمایندگی، این روزها بر شدت نبرد پیامکی خود افزوده اند.میلاد پیامبر اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت، فرصت مناسبی را برای نامزدهای انتخاباتی این حوزه انتخابیه فراهم ساخته تا با تبریک این ایام خود را در بین مردم معرفی و مطرح کنند.سه نفر از این داوطلبان با ارسال پیامک هایی به شهروندان، فرارسیدن هفته وحدت و سالروز میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) را تبریک گفته اند.ارسال این پیامک ها به گونه ای بود که حتی یکی از نامزدها به جای یکبار دو بار (یکی به فارسی و دیگری به زبان کردی) فرارسیدن این ایام را تبریک گفت.

 ***علت گرانی ها در ایران از زبان ماهواره ای ها
مدیر شبکه او آی پی ان با بیان اینکه در جامعه افراد سودجویی هستند که با احتکار باعث گرانی می شوند خطاب به آن ها گفت: «شما را به خدا این کار را نکنید و به مملکتتان رحم کنید!»مدیر شبکه او آی پی ان که در مورد پدیده گرانی در ایران صحبت می کرد گفت: «هرکجای دنیا اگر یک چیزی مثل سیب زمینی گران شود خیلی از مردم به خاطر گرانی اش آن را نمی خرند ولی در کشور ایران هرچیزی که گران می شود مردم بیشتر می خواهند آن را بخرند!»عبدشاه با بیان اینکه در جامعه افراد سودجویی هستند که با احتکارکردن باعث گرانی می شوند خطاب به آن ها گفت: «شما را به خدا این کار را نکنید و به مملکتتان رحم کنید!»

  ***مفاخر دزدی وهابیت!
کارشناس وهابی شبکه وصال به تازگی ادعا کرده که همه دانشمندان و شاعران طول تاریخ سنی بوده اند!
ملازاده مجری وهابی شبکه وصال ادعا کرد: «هر چه دانشمند و شاعر داشتیم همه سنی بودند.» وی افزود: «مولانا، حافظ، سعدی، رودکی، سنایی، نظامی، ابن سینا، رازی، عبید زاکانی، ابوریحان بیرونی، عطار نیشابوری، عمر خیام، ابوبکر محمد کرجی، راغب اصفهانی، بیهقی، فردوسی، طوسی، غزالی و ... و دیگران همگی سنی بودند.»البته پیش از این هم ملازاده، پیامبر اکرم (ص) را نیز وهابی خوانده بود و قبل از آن هم یک کارشناس شبکه مسیحی، حافظ و سعدی را مسیحی خوانده بود!

***منابع مالی تبلیغات نامزدهای حلقه انحرافی
یک منبع مطلع از منابع مالی تبلیغات انتخاباتی نامزدهای حلقه انحرافی پرده برداشت.این منبع مطلع تصریح کرد: هزینه‌های تبلیغاتی حلقه انحرافی را تاکنون سازمان م. ف تأمین می‌کرد که از این پس مقرر شده، فردی به نام آقای «د» که دربخش «م» فعالیت دارد، هزینه‌ها را تقبل نماید. پیش از این اخباری منتشر شد که نشان می‌داد این حلقه انحرافی برای هر نامزد مورد نظر خود در حوزه‌های انتخابیه هزینه‌های‌ تبلیغات انتخاباتی فراوانی در نظر گرفته تا به هر شیوه ممکن مهره‌های خود را برای خدمتگزاری! روانه خانه ملت نماید.

رای بده گوشی همراه بگیر! یکی از نامزدهای معروف نمایندگی مجلس در یک استان مرزی در غرب کشور برای جلب نظر افراد متنفذ و ‏دارای پایگاه جذب رای به هر نفر از آنان سیم کارت و گوشی تلفن همراه هدیه می دهد‏.این نامزد انتخابات و اطرافیان وی از توان اقتصادی و مالی بالایی برخوردار هستند و به این ترفند تبلیغاتی اکتفا ‏نکرده و وعده های دیگری نظیر اشتغال یک نفر در ازای تضمین 500 رای نیز مطرح کرده اند‎. ایرانسل به لندن می رود

*** تهدید شورای نگهبان توسط منحرفین مهره های جریان انحراف که به دلایل مختلف رد صلاحیت شده اند فشارهای زیادی را به شورای نگهبان وارد کرده و خواستار تائید صلاحیت خود شده اند.عمق انحراف مهره های این جریان زمانی آشکار می شود که یکی از مهره های جریان انحراف که از یکی از شهرستان های استان البرز کاندیدا شده و ردصلاحیت شده شورای نگهبان را تهدید کرده است که اگر تائید صلاحیت نشود منطقه را به آشوب خواهند کشاند.وی تصریح کرده برای این کار تا 500 میلیون هم که شده هزینه خواهد کرد.

*** چه می کند این استاندار؟
در پی عزل فرماندار کوهدشت و رییس ستاد انتخابات این شهردرکمتر از 16 روز مانده به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و متعاقب آن عزل معاون فرماندار، توسط استاندار لرستان ،بیش از 20 هزار نفر در اعتراض به این تصمیم مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.
تجمع کنندگان که از طیف‌های مختلف مردم بودند،با حمل پلاکارد و سر دادن شعارهایی،دخالت مسوولان اجرایی در شکل گیری روند جهت دار در انتخابات این شهرستان را محکوم کردند.بنا بر این گزارش فرمانداران 2 شهرستان کوهدشت و نورآباد دلفان از توابع استان لرستان طی هفته گذشته در حالی از سمت خود عزل شدند که هرگونه تغییر مسوولان اجرایی در استانه انتخابات از سوی مقامات ارشد نظام به شدت نهی شده است. 

  ***آب آشامیدنی کشور آرسنیک دارد

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: آلاینده های طبیعی در برخی مناطق کشور باعث شده آب آشامیدنی مردم آرسنیک داشته باشد. سلامت مردم در خطر است. وزارت صنایع به داد سلامت مردم برسد.علیرضا مصداقی نیا، معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: هم اکنون از دو دسته آلاینده در کشور و در برخی شهرهای بزرگ رنج می بریم. مثلاً آلاینده های طبیعی که در برخی استان ها آب آشامیدنی مردم را به آرسنیک آلوده کرده که اینها مربوط به معادن است که ما نمی توانیم خیلی برای رفع آن کاری انجام دهیم. تنها کاری که می توانیم بکنیم در جنبه های دیگر مانند پاکسازی است.

  ***اولین ساحل کولر دار در جهان

دبی که یکی از هفت امارت کشور امارات متحده عربی به شمار می رود، در جدید ترین طرح خود اعلام کرده که قصد دارد اولین ساحل کولر دار در جهان را بسازد.گفته می شود هدف از ساخت این ساحل کولر دار، مقابله با گرما و درجه بالای حرارت به ویژه در فصل تابستان است تا گردشگرانی که قصد پیاده رویی در سواحل دبی را دارند، راحت باشند.بر اساس این طرح که قرار است زیر نظر شرکت "سان لاند امارات" و در آینده ای نزدیک آماده و اجرا شود، دیگر راه رفتن در سواحل دبی که در اواسط تابستان درجه حرارت آن به 50 درجه بالای صفر می رسد، نه تنها سخت نخواهند بود بلکه لذتبخش خواهد شد.

***نامه سرگشاده به خاتمی
به دنبال افشای جزئیاتی از مبالغ دریافتی یکی از سران اصلاحات از کشورهای عربی در رابطه با فتنه 88،‌و نیز افشای فیلم و عکس حضور عطاءالله مهاجرانی تئوری پرداز دولت خاتمی و وزیر ارشاد وی در دربار سعودی، «سید یاسر جبرائیلی»‌ نویسنده کتاب «سودای سکولاریسم» که به جریان شناسی سکولاریسم در ایران بر مبنای زندگی و کارنامه «سید محمد خاتمی» پرداخته است،‌ در نامه ای سرگشاده از خاتمی خواست تناقض ادعاهای «استبدادستیزی» سران اصلاحات و «سعودی ستایی» آنان را حداقل برای حامیانش حل کند.

***مشایی کاندیدایی از تهران
سعید مشایی از حوزه انتخابیه تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر کاندیدای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است .شعار وی توسعه پایداراقتصاد پایدار اشتغال پایدار است .هنوز از نسبت وی با اسفندیار رحیم مشایی خبری در دست نیست .

 ***هنگام قطع برق روزه نگیرید!
مشاور دیوان ملکی عربستان در فتوایی جدید اعلام کرد: در مناطقی که برق به صورت مکرر قطع می‏شود، روزه گرفتن لازم نیست! شیخ عبدالمحسن عبیکان از مفتیان وهابی و مقامات بلندپایه وزارت دادگستری عربستان در فتوایی که در روزنامه "الخلیج" چاپ عربستان منتشر شد، فتوای عدم وجوب روزه برای مناطقی که قطعی مکرر برق دارند را صادر کرد.وی دلیل این فتوا را مشقت‏بار بودن روزه برای ساکنان این مناطق و گرمی بیش از حد هوا در روزهای تابستان ذکر کرده است.عبیکان توضیح نداد که آیا مسلمانان صدر اسلام هم می توانستند با مشقت بار توصیف کردن روزه، از زیر بار انجام این فریضه الهی شانه خالی کنند یا نه؟

 ***اجسام نورانی در آسمان هرمزگان

هر از چند گاهی، یک شی نورانی در منطقه ای از کشورمان رویت می شود که برای اهالی آن مناطق موضوعی جالب به شمار می رود به گونه ای که تا مدتها در بین مردم شایعات و روایات مختلفی از ان شنیده می شود.مردم حاجی آباد هرمزگان آخرین افرادی هستند که توانسته اند چنین چیزی را ببینند و درباره آن داستان تعریف کنند. این شی نورانی حوالی ساعت 22 جمعه شب در آسمان این منطقه مشاهده شده است.به گفته برخی از ساکنان این شهر که در 140 کیلومتری شمال بندرعباس واقع است، این شی پرنور در غرب آسمان این شهرستان به سمت استان فارس در فاصله پایین تر از ستارگان در حرکت بوده و اندازه این شی نورانی به یک توپ فوتبال نزدیک بود.با توجه به کوچکی این شی نورانی، امکان عکسبرداری از آن برای مردمی که آنرا دیده اند ممکن نبود اما بسیاری، تلاش کردند با دعوت دیگران به دیدن این وسیله عجیب، آنها را هم در تعجب خود شریک کنند.این شی که به صورت آرام آرام در غرب آسمان این منطقه در حرکت بود به مدت یک ساعت مشاهده و سپس در بین نور ستارگان محو شده است.

  *** سازمان بدون سرپرست!

در حالی که هفته ها از بازداشت رئیس یکی از بزرگترین سازمانهای دولتی ایران می گذرد هنوز سرپرستی برای آن تعیین نشده است .سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران(ایمیدرو) که با گردش صدها میلیارد تومانی و سهامداری شرکتها وکارخانه های مهمی همچون ذوب آهن، فولاد مبارکه ، مس و .... می باشد در بلاتکلیفی بسر می برد.این در حالی است که ایمیدرو دهها پروژه توسعه ای در دست داشته و بار بخش معادن وزارتخانه عظیم صنعت، معدن و تجارت را به دوش می کشد .هنوز مشخص نیست با چه هدفی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعیین سرپرست برای این سازمان تا زمان انتخاب رئیس جدید خودداری می کند . با این وجود شائبه حمایت همه جانبه وزیر از رئیس بازداشتی ایمیدرو در اذهان تقویت می شود .

 

ایرانسل به لندن می رود

ایرانسل با حمایت یک میلیاردی از تیمهای اعزامی به المپیک لندن حمایت می کند. بعد از شوک خبری ایرانسل به دلیل حمایت این اپراتور از لیگ برتر فوتبال و حاشیه های بعد از آن حضور اپراتورهای تلفن همراه بعنوان حامی برای عموم پذیرفتنی تر شد.مقوله ای که می تواند التیام بخش زخمهای مزمن ورزش آسیب دیده باشد و واقعا چه مرهمی موثرتر از پول! در همین راستا ایرانسل در ادامه حضور پررنگ خود در عرصه های مختلف فرهنگی و ورزشی امروز سومین قرارداد ورزشی خود را بست.

ضرب الاجل دولت برای فروش هما پس از ناموفق بودن عرضه سهام شرکت هواپیمایی ایران ایر در بورس، شنیده شده طی روزهای اخیر دستوری از سوی شورای عالی اداری به نیکزاد وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده که بر اساس آن، این وزارتخانه موظف است ظرف یک سال آینده نسبت به واگذاری شرکت هما و مرکز آموزش وابسته به این شرکت با کلیه نیروها، اموال، امکانات و تجهیزات از طریق سازوکارهای قانونی به بخش غیردولتی اقدام کند.
 

گروگانگیری در بنیاد شهید ایلام
ساعت 10 صبح دیروز یکشنبه 23 بهمن ماه یک مرد 25 ساله با یک قبضه سلاح برنو وارد بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام شد و سه نفر را به گروگان گرفت.به گزارش «جمهوری اسلامی» بعد از آنکه این شخص، در محاصره کامل نیروی انتظامی قرار گرفت، سرانجام حدود ساعت 14 و 30 دقیقه خود را تسلیم کرد.وی علت این کار دفاع از ناموس عنوان کرد. چگونگی ماجرا توسط مسئولین مربوطه درحال بررسی است.
اقدام عجیب یک مدیرمحیط زیست

در حرکتی توجیه ناپذیر مسئولان باغ گیاهشناسی نوشهر اقدام به قطع شماری از درختان ارزشمند این باغ کردند.در حال حاضر قضیه احداث کمربندی توسط اداره بنادر و دریانوردی از طریق باغ گیاهشناسی نوشهر حل شده است اما این بار رئیس بخش گیاهشناسی این باغ در اقدامی عجیب تعدادی از درختان ارزشمند این باغ را قطع کرده است.این درختان که بالغ بر 20 اصله از گونه های با ارزشی مانند کریپتومریا، گل توری و سایر گونه ها هستند در روند تحقیقاتی این باغ نقش بسزایی دارند.

دلارهای تقلبی در بازار ایران
اخیرا با افزایش قیمت دلار در داخل کشور، دلارهای تقلبی به صورت گسترده در میان مردم توزیع شده است.
گفته می شود منشا اصلی چاپ و تولید این دلارهای تقلبی کردستان عراق بوده و از طریق مرز زمینی و به صورت قاچاق وارد کشور شده است. این دلارهای تقلبی با کیفیت بسیار بالایی در قطعات 100 دلاری و 50 دلاری چاپ شده‌اند که تشخیص تقلبی بودن آن بسیار مشکل است و تنها صرافی‌ها و کارشناسان بانک مرکزی امکان تشخیص تقلبی بودن این دلارها را دارند.

اخبار برگزیده

مه‌آفرید امیرخسروی در دادگاه/ «اختلاس 3000 میلیاردی» روی آنتن تلویزیون/ ابوشریف یک‌بار دیگر در ایران ظاهر شد و ...

تولید 206 اتوماتیک متوقف شد
رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به مشکلات شرکت ایران خودرو در تهیه گریبکس برای ۲۰۶ اتوماتیک گفت: تولید این خودرو در حال حاضر متوقف شده است.

انتقاد کفاشیان از مصاحبه خیالی
علی کفاشیان درباره گفتگویی که از قول او در یک روزنامه ورزشی اواسط هفته گذشته منتشر شده بود، اظهار داشت: جملاتی در آن گفتگو آمده بود که من هرگز بر زبان نیاورده‌ام و برای خودم هم عجیب بود که چنین گفتگویی منتشر شده است، چرا که من اصلا با آن روزنامه هرگز جملاتی را بر زبان نیاورده‌ام.

قطع برنامه"هفت" به خاطر اشتباه منشی صحنه

برنامه «هفت» در حالی بدون اطلاع قبلی به ناگاه قطع شد که فریدون جیرانی، مجری برنامه اعلام کرد که در ادامه شاهد نقد فیلم‌های جشنواره با حضور مسعود فراستی و امیر قادری خواهیم بود.

فیس بوک اسلامی راه‌اندازی می‌شود
قرار است وب سایت " سلام جهان" به عنوان یک شبکه پیشگام در عرصه شبکه اجتماعی اسلامی با هدف ایجاد یک فضای حلال برای مسلمانان در اینترنت راه اندازی شود.

اسیدپاشی‌روی فیلمبردار ایرانی در کابل+عکس
به گفته پلیس کابل، «صافی» هنگام رفتن به محل کارش مورد حمله قرار گرفت و پس از وقوع حادثه سریعا راهی بیمارستان شد.
آیا سال ۲۰۱۲ پایان جهان خواهد بود؟
محمد حسین رجبی دوانی کارشناس تاریخ اسلام، پایان جهان در سال 2012 را از منظر عقلی و شرعی مردود دانست و گفت: اراده الهی بر این قرار گرفته است که جهان با حاکمیت ظالمان و مستکبران پایان نیابد بلکه حکومتی مملو از عدل و داد در جهان حاکم شود.

نخستین طلای کشتی آزاد بر گردن رحیمی
نماینده وزن 55 کیلوگرم کشورمان با پیروزی مقابل کشتی‌گیر ژاپنی در فینال وزن اول رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا نخستین نشان طلا را برای کشورمان به ارمغان آورد.

لیگ ایران؛ چهارمین لیگ آسیا در قرن 21

فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال، لیگ برتر ایران را به عنوان چهارمین لیگ قدرتمند فوتبال قاره آسیا در قرن بیست و یکم معرفی کرد.

جاسوسی هوایی آمریکا از سوریه

مقامات آمریکایی می گویند هواپیماهای بدون سرنشین ارتش این کشور در حال جمع آوری شواهدی برای « واکنش گسترده بین المللی » علیه دولت اسد هستند.

جزئیات اخراج گروهک تروریستی منافقین
بر خلاف ادعای سران گروهک تروریستی منافقین که اعلام کردند تأخیر چند ساعته در اخراج به دلیل کارشکنی مقامات عراقی بوده، تأخیر یاد شده تنها به دلیل اقدامات امنیتی کمیته های وابسته به سازمان ملل بوده است.

اسماعیل‌پور به مدال نقره بسنده کرد

کشتی‌گیر وزن 60 کیلوگرم کشورمان با شکست مقابل نماینده هند در دیدار پایانی رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان آسیا به نشان نقره بسنده کرد.

تبریک سینماگران به «شان علی استون»

جمعی از سینماگران ایرانی با انتشار پیامی به «شان کریستوفر علی استون»، مسلمان شدن او را تبریک گفتند.

عکس/ مه‌آفرید امیرخسروی در دادگاه
دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان فساد بزرگ بانکی صبح امروز شنبه به ریاست قاضی سراج در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران و با حضور جعفری دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.

مناظره صریح افروغ و مطهری با سالک و رسایی
پس از سخنان دکتر عماد افروغ در برنامه پارک ملت، بحث‌های مختلفی درباره آن در کشور شکل گرفت. در همین راستا چندی پیش طی برنامه‌ای زنده در رادیو گفتگو بین دکتر عماد افروغ، دکتر علی مطهری، حجت الاسلام رسایی و حجت الاسلام احمد سالک مناظره‌ای در رادیو گفت‌وگو برگزار شد که در آن مباحث صریحی بین طرفین در گرفت.

تمدن: کاندیداها عکس یکدیگر را پاره نکنند

استاندار تهران با بیان اینکه هیچ کاندیدایی حق استفاده از امکانات دولتی و اداری را ندارد، گفت: اگر کسی از کارکنان دولت در این زمینه مرتکب تخلف شود، در اختیار دادگاه رسیدگی به تخلفات قرار می‌گیرد.

«اختلاس 3000 میلیاردی» روی آنتن تلویزیون

پرونده اختلاس 3000 میلیاردی در سری دوم سریال «جستجوگران» به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی سجادی روی آنتن می‌رود.

سکوت مسئولان در قبال افزایش آرام قیمت دلار
سکوت مسئولان و حضور دوباره دلالان در میدان فردوسی و دلار یک هزار و 900 تومانی حقیقتی است که برخی ها سعی دارند از آن فرار کنند.

سردار بکایی جانشین وزیر دفاع شد
سردار بکایی طی حکمی به عنوان جانشین وزیر دفاع معرفی شد.

آخرین تحولات شهر حمص سوریه

350 شبه نظامی مسلح سوریه در شهر حمص خود را به نیروهای ارتش سوریه تسلیم کردند، همچنین نیروهای امنیتی سوریه 300 نفر از مزدوران لیبیایی که در سوریه عملیات خرابکارنه انجام می‌دادند را دستگیر کردند.

بازداشت خبرنگار صداوسیما در باکو

در ادامه اقدامات محافل مخالف مناسبات دوستانه رسانه‌ای ایران و جمهوری آذربایجان، پلیس باکو و نیروهای لباس شخصی دو نفر از نیروهای محلی صداوسیما در باکو را بازداشت کردند.

کانادا سرزمین آمال مفسدین بزرگ
پرونده ای به قطر 33 جلد و 12 هزار برگ کیفر خواست؛ این پرونده حجیم تنها یکی از پرونده های متعدد مفاسد اقتصادی است که از ابتدای انقلاب تاکنون در مقاطع مختلف سرباز کرده است. فاضل خداداد، غلامحسین کرباسچی، شهرام جزایری و مه آفرید امیرخسروی نام هایی هستند که به چنین پرونده هایی گره خورده اند.

تحریم، صادرات پتروشیمی را افزایش داد
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه همزمان با افزایش تحریم‌های بین‌المللی، حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال جاری بیش از 10 درصد افزایش یافته است، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفندماه امسال، حجم صادرات پتروشیمی کشور به 14 میلیارد دلار برسد.

ابوشریف یک‌بار دیگر در ایران ظاهر شد+عکس
عباس آقازمانی از اولین فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معروف به ابوشریف که سال‌هاست به پاکستان رفته و در این کشور زندگی می‌کند، در دیدار رییس شورای عقیدتی حکومت پاکستان با امام جمعه شیراز در روز 25 بهمن 1390 حضور داشت.

اخبار روز خوزستان

گزارش لحظه به لحظه از آغاز تا پایان نشست اول:
صبح شنبه با حضور ۳۲ نفر از متهمان، دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی با خواندن کیفرخواست و قضاوت قاضی ناصر سراج آغاز شد. دادستان تهران در این نشست، ضمن تشریح چگونگی تشکیل گروه امیر منصور آریا، از تشکیل پرونده ۳۳ جلدی و دوازده هزار صفحه‌ای برای متهمان خبر داد.
کد خبر: ۲۲۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۶
نخستین جلسه رسیدگی به پرونده بزرگ فساد مالی با حضور متهمان صبح شنبه در محل دادگاه انقلاب تهران آغاز شد.
به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری‌ها، صبح شنبه با حضور ۳۲ نفر از متهمان، دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی با قرائت کیفرخواست و قضاوت قاضی ناصر سراج آغاز شد.

در آغاز متهمان ساعت ۸ وارد دادگاه انقلاب شدند و سپس هیأت رئیسه دادگاه در جایگاه حضور یافتند و با خواندن آیاتی از قرآن مجید، دادگاه کار خود را آغاز کرد. این در حالی است که نماینده دادستان تهران نیز برای قرائت کیفرخواست در جلسه حضور دارد.


دقایقی بعد هم جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، با حضور در شعبه اول دادگاه انقلاب در نخستین جلسه محاکمه مفسدان اقتصادی حاضر شد؛ قرار است بخشی از کیفرخواست متهمان را وی قرائت کند.
چگونگی شکل‌گیری گروه امیر منصور آریا

حاشیه‌های دادگاه:
جلسه محاکمه متهمان پرونده بزرگ فساد مالی، در حالی ساعت 9 و 25 دقیقه آغاز شد که متهمان از دو ساعت پیش و تحت تدابیر شدید امنیتی به دادگاه منتقل شدند.
شماری از بستگان و دوستان متهمان نیز در دادگاه حاضر شدند که از مصاحبه با خبرنگاران خودداری کردند.

چهار نفر از وکلای متهمان زن هستند که قرار است به دفاع از اتهامات موکلان خود بپردازند.
تنها به یک خبرنگار رسانه‌های تصویری اجازه حضور در دادگاه داده شد.
بنا بر تذکر قانونی رئیس دادگاه، انتشار اسامی و تصاویر بدون پوشش متهمان غیرقانونی است.
در ادامه جلسه، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران صبح امروز شنبه در قرائت کیفرخواست متهمان پرونده فساد مالی اخیر با خواندنفراز‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری درباره ضرورت برخورد همه جانبه با مفاسد اقتصادی در تشریح شکل‌گیری گروه توسعه سرمایه‌گذاری امیر‌منصور آریا اظهار داشت: صاحبان اصلی شرکت توسعه سرمایه‌گذاری آریا چهار فرزند ذکور شخصی به نام منصور‌خان در منطقه شهرستان رودبار بودند.

وی ادامه داد: این برادران پیش از راه‌اندازی شرکت آب‌معدنی داماش، زندگی بسیار معمولی داشتند تا اینکه تصمیم به راه‌اندازی این شرکت گرفتند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران خاطرنشان کرد: این افراد از‌‌ همان آغاز با برقراری ارتباط نادرست با برخی مسئولان، عناصر سیاسی و اجرایی و همچنین پرداخت رشوه به کسب ثروت اقدام کردند.

وی با بیان اینکه این ارتباطات نادرست به کام آن‌ها شیرین آمد، گفت: شرکت آریا در سال ۸۵ تأسیس شد که اسناد موجود، نشان دهنده وجود ده‌ها مورد پرداخت رشوه به دستگاه‌های گوناگون از جمله بانک‌ها توسط این افراد بوده است.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: این گروه با رهبری م.الف با برقراری ارتباطات ناصحیح و همچنین پرداخت رشوه‌های کلان به چند هزار میلیارد تومان ثروت نامشروع دست یافت.

تشکیل پرونده ۳۳ جلدی و ۱۲ هزار صفحه‌ای متهمان

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه با کشف این فساد لازم بود، به دلیل حجم گسترده کارشناسی‌های دقیق و ویژه‌ای صورت گیرد، گفت: این کارها با جدیت کامل پیگیری شد و پرونده حاضر، مصداق باند سازمان‌یافته‌ای است که با اقدام مجرمانه خود امنیت اقتصادی کشور را مخدوش کرده است.

کمی بعد از شروع رسمی جلسه دادگاه، جعبه‌ای که حاوی بخشی از اسناد و مدارک پرونده فساد مالی اخیر است و از متهمان به دست آمده، به صورت تحت‌الحفظ به دادگاه آورده شد. مشروح اظهارات دادستان در دادگاه را اینجا بخوانید.
وی ادامه داد: کشف جرم این گروه که در کمتر از یک دهه فعالیت به یک قطب اقتصادی در کشور تبدیل شده بود، از مرداد‌ ماه سال جاری آغاز و در مهر امسال پرونده از دادسرای اهواز به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احاله شد.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه به دلیل اهمیت ویژه پرونده ناظر ویژه دستگاه قضایی برای پرونده تعیین و پرونده کمتر از چهار ماه منتهی به صدور کیفرخواست شد، گفت: در این خصوص ۳۳ جلد پرونده بالغ بر دوازده هزار صفحه تشکیل شده است.

جعفری دولت‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کیفرخواست برای ۳۲ متهم حاضر صادر شده است، ولی در خصوص دیگر متهمان و همچنین بخشی دیگر از اتهامات متهمان کنونی، پرونده همچنان باز است.

بنا بر گزارش‌ها، قرار است پس از پایان سخنان دادستان تهران، بقیه کیفرخواست متهمان از سوی قاضی فراهانی خوانده شود.


آقای «م.الف»؛ متهم ردیف اول

فراهانی، نماینده دادستان تهران پس از اظهارات جعفری دولت‌آبادی، به قرائت گردش‌ کار پرونده و نیز اتهامات متهم ردیف اول این پرونده پرداخت.

وی گفت: آقای م.الف مدیرعامل شرکت توسعه­ سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا و رییس هیأت مدیره شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران، طی سال‌های گذشته، مبادرت به ساخت و یا خرید شرکت‌های متعدد به‌ رغم زیان‌ده بودن آن‌ها کرده و با استفاده از مقررات جاری وقت که به تناسب شرایط حاکم بر اقتصاد کشور وضع شده‌اند، پس از برقراری ارتباط با بعضی از مدیران بانکی و اشخاص صاحب نفوذ، از سیاست‌های انبساطی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بهانه‌ کارآفرینی و اشتغال، سوءاستفاده کرده و منابع هنگفتی را از شبکه بانکی کشور جذب می‌‌کند.

فراهانی افزود: در ادامه، متهم برای وسعت بخشیدن به دامنه گرفتن تسهیلات و فرار از مقررات سیستم بانکی، با تبانی و همکاری دو متهم دیگر پرونده در کمتر از یک سال، ده‌ها فقره گشایش اعتبار اسنادی ایجاد و تنزیل می‌‌کند، در حالی که در هیچ کدام از گشایش‌های تنزیل شده، کالایی بین دو شرکت مبادله نمی‌‌شود و صرفاًبه‌‌ همان اسناد صوری بسنده شده است، حال آن که هشدارهایی نیز در زمینه سوء‌ عملکرد گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا از سوی کمیسیون اصل نود به بانک مرکزی و برخی از بانک‌ها ارایه شده بود.

متهمان شش دسته هستند

فراهانی در ادامه به شیوه‌های سوءاستفاده متهم ردیف اول این پرونده از اشخاص پرداخت و در خصوص متهمان دیگر این پرونده نیز گفت: دسته‌ اول از متهمان به عنوان شرکای اصلی متهم ردیف اول نیز به شمار می‌روند که در تمام مراحل و عملیات مادی این فرایند، از جعل اسناد و استفاده از اسناد مجعول، مبادله‌ اسناد گشایش اعتبار اسنادی، ایجاد شرکت‌هایی در ظاهر غیروابسته به گروه امیرمنصور آریا، انتقال و تبدیل عواید و وجوه ناشی از گشایش‌ها از طریق شرکت‌ها و افراد واسطه یا خرید املاک، شرکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: دسته دوم از متهمان کسانی هستند که به عنوان شریک متهم ردیف اول در این فرایند اقدام کرده‌اند، دسته سوم از این متهمان، اشخاصی هستند که ارتباط متهم ردیف اول با مدیران بانک‌ها را برای تبانی، برقرار کرده‌اند، دسته‌ چهارم از این متهمان، اعضای هیأت مدیره شرکت‌هایی هستند که متقاضی تنزیل گشایش‌های اعتبار اسنادی صوری شده‌اند که برخی از آن‌ها به طمع کارمزد وجوه، به این عمل مبادرت کرده‌اند. برخی نیز به انگیزه گرفتن دستمزد و حقوق گزاف در ارتکاب بزه شرکت کرده‌اند، دسته‌ پنجم، برخی کارکنان گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا هستند که عالمانه و با توجه به رابطه‌ استخدامی ایشان و دریافت حقوق گزاف، هر یک بخشی از بزه را عهده‌دار بوده‌اند و دسته‌ ششم، اعضای کمیته‌ اعتبارات و هیأت مدیره، بازرسی و اداره مناطق آزاد برخی بانک‌ها هستند که بعضاً در انجام وظایفشان، در حفظ وجوه دولتی، تفریط و اهمال کرده‌اند و یا بعضاً عالمانه و عامدانه در تکمیل این فرایند اقدام کرده‌اند.

اتهام فساد فی‌الارض برای متهم ردیف اول

نماینده دادستان تهران در پایان موارد اتهامی متهم ردیف اول را افساد فی الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تبانی و فساد در شبکه­ بانکی کشور و توسل به روش‌های متقلبانه و مجرمانه و اخذ میلیارد‌ها تومان وجوه غیرقانونی، با علم به مؤثر بودن موضوع در مقابله و اضرار به نظام و مشارکت در کلاهبرداری کلان و تحصیل مال از طریق نامشروع جمعاً به مبلغ دو هزار و هشتصد و پنجاه و پنج میلیارد و چهار صد و چهال میلیون تومان با تشکیل و رهبری یک شبکه­ سازمان‌یافته برای ارتکاب جرایمی نظیر ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری، جعل و استفاده از اسناد مجعول و صوری، شرکت در پول‌شویی از طریق مصرف عواید حاصل از جرم پرداخت بیش از سی فقره رشوه، استفاده از اسناد مجعول متعدد مرتبط با گشایش‌­های اعتبار اسنادی تنزیل شده و معاونت در جعل اسناد و تسهیل وقوع بزه اعلام کرد.

نماینده دادستان در پایان این گزارش ضمن اشاره به مستندات قانونی، خواستار مجازات برای متهم ردیف اول شد.


شکایت بانک صادرات از شرکت امیر منصور آریا

در ادامه روند رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ که صبح امروز در دادگاه انقلاب تشکیل شد، نماینده حقوقی بانک صادرات در گزارش شکایت خود از متهمان پرونده گفت: بانک صادرات ایران شعبه‌ای در مجاورت شرکت گروه ملی فولاد ایران که دولتی بوده، داشته است؛ این شعبه در سال ۱۳۶۳ راه‌اندازی و پس از اینکه این شرکت در تاریخ هشتم تیر ماه ۸۸ توسط سازمان خصوصی سازی از طریق مزایده به شرکت امیر منصور آریا واگذار شد. شرکت آریا مدیر قبلی شرکت فولاد را دوباره استخدام کرده و با سندسازی اقدام به تهیه اسناد اعتباری کردند که همه این اسناد صوری بوده است.

وی خطاب به قاضی دادگاه گفت: بانک صادرات به علت مخدوش شدن وجهه خود در داخل و خارج از کشور، هتک حیثیت مدیران و کارکنان و در معرض خطر بودن ال سی‌ها از این متهمان شکایت دارد. همچنین بانک صادرات با توجه به اسناد پرونده، اعلام می‌کند که هیچ مبلغی از بانک صادرات بیرون نشده و همه این اوراق ساختگی بوده است.

اتهامات متهم ردیف اول پرونده از زبان قاضی سراج

قاضی سراج در تشریح اتهامات متهم ردیف اول گفت: وی متهم به افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه سازمان یافته برای ارتکاب جرایمی مانند ارتشا، اختلاس، کلاهبرداری، جعل و استفاده از اسناد مجعول به حجم ۲۸ تریلیون و ۵۴۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است.

سراج درباره اتهامات متهم در زمینه پرداخت رشوه گفت: متهم تاکنون به سی فقره رشوه اعتراف کرده که نزدیک چهارده فقره آن مربوط به مدیرعامل فراری بانک ملی و افراد دیگر است که پرونده در این زمینه مفتوح است.

سراج گفت: پرداخت ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به رئیس شعبه گروه ملی بانک صادرات اهواز، پرداخت یک میلیارد و هفتاد میلیون ریال به این فرد برای پرداخت به کارکنان شعبه مرکزی کیش، پرداخت ۹۰ میلیون ریال به متهم ردیف ۹ که یکی از مسئولان وزارت صنایع است، پرداخت ۵۵۰ میلیون ریال به رئیس شعبه بانک پارسیان شعبه پامنار و بانک تات شعبه بازار مبل، پرداخت ۲۶۶ هزار دلار و ۳۵۰ میلیون ریال به یکی از مسئولان وزارت راه، پرداخت چند فقره رشوه به مبالغ ۱۱۳ هزار یورو و ۲۰۲ هزار یورو و ۸۰۰ میلیون ریال به افراد مختلف از جمله یکی از مسئولان وزارت راه و وزارت اقتصاد، پرداخت ۱۶۸ هزار یورو به مدیر کل راه و ترابری یکی از شهرستان‌ها، از جمله موارد مطروحه در زمینه پرداخت رشوه از سوی متهم است.

عذرخواهی متهم ردیف اول

در ادامه جلسه، متهم ردیف نخست در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اتهامات را به طور کلی قبول ندارم، گفت: از ملت ایران، خانوده شهدا و رهبر معظم انقلاب پوزش می‌طلبم، زیرا قبول دارم که یکسری عملیات خلاف قانون را انجام داده‌ام.

وی ادامه داد: قرار بود کارمندان تحت امر من آزاد شوند، ولی برای آن‌ها بعضا قرارهای بسیار سنگینی گذاشته شد، در حالی که من پذیرفته بودم کارمندان من هیچ نقشی در این قضیه نداشته و رهبری این اقدامات توسط من صورت گرفته بود.


شش ماه و نیم در انفرادی بودم و دو ساعت با وکیلم حرف زدم

وی ادامه داد: تاکنون شش ماه و نیم در سلول انفرادی بوده‌ام و هیچ یک از گزارش‌های مربوط به پرونده را نخوانده‌ام و تنه نزدیک دو ساعت با وکیلم حرف زده‌ام.

قاضی سراج خطاب به متهم گفت: این تازه شروع جلسات محاکمه است و به شما برای خواندن جزء به جزء پرونده وقت کافی داده خواهد شد.

وکیل متهم: دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد

در ادامه این نشست، وکیل مدافع متهم در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اظهارات من بر پایه سخنان مقدماتی با متهم که فقط چند ساعت بود، گفت: با توجه به عنوان اتهامی افساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی، باید بگویم بحث نخست ما، ایراد صلاحیت است که باید بررسی شود، اساسا این موضوع در صلاحیت دادگاه انقلاب هست یا خیر؟

قاضی سراج، خطاب به موکل متهم که رسیدگی به این پرونده را در صلاحیت دادگاه انقلاب نمی‌دانست، گفت: بر پایه مصوبه سال ۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع در صلاحیت دادگاه انقلاب است و بر پایه تفسیر شورای نگهبان، هیچ قانونی نمی‌تواند قانون مجمع را بشکند و در صورت تعارض موارد قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام لازم‌الاجراست.

وی ادامه داد: موضوع تبصره ۶ قانون اخلالگران نظام اقتصادی، رسیدگی به این موارد را در صلاحیت دادگاه انقلاب دانسته است.

سراج همچنین در پاسخ به ادعای وکیل متهم که هنوز پرونده را کاملا نخوانده‌ایم، گفت: پرونده را کاملا در اختیار شما خواهیم گذارد.

متهم: از اینکه غیرقانونی بودن گشایش اعتبارات بی‌خبر بودم

در ادامه جلسه، متهم ردیف نخست با بیان اینکه به هیچ وجه در جریان اینکه گشایش‌ها بدون مجوز بودند، گفت: از طریق یکی از متهمان به نام «ک»، موضوع را فهمیدم و به آقای «الف» خبر دادم. پیش از آن نمی‌دانستم این کارها بدون مجوز انجام گرفته است.

وی ادامه داد: گروه ملی فولاد ایران و شعبه آن، مجوز‌ها را از تهران و خوزستان می‌گرفت و درباره تنزیل‌ها، همه آن‌ها با تأییدیه بانک‌ها از جمله بانک صادرات بوده و تأییدیه صادر شده بود. درباره بانک ملی هم، بانک صادرات کیش همه گشایش‌ها را تأیید کرده و موارد را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه خودم هیچ شبکه‌ای را سازمان‌دهی نکردم و تنها به عنوان خریدار بودم، گفت: اما می‌پذیرم، مقداری از LC‌ها صوری بوده و کالاهایی مبادله نشده است. LC داخلی را خیلی‌ها نمی‌دانستند و ما برای نخستین بار این کار را انجام دادیم؛ رایزنی کردیم و مجوز تنزیل اعتبارات اسنادی را از بانک مرکزی گرفتیم.

وی ادامه داد: نمی‌دانستم حمل جنس یا صوری بودن آن به چه معنایی است و کار‌شناسان می‌توانند بررسی کنند که آیا از بیرون کشور حتی یک مورد گشایش صوری انجام داده‌ایم یا خیر؟

متهم ردیف اول گفت: من از سال ۸۱ تا ۸۸ واردات داشتم و حتی یک دلار هم کالای صوری وارد نکردم، ولی اطلاعاتمان درباره LC‌ها ناقص بود.

متهم ردیف اول پرونده فساد مالی گفت: در مواجهه حضوری هم آقای در اواخر سال ۸۹ موضوع را فهمیده و به اطلاع من رسانده، در حالی که نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان گشایش انجام شده است.

رشوه های پرداخت شده؛ از امور خیریه تا رشوه به خاوری

متهم ردیف اول پرونده فساد مالی اخیر در ادامه دفاعیات خود با بیان اینکه به پرداخت سی مورد رشوه اعتراف کردم، در حالی که موارد پرداختی به آقای «ک» در زمینه امور خیریه بوده است، گفت: همه این مبالغ را در قالب چک پرداخت کردم که حجم آن نزدیک ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان بود.

وی درباره پرداخت رشوه به یکی دیگر از متهمان پرونده به نام «خ . الف» گفت: به این فرد هم نزدیک ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌ام که برای حفظ سهمیه شمش در فولاد بود.

وی درباره پرداخت رشوه به مدیرعامل فراری بانک ملی گفت: آقای خاوری شماره حسابی در کانادا اعلام کرده و قرار بود دو میلیون دلار به حساب او واریز شود، ولی در پیگیری‌های بعدی، دریافتم مبلغ ۳ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۵۰ دلار به حساب او واریز شده است که قرار بود در ازای پرداخت این مبلغ، سقف اعتباری ما را از طریق بانک مرکزی بالا ببرد و پولی که داده شد، به این دلیل بود، نه برای تنزیل.

وی ادامه داد: همچنین برای تنزیل در یکی از بانک‌ها ۱. ۱ درصد کارمزد به آقای «هـ ـ س» دادم که برخی تنزیل‌ها را انجام دهد.

قصد خیانت نداشتم وگرنه ...

متهم ردیف نخست درباره ارتباطات میان او و وزارت راه و ترابری گفت: برای اینکه پروژه‌ای را در اختیار بگیریم و هشت هزار نیرو را که نیازمند کار بودند، این پول را پرداخت کردم. قصد خیانت به کشور را نداشتم، وگرنه می‌توانستم به راحتی پول‌ها را از کشور خارج کنم.

وی درباره اینکه بخشی از پول‌ها را از کشور خارج کرده‌ام، گفت: به دلیل اینکه تحریم بودیم، باید پول را نقدی پرداخت می‌کردیم، زیرا بدون پرداخت نقدی پول، اجازه گشایش اعتبار به ما نمی‌دادند.

وی در زمینه راه‌آهن خط شیراز ـ بندرعباس گفت: در این پروژه، مشاوری به ما معرفی شد که بالا‌تر از نرخ با آن قرارداد بستیم تا آقایان بتوانند پولشان را بگیرند و کار را به ما بدهند.

در این زمینه، سه تفاهم‌نامه اجرا کردیم و یکی از مشاوران از ما چهارصد میلیون تومان پول گرفت تا آن را به یکی از مسئولان وقت وزارت راه بدهد، ولی باز هم اتفاقی نیفتاد تا اینکه کار به صورت فاینانس انجام شد.

وی با بیان اینکه در شانزده مورد، بقیه پرداخت رشوه بسیاری از آن‌ها عیدی بوده است، گفت: مواردی هم مربوط به خاوری و مسئولان وزارت راه است، مبالغ را به جزییات یاد ندارم و به طور کلی در حیطه اطلاعاتی آقای «گ» است.

وی با بیان اینکه چهار میلیارد تومان به یکی از مشاوران در قالب چک پرداخت کردم، گفت: این پول به حساب یکی از مشاوران که در خاطرم نیست، واریز شد و او از سهم خود، هفتصد میلیون تومان به عنوان پورسانت داده بود که این مبلغ به حساب ما برگشت و به سه نفر از مسئولان وزارت راه هم پورسانت داده بود.


پرداخت پول با کیف‌های مشکی رنگ

متهم ردیف اول پرونده فساد مالی درباره پرداخت پول با کیف‌های مشکی‌رنگ گفت: بابت پول‌هایی که آقای «ن» برای مشارکت به ما داده بود، هشت میلیارد تومان به او پرداختیم که بیش از هفت میلیارد آن درون کیف‌های مشکی‌رنگ بود و بقیه آن هم به حساب امور خیریه واریز شده بود.

وی افزود: بابت ما‌به‌التفاوت سودی که شرکت فولاد می‌گرفت، کیف‌ها را به آقایان «ن» و «س» دادیم و بخش‌هایی را هم آقایان «ن»» و «ش» گرفتند و معمولا درون کیف‌ها را با اسکناس‌های ریال، دلار و یورو پر می‌کردیم.

متهم با بیان اینکه درون هر کیف مبالغ بین دویست تا سیصد میلیون تومان قرار می‌گرفت، گفت: برخی را مقابل منزل خود، برخی در دفتر و برخی را هم در خیابان به آقای «ن» شخصا تحویل می‌دادم.

خانم «الف» کیف‌ها را به من می‌داد و من هم به او تحویل می‌دادم.

اعترافات نشان می‌دهد که کار شبکه‌ای صورت گرفته است

در ادامه جلسه، نماینده دادستان در واکنش به اظهارات متهم، مبنی بر ناآگاهی از برخی اقدامات انجام شده، گفت: متهم در اظهارات خود گفت: شبکه‌ای را ایجاد نکردم، ولی اگر دقت کنید در دفاعیاتش مدعی شده که در برخی موارد، مسائل را به یاد نمی‌آورد و باید از دیگران پرسید، با توجه به حجم فعالیت‌ها و رشوه‌های پرداختی، طبیعی است که ایشان فراموش کنند، برخی مبالغ را به چه کسانی داده‌اند.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که کار شبکه‌ای انجام گرفته است و ایشان برای اقدامات خود حلقه‌های متعددی از جمله برای ارتباط با مدیران بانک ملی، بانک صادرات و بانک سامان تشکیل داده بود.

وی افزود: بسیاری از کارکنان اعتراف کرده‌اند که به دلیل شدت اعمال فشار و کنترل متهم، آن‌ها حتی آب هم نمی‌خوردند. در میان زیرمجموعه مدیریتی وی اتفاق نظر وجود دارد که مدیریت همه کار‌ها با متهم ردیف اول بوده است.

نماینده دادستان با طرح این پرسش که آیا تشکیل شرکت‌های صوری برای خدمت به کشور بوده است، گفت: بر پایه اعترافات سایر متهمان همه این کارها برای انجام جرایم بوده است.

متهم ردیف اول، سلطان رشوه است

وی با بیان اینکه متهم ردیف اول این پرونده را می‌توان سلطان رشوه نامید، گفت: چشم اسفندیار همه کارهای او برای رفع موانع پرداخت رشوه بوده است. خیلی‌ها حرص و طمع داشتند که با او ارتباط برقرار کنند تا مبلغی را از او بگیرند، زیرا مشهور شده بود، هر کس با او دست بدهد پولی دریافت می‌کند.

نماینده دادستان درباره اظهارات متهم مبنی بر اینکه برخی از مبالغ پرداختی را تحت عنوان امور خیریه داده است، گفت: این‌ها مؤسسات خیریه‌ای را بعضا با نام ائمه تشکیل داده بودند تا نام رشوه دادن را پرداخت برای امور خیریه جا بزنند.

نماینده دادستان خطاب به متهم و با بیان اینکه بکوشید با صداقت سخن بگویید، گفت: برادر متهم و خاوری به کانادا فرار کردند. آقایان «ح  ـ س»، «ع ـ ش»، «ب ـ ب» در حال حاضر فراری هستند.

نماینده دادستان گفت: همین که متهم قبول دارد شرکت‌های صوری را تشکیل داده است در زمینه اخلال در نظام اقتصادی کفایت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: متهم می‌گوید، از مجوز نداشتن اسناد بی‌خبر بوده، ولی پرسشی که مطرح است، این که چگونه برای یک LC که چند ماه وقت لازم است، ایشان در تهران بودند و در اهواز روزانه برایش گشایش اعتبار می‌شد؟!

متهم: قبول دارم که با مدیریت من خلاف‌هایی صورت گرفته

متهم بار دیگر در دفاع از خود گفت: من خودم هم قبول دارم با مدیریت من خلاف‌هایی صورت گرفته است، همچنین مبلغ یک میلیون دلار به آقای «خ- م» پرداخت شد تا در بانک ملی سپرده‌گذاری کند. با آقای «الف» هم به طور خصوصی جلسه برگزار می‌کردم تا اینکه مجوز بانک آریا را گرفت.

متهم ردیف اول با بیان اینکه هفده کارخانه ساخته‌ام، گفت: من اگر فکر خلاف داشتم و اگر می‌خواستم همه پول را از کشور خارج می‌کردم. من یک آپارتمان در آستاراخان خریدم و قرار بود به گفته خاوری، قرار بود از این راه، بخشی از دلار‌ها وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه چهار ماه پیش، سخنی نگفتم، ولی هم‌اکنون می‌خواهم حرف بزنم و هر حکمی که صادر شود، می‌پذیرم، گفت: می‌دانم که اقدامات خلاف من، باعث تزلزل در کشور شده و می‌دانم که همه رویدادها با آگاهی من بوده است.

وی همچنین درباره جعل امضا گفت: شخصا به خانم «ع ـ ح» گفتم که در زمینه پرونده آهن و فولاد امضا کند، ولی این کار به معنای جعل نبود. به عنوان مدیرعامل این کار را کردم و اگر به شخص دیگری هم می‌گفتم، این کار را می‌کرد.

قاضی پرونده: در مورد پولشویی چه دفاعی دارید؟

قاضی پرونده از م.الف سئوال کرد در مورد پولشویی‌ها چه دفاعی دارید، گفت: م.الف درباره اتهامات خود در زمینه پولشویی گفت: از دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، هزار میلیارد آن تسویه شده و این جزء قوانین است که به جای بانک مرجع می‌توان به بانک طلبکار پول داد که ما هم این کار را کردیم.

وی افزود: همه این کار‌ها در اهواز انجام می‌شد و از اینکه مجوز نداشت خبر نداشتم. نمی‌دانستم که این اتفاقات پولشویی است ولی قبول دارم که این کار‌ها اتفاق افتاده است.

قاضی در پاسخ به اظهارات متهم گفت: مگر می‌شود به همین راحت ال سی باز کرد امروز یک جوان برای ۵ میلیون تومان وام باید ماه‌ها انتظار بکشد در حالیکه شما می‌گویید نمی‌دانم چطور ال سی باز شده است؟

متهم گفت: من نمی‌دانم آقای «ک» (رئیس شعبه بانک صادرات اهواز) بهتر می‌داند.

وی افزود: بانک ملی برای اینکه به سود خودش برسد این کار را کرد و خاوری پولی را که گرفت برای این بود که سقف اعتبارات ما را بالا ببرد.

رئیس شعبه بانک: م. الف از همه ماجرا خبر داشت

در ادامه جلسه آقای «س- ک» رئیس شعبه صادرات فولاد ملی در جایگاه قرار گرفت و در واکنش به اظهارات متهم ردیف اول گفت: وی به طور کامل از این ماجرا‌ها اطلاع داشت و اسناد از سوی کارخانه به دست ما می‌رسید.

وی با بیان اینکه در این ماجرا دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان پول گرفته است، گفت: همه مجموعه بحث مدیریت م.الف در جریان این اقدامات بوده است. شاید روز اول این موضوع را نگفتم ولی مدیر کارخانه وی در جریان تمام امور بود.

پایان نخستین جلسه دادگاه متهمان فساد مالی

بنا بر گزارش‌ها، اولین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر دقایقی پیش (ساعت ۳۰: ۱۲) به پایان رسید، در حالی که متهم ردیف اول، م.الف معروف به آریا، در حال دفاع از اتهامات خود بود.

قاضی پرونده اعلام کرد: تاریخ بعدی دادگاه متعاقبا ‏اعلام خواهد شد.

اخبار مرکز استان

عکس / مدیر سابق گروه ملی خوزستان در دادگاه

اخبار انتخابات مجلس

204 هزار رای اولی در خوزستان

شوشان : رییس ستاد انتخابات استان خوزستان گفت: در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان 204 هزار رأی اولی پای صندوق رای می‌روند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان، حمید قناعتی گفت: با مشارکت آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی برای حضور گسترده این تعداد اقداماتی انجام شده است.

وی افزود: رأی اولی‌های استان علاقه مند و منتظر حضور در پای صندوق های رأی هستند.

قناعتی اظهار داشت: 2 هزار و 89 صندوق رأی در سراسر استان به صورت ثابت و سیار در روز انتخابات آماده اخذ رأی از هم‌استانی‌هایمان هستند و تمهیدات لازم برای تجهیز شعب و ثبت نام اعضای مستقر در حوزه‌ها انجام شده است.اعضای شعب اخذ رأی توسط هیئت‌های اجرایی انتخاب می‌شوند.

رییس ستاد انتخابات استان گفت: متولدین اسفند سال 1372 و ماقبل آن می‌توانند طبق ماده 27 قانون انتخابات سوم اسفندماه با در دست داشتن اصل شناسنامه آراء خود را به صندوق‌های رأی بریزند.

قناعتی با تاکید بر اخذ رأی فقط با شناسنامه گفت: در پادگان‌ها، زندان‌ها، بیمارستان‌ها و شرکت‌هایی که تجمع نیروی انسانی دارند صندوق‌های رأی سیار قرار داده می‌شود و در آن مکان‌ها نیز ارائه اصل شناسنامه الزامی است.

اخبار مرکز استان

اولین سامانه اطلاع رسانی دینی خوزستان

شوشان : مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان از رونمایی از اولین سامانه اطلاع رسانی دینی این استان به منظور مقابله با جنگ نرم دشمن خبر داد.

به گزارش مهر ، حجت الاسلام محمد حسین بلک اظهار کرد: امروز شعار رسانه ها انتقال مفاهیم و پیامها در اسرع وقت است و با توجه به حجم بالای تبلیغات دشمنان علیه نظام اسلامی ضرورت اطلاع رسانی دینی در فضای مجازی، دلیل اصلی ایجاد سامانه اطلاع رسانی دینی در استان خوزستان است.

مشاور فرهنگی و امور روحانیون استاندار خوزستان تصریح کرد: اولین سامانه استانی اطلاع رسانی دینی در استان خوزستان ایجاد شده و بدون شک این مرکز اطلاع رسانی دینی باعث اثرگذاری موثر و مفید در سطح جامعه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در کارگروه فرهنگی اجتماعی استانداری خوزستان این طرح به عنوان یک طرح فرهنگی تبلیغی مصوب و مقرر شد در مراحل بعد هر شهرستان به یک سامانه اطلاع رسانی دینی تجهیز شود.

حجت الاسلام بلک در ادامه به اهداف ایجاد سامانه اطلاع رسانی دینی اشاره و مهمترین هدف این سامانه را حضور در فضای مجازی و مقابله با تهدیدات دشمنان در جنگ نرم معرفی کرد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان تاکید کرد: سامانه اطلاع رسانی دینی خوزستان دارای قابلیت پاسخگویی به شبهات فکری و عقیدتی، احکام و مشاوره به دو زبان فارسی و عربی است.

اخبار مرکز استان

برگزاری سالگرد شهادت قاضی شریفی در اهواز

شوشان : با حضور امام جمعه شهرستان مسجدسلیمان، مسوولان قضایی، امنیتی و اجرایی استان خوزستان و آحاد مردم، مراسم سومین سالگرد شهادت قاضی شهید حاج امرالله شریفی در مسجد ارشاد اهواز برگزار شد.

به گزارش ایسنا، امام جمعه شهرستان مسجدسلیمان در این مراسم گفت: جایگاه شهدا بسیار جایگاه رفیعی است به ویژه شهدایی که در زمان صلح شهید می شوند، چرا که این عزیزان نشانه هایی هستند برای این که راه را گم نکنیم.

حجت الاسلام و المسلمین امینی اظهارکرد: شهید شریفی که بحق شایستگی نامشان را داشتند، با شهامت و شجاعت، پرونده بزرگ فساد زمین خواری را دنبال کردند و با این که خطر مرگ را احساس می کردند، در برابر مفسدان کم نیاوردند و نلغزیدند چون ایشان درس آموخته مکتب امام (ره) بودند.

وی ادامه داد: نگاه امام خمینی(ره) متوجه جان ها و اندیشه های ما بود و نوع بیانات و سیاق گفتمان ایشان به اندیشه ما برمی گردد. از همین روست که در کلام ایشان تکریم شخصیت جامعه و احترام به مردم موج می زند.

امینی گفت: رهبر کبیر انقلاب، دلسوز معیشت مردم بود اما عمل و سعی خود را بر مهندسی تحول انسانی جامعه گذاشت.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، اظهارکرد: ایشان ضمن ابراز سرور از پیشرفت های علمی کشور فرمودند که 14 سال از سند چشم انداز توسعه جلوتر هستیم اما مایه تاسف آن است که در بعد اخلاق، ایمان،کمال و تهذیب عقب مانده‌ایم.

امینی افزود: البته این بدان معنا نسیت که ما در بحران به سر می بریم بلکه به آنچه انتظار داشته ایم نرسیده ایم. این جوششی که امروز در این مراسم است و برای خون قاضی شهید موج می زند، حاکی از تربیت نفوس کارآمد از طریق مهندسی قرآنی است.

وی با مذمت دنیا طلبی، گفت: ابن خلدون پدر جامعه شناسی اسلامی، در تحلیل تاریخ اسلام فرمودند متاسفانه بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)آنچنان غفلتی به وجود آمد که روحیه ایثارگری به روحیه سوداگری، تجارت و مطالبه گری تبدیل شد. برای همین است که دو سوم نهج البلاغه در این خصوص نگارش شده است.

حجت الاسلام و المسلمین امینی تصریح کرد: قاضی شهید شریفی با این که می توانست ضمن حفظ جان خود با مفسدان دست دوستی بدهد، زیر بار این خفت نرفت و همانطور که در خانه ای 80 متری زندگی کرد و به گفته نزدیکان و دوستانشان، حقوق خود را ایثارگرانه با فقرا تقسیم می کرد، در راه اسلام و عدالت به شهادت رسید.

وی گفت: در این اوضاع که هجمه های مختلف دشمن، نظام اسلامی و جوانان ما را تهدید می کند به افرادی همچون قاضی شریفی، احمدی روشن و حاج حسن مقدم تهرانی نیاز داریم.

حجت الاسلام و المسلمین امینی افزود: وقتی دادستان کشور را در معرض تهدید قرار می دهند، جای بسی ارج است که قضات دادگاه های ما با تهدیدهای متعدد دست و پنجه نرم می کنند و تن به ذلت نمی دهند. این شجاعت مثال زدنی است و جای تبریک دارد.

وی ضمن تقدیر از رئیس کل دادگستری استان خوزستان در برگزاری این مراسم، تصریح کرد: این مراسم باید هرسال برگزار شود تا یاد آن شهید در دل ها و اذهان مردم زنده بماند و ما نیز امیدواریم به زودی شاهد رسوایی قاتلین این شهید باشیم اما آنچه هدف ماست، تبیین آرمان های این شهید و معرفی ایشان به مردم داشتند.

اخبار انتخابات مجلس

حمله پیامکی به شورای نگهبان

برخی از نامزدهای ردصلاحیت شده مجلس نهم دست به اقدامات غیر معمولی برای بیان اعتراضشان زده اند.

به گزارش خبرآنلاین، از جمله این اقدامات که توسط برخی از نامزدهای ردصلاحیت شده انجام می شود پیامکهایی به شماره تلفنهای شهروندان در آن حوزههای انتخابیه ارسال می شود و از آنان خواسته می شود به سامانه پیام کوتاه هیات بازرسی انتخابات کشور در حمایت از آن نامزد حمایت کنند.

اخبار شهرستانهای استان

افشاگری های رییس شورای شهر دزفول / اقدام مشکوک در واگذاری کارخانه قند/ غارت اموال و دارایی های این کارخانه / برخی نمایندگان حتی نگهبان یک اداره را هم تعیین می کنند /

شوشان: رئیس شورای اسلامی شهر دزفول گفت: با توجه به جایگاه ویژه‌ای که نمایندگان مجلس دارند و حتی گاهی تا تعیین تکلیف نگهبانی یک اداره هم زحمت می‌کشند، آیا می‌توان باور کرد که اگر حل ریشه‌ای برخی مشکلات استان مثل تعطیلی کارخانه قند، در دستور کار مشترک نمایندگان شهرهایی که با آن مرتبط هستند قرار می‌گرفت، همچنان لاینحل باقی می‌ماند؟

علیرضا زمانی‌راد اظهار داشت: همجواری با مرزهای خشکی و آبی، اراضی وسیع حاصل خیز، ذخایر عظیم نفت و گاز، جاری بودن بیش از 70 درصد منابع آب‌ی کشور، جاذبه های متعدد گردشگری طبیعی و تاریخ تمدن، وحدت مذهبی و بسیاری دیگر از ویژگی‌ها و استعدادهای درخشان در خوزستان؛ لیکن با این همه توانایی و استعداد و موقعیت بی نظیر، از نظر توسعه و رشد، از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار نیست.

وی تاکید کرد: حاصلخیزترین اراضی کشاورزی خوزستان مربوط به شمال این استان است؛ کشت چغندر قند یک کشت استراتژیک برای اصلاح اراضی و یکی از گزینه‌های غنی سازی طبیعی زمین‌های کشاورزی است، ضمن آنکه تکمیل کننده چرخه دامداری منطقه است و هزاران نفر از نعمت اشتغال و تبدیل و تولیدات آن بهره‌مند می‌شوند؛ با این وجود‏، متأسفانه در یک اقدام مشکوک و ناپسند، تنها کارخانه قند منطقه شمال خوزستان به بخش خصوصی واگذار شد و پس از غارت اموال و دارایی‌هایش تعطیل و هزاران نفر از شهروندان شوش، اندیمشک و دزفول را به خیل بیکاران منطقه اضافه کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: استان خوزستان با داشتن 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی که حدود نیمی از آنان نیز تجربه بیش از یک دوره نمایندگی مردم در مجلس را در کارنامه خود دارند هرگز شاهد همگرایی و وحدت مشهود در بین آن‌ها نبوده است. نه تنها آثار تفکر ملی بلکه در مواردی اثری از تفکر و اندیشه استانی و منطقه‌ای را نیز در برخی منتخبان خوزستان ملاحظه نمی‌کنیم.

به گزارش فارس ، وی خاطر نشان کرد: با توجه به جایگاه ویژه‌ای که نمایندگان مجلس دارند و حتی گاهی تا تعیین تکلیف نگهبانی یک اداره هم زحمت می‌کشند، آیا می‌توان باور کرد که اگر حل ریشه‌ای برخی مشکلات استان مثل تعطیلی کارخانه قند، در دستور کار مشترک نمایندگان شهرهایی که با آن مرتبط هستند قرار می‌گرفت، همچنان لاینحل باقی می‌ماند؟

زمانی‌راد تاکید کرد: اگر چه ممکن است نمایندگان محترم خوزستان قائل به وحدت، رفاقت و همگرایی باشند اما بازخورد بیرونی عملکرد آنها این‌گونه نبوده است؛ بلکه جامعه شاهد تفرقه و تضعیف این بزرگواران به ویژه در ایام تبلیغات انتخاباتی است و آنچه در عمل مشاهده می‌شود خنثی سازی پیگیری‌هاست.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول افزود:. در اشتغال جدید هم به جای حمایت از به فعلیت رساندن توانایی‌های منطقه، هر یک از نمایندگان کوشش می‌کند تا در سکوت و پنهانی و به تنهایی برای توسعه و اشتغال حوزه انتخابیه خود گام بردارد چرا که نه تنها به حمایت همدیگر امیدوار نیستند بلکه از کارشکنی و سنگ اندازی یکدیگر نیز بیمناک و نگرانند.

وی افزود: برای برون رفت خوزستان از وضعیت فعلی الآن بهترین فرصت است باید در انتخاب‌هایمان ملاک داشته باشیم وبیش از گذشته دقت و تجدید نظر کنیم.

اخبار فرهنگی اجتماعی خوزستان

حواشی اولین نشست مطبوعانی مدیرکل میراث خوزستان/ برخورد نادرست با منتقدان / وعده هایی که عملی نشد

شوشان: روزنامه روزان در شماره امروز خود ضمن اشاره به اولین نشست مطبوعاتی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان به حواشی آن نیز پرداخته و ضمن انتقاد از وعده های عملی نشده میراث فرهنگی در استان نوشت: خبرنگاران پس از درج اخبارها درخصوص میراث به جای ایجاد یک محیط آرام و نقد پذیر با برخوردی نادرست مواجه می شوند، چگونه انتظار همکاری رسانه ها را می طلبد؟

به گزارش شوشان ،  سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی که ادغام شده از سه زمان بود و در هر استانی بخصوص استان خوزستان که یکی از سه استان اول از نظر تعداد آثار ثبت جهانی است در نهایت با جابجایی سازمان جهاد کشاورزی به ساختمان جدیدش، در ساختمان اسبق این سازمان مستقر شدند تا برای اولین بار طعم خانه دار شدن را بچشند.

اولین نشست مطبوعاتی مدیرکل گردشگری با هدف اطلاع رسانی در خصوص پنجمین جشنواره راهنمایان گردشگری کشور امسال به میزبانی خوزستان خواهد بود که در ساختمان جدید برگزار شد. اتاق نشست که بسیار سرد بود و از سوی دیگر مدیرکل محترم به دلیل دیر آمدن بعضی خبرنگاران با حدود 40 دقیقه تاخیر در جلسه حاضر شد. پس از تبریک خبرنگاران به مناسبت ساختمان جدید، فرخی نژاد در رابطه با دغدغه ایجاد زیرساختهای فرهنگی در راستای ارتقای بینش ها در استان، لزوم همکاری همه بخش های فرهنگی استان در راستای معرفی استان و آرزوی تحقق وعده های داده شده در خصوص تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز این اداره در سال آینده مقدمه ای را بیان کرد. بحث جشنواره راهنمایان گردشگری بخش اصلی سخنان وی را شامل می شد که این رویداد را یک اتفاق مهم و بسیار با ارزش برای استان خواند و افزود: پنجمین دوره این جشن با اشعار “راهنمایان گردشگری، پلی میان فرهنگ ها” که برگرفته از شعار جهانی گردشگری “ توریست، پیوند دهنده فرهنگ ها” می باشد به وقوع خواهد پیوست. و دلیل انتخاب استان خوزستان تنوع و تعدد فرهنگ ها و اقوام و عشایر است.

پس از سخنان وی و خانم جهرمی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان خوزستان در رابطه با این جشنواره خبرنگاران به سئوالات خود از مدیرکل پرداختند که پس از هر سوال و پاسخ آن فرخی نژاد از آن ها می­خواست درباره برگزاری جشنواره سوال کنند؛ ولی همه ما می دانیم مشکلات میراث فرهنگی در استان روز به روز بیشتر می شود و از تخریب آثار باستانی به بهانه ترمیم آنها تا عملی نشدن وعده ها و کلنگ زنی10 هتل به دست معاون رئیس جمهور در استان که اجرایی نشد باید نام برد و امسال که استان خوزستان میزبان قریب به 500 نفر از راهنمایان گردشگری کشور خواهد بود بیشتر نمود خواهد یافت. از سمت دیگر با ثب جهانی شوش استان خوزستان از نظر تعداد میراث ثبت شده جهانی رتبه نخست را در کشور کسب خواهد کرد.

فرخی نژاد بازهم از رسانه هایی که مشکلات و چالش های مربوط به گردشگری استان را نقد می کنند انتقاد کرد که باید پرسید که اگر رسانه ای انتقاد و یا تحلیلی منتشر می کند آن اداره کل این فرصت را دارد که با ارسال جوابیه به ابهامات و سوالات مطرح شده پاسخ دهد که تاکنون شاهد آن نبوده ایم.

پیشنهاد دیگر ایشان قرار دادن یک ستون برای معرفی فرهنگ و میراث استان است که لازمه ایجاد آن تغییر نگرش مدیریت میراث در استان به مطبوعات و رسانه ها و تعامل بیشتر با آنهاست؛ چیزی که هنوز از آن فاصله دارد. میراث فرهنگی، میراث همه ایرانیهاست و متعلق به شخصی خاص و گروهی محدود نیست؛ ولی وقتی خبرهای رسیده در خصوص مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری در استان از تخریب ها و تعلل ها حکایت می کند و پس از درج اخبار به جای ایجاد یک محیط آرام و نقد پذیر با برخوردی نادرست مواجه می شوند، چگونه انتظار همکاری رسانه ها را می طلبد؟

خوزستان در هفته ای که گذشت

خوزستان در هفته ای که گذشت.... // از شهردار شدن زن 25 ساله خوزستانی تا سخنان تند شیجونی در اهواز

شوشان: در هفته گذشته شاید مهم ترین اتفاق در خوزستان گرم شدن تنور انتخاباتی و بحث تایید صلاحیت ها در خوزستان از سوی شورای نگهبان بود. برخی کاندیداهای خوزستان با برگزاری جلسات و سرکشی به مناطق مختلف و در برخی موارد توزیع اقلام و دادن وعده و وعید تبلیغات انتخاباتی خود را شروع کردند...

ا

 در هفته ای که گذشت شنیده ها حکایت از آن بود که جمعی از اعضای محترم شورای اسلامی شهر شیبان طرح استیضاح مهندس دغاغله شهردار این شهر را تهیه و در صدد طرح آن در صحن علنی شورا هستند. متاسفانه تراژدی زنجیره ای و غم انگیز استیضاح شهرداران استان خوزستان هر روز در شهری تکرار و موجی از مجادلات و تنش ها را در گوشه ای از این خطه دامن می زند.

در هفته ای که گذشت کاندیدای جبهه پایداری انقلاب اسلامی اهواز مشخص شدند. از قرار معلوم محمد جعفر فلسفی، سید شکرخدا موسوی و سودانی به عنوان لیست جبهه پایداری اهواز معرفی شده اند.

در هفته ای که گذشت به همت یک دوستدار میراث فرهنگی بیش از100 مرغابی در سازه‌های آبی شوشتر رهاسازی شد. تلاش برای افزایش جذابیت سازه‌های آبی شوشتر از سال گذشته آغاز شده است که در این باره بیش از یک هزار نهال در حاشیه رودخانه گرگر حدفاصل بین آبشار‌های شوشتر و برج بند عیار کاشته شد.

در هفته ای که گذشت طلافروشان بهبهان به خاطر سرقت از یک طلافروشی و مجروح شدن یک نفر در این درگیری دست به تحصن زدند و خواستار افزایش امنیت در جامعه و بازار شدند.طبق آخرین اخبار رسیده، طلافروشان در محل فرمانداری حضور داشته و با فرهاد باذلی محبوب، فرماندار بهبهان مذاکراتی را داشته اند.

در هفته ای که گذشت یهودیان آمریکایی ضد صهیونیسم به همرا بازیگر سرشناس صدا و سیما به خوزستان آمدند و در مراسمی خاص یهودیان ضد صهیونیسم از سازه‌های آبی شوشتر بازدید کردند.

این گروه از یهودیان ضد صهیونیست از شوشتر و شوش بازدید کردند و پس از آن از مناطق عملیاتی خوزستان نیز دیدن نمودند.

در هفته ای که گذشت دکتر امیدوار رضایی میرقائد عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مسجدسلیمان، سرانجام بر تصمیم اولیه خود مبنی بر کاندیداتوری از حوزه تهران افشاری کرد و علیرغم اصرار بسیاری از نخبگان برای بازگشت به مسجدسلیمان این نماینده با تجربه ترجیح داد که از پایتخت برای پنجمین بار بخت خود را برای ورود به بهارستان بیازماید. نام این عضو مجمع نمایندگان خوزستان در فهرست جبهه ایستادگی تهران قرار گرفت.

در هفته ای که گذشت بر اثر وقوع دو حادثه رانندگی در بزرگراه خلیج فارس، چهار نفر جان خود را از دست دادند و هفت نفر نیز مجروح شدند. بر اثر این حادثه، دو دستگاه اتوبوس ولوو با یک تانکر حاوی مواد سوختی برخورد کردند. همچنین در همان زمان و به دلیل ترافیک ایجاد شده بر اثر این حادثه، یک خودرو سواری با یک دستگاه کامیون برخورد کرد و بر اثر این حادثه چهار نفر مجروح شدند و دو نفر هم جان خود را از دست دادند.

در هفته ای که گذشت سرمازدگی خسازت فراوانی را به خوزستان و کشاورزی آن وارد نمود. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سرمازدگی اخیر بیش از 343 میلیارد تومان به کشاورزی استان خوزستان خسارت وارد کرد.بیشترین خسارت به مزارع نیشکر، گندم آبی، جو آبی، سبزی و صیفی، سیب زمینی و حبوبات وارد شده است.

در هفته ای که گذشت نماینده مردم بهبهان و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با تایید ردصلاحیت خود از سوی شورای نگهبان، گفت که علت این ردصلاحیت، عدم التزام به اسلام عنوان شده است. سیدحاجی‌محمد موحد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: با توجه به فرصت پیش‌بینی شده برای کاندیداهای ردصلاحیت شده، به موضوع ردصلاحیتم اعتراض کرده و منتظر نتیجه هستم. بر اساس بند یک ماده 28 قانون انتخابات هر داوطلبی باید التزام عملی به اسلام و نظام اسلامی داشته باشد.

در هفته ای که گذشت سید شریف حسینی نماینده فعلی مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی که در دور سوم بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس نهم، تایید نشد گفت : رواج شایعاتی از جمله اینکه رد صلاحیت اش بخاطر مسائل مرتبط با اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بوده شایعه است و اتهامی که به من زده شده، غیر از این است.

در هفته ای که گذشت امین حبیبی قلابی دستگیر شد.امین حبیبی از خواننده‌های مطرح سالهای اخیر – و شاید بتوان گفت بدشانس‌ترین آن‌ها – است که به واسطه آلبوم‌ها و آهنگ‌هایش محبوبیت قابل توجهی در میان علاقه مندان به موسیقی کسب کرده است. هفته گذشته فردی با سوء استفاده از شهرت امین حبیبی و جا زدن خود به جای وی اقدام به برگزاری کنسرت و به جیب زدن میلیون ها تومان کرده بود .

در هفته ای که گذشت مسعود اسدی رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان به عنوان رئیس هیات مدیره مجمع ملی هماهنگی تشکل های کشاورزی ایران منصوب شد.

در هفته ای که گذشت دبیر کانون جهانگردی آبادان به گردشگران، مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور توصیه‌ کرد تا هنگام مسافرت به آبادان از آب این شهرستان ننوشند. احمد امیری گفت: مهمانان نوروزی و کاروان‌های راهیان نور که در ایام نوروز وارد آبادان می‌شوند بهتر است برای تهیه آب آشامیدنی خود از آب لوله کشی شهری اسفتاده نکنند و آب شرب مورد نیاز خود را از آب‌های بسته‌بندی شده تهیه کنند.

در هفته ای که گذشت مدیر کل پزشکی قانونی خوزستان از کاهش 15.6 درصدی آمار مرگ ناشی از سوختگی در سال جاری خبر داد. سید فرزاد حسینی گفت: در 9 ماهه امسال 144 نفر بر اثر سوختگی در استان خوزستان جان خود را از دست داده‌اند.

در هفته ای که گذشت جواد رخ‌زیور یکی از جودوکاران تیم آبادان در مسابقات دهه فجر بر اثر ضربه شدید مغزی درگذشت. این جودوکار پس از برخورد سرش با تاتامی به مسابقه ادامه داد و داور پس از پایان بازی، نتیجه را اعلام کرد. پس از خروج از محل مسابقه حال وی بد شد و سریعا به بیمارستان گلستان اهواز انتقال پیدا کرد.این جودوکار که دچار خون‌ریزی مغزی شده بود، با سرعت عمل خوب کادر پزشکی بیمارستان گلستان، تحت جراحی قرار گرفت و عمل نیز موفقیت‌آمیز بود ولی چند ساعت پس از عمل فوت کرد.

در هفته ای که گذشت اولین شهردار زن استان توسط شورای شهر شاوور شوش انتخاب و سر گرم کار شده است. فاطمه شریفی که هر پنج رأی اعضای شورای این شهر را دارد و از این بابت هم منحصر به فرد است چون به اتفاق آرا انتخاب شده است، او فقط 25 سال دارد.

در هفته ای که گذشت محمد باقر شریعتی" شهردار اسبق بهبهان که از حوزه انتخابی بهبهان پای به عرصه انتخابات نهاده است از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شد . وی یکی از شانس های جدی برای کسب کرسی مجلس به حساب می آید.

در هفته ای که گذشت تعدادی از تاکسی داران اندیمشک به دلیل عدم افزایش نرخ کرایه تاکسی ها در این شهرستان در مقابل فرمانداری اندیمشک تجمع نمودند.برخی از مسئولین شهرستان قول داده اند ظرف چند روز آینده مشکل آنان را حل و فصل نمایند.

در هفته ای که گذشترئیس دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم به اهواز آمد و در جمع دانشجویان سخنرانی نمود. حمید یعقوبی در افتتاحیه بیست و یکمین گردهمایی روسای مراکز مشاوره دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه شهید چمران اهواز حضور یافت.

در هفته ای که گذشت مدیرکل مسکن و شهرسازی استان خوزستان شایعه آماده نبودن ورزشگاه 50 هزار نفری غدیر اهواز که قرار بود دهه فجر افتتاح شود را مغرضانه دانست و گفت چنین موضوعی صحت ندارد و به نظر من دامن زدن به چنین شایعه ای مغرضانه و صرفا به منظور تخریب است !

 

در هفته ای که گذشت قرار بود رییس جمهور به منظور افتتاح چند پروژه مهم از جمله پل هشتم (کابلی) اهواز و ورزشگاه 50 هزار نفری غدیر در بهمن ماه به اهواز سفر کند. از قرار اطلاع سفرهای استانی رییس جمهور به بعد از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی موکول شده است.

در هفته ای که گذشت حجت الاسلام شجونی که به مناسبت دهه مبارک فجر به اهواز دعوت شده بود در مسجد موسی ابن جعفر گفت: این دو سال هم خواهد گذشت و از دست احمدی نژاد راحت خواهیم شد !

در هفته ای که گذشت معاون رییس جمهور میهمان و سخنران ویژه راهپیمایی 22 بهمن ماه شهرستان اهواز بود. ابراهیم عزیزی با بیان این که انقلاب اسلامی اسوه حسنه و الگو گرفته از قیام امام حسین است گفت: قبل از انقلاب، طاغوت، فساد، ظلم ، استبداد، دیکتاتوری و نوکری اجانب بر ما حاکم بود ولی امام با پیروی از پیامبر اکرم‌(ص) اسلام را زنده کرد.

در هفته ای که گذشت نخستین کنگره ادبی شاعر النبی در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.این کنگره با پخش سرود ملی ‌جمهوری اسلامی ایران و معرفی هیات داوران متشکل از دکتر عباس عباسی‌طایی، استاد حسن ساعدی، دکتر محمد جوروند، استاد حاج عباس حزباوی و دکتر عدنان غزی، از شاعران و ادیبان برجسته شعر عربی استان خوزستان، شروع شد.

در هفته ای که گذشت اولین افتتاح با حضور اولین سرپرست سازمان جدید صنعت ، معدن و تجارت رقم خورد. کشتارگاه صنعتی زرین مرغ کارون در نهمین روز دهه فجر با حضور سرپرست سازمان صنعت، معدن وتجارت به بهره برداری رسید. کلنگ این کشتارگاه در سال 1386 در زمینی به مساحت30000متر مربع وبا زیربنای 4800متر مربع به زمین زده شد.

در هفته ای که گذشت حسینیان عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی و همچنین امام جمعه موقت تهران به اهواز آمدند و در همایش بزرگ جبهه پایداری انقلاب اسلامی خوزستان که درمسجد ارشاد برگزار شد شرکت نمودند.

در هفته ای که گذشت یادواره ملی سردار سرلشکر شهید اسماعیل دقایقی در اهواز برگزار شد. در این یادواره که جمعی از مسئولین کشوری و استانی حضور داشتند تاکید شد که شهید دقایقی را می‌توان از منتظران صالح و صادق مصلح کل دانست که در دنیای متلاطم فتنه‌آلود امروز همچون ستاره‌ای درخشان هدایت‌گر نسل جوان، تا رسیدن به ساحل امن ظهور می‌باشد.

در هفته ای که گذشت نخستین همایش مهندسی فرهنگ نام‌گزینی در اهواز برگزار شد. در این همایش ،آیت الله موسوی جزایری تاکید کردند : انتخاب نام نیک و مناسب برای یک نوزاد مسئله بسیار مهمی است و موضوع فرهنگ نام‌گزینی از جمله مواردی است که باید در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

در هفته ای که گذشت بالاخره یکدلی و همدلی مردم و مسئولین به بار نشست و رویا – دختری که در انتظار جراحی به سر می برد - در بیمارستان طالقانی اهواز سه ساعت در اتاق عمل به سر برد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. این اولین مرحله از جراحی رویا بود و به قول پزشکان چندین مرحله دیگر تا بهبودی کامل رویا فاصله است.

در هفته ای که گذشت کارگروه ملی گرد و غبار در سالن جلسات استانداری خوزستان و با حضور جمعی از اعضای کارگروه‌های ملی و استانی مقابله با پدیده گرد و غبار تشکیل شد. کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار از سال 88 و به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد و همه وزارتخانه‌های مرتبط با موضوع گرد و غبار اکنون در این کارگروه عضو هستند. این کارگروه در سطح استان‌ها هم تشکیل شده و با برگزاری جلساتی مستمر، اقدامات دستگاه‌ها در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در هفته ای که گذشت رییس ستاد انتخابات خوزستان با اعلام رد صلاحیت 96 کاندیدای حضور در مجلس نهم گفت: در طی هفت روز مهلت ثبت‌نام در انتخابات 318 نفر کاندیدای حضور در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شدند که از این تعداد 15 نفر استعفا کردند. در نهایت تعداد کاندیداهای تایید صلاحیت شده ‌نهایی هم 207 نفر است.

در هفته ای که گذشت اعضا بدن دختر 18 ساله اهوازی پس از آنکه تیم های درمانی مرگ مغزی وی را تایید کردند اهداء گردید. عمل جراحی پیوند اعضاء در اتاق عمل پیوند بیمارستان گلستان با حضور تیم های جراحی پیوند اعضاء و کلیه با حضور دکتر امین بحرینی فوق تخصص پیوند اعضاء بیمارستان گلستان، دکتر کریم طائی، دکتر اسماعیل موسی پور جراحان کلیه بیمارستان گلستان و دکتر فرحزاد جنّت مکان متخصص بیهوشی انجام و اعضای اهدایی به نیازمندان عضو اهداء شد.

اخبار روز خوزستان

گزارش لحظه به لحظه از دادگاه متهمان اختلاس میلیاردی در خوزستان /ماجرای پورسانت با کیف های پر از دلار/ آریا سلطان رشوه ایران است/ متهم خود را فعال اقتصادی نشان می‌دهد/ این خبر تکمیل می شود...

شوشان: نخستین جلسه رسیدگی به پرونده بزرگ فساد مالی با حضور متهمان صبح شنبه در محل دادگاه انقلاب تهران آغاز شد. صبح شنبه با حضور ۳۲ نفر از متهمان، دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی با قرائت کیفرخواست و قضاوت قاضی ناصر سراج آغاز شد.

در ابتدا متهمان ساعت ۸ وارد دادگاه انقلاب شدند و سپس هیئت رئیسه دادگاه در جایگاه حضور یافتند و با تلاوت آیاتی از قرآن مجید، دادگاه کار خود را آغاز کرد. این در حالی است که نماینده دادستان تهران نیز برای قرائت کیفرخواست در جلسه حضور دارد.

دقایقی بعد هم جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، با حضور در شعبه اول دادگاه انقلاب در اولین جلسه محاکمه مفسدان اقتصادی حاضر شد. قرار است بخشی از کیفرخواست متهمان را وی قرائت کند.

چگونگی شکل گیری گروه امیر منصور آریا

گفتنی است که تعدادی از بستگان و دوستان متهمان نیز در دادگاه حاضر شدند که از مصاحبه با خبرنگاران خودداری کردند.

کمی بعد از شروع رسمی جلسه دادگاه، جعبه‌ای که حاوی بخشی از اسناد و مدارک پرونده فساد مالی اخیر است و از متهمان به دست آمده، به صورت تحت‌الحفظ به دادگاه آورده شد.

در ادامه جلسه، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران صبح امروز شنبه در قرائت کیفرخواست متهمان پرونده فساد مالی اخیر با قرائت فراز‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت برخورد همه جانبه با مفاسد اقتصادی در تشریح شکل‌گیری گروه توسعه سرمایه‌گذاری امیر‌منصور آریا اظهار داشت: صاحبان اصلی شرکت توسعه سرمایه‌گذاری آریا ۴ فرزند ذکور شخصی به نام منصور‌خان در منطقه شهرستان رودبار بودند.

وی ادامه داد: این برادران قبل از راه‌اندازی شرکت آب‌معدنی داماش زندگی بسیار معمولی داشتند تا اینکه تصمیم به راه‌اندازی این شرکت گرفتند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران خاطر نشان کرد: این افراد از‌‌ همان ابتدا با برقراری ارتباط ناصحیح با برخی مسئولان، عناصر سیاسی و اجرایی و همچنین پرداخت رشوه به کسب ثروت اقدام کردند.

وی با بیان اینکه این ارتباطات ناصحیح به کام آن‌ها شیرین آمد، گفت: شرکت آریا در سال ۸۵ تأسیس شد که اسناد موجود نشان دهنده وجود ده‌ها مورد پرداخت رشوه به دستگاه‌های مختلف از جمله بانک‌ها توسط این افراد بوده است.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: این گروه با رهبری مه‌آفرید امیرخسروی با برقراری ارتباطات ناصحیح و همچنین پرداخت رشوه‌های کلان به چند هزار میلیارد تومان ثروت نامشروع دست یافت.

تشکیل پرونده ۳۳ جلدی و ۱۲ هزار صفحه‌ای متهمان

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه با کشف این فساد لازم بود به خاطر حجم گسترده کارشناسی‌های دقیق و ویژه‌ای صورت گیرد، گفت: این اقدامات با جدیت کامل پیگیری شد و پرونده حاضر مصداق باند سازمان‌یافته‌ای است که با اقدام مجرمانه خود امنیت اقتصادی کشور را مخدوش کرده است.

وی ادامه داد: کشف جرم این گروه که در کمتر از یک دهه فعالیت به یک قطب اقتصادی در کشور تبدیل شده بود از مرداد‌ماه سال جاری آغاز و در مهر امسال پرونده از دادسرای اهواز به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احاله شد.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه به خاطر اهمیت ویژه پرونده ناظر ویژه دستگاه قضایی برای پرونده تعیین و پرونده کمتر از چهار ماه منتهی به صدور کیفرخواست شد، گفت: در این خصوص ۳۳ جلد پرونده بالغ بر ۱۲ هزار صفحه تشکیل شده است.

جعفری دولت‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کیفرخواست برای ۳۲ متهم حاضر صادر شده است ولی در خصوص دیگر متهمان و همچنین بخشی دیگر از اتهامات متهمان فعلی، پرونده همچنان مفتوح است.

 

ماجرای پورسانت  با کیف های پر از دلار

شوشان : متهم ردیف اول پرونده فساد مالی بانکی گفت: من خودم هم قبول دارم با مدیریت من خلاف‌هایی صورت گرفته است،

 به گزارش خبرنگار قضایی فارس، متهم ردیف اول پرونده فساد مالی اخیر در ادامه دفاعیات خود با بیان اینکه به پرداخت 30 مورد رشوه اعتراف کردم در حالی که موارد پرداختی به آقای «ک» در زمینه امور خیریه بوده است، گفت: همه این مبالغ را در قالب چک پرداخت کردم که حجم آن حدود 2 میلیارد و 450 میلیون تومان بود.

وی درباره پرداخت رشوه به یکی دیگر از متهمان پرونده به نام «خ - الف» گفت: به این فرد هم حدود 900 میلیون تومان پرداخت کرده‌ام که برای حفظ سهمیه شمش در فولاد بود.

خسروی درباره پرداخت رشوه به مدیرعامل فراری بانک ملی، گفت: خاوری شماره حسابی در کانادا اعلام کرده بود و قرار بود 2 میلیون دلار به حساب او واریز شود اما در پیگیری‌های بعدی متوجه شدم مبلغ 3 میلیون و 109 هزار و 450 دلار به حساب او واریز شده است که قرار بود در ازای پرداخت این مبلغ سقف اعتباری ما را از طریق بانک مرکزی بالا ببرد. پولی که داده شد به این دلیل بود نه برای تنزیل.

وی ادامه داد: همچنین برای تنزیل در یکی از بانک‌ها 1.1 درصد کارمزد را به آقای «هـ - س» دادم که برخی تنزیل‌ها را انجام دهد.

خسروی درباره ارتباطات میان او و وزارت راه و ترابری گفت: برای اینکه پروژه‌ای را در اختیار بگیریم و 8 هزار نیرو را که نیازمند کار بودند. این پول را پرداخت کردم، قصد خیانت به کشور را نداشتم وگرنه می‌توانستم به راحتی پول‌ها را از کشور خارج کنم.

وی درباره اینکه بخشی از پول‌ها را از کشور خارج کرده‌ام، گفت: به دلیل اینکه تحریم بودیم باید پول را نقداً پرداخت می‌کردیم زیرا بدون پرداخت نقدی پول اجازه گشایش اعتبار به ما نمی‌دادند.

وی در زمینه راه‌آهن خط شیراز - بندرعباس گفت: در این پروژه مشاوری به ما معرفی شد که بالاتر از نرخ با آن قرارداد بستیم تا آقایان بتوانند پولشان را بگیرند و کار را به ما بدهند.

در این زمینه سه تفاهم‌نامه اجرا کردیم و یکی از مشاوران از ما 400 میلیون تومان پول گرفت تا آن را به یکی از مسئولان وقت وزارت راه بدهد اما باز هم اتفاقی نیفتاد تا اینکه کار به صورت فاینانس انجام شد.

خسروی با بیان اینکه در 16 مورد بقیه پرداخت رشوه بسیاری از آنها عیدی بوده است، گفت: مواردی هم مربوط به خاوری و مسئولان وزارت راه است، مبالغ را به جزئیات یاد ندارم و به طور کلی در حیطه اطلاعاتی آقای «گ» است.

خسروی با بیان اینکه 4 میلیارد تومان به یکی از مشاوران در قالب چک پرداخت کردم، گفت: این پول به حساب یکی از مشاوران که در خاطرم نیست واریز شد و او از سهم خود 700 میلیون تومان به عنوان پورسانت داده بود که این مبلغ به حساب ما برگشت و به 3 نفر از مسئولان وزارت راه هم پورسانت داده بود.

متهم ردیف اول پرونده فساد مالی درباره پرداخت پول با کیف‌های مشکی‌رنگ گفت: بابت پول‌هایی که آقای «ن» برای مشارکت به ما داده بود 8 میلیارد تومان به او پرداختیم که بیش از 7 میلیارد آن درون کیف‌های مشکی‌رنگ بود و بقیه آن هم به حساب امور خیریه واریز شده بود.

وی افزود: بابت ما به التفاوت سودی که شرکت فولاد می‌گرفت کیف‌ها را به آقایان «ن» و «س» دادیم و بخش‌هایی را هم آقایان «ن»» و «ش» گرفتند و معمولا درون کیف‌ها را با اسکناس‌های ریال، دلار و یورو پر می‌کردیم.

خسروی با بیان اینکه درون هر کیف مبالغ بین 200 تا 300 میلیون تومان قرار می‌گرفت، گفت: برخی را مقابل منزل خود، برخی در دفتر و برخی را هم در خیابان به آقای «ن» شخصا تحویل می‌دادم.

خانم «الف» کیف‌ها را به من می‌داد و من هم به او تحویل می‌دادم.

در ادامه جلسه نماینده دادستان در واکنش به اظهارات متهم مبنی بر بی‌اطلاعی از برخی اقدامات انجام شده، گفت: متهم در اظهارات خود گفت شبکه‌ای را ایجاد نکردم ولی اگر دقت کنید در دفاعیاتش مدعی شده است که در برخی موارد مسائل را به خاطر نمی‌آورد و باید از دیگران پرسید، با توجه به حجم فعالیت‌ها و رشوه‌های پرداختی طبیعی است که ایشان فراموش کنند برخی مبالغ را به چه کسانی داده‌اند.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که کار شبکه‌ای صورت گرفته است و ایشان برای اقدامات خود حلقه‌های متعددی از جمله برای ارتباط با مدیران بانک ملی، بانک صادرات و بانک سامان تشکیل داده بود.

وی افزود: بسیاری از کارکنان اعتراف کرده‌اند که به خاطر شدت اعمال فشار و کنترل متهم آنها حتی آب هم نمی‌خوردند بین زیرمجموعه مدیریتی وی اتفاق نظر وجود دارد که مدیریت همه کارها با خسروی بوده است.

نماینده دادستان با طرح این سؤال که آیا تشکیل شرکت‌های صوری برای خدمت به کشور بوده است، گفت: بر اساس اعترافات سایر متهمان تمام این اقدامات برای انجام جرایم بوده است.

وی با بیان اینکه متهم ردیف اول این پرونده را می‌توان سلطان رشوه نامید، گفت: پاشنه آشیل همه کارهای او برای رفع موانع پرداخت رشوه بوده است. خیلی‌ها حرص و طمع داشتند که با او ارتباط برقرار کنند تا مبلغی را از او بگیرند زیرا مشهور شده بود هر کس با او دست بدهد پولی دریافت می‌کند.

نماینده دادستان درباره اظهارات متهم مبنی بر اینکه برخی از مبالغ پرداختی را تحت عنوان امور خیریه داده است، گفت: اینها مؤسسات خیریه‌ای را بعضا با اسامی ائمه تشکیل داده بودند تا اسم رشوه دادن را پرداخت برای امور خیریه جا بزنند.

نماینده دادستان خطاب به متهم و با بیان اینکه سعی کنید با صداقت صحبت کنید، گفت: مهرگان امیرخسروی برادر متهم و خاوری به کانادا فرار کردند. آقایان «ح -س»، «ع- ش»، «ب-ب» در حال حاضر فراری هستند.

نماینده دادستان گفت: همین که متهم قبول دارد شرکت‌های صوری را تشکیل داده است در زمینه اخلال در نظام اقتصادی کفایت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: متهم می‌گوید از مجوز نداشتن اسناد بی‌خبر بوده است اما سؤالی که مطرح است این است که چگونه برای یک LC که چند ماه وقت لازم است ایشان در تهران بودند و در اهواز به طور روزانه برایش گشایش اعتبار می‌شد.

متهم بار دیگر در دفاع از خود گفت: من خودم هم قبول دارم با مدیریت من خلاف‌هایی صورت گرفته است، همچنین مبلغ یک میلیون دلار به آقای «خ- م» پرداخت شد تا در بانک ملی سپرده‌گذاری کند. با آقای «الف» هم به طور خصوصی جلسه برگزار می‌کردم تا اینکه مجوز بانک آریا را گرفت.

خسروی با بیان اینکه 17 کارخانه تأسیس کردم، گفت: من اگر فکر خلاف داشتم و اگر می‌خواستم همه پول را از کشور خارج می‌کردم. من یک آپارتمان در آستاراخان خریدم و قرار بود به گفته خاوری از این طریق قرار بود بخشی از دلارها از این طریق وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه 4 ماه پیش حرفی نزدم ولی الان می‌خواهم حرف بزنم و هر حکمی که صادر شود قبول دارم، گفت: می‌دانم که اقدامات خلاف من باعث تزلزل در کشور شده و می‌دانم که تمام اتفاقات با اطلاع من بوده است.

وی همچنین درباره جعل امضا گفت: شخصا به خانم «ع -ح» گفتم که در زمینه پرونده آهن و فولاد امضا کند اما این کار به معنی جعل نبود به عنوان مدیرعامل این کار را کردم و اگر به شخص دیگری هم می‌گفتم این کار را می‌کرد.

مه‌آفرید امیرخسروی درباره اتهامات خود در زمینه پولشویی گفت: از دو هزار و 800 میلیارد تومان، هزار میلیارد آن تسویه شده و این جزء قوانین است که به جای بانک مرجع می‌توان به بانک طلبکار پول داد که ما هم این کار را کردیم.

وی افزود: همه این کارها در اهواز انجام می‌شد و از اینکه مجوز نداشت خبر نداشتم. نمی دانستم که این اتفاقات پولشویی است ولی قبول دارم که این کارها اتفاق افتاده است.

قاضی سراج خطاب به متهم پرسید: از چه زمانی از موضوع LCها باخبر شدی و می‌دانستی که سقف این شعبه پرداخت چنین مبالغی نبوده است و مگر امکان دارد اقدامات بدون پرداخت رشوه صورت گرفته باشد.

متهم در جواب گفت: بانک ملی برای اینکه به سود خودش برسد این کار را کرد و خاوری پولی را که گرفت برای این بود که سقف اعتبارات ما را بالا ببرد.

در ادامه جلسه آقای «س- ک» رئیس شعبه صادرات فولاد ملی در جایگاه قرار گرفت و در واکنش به اظهارات متهم ردیف اول گفت: خسروی به طور کامل از این ماجراها اطلاع داشت و اسناد از سوی کارخانه به دست ما می‌رسید.

وی با بیان اینکه در این ماجرا دو میلیارد و  350 میلیون تومان پول گرفته است، گفت: همه مجموعه بحث مدیریت خسروی در جریان این اقدامات بوده است. شاید روز اول این موضوع را نگفتم ولی مدیر کارخانه وی در جریان تمام امور بود.

 

آریا سلطان رشوه ایران است/ متهم خود را فعال اقتصادی نشان می‌دهد

وی خطاب به متهم گفت:‌ مهرگان امیرخسروی کجاست؟، آقای خاوری کجاست؟، آقای حسن- س کجاست؟، آقای عباس- ش کجاست؟، آقای بهروز- ب کجاست؟، همه اینها فراری هستند. معلوم است که اقداماتشان شبکه‌ای بوده است.

نماینده دادستان اعلام کرد: مه‌آفرید خسروی سلطان رشوه ایران است، هرکس با وی دست می‌داد مطمئن بود در این دست پولی است و این خصلت تمامی مجرمان بزرگ اقتصادی، مواد مخدر و مافیای جهان است.

به گزارش مهر، نماینده دادستان پس از استماع دفاعیات مه‌آفرید خسروی در خصوص اینکه وی هیچ اطلاعی از رشوه‌ها نداشته و شبکه‌ای هم کار نمی‌کرد، گفت: طبیعی است حجم بالای رشوه‌ها باعث شود متهم برخی از رشوه‌ها را فراموش کند. حلقه ارتباط با مدیران بانک ملی، حلقه ارتباط با مدیران بانک صادرات و سامان، حلقه کارمندان و بسیاری از شبکه‌های دیگر زیر نظر مستمر آقای خسروی بوده‌اند به نحوی که به اعتراف کارکنان شرکت هیچکس حق آب خوردن بدون اجازه او را نداشته است.

 وی افزود: متهم پرونده براساس اعترافات سایر متهمان سرمایه ملی را به نفع خود مصادره کرده بود. وی تلاش می‌کند خود را فعال اقتصادی زمین‌خورده معرفی کند.

نماینده دادستان اعلام کرد: مه‌افرید خسروی سلطان رشوه ایران است. هرکس با وی دست می‌داد مطمئن بود در این دست پولی است و این خصلت تمامی مجرمان بزرگ اقتصادی، مواد مخدر و مافیای جهان است. این متهم رشوه‌ها و پولهایی را به برخی خیریه‌ها واریز می‌کرد تا خود را مقدس جلوه دهد.

وی خطاب به متهم گفت:‌ مهرگان امیرخسروی کجاست؟، آقای خاوری کجاست؟، آقای حسن- س کجاست؟، آقای عباس- ش کجاست؟، آقای بهروز- ب  کجاست؟، همه اینها فراری هستند. معلوم است که اقداماتشان شبکه‌ای بوده است. حتی یکی از همکاران وی به نام ایرج- ش گفته است آقای خسروی به من گفت از کشور فرار کن و تمام اتهامات را گردن بگیر. متهم خود اقرار کرده معاملات صوری را قبول دارد ولی باز هم دارد اظهارات دیگری در محضر دادگاه اعلام می‌کند.

اخبار روز خوزستان

رشوه 900 میلیونی برای حفظ سهمیه شمش در فولاد خوزستان !

شوشان: نخستین جلسه رسیدگی به پرونده بزرگ فساد مالی با حضور متهمان صبح شنبه در محل دادگاه انقلاب تهران آغاز شد. متهم ردیف اول پرونده فساد مالی در جریان دادگاه رسیدگی به اتهاماتش از واریز رشوه سه میلیون و 109 هزار دلاری به خاوری مدیر عامل سایق بانک ملی خبر داد و گفت: 900 میلیون تومان رشوه به آقای "الف" دادم تا سهمیه شمش ما را در فولاد خوزستان حفظ کند.

به گزارش مهر، مه آفرید خسروی در دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر پس از استماع متن کیفرخواست در پاسخ به پرسش قاضی مبنی بر اینکه آیا اتهامات وارده را قبول داری، گفت: برخی را قبول دارم برخی را قبول ندارم و قاضی گفت باید روشن پاسخ دهی آیا قبول دارید یا ندارد؟ که اعلام کرد قبول ندارم.

متهم ردیف اول پرونده در آغاز دفاعیات خود از ملت ایران، مقام معظم رهبری و خانواده شهدا عذرخواهی کرد و گفت: قبول دارم که بسیاری از این اقدامات خلاف قانون بوده است و از طریق دستورات من انجام می شده ولی کارمندان من بی اطلاع بوده و گناهی ندارند و قرار بود آنها آزاد شوند ولی متاسفانه برای کارمندانم قرارهای سنگینی اتخاذ شده است.

وی افزود: بنده 200 روز است که در انفرادی هستم و گزارشات را ندیده و نخوانده ام و تنها چند ساعت با وکیلم گفتگو کردم.

قاضی از متهم پرسید آیا اخلال در نظام اقتصادی و فساد در سیستم بانکی را قبول دارید که آریا پاسخ داد: اینکه این گشایش ها در قالب ال سی مجوز نداشته است در جریان نبودم. گروه ملی فولاد ایران و شعبه آن مجوزها را از تهران می گرفت و استان هم تایید می کرد و تمام تنزیل ها تاییدیه بانک ها را گرفته است. حتی بانک کیش هم تمام گزارش ها را تایید کرده است بنده هیچ شبکه و سازمانی ندارم.

متهم ردیف اول پرونده با اعلام اینکه قبول دارم برخی از این اقدامات و ال سی ها صوری بوده و کالایی معامله نشده است گفت: آن زمان که ما این کارها را انجام می دادیم هیچ کس در کشور نمی دانست ال سی یعنی چه؟ و خودم هم نمی دانستم حمل جنس صوری چیست. بروید و بررسی کنید من حتی یک مورد گشایش ارزی از خارج از کشور نداشتم و تمامی ال سی ها داخلی بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت رشوه به مسئولان فولاد را قبول دارید، گفت: 900 میلیون تومان رشوه به آقای "الف" دادم تا سهمیه شمش ما را در فولاد خوزستان حفظ کند. همچنین قرار بود 2 میلیون دلار به حساب آقای خاوری مدیر عامل فراری بانک ملی واریز کنم تا مجوز سقف اعتبار شرکت را در بانک ملی از طریق بانک مرکزی بالا ببرد که بعد فهمیدم پول واریزی 3 میلیون و 109 هزار دلار بوده است. همچنین 2 میلیارد و 450 میلیون تومان نیز به آقای "ک" برای یک امر خیر دادم.

مه آفرید خسروی اظهار داشت: در مزایده خط آهن شیراز - بندرعباس هیچکس در 3 مزایده شرکت نکرد که برنامه ما تنها تولید بود و قصد خیانت به کشور نداشتیم اگر قصدمان خیانت بود پول ها را از کشور خارج می کردیم. حال اینکه برخی از کشورها به خارج منتقل شد دلیلش این است که تحریم ها موجب شد که نتوانیم گشایش اعتبار داشته باشیم.

وی افزود: مشاوری از سوی دستگاهی برای همکاری با ما معرفی شد و 4 میلیارد تومان به حساب مشاور ریختیم و این مشاور 700 میلیون تومان پورسانت به آقای "گ" که امور مالی ما بود داد که این شخص پول را به شرکت برگرداند. همچنین این مشاور به 3 نفر از مسئولان وزارت راه هم از این مبلغ پورسانت داد.

متهم ردیف اول اختلاس 3 هزار میلیاردی گفت: فردی به نام "ر" قرار شد 400 میلیون تومان پول از ما بگیرد و به یکی از مسئولان سابق وزارت راه بدهد تا بتوانیم تفاهمنامه ای منعقد کنیم. پول را دادیم ولی خبری نشد.

قاضی از متهم پرسید در مورد کیف های پول صحبت کن که متهم گفت: ما به التفاوت سود شرکت فولاد در کیف های مشکی به صورت تراول، ارز، در بسته های 200 تا 300 میلیون تومانی جاسازی می شد که آقای "ن" برخی از کیف ها را درب خانه ما حضورا دریافت می کرد و برخی هم در مسیر راه به او می دادم.

آریا در ادامه دفاعیات خود گفت: من مدیر عامل بودم و اعتراف می کنم خلاف هایی را انجام داده ام ولی نمی دانم برخی از این رشوه ها چقدر بوده است. به عنوان مثال می دانم که آقای "الف" برای دریافت و اخذ مجوز بانک آریا در اتاق من جلسه داشت ولی نمی دانم به فلان شخص چقدر رشوه دادم. ما 17 کارخانه ایجاد کردیم و اگر می خواستم کلاهبرداری کنم تمامی پول ها را به خارج از کشور می بردم. کارشناسان شما بروند ارزیابی کنند تا ببینند چقدر از این پول ها در داخل هزینه شده است.

وی افزود: بنده آپارتمانی در آستارا خان خریدم و خاوری به من گفت بخشی از پول ها را به آنجا ببر. من 4 ماه صحبت نکردم و هر حکمی که صادر شود را قبول دارم و روی چشمم می گذارم. این خلاف ها موجب آسیب زدن به کشور شده است.

قاضی پرونده از مه آفرید خسروی سئوال کرد در مورد پولشویی ها چه دفاعی دارید، گفت: از این 28 هزار میلیارد تومان 1000 میلیارد تومان آن تصویه شده است. بر اساس قانون به حساب بانک طلبکار واریز شده  است در ضمن ال سی هایی که در بانک صادرات گشوده شده است و پول پیش آن هم واریز شده قانونی بوده من نمی دانستم این اقدام پولشویی است. فقط می خواستیم امضای قراردادها را جلو ببریم.

قاضی در پاسخ به اظهارات متهم گفت: مگر می شود به همین راحت ال سی باز کرد امروز یک جوان برای 5 میلیون تومان وام باید ماهها انتظار بکشد در حالیکه شما می گویید نمی دانم چطور ال سی باز شده است.؟

متهم گفت: من نمی دانم آقای "ک" (رئیس شعبه بانک صادرات اهواز) بهتر می داند. قاضی، "ک" را به جایگاه متهمان فراخواند و وی گفت مسئولان شرکت همه از وضعیت ال سی ها باخبر بودند و حتی فرم های درخواست و پیش فاکتورها را خودشان امضا می کردند. بنده آن 2 میلیارد و 350 میلیون تومان پولی را که از آقای خسروی گرفتم برای کار خیر بود.

به گزارش مهر، اظهارات متهم پرونده به دلیل وقت نماز و اتمام جلسه دادگاه نیمه تمام ماند و الباقی دفاعیات به جلسه بعد ارائه می شود.

اخبار شهرستانهای استان

رئیس شورای شهر شادگان خواستار شد
تبدیل وضعیت کارگران شهرداری شادگان از پیمانکاری به قراردادی

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اسلامی شهر شادگان تبدیل وضعیت کارگران شهرداری شادگان از پیمانکاری به قراردادی را خواستار شد.

خبرگزاری فارس: تبدیل وضعیت کارگران شهرداری شادگان از پیمانکاری به قراردادی

سیدمحمدعلی سیدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان اظهار داشت: از آنجا که اکثریت نیروهای شاغل در شهرداری شادگان را اقشار کم‌ درآمد تشکیل می‌دهند و از طریق پیمانکاران نیروی انسانی مشغول به فعالیت هستند به همین دلیل نداشتن ثبات شغلی و همچنین ضعف حقوق و درآمد کم، موجب نارضایتی این قشر زحمتکش شده‌است.

وی با اشاره به بخش‌نامه معاونت توسعه و مدیریت سرمایه انسانی رئیس جمهور در بهمن‌ماه سال جاری و همچنین مواد پنج و 117 مدیریت خدمات کشوری گفت: این بخشنامه و مواد مبتنی بر تغییر و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و پیمانکاری برای قراردادی کردن این نیروها است و ما بر همین اساس درخواست تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری را به قراردادی ارائه کرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر شادگان افزود: موضوع قراردادهای کاری کارگران باید در اولویت کاری شهرداری‌ها قرار گرفته و توجه ویژه‌ای به آن نشان داده شود زیرا این کارگران سال‌ها با کمترین حقوق زحمت‌های فراوانی را متحمل شده‌اند.

سیدیان خاطرنشان کرد: تبدیل وضعیت کاری این کارگران باید به صورتی انجام شود که از نیروهای موجود در شهرداری برای انعقاد قراردادها استفاده شود به طوری‌که هیچ‌گونه حقی از این قشر ضعیف و کم‌توقع ضایع نشود.

وی در پایان با ابراز امیدواری از مشخص شدن هر چه سریع‌تر وضعیت کارگران شهرداری گفت: توجه به مظلومان و محرومان جامعه همواره باید جزو اولویت‌های کاری هر مسئول قرار گیرد تا بتوانیم جامعه‌ای سالم و پاک داشته باشیم.