سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تصاویر روز رسانه های خبری



هتل‌های شناور چند میلیون یورویی+تصاویر

ماه اوت گذشته نمایشگاهی در سیدنی برگزار شد و قایق‌های لوکس تفریحی به نمایش گذاشته شد.

خبرگزاری فارس: هتل‌های شناور چند میلیون یورویی+تصاویر

به گزارش گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس، این قایق‌های لوکس متعلق به میلیاردرهای هالیوودی است.

ماه اوت گذشته در سیدنی نمایشگاهی برای نمایش قایق‌های لوکس تفریحی برگزار شد؛ این قایق‌ها مانند هتل‌های لوکس بوده اما شناور هستند.

چلسا: 1 میلیون و 700 هزار یورو است و طول آن 30 متر و 40 است و با سرعت 35 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

سی جی: 920 هزار یورو است؛ 22 متر طول دارد و 55 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

IIViaggio: 2 میلیون و 100 هزار یورو است؛ طول این قایق 22 متر و 55 کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

وان وورد: 2 میلیون و 200 هزار یورو است؛ طول آن 25 متر و 60 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

اُفِلیا: 12 میلیون و 200 هزار یورو است؛ 36 متر است و 45 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

وارن 25 ام: یک میلیون و 140 هزار یورو است، 25 متر طول این قایق است و 50 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

Penultimate II:  دو میلیون و 200 هزار یورو است؛ 26 متر طول قایق است.

پاتریوت: 3 میلیون 465 هزار یورو؛ 32 متر طول قایق است و 46 کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931129000093#sthash.hN1g86sM.dpuf

اخبار روز خوزستان



مدیرکل هواشناسی: 
بارورسازی ابرها در خوزستان کارایی لازم را ندارد
اجتماعی  12:6:4 1393/11/30
9311-20814-5 کد خبر
    

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: پتانسیل اجرایی طرح بارورسازی ابرها در استان خوزستان وجود ندارد. همچنین این طرح، کارایی لازم را در این استان ندارد.

 

کوروش بهادری در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: طرح بارورسازی ابرها برای استان خوزستان در نظر گرفته نشده است، به نظر من این طرح مطالعاتی است و ممکن است در نقاطی اجرا شده باشد ولی پتانسیل اجرایی آن در استان خوزستان وجود ندارد و اگر هم این پتانسیل وجود داشته باشد، کارایی لازم را در استان ندارد.

 

وی ادامه داد: بارورسازی ابرها معمولا در مناطقی انجام می​شود که بارش آن​ها بالای 230 میلیمتر است که در خوشبینانه​ترین حالت اگر تمام پیش​بینی​ها در باروری ابرها محقق شود، 10 تا 15 درصد میانگین نرمال بارش را بهبود می​بخشد.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: ما در استانی هستیم که بارش بیش از 48 درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است و 10 تا 15 درصد نمی​تواند مشکلی را از خشکسالی​های 8 سال گذشته که تنش و آسیب به اقتصاد استان خوزستان وارد کرده، حل کند.

 

بهادری افزود: البته هزینه​های اجرای این طرح نیز بسیار بالاست و هر پرواز حدود 100 میلیون تومان هزینه دارد. به نظر من اگر هزینه​هایی که صرف بارورسازی ابرها می​کنند، صرف مدیریت آب در استان کنند بهتر است.

 

وی اظهار کرد: موضوع دیگری که در بحث بارورسازی ابرها وجود دارد، آثار زیست​محیطی ناشی از این عملکرد است. چون در طرح بارورسازی ابرها با موشک یا هواپیما ابر را با "یدور نقره" بارور می​کنند و نقره می​تواند آثار منفی زیست محیطی داشته باشد. البته زمانی این کار انجام می​دهند که هسته​های تشکیل​دهنده باران وجود داشته باشد اما در خوزستان این هسته​ها بسیار است و مشکلی از لحاظ وجود هسته​های تشکیل​دهنده باران نداریم.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بحثی که در استان وجود دارد این است که میزان رطوبت کاهش یافته است. زمانی هورها منبع رطوبت بودند و بادهایی که از سمت عراق می​وزید، رطوبت را از هورالعظیم به سمت استان هدایت می​کرد اما اکنون هورالعظیم خشک است.

 

بهادری عنوان کرد: اکنون بادهایی هم که از شمال غربی و سمت عراق می​وزند دارای رطوبت کافی نیستند.

 

وی ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که سازمان هواشناسی کرده، معتقدیم اینگونه طرح​ها نمی​تواند مشکلی را از کم​آبی استان حل کند. باروری ابر در هیچ جای دنیا برای رفع خشکسالی یا افزایش میزان آب پشت سدها استفاده نمی​کنند. بارورسازی ابرها در مقیاس کوچکی شاید امکان​پذیر باشد اما در وسعتی چندین هزار کیلومتری هرگز قابلیت اجرایی ندارد.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: معتقدیم هزینه بارورسازی ابرها در مقیاس بسیار کوچک در خوزستان، در بخش زیرساخت​های استان، کشاورزی و اصلاح مصرف آب هزینه شود، بهتر است.

 

بهادری درباره وضعیت هوای استان در 24 ساعت آینده، اظهار کرد: آسمان استان نیمه ابری است و به تدریج از بعدازظهر تمام ابری خواهد شد و وضعیت بارش​های پراکنده در سطح استان تا اوایل صبح روز جمعه هفته جاری ادامه دارد.


یک گزارش تاسف آور



اراده قوه قضائیه و رئیس آن برای مبارزه با فساد جدی است
رییس قوه قضاییه از بررسی موضوع یک پرونده 65 هزار میلیاردی مربوط به اعطای تسهیلات بانکی به یک فرد خبر داد که قرار است به زودی بررسی شود.
رییس قوه قضاییه از بررسی موضوع یک پرونده 65 هزار میلیاردی مربوط به اعطای تسهیلات بانکی به یک فرد خبر داد که قرار است به زودی بررسی شود.

به گزارش البرزنیوز به نقل از ایرنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه شورای اداری لرستان در خرم آباد با انتقاد از پرداخت تسهیلات کلان بدون وثیقه های معتبر یا کافی گفت: دو تا سه پرونده بزرگ بانکی باید در آینده نزدیک رسیدگی شود که یکی از این پرونده ها مربوط به پرداخت 65 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک خصوصی به یک فرد است. 

وی افزود: این موضوع بر حسب گزارش بوده و تاکنون در دادسرا یا دادگاه مطرح نشده ، و این در حالی است که گفته می شود بخشی از این مبلغ به صورت ارز از کشور خارج شده است. 

وی تصریح کرد: باید مسوولان اجرایی برای برخورد با فساد پیشقدم شده واجازه ندهند به اموال عمومی و یا منابع طبیعی کشور دست اندازی شود. 

وی با بیان اینکه چهره دستگاه قضاییه تنها برخورد با فساد نیست گفت: تسهیل برای سرمایه گذاری از دیگر برنامه های این دستگاه است که در تمامی استان ها دنبال می شود. 

اخبار سیاسی روز



آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید شیعیان اعلام کرد: داعش این فرزند نا مشروع وهابیت هدیه ای برای یهودیان است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به بیست و ششمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی که در زاهدان در حال برگزاری است، اعلام کرد: در شرایط کنونی همه باید هوشیار باشند و دست در دست هم با روشنگری چهره واقعی این جریان های تکفیری را نشان دهند.

در متن پیام این مرجع عالیقدر شیعیان آمده است: قبل از هر چیز تشکیل این جلسه باشکوه را به همه شما عزیزان و مخصوصا به دست اندرکاران محترم و تلاش گر تبریک می گویم. در تاریخ اسلام بلایی مثل بلای تکفیری ها وجود نداشت؛ این جمعیت نادان و بی رحم و سنگدل که بر خلاف تمام موازین اسلامی و انسانی مسلمانان را می کشند و به طرز بسیار فجیعی سر می برند و گاه آتش می زنند، جمعیت بی سابقه ای در جهان اسلام و بلکه در دنیاست و از سوی دیگر دشمن قدار در کناری نشسته و با کمک پنهانی و آشکار به آنها کشورهای اسلامی را به دست مسلمانان ویران و زمین را از خون بی گناهان، زنان، کودکان، پیران و جوانان رنگین می سازد و از همه بدتر نام خلافت اسلامی بر آن می نهند.

وی در این پیام تصریح کرده است: در این میان آمریکا و اسراییل از همه خوشحال ترند؛ خاخام یهودی مرموز اسراییلی گفته بود که داعش برای ما یهودیان یک هدیه الهی است که به ما ارزانی شده است. سیاستمدار معروف آمریکا گفته بود که گزینه این است که داعش به بغداد برسد و تمام شیعیان را به قتل برساند و اینها نمونه ای از سخنان آنهاست که نشان می دهد داعش، فرزند نامشروع وهابیت چگونه به یاری دشمنان اسلام شتافته است و اهداف نامشروع آنها را به دست خود تحقق می بخشد.

آیت الله مکارم شیرازی در این پیام اعلام کرده است: در چنین شرایطی بر همه مسلمین مخصوصا علمای اسلام و اندیشمندان و فضلا و اهل قلم و رسانه ها لازم است که به روشنگری بپردازند و تکفیری های فریب خورده را راهنمایی و متعصبان آنها را منزوی کنند و ریشه افکار تکفیری را از طریق صحیح بسوزانند.

وی در پایان آورده است: این جانب امیدوارم که در این محفل و مجلس مقدس و در این گردهمایی باشکوه گام های مؤثری در این راه بردارید که ذخیره یوم المعاد شما خواهد بود. خداوند یار و نگهدارتان باد.

سخنگوی کاخ سفید در سخنانی اسرائیل را به تحریف مواضع واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای با ایران از طریق درز گزینشی برخی موارد مربوط به این مذاکرات متهم کرده است.
کاخ سفید در حالی رژیم صهیونیستی را به درز دادن نادرست مذاکرات هسته‌ای با ایران متهم کرده که این مساله نشانگر تشدید تنش در روابط واشنگتن و تل آویو است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: ما می بینیم که یک اقدام در خصوص درز دادن بخش‌های خاصی از مذاکرات ادامه دارد و این اقدام موجب تحریف موضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد که هیچ ابهامی وجود ندارد که برخی چیزهایی که اسرائیلی‌ها در خصوص موضع ما در مذاکرات هسته‌ای گفته‌اند، دقیق نیست.
ارنست در خصوص گزارش روزنامه نیویورک تایمز صحبت می‌کرد که در آن به نقل از مقام های اسرائیلی اعلام شده است که آمریکا به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با ایران را با اسرائیل، محدود کرده است. یک مقام اروپایی نیز در این باره گفته است که از سوی واشنگتن به اروپا هشدار داده شده است که نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با اسرائیل، مراقب باشد چرا که اسرائیل به صورت گزینشی این اطلاعات را درز می‌دهد.
انتقاد بی سابقه سخنگوی کاخ سفید از اسرائیل در شرایطی است که نتانیاهو قصد دارد ۳ مارس در کنگره آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران سخنرانی کند. دعوت بینر رئیس کنگره آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره با انتقادات وسیعی روبرو شده است. این سخنرانی قرار است ۲ هفته قبل از انتخابات سراسری اسرائیل انجام شود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو بر سر انتقادات وی از مذاکرات هسته‌ای با ایران، اختلاف نظر شدیدی دارد. اوباما نیز اعلام کرده است که در جریان سفر نتانیاهو به واشنگتن، با وی دیدار نخواهد کرد.
منبع: تسنیم
بن لادن مامور عربستان، همکار آمریکا
گفته می‌شود وزارت استخبارات عربستان سعودی احتمالاً با همکاری آمریکا از خانواده اسامه بن‌ لادن در این زمینه کمک خواسته باشد. خانواده وی میلیاردها دلار در اختیار داشتند. سرانجام این ۲ سرویس جاسوسی، اسامه را که جوانی افراطی بود، برای این هدف جذب کردند.
 روزنامه لبنانی السفیر با درج مقاله ای از «جان کول»، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا در دانشگاه میشیگان و آکادمی واشنگتن، نوشت: اتهام های تازه ای که زکریا موسوی زندانی وابسته به القاعده در آمریکا اخیراً مطرح کرد، بار دیگر سؤالات در زمینه حمایت رسمی عربستان سعودی از حملات 11 سپتامبر سال 2001 در نیویورک و واشنگتن را زنده کرد. این در حالی است عربستان سعودی با چالش‌های داخلی متعددی در زمینه پیامدهای تأمین مالی گروه‌های تروریستی مواجه شده و اخیرا هجمه گسترده ای از بازداشت عناصر سابق القاعده در این کشور صورت گرفته است. از سوی دیگر شبکه هایی مرتبط با داعش اخیرا در این کشور پدیدار شده اند.

اظهارات علنی موسوی که یکی از عناصر تأثیرگذار در تیم‌های عملیاتی این قاعده به شمار می‌رود ، جنجال گسترده‌ای را در زمینه احتمال حضور شخصیت‌های مطرح از خاندان حاکم عربستان سعودی در روند تأمین مالی گسترده و اساسی گروه افراطی القاعده در دهه 90 ایجاد کرده است. گزارش های موجود در زمینه این اتهامات برخی را به احیای مجدد سوال‌های قدیمی در زمینه فرضیه حمایت دولت عربستان سعودی از حملات 11 سپتامبر واداشته است.

با وجود اینکه فرضیه های این‌چنینی ادعاهای بزرگی هستند که نمی‌شود آن‌ها را اثبات کرد، اما جنجال گسترده‌ای که در پی احتمال تأمین مالی القاعده از سوی عربستان سعودی در آستانه عملیات نیویورک مطرح شد، از 2 دیدگاه اساسی نشأت می‌گیرد.

رویکرد اول براساس اظهارات موسوی که الان حبس ابد را در یکی از زندان‌های ایالتی آمریکا با تدابیر شدید امنیتی پشت سر می‌گذارد، مطرح شده است. این اظهارات فرضیه مذکور را بار دیگر در ویترین رسانه ها مطرح کرد.

رویکرد دوم بر اساس اتهاماتی است که گزارش کنگره آمریکا در مورد حوادث 11 سپتامبر در زمینه تأمین مالی القاعده از سوی عربستان سعودی مطرح کرده کند این گزارش تاکنون فاش نشده است.

اثبات این نکته که عربستان سعودی یا خاندان حاکم این کشور در حملات تروریستی نیویورک و واشنگتن نقش داشته باشند، مشکل و البته غیرمنطقی است. چرا که سران حاکم بر کشور نفتی عربستان از مدت‌ها پیش استقلال و سیاست خارجی خود را در زیر چتر امنیتی آمریکا برده و این کشور بر تمامی مقدرات عربستان سعودی حاکم است و خودش به تنهایی نمی‌تواند از خود در برابر تهدیدات خارجی حفاظت کند. علاوه بر این‌ها حاکمان عربستان سعودی سرمایه‌گذاری‌های بسیار هنگفتی در بازار بورس نیویورک داشتند و در پی حوادث 11 سپتامبر خسارت‌های سنگینی را متحمل شدند و بعد از این حوادث ارزش این سهام به صورت ناگهانی به نصف قیمت خود رسید.

ممکن است که اسامه ‌بن ‌لادن رهبر سابق القاعده از روند تأمین مالی این گروه تروریستی به سوی شخصیت‌های برجسته سعودی در دهه 80 و 90 قرن گذشته میلادی استفاده‌ برده باشد، اما بعید است که شخصیت‌های سعودی از احتمال هدف قرار دادن آمریکا از سوی القاعده اطلاع داشته باشند.

تأمین مالی القاعده از سوی عربستان سعودی به صورت مستقیم مرتبط با حوادث افغانستان است و این روند ادامه سیاست‌هایی بود که رونالد ریگان رئیس ‌جمهور اسبق آمریکا بعد از رسیدن به کاخ سفید در سال 1981 مطرح کرد، به این ترتیب دولت وی در واکنش به تسلط اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان که در سال 1978 رخ داد بود، موضوع تشکیل القاعده را مطرح کرد.

در آن زمان آمریکا از گروه ‌های " تروریستی مخفیانه " در افغانستان حمایت می‌کرد، گروه‌هایی که نام آن‌ها را مجاهدین گذاشته بودند. بیشتر این گروه‌ها از مجموعه پناهندگان افغان در شمال پاکستان تشکیل شد و تمامی آن‌ها در ابتدا دیدگاه‌های دینی نداشتند، بلکه بعضی از آن‌ها رویکردهای افراطی را دنبال می‌کردند اما در دهه 80 قرن گذشته گروه دیگری نیز با نام مکتب الخدمات به این روند اضافه شد که وابسته به اسامه‌بن‌لادن و ایمن الظواهری بود.

دولت ریگان به دنبال تشکیل ارتش های ویژه برای تبدیل کردن افغانستان به ویتنامی در برابر اتحاد جماهیر شوروی بود و در این زمینه از عربستان سعودی ‌خواست تا تأمین مالی محرمانه و جذب داوطلبان به این پروژه را دنبال کند.

گفته می‌شود وزارت استخبارات عربستان سعودی احتمالاً با همکاری آمریکا از خانواده بن‌لادن در این رابطه کمک خواست که میلیاردها دلار در اختیار داشتند، این 2 سرویس جاسوسی اسامه را که جوانی افراطی بود برای این هدف جذب کردند.

بن‌لادن در ابتدا تأمین مالی این عملیات را به عهده داشت، چرا که شخصیتی برجسته و از بازرگانان ویژه این کشور بود و خود را به عنوان تأمین ‌کننده مالی و تحریک کننده اساسی شهروندان در مساجد به اقداماتی که آن ها را جهاد می‌خواند، نشان داده بود.

داوطلبان عرب که بن ‌لادن آن‌ها را به عضویت گروه خود در آورد ، " با مجاهدین افغان " هماهنگ شدند، سی آی ای تصور می کرد که عرب‌ها را آموزش نمی‌دهند و در اردوگاه‌های خود آن‌ها را تجهیز نمی‌کند، اما مشخص بود که تکنولوژی نظامی از عملیات محرمانه گرفته تا روش‌های جنگ چریکی که مجاهدان آن را فرا می‌گرفتند به صورت مستقیم به عناصر مبارز مکتب الخدمات داده می‌شد، گروهی که بن‌لادن در اواخر دهه 80 نام آن را القاعده باید گذاشت.

شوروی در سال 1988 از افغانستان خارج شد و فردی قوی و مارکسیسم به نام محمد نجیب الله را در حاکمیت این کشور قرار داد. وی تا سال 1992 در برابر شبه ‌نظامیان مقاومت کرد، اما در آن سال آن‌ها وارد کابل شدند. بعد از این  حوادث بسیاری از این مبارزان به کشورهای خود بازگشتند، اما برخی دیگر همچنان در افغانستان باقی ماندند. بن‌لادن در سال 1989 به عربستان بازگشت ، اما با فهد بن عبدالعزیز پادشاه اسبق عربستان سعودی اختلاف پیدا کرد.

چرا که وی در سال 1990 با ورود نیروهای غربی به عربستان برای آماده سازی جنگ اول خلیج فارس موافقت کرده بود. در پی این اقدام بن‌ لادن روابط خود با خاندان حاکم عربستان را قطع کرد و به عنصری جدا شده از این خاندان تبدیل شد. چرا که وی گروهک قدیمی خود را برای انجام این عملیات به جای آمریکایی‌ها جمع کرده بود ، اما پادشاه عربستان ترجیح داد نیروهای ویژه آمریکایی به جای داوطلبان افراطی القاعده که لباس هایی چرک و کثیف بر تن داشند، این اقدام را انجام دهند.

درنتیجه این اختلاف بن ‌لادن به سودان مهاجرت کرد و تابعیت سعودی خود را از دست داد. خارطوم در سال 1995 تحت فشار ریاض و واشنگتن وی را اخراج کرد تا بار دیگر به افغانستان بازگردد، جایی که تعدادی از عناصر مبارز قدیمی که در این کشور باقی مانده بودند با او تماس گرفتند. البته آن‌ها نیروهای ملا عمر جریان طالبان جدید را ایجاد کرده بودند، آن‌ها بن لادن را به ملا عمر معرفی کردند و دوستی و مشارکت عمیقی را بین آن ها ایجاد کردند.

بن لادن عناصر القاعده که در تیپ 55 در طالبان حضور داشتند را جمع‌آوری کرد، این گروه از بهترین مبارزان بودند و کم‌ کم تسلط خود را بر بخش‌های شمال شرقی افغانستان آغاز کردند، شکی نیست که عناصری از عربستان سعودی و امارات و پاکستان به صورت گسترده از القاعده حمایت می‌کردند. هدف این کشور از تأمین مالی القاعده  تمرکز در افغانستان به عنوان میدان تأثیرگذاری فراکسیون اهل تسنن افراطی در منطقه خلیج‌فارس بر ضد ایران و هند و جمهوری تازه‌ تأسیس روسیه بود و هیچ کدام از آن‌ها نمی‌دانستند که بن لادن به دنبال حمله به هم‌پیمان اساسی آن‌ها یعنی آمریکا است.

روایت موسوی در مورد فریب سعودی‌ها قانع کننده نیست، هر کسی که اقرارهای وی را مطالعه کرده، می‌تواند تشخیص دهد که وی اضطراب‌های روانی دارد. در هر حال یکی از اهداف القاعده از این حملات ایجاد اختلاف بین عربستان سعودی و آمریکا برای از بین بردن آل سعود بود. از همین رو بود که بن ‌لادن از شهروندان سعودی برای حملات 11 سپتامبر بیش از مصری‌ها و یمنی ها و دیگر تابعیت‌های موجود در سازمان القاعده استفاده کرد.

در این زمینه، اشتباه بزرگ را آمریکا مرتکب شد که روند موسوم به جهاد را بر ضد شوروی ها پایه گذاری کرد و بنیادگرایی ضد امپریالیستی را رواج بخشید ، چرا که قطعاً مشخص بود که این رویکرد بر ضد آمریکا وارد عمل خواهد شد.

خواسته عجیب ارتش انگلیس از نظامیان خود؛
بر اساس این گزارش به نیروهای ویژه بریتانیایی دستور داده شد تا در درگیری با داعش به جای اسیر شدن، تا آخرین نفس بجنگند.
سرویس بین الملل شفاف: ارتش بریتانیا به نیروهای خود در ائتلاف بین المللی علیه تروریستم در عراق و سوریه دستور داد در صورت اسارت توسط داعش، دست به خودکشی بزنند.

روزنامه بریتانیایی « دیلی ستار» روز دوشنبه ۱۶ فوریه، گزارش داد که نیروهای ویژه بریتانیا فرمانی را دریافت کرده اند که براساس آن از نظامیان خواسته شده، «تیر آخر» را جهت خودکشی حفظ کنند تا در صورت نزدیک شدن خطر اسارت توسط داعش خودکشی کنند چرا که نجات آنها از اسارت امری غیر ممکن است.

بر اساس این گزارش به نیروهای ویژه بریتانیایی دستور داده شد تا در درگیری با داعش به جای اسیر شدن، تا آخرین نفس بجنگند.

فرمان جدید ارتش بریتانیا، پس از زنده سوزاندن معاذ الکساسبه خلبان اردنی و نیز سر بریدن ۲۱ قبطی مصری در لیبی، توسط گروه داعش صادر شده است.

فرماندهان نیروی هوایی بریتانیا گفته اند که نجات اسیران از دست داعش غیر ممکن است، چرا که این گروه گروگانها را از جایی به جای دیگر منتقل می کند.

یک منبع نظامی به روزنامه بریتانیایی گفته است:« به نیروهای ویژه ابلاغ شده در صورت اسیر شدن توسط داعش، پیش از سر بریدن، شکنجه می شوند، لذا باید بدانند که هیچ شانسی برای نجات آنها وجود نخواهد داشت.»

معارف اسلامی



عزت نفس به احترام شخص به جایگاهی که در آن قرار دارد و حفظ شخصیت خود اطلاق می‌شود.
به گزارش گروه اجتماعی مشرق، عزت نفس به میزان ارزش، اعتبار و احترامی که شخص برای خود قائل است، اشاره دارد. بالاترین احساس عزت نفس پس از خودشناسی بدست می‌آید؛ که در این مرحله انسان با آگاهی از چیستی خود به عنوان یک روح جاودان به «بازی کسی شدن» پایان می‌دهد. دیگر برایش مهم نخواهد بود که او را مهم شمارند یا خیر، مهم بودن دیگر برای او اهمیتی نخواهد داشت.

فرد دارای حرمت نفس از تلاش برای راضی نگه داشتن دیگران و مورد تأیید بودن و همرنگ جماعت شدن فارغ است و دیگر نگران قضاوت افراد درباره خود نخواهد بود. والدین اولین معلم فرزندان هستند که قادرند طعم آرامش را به فرزندان خویش بچشانند و به کمال برسانند. این نوشتار قصد بیان مصادیق عزت نفس و تأثیر آن درسعادت دنیا و آخرت را دارد.

عزت نفس در قرآن

در رابطه با عزت سه دسته آیه وجود دارد:

دسته اول:آیاتی که عزت را مختص خداوند تبارک وتعالی می‌داند: «کسى که خواهان عزت است (باید از خدا بخواهد) که تمام عزت براى خدا است سخنان پاکیزه به سوى او صعود مى‏کند، و عمل صالح را بالا مى‏برد،…. (فاطر، ۱۰)»‏

دسته دوم:آیاتی که عزت را هم برای ذات اقدس الهی و هم برای رسول و هم برای مومنین می‌داند: «و حال آنکه عزت مخصوص خدا و رسول و اهل ایمان است و لیکن منافقان از این معنى آگاه نیستند. (منافقون، ۸)»‏

دسته سوم:آیاتی که اختلاف بین دو دسته قبل را برطرف می‌کند: ‏‎»‎بگو اى خداى صاحب ملک بهر که خواهى می‌دهى و ملک از هر که خواهى می‌ستانى، هر که را خواهى عزت بخشی و هر که را خواهى ذلیل می‌گردانى.» (آل‏عمران، ۲۶) ‏

از این آیات فهمیده می‌شود که دو نوع عزت داریم: ذاتی و اعطایی.

عزت خداوند متعال ذاتی است و برای غیر خدا از ناحیه خداوند اعطا می‌شود.

از آنجا که تنها ذات پاک اوست که شکست ناپذیر است، وگرنه همه مخلوقات به حکم محدودیتشان قابل شکستند، لذا تمام عزت از آن اوست، و هر کس عزتى کسب مى‏کند از برکت دریاى بى‏انتهاى اوست. کسانى که عزت مى‏خواهند از خدا بطلبند چرا که تمام عزت از آن خداست‎. ‎

پیامبر(ص) فرمود: «پروردگار شما همه روز مى‏گوید: منم عزیز و هر کس عزت دو جهان خواهد باید اطاعت عزیز کند‏‎!.« ‎

در حقیقت انسان آگاه باید آب را از سرچشمه بگیرد، که آب زلال و فراوان آنجاست، نه از ظروف کوچک و مختصرى که هم محدود است و هم آلوده، و در دست این و آن مى‏باشد. ‏

و اگر مى‏بینیم در بعضى از آیات قرآن «عزت» را علاوه بر خداوند، براى پیامبر ص و مؤمنان قرار مى‏دهد «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ» (منافقون، ۸‏‎(‎

به خاطر آنست که آنها نیز از پرتو عزت پروردگار کسب عزت کرده‏اند، و در مسیر طاعت او گام بر مى‏دارند‎.

امام صادق (ع) فرمود: خداى تبارک و تعالى همه امور خود را به مؤمن واگذار کرده، ولى این که او خود را خوار کند به او واگذار ننموده، مگر ندیدى که خداى تعالى در قرآن کریم در این باره فرموده: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ» که به حکم این آیه مؤمن باید عزیز باشد، و ذلیل نباشد. (کافى، ج ۵، ص۶۳)

و نیز به سند خود از مفضل بن عمر روایت کرده که گفت: امام صادق (ع) فرمود: سزاوار نیست که مؤمن خود را ذلیل کند. عرضه داشتم: به چه چیز خود را ذلیل کند؟فرمود: به اینکه کارى را انجام دهد که در آخر مجبور به عذرخواهى شود (کافى، ج ۵، ص ۶۴)

سپس راه وصول به «عزت» را چنین تشریح مى‏کند: سخنان پاکیزه به سوى او صعود مى‏کند و عمل صالح را او بالا مى‏برد.

پاکیزگى سخن به پاکیزگى محتواى آن است، و پاکیزگى محتوا به خاطر مفاهیمى است که بر واقعیت‌هاى عینى پاک و درخشان تطبیق مى‏کند، و چه واقعیتى بالاتر از ذات پاک خدا، و آئین حق و عدالت او، و نیکان و پاکانى که در راه نشر آن گام بر مى‏دارند؟

لذا «الکلم الطیب» را به اعتقادات صحیح نسبت به مبدا و معاد و آئین خداوند تفسیر کرده‏اند‎.

عزت واقعی باید چاشنی محبت داشته باشد. لذا وقتی می‌گوییم: فلانی عزیز است معنایش این است که او مرا مسخـّر خود کرده است. مسأله اصلی این است که انسان وقتی بر دیگران تسلط واقعی پیدا می‌کند که قلوبشان را تحت تصرف خویش در آورد.

گاهی اوقات شخص خیال می‌کند که عزت دارد. درحالیکه این طور نیست. طالب چنین عزتی، اصلاً کاری به رضای الهی ندارد. چون می‌خواهد رضایت مخلوق را به دست آورد. تنهاراه به دست آوردن عمل کردن طبق خواست و نظر مردم است. پایان و نتیجه این رفتار، ریاکاری و فریب کاری است. چون نمی‌تواند نظر همه مردم را به طور کامل جلب کند، لذا مجبور است آنها را نیز فریب دهد تا در دلشان همچنان جا داشته باشد. عزت حقیقی این است که فرد از نظر درونی رضایت، خشنودی و خواست خداوند متعال را جلب می‌کند و ذات الهی نیز به او عزت می‌دهد. یعنی قلب‌ها را مسخّر او می‌کند. ‏

مصادیق عزت در خانواده

عزت در اصل آن حالتى است که انسان را مقاوم و شکست ناپذیر مى‏سازد و مصادیق آن به شرح زیر است:

۱ـ بی‌نیازی

رسول اکرم (ص) فرمود: عزّت مردم با ایمان در بى‏نیازى از مردم است و آزادى و شرافت در پرتو قناعت بدست مى‏آید. (مجموعه ورام، ص۱۶۹) امام على (ع) فرموده است: گدائى طوق ذلّتى است که عزّت را از عزیزان و شرافت خانوادگى را از شریفان سلب می‌کند. (غرر لحکم، ص۹۹)‏

۲ـ گناه نکردن

امام على (ع) به فرزند خود حضرت مجتبى توصیه فرمود: نفس خویش را عزیز شمار و به هیچ پستى و دنائتى تن مده گر چه عمل پست، تو را به تمنیاتت برساند، زیرا هیچ چیز با شرافت نفس برابرى نمی‌کند و هرگز بجاى عزّت از دست داده، عوضى همانند آن نصیبت نخواهد شد. فرزند عزیز، آزادگى را از کف مده و بنده و برده دگران مباش که خداوند تو را آزاد قرار داده است. (الحدیت ـ روایات تربیتى، ج‏۲، ص۲۷۳ ). امام حسن (ع) در ساعات آخر عمرش فرمود: «هر گاه بخواهى بدون داشتن قبیله «عزیز» باشى و بدون قدرت حکومت، هیبت داشته باشى، از سایه ذلت معصیت خدا بدر آى و در پناه عزت اطاعت او قرار گیر»! ( بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۱۳۹)

امام على (ع)فرموده است: آن کس که واجد بزرگوارى و کرامت نفس باشد تمایلات شهوانیش در نظر او خوار مى‏آید. و نیز فرموده است: کسى که بشرف معنوى و کرامت نفس خود عقیده دارد با پلیدى گناه، خوارش نخواهد ساخت.

۳ـ رعایت تقوى‏

رسول اکرم (ص) فرموده است: آن کس که می‌خواهد عزیز‌ترین مردم باشد باید از گناه اجتناب نماید و بتقوى و پرهیزکارى بگراید.
امام على (ع) فرمود: آن کس که دوست دارد بدون ثروت، غنى باشد و بدون سلطنت عزیز باشد و بدون عشیره و خانواده تنها نباشد البته باید از ذلت گناهکارى خارج گردد و به محیط عزّ اطاعت الهى وارد شود‎.

‏ امام صادق (ع)فرموده است: کسى که میخواهد با نداشتن خویش و قوم، عزیز و محترم باشد، با نداشتن ثروت، غنى و بى‏نیاز باشد، با نداشتن مقام شامخ اجتماعى داراى ابهت و عظمت باشد، باید خویشتن را از ذلّت گناه و ناپاکى بمحیط با عزّت اطاعت الهى منتقل نماید. (الحدیث)

۴ـ حسن خلق‏

امام على (ع)فرمود: چه بسا عزیزى که خلق ناپسند بذلّت و خواریش افکنده و چه بسا ذلیلى که حسن خلق محبوب و عزیزش ساخته است‎. ‎‏(الحدیث)

۵ـ قطع طمع‏

حضرت سجاد (ع)فرمود: بنظر من جمیع سعادات و نیکی‌ها در اینست که آدمى از آنچه در دست مردم است قطع طمع و امید نماید‎.

امام صادق (ع)فرمود: عزّت و شرف مؤمن در این است که از دگران مأیوس باشد و از آنچه در دست مردم است قطع امید نماید‎.
لقمان به پسر خود چنین گفت‎:‎فرزند عزیز همواره نفس خود را به اداء وظایف شخصى و انجام کارهاى خویش الزام کن. و جان خود را در مقابل شدائدى که از ناحیه مردم می‌رسد به صبر و بردبارى وادار نما. اگر مایلى در دنیا به بزرگترین عزّت و بزرگوارى نائل شوى از مردم قطع طمع کن و به آنان امیدوار مباش. پیامبران و مردان الهى با قطع امید از مردم بمدارج عالیه خود نائل شدند‏‎. (الحدیث)

منبع: اطلاعات

تحلیل های سیاسی روز



الگویی برای تعامل با روس‌ها؛
تحولات در خط دوجانبه بین تهران و مسکو پی در پی دنبال می‌شود، گویا که 2 کشور در چند هفته و چند ماه به دنبال جبران فرصت همکاری‌هایی هستند که در طول دهه‌های قبل از دست داده اند.
چه کسی پیشنهاد ائتلاف
گروه بین‌الملل مشرق - در سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی به سمت تحقق اهداف بزرگ ملی خود پیش می‌رود، ایران به عنوان یک قدرت اصلی منطقه‌ای که در جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود، موقعیت خود را بازیافته و دیر یا زود از طریق موقعیت استقلال خواهانه دیگران را به رسمیت شناختن خود به عنوان یک دولت هسته‌ای وادار خواهد کرد، این موضوع ضرورتا از طریق توافق با غرب حاصل نمی‌شود، چرا که آغاز جنگ سرد جدید فرصت تعمیق مناسبات راهبردی ایران با روسیه و چین را بیشتر کرده و به ایران اجازه خیزش در ابعاد توسعه و دفاع و تأثیرگذاری سیاسی و فرهنگی داده است. به نظر می‌رسد استفاده از این فرصت امروز در اولویت‌های ایران قرار گرفته است. 

"من می‌خواهم این سؤال را از آقای جمال بن عمر (فرستاده سازمان ملل در یمن) بپرسم: نظر شهروندان یمن در مورد حوثی ها چیست؟ آیا به اعتقاد شما دشمن جامعه جهانی در یمن حوثی ها هستند یا القاعده؟" این موضع قطعی "ویتالی چورکین" نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل به نفع جریان حوثی غافلگیر کننده نبود، این اولین مرحله از پذیرش پروژه انصارالله در ادامه مرحله انقلابی و انتقالی در یمن است که به دنبال ثبات و سازندگی و رهایی از نفوذ عربستان سعودی و تهدیدات تروریستی و مداخله‌های آمریکا است. 

مسکو در درگیری جهانی بر ضد غرب و متحدان فاشیسم آن قرار گرفته است و می‌داند که پیروزی انقلاب حوثی ها در این کشور در راستای منافع آن است.
 اما در این میان نباید از دیپلماسی ایران که پل محکمی بین روسیه و انقلابیون یمن ایجاد کرد، غافل شد. ایران که همچنان در رد بررسی پرونده‌های منطقه‌ای با غرب در حاشیه مذاکرات هسته‌ای اصرار دارد، به دنبال افزایش چارچوب تفاهم استراتژیک با ایران در مورد این پرونده‌ها است. تفاهم بین 2 کشور در زمینه سوریه نمونه‌ای است که بر عراق و یمن و بحرین و مصر و همچنین عربستان سعودی و آمریکا در منطقه و مبارزه با تروریسم نیز منطبق است.

چه کسی پیشنهاد ائتلاف
"ناهض حتر" نویسنده این مقاله در الاخبار تاکید می کند: روابط استراتژیک با روسیه امروزه بیشترین حضور را در موضوعات مورد طرح در تهران دارد، ایرانی‌ها معتقدند که مسکو یک و نیم دهه فرصت ائتلاف بین 2 کشور را از دست داده و الان باید اقدامات مشترک در این روند فشرده‌تر شود. در دهه اول انقلاب اسلامی در ایران درگیری ایدئولوژیک بر مناسبات دوجانبه حاکم بود، از سوی دیگر صدام حسین رئیس جمهور عراق هم‌پیمان سنتی روسیه به شمار می‌رفت و مسکو با اینکه با جنگ بین 2 کشور برادر مخالف بود، اما طبعاً به سمت عراق تمایل داشت. همچنین مسکو از روند سرکوب حزب مارکسیسم توده سرخورده شده بود.   

روس ها در دهه دوم بین سال‌های 1990 تا 2000 از ایدئولوژی مارکسیسم جدا شدند، آن‌ها به دنبال هم‌گرایی با غرب بودند و ایران در ابعاد مثبت و منفی برای آن‌ها اهمیتی نداشت. در اوایل دهه 90 ایرانی‌ها نیز عملاً با رویکردهای ایدئولوژیک در یوگسلاوی سابق در کنار غرب و بر ضد روس ها قرار گرفتند. آن‌ها به دنبال کمک به مسلمانان بوسنی در مقابله با ارتودکس های صرب بودند. 
وقتی که ولادیمیر پوتین به کاخ کرملین راه پیدا کرد و طرح نجات روسیه و حفظ وحدت و استقلال و تقویت توانمندی‌های اقتصادی و دفاعی این کشور را آغاز کرد، مسکو همچنان به دنبال مشارکت برابر با غرب بود. این گفتمان تا همین اواخر رویکرد غالب دیپلماسی روسیه بود و آن‌ها از "شرکای غربی " خود سخن می‌گفتند. این سیاست دوگانه در رویکردهای روسیه در مورد ایران تأثیرگذار بود. 

چه کسی پیشنهاد ائتلاف

از سویی مناسبات دوجانبه منافع روسیه را تقویت می‌کرد و از سوی دیگر مسکو به دنبال بی‌طرفی منفی در درگیری‌های ایران با غرب بود. مسکو در دوره پوتین در همین راستا به تحریم‌های سازمان ملل بر ضد تهران متحد می‌ماند و بهانه‌هایی در زمینه نگرانی از نظامی سازی برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کرد.
 در دوران پوتین تهران به دنبال ایجاد مناسبات استراتژیک با مسکو برآمد، اما همچنان کرملین واکنش‌های در قبال این ائتلاف را در نظر می گرفت. 

روسیه و ایران انقلاب های عربی را با نگرانی آغاز کردند. البته مسکو اشتباه بزرگ خود را مرتکب شد و موافقت با حمله به لیبی به بهانه کمک به انقلابیون را اعلام کرد. تهران تحولات موجود در جهان عرب را بیداری اسلامی خواند. اما این دو وقتی روند تحولات به سمت حمله به متحد مشترکشان یعنی سوریه منجر شد هم‌گرایی ها و هماهنگی‌های سیاسی و اقدامات خود را برای جلوگیری از فروپاشی این کشور مرکزی در ابعاد ژئوپلیتیک آغاز کردند تا سوریه در دست غرب و گروه‌های تکفیری و شبه‌ نظامیان مزدور گرفتار نشود. 

چه کسی پیشنهاد ائتلاف
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی تصریح کرد که نقطه تحول بی‌سابقه در مناسبات روسیه با ایران در بحران اوکراین و هجمه گسترده آمریکا و غرب بر ضد روسیه بود. در این مرحله تهدیدات نظامی و تحریم‌های آزاردهنده و کاهش ساختگی قیمت نفت آغاز شد و حتی موضوع تحریک گروه‌های تروریستی در چچن و دیگر جمهوری‌های مسلمان روسیه نیز مطرح گردید. در این مرحله بود که مسکو متوجه شد که در همان جبهه ایران قرار دارد و با همان دشمنان مواجه است، به همین علت افق تحرک چرخ مناسبات استراتژیک بین 2 کشور با چین تحت عنوان نهضت شرقی آغاز شد. 
محتوای سیاست ایران در قبال روسیه جدید نبود، چرا که امام خمینی مؤسس این دیدگاه استراتژیک بوده و معتقد بود که موازنه جهانی قدرت با "روسیه مقتدر" و "ایران مستقل" بهتر می‌شود. این شعار البته در ابعاد تاریخ و جغرافی و استراتژیک جمله ای پیچیده به شمار می‌رود. 

روسیه تزاری پیشتر قدرتی مقتدر بود اما در شمال ایران نفوذ کرده بود، این در حالی بود که انگلیس در جنوب این کشور نفوذ داشت، روسیه در آن زمان مانع از جنبش‌های آزادیبخش ایرانی‌ها می‌شد و محور اصلی سرکوب انقلاب قانون اساسی دموکراتیک در سال 1906 معروف به انقلاب مشروطه بود. شوروی سابق نیز تا مدتی پس از جنگ جهانی دوم مقتدر بود و حضور نظامی و سیاسی خود را در ایران تحمیل کرده بود. 

این کشور از ایجاد جمهوری مهاباد برای کردها حمایت می کرد و تا زمانی که آمریکایی‌ها بعد از سرنگونی مصدق حضور خود را بر ایران تحمیل کردند به عامل اصلی در سیاست ایران تبدیل شده بود. اما حضور آمریکایی‌ها که انقلاب اسلامی ایران آن را ریشه کن کرد، سطحی بود و نتوانست به فرهنگ بومی این کشور راه پیدا کند. این در حالی است که نخبگان تهران هنوز هم با روسیه هم‌گرایی دارند. 

چه کسی پیشنهاد ائتلاف
خیابان جمهوری آنجایی که از خیابان فردوسی منشعب می‌شود 2 سفارتخانه دارد که قدمت آن‌ها به قرن 19 بازمی‌گردد، تاریخ همچنان در این خیابان وجود دارد. این 2 سفارتخانه با وسعت زیاد و ساختمان‌های بزرگ و کلاسیک و درختان و دیوارهای بلند از رقابت امپراتوری روسیه و انگلیس در گذشته ایران حکایت دارند، اما حافظه تاریخی واقعیت‌های ژئوپلتیک را نمی‌تواند از بین ببرد. روسیه، انگلیس یا آمریکا نیست که بتوان آن را از منطقه اخراج کرد. روسیه همسایه بزرگ ایران است و دیکتاتوری جغرافیا اشکال متنوعی از مناسبات دوجانبه را در تمامی ابعاد از اقتصادی گرفته تا دفاعی و ... به طرفین تحمیل می‌کند.  

در باب استراتژیک ائتلاف بین این 2 کشور قلعه ای محکم برای منافع آن‌ها و منافع متحدانشان است. البته چنین ائتلافی طبعاً نباید به استقلال ایران ضربه بزند. روسیه ضعیف می‌تواند گذرگاهی برای آزار دادن جمهوری اسلامی باشد، اما انقلاب اسلامی اساساً انقلابی برای استقلال است و در هیچ ائتلافی افراط نمی‌کند. رویکردهای محافظه‌کارانه در کشور از جمله حسین شریعتمداری رئیس مؤسسه مطبوعاتی کیهان استفاده از اصطلاح ائتلاف در مناسبات دوجانبه را رد کرده و به اصطلاح مناسبات استراتژیک اصرار دارد. تفاوت آشکار بین این 2 اصطلاح تأکید ایران در رویکردهای رویکرد‌های استقلال‌طلبانه خود را نشان می‌دهد.  

چه کسی پیشنهاد ائتلاف

این مشاجره البته اساسی نیست، چرا که موازنه های قدرت کنونی بین روسیه و ایران اجازه سیطره مسکو بر تهران را نمی‌دهد و آنچه از شادی سیاست‌مداران ایرانی در پیوستن روسیه به روش ایران در هم‌گرایی با پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به چشم می‌خورد، به علت پیروزی استراتژی جمهوری اسلامی است. 
تحولات در خط دوجانبه بین تهران و مسکو پی در پی دنبال می‌شود، گویا که 2 کشور در چند هفته و چند ماه به دنبال جبران فرصت همکاری‌هایی هستند که در طول دهه‌های قبل از دست داده اند. در بیستم ژانویه گذشته وزیر دفاع روسیه در سفری مهم به تهران رفت تا توافق نامه بی‌سابقه‌ای در زمینه دفاعی با این کشور امضا کند. 

یک منبع عالی‌رتبه مرتبط با این پرونده توضیح داد که صنایع نظامی ایران پیشرفته و فعال است و نیازهای نیروهای مسلح شامل خودروهای زرهی و تانک‌ها و توپخانه‌ها و موشک‌ها را برآورده می‌کند، اما آنچه ایران در میان صنایع نظامی روسیه نیاز دارد، در 3 محور مطرح است: سامانه های ضدموشکی اس 300 و اس 400؛ شبکه‌های رادار پیشرفته و هواپیماهای جنگی استراتژیک. 
چه کسی پیشنهاد ائتلاف
این منبع در مورد احتمال موافقت روسیه با این درخواست می‌گوید در ابعاد سیاسی مشکلی وجود ندارد و در ابعاد فنی ما به دنبال مقدمه سازی و اقدامات اجرایی در این زمینه هستیم. در ادامه این سوال مطرح است که آیا این هم‌گرایی به ارتباط صنایع نظامی 2 کشور منجر خواهد شد؟ در اینجا ملاحظه سنتی ایرانی‌ها در مورد حساسیت به استقلال کشور باز هم خود را نشان داد. روند واقعی مناسبات دفاعی بین روسیه و ایران روش‌هایی از همکاری را اعمال خواهد کرد که لزوما تا سطح مورد نظر نخبگان نخواهد رسید.  

در ابعاد اقتصادی روسیه و ایران دستاورد تاریخی را در توافقی به دست آوردند که گرچه حجمش اندک است ( با ارزش 20 میلیارد دلار) اما مهم این است که زمینه را برای خارج کردن دلار آمریکا از مناسبات اقتصادی و تجاری بین 2 کشور فراهم کرد و 2 طرف در مبادله‌های خود از واحد پول ملی خود استفاده می‌کنند. این روند به انفجار در مبادلات روسیه و ایران و تشویق پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک منجر خواهد شد. طبعاً ما در اول راه قرار داریم، اما این مسیر آماده و تا بی‌نهایت گسترده است. 

چه کسی پیشنهاد ائتلاف

ایران خطوط راه‌آهن و شبکه لوله‌گذاری خود را در تصرف صادرات نفتی - و اخیراً غیرنفتی – روسیه قرار داده که به بندرهای این کشور در خلیج‌ فارس می‌رسد. این بندرها در آینده میزبان ناوگان دریایی روسیه خواهند بود که برای اولین بار می‌توانند در آن‌ها بارگیری و اقامت کنند. 

در پرونده هسته‌ای روس‌ها صرف‌نظر از امضای توافق‌نامه با غرب و رفع تحریم‌های بین‌المللی یا عدم امضای توافق‌نامه به همکاری با تهران ادامه خواهند داد و نیروگاه اتمی برای ایران احداث خواهد کرد. رئیس جمهور این کشور که آمریکا را گرگ خوانده، باب معاهده دفاعی شانگهای را در برابر ایران گشوده است، چرا که "شیطان بزرگ " را دشمن مشترک 2 طرف می‌بیند. ما امروز در آستانه یک لحظه استراتژیک در تاریخ جهان هستیم، لحظه‌ای که ائتلاف روسیه مقتدر و ایران مستقل ایجاد شده و پیش بینی امام خمینی محقق خواهد شد.



ارش ویژه/
واقعیت این است که رژیم اسرائیل بصورت خزنده‌ در حال گسترش نفوذ خود در مناطق مختلف جهان است. قفقاز، آمریکای لاتین، اروپا و حالا شرق آسیا. کشورهای شرق آسیا که ایران نیز بیشترین تبادل اقتصادی را با آن‌ها دارد، اکنون آمریکا را نیز در شراکت اقتصادی و امنیتی با اسرائیل پشت سر گذاشته‌اند. گزارش مشرق تنها گوشه‌ای از این روابط را بررسی کرده است.
 گروه گزارش ویژه مشرق- داستان از آنجا شروع شد که در اواسط قرن 19 میلادی، امپراتوری عثمانی رو به ضعف نهاد و زمزمه‌های فروپاشی «مرد بیمار اروپا» همه جهان را پر کرد. اما یهودیان مانند سایرین فقط به شنیدن این حقیقت تلخ اکتفا نکردند بلکه نشستند و نقشه کشیدند و تا همین الآن به نقشه خود وفادار مانده‌اند. نقشه خیلی ساده بود: استفاده از نفوذ خود در کشورهای غربی برای تصاحب یکی از مهمترین میراث‌های به جامانده از مرگ امپراتوری عثمانی یعنی سرزمین بیت‌المقدس که از دیرباز محل زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان،‌ مسیحیان و یهودیان بود. نقشه بی سر و صدا و بدون اطلاع نخبگان جوامع رخوت‌زده اسلامی به پیش رفت و پول یهودیان و قدرت اروپاییان دست به دست هم داد تا با وجود مقاومت‌های محدود اخوان‌المسلمین، غده‌ای سرطانی در قلب جهان اسلام کاشته شود.

پس از تأسیس این رژیم غاصب،‌ نقشه‌های جدیدی کشیده شد تا مرحله به مرحله با توجه به شرایط پیرامونی بر قدرت اسرائیل افزوده شود. البته آنچه در این میان در غفلت اسرائیلیان متولد شد و با همه قوا تلاش کرد تا نقشه‌های آنان را به باد هوا تبدیل کند، انقلاب اسلامی ایران بود. مقابله این دو در دو قطب مخالف از جهان اسلام، چند دهه است که تداوم یافته گر چه هیچ یک از نفوذ در سایر مناطق جهان نیز غافل نیستند. در گزارش‌های پیشین مشرق، به نفوذ اسرائیل در آمریکای لاتین (اینجا)، نفوذ در دولت فرانسه (اینجا) و تلاش برای نزدیک شدن به مرزهای شمال‌غرب ایران (اینجا) و همچنین ردپای این رژیم در جام‌جهانی برزیل (اینجا) پرداختیم. یکی دیگر از مناطقی که اسرائیل به ویژه از ابتدای قرن 21 بر آن دست گذاشته، شرق آسیا است. 

در ادامه گزارش با جزئیات بیشتری به این موضوع می‌پردازیم که کشورهای شرق آسیا چگونه فناوری‌های نوین خود را سخاوتمندانه در اختیار رژیم اسرائیل دشمن شماره یک بشریت و تهدید اصلی خاورمیانه و جهان قرار می‌دهند در حالی که روابطشان با ایران تنها تا محدوده صادرات کالاهای مصرفی (بعضا بی‌کیفیت) در قبال دلارهای نفتی بلوکه شده ایران در این کشورهاست و خود را حتی به اندازه دادن رأی بر ضد این رژیم کودک‌کش در مجامع بین‌المللی نیز به زحمت نیانداخته‌اند.

چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
این منطقه وسیع با قابلیت‌های فراوانی که در دهه‌های اخیر به دست آورده، چشم طمع اسرائیل را به خود دوخته است
واگرایی و همگرایی بین‌المللی رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس

زمانی که حزب نژادپرست صهیونیسم پیش از آغاز قرن 20 میلادی اهداف استعماری خود را بیان کرد، کسی تصور نمی‌کرد استعمارگری این گروه پس از پایان کار استعمارگران باسابقه‌ای چون انگلیس و فرانسه یعنی اواسط قرن، تا الآن تداوم یابد. البته منظور ما در اینجا استعمار کهن یا همان غصب نظامی است که به جز در استثنائاتی پایان پذیرفته است و الا استعمار نو و فرانو همچنان به صورت گسترده تداوم دارد. 

حزب صهیونیسم رفتارهای استعمارگرانه خود را در نیمه نخست قرن 20 با استعمارگران منطقه یعنی انگلیس و فرانسه هماهنگ ساخت تا هر چه بیشتر به ویژه با خرید املاک اعراب، بر سرزمین‌های مورد نظر خود حاکم شود. اما پس از کوچ نیروهای انگلیس و فرانسه از خاورمیانه، دست‌پرورده آنها یعنی اسرائیل همچون زخمی در قلب منطقه باقی ماند. وقتی قیمومیت فلسطین پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی به انگلیس واگذار شده بود، رونالد استورز فرماندار انگلیسی بیت‌المقدس خطاب به حزب صهیونیسم گفت:‌ «اسرائیل باید یک اولستر یهودی در دریایی از خصومت بالقوه مبتنی بر عربگرایی باشد» اولستر یکی از استان‌های ایرلند (در نزدیکی انگلیس) است که در همان سال‌ها به شدت جنجالی شده بود زیرا عده‌ای خواهان تقسیم آن میان ایرلند شمالی و جنوبی و عده‌ای دیگر خواهان اتحاد آن به عنوان یک منطقه مجزا از نواحی پیرامونی بودند.

اسرائیل تا چند دهه پس از تشکیل در 1948 میلادی، دوستان اندکی در آسیا و آفریقا داشت و حتی بارها توسط ائتلاف اعراب مورد حمله واقع شد. اما در اروپای غربی و آمریکا بواسطه نفوذ اقتصادی، دوستانی برای خود دست و پا کرده بود، کسانی که بدون کمک و توافق آنها اساساً این غده سرطانی در جهان اسلام شکل نمی‌گرفت. از همه پیش‌تر، این آمریکا بود که به ریاست‌جمهوری هری ترومن، تنها 11 دقیقه پس از اعلام تشکیل دولت اسرائیل، آن را به رسمیت شناخت. البته علاوه بر دول غربی،‌ رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی که خواهان گسترش بی‌دردسر برنامه هسته‌ای خود بود از وجود اسرائیل حمایت کرد، همچنین برخی دیکتاتورهای نظامی در آمریکای لاتین هم به این خیل پیوستند تا حمایت‌های نظامی و امنیتی از سروران خود دریافت کنند. لابد می‌دانید محمدرضا پهلوی با همه غربگرایی و حتی روابط اقتصادی و امنیتی با اسرائیل، هیچ گاه آن را به صورت رسمی (دوژور) به رسمیت نشناخت و به روابط غیررسمی (دوفاکتو) بسنده کرد.

چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
هیلاری کلینتون: اسرائیل برای ما تنها یک متحد نیست؛ بلکه چراغ راهنمایی است از معنای آنچه که دموکراسی می‌تواند و باید باشد...اگر مردم خاورمیانه درباره مفهوم دموکراسی تردید دارند، به اسرائیل بنگرند.

اسرائیل این ایده را ترویج می‌کند که حمایت کشورهای غربی از آن به گسترش دموکراسی در خاورمیانه می‌انجامد

چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
پس از پایان جنگ با اعراب و شکست آنان در جنگ با رژیم صهیونیستی در دهه 1960 و 1970 میلادی، اسرائیل عمدتاً تلاش کرد اتحاد خود را با کشورهای غربی افزایش دهد. در طول این سال‌ها یعنی اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21، نفوذ اسرائیل در کشورهای غربی افزایش یافت تا نه صرفاً بر مبنای منافع مشترک در سیاست خارجی (که ممکن است موقت باشد) بلکه بواسطه محدودیت‌ها و مأموریت‌هایی که نفوذ اسرائیل تعیین می‌کند، اتحاد آنان با اسرائیل تداوم یابد.این نفوذ مدیون اتخاذ سه سیاست همزمان توسط سران رژیم صهیونیستی بود:‌ گسترش نفوذ اقتصادی با بهره‌گیری از یهودیان ثروتمند در آن کشورها؛ گسترش نفوذ سیاسی با حمایت مالی از نامزدهای خاص در انتخابات؛‌ گسترش نفوذ فرهنگی با تأسیس رسانه‌های قدرتمند و انتشار کتب و مجلات. این مورد آخر به تحقیق، شاهکار نظریه‌پردازان اسرائیل در عصر اطلاعات و دانایی است. آنان توانستند فرقه‌ای تحت عنوان مسیحیان صهیونیست را تقویت کنند و عقایدی به نفع رژیم صهیونیستی را در میان مسیحیان ترویج کنند. مسیحیان صهیونیست یااوانجلیست معتقدند تا دولت یهودی در فلسطین شکل نگیرد، مسیح ظهور نخواهد کرد! از این رو با کمک به تشکیل اسرائیل، خود را مقدمه‌ساز ظهور دانسته و طبیعتاً دشمن مسیح یا دجال را نیز بر مهمترین دشمنان اسرائیل یا مسلمانان تطبیق می‌کنند. بسیاری از این عقاید در قالب رمان‌های ادبی به ویژه در ذهن نسل‌ جوان تزریق شد. در آمریکا بسیاری از سیاستمداران به ویژه نومحافظه‌کاران حزب جمهوری‌خواه علناً از «منافع اسرائیل» سخن می‌گویند نه منافع آمریکا.

نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب؛ چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا +تصاویر ///
رژیم صهیونیستی همچنین تلاش کرد خود را تنها دموکراسی در خاورمیانه بنامد به گونه‌ای که هم‌اکنون بسیاری از شهروندان کشورهای غربی کشتار فلسطینیان توسط اسرائیل را هزینه تداوم حیات دموکراسی در منطقه می‌دانند. اسرائیل در این نگاه،‌ پهلوانی دلاور است که بسیار جلوتر از خط مقدم مبارزه جهان آزاد علیه جهان جاهل و متعصب، خود را در میانه میدان و در دل دشمن قرار داده است. از این رو باید از آن دفاع کرد تا بتواند با اعراب و مسلمانان مبارزه کند. وقتی چنین افکاری هر روزه توسط رسانه‌ها تقویت شود، طبیعی است شهروندان کشورهای غربی به سران خود اجازه می‌دهند که نه لزوماً برای منافع اسرائیل بلکه برای منافع ملی خود از آن رژیم غاصب حمایت کنند.

نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب؛ چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا +تصاویر ///
هدیه کودکان اسرائیلی به کودکان غزه!
در مورد آلمان البته شرایط تا حدودی متفاوت است. آلمان‌ها به دلیل قضیه هولوکاست در جنگ جهانی دوم که راست یا دروغ در میان مردم آن کشور جاافتاده است، به نوعی خود را مدیون یهودیان می‌دانند. از این رو سران این کشور نه تنها جرأت اعتراض به اسرائیل را از دست داده‌اند (زیرا ناگهان با تبلیغات جهانی علیه خودشان به نام احیای اندیشه‌های خطرناک هیتلر مواجه خواهند شد)، بلکه حتی اجازه ندارند با دشمنان اسرائیل (از جمله ایران) روابط استراتژیک داشته باشند.

اسرائیل در این سال‌ها یعنی دهه‌های پایانی قرن 20 اگر چه مهمترین سرمایه‌گذاری خود را در کشورهای غربی متمرکز کرد اما همزمان تلاش کرد امنیت خود را نیز با امضای پیمان‌هایی چون کمپ‌دیوید و همکاری‌های غیررسمی با سران کشورهای خاورمیانه تضمین کند. از این رو به تدریج همراهانی در منطقه برای خود دست و پا کرد تا جایی که اکنون سیاست خارجی اردن، ترکیه و  عربستان عملاً در بسیاری از موضوعات با رژیم صهیونیستی هماهنگ است. مصر و اردن که زمانی به عنوان همسایگان رژیم صهونیستی مهمترین حملات را به این کشور انجام دادند، آن را به رسمیت شناختند، ترکیه با اسرائیل مانور نظامی مشترک برگزار کرد و سرمایه‌گذاری‌های فنی و اقتصادی توسط شرکت‌های صهیونیست در عربستان صورت گرفت.

چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
این کاربر اینترنت نیز باور دارد که خشونت علیه فلسطینیان، به تداوم حیات «تنها دموکراسی خاورمیانه» می‌‌ارزد

علاوه بر این با فشار قدرت‌های غربی، بسیاری از کشورهای آفریقایی (عمدتا‌ً در جنوب صحرای آفریقا) نیز در دهه 1990 میلادی اسرائیل را به رسمیت شناختند و با این حساب از تمام دنیا در ابتدای قرن 21 میلادی، فقط از سویی ایران و سوریه و از سوی دیگر قفقاز و شرق آسیا تا حدودی از همکاری با اسرائیل دور افتاده بود. طبیعی است اسرائیل برای مورد اول یعنی ایران و سوریه رویکردی حذفی را در پیش گرفت زیرا می‌دانست تا زمانی که حزب علوی بعث در سوریه و جمهوری اسلامی در ایران حاکم است، هیچ امیدی به رفع خصومت‌ها وجود ندارد. اما در مورد قفقاز و شرق آسیا قضیه متفاوت بود. اسرائیل تلاش کرد هر چه بیشتر نفوذ و همکاری خود را با این کشورها افزایش دهد. 
با توجه به مطالب یادشده تاحدودی روشن شد چرا اسرائیل در قرن 21 در مرحله‌ای جدید از گسترش متحدان خود،‌ به قفقاز و شرق آسیا روی آورده است. ما پیش‌تر در گزارشی به فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در قفقاز و آسیای مرکزی پرداختیم و حالا می‌خواهیم ببینیم اسرائیل در شرق آسیا چه می‌کند و در چه حوزه‌هایی فعالیت دارد. 

رویکرد جدید اسرائیل به شرق آسیا

طبیعی است مجبوریم برای بررسی اقدامات اسرائیل در شرق آسیا از اسناد منتشرشده و اقدامات علنی سخن بگوییم چون دسترسی به اطلاعات محرمانه دولت‌های شرق آسیا نداریم اما همین میزان از داده‌ها نیز نشان‌دهنده حجم وسیع فعالیت‌های رژیم صهیونیستی است.

توکیو در منتها الیه شرق آسیا بیش از 9 هزار کیلومتر با تل‌آویو فاصله دارد. اگر به همین شعاع، یک ربع دایره را در شرق اسرائیل رسم کنیم، حوزه وسیعی که اسرائیل برای افزایش همکاری‌هایش در نظر گرفته روشن می‌شود. شرکت‌های اسرائیلی با حمایت کابینه این رژیم، محصولاتشان را به بازار شرق آسیا روانه ساخته‌اند و گردش بالای سرمایه در این منطقه یکی از منابع سرمایه‌ای برای بنگاه‌های اقتصادی صهیونیستی شده است. کشورهای شرق آسیا نیز به دنبال موتور جدیدی می‌گردند تا بر بال رشد تجاری و فناورانه خود نصب کنند.

رویکرد جدید اسرائیل پس از آن صورت گرفت که با تأسیس رشته‌ مطالعات شرق آسیا در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، صهونیست‌ها ابتدا تصور عالمانه و دقیقی از فرصت‌های موجود در این منطقه بدست آوردند تا بی‌گدار به آب نزنند. ضمن اینکه همزمان روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را این کشورها افزایش دادند تا پشتیبانی سیاسی برای بنگاه‌های اقتصادی خود فراهم کنند.

کشورهای شرق آسیا روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی به صورت همزمان آغاز نکرده‌اند. استرالیا و ژاپن که در سیاست خارجی خود به ترتیب تابع انگلیس وآمریکا هستند نخستین کشورهای شرق آسیا بودند که در 1949 و 1952 روابطه سیاسی خود با اسرائیل را کلید زدند. به عکس، چین و ویتنام که رویکرهای ضدآمریکایی داشته‌اند، در 1992 و 1993 به این کار اقدام کردند. در میان این دو گروه نیز کشورهای دیگری چون میانمار، فیلیپین، تایلند، کره و سنگاپور قرار دارند.

1- ژاپن
انجمن دوستی و اتاق بازرگانی اسرائیل و ژاپن در سال 1956 تأسیس شد و از آن زمان تا کنون با همکاری سازمان‌های اجتماعی، وزارت‌خانه‌‌های خارجه، اقتصاد و صنعت در دو کشور و همچنین سفارت‌خانه دو کشور در خاک یکدیگر به تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور همت گماشته است. این سازمان با فراهم‌آوردن اطلاعات مورد نیاز برای فعالان اقتصادی و فرهنگی و برگزاری سمینار با موضوعات مختلف ر دو کشور،‌ زمینه همکاری میان دو دولت و واحدهای خصوصی در دو کشور را مهیا می‌کند.


چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
سفر نتانیاهو به ژاپن در سال جاری،‌ آغازگر دور جدیدی از همکاری میان دو کشور شد
یکی از تحولات مهم اخیر در روابط دو کشور، سفر نتانیاهو به ژاپن در مه سال جاری میلادی بود. وی در جمع انجمن دوستی پارلمان‌های دو کشور گفت اسرائیل و ژاپن باید همان‌گونه که ایران و کره شمالی با هم همکاری می‌کنند، به تقویت روابط با یکدیگر بپردازند. وی برای اینکه خطر ایران را برای ژاپنی‌ها ملموس کند و آنان را با خود علیه ایران همراه کند،‌ ایران هسته‌ای را مانند کره شمالی «دغل و سرکش» خواند. اگر چه شینزو اَبه نخست‌وزیر ژاپن از نتانیاهو خواست تا به مذاکرات صلح با فلسطینیان ادامه دهد و به شهرک‌سازی پایان بخشد، اما آن دو توافق کردند تا در زمینه نظامی و فضایی به تقویت روابط بپردازند و گفتگو میان نهادهای امنیتی دو کشور را در اسرائیل ادامه دهند. 

نتانیاهو در این گفتگوها علاوه بر تقویت روابط اقتصادی به لزوم شروع همکاری در حوزه R & D (تحقیق و توسعه) اشاره کرد که در سفر وزیر اقتصاد ژاپن به اسرائیل پیگیری شد. نتانیاهو برای اینکه ژاپنی‌ها را راضی کند از قدرت فنی و فناورانه آنان تعریف و تمجید کرد و گفت توان کمتر و قابل توجهِ اسرائیل در فناوری‌های پیشرفته می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری دو کشور در این زمینه و در نتیجه موفقیت و پیشرفت بیشترِ‌ اسرائیل و ژاپن شود. 

دیدار نتانیاهو و شنزو آبه در ژاپن
در این کنفرانس خبری نتانیاهو ایران خطر برنامه‌ هسته‌ای ایران را با سلاح اتمی کره شمالی مقایسه می‌کند

بخشی از سفر نتانیاهو دور از چشم رسانه‌ها برگزار شد و این تردیدها را در مورد همکاری‌های هسته‌ای دو کشور بیشتر کرد. داستان از آنجا شروع شد که در انفجار نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در 11 مارس 2011 در پی بروز سونامی،‌انگشت اتهامات به سمت اسرائیل و فعالیت‌های پنهان هسته‌ای ‌اش در آن منطقه رفت. جالب اینکه شرکت نظامی و اسرائیلی مَگنا بی.اس.پی اعلام کرد قراردادی با دولت ژاپن داشته تا حسگرهای حساس به تشعشعات هسته‌ای و دوربین‌های حرارتی خود را در اطراف مجتمع هسته‌ای فوکوشیما نصب کند و از انفجار مذکور و تشعشعات پیرامونی آن تصاویری در دست دارد. همین موضوع موجب تشدید اتهام اسرائیل شد زیرا تا همکاری هسته‌ای میان دو کشور وجود نداشته باشد،‌ دلیلی برای اعطای مجوز نصب دوربین به یک کشور خارجی وجود ندارد. کار تا آن حد بالا گرفت که محکمه بین‌المللی پرونده‌ها و جرائم سطح بالا یا SITHHC اعلام کرد شکایات متعددی علیه اسرائیل و شرکت مگنا بویژه رئیس آن یعنی "سیبُنی هایم" دریافت کرده که با استناد به شواهدی بر وقوع جرم علیه بشریت، صلح و محیط زیست تأکید دارند و «یک حادثه» نامیدنِ آن از طرف مقامات ژاپنی را خیانت به مردم ژاپن تلقی می‌کنند.

چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
رژیم اسرائیل تنها کشوری است که با ژاپن توافق R & D دارد. این توافق چند ماه پیش در سرزمین‌های اشغالی امضا شد

پس از سفر نتانیاهو به ژاپن و به دعوت نخست‌وزیر اسرائیل، توشیمیتسو موتِجی وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در 6 ژوئیه 2014 میلادی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد. وی علاوه بر معاونانش در وزارت اقتصاد، هیإتی شامل نمایندگان ارشد حوزه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی ژاپن را نیز به اسرائیل آورد. وزیر ژاپنی با همتایش نفتالی بِنِت قرارداد همکاری برای حمایت متقابل از پروژه‌های صنعتی R & D میان شرکت‌های ژاپنی و اسرائیلی امضا کردند. توافق R &‌D یا تحقیق و توسعه به راه‌اندازی فعالیت مشترک در تحقیقات بنیادین و کاربردی اشاره دارد که هدفش کشف راه‌حل‌های جدید برای مشکلات، تولید دانش نو یا طراحی کالاهای جدید است. دفتر دانشمندان ارشد در وزارت اقتصاد اسرائیل مسئولیت اجرای این توافق‌نامه را دارد. نکته مهم در مورد این موافقت‌نامه این است که رژیم اسرائیل تنها کشوری است که چنین قراردادری با ژاپن دارد. 


نفتالی بِنِت وزیر اسرائیلی در این زمینه گفته است: «ما به تلاش‌های‌مان برای تقویت پیوند‌های اقتصادی با کشورهای شرق آسیا ادامه می‌دهیم... این توافق یک دستاور فوق‌العاده و نشان‌دهنده تغییر در سیاست‌ ژاپن نسبت به روابط اقتصادی با اسرائیل است... همکاری بین‌المللی در حوزه R & D یک تخته‌شیرجه بی‌نظیر برای ورود شرکت‌های اسرائیلی به بازارهای جدید است. این توافق یک چهارچوب عالی برای پروژه‌های مشترک و ابتکاری است.» در زمان حضور این هیأت، سمیناری برای بررسی فرصت‌ها در همکاری اقتصادی کلان دو کشور با حضور تاجران و نمایندگان شرکت‌های مختلف ژاپنی و اسرائیلی برگزار شد. 

چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
اسرائیل از متهمان ردیف اول انفجار فوکوشیما در مارس 2011 است؛ آنچه مقامات ژاپنی «یک حادثه» خواندند

ایتان کوپرستاچ، وابسته اقتصادی اسرائیل در ژاپن اعلام کرد سالانه بیش از 6000 فعال اقتصادی ژاپنی در فعالیت‌هایی که وی از طرف وزارت اقتصاد اسرائیل در ژاپن ترتیب می‌دهد، شرکت می‌کنند و تعدادی روزافزون از رؤسا و نمایندگان شرکت‌های ژاپنی به اسرائیل سفر می‌کنند. معاونت تجارت خارجی در وزارت اقتصاد اسرائیل آمار داده که در سال 2012 میلادی صادرات اسرائیل به ژاپن 953 میلیون دلار بوده است. عمده صادرات شامل ماشین‌آلات، تجهیزات الکترونیکی، وسایل ارتباطی،‌ وسایل تجهیزات پزشکی و چشم‌پزشکی، مواد شیمیایی و بیولوژیک،‌ میوه‌ها، سبزیجات و تجهیزات رایانه‌ای است. در همان سال 2012 میلادی،‌ ارزش واردات اسرائیل از ژاپن 2.08 میلیارد دلار بوده که عمدتاً‌ ماشین‌آلات،‌ تجهیزات رایانه‌ای،‌ دستگاه‌های اتوماتیک و تجهیزات الکترونیک بوده است.

2- چین
مطالعات پیرامون یهودیان و اسرائیل در دهه‌های 1980 و 1990 در چین رشد کرد و چین دریافت که می‌تواند در دو زمینه اصلی یعنی تجهیزات نظامی و فناوری ‌های ارتباطی و اطلاعاتی از توانمندی‌های رژیم صهیونیستی بهره گیرد. از همین رو سیاست ضدغربی خود را در مورد اسرائیل کنار گذاشت و پس از برقراری روابط دیپلماتیک بر تعاملات اقتصادی و تجاری افزود.

چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
تجهیزات نظامی یکی از صادرات عمده رژیم صهیونیستی به چین است

نخستین بار اسحاق رابین در 1993 و سپس نتانیاهو در 1997 و 1998 از پکن دیدار کردند. سفر وزیر دفاع چین به اسرائیل در 1999 میلادی منجر به قراردادهای متعدد همکاری میان دو کشور شد. پس از آن به دلیل مطلبی که دولت صیونیستی در ژوئیه 2000 پیرامون تجهیزات هشدار هوابرد و سیستم‌های پایشی فاش کرد که به چین فروخته بود،‌ روابط دیپلماتیک دو کشور به شدت کاهش یافت و حتی با فشار آمریکا،‌ صادرات تجهیزات نظامی توسط اسرائیل به چین نیز  کاهش یافت. پس از افزایش صادرات نظامی اسرائیل به 4.4 میلیارد دلار در سال 2006 به کشورهای مختلف، ظاهراً چین تصمیم گرفت به این روابط سرد خود پایان دهد. ایهود اولمرت در ژانویه 2007 میلادی دیداری سه روزه از چین داشت و برخلاف انتظارش از سران چین شنید که آنان به شدت مخالف یک ایران هسته‌ای هستند. وی گفت:«دیدار من با نخست‌وزیر، بسیار شگفتی‌آور و تشویق‌کننده بود... تأکید زیادی بر مخالفت چین با یک ایران هسته‌ای و قابلیت‌های نظامی آن صورت گرفت.». لازم به ذکر است اسرائیل با کشورهایی چون روسیه، صادرکنندگان اصلی سلاح و تجهیزات نظامی به چین هستند.


در این دیدار، دو کشور توافق‌نامه‌هایی در مسائل مالی و اقتصادی امضا کردند، از جمله صندوق مشترک تحقیق و توسعه را تأسیس کردند تا در حوزه‌های مرتبط با رایانه، فناوری‌های آبی و داروسازی به سرمایه‌گذاری مشترک بپردازند. همچنین مقرر شد اسرائیل سومین دفتر رسمی خود را در استان گوانگ‌دونگ که بیشترین رشد اقتصادی را تجربه می‌کند،‌ باز کند. اسرائیل یک سفارتخانه در پکن و سه کنسولگری در شانگهای، گوانگ‌ژو و هنگ‌کنگ دارد که چین با این حساب در میان کشورهایی که با اسرائیل رابطه دیپلماتیک دارند،‌ رتبه دوم را بعد از آمریکا دارد. علت اصلی نیز در روابط اقتصادی گسترده میان دو کشور است. برای مثال در سال 2006 میلادی یعنی پیش از سفر اولمرت،‌ صادرات چین به اسرائیل 2.4 میلیارد دلار و صادرات اسرائیل به چین 0.6 میلیارد دلار (هر دو آمار بدون احتساب هنگ‌کنگ) بوده است. این میزان حجم تجارت میان دو کشور تا سال 2013 میلادی از 10 میلیارد دلار گذشت یعنی واردات اسرائیل از چین،‌ بیش از واردات این رژیم از آمریکا شد. تازه بسیاری از کالاهای چینی در سایر کشورها تولید می‌شوند و به اسرائیل صادر می‌شوند که آنها در این آمار نیامده است. در کل با توجه به آمار 7 ماهه نخست سال 2014، 36٪ از واردات آسیایی در اسرائیل، چینی هستند کما اینکه 16.4٪ از صادرات اسرائیل نیز به چین می‌روند. چین،‌آمریکا و آلمان،‌ سه شریک تجاری عمده اسرائیل به شمار می‌روند.


پس از سفر اولمرت، دیدار بعدی مقامات دو کشور در خاک یکدیگر به سال 2011 یعنی سفر وزیر دفاع چین به اسرائیل و سپس به سال 2013 موکول شد یعنی زمانی که وانگ وزیر خارجه چین به سرزمین‌های اشغالی و همچنین فلسطین رفت و با مقامات رژیم صهونیستی و حکومت خودگردان دیدار کرد. وی از تداوم مذاکرات صلح میان دو کشور حمایت کرده و بر خلاف تلاش‌های اسرائیل، بر اهمیت مذاکرات هسته‌ای با ایران برای حل این موضوع تأکید کرد. جالب است که چین بر مبنای اهداف اقتصادی خود، روابط خود را هم با اسرائیل و هم با حکومت خودگردان و کشورهایی چون ایران که تخاصم ویژه‌ای با اسرئیل دارند، حفظ کرده و حتی در سال 2012 میلادی به نفع عضویت ناظر حکومت خودگردان در مجمع عمومی سازمان ملل رأی داد.

دو کشور همکاری‌هایی در پروژه‌های مشترک اقتصادی دارند برای مثال احداث یک خط راه‌آهن که بتواند کشورهای پیرامون دریای سرخ را نیز به کشورهای پیرامون دریای مدیترانه متصل سازد توسط دو طرف در سال 2011 مورد توافق قرار گرفت. پس از آن دو پروژه راه‌آهن و بندرسازی در اسرائیل به ترتیب با مبلغ دو و یک میلیارد دلار به کمپانی‌های صهیونیست سپرده شد. یک سال بعد، دانشگاه بین‌المللی اقتصاد و تجارت در پکن دپارتمان مستقلی در حوزه اقتصاد یهودیان و اسرائیل راه‌اندازی کرد، بسیاری از دانشگاه‌های چینی به آموزش زبان عبری روی‌ آوردند،‌ کانال‌هایی نیز برای ارتباط علمی و پژوهشی میان اندیشمندان دو کشور فراهم شد و با سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری، یک مؤسسه تحقیقاتی مشترک میان دانشگاه تل‌آویو و دانشگاه سینگوا تأسیس شد.

3- کره جنوبی
اسرائیل و کره در سه زمنیه عمومی با هم داد و ستد دارند:‌ تجهیزات نظامی، انرژی و فناوری‌های جدید ارتباطی. طبق اطلاعات منتشره از مرکز آمار اسرئیل و همچنین مرکز آمار کره جنوبی، حجم تجاری روابط میان دو کشور تا سال 2000 به 1 میلیارد دلار و تا سال 2012 به حدود 2.4 میلیارد دلار رسید. اسرائیل با کره نیز قرارداد همکاری برای حمایت متقابل از پروژه‌های صنعتی R & D با هدف طراحی محصولات جدید دارد. مارس 2011 میلادی هیأت پارلمانی 11 نفره از کره جنوبی به سرپرستی لی‌بیونگ‌سوک،‌ رئیس پیشین کمیسیون حمل و نقل دریایی و زمینی در پارلمان ملی کره جنوبی از اسرائیل بازدید کرد و در هتل «پادشاه داوود» در بیت‌المقدس (این نامگذاری با عقاید اسرائیلیان در مورد آخرالزمان مرتبط است)‌ با شیمون پرز رئیس سابق این رژیم دیدار کرد. 

این هیأت که شامل پارک جین رئیس پیشین کمیته امور خارجه و تجارت نیز بود با ریوِن ریولین رئیس مجلس، وزیر دفاع و زیپی لیونی رئیس حزب مخالف دیدار کرد و در جریان اسناد هولوکاست قرار گرفت. هیأت کره‌ای همچنین از مراکز تحقیقاتی و اقتصادی اسرائیل مانند مؤسسه وُلکانی، بِتِر پلِیس (Better Place) و صنایع هوایی دیدن کردند. درخواست این گروه از پرز، امضای توافق تجارت آزاد میان دو کشور بود، توافقی که کره با آمریکا و اتحادیه اروپا نیز منعقد کرده است اما هنوز در انعقاد آن با اسرائیل ناکام مانده است. این سفر در پاسخ به سفر هیأت پارلمانی اسرائیل به کره جنوبی در سال 2010 میلادی بود.


چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
حجم روابط تجاری اسرائیل و کره جنوبی حدود دو دهه است که رشد پرشتابی را تجربه می‌کند. اعداد به میلیون دلار است
سفیر کره در اسرائیل معتقد است به دلیل دستیابی دو کشور به دانش طراحی فناوری‌های جدید، این حوزه می‌تواند دو کشور را به متحدان اقتصادی تبدیل کند. از این رو در نوامبر 2013 میلادی، نخستین کارگروه اقتصاد خلاق میان دو کشور در تل‌آویو برگزار شد. اما ظاهراً روابط دو کشور یک دلیل سیاسی-نظامی مهم هم دارد:‌ اتحاد علیه دشمن مشترک یعنی کره شمالی. اسرائیل این کشور را به دلیل همکاری‌هایش با اعراب در جنگ علیه اسرائیل و همچنین همکاری‌هایی با کشورهایی چون سوریه و ایران از دشمنان اصلی خود تلقی می‌کند. اسرائیل با همکاری آمریکا و کره جنوبی تلاش فراگیری را برای جلوگیری از رشد فناوری هسته‌ای کره شمالی و اشاعه آن در منطقه انجام می‌دهند و همین مسأله موجب همکاری‌های امنیتی-‌نظامی میان سه کشور شده است. اسرائیل از ترس کره جنوبی نسبت به کره شمالی بهره برده و تجهیزات اطلاعاتی و نظامی خود را به این کشور می‌فروشد، گرچه گاهی آمریکا به نفع شرکت‌های تسلیحاتی خود، مانع از چنین اقدامی توسط اسرائیل می‌شود.


اگر چه روابط سیاسی دو کشور به چند دهه قبل برمی‌گردد، اما انجمن دوستی و اتاق بازرگانی اسرائیل و کره جنوبی در سال 2011 تأسیس شد و در این سه سال به تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور همت گماشته است. این سازمان با فراهم‌آوردن اطلاعات مورد نیاز برای فعالان اقتصادی و فرهنگی و برگزاری سمینار با موضوعات مختلف در دو کشور،‌ از میان شرکت‌های بزرگ دو کشور به عضوگیری می‌پردازد و از این طرق آنها را با یکدیگر مرتبط و زمینه فعالیت آنها را در کشور مقابل فراهم می‌کند. نحوه تأسیس این انجمن مانند سایر انجمن‌های دوستی میان اسرائیل با کشورهای شرق آسیا نشان می‌دهد با برنامه دولت رژیم صهیونیستی بوجود آمده‌اند. برای مثال همین انجمن دوستی و اتاق بازرگانی اسرائیل و کره جنوبی از IFBC یا انجمن اتاق‌های دوجانبه بازرگانی و صنعتی که یکی از ارگان‌های دولت اسرائیل است مجوز گرفته است.


چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
اسرائیل اگر چه در میان مردم کشور همسایه‌اش منفور است اما رؤیای نفوذ در کشورهای قدرتمند سراسر جهان را دارد. فقط کشورهای سبزرنگ که عذاب حضور اسرائیل در میان خود را از نزدیک چشیده‌اند، با این رژیم روابط دیپلماتیک ندارند در حالی که اقتصادهای نخست دنیا یعنی آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و ... همان کشور‌هایی هستند که بیشترین حجم روابط سیاسی و اقتصادی را با این کشور برقرار کرده‌اند. و این اتفاقی نیست!

در گردهمایی جهانی نیروی انسانی (HR) که نوامبر 2013 در کره برگزار شد، ایهود باراک نخست‌وزیر اسبق رِژیم صهیونیستی نیز شرکت داشت. وی در سخنرانی خود جملاتی گفت که نشان از یکی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در تقویت روابط با کشورهای جدید دارد: «در دنیای امروز، ظرفیت ملت‌ها برای جذب استعدادها و تقویت قدرت‌ فکری، بسیار مهمتر از داشتنِ منابع طبیعی بسیار و قدرت تولیدی است.» نخست وزیر جونگ هُنگ وُن به همراه وزیر آموزش کره در این همایش شرکت کرده بودند.


در یکی از فعالیت‌هایی که با کمک این انجمن و با هماهنگی سفارت کره در اسرائیل به ویژه وابسته اقتصادی این سفارت یعنی یانگ‌تا کیم برگزار شد، شرکت سرمایه‌گذاری مایکروسافت اقدام به برگزاری یک نشست تخصصی با حضور بسیاری مدیران شرکت‌های اسرائیلی کرد. این نشست که در دسامبر 2013 در اسرائیل برگزار شد در دعوت ‌نامه خود خطاب به فعالان اقتصادی اسرائیل از سابقه 25 ساله همکاری اقتصادی میان دو کشور گفته و اضافه کرده «رابطه میان دو کشور به سرعت در حال افزایش است و شما وقتی در حال طراحی استراتژی جهانی خود هستید، باید کره را به عنوان یکی از نخستین اهداف همکاری خود در نظر بگیرید. کره‌ای‌ها عموماً احترام و تحسین فوق‌العاده‌ای نسبت به اسرائیل به ویژه فرهنگ نوآوری در آن قائل هستند و بسیار مشتاقند تا از ما بیاموزند و پیوندهای تجاری‌شان را با ما افزایش دهند. آنها همچنین می‌توانند چیزهای زیادی به ما بیاموزند چون بازار بین‌المللی دارند، بهره‌وری بالایی در تولید دارند و فعالیت‌های اقتصادی‌شان جهانی است. جدا از بازار پرمایه کره، آنها دروازه آشنا و بی‌نظیری برای ورود ما به اقتصاد گسترده چین هستند.» نکته دیگری که میزان همکاری دو کشور را نشان می‌دهد، جایگاه وابسته اقتصادی  سفارت کره در اسرائیل، در کشور خودش است. وی همزمان مدیر اداره بنگاه‌های اقتصادی متوسط و کوچک در کره جنوبی است.  

4- استرالیا
حدود 100 هزار یهودی در استرالیا زندگی می‌کنند و طبق آمار سال 2011 میلادی، 9229 متولد اسرائیل در این کشور زندگی می‌کنند. شاید همین مسأله موجب شده اتاق بازرگانی استرالیا و انگلیس توسط استرالیا تأسیس شود. این اتاق یکی از سازمان‌های معتبر و فعال در استرالیا است که بیش از 1000 شرکت استرالیایی عضو آن هستند. AICC در چند شهر استرالیایی و همچنین در تل‌آویو دفتر دارد. و باز شاید همین جمعیت یهودی و اسرائیلی بود که 8 سال پیش نفتالی تامیر سفیر اسرائیل در استرالیا را واداشت تا رژیم متبوع خود را به افزایش همکاری با استرالیا فراخواند:«اسرائیل هنوز ارزش همکاری با استرالیا در آسیا را نشناخته است. این همکاری، راهی است برای ما تا جایگاه خود را در کشورهای همسایه استرالیا ارتقا دهیم.» 

شاید بپرسید خُب چرا رِژیم صهیونیستی مستقیماً با همسایگان استرالیا به افزایش همکاری‌ها اقدام نمی‌کند؟ داستان از این قرار است که رژیم صهیونیستی بر مبنای دیدگاهی نژادپرستانه تشکیل شده است و این دیدگاه را در سیاست خارجی خود هم دنبال می‌کند. از این رو استرالیا که ساکنان سفیدپوستش از انگلیس به آنجا مهاجرت کرده یا منتقل شده‌اند، می‌تواند راه تعامل اسرائیل با زردپوستان شرق آسیا باشد. 


چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
پیروزی اَبُت در انتخابات سال گذشته میلادی، نفوذ اسرائیل در استرالیا را تسریع کرده است
البته این گونه صحبت‌های علنی که در مصاحبه وی با هاآرتص منتشر شده است، شاید اگر از دیپلمات‌های کشوری دیگر صادر می‌شد، تا مدتها پیراهن عثمان شده و توسط نهادهای حقوق بشر در دنیا محکوم می‌شد. تامیر افزود: «ما و استرالیا مانند دو خواهر سفیدپوست در منتهای شرق و غرب آسیا هستیم که پوست زرد و چشم خمیده نداریم.» لازم به ذکر است یک روی این صحبت‌ها نیز خطاب به استرالیایی‌ها بود. تا زمانی که آنها احساس نکنند تافته جدابافته از آسیا هستند و نژادشان برتر است، تمایل کمتری نسبت به همکاری با رژیم غاصب اسرائیل خواهند داشت. 

استرالیا و رژیم صهیونیستی روابط خود را در دوره هووارد به اوج رساندند. انتخابات 2013 در استرالیا خوشحالی جروزالم‌پست را دقیقاً از همین رو برانگیخته است که تونی اَبُت پیروز میدان، در مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود ما باید مناسبات خود با اسرائیل را به دوره هووارد برسانیم. البته هر دو حزب استرالیا حامی افزایش روابط با اسرائیل هستند و به قول جروزالم‌پست، انتخابات سال گذشته، در واقع مبارزه میان «دوست اسرائیل» و «دوست صمیمی اسرائیل» بود. شاید علت ترجیح کاندیدای ائتلاف لیبرال استرالیا بر رقیبش،‌ رأی ممتنع استرالیا در نوامبر 2012 میلادی باشد. زمانی که مجمع عمومی برای ارتقای حکومت خودگردان فلسطین به عضو ناظر رأی داد، استرالیا به جمع مخالفان طرح یعنی اسرائیل، آمریکا، کانادا، چک، پاناما و 4 کشور جزیره‌ای در اقیانوسیه نپیوست. دو سال پیش از آن نیز استرالیا یکی از افسران موساد را از کشور اخراج کرد تا اعتراض خود را نسبت به جعل پاسپورت‌های استرالیایی برای ترور محمود محبوح در دوبی توسط عناصر اسرائیلی نشان دهد. 

با انتخاب اَبُت اوضاع به نفع اسرائیل تغییر کرد. استرالیا این بار در نوامبر 2013 در مجمع عمومی سازمان ملل از اسرائیل حمایت کرد و در حالی 158 کشور خواهان پایان شهرک‌سازی توسط این رژیم غاصب در اراضی فلسطینی شدند، به جمع 9 کشوری پیوست که مخالف قطع‌نامه بودند. تانیا پلیبرسک سخنگوی جناح مخالف در امور خارجه اعلام کرد «این خیلی غیرمعمول است که این گونه یک سیاست، تغییر کند بدون اینکه دلیل آن برای استرالیایی‌ها بیان شود». باب کار وزیر پیشین امور خارجه در بیانی صریحتر، این حرکت اِبُت را «یک حرکت شرم‌آور به معنای واقعی کلمه» توصیف کرد.

چشم طمع اسرائیل به شرق آسیا: نفوذ در شرق پس از تصاحب غرب
رشد فناوری‌های نوین به ویژه در IT و ICT مهمترین وجه اشتراک و حوزه همکاری میان اسرائیل با کشورهای شرق آسیا است
 
اگر با همین فرمان برویم...

رشد اقتصادی اسرائیل در دهه 1990 که تا یال 2000 میلادی به 7.4٪ در سال رسید و به ویژه با اتکا به صادرات فناوری‌های پبشرفته بدست آمد، توجه کشورهای شرق آسیا را به خود جلب کرد. چون این دو ویژگی دقیقاً همان چیزی است که شرق آسیا با آن شناخته می‌شود. صنایع ارتباطی و فناوری‌های پیشرفته توسط سرمایه‌گذاری از خارج و بکارگیری دانشگاه‌های داخلی رشد چشمگیری داشت که شاهد برجسته آن خرید یک نرم‌افزار از شرکت اسرائیلی ویز (WASE) توسط گوگل به قمیت یک میلیارد دلار در سال 2013 است.

در کل می‌توان زمینه های عمده همکاری رژیم صهیونیستی با شرق آسیا را این‌گونه برشمرد: انرژی هسته‌ای، مهندسی کشاورزی و صنایع پیشرفته، آی تی و فناوری اطلاعات، پژوهش و طراحی،‌ تجارت اسلحه و تجهیزات نظامی، همکاری امنیتی،‌ سیاست‌گذاری مشترک در تحولات جهانی. این‌همه نشان از سرمایه‌گذاری عظیم و متنوع رژیم اسرائیل بر کشورهای شرق آسیا از طریق اشتراک منافع دارد زیرا اشتراک جغرافیایی وجود نداشته و اشتراک فرهنگی نیز دور از دسترس است. بنابر این اسرائیل با بدست‌آوردن توان نظامی، اطلاعاتی و فناورانه در سال‌های گذشته، اکنون به لقمه چربی در چشم کشورهایی چون ژاپن و کره جنوبی تبدیل شده و کشورهای شرق آسیا را مشتاق همکاری با خود ساخته است. یکی از راه‌های مقابله مؤثر ایران با چنین تمایلی، بدست‌آوردن توانایی‌های پیشرفته در مسائل نظامی و ارتباطی و پیشنهاد همکاری به این کشورها با قیمت پایین‌تر است.

در این گزارش تنها به چهار کشور در شرق آسیا پرداختیم اما همین داده‌ها نیز نشان می‌دهد اگر اسرائیل بتواند حمایت قطعی شرق آسیا از خود را بدست آورد، عملاً کشورهایی چون ایران و سوریه در مبارزه با اسرائیل تنها خواهند شد، هرچند ملت‌های شرق آسیا در ضدیت با جنایت‌های اسرائیل، جلوتر از دولت‌هایشان حرکت می‌کنند. بنابر این اگر چه با توجه به تحولات اخیر سیاسی در آمریکای لاتین و کشورهای عربی (روی‌کارآمدن بومیان آمریکاستیز مانند چاوز و چاویست‌ها از سویی و حذف بسیاری از دیکتاتورهای آمریکامآب در کشورهای اسلامی از سوی دیگر)، اوضاعی که می‌‌رفت کار را به نفع اسرائیل به پایان ببرد، تا حدودی به ضرر اسرائیل تغییر کرده است اما در صورت اتحاد اسرائیل با شرق آسیا، دولت قدرتمندی در جهان نخواهد ماند که بتواند در اقدامات عملی و مؤثر ضدصهیونیستی با ایران و سوریه همراهی کند؛ چه اینکه، بدیهی است ایران در رأس محور مقاومت نیز در مسیر مبارزه با صهیونیست‌ها منتظر هیچ کشوری نیست و ابزارهای مستقل خود را دارد و تا کنون هم با همین گزینه‌ها شکست‌های پی‌درپی را به این رژیم تحمیل کرده است (گر چه این به معنای انکار استقلال نسبی کشورهای شرق آسیا در سیاست خارجی خود نیست). 


منابع و مآخذ:

http://electronicintifada.net/content/two-white-sisters-asia-israel-and-australia/6510
http://www.mei.edu/content/map/israel-future-asia
http://www.matimop.org.il/japan_agreement.html
http://www.jamestown.org/single/?no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=4025#.VGcT2YXaNco
http://www.meforum.org/695/providing-arms
http://en.wikipedia.org/wiki/China%E2%80%93Israel_relations
http://www.mei.edu/content/map/probation-open-ended-future-sino-israeli-relations
http://www.israel-japan.org
http://www.algemeiner.com/2014/05/12/netanyahu-israel-and-japan-should-cooperate-like-iran-and-north-korea-do
http://english.hankyung.com/news/apps/news.view?c1=04&nkey=201311070513001/
http://www.ikcc.org.il/site/index.asp?depart_id=235949&lat=en-uk
http://www.meetup.com/IsraelStartupNetwork/events/154577392/
http://www.jpost.com/Diplomacy-and-Politics/South-Korea-sees-Israel-as-partner-in-security-and-peace
http://www.mei.edu/content/map/upgrading-israeli-south-korean-relations-can-seoul-tilt-favor-jerusalem
http://www.jpost.com/Diplomacy-and-Politics/Australian-Israeli-ties-to-remain-strong-under-newly-elected-Abbott-325574
https://www.dfat.gov.au/geo/israel/israel_country_brief.html
http://www.aicc.org.au
http://www.smh.com.au/national/tony-abbott-quietly-shifts-un-position-to-support-israeli-settlements-upsetting-palestinians-20131124-2y434.html
http://www.japantimes.co.jp/news/2014/05/12/national/japan-israel-to-boost-defense-cooperation/#.VG8iWYXaNco
http://www.jpost.com/Defense/Israeli-firms-cameras-recording-Japanese-nuclear-core


مشرق گزارش می‌دهد؛
فیلم‌های هالیوودی در کنار آن‌ که ایران‌هراسانه، اسلام‌هراسانه هم هستند به این معنا که تصویرسازی هالیوود از اسلام سیاسی و اعراب و مسلمان‌ها اغلب بسیار منفی‌بافانه است.

گروه جنگ نرم مشرق- صنعت فیلم‌سازی آمریکا موسوم به هالیوود،"ایران‌هراسی" را یکی از اولویت‌های اصلی در سیاست‌های خود می‌داند و باید اعتراف کنیم که این صنعت به عنوان یکی از قوی‌ترین ابزارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای واشنگتن تا حد زیادی توانسته تصویر جعلی و مخدوش مدنظر خود را از ایران در دنیا رواج دهد. به عبارت دیگر، هالیوود به عینکی تبدیل شده که دنیا ایران را از پشت آن می‌بیند، اما این عینک، در حقیقت شیشه نیست، بلکه پرده‌ای است که به هیچ عنوان واقعیت را نشان نمی‌دهد.

آنچه در این گزارش خواهید خواند:

- هالیوود، بازوی قدرت نرم آمریکا

- نقد و بررسی فیلم بدون دخترم هرگز

- نقد، بررسی و نگاهی متفاوت به فیلم آرگو

رویکرد ضدایرانی هالیوود
هالیوود پرده‌ای مقابل چشم مخاطبین است که به هیچ عنوان واقعیت را نشان نمی‌دهد

وقتی بحث از قدرت نرم می‌شود، اغلب کارشناسان، صنعت قدرتمند فیلم‌سازی آمریکا را منبع جذابیت ایدئولوژیک این کشور می‌دانند. این صنعت به نوعی مکمل قدرت سخت ابرقدرت‌های غربی است. فیلم‌های آمریکایی تنها ابزار سرگرمی یا محصولات هنری نیستند، بلکه روش‌های پروپاگاندا هستند که تصویر دوگانه"آمریکایی‌های خوب مقابل دیگران خشونت‌طلب" را به مخاطبین خود القا می‌کند، دیگرانی که آمریکا در لیست دشمنان خود قرار داده است.

فیلم‌های سینمایی در جوامع امروزی، ابعاد مهم فرهنگ عمومی را شکل می‌دهند و از طریق بازآفرینی عقاید و دیدگاه‌های خاص، ساختارهای قدرتی را تبلیغ می‌کنند که مدنظر سیاستمداران دولت هستند. هالیوود را باید فراتر از یک صنعت چند میلیارد دلاری دانست. این صنعت ابعاد گسترده پروپاگاندا دارد و برای گسترش یک رویکرد خاص از طریق "تصویر" از آن استفاده می‌شود. پروپاگاندا را نوع خاصی از پیام‌رسانی تعریف می‌کنند که هدف خاص ترویج یا نهادینه‌سازی یک فرهنگ، فلسفه، نقطه‌نظر یا حتی یک شعار بخصوص را در نظر دارد.

ده‌ها سال است که ایران اولین کشور در لیست دشمنان آمریکاست، بنابراین هالیوود بر حسب وظیفه ذاتی خود، فیلم‌های بی‌شماری را ساخته که تصویر ایران را به عنوان "دشمن" بازسازی می‌کنند. علت تهاجم و تبعیض هالیوود در تصویرسازی‌های دروغین درباره ایرانی‌ها و هویت جمعی آن‌ها، در عمیق تاریخ نهفته است.

رویکرد ضدایرانی هالیوود
"بن افلک" (سمت چپ) کارگردان و بازیگر فیلم "آرگو" روی لباسش نوشته است: "محمد علی"

تصاویری که صنعت فیلم‌سازی آمریکا از ایران در عصر مدرن ارائه می‌دهد، اغلب این کشور را به حمایت سازمان‌یافته و دولتی از تروریسم متهم می‌کند. اخیراً هم ایران‌هراسی آمریکایی رنگ و بوی "ایران تهدیدی برای جامعه جهانی" را به خود گرفته است. فیلم‌های تاریخی هم در کنار فیلم‌های معاصر، ایرانی‌ها را ذاتاً و نژاداً خطرناک و خشونت‌طلب توصیف می‌کنند.

در فیلم "به درون شب" از یکی از شخصیت‌های اصلی پرسیده می‌شود بزرگ‌ترین مانع تحریک او چیست. وی جواب می‌دهد: "فارس‌ها." در فیلم"صلح‌جو" ساخته "استیون اسپیلبرگ" کارگردان مطرح هالیوودی، "جورج کلونی"یکی از مشهورترین بازیگران هالیوود، وقتی می‌خواهد به ایران اشاره کند از زشت‌ترین کلمه انگلیسی استفاده می‌کند. همین "کلونی" در فیلم "سیریانا"ایرانی‌ها را در مرکز شهر تهران منفجر می‌کند و از نتیجه کارش لبخند می‌زند.

در همه این فیلم‌ها، تصویر منفی که ایران را "دیگر" معرفی می‌کند مشهود است و تم اصلی، این است که ایرانی‌ها مردمی احساسی و ضدغربی هستند. موضوع استفاده امریالیسم غرب از قدرت هنری خود برای ارائه ایرانی ضعیف و خشونت‌طلب موضوع جدید نیست. کمک به منافع قدرت‌طلبانه دولتمردان غربی می‌طلبد که مفهوم و ماهیت انقلاب اسلامی ایران مورد هجمه قرار بگیرد، چرا که این کشور خود را آغازکننده حرکتی اسلامی می‌داند که اکنون در سراسر خاورمیانه گسترش یافته است.

رویکرد ضدایرانی هالیوود
جامعه ایران در فیلم‌های هالیوودی، جامعه‌ای کلیشه‌ای و سراسر منفی نشان داده می‌شود

اکنون می‌خواهیم دو محصول ضدایرانی هالیوود را از پشت لنزی انتقادی با هم مقایسه کنیم. پیش از این کار، لازم است بگوییم که میان این دو فیلم، 20 سال فاصله وجود داشته است. با این حال، به نظر نمی‌رسد دیدگاه مطرح شده درباره ایران در این بیست سال تفاوت چشم‌گیری کرده باشد.

فیلم "بدون دخترم هرگز" محصول سال 1991 یک اقدام واضح پروپاگاندا برای سوءاستفاده از تفاوت‌های فرهنگی میان آمریکا و ایران و پاشیدن بذر تنفر میان دو ملت است. این فیلم به کارگردانی "برایان گیلبرت"، فیلم‌نامه‌نویسی "دیوید رینتلز" و بر اساس کتابی نوشته "بتی محمودی" ساخته شده است. نکته مهم این‌جاست که فیلم‌برداری اغلب بخش‌های این فیلم در اسرائیل بوده است."سالی فیلد" بازیگر نقش "بتی" است، زنی بدخلق و حتی احمق.

بنا به داستان این فیلم، در سال 1994 شهروندی آمریکایی به نام "بتی محمودی" با دختر و همسر خود "دکتر محمودی" که متولد ایران است، برای دیدار با خانواده "محمودی" به تهران سفر می‌کنند. فیلم، فضای ایران را به گونه‌ای نشان می‌دهد که بنیادگرایی خشونت‌طلبانه مذهبی و محافظه‌گرایی اجتماعی در آن مثل اکسیژن در هوا جریان دارد. "دکتر محمودی" هم بلافاصله این ویژگی‌ها را پیدا می‌کند. بعد از مدتی مشخص می‌شود که تعهد وی مبنی بر این‌که پس از دو هفته به میشیگان آمریکا برخواهند گشت، دروغی بیش نبوده است. بنابراین"بتی" عملاً در خانه همسر خود، به گروگان گرفته می‌شود و مجبور است از جایی که آن را "این کشور عقب‌مانده پس‌رو" توصیف می‌کند، فرار کند.

رویکرد ضدایرانی هالیوود
از چپ به راست: "دکتر محمودی"، "بتی محمودی" و "مهتاب" در فیلم "بدون دخترم هرگز"

حتی منتقدین آمریکایی هم این فیلم را یک شکست کامل هنری دانستند. از آن‌جایی که شخصیت‌های فیلم، فوق‌العاده تک‌بعدی هستند، محصول شرکت "مترو گلدوین مایر" نه تنها غیرواقعی است، بلکه از ابتدا تا انتهایش به شکلی عجیب، ترسناک است. ابتدای فیلم، شخصیت پدر، با بازیگری "آلفرد مولینا"، یک شخصیت خوب نشان داده می‌شود و به دخترش می‌گوید: "من بعد از بیست سال زندگی در این کشور، به اندازه "پای سیب" (یکی از نمادهای آمریکا)، آمریکایی شده‌ام."

همین شخصیت، خیلی زود، رفتارها و ویژگی‌هایی از خود نشان می‌دهد که در قالب فیلم ساده "بدون دخترم هرگز"، مخاطب را به یاد تأثیر جادویی طلسم می‌اندازد، از جمله به قرآن قسم یاد می‌کند کاری انجام ندهد که امنیت جانی خود و همسرش به خطر بیفتد. در فیلمی آماتور که از نژاد برای پردازش شخصیت‌هایش استفاده می‌کند، نفوذ یک دین خارجی به "پای سیب" آمریکایی نشانه‌ای واضح از دردسر و چالش است.

وقتی "بتی" و "دکتر محمودی" به تهران می‌رسند، به نظر می‌آید "دکتر محمودی" محصول خالصی از فرهنگ ایرانی خود است: یک شرقی مرموز و متنفر از زنان. در یک آن، ماهیت واقعی خود را بازمی‌یابد: زنش را کتک می‌زند و به اجازه نمی‌دهد از تلفن استفاده کند یا بدون او از خانه خارج شود. همه اعضای خانواده‌اش و حتی معلم "مهتاب" دخترشان، هم از این رفتارهای او حمایت می‌کنند.

رویکرد ضدایرانی هالیوود
دکتر محمودی بعد از آن که به همسرش سیلی می‌زند، می‌گوید: ما همین‌جا در ایران می‌مانیم

حتی وقتی یکی از شخصیت‌های داستان، خانواده محمودی را "شهرستانی و افراطی‌تر از اکثر مردم" توصیف می‌کند، این حرف صرفاً برای رد مسئولیت دست‌اندرکاران ساخت فیلم و کاملاً بی‌معنی است، چرا که در محتوای فیلم، افراط‌گرایی، ویژگی ملی ایرانی‌ها نشان داده می‌شود. در جایی از فیلم، "پلیس اخلاقی" با خودرویی که تصاویر امام خمینی روی آن چسبانده‌اند، ظاهر می‌شود. زن و مردی که نماد افراط‌گرایی هستند، با کلاشنیکف به بتی حمله می‌کنند، چرا که این زن آمریکایی کمی از موهایش از زیر روسری بیرون آمده‌اند.

"بدون دخترم هرکز" پر از گاف‌های ساده‌لوحانه است، یک پروپاگاندای ضدایرانی و دیگر هیچ. کاملاً مشخص است که در اوایل دهه 1990، فقط می‌خواسته‌اند هرچه سریع‌تر فیلمی ایران‌هراسانه بسازند تا اهداف سیاسی‌شان تأمین شود. اگر اندکی در فیلم دخل و تصرف می‌شد، می‌توانست به یک فیلم کمدی خنده‌دار تبدیل شود و شاید حتی در‌امد خوبی هم عاید سازندگانش می‌کرد."سالی فیلد" به خاطر حضور در همین فیلم، نامزد دریافت جایزه "تمشک طلایی"بدترین بازیگر زن در سال 1991 شد.

"بورسو هایسون" فیلم‌ساز و منتقد، معتقد است: "وقتی یکی از بازیگران نقش اول فیلم، نامزد دریافت جایزه بدترین بازیگر می‌شود، یعنی فیلم ارزشی نداشته است. فیلمی که 22 میلیون دلار بودجه داشت، آن هم نه امروز، بلکه 22 میلیون دلار سال 1991، نتوانست حتی 15 میلیون دلار فروش داشته باشد. این یعنی نه تنها فیلم ضعیفی بود، بلکه مردم هم آن را دوست نداشتند. وقتی سایت "گوجه‌های فاسد" را نگاه می‌کنید که مرجعی برای منتقدین است، می‌بینید که فیلم حتی 50 درصد هم نظر منتقدان را جلب نکرده است. اگر بودجه فیلم را امروز حساب کنید، حدود 66 میلیون دلار می‌شود که می‌توان با آن یک فیلم عالی ساخت."

رویکرد ضدایرانی هالیوود
"پلیس اخلاقی" با کلاشنیکف به "بتی" حمله می‌کند، چون موهایش از زیر روسری بیرون است

انقلاب ایران در سال 1977 از دل اعتراضات مردم به محمدرضا پهلوی، شاه این کشور آغاز شد و سال 1978 شدت گرفت. شاه 16 ژانویه 1979 از ایران فرار کرد تا در تبعید زندگی کند. دو هفته بعد، آیت‌الله خمینی که 15 سال قبل به خاطر مخالفت‌هایش با شاه از کشور تبعید شده بود، به ایران برگشت و رهبر کشور شد. مردم خواهان بازگشت شاه به کشور و برگزاری دادگاهی برای بررسی جنایات او علیه ملت ایران بودند و روز به روز از آمریکا عصبانی‌تر می‌شدند، چرا که به شاه اجازه داده بود تا برای مداوای پزشکی به این کشور برود و حاضر نمی‌شد او را بیرون کند.

این عصبانیت اوج خود را ماه نوامبر سال 1979 و زمانی نشان داد که دانشجویان ایرانی به سفارت آمریکا در تهران هجوم بردند. فیلم هالیوودی "آرگو" به تصویرسازی "بحران 1979" اختصاص دارد، حادثه‌ای که در ایران به "تسخیر لانه جاسوسی" مشهور است. در این حادثه، 52 آمریکایی به مدت 444 روز و در اثر هجوم جمعیت انقلابی به سفارت این کشور، دستگیر شدند. 6 آمریکایی موفق شدند از سفارت فرار کنند و در خانه سفیر کانادا در تهران مخفی شوند. این افراد بعداً در قالب عملیات مشترک سیا و دولت کانادا با نام رمزی "آرگو"، به عنوان فیلم‌سازان کانادایی، از ایران گریختند.

"بن افلک" کارگردان فیلم آرگو که نقش "تونی مندز" مأمور سیا را هم بازی می‌کند، ادعا می‌کند این فیلم صادقانه هر آن‌چه را اتفاق افتاده، به تصویر کشیده است. با این حال، بررسی اتفاقات آن روزها نشان می‌دهد که "آرگو"چیزی جز تحریف آشکار تاریخ نیست و صرفاً هم‌جهت با پروپاگاندای مدنظر سیا ساخته شده است. ایرانی‌ها در این فیلم، جانی و خشونت‌طلب معرفی می‌شوند. بسیاری از واقعیت‌ها در فیلم حذف شده که از جمله آن‌ها دلایل آغاز به اصطلاح "بحران گروگان‌گیری" است. تنها یکی از این دلایل، دخالت دولت آمریکا در کودتای سال 1953 بود که دولت منتخب ایران را برکنار کرد و به جای آن، شاه را نشاند.

رویکرد ضدایرانی هالیوود
تصاویر هجوم دانشجویان ایرانی به سفارت آمریکا در تهران در فیلم "آرگو" نمایش داده می‌شود

"آرگو" به همان اندازه که فیلمی ضدایرانی است، به نفع سیا هم هست، تا جایی که نیوزلند قطعنامه‌ای علیه این فیلم تصویب کرد، چرا که نقش دیپلمات‌های این کشور، در فیلم "بن افلک" کاملاً تحریف شده بود. البته از این نکته هم نباید گذشت که صحنه‌های آغازین فیلم، درباره درگیری‌ها و اختلافات میان دو کشور و به ویژه سرنگونی دولت دموکراتیک ایران و جانشینی یک نظام پادشاهی بی‌رحم و فاسد به دست آمریکا اشاره می‌کند.

اگرچه این کار، قدمی رو به جلوست، اما با حمله به ایران در ادامه فیلم همین قدم هم چند برابر جبران می‌شود. در طول فیلم، بارها رویدادهای بعد از انقلاب، نمود منفی پیدا می‌کند و تصاویری روتین از مقابله آمریکایی‌های خوب و معصوم با جمعیت معترضین ایرانی در خیابان، بازار، فرودگاه و جاهای دیگر به تصویر کشیده می‌شود.

نکته دیگری که غیبت آن در فیلم به چشم می‌آید، هم‌دردی، درک و دلسوزی واقعی نسبت به رنج‌هایی است که یک ملت در قالب جنگ به آن دچار شدند: جنگ عراق علیه ایران در همان زمانی آغاز شد که آمریکایی‌ها در ایران بازداشت بودند. صدام حسین با حمایت آمریکا دست به حمله‌ای دردناک به ایران زد که واشنگتن به دلایل مختلف نمی‌توانست مستقیم انجام دهد. آن‌چه در فیلم نمایش داده می‌شود، صرفاً تلاش قهرمانانه مأمورین سیا است که تلاش می‌کنند عده‌ای آمریکایی را از دست انقلابیون جنایت‌کار ایرانی آزاد کنند. فرار نهایی این افراد هم به طور کامل توسط سازندگان فیلم، تخیل شده است.

رویکرد ضدایرانی هالیوود
صحنه اکشن فرار از ایران در فیلم آرگو، حاصل تخیل سازندگان فیلم است

"ثریا سپه‌پور-اولریش" کارشناس دیپلماسی عمومی درباره اهدای جایزه اسکار بهترین فیلم به آرگو، این‌گونه توضیح می‌دهد: "فیلم، اطلاعات کاملاً اشتباهی به مخاطب می‌داد. با این وجود، آن‌چه بیش‌تر من را متعجب کرد، این بود که جایزه اسکار این فیلم را "میشل اوباما" همسر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اهدا کرد که به وضوح نشان می‌داد کاخ سفید در تولید این فیلم دست داشته است. تا جایی که من به خاطر دارم و می‌دانم، هیچ فیلم دیگری به این شکل مورد تقدیر قرار نگرفته است."

وی ادامه می‌دهد: "آرگو واقعیت‌ها را تحریف کرد. نه تنها سیا را پر زرق و برق نشان می‌داد، بلکه واقعیت را هم تحریف می‌کرد. مهم‌تر این‌که این فیلم از ژانری تخطی کرد که ادعا داشت به آن تعلق دارد. فیلم تاریخی و بر اساس واقعیت، قرار است حقیقت‌ها را نشان دهد، اما آرگو با دشمن نشان دادن ایرانی‌ها و تقدیر از آمریکایی‌ها و سیا، به خوبی توانست این واقعیت را مخفی کند که دانشجویانی که کنترل سفارت آمریکا در تهران را به دست گرفتند، اسنادی را پیدا کردند که نشان می‌داد شرکت "لاکام" اسرائیل با استفاده از تجهیزات آمریکایی در سفارت، از ایران جاسوسی می‌کرده است."

این کارشناس آمریکایی می‌گوید: "اگر من یک آمریکایی میهن‌پرست بودم که می‌خواست فیلمی درباره اشغال سفارت بسازد، این اطلاعات، مرتبط‌ترین اطلاعاتی بود که به مردم آمریکا می‌دادم. با این حال، این اطلاعات در فیلم به راحتی جا می‌ماند و مردم از دانستن آن منع می‌شوند. اتفاقاً فیلم آرگو اندگی قبل از برگزاری مذاکرات هسته‌ای با ایران عرضه شد تا ایرانی‌ها به عنوان دشمن آمریکایی‌ها نشان داده شوند."

رویکرد ضدایرانی هالیوود
صحنه‌ای از فیلم آرگو که ادعا می‌کند مردم ایران شعار "مرگ بر سازمان سیا" می‌داده‌اند

سپه‌پور-اولریش بر سیاست طولانی‌مدت تصویرسازی منفی از ایران در دولت آمریکا هم اشاره می‌کند: "زمانی که اشغال سفارت اتفاق افتاد، مردم آمریکا دیدگاهی بسیار منفی نسبت به ایرانی‌ها پیدا کردند. این دیدگاه با گذشت زمان و بروز بحران‌های دیگر مثل جنگ سرد و جنگ عراق، کم‌رنگ‌تر شد. اکنون که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود، باید فیلمی ساخته می‌شد تا بار دیگر وجهه ایرانی‌ها را در نظر مردم آمریکا تخریب کند و بگوید ایران، دولتی و ملتی نیست که ما بخواهیم با آن تعامل کنیم، اما چون ما آمریکایی هستیم و خیلی متمدن هستیم، باز هم می‌خواهیم با آن‌ها مذاکره کنیم. پیام‌های مخفی زیادی هم در خود فیلم و هم در زمان عرضه آن وجود داشت."

مقایسه انتقادی فیلم‌های "بدون دخترم هرگز" و "آرگو" به ما نشان می‌دهد که زمان در غرب، کاملاً منجمد شده است. به نظر می‌رسد با وجود فاصله‌ای بیست ساله میان دو روایت مختلف از "فرار آمریکایی‌ها از ایران"، هالیوود در این بیست سال هیچ چیز جدیدی یاد نگرفته و کماکان غرب در آرمان ایدئولوژیک خودبزرگ‌بینی آمریکایی است که در فیلم‌های دیگر هم دیده می‌شود. هر دوی این فیلم‌ها مملو از اسلام‌هراسی هستند و به خاطر ژانر سنتی، فیلم‌نامه قابل پیش‌بینی و عدم خلاقیت، ارزش بررسی حرفه‌ای و تخصصی ندارند، مشکلی که به بیماری امروز هالیوود تبدیل شده است.

"استفان سیمانوویچ" عضو کمپین "مخالفت با تحریم‌ها و دخالت نظامی در ایران" تصریح می‌کند: "فیلم‌های هالیوودی در کنار آن‌ که ایران‌هراسانه هستند، به معنای گسترده‌تر، اسلام‌هراسانه هم هستند به این معنا که تصویرسازی هالیوود از اسلام سیاسی و اعراب و مسلمان‌ها اغلب بسیار منفی‌بافانه است. در فیلم‌های اخیر درباره ایران مثل "آرگو" و "300" می‌بینید که چگونه از ایرانی‌های انقلاب سال 1979 گرفته تا پارسی‌های دوران باستان، مورد حمله رسانه‌ای صنعت فیلم‌سازی آمریکا هستند."

رویکرد ضدایرانی هالیوود
رویکرد ضدایرانی هالیوود از "بدون دخترم هرگز" (بالا) تا "آرگو" تغییری نکرده است

وی در ادامه می‌گوید: "این نشان می‌دهد که دخالت و پیام‌های سیاسی تا چه اندازه در هالیوود و علیه دشمنان آمریکا وجود دارد. این دشمن در هر دوره تاریخی متفاوت بوده است: قبلاً آلمان نازی و کمونیست‌ها و امروز ایران. تصویرسازی کلیشه‌ای هم در هالیوود بسیار رایج است. یک صفت را در نظر می‌گیرند و آن را به همه مردم ایران نسبت می‌دهند، به جای این‌که جزئیات یک ملت را نشان دهند. این روش نشان‌دهنده برخورد فرهنگ‌های دو کشور است، اما در عین حال، می‌تواند شکل‌دهنده عینکی باشد که کشورها، ملت‌ها و سیاست‌های مختلف دیده می‌شوند. به نظر من، باید این واقعیت را بدانیم و خیلی تحت تأثیر آن قرار نگیریم."

گزارش یک ناهنجاری اجتماعی



مشرق گزارش می‌دهد؛
"داشتن استقلال مالی"،" نرفتن زیر بار شوهر"، "دراز نکردن دست جلوی شوهر" و هزاران هزار استدلال دیگر باعث شده تا آمار قابل توجهی از اشتغال زنان را رغم بزند.
گروه اجتماعی مشرق- تمام ملاکها را کنار هم می گذارد، "سن و سالمان که خب به هم می‌خورد، تحصیلاتمان هم، خانواده‌ها و هم با هم ارتباط خوبی برقرار کرده اند از این نظر هم مشکلی نیست"، همه اینها فکر و ذکر دختر جوانی است که تازه چند روز از آمدن یک خواستگار به خانه‌شان می‌گذرد؛ اما موضوع اصلی اینها نیست؛ آنچه بیش از همه دغدغه و نگرانی دختر را شکل داده این است که آیا همسر آینده‌اش با کار کردن وی موافقت می‌‌کند یا خیر؟ مدام به سال‌هایی فکر می‌کند که درس خوانده و به همه روزهایی که در به در پی کار گشته است. کلمات در ذهنش ردیف می‌شوند، کلماتی که قرار است به مرد احتمالی زندگی‌اش جوری ادا کند تا او حتی فکر ممانعت از کار کردن به ذهنش هم خطور نکند نه ابتدای زندگی و نه هیچ وقت دیگر. 

آن‌طرف ماجرا هم مردی قرار گرفته که با همه مشکلات مالی می‌خواهد ازدواج کند، خودش و زندگی‌اش را سر و سامانی بدهد، به چیزی که فکر نمی‌کند و یا خیلی جدی فکر نمی‌کند این است که بخواهد صبح با همسرش خانه را ترک کند قبل از او و یا نهایت همزمان با هم کلید بیندازند و با بار سنگین از خستگی وارد خانه شوند. 

این یک نمونه از شخصیت این خواستگار می‌تواند باشد، وجه دیگر هم می‌تواند فردی باشد که در به در گشته و دختری پیدا کرده که هم تحصیلات دارد و هم کار، مرد به اجاره خانه فکر می‌کند و با یک حساب سر انگشتی که اگر زنش هم کار کند می‌تواند اجاره خانه‌اش را بدون دردسر بپردازد و دیگر نگران قسط و وام‌هایی که قرار است برای خرج عروسی و هزار جور خرج دیگر بپردازد نخواهد بود؛ اینها دو دسته از مردانی هستند که تعداشان هم کم نیست، مردهایی که زن خانه دار می خواهند و غذای گرم و مادری برای بچه هاشان و دوم مردهایی که زنی شاغل و کمک حال در رفع مخارج، که البته گروه دوم علاوه بر اینها توقع غذای گرم و یک مادر نمونه و ... را از همسرشان دارند. 

"داشتن استقلال مالی"،" نرفتن زیر بار شوهر"، "دراز نکردن دست جلوی شوهر" و هزاران هزار استدلال دیگر باعث شده تا آمار قابل توجهی از اشتغال زنان را رغم بزند. اما به راستی چند درصد از خانم‌هایی که بیرون از منزل، در ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف، صبح را شب می‌کنند کار کردن‌شان ضرورت دارد؟ -ضرورت از این حیث که بودنشان بیرون از خانه برای رفع نیازهای ضروری زندگی است- نیازهای که ممکن است پای حیات و مرگ را به میان بکشد!

زنان؛ ریحانه خانه یا کارگر کارخانه؟/ اشتغال زنان مسئله‌ای که خرجش به دخلش نمی‌ارزد/////آماده انتشار

سنگ بنای چنین ذهنیتی در ابتدای قرن بیستم زمانی که دولت انگلیس به زنان شاغل استقلال مالی داد گذاشته شد، اینکه زن بدون هیچ قید و شرطی می‌تواند هر زمان که دوست داشته باشد بیرون منزل کار کند و درآمد حاصل از آن کار هم به خود او تعلق می‌گیرد و هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند در آن دخل و تصرف کند که البته قسمت دوم این قوانین پیش از اینها در فقه اسلامی مقرر شده است یعنی زن با اذن شوهر می‌تواند بیرون منزل کار کند و مرد هیچ حقی برای تصرف در درآمد همسرش ندارد. 

مجله اکونومیست چاپ انگلیس در سال 2011 گزارشی درباره تمایل خانه‌داری در زنان شاغل منتشر کرد که در این گزارش به این نکته تاکید می‌کند که بسیاری از زنان شاغل با تحصیلات بالا دوست دارند که در خانه بسر ببرند؛ این مجله آماری از وضعیت زنان در چین ارائه داد که طبق آن 70درصد از زنان چینی شاغل اعلام شدند و از لحاظ میزان شاغل بودن زنان در جهان در مقام اول قرار دارند و بیشتر آنها که در شرکت‌های چند ملیتی استخدام شده‌اند هر هفته بیش از 70ساعت کار می‌کنند.

سپری شدن وقت زنان بیرون از منزل با مزایا و معایبی همراه است که وقتی همه اینها را در کنار هم می‌گذاریم، می‌بینیم که ذات وجودی زن برای انجام کارهای سنگین و طاقت فرسا و حتی کارهای روزمره اداری که مدام با تکرار و تکرار همراه است ناهمگون است. به هر حال توان بدنی و قوای جسمانی زن در یک حد مشخصی قرار دارد اگر زن تمام انرژی خود را بیرون منزل خرج کند و با خستگی تمام وارد خانه شود آن سقف دیگر خانه نخواهد بود و تبدیل به استراحت‌گاهی برای پدر و مادر خواهد شد و جایگاه اصلی خود را به عنوان کانون و محور تربیت فرزندان و همچنین منشا آرامش برای اعضای خانواده به ویژه مرد، از دست خواهد داد.

شاغل بودن زنان از همه مهمتر وظیفه و نقش مادری را زیر سوال می‌برد، بدیهی است که وقتی ادرات و کارخانه ها را زنان در نقش‌های مختلف شغلی پر کنند از آن سو مهدهای کودک و شیرخوارگاه‌ها نیز بر تعدادشان افزوده خواهد شد، مربیان مهد کودک که عموما افراد آموزش دیده‌ای هم نیستند جای مادر را برای ساعات زیادی پر خواهند کرد، ساعاتی که لحظات مفید از روز کودک را شکل خواهد داد چراکه وقتی این کودک به همراه مادرش وارد خانه می شود با مادری بی حوصله، خسته و عصبی مواجه خواهد شد که تمام تلاشش خواباندن وی و در نهایت سرگرم کردنش با تلویزیون و سایر تکنولوژی‌ها اعم از بازی با موبایل و تبلت و غیره خواهد بود. وجود چنین کمبودهایی در زندگی کودک با آسیب‌های غیر قابل جبرانی همراه خواهد شد.


زنان؛ ریحانه خانه یا کارگر کارخانه؟/ اشتغال زنان مسئله‌ای که خرجش به دخلش نمی‌ارزد/////آماده انتشار

تاثیر دولت در سازماندهی اینگونه مسائل قابل چشم‌پوشی نیست، اگر شرایط کار برای زنان در خانه فراهم شود از طرفی هم نیازهای مادی خانواده تا حد زیادی رفع می‌شود و هم وظیفه همسری و مادری به نحو شایسته‌تر انجام خواهد شد همچنین زمانی که زن بیرون از خانه مشغول باشد مسئله فرزندآوری نیز در حاشیه قرار می‌گیرد و معمولا چنین خانواده‌هایی به یک و نهایت دو فرزند بسنده خواهند کرد. در چنین شرایطی علاوه بر اینکه فرزند این خانواده از موهبت محبتهای مادری محروم خواهد شد در آینده از حیث داشتن خواهر و برادر نیز احساس کمبود خواهد کرد. همانگونه که این اتفاق بعد از دو قرن در خانواده‌های اروپایی رخ داد و حال که آنها به نهایت تکنولوژی‌ها و امکانات دست یافته‌اند به زندگی با حیواناتی مثل سگ و گربه روی آورده اند.

همچنین نکته قابل تامل دیگر رابطه با اشتغال زنان آمار طلاق است. طبق تحقیقات در شهرهایی که میزان اشتغال زنان در آن بالاتر است آمار و ارقام طلاق و نارضایتی از زندگی زناشویی نیز بیشتر است؛ استقلال مالی زن از مرد، تامین نیازهای روانی زن در بیرون از خانه و در محل کار توسط همکاران زن و مرد، ناهنجاری های اجتماعی در برخی از محیطهای کاری و انحراف از ارزشهای مقدس خانواده و وفاداری به شوهر، قصور در انجام وظایف مهم و بنیادین مادری و همسری و بسیاری از مسائل دیگر از جمله عواملی است که آمار طلاق را در بین زنان شاغل بالا برده است.

زنان؛ ریحانه خانه یا کارگر کارخانه؟/ اشتغال زنان مسئله‌ای که خرجش به دخلش نمی‌ارزد/////آماده انتشار

نقش مرد در اینکه زنان با بهانه افسردگی و یکنواختی محیط خانه و بهانه‌هایی از این دست علاقه‌مند به کار بیرون نباشند غیر قابل انکار است. اگر مردان نیز در همسرداری و محبت‌های همه‌جانبه به همسرشان دریغ نکنند و یار و همدل او باشند و همچنین در فرزند داری و کارهای خانه درکنار او باشند بسیاری از مشکلات و انحرافات و بیماریهای روحی و روانی  از زنان جامعه رخت خواهد بست و به معنای واقعی سبک زندگی اسلامی به اجرا در خواهد آمد.

فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ارزش خانه‌داری زنان، گویای همه چیز است؛ "حتما بایستی بر روی کار زن های خانه دار ارزش گذاری ویژه بشود؛ بعضی می‌توانستند بروند کار بگیرند، بعضی می‌توانستند تحصیلات عالیه بکنند، بعضی تحصیلات عالیه هم داشتند -من دیدم زنانی را از این قبیل- گفتند ما می‌خواهیم این بچه را بزرگ کنیم، خوب تربیت کنیم، نرفتیم کار بگیریم. زن نرفته کار بگیرد، آن کار هم زمین نمانده؛ آن ده نفر دیگه آن کار را گرفتند، باید از این جور زنی قدردانی شود."

اخبار روز خوزستان



اطلاعیه مدیریت بحران خوزستان در خصوص بارندگی و وزش باداجتماعی  20:30:26 1393/11/29
9311-20714-5 کد خبر
    

مدیریت بحران استان خوزستان در بارندگیهای شدید در استان اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، در این اطلاعیه خطاب به فرمانداران شهرستان‌های استان آمده است: با توجه به هشدار سازمان مدیریت بحران کشور و اداره کل هواشناسی خوزستان در خصوص وقوع بارندگی همراه با رعد و برق و وزش باد طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخهای و سپس پیش بینی شدت یافتن بارندگی از اواخر وقت روز پنجشنبه تا اوایل هفته آینده همراه با رعدو برق و وزش باد شدید (به ویژه طی روز جمعه) به خصوص در مناطق مرکزی، شمالی، شمال شرقی و شرق استان، احتمال ریزش برف و تگرگ در ارتفاعات، آبگرفتگی معابر عمومی و مواج شدن خلیج فارس پیش بینی می شود.

 طی مدت مذکور، خواهشمند است دستور فرمایید اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم، کنترل و بازدید و بررسی سیستمها دفع فاضلاب و آبهای سطحی و شبکه برق رسانی، نظارت بر وضعیت سیل بندها و پلها و راهها و در مناطق شهری و روستایی، مسدود نمودن جاده های حادثه خیز در صورت ضرورت با هماهنگی دستگاههای اجرایی ذیربط شهرستان طبق ضوابط، اطلاع رسانی به همشهریان به خصوص صیادان، لنج داران، صاحبان قایقهای موتوری، کشاورزان، دامداران، عشایر، همشهریان ساکن در حاشیه رودخانه ها و مناطق در معرض خطر و مناطق با احتمال وقوع صاعقه و سایر تدابیر لازم و مورد نیاز جهت پیشگیری و یا کاهش آثار حوادث احتمالی اقدام لازم معمول و گزارش اقدامات به عمل آمده را به این اداره کل ارسال نمایند.

 

یک گزارش تاسف آور




خوزستان در ردیف بیشترین کشته های تصادفات رانندگی
کارون پرس: بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور ناجا، استان خوزستان در ردیف بیشترین کشته های تصادفات رانندگی در کشور قرار دارد.
  

بدون عکسبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی کارون پرس، سردار دکتر اسکندر مومنی، با اشاره به کاهش 6.5 درصدی شمار کشته های تصادفات رانندگی در سالجاری گفت: امسال با تلاش های انجام شده 1013 نفر در تصادفات رانندگی کمتر کشته شدند که بیشترین کاهش کشته متعلق به استان های مرکزی،آذربایجان شرقی،خراسان رضوی،مازندران و فارس است و در استان های سیستان و بلوچستان،خوزستان،ایلام ،شرق استان تهران و کهکیلویه شاهد افزایش تلفات بودیم.

وی استفاده از تلفن همراه و ارسال پیامک را مهمترین علت بروز حوادث رانندگی در جهان عنوان کرد و گفت: این دو معظل حتی از مواد مخدر و مشروبات الکلی در بروز حوادث پیشی گرفته است.

وی افزود: شمار کشته های رانندگی در جهان نیز براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 افزایش یافته است و به مرز یک میلون و 300 هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر پیش بینی شده است شمار کشته های تصادفات در سال 2030 به دو برابر میزان کنونی برسد.

رئیس پلیس راهورناجا همچنین به شماره گذاری خودروها از ابتدای انقلاب اشاره کرد و گفت: تا سال 57 یک میلیون و 500 هزار وسایل نقلیه موتوری شماره گذاری شده بود که در حال حاضر شمار خودروها 17 برابر شده است.

یک خبر از اهواز



کار احداث باغ موزه دفاع مقدس خوزستان در اهواز شروع شد

اهواز- ایرنا- کار احداث باغ موزه دفاع مقدس خوزستان پیش از ظهر روز پنجشنبه در آیینی با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل بوستان شهروند اهواز شروع شد.

به گزارش ایرنا در آیین کلنگ زنی باغ موزه دفاع مقدس مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان ابراز امیدواری کرد با احداث باغ موزه دفاع مقدس خوزستان یکی از خلاء های فرهنگی این استان پر شده و آرزوی دیرینه مردم خوزستان نیز محقق شود.

سردارˈمحمد علیپورˈ افزود:در طرح احداث باغ موزه دفاع مقدس خوزستان همه مولفه های لازم برای ایجاد جذابیت و انتقال ارزش های دفاع مقدس به نسل های جوان دیده شده است.

وی از اینکه پس از مدت ها پیگیری، با همکاری نزدیک استاندار خوزستان، شهرداری ، شورای اسلامی شهر اهواز، زمین باغ موزه دفاع مقدس تملک و در اختیار بنیاد گذاشته شد ابراز خرسندی کرد و گفت:برای ساخت این بنیاد همه باید احساس دین کنند و به میدان آیند.

سردار علیپور افزود: خوزستان و خراسان رضوی دو استانی بودند که به دلیل نداشتن زمین، ساخت موزه دفاع مقدس در آنها به تاخیر افتاده بود ولی به لطف الهی و همیاری مسوولان ارشد این دو استان ، کار احداث این دو باغ موزه شروع شده است. 

وی گفت: مشاور طراح باغ موزه دفاع مقدس خوزستان مشخص شده و در حال انعقاد قرارداد با مشاور هستیم.

سردار علیپور حضور استاندار خوزستان و فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، سپاه و جمعی از مسوولان ارشد استان را نشانه علاقه آنان به فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس و اهتمام به تسریع در ساخت باغ موزه دفاع مقدس خوزستان عنوان کرد. 

6065/6037

انتهای پیام /* 

یک خبر از آبادان



شهید یاسینی خلبانی که آسمان جنگ را به تسخیر خود درآورد

شهید علیرضا یاسینی
شناسهٔ خبر: 2500848 
آبادان - شهید علیرضا یاسینی از جمله خلبانانی بود که در طول هشت سال دفاع مقدس سخت ترین عملیات های جنگی را انجام داد و به کابوسی برای نیرویهای عراقی تبدیل شده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهید سید علیرضا یاسینی در سال ۱۳۳۰ در شهرستان آبادان دیده به جهان گشود. وی در سال ۱۳۴۸ وارد دانشگاه خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز با هواپیمای اف-۳۳ برای تکمیل دوره تکمیلی به کشور آمریکا رفت.

پس از بازگشت به ایران با درجه ستوان دومی در پایگاه ششم شکاری بوشهر مشغول خدمت شد. شهید یاسینی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از جمله خلبانانی بود که در عملیات ۱۴۰ فروندی در حمله به خاک عراق نقش مهمی ایفا کرد. وی به علت شایستگی های نشان داده شده در ۱۰ اسفند ۱۳۷۲ به سمت رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت این سمت را بر عهده داشت.

شهید یاسینی مهارت خاصی در هدایت هواپیمای اف ۴ داشت. در یکی از ماموریت ها هواپیمای وی در هنگام بازگشت از عملیاتی برون مرزی مورد تعقیب یک فروند میگ ۲۳ عراقی قرار می‌گیرد که در اروندرود مورد اصابت موشک قرار می گیرد. به محض برخورد، سیستم اجکت خلبان خود به خود فعال می شود و خلبان اجکت می کند ولی شهید سرلشکر یاسینی که به عنوان افسر کابین عقب در این پرواز بود، با مهارت خاصی هواپیما را در حالی که تقریبا سیستم هیدرولیک خود را از دست داده بود، در پایگاه ششم به زمین می نشاند.

در یکی دیگر از عملیاتها، وی از پایگاه ششم شکاری برای زدن هدفی در عراق به پرواز درمی آید و بعد از عبور از اروندرود، در محدوده خورموسی با ارتفاع پائین و با سرعت بالا درحال پرواز بود که ناگهان هواپیما با یک دسته پرندگان برخورد می‌کند. در این هنگام به دلیل شکستن کانپه کابین جلو، شهید یاسینی بیهوش می‌شود. سرتیپ اقدام که به عنوان کمک در این پرواز بود، بعد از چند لحظه بیهوشی حالت عادی پیدا کرده و به تصور این که یاسینی اجکت کرده، سعی در بازگرداندن جنگنده می‌کند ولی به دلیل مشکلاتی که در سیستم ناوبری بوجود آمده بود، راه خود را گم می‌کنند.

شهید علیرضا یاسینی

بعد از دقایقی که با ناامیدی درحال گشتن به دنبال راه بودند، ناگهان صدای دلنشینی را که اکثر خلبان‌های فانتوم با آن آشنا بودند، از طریق رادیوی هواپیما می‌شنوند و این صدای شهید سرهنگ خلبان هاشم آل آقا بود که بعد از تماس رادیویی از طریق ایشان، اعلام می‌شود که یاسینی اجکت نکرده و فقط چترش باز شده و روی صندلی است.

این شهید بزرگوار در طول دوران حیات خود به جز این که همواره به عنوان افسر خلبان کابین جلو اف ۴ خدمت می‌کرد، در مسئولیت های فراوانی از جمله: فرمانده عملیات پایگاه سوم شکاری همدان،  فرمانده پایگاه های شکاری همدان و چابهار، افسر هماهنگ کننده آموزش خلبانان ایرانی در پاکستان، فرمانده پایگاه ششم شکاری بوشهر، مدیریت جنگ الکترونیک و معاون عملیاتی نهاجا، فرمانده منطقه هوایی شیراز، معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی انجام وظیفه کرد.

پروازهای متعدد جنگی او در نیمه دوم سال ۱۳۵۹ و نیمه اول سال ۱۳۶۰، دو سال ارشدیت برایش به ثبت رسانید و درجه نظامی اش از سروانی به سرگردی ارتقاء یافت. همچنین شهید یاسینی ۷ مورد تشویق در دستور، ۵ مورد ارشدیت جمعی به مدت ۶۰ ماه و اعطاء ۲ مورد نشان درجه ۲ فتح(از دست مقام معظم رهبری) در دوران حضور درخشانش در صحنه های سرنوشت ساز جنگ تحمیلی دریافت نمودند.

شهادت و پرواز ابدی

در ساعت ۶:۳۰ روز ۱۵ دی ماه سال ۱۳۷۳ هواپیمای جت استار حامل فرماندهان ارشد نیروی هوایی، (شهید منصور ستاری، شهید یاسینی و شهید مصطفی اردستانی) از تهران به سمت کیش پرواز کرد تا فرماندهان در جلسه شورای هماهنگی نیروی هوایی در کیش شرکت کنند. بعداز ظهر قرار می شود که هواپیما قبل از عظیمت به تهران، در پایگاه هوایی اصفهان توقفی کوتاه کند. بعد از بازدیدی کوتاه از این پایگاه، هواپیما در ساعت ۸:۳۰ شب آماده پرواز به سمت تهران می شود و پس از دقایقی هواپیما به پرواز درمی‌آید. ناگهان از سوی خلبان اعلام می شود که به علت بازشدن پنجره کابین خلبان، هواپیما مجبور به فرود اضطراری است. لحظاتی بعد هواپیما در حال گردش برای نشستن بر روی باند در ۶۴ کیلومتری جنوب پایگاه اصفهان، سقوط می کند و چراغ زندگی سید علی رضا یاسینی برای همیشه خاموش می شود و او به درجه رفیع شهادت نائل می آید.

شهید یاسینی در زمان شهادت ۴۳ سال داشت و از وی سه فرزند پسر و یک دختر به یادگار مانده ولی یاد و خاطره دلاوری ها و رشادت هایش، هیچگاه از ذهن مردم ایران و پرسنل نیروی هوایی ارتش، پاک نخواهد شد.

شهید علیرضا یاسینی

حجت السلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور چهارشنبه  شب در اولین کنگره سرلشکر خلبان شهید علیرضا یاسینی و ۶۶ شهید خوزستانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در محل سینما نفت آبادان برگزار شد، اظهار کرد: ایران، امروز به عنوان یک بازیگر سیاسی و بین المللی مطرح است که این موضوع نشات گرفته از برکت مجهادت های شهدا است.

وی در همین خصوص افزود: باید برای شهدا یادواره و برای جانبازان همایش برگزار شود زیرا یکی از ارکان نظام اسلامی نیروهای باعزت و افتخار آفرین این کشور است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه امروز دشمنان می دانند که ایران قدرتمند است، ادامه داد: ایران در دمشق، بغداد، افغانستان و هر محلی که انسان ها دم از آزادی می زنند حضور دارد.

تقوی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی آمریکا در خصوص گزینه های روی میز، عنوان کرد: اگر آمریکا می توانست حتی یک لحظه تحمل نمی کرد و به ایران حمله می کرد.

وی تاکید کرد: اسرائیل اگر دست از پا خطا کند از تهران، تل آویو را مورد هدف قرار می دهیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: امروز قدرت دفاعی ایران حرف اول را در جهان می زند و این افتخارات مربوط به شهدا است.

وی با اشاره به نیروهای جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد: نیروی هوایی نیروی خدایی است و بیعت همافران با امام کمر طاغوت بشکند و این موضوع در تاریخ ثبت شود.

امیر سرتیپ دوم خلبان نیک بخش حبیبی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش نیز در این کنگره اظهار کرد: حضور ما در این مراسم به برکت خوان شهدا است.رشادتهای شهدای کشورمان باعث اقتدار و سربلندی ایران در سراسر جهان شده اند.

شهید علیرضا یاسینی

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش با اشاره به شهید علیرضا یاسینی عنوان کرد: شهید علیرضا یاسین یکی از پرافتخارترین شهدای است که محبوبیت ویژه ای نیز نزد رهبر معظم رهبری داشته است.

امیرسرتیپ دوم خلبان حبیبی در بخش دیگری از این کنگره با دعوت از رزمندگان، جانبازان و آزادگان نیروهای به بالای سن از آنها خواست تا خاطرات مقاومت های ولایتمدارانه خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را برای حضار بازگو کند که با توجه به شوخی های خلبانان نیروی هوایی در هنگام تعریف خاطرات، این بخش از مراسم مورد استقبال حضار قرار گرفت.

امیدوارم نقش یکی از خلبانان را بازی کنم

حمید فرخ نژاد، بازیگر سینما و تلوزیون نیز در این مراسم اظهار کرد: شهدا نقش بزرگی را برای کشور ایران ایفا کردند. امیدوارم روزی بتوانم نقش یکی از دلاورمردان نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی را بازی کنم.

به گزارش خبرنگار مهر این کنگره با استقبال گسترده مردم شهر آبادان رو به رو شد به صورتی که در همان ثانیه های اولیه سالن سینما نفت این شهر مملو از جمعیت شد.

اولین کنگره سرلشکر خلبان شهید علیرضا یاسینی و ۶۶ شهید والامقام خوزستانی نیروی هوایی جهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در مخل سینمای نفت آبادان برگزار شد و در آن شخصیت این خلبان تیزپرواز مورد بررسی قرار گرفت.

این کنگره که از ساعت ۱۹:۳۰ آغاز شده بود تا ساعت ۱۲ شب همچنان ادامه داشت و مردم به ویژه قشر جوان با خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عکس یادگاری می گرفتند. در پایان این کنگره از خانواده های شهدا تجلیل شد.

گزارش: محمود نواصر

تغذیه و سلامتی



همچنین جویدن غذاهای فیبر دار که زمان بیشتری می برد، این فرصت را به مغز می دهد تا احساس کند به اندازه کافی غذا خورده شده است.
محققان آمریکایی می گویند: با مصرف مواد غذایی فیبردار به راحتی می توان وزن کم کرد.
به گزارش رویترز، دکتر «یوشنگ ما» و همکارانش در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست می گویند: با مصرف روزانه 30 گرم فیبر می توان به اندازه رژیم های غذایی پیچیده وزن کم کرد.
به گفته محققان، این روش فواید زیادی هم دارد که از جمله آن می توان به کاهش چشمگیر میزان چربی اشباع شده در بدن اشاره کرد.
آنها افزودند: همچنین جویدن غذاهای فیبر دار که زمان بیشتری می برد، این فرصت را به مغز می دهد تا احساس کند به اندازه کافی غذا خورده شده است.
محققان امیدوارند: این رژیم ساده، راه مناسبی برای کم کردن وزن افراد چاق و فرار از عوارض احتمالی چاقی باشد.
عوامل موثر در ایجاد چاقی شامل عوامل ارثی، پرخوری، تغییر سوخت وساز بافت چربی، کاهش تولید گرما ، کاهش فعالیت جسمی بدون کاهش مقدار غذای دریافتی و برخی از داروها است.
افزایش چربی شکم نیز که به چاقی شکم موسوم است با افزایش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی همراه است.
منبع: ایرنا



مهم نیست که تخم مرغ در وعده صبحانه به صورت املت، همزده و یا پخته مصرف شود، آنچه اهمیت دارد این است که تخم مرغ منبع غنی مواد مغذی است که مغز و بدن را در تمام طول صبح تأمین می‌کند.
6 غذای مغز در وعده صبحانه می‌تواند عاملی برای ارتقای وضعیت مغزی فرد در طول روز باشد. خوردن یک صبحانه سلامت می‌تواند موتور مغز را با قدرت بسیار روشن کرده و به بهره وری و تمرکز در طول روز کمک کند. این 6 ماده غذایی در صورتی که در وعده صبحانه گنجانده شوند تأثیرات بسیاری در عملکرد مغز خواهند گذاشت.

تخم مرغ

کولین به عنوان شبه ویتامین B که در تخم مرغ وجود دارد نقش مهمی در عملکرد مغز و حافظه دارد. در تحقیقاتی که از 1400 مرد و زن انجام شده و نتایج آن در مجله تغذیه بالینی منتشر شده مشخص شده است افرادی که غذاهای دارای کولین مصرف می‌کردند در آزمایشهای حافظه و یادگیری کلامی بهتر از دیگران عمل کرده اند. 
تخم مرغ همچنین دارای پروتئین با کیفیتی است، این پروتئین با ثابت نگاه داشتن قند خون به فرد کمک می‌کند تمرکز کند و برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشد. مهم نیست که تخم مرغ در وعده صبحانه به صورت املت، همزده و یا پخته مصرف شود، آنچه اهمیت دارد این است که تخم مرغ منبع غنی مواد مغذی است که مغز و بدن را در تمام طول صبح تأمین می‌کند.

غلات
محصولات دارای غلات در وعده صبحانه دارای اهمیت هستند، چرا که بدن ما کربوهیدرات را به گلوکز تبدیل می‌کند. گلوکز نیز سوخت دارای اولویت مغز است. غذاهای غنی از غلات و یا دارای غلات کامل دارای ویتامین بی هستند، ویتامینی که برای تمرکز و سالم ماندن مغز حائز اهمیت است. 
توصیه کلی این است که نیمی از غلات مصرفی خود را از غلات کامل تأمین کنید. برای رسیدن به انرژی ثابت و عملکرد مغزی بهتر، توصیه شده است که غلات خود را با پروتئین مصرف کنید. چند ترکیب ساده غلات و پروتئین می‌تواند قدرت مغز را در طول صبح افزایش دهد برخی از این ترکیبها نان تست همراه کره بادام زمینی، وعده‌های تهیه شده با جو به همراه خانواده توتها و یا نانهای تست شده همراه با تخم مرغ همزده هستند.

انگور
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف انگورهای مختلف سبز، قرمز و سیاه نقش مهمی در بهبود دفاع آنتی اکسیدانی ما دارد و سلامت مغز را ارتقا می‌دهد. در تحقیقات اولیه به نظر می‌رسید که انگورها به وسیله بی اثر کردن تنش اکسایشی و تورم به سلامت مغز کمک کرده و یا فعالیت برخی ژنهای خاص مرتبط با بیماریهای ناشی از کهولت سن مغز را هدف می‌گیرند.

بادام


بادام منبع عالی از ویتامین ایی است و 37 درصد میزان توصیه شده جذب روزانه این ویتامین با خوردن 23 عدد بادام تأمین می‌شود. تحقیقاتی که در مجله همه گیری شناسی آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که جذب ویتامین ای به ممانعت از تحلیل شناختی مغز به ویژه در سالخوردگان کمک می‌کند. بادام همچنین ترکیب سالمی از پروتئینها، فیبرها و چربیهای سالم است که سطح قند خون را حفظ می‌کند و موجب می‌شود که فرد در طول روز متمرکز و با انرژی بماند.

جو

جو دارای آهن، روی، پتاسیم و ویتامینهای بی و همچنین مواد مغذی است که به رشد مغز و عملکرد آن با ظرفیت کامل کمک می‌کند. 
فیبر موجود در جو به احساس سیری تا وعده بعدی کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در وعده صبحانه غذای تهیه شده با جو می‌خورند 20 درصد عملکرد بهتری در آزمونها دارند تا کودکانی که غلات شکردار می‌خورند. می‌توان این وعده غذایی را با آجیل، دارچین و یا موز صرف کرد.

سیب

سیبها سرشار از کرستین هستند، کرستین یک آنتی اکسیدان است که از سلولهای مغز محافظت می‌کند و براساس تحقیقات محققان دانشگاه کورنل، کرستین از سلولهای مغزی در مقابل حملات رادیکالهای آزاد حفاظت می‌کند. 
مصرف یک سیب در وعده صبحانه با پوست حائز اهمیت است چرا که حجم بالایی از کرستین سیب در پوست آن وجود دارد.

زنگ تفریح




غلظت گرد و غبار در اهواز بیش از ۶۰ تا ۴۵ برابر حد مجاز اعلام شده است.
کاریکاتور/ هوای خوزستان!

طرح:مجید خسروانجم

یک گزارش تاسف آور



هورالعظیم سدی در برابر گرد و غبار/کاهش تولید ماهی هور به ۱۰ درصد

هورالعظیم
شناسهٔ خبر: 2500821 
اهواز - در نشست سالانه هورالعظیم عنوان شد که این تالاب همانند سدی طبیعی در برابر ورود گرد و غبار به استان خوزستان عمل می کرد که فعالیت های نفتی و خشک شدن بخشی از این تالاب این حالت را از آن گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر احمد سواری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر شامگاه چهارشنبه در همایش تالاب هور العظیم در سوسنگرد با اشاره به برگزاری چنین برنامه توسط تشکلات محلی اظهار کرد: تشکیل چنین همایش ها و جلساتی، خیلی پیشتر و قبل از نابودی هور العظیم احساس می شد.

وی افزود: در زمانی نه چندان دور وقتی هنوز انتقال آب و سد سازی اینقدر رواج نداشت؛ هورالعظیم و تمام رودخانه های ما پر آب بود ولی بعد از خشک کردن رودها و تالاب های نتیجه این شد که مردم خوزستان امروز خود را در بستر بیماری های خطرناک می بینند و یا بیم فردای نامعلوم برای محیط زیست خود داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به ضرورت احیای تالاب های استان خوزستان تاکید کرد: تالاب ها اساسی ترین زیست بوم های جهان به شمار می روند و از بین رفتن آنها ضربه سختی به طبیعت وارد می سازد. در شرایط کنونی احیای تالاب های استان باید در اولویت قرار بگیرد.

اعتبار مالچ پاشی برای احیای تالابها هزینه شود

سواری بیان کرد: اعتباراتی که برای مالچ پاشی از سوی دولت هزینه می شود را می توان برای احیای تالاب، تامین حق آبه، عدم انتقال آب و همچنین ایجاد کمربند طبیعی حداقل در سه کیلومتر اختصاص داد.

وی با اشاره به دوره طلایی هورالعظیم در فصلی از تاریخ نه چندان دور خوزستان عنوان کرد: پیش از سال ۷۳ عمق آب در هور به بیش از ۱۰ متر و ارتفاع نیزارهای آن از هشت تا ۱۰ متر هم فراتر می رفت که این شرای به تنهایی از ورود هر گونه ریزگردی به جلگه خوزستان جلوگیری می کرد.

هورالعظیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، قیمت بنزین را کمتر از آب شیرین در تمام جهان دانست و گفت: در تمام رسانه های جهان به صراحت اعلام شده که قیمت یک لیتر بنزین کمتر از یک لیتر نفت است. با صرف نظر از هزینه های استخراج نفت و آلودگی هایی که در این حین ایجاد می کند حفظ هور و آب های جاری برای کشور بسیار به صرفه تر است.

سواری افزود: هورالعظیم با داشتن انواع و اقسام پوشش های گیاهی، ماهیان، پستانداران و پرندگان از مهمترین زیست بوم های کشور محسوب می شود و با از بین بردن آن بانک ژن را قربانی استخراخ نفت کردیم.

وی اظهار کرد: ۷۰ درصد تالاب ها را نیزار تشکیل می دهند که با خاصیت ارتفاع بلند این نیزارها، یک مانع و سدی طبیعی در مقابل ریزگردها به شمار می روند ولی از بین رفتن تالاب ها و به تبع آن این نیزارها یکی از اسباب و علل ایجاد گرد و غبار در استان است.

کاهش تولید ماهی در هورالعظیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به تولید بیش از ۵۰ هزار تن ماهی از تالاب هورالعظیم پیش از اینکه به این وضع برسد، بیان کرد: یکی از راه های امرار معاش هورنشینان صید ماهی است و در این تالاب قبل از خشکاندن چیزی در حدود ۵۰ هزار تن ماهی صید می شد که اکنون این عدد به کمتر از پنج هزار تن در سال رسیده است.

سواری، الگوی مصرف ماهی در کشور را غیرقابل مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی توصیف و بیان کرد: الگوی مصرف ماهی به صورت استاندارد در جهان چیزی معادل ۳۰ کیلوگرم در سال است که این مقدار در کشوری مثل ژاپن ۱۰۰ کیلوگرم در سال گزارش شده و در ایران که کشوری آبخیزی است مقدار به پنج کیلوماهی در سال می رسد.

وی افزود: چرا تالابی که منبع تولید ماهیان بومی زیای بود اکنون به چنین وضعیت اسفناکی رسیده؟ به گونه ای که بسیاری از ماهیان آن همچون ماهی عنزه و پرندگان و خزندگان بومی این تالاب دیگر اثری از آنها دیده نمی شود.

تالاب یعنی طلای سبز

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر، تالاب ها را طلای سبز نامید و گفت: نباید تالاب هایی که حکم طلای سبز و مهمترین مراکز طبیعی ما هستند را به خاطر طلای سیاه نابود کرد. می توان با یک تفکر ساده که تاکنون استخراج نفت چقدر مثمر بوده و چقدر اثرات منفی بر طبیعیت و تالاب وارد کرده به این نتیجه برسیم که جلوی تصرفات غلط در تالاب گرفته شود.

هورالعظیم

 
سواری افزود: قبول داریم که بزرگترین حوزه های نفتی مشترک با عراق در هورالعظیم است ولی این را نیز فراموش نکنیم که هور العظیم جزو برزگترین تالاب های جهان است.

وی در پایان گفت: با واگذاری هفت هزار و ۵۲۰ هکتار از اراضی هورالعظیم برای استخراج نفت (یعنی نابود کردن آن) باید با مدیریت حفظ و بهره برداری از تالاب، تامین آب و یک برنامه ریزی صحیح، زندگی را به تالاب بازگردانیم.

انتظارات به حق مردم برای احیای هورالعظیم

عادل مولا معاون محیط زیست خوزستان نیز در این همایش انتظارات مردم برای رسیدگی به هورالعظیم را به حق دانست و گفت: مردمی که زمانی از هورالعظیم کسب رزق می کردند و تالاب برای آنها حکم حیات و امرار معاش آنها را داشت در حال حاضر بخش عظیمی از آن از بین رفته و انتظارات آنها برای رسیدگی به این وضع کاملا به حق است.

مولا افزود: طرح حفاظت از تالاب های تنها با معاونت و مساعدت مجامع بین المللی و محلی با سازمان های مربوطه ممکن می شود و آنها هستند که می توانند به تالاب های برنامه دهند.

وی با اشاره به قدم های مثبتی که سازمان محیط زیست در تالاب شادگان برداشت، تاکید کرد: بعد از اجرای چند طرح گردشگری در تالاب شادگان و ایجاد رغبت میان مردم، خود آنها وارد عمل شده و با معرفی ایده های خود سازمان را احیای تالاب و افزایش بهره وری از آن کمک کردند.

معاون محیط زیست خوزستان بیان کرد: در طرح حفاظت از تالاب ها سه بخش اصلی داریم. ، مشارکت مجامع محلی، داشتن آب کافی و حفظ تنوع زیستی که بخش اول آن در تدارک چنین برنامه ای مشهود است.

مولا افزود: سازمان محیط زیست یک دستگاه نظارتی است و نمی تواند در سطح یک دستگاه اجرایی به مقابله و یا جدیت و برخورد عمل کند.

افزایش درآمد بومیان در تالاب شادگان

وی با اشاره به افزایش درآمدزایی در تالاب شادگان بیان کرد: در هر تعطیلات، قایقرانانی که در اسکله تالاب مستقر هستند چیزی در حدود چهار تا پنج میلیون ریال درآمد دارند و پیشرفت این طرح و ایجاد اشتغال آن باعث شده که علاوه بر روستای صراخیه، روستانشینان در رگبه هم وارد عمل شوند.

معاون محیط زیست خوزستان تاکید کرد: چیزی که ما از هورنشینان در تالاب هورالعظیم می خواهیم، مشارکت و همیاری آنها در ایجاد یک فضای گردشگری است و این می تواند استارت خوبی برای احیای مجدد هورالعظیم شود.

هورالعظیم

مولا در پایان گفت: محدوده هورالعظیم باید مشخص شود. در تمام دنیا محدوده تالاب های معین می کند که چه زمین های تالابی هستند به همین دلیل اینجا نیز ضروری است مساحت هورالعظیم برای ما مشخص شود.

شکل گیری تمدن های اولیه در کنار تالاب ها

همچنین حمید رشیدی مولف کتاب سه جلدی فلسفه حقوق تالاب ها و مدرس دانشگاه در این همایش با اشاره به نقش تالاب در زندگی بشر بیان کرد: محاسبات نشان می دهد که عمر زمین چیزی در حدود ۴.۵ میلیارد سال است و انسان یک میلیون سال پیش بروی زمین گا نهاد و نخستین زیستگاه او تالاب است.

وی افزود: نخستین تمدن های بشری در کنار رودها و تالاب ها شکل گرفته اند که این اهمیت این زیست بوم ها بر زندگی ما را نشان می دهد.

مولف کتاب فلسفه حقوق تالاب ها با اشاره به از بین رفتن شمار زیادی از گونه های ماهیان و پرندگان در اثر خشکاندن هورالعظیم تاکید کرد: اولین قربانیان این فاجعه محیط زیستی، جانداران ضعیفت تر چون ماهیان، پرندگان و پوشش گیاهی موجود در تالاب است.

رشیدی، زندگی بشر را گره خورده به تالاب دانست و بیان کرد: تالاب ها مثل اسفنج عمل می کنند و وظیفه تصفیه هوا، کنترل جریان آب های سطحی و حفظ گونه های جانداران را بر عهده دارند که ایجاد خلل در آنها هر سه مورد را به خطر می اندازد.

تالاب ها بستر طبیعی نخستین موجودات

وی افزود: تمام محصولات و موجودات در تالاب ها شکل گرفته اند و در واقع این زیس بوم حکم بستر طبیعی نخستین موجودات طبیعت هستند و نادرترین گونه ها نیز منشاء حیاتشان را در تالاب پیدا می کنیم.

هورالعظیم

مولف کتاب فلسفه حقوق تالاب ها، حفظ حیات تالاب را حفظ حیات کره زمین دانست و گفت: صحبت به میان آوردن از تالاب های خوزستان صرفا مختص ساکنان خوزستان نیست بلکه این مسئله تمام کشور و حتی جهان را در برمی گیرد چرا که حیات تالاب ها حیات کره زمین را تضمین می کند.

رشیدی افزود: تامین آب برای احیای هورالعظیم ادای حق این تالاب است و تامین حق آبه سهم مشروع روستاهای نزدیک به هور است و هیچکس نمی تواند آنها را از این حق محروم کند.

به گزارش خبرنگار مهر در پایان این همایش سالانه با اعطای لوح سفیر هور به حمید رشیدی مولف کتاب فلسفه حقوق تالاب ها از پژوهش های وی در زمینه تالاب تقدیر شد. این لوح که در دومین سال این همایش طراحی شده قرار است که به فعالان و پژوهشگران برتر در زمینه ی تالاب اعطا شود.    

گزارش: آمنه سواری

اخبار سیاسی روز



طی روزهای اخیر ارتش سوریه به موفقیت های چشمگیری در نبرد با گروه های تروریستی مسلح در حومه شمالی حلب دست یافته و تقریبا به نزدیکی شهرک های النبل و الزهراء رسیده اند که از ژوئن ۲۰۱۲ در محاصره تروریست ها قرار دارند.
منابع اطلاعاتی فاش کردند، بعد از عملیات ارتش سوریه در حلب و قطع ارتباط تروریست‌ها با ترکیه افسران اطلاعاتی و تعداد زیادی از تروریست از طریق گذرگاه مرزی باب السلامه از ترکیه برای کمک به تروریست‌ها وارد سوریه شده‌اند.
 به گزارش تسنیم، شبکه المیادین گزارش داد اطلاعاتی دریافت کرده است که نشان می‌دهدمنابع اطلاعاتی فاش کردند، بعد از عملیات ارتش سوریه در حلب و قطع ارتباط تروریست‌ها با ترکیه افسران اطلاعاتی و تعداد زیادی از تروریست از طریق گذرگاه مرزی باب السلامه از ترکیه  برای کمک به تروریست‌ها وارد سوریه شده‌اند.
 این شبکه همچنین تاکید کرد افسران یکی از کشورهای منطقه برای فرماندهی عملیات گروه‌های مسلح پس از پیشروی‌های ارتش سوریه وارد این کشور شده‌اند. 
طی روزهای اخیر ارتش سوریه به موفقیت های چشمگیری در نبرد با گروه های تروریستی مسلح در حومه شمالی حلب دست یافته و تقریبا به نزدیکی شهرک های النبل و الزهراء رسیده اند که از ژوئن ۲۰۱۲ در محاصره تروریست ها قرار دارند.


ارتش سوریه در عملیاتی غیرمنتظره و برق آسا معادلات میدانی در شمال حلب را تغییر داد و خسارتهای سنگینی به تروریست ها وارد کرد.
کد خبر: ۴۷۶۶۲۵
تاریخ انتشار:۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵-19 February 2015
ارتش سوریه در عملیاتی غیرمنتظره و برق آسا معادلات میدانی در شمال حلب را تغییر داد و خسارتهای سنگینی به تروریست ها وارد کرد. 

به گزارش العالم در این عملیات، ارتش سوریه به پیشروی خود در حومه شمالی حلب ادامه داد و خسارت های سنگینی به گروه های تروریستی وارد کرد.
این پیشروی ارتش سوریه موجب بروز اختلاف بین گروه های تروریستی شده است.
ارتش سوریه به صورت غیرمنتظره ای توانست تغییری میدانی در حومه شمالی حلب ایجاد کند، تغییری که جبهه تروریست ها را تضعیف کرد و کمک کرد ارتش سوریه آنها را در شهر حلب تحت محاصره قرار دهد و راهی برای یگانهای نظامی ارتش برای رسیدن به مناطق «نبل» و «الزهرا» که از نزدیک به یک سال پیش تحت محاصره قرار دارد باز کند.
در عملیات ارتش سوریه، محور تدارکاتی تروریست های حلب و ترکیه قطع و در عملیاتی برق آسا، شمال و شرق حلب آزاد شد.
ارتش سوریه در این عملیات توانست مناطق نبل، زهرا، حرزالدین، رتیان، بشکوی، لیرمونش، شیحان و الراشدیه را از تروریست های تکفیری پس بگیرد.
در جریان این درگیری ها فرمانده نظامی گردان «فرسان الخلافه» وابسته با جبهه النصره در درگیری با ارتش سوریه در منطقه رتیان در شمال حلب کشته شد.
همچنین ارتش سوریه حمله جبهه النصره را که از طریق «تل الفاطمه» به منطقه «الناجی» در حومه درعا انجام داده بودند ناکام گذاشت و شماری از تروریست ها را به هلاکت رساندند.
تلویزیونی المیادین نیز گزارش داد صدها فرد مسلح از گذرگاه «باب السلامه» از ترکیه وارد خاک سوریه شده و به منطقه «ریتان» واقع در حومه حلب منتقل شدند.
همچنین ده ها تن از افراد مسلحی که در درگیری های حومه شمالی حلب زخمی شده بودند با عبور از مرزهای سوریه وارد ترکیه شدند تا در این کشور تحت مداوا قرار بگیرند.
یکی از فرماندهان میدانی ارتش سوریه گفت: ارتش از لحاظ آتشباری بر اغلب محله های «ریتان» تسلط دارد.

یکی از موضوعات جالب توجهی که تحلیلگران مسائل خاورمیانه به آن اشاره دارند، این ‌است که ایران به عنوان کشوری که زمانی مورد تهاجم عراق قرار گرفته بود، امروز از بیشترین نفوذ در این کشور برخوردار است. روزنامه واشنگتن پست، یکی از نمادهای مهم این نفوذ را در پایتخت عراق مورد اشاره قرار داده است.
کد خبر: ۴۷۶۳۹۳
تاریخ انتشار:۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹-18 February 2015
مهمترین نماد نفوذ ایران در عراق از دید «واشنگتن پست» + عکسیکی از موضوعات جالب توجه‌ که تحلیلگران مسائل خاورمیانه به آن اشاره دارند، این ‌است که ایران به عنوان کشوری که زمانی مورد تهاجم عراق قرار گرفته بود، امروز از بیشترین نفوذ در این کشور برخوردار است. روزنامه واشنگتن پست، یکی از نمادهای مهم این نفوذ را در پایتخت عراق مورد اشاره قرار داده است. 

به گزارش «تابناک»، روزنامه واشنگتن پست امروز در یکی از مطالب خود، عکسی از یکی از میدان‌های اصلی شهر بغداد را منتشر کرده که در آن، بیلبورد بزرگی از تصویر امام راحل و رهبر انقلاب نصب شده است. از دید این روزنامه، نصب این بیلبورد در میدانی که زمانی مجسمه صدام در آن قرار داشت، بهترین نشانه برای توضیح میزان نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق است. 

در این مطلب آمده است: شاید هیچ چیزی نتواند به اندازه بیلبوردی که تصویر رهبر فقید ایران، آیت‌الله روح الله خمینی را به تصویر کشیده و اخیراً در میدان «فردوس» بغداد نصب شده، تحولی که این روز‌ها در عراق جریان دارد را به نمایش بگذارد. این بیلبورد در مقابل ستونی نصب شده که تا پیش از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، مجسمه صدام روی آن بود.

لحظه پایین کشیده شدن این مجسمه در سال ۲۰۰۳، لحظه‌ای نمادین بود که نمایانگر پیروزی آمریکا بر ارتش صدام بود؛ اما از سوی دیگر، این لحظه سرآغاز نفوذ مستمر و پیوسته ایران در عراق بود؛ روندی که از تابستان گذشته و در پی حملات گروه داعش به شمال عراق‌ تشدید شد. 

بیلبورد مذکور یکی از مجموعه تصاویری است که در سرتاسر بغداد نصب شده و تبلیغ کننده گروه‌های شیعه‌ای است که برای مبارزه با داعش شکل گرفته و حمایت ایران از این گروه‌ها را نشان می‌دهد. بیلبورد نصب شده در میدان فردوس، متعلق به «کتائب قیام الحسین» است که یکی از گروه‌های تازه شکل گرفته برای مبارزه با داعش است. در این بیلبورد، تصویر آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر فعلی ایران نیز به چشم می‌خورد.

مهمترین نماد نفوذ ایران در عراق از دید «واشنگتن پست» + عکس

در پس‌زمینه تصویر، هتل فلسطین قابل مشاهده است که بسیاری از روزنامه‌نگارانی که جنگ عراق را پوشش خبری می‌دادند در آنجا مستقر بودند و تفنگداران آمریکایی نیز یکی از نخستین دفا‌تر خود را در آنجا مستقر کردند. 

بخش عمده‌ای از اختلافاتی که امروز میان شیعه و سنی در عراق وجود دارد، به دوران جنگ ایران و عراق بازمی‌گردد. در زمان رژیم صدام و در دهه ۱۹۸۰، عراق جنگی هشت ساله را علیه ایران آغاز کرد که سبب جان باختن مجموعاً بیش از یک میلیون نفر شد. در آن جنگ، عراق مورد حمایت دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس و همچنین ایالات متحده قرار داشت. 
اکنون ۳۵ سال از زمان حمله عراق به ایران می‌گذرد و رهبران وقت هر دو کشور (صدام و امام خمینی) درگذشته‌اند؛ اما این تصویر آیت‌الله خمینی است که اکنون در قلب پایتخت عراق به چشم می‌خورد.

تاریخ معاصر ایران



این حزب بر پایه تجارب «حزب کمونیست ایران» بنا نهاده شد. حزب کمونیست ایران در تابستان سال 1299 و چند ماهی پیش از کودتای سوم اسفند تشکیل گردید.
گروه تاریخ مشرق- هنوز دو سال از جنگ جهانی دوّم نگذشته بود که ارتش متفقین به رغم اعلان بیطرفی ایران، در سوم شهریور 1320 از چند محور به کشور حمله و آن را به اشغال خود درآوردند. به دنبال این حادثه، رضاشاه پس از 16 سال حکومت استبدادی ناچار به ترک ایران و واگذاری سلطنت به فرزندش، محمدرضا شد.

سقوط رضاشاه، نقطه پایانی بود بر سرکوب و اختناق؛ در نتیجه آزادی نسبی برای فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی پدید آمد. گروه‌ها و سازمان‌های بسیاری تأسیس شدند از جمله حزب توده که در مهر ماه سال 1320 و با حمایت انترناسیونال کمونیستی (کمینترن) توسط عده‌ای از فعالین سیاسی که برخی از آنان پیشینه کمونیستی داشتند تشکیل گردید.

این حزب بر پایه تجارب «حزب کمونیست ایران» بنا نهاده شد. حزب کمونیست ایران در تابستان سال 1299 و چند ماهی پیش از کودتای سوم اسفند تشکیل گردید. یکی از سخنگویان حزب حیدرخان عمواوغلی بود. آخرین فعالیت‌های این حزب که تحت رهبری تقی ارانی، عبدالصمد کامبخش و کامران قزوینی (نصرالله اصلانی) قرار داشت انتشار مجله دنیا در دوران دیکتاتوری رضاشاه بود.

فعالیت‌های حزب کمونیست ایران و انتشار مجله دنیا به علت مغایرت با قانون مصوب سال 1310 که هرگونه فعالیت کمونیستی را ممنوع اعلام کرده بود، مخفیانه صورت می‌گرفت. در نتیجه هنگامی که یکی از افراد مرتبط با تقی ارانی به نام محمد شورشیان در سال 1315 دستگیر شد، حزب کمونیست در زیر ضرب قرار گرفت و تمامی اعضای آن به اضافه افراد غیرحزبی ولی مرتبط با سران حزب در اردیبهشت سال 1316 دستگیر و عموماً به ده سال حبس محکوم شدند. دستگیرشدگان به‌رغم آنکه برخی هیچگونه پیوندی با حزب کمونیست نداشتند به گروه «53 نفر» مشهور شدند.

تعدادی از این گروه 53 نفر در مباحثی که در زندان با یکدیگر داشتند تصمیم گرفتند پس از آزادی از زندان، بار دیگر حزب کمونیست را احیاء کنند.

ایرج اسکندری در این‌باره می‌گوید:

« بحث ما این بود که اگر از زندان مرخص شدیم چه بکنیم و چه کاری می‌توانیم بکنیم. برخی از رفقا به‌طور ساده می‌گفتند در این صورت ما باید حزب کمونیست را راه بیندازیم. نظر شخص من، که رفقا آن را پسندیدند، این بود که باید توجه داشته باشیم که در صورت خروج ما از زندان چند عامل وجود دارد که مانع از آن است که مستقیماً به عنوان حزب کمونیست عمل کنیم. نخست، تشکیل حزب کمونیست تابع تشریفات معینی است. این نظر از آنجا ناشی می‌شد که ما آن موقع عقیده داشتیم که برای تشکیل حزب کمونیست موافقت و تصویب کمینترن لازم است و این‌کار، آن موقع برای ما میّسر نبود. ثانیاً وجود قانون 1310 که برطبق آن حزب کمونیست نمی‌توانست قانونی باشد مانع از آن بود که ما بتوانیم فعالیت علنی داشته باشیم.»

پیدایش و انحلال سازمان اصلی چپ در ایران

و بالاخره به پیشنهاد اسکندری برای حزبی که قرار بود در آینده نامعلوم تشکیل گردد نام «توده » انتخاب شد.[1]

امّا برخلاف اظهار اسکندری، احسان طبری معتقد است که عدم نامگذاری حزب جدید به حزب کمونیست، دستوری از جانب کمینترن بود:

« معلوم شد که کمینترن (دفتر بین‌الملل سوم در مسکو) به کسانی که مورد اعتمادش بودند و از آن جمله [رضا] روستا خبر داده بود که حزب جدید« حزب کمونیست » نخواهد بود. اولاً، به علت وجود قانون ضدکمونیستی مورخ 1310، که قانونیت کمونیستی را ممنوع و عضویت در این حزب را جرم اعلام کرده بود و این قانون کماکان اعتبار قانونی داشت. ثانیاً به علت وضع اجتماعی ایران که در آن وجود حزب مستقل کمونیست‌ها را غیرلازم می‌کند. ‌‌‌‌‌[2]

نورالدین کیانوری نیز نظری مخالف اسکندری ارائه می‌کند، او می‌نویسد:

« علت اینکه نام حزب را توده گذاشتند، یک مسئله قدیمی است که در سال 1936 استالین مطرح کرد. او می‌گفت که در کشورهای عقب‌مانده، کمونیست‌ها نباید به نام حزب کمونیست فعالیت کنند، بلکه باید در جبهه شرکت کنند، چون که در این کشورها هنوز برای پذیرش افکار کمونیستی آمادگی نیست، این مال 1936 است.» [3]

به هرحال پس از ورود قوای متفقین به ایران و سقوط رضاشاه، اعضاء گروه «53 نفر » تدریجاً بخشوده و از زندان آزاد شدند و امکان یافتند تا تشکیل حزب را ِپی گیرند.

برای تأسیس حزبی کمونیستی، نظر و حمایت اتحاد جماهیر شوروی، نمی‌توانست نادیده گرفته شود.

براساس اسناد موجود برای این‌منظور، یعنی جلب حمایت شوروی،‌ اسکندری و نوشین راهی‌بخش بازرگانی سفارت شوروی در پامنار شدند و خواست خود را با آنان در میان گذاشتند

«پس از چند روز روس‌ها موافقت کردند که حزب توده ایران را پایه‌گذاری و فعالیت تبلیغاتی ما در درجه اول علیه هیتلر و مسئله فاشیسم گردد.»[4]

چون بنا به توصیه اکید کمینترن قرار بود حزب آتی، ماهیت کمونیستی خود را پوشیده بدارد و برای کاستن از حساسیت‌های جامعه پوشش ملی برای خود دست و پا کند، دست‌اندرکاران تشکیل حزب به سراغ چند تن از افراد با وجهه ملی از جمله دکتر محمد مصدق و سلیمان میرزا محسن اسکندری رفتند. بیشتر این افراد همکاری و عضویت در حزب را نپذیرفتند، امّا سلیمان میرزا اسکندری که در ادوار مختلف مجلس، لیدر سوسیالیست‌ها و دمکرات‌ها و از شاهزادگانی بود که دارای افکار معتدل و میانه‌رو و در عین حال به کمونیست‌ها نزدیک بود..... ابراز موافقت کرد و طرح تشکیل یک حزب معتدل را پذیرفت. [5] بالاخره به پیشنهاد شوروی و با حضور علی‌اوف نماینده سفارت آن کشور در ایران حزب توده در دهم مهر 1320 و با شرکت بیش از 80 نفر در خانه سلیمان میرزا اسکندری تشکیل شد.

در این جلسه برخی از کمونیست‌های قدیمی که از سیاست‌های کمینترن بی‌اطلاع بودند از نامگذاری حزب ناخرسند بوده و بر احیای « حزب کمونیست ایران » پافشاری می‌کردند. علی‌اوف که برای بیشتر اعضاء ناشناخته بود و به عنوان یک کمونیست آذری در جلسه شرکت کرده بود گفت:

« با توجه به شرایط و اوضاع و احوال ایران، حزبی باید تأسیس شود که معتدل و میانه‌رو باشد تا بتواند کلیه طبقات را در خود جمع‌آوری کند، بدین لحاظ نام حزب کمونیست در شرایط فعلی برای ایران مناسب نیست.» [6]

با این استدلال، نام « توده » برای حزب مورد تأیید قرار گرفت ولی این حزب در اولین گام

خود برای ایجاد جبهه متحد از عناصر چپ، ملی و آزادیخواه با شکست روبرو گردید و « در عمل کمونیست‌های ایران نتوانستند چنین جبهه‌ای به وجود آورند و حزب توده بدون داشتن نام حزب کمونیست در حقیقت به حزب کمونیست‌های ایران تبدیل شد. »[7]

*دو رویه سیاست حزب

حزب توده از همان آغاز تلاش داشت اتهام کمونیستی را از خود بزداید ولی حتی برغم قرار گرفتن فردی چون سلیمان میرزا محسن اسکندری در رأس حزب، این سیاست فریبکارانه موفقیتی به همراه نداشت.

در سال 1322 روزنامه رهبر ارگان حزب، برای متقاعد ساختن افکار عمومی که حزب توده یک حزب کمونیستی نیست چنین نوشت:

«آیا حزب توده کمونیست است؟ نسبت کمونیستی به حزب توده ایران، نسبتی که دسته سیدضیاء می‌کوشند به ما وارد سازند و بدان وسیله سعی دارند سرمایه‌داران و تجار ایرانی را از ما بترسانند نسبتی است غلط و دور از حقیقت. حزب توده ایران حزبی است مشروطه‌خواه و طرفدار قانون اساسی چرا؟ زیرا ما معتقدیم که افکار کمونیسم و سوسیالیسم زاییده شرایط اجتماعی خاص است که در ایران وجود ندارد و اگر روزی حزب کمونیست در ایران بوجود آید آن حزب قطعاً حزب توده نخواهد بود.» [8]

امّا چرا حزب توده نتوانست نظر مساعد افراد ملّی، آزادیخواه و ضد استعمار را به خود جلب نماید؟ شاید چنانکه کیانوری می‌گوید:

« یک علّت دیگر عدم گرایش عناصر ملی و آزادیخواه به همکاری با کمونیست‌ها تبلیغات وحشتناکی بود که در طی سال‌های طولانی حکومت استبدادی رضاخان از سوی روزنامه‌ها و نشریات وسیع وابسته به امپریالیسم جهانی علیه کمونیسم و کمونیست‌ها می‌شود. این عناصر ملی و آزادیخواه که معمولاً وابسته به قشرهای سرمایه‌داری ملّی و روشنفکران طبقات بالای جامعه بودند. از کمونیسم و کمونیست‌ها وحشت داشتند.» [9]

قطعاً آنچه که کیانوری می‌گوید همه علت امتناع آزادیخواهان و ملیون برای همکاری با کمونیست‌ها نبود. زیرا این ملیون و آزادیخواهان حداقل هنوز نقش کمونیست‌ها و اتحاد جماهیر شوروی را در جنبش جنگل از یاد نبرده بودند و این بدگمانی به کمونیست‌ها صرفاً در نتیجه تبلیغات نشریات وابسته به امپریالیسم نبود.

به هرحال حزب توده در غیاب افراد شاخص ملی تشکیل گردید. کیانوری مؤسسین حزب را به چهار گروه تقسیم می‌کند:

« گروه اوّل، بخشی از «53 نفر » ، گروه دوّم چند نفری از عناصر ملّی، مانند سلیمان میرزا اسکندری و محمد پروین گنابادی گروه سوم، کمونیست‌های قدیمی که قبل از « 53 نفر » دستگیر شده بودند و « گروه چهارم کسانی بودند که ایرج اسکندری و غیره می‌خواستند آنها را به عنوان عناصر ملی جلب کنند، اینها یا بکلی فاسد بودند و یا برای جاه و مقام به حزب توده روی آوردند. مانند عباس اسکندری عموی ایرج و مهدی لاله. » [10]

حزب توده بلافاصله پس از تشکیل، اعضای موقت کمیته مرکزی را به شرح ذیل انتخاب کرد:

1 . سلیمان میرزا محسن اسکندری . ( رئیس حزب) 2 . عباس اسکندری . 3 . ایرج اسکندری.4 . دکتر رضا رادمنش . 5 . دکتر مرتضی یزدی . 6 . دکتر محمد بهرامی . 7 . نورالدین الموتی . 8 . عبدالصمد کامبخش . 9 . رضا روستا . 10 . آرداشس آوانسیان . 11 . عبدالحسین نوشین . 12 . محمود بقراطی . 13 . علی امیرخیزی . 14 . محمدعلی شریفی . 15 . ابوالقاسم اسدی

*نخستین کنفرانس ایالتی


در هفدهم مهر 1321 نخستین کنفرانس ایالتی تهران حزب توده تشکیل گردید و مرامنامه و نظامنامه حزب تنظیم و تصویب گردید. کنفرانس؛ کمیته مرکزی موقت را به استثنای عباس اسکندری ـ که اخراج شده بود ـ و ابوالقاسم اسدی ـ که وفات یافته بود ـ را ابقاء و دکتر فریدون کشاورز و مهدی کی‌مرام را به ترکیب خود وارد کرد.

حزب در همان سال موفق شد در پنج استان کشور، کمیته ایالتی خود را تأسیس کند. با گسترش فعالیت‌ها در تهران و دیگر استان‌ها، حزب خود را برای شرکت در انتخابات مجلس چهاردهم در سال 1323 ـ 1322 آماده می‌ساخت. حزب تصمیم داشت بیست نامزد به مردم معرفی کند. در ملاقاتی که نمایندگان حزب با اسمیرنوف سفیر شوروی داشتند او گفت: « بیست نفر کاندیدا چه معنایی دارد، نصف مجلس بایستی دست نشانده شما باشد.» [11]

نامزدهای حزب از تهران نتوانستند راهی مجلس شوند ولی این حزب در مجموع موفق شد 8 نماینده راهی مجلس کند. این 8 نفر « فراکسیون توده » را در مجلس تشکیل دادند.

*حزب توده و نفت شمال


در این ایام، محمد ساعد مراغه‌ای به نخست‌وزیری منصوب شد. او برای بهره‌برداری از نفت شمال مخفیانه با کمپانی‌های آمریکایی گفت‌وگو کرد. هنگامی که این مذاکرات از پرده برون افتاد، شوروی‌ها، کافتارادزه، معاون وزارت خارجه، را در رأس هیأتی به ایران اعزام کردند تا امتیاز بهره‌برداری از نفت شمال به آنان واگذار گردد. ورود کافتارادزه مصادف شد با میتینگ حزب توده علیه دولت ساعد. ارتش سرخ حمایت از راه‌پیمایان را برعهده داشت. گرچه بعدها سران حزب توده ادعا کردند که همزمانی میتینگ حزب علیه دولت ساعد و ورود کافتارادزه تنها یک اتفاق بود و این میتینگ به منظور حمایت از واگذاری امتیاز نفت شمال به شوروی برگزار نشد ولی نشریات حزب در آن زمان از « توازن مثبت» سخن می‌گفتند. این بدان معنا بود که اگر امتیاز نفت جنوب به انگلیس‌ها واگذار شده است امتیاز نفت شمال باید به شوروی واگذار گردد. کیانوری حتی مدعی است:

«بعدها شوروی‌ها به ما گفتند که ما انتظار نداشتیم که نفت شمال را به ما بدهند و به فکر بستن قرار داد هم نبودیم، ولی در جریان جنگ [جهانی دوم] احساس کردیم که در آینده دشمن اصلی ما آمریکا خواهد بود و مستقر شدن آمریکا‌یی‌ها در سرحدات شمالی‌ ایران و حتی در دریای خزر خطر فوق‌العاده بزرگی برای ماست، و برای اینکه جلوی این خطر را بگیریم این پیشنهاد را دادیم. » [12]

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایرج اسکندری که در آن زمان موقعیت برتری نسبت به کیانوری در حزب داشت درباره این نظر شوروی‌ها سخنی نمی‌گوید بنابراین می‌توان در درستی اظهار کیانوری تردید کرد.

حتی اگر حزب توده مدافع بی‌قرار اعطای امتیاز نفت شمال به شوروی نمی‌بود سکوت تایید آمیزش در قبال تشکیل دولت توسط فرقه دمکرات آذربایجان ماهیت این حزب را به خوبی آشکار ساخت.

*حزب توده و فرقه دموکرات

جنگ جهانی دوم در اردیبهشت سال 1324 با سقوط برلین توسط ارتش سرخ به پایان رسید. شوروی که وعده کرده بود حداکثر تا شش ماه پس از پایان جنگ، ارتش سرخ را از ایران خارج سازد، در انجام آن تعلل می‌کرد. در شهریور همان سال فرقه دموکرات آذربایجان توسط سید جعفر پیشه‌وری و با اشاره استالین و با حمایت ارتش سرخ تشکیل گردید. اعضای کمیته ایالتی حزب توده در آذربایجان به فرقه دموکرات گرویدند. حزب توده که از پشت صحنه بی‌اطلاع بود با تشکیل فرقه مخالفت کرد:

« ما اصلاً چنین چیزی را قبول نداشتیم و می‌گفتیم آخر این چه معنایی دارد و تعجب می‌کردیم. خیال می‌کردیم پیشه‌وری خودسرانه و به ابتکار خود این کار را کرده ولی بعداً دیدیم، کم‌کم رفقایی که ارتباط بیشتری با مراجع [دستگاه اطلاعاتی شوروی] داشتند آمده و گفتند که رفقا عقیده‌شان این است و قضیه‌ای است که مورد پشتیبانی است. » [13]

پیش از آنکه برای حزب توده معلوم گردد تشکیل فرقه « از طرف مقامات شوروی یا دولت شوروی پشتیبانی می‌شود. » [14] نامة اعتراض‌آمیزی خطاب به حزب کمونیست جمهوری آذربایجان می‌نویسد و در آن یادآور می‌شود: « حزب توده می‌تواند همه وظایفی را که فرقه برای خود قرار داده، خود بنابر مقتضیات انجام دهد. » [15] این نامه را ایرج اسکندری که عازم فرانسه بود در مسکو به مقامات دولت شوروی تحویل می‌دهد. مدتی بعد سفارت شوروی در تهران، کمیته مرکزی حزب را فرا می‌خواند و به آنان تفهیم می‌کند« که رفیق استالین عقیده‌اش این است که اینطور، اینطور، اینطور و راجع به این موضوع مخالفت نکنید. » [16]

فرقه دموکرات در 21 آذر 1324 با یورش به چند پادگان نظامی کنترل شهر را به دست گرفت و اعلام خودمختاری کرد. چون استالین و ارتش سرخ صحنه‌گردان اعلام استقلال آذربایجان بودند این اقدام از سوی حزب توده مورد تأیید قرار گرفت. حکومت فرقه دموکرات در آذربایجان مقبولیت عمومی نیافت. پس از آنکه احمد قوام به نخست‌وزیری رسید، در ابتدا برای روی خوش نشان‌دادن به شوروی، سه عضو رهبری حزب توده را در کابینه خود شرکت داد. مدت کوتاهی بعد عازم مسکو شد و با استالین ملاقات و مذاکره کرد و « این پیرمرد کهنه‌کار قدیم ایرانی کلاه سر استالین گذاشت.» [17] و در قراردادی که با سادچیکف امضاء کرد با برانگیختن طمع شوروی‌ها به کسب امتیاز نفت شمال، برای خروج ارتش سرخ از ایران زمان تعیین کرد.

پس از خروج ارتش سرخ از ایران، حکومت فرقه در آذر 1325 فروپاشید. پیامدهای این سقوط دامنگیر حزب توده شد. « وضع طوری شده بود که شکست آذربایجان ضربه مهلکی به حزب وارد آورده بود. » [18]

کیانوری نیز یادآور می‌شود:

« تأثیر شکست فرقه بر حزب فوق‌العاده سنگین بود. حزب به تمام معنا و تا دقیقه آخر از فرقه حمایت کرد و باز بدون اطلاع حزب این عقب‌نشینی انجام گرفت، بدون اینکه حزب اطلاع داشته باشد و خود را آماده کند. » [19]

با فروپاشیدن حکومت فرقه در آذربایجان برخی از رهبران حزب مانند ایرج اسکندری، عبدالصمد کامبخش و رضا روستا به شوروی گریختند و متعاقب این مسأله دو حادثه در تاریخ حزب روی داد. اول انحلال سازمان نظامی که با اصرار خلیل ملکی صورت گرفت و دوم وقوع انشعابی بزرگ در حزب بود. احسان طبری می‌نویسد:

« شکست جریان آذربایجان و کردستان نوعی منزلگاه تاریخی بود که پایان یک دوران را در زندگی حزب توده شاخص می‌‌کند. این دوران پس از پیروزی ارتش شوروی در شهر استالینگراد بر ارتش رایش سوم (آلمان هیتلری) آغاز می‌شود و به شکست فرقه دموکرات خاتمه می‌یابد ..... در حزب موج انتقاد بالا گرفته بود. خلیل ملکی بر رأس گروهی، انتقاد خود را به رهبری شدت بخشیده بود. تحت عنوان فقدان استقلال حزب در قبال شوروی، همه اقدامات رهبری را می‌کوبید. » [20]

انشعاب که بیش از صد تن از کادرهای فعال حزب را در برگرفت در 13 دی ماه 1326 رقم خورد. انور خامه‌ای که یکی از افراد مؤثر در انشعاب بود این انشعاب را « نخستین عصیان علیه استالینیسم در سراسر جهان» ارزیابی می‌کند. [21]

انشعابیون گرچه در آن زمان بنا به هر دلیلی از بیان علت اصلی انشعاب خودداری کردند ولی در دهمین سالگرد انشعاب با انتشار بیانیه‌ای اعلام داشتند:

«مهم‌ترین و اساسی‌ترین انتقاد ما به دستگاه رهبری حزب توده وابستگی بی‌قید و شرط آنها به سیاست دولت شوروی و اطاعت کورکورانه از آن بود. این عیب اساسی در حقیقت منشأ کلیه معایب دیگر حزب توده و سرچشمه تمام انحرفات و خطاهای آن حزب بود. » [22]

گرچه حمایت حزب توده از فرقه دموکرات برای حزب بسیار گران تمام شد ولی بالاخره حزب و فرقه در پلنوم هفتم که در مرداد سال 1339 در مسکو برگزار شد با یکدیگر وحدت کردند.

به موجب خبر منبع ساواک، برای تمهید این وحدت در مرداد ماه سال 1338 رادمنش به باکو سفر کرد و با سران فرقه دموکرات دراین باره به مذاکره پرداخت [23] بالاخره پس از مدت‌ها چانه‌زنی و به رغم مخالفت باقروف، دبیر حزب کمونیست جمهوری آذربایجان، این دو سازمان سیاسی وحدت کردند. ولی از همان آغاز اختلافاتی بین آنان بروز پیدا کرد. ایرج اسکندری معتقد است که با آمدن فرقه در داخل حزب کمیته مرکزی به تدریج ماهیت استقلال نسبی خود را از دست داد.

منبع ساواک در سال 1342 گزارش داد:

« از قرار معلوم اختلافات زیادی ما بین فرقه دموکرات و توده‌ای‌ها وجود دارد از جمله اختلافات موجود زیاد بودن تعداد افراد فرقه دموکرات در کمیته مرکزی حزب توده می‌باشد که فرقه‌ای‌ها می‌خواهند از این موضوع استفاده نموده رهبری حزب را به دست بگیرند.» [24]

*ترور شاه

یک سال و اندی پس از انشعاب، متعاقب تیراندازی به سوی شاه در 15 بهمن 1327، حزب توده که متهم اصلی این ترور شناخته شد غیرقانونی اعلام گردید. شاه در این روز برای بزرگداشت سالگرد تأسیس دانشگاه به آنجا رفته بود که ناصر فخرآرایی به سوی وی چند تیر شلیک کرد. این حادثه، یکی از حوادث پیچیده تاریخ معاصر می‌باشد که بعضی ابعاد آن همچنان در ابهام مانده است.

مخالفین کیانوری، وی را عامل اصلی و پشت پرده این ترور می‌دانند زیرا کیانوری با عبداله ارگانی که ناصر فخرآرایی را به انجام ترور تشویق کرده بود ارتباط داشت. این مخالفین شواهدی برای ادعای خود ارائه می‌کنند از جمله اصرار کیانوری برای موکول کردن مراسم بزرگداشت دکتر ارانی که هرسال در امامزاده عبداله برگزار می‌شد از روز چهارده بهمن به روز پانزدهم بهمن و دیگر غیبت کوتاه مدت کیانوری در حین برگزاری مراسم و بازگشت وی به شهر.

انور خامه‌ای حتی معتقد است که طرح ترور شاه طرحی بود انگلیسی برای آنکه رزم‌آرا رئیس ستاد ارتش بلافاصله قدرت را به دست بگیرد. خامه‌ای دراین باره می‌نویسد:

«کارت خبرنگاری روزنامه پرچم اسلام برای ناصر فخرآرایی به توصیه رکن دوم ستاد ارتش صادر شد (خلع ید، جلد سوم ص 189) و صبح همان روز 15 بهمن از طرف دکتر فقیهی شیرازی مدیر این روزنامه به او داده شده است. این کارت را طبق گزارشی که در پرونده سوء قصد وجود دارد، سرباز وظیفه‌ای به نام رضا زاهدی که ماشین‌نویس رکن 2 بوده شب قبل در مطب دکتر فقیهی ماشین کرده بود. این همه اصرار به اینکه کارت پرچم اسلام برای ضارب صادر شود درحالی که قبلاً کارت خبرنگاری دیگری از روزنامه فریاد ملت داشته است نشان می‌دهد که احتمالاً طراحان این برنامه در آغاز قصد داشتند این ترور را به جمعیت‌ها و شخصیت‌های اسلامی به ویژه آیت‌الله کاشانی نسبت دهند. » [25]

خامه‌ای با اشاره به روابط کامبخش و کیانوری با سفارت شوروی و تبعیت مطلق حزب توده از سیاست‌ها و منافع شوروی بر این نکته تأکید می‌کند که حتماً درباره طرح ترور از شوروی‌ها نیز مصلحت‌جویی شده بود.

امّا کیانوری با انکار نقش خود در این ترور می‌گوید پس از آن‌که عبداله ارگانی به وی اطلاع داد که ناصر فخرآرایی تصمیم به ترور شاه گرفته است وی در این‌باره با رادمنش مشورت می‌کند. رادمنش گفت: حزب ما به‌طور اصولی با ترور مخالف است .... ولی اگر کسی می‌خواهد شاه را بکشد ما شاه را مطلع نخواهیم کرد. کیانوری می‌افزاید که من همین سیاست را با ارگانی پیش گرفتم. بنابراین از طرح ترور شاه در روز پانزده بهمن بی‌اطلاع بودم. کیانوری ادعا می‌کند که حتی ارگانی را از ادامه رابطه با فخرآرایی برحذر داشته است. کیانوری همچنین تأکید می‌کند که در آن روز در حین برگزاری مراسم برای آوردن دوربین عکاسی به شهر بازگشته است و هیچگونه ملاقات و تماسی در آن روز با ناصر فخرآرایی نداشته است.

کیانوری این ترور را طرح انگلیسی می‌داند برای سرکوب حزب توده و آیت‌الله کاشانی به منظور فراهم ساختن مقدمات واگذاری امتیاز نفت جنوب به انگلیس.[26]

ادعای کیانوری مبنی بر بی‌اطلاع بودنش از ترور شاه در حالیست که منبع ساواک با نام مستعار پروانه، از نقش او در ترور سخن می‌گوید. معلوم نیست این منبع ساواک اطلاع خود را چگونه کسب کرده است. آیا کیانوری در این‌باره با او صحبتی کرده است؟ و یا اینکه این اظهار منبع را باید در چارچوب اختلافات درون حزبی و جناحی تحلیل کرد؟به‌هرجهت «پروانه» می‌گوید:

«کیانوری و همسرش پس از مذاکره با ارگانی و ترتیت کار سوءقصد موضوع را در کمیته حزب توده مطرح می‌کنند تا کار را از نظر حزبی رسمیت بدهند امّا موفق نمی‌شوند.»

اودر ادامه می‌افزاید:

«یک شب قبل از سوء قصد توسط ارگانی با چند نفر دیگر در خانه کیانوری با او و همسرش گفت‌وگو کرده‌اند.» [27]

*صعود رزم‌آرا

نفت و واگذاری امتیاز به دولت‌های بیگانه مهم‌ترین علت صعود و سقوط دولت‌ها بود. پس از ساعد، مدت کوتاهی علی منصور به نخست‌وزیری رسید. دولت او مستعجل بود. او جای خود را به رزم‌آرا سپرد. رزم‌آرا در پنجم تیرماه 1329 و سه روز پیش از ورود دکتر هنری گریدی به نخست‌وزیری رسید. هنری گریدی به تازگی سفیر آمریکا در تهران شده بود. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد:

« ما فقط درصورتی به ایران کمک نظامی خواهیم کرد که دولتی که مورد اطمینان باشد روی کار بیاید. این دولت پس از ورود من به ایران زمامدار خواهد شد و از پشتیبانی آمریکا برخوردار خواهد گردید.» [28]

رزم‌آرا پس از کسب قدرت تلاش کرد با جبهه ملی راه تفاهم در پیش گیرد امّا چون موفق نشد سعی کرد بین حزب توده و جبهه ملی اختلاف افکند. از این‌رو در ملاقات با سادچیکف سفیر شوروی وعده‌هایی به آنان داد.

ملی‌شدن صنعت نفت تدریجاً یک خواست ملی شده بود. آیت‌الله کاشانی، جبهه ملی و فداییان اسلام برای ملی شدن صنعت نفت متحداً کوشش می‌کردند. حتی آیاتی چون آیت‌الله محمدتقی خوانساری، آیت‌الله فیض، آیت‌الله صدر، آیت‌الله حجت بیانیه‌هایی در حمایت از ملی شدن صنعت نفت صادر کردند.

رزم‌آرا که به آمریکایی بودن مشهور و از مخالفین سرسخت ملی شدن صنعت نفت بود در روز 16 اسفند توسط خلیل طهماسبی یکی از اعضای گروه فدائیان اسلام به قتل رسید و راه برای صعود مصدق به نخست‌وزیری هموار گردید.

*حزب توده و نخست‌وزیری مصدق 

پس از رزم‌آرا حسین علاء، برای مدت کوتاهی به نخست وزیری رسید و چون او نیز از حل بحران نفت ناتوان ماند در روز 7 اردیبهشت 1330 استعفاء داد اکثریت نمایندگان مجلس به نخست‌وزیری مصدق رای تمایل دادند.

شاه برخلاف میل خود تحت فشار افکار عمومی بالاخره حکم نخست وزیری مصدق را صادر کرد و در روز دوازدهم اردیبهشت دکتر مصدق کابینه خود را به مجلس معرفی کرد. اجرای قانون ملی‌شدن صنعت نفت در صدر برنامه‌های دولت جدید بود. بنابراین در روز 24 اردیبهشت، نخست‌وزیر انحلال شرکت نفت انگلیس و ایران را به کلیه ادارات و سازمان‌های دولتی اعلام کرد و این سرآغاز فصل جدیدی در کشاکش‌های دولت با انگلیس و آمریکا بود.

با استقرار هیئت مدیره موقت شرکت ملی نفت ایران در ساختمان مرکزی نفت در خرمشهر در 20 خرداد ماه سال 1330 عملاً از شرکت سابق خلع ید شد. در همان روز رئیس نمایندگی شرکت سابق به تهران آمد تا با نخست‌وزیر گفت و گو کند. این گفت و گوها به نتیجه نرسید و لاجرم کار به دادگاه بین‌المللی لاهه کشید. چون دولت ایران قرار دادگاه لاهه را غیرمنصفانه تشخیص داد آن را رد کرد. در این میان دولت آمریکا برای پادرمیانی و حفظ منافع کمپانی‌های نفتی خود، هریمن را برای گفت‌وگو با نخست‌وزیر در روز 23 تیرماه 1330 راهی تهران کرد. در این روز حزب توده تظاهرات وسیعی را به بهانه سالروز اعتصاب کارگران نفت خوزستان ترتیب داد که در نتیجه کار به زد و خورد با مأمورین انتظامی کشید که طی آن بیست نفر کشته شدند. این امر بهانه‌ای شد تا دولت انگلیس در تبلیغات خود اعلام کند که کمونیست‌ها در کمین هستند تا ایران را ببلعند. چنانچه به هنگام ورود کافتارادزه به ایران مشاهده کردیم حزب توده همواره در بزنگاه‌های تاریخی بهانه مناسب را در اختیار انگلیس و آمریکا قرار می‌داد تا اعلام کنند که ایران در آستانه سقوط در دامان شوروی است. این رفتار حزب توده تا آخرین روزهای حکومت مصدق که به کودتا منتهی شد ادامه یافت.

*درباره حادثه 23 تیر

کیانوری درباره حادثه 23 تیر می‌گوید:

« شب به اجلاس هیئت اجرائیه رفتیم تا درباره این جریان تصمیم‌ بگیریم آقای قاسمی گفت: دست مصدق تا مرفق به خون مبارزان انقلابی آلوده است. من گفتم: این کشتار کار مصدق نیست، کار گروه‌های انگلیسی است، خواستند اعلامیه صادر کنند، من حتی به گریه افتادم که این اعلامیه را صادر نکنید و یک روز صبر کنید .... بالاخره آن اعلامیه ننگین، واقعاً ننگین، را علیه مصدق صادر کردند، .... این اعلامیه ننگین از تاریخ حزب توده ایران پاک شدنی نیست. » [29]

بعدها در پلنوم چهارم حزب که در مسکو برگزار شد حزب توده با صدور قطعنامه‌ای به خطاها و اشتباهات خود در قبال حکومت مصدق اعتراف می‌کند و در مورد حادثه 23 تیر اظهار می‌دارد که کیانوری درک صحیح‌تری داشته است.

کیانوری اظهار می‌دارد که پس از خروج فروتن و بقراطی از کشور در شهریور 1331، نظرات وی در دفاع از مصدق بر تشکیلات داخل کشور حزب غالب شد.

دولت مصدق درحالی که خود درگیر مشکلات خارجی بود. از سوی دربار و نیز حزب توده تحت فشار قرار گرفت. در آذرماه 1330 تظاهرات و زد و خوردهایی بین طرفداران حزب توده و طرفداران دولت در مرکز شهر رخ داد. و این امر دستاویزی شد تا عوامل انگلستان و دربار نیز دولت را به بی‌کفایتی برای حفظ آرامش متهم کنند.

پس از آنکه بار دیگر شکایت انگلستان از دولت ایران در 19 خرداد 1331 در دیوان لاهه مطرح گردید و این‌بار قضات دیوان رأی به عدم صلاحیت دیوان برای رسیدگی به این پرونده دادند و این به منزله پیروزی ایران بر حریف قدرتمند خود بود، برکناری مصدق در دستور کار آمریکا و انگلیس قرار گرفت.

تنش‌ها میان مصدق و دربار رو به افزایش بود. شاه گمان می‌کرد از طریق نمایندگانی که به مجلس هفدهم فرستاده بود خواهد توانست مصدق را برکنار کند. اما مجلس هفدهم که در روز هفتم اردیبهشت 1331 آغاز به کار کرده بود. تمایل خود را به ادامه نخست‌وزیری مصدق اعلام داشت. پس از صدور حکم نخست‌وزیری از سوی شاه، مصدق خواست که اداره وزارت جنگ را دولت به عهده بگیرد. وی همچنین اختیارات بیشتری از مجلس تقاضا کرد. شاه با واگذاری این اختیارات به مصدق مخالف بود، بنابراین مصدق در 25 تیرماه استعفا داد. در روز 28 تیرماه احمد قوام حکم نخست‌وزیری خود را از شاه دریافت کرد. موج مخالفت با احمد قوام آغاز شد. نمایندگان جبهه ملی در مجلس و آیت‌الله کاشانی جداگانه بیانیه‌هایی در دفاع از مصدق منتشر کردند و مردم نیز به خروش آمده بودند. تظاهرات مردم در روز سی‌ام تیرماه به خون کشیده شد. احمد قوام بالاجبار استعفا داد و مخفی شد. مصدق دوباره به نخست‌وزیری رسید و دوره دوّم زمامداری وی آغاز گردید.

در دور دوم زمامداری مصدق توطئه‌ها برای سرنگونی وی شدت یافت. کدورت و تضاد بین طرفداران و نزدیکان مصدق فزونی گرفت و این بر پیچیدگی اوضاع می‌افزود. در روز نهم اسفند 1331 که خبر خروج احتمالی شاه از کشور پخش شد اوباش که از قبل سازماندهی شده بودند با ایجاد بلوا تصمیم به قتل مصدق داشتند که نافرجام ماند. در اول اردیبهشت 1332 سرتیپ افشارطوس رئیس شهربانی کل کشور توسط باند بقایی ربوده و به قتل رسید.

توطئه‌ها روزبروز گسترده‌تر می‌شد و شدت می‌یافت. آمریکا با بزرگنمایی خطر کمونیسم در تبلیغات خود چنین وانمود می‌کرد که در صورت ادامه حکومت مصدق، ایران به دست کمونیست‌ها و حزب توده خواهد افتاد. آمریکا که برای برکناری مصدق مجاب شده بود کرمیت روزولت یکی از مأموران سیا را مأمور اجرای طرح کودتا موسوم به آژاکس کرد. کرمیت روزولت در 28 تیرماه به تهران رسید و به سازماندهی کودتا پرداخت. اولین طرح کودتا در روز 24 مرداد با دستگیری سرهنگ نصیری که متن عزل مصدق را به منزل وی برده بود شکست خورد. انتشار خبر شکست کودتا شاه را مجبور به فرار از ایران کرد. شاه در روز 25 مرداد از رامسر به بغداد رفت و پس از دو روز عازم رُم شد. در این فاصله دومین طرح کودتا به موقع اجرا گذاشته شد. آشوب در شهر که حزب توده یکی از بانیان آن بود بهترین فرصت را در اختیار کودتاچیان نهاد. کرمیت روزولت بعدها درباره حوادث روز بیست و پنجم مرداد نوشت:

« توده‌ای‌ها، با تشویق و حمایت شوروی‌ها به خیابان‌ها ریختند، با اینکه تعداد آنها از چند هزار تن تجاوز نمی‌کرد، بدون اغراق خیابان‌ها را به تصرف خود درآورده بودند. آنها سراسر شهر را از شمال تا غرب بازار اشغال کرده بودند و با دادن شعارهای ضد سلطنت مجسمه‌های رضاشاه و پسرش محمدرضا را پایین کشیدند و خوشحال کننده‌تر اینکه، آنچه را می‌توانستند غارت کردند و به هر ساختمانی که امکان داشت هجوم بردند. من اعتراف می‌کنم که در آن موقع دچار ترس و نگرانی شده بودم، این وضع قطعاً روس‌ها را خوشحال کرده بود، ولی به زودی متوجه شدم که این بهترین واقعه‌ای بود که باید انتظار آن را می‌داشتیم، آنها هرچه بیشتر علیه شاه فریاد می‌زدند، ارتش و مردم بهتر و بیشتر متوجه دشمنی آنها نسبت به خود می‌شدند. وقتی آنها نسبت به شاه ابراز تنفر می‌کردند، مردم نیز از آنها متنفر می‌شدند و هرقدر بیشتر شهر را غارت می‌کردند گروه‌های بیشتری را خشمگین می‌ساختند.»[30]

این حوادث موجب گردید که نخست‌وزیر دستور ختم تظاهرات خیابانی را در بعدازظهر روز 27 مرداد اعلام دارد. از آن پس شهر در اختیار طرفداران شاه که تحت حمایت نیروهای نظامی و انتظامی بودند قرار گرفت. در بعدازظهر روز بیست و هشتم مرداد گلوله باران خانه مصدق آغاز و تا پایان آن روز نیز مصدق بازداشت شد و بدین ترتیب کودتای 28 مرداد رقم خورد. حزب توده گرچه خود در فراهم ساختن شرایطی که به کودتا منجر شد کم تقصیر نبود ولی کیانوری ضمن پذیرش خطاهای حزب در دور اول زمامداری مصدق ادعا می‌کند که با خروج بقراطی و جودت از ایران، در دور دوم نخست‌وزیری مصدق، حزب اشتباهات خود را تصحیح کرد و به دفاع از مصدق برخاست. نباید فراموش کرد که حزب توده با طرح شعار برپایی جمهوری دموکراتیک بعد از فرار شاه از ایران در بیست و پنجم مرداد موجب ترس و نگرانی مردم را فراهم آورد و آنان را در برابر کودتا به انفعال کشاند. پیشتر نیز بارها ملاحظه کردیم که حزب توده با رفتارهای نسنجیده و اشتباه‌های جبران‌ناپذیر خود بسترهای مناسب برای مداخله خارجی را فراهم می‌ساخت.

کیانوری می‌نویسد:

«متأسفانه ما از جریان کودتای 28 مرداد خیلی دیر خبردار شدیم. روزولت در خاطراتش می‌نویسد که پس از اینکه کودتای قبلی لو رفت، ما تصمیم گرفتیم که از قبل به واحدها چیزی نگوئیم و به هر واحد فقط زمانی‌که باید وارد عمل شود اطلاع دهیم. به علاوه، به علت ضربات 27 مرداد ارتباطات ما با بدنه حزب به شدت مختل شده بود. بدین ترتیب، ما از شروع کودتا تنها در صبح 28 مرداد ـ که جلسه مشترک هیئت اجرائیه و گروهی از اعضای کمیته مرکزی و کمیته ایالتی تهران در خانه کمیته ایالتی تهران تشکیل شده بود و سرهنگ مبشری هم با ما بود ـ مطلع شدیم. تصور قبلی ما این بود که کودتا به وسیله واحدهای نظامی شروع خواهد شد و آنها هم از پادگانها به راه می‌افتند و لذا ترتیبی داده بودیم که اگر چنین اتفاقی افتاد سریع مطلع شویم. به علاوه اطلاع قبلی ما دایر بر اینکه کودتاچیان می‌خواهند دولت زاهدی را در اصفهان تشکیل دهند، این فکر را در ما به وجود آورده بود که حداقل در این چند روز در تهران اتفاقی رخ نخواهد داد. ولی ناگهان مطلع شدیم که کودتا توسط اوباش شروع شده و آنها در شهر حمله را آغاز کرده‌اند.

اولین واکنش ما این بود که با کودتا مقابله کنیم. ولی با توجه به دستور روز گذشته مصدق دائر بر سرکوبی تظاهر ضد شاه و عمل وحشیانه پلیس و فرمانداری نظامی قرار شد که اول با دکتر مصدق تماس گرفته شود. من از همان راه همیشگی با دکتر مصدق تماس گرفتم و به او گفتم که به نظر ما این جریان مقدمه یک شکل تازه کودتایی است و ما حاضر هستیم که برای مقابله با آن، که توسط نظامیان و پلیس هم حمایت می‌شود، به خیابان‌ها بریزیم و مردم را به مقابله دعوت کنیم، ولی دستور دیروز شما مانع بزرگی بر سر راه ماست و خواهش می‌کنم طی اعلامیه کوتاهی از رادیو مردم را به مقابله با کودتا دعوت کنید. دکتر مصدق با صراحت تمام پاسخ داد:

« آقا شما را به خدا کاری نکنید که پشیمانی به بار بیاورد. این جریان بی‌اهمیتی است و همه نیروهای امنیتی وفادار هستند و این جریان به زودی برطرف می‌شود. اگر شما به خیابان بیائید زدوخورد و برادرکشی می‌شود و من مجبورم دستور سرکوب بدهم. خون ریخته خواهد شد و من مسئولیت هیچ چیز را به عهده نمی‌گیرم.»

در حوالی ظهر به ما خبر رسید که وضع متشنج‌تر شده و از آرام شدن خبری نیست. از پادگانها خبر رسید که حرکت‌هایی می‌شود و مستشاران آمریکایی دستور حرکت داده‌اند. خبر رسید که اوباش تنها نیستند و بطور مسلم گروهبان‌های ارتش در لباس شخصی در میان آنها هستند. خبر رسید که سردسته‌های اوباش همان گروه نهم اسفند ـ شعبان بی‌مخ و غیره و غیره ـ هستند. رادیو تهران هم به جای اینکه مردم را مطلع کند و آنها را به مقابله دعوت نماید مشغول پخش لاطائلات بود (وزیر کشاورزی درباره مظنه غلّه صحبت می‌کرد!) . در این موقع ما مجدداً با مصدق تماس گرفتیم و از طرف دیگر هیئت جمعیت ملی مبارزه با استعمار را، که محمدرضا قدوه هم در آن شرکت داشت، به نزد مصدق فرستادیم.

قدوه پس از بازگشت گزارش این دیدار را به جلسه مشترک هیئت اجرائیه و کمیته مرکزی اطلاع داد. قدوه تقاضا کرده بود که قبل از همه اعلامیه‌ کوتاهی داده شود و مردم به مقابله با کودتا فراخوانده شوند و یکی از واحدهای نظامی مورد اطمینان مقداری اسلحه در اختیار جمعیت بگذارد و اجازه داده شود که آنها مسلحانه علیه کودتاچیان وارد عمل شوند.

*مصدق به آنها جواب داده بود که امکان ندارد!

در تلفن دوم، دکتر مصدق به من گفت: « فرماندهان نیروهای انتظامی همه به من اطمینان داده‌اند که از ناحیه ارتش هیچ خطری نیست، و جریانی که در شهر می‌گذرد به زودی خاموش خواهد شد. نباید نفت روی آتش ریخت.» وقتی من با اصرار گفتم: آقای دکتر، از واحدهای ارتش خبرهای نگران‌کننده می‌رسد، مصدق گفت: «آقا، اینها پانیک است!» فرماندهان مورد اعتماد مصدق چه کسانی بودند؟ سرتیپ تقی ریاحی رئیس ستاد ارتش، سرتیپ محمود امینی (احتمالاً پسرخاله مصدق) رئیس ژاندارمری، سرتیپ دفتری (برادرزاده مصدق) رئیس شهربانی، سرهنگ ممتاز فرمانده تیپ یک زرهی، سرهنگ شاهرخی فرمانده تیپ دو زرهی، اینها کوچکترین حرکتی نکردند. تنها کسی که رأساً حرکت کرد سرهنگ ممتاز بود که ریاست گارد محافظ مصدق را شخصاً به دست داشت. ولی سرهنگ زند کریمی رئیس ستاد و سرهنگ خسروپناه فرمانده هنگ‌های آن تیپی بودند که سرهنگ ممتاز فرمانده آن بود و هر دو از کودتاچیان بودند. واحدهای تحت فرماندهی سرهنگ شاهرخی هم در کودتا شرکت داشتند.

حدود ساعت 2 بعداظهر به ما خبر رسید که واحدهای منظم ارتش به هواداری از کودتاچیان در گوشه‌های شهر وارد عمل شده‌اند. ما که هر لحظه منتظر بودیم که افسران وابسته به جبهه ملی وارد عمل شوند باز با مصدق تماس گرفتیم. این‌بار او به من گفت: « آقا! همه به من خیانت کردند. شما اگر کاری از دستتان برمی‌آید، بکنید. شما به وظیفه ملی خود هرطور که صلاح می‌دانید عمل بکنید.» و در پاسخ به اصرار من که لااقل پیامی به مردم بدهید و کمک بخواهید، تلفن قطع شد و من دیگر نتوانستم با او تماس بگیرم.

این تماس برای ما بسیار تأسف‌بار بود و من و مبشری که این سخنان مصدق را شنیدیم اشک ریختیم.» [31]

*وضعیت حزب پس از کودتا

پس از کودتا، اعضای حزب متواری و مخفی شدند یک سال بعد یکی از افسران سازمان نظامی حزب به‌طور اتفاقی دستگیر می‌شود و این سرآغاز ضربات به سازمان افسری حزب بود. به‌طوری که در شهریور سال 1333 سازمان افسری با دستگیری‌های گسترده متلاشی شد. در مهرماه چاپخانه اصلی حزب کشف شد و عده‌ای دیگر دستگیر شدند و بالاخره در اواخر اسفند 1333 نیز تعدادی دیگر از جمله دکتر مرتضی یزدی و دکتر محمد بهرامی که دبیر کل حزب در ایران بود دستگیر شدند. تعدادی دیگر از اعضاء مانند کیانوری و فرج‌اله میزانی نیز تدریجاً از ایران خارج شدند. به‌طوری که « در سال 1335 از سازمان حزبی شبکه بسیار کوچکی به جا مانده بود.» [32]

به‌رغم دستگیری‌ها و خروج بیشتر اعضای حزب، هنوز عده‌ای که به حزب وفادار مانده بودند در ایران فعالیت داشتند که بتدریج همه آنان نیز به دام ساواک افتادند.

ساواک از همان ابتدای تشکیل تلاش کرد تا افرادی را از سازمان‌های داخل و خارج از کشور حزب به عنوان منبع به استخدام درآورد. ساواک در این زمینه توفیقات بسیاری داشت از جمله توانست با منبع ساختن عباسعلی شهریاری ضربات جبران‌ناپذیری بر تشکیلات تهران حزب و همچنین بقایای گروه بیژن جزنی که در تدارک مبارزه مسلحانه بودند وارد آورد.

عباسعلی شهریاری در سال 1307 در دوان از توابع کازرون متولد شد و در سال 1322 به عنوان کارگر به استخدام شرکت نفت درآمد. او در این سال‌ها به عضویت حزب توده درآمد. پس از کودتای 28 مرداد مدت کوتاهی در زندان بود و پس از آزادی به کویت رفت و شبکه حزبی را در میان کارگران مهاجر ایرانی به وجود آورد.

عباس شهریاری گهگاه مخفیانه به ایران سفر می‌کرد و در یکی از این مسافرت‌هایش در سال 1342 به دام ساواک افتاد و از آن پس به عنوان منبع به کار گمارده شد.

کیانوری مدعی است که پس از پلنوم نهم، هنگامی که به پرونده‌های شعبه ایران رسیدگی می‌کرد به شهریاری مشکوک شده بود بنابراین به اسکندری پیشنهاد داد تا شهریاری را به لایپزیک بخواهند تا با او آشنا شوند. پس از آنکه شهریاری به لایپزیک رفت و به او پیشنهاد شد تا به اتفاق خانواده به لایپزیک نقل مکان کند، شهریاری با دستپاچگی این پیشنهاد را رد کرد بنابراین شک به او بیشتر شد. [33]

با توجه به اینکه پلنوم نهم حزب در سال 1341 برگزار شد و براساس اطلاعات موجود شهریاری از زمستان سال 1342 به عنوان منبع به کار گمارده شد، این اظهار کیانوری نمی‌تواند مقرون به صحت باشد. به هرحال عباسعلی شهریاری که توانسته بود اعتماد رضا رادمنش، دبیر اول حزب، را به خود جلب کند، پس از پلنوم دهم از سوی رادمنش، مسئول تشکیلات تهران حزب توده شد. رادمنش برای کمک به شهریاری چهار تن از افراد حزبی را به ایران فرستاد که دو تن از آنان برای همیشه ناپدید و دو تن دیگر دستگیر شدند. شهریاری همچنین برای کشاندن رادمنش به داخل ایران به او گفت:

« در ایران وضع انقلابی ایجاد شده و شرایط برای مبارزه مسلحانه آماده است و باید همه اعضای کمیته مرکزی به ایران بیایند.» [34]

بالاخره پس از دستگیرشدن یکی از منابع ساواک به نام ملایری به هنگام ورود به خاک شوروی او اعتراف کرد که شهریاری نیز منبع ساواک است.

مقامات اطلاعاتی شوروی ترتیب ملاقات ملایری و رادمنش را می‌دهند و از ملایری می‌خواهند آنچه را که ساواک از او خواسته به رادمنش بگوید. ملایری نیز به رادمنش می‌گوید که در ایران وضع انقلابی ایجاد شده و باید هرچه زودتر کمیته مرکزی به داخل کشور مراجعت کند. رادمنش با پذیرفتن آن، موضوع را با هیئت اجرائیه حزب در میان می‌گذارد. پس از آن میلیوانف ـ مسئول بخش خاورمیانه و ایران شعبه بین‌المللی کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی ـ در دیدار با رادمنش اعترافات ملایری مبنی بر منبع بودن خود و شهریاری را به رادمنش می‌دهد. رادمنش که این ماجرا را توطئه‌ای از جانب غلام یحیی دانشیان علیه خود می‌دانست از پذیرفتن آن سرباز می‌زند.

بالاخره این موضوع در پلنوم سیزدهم حزب که در تاریخ 6 الی 11 آذر 1348 تشکیل گردید توسط کیانوری مطرح و منجر به سلب مسئولیت از رادمنش در زمینه کار در ایران شد.

عباسعلی شهریاری که دیگر به عنوان منبع ساواک شناخته شده بود در 14 اسفند سال 1353 توسط سازمان چریک‌های فدایی خلق در خیابان پرچم تهران به قتل رسید.

حسین یزدی منبع دیگر ساواک در حزب توده بود. وی فرزند دکتر مرتضی یزدی یکی از اعضای گروه «53 نفر» بود. حسین در سال 1313 در تهران متولد شد. مادر او هلا بدورفتیش زنی آلمانی بود که مرتضی یزدی به هنگام طبابت در آلمان با وی آشنا شده و ازدواج کرده بود. مرتضی یزدی به همراهی گروهی که بعداً به گروه 53 نفر اشتهار یافتند در سال 1316 دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد. دو سال بعد درحالی که مرتضی یزدی هنوز در زندان بود، هلا به اتفاق دو فرزند خردسال خود حسین و فریدون ایران را ترک و به آلمان بازگشت. در سال 1320 که متفقین وارد خاک ایران شدند، مرتضی یزدی از زندان آزاد و یکی از مؤسسین حزب توده شد. مدت کوتاهی پس از پایان جنگ همسر و فرزندان مرتضی یزدی از آلمان به ایران بازگشتند. در این ایام مرتضی یزدی وزیر بهداری کابینه احمد قوام بود.

پس از آن که در نیمه بهمن 1327 در دانشگاه تهران به سوی شاه تیراندازی شد، دکتر مرتضی یزدی بار دیگر دستگیر و روانه زندان شد. نزدیک به دو سال بعد اعضای حزب توده با برنامه‌ریزی سازمان افسری حزب توانستند از زندان بگریزند و از آن پس زندگی مخفی مرتضی یزدی آغاز شد. یک سال پس از کودتای 28 مرداد 1332 مرتضی یزدی بار دیگر دستگیر و این بار به اعدام محکوم می‌شود.

حسین یزدی پیش از دستگیری پدر و در سال 1333 به شهر لایپزیک در آلمان شرقی رفت تا با توصیه ایرج اسکندری در دانشگاه آن شهر به تحصیل بپردازد. فریدون نیز یک سال بعد و پس از دستگیری پدر به درسدن یکی دیگر از شهرهای آلمان شرقی رفت تا او نیز به تحصیل خود ادامه دهد.

چنانچه اشاره شد دکتر مرتضی یزدی پس از دستگیری در آغاز به اعدام محکوم شد ولی پس از تقاضای عفو از شاه با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم گردید. تقاضای عفو یزدی موجب گردید تا حزب توده در اسفند ماه 1334 او را خائن دانسته و از حزب اخراج کند.

خائن خواندن و اخراج دکتر مرتضی یزدی که حسین یزدی آن را در نتیجه « تحریکات کیانوری» می‌داند باعث شد تا حسین از حزب کینه به دل بگیرد. مدت کوتاهی بعد نامه‌ای از مرتضی یزدی به دست فرزندش حسین رسید که در آن ضمن شرح شکنجه‌هایی که بر او شده بود، کیانوری را مسبب لو رفتن خود معرفی می‌کند.

مرتضی یزدی در این نامه می‌نویسد:

« کینة دکتر کیانوری نسبت به من به اندازه‌ای شدید بود که من جداً از آن بیمناک بودم که مبادا این همکار [کیانوری] مرا لو بدهد و لذا هیچ وقت آدرس منزل خود را به او نمی‌گفتم حقیقت امر را هم باید درنظر داشت: اگر من مثلاً مطمئن بودم که یکی از اعضای هیئت اجراییه عامل انگلیسی‌[ها] است چه وظیفه‌ای داشتم؟ من باید ابتدا با رفقای کمیتة مرکزی این مطلب را با ذکر دلایل و ارائه اسناد درمیان بگذارم و این خطر را به همه گوشزد نمایم تا چنین فرد خطرناکی را برکنار نماید (چنانچه دکتر کیانوری بیش از 10 مرتبه در این مورد به همه جا نامه نوشت و مرا به عنوان عامل و جاسوس انگلیسی‌ها معرفی کرد). اگر از این راه توفیق حاصل نگردید، من که فرد با ایمان و کمونیست‌ هستم و خطر عظیم را از نزدیک می‌بینم باید به طریق صحیحی این فرد جاسوس را که مشغول تیشه‌زدن به ریشة حزب است برکنار نمایم و ساده‌ترین طرق به نظر او لودادن بوده است. اشکالی هم به هیچ‌وجه ندارد. رفتن دکتر یزدی را نزد دکتر احیا [دندان‌پزشک دکتر یزدی] می‌دانم،‌به‌وسیله تلفن به عنوان یک فرد ناشناس به فرماندار[ی] نظامی این موضوع را اطلاع می‌دهم. در نتیجه رفت و آمد دکتر احیا و اتومبیل او زیرنظر گرفته می‌شود و دکتر یزدی شبی در اتومبیل دکتر احیا توسط [صمد] زرندی [رزندی][35] شناخته می‌شود و او را دستگیر می‌کنند (تمامی این جریان ساختة فکر من نیست بلکه زرندی [رزندی] آن را نوشته و اقرار نموده است) ـ خلاصه من هم اگر مطمئن بودم که کیانوری، داماد فرمانفرما، عامل اجنبی در دستگاه رهبری حزب است حتماً او را به طریق صحیحی از دستگاه رهبری حزب دور می‌کردم.

مرا در ساعت 9 بعدازظهر 27/12/33 در اتومبیل دکتر احیا که خود رانندة آن بود به همراهی دوشیزه رعنا، پیک من، دستگیر نمودند. »[36]

معلوم نیست نامه مرتضی یزدی توسط چه کسی از زندان خارج شده و به پسرش حسین در آلمان شرقی رسیده ولی طبق اطلاعیه بخش 312 ساواک «یادداشت‌هایی بوسیله بانو پورخاقانی که از منسوبین وی می‌باشد و اغلب به ملاقات نامبرده می‌رود جهت چاپ به خارج از زندان می‌فرستد.»

این نامه، کینه حسین را نسبت به کیانوری عمیق‌تر ساخت و از آن پس به فکر انتقام بود.[37]

حسین یزدی برای انتقام‌گیری لحظه‌شماری می‌کرد. نیاز به تمدید گذرنامه لحظه مناسب را در اختیار وی نهاد. اقدام برای تمدید گذرنامه در برلین غربی موجب آشنایی حسین با کارمند کنسولی سفارت شد. این کارمند که ناخرسندی حسین یزدی از حزب توده و آلمان شرقی را ملاحظه کرد به او پیشنهاد داد تا با ساواک همکاری کند. حسین که منتظر چنین پیشنهادی بود فوراً پذیرفت. حسین یزدی از آن پس به عنوان منبع ساواک به کار گمارده شد.

وی در اولین اقدام مدارک سرّی حزب را در اختیار کنسول سفارت گذاشت. این امر موجب شد که سرهنگ آیرملو مسئول ساواک در اروپا به دیدن یزدی مشتاق شود. در نتیجه یکی دیگر از اقدامات حسین سازمان حزب در اصفهان در سال 1340 لو رفت و نزدیک به 90 نفر دستگیر شدند[38]

حسین یزدی همچنین می‌گوید نشانی دفتر و اعضای حزب در لایبزیک و بیوگرافی 40 ـ 50 تن از توده‌‌ای‌های مقیم آلمان شرقی را در اختیار ساواک قرار داده است.

حسین یزدی حسب اظهارات خود، اطلاعات بسیاری از حزب در اختیار ساواک گذاشت او بالاخره پس از دستبردی که به گاوصندوق منزل رادمنش زد مورد سوءظن واقع و در آبان ماه سال 1340 به هنگام مراجعت از آلمان غربی به آلمان شرقی توسط پلیس این کشور دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. پس از برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و آلمان شرقی در سال 1351، تلاش برای آزادی یزدی از سوی ایران شتاب بیشتری گرفت و بالاخره او در اردیبهشت سال 1356 از زندان آزاد شد.

شهناز اعلامی نیز یکی دیگر از منابع ساواک بود. اعلامی در سال‌های 4 ـ 1323 در اصفهان عضو حزب شد و در تشکیلات زنان به کار پرداخت. سپس به تهران منتقل شد. دوسال پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 به خارج رفت و در آلمان شرقی به تحصیل زبان فارسی پرداخت. او همچنین نماینده حزب در « فدراسیون جهانی زنان دموکرات» بود. او نیز به خاطر علاقه‌ای که به بازگشت به کشور داشت مورد توجه ساواک قرار گرفت و تدریجاً یکی از منابع ساواک در حزب شد.

کیانوری در مورد وی می‌نویسد:

« من به این خانم مشکوک بودم و بعداً که سفارت ایران در یکی از کشورهای غربی برای او گذرنامه صادر کرد برایم مسجل شد که او مأمور ساواک است.

تجربه به ما نشان داده بود که محال است دولت ایران به یک توده‌ای فعال و کادر حزبی گذرنامه بدهد. تمام افراد حزبی که گذرنامه گرفتند ارتباطات مشکوکی داشتند، البته خود شهناز اعلامی ادعا می‌کرد که در آسانسور هتل مسکو تصادفاً اشرف پهلوی را، که برای شرکت در جلسه فدراسیون زنان به شوروی آمده بود، دیده و از او درخواست کرده که به وی گذرنامه بدهند و به دستور اشرف این گذرنامه صادر شده است. این توجیه برای اسکندری قابل قبول بود. ولی برای من نه.» ‌[39]

شهناز اعلامی همواره از حمایت رادمنش و اسکندری برخوردار بود و در مقابل کیانوری و همسرش، مریم فیروز، سخت مخالف اعلامی بودند.[40]

پس از انتشار اسامی ساواکی‌ها در آستانه انقلاب معلوم گردید که شهناز اعلامی از منابع ساواک بوده است شهناز اعلامی که همکاری خود را از سال 52 با شماره رمز 10320 آغاز کرده بود در نتیجه از حزب و سپس به اتفاق دخترش از آلمان شرقی اخراج شد.

در یکی از اسناد اشتازی، سرویس اطلاعاتی آلمان شرقی ـ آمده است:

« رفیق کیانوری، دبیر اول حزب توده ایران، در گزارش به تاریخ بیست و هشتم ژوئیه 1979 (ششم مرداد 1358) به کمیته مرکزی حزب واحد سوسیالیست آلمان اطلاع داد که نامبرده [شهناز اعلامی] با شخصی به نام .... در تماس بوده و اطلاعاتی درباره حزب توده به آن شخص داده است. از این‌رو رفیق کیانوری از کمیته مرکزی حزب واحد سوسیالیست آلمان خواست که افراد .... و .... [اعلامی و دخترش] بلافاصله از جمهوری دمکراتیک آلمان اخراج شده و اسامی آنها در لیست افراد ممنوع‌الورود به جمهوری دموکراتیک آلمان وارد شود. » [41]

گذشته از حسین یزدی و شهناز اعلامی؛ نورالدین کیانوری همچنین از محمد عاصمی و حسن نظری دیگر اعضای حزب به عنوان منابع ساواک یاد می‌کند. ‌[42]

کتاب حاضر دربرگیرنده اسنادی است که منابع متعدد ساواک از حزب توده در طی سال‌های استقرار اعضای حزب در آلمان شرقی گزارش داده‌اند.

بخشی از این اسناد برغم انتشار خاطرات ایرج اسکندری، نورالدین کیانوری و ده‌ها کتاب و سند دیگر، اهمیت منحصر به فرد و ویژه خود را از دست نداده است و همچنان اهمیت تاریخی این اسناد به قوت خود باقیست و ضمناً این اسناد نشان می‌دهد که ساواک در سطوح مختلف حزب نفوذ و رسوخ پیدا کرده بود.

گرچه ممکن است منابع ساواک که این گزارش‌ها و اخبار را تهیه و ارائه کرده‌اند بنا به دلایل مختلف در اصل رویداد دخل و تصرفی کرده باشند امّا بی‌‌گمان نزدیک‌ترین روایت به آن رویداد می‌تواند تلقی گردد زیرا روایت‌های دیگر که از سوی اعضای حزب در قالب اتوبیوگرافی و خاطره‌نویسی بیان شده نمی‌تواند از شائبه رقابت‌های درونی و تطهیر خود خالی باشد به‌طوری که نورالدین کیانوری درباره خاطرات «توده‌ای‌ها» می‌نویسد:

«من خاطرات هیچ کدام از این افراد را قبول ندارم. آنهایی که در مهد آزادی نوشته‌اند برای دفاع از خودشان و متهم کردن دیگران به همه‌ چیز بوده است. خود اسکندری در مورد خامه‌ای و کشاورز می‌گوید که این دو مغرضند و بعضی چیزهای درست که نوشته‌اند در میان غرض‌ها غرق شده است.» [43]

بنابراین گزارش‌های منابع ساواک گرچه از بعضی شائبه‌ها دور نیست ولی چون برای انتشار بیرونی تهیه نشده، به واقعیت امر نزدیک‌تر است و مأخذ اصیل‌تری برای پژوهش درباره حزب توده در اختیار می‌گذارد.

این اسناد موضوعات متنوعی را در برمی‌گیرند: بیوگرافی اعضای حزب، تحلیل شخصیتی آنان، اختلافات درونی حزب، مسافرت‌های تشکیلاتی، تلقی از رژیم شاه،‌ ارتباط با دیگر احزاب کمونیست و .... از موضوعاتی است که در این اسناد به چشم می‌خورد.

*دسته‌بندی‌های درون حزبی

اسناد موجود اختلافات و دسته‌بندی‌های درون حزبی را به خوبی نشان می‌دهد. منابع ساواک در گزارشاتی که درباره هر یک از افراد ارائه کرده‌اند به عضویت او در این یا آن جناح اشاره کرده‌اند. حتی توطئه‌ها و دسیسه‌ها علیه یکدیگر نیز در گزارشات بازتاب یافته است.

احمد طباطبائی« از خط‌مشی دار و دسته رادمنش، جودت، روستا و بقراطی دفاع کرده و در عین حال دار و دسته‌ کامبخش و کیانوری را هم به ترتیبی راضی نگاه داشته است.» [44]

امّا پرویز اکتشافی « همواره از کیانوری و قاسمی طرفداری کرده است.» [45]

جوانشیر « به گروه کامبخش و کیانوری نزدیک بود» [46] این جناح‌بندی‌ها همواره با نفرت از یکدیگر و بدگویی همراه می‌شد. به همین جهت جوانشیر « بارها از رادمنش و به خصوص دکتر حسین جودت به عنوان عنصر فاسد بدگویی کرده است.» [47] و یا علی امیرخیزی «که همواره در موضع طرفداران از قاسمی و فروتن و کامبخش و کیانوری» قرار داشت، مورد نفرت شدید مخالفین خود و بیش از همه « مورد نفرت شدید رضا رادمنش و محمود بقراطی است.» [48]

برخی اعضاء بسته به شرایط تغییر موضع داده و از جناحی به جناح دیگر گرایش می‌یافتند مثلاً سیف‌الدین همایون فرخ در اوایل با دسته کیانوری نزدیک بوده « ولی از پلنوم چهارم در سال 1957 تغییر سمت داده و با دسته رادمنش نزدیک می‌گردد.» [49]

اختلافات میان جناح‌ها گاه به مشاجره و حتی زد و خورد می‌انجامید. در خارج از جلسات پلنوم دوازدهم « بین کیانوری و صفری و همچنین طبری و نوروزی دعوای شدیدی درگرفته و کار به فحش و ناسزا نیز کشیده شد.» [50]

رقابت‌های درون حزبی برای کسب و یا حفظ قدرت گاه به شکل بسیار منحطی بروز می‌یافت. «روش زننده رادمنش نسبت به امیرخیزی در جلسات حزبی»[51] و یا دشمنی کیانوری با رادمنش و «طراحی تمام طرحی‌هایی که علیه رادمنش در کمیته مرکزی انجام می‌شد. »[52] توسط او از نمونه‌های حذف رقیب است.

گاه دو رقیب برای از میدان به در کردن رقیب دیگر موقتاً متحد می‌شدند، چنانکه پس از برملاشدن نفوذی بودن عباسعلی شهریاری جناح کامبخش و کیانوری با جناح ایرج اسکندری که هر دو سودای رهبری در سر داشتند به بدترین وجه به رادمنش حمله بردند:

« با آنکه کمیته مرکزی حزب توده از اقدامات و ارتباطات شهریاری در ایران اطلاع داشت لیکن عبدالصمد کامبخش، ایرج اسکندری و کیانوری برای آنکه قدرت کمیته مرکزی را در دست گیرند موضوع شهریاری و ارتباط او با مقامات اطلاعاتی ایران در جلسات کمیته مرکزی مطرح و انتقادات شدیدی به رادمنش نموده و حتی چنان حمله‌ای به رادمنش نمودند که تلویحاً می‌خواستند ارتباط رادمنش را با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران برسانند.» [53]

رادمنش پس از ماجرای شهریاری از دبیر اولی کنار گذاشته شد و اسکندری جانشین او شد بنابراین، منازعات بعدی میان او و کیانوری بود. اسکندری هنوز مزه قدرت را نچشیده بود که از جانب کیانوری عرصه برای او تنگ شد. به‌طوری که منبع احتمال می‌دهد

« در آینده نزدیک کیانوری جای ایرج اسکندری را نیز بگیرد. زیرا ایرج اسکندری از کارهای او راضی نیست و شنیده می‌شود که قصد استعفا دارد.» [54]

اسکندری که در مقام دبیر اولی حزب جاخوش کرده بود حاضر نبود به این سادگی‌ها جای خود را به کیانوری واگذارد بنابراین نزاع‌ها و کشمکش‌ها بی‌وقفه ادامه یافت به‌طوری که منبع ساواک احتمال می‌دهد که موضوع پلنومی که قرار بود در مرداد ماه سال 54 تشکیل گردد «روی اختلافات ایرج اسکندری و کیانوری» باشد و کیانوری قدرت را به دست بگیرد. [55]

کیانوری که « در دسیسه برداشتن دکتر رادمنش نقش بزرگی داشت و راه را برای رسیدن خود به دبیر اولی هموار می‌کرد»[56] اکنون حملات خود را متوجه اسکندری کرده بود تا شاید او را نیز با دسیسه‌ دیگر از سر راه بردارد. منبع ساواک گزارش می‌دهد:

« اخیراً فعالیت‌های زیادی از طرف نورالدین کیانوری دبیر دوم کمیته مرکزی حزب منحله توده در آلمان شرقی برعلیه ایرج اسکندری شروع شده است و با اینکه اسکندری سمت دبیر اولی کمیته مرکزی را عهده‌دار می‌باشد ولی کیانوری در نظر دارد که نامبرده را به نحوی برکنار و کلیه امور کمیته مرکزی حزب را در اختیار بگیرد.» [57]

فعالیت‌های کیانوری علیه اسکندری بالاخره به نتیجه رسید و در آستانه انقلاب کیانوری جانشین اسکندری شد.

کیانوری پیش از قبضه کردن قدرت مخالفین جدی در حزب داشت، پس از مرگ کامبخش، که کیانوری به دبیر دومی حزب ارتقاء یافت ناصر صارمی « نامه مفصلی علیه کیانوری و فعالیت‌های ماجراجویانه او به کمیته مرکزی حزب منحله توده نوشته و اظهار داشته است که با آمدن کیانوری به روی کار باقیمانده سازمان‌های حزب هم به سوی نابودی کشانده خواهد شد.» [58]

*ارتباط با شوروی

حزب توده نه فقط با نظارت حزب کمونیست شوروی بلکه با موافقت این حزب تشکیل گردید. اسکندری مدعی است پس از ورود ارتش سرخ به ایران در سال 1320 و آزادی از زندان به اتفاق عبدالحسین نوشین به بخش بازرگانی سفارت شوروی در تهران مراجعه کرد تا از نفوذ شوروی برای استخلاص دیگر اعضای گروه 53 نفر استفاده کند امّا آنچه که او به‌طور خصوصی اظهار کرده و منبع ساواک آن را گزارش کرده مراجعت او و نوشین به بخش بازرگانی سفارت شوروی برای تأسیس حزب بوده است. [59]

همین امر یعنی تـأسیس حزب با موافقت و نظارت شوروی،‌ موجب گردید که حزب توده همواره خود را مدیون آن کشور بداند و به عنوان کارگزار شوروی عمل کند.

درباره کیانوری گفته شده است: « ارتباطات مخفی با سرویس آلمان شرقی دارد. دربست در اختیار شوروی است. » [60]

حتی برخی اعضای حزب تلاش می‌کردند علیه هم‌حزبی‌های خود نزد مقامات اطلاعاتی شوروی خبرچینی کنند. انیسیموف نماینده کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی در عراق اظهار کرده است که باید از جعفر اردوباری پرهیز کرد زیرا « به خانه مردم می‌آید تا خبری به دست آورد و به مقامات شوروی گزارش نماید.» [61]

*ویژگی‌های فردی و اخلاقی

منابع ساواک درباره ویژگی‌های فردی و اخلاقی افراد حزبی در گزارشات خود اشاراتی کرده‌اند.

درباره کیانوری آمده است:

« شخصی است خشن،‌ جاه‌طلب،‌ هیچگونه احساسات انسانی ندارد برای بدست گرفتن قدرت به هر نوع کاری دست می‌زند.» [62]

و یا درباره پرویز اکتشافی گزارش شده است:

« به‌طور کلی شخصی است بسیار مادی و درعین حال غیرصدیق و دروغگو، به‌طور کلی نمی‌توان حالات درونی او را درک کرد و تشخیص داد.» [63]

گاه این ویژگی‌های فردی بسیار پلید و غیرانسانی می‌شد. درباره فتح‌اله ناظر گزارش شده است:

« وی آدمی تودار، خونسرد، ساکت، کم‌حرف مورد اعتماد رهبری حزب و سازمان‌های امنیتی آلمان شرقی، به موقع برای مخالفانش پاپوش درست می‌کند. برای امیر شفابخش نیز وی پرونده سازی کرد و مسئله دزدی کنیاک را به مقامات آلمانی اطلاع داد. انگیزه اساسی وی در این کار دست یافتن به همسر شفابخش بود. وی با اکثر زنان ایرانی در لایپزیک ارتباط جنسی داشت. فتح‌اله ناظر از آن گروه مردانی است که به هیچ‌ چیز اعتماد ندارد. به نظر وی زندگی مجموعه‌ای از پشت‌ هم‌اندازی‌ها و حقه‌بازی‌هایی است که آدمی باید با حیله و تزویر راهش را برای زندگی خوش و مقام باز کند.» [64]

*حزب توده پس از انقلاب اسلامی

در آستانه انقلاب اسلامی، شانزدهمین پلنوم حزب توده در سال 1356 در آلمان شرقی برگزار شد. اختلافات کیانوری، دبیر دوّم، و ایرج اسکندری، دبیر اوّل، به اوج رسیده بود. ایرج اسکندری چنانکه از متن اسناد کتاب حاضر برمی‌آید از مشی لیبرالی در قبال حکومت شاه دفاع می‌کرد ولی کیانوری از براندازی حکومت شاه سخن می‌گفت. در نتیجه ایرج اسکندری از دبیر اوّلی برکنار و کیانوری جایگزین وی شد.

رهبری حزب توده درحالی که در اختلافات درونی غوطه‌ور بود از اوایل سال 1358 تدریجاً راهی ایران شد. کیانوری اعضای کمیته مرکزی حزب را به سود خود تغییر داد.

حزب توده براساس نظریه تئوری‌پردازان متأخر شوروی به دفاع از انقلاب اسلامی و خط امام(ره) پرداخت. آنان بر این اعتقاد بودند که بر اساس نظریه « راه رشد غیر سرمایه‌داری» حمایت و وحدت با دموکرات‌های انقلابی، راه را بر سوسیالیسم خواهد گشود و تحولات به سود شوروی رقم خواهد خورد.

امّا در ورای این اعتقاد، حزب توده، برای کسب قدرت سیاسی، به فعالیت‌های پنهانی و غیرقانونی روی آورد. ارتباط گسترده با عوامل کا . گ . ب در ایران که تحت پوشش دیپلمات در سفارت شوروی به کار اشتغال داشتند و در اختیار گذاشتن اخباری که توسط نفوذی‌های خود از ارتش و دیگر ارگان‌های حکومتی به دست می‌آوردند، تشکیل سازمان نظامی و سازمان مخفی و نفوذ در سازمان دولتی از جمله این فعالیت‌های پنهانی بود. این اقدامات که از چشم دستگاه‌های اطلاعاتی دور نبود منجر به دستگیری رهبران حزب در سال 1361 گردید. بدین ترتیب پرونده حزب توده برای همیشه بسته شد.

پی نوشت :

1-خاطرات ایرج اسکندری . مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی . چاپ اول . ص 106
2- احسان طبری . کژراهه . انتشارات امیرکبیر . ص 43
3-خاطرات نورالدین کیانوری . مؤسسه تحقیقاتی و انتشاراتی دیدگاه . ص 75
4- همین کتاب . سند شماره 1314 مورخ 30/9/ [1355]
5-حزب توده . از شکل‌گیری تا فروپاشی 1368 ـ 1320 . به کوشش جمعی از پژوهشگران . مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی. ص93
6-همان، ص 94
7-خاطرات نورالدین کیانوری . همان . ص 77
8-حزب توده از شکل‌گیری تا .... به نقل از روزنامه رهبر . شماره 250 . مورخه 17/12/1332
9-خاطرات نورالدین کیانوری . همان . ص 77
10-همان . ص 67
11-خاطرات ایرج اسکندری . همان . ص 144
12-خاطرات نورالدین کیانوری . همان . ص 100
13-خاطرات ایرج اسکندری . همان . ص 171
14-همان
15-همان . ص 172
16-همان . ص 174
17-همان . ص 198
18-همان . ص 237
19-خاطرات نورالدین کیانوری . همان . ص 131
20-احسان طبری . همان ص 78
21-خاطرات دکتر انور خامه‌ای . از انشعاب تا کودتا ص 11
22-پس از ده سال انشعابیون حزب توده سخن می‌گویند . ص 7
23-همین کتاب . سند شماره 7213 مورخ 20/5/1338
24-همین کتاب . سند شماره 396/315 مورخ 18/8/42
25-خاطرات انورخامه‌ای . همان . ص 130
26-خاطرات نورالدین کیانوری . همان . صص 183 ـ 184
27-همین کتاب . سند شماره 2801/331 مورخ 9/6/54
28-سرهنگ غلامرضا نجاتی . جنبش‌ ملی‌شدن صنعت نفت ایران و کودتای 28 مرداد 1332 . شرکت سهامی انتشار. ص 96
29-خاطرات نورالدین کیانوری . همان . ص 219
30-کرمیت روزولت . ضد کودتا . ص 179 ـ 180
31-خاطرات نورالدین کیانوری . صص 276 ـ 277
32-همان . ص 350
33-خاطرات نورالدین کیانوری . همان . ص 448
34-همان . ص 449
35-صمد رزندی، از افسران سابق فرقه و از اعضای حزب توده بود که پس از دستگیری در جیپ فرمانداری نظامی می‌نشست و به شناسایی و شکار اعضای حزب توده می‌پرداخت.
36-قاسم نورمحمدی . جاسوسی در حزب . ص 259
37-همان . ص 55
38-همان . ص 60
39-خاطرات نورالدین کیانوری . ص 485
40-احسان طبری . همان . ص 264
41-قاسم نورمحمدی . حزب توده ایران در مهاجرت . مطالعه‌ای بر اساس اسناد منتشر نشده آلمان شرقی نشر اختران . ص 305
42-خاطرات نورالدین کیانوری . همان . صص 396 و 441
43-خاطرات نورالدین کیانوری . همان . ص 109
44-همین کتاب . گزارش خبری شماره 3783 مورخ 1/11/46
45-همان . سند شماره 3800 مورخ 3/11/46
46-همان . سند شماره 3785 مورخ 10/11/46
47-همان.
48-همان . سند شماره 3778 مورخ 1/11/46
49-همین کتاب سند شماره 224/315 مورخ 13/2/48
50-همان . سند شماره 1481 مورخ 21/4/47
51-همان . سند شماره 3778 مورخ 1/11/46
52-همان . سند شماره 670 مورخ 4/11/52
53-همان . سند شماره 684 مورخ 16/11/52
54-همان . سند شماره 3667 مورخ 9/11/50
55-همین کتاب سند مورخ 28/3/54
56-همان . سند شماره 2801/331 مورخ 9/6/54
57-همان . سند شماره 1627/332 مورخ 19/5/55
58-همان . سند شماره 828 مورخ 8/3/50
59-همان . سند شماره 1314 مورخ 30/9/2535 [1355]
60-همین کتاب . سند شماره 670 مورخ 4/11/52
61-همان . سند شماره 225/315 مورخ 13/2/48
62-همان . سند شماره 670 مورخ 4/11/52
63-همان . سند شماره 3800 مورخ 3/11/46
64-همان. سند شماره 2404 مورخ 6/9/47

چپ در ایران؛ حزب توده در آلمان شرقی ، مرکز بررسی اسناد تاریخی

قابل توجه بانوان محترمه خوزستانی



غذاهای ضد سرطان مخصوص خانم ها!
کد مطلب : 69614
گروه سلامت: ادعای عجیبی به نظر می‌رسد که رژیم غذایی مناسب و الگوی تغذیه‌ای متعادل بتواند در پیشگیری از سرطان سینه موثر باشد.
غذاهای ضد سرطان مخصوص خانم ها!
حتما با خودتان می‌گویید با این آلودگی، پارازیت و ... مگر می‌شود با خوردن غذای خاص از سرطان سینه پیشگیری کرد اما متخصصان تغذیه معتقدند خوردن غذاهای مهارکننده گیرنده‌های استروژن می‌تواند عامل مبارز مهمی در مقابله با این بیماری باشد. دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه به شما می‌گوید ‌کدام غذاها چنین تاثیر مهمی در جلوگیری از این بیماری ترسناک دارند و آیا باید محدودیت خاصی در مصرف برخی خوراکی‌ها داشته باشید؟

سوپ کلم بخورید
حتما می‌دانید میوه و سبزی حاوی کاروتنوئید و پیگمان‌های گیاهی است و مانند آنتی‌اکسیدان عمل کرده و می‌تواند سرطان سینه را از شما دور کند. محققان دانشگاه هاروارد سال 2012 گزارش دادند زنانی که سطح کاروتنوئیدشان 20 درصد بیشتر از طیف اندازه‌گیری شده است، نسبت به آنهایی که درصد پایینی از این ماده را دارند، 15 تا 20 درصد کمتر خطر ابتلا به سرطان سینه تهدیدشان می‌کند. این مطالعه براساس چشم‌انداز بیولوژیکی به نظر متقاعدکننده می‌رسد زیرا کاروتنوئید رادیکال‌های آزادی که ممکن است به DNA صدمه بزنند و منجر به سرطان شوند را نابود می‌کند. برای مصرف بیشتر کاروتنوئید باید سراغ سبزی‌های نارنجی‌رنگ بروید.

محققان می‌گویند با مصرف بیشتر میوه و سبزی، خطر‌گیرنده‌های استروژن منفی سرطان سینه کاهش معنی‌داری پیدا می‌کند و این گام مهمی در تشخیص است. این نوع تومور هرچند نسبت به تومورهای‌گیرنده استروژن مثبت کمتر است اما بدخیم‌تر به حساب می‌آید. مشخص شده سبزی‌هایی مانند کلم به خوبی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. محققان دانشگاه آریزونا نیز به تازگی گزارش داده‌اند، زنانی که بعد از یائسگی حدود دوونیم لیوان میوه و سبزی در روز بدون توجه به رنگ میوه‌ها می‌خورند 22 درصد کمتر- نسبت به آنهایی که کمتر از این میزان می‌خورند- به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، پس اگر سوپ کلم دوست دارید، خوش به حال‌تان.

سعی نکنید دیگر مواد مغذی را از رژیم‌تان حذف کنید، پیام این مقاله آن نیست که سبزی بخورید بلکه این است که «بیشتر سبزی بخورید» و آنها را درست با هم مخلوط کنید. هر خوراکی حاوی مقادیر متفاوتی ویتامین و آنتی‌اکسیدان است و اینها در کنار هم می‌توانند عامل خوبی برای محافظت در برابر سرطان باشند. استفاده از مقدار زیادی میوه و سبزی احتمال ابتلا به سرطان‌های ریه، گوارش، مری و روده را کاهش می‌دهد.

روغن گیاهی بزن به بدن!
این سوال که آیا رژیم غذایی چربی نقش مهمی در ابتلا به سرطان سینه دارد خیلی وقت است که محل اختلاف محققان شده است. چربی‌های فرآوری شده و چربی‌های اشباع مانند روغن جامد، دنبه و. . . نقش مهمی در بروز سرطان سینه دارند. محققان اروپایی به تازگی ارتباطی بین رژیم غذایی چربی و‌ گیرنده پروژسترون مثبت که شایع‌ترین نوع سرطان سینه است، یافته‌اند. متهم ردیف اول، چربی‌های اشباع موجود در گوشت قرمز و لبنیات است. زنانی که در این مطالعه بیشتر از این چربی استفاده کرده بودند 28 درصد بیشتر در خطر ‌گیرنده‌های استروژن مثبت قرار داشتند تا آنهایی که کمتر می‌خورند.

این نظریه قابل تامل است که چربی‌های اشباع‌شده سطح استروژن را بالا می‌برند و در میزان زیاد می‌توانند منجر به رساندن سوخت به تومورهای‌گیرنده استروژن مثبت شوند و این نخستین بار نیست که چربی‌های اشباع در بروز سرطان سینه خودنمایی می‌کنند. امسال دانشمندان هاروارد 90‌هزار زن را مورد مطالعه قرار دادند و گزارش کردند که میزان مصرف زیاد گوشت قرمز در دوران نوجوانی با خطر ابتلا به سرطان سینه در بزرگسالی و بعد از یائسگی ارتباط دارد. یافته‌ها نشان می‌دهد که کم کردن کلسترول راهی برای کاهش خطر سرطان سینه است، پس مصرف چربی‌های ترانس را تا 10 درصد از کالری روزانه‌تان کم کنید.

استفاده از روغن و چربی گیاهان و سبزی‌ها مانند روغن زیتون، روغن کانولا، ‌آووکادو و آجیل به جای دیگر منابع چربی‌های اشباع و برخی از چربی‌های ترانس که در سس مایونز، کره و شیرینی وجود دارد می‌تواند سطح کلسترول بد خون را پایین ببرد. بهتر است گوشت را با ماهی، ماکیان یا لوبیا جایگزین کنید. اجتناب از گوشت‌های قرمز فرآوری شده خطر سرطان روده را هم کاهش می‌دهد.

به نوشیدنی‌های‌تان اهمیت‌دهید
در میان انواع نوشیدنی‌هایی که می‌توانید مصرف کنید ما فقط آب را پیشنهاد می‌کنیم. نوشیدنی‌های دیگر حتی آبمیوه هم به دلیل افزودنی‌هایی که دارند به هیچ عنوان نوشیدنی مناسبی برای استفاده همیشگی محسوب نمی‌شوند، البته احتمال وجود افزودنی در نوع طبیعی و دست‌ساز این آبمیوه‌ها وجود ندارد. درنهایت بعد از آب می‌توانید به قهوه هم فکر کنید. تحقیقات نشان داده احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که روزانه یک لیوان قهوه مصرف می‌کنند کمتر از خانم‌هایی است که اصلا در برنامه غذایی‌شان قهوه نمی‌خورند. محققان معتقدند اثر حفاظتی قهوه در سرطان سینه مربوط به فیتواستروژن‌های موجود در این نوشیدنی است.

سویا بخورید اما نه زیاد!
از 10 نفر از دوستان‌تان درباره منافع سویا سوال کنید تا ببینید چه جواب‌های متفاوتی خواهید شنید. شاید این جواب‌های متفاوت به این دلیل باشد که لوبیای سویا، شیر سویا یا موادی که حاوی سویا هستند زیاد خوشمزه نیستند. مطالعات نشان داده‌اند که مواد شیمیایی شبیه استروژن رشد سلول‌های سرطان سینه را در حیوانات تحریک می‌کند، اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که این مورد درخصوص لوبیای سویا صادق نیست و این لوبیا چنین اثری ندارد و حتی ممکن است در این مورد به زنان کمک کند.

در سال 2012 مشخص شد مصرف متعادل این خوراکی‌های حاوی سویا برای زنانی که مبتلا به سرطان سینه هستندهم مفید است. خوردن 10 تا 20 میلی‌گرم از خوراکی‌های حاوی سویا می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است اگر مصرف سویا بیشتر از 30 گرم در روز باشد، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، بنابراین زیاده‌روی در مصرف آن هم مناسب نیست.

کالری دریافتی را محاسبه کنید
اگر فردی زمینه بروز سرطان سینه و البته مشکلات هورمونی مبنی بر ابتلا به سرطان سینه را داشته باشد با دریافت کالری زیاد خطر بروز سرطان سینه را بالا می‌برد. زنانی که بعد از یائسگی دچار اضافه وزن می‌شوند 50 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. خبر خوب اینکه تغذیه از غذاهای کلیدی می‌تواند شما را لاغر نگه‏ دارد و از سرطان پیشگیری کند، پس شرط تناسب اندام را فراموش نکنید.

سه راه پخت هوشمندانه
- مایکروفر را فراموش کنید: به هیچ‌عنوان غذا را با مواد پلاستیکی در مایکروفر استفاده نکنید. حتی نباید غذای داغ را در ظروف پلاستیکی قرار دهید. متخصصان هشدار می‌دهند مواد شیمیایی شبه‌استروژنی می‌تواند وارد غذای شما شود. پس حتما از پلاستیک‌هایی استفاده ‌کنید که عاری از بیس‌فنلA است.
- بخارپز کنید: روش درست آماده کردن مواد غذایی در پیشگیری از سرطان سینه موثر است. حالا که قرار است مصرف کلم برای جلوگیری از سرطان سینه بیشتر شود بهتر است بدانید کلم را باید بخارپز کنید. در مقایسه روش‌های پخت‌وپز مانند جوشاندن، استفاده از مایکروفر و بخارپز دریافتیم بخارپز کردن به مدت پنج دقیقه بهترین روش برای حفظ این آنزیم است.

- گوشت را کبابی کنید: گوشت نازک و چیپسی حاوی هیدروکسیل آمین است که می‌تواند با سرطان سینه مرتبط باشد. برای پختن گوشت بهتر است از روش کبابی کردن استفاده کنید اما مراقب باشید گوشت به صورت موضعی دچار سوختگی نشود چون می‌تواند باعث تولید مواد سرطان‌زا شود.

آجیل بیشتری بخورید
همان‌طور که گفته شده هورمون استروژن در ابتلا به سرطان سینه و حتی تحریک برخی تومورهای سینه عامل مهمی به حساب می‌آید. گردو با کمک استرول‌های گیاهی خود‌گیرنده‌های استروژن را مهار کرده و با مکانیسم ویژه‌ای می‌تواند از سرطان سینه پیشگیری کند. براساس تحقیقات مختلفی که انجام شده، مصرف روزانه گردو سرعت رشد سرطان سینه را تا 50درصد کم می‌کند. حتی در صورت وجود تومور در سینه این خوراکی می‌تواند رشد تومور را به تاخیر بیندازد. مصرف گردو در کاهش احتمال بروز این سرطان حتی در افرادی که زمینه مستعد ژنتیک برای ابتلا به این سرطان دارند هم تاثیر زیادی دارد پس بهتر است روزانه به‌طور متوسط 30 تا 60گرم گردو را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

تاریخ انقلاب اسلامی



زندان رفتن نصیری، پلکان پیشرفت او شد تا بعدها به سمت رئیس ساواک رسید. وی ابتدا سرهنگ بود اما بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و بازگشت شاه سپهبد فضل‌الله زاهدی به وی درجه سرتیپی داد .
گروه تاریخ مشرق- ارتشبد نعمت‌الله نصیری سومین رئیس سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) در زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی بود. وی فارغ‌التحصیل ممتاز دانشکده افسری بود؛ پدرش محمد نصیری (عمیدالممالک) و مادرش زرین تاج خانم نام داشت.


*ماجرای عزل مصدق

ارتشبد نعمت الله نصیری در خلال کودتای ۲۸ مرداد، محاصره خانه محمد مصدق و ابلاغ فرمان محمدرضا پهلوی مبنی بر عزل محمد مصدق از نخست وزیری را برعهده داشت. هنگامی که محمدرضا به همراه ثریا، همسرش در رامسر بود حکم برکناری مصدق را امضاء کرد.

در ۲۲ مرداد ۱۳۳۲، نصیری با سمت فرمانده گارد شاهنشاهی، مأموریت یافت که فرامین شاه را مبنی بر انفصال دکتر محمد مصدق از نخست وزیری و انتصاب سرلشکر زاهدی به آنها برساند. بنابراین نصیری از رامسر وارد تهران شد و نخست فرمان انتصاب سرلشکر زاهدی را به وی داد و آنگاه فرمان عزل مصدق را به وی ابلاغ نمود ولی به هنگام بازگشت از منزل دکتر مصدق، سرتیپ ریاحی که در آن زمان رئیس ستاد ارتش بود وی را توقیف و روانه زندان کرد.

زندان رفتن نصیری، پلکان پیشرفت او شد تا بعدها به سمت رئیس ساواک رسید. وی ابتدا سرهنگ بود اما بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و بازگشت شاه سپهبد فضل‌الله زاهدی به وی درجه سرتیپی داد .

*ریاست بر ساواک

نصیری بیش از ۱۳ سال ریاست سازمان ساواک را (تا آخرین ماه‌های حکومت پهلوی) بر عهده داشت. وی مستقیماً با شخص شاه در ارتباط بود. عملکرد وی از جمله ایجاد فضای رعب آور امنیتی در کشور، دستگیری و شکنجه شدید هزاران نفر در سراسر ایران و برخورد آهنین ساواک را یکی از دلایل انقلاب ۵۷ دانسته‌اند.

در دوران مدیریت وی بر ساواک ، «کمیته مشترک ضد خرابکاری» برای هماهنگ کردن اقدامات امنیتی ساواک، ارتش، شهربانی و ژاندامری وقت تشکیل شد.

وی جزو اولین مقاماتی بود که برای فرو نشاندن خشم مردم در انقلاب ۵۷ ابتدا از ریاست سازمان ساواک برکنار و بعنوان سفیر به پاکستان فرستاده شد و سپس در شرایطی که محمد رضا پهلوی هنوز ایران را ترک نکرده بود، در شهریور ۱۳۵۷ توسط دولت ازهاری با اعزام یک هواپیمای اختصاصی به ایران بازگردانده و بازداشت شد.

روزنامه‌های وقت تهران به نقل از مقامات، اتهام فساد مالی از جمله دریافت وامی به ارزش ۷۴۳ میلیون دلار ( با بهره ۳ درصد ) را از دیگر اتهامات و دلایل بازداشت وی بر شمردند.


*تیرباران انقلابی

با اوج گیری انقلاب ۱۳۵۷، شاه دستور انحلال ساواک را داد و نصیری که در آن زمان سفیر ایران در پاکستان بود به ایران فراخوانده شد و به زندان افتاد. با پیروزی انقلاب، دادگاهی انقلابی برای محاکمه وی تشکیل شد.

نعمت‌الله نصیری که در زندان دژبان جمشیدیه به سر می‌برد، سرانجام در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بدست انقلابیون دستگیر و به اعدام محکوم شد.

تصاویری از ارتشبد نصیری در پی می آید:

نصیری


نصیری

نصیری

نصیری

نصیری

نصیری

نصیری

نصیری

نصیری

نصیری

نصیری

نصیرینصیری

نصیری

زنگ تفریح



با رد نظریه گالیله (گردش زمین به دور خورشید)؛
کشف شیخ سعودی: زمین ثابت است!
کد مطلب : 70096
گروه بین الملل: یکی شیخ سعودی به تازگی در اظهاراتی عجیب، نظریه گردش زمین به دور خورشید را رد کرده و مدعی شده است که درست عکس این نظریه صادق است.
به گزارش سایت اینترنتی روزنامه 'اکسپرس تریبیون' پاکستان، در فیلمی که از شیخ 'بندر الخیبری' مدرّس یکی از مدارس عربستان سعودی، پخش شده است، او در پاسخ به سوال یک دانش آموز که می پرسد آیا زمین ثابت است یا حرکت می کند، می گوید: زمین ثابت است و حرکت نمی کند! اظهارات این شیخ بازتاب زیادی در رسانه های جهان داشته است.

به نوشته این روزنامه، او برای دفاع از نظریه خود، یک سری اظهارات مذهبی را مطرح می کند. او به لیوان آبی که در دست دارد اشاره می کند و خطاب به دانش آموزانش می گوید: فرض کنید این لیوان کره زمین است و شما می خواهید از فرودگاه شارجه به مقصد چین پرواز کنید. اگر فرض کنیم که هواپیما در نقطه ای در آسمان توقف کند، درصورتی که زمین درحرکت باشد، آیا مقصد ما یعنی چین به ما نزدیکتر می شود؟ اگر زمین درحال حرکت باشد، قاعدتا کشور چین هم همراه آن حرکت می کند پس آنوقت هواپیما چطور می تواند به مقصدش برسد!

اخبار ورزشی خوزستان



16 کاراته‌کا خوزستانی در هر دو بخش آقایان و بانوان در رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی سبک‌های غیرکنترلی به مصاف حریفان خود می‌روند.

 ناهید سرکوهکی، رییس هیات کاراته استان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهارکرد: در این مسابقات بانوان و آقایان کاراته‌کا استان به ترتیب پنجشنبه و جمعه این هفته به میزبانی کرمانشاه با حریفان خود رقابت می‌کنند.

 وی با بیان این‌که مسابقات در بخش کومیته برگزار می‌شود، خاطرنشان‌کرد: چهار ورزشکار در بخش بانوان و 12 ورزشکار در بخش آقایان از خوزستان به این رقابت‌ها اعزام می‌شوند.

 رییس هیات کاراته خوزستان گفت: آمادگی نفرات اعزامی خوب است و تمرین داشته‌اند و باید دید که چه می‌شود. امید بسیاری به عضویت ورزشکاران استان در تیم‌ملی داریم.

 وی عنوان‌کرد: رقابت‌های غیرکنترلی بانوان کشور نیز مدتی پیش برگزار شد و خوزستان به قهرمانی رسید و دو بانوی استان نیز به عضویت تیم‌ملی درآمدند.



سرمربی تیم فوتبال فولادنوین خوزستان گفت: می​خواهیم با یک بازی هوشمندانه و قوی نتیجه دیدار شهرآورد مقابل استقلال اهواز را به سود خودمان تمام کنیم.

 سیدکوروش موسوی در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: بعد از اینکه دو امتیاز خانگی را مقابل گیتی​پسند از دست دادیم تمام توان​مان را خواهیم گذاشت که جبران مافات کنیم و سه امتیاز بازی با استقلال اهواز را به دست بیاوریم؛ اگرچه تیم استقلال اهواز هم بسیار خوب، شایسته و مدعی در لیگ است. آن​ها بازیکنان خوب و پرقدرتی دارند و از کادر فنی شایسته​ای نیز برخوردارند.

 وی ادامه داد: کار بسیار سختی است و بازی بسیار مهمی را پیش​رو داریم. من فکر می​کنم تیمی می​تواند به موفقیت برسد که منطق را جایگزین احساس کند و احساسی پا به میدان نگذارد. امیدوارم این اتفاق بیافتد و بازیکنان​مان با یک بازی منطقی و هوشمندانه از سد تیم استقلال اهواز عبور کنند.

 سرمربی فولادنوین با بیان این‌که خود اسم شهرآورد حساسیت را بالا می​برد، عنوان کرد: ما سعی می​کنیم در روزهای باقی مانده تا این دیدار با بازیکنان تیم صحبت کنیم تا با یک بازی هوشمندانه و قوی بتوانیم نتیجه مورد نظرمان را کسب کنیم. در نهایت هر تیمی که بتواند منطقی​تر بازی کند و بازی احساسی نکند و به خوبی بازی را مدیریت کند می​تواند پیروز این میدان باشد. بازی برای هر دو تیم بسیار سخت می​باشد.

 

وی درباره بازی گذشته تیمش با گیتی​پسند اصفهان گفت: ما پیش​بینی می​کردیم که بازی بسیار سختی پیش​رو داریم، چرا که این تیم از 14 بازیکن لیگ برتری سود می‌برد. من فکر می​کنم واقعا جایگاه این تیم بسیار بالاتر از جایگاه اکنون آن​ها است و شاخص​های رسیدن به لیگ برتر را دارند. علی‌رغم این مسایل ما در زمین خود بازی می​کردیم و طبیعتا حمله را در دستور کار خود قرار دادیم. ما تا قبل از این که گل دریافت کنیم حمله می​کردیم و بعد از گل آن​ها تلاش‌مان را برای جبران گل خورده انجام می‌دادیم. یک گل در دقیقه 30 هم به ثمر رساندیم که من واقعا نمی​دانم چطور آن گل را داور مردود اعلام کرد. به اعتقاد من گل سالمی زدیم اما در هر صورت داور آن را رد کرد.

 موسوی در پایان گفت: اگر آن گل توسط داور پذیرفته می​شد یقینا بازیکنان‌مان با انگیزه بیشتری بازی می​کردند و می​توانستند گل​های بیشتری به ثمر برسانند. بازیکنان​مان در این بازی کمی احساسی بازی کردند و نتوانستیم تا دقایق پایانی گلی به ثمر برسانیم اما خوشبختانه روی ضربه پنالتی، بازی را مساوی کردیم و با همین نتیجه بازی را به پایان رساندیم. ما می‌توانستیم پیروز بازی باشیم اما متاسفانه به خاطر کم​تجربگی بازیکنان نتوانستیم گل​های بیشتری به ثمر برسانیم.




لیگ دسته سوم کشور
تیم فوتبال شهرداری ماهشهر مقابل پرسپولیس زاهدان متوقف شد

در هفته هشتم لیگ دسته سوم کشور تیم شهرداری ماهشهر مقابل میهمان خود پرسپولیس زاهدان به تساوی یک بر یک دست یافت.

خبرگزاری فارس: تیم فوتبال شهرداری ماهشهر مقابل پرسپولیس زاهدان متوقف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرماهشهر، تیم‌های شهرداری ماهشهر و پرسپولیس زاهدان عصر چهارشنبه در استادیوم شهدای ماهشهر به مصاف یکدیگر رفتند که تلاش دو تیم در پایان با نتیجه یک بر یک به پایان رسید.

تیم شهرداری که در خانه بازی می‌کرد حملات بیشتری روی دروازه حریف انجام داد اما بی‌دقتی بازیکنانش در زدن ضربات آخر و ضعف داوری باعث شد تا این تیم به یک امتیاز مسابقه بسنده کند.

شاگردان عزیز فریسات در تیم شهرداری ماهشهر بازی را هجومی آغاز کردند و در همان دقایق نخست بازی توسط کاوه مختاری به گل رسیدند و سوار بر بازی نیمه اول را پیروز به رختکن رفتند. حادثه مهم در این نیمه مصدومیت شدید زننده تک گل شهرداری بود که به دلیل شکستگی دست با آمبولانس به بیمارستان اعزام شد.

با آغاز نیمه دوم تیم فوتبال شهرداری سعی در حفظ نتیجه داشت اما این تیم زاهدانی بود که در یک غافلگیری و از روی اشتباه دروازه‌بان و مدافعان تیم شهرداری در دقیقه 55 گل تساوی را به ثمر رساند تا زردپوشان ماهشهری برتری خود را با تساوی عوض کنند. در ادامه تلاش‌های بازیکنان شهرداری راه به جایی نبرد تا در پایان دو تیم به نتیجه تساوی رضایت بدهند.

دیدار تیم‌های شهرداری و پرسپولیس زاهدان با قضاوت حسین خیرده به عنوان داور وسط و سعید زیبا و عدنان پیروی به عنوان کمک‌های اول و دوم برگزار شد.

تیم شهرداری با این تساوی 15 امتیازی شد و بدون تغییر در مکان دوم جدول رده‌بندی گروه دوم ایستاد و تیم پرسپولیس نیز با 10 امتیاز رده نهم را به خود اختصاص داد.

پس از پایان بازی مسئولان تیم شهرداری نسبت به قضاوت داور مسابقه به شدت معترض بودند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931129001729#sthash.wqWsTIC4.dpuf



اخبار سیاسی روز


سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران اعلام کرد که مذاکرات هسته ای ایران از فردا با نشست معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در ژنو و متعاقب آن گفت و گوی وزیران خارجه دو کشور از سر گرفته می شود. 
 به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه روز پنج شنبه گفت فردا - جمعه به همراه مجید تخت روانچی در ژنو با هیات آمریکایی که هدایت آن را وندی شرمن به عهده خواهد داشت، مذاکره خواهند کرد. 
 عراقچی خاطرنشان کرد که مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در روز شنبه هم ادامه خواهد یافت . 
 عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران افزود: سپس در روز های یکشنبه و دوشنبه ، محمد جواد ظریف و جان کری به مذاکره کنندگان ملحق خواهند شد واین گفت و گو ها در سطح هیات های کامل دو کشور ادامه می یابد. 
 
وی گفت: احتمال دارد پس ا ز روز چهارم مذاکره در سطح 1+5 هم انجام شود.






او در همین زمینه تاکید کرد مبارزه آمریکا با افراط گرایی و تروریسم مقابله با اسلام نیست بلکه با کسانی است که اسلام را به انحراف کشیده اند.
رییس جمهور آمریکا می گوید تروریسم پدیده ای نیست که بتوان آن را مختص یک دین و مذهب دانست.اوباما: ربط دادن خشونت به اسلام همان چیزی است که القاعده و داعش می خواهد

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت نشنال ژورنال آمریکا باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در نشست مقابله با افراط گرایی که در واشنگتن و با حضور 60 کشور در حال برگزاری است گفت که ارتباط دادن خشونت های به کار رفته از سوی گروه هایی چون داعش به دین اسلام در واقع پذیرفتن همان چیزی است که این گروه ها می گویند و این اقدام درستی نیست.
اوباما گفت: افرادی که برای گروه هایی چون دولت اسلامی (داعش) می جنگند رهبران مذهبی نیستند بلکه تروریست اند.
او در همین زمینه تاکید کرد مبارزه آمریکا با افراط گرایی و تروریسم مقابله با اسلام نیست بلکه با کسانی است که اسلام را به انحراف کشیده اند.
اوباما گفت:" هیچ مذهبی مسئول تروریسم و خشونت نیست، این مردم هستند که مسئول آن هستند.
رییس جمهور آمریکا همچنین بر ضرورت مقابله با شیوه های تبلیغاتی و جذب تروریست از سوی گروه هایی چون القاعده و داعش تاکید کرد.
اوباما همچنین تاکید کرد که هیچ فردی نباید در جامعه آمریکا به خاطر اعتقادات و باورهایش زیر ذره بین قرار بگیرد و نگاه جامعه به او متفاوت و تبعیض آمیز باشد.
سخنان اوباما اشاره به فتل فجیع دوهفته گذشته سه جوان مسلمان در ایالت کارولینای شمالی به دست یک مرد 46 ساله بود. هر چند رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود تاکید کرد هنوز انگیزه اصلی این قتل مشخص نیست اما بر اساس گزارش های رسانه های آمریکایی این مرد سفید پوست یک آتئیست تندرو بوده که نگاهی منفی نسبت به همه ادیان از جمله اسلام داشته است.
قتل سه جوان مسلمان دانشجو در جامعه مسلمانان آمریکا بازتاب گسترده ای یافت و برخی از جامعه مسلمانان آمریکا رییس جمهور آمریکا را به خاطر واکنش دیرهنگام در محکومیت این اقدام سرزنش کردند. اوباما 5 روز پس از این حادثه آن را محکوم کرد.با این حال رییس جمهور آمریکا می گوید انگیزه این قتل هنوز تحت بررسی است و مشخص نیست که فرد قاتل تنها به دلیل اعتقادات آن سه نفر آنها را به قتل رسانده باشد. گفته می شود اختلاف اصلی قاتل با مقتولان بر سر جای پارک خودرو بوده است.

وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم اشغالگر قدس گفت که غرب در راستای دستیابی به توافق هسته ای، ظاهرا درصدد ارائه امتیازهای بیشتر به ایران است. 
 
به گزارش ایرنا، 'یووال اشتاینتز' که پایگاه اینترنتی رادیو رژیم صهیونیستی وی را مسوول پرونده هسته ای ایران در 'اسراییل' معرفی کرد، گفت: به نظر می رسد که برای حصول توافق هسته ای، غرب درصدد ارایه امتیازهای بیشتر به ایران است. ایرانی ها فقط با یک موضوع از هشت موضوع اختلافی در مذاکرات هسته ای، موافق هستند. 
 
اشتاینیتز افزود که ایرانی ها با توافق بر سر حل هفت موضوع از هشت موضوعی که درباره آنها با قدرت های بزرگ مذاکره می کنند، مخالف هستند. 
 
اشتاینیتز که همچون سایر مقام های رژیم صهیونیستی تلاش زیادی را برای سنگ اندازی در برابر دستیابی به توافقی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 ، ایجاد یک ذهنیت منفی در قبال توافق یاد شده و همچنین ایران هراسی به عمل می اورد، گفت: اگر دو طرف مذاکره کننده معتقدند که توافق با ایران نزدیک است، به معنی عقب نشینی غرب در برابر ایران نیست، بلکه به آن معناست که توافقی بد در حال شکل گیری است. 
 
وی همچنین گفت که غرب نباید به کنترل برنامه هسته ای ایران بسنده کند بلکه باید بر از بین بردن کامل آن اصرار ورزد و این یک اختلاف اساسی میان ما و طرف مذاکره کننده با ایران است. این توافق به جای آن که بازه زمانی 10 تا 15 سال را مد نظر قرار دهد، باید برای دهها سال باشد. ش
منبع: ایرنا




مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: سه سکوی اصلی فاز 12 به بهره برداری رسیده اند و سکوی چهارم قرار است پس از تعیین مکان مناسب، احداث شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه قطر در حال حاضر روزانه 22 میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می کند، گفت: با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی به 17 میلیارد فوت مکعب در سال آینده، فاصله ایران و قطر در تولید گاز کاهش می یابد و به 5 میلیارد فوت مکعب می رسد.
به گزارش ایرنا، علی اکبر شعبانپور روز چهارشنبه در نشست خبری با تشریح روند راه اندازی فاز 12 پارس جنوبی اظهار داشت: بزرگترین فاز پارس جنوبی روز شنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به طور رسمی افتتاح می شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: فاز 12 بزرگترین فاز پارس جنوبی به شمار رفته و معادل سه فاز معمولی و استاندارد، گستردگی دارد.

شعبانپور گفت: فاز 12 معادل 3 میلیارد فوت مکعب (84 میلیون مترمکعب) گاز ترش از دریا برداشت کرده و در نهایت پس از فرآورش و جداسازی معیانات گازی و سایر فرآورده ها، حدود 75 میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می کند.

وی ادامه داد: سه سکوی اصلی و یک سکوی اقماری برای فاز 12 پیش بینی شده است که گازتولیدی را با سه خط لوله 32 اینچ به پالایشگاه خشکی انتقال می دهد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: سه سکوی اصلی فاز 12 به بهره برداری رسیده اند و سکوی چهارم قرار است پس از تعیین مکان مناسب، احداث شود.
شعبانپور اظهار داشت: قرارداد توسعه این فاز در سال 84 منعقد شده است، اما اولین سکو در بهمن ماه سال 92 واولین واحد شیرین سازی در اسفند سال گذشته، فعالیت خود را آغاز کرد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح حدود 110 ماه (معادل 9.5 سال) طول کشیده است، گفت: توسعه این فاز تا سال 1388 روند کندی را داشت و از سال 1389 روند عقد قراردادهای مربوط به آن افزایش یافت، اما تا زمان تحویل به تیم جدید در سال 1392 حدود 90 درصد پیشرفت داشت.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطر نشان کرد: اجرای یک پروژه شامل مراحل مختلفی مانند محوطه سازی، فنس کشی، ساختمان سازی، نصب تجیهزات سنگین مانند جرثقیل، لوله کشی، نصب اتصالات، نصب تجهیزات پیشرفته و حساس و در نهایت پیش راه اندازی و راه اندازی است.
شعبانپور افزود: در ابتدای کار که قرار است محوطه سازی و فنس کشی انجام شود، روند کار به سرعت پیش می رود، زیرا کارها بسیار ساده بوده و پیچیدگی زیادی ندارند، اما با پیشرفت کار و به ویژه پس از رسیدن پروژه به مرز 90 درصد، وارد مراحل تخصصی، پیچیده و حساس کار می شویم که اگر بخش های پیشین کار به خوبی انجام نشده باشد، روند توسعه بسیار کند می شود.
وی تصریح کرد: فاز 12 را با پیشرفت 90 درصد و در مرحله حساس کار تحویل گرفتیم و به سرعت توانستیم کارها را پیش ببریم.

**کاهش فاصله ایران و قطر
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: قطر در حال حاضر روزانه 22 میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می کند، اما میزان تولید گاز ایران از پارس جنوبی 15 میلیارد فوت مکعب است.
شعبانپور خاطر نشان کرد: با تکمیل فازهای 12،15،16،17 و 18 و همچنین راه اندازی فاز 19 میزان تولید گاز ایران به 17 میلیاردفوت مکعب افزایش خواهد یافت.

**سهم 66 درصدی ساخت داخل
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: حدود 51 درصد سهم تولید داخل برای فاز 12 پیش بینی شده بود، اما در عمل سهم ساخت داخل به 66 درصد افزایش یافت.

**پیمانکاران اصلی فاز 12 طلبی ندارند
وی گفت: هیچ یک از پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت نفت و گاز پارس در فاز ١٢ پارس جنوبی مطالبه ای از این شرکت ندارد و در طی یک و سال نیم گذشته تلاش شده پول های پرداختی به پیمانکاران متناسب با پیشرفت پروژه پرداخت شود.

**درآمدزایی 1.6 میلیارد دلاری فاز 12
شعبانپور با بیان اینکه تاکنون 7.3 میلیارد دلار برای ساخت فاز 12 هزینه شده است، گفت: این فاز درآمدزایی بسیار بالایی را برای کشور خواهد داشت به طوری که تاکنون 1.6 میلیارد دلار از محل تولید گاز و میعانات گازی درآمد تولید کرده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه روزانه ١٧ میلیون دلار درآمد در فاز 12 تولید می شود، خاطر نشان کرد: هزینه سرمایه گذاری شده در پارس جنوبی پس از هفت سال باز خواهد گشت.

**وضعیت توسعه سایر فازهای پارس جنوبی
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به وضعیت توسعه سایرفازهای اولویت دار پارس جنوبی، اظهار داشت: روزانه ٣٦ میلیون متر مکعب گاز شیرین در پالایشگاه فازهای 15 و 16 تولید می شود که بخشی از آن با استفاده از گاز فازهای ششم تا هشتم است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: روزانه حدود ٦ تا ٧ میلیون متر مکعب گاز در ترین نخست فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تولید می شود که البته تا چند روز آینده با وارد مدار شدن ترین دوم این فاز تولید آن دوبرابر می شود.
منبع: ایرنا

تصاویر روز رسانه های خبری خوزستان



مسابقات راگ فوتبال خوزستان
عکس  22:19:23 1393/11/29
9311-6882-5 کد خبر
خبر آرشیوی
    

انتهای پیام

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

مسابقات راگ فوتبال خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

تصاویر یک حادثه


تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران
عکس  21:0:47 1393/11/29
9311-6782-5 کد خبر
خبر آرشیوی
    

انتهای پیام

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

تخریب دیوار کوی اساتید دانشگاه شهید چمران / عکس: ایسنا - محمد مهدی کمال

گزارش یک ناهنجاری


سریال تعرض به حریم دانشگاه مادر خوزستان ادامه یافت!علمی و آموزشی  19:59:21 1393/11/29
9311-9676-5 کد خبر
خبر آرشیوی
    

در حالی که کمتر از یک سال از تخریب دیوار دانشگاه شهید چمران توسط فردی که مدعی زمین های آن بود می گذرد، سرپرست دانشگاه از تعرض دوباره به حریم این دانشگاه مادر خوزستان خبر داد.

دکتر محمد رعایایی اردکانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان - با بیان این که این داستان سابقه چندین ساله دارد، اظهارداشت: از سال 1334 این دانشگاه راه اندازی و از سال 1350 زمین های متعلق به آن حصار کشی شد و به مالکیت دانشگاه درآمد و همه مسائل مربوط به تملک این اراضی هم حل و فصل شده‌است.

وی افزود: در سال های اخیر این زمین ها معارضین زیادی داشته اند که با سندسازی و کارهایی از این دست نسبت به دریافت وکالت نامه برای این زمین ها اقدام و مدعی آن ها شده اند.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که در نهایت دادگاه حکم به مالکیت این افراد داد، یادآور شد: تعرض به اراضی دانشگاه در 28 اسفند سال گذشته نیز اتفاق افتاد که در پی آن 200 متر از دیوار زمین های منطقه کوی اساتید و خوابگاه تخریب شد و پیگیری های ما به جایی نرسید.

رعایایی ادامه داد: در اقدام اخیر نیز شخصی حقیقی با داشتن حکم قضایی اقدام به تخریب حدود 1000 متر از دیوار اراضی دانشگاه کرده و اقدام وی امنیت کوی استادان را بر هم زده است. برای ما مشخص نیست این فرد با طی کردن چه مسیری موفق به دریافت حکم قضایی شده است.

وی با اعلام خبر احتمالی تعطیلی کلاس های درس روز شنبه از سوی اساتید دانشگاه شهید چمران در واکنش به این اقدام، گفت: از سوی دیگر فرماندار اهواز نیز در پی این اتفاق بازدیدی از محل آن داشت و قرار است اساتید دانشگاه هم جهت پیگیری این مشکل امشب به استانداری خوزستان بروند.

یک خبر از خرمشهر



مدیرکل گمرک خرمشهر خبر داد
استقبال استاندار خوزستان از وضعیت سرمایه گذاری در عرصه تجارت الکترونیک

مدیرکل گمرک خرمشهر گفت: استاندار خوزستان دورنمای سرمایه گذاری در عرصه تجارت الکترونیک در این استان را موفق و روشن پیش‌بینی کرد.

خبرگزاری فارس: استقبال استاندار خوزستان از وضعیت سرمایه گذاری در عرصه تجارت الکترونیک

عارف باوی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: در سفر اخیر استاندار خوزستان به خرمشهر و در پی بازدید از سالن مسافری گمرک و نیز محوطه کانتینری بندر این شهر، وی دورنمای سرمایه گذاری در عرصه تجارت الکترونیک در استان خوزستان را موفق و روشن پیش‌بینی کرد. 

مدیرکل گمرک خرمشهر در ادامه تصریح کرد: مقتدایی افزایش سرمایه گذاری در حوزه آی. تی. و ایجاد بستر تجارت الکترونیک در منطقه با همکاری واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را گامی موثر در این راستا دانست و در ادامه الکترونیکی شدن فرآیند ورود و خروج کالا و تسهیل فعالیت‌های تجاری در منطقه به ویژه تلاشهای مضاعف گمرک خرمشهر طی یک سال اخیر در این عرصه از طریق اجرای موفق سامانه جامع امور گمرکی را موفقیتی حائز اهمیت خواند. 

وی اضافه کرد: استاندار خوزستان در ادامه سخنان خود، اجرای سامانه جامع گمرکی را منجر به صرفه جویی، کاهش مصرف انرژی، افزایش سرعت و دقت کار و در ‌‌نهایت افزایش رضایتمندی خدمت گیرندگان و سرمایه گزاران و فعالان اقتصادی و تجاری دانست. 

باوی با بیان اینکه مقتدایی اعتقاد دارد که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید زمینه مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی استان خوزستان فراهم شده است، افزود: استاندار خوزستان در سخنان خود از موقعیت عالی و کم‌نظیر و همچنین منابع موجود در استان خوزستان یاد کرد و این استان را با توجه به ظرفیت‌های عظیم آن، توانا در کسب عنوان یکی از پایلوت‌های تجارت الکترونیک در ایران دانست. 

مدیرکل گمرک خرمشهر در ادامه از اعلام آمادگی استاندار خوزستان برای فراهم ساختن مقدمات شکوفایی استعدادهای این استان خبر داد و گفت: مقتدایی با توجه به شرایط ویژه و استراتژیک خوزستان، این استان را دروازه تجارت ایران خواند و آمادگی خود را برای داشتن نگاهی نو در فراهم سازی مقدمات شکوفا ساختن استعدادهای این استان و توسعه تجارت الکترونیک در سایه سامانه جامع امور گمرکی و نیز استقرار کامل پنجره واحد تجاری که می‌تواند زمینه و پل ارتباط مناسبی با دنیای خارج باشد، اعلام کرد. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: استاندار خوزستان در سفر اخیر خود از انجام تلاش‌هایی برای معرفی ظرفیت‌های تجاری، صنعتی، گردشگری و جذب سرمایه گذاران خارجی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی مدون، امکان دستیابی به اهداف در استان ایجاد شده و می‌توان زمینه بهره‌مندی استان خوزستان و تمام کشور را از نتایج آن فراهم کرد. 

باوی اضافه کرد: نماینده عالی دولت در خوزستان، بندر خرمشهر را دارای موقعیت عالی و کم نظیری دانست که می‌تواند با استفاده از زیرساختهای بی‌نظیر خود از جمله حمل و نقل جاده‌ای، فرودگاه، مسیر ریلی و دسترسی به آبهای آزاد و همچنین واقع شدن در محدوده منطقه آزاد اروند به رونق کشور کمک فراوانی کند. 

مدیرکل گمرک خرمشهر در پایان اظهار کرد: این نوع نگاه مثبت استاندار به ظرفیت‌های منطقه خصوصا باور عمیقشان به توانمندی گمرک و بندر خرمشهر نشان از ارائه کارنامه‌ای مثبت و چشم گیر از سوی این دو اداره در طی سال‌های گذشته دارد و امیدورایم با عنایت‌های استاندار و تداوم این موفقیت‌ها، زمینه ساز تحقق اهداف مد نظر استاندار و در ‌‌نهایت بهره‌مندی شهر، استان و کشور از برکات این موفقیت‌های روز افزون باشیم. 

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931129001457#sthash.XpndknKf.dpuf

گزارش یک بحران


بارش باران که از سه شنبه شب در اهواز و برخی دیگر از مناطق خوزستان آغاز شده قطعی برق بیشتر مناطق این کلان شهر را به دنبال داشته است.
 به گزارش مشرق، مدیر عامل شرکت توزیع برق اهواز گفت: به دنبال بروز پدیده گرد و خاک در روزهای گذشته و متعاقب آن بارش باران، شبکه برق کلان شهر اهواز بر اثر ایجاد جریان رسانا و اتصال دچار خاموشی شد.

'یدالله حضرتی' افزود:جلوگیری از اتصال جریان های مخالف برق و نیز حفاظت از شبکه سیستم های حفاظتی، موجب قطعی شبکه در بیشتر نقاط شهر اهواز شده است.

وی توضیح داد :به دلیل نشست خاک روی مقره های ترانس ها و تجهیزات برق ، بارش باران نیز با تلفیق با خاک تبدیل به رسانای برق شده است.

حضرتی اظهار کرد:به این دلیل جریان وارد زمین می شود و برای اینکه شبکه از بین نرود سیستم های حفاظتی شبکه را قطع می کند.

وی از جمله ایستگاه هایی که به این دلیل از مدار خارج شده اند به ایستگاه شکاره، مهدیس، زرگان،آزاد شهر،لشکر و آتش نشانی اشاره کردو افزود:در شرایط فعلی در عمل هیچ کاری از دست شرکت توزیع برق اهواز بر نمی آید و بتدریج تلاش می شود که قطعی شبکه در بخش های مختلف شهر برطرف شود.

وی اضافه کرد:هم اینک بیشتر مناطق حساس شهر از جمله مرکز شهر، صدا و سیما، اداره اطلاعات ،استانداری و منطقه امانیه برقدار شده و تا دوساعت آینده 95 درصد شهر برقدار خواهند شد،موارد جزیی می ماند که به این منظور نیز تمام نیروها در بخش های مختلف شرکت بسیج شده اند.

نخستین قطع برق از حدود ساعت چهارو 30 دقیقه رخ داد.

اهواز دارای 10 هزار کیلومتر شبکه برق و 13 هزار دستگاه ترانس است.
منبع: ایرنا

یک خبر از اهواز



پس از 2 هفته بروز پدیده گرد و خاک در اهواز از شب گذشته بارش باران آسمان خاکستری اهواز را شست تا ضمن بروز اختلال در شبکه برق این شهرستان و آبگرفتگی معابرشهروندان نفس راحتی بکشند.

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در مذاکرات هسته‌ای با ایران اقداماتی اتخاذ کرده ایم تا جزئیات محرمانه در پشت درهای بسته مذاکرات باقی بماند.
 به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در مذاکرات هسته ای با ایران اقداماتی اتخاذ کرده ایم تا جزئیات محرمانه در پشت درهای بسته مذاکرات باقی بماند.

جن ساکی در نشست خبری با خبرنگاران گزارشهای اخیر منتشر شده مبنی بر عدم انتقال جزئیات کامل مذاکرات هسته‌ای با ایران به طرف‌های اسرائیلی را تایید کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما همه چیز را با اسرائیل در میان نمی‌گذارید و برخی جزئیات را مخفی نگه می‌دارید پاسخ داد: صحیح است.
جن ساکی با این حال افزود: مقامات مختلف آمریکایی رایزنی‌های مستمری با طرفهای اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای دارند و این رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت.
ساکی تاکید کرد: ما می توانیم به اسرائیلی ها اطمینان دهیم که منافع امنیتی آنها، امنیت اسرائیل اولویت مهم آمریکا است و هر اقدامی را برای تضمین آن انجام می‌دهیم، از جمله توافقی که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای بازدارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوع حقوق بشر در ایران مدعی شد: قطعا ما بر موضوعات مربوط به حقوق بشر تاکید می‌کنیم. آنها دولتی حامی تروریسم هستند. ما علی‌رغم گفتگوهای در جریان درباره موضوع هسته‌ای نگرانیهایی نسبت به ایران داریم.منبع: تسنیم




با توجه به این که تنها چندماه تا ضرب الاجل ماه مارس برای دستیابی به چارچوب کلی یک توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ فرصت باقی است به نظر می‌آید این ایران است که طرف مقابل را برای سازش تحت فشار قرار داده است.
به گزارش مشرق، خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای مدعی شد اگر ایران یکی از پیشنهادات طرف غربی برای کاهش ظرفیت غنی‌سازی‌اش را بپذیرد آمریکا با افزایش تعداد سانتریفوژها موافقت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با توجه به این که تنها چندماه تا ضرب الاجل ماه مارس برای دستیابی به چارچوب کلی یک توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ فرصت باقی است به نظر می‌آید این ایران است که طرف مقابل را برای سازش تحت فشار قرار داده است.

اصلی‌ترین مساله مورد اختلاف میان مذاکره‌کنندگان برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران است که طرف غربی تلاش می‌کند آن را محدود کند. گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در ابتدا با هدف براندازی ۸۰ تا ۹۰ درصد از حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ فعال ایران پای میز مذاکره آمد.

دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات هسته‌ای می‌گویند: این کشورها پس از آن که با مقاومت ایران روبه‌رو شدند موضع خود را تغییر دادند و به نظر می‌آید آمریکا آماده است تا در صورتی که تهران با یکی از سه راه احتمالی کاهش ذخایر گاز اورانیوم، انتقال اورانیوم به خارج از کشور و یا بازآرایی ساختار آبشارها موافقت کند افزایش تعداد سانتریفیوژهای ایران را بپذیرد.

این دیپلمات‌ها هم‌چنین می‌گویند که واشنگتن از خواسته اولیه خود برای امضای یک توافق بیست ساله کوتاه آمده و اکنون آماده است تا با توافقی بین ۱۰ تا ۱۲ سال موافقت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس اولین پیشنهادی که طرف غربی در برابر ایران قرار داده کاهش ذخایر گاز اورانیوم این کشور است که برای غنی‌سازی به سانتریفویژها تزریق می‌شود. در واقع حجم گاز اورانیومی که ایران می تواند نگه دارد به تعداد سانتریفیوژهایی که تهران می‌تواند در اختیار داشته باشد بستگی دارد.

دومین پیشنهاد این است که ایران می‌تواند متعهد شود بخش اعظم اورانیوم غنی شده‌ای را که تولید کرده به خارج از مرزهایش منتقل کند به گونه‌ای که اورانیوم کافی برای ساخت یک بمب را در اختیار نداشته باشد.

به احتمال زیاد سومین پیشنهاد نیز این است که ایران ترکیب سانتریفیوژهایش را بازآرایی کند. این ماشین‌ها در ترکیبی موسوم به آبشارها نصب می‌شوند تا گاز اورانیوم را تا غلظت‌های بالاتر غنی‌سازی کند. بنابراین بازآرایی این آبشارها می‌تواند میزان اورانیوم غنی شده تولیدی در خروجی را به میزان چشم‌گیری کاهش دهد.

آسوشیتد پرس در ادامه نوشت: دولت آمریکا هم‌چنان تاکید می‌کند که توافقی را خواهد پذیرفت که موجب افزایش یک‌ساله ظرفیت گریز هسته‌ای ایران شود و رویکرد واشنگتن این است که برنامه هسته‌ای ایران را تا حدی کاهش دهد که در صورت خواست تهران برای دستیابی به ظرفیت تولید هسته‌ای جامعه بین‌الملل فرصت کافی برای پاسخگویی داشته باشد.

داریل کیمبال، کارشناس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در این باره گفت: یک توافق هسته‌ای که بازرسی‌های سخت را به همراه داشته باشد فرصت کافی برای کشف و مقابله را در صورت تلاش ایران برای ساخت یک بمب می‌دهد.
این خبرگزاری هم‌چنین نوشت: در هر صورت تحت فشار قرار دادن ایران برای نابود کردن زیربنای هسته‌ای‌اش غیرواقعی به نظر می‌رسد. در جهانی که آمریکا هیچ امکانی برای ورود به یک مناقشه نظامی دیگر در منطقه خاورمیانه ندارد و روسیه و چین دیگر حاضر به همکاری در تحریم اقتصادی ایران نیستند حتی مخالفان مذاکرات نیز می‌دانند که توافق هسته‌ای بهترین گزینه است.این در حالی است که مقامات ایرانی موضوع لغو کامل و یک‌جای تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را خواستار هستند و معتقدند هر توافقی باید شامل غنی‌سازی اورانیوم در حد صنعتی باشد.منبع: ایسنا




سازمان تروریستی داعش، برای ایجاد رعب و وحشت در میان دشمنانش، اقدام به بریدن سر گروگان‌ها می کند، اما در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که داعش با اجساد قربانیان خود چه می‌کند.

به گزارش مشرق، سازمان تروریستی داعش، گروگان های خود را به شیوۀ سربریدن، تیرباران، سنگسار، یا زنده سوزاندن اعدام می کند، اما همان گونه که شیوه های آنان در اعدام قربانیانشان متفاوت است، شیوه های خلاص شدنشان از اجساد نیز متفاوت است.

فروش

پایگاه اینترنتی "بازفید" در گفت وگو با یکی از جنگ جویان سابق تشکل موسوم به"ارتش آزاد" در سوریه، فاش کرد که سازمان داعش، پس از اعدام روزنامه نگار آمریکایی در ماه سپتامبر گذشته، سعی کرد از طریق شماری از میانجی گران، جسد او را بفروشد.

سیبل تیراندازی

یک منبع آگاه در استانداری دیالی، به پایگاه خبری شبکه السومریه خبر داد که سازمان داعش، در منطقه "حوض حمرین" واقع در شمال شرقی بعقوبه، برای آموزش تیراندازی به عناصر جدید خود، از اجساد قربانیان استفاده می کند.
به گفته این منبع که خواست نامش فاش نشود، در فاصله ماه های ژوئن تا نوامبر گذشته، سازمان تروریستی داعش، برای آموزش ده ها تن از جنگ جویان جدید خود،از اجساد قربانیان غیرنظامی خود، به عنوان سیبل و اهداف مستقیم استفاده می کرد.

درۀ عمیق

شبکه العربیه، چندی پیش، ویدیویی منتشر کرد که برخی از صحنه های آن به این سبب که "خشونت بار و وحشتناک" هستند، حذف شد. در این ویدیو، عناصر سازمان داعش، اجساد شماری از افراد را که ادعا می شود از سربازان ارتش سوریه هستند، از یک منطقه "سلوک" در سوریه، به داخل دره ای که به نام "الهوته" شناخته می شود، پرتاب کردند.
الهوته، به گسلی عمیق گفته می شود که عمق آن به طور دقیق مشخص نیست.

صاف کردن با بولدوزر

اعدام معاذ الکساسبه خلبان اردنی، به شیوه ای کاملا متفاوت صورت گرفت و الگویی جدید از اعدام داعشی را رقم زد. عناصر داعش، او را در قفسی آهنین، حبس کرده، زنده زنده او را در آتش سوزاندند و پس از مرگ، با بولدوزر بر سر او سنگ و خاک ریختند و آن گاه بولدوزر اقدام به صاف کردن سنگ و جسد قربانی کرد.

جسد 21 اعدامی مصری در لیبی چه شد؟
عناصر داعش، یک شنبه گذشته، 21 تن از قبطی های مصر را برکناره دریای مدیترانه در لیبی گردن زدند و سخنگوی داعش، پیش از سربریدن این افراد، در پیامی خطاب به کشورهای غربی گفت: همان طور که جسد اسامه بن لادن را در دریا انداختید، دریا را از خون شما رنگین خواهیم کرد. هرچند داعش، تصویری از به دریا انداختن اجساد پخش نکرد، اما لحظه سربریدن قربانیان را با تصویری از آمیخته شدن آب دریا به خون قربانیان نشان داد که این کار نمادی از انداختن جنازه ها به دریا است.منبع: العالم



حوثی‌ها آشکارا از علاقه خود به حزب ا... لبنان سخن می‌گویند و تلاش کرده اند ساختار و ایدئولوژی انصارا... را شبیه حزب ا... لبنان کنند. آنها « الموت الامریکا و الموت الاسرائیل» را به یکی از شعارهای بنیادین خود تبدیل کرده اند.
مشرق- واردمسجد که می شوید گمان می کنید اشتباه آمده اید!؟نمازگزاران دست به سینه و بدون مهردر صفوف نمازایستاده اند؛دقیقا مانند اهل تسنن عبادت می‌کنند.ولی اینجا مسجد شیعیان است!؟شیعیان یمن؛بغل گوش عربستان،قرن‌هاست که با اهل تسنن یمن درزیست مصلحانه به‌سر می‌برند. نزدیک به 50 درصد (آمارهای متفاوتی از 42 تا 48 درصد گفته شده است)جمعیت 23 میلیونی یمن زیدیه هستند‌. 
یمن فقیرترین کشور حاشیه خلیج فارس است.بخش قابل ملاحظه ای از بودجه سه کشور یمن ، اردن و بحرین از سوی عربستان سعودی باعنوان کمک‌های مالی تامین می‌شود و در گزارشی که بانک جهانی در سال 2012 منتشر کرده، درآمد سالانه هر یمنی هزار و 110 دلار،هرشهرونداردنی 4 هزارو340 دلاروهرشهروندبحرینی 17 هزار و 730 دلار است.همین فقرموجب شده است که یمن به جولانگاه گروه افراطی القاعده تبدیل شود. در یمن نگهداری و خریدوفروش اسلحه مجاز است وکاشت ومصرف مواد مخدری به نام «قات»(که جویده می‌شودوکلمه قات زدن در فارسی از این گیاه سرمست کننده گرفته شده است)آزاد است. دقیقا مانند برخی از ایالت‌های آمریکا که خرید و فروش اسلحه و استفاده از ماریجوانا در آنجا آزاد است. هم اکنون قدرت در یمن به دست حوثی‌ها افتاده است. حوث نام شهری در استان صعده یمن است و حوثی‌ها طایفه ای از شیعیان زیدیه‌اند که سال‌ها در صعده قدرت داشتند. صعده در شمال یمن و هم مرز عربستان است امام زیدی‌های یمن برای نخستین بار در این شهر حکومت تشکیل داد و اکنون نیز مقبره وی در این شهر قرار دارد. 


ریشه‌های مذهبی 

برای پی بردن به ایدئولوژی جناح حاکم در یمن ابتدا به خاستگاه فرقه زیدیه و شباهت‌هاو تفاوت‌های آن با دیگر فرق شیعه و سنی پرداخته و سپس ازجایگاه حوثی‌هادرمیان زیدی‌های یمن می‌گویم.تاریخ ظهوراین فرقه شیعی به نیمه اول قرن دوم هجری برمی‌گردد.زمانی که زیدبن علی(احتمالا 121 هـ.ق)امام باقر‌(ع) را به مماشات متهم کردوبانپذیرفتن امامت امام پنجم شیعیان به خونخواهی امام حسین(ع)قیام کردوخودنیزشهید شد.او براین باوربودکه امام باید«قائم به سیف»باشد یعنی همیشه آماده قیام باشد.به همین دلیل در یمن رایج است که زیدی‌ها همیشه خنجری برکمر بسته در اماکن عمومی‌ترددمی‌کنند.نطفه«زیدیه»اززمان زید بن علی بسته شدولی این فرقه از اواخر قرن سوم هجری قمری در یمن قدرت گرفت. در همان ایام زیدیه ایران در مازندران حکومت علویان طبرستان راتشکیل داده بودند.این سلسله باداعی کبیر(از نوادگان زید)در 250 هـ.ق آغاز شدومناطقی چون آمل، ساری وگرگان رادر برگرفت.درسال 284 ه .ق یحیی بن حسین(یحیی الهادی الی الحق)رهبرفرقه‌هادویه زیدی درصعده یمن توانست با ترویج مذهب‌هادویه،حکومت زیدی تشکیل دهد. حکومت زیدی‌ها بریمن همراه با افت و خیزهایی ادامه یافت تااینکه بعدازتصرف این کشورتوسط عثمانیان زیدی‌هاهم از قدرت کنار گذشته شدندوسقوط عثمانی‌ها، دوره جدیدحاکمیت زیدی‌ها در یمن آغاز شد و تا سال 1962ادامه یافت.دراین سال با اعلام جمهوری زیدی‌ها هم از قدرت کنار گذاشته شدند.این فرقه برخلاف شیعیان اثنی عشری به عصمت و موروثی بودن امامان قائل نیستندومعتقدند هر فرد عادل ، شجاع و اهل علمی‌که پیروانی داشته باشد،  می‌تواند خود را امام بنامد و حکومت کند . به همین دلیل درزیدیه نزدیک به 110 امام وجود دارند.بیشتر اهل سنت یمن شافعی مسلک هستندولی زیدی‌ها در مبانی ایدئولوژیک با حنفیه قرابت دارند.حنفیان اکثریت اهل تسنن عربستان واکثریت اهل تسنن شرق و جنوب شرقی ایران را تشکیل می دهند.تعدادی ازمردم یمن هم ازاین فرقه مذهب تسنن تبعیت می کنند.چون چارچوب نظری وتئوریک شیعه دوازده امامی‌در دوره امامان باقر(ع)وصادق (ع) تعیین شده است زیدی‌هاکه علیه امام باقر(ع) قیام کرده بودندازاین مبانی کم بهره شدند، در مقابل از مبانی فکری ابوحنیفه بهره بردند. 
از ویژگی‌های ابوحنفیه صراحت و بی باکی او در صدور فتوا و تسامح و اغماض است . پیروان ابوحنفیه، مذهب و روش او را اهل رای می‌نامند زیرا ابوحنفیه قائل به رای است چنان‌که بعد از صدور هر فتوایی و حکمی‌عنوان می‌کرد این نظر ماست. 


فقه سیاسی

یحیی بن حسین نخستین امام زیدی‌های یمن هم نسبتا چنین تفکری داشت . او هم مانند ابوحنیفه با اهل حدیث مخالف بود و بر عقل و رای تاکید داشت به گونه ای که به‌نظر می‌آمد « معتزله» است، هرچند هیچ‌گاه او صریحاً از وابستگی خود به معتزله سخن نگفت . معتزله از جریان‌های اصلی کلامی‌در میان اهل سنت است که بر اصل عقل تاکید دارد.
یحیی بن حسین با وجود نزدیکی‌های فکری که با بزرگ‌ترین فرقه اهل تسنن ( حنفیه ) داشت ابوبکر و عمر را به روشنی به عنوان غاصب محکوم می‌کرد. در مجموع گرایش‌های مختلف فرقه زیدیه به گونه ای است که این فرقه را همچنان می‌توان نزدیک‌ترین فرقه شیعی به اهل تسنن خواند. هر چند که حوثی‌ها از این خط کلی و اصول تاریخی سرباز زده و اندیشه سیاسی و اعمال مذهبی را ترویج کردند که به شیعه دوازده امامی‌نزدیک‌تر است. برای مثال این جریان سالانه جشن بزرگ عید غدیر را در استادیوم صعده برگزار می‌کند و این عید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشن حوثی‌ها به شمار می‌رود. از طرف دیگر اعضای حزب انصارا... نماز را به شیوه شیعیان می‌خوانند. عکس‌هایی منتشر شده است که اعضای دفتر سیاسی انصارا... را در صفوف نماز مانند شیعیان جعفری نشان می‌دهد در حالیکه دیگر زیدی‌ها دست بر سینه نماز می‌خوانند.


علایق سیاسی

حوثی‌ها آشکارا از علاقه خود به حزب ا... لبنان سخن می‌گویند و تلاش کرده اند ساختار و ایدئولوژی انصارا... را شبیه حزب ا... لبنان کنند. آنها « الموت الامریکا و الموت الاسرائیل» را به یکی از شعارهای بنیادین خود تبدیل کرده اند. سخنرانی‌های عبدالملک بدرالدین الحوثی شباهت زیادی به سخنرانی‌های سید حسن نصرا... دارد و مانند سخنرانی‌های دبیر کل حزب‌ا... لبنان که با نظم خاصی در ضایحه بیروت برگزار می‌شود سخنرانی‌های رهبر حوثی‌ها هم در ورزشگاه صعده انجام می‌شود. حوثی‌ها همچنین با راه‌اندازی نهادهای خیریه و مراکز بهداشتی و درمانی به امرار معاش و زندگی اعضا و سمپات‌های این گروه کمک می‌کنند.عبدالملک برادر کوچکتر حسین الحوثی است که توسط علی عبدا... صالح رئیس جمهور اسبق یمن به شهادت رسید. حسین الحوثی جوانی سخنور و صاحب نظر بود که کوتاه مدتی بعد از حضور پدرش به ایران برای تحصیل علوم دینی به او پیوست و زودتر از پدر پیرش به یمن برگشت و رهبری جریان حوثی‌ها را عهده دار شد. بعد از شهادت حسین قدرت به یحیی برادر دیگرش سپرده نشد بلکه عبدالملک کوچک‌ترین برادر آنها به‌دلیل کاریزما و قدرت سخنوری رهبری حوثی‌ها را عهده دار شد. 
علامه بدرالدین الحوثی که از ائمه مذهب جارودی (فرقه ای از زیدیه) بودبرای دوره‌ای هم نمایندگی مجلس را عهده دارشده بود. وی در سال 1990 به ایران آمد و سا‌ل‌ها در ایران به تحقیق و اندیشه ورزی پرداخت. وی در کتابی با عنوان «زیدیه در یمن» با عقیده جاری در بین زیدیه، به مخالفت برخاست . این موضع جدیدمورد نقد مرجع اعلاىشیعیان زیدى،مجدالدین المؤیدىقرارگرفت ونهایتا هم بدرالدین حوثی، ‌مجدالدین المؤیدىرا اقناع کرد در صورتی‌که‌حسین‌الحوثىرا تایید کند ترویج افکارش را به‌کنار می‌نهد که با درگذشت بدرالدین الحوثی و شهادت پسرش این دیدگاه‌ها به‌طور کامل کنار گذاشته نشد.دراندیشه سیاسىحوثىتعریف خاصىازمشروعیت سیاسىشده‌است،وىکوشیده تاپیروان خودرابراساس مبانىنظرىاىتغذیه فکرىکندکه بربخشىازمفهوم سنتىمشروعیت متکىاست. برای مثال در تعریفی که زیدی‌ها از امامت دارد مسئله ظهور و امام زمان (عج) جایگاهی ندارد اما بدرالدین الحوثی و پسرش نظر جدیدی دارند. بدرالدین الحوثی در این‌باره می‌گوید: «مادونوع حکومت داریم که یک نوع آن،امامت است واین ویژه اهل بیت است نوع دیگراحتساب(حسبه) نامیده مىشودکه هرمؤمن عادلىازاین باب مىتواند حاکم شود،درصورتىکه حساب دین خدا رابکند (حسبه) وازاسلام حمایت کندوبه نیکى امر واز بدى نهىکند،اگرچه ازسلاله امام حسن (ع) وامام حسین(ع) نباشد.»
 وی در ادامه اصالت حکومت در شرایط فعلی را منوط به احراز صلاحیت در عدل‌، شجاعت و علم نمی‌داند و می‌گوید که وقتی امام حضور ندارد می‌توان حکومت کرد که به نوعی تایید ظهور و نشانه دیگری از نزدیکی به شیعه جعفری است


استراتژی سیاسی

به هرحال ادامه اختلافات فکری سبب شدتاسازمان شباب‌المؤمن بعد از سال 1990 آرام آرام اعلام موجودیت کندواختلافات رابه گزینه فعالیت مسلحانه بکشاند. درگیری نظامی‌اوج این اختلافات شدیددرونى طرفین بودکه درپایان کارجناح حسین حوثىبرجریان دیگرمسلط شد.
در صحنه سیاسی سه جریان زیدی فعال در یمن حضور داشتند نخست علی عبدا... صالح، رئیس جمهور اسبق یمن که زیدی مذهب ولی سکولار و تحت الحمایه نظام سلفی _ وهابی آل سعود بود. دوم حزب الاحمر که در شمال یمن حضوری قوی داشت و سوم جناح حوثی‌ها. طی چندین سال اخیر و بر اثر نزاع‌های نظامی‌و اعتراضات انقلابی علی عبدا... صالح ساقط شد و قدرت به چهره ای نظامی‌از اهل تسنن جنوب یمن (عبد ربه منصور‌هادی معاون وقت علی عبدا... صالح )سپرده شد که وی نیز در موج دوم انقلاب طی ماه‌های اخیر از قدرت خلع و حصر خانگی شد.
 در ماه‌های اخیر بعد از اینکه یگان‌هایی از ارتش درشهرهایی از حوثی‌ها شکست خوردند گروهی نیز از ادامه درگیری سرباز زده و عقب نشینی کردند در نتیجه حوثی‌ها توانستند با شکست قبیله الاحمر _ که منجر به فرار چهره‌های مطرح این قبیله به خارج از یمن شد _ به پایتخت که در شمال یمن است برسند و عملا بر شهرهای اصلی مسلط شوند. 

جنوبی‌ها هم دو دسته شدند؛ گروهی خود را برای جنگ برای جدایی از یمن و اعلام کشور یمن جنوبی آماده می‌کنند و گروهی دیگر در حال مذاکره با حوثی‌ها هستند. حوثی‌ها که می‌دانند واکنش‌های بین المللی عرصه را برای مشروعیت ایشان تنگ کرده است تلاش می‌کنند تا حد ممکن از نمایندگان مجلس ، اعضای دولت سابق ، مدیران محلی و چهره‌های ذی‌نفوذ قبیله ای در اداره کشور استفاده کنند تا وارد جنگی تمام عیار با چندین جریان نشوند.شهید حسین حوثی جمله مشهوری دارد که وضعیت فعلی یمن را هم می‌توان از آن دریافت. هر چند که سال‌ها پیش گفته شده است:«راه شیعه جعفری از شیعه زیدی می‌گذرد و به همین علت با شیعیان زیدی برخورد کرده و تلاش می‌کنند تا آن را به آغوش سلفی‌ها بیندازند.»
منبع: روزنامه قانون

اخبار روز خوزستان



باران هم اهوازی‌ها را گرفتار کرد
باران، نفس اهواز و خوزستان را تازه کرد
کد مطلب : 70069
گروه جامعه: پس از چندین روز انتشار گرد و خاک در فضای شهر اهواز، باران از بامداد چهارشنبه در این شهر و برخی دیگر از نقاط استان خوزستان آغاز شد.
باران، نفس اهواز و خوزستان را تازه کرد
به گزارش ایرنا بارش باران که از شب گذشته در اهواز آغاز شده و بصورت پراکنده ادامه دارد باعث تلطیف هوا و پاکی فضای این شهر از گرد و خاک روزهای اخیر شده است.
آسمان شهرستان اهواز بعد از چندین روز آلودگی که نفس کشیدن را برای مردم منطقه سخت کرده بود به لطف الهی و با نزول باران رحمتش اکنون کاملا پاک و پر از اکسیژن شده است. بارندگی خوبی که از سه شنبه شب در اکثر نقاط استان آغاز شده به صورت بارش های پراکنده تا روز جمعه ادامه دارد.

'کوروش بهادری' اظهار کرد: میزان بارش باران از شب گذشته تا کنون در اهواز 9 میلی متر، بستان 14 میلی متر، مسجدسلیمان 18 میلی متر، ایذه 38 میلی متر بوده است. وی افزود: در شهرستان ایذه به علت میزان بالای بارندگی آبگرفتگی در معابر آن ایجاد شده است. بهادری ادامه داد: بارندگیهای امروز به دلیل ورود سامانه بارشی از جنوب دریای سرخ به خوزستان می باشد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان خاطرنشان کرد: بارش باران باعث پاکی و تلطیف هوا شده و از میزان گرد و غبار محلی کاسته است. استان خوزستان و شهرستان اهواز امسال سال خشکی را از لحاظ نزولات جوی سپری کرده بطوریکه طی 20 روز گذشته پدیده ریزگردهای ناشی از گرد و خاک استان را فرا گرفت.

آخرین بارندگی در شهرستان اهواز به تاریخ پنج آذر ماه سالجاری مربوط می شود و پس از آن ( حدود دو ماه) هیچگونه بارشی در این شهرستان رخ نداده است. در روزهای اخیر در برخی شهرهای استان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز میزان غلظت گرد و خاک از 66 برابر حد مجاز هم عبور کرده و باعث مختل شدن زندگی مردم شد.

باران هم اهوازی ها را گرفتار کرد

بارش باران که از سه شنبه شب در اهواز و برخی دیگر از مناطق خوزستان آغاز شده قطعی برق بیشتر مناطق این کلان شهر را به دنبال داشته است. مدیر عامل شرکت توزیع برق اهواز به ایرنا گفت: به دنبال بروز پدیده گرد و خاک در روزهای گذشته و متعاقب آن بارش باران، شبکه برق کلان شهر اهواز بر اثر ایجاد جریان رسانا و اتصال دچار خاموشی شد. یدالله حضرتی افزود:جلوگیری از اتصال جریان های مخالف برق و نیز حفاظت از شبکه سیستم های حفاظتی، موجب قطعی شبکه در بیشتر نقاط شهر اهواز شده است.

وی توضیح داد :به دلیل نشست خاک روی مقره های ترانس ها و تجهیزات برق ، بارش باران نیز با تلفیق با خاک تبدیل به رسانای برق شده است. حضرتی اظهار کرد:به این دلیل جریان وارد زمین می شود و برای اینکه شبکه از بین نرود سیستم های حفاظتی شبکه را قطع می کند. وی از جمله ایستگاه هایی که به این دلیل از مدار خارج شده اند به ایستگاه شکاره، مهدیس، زرگان،آزاد شهر،لشکر و آتش نشانی اشاره کردو افزود: در شرایط فعلی در عمل هیچ کاری از دست شرکت توزیع برق اهواز بر نمی آید و بتدریج تلاش می شود که قطعی شبکه در بخش های مختلف شهر برطرف شود.

وی اضافه کرد:هم اینک بیشتر مناطق حساس شهر از جمله مرکز شهر، صدا و سیما، اداره اطلاعات ،استانداری و منطقه امانیه برقدار شده و تا دوساعت آینده 95 درصد شهر برقدار خواهند شد،موارد جزیی می ماند که به این منظور نیز تمام نیروها در بخش های مختلف شرکت بسیج شده اند. نخستین قطع برق از حدود ساعت چهارو 30 دقیقه رخ داد. اهواز دارای 10 هزار کیلومتر شبکه برق و 13 هزار دستگاه ترانس است.

یک نقد سیاسی



سردار محمد رضا نقدی:

نباید فساد کنونی حاکم را با زمان پهلوی مقایسه کنید

چطور دلتان می آید بین مواردی از فساد که به خاطر بی‌کفایتی مدیریت ها در نظارت و ضعف مدیریت پیش آمده با مفاسد بزرگ گذشته مقایسه کنید. چرا به خاطر دعواهای جناحی و تسویه حساب های حزبی حرف هایی می زنید که کل انقلاب را زیر سئوال می برد، رقابت‌های جناحی ارزش این جفاها را ندارد.

لوگوی معتدلانسرویس سیاسی:رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت:«گاهی یک فرد فساد می‌کند که نظام با جدیت پیگیری و برخورد می‌کند اما برخی آن را بهانه قرار داده و همراه با رسانه‌های استکباری و صهیونیستی به آن دامن می‌زنند و برخی در این زمینه رژیم پهلوی که فساد افراد در راس آن یک قاعده بود و همه فاسد بودند را با نظامی که مبنایش بر پاک دستی و صداقت است مقایسه می‌کنند!»

 سردار نقدی: فساد در راس رژیم پهلوی یک قاعده بود
به گزارش ایلنا،محمدرضا نقدی  در دیدار با فرماندهان واحدهای مقاومت بسیج دانش آموزی اصفهان و حومه که در سالن اجتماعات فرهنگسرای درچه برگزار شد خاطرنشان کرد:«ملت ایران مدیون شهداست و ما امانتدار میراث شهدا هستیم که با فداکاری آنها استبداد، ظلم و خفقان دوران طاغوت از بین رفته و این انقلاب ارزشمند به دست آمد.»
سردار نقدی به برخی خفقان ها در دوران گذشته اشاره نموده و اظهار داشت:«در آن دوران کوچکترین انتقاد و اعتراض به کارمند ساده یک اداره، جرم محسوب می شد یا داشتن یک نهج البلاغه و قرآن ترجمه دار برای یک دانشجو جرم بود و کندن یک پوستر کنترل جمعیت باعث زندانی شدن فرد می شد، با این وضعیت در آن دوران اما غیورمردان و شیرزنانی بودند که بدون هیچ ترس و واهمه ای وارد میدان مبارزه شده و برای آرمان های خود جنگیدند.»
وی با بیان اینکه امروز برخی بدون توجه به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و به بهانه‌های واهی، چند پرونده فساد در این نظام را با نظام قبل مقایسه می‌کنند، افزود:«اینها به بهانه دعواهای سیاسی و ملاحظه های حزبی یک پرونده را به عنوان بزرگترین فساد قرن به کل انقلاب و نظام تسری می‌دهند، درحالیکه یک متخلف با تقلب، زد و بند و همراهی برخی منفعت طلبان در بانک یا دستگاه‌های دیگر، مبلغ بزرگی را اختلاس کرده که این از ضعف نظارت و مدیریت دستگاه‌های مرتبط اتفاق افتاده است!»
رئیس سازمان بسیج مستضعفین این‌گونه موضع گیری‌ها و حرف زدن‌ها در رقابت‌ها و درگیری‌های حزبی را نادرست خوانده و تصریح کرد:«اینها یادشان رفته که چه چیزی را با چه چیزی مقایسه می‌کنند،رژیم پهلوی که فساد افراد در راس آن یک قاعده بود و همه فاسد بودند مگر اینکه خلافش ثابت می‌شد را با نظامی که مبنایش بر پاک دستی و صداقت است مقایسه می کنند!»
وی در همین زمینه بیان کرد:«گاهی یک فرد دغلکار و متقلب فساد می کند که نظام آن را با جدیت پیگیری و برخورد می کند اما برخی در کشور آن را بهانه قرار داده و اعلام می کنند و رسانه های استکباری و صهیونیستی نیز به آن دامن می زنند!»
جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج در خصوص فساد شاه و خانواده اش ابراز داشت:«ارزش املاک شخصی شاه،صرف نظر از اموال غیرمنقول و کاخ های متعدد ۲۲ میلیارد دلار بود که به قیمت امروز می‌شود بیش از یکصد میلیارد دلار یعنی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، این فقط یک فقره از دزدی‌های آن خاندان است. خواهر شاه که یکی از بزرگترین قاچاقچیان هروئین جهان بوده و دیگر اعضای خانواده هر کدام مفاسد چندین میلیارد دلاری داشتند.»
وی افزود:«فساد یک مساله همه گیر بود، در خاطرات ارتشبد فردوست بخوانید که می گوید در مهمانی های شاه از قاشق و چنگال های طلا استفاده می شد، وزرا و سران ارتش که به این مهمانی ها می آمدند این قاشق و چنگال ها را می دزدیدند و آنقدر تکرار کردند که دیگر قاشق و چنگال طلا را حذف کردند!»
رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد:«چطور دلتان می آید بین مواردی از فساد که به خاطر بی‌کفایتی مدیریت ها در نظارت و ضعف مدیریت پیش آمده با مفاسد بزرگ گذشته مقایسه کنید. چرا به خاطر دعواهای جناحی و تسویه حساب های حزبی حرف هایی می زنید که کل انقلاب را زیر سئوال می برد، رقابت‌های جناحی ارزش این جفاها را ندارد.»
وی با اشاره به فتنه سال ۸۸ اظهار داشت:«کشورهایی که امروز خواستار رفع حصر سران فتنه هستند همان کشورهایی اند که از رژیم طاغوت و شاه حمایت کردند، از کشتار این رژیم در هفده شهریور دفاع کردند، ساواک را راه انداخته و آموزش شکنجه گران آن را بر عهده گرفتند، صدام را حمایت و پشتیبانی کردند، رژیم بعث را به سلاح شیمیایی مسلح کردند، همان هایی که امروز داعش را ایجاد و مسلح کردند تا به قتل عام مسلمانان بپردازد؛ همین کشورها خواستار رفع سران فتنه هستند و این نشان از ماهیت فتنه و سران آن دارد!»
منبع:خبرگزاری ایلنا

هشدار امنیتی - رایانه ای



کشف بدافزار جاسوسی آمریکا در رایانه‌های 30 کشور

هک - هکر - آنلاین - مجید - فیشینگ

 

به گزارش بی باک، براساس گزارش تلگراف، این راهکار به NSA امکان می‌دهد تعداد زیادی از رایانه‌های جهان را تحت نظر داشته‌باشد. این طرح مخفیانه توسط شرکت کسپرسکی افشا شده‌است، شرکتی که تاکنون چندین عملیات خرابکارانه سایبری غرب را افشا ساخته‌است.

این شرکت می‌گوید رایانه‌های بیش از 30 کشور جهان به برنامه‌های جاسوسی آلوده هستند که بیشترین این آلودگی‌ها در ایران دیده شده‌است، پس از آن رایانه‌های روسیه، پاکستان، افغانستان، چین، مالی، سوریه، یمن و الجزیره آلوده‌ترین‌های جهان هستند.

به گفته کسپرسکی رایانه‌های آلوده به این نرم‌افزار جاسوسی به نهاد‌های دولتی، ارتشی، شرکت‌های ارتباطاتی، بانک‌ها، شرکت‌های انرژی، موسسات مطالعات اتمی،رسانه‌ای و نهادهای فعالیت‌های اسلامی اختصاص دارند.

کسپرسکی نقش مستقیم آمریکا در این برنامه جاسوسی را تایید نکرد،‌اما تایید کرد این برنامه با استاکس‌نت،‌سلاح سایبری قدرتمندی که NSA از آن برای حمله به تاسیسات اتمی ایران استفاده کرد،‌در ارتباط است.

کارمندان سابق NSA در گفتگو با رویترز اعلام کرده‌اند که تحلیل‌های کسپرسکی کاملا درست بوده‌است و کارمندان کنونی NSA قدرت این نرم‌افزارهای خرابکارانه را با استاکس‌نت برابر می‌دانند. همچنین این افراد می‌گویند NSA تکنیکی پیشرفته را برای پنهان کردن بد‌افزارهای جاسوسی درون هارد‌درایو‌های رایانه‌ها ابداع کرده‌است.

وانی واینز سخنگوی آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد از گزارش کسپرسکی آگاه بوده‌است اما درمورد آن هیچ اظهار نظر علنی نخواهد‌کرد. کسپرسکی جزئیات تحلیل و بررسی‌های خود را روز دوشنبه منتشر کرد تا به این شکل موسسه‌های آلوده بتوانند نرم‌افزارهای جاسوسی را که در برخی موارد از سال 2001 تا به امروز فعال بوده‌اند، درون سیستم‌های خود ردیابی کنند.

این افشاگری می‌تواند به توانایی‌های جاسوسی NSA آسیب‌بزند، اگرچه افشاگری‌های ادوارد اسنودن تاکنون این سازمان را دچار محدودیت‌های زیادی ساخته‌است، زیرا افشاگری‌های او باعث خشم تعدادی از همپیمانان آمریکا شد و فرایند فروش تکنولوژی‌های مورد نیاز به این آژانس را دچار اختلال کرد. اکنون آگاهی از وجود چنین نرم‌افزارهای جاسوسی پنهانی می‌تواند واکنش‌های شدید‌تری را علیه آمریکا دامن بزند، به ویژه در کشورهایی مانند چین که برای محافظت از امنیت سایبری خود در برابر آمریکا قانون‌های جدیدی را برای شرکت‌های تکنولوژی وضع کرده‌است.

کسپرسکی می‌گوید جاسوس‌های NSA به واسطه یافتن راهکاری برای گنجاندن بدافزار درون کدی ناشناخته موفق به ابداعی تکنولوژیکی شده‌اند. این کد در هربار روشن شدن رایانه ایجاد شده و بدافزار را فعال می‌سازد.

منبع: همهشری

 

اخبار روز خوزستان



به آشپزی افتخار می‌کنم
پاسخ ابتکار به‌درخواست نماینده‌دلواپس‌اهواز
کد مطلب : 70051
گروه جامعه: معصومه ابتکار صبح روز سه‌شنبه به خوزستان آمد و به سوالات و انتقادات پاسخ داد؛ پاسخ‌هایی که خالی از حاشیه نبود. ابتکار در این میان پاسخ جالبی نیز به حرف‌های اهانت‌آمیز شریف حسینی نماینده اصولگرا و از حامیان دولت احمدی‌نژاد داد.
پاسخ ابتکار به‌درخواست نماینده‌دلواپس‌اهواز
به گزارش خرداد، معصومه ابتکار عصر روز گذشته و در پاسخ به سوال یک خبرنگار محلی درباره اهانت و تحقیر نماینده اهواز در مجلس، گفت: «من اصلاً فکر نمی‌کنم آشپزی توهین باشد. اولاً آقایان بهترین آشپزها هستند. ثانیاً بهترین خدمت، اطعام است. آشپزی کار باعزتی است و من هم افتخار می‌کنم که آشپزی می‌کنم.» سوال خبرنگار و پاسخ ابتکار، معطوف به صحبت‌های اخیر نماینده‌ای بود که خطاب به ابتکار گفت: «من به خانم ابتکار پیشنهاد می‌کنم که اگر توان کار کردن ندارد از ریاست سازمان محیط زیست استعفا دهد و در منزل برای خانواده خود غذا بپزد.» 

گفتنی اینکه این نماینده اهواز، در انتخابات مجلس نهم به دلایل خاص غیرسیاسی رد صلاحیت شد و در نهایت چندروز مانده به رای‌گیری در جلسه فوق‌العاده شورای نگهبان، موفق شد تایید صلاحیت لازم را به دست آورد و بخشی از مردم اهواز که فکر می‌کردند رد صلاحیت اولیه او ریشه سیاسی داشته است به او رای دادند!

حضور معصومه ابتکار در جمع خبرنگاران محلی که در اعتراض به وضعیت هوای خوزستان، بعضاً با ماسک حضور پیدا کرده بودند، فرصتی بود تا او چندین بار و به صورت مکرر به پاسخ درباره دلیل عدم حضور خود در روزهای اوج گردوخاک این شهر بپردازد. ابتکار گفته صرف حضور مسوولان، مشکلی را حل نمی‌کند و او باوجود اینکه علاقه داشت در همان زمان حضور پیدا کند، بهتر دید با دست پُر و همراه با مصوبه دولت برای رفع مشکل خوزستان به این استان بیاید. ابتکار در عین حال اعلام کرد طی کمتر از دو سال، چهار بار به خوزستان سفر کرده است که این نشان می‌دهد مساله خوزستان برای او و هیات دولت جایگاه ویژه‌ای دارد.

معصومه ابتکار صبح روز سه‌شنبه 28 بهمن ماه به اهواز آمد و همراه با نمایندگانی از وزارتخانه‌های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و برخی از معاونان و مسوولان دست‌اندرکار محیط‌زیست کشور، به اعلام سیاست‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه‌های اجرایی دولت برای مقابله با ریزگردها پرداخت. او صبح سه‌شنبه، در کنفرانسی پیرامون محیط زیست حضور پیدا کرد و گریزی نیز به ماجرای سفر به خوزستان زد: «من خیلی دوست داشتم 10 روز پیش در آن شرایط می آمدم. آقای دکتر هاشمی زحمت کشیدند و به نمایندگی از دولت حضور پیدا کردند. ما باید در فضایی صحبت کنیم که بتوانیم مباحث علمی را مطرح کنیم.» معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «همه وام‌دار خوزستان هستیم. خوزستان سرزمینی است که منشا ایثار، الهام و فداکاری بوده است و هرگز جایگاه رفیع این خطه و سرزمین را فراموش نخواهیم کرد.»

خبرنگاران اهوازی با ماسک در مصاحبه با ابتکار
بازدید با هلی‌کوپتر از محیط‌زیست خوزستان و دیدار رودررو با مردم نواحی مختلف و عشایر استان، تشریح جزئیات مصوبه هیات‌دولت، دیدار مسوولان سازمان با نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد و گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم استان، از دیگر برنامه‌های سفر ابتکار به خوزستان بود. با احتساب سفر اخیر، ابتکار تاکنون چهار مرتبه به خوزستان سفر کرده است.

اخبار سیاسی روز




در چنین موقعیتی رهبران ایرانی نیازی نیست کار خاصی انجام دهند؛ فقط باید جلوی تلویزیون بنشینند و بخندند.
به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی هاآرتص (Haaretz)، با انتشار گزارشی تحت عنوان "نتانیاهو به سلاح مخفی ایران تبدیل شده است" به بررسی آثار منفی عملکرد نتانیاهو در رابطه با ایران، بر روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخت.
در این گزارش آمده است: «نخست وزیر اصرار دارد که باید برای متوقف کردن توافق هسته ای با ایران، در کنگره سخنرانی کند؛ اما او در واقع گرانبها ترین سرمایه اسراییل را تخریب می کند.»
هاآرتص نوشت: «سه شنبه گذشته، "دن شاپیرو" سفیر ایالات متحده در اسراییل، با مقامات ارشد وزارت خارجه در اورشلیم ملاقات کرد و توصیف دلسرد کننده ای در مورد وضعیت فعلی بینامین نتانیاهو در واشنگتن با توجه به برنامه سخنرانی او در کنگره، ارائه نمود.»
بر اساس این گزارش، "شاپیرو" در این ملاقات در مورد خشم کاخ سفید از مشکلاتی که نتانیاهو با همکاری رهبر جمهوری خواهان کنگره ایجاد کرده، گفته و تاکید کرده است که اعتماد دولت آمریکا نسبت به سفیر اسراییل در واشنگتن از بین رفته است.
در ادامه این گزارش با اشاره به نارضایتی نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا، از تصمیم نتانیاهو، آمده است: «این فقط کاخ سفید نیست [که از عملکرد نتانیاهو خشمگین است]. "یولی ادلشتین" سخنگوی پارلمان اسراییل که هفته گذشته از کنگره بازدید کرده، از مواجه شدن با خشمی شدید در آنجا، مبهوت شده بود. او با اعضای دموکرات کنگره که دوستان قسم خورده اسراییل هستند ملاقات کرده بود؛ اما آن ها در حال حاضر احساس می کنند که نخست وزیر اسراییل به آن ها خیانت کرده است.»
این روزنامه صهیونیستی، نارضایتی از عملکرد نتانیاهو را محدود به دولت آمریکا و نمایندگان دموکرات ندانسته و در ادامه، از موضع گیری بسیاری از نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا نسبت به "مانور" نتانیاهو نوشت. در ادامه این گزارش نیز به اظهارات اخیر "جو بایدن" معاون اول رییس جمهور آمریکا که به ادعای این روزنامه، بهترین دوست نتانیاهو در دولت آمریکاست، مبنی بر عدم حضور در جلسه سخنرانی نتانیاهو در کنگره، اشاره شده است.

هاآرتص:نتانیاهو به سلاح مخفی ایران تبدیل شده

در این گزارش همچنین آمده است: «خبر واقعا بد این است که حتی اگر نتانیاهو، سخنرانی خود را لغو نماید، بسیاری از صدمات و آسیب ها به روابط اسراییل و آمریکا وارد شده است. در ویدئویی که حزب نتانیاهو، "حزب لیکود" دیروز منتشر کرده است، تصویری از صحبت کردن تلفنی نتانیاهو با رییس جمهور آمریکا وجود دارد؛ [با توجه به روابط بد نتانیاهو و اوباما در حال حاضر] واقعا این موضوع چقدر خنده دار است که نتانیاهو باز هم در طول مدت زمانی که اوباما در مقام ریاست جمهوری است با او تماس تلفنی دیگری داشته باشد.»
این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: «این بحران باعث شده که اورشلیم و واشنگتن از هدف واقعی خود یعنی دستیابی به قراردادی که از رسیدن ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری می کند منحرف شوند؛ و نه تنها این بحران باعث تخریب جایگاه اسراییل در آمریکا و سراسر جهان شده است بلکه باعث شده است ایران فکر کند که پیروز شده است.»در انتهای این گزارش آمده است: «نتانیاهو به سلاح مخفی ایران تبدیل شده است. در حال حاضر، تهدید وجودی واقعی برای اسراییل، از بین بردن اتحاد استراتژیک با آمریکا است. در چنین موقعیتی رهبران ایرانی نیازی نیست کار خاصی انجام دهند؛ فقط باید جلوی تلویزیون بنشینند و بخندند.»منبع: جام نیوز

ایران خود را قدرتی نوظهور در منطقه می‌داند و مقامات سپاه پاسداران گفته‌اند ایران اکنون 4 پایتخت خاورمیانه یعنی صنعا، بیروت، بغداد و دمشق را کنترل می‌کند.
به گزارش مشرق، جروزالم پست در مقاله ای به قلم آری‌یل بن سولومون می نویسد: وضع یمن از مدتی قبل شبیه وضع سوریه شده است و یمن به میدانی برای یک جنگ فرقه‌ای تبدیل خواهد شد و میلیون‌ها نفر از جنگجویان خارجی با منابع مالی خارجی وارد این کشور خواهند شد؛ همان وضعی که در جنگ داخلی سوریه ایجاد شده است. 

احتمالا کشورهای عربی حمایت‌های خود را از سنی‌های یمن افزایش خواهند داد. این کشورها در عین حال کمک‌های خود را به نیروهای جهادی و دیگر گروه‌های اسلامگرا متوقف نخواهند کرد. در این وضع ایران و همپیمانان منطقه‌ای آن سکوت نخواهند کرد.

در عین حال باید گفت قدرت‌های جهانی در یمن هم مانند سوریه مداخله خواهند کرد بویژه که علاقه آمریکا به محور شیعه در منطقه به رهبری ایران هم در حال افزایش است و آمریکا به هیچ‌وجه خواهان آن نیست که مذاکرات هسته‌ای را با ایران متوقف کند.
 آمریکا در عین حال می‌خواهد از ایران برای مقابله با جهادگران سنی مانند گروه داعش و القاعده استفاده کند. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد آمریکا با حوثی‌های یمن هم برای هدف قرار دادن القاعده در شبه‌جزیره عرب همکاری می‌کند.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در یمن را بعد از اقدام اخیر حوثی‌ها مبنی بر انحلال پارلمان این کشور خواستار شد.
عبدربه منصور هادی هم گفت در پی آنکه گروه حوثی‌ها قدرت را در یمن در دست گرفته است وضع این کشور بشدت بحرانی و یمن دچار خلأ قدرت شده است. باید مشروعیت رئیس‌جمهور در یمن بار دیگر بازگردانده شود. شورای همکاری خلیج‌فارس، شبه‌نظامیان شیعه حوثی را به کودتا در یمن متهم کرده است. مخالفت شورای همکاری خلیج‌فارس که از 6 کشور ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس تشکیل می‌شود باعث خواهد شد کشور فقیر یمن بیش از پیش منزوی شود.

 موضع اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در قبال تحولات یمن در عین حال نشان‌دهنده خصومت آنها با حوثی‌های یمن است که مورد حمایت ایران هستند. شورای همکاری خلیج‌فارس اعلام کرد کودتای حوثی‌ها اقدامی خطرناک است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.  

«اوزی رابی» کارشناس امور یمن در مرکز مطالعات خاورمیانه گفت: وضع یمن مشابه وضع سوریه شده است. دولت یمن دولتی شکست خورده است و بحران در این کشور حتی قبل از بهار عربی در سال 2011 در منطقه شروع شده بود. وی گفت: کودتای اخیر حوثی‌ها بحران یمن را تشدید کرد.  این کارشناس اسرائیلی گفت: جنگ شیعیان و سنی‌ها در یمن از خارج کنترل می‌شود. در یک طرف این جنگ عربستان‌سعودی قرار دارد و در طرف دیگر ایران ایستاده است. وی گفت: یمن در عین حال دروازه‌ای به سمت آفریقا و مرکز تروریست‌های افراطی است.
اوزی رابی گفت: ایران خود را قدرتی نوظهور در منطقه می‌داند و مقامات سپاه پاسداران گفته‌اند ایران اکنون 4 پایتخت خاورمیانه یعنی صنعا، بیروت، بغداد و دمشق را کنترل می‌کند.
این کارشناس اسرائیلی گفت: جنگ و تنش در یمن در آینده‌ای نزدیک پایان نخواهد یافت.
«دیوید اندرو وینبرگ» تحلیلگر امور خلیج‌فارس و کارشناس ارشد موسسه دفاع دموکراسی‌ها گفت: کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج‌فارس بشدت از تحولات یمن مرعوب شده‌اند و ممکن است در چارچوب واکنش به این تحولات در یمن مداخله نظامی انجام دهند. عربستان‌سعودی در سال 2009، شروع جنگ با حوثی‌های یمن را آزمود اما شکست سنگینی را متحمل شد، زیرا بیش از 100 نیروی عربستان در درگیری با حوثی‌ها کشته شدند. این افتضاح شاهزاده خالد بن سلطان را به‌عنوان یکی از مقامات امنیتی ارشد عربستان در آن زمان به ورطه نابودی کشاند.

سلمان پادشاه عربستان هم گفته است می‌خواهد میراث خود را درباره یمن حفظ کند. وی گفته است القاعده در شبه‌جزیره عرب و حوثی‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته بشدت قدرتمند شده‌اند.
وینبرگ گفت: سعودی‌ها که از مدتی قبل اعطای کمک به دولت یمن را قطع کرده‌اند، اکنون راه‌های دیگری را ‌جز راهکار نظامی برای تغییر وضع در یمن بررسی می‌کنند از جمله اینکه عربستان تلاش می‌کند با تقویت نیروهای وابسته به خود وضع را در یمن به نفع خود تغییر دهد.
برخی کارشناسان معتقدند کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس حتی ممکن است تقسیم دوباره یمن به 2 بخش شمالی و جنوبی را مطرح کنند، چون حوثی‌ها در مناطق جنوبی یمن بسیار ضعیف هستند. البته این طرح معایب و نواقصی هم دارد. کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج‌فارس تابستان گذشته، وقتی به علت اقدامات گروه داعش در عراق شوکه شده بودند ناگهان با تحرکات حوثی‌ها مواجه شدند. در پاییز گذشته هم آنها توجه خود را بر حل اختلافات خود با قطر متمرکز کردند. همان زمان بخش عمده‌ای از یمن به‌دست نیروهای افراطی مورد حمایت ایران افتاد. این نیروها از کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس، آمریکا، اسرائیل و یهودی‌ها بیزار هستند. وضع یمن این روزها بد است و این خبر بدی  است.
منبع: وطن امروز


مرکز مطالعات «موشه دایان»:
روسیه در غیاب شرکت‌های انرژی غربی، در حال نفوذ به بخش انرژی ایران است. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه سپتامبر گذشته به تهران سفر کرد و با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران درباره نقش روسیه در گسترش زیرساخت انرژی ایران دیدار کرد. هدف از این گفت‌وگوها بررسی امکان ساخت یک رآکتور هسته‌ای دیگر توسط روسیه برای ایران، همچنین افزایش نقش روسیه در تولید برق ایران بود.
به گزارش مشرق،مرکز مطالعات خاورمیانه «موشه دایان» در گزارشی قلم برندون فریدمن می نویسد: روسیه به‌رغم بحران اقتصادی، کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور و روبه‌رو شدن با تحریم‌های غرب همچنان نفوذ بسیاری در منطقه خاورمیانه دارد و تلاش می‌کند میزان نفوذ خود را در این منطقه افزایش دهد.

 در این راستا، روسیه روابط خود را با 2 کشور ایران و ترکیه در حوزه‌های اقتصادی و انرژی آغاز کرده است و از حکومت بشار اسد در سوریه نیز حمایت و پشتیبانی می‌کند و از این طریق سیاست‌های غرب را در این منطقه تحت تأثیر قرار می‌دهد. گفته می‌شود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه توانایی خود را در اوکراین و کریمه دست بالا گرفته است. مواجهه با تحریم‌های غرب از یک‌سو و سقوط قیمت نفت از سوی دیگر باعث شده اقتصاد روسیه بسیار آسیب‌پذیر شود و پول ملی این کشور نیز به سرعت ارزش خود را از دست بدهد.


 برخی کارشناسان حوزه سیاست معتقدند سیاست‌های پوتین به تضعیف و انزوای روسیه منجر شده و از توان این کشور برای قدرتنمایی خارج از مرزهای خود کاسته است اما به نظر می‌رسد در منطقه خاورمیانه هیچ‌کس جلودار پوتین نیست. قدرت و نفوذ روسیه در این منطقه طی 6 ماه گذشته در حال افزایش بوده است و مسکو همچنان نفوذ بالایی در میان بازیگران اصلی منطقه دارد.

 این نفوذ به روسیه این امکان را می‌دهد تا بسته به منافعی که برای امنیت ملی خود دارد؛ یا راه را برای اهداف غرب در منطقه باز کند یا جلوی آنها را بگیرد.
به گفته «طلال نظام‌الدین» کارشناس لبنانی، روسیه از جایگاه و موقعیتی که در منطقه خاورمیانه دارد برای ارتقای جایگاه نسبی قدرت خود در سیستم گسترده بین‌المللی، بویژه نسبت به آمریکا و اتحادیه اروپایی استفاده می‌کند بنابراین به نظر می‌رسد پوتین دوباره سراغ سیاست خارجی‌ای رفته است که شوروی سابق در زمان جنگ سرد از آن استفاده می‌کرد و میخاییل گورباچف در دهه ۸۰ میلادی به آن پایان داده بود یعنی سوءاستفاده از اختلافات منطقه‌ای از طریق عوامل نیابتی برای معامله با غرب. ترکیه و ایران از مهم‌ترین کشورهای منطقه خاورمیانه هستند و پوتین توانسته است نفوذ روسیه در این دو کشور را افزایش دهد. به نظر می‌رسد کشور ترکیه به رهبری «رجب طیب اردوغان» وابستگی نفتی خود به روسیه را افزایش داده است اما ترکیه این وابستگی را یک وابستگی متقابل می‌داند. 


از سوی دیگر، کاهش شدید قیمت نفت و تحریم‌های غرب علیه ایران، این کشور را وادار کرده است به‌رغم میل باطنی خود به روسیه نزدیک‌تر شود. در نهایت، روسیه موفق شده است کنترل راهکارهای دیپلماتیک برای فرونشاندن جنگ داخلی سوریه را در دست گیرد و از این طریق از نفوذ اتحادیه اروپایی و آمریکا در سوریه بکاهد. روسیه با وجود کاهش شدید قیمت نفت، همچنان از نقش خود به‌عنوان تأمین‌کننده گاز طبیعی استفاده می‌کند تا به اعمال‌ نفوذ در خارج از مرزهای خود بپردازد. پوتین، اول دسامبر ۲۰۱۴ میلادی، طرح‌های روسیه برای اجرای خط لوله گاز طبیعی «ساوت استریم» به ارزش 5/15 میلیارد یورو را لغو کرد. 

به موجب این طرح قرار بود سالانه ۶۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله‌ای به طول ۹۰۰ کیلومتر از زیر دریای سیاه به مرکزی در بلغارستان ارسال شده و در دسترس اروپا قرار گیرد. این طرح قرار بود جایگزینی برای ارسال گاز به اروپا از طریق اوکراین باشد. گفته می‌شود اتحادیه اروپایی و آمریکا برای ایجاد تغییرات کلی در شرایط «پروژه ساوت استریم» به بلغارستان فشار آورده‌اند و همین امر روسیه را به لغو این طرح وادار کرده است. اقدامات روسیه طی بحران اوکراین سبب شد اتحادیه اروپایی مقاومت شدیدی در برابر این پروژه نشان دهد.

روسیه توانست با روی آوردن به ترکیه، اثر سوء لغو پروژه ساوت استریم را از بین ببرد. مقامات روسیه اوایل ماه دسامبر با مقامات ترکیه در آنکارا دیدار کردند و پس از آن از پروژه خط لوله جدیدی با شرکت خط لوله نفت‌خام ترکیه «بوتاش»، خبر دادند. این طرح، «پروژه ترکیش استریم» نام گرفته است. احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه تمایل این کشور را برای تبدیل شدن به مرکز انرژی در منطقه تایید و اعلام کرد: «همان طور که همه جاده‌های اروپا به ایتالیا ختم می‌شود، تمام انرژی دنیا هم از طریق ترکیه ارسال خواهد شد». پروژه خط لوله «ترکیش استریم» خط لوله کنونی میان روسیه و ترکیه به نام «بلو استریم» را گسترش خواهد داد و مقدار گاز تقریباً یکسان با «ساوت استریم» (۶۳ میلیارد مترمکعب به جای ۶۷ میلیارد) به مرکزی در مرز ترکیه و یونان ارسال خواهد کرد.

 این گاز طبیعی سپس برای مشتریان شرکت «گازپروم» در جنوب اروپا ارسال خواهد شد. روسیه همچنین اعلام کرده قصد دارد در سال ۲۰۱۵ میلادی،3 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را 6 درصد کمتر از قیمت واقعی از طریق «بلو استریم» به ترکیه ارسال کند. انتظار می‌رود ترکیه سالانه ۱۴ میلیارد مترمکعب از مجموع ۶۳ میلیارد مترمکعب گاز ارسالی از طریق خط لوله جدید را به مصرف برساند. طبق اظهارات «تانر ییلدیز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، میزان گاز طبیعی مصرفی ترکیه در سال ۲۰۱۴ میلادی ۴۸ میلیارد مترمکعب بوده است و انتظار می‌رود این میزان در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۵۱ میلیارد مترمکعب برسد. به‌رغم وابستگی روزافزون ترکیه به گاز طبیعی روسیه، اقتصاد بی‌رمق روسیه و انزوای روزافزون این کشور سبب شده است ترکیه بتواند در معامله با روسیه به قیمت بهتری برسد. 

گزارشات رسانه‌ای حاکی از آن است تخفیف 6 درصدی قیمت گاز اعلامی از سوی پوتین برای ترکیه رضایت‌بخش نیست و ترکیه تلاش خواهد کرد این قیمت را تا حدود ۱۵ درصد کاهش دهد.
نشانه دیگر از افزایش روابط روسیه و ترکیه در مساله انرژی این است که وزارت محیط زیست و برنامه‌ریزی شهری ترکیه پذیرفته است «نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو» در شهر «مرسین» توسط شرکت روسی «روس اتم» با سرمایه‌گذاری تقریبی ۲۰ میلیارد دلاری ساخته شود. پذیرش این طرح از سوی ترکیه با سفر پوتین به این کشور و اعلام پروژه جدید «ترکیش استریم» همزمان شد. «فاروق لوغ اوغلو»، از اعضای پارلمان ترکیه و معاون حزب جمهوریخواه خلق ترکیه (CHP) معتقد است اتحادیه اروپا هم روسیه و هم ترکیه را به دلایل مختلف به انزوا کشانده است لذا این دو کشور مایلند «از طریق اتحاد با یکدیگر از اثرات این انزوا و تنهایی بکاهند».

 لوغ اوغلو همچنین افزود پروژه «ترکیش استریم» می‌تواند روسیه و ترکیه را به هم نزدیک‌تر کند اما با این حال باعث افزایش وابستگی ترکیه به روسیه در حوزه انرژی خواهد شد. روسیه همچنین خود را به یکی از شرکای مالی ایران تبدیل کرده است؛ کشوری که به خاطر برنامه هسته‌ای خود از سوی غرب مورد تحریم قرار گرفته است. طبق گزارشات رسانه‌های گوناگون در سال ۲۰۱۴، مذاکراتی بین ایران و روسیه بر سر انعقاد قرارداد «نفت در برابر کالا» به ارزش ۲۰ میلیارد دلار انجام گرفت که قرار بود به ایران در برابر تحریم‌های غرب کمک کند. این قرارداد هرگز به امضا نرسید اما از آنجا که ارزش پول ملی ایران و روسیه به واسطه سقوط قیمت نفت با خطر کاهش روزافزون روبه‌رو است، این دو کشور نیاز اقتصادی بیشتری برای افزایش تعاملات تجاری با یکدیگر احساس می‌کنند. این تعاملات دوجانبه هم می‌تواند در قالب معاملات پایاپای صورت گیرد و هم می‌تواند به واحد روبل روسیه یا ریال ایران انجام شود. 

روش دوم این امکان را به ایران و روسیه می‌دهد که مؤسسات بانکی و پولی غرب را دور بزنند؛ مؤسساتی که به ابزاری برای اعمال تحریم‌های غرب تبدیل شده‌اند. ایران از طریق تعاملات تجاری دوجانبه با روسیه می‌تواند قیمت ارزهای خارجی را افزایش داده و بدین‌ ترتیب از کسری بودجه خود جلوگیری کند. صادرات ایران به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی با 20 درصد افزایش روبه‌رو بوده است.
روسیه در غیاب شرکت‌های انرژی غربی، در حال نفوذ به بخش انرژی ایران است. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه سپتامبر گذشته به تهران سفر کرد و با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران درباره نقش روسیه در گسترش زیرساخت انرژی ایران دیدار کرد. هدف از این گفت‌وگوها بررسی امکان ساخت یک رآکتور هسته‌ای دیگر توسط روسیه برای ایران، همچنین افزایش نقش روسیه در تولید برق ایران بود.

 اصغر سهیلی‌پور، مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران (NIGC) بتازگی اعلام کرده است شرکت‌های روسی مایلند در پروژه‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند. سهیلی‌پور اظهار داشت تفاهمنامه‌ای با یک شرکت روسی برای ساخت خط لوله گاز طبیعی به طول ۳۰۰ کیلومتر و به ارزش
 ۷۰۰ میلیون دلار امضا شده است که قرار است از ایرانشهر در جنوب شرقی ایران (استان سیستان و بلوچستان) تا منطقه آزاد تجاری چابهار امتداد یابد؛ منطقه‌ای که در ساحل دریای عمان واقع شده است. سهیلی‌پور پیش‌بینی کرده این پروژه در عرض 2 سال به بهره‌برداری برسد.

افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه عمدتاً به توافق‌ها و اظهاراتی محدود شده‌ است که الزام و اجباری برای 2 کشور به همراه ندارد اما نقش بسیار حائز اهمیتی دارد، زیرا این امکان را برای هر دو طرف فراهم می‌کند که به غرب نشان دهند راه‌حل‌های جایگزین عملی و سودآوری در ازای سیاست‌های خارجی غرب دارند.

 روسیه هم از این طریق می‌تواند به غرب نشان دهد نمی‌توانند ایران را بدون همکاری روسیه به انزوا بکشانند یا تحت فشار قرار دهند. پیام روسیه به غرب این است که اگر می‌خواهند در مساله هسته‌ای ایران به نتیجه موفقیت‌آمیزی برسند، به همکاری روسیه نیاز دارند بنابراین روسیه از پیوندهای خود با ایران به‌عنوان ابزار چانه‌زنی در پیشبرد دیگر منافع امنیت ملی خود استفاده می‌کند.

با این همه، روابط روسیه با ایران فقط به خاطر تلاش روسیه برای دستیابی به ابزار چانه‌زنی نیست. پوتین و اطرافیانش ایران را میدان نبرد مهمی در رقابت میان شرق و غرب بر سر تبدیل شدن به «قدرت بزرگ» می‌دانند. سرگئی کاراگانف، رئیس بانفوذ دانشکده اقتصاد و سیاست جهانی در دانشگاه تحقیقات ملی و مرکز آموزش عالی اقتصاد روسیه، به جایگاه ایران در میان روسیه و چین اشاره می‌کند و می‌گوید: «آینده تمام آسیا به این بستگی دارد که ایران در نهایت با کدام طرف متحد خواهد شد».

حمایت سیاسی قاطع مسکو از حکومت بشار اسد در سوریه به روسیه اجازه داد برای اولین بار پس از پایان جنگ سرد، قدرت خود را در منطقه خاورمیانه به نمایش بگذارد. پوتین به ایران اجازه داد بیشترین سهم از بار مالی و نظامی حمایت از بشار اسد را به عهده گیرد و با فراهم کردن نیرو و کمک‌های مالی فراوان از حکومت اسد پشتیبانی کند. در همین حین روسیه با استفاده از کرسی دائم خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد از حکومت بشار اسد و منافع خود در کشور سوریه محافظت کرد. 

برای اطمینان خاطر باید گفت روسیه تکنولوژی نظامی، آموزش و کمک‌های بسیاری را برای نیروهای اسد فراهم آورد و آنها را سخاوتمندانه در اختیار حکومت بشار اسد قرار داد. گزارشات موجود حاکی از آن است که دولت روسیه تمایل بسیار زیادی دارد که میزان کمک‌های مالی خود به سوریه را افزایش دهد و تمایل دارد در سال ۲۰۱۵ میلادی اعتبار مالی جدیدی معادل یک ‌میلیارد دلار را برای کمک به حکومت بشار اسد اختصاص دهد (به علاوه ۹۰۰ میلیون دلار کمک مالی به منظور تهیه سوخت و غذا). این حمایت‌ها از حکومت بشار اسد باعث شده است روسیه در هر راهکار دیپلماتیک برای حل‌وفصل جنگ داخلی سوریه، میانجی‌گری قاطعانه‌ای داشته باشد.

روسیه به‌رغم کاهش شدید قیمت نفت، همچنان از نفوذ بالایی در منطقه خاورمیانه برخوردار است. درست است که روسیه از دخالت خود در اوکراین ضربه شدیدی خورد اما نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه، چه از لحاظ جانی و مالی و چه از نظر سرمایه سیاسی، هزینه بالایی برای روسیه به همراه نداشته است. اینکه روسیه می‌تواند به میل خود نقش «پیش‌برنده ـ بازدارنده»‌ای در خاورمیانه ایفا کند بدین معنی است که غرب نمی‌تواند منافع این کشور را به آسانی نادیده بگیرد یا آنها را به حاشیه ببرد. حتی در شرایطی که اقتصاد روسیه تضعیف شده و ارزش پول ملی آن کاسته شده است، اشتباه است اگر تصور کنیم روسیه حاضر می‌شود اهرم‌های ارزشمند قدرت خود را کنار بگذارد. 

روابط میان غرب و روسیه همچنان ضعیف‌تر می‌شود اما حقیقت آن است که ابزارهای نفوذ جهانی روسیه را باید ابزار چانه‌زنی مهم و تأثیرگذاری به حساب آورد. در نهایت اینکه روابط و پیوندهای روسیه با ایران و ترکیه در حال افزایش است؛ 2 کشوری که احساس ردشدگی و انزوا از سوی غرب دارند. افزایش روابط روسیه با این دو کشور از نقطه‌نظر اسرائیل بدون شک دردسرساز و مشکل‌آفرین است. به علاوه باید خاطرنشان کرد صادرات گاز طبیعی اسرائیل به جنوب اروپا از طریق خط لوله‌ای به طول احتمالی ۱۵۰۰ کیلومتر که از اعماق دریا (از اسرائیل به قبرس و سپس به یونان و ایتالیا) می‌گذرد، طرحی است که با چالش‌های فنی و مالی بسیاری روبه‌رو است و امکان عملیاتی کردن آن نیز مورد تردید است. از سوی دیگر، انجام چنین پروژه دشواری به احتمال زیاد، خشم، غضب و مقاومت شدید روسیه را در پی خواهد داشت؛ کشوری که هشیارانه برای محافظت از سهم خود در بازار اروپا وارد عمل شده است.
منبع: وطن امروز


این نشریه طرفدار رژیم صهیونیستی با تأکید بر این‎که "اوباما رکورد افتضاحی در تحریم ایران دارد" مدعی شد: «اوباما از ابتدای ورودش به کاخ سفید، مخالف جدی تحریم ایران بود. در سال 2013 تحریم‎های مالی این کشور را لغو و بسیاری از شرکت‎های ایرانی را از لیست سیاه خارج کرد. گذشته از این‎ها، اوباما بود که موضوع حمله نظامی اسرائیل به ایران را علنی کرد و با این کار ضربه بزرگی به نقشه اسرائیل زد.»
به گزارش مشرق، نشریه الگماینر (algemeiner) از رسانه‎های طرفدار رژیم اسرائیل و لابی صهیونیستی در آمریکا، در گزارشی با عنوان "اوباما تسلیم ایران شده است" به موضوع هسته ای ایران و توافق احتمالی با 1+5 پرداخت و نوشت: «هفته گذشته 10 سناتور دموکرات که دائما از نگرانی خود در مورد سیاست اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران حرف می زنند، در نامه ای به رئیس جمهور آمریکا نوشتند که فعلا در مورد تصویب لایحه ای برای افزایش تحریم های ایران، دست کشیده اند.»

این نشریه خبری-تحلیلی ادامه داد: «کاخ سفید اکنون فشارهای زیادی متحمل می شود؛ بسیاری از سناتورهای آمریکایی اکنون تصمیم گرفته اند که تا 24 مارس که روز ضرب الأجل توافق هسته ای ایران است، صبر کنند و این در حالی است که همچنان در خصوص توافق در این زمان تردید دارند.»


الگماینر با انتقاد از رویکرد دولت اوباما افزود: «تعلل به امید شکل‎گیری توافق نهایی، یک اشتباه بزرگ است. باید گفت تنها تحریم‎ها بودند که ایران را از تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای بازداشتند و اکنون متأسفانه خبری از تحریم‎های جدید نیست. در واقع رئیس جمهور آمریکا 6 سال است که برای به‎دست آوردن دل ایران و امتیاز دادن به این کشور در حال ثبت رکورد است. اوباما ایران را به حال خود رها کرده و هیچ دستاوردی در زمینه توقف برنامه اتمی تهران نداشته است.»


این نشریه طرفدار رژیم صهیونیستی با تأکید بر این‎که "اوباما رکورد افتضاحی در تحریم ایران دارد" مدعی شد: «اوباما از ابتدای ورودش به کاخ سفید، مخالف جدی تحریم ایران بود. در سال 2013 تحریم‎های مالی این کشور را لغو و بسیاری از شرکت‎های ایرانی را از لیست سیاه خارج کرد. گذشته از این‎ها، اوباما بود که موضوع حمله نظامی اسرائیل به ایران را علنی کرد و با این کار ضربه بزرگی به نقشه اسرائیل زد.»


الگماینر در ادامه افزود: «از این موارد که بگذریم، دولت اوباما به فعالیت‎های ایران در منطقه واکنشی نشان نمی‎دهد. ایران که از اصلی‎ترین متحدان بشاراسد محسوب می‌شود، همچنان در حال کمک به دمشق می‎باشد و حزب الله لبنان نیز کماکان در قدرت باقی مانده است. جمهوری اسلامی با حمایت از شیعیان یمن، موفق شده نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد.

در عین حال ادبیات رهبر عالی و سایر مقامات ایران مانند سابق است و هیچ تغییری نکرده؛ آن‎ها علنا از نابودی آمریکا سخن می‎گویند و همچنان ایالات متحده را "شیطان بزرگ" می‎خوانند.»

الگماینر: اوباما تسلیم ایران شده است
این سایت خبری تحلیلی در پایان نوشت: «اوباما اکنون به جای إعمال فشار بیشتر بر ایران، از سفر نتانیاهو به امریکا برای ایراد سخنرانی در کنگره عصبانی است. لابد او خیال می‎کند که برنامه هسته ای ایران باعث ثبات خواهد بود و در صورتی که امریکا نتواند آن را متوقف کند، کار شایسته‎ای صورت داده است!

به هر حال نمی‎توان باور کرد که اوباما قصد دارد از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‎ای جلوگیری کند.»
منبع: جام نیوز

اخبار روز خوزستان



واکنش به اظهارات تحقیر‌آمیز شریف‌حسینی
کد مطلب : 69929
گروه شهرستانها: نمایندگان، بهتر است بیایند و گزارش دهند که آن دو درصد درآمد حاصل از نفتی که از سه سال پیش برای رفع آلودگی‌ها اختصاص داده بودند چه شده است. حالا با حرکت‌های نمایشی و صحبت‌های و توهین‌آمیز خود نگران مردم شده‌اند.
واکنش به اظهارات تحقیر‌آمیز شریف‌حسینی
شهربانو امانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، درباره اظهارات تند نمایندگان خوزستان نسبت به معصومه ابتکار گفت: این نمایندگان مجلس خیلی زودتر از این‌ها باید نسبت به موضوع ریزگردها در اهواز واکنش نشان می‌دادند نه حالا که کار از کار گذشته از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و توپ را در زمین سازمان حفاظت از محیط زیست بیندازند چراکه بنا به گفته خود دکتر ابتکار اعتبارات پیش‌بینی شده برای مقابله با پدیده گرد و غبار در بودجه 94 را همین نمایندگان حذف نمودند و آن را به یکی از مصارفی که مدنظر خودشان است منتقل کردند.

به گزارش آفتاب، اعتراضات توهین‌آمیز نمایندگان استان خوزستان به رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره گردوغبارهای اخیر اهواز واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. بسیاری از فعالان سیاسی بر این باورند که این اعتراضات بیشتر جنبه‌ی سیاسی‌کاری داشته تا دلسوزی برای مردم اهواز. همچنین صحبت‌های تحقیر‌آمیز شریف حسینی در مورد معصومه ابتکار مبنی بر این که «اگر توان کار کردن ندارید از ریاست سازمان محیط زیست استعفا دهید و در منزل برای خانواده خود غذا بپزید» موجب شد تا جمعی از بانوان اهوازی طی نامه‌ای به سخنان نماینده اهواز عکس‌العمل نشان دهند و از وی خواسته‌اند پوزش بخواهد.

شهربانو امانی، مشاور رئیس سازمان محیط زیست در امور زنان و خانواده، عکس العمل‌های نمایندگان استان خوزستان نسبت به معصومه ابتکار را توهین‌آمیز خواند و به خبرنگار «آفتاب» گفت: به غیر حذف بودجه مقابله با گرد و غبار به دست همین نمایندگان، بهتر است بیایند و گزارش دهند که آن دو درصد درآمد حاصل از نفتی که از سه سال پیش برای رفع آلودگی‌ها اختصاص داده بودند چه شده است. حالا با حرکت‌های نمایشی و صحبت‌های و توهین‌آمیز خود نگران مردم شده‌اند.

نماینده مجلس پنجم و ششم اضافه کرد: بخشی از این واکنش‌ها انتقام‌گیری‌های سیاسی است چرا که دکتر ابتکار خیلی محکم در ارتباط با بنزین‌های پتروشیمی ایستادند و سود بسیاری را قطع نمودند. سازمان حفاظت از محیط زیست به شدت تحت فشار است به دلیل اینکه هشت سال حیاط خلوت بسیاری از این آقایان بوده و حالا که تعطیل شده اعتراضات دو چندان شده است.

امانی خاطر نشان کرد: از اینکه نمایندگان خوزستان چنین حساسیتی از خود نشان می‌دهند سپاسگزاریم اما خودشان هم خوب می‌دانند که کسی به اندازه رئیس سازمان محیط زیست نسبت به این مساله نگرانی ندارد. می‌توانستند کاملا کارشناسی و علمی به بحث بنشینند و چاره‌ای بیندیشند نه اینکه فضای گرد و غبار را با سیاسی‌کاری‌های خود دوچندان کنند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، منشا ریزگردها را کشورهای همسایه دانست و تاکید کرد: به دلیل مشکلاتی که در منطقه ایجاد شده است، کشورهای همسایه به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. برای همین مسئولیت دولت ایران دوچندان شده است. سازمان حفاظت از محیط زیست برای حل این مشکل در را بر روی تمام نهادهای غیر دولتی و NGOها باز گذاشته است تا در حل تمامی مشکلاتی که گریبان محیط زیست را گرفته به کمک این سازمان بشتابند

وی همچنین درباره اظهارت اخیر اسماعیل کهرم درخصوص سفر وزیر بهداشت به اهواز گفت: دکتر کهرم فردی بسیار فرهیخته و همواره دلسوز محیط زیست است و اظهارنظرهایش کاملا شخصی بوده و ربطی به سازمان نداشته است. همه می‌دانند که یک وزیر یا یک معاون رئیس‌جمهور به هر استانی که سفر کند به عنوان نماینده دولت می‌رود و در جلسات و کار گروه‌های دولت گزارش می‌دهد. کما اینکه دکتر ابتکار هم برای دلجویی از قربانیان اسید پاشی به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور به اصفهان رفت. ضمن اینکه خود رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم از دکتر هاشمی برای سفر به اهواز تشکر کرده و آن را اقدام مثبتی خوانده است.

امانی در پایان سخنانش اظهار داشت: بعد از هشت سالی که محیط زیست به حال خود رها شده بود، بار دیگر در دستان یک نیروی متخصص در آستانه برنامه ششم توسعه قرار گرفته است. دکتر معصومه ابتکار هیچ‌گاه در ارتباط با بخش سلامت و حقوق مردم کوتاهی نکرده است حتی وقتی داریوش مهرجویی به دلیل آنکه خواهروی از بیماری تنفسی فوت گشت به دکتر ابتکار اعتراض نمود، خانم ابتکار از ایشان عذرخواهی کرد.

تصاویر جذاب و دیدنی



بفرمایید هوای پاک!/تصاویر
کد مطلب : 69957
گروه عکس: این روزها صحبت از آلودگی هوا و جولان ریزگردها در مناطق جنوبی ایران و بویژه استان خوزستان است. شهروندانی که روز و شب خود را در حجم بالای ریزگردها به سختی تشخیص می دهند و پیوسته با آثار این میهمان ناخوانده بر سلامت خود مواجه می شوند. از جنوب هم که فاصله بگیریم در سایر مراکز استان ها و شهرهای بزرگ ایران؛ هوا به واسطه ماشین ها و کارخانه ها و سایر آلاینده های محیطی رنگی خاکستری به خود گرفته و از آن روزهای آبی فاصله زیادی دارد!
 
۰
داغ کنید

یک گزارش ویژه



گردش مالی میلیاردی مصرف شیشه در ایران
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۱
محاسبات بر اساس آمارهای اعلام شده توسط مسئولان نشان می‌دهد که گردش مالی سالانه مواد مخدر شیشه در ایران حداقل به ۶.۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این رقم معادل دو برابر بودجه ماهانه یارانه‌ای است که دولت به مردم می‌پردازد.

به گزارش اقتصادنیوز، ۲۹ شهریور امسال علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرده بود: در ایران ببیش از یک میلیون معتاد وجود دارد که سالانه ۵۰۰ تن از انواع مواد را مصرف می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه "مصرف مواد مخدر از سبک سنتی به صنعتی تغییر یافته است"، اظهار کرده بود: برابر آمارهای اعلام شده ۸۰ درصد معتادان کشور، علاوه بر مواد سنتی، شیشه نیز مصرف می‌کنند و این ناشی از تولید آسان این نوع ماده مخدر نسبت به خشخاش است.

جزینی در بخشی از سخنانش به ارزان‌تر شدن قیمت شیشه اشاره کرده و گفته بود: اکنون قیمت هر کیلوگرم شیشه به ۱۷ میلیون تومان رسیده که این نشان‌دهنده شروع توطئه از سوی دشمن است. بنابراین مقابله با مواد مخدر به خصوص صنعتی از حساسیت و اهمیت بسیاری برخوردار است.

بنا بر آنچه قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است، با توجه به اینکه معتادان ایرانی سالانه ۵۰۰ تن از انواع مواد مخدر را مصرف می‌کنند و ۸۰ درصد این میزان را شیشه تشکیل می‌دهد؛ پس در ایران سالانه ۴۰۰ تن، شیشه مصرف می‌شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه هر کیلو شیشه به مبلغ ۱۷ میلیون تومان فروخته می‌شود، پس گردش مالی شیشه در ایران سالانه به ۶.۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در واقع معتادان ایرانی سالانه حداقل ۶.۸ هزار میلیارد تومان تنها برای کشیدن شیشه هزینه می‌کنند.

یک گزارش تاسف آور



طبق تحقیقات، 30 تا 50 هزار نفر بر اثر تصادفات، دچار معلولیت ذهنی و جسمی می شوند که تا آخر عمر این معلولیت با آنها همراه است.
رییس چهارمین کنگره ایمنی راهها با بیان اینکه سوانح رانندگی در ایران سالانه 300 هزار معلول به جای می گذارد، گفت: 90 درصد قطع نخاعی کشور در اثر تصادفات جاده ایی پدید می آید.

به گزارش ایرنا، پروفسور «علی گرجی» روز چهارشنبه در حاشیه چهارمین همایش کنگره بین المللی ایمنی راهها در جمع خبرنگاران افزود: یک ضربه خفیف در اتصال بین گردن و جمجمه می تواند فرد را به کما ببرد و یا عوارض رفتاری و روانی برای او ایجاد کند.

وی درمورد لزوم استفاده از کلاه ایمنی برای کودکان در هنگام دوچرخه سواری و استفاده از صندلی کودک در خودرو گفت: اگر موارد ایمنی رعایت شود، تعداد معلولان و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی کاسته می شود.

گرجی درمورد تعداد معلولان ناشی از تصادفات رانندگی در ایران افزود: طبق تحقیقات، 30 تا 50 هزار نفر بر اثر تصادفات، دچار معلولیت ذهنی و جسمی می شوند که تا آخر عمر این معلولیت با آنها همراه است.

رییس مرکز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان درباره تعداد تلفات و مجروحان ناشی از تصادفات رانندگی در آلمان گفت: در آلمان سالانه حدود 3600 نفر جان خود را از دست می دهند و 25 هزار نفر مجروح می شوند که از این تعداد حدود 2500 نفر دچار معلولیت دائمی می شوند.

پروفسور گرجی ادامه داد: اگر تمام دستگاه های مرتبط، با یکدیگر همکاری داشته باشند، تعداد تلفات تصادفات در ایران به شدت کاهش می یابد.

وی یکی از راهکارها برای وقوع این مهم را، ایجاد یک شماره تلفن تماس امدادی اعلام کرد.

چهارمین گردهمایی بین المللی ایمنی راه و دومین گردهمایی بین المللی نوروتروما، روز چهارشنبه در تالار اجتماعات معاونت توانبخشی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.
منبع: ایرنا

تصاویر روز رسانه های خبری خوزستان



نشست خبری معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان که امروز برای بررسی معضل ریزگردها و آلودگی هوای استان به خوزستان سفر کرده بود با یک ساعت تاخیر در سالن جلسات حوزه استاندار خوزستان برگزار شد.
عکس/ مهدی پدرام خو

تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان
تصاویر/ نشست خبری معصومه ابتکار در خوزستان

یک گزارش تاسف آور

«خاک بر سرت» در اهواز فحش نیست!
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵
 
بازیگر و دستیار کارگردان سریال«پرده نشین» گفت: دیگر جمله «خاک برسرت» در اهواز فحش تلقی نمی شود چراکه خاک در این شهرها دقیقا بر سر مردم نشسته است.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی مردانه دستیار کارگردان سریال«پرده نشینی» اظهار داشت: من خودم آبادانی هستم و سال‌های زیادی را در شهر ماهشهر زندگی کردم، لحظه به لحظه مردم آن با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و سال‌های متمادی هست که در آن مناطق کشور شاهد این گرد وغبارهای سرطان زا و کشنده هستیم.

وی افزود: مسئولین باید توجه اساسی به مشکلات مردم خوزستان داشته باشند واقعا تمام شهروندان ان خطه هر روز مرگ را دارند استشمام میکنند وبعد سیاست مداران ونخبگان به فکر کارهای نمادی هستند و دنبال مطرح کردن خودشان در این جور مشکلات هستند که باید تاسف خورد که چرا هیچ راهکاری یا راه حلی در ان جا راهگشا نیست. هوای پاک حق همشهری های من است.

علی مردانه همچنین ضمن اعلام این که جمله «خاک بر سرت» دیگر در اهواز فحش محسوب نمی شود، توضیح داد: دیگر جمله خاک برسرت در اهواز فحش تلقی نمی شود چراکه خاک در این شهرها دقیقا بر سر مردم نشسته است و نکته دلخراش آن کنار آمدن این مردم با این پدیده کشنده هست که خیلی برای من غمگین‌کننده است.

وی راجع به کیفیت و محتوای آثارهای جشنواره فیلم فجر بیان داشت: متاسفانه همچنان مشکل ضعف فیلمنامه را در سینما و تلویزیون مشاهده می کنیم که به نوعی باعث می‌شود که هیچ فیلم خوبینداشته باشیم و تنها چندین اثر به لحاظ فرمی و محتوای متوسط بودن ،حتی خوب هم نبودند فقط داستان کشش های اولیه را داشت.

اخبار سیاسی روز

برخی سرمایه‌داران کلانی که از دادن مالیات خودداری و فرار می‌کنند مرتکب جرم می‌شوند زیرا کشور را به پول نفت بیش از پیش وابسته می‌کنند و زمینه‌ساز بروز مشکلات بیشتر می‌شوند. موضوع مالیات بسیار مهم و دادن مالیات یک فریضه است. مسئولان مالیاتی برنامه‌ها و اقدامات خوبی را برای درآمد مالیاتی حاصل از تولید و تجارت طراحی کرده‌اند که باید با کمک مردم، هرچه سریعتر اجرایی شوند.

گروه سیاسی - رجانیوز:  حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم استان آذربایجان شرقی، ضمن تشکر و قدردانی فراوان از حضور پرشکوه ملت بزرگ ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، در سخنان مهمی، به تشریح شرایط اقتصادی کشور و همچنین راهکارهای علاج مشکلات، بویژه ضرورت اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتیپرداختند و با اشاره به شاخ و شانه کشیدن‌ها و شرط و شروط‌های آمریکا وتحریم‌های جدید اعمال شده از سوی اروپا تأکید کردند: ملت ایران همواره نشان داده است که اراده قوی دارد و در موضوع تحریم ها هم ملت ایران می تواند، این توطئه را ناکام بگذارد.

انیمشن فلش

به گزارش رجانیوز، حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنان خود با اشاره به گزارش‌های دقیق درخصوص راهپیمایی ۲۲ بهمن مبنی بر حضور بیشتر و باشکوه‌تر مردم در راهپیمایی امسال نسبت به سال قبل، گفتند: زبان من برای تشکر از ملت بزرگ ایران، و توصیف حضور مردم در راهپیمایی واقعاً قاصر است.
ایشان به هوای سرد و بارانی در برخی شهرها و همچنین طوفان خاک در اهواز و خوزستان اشاره کردند و افزودند: در این شرایط و با وجود گذشت ۳۶ سال از انقلاب، حضور امسال مردم در راهپیمایی، باشکوه‌تر و با عظمت‌تر از گذشته بود و این، در دنیا بی‌نظیر است.
رهبر انقلاب اسلامی دلیل اصلی شکوه و عظمت راهپیمایی ۲۲ بهمن را، حضور مردمی در صحنه و محول شدن امور بدست مردم دانستند و خاطرنشان کردند: در هر زمان که در مسائل کشور، حضور مردمی وجود داشته است، ما این چنین معجزه‌ای را همواره مشاهده کرده‌ایم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تعمیم این قاعده کلی به مسائل اقتصادی، و تأکید بر لزوم حضور برنامه‌ریزی شده مردم در عرصه اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، به تبیین دلایل مشکلات اقتصادی کشور پرداختند و گفتند: یکی از مهمترین این دلایل، برنامه ریزی قدرتهای استکباری بعد از پایان جنگ تحمیلی، برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قطب اقتصادی تأثیرگذار در منطقه و جهان است.
ایشان افزودند: غربی‌ها و عمدتاً آمریکاییها، با برنامه‌ریزی و با استفاده از شیوه‌های مختلف اقدام به کارشکنی در طرحها و فعالیت‌های بزرگ اقتصادی ایران با کشورهای منطقه و دور زدن ایران در خطوط انتقال نفت و گاز، خطوط زمینی و هوایی و خطوط شبکه‌های ارتباطاتی کردند و عملاً  سال‌ها پیش از قضایای هسته‌ای، تحریم بی‌سر و صدایی را آغاز کردند که اینمقابله اقتصادی تا به امروز ادامه داشته است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: بنابراین در تحلیل شرایط و مشکلات اقتصادی کشور، نباید برنامه‌ریزی دشمن را که آمریکا و چند کشور اروپایی دنباله‌رو آن هستند، نادیده گرفت.


حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه باید در مقابل برنامه‌ریزی بدخواهان به گونه‌ای تلاش شود که ضربه دشمن، تأثیرگذار نشود و یا کم اثر شود، افزودند: علاوه بر برنامه‌ریزی مستمر و گسترده جبهه استکبار، اقتصاد کشور از دو اشکال بزرگ «نفتی بودن» و «دولتی بودن» نیز به شدت رنج می‌برد.
ایشان خام فروشی نفت و صرف آن در امور جاری کشور و استفاده نکردن از فرآورده‌های گسترده ناشی از ارزش افزوده نفت را، میراث شوم رژیم طاغوت و خسارتی جبران‌ناپذیر خواندند و گفتند: این روش، آسان‌ترین راه پول درآوردن است که برخی از مسئولان در طول زمان‌های مختلف، ترجیح دادند از این پول آسان، استفاده کنند.
رهبر انقلاب اسلامی درخصوص مشکل دولتی بودن اقتصاد کشور نیز به ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ در چندین سال قبل، و تأکیدات مکرر برای اجرای این سیاستها اشاره کردند و گفتند: مسئولان انصافاً تلاش می‌کنند اما این تلاش‌ها کافی نیست و باید یک نفَس جدیدی به تلاش‌های اقتصادی دمیده شود.

انیمشن فلش

حضرت آیت الله خامنه‌ای ۲۹ بهمن را مصادف با اولین سالگرد ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی دانستند و تأکید کردند: اقتصاد مقاومتی که برای کشور، در هر شرایطی اعم از تحریم یا غیرتحریم ضروری است، به معنای آن است که بنیان اقتصادی کشور بگونه‌ای ساماندهی شود که تکانه‌های جهانی در آن اثرگذار نباشد.
ایشان افزودند: اگر پایه اقتصاد کشور براساس استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تولید داخلی برنامه‌ریزی و مستحکم شود، دیگر برای تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت عزا نمی‌گیریم و دچار نگرانی نمی‌شویم.
رهبر انقلاب اسلامی یکی از لوازم اصلی و مهم خروج از اقتصاد نفتی را، قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد نفت دانستند و خاطرنشان کردند: باید به این نقطه برسیم و معتقدم این کار سخت را می‌توان با همت و با اعتماد به مردم و جوان‌ها و سرمایه‌های داخلی و بالاتر از همه، با اعتماد به خداوند متعال که وعده نصرت داده است، انجام داد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه یکی از راههای قطع وابستگی بودجه به درآمد نفت، تکیه بر درآمد حاصل از مالیاتِ تولید و تجارت است، گفتند: برخی سرمایه‌داران کلانی که از دادن مالیات خودداری و فرار می‌کنند مرتکب جرم می‌شوند زیرا کشور را به پول نفت بیش از پیش وابسته می‌کنند و زمینه‌ساز بروز مشکلات بیشتر می‌شوند.
ایشان موضوع مالیات را بسیار مهم و دادن مالیات را یک فریضه دانستند و افزودند: مسئولان مالیاتی برنامه‌ها و اقدامات خوبی را برای درآمد مالیاتی حاصل از تولید و تجارت طراحی کرده‌اند که باید با کمک مردم، هرچه سریعتر اجرایی شوند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از نکات اساسی برای حل مشکلات اقتصادی، ارتقاء بهره‌وری است، خاطرنشان کردند: ارتقاء بهره‌وری عبارت است از کاهش هزینه تولید و بالا بردن کیفیت.
حضرت آیت الله خامنه‌ای برنامه ریزی مناسب برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و منابع داخلی را یکی دیگر از راههای برون رفت از مشکلات اقتصادی برشمردند و در ادامه چند نکته را متذکر شدند.


استفاده از تولیدات داخلی اولین نکته‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: مردم و همه کسانی که علاقمند به ایران و آینده آن هستند و همچنین دستگاههای دولتی باید کالاهای خارجی را که مشابه داخلی آن وجود دارد، استفاده نکنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیان نکات دیگر، به لزوم پرهیز از اسراف و جلوگیری از تضییع منابع عمومی، تکیه بر شرکتهای دانش بنیان و مبارزه جدی با قاچاق اشاره کردند و افزودند: برای حل مشکلات اقتصادی، این کارها باید انجام شود.
ایشان خاطرنشان کردند: در این سالها، هشدارهای زیادی داده شده و تلاش‌های بسیاری هم انجام شده است اما نه آن هشدارها کافی است و نه آن تلاشهای مسئولان.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم تلاش‌های جدی‌تر و کمک گرفتن از ظرفیت‌های مردمی، افزودند: ما می‌توانیم در مقابل هیاهو و اقدامات دشمنان در موضوع تحریم‌ها ایستادگی کنیم و هدف‌های آنها را ناکام بگذاریم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: اگر اقدامات لازم و تلاشهای جدی‌تر را در عرصه اقتصادی انجام ندهیم، نتیجه همان می‌شود که اکنون دشمن برای موضوع هسته‌ای ما شرط و شروط می‌گذارد و بعد هم می‌گوید، اگر قبول نکنید، تحریم می‌کنم!
ایشان با اشاره به استفاده حداکثری جبهه استکبار از حربه تحریم علیه ملت ایران، تأکید کردند: هدف اصلی آنها از این اقدامات، تحقیر ملت ایران و متوقف کردن حرکت عظیم ملت و نظام اسلامی به سوی تمدن نوین اسلامی است و من معتقدم حتی اگر در مسئله هسته‌ای نیز  همان خواسته‌هایی را که آنها دیکته می‌کنند، قبول کنیم، باز هم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد زیرا انها با اصل انقلاب مخالفند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بسیار بالای جوانان بخصوص دانشجویان بسیجی، در مسائل کشور و پیشبرد اهداف انقلاب، به تهدیدهای دولت زورگو و قلدر امریکا و تحریم‌های جدید دنباله‌روهای اروپایی آن اشاره کردند و گفتند: اگر بنابر تحریم باشد، ملت ایران هم می‌تواند تحریم کند و این کار را خواهد کرد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: ملت ایران اراده بسیار قوی دارد و جمهوری اسلامی، در هر مسئله‌ای که وارد شده است، عزم راسخ خود را نشان داده است.
ایشان مقابله جدی ایران با داعش را یک نمونه از این اراده قوی برشمردند و با اشاره به دروغ‌گویی و تزویر آمریکا و همپیمانانش برای مقابله با این گروهک تروریستی، خاطر نشان کردند: آمریکایی‌ها به وزارت امور خارجه ما نامه نوشتند و گفتند، ما از داعش حمایت نمی‌کنیم اما چند روز بعد تصاویر کمک‌های نظامی آمریکا به داعش منتشر شد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره حماسه مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶، پیشرو بودن، موقعیت شناسی، عمل در لحظه نیاز، شجاعت و ایمان واقعی را از ویژگیهای برجسته مردم آذربایجان و تبریز در مقاطع مختلف برشمردند و از شخصیت آیت الله مجتهد شبستری به عنوان روحانی مجاهد و با بصیرت تجلیل کردند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی انقلاب و کشور هستند، در پایان تأکید کردند: بدون تردید ملت ایران در آینده نه چندان دور در قله‌های شرف و افتخار خواهد ایستاد.
پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، در سخنانی با اشاره به حماسه بزرگ ملت ایران در ۲۲ بهمن امسال، تاکید کرد: مردم غیور آذربایجان در مواقع و عرصه‌های حساس تاریخ انقلاب، به‌ویژه در قیام ۲۹ بهمن ۵۶ از استقلال و تمامیت ارضی کشور حراست کرده‌اند و در به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی نقش مؤثری داشته‌اند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مردم فهیم آذربایجان با توجه به ظرفیت‌های کم‌نظیری که در عرصه علم و صنعت و التزام به ارزش‌های اسلامی دارند، آمادگی دارند همچون گذشته جزء پیشگامان شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باشند.





وقتی البغدادی زندانی بود +عکس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۶
 
به تازگی عکسی از خلیفه خودخوانده داعش زمانی که در یکی از زندان‌های جنوب عراق بسر می‌برد، منتشر شده است.
به گزارش جهان به نقل از ابنا، شبکه سی‌بی‌اس نیوز (CBS News) آمریکا به تازگی تصویری از «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده گروه تروریستی داعش منتشر کرده است.

شبکه سی‌بی‌اس اعلام کرده که این عکس مربوط به سال ۲۰۰۴ و زمانی است که البغدادی در زمان اشغال عراق توسط آمریکا در زندان «بوکا» در جنوب عراق به سر می‌برد.

سرکرده داعش در عکس منتشر شده لباس زردرنگ زندانیان بوکا را بر تن داشته و عینک زده است.

انتشار این تصویر به وضوح ثابت می‌کند که آمریکا زمانی که هیچ‌کس تصویری از خلیفه داعش و اطلاعات دقیقی از هویتش نداشت هم عکس و هم اطلاعاتش را داشته است.

بوکا، یک زندان آمریکایی در شهر بصره عراق بود که معروف‌ترین تروریست‌های افراطی در آن مستقر بودند و برخی از آنان در سال ۲۰۰۹ توسط آمریکایی‌ها آزاد شدند.

«ابوبکر بغدادی»، «ابومسلم ترکمانی» معاون سرکرده، «حجی بکر» و «ابوقاسم» دو فرمانده نظامی داعش، به صورت اتفاقی یکدیگر را در سوریه پیدا نکردند، بلکه آن‌ها زندانیان زندان بوکا بودند.
بوکا از مجهز‌ترین زندان‌های عراق بود و به همین دلیل، بسیاری از زندانیان «ابوغریب» به آن مکان منتقل می‌شدند که در این بین، ۹ تن از فرماندهان ارشد کنونی داعش مدتی را در این زندان سپری کردند.
یکی از نظامیان سابق آمریکا نیز چندی پیش در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز در خصوص سابقه حضور فرماندهان داعش در زندان‌های آمریکا نوشت: ابوبکر بغدادی و دیگر افراطیون به دنبال حمله به آمریکا بودند و آن‌ها با گذراندن روزهایی از زندگی خود در زندان‌های تحت مدیریت آمریکا در عراق افراطی‌تر شدند. باید گفت که زندان‌های آمریکا یک دانشگاه مجازی تعلیم تروریسم برای زندانی‌ها بود.
برخی از نظامیانی که در زندان بوکا خدمت کردند، در خصوص وضعیت این زندان می‌گویند: بوکا، زندانی با مدیریت داخلی خودمختار بود و مجازات‌های خود ساخته را در میان زندانیان برقرار می‌ساختند. اگر کسی از زندانیان از قوانین اسلامی تخطی می‌کرد، دیگر زندانیان او را مجازات می‌کردند، مجازاتی که گاهی اوقات حتی به مرگ منجر می‌شد.



تحرکات مشکوک عربستان علیه ایران
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۶
 
یک وبگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: سعودی‌ها خواهان لطمه زدن رابطه ایران با کشورها و گروه‌های سنی جهان اسلام هستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وبگاه آمریکایی «کانتر پانچ» طی گزارشی تحلیلی تحت عنوان «عربستان در پی آشتی با اخوان المسلمین» نوشت: عربستان سعودی برای جلوگیری از گسترش روابط بین ایران و سنی‌های منطقه و نیز در اقدامی جهت ضربه زدن به موقعیت ایران در خاورمیانه در پی تحرکاتی است.

بر اساس این گزارش، به دنبال درگذشت «ملک عبدالله» پادشاه عربستان سعودی سئوال‌هایی در زمینه تغییر سیاست خارجی ریاض در قبال ایران، کاهش تولید نفت، باز کردن باب گفت‌وگوها با «بشار اسد» رییس جمهور سوریه در میان آمده است.

در این بین سران ریاض در پی آشتی با اخوان المسلمین مصر برآمده‌اند هرچند که دشمنی بین خاندان آل سعود و اخوان المسلمین شدید است.

* رقابت با ایران، هدف اول سیاست خارجی ریاض

در ادامه این گزارش آمده است: کشمش‌های قومی در دنیای اسلام به بالاترین حد خود رسیده و در این میان عربستان سعودی در پی تضعیف جایگاه ایران در منطقه است. البته با وجود تنش در روابط بین سنی‌ها و شیعیان منطقه، ایران و اخوان المسلمین مواضع مشترکی در قبال عربستان سعودی دارند. ایران به خاطر مواردی درباره جغرافیای، سیاسی و اخوان المسلمین بابت سلطه پادشاهی خاندان آل سعود با ریاض در تضاد هستند. در این میان ایران تا قبل از فعل و انفعالات اخیر مصر از حامیان این گروه بوده و همچنین حامی اخوان المسلمین تونس، غزه و جاهای دیگر نیز می‌باشد.

کانترپانچ در توجیه اقدام آل سعود در آشتی با اخوان المسلمین نوشت: سعودی‌ها خواهان پایان دادن رابطه ایران با کشورها و گروه‌های سنی جهان اسلام هستند. هرچند که خصومت اخوان المسلمین با ریاض نیز به طور نسبی شدید می‌باشد.

به نوشته این وبگاه آمریکایی، عربستان سعودی برای تحکیم موقعیت خود در منطقه کسب حمایت سرمایه گذاری مستقیمی را بر مدارس اسلامی ویژه سلفی‌ها در چند کشور برپا داشته است. مدارسی که در پی ایده‌آل‌ها و امیال وهابی‌ها فعالیت می‌کنند.

در انتهای این گزارش با اشاره به مصائب و مخالفت‌های درونی برخی مقام‌های حکومتی و مذهبی خاندان آل سعود در مسیر بهبود رابطه با اخوان مسلمین مصر آمده است: نفوذ سعودی‌ها در منطقه در دیدگاه بسیاری از کشورها نگران کننده است و همکاری ریاض با اخوان المسلمین موجب افزایش نگرانی‌ها و ترغیب رقبای عربستان سعودی در مانع تراشی در این مسیر خواهد شد که در این میان باید از قطر نام برد. همچنین آشتی بین ریاض و اخوان المسلمین مصر ممکن است موجب بازنگری در سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران، به عنوان «اصلی ترین رقیب ریاض در خاورمیانه» منتهی شود.