سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

چرا کلیه ها درد می گیرند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درد کلیه در اثر عفونت کلیه یا آسیب رسیدن به آن ایجاد می شود. اگر پشت یا پهلوی شما آسیب ببیند، مثل برخورد ضربه، ممکن است فکر کنید که کلیه هایتان درد می کنند. اما اغلب اوقات اینطور نیست و کلیه هایتان مشکلی ندارند...

هر آدم سالمی دو کلیه به شکل لوبیا، به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای و به اندازه مشت بسته ی خودش دارد.

کلیه‌ها در طرفین ستون مهره‌ها و زیر دنده‌های تحتانی واقع شده‌اند و اغلب اعضای بدن برای عملکرد مطلوب به کلیه‌ها وابسته‌اند. هر کلیه اگرچه در مشت آدم جا می‌گیرد و نسبتا کوچک است، اما بالغ بر یک میلیون واحد تصفیه‌کننده در خودش دارد که قادرند روزانه 1700 لیتر مایع را تصفیه کنند و بیش از 50 عنصر شیمیایی را که در این مایع محلول‌اند، استخراج کنند.

10 فرمان کلیوی

1- فشارخون‌تان را به طور منظم اندازه‌گیری کنید و در محدوده طبیعی متناسب با سن‌تان نگه دارید.


2- اگر دیابت دارید، حتما باید تحت نظر پزشک باشید و بیماری‌تان را کنترل کنید.

 
3- حتما رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و روزی 5 واحد از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنید.

 
4- مراقب کلسترول خون‌تان باشید.

 
5- سیگار نکشید.

 
6- در صورت مشاهده علایمی مانند سوزش ادرار، کدورت و قرمز شدن رنگ ادرار ، تب و لرز شدید، کمردرد یا درد دو طرف پشت در ناحیه پایین دنده‌ها، حتما نزد پزشک بروید.
 

7- هر روز، مدتی را به ورزش اختصاص بدهید.


8- اگر سن‌تان بالاست، حتما سالی یک بار برای معاینه کلیه‌های‌تان نزد پزشک بروید.


9- همه آزمایش‌های مربوط به کلیه را که پزشک ‌تان ضروری می‌داند، انجام دهید.


10- چنانچه دچار عفونت‌های کلیوی یا مثانه شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.


10 فرمان ضد سنگ کلیه

1- روزی 2 تا 3 لیتر آب بنوشید، یعنی 6 تا 8 لیوان.

2- لیمو ترش تازه بخورید. این کار، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

3- اگر سنگ کلیه‌تان‌ ناشی از اسیداوریک بالاست، کمتر گوشت قرمز بخورید.

4- مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها را بیشتر کنید.

5- اسفناج، ریواس، چغندر، کاکاو، چای پُررنگ، سبوس، آجیل، بادام و توت‌فرنگی حاوی اگزالات فراوان هستند و مصرف آنها احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

6- از قرار گرفتن در شرایطی که با تعریق بیش از حد همراه است، خودداری کنید.

7- بیشتر ورزش کنید و کلا تحرک‌تان را افزایش دهید.

8- بر خلاف تصور رایج، بد نیست میزان مصرف لبنیات‌تان را بیشتر کنید.

9- مصرف غذاهای تند را کاهش دهید و از مصرف غذاهای حاوی ادویه و چاشنی‌های فراوان خودداری کنید.

10- از افراط در نوشیدن قهوه خودداری کنید. کافئین موجود در قهوه، دفع کلسیم از ادرار را افزایش می‌دهد.
 
آژیر خطر

گاهی اوقات، افراد با بیماری شدید کلیوی، بدون علامت هستند. این موضوع اهمیت انجام آزمایش خون یا ادرار را در بررسی مشکلات کلیوی روشن می‌کند.

به هر حال علایم زیر می‌توانند نشانگر بیماری کلیوی باشند که در صورت وجود، انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتر توصیه می‌شود:

خستگی
فشار خون بالا
ورم چشم‌ها، دست‌ها یا پاها
دفع ادرار خونی، تیره یا به رنگ چای
شب‌ادراری بیش از یک بار در طی خواب شبانه
کاهش اشتها و کاهش وزن
خارش عمومی و دائمی

چرا کلیه ها درد می گیرند؟

درد کلیه در اثر عفونت کلیه یا آسیب رسیدن به آن ایجاد می شود. اگر پشت یا پهلوی شما آسیب ببیند، مثل برخورد ضربه، ممکن است فکر کنید که کلیه هایتان درد می کنند. اما اغلب اوقات اینطور نیست و کلیه هایتان مشکلی ندارند.

کلیه ها در قسمت پشت بدن و بالای کمر (درست پایین دنده ها) واقع شده اند. حال چگونه بفهمیم که درد این قسمت واقعاً مربوط به کلیه هاست یا خیر؟
راه قطعی برای این کار وجود ندارد، اما با شناخت برخی علائم و انجام برخی آزمایش ها می توان فهمید که این درد مربوط به کلیه هاست یا نه.

وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصاً اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه ها باشد.
این درد می تواند در اثر عفونت کلیه ها (پیلونفریت) ایجاد گردد.

وجود سنگ در کلیه نیز باعث بروز درد کلیه می شود. حرکت سنگ در کلیه باعث ایجاد درد می گردد. وقتی سنگ کلیه شروع به حرکت می کند و از قسمت میزنای (حالب) عبور می کند و به سمت مثانه می رود، دردهای شدید و متناوبی را ایجاد می نماید که پزشکان آن را قولنج کلیوی یا قولنج میزنای می گویند.

شب‌ادراری بیش از یک بار در طی خواب شبانه یکی از علائم بیماریهای کلیوی است

علل ایجاد درد کلیه

1- آترواسلکروز یا تصلب شرایین سرخرگ های کلیوی در اثر تشکیل لخته خونی یا ایسکمی (کم خونی موضعی در اثر انسداد رگ) : هر نوع قطع جریان خون در کلیه ها نیاز به درمان فوری دارد و باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

2- خونریزی کلیه (هموراژی)

3- کلیه نعل اسبی : یک بیماری مادرزادی است که در آن دو کلیه از قسمت پایین به هم چسبیده اند.
وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصاً اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه ها باشد

4- هیدرونفروز : ورم کلیه ها در اثر برگشت و تجمع ادرار است.

5- سرطان کلیه (یا تومور کلیه) : تومور یا سرطان کلیه می تواند رشد کند و باعث کشیدگی کلیه شود یا اعصاب کلیه را تحت تأثیر قرار دهد و باعث بروز درد شود.

6- عفونت کلیه (پیلونفریت)

7- بیماری کلیه پلی کیستیک (تشکیل کیست در کلیه): بیماری کلیه پلی کیستیک یک بیماری ارثی است که باعث بزرگ شدن کلیه ها و بروز درد شدید می شود که معمولاً در قسمت  جلوی شکم احساس می شود تا در قسمت کمر.

8- ترومبوز سیاهرگ های کلیه (تشکیل لخته خونی در سیاهرگ های کلیه)

9- عفونت مجاری ادراری

10- انسداد جریان ادراری: برخی مشکلات باعث انسداد تدریجی جریان ادرار می شود (انسداد ناگهانی جریان ادرار در سنگ کلیه دیده می شود). در این حالت کلیه ها کش می آیند و درد شدیدی بروز می کند.

11- گرفتگی عضلات مثانه و میزنای: وقتی مثانه کاملا پر از ادرار است، قبل و در طی ادرار کردن، باعث بروز درد و ناراحتی در قسمت پایین شکم یا ناحیه خروج ادرار می شود. این درد مستقیما به کلیه ها مربوط نیست، ولی مربوط به انقباض عضلات غیر ارادی میزنای و مثانه است. مدت این درد کوتاه است و بایستی فورا بعد از تخلیه مثانه، برطرف شود.

عللی که در اینجا ذکر شدند، باعث ایجاد درد کلیه می شوند. ولی برای تشخیص صحیح علت، باید به پزشک متخصص کلیه مراجعه کنید.

چرا سنگ کلیه می گیریم؟

عوامل خطر:

فاکتورهای افزایش دهنده ی خطر تشکیل سنگ های کلیوی عبارت هستند از:

* تاریخچه ی خانوادگی و یا سابقه شخصی ابتلا به سنگ کلیه. چنان چه فردی از اعضای خانواده تان سنگ کلیه داشته باشد، شما نیز در معرض ابتلا به آن قرار دارید. همچنین چنان چه خودتان قبلاً سنگ کلیه داشته اید مجددا در معرض خطر تشکیل سنگی دیگر قرار دارید.

* افزایش سن. اگرچه سنگ کلیه در هر سنی می تواند تشکیل شود ولی در سنین بالای 40 سال معمول تر هستند.

* جنس مذکر. احتمال تشکیل سنگ های کلیوی در مردان بیشتر است.

* دهیدراتاسیون. ننوشیدن مقادیر کافی آب در روز، ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. افرادی که در مناطق با آب و هوای گرم زندگی می کنند و یا تعریق زیادی دارند بایستی بیش از دیگران  آب بنوشند.

* برخی برنامه های غذایی خاص. رژیم های غذایی دارای پروتئین بالا، سدیم بالا و یا قند بالا، ریسک ابتلا به برخی سنگ های کلیوی را افزایش می دهند.

* چاق بودن. نمایه توده بدن(BMI) بالا، دور کمر بالا و اضافه وزن با ریسک افزایش یافته تشکیل سنگ های کلیوی مرتبط هستند.

* جراحی و بیماری های گوارشی. جراحی بای پس معده، بیماری روده ی تحریک پذیر و یا اسهال مزمن منجر به تغییراتی در فرایندهای گوارشی شده و جذب کلسیم را تحت تاثیر قرار داده و سطوح مواد تشکیل دهنده ی سنگ را در شما افزایش می دهند.

* دیگر شرایط پزشکی. دیگر بیماری ها و شرایطی که ریسک سنگ های کلیوی را افزایش می دهند عبارت هستند از اسیدوز توبولار کلیوی، سیستینوریا، هیپرپاراتیروئیدیسم و برخی عفونت های دستگاه ادراری.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

معمولاً افراد ابتدا به پزشک خانوادگی و یا پزشک بیماری های عمومی مراجعه می کنند. سنگ های کوچک توسط پزشک خانواده قابل درمان هستند ولی چنان چه سنگ بزرگ بوده و یا با درد شدید و مشکلات کلیوی وخیم همراه باشد، پزشک بیمار را به یک متخصص بیماری های دستگاه ادراری(اورولوژیست) ارجاع خواهد داد.

از آن جایی که جلسه ی ویزیت، زمان کوتاهی داشته و مسائل متعددی نیز برای پوشش دهی وجود دارند، ایده خوبی است که از قبل آمادگی های لازم برای این جلسه را تدارک دیده باشید. در این قسمت اطلاعاتی را به منظور کمک به آماده شدن برای جلسه ی ویزیت بیان می داریم.

اقداماتی که از عهده ی شما ساخته است:

* از محدودیت های پیش از ویزیت مطلع شوید. زمانی که قرار جلسه ویزیت را ترتیب می دهید سئوال کنید آیا لازم است پیش از جلسه محدودیتی داشته باشید مثلاً ناشتا باشید و یا برنامه غذایی خود را محدود کنید.

* علائم خود را یادداشت نمایید. از جمله هر نوع علائم و یا نشانه ای که حتی به نظرتان با علت تشکیل جلسه ملاقات غیر مرتبط  است.

* اطلاعات شخصی و کلیدی خود را یادداشت نمایید. از جمله استرس های اصلی و یا تغییرات اخیر در زندگی تان.

* لیستی از تمامی داروهای دریافتی خود تهیه کنید. از جمله هر نوع ویتامین و یا مکملی که مصرف می کنید.

* در صورت امکان، یکی از دوستان و یا اعضای خانواده تان را با خود به عنوان همراه ببرید. گاهی اوقات به خاطر سپردن تمامی اطلاعات مطرح شده در طول جلسه ی ویزیت، کار راحتی نیست و لذا اگر کسی همراه شما باشد می تواند در به خاطر آوردن مطالب فراموش شده، شما را یاری رساند.

* سئوالات خود را برای پرسیدن از پزشک یادداشت نمایید. زمان جلسه ویزیت با پزشک محدود است بنابراین آماده کردن لیست سئوالات به شما کمک می کند نهایت استفاده را از زمان جلسه ببرید. سئوالات را به ترتیب اهمیت لیست کنید تا در صورت تمام شدن وقت، جواب مهم ترین آن ها را گرفته باشید.

ننوشیدن مقادیر کافی آب در روز، ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد افرادی که در مناطق با آب و هوای گرم زندگی می کنند و یا تعریق زیادی دارند بایستی بیش از دیگران  آب بنوشند

برخی سئوالات کلیدی در رابطه با بیماری سنگ کلیه عبارت هستند از:

* آیا به سنگ کلیه مبتلا هستم؟
* سایز سنگ کلیه من چه قدر است؟
* سنگ کلیه من در چه قسمتی از دستگاه ادراری ام واقع شده است؟
* سنگ کلیه ام از چه نوعی است؟
* آیا به منظور درمان به دارو درمانی نیز نیاز است؟
* آیا به جراحی و یا فرایند دیگری برای درمان سنگ کلیه ام نیاز است؟
* احتمال ابتلا به یک سنگ کلیه ی دیگر چه قدر است؟
* چگونه می توانم از ابتلا به سنگ کلیه در آینده پیشگیری کنم؟
* من دچار برخی بیماری های دیگر نیز هستم. چگونه می توانم به بهترین حالت تمام بیماری هایم را تواماً کنترل کنم؟
* چه محدودیت هایی را باید دنبال کنم؟
* آیا ضرورتی دارد که به یک متخصص مراجعه کنم؟ هزینه ی آن چه قدر خواهد بود و آیا تحت پوشش بیمه قرار دارد؟
* آیا درمانی جایگزین برای داروهای تجویز شده وجود دارد؟
* آیا بروشور، پمفلت و یا جزوه ی مکتوبی در رابطه با بیماری من در دسترس دارید که بتوانم با خود به منزل برده و مطالعه کنم؟ چه وب سایتی را برای مشاهده پیشنهاد می کنید؟
* آیا نیاز به پیگیری و تداوم مراجعه به پزشک خواهم داشت؟ چه عاملی تعیین کننده خواهد بود؟

در کنار سئوالاتی که آماده کردید، چنان چه مطلبی را به خوبی متوجه نشدید و سئوالی به ذهن تان رسید در مورد پرسیدن آن تردید نکنید.

خارش ، بی‌حالی و سستی از علایم نارسایی کلیه است

وقتی کلیه ها اعتصاب می کنند

نارسایی کلیه

عوامل ارثی مانند تنگی و انسداد مجاری ادراری، نقص متابولیکی و یا هر گونه اشکال در سوخت و ساز بدن می‌تواند باعث افزایش مواد سمی در بدن، به ویژه در کودکان، شده و سبب نارسایی کلیه گردد. عوامل اکتسابی مانند جراحت‌ها و بیماری‌های مجاری ادراری ، عفونت‌ها و به ویژه سنگ کلیه نیز از علل شایع نارسایی کلیه هستند که با اجرای برنامه‌های آموزشی و درمانی می‌توان به راحتی از بروز آنها جلوگیری کرد.

کیه ‌ها دو عضوی هستند که در پشت و نیمه فوقانی شکم قرار دارند. نقش کلیه‌ها این است که مواد زاید و حاصل از سوخت و ساز بدن را که در آب حل می‌شوند، از بدن خارج کنند. پس عملکرد مهم کلیه‌ها دفع مواد زاید از طریق ادرار است. حدود 20 درصد از خون بدن در هر لحظه در داخل کلیه‌ها جریان دارد و کلیه موظف است مواد زاید را از خون گرفته و مجددا خون تمیز را به داخل رگ‌ها برگرداند. در واقع این مسیر حالت یک صافی را دارد. این صافی برخی از مواد را که به درد بدن می‌خورد، بازجذب می‌کند و مواد زاید باقیمانده را از مسیرهای پر پیچ و خم عبور می‌دهد.

مواد زاید در نهایت با مقدار متناسبی از مایع در لگنچه کلیه جمع می‌شود. سپس از طریق لوله هایی به نام حالب‌‌ به داخل مثانه می‌ریزد. سپس فرد احساس ادرار کرده و آن را دفع می‌کند.

مواد زاید بسته به حجم مایعی که با آن حرکت می‌کنند، متفاوت هستند. وقتی ادرار غلیظ یا پُررنگ باشد، مفهوم‌اش این است که مواد زاید با حجم کمی مایع دفع می‌شوند و گاهی اوقات نیز برعکس است؛ یعنی افراد مایعات فراوانی می‌نوشند و حجم مایع بدن زیاد شده و ادرار، رقیق‌ و کم رنگ می شود، یعنی مواد زاید با حجم بیشتری از مایع دفع می‌شوند.

اما به هر حال مهم است این است که ما محصول نهایی مواد خارجی مثل غذاهای مصرفی و یا حتی مواد زایدی که حاصل از بافت‌های بدن است را دفع می‌کنیم.

نارسایی کلیه چگونه ایجاد می‌شود؟

اگر به هر علتی، آسیبی به بافت‌های داخلی کلیه وارد شود و صافی کلیه نتواند عملکرد مناسبی داشته باشد، یا خون کافی به داخل کلیه نرسد و یا مواد زاید به هر علتی نتوانند دفع شوند، بافت کلیه و قسمتی که نقش این پاک‌سازی را بر عهده دارد، دچار آسیب شده و سلول‌های آن به تدریج می‌ میرند. در نتیجه مواد زاید در داخل بدن انباشته می‌شوند و مقدار مواد نیتروژن‌دار، اوره و مواد زاید حاصل از سوخت و ساز بدن در خون بالا می‌رود و از آنجا که این مواد سمی هستند، می‌توانند به قسمت‌های مختلف بدن مانند مغز، کبد و ... آسیب وارد کنند و باعث بروز علایمی همچون خواب‌آلودگی و بی‌حالی در بیمار شوند و حتی ممکن است فرد به حالت کُما برود.

اما جالب است بدانید نه تنها یک کلیه، بلکه حتی بخشی از یک کلیه هم می‌تواند کارکرد بدن را کنترل کند؛ یعنی اگر یک کلیه از بدن خارج شود، کلیه دیگر با بزرگ کردن سلول‌هایش، همه کار بدن را بر عهده می‌گیرد و یا اگر فقط بخشی از یک کلیه سالم باشد، همان بخش سالم هم می‌تواند کارکرد بدن را کنترل کرده و مواد زاید را دفع کند.

مهم‌ترین علل بروز نارسایی کلیه چه هستند؟

این علل به دو گروه تقسیم می شوند:

الف) بیماری‌هایی که به صورت اولیه باعث نارسایی آن می شوند، یعنی خود نسج کلیه دچار آسیب و التهاب می‌شود، مثل بیماری گلومرونفریت (التهاب گلومرول ها). گلومرول بافتی است که در داخل کلیه نقش صافی را بر عهده دارد.

گاهی پیلونفریت یا عفونت‌ کلیه باعث نارسایی کلیه می شود که معمولا این بیماران با درد پهلو و تب و لرز مراجعه می‌کنند.
برخی از بیماری‌ها هم به صورت مادرزادی کلیه‌ها را درگیر می‌کنند، مثل عدم رشد کافی کلیه در دوران جنینی.

برخی از عوامل هم مربوط به یک بیماری دیگر هستند؛ مثل یک بیماری عمومی مانند لوپوس که کلیه‌ها را هم درگیر می‌کند. این گونه بیماری‌ها معمولا غیرقابل پیشگیری هستند، اما برخی از بیماری‌ها مثل سنگ کلیه را می توان درمان کرد. وجود سنگ در کلیه سبب می‌شود راه خروج ادرار بسته شده و ادرار خوب تخلیه نشود، در نتیجه تجمع ادرار به نسج کلیه فشار وارد می‌کند و فشار معکوس ایجاد می‌شود. بنابراین خون‌رسانی به کلیه کم شده و کم‌کم سلول‌هایی که داخل کلیه هستند، به دلیل کمبود خون دچار آسیب می‌شوند.

عامل دیگر ریفلاکس در دوران نوزادی و کودکی است، یعنی ادرار به علل مختلف از سمت مثانه به کلیه پس زده می‌شود که می‌تواند به دلیل مختل بودن سیستم عصبی مثانه یا مختل بودن سیستم مقاومت حالب‌ها در داخل مثانه باشد، در نتیجه هنگامی که کودک می‌خواهد ادرار کند، به جای آنکه ادرارش خارج شود، مقدار زیادی از آن به سمت کلیه‌ها حرکت کرده و همان فشار معکوس را ایجاد می‌کند. در نتیجه می‌تواند به سلول‌های کلیه آسیب برساند.

ب) برخی علل هم به صورت ثانویه به کلیه‌ آسیب می زنند، مثل بیماری دیابت و فشار خون بالا. در واقع در یکی دو دهه اخیر این دو بیماری از علل اصلی نارسایی کلیه بوده‌اند.
جالب است بدانید که هم پُرفشاری خون می‌تواند موجب آسیب کلیه‌ شود و هم نارسایی کلیه می‌تواند پُرفشاری خون ایجاد کند.

ابتلا به این مشکل چه علایمی به همراه دارد؟

به علت جمع شدن مواد زاید در بدن، علایمی مانند خارش (به دلیل بالا رفتن اوره)، بی‌حالی و سستی، فراموشی، کاهش تمایلات جنسی ، تهوع مداوم، خستگی، ورم اندام‌ها و بدن دیده می شوند. در نارسایی شدید که کلیه نمی‌تواند آب و مواد زاید را دفع کند، آب در داخل بدن مانده و سبب ورم پاها، دست‌ها و صورت می‌شود و در نتیجه وزن هم افزایش پیدا می‌کند.

برای پیشگیری از آن چه باید کرد؟

ببینید؛ کلیه ها خیلی دیر نارسا می‌شوند و یکی از موارد مهم در پیشگیری این است که افراد در سیر بروز نارسایی کلیه، زود متوجه مشکل‌شان شوند. می‌توان بعضی از بیماری‌ها را که در ایجاد نارسایی کلیه نقش دارند، سریعا درمان کرد؛ مثلا فشار خون بالا و بیماری قند را باید کنترل کرد تا کار به جایی نرسد که نارسایی کلیه ایجاد کند. همچنین مصرف نمک، آب و پروتئین را هم باید تنظیم کرد تا دچار مشکل نشد.

اخبار سیاسی روز

مناطق مختلف نبرد در سوریه همچنان شاهد دست به دست شدن جبهه ها میان گروه های درگیر هستند. در 27 مارس پالمیرا به دست ارتش سوریه، ایران و حزب الله لبنان از داعش بازپس گرفته شد. پس از حدود 10 ماه اشغال توسط داعش، نیروهای وفادار به دولت سوریه با حمایت هوایی جنگنده های روسی وارد شهر شدند که در چهار روز 41 سورتی پرواز بر فراز شهر داشته و نفرات بسیاری از داعش را کشته بودند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: مناطق مختلف نبرد در سوریه همچنان شاهد دست به دست شدن جبهه ها میان گروه های درگیر هستند. در 27 مارس پالمیرا به دست ارتش سوریه، ایران و حزب الله لبنان از داعش بازپس گرفته شد. پس از حدود 10 ماه اشغال توسط داعش، نیروهای وفادار به دولت سوریه با حمایت هوایی جنگنده های روسی وارد شهر شدند که در چهار روز 41 سورتی پرواز بر فراز شهر داشته و نفرات بسیاری از داعش را کشته بودند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه در ادامه آورده است: پس از این پیروزی، شادی طرفداران دولت اسد نشانگر نوعی احساس موفقیت کامل بود. انتظارات آن قدر بالا رفته بود که دیرالزور را شهر بعدی فهرست آزادسازی ها اعلام می کردند. نیروهای ضد داعش از توافق میان دولت سوریه و مخالفان آن که از 26 فوریه اجرایی شد استفاده کردند، که باعث شده همه جبهه ها جز مناطق درگیری با داعش و النصره آرام باشد.
پیشروی نظامی در پالمیرا به همراه گفتگوهای سیاسی می توانست سناریوی ایده آلی برای دولت اسد باشد، اما ناگهان در 2 آوریل با حملات جبهه النصره به تل العیس و بازپس گیری این شهر روبرو شدند، که تلفات بسیاری میان سربازان ارتش سوریه و نیروهای حزب الله برجا گذاشت. چند روز پس از آن یک جنگنده سوری در همین منطقه ساقط و خلبان آن به اسارت گرفته شد. در 12 آوریل نیروهای ایرانی و حزب الله تلاش کردند بار دیگر کنترل تل العیس را به دست بگیرند، اما حملات آن ها با واکنشی سخت روبرو شد. چند عضو حزب الله شهید و یکی از آن ها اسیر شد، که تعداد اسرای جنگی حزب الله در دست جبهه النصره را به چهار رساند.
هیچ یک از بازیگران در حال جنگ در سوریه قادر به پایان آن نیست، هر چند خلاف آن را ادعا داشته باشند. نیروهای طرفدار دولت می توانند در یک جبهه پیشروی داشته باشند، اما در جبهه ای دیگر با مشکل تازه ای روبرو می شوند. به علاوه، اگر پوشش نیروی هوایی روسیه را در نظر نگیریم، نیروهای درگیر در سوریه تقریبا قدرتی برابر دارند.
با وجود افزایش روحیه سربازان ارتش سوریه پس از ورود روسیه به نبرد، خستگی در میان آن ها آشکارا دیده می شود، به ویژه اکنون که روسیه بخشی از نیروهایش را هم خارج کرده است. مشاوران نظامی ایرانی در کنار نیروهای نظامی حزب الله، عراقی و افغان در حال تقویت قابلیت های نظامی ارتش سوریه هستند. با این وجود این نیروها به اندازه کافی در مرحله پس از پیروزی موفق عمل نمی کنند، زیرا چنین ماموریت هایی اغلب وابسته به قدرت نیروهای محلی است که باید موضع پس گرفته شده را تحکیم کنند.
حزب الله باوجود نیروی انسانی محدود خود در مرزهای شرقی لبنان، اخیرا حضور خود را در جبهه های جنوبی وهم مرز با اسرائیل افزایش داده تا برای هرگونه ماجراجویی اسرائیلی آماده باشد. سید حسن نصرالله در مصاحبه 21 مارس خود با شبکه عربی المیادین به احتمال جنگ اشاره کرد. در همین حال، یک منبع سیاسی نزدیک به حزب الله در بیروت که خواست نامی از او برده نشود به المانیتور گفت: اسرائیل هر لحظه ممکن است جنگ کوچکی را آغاز کند که باعث بحران ناگهانی دیگری در منطقه شود. حزب الله این مسئله را در نظر گرفته و از تمام منابع و نیروهای خود برای واکنش و دفاع در زمان مورد نیاز استفاده می کند.
از سوی دیگر، نیروهای مخالف دولت در حال انجام همان کاری هستند که نیروهای طرفدار دولت نتوانستند انجام دهند: کشتن یکدیگر. دیگر تعداد گروه هایی که برای ساقط کردن دولت اسد مبارزه می کنند از حساب خارج شده است. هر چند این گروه ها هدف مشترکی دارند، اما در اهداف و ایدئولوژی با یکدیگر تفاوت دارند. اهداف حامیان مالی آن ها هم باعث درگیری هایی میان این گروه ها شده.مقاله 27 مارس لس آنجلس تایمز به خوبی مسئله سوریه را نشان می دهد: "در سوریه، شبه نظامیانی که توسط پنتاگون تسلیح شده اند با آن ها که از سوی سیا تسلیح شده اند در حال مبارزه اند". در این مقاله نشان داده شده است که گروه شبه نظامی به نام فرسان الحق که توسط سیا آموزش دیده به دست «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت حمایت پنتاگون هستند از شهر مارع در 30 کیلومتری شمال حلب بیرون شدند.
همزمان با اوضاع در حال تغییر گفتگوهای صلح در ژنو میان آمریکا و روسیه، که به نظر نمی رسد به جای خاصی ختم شود، و با وجود وضعیت بدون تغییر عمده در جبهه های نبرد، یکی از مقامات ایرانی که خواست نامش عنوان نشود در مصاحبه با المانیتور از امکان هرگونه  پیشرفت جدی در ماه های آینده اظهار تردید کرد. او در این باره می گوید: روشن است که دولت کنونی آمریکا می خواهد شرایط را به همین شکل در منطقه تحت کنترل خود داشته باشد تا تصمیم گیری های اصلی به عهده دولت بعدی قرار بگیرد. رئیس جمهور بعدی فردی خواهد بود که باید با آثار این تصمیمات در چهار سال بعدی آن روبرو شود، برای همین می خواهند این فرد جدید تصمیم گیری ها را مشخص کند. 
او در ادامه گفت: پنج سال از آغاز جنگ سوریه می گذرد. ما برنامه دومی نداریم – فقط یک برنامه داریم و به فعالیت بر اساس آن ادامه می دهیم. ما خواستار راه حل سیاسی و وحدت علیه تروریسم هستیم. این مسئله تا زمانی که بحران ادامه دارد عوض نمی شود. خونریزی باید تمام شود، اما آمریکا اهمیتی نمی دهد؛ آن ها فقط منافع خود را می بینند، زیرا حس می کنند آتش این بحران هنوز دامن آن ها را نگرفته، اما همین طور نخواهد ماند. داعش همه جا هست، و بدون شک در آمریکا هم هست.
او در پایان پیش بینی کرد، در واقع خطر واقعی برای آمریکا و غرب به طور کلی، داعش نیست، بلکه النصره است. ما شاهد خلق اسامه بن لادن جدیدی هستیم. او هم سعودی است، او هم شورشی خوانده می شود: روحانی شبه نظامی سعودی، عبدالله المحیسنی. واقعا عجیب است که تاریخ چه طور تکرار می شود.

اگر توافق هسته ای بدست نمی آمد و مرحله دوم تحریم ها اجرا می شد، صادرات نفت مان به صفر می رسید / نمی دانم هیاهوی برخی رسانه ها در مورد سوئیفت چه معنایی دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر توافق هسته ای به دست نمی آمد مرحله دوم تحریم ها علیه ایران اعمال می شد و در نتیجه صادرات نفت خام کشور ما به صفر می رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر توافق هسته ای به دست نمی آمد مرحله دوم تحریم ها علیه ایران اعمال می شد و در نتیجه صادرات نفت خام کشور ما به صفر می رسید.
به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، «علی طیب نیا» این مطلب را شامگاه دوشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد.
وی افزود: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در گذشته 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز بود که در زمان تحریم و آغاز دولت یازدهم به 900 هزار تا یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.وی با بیان اینکه با اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها تاکنون 700 هزار بشکه به صادرات نفت اضافه شده است، گفت: براساس مرحله دوم تحریم های آمریکا، قرار بود یک میلیون بشکه از صادرات ایران کاسته شود که با اجرای آن، صادرات نفت کشور به صفر می رسید.
وزیر امور اقتصادی در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی اقتصاد مقاومتی، دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار است، افزود: ‌در گذشته فرایند رشد در اقتصاد ایران از سه ویژگی برخوردار بوده؛ نخست اینکه رشد اقتصادی در سطح پایینی بوده به طوری که متوسط رشد اقتصادی سه دهه گذشته نزدیک به 3.2 درصد بوده است و به زحمت با این رشد اقتصادی می توان درآمد سرانه را ثابت نگه داشت.
طیب نیا ادامه داد: علاوه بر این، رشد اقتصادی در ایران از نوسانات شدیدی برخوردار بوده و برابر با نوسانات درآمدهای نفتی، نرخ رشد اقتصادی ایران در نوسان بوده است.
وزیر اقتصاد در تشریح سومین ویژگی رشد اقتصادی در سه دهه گذشته گفت: سهم ارتقای بهره وری در رشد اقتصادی در ایران بسیار ناچیز و حتی منفی بوده است؛‌ در حالی که در بسیاری از کشورها 70 تا 80 درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری حاصل می شود.
وی افزود: رشد اقتصادی ما منبع محور بوده و با اتکا به درآمدهای نفتی حاصل می شده است.وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه این شرایط باید تغییر کند، گفت: باید سعی کنیم وابستگی اقتصاد به نفت را کاهش دهیم و اقتصاد را بر پایه بخش خصوصی ساماندهی کنیم.طیب نیا گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانش بنیان است؛‌ اقتصادی که از درون ریشه گرفته و همه ظرفیت ها استفاده می شود و در عین حال مبتنی بر دانش و فناوری در فرآیند تولید است.وزیر اقتصاد با بیان اینکه این رشد اقتصادی در عین حال برون گراست، افزود: اقتصاد مقاومتی به مفهوم اقتصاد منزوی نیست؛ درون گرایی به معنی نهایت استفاده از ظرفیت های درون کشور است و در عین حال، اقتصاد نباید منزوی باشد و باید از ظرفیت های بین المللی بهره برداری کند.وی ادامه داد: این اقتصاد مخصوص یک دوران خاص نیست؛ این گونه نیست که فقط در شرایط تحریم اقتصاد مقاومتی طراحی شده باشد؛ این رویکرد، سیاستی برای همه دوران است؛ شرایط پساتحریم و فرصت های فراهم شده، ‌زمینه استقرار یک رشد اقتصادی مستمر و پایدار در کشور را فراهم می کند.طیب نیا افزود: با رفع تحریم ها، فرصت ها و قابلیت هایی ایجاد می شود و اقتصاد مقاومتی به ما حکم می کند که نهایت استفاده را از این ظرفیت ها ببریم.
وی گفت: این فرصت، شرایط جدید برای ما ایجاد کرده و بنا داریم از آن به صورت منطقی استفاده کنیم؛ اشتباهی که در گذشته رخ داد و منابع نفتی به فربه تر شدن دولت و ناکارآمدی در عرضه کالا انجامید نباید تکرار شود.وزیر اقتصاد اضافه کرد: فلسفه ایجاد صندوق توسعه ملی این است که از طریق درآمدهای حاصل از فروش نفت،‌ زمینه برای افزایش ظرفیت های تولیدی ایجاد شود. منابع نفت باید صرف سرمایه گذاری شود.
وی در مورد مذاکرات بین المللی انجام شده در دوران پسابرجام نیز گفت: موافقتنامه های متعددی با کشورهای خارجی امضا کردیم که تامین مالی پروژه های کشور را برعهده گرفته اند؛ موافقتنامه ای با ژاپن برای تامین مالی 10 میلیارد دلاری امضا کردم و قرار است با جذب این خط اعتباری، بتوانیم یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری دیگری نیز دریافت کنیم؛ همچنین با کره جنوبی نیز 15 میلیارد دلار موافقتنامه برای تامین مالی امضا کرده ایم.طیب نیا گفت: با فرانسه و ایتالیا نیز موافقتنامه هایی برای تامین مالی امضا شده است؛ در حال حاضر فرصت تامین مالی برای اقتصاد کشور در حال فراهم شدن است و این مساله به ما امکان می دهد که از ظرفیت های بین المللی برای تقویت تولید کشور استفاده کنیم.
وزیر اقتصاد در این زمینه با طرح مثالی افزود: ‌در یک جلسه شورای سرمایه گذاری بیش از 2.6 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری صادر شده که در تاریخ کشور کم سابقه است؛ اکنون هر روز شاهد درخواست گروه های مختلفی هستیم که به دنبال مجوز برای سرمایه گذاری مستقیم در کشورمان هستند.وی ادامه داد: علاوه بر این، گشایش های بسیاری در حوزه نظام بانکی و روابط کشور با بانک های خارجی فراهم شده است؛ همچنین ‌امروزه ارتباط بانک های ما به بانک های خارجی فراهم شده است و به شبکه سوئیفت دسترسی دارند و می توانند پیام های خود را منتقل کنند؛ در این شرایط نمی دانم هیاهوهای برخی رسانه ها در این زمینه چه معنایی دارد.
طیب نیا با بیان اینکه روابط کارگزاری بانک های ما با بانک های خارجی در حال برقراری است، گفت: اکنون با بانک های کوچک خارجی مشکلی نداریم؛ اما بانک های بزرگ هنوز تامل می کنند و هراس دارند چون در گذشته مشمول جرایم آمریکا شدند؛ با این حال روابط کارگزاری ما با بانک های بزرگ به تدریج برقرار خواهد شد.
دولت عراق به تازگی مصوبه‌ای درباره واردات خودرو داشته است که اجرای آن با منافع خودروسازانی که در آن کشور به ایجاد سایت‌های تولیدی پرداختند، همخوانی ندارد.به گزارش انتخاب، این موضوع در حالی است که عراق یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی خودروسازان کشورمان محسوب می‌شود. براساس قانون جدید که دولت عراق به تصویب رسانده، هزینه شماره‌گذاری خودروهای وارداتی کاهش یافته است، حال آنکه تعرفه واردات قطعات منفصله از صفر به 15درصد افزایش پیدا کرده است.این قانون در حالی اجرایی می‌شود که عراق یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی خودروسازان ایرانی به حساب می‌آید و در راستای همین موضوع خودروسازان کشورمان طی یک دهه گذشته به احداث سایت‌ تولیدی در این کشور پرداختند؛ بنابراین آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد اجرای این قانون نباید خیلی خوشایند خودروسازان ایرانی باشد؛ به‌طوری‌که معاون صادرات سایپا نیز چندی پیش عنوان کرده بود که «طبق این قانون جمع هزینه‌های افزوده شده به خودروهای تولیدی در عراق افزایش و جمع هزینه‌های واردات خودروی کامل کاهش پیدا می‌کند که با این حساب کفه ترازو به نفع واردات خودرو تغییر می‌کند.» وی همچنین با اشاره به تاثیر نامطلوب این قانون در صادرات خودرو تولیدکنندگان ایرانی، اجرای آن را منجر به بی‌انگیزگی خودروسازان کشورمان خوانده است. محسن دستخوش جوان، در ادامه در گفت‌وگو با «سایپا‌نیوز» از نامه‌نگاری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با طرف عراقی خبر داده و می‌گوید: قرار بر این است که دستگاه دیپلماسی با طرف عراقی این موضوع را بررسی کند.منبع: دنیای اقتصاد
بیایید صادق باشیم: خیلی سخت است که سعودی ها را دوست داشته باشیم. عربستان یک کشور دیکتاتوری است. شاهزاده هایش رفتارهای ناشایستی دارند. دیپلمات های سعودی در خیابان های پایتخت های خارجی بی هیچ توجهی به امنیت عابران و گاهی حتی در حال مستی رانندگی می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیایید صادق باشیم؛ سعودی ها دوست داشتنی نیستند / این ها به بی رحمی و تنبلی شهره هستند / نسل جدید رهبران عربستان چه در سر دارند؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیوزویک در گزارشی تحت عنوان «باید یاد بگیریم سعودی های غیردلچست را دوست داشته باشیم» نوشت: بیایید صادق باشیم:  خیلی سخت است که سعودی ها را دوست داشته باشیم. عربستان یک کشور دیکتاتوری است. شاهزاده هایش رفتارهای ناشایستی دارند. دیپلمات های سعودی در خیابان های پایتخت های خارجی بی هیچ توجهی به امنیت عابران و گاهی حتی در حال مستی رانندگی می کنند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این نشریه آورده است: سعودی ها در خاورمیانه مشهور به خشونت، تنبلی و بی رحمی هستند. برای آن ها زن یک مرتبه پایین تر از مرد است.تا همین چند سال پیش، به ندرت گروه تروریستی پیدا می شد که عربستان مستقیم با غیر مستقیم حمایت مالیشان نکرده باشند. اکثر هواپیما ربایان 11 سپتامبر سعودی بودند، گزارش کنگره از این حادثه همکاری عده ای از مقامات عربستان را نیز روشن می کند.به مدت چندین دهه حاکمان عربستان تلاش کرده اند با هزینه نفت و دیگر سرمایه هایشان متحدان بانفوذ در پایتخت های دیگر جهان به دست آوردند و در مقابل از این عامل نفوذ برای به نابودی کشاندن مخالفانشان استفاده کرده اند.آن ها یمن را بمباران کرده اند، بدون آنکه تلاشی برای کم کردن تلفات مردم عادی داشته باشند. و در عمل هم پس از برانگیختن قیام حوثی ها شروع به راه اندازی و حمایت از سمینارهای ضد شیعه و تبلیغات گسترده ضد ایران کردند.
آنچه به نظر می رسد آن است که نسل بعدی رهبران عربستان قصد دارند که دامنه اختلافات فرقه ای را گسترش دهد.
با این حساب، آیا آمریکایی ها باید خوشحال باشند که اوباما به عربستان می رود، آن هم در حالی که روابط دچار تیرگی است؟ سوای آنچه رهبران و دیپلمات ها سخنان کلیشه ای خود را در جواب می آورند، بازگشت اعتماد میان دو طرف به سال ها، اگر نه چندین دهه، نیاز دارد. به زبان ساده، مقامات عربستان به درستی درک نمی کنند اوبا و کری چه لباس رزمی بر تن کرده اند تا به شراکتی که هفت دهه قدمت دارد پشت کنند. صادقانه بگوییم، عربستان حق دارد از آمریکا عصبانی باشد.
به سادگی می توان اقدامات ناشایست سعودی ها را برشمرد و از آن ها انتقاد کرد. اما پس از آنکه عربستان با بازگشت اثر القاعده در خاک خود مواجه شد، به متحد صادق تری برای واشنگتن در نبرد با افراطی ها تبدیل شد. 
در حال حاضر حامیان اصلی گروه های تروریستی نه تنها در ریاض، بلکه در آنکارا، دوحه و اسلام آباد قرار دارند. 
جهان در مخاطراتی فزاینده به پیش می رود. چین و روسیه هر دو حالت تهاجمی دارند. داعش، نه تنها در سوریه و عراق، که در شبه جزیره سینا در مصر، لیبی و افغانستان مناطقی تحت تصرف دارد.اوباما خود را رئیس جمهوری واقع گرا می داند. افراد واقع گرا جهان را بدون توجه به محاسبه منافع در نظر می گیرند. آن ها به اهمیت دوستان، متحدان و روابط خود اهمیت چندانی نداده یا به کل آن را نادیده می گیرند.
ازدواج می تواند فراز و نشیب بسیاری داشته باشد، اما همیشه سالم تر از روابط زودگذر است. شاید عربستان سعودی از کشوری ایده آل بسیار فاصله داشته باشد، اما اگر آمریکا از متحدانش روی بگرداند، بازنده اصلی عربستان نیست، بلکه امنیت ملی آمریکا و اعتماد دیگر کشورها به واشنگتن است که در خطر می افتد.
نویسنده: مایکل روبین؛ متخصص حوزه خاورمیانه، ترکیه، ایران و دیپلماسی؛ از مقامات سابق پنتاگون
ترجمه: محمد صفری
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاخ سفید روز دوشنبه به طور ضمنی به عربستان سعودی هشدار داد که بی ثبات ساختن نظام مالی بین المللی به نفع ریاض نیست .
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، کاخ سفید گفت : عربستان سعودی قطعا علاقه مشترک خود با امریکا را برای حفاظت از نظام مالی بین المللی به رسمیت می شناسد و بی ثبات ساختن آن به نفع این پادشاهی نیست.
این اظهارات جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به گزارش مربوط به تهدید دولت عربستان به فروش صدها میلیارد دلار از داراییها خود در امریکا در صورت تصویب طرحی در کنگره امریکا برای مسئول شناختن این پادشاهی در حملات یازدهم سپتامبر 2001 ایراد شد.
ارنست گفت : دولت فعلی امریکا مخالف این طرح است و باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا آن را امضا نخواهد کرد. رئیس جمهوری امریکا قرار است طی هفته جاری به عربستان سفر کند.منبع: ایرنا

پایان 5 روز مذاکره هیات ایرانی در عربستان/ سعودی‌ها یک شرط ایران را پذیرفتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ایران و عربستان بر سر موضوعاتی چون پرواز و تامین امنیت زائران به توافق رسیدند‌ اما اختلاف درباره صدور ویزای اتباع ایرانی همچنان باقی مانده است.
سعید اوحدی که به همراه هیأت مذاکره‌کننده حج ایران روز سه‌شنبه به کشور بازمی‌گردد، درباره نتیجه پنج روز مذاکره با وزارت حج عربستان اظهار کرد: در جلسات متعددی که وزیر حج، معاون وزیر کشور و مسئولان وزارت خارجه عربستان حضور داشتند، دو طرف ملاحظات خود را درباره حج تمتع اعلام کردند که تاکید ما بیشتر بر تامین امنیت زائران ایرانی با توجه به حوادث سال گذشته بود. در نهایت پیش‌نویسی 60 صفحه‌ای از این مذاکرات طولانی تهیه شد که روی هر یک از بندها، بحث‌های زیادی صورت گرفت.
وی ادامه داد: سعودی‌ها بندی را به این پیش‌نویس اضافه کرده بودند مبنی بر اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری پرواز با عربستان دوباره باید مجوز بگیرد که ما آن را در مغایرت با تفاهم‌نامه‌های قبلی اعلام کردیم. سرانجام طرف سعودی، استفاده ایرانی‌ها و جمهوری اسلامی ایران از شرکت‌های هواپیمایی داخلی را محق دانست.سرپرست هیأت مذاکره‌کننده حج 95 گفت: مساله صدور ویزا هنوز حل نشده است؛ در حالی که ما راهکارمان را در این‌باره به طرف سعودی به صورت مکتوب ارائه کرده‌ایم.
اوحدی افزود: دو روز پیش از ما خواستند بازگشتمان را به ایران به تعویق بیندازیم تا شاید وزارت‌ حج و خارجه عربستان بتوانند به جمع‌بندی نهایی برسند اما بعدازظهر دوشنبه اعلام کردند که زمان بیشتری نیاز دارند.
وی اظهار کرد: عربستان تا کنون راهکار مشخصی را درباه صدور ویزا ارائه نکرده است، در حالیکه راهکار ایران کاملا شفاف است. ایران خواهان صدور ویزا در داخل کشور است. وزارت خارجه ما نیز اعلام کرده که همه امکانات را در این زمینه فراهم می‌کند. ما تصمیم گرفتیم فردا به کشور بازگردیم و منتظر هماهنگی وزارت حج و خارجه عربستان بمانیم تا آنها نیز راهکارشان را شفاف اعلام کنند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توافق‌هایی که در بخش تامین امنیت زائران ایرانی صورت گرفته است نیز گفت: راهکارهای خوبی در این زمینه ارائه شد. سعودی‌ها استفاده از دستبند الکترونیکی را تایید کرده‌اند. ما هم پیشنهادهای خود را در خصوص تامین امنیت با توجه به آسیب‌شناسی حوادث گذشته و جلسات دانشگاهی داخل کشور مطرح کردیم که استقبال شد.
اوحدی افزود: ایران و عربستان درباره تامین امنیت زائران به یک جمع‌بندی منطقی رسیدند اما صدور ویزا، مساله اصلی حج است که هنوز راهکار اجرایی و شفافی از طرف وزارت حج عربستان برای آن ارائه نشده است.
منبع: ایسنا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 منابع خبری از راه اندازی رادیوی عملیات آزادسازی استان نینوا برای شهروندان ساکن این مناطق خبر داد.

فرماندهی عملیات آزادسازی نینوا در کنار آمادگی های نظامی، یک موج رادیویی را برای شهروندان عراقی در استان نینوا راه اندازی کرد تا راهنمایی های لازم را از این طریق به آنها برساند. از طریق این رادیو، پیش از آغاز عملیات زمینی در استان نینوا از مردم خواسته خواهد شد که از پایگاه های داعش دور شوند.  

نام این شبکه رادیویی صندوق است و مقر آن در پایگاه المخمور قرار دارد. این رادیو را مردم موصل هم می توانند دریافت کنند و صدای ارتش را پس از یک سال و نیم بشنوند.

پخش سرودهای حماسی و بیانیه های ارتش عراق از جمله برنامه های این شبکه رادیویی است. فرماندهی عملیات نینوا اعلام کرده است آزادسازی این استان در اقدامی سریع صورت خواهد گرفت. رویترز تصاویری از داخل این ایستگاه رادیویی مخابره کرده است که در زیر می بینید.

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

تصاویر : رادیویی برای مردم گرفتار داعش

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش


نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در شوش / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا
ارسال خبر به دوستان

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه منصوب شد

طی حکمی از سوی مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی‌رضا رازقی به عنوان مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ در این حکم آمده است:

«محوطه چغازنبیل یا شهر باستانی دوراونتاش در زمره اولین آثار ثبت شده جهانی در ایران تجسم کالبدی رویدادهای مبتنی بر آیین و سنت در حیات اجتماعی و فرهنگی بوده و توانسته است با استفاده از قابلیت‌های درون‌زا معرف ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی یگانه ای در دنیا باشد.

آثار ثبت جهانی به عنوان بخشی از فرآیند توسعه ارزش محور دارای نقش اساسی در پایش، مدیریت و تبادلات فرهنگی در کشور می‌باشند که نظام بخشی و ارتقای سطح کیفی آن‌ها مسؤولیتی خطیر در عرصه علم و فرهنگ خواهد بود. با توجه به اهمیت این جایگاه و ظرفیت‌های موجود و نظر به سوابق علمی، تجربی و تعهد جنابعالی به عنوان "مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه" منصوب می‌شوید.

امید است در پرتو عنایات حق تعالی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در جهت پیشبرد اهداف علمی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهتمام شایسته معمول و با هماهنگی دفتر امور پایگاه‌های جهانی و تعامل با مدیریت‌های استانی و ستادی نسبت به انجام امور محوله اقدام نمایید.»

تصاویر مناطق سیل‌زده خوزستان


مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

ارسال خبر به دوستان


مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

مناطق سیل‌زده خوزستان / عکس: امیر خلوصی - ایسنا

چرا بی‌سوادی در خوزستان ریشه‌کن نشده است؟

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: راه‌های ورود به بی‌سوادی بسته نشده‌اند و هر ساله افرادی به دلایل مختلف به جامعه بی‌سوادان اضافه می‌شوند که این موضوع از چالش‌های ما در ریشه‌کنی بی‌سوادی است.

موسی شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به مهم‌ترین اقدامات حوزه سوادآموزی استان در سال 94، اظهارکرد: ابلاغ استمرار طرح آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان و طرح آموزش کودکان و نوجوانان 10 تا 20 ساله به شهرستان‌ها، برگزاری مسابقات فرهنگی، آموزشی و مذهبی بین سوادآموزان، انعقاد قراردادهایی با 21 مؤسسه غیردولتی و نهادهای اجرایی به‌منظور شتاب‌دهی به فعالیت‌های سواد‌آموزی، انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه با رؤسای آموزش‌و‌پرروش در راستای ریشه‌کنی بی‌سوادی و تشکیل مستمر جلسه شورای پشتیبانی در استانداری با حضور استاندار و فرمانداران از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در سال گذشته است.

وی ادامه داد: تحت پوشش قرار دادن 50 هزار نفر بی‌سواد و کم‌سواد که نسبت به سال 93 رشد 11 درصدی داشته است، پالایش و ثبت اطلاعات اسمی دانش‌آموزان پایه پنجم از سال 1353 تا 1378 شامل یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز برای رهگیری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و انسداد مبادی بی‌سوادی، از دیگر فعالیت‌های معاونت سوادآوزی در سال 94 بوده است.

شیخی همچنین درباره اولویت‌های این حوزه در سال جاری گفت: کاهش میزان بی‌سوادی، تعمیق و تثبیت سواد بین نوسوادان در گروه سنی 10 تا 49 سال به‌خصوص اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان 10 تا 20 سال و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و منابع درون‌سازمانی و برون‌سازمانی به‌منظور کاهش نرخ بی‌سوادی از اهمّ اولویت‌های سوادآموزی امسال در استان خواهد بود.

 

وی با بیان این‌که راه‌های ورود به بی‌سوادی بسته نشده است، گفت: نداشتن اطلاعات دقیق اسمی و نشانی افراد محروم از سواد، بازگشت به بی‌سوادی به‌دلیل عدم استمرار آموزش و استقبال پایین بی‌سوادان از برنامه‌های آموزشی و مسائل و مشکلات اقتصادی و نارسایی‌های فرهنگی از مهم‌ترین چالش‌های استان در حیطه سوادآموزی است. در حال حاضر حدود پنج هزار نفر آموزش‌دهنده از طریق مؤسسات غیردولتی و خصوصی در فرآیند آموزش بی‌سوادان و نوسوادان همکاری و مشارکت دارند.

ورود کره‌ای‌ها به نیروگاه‌های منطقه آزاد اروند

» سرویس: اقتصادی - صنعت، معدن، تجارت

امروز تعدادی از سرمایه‌گذاران کره‎‌ای به منظور مذاکرات اقتصادی و مشارکت در امور مختلف به ایران سفر می‌کنند که در این بین معاون منطقه آزاد اروند از تمایل آنها برای ورود به حوزه نیروگاهی در این منطقه خبر داد.

رضا معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، یکی از سیاست‌ها جدی در سال گذشته و یکی از اولویت های امسال را حمایت از تولید داخلی دانست و گفت: در سال 1393 ارزش کل کالاهای صادراتی منطقه آزاد اروند 81 میلیون دلار بوده که این رقم در سال گذشته 186 میلیون دلار شد که بیش از 100 درصد افزایش را نشان می دهد و بخشی از این رشد به سیاست های دولت و بخشی نیز به کارهایی که در این حوزه در منطقه آزاد صورت گرفته، برمی گردد.

وی با اشاره به این که صادرات کل کشور از گمرک منظقه آزاد اروند در سال گذشته 1.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به سل قبلش حدود 20 درصد رشد داشته است، ادامه داد: در سال گذشته واردات کالا های تجاری و کالاهای تبصره دو کاهشی 31 درصدی داشتند و تنها جایی که افزایش واردات اتفاق افتاد، واردات مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات صنعتی بود که با 355 درصد رشد همراه بود، که این آمار با رشد صادرات و تولید منطقه آزاد اروند در سال گذشته همخوانی دارد و بیانگر وجود رونق در تولید است.

رشد 60 درصدی جذب سرمایه عملیاتی

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند با بیان این که در اسفند ماه گذشته نشستی برای کشورهای اروپایی در برلین آلمان از سوی منطقه آزاد اروند با دعوت بیش از 40 شرکت بزرگ اروپایی جهت جذب سرمایه گذار خارجی برگزارشد اظهار کرد: اولویت ما در سال جاری همانند سیاست گذاری های سال های قبل، بر مبنای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است؛ به طوری که در سال 1394 رقمی معادل 836 میلیارد تومان جذب سرمایه به شکل عملیاتی صورت گرفت که این رقم نسبت به سال قبل با بیش از 60 درصد رشد مواجه بود و در عین حال سرمایه گذارانی از کشور های چین، عراق، روسیه، لهستان، آلمان، هلند، ترکیه و چند کشور دیگر اقدام به ورود سرمایه به این منطقه کردند.

راه اندازی پنجره واحدهای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند

وی همچنین از ایجاد پنچره واحد سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت: پنجره واحد تجارت سیستمی است که تجار و سرمایه گذاران را قادر می سازد تمام اسناد قانونی ( اظهارنامه های گمرکی، درخواست واردات وصادرات، موافقتنامه های اصولی، صورتحساب های تجاری، درخواست مجوز سرمایه گذاری) را در خصوص انجام یک نوع تجارت یا سرمایه گذاری خاص به یک واحد یا یک محل ارائه ومجوزهای لازم را در همانجا دریافت کنند که از آن به عنوان ایده ای برای تسهیل تجارت نام می برند.

معتمدی با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری و توسعه محور منطقه آزاد اروند، در خصوص عملکرد این منطقه آزاد گفت: در سال گذشته برخی کارها برای اولین بار در منطقه آزاد اروند انجام شد که از جمله آنها اجرای قانون معافیت مالیات اصناف و معافیت مالیات بر ارزش افزوده بود که این قانون برای حدود 15 هزار واحد شغلی به اجرا در آمد و یکی از مشوق ها در منطقه بود که باعث شد 10 تا 25 درصد از قیمت خدمات و همچنین قیمت برخی کالاها کاسته شود.

وی همچنین دریافت مجوز ورود به بورس انرژی و پیگیری دریافت بورس کالا را دیگر برنامه منطقه اروند عنوان کرد که تا یک ماه آیند با فراهم شدن ملزومات، شروع به فعالیت خواهد کرد.

بخشدار غیزانیه خوزستان:سیلاب دو هزار هکتار زمین کشاورزی این بخش را تخریب کرد

اهواز – ایرنا – بخشدار غیزانیه گفت:دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی این بخش به دلیل بروز سیلاب های اخیر تخریب شد.

شاهین هاشمی دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد:به دلیل طغیان مسیل کوپال رامهرمز دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبی و دیم این بخش از بین رفت.
وی مجموع اراضی کشاورزی این بخش را 10 هزار هکتار عنوان کرد و افزود:شش هزار هکتار از این اراضی به صورت دیم کاشته می شود که یکهزار و 200 هکتار آن تحت تاثیر سیلاب قرار گرفت، همچنین 800 هکتار از مزارع آبی نیز نابود شده است.
هاشمی اضافه کرد: به دلیل خشکسالی شدید سال های گذشته، کشت دیم در این بخش انجام نمی شد و امسال نیز به دلیل سیلاب بخش زیادی از کشت این منطقه از بین رفت.
وی خاطرنشان کرد: سیلاب به روستاهای غیزانیه خسارتی وارد نکرده است.
در پی بارندگی شدید در مناطق بالادست سدهای کرخه و دز در شمال خوزستان ستادهای بحران در شهرهای دزفول، اندیمشک، شوشتر و شوش و شهرستان های آبادان و خرمشهر به حالت آماده باش در آمد.
بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابعه شهرستان اهواز است که در شرق اهواز در مسیر ماهشهر، رامشیر و رامهرمز واقع شده است.
این بخش 96 روستا و بیش از 27 هزار نفر جمعیت دارد.
شغل بیشتر ساکنان این بخش کشاورزی و دامپروری است.

9 عضو شورای شهر اهواز نیامدند، جلسه شورا برگزار نشد

اهواز – ایرنا - نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا برگزار نشد.

به گزارش ایرنا یکصد و بیست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که قرار بود ساعت 14 امروز دوشنبه در ساختمان شورای شهر تشکیل شود، به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا برگزار نشد.
سیدمهدی آلبوشوکه، حسین حیدری، هوشنگ شیرمردی، جشمید سلحشور، علی ناصری، جانعلی خورشیدی، غلامرضا سبزعلی، احمد باورساد، مریم ابریشم کار، زیبا صالحپور، آذر زمانپور و ابتسام الباجی حاضران این نشست.
غایبان این نشست نیز حجت الاسلام قربانعلی سعادت نیا، حجت مظفری، هدایت ممبینی، رامی علاسوند، ناجی سواری، حجت الاسلام کاظم سواری، اسکندر زنگنه، عاشور سواری پور و سید جواد رضوی بودند.
حسین حیدری عضو شورای اسلامی شهر اهواز با اعتراض به غیبت اعضا در این جلسه علنی گفت:2.5 سال است که این غیبت ها ادامه دارد و غیبت اعضا باید از سوی هیات رئیسه بررسی شود.
وی افزود: در هر جلسه باید به غیبت جلسه های قبل رسیدگی شود زیرا برای بعضی از اعضا، حضور نیافتن در جلسات عادی شده است.
شورای اسلامی شهر اهواز 21 عضو دارد که شرط تشکیل هر جلسه حضور حداقل 14 عضو است. حضور برخی اعضا در نشست ماه های اخیر با بی نظمی همراه بوده است به طوری که در میانه های جلسه علنی حاضر یا محل را ترک می کنند و یا اینکه در جلسات حضور نمی یابند.
با وجود درخواست برخی از اعضا، هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اهواز تا کنون به غیبت های اعضا رسیدگی نکرده و گزارشی نیز از غیبت های غیرموجه اعضا ارائه نکرده است.

معاون شهردار ارفورت آلمان:تجربه خدمات شهری آلمان در اختیار شهرداری دزفول قرار می گیرد

دزفول - ایرنا - معاون انرژی شهردار ارفورت آلمان از انتقال تجربه 25 ساله خدمات شهری شهر ارفورت آلمان به شهرداری دزفول خبر داد.

پیتر زایس روز سه شنبه در حاشیه کاشت نهال دوستی بین دو شهر دزفول و ارفورت در بوستان خانواده دزفول در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود:پس از آغاز فعالیت شورای عالی گفت و گوی ادیان در شهر ارفورت آلمان به این نتیجه رسیدیم که مردم ایران دارای اشتراک های فرهنگی بی شماری هستند.
وی از تبادل اطلاعات و آموزش در زمینه محیط زیست ، بازیافت ، پسماند و انرژی بین این دو شهر خبر داد و گفت:تلاش می شود تا با تبادل اطلاعات در این زمینه ها بیش از پیش بین دو کشور ایران و آلمان هم افزایی شود.
معاون شهردار شهر ارفورت آلمان ضمن ابراز خرسندی از دعوت شهردار دزفول برای سفر به این شهر تاریخی گفت:25 سال پیش مباحث خدمات شهری شهر ارفورت آلمان مانند وضعیت کنونی دزفول بود که امیدواریم با برقراری این ارتباط بتوانیم تجربه مفید را از طریق این گفتمان که در راستای سومین کاروان صلح نوروز انجام می شود در اختیار شهرداری دزفول قرار دهیم.
این هیات آلمانی پیش از سفر به دزفول با شهرداری همدان نیز تفاهم نامه ای در زمینه محیط زیست ، مدیریت پسماند ، انتقال تجربه ،اشتغال پایدار و کارآموزی امضا کرد.
وی ابراز امیدواری کرد این برنامه ها در قالب گسترده تر در دزفول اجرا شوند.
گروه هشت نفره شامل مدیران شهرداری شهر ارفورت آلمان روز دوشنبه به منظور تبادل فرهنگی و اقتصادی به دزفول سفر کرده و از جاذبه های تاریخی و گردشگری این شهرستان دیدن کردند.

مرحله نهایی لیگ برتر فوتبال نوجوانان کشور در اهواز شروع شد

اهواز - ایرنا - مرحله نهایی مسابقات فوتبال لیگ برتر نوجوانان باشگاه های ایران به میزبانی باشگاه فولاد خوزستان با انجام دو بازی از روز دوشنبه در اهواز آغاز شد.

به گزارش ایرنا در نخستین بازی تیم فوتبال نوجوانان پدیده ساری موفق شد تیم فوتبال نوجوانان ملوان بندر انزلی با نتیجه دو بر صفر شکست دهد و در دومین بازی تیم فوتبال نوجوانان فولاد خوزستان در برابر تیم فوتبال نوجوانان مقاومت تهران قرارگرفت و توانست این تیم را با نتیجه سه بر صفر شکست دهد.
این بازیها سه شنبه با دیدار مقاومت تهران با تیم پدیده ساری و فولاد خوزستان با تیم ملوان بندر انزلی در زمین اختصاصی فولاد پیگیری می شود.
فولاد خوزستان فصل گذشته قهرمان این رقابت ها شده بود.
7160/6065

انتهای پیام /*

قابل توجه مردان خوزستانی

فضای سبز عمر زنان را افزایش می دهد

تهران - ایرنا - مطالعات اخیر نشان می دهد، زندگی در پیرامون فضای سبز سبب طول عمر افراد، به ویژه زنان می شود.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، مطالعات موسسه ملی علوم بهداشت محیط زیست نشان می دهد، میزان مرگ و میر زنانی که در اطراف محیط زندگی خود فضای سبز، شامل پوشش گیاهی، درختکاری، گل کاری و سبزی کاری دارند، 12درصد کمتر از زنانی است که از این فضای سبز بی بهره اند.
این مطالعه نشان می دهد تفاوت اساسی در میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های کلیوی، بیماری های تنفسی و سرطان، بین زنانی که در حواشی فضای سبز زندگی می کنند و افرادی که از این فضا ها دور هستند، وجود دارد.
در ادامه این مطالعه آمده است: این افراد سلامت روانی بیشتری دارند و بهتر می توانند تعامل اجتماعی برقرار کنند. علاوه بر این موارد، فعالیت فیزیکی و کاهش آلودگی هوا نیز نقش موثری در این آمار دارد.
این مطالعه تاثیر پوشش گیاهی محل زندگی و نقش آن بر میزان سلامت را بیش از پیش تایید می کند.
متخصصان به همه افراد به ویژه زنان توصیه می کنند که ساعاتی از روز را به پیاده روی در فضای سبز اختصاص دهند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Environmental Health Perspectives منتشر شده است.

استاندار خوزستان جاده امید در شهرستان هفتکل را افتتاح کرد

راهسازی
شناسهٔ خبر: 3602796 -
اهواز - استاندار خوزستان ضمن بازدید از شهرستان هفتکل جاده امید محور اهواز - هفتکل- ایذه در شهرستان هفتکل را افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار خوزستان صبح سه شنبه با حضور در شهرستان هفتکل به منظور افتتاح پروژه های محور مواصلاتی اهواز به دهدز جاده امید محور اهواز - هفتکل- ایذه در شهرستان هفتکل را افتتاح کرد.

معاون ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف از افتتاح جاده امید استفاده از جاده هفتکل برای اهواز به ایذه بود که این جاده را از وسط شهر رد کردیم و قرار شد تا زمان احداث یک جاده کمربندی به طول سه تا چهار کیلومتر، از این جاده برای تردد استفاده شود.

مراد مهری ادامه داد: در شرق شهر هفتکل یک جاده کمربندی وجود دارد که دور از شهر بوده و از نعمت ترافیک و حمل و نقل برخوردار نیست به همین خاطر  مسیر جاده ای برای رفتن به ایذه را از این شهر رد کردیم.

وی عنوان کرد: از نمره یک تا هفتکل ۶ کیلومتر و خروجی هفتکل به مسجدسلیمان هم هفت کیلومتر است که در نظر داریم تمام این مسیر را چهارخطه کنیم.

معاون ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی خوزستان تصریح کرد: قرار بر این است تمام نواقص موجود در شهر هفتکل و مسیرها را برطرف کرده و نیازهای ترافیکی لازم را هم ایجاد کنیم.

آمار بیکاری ماهشهر شایسته قطب پتروشیمی کشور نیست

بیکاری
شناسهٔ خبر: 3602894 -
ماهشهر - فرماندار ماهشهر گفت: بیش از ١٦ هزار نفر در شهرستان ماهشهر جویای شغل هستند که این آمار شایسته قطب پتروشیمی کشور نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور قمر صبح سه شنبه در اولین نشست تخصصی توسعه و اشتغال در سال ٩٥ در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر اظهار کرد: جمعیت فعلی شهرستان ماهشهر ٢٨٧ هزار نفر است که در این زمان بیش از ١٦ هزار نفر در این شهرستان جویای شغل هستند که این آمار شایسته قطب پتروشیمی کشور نیست و با استفاده از  ظرفیت های موجود در شهرستان می توان همه این جمعیت جویای کار را شاغل کرد.

وی افزود: کل گردش مالی استان ١٢ هزار میلیارد تومان است که حدود هفت میلیارد این میزان مربوط به صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر است.

فرماندار ماهشهر عنوان کرد: یک کمیته توسعه و سرمایه گذاری در شهرستان فعال شده و ما به دنبال این هستیم تا بخش خصوصی را وارد استان کنیم.

قمر بیان کرد: خوشبختانه پس از برجام فضای التهاب و نگرانی برای سرمایه گذاری در استان کاهش یافته است. ظرفیت های موجود در زمینه اشتغال باید به بالفعل تبدیل شود. در همین راستا بروکراسی اداری باید کاهش یابد. قوانین دست و پاگیر سرمایه گذار را نا امید می کند.

وی گفت: سپرده های سرمایه گذاری خوزستان که اعتبار فراوانی است به حساب بانک های کشوری ارسال می شود در صورتی که اگر تنها یک سوم این میزان به بانک های استانی واگذار شود تسهیلات ارزان و مناسب به منظور افزایش فرصت های سرمایه گذاری فراهم می شود.

بندر ماهشهر ۴۴ درصد ظرفیت اسمی ۵۷ مجتمع پتروشیمی کشور را داراست

همچنین در این مراسم عبدالرضا زرگر مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از سال ٧٦ شروع به فعالیت کرده و مساحت فعلی این منطقه پس از الحاق مناطق جدید بیش از دو هزار هکتار افزایش یافته است.

وی افزود: در این زمان ٥٧ مجتمع پتروشیمی در کل کشور در حال فعالیت هستند که مجتمع های بندر ماهشهر ٤٤ درصد ظرفیت اسمی کل این میزان را تشکیل می دهند.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر عنوان کرد: ١٨ واحد عمده پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در حال فعالیت هستند و از بدو فعالیت تاکنون نیز ١٢٥ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این منطقه صورت گرفته و ٢٤ هزار میلیارد ریال نیز در زمینه طرح در دست اجرا، هزینه شده است.

زرگر گفت: از مجموع ١٥٠ شرکت مستقر در منطقه ١٢ مورد در زمینه صنایع بالادستی، ١٥ مورد میان دستی و ١٢٩ مورد در قالب شرکت های صنایع پایین دستی در حال فعالیت بوده و در این زمان ٢٧ هزار و ٣٠٠ نفر در منطقه شاغل هستند.

لب کارون دیگر گلبارون نمی شود

تفریح در کنار رودخانه کارون
شناسهٔ خبر: 3599725 -
اهواز - سیلاب بهاری باعث شد تا روستا و پارک‌هایی که در حریم سیلابی رودخانه دز بودند به زیر آب بروند و بیش از ۲۰ روستای مسیر دز و کارون نیز تخلیه شوند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - قاسم منصور آل کثیر: دوستداران محیط زیست معتقدند اگر به قوانین طبیعت گردن نهاده و از آن پیروی کنیم سیل ها همواره نعمت خواهند بود و نه نغمت. کافی است حریم سیلابی رودخانه ها را در طراحی سکونتگاه های شهری، صنعتی و تجاری رعایت کرده و اجازه تخریب پوشش های گیاهی در بالا دست البرز و زاگرس را ندهیم. پر آب شدن بهارانه رودهای خوزستان سیل نیست. این حق آبه طبیعی رودخانه کارون و دز و... است که به خاطر تجاوز به حریم رودخانه و از بین رفتن نصف حجم آن، آب به حالت سیلاب جلوه می دهد.

به باور فعالان اجتماعی خوزستان مدیریت نامناسب آب که باعث زیر آب رفتن برخی روستاهای در حریم رودها شد دردسرهایی را نیز به همراه داشت. نماینده مردم دزفول نیز معتقد است مشکلات پیش آمده نتیجه بی تدبیری مسئولان سد دز بوده و مقصر اصلی وزارت نیرو است و باز کردن دریچه ها می بایست از روزهای قبل تر صورت می گرفت.

بالاخره دیر یا به موقع، دریچه های سد باز شدند و پس از زیر آب رفتن پارک «علی کله» و تخریب ساخت های گردشگری دزفول اهالی بیش از ۱۳ روستای بخش شاوور و مرکزی شهرستان شوش منازل خود را تخلیه کردند. سه رود شاوور، دز و کرخه از شهرستان شوش می گذرند که تنها رودخانه دز طغیان کرد و باعث شد اهالی هشت روستا در بخش شاوور و پنج روستای بخش مرکزی شوش خانه‌های خود را یک شبه تخلیه کنند و جمعیت ۱۳ روستا که دستور تخلیه آنان صادر شد به روستاهای همجوار منتقل شود.

در ۱۰ کیلومتری مسیر شوش به سمت دزفول پلی به نام «حمید آباد» وجود دارد که از زیر آن رود دز که به عنوان مرز میان دزفول و شوش است، می گذرد. به علت بالا رفتن آب این رودخانه پل به صورت موقت توسط ماموران راهداری بسته شد. ماموران راهداری گفتند باز شدن دریچه های اضطراری سد دز در شمال خوزستان سبب بالا آمدن آب رودخانه دز شده که برای رعایت ایمنی راه را می بندیم و مسیر شوش به دزفول یک شب بسته ماند و روز بعد باز شد.

گفته می شود ورودی آب به دریاچه سد دز به هشت هزار متر مکعب در ثانیه رسیده که در طول عمر ۵۰ ساله سد دز بی سابقه است.

در قسمت غربی این رودخانه، شهرک «پیروزی» و شهرک «جابر انصاری» از توابع شهرستان دزفول وجود دارند که به گفته منابع محلی اهالی این دو روستا به دلیل سرازیر شدن آب به این روستاها خانه های خود را تخلیه کردند. امتداد رود دز به سمت جنوب به روستای «سید محمد تفاخ» می رسد که ساکنان این روستا نیز خانه های خود را ترک و به شوش منتقل شدند.

در کنار روستای «سید محمد تفاخ» منازل شرکت قند وجود دارند که گفته می شود خطر کمتری آنها را تهدید می کند اما کمی پایین تر از این منازل روستای «فارنیه یا شیخ حسن» نیز در خطر سیل گرفتگی قرار گرفتند.

رودخانه دز در شهر حر (بیت چریم) نیز بالا آمد به طوری که پارک ساحلی این شهر را به زیر آب برد. مسیر این شهر به سمت منطقه هفت تپه نیز یک شبانه روز مسدود شد.

آب رودخانه وارد خانه‌های روستای «آلبوحمدان» نیز شد و به گفته مسئولان، این روستا بیشترین خسارات را متحمل شد به طوری که روز بعد از سیلاب، وزیر نیرو از نزدیک از این روستا بازدید و با اهالی آنجا گفتگو کرد. اهالی روستای «حویش نیس» نیز طی گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کردند مزارع این روستا به زیر آب رفته و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به صورت حضوری از ساکنان اطراف رودها در مجموعه روستاهای آهودشت خواست تا حاشیه روخانه را تخلیه کنند.

مردم بی آب و زمین های زیرِ آب

جاسم احمدی از ساکنان روستای میان آب شوش نیز می گوید: با اینکه رودخانه در حال برگشتن به حالت عادی خود است اما همچنان چاه های آب شیرینی که از آنها برای آب شرب روستا استفاده می کنیم زیر سیلاب است.

جاسم که بارها سعی کرده مشکلات روستایشان را به اطلاع مسئولان برساند، عنوان می کند: مردم سه روستای «سید باقر»، «علی ضغیر» و «گطش» از این چاه استفاده می کنند و مسجد روستا نیز لحظاتی پیش از طریق بلندگو اعلام کرد «آب شرب نیست و به فکر خودتان باشید».

اقتصاد شهرستان شوش مبتنی بر کشاورزی است که بارندگی های اخیر باعث آسیب شدید به جامعه کشاورزی این شهرستان شد. هنوز میزان ضرر کشاورزی توسط سازمان های مربوطه و ستاد بحران اعلام نشده است اما شواهد حاکی از متضرر شدن بسیاری از کشاورزان مسیر دز است.

فرحان خنیفر یکی از روستاییان شوش ضمن ابراز نارضایتی از مسئولان محلی به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه مردم ما نسبت به رسانه های دولتی بی اعتماد شدند و هر چقدر هشدار و خبر داده شود کسی باور نمی کند. اما در این مورد خاص روابط عمومی فرمانداری شوش کمترین ارتباط را با مردم روستایی داشت و ما از وضعیت روستایمان در چند ساعت آینده خبر نداشتیم. مثلا برق روستای ما در «بیت اسماعیل غانم» می آمد و می رفت و همینطور در شهر «شاوور».

فرحان افزود: در چنین شرایطی باید کانال های ارتباطی با مسئولان بیشتر شود تا بتوانیم در کمترین زمان مشکلات منطقه را به آنها برسانیم که متاسفانه ارتباط دو سویه خوبی وجود نداشت و همه به شیوه سنتی و از آشنایان خود در ادارات از وضعیت شهرستان مطلع می شویم.

رود کرخه از دیگر رودهایی است که از شهرستان شوش عبور می کند. خوشبختانه خطر بالا آمدن آب در این رودخانه پیش بینی نشده است. مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه نیز اعلام کرد که در اثر بارندگی شدید در بالادست سد کرخه حداکثر آب ورودی به این سد تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه بوده است اما شرایط آب مخزن به حالت اضطراری یا نیاز به رهاسازی نرسیده است.

رود شاوور سومین رودی که در شوش جاری است و خبری مبنی بر بالا آمدن این رودخانه به اطلاع ما نرسیده است.

روز دگر، جای دگر

سیلاب بهاری پس از گذر از دزفول و شوش، روز بعد به اهواز و شوشتر می رسد. سیلاب های ناشی از طغیان رودخانه کارون پس از رسیدن به اهواز، تنها اهالی چند روستای این شهرستان را با سیلاب درگیر کرد و برق هشت روستا قطع شد.

سیلاب به شوشتر نیز رسید.

سیلاب نعمت است/ باز کنید راه را

برگردیم به سخنان فعالان محیط زیست. محمد درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در کانال تلگرامی خود در خصوص سیلاب در خوزستان نوشت: بررسی بستر آبرفتی رودخانه کارون در پایین دست دزفول نشان از عبور حجمی از آب تا حدود ۱۵ هزار متر مکعب در ثانیه را تایید می کند اما متاسفانه به دلیل نبود لایروبی بستر رودخانه های اصلی خوزستان و نیز ساخت و سازهای غیر مجاز در اطراف رودخانه و کاهش عرض بستر، شاهد سیلی ویرانگر از سمت دزفول به سوی دشت خوزستان بودیم.

در ادامه این یادداشت آمده است: افزون بر این وضعیت دیگر رودخانه های اصلی منتهی به دشت خوزستان نیز کم و بیش در شرایطی مشابه قرار داشته و در تمامی آنها جریان شکلاتی در حال عبور است. جریانی که تا نیم قرن پیش پیوسته در حال رخ دادن بود و اصولا دلیل وجود جلگه های حاصلخیز ایران در منطقه خوزستان و... از موهبت رخداد سیل هایی شکلاتی و مملو از مواد غذایی در رودخانه های کارون، کرخه، جراحی، زهره و... بوده است. رودخانه هایی که اینک سالهاست فقط اندکی آب زلال و یا شور و متاثر از پسابی بی کیفیت را درخود حرکت می دهد.

درویش در این یادداشت تاکید کرد: باید بپذیریم سیل خوزستان نه تنها می تواند اراضی شور این جلگه را آبشویی کرده و مواد حاصلخیز فراوانی به آن تزریق کند بلکه با ورود به خلیج فارس می تواند جریان پس رونده حاکم در مصب ورودی به خلیج فارس تا خورموسی را متحول کرده و میزان تخم ریزی ماهی ها را به شکل محسوسی افزایش دهد.

استاندارخوزستان تهدید کرد/مرزشلمچه را ازمجموعه استان خارج می‌کنیم

نمای هوایی از مرز شلمچه
شناسهٔ خبر: 3600305 -
خرمشهر - استاندار خوزستان تهدید کرد اگر دستگاه «ایکس ری» در مرز شلمچه تا مدت زمان تعیین شده نصب نشود، اجازه عبور کامیون ها از این مرز داده نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ریاست استاندار خوزستان در سالن جلسات اداره کل بندر و دریانوری خرمشهر برگزار شد.

امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان، قدرت الله دهقان معاون سیاسی انتظامی استاندار خوزستان، ولی اله حیاتی فرماندار ویژه خرمشهر، محمد رضا جعفری ناظر گمرکات، عبدالله نظر پور فرمانده مرزبانی استان، صدیقی مدیر کل پایانه های خوزستان، و برخی مسئولان شهری و استانی نیز در این جلسه شرکت داشتند.

استاندار خوزستان در این جلسه با تاکید بر لزوم تامین امنیت در مرزها، تهیه دستگاه های «ایکس ری» را یک الزام خواد و گفت: دستگاه ها مرتبط باید از لحاظ فنی حداقل زمان لازم برای اجرای مناقصه، ارزیابی فنی، نصب و عملیاتی شدن را اعلام کنند.

عبدالحسن مقتدایی تعیین این زمان را از مصوبات لازم اجرای این کمیسیون خواند و در ادامه اظهار کرد: بعد از پایان مدت زمانی تعیین شده، موضوع را در جلسه شورای تامین استان مطرح کرده و به تمام دستگاه های ذیربط ابلاغ می شود که اگر دستگاه های ایکس ری(XR) در مرز شلمچه نصب نشده باشد، خودروهای حامل بار به این سمت هدایت نشوند و ما این مرز را از مجموعه استانی خارج می کنیم.

 استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه هزینه های تهیه دستگاه های ایکس ری از محل درآمدهای استانی نخواهد بود، توضیح داد: مرزها و پایانه ها مقوله های ملی هستند و خدمات ملی که ارائه می کنیم باید از محل درآمدهای ملی تهیه شود.

وی اظهار کرد: هیچ بخشی از این هزینه از استان نخواهد بود هزینه دیگری نداریم که صرف امور اقتصادی کنیم و از هزینه دیگر همچون مدارس داخل چادر خرج مقاصد اقتصادی نخواهد شد.

مقتدایی در ادامه با اشاره به وضعیت امنیتی حاکم در عراق عنوان کرد: بخش عمده امنیت کالاهای وارداتی در آن سوی مرزها هزینه می شود و هزینه های انجام شده به مراتب بیشتر از هزینه های مورد نیاز برای تهیه تجهیزات در این سوی مرز است.

وی صیانت از امنیت سازمان های متمول و پول ساز را نیز یک ضرورت دانست و تامین نیازهای نرم افزاری، سخت افزاری، تجهیزات و نظارت و همچنین توجه به شرایط خاص منطقه را لازمه صیانت از سازمان ها و افراد درون این سازمان ها دانست.

استاندار خوزستان در ادامه با یادآوری شرایط خاص حاکم بر مناطق آزاد اظهار کرد: در امور مرتبط با حفظ امنیت ملی از جمله ورود مواد مخدر و سلاح با جدیت بیشتر برخورد خواهد شد چرا که شرایط منطقه احتیاط بیشتر را می طلبد.

مقتدایی همچنین بر لزوم توجه به وضعیت مرزنشینان به عنوان مرزداران بدون سلاح و مجموعه فعال در بدنه اقتصادی تاکید کرد.

حذف مشکل خرید ایکس ری با لغو تحریم ها

ناظر گمرکات خوزستان نیز در این جلسه به تجهیز دو مرز  شلمچه و چذابه به دستگاه های ایکس ری اشاره و عنوان کرد: در مرز چذابه دو دستگاه ایکس ری چمدانی فراهم و فعال شده در شلمچه نیز دو دستگاه فعال وجود دارد که پس از پیگری یک دستگاه دیگر از آستارا به این مرز ارسال شد که ما خواستار حداقل دو دستگاه دیگر بودیم.

محمدرضا جعفری افزود: در خصوص دستگاه ایکس ری کامیونی نیز پیگیری هایی از سوی سازمان  منطقه آزاد اروند با گمرکات کل کشور انجام شده و مراحل مناقصه نیز انجام شده است.

ناظر گمرکات خوزستان تحریم ها عاملی برای تهیه نکردن این دستگاه طرف این مدت بر شمرد و توضیح داد: ایرادی که از لحاظ فنی در راستای تهیه این دستگاه ها بوده امکان تهیه تنها از کشور چین بود که این مشکل رفع شده است.

وی افزود: با توجه به رفع مشکلات و با انجام پیگیری ها از سوی استان و ستاد مرکزی این دستگاه حداقل برای خرمشهر و شلمچه فراهم می شود.

دستگاه های ایکس ری مرزها قدیمی است

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان نیز در این جلسه دستگاه های ایکس ری موجود در دو مرز شلمچه و چذابه را قدیمی خواند و گفت: دستگاه های ایکس ری چمدانی، دستگاه های قدیمی و حجیمی هستند که زیبنده دو مرز شلمچه و چذابه نیست.

مسعود صدیقی اظهار کرد: نیاز است از دستگاه های مدرن و پیشرفته ای استفاده شود.

وی از ایجاد مسیر ورود کامیون های عراقی در مرز شلمچه خبر داد و توضیح داد: با جدا سازی سالن مسافری از تجاری دروازه جدید ایجاد کردیم که امکان عبور کامیون های عراقی فراهم شود.

صدیقی اجرای عملیات تجاری از داخل پایانه مرزی را نیازمند هماهنگی با دستگاه هایی مستقر مرز دانست.

حسین چراغی کوتیانی نماینده سازمان منطقه آزاد اروند در این جلسه از پایان روند پیش از مناقصه دو دستگاه ایکس ری مسافری و یک دستگاه ایکس ری کامیونی با مبلغ ۷۴ میلیارد و ۴۳ میلیون تومان و انجام این مناقصه در هفته آینده خبر داد.

فرمانده مرزبانی استان نیز از طولانی شدن روند تهیه دستگاه های ایکس ری ابراز گلایمندی کرد و همچنین خواستار ایجاد مدیریت واحد در مرز شلمچه و تعیین تکلیف پاسگاه پست کنترلی هنگ مرزی در این مرز شد.  

عوامل درگیری و تیراندازی در اندیمشک شناسایی شدند

خبرگزاری فارس: عوامل درگیری و تیراندازی در اندیمشک شناسایی شدند

دادستان عمومی و انقلاب اندیمشک گفت: عوامل درگیری و تیراندازی امروز در یکی از مناطق این شهر شناسایی شده و هم‌اکنون آرامش در منطقه برقرار است.

صادق جعفری‌چگنی امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اندیمشک اظهار کرد: عوامل درگیری و تیراندازی امروز در منطقه بهارستان این شهر شناسایی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.وی افزود: به دنبال درگیری بین چند خانواده و استفاده از اسلحه شکاری یک نفر کشته و پنج نفر مجروح شدند.

دادستان عمومی و انقلاب اندیمشک با تکذیب افزایش تعداد کشته‌شدگان این حادثه تصریح کرد: تعدادی از افراد حاضر در این درگیری نیز از سوی پلیس بازداشت شده‌اند.حعفری‌چگنی با بیان اینکه هم‌اکنون پلیس در منطقه حضور داشته و آرامش در این منطقه از شهر برقرار است خاطر نشان کرد: تحقیقات در خصوص این درگیری و عوامل آن از سوی دستگاه قضایی و پلیس آغاز شده است.

این مسئول قضایی در پایان با هشدار به مخلان نظم و امنیت شهروندان،بیان کرد: دستگاه قضایی به شدت با برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی جامعه برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.

«علی آقاجری» سرمربی تیم ملی اواسپرت ایران شد

خبرگزاری فارس: «علی آقاجری» سرمربی تیم ملی اواسپرت ایران شد

بازیکن و مربی اواسپرت خوزستان به عنوان سرمربی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در این رشته انتخاب شد.


به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، یک خوزستانی به عنوان مربی و بازیکن تیم ملی اواسپرت برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا انتخاب شد.
در همین زمینه، «علی آقاجری» از خوزستان به عنوان مربی و بازیکن، تیم‌ملی ایران را در رقابت‌های قهرمانی آسیا هدایت خواهد کرد.
این مسابقات در دو رده سنی جوانان و بزرگسالان آقایان و بانوان برگزار می‌شود که 70 درصد اعضای تیم ملی از استان خوزستان تیم ملی ایران را همراهی می‌کنند.بر اساس این گزارش، رقابت‌های قهرمانی آسیا از 30 اردیبهشت‌ماه تا چهارم خردادماه به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد.

    


چرا امام علی(ع) را حیدر کرار می‌نامند؟

«حیدر کرار» یکی از القاب حضرت امیرالمؤمنین، علی(ع) است که پیامبر اکرم(ص) در جنگ خیبر ایشان را بدین نام خواند.
 به گزارش مشرق، در برخی روایات یکی از نام‌های امام علی(ع) «حیدر» معرفی شده است. یکی از آن روایات، روایتی است که داستان جنگ خیبر را نقل می‌کند. بر اساس این روایت امام علی(ع) هنگام مواجهه با مرحب (پهلوان یهودیان خیبر) خود را به نام «حیدر» معرفی می‌کند.[1] البته ذکر چنین لقبی برای حضرتشان اختصاص به این مورد ندارد؛ در موارد دیگری نیز تصریح به این نام شده است.[2]

به نظر می‌رسد «حیدر» یکی از نام‌های تقریباً مشهور امام علی است. شاهد این مدعا این است که بسیاری از فرهنگ نویسان زبان عربی نیز تصریح می‌کنند که «حیدر» یا «حیدره» یکی از نام‌های امام علی(ع) است.[3]

معنای حیدر

در زبان عربی حیدر به معنای «شیر»(نماد شجاعت و شکست ناپذیری) است. البته با این توضیح که از ویژگی‌های زبان عربی آن است که برای یک چیز به لحاظ ویژگی‌های مختلف نام‌های متعدد قرار می‌دهد. در مورد علت نام‌گذاری شیر به حیدر دو نظریه مطرح کرده‌اند؛ یک این‌که شیر را به جهت داشتن مقام فرمانروایی و سلطنت «حیدر» می‌گویند. دلیل دیگر نامیدن شیر به حیدر؛ این است دارای گردنی کلفت و دست (ساعد و بازوی) قوی است. به همین جهت به جوانی که دارای بدنی پر و محکم و قدرتی سترک باشد جوان حادر می‌گویند.[4]

البته بعضی نیز در مورد معنای حیدر می‌گویند حیدر به معنای دور اندیش و کسی است که در ظرافت‌ها و نکته‌های دقیق امور و کارها اندیشه می‌کند.[5]

صفت کرار

«کرار» به معنای کسی است که در هنگام جنگ، پی در پی و بسیار حمله کند.[6] این وصف و لقب یکی از القابی است که پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) داده است. خلاصه داستان به این صورت است که پیامبر اکرم(ص) پس از این‌که چند فرمانده برای گشایش قلعه خیبر تعیین نمودند و همه آنها بدون این‌که موفقیتی به دست آورند عقب نشینی کردند، فرمودند: «فردا مردى همانند خودم را به سوی ایشان [یهود خیبر] مى‌‏فرستم که هم او؛ خدا و رسولش را دوست مى‌‏دارد، و هم خدا و رسولش او را دوست مى‌‏دارند. او حمله‏کننده‌‏اى بى‌‏گریز (کرار غیر فرار) است، و باز نگردد تا آن‌که خدا فتح و پیروزى را به وى ارزانى دارد». پیامبر اسلام پیش از اعزام، نوید فتح و پیروزى داد، پس یاران آن‌حضرت در پى این کلام [براى آن‌که انتخاب شوند] گردن کشیدند، و چون فردا شد، رسول خدا(ص) على را فراخوانده و به سوی یهودیان خیبر فرستاد، پس على(ع) را بدین فضیلت برگزید و او را «حیدر کرّار» «حمله ‏کننده‌‏اى بى‌‏گریز» نامید.[7]    
 
پی نوشت ها:

[1]. خلاصه جریان این‌گونه است: مرحب یهودى، مردى شجاع و بلند قد بود و هیچ کسى نمى‏‌توانست در برابر او ایستادگى کند. دایه‌‏اى داشت که کتاب‌هاى گذشتگان را بر او مى‌‏خواند و مى‏‌گفت: هر کس مقابل تو قرار گرفت با او جنگ کن مگر کسى که اسمش حیدر است. اگر در مقابل او مقاومت کنى، به هلاکت مى‌‏رسى. در جنگ خیبر، وقتى که مردم از مقابله با دشمن عاجز شدند، به پیامبر(ص) شکایت بردند و از حضرتش تقاضا کردند تا على(ع) را به مصاف دشمن بفرستد. چشم على درد مى‌‏کرد. پیامبر اکرم در چشم ایشان از آب دهان مبارکش انداخت، خوب شد. سپس فرمود: «یا على! شرّ مرحب را از ما دفع کن».
وقتى که على(ع) به طرف او رفت، مرحب نیز با سرعت به طرف آن‌حضرت آمد و هیچ اعتنایى نکرد و گفت: «من کسى هستم که مادرم مرا مرحب نامیده است». على نیز فرمود: «و من کسى هستم که مادرم مرا حیدر نامیده است». وقتى که مرحب، این سخن را شنید به خاطر آورد آنچه را که از دایه‌‏اش شنیده بود؛ لذا فرار کرد. (دایه‏اش گفته بود: با کسى که اسمش حیدر است جنگ نکن و الا کشته خواهى شد). ابلیس به صورت انسانى جلو او را گرفت و گفت: کجا فرار مى‌‏کنى؟ گفت: به من گفته شده که از حیدر بترسم‏. ابلیس گفت: حیدر که تنها این شخص نیست و حیدر نام در دنیا زیاد است، بر گرد شاید او را بکشى و اگر او را بکشى سرور قومت مى‏‌شوى و من نیز پشتیبان تو هستم. مرحب برگشت و در اندک زمانى، على(ع) او را کشت. ر. ک:  مفید، محمد بن محمد، الإرشاد للمفید، ترجمه، ساعدى خراسانى، محمد باقر، ص 113، تهران، اسلامیه، چاپ اول، 1380ش. قطب الدین راوندى، سعید بن هبة الله، محرمى، غلام حسن، جلوه‌‏هاى اعجاز معصومین علیهم السلام (ترجمه الخرائج و الجرائج)، ص 176، قم، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، 1378ش.
 .[2] ر. ک: ابن شاذان قمى، أبو الفضل شاذان بن جبرئیل، الفضائل، ص 170، قم، رضى، چاپ دوم، 1363ش.
[3]. «الحَیْدَرَةُ: من أَسْمَاءِ الأسَدِ، و به سُمِّیَ عَلیُّ بنُ أبی طالبٍ- رضی اللَّه عنه- حَیْدَرَةَ». صاحب بن عباد، إسماعیل بن عباد، المحیط فی اللغة، ج 3، ص 36، بیروت، عالم الکتاب، چاپ اول، 1414ق. ابن منظور نیز در لسان العرب تصریح می‌کند یکی از نام‌های امام علی(ع) حیدر بوده است. ابن منظور، لسان العرب، ج ۳، ص ۲۶۱، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق.
[4]. الحَادُورُ، و الحَیْدَرُ، و الحَیْدَرَةُ: الأَسَدُ. و من مجازِهِ: رماهُ اللّهُ‏ بِالْحَیْدَرَةِ، أی بالهَلَکَةِ و بالدّاهیةِ الشّدیدةِ، کأنّها [الأسد فی شدّتها] الحَیْدَرَةُ: الأَسد؛ قال: و السَّنْدَرَةُ مکیال کبیر؛ و قال ابن الأَعرابی: الحَیْدَرَة فی الأُسْدِ مثل المَلِکِ فی الناس؛ قال أَبو العباس: یعنی لغلظ عنقه و قوّة ساعدیه؛ و منه غلام‏ حادر إِذا کان ممتلئ البدن شدید البطش؛ قال و الیاء و الهاء زائدتان. ر. ک: لسان العرب، ماده «حدر».
[5]. قَالَ جَابِرٌ الْجُعْفِیُ‏ الْحَیْدَرُ هُوَ الْحَازِمُ النَّظَّارُ فِی دَقَائِقِ الْأَشْیَاءِ. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام(لابن شهرآشوب)، ج ‏3، ص 110، قم، علامه، چاپ: اول، 1379ق.  
[6]. سیاح، احمد، فرهنگ جامع، ماده «کرر».
 [7]. ابن شعبه، حسن بن على، تحف العقول، ترجمه، جعفرى، بهراد، ص 341، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1381ش.

منبع: اسلام کوئست

هفت شهر برتر گردشگری نوروزی و هفت شهر تقدیرشده را بشناسید

هفت شهر برتر در ایام نوروز شهرهای مشهد، اصفهان، ساری، خرم آباد ، نیشابور، مریوان و رامسر انتخاب شدند.عصرایران - سازمان میراث فرهنگی هفت شهر برتر گردشگری نوروزی و هفت شهر تقدیرشده را معرفی کرد.
در نشست ستادمرکزی هماهنگی خدمات سفر هفت شهر برتر گردشگری در ایام نوروز معرفی شذند.
نهمین نشست ستادمرکزی هماهنگی خدمات سفر باحضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و  رئیس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، نمایندگانی از نیروی انتظامی و وزارت کشو و اعضای ستاد سفر به میزبانی وزارت آموزش و پرورش  در اردوگاه شهید باهنرتهران برگزار شد.

مرتضی رحمانی موحد معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری در این نشست گفت: هرکاری که برای اولین باربه مرحله انجام می رسد نیازمند تجربه هست و دردوره های بعدی تکمیل تر خواهد شد.
وی هفت شهر برتردرایام نوروز را شهرهای مشهد، اصفهان، ساری، خرم آباد ، نیشابور، مریوان ، رامسرنام برد و هفت شهر تبریز، شیراز، ایلام، سنندج، مراغه، آبادان، بانه را نیز قابل تقدیر دانست.ستادمرکزی هماهنگی خدمات  سفر به استناد مصوبه 8 بهمن 1392 هیات وزیران به منظور توسعه گردشگری داخلی و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران و گردشگران و همچنین مدیریت یکپارچه، سیاستگزاری، برنامه ریزی ، سازماندهی و نظارت بر انجام فعالیت­ های سفر در ابتدا مرکب از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دادگستری(تعزیرات)، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی،جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران(امداد و نجات) و سازمان صدا و سیما با شرح وظایف مشخص تشکیل شد. بعدها نهادهای دیگری به این ستاد اضافه شدند.

جای سوال است چه ملاک ها و معیارهایی در انتخاب این هفت شهر بررسی و لحاظ شده است. امید است این انتخاب ها و تشویق ها باعث رونق هر چه بیشتر گردشگری و بهبود کیفی خدمات مرتبط با صنعت گردشگری کشورمان شود.

چرا امام علی(ع) را حیدر کرار می‌نامند؟

«حیدر کرار» یکی از القاب حضرت امیرالمؤمنین، علی(ع) است که پیامبر اکرم(ص) در جنگ خیبر ایشان را بدین نام خواند.
 به گزارش مشرق، در برخی روایات یکی از نام‌های امام علی(ع) «حیدر» معرفی شده است. یکی از آن روایات، روایتی است که داستان جنگ خیبر را نقل می‌کند. بر اساس این روایت امام علی(ع) هنگام مواجهه با مرحب (پهلوان یهودیان خیبر) خود را به نام «حیدر» معرفی می‌کند.[1] البته ذکر چنین لقبی برای حضرتشان اختصاص به این مورد ندارد؛ در موارد دیگری نیز تصریح به این نام شده است.[2]

به نظر می‌رسد «حیدر» یکی از نام‌های تقریباً مشهور امام علی است. شاهد این مدعا این است که بسیاری از فرهنگ نویسان زبان عربی نیز تصریح می‌کنند که «حیدر» یا «حیدره» یکی از نام‌های امام علی(ع) است.[3]

معنای حیدر

در زبان عربی حیدر به معنای «شیر»(نماد شجاعت و شکست ناپذیری) است. البته با این توضیح که از ویژگی‌های زبان عربی آن است که برای یک چیز به لحاظ ویژگی‌های مختلف نام‌های متعدد قرار می‌دهد. در مورد علت نام‌گذاری شیر به حیدر دو نظریه مطرح کرده‌اند؛ یک این‌که شیر را به جهت داشتن مقام فرمانروایی و سلطنت «حیدر» می‌گویند. دلیل دیگر نامیدن شیر به حیدر؛ این است دارای گردنی کلفت و دست (ساعد و بازوی) قوی است. به همین جهت به جوانی که دارای بدنی پر و محکم و قدرتی سترک باشد جوان حادر می‌گویند.[4]

البته بعضی نیز در مورد معنای حیدر می‌گویند حیدر به معنای دور اندیش و کسی است که در ظرافت‌ها و نکته‌های دقیق امور و کارها اندیشه می‌کند.[5]

صفت کرار

«کرار» به معنای کسی است که در هنگام جنگ، پی در پی و بسیار حمله کند.[6] این وصف و لقب یکی از القابی است که پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) داده است. خلاصه داستان به این صورت است که پیامبر اکرم(ص) پس از این‌که چند فرمانده برای گشایش قلعه خیبر تعیین نمودند و همه آنها بدون این‌که موفقیتی به دست آورند عقب نشینی کردند، فرمودند: «فردا مردى همانند خودم را به سوی ایشان [یهود خیبر] مى‌‏فرستم که هم او؛ خدا و رسولش را دوست مى‌‏دارد، و هم خدا و رسولش او را دوست مى‌‏دارند. او حمله‏کننده‌‏اى بى‌‏گریز (کرار غیر فرار) است، و باز نگردد تا آن‌که خدا فتح و پیروزى را به وى ارزانى دارد». پیامبر اسلام پیش از اعزام، نوید فتح و پیروزى داد، پس یاران آن‌حضرت در پى این کلام [براى آن‌که انتخاب شوند] گردن کشیدند، و چون فردا شد، رسول خدا(ص) على را فراخوانده و به سوی یهودیان خیبر فرستاد، پس على(ع) را بدین فضیلت برگزید و او را «حیدر کرّار» «حمله ‏کننده‌‏اى بى‌‏گریز» نامید.[7]    
 
پی نوشت ها:

[1]. خلاصه جریان این‌گونه است: مرحب یهودى، مردى شجاع و بلند قد بود و هیچ کسى نمى‏‌توانست در برابر او ایستادگى کند. دایه‌‏اى داشت که کتاب‌هاى گذشتگان را بر او مى‌‏خواند و مى‏‌گفت: هر کس مقابل تو قرار گرفت با او جنگ کن مگر کسى که اسمش حیدر است. اگر در مقابل او مقاومت کنى، به هلاکت مى‌‏رسى. در جنگ خیبر، وقتى که مردم از مقابله با دشمن عاجز شدند، به پیامبر(ص) شکایت بردند و از حضرتش تقاضا کردند تا على(ع) را به مصاف دشمن بفرستد. چشم على درد مى‌‏کرد. پیامبر اکرم در چشم ایشان از آب دهان مبارکش انداخت، خوب شد. سپس فرمود: «یا على! شرّ مرحب را از ما دفع کن».
وقتى که على(ع) به طرف او رفت، مرحب نیز با سرعت به طرف آن‌حضرت آمد و هیچ اعتنایى نکرد و گفت: «من کسى هستم که مادرم مرا مرحب نامیده است». على نیز فرمود: «و من کسى هستم که مادرم مرا حیدر نامیده است». وقتى که مرحب، این سخن را شنید به خاطر آورد آنچه را که از دایه‌‏اش شنیده بود؛ لذا فرار کرد. (دایه‏اش گفته بود: با کسى که اسمش حیدر است جنگ نکن و الا کشته خواهى شد). ابلیس به صورت انسانى جلو او را گرفت و گفت: کجا فرار مى‌‏کنى؟ گفت: به من گفته شده که از حیدر بترسم‏. ابلیس گفت: حیدر که تنها این شخص نیست و حیدر نام در دنیا زیاد است، بر گرد شاید او را بکشى و اگر او را بکشى سرور قومت مى‏‌شوى و من نیز پشتیبان تو هستم. مرحب برگشت و در اندک زمانى، على(ع) او را کشت. ر. ک:  مفید، محمد بن محمد، الإرشاد للمفید، ترجمه، ساعدى خراسانى، محمد باقر، ص 113، تهران، اسلامیه، چاپ اول، 1380ش. قطب الدین راوندى، سعید بن هبة الله، محرمى، غلام حسن، جلوه‌‏هاى اعجاز معصومین علیهم السلام (ترجمه الخرائج و الجرائج)، ص 176، قم، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، 1378ش.
 .[2] ر. ک: ابن شاذان قمى، أبو الفضل شاذان بن جبرئیل، الفضائل، ص 170، قم، رضى، چاپ دوم، 1363ش.
[3]. «الحَیْدَرَةُ: من أَسْمَاءِ الأسَدِ، و به سُمِّیَ عَلیُّ بنُ أبی طالبٍ- رضی اللَّه عنه- حَیْدَرَةَ». صاحب بن عباد، إسماعیل بن عباد، المحیط فی اللغة، ج 3، ص 36، بیروت، عالم الکتاب، چاپ اول، 1414ق. ابن منظور نیز در لسان العرب تصریح می‌کند یکی از نام‌های امام علی(ع) حیدر بوده است. ابن منظور، لسان العرب، ج ۳، ص ۲۶۱، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق.
[4]. الحَادُورُ، و الحَیْدَرُ، و الحَیْدَرَةُ: الأَسَدُ. و من مجازِهِ: رماهُ اللّهُ‏ بِالْحَیْدَرَةِ، أی بالهَلَکَةِ و بالدّاهیةِ الشّدیدةِ، کأنّها [الأسد فی شدّتها] الحَیْدَرَةُ: الأَسد؛ قال: و السَّنْدَرَةُ مکیال کبیر؛ و قال ابن الأَعرابی: الحَیْدَرَة فی الأُسْدِ مثل المَلِکِ فی الناس؛ قال أَبو العباس: یعنی لغلظ عنقه و قوّة ساعدیه؛ و منه غلام‏ حادر إِذا کان ممتلئ البدن شدید البطش؛ قال و الیاء و الهاء زائدتان. ر. ک: لسان العرب، ماده «حدر».
[5]. قَالَ جَابِرٌ الْجُعْفِیُ‏ الْحَیْدَرُ هُوَ الْحَازِمُ النَّظَّارُ فِی دَقَائِقِ الْأَشْیَاءِ. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام(لابن شهرآشوب)، ج ‏3، ص 110، قم، علامه، چاپ: اول، 1379ق.  
[6]. سیاح، احمد، فرهنگ جامع، ماده «کرر».
 [7]. ابن شعبه، حسن بن على، تحف العقول، ترجمه، جعفرى، بهراد، ص 341، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1381ش.

منبع: اسلام کوئست

اخبار سیاسی روز

جان کری: ایران به 3 میلیارد دلار از دارایی‎هایش دست یافته است

وزیر امور خارجه جان کری در نشست آنچه حامیان صهیونیسم خوانده شده اظهار داشت که ایران از زمان توافق هسته ای در ماه ژانویه گذشته به 3 میلیارد دلار از دارایی‎ هایش دست یافته است.به گزارش  میزان؛جان کری در سخنانی در جمع آنچه حامیان صهیونیست خوانده می شود گفت: ایران از زمان توافق هسته ای در ماه ژانویه گذشته به 3 میلیارد دلار از دارایی ‎های بلوکه شده اش دست یافته است.
وی با اشاره به اینکه برجام بهترین گزینه برای ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است، اظهار داشت که ارزیابی آمریکا از اموال پول های آزاد شدخ ایران نزدیک به 55 میلیارد دلار است.کری همچنین افزود که بر اساس برجام برای چند سال محدودیت هایی بر سر راه توسعه هسته ای ایران وجود دارد.

آمریکا: اگر اس 300 را تحریک آمیز بدانیم، ایران را تحریم می کنیم

آمریکا در حالی از تحریک آمیز بودن تحویل اس 300 به ایران سخن می گوید که این سامانه نظامی کاملا دفاعی است و به منظور دفاع از حریم هوایی ایران خریداری شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اعلام مخالفت دوباره کشورش با تحویل سامانه دفاع ضد هوایی اس 300 به ایران، تهدید کرد واشنگتن ممکن است به خاطر تحویل این سامانه نظامی به ایران، تهران را مورد تحریم قرار دهد.

به گزارش عصر ایران جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در واکنش به نمایش بخش هایی از سامانه اس 300 در رژه روز ارتش در ایران گفت کشورش اگر وجود این سامانه نظامی در ایران را اقدامی تحریک آمیز بداند، ایران را تحریم خواهد کرد.
کربی گفت : ما پیشتر نیز مخالفت خود را با تحویل سامانه اس 300 به ایران اعلام کرده ایم. ما روند تحویل این سامانه به ایران را با دقت زیر نظر داریم و در مرحله کنونی به تصمیم و جمع بندی خاصی در این باره نرسیده ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی از تحریک آمیز بودن تحویل اس 300 به ایران سخن می گوید که این سامانه نظامی کاملا دفاعی بوده و به منظور دفاع از حریم هوایی ایران در برابر حملات احتمالی هوایی خریداری شده است.در زمان تحریم های سازمان ملل علیه برنامه هسته ای ایران نیز، بسیاری از ناظران عدم تحویل این سامانه به ایران از سوی روسیه را یک اقدام سیاسی و تحت تاثیر فشارهای سیاسی تل آویو می دانستند و با توجه به دفاعی بودن این سامانه ، تحویل آن به ایران را نقض قطعنامه های تحریمی شورای امنیت نمی دانستند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری در روسیه در آوریل سال گذشته میلادی و پس از توافق مقدماتی بین ایران و گروه 1+5 در موضوع هسته ای با صدور فرمانی ممنوعیت ارسال سامانه اس 300 به ایران را لغو کرد و دستور ارسال این سامانه به ایران را صادر کرد.
هفته گذشته نخستین محموله از این سامانه دفاعی از سوی روسیه تحویل ایران شد. این اقدام پس از ماه ها اظهارات و خبرهای ضد و نقیض در طرف روسی درباره تحویل این سامانه دفاعی به ایران انجام شد.دولت روسیه در سال 2010 و در اثر فشارهای رژیم اسراییل اعلام کرد به دلیل قطعنامه تحریمی شورای امنیت از ارسال اس 300 به ایران خودداری می کند. این اقدام دولت روسیه با اعتراض و شکایت ایران به مجامع بین المللی مواجه شد.

تهاجم سعودی-صهیونیستی به برنامه دفاعی ایران

ملتهب کردن فضا پیرامون انتقال سیستم‌های اس-300 به ایران، بیش از همه توسط رژیم اسراییل و سعودی انجام می‌گیرد. اس-300 یک سیستم دفاعی است و نه تهاجمی؛ و تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.

گروه بین‌الملل مشرق - تحویل محموله‌های اس-300 روسیه به ایران، می تواند منجر به سوق پیدا کردن عربستان سعودی و ترکیه به جانب اسراییل شود.

«هاکان گونش»، تحلیل گر ترکیه ای مسایل استراتژیک، در گفتگو با «اسپوتنیک» گفت که " ارسال سیستم دفاعی اس-300 روسی به ایران، تهدید حمله اسراییل را مرتفع می کند. همزمان، این مساله می تواند موجب افزایش تنش میان ایران و کشورهای بلوک ضدایران شود."

این تحلیل گر سیاسی در مصاحبه خود گفت که تهدید اسراییل برای حمله به (تاسیسات هسته‍ای) ایران، به واسطه تحویل سیستم های دفاع هوایی اس-300، بلاموضوع شده است، گرچه، این قضیه می‍تواند به افزایش تقابل میان ایران و کشورهای رقیب آن در منطقه تبدیل شود. گونش به طور ویژه بر این تاکید دارد که تحویل اس-300 به طرز قابل ملاحظه ای قابلیت های دفاعی ایران را بالا می برد:

" ملتهب کردن فضا پیرامون انتقال سیستم‌های اس-300 به ایران، بیش از همه توسط اسراییل و سعودی انجام می‌گیرد. اس-300 یک سیستم دفاعی است و نه تهاجمی. این سیستم تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و اصولا برای تضمین ایمنی هوا-فضای کشور در برابر حملات احتمالی موشکی طراحی شده است."


به نظر گونش، تحویل اس-300 به ایران، اسراییل و سعودی را مشوّش کرده است، به ویژه این که این دو، بارها ایران را تهدید به حملات موشکی کرده بودند:

" اسراییل و عربستان سعودی در چند نوبت اظهاراتی درباره حمله با موشک های میان برد بالیتسک به زیر ساخت های ایران داشته اند. این تهدیدات، حالا که ایران اس-300 را تحویل گرفته است، محلی از اعراب ندارد."علاوه بر این، او به تناقضات در روابط واشینگتن و متحدان منطقه ایش همچون اسراییل، ترکیه، عربستان سعودی و قطر هم در 18 ماه گذشته اشاره دارد. گونش معتقد است که این کشورها نمی توانند منتظر پایان دوره ریاست باراک اوباما برای تشدید اقدامات ضدایرانی خود باشد و از این رو پیش بینی می کند که در چند ماه آینده شاهد افزایش همکاری ها و هماهنگی ها میان ترکیه، عربستان و اسراییل خواهیم بود.

او اضافه می کند که ترکیه وسعودی در موضوع مواجهه با توسعه قدرت ایران، مایلند که از ظرفیت های لابی اسراییل در آمریکا، برای تقویت موضع خود بر ضد ایران استفاده کنند:

" با افزایش روزافزون فعالیت کشورهای بلوک ضدایران، احتمال مواجهه جدی میان ان ها بعد از انتخابات ماه نوامبر در آمریکا بالا خواهد رفت."

لازم به ذکر است که اولین محموله از موشک های سطح به هوای اس-300 که قادر به سرنگونی جنگنده ها هستند، در 11 آپریل به ایران تحویل داده شد.

قرارداد اس-300 به ارزش 900 میلیون دلار در سال 2007 ، علی رغم مخالفت های شدید رژیم صهیونیستی و آمریکا، میان روسیه و ایران به امضاء رسید. اجرای این قررداد، به واسطه تحریم های سال 2010 شورای امنیت علیه ایران به تاخیر افتاد.در آپریل 2015، در پی حصول توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، روسیه مذاکرات خود را با ایران برای تحویل سیستم اس-300 از سر گرفت.اسراییل، طبق معمول، به شدت به تصمیم روسیه برای تحویل محموله اس-300 انتقاد کرد و آن را موجب افزایش بی ثباتی در منطقه خواند!


منبع: اسپوتنیک
جنگ سرد ایران و عربستان در بحرانی‌ترین منطقه جهان
از بین رفتن اعتماد متقابل اصلی ترین عامل اختلاف ایران و عربستان است و می‌شود با بازگرداندن اعتماد، اختلاف‌ها را به پایین‌ترین حد ممکن رساند.
عصر ایران؛ مصطفی داننده- بعد از اینکه کلید روحانی توانست قفل پرونده هسته‌ای را باز کند به نظر می‌رسد اینبار قفلی به روابط ایران با همسایگان جنوبی‌اش خورده است. به نظر می‌رسد گشودن این قفل به دلیل اختلافات شدید ایران و عربستان به عنوان نمادهای دو مذهب شیعه و سنی در اسلام، کمی سخت به نظر می‌رسد. در هر سو اتفاقاتی افتاده که باعث شده است روابط دو کشور به سمت یک جنگ سرد منطقه‌ای حرکت کند. بعد ازدرگذشت ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان، ملک سلمان به قدرت رسید و به قدرت رسیدن او باعث شد عربستان در سیاست خارجی دست به تغییرات اساسی بزند و محافظه کاری معروف سعودی‌ها در دیپلماسی را رها کنند و تبدیل به سیاستمدارانی بی‌پروا و متهاجم شوند.

آنها تصمیم گرفتند برخلاف اسلاف خود در برایر سیاست‌های منطقه‌ای ایران بایستند و به گفته خود سعی کنند حتی با قدرت سخت جلوی نفوذ ایران در منطقه به ویژه یمن و سوریه را بگیرند.نکته‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌هایشان به آن اشاره کردند:« ما با سعودی‌ها در مسائل گوناگون سیاسی اختلافات متعددی داریم اما همیشه می گفتیم که آنها در سیاست خارجی متانت و وقار نشان می دهند، اما چند جوان بی تجربه امور آن کشور را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازی غلبه می دهند، که این کار قطعاً به ضررشان تمام خواهد شد.»

جنگ سرد ایران و عربستان در بحرانی‌ترین منطقه جهان

در آن سوی جابه‌جایی قدرت در ایران و روی کارآمدن حسن روحانی باعث شد تا جمهوری اسلامی از یک کشور منزوی تبدیل به یک کشور فعال در زمینه دیپلماسی تبدیل شود. بعد از برجام، ایران توانست رابطه خود با کشورهای اروپایی را بهبود ببخشد و بعد از حدود سی سال با آمریکا مذاکره کند. با دیپلماسی "گفت‌وگو" روحانی، کشورهای بزرگ جهان مجبور شدند برای حل مناقشات منطقه خاورمیانه دست یاری به سوی ایران دراز کنند و بگویند حل مشکلات منطقه بدون حضور ایران امکان پذیر نیست.

این نقش ایران باعث شد تا عربستان از ترس نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه وارد صحنه شد تا اجازه ندهد قدرت ایران در خاورمیانه روز افزون شود. همین مسئله باعث شد تا رقابت ایران و عربستان به جدی‌ترین شکل خود درآید. در کنار این مسئله اعدام "شیخ نمر" روحانی شیعه سعودی، این رقابت را وارد فاز جدیدی کرد. ایران به دنبال اینبود که از این مسئله علیه عربستان استفاده کند و این کشور را در مجامع جهانی محکوم کند اما حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد باعث شد تا سعودی ها، تهران را در مجامع جهانی محکوم کنند. گل‌ به خودی برخی نیروها به ایران در ماجرای حمله سفارت عربستان باعث شد تا کشورهای "عربی- اسلامی" منطقه در کنار عربستان بایستند و دولت ایران را به دلیل کم کاری در حفظ امنیت سفارت‌خانه‌ها محکوم کردند. نمونه آخر این معنا اجماع کشورهای اسلامی علیه ایران در نشست سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی در ترکیه بود.

عربستان سعودی توانسته است به دلیل نفوذ و قدرت مالی که در کشورهای عربی و اسلامی دارد توانسته است اتحادی را علیه ایران شکل دهد و درکنار آن ایران توانسته کشورهایی از جمله لبنان، عراق، الجزایر، سوریه و تا حدودی عمان را با خود همراه کند تا به صورت رسمی یک دو قطبی بزرگ در منطقه خاورمیانه شکل بگیرد. این رابطه سرد برتمام سطوح روابط این دو کشور از ورزش تا حج و سیاست تاثیر گذاشته است. به نظر می‌رسد می‌شود از شیوه‌ای که برای حل پرونده هسته‌ای استفاده شد در حل مناقشه منطقه‌ای استفاده شود. از بین رفتن اعتماد متقابل اصلی ترین عامل اختلاف ایران و عربستان است و می‌شود با بازگرداندن اعتماد، اختلاف‌ها را به پایین ترین حد ممکن رساند. همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های تبدیل شدن یک کشور یه یک قدرت اقتصادی و سیاسی است. کشوری که با همسایگان خود در تنش و اختلاف باشد نمی‌تواند امید داشته باشد، قدرتش تبدیل به قدرت فرامنطقه‌ای شود. تمام کشورهای قدرت‌مند جهان سعی کرده‌اند کم‌ترین تنش را با همسایگان خود داشته باشند. برای نمونه می‌شود به شرق آسیا اشاره کرد، چین، ژاپن و کره جنوبی، رقبای جدی برای یک دیگر در شرق دور هستند اما سعی می‌کنند به دلیل منافع اقتصادی که دارند و برای بهره بردن از بازار جهانی تنش‌های خود را به پایین ترین حد خود برسانند.

حدیث روز/ چهارده پند حکیمانه از امام علی(ع)

کسى که زیاد سخن مى گوید، زیاد هم اشتباه دارد، و هر کس که بسیار اشتباه کرد، شرم وحیاء او اندک است.
مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه السلام: آن کس که در عیب خود بنگرد از عیب جویى دیگران باز ماند، و کسى که به روزى خدا خشنود باشد بر آنچه از دست رود اندوهگین نباشد.

و کسى که شمشیر ستم بر کشد با آن کشته شود و آن کس که در کارها خود را به رنج اندازد خود را هلاک سازد. و هر کس خود را در گردابهاى بلا افکند غرق گردد، و هر کس به جاهاى بدنام قدم گذاشت، متهم گردید. و کسى که زیاد سخن مى گوید، زیاد هم اشتباه دارد، و هر کس که بسیار اشتباه کرد، شرم و حیاء او اندک است.

و آن که شرم او اندک، پرهیزکارى او نیز اندک خواهد بود، و کسى که پرهیزکارى او اندک است دلش مرده، و ان که دلش مرده باشد، در آتش جهنم سقوط خواهد کرد.

و آن کس که زشتى هاى مردم را بنگرد، و آن را زشت بشمارد سپس همان زشتى ها را مرتکب شود، پس او احمق واقعى است.

قناعت، مالى است که پایان نیابد، و آن کس که فراوان به یاد مرگ باشد در دنیا به اندک چیزى خشنود است.
و هر کس بداند که گفتار او نیز از اعمال او به حساب مى آید جز به ضرورت سخن نگوید.


متن حدیث:

وَ قَالَ [علیه السلام] مَنْ نَظَرَ فِى عَیْبِ نَفْسِهِ اشْتَغَلَ عَنْ عَیْبِ غَیْرِهِ وَ مَنْ رَضِیَ بِرِزْقِ اللَّهِ لَمْ یَحْزَنْ عَلَى مَا فَاتَهُ وَ مَنْ سَلَّ سَیْفَ الْبَغْیِ قُتِلَ بِهِ وَ مَنْ کَابَدَ الْأُمُورَ عَطِبَ وَ مَنِ اقْتَحَمَ اللُّجَجَ غَرِقَ وَ مَنْ دَخَلَ مَدَاخِلَ السُّوءِ اتُّهِمَ وَ مَنْ کَثُرَ کَلَامُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَنْ کَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَیَاؤُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَیَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ وَ مَنْ نَظَرَ فِى عُیُوبِ النَّاسِ فَأَنْکَرَهَا ثُمَّ رَضِیَهَا لِنَفْسِهِ فَذَلِکَ الْأَحْمَقُ بِعَیْنِهِ وَ الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا یَنْفَدُ وَ مَنْ أَکْثَرَ مِنْ ذِکْرِ الْمَوْتِ رَضِیَ مِنَ الدُّنْیَا بِالْیَسِیرِ وَ مَنْ عَلِمَ أَنَّ کَلَامَهُ مِنْ عَمَلِهِ قَلَّ کَلَامُهُ إِلَّا فِیمَا یَعْنِیهِ.

«نهج البلاغه، حکمت 349»

دوباره کارون

بارش‌های بهاری سال 95 که از هفته گذشته در نیمه غربی کشور به اوج خود رسید علی‌رغم آن‌که موجب طغیان رودخانه دز در شمال خوزستان شد اما جان تازه‌ای به رودخانه کارون که سال‌ها از خشکی رنج می‌برد، داد. حال می‌توان گفت کارون، دوباره کارون شده است. این را از حضور مردمانی که دوباره برای دیدن کارون همیشه خروشان به کنار این رودخانه آمده‌اند می‌توان فهمید. هر چند که دیگر خروشان نیست!


انتهای پیام

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا

دوباره کارون / عکس: محمد مهدی کمال - ایسنا
ارسال خبر به دوستان

باشگاه فولاد جریمه شد

تیم فوتبال فولادخوزستان به دلیل تخلف در دیدار با صبا قم جریمه نقدی شد.

به گزارش ایسنای خوزستان و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، مسابقه تیم‌های فولادخوزستان و صبای قم روز 14 فروردین‌ماه برگزار شد که تیم فولاد به دلیل فحاشی هواداران به داور و سرمربی تیم صبای قم و همچنین پرتاب ترقه، به پرداخت 100 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

فولاد در حال حاضر با 31 امتیاز در رده دوازدهم جدول رده‌بندی قرار دارد و جمعه این هفته در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال تهران می‌رود.

قیمت امروز سکه و طلا در بازار اهواز

هر اونس طلا امروز، 30 فروردین ماه به قیمت یک هزار و 235 دلار در بازارهای جهانی معامله شد که در مقایسه با نرخ روزهای گذشته تغییری نداشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ خوزستان، امروز نرخ سکه طرح قدیم و جدید در بازار اهواز به یک میلیون و 25 هزار تومان رسید که این نرخ نسبت به چند روز گذشته 3000 تومان کاهش یافته است. 

طبق نرخ اعلامی اتحادیه طلا و جواهر اهواز، هر عدد نیم‌سکه با قیمت 543 هزار تومان و هر عدد ربع‌‌سکه 288 هزار تومان معامله شد که نیم سکه و ربع سکه هر کدام با 2000 تومان کاهش قیمت در بازار عرضه شدند.  

هر عدد سکه یک گرمی نیز به قیمت 193 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روزهای گذشته 1000 تومان کاهش داشته است؛ همچنین قیمت هر گرم طلای خام 105 هزار تومان و پایه فروش طلا نیز 125 هزار و 190 تومان است.

تقدیر وزیر راه و شهرسازی از استاندار خوزستان

وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور از استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان بابت کاهش آمار تصادفات در استان تقدیر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، عباس آخوندی امروز، ۳۰ فروردین ماه در نشست هفتاد و یکم کمیسیون ایمنی راه‌ها در جریان تحلیل عملکرد و ارائه گزارش ایمنی حمل و نقل استان خوزستان که با حضور اعضای کمیسیون، استاندار و برخی مقامات استان برگزار شد، ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته در این استان و با اشاره به رتبه مناسب خوزستان در ایمنی‌ راه‌ها اظهارکرد: لازم است هم به صورت کتبی و هم به صورت حضوری از دستگاه‌هایی که نقش مثبتی در کاهش آمار تصادفات در استان داشتند٬ تقدیر و تشکر به عمل آید.

 

همچنین وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در سفر به استان خوزستان حتما باید طرح جامع استان مرور شود تا اگر نیاز به تصمیم‌گیری مجددی داشت در این خصوص تصمیم‌گیری صورت گیرد٬ ادامه داد: نکته مهم این است که برای تحقق ایمنی باید هم‌افزایی میان همه دستگاه‌های درگیر و مسئول صورت گیرد و این اتفاقی است که در خوزستان رخ داده است.

وی اطلاع رسانی و آموزش صورت گرفته در استان خوزستان را نیز تأثیرگذار در کاهش تصادفات و تلفات استان برشمرد و گفت: اتفاق خوبی که در خوزستان رخ داده، این است که دستگاه‌ها و عواملی که در ایمنی نقش داشتند هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی خود را در ایمنی مسئول می‌دانستند.

آخوندی ادامه داد: متأسفانه مشکلی که در کشور با آن مواجه هستیم این است که دستگاه‌ها و بخش‌هایی که در ایمنی نقش مهم دارند از انجام مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند. برای مثال یک شرکت فولاد که آثار زیادی در منطقه از خود به جای می‌گذارد از جاده استفاده می‌کند؛ اگر بگوید هر اتفاقی در آن جاده رخ دهد به شرکت فولاد ارتباطی ندارد نوعی شانه خالی کردن و عدم مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌پذیری در مسئولیت اجتماعی است.

 

وی با تأکید بر اینکه بسیار تلاش کرده است تا بحث مسئولیت اجتماعی را از بعد مادی و معنوی به همکاران خود و همچنین سایر دستگاه‌ها یادآور و متذکر شود٬ افزود: باید این موضوع به یک فرهنگ اجتماعی تبدیل شود تا هر کس در جامعه زندگی می‌کند، به آثار اجتماعی وجودش در جامعه نیز حساس باشد.

رئیس کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با تاکید بر اینکه تداوم کاهش تلفات در استان خوزستان بسیار اهمیت دارد، اضافه کرد: این مهم می‌تواند با پیگیری‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص نصب دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی تداوم و ادامه داشته باشد.

وی یکی از نکات مثبت استان را برخورداری از شبکه ریلی مناسب عنوان کرد و افزود: شبکه ریلی استان خوزستان شبکه بسیار خوبی است و در حال حاضر ریل‌باس‌های بین اهواز - بندرامام یکی از ظرفیت‌های ریلی استان است که توسعه ریل‌باس‌ها و قطارهای حومه‌ای در خوزستان می‌تواند کمک زیادی به کاهش حجم بالای تردد جاده‌ای در این منطقه کند.

آخوندی ادامه داد: ریل‌های خوزستان از نزدیک دزفول عبور می‌کنند اما متاسفانه در دزفول یک ایستگاه مناسب نداریم و شبکه مسافری از اهواز به دزفول متصل نمی‌شود که قطعا با به کار بردن تمهیداتی در این خصوص می‌توان در بحث ایمنی به صورت موثر عمل کرد.

وی خطاب به استاندار خوزستان گفت: اگر بتوانیم از همین امسال اقداماتی را آغاز کنیم که بخشی از کاروان‌های راهیان نور را از جاده به ریل منتقل کنیم٬ می‌توانیم بخش اعظمی از بار ترافیکی استان را به ریل منتقل کنیم تا آرامش مطلوبی برای جاده‌ها فراهم شود و هم کاهش تلفات و هم ایمنی راه‌ها را شاهد باشیم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد مسیری که کاروان‌های راهیان نور طی می‌کنند، دارای زیرساخت‌های ریلی است و پیمودن مسیر باقی مانده که برای حاضر شدن در مناطق جنگی نیاز است را می‌توان از اتوبوس استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه در ایام اربعین نیز می‌توان از ظرفیت قطارهای فوق‌العاده برای این ایام استفاده کرد و حجم ناوگان ریلی را افزایش داد٬ گفت: بهترین گزینه برای رهایی از یک حجم ترافیکی عظیم در مناطقی که عبور و مرور دائمی وجود دارد٬ روی آوردن به حمل و نقل ریلی و انتقال بار ترافیکی به روی ریل است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید در استان خوزستان برنامه‌ریزی صورت گیرد و اگر نیاز است من نیز با صدور دستورات مقتضی را به شرکت راه‌آهن می‌دهم و این شرکت را موظف به همکاری در این راستا خواهم کرد.

همچنین استاندار خوزستان و مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان به اتفاق برخی از مسئولان اجرایی این استان از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بازدید کردند.

مشکلی برای برگزاری دیدار استقلال‌اهواز و پرسپولیس در تختی نیست

رییس هیات فوتبال خوزستان گفت: شرایط برای هر دو تیم استقلال اهواز و پرسپولیس یکسان است و مشکلی هم برای برگزاری بازی در ورزشگاه تختی نیست.

عبدالکاظم طالقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، درباره احتمال تغییر ورزشگاه دیدار تیم‌های استقلال‌اهواز و پرسپولیس، اظهارکرد: بحث نور ورزشگاه تختی اهواز مطرح بود که باید بگویم در این زمینه هیچ مشکلی نیست و اقداماتی هم در جهت آماده‌سازی نورافکن ورزشگاه انجام شد تا این مسابقه زیر نور برگزار شود.

وی خاطرنشان‌کرد: به هر حال طبق روالی که وجود دارد، باید مسابقه براساس مکانی که تیم میزبان مشخص می‌کند، برگزار شود و نباید وقتی تیم حریف می‌خواهد در این‌جا بازی کند، تمام شرایط را آماده کنیم که حتما برنده شود. میزبان حق دارد و باید زمین بازی را تعیین کند و حریف هم باید بیاید و بازی کند.

رییس هیات فوتبال خوزستان افزود: شرایط برای هر دو تیم استقلال اهواز و پرسپولیس یکسان است و مشکلی هم نیست و بازی روز جمعه هفته جاری در ورزشگاه تختی اهواز برگزار خواهد شد.

وی بیان‌ کرد: درخواست باشگاه پرسپولیس هم این است که اگر امکان دارد به خاطر این‌که تماشاگران بیشتری بیایند، بازی در ورزشگاه غدیر برگزار شود ولی با توجه به این‌که انتخاب مکان بازی، حق تیم میزبان است، استقلال اهواز هم قبول نکرد که بازی در ورزشگاه غدیر برگزار شود و این هم طبیعی است. نظر سازمان لیگ هم این است که حق با تیم میزبان است.

طالقانی درخصوص تغییر ساعت بازی نیز گفت: من قبلا یک ‌بار به سازمان لیگ درخواست دادم که با توجه به این‌که در زمان فعلی، گرمی هوای اهواز در حدی نیست که بازی‌ها در شب برگزار شود، مسابقات خوزستان به خاطر جلوگیری از مصرف بیش از حد برق، زودتر برگزار شوند که این تغییر زمانی برای برخی از بازی‌ها پذیرفته شد و برای برخی دیگر خیر.

وی افزود: آخرین خبرها نیز این است که بازی دو تیم استقلال اهواز و پرسپولیس از ساعت 18:10 روز جمعه در ورزشگاه تختی اهواز برگزار خواهد شد.

احتمال زیر آب رفتن 13 روستای دیگر شهرستان شوشتر

فرماندار شوشتر از احتمال به زیر آب رفتن 13 روستای دیگر این شهرستان خبرداد.

حیدر نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر چهار روستای منطقه شعیبیه شهرستان شوشتر به طور کامل زیر آب رفته است.

وی ادامه داد: همچنین جهت امدادرسانی به تعداد اهالی چهار روستای منطقه شعیبیه چادر در اختیار آن‌ها قرار گرفته شده است اما در خصوص جابه‌جایی احشام اهالی این روستاها، خود آنان اقدام می‌کنند.

نجفی با بیان این‌که تاکنون 21 روستای شهرستان شوشتر در آب محاصره شده اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که 13 روستای دیگر این شهرستان زیر آب برود. در این مدت تاکنون 46 هزار تن گندم تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که وضعیت آماده‌باش به فرمانداری شوشتر دیر اعلام شد، اظهار کرد: هواشناسی خوزستان، فرمانداری شوشتر را روز چهارشنبه هفته گذشته در ارتباط با وضعیت سیلابی استان مطلع کرد و به همین دلیل کمک رسانی در شهرستان شوشتر، با تاخیر آغاز شد.

مورد امنیتی در انفجار شهرک برق اهواز دخیل نبوده است

موسوی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان
شناسهٔ خبر: 3602080 -
اهواز - معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خوزستان گفت: در جریان آتش سوزی شهرک برق اهواز، هیچ مورد امنیتی دخیل نبوده است.

سرهنگ سید رحمان موسوی درگفتگو با خبرنگار مهر با تشریح موضوع آتش سوزی یاد شده افزود: ساعت ۲۲ و ۲۵ دقیقه شامگاه گذشته (۲۹ فروردین ماه) خبری مبنی بر آتش سوزی خودرو در بلوار کارگر روبروی شرکت برق واصل شد.

وی اظهار کرد: با حضور ماموران کلانتری در محل مذکور و بررسیهای انجام شده مشخص شد که یک دستگاه پراید در حال سوختگیری گاز «ال. پی. جی» به شیوه غیرمجاز بوده که منجر به بروز انفجار در مخزن خودرو می شود.

سرهنگ موسوی تصریح کرد: در جریان بروز این انفجار، خودرو پژو ۴۰۵ که در مجاورت پراید قرار داشت بر اثر انفجار به طور کامل سوخت.

وی یادآور شد: در این رابطه پنج نفر که همگی مرد هستند به شدت مجروح شدند که سریعا با کمک نیروهای اورژانس به بیمارستان طالقانی اهواز اعزام شدند و طبق گزارشات اولیه حال عمومی آنها چندان رضایت بخش نیست.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خوزستان گفت: متاسفانه پس از بروز این حادثه اخبار خلافی مبنی بر وجود موارد امنیتی (بمب گذاری و غیره) در شبکه های اجتماعی به سرعت منتشر شد که به هیچ وجه صحت ندارد.

سرهنگ موسوی افزود: هیچ مورد امنیتی در جریان این آتش سوزی وجود نداشته و تنها به خاطر سهل انگاری افراد که اقدام به سوخت گیری غیرمجاز کرده بودند این مسئله رخ داده است. از مردم می خواهیم تا اخبار منتشره در شبکه های اجتماعی را را چندان جدی نگیرند و اخبار معتبر را از طریق رسانه های معتبر دنبال و دریافت کنند.

وی اظهار کرد: به رغم ارائه تذکرات فراوان و آموزشهای مختلف از طریق رسانه ها، متاسفانه برخی افراد این موارد را جدی نمی گیرند و دست به اقدامات غیرمجاز و غبرفنی که عاقبت ناخوشایندی دارد می زنند.

سرهنگ موسوی، هشداری نیزبه منتشر کنندگان اخبار کذب در شبکه های اجتماعی داد و گفت: پلیس با آن دسته از افرادی که با انتشار اخبار نادرست و کذب سبب تشویش اذهان عمومی می شوند، به شدت و به طور قانونی برخورد می کند.  

برترین تصاویر جهان در ۳۰ فروردین ۹۵

تصاویر امروز را با موضوعات مسابقات جایزه بزرگ اتومبیل رانی در چین، عملیات جستجوی گمشدگان زلزله ژاپن، مهاجران در مرز مقدونیه و مسابقه دو در فرانسه را خواهید دید.

مسابقات جایزه بزرگ اتومبیلرانی در چین (ZUMA)

عملیات جستجوی گمشدگان زلزله ژاپن ادامه دارد.  (AP)

جشنواره لاله در «ابوتسفورد» کانادا  (CANADIAN PRESS)

پسر اهل میانمار صورت خود را با ضد آفتاب سنتی پوشانده است. (Getty)

پاک کردن مجسمه برنزی پادشاه کره جنوبی (GETTY)

عکاسی با سرعت نوردهی بالا از جاده و قله آتشفشان «ویللر» در شیلی (EPA)

فعالان محیط زیست لندن برای اعتراض به خطرات آلودگی روی مجسمه ها ماسک فیلتر دار نصب کردند. (EPA)

زنان هندی در صف رای گیری انتخابات  (Getty)

عکاسی از شیر قدرتمند در پارک ملی تانزانیا (National Geographic)

مسابقه جنون آمیز میان گل و لای در ایرلند  (AFP)

جشن رنگ در خط پایان مسابقه دو در پاریس (EPA)

راننده تیم تویوتا پیروزی خود را در مسابقات اتومبیلرانی «بریستول» انگلیس جشن می گیرد.  (GETTY)

بادبادک بازی کودکان مهاجر نزدیک مرز یونان-مقدونیه (AFP)

آب گرفتگی خیابان های «سانتیاگو» بر اثر بارش شدید  (AFP)

تندیس ملکه الیزابت ساخته شده از قطعات خودرو (PA)

اگر سدها نبودند خوزستان زیر آب می‌رفت

معاون بهره برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: اگر سدهای کارون ۴، کارون ۳ و گتوند نبودند، خوزرستان به زیر آب می رفت و خسارتهایی که از همین سیلابهای ۳ روز اخیر برای این استان کشورمان به وجود می آمد غیرقابل تصور و جبران بود.

به گزارش افکارنیوز، حسن اطاعتی اظهار داشت: در حوضه آبریز کارون در مدت 3 روز گذشته که شاهد بروز بارندگی های مداوم در این حوضه بودیم، تمامی کنترل های لازم انجام گرفت و در حال حاضر با توجه به ادامه بارش ها، تراز سدهای این حوضه برای کنترل سیلابهای احتمالی روزهای آینده نیز در حال آماده و تحت مدیریت قرار دارد.

وی افزود: در بارشهای اخیر 160 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد کارون 4 جمع شد که پیش بینی می شود این حجم ظرف 2 روز آینده با ادامه بارش ها از 200 میلیون مترمکعب بگذرد.

معاون بهره برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: پیک لحظه ای ورود سیلاب به مخزن سد کارون 4 از 1100 مترمکعب بر ثانیه گذشته و پیک لحظه ای ورود سیلاب به مخزن سد سیمره نیز از 1400 مترمکعب بر ثانیه عبور کرده است.

وی ادامه داد: در سد سیمره هم اکنون علاوه بر اینکه دریچه خروجی تحتانی باز است و از این دریچه، آب با دبی 300 مترمکعب بر ثانیه خارج می شود، 3 واحد نیروگاهی این سد در مدار بهره برداری قرار دارد.

اطاعتی با بیان اینکه در سد کارون 4 نیز 4 واحد نیروگاهی به صورت 24 ساعته در مدار بهره برداری است، گفت: سد کارون 4 در سال گذشته تجربه مهار سیلابی با دبی 1300 مترمکعب بر ثانیه را داشت و امسال نیز بدون مشکل سیلاب 1100  مترمکعب بر ثانیه ای را تا این لحظه مهار کرده است.

وی افزود: حدود دو هفته پیش با استفاده از سیستم های هشدار سیل، بروز سیلاب را در این حوضه آبریز پیش بینی کرده بودیم اما میزان بارش ها و روان آب ها تا این لحظه، 30 درصد بیش از میزان پیش بینی شده بود، با این حال در مهار سیلاب در حوضه کارون هیچ مشکلی نداشته ایم و آمادگی مهار سیلابهای روزهای آتی را نیز داریم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با پیش بینی های صورت گرفته، در سد کارون 3 تمهیداتی انجام گرفت تا بتوانیم در این روزها آبی که از مخزن سد کارون 4 رهاسازی می شود را مهار و ذخیره کنیم؛ که سد کارون 3 در روزهای اخیر توانست عهلاوه بر مهار سیلابهایی که از سمت خرسان و مونج آمده بود، آب رهاسازی شده از سد کارون 4 را نیز ذخیره کند.

اطاعتی با بیان اینکه هم اکنون حدود 700 میلیون مترمکعب حجم خالی برای ذخیره بیشتر آب در مخزن سد کارون 3 وجود دارد، گفت: با وجود مخزن سد کارون 3، هنوز ظرفیت بسیاری در مخزن سد گتوند با حجم 4.2 میلیارد مترمکعب داریم و هر زمان نیاز به رهاسازی آب از سد کارون 3 وجود داشت، بدون اینکه با ترس از دست دادن این حجم آب مواجه باشیم، این آب رهاسازی شده و در مخزن سد گتوند ذخیره می شود.

وی افزود: با وجود سد گتوند، تهدید سیلابهای عظیم در حوضه آبریز کارون را به فرصت های استفاده از این حجم آب در توسعه، آبادانی و رونق کشاورزی در دشت خوزستان تبدیل می کنیم.

معاون بهره برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اذعان داشت: اگر سدهای کارون 4، کارون 3 و گتوند نبودند، خوزرستان به زیر آب می رفت و خسارتهایی که از همین سیلابهای 3 روز اخیر برای این استان کشورمان به وجود می آمد غیرقابل تصور و جبران بود.

خسارت 2300 میلیارد ریالی به اراضی کشاورزی خوزستان

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان از خسارت 2 هزار و 300 میلیارد ریالی به اراضی کشاورزی خوزستان به دلیل سیلاب و بارش‌های اخیر خبر داد.

به گزارش افکارنیوز، کیخسرو چنگلوایی از خسارت 2 هزار و 300 میلیارد ریالی به اراضی کشاورزی خوزستان به دلیل سیلاب و بارش‌های اخیر خبر داد و گفت: بر اساس برآورد اولیه به 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان بین 15 تا 40 درصد وارد شده است.

وی به آغاز بازدید‌های جهاد کشاورزی از 27 شهرستان خوزستان اشاره کرد و گفت: بیش‌ترین میزان خسارت‌ها در شمال خوزستان بوده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان 70 درصد اراضی کشاورزی خوزستان را تحت پوشش بیمه دانست و از رایزنی این اداره کل با ستاد بحران کشور برای جبران خسارت‌های اراضی کشاورزی که تحت پوشش بیمه نیستند، خبر داد.

پیش از این نیز رئیس جهاد کشاورزی اندیمشک از خسارت 250 میلیارد ریالی به کشاورزی این شهرستان خبر داد و معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول میزان خسارت‌ها در اراضی این شهرستان را گسترده برآورد کرد چرا که سیلاب اخیر به 24 هزار هکتار از این اراضی آسیب وارد کرد.

دیسکوی زنانه پدیده نوظهور بین خانمها

بعد از قلیان و همچنین رفتن به قهوه‌خانه در میان بانوان، حالا پدیده نوظهور دیسکوی مخصوص بانوان رواج پیدا کرده است.           
  • به گزارش پارس نیوز، بعد از انتشار آگهی برگزاری دیسکوی زنانه در تهران، تقریبا همه متوجه برگزاری چنین دورهمی‌های زنانه‌‌ای شدند. تا جایی که سایت‌ و خبرگزاری‌های معتبر هم نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند و این اقدام را غیراخلاقی خواندند. البته این برخورد باعث جلوگیری از برگزاری مراسمی اینچنین نشد، بلکه برگزارکننده‌ها با ایجاد کانال‌ها و صفحه‌هایی در تلگرام و اینستاگرام تبلیغات خود را با قدرت بیشتر نسبت به قبل انجام می‌دهند، گرچه اینبار محتاطانه‌تر عمل می‌کنند.

    حالا علاوه بر افزایش قلیان و سیگار بین خانم‌ها و حضور بسیاری از آن‌ها در قهوه‌خانه‌های سنتی موضوع دیسکوی زنانه و دی جی های حرفه‌ای یکی دیگر از پدیده‌های تازه این روزهای شهرهای بزرگ کشور شده است و حالا اینکه چگونه برگزار می‌شود و زنان چطور در آن حضور پیدا می‌کنند و دقیقا در این دیسکو ها چه می‌کنند، مسئله‌ای است که باید هرچه سریعتر قبل از رواج آن در شهرهای مختلف کشور بررسی و برخورد قانونی شود. نکته جالب‌تر در این دیسکوها حضور دی جی های زنی است که  آزادانه فعالیت می‌کنند. 

     

    دیسکو زنانه به صرف ناهار و شیرینی/ پدیده‌ای نوظهور بین خانم‌ها

    آیا برگزاری دیسکو با اطلاع‌رسانی علنی در فضاهای مجازی و حضور دی جی های زن با موانعی  روبروست یا اینکه دغدغه‌ای برای کسی ایجاد نمی‌کند؟! همین امر بهانه‌ای شد تا با تحقیق و پرس و جویی کوتاه از چگونگی اطلاع برخی افراد از این دیسکوها و چند و چون آن مطلع شویم.

     

    به محض اینکه در یکی از گروه‌های تلگرامی این موضوع را مطرح کردم، فورا چندین شماره برایم ارسال شد که در برخی نقاط شهر تهران این دیسکوها برگزار می‌شوند. حتی یکی از این شماره‌ها مربوط به یکی از بازیگران معروف خانم بود که مسئول برگزاری دیسکویی در شرق تهران است و شماره‌های خود را در فضای مجازی منتشر کرده تا شرکت‌کننده‌ها بتوانند با آنها تماس بگیرند. جالب این بود که این دیسکوها در تالارهایی با مجوز برای مراسم عروسی برگزار می‌شود.

     

     

    از خانم 18 تا 60 ساله در این دورهمی حضور دارند 

    با یکی از این برگزارکننده‌های دیسکوهای شلوغ که در غرب تهران واقع است، تماس گرفتیم. خانمی که مسئول برگزاری دیسکو بود گفت: در هر ماه یک بار دورهمی زنانه برگزار می‌شود (البته دورهمی اصطلاح خودشان بود) و از 9 صبح تا شش بعد از ظهر ادامه دارد و وقتی از او پرسیدم چه طور خانم‌هایی به این مراسم می‌آیند، عنوان کرد: من ابتدا این دورهمی را با تعدادی از دوستان نزدیکم شروع کردم و در هر مراسم هرکسی دوستش را می‌آورد و حالا که تعداد خانم‌ها بالا رفته، در فضای مجازی آگهی دادیم که خانم‌های دیگر هم بتوانند از این دورهمی خوب ما استفاده کنند و گروهی تلگرامی هم داریم که مشتریان در جریان برنامه‌های دیگر این دورهمی قرار می‌گیرند. هر کسی از اقوام و خانم‌ها و دوستانتان را می‌توانید با خود بیاورید.

    در گروه تلگرامی مربوط به این مراسم، یکی از خانم‌ها هم درباره این دورهمی می‌گفت: هر نفر برای شرکت در این دیسکو 50 هزارتومان به صرف شیرینی و ناهار پرداخت می‌کند و اکثر خانم‌ها هم یکدیگر را نمی‌شناسند و از سن‌ 19 سال گرفته تا خانم 60 ساله هم حضور دارد، در آنجا فقط خوشحالی است. آزاد و رها هستی، البته هر کس که بخواهد هم می‌تواند مشروب سرو کند، مانعی ندارد. 

     

    دیسکو زنانه به صرف ناهار و شیرینی/ پدیده‌ای نوظهور بین خانم‌ها

     

     

    فعالیت مجوزدار دیسکوهای بانوان

     

    مسئول دیسکو زنان درباره مجوز ادعا می‌کند: ما هرماه از بهزیستی و اداره اماکن عمومی مجوز را می‌گیریم. وی می‌افزاید مسئولان من را کاملا می‌شناسند. تا کنون هم مشکلی ایجاد نشده خیالت راحت باشد!

     

     

    دی جی های حرفه‌ای خانم برای دیسکوهای زنانه 

    همینطور که در مورد این دیسکوهای زنانه در فضای اینترنت تحقیق می‌کردم، به یکباره چشمم به آگهی رزرو دی جی در مهمانی‌ها خورد و با مسئولش تماس گرفتم. او می‌گوید در پکیج 600 هزار تومانی افراد چهار یا پنج سال سابقه دارند که در یک ماه برای اجرای هفت یا هشت برنامه می‌روند و اگر در گروه حرفه‌ای نورپردازی و آتش‌بازی بخواهید از یک میلیون تومان شروع می‌شود.

    به نظر می‌رسد عنوان «دیسکوی مخصوص بانوان» عنوانی است که در ابتدا خیال هر خانم مقیدی را راحت می‌کند که مردی در این دیسکو حضور ندارد و یک مهمانی ساده است. اما موضوع اصلی اینجاست که در این دیسکوها خبری از آزادی مشروع نیست، بلکه در این فضاها کارهایی صورت می‌گیرد که شاید اگر اغلب بانوان پیش از برگزاری از آن مطلع شوند، در این مراسم حضور پیدا نکنند. البته دادن مجوز برای چنین مراسمی هم، اگر واقعیت داشته باشد جای سوال دارد، چراکه به نظر می‌آید مسئولان هم بدون تحقیق و نظارت صحیح گول عنوان مخصوص بانوان را خورده‌اند.

     

    به بهانه روز پدر

    با نزدیک شدن به روز پدر طنزهای کاربران شبکه های اجتماعی گل کرده است.

    به گزارش پارس نیوز، 13 رجب مصادف با ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر که فقط چند روزی بیشتر با آن باقی نمانده، کاربران شبکه های اجتماعی تبریک ها و پیام های خود را در قالب طنزهایی و با هشتگ های مرتبط با روز پدر در فضای مجازی منتشر کرده اند. نمونه های طنز آمیزی که کادوهای روز پدر را نشانه گرفته اند و آن را با کاربران به اشتراک گذاشته اند. 

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    سیل 16 روستای شعیبیه شوشتر را برد/روستائیان در انتظار امدادرسانی

    اهواز – ایرنا – با گذشت سه روز از ورود سیلاب به بخش روستاهای شعیبیه شوشتر، امدادرسانی به این روستاها نامناسب بوده است.

    سیلاب در خوزستان هر روز روستاهای بیشتری را قربانی می کند. در چهارمین روز طغیان رودخانه دز هر روز از به زیر آب رفتن روستاهای بیشتری خبر می رسد.
    با طغیان این رودخانه از بامداد پنجشنبه، سیلاب پس از اندیمشک و شوش روز جمعه به شوشتر رسید. 34 روستای بخش شعیبیه شوشتر هنوز درگیر سیلاب هستند. تاکنون 16 روستا زیر آب رفته و سیل برخی روستاها را نیز تهدید می کند. حجم آب در روستاها و مزارع، حکایت از خسارت های سنگین به بخش شعیبیه شوشتر دارد.
    سیل ابتدا وارد روستای 'یشان سخی' شد و سپس یبیله، دهول، عبدالنبی، بیت ایریح، عیله، بیت شیخ ثامر، یزآب، بیت شیخ رحمه، بیت شیخ حسین، بیت خضیر، بیت حسن الطلال، بیت زروگ، بیت جاسم، بیت مولا و بیت یثیل را هم در بر گرفت. روستاهای بیت الحتوت، بیت مریوش و بیت فنیان هم کم کم در خطر سیلاب قرار دارند.

    * در انتظار سیلاب، با دست خالی
    در جاده های روستایی پردست انداز 'شعیبیه' هیچ اثری از یگان های امدادی و ماموران هلال احمر نیست.
    در کنار جاده اصلی هر روستا برخی بیل به دست تجمع کرده اند تا آخرین توان خود را برای سد کردن راه سیل، بکار بگیرند؛ اما تلاش بیهوده است. آب از روستاهای بالادست به سمت پایین دستی ها در حرکت است.
    ' عباس ' از اهالی روستای 'بیت حتوت' به همراه برادرها و پسرعموهایش روبه روی مزارع گندم آماده برداشت نشسته است. از چشمان سرخ شده اش معلوم است که چندین شبانه روز نخوابیده است. او می گوید: هیچ کمکی به ما نشده است و دیگر کاری از دست ما هم برنمی آید، آب در روستا بالا آمده و سیل به مزارع گندم نفوذ کرده، و تنها اقدام این بوده که وسایل خود را روی پشت بام خانه ها تل انبار کرده ایم.
    تعدادی از جوانان برای کمک رسانی به شعیبیه آمده اند. همچنین چند وانت بار پر از آب و مواد غذایی، کمک های مردمی 'شهرک اندیشه و علم الهدی' را بین روستاها توزیع می کنند. تاکنون هفت روستا را سرکشی کرده اند. با وخیم شدن وضعیت سیل زدگان، این کمک های مردمی دومین روز است که به روستاها ارسال می شود.
    روستائیان پیش بینی می کنند که تا امشب، سیلاب همه روستاها و مزارع را فرا گیرد.
    روستای 'بیت حسین الفریح' در محاصره سیل است اما آب به داخل خانه ها نرفته است.
    'فاخر' یکی از اهالی می گوید: مردم با ساختن سیل بند تا حالا جلوی نفوذ آب را گرفته و در مقابل سیل مقاومت کرده اند که امیدواریم هر چه زودتر آب فروکش کند.
    او با بیان اینکه تاکنون کمکی به این روستا نشده است، ادامه می دهد: سه روز پیش اعلام کردند که روستا را تخلیه کنید ولی ما نمی توانستیم همه زندگی خود را رها کنیم، فعلا زنها و بچه ها را نزد بستگانمان در شهر 'گوریه' برده ایم و وسایل خانه را روی پشت بام ها گذاشتیم تا ببینیم چه می شود.
    این کشاورز که همه محصول خود را از دست داده اظهار می کند: شنبه شب فقط هشت چادر در گوریه توزیع شد و اعلام کردند هر کس چادر می خواهد برای تحویل آن به شوشتر برود اما در این شرایط هیچکس نمی تواند به مرکز شهرستان برود.

    * یزآب؛ 1.5 متر زیر آب
    بیشترین خسارت به روستای 'یزآب' وارد شده است. سیلاب روز شنبه این روستا را غافلگیر کرد و اکنون ارتفاع آب حدود 1.5 متر است.
    اهالی معتقد هستند که این روستا مرتفع تر از سایر روستاهاست و نباید دچار آبگرفتگی می شد اما کانال نیشکر در نزدیکی این روستا باعث سیل و خسارت به روستا شده است.
    'عاصی' از اهالی این روستا می گوید: کانال بتونی شرکت کشت وصنعت نیشکر شعیبیه در مسیر سیلاب ساخته شده که باعث بازگشت سیلاب به روستاها شده است، وگرنه این روستاها را نباید آب می گرفت.
    او می افزاید: از شرکت نیشکر خواستیم که با شکستن بخشی از کانال موافقت کند تا با هدایت سیلاب به کانال ها جلوی آبگرفتگی روستاها را بگیریم اما ظاهرا برای مدیران منطقه، خسارت به روستائیان و مزارع مهم نبوده است.
    به گفته وی، امروز روستاهای بیشتری به همین دلیل دچار سیل شده اند، در حالی که در گذشته سیلاب این روستاها را نمی گرفت و در سیل سال 73 مردم، با شکستن کانال نیشکر توانستند روستاها را نجات دهند.
    عاصی ادامه می دهد: ساختمان ها در حال ریزش هستند و هلال احمر فقط برای تصویربرداری از روستا آمده و تاکنون کمکی به اهالی منطقه نکرده است.
    این کشاورز با اشاره به سیل بندی که در روستا ساخته شده می گوید: این سیل بند مربوط به 25 سال پیش است و تاکنون ترمیم نشده به همین دلیل تاب مقاومت در مقابل سیل را نداشت و با برگشت سیلاب شکست و روستائیان را غافلگیر کرد.
    وی با اشاره به از بین رفتن همه محصول روستائیان اظهار می کند: بیمه همه خسارت را تقبل نمی کند، زیرا بیمه بر اساس سند خسارت پرداخت می کند، در حالی که برای همه این اراضی، که زمین های آبا و اجدادی ما هستند، به ما سند نمی دهند.
    راضی عنافچه عضو شورای بخش شعیبیه نیز می گوید: خدمات دهی به روستاها ضعیف و امکاناتی که به روستائیان داده شده بسیار کم بوده است.
    وی می افزاید: در مرحله نخست شش تا هفت دستگاه لودر به ما دادند که کفاف نمی داد.

    * نابودی 46 هزار تن گندم
    فرماندار شوشتر می گوید: تاکنون 14 روستای این بخش زیر آب رفته و پیش بینی می شود شش روستای دیگر نیز در ساعات آینده دچار آبگرفتگی شود.
    حیدر نجفی با بیان اینکه سه روستا به صورت 100 درصد تخریب شده اند، می افزاید: قرار است 20 دستگاه بیل مکانیکی به ما داده شود، که در این صورت می توانیم 13 روستا را با مزارع آنها به صورت کامل نجات دهیم.
    وی ضعف خدمات رسانی به روستاهای سیل زده را تایید می کند و می گوید: کاری که انجام شده در حد رفع آلام مردم سیل زده و خسارت دیده نبوده است.
    نجفی توضیح می دهد: در وهله نخست سعی کردیم جان مردم را نجات دهیم به همین دلیل مدارس شهر گوریه را برای انتقال و استقرار روستائیان آماده کردیم اما روستائیان حاضر به ترک محل زندگی خود نشدند زیرا نمی توانستند خانه و دام خود را رها کنند؛ از سوی دیگر با توجه به خشکسالی های گذشته و خشک بودن رودخانه ها باور نمی کردند خسارت سیل به این شدت باشد.
    به گفته وی، شعیبیه در تولید گندم در خوزستان رتبه بالایی دارد اما با این سیلاب محصول 46 هزار تن گندم را از دست داده است و برآورد خسارت پس از فروکش کردن آب انجام می شود.
    رئیس ستاد بحران شوشتر، نقش کانال نیشکر را در سیلاب روستاها رد می کند و می افزاید: جلوگیری از وقوع سیل امکانپذیر نبوده است و وضعیت جغرافیایی منطقه به صورتی است که به ناچار سیل همه منطقه را فرامی گرفت و راهکار شکستن کانال برای جلوگیری از سیل یک روش علمی نیست.
    وی تاکید می کند: سیل در روستاهای یشان سخی، عیله، عبدالنبی، رمانه، بیت ایریح فروکش کرده و ساکنان آنها به زودی می توانند به روستا بازگردند.
    نجفی با بیان اینکه تا زمانی که وضعیت عادی شود آب شرب بسته بندی تامین می شود، می گوید: خانه هایی که سیلاب در آنها فروکش می کند باید سمپاشی شود.

    * یک گزارش متفاوت
    آمار بخشدار شعیبیه از روستاهای سیل زده اما متفاوت است.
    قاسم نبهانی می گوید: از میان 34 روستای غرب شعیبیه که در معرض طغیان رودخانه دز هستند، 11 روستا را سیل تهدید می کند و فقط پنج روستا با جمعیت حدود دو هزار نفر دچار آبگرفتگی شده اند.
    وی می افزاید: هم اکنون پنج روستا تخلیه و دام ها نیز منتقل شده اند که ارتش و سپاه و هلال احمر در کمک رسانی به روستاها همکاری کرده اند.
    به گفته وی، از 42 هزار هکتار زمین کشاورزی این بخش، حدود 16 هزار هکتار زیر آب رفته است.
    وی با بیان اینکه 38 دستگاه ماشین آلات راهسازی به مناطق سیل زده ارسال شده، می گوید: سه نقطه به عنوان اردوگاه سیل زدگان آماده شده که 500 زن و کودک در آنها مستقر شده اند که آب و نان و کنسرو بین آنها توزیع می شود.
    نبهانی اظهار می کند: سیل بند قدیمی منطقه ترمیم و شکستگی های آن تعمیر شد اما فایده ای نداشت.
    وی با اشاره به حضور مقتدایی استاندار، سیاحی معاون عمرانی استاندار و بالدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری در روزهای اخیر در منطقه می گوید: وعده تحویل 200 تخته چادر به منطقه داده شده است.
    نبهانی یکی از دلایل خدمات رسانی نامناسب را نبود همکاری مردم با مسئولان و سوءاستفاده برخی از مردم از امکانات تحویل داده شده عنوان می کند که باعث شده خدمات به درستی توزیع نشود.
    * سکوت پس از طغیان
    اگر چه طغیان رودخانه دز سروصدای رسانه ای بسیاری داشت؛ اما سرنوشت سیل زدگان با سکوت خبری همراه بود. تا جایی که مردم شعیبیه در شبکه های اجتماعی نسبت به این بی توجهی واکنش نشان دادند و درخواست کمک کردند.
    آیا 20 دستگاه بیل مکانیکی برای نجات 13 روستای شعیبیه محقق می شود؟
    7151 / 6037
    گزارش از نادره وائلی زاده

    انتهای پیام /*

    زمین لرزه بخشی از شرق استان خوزستان را لرزاند

    اهواز- ایرنا- زمین لرزه ای به قدرت 3.8 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین روز دوشنبه منطقه قلعه خواجه در شرق استان خوزستان را لرزاند.

    به گزارش ایرنا به نقل از مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران این زمین لرزه در ساعت 11:40:38 روز دوشنبه در موقعیت جغرافیائی 32.56 شمالی و 49.58 شرقی و در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داد.
    کانون این زمین لرزه 42 کیلومتری منطقه قلعه خواجه شهرستان لالی و 52 کیلومتری شهرستان لالی و 52 کیلومتری منطقه چلگرد استان چهار محال و بختیاری می باشد.
    تا کنون از خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی دریافت نشده است.
    پیش از این نیز دو زمین لرزه به قدرت 3.7 و 2.1 ریشتر در مقیاس امواج درونی در ساعت های 11:37 و 11:31 امروز دوشنبه در همین مرکز به وقوع پیوست.
    همچنین زمین لرزه ای به قدرت 2.3 ریشتر در امواج درونی زمین نیز ساعت 23:29 یکشنبه شب شهرستان رامهرمز در شرق استان خوزستان را لرزاند.

    کشف 19 فقره سرقت و دستگیری هفت سارق در ماموریت های اخیر پلیس آبادان

    آبادان - ایرنا - فرمانده انتظامی شهرستان آبادان از دستگیری هفت سارق حرفه ای و کشف 19 فقره سرقت در ماموریت های اخیر ماموران پلیس این شهرستان خبر داد.

    سرهنگ حسین کهیایی دوشنبه به ایرنا گفت:در پی وقوع چند فقره سرقت در محدوده شهرستان آبادان، شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.
    وی اظهار داشت:ماموران پس از انجام تحقیقات میدانی موفق به شناسایی هفت سارق حرفه ای شدند که طی یک عملیات پلیسی همگی آنها را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.
    سرهنگ کهیایی ادامه داد:متهمان در بازجویی های پلیس به ارتکاب 19 فقره سرقت لوازم داخل خودرو، سرقت از واحدهای صنفی، کیف قاپی، سرقت موبایل و موتور سیکلت اعتراف کردند.
    وی گفت:متهمان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
    فرمانده انتظامی شهرستان آبادان استقرار نظم و امنیت، تامین آسایش شهروندان و پاسداری از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی را از مهم ترین وظایف پلیس دانست و اظهار داشت:اولویت نیروی انتظامی آن است که پناهگاه مستحکمی برای مردم ایجاد کند که شهروندان، احساس آرامش و امنیت کنند.
    وی با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در برقراری نظم و امنیت در جامعه خاطرنشان کرد:در حوزه تعاملی پلیس و مردم، نظم و امنیت مطلوب و پایدار بدون مشارکت جدی و مسئولیت پذیری مردم حاصل نمی شود.

    جزئیات کشف آرامگاه خانوادگی باستانی در دره شمی ایذه در خوزستان

    اهواز - ایرنا - سرپرست هیات کاوش دره شمی ایذه جزئیاتی مربوط به کشف آرامگاه خانوادگی باستانی در دره شمی این شهرستان در شمال شرق خوزستان ارائه داد.

    جعفر مهرکیان دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هیات باستان شناسی در ادامه کاوش های فصل سوم دره شمی ، به دلیل برخورد به مواردی که نیاز به بررسی بیشتر داشت، با پشتیبانی و به درخواست اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، پنج نقطه باقی مانده از فصل سوم کاوش در دره شمی را ادامه داد.
    وی افزود: در این کاوش ها برای نخستین بار به آرامگاهی در زمین های زیر انباشتگاه سنگ های دورریز و غیر قابل کشت کشاورزان و با برداشت ده ها کامیون سنگ برخوردیم که برخلاف آرامگاه های شناخته شده، گوردخمه و زیرزمینی نبوده بلکه از سه جانب در فضای باز قرار داشته است.
    مهرکیان گفت: این آرامگاه منحصر به فرد درگاهی سنگی و بسیار خوش ساخت دارد که هنرمندانه به صورت چهار قاپ ساخته شده و در چارچوب سنگی با یراقی آهنین و حلقه دار، تراشیده و جای گرفته و باز و بسته می شده است.
    این باستان شناس با بیان اینکه این کشف در گستره 50 هکتاری کاوشگاه اتفاق افتاد، یادآور شد: در نخستین فصل کاوش هیات مشترک باستان شناسی ایران و ایتالیا در سال 1392 یک نمونه از این در سنگی کشف شد اما در جایگاه اصلی و واقعی خود قرار نداشت و چگونگی کاربرد آن در محل و استقرار آن بر هیات کاوشگری نیز پوشیده بود.
    وی اضافه کرد: این آرامگاه از یک سو به یک تختگاه تکیه داده و ساختار معماری آن تمام سنگی است که از گونه های مختلف سنگ استفاده شده و کالبد درگذشتگان روی آنها جای می گرفته است.
    مهرکیان با اشاره به وجود یک جفت تخته سنگی که به صورت خرپشته ای پوشش بنا را تشکیل می داده، گفت: از بازمانده دیگر تخته سنگ ها مشخص است که این آرامگاه با 12 تخته سنگ که به صورت جفت و خرپشته ای سر به هم داده، تمام سطح آن را می پوشانیده است.
    سرپرست هیات کاوش دره شمی ایذه یادآور شد: نمای بنا از ورودی با سنگ های پاک تراش از چهارچوب در گرفته تا نعل درگاه و مثلث زیر خرپشته از سنگ های تراشیده تشکیل شده است.
    وی افزود: این بنا و ساختار معماری پیوسته به آن با این دیدگاه که در آینده به نخستین پایگاه پژوهش های چند منظوره باستان شناسی تبدیل خواهد شد، مورد کاوش قرار گرفت.
    این باستان شناس گفت: برخلاف دیگر یافته های معماری باستان شناسی که در دل زمین پوشیده بود، این یافته ها به صورت باز است.
    مهرکیان اظهارکرد: بقایای بازمانده سه جمجمه انسانی آن هم به صورت شکسته شده در دو نقطه از این حفاری های بی رویه حکایت از این دارد که این آرامگاه پس از فروپاشی حکومت محلی الیماییان که بر سرزمین بختیاری فرمانروایی می کردند، مورد دستبرد قرار گرفته است.
    وی گفت: میراث فرهنگی خوزستان با مدیریت جدید بسیار علاقه مند به پیگیری این موضوع است و بر آن است که با تامین اعتبار برنامه های کلان ساماندهی خود را در اینجا به منظور برپایی نخستین پارک موزه باستان شناسی که نقش تعیین کننده ای در راستای رونق صنعت گردشگری دارد، اجرا کند.
    معمولا کاوش ها در یک منطقه در یک فصل انجام می شود که هر فصل یک ماه تا 45 روز است.
    هدف از کاوش های این جایگاه باستانی شناسایی این دوره کم شناخته پس از هخامنشیان است.
    دره شمی ایذه توسط آندره گدار فرانسوی رییس وقت اداره باستان شناسی ایران به شماره 362 در 20 خرداد سال 1321با امضای وزیر وقت فرهنگ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
    در کاوش های پیشین دره شمی نیز آثار تاریخی از جمله سکوهای آیینی، گورهای زیرزمینی، تکه های سفال، تختگاه، درب سنگی، پوشش خرپشته ای درگاه، سازه های معماری تمام سنگی و... کشف شد.
    7148/ 6037

    انتهای پیام /*

    دستگیری باند سارق میراث فرهنگی در گتوند

    گتوند - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گتوند از دستگیری اعضای یک باند سارق میراث فرهنگی در این شهرستان خبر داد و گفت:این سارقان حیر حفاری در یکی از محوطه های باستانی گتوند دستگیر شدند.

    یعقوب نگهداری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در پی دریافت اطلاعات پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شهرستان مبنی برحضور هفت سارق میراث فرهنگی اقدام لازم برای دستگیری آنان آغاز شد.
    وی افزود: این سارقان حین ارتکاب جرم و حفاری در یکی از مناطق تاریخی و میراث فرهنگی در بخش عقیلی شهرستان گتوند با کمک نیروی انتظامی و پایگاه حفاظت میراث فرهنگی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.
    نگهداری افزود:‌به همراه سارقان ، یک دستگاه خودرو ،یک قبضه سلاح شکاری به همراه فشنگ و تعدادی وسایل حفاری توقیف شد.
    وی با تقدیر و تشکر از حضور به موقع نیروی انتظامی و همکاری مقام قضایی شهرستان در این رابطه گفت:متهمان برای تحقیقات تکمیلی و محاکمه در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفتند.
    رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان گتوند در پایان خاطرنشان کرد:اشیاء قدیمی و عتیقه نماد فرهنگ و شناسنامه یک قوم و ملت است و با سودجویانی که قصد تخریب ویا سرقت این آثار را دارند به شدت برخورد می شود.
    در تیرماه سال 1394 نیز تعداد 581 سکه تاریخی مربوط به دوره قبل از اسلام و دوره ایلیمایی از یک قاچاقچی در گتوند کشف شد.
    تپه باستانی چغا، قلعه رستم ،گچ سنگی ،آسیاب ها ، سنگ اژدها (برد اژدها) ،کوه طبل خانه ، از جمله آثارتاریخی شهرستان گتوند می باشند.
    شهرستان گتوند یکی از شهرهای تاریخی استان خوزستان بوده که با 74 هزار نفر جمعیت در شمال خوزستان واقع شده است.
    7467/6068

    انتهای پیام /*