سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار تکنولوژی روز نظامی



جنگنده برهان یک هواپیما رزمی ساب سونیک تک موتوره است که توان سامانه پیشرانه آن 15KN و سرعت آن 0/65 ماخ بوده و برد نهایی این جنگنده نیز 1800 کیلومتر اعلام شده است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، اجرای آموزش های پروازی در سطوح مختلف برای تربیت هر چه کاملتر خلبانان هوپیماهای جنگی بسیار اهمیت دارد و از این رو وجود هواپیمای آموزشی پیشرفته در ناوگان یک نیروی هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ایران و با توجه به شرایط جدید، جت آموزشی «شفق» برای رفع نیاز به چنین هواپیمایی طراحی شد. این پروژه از سال 1377 توسط مجموعه هایی از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز شد و در آن زمان برنامه ای 5 ساله برای رسیدن به نمونه پروازی مد نظر بوده است.

اما مدتها بود هیچ خبری از سوی مسئولان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص تولید این جنگنده اعلام نمی شد تا اینکه سردار وحیدی این طلسم را شکست و در گفتگوی اختصاصی با مشرق، به بیان مواردی مهم درباره این جنگنده ایرانی پرداخت.

وی در این گفتگو با رد موضوع توقف ساخت این جنگنده در کشور گفت: طراحی به‌روز و ساخت این جنگنده ایرانی همچنان در دستور کار قرار دارد و برنامه ریزی و تلاش برای تولید آن همچنان ادامه خواهد داشت.


جنگنده شفق

اما در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوایی کیش، سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح اقدام به معرفی یک جنگنده چند منظوره به نام "برهان" کرده است که شباهت زیادی به هواپیمای شفق دارد و به نظر می رسد ادامه ساخت آن جنگنده باشد. 

تست جنگنده "برهان" در تونل باد ملی

نوبری قائم مقام بخش تجاری و صادرات پژوهشکده سازمان صنایع هوایی در گفتگو با خبرنگار اعزامی مشرق به بیان توضیحاتی در خصوص این جنگنده پرداخت و اظهار داشت: جنگنده برهان همان پروژه شفق است که در حدود 9 سال پیش به صورت مشترک بین ایران و روسیه انجام و طراحی این جنگنده نیز انجام شد که این هواپیما در آن زمان رقیب یاک 130 به حساب می آمد. 

به گفته وی، این جنگنده تا مرحله "Detail Design" هم پیش رفت اما مرحله ساخت باقی ماند و در حال حاضر در صورتی که سرمایه گذاری، مخصوصا سرمایه گذار خارجی وجود داشته باشد این طرح به صورت مشترک قابل اجرا می باشد.

این مقام مسئول در سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه «ماک آپ یک به یک» این هواپیما نیز تولید شده است، افزود: ما آمادگی داریم که این محصول را به نتیجه برسانیم و حتی بهینه سازی هایی هم بر روی آن انجام شده است. به عنوان مثال برای آن از یک سکان عمودی استفاده شده است و حتی در تونل باد ملی نیز تست شده است.


ماک آپ یک به یک جنگنده برهان

به گزارش مشرق، بر اساس اطلاعات مندرج در این نمایشگاه، جنگنده برهان یک هواپیما رزمی ساب سونیک تک موتوره است که توان سامانه پیشرانه آن 15KN و سرعت آن 0/65 ماخ می باشد. 

وزن خالی این جنگنده 2800 کیلوگرم بوده و توان حمل 1200 کیلوگرم محموله را نیز دارد. برد نهایی این جنگنده نیز 1800 کیلومتر می باشد. "برهان" توان مانور منفی 3 تا مثبت 8 جی را دارا می باشد.

با توجه به اینکه تمامی اجزا و پیش نیازهای ساخت این جنگنده در داخل کشور انجام شده و حتی به مرحله تست تونل باد نیز رسیده است، باید منتظر ماند و دید، با توجه بیشتر مسئولان کشورمان، چه زمانی این جنگنده جدید راهی آسمانهای ایران خواهد شد.

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز




کد خبر: ۴۵۰۶۸۷
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴-19 November 2014
روابط عمومی کل سپاه در فراخوانی از ایرانیان مقیم خارج از کشور و علاقمندان به انقلاب اسلامی خواست اسامی پیشنهادی خود برای پهپاد RQ170 ایرانی را به نشانی Info@Sepahnews.com ایمیل کنند.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مشارکت ایرانیان خارج از کشور در نامگذاری پهپاد RQ170 ایرانی دعوت کرد.

متن اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ایرانیان شریف و غیرت‌مند خارج از کشور

در پی تماس‌های متعدد شما عزیزان و نیز علاقمندان به انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف جهان با روابط عمومی کل سپاه و تقاضای فراهم سازی امکان مشارکت در نامگذاری پهپاد RQ170 ایرانی درخواست می‌شود اسامی پیشنهاد خود را به نشانی Info@Sepahnews.com ارسال نمایید.

گفتنی است همانگونه که در اطلاعیه قبلی، به استحضار مردم شریف ایران رسانده شد هموطنان عزیز داخل کشور اسامی پیشنهادی خود برای نامگذاری RQ170 ایرانی به شماره 20002541 پیامک کنند.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی





این مقام آگاه هم‌چنین تصریح کرد: پالایشگاه‌های نفتی هند مثل پالایشگاه مانگلور، صنایع نفتی آسال و نیز شرکت نفت پتروکمیکال به صورت مشترک این مبلغ را به ایران پرداخت خواهند کرد.
هند تصمیم دارد این هفته بخشی از 400 میلیون دلار پول بلوکه شده ایران را بازگرداند.
به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، بنابر گفته یک مقام آگاه دولت هند تحت شرایط توافق‌نامه کوتاه مدت ژنو و نیز هم‌زمان با دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و1+5 تصمیم دارد این هفته بخشی از 400 میلیون دلار پول‌های بلوکه شده را به ایران بازگرداند.
این مقام آگاه هم‌چنین تصریح کرد: پالایشگاه‌های نفتی هند مثل پالایشگاه مانگلور، صنایع نفتی آسال و نیز شرکت نفت پتروکمیکال به صورت مشترک این مبلغ را به ایران پرداخت خواهند کرد.
هند تا کنون در دو نوبت 900 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را تحت شرایط توافق‌نامه کوتاه مدت ژنو که به ایران اجازه داده است 2.8 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده خود را در بانک‌های خارجی پس بگیرد پرداخت کرده است.
هم‌چنین منبع دیگری که با توجه به حساسیت موضوع خواست تا نامش فاش نشود به رویترز گفت:‌ پرداخت این بخش از پول بلوکه شده ایران حتی ممکن است تا فردا انجام شود.
خبرگزاری رویترز مدعی شده است که پرداخت این مبلغ پول به ایران از بانک RBI هند پس از تبدیل از روپیه به درهم و سپس از طریق بانک مرکزی امارات متحده عربی به ایران پرداخت خواهد شد.منبع: ایسنا



 رییس سازمان انرژی اتمی ایران و معاون رییس جمهوری گفت: انتقال سوخت هسته ای به دیگر کشورها از جمله روسیه کذب است و سوخت نیروگاه های اتمی در پی عقد قرارداد با روسیه، در ایران تولید خواهد شد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که شامگاه چهارشنبه از شبکه دوم سیما پخش شد با اشاره به قرارداد ایران و روسیه درباره همکاری های هسته ای افزود: از سال گذشته به توصیه دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان وارد گفت وگوی جدی با روسیه برای احداث واحد های جدید نیروگاهی با روسیه شدیم.
وی یادآور شد: مجلس تاکید کرده که ما تا حد 20 مگاوات نیروگاه هسته ای داشته باشیم که البته در این باره زمان مشخص نشده و قرار است ما امکان سنجی کنیم که سهم هسته ای چه میزان از تولیدات برق کل کشور باشد.
رییس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: مذاکرات سخت با روس ها در نهایت منجر به امضای سه قرارداد، یادداشت تفاهم و پروتکل شد.
صالحی اظهار کرد: نخستین پروتکل ایران و روسیه 1992 منعقد شده که بر این اساس، روسیه متعهد به ساخت چهار نیروگاه در بوشهر شده و در همان سال و بر اساس این تفاهم نامه، بوشهر به عنوان یک ساختگاه برای احداث نیروگاه ها در نظر گرفته شد.
وی گفت: پیش از انقلاب ساخت دو نیروگاه در این منطقه در کشور آغاز شد اما آلمان ها با وقوع انقلاب اسلامی، زیر قرار داد خود زدند و نیروگاه ها تکمیل نشد.
معاون رییس جمهوری افزود: بر اساس پروتکل 1992، پروتکل جدیدی را امضا کردیم و گفتیم دو نیروگاه جدید دیگر در بوشهر می خواهیم و قراردادی در این زمینه امضا شد.
به گفته صالحی، یک نیروگاه از زمان عقد قرارداد تا ساخت 108 ماه و به عبارتی نزدیک به 9 سال طول خواهد کشید.
وی با اشاره به سبقه ساخت نیروگاه بوشهر از سوی روس ها یادآور شد: در سال 1995 میلادی روس ها برای ساخت این نیروگاه قرارداد بستند و در سال 97 رسما کار نیروگاه آغاز و 2010 نیز ما نیروگاه تحویل داده شد.
رییس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: این نیروگاه در زمان جنگ تخریب شده بود؛ همچنین روس ها بعد از فروپاشی شوروی وضعیت اقتصادی خوبی نداشتند از این رو پروژه بوشهر صنعت هسته ای روس ها را احیا کرد.
صالحی با بیان این که این نیروگاه تجربه خوبی برای ما و روس ها بود تاکید کرد: ساخت نیروگاه مقدماتی دارد و یک سال طول می کشد که نیروگاه به مرحله بتن سازی برسد.
وی با اشاره به انتشار برخی مطالب درباره نیروگاه بوشهر گفت: برخی در رسانه ها این گونه وانمود می کنند که نیروگاه بوشهر هنوز راه اندازی نشده در صورتی که این نیروگاه 7 هزار کیلووات برق تولید کرده است.
معاون رییس جمهور اظهار کرد: نیروگاه دوم مورد نظر ما در بوشهر، دو سال بعد از نیروگاه اول ساخته می شود زیرا اگر دو نیروگاه را با هم شروع کنیم امکانات وسیعی را نیاز داریم اما بعد از دو سال آمادگی داریم در بُعد کارشناس و تکنسین و صنعت این نیروگاه را تامین کنیم. به عبارتی نیروگاه دوم را دو سال بعد از نیروگاه اول تحویل می گیریم.
صالحی ادامه داد: درباره نیروگاه بوشهر روس ها گفته بودند تا 10 سال سوخت نیروگاه را تامین می کنند و در نهایت توافق کردیم که در تامین سوخت نیروگاه ها، روس ها به ما کمک کنند که در قراردادهای بعدی جزییات این مهم مشخص می شود.
وی توضیح داد: روس ها کمک می کنند که کل مجتمع سوخت و یا اجزای سوخت را در کشورمان تولید کنیم که این گام بزرگ و تحولی قابل توجه است.
به گفته صالحی ، ایران توانایی غنی سازی داشته و سوخت رآ کتور تهران را ساخته و تولید سوخت نیروگاه اراک نیز به دلیل مذاکرات متوقف شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که سوخت بوشهر به صورت مشابه ساخته و در ادامه سوخت نهایی تولید شود.
وی عقد قراردادهای همکاری میّان ایران و روسیه را نقطه عطفی بین دو کشور دانست و یادآوری کرد که کارگروهی جزییات شروع مقدمات مورد نیاز برای تولید سوخت مشترک را پیگیری کند.
وی گفت: ما نیاز عملی خود را درباره نیروگاه های هسته ای بارها اعلام کردیم. تامین سوخت نیروگاه های کشور از جمله بوشهر و رآکتور تهران از مهمترین این نیازها است.
به گفته معاون رییس جمهوری، توافقنامه اخیر میان ایران و روسیه در ساخت دو نیروگاه و پروتکلی که برای تولید سوخت در ایران انجام شد موضع کشورمان را درباره 1+5 قوی تر می کند.
صالحی با بیان این که اکنون نیاز عملی ما در عرصه هسته محرمانه نیست بلکه مکشوف است، یادآور شد: نیاز عملی ما امری روشن است و 8 سال دیگر در شرایطی باید بتوانیم که سوخت حداقل دو نیروگاه را تامین کنیم.
وی تصریح کرد: کشورهای غربی رآکتور اراک را مشکل آفرین می دانستند و ما گفتیم این نیروگاه را طوری طراحی کنیم که دغدغه شما را رفع کند و این امر تا حدودی در بُعد فنی با استدلال های قوی حل شده و جا برای گفت وگوی بیشتر در این باره نیست.
رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: غربی ها درباره غنی سازی، امکان گریز را مطرح کردند و ما با پیشنهاد پلکانی اعلام کردیم حاضریم نگرانی ها را رفع کنیم. ما باید بعد از 8 سال به جایی برسیم که نیازهای خود را تامین کنیم.
صالحی اظهار کرد: بعد از زمان اعتماد سازی، کشور هر میزان سو را که می خواهد می تواند انجام دهد و تا 8 سال دیگر ما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید 190 هزار سو را داشته باشیم.
وی ادامه داد: به شیوه پلکانی می توانیم به گونه ای عمل کنیم که به 190 هزار سو برسیم و جزییات این امر در مذاکرات مشخص خواهد شد.
رییس سازمان انرژی اتمی در واکنش به مطالبت منتشر شده در برخی رسانه های غربی و ادعای انتقال سوخت ایران به روسیه گفت:از چنین ادعاهایی تعجب می کنم. شایعاتی هست که ایران در انتقال سوخت با خارج از کشور موافق کرده یا در حال مذاکره است که این امر صحت ندارد. دلیلی ندارد که ما سوخت خود را به روسیه بفرستیم.
صالحی تاکید کرد: قرص سوخت را ما در ایران تولید می کنیم از این رو دلیلی ندارد که در ایران کلی هزینه کرده و اکسید اورانیوم خود را به خارج از کشور بفرستیم که تبدیل به سوخت بشود.
وی گفت: وقتی مجتمع سوخت ساخته می شود باید آزمایش های بعد از در معرض قرار دادن سوخت در برابر اشعه انجام شود از این رو ما سوخت را باید در رآکتوری قرار بدهیم و ببینیم تشعشعی نداشته باشد و اگر کشورهای دیگر در این زمینه به ما کمک کنند سرعتمان بیشتر می شود.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: برای نیروگاه سوخت مشکلی برای همکاری با کشورهای غربی نداریم.
صالحی ادامه داد: ما اعلام کردیم که عضو ان پی تی هستیم و آن را امضا کردیم. می گویم عضو آژانس هستیم و موافقتنامه پادمان را امضا کرده و آن را اجرا می کنیم و پروتکل الحاقی را نیز انجام دادیم از اینرو دلیلی ندارد برای ما قواعد ویژه ای قرار دهند.
وی گفت: غربی ها بیش از 7 هزار ساعت نفر روز نیز بازرسی داشته اند و دوربین ها نیز هر 24 ساعت فیلمبرداری انجام می دهد. بازرسان هم دائما در ایران حضور دارند ما باید دیگر چه کار کنیم؟ ما هیچ نوع بازرسی یا پروسه ویژه بازرسی سایت های هسته ای خود را نمی پذیریم.
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به خدمات سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این سازمان به مرحله ای از رشد و تکامل علمی و فنی رسیده که کم کم این فرآورده ها در حال عرضه شدن به بازار است.
وی با اشاره به طراحی و ساخت سانتریفیوژ های مختص تهیه واکسن در کشور یادآور شد: واکسن سازی ما در شرایط بسیار سختی قرار گرفته بود که امروز این شرایط رفع شده است.
همچنین لیزرهای پزشکی و رادیو داروها که 800 هزار بیمار را در سال می تواند پاسخگو باشد با استفاده از فناوری های هسته ای تولید می شود.
صالحی اظهار کرد: در عرصه کشاورزی نیز با استفاده از فناوری های هسته ای، می توان اقدامات خوبی را انجام داد که این مهم نیز رو به گسترش است.
وی افزود: در عرصه صنعت نیز فعالیت خوبی با نفت و سایر وزارت خانه ها و کارخانجات مختلف از جمله سیمان داریم.رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نیروگاه بوشهر تولید پایدار برق دارد،گفت: در زمستان سال گذشته اگر نیروگاه بوشهر متوقف می شد باید 6 میلیون لیتر گازوییل را به نیروگاه های مربوطه می رساندیم تا برق مورد نیاز کشور تولید شود.
صالحی درباره نیروهای متخصص توضیح داد: یک هزار متخصص در بوشهر داریم که نیروگاه این شهر را اداره می کنند؛ 15 هزار کارشناس و کاردان در این نیروگاه در حال فعالیت هستند.
همچنین دانشگاه های ما نیز متعدد بوده و در حال تربیت نیرو هستند و با قرار دادهای منعقد شده درباره احداث نیروگاه ها، فارغ التحصیلان نباید نگرانی کار داشته باشند.
وی درباره هزینه ساخت نیروگاه های اتمی گفت: قیمت که برای این نیروگاه هزینه می کنیم مناسب است. قیمت احداث نیروگاه در هر منطقه متفاوت است اما در خاورمیانه این قیمت 5 تا 6 هزار دلار به ازای هر کیلوبایت است اما قرارداد ما با قیمت مناسب تری است.
صالحی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی در 12 سال اخیر، با چالش های فنی و انتقال تکنولوژی روبه رو بود و با این قراردادها تحول بزرگی در این سازمان ایجاد شده است.


هشت نفر از طرفداران گروهک تروریستی نفاق، لحظاتی پیش، نزدیک محل مذاکرات هسته‌ای در شهر وین تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعار سر دادند.
کد خبر: ۴۵۰۶۷۱
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸-19 November 2014
هشت نفر از طرفداران گروهک تروریستی نفاق، لحظاتی پیش، نزدیک محل مذاکرات هسته‌ای در شهر وین تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعار سر دادند.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به وین، منافقین در تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات، در تجمعی 8 نفره در نزدیکی محل مذاکرات ایران و 1+5 (هتل پله کوبورگ) حضور یافتند و شعارهایی را سر دادند.
این هشت نفر پرچم‌های منافقان و سلطنت طلبان را در دست داشتند.
تلاش گروهک تروریستی منافقین برای اعلام حضور در حالی است که آنها هیچ طرفداری بین مردم ندارند.

با چنین امکاناتی داعش می‌تواند از برخی از سایت‌ها و انبارهای آسیب پذیر کشورهایی هم‌چون روسیه و پاکستان اورانیوم غنی‌شده لازم برای ساخت بمب و البته متخصصان هسته‌ای لازم را نیز از همین قبیل کشورها فراهم کند.
اگرچه احتمال دستیابی داعش به سلاح هسته‌ای اندک است اما صفر نیست. این گروه پس از کشته شدن اسامه‌بن لادن خطرناک‌ترین گروه تروریستی است که می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری هافینگتون پست در گزارشی در این‌باره نوشت: باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری که این هفته در استرالیا برگزار شد اظهار کرد: اگر به این نتیجه برسیم که داعش در حال تلاش برای دستیابی و ساخت سلاح هسته‌ای است،‌ در آن صورت تنها گزینه‌ ما فرستادن نیروهای ارتش زمینی برای خارج کردن آن از دست‌های داعش است.

البته این اقدام صحیحی است و به نظر نمی‌رسد حتی یک نفر با فرستادن نیروهای زمینی ارتش برای دفع خطر هسته‌ای داعش مخالف باشد. اما آیا تهدید داعش به دستیابی به سلاح هسته‌ای را باید جدی گرفت؟

بنابر نشست تلویزیونی که در شبکه CNN برگزار شد، هم‌اکنون با شرایط و محدودیت‌هایی که داعش با آن مواجه است دسترسی این گروه تروریستی به سلاح هسته‌ای تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. زیرا ساخت سلاح هسته‌ای نیازمند تأسیسات هسته‌ای عظیم و مدرن برای غنی‌سازی مناسب اورانیوم و صرف میلیاردها دلار هزینه و نیز مصرف هزاران گیگاوات انرژی است.

با این وجود اگر داعش بتواند اورانیوم غنی‌شده به اندازه‌ یک توپ فوتبال تهیه کند، با جمع‌آوری تجهیزات هسته‌ای لازم و تیم متخصص در این زمینه می‌تواند یک بمب هسته‌ای بسازد.
جفری لویز، کارشناس مسائل هسته‌ای معتقد است که ساخت یک بمب هسته‌ای نیازمند اجرای عملیات بزرگی است که البته داعش می‌تواند نیروی انسانی و تجهیزات لازم در این زمینه را فراهم کند.
داعش با گروه‌های تروریستی که تاکنون جهان با آن روبه‌رو بوده است متفاوت است. این گروه تروریستی توانسته نواحی وسیعی از شمال کشور عراق، مقدار زیادی از منابع و پول و نیز یک شبکه اجتماعی برای جذب علاقه‌مندان به این گروه تروریستی در اختیار دارد.
با چنین امکاناتی داعش می‌تواند از برخی از سایت‌ها و انبارهای آسیب پذیر کشورهایی هم‌چون روسیه و پاکستان اورانیوم غنی‌شده لازم برای ساخت بمب و البته متخصصان هسته‌ای لازم را نیز از همین قبیل کشورها فراهم کند.
از زمان فروپاشی شوروی، همواره جهان با این نگرانی مواجه بوده است که مواد هسته‌ای بدون ایمنی لازم در دست افراد نامناسب قرار بگیرد. تاکنون میلیون‌ها دلار هزینه برای رفع خطرات احتمالی این مواد هسته‌ای و نابودسازی آن‌ها صرف شده است، اما تحقیقاتی که توسط ویلیام بان، استاد دانشگاه هاروارد و کارشناس مسائل هسته‌ای صورت گرفته است نشان می‌دهد که هنوز هم مقادیر زیادی از مواد هسته‌ای در انبارهای آسیب پذیر این کشورها وجود دارد که ممکن است در دست افراد خطرناکی مثل داعش بیفتد.
هم‌چنین تاکنون چندین بار انبارهای نظامی پاکستان که در آن سلاح‌های هسته‌ای نگهداری می‌شود توسط گروه‌ تروریستی طالبان مورد حمله واقع شده است. نکته نگران‌کننده آن است که اخیرا شش تن از رهبران طالبان به داعش اعلام وفاداری کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که حاضرند تا با داعش همکاری کنند.
این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که با شروع همکاری طالبان با داعش، به دلیل آن که طالبان در پاکستان نفوذ زیادی دارد و محل انبارهای هسته‌ای پاکستان را می‌داند می‌تواند به داعش در رسیدن به مواد و تجهیزات هسته‌ای لازم و یا حتی کلاهک‌های هسته‌ای کمک کند.
اخیرا نیز مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که طبق استراتژی امنیت ملی، هیچ چیز برای امنیت مردم آمریکا مثل دستیابی گروه‌های افراطی به سلاح هسته‌ای خطرناک نیست.

بهترین راه جلوگیری از دستیابی داعش به مواد هسته‌ای بالابردن امنیت سایت‌های هسته‌ای در سرتاسر جهان است. براین اساس غرب باید اختلافات خود با روسیه را کنار گذاشته تا روسیه با توجه به تعداد زیاد انبارهای هسته‌ای با همکاری غرب امنیت سایت‌های هسته‌ای خود را بالا ببرد.
هم‌چنین امنیت سایت‌های هسته‌ای پاکستان نیز که تروریست‌ها در این کشور وجود دارند باید دو برابر شود. هم‌چنین دولت آمریکا و نیز مجلس سنا در عوض صرف میلیاردها دلار هزینه برای بهبود و به روزرسانی سایت پرتاب موشک هسته‌ای خود، به فکر صرف این هزینه در راستای جلوگیری از دستیابی داعش به سلاح هسته‌ای باشد.منبع: ایسنا


نمونه‌ای از تکنیک‌های دشمنی که در دستورکار جنگ مخفی اسرائیلی‌ها و غرب قرار دارد، خرابکاری صنعتی، جاسوسی، حملات سایبری، ترور دانشمندان هسته‌ای، تحریم و تهدید است.

گروه جنگ نرم مشرق- دشمنان ایران در کشاکش جنگی همه‌جانبه درصدند با به‌کارگرفتن استراتژی‌های فریبکارانه، روند پیشرفت فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را هر طور شده متوقف کنند. ازجمله این دشمنان، اسرائیل و کشورهای غربی هستند که تلاش‌های مذبوحانه‌شان به‌جایی نرسیده است. این مسئله به‌طور ویژه برای غرب اهمیت دارد، ولی فرماندهان آن‌ها به توفیقات چندانی دست نیافته‌اند. "علی‌اکبر صالحی"رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید: "از سال 88، نه‌تنها صنعت هسته‌ای ما تعلیق و کند نشده، بلکه سرعت گرفته است."

خرابکاری‌های غرب در برنامه هسته‌ای ایران

در این گزارش، به مسئله اقدامات خرابکارانه طرح‌ریزی‌شده اسرائیل و متحدانش علیه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران می‌پردازیم، تلاش‌هایی که با انواع و اقسام جنگ‌افزارهای مخفی انجام‌شده است. نمونه‌ای از این تکنیک‌ها که در دستورکار جنگ مخفی اسرائیلی‌ها و غرب قرار دارد، خرابکاری صنعتی، جاسوسی، حملات سایبری، ترور دانشمندان هسته‌ای، تحریم و تهدید است.

شواهد و قرائن بی‌شماری در این خصوص در دسترس است. سازمان انرژی اتمی ایران درباره این اسناد و مدارک حتی نمایشگاهی برپا کرد و مؤلفه‌های خرابکاری صنعتی را که به سانتریفوژهای هسته‌ای ایران راه پیدا کرده بودند، به معرض بازدید گذاشت. علاوه بر این، با جاسوسان و عوامل نفوذی که از سوی اسرائیل فریب داده شده یا استخدام شده بودند، مصاحبه به عمل آورد که در ادامه به دو نمونه شاخص از آن‌ها خواهیم پرداخت. همه این افراد قربانی نقشه خبیثانه غرب جهت متوقف کردن فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران هستند. دانشمندان و متخصصان ایرانی به طرز ماهرانه‌ای به این حملات پاسخ داده و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این عرصه داشته‌اند.

یکی از کارشناسان ایرانی در توضیح نمونه اقدامات خرابکارانه صنعتی غرب علیه ایران می‌گوید: "یکی از عاملان خرابکار، چاشنی مواد منفجره خود را به‌طرز ماهرانه‌ای در بدنه فشارسنج جاسازی کرده بود. درصورتی‌که درپوش فشارسنج بسته باشد و متخصصان اطلاع قبلی نداشته باشند، این بمب به‌هیچ‌وجه قابل شناسایی نیست و زمانی‌که انفجار ایجاد شود و آن چاشنی کوچک منفجر شود، یک سوراخ بسیار ریز در بدنه فشارسنج ایجاد می‌شود که در نهایت باعث ایجاد ارتباط بین فضای داخلی سیکل خلأ و محیط اطراف می‌شود و درنهایت باعث "کراش" یا خرابی ماشین‌ها خواهد شد."

خرابکاری‌های غرب در برنامه هسته‌ای ایران

خرابکاری صنعتی، نوعی از فریبکاری اقتصادی به منظور زمین زدن حریف است. کشورهای دشمن با هم از طریق فروش قطعات آلوده تلاش می‌کنند به سیستم‌های یک‌دیگر آسیب بزنند. ظرافت و اهمیت این مأموریت هنگامی بیش‌تر و بیش‌تر پیدا می‌شود که پای تجهیزات غنی‌سازی هسته‌ای وسط می‌آید. این پیچیدگی، وجود شخص ثالثی را در روند خرابکاری ایجاب می‌کند. ایران می‌گوید، اقدامات خرابکارانه در تجهیزات و سایت‌های هسته‌ایش در چند سال گذشته تشدید شده است. اما این مفهوم در کل، داستان تازه‌ای نیست.

علی اکبر صالحی دراین‌خصوص می‌گوید: "ما متوجه شدیم که دستگاه‌های غربی به‌خصوص، و کشورهای متخاصم فعالیت جدی و شدیدی را نسبت به ایجاد خرابکاری از این طریق، به‌خصوص خرابکاری صنعتی داشته‌اند. چون‌که در خرابکاری صنعتی هم دامنه خرابکاری وسیع است و هم هزینه کم‌تری می‌خواهد و هم مشکلات بین‌المللی‌اش از دید آن‌ها کم‌تر است. چون‌که می‌گویند یک تجهیزات معیوب به کار گرفته‌شده و اگر اتفاقی رخ دهد چه کسی می‌تواند کس دیگری را متهم کند. می‌گویند خودتان در استفاده از تجهیزات اشتباه کرده‌اید."

خرابکاری صنعتی دو جنبه دارد: سخت‌افزاری و نرم‌افزاری. شایع‌ترین نمونه برای مورد دوم، حملات سایبری با بدافزارها است. سال 2010، انتشار بدافزار "استاکس‌نت" تیتر روزنامه‌های سراسر جهان شد. این کرم کامپیوتری جهت حمله و از کار انداختن سانتریفیوژهای هسته‌ای طراحی شده بود.

خرابکاری‌های غرب در برنامه هسته‌ای ایران

یکی از کارشناسان هسته‌ای در این‌باره توضیح بیش‌تری ارائه کرده است: "سرعت ماشین سانتریفیوژ، در حالت استاندارد 63000 دور در دقیقه است. اگر به هر دلیلی این سرعت قرار باشد که از این عدد بالاتر یا پایین‌تر برود، توسط سیستم "اینورتر" و "پی‌ال‌سی" متصل به آن، این سرعت مدیریت می‌شود. ویروس استاکس‌نت با ورود به سیستم کنترلی ماشین‌ها، باعث عملکرد معیوب پی‌ال‌سی و اینورتر و درنهایت خارج از کنترل کردن سرعت "دور" ماشین و رسیدن آن به 84000 دور در دقیقه می‌شد که نتیجه‌اش خرابی ماشین‌ها بود."

"علی‌اصغر زارعان" معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص شیوع بدافزارها در تاسیسات هسته‌ای این‌گونه اظهارنظر می‌کند: "ما از ماه فروردین به این‌طرف، بالغ بر 20 نوع بدافزار داشتیم که می‌خواستند به صنعت هسته‌ای ما نفوذ کنند که هدف‌شان، هم جمع‌آوری اطلاعات بود و هم اختلال. ولی با اقدامات امنیتی که ما انجام دادیم، "یوتی‌ام"، فایروال، بستن پورت‌ها و الی‌آخر دیگر این موضوع اتفاق نیفتاده است."

"وین مدسن" یک محقق و روزنامه‌نگار آمریکایی است که تحقیقات گسترده‌ای در مورد تخلفات سایبری و غیرسایبری اسرائیل در سراسر دنیا انجام داده است. وی می‌گوید: "گزارش شده است که اسرائیل در این امور مداخله داشته، ولی جالب‌تر این است که این موضوع اثبات شود. پرونده اسرائیل در دادگاه‌های مختلفی باز است، حتی در ژاپن افراد زیادی از این کشور به خاطر ایجاد مخاطرات محیطی شکایت کرده‌اند. اسرائیل کارش همین است."

خرابکاری‌های غرب در برنامه هسته‌ای ایران
"وین مدسن" محقق و روزنامه‌نگار آمریکایی

مدسن می‌افزاید: "چنانچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد مشکلات هسته‌ای را حل‌وفصل کند، باید به سراغ سرچشمه یعنی تاسیسات هسته‌ای اسرائیل برود و آن‌ها را تحت فشار قرار دهد. اما ببینید آژانس چکار می‌کند! دارند ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای می‌کنند. این در حالی است که سال 2003، سیا به این نتیجه رسید که ایران دیگر به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. از آن زمان به بعد هیچ سازمان اطلاعاتی دیگری از وجود برنامه مخفی تولید سلاح اتمی توسط ایران خبر نداده است."

اگرچه رسانه‌های جهان گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد میزان خسارت وارده به موسسات هسته‌ای ایران داشته‌اند، اما زارعان می‌گوید ایران توانسته حملات خرابکارانه را دفع کند و این اقدامات تاثیر چندانی روی برنامه هسته‌ای این کشور نداشته است. علی اصغر زارعان، در تأیید این گفته اظهار داشت: "با یک مطلب ساده قضیه را شرح می‌دهم. اگر میزان خروجی محصول ما را در سال محاسبه کنید یا در ماه، مشخص می‌شود. چنانچه آن میزان کاهش داشته باشد، معلوم است که مشکلی در تاسیسات به‌وجود آمده است. ولی وقتی‌که میزان محصول‌مان تا به امروز ثابت مانده است، معلوم می‌شود که خرابی نداشته‌ایم. درصورتی‌که خرابی به بار بیاید و ماشینی از کار بیفتد، حداقل دو سال زمان لازم است تا آن‌را جایگزین کنیم." وی در ادامه به گفته‌های اوباما در نشست "سابان" اشاره می‌کند که می‌گفت: "اگر می‌توانستیم، پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را از هم باز می‌کردیم."

علی‌اکبر صالحی نیز گریزی به تشکیل کارگروه خاص جهت برخورد با عملیات تخریبی می‌زند: "وقتی آن‌ها آمدند و این خرابکاری‌ها را انجام دادند، ما هم یک کمیته‌ای و یک مجموعه‌ای از دانشمندان را برای مقابله با خرابکاری‌های نرم‌افزاری ایجاد کردیم. به نحوی می‌توان گفت که ما الآن خودمان یک کشور مقتدریم در ایجاد نرم‌افزارهای مختلف که می‌تواند به‌راحتی با این بدافزارهای خارجی مقابله کند."

خرابکاری‌های غرب در برنامه هسته‌ای ایران

با این حال، خرابکاری تنها یکی از راه‌های ایجاد اختلال در مسیر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران است، این اواخر، تکنیک‌های دیگری نیز برای نیل به این هدف دنبال شده است. "محمود علوی" وزیر اطلاعات ایران این موضوع را بیش‌تر تبیین می‌کند: "سعی می‌کنند از یک‌طرف روی روحیه کارکنان مجموعه‌های هسته‌ای کار کنند، آن‌ها را دچار نوعی سرخوردگی و یأس نمایند. اگر بتوانند در بین آن‌ها نفوذ کنند، افرادی را آگاهانه و ناآگاهانه در اختیار بگیرند و آن‌ها را تخلیه اطلاعاتی بکنند. درصورتی که هیچ‌کدام از این ترفندها اثر نکرد، این‌جاست که دست به ترور فیزیکی دانشمندان هسته‌ای ما می‌زنند."

بمب، انفجار و گلوله، ابزارهایی هستند که در "عملیات فیزیکی" به کار گرفته می‌شوند. وزیر اطلاعات ایران می‌گوید شواهد و قرائن متقنی وجود دارد که این عملیات‌ها هم‌چنان در حال پیگیری است. این حملات حتی وارد مرحله تازه‌ای شده و این‌بار ایرانیانی که تازه به کشورهای خارجی آمده‌اند، شناسایی شده و با آن‌ها ارتباط می‌گیرند.

محمود علوی جزئیات این نقشه را واضح‌تر بیان می‌کند:‌ "این‌ها با ایرانی‌های خارج از کشور ارتباط برقرار می‌کنند و از طریق آن‌ها با همه خیانت‌کاران در ایران، و بعد شروع می‌کنند به انتقال محورهای موردنیازشان و گرفتن اطلاعات. اما این‌طور نیست که حتماً ایرانی خارج از کشور و ایرانی داخل کشور، بدانند که الآن در یک تور اطلاعاتی افتاده‌اند. ممکن است نه ایرانی خارج از کشور بداند و نه ایرانی داخل کشور."

خرابکاری‌های غرب در برنامه هسته‌ای ایران

"امیر" یک جوان ایرانی است که به‌تازگی با دوستانش برای تعطیلات به تایلند رفته بود که گرفتار دام موساد شد. خود امیر در این‌باره می‌گوید: "رفتیم شهر "پاتایا." در هتلی به نام "رویال" آن‌جا بودیم. شب دوم، سوم بود، یک پارتی مخصوص ایرانیان بود که آن‌جا رفتیم. نشستیم، ایرانی‌ها همه نشسته بودند. من رفتم پیش"فرزاد"، یکی از مسافران دیگری که قاطی آن‌ها بود و در هواپیما با هم آشنا شده بودیم. همین‌طور که داشتیم صحبت می‌کردیم، فردی به نام "فریدون" آمد و از ما پرسید که اسم‌مان چیست. من و دوستم خودمان را معرفی کردیم. بعد گفت: ایرانی هستید؟ گفتیم: بله. گفت از تهران می‌آیید؟ گفتیم: بله از تهران آمده‌ایم. فریدون یکی از دوستانش را هم آورده بود، به نام "تهرانی" که برای اولین بار ما با او آن‌جا آشنا شدیم. نشستیم، صحبت کردیم، یک شناختی از همدیگر پیدا کردیم. همان شب، دوباره فریدون به فرزاد زنگ زده بود و گفته بود فردا بیایید برای ناهار. ظهرش زنگ زد، فرزاد به من گفت: برای ناهار، بانکوک دعوتیم. سوار تاکسی شدیم رفتیم آن‌جا."

وین مدسن، از این اقدام موساد متعجب نشده و می‌گوید: "اصلاً شیوه کارشان همین‌طور است. خودم یک‌بار در قرارگاه موساد در کامبوج بودم که داخل یک مشروب‌فروشی و کافه بود. هدف‌شان همین است که طرف مقابل‌شان کمی مست باشد و نفهمد کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است. تازه آخرش می‌فهمید که چقدر با هم رفیق شده‌اید. در مرحله بعد از شما می‌خواهند که یک لطفی در حقشان بکنید."

همین وضع هم پیش‌آمد و در ملاقات دوم، تهرانی از امیر خواست که در حقش لطفی بکند. امیر خود در این‌باره می‌گوید: "به من گفت که یک مشکلی دارم. گفتم: مشکلت چیست؟ گفت: فردی که چندین سال در ایران با او کار و تجارت کرده‌ام، پول مرا بالا کشیده است. من گفتم: چه کمکی از من ساخته است؟ گفت: می‌خواهم بدانم آیا این آقا ایران است یا خیر. من گفتم: چطوری بفهمم؟ آدرسی یا شماره تلفنی به من بده تا کارت را پیگیری کنم."

خرابکاری‌های غرب در برنامه هسته‌ای ایران
"امیر" یکی از ایرانیانی که هدف توطئه جاسوسی قرار گرفت

"تهرانی" به امیر شیوه ارتباط گرفتن را توضیح می‌دهد، اما به صورتی که امیر چندان متوجه منظور اصلی‌اش نگردد. امیر می‌گوید: "تهرانی به من گفت که از این به بعد به "ماشین"، "جعبه" می‌گوییم و "شماره" را نیز "کد" یا همان شماره می‌گوییم. من پرسیدم چرا؟ گفت به‌خاطراین‌که حس می‌کنم یکی از شریکانم دستش با این آقا در یک کاسه است. من گفتم: باشه، مشکلی نیست. گفت: رسیدید ایران به من یک ایمیل بدهید و مواظب باشید که این ایمیل خیلی صمیمی باشد که اگر همکارانم در شرکت ایمیل‌هایم را چک کردند، شک نکنند که یک شخصی مثلاً دارد برای من اطلاعات می‌گیرد تا من دست این آقا و شریکانم را رو کنم. صحبت که تمام شد، در یک پاکت به من 700 دلار داد و گفت که به دوستانت چیزی نگو." امیر که به تهران برگشت، می‌خواست در قبال هدیه دریافتی، کاری برای دوستش بکند. پس دست‌به‌کار شد و به همراه یکی از دوستانش شروع به پرس‌وجو از آدرسی کرد که تهرانی به او داده بود.

حسین، دوست امیر، ماجرا را از دید خودش تعریف می‌کند: "سمت خیابان جردن بود، فکر می‌کنم. دم یک شرکت رسیدیم. قرار شد امیر برود و ببیند ماشین آن مرد مورد نظر دم شرکت هست یا خیر." اطلاعاتی که تهرانی درباره سوژه به امیر داده بود، چهار قسمت بود: آدرس شرکت، منزل، نوع ماشین و یک عکس. امیر می‌گوید که پس از رویت ماشین فرد موردنظر و اطلاع دادن به تهرانی از طریق ایمیل، تا دو سه ماه با من تماس نگرفت. بالأخره باز با من تماس گرفت و آدرس خانه و عکس را داد. من هم رفتم و شمایلی از خانه را برایش تعریف کردم.

بعداً معلوم شد که خانه و محل کار آدرس‌داده‌شده متعلق به یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران بوده است. با کمک امیر آدرس، تایید شده و موساد توانست اطلاعاتی از محل سکونت دانشمند ایرانی به‌دست بیاورد. اما داستان به این‌جا ختم نمی‌شود. پس از تأیید آدرس‌ها، "تهرانی" امیر را بار دیگر امتحان کرد تا بفهمد چقدر می‌تواند روی امیر به‌عنوان یک دستیار حساب باز کند.

خرابکاری‌های غرب در برنامه هسته‌ای ایران

امیر می‌گوید یک‌بار دیگر با من تماس گرفت و گفت می‌خواهد آسیبی به ماشین فرد موردنظر بزند. در پرانتز باید گفت که دستیابی و اعمال نفوذ روی ایرانیان همواره این‌قدر ساده نیست و موساد و سایر سازمان‌های جاسوسی هم‌فکرش مجبور می‌شوند تحت نام‌ها و عناوین مختلف اعمال جنایتکارانه خود را پیاده کنند. محمود علوی برخی از این پوشش‌ها را نام می‌برد: کاریابی، دعوت برای مشاوره، استخدام، یا در فضای مجازی طوری با طرف ارتباط برقرار می‌کنند که وی احساس می‌کند در یک شرکت تولیدی، صنعتی یا خدماتی کار می‌کند.

نمونه دوم، "حسین کاظم درویش" 27 ساله و دیپلمه است. وی چون به هنرهای رزمی علاقه داشت، در گوگل برای استخدام به عنوان بادی‌گارد جستجو می‌کند. با شرکت "دی‌تی‌اس" آشنا می‌شود. مراحل اولیه ارسال رزومه کاری را انجام می‌دهد. بعداً از او می‌خواهند که برای مصاحبه حضوری به ارمنستان برود. "سیاوش میلادی"، کسی بود که در ارمنستان طرف مصاحبه کننده بود. پس از انجام چندین تست روانشناسی، هزینه‌های سفر را به او عودت دادند: 1000 دلار. چند وقتی‌که گذشت، از طریق ایمیل از او خواسته شد که برای یک سفر یک‌ماهه به تایلند بیاید. حسین مورخ 14 بهمن سال 1391 به بانکوک می‌رود. در تایلند به او می‌گویند که این سفر، سفری آینده‌ساز برای تو است. روز بعد از این ملاقات، دوره‌های آموزشی فشرده‌ای برای او می‌گذارند. به او می‌گویند که برای تست هوش باید به یک رستوران ایرانی در تایلند برود و از آن‌جا اطلاعات جمع‌آوری کند. از حسین پس از بازگشت سؤالات ریزی درخصوص رستوران پرسیده می‌شود، وی نیز به‌خوبی پاسخ می‌دهد.

سرانجام در یک جایی خارج از شهر، سیاوش به همراه فردی به نام "یوهان" که فارسی را دست‌وپا شکسته بلد بود، خود را نشان می‌دهد. حسین را به "پنت هاوس" یک ساختمان می‌برند تا یوهان از او سؤالاتی بپرسد. در تمام مدت بازجویی، صورت حسین رو به دیوار و طوری بود که یوهان را نبیند. دستگاه دروغ‌سنجی حرف‌های حسین را کنترل می‌کرد. از او سؤالاتی می‌شود ازجمله این‌که آیا به کسی گفته که برای استخدام به تایلند آمده یا این‌که در سپاه کار کرده یا خیر. همه این پرسش‌ها با لحن بازجویی و خشن صورت‌گرفته است. سؤالات دیگری درخصوص سابقه فعالیت حسین در "ام‌آی‌6" و سیا و پول گرفتن از آن‌ها پرسیده می‌شود. پس از 45 دقیقه تنفس، همین سناریو را دوباره پیش می‌گیرند. پس از کلی آمد و رفت، یوهان به حسین می‌گوید که استخدام شده است.

خرابکاری‌های غرب در برنامه هسته‌ای ایران
"حسین کاظم درویش" یکی از ایرانیانی که هدف توطئه جاسوسی قرار گرفت

مهم‌ترین آموزش جاسوسی که یک مربی به شاگردانش می‌دهد "توانایی برقراری ارتباط ایمن" است. برای برقراری این نوع ارتباط، لازم است از "پنجره قرمز" و رمزگذاری روی متون، عکس و فیلم‌هایی که باید تبادل شوند، آگاهی داشت. از این مرحله به بعد، روند آموزش حسین دقیق‌تر شد و کار با یک سیستم خاص به وی آموزش داده می‌شود. که به واسطه آن اطلاعات از طریق لپ‌تاپ به گوشی و از آن‌جا با وای‌فای به‌دست یوهان و تیمش می‌رسید. به حسین گفته بودند که می‌تواند آزادانه به فعالیت‌های دیگر و تفریح بپردازد، ولی درعین‌حال او را زیر ذره‌بین داشتند.

حسین نیز از وجود این کنترل‌ها باخبر شده بود. بااین‌حال، او برای خود توجیه کرده بود که برخی از مسئولیت‌هایی که داشت، کاملاً با الزامات کاری که از ابتدا توسط شرکت تعیین شده بود، مطابقت داشت. اما همین‌طور که آموزش‌ها داشت به مراحل پایانی نزدیک می‌شد، به ناگاه تقاضای دیگری از حسین می‌شود. در یکی از جلسات به او یک ریموت دزدگیر نشان می‌دهند که قابلیت ضبط تصویر، صدا و فیلم‌برداری دارد. با وضع پیش‌آمده، حسین مشکوک می‌شود و از قبول ریموت امتناع می‌کند. پس از طی فرآیندهایی، شرایطی فراهم می‌کنند که حسین به ایران بازگردد و درعین‌حال با دیگران دراین‌خصوص لام ‌تا کام حرف نزند. نیمی از هزینه سفر وی را تأمین کردند و تجهیزات لازم را نیز در ساکی مخصوصی جاساز کردند.

سرگذشت حسین تنها نمونه‌ای از اشخاص متعددی است که در دام شبکه جاسوسی اسرائیلی گرفتار آمده‌اند. این سرویس‌ها با ترفندهای مختلفی وارد عمل می‌شوند و افراد را اغفال می‌کنند. با این حال، وزیر اطلاعات ایران، راه‌هایی برای شناسایی این شرکت‌ها معرفی می‌کند.

خرابکاری‌های غرب در برنامه هسته‌ای ایران
ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به دست موتورسواران بمب‌گذار

وی متذکر می‌شود: "افراد اگر هوشیار باشند، خیلی سریع می‌توانند به غیرواقعی بودن این ارتباطات پی ببرند. ازجمله مشخصه‌هایشان این است: خیلی طول می‌کشد تا نمودهای عملی از کارشان نشان دهند. همه‌چیز را به آینده محول می‌کنند. این‌ها می‌خواهند در گذر زمان فرد را بپزند و آدم مدنظرشان را دربیاورند."

تکنیک‌های جنگ اطلاعاتی مستقیم و غیرمستقیم علیه ایران در دستور کار است. موساد ازجمله شاخص‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی است که این رویه را دنبال می‌کند. سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای انجام اقدامات خرابکارانه و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران صورت گرفته است. فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را نشانه رفته‌اند. اما ایران می‌گوید این سردمداران خرابکاری به همراه اتاق فکرشان تاکنون نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.

صالحی، در خاتمه عنوان می‌کند: "صنعت هسته‌ای ما از سال 88 به بعد، نه فقط متوقف نشد، نه فقط کند نشد، بلکه تندتر هم شد. در همین فاصله، بیش از بیست و چند هزار سانتریفیوژ ساخته شد. الآن 10 هزار سانتریفیوژ کار می‌کنند و به 10 هزار سانتریفیوژی اضافه شده‌اند که از قبل نصب کرده بودیم."





رئیس اندیشکده "مرکز ژئوپولتیک اروپا" در گفتگو با مشرق:
"ماتئوس پیسکورسکی" می‌گوید: هیچ‌کس نمی‌تواند بفهمد که آمریکایی‌ها در این تأسیسات دربسته، چه کارهایی انجام می‌دهند. شاید فقط بازجویی و شکنجه باشد اما شاید جاسوسی، تولید سلاح‌های شیمیایی یا هر کار دیگری هم در این تأسیسات انجام دهند.

گروه بین‌الملل مشرق- دولت آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 از روشهایی بحث‌انگیز برای بازجویی از متهمان مظنون به انجام عملیات تروریستی استفاده کرده و آن‌ها را در زندان‌های مخفی با شرایط سخت نگاه داشته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مجلس سنای آمریکا گزارش داده که سازمان سیا در مراحل اولیه اجازه نداده وزارت خارجه و برخی از سفیران آمریکا در کشورهای مختلفی که زندان‌های این سازمان در آن‌جا قرار داشته، از وجود زندان‌ها و روش‌های شکنجه باخبر شوند. یک مقام بلندپایه سابق سازمان سیا نیز گفته است که در نهایت این موضوع به اطلاع "کالین پاول" وزیر خارجه وقت آمریکا هم رسیده و وی در جلساتی که در آن‌ها درباره روش‌های شکنجه‌آمیز بازجویی صحبت می‌شده حضور به هم رسانده است.

مصاحبه زندان‌های سیا در لهستان - ماتئوس پیسکورسکی // افضل
بر اساس گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سیا علاوه بر گوانتانامو و دیگر زندان‌های مخوف در افغانستان و عراق دارای زندان‌های مخفی در 66 کشور دیگر در سراسر جهان است که از آن جمله می‌توان به مصر، الجزایر، اردن، لیبی، تونس، هند، پاکستان، ازبکستان، لهستان، رومانی، تایلند و لیتوانی اشاره کرد. در بسیاری از زندان‌های مخفی آمریکا زندانیان به مدت طولانی مورد شکنجه‌های جسمی و روحی قرار می‌گیرند تا به موضوعاتی که مدنظر مقامات آمریکایی است، اعتراف کنند.
این وضعیت فقط خاص کشورهای آفریقایی و جهان سوم نیست. در ژوئن سال 2007 میلادی، "دیک مارتی" دادستان سابق سوئیس و گزارشگر ویژه شورای اروپا در گزارشی به این شورا عنوان کرد مدارک و اسناد کافی در دست دارد که حاکی از وجود بازداشتگاه‌های مخفی تحت نظارت سیا در اروپا از سال 2003 تا 2005 میلادی در برخی کشورهای اروپایی مانند لهستان و رومانی است.

در لهستان هشت زندانی که آمریکایی‌ها آن‌ها را "زندانیان با ارزش بالا" می‌خوانند، در یک زندان مخفی در یکی از روستاهای این کشور مورد شکنجه و بازجویی قرار گرفتند تا به دست داشتن در حملات 11 سپتامبر اعتراف کنند. این در حالی است که این شکنجه‌ها مغایر با قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد علیه شکنجه است.

در حال حاضر زندان گوانتانامو در کوبا، زندان ابوغریب در عراق و زندان بگرام در افغانستان از مهم‌ترین مکا‌ن‌هایی هستند که زندانیان متهم به اقدامات تروریستی در آن‌ها مورد شکنجه قرار می‌گیرند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زندان‌ها وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها نظیر تجاوز جنسی، تحمیل هفته‌ها گرسنگی، سرما و گرمای طاقت فرسا، سلول‌های مخوف انفرادی، صداهای سرسام‌آور و تزریق مواد مخدر توهم‌زا رایج است. "دیک مارتی" در گزارش خود ضمن تشریح رفتار ضد بشری سیا در این زندان‌ها فاش کرده است که حدود 1000 کودک و نوجوان زیر 15 سال در زندانهای سیا در چک، رومانی و لهستان تحت این‌گونه بازجویی‌ها قرار گرفته‌اند.

پس از انتشار اخبار دو زندانی که ادعا کرده بودند در زندان‌های مخفی آمریکا در لهستان نگه داشته می‌شده‌اند، موضوع زندان‌های مخفی سازمان سیا در اروپا دوباره در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. خبرنگار بین‌الملل مشرق در این‌باره با "
ماتئوس پیسکورسکی" رئیس اندیشکده "مرکز ژئوپولتیک اروپا" و رئیس دانشکده علوم سیاسی در آکادمی روابط بین‌الملل ورشوی لهستان مصاحبه کرده و درباره علت تأسیس زندان‌های مخفی سیا در کشورهای دیگر و در عین حال متهم کردن کشورهایی مثل ایران به نقض حقوق بشر پرسیده است. متن این مصاحبه در زیر آمده است.
مصاحبه زندان‌های سیا در لهستان - ماتئوس پیسکورسکی // افضل

 به عنوان یک عضو سابق مجلس لهستان، شما تا چه اندازه از موضوع زندان‌های مخفی سازمان سیا در کشورتان مطلع بوده‌اید؟ لطفاً در مورد این زندان‌های مخفی توضیح دهید.

من با آن‌که عضو پارلمان و کمیته امور خارجی مجلس لهستان بودم، هیچ اطلاعات رسمی در مورد زندان‌ها و تأسیسات دیگر سیا در لهستان نداشتم. برخی از سیاستمداران لهستانی اطلاعات اندکی در این‌باره داشتند که از افسران اطلاعاتی کشور گرفته بودند، اما همین اطلاعات هم کاملاً محدود بود. چنین اطلاعاتی اتفاقاً برای این افراد بسیار خطرناک هم بود.

در سال 2002، "آندره لپر" رهبر حزب "دفاع از خود" و معاون سابق رئیس مجلس لهستان اعلام کرد که اطلاعاتی درباره یک سری پروازهای عجیب و غریب در مناطق جنگلی و دور افتاده شمال شرق لهستان دارد که حامل مسافرین افغان و پاکستانی هستند. با این حال، او هم اطلاعات بیش‌تری در این زمینه نداشت. وی سال 2011 قبل از انتخابات پارلمانی ادعا کرد می‌تواند اطلاعات بیش‌تری در این زمینه افشا کند. اما دیری نگذشت که جسدش در آپارتمان شخصیش در ورشو در حالی پیدا شد که از سقف آویزان شده بود. هیچ‌کس حتی فکر هم نمی‌کند که "لپر" اقدام به خودکشی کرده باشد. سناریو مثل روز روشن بود.

بنابراین اطلاعات وجود داشت، اما توسط هیچ نهاد رسمی تأیید نمی‌شد. در سال 2010 یک کارگردان شناخته شده لهستانی فیلمی در مورد کل ماجرا ساخت، فیلمی واقعاً تاثیرگذار به نام "قتل ضروری". حکم دادگاه حقوق بشر اروپا هم رسماً همان اطلاعات مخفی را تأیید کرد که عموم مردم از چند سال پیش از آن باخبر بودند. بنابراین اطلاعات درباره این پرونده وجود داشت، اما به شکل مرموزی سانسور می‌شد.

چرا یک کشور حاضر می‌شود میزبان زندان‌های مخفی کشوری دیگر در خاک خود باشد؟ آمریکا کشور بزرگی است و به همان راحتی که آزمایش‌های مخفی هسته‌ای و میکروبی انجام می‌دهد، می‌تواند زندان‌های مخفی هم در کشور خود تأسیس کند. چرا واشینگتن ترجیح می‌دهد زندان‌های مخفی خود را در کشورهای اروپایی بسازد؟

این کار برای دولت آمریکا به چند دلیل راحت‌تر است. اول، هنگامی که کسی را در خاک یک کشور خارجی، مخفیانه شکنجه می‌کنید و می‌کشید، هیچ‌کس نمی‌تواند در دادگاه شما را محکوم کند. سیستم قضایی آمریکا، حداقل به طور رسمی، نسبت به موارد نقض حقوق بشر حساس است.

دوم، هزینه این کار در لهستان یا کشورهای دیگر قطعاً کم‌تر از آمریکاست. تمهیدات امنیتی، خرید زمین و نگهداری تأسیسات واقعاً هزینه‌بر است. کشورهای مرکز اروپا عملاً همه چیز را به صورت رایگان به آمریکا داده‌اند. هدف آن‌ها هم این بوده که ثابت کنند حتی از خود آمریکایی‌ها هم بیش‌تر حلقه به گوش آمریکا هستند.

سوم، از نظر لجستیکی و به دلایل امنیتی قطعاً منطقی‌تر بود که بازداشت‌شدگان و شکنجه آن‌ها در کشورهای مختلف انجام شود نه این‌که همه افراد ربوده شده را در یک محل واحد نگهداری و شکنجه کنند.

مصاحبه زندان‌های سیا در لهستان - ماتئوس پیسکورسکی // افضل

قطعاً وجود چنین زندانی در لهستان هم از نظر مالی و هم از نظر وجهه عمومی هزینه‌های زیادی برای این کشور داشته است. به نظر شما چه پیوندهایی بین دولت لهستان و آمریکا وجود دارد که این هزینه‌ها را توجیه می‌کند؟

دولت لهستان از زمان سقوط بلوک شوروی تحت کنترل شدید آمریکایی‌هاست. به نظر می‌رسد سفیر آمریکا در ورشو حتی قوی‌تر از سیاستمداران داخلی لهستان است. وی مانند یک فرماندار رفتار می‌کند، سران کشورهای منطقه را به دفتر خود دعوت می‌کند، از آن‌ها سؤال می‌کند و به آن‌ها دستور می‌دهد.

ما باید درک کنیم که آمریکا در پی یک پروژه ژئوپولیتیکی است که می‌توان آن را "اروپای جدید" نامید و هدف آن استفاده از کشورهای اروپای مرکزی به عنوان وسیله‌ای است برای گسترش جنگ بین اتحادیه اروپا و اتحادیه اوراسیا که به دست روسیه ساخته شده است.

به همین دلیل کشورهایی مانند رومانی، بلغارستان، لیتوانی، لتونی و استونی برای آمریکا مناطق بسیار ویژه‌ای هستند. لهستان به طور خاص و به دلیل وزن سیاسی، بیش‌تر از سایر کشورها برای واشینگتن اهمیت دارد، چون می‌تواند برای آمریکا و ناتو همان نقشی را داشته باشد که ترکیه در جنوب ایفا می‌کند.

آمریکایی‌ها از دهه‌ها قبل، یعنی از دهه 1980 تا کنون چندین بار بودجه و کمک‌های مالی برای مقامات لهستانی در نظر گرفته و به آن‌ها اهدا کرده‌اند، مانند برنامه "فول‌برایت" که به دانشجویان خارجی برای درس خواندن و تحقیقات در آمریکا و بالعکس بورسیه می‌داد.

به این ترتیب چندین سیاستمدار لهستانی که احتمالاً توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا انتخاب شده بودند، در حقیقت غلام حلقه به گوش آمریکا شدند. نتیجه این شد که پس از آزادی از سلطه اتحاد جماهیر شوروی، لهستان بخشی از شبکه‌ای جدید شد که در اروپا قرار گرفته، اما تماماً تحت استعمار و کنترل آمریکاست.

اولین اطلاعاتی که درباره این زندان‌های مخفی منتشر شد، در سال 2012 و توسط رئیس سابق اطلاعات لهستان بود. از آن پس، چه اقداماتی در سطح بین‌المللی و یا در داخل کشور در مورد این زندان‌ها انجام شده است؟

تحقیقات در لهستان از سال 2008 آغاز شده، اما تا کنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. مشکل این‌جاست که افرادی که در این‌باره تحقیق می‌کنند، خود با عاملان این جنایت ارتباط دارند و همه عضوی از یک سیستم واحد هستند. بنابراین تنها در صورت بروز تغییر و تحول سیاسی در این سیستم و شبکه ارتباطی اعضای آن است که تحقیقات سرعت بیش‌تری پیدا خواهد کرد.

پارلمان اروپا هم نمی‌تواند در این‌باره تحقیقات مؤثری انجام دهد، چون فاقد اعتبار کافی و مجوز قانونی لازم برای این کار است. شورای اروپا هم در گزارش خود اعلام کرد تنها شواهدی که به آن دسترسی پیدا کرده، اطلاعات مربوط به پرواز هفت هواپیمایی بوده که متعلق به سیا هستند. اما این گزارش هم به علت کمبود ابزارهای تحقیقاتی، صرفاً به مقالاتی اشاره کرده که در رسانه‌های لهستانی منتشر شده بودند.

مصاحبه زندان‌های سیا در لهستان - ماتئوس پیسکورسکی // افضل

"دیک مارتی" دادستان سابق سوئیس و مسئول تحقیقات شورای اروپا، با قطعیت تأیید کرده که آمریکا دست‌کم در 14 کشور عضو این سازمان بازداشتگاه مخفی دارد. با این حال، او هم شواهد ملموسی برای ادعای خود نداشت. پیش‌بینی نتیجه ماجرا هم دشوار نیست: "زبیگنیو سیمیاتکوفسکی" رئیس سابق اطلاعات و آژانس امنیت ملی لهستان نقش قربانی را بازی می‌کند و شاید توسط دادگاه محکوم هم شود. افراد دیگری که به این پرونده مربوط می‌شوند جان سالم به در می‌برند و یا مثل مدیر سابق فرودگاهی که سیا از آن استفاده می‌کرد، در عراق ربوده می‌شوند و سپس توسط آمریکایی‌ها نجات پیدا می‌کنند و به نقطه نامعلومی فرستاده می‌شوند.

در سال 2013، یک گزارش 213 صفحه‌ای توسط یک سازمان حقوق بشری مستقر در نیویورک منتشر شد که در آن ادعا شده بود 54 کشور از جمله ایران و سوریه در ربودن، زندانی کردن و شکنجه زندانیان سیا دست داشته‌اند. آمریکایی‌ها هم ادعا کرده‌اند که سیا بدون کمک این کشورها قادر به اداره زندان‌های مخفی خود نبوده و در نتیجه اگر قرار باشد دادگاه سیا را محکوم کند، همه این کشورها هم باید محکوم شوند. این ادعاها تا چه حد می‌تواند ارزش حقوقی داشته باشد و اصلاً همکاری ایران و سوریه با سیا تا چه اندازه قابل‌باور است؟

این ادعاها مضحک و یا دست‌کم بسیار بعید به نظر می‌رسد، به ویژه هنگامی که آن‌ها را به سوریه و ایران نسبت می‌دهند و این ادعا خنده دار است. سرویس‌های اطلاعاتی مختلف و گاه حتی متضاد با هم، ممکن است برای حل برخی مسائل با هم همکاری کنند، اما نقض حاکمیت ارضی یک کشور مثل کاری که بازداشتگاه‌های سیا انجام داده‌اند، بدون شک کاری نیست که مقامات دمشق و تهران درباره آن با سیا به توافق برسند.

هیچ‌کس نمی‌تواند کنترل کند که آمریکایی‌ها در این تأسیسات در بسته، چه کارهایی انجام می‌دهند. ممکن است فقط بازجویی و شکنجه بازداشت‌شدگان باشد، اما از طرفی هم ممکن است جاسوسی از کشورهای دیگر، تولید سلاح‌های شیمیایی و یا هر کار دیگری باشد، چرا که سیا یک گروه جنایتکار و تروریستی و در عین حال دولتی و سازمان‌دهی‌شده است.

آمریکا رسماً اعتراف کرده زندان‌های مخفی در سراسر جهان دارد. پس چرا سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر هیچ اقدامی علیه واشینگتن انجام نمی‌دهند، در حالی که همین سازمان‌ها مدام کشورهایی مانند ایران را که با غرب مخالف است، به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند؟ به نظر شما آیا آمریکا می‌تواند ادعای تلاش برای تحقق حقوق بشر در تمام جهان را داشته باشد؟

همه باید بدانند که مفهوم حقوق بشر فقط یک ابزار جنگی در سراسر جهان است. اگر یکی از دشمن‌هایشان حقوق بشر را نقض کند، می‌گویند مقامات آن کشور بی‌رحم هستند، اما اگر کشور متحدشان این کار را انجام دهد، حتی به آن اشاره‌ای هم نمی‌کنند. با این حال روش جدید آمریکا این است که همه کشورها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند و یکی از این موارد زمانی است که یک کشور تلاش کند تا مستقل شود و از نفوذ آمریکا رها شود.

به عقیده من یکی از موضوعات مهم ژئوپولتیک در کشورهایی مثل روسیه، چین و ایران باید این باشد که پاسخی برای این روش آمریکا طراحی کنند، یک نظام جایگزین برای نظارت بر حقوق بشر که مقابل جنایات و قساوت‌های آمریکا و متحدانش کور نباشد. این کار می‌تواند ضدحمله‌ای مؤثر علیه سیاست‌های یک بام و دو هوای آمریکا و همچنین مقابل موج رو به افزایش اسلام‌هراسی باشد که توسط خواص در واشینگتن تبلیغ می‌شود.




حدیث گوهربار روز


عرض کردیم: از این چیزها با خود نداریم. حضرت فرمودند: مگر نمى‌‏دانید که بیمار از این که چیزى برایش ببرند، آرامش مى‏‌یابد.
مشرقیکى از دوستداران امام جعفر صادق علیه‌‏السلام گوید: یک نفر از یاران حضرت بیمار شد و ما عده‌‏اى از یاران امام براى عیادت او بیرون رفتیم. 
در راه با حضرت صادق علیه‌‏السلام روبرو شدیم. از ما پرسیدند: کجا مى‏‌روید؟ عرض کردیم به عیادت فلانى می‍‌رویم. فرمودند: بایستید. ما ایستادیم. حضرت فرمودند: آیا سیبى، بهى، تُرنجى، کمى عطر یا قطعه‏‌اى عود با یکى از شما هست؟ عرض کردیم: از این چیزها با خود نداریم. حضرت فرمودند: مگر نمى‏‌دانید که بیمار از این که چیزى برایش ببرند، آرامش مى‌‏یابد.



متن حدیث: 


محمد بن یعقوب ، عن محمد بن یحیى ، عن موسى بن الحسن ، عن الفضل بن عامر أبی العباس ، عن موسى بن القاسم ، عن أبی زید ، عن مولى لجعفر بن محمد ، قال : مرض بعض موالیه فخرجنا إلیه نعوده [ ونحن عدة من موالی جعفر فاستقبلنا جعفر فی بعض الطریق فقال لنا : أین تریدون؟ فقلنا : نرید فلانا نعوده ، فقال لنا : قفوا ، فوقفنا ، فقال : مع أحدکم تفاحة ، أو سفرجلة ، أو اترجة ، أو لعقة من طیب ، أو قطعة من عود بخور؟ فقلنا : ما معنا شیء من هذا ، فقال : أما تعلمون أن المریض یستریح إلى کل ما أدخل به علیه؟!

«وسائل الشیعه،جلد 12،صفحه 427»

اخبار سیاسی روز



وی تلاش برای برداشتن همه تحریم‌ها را از جمله اهداف ایران از مذاکرات خواند و گفت: انشاءالله که این هدف هم به نتیجه می‌رسد، اما هدف آنان چیز دیگری است. لذا کش دادن مذاکرات به خاطر همین هدف‌شان است.
فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: اگر مذاکرات هسته‌ای انشاءالله به نتیجه برسد همه خواهند دید که ما از حقوق‌مان کوتاه نیامده‌ایم.

به گزارش عصرایران به نقل پایگاه خبری سپاه پاسداران (سپاه نیوز)، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در بیست و یکمین یادوراه سردار شهید مهدی زین‌الدین و 6 هزار شهید استان قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد گفت: این آمریکاست که با ذلت دنبال توافق با ایران است تا مشکلاتش را حل کند. آنها می‌دانند که اگر با ایران دشمنی کنند به هیچ کدام از اهداف‌شان نمی‌توانند برسند و می‌دانند که انقلاب اسلامی امروز مزاحم و سر راه آنهاست و نمی‌گذارد آنها به اهداف‌شان برسند.

وی تلاش برای برداشتن همه تحریم‌ها را از جمله اهداف ایران از مذاکرات خواند و گفت: انشاءالله که این هدف هم به نتیجه می‌رسد، اما هدف آنان چیز دیگری است. لذا کش دادن مذاکرات به خاطر همین هدف‌شان است، اما اگر به یاری خدای متعال به نتیجه(مذاکرات)‌ برسد همه خواهند دید که ما از موضع خود کوتاه نیامدیم. 

این سخنان فرمانده کل سپاه همزمان با برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین مطرح می شود. 

ایران و گروه 1+5 هم اکنون در وین در حال انجام آخرین مرحله از گفتگوها قبل از پایان مهلت تعیین شده تا 3 آذر ماه است. دو طرف تلاش می کنند بر سر برنامه هسته ای تهران به توافق جامع و نهایی دست یابند.

حزب الله لبنان و سوریه


سرلشکر جعفری خاطرنشان کرد: اگر حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه بر قوی‌ترین ارتش خاورمیانه پیروز می‌شود و اگر اسرائیل در چند جنگ از فلسطین شکست می‌خورد و مردم غزه مانع ورود تانک‌های رژیم‌صهیونیستی به شهرشان می‌شوند و اگر در سوریه همه دنیا برای سرنگونی حاکمیت مستقر ورود می‌کنند، اما نمی‌توانند، این به برکت انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس است.

گروه های تکفیری


وی با اشاره به فعالیت‌ گروه‌های تکفیری در برخی کشورهای منطقه، تصریح کرد: این گروهک‌های تکفیری وابسته را درست می‌کنند تا به جان مسلمانان شیعه و سنی بیاندازند و پیشرفت انقلاب اسلامی را متوقف کنند، اما اینها موفق نمی‌شوند، چون ما دوران دفاع مقدس را داشته‌ایم.

فلسطین


فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه فتح قدس شریف نزدیک است و فتح فلسطین انشاءالله رقم خواهد خورد، گفت: انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی که همان اسلام ناب محمدی است امروز با سرعت و شتاب مناسبی در جهان در حال گسترش است و دستاوردهای خون پاک شهدا در بعد داخلی و خارجی نمایان شده، اما ما باید ببینیم شهیدان چه کردند و ما باید چه کنیم.

یمن


وی به تحولات یمن اشاره کرد و گفت: این اتفاقی که در یمن رخ داد شبیه انقلاب اسلامی ما بود که متاسفانه به آن توجه لازم نشد. حوادث یمن انقلاب بزرگ بود که امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد؛ علت پیروزی ما همین است که وقتی ملتی دستورات دینی را عمل می‌کند و حرف خدا را گوش می‌کند، پیروز می‌شود.

عراق


سرلشکر جعفری به تحولات عراق اشاره و با بیان اینکه نظام سلطه می‌خواست حکومت طرفدار آمریکا در عراق سر کار بیاید، گفت: بیش از 50 درصد از مردم عراق شیعه هستند، اما هیچ‌گاه شیعیان در قدرت نبوده‌اند ولیکن امروز در عراق یک حکومت دینی، شرعی، شیعی، مردمی و طرفدار جمهوری اسلامی ایران سر کار است و البته با سایر مذاهب، فرق و ادیان نیز هماهنگی‌های لازم را دارد. این همان وعده خداست که اگر دین خدا را یاری کنید خدا شما را یاری می‌کند. جامعه‌ای که حرف خدا را گوش می‌کند و در مقابل دشمن مقاومت، ایستادگی و پایداری می‌کند، خدا کمک‌شان خواهد کرد.


هلاکت سه تیم تروریستی در کرمانشاه
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
 
عشایر بسیجی در شهریور ۹۲ و شهریور و مهر امسال سه تیم پنج نفره، سه نفره و دونفره از اعضای گروهک پژاک که از منطقه «دالاهو» کرمانشاه قصد ورود به کشور و انجام خرابکاری را داشتند شناسایی کرده و آن‌ها را به هلاکت رساندند.
به گزارش جهان؛ کشور ما به لحاظ تعدد قومیتی به ۹ قوم تقسیم می‌شود که یکی از این اقوام، عشایر هستند؛ عشایری که در طول دوران دفاع مقدس و حتی قبل از آن در پایبندی به اسلام زبانزد هستند؛ با توجه به این موضوع و در آستانه هفته دفاع پرس گفت‌وگویی مشروح را با سرهنگ پاسدار دوست‌علی آزوغ رئیس سازمان بسیج عشایری کشور انجام داده که ماحصل آن در ادامه آمده است.

- بسیج عشایری از چه زمانی شکل گرفت؟

با شکل‌گیری انقلاب، عشایر اولین قومی بودند که به ندای امام خمینی(ره) لبیک گفتند؛ البته این محدود به انقلاب اسلامی هم نمی‌شود، زیرا چنانچه به تاریخ نگاهی بیاندازیم یکصد سال پیش یعنی در سال ۱۲۹۳ عشایر خوزستان با قیام خود علیه متجاوزان انگلیسی ۵۰۰ شهید تقدیم کشورمان کردند که یادواره این شهدا امسال برگزار می‌شود.

عشایر قشری هستند که همواره دل در گرو اسلام داشتند، بنابر این با شروع نهضت امام خمینی(ره) این عشق و دلدادگی به اوج خود رسید و با شروع انقلاب اسلامی اولین قشری که در مناطق بحران‌زده شمال‌غرب کشور به دفاع از انقلاب پرداخت، عشایر بودند.

عشایر به لحاظ خصوصیت‌های ذاتی‌شان که آشنایی با سلاح، چابکی، صیادی و دشمن‌شناسی است، همواره به‌عنوان اولین لایه حفاظتی کشور محسوب می‌شوند؛ چراکه عشایر دورتادور مرزهای کشورمان به‌صورت کمربند امنیتی، حفاظت از مرزهای کشورمان را بر عهده دارند.

در واقع بسیج عشایری از همان دوران اولیه شکل‌گیری بسیج مستضعفین فعالیت خود را آغاز کرد؛ اما در مقطعی مورد بی مهری قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۸۷ مجدد بسیج عشایر مورد توجه قرار گرفت.

- بسیج عشایری تاکنون چه تعداد از عشایر را توانسته در بسیج جذب و سازماندهی کند؟

بر اساس آخرین سرشماری تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار عشایر در کشور زندگی می‌کنند که از این تعداد حدود ۴۵۳ هزار نفر در بسیج عشایری سازماندهی شده‌اند و از این تعداد هم ۲۰۰ هزار نفر بسیجی فعال هستند که در ۴۷ گردان بیت المقدس، ۴۱۶ گردان عاشورا، ۶۵ گردان الزهرا و ۶ گردان کوثر آماده اجرای مأموریت‌های محوله هستند. علاوه بر این بسیج عشایری دارای ۱۴۱۲پایگاه مقاومت عشایری و ۱۳۰ حوزه مقاومت است.

- همکاری سازمان بسیج عشایری با سایر سازمان های عشایری چگونه است؟

سازمان‌های عشایری با یکدیگر تعامل دارند به نحوی که با چشم رقابت به یکدیگر نگاه نمی‌کنند و با هم در راستای حل مشکلات عشایر گام برمی‌دارند.

- بسیج عشایری غیر از بحث دفاعی و نظامی در سایر عرصه ها برنامه‌ای برای حمایت از جامعه عشایری کشور دارد؟

بسیج عشایری در تلاش است تا با بهره‌گیری از دانش‌های نوین، عشایر از زندگی سنتی خود نهایت استفاده را ببرند علاوه بر این بسیج عشایری با هدف کوتاه کردن واسطه‌ها در استان سمنان به‌عنوان طرح آزمایشی شرکتی را راه‌اندازی کرده تا محصولات عشایری را در کوتاه‌ترین زمان به دست مصرف کننده برساند بلکه درآمدهای عشایر افزایش یابد. بنابر این چنانچه این طرح نتایج موفقیت‌آمیزی داشته باشد، در سایر استان‌ها هم اجرایی می‌شود.

همچنین در زمینه رفع مشکل آب‌رسانی عشایر نیز با همکاری بسیج سازندگی اقداماتی انجام دادیم تا بلکه بخشی از مشکلات آن‌ها در تأمین آب شرب برطرف شود. از سوی دیگر در زمینه رفع اختلافات جامعه عشایری نیز بسیج عشایری توانسته با تدابیر اتخاذ شده میزان اختلافات آنها را به حداقل ممکن برساند.

- در رابطه با شناسایی و بهره‌گیری از دانش نخبگان عشایری فعالیتی داشته‌اید؟

در این رابطه تاکنون دو جشنواره معرفی عشایر نمونه و محصولاتی که توسط این عزیزان تولید شده را برگزار کردیم و با برگزاری چنین برنامه‌هایی توانستیم ۱۰۰ نفر از نخبگان عشایر را شناسایی کنیم.

- عشایر در دوران دفاع مقدس چه نقشی داشتند؟

در دوران دفاع مقدس تیپ و لشکرهایی از عشایر دوشادوش سایر رزمندگان به دفاع از انقلاب اسلامی و کشورمان می پرداختند؛ نیروهایی که از استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه در قالب تیپ و لشکر سازماندهی شده بودند به نحوی که اکنون با شناسایی ۱۰۰ شهید شاخص عشایر، برای چهارمین سال، یادواره شهدای عشایری که در مقام فرماندهی تیپ و لشکر بوده اند را برگزار کرده‌ایم.

- در زمینه حفظ و حراست از تمامیت ارضی کشورمان در برابر متجاوزان و گروهک‌های معاند، عشایر چه نقشی ایفا می‌کنند؟

عشایر همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس نقش آفرین بودند اکنون نیز در حفظ و حراست از مرزهای کشورمان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند به نحوی که در شهریور ۹۲ و شهریور و مهر امسال سه تیم پنج نفره، سه نفره و دونفره از اعضای گروهک پژاک که از منطقه «دالاهو» کرمانشاه قصد ورود به کشور و انجام خرابکاری را داشتند توسط عشایر بسیجی شناسایی و قبل از اینکه تروریست‌ها بتوانند هرگونه اقدامی انجام دهند آن‌ها را به هلاکت رساندند.

در سال ۷۸ نیز که منافقین با ورود به کشورمان حملات خمپاره ای انجام می دادند، عشایر بسیجی در این سال موفق می شوند ضمن شناسایی یک تیم ۹ نفره از منافقین که از سمت کرمانشاه به مرزهای کشورمان تجاوز کرده بودند شناسایی کنند و طی درگیری دو تن از آنها را اسیر کرده و هفت تن دیگر را به هلاکت می رسانند. همچنین در عملیات دیگری در سال ۷۸ عشایر بسیجی در «آبدانان»ایلام انجام دادند، مجدد موفق می شوند یک تیم پنج نفره از منافقین را به هلاکت برسانند. علاوه بر این عشایر خوزستان نیز در همین سال دو درگیری با منافقین داشتند که متجاوزین را مجبور به تسلیم شدن می کنند.

از سوی دیگر در مرزهای شمال شرقی کشورمان نیز اقوام عشایر به صورت پایگاهی از مرزهای کشورمان در برابر قاچاقچیان مواد مخدر و متجاوزان احتمالی دفاع می کنند.

البته دفاع از مرزهای کشورمان به زمان حال محدود نمی شود زیرا در یکصد سال پیش هم عشایر سیستان و بلوچستان در دره ای حدود ۷۰ نفر از متجاوزان انگلیسی را به هلاکت می رسانند. عشایر خوزستان نیز در سال ۱۲۹۳ در درگیری با انگلیسی های متجاوز ۵۰۰ شهید تقدیم کشورمان کردند.

- مهم‌ترین برنامه‌های بسیج عشایری در سال جاری چه برنامه‌هایی است؟
تا پایان سال دو همایش داریم که اولی به منظور تجلیل از شهدای عشایر خوزستان است که یکصد سال پیش در برابر متجاوزان انگلیسی به شهادت رسیدند. در این سال انگلیسی ها به دنبال تجاوز به عراق که جزو خاک عثمانی محسوب می شد، مرزهای ایران را هم از تعرض مصون نگذاشتند.
لذا با تعرض به خاک کشورمان و مقابله عشایر با آنها که بواسطه فتوای مرحوم آیت الله سید کاظم یزدی از مراجع تقلید آن مقطع زمانی صورت گرفت، تعداد ۵۰۰ نفر از عشایر خوزستان را به شهادت می رسانند.
به همین علت در اسفند امسال همایش مشترکی را بین عشایر بصره و خوزستان با عنوان یکصدمین سال بزرگداشت شهدای عشایر ایران و عراق در مقابله با انگلیس در محل شهادت این عزیزان واقع در۱۲ کیلومتری شرق اهواز به سمت بستان برگزار می شود.دومین همایش نیز با عنوان یادواره شهدای عشایر مبارزه با استعمار انگلیس در اسفند ماه در سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد که هم اکنون در حال ساخت یادمانی برای این شهدا در منطقه مورد نظر هستیم.



واشنگتن: تحریم‌های ایران را تنها تعلیق می‌کنیم!
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۹
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت در صورت حصول توافق هسته‌ای، واشنگتن در ابتدا تحریم‌های ایران را تنها تعلیق می‌کند.
واشنگتن: تحریم‌های ایران را تنها تعلیق می‌کنیم!
به گزارش جهان به نقل از فارس، «جف راتک» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت در صورت به دست آمدن توافق هسته‌ای جامع میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵، آمریکا تحریم‌ها را تعلیق کرده و لغو کامل آن‌ها را به پایبندی ایران به توافق منوط خواهد کرد.

به نوشته پایگاه خبری «اسپوتنیک»، آقای راتک که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «اگر مذاکرات ۱+۵ با ایران به توافقی منجر شود، دیدگاه ما این است که بهتر است تحریم‌ها در ابتدای به جای برچیده شدن، تعلیق شوند. تنها زمانی که اطمینان یابیم که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، برای لغو تحریم‌ها اقدام خواهیم کرد.»

وی همچنین گفت با توجه به نگرانی‌های دولت قبلی و کنونی همچنین نمایندگان کنگره، به عقیده ایالات متحده، «لغو فوری تحریم‌ها منطقی یا سیاسی درست نیست.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که همزمان با برگزاری دهمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان صحبت می‌کرد، افزود: «تعلیق موجب می‌شود تا اگر ایران به تمام تعهدات خود در توافق پایبند نماند، بتوان فورا تحریم‌ها را بازگرداند.»

هفته گذشته «رابرت منندز» و «مارک کرک» از سناتورهای ارشد آمریکایی در بیانیه‌ای مشترک لغو تحریم‌های ایران را به توقف کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشروط کردند.

این در حالی است که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرف غربی متعهد شده است تمامی تحریم‌های ایران را پس از حصول توافق جامع، لغو کند. بر اساس آن توافق که یکبار در تیر ماه تمدید شد، طرفین برای رسیدن به راهکار جامع تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. گفته می‌شود عدم پایبندی واشنگتن و سه کشور اروپایی برای لغو تحریم‌ها بر اساس توافق ژنو، اصلی‌ترین مانع حصول توافق است.


هم اکنون پرچم های سیاه رنگ داعش بر بالای ساختمان های دولتی شهر درنه نصب شده است و بر روی خودروهای پلیس این شهر هم آرم داعش دیده می شود.
داعش شهر جدیدی را در لیبی تصرف کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از سایت شبکه سی ان ان، داعش با تصرف شهر "درنه" در ساحل شرقی لیبی در نزدیکی مصر، به 200 مایلی (320 کیلومتر) سواحل جنوب اروپا رسید.

هم اکنون پرچم های سیاه رنگ داعش بر بالای ساختمان های دولتی شهر درنه نصب شده است و بر روی خودروهای پلیس این شهر هم آرم داعش دیده می شود.

همزمان استادیوم اصلی فوتبال شهر در این شهر ساحلی هم به میدان اعدام های علنی تبدیل شده است.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به سی ان ان گفت: تعداد جنگجویان داعش در شهر درنه به حدود 800 نفر می رسد. آنها 6 اردوگاه را در اطراف و کوه های این شهر مدیریت می کنند. در این اردوگاه ها افرادی از سایر کشورهای شمال آفریقا، آموزش داده می شوند. 

بنا به گفته منابع لیبیایی، گروه داعش با استفاده از هرج و مرج سیاسی در لیبی در حال توسعه مناطق تحت کنترل خود در غرب و شمال غربی این کشور است.
شهر درنه حدود 100 هزار نفر جمعیت دارد.

گروه داعش هم اکنون مناطق زیادی از عراق و سوریه  را در تصرف خود دارد. همزمان مناطقی در صحرای سینا، لیبی و مراکش، با تصرف مناطقی، با داعش اعلام بیعت کردند و هم اکنون بخشی از سرزمین تحت کنترل و اداره داعش به شمار می آید.

یک گزارش فرهنگی



درباره دلایل حضور گسترده در آیین های مرتضی پاشایی دلایل جامعه شناختی و رسانه ای یا مرتبط با سبک زندگی اقامه شده که غالبا نیز درست و مهم است، اما از خود موسیقی پاپ هم نباید غافل شد.
راز محبوبیت مرتضی پاشایی/ به موسیقی پاپ جفا نکنیمعصر ایران؛ سروش بامداد- ازآغاز هفته تا کنون، حضور ده ها هزار نفری مردم در آیین تشییع و تدفین زنده یاد مرتضی پاشایی – خواننده موسیقی پاپ- و تجمع های پراکنده در سراسر کشور در همان شامگاه جمعه 23 آبان ماه، از زوایای مختلف مورد تحلیل قرار گرفته است.

روز سه شنبه نیز مراسم یادبود خواننده فقید و جوان با حضور چهره های مختلف برگزار شد و از برادر و دستیار ویژه رییس جمهور تا روحانیونی مانند حجت الاسلام شهاب مرادی و برخی از مداحان و البته انبوه جوانان علاقه مند و مشتاق برگزار شد.

برخی بر این باورند که این حضور کم سابقه را باید بیش و پیش ازهر مولفه دیگر به تاثیر شبکه های اجتماعی نسبت داد یا ناشی از ابتلای متوفا به بیماری سرطان و اطلاع افکار عمومی از این قضیه طی یک سال اخیر و نوعی شمارش معکوس برای او دانست و خصوصا از برنامه وایبر یاد کرد که امکان اطلاع رسانی و ارتباط را سریع تر و آسان تر از گذشته ساخته است. 

بعضی هم به درست از ابراز وجود و اعلام تمایلات مدرن دهه هفتادی ها سخن می گویند و جامعه شناسان و مردم شناسانی هم گفته اند که این جوانان بیش از آن که سوگوار و سیاه پوش خواننده جوان موسیقی پاپ باشند با او همذات پنداری می کنند و در جامعه ای به شدت پول زده و سرمایه سالار احساس یاس خود را از تشکیل خانواده یا زندگی به سبکی که می پسندند با اشکی که در سوگ پاشایی فشاندند، ابراز کردند. کامنت ها و نظرات کاربران ذیل این مقاله ها و گفت و گوها نیز تا اندازه قابل توجهی این گزاره ها را تایید می کند؛  جوانانی که از وضعیت اقتصادی و مناسبات اجتماعی خود راضی نیستند. 

کسانی هم موضوع را از منظر ممنوعیت ها بررسیدند و نوشتند درجامعه ای که موسیقی محدودیت ها و ممنوعیت هایی دارد و مدام از مراکز رسمی بر مرزبندی ها تاکید می شود مراسم مرتضی پاشایی فرصتی برای دختران جوان ایرانی هم بود که نشان دهند تا چه اندازه دوستدار هنر و زیبایی اند و زیبایی و به روز بودن خودشان نیز به چشم رسانه های خارجی آمد که از مشاهده این جمعیت خوش پوش و ترانه خوان و امروزین و مدرن به حیرت افتاده بودند.

موضوع این گفتار اما درباره این تحلیل ها نیست که همه در نوع خود قابل توجه و غالبا درست اند. کما این که «عصر ایران» خود نخستین تارنمای پربیننده ایرانی بود که مسوولان را به توجه به «زیر پوست جامعه» فراخواند. (در مطلبی با عنوان زیر پوست جامعه زندگی دیگری جریان دارد )

بلکه این چند سطر بهانه ای است برای این یادآوری که هرچند توجه ویژه جامعه و خصوصا نسل امروز و بالاخص متولدان نیمه دوم دهه 1360 خورشیدی به بعد دلایل متعدد غیر موسیقایی دارد اما در حق خود موسیقی پاپ نباید جفا شود . 

راز محبوبیت مرتضی پاشایی/ به موسیقی پاپ جفا نکنیم
یعنی نباید فراموش کنیم که خود این نوع موسیقی نیز محبوب است و نشان می دهد واقعا پاپ به معنی پاپولار- مردمی - است و خیلی ها آمده بودند چون موسیقی پاپ را و خوانندگان آن را دوست دارند.

با پیروزی انقلاب 1357 موسیقی پاپ به محاق رفت و خوانندگان و خنیاگران یا این عرصه را ترک کردند یا به خارج از کشور کوچیدند. 

در دهه اول جمهوری اسلامی موسیقی سنتی و دستگاهی البته باقی ماند اما ازپاپ خبری نبود تا جنگ تمام شد. 

در دوران سازندگی بود که کم کم صدای موسیقی پاپ شنیده شد اما آغاز واقعی پاپ بعد از انقلاب را باید از76 به بعد و در دوران اصلاحات و با گشایش در سیاست های فرهنگی وهنری دانست زیرا تا پیش از آن در حد چهره هایی چون عباس بهادری ( گل می روید به باغ)، بیژن خاوری(یاد تو در دل من توفان به پا می کنه) ، حسن همایون فال (آی نسیم سحری ...)، پرویز طاهری ( مهربانی/ بوسه بر دست محبت می زنم، از صمیمیت حمایت می کنم)، مهدی سپهر، حمید غلامعلی و مهرداد کاظمی بود.

از دوران اصلاحات بود که موسیقی پاپ، بی هیچ ارتباطی با آن سوی مرزها و لس آنجلس در داخل رایج شد و سیاست گذاران فرهنگی به جای شعار در نفی و پرخاش، کار «ایجابی» کردند و چهره هایی چون خشایار اعتمادی، شادمهر عقیلی، حسین زمان، علیرضا عصار، محمد اصفهانی، قاسم افشار و مانی رهنما ظهور کردند که غالبا هنوز هم هستند و بسیار ریشه کردند.

به یاد آوریم که در سال 1377 برای اولین و آخرین بار جشنواره موسیقی پاپ برگزار شد و مانی راهنما را به عنوان برترین برگزیدند.

 جالب است بدانید یکی از داوران این جشنواره مسعود کیمیایی بود که هر چند به عنوان فیلم ساز و نویسنده شهرت و محبوبیت دارد اما در موسیقی پاپ هم بسیار صاحب نظر است و خود، پیانیست قهاری است.

نسل بعدی را با نام ماندگار ناصر عبداللهی می شناسیم و محسن چاووشی، علی لهراسبی و کاوه یغمایی تا می رسیم به بنیامین بهادری و بعد نوبت به متاخرها می رسد که چهره شاخص آن همین مرتضی پاشایی بود.

به بیان دیگر، البته که همه آن عوامل اجتماعی و رسانه ای و نسلی را باید مورد توجه و دقت قرار داد اما از محبوبیت موسیقی پاپ هم نباید غافل شد.

راز محبوبیت مرتضی پاشایی/ به موسیقی پاپ جفا نکنیم

اگر به این نکته توجه کنیم راز بخشی از استقبال گسترده را نه در بیرون از حوزه هنر و موسیقی که در خود موسیقی می توان جُست و آن را ثمره نهالی دانست که در میانه دهه 70 خورشیدی غرس شد و اکنون به درخت پرباری بدل شده که مرتضی پاشایی یکی از میوه های آن بود.

با این نگاه جای تعجب چندانی نمی ماند و راز یاد پاشایی می تواند به همان دلیل استقبال از کنسرت های موسیقی پاپ هم باشد. 

این یک واقعیت است که نوع موسیقی و ترانه خوانی و همخوانی به زبان مشترک نسل امروز ایران و حداقل بخشی از آن - که دوست دارد مدرن تر زندگی کند- بدل شده است.

انالله و انا الیه راجعون



پیشکسوت باشگاه استقلال درگذشت
پیشکسوت استقلال درگذشت.

به گزارش ایسنا، غلامحسین مظلومی پیشکسوت باشگاه استقلال و تیم‌ملی فوتبال پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان عصر امروز در بیمارستان درگذشت. 

اخبار روز خوزستان



انتقاد استاندار خوزستان از 90

اهواز- ایرنا - استاندار خوزستان گفت: انتظار ما از مرکزنشینان آن است که سر به سرتیم های فوتبال لیگی ما بخصوص تیم فوتبال فولاد خوزستان نگذارید.

عبدالحسن مقتدایی درنشست آغاز به کار پارلمان ورزش خوزستان خطاب به مدیرکل اموراستان های وزارت ورزش و جوانان که دراین نشست حضور داشت افزود: من ازشما انتظاردارم که این پیام مارا به اطلاع وزیر رسانده و بگویید نگذارند برای تیم های ما مشکل درست کنند.

وی اضافه کرد: ما استان قهرمان خیزی هستیم که نیاز به توجه و حمایت داریم نه اینکه چوب لای چرخ ما بگذارند.

استاندارخوزستان که درگذشته عضو هیات مدیره فدراسیون فوتبال بوده است، در بخش دیگری از سخنان خود از برنامه نود انتقاد کرد و آمادگی خودرا برای پاسخ گویی به این برنامه و منتقدان ورزش خوزستان اعلام کرد.

نخستین نشست پارلمان ورزش خوزستان پیش از ظهر چهارشنبه درسالن شهید هاشمی استانداری دراهواز باشرکت اعضای این پارلمان تشکیل شد.

یک گزارش علمی



شما واقعا" چند سالتان است ؟!

 

تمام افراد دو نوع سن دارند،حتی خود شما!یکی سن‌شناسنامه‌ای  ودیگری سن عقلی! به عبارت دیگر عملکرد مغزی و ذهنی شما می‌تواند به شکل باورنکردنی بالاتر یا پایین‌تر از سن شناسنامه‌ای‌تان باشد. البته سن عاطفی هم در دسته سن‌های شما قرار می‌گیرد. پس بهتر است در ابتدا با انواع و اقسام سن‌های درونی‌تان آشنا شوید و بعد به کمک یک تست خودتان را بسنجید. 

تعریف سن عقلی  

سن عقلی سنی است که رشد عقلانی فرد را نشان می‌دهد. سن شناسنامه‌ای بر‌ای همه به یک سرعت می‌گذرد و فرد درگذر آن دخالتی ندارد اما سن عقلی با توجه به فاکتورهایی چون ژن، محیط، تغذیه، خانواده و تعلیم و تربیت اجتماعی می‌تواند بیشتر یا کمتر از سن شناسنامه‌ای باشد. 

سن عقلی قابل اندازه‌گیری است که IQ نامیده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید خوشبختانه ما ایرانیان از این لحاظ مشکلی نداریم و جزو ملل IQ بالاییم. حتما شنیده‌اید که می‌گویند: «طرف بیشتر از سنش می‌فهمه.» در بعضی از جوامع پیشرفته، سیستم سن عقلی عمومی را در یک سطح استاندارد نگه می‌دارند و برای مقاصد خاص افرادIQ بالا را از کشورهای عمدتا جهان سوم وارد می‌کنند. حال آنکه در کشور ما هدف از قدیم بالا بردن رشد سن عقلانی عمومی بوده و هست. 

یک مورد دیگر نیز وجود دارد که به آن سن عاطفی می‌گویند اما این در مورد همه صدق نمی‌کند یعنی ممکن است که سن عاطفی فرد هماهنگ با سن عقلی یا شناسنامه‌ای او باشد و دسته‌بندی جدیدی را تشکیل ندهد.

 

http://mj8.persianfun.info/img/93/8/Age/01.jpg
 


تعریف سن عاطفی 

سن احساسی، نشان‌دهنده حالات احساسی درونی و برداشت فرد از سن خودش است. دقت کنید سن احساسی، سن روحیات ماست و متاسفانه مشکل بزرگ مردم ما و جامعه ایرانی در اینجاست که بر این باور غلط هستیم که سن احساسی باید هم‌سرعت با سن شناسنامه‌ای بالا رود. 

مثالی می‌زنم؛ حتما دیده‌اید با شروع بارندگی آدم‌ها احساسات جالبی را تجربه می‌کنند. همه افراد این سیگنال‌های درونی را دریافت می‌کنند ولی واکنش‌ها نسبت به آن کاملا متفاوت است که این موضوع حتی در یک گروه‌های همسن هم دیده می‌شود. عده‌ای بی‌درنگ از خانه بیرون می‌روند و زیر باران با خوشحالی قدم می‌زنند (تعداد خیلی کم). عده زیادی چند قدم به پنجره نزدیک تر می‌شوند ولی زیر باران رفتن را برای سن خودشان زشت می‌دانند. تعدادی هم اصلا علاقه خاصی نشان نمی‌دهند چون فکر می‌کنند، سن‌شان از این حرف‌ها گذشته است. 

کشورها در تلاش هستند تا سن احساسی افراد را در حد معقول پایین بیاورند چون برای شاد زیستن به آن احتیاج داریم. حال آنکه باور عمومی ما بر این است که هر کاری سنی دارد.

محققان به این نتیجه بزرگ رسیده‌اند که برای داشتن عمر طولانی و سلامت در جامعه باید سن احساسی را حدود 25-18 سالگی حفظ کرد. آدمی هنگامی می‌میرد که سن احساسی به او بگوید که «تو دیگر پیر و از کار افتاده‌ای.» سن عقلی و شناسنامه‌ای فرمانبردار است و سن احساسی فرمانده مطلق. 

تعریف سن شناسنامه‌ای 

همان‌طور که از اسمش پیداست با یک تاریخ تولد شروع می‌شود و در واقع گذر عمر را بر جسم انسان نشان می‌دهد. سن شناسنامه‌ای فقط ملاک قانونی سن افراد است و فاصله زمانی از تولد را بیان می‌کند.

با ایـن تـست هـوش، IQ خـود را مشخـص کنیـد

برای دانستن سن عقلی‌تان در مرحله اول ضریب هوشی خود را بسنجید. برای به‌دست آوردن ضریب هوش خود به طور نسبی می‌توانید از این تست استفاده کنید. تستی که در اینجا مشاهده می‌کنید شاید ساده‌ترین و درعین حال تعیین‌کننده‌ترین تست برای سنجش IQ باشد. برای انجام این تست پس از خواندن هر سؤال در عرض فقط 5 ثانیه باید به آن پاسخ دهید این جواب را روی کاغذ یادداشت کنید. 

1.  بعضی از ماه‌ها 30 روز دارند و بعضی 31 روز. چند ماه 29 روز دارد؟

2.  اگر دکتر به شما 3 قرص بدهد و بگوید هر نیم‌ساعت یک قرص بخور چقدر طول می‌کشد تا تمام قرص‌ها خورده شود؟

3. من ساعت 8 شب به تختخواب رفتم و ساعتم را کوک کردم که 9 صبح زنگ بزند وقتی با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار شدم، چند ساعت خوابیده بودم؟

4. عدد 30 را به نیم تقسیم کنید و عدد 10 را به حاصل آن اضافه کنید چه عددی به دست می‌آید؟

5. مزرعه‌داری 17 گوسفند زنده داشت. تمام گوسفندهایش به جز 9 تا مردند چند گوسفند زنده برایش باقی مانده است؟

6. اگر تنها یک کبریت داشته باشید و وارد یک اتاق سرد و تاریک شوید که در آن یک بخاری نفتی، یک چراغ نفتی و یک شمع باشد اول کدام‌یک را روشن می‌کنید؟

7. فردی خانه‌ای ساخته که هر چهار دیوار آن به سمت جنوب پنجره دارد خرسی بزرگ به این خانه نزدیک می‌شود، این خرس چه رنگی است؟

8. اگر 2 سیب از 3 سیب بردارید چند سیب دارید؟

9. حضرت موسی از هر حیوان چند تا با خود به کشتی برد؟

10. اگر اتوبوسی را با 43 مسافر از مشهد به سمت تهران برانید و در نیشابور 5 مسافر را پیاده کنید و 7 مسافر جدید را سوار کنید و در دامغان 8 مسافر پیاده و 4 نفر را سوار کنید و سرانجام بعد از 14 ساعت به تهران برسید حالا نام راننده اتوبوس چیست؟

و اما پاسخ تست ها:

1. تمام ماه‌ها حداقل 29 روز را دارند.

2. یک ساعت (شما یک قرص را در ساعت یک و دیگری را در ساعت یک‌و‌نیم و بعدی را در ساعت دو می‌خورید).

3. فقط یک ساعت. ساعت کوکی نمی‌تواند شب و روز را تشخیص دهد پس به اولین ساعت 9 که برسد زنگ می‌زند که ساعت همان 9 شب است.

4. حاصل 70 است (تقسیم بر نیم معادل ضربدر 2 است).

5. او 9 گوسفند خواهد داشت.

6. اول باید کبریت را روشن کرد.

7. سفید چون خانه‌ای که هر چهار دیوارش رو به سمت جنوب پنجره داشته باشد باید در نوک قطب جنوب باشد.

8. همان 2 سیب.

9. هیچ (حضرت نوح بود نه حضرت موسی)

10. خوب خودتونید دیگه (نام خودتان)
 
ارزیابی تست و سطح هوش بر اساس تعداد جواب‌های نادرست:

7 جواب نادرست و بیشتر:
 IQ درحد دانش‌آموز دبستان بین 85 تا 95

6 جواب نادرست: IQ درحد دانش‌آموز دبیرستان بین 95 تا 110

5 جواب نادرست: IQ درحد دانشجو بین 110 تا 120

2 تا 4 جواب نادرست: IQ درحد  استاد دانشگاه بین120 تا 130

یک جواب نادرست: IQ فوق‌العاده 130 به بالا

در مرحله دوم برای به‌دست آوردن سن عقلی خود کافی است سن تقویمی خود را ضربدر ضریب هوشی‌تان کرده و سپس آن را بر ۱۰۰ تقسیم کنید. 

سن عقلی: سن تقویمی × ضریب هوش تقسیم بر ۱۰۰

هشدار امنیتی - رایانه ای



رمزگذاری واتس آپ روی پیام‌های کاربران
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۲
 
با تشدید رقابت میان شرکت‌های طراح برنامه‌های پیام رسان همراه ، واتس آپ هم اعلام کرد که به منظور افزایش امنیت، پیام‌های کاربرانش را رمزگذاری می‌کند.
به گزارش جهان؛ فارس به نقل از بتاوایرد خبر داد، این به روزرسانی در مورد همه پیام‌های ارسالی و دریافتی از طریق واتس آپ صدق کرده و کاربران گوشی‌ها و تبلت های آندروید را در بر می‌گیرد.

پیش از این اپل هم اعلام کرده بود، داده های کاربران سرویس پیام رسانش را به طور کامل رمزگذاری می کند. همچنین برخی برنامه های جدید رقیب مانند تلگرام نیز از چنین قابلیتی برخوردار هستند و به طور پیش فرض از روش مذکور استفاده می‌کنند.

این شرکت همچنین مدعی شده که در صورت درخواست نیروهای قضایی و انتظامی حتی خودش هم قادر به قفل شکنی این رمزگذاری نخواهد بود و لذا حتی در صورت صدور حکم دادگاه هم دسترسی به سوابق چت های کاربران غیرممکن است. البته کارشناسان می‌گویند، در این صورت هم روش‌هایی برای قفل شکنی وجود دارد و داده‌های کاربران در امان نخواهد بود.

کاربرانی که بخواهند از این خدمات بهره مند شوند باید آخرین نسخه از نرم افزار یاد شده را بر روی گوشی یا تبلت خود نصب کنند. واتس اپ مدعی است بیش از شش ماه وقت صرف رمزگذاری برنامه همراه خود کرده و علاوه بر آندروید به زودی کاربران آیفون و آی پد هم از خدمات یاد شده استفاده خواهند کرد.

یک گزارش تاسف آور



بارندگی اخیر 300 نفر درخوزستان را راهی مراکز درمانی کرد

اهواز - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به دنبال بارندگی اخیر در دو روز گذشته، 300 نفر با علایم تنفسی به درمانگاه ها و مراکز اورژانس این استان مراجعه کردند.

'ایرج نظری' چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این تعداد بیمار در مراجعه به مراکز درمانی خدمات دریافت کردند و بدون هیچ مشکل خاصی ترخیص شدند.

وی درهمین راستا از آمادگی کامل بیمارستان ها برای برخورد با مشکل و رسیدگی به این نوع بیماران خبرداد.

نظری تصریح کرد: از آنجایی که تعداد بیماران در این بارندگی نسبت به دفعات قبل خیلی کمتر شده است انتظار می رود در بارندگی های بعدی مشکلی نداشته باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توصیه کرد: بیماران زمینه ای ریه، قلبی و دارای ضعف سیستم ایمنی در زمان بارندگی کمتر از منزل خارج شوند و یا از ماسک استفاده کنند.

با بارش نخستین باران پاییزی در سی ام مهر ماه امسال در خوزستان نیز یک هزار نفر با علایم تنفسی به مراکز درمانی مراجعه و درمان شدند.

پارسال نیز به دنبال بارندگی هایی که بعضا از آن به عنوان باران های اسیدی نام برده شد شمار زیادی از شهروندان دچار مشکلات تنفسی شده و به مراکز درمانی و بیمارستان های استان خوزستان بویژه اهواز مراجعه و مورد درمان قرار گرفتند.

به دنبال بروز این مشکل، مدیرکل محیط زیست استان خوزستان با بیان این که عوامل این حادثه در دست بررسی است گفته بود که آلودگی تاسیسات نفتی و صنعتی، آتش زدن مزارع نیشکر، انباشت زباله، سکون هوا و رطوبت 95 درصدی از جمله عوامل باران های اسیدی در اهواز است.

یک خبر از شوشتر



پیش از ظهر امروز
20 ویلای غیرمجاز در شوشتر تخریب شد

پیش از ظهر امروز 20 ویلای غیرمجاز شهرستان شوشتر که در مسیر جاده و اتوبان بنا شده بودند با حکم دادستان این شهرستان تخریب شدند.

خبرگزاری فارس: 20 ویلای غیرمجاز در شوشتر تخریب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان شوشتر ظهر امروز در حاشیه تخریب ویلاهای غیرمجاز مسیر جاده و اتوبان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از یک سال پیش مشخص‌ شده بود که ویلاهایی در مسیر جاده در منطقه باغ فردوس شهرستان شوشتر ساخته‌ شده که مقدمات قانونی برخورد با این باغ ویلاها فراهم شد.

محمود شهبازیان با اشاره به اقدامات انجام‌ شده در این زمینه تاکید کرد: با صاحبان ویلاهای مذکور مذاکره شد که برای اخذ مجوز و رعایت حریم جاده اقدام کنند ولی به این مسئله توجهی نشد و اداره راه و شهرسازی شهرستان شوشتر از طرق قانونی این مسئله را پیگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه دادستان شهرستان شوشتر در این زمینه بسیار صریح و قاطع حکم صادر کرده است، خاطرنشان کرد: همه مستندات لازم در این زمینه به دادستان شهرستان شوشتر ارائه‌ شده است و عکس‌های منطقه و نقشه‌های موجود ارائه‌ شده و بر اساس مستندات این احکام صادر شده است.

شهبازیان افزود: بر اساس حکم صادره 20 ویلای موجود در این مسیر قلع‌ و قمع می‌شوند و آثار تخریبی آن‌ها نیز از محل دفع خواهد شد و در این زمینه اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز در جریان همه پیگیری‌ها قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، خرید و فروش اراضی کشاورزی و تفکیک و ساخت‌وساز ویلاهای خصوصی در شهرستان شوشتر چند سالی است که رونق بسیار زیادی گرفته و این تفکیک‌ها بر اساس قانون رسمی جمهوری اسلامی ایران تخلف محسوب می‌شود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930828000806#sthash.V2rLSrFM.dpuf

تصاویر روز رسانه های خبری خوزستان




افتتاح پایگاه قهرمانی ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

افتتاح پایگاه قهرمانی ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

افتتاح پایگاه قهرمانی ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

افتتاح پایگاه قهرمانی ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

افتتاح پایگاه قهرمانی ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

افتتاح پایگاه قهرمانی ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

افتتاح پایگاه قهرمانی ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

افتتاح پایگاه قهرمانی ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

افتتاح پایگاه قهرمانی ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

افتتاح پایگاه قهرمانی ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

اخبار روز خوزستان



چانه زنی برای آب/ کشاورزان خوزستانی دیگر توان ضرر ندارند

کشاورزی خوزستان
اهواز - خبرگزاری مهر: با وجود تمامی وعده هایی که دولت برای تامین آب به کشاروزان خوزستانی داده ولی چانه زنی برای تامین آب این گروه از سوی دستگاه ها و نهادهای مختلف ادامه دارد و به نظر می رسد باید در انتظار خسارت های سنگین کشاورزان خوزستان به دلیل نرسیدن آب به مزارعشان باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، اخیرا سخنگوی دولت از تخصیص ۲۱۰ میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از عدم کشت در حوزه رودخانه زاینده رود خبر داد. همچنین  ۸۰ درصد از اعتبارات بخش حوادث استان اصفهان به عنوان خسارت به کشاورزان این منطقه پرداخت شده است. این در حالی است که مسئولان استان خوزستان همچنان بر تخصیص آب کافی برای حوزه کرخه و مارون چانه می زنند و خبری از پرداخت خسارت نیست.

مسعود اسدی در این باره گفت: به سازمان آب و برق سه روز مهلت می‌دهیم که آب کافی برای کشاورزان شهرستان‌های اهواز، ماهشهر، شادگان، هندیجان، هویزه و دشت آزادگان  تامین کند. با این مقدار آبی که سازمان آب و برق برای کشاورزان در نظر گرفته حتی یک قطره آب به هویزه نمی رسد.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان در عین حال به کشاورزان اطمینان داد پیگیری ها توسط مسئولان به ویژه استاندار برای تامین آب کشاورزان این شهرستان ها درحال انجام است.

اسدی همچنین اظهار کرد: ما در جایی زندگی می کنیم که در مرز عراق است و فقیرترین مردم کشور در آن زندگی می کنند. کشاورزان هویزه نمی توانند یک هکتار بکارند. آنها هم بچه دارند، خانواده و مشکلات خاص خودشان را دارند و چه کسی باید پاسخ آنها را بدهد؟

کشاورزی خوزستان

کشاورزان دیگر تاب و توان ضرر ندارند

اگر چه سه رودخانه کرخه، دز و شاوور از شهرستان شوش می گذرند اما تمام مسیر بیابانی است و شن های روان پیشروی زیادی کرده اند و از جنگل های انبوه کرخه که روزی زیستگاه شیر و گوزن زرد بوده هیچ اثری نیست. کم آب شدن کرخه باعث شده بخش زیادی از درختان نابود شود، قسمتی را اهالی برای کشاورزی تسطیح کرده اند و چون از لوله کشی گاز هم محرومند، بخشی را هم به عنوان هیزم مصرف کرده اند. در همسایگی کرخه، عطش حرف اول را می زند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به کمبود آب در بخش کشاورزی استان گفت: پرداخت خسارت به کشاورزان بسیار ناچیز است و کشاورزان دیگر تحمل ضرر ناشی از این کمبود را ندارند.

کیخسرو چنگلوائی با اشاره به بارندگی مهرماه گفت: بارندگی های اخیر تاثیر چندانی در کشت محصولات کشاورزی سال جاری نخواهد گذاشت و تنها منجر به آمادگی زمین زراعی می شود. البته این نکته نیز قابل ذکر است که بارندگی مهر ماه برای ذخیره سازی آب پشت سد های استان نیز مناسب است.

چنگلوائی تاکید کرد: کشاورزان سهم خساراتی که از شرکت های بیمه دریافت می کنند، یک دهم ضرر و زیانشان هم نیست. اخیراً حدود ۵۰ هزار تن به تولیدات ما خسارت وارد شده و به ازای هر روز تاخیر در کاشت، ۳.۱ درصد ضرر وارد می شود.

کشت پاییزی گندم وجو

وی افزود: انتظار از خوزستان بیش از این است و باید با توجه به حساسیتی که رئیس جمهور به موضوع کشاورزی استان دارد توجه بیشتری به بخش کشاورزی شود. ما با ۶۰ و ۸۰ درصد راضی نیستیم. دشت آزادگان و هویزه ۷۵ هزار هکتار کشت گندم دارد در صورتی که در کل استان تنها ۱۱ هزار هکتار آبیاری شده است.

چنگلوائی تصریح کرد: کشت محصول گندم با کیفیت، نیازمند حداقل پنج مرتبه آبیاری است در صورتی که در برخی نقاط استان به دلیل کمبود آب تنها دو یا سه مرتبه زمین های گندم را آبیاری می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان اظهار کرد: بارندگی های سال جاری به نسبت سال گذشته بهتر بوده به همین دلیل سازمان آب و برق باید هر چه سریع تر قراردادهای اختصاص آب با شرکت های توزیع را منعقد کند تا کشاورزان بدون آب نمانند.

سرنوشت زاینده رود در انتظار کرخه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان پیش از این گفته بود: با سدهایی که در بالادست کرخه احداث شده، سرنوشت زاینده رود در انتظار این رودخانه است.در صورت تامین نشدن آب کشاورزان غرب کرخه، بی شک بخش زیادی از محصولات زمین های کشاورزی نابود می شوند و اولین ضربه به اقتصاد شهرستان شوش وارد می شود.

کشت پاییزی گندم وجو

در پی هشدارهای رئیس سازمان جهاد کشاورزی و رئیس انجمن صنفی کشاورزان در خصوص کم آبی در برخی شهرستان ها مدیرجهاد کشاورزی امیدیه نیز از کاهش رهاسازی آب در اراضی کشاورزی شهرستان انتقاد کرد و گفت: این وضعیت خسارات زیادی را در فصل کشت محصولات به بخش کشاورزی وارد کرده است.

همچنین معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ‌با تاخیر دو ماهه در کشت محصولات پاییزه به دلیل محدودیت منابع آبی، پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شود.
 
 به گزارش مهر، عدم تامین آب در حوضه‌های مارون و کرخه موجب کاهش کشت چغندر از یک هزار و ۵۰۰ هکتار به ۵۰ هکتار شده است. کشت این محصول از سال گذشته احیا شده بود اما امسال به دلیل محدودیت منابع آبی دوباره کنار گذاشته شد. باید منتظر ماند و دید آیا کشاورزان امسال را نیز با بی آبی می گذرانند؟
-------------------
گزارش: قاسم منصور آل کثیر

تصاویر روز رسانه های خبری خوزستان



اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

اولین پارلمان ورزش خوزستان / عکس: ایسنا - نازنین صالحی نسب

گزارش آب و هوای خوزستان


معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان از ورود یک سامانه بارش‌زا از روز جمعه به استان خبر داد.

 

علی‌رضا غلام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی و تصاویر ماهواره‌ای، استقرار امواج پایدار در لایه میانی جو و تقویت زبانه پرفشار در سطح زمین را نشان می‌دهد. جهت باد نیز شمالی است و این وضعیت تا آخر این هفته ادامه خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: از اواخر روز جمعه با ورود یک سامانه بارش‌زای قوی،‌ انتظار بارش‌های قابل ملاحظه در استان داریم که تا روز یکشنبه، در منطقه تداوم خواهد داشت.

 

معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان گفت: بر همین اساس در 24 ساعت آینده، آسمان استان صاف تا قسمتی ابری، گاهی همراه با غبار محلی و توام با وزش باد قابل ملاحظه به ویژه در سواحل جنوبی و در پاره‌ای از نقاط مه رقیق صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.

 

غلام‌پور افزود: در شبانه‌روز گذشته آبادان با 27 درجه سانتی‌گراد و دهدز با 6 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان گزارش شدند. بیشینه دمای هوای امروز اهواز به 26 و کمینه دمای فردا صبح حداقل به 12 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

 

وی اظهار کرد: در 24 ساعت گذشته، هندیجان با 13.9 میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی را در خوزستان داشته است. همچنین میزان بارندگی در آغاجاری 6.5 میلی‌متر، ماهشهر 4.8، آبادان 3.1، دزفول 2.6، بهبهان 2.5، اندیمشک 1.9، دهدز 1.8، رامهرمز 1.2 و مسجدسلیمان و شوش یک میلی‌متر گزارش شد.

 

اخبار بازار طلا، سکه و بورس


هر اونس طلا امروز، 28 آبان‌ماه به قیمت یک ‌‌هزار و 197 دلار در بازارهای جهانی معامله شد که در مقایسه با هفته گذشته 8 دلار افزایش داشته است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه‌خوزستان - قیمت سکه طرح‌قدیم و جدید در بازار اهواز حدود 916 هزار تومان است که در مقایسه با نرخ ابتدای هفته جاری یک هزار تومان افزایش یافته است.

 

همچنین طبق نرخ اعلامی اتحادیه ‌طلا و جواهر اهواز، هر عدد نیم‌سکه با قیمت 460 هزار تومان و هر عدد ربع ‌سکه بهار آزادی با قیمت 262 هزار تومان معامله ‌شد که نیم و ربع‌سکه هرکدام با 3 هزار تومان کاهش در بازار عرضه شد.

 

هر عدد سکه یک گرمی نیز به قیمت 168 هزار تومان ‌فروخته شد که قیمت آن نسبت به ابتدای هفته جاری 2 هزار تومان کاهش داشته است. قیمت هر گرم طلای خام 94 هزار تومان و قیمت پایه فروش طلا نیز 111 هزار و 280 تومان است.

اخبار ورزشی خوزستان



مدیرکل امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان گفت: از مصوبات پارلمان ورزشی خوزستان در وزارت کشور حمایت خواهیم کرد.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- ایرج رحمانی در اولین پارلمان ورزشی خوزستان که امروز (چهارشنبه) در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم که این توفیق پیدا شد که به نمایندگی از مقام عالی وزارت در خدمت شما عزیزان باشم. من وصف دکتر مقتدایی را از بسیاری از دوستان شنیده بودم و امروز بسیار خوشحال هستم که این توفیق به دست آمد که از نزدیک از محضر او بهره‌مند شوم.

 

وی در ادامه گفت: ان‌شاالله که نگاه ویژه و اهمیت و اولویت استاندار خوزستان به حوزه جوانان نیز باشد. جوانان نیازها و مطالبات فراوانی دارند که یکی از آن‌ها ورزش است و امیدوارم با برنامه‌ریزی بسیار خوبی که در سطح کلان کشور و شخص رییس جمهور و در سطح بالاتر مقام معظم رهبری به عنوان پدر معنوی جامعه که نگاه ویژه ای به بحث جوانان، تحصیل، تهذیب و ورزش دارد، در بخش ورزش و جوانان کار کنید.

 

مدیرکل امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: ان‌شاالله ما به عنوان خدمتگزاران این نظام تلاش کنیم که با تاسی از پیام ها و فرامین مقام معظم رهبری، ایران اسلامی را که قرار است در پایان برنامه 20 ساله به عنوان ام‌القرای کشورهای اسلامی باشد، کمک کنیم و این شایستگی را در جوانان مان به وجود آوریم که با برنامه ریزی و برنامه محوری و استفاده از تمام ظرفیت های ارزشمندی که در سراسر ایران اسلامی به ویژه استان خوزستان به عنوان یک استان الگو وجود دارد، بتوانیم وظایف مان را به خوبی انجام دهیم.

 

وی خاطر نشان کرد: ما هم با تمام وجود از برنامه هایی که جزو مصوبات پارلمان ورزشی خوزستان خواهد بود در وزارت کشور حمایت خواهیم کرد. 

رحمانی با بیان این‌که بودجه در مجلس در حال تدوین است، گفت: امیدوارم با توجه به این موضوع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی که همواره حمایت خودشان را از ورزش و جوانان داشته اند، در بحث یک درصدی اعتبارات ورزش توجه و کمک داشته باشند. 

وی افزود: در سنوات قبل این اعتبار را داشتیم که کمک بسیار خوبی برای توسعه هیات های ورزشی ما بود. آن کسانی که به نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی دسترسی دارند، حتما این پیام و خواهش ما را به آن‌ها منتقل کنند تا موضوع یک درصد اعتبارات ورزش را جدی بگیرند.



مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در آیین افتتاحیه پایگاه ورزش قهرمانی استان در اهواز، گفت: در برنامه‌های‌مان مدنظر داریم که در حد توان و بهبود وضعیت مالی‌مان، این چنین پایگاه‌هایی را در شهرستان‌های بزرگ استان نیز راه‌اندازی کنیم.

 به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- فرامرز کیانی‌زاده در حاشیه آیین افتتاحیه پایگاه قهرمانی استان که امروز (چهارشنبه) در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: این پایگاه را قبلا داشتیم ولی نزدیک به هشت سال بود که تعطیل شده بود و طی این سال‌ها از آن به عنوان انبار استفاده می‌شد.

 وی افزود: باتوجه به شروع مدیریتم، سوابق قبلی پایگاه را داشتم و باتوجه به ضرورتی که احساس می‌شد، پیگیر راه‌اندازی مجدد این پایگاه شدم تا این پایگاه را تکمیل و افتتاح کنیم. در این راستا یکسری وسایل جدید برای این پایگاه خریداری کردیم و کاملا بازسازی شد و امروز هم به دست آقای رحمانی افتتاح شد.

 مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: 8، 9 سال پیش که این پایگاه در استان فعال شد، در دوره‌ای سه چهار ساله که پایگاه فعالیت داشت، نوجوانان و جوانانی را از آن زمان داریم که اکنون قهرمانان جهان و المپیک شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به نواب نصیرشلال اشاره کرد.



مدیرکل امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در آیین افتتاحیه پایگاه قهرمانی خوزستان در اهواز، گفت: می‌طلبد چنین پایگاه‌هایی در شهرستان‌های استان خوزستان که ظرفیت ورزش قهرمانی را دارند، ایجاد شود.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- ایرج رحمانی در حاشیه آیین افتتاحیه پایگاه قهرمانی خوزستان که امروز (چهارشنبه) در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: بحث این پایگاه قهرمانی از سال‌های قبل نیز وجود داشت ولی متاسفانه شاید آن‌طور که باید از این فضا استفاده می‌شد، نشد و یکسری مشکلات ایجاد شد.

 

وی ادامه‌داد: ولی واقعیت این است که به نظرم این پایگاه نیز هنوز در شان استان خوزستان نیست، چرا که باتوجه به پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار بالا و قهرمانان بسیار ارزشمند خوزستان، می‌طلبد پایگاه بسیار کامل و مجهزتر داشته باشد. این پایگاه باید حداقل در شهرستان‌هایی مانند دزفول، اندیمشک، آبادان، خرمشهر و شهرستان‌های دیگر که ظرفیت ورزش قهرمانی را دارند هم ایجاد شود.

 مدیرکل امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان گفت: باتوجه به دستورالعملی که وزارت‌خانه در زمینه پایگاه‌های قهرمانی دارد، قرار است که ابتدا مراکز استان‌ها را مجهز کنیم. به هرحال باتوجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که خوزستان دارد، می‌طلبد تلاش بیشتری انجام دهیم.

 وی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر در تمام استان‌ها یک پایگاه قهرمانی در مرکز استان‌ها داریم و به ندرت نیز شاید برخی استان‌ها، دو پایگاه قهرمانی داشته باشند. امیدواریم که با برنامه‌ریزی‌ای که حوزه ورزش قهرمانی وزارت خانه دارد، پایگاه‌ها مجهز شوند.رحمانی بیان‌کرد: پایگاه‌های قهرمانی بیشتر به عنوان پایگاه‌های استعدادیابی هستند و امیدواریم که از این ظرفیت استفاده شود و شاهد باشیم که حداقل در شهرستان‌هایی که دارای استعداد قهرمانی هستند، بتوانیم چنین پایگاه‌هایی را ایجاد کنیم.





مدیرکل ورزش و جوانان استان از برگزاری مسابقات بین‌المللی بوکس به میزبانی خوزستان خبرداد.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ فرامرز کیانی‌زاده در اولین پارلمان ورزشی خوزستان که امروز (چهارشنبه) در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: روز معارفه من به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان آقای مقتدایی عنوان کرد اتاق فکر ورزش استان جمع شود و شورای ورزش خوزستان راه اندازی شود که با توجه به دستور آقای مقتدایی این کار را انجام دادیم و اولین جلسه شورای ورزش استان را در اواخر سال 92 برگزار کردیم. جلسات اول و دوم این شورا را با حضور نزدیک به 45 تا 50 نفر تشکیل دادیم که در این جلسات به این نتیجه رسیدیم که آیین‌نامه شورای ورزش استان تدوین شود.

 

وی ادامه داد: در ادامه برگزاری جلسات‌مان به اعضای شورا، فرمانداران و ادارات ورزشی شهرستان ها اعلام کردیم که شورای ورزش شهرستان‌های‌شان را تشکیل دهند و در آیین‌نامه‌ها، اهداف و مسوولیت‌ها و کمیته های مختلف پیش‌بینی شد. در شهرستان ها نیز تمام فرمانداران پای کار آمدند که از ابتدای سال 93 تاکنون یک تا سه جلسه شورا در شهرستان ها تشکیل شده و مصوباتی هم داشته است.

 

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: آقای مقتدایی دستور داده بودند که پارلمان ورزش خوزستان نیز تشکیل شود که در این چند ماه روی این موضوع کار شد و ابلاغ های مربوط به این موضوع نیز صادر شد و در نهایت امروز یک کار ابتکاری که برگزاری این پارلمان ورزشی است، انجام شد که در کشور سابقه نداشته است.

 

وی بیان کرد: انتظار داریم آقای رحمانی، مدیرکل امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان، برگزاری اولین پارلمان ورزشی خوزستان در کشور را به اطلاع وزیر ورزش برساند و البته خودمان نیز این موضوع را به صورت مکتوب به وزیر اطلاع خواهیم داد.

 

کیانی‌زاده خاطر نشان کرد: شورای ورزش استان و شهرستان ها و همچنین پارلمان ورزشی خوزستان دو هدف اساسی را دنبال می‌کند؛ اولین هدف آن ایجاد وحدت رویه در سیاست‌گذاری و برنامه‌نویسی برای انجام فعالیت های ورزشی است و دومین هدف آن به وجود آوردن یک همکاری متقابل بین دستگاه های دولتی و خصوصی است تا کارها به صورت بهتر در سطح استان انجام شود.

 

وی گفت: معتقدم که استان خوزستان این ظرفیت را دارد که فعالیت های آسیایی و جهانی در آن انجام شود. به دستور استاندار خوزستان چند میزبانی را در این بخش ها در خوزستان پیش بینی کردیم که مربوط به میزبانی مسابقات کشتی فرنگی باشگاه های جهان است که قرار است 13و 14 آذرماه به میزبانی آبادان و مسابقات جهانی کنگ‌فو در دو بخش آقایان و بانوان 27 بهمن‌ماه در ماهشهر برگزار شود. همچنین قرار است مسابقات بین‌المللی بوکس به مناسبت شکست حصر آبادان در خوزستان برگزار شود که این موارد سه اتفاق بزرگ در خوزستان خواهند بود.

 

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در پایان گفت: ان‌شاالله که نشان می‌دهیم که خوزستان ظرفیت دارد و بابی ایجاد می شود که در سال های آینده چنین کارهایی را انجام دهیم. امیدوارم شورای ورزش استان استمرار داشته باشد و مصوبات آن عملیاتی شود.




ستاندار خوزستان با اشاره به تشکیل اولین پارلمان ورزش کشور در خوزستان، گفت: باید به این پارلمان به عنوان یک سند افتخار توجه داشته باشیم.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- عبدالحسن مقتدایی در اولین پارلمان ورزشی خوزستان که امروز (چهارشنبه) در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بعد از 8، 9 ماه تلاش دوستان، پارلمان ورزشی که به دنبال آن بودیم، تشکیل شد. جا دارد از حضور آقای رحمانی و پیام گرم و صمیمانه وزیر ورزش نیز کمال تشکر را داشته باشم.

 

وی بیان کرد: قطعا این جلسه بدون نقص نیست و با تکرار و استمرار آن، ان‌شاالله به نتایجی خواهیم رسید. در کنار تمام ماموریت های ذاتی و وظیفه هر دستگاه، کسانی نامشان در تاریخ می ماند که جسارت، خلاقیت و نوآوری داشته باشند. مهم این است که در کنار تمام قوانین و مقررات و آیین نامه ها و دستورالعمل ها و همچنین امکانات موجود، افراد بتوانند شرایط جدیدی را خلق کنند که افزون بر داشته های‌شان باشد و جزو مواردی است که فکر می کنم این قابلیت در تمام انسان ها و مجموعه ها وجود دارد. افراد یک بخش پنهان دارند که فقط خودشان می دانند آن چه می‌باشد و آن‌جا که فکر می‌کنند امکاناتی نیست، می‌بینیم که کار خاصی انجام می‌شود که ما باید به دنبال آن باشیم.

 

استاندار خوزستان گفت: کار جاری، ساری و روزانه انجام می شود ولی مهم این است که کار خاص و ویژه انجام دهیم. ما در واقع به دنبال کار خاص هستیم.

 

وی در ادامه با اشاره به برگزاری شورای سیاست‌گذاری ورزش خوزستان گفت: شورای سیاستگذاری ورزش و تشکیل این پارلمان جزو وظایف ما نبود ولی ما برای پاسخ دادن به بخشی از نیازهای لطیف، ظریف و نهفته در وجود مردم که جزو ضرورت‌ها بود احساس کردیم که باید این شورا تشکیل شود. جا دارد دوستان خودشان را باور کنند و هیچ وقت منتظر ابلاغی از بالا نباشند و همیشه فکر کنیم در محاصره ای قرار گرفته ایم که فرمانده خودمان هستیم.

 

مقتدایی بیان کرد: رشد علمی و قابلیت ها و ظرفیت هایی در استان ایجاد شده است که باید به آن‌ها توجه کنیم. همین که خوزستان قرار است میزبان رقابت های کشتی و کونگ‌فو جهان در آبادان و ماهشهر باشد نشان از این ظرفیت و قابلیت است. در کل در تمام زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری، استان در حال حرکت است که هیچ کدام هم جزو وظایف آن نبوده است ولی همگی جرات به خرج داده ایم که این کارها انجام شود و جزو موفقیت ها شد.

 

وی با بیان این‌که خوشحالیم که با همت دوستان صاحب پارلمان ورزش شدیم، گفت: خدا را شکر که صاحب این پارلمان شدیم. کار پارلمان این نیست که عده ای در جلسه بنشینند و موعظه شوند و قطعا باید نتایج شورای سیاست‌گذاری ورزش استان به این پارلمان ابلاغ شود و تقسیم منطقه ای صورت بگیرد و شهرستان ها در این شورا نطق پیش از دستور داشته باشند. در کل باید تقسیم کار صورت بگیرد.

 

استاندار خوزستان افزود: رکن اصلی پارلمان تشکیل شده است و باید کمیته های مشترک مناطق هم تشکیل شوند تا نتایج فعالیت‌ها و پیشنهادات قابل طرح در شورای سیاست‌گذاری ورزش، خروجی مباحثی باشد که از این تریبون پخش می‌شود. به هر حال باید در این شرایط یک برش های تخصصی و منطقه ای داشته باشیم و کار کنیم و این الگو، یعنی پارلمان ورزش خوزستان را که با پیام وزیر رسمیت ملی پیدا کرد، نهادینه کنیم تا به آن به عنوان یک سند افتخار در کنار تمام افتخاراتی که جوانان ما می آفرینند، با کار کارشناسی و تخصصی توجه داشته باشیم.

 

وی در ادامه با بیان این‌که من دو پیام به وزیر ورزش دارم، گفت: ابتدا از وزیر ورزش بابت حمایت هایی که از ما داشته است تشکر می کنم و بعد هم این که از او می خواهم سر به سر تیم فولاد ما نگذارند و تیم های خوزستانی حاضر در لیگ را اذیت نکنند.

 

مقتدایی در پایان خاطر نشان کرد: به آقای حاج‌رضایی هم گفته ام که به فردوسی‌پور بگوید یک روز دوست دارم به صورت مستقیم بحثی با او داشته باشم که سرقفلی آن‌جا به اسم چه کسی است که فرصت را به برخی استان ها نمی‌دهند؛ من فکر می‌کنم باید فضایی به صورت دو سویه ایجاد شود.




وزیر ورزش و جوانان در پیامی از مسوولان خوزستان به دلیل تشکیل اولین پارلمان ورزش کشور در این استان، قدردانی کرد.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خوزستان - متن این پیام که توسط رحمانی، مدیرکل امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان امروز (چهارشنبه) در اولین نشست پارلمان ورزش و جوانان استان خوزستان که با حضور استاندار، مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان، فرمانداران و مسوولان ورزشی استان در سالن شهید هاشمی استانداری،  قرائت شد‏ به شرح زیر است:

 

”بسم‌الله الرحمن ‌الرحیم

 

 با سلام و درود به روح پاک شهیدان گلگون کفن ایران به ویژه شهدای کربلای خوزستان و عرض احترام حضور اعضای محترم شورای ورزش استان خوزستان .

 

عنایات ویژه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» توجهات دولت تدبیر و امید و تلاش بی‌وقفه مسوولان و ورزشکاران، توسعه ورزش کشور را در پی داشته است.

 

اصلی‌ترین رویکرد فعلی وزارت ورزش و جوانان مبتنی بر برنامه‌مداری، حرکت هدفمند و هوشمندانه و بهره گیری از منابع و ظرفیت‌های موجود می‌باشد.

 

استان خوزستان با پیشینه‌ای غنی در ورزش با بهره گیری از توان ورزشکاران و پهلوانان خود به کانونی ارزشمند در تقویت عزت ملی تبدیل گردیده و موجب سرافرازی ایران در مجامع بین‌المللی شده است. این نعمت بزرگ مزین به اراده کسانی است که با تدبیر و درایت خود در ایجاد نشاط و روحیه امید و خودباوری در مردم شهید پرور خوزستان، گام برمی‌دارند.

 

اینجانب وظیفه خود می‌دانم از مسوولین خدمتگزار و پرتلاش به ویژه استاندار محترم، معاونین و فرمانداران محترم و همه دلسوزان در سطح استان در تشکیل پارلمان ورزش، نهایت قدردانی و سپاس را ابراز نمایم. بدیهی است در حمایت و پشتیبانی از این حرکت شایسته از هیچ خدمتی فروگذار نخواهیم کرد.

 

دکترمحمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان”





مربی سابق تیم‌ملی کشتی فرنگی، گرفتن میزبانی رقابت‌های لیگ کشتی فرنگی باشگاه های جهان توسط خوزستان را کار بسیار بزرگی می‌داند.

 

لقمان رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- درباره میزبانی خوزستان در لیگ کشتی فرنگی باشگاه‌های جهان اظهار کرد: مسلما هر مسابقه‌ای که در هر استانی برگزار شود یک رونق بسیار خوب به آن رشته ورزشی می‌دهد، مخصوصا مسابقات بین‌المللی و این مسابقات که لیگ باشگاه‌های جهان نام دارد. از اکنون تیم‌هایی که در این پیکارها شرکت می‌کنند برنامه‌ریزی کرده‌اند که حضوری قدرتمندی را داشته باشند.

 

وی ادامه داد: کشتی‌گیران با حضور یا حتی تماشا کردن این مسابقات می‌توانند تجربه خوبی کسب کنند، چرا که بهترین‌های دنیا با هم کشتی می‌گیرند. به هر حال گرفتن این میزبانی کاری بسیار بزرگ بود که مسوولان استانی توانستند آن را به دست بیاورند، چرا که به نظر من حضور در یک مسابقه کشوری یا جهانی با مدت ها تمرین برابری می‌کند. در این رقابت‌ها کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند و کشتی‌گیران ما سبک‌های مختلف کشورها را می‌بینند و تجربه کسب می‌کنند و تاثیر زیادی روی آن‌ها خواهد گذاشت.

 

این مربی خوزستانی با اشاره به بالا بودن سطح کشتی‌گیران ایرانی، تصریح کرد: تیم‌های باشگاهی‌ای که می‌خواهند در این رقابت ها حضور پیدا کنند، بسیار مصمم هستند که کشتی‌گیران سطح اول کشور را جذب کنند تا حضوری موفق داشته باشند. من فکر می‌کنم جام قهرمانی در ایران خواهند ماند و یکی از تیم‌های ایرانی مقام قهرمانی را کسب خواهد کرد.

 

وی درباره شرایط تیم‌ها و کشتی‌گیران خوزستانی گفت: اگر کشتی‌گیران خوزستانی برای خود تیم‌های استان کشتی بگیرند من به شما قول قهرمانی می‌دهم، چرا که ما در وزن 59 کیلوگرم سامان عبدولی، در وزن 71 کیلوگرم رامین طاهری، در 74 کیلوگرم سعید عبدولی و در بقیه اوزان ورزشکاران بسیار سطح خوبی را داریم و می‌توانم بگویم خوزستان یک تیم‌ملی است، البته این منوط بر این است که کشتی‌گیران استان‌مان برای خوزستان کشتی بگیرند.

 

به گزارش ایسنا، لیگ کشتی فرنگی باشگاه‌های جهان طی روزهای 13 و 14 آذرماه به میزبانی آبادان برگزار خواهد شد.



گزارش تصویری یک حادثه


بر اثر برخورد دو دستگاه نیسان وانت در دزفول یک تن کشته و دو نفر مصدوم شدند.

در این حادثه که ساعت 12 و 22 دقیقه روز سه شنبه در ابتدای جاده شهرک عدالت در جاده دزفول به سمت شوشتر رخ داد دو دستگاه خودرو نیسان وانت از روبرو با هم برخورد کردند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: به دنبال وقوع این تصادف تیم امداد و نجات این سازمان به همراه خودروی امدادی در محل حادثه حضور یافت.

عبدالحسین معظم فر افزود: شدت این حادثه به حدی بود که راننده یکی از خودروها در دم جان سپرد و دو سرنشین دیگر نیز در میان خودروهای متلاشی شده گرفتار شدند که توسط نیروهای امدادی و با استفاده از تجهیزات ایمنی نجات یافتند.

وی همچنین گفت: مصدومان این تصادف توسط اورژانس 115به بیمارستان منتقل شده و حال عمومی آنها رضایت بخش است.

کشاورزان شمال خوزستان از خودروهای نیسان وانت که از استاندارد لازم نیز برخوردار نمی باشند برای حمل کارگران به مزارع استفاده می کنند.

3 کشته و زخمی در سانحه رانندگی در دزفول

3 کشته و زخمی در سانحه رانندگی در دزفول

3 کشته و زخمی در سانحه رانندگی در دزفول

3 کشته و زخمی در سانحه رانندگی در دزفول
مرجع / ایرنا

اخبار انتظامی خوزستان



معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز از کشف و ضبط 71 قبضه سلاح شکاری غیرمجاز در استان خوزستان خبر داد.

علی‌اصغر صادقی‌گندمانی اظهار کرد: این محموله سلاح و مهمات توسط فردی به هویت س.م از استان‌های شرقی کشور با یک دستگاه خودرو پژو به استان خوزستان وارد شد.
وی ادامه داد: با اتخاذ تدابیر لازم و به کارگیری تجهیزات فنی و مهار راه‌های مواصلاتی در مسیر جاده اندیمشک به اهواز، خودروی مذکور توقیف و راننده خودرو به هویت ع.م دستگیر شد.
صادقی‌گندمانی گفت: سه نفر دیگر از متهمان که قصد دریافت محموله سلاح را داشتند، با استفاده از تاریکی شب اقدام به فرار کردند.
وی بیان کرد: در بازرسی از این خودرو، 71 قبضه سلاح کشف و ضبط و متهم دستگیر شده با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.مرجع / ایسنا

اخبار روز اهواز


محمد صفری، معاون مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز خبر داد:
معاون مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز با اعلام این خبر ، گفت : به زودی در جاده ساحلی کیانپارس حد فاصل خیابان های میهن و پنجم شرقی و در زمینی با مساحت بالغ بر 15 هزار متر مربع ، مجتمع سیاحتی – اداری – رفاهی شامل هتل 5 ستاره ، پارکینگ طبقاتی و مجتمع تجاری – اداری – مسکونی احداث می شود
احداث هتل 5 ستاره ، پارکینگ و مجتمع تجاری با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حاشیه کارونبا سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت نهادهای عمومی، هتل 5 ستاره، پارکینگ طبقاتی و مجتمع تجاری – اداری – مسکونی ساخته می شود.

معاون مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز با اعلام این خبر، گفت : به زودی در جاده ساحلی کیانپارس حد فاصل خیابان های میهن و پنجم شرقی و در زمینی با مساحت بالغ بر 15 هزار متر مربع، مجتمع سیاحتی – اداری – رفاهی شامل هتل 5 ستاره، پارکینگ طبقاتی و مجتمع تجاری – اداری – مسکونی احداث می شود.

محمد صفری گفت : حجـم سرمایه گذاری پیش بینی شده برای اجرای این پــروژه بالغ بر دو هزار میلیارد ریال می باشد.

وی گفت : در این پروژه که پیرو توافقنامه مقدماتی مشارکت در سرمایه گذاری بین شهرداری اهواز و گروه ساختمانی تدبیر طراحی شده است، آورده شهرداری اهواز شامل زمینی به متراژ قریب به 9 هزار متر مربع ، عوارض صدور پروانه ساخت و هزینه های مربوط به اعمال ماده واحده است. در این طرح، سرمایه گذار نیز علاوه بر حدود 6 هزار متر مربع زمین در محدوده یاد شده و هزینه نقشه های اجرایی، تمامی هزینه های نقدی اجرای پروژه را بر عهده دارد.

محمد صفری افزود : لایحه این طرح جهت طرح در کمیسیون امور اقتصادی ، سرمایه گــذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر ، ارسال شد و پس از تصویب در بیست و نهمین جلسه آن کمیسیون ، جهت تصویب نهایی به صحن شورای اسلامی شهر می رود.

معاون مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز  پیش بینی اولیه برای اجرای این پروژه را حدود 33 ماه اعلام کرد و گفت: در نظر است سهم مشارکت هر یک از طرفین بر مبنای آورده و هزینه های مربوط به پروژه، در قرارداد نهایی لحاظ شود.

شایان ذکر است، معاونت مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز در حال پیگیری مراحل اداری و قانونی جهت عملیاتی بودن پروژه مورد بحث است و انتظار می رود با اجرای این پروژه های بزرگ ضمن احیای اراضی ساحلی غربی رودخانه کارون فرصت های جدیدی در گذران اوقات فراغت و گردشگری شهری برای شهروندان و مهمانان شهر اهواز فراهم شود. 

تصاویر دیدنی از حیوانات



کد خبر: ۲۱۳۹۴۱
۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
فرارو- حمله برق آسای یک پلنگ به تمساح او را در لحظه غافلگیر کرد اما وی با حرکتی سریع توانست خود را از میان دندان های پلنگ رها کند و ناپدید شود.

به گزارش فرارو، در منطقه جنگلی "پانتانال" برزیل یک "کایمن" یا تمساح آمریکای جنوبی بدون اینکه از کمین حیوان خطرناک در اطراف خود خبر داشته باشد به آرامی روی سطح آب در حرکت بود که ناگهان یک پلنگ جگوار به او حمله کرد.

جگوار یکی از بزرگترین گربه سان آمریکا به شمار می رود که در کنار چابکی و سرعت می تواند در آب بدون صدا و آرام شنا کند و خود را به شکار نزدیک کند؛ این جانور خطرناک از همین روش برای شکار تمساح بهره برد و خود را به بدن او نزدیک کرد.

 "چارلی برونسکین" عکاس و مستند ساز حیات وحش که در آن لحظه شانس این را داشته که شاهد ماجرا باشد تنها توانسته 4 عکس از این اتفاق شگفت انگیز عکاسی کند و در ذیل عکس ها نوشته که او نیز مانند تمساح به شدت غافلگیر شده است.

به گفته عکاس حمله در کمتر از یک ثانیه اتفاق می افتد و جگوار گرسنه سعی می‌کند با گاز گرفتن سر تمساح او را از پا درآورد اما تمساح با حرکتی چرخشی خود را از میان دندان های او رها می‌کند و در یک لحظه ناپدید می‌شود. 

(تصاویر) حمله برق‌آسای پلنگ به تمساح

(تصاویر) حمله برق‌آسای پلنگ به تمساح

(تصاویر) حمله برق‌آسای پلنگ به تمساح

(تصاویر) حمله برق‌آسای پلنگ به تمساح
برچسب ها: پلنگ ، تمساح ، حمله ، حیات وحش

تحلیل های سیاسی روز



افزایش قدرت و نفوذ استراتژیک ایران؛
ژئوپلیتیک منطقه در سال‌های اخیر تغییر کرده و در این میان قدرت و نفوذ استراتژیک ایران روز به روز بیشتر شده و میزان نفوذ قدرت‌های عربی به ویژه عربستان‌سعودی کاهش چشمگیری یافته است و تنها راه‌حل موفقیت‌آمیز و عملی برای حل بحران سوریه و بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه همکاری با ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است.
"عماریون"- ژئوپلیتیک منطقه در سال‌های اخیر تغییر کرده و در این میان قدرت و نفوذ استراتژیک ایران روز به روز بیشتر شده و میزان نفوذ قدرت‌های عربی به ویژه عربستان‌سعودی کاهش چشمگیری یافته است و تنها راه‌حل موفقیت‌آمیز و عملی برای حل بحران سوریه و بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه همکاری با ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است.

مؤسسه اروپایی مدیترانه در گزارشی به قلم دکتر سید حسین موسویان دیپلمات و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق ایران و همچنین محقق و پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون آمریکا که اخیراً در شماره یازدهم  سالنامه ۲۱۰۴ این اندیشکده اسپانیایی منتشر شده به بررسی نقش قابل‌توجه ایران در ژئوپلیتیک جدید خاورمیانه پرداخته است. موسویان در این گزارش عنوان می‌کند که ژئوپلیتیک منطقه در سال‌های اخیر به واسطه برخی تحولات ایجادشده در خاورمیانه تغییر کرده است. شروع بهار عربی و جنگ داخلی در سوریه را باید زمینه‌ساز این تغییرات دانست. اما اقدامات و دخالت‌های غرب، آمریکا، کشورهای عربی خلیج‌فارس، ترکیه و برخی کشورهای دیگر باعث تشدید بحران داخلی در سوریه شد و این موضوع را به یک مسئله امنیتی برای تمامی کشورها تبدیل کرد. در این میان قدرت و نفوذ استراتژیک ایران روز به روز بیشتر و میزان نفوذ قدرت‌های عربی به ویژه عربستان‌سعودی کاهش چشمگیری یافت. در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد تنها راه‌حل موفقیت‌آمیز و عملی برای حل بحران سوریه و بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه همکاری با ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است.


 ■ تغییر ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه با اقدامات نظامی آمریکا از سال ۲۰۰۱ میلادی ■

سرنوشت ژئوپلیتیک منطقه با حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی تغییر کرد و ژئوپلیتیک جدیدی را در منطقه به وجود آمد. دو سال پس از آن واقعه، دولت جرج بوش به عراق حمله کرد. اما این حمله تنها با هدف سرنگونی صدام حسین، دیکتاتور بی‌رحم و غیرقابل‌پیش‌بینی این کشور صورت نپذیرفت بلکه تلاش شد تا از این طریق مسیری برای فروپاشی نظام ایران ایجاد و به تدریج هموارتر گردد. در واقع در پشت نگرش و نوع تفکر سیاست‌گذاران آمریکایی تئوری "اثر دومینو” قرار داشت. «پال ولفوویتز» معاون وزارت دفاع آمریکا و یکی از معماران جنگ آمریکا و عراق در این خصوص معتقد است:«کشور عراق می‌تواند اولین دموکراسی عربی در جهان باشد و قادر خواهد بود بر دو کشور سوریه و ایران و همچنین سایر کشورهای جهان عرب سایه بیفکند.» با این حال، ما به خوبی می‌دانیم که تئوری وی دارای نقایص و کاستی‌هایی بود. در حقیقت با سقوط دو دشمن اصلی ایران یعنی طالبان در شرق و صدام‌حسین در غرب، نفوذ و قدرت ایران با گذشت زمان به طرز فزاینده‌ای تقویت خواهد شد. اما شروع این روند، ابتدا در عراق و سپس در سایر نقاط منطقه، برای آمریکا کاملاً غیرمنتظره و ناگهانی بود.

 

■ دو عامل تأثیرگذار در تغییر ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه ■

اما دو موج عظیم دیگر نیز در منطقه خاورمیانه به وجود آمد که باعث شد ژئوپلیتیک منطقه به طور کلی تغییر کرده و شکل جدیدی به خود بگیرد. اولین موج عظیم منطقه خاورمیانه را باید شورش و قیام‌های صورت گرفته در بخش‌هایی از جهان عرب علیه دیکتاتوری‌های پردوام این منطقه دانست، قیام‌هایی که به بهار عربی معروفند و نقطه آغازین آن قیام‌های کشور تونس در سال ۲۰۱۲ میلادی بود. موج دوم منطقه که تا حدی نیز با الهام از موج اول رخ داد، بروز جنگ داخلی در کشور سوریه بود. این دو رویداد و تحول بزرگ تأثیر بسزایی در ژئوپلیتیک خاورمیانه و حتی سایر مناطق دنیا داشت.

 

■ تلاش قدرت‌های عربی منطقه برای سرنگونی حکومت بشار اسد و کاهش نفوذ ایران ■

از نقطه نظر تاریخی باید گفت که روابط تهران و دمشق تا حد زیادی بر پایه منافع استراتژیکی مشترک بنا نهاده شده است، که یکی از این منافع مشترک خنثی کردن هژمونی و سلطه آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه است. همچنین دو کشور ایران و سوریه به منظور ایجاد تعادل در برابر کشورهای عربی منطقه از یکدیگر حمایت و پشتیبانی می‌کنند، کشورهایی که متحدان آمریکا در منطقه به شمار می‌آیند و رویکرد خصمانه‌ای را در قبال ایران و سوریه پیش گرفته‌اند. با بروز جنگ داخلی در سوریه و بالا گرفتن آتش جنگ در این کشور، بازیگران اصلی منطقه‌ای و همچنین بازیگران فرامنطقه‌ای با انعقاد یک توافق و اجماع ضمنی تلاش کردند از طریق سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه میزان نفوذ و قدرت ایران در سراسر منطقه را تا حد ممکن محدود نمایند.

 

■ بالا گرفتن آتش جنگ در سوریه و حضور بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این جنگ ■

علاوه بر این، هر یک از اعضاء این ائتلاف به دنبال کسب موقعیت برجسته‌ای در خاورمیانه بودند، موقعیتی که به آنها اجازه می‌داد تا نفوذ بیشتری در منطقه داشته باشند و در نتیجه این امر آنها می‌توانستند منافع خاص خود را محقق سازند. در نهایت جبهه‌ای با حضور غرب (به رهبری آمریکا) به همراه اسرائیل، ترکیه و چندین کشور عربی منطقه (به رهبری عربستان‌سعودی) تشکیل شد تا حکومت بشار اسد برای همیشه و به طور کامل به زیر کشیده شود. در جبهه مقابل نیز دولت سوریه، ایران و روسیه قرار داشتند. تحولات بعدی در سوریه زمینه‌ساز ایجاد پیچیدگی‌ها و رویدادهای بغرنجی شد که برای گروه‌های مخالف بشار اسد بسیار غیرمنتظره بود. از میان این پیچیدگی‌ها تهدیداتی به وجود آمد که دامن تمامی بازگیران حاضر در جبهه اصلی جنگ سوریه را گرفت و موجب ایجاد تفرقه و جدایی میان آنان شد. در ادامه خواهیم دید که هر یک از این تحولات و رویدادها چه نقشی را در این میان ایفا کردند.

 

■ سوریه به عنوان یک مسئله امنیتی برای غرب و آمریکا ■

- آمریکا

دولت آمریکا صراحتاً اعلام می‌کند که "جنگ در سوریه نه تنها کاهش نیافته، بلکه در حال گسترش نیز هست”.[۱] ظهور القاعده و گروه‌های وابسته به آن در سوریه، که خود تهدید مهمی برای آمریکا به شمار می‌روند، باعث شده تا سطح تهدیدات موجود در برابر سوریه به یکباره افزایش یابد و این موضوع به خطری برای امنیت ملی آمریکا تبدیل شود. طبق اظهارات «جانسون»، وزیر امنیت داخلی آمریکا: "سوریه به یک مسئله امنیت داخلی تبدیل شده است.[۲] «جیمز آر. کِلاپر»، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا در گزارش سالانه خود تحت عنوان "ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات جهانی” خطاب به مجلس سنای آمریکا عنوان می‌کند که: «جنگ داخلی در سوریه فرصت مغتنمی را در اختیار گروه‌های افراطی قرار داد و آنان توانستند مناطق فاقد حکومت را یافته و اقداماتی در جهت بی‌ثباتی دولت‌های جدید و آماده‌سازی حملات علیه منافع غرب صورت دهند.

 

■ دخالت غرب و کشورهای عربی در جنگ داخلی در سوریه و آغاز جنگ نیابتی در این کشور ■

همانطور که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا طی سخنرانی سالانه خود در مجلس نمایندگان آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز عنوان کرد، رویکرد آمریکا در سوریه تاکنون بیشتر بر مبنای "حمایت از گروه‌های مخالف و غیر تروریستی در سوریه و درعین‌حال انتظار برای خلع بشار اسد از مسند حکومت” است.[۳] این پروتکل و همچنین نادیده انگاشتن آگاهانه سیاست‌های برخی از متحدان آمریکا در سوریه (عمدتاً عربستان‌سعودی، قطر و ترکیه که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از گروه‌های جهادی سوریه به لحاظ لجستیکی و مالی پشتیبانی می‌کردند) همگی در ایجاد شرایط کنونی و معضل خطرناک ایجادشده در سوریه دخیلند. قابل توجه است که «کلاپر» در بخش دیگری از بیانیه خود، جنگ سوریه را "جنگ نیابتی” توصیف می‌کند که در یک سوی آن ایران و حزب‌الله لبنان و در سوی دیگر آن کشورهای سنی و عرب منطقه قرارگرفته‌اند.

 

■ همکاری با ایران، تنها راه‌حل عملی و موفقیت‌آمیز برای حل بحران سوریه ■

در حال حاضر، عقل سلیم حکم می‌کند که برای حل بحران سوریه هیچ راه‌حل عملی و موفقیت‌آمیزی جز همکاری و تعامل با ایران وجود ندارد. ایران و آمریکا هر دو یک دشمن مشترک دارند و به لحاظ استراتژیک باید از پیشرفت‌ها و دستاوردهای بیشتر گروه القاعده جلوگیری نمایند و این گروه‌های تروریستی را در کشورهای عراق، سوریه و افغانستان به طور کلی ریشه‌کن کنند. بدین لحاظ، معقول است اگر انتظار داشته باشیم که با حل شدن اختلافات میان آمریکا و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، آمریکا در چنین شرایطی همکاری و تعامل خود را با ایران آغاز نماید. در حقیقت، برخی از ناظران بر این باورند که بحران سوریه می‌تواند انگیزه‌های بسیار قوی و کافی را برای آمریکا ایجاد نماید تا مقامات آمریکا و ایران هر چه سریع‌تر بر سر برنامه هسته‌ای این کشور به یک راه‌حل مناسب دست یابند. بنابراین دو کشور خواهند توانست از طریق تشریک مساعی و به شیوه‌ای هماهنگ بر بحران کنونی در سوریه فائق آیند.

 

■ تلاش اسرائیل و لابی صهیونیستی برای توقف روند دستیابی به توافق هسته‌ای ایران ■

- اسرائیل

با روی کار آمدن دولت «حسن روحانی» سیاستمدار میانه‌رو ایرانی، بسیاری از تندروهای اسرائیل و لابی طرفدار اسرائیل در کنگره از دولت آمریکا درخواست کردند تا این دولت سیاست‌های تهاجمی خود نسبت به ایران را متوقف نکند. پس از مکالمه تلفنی تاریخی میان حسن روحانی و باراک اوباما در نوامبر گذشته، به عنوان نخستین ارتباط مستقیم میان رهبران دو کشور پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل در اظهاراتی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را "گرگی در لباس میش” خطاب کرد[۴] و به جامعه بین‌المللی هشدار دارد که فریب سخنان و اظهارات جذاب وی را نخورند. در همین حال، پس از انعقاد توافق موقت ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ در نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی که با هدف حل‌وفصل دائمی بحران هسته‌ای ایران صورت گرفت، لابی طرفدار اسرائیل بی‌وقفه تلاش کرد تا از طریق کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع و اعمال نمایند که این اقدامات تماماً با هدف از خط خارج کردن مسیر دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز بحران هسته‌ای ایران و توقف کامل آن صورت می‌پذیرفتند. اگر این اقدامات و برنامه‌ها عملی می‌شدند قطعاً نقض آشکار توافقنامه ژنو بودند و یا حتی می‌توانستند به اتمام این توافق منجر شوند.

 

■ شکست اسرائیل در زمینه جلوگیری از انجام مذاکرات میان ایران و آمریکا ■

اسرائیل و لابی آن با شکست بسیار بزرگی در هر دو جبهه مواجه شده‌اند. نخست آنکه آمریکا پیام‌های آشتی‌جویانه تهران را جدی گرفت و پس از سال‌های متمادی جنجال و هیاهو به انجام مذاکرات مخفیانه و آشکار با ایران دست زد و در نهایت اقدامات خود را در چهارچوب گروه ۱+۵ به منظور ایجاد توافق با ایران آغاز کرد. اوباما در این راستا کنگره آمریکا و لابی طرفدار اسرائیل در این کنگره را تهدید کرد که در صورت لزوم تمامی تلاش‌های کنگره و لابی اسرائیل به منظور اعمال تحریم‌های بیشتر و جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد و با این حرکت آب سردی بر سر اعضای کنگره و لابی اسرائیل ریخت.

 

■ عدم توانایی اسرائیل در متقاعد نمودن دولت آمریکا به منظور حمله نظامی به سوریه ■

شکست بزرگ دیگری که اسرائیل در این میان تجربه کرد، عدم موفقیت و ناکامی مقامات اسرائیل در متقاعد نمودن دولت اوباما به منظور حمله نظامی به سوریه بود. پیشقدمی ایران و روسیه در مجاب نمودن بشار اسد برای نابودی تمامی زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی این کشور و همچنین مخالفت برخی از کشورهای اروپایی و به خصوص پارلمان انگلیس با حمله نظامی به سوریه، باعث شدند تا باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نتواند گزینه‌های نظامی را برای حل بحران سوریه دنبال کند. در نتیجه این تحولات، اسرائیل منزوی شد و دیگر قادر نبود تا سیاست‌های تهاجمی خود در قبال ایران را دنبال کرده و آنها را محقق سازد. با گسترش جنگ سوریه اوضاع برای اسرائیل وخیم‌تر شد تا جایی که «بروس ریدل»، یکی از کارشناسان در زمینه امنیت آمریکا در این باره اظهار داشت: «گروه‌های جهادی که اسرائیل را احاطه کرده‌اند خود بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل به شمار می‌آیند و این امری است که در تاریخ و پیشینه گروه‌های جهادی در جهان بی‌سابقه بوده است.»[۵]

 

■ تلاش‌های ترکیه برای براندازی حکومت بشار اسد در سوریه ■

- ترکیه

«رجب طیب اردوغان»، نخست‌وزیر ترکیه به عنوان یکی دیگر از عناصر مهم ائتلاف به شدت خواهان تغییر رژیم در سوریه بود. اردوغان هرگز از ابراز آشکار در مورد حمایت‌های خود از گروه‌های اسلامی از جمله اخوان‌المسلمین خودداری ننمود. علاوه بر این، سرکوب شدید مردم ترکیه توسط اردوغان و علنی شدن این موضوع در رسانه‌ها و همچنین تهدید رقبای خود برای پرداخت هزینه‌های سنگین در صورت مخالفت با وی[۶] به تکه‌تکه شدن جامعه ترکیه منجر شد و از سوی دیگر نیز تنش‌ها میان ترکیه و کشورهای غربی را تشدید کرد. این وضعیت با تحولات اخیر در شهر «کسب» در سوریه وخیم‌تر شد، شهری که بسیاری از اعضای جامع ارمنی آن مورد حمله گروه جهادی «جبهه‌النصره» قرار گرفتند. در نتیجه این امر شرایط برای دولت اردوغان دشوارتر شد چرا که این گروه به طور مستقیم از سوی دولت ترکیه حمایت و پشتیبانی می‌شوند. حمایت‌های دولت ترکیه از گروه‌های جهادی در سوریه و همچنین تحولات و اتفاقات شهر مرزی«کسب» در سوریه همگی باعث شدند تا تمرکز آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور بر روی ترکیه و نقش این کشور در سوریه منعطف شود.[۷]

 

■ عدم تحقق رؤیای ترکیه برای تبدیل‌شدن به یک ابرقدرت منطقه‌ای ■

اردوغان در شب پیروزی حزبش در انتخابات محلی ماه مارس ۲۰۱۴ میلادی رسماً اعلام کرد که کشور ترکیه وارد جنگ با سوریه شده است.[۸] در این مدت نیز اردوغان همچنان بی‌وقفه برنامه‌ها و طرح‌های مقدماتی خود به منظور سقوط حکومت بشار اسد در سوریه را دنبال می‌کند. با این حال، همچنان با وخامت اوضاع سوریه و ادامه یافتن تهدیدات ناشی از گروه‌های مرتبط با القاعده، به نظر می‌رسد که ترکیه با دو گزینه روبرو خواهد شد: تغییر جهت کلی از سیاست‌های شکست‌خورده و پرنقص خود در قبال سوریه و یا کنار آمدن با عقب‌نشینی گروه‌های تروریستی برای یک دوره طولانی.[۹] اما به تمامی این مسائل باید شرایط دشوار و فلاکت‌بار اقتصاد ترکیه را نیز اضافه کرد. اقتصاد این کشور که در ابتدا با پیشرفت و رشد بسیاری روبرو بود تغییر روند دارد و رشد اقتصادی ترکیه به یکباره کاهش چشمگیری یافت و ارز ترکیه به پایین‌ترین میزان ارزش خود در برابر دلار رسید. بنابراین رؤیای اردوغان برای تبدیل‌شدن به یک ابرقدرت در سطح منطقه و تأسیس امپراتوری نئوعثمانی در این منطقه به یأس مبدل شد. در واقع، تصور اینکه این کشور چگونه برای ایفای نقش قابل توجه خود در منطقه آماده‌شده برای همه بسیار دشوار است.

 

■ رقابت عربستان با ایران و تلاش برای کسب نفوذ ازدست‌رفته در این منطقه ■

- عربستان‌سعودی

عربستان سعودی که ریاست شورای همکاری خلیج‌فارس را بر عهده دارد، درحالی‌که می‌دید ایران در موضوع عراق گوی سبقت را از عربستان ربوده برای جبران نفوذ ازدست‌رفته خود در عراق تلاش‌هایش را برای سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه (به عنوان متحد استراتژیک ایران) آغاز نمود. بنابراین دولت عربستان‌سعودی اقدامات و برنامه‌هایی را برای تأسیس یک سوریه سنی ترتیب داد و همواره یک موضوع بسیار اساسی را مدنظر داشت و آن این بود که دولت اخوان‌المسلمین در دمشق تهدیدی جدی برای سلطنت و پادشاهی عربستان محسوب می‌شود. اما شرایط و اوضاع آنگونه که عربستان انتظار داشت پیش نرفت. به جای ایجاد گروه‌های میانه‌رو، گروه‌های افراط‌گرایی پا به عرصه گذاشتند که خود دشمن قسم‌خورده عربستان‌سعودی بودند. اما زمانی که اختلاف نظرات میان قطر و سه کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به رهبری عربستان‌سعودی در مارس ۲۰۱۴ افزایش یافت اوضاع و مسائل بسیار وخیم‌تر شدند، چرا که قطر روابط بسیار نزدیکی با گروه اخوان‌المسلمین دارد و از سوی دیگر نیز نقش بسیار مهمی را در جهت تأمین بودجه مورد نیاز گروه‌های مخالف اسلام‌گرای سوریه ایفا می‌کند.

 

■ اختلاف‌نظر برخی کشورهای عربی با عربستان‌سعودی در موضوع بحران سوریه ■

این اختلاف‌نظرات موجب خروج سفرای سه کشور عربستان‌سعودی، بحرین و امارات متحده عربی از دوحه، پایتخت قطر شد. قطر مدعی است این حرکت ناشی از نارضایتی‌هایی است که به خاطر اقدامات این کشور در آنسوی خلیج‌فارس، برای مثال سوریه و مصر، به وجود آمده است زیرا قطر در این مناطق از گروه‌های مخالف دولت عربستان‌سعودی حمایت کرده است.[۱۰] اگر این ادعا درست باشد، این بدان معنا خواهد بود که نقشه‌ها و اقدامات عربستان سعودی در سوریه نتیجه معکوس داده است و عربستان‌سعودی نه تنها موفق نشده از طریق سرنگونی حکومت بشار اسد نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد، بلکه این کشور نقش رهبری خود در شورای همکاری خلیج‌فارس را نیز از دست داده است. معضل رهبری رو به افول عربستان سعودی با حضور کشور عمان، به عنوان یکی دیگر از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس، وخیم‌تر شده است. کشور عمان به عنوان کشور میانجی میان آمریکا و ایران ایفای نقش کرده است و نتیجه این امر نیز تحقق بی‌سابقه‌ترین توافق میان ایران و آمریکا از زمان توافقنامه الجزایر در سال ۱۹۸۱ میلادی بوده است.

 

■ تیره‌وتار شدن روابط میان عربستان‌سعودی و آمریکا به واسطه برخی مسائل■

روابط آمریکا و عربستان‌سعودی نیز در این مدت به واسطه برخی عوامل و موضوعات تیره‌وتار شده است. اکراه دولت آمریکا برای انجام اقدامات نظامی در سوریه و همچنین مذاکرات مخفیانه با ایران که نهایتاً منجر به انعقاد توافقنامه ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ شد را باید از دلایل مهم این امر دانست. اگر آمریکا تصمیم بگیرد با گروه‌های سازمان‌یافته و خطرناک تروریستی در سوریه مقابله نماید، تا زمانی که عربستان سعودی به عنوان متحد نزدیک آمریکا درگیر جنگ نیابتی با ایران در سوریه است، آمریکا قادر به اجرای یک سیاست منسجم در سوریه نخواهد بود. بنابراین، علیرغم اینکه ممکن است عجیب به نظر برسد اما شاهد آن هستیم که آمریکا عربستان‌سعودی را تشویق می‌کند تا به سمت حل‌وفصل اختلافات خود با ایران و ایجاد یک توافق مشترک حرکت نماید، چرا که این توافق آنها را قادر می‌سازد به مسائل و موضوعاتی نظیر امنیت منطقه‌ای و همچنین تهدیدات ناشی از گروه تروریستی القاعده نیز بپردازند.[۱۱]

 

■ تغییر ژئوپلیتیک منطقه و فرصتی برای همکاری‌های بیشتر میان قدرت‌های منطقه‌ای ■

این اتحادهای بی‌سابقه در منطقه پتانسیل این را دارند که ژئوپلیتیک منطقه را به طور کلی تغییر داده و ژئوپلیتیک کنونی منطقه که بیشتر بر اساس سوءظن، خصومت و رقابت بنا شده را به ژئوپلیتیک جدیدی بر مبنای اعتمادسازی و همکاری تغییر دهند. اینطور به نظر می‌رسد که رقبای ایران تاکنون از اجماع و ائتلاف خود منافع چندانی کسب نکرده‌اند و اقدامات بعدی آنها با هدف سرنگونی کامل حکومت بشار اسد و مهار قدرت و نفوذ استراتژیک ایران در منطقه همچنان بدون موفقیت ادامه دارد. با این حال، براحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر مسئله هسته‌ای ایران حل‌وفصل شود، آمریکا به سوی همکاری و تعاملات بیشتر با ایران بر سر موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم سازمان‌یافته در سوریه و عراق حرکت خواهد کرد و تلاش خواهد کرد تا بحران سوریه را به شیوه‌ای دیپلماتیک به پایان رساند. در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد که سه کشور عربستان‌سعودی، ترکیه و قطر به عنوان متحدان آمریکا بخواهند سیاست‌های آمریکا را به چالش بکشند. در مقابل، عربستان‌سعودی به طور اخص، به احتمال بسیار زیاد روند آشتی با ایران را آغاز خواهد کرد و حتی در موضوعاتی چون مقابله با گروه‌های تروریستی و افراط‌گرایی که سلطنت این کشور را تهدید می‌کنند با ایران همکاری نماید.

 

■ ایران خواهان بهبود روابط با کشورهای همسایه است ■

یکی از دستور کارهای جدی حسن روحانی، رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران بهبود روابط با کشورهای همسایه است، بنابراین در چنین شرایطی می‌توان گفت که به طور قطع ایران پذیرای چنین پیشنهاد‌هایی خواهد بود. همانطور که محمد البرادعی در بیانیه اخیر خود نیز عنوان کرده است، حل‌وفصل نهایی بحران هسته‌ای ایران به معنای توافقی گسترده در سطح همکاری و امنیتی خواهد بود، توافقی که راه را برای معامله بزرگ با غرب و دگرگونی بنیادی در ثبات و امنیت در منطقه هموار خواهد کرد.[۱۲] در همین حال، اگرچه تندروها در اسرائیل و لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا به احتمال زیاد تلاش می‌کنند تا از تشکیل این همکاری و تعامل جلوگیری کنند، دولت اوباما تصمیم خود را گرفته تا روابط دوستانه‌ای با ایران ایجاد نماید.

 

■ شکست مذاکرات و عدم دستیابی به توافق هسته‌ای پیامدهای بدی را به دنبال خواهد داشت ■

با این حال، اگر توافق موقت ژنو با شکست روبرو شود، به احتمال بسیار زیاد آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را بیش از پیش تشدید خواهد کرد. در چنین شرایطی احتمالاً ارتباط و مذاکرات میان ایران و آمریکا متوقف خواهد شد و الگوی سال‌های گذشته، یعنی تبادل لفاظی‌های خصمانه و تهدیدآمیز از سوی دو طرف، دوباره روابط این دو کشور را به اوج خصومت و دشمنی خواهد کشاند. سیاست‌های آشتی‌ناپذیر و خصمانه از سوی هر دو طرف درگیر نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد. تاریخ نشان داده هر جا که دولت‌ها نتوانسته‌اند از طریق گفتگو و مذاکره بر اختلافات خود غلبه کنند، به دنبال راه‌حل‌های نظامی رفته‌اند.




"تشیع انگلیسی" را بهتر بشناسیم؛
آنان همچنین از وجود حساب‌های بانکی در انگلستان و واریز وجوه مالی از کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی که در تمام این سال‌ها عمده تمرکز خود را بر تخریب وجهه اسلام و تشیع قرار داده و امروز به عنوان اسپانسرها و پشتیبانان اصلی این جریان محسوب می‌شوند، ابراز تعجب کرده و اتفاقاً آن را دلیل محکمی در انحراف این جریان و توجیه محکمی در هدایت آنان از خارج کشور برمی‌شمارند. آن‌ها اشارات زیادی به نفوذ جریانات ضد اسلام و یهودی به بدنه مسلمانان و سابقه طولانی دولت انگلستان در ایجاد فرقه‌های انحرافی در اسلام و تشیع می‌کنند و نسبت به قوت گرفتن این جریانات هشدار می‌دهند.
"عماریون"- مدتی است که برخی انحرافات ترویجی از سوی جریانی خاص در میان گروهی منتسب به شیعیان مبنای اختلاف شده و نظرات و رفتار آنان دست‌مایه تعداد زیادی از رسانه‌های خارجی شده است.

این رسانه‌ها با نمایش فعالیت‌ها و مواضع این گروهک‌‌های خاص تصویری وارونه از شیعیان به دنیا مخابره کرده و روز به روز به اختلاف افکنی میان مسلمانان با یکدیگر و همچنین تخریب مذهب تشیع در میان پیروان ادیان دیگر می‌پردازند. ترویج خون‌ریزی، قمه‌زنی و اهانت به همسران و اصحاب رسول‌الله(ص) به بهانه عزاداری برای ائمه معصومین(علیهم السلام) که با نظر منفی بسیاری از علما و مراجع روبه‌رو شده است، بخش قابل توجهی از رفتارهای این گروه را نمایش می دهد که با واکنش منفی قاطبه مردم و مسلمانان سرتاسر جهان نیز مواجه شده است.


سوءاستفاده و نمایش تصاویر تیغ‌زنی و خون‌ریزی متأثر از قمه‌زنی در شبکه‌های جهانی متعلق به جریان ضد اسلام موجب به هم ریختگی تصویر واقعی و البته زیبای دین اسلام در نظر مردمان جهان شده است.این تصاویر همگی از پوشش چند مجلس خاص که با هدایت این جریان انحرافی برگزار شده، تهیه شده است.

جریان موسوم مدتی است که ذیل عنوان مرجعیت فردی خاص دست به ترویج این دیدگاه‌های اختلافی که عموماً ریشه در مسائل سیاسی و جناحی و در ضدیت کامل با بسیاری از مولفه‌های دینی دارد، زده و اقدامات رسانه‌ای و تکفیر جریانات مختلف دینی را در دستور کار خود دارند. صدمات زیادی از ناحیه مواضع تند و رادیکال و بعضاً غیرعقلانی آنان متوجه مسلمانان و خصوصاً شیعیان شده است. کارشناسان دینی عموماً حرکات این جریان انحرافی در میانه ایام عزاداری برای سید و سالار شهیدان را حرکتی در تضعیف توان آگاهی بخش و دستاوردهای این دستگاه می‌دانند و به نقد آن می‌پردازند. عمده انتقادی که کارشناسان برجسته دینی مطرح می‌کنند این است که چطور در شرایطی که جمهوری اسلامی در تحریم کامل بانکی قرار دارد جریانی امکان تجارت و تبادل مالی بین‌المللی با برخی مجالس داخلی داشته یا شبکه‌های رسانه‌ای و ماهواره‌ای گسترده‌ای که سرمایه مالی عجیبی برای هدایت آن‌ها مورد نیاز است را مدیریت می‌کنند.

آنان همچنین از وجود حساب‌های بانکی در انگلستان و واریز وجوه مالی از کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی که در تمام این سال‌ها عمده تمرکز خود را بر تخریب وجهه اسلام و تشیع قرار داده و امروز به عنوان اسپانسرها و پشتیبانان اصلی این جریان محسوب می‌شوند، ابراز تعجب کرده و اتفاقاً آن را دلیل محکمی در انحراف این جریان و توجیه محکمی در هدایت آنان از خارج کشور برمی‌شمارند. آن‌ها اشارات زیادی به نفوذ جریانات ضد اسلام و یهودی به بدنه مسلمانان و سابقه طولانی دولت انگلستان در ایجاد فرقه‌های انحرافی در اسلام و تشیع می‌کنند و نسبت به قوت گرفتن این جریانات هشدار می‌دهند.

«تخریب وحدت مسلمانان جهان» یکی از بزرگترین آسیب‌هایی است که این جریان شانه به شانه جریانات تکفیری‌ای از جنس داعش که در جناح مقابل آنان و با توجیه مقابله با این جریان ایجاد شده، مشغول دامن زدن به آن است.

حرکات این جریان انحرافی باعث شده است که با تکیه بر اقدامات آنان اختلافاتی کاذب و غیرعقلانی میان جریانات مختلف اسلامی ایجاد شده و با کوبیدن بر طبل اختلاف شیعیان و اهل سنت به یکپارچگی و برادری مسلمانان با یکدیگر لطمات شدیدی بزنند. این لطمات به جایی رسیده که در نقاط مختلف دنیا جریانات تندرو به جان مسلمانان در مذاهب گوناگون افتاده و امنیت خانواده‌های مسلمانان با بحران جدی مواجه شود. این جریان تاکنون در جهت مواضع ضد وحدت و انحرافی خود بارها به ساحت علمای بزرگ اهل سنت و شیعیان بی احترامی کرده و از عبارت‌های ناپسندی در مواجهه با آنان بهره ببرند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طائب استاد حوزه و دانشگاه و مسئول قرارگاه عمار در گفت‌وگو با تسنیم در این خصوص گفت: به طور کلی اگر هدف از عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) روشن بشود، مدل روضه‌خوانی‌ها و گفتمان روضه هم خط و شکل خود را پیدا می‌کند. اگر هدف از برگزاری‌ مراسم دچار انحراف بشود، طبیعتا محتوا هم دچار انحراف خواهد شد.


وی ادامه داد: ما باید ببینیم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) چرا بر بزرگداشت اباعبدالله الحسین(ع) تاکید داشتند؟ آیا اباعبدالله الحسین(ع) به لحاظ ذاتی با سایر ائمه تفاوتی دارد؟ آیا مصیبت‌ها با هم تفاوتی دارند؟ یا نه برگزاری مصیبت اباعبدالله الحسین(ع) و گریه بر او هدفی را تامین می‌کند که این هدف، با برگزاری عزاداری بر سایر ائمه تا این حد اثرگذار و محقق نخواهد شد؟!

حجت‌الاسلام طائب توضیح داد: وقتی امام رضا(ع) به ابن شبیب می‌فرمایند که «اگر خواستی بر هر چیزی گریه کنی بر اباعبدالله الحسین(ع) گریه کن» این چه معنایی دارد؟ بنا بر نظر ایشان این گریه، گریه‌ای است که هدفدار و نیت‌مند و گریه مفید و مرغوب است. بدین‌ترتیب هر گریه مفیدی اگر بخواهد انجام شود وقتی بر اباعبدالله الحسین باشد، فایده‌اش بیشتر است.

وی با بیان ایکه باید ببینیم اصلا اقامه عزا برای اباعبدالله الحسین(ع) اصلا برای چه انجام می‌گیرد؟ افزود: ما چرا برای اباعبدالحسین اقامه عزا می‌کنیم؟ مگر مرگ پایان کار است که ما بیاییم اعلان مصیبت کنیم؟ نخیر، گریه بر ائمه و برگزاری مجالس عزا در شهادت و وفات ایشان برای بزرگداشت نام، راه و خط آن بزرگواران است. خود ائمه هم فرمودند اگر می‌خواهیم نام و یاد و راه و خط ما زنده بماند، نام و راه و خط اباعبدالله الحسین(ع) را زنده نگه دارید. یعنی اقامه عزا بر امام حسین(ع) اقامه نام و راه و خط ائمه است، که این همان نام و راه و خط قرآن و اسلام ناب محمدی(ص) است. این باید در قابل عزاداری‌های ما زنده بماند.


مسئول قرارگاه عمار اظهار کرد: وقتی معلوم شد که در عزاداری‌ها باید این محتوا زنده شود، ما در حقیقت در معرض «هل من ناصر ینصرنی» اباعبدالله الحسین در کربلا قرار داریم. اگر بخواهیم امروز به این «هل من ناصر...» پاسخ دهیم تا اباعبدالله الحسین(ع) از تنهایی دربیاید، باید ببینیم امام حسین(ع) زنده کیست!

به گفته حجت‌الاسلام طائب اگر فهمیدیم امام حسین(ع) زمان، حضرت بقیه ‌لله الاعظم(عج) است و ایشان امروز «هل من ناصر ینصرنی» می‌گوید، اگر فهمیدیم که علت غیبت ایشان احاطه دشمن به دور ایشان است و دشمنان نمی‌گذارند ایشان آشکار بشوند و به همین خاطر است که «هل من ناصر...» می‌گویند و اعلام می‌کنند که کمک کنید تا من از حصار غیبت بیرون بیایم، آن‌وقت متوجه می‌شویم که پاسخ هیئت‌های عزاداری ما به این «هل من ناصر...» چیست!

وی گفت: اگر در هیئت‌های ما محتوایی آمد که حصار غیبت بقیه‌الله الاعظم(عج) را قوی‌تر و دشمن را جری‌تر کرد و ظهور حضرت را ناممکن‌‌تر کرد، باید بدانیم که آن روضه و مصیبت نه تنها پاسخ به «هل من ناصر ینصرنی» نیست، بلکه کمک کرده به طرف مقابلی که امام حسین(ع) را در کربلا به شهادت رساندند.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه با اشاره به جریان موسوم به شیعیان انگلیسی گفت: روضه انگلیسی معنا دارد، برخی نگویند که معنا ندارد. شیعه و هیئت و روضه انگلیسی معنادار است، روضه انگلیسی یعنی روضه‌ای که امروز ظهور بقیه‌الله اعظم(عج)را به تاخیر بندازد.

وی با طرح این سوال که کدام روضه امروز می‌تواند ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) را به تاخیر بیندازد؟ گفت: آن روضه‌ای که حصار عداوت با امام زمان(عج) در پیرامون کعبه و اطراف بیشتر بکند و موانع آمدن حضرت را محکمتر کند تا نتوانند ظهور کنند، این می‌شود روضه انگلیسی و صهیونیستی.

حجت‌الاسلام طالب تصریح کرد: امروز اسرائیل و صهیونیسم جهانی می‌بیند که سد دارد شکسته می‌شود، دارند تضعیف می‌شوند، بیداری اسلامی دارد به همه نقاط جهان می‌رود، اهل سنت دارند طالب امام حسین(ع) می‌شوند، دارند طالب این «هل من ناصر ینصرنی» می‌شوند. بنابراین اگر ما آمدیم و این بیداری را تبدیل کردیم به دشمنی، این بیداری نسبت به دشمن اصلی که اسرائیل است را تبدیل کردیم به دشمنی فرعی و فلش هجوم به دشمن اصلی یعنی اسرائیل را برگرداندیم به سمت مسلمانان، این کار بسیار اشتباهی است، باید ببنیم در این صورت به نفع چه کسانی کار کرده‌ایم؟

مسئول قرارگاه عمار با بیان اینکه امروز شاعران آئینی و مداحان ما، روضه‌دارها و هیئتی‌های ما این قضیه را خوب فهمیده‌اند، گفت: اما عده قلیلی دارند مقاومت می‌کنند. این عده قلیل باید بدانند که مقاومت اینها مانند مقاومت سازمان‌های منحرف از ابتدای انقلاب اسلامی تا الان در برابر حرکت اصیل اسلام ناب است که دوام نمی‌آورد.

وی ادامه داد: همانطوری که حرکت اسلام ناب در جمهوری اسلامی کسانی را که می‌خواستند این حرکت را متوقف کنند، به کناری زده و زائل کرده است، اینها هم باید بدانند با عنایت بقیه الله الاعظم(عج) کسانی که چنین مقاومتی کنند و بخواهند هیئت‌های انگلیسی و روضه‌های انگلیسی برپا کنند، حرکت اصیل اسلام ناب همه اینها را زائل خواهد کرد.

حجت‌الاسلام طائب خاطرنشان کرد: امروز این حرکت اسلام ناب مورد عنایت بقیه‌الله الاعظم(عج) است و امام زمان به انتظار حرکت ما نشسته اند. امام زمان(عج) همه خون‌های پاکی را که در سراسر دنیا برای تحقق ظهورشان ریخته می‌شود تا زمینه ظهور آماده شود، مظاره می‌کند. در چنین شرایطی آیا ما می‌توانیم بیائیم در روضه‌های امام حسین(ع) نیشتر بزنیم یا به گردن این حرکت اصیل شمشیر بگذاریم یا بخواهیم آن را متوقف کنیم؟! قطعا بقیه الله الاعظم(عج) نخواهند گذاشت این حرکت‌ها به ثمر برسد.

وی در پایان گفت: بنابراین صحبت‌هایی مانند صحبت‌های برادرمان جناب آقای رحیم‌پور ازغدی نوعی بیدارسازی اینها است که شما خودتان را بر قطاری که می‌خواهد ظهور را متوقف کند، قرار ندهید، بلکه بیایید بر آن مرکبی سوار شوید که در روند آماده‌سازی ظهور هست.

استاد رحیم پور چه گفت؟/ رحیم پور: می گویند عاشورا را سیاسی نکنید!

استاد حسن رحیم پور ازغدی که سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران بود، در بخشی از سخنانش اشاره ای به حواشی سخنرانی اخیرش در مورد عزاداری پرداخت. سخنرانی که در آن به تبیین برخی انحرافات در عزاداری های حضرت اباعبدالله پرداخته شده بود.

وی به نظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری آمدند گفتند: عده ای که می آیند و نیم ساعت حسین وای حسین وای می گویند، به تنهایی به چه درد می خورد. کمی هم از معارف اهل بیت (ع) باید بگوییم.

رحیم پور گفت: تا ما حرفی می زنیم می گویند این ضد حضرت محسن(ع) و حضرت فاطمه (س) است. الان که اینترنت و ماهواره و ... هست به این راحتی دروغ می گویند. این ها در صدر اسلام چه کار می کردند. راحت به همه دروغ می بستند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: ترانه های مبتذلی را در برخی مجالس لهو و لعب به کار می برند همان را در هیأت به کار می برند. همان آهنگ و حتی همان شعر را به کار می برند. فقط منظورشان را معصومین می کنند و شعر را می خوانند. آیا اینها خیانت به شیعه نیست؟ آیا اینها عزاداری است؟

من شنیده ام برخی از آنها با برخی از خوانندگان جلساتی دارند و بده بستان انجام می دهند. این ترانه اش را به او می دهد. و دیگری ثوابهای شعرش را به اون یکی می دهد!

آهنگ های جاز، راک و رپ ... را در این هیأت ها آورده اند. قلاده می بندند و صدای سگ در می آورند. همین امسال در مشهد این اتفاق افتاد. قلاده بستند و مداح می گفت:

کنم عوعو دهم دست ولایت (صدای جمعیت سگ)

یا اینکه می گفتند:

یک تکه استخوان بس است ما را 

رحیم پور ازغدی که بنا داشت در این تریبون روایت های اقتصادی حضرت سید الشهدا(ع) را عنوان کند گفت موضوعی که می خواستم صحبت کنم بماند برای جلسه بعد. الان باید از ساحت سید الشهدا(ع) دفاع کنم. 

وی ادامه داد: جلسه راه انداختند و همه لخت و ادای مست ها را در می آورند. بچه های شیعه هم فکر می کنند اینها عزاداری است و باعث تقرب به اهل بیت(ع). در برخی از این مجالس همانند مست ها حرکت می کنند و داد می زنند:

ما گر از سر بریده می ترسیدیم از محفل عشاق نمی رقصیدیم

کسی نیست به آنها بگوید: محفل عشاق اینجا نیست. شرق دجله زیر خمپاره و آتش وخون بود.

یا می گویند: رقاصم و رقاصم رقاصه عباسم

عباسی که می گوید دست راستم را قطع کنند، مکتبم را رها نمی کنم. بعد داد می زند می گوید من مست مستم مشت مشتم و...

یا اینکه می گویند: والله صد قدح بشکست ... حضرت شراب حسین!

به حضرت سید الشهدا لقب حضرت شراب داده است! این محبت اهل بیت است؟ ما با اینها مشکل داریم.

رحیم پور ازغدی افزود: به آنها می گویم چرا این حرف را می زنی. در پاسخ می گوید: آقای خمینی در قیامت باید جواب دهد و عذاب می کشد. چون با قاتلین حضرت زهرا دستور اتحاد داده است.

اصلاً واقعاً اینها چه موجوداتی هستند. به او گفتم: این مردم سنی قاتل حضرت زهرا(س) هستند؟ این مردم سنی ما که برخی از آنها در شهرها زیر تابوت حضرت زهرا می روند؟ چرا دارید در دام وهابی ها می افتید. بعد این فیلم را پخش می کنند و وهابی در زیرش می گوید آیا حسین عاقل تر بود یا یزید. چرا می خواهید ایران را به عراق و سوریه تبدیل کنید. اینها به عقاید شیعه ، بازار اسلام، سیاست و جهاد کاری ندارند و فقط می خواهند همین طور جلو بروند.


استاد رحیم پور ازغدی ادامه داد: روایاتی درباره بازار اسلامی آورده بودم که دیدم این موضوعات مهمتر است. از بس این روزها دروغ و تهمت زدند. من خواهش می کنم منشور عزاداری رهبر انقلاب را بین مردم پخش کنند. 

وی در ادامه به بیان بخش هایی از نوشته های امام خمینی پرداخت که آمده است: استعمار در فرهنگ حوزه های ما نفوذ کرده است. وقتی حربه تهدید کارگر نشد، راههای نفوذ تقویت شد. اولین القائشان جدایی دین از سیاست است. می گویند حسین و مهدی و علی و عاشورا ... را سیاسی نکنید . می خواهیم با اینها حال کنیم.

در پاسخ باید به اینها گفت: اگر سیاست نبود، عاشورا نبود. عاشورا سیاسی بود. سید الشهدا(ع) گفت: ما با حاکمی مثل یزید بیعت نمی کنیم. حضرت حجت سیاسی است. شعار حضرت، حجت سیاسی است. شعار حضرت حجت، عدالت جهانی است که موضوعی سیاسی است.

امام می گوید: گفتند دین از سیاست جداست. تا جائی که این دخالت دون شان فقیه شد . روحانیون مجاهد از این نفوذی های حوزه بیشتر زخم برداشتند. اینها به ما تهمت بی دینی زدند.

در شروع مبارزات اسلامی اگر می خواستی بگویی شاه خائن است، بلافاصله جواب می شنیدی که شاه شیعه است! عده ای مقدس نمای واپسگرا همه چیز را حرام می دانستند و هیچ کس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی های دیگران نخورده است.

فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست [و] حکومت دخالت نماید، حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد.
به زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد والاّ عالم سیاس و روحانی کاردان و زیرک، کاسه ای زیر نیم کاسه داشت . و این از مسائل رایج حوزه ها بود که هرکس کج راه می رفت متدین تر بود .. به ما نسبت تارک الصلوه و کمنیست می دادند و ما در تنهایی خون می گریستیم .

رحیم پور ازغدی ادامه داد: امام سه مرجع را دستور حصر خانگی دادند که اسنادش از لانه جاسوسی در آمد که می خواستند بر علیه امام خمینی کودتا کنند. امام می گوید ذائقه تان را تلخ نکنم. قبلا همین کار را با امیر المومنین انجام دادند. 

وی در پایان سخنرانی پیش از خطبه هایش گفت: حرف هایی زدم که دشمنانم زیاد شد. ریگی در بازجویی هایش گفته بود یکی از هدفهای ما رحیم پور ازغدی بود. این تیم های تروری که آمد دوستان هسته ای را زدند یک غیر هسته ای بود که بنده بودم. فقط شانس نیاوردیم اینها را گرفتند. تا الان دوستان وزارت اطلاعات گفته اند که سه تیم آمده اند که چند نفر را ترور کنند که یکی شما بوده اید.

ان شاء الله امیدواریم قبل از اینکه با سرم و ... بمیریم همگی مان یا هدف گلوله وهابی ها یا شیعیان انگلیسی و یا صهیونیست ها قرار بگیریم. 

***

سخنانی که مربوط به حضرت محسن (ع) بود. اما متأسفانه گروهی با وارونه نمایان کردن واقعیت تلاش کرده‌اند تا حضرت آیت‌الله میلانی را در برابر دکتر رحیم‌پور ازغدی قرار دهند

۰-۰

سوال:

بسمه تعالی

محضر مبارک حضرت آیت‌الله میلانی حفظه الله تعالی

سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته:

احتراماً به استحضار می‌رساند: با کمال تأسف، اخیراً از سوی برخی سخنرانان دانشگاهی، تألیف کتاب قطور در خصوص حضرت محسن علیه‌السلام عجیب و لغو انگاشته شده و دلیل سخن خود را متولد نشدن آن حضرت مطرح کرده و اقامه عزا بر ایشان را نیز امری مستحدث و بی‌مورد دانسته‌اند!

لذا نظر مبارک حضرت‌عالی را پیرامون این سخنان خواستاریم.

با تشکر

جمعی از شاگردان

 پاسخ:

بسمه تعالی

هیچ مسلمانی تردید ندارد که حضرت زهرا (علیها السلام) فرزندی به نام محسن ـ که رسول‌الله (صلی‌الله علیه وآله) نام‌گذاری کرده بودند ـ داشته‌اند، آنگاه سؤال می‌شود: این فرزند اگر متولّد شده کجا رفته و چه شده؟ و اگر سقط شده، چرا و چه کسی باعث شده؟

آیا این موضوع سزاوار بحث و تحقیق نیست؟!

دیگر اینکه: همه شیعیان ـ حتی عوام ـ می‌دانند قضیّه حضرت محسن از طرفی به ماجرای بیت و از طرفی به ماجرای سقیفه ارتباط غیرقابل انفکاک دارد. آیا گوینده‌ی کلام مذکور این حقیقت را نمی‌داند؟ و آیا نمی‌داند که این کتاب قطور فقط یک جلد از حوادث صدر اسلام و زندگانی حضرت صدیقه طاهره است؟ اگر می‌داند، پس باید استغفار نماید و رسماً اقرار به اشتباه کند، و اگر نمی‌داند پس در این امور دخالت نکند که امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرموده‌اند: رحم الله امرءًا عرف قدره ولم یتجاوز طوره.

علی الحسینی المیلانی

۱۷ محرم الحرام ۱۴۳۶

 ۱-۱

آیا ازغدی منکر چاپ کتاب برای حضرت محسن (ع) شده است؟

با مشاهده همان فیلمی که این افراد مدعی توهین هستند متوجه می شوید که این استاد حوزه و دانشگاه مخالف نوشتن کتاب نیست بلکه چنین گفته است:

"من از همان طرف (ناشر) پرسیدم که شما کل کتابهایی که برای حضرت زهرا (س) چاپ کرده اید قطرش به این مقدار نمی رسد” 

این تذکر به آن معنا نیست که چاپ کتاب برای حضرت محسن (ع) اشکال داشته باشد بلکه به آن معناست چرا برای حضرت زهرا (س) چنین اقدامی را نکرده اید و ایشان را مهجور کرده اید؟

حسن رحیم‌پور ازغدی در سخنان خویش قبل از نماز جمعه تهران پیرامون اینکه آیا منکر عزاداری برای حضرت محسن (ع) شده است نیز چنین گفته است:

"من این سخنان را از سخنان برخی مراجع برداشت کردم؛ چند وقت پیش دو تن از مراجع گفتند آنچه سفارش شده دهه محرم است و اگر بخواهید دهه‌های دیگری درست بکنید عزاداری سیدالشهدا تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد؛ برخی هم آمدند گفتند "ما دهه چهارم فاطمیه را هم در اسناد پیدا کردیم و بعد دهه محسنیه و انشالله می‌خواهیم "شهر”(یک ماه) عزاداری محسنیه برگزار کنیم”؛ خب این کارها باعث می‌شود مردم از عزاداری ها بیزار شوند؛ برخی گفتند علمایی که می‌گویند دهه‌های محسنیه و غیره را برگزار نکنید بی ولایت هستند.

وی همچنین در ادامه با تکذیب برخی اخبار در مورد اظهارات خود گفت: من کی گفتم عزاداری برای حضرت محسن(ع) بدعت است چرا دروغ میگویید؟ من گفتم برخی قالتاق  هستند که اسمشان شیعه است؛ این افراد کسانی هستند که در بازار ربا می‌خورند؛  ولی من کی گفتم شیعیان قالتاق هستند؟ چرا برخی نامردان دروغ میگویند؟”

به راستی چرا با وارونه معرفی کردن واقعیت و تحریف در واقعیت در تلاش هستند تا علما و بزرگان شیعه را در برابر یکدیگر قرار دهند

آیا دروغ گفتن به عالمی مانند آیت‌الله میلانی خیانت به ایشان نیست؟ ایشان خارج از مشاهده فیلم مربوط به سخنرانی تنها به سوال پاسخ داده اند، سوالی که سوال کننده بدور از صداقت آنرا مطرح کرده است.



گزارشی تحلیلی از وضعیت میدان نبرد در شامات:
آیا زمان به آتش کشیدن تلاویو فرا نرسیده است؟
آغاز اجرای سناریوی «سقوط دمشق»
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۸
 
امیر عبداللهیان:اگر ائتلاف ضد داعش بخواهد از طرف داعش به طرف تغییر حکومت در سوریه شیفت کند و به دنبال سیاست تغییر نظام در این کشور باشد به طور حتم دیگر حتی رژیم صهیونیستی نیز امنیت نخواهد داشت و ما در دفاع از متحدین خود هر اقدامی را که نیاز باشد و لازم بدانیم انجام خواهیم داد...
مرور

پایگاه خبری انصارحزب الله: پیش از این درگزارش‌های قبلی با استناد به گزارش فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا اعلام شد که نیروهای ائتلاف تا روز ۱۴ اکتبر۲۰۱۴ (۲۲ مهر۱۳۹۳) ، ۱۳۵ حمله هوایی علیه مواضع داعش در «کوبانی» انجام داده بودند که این تعداد شامل تقریبا نیمی از ۳۳۴ عملیات هوایی این نیروها در طول۵۰ روز بر علیه مواضع داعش در عراق و سوریه را تشکیل می داد. همچنین گزارش شد که کیفیت این حملات عمدتا متمرکز بر انهدام وسایل نقلیه و گروههای کوچک درحال حرکت نیروهای داعش بوده است. 

در گزارش پیشین همچنین ذکر شد که زیر سایه این حملات غیر موثر و فاقد قدرت بازدارندگی ، داعش علاوه بر انجام عملیات انتحاری فشرده در نزدیکی کمربند بغداد و حتی مرکز آن ، در حال وارد کردن فشار به پایتخت از دالان الانبار در غرب است. حال آنکه در این مسیر هیچ حمله هوایی از سوی نیروهای ائتلاف بر علیه مواضع داعش انجام نیافته است. 

داعش از روز دوم اکتبر سال جاری ، کنترل ۹۰ درصد شهر «هیت» در کرانه باختری فرات را در دست گرفته که۷۰ کیلومتر با «الرمادی» و۱۹۰ کیلومتر با «بغداد» فاصله دارد و نیروهای آنان آزادانه بین خط مقدم نبرد در نزدیکی پایگاه هوایی «الاسد» و ساختمان های دولتی در مرکز شهر در تردد هستند.«هیت» از این نظر برای داعش نقطه استراتژیک محسوب می شود که از آن برای برقراری موازنه با نیروهای عراقی در«حدیثه» بهره می برد ، تا قادر باشد همچنان در دالان حیاتی گشوده شده از مرز قائم تا ابوغریب در۴۰ کیلومتری بغداد دست به عملیات بزند. 

پل هوایی «حدیثه» و پایگاه هوایی «الاسد»

بر این اساس و درحالی که تا روز چهارم نوامبر(۱۳ آبان) همچنان گزارش هایی از حملات سنگین داعش به نیروهای امنیتی عراق در «حدیثه» گزارش می شد ، شیخ «خلف النمراوی» از قبیله «البونمر» اعلام کرد۳۰۰۰ نیروی عراقی شامل ۲ هنگ از ارتش ، نیروهای بسیج مردمی (ازجیش المهدی تحت امر مقتدی صدر) و مبارزان محلی وارد «الحبانیه» و پایگاه هوایی «الاسد» در استان الانبار شدند تا بواسطه ایجاد یک پل هوایی بین «حدیثه» و پایگاه هوایی «الاسد» قادر به دفاع و پاکسازی آن باشند. 

در همین راستا قبایل «جقیفی» و «البونمر» نیز برای پاکسازی «هیت» از سوی نیروهای امنیتی عراق تسلیح شدند. فرمانده هنگ اضطراری بغداد زیر شاخه «هیت» روز هفتم نوامبر (۱۶ آبان) در تکمیل این خبر اعلام کرد این تعداد شامل ۶۰۰ نفر از قبایل «البونمر» ، «البومحل» ، «کربلا» و «سلمان» بوده اند که از سوی فرماندهی عملیات لشکر هفتم عراق مسلح و تجهیز شده اند. 

تحلیل دوباره

بنابراین براساس داده های موجود از میدان نبرد در عراق ، می توان چنین تحلیل کرد که حملات نیروهای ائتلاف نه تنها قادر به مهار داعش نبوده است بلکه براساس شواهد موجود ، مسیر آن را به یک دالان مشخص هدایت نموده تا به طور عمده نیروهای عراقی درگیر مهار آن باشند. این درحالی است که ما در بررسی خود اشاره ای نیز به تداوم حملات خودروهای انتحاری به سایر بخش های کمربند دفاعی بغداد و نیز درگیری های استان دیاله نداشته ایم. بر این اساس از این پس به ارائه داده های تکمیلی خواهیم پرداخت تا قادر به ارائه تحلیل وضعیت در جبهه سوریه باشیم:

۸.۳ میلیون دلار در هر روز

۱- بر اساس اعلام رسمی پنتاگون تا روز ۱۶ اکتبر۲۰۱۴ (۲۴ مهر۱۳۹۳) متوسط هزینه حملات هوایی نیروهای ائتلاف به مواضع «داعش» در عراق و سوریه معادل ۸.۳ میلیون دلار بوده است که در مجموع این رقم از تاریخ آغاز حملات در روز هشتم آگوست معادل۵۸۰ میلیون دلار برآورد شده است.این در حالی است که بر اساس اعلام رسمی مرکز فرماندهی ایالات متحده آمریکا ، به طور مشخص و تفکیک شده مسئولیت حملات هوایی در عراق بر عهده نیروی هوایی ، استرالیا ، بلژیک ، کانادا ، دانمارک ، فرانسه ، هلند و بریتانیاست. در سوریه نیز این وظیفه متوجه نیروی هوایی ، بحرین ، اردن ، عربستان سعودی و امارت متحده عربی است. این در حالی است که طبق اعلام پنتاگون به غیر از این فهرست ۵۲ کشور دیگر نیز به طور متناوب در امور پشتیبانی این حملات شرکت دارند که البته در هر دو جبهه نیروی هوایی آمریکا مشارکت دارد. 

۱.۳۷۵.۲۱۵ دلار هزینه قتل هر نیروی داعش

۲- براساس برآورد های موجود «داعش» در دو شهر رقه و حلب دارای۶۳۰۰ نیروی بالفعل است که ۵۰۰۰ هزار نفر از آنان سوری تبار و۱۳۰۰ نفر دیگر را نیروهای خارجی تشکیل می دهند. همچنین براساس آمار اعلام شده تا ۲۳ اکتبر۲۰۱۴ ( اول آبان ۱۳۹۳) نیروهای ائتلاف توانسته اند بواسطه انجام عملیات ترور هوایی ۴۶۴ نفر از نیروهای داعش را از میان بردارند. به عبارتی با حذف مسامحه آمیز سایر اهداف مورد حمله ائتلاف تا تاریخ یاد شده ، این نیروها برای کشتن هر عضو داعش رقمی معادل ۱.۳۷۵.۲۱۵ دلار هزینه کرده اند.!

تسلط بر منطقه گازی «الشاعر» یعنی چه؟

۳- روز دوم نوامبر۲۰۱۴ (۱۱ آبان ۱۳۹۳) داعش تصاویری از تسلط کامل خود بر منطقه گازی «الشاعر» منتشر کرد که با تصاویری از غنائم به دست آمده از ارتش سوریه در این منطقه گازی همراه بود. سابقه تسلط بر حلقه های گازی «الشاعر» در «تدمر» - پشت دروازه شرقی حمص- در واقع دنباله ای از راهبرد داعش برای تسلط بر منابع نفت و گاز است که ماه جولای ۲۰۱۴ با قتل عام۳۴۰ نیروی دفاع ملی و گارد ریاست جمهوری و مهندسان شاغل در این حوزه گازی آغاز شده بود. در واقع باید گفت تسلط بر حلقه های «الشاعر» به معنی از دست رفتن ۳ میلیون متر مکعب گاز ، از دست حکومت مرکزی سوریه است که از آن برای تامین سوخت نیروگاه های برق استفاده می شود و می تواند به معنی قرار دادن حکومت مرکزی در لبه پرتگاه بحران تامین برق باشد. از دست رفتن این حوزه همچنین مفهوم اخلال در تامین گاز شهری ۱۲۰ هزار خانه و نیز تولید ۲۵۰۰ بشکه میعانات گازی خواهد بود. که البته نقطه مقابل این تحلیل این است که چنین منبع عظیم و شسته رفته ای از انرژی در اختیار داعش قرار گرفته است.

۸ عملیات از ۲ محور در ۳ ماه

۴- براساس رصد میدانی عملکرد معارضین سوری (به غیر از داعش) ، این نیروها پس از آغاز حملات هوایی نیروهای ائتلاف ، تا پایان ماه اکتبر ، با اجرای ۸ عملیات درحال اعمال فشار به کمربند جنوبی دمشق بوده اند که در۲ محور «قنیطره» ، «غوطه شرقی» طراحی و اجرا شده اند که جزئیات آن به شرح زیراست:

محور قنیطره (۶عملیات):

عملیات «الوعد الحق» 
۱- عملیات «الوعد الحق» از روز۲۷ آکوست ۲۰۱۴ (۵ شهریور۱۳۹۳) با مشارکت نیروهای «جبهه النصره» ، «احرار الشام» ، «ارتش آزاد سوریه» و نیروهای «جبهه جنوبی» در محیط جبهه «حوران» با هدف تسلط بر مرز «قنیطره» و «الروادی» انجام شد که به تصرف «حمیدیه» ، «مجدولیه» و «نبع الصخر» درحومه «قنیطره» انجامید. روز دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) ارتش سوریه عملیاتی را برای باز پس گیری «حمیدیه» و «مجدولیه» آغاز کرد که نا‌موفق بود. 

عملیات « فالمغیرات صبحاً »
۲- روز چهارم سپتامبر (۱۳ شهریور) ، عملیات « فالمغیرات صبحاً » با مشارکت همان گروه‌های پیشین به‌علاوه «جنبش اسلامی المثنی» با هدف تصرف بخش های باقی مانده استان «قنیطره» انجام شد که به تسخیر «دیرالعدس» ، «تل المال» و «کفرنسیج» انجامید. البته روز یکم اکتبر ارتش سوریه به «دیرالعدس» یورش برد که ناکام ماند.

عملیات «الشهاب الثاقب»
۳- روز ۱۶سپتامبر (۲۵ شهریور) ، عملیات «الشهاب الثاقب» با مشارکت نیروهای «جبهه النصره» ، «احرار الشام» و «جبهه الاسلامیه» با هدف حمله به منطقه «المیدان» انجام شد که تمرکز آن یورش به موانع ایست و بازرسی در منطقه جنوبی دمشق در بزرگراه «ام -۵» بود که در صورت توفیق آنان را به منطقه «الکسوه» در انتهای جنوبی پایتخت می رسانید.اما تنها دست آورد این عملیات کشته شدن ۱۰ سرباز ارتش سوریه بود. که با بمباران مواضع شورشیان پاسخ داده شد. اما در نهایت بزرگراه «ام -۵» که متصل کننده دمشق به امان است روز۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) به دست شورشیان افتاد. که در واقع به واسطه سقوط این جاده ارتباط دمشق با دشت مشرف به جبهه «حوران» در جنوب قطع شد. 

عملیات «والفجر و لیال العشر»
۴- روز۴ اکتبر عملیات «والفجر و لیال العشر» با مشارکت گروه های «اجناب الشام» ، «احرار الشام» ، «جبهه النصره» ، و «صقورالشام» انجام شد که هدف از انجام آن ، تسخیر «تل الحارة» ، و «الحارة» بود و با موفقیت شورشیان همراه شد. که با حمله متقابل ارتش سوریه به «أنخل» در «تل الحارة» همراه بود. 

عملیات «لبیک اللهم لبیک»
۵- روز ششم اکتبر عملیات «لبیک الهم لبیک» با مشارکت «احرار الشام» ، ارتش آزاد سوریه و «کتائب الحمزه » انجام شد که هدف از آن تسخیر «زمرین» و تپه های غربی و شمالی آن و همچنین تسلط بر «جدیه» و «الرباعی» بود. اهداف دیگر این عملیات و مزارع «حمادة» و گشودن جاده غوطه غربی بود. که از این اهداف تسخیر «زمرین» و تسلط بر ایست و بازرسی ها در «الرباعی» محقق شد که حملات راکتی متقابل ارتش سوریه به این مناطق را به دنبال داشت. 

عملیات «اهل العزم»
۶- عملیات «اهل العزم» روز ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) از سوی ارتش آزاد طراحی و به اجرا درآمد که هدف از آن تسلط بر نقاط ایست و بازرسی در «ام المیاذن» ، «المعصرة» ، «کازیات» و«نصیب» بود. که نتیجه آن تسلط بر۳ ایستگاه اول و پیشروی به سمت ایستگاه چهارم بود. درنهایت با حملات روز ۲۷ اکتبر نصیب نیز که نقطه مرزی سوریه – اردن محسوب می شود به کنترل گروه های شورشی درآمد. 

محور غوطه شرقی(۲عملیات):

۱- عملیات مشترک «جبهه النصره» و گروههای بی نام و نشان برای تسلط بر «الدخانیه» در روز هفتم سپتامبر (۱۶ شهریور) انجام شد و به هدف خود دست یافت. این منطقه با بمباران بی نتیجه نیروی هوایی سوریه در روزهای ۲۲ و ۲۶ سپتامبر (چهارم و پنجم مهر ماه) و ششم اکتبر (۱۴ مهر) همراه بوده است که در نهایت به باز پس گیری آن انجامید. 

۲- روز دوم اکتبر عملیات مشترک «العطا لاهل الوفا» با هدف تصرف بخش هایی از غوطه شرقی اجرا شد که «جبهه النصره» ، «جند الدمشق» ، «فیلق العمر» (لژیون عمر) ، «لواء ام القری» ، «لواء مجاهدین الغوطه» مجریان آن بودند. که هنوز درگیری های پیرامون آن در «هرستا» ، «قابون» و «ایربین» ادامه دارد.

وزیر دفاع فرمانده مستقیم جبهه جنوب

مرور جغرافیای حملات به کمربند دفاعی دمشق درجنوب نشان می دهد که این حملات از آگوست تا اکتبر ۲۰۱۴ (شهریور- آبان۱۳۹۳) و به موازات آغاز عملیات هوایی نیروهای ائتلاف طراحی و اجرا شده است. تحلیل این حملات براساس جغرافیای وقوع آن حکایت از تعیین راهبردی از سوی نیروهای شورشی است که هدف از آن ایجاد یک جبهه یکپارچه در جنوب به واسطه متصل کردن متصرفات در قنیطره ، درعا ، غوطه غربی و قطع محورهای مواصلاتی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در روی زمین است. بر همین اساس پس از سقوط «تل الحارة» فرماندهی مستقیم جبهه جنوب به وزیر دفاع سپرده شده است زیرا تداوم تسلط شورشیان بر این منطقه به معنی از دست رفتن راه لجستیک ارتش در جبهه جنوب است.

تحلیل داده های میدانی در سوریه:

به نظر می رسد یکی از دلایل پیشرفت راهبرد شورشیان حضور پر رنگ نیروهای «جبهه النصره» و گروههای وابسته به آن در جبهه جنوب باشد که این تجمیع قوا پس از آغاز بمباران مواضع این گروه ها توسط نیروهای ائتلاف در شمال رخ داده است.همچنین اطلاعاتی نیز درباره ایجاد یک قطب حمایت نیروی انسانی و لجستیک در امان پایتخت اردن شنیده می شود.

این در حالی است که حمایت آمریکا از گروه های شورشی در جنوب به عنوان یک اهرم کارساز برای ساقط کردن حکومت بشار اسد نیز یکی از اجزاء راهبرد پیشنهادی به دولت آمریکا و نیز جزو سیاست های اعلامی ایالات متحده آمریکا است، که اتفاقا در راستای اجرای آن به موازات حملات نیروهای ائتلاف ، برنامه تسلیح و آموزش مضاعف نیروهای شورشی را نیز از سوی کنگره آمریکا در دستور کار دولت قرار داده است.

این مسئله در غوطه شرقی به خوبی محسوس است که فرماندهی آن بر عهده «زهران علوش» قرار دارد. تحت این فرماندهی واحد نیروهای رانده شده «جبهه النصره» اعم از «احرار الشام» ، «اجناب الشام» ، «فیلق الرحمن» (لژیون الرحمن) ، گردان «الحبیب المصطفی» گرد آمده اند که به نظر می رسد ترفند مناسبی برای در امان ماندن از حملات نیروهای ائتلاف باشد. و۱۲ گروه شورشی دیگر ، تحت فرماندهی «جبهه الاسلامیه» گرد آمده اند. 

حمله به کمربند جنوبی دمشق در حالی است که از دیگر سو ، حکومت مرکزی سوریه تقریبا تمامی منابع درآمد و تولید انرژی خود در شمال را نیز از دست داده است. همچنین با تکمیل تسلط داعش بر محور تدمر– حمص ، ارتباط و تسلط خود بر نیمی از خاک کشور را نیز از دست خواهد داد که این امر می تواند به مفهوم قطع ارتباط لجستیک وراههای مواصلاتی به محور جنوبی حلب باشد. با این وصف و در صورت تداوم اجرای این سناریو باید گفت حکومت سوریه در عمل به یک دولت ورشکسته تبدیل خواهد شد. 

گام بعدی چه خواهد بود؟

به دلایل متعدد که در این مقال فرصت ذکر آن نیست ارتش سوریه در حفظ مناطق ناتوان بوده است و در نتیجه برای مهار و غلبه بر شورشیان به حملات پیوسته هوایی در مناطق از دست رفته روی آورده است. بنابراین به نظرمی‌رسد سناریوی قابل تحقق در آینده نزدیک ، شبیه سازی شرایطی نظیر لیبی در سوریه با انحراف معیار معقول خواهد بود. چنانچه در یک شرایط مشابه ، نظیر آنچه قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت تجویز نمود ، نیروهای ائتلاف با هدف «حمایت از غیرنظامیان» ایجاد منطقه ممنوعه پروازی بر فراز سوریه خواهد بود که در مورد لیبی برای اعمال آن ، «استفاده از کلیه اقدامات لازم» مشروع قلمداد شد.

البته بهانه صدور چنین قطعنامه ای انتشار گزارش های متصل مبنی بر استفاده نیروی هوایی سوریه از سلاح های مرگ بار نظیر بمب های بشکه ای و گازکلر است که طی ماه های گذشته به طور مفصل منتشر شده است. عمده این گزارش های غیر مستند مبتنی بر اطلاعات منتشر شده از سوی گروههای شورشی در مناطق هدف است که تماما فاقد اعتبار محسوب می شوند.

بنابراین انتظار می رود در صورت تداوم اجرای سناریوی فعلی ، شاهد ارجاع چنین استناداتی به شورای امنیت سازمان ملل نیز باشیم. به نظر می رسد در صورت ادامه روند یاد شده با ترتیبات مذکور ، این پیش بینی با انحراف معیار پایینی در دستور کار نیروهای ائتلاف قرار داشته باشد ، چرا که در غیر این صورت هزینه کرد روزانه ۸.۵ میلیون دلار در جبهه شمال امری غیر عقلایی می نماید.ضمن اینکه باید صرف هزینه سرسام آور و تحمل ریسک بالا در ۴ سال گذشته را نیز به آن افزود.

لازم به ذکر است در صورت خارج شدن اوضاع از کنترل نظیر آنچه در کوزوو در سال ۱۹۹۸ و لیبی در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد و همچنین در تداوم مداخله محدود فعلی در عراق و سوریه قابل مشاهده است نیروهای ائتلاف بدون فرماندهی از سوی سازمان ملل متحد و به شکل علی الراس حملات فعلی خود را از نظر کمی و کیفی افزایش خواهند داد. 

چه باید کرد؟

همانطور که در گزارش های پیشین ذکر شد ما معتقدیم ترتیبات سناریوی یاد شده با اتکاء به اجرایی سازی دکترین «هرج و مرج سازنده» به پیش می رود. چنانچه این نظریه ریاضی پایه ، تنها با ورود متغیرهای مزاحم و غیرقابل پیش بینی دچار اخلال خواهد شد.

در همین راستا و با در نظر گرفتن جمیع شرایط ، اعتقاد بر این است که سازمان و نظم هرج و مرج جاری ، صرفا با خروج نیروهای مقاومت از مرحله بازدارندگی به قصد ورود به فاز آفندی از کنترل آمریکا خارج خواهد شد. این معنا شامل طیف گسترده ای از عمل برای تسری آشوب به دامن ذینفعان تداوم آن است تا بازیگران عقلایی را وادار به خاموش کردن موتور محرک آن سازد. 

البته با گذشت هر روز ، بحران شکل جدید تر و ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد که بازگشت دادن آن به شرایط ماقبل را بسیار دشوار می نماید. چناچه بعید به نظر می رسد در وضعیت کنونی امکانی برای پیاده سازی راهبرد انتقال نیرو به الانبار در جبهه جنوبی دمشق وجود داشته باشد.

به نظر می رسد سخنان یک ماه گذشته امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در نشست بررسی تحولات عراق و ائتلاف علیه داعش در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه ناظر به داده‌ های این گزارش ، تحلیل و راهکار پس از آن باشد. چنانچه وی در این رابطه گفته بود: «یک نگاه خوشبینانه معتقد است این ائتلاف برای از بین بردن تروریست‌ها در ظرف دو سه سال ایجاد شده اما نگاه بدبینانه‌ای نیز وجود دارد که معتقد است ایالات متحده برای تکمیل حلقه مفقوده خود در منطقه وارد این فرایند شده که در خصوص موضوع دوم کدهای زیادی نیز وجود دارد... 

اگر ائتلاف ضد داعش بخواهد از طرف داعش به طرف تغییر حکومت در سوریه شیفت کند و به دنبال سیاست تغییر نظام در این کشور باشد به طور حتم دیگر حتی رژیم صهیونیستی نیز امنیت نخواهد داشت و ما در دفاع از متحدین خود هر اقدامی را که نیاز باشد و لازم بدانیم انجام خواهیم داد. جریاناتی در منطقه حضور دارند که با وجود آنها حتی نیاز به ورود ایران در این خصوص نخواهد بود.»

با توجه به مشی محافظه کارانه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ، بیان تهدید رسمی امنیت اسرائیل از زبان یکی از مسئولان این دستگاه نشان می‌دهد که ایران در صورت ظهور نشانه های عبور از خط قرمز در به آتش کشیدن اسرائیل تردید نخواهد کرد
با این وصف این سوال مطرح خواهد بود در شرایطی که به وضوح نشانه‌های روشن شدن موتور محرک ساقط کردن حکومت مرکزی سوریه مشاهده می شود آیا زمان عملی ساختن تهدید معاون وزیر خارجه و به آتش کشیدن اسرائیل فرا نرسیده است؟


کد خبر: ۲۱۴۱۶۰
۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۷
یک عضو زندانی القاعده  زبان به اعترافاتی درباره تامین مالی عملیات 11 سپتامبر 2001 از سوی دو شاهزاده سعودی گشوده و گفته است که پادشاهی عربستان سعودی برای قتل بیل کلینتون رییس جمهور اسبق آمریکا و همسرش هیلاری کلینتون برنامه ریزی کرده بود.

به گزارش ایرنا به نقل از بخش عربی شبکه سی ان ان، زکریا موسوی، فرانسوی تبار و عضو القاعده، که با اقرار به اتهامات خود در زمینه مشارکت در عملیات 11 سپتامبر 2001 در حبس ابد به سر می برد اتهاماتی را متوجه شخصیت هایی در سفارت عربستان سعودی در آمریکا کرد و گفت که عربستان سعودی علاوه بر تامین مالی عملیات 11 سپتامبر در طرح ساقط کردن هواپیمای رییس جمهور اسبق آمریکا، بیل کلینتون و همسرش دست داشت.

موسوی 46 ساله گفت که چند ماه پیش با یکی از مسئولان اطلاعاتی آمریکا دیدار کرده و اطلاعاتش را در اختیار او گذاشته است؛ اطلاعاتی که طرح ترور رییس جمهور پیشین آمریکا را در سفر او به انگلستان افشا می کرد.

در دو سند مکتوب، موسوی به صورت دستنویس اقرار کرده که در خلال آموزش پرواز خود در اوکلاهاما، با دو زن و مرد که هر دو شاهزاده سعودی بودند دیدار کرده و از آنها پول هایی را برای مجریان حملات 11 سپتامبر دریافت کرده است.

حملات 11 سپتامبر سلسله ای از حملات انتحاری ست که در 11 سپتامبر 2001، برابر با 20 شهریور 1380هجری شمسی به دست گروه تروریستی القاعده در خاک آمریکا انجام شد.

در صبح آن روز، 19 تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری - مسافربری را ربودند. 

هواپیماربایان، دو هواپیما را در فاصله های زمانی گوناگون تعمداً به برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک زدند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان ها حضور داشتند، کشته شدند. هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به طور کامل ویران شدند و آسیب های زیادی به ساختمان های پیرامون زدند. گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ویرجینیا زدند. هواپیمای چهارم اما در زمینی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، سرنگون شد.
این حملات بهانه مناسبی را برای اجماع سازی بین المللی از سوی جورج بوش رییس جمهور وقت آمریکا و اشغال عراق و افغانستان فراهم آورد.
به نظر می رسد تهدید داعش به حمله به عربستان و انتشار این اعتراف عضو زندانی القاعده از سوی سی ان ان، در راستای برنامه ریزی های امریکا برای آینده نظام پادشاهی عربستان باشد.

گروه تروریستی داعش با نصب هزاران بمب در مناطق مختلف عراق،‌ باعث کشته شدن تعداد زیادی از مردم و نظامیان این کشور شده است.
ابنا: بمب‌گذاری یکی از مهمترین روش‌هایی است که داعش برای کشتن مردم عراق یا انهدام خودروهای نظامی از آن استفاده می‌کند.

این گروه تروریستی در سال‌های اخیر توانسته است که با ارتقای قدرت بمب‌هایش،‌ به خودروهای زرهی ارتش عراق نیز آسیب جدی وارد کند.

بیشتر اعضای داعش از نیروهای سابق نظامی و امنیتی رِِژیم صدام هستند و به همین دلیل، مهارت ساخت بمب و جاسازی آن را به سایرین و عناصر جدید الورود این گروه تروریستی می‌آموزند.

داعش برای ساخت بمب از مواد منفجره‌ای استفاده می‌کند که پس از سقوط شهرهای موصل و تکریت به دست این گروه افتاد.

یکی از روش‌هایی که بعثی‌ها به عناصر داعش آموزش داده‌اند این است که هنگام جاسازی، بمب‌ را به یکدیگر متصل سازند تا در صورت انفجار یک بمب،‌ سایرین نیز به صورت همزمان منفجر شوند. این موضوع مقداری کار کشف و خنثی سازی بمب‌ها را برای نیروهای مقاومت و ارتش عراق دشوار می‌سازد چراکه کوچکترین خطا مساوی می‌شود با بزرگترین فاجعه.

این گروه تروریستی برای ساخت بمب از ماده جدید «سی فور» استفاده می‌کند که این ماده مرگبار از «تی ان تی» نیز قوی‌تر است.‌

داعش برای ساخت بمب علاوه بر سی فور از «نیترات آمونیاک» و مواد دیگری استفاده می‌کند که شبیه به نمک است و با پنهان کردن آن‌ها در میان کیسه‌های نمک، بین شهرهای عراق حمل و نقل می‌کند.

به عقیده کارشناسان، بهترین روش برای کشف و خنثی‌سازی بمب‌های داعش استفاده از روبات‌ها است،‌ اما بسیاری از روبات‌های کشف بمب ارتش عراق بر اثر انفجار از بین رفته‌ و علاوه بر این، داعش بیشتر بمب‌های خود را زیر خاک پنهان می‌کند.

خنثی کردن برخی از بمب‌های داعش نیاز به هفت ساعت تلاش دارد و تعدادی از نیروهای ارتش عراق هم در حین خنثی سازی آن بر اثر انفجار کشته شده‌اند،‌ به همین دلایل نیروهای امنیتی عراق معمولا به جای خنثی کردن بمب‌ها،‌ آن‌ها را منفجر می‌کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که تعداد بمب‌ها و مین‌هایی که داعش در مناطق تحت سیطره خود کاشته است، به یک عدد نجومی می‌رسد و این گروه تروریستی در برخی از آن مناطق، در هر دو متر یک بمب جاسازی کرده است.

تروریست‌ها معابر تمام سرزمین‌های تحت سیطره خود را بمب‌گذاری کرده‌اند،‌ بطوری‌که خیابان‌ها،‌ نخلستان‌ها،‌ منازل، ژنراتورهای برق، درختان و حتی تیرهای برق نیز از این اقدام داعش در امان نمانده است.

عجیب‌تر از همه آنکه داعش پس از حمله به منازل مردم، پس از باز کردن یخچال و تلویزیون‌ها، بمب‌های مخصوصی را در آن جاسازی می‌کند.

به گزارش ابنا، تعداد بمب‌های جاسازی شده در یک منطقه بسته به اهمیت آن متغیر است و مناطقی که در نزدیکی راه‌های اصلی قرار دارند،‌ بیشتر بمب‌گذاری می‌شود.

یگان ویژه ارتش عراق پس از انجام تحقیقاتی اعلام کرد که دو منطقه ای که بیشترین تعداد بمب را در خود جای داده، «جرف الصخر» و «بیجی» است.

نیروهای نظامی عراق در منطقه جرف الصخر ـ که ماه گذشته از دست داعش آزاد شد ـ‌ روزانه 200 بمب را خنثی می‌کنند و از زمان آزادسازی تا کنون نزدیک به چهار هزار بمب در این منطقه خنثی شده است.

این درحالی است که مسئولان عراقی معتقدند 10 برابر این تعداد، بمب خنثی‌نشده زیر خاک‌‌های منطقه جرف الصخر وجود دارد.

گفتنی است، پیش از آزادی منطقه جرف الصخر، داعش هر یک از نیروهایش را در این منطقه موظف کرده بود که روزانه 70 بمب را جاسازی کنند و داعش در این مدت تمام راه‌های منتهی به جرف الصخر (چه آسفالت و چه بیابانی) را بمب گذاری کرده بود.

تصاویر روز رسانه های خبری




کد خبر: ۲۱۴۰۶۳
۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
فرارو- یک گله شیر ماده، فیل جوانی را تنها به دام انداختند و با حمله دسته جمعی به او سعی کردند او را از پا درآوردند اما فیل جوان با زیرکی جان سالم به در برد.

به گزارش "کترز"، 14 شیر ماده گرسنه که در پارک ملی "لوانگوای جنوبی" زامبیا یک فیل جوان را تنها یافتند تصمیم گرفتند او را به شکار خود درآوردند. فیل جوان وقتی متوجه خطر شد که گله شیر او را احاطه کرده بودند و او دیگر راه فراری نداشت.

"جس نش" عکاس و مستند ساز حیات وحش که از دور شاهد این لحظات بوده و توانسته از آن فیلمبرداری کند درباره آنچه دیده گفته که فیل وقتی خود را تنها و بی پناه می بیند تصمیم می گیرد آخرین شانس خود را امتحان کند و با آنها بجنگد. حمله شیرها با پرش یکی از آنها به پشت فیل آغاز می شود و پشت سر او بقیه شیرها نیز سعی می کند چنگال های خود را در بدن فیل فرو کنند و خود را به پشت حیوان برسانند.

در لحظات ابتدایی حمله همه چیز به نظر تمام شده می آید؛ فیل زانو می زند و شیرها بر سر او می ریزند. با این حال فیل تسلیم نمی شود و همه نیرویش را برای زنده ماندن به کار می برد. او به سختی از جایش بلند می شود و نبرد را تغییر می دهد. او برای اینکه شیرها را از خود دور کند شروع به چرخیدن می کند و همزمان تصمیم زیرکانه ای می گیرد و شروع به دویدن به سمت رودخانه می کند.
 
قدم گذاشتن فیل جوان در آب باعث می‌شود تعدادی از شیرها او را رها کنند با این حال یکی از آنها به سختی چنگال‌هایش را در کمر فیل فرو کرده است و حاضر به رها کردن نیست؛ برای خلاص شدن از دست او اما یک تکان دیگر کافی است. با این حال شیرها دست بردار نیستند اما حالا فیل جسورتر شده و حالا با حمله به آنها خطر را تماما از خود دور می کند.

(تصاویر) حمله شیرها به فیل

(تصاویر) حمله شیرها به فیل

(تصاویر) حمله شیرها به فیل

(تصاویر) حمله شیرها به فیل

(تصاویر) حمله شیرها به فیل

(تصاویر) حمله شیرها به فیل

(تصاویر) حمله شیرها به فیل

(تصاویر) حمله شیرها به فیل

(تصاویر) حمله شیرها به فیل

(تصاویر) حمله شیرها به فیل

(تصاویر) حمله شیرها به فیل

(تصاویر) حمله شیرها به فیل
برگزیده ها

هشدار امنیتی - رایانه ای



اگرچه رعایت نکات ایمنی و استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌هک تاحدی جلوی تخریب اطلاعات کاربران مجازی را گرفته است اما شاید همین امر باعث شده باشد که هکرهای حرفه‌ای گستره فعالیت‌های خود را افزایش داده و به سراغ کاربران تلفن همراه آمده باشند.
تسنیم: امروزه نفوذ به دنیای مجازی کاربران و استفاده از اطلاعات شخصی افراد به امری فراگیر تبدیل شده و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دنیای دیجیتال شده است تا آنجا که هر روز خبر‌هایی از حملات هکری شنیده می‌شود.

اگرچه رعایت نکات ایمنی و استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌هک تاحدی جلوی تخریب اطلاعات کاربران مجازی را گرفته است اما شاید همین امر باعث شده باشد که هکرهای حرفه‌ای گستره فعالیت‌های خود را افزایش داده و به سراغ کاربران تلفن همراه آمده باشند.

هک‌ موبایل به این معنا نیست که دیگر کاربر اختیاری در کنترل تلفن همراه خود نداشته باشد بلکه بسته به نوع حمله‌ای که صورت گرفته ممکن است دفترچه تلفن یا تمامی ‌پیام‌های کوتاهی که در صندوق دریافت پیام‌ها (inbox) وجود دارد برای هکر ارسال شود. هر چند قدمت هک تلفن همراه به قدمت هک کامپیوترها نمی‌رسد اما با پیشرفت روزافزون امکانات تلفن‌همراه این وسیله هم در معرض خطر حمله هکرها قرار دارد تا آنجا که هر فرد با داشتن نرم‌افزارهای مخصوص هک به راحتی قادر خواهد بود تلفن همراه کاربر را هک و از اطلاعات شخصی کاربران استفاده کند.

فعالیت هکرهای ایرانی درحال حاضر فقط در نفوذ به اطلاعات شخصی کاربران خلاصه می‌شود و همین سرک کشیدن به حریم خصوصی دیگران و انتشار اطلاعات شخصی آنان باعث شده تا امروزه شاهد گسترش نرم‌افزارهای مخصوص هک و فروش آن از طریق اینترنت باشیم.

برخی از نرم افزارهای هک می‌توانند از همه‌‌چیز روی تلفن‌های همراه کپی بگیرند، موقعیت مکانی آن را ذخیره کنند و هرکدام از اجزای آن را که می‌خواهند روشن و خاموش کنند. تمام این کارها می‌تواند طوری انجام شود که کاربر هیچ‌گاه به‌وجود این نرم‌افزارها روی تلفن همراه خود پی نبرد. آنها حتی می‌توانند امکان کنترل تلفن همراه از راه دور را فراهم کنند و از تمام پیامک‌های داخل گوشی کپی بگیرند.

رایج‌ترین شیوه هک موبایل توسط افراد سودجو بلوتوث است و بیشترین هک موبایل در مکان‌های عمومی صورت می‌گیرد چرا که برخی از افراد با روشن‌کردن بلوتوث گوشی‌های موبایل اقدام به تبادل اطلاعات ازجمله فیلم، موسیقی و ... می‌کنند.

نفوذ به تلفن همراه همیشه به نصب و به کارگیری نرم‌افزار و استفاده از تکنولوژی بلوتوث خلاصه نمی‌شود. هم‌اکنون برخی از وبلاگ‌ها به چگونگی واردکردن کدهای مخصوصی جهت ورود به فایل‌های شخصی گوشی قربانی خود می‌پردازند که با این روش، پرداخت وجه مکالمات فرد به‌حساب قربانی گذاشته می‌شود. حتی در برخی از مواقع نیز مشاهده شده که به وسیله ارسال پیام کوتاه یا وارد کردن یک کد مخصوص می‌توان گوشی و سیم‌کارت فرد مقابل را به راحتی سوزاند!

اگر کاربران تلفن همراه در زمینه استفاده از فناوری بلوتوث و GPRS از یک سو و نیز در اختیار نگذاشتن گوشی تلفن همراه خود در دسترس افراد سودجو نکات ایمنی را رعایت کنند، خطرکمتری متوجه آنان خواهد شد.

گوشی‌های هوشمند با داشتن سیستم عامل، از ریسک بالای هک‌شدن برخوردارند به همین دلیل کاربران باید از روش‌هایی برای محافظت از اطلاعات شخصی‌ای که در گوشی‌هایشان وجود دارد استفاده کنند. روش‌های پیشنهادی می‌تواند برای حفاظت در مقابل تهدیدات و نفوذ به گوشی‌های موبایل مؤثر واقع شود.

1- مطمئن شوید بلوتوث تلفن همراهتان همیشه خاموش است مگر در مواردی که خود به آن نیاز دارید.

2- حتی‌المقدور از هندزفری‌های مجهز به تکنولوژی بلوتوث استفاده نکنید (از لحاظ پزشکی نیز استفاده از آن سبب آسیب‌های جدی در مغز و گوش می‌شود) چرا که به‌خاطر روشن بودن بلوتوث می‌توانند از گوشی شما سوءاستفاده کنند.

3- گزینه‌های موجود در قسمت بلوتوث گوشی خود را به‌نحوی تنظیم کنید که برای دریافت فایل‌های ارسالی حداقل 2 بار از شما و فرستنده موافقت بخواهد.

4- هنگام اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه روی لینک‌ها و پیام‌های نامطمئن کلیک نکنید.
بهتر است پیام‌های ناشناس یا ایمیل‌های نامطلوبی را که در آنها لینکی درج شده است مورد استفاده قرار ندهید زیرا در اکثر مواقع مخربان با ارسال یک کد مخرب می‌توانند گوشی‌های هوشمند را تحت کنترل در بیاورند.

5- از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موجود در منابع غیرمعتبراستفاده نکنید. اگر به بازی یا اپلیکیشن احتیاج دارید، سعی کنید آنها را از منابع معتبر دریافت کنید. بعضی از همین بازی‌ها می‌توانند آلوده به کدهای مخربی باشند که باعث بروز مشکلات حاد می‌شوند.

6- از اطلاعات موقعیتی و شخصی خود محافظت کنید. اگر علاقه‌مند به عکاسی با موبایل خود هستید و نمی‌خواهید که اطلاعات موقعیتی و برخی دیگر اطلاعات شخصی شما توسط عکس منتشر شود، کافی است گزینه‌های مربوط به GPS Camera و Geo Tag را غیرفعال کنید.
موبایل‌های جدید این امکان را دارند که وقتی عکسی با موبایل خود می‌گیرید، اطلاعات موقعیتی شما را توسط GPS دریافت کرده و ضمیمه تصویر کنند. گفتنی است این اطلاعات زمانی مشخص می‌شود که عکس گرفته شده را توسط موبایل خود روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.
اما اگر شما تصاویری را از قبل گرفته‌اید و هنوز آنها را در هیچ شبکه‌ای به اشتراک نگذاشته‌اید، کافی است با نرم‌افزارهایی همچون Microsoft Photo Tools تمامی مشخصات شخصی خود را از روی تصویر گرفته شده حذف کنید.

7- وای فای گوشی همراه خود رادر مکان‌های ناامن خاموش کنید. اگر شما به هر دلیلی نمی‌خواهید بلوتوث یا وای فای خود را خاموش کنید، بهتر است از گزینه «عدم‌نمایش برای دیگران» یا «حالت امن» و یا گزینه‌های مشابه که در بخش امنیتی تنظیمات دستگاه شما موجود است، استفاده کنید.

8- هر وقت می‌خواهید وارد سرویس ایمیل یا سایت بانکی خود شوید، آدرس را با پیشوند https وارد کنید (مثلا https://gmail. com). به این ترتیب به شیوه‌ای امن به سایت مورد نظر وصل می‌شوید و امکان سرقت اطلاعات بسیار کم خواهد شد.

9- همیشه آپدیت‌های منظمی برای سیستم عامل‌های آندروید، ویندوز فون و iOS منتشر می‌شود. برخی از هکرها از این موضوع سوءاستفاده کرده و فایل‌های آلوده خود را به‌عنوان آپدیت موبایل در اینترنت منتشر می‌کنند. مراقب این موضوع باشید و همیشه آپدیت سیستم عامل را توسط برنامه Update Manager خود گوشی انجام دهید.

10- یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که هیچ‌گاه حساب‌های بانکی خود را توسط نرم‌افزار‌های ناشناس باز نکنید بلکه از نرم افزار بانکی مخصوص بانک خود کمک بگیرید.

تغذیه و سلامتی



عصر مدرنیته با فواید بسیاری از جمله تسهیل شدن فعالیت‌ها و زندگی همراه بوده است اما زندگی جدید با بیماری‌های جدیدی نیز همراه است که باید مراقب آنها بود.
مهر: یکی از ارمغان های عصر مدرنیته، چربی خون و کلسترول بالاست که می تواند مشکلات متعددی را برای مبتلایان به وجود بیاورد. اما با تغییر شیوه غذایی یا شناخت خوراکی های کاهنده کلسترول خون می توان به بهبود وضعیت سلامتی پرداخت.

* کاروتنوئید

کاروتنوئیدها معمولا به خاطر رنگ های زیبای نارنجی، قرمز و زردی که دارند، شناخته می شوند. از کاروتنوئیدهای مهم می توان به بتاکاروتن، آلفا کاروتن و لیکوپن اشاره کرد. کاروتنوئیدها دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز هستند. برای مثال: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می تواند همانند داروهای شیمیایی در مقابله با کلسترول خون مفید باشداما سایر سبزیجات قرمز نیز می توانند همچین خاصیتی داشته باشند که از میان آنها می توان به هویج، فلفل، کدو تنبل و کلم قرمز اشاره کرد.

* ویتامین A

ویتامین ای برای گردش خون نیاز است. این ویتامین را می توان در مواد غذایی مانند روغن های گیاهی، آجیل، غلات، حبوبات و همچنین سبزیجاتی که دارای برگ های سبزی هستند، یافت. مانند اسفناج و برگ چغندر. محققان معتقدند در صورتی که این ویتامین با ویتامین سی و بتاکارون ترکیب شود، می تواند گردش خون را تسهیل بخشد.

* ویتامین C

ویتامین سی برترین و مهمترین آنتی اکسیدانی است که می تواند مفید باشد. ویتامین سی می تواند داروی طبیعی علیه بیماری های قلبی و عروقی باشد. این ویتامین می تواند کاهنده مناسب و طبیعی نیز برای کاهش کلسترول خون باشد. امروزه ویتامین سی به صورت مکمل یا دارو مصرف می شود، در صورتی که مصرف یک کیویی یا پرتقال می تواند نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند. سبزیجات پخته شده نیز می توانند مفید باشند.

* پلی فنول

پلی فنول های غذایی به واسطه کاهش هضم و جذب چربی های موجود در رژیم های غذایی باعث افزایش گردش خون و دفع کلسترول و مهار سنتز کلسترول ها می شوند. پلی فنول را می توان در ادویه هایی مانند دارچین، آویشن، رزماری یا نوشیدنی هایی مانند چای یافت. چای و شکلات سیاه منبع غنی از فلاونوئیدها هستند. فلاونوئیدها می توانند سطح چربی خون به خصوص کلسترول بد را کاهش دهند.

* مصرف خوراکی های حاوی فیبر

مطالعات محققان نشان داده که مصرف روزانه مقدار قابل توجهی از فیبر می تواند باعث کاهش کلسترول خون شود. انواع مختلفی از فیبرها وجود دارند اما فیبرهای محلول می توانند بر کاهش کلسترول خون نقش داشته باشند که در میوه هایی مانند پرتقال، لیمو، هویج، غلات سبوس دار، گلابی و ... یافت می شوند.

سبوس جو نیز منبع غنی از فیبر محلول است. این ماده نیز کلسترول بد یا  LDL را که سبب رسوب چربی در سرخرگ ها می شود را کاهش می دهد. تمام سبزیجات و میوه ها از قبیل: کلم، لوبیا سبز، گوجه فرنگی، هویج، اسفناج، پرتقال، لیمو، کیوی، انگور، هلو، سیب ، زردآلو و غلاتی مانند گردو، بادام و کنجد می توانند مفید باشند.

 * مصرف ماهی

افزایش اسیدهای چرب امگا 3 می تواند اثرات مفید خود را در کاهش چربی های خون اعمال می کند.





مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه نمک و شکر را به ترتیب از عوامل اصلی زمینه ساز ابتلا به فشار خون بالا و دیابت نوع دو که زمینه ساز بیماری‌های کلیوی از جمله نارسایی کلیه بشمار می‌روند، عنوان کرد.

ایسنا: مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه نمک و شکر را به ترتیب از عوامل اصلی زمینه ساز ابتلا به فشار خون بالا و دیابت نوع دو که زمینه ساز بیماری‌های کلیوی از جمله نارسایی کلیه بشمار می‌روند، عنوان کرد.
دکتر حسین بیگلری با بیان اینکه در حال حاضر هفت درصد جمعیت شهری و نیز دو درصد جمعیت روستایی کشور به دیابت مبتلا هستند، افزایش زندگی شهرنشینی، بی تحرکی، استرس بالا و تغذیه نامناسب را از جمله دلایل شیوع بالای دیابت در جامعه عنوان کرد.
وی تصریح کرد: همچنین ۱۷ درصد افراد جامعه نیز به فشار خون بالا که عامل اصلی نارسایی کلیه بشمار می‌رود، مبتلا هستند. بیگلری با اشاره به هشدار سازمان جهانی در خصوص افزایش مصرف نمک و شکر اظهار کرد: نمک سیستمی را در کلیه فعال می کند که موجب انقباض عروق کلیه شده و جذب آب را افزایش می دهد که این دو منجر به افزایش فشار خون ماکزیمم و مینیمم افراد می شود. مسول پیشگیری از بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه ذائقه بیشتر مردم غرب کشور به شوری گرایش دارد، گفت: تنها نمکی که برای پخت مواد غذایی استفاده می‌شود کافی است و نباید نمکدان سر سفره آورده شود.
بیگلری به مصرف بالای شکر نیز در جامعه اشاره و تصریح کرد‌: شکر نیز یکی از عوامل زمینه ساز دیابت نوع دو که شایع‌ترین نوع دیابت محسوب می‌شود، بشمار می‌رود.
وی با بیان اینکه نارسایی کلیه بدون علامت بوده و زمانی تشخیص داده می‌شود که کلیه‌ها تا حد زیادی از بین رفته‌اند، اظهار کرد: افراد بهتر است هر چند ماه یکبار جهت بررسی وضعیت کلیه‌های خود به پزشک مراجعه کنند. 

یک گزارش نگران کننده



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با «فردا»
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنج های آلوده به آرسنیک، مرغ هایی که با خود سرب به بدن ما وارد می کنند، سبزیجات و میوه هایی که با آب فاضلاب آبیاری شده و با استفاده از کودهای شیمیایی که تاییدیه سلامت ندارند رشد می یابند و روغن‌های مضری مانند روغن پالم در شیر و مواد لبنی همه از جمله عواملی است که در بروز سرطان نقش دارد.
سرویس اجتماعی «فردا»از سال گذشته تاکنون به غیر از آلودگی هوا، اخباری از جنس آلودگی غذایی نیز به گوش می‌رسد. بعد از انتشار خبر آلودگی آب‌های آشامیدنی شهری تهران به نیترات در دولت دهم و خبرهای گاه و بیگاه آلودگی سوسیس‌ها و کالباس‌ها به باکتری‌های بیماری‌زا و مصاحبه نمایندگان مجلس درباره آلودگی برنج‌های وارداتی و ماجرای شیرهای وایتکس دار و روغن های پالم دار، اینک نوبت به مرغ هایی است که دارای سرب بیش از اندازه هستند و  برخی محصولات کشاورزی تولید داخل که نسبت به مصرف آن به مردم هشدار داده می‌شود. با انتشار این اخبار این سوال به ذهن متبادر می‌گردد که دیگر چه چیزی باقی می ماند که آلوده نباشد؟

در این باره رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با«فردا» با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد و کشاورزی و دستگاه های ذی ربط گفت: بحث سلامت غذایی به اندازه امنیت غذایی اهمیت دارد. جهاد کشاورزی در این باره باید اقدامات و تغییر و تحول جدی در برنامه هایش داشته باشد. 

وی افزود: در ایران  از سم‌های فاقد استاندارد برای آفت‌زدایی استفاده می‌شود و نظارت بر آنها بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. با این روند باید در آینده  بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌های مصرفی نیز از سبد غذایی حذف شوند. بنابراین نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت بود. در این باره نمی توان کشاورز را متهم کرد که چرا از سم‌های فاقد استاندار استفاده می‌کند، چون کشاورز محصول با کیفیت، شیک و با وزن بالا می‌خواهد و نسبت به این موارد نیز آگاهی ندارد اما این مسئولان هستند که نباید اجازه بدهد هر چیزی که تولید شد به عنوان خوراک به مردم خورانده شود. 

 رسول خضری درخصوص آلودگی مرغ‌ها به سرب و کادمیوم نیز گفت:‌ مشکل آلودگی مرغ‌ها به سرب از دانه‌ای است که به عنوان غذای اصلی به آنها داده می‌شود. دانه‌های مورد استفاده آلوده به سرب هستند زیرا با دستگاه‌های آغشته به سرب تولید می‌شوند. به این ترتیب گوشت مرغ آلوده به سرب بوده است و با خوردن آن این ماده سرطان‌زا وارد بدن انسان می‌شود. 

این نماینده مجلس تاکید کرد: در بررسی که بر روی سلامت مرغ های تهران انجام شده است، به دلیل اینکه در اطراف کلان شهر تهران کارخانه های صنعتی زیادی وجود دارد و  پساب آن‌ها آغشته به مواد سربی است، بسیاری از مرغداری های نزدیک تهران درگیر سرب هستند. 

وی آبیاری باغات به وسیله آب فاضلاب‌ها را عامل دیگری در شیوع بیماری گوارشی دانست و افزود: در حال حاضر سبزیجات در جنوب تهران با پس مانده آب فاضلاب‌ها آبیاری می‌شوند و این مسئله تهدیدی برای سلامتی مردم این منطقه خواهد بود. در سالهایی که با خشکسالی مواجه بودیم استفاده از چاه‌ها که با آب فاضلاب شهری مخلوط شده بودند سبب شد که بیماری های گوارشی نیز افزایش یابد. 

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به آلودگی سبزیجات و صیفی‌جات شهر تهران نیز گفت: از طرفی بحث آلودگی میوه های بوته‌ای نیز مطرح است. با توجه به اینکه میوه های بوته ای نزدیک سطح زمین به عمل می آیند و  میزان کودهای شیمیایی در این سطح بیشتر است، نیترات که عامل اصلی سرطان است در آن ها زیاد می باشد. 
 
رسول خضری همچنین با اشاره به اینکه سلامت و امنیت غذایی کشور در شرایط مطلوبی نیست خاطرنشان کرد: در حوزه نظارت بر سبد غذایی در سطح بسیار پایینی قرار داریم. در شرایط فعلی سموم بی‌شماری از طریق محصولات غذایی و کشاورزی وارد بدن مردم می‌شود که در کنار آلودگی هوا، افرایش چشمگیر سرطان رشد بیماری‌های غدد، ناباروری و... در کشور را در پی داشته است. متاسفانه وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی آن طور که باید میزان سموم را در محصولات کشاورزی نمی‌سنجند 

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنج های آلوده به آرسنیک، مرغ هایی که با خود سرب به بدن ما وارد می کنند، سبزیجات و میوه هایی که با آب فاضلاب آبیاری شده و با استفاده از کودهای شیمیایی که تاییدیه سلامت ندارند رشد می یابند و روغن‌های مضری مانند روغن پالم در شیر و مواد لبنی همه از جمله عواملی است که در بروز سرطان نقش دارد.

رسول خضری در پایان عنوان کرد: باید سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سر سفره خانوار تضمین شده باشد. وزارت بهداشت و درمان، وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن باید حافظ جان مردم باشند نه اینکه تاوان رسیدن به هزینه کمتر را از مردم و عمرشان بگیرند. در این میان نقش صدا و سیما نیز بسیار موثر است. تبلیغاتی که در این رسانه ملی می‌شود باید بر اساس اطمینان از سلامت غذایی محصولات باشد نه مبلغی که این سازمان پرداخت می شود. 
 

اخبار تخریب میراث فرهنگی خوزستان



 

مجتبی گهستونی: در پی تعرض های پی در پی در محوطه شهر باستانی ارگان (ارجان) در بهبهان استان خوزستان با برخورداری از دهها تپه تاریخی، مدیرکل میراث فرهنگی با به کارگیری مدیری جوان و با انگیزه از وی خواست تا از کلیه تعرضات پیش روی این محوطه باستانی جلوگیری و اقدامات کافی قضایی را بر علیه تعرض کنندگان به یکی از محوطه های مهم تاریخی خوزستان انجام دهد.  

مشاهدات عینی نگارنده این مطلب و پیگیری های دیگر حاکی از آن است که در عرصه محوطه باستانی ارجان هزاران کامیون خاک از تپه های باستانی محوطه باستانی ارگان برداشت و در بخشی دیگر از این محوطه 400 هکتاری به صورت پشته قرار گرفته است تا در روزهای آینده بیل های میکانیکی آنها را تسطیح کنند. این تعرض آشکار و علنی با واکنش مدیر جدید میراث فرهنگی شهرستان بهبهان قرار گرفته و او نیز از مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان و فرماندهی یگان حفاظت خواست تا حمایت های همه جانبه خود را از این شهر باستانی دریغ نکنند. 

اگرچه تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی ارجان با بیش 70 تپه از جمله بردی، بکان، همایون، سبز، دوتلون، گنجی، عروسو، میلک، سفیدک و... تهیه و ابلاغ شده است اما گسترش صنایع با وجود کارخانه سیمان که در دهه 50 ساخته شد، حوضچه های پرورش ماهی، توسعه اراضی کشاورزی، حفرکانال، ساخت سد شهدا، ساخت و سازها به منظور توسعه باغات، حفاری های غیرمجاز و... خواب آرام ساکنان عیلامی (ایلامی) ارجان را آشفته کرده و اشک آنان را درآورد.  

عرصه مجموعه تاریخی – طبیعی ارجان شامل رود مارون، قناتها، یادمانها و تپه های این شهر عظیم تاریخی است. عرصه این مجموعه از سمت شمال با دامنه های کوه بدیل، از سمت شرق تا دامنه کوه خاییز، از سمت جنوب و غرب به زمین های کشاورزی ختم می شود. 

وقتی که در سال 1361 در حین عملیات خاکبرداری جهت احداث سد مارون، بلدوزرهای متعلق به جهاد سازندگی در جنوب رودخانه واقع در شمال محدوده شهر قدیم ارجان به حفره ای برخورد نمودند که در کنار آن دو خمره سفالی محتوی خاک سوخته یا احتمالاً  بقایای مواد غذایی قرار داشت، باستان شناسان با حضور در درون حفره مذکور که در واقع یک مقبره زیرزمینی بود، یک تابوت فلزی با مقداری اشیاء تاریخی در آن کشف کردند. این مقبره از یک پلان مستطیل شکل با دیوارهایی جانبی از سنگ و ملاط گچ برخوردار بود. آرامگاهی ایلامی (عیلام) که به "کیدین هوتران" یکی از شاهان بلند پایه دوران عیلام نو مربوط بوده و قدمت آن به حدود 700 تا 650 قبل از میلاد تعلق داشت. 

بسیاری گمان می کردند کشف این محوطه باستانی انقلابی تاریخی در سطح منطقه به وجود خواهد آورد و بهبهان به مرکزی برای کاوش ها و بررسی های باستان شناسی تبدیل می شود اما خیلی زود غبار فراموشی بر این محوطه نشست و سالها کسی درباره آن سخن نگفت. حتی پایگاهی که برای این محوطه در سال 1384 راه اندازی شد و با وجود همه کوشش هایی که مرحوم مجتبی گنجی و بعدها عبدالرضا پیمانی برای اثر بخشی این پایگاه انجام داند اما هیچ وقت موفقیتی نسبی را برای این پایگاه حاصل نکرد و فقط در حد نام باقی ماند. حال با حضور دکتر عباس مقدم در استان خوزستان و سفر چند باره او به بهبهان برای تکمیل بررسی های باستان شناسی ارجان، شنیده می شود که او در آینده نزدیک حکم سرپرستی پایگاه ارجان را در دست خواهد گرفت تا شاید مرحمی برای درمان دردهای این محوطه شود. 

بررسی های باستان شناسی توسط دکتر عباس علیزاده و احسان یغمایی انجام شد و تاریخ این گورستان را مربوط به نیمه اول قرن هشتم پیش از میلاد ذکر نمودند. از موضوعاتی که تا کنون برای تاریخگذاری گنجینه ارجان مورد استناد قرار گرفته، نظیر بررسی معماری آرامگاه، تابوت فلزی، نقوش حلقه طلایی قدرت، مشعل یا آتشدان برنزی، به جز تابوت نمونه های مشابهی در هیچیک از حفریات علمی و اتفاقی بدست نیامده است. 

باستان شناسان نتیجه مطالعات انجام یافته، اشیاء گنجینه ارجان را مرحله ای از اوج تعالی دوره ای از هنر مستمر در جنوب غرب ایران معرفی نموده و در عین حال که ویژگی های شناسایی شده در هنر "اورارتو" را در آن می توان دید. البته به گمان باستان شناسانی که گنجینه ارگان یا ارجان را مورد بررسی قرار داده اند ارزش اشیاء ارجان به دلیل برخورداری از ویژگی های هنر ایران باستان، تاریخ آن ممکن است اندکی از قرن هشتم پیش از میلاد فراتر برود. 

دکتر کامیار عبدی باستان شناسی که این محوطه غنی باستانی را تحت عنوان ارگان، حلقه پیوند شرق و غرب با تاکید بر پژوهشهای باستان شناختی در پیوندگاه کوههای زاگرس و دشت خوزستان مورد بررسی قرار داده است پیش تر در این خصوص گفته است: شهرستان بهبهان که در بخش شرقی آن قرار دارد و تا اندازه قابل توجهی از ارتفاع کوهستان های زاگرس کاسته شده و به تدریج به دشت پست خوزستان ی پیوندد احتمالا فضای مناسبی برای تکامل جوامع اولیه کشاورز و یکجانشین داشته است. 

وی در خصوص اهمیت بیشتر محوطه های یاد شده که آن را پیوندگاه فرهنگ‌های جنوب و جنوب غربی ایران دانست می افزاید: قدمت ارگان به هزاره پنجم قبل از میلاد (هفت هرار سال پیش) می رسد که این آثار شناسایی شده است. ای بسا با ادامه تحقیقات بتوان به شواهد و مدارک باستان شناسی کهن تری دست یافت. دشت بهبهان نیز چنین وضعیتی دارد: در آنجا نیز تپه هایی کشف شد که همگی دارای آثار هزاره 5 قبل از میلاد است. حتی محوطه ای کشف شده که دارای مصنوعات سنگی مربوط به دوره نوسنگی بدون سفال است. این ابزارهای سنگی به نظر می رسد که قدمتی بالغ بر 8 هزار سال قبل از میلاد (10 هزار سال پیش) دارند. 

این باستان شناس همچنین یادآور می شود: با توجه به کشف آرامگاه عیلامی ارگان، مشخص شده که این منطقه برای شاهان ایلامی کمال اهمیت را دارا بوده است. عبدالرضا پیمانی مسئول امورپایگاه ها و همچنین مدیر پایگاه ارجان در خصوص ناموفق بودن پایگاه ارجان به منظور سامان بخشیدن این مجموعه عظیم تاریخی گفت: شرایطی که پایگاه ارجان دارد مستثنی از شرایط دیگر پایگاههای کشور نیست. نبود بودجه لازم، فقدان پرسنل کیفی، نبود مکانی برای استقرار پایگاه، وجود کارخانه سیمان و طرح های توسعه ای وزارت نیرو در مجوعه ارجان، تعرضات شرکت نفت و گستردگی فعالیت های کشاورزان همواره باعث تهدید جدی برای این گستره تاریخی شده است. 

وی در خصوص اینکه آیا پایگاه ارجان از زمان راه اندازی اش تا به امروز از کارآیی برخوردار بوده است یا خیر اظهار داشت: این پایگاه با کمک همکاران ما در میراث فرهنگی و همچنین انجمن های دوستدار میراث فرهنگی توانستیم جلوی تعرضات گسترده  نفت را بگیریم.  همچنین طرح بزرگ انتقال آب وزارت نیرو و طرح گسترده اراضی کشاورزی را از محوطه ارجان مانع شدیم.  

دولتی مختاران رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان که بیش از 5 دهه است تلاش های فراوان خود را به حفاظت از میراث فرهنگی این شهرستان متمرکز کرده است درباره اینکه چرا مجموعه ارگان یا ارجان از زمان کشف خود تا به امروز سامان دهی نشده است و بیش از آنکه کاوش و بررسی شناسایی شود مورد تعرض قرار گرفته گفت: در کنار همه اتفاقات ناگواری که در مجموعه ارگان رخ داد اکتشافات نفتی صدمات فراوانی را نصیب این شهر تاریخی کرد. این اکتشافات به خصوص در حوزه استخراج نفت منجر به حفر چاههای متعدد در کنار این محوطه تاریخی شد. 

 

وی افزود: به دلیل وجود گذرگاههای طبیعی با سنگ فرشها، جاده ها، دشت و جلگه خوزستان، تلاش کردیم این منطقه را از دستبرد حفاریهای ناموزون در امان نگه داریم اما در این محوطه چاه نفت زده شد و برای احداث آنها، جاده های خاکی نیز کشیدند و بسیاری از حلقه قنات های ساسانی و قبل از آن را تخریب کردند. همچنین تپه های موشکی، دوتلون سالارآباد، دوتلون ارجان، تل قماربازان، تل شلمبوزار، تل باغی، تل کردستان و ده ها تپه دیگر توسط کشاورزان تسطیح و نابود شده و مدارک آن موجود است و در صورت نیاز همه آنها را منتشر خواهم کرد.

پیش تر شهرام زارع سرپرست بررسی دشت بهبهان در همایشی که برای بررسی ارجان برگزار شد خاطر نشان کرد: بررسی‌های باستان‌شناسی و تهیه پرونده‌های ثبتی آثار، علاوه بر بالا بردن دانش ما از گذشته، موجب مراقبت و شناسنامه‌دار شدن آثار می‌شود. وی در ادامه از توانمندی دشت بهبهان و وجود استقرارهای متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی در این دشت یاد کرد و اظهار داشت: در این بررسی، در مجموع 15 محوطه پیش از تاریخی، 2 محوطه آغاز نگارش، 13 محوطه ایلامی، 5 محوطه هخامنشی، 10 محوطه ساسانی و 35 محوطه اسلامی شناسایی شد. ناصر خسرو قبادیانی، از جمله کسانی که در هنگام مسافرت تاریخی خود از ارجان گذشته و با دانشمندان آنجا به مباحثه پرداخته است.


تصاویر روز رسانه های خبری



کد خبر: ۲۱۴۰۱۴
۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
فرارو- بابک قربانی قهرمان کشتی آسیا در میان حزن و اندوه مردم کرمانشاه تشییع شد.

به گزارش فرارو، پیکر بابک قربانی فرنگی کار کرمانشاهی که قهرمانی مسابقات آسیایی گوانگجو را در کارنامه دارد، پیش از ظهر دوشنبه تشییع شد.
 پیکر قربانی با حضور مردم  و جامعه ورزشی کرمانشاه تشییع و در باغ فردوس کرمانشاه تدفین شد. 
گفتنی است، بابک قربانی 9 تیر سال 91 به همراه برادرش برای شکار به ارتفاعات کرمانشاه می‌رود که در مسیر بازگشت در محلی به شنا کردن مشغول می‌شوند اما ممانعت برخی افراد حاضر در محل، منجر به درگیری لفظی و فیزیکی شده و پس از آن بابک قربانی با تفنگ شکاری خود فرد ممانعت کننده را به قتل می‌رساند و متواری می‌شود. قربانی در نهایت 21 مرداد سال 91 خود را به ماموران انتظامی معرفی می‌کند.
 
وی روز گذشته و پس از مطلع شدن از حکم اعدام خود، تعداد زیادی قرص خورده و روی تخت خود دراز می کشد، وقتی مسئولان زندان متوجه حال بد وی می‌شوند به سرعت او را به بیمارستان منتقل می‌کنند، اما به رغم انجام معده‌ شویی، تلاش ها نتیجه نداده و وی از دنیا می‌رود.
 
دو بار قهرمانی جوانان آسیا در سال‌های 2008 و 2009، قهرمانی جوانان جهان در سال 2009، قهرمانی بازی‌های آسیایی 2010 گوانجو چین و قهرمانی تیمی جام جهانی در سال 2011 از جمله افتخاراتی است که این کشتی گیر کرمانشاهی در کارنامه دارد. عکس های عرفان کرمی عکاس ایسنا از کرمانشاه را در زیر می بینید.

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه

(تصاویر) تشییع قهرمان کشتی در کرمانشاه
برگزیده ها

یک خبر از مسجدسلیمان


با پیمایش شبکه توزیع آب صورت گرفت
افزودن 300 انشعاب غیرمجاز به چرخه فروش آب در مسجدسلیمان

رئیس اداره آب و فاضلاب مسجدسلیمان از شناسایی و تبدیل وضعیت بیش از 300 انشعاب غیرمجاز در ماه گذشته در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: افزودن 300 انشعاب غیرمجاز به چرخه فروش آب در مسجدسلیمان

منوچهر شریف‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مسجدسلیمان با بیان اینکه ساماندهی انشعابات غیرمجاز طبق یک برنامه‌ریزی منسجم در حال انجام است اظهار کرد: در ادامه فرآیند پیمایش و شناسایی انشعابات غیرمجاز، 322 فقره انشعاب غیرمجاز شناسایی و تعیین تکلیف و به چرخه فروش آب اضافه شد.

وی افزود: وجود اشتراک‌های غیرمجاز در مسجدسلیمان هزینه‌های جاری این اداره را افزایش داده و ارائه خدمات مطلوب به مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب مسجدسلیمان، انشعابات غیرمجاز را به عنوان مهمترین عامل هدررفت آب دانست و تاکید کرد: ایجاد عدم تعادل فشار در شبکه توزیع به علت غیربرنامه‌ای بودن انشعابات، احتمال نشت آلاینده‌ها به شبکه در هنگام کاهش فشار شبکه، احتمال ایجاد آلودگی در شبکه هنگام اتصال به شبکه، استفاده بیش از حد استاندارد یا حد نیاز از آب به علت عدم اندازه‌گیری، عدم پرداخت آب‌بها، تشدید نشت از این انشعابات (به علت اینکه معمولا از اتصالات و لوله های غیراستاندارد استفاده می‌شود) و نصب غیراصولی آن از جمله مشکلاتی است که انشعابات غیرمجاز به وجود می‌آورند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930828000249#sthash.ZfqusP4W.dpuf

گزارش یک ناهنجاری



فارس گزارش می‌دهد
لقمه چرب اما جانگداز قاچاق سوخت در خوزستان

به جرات می‌توان گفت کشاورزی برخی از نقاط مرزی استان از جمله هندیجان فدای قاچاق سوخت شده و دیگر کمتر کسی هست که به دنبال مشاغل اصلی باشد.

خبرگزاری فارس: لقمه چرب اما جانگداز قاچاق سوخت در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، چند سالی است که جوانان هندیجان دست از کار و زندگی خود کشیده‌اند و به دنبال شغل کاذب قاچاق سوخت گازوئیل هستند، البته این کار تاکنون جان ده‌ها تن از جوانان مردم این شهرستان را گرفته است اما باز هم سماجت و اصرار در انجام این اقدام خانمان‌برانداز جای تعجب دارد.

اینکه چه کسی باید با این پدیده شوم برخورد کند سوالی‌ست که در ذهن مردم این مرز و دیار نقش بسته و از سوی دیگر به هیچ‌وجه نمی‌توانند جوانانشان را از انجام این شغل کاذب بازدارند زیرا هم درآمدش دهان پرکن است و اگر جان سالم در ببری به یک شبه پولدار شدنش می‌ارزد.

به جرات می‌توان گفت کشاورزی این منطقه فدای قاچاق سوخت شده و دیگر کمتر کسی هست که به دنبال شغل‌های اصلی باشد. با توجه به درآمد بالای قاچاق سوخت در بعضی موارد برخوردهایی جدی می‌شود اما چون این سخت‌گیری‌ها به‌صورت موقت و ناچیز است باز هم از سر گرفته می‌شود.

از درآمد این کار، بسیاری از جوانان سرمایه‌های هنگفتی جمع‌آوری کرده و روزها و شب‌ها با جانشان بازی می‌کنند.

اما مردم از وضعیت پیش آمده در شهرستان اظهار گلایه‌مندی داشته و می‌گویند: «تا چه زمان باید شاهد تردد خودروهای سایپای بدون پلاک و حامل قاچاق سوخت باشیم، آن‌هم در روز روشن به‌طوری که منظره بسیار زشتی از این شهرستان را منعکس می‌کنند».

*مسئولان جلوی تردد خودروهای بدون پلاک را بگیرند

یکی از شهروندان هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: قاچاقچیان سوخت چنان تجمعی در ساحل به‌وجود می‌آورند که اصلا در خور شان نیست.

وی اضافه کرد: چرا اجازه تردد خودروهای بدون پلاک در این شهرستان داده می‌شود و  مسئولان باید در این زمینه جدی‌تر برخورد کنند.

این شهروند هندیجانی گفت: چرا باید لنج‌ها به راحتی در ساحل ما لنگر بیندازند و سوخت این مردم را به‌طور قاچاق خریداری کنند، چرا باید این کار باعث شود تا تعداد زیادی از جوانان و حتی دانش‌آموزان دست از تحصیل بکشند و دنبال قاچاق سوخت بروند و هر چند روز یکبار ما شاهد از دست دادن یک یا دو نفر از اعضای یک خانواده باشیم.

وی بیان کرد: چه بسا در کمتر از یکماه پیش اتفاق افتاد که پدر و پسر هر دو جان خود را از دست دادند.

*دولت پاسخگو باشد

بخشدار مرکزی هندیجان نیز در جلسه سوخت شهرستان هندیجان خواستار توزیع به موقع سوخت برای مشاغل خانگی، آموزشی و صنعتی شد و اظهار داشت: لازم است تدابیر لازم به منظور مقابله با هرگونه قطعی یا افت فشار احتمالی اتخاذ شود.

بهنام خضعلی ادامه داد: با توجه به اینکه بعضی از روستاهای این بخش هنوز از نعمت گاز برخوردار نیستند خواهان تهیه و ذخیره به موقع سوخت مورد نیاز برای خانواده‌ها و مدارس روستایی شد.

وی افزود: قاچاق سوخت می‌تواند به اقتصاد کشور و سیستم حمل و نقل لطمات جبران‌ناپذیری وارد کند و لازم است به منظور جلوگیری از معضل قاچاق سوخت تمام، مسئولان دستگاه‌ها همکاری و مساعدت لازم را کنند تا از زمان بارگیری سوخت تا تخلیه و فروش به صورت دقیق نظارت و بازرسی‌های لازمه صورت پذیرد.

عدم توجه دولت به اشتغال و ایجاد صنایع جانبی و پتروشیمی و حتی پالایشگاه در منطقه خود دلیل محکمی بر انجام چنین کارهای در مناطق با استعداد است؛ چرا باید نفت مردم این منطقه به نام فلات قاره به استان‌های مجاور برود و آیا دولت برای این کار خود به مردم این خطه شهیدپرور جوابی دارد.

گناه این مردم چیست که تنها دل به یک دریا و گمرک آن هم به طور موقت خوش کرده و چرا مسئولان حرف دل مردم این شهرستان را نادیده می‌گیرند.

به راستی گناه جوانان قربانی قاچاق سوخت چیست که باید در بیابان‌ها زیر موتورسیکلت بروند یا در میان شعله‌های آتش جان خود را از دست بدهند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930827000775#sthash.0SVMq90d.dpuf

یک خبر از بهبهان



ارسال به دوستان
با ثبت ملی گل نرگس خوزستان
بوی نرگس خوزستان سراسر ایران پیچید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان گفت: گل نرگس بهبهان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ثبت ملی شده است.

خبرگزاری فارس: بوی نرگس خوزستان سراسر ایران پیچید

افشین حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: پرونده ثبت ملی گل نرگس که از سال گذشته برای طرح در شورای ثبت تدوین و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارسال‌ شده بود، امروز به ثبت رسیده است.

وی افزود: این اثر ملی در فهرست آثار طبیعی استان به ثبت رسیده و امسال برای برداشت گل نرگس در خوزستان برنامه ویژه‌ای در نظر داریم.

حیدری با اشاره به اینکه گل نرگس بهبهان منحصر به‌فرد است، گفت: برداشت گل نرگس در شهرستان بهبهان بسیار منحصر به‌فرد است و 8 هزار شاخه نخست برداشت‌ شده از مزارع نرگس بهبهان به ساحت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) اهداء می‌شود که برنامه‌ای سراسر معنوی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینکه رئیس سازمان میراث فرهنگی به این منظور به خوزستان سفر خواهد کرد، خاطرنشان کرد:  سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دی‌ ماه برای حضور در جشنواره گل نرگس استان خوزستان به این استان سفر خواهد کرد.

وی در پایان تأکید کرد: ستاد برگزاری جشنواره گل نرگس در روزهای آینده در خوزستان تشکیل خواهد شد و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام‌ شده است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930828000453#sthash.AtMdgRiT.dpuf

یک خبر از شادگان



پایان مهلت سه روزه خانه کشاورز به سازمان آب و برق / وضعیت آب در شهرستان شادگان بحرانی است


کشت پاییزی گندم وجو
اهواز - خبرگزاری مهر: نماینده خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: ملت سه روزه خانه کشاورز به سازمان آب و برق برای تامین آب کشت کشاورزان امروز به پایان می رسد.

جواد کاظم نسب الباجی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حالی که مهلت سه روزه خانه کشاورز به سازمان آب و برق برای تامین آب کشاورزی شهرستان های اهواز، ماهشهر، هندیجان، شادگان، هویزه و دشت آزادگان، امروز به پایان می رسد، اخبار واصله از مسئولان خانه کشاورز شهرستان های مذکور حکایت از این دارد که آب مورد نیاز در شهرستان های حوزه رودخانه کرخه و مارون تامین شده و تنها وضعیت آب در شهرستان شادگان بحرانی است و رودخانه خشک است.

کاظم نسب الباجی ادامه داد: این در حالی است که بارش های محدودی که صورت گرفته باعث شده تا بذر کشاورزان در آستانه فاسد شدن قرار داشته باشد و اگر امروز، آب به کشاورزان نرسد تمامی بذرهای کاشت شده به دلیل کمبود رطوبت از بین خواهند رفت و خسارت هنگفتی را بر جای خواهد گذاشت.

وی با ابراز تاسف از نحوه عملکرد معاونت حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حالی که کشاورزان خوزستان، روزهای حساسی را سپری می کنند، معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب به عنوان عالی ترین مسئول توزیع آب کشاورزی، چند روزی است که به کشور امارات سفر کرده است.

نماینده خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز در پایان با تشکر از پیگیری سازمان آب و برق برای تامین آب کشاورزان از این سازمان خواست تا در اسرع وقت نسبت به تامین آب مورد نیاز کشاورزان شادگان اقدام لازم را صورت دهد و کشاورزان این منطقه از استان را از بلاتکلیفی نجات دهند.

اخبار انتظامی خوزستان


سارق حرفه ای با سابقه دو فقره قتل عمد در اهواز دستگیر شد

سردار محمدرضا اسحاقی فرمانده نیروی انتظامی خوزستان
اهواز ـ خبرگزاری مهر: فرمانده انتظامی خوزستان از دستگیری سارق مسلح حرفه ای با سابقه دو فقره قتل عمد در اهواز خبر داد.

سردار احمدرضا اسحاقی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با تلاش های بی وقفه کارآگاهان اداره جرائم جنایی پلیس آگاهی خوزستان شرور خطرناک و قاتل فراری که کلکسیونی از جرائم خشن را در پرونده خود داشت در عملیات هوشمندانه حافظان نظم و امنیت در منطقه زیتون کارگری اهواز دستگیر شد.

وی افزود: این شرور خطرناک سابقه دو فقره قتل عمد در شهرستان باوی، سرقت مسلحانه دو دستگاه خودرو زانتیا و دو دستگاه خودرو پژو پارس در شهر اهواز، سرقت مسلحانه یک دستگاه پژو پارس در شوشتر، سرقت مسلحانه محموله 30 دستگاه کولر گازی در باوی و دو فقره سرقت مسلحانه وجه نقد در پرونده شرارت های خود داشت.

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به مسلح بودن متهم گفت: متهم هنگام دستگیری با مسلح کردن اسلحه خود قصد تیراندازی به سمت ماموران را داشت که با تدابیر هوشمندانه کارآگاهان پلیس آگاهی و اقدام به موقع آن ها شرور مسلح قبل از هرگونه عکس العملی دستگیر شد.

اسحاقی در پایان ضمن هشدار به مخلان نظم و امنیت گفت: استان خوزستان جای امنی برای اشرار نخواهد بود و نیروی انتظامی خوزستان با قدرت خود هیچگاه به مخلان نظم و امنیت اجازه خودنمایی نخواهد داد.

تصاویر روز رسانه های خبری



هیجان انگیزترین آسانسور دنیا (+عکس)

تاپ ناپ: بالابر بایلون یا همان آسانسور صد اژدها  بزرگترین آسانسور در فضای بیرونی در دنیا است . این اسانسور مسافرانش را تا 330 متر بالای قله کوه در هانان چین می برد. 
این آسانسور غول پیکر میتواند تا 50 نفر را همزمان به بالا بفرستد. آسانسور صد اژدها یک جاذبه گردشگری در چین است که برای دیدن منظره وروستاهای اطراف در سال 2003 ساخته شد. 
این منطقه در چین سالانه 5 میلیون گردشگر دارد و قبل از این آسانسور ، گردشگرانی که مایل به کوه نوردی بودند مسیر 3 ساعته را تا بالای کوه می پیمودند.
با توجه به اینکه بالا بردن توسط تله کابین باعث تخریب بیش از حد منطقه میشد مسئولین تصمیم گرفتند از آسانسور استفاده کنند.

 



 



 



 



اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز


یک مقام ارشد دولت آمریکا روز سه‌شنبه گفت هدف از استقرار سامانه‌های دفاع موشکی ناتو، مقابله با روسیه نیست بلکه هدف از آن‌ها دفاع از متحدان غرب در برابر موشک‌های ایران و کره شمالی است.
کد خبر: ۴۵۰۴۹۱
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۳-19 November 2014
یک مقام ارشد بخش کنترل تسلیحاتی آمریکا روز سه‌شنبه گفت هدف از استقرار سامانه‌های دفاع موشکی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، برای دفاع از متحدان غرب در برابر موشک‌های بالستیک ایران و کره شمالی است و استقرار این سامانه‌ها مقابله با روسیه را مد نظر ندارد.
به گزارش فارس، «رز گوتمولر» معاون کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل دولت آمریکا که در رومانی، که تا سال 2015 شاهد استقرار یکی از سامانه‌های دفاع موشکی ناتو تا سال 2015 است، سخنرانی می‌کرد، گفت: «توانمندی‌های محدود دفاع موشک بالستیک نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه را تهدید نکرده و برای ثبات راهبردی نیز تهدید به شمار نمی‌آیند.»
به نوشته پایگاه خبری «اسپوتنیک»، به گفته مقامات آمریکایی هدف از استقرار این سامانه‌های دفاع موشکی، مقابله با برخی گروه‌ها و همچنین کشورهایی چون ایران و کره شمالی است.
ناتو در حال حاضر 30 سامانه دفاع موشکی در آلاسکا مستقر کرده و قصد دارد 14 سامانه دیگر نیز مستقر کند. بر اساس برنامه ناتو، رادارها و سامانه‌های پرتاب این سیستم، قرار است در چند مرحله در چند کشور عضو ناتو از جمله رومانی، ترکیه، اسپانیا و لهستان مستقر شوند.


هاموند که پس از دیدار و گفتگو با جان کری وزیر خارجه آمریکا در لندن سخن می گفت؛ ادامه داد: معتقدم که می تواند به توافق رسید ... اما ما توافق بد با ایران امضا نخواهیم کرد.
وزیر خارجه بریتانیا گفت دست یابی به توافق با ایران ممکن است اما این کشور باید انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهد.
به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، فیلیپ هاموند روز سه شنبه افزود: دست یابی به توافق هسته ای میان ایران و 1+5 تا قبل از پایان مهلت تعیین شده در روز سوم آذر ماه، امکان پذیر است اما تهران باید انعطاف پذیری بیشتری در مذاکرات خود نشان دهد.
هاموند که پس از دیدار و گفتگو با جان کری وزیر خارجه آمریکا در لندن سخن می گفت؛ ادامه داد: معتقدم که می تواند به توافق رسید ... اما ما توافق بد با ایران امضا نخواهیم کرد.
وی افزود: این مذاکرات به شدت سخت است و ایران باید انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهد تا تلاش های ما با موفقیت همراه شود.  
ایران و گروه 1+5 از امروز سه شنبه در وین مذاکرات را برای دست یابی به توافق بر سر مسئله هسته ای تهران آغاز کردند. دو طرف قبل از این مهلت 4 ماهه ای را برای دست یابی به توافق تعیین کرده بودند که این مهلت در روز 3 آذر ماه آینده به پایان می رسد.


وزیر خارجه ترکیه با اشاره به احتمال پیشروی نیروهای ارتش سوریه یا تروریست‌های داعش تا نزدیکی حلب، درباره سرازیری بین 2 تا 3 میلیون آواره سوری دیگر به خاک کشورش هشدار داد.
کد خبر: ۴۵۰۴۸۵
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۴-19 November 2014
وزیر خارجه ترکیه با اشاره به احتمال پیشروی نیروهای ارتش سوریه یا تروریست‌های داعش تا نزدیکی حلب، درباره سرازیری بین 2 تا 3 میلیون آواره سوری دیگر به خاک کشورش هشدار داد.
به گزارش ایسنا، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هشدار داد: در صورت پیشروی ارتش سوریه و شبه نظامیان داعش تا نزدیکی حلب، احتمال دارد بین 2 تا 3 میلیون آواره سوری دیگر به خاک ترکیه سرازیر شوند.
چاوش‌اوغلو در یک کنفرانس خبری در آنکارا مدعی شد: در زمان حاضر این نظام بشار اسد است که فضای خالی ناشی از حملات هوایی ائتلاف را پر می‌کند.

وی ادعا کرد: تفاوت چندانی بین داعش و نظام سوریه وجود ندارد! هر دو آن‌ها با بی‌رحمی شهروندان غیرنظامی را می‌کشند! آن‌ها از استفاده از هر اسلحه‌ای که در اختیارشان است، ابایی ندارند!
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزیر خارجه ترکیه گفت: غیرنظامیان وحشت‌زده در سوریه از مناطق تحت کنترل نظام سوریه و شبه نظامیان داعش می‌گریزند. در صورت پیشروی نیروهای نظام و داعش به سمت حلب، احتمال دارد دو تا سه میلیون آواره سوری دیگر وارد مرز ترکیه شوند.
بر اساس آمار رسمی سازمان ملل متحد، جنگ داخلی سوریه تاکنون نزدیک به 200 هزار کشته برجای گذاشته و بیش از 3 میلیون سوری را به ترک کشور واداشته است. 



چندی پیش، خبری مبنی بر آمادگی ایالات متحده برای رونمایی و استفاده از فن‌‌آوری نظامی لیزری در خلیج فارس منتشر شد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اکنون خبر از آن می‌رسد که این فن‌آوری نظامی عملا ‌روی یکی از ناوهای ایالات متحده در خلیج فارس به کار گرفته شده است؛ فن‌آوری که پیش از این در سری «جنگ ستارگان» مفهوم سازی شده بود.
کد خبر: ۴۵۰۳۲۲
تاریخ انتشار:۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰-18 November 2014
فناوری نظامی لیزری ایالات متحده در خلیج فارس مستقر شد + فیلم
چندی پیش، خبری مبنی بر آمادگی ایالات متحده برای رونمایی و استفاده از فن‌‌آوری نظامی لیزری در خلیج فارس منتشر شد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اکنون خبر از آن می‌رسد که این فن‌آوری نظامی عملا ‌روی یکی از ناوهای ایالات متحده در خلیج فارس به کار گرفته شده است؛ فن‌آوری که پیش از این در سری «جنگ ستارگان» مفهوم سازی شده بود.

به گزارش «تابناک»، مقامات ارشد نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرده‌اند، سلاح لیزری جدید ‌از نوع ۳۰-kilowatt ‌بر روی ناو نفربر USS Ponce مستقر شده است. این سلاح قادر است، اشعه شش لیزر را‌ متمرکز در یک سلاح قدرتمند لیزری استفاده کرده و همچنین ‌برای نابود کردن هواپیما‌ها و قایق‌ها مورد استفاده قرار گیرد. 
در گزارش‌های منتشر شده از این فن‌آوری، عملا به اهدافی مانند قایق‌های تند‌رو‌ی ایران اشاره شده است.

فناوری نظامی لیزری ایالات متحده در خلیج فارس مستقر شد + فیلم

متخصصان صنعت دریایی ایالات متحده، برای ساخت این سلاح، هفت سال و با هزینه ۴۰ میلیون دلار فعالیت کرده‌اند. آن گونه که به نظر می‌رسد، استقرار این سلاح در خلیج فارس به عنوان یک پروژه آزمایشی مد نظر قرار گرفته تا نیروی دریایی ایالات متحده‌ کاملا بر استفاده از این فن‌آوری جدید تسلط یابد. 
مزیت این فن‌آوری کارایی عملیاتی آن است، زیرا گفته می‌شود ‌هر بار شلیک با این سلاح تنها یک دلار هزینه‌ دارد. البته استفاده بهینه از این سلاح، کاملا وابسته به شرایط موجود از جمله نبود گرد و غبار و بخارات در فضاست. تا کنون برد این سلاح با توجه به شرایط افشا نشده ‌و در زمره اطلاعات سری در خصوص این سلاح طبقه‌بندی شده است.

فناوری نظامی لیزری ایالات متحده در خلیج فارس مستقر شد + فیلم

همچنین موضوع دیگر در خصوص این سلاح این است که عملا قدرت و توان آن وابستگی کامل به شناوری دارد که آن را حمل می‌کند، زیرا ناو حامل آن باید از ژنراتورهای قدرتمند برای تأمین انرژی مورد نیاز لیزر استفاده کند و در نتیجه امکان استفاده از آن بر روی هر شناوری ممکن نیست. 

دریادار «جان میلر» در این خصوص به خبرگزاری بلومبرگ گفت‌: اینکه این سلاح برای اولین بار ‌روی ناو USS Ponce مستقر شده، زمینه‌ای خوب برای آزمون آن در یک منطقه به لحاظ عملیاتی مناسب را فراهم می‌کند. 
فناوری نظامی لیزری ایالات متحده در خلیج فارس مستقر شد + فیلم

از سوی دیگر، کاپیتان «مایک زیو» از متخصصین سلاح‌های الکتریکی نیروی دریایی ایالات متحده گفته است: این فن‌آوری نحوه جنگ را برای ایالات متحده تغییر خواهد داد. وی مستقیم‌ به کاربر این سلاح ‌علیه شناور‌ها و هواپیماهای مستقر در خلیج فارس اشاره نموده و گفته‌ است، این سلاح می‌تواند در آینده ایالات متحده را از کاربرد موشک‌ها و سلاح‌های متعارف دیگر در این دسته بی‌نیاز سازد.




وزارت خارجه چین با تکذیب ادعای برخی رسانه های غربی مبنی بر همکاری این کشور با سپاه قدس اعلام کرد که این کشور هیچ همکاری مالی با این نیرو ندارد.

کد خبر: ۴۵۰۴۱۳
تاریخ انتشار:۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۶-18 November 2014
وزارت خارجه چین با تکذیب ادعای برخی رسانه های غربی مبنی بر همکاری این کشور با سپاه قدس اعلام کرد که این کشور هیچ همکاری مالی با این نیرو ندارد. 
به گزارش ایرنا «هونگ لی» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال یک خبرنگار غربی درباره همکاری های مالی چین با نیروی سپاه قدس گفت : همکاری های اقتصادی ایران و چین همواره در چارچوب های مورد نظر دو طرف بوده و به صورت کاملا عادی در جریان است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در عین حال یادآور شد که همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و چین به هیچ وجه ناقض قواعد بین المللی یا قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

وی گفت : این همکاری ها هیچگونه آسیبی را متوجه منافع کشورهای دیگر و جوامع بین المللی نمی کند.رسانه های غربی امروز به نقل از سازمان های اطلاعاتی مدعی شدند که برخی نهادهای مالی چین ؛ تسهیلاتی را در مسیر تامین نیازهای مالی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراهم کرده اند.
  
سخنگوی نیروهای مرزی سعودی اعلام کرد که عربستان عمق منطقه حایل در مرزهای شمالی این کشور با عراق را تا ۲۰ کیلومتر افزایش داده است.
کد خبر: ۴۵۰۴۷۸
تاریخ انتشار:۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰-18 November 2014
سخنگوی نیروهای مرزی سعودی اعلام کرد که عربستان عمق منطقه حایل در مرزهای شمالی این کشور با عراق را تا ۲۰ کیلومتر افزایش داده است.
به گزارش فارس، عربستان سعودی عمق منطقه حایل در مرزهای شمالی خود با عراق را افزایش داده است.به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی "واس"، مرزبانان عربستانی از شهروندان سعودی و کسانی که ساکن مرزهای شمالی هستند، خواستار دور شدن از این مناطق مرزی شدند.
«محمد الفقیهی»، سخنگوی فرماندهی نیروهای مرزی شمال عربستان در این باره گفت: عمق منطقه حایل به فاصله 20 کیلومتر افزایش یافته است.
به گزارش فارس ،سرتیپ «محمد الغامدی» سخنگوی گارد مرزی عربستان روز گذشته(دوشنبه) نیز از شهروندان این کشور و خارجیان مقیم عربستان خواسته بود تا به مدت یک سال دست‌کم 20 کیلومتر از مناطق مرزی در «حفر الباطن» و مرزهای منطقه الشمالیه و همچنین منطقه تبوک دور شوند.
سرتیپ الغامدی گفته بود که این تدابیر بر اساس تصمیم وزارت کشور برای افزایش عمق منطقه مرزهای زمینی به 20 کیلومتر در حفر الباطن در منطقه الشرقیه و در مرزهای منطقه الشمالیه و منطقه تبوک به مدت یک سال اتخاذ شده است.
عربستان سعودی که خود از حامیان تروریست‌های سوری و عراقی به شمار می‎رود اکنون خود گرفتار عناصر تروریستی که خواستار بازگشت به وطنشان هستند، شده است از همین روی تدابیر شدید امنیتی در مرزهای خود با عراق اتخاذ کرده است.

"هفته‌ای که گذشت پیغامی صوتی منتشر شد منسوب به ابوبکر بغدادی. در این پیام ۱۷ دقیقه‌ای داعش بیش از همه به عربستان سعودی پرداخت، کشوری که زادگاه اسلام و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده نفت جهان است."
کد خبر: ۴۵۰۳۹۴
تاریخ انتشار:۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲-18 November 2014
"هفته‌ای که گذشت پیغامی صوتی منتشر شد منسوب به ابوبکر بغدادی. در این پیام ۱۷ دقیقه‌ای داعش بیش از همه به عربستان سعودی پرداخت، کشوری که زادگاه اسلام و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده نفت جهان است."
به گزارش ایسنا شبکه خبری بی.بی.سی در گزارشی نوشته است: البته گوینده از نام رسمی "عربستان سعودی" استفاده نمی‌کند، چرا که این نام برآمده از نام قبیله حاکم بر عربستان یعنی آل سعود است، که داعش حاکمیت‌اش را به رسمیت نمی‌شناسد. در عوض از این سرزمین به عنوان "بلاد الحرمین" یاد می‌کند، یعنی سرزمین دو مکان مقدس – مکه و مدینه.
گوینده از هواداران داعش در عربستان سعودی که شمارشان رو به افزایش است می‌خواهد به اهدافی که نام می‌برد حمله کنند. اولین هدف، اقلیت شیعه عربستان است که در بخش شرقی و نفت‌خیز زندگی می‌کنند. سلفی‌های تندرو، شیعه‌ها را کافر می‌دانند.
اختلاف‌های فرقه‌ای که بعد از شورش‌های عراق در خاورمیانه راه‌افتاده آنچنان عمیق است که بسیاری از سعودی‌ها داعش را نه به چشم تروریست و غارت‌گر، که به عنوان مدافع دلیر اسلام سنی در برابر پیش‌روی ایران و متحدان شیعه‌اش نگاه می‌کنند.
مقام‌های سعودی مدت‌هاست هشدار می‌دهند که کشورشان هدف اول داعش است.
از تابستان امسال که داعش نامش را به "دولت اسلامی" تغییر داد و تأسیس خلافت را اعلام کرد، می‌شد پیش‌بینی کرد که دیر یا زود سراغ بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشور منطقه عربی برود. بی‌دلیل نیست که مفتی اعظم عربستان هم داعش را "بزرگ‌ترین دشمن اسلام" خوانده بود.
اخیرا یک سعودی نزدیک به دولت این کشور در سرمقاله‌ای در نیویورک تایمز نوشته بود: "عربستان سعودی تنها قدرت منطقه است که توان و مشروعیت شکست داعش را دارد."

تکذیب تقصیر

این در حالی است که خیلی‌ها، مقام‌های سعودی را مقصر رشد سریع داعش می‌دانند، هم به‌خاطر حمایت مالی، هم صادر کردن نسخه‌ای از اسلام که اهل مدارا نیست و سنگ بنای جنگ همراه با خشونت شده.
دولت سعودی البته هر تقصیری در ظهور و رشد داعش را به شدت تکذیب می‌کند و آن را نتیجه آشوب به‌پا شده از جنگ داخلی سوریه و سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت عراق علیه سنی‌های آن کشور می‌داند. مقام‌های سعودی به این نکته اشاره می‌کنند که در خاک خودشان سه سال درگیر جنگی سخت با شورشیان القاعده بوده‌اند، جنگی که صدها کشته داده اما در آن پیروز شده‌اند.
اما واقعیت این است که امروز دولت سعودی در موقعیتی دشوار قرار گرفته.
نیروی هوایی‌ عربستان در قالب ائتلاف تحت رهبری آمریکا در صدها حمله علیه مواضع داعش در سوریه شرکت داشته – اقدامی که مردم عربستان به‌شدت با آن مخالفند. تا جایی که گفته می‌شود یکی از شاهزاده‌های سعودی که خلبان جنگنده اف-۱۵ است و در عملیات علیه داعش شرکت داشته، تهدید به مرگ شده است.
بنا به تخمین‌ها، بیش از دو هزار شهروند عربستان به نیروهای داعش پیوسته‌اند و با خود ایدئولوژی افراطی موسوم به "تکفیری" را آورده‌اند – اندیشه‌ای که اهل مدارا نیست و بخش‌های بزرگی از جامعه را با سوءظن نگاه می‌کند.
مقام‌های سعودی – مثل دولت‌های کویت و قطر – به آسانی نمی‌توانند جلوی کمک مالی اتباع کشورشان را به داعش بگیرند.
علاوه بر این‌ها، وضعیت در مزر جنوبی عربستان با یمن هم روز به روز وخیم‌تر می‌شود. جریان از این قرار است که شماری از تندروهای سعودی که در دوره‌های بازپروری تعهد داده بودند سراغ خشونت نروند، پس از آزادی به القاعده پیوسته‌اند.
بعید است داعش مستقیم به عربستان سعودی حمله کند، چرا که ارتشی مجهز به میلیاردها دلار سلاح وارداتی از غرب، از مرزهای شمالی این کشور محافظت می‌کند.
در حقیقت خطر خطر خشونت‌های پراکنده از درون مرزهای کشور است: خطر بمب‌گذاری، تیراندازی و آدم‌ربایی که محکی خواهد بود برای دستگاه اطلاعاتی داخلی عربستان.

محققان آمریکایی رکورد سرعت اینترنت را با سرعت ۶ برابر رکورد دار قبلی شکستند.
محققان دانشگاه‌های آیندهوون و فلوریدا به کمک فیبرهای نوری جدیدی به سرعتی دست یافتند که توسط آن می‌توان مطالب ۵۰۰۰ دی وی دی را در کمتر یک ثانیه ذخیره کرد.
تکنولوژی به کار رفته در این فیبر‌ها، استفاده از الیاف های چند هسته است که افزایش تعداد هسته‌ها، سرعت را افزایش می‌دهد. 

رد پای صهیونیست‌ها در شرق کشور؛
ارتباط محمد ظاهر (صلاح‌الدین فاروقی) سرکرده گروهک جیش العدل و به نوعی جانشین عبدالمالک، در میان اعضای باقی‌مانده از گروه جندالشیطان با افسران موساد از زمان خود عبدالمالک نیر بیشتر شده است.
"مارک پری" تحلیلگر ارشد مسائل اطلاعاتی و امنیتی، در تاریخ 13 ژانویه 2012 میلادی، با انتشار مقاله‌ای در رسانه‌های آمریکا، به افشاگری در مورد رابطه افسران موساد با گروه تروریستی جندالشیطان پرداخت.

گرچه وی مدعی شده که افسران موساد با پوشش لباس افسران آمریکایی به اعضای گروه سابق عبدالمالک از سال 2007 تا 2008 میلادی نزدیک شده اند ولی اعترافات عبدالمالک بعدها نشان داد که این ارتباطات کاملا عیان شده بوده و آنها می دانستند که با افسران موساد دیدار و همکاری می کنند.

عبدالمالک آن زمان این توجیهه شرعی را به اعضای خود منتقل می کند که برای ازبین بردن شیعه می توان با یهودی ها و صهیونست ها هم حتی همکاری کرد!

بر اساس این افشاگری موساد بسیاری از اعضای جندالشیطان را در آن زمان پس از دیداری در لندن به استخدام خود در می آورد و پس از این دیدار اعضای جندالشیطان با افسران موساد با یک طرح مشترک عملیاتی با عنوان "پرچم دروغین" وارد همکاری مشترک و هدفمندتر می شوند.

از یادادشت افشاگرانه "مارک پری" می‌توان این برداشت را کرد که سازمان سیا پس از مدت کوتاهی به صورت کلی و سپس به صورت ریز از جزئیات و  میزان و نوع همکاری صهیونیست ها با اعضای جندالشیطان خبر پیدا می کند و سعی در مدیریت این ارتباطات داشته است.


اختلاف سیا و موساد در نحوه استفاده از جندالشیطان

جزئیات تازه از روابط موساد و جیش‌العدلشواهد نشان می‌دهد که سیا و موساد در نحوه استفاده از گروه تروریستی جندالشیطان یک‌سری اختلاف نظرها با هم داشته اند؛ در حالی که دو طرف بر استفاده از توان جاسوسی و جمع آوری خبر توسط چنین گروه هایی نظر همسو داشته اند ولی درباره نوع عملیات ها و میزان همکاری با این گروه ها با هم اختلافاتی داشته اند. این اختلاف ریشه در این اصل استراتژی مهم داشته که سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل در استفاده از تکفیری ها در سراسر منطقه محدودیت زیادی ندارند ولی آمریکایی ها به خاطر زخم هایی که از القاعده و طالبان دارند در این خصوص احتیاط هایی دارند. صهیونیست ها تاکنون هیچ نگرانی خاصی از گروه های تکفیری به خصوص گروه هایی همچون داعش نداشته اند.

نکته جالب این است که پس از روی کار آمدن اوباما وی به صورت مستقیم تلاش می کند که امنیت عبدالمالک را در منطقه ای در آن طرف مرزهای شرقی ایران فرآهم کند. اقدامی که به نسبت  دولت بوش اقدامی فراتر از حد انتظار خود عبدالمالک بوده و حتی در زمان بوش به این مقدار به عبدالمالک توجه نشده بوده است. البته در حالی که اوباما در استفاده از توان تروریستی گروه های تکفیری درباره ایران احتیاط های را داشته و اصرار ویژه ای بر پنهان ماندن وابستگی این گروه ها را به سازمان سیا داشته ولی صهیونیست ها در این خصوص، اشتیاق بیشتر، بی‌ملاحظه‌تر و تندتری نسبت به همکاری با گروه های تکفیری همچون جندالشیطان و اینک جیش‌العدل داشته و دارند.

شواهد نشان می‌دهد که ارتباط محمد ظاهر (صلاح‌الدین فاروقی) سرکرده گروهک جیش العدل و به نوعی جانشین عبدالمالک، در میان اعضای باقی‌مانده از گروه جندالشیطان با افسران موساد از زمان خود عبدالمالک نیر بیشتر شده است.


دلایل ارتباط سرکرده جیش‌العدل با موساد

محمد ظاهر تربیت شده تفکرات تکفیری در افغانستان و پاکستان است که صهیونیست ها را دشمن در جه یک خود و مسئله فلسطین را در اولویت اولشان نمی دانند. در این نوع تفکر همکاری با صهیونیست ها بر علیه جمهوری اسلامی کاملا مباح شمرده می شود. همان‌گونه که قبلا عبدالمالک نیز با همین حیله شرعی همکاری خود را موساد توجیه می کرده است. از سوی دیگر محمد ظاهر صهیونیست ها را به اتفاق عربستان بیشتر از همه کشورهای دیگر حریص تر برای پشتیبانی از خود در این سالها می دیده است.


اشتراک راهبرد جیش‌العدل و صهیونیست‌ها

بررسی برخی ناامنی های اخیر در سیستان و بلوچستان و عملکرد جیش العدل در ماه های اخیر مشابهت قابل توجهی با استراتژی های ضدامنیتی صهیونیست ها درباره ایران در سال های اخیر دارد. استراتژی ایجاد ناامنی های نقطه ای در برخی شهرهای نزدیک به مرزهای ایران در شرق  کشور از علائم مدیریت افسران صهیونیستی در ایجاد این ناامنی ها می باشد. از چند سال قبل یکی از اصلی ترین استراتژی های امنیتی مصوب شده در سرویس اطلاعاتی اسراییل – موساد- در مواجه با جمهوری اسلامی ایجاد نقطه های ناامنی در ایران بوده است. بر اساس این استراتژی از آنجا که امکان ناامنی گسترده در ایران نیست نقاط آسیب پذیرتر شناسایی و به صورت نقطه ای باید مورد هدف ناامنی قرار بگیرد. بررسی ناامنی های ماه اخیر در سیستان و بلوچستان تمرکز بر برخی از همین این نقاط ناامنی را به خوبی نشان و کاملا با استراتژی گفته شده مطابقت دارد.


آیا همکاری محور تکفیری - صهیونیستی با مذاکرات هسته‌ای ارتباط دارد؟

پس از وقوع بیداری اسلامی در منطقه صهیونیست ها و سعودی‌ها به شدت در شرایط اضطرار قرار گرفته اند و به همین دلیل ارتباطات اطلاعاتی آنها به شدت افزایش یافته است. در این میان پس از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و آغاز  گفتگوهای مستقیم ایران و آمریکا در دولت یازدهم، صهیونیست ها و سعودی ها به شدت همکاری های خود را علیه ایران افزایش دادند. این همکاری ها در ماه های اخیر به این فرضیه امنیتی ختم می شود که در شرایطی که همه کشورهای منطقه در تحولات بین المللی در معرض تهدایدات امنیتی قرار دارند ایران نباید به عنوان جزیره ثبات در خاورمیانه شناخته شود. به همین دلیل دستگاه اطلاعاتی عربستان و اسراییل به شدت معتقدند به هر طریق ممکن و تحت هر شرایطی ایران باید تحت تاثیر برخی ناامنی ها قرار بگیرد. بر اساس این فرضیه امنیتی میزان، عمق و ارزش حقیقی این ناامنی ها چندان مهم نیست بلکه اصالت با ایجاد یک فضای ناامنی برای برخی نقاط مرزی در ایران در شرایط فعلی منطقه مهم تر از عمق واقعی ایجاد ناامنی ها است.


دامن‌زدن به یک راهبرد نخ‌نما

بررسی ناامنی های اخیر در جنوب شرق نشان می دهد که به لحاظ ارزش نظامی این ناامنی ها چندان قابل ملاحظه نیست و بیشترین تمرکز در حوزه ایجاد فضای روانی و احساس ناامنی در سطح جنوب شرق می باشد. در همین راستاست که طی یک هفته سه بمب صوتی در شهر مرزی سراوان منفجر می شود تا فضای روانی جامعه را به هر شکل ممکن تحت تاثیر قرار بگیرد. به تعبییر دیگر اگر شرایط برای ایجاد ناامنی حقیقی در برخی مناطق شرقی ایران نیست حداقل احساس ناامنی را در این مناطق را باید گسترش بدهند. در ایجاد احساس ناامنی در جامعه جنوب شرق هدف‌گذاریی همانند ایجاد درگیری میان شیعه و سنی نیز در سطح اجتماعی نهفته است که از استراتژی های نخ نما صهیونیست ها در استان های سنی نشین ایران از دیرباز تاکنون بوده که البته تاکنون ناکارآمدی آن نیز تا الان بارها ثابت شده است.

جزئیات تازه از روابط موساد و جیش‌العدل
ارتباط جیش‌العدل با گروهک تروریستی منافقین به عنوان رابطان موساد

جیش العدل از زمان تأسیس تاکنون ارتباط بسیاری نزدیکی با گروهک تروریستی منافقین داشته است. برخی چهره های قدیمی منافقین آموزش های ویژه ای درباره نحوه جاسوسی و ایجاد سازمان تروریستی به اعضای جیش العدل داده اند. در این میان برخی چهره های شورای مرکزی منافقین از اصلی ترین رابطین موساد با جیش العدل محسوب می شوند. به موازات افزایش ارتباط جیش العدل با سازمان منافقین در سال های اخیر ارتباط این گروه تکفیری و تروریستی با موساد  نیز افزایش پیدا کرده است.
منبع: مشرق

حدیث گوهربار روز



امام سجاد علیه‌السلام در حدیثی ارزشمند بهترین، عابدترین و غنی‌ترین مردم را معرفی فرموده‌اند.
مشرق- حضرت زین‌العابدین امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: هرکس واجبات را انجام دهد، او از بهترینِ مردم است؛ و هر که از محرّمات الهی اجتناب کند، از عابدترین مردم و با ورع‌‏ترینِ آنها است؛ و هر که به آنچه خدا به او ارزانى داشته قانع و راضی باشد، او از غنى‏‌ترینِ مردم است.

متن حدیث:

عَلیِّ بنِ الحُسَینِ (علیهما السلام):
مَنْ عَمِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ خَیْرِ النَّاسِ وَ مَنِ اجْتَنَبَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أَعْبَدِ النَّاسِ وَ مِنْ أَوْرَعِ النَّاسِ وَ مَنْ قَنِعَ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ فَهُوَ مِنْ أَغْنَى النَّاسِ. 



«أمالی مفید،184 -بحار الانوار،ج75، ص153»