سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

جرئیات حنثی سازی عملیات تکفیری ها در عمق ایران

پس از آنکه علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی از خنثی‌سازی عملیات گروه‌های تروریستی در پایتخت خبر داد، وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه از برنامه‌ریزی از انجام این عملیات‌ انتحاری در ایام منتسب به حضرت خدیجه (س) خبر داد.

به گزارش «تابناک»؛ علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی شب گذشته -یکشنبه 30 خرداد- در سخنرانی که در سالگرد شهید مصطفی چمران داشت، از دستگیری یک گروه تکفیری در پایتخت خبر داد که قصد اقدامات انتحاری داشتند. شمخانی در این ارتباط گفت: در همین ایام رمضان نفرین شدگان زمین تصمیم داشتند در تهران اقداماتی انجام دهند و گزارشی مختصر منجر به کشف و دستگیری عوامل عملیات انتحاری در تهران شد.

اکنون وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای، جزئیات بیشتری از این تحرکات تروریستی از جمله ساعت صفر انجام این حملات خبر داد که به همت سربازان گمنام امام زمان در دم خنثی شد.

در متن اطلاعیه وزارت اطلاعات چنین آمده است: «با ادعیه ی مردم روزه دار و با عنایات خداوندی، یکی از بزرگترین توطئه های تروریستی گروه های تکفیری وهابی، در روزهای منتسب به حضرت خدیجه کبری (س) کشف و خنثی شد.

در طرح جنایتکارانه ی گروهک ضد اسلامی تروریستی تکفیری، سلسله بمب گذاری هایی در نقاط متعددی در عمق کشور و مشخصاً برای مناسبت های پیش رو تدارک دیده شده بود که با توکل و توسل و فداکاری های سربازان گمنام امام زمان (عج) در تهران و چند استان دیگر، اقدامات شیطانی تروریست های تکفیری خنثی سازی شد، تروریست ها بازداشت شدند و تعداد بمب های آماده ی انفجار و مقادیر انبوهی مواد اولیه ی انفجاری کشف و ضبط گردید.

با توجه به ادامه داشتن تحقیقات میدانی در داخل و خارج از کشور و استمرار بازجویی از تروریست ها، اطلاعات تکمیلی به محض فراهم شدن شرایط حفاظتی، به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.
سربازان گمنام امام زمان (عج) برای ادامه مسیر، شدیداً نیازمند ادعیه ی مردم روزه دار، بویژه در لیالی قدر هستند.»

جرئیات درگیری خونین اشرار در بندر امام

   

جزئیات درگیری خونین اشرار با ماموران پلیس

اشرار تحت تعقیب در بندر امام(ره) پس از به شهادت رساندن افسر آگاهی و مجروح کردن دو مامور دیگر متواری شدند.
کد خبر: ۵۹۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴ 20 June 2016
اشرار تحت تعقیب در بندر امام(ره) پس از به شهادت رساندن افسر آگاهی و مجروح کردن دو مامور دیگر متواری شدند.

به گزارش میزان، صبح امروز ماموران پلیس ماهشهر در جریان حضور چند نفر از اشرار تحت تعقیب در بندر امام(ره) قرار گرفتند. ساعتی بعد یک تیم از ماموران برای دستگیری اشرار در مخفیگاه آنها حاضر شده و برای دستگیری این متهمان فراری وارد عمل شدند.

دقایقی بعد یکی از اشرار که متوجه حضور ماموران شده بود با چاقو به سمت آنها حمله کرده و با ماموران درگیر می شود، در این حین همدستان این متهم تحت تعقیب با اسلحه کلاشینکف به سمت ماموران شلیک می کنند که متاسفانه یک افسر پلیس شهید و دو نفر نیز زخمی می شوند.
در حال حاضر حال دو افسر پلیس خوب گزارش شده است.

همچنین تیم ویژه ای از ماموران پلیس آگاهی تحقیقاتشان را برای شناسایی و دستگیری اشرار فراری آغاز کردند.

اخبار و تحلیلهای سیاسی روز

نگرانی آمریکا از افزایش دقت و قدرت تسلیحات ایران    

وزیر دفاع ایران از تاثیر اکتوژن در کشنده‌تر شدن کلاهک‌های موشکی سخن می‌گوید و این در حالی است که اکتوژن را می‌توان در کلاهک‌های هسته‌ای هم به کار گرفت.

گروه جنگ نرم مشرق- بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» (OE Watch) متعلق به دفتر مطالعات خارجی نظامی ارتش آمریکا در جدیدترین شماره خود در بخش رصد ایران به دو موضوع  بازدید هیات سرمایه‌گذاری چین از زیرساخت‌های بندر چابهار و افزایش دقت و قدرت سامانه‌های تسلیحاتی در دستور کار وزارت دفاع ایران پرداخت.

افزایش دقت و قدرت سامانه‌های تسلیحاتی در دستور کار وزارت دفاع ایران

نشریه ارتش آمریکا با پرداختن به خبر افزایش دقت و قدرت سامانه‌های تسلیحاتی در دستور کار وزارت دفاع نوشت: «سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم افتتاح کارخانه تولید مواد منفجره نسل جدید (اکتوژن) گفت: با ایجاد زیرساخت‌های قدرتمند و روزآمد دفاعی، پشتوانه‌ای مطمئن برای صنایع دفاعی خواهیم داشت. وزارت دفاع هم‌زمان با تلاش برای افزایش دقت سامانه‍‌های تسلیحاتی، ‌افزایش قدرت و نفوذ سرجنگی سلاح‌های مختلف را مورد توجه قرار داده و دستیابی به دانش فنی تولید مواد منفجره اکتوژن و محصولات ترکیبی آن را در دستور کار قرار داده است. آمریکایی‌ها با توسل بر تبلیغات، سعی می‌کنند ایران را به عنوان عامل ناامنی، ‌بی‌ثبات‌کننده کشورهای منطقه و حتی اقدام خودشان یعنی تربیت تروریست و سازماندهی آنها معرفی کنند. این اقدام نقطه آغازی است برای برداشتن گام‌های بلندتر به منظور تضمین امنیت ملی». مواد منفجره اکتوژن(octogen) محصولی راهبردی است که در انواع سلاح‌های موشکی بالستیک، کروز، پدافند هوایی، تسلیحات ضدزره و دریایی کاربرد دارد و موجب افزایش کارآیی و اثر بخشی آن‌ها می‌شود».


این بولتن در تفسیر این خبر آورده است: «ایران به‌رغم آن‌چه در برجام قید شده بود، پس از برجام اقدام به آزمایش‌های موشکی کرد و با ادعای اینکه موشک‌های بالستیک‌اش مجهز به کلاهک هسته‌ای نیست، آن را ناقض برجام ندانست. علاوه بر این، اقدام به تقویت کارخانه‌های اکتوژن خود کرده که نشان می‌دهد حرکت این کشور به سمت تولیدات و تجهیزات نظامی فقط محدود به موشک نیست».

این نشریه در ادامه با ادعای اینکه اکتوژن را می‌توان در کلاهک‌های هسته‌ای هم به کار گرفت، مدعی شد: «از طرفی، وزیر دفاع ایران از تاثیر اکتوژن در افزایش قدرت مرگ‌باری این کلاهک‌های موشکی سخن می‌گوید. این، تازه بخشی از تجهیزات نظامی ایران است».

این بولتن در انتهای این بخش از گزارش با اشاره به این‌که هیچ مدرک و سندی دال بر فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد، اما با این وجود تلاش ایران برای تولید انبوه اکتوژن را نشانه خوبی نمی‌داند، چرا که مدعی است این اتفاق: «خبر از نیاتی می‌دهد که به رغم ادعای ایران مبنی بر دفاعی بودن فعالیت‌هایش، می‌تواند به‌صورت پرتاب موشک مجهز به اکتوژن از سوی گروه‌های نیابتی همچون حزب الله لبنان به سمت دشمنان ایران پرتاب گردد».


چینی‌ها به بندر چابهار چشم دوخته‌اند

نشریه ارتش آمریکا با پرداختن به خبر بازدید هیات سرمایه‌گذاری چین از زیرساخت‌های بندر چابهار نوشت: «نیک یی، رییس شرکت‌های "دابل یووی" چین طی دیدار با مدیران سازمان دریایی و بندری چابهار، شرکت‌های دابل ویوو را به عنوان شرکت‌ ساخت و ساز و مهندسی بین‌المللی معرفی کرد که در زمینه ساخت ریل راه آهن، فرودگاه، بندر، پل، بزرگراه، پتروشیمی، عمران و صنعت فعالیت دارد. 500 شرکت زیر نظر هلدینگ دابل ویوو با 1700 نیروی متخصص و زمینه فعالیت در 157 کشور قرار دارد. نیک یی، از زمینه‌های همکاری متقابل بین چین و ایران سخن گفت و با پر اهمیت دانستن بندر چابهار، خواستار همکاری در زمینه ساخت ریل و سرمایه‌گذاری در بنادر ایران شد».

این بولتن در تفسیر این خبر آورده است: «بندر چابهار پیش از این خیلی مورد توجه ایران نبود؛ در عملیات «آزادی بلندمدت» که آمریکا برای افغانستان و چند کشور دیگر تدارک دیده بود، اعضای ناتو تصمیم گرفتند که از پتانسیل چابهار در جهت تغذیه افغانستان بهره بگیرند اما به دلیل اختلافات بین ایران و آمریکا و همچنین فقر زیرساخت‌های چابهار، این عمل ممکن نشد».

این نشریه با اشاره به دیدار «پانگ سنگ» سفیر چین در ایران و سپس «نیک یی» از بندر چابهار، معتقد است در ماه‌های اخیر، چین اصرار زیادی بر سرمایه‌گذاری در چابهار داشته است و در این رابطه می‌نویسد: «طبق ادعای سازمان بنادر، دیدار این چهره برجسته چینی و هیات همراه از بندر چابهار، به جهت سرمایه‌گذاری عظیم در این بندر بوده است. هیات چینی، از بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری هم دیدار به عمل اوردند. چینی‌ها قصد دارند که بنادر ایرانی را به طرح «رشته‌ مروارید» خود وارد کنند. بدین ترتیب، چابهار در این زنجیره، به گوآدر پاکستان، چیتاگونگ بنگلادش، کلمبوی سریلانکا، و مارائو آتول مالدیو اضافه خواهد شد. چین، همچنین علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر سودان در دریای سرخ است. تلاش چین برای حفظ دسترسی‌اش به منبع انرژی در خلیج فارس، ضریب برخورد این کشور با نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را بالا می‌برد».

این بولتن در انتهای این بخش از گزارش با بیان این‌که ایران میلی به این ندارد که خاکش میزبان پایگاه نظامی چین باشد، اما با این وجود معتقد است که ایران با سپردن بندر چابهار جهت بازسازی به دست چینی‌ها، عملا با دست خود پایگاه تقویت مودت و اتحاد استراتژیک با روسیه را برای چینی‌ها ایجاد می‌کند.

نشریه ارتش آمریکا در حالی به حضور چینی‌ها در چابهار پرداخته است که نخست‌وزیر هند در سفر اخیر خود به تهران، توافق‌نامه‌ای را جهت سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری در این بندر با مقامات ایرانی به امضا رسانده است.

کمالوندی: پرونده پارچین بسته شده است/ آب در هاون نکوبید

سخنگوی سازمان انرژی اتمی باز کردن دوباره موضوع ابعاد نظامی احتمالی را "آب در هاوون کوبیدن" از سوی مقامات و رسانه‌های غربی و آمریکایی دانست.

بهروز کمالوندی

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در واکنش به گزارش روزنامه وال‌ استریت ژورنال که در آن به نقل از مقامات پیشین و کنونی آمریکایی مدعی شده است ذرات اورانیوم در جریان نمونه‌برداری از سایت پارچین مربوط به فعالیت‌های گذشته ایران بوده است گفت: موضوع ابعاد نظامی احتمالی (PMD) بعد از بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نمونه‌برداری‌های انجام شده و سپس گزارشی که مدیرکل به شورای حکام ارایه کرد برای همیشه بسته شده است و انتشار برخی مطالب از این دست با اغراض سیاسی از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی تغییری در این مساله که پرونده PMD بسته شده است ایجاد نمی‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که طرح چنین مسایلی در مقطع کنونی که ایران نسبت به وجود برخی موانع بر سر راه لغو تحریم‌ها انتقاد دارد چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ گفت: موضوع ابعاد نظامی احتمالی از ابتدا سیاسی بود و در روند طرح پرونده هسته‌ای به آن ابعاد حقوقی دادند اما به لحاظ حقوقی با اقدامات فنی و حقوقی و سیاسی که در چارچوب مذاکرات هسته‌ای انجام شد، این موضوع نیز خاتمه یافت.

کمالوندی با تاکید بر این‌که پرونده  PMD از سوی آژانس رسیدگی شده است و در عمل خط بطلانی بر آن کشیده شده است افزود: طرح دوباره این مساله از سوی طرف‌های مقابل با اغراض سیاسی است اما دیگر ظرفیت گذشته را ندارد که بخواهند از طرح آن سوءاستفاده سیاسی کنند و به نوعی "آب در هاوون کوبیدن" است. 

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز دوشنبه گزارش کرد: مقامات پیشین و کنونی آمریکا می‌گویند که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به این نتیجه رسیده است که ذرات اورانیوم کشف شده در جریان نمونه‌برداری سال گذشته در سایت نظامی پارچین، احتمالا مرتبط با فعالیت‌های گذشته ایران برای ساخت محرمانه سلاح هسته‌ای بوده و با اظهارات مقامات ایرانی برای رد این موضوع در تناقض است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، آثار اورانیوم ساخت بشر که در تاسیسات پارچین، واقع در جنوب شرق تهران توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کشف شد بخشی از تحقیقات و بازرسی‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای تاریخی ایران و گروه 1+5 بود که تابستان گذشته میان این کشورها حاصل شد.

مقامات ایرانی همواره تاکید کرده‌اند که این سایت برای آزمایش و توسعه سلاح‌های متعارف مورد استفاده بوده و قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی یک مقام ارشد دولت آمریکا مدعی شده‌ است: وجود هر ذره اورانیوم با یافته‌های مبنی بر استفاده از سایت پارچین برای برنامه‌های تسلیحاتی در گذشته مطابقت دارد اما به تنهایی چیزی را به طور قطع ثابت نمی‌کند.

این روزنامه هم‌چنین به نقل از یک مقام ایرانی روز شنبه گفت که "کشف هرگونه اورانیوم در سایت پارچین تکذیب می‌شود.
این مقام ایرانی گفت که آژانس در گزارش سال 2005 خود تایید کرده که هیچ فعالیت غیر عادی در این مرکز مشاهده نکرده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به این‌که آژانس در ماه اکتبر اجازه نمونه‌برداری محیطی پیدا کرد و این نمونه‌ها را برای وجود اورانیوم آزمایش کرده، به نقل از مقامات آمریکایی و سازمان ملل مدعی شد که آژانس دو ذره اورانیوم ساخت بشر در این نمونه‌ها کشف کرد اما این ذرات به قدری کوچک بوده‌اند که آژانس نتوانسته به طور قطع و یقین نتیجه‌گیری کند که مواد هسته‌ای در این پایگاه نظامی وجود داشته است.

آزادی 354 زن ایزدی در فلوجه/ شمار تلفات داعش 340 کشته اعلام شد

نیروهای عراقی اعلام کردند که موفق شدند 354 زن ایزدی را در شهر فلوجه از چنگ داعش آزاد کنند.

زنان ایزدی آزاد شده

به گزارش ایسنا، به نقل از ارم نیوز، هادی دوبانی، مدیر امور ایزدی‌ها در شهر دهوک اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، نیروهای شرکت کننده در عملیات فلوجه 354 زن ایزدی را آزاد کرده‌اند. داعش پس از سیطره بر شهر سنجار در اوت 2014 این زنان را به همراه نزدیک به 5 هزار زن و دختر ایزدی دیگر ربوده بود.

وی افزود: ما در حال حاضر در صدد فراهم آوردن مقدمات برای بازگشت آن‌ها به اقلیم کردستان هستیم. این زنان اکنون در منطقه العامریه در شهر فلوجه و تحت حمایت نیروهای عراقی هستند. شهر دهوک در شمال عراق بزرگترین اردوگاه آوارگان ایزدی را در خود جای داده که توسط پیشمرگ‌ها حمایت می‌شوند.

ارتش عراق اخیرا با کمک دیگر نیروهای همپیمان خود موفق شده شهر فلوجه را از تصرف داعش خارج کند.

رائد شاکر جودت، رئیس پلیس فدرال عراق اعلام کرد که حدود 340 داعشی از جمله 40 تک تیرانداز طی عملیات آزادسازی شهر فلوجه به دست نیروهای عراقی از پای درآمدند.

به دنبال عملیات عراقی‌ها در فلوجه بیش از 82 هزار نفر آواره شده‌اند و پیش‌بینی می شود 25 هزار تن دیگر نیز به دلیل ادامه عملیات برای پاکسازی کامل از این شهر کوچ کنند.

به دنبال پیروزی نیروهای عراقی در شهر فلوجه، ایران، سوریه، مصر، اتحادیه عرب، آمریکا و چند کشور دیگر این پیروزی را به دولت و ملت عراق تبریک گفتند.

سازمان همکاری اسلامی نیز پیروزی نیروهای عراقی در این شهر و آزادسازی بخش‌هیا اصلی آن را ستود.

ایاد مدنی، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که این پیروزی مهم به از بین بردن تروریسم منجر می‌شود.

گفت‌وگو با دکتر عباسعلی رهبر:
توجه داشته باشید که نظام اسلامی و جامعه‌ی اسلامی با انس روزافزون با قرآن استحکام درونی پیدا می‌کند و استحکام درونی آن چیزی است که جوامع را در راه‌های مطلوب خودشان و به‌سوی مطلوب‌های خودشان قادر می‌سازد و قدرت برخورد با چالش‌ها به جوامع می‌دهد.
به گزارش مشرق، در الگوهای اندیشه‌ی مدرن از قدرت، قدرت صرفاً مفهومی این‌جهانی تعریف می‌شود. این در حالی است که اسلام در نظام معنایی خود، تعریفی این‌جهانی و آن‌جهانی از قدرت ارائه می‌دهد و مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی را برای آن بیان می‌کند که بخشی از آن فراتر از قدرت مادی است. برای مثال، رهبر انقلاب که همواره خوانشی سیاسی و اجتماعی از آیات و روایات را مورد توجه قرار ‌داده‌اند، «انس با قرآن» را یکی از مؤلفه‌های قدرت‌افزایی نظام دانسته و می‌فرمایند: «توجه داشته باشید که نظام اسلامی و جامعه‌ی اسلامی با انس روزافزون با قرآن استحکام درونی پیدا می‌کند و استحکام درونی آن چیزی است که جوامع را در راه‌های مطلوب خودشان و به‌سوی مطلوب‌های خودشان قادر می‌سازد و قدرت برخورد با چالش‌ها به جوامع می‌دهد. باید در درون مستحکم بود. این استحکام درونی به برکت انس با قرآن حاصل می‌شود.» در تبیین این موضوع، گفت‌وگویی با دکتر عباسعلی رهبر، استاد علوم سیاسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، ترتیب داده است.
 
*رهبر انقلاب در تعبیری تأکید می‌کنند انس با قرآن موجب استحکام ساخت درونی جامعه می‌شود. برای شروع گفت‌وگو تبیین خودتان را درباره‌ی نسبت انس با قرآن با استحکام ساخت درونی قدرت ارائه بفرمایید.
برای پاسخ به این پرسش از دو منظر می‌توانیم موضوع را مطرح کنیم. یکی بحث خود قرآن و انس با آن است و دیگری بحث قدرت و استحکام درونی قدرت. به‌عبارتی می‌خواهیم بین این دو متغیر، یک ارتباط منطقی از نوع همبستگی ایجاد کنیم که آیا لزوماً نگاه قرآن (به‌عنوان موضوعی که از حیطه‌ی بشری خارج است و مبتنی بر منطق وحی است) می‌تواند بر موضوع مادی به نام قدرت (که در قالب قدرت سیاسی، اقتصادی، ایدئولوژیک و... است) اثر بگذارد.

البته اینکه ما چه تعریفی از قدرت داریم، دارای اهمیت است؛ چراکه با در نظر گرفتن مبنای تعریف از قدرت، عوامل مؤثر بر این قدرت را می‌توانیم در نظر بگیریم. مثلاً در جهان معنایی ما وقتی تعریف از ولایت می‌شود، ولایت یک معنای خاصی دارد که شامل محبت و اطاعت است. این دو را نمی‌شود از هم جدا کرد. این محبت و اطاعت، تولید قدرت می‌کند. اما حکومت غیرولایی نمی‌تواند محبت و اطاعت را مبنای قدرت قرار دهد.
مثلاً وبر قدرت را این‌گونه تعریف می‌کند که عبارت است از احتمال اینکه یک کنشگر در یک رابطه‌ی اجتماعی در موقعیتی باشد که اراده‌ی خود را به‌رغم مقاومت دیگران اعمال کند، صرف‌نظر از اینکه این احتمال در چه مبنایی قرار دارد. آخرین جمله‌ی وبر آنجا که می‌گوید «صرف‌نظر از اینکه این احتمال در چه مبنایی قرار دارد»، مؤید عدم اهمیت مبنای قدرت در اندیشه‌ی وبر است، درحالی‌که برای ما از نظر معرفت دینی، مبنا بسیار مهم است.

در جامعه‌شناسی سیاسی بحث بر سر این است که چه‌کسی قدرت را اعمال می‌کند. پاسخ نخبگان و مارکسیست‌ها و کثرت‌گرایان کاملاً باهم متمایز و متفاوت است. وقتی پاسخ آن‌ها متفاوت است، آیا پاسخ نظام مردم‌سالاری دینی نمی‌تواند متفاوت باشد؟
 
*در دیدگاه مردم‌سالاری دینی چه‌کسی قدرت را اعمال می‌کند؟
عامل اعمال قدرت از نظرگاه مردم‌سالاری دینی، کسی است که دارای مشروعیت مادی و معنوی باشد. مشروعیت مادی بر مبنای قدرت صوری که در جامعه می‌بینیم، شکل می‌گیرد. مثلاً رأی مردم، توان نظامی و اجتماعی قدرت است. اما این همه‌ی قدرت نیست. قدرت از نظرگاه اسلام جنبه‌ی معنوی هم دارد. بنابراین تعریف ما از قدرت باید تغییر کند. قدرت فقط این نیست که مبنا برای شما مهم نباشد. در قدرت در نظام مردم‌سالاری دینی، مبنا برای شما باید مهم باشد. مثلاً نماز خواندن صورتی است، اما مبنای نماز این است که حتی یک دکمه‌ی لباس شما هم نباید غصبی باشد. اعمال زور صورت قدرت است، اما مبنا بسیار اهمیت دارد و آن تحقق عدالت است.

انس با قرآن هم از این زاویه قابل تأمل است. انس با قرآن از منظرگاه اسلامیِ رهبر انقلاب، منجر به یک‌سری نمودهای فردی و اجتماعی می‌شود. تقویت ایمان، توکل، اعتماد به وعده‌ی الهی، سلب ترس و خوف از قدرت‌های مادی در فرد و جامعه و... همه‌اش نتیجه‌ی انس با قرآن است. اینجاست که انس با قرآن با قدرت سیاسی و اجتماعی و حتی قدرتی که شما تعریف جدیدی از آن ارائه می‌دهید، ارتباط می‌یابد. رهبر انقلاب یک رابطه‌ی همبستگی بین انس با قرآن و عدم ترس از قدرت‌های مادی برقرار می‌کند. حدیثی از معصوم علیه‌السلام است که وقتی شما کنار قرآن هستید، هم برای شما زیادت و هم نقصان است. زیادت در هدایت و نقصان در ضلالت است. مبتنی بر این حدیث، همراهی با قرآن، زیادت در قدرت و نقصان در ضعف هم می‌تواند باشد.
در کنار قرآن قدرت ما همواره زیادت می‌شود و ضعف ما همواره کم می‌شود. اگر با این نگاه قدرت را تحلیل کنیم، مؤید روایتی خواهد بود که علاج تمام دردها را در قرآن بیان می‌کند. این درد تنها شخصی و فردی نیست. تمام دردها را ذکر کردند. اگر این فضا را در نظر بگیریم، می‌توانیم بین تعریفی که از قدرت داریم و استحکام ساخت درونی نظام ارتباط برقرار کنیم.

به نظر من، اگر می‌خواهیم بین این دو متغیر رابطه ایجاد کنیم، انس با قرآن می‌تواند در دو محور به ما کمک کند. یکی اینکه انس با قرآن، هدایت عقلانی جامعه را افزایش می‌دهد. دوم اینکه اعتماد عمومی را به‌مثابه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی که قدرتی است مادی، نسبت به نظام افزایش می‌دهد. بگذارید برایتان مثال بزنم. در جایی رهبر انقلاب می‌فرمایند مگر خدا با جمهوری اسلامی ایران قوم‌وخویشی دارد؟ این جمله بسیار معنا دارد. یعنی اگر شما توانستید از استحکام درونی قدرت برخوردار شوید (همان تعریفی که ایشان دارند؛ یعنی قدرت برخورد با چالش را داشته باشید و شاخصه‌های مخصوص را داشته باشید)، در این صورت می‌توانید بمانید، اما اگر نتوانستید، خدا هیچ قوم‌وخویشی با ما ندارد. همان‌طور که با امت‌های قبل هم نداشت.
 
فرمودید انس با قرآن موجب افزایش عقلانیت و اعتماد در جامعه می‌شود. این دو، چطور در جامعه نمود می‌یابند؟
وقتی ما عقلانیت قرآن را بررسی کنیم، برای مثال، می‌بینیم جمله‌ی بسیار عجیبی در آیه‌ی ۱۰۸ سوره‌ی یوسف است که می‌فرماید: «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ»؛ «ای پیامبر، بگو این است راه من که از روی بصیرت، مردم را به خدای یکتا فرامی‌خوانم. این است راه من و کسانی که مرا پیروی کرده‌اند. آری، منزه است خدا از اینکه شریک داشته باشد و من از مشرکان نیستم.» بصیرت در اینجا عقلانیت است. «أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی» هم در این آیه مهم است. هر کسی از من پیروی می‌کند، باید این راه را پیش برود. با مدنظر قرار دادن این نکات، این را از درون‌مایه‌های قرآن به دست می‌آوریم که مشی، مبدأ و مقصد و مسیر ما باید به تبع از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله باشد. این تبعیت هم در خلأ که شکل نمی‌گیرد. این در جامعه‌ی زمینی ما باید شکل بگیرد؛ آن‌هم مبتنی بر بصیرت و عمق‌اندیشی عقلانیت. آن موقع است که اگر در جامعه‌ای معیار، تبعیت از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و به طریق اولی تبعیت از خداوند باشد، درون‌مایه‌های قدرت و جامعه دچار تحول خواهد شد و قدرت درونی نظام را می‌تواند مستحکم کند. این موضوع دقیقاً نقطه‌ی مقابل عدم تبعیت از دشمن است که چند هفته پیش رهبر انقلاب آن را مطرح کردند که آن‌هم باز مبنای قرآنی دارد: «فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَ جاهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا». بر مبنای تفسیر رهبر انقلاب از این آیه، برای جهاد هم باید مبنا قرآن باشد.

در سوی دیگر، رابطه با اعتماد که شاخصه‌ی دوم برای قدرت است، اهمیت می‌یابد. در تعریف اعتماد می‌گوییم که ما احتمال قابل انتظاری را از یک نفر داریم که این احتمال مثبت ما و قابل انتظار، می‌شود اعتماد. این معنا از اعتماد و توجه ویژه به آن، در جای‌جای قرآن قابل مشاهده است. مثلاً در سوره‌ی آل‌عمران در آیه‌ی ۱۵۲ (که ظاهراً شأن نزول آیه مربوط به جنگ احد است)، خداوند به مسلمانان وعده می‌دهد ما شما را کمک خواهیم کرد. در جنگ احد این وعده عملی می‌شود، اما اتفاقی که می‌افتد این است که شروع مشکل با خود افراد است. تا وقتی آنجا ایستادند، مشکلی پیش نیامد، اما وقتی به‌خاطر دنیا و غفلت وارد فضای دیگر شدند، فشل و سست شدند و به نزاع پرداختند، جریان پیروزی برعکس شد. اگر این آیه را خوانش امروزی کنیم، این می‌شود که انقلاب اسلامی پیروز شد، انتخابات پیروزی ملت است، دفاع مقدس پیروزی ملت و نظام است، اما شروع وارونگی این پیروزی از خود دولتمردان است، نه مردم. جایی که نزاع می‌کنند و سست می‌شوند و وارد عرصه‌های مادی‌گری می‌شوند، شروع فشل شدن و سقوط است. اگر اعتماد مردم به خدا امتداد یابد، پیروزی حاصل خواهد شد.
با این نگاه می‌توان اعتماد را در فضای جامعه افزایش داد. اعتمادی که منبع آن آسمانی است. جمله‌ای مقام معظم رهبری دارند که می‌فرمایند تجربه‌ی امداد غیبی را ما فقط نشنیدیم، بلکه دیدیم. استاد ما آیت‌الله باقری کنی می‌فرمودند که برخی جملات شنیدنی نیستند، بلکه چشیدنی‌اند. این تجربه‌ها را ما چشیدیم؛ در دفاع مقدس، شورش‌های اول انقلاب، عرصه‌های کار و فعالیت و... به نظر من، همه‌ی این‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که دو مؤلفه‌ای که از انس با قرآن می‌توان به دست آورد، چه عقلانیت و چه اعتماد، به‌صورت تجربی و نه ذهنی، مولد قدرت است و می‌تواند موجب ساخت و استحکام ساخت درونی قدرت شود.
 
*جامعه‌ای که استحکام درونی می‌یابد، چه مشخصه‌هایی دارد؟
رهبر انقلاب در سالگرد رحلت حضرت امام رحمه‌الله‌علیه، چند ویژگی ذکر می‌کنند که به نظر من، ویژگی‌های جامعه‌ای است که استحکام درونی پیدا کرده است. جامعه‌ی مستحکم، جامعه‌ای است که در قالب شخصیت حضرت امام رحمه‌الله‌علیه تبلور یابد و دارای سه عنصر باشد: مؤمن، متعبد و انقلابی. اگر جامعه‌ی ما به مظهری از ایمان و تعبد و انقلابی‌گری رسید، با شاخصه‌ی عقلانیت و اعتماد، این جامعه می‌تواند براساس استحکام قدرت درونی پیش برود.

رهبر معظم انقلاب ویژگی‌های انقلابی‌گری را ذکر می‌کنند که اعم از ارزش‌های نظام است. ما هرچه به این ارزش‌ها نزدیک‌تر و پایبندتر شویم و از پراگماتیسم و عمل‌گرایی صرف، دوری کنیم، استحکام جامعه بیشتر می‌شود. در راستای تحقق ارزش‌ها، اهدافی داریم کوتاه‌مدت و بلندمدت. هدف‌گیری بلندمدت ما احیای تمدن اسلامی و هدف‌گیری کوتاه‌مدت ما، تحقق دولت اسلامی است. این هدف‌گیری بسیار مهم است. اینکه فضای دولتمردان و مسئولین ما چگونه و در چه جهتی شکل می‌گیرد، تأثیر مستقیم در تحقق اهداف دارد. پایبندی مسئولین به ارزش‌ها یا در نقطه‌ی مقابل عمل‌گرایی افراطی و رفتار مبتنی بر فایده‌مندی شخصی آن‌ها، ما را در تحقق هدف‌ها و دستیابی به قدرت مادی و به‌خصوص قدرت معنوی، دچار مشکل می‌کند. نظیر آنچه در جنگ احد اتفاق افتاد.
شاخصه‌ی دوم انقلابی‌گری، استقلال است. استقلالی که اگر باشد، جمهوریت و اسلامیت تأمین خواهد شد. استقلال به بیان رهبر انقلاب، آزادی و جمهوریت در مقیاس یک ملت است. شاخص بعدی جهاد کبیر است؛ «نه» ی با صراحت و درایت به دشمن. این باید برایمان مهم باشد که چقدر نسبت به نه گفتن‌ها به دشمن بیرونی، دشمنی که دشمنی او محرز است، حساسیت نشان می‌دهیم. در نهایت، تقوای سیاسی و اجتماعی در جامعه‌ای که می‌خواهد مستحکم و قدرتمند باشد، دارای اهمیت است. البته تقوای دینی را برخی اظهار می‌دارند که قابل سنجش نیست، درصورتی‌که می‌توان تقوا را در جامعه سنجید. شما میزان امانت و صداقت را اجمالاً در جامعه ملاحظه کنید. دو مبنای بسیار خوبی است که تقوا در جامعه وجود دارد یا خیر. خروجی عینی تقوا، امانتداری و صداقت است. اگر می‌خواهید بدانید دولتمردی تقوای سیاسی دارد، باید ببینید امانتدار است یا خیر. امانت او هم رأی و اعتماد مردم است و یا با مردم صادق است یا خیر. همین‌جور افراد و گروه‌های مختلف را می‌توان عینی بررسی کرد.
مفاهیم و موضوعات قرآنی را در نظرگاه رهبر انقلاب باید با یک خوانش اجتماعی و سیاسی که مبتنی بر تفاسیر است، در نظر گرفت. این‌ها می‌توانند فضای جدیدی برای تولید علم و قدرت مبتنی بر محبت و اطاعت ایجاد کنند و استحکام درونی قدرت هم از درون آن‌ها شکل می‌گیرد.

این شاخص‌های انقلابی‌گری می‌توانند هم‌افزایی داشته باشند. از درون این هم‌افزایی می‌توانیم فضای قابل دسترسی را برای قدرت ایجاد کنیم. در تعریفی از قدرت اجتماعی که در قرآن آمده، نکته‌ی بسیار جالب این است که تعداد کمی در مقابل افراد بسیاری پیروزند؛ یعنی یک حرکت ما بیست برابر ضربه خواهد زد و قدرتمندتر خواهیم شد. به شرطی که مؤلفه‌ها و جان‌مایه‌های معنوی قدرت در آن لحاظ شود. توصیه به مؤلفه‌های معنوی قدرت در بیان حضرت امیر به والیان خود بسیار پررنگ است. امام علی علیه‌السلام به‌عنوان یک سیاست‌مدار برجسته در طول تاریخ بشریت که توانست اخلاق و سیاست را در کنار هم قرار دهد، اولین سفارشی که به مالک می‌کند تقواست، درحالی‌که ما فکر می‌کنیم اول باید سخن از مالیات و ملزومات نظامی‌گری و... بگوید. چرا حضرت امیر علیه‌السلام توصیه به تقوا می‌کند؟ چون تقوا قدرت تولید می‌کند. تقوا قدرت اجتماعی ایجاد می‌کند. این‌ها شنیدنی نیست، بلکه چشیدنی است.

از منظر قدرت نرم که قدرت مادی است هم اگر به این مقوله بنگریم، تقوا اعتماد عمومی را به حاکمان جلب می‌کند و سرمایه‌ی اجتماعی حاکمان را بالا می‌برد. سرمایه‌ی اجتماعی سرمایه‌ی ذی‌قیمتی است که مولد قدرت است. در زمانه‌ی ما امام رحمه‌الله‌علیه دقیقاً قدرت تقوا را در جامعه بروز و ظهور دادند. آنجا که می‌فرمایند دنیا در دست من است، اما اختیار دست من برای خودم نیست. مفاهیم و موضوعات قرآنی را در نظرگاه رهبر انقلاب باید با یک خوانش اجتماعی و سیاسی که مبتنی بر تفاسیر است، در نظر گرفت. این‌ها می‌توانند فضای جدیدی برای تولید علم و قدرت مبتنی بر محبت و اطاعت ایجاد کنند و استحکام درونی قدرت هم از درون آن‌ها شکل می‌گیرد.
منبع: Khamenei.ir

المپیکی‎های تکواندو به خوزستان می‌آیند

به دعوت هیات تکواندو خوزستان، تیمملی تکواندو بزرگسالان کشورمان برای برگزاری اردویی چهار روزه به اهواز سفر میکند.

حسن محمدزاده، دبیر هیات تکواندو استان در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اعلام این خبر عنوان کرد: بلیت تمام اعضای تیمملی رزرو شده است و این نفرات سهشنبه (هشتم تیرماه) وارد اهواز خواهند شد و تا جمعه (یازدهم تیرماه) اردویی چهار روزه را در این شهر برپا خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به اعضای تیمملی جهت حضور در اردوی اهواز گفت: سه تکواندوکار ثابت المپیک به نامهای فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی به همراه نفرات ذخیره یعنی آرمین هادیپور، امیر عمیدی و مسعود حجیزواره جهت این اردو به اهواز خواهند آمد؛ ضمن اینکه غلام‌حسین ذوالقدر (مدیرفنی تیمهای ملی تکواندو)، بیژن مقانلو (سرمربی)، مهدی بیباک و مهرداد یوسفی (مربیان تیم) و سعید مطورینژاد (پزشک)، ملیپوشان را در این اردو همراهی خواهند کرد. 

دبیر هیات تکواندو خوزستان خاطر نشان کرد: برنامهریزی کردهایم که طی این چهار روز، تکواندوکاران ردههای سنی مختلف استان را نیز دعوت کنیم تا در کنار ملیپوشان تمرین کنند. همچنین مربیانی که در سطح استان در زمینه قهرمانی فعالیت فنی میکنند را فراخواندهایم تا در کنار کادر فنی تیمملی تجربهاندوزی کنند. 

وی بالا بردن سطح فنی تکواندو خوزستان را هدف از دعوت تیمملی به استان عنوان کرد و افزود: ورزشکاران هر استان طبیعتاً علاقه‌مند هستند که ورزشکاران المپیکی و قهرمان را از نزدیک ببینند؛ ما نیز این فرصت را مغتنم شمردیم و با دعوت از تیمملی سعی کردیم گامی در جهت پیشرفت تکواندوکاران استان برداریم تا ورزشکاران خوزستان بتوانند با پا زدن در کنار ملیپوشان، سطح فنی خود را ارتقا دهند. 

به گزارش ایسنا، تیم ملی تکواندو خود را برای حضور قدرتمند در رقابتهای المپیک ریو آماده میکند.

حرکت انسان‌دوستانه کاپیتان تیم فوتبال استقلال خوزستان

محمد طیبی، کاپیتان تیم فوتبال استقلال خوزستان در یک حرکت انسان دوستانه پیراهن تیم‌ملی خود را به یک نوجوان سرطانی اهدا کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، طیبی، کاپیتان بهبهانی تیم فوتبال استقلال خوزستان، روز گذشته (یکشنبه) در مراسمی که در بیمارستان شفا اهواز جهت روحیه بخشی به کودکان سرطانی برگزار شد، پیراهن تیمملی خود را به یک نوجوان سرطانی اهدا کرد.این حرکت انسان دوستانه طیبی، خوشحالی این نوجوان علاقهمند به فوتبال را در پی داشت.

گرد و غبار در راه است

مدیرکل هواشناسی خوزستان از وقوع پدیده گرد و غبار از بعد از ظهر امروز در سطح استان خبر داد.

کوروش بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: با توجه به وزش باد روی کشور عراق و همچنین کشور ما، پیش‌بینی می شود که از امروز بعد از ظهر شاهد پدیده گرد و غبار در برخی نواحی خوزستان به ویژه مناطق مرکزی و جنوبی استان باشیم.  وی افزود: هم‌اینک گرد و خاک در بستان و شوشتر میزان دید را به 4 کیلومتر رسانده و وضعیت این پدیده همچنان در حال تشدید است. 

بهادری ادامه داد: گرد و غبار تا آخر وقت امشب ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی‌ها برای فردا وقوع این پدیده را نشان نمی‌دهند. 

وی گفت: در شبانه‌روز گذشته امیدیه با 46 درجه و ایذه با 20 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان گزارش شدند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 44 تا 30 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

دست عربهای حاشیه خلیج فارس از بازار خودروی ایران کوتاه شد

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: با اجرایی شدن برجام، واردات مستقیم خودرو به کشور آغاز شده و به تدریج دست کشورهایی همچون امارات متحده عربی از بازار خودروی ایران کوتاه خواهد شد.

واردات خودرو

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در زمان تحریم به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده حدود ۹۰ درصد خودروهای خارجی از کشور امارات متحده عربی وارد ایران می‌شد.

وی با بیان اینکه در زمان تحریم امارات حکم محل و مرکزی برای ترانزیت مجدد و واردات خودرو و دیگر کالاها به ایران را پیدا کرده بود، خاطرنشان کرد: در این سال‌ها از محل همین ترانزیت خودرو به ایران سودهای کلانی نصیب کشور امارات شده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: سود امارات از ناحیه واردات کالاهایی چون خودرو به ایران در حدی بالا بوده که آنها سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ترانزیت خودرو به ایران انجام داده‌اند.

وی افزود: در چنین شرایطی خوشبختانه با اجرایی شدن برجام محدودیت‌های سابق لغو شده و واردات خودرو به تدریج به جای کشورهایی چون امارات از کشورهای اصلی تولیدکننده صورت می‌گیرد.کاکایی با بیان اینکه کوتاه شدن دست کشورهایی چون امارات از بازار خودروی ایران علاوه بر کاهش هزینه‌های واردات، افزایش ایمنی خودروهای وارداتی را نیز به دنبال دارد، تصریح کرد: در سال‌های گذشته برخی از خودروهای وارداتی به ایران در امارات دستکاری شده و به صورت غیر اصولی و غیر ایمن آپشن‌هایی چون کیسه هوا به آنها اضافه می‌شد که این موارد غیر استاندارد شدن این خودروها را به دنبال داشت.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین با حذف امارات از چرخه واردات خودرو به کشور و واردات مستقیم این محصولات، امکان دستکاری خودروها و فریب مصرف‌کنندگان ایرانی نیز از بین خواهد رفت.

بهبهان در هجوم زباله ها

به دلیل مشکلات اجرایی شهرداری، زباله‌ها در بهبهان گاه تا چند هفته بر زمین و در معابر عمومی و خیابان‌های اصلی شهر بر جای می‌ماند و این مساله باعث شده که حیوانات موزی در سطح شهر و خانه‌های مردم بسیار زیاد دیده شود. مرکز بهداشت شهرستان نیز بارها نسبت به شیوع بیماری  به دلیل تجمع زباله‌ها هشدار داده است. این گزارش تصویری چهره خیابان‌های اصلی و مرکز شهر بهبهان را نشان می‌دهد و دیگر اماکن و پارک‌ها نیز از این قائده مستثنا نیست.

انتهای پیام

برچسب(ها): بهبهان، زباله
بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا

بهبهان در هجوم زباله ها / عکس: امیر فخری - ایسنا
ارسال خبر به دوستان

شهرداری آبادان را با ۷۰ میلیارد تومان بدهی سرپرستی می کنم

حسین زال بهبهانی
شناسهٔ خبر: 3690605 -
آبادان ـ سرپرست شهرداری آبادان گفت: با ۷۰ میلیارد تومان بدهی، امور این شهرداری را به دست گرفته ام.

حسین زال بهبهانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این کاسه ای که به دست ما داده اند، فعلا خالی است، اظهار کرد: در تلاش برای دریافت مطالباتمان از دستگاه های مختلف هستیم که البته بسیاری از آنها نیز قول مساعد برای پرداخت داده اند.

وی با بیان اینکه پالایشگاه قدری در پرداخت بدهی هایش از بابت عوارض آلایندگی به شهر تعلل می کند، عنوان کرد: از پالایشگاه آبادان ۳۰ میلیارد تومان بابت عوارض آلایندگی طلب داریم که اگر این پول به دسدتمان برسد به طور قطع کارهای خدماتی و عمرانی شهر با روال بهتر و مطلوب تری دنبال می شود.

سرپرست شهرداری آبادان تصریح کرد: متاسفانه همکاری ضعیف و طفره رفتن های گاه و بی گاه پالایشگاه در پرداخت عوارض آلایندگی ما را با مشکل مواجه می کند که انتظار می رود مسئولان پالایشگاه به مجموعه شهرداری تعامل بیشتری را داشته باشند.

به گفته بهبهانی، طی رایزنی با معاون وزیر نفت، وی قول مساعد برای پرداخت بدهی های پالایشگاه به طور بخش به بخش داد که اگر این پولها به دست ما برسد به طور قطع کارهای خدماتی و عرمانی شهر با روال بهتر و مناسب تری دنبال و به انجام می رسد.

آغاز چند پروژه سرمایه گذاری در آتیه ای نزدیک

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اولویت های کاری اش در شهر یادآور شد: کارهای خدماتی و عمرانی اعم از آسفالت خیابانها و معابر و سایر موارد از جمله اولویت های کاری ما به شمار می روند که با همکاری و تلاش شبانه روزی کارکنان خدوم شهرداری آنها را به انجام می رسانیم.

بهبهانی همچنین از آغاز چند پروژه سرمایه گذاری توسط شهرداری و در آتیه ای نزدیک خبر داد و گفت: در صورت تایید شورا و انجام این پروژه ها به طور قطع نتایجش برای شهر نیز بسیار مفید و خوب خواهد بود.

وی در خصوص موضوع پرچالش ساماندهی دستفروشان افزود: پیشتر یکی دو بار برای ساماندهی دستفروشان اقدام شد اما از آن جایی محلی برای انتقال آنان و امکان عرضه و فروش کالاهایشان وجود پیش بینی نشده بود این کار ابتر باقی ماند و پس از اندک زمانی باز هم شاهد بازگشت دوباره دستفروشان به محل های پیشین بودیم.

سرپرست شهرداری آبادان اظهار کرد: به زودی در نشستی مشترک با اعضای شورای شهر و مسئولان مربوطه در این خصوص تصمیم گیری و اقدام می شود، ابتدا باید جایی را برای آنها در نظر بگیریم، سپس نسبت به جابه جایی دستفروشان اقدام کنیم.

چالش نظافت عمومی شهر

موضوع نظافت عمومی شهر از دیگر موارد قابل اشاره و پاسخ سرپرست شهرداری آبادان بود که به گفته وی، این کار به طور مستمر در حال انجام است اما طی دو سال اخیر به دلیل کاهش نیروهای خدماتی به دلیل فرا رسیدن موعد بازنشستگی آنان، در برخی مکان ها در خصوص نظافت شهری با مشکل مواجه می شویم.

بهبهانی تصریح کرد: به طور سالانه تعدادی از کارکنان شهرداری بازنشسته می شوند و طی سالهای گذشته نیز از سوی استانداری مجوز استخدام هیچ نیرویی اعم از جایگزین و یا استخدامی جدید برای هیچ بخشی صادر نشده است.

وی با اشاره به نیاز مبرم شهرداری آبادان به بکارگیری نیروهای مورد نیاز در بخشهای خدماتی و غیره، ابراز امیدواری کرد تا بتوانیم در این زمینه مجوزی را از استانداری دریافت کنیم.

سنگینی وجود نیروهای مازاد بر دوش شهرداری

سرپرست شهرداری آبادان با اشاره به وجود نیروهای مازاد شهرداری که هزینه های زیادی را نیز بر دوش شهرداری متحمل ساخته اند، گفت: عدم پرداخت چهار درصد کارکنان که پیشتر می شد به نحوی انجام تا نیروها از پیکره شهرداری جدا شوند اما نشد، اکنون به صورت حجیم شده ای بر دوش شهرداری سنگینی می کند که امید می رود از طریق گشایش های مالی بتوانیم به طور بخش به بخش این مطالبات را به  کارکنان بازنشسته پرداخت و به این ترتیب پیکره شهرداری را کوچکتر و چابک تر کنیم.

بهبهانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از همکاری و حمایت و تعامل اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و فرماندار ویژه شهرستان با شهرداری آبادان در کمک به دستیابی به اهداف کلان شهری از سایر مسئولان دستگاههای اجرایی شهر این همراهی و همکاری به جهت ارائه بهتر، مطلوب تر و برداشتن گام های مثبت برای این شهر مظلوم را خواستار شد.

وی در پایان، خطاب به شهروندان آبادانی گفت: به عنوان یک آبادانی از محله سده، کمترین انتظارم از همشهریانم آن است که واقعا با کارکنان و ماموران شهرداری همکاری کنند و سعه صدر داشته باشند تا بتوانیم با کمک و یاری یکدیگر در جهت بهبود وضعیت شهر تلاش کنیم.

۱۰۰ درصد پرونده‌های جرایم سایبری خوزستان کشف شد

پلیس فتا
شناسهٔ خبر: 3691075 -
اهواز- رئیس اداره مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتای خوزستان گفت: پلیس فتای خوزستان در بخش پیشگیری و مبارزه موفقیت مطلوبی داشته و در پرونده های سال های ۹۳ و ۹۴ کشف به ۱۰۰درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرسول خسرویی ظهر امروز دوشنبه در نشست اداره کل فنی و حرفه ای استان اظهار کرد: پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور با نام اختصاری فتا در سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از مرجع‌های رسمی در خصوص برخورد با جرایم رایانه‌ای تشکیل شد.

وی عنوان کرد: امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه، حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطّلاعات، حفظ زیرساخت‌های حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صیانت از حاکمیت و اقتدار ملی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتا است.

رئیس اداره مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتای خوزستان تصریح کرد: اولویت نخست پلیس فتا پیشگیری است که با آگاهی دادن به مردم بتوانیم خطرات این فضا را گوشزد و اطلاع رسانی کنیم زیرا هر چقدر اطلاع و آگاهی مردم بالاتر برود مضرات این فضا کمتر می شود.

خسرویی خاطرنشان کرد: پلیس فتای خوزستان در بخش پیشگیری و مبارزه موفقیت مطلوبی داشته و در پرونده های سال های ۹۳ و ۹۴ کشف به ۱۰۰درصد رسیده و این آمار خوبی است.

وی بیان کرد: پلیس فتا با تمام ارگان ها تعامل دارد تا بتواند به اولویت اول خود که پیشگیری است دست پیدا کند و ماحصل آن تبدیل به بالا بردن سطح سلامت فکری و ذهنی و امنیت در سطح جامعه شود تا با این تعاملات بتوان آسیب را به کمترین حد خود رساند.

رئیس اداره مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتای خوزستان گفت: پلیس فتا آمادگی کامل برای آموزش تمامی گروه های هدف اداره کل آموزش فنی و حرفه ای را دارد.

سقوط ۶ پایه برق و بی برقی در کوی فرهنگیان اهواز

 سقوط پایه برق در یاسوج
شناسهٔ خبر: 3691093 -
اهواز - امروز در اثر سقوط ۶ پایه برق و دو دستگاه ترانسفورماتور در کوی فرهنگیان اهواز برق بخشی از این منطقه قطع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز، همچنین به دلیل اینکه برق منطقه زویه نیز از این خط تغدیه می شود تعداد ۱۸ دستگاه ترانسفورماتور نیز در این مسیر بی برق شده اند.

ظاهر حادثه خبر از سقوط پایه ها در اثر وزش باد را می دهد که موجب سقوط یک دستگاه ترانسفورماتور بر روی یک دستگاه تانکر سوخت رسان شده است.

لازم به ذکر است گروه های عملیاتی بلافاصله وارد عمل شده اند و در حال احیای مجدد شبکه مذکور در این هوای بسیار گرم و سوزان هستند.

آلودگی هوا، آب وخاک/بحران‌ نمک کارون‌ وهورالعظیم را تهدید‌ می‌کند

2099436.jpg
شناسهٔ خبر: 3677604 -
اهواز- «نیشکر» برخلاف صنایع دیگر؛ تنها صنعتی است که هوا، خاک و آب را همزمان آلوده می کند. در این میان شهروندان بیشتر منتقد آلودگی هوا و فعالان محیط زیست نگران کارون،شادگان و هورالعظیم هستند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- قاسم منصور آل کثیر: بسیاری از مناطق و شهرهای نزدیک به واحدهای «کشت و صنعت‌ نیشکر» همواره بر اثر آتش زدن نیشکرها به زیر خاکستر می‌روند. بااین‌حال مسئولان کشت و صنعت نیشکر مدعی هستند سال گذشته تنها سه مرتبه خاکستر به سمت شهرها آمده است.

کارشناسان نیشکر همچنین بر این باورند که سوزاندن نیشکر اجتناب‌ناپذیر و در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد و تنها کاری که می‌شود کرد این است که سوزاندن را به حداقل رساند. در مقابل، کارشناسان محیط‌زیست معتقدند راه‌های متعددی در دنیا برای برداشت سبز وجود دارد.

چانه‌زنی میان دوستداران محیط‌زیست، سازمان محیط‌زیست و شرکت نیشکر گویا تمامی ندارد و همچون زنجیره‌ای معیوب همواره می‌چرخد و هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

منتقدان کشت و صنعت نیشکر، این شرکت را از جهات مختلفی موردنقد قرار می‌دهند اما آن بخش از نقدی که کمتر شنیده‌شده، استدلال‌های منتقدان اجتماعی این ماجرا است.

بسیاری تنها به خاطر راه‌اندازی این طرح‌های کشت و صنعت مجبور شدند روستاهای خود را ترک کرده و در شمال و جنوب استان پراکنده شوند و برخی نیز به خارج استان رفتند.

در میان خانواده‌های مهاجر نویسنده‌ای که کودکی خود را در روستاهای «شعیبیه» گذراند- روستاهایی که حالا زیر کشت نیشکر نابود شدند- رنج‌نامه‌های خود را به‌صورت کتاب مجموعه داستانی تحت عنوان «راز مینا» به چاپ رسانده است.

گفتنی ست؛ طرح توسعه نیشکر در قالب هفت واحد کشت و صنعت با وسعت بیش از ۸۰ هزار هکتار از سال ۱۳۶۹ در خوزستان به اجرا درآمده است.

دودسازان زیر نقد دود بس

برخی دیگر از منتقدان واکنش نشان ندادن سازمان‌های نظارتی به آلودگی‌های ایجادشده توسط طرح‌های توسعه نیشکر را قابل‌تأمل و موردنقد قرار می‌دهند. هم‌اکنون نقدهای اجتماعی در عصر جدید پا به شبکه‌های اجتماعی نیز بازکرده تا جایی که کانالی موسوم به «دود بس» همواره دودسازان استان را زیر تیغ نقد می‌گذراند.

در بخشی از نوشته‌های این کانال به کم توجهی نهادهای متولی به این صورت اشاره‌شده که؛ سؤال مهم درباره «دودسازان» این است، چرا این حجم آلوده سازی در روز روشن انجام می‌گیرد و هیچ واکنشی را به دنبال ندارد؟ چرا کسی کاری نمی‌کند؟

قانون به‌صراحت تکلیف کسانی را که اقدام به تخریب محیط‌زیست می‌کنند و سلامت صدها هزار شهروند را به خطر می‌اندازند روشن کرده است. حتی اگر هم شاکی خصوصی نداشته باشند که اتفاقاً دارند، دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم باید دست‌به‌کار شود و مانع شکل‌گیری فاجعه انسانی شود که تا حدودی در شرف وقوع است. اوج‌گیری آمار مبتلایان به سرطان (صحبت از افزایش ٥٠٠ درصدی می‌شود) و انواع بیماری‌های تنفسی یک نشانه از عمق فاجعه است.

ادامه تهدید سلامت شهروندان

خاکستر نیشکر مناطق اهواز ازجمله کوی ملت، زیتون، کوی فرهنگیان، کیانپارس و گلستان را آلوده می‌کند.

رئیس شورای سلامت اهواز اخیراً اعلام کرد که خاکستر نیشکر سلامت اهوازی‌ها را تهدید می‌کند. این مقام مسئول با اخطار به کشت و صنعت‌های نیشکر بابت سوزاندن مزارع گفت: دود و خاکستر ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر سلامت شهروندان اهوازی را تهدید می‌کند.

اسماعیل ارزانی بیرگانی، فرماندار اهواز سوزاندن مزارع نیشکر را یک خطای بزرگ دانست و افزود: خاکستر و دود ناشی از این سوزاندن مزارع، آلودگی هوای شهر را مضاعف کرده و به‌سلامت مردم آسیب وارد کرده است.

وی با تأکید بر پیگیری این مسئله از طریق مراجع قضایی افزود: سوزاندن مزارع نیشکر باوجود اعتراض و مخالفت مسئولان و مردم همچنان ادامه دارد و مدیران این کشت و صنعت‌ها نسبت به عملکرد خود پاسخگو نیستند.

ارزانی بیرگانی همچنین ضمن اخطار به این کشت و صنعت‌ها گفت: این مسئله بازهم در شورای سلامت شهرستان مطرح می‌شود.

کارشناسان و مسئولان محیط‌زیست بارها نسبت به مشکلات زیست‌محیطی این شرکت ازجمله، تخلیه پساب و شور کردن رودخانه کارون، تالاب‌ها و اراضی خوزستان همچنین آتش زدن مزارع نیشکر انتقاد کرده‌اند.

آتش زدن مزارع علاوه بر اینکه هوا را با انتشار گاز مونواکسید کربن آلوده می‌کند، تشدید پدیده گازهای گلخانه‌ای، انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت خاک و درنتیجه افت محصول، از بین رفتن موجودات زنده محیط، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری‌ها و خشکی، همچنین از بین رفتن زیستگاه‌های پرندگان را نیز به دنبال دارد. 

اداره کل حفاظت محیط‌زیست بارها از پیگیری قضایی پرونده سوزاندن مزارع نیشکر خبر داده اما هنوز سرانجام این پرونده‌ها روشن نشده است.

دوده نیشکر در دانشگاه

شاهدان عینی مدتی پیش خبر از ریختن دوده و خاکستر در محیط‌های آموزشی، اداری و فضاهای سبز دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی داده بودند که این خاکستر و دود باید از آتش زدن مزارع نیشکر واحدهای مسیر اهواز به این مناطق رسیده باشد.

بسیاری از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز با آغاز زمزمه اجرای طرح‌های هفت‌گانه توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مخالفت علمی خود را با آن اعلام کردند.

اکنون خاکستر پاشی در این محیط معنا و مفهومی بالاتر از آلوده سازی محیط‌زیست دارد.

«هدیه دهخدا به ما»، این عنوانی است که یکی از شهروندان اهوازی ضمیمه عکس ارسالی خود در شبکه‌های اجتماعی کرده است.

این شهروند می‌گوید: واحد دهخدا برای برداشت محصول به روش ابتدایی، آتش در مزارع انداخت و دود و خاکستر را تا کیلومترها در محیط اطراف پراکنده کرد.

سوزاندن همه‌جا هست 

برداشت نیشکر در قدیمی‌ترین واحد نیشکری ایران یعنی کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه و بعدازآن کشت و صنعت نیشکر کارون در ابتدا به شکل سوخته یعنی با آتش زدن مزارع و برداشت دستی انجام می‌شد اما کارشناسان نیشکر می‌گویند با تغییر شرایط، این شرکت‌ها به سمت برداشت مکانیزه سبز حرکت کردند. این کارشناسان مدعی هستند هنوز هم بیش از ۷۵ درصد کشورهای نیشکر خیز جهان نیشکر را به همین شیوه یعنی برداشت سوخته انجام می‌دهند.

حسین آمیلی، معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر دراین‌باره می‌گوید: با پیروزی انقلاب اسلامی و تصمیم به استقلال اقتصادی در حوزه‌های تولیدات محصولات کشاورزی استراتژیک مثل تولید شکر، شرکت‌های کشت و صنعت نیشکری باهدف تولید شکر و محصولات جانبی از نیشکر در سطحی بالغ‌بر ۸۴ هزار هکتار وارد مرحله اجرایی شدند.

آمیلی افزود: لذا با شکل‌گیری این کشت و صنعت‌ها تلاش عمده بر این بود که از این نقصان‌ها و مشکلات کشت و صنعت‌های نیشکری قدیمی یعنی هفت‌تپه و کارون درس گرفته و با استفاده از دستاوردهای روز دنیا در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت بهره برده و بهره‌وری بیشتری ایجاد کنند و تناسب بیشتری با شرایط منطقه ایجاد شود.

وی گفت: در این خصوص برداشت سبز نیشکر که روشی روزآمد اما پرهزینه بود، موردتوجه واقع شد و با خریداری دستگاه‌های پیشرفته دروگر نیشکر موسوم به «هاروستر» در کشت و صنعت‌های جدید برداشت به‌صورت سبز و بدون آتش زدن مزارع عملیاتی شد، در حال حاضر حدود ۱۶۸ دروگر نیشکر با سرمایه‌ای معادل دو هزار میلیارد ریال در این کشت و صنعت‌های جدید به عملیات برداشت سبز می‌پردازند.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر توضیح می‌دهد: برداشت سبز نیشکر نیز در همان ۲۰ تا ۲۵ درصد کشورهای پیشرفته جهان نیز به‌صورت ۱۰۰درصدی انجام نمی‌شود زیرا در صورت رشد مناسب نیشکر و عملکرد بالای آن، این گیاه اصطلاحاً ورس کرده (ساقه‌های ایستاده نیشکر می‌خوابند) و امکان برداشت سبز عملاً ممکن نمی‌گردد و در طول یک دوره فعالیت برداشت نیشکر (که حداکثر ۱۰۰ روز مفید کاری به طول می‌انجامد) کشت و صنعت‌ها گاه مجبور می‌شوند در ۱۵ تا ۲۰ درصد مزارع که در آن‌ها گیاه نیشکر ورس می‌کند، به‌ناچار اقدام به برداشت سوخته کنند.

آمیلی بابیان اینکه این نوع فرآیند برداشت، فرآیندی تحمیلی است که در تمامی کشورهای جهان به‌ناچار صورت می‌پذیرد افزود: کشت و صنعت‌های جدید به استثنا موارد ذکرشده، بیش از ۷۰درصد مزارعشان را به‌صورت سبز برداشت می‌کنند و تلاش می‌کنند که جز در موارد تحمیلی و استثنایی که برداشت به‌صورت سوخته انجام می‌شود به‌طور غالب برداشت سبز صورت گیرد یعنی درمجموع ۲۰ تا ۲۵ روز در کل روزهای مفید برداشت با در نظر گرفتن شرایط زیست‌محیطی و با استفاده از برنامه‌ای به نام کنترل و مدیریت دود اقدام به برداشت می‌کنند.

آمیلی در خصوص برداشت نیشکر افزود: به دلیل چرخه پایدار فتوسنتزی مزارع نیشکر، بخش قابل‌توجهی از گازهای متصاعد شده حین برداشت توسط خود مزارع جذب و تراز آلایندگی به‌شدت کاهش‌یافته و درمجموع تراز موازنه تولید اکسیژن و جذب co۲ در توسعه نیشکر همواره ترازی مثبت برای شرایط منطقه ایجاد می‌کند (هر هکتار زراعت نیشکر در طول دوران رشد خود ۱۵ تن co۲ از محیط‌زیست جذب می‌کند و ۱۱ تن نیز اکسیژن به محیط پس می‌دهد).

سوزاندن مقدمه برداشت است

اما در این زمینه، آقای لاخوس روسا از محققان نیشکر کشور کوبا که برای بازدید از واحدهای نیشکر شرکت توسعه نیشکر به خوزستان سفرکرده می‌گوید: به دلیل کیفیت خوب و رشد مناسب مزارع نیشکر و سنگین شدن آن‌ها، امکان ندارد دستگاه‌های مکانیزه «هاروستر» در شرایط کنونی به علت انبوهی نیشکر و ورس کردن آن‌ها بتوانند محصول را از زمین برداشت کنند.

روسا می‌افزاید: لذا مجبورند ابتدا محصول را بسوزانند تا بتوانند وارد مزرعه شده و سپس برداشت کنند.

وی تأیید می‌کند: درصورتی‌که کسی از نخبگان و محققان پیشنهادهای اجرایی برای برداشت محصول نیشکر در مزارع داشته باشند نه‌تنها صنعت نیشکر خوزستان بلکه صنعت نیشکر کوبا نیز برای بهره‌گیری حداکثر از نظرات کاربردی نخبگان دانشگاهی هیچ‌گونه محدودیتی ندارد، ولی باید طرح‌های ارائه‌شده قابلیت اجرا داشته باشند. 

جای تئوری در مزارع نیست

«لاخوس روسا» می‌گوید: نمی‌توان تئوری‌های برداشت آزمایشگاهی را به مزارعی با مساحت ده‌ها هزار هکتاری تسری داد و به این دلیل باید پیشنهادهایی ارائه شود که بتواند مشکلات موجود را در مزرعه حل کند. از طرفی صنعت نیشکر خود در سوزاندن محصول ضرر می‌کند زیرا چنانچه مزارع سوزانده شوند و به علت بارش باران برداشت ممکن نگردد تا ۲۰‌درصد قند نیشکر دچار افت می‌شود و این مسئله زیانی انباشته برای شرکت‌های نیشکری به شمار می‌آید.

وی اضافه می‌کند: باید در نگاه به نیشکر جامع‌نگر باشیم. به‌عنوان‌مثال حدود ۱۰۰ هزار هکتار مزارع نیشکر خوزستان در طول سال بیش از ۸۰۰ هزار تن اکسیژن به فضا متصاعد می‌کند و بیش از یک‌میلیون تن دی‌اکسید کربن از هوا جذب می‌کنند و این مسئله باوجود تجربه جهانی آن معادله‌ای ساده و قابل‌حل است، پس تراز اکسیژن دهی و جذب co۲ توسط مزارع نیشکر از پتانسیل‌های بالقوه و شگفت‌انگیز این گیاه است. یعنی مزارع نیشکر همواره نقش جبرانی قدرتمندی در تعادل بخشیدن به شرایط محیط زیستی دارند.

این متخصص نیشکر بیان می‌کند: اسناد معتبری وجود دارد که در کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا و برزیل که مهد تولید نیشکر هستند و مزارع بسیار وسیعی دارند، هنوز با روش سوزاندن، محصول خود را برداشت می‌کنند و در حال برنامه‌ریزی هستند تا در سال‌های آینده تنها ۳۰‌درصد محصول خود را به‌صورت سبز برداشت کنند ولی در خوزستان بخش عمده برداشت به‌صورت سبز انجام می‌شود و این امر را باید موردحمایت قرارداد و تلاش کرد که این شیوه روزبه‌روز کامل‌تر شود.

این متخصص کوبایی نیشکر که جزو تکنولوژیست های صنعت جهانی نیشکر است درباره مزارع نیشکر خوزستان ادامه می‌دهد: نگاهی به اقداماتی جبرانی مزارع نیشکر و نقش آن‌ها به‌عنوان دیوار دفاعی برای جلوگیری از ریزگردها و هجوم آن‌ها به شهر اهواز، تولید اکسیژن موردنیاز تنفس بیش از چهار میلیون نفر در سال و جذب دی‌اکسید کربن ناشی از فرآیند تنفس بیش از ۶ میلیون نفر در سال توسط مزارع نیشکر و همچنین تأثیر این مزارع برافزایش رطوبت نسبی و همچنین تعدیل دمای منطقه به‌خوبی با یک حساب ساده سرانگشتی سود و زیان این مزارع و نقش زیست‌محیطی این مزارع را به‌خوبی نشان می‌دهد.

«لاخوس روسا» می‌گوید: البته تحقیقات در این زمینه همچنان در حال انجام است تا کشت و صنعت‌های نیشکری صدمات زیست‌محیطی را به حداقل برسانند. تکنولوژیست های جهانی نیشکر از هر پیشنهاد عملی و اجرایی برای بهبود شرایط زیست‌محیطی در همه زمینه‌ها در سطح ایران و جهان استقبال می‌کنند.

وی همچنان تأکید می‌کند: تا رسیدن به شرایط ایده آل همچنان باید با مدیریت سخت‌گیرانه کنترل دود و نوبت‌بندی مزارع نیشکر برای برداشت سوخته شرایط را به نحوی پایدار کنترل کرد.

این متخصص صنعت نیشکر معتقد است در میان زراعت‌های غالب در استان خوزستان نیشکر بیشترین حجم ساقه و برگ سبز را دارد که اگر در مساحت مزارع نیشکر خوزستان ضرب شود آن را می‌توان بزرگ‌ترین اکوسیستم سبز خوزستان نامید، این مزارع در دوسوم سال مرتباً شرایط آب و هوایی مناطق شهری را تصفیه می‌کنند و حکم ریه‌های شهر را دارند که نقش تعدیل‌کننده آلودگی سایر صنایع خوزستان را بر عهده‌دارند و حذف آن‌ها از حاشیه شهرها با توجه به طوفان‌های گردوغبار، شهر اهواز را می‌تواند در تله‌ای از گردوغبار گرفتار کنند.

 کاشت نیشکر اشتباه بود

اما سخنان لاخوس روسا منتقدان جدی در استان دارد. یکی از آن منتقدان هژیر کیانی، نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست استان خوزستان است.

کیانی می‌گوید: توسعه کشت نیشکر به باور کارشناسان و با استناد به نظرات و یافته‌های پژوهشگران در این سطح گسترده اشتباه بوده است. یکی به دلیل شوری خاک‌هایی که طرح‌های جدید و تکمیلی کشت نیشکر در آن صورت گرفت و می‌دانیم گیاه نیشکر نسبت به شوری حساس است و دیگر اینکه نیاز آبی بالای این گیاه و شرایط خاک‌هایی که در آن کشت نیشکر انجام شد بر این نیاز آبی افزود چراکه باید با رهاسازی آب و زهکشی شوری خاک را کاهش می‌دادند. 

وی توضیح می‌دهد: بنابراین مصرف بی‌رویه آب یعنی خسارت به محیط‌زیست و محدودسازی جریان طبیعی رودخانه که بیشترین آسیب را کارون متحمل شده و از همه خسارت‌بارتر گردآوری و به‌نوعی تجمیع نمک خاک و رهاسازی آن در رودخانه‌ها و تالاب‌های استان است که سبب واردکردن شوک به اکوسیستم‌های آبی استان و تالاب‌های هورالعظیم و شادگان شد.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست استان می‌گوید: تالاب‌هایی که منبع تغذیه و بیشترین گستره آن آب شیرین بوده، در اثر زه آب‌های شور و ترکیبی از کودهای شیمیایی و سموم کشت و توسعه نیشکر شرایط طبیعی خود را از دست دادند.

کیانی بابیان اینک مطالعه لازم و انجام ارزیابی‌های محیط زیستی و نیز راهکار مناسب برای حل مسئله پساب‌های نیشکر در این طرح‌ها دیده نشده بود گفت: این امر سبب بروز مسائل حاد محیط زیستی در استان خوزستان شده است.

وی گفت: تالاب مصنوعی معروف به تالاب نیشکر آیینه تمام نمای مسئولیت گریزی و بی‌تفاوتی مدیران این شرکت‌ها نسبت به جلگه استان است که همچنان تداوم دارد و چنانچه هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این مسائل و اصلاح شیوه‌های بهره‌برداری از این منابع حیاتی استان اقدام نکنند فاجعه گسترش سطح‌های نمکی درراه خواهد بود و ما حق نداریم به‌نام توسعه آن‌هم توسعه یک‌جانبه نگرانه پایداری محیط‌زیست استان را با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه کنیم و معیشت پایدار نسل‌های حاضر و آینده را با خطر بیندازیم.

کیانی با اشاره به اینکه باید پیش از آنکه ریزگردهای نمکی حاصل از شوره زارسازی در دشت‌های بکر با پوشش گیاهی استان رخ دهد این شرکت‌ها و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ساماندهی وضعیت پساب‌ها اقدام کنند، افزود: بیابان‌هایی که با پوشش گیاهی سال‌ها خود را با شرایط بیابان‌های خوزستان سازگار کرده است در حال حاضر در معرض نابودی ناشی از رهاسازی بی‌برنامه و ضد محیط زیستی پساب این شرکت‌ها قرار دارد.

آسیب‌ها مختص نقطه خاصی نیست

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست استان همچنین افزود: آسیب‌ها مختص نقطه خاصی نیست چراکه ازیک‌طرف زه آب‌های خروجی مزارع نیشکر راداریم که یا در بیابان‌ها رها می‌شود یا در تالاب شادگان و هورالعظیم وارد می‌شود و از طرفی آتش زدن مزارع نیشکر و خاکسترهای آن سبب بروز مشکلات برای مردم شهرهای مجاور این طرح‌ها می‌شود.

کیانی می‌گوید: هم محیط‌زیست انسانی و شهری ما در معرض این آسیب‌هاست و هم محیط‌زیست طبیعی که اکوسیستم‌های آبی و خاکی را با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه کرده است که نمونه آن نمک‌های رهاشده در تالاب مصنوعی نیشکر و اراضی قابل‌کشت و بیابان‌های استان است و می‌دانیم که نمک قدرت حاصلخیزی اراضی را از بین می‌برد. کاهش محصول نخلستان‌های شادگان، کاهش شدید آبزیان در تالاب‌ها ازجمله نقاط برجسته خسارت‌دیده ناشی از رهاسازی پساب نیشکر است.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست استان افزود: آنچه در آمارهای موجود دستگاه‌های متولی بیان می‌شود کاهش قابل‌توجه محصول نخلستان‌های استان به‌خصوص در شادگان، خرمشهر و آبادان است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در اثر محدودسازی و شهرسازی منابع آب خسارت‌دیده‌اند و صدها هزار نفر نخل از بین  رفته است.

وی تأکید می‌کند: حلقه مفقوده محیط‌زیست ما نبود نگاه لازم و جامع محیط زیستی در سطوح مدیریتی این‌گونه طرح‌های توسعه‌ای است که بهبود وضعیت بستگی به تغییر رویکرد مدیران و میزان مسئولیت‌پذیری آنان دارد و اعتقاد ما بر این است که  ابلاغیه رهبر حکیم انقلاب در خصوص سیاست‌های کلی محیط‌زیست کشور نقشه راهی است که فرصت شانه خالی کردن از زیر بار این مسئولیت‌ها نسبت به محیط‌زیست و پایداری سرزمین را از مدیران این‌گونه طرح‌ها و درمجموع دولت‌ها می‌گیرد و باید با نگاه به این سند بالادستی نسبت به اصلاح شیوه‌های بهره‌برداری خود با رعایت الزامات محیط زیستی اقدام کنند.

لزوم ساماندهی هر چه سریع‌تر زه آب

 وی می‌گوید: چنانچه کشت و صنعت‌های نیشکر با بدهی‌های موجود اعلام‌شده توسط برخی از این شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارند شاید تغییر الگوی کشت که اقتصادی‌تر باشد و خسارت‌های کمتری متوجه محیط‌زیست استان کند. اگر هدف اصلاح وضع موجود باشد چاره‌ای جز ساماندهی هر چه سریع‌تر زه آب‌ها نداریم.

کیانی افزود: روش‌های تصفیه می‌تواند کمک مؤثری کند تا بیش از این به محیط‌زیست آسیب نزنیم. از طرفی ایده‌هایی برای جبران خسارت‌های واردشده به پوشش گیاهی اراضی استان توسط این شرکت‌ها داریم که اگر علاقه نشان دهند می‌توانیم کمک کنیم.

وی گفت: نشست مشترک و تشکیل یک اتاق فکر متشکل از نخبگان دارای تخصص‌های مختلف و مرتبط با مسائل نیشکر می‌تواند به مدیران این شرکت‌ها کمک کند تا برای خروج از وضعیت موجود به راهکارهای مناسب کاربردی و پایدار دست یابند.

وی یادآور شد: اما پیش‌نیاز همه این پیشنهادها پذیرش مسئولیت این آسیب‌ها و خسارت‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی و مدیران این شرکت‌هاست. بر این باوریم شجاعت در پذیرش اشتباهات در طرح‌های کلان و پذیرش مسئولیت نسبت به آن گام مهمی در جلب کمک و مشارکت دلسوزان کشور و محیط‌زیست برای اصلاح امور است .

این مقام مسئول افزود: یادمان باشد شرایط شکننده محیط‌زیست خوزستان به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه دیگر ظرفیت برخی توسعه‌طلبی‌های یک‌جانبه نگرانه و یا تداوم رفتارهای مبتنی بر آزمون‌وخطا را ندارد و نگاه ملی دولت‌های ما نباید تنها به برداشت بی‌رویه  منابع استان و به هر قیمتی معطوف باشد. باید با یک بازنگری اساسی عزمی در همین سطح نیز برای حل مسائل محیط‌زیست استان به کار گرفته شود. دولت‌ها حق ندارند منابع استان را ملی و بهره‌برداری را نیز همین‌گونه ببینند ولی مسائل زیست‌محیطی ناشی از این رفتارها را به حال خود رها کنند.

خسارات کشت و صنعت‌های نیشکر

نام مسئول

اظهار نظر

اسماعیل ارزانی بیرگانی، فرماندار اهواز

خاکستر و دود ناشی از این سوزاندن مزارع، آلودگی هوای شهر را مضاعف کرده و به‌سلامت مردم آسیب وارد کرده است

سوزاندن مزارع نیشکر باوجود اعتراض و مخالفت مسئولان و مردم همچنان ادامه دارد و مدیران این کشت و صنعت‌ها نسبت به عملکرد خود پاسخگو نیستند

کارشناسان و مسئولان محیط‌زیست

انتقاد از مشکلات زیست‌محیطی این شرکت ازجمله، تخلیه پساب و شور کردن رودخانه کارون، تالاب‌ها و اراضی خوزستان همچنین آتش زدن مزارع نیشکر

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست استان خوزستان

آسیب‌ها مختص نقطه خاصی نیست چراکه ازیک‌طرف زه آب‌های خروجی مزارع نیشکر راداریم که یا در بیابان‌ها رها می‌شود یا در تالاب شادگان و هورالعظیم وارد می‌شود و از طرفی آتش زدن مزارع نیشکر و خاکسترهای آن سبب بروز مشکلات برای مردم شهرهای مجاور این طرح‌ها می‌شود

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست استان خوزستان

آنچه در آمارهای موجود دستگاه‌های متولی بیان می‌شود کاهش قابل‌توجه محصول نخلستان‌های استان به‌خصوص در شادگان، خرمشهر و آبادان است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در اثر محدودسازی و شهرسازی منابع آب خسارت‌دیده‌اند و صدها هزار نفر نخل از بین  رفته است

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست استان خوزستان

باید پیش از آنکه ریزگردهای نمکی حاصل از شوره زارسازی در دشت‌های بکر با پوشش گیاهی استان رخ دهد این شرکت‌ها و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ساماندهی وضعیت پساب‌ها اقدام کنند

حمایت شورای فرهنگ عمومی دزفول مانع فروش تیم فوتبال میلاد شد

دزفول - ایرنا - تیم های ورزشی دزفول به دلیل نداشتن حامی مالی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده و در آستانه توقف فعالیت و یا فروش امتیاز به سایر شهرها بسر می برند.

در این میان نبود حامی مالی بیشترین ضربه را به تیم های فوتبال دزفول وارد کرده است به گونه ای که بسیاری از تیم های فوتبال این شهرستان به دلیل مشکل مالی در سالهای اخیر منحل شده اند.
به گزارش ایرنا پس از سرنوشت نامعلوم فروش امتیاز تیم فوتبال شهرداری دزفول و سقوط به لیگ دسته 2 حال مشکل مالی گریبان گیر تیم های فوتبال میلاد و بهمن دزفول نیز شده به طوریکه تیم میلاد دزفول در آستانه فروش قرار گرفته است و تنها اعلام حمایت شورای فرهنگ عمومی دزفول از این تیم مانع از فروش آن در روزهای گذشته شده است.
امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول در هشتادو ششمین نشست ماهانه این شورا با تاکید بر حمایت شورای فرهنگ عمومی دزفول از ورزش این شهرستان خواستار حمایت تمام دستگاه های اداری برای کمک به تیم های فوتبال بهمن و میلاد شد و گفت:بخش زیادی از مشکل مالی این تیم ها با همکاری ادارات مختلف قابل کاهش است.
حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی با اشاره به سابقه شهرستان دزفول در رشته های مختلف ورزش به ویژه فوتبال افزود: فوتبال در دزفول در رده پایه نونهالان، نوجوانان و جوانان دارای ظرفیت بالایی است و باید حفظ تیم های موجود و ایجاد تیم فوتبال بزرگسالان در دستور کار قرار گیرد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول با تاکید بر ضرورت تشکیل تیم فوتبال بزرگسالان دزفول تشکیل این تیم را مطالبه ورزشکاران این شهرستان اعلام کرد و ادامه داد: ظرفیت های دزفول داشتن تیمی با قابلیت مطرح شدن در لیگ دسته 1 و2 کشور را فراهم کرده است.
امام جمعه دزفول توجه به ورزش را کار فرهنگی اصیل و اثرگذار نامید و ادامه داد: باید با مدیریت ورزش از فرصت های آن به خوبی استفاده و بسیاری از تهدیدهای اجتماعی را کاهش داد.
معاون اداره ورزش و جوانان دزفول نیز در نشست ماهانه شورای فرهنگ عمومی 2 تیم بهمن و میلاد دزفول را از تیم های ریشه دار این شهرستان نامید و گفت: مهمترین مشکل فوتبال شهرستان دزفول نبود حامی مالی است.
ناصر نظری ادامه داد: مشکل مالی موجب شده تا مراحل فروش امتیاز تیم میلاد دزفول به یکی از شهرستان های خوزستان در دستور کار مسئولان این تیم قرار گیرد.
وی با خوب توصیف کردن سطح فنی بازیکنان آموزش داده شده در تیم های فوتبال دزفول افزود: در صورت حمایت از این تیم ها شاهد درخشش آنها در لیگ های مختلف کشور خواهیم بود.
معاون اداره ورزش و جوانان دزفول هزینه حفظ و اداره تیم های بهمن و میلاد دزفول را بالغ بر یک میلیارد و 340 میلیون ریال برآورد کرد و ادامه داد: از امکانات اقتصادی و راهکارهای قانونی برای توسعه ورزشی شهرستان و تیم های فوتبال دزفول باید استفاده شود.
نظری افزود:در شهرهای اقماری دزفول 70 تیم فوتبال فعالیت دارند به طوریکه در برخی روستاها چهار تیم فوتبال تشکیل شده است ضمن اینکه در برخی شهرهای اقماری دزفول نیز مدرسه فوتبال تشکیل شده است.
وی تعداد تیم های فوتبال فعال در شهر دزفول را پنج تیم عنوان کرد و گفت:در این تیم های فوتبال در رده های مختلف سنی 250 فوتبالیست فعالیت دارند.
سرپرست تیم فوتبال میلاد دزفول نیز دغدغه مالی را مهمترین مشکل فوتبال این شهرستان اعلام کرد و گفت:مشکل مالی موجب شد تا امتیاز این تیم به مبلغ 300 میلیون ریال به فروش برسد ولی به دلیل اعلام آمادی شورای فرهنگ عمومی دزفول برای حمایت از این تیم قرارداد فروش این تیم را لغو کردیم.
مصطفی کاظمی افزود: همکاری ادارات و مسئولان شهرستان دزفول می تواند در کاهش هزینه های این تیم نقش تعیین کننده ای داشته باشند.
به گزارش ایرنا سرپرست تیم فوتبال بهمن دزفول نیز با اشاره به 6 سال حضور این تیم در لیگ برتر خوزستان گفت: در سال 94 تیم فوتبال بهمن دزفول با قهرمانی در لیگ برتر خوزستان به لیگ دسته 2 کشور راه یافت.
محمد عمادی نژاد افزود: پنج نفر از بازیکنان تیم بهمن دزفول جذب تیم های لیگ برتری کشور شده اند که نشان از سطح تکنیکی بالای بازیکنان شهرستان دزفول است.
وی نبود تیم بزرگسالان را موجب راه نیافتن بسیاری از جوانان مستعد به تیم های سطح بالا دانست و گفت: ورزشکاران دزفول نزد بهترین مربیان آموزش دیده و سطح فنی بالایی دارند.
در شهرستان دزفول از 34 هیات ورزشی ثبت شده 27 هیات فعال هستند که 15 هزار ورزشکار در این هیات ها به صورت سازمان یافته فعالیت ورزشی می کنند.
در رشته فوتسال نیز 16 تیم در مسابقات جام رمضان امسال شرکت کرده اند.
6068

انتهای پیام /*

اخبار سیاسی روز

نیروهای عراقی یک روز پس از اعلام پیروزی در نبرد برای فتح فلوجه آماده ایجاد جبهه تازه ای برای حمله به پایگاه شبه نظامیان تروریست داعش در موصل می شوند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیوزویک نوشت: نیروهای عراقی یک روز پس از اعلام پیروزی در نبرد برای فتح فلوجه آماده ایجاد جبهه تازه ای برای حمله به پایگاه شبه نظامیان تروریست داعش در موصل می شوند.

به گزارش «انتخاب»، نیروهای ویژه ضد تروریسم و دو شاخه نظامی دیگر با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف آمریکایی از شهری پالایشکاهی در شمال عراق به سوی پایگاه هوایی پیش می روند که منطقه ای کلیدی برای بازپس گیری موصل شمرده می شود.

وزیر دفاع، خالد العبیدی گفت این حمله آغاز عملیات بیرون راندن داعش از قیاره در 115 کیلومتری شمال بیجی است، که پایگاه هوایی در آن می تواند به عنوان آوردگاه نبرد آتی برای آزادسازی موصل در فاصله 60 کیلومتری در شمال این شهر باشد.

سربازان ارتش در جبه های مختلف در غرب مخمور در سوی مخالف رود تیگریس در سه ماه گذشته در برابر پیشروی تروریست های داعشی مقاومت کرده اند.

عبیدی در پیامی در توئیتر در کنار عکسی از کامیون های نظامی هاومی که در جاده ای صحرایی عبور می کردند، نوشت: « شروع عملیات آزادسازی قیارا به تروریست ها فرصت نفس تازه کردن هم نمی دهد».

سربازان عراقی در خیابان های بغداد به نبرد شورشیان رفتند، و در مسیراصلی شرقی-غربی از میان فلوجه پایگاه های آن ها را شلیک راکت، تک تیر انداز و خمپاره مواضع آن ها را مورد حمله قرار دادند.

یروهای ضد تروریسم کنترل بیمارستان فلوجه را در اختیار گرفتند که پناهگاهی برای شبه نظامیانی بود که بخش بزرگی از آن را پیش از فرار به آتش کشیده بودند و محله الدوبات را از وجود تروریست ها پاکسازی کردند.

پخش زنده تلویزیون دولتی از بیرون بیمارستان دود و آتش برخاسته از بیمارستان را نشان می داد و همچنین تصاویری از کماندوهای ویژه پخش می کرد که با بر افراشتن پرچم عراق پیروزی خود را جشن می گرفتند.

فلوجه، پایگاه تاریخی شورشیان طرفدار صدام و مخالف دولت شیعه محور عراق بود.

سازمان بین المللی مهاجران روز شنبه اعلام کرد بیش از 81,000 نفر در اثر مبارزات در فلوجه بی خانمان شده اند، که پیش از اشغال این شهر توسط داعش در اوایل 2014 سه برابر این اعداد جمعیت داشت.

این آژانس کمک رسانی بین المللی در پیامی در توئیتر گفت: «نیازها: چادر، آب، منابع»


ترجمه: محمد صفری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عنصر جدا شده از داعش از گنج بزرگی سخن گفت که این گروه تروریستی در رقه سوریه پنهان کرده است.
 
به گزارش انتخاب،  روزنامه ساندی تایمز در گزارشی از گنجی پرده برداشت که گروه تروریستی داعش آن را از عناصرش نیز پنهان می کند.
 
این روزنامه به نقل از یکی از عناصر جدا شده از داعش نوشت: داخل خانه شهردار سابق رقه، رازی وجود دارد که داعش آن را حتی از عناصرش نیز پنهان می کند. آن راز، یک در آهنی است که منتهی به یک خزانه پر از اطلاعات و اثر انگشت می شود. داخل این خزانه 50 میلیون دلار به شکل اوراق نقدی و قطعه های طلا موجود است. این خزانه شریان اقتصادی خلافت خودخوانده داعش به حساب می آید؛ شریانی که تنها 35 نفر از آن آگاهی دارند و 24 ساعته با نگهبانان و دوربین حفاظت می شود.
 
روزنامه تایمز در ادامه اطلاعات کمیابی در خصوص " بانک مرکزی داعش" از طریق این فرد که بر دخل و خرج داعش نظارت داشت، منتشر کرد.  
 
این فرد که هفته گذشته از دست داعش فرار کرد و هم اکنون در ترکیه ساکن است، به روزنامه تایمز گفت: تمامی دارایی های داعش در این ساختمان توزیع می شود و تمامی آنها عبارت است از دلارها و شمش های طلایی که هرکدام یک کیلوگرم وزن دارد.
 
این فرد جدا شده از داعش در ادامه افزود: سران داعش تبلیغات خود را در خصوص استفاده نکردن از دلار آمریکا که آن را " نظام اقتصادی سرمایه داری آمریکا برای برده داری" توصیف می کنند، افزایش داده اند؛ اما طرحشان برای تبدیل دلار به دینار طلا شکست خورده است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: "داعش ماه گذشته 50 میلیون دلار از تولید نفت و مالیات هایی که بر کفار و دارایی هایی که بر آنها مسلط شدند، به دست آورد. بیشتر دارایی های داعش از کفار و اموال این افراد های بدست می آید."

روزنامه شرق،در گزارشی از نشست عملکرد سازمان مجاهدین خلق ، سخنان خسروتهرانی موسس اطلاعات نخست زیری در ابتدای انقلاب و از دوستان بهزاد نبوی را نقل کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه شرق،در گزارشی از نشست عملکرد سازمان مجاهدین خلق ، سخنان خسروتهرانی موسس اطلاعات نخست زیری در ابتدای انقلاب و از دوستان بهزاد نبوی را نقل کرده است.

به گزارش انتخاب، شرق نوشته است:گاهی صدایش بالا ‌می‌‍‌رفت؛ آنجا که به تغییر ایدئولوژی سازمان به سردمداری تقی شهرام اشاره کرد و گفت: «برخی معتقدند آجرهای سازمان از ابتدا کج بالا رفت و ماجرای مقاله پرچم و تقی شهرام ادامه گریز‌ناپذیر همان روند بود». تهرانی گفت در زندان پیش از انقلاب ارتباط با مسعود رجوی و اعوان و انصارش بسیار سخت بود، چراکه با منتقدان گفت‌وگو نمی‌کردند. مخالفان را آماج تهمت‌های خود می‌کردند. خسرو تهرانی چند برگه کاهی چرک‌نویس مقابلش بود و سخنانش را از روی برگه‌ها می‌خواند.

وقتی می‌خواست نقل قول کند کمی بااحتیاط و آرام‌تر سخن می‌گفت. البته به تذکرات مدیر جلسه هم اهمیت نمی داد و وقتی به او گفتند وقتش به اتمام رسیده گفت هنوز بسیاری از حرف‌هایش را نزده است. پس از تذکر مدیر تندتر از قبل صحبت کرد، به‌طوری‌که برخی حرف‌هایش واضح نبود. تهرانی ادامه داد: «آقای کاظم موسوی‌بجنوردی که اکنون هم زنده و حی و حاضر است به خود من گفت مسعود رجوی در زندان به بیژن جزنی گفته بود مارکسیست شده است و جزنی که خود مارکسیست بود، چندین‌بار از او پرسیده بود تو واقعا تغییر ایدئولوژی داده‌ای و او گفته بود بله من مارکسیستم». او معتقد است سازمان پس از انقلاب غیر از کتاب‌های تبیین جهان که از سوی شخص رجوی تهیه شد، هیچ تولید فکری خاصی نداشته است. تهرانی گفت: «سازمانی که تا پیش از انقلاب همه ارکان و فعالیتش مخفی بود، یک‌باره پس از انقلاب مجبور به فعالیت علنی شد. مسعود رجوی و موسی خیابانی سردمدار شدند و اختلاف جایگاه فاحشی بین این دو با بدنه سازمان رخ داد».
تهرانی گفت معتقد است سعادتی نفر دوم سازمان بوده و نباید اعدام می‌شد، همان‌گونه که با اعدام تقی شهرام مخالف بوده است. می‌گوید ما می‌توانستیم با حفظ این دو، اطلاعات بکری از آنان به دست بیاوریم. در زمان صحبت‌های دیگر سخنرانان مراسم، تهرانی کم‌حوصله به نظر می‌رسید و گاهی انگار غرق در افکار خود بود. بار دوم که خودش سخنرانی کرد، سازمان را مرده و آنچه را اکنون در حال فعالیت است، فرقه‌ای عجیب نامید که باید آن را بررسی کرد.
او گفت: «فرقه‌ای که در آن همسر مهدی ابریشمچی از او جدا می‌شود و با مسعود رجوی ازدواج می‌کند و ابریشمچی در کنار این می‌ایستد و برای عروس و داماد کف می‌زند! این‌چنین شست‌وشوی مغزی عجیب است».

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سوال این است که نیروهای داعش در فلوجه‌ کجا رفته‌اند و چه کسی آنها را نجات داده است؟
 
به گزارش انتخاب، راهبرد آمریکا در عراق و منطقه آن‌قدر اهمیت دارد که ابزار اجرای این راهبرد را مورد توجه قرار دهند. از سال 2012 که استراتژی امنیتی و نظامی آمریکا در خاورمیانه بر جنگ نیابتی و ابزار تروریسم تکفیری قرار گرفت، هیچ‌گاه آمریکا از حمایت برنامه‌ریزی‌شده از این تروریسم تکفیری دست برنداشته است. حفظ تروریسم تکفیری برای آمریکا به اندازه‌ای است که گاهی در سوریه، برای متوقف کردن و یا مردد کردن برنامه عملیاتی روسیه، کار به خط و نشان هم کشیده شده است و نمونه روشن آن در مورد جبهه‌النصره و بقیه گروه‌های جیش‌الفتح است که در هفته‌های اخیر آمریکا مانع عملیات هوایی بر شدت روسیه علیه آنها شده است تا بتوانند در محور جنوبی غربی حلب پیشروی مؤثر از خود نشان دهند.
 
در عراق نیز با اینکه نیروهای مسلح و امنیتی عراق از توانمندی خوبی برخوردارند، ولی همگی اذعان می‌کنند که نیروهای الحشدالشعبی عراق از صلابت و استحکام ویژه‌ای برخوردارند و در هر محوری وارد می‌شوند، داعش چاره‌ای جز فرار و اختفاء ندارد. به همین دلیل نیروهای آمریکایی بارها اقدام به بمباران واحدهای نظامی الحشدالشعبی در استان‌های مختلف کرده‌اند و حتی در قوانین و آئین‌نامه‌های فروش تسلیحات به ارتش عراق تأکید دارند که سلاح‌های واگذارشده به ارتش عراق نباید در اختیار الحشدالشعبی قرار گیرد و همواره در مورد نقش این نیروی نظامی قدرتمند و مشارکت در آزادسازی از دست داعش هشدار داده‌اند. همان‌طور که در عملیات‌های قبلی با حضور الحشدالشعبی مخالفت کرده بودند، برای حضور در عملیات فلوجه هم مخالفت کردند، که نهایتاً این توافق انجام گرفت که یگان‌های الحشدالشعبی وارد شهر فلوجه نشده و صرفاً به محاصره کامل فلوجه اقدام کنند، ولی اگر نیاز شد وارد شهر شوند!! 
 در شهر تکریت که در چند مرحله عملیات نظامی انجام گرفت، الحشدالشعبی توانست تا مرحله ما قبل آزادی کامل به پیش برود، ولی پس از مداخله آمریکایی‌ها و فرود هلی‌کوپترهای‌شان که اقدام به خارج کردن سران و نیروهای داعش کردند، نیروهای نظامی وارد تکریت شدند و تقریباً تلفات داعش اعداد بسیار کمی را شامل می‌شد که مقاومت آنها در تکریت باید به تعداد بیشتری از داعشی‌ها متکی می‌شد، یعنی تکریت آزاد شد و تعدادی از داعش کشته شدند، ولی سران و نیروهای اصلی داعش توسط آمریکا در لحظات آخر از تکریت خارج شده و سپس تکریت سقوط کرد.  
در مورد فلوجه که داستان‌های زیادی از مقاومت در مقابل آمریکایی‌ها مطرح است، وقتی عملیات پاکسازی و محاصره فلوجه توسط الحشدالشعبی با قدرت و سرعت آغاز می‌شود و تا دیوارهای شهر ادامه می‌یابد، الحشدالشعبی در بیرون شهر می‌ماند و نیروهای واکنش سریع و پلیس فدرال وارد شهر می‌شوند که تقریباً فلوجه را آزاد کرده‌اند و باید پاکسازی شهر را کامل کنند. سوال این است که داعشی‌ها فلوجه‌ کجا رفتند و چه کسی آنها را نجات داده است؟ تعداد تلفات داعشی‌ها و تجهیزات آنها و سران اصلی داعش که در شهر بودند، یا باید در بین تلفات و زخمی‌ها باشند و یا باید به نحوی از شهر خارج شده باشند.  
 
حال سوال این است که این افراد توسط چه کسانی و چگونه از فلوجه خارج شده و از چه مسیری نجات داده شده و به چه منطقه‌ای منتقل شده‌اند؟ باز هم تصاویری از هلی‌کوپترهای آمریکایی در فلوجه وجود دارد که با تعداد قابل‌توجه در منطقه داعش فرود و برخاست داشته‌اند. البته برخی گزارش‌ها هم، از هماهنگی برخی عشایر سنی این منطقه که در انتقال و جابه‌جایی داعشی‌ها مؤثر بوده‌اند سخن می‌گویند. نکته مهم‌تر اینکه داعشی‌های محلی و یا بعثی که همراه با اهالی که از شهر خارج شده‌اند و یا کسانی که در شهر باقی مانده‌اند، همان‌هایی خواهند بود که مجدداً شهر فلوجه را آلوده به اقدامات تروریستی کرده و یا خود را برای فاز سیاسی در عراق آماده می‌کنند و به‌عنوان هسته‌های خفته کار ویژه خواهند داشت. دستگاه‌های امنیتی عراق همان‌گونه که در عملیات‌های نظامی ابتکار عمل را در دست داشتند، در عملیات‌های امنیتی و اطلاعاتی برای حفظ امنیت مردم عراق و خشکاندن ابزارهای تروریستی آمریکا و آل سعود هم باید دست برتر و ابتکار را حفظ کنند.
منبع: فارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وبسایت میدل ایست آی در مطلبی نوشت "محمد بن نایف" در بستر بیماری به سر می برد.

به گزارش انتخاب ، به دنبال ملاقات "محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود،" جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی از کاخ سفید در هفته جاری، گزارشهایی در خصوص بیماری "محمد بن نایف،" ولیعهد عربستان سعودی و معاون دوم نخست وزیر این کشور منتشر شد.

وبسایت میدل ایست آی نوشت، "بروس ریدل،" افسر سابق اطلاعاتی در سازمان سیا و مشاور "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در گفتگو با "ان بی سی نیوز" اعلام کرد: محمد بن سلمان 30 ساله به آمریکا سفر کرده است؛ زیرا "ملک سلمان،" پدر وی و "محمد بن نایف،" ولیعهد عربستان در بستر بیماری هستند.

این درحالیست که یک منبع عربستانی آشنا به این مسئله در گفتگو با "میدل ایست آی" اعلام کرد: "بن نایف 56 ساله در سلامت کامل به سر می برد و به تازگی به الجزایر سفر کرده است. سفر محمد بن سلمان به آمریکا به این دلیل بود که وی به یکی از متحدان شماره یک آمریکا تبدیل شود و بن نایف از صحنه خارج شود."

"سیمون هندرسون،" یک پژوهشگر آمریکایی در این خصوص گفت تصور می شود محمد بن سلمان در سلسله سران عربستان نفر سوم باشد؛ اما در واقع وی نفر اول است زیرا پادشاه 80 ساله این کشور ترجیح می دهد پسرش پس از وی سلطنت را در دست بگیرد. 

محمد بن نایف یکی از افراد محبوب آمریکاست و چندین سال در امور امنیتی و مبارزه با تروریسم با این کشور همکاری نزدیک داشته است؛ اما به تازگی کمتر در انظار عمومی دیده شده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر عربستانی ها دست از سر مردم عراق بردارند و در این کشور امنیت برقرار شود، دیگر نیازی به حضور سردار سلیمانی در آن کشور نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی در گفت‌وگو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم تاکید کرد: تردیدی درباره حضور سردار سلیمانی در عراق نیست، دولت عراق اعلام کرده که وی به دعوت ما آمده است، حال حضور یک، دو یا سه مستشار در عراق چقدر برای عربستان سنگین است؟ چطور آنها به عراق لشکر کشی کردند و مردم را کشتند یا در یمن بیشتر از یک سال است که تمام زیر ساخت ها را نابود کردند، زن، کودک و پیرمرد را به قتل رساندند، آیا این دخالت در جهان اسلام نیست.
نماینده مقام معظم رهبری در سپاه با تاکید بر این که هدف مستشاران ایرانی کمک به نیروهای عراقی است، اظهار داشت: ایران هرگز به دنبال ضربه زدن به اهل سنت نبوده و نیست، اما عربستان در مدت نفوذ آمریکا در عراق، صدها هزار مسلمان بی گناه شیعه را در بغداد و دیگر مناطق به شهادت رساند.

تسلط عربستان برعراق محال است

وی در ادامه تسلط عربستان بر عراق را محال دانست و یادآور شد: عربستان نمی تواند بار دیگر عنصری مانند صدام را در عراق داشته باشد تا بر آن کشور مسلط شود؛ ریاض باید دست از سر مردم عراق بردارد و آنها را به حال خودشان بگذارد تا خود تصمیم بگیرند؛ مردم عراق چون مردم فهیمی هستند، در انتخابات شرکت کرده و رای دادند؛ حکومت و مجلس تشکیل دادند؛ اگر عربستانی ها دست از سر مردم عراق بردارند و در این کشور امنیت برقرار شود، دیگر نیازی به حضور سردار سلیمانی در این کشور نخواهد بود.

سعیدی دربارۀ ناخرسندی رسانه های سعودی از آزادی فلوجه نیز گفت: در واقع فلوجه، برای آن ها نقطه ای راهبردی بود، فلوچه چهارراه مواصلاتی و ارتباطی است، مرکز پشتیبانی است، فاصله اش با بغداد کم است، مرکز تهیه اقلام انتحاری است که از آن ها در بغداد استفاده می شد، مرکز تولید و پرورش نیروی تروریست بود، طبیعی است که عربستان از آزادی چنین مرکزی ناراحت شود.

عربستان از چنگال آمریکا بیرون بیاید

سعیدی با بیان این که هر شخصی که دارای عقل است با ما (ایران) در تعامل و همراه است، گفت: عربستان نمی تواند این وضعیت را تحمل کند و اشتباه می کند؛ عربستان می تواند از چنگال آمریکایی ها خارج شده و در کنار ایران قرار بگیرد و اهداف متعالی که حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دنبال می کنند را عملی کنند.

وی با انتقاد از وضعیتی که عربستان در عراق ایجاد کرده، افزود: چطور عربستان که خودش یک انتخابات ندارد با حکومت و دولتی که بر اساس دمکراسی و رای اکثریت روی کار آمده، اینگونه برخورد می کند.سعیدی بااشاره به این که گروه تروریستی داعش با تسلط بر شهر فلوجه کانون بحران و موجب مشکلات زیادی برای مردم مظلوم عراق شده بود، اما با یاری خدا آزاد شد، بیان داشت: طبیعی بود که آل سعود از سقوط فلوجه ناراحت شوند، چون ابزارشان از دستشان رفت؛ و انشا الله آزادی فلوجه باعث آزادی موصل و استان نینوی خواهد شد.

سعیدی با تاکید بر این که برای ما سنی و شیعه فرقی ندارد، اظهار داشت: در آزادسازی فلوجه تصمیم اینگونه بود که تلفات حداقلی باشد و همه مردم از هر مذهبی از فلوجه محاصره شده خارج شوند، لذا تبلیغات رسانه های عربی علیه نیروهای عراقی عملیات کننده دروغ بود و برای تحریک افکار عمومی صورت گرفت، بنابراین هر گونه اقدام نیروهای ارتش عراق، حشد الشعبی و مردمی و یا نقش ایران به هیچ عنوان برای انتقام گیری نیست.
وی با محکوم کردن نقش منفی امپراطوری رسانه ای درباره مسائل فلوجه گفت: این موضوع از استقبال اهل سنت، جشن مردم در فلوجه و رضایتمندی مردم نمایان است به همین دلیل از عربستان می خواهیم از عراق دست بردارد و نیروهایش (تروریست های داعش) را از این کشور خارج کند و آدم کشی را متوقف کند.

تقابل ایران و آمریکا زیربنایی است

سعیدی با اشاره به این که آمریکا حکومتی سلطه گر است و خود را کدخدای جهان می داند، گفت: آمریکا پس از آن که خطر کشوری همانند شوروی را خنثی کرد و می پنداشت که قدرت اول و کدخدای جهان است،  ناگهان با انقلاب عظیمی روبرو شد که عمق و گستره آن از انقلاب سوسیالیستی شوروی به مراتب بیشتر بود.
وی ادامه داد: آمریکایی ها با قدرتی به نام جمهوری اسلامی ایران در جهان مواجه شدند که اقتدار آنها را به چالش کشید.
نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: اصولا نظام آمریکا نظامی الحادی و مبتنی بر کفر است و تقابل ما با آنها مبنایی و زیربنایی است و ما به علل و دلایل گوناگون نمی توانیم با آنها کنار بیاییم.

سعیدی با اشاره به قسمتی از جنایات مختلف آمریکا در سراسر جهان در طول نیم قرن اخیر، تصریح کرد: آمریکا طی ۵۰ سال به ۲۲ کشور مستقیما حمله کرده است، که برلین(پایتخت آلمان شرقی سابق)، کوبا، کره، لبنان، ویتنام، کامبوج، آنگولا، گرانادا، پاناما، سومالی، لیبی، عراق، هائیتی و افغانستان شماری از این کشورهاست و در ۱۷ کشور نیز مانند چین، مجارستان، یوگسلاوی، کوبا، ایران، هندوستان، اتیوپی، نیکاراگوئه، افغانستان، السالوادور و لهستان دخالت کرده است.
استکبار ستیزی  شاخصه جمهوری اسلامی ایران

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان استکبارستیزی، کفرستیزی با نظام الحادی و ایدئولوژی توحیدی به عنوان شاخصه های انقلاب اسلامی، گفت: با وجود این شاخصه ها هیچ وجه مشترکی بین انقلاب اسلامی ایران و آمریکا وجود ندارد، بنابراین طبیعی است که آمریکا در صدد براندازی نظامی اسلامی ایران باشند.
وی ادامه داد: البته این موضوع یک فرآیند را طی کرده که مرحله اول آن حرکت سخت و جنگ نیابتی توسط عراق علیه ایران، مرحله دوم تحریم و فشار مضاعف بر روی ملت و نظام ایران و استراتژی سوم نیز تعامل است، که البته در هر سه این مراحل نیت آنها براندازی نظام اسلامی بود.
سعیدی با بیان این که آمریکایی ها با فرآیند تعامل دو هدف را دنبال می کردند، گفت: هدف درونی آمریکایی ها از تعامل، "نفوذ" بود، یعنی ایجاد جای پا در داخل نظام که شامل نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می باشد.
"به نظر من نفوذ به معنای تصرف دشمن در ادارک سیاسی مسؤولین و مردم است و نفوذ فرهنگی یعنی تصرف دشمن در ادراک فرهنگی مردم برای جابجایی عناصر فرهنگ ملی و جایگزینی عناصر غربی به جای آن."وی با اشاره به این که آمریکایی ها در فرآیند تعامل با ایران دو هدف را دنبال می کردند، افزود: هدف اول آمریکایی ها این بود که در قالب تعامل و با عنوان مذاکرات هسته ای در ایران جای پایی را به وجود آورند و در تصمیم گیران نفوذ سیاسی داشته باشند و هدف دوم آنها نفوذ فرهنگی یعنی تصرف در ادراک فرهنگی مردم (ایران) بود.سعیدی دومین فرآیند آمریکا در ایران را "فراهسته ای"، دانست بدان معنا که بنا نبود آمریکایی ها به مساله هسته ای بسنده کنند و می خواستند در مسایلی که عمق استراتژیک ایران است، جمهوری اسلامی را دنبال خودشان بکشند؛ از آمریکای لاتین که نفوذ معنوی داریم تا ساحل مدیترانه، عراق، یمن، فلسطین و لبنان که تعامل و نفوذ فرهنگی داریم وعمق استراتژیک ما به شمار می آید.
نماینده ولی فقیه در سپاه خاطر نشان کرد: آمریکایی ها به دنبال آن بودند که ما در منطقه غرب آسیا، محور نباشیم؛ یعنی نقشی در معادلات منطقه غرب آسیا اعم از فلسطین، لبنان، عراق و سوریه نداشته باشیم.
وی افزود: آن ها در مساله هسته ای، توانستند تا حد زیادی، خواسته های خود را تحمیل کنند و ما هم به حداقلی دست یافتیم، اما آمریکایی ها به این بسنده نکردند؛ آن ها می خواستند ما را به دنبال خود بکشانند و در ماجرای عمق راهبردی و آن چه که امروز سرمایه اقتدار ما در منطقه غرب آسیا است، ما را وادار به عقب نشینی کنند تا محوریت ما را در غرب آسیا از بین ببرند و ما نتوانیم کاری از پیش ببریم.

نقشه آمریکا درباره ایران

سعیدی با تاکید بر این که تحلیل مقام معظم رهبری ا ز اهداف آمریکا علیه ایران، تحلیلی عمیق و همه جانبه بوده و بر پایه شناخت همه جانبه از راهبرد و اهداف و آینده نگری آمریکا استوار است، گفت: آمریکایی ها در حال حاضر، همان نقشه ای که در مورد شوروی سابق پیاده کردند را برای ایران در نظر گرفته و در حال پیاده کرده آن هستند؛ یعنی در دهه هفتاد میلادی، دنبال این بودند که ردپایی در شوروی پیدا کنند؛ اتفاقا جالب بود که آقای خروشچف رئیس جمهور وقت و رهبر حزب کمونیست شوروی به این نکته رسید که نیاز نیست که ما همواره با آمریکایی ها بر سر جنگ باشیم، می توانیم سر میز مذاکره بنشینیم و با هم مذاکره کنیم.
وی ادامه داد: تحلیل آقای خروشچف این بود که ما در آمریکای لاتین هستیم، در شرق اروپا حضور داریم، در غرب آسیا هستیم و نفت و گازمان از آمریکا به مراتب بیشتر است و ما نیازی نداریم که همواره با آمریکا در حال جنگ باشیم، که اتفاقا آمریکایی ها نیز به شدت از این موضوع استقبال کردند و پیمان سالت ۱ امضا شد و قرار بر این بود که وارد حوزه های دیگر نشوند ولی آمریکایی ها آرام آرام روسیه را به سمت پیمان هلسینکی کشاندند و زمینۀ فروپاشی این امپراتوری را فراهم کردند.
سعیدی منشأ تحلیل غلطِ برخی کشورهای عربی درباره کمک های ایران به کشورهای منطقه را آمریکا دانست و گفت: آمریکایی ها جنگ مستقیم را کنار گذاشتند و به جنگ نیابتی روی آوردند؛ امروز ما شاهد هستیم که عربستان سعودی، قطر، امارات و حتی ترکیه، در میدان آمریکایی ها ایفای نقش می کنند و در حقیقت هم داعش، به نیابت از آمریکایی ها در منطقه آشوب به پا می کند، هم کشورهای واپسگرای منطقه.

چه کشوری باعث کاهش قیمت نفت و ضرر کشورهای منطقه شد؟

نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران از کیان اسلام دفاع می کند، نه منافع آمریکا، تصریح کرد: چه کسی موجب کاهش قیمت نفت شد و خود متضررترین کشور در این زمینه گردید، ما بودیم یا عربستان؟، چه کشوری باعث ضرر کشورهای منطقه شد؟ چه کسی به کشوری اسلامی لشکر کشی و اقدام به جنایت و قتل مسلمانان (یمن) در خدمت به منافع آمریکا، کرد، عربستان بود یا ایران؟

وی ادامه داد: عربستان قیمت نفت را با افزایش تولید کاهش داد و موجب شد که ملت های منطقه از قیمت شدید نفت به شدت متضرر شوند و ترکیه نیز همچون عربستان از داعش، حمایت لجستیکی و نظامی می کند و نفت داعش را خریداری کرده، انتقال داده و می فروشد.

سعیدی افزود: در حال حاضر، چه کسی در یمن دخالت می کند؟ چه کسی بیش از یک سال است تمام یمن را زیر و رو کرده است؛ چه کسی با ماشین نظامی خود در بحرین حضور دارد؟ چه کسی در سوریه از ۱۶۰ گروه (تروریستی) حمایت و پشتیبانی می کند؟ دنیا این را می فهمد؛ ما که به جایی لشکرکشی نکردیم، ما در جایی حضور نظامی نداشتیم مگر در سطح محدود مستشاری که آن هم خود آن کشورها از ما درخواست کردند.

امپراتوری رسانه ای غرب واقعیت ها را معکوس نشان می دهد

سعیدی با تاکید بر این که امپراتوری رسانه ای غرب، واقعیت ها را معکوس به خورد مخاطبان می دهد، گفت: ما پیش از این اعلام کرده بودیم که حافظ منافع کشورهای اسلامی هستیم و از مقاومت حمایت می کنیم؛ چه کسی به غزه کمک کرد تا در برابر رژیم صهیونیستی بایستد؟ ما در کدام جبهه هستیم و عربستان در کدام جبهه است؟ ما به غزه و کیان فلسطین کمک کردیم؛ به سوریه کمک مستشاری دادیم برای این که مقاومت سرپا بماند.

راهبرد آمریکا، پیاده کردن طرح خاورمیانه بزرگ
نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان این که راهبرد آمریکا، پیاده کردن طرح خاورمیانه بزرگ در منطقه است، اظهار داشت: آمریکا روزی این طرح را با راه اندازی جنگ نیابتی علیه حزب الله به رژیم صهیونیستی واگذار کرده بود، بعد نقشی به خود عربستان داد تا در واقع همان نقشی که آن روز رژیم صهیونیستی ایفا می کرد، اکنون عربستان ایفا کند، یعنی قطع ارتباط ایران با غزه و محور مقاومت؛ این خدمت به چه کسی است؟.
داعش را خود این ها ایجاد کردند و اکنون هم دارند با داعش بازی می کنند، آن ها فقط با داعشی مخالفند که احساس کنند ممکن است علیه آن ها حرکت کند وگرنه داعش ضعیف شده را می خواهند و اتفاقا فلسفۀ تلاش آن ها برای جلوگیری از سقوط فلوجه آن بود که این آشوبگران که دست پروردۀ آن ها هستند، در همین جا بمانند و به اروپا و غرب برنگردند تا برای آن ها مشکل ساز نشود.وی افزود: ما پارادوکس عجیبی در رفتار آمریکا می بینیم که این پارادوکس در رفتار کسانی که به نیابت از آمریکا می جنگند نیز مشاهده می شود، به عنوان مثال آن ها قائل به دمکراسی خوب و دمکراسی بد هستند یا تروریست خوب و تروریست بد، آزادی خوب و آزادی بد. در واقع باطل بودن ایدئولوژی آمریکا از برخوردِ دوگانۀ آمریکایی ها با همه پدیده ها آشکار می شود، یعنی وقتی تروریست ها در آمریکا و یا فرانسه مرتکب عمل تروریستی می شوند، بدند اما اگر در سوریه مرتکب چنین عملی شوند، خوبند.

انقلاب اسلامی و چالش رهبری عربستان در جهان عرب

سعیدی با اشاره به این که آل سعود در طول هفتاد هشتاد سالی که از عمر نظام سعودی می گذرد، همواره مدعی رهبری جهان عرب بوده است، گفت: این رهبری امروز با یک چالش مواجه شده است یعنی یک قدرت معنوی متنفذی مثل انقلاب اسلامی ایران، توانسته رهبری جهان اسلام را به عهده بگیرد و در جهان اسلام نفوذ معنوی داشته باشد، بحث ما تنها دفاع از شیعه نیست، نه امام راحل شعار شیعه گری داد و نه رهبر معظم انقلاب شعار شیعه گری می دهد؛ هلال شیعی را هم آن ها نامگذاری کردند؛ ما از کیان اسلام دفاع می کنیم ما از کیان فلسطین دفاع می کنیم یعنی ما هم از حزب الله که شیعه است دفاع می کنیم هم از فلسطین که اهل سنت هستند، بنابراین عربستان از این که می بیند جمهوری اسلامی در جهان اسلام اعم از اندونزی، مالزی، افغانستان، پاکستان، نفوذ معنوی دارد، نراحت و پریشان است.

روابط پر تنش ایران و عربستان به کدام سو خواهد رفت؟ / احمد نقیب زاده پاسخ می دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگویی موضوع روابط و تنش های میان تهران و ریاض را مورد بررسی قرار داده است.

دکتر احمد نقیب‌زاده در گفت‌و‌گویی با «دنیای اقتصاد» با اشاره به دو رویکرد پیشین ایران در برابر سعودی‌ها که در مقطعی تقابل و در مقطعی دیگر تعامل و همکاری بوده است، تاکید کرد که این دو سیاست هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده‌اند و این دوگانگی سبب شده‌است تا سیاست روشنی در قبال عربستان وجود نداشته باشد. این استاد دانشگاه معتقد است: به‌دلیل اینکه در شرایط کنونی فضایی برای همکاری وجود ندارد، باید وارد فاز سوم مواجهه با سعودی‌ها شویم. به گفته او بهترین راهبرد؛ سیاست نه همکاری و نه جنگ است به گونه‌ای که در برخی موارد باید از اقدامات طرف مقابل چشم‌‌پوشی کرد و انتظار کشید تا مشخص شود سرنوشت عربستان چگونه رقم خواهد خورد.

احمد نقیب‌زاده، استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه تهران از جمله کارشناسانی است که معتقد است سایه جنگ بر سر منطقه اگرچه کمرنگ، اما قابل رویت است و هر لحظه ممکن است سعودی‌ها در یک تصمیم نابخردانه به سمت تقابل با تهران حرکت کنند. نقیب‌زاده که مدرک دکترای «جامعه‌شناسی سیاسی» از دانشگاه «نانتر» فرانسه را دارد با بیان اینکه عربستان سعودی زخم خورده، معتقد است ریاض به شدت خود را در حال سقوط می‌بیند و دقیقا همان اقداماتی را انجام می‌دهد که امپراتوری عثمانی در سال‌های پایانی حیاتش انجام می‌داد.

این استاد علوم سیاسی درخصوص استراتژی ایران در مقابله با عربستان سعودی نیز معتقد است که ما چیزی به‌نام سیاست سعودی نداریم و تکلیف این راهبرد به دلیل دوگانگی در تقابل یا تعامل با ریاض، مشخص نیست و نیازمند راهبردی جایگزین هستیم. متن کامل این‌گفت‌و‌گو در زیر می‌آید:

یک‌سال پس از روی کار آمدن ملک سلمان و تیم سیاسی-امنیتی جدید سعودی شاهد هستیم که عربستان در یک مواجهه آشکار با ایران قرار گرفته که در ماجرای حمله به سفارت این کشور در تهران و قطع روابط سیاسی اقتصادی ریاض به اوج خود رسید. ریشه‌ها و بسترهای این رویکرد تقابلی عربستان سعودی به چه عواملی برمی‌گردد؟

قبل از پاسخ به این سوال باید نگاهی به وضعیت عربستان انداخت. عربستان شاید تنها کشوری است که با تشکل‌ها و ساختارهای ماقبل سرمایه‌داری در قرن 21 اداره می‌شود که این سامان سیاسی به هیچ‌وجه مناسب شرایط کنونی نیست. اگر تاکنون به مدد دلارهای نفتی و حمایت‌های آمریکا، بقای چنین رژیمی حفظ شده، اما اکنون بر همگان روشن است که این کشور دیر یا زود فرو خواهد پاشید. این کشور نه تنها با نظام بین‌المللی همخوانی ندارد، بلکه از نظر داخلی هم مورد چالش واقع شده است.

در سال‌های اخیر مقالات زیادی چاپ شده مبنی بر اینکه با عربستان چه باید کرد؟ به این معنی که سکوت قبلی شکسته شد و این سوال پیش آمد که به هر صورت نگه داشتن چنین رژیمی برای آمریکا مقدور و حتی شدنی هم نیست. بنابراین نقش عربستان در پایان قرن بیستم و در ایجاد جریان‌های اسلامگرای افراطی و جهادی مجددا مورد بررسی قرار گرفته است. نه اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها نمی‌دانستند که وهابیت بستر و خاستگاه بسیاری از جریان‌های افراط‌گرایی در خاورمیانه است، این را می‌دانند؛ اما چون خود آمریکا و غرب، سیاست ابزاری کردن اسلام در مقابل شوروی را در پیش گرفته بودند و از دلارها و ایدئولوژی عربستان برای ایجاد جریان‌هایی چون القاعده و طالبان استفاده می‌کردند، چشم خود را بر این نقش مخرب عربستان بستند. اما در دو، سه سال اخیر مقالات زیادی مبنی بر نقش عربستان در ایجاد جریان افراط‌گرا در خاورمیانه منتشر شده است. علاوه بر این، نقش اتباع عربستان در حملات 11 سپتامبر باعث زیر سوال رفتن نقش خود ریاض شده که از طریق سفارتخانه‌ها و اشخاص نزدیک به این رژیم صورت گرفته است. بنابراین این موضوع می‌تواند برای عربستان پر سروصدا باشد و روابط ریاض با واشنگتن را دچار آشوب کند. به همین دلیل ملاحظه می‌کنیم که سیاستمداران آمریکایی هر از گاهی مجددا به عقب برمی‌گردند و نقش عربستان در این ماجرا را نفی و تحلیل می‌کنند. اما این ماجرا با وجود اسناد معتبر مبنی بر دست داشتن عربستان در حملات 11 سپتامبر و حملات دیگر تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد؟ اگر این مساله به‌طور جدی در دستور کار قرار بگیرد، آن‌گاه تصمیم‌گیرندگان آمریکایی باید به سمت فروپاشی و اسقاط رژیم سعودی پیش بروند؛ اما چون شرایط کنونی مهیا نیست، منتظر خواهند ماند تا روز مناسب فرا برسد.با چنین وضعیتی، عربستان سعودی زخم خورده است. ریاض به شدت خود را در حال سقوط می‌بیند و دقیقا همان اقداماتی را انجام می‌دهد که امپراتوری عثمانی در سال‌های پایانی حیاتش انجام می‌داد. بنابراین تصمیم‌گیرندگان جدیدی به رهبری ملک سلمان برای بقای رژیم روی کار می‌آیند که به استراتژی فرار به جلو و تهاجم دست می‌زنند. یکی از اقداماتی که اینها می‌توانستند انجام دهند، بزرگ جلوه دادن خطر ایران است تا با ایجاد سر و صدا، خود در سایه آن مصون بمانند. اخیرا در یک کنفرانس به نام «جامعه مدنی در خاورمیانه» در پاریس شرکت کردم و بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی از قبل و بدون اینکه کسی نقشه‌ای چیده باشد، کل این کنفرانس علیه عربستان موضع گرفت. به همین دلیل نمایندگان سفارت عربستان که در این نشست بودند، بسیار عصبانی شدند و کنفرانس را ترک کردند با این توجیه که گویا برنامه‌ای از قبل برای محکومیت عربستان طراحی شده است. در واقع دلیل اصلی این بود که از هر زاویه‌ای که به موضوعاتی چون صلح و جامعه مدنی در خاورمیانه نگاه می‌کردیم، نقش مخرب عربستان در آن دیده می‌شد. بنابراین این کنفرانس نمونه‌ای از یک کار بیطرفانه بود و اگر قرار باشد افراد آکادمیک بی‌طرف دست به قلم شوند، به ناچار عربستان سعودی از زوایای زیادی زیر سوال خواهد رفت.

بنابراین در چنین شرایطی عربستان به این نتیجه رسیده که اگر ایران قربانی اهداف سعودی‌ها شود و خطر آن برای جهانیان پررنگ‌تر شود، راه نجاتی برای عربستان فراهم خواهد شد و چون برجام خلاف چنین نتیجه‌ای را برای عربستان نوید داد، آنها بیش از پیش دچار دستپاچگی و آشوب شده‌اند.

به نوعی در صحبت‌هایتان به نقش عوامل داخلی یعنی روی کارآمدن زمامداران جدید عربستان، عوامل منطقه‌ای و روند تحولات در محیط پیرامونی ریاض و همچنین عوامل بین‌المللی یعنی گسست در روابط با آمریکایی‌ها اشاره کردید. در این میان نقش کدام یک از این سه دسته عوامل را در اتخاذ این رویکرد عربستان مهم‌تر و پررنگ‌تر می‌بینید؟

نقش‌نخبگان سیاسی حاکم را برجسته‌تر می‌بینم. چون جریان بین‌المللی در واقع از سعودی‌ها ناامید شده است. ناامیدی نه به این دلیل که یک روابط خانوادگی به هم خورده، بلکه از ماندگاری و بقای این رژیم ناامید شده و در نتایج نقشی که تاکنون ایفا کرده، دچار تردید شده است. آمریکایی‌ها به‌ویژه سیاستمدارانی چون برژینسکی تز ابزاری کردن اسلام را مطرح کردند که به خود تخریبی بیشتر خاورمیانه منجر شد. ابزاری کردن اسلام هم به این معنی که گروه‌هایی ایجاد شود تا با خلق جنگ و درگیری به اسم اسلام، همدیگر را تضعیف کنند. اما به‌نظر می‌رسد چنین سیاستی شکست خورده و فجایع آن به خود آمریکایی‌ها هم کشیده شده است. بنابراین این وضعیت آنها را به این نتیجه رسانده که تغییراتی در این تز ایجاد کنند. به همین دلیل در حال فاصله گرفتن از عربستان سعودی‌اند.

نکته دوم که بسیار حائز اهمیت است مساله نفت است. تاکنون غیر از یک دوره شکل‌گیری القاعده که سعودی‌ها دلارهای نفتی و کمک‌های لجستیکی در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادند، ارزش دیگری به‌جز نفت برای آمریکا نداشتند. در شرایط کنونی که نه شوروی‌ وجود دارد و نه نفت محور استراتژی آمریکا قرار دارد و نه دیگر عربستان متحد قابل اطمینانی برای آمریکایی‌ها است، واشنگتن و نظام بین‌الملل به این نقش مخرب عربستان پی برده است. بنابراین، تنها نقش عربستان در مسائل منطقه‌ای باقی می‌ماند. در مساله سوریه و در پروژه سقوط بشار اسد که آن هم تاکنون به بن‌بست رسیده و آینده روشنی ندارد. دلیل آن نیز این موضوع است که اتخاذ این سیاست‌ها درست نبوده است. مجموعه این مسائل باعث شده تا سعودی‌ها در یک حالت تدافعی قرار بگیرند و این وضعیت آنها را در حالت تهاجم برای جلوگیری از سقوط قرار داده است. از این‌رو این نخبگان جدید روی کارآمده در این اندیشه‌اند که اگر اقدامی انجام ندهند، به زودی به نقطه پایان خواهند رسید.

چرخش راهبرد سیاست خارجی آمریکا از خاورمیانه به سمت آسیای شرقی تا چه حد سعودی‌ها را نگران کرده و بر این رویکرد تهاجمی تاثیر گذاشته است؟

بله این واقعیت دارد و نزدیک به یک دهه است که محافل فکری و موسسات پژوهشی در این خصوص فعالیت می‌کنند، چون خاورمیانه دیگر آن مرکزیت راهبردی را برای آمریکایی‌ها ندارد و آسیای جنوب‌شرقی و دریای چین از اولویت برخوردار هستند. در این میان بی‌نیازی آمریکا از نفت خاورمیانه هم مزید بر علت شده است. 

هفته گذشته خبرگزاری رویترز در یک گزارش مفصل به راهبرد ضدایرانی سعودی‌ها پرداخته و این استدلال را مطرح کرده بود که این راهبرد فراتر از منطقه است و عربستان به دنبال این است تا در سطح فرامنطقه‌ای هم در مقابل ایران بایستد و علاوه بر کشورهای عربی، کشورهای آفریقایی و آمریکای‌لاتین را هم علیه ایران بسیج کند. آیا سعودی‌ها توانایی این را دارند که این تقابل را به سطح فرامنطقه‌ای بکشانند؟

بسیار طبیعی است که عربستانی‌ها در مناطقی که احساس کرده‌اند، حضور ایران به ضرر منافع آنها است، ورود کنند و آن را مورد هجمه قرار دهند. برای نمونه سودان را باید مثال زد. ایران با کمک‌های خود وارد شد و در این میان کسانی هم به تشیع گرویدند، این وضعیت باعث شد تا عربستان پیشنهادهای مالی قابل‌توجه‌تری مطرح کند و اگر برای نمونه ایران سالی 800 هزار دلار به سودانی‌ها کمک می‌کرد، عربستان رقم این کمک‌ها را به سالی 8 میلیارد دلار رساند با این شرط که ایرانی‌ها را از سودان اخراج کنند. در مدت یک هفته، سودانی‌ها تمام شرکت‌های ایرانی مشغول در سودان را اخراج و با سعودی‌ها جایگزین کردند و امروز حضور عربستان در خیابان‌های خارطوم کاملا احساس می‌شود. در سایر مناطق هم روال به همین‌گونه است. اما این وضعیت به این معنا نیست که عربستان بتواند این برنامه را در سطح فرامنطقه‌ای یا بین‌المللی علیه ایران طراحی کند، بلکه این ناشی از سیاست‌های گذشته ایران بود که در حقیقت سیاست‌های خود را به قاره آفریقا و آمریکای لاتین کشاند و در آنجاها حضور پیدا کرد و عربستان برای اینکه دست‌ ایران را در این مناطق قطع کند، حضور پیدا کرد.

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که ایران برخوردار از یک استراتژی روشن و مشخص در قبال عربستان نیست و بین نخبگان سیاسی و امنیتی ایران اجماعی در این‌خصوص وجود ندارد. آیا ما فاقد یک راهبرد خنثی‌کننده در قبال‌سعودی‌ها هستیم؟

کاملا درست است. از همان آغاز یک دوگانگی یا تردید نسبت به دوستی یا دشمنی عربستان وجود داشت. دسته اول که معتقد به رویکرد تقابل بودند و استناد خود را به سخنان امام خمینی(ره) در مورد عربستان می‌کردند که گفته بودند اگر از اسرائیل بگذریم، از آل‌سعود نخواهیم گذشت. رویکرد دوم هم معتقد به تعامل و کنار آمدن با عربستان بوده است. اما این دو رویکرد هیچ‌گاه به نتیجه نرسیدند و این دوگانگی متاسفانه سبب شد تا هیچ سیاست روشنی در قبال عربستان وجود نداشته باشد. بنابراین، در شرایط کنونی ما چیزی به‌نام سیاست سعودی نداریم که مشخص کند در قبال این کشور چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم. این البته محدود به عربستان نمی‌شود و در جاهای مختلفی این فقدان سیاست به چشم می‌خورد. در جاهایی که مسلم است ما نفوذی داریم این سیاست روشن است، اما در فضاهایی که پای تعامل به میان می‌آید، تکلیف این راهبرد مشخص نیست.

میان محافل فکری و رسانه‌های غربی و عربی بر این جمله تاکید می‌شود که ایران امروزه در جهان عرب دارای نفوذ است و بر 4 پایتخت عربی مسلط است. تا چه حد این تحلیل ریشه در واقعیت دارد و باعث عصبانیت سعودی‌ها و شکل‌دهی به رویکرد تهاجمی آنها شده است؟

این رویکرد عربستان سعودی ناشی از قبیله‌گرایی آنها است وگرنه کدام جهان عرب؟ امروزه جهان به کشورها تقسیم شده و هر کشور دارای منافع ملی خاص خود است و دیگر عرب و عجم معنی ندارد. در یک دوره‌ای بین عراق و کویت عرب جنگ در گرفت. بنابراین این تفکر قبیله‌گرایانه است که ما فکر کنیم عربیم و کس دیگری نباید بین ما نفوذ کند و دست به مداخله بزند. نکته دوم هم این موضوع است چه کسی و کدام مرجع به عربستان حکم تولیت اعراب را داده است که خود را سردمدار جهان عرب می‌بیند. در حالی که همیشه بین قاهره، دمشق و بغداد یک رقابت بر سر رهبری جهان عرب بوده است. اقدامات تهران در واقع از منظر منافع ملی و رابطه دولت و ملت‌ها است. در این میان باید گفت که سوریه اساسا چه ربطی به عربستان دارد که عربستان دوستی تهران -دمشق را مداخله در جهان عرب می‌داند.

حال با توجه به این وضعیت،‌مطلوب‌ترین یا به نوعی مناسب‌ترین راهبردی که ایران می‌تواند اتخاذ کند، چیست؟ یک استراتژی که اگرچه نمی‌تواند یک ضدراهبرد باشد، حداقل بتواند این رویکرد عربستان را خنثی کند؟

در تعامل با کشورها یک نقطه صفر وجود دارد، یعنی دو کشور کاری با یکدیگر نداشته باشند. سیر روابط هم از روابط سرد شروع می‌شود به روابط گرم می‌رسد و سپس دوستی و نهایتا اتحاد منجر می‌شود. در شرایط کنونی هیچ‌‌یک از این مراحل بین ایران و عربستان سعودی وجود ندارد. یعنی حداقل باید روابط صفر وجود داشته باشد که با توجه به واقعیت‌ها به‌خصوص مرز مشترک و حجم درگیری ها، نمی‌تواند وجود داشته باشد. اگر حتی یک رابطه سرد حکمفرما بود، یعنی روابط وجود داشت، اما گرم نبود، می‌توانست قابل پذیرش باشد. از همه بهتر روابط همکاری و دوستی است. اگر قرار باشد عربستان به سمت فروپاشی برود، ایران در آن نقشی ندارد و در جهان غرب در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود، اما فرض ایران باید این باشد که عربستان برای مدت طولانی در کنارش وجود دارد. به‌خصوص این واقعیت تا زمانی که عربستان هست، آمریکایی‌ها این کشور را ترک نخواهند کرد. بنابراین عربستان در قالب یک نوع اتحاد با غرب مورد سنجش و بررسی قرار بگیرد، نه به‌عنوان یک کشور جدا و مستقل.

چشم‌انداز این بازی عربستان در منطقه و در قبال ایران به کدام سمت و سو خواهد رفت؟

به سمت ایجاد درگیری و همچنین پررنگ نشان دادن افزایش هزینه‌های سقوط به غرب که اگر روزی به ترکیب عربستان دست بزند با چه آثار و پیامدهایی مواجه خواهد شد، اما غربی‌ها هم درس خود را خوب می‌دانند و اگر روزی بخواهند به همکاری با عربستان خاتمه دهند، می‌دانند از کجا وارد شوند. در چنین شرایطی ایران باید خیلی مراقبت کند که وضعیت عربستان بحرانی است و هر لحظه ممکن است در چارچوب یک سیاست خردگریزی و بی‌خردی دست به یک عمل تند بزند. بنابراین ایران نباید وارد این ماجرا شود، چون هیچ سودی برای ما قابل تصور نیست. ما باید از خطاهای عربستان بهره‌برداری کنیم. در این شرایط همه جهان متوجه نقش مخرب عربستان در یمن شده‌اند که تعداد بیشماری از کودکان و غیرنظامیان را کشته است، باید این موارد را بیشتر به گوش جهانیان رساند، اما آنچه مشخص است این موضوع است که دو کشور از درگیری سودی نخواهند برد.

 در چنین فضایی این رویکرد عربستان منجر به تقابل آشکار هم خواهد شد؟

فکر نمی‌کنم. دو کشور ترکیه و عربستان در منطقه هستند که از یک طرف در وضعیت بحرانی قرار دارند و از سوی دیگر از اقتدار نسبی هم برخوردارند. از اینها باید نگران بود، چون در وضعیت بحرانی قرار دارند و خردورزی عمیقی هم بر آنها حاکم نیست و هر لحظه ممکن است برای نجات خود دست به جنگ بزنند. بنابراین این احتمال وجود دارد، اما از سوی دیگر، یک محاسباتی هم دارند و آن هم به شرایط و پتانسیل‌های ایران بر می‌گردد. ایران کشوری است که از پس 8 سال جنگ تحمیلی به رغم کمک‌ها به صدام بر آمد. دوستان ترکیه و عربستان هم این توصیه را به آنها می‌کنند که دست به چنین کاری نزنند. در این میان درست است که عربستان از جنگ‌افزارهای پیشرفته‌ای برخوردار است، اما توانایی استفاده از آنها توسط نیروهای بومی خود را ندارد و از افسران خارجی استفاده می‌کند. در چنین فضایی عربستان راه‌های دیپلماتیک را در پیش می‌گیرد و از خطاهای ایران استفاده می‌کند. آتش‌سوزی در سفارت عربستان در تهران در زمانی صورت گرفت که تمام توجه جهانیان از بعد حقوق بشر متوجه ریاض بود. ناگهان عربستان توپ را به زمین ایران انداخت و از این آتش‌سوزی استفاده کرد و برنده شد و در یک چرخش، همه نگاه‌ها متوجه ایران شد. بنابراین در جریان این حادثه سعودی‌ها به خوبی بازی کردند و خیلی خوب برنده شدند.

 آیا در این فضا، امکان همکاری وجود دارد؟ به‌خصوص که ایران ابتکار مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای را برای برون رفت از وضعیت موجود ارائه کرده است؟ تا چه حد این سازوکار عملیاتی است؟

خود گفتن این جمله و طرح این ابتکار یک نوع تخفیف در بحران‌ها ایجاد می‌کند. یعنی هدف ما همکاری است و جنگ نیست، اما در عمل چنین چیزی صورت نخواهد گرفت. به‌خاطر اینکه امارات عربی متحده چنان از ایران هراس دارد که خود را در منظومه عربستان تعریف می‌کند. همچنین عربستان سعودی نسبت به نیات ایران بسیار بدبین است و تهران را رقیب سرسخت اصلی خود در منطقه می‌داند و حاضر نیست در چنین مجمعی شرکت کند، اما ما می‌توانیم از سیاست‌های آقای هاشمی‌رفسنجانی استفاده کنیم و همان وضعیتی را در پیش بگیریم که آن زمان با سفر به عربستان دنبال شد. یعنی نوعی همکاری، چشم‌پوشی و اغماض نسبت به برنامه‌های یکدیگر و همچنین منتظر بمانیم تا ببینیم سرنوشت عربستان به چه نحوی رقم خواهد خورد.

 

آیا امکان شکل‌گیری جنگ بین دو کشور وجود دارد؟ و اگر پاسخ منفی است، این تنش خود را در چه صورت و وضعیتی نشان خواهد داد؟

وضعیت دو کشور نامعلوم است و بستگی به کنش هر طرف دارد. متاسفانه سایه جنگ اگرچه کمرنگ، اما قابل رویت است و به دلایلی که در سطور بالا به آن اشاره کردم، امکان آن نیز وجود دارد، اما بیشتر خود را در جنگ‌ها و درگیری‌های نیابتی نشان خواهد داد که از این زاویه گسترش پیدا خواهد کرد. در این فضا ایران باید به خوبی متوجه باشد که در باتلاق‌هایی که در منطقه ایجاد کرده‌اند، فرو نرود که بیرون آمدن از آن‌ها دشوار باشد. ما باید همیشه مداخله حداقلی و در چارچوب منافع ملی انجام دهیم و زمانی هم که لازم نیست خود را کنار بکشیم، اما عربستان می‌تواند با دلارهای خود گروه‌های جعلی تاسیس کند و آنها را در مقابل جمهوری اسلامی قرار دهد.

 در این میان لابی‌های عربی وابسته به عربستان تا چه حد می‌توانند بر برجام تاثیرگذار باشند؟

برجام دیگر انجام شده ولی متاسفانه کسی به این نکته دقت نمی‌کند که چه کسانی دارند همان حرف‌هایی را می‌زنند که اسرائیل و عربستان سعودی می‌زنند. اساسا الان در خارج مشکل حادی برای ایران وجود ندارد.

تیراندازی در صفی‌آباد دزفول یک شایعه در فضای مجازی بوده است

خبرگزاری فارس: تیراندازی در صفی‌آباد دزفول یک شایعه در فضای مجازی بوده است

فرمانده انتظامی دزفول گفت: خبر تیراندازی در صفی‌آباد دزفول یک شایعه در فضای مجازی بوده است.

علی الهامی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در دزفول اظهار کرد: خبری که از روز گذشته در فضای مجازی مبنی بر اینکه تیراندازی در صفی‌آباد دزفول رخ داده است و صدای رگبار همچنان در این شهر شنیده می‌شود، کذب و شایعه است.

فرمانده انتظامی دزفول با اشاره به اینکه خبر تیراندازی در فضای مجازی به‌سرعت منتشر شده است، ادامه داد: از مردم تقاضا می‌شود به موثق بودن خبر مجازی اطمینان نکنند و صحت اخبار منتشره را از طریق سایت نیروی انتظامی شهرستان پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: با عوامل انتشار خبرهای کذب در فضای مجازی که موجب بر هم خوردن آرامش مردم می‌شوند برخورد قانونی خواهد شد.

حادثه این‌بار در واحد الفین پتروشیمی مارون/ سقوط از ارتفاع جان کارگر جوان را گرفت

خبرگزاری فارس: حادثه این‌بار در واحد الفین پتروشیمی مارون/ سقوط از ارتفاع جان کارگر جوان را گرفت

پس از حادثه سقوط کارگر پتروشیمی بندر امام در حوضچه برج خنک‌کننده و مرگ وی، این‌بار در واحد الفین پتروشیمی مارون سقوط از ارتفاع، مرگ یک کارگر جوان این پتروشیمی را رقم زد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، سقوط از ارتفاع موجب مرگ یک کارگر جوان شاغل در پتروشیمی مارون شد.

رئیس روابط عمومی شرکت پروشیمی مارون در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اعلام این خبر اظهار کرد: متأسفانه بامداد امروز دوشنبه یکی از کارگران واحد الفین این پتروشیمی بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

سید اسفندیار صلاحت‌پور ادامه داد: این کارگر جوان «عبدالمعین ثباتی» نام داشت و متولد 1364 در شادگان و متأهل، که از سال 1389 در واحد الفین پتروشیمی مارون بخش بهره‌برداری مشغول به کار بود.

وی افزود: متأسفانه این کارگر جوان بامداد امروز در همین واحد دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

رئیس روابط عمومی شرکت پتروشیمی مارون در پایان اضافه کرد: علت دقیق و جزئیات دیگر این سانحه پس از تهیه گزارش حادثه توسط اداره ایمنی این شرکت اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پنجم خردادماه جاری نیز یک کارگر جوان در پتروشیمی بندر امام بر اثر سقوط در حوضچه برج خنک‌کننده «کولینگ‌تاور» جوان خود را از دست داد.

از دستگیری برخی از بازاریان باغملک تا تعطیلی بازار تا بازگشایی مجدد

خبرگزاری فارس: از دستگیری برخی از بازاریان باغملک تا تعطیلی بازار تا بازگشایی مجدد

برخی از بازاریان باغملکی به دلیل سد معبر و شکایت شهرداری بازداشت شدند که این امر باعث تعطیل شدن بازار این شهر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از باغملک، شاید اتفاق چند روز اخیر در بازار این شهرستان را که به تعطیلی آن انجامید به‌عنوان یکی از سوژه‌های داغ خبری در این شهرستان دانست.

داستان از آنجایی شروع شد که چند نفر از بازاریان این شهر به تذکرات شهرداری مبنی بر سد معبر و گذاشتن اجناس در پیاده‌روها توجهی نداشته و با شکایت این نهاد روبه‌رو شده و افراد مذکور بازداشت شدند.

پس از این اقدام بازاریان این شهر به نشانه اعتراض دست از کار کشیده و بازار را به تعطیلی کشاندند.

دلیل اعتراض این افراد نیز کم عرض بودن پیاده‌روها و خیابان‌های این شهر و عدم توانایی بازاریان از محیط جلو مغازه خود بوده که همواره نسبت به پرداخت عوارض آن اقدام شده است.

بازاریان با انتقاد از عملکرد شهرداری نسبت به کسبه با تعطیل کردن بازار و اعتصاب درب فرمانداری مراتب نارضایتی خود را از این اقدام شهرداری اعلام کرده و اجازه دادن به دست فروشان و دوره‌گردها و وارد شدن خسارت به بازاریان از این طریق را از دیگر گلایه‌های خود دانستند.

* کسبه با عدم سد معبر به حقوق شهروندان احترام بگذارند

رئیس شورای اسلامی این شهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بازگشایی مجدد بازار این شهر اظهار کرد: سد معبر کردن در خیابان‌های شهر و ایجاد مشکل تردد برای شهروندان تخلف محسوب می‌شود و شهرداری وظیفه دارد از طریق اقدامات قانونی با آن برخورد کند.

پرویز نوروزی با اشاره به تشکیل جلسه برای بررسی این مشکلات به‌وجود آمده افزود: طی این جلسه توضیحات و صحبت‌هایی برای کسبه انجام شد و آنها برای بازگشت به‌کار خود توجیه و اقدام کردند.

وی با اشاره به بازداشت چند نفر از بازاریان گفت: این افراد نسبت به اخطاریه‌های ابلاغ شده از مراجع قضایی و اقدام برای پاسخ‌گویی سر باز زده بودند که با حکم قضایی بازداشت شدند.

نوروزی در پایان تصریح کرد: همواره سد معبر یکی از اعتراضات و مشکلاتی بود که به شورای شهر وارد می‌شد و ما نیز برای بررسی و رفع آن اقدام کردیم و امیدواریم کسبه به‌منظور احترام به حقوق شهروندی همکاری‌های لازم را داشته باشند.

«غلامرضا شریعتی» به عنوان استاندار خوزستان انتخاب شد

خبرگزاری فارس: «غلامرضا شریعتی» به عنوان استاندار خوزستان انتخاب شد

پس از مطرح شدن نام چند گزینه سرانجام غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، پس از مطرح شدن نام‌های مختلف بر سر سکانداری استان خوزستان بالاخره هیئت دولت غلامرضا شریعتی را به عنوان استاندار این استان منصوب کرد.

این در حالی بود که پس از کنار رفتن عبدالحسن مقتدایی احتمالات و نام‌های زیادی برای در ایستادن در این جایگاه مطرح شد و پس از مدت‌ها این انتخاب صورت گرفت.

وزارت اطلاعات اعلام کرد

بمب‌گذاری در تهران و سایر استان‌ها خنثی شد/ تروریست‌ها بازداشت شدند

خبرگزاری فارس: بمب‌گذاری در تهران و سایر استان‌ها خنثی شد/ تروریست‌ها بازداشت شدند

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد سلسله بمب‌گذاری‌هایی در مناطق متعدد در عمق کشور و به طور مشخص برای مناسبت‌های پیش رو تدارک دیده شده بود که خنثی و تروریست‌ها بازداشت شدند.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات، وزارت اطلاعات درباره خنثی سازی اقدام شیطانی تروریست‌های تکفیری در تهران اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:

با ادعیه مردم روزه دار و با عنایات خداوندی، یکی از بزرگترین توطئه های تروریستی گروه های تکفیری وهابی، در روزهای منتسب به حضرت خدیجه کبری (س) کشف و خنثی شد.

در طرح جنایتکارانه ی گروهک ضد اسلامی تروریستی تکفیری، سلسله بمب گذاری هایی در نقاط متعددی در عمق کشور و مشخصاً برای مناسبت های پیش رو تدارک دیده شده بود که با توکل و توسل و فداکاری های سربازان گمنام امام زمان (عج) در تهران و چند استان دیگر، اقدامات شیطانی تروریست های تکفیری خنثی سازی شد، تروریست ها بازداشت شدند و تعداد بمب های آماده ی انفجار و مقادیر انبوهی مواد اولیه ی انفجاری کشف و ضبط گردید.

با توجه به ادامه داشتن تحقیقات میدانی در داخل و خارج از کشور و استمرار بازجویی از تروریست ها، اطلاعات تکمیلی به محض فراهم شدن شرایط حفاظتی، به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.

سربازان گمنام امام زمان (عج) برای ادامه مسیر، شدیداً نیازمند ادعیه ی مردم روزه دار، بویژه در لیالی قدر هستند.

درگیری مسلحانه در بندر امام/ یک مامور نیروی انتظامی شهید شد

در درگیری با سارقان مسلح در بندر امام یک مأمور نیروی انتظامی ماهشهر شهید و دو مأمور دیگر مجروح شدند.
به گزارش مشرق، ساعاتی پیش در درگیری مأموران پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی ماهشهر با سارقان مسلح در بندر امام، یک مأمور آگاهی به شهادت رسید و دو مأمور دیگر نیز مجروح شدند.

بر اساس این گزارش، وضعیت یکی از مأموران وخیم گزارش شده است، همچنین تلاش خبرنگار فارس برای اطلاع از جزئیات این حادثه همچنان ادامه دارد.

اخبار تکمیلی متعاقباً ارسال خواهد شد.

منبع: فارس

اخبار و تحلیلهای سیاسی روز

ارتش عراق پس از قطع سر افعی در فلوجه کلید زد
ارتش عراق سرانجام جمعه‌شب توانست تسلط خود بر مناطق مختلف شهر فلوجه را کامل کرده و تروریست‌های داعش را از این شهر عقب براند؛ «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق درپی آزادی فلوجه در پیامی از نیروهای عراقی به خاطر 26 روز عملیات دلیرانه علیه تروریست‌ها تشکر و اعلام کرد که فلوجه به آغوش وطن بازگشته است. همزمان با این پیروزی «خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق از آغاز عملیات آزادسازی منطقه القیاره در جنوب موصل خبر داد.

به گزارش بولتن نیوز،ارتش عراق سرانجام جمعه‌شب توانست تسلط خود بر مناطق مختلف شهر فلوجه را کامل کرده و تروریست‌های داعش را از این شهر عقب براند؛ «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق درپی آزادی فلوجه در پیامی از نیروهای عراقی به خاطر 26 روز عملیات دلیرانه علیه تروریست‌ها تشکر و اعلام کرد که فلوجه به آغوش وطن بازگشته است. همزمان با این پیروزی «خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق از آغاز عملیات آزادسازی منطقه القیاره در جنوب موصل خبر داد.

نیروهای ارتش عراق روز جمعه در ادامه پیشروی‌های خود در داخل شهر فلوجه پیروزی‌های مهمی به دست آورده و موفق به آزادسازی برخی مناطق دیگر در این شهر شدند. نیروهای عراقی از محور جنوب به سمت مرکز شهر فلوجه پیشروی کردند و در تلاش هستند از مرکز به شمال شهر پیشروی کنند. منابع میدانی در گفت‌وگو با گروه بین‌الملل فارس گفتند، مناطق آزاد شده در فلوجه عبارت‌اند از: «الشهدا اول»، «الشهدا دوم»، «جبیل»، «الرسالة»، «الخضراء»، «التامیم»، «السرای»، «آرامگاه»، «ناظم تقسیم فلوجة»، «سد فلوجه»، «شرکت گاز فلوجه»، «پل فلوجه جدید»، بیمارستان دولتی فلوجه، ساختمان‌های اداری (فرمانداری) و تعدادی از مناطق مسکونی در داخل شهر.
این در حالی است که تروریست‌های داعش پیش از عقب‌نشینی از فلوجه، دست به بمب‌گذاری گسترده در منازل و مناطق شهر زده‌اند. روز گذشته، نیروهای عراقی به علت خروج بخش اعظمی از شهروندان عادی، توانسته‌اند سرعت عملیات خود را افزایش داده و پس از تسلط بر منطقه «النزال» در مرکز شهر و ساختمان فرمانداری، به سرعت خود را به شمال شهر رسانده و آخرین پایگاه‌های تروریست‌های داعش را نیز در این مناطق آزاد کردند.

  حیدر العبادی: فلوجه به ما بازگشت

حیدر العبادی در سخنرانی تلویزیونی خود جمعه‌شب آزادسازی شهر فلوجه را از سیطره داعش اعلام کرد، در حالی که «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد که نیروهای عراقی تنها بخشی از شهر را آزاد کردند.
وی در این سخنرانی تلویزیونی تأکید کرد: «ما وعده آزادسازی فلوجه را دادیم و فلوجه به ما بازگشت و نیروهای ما توانستند داخل شهر را تحت‌کنترل خود بگیرند اما همچنان برخی کانون‌ها نیاز به پاک‌سازی ظرف ساعات آینده دارد.» العبادی گفت: «نیروهای امنیتی به وعده خود وفا کرده و فلوجه را آزاد کردند.» او از اعضای داعش خواست از خاک عراق بیرون بروند چراکه هیچ جایی برای آن‌ها در عراق نیست و عراق متعلق به عراقی‌هاست. نخست‌وزیر عراق تصریح کرد که تمامی عراقی‌ها در بازپس‌گیری شهر مشارکت داشتند. او درعین‌حال متعهد به توجه کامل به آزادسازی شهر موصل شد و افزود: «پیروزی در موصل نیز بسیار نزدیک است و داعشی‌ها هیچ جایی در عراق ندارند.»
«نوری مالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون نیز آزادسازی شهر فلوجه را از سیطره داعش تبریک گفت و خواهان کمک به آوارگان و فراهم‌سازی مقدمات بازگشت آن‌ها به منازلشان شد. مالکی تصریح کرد: «به رغم تمامی چالش‌ها و بحران‌های سیاسی سخت فلوجه به آغوش کشور بازگشت و اعتقاد راسخ ما در ثبات و حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی ما خلاصه می‌شود.
وی ادامه داد: قهرمانان با شجاعت داعش را متحمل خسارت‌های شدیدی کردند تا تنها در شهر موصل محاصره باشند لذا ما به‌تمامی عراقی‌ها این پیروزی بزرگ را تبریک می‌گوییم.» این درحالی است که دیروز «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا گفت: «نیروهای عراقی تنها توانستند بخشی از شهر را پس بگیرند نه کل شهر را.» وی به خبرنگاران در مقر وزارت دفاع آمریکا تأکید کرد که آزادسازی کامل شهر نیازمند عملیات بیشتری است. مقامات امنیتی عراق روز جمعه اعلام کرده بودند که نیروهای عراقی چند هفته بعد از عملیات آزادسازی فلوجه ساختمان دولتی مرکز  فلوجه را در اختیار گرفته و پرچم عراق را روی تعدادی از ساختمان‌ها به اهتزاز درآوردند.
همچنین «هادی العامری»، دبیرکل سازمان بدر عراق در حاشیه بازدید از شهر آزاد شده فلوجه گفت: بله ما به عهد و پیمان خود وفا کردیم و وارد فلوجه شدیم. ما سر افعی (داعش) را قطع کردیم. وی افزود: «کسانی که شرط بندی می‌کردند شکست آشکار خود را خواهند دید.» العامری خطاب به داعشی‌ها گفت: «شکست شما دستاورد و مایه شادی ماست. به امید دیدار تا پیروزی نزدیک.»

  جنوب موصل زیر آتش نیروهای عراقی

استان نینوا و شهر موصل که از مهم‌ترین مناطق تحت تسلط گروه داعش است روز گذشته با تکمیل آزادسازی فلوجه زیر آتش حملات نیروهای عراقی قرار گرفت. در همین راستا شبکه خبری «المیادین»، گزارش داد خالد العبیدی وزیر دفاع عراق اعلام کرده عملیات آزاد سازی منطقه «القیاره» در جنوب موصل آغاز شده است. پیش‌تر بعد از آزادسازی قلب شهر فلوجه در استان الانبار که یکی از پایگاه‌های اصلی تروریست‌های داعش در عراق به شمار می‌رفت، العبیدی گفته بود دلیل شکست داعش در این منطقه وجود امکانات لازم نظامی و هماهنگی نیروهای ارتش عراق بوده است. وی بعدازاین پیروزی تأکید کرده بود اکنون آزادسازی استان نینوا از جمله مرکز آن شهر موصل از چنگال داعش، دست‌یافتنی خواهد بود.

منبع:حمایت

سرمار بریده شد
.سرانجام ماری را که می خواست اژدها شود عراقیها سرش را بریدند و حالا می روند قلبش را هم از کار بیندازند. بله بحث فلوجه است فلوجه ای که در طول چند سال گذشته تبدیل به پاشنه آشیل عراق شده بود و بعد از آمدن داعش عربستانی و ترکی هم تبدیل به راس ماری شده بود که می خواست همه عراقیها را ببلعد. فلوجه مرکزی شده بود برای آموزش و پرورش نیروهای انتحاری و تروریستی و سازماندهی عملیاتی در کل عراق
گروه بین الملل-سرمار بریده شد .سرانجام ماری را که می خواست اژدها شود عراقیها سرش را بریدند و حالا می روند قلبش را هم از کار بیندازند. بله بحث فلوجه است فلوجه ای که در طول چند سال گذشته تبدیل به پاشنه آشیل عراق شده بود و بعد از آمدن داعش عربستانی و ترکی هم تبدیل به راس ماری شده بود که می خواست همه عراقیها را ببلعد. فلوجه مرکزی شده بود برای آموزش و پرورش نیروهای انتحاری و تروریستی و سازماندهی عملیاتی در کل عراق.


به گزارش بولتن نیوز،همه می دانند که مرکز اصلی و تصمیم گیری داعش نیروهای بعثی بودند که در تمام این سالها از هرکار تروریستی کوتاهی نکردند تا بتوانند عراق را به زانو دربیاورند. در تمام این سالها کسی در بغداد احساس امنیت نمی کرد و روزی نبود که ماشینی انتحاری یا بمب گذاری شده در بغداد منفجر نشود. سرانجام نیروهای عراقی وارد این شهر شدند و توانستند یکی پس از دیگری شاهراههای ارتباطی تکفیریها را قطع کنند.اگرچه آمریکاییها اعلام کردند که هنوز عراقیها نتوانسته اند کل شهر را فتح کنند ولی واقعیت این است که شهر به لحاظ نظامی از دست داعش خارج شده است و تنها حاشیه های شهر مانده که بزودی آن هم تمام می شود. آمریکاییها حق دارند نارحت باشند چون برنامه آنها نبود که به فلوجه حمله شود چون آنها می خواستند سرمار کماکان در عراق زنده باشد و تنها با حمله به موصل شرایط را برای بهره برداری سیاسی خود فراهم کنند.از سوی دیگر آمریکاییها نمی خواستند بعثی های درون داعش آسیبی ببینند . در این مدت کوشیدند بعثی های درون داعش را حفظ کنند، داعشی های خارجی را کمک کردند از عراق خارج شوند و تنها با هدف قرار دادن گروهی اعلام کنند پیروز نبرد با داعش شده اند.


اما عراقیها با درک اینکه نقطه محوری کجاست فلوجه را برگزیدند وسرانجام موفق شدند وارد شهر شوند و اکنون نیز شهر را در سیطره خود دارند. این عملیات در نوع خود هم بی سابقه بود چون بافت شهر فلوجه تبلیغات وسیع داعشی ها و داعش دوستان را بهمراه داشت. در طول عملیات رسانه های عربی تمام قد کوشیدند ارتش عراق را متهم به قربانی کردن مردم فلوجه و کشتار سنی ها بکنند. آتش فتنه ای می خواستند درست کنند که پیروزی هیچ وقت حاصل نشود اما سرانجام حاصل شد و این تبلیغات مسموم نیز در قبرستان داعشی ها مدفون شد. نیروهای عشایر عرب سنی، حشد الشعبی، ارتش عراق و نیروهای مردمی داوطلب در کنار همدیکر با حفظ وحدت راستین نه تنها وارد این شهر شدند و نگذاشتند مردم بیگناه قربانی شوند بلکه خواب دشمنان را هم برهم زدند .به خوبی می شد اصل وحدت اصل فراموش شده این روزهای عراق را دید بخصوص که دشمنان کوشیدند از تظاهرات مردم نیز بهره برداری بکنند و این اصل مهم را نگذارند محقق شود.شاید این روزها بدترین خوابها را عربستانی هایی ببینند که در طول عملیات آرام و قرار نداشتندو هر چه در توان داشتند بکار بستند تا عملیات فلوجه متوقف شود.هم زمان با بازداشت دهها تروریست داعشی در عملیات فلوجه عربستان سعودی در اقدامی غیرمنتظره هیئتی را به جنوب عراق اعزام کرد تا با تروریست های بازداشت شده آن کشور در زندان ناصریه دیدار کنند.


ثامر السبهان در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار توقف عملیات فلوجه با ادعای حمایت از ساکنان سنی این منطقه شده بود. اقدامی که با پاسخ قاطع عراقی‌ها مواجه شد و  وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای نسبت به سخنان و دخالت سفیر عربستان در امور داخلی عراق هشدار داده و خواستار پاسخگویی جهانی سعودی درباره تامین منابع مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها شد. الجبیر وزیر خارجه سعودی نیز در اقدامی حمایتی از تروریست‌ها خواستار پایان عملیات فلوجه شده بود. این بماند که خروارها تغذیه و خوراک با مارک سعودی در تونل های داعش از خازر گرفته تا فلوجه کشف شد. موادی که عامل حیات داعشی ها شده بود. داعش امروز دیگر در فلوجه جایی ندارد و سرمار قطع شده است. بدون شک این مار بی سر شاید بی محاباتر رفتار کند ولی دیگر مغز متفکری ندارد تا بتواند بسان سابق عمل کند.فلوجه در طول سالیان گذشته محل بیعت بعثیها، القاعده ای ها و داعشی ها بود اما امروز در دستان متحد عراقیهاست. این اتحاد و همدلی امروز مدلی شده است برای تمامی مسایل و مشکلات عراق که هر روز در سایه فتنه گران شاهد فتنه ای است ولی هیچ فتنه ای در مقابل این وحدت دوامی ندارد.

نشریه تخصصی آمریکایی
یک مجله تخصصی آمریکایی در گزارشی ایران هراسانه نوشت: آزمایش‌های موشکی ایران نشان‌دهنده نیاز منطقه به سامانه‌های ارتقاءیافته دفاع هوایی است.
به گزارش بولتن نیوز،هفته‌نامه تخصصی هوافضا و فناوری دفاعی آمریکا در گزارشی به قلم دیوید اِشل، سرهنگ دوم بازنشسته نیروی دفاعی رژیم صهیونیستی نوشت: خبر آزمایش‌های موشک های بالستیک دوربرد توسط ایران در ماه گذشته، که گفته می‌شود توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند، مبین نیاز همسایگان منطقه‌ای تهران به سامانه‌های دفاع موشکی قدرتمند است.

 

ایران توانایی حملات غافلگیرانه موشکی را دارد

مقوله دفاع موشکی اکنون بیش از همیشه ضرورت یافته است زیرا ایران بر تلاش‌های قابل توجهی که برای مخفی کردن موشک ها در کوهستان‌ها و انتقال پایگاه‌های تحقیق و تولید نظامی به زیر زمین انجام داده (آزمایش‌های اخیر در رشته‌کوه البرز صورت گرفت) تأکید می‌کند.

تأسیسات زیرزمینی موجب مخفی شدن فعالیت‌ها از ماهواره‌ها می‌شود. علاوه بر این، نگه‌داشتن موشک های آماده پرتاب در انبارهای زیرزمینی، باعث می‌شود که ایران بتواند با استفاده از موشک های سوخت مایع که می‌توانند نسبت به موشک های سوخت جامد، بار سنگین‌تری را برای فواصل طولانی‌تر حمل کنند، اما پیش از پرتاب نیازمند آماده‌سازی هستند، اقدام به یک حمله غافلگیرانه کند.

 

تلاش اسرائیل برای دفاع در برابر موشک های ایران

همانطور که رهبران ایران می‌گویند، یکی از اهداف بدیهی موشک های بالستیک ایران، اسرائیل است. اورشلیم در مدت بیش از یک دهه، قابلیت‌های زیادی را در برابر ایران توسعه داده و اکنون در حال روی کار آوردن سلاح‌های دفاعی جدید و پیشرفته است. اسرائیل در عین حفظ قابلیت حمله عمیق به عنوان گزینه‌ای برای مواقعی که اقدام پیشدستانه ضروری است، لایه‌های دیگری را نیز به دفاع موشکی خود اضافه کرده است.

اسرائیل تلاش‌های بی‌سابقه‌ای را برای تأسیس دفاع هوایی و موشکی چند لایه در پیش گرفته است که با کمک‌های مالی آمریکا، آموزش‌های مشترک، و ادغام دفاع هوایی و موشکی، پشتیبانی می‌شود. مقامات اسرائیلی تأیید کرده‌اند که تازه‌ترین مانور نظامی که ۲۱ تا ۲۵ فوریه انجام شد، قابلیت‌های جدید هر دو طرف که یا آماده و یا در دست توسعه هستند را ارزیابی نموده است.

یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع (که نام وی به دلایل امنیتی ذکر نمی‌شود) می‌گوید که سه لایه از چهار لایه دفاع موشکی، عملیاتی هستند: موشک های پیکان ۲ (Arrow II)؛ دفاع موشکی و ضد راکت گنبد آهنین (Iro• Dome)؛ و اولین واحد از دو یگان فلاخن داوود (David’s Sli•g). مورد آخر که یک سامانه دفاع موشکی و هوایی میان‌لایه است، در پی پشت سر گذاشتن آزمایش‌های موفق، برای مستقر شدن و استفاده به نیروی دفاعی اسرائیل تحویل داده است.

 

وضعیت سامانه‌های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی

علاوه بر معرفی سامانه‌های جدید، هر یک از این لایه‌های دفاعی در حال بهبود و تقویت هستند. برد و تطبیق‌پذیری گنبد آهنین افزایش یافته است؛ این سامانه اکنون علاوه بر هواپیمای جنگی و بدون سرنشین، راکت‌هایی با برد بلندتر را نیز رهگیری می‌کند. رادارهای چندمنظوره گنبد آهنین، اکنون با رادارهای فلاخن داوود سازگار هستند. مورد اول، که وظیفه آن کشف و رهگیری موشک های کروز است، با رادارهای جدید هوابرد که در بالن‌های بزرگ حمل می‌شود، ادغام خواهد شد.

پیکان ۲ نیز به گونه‌ای تقویت شده که به تهدید روزافزون موشک های بالستیک رسیدگی کند. آخرین نسخه بلوک ۴ (Block IV)، با رادار جدید سوپر گرین پاین EL-M-2080 (EL-M-2080 Super Gree• Pi•e) از صنایع هوایی اسرائیل، تکمیل شده است. اگرچه سامانه بلوک ۴ در آخرین آزمایش با شکست مواجه شد، اما منابع وزارت دفاع مطمئن هستند که این سامانه قادر خواهد بود توانمندی خود را در آزمایش هوایی بعدی امسال، اثبات کند.

بالاترین لایه دفاعی نیز توسط سامانه پیکان، از طریق ردیاب فوق جوی پیکان ۳، حفظ خواهد شد. در اواخر سال ۲۰۱۵، این موشک نخستین ردیابی کامل در فضا را به معرض نمایش گذاشت و هدفی را که یک موشک بالستیک دوربرد در مدار پایینی زمین را شبیه‌سازی می‌کرد، مورد اصابت قرار داد. این ردیاب به اسرائیل توانایی نابود کردن موشک های دشمن در فضا، به دور از مرزهای خود را خواهد داد و به آن زمان می‌دهد تا بتواند اگر ردیاب اول شکست خورد، ردیاب دیگری پرتاب نماید.

مدیریت جنگ در چنین فواصل دوری، نیازمند دقت زیاد است و این مسئله از طریق توانمندی‌های جدید در رادارهای استراتژیک نظیر سامانه ترا (Terra) که برای فروش خارجی توسعه یافته است، تأمین می‌گردد. ترا که Ultra UHF و رادارهای فعال و اسکن شده به صورت الکترونیکی (AESA) Spectra S-ba•d را ادغام می‌سازد، اهدافی با ابعاد موشکی را شناسایی و ردیابی خواهد کرد. رادار اسپکترا (Spectra) با استفاده از تکنولوژی گالیوم-نیترید، قدرت و دقت لازم برای دسته‌بندی و ردیابی اهداف متعدد در فواصل بسیار دور و تخمین مسیر آن‌ها را در اختیار دارد.

 

افزایش استفاده از موشک های بالستیک در جنگ‌ها

الزامات دفاع موشکی ممکن است در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن گسترش یابد، زیرا قدرت‌های منطقه شاهد افزایش استفاده از موشک های بالستیک در درگیری‌ها هستند. اگرچه احتمالاً کشورهای خلیج فارس توانایی خرید سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل را نخواهند داشت، اما تأمین‌کنندگان دیگری نیز در دسترس هستند.

امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۲، موشک های ضد بالستیک تاد (Thaad) لاکهید مارتین را خریداری نمود. قطر و عربستان سعودی نیز قصد دارند این تجهیزات را تهیه کنند. ترکیه که مشتاق دستیابی به توانمندی دفاع موشکی است، تصمیم گرفت سامانه چینی FD-2000 را تهیه کند، اما در اواخر سال گذشته منصرف شد و اکنون به سامانه‌های پیشرفته دیگری نظیر میدز (Meads) علاقه‌مند است.

سامانه‌های دفاع موشکی S-400 روسیه در سال ۲۰۱۵، پس از آزادی صادرات، در سوریه به کار گرفته شد. مسکو در حال گفتگو در خصوص انتقال سامانه‌ها به چین، هند و الجزیره است. ایران نیز ممکن است اگر روابط بین دو کشور همچنان بهبود یابد، یکی از مشتریان باشد. توانمندی این سامانه برای هدف قرار دادن موشک های بالستیک، آن را برای کشورهایی که توانایی خرید سامانه‌های ساخت آمریکا را ندارند، تبدیل به یک جایگزین قابل قبول برای تاد می‌سازد.

منبع: اشراف

بندر «چابهار» کجای روابط ایران و پاکستان قرار دارد؟

خبرگزاری فارس: بندر «چابهار» کجای روابط ایران و پاکستان قرار دارد؟

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی خود نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای آسیای مرکزی (ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب های آزاد است و از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد.

بندر چابهار در جنوب ایران تنها بندر اقیانوسی ایران در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند است. بندری که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران می‌باشد. اگر به اهمیت استراتژیکی و ژئوپلتیکی این بندر توجه کنیم متوجه خواهیم شد که ایران در طول جنگ با عراق با بهره‌گیری از این بندر توانست نقش مهمی در تداوم روابط بازرگانی و تجاری خود داشته باشد.

از طرفی پاکستان به دنبال توسعه بندر گوادر است اما به نظر می‌رسد اهمیت ژئوپولوپلتیک این بندر برای اسلام‌آباد مهمتر از منافع اقتصادی آن است. با اینکه دولت این کشور کریدور مشترک چین و پاکستان را بزرگترین موفقیت اقتصادی خود می‌داند اما در حال حاضر بندر گوادر بیش از آنکه یک بندر تجاری باشد یک دژ نظامی است. پاکستان نیز مانند ایران در راستای توسعه اقتصادی گام برداشته و با همکاری چین سرمایه‌گذاری ها و تلاش هایی را برای تبدیل بنادر خود به قلب بازرگانی منطقه به ویژه آسیای مرکزی انجام داده است. در این حال اگر نگاهی مقایسه‌ای به نقش ایران و پاکستان و همچنین گوادر و چابهار در آینده تجارت و اقتصاد منطقه  داشته باشیم باید گفت با توجه به پتانسیل ها و اولویت‌ها،‌ چابهار می‌تواند به قطب اصلی اقتصادی در منطقه بدل گردد. در این نوشتار تلاش می شود تا با واکاوی نگاه دولت‌های منطقه‌ای به فرصت طلایی چابهار برای ایفای نقش راهبردی تفاوت دیدگاه و نوع نگرش این کشورها به بندر چابهار را بررسی کنیم.

تفاوت نگاه ایران و پاکستان درباره توسعه بندر گوادر و چابهار

قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که پاکستان با دید امنیتی به موضوع توسعه بندر گوادر نگاه می‌کند. برای پاکستان مهم است که هند نمی‌تواند بندر گوادر را محاصره کند و یکی از دلایل آن فاصله زیاد این بندر از مرزهای هند به ویژه بندر بمبئی است. در سال 1971 هند تلاش کرد بندر کراچی را محاصره کند و این اقدام یک خطر امنیتی بزرگ برای پاکستان بود. تجربه جنگ با هند سبب شد که پاکستان آسیب پذیری بندر کراچی را به خوبی درک کند و به فکر جایگزینی بندر دیگری برای آن باشد که بندر گوادر به خوبی از این ظرفیت برخودار است. پاکستان به حضور هند در افغانستان هم از دیدگاه امنیتی می‌نگرد و از حمله احتمالی هند به پاکستان از طریق خاک افغانستان می‌هراسد، بنابراین سعی دارد از حضور دهلی‌نو در افغانستان جلوگیری کند.

پاکستان دولت کابل را سرسپرده هند می‌داند بنابراین همکاری بین افغانستان و هند را نمی‌پذیرد. در واقع هر جا که هند حضور داشته باشد تهدید امنیتی برای پاکستان است چه در کشورهای آسیای مرکزی باشد و چه در افغانستان.

استقرار کشتی‌های جنگی در بندر گوادر و کار گذاشتن رادارهای پیشرفته همچنین تلاش برای حضور زیردریایی‌های جنگی چینی در بندر گوادر ناشی از دیدگاه امنیتی پاکستان به موضوع توسعه این بندر می‌باشد. مسیرهای زمینی بندر گوادر چندان پیشرفتی نداشته و به نظر می‌رسد چین و پاکستان تمام توان خود را برای توسعه اسکله و نصب تجهیزات و فرودگاه نظامی به کار گرفته‌اند. در آینده مسیرهای ترانزیت انرژی و حمل کالا در بندر گوادر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد اما ساخت و سازهای فعلی نشان دهنده اهمیت امنیتی بندر گوادر برای پاکستان است.

مقامات سابق دفاعی پاکستان از جمله ژنرال یاسین ملک و ژنرال لودهی با شرکت در یک سیمینار، توسعه بندر چابهار به دست هند را تهدید امنیتی برای پاکستان دانستند که این موضع‌گیری به خوبی دیدگاه امنیتی پاکستان را در این خصوص مشخص می‌کند.

برای ایران برخلاف پاکستان افزایش روابط تجاری و توسعه اقتصادی مهمتر از مسائل امنیتی است با توجه به این موضوع نگاه ایران به بندر چابهار و حتی گوادر به عنوان یک فرصت طلایی برای افزایش حجم مبادلات تجاری و توسعه بازرگانی می‌‌نگرد. بندر چابهار در معادلات حمل ونقل جهانی و ترانزیت کالا در سطح بین المللی کاملا شناخته شده است. این بندر که با داشتن موقعیت لجستیکی مناسب و حضور منطقه آزاد چابهار می توانست به دریچه ورودی کریدور شمال جنوب و محور شرق تبدیل شود، سال‌ها قبل در زمانیکه منطقه آزاد چابهار به عنوان یکی از مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور متولد گردید روزنه های روشن امید در قلب سرزمینی سوخته بود.

بندری که در زمان جنگ تحمیلی یک تنه جور بسیاری از مبادلات بین المللی ایران را می‌کشید، پس از پایان جنگ یکباره فراموش گردید. آن همه مزیت، اعتبار بین المللی وموقعیت سوق الجیشی والبته لجستیکی به فراموشی سپرده شد. به هر حال ایران بیشتر با دید اقتصادی به موضوع نگاه می‌کند و به فکر توسعه تجارت خود با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است. با توجه به نوع دیدگاه ایران و شرایط جغرافیایی منطقه آسیای مرکزی و افغانستان و همچنین و پتانسیل های گوناگون ملی منطقه‌ای و بین المللی باید گفت که بندر چابهار در شرایط کنونی فرصتی طلایی برای ایفای نقش منطقه‌ای را یافته است. فرصتی که با توجه به شرایطی همچون سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوان در آن، ساخت اسکله و افزایش گنجایش بندر و افزایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار)، ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی می‌تواند یکی از مهمترین چهارراه‌های کریدور شمال- جنوب بازرگانی منطقه ای شود.

 اهمیت این امر زمانی بیشتر خواهد شد که بدانیم اکنون سالانه 30 میلیون تن کالا از سوی کشورهای مختلف به سمت آسیای مرکزی ترانزیت می شود اما بسیاری از کشورها کالاهای خود را از طریق دریای مدیترانه و سیاه حمل می کنند. یعنی با افزایش و بهبود راه های جاده ای و ریلی ایران عملا چابهار خواهد توانست نقش مهمی در اقتصاد منطقه بازی کند. در این راستا باید توجه داشت که در ماه های آینده با گشایش خط آهن ترکمنستان، ایران و قزاقستان و همچنین طرح خط آهن شرق ایران (از چابهار تا ایستگاه کالشور در خراسان رضوی) کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه می توانند با بهره گیری از ویژگی های بندر چابهار در ایران توان ترانزیت و صادرات خود را به دیگر کشورهای جهان بیش از پیش افزایش دهند و چابهار نیز بیش از هر زمانی قابلیت تبدیل به بندر متروپل برای کشورهای حوزه آسیای میانه و افغانستان را خواهد یافت.

دیدگاه هند درباره پروژه بندر چابهار و گوادر

با اینکه هند جنبه اقتصادی و امنیتی هر دو را درباره بندر چابهار در نظر دارد اما به نظر می‌رسد برای این کشور هم موضوعات امنیتی مهمتر باشد و منافع اقتصادی اولویت بعدی را دارد. از زمانی که چین سرمایه‌گذاری در بندر گوادر را آغاز کرد این موضوع سبب نگرانی بسیاری از کشورها از جمله هند شد. صرف نظر از منافع اقتصادی هدف دهلی نو از سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، مانع تراشی برای جلوگیری از پیشرفت بندر گوادر و اهمیت آن در منطقه است. هند برای پیشرفت پروژه بندر چابهار با ایران به توافق رسید اما به صورت جدی این موضوع را پیگیری نکرده بود اما بعد از سرمایه‌گذاری چین در بندر گوادر این موضوع را پیگیری کرد.

ایران در دهه 70 به دنبال اجرای پروژه بندر چابهار بود اما نتوانست این پروژه را تکمیل کند. در سال 1984 این کشور از تکمیل پروژه بندر چابهار صرف نظر کرد تا اینکه هند پیشنهاد کرد حاضر است با سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری به توسعه بندر چابهار کمک کند. هند از مدت‌ها قبل به دنبال این بود که از طریق پاکستان به افغانستان دسترسی پیدا کند و از آمریکا و کشورهای اروپایی خواست در این زمینه به اسلام‌آباد فشار بیاورند. با اینکه آمریکا به پاکستان فشار آورد که برای دسترسی هند به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی با هند همکاری کند اما پاسخ اسلام‌آباد مبهم بود و نشان می‌داد این کشور حاضر به همکاری در این زمینه نیست.

هند بعد از ناامید شدن از پاکستان سعی کرد از طریق ایران به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی دسترسی پیدا کند که سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را به دنبال داشت. هند قصد دارد از بندر چابهار برای گسترش روابط بازرگانی با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی بهره‌برداری کند. بعد از تکمیل پروژه بندر چابهار روابط دهلی نو با تاجیکستان و سایر کشورهای آسیایی مرکزی گسترش خواهد یافت. بعد از تکمیل پروژه بندر چابهار برقراری روابط تجاری با افغانستان نیز برای هند آسان‌تر خواهد بود.

هند سعی دارد با دور زدن پاکستان از طریق ایران به بازارهای افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی دسترسی پیدا کند. پاکستان همیشه نگران این موضوع بوده که هند از طریق افغانستان مشکلاتی برای این کشور به وجود آورد. دسترسی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار مشکلات امنیتی برای پاکستان به وجود می‌آورد بنابراین سازمان‌های امنیتی و تعیین کنندگان سیاست خارجی این کشور اوضاع را با دقت زیر نظر دارند.

بعد از تکمیل پروژه بندر گوادر ممکن است هند تلاش کند از طریق شبه‌نظامیان بلوچ مشکلاتی به وجود آورد بنابراین پاکستان یک نیروی نظامی ویژه برای محافظت از مهندسان چینی و بندر گوادر در نظر گرفته است.

نظر افغانستان درباره توسعه بندر چابهار

افغانستان با دید سیاسی نسبت به موضوع بندر چابهار می‌نگرد و بیشتر سعی دارد از تسلط پاکستان به مسیرهای ارتباطی و واردات کالا رهایی پیدا کند. افغانستان کشوری است که به آب های آزاد راه ندارد بنابراین برای رشد اقتصادی باید تلاش کند به آبهای منطقه دسترسی سریع و خوب پیدا کند. نه تنها چابهار، بلکه هر بندری که بتواند زمینه رشد اقتصادی این کشور را فراهم کنند برای افغانستان اهمیت دارد. بندر چابهار علاوه بر گسترش مناسبات تجاری با ایران وابستگی مطلق از مسیر پاکستان را کم می‌سازد و یک جایگزین برای دسترسی به بازارهای جهانی است.

از نظر مسافت بندر چابهار نسبت به بندر کراچی نزدیکتر است و این موضوع خود یک مزیت می‌باشد. اجناس افغانستان می‌تواند به اسم خود این کشور صادر شود در حالی که از بندر کراچی و مسیرهای پاکستان به نام این کشور صادر نمی‌شود.

نگاه کشورهای آسیای مرکزی به نقش چابهار

کشورهای آسیای مرکزی بیشتر از جنبه اقتصادی و سیاسی به بندر چابهار نگاه می‌کنند البته روابط تجاری و اقتصاد برای این کشورها مهمتر است. بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی خود نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای آسیای مرکزی (ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب های آزاد است و از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد. در واقع نگاه راهبردی به چابهار در حالی است که کشورهای این منطقه در حال کاهش وابستگی اقتصادی خود به روسیه هستند و در راستای برنامه های رشد اقتصادی و افزایش روابط با شرق آسیا، غرب آسیا و آفریقا می‌باشند بنابراین به بندر چابهار به عنوان ارزان ترین، امن‌ترین و نزدیکترین راه مبالات بازرگانی نگاه می‌کنند.

 در این بین نگاه جدی ترکمنستان و قزاقستان به راه اندازی خط آهن ایران ترکمنستان و قزاقستان در این راستا اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این نیز کشورهایی همانند تاجیکستان و قرقیزستان با توجه به دامنه مشکلات سیاسی و امنیتی خود با ازبکستان تلاش می‌کنند تا زمینه‌های بهره‌گیری بهتر و بیشتری را از  بندر چابهار در روابط بازرگانی خود به عمل‌ آورند.

 تاجیکستان در سال‌های گذشته نیز تلاش کرده است تا با توجه به موقعیت راه‌های ایران و افغانستان ناگزیر نباشد کالاها و مسافران را از خاک ازبکستان عبور دهد. در این بین ازبکستان هر چند چندان روابط سیاسی مناسبی با ایران در سال‌های اخیر نداشته، اما با نگاهی اقتصادی به چابهار می‌نگرد.

مهم ترین اثر منفی بندر گوادر برای ایران، تضعیف ماهیت وجودی منطقه آزاد چابهار در جنوب شرقی ایران می ‌باشد. شکی نیست که در حال حاضر بندر گوادر مهمترین رقیب بندرچابهار است و رقابت در این زمینه اجتناب ناپذیر می‌باشد

 در شهریور ماه 1379 زمانی که موافقت نامه کریدور شمال – جنوب در سن پترزبورگ میان وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه به امضا رسید چابهار به عنوان بندری استراتژیک در این کریدور معرفی شد. در همین راستا هم بندر چابهار و راه های زمینی اتصال آن به مرز ترکمنستان کوتاه‌ترین مسیر حمل و نقل زمینی کالا در کریدور شرق و شاهراه تغذیه کشورهای آسیای میانه معرفی ‌شد. در این حال اکنون نیز با توجه به برخورداری چابهار از موقعیت ممتاز در شرق تنگه هرمز و دریای عمان در مسیر خطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیا و اروپا به عنوان کوتاه ترین راه ارتباطی و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به بازارهای خلیج فارس، آفریقا و دیگر نقاط جهان مطرح بوده و مورد توجه قدرت های منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است.

در این حال هر چند روس ها در راهبردهای سیاسی، امنیت و اقتصادی خود چندان مایل به کاهش نقش روسیه در مبادلات بازرگانی کشورهای آسیای مرکزی با سایر کشورها نیستند، اما گزینه ایران و چابهار را بر هر گزینه ای همچون پاکستان ترجیح می‌دهند.

نتیجه‌گیری

در این بین چین با توجه به نوع همکاری ها و پیوند سیاسی امنیتی با اسلام آباد هر چند نگاهی منفی به هر گونه افزایش نقش ایران و بندر چابهار در آینده اقتصاد منطقه ندارد، اما با توجه به نوع سرمایه گذاری‌های خود در پاکستان و رقابت با هند مایل است تا بنادر گوادر نقش مهمی را به جای چابهار ایفا کند. هند که پاکستان و چین را مانع بزرگی برای رسیدن به بازارهای آسیای مرکزی می‌داند تلاش می‌کند از مسیر بندر چابهار برای دسترسی به بازارهای جهانی استفاده کند. زیر نظر داشتن پاکستان نیز می‌تواند از نگاه امنیتی هدف دیگر هند از توسعه بندر چابهار باشد. افغانستان به دنبال رهایی از وابستگی مطلق به پاکستان است و کشورهای آسیایی مرکزی به دنبال کسب منافع اقتصادی بیشتر از طریق بندر چابهار هستند.

مهم ترین اثر منفی بندر گوادر برای ایران، تضعیف ماهیت وجودی منطقه آزاد چابهار در جنوب شرقی ایران می ‌باشد. شکی نیست که در حال حاضر بندر گوادر مهمترین رقیب بندرچابهار است و رقابت در این زمینه اجتناب ناپذیر می‌باشد. بدون تردید در شرایط کنونی بندر گوادر با توجه به سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز چین حداقل تا 5 سال از بندر چابهار جلوتر است. علاوه بر موارد فوق، به طور طبیعی ایجاد پایگاه نظامی و تجهیز نیروهای دریایی وهوایی پاکستان و چین در کنار مرزهای آبی و خاکی ایران، حساسیت ها و آسیب پذیری های خاص خود را همراه دارد.

 اگر از دید مثبت به موضوع نگاه کنیم بندر گوادر زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان و در سطح خردتر، پیوند دو منطقه آزاد چابهار و گوادر را فراهم می‌کند در شرایطی که دو منطقه آزاد تجاری ایران و پاکستان در فاصله ای کمتر از 400 کیلومتر قرار گرفته اند، پیوندهای اقتصادی وتجاری این دو منطقه می تواند در توسعه و تنوع روابط تجاری و طرح های مشترک سرمایه گذاری موثر واقع شود.

به طور کلی همه چیز بستگی به موضع‌گیری دو کشور پاکستان و ایران دارد. اگر پاکستان با توجه به دیدگاه امنیتی نسبت به توسعه بندر چابهار حساسیت نشان دهد روابط این کشور با ایران مانند گذشته نخواهد بود. به نظر می‌رسد پاکستان بیشتر از دیدگاه امنیتی به موضوع نگاه می‌کند. اگر پاکستان جنبه‌های اقتصادی را در نظر بگیرد و در زمینه امنیتی از خود انعطاف نشان دهد پیوندهای اقتصادی با ایران گسترش پیدا می‌کند که البته بعید به نظر می‌رسد.

سید سباس عسکری نقوی

پایگاه رصد

تعداد قابل توجهی از کودکان کار در اهواز بومی نیستند

خبرگزاری فارس: تعداد قابل توجهی از کودکان کار در اهواز بومی نیستند

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز گفت: طبق مطالعات انجام شده تعداد قابل توجهی از کودکان کار در اهواز بومی نیستند و تنها وظیفه شهرداری در این رابطه جمع‌آوری آنها است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، امید آهن‌جان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: درگذشته به مسائل عمرانی و  فرهنگی کمتر پرداخته شد اما اکنون در دوره کاری شورای چهارم موفق شدیم برای زیرساخت‌های فرهنگی شهر فکرهای خوبی کنیم.

وی تصریح کرد: به مدت 11 سال هیچ فرهنگسرایی در شهر اهواز احداث نشد اما در دوره شورای چهارم  7 فرهنگسرا در7 منطقه کلنگ‌زنی شد و تمام تلاش خود را خواهیم کرد که در طول سال‌جاری  4 الی5 فرهنگسرا را به بهره‌برداری برسانیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز با بیان اینکه در دوره شورای چهارم موفق به احداث 39 زمین چمن مصنوعی شدیم خاطرنشان کرد: با توجه به آمار اعلام شده از سوی فرمانداری 119 محله در کلان‌شهر اهواز وجود دارد.

وی تأکید کرد: در نظر داریم تا پایان سال‌جاری تعداد زمین‌های چمن به 119 افزایش دهیم که در هر مرحله استانداردهای لازم را رعایت کنیم.

آهن‌جان با بیان اینکه اهواز بعد از مشهد دومین شهری است که بیشترین میزان حاشیه‌نشین را دارد توضیح داد: بر اساس این موضوع در نشستی که به میزبانی تبریز با معاونان فرهنگی کلان‌شهرها انجام شد مقرر شد از ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های محلات در توسعه مناطق حاشیه‌نشین استفاده شود.

وی بررسی تعیین محل‌های  انتظار شهروندان یکی دیگر از اقدامات معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در شهر اهواز بوده است و افزود: سعی داریم زمان‌های انتظار شهروندان را با مطالعه کتاب شهروندی پر کنیم.

آهن‌جان با بیان اینکه یکی از این زمان‌های انتظار، مدت مسافرت‌های درون شهری است بیان کرد: با برنامه‌ریزی صحیح سعی داریم  طرح کتاب اتوبوس و کتاب تاکسی زمان‌های انتظار شهروندان را به صورت مطلوب و مفید پر کنیم.

وی از چاپ بیش از 650 هزار جلد کتابچه آموزش شهروندی و محصولات فرهنگی توسط معاونت فرهنگی شهرداری خبر دارد و افزود این میزان از کتاب‌های چاپی به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار گرفت.

آهن‌جان گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته در صدد هستیم در مطب پزشکان، آرایشگاه‌ها و پیرایشگاه‌ها، بانک‌ها و... که همگی محل انتظار شهروند است کتابچه‌های آموزش شهروندی جهت مطالعه در اختیار شهروندان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اهواز دومین کلان‌شهر بعد از تهران به‌شمار می‌رود که طرح شهردار مدرسه را انجام داد تشریح کرد: این طرح در مقطع راهنمایی(متوسطه اول) و در 122 مدرسه برگزار شد و شهرداران با رای مستقیم دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز ادامه داد: شهرداران انتخاب شده می‌توانند به‌صورت مستقیم با شهرداری مکاتبه و ارتباط داشته باشند و مشکلات مدرسه را تا حد شعاع 500 متری به شهرداری اعلان کنند.

وی با اشاره به احداث 2 پارک بانوان در شهر اهواز که یکی در گلستان جنب صدا و سیما و دیگری در پارک شهروند است گفت: در تلاش هستیم در دو منطقه دیگر (یکی منطقه یک و دیگری منطقه هشت) 2 پارک بانوان احداث کنیم.

آهن‌جان بیان کرد: در سال‌جاری در صدد تصویب طرح جامع فرهنگی هستیم تا بر اساس این طرح  و از آنجایی که در سال‌جاری  برنامه دوم توسعه عمران شهرداری نوشته می‌شود و بر مبنای آن راه‌کارهای سازمان‌ها، معاونت‌ها و مناطق مشخص می‌شود، بدانیم به منظور انجام کارهای فرهنگی از کدام منطقه شروع کنیم.

وی با اشاره به آغاز طرح کوچک‌سازی شهرداری‌ها گفت: متأسفانه کلان‌شهر قم و کرج با اجرای طرح موافق  نیستند و در صدد حذف معاونت اجتماعی و فرهنگی و تبدیل شدن آن به سازمان فرهنگی ورزشی هستند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز اضافه کرد: معاونت‌های فرهنگی شهرداری کلان‌شهرها در این خصوص نامه‌ای تنظیم و به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردند.

آهن‌جان با بیان اینکه تا سال گذشته مسئولیت ساماندهی کودکان کار با معاونت فرهنگی شهرداری اهواز بود تاکید کرد: پس از تصمیمات اتخاذ شده این بخش به معاونت خدمات شهری واگذار شد.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در بخش کودکان کار و متکدیان تاکید کرد: در سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سایر ارگان‌های مرتبط، قانونی برای ساماندهی کودکان کار وجود دارد اما ساماندهی کودکان کار فاقد قانون مشخص در شهرداری‌ها است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز در پایان بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده تعداد قابل توجهی از کودکان کار در اهواز بومی نیستند و تنها وظیفه شهرداری در این رابطه جمع‌آوری آنها است.

بخشدار جدید چلو منصوب شد

خبرگزاری فارس: بخشدار جدید چلو منصوب شد

طی حکمی ار سوی سرپرست استانداری خوزستان هوشنگ مهمدی به عنوان بخشدار جدید چلو منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مسجدسلیمان، طی حکمی از سوی سرپرست استانداری خوزستان هوشنگ مهمدی به عنوان بخشدار جدید بخش چلو از توابع شهرستان اندیکا منصوب شد.

مهمدی پیش از این مسؤول امور سیاسی در انتخابات بخشداری چلو بوده است، همچنین وی دومین بخشدار بومی است که در بخش چلو منصوب می‌شود.مهمدی دارای سوابق در ادارات و وزارتخانه‌های مختلف مرکز استان و از سال 91 تاکنون به عنوان کارشناس امور سیاسی و انتخابات در مجموعه فرمانداری شهرستان اندیکا فعالیت داشته است.

پیش از این عزت‌الله براتی بخشدار بخش چلو بود که حدود دو ماه پیش از سمت خود استعفا داد.

بخش چلو از توابع شهرستان اندیکا، یکی از قطب‌های گردشگری استان خوزستان محسوب می‌شود و شهرستان اندیکا دارای سه بخش مرکزی، آبژدان و چلو است.

از سرنوشت مبهم خودروهای پلاک اروند تا اخذ مجوز برای خودروهای بالای 100 هزار دلار

خبرگزاری فارس: از سرنوشت مبهم خودروهای پلاک اروند تا اخذ مجوز برای خودروهای بالای 100 هزار دلار

با توجه به اینکه چند سال از طرح تردد خودروهای پلاک اروند در استان می‌گذرد، همواره نظریه‌های مختلف باعث شده تا دارندگان این وسایل دچار دغدغه و فکر‌مشغولی شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، با وجود اینکه چند سال از طرح تردد خودروهای پلاک اروند در استان می‌گذرد همواره نظریه‌ها و بحث‌های مختلف باعث شده است که دارندگان این وسایل دچار دغدغه و فکر‌مشغولی باشند.

با وجود اینکه عبدالحسن مقتدایی یکی از حامیان اصلی این خودروها در استان بود، با برکناری وی طرح تردد این وسایل با بایدها و شایدهای متوالی مواجه شد و این تا جایی بود که در هفته جلسه ماه گذشته در استانداری از طرف برخی از مسئولان حاضر در این جلسه طرح ممنوعیت تردد یا عوارض روزانه برای این خودروها مطرح شد.

این در حالی بوده که معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از وصف شرایط جدید برای تردد این وسایل در استان خبر داده است.

محمدرضا معتمدی با اشاره به منویات مام معظم رهبری و ابلاغ شورای عالی مناطق ویژه به جدیت بیشتر برای ورود خودروهای لوکس به این منطقه اشاره و اظهار کرد: بر این اساس محدودیت‌هایی برای وارد کردن این خودروها در نظر و تصمیماتی نیز گرفته شد.

وی با بیان اینکه ممکن است محدودیت‌ها گوناگون و در هر منطقه متفاوت باشد، افزود: با ابلاغ‌های انجام شده قرار شد خودروهای بالای یکصد هزار دلار برای واردات مجوز داشته باشند.

معتمدی با اشاره به ورود خودروهای 2500 سی‌سی گفت: در گذشته نسبت به وارد کردن این خودروها حساسیت‌هایی  به کار برده می‌شد، ولی با دستورالعمل جدید خودروهای بالای یکصد هزار دلار باید مجوز دریافت کنند.

وی در پایان گفت: با توجه تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور هیچ نگاه مثبتی برای وارد کردن این خودروهای که جنبه مصرفی ندارند در کار نیست.

«رامین طاهری» قهرمان شد/ بویری و قاسمی امروز به مصاف حریفان می‌روند

خبرگزاری فارس: «رامین طاهری» قهرمان شد/ بویری و قاسمی امروز به مصاف حریفان می‌روند

رامین طاهری مدال طلای مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام پیت لاسینسکی لهستان را به‌دست آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام پیت لاسینسکی لهستان از روز گذشته آغاز شد و نمایندگان کشورمان به جدال حریفان خود رفتند.

در این میان از بین 5 کشتی‌گیر خوزستانی اعزامی به این مسابقات، 2 کشتی‌گیر ایذه‌ای به مصاف حریفان خود رفتند که در کشتی اول مهرداد مردانی در وزن 59 کیلوگرم ابتدا با شکست مقتدرانه خوزه رودریگوئز رایبر به مصاف آندری مارتینیوک اوکراینی رفت و توانست با نتیجه 4 بر صفر این حریف را شکست دهد.

مردانی در کشتی سوم خود در برابر آرسن ارالیف کشتی‌گیر از قرقیزستان قرار گرفت که با نتیجه 4 بر 3 متحمل شکست شد و با وجود شکست این کشتی‌گیر قرقیز در مسابقه بعد خود مردانی شانس مجدد برای کسب مدال را از دست داد و در جایگاه هفتم این دوره از مسابقات قرار گرفت.در وزن 80 کیلوگرم دیگر فرنگی‌کار جوان ایذه‌ای تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان در دور اول با قرعه استراحت رو‌به‌رو شد.رامین طاهری در دیدار دوم این وزن با قرار گرفتن در برابر ادوارد سرگیسیان ارمنستانی توانست با نتیجه 10 بر یک این کشتی‌گیر را مغلوب تکنیک خود کند.

طاهری در دور سوم این رقابت‌ها توانست با نتیجه قاطع 8 بر صفر مقابل ولی کاری سومینن فنلاندی را مغلوب کند و به نیمه نهایی این مسابقات راه پیدا کند.این قهرمان جوان و ارزنده کشورمان با شکست 6 بر 3 پیتر باسکی مجارستانی توانست راه خود را برای حضور در دیدار پایانی هموار کند و در این دیدار با شکست 5 بر صفر پاول پامینچوک به مقام قهرمانی این‌دوره از رقابت ها دست یافت.

انتخاب «غلامرضا شریعتی» یا «علی‌اصغر احمدی» برای تصدی استانداری خوزستان

خبرگزاری فارس: انتخاب «غلامرضا شریعتی» یا «علی‌اصغر احمدی» برای تصدی استانداری خوزستان

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: در جلسه عصر امروز هیأت دولت از بین «غلامرضا شریعتی» و «علی‌اصغر احمدی» استاندار خوزستان معرفی خواهد شد.

مجید ناصری‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اعلام این خبر اظهار کرد: بنا به اعلام وزارت کشور «غلامرضا شریعتی» به عنوان گزینه بومی و «علی‌اصغر احمدی» به عنوان گزینه غیربومی برای تصدی استانداری خوزستان به هیأت دولت معرفی شده‌اند و قرار است عصر امروز در جلسه هیأت دولت گزینه نهایی انتخاب شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجودی که نمایندگان افراد دیگری نیز برای تصدی استانداری به وزارت کشور پیشنهاد کرده بودند اما نهایت وزارت کشور بر این دو گزینه تأکید دارد.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در پایان تصریح کرد: امیدواریم عصر امروز هیأت دولت گزینه نهایی استانداری را انتخاب و استان را از بلاتکلیفی برهاند.

به گزارش فارس، سوابق اجرایی علی‌اصغر احمدی دبیرکلی جمعیت هلال احمر کشور و در حال حاضر معاون هماهنگی و پیگیری ریاست جمهوری است و پیش از این معاون وزیر کشور در دو دوره، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا، دبیر شورای امنیت کشور، استاندار گلستان و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بوده است.

علی‌اصغر احمدی متولد بیارجمند از توابع شاهرود استان سمنان زادگاه حسن روحانی رئیس جمهور است.

غلامرضا شریعی در دوران اصلاحات سابقه مدیرکلی سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، معاونت سیاسی امنیتی استانداری و در محدوده زمانی کوتاهی به عنوان سرپرست استانداری خوزستان مشغول فعالیت بود.

گرد و غبار به مسافران و آژانس‌های هواپیمایی خوزستان خسارت می‌زند

رییس انجمن آژانس‌های هواپیمایی خوزستان با اشاره به وقوع مجدد پدیده گرد و غبار در استان گفت: آلودگی‌های و گرد و غبار موجود در هوا و به تبع لغو پروازها خسارات فراوانی را به دفاتر خدمات هوایی و تورها وارد می‌کند و انگیزه سفر مسافران با هواپیما را نیز کاهش می‌دهد. 

امیر خوانساری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: از روز پنج شنبه تا روز گذشته که پدیده گرد و غبار در استان به وقوع پیوست، بیش از 10 پرواز کنسل شد که این مساله به تورهای مسافری که به رزرو هتل می‌پردازند، خسارات فراوانی وارد می‌کند. وی افزود: دفاتر خدماتی که تورهای هوایی ارائه می‌دهند و هتل رزرو می‌کنند، هنگامی که به دلیل گرد و غبار یا هر دلیلی دیگری پرواز کنسل شود، هتل رزرو‌شده زیر بار کنسلی پرواز نمی‌رود و تور ملزم به پرداخت هزینه هتل است که این مساله باعث می‌شود این دفاتر خسارات فراوانی را متحمل شوند. 

خوانساری تصریح کرد: گرد و خاک به صورت مستقیم به مسافران و دفاتری که خدمات تور ارائه می‌دهند خسارات وارد می‌کند و مشکلات فراوانی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.  وی عنوان کرد: شرکت‌های هواپیمایی خساراتی بابت کنسل شدن پروازها و هزینه تاخیر به مسافرین نمی‌دهند و این مساله بر خلاف آیین‌نامه هواپیمایی کشور است.  خوانساری خاطرنشان کرد: شرکت‌های هواپیمایی توجهی به دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی کشور ندارند و خسارات واردشده به مسافرین را پرداخت نمی‌کنند.

یک توصیه برای زائرانی که به حج تمتع 95 نرفتند

مدیرکل حج و زیارت خوزستان گفت: به ودیعه‌گذاران حج تمتع توصیه می‌شود جهت محفوظ ماندن نوبت و استفاده از سود بانکی، مبلغ واریزی گذشته را از حساب خود خارج نکنند. 

ناصر حویزاوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: بنا بر نوبت‌ها، قرار بود 3200 خوزستانی در حج تمتع 95 شرکت کنند که از این تعداد حدود 55 درصد را زائران زن و 45 درصد را زائران مرد تشکیل می‌دادند. 

وی با بیان این‌که نوبت‌های امسال در حج تمتع برای حج بعدی محفوظ خواهد ماند، افزود: با لغو حج تمتع امسال، افرادی که پیش از نوروز 5 میلیون تومان ما به التفاوت و علی‌الحساب به حساب شخصی خود واریز کرده بودند، می‌توانند این مبلغ را برداشت کنند.

حویزاوی ادامه داد: با این وجود به افرادی که از قبل ودیعه‌گذاری کرده بودند توصیه می‌کنیم این مبلغ را از حساب خارج نکنند زیرا هم نوبت آنها محفوظ خواهد ماند و هم می‌توانند از سود تعلق گرفته به ودیعه خود بهره‌مند شوند.

یک توصیه برای زائرانی که به حج تمتع 95 نرفتند

مدیرکل حج و زیارت خوزستان گفت: به ودیعه‌گذاران حج تمتع توصیه می‌شود جهت محفوظ ماندن نوبت و استفاده از سود بانکی، مبلغ واریزی گذشته را از حساب خود خارج نکنند.

ناصر حویزاوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: بنا بر نوبت‌ها، قرار بود 3200 خوزستانی در حج تمتع 95 شرکت کنند که از این تعداد حدود 55 درصد را زائران زن و 45 درصد را زائران مرد تشکیل می‌دادند. 

وی با بیان این‌که نوبت‌های امسال در حج تمتع برای حج بعدی محفوظ خواهد ماند، افزود: با لغو حج تمتع امسال، افرادی که پیش از نوروز 5 میلیون تومان ما به التفاوت و علی‌الحساب به حساب شخصی خود واریز کرده بودند، می‌توانند این مبلغ را برداشت کنند.

حویزاوی ادامه داد: با این وجود به افرادی که از قبل ودیعه‌گذاری کرده بودند توصیه می‌کنیم این مبلغ را از حساب خارج نکنند زیرا هم نوبت آنها محفوظ خواهد ماند و هم می‌توانند از سود تعلق گرفته به ودیعه خود بهره‌مند شوند.

8 کانون داخلی در خوزستان موجب بروز گرد و غبار می‌شود

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی از تلاش جهت بررسی هوایی کانون‌های داخلی ایجاد گرد و غبار در استان خوزستان خبر داد.

جواد کاظم‌نسب الباجی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: کانون‌های داخلی ریزگردها در 8 نقطه از خوزستان موجب بروز پدیده گرد و غبار و آلایندگی هوای استان می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع، نمایندگان خوزستان چندین جلسه در زمینه بررسی پدیده ریزگردها تشکیل داده و با مدیران مربوطه رایزنی‌هایی داشته‌اند.

وی افزود: جهت کنترل کانون‌های داخلی گرد و غبار پروژه‌هایی در حال انجام است و یکی از مهم‌ترین موسساتی که در این زمینه فعالیت می‌کند، قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه است. در این راستا تلاش شده که تالاب‌های شادگان و هورالعظیم آب‌گیری شوند.

کاظم‌نسب الباجی ادامه داد: نمایندگان جهت بررسی کانون‌های داخلی ریزگردها در استان خوزستان، استفاده از بالگرد هلال احمر را درخواست داده‌اند تا از طریق هوایی، کمبودها و امکانات و راهکارها جهت کنترل این 8 نقطه کانون‌های گرد و غبار در استان خوزستان بررسی شوند. 

وی گفت: همچنین در هفته گذشته در بازدیدی از روستاهای بخش مرکزی حمیدیه و تاسیسات آب‌رسانی و بهداشتی این روستاها، مشکلات این منطقه با حضور مسئولان حمیدیه بررسی شد.

تصاویری از دیدار ایران و آرژانتین

هفته نخست لیگ جهانی والیبال 2016
تیم ملی والیبال ایران در سومین دیدار خود در لیگ جهانی موفق شد مقابل آرژانتین به پیروزی برسد.

به گزارش بولتن نیوز؛ تیم ملی والیبال ایران در سومین دیدار خود در لیگ جهانی موفق شد با نتیجه 3 بر 2 آرژانتین را شکست دهد.

تصاویری از این بازی را در زیر می‌بینید:

مردم تا ۵۰ سال آینده امیدی به حل مشکل ریزگردها نداشته باشند

کد خبر: ۵۹۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 30 March 1395
 مردم تا ۵۰ سال آینده امیدی به حل مشکل ریزگردها نداشته باشند
مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان محیط زیست گفت:‌ با توجه به اینکه منشأ گرد و غبار روزهای اخیر در کشور، خارج از مرزها قرار دارد و با توجه به شرایط امنیتی کشورهای منطقه، مردم امیدی به حل مشکل ریزگردها تا ۵۰ سال آینده نداشته باشند.
به گزارش فارس، ضیاءالدین شعاعی  گفت: در روزهای 17 و 18 خردادماه موجی از گرد و غبار وارد کشور شد که آثار آن به تهران نیز رسید. در روز 19 خرداد نیز گرد و غبار وجود داشت که زیاد در بین مردم احساس نشد و هم‌اکنون در روزهای 28 و 29 باز هم موج جدیدی از گرد و غبار وارد کشور شده است به گونه‌ای که می‌توان گفت جمعه گذشته مردم روز نسبتاً بدی را پشت سر گذاشتند به گونه‌ای که در برخی از استانها میزان غلظت آلاینده ها به 2600 و حتی 3000 هم رسید که حدود 20 برابر حد مجاز است.
وی ادامه داد: متأسفانه در خصوص موج گرد و غباری که از خارج از کشور، هوای برخی از استانها را تحت تأثیر قرار می‌دهد باید گفت که امید زیادی با همکاری با کشورهای منطقه نداریم، کشورهایی که می‌توانیم به نوعی با آنها مذاکره کنیم، اولویت‌های دیگری مانند امنیت و درگیری‌های داخلی دارند و متأسفانه دغدغه همکاری ندارند و کشور ما با چالش عدم همکاری کشورهای منطقه مواجه است.
شعاعی تصریح کرد: زمانی که در سال 92 و 93 هیچ پاسخ مثبتی از کشورهای منطقه دریافت نکردیم و حتی دعوت‌ها و مکاتبات ما را نیز بدون جواب گذاشتند، رویه خود را تغییر دادیم و به سراغ ساختارهای سازمان ملل رفتیم که توانستیم دو موفقیت خوب داشته باشیم.
مدیر ملی مبارزه با گرد و غبار ادامه داد: موفق شدیم قطعنامه ضرورت توجه به بحث گرد و غبار را در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب برسانیم که در آن قطعنامه اشاره شده است که گرد و غبار یک معضل فرامرزی است و کشورها باید با هم همکاری کنند. در هفته گذشته نیز در مجمع عمومی یونپ توانستیم با سماجت بخشنامه دیگری را به تصویب برسانیم که به نوعی در آن، الزامات بیشتر است و امیدواریم بتوانیم با حضور ساختارهای سازمان ملل، کشورها را ملزم به نشستن سر یک میز برای تهیه برنامه جامع منطقه‌ای کنیم.
شعاعی ادامه داد: در این شرایط و با توجه به عدم همکاری کشورهای منطقه، اگر دست روی دست نگذاریم، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟! شرایط در داخل کشور در حال کنترل است و متناسب با اعتبارات دولت از سال 93 تصمیماتی گرفته شد که خوشبختانه توان اجرایی کشور به شرط تأمین اعتبار جواب می‌دهد و دولت قول داده است که امسال اولویت بیشتری قائل شود.

وی خاطرنشان کرد: آبگیری تالاب‌های هورالعظیم و شادگان از جمله اقداماتی بود که در داخل کشور صورت گرفته است، اما وقتی منشأ گرد و غبار در خارج از مرزهاست، پاسخ به این سؤال که مردم چه زمانی امیدوار باشند که این مشکل حل خواهد شد، باید گفت با این شرایط ممکن است حل مشکل ریز گردها 50 سال طول بکشد تا کشورها بخواهند برای میلیون‌ها هکتار طرح جامع تهیه کنند.
مدیر ملی مبارزه با گرد و غبار افزود: توصیه ما به مردم این است که خیلی امیدی به کنترل گرد و غبار از منشأ خارجی در کوتاه‌مدت نداشته باشند و باید به این سمت برویم که کمک کنیم به مردم که سلامتی آنها به خطر نیفتد و بتوانند حداقل محیط‌های زندگی خود را در هنگام ورود گرد و غبار سالم نگه دارند.

شعاعی ادامه داد: کنترل میزان آب دجله و فرات و پایین آمدن آب این رودخانه‌ها باعث شده است 90 درصد تالاب‌های بین‌النهرین خشک شود و متأسفانه تغییر کاربری دادند و امروز به دلیل شرایط امنیتی، رها شده هستند.وی ادامه داد: گرد و غبار توده دوم از سمت سوریه و عراق بود که البته نمی‌خواهم بگویم تمام گرد و غبار مربوط به مناطقی است که درگیر کارهای نظامی هستند، بلکه می‌خواهم بگویم وقتی امنیت نبود، تمام اراضی کشاورزی مرکز عراق رها شده است که به منشأ گرد و غبار تبدیل شده و این موضوع به وضوح در عکس‌های ماهواره‌ای قابل رؤیت است.
شعاعی ادامه داد: اگر قرار است میلیون‌ها هکتار را هدفگذاری کنیم، به ده‌ها سال زمان نیاز داریم، مثلاً کشور موفقی مانند چین که 2 میلیون هکتار را زیر کشت برد و مالچ‌پاشی کرد 23 سال طول کشید. ما یک عرصه 10 میلیون هکتاری در عربستان داریم، 30 میلیون هکتار در عراق و در خصوص سوریه و اردن برآورد دقیقی نداریم. با اعتبارات و وضعیت اعتباراتی دولتی، انتظار طبیعی چند ده سال است و کشورها باید بپذیرند ذیل برنامه‌های سازمان ملل، برنامه عمل خود را تهیه کنند.

مدیر ملی مبارزه با گرد و غبار افزود: بحث دیگر این است که طبیعتا هم‌اکنون در شرایطی هستیم که چندین سال در کشور بارندگی متوسط دریافت نکرده است و یکی از امیدواری‌هایی که ما داریم این است که الگوی بارشی کشور به مرور به حالت گذشته بازگردد. طبیعتاً بارش باران زیاد یعنی منبع آب بیشتر و آب بیشتر یعنی پر شدن تالاب‌ها و این موضوعات به صورت زنجیروار کمک می‌کنند تا به سمت کاهش گرد و غبار حرکت کنیم.
شعاعی افزود: ما بعد از برگزاری مجمع عمومی اجلاس، به دفتر نمایندگی پیشنهاد دادیم که اولین اجلاس بین‌المللی پیگیری مصوبات و قطعنامه‌های سازمان ملل در ایران برگزار شود و ما آمادگی داریم اولین نشست را در ایران مدیریت کنیم.
وی در خصوص اینکه آیا ایران این توانایی را دارد که به کشوری مانند عراق پیشنهاد دهد منشأ گرد و غبارهای آنجا را تثبیت کند، گفت: یک هکتار مالچ‌پاشی 30 میلیون تومان هزینه دارد، اگر بخواهیم 100 میلیون هکتار را مالچ‌پاشی کنیم، با وضع اعتبارات دولت و تحریمی که وجود دارد و عدم تحقق برجام که خیانت آمریکا در عدم اجرای تعهدات پشت این قضیه است، وضعیت بودجه دولت مشخص است و محدودیت اعتبارات زیاد است.
وی ادامه داد: اگر روزی در شرایط ایده‌آل باشیم، کشور در شرایطی است که 70 سال تجربه بیابان‌زدایی دارد و این توان علمی، فنی و اجرایی را دارد که در کشورهای عراق، سوریه و اردن بتوانیم وارد عمل شویم و این طرح‌ها را با همکاری پیمانکار‌های ایرانی، اجرایی کنیم.

دلخوشی‌های ساده افطار

دلخوشی های ساده افطار گاهی در محل کار ،گاهی در مغازه و گاهی در خیابان بهانه های قشنگی است برای در کنار هم بودن در ماه خدا.
کد خبر: ۵۹۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷ 30 March 1395

اخبار سیاسی روز

مصالحه ایران و آمریکا در سوریه آغاز شده است!

آیا ایران در حال مصالحه و یا معامله در سوریه است؟ این پرسشی است که به احتمال زیاد پاسخ به آن منفی است؛ اما در چند روز اخیر، خبرها و جوسازی های زیادی در رسانه های مختلف منطقه ای و بین المللی، مبنی بر تغییر رویکرد و مصالحه ایران در سوریه منتشر شده است؛ خبرهایی که بیشتر بر توافق ایران با روسیه و آمریکا برای چگونگی کنار رفتن بشار اسد و حل و فصل سیاسی بحران سوریه متمرکز بوده است.
کد خبر: ۵۹۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ 29 March 1395
در چند روز اخیر، خبرها و جوسازی های بسیاری در رسانه های مختلف منطقه ای و بین المللی، مبنی بر تغییر رویکرد و مصالحه ایران در سوریه منتشر شده است؛ خبرهایی که بیشتر بر توافق ایران با روسیه و آمریکا برای چگونگی کنار رفتن بشار اسد و حل و فصل سیاسی بحران سوریه متمرکز بوده است.
به گزارش «تابناک»، برخی از منابع غربی مدعی شدند، ایران و آمریکا به این نتیجه رسیده اند که تا قبل از پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و روی کار آمدن دولت جدیدی در آمریکا، باید بحران سوریه را با اتخاذ یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل کنند.
این منابع غربی مدعی شدند، برای دولت اوباما حل و فصل بحران سوریه حتی به بهای دادن امتیازات غیرقابل تصوری به ایران در سوریه، از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا دولت فعلی آمریکا می خواهد حل بحران سوریه ـ به عنوان حادترین بحران فعلی جهانی ـ را به مانند حل بحران هسته ای ایران به عنوان میراثی ماندگار از خود بر جای بگذارد و انتقادات چندین ساله به سیاست اوباما در سوریه را بی اثر کند. در واقع اوباما نمی خواهد بدون به دست آوردن نتیجه و دستاورد مشخصی در سوریه، کاخ سفید را ترک کند.
در مقابل، ایران نیز به خوبی می داند که اوباما بیش از رئیس جمهور آینده آمریکا که احتمالا ترامپ یا کلینتون خواهد بود، حاضر به دادن امتیاز به ایران در سوریه است. ایرانی ها می دانند که در صورت رئیس جمهور شدن ترامپ یا کلینتون احتمال اقدام نظامی آمریکا در سوریه بالا می رود که این مسأله به خودی خود مخاطرات زیادی برای ایران به همراه خواهد داشت؛ بنابراین، تغییر رویکرد در قبال بحران سوریه و مصالحه بر سر سرنوشت بشار اسد، مسأله ای است که برخی منابع غربی مدعی هستند، ایران در حال پیگیری و هماهنگی آن با آمریکا و روسیه در قبال گرفتن امتیازاتی در سوریه است.
منابع غربی مدعی شدند یکی از امتیازاتی که ایران در قبال مصالحه با آمریکا در سوریه دنبال می کند، ایجاد پایگاه های نظامی برای تقویت حضور خود در سوریه است. چند روز پیش بود که برخی منابع غربی ادعا کردند که تهران از طریق روسیه به کشورهای غربی پیشنهاد داده که ایران آماده دادن امتیاز در سوریه در مقابل این است که اجازه داده شود، در سوریه دو پایگاه هوایی در دیرالزور و اطراف قامشلی و همچنین پایگاهی دریایی در طرطوس احداث کند.
بنا بر ادعای این منابع غربی، ایران خواستار یک پایگاه هوایی در قامشلی، یک پایگاه دریایی در طرطوس و یک پایگاه هوایی در دیرالزور شده است؛ مسأله ای که عملا مثلثی استراتژیک برای تهران در عمق سواحل مدیترانه تشکیل خواهد داد و نفوذ ایران در سوریه و مدیترانه را برای همیشه تثبیت خواهد کرد.
روز گذشته نیز پایگاه آمریکایی «المانیتور» به نقل از برخی منابع مدعی شده ایران سیاستش در قبال سوریه را تغییر داده است.
این پایگاه آمریکایی، از قول برخی منابع که هفته جاری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در اوسلو، بلژیک دیدار کرده‌اند، گزارش داد که دیپلمات ارشد ایرانی اظهاراتی دال بر اختیارات بیشترش نسبته به گذشته در مسأله سوریه و آمادگی ایران برای انعطاف‌پذیری بیشتر نشان داده است.
به نوشته المانیتور، فشارهای داخلی هم در تهران و هم در واشنگتن برای تغییر رویه در قبال سوریه و سرعت بخشیدن به فرایند راه حل سیاسی در شرایطی اتفاق افتاده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا و ظریف در اوسلو برای رایزنی درباره اجرای برجام و سوریه دیدار کردند.
یک منبع غیردولتی که در حاشیه نشست اوسلو با ظریف دیدار کرده بود، به شرط عدم افشای نام گفت: «چیزی که ظریف ظاهراً بیان می‌کرد این بود که او در قبال سوریه اختیار بیشتری نسبت به آنچه تا به حال داشته، داراست. به نظر می‌رسید، نکته‌ای که او پیشنهاد می‌کرد این بود که ایران آماده نشان دادن انعطاف‌پذیری بیشتر درباره نحوه پرداختن به مسأله (بشار اسد) است».
برخی منابع رسانه ای و اطلاعاتی غربی نیز مدعی شدند که تشدید حملات ایران و روسیه در سوریه علیه معارضان نیز نه برای یک پیروزی نهایی در میدان نبرد، بلکه برای به دست آوردن ابتکار عمل و امتیازات بیشتر در میز مذاکرات است. در واقع، ایران و روسیه می خواهند با تسلط خود بر نقاط راهبردی در سوریه به ویژه حلب و رقه،  آمریکا را برای دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهند.
ادعای «دبکافایل» اسرائیل؛
پایگاه خبری دبکا فایل وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل در مطلبی به نقل از منابع اطلاعاتی و نظامی خود مدعی شد، حزب الله در حال برنامه ریزی و راه اندازی بزرگترین مأموریت و عملیات خود در سوریه از سال 2013 تاکنون است.
کد خبر: ۵۹۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷ 29 March 1395
رسانه های مختلف منطقه ای و بین المللی در روزهای اخیر تمرکز بسیاری روی حوزه عملیاتی حزب الله لبنان در سوریه داشته اند که در روز پنج شنبه نیز برخی از این رسانه ها از درگیری میان نیروی های حزب الله و ارتش سوریه خبر داده بودند؛ خبری که شب گذشته توسط حزب الله تکذیب شد.
به گزارش «تابناک»، در ادامه توجهات به حزب الله، پایگاه خبری «دبکا فایل» وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل در مطلبی به نقل از منابع اطلاعاتی و نظامی خود مدعی شد، حزب الله در حال برنامه ریزی و راه اندازی بزرگترین مأموریت و عملیات خود در سوریه از سال 2013 تاکنون است.
این رسانه صهیونیستی در این مطلب ادعا کرده است:
حزب الله به عنوان نیروی تحت حمایت ایران مأموریت دارد تا داعش را از منطقه دیرالزور در شرق سوریه و به ویژه از دره رودخانه فرات به عنوان نقطه اتصال عراق و سوریه در شرق این کشور عقب براند و این منطقه را آزاد کند.
این حمله نیروهای حزب الله برای باز کردن مسیر نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) و نیروهای سپاه بدر که در 17 ژوئن موفق به ورود به فلوجه شدند، به سمت غرب عراق و دره رودخانه فرات به سمت شرق سوریه طراحی ریزی شده است. در عملیات آزادسازی فلوجه دو ژنرال ایرانی- سردار قاسم سلیمانی و محمد پاکپور پیشقدم بودند.
مأموریت حزب الله این است که مهم ترین و استراتژیک ترین منطقه مرزی عراق و سوریه را تحت کنترل خود درآورد و نیروهای شیعه عراقی را برای مبارزه با داعش به نیروهای سوری متصل کنند.در حالی که نیروهای شیعه عراقی برای آزادسازی فلوجه از پشتیبانی هوایی ایالات متحده بهره مند شدند، در سوریه نیز حزب الله از پشتیبانی هوایی روسیه برای عملیات زمینی خود برخوردار است.  با این حال، حزب الله در این عملیات، برای اولین بار در جنگ سوریه و تاریخ خود، همزمان از سوی جنگنده های آمریکایی و روسی پوشش هوایی دریافت خواهد کرد.
این استراتژی در راستای اتصال و پیوند ضروری مبارزات ضد داعش در عراق و سوریه در نهم ژوئن و در دیدار محرمانه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه در تهران طرح ریزی شد.
منابع نظامی دبکا فایل در واشنگتن گفته اند که این طرح عملیاتی نیز به اطلاع باراک اوباما رسید و او نیز آن را به عنوان بخشی از استراتژی مبارزه با داعش تأیید کرد.
در راستای این استراتژی، حزب الله در حال انتقال میزان قابل توجهی از مبارزات خود از لبنان به سوریه و کنار رفتن از جبهه های دیگر سوریه و به ویژه در حلب برای افزایش تمرکز خود در سطحی وسیع تر در سراسر پالمیرا است. در واقع حزب الله در حال ورود به یک جبهه جدید و نقش بزرگ تر در سوریه است.
نیروهای حزب الله قصد دارند با حمله به شهر  السخنه در 63 کیلومتری جنوب پالمیرا و 136 کیلومتری شمال دیرالزور کنترل ناحیه «m20» را به عنوان بزرگراه اصلی ارتباطی بین شمال به شرق سوریه را به دست آورند.منابع نظامی دبکافایل گفته اند که این حمله حزب الله علیه داعش با ترکیبی از پشتیبانی هوایی آمریکا و روسیه آغاز خواهد شد. به نظر می رسد اسرائیل نمی تواند این اتفاق را کنترل کند و حزب الله با این عملیات بیش از پیش قدرتمند خواهد شد.
تحلیل شورای روابط خارجی آمریکا؛

سپاه پاسداران چگونه به مؤثرترین نیروی منطقه تبدیل شد؟

در سالیان اخیر به رغم همه اتهامات و جوسازی های مقامات و رسانه های غربی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آن ها به قدرت رو به رشد این نهاد نظامی-انقلابی هم معترف بوده اند. در همین زمینه، «شورای روابط خارجی آمریکا» در مطلبی با تیتر «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه قدرتمند است؟» به ویژگی های سپاه و نیروهای آن و چگونگی قدرتمند شدنش پرداخته است.
کد خبر: ۵۹۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰ 28 March 1395
در سالیان اخیر به رغم همه اتهامات و جوسازی های مقامات و رسانه های غربی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آن ها به قدرت رو به رشد این نهاد نظامی ـ انقلابی هم معترف بوده اند. در همین زمینه، «شورای روابط خارجی آمریکا» در مطلبی با تیتر «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه قدرتمند است؟» به ویژگی های سپاه و نیروهای آن و چگونگی قدرتمند شدنش پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، در این مطلب به طور خلاصه آمده است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در صدر خبرهای چند سال گذشته بوده است. آن ها در زمان های مختلف به عنوان مهم ترین نیروی نظامی در خاورمیانه و کارآفرینان اقتصادی در اقتصاد ایران توسط رسانه های خارجی و معرفی شده اند و به عنوان یک نیروی ایدئولوژیک وفادار، مهمترین نیرو برای حفظ نظام جمهوری اسلامی تلقی می شوند. در کنار همه این توصیفات، نیروی سپاه نقش برجسته ای در سیاست ایران و نظم خاورمیانه ایفا می کند.

سپاه پاسداران بعد از وقوع انقلاب اسلامی به دلیل بی اعتمادی امام خمینی به نیروهای نظامی سابق و نیاز به یک نیروی قابل اعتماد و مردمی شکل گرفت. نیروهای سپاه از جوانان معتقدی شکل گرفت که عمدتاً پیشینه ای از طبقه کارگر ایران داشتند. از همان آغاز، این نیرو با یک ایدئولوژی سازمانی قوی، خود را متعهد به دفاع از جمهوری اسلامی در مقابل مخالفان داخلی و خارجی کرده است.

در ابتدا سپاه یک نیروی امنیت داخلی بود و نه برای جنگی مانند جنگ ایران و عراق. اما جنگ ایران و عراق در دهه 1980 عرصه سرنوشت سازی برای این نیروی تازه تأسیس بود که توانست به رغم همه چالش ها قدرت و اعتبار زیادی برای آن به همراه داشته باشد. عامل اصلی غلبه این نیرو بر ارتش مجهز و تکنولوژیک عراق چیزی جز ایمان و تعهد و شجاعت ایدئولوژیک نبود. بعد از جنگ نیز سپاه پاسداران از نظر تعداد نیرو، سلاح و بودجه گسترش پیدا کرد و مهارت های عمرانی زیادی نیز برای بازسازی ایران پساجنگ پیدا کرد و نقش مهمی در بازسازی ویرانی های بعد از جنگ داشت.

در دوران بعد از جنگ، سپاه علاوه بر ماموریت های داخلی، با تشکیل نیروی قدس، مأموریت های خارجی را نیز آغاز کرد و هم اکنون به عنوان یکی از مهم ترین و مؤثرترین نهادهای سازمان یافته در جمهوری اسلامی محسوب می شود و تعداد نیروهای آن بالغ بر 125 هزار نفر است.
 
سپاه پاسداران به رغم دلمشغولی ها و دغدغه های داخلی، مأموریت های بین المللی خود را نیز پنهان نمی کند. امروز خاورمیانه فرصت منحصر به فردی برای ایران جهت گسترش قدرت و نفوذ خود از خلیج فارس به سمت دریای مدیترانه به وجود آورده است. ایران تحولات موسوم به بهار عربی را یک نقطه عطف در منطقه دیده که با استفاده از خلأ قدرت ایجاد شده و فروپاشی سیستم سیاسی بسیاری از کشورهای عربی، می تواند طرح های مورد نظر خود را تحقق ببخشد.

سپاه پاسداران در خط مقدم مقابله با آمریکا در منطقه قرار دارد و معتقد است که ایالات متحده قدرت بی رمق و از پا درآمده ای در خاورمیانه است. آن ها پس از دستگیری ملوانان آمریکایی در خلیج فارس در ژانویه جشن گرفتند و دریادار علی فدوی به آمریکایی ها هشدار داد که سپاه از قدرت و توانایی لازم برای مقابله با آمریکا برخوردار است.

این پیامی برای پادشاهی های عربی حاشیه خلیج فارس بوده تا بلکه به آن ها نشان دهد که آمریکا توانایی لازم برای ایجاد محدودیت در مقابل ایران را ندارد و سپاه هم اکنون یکی از قدرتمند ترین نیروی های نظامی خاورمیانه است.

در سالیان آینده نیز سپاه نقش مهمی در سیاست داخلی و سیاست های منطقه ای ایران ایفا خواهد کرد و باید شاهد قدرتمند شدن بیش از پیش آن در سال های آینده باشیم.
ماشین تبلیغاتی انگلیس به دنبال ایجاد جنگ مذهبی در عراق؛

حمایت تلویحی بی بی سی از داعش همزمان با آزادی فلوجه

شواهد نشان می‌دهد، سناریوی بی بی سی، القای این رویکرد به مخاطبانش است که فلوجه و سایر مناطق سنی نشین عراق آزاد نشده، بلکه از سلطح داعش خارج شده و به تصرف نیروهای مقاومت عراق ـ که شیعیان حضور پررنگی در ترکیب جمعیت‌شان دارند ـ درآمده است. در واقع با رویکرد بی بی سی، باید تنش در سطح عراق از طریق تلاش برای ایجاد درگیری‌های قومیتی حفظ شود.
کد خبر: ۵۹۸۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۴ 29 March 1395
همزمان با آزادسازی سریع فلوجه، یکی از دژهای اصلی داعش که بخش اعظمی از تروریست‌های وابسته به این گروه در آن تمرکز داشتند، بی بی سی فارسی در خبرهایش، بارها از لفظ «تصرف» برای مناطق آزاد شده استفاده کرد؛ تعبیری نادرست که بی‌بی‌سی فارسی به درستی و در راستای سیاست‌هایش برای ایجاد تنش‌های قومیتی و مذهبی در این مناطق به کار می‌برد.

به گزارش «تابناک»، ارتش و نیروهای مقاومت عراق روز پیشین -جمعه 28 خرداد- بخش‌های تازه‌ای از شهر فلوجه را آزاد کرد؛ شهری که گفته می‌شود بیش از سه هزار تروریست وابسته به داعش در آن حضور دارند و یکی از اهداف اصلی برای آزادسازی کامل مناطق تحت اشغال عراق محسوب می‌شود، ولی این هدف بزرگ، هدف سختی است.

با توجه به حجم بالای حضور تروریست‌های داعش در فلوجه و همچنین استفاده داعش از غیرنظامیان ساکن فلوجه به عنوان سپر انسانی، تصور می‌شد آزادسازی فلوجه بسیار کند پیش برود و آزادسازی هر بخش از شهر ماه‌ها طول بکشد، اما بر خلاف انتظار، در روزهای اخیر، نیروهای ضدتروریست عراق با پشتیبانی نیروهای مقاومت مردمی عراق به سرعت در حال آزادسازی فلوجه هستند.

حمایت تلویحی بی بی سی از داعش همزمان با آزادی فلوجه

در میان رسانه‌هایی که اقدام به پوشش عملیات آزادسازی عراق می‌کنند، مجموعه بی بی سی به ویژه بی‌بی‌سی فارسی و بی بی سی عربی شیوه خاص خود را برای پوشش انتخاب کرده‌اند؛ شیوه‌ای که اساساً موجودیت و مأموریت بی‌بی‌سی در راستای آن تعریف شده و ظاهراً جزو هدف گذاری‌های سیاست خارجی انگلیس است.

هرچند بی بی سی عربی حرفه‌ای انجام مأموریت و از ادبیات ظریف‌تری استفاده کرده، در مقابل بی بی سی فارسی به شفاف ترین روش ممکن عمل کرد و پس از آنکه امروز مناطقی از فلوجه آزاد شد، بارها از لفظ «تصرف» استفاده کرد. این در حالی است که استفاده از «تصرف» برای مناطق اشغالی که آزاد شده، معنایی ندارد و هیچ کشوری، شهرهای خودش را «تصرف» نمی‌کند.

شواهد نشان می‌دهد، سناریوی بی بی سی، القای این رویکرد به مخاطبانش است که فلوجه و سایر مناطق سنی نشین عراق آزاد نشده، بلکه از سلطح داعش خارج شده و به تصرف نیروهای مقاومت عراق که شیعیان حضور پررنگی در ترکیب جمعیت‌شان دارند، درآمده است. در واقع با رویکرد بی بی سی، باید تنش در سطح عراق از طریق تلاش برای ایجاد درگیری‌های قومیتی حفظ شود.

بی بی سی پیش از آن نیز کوشیده بود، عملکرد نیروهای مقاومت در مناطق آزاد شده را به چالش بکشد و به تازگی با نقل گفت و گویی از فواد معصوم رئیس جمهور عراق، این ادعا را پیش کشیده بود که شبه‌نظامیان شیعه ـ که در عملیات فلوجه شرکت دارند ـ مرتکب آزار و اذیت شده‌اند.

این نوع عملیات روانی، دقیقاً با هدف تحریک بومیان برای مقاومت و حتی پیوستن گروهی از آنها به داعش قابل تفسیر است. همچنین این رویکرد می‌تواند منجر به شکل دادن به جنگ مذهبی شده و روند تجزیه عراق پس از حذف داعش، از این طریق پیگیری شود؛ رویکردی که مردم عراق باید نسبت به آن هشیار باشند.

حادثه در پرواز اهواز - خارگ/ هواپیما از باند فرود خارج شد

هواپیمای خارگ
شناسهٔ خبر: 3689917 -
بوشهر - بخشدار ویژه خارگ از بروز حادثه برای پرواز اهواز - خارگ خبر داد و گفت: در این حادثه هواپیما از باند فرود خارج شد.

محمود رضایی بخشدار ویژه خارگ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هواپیمای ماهان bae ۱۴۶ -۳۰۰ با ریجیستر ep-mof  ظهر یکشنبه از اهواز عازم جزیره خارگ بود که موقع فرود از باند فرودگاه خارج شد.

وی اضافه کرد: با تلاش تمامی کارکنان فرودگاه خارگ و نیروهای مستقر در این فرودگاه آسیبی به کسی وارد نشد. 

بخشدار ویژه خارگ بیان کرد: به‌زودی کارگروهی در ارتباط با این حادثه تشکیل خواهد شد و علت بروز حادثه بررسی می شود.

وی از رسانه‌ها خواست که از حدس و گمانه‌زنی در ارتباط با علت این حادثه خودداری کنند.

برترین تصاویر جهان در ۲۹ خرداد ۹۵

تصاویر امروز را با افتتاحیه سرزمین دیزنی در چین، راه اندازی کشتی با سوخت هسته ای در روسیه، هنر چیدمان با عنوان «باند شناور» در ایتالیا و مسابقات یورو ۲۰۱۶ در فرانسه خواهید دید.

مراسم افتتاحیه «سرزمین دیزنی» در شانگهای چین (Shutterstock)

 راه اندازی کشتی یخ شکن با سوخت هسته ای در روسیه (Tass)

هنر چیدمان با عنوان «باند شناور» در ایتالیا (telegraph)

عکس تماشای از لحظه به ثمر رسیدن گل تیم اسپانیا مقابل ترکیه در بازی های یورو ۲۰۱۶  (AFP)

نمای پارک ملی حیات وحش خارج شهر نایروبی پایتخت کنیا (CATERS)

استراحت خفاش در آب و هوای بارانی ملبورن استرالیا (National Geographic)

پیشروی آتش سوزی در منطقه سانتا باربارای کالیفرنیا ۱۲۰۰ هکتار جنگل را نابود کرد. (Reuters)

تصویر برداری مستند از چگونگی زندگی و شکار عقاب بومی آفریقا در آمریکا (AP)

«ایزامال»؛ شهری با ساختمان های زرد رنگ در مکزیک (National Geographic)

ماهیگیران هندی تورهای خود را آماده می کنند. (AP)

 طرفداران تیم ایتالیا در مسابقات یورو ۲۰۱۶ (Reuters)

هنر چیدمان با عنوان «باند شناور» در ایتالیا (telegraph)

مردم آلمان جلسه آموزشی ملوانان را تماشا می کنند. (EPA)

بوداییان سریلانکا از مراسم سنتی عکس می گیرند. (Reuters)

یک زن عشایر در منطقه سرینگر هند (EPA)

دوچرخه سواری در ارتفاعات اسپانیا ( ALAMY LIVE NEWS)

شریعتی برای استانداری خوزستان به هیات دولت معرفی شد

وزارت کشور
شناسهٔ خبر: 3689859 -
نماینده مردم شادگان از معرفی شریعتی از سوی وزارت کشور به هیات دولت به عنوان استاندار خوزستان خبر داد.

حجت الاسلام مجید ناصری نژاد نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر از معرفی غلامرضا شریعتی به عنوان استاندار جدید این استان به هیات دولت خبر داد.

به گزارش مهر، چندی پیش استاندار خوزستان برکنار شد و نمایندگان خوزستان بر لزوم انتصاب فردی بومی در این استانداری تاکید داشتند.

گفتنی است رحمانی فضلی هم از احتمال معرفی استاندار خوزستان در جلسه امروز هیئت دولت خبر داد.

8 کانون داخلی در خوزستان موجب بروز گرد و غبار می‌شود

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی از تلاش جهت بررسی هوایی کانون‌های داخلی ایجاد گرد و غبار در استان خوزستان خبر داد.

جواد کاظم‌نسب الباجی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: کانون‌های داخلی ریزگردها در 8 نقطه از خوزستان موجب بروز پدیده گرد و غبار و آلایندگی هوای استان می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع، نمایندگان خوزستان چندین جلسه در زمینه بررسی پدیده ریزگردها تشکیل داده و با مدیران مربوطه رایزنی‌هایی داشته‌اند.وی افزود: جهت کنترل کانون‌های داخلی گرد و غبار پروژه‌هایی در حال انجام است و یکی از مهم‌ترین موسساتی که در این زمینه فعالیت می‌کند، قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه است. در این راستا تلاش شده که تالاب‌های شادگان و هورالعظیم آب‌گیری شوند.کاظم‌نسب الباجی ادامه داد: نمایندگان جهت بررسی کانون‌های داخلی ریزگردها در استان خوزستان، استفاده از بالگرد هلال احمر را درخواست داده‌اند تا از طریق هوایی، کمبودها و امکانات و راهکارها جهت کنترل این 8 نقطه کانون‌های گرد و غبار در استان خوزستان بررسی شوند. وی گفت: همچنین در هفته گذشته در بازدیدی از روستاهای بخش مرکزی حمیدیه و تاسیسات آب‌رسانی و بهداشتی این روستاها، مشکلات این منطقه با حضور مسئولان حمیدیه بررسی شد.

مدیر روابط کار خوزستان: کارگران متروی اهواز اخراج نشدند

اهواز – ایرنا - مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: 300 کارگر متروی اهواز اخراج نشده اند و پیمانکار موظف است بعد از فعال شدن دوباره پروژه آنها را به کار بازگرداند.

به گزارش ایرنا سیدنور محمدپور شنبه در نشست هم اندیشی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با رسانه ها که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: پیمانکار متروی اهواز (شرکت کیسون) مدعی شده بود که به دلیل کمبود اعتبار نمی تواند به کار ادامه دهد و بخشی از طرح را تعطیل کرده است.
وی افزود: کارگران بیکار شده در این طرح درخواست بیمه بیکاری کردند که بعد از تشکیل جلسات، مقرر شد تا زمانی که آن بخش های مترو تعطیل است، کارگران از بیمه بیکاری استفاده کنند.محمدپور با تاکید بر اینکه حکم اخراج کارگران متروی اهواز تنفیذ نشده است، اضافه کرد: مقرر شد بعد از فعال شدن مجدد طرح مترو این کارگران بازگشت به کار شوند.
وی همچنین موضوع بیشتر پرونده های اختلافات کارگری را برای دریافت حقوق و مزایا عنوان کرد و گفت: در صورت اثبات حقانیت کارگر، ما می توانیم از اموال و دارایی های شرکت ها حقوق کارگران را برداشت کنیم اما کارگران خوزستانی آنقدر فهیم هستند که در بیشتر مواقع به این امر رضایت نمی دهد به طور مثال کارگران لوله سازی خوزستان حاضر به حراج ماشین آلات کارخانه در قبال دریافت مطالبات خود نشدند.
بر اساس این گزارش، خانه کارگر خوزستان آذر 94 از اخراج غیرقانونی بیش از 300 کارگر متروی اهواز که تحت پوشش پیمانکار این طرح (شرکت چینی کیسون) کار می کردند، خبر داده بود.
شرکت کیسون به دلیل مشکلات مالی حاضر به پرداخت مطالبات این کارگران نبود که منجر به برگزاری چندین تجمع شده بود.

نشست اضطراری پنج وزیر برای بررسی وضعیت ریزگردها

تهران - ایرنا- نشست اضطراری به منظور بررسی وضعیت پدیده ریزگردها در استان های کشور با حضور پنج وزیر،‌ پنج استاندار، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر مسئولان مربوطه کشوری صبح یکشنبه در وزارت کشور تشکیل شد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، در این جلسه که به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم اینک در حال برگزاری است قرار است آخرین وضعیت ورود ریزگردها به کشور مورد بررسی قرار گیرد.همچنین قرار است تصمیمات لازم برای مقابله با این پدیده از سوی مسئولان مربوطه ارائه شود.
علاوه براین در بخش دیگری از این جلسه قرار است موضوع آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشوربا حضور معصومه ابتکار مورد بررسی قرار گیرد و آخرین گزارش ها دراین باره اعلام شود.
همچنین راهکارها و پیشنهادات لازم برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی مراتع نیز از سوی دستگاه های متولی ارائه شود.
این جلسه با حضور معصومه ابتکار معاون رئییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست،‌معاون علمی و فن آوری رئیس جمهوری و وزرای کشور،‌ بهداشت، جهاد کشاورزی، دفاع، راه و شهرسازی، معاون سازمان علمی و فن آوری، رئیس امورکشاورزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداران کرمانشاه ،‌خوزستان (سرپرست استانداری) ،‌ فارس ،‌ایلام و گلستان و نیز معاون علمی و فن آوری رییس اداره کشاورزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و هلال احمر تشکیل شده است.
به گزارش ایرنا،‌ باردیگر ریزگردها به کشور هجوم آورده اند بطوریکه چندین استان کشور درگیر ریزگردهاست.
گفته می‌شود کشور ایران به روی کمربند گرد و خاک جهان قرار دارد و منشأ گردوخاک هم صحراهای عربستان، شمال آفریقا و جنوب عراق است.