سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مصالحه ایران و آمریکا در سوریه آغاز شده است!

آیا ایران در حال مصالحه و یا معامله در سوریه است؟ این پرسشی است که به احتمال زیاد پاسخ به آن منفی است؛ اما در چند روز اخیر، خبرها و جوسازی های زیادی در رسانه های مختلف منطقه ای و بین المللی، مبنی بر تغییر رویکرد و مصالحه ایران در سوریه منتشر شده است؛ خبرهایی که بیشتر بر توافق ایران با روسیه و آمریکا برای چگونگی کنار رفتن بشار اسد و حل و فصل سیاسی بحران سوریه متمرکز بوده است.
کد خبر: ۵۹۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ 29 March 1395
در چند روز اخیر، خبرها و جوسازی های بسیاری در رسانه های مختلف منطقه ای و بین المللی، مبنی بر تغییر رویکرد و مصالحه ایران در سوریه منتشر شده است؛ خبرهایی که بیشتر بر توافق ایران با روسیه و آمریکا برای چگونگی کنار رفتن بشار اسد و حل و فصل سیاسی بحران سوریه متمرکز بوده است.
به گزارش «تابناک»، برخی از منابع غربی مدعی شدند، ایران و آمریکا به این نتیجه رسیده اند که تا قبل از پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و روی کار آمدن دولت جدیدی در آمریکا، باید بحران سوریه را با اتخاذ یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل کنند.
این منابع غربی مدعی شدند، برای دولت اوباما حل و فصل بحران سوریه حتی به بهای دادن امتیازات غیرقابل تصوری به ایران در سوریه، از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا دولت فعلی آمریکا می خواهد حل بحران سوریه ـ به عنوان حادترین بحران فعلی جهانی ـ را به مانند حل بحران هسته ای ایران به عنوان میراثی ماندگار از خود بر جای بگذارد و انتقادات چندین ساله به سیاست اوباما در سوریه را بی اثر کند. در واقع اوباما نمی خواهد بدون به دست آوردن نتیجه و دستاورد مشخصی در سوریه، کاخ سفید را ترک کند.
در مقابل، ایران نیز به خوبی می داند که اوباما بیش از رئیس جمهور آینده آمریکا که احتمالا ترامپ یا کلینتون خواهد بود، حاضر به دادن امتیاز به ایران در سوریه است. ایرانی ها می دانند که در صورت رئیس جمهور شدن ترامپ یا کلینتون احتمال اقدام نظامی آمریکا در سوریه بالا می رود که این مسأله به خودی خود مخاطرات زیادی برای ایران به همراه خواهد داشت؛ بنابراین، تغییر رویکرد در قبال بحران سوریه و مصالحه بر سر سرنوشت بشار اسد، مسأله ای است که برخی منابع غربی مدعی هستند، ایران در حال پیگیری و هماهنگی آن با آمریکا و روسیه در قبال گرفتن امتیازاتی در سوریه است.
منابع غربی مدعی شدند یکی از امتیازاتی که ایران در قبال مصالحه با آمریکا در سوریه دنبال می کند، ایجاد پایگاه های نظامی برای تقویت حضور خود در سوریه است. چند روز پیش بود که برخی منابع غربی ادعا کردند که تهران از طریق روسیه به کشورهای غربی پیشنهاد داده که ایران آماده دادن امتیاز در سوریه در مقابل این است که اجازه داده شود، در سوریه دو پایگاه هوایی در دیرالزور و اطراف قامشلی و همچنین پایگاهی دریایی در طرطوس احداث کند.
بنا بر ادعای این منابع غربی، ایران خواستار یک پایگاه هوایی در قامشلی، یک پایگاه دریایی در طرطوس و یک پایگاه هوایی در دیرالزور شده است؛ مسأله ای که عملا مثلثی استراتژیک برای تهران در عمق سواحل مدیترانه تشکیل خواهد داد و نفوذ ایران در سوریه و مدیترانه را برای همیشه تثبیت خواهد کرد.
روز گذشته نیز پایگاه آمریکایی «المانیتور» به نقل از برخی منابع مدعی شده ایران سیاستش در قبال سوریه را تغییر داده است.
این پایگاه آمریکایی، از قول برخی منابع که هفته جاری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در اوسلو، بلژیک دیدار کرده‌اند، گزارش داد که دیپلمات ارشد ایرانی اظهاراتی دال بر اختیارات بیشترش نسبته به گذشته در مسأله سوریه و آمادگی ایران برای انعطاف‌پذیری بیشتر نشان داده است.
به نوشته المانیتور، فشارهای داخلی هم در تهران و هم در واشنگتن برای تغییر رویه در قبال سوریه و سرعت بخشیدن به فرایند راه حل سیاسی در شرایطی اتفاق افتاده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا و ظریف در اوسلو برای رایزنی درباره اجرای برجام و سوریه دیدار کردند.
یک منبع غیردولتی که در حاشیه نشست اوسلو با ظریف دیدار کرده بود، به شرط عدم افشای نام گفت: «چیزی که ظریف ظاهراً بیان می‌کرد این بود که او در قبال سوریه اختیار بیشتری نسبت به آنچه تا به حال داشته، داراست. به نظر می‌رسید، نکته‌ای که او پیشنهاد می‌کرد این بود که ایران آماده نشان دادن انعطاف‌پذیری بیشتر درباره نحوه پرداختن به مسأله (بشار اسد) است».
برخی منابع رسانه ای و اطلاعاتی غربی نیز مدعی شدند که تشدید حملات ایران و روسیه در سوریه علیه معارضان نیز نه برای یک پیروزی نهایی در میدان نبرد، بلکه برای به دست آوردن ابتکار عمل و امتیازات بیشتر در میز مذاکرات است. در واقع، ایران و روسیه می خواهند با تسلط خود بر نقاط راهبردی در سوریه به ویژه حلب و رقه،  آمریکا را برای دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهند.
ادعای «دبکافایل» اسرائیل؛
پایگاه خبری دبکا فایل وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل در مطلبی به نقل از منابع اطلاعاتی و نظامی خود مدعی شد، حزب الله در حال برنامه ریزی و راه اندازی بزرگترین مأموریت و عملیات خود در سوریه از سال 2013 تاکنون است.
کد خبر: ۵۹۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷ 29 March 1395
رسانه های مختلف منطقه ای و بین المللی در روزهای اخیر تمرکز بسیاری روی حوزه عملیاتی حزب الله لبنان در سوریه داشته اند که در روز پنج شنبه نیز برخی از این رسانه ها از درگیری میان نیروی های حزب الله و ارتش سوریه خبر داده بودند؛ خبری که شب گذشته توسط حزب الله تکذیب شد.
به گزارش «تابناک»، در ادامه توجهات به حزب الله، پایگاه خبری «دبکا فایل» وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل در مطلبی به نقل از منابع اطلاعاتی و نظامی خود مدعی شد، حزب الله در حال برنامه ریزی و راه اندازی بزرگترین مأموریت و عملیات خود در سوریه از سال 2013 تاکنون است.
این رسانه صهیونیستی در این مطلب ادعا کرده است:
حزب الله به عنوان نیروی تحت حمایت ایران مأموریت دارد تا داعش را از منطقه دیرالزور در شرق سوریه و به ویژه از دره رودخانه فرات به عنوان نقطه اتصال عراق و سوریه در شرق این کشور عقب براند و این منطقه را آزاد کند.
این حمله نیروهای حزب الله برای باز کردن مسیر نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) و نیروهای سپاه بدر که در 17 ژوئن موفق به ورود به فلوجه شدند، به سمت غرب عراق و دره رودخانه فرات به سمت شرق سوریه طراحی ریزی شده است. در عملیات آزادسازی فلوجه دو ژنرال ایرانی- سردار قاسم سلیمانی و محمد پاکپور پیشقدم بودند.
مأموریت حزب الله این است که مهم ترین و استراتژیک ترین منطقه مرزی عراق و سوریه را تحت کنترل خود درآورد و نیروهای شیعه عراقی را برای مبارزه با داعش به نیروهای سوری متصل کنند.در حالی که نیروهای شیعه عراقی برای آزادسازی فلوجه از پشتیبانی هوایی ایالات متحده بهره مند شدند، در سوریه نیز حزب الله از پشتیبانی هوایی روسیه برای عملیات زمینی خود برخوردار است.  با این حال، حزب الله در این عملیات، برای اولین بار در جنگ سوریه و تاریخ خود، همزمان از سوی جنگنده های آمریکایی و روسی پوشش هوایی دریافت خواهد کرد.
این استراتژی در راستای اتصال و پیوند ضروری مبارزات ضد داعش در عراق و سوریه در نهم ژوئن و در دیدار محرمانه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه در تهران طرح ریزی شد.
منابع نظامی دبکا فایل در واشنگتن گفته اند که این طرح عملیاتی نیز به اطلاع باراک اوباما رسید و او نیز آن را به عنوان بخشی از استراتژی مبارزه با داعش تأیید کرد.
در راستای این استراتژی، حزب الله در حال انتقال میزان قابل توجهی از مبارزات خود از لبنان به سوریه و کنار رفتن از جبهه های دیگر سوریه و به ویژه در حلب برای افزایش تمرکز خود در سطحی وسیع تر در سراسر پالمیرا است. در واقع حزب الله در حال ورود به یک جبهه جدید و نقش بزرگ تر در سوریه است.
نیروهای حزب الله قصد دارند با حمله به شهر  السخنه در 63 کیلومتری جنوب پالمیرا و 136 کیلومتری شمال دیرالزور کنترل ناحیه «m20» را به عنوان بزرگراه اصلی ارتباطی بین شمال به شرق سوریه را به دست آورند.منابع نظامی دبکافایل گفته اند که این حمله حزب الله علیه داعش با ترکیبی از پشتیبانی هوایی آمریکا و روسیه آغاز خواهد شد. به نظر می رسد اسرائیل نمی تواند این اتفاق را کنترل کند و حزب الله با این عملیات بیش از پیش قدرتمند خواهد شد.
تحلیل شورای روابط خارجی آمریکا؛

سپاه پاسداران چگونه به مؤثرترین نیروی منطقه تبدیل شد؟

در سالیان اخیر به رغم همه اتهامات و جوسازی های مقامات و رسانه های غربی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آن ها به قدرت رو به رشد این نهاد نظامی-انقلابی هم معترف بوده اند. در همین زمینه، «شورای روابط خارجی آمریکا» در مطلبی با تیتر «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه قدرتمند است؟» به ویژگی های سپاه و نیروهای آن و چگونگی قدرتمند شدنش پرداخته است.
کد خبر: ۵۹۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰ 28 March 1395
در سالیان اخیر به رغم همه اتهامات و جوسازی های مقامات و رسانه های غربی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آن ها به قدرت رو به رشد این نهاد نظامی ـ انقلابی هم معترف بوده اند. در همین زمینه، «شورای روابط خارجی آمریکا» در مطلبی با تیتر «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه قدرتمند است؟» به ویژگی های سپاه و نیروهای آن و چگونگی قدرتمند شدنش پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، در این مطلب به طور خلاصه آمده است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در صدر خبرهای چند سال گذشته بوده است. آن ها در زمان های مختلف به عنوان مهم ترین نیروی نظامی در خاورمیانه و کارآفرینان اقتصادی در اقتصاد ایران توسط رسانه های خارجی و معرفی شده اند و به عنوان یک نیروی ایدئولوژیک وفادار، مهمترین نیرو برای حفظ نظام جمهوری اسلامی تلقی می شوند. در کنار همه این توصیفات، نیروی سپاه نقش برجسته ای در سیاست ایران و نظم خاورمیانه ایفا می کند.

سپاه پاسداران بعد از وقوع انقلاب اسلامی به دلیل بی اعتمادی امام خمینی به نیروهای نظامی سابق و نیاز به یک نیروی قابل اعتماد و مردمی شکل گرفت. نیروهای سپاه از جوانان معتقدی شکل گرفت که عمدتاً پیشینه ای از طبقه کارگر ایران داشتند. از همان آغاز، این نیرو با یک ایدئولوژی سازمانی قوی، خود را متعهد به دفاع از جمهوری اسلامی در مقابل مخالفان داخلی و خارجی کرده است.

در ابتدا سپاه یک نیروی امنیت داخلی بود و نه برای جنگی مانند جنگ ایران و عراق. اما جنگ ایران و عراق در دهه 1980 عرصه سرنوشت سازی برای این نیروی تازه تأسیس بود که توانست به رغم همه چالش ها قدرت و اعتبار زیادی برای آن به همراه داشته باشد. عامل اصلی غلبه این نیرو بر ارتش مجهز و تکنولوژیک عراق چیزی جز ایمان و تعهد و شجاعت ایدئولوژیک نبود. بعد از جنگ نیز سپاه پاسداران از نظر تعداد نیرو، سلاح و بودجه گسترش پیدا کرد و مهارت های عمرانی زیادی نیز برای بازسازی ایران پساجنگ پیدا کرد و نقش مهمی در بازسازی ویرانی های بعد از جنگ داشت.

در دوران بعد از جنگ، سپاه علاوه بر ماموریت های داخلی، با تشکیل نیروی قدس، مأموریت های خارجی را نیز آغاز کرد و هم اکنون به عنوان یکی از مهم ترین و مؤثرترین نهادهای سازمان یافته در جمهوری اسلامی محسوب می شود و تعداد نیروهای آن بالغ بر 125 هزار نفر است.
 
سپاه پاسداران به رغم دلمشغولی ها و دغدغه های داخلی، مأموریت های بین المللی خود را نیز پنهان نمی کند. امروز خاورمیانه فرصت منحصر به فردی برای ایران جهت گسترش قدرت و نفوذ خود از خلیج فارس به سمت دریای مدیترانه به وجود آورده است. ایران تحولات موسوم به بهار عربی را یک نقطه عطف در منطقه دیده که با استفاده از خلأ قدرت ایجاد شده و فروپاشی سیستم سیاسی بسیاری از کشورهای عربی، می تواند طرح های مورد نظر خود را تحقق ببخشد.

سپاه پاسداران در خط مقدم مقابله با آمریکا در منطقه قرار دارد و معتقد است که ایالات متحده قدرت بی رمق و از پا درآمده ای در خاورمیانه است. آن ها پس از دستگیری ملوانان آمریکایی در خلیج فارس در ژانویه جشن گرفتند و دریادار علی فدوی به آمریکایی ها هشدار داد که سپاه از قدرت و توانایی لازم برای مقابله با آمریکا برخوردار است.

این پیامی برای پادشاهی های عربی حاشیه خلیج فارس بوده تا بلکه به آن ها نشان دهد که آمریکا توانایی لازم برای ایجاد محدودیت در مقابل ایران را ندارد و سپاه هم اکنون یکی از قدرتمند ترین نیروی های نظامی خاورمیانه است.

در سالیان آینده نیز سپاه نقش مهمی در سیاست داخلی و سیاست های منطقه ای ایران ایفا خواهد کرد و باید شاهد قدرتمند شدن بیش از پیش آن در سال های آینده باشیم.
ماشین تبلیغاتی انگلیس به دنبال ایجاد جنگ مذهبی در عراق؛

حمایت تلویحی بی بی سی از داعش همزمان با آزادی فلوجه

شواهد نشان می‌دهد، سناریوی بی بی سی، القای این رویکرد به مخاطبانش است که فلوجه و سایر مناطق سنی نشین عراق آزاد نشده، بلکه از سلطح داعش خارج شده و به تصرف نیروهای مقاومت عراق ـ که شیعیان حضور پررنگی در ترکیب جمعیت‌شان دارند ـ درآمده است. در واقع با رویکرد بی بی سی، باید تنش در سطح عراق از طریق تلاش برای ایجاد درگیری‌های قومیتی حفظ شود.
کد خبر: ۵۹۸۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۴ 29 March 1395
همزمان با آزادسازی سریع فلوجه، یکی از دژهای اصلی داعش که بخش اعظمی از تروریست‌های وابسته به این گروه در آن تمرکز داشتند، بی بی سی فارسی در خبرهایش، بارها از لفظ «تصرف» برای مناطق آزاد شده استفاده کرد؛ تعبیری نادرست که بی‌بی‌سی فارسی به درستی و در راستای سیاست‌هایش برای ایجاد تنش‌های قومیتی و مذهبی در این مناطق به کار می‌برد.

به گزارش «تابناک»، ارتش و نیروهای مقاومت عراق روز پیشین -جمعه 28 خرداد- بخش‌های تازه‌ای از شهر فلوجه را آزاد کرد؛ شهری که گفته می‌شود بیش از سه هزار تروریست وابسته به داعش در آن حضور دارند و یکی از اهداف اصلی برای آزادسازی کامل مناطق تحت اشغال عراق محسوب می‌شود، ولی این هدف بزرگ، هدف سختی است.

با توجه به حجم بالای حضور تروریست‌های داعش در فلوجه و همچنین استفاده داعش از غیرنظامیان ساکن فلوجه به عنوان سپر انسانی، تصور می‌شد آزادسازی فلوجه بسیار کند پیش برود و آزادسازی هر بخش از شهر ماه‌ها طول بکشد، اما بر خلاف انتظار، در روزهای اخیر، نیروهای ضدتروریست عراق با پشتیبانی نیروهای مقاومت مردمی عراق به سرعت در حال آزادسازی فلوجه هستند.

حمایت تلویحی بی بی سی از داعش همزمان با آزادی فلوجه

در میان رسانه‌هایی که اقدام به پوشش عملیات آزادسازی عراق می‌کنند، مجموعه بی بی سی به ویژه بی‌بی‌سی فارسی و بی بی سی عربی شیوه خاص خود را برای پوشش انتخاب کرده‌اند؛ شیوه‌ای که اساساً موجودیت و مأموریت بی‌بی‌سی در راستای آن تعریف شده و ظاهراً جزو هدف گذاری‌های سیاست خارجی انگلیس است.

هرچند بی بی سی عربی حرفه‌ای انجام مأموریت و از ادبیات ظریف‌تری استفاده کرده، در مقابل بی بی سی فارسی به شفاف ترین روش ممکن عمل کرد و پس از آنکه امروز مناطقی از فلوجه آزاد شد، بارها از لفظ «تصرف» استفاده کرد. این در حالی است که استفاده از «تصرف» برای مناطق اشغالی که آزاد شده، معنایی ندارد و هیچ کشوری، شهرهای خودش را «تصرف» نمی‌کند.

شواهد نشان می‌دهد، سناریوی بی بی سی، القای این رویکرد به مخاطبانش است که فلوجه و سایر مناطق سنی نشین عراق آزاد نشده، بلکه از سلطح داعش خارج شده و به تصرف نیروهای مقاومت عراق که شیعیان حضور پررنگی در ترکیب جمعیت‌شان دارند، درآمده است. در واقع با رویکرد بی بی سی، باید تنش در سطح عراق از طریق تلاش برای ایجاد درگیری‌های قومیتی حفظ شود.

بی بی سی پیش از آن نیز کوشیده بود، عملکرد نیروهای مقاومت در مناطق آزاد شده را به چالش بکشد و به تازگی با نقل گفت و گویی از فواد معصوم رئیس جمهور عراق، این ادعا را پیش کشیده بود که شبه‌نظامیان شیعه ـ که در عملیات فلوجه شرکت دارند ـ مرتکب آزار و اذیت شده‌اند.

این نوع عملیات روانی، دقیقاً با هدف تحریک بومیان برای مقاومت و حتی پیوستن گروهی از آنها به داعش قابل تفسیر است. همچنین این رویکرد می‌تواند منجر به شکل دادن به جنگ مذهبی شده و روند تجزیه عراق پس از حذف داعش، از این طریق پیگیری شود؛ رویکردی که مردم عراق باید نسبت به آن هشیار باشند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد