سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

برنامه‌‌های سفر 2 روزه علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان اعلام شد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، وزیر کار روز شنبه (دوم خردادماه) وارد دزفول می‌شود و 5 هزار واحد مسکن مهر استان را به صورت نمادین در این شهرستان افتتاح خواهد کرد.

 افتتاح مجموعه ورزشی شهدای کارگر و کلنگ زنی بیمارستان تامین اجتماعی از دیگر برنامه‌های وزیر در دزفول است و سپس وی جهت افتتاح زایشگاه 32 تختخوابی تامین اجتماعی به شوشتر سفر خواهد کرد.

 وی در روز دوم سفر (سوم خردادماه) در اهواز در جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه‌های زیر مجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با حضور نمایندگانی از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، اتحادیه‌ها، انجمن‌های صنفی و مراکز کاریابی و اتاق تعاون شرکت خواهد کرد و در پایان سفرخود جهت افتتاح کارخانه قیر عازم شهر آبادان می‌شود.

یک خبر از دزفول

یعقوب ذلقی با دریافت حکمی از سوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به عنوان مدیر جدید اداره میراث فرهنگی دزفول معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان در مراسم معارفه ذلقی اظهار داشت: در سال‌های گذشته مهندس باغبان‌زاده کوچک در دزفول تلاش‌های زیادی کرد و زحمات زیادی کشید که از تلاش‌های وی در این زمینه تشکر می‌کنم.

افشین حیدری افزود: میراث فرهنگی خوزستان در شهرستان دزفول برنامه‌های زیادی دارد که امید است ذلقی بتواند در راستای برنامه‌های تعیین شده فعالیت کند و برای وی آرزوی موفقیت داریم.

پیشتر یعقوب ذلقی مدیریت پایگاه پژوهشی جندی شاپور دزفول را برعهده داشت.

اخبار روز خوزستان

        

استاندار خوزستان:
امکانات دولتی نباید در مسیر انتخابات به‌کار گرفته شود/ از آرای مردم صیانت می‌شود

استاندار خوزستان گفت: برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شبهه هیچ‌گونه امکانات دولتی نباید در مسیر انتخابات به‌کار گرفته شود.

خبرگزاری فارس: امکانات دولتی نباید در مسیر انتخابات به‌کار گرفته شود/ از آرای مردم صیانت می‌شود                

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از اهواز، عبدالحسن مقتدایی عصر امروز در شورای اداری استان اظهار کرد: تاکنون طرح​های زیادی در استان اجرا شده اما هیچ​کدام به میزان طرح 550 هزار هکتاری اهمیت نداشته است چرا که این طرح هم از نظر گستردگی و هم از نظر سهم اشتغالی که برای استان دارد،​ مهم است.

وی با تأکید بر لزوم ساخت مستند طرح 500 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، تصریح کرد: باید به دلیل اهمیت بالای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در اقتصاد استان، مستندی از اجرا تا روند فعلی طرح، تهیه و تمام مراحل کار آن در مستند لحاظ شود.

وی افزود: با وجود کاهش اعتبارات عمرانی در کشور و استان، حجم و میزان اعتبارات جدید جزو افتخارات استان به شمار می‌رود و بدون شک نقش اساسی را در توسعه استان خواهد داشت.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به فرا رسیدن سالروز ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: باید ستاد ارتحال امام (ره) در استان تشکیل شود تا این موضوع پررنگ​تر شود، همچنین به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر و روز دزفول مراسم‌های خوبی را باید برگزار کنیم که در خور مقام این دو شهر باشد.

مقتدایی با اشاره به مقدمات برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: ستاد انتخابات تشکیل شده و شرایط طوری فراهم شده که مردم احساس دلگرمی و همراهی کنند، مردم مطمئن باشند که از رأی​هایشان صیانت می​شود.

وی در پایان گفت: فرمانداران و هیات نظارت باید نهایت دقت را در انتخابات داشته باشند تا حقوق مردم و کاندیداها حفظ شود و برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شبهه، امکانات دولتی نیز نباید در مسیر انتخابات به​کار گرفته شود.

یک خبر از آبادان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدحسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان طی سخنانی به عنوان متقاضی تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند، اظهار داشت: دو شهر خرمشهر و آبادان آسیب‌دیده و محرومند، بسیاری از مردم این دو شهر خاطرات دفاع مقدس را هنوز به یاد دارند که برای همه عزیز و گرانبها است بنابراین چرا با وجود گذشت 26 سال از جنگ تحمیلی و هزینه‌کرد اعتبارات هنگفت، هنوز آثار جنگ مشهود است و معضلات اقتصادی نفس مردم را بریده است.

وی افزود: شاهد مهاجرت‌های منفی از این دو شهر هستیم، زمانی که جمعیت کشور 20 میلیون نفر بود، جمعیت خرمشهر و آبادان به 450 هزار نفر تقلیل یافت، در سفر دولت یازدهم به خرمشهر و آبادان که دی ماه 92 انجام شد، آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد برای سرعت بخشیدن به توسعه و جبران عقب‌ماندگی‌های شهر‌های آبادان و خرمشهر، این دو شهر در محدوده مناطق آزاد قرار می‌گیرند، این گفته بارقه‌های امید را در دل مردم روشن کرد اما با وجود گذشت 1.5 سال از آن تصمیم، اتفاقی به جز تورم و گرانی کاذب مسکن و اجاره‌بها نیفتاده است و تاکنون اقدامی هم در جهت تحقق آن وعده‌ها انجام نشده که موجب نارضایتی مردم شده است.

وی افزود: دیوان محاسبات در دوره‌های قبل گاه‌‌گاهی به مناطق آزاد ورود پیدا می‌کرد اما طی دو سال اخیر یعنی دقیقا از زمان تصدی مسئولیت مناطق آزاد توسط آقای ترکان اجازه ورود نداشته است، علیرغم ابلاغ و تأکید رئیس مجلس، این دیوان تمکین نکرده و به راحتی مسئولان مناطق آزاد در استان‌های مختلف اعلام کردند که اجازه ورود به دیوان محاسبات ندادیم.

یک خبر از خرمشهر

خرمشهر «آباد» شد؟+عکس 

   

این پرونده به سه بخش کلی «چه بود؟»، «چه شد؟» و «چه هست؟» تقسیم شده و وضعیت این شهر در گذشته دور، زمان جنگ واکنون مورد بررسی قرار گرفته است.
گروه جهاد و مقاومت مشرق- هفته نامه همشهری جوان در شماره 504 خود که امروز بر روی کیوسک های مطبوعاتی تهران توزیع شده است، پرونده ای 6 صفحه ای برای خرمشهر تدارک دیده است که با تیتر«خرمشهر آباد شد؟» خودنمایی می کند.
خرمشهر «آباد» شد؟+عکس
این پرونده به سه بخش کلی «چه بود؟»، «چه شد؟» و «چه هست؟» تقسیم شده و وضعیت این شهر در گذشته دور، زمان جنگ  واکنون مورد بررسی قرار گرفته است.

در تهیه این پرونده، احسان ناظم بکایی، محمدحسین سنگ آبادی، محمدتقی حاجی موسی، حامد هادیان و محمدرضا جعفری نقش داشته اند.

هفته نامه «همشهری جوان» شنبه هر هفته در کیوسک های مطبوعاتی قابل ابتیاع است و در برخی کیوسک های تهران، در روز پنجشنبه توزیع می شود.

خرمشهر «آباد» شد؟+عکس
متن ابتدایی پرونده خرمشهر

اخبار و تحلیلهای سیاسی روز

شاهزاده ترکی فیصل، رئیس اسبق سازمان جاسوسی عربستان:

شاهزاده ترکی الفیصل سفیر سابق عربستان در امریکا و انگلیس گفت: به ایران اجازه داده نخواهد شد که به دخالت در امور کشورهای عربی ادامه داد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جاه طلبی های امپریالیستی ایران را زیر نظر داریم! / مسئله ی چتر امنیتی برای کشورهای منطقه باید به متن توافق هسته ای ایران اضافه شود

عرب نیوز نوشت: شاهزاده ترکی الفیصل سفیر سابق عربستان در امریکا و انگلیس گفت: به ایران اجازه داده نخواهد شد که به دخالت در امور کشورهای عربی ادامه داد.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»،  شاهزاده ترکی گفت: درحالیکه ما مشغول ماجرای یمن هستیم، جاه طلبی های امپریالیستی ایران در سوریه، لبنان و عراق نیز رصد می شود.
وی افزود: ملت ها و مردم ما در حال تجربه ی دورانی پر از آشوب  و دخالت های مضر هستند، ما به عنوان ملت های عرب و مسلمان باید متکی برخودمان باشیم تا مرزهایمان را حفظ کنیم.
رئیس اسبق سازمان جاسوسی عربستان با اشاره تفاهم لوزان گفت: جزئیات توافق بسیار اهمیت دارد و ما باید منتظر آن بمانیم.وی تصریح کرد: برخی از موارد از جمله چتر امنیتی برای کشورهای منطقه ای که از سوی همسایگان شان مورد تهدید قرار بگیرند در توافق احتمالی مورد اشاره قرار نگرفته است.
ترکی فیصل در ادامه از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواست که راهی برای عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای پیدا کند.وی با اشاره به عدم پیوستن پاکستان به ائلتاف عربی علیه یمن گفت: ظاهرا برخی از سیاسیون پاکستان فراموش کرده اند که ما از زمان تولد این کشور چه اقداماتی برای شان انجام داده ایم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر ما نتوانیم درباره دسترسی مطابق با خواسته اصلی به توافق برسیم، توافق نهایی را امضاء نخواهیم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمریکا: اگر برای دسترسی ها به نتیجه نرسیم توافق نهایی هسته ای امضاء نمی شود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر ما نتوانیم درباره دسترسی مطابق با خواسته اصلی به توافق برسیم، توافق نهایی را امضاء نخواهیم کرد.به گزارش «انتخاب»، خبرنگاری پرسید، ایران اعلام کرده است که به بازرسان خارجی دسترسی به دانشمندان هسته ای ایران را نخواهد داد.این مسئله چقدر بر مذاکرات نهایی تاثیر می گذارد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همانطور که قبلا گفتیم، قصد نداریم به صورت علنی مذاکره کنیم اما همانطور که من بارها گفتم و وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است ما و ایران موافقت کرده ایم که روندی را برای بررسی ابعاد نظامی احتمالی انجام دهیم و بخشی از این روند شامل دسترسی است و براساس پروتکل الحاقی که ایران اجرا خواهد کرد و گفته است آن را به عنوان بخشی از این توافق اجرا خواهد کرد، به آژانس بین المللی انرژی هسته ای دسترسی داده می شود. بنابراین این مسئله عنوان مذاکرات است اما اگر ما تضمین های لازم برای دسترسی به ابعاد نظامی احتمالی مربوط به سایت ها یا فعالیت ها را بدست نیاوریم، این برای ما مشکل خواهد بود و ما این مسئله را بیان کردیم. ما می خواهیم ببینیم چگونه می توانیم این کار را در پنج هفته آینده انجام دهیم.
وی افزود: هلگا اشمیت معاون مذاکره کننده اتحادیه اروپا و همتای ایرانی وی قرار است این جمعه دیدار داشته باشند. کارشناسان ما هنوز در وین هستند و نشست ها در وین ادامه دارد. وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا به آمریکا بازگشته است.
ماری هارف اضافه کرد: به طور کلی درباره دسترسی باید بگویم ما با مسیر به سمت جلو برای حل ابعاد نظامی احتمالی موافقت کردیم اما من نمی خواهم به طور خاص در این زمینه صحبت کنم اما روشن است تاسیسات و اطلاعات افراد در این گروه قرار می گیرد و این موضوع مذاکرات است. ما درباره روند برای تهیه فهرست موافقت کردیم اما اگر نتوانیم درباره نیاز به دسترسی مطابق با خواسته اصلی ما به توافق برسیم، توافق نهایی را امضاء نخواهیم کرد و ما به صورت بسیار روشن در این زمینه صحبت کردیم. ما با روند تهیه فهرست دسترسی مربوط به ابعاد نظامی احتمالی موافقت کردیم. ما همچنان در حال مذاکره درباره همه افراد و مکان هایی هستیم که آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیاز به دسترسی به آنها دارد.
وی ادامه داد: ما موافقت کردیم این روند را برای تهیه فهرست انجام دهیم و این مهم وگامی به سمت جلو است. این بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک است. ما می خواهیم همکاری با آژانس ادامه یابد اما این روند جدا است و ما در حال مذاکره در این زمینه هستیم و با آن موافقت کردیم اما مسئله جزئیات در این زمینه مانند بسیاری از موضوعات دیگر مطرح است. درباره تهیه فهرست در لوزان موافقت شد. ما مطمئن نیستیم که نشست بعدی چه زمانی خواهد بود اما ما انتظار داریم مذاکرات قوی از اکنون تا سی ام ژوئن انجام شود.
ایران در آمریکا پالایشگاه می سازد!
: ۲۴
 
معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات طرح احداث پالایشگاه نفت به ویژه در منطقه آمریکای جنوبی، سیاست و برنامه جدید ایران برای فروش و صادرات نفت را احداث پالایشگاه در خارج کشور اعلام کرد.به گزارش جهان، عباس کاظمی در گفتگو با مهر با اشاره به مذاکرات بخش خصوصی ایران با سرمایه گذاران بین المللی به منظور احداث پالایشگاه نفت در خارج از کشور، گفت: تاکنون مذاکرات و حتی تفاهم نامه هایی به منظور احداث پالایشگاه نفت خام در برزیل، اندونزی، هندوستان و چند کشور آسیایی و آفریقایی امضا شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه بر این اساس تفاهم نامه نهایی احداث یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در منطقه آمریکای جنوبی و کشور برزیل امضا شده است، تصریح کرد: ساخت پالایشگاه در خارج کشور یکی از سیاست‌های جدید و راهبردی ایران به ویژه در دوران پس از لغو تحریم‌ها است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه احداث پالایشگاه‌های نفت توسط ایران در کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی امنیت تقاضا برای فروش طلای سیاه در بلند مدت را افزایش می دهد، بیان کرد: احداث پالایشگاه ها منجر به افزایش تعداد مشتریان نفت خام ایران در بلند مدت خواهد شد.این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مهر در خصوص آخرین وضعیت ساخت پالایشگاه‌های مشترک نفت در مالزی و سوریه هم توضیح داد: احداث این پالایشگاه‌های نفت به حالت تعلیق درآمده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه سهم ایران برای ساخت این پالایشگاه‌ها در مالزی و سوریه برگشت داده شده است، تبیین کرد: با وجود تعلیق ساخت این پالایشگاه های نفت، اما برنامه پالایشگاه سازی ایران در کشورهای مختلف جهان همچون سابق ادامه دارد.
کاظمی همچنین در خصوص احتمال مشارکت با آمریکا برای ساخت پالایشگاه نفت هم خاطرنشان کرد: تاکنون از سوی وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش نفتی هیچ گونه مذاکره ای با آمریکا برای احداث پالایشگاه انجام نشده است.

حسن خسروجردی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی اخیرا در گفتگو با مهر از پیوستن چین برای مشارکت با ایران و اندونزی به منظور ساخت ۶ پالایشگاه نفت و میعانات گازی در شرق آسیا خبر داد و اعلام کرد: مذاکرات با فاینانسورهای چین برای تامین بخشی از منابع ۳ میلیارد دلاری این طرح پالایشگاه‌سازی آغاز شده است.
به گزارش مهر، با توافق نهایی انجام شده، قرار است ۶ پالایشگاه نفت خام فوق سنگین و میعانات گازی توسط ایران در اندونزی احداث شود، این پنج پالایشگاه میعانات گازی در مجموع با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه و یک پالایشگاه نفت سنگین ۱۵۰ هزار بشکه‌ای در این کشور احداث خواهد شد.
ظرفیت انصارالله برای حمله به عربستان سعودی؛
چرا یمن به کمک‌های نظامی و تسلیحاتی ایران نیازی ندارد؟
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۴
 
در این نوشتار بنا داریم ضمن تبیین بیانات مقام معظم رهبری، به این سؤالات پاسخ دهیم که در حال حاضر دلیل عدم نیاز جنبش مردمی انصارالله به کمک‌های تسلیحاتی و نظامی چیست و آیا جنبش مذکور از توانایی و ظرفیت لازم برای پاسخ دادن به حملات و تجاوز عربستان سعودی برخوردار است؟
چرا یمن به کمک‌های نظامی و تسلیحاتی ایران نیازی ندارد؟
گروه بین‌الملل جهان نیوز:  در آغازین روزهای سال ۱۳۹۴ عربستان سعودی با مشارکت چند کشور عربی و حمایت دول غربی تحت عنوان عملیات طوفان قاطعیت، حملات هوایی خود را به یمن آغاز کرد و علی‌رغم اعلام آتش‌بس از سوی مقامات سعودی، این حملات تاکنون کمابیش ادامه یافته است. به ادعای مقامات سعودی این حملات در پاسخ به پیشروی نیروهای کمیته مردمی انصارالله به سمت مناطق جنوبی یمن، حمایت از عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن و همچنین خنثی‌سازی فعالیت‌های ایران در مناطق عربی صورت پذیرفته است.

در این میان موضوعی که در نگاه مقامات و رسانه‌های عربی و غربی پررنگ‌تر از بقیه به آن پرداخته شده است نفوذ ایران بر فعالیت‌های انصارالله و حمایت مالی، تسلیحاتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از نیروهای انصارالله و بر هم زدن ثبات در یمن و منطقه است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در پاسخ به ادعاهای واهی مقامات دول مرتجع عربی و غربی‌ها بالاخص آمریکا، در روز چهارشنبه مورخ ۱۶/۲/۱۳۹۴ طی دیدار با هزاران نفر از معلمان کشور بیان داشتند: «آمریکایی‌ها بدون آنکه خجالت بکشند، از کشتار مردم یمن حمایت می‌کنند اما ایران را که به دنبال کمک دارویی و مواد غذایی به مردم یمن است، متهم به دخالت در این کشور و ارسال سلاح می‌کنند... ملت مبارز و انقلابی یمن نیازی به سلاح ندارد زیرا همه مراکز نظامی و پادگان‌ها را در اختیار دارد، آن‌ها به دلیل محاصره دارویی و غذایی و انرژی که شما ایجاد کردید نیازمند کمک‌های انسانی هستند ولی شما حتی اجازه ورود هلال‌احمر را نیز نمی‌دهید.»

حال در این نوشتار بنا داریم ضمن تبیین بیانات مقام معظم رهبری به این سؤالات پاسخ دهیم که دلیل عدم نیاز جنبش مردمی انصارالله به کمک‌های تسلیحاتی و نظامی در حال حاضر چیست و آیا جنبش مذکور از توانایی و ظرفیت لازم برای پاسخ دادن به حملات و تجاوز عربستان سعودی برخوردار است؟ و اگر انصارالله قادر به پاسخگویی به تجاوزات آل سعود است پس چرا تاکنون به این حملات پاسخی نداده است؟ همچنین علل تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بر تمرکز جمهوری اسلامی ایران بر ارسال کمک‌های دارویی، غذایی و بشردوستانه به یمن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ظرفیت‌های انصارالله برای پاسخگویی به حملات متجاوزین


روحیه ضدسعودی؛ در ابتدای ورود به این بحث که توانایی انصارالله برای پاسخ به حملات سعودی در چه حدی است باید به این نکته اشاره داشت که مردم یمن ملتی جنگ‌دیده و مقاوم هستند که جنگ‌های متعددی را در تاریخ معاصر تجربه کرده‌اند و بر اساس تجارب تاریخی خود عمدتاً گرایش‌های ضد سعودی دارند.

در اختیار داشتن حجم وسیعی از تسلیحات به‌واسطه حضور در ارتش
؛ جنبش مردمی انصارالله نیز تشکیلاتی نوپا نیست که با میدان جنگ و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر آن بیگانه باشد. این جنبش پس از همراهی ارتش یمن و قبل از تجاوزات هوایی آل سعود، بر مناطقی که مسلط شدند با درایت و هوشمندی و علم به اینکه با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی یمن هر لحظه امکان تطمیع مقامات دولت یا ارتش یمن و احتمال تجاوز از سوی آل سعود یا جیره‌خواران داخلی‌اش می‌رفت، حجم عظیمی از تسلیحات سبک و سنگین موجود در پادگان‌ها و مراکز نظامی را خارج کرده و به مکان‌های مدنظر خود انتقال دادند و در ادامه مبارزات خود زاغه‌های مهمات و تسلیحات زیادی را از مخالفان و گروه‌های تروریستی به غنیمت گرفتند. این در حالی است که بخش اعظمی از ارتش قوی و با قدمت یمن، جنبش انصارالله را برای رسیدن به اهدافش یاری می‌کنند. ذکر این نکته لازم است که یمن به خاطر دارا بودن موقعیت ژئوپلیتیکی ویژه، از سنوات گذشته دروازه ترانزیت سلاح از آفریقا به آسیا و بالعکس بوده است و تهیه سلاح در آن کشور همواره بسیار آسان بوده است.

تجربه شش جنگ نامنظم
؛ علاوه بر این جنبش مردمی انصارالله طی دهه گذشته تجربه شش جنگ که بعضاً همزمان با دولت وقت یمن و عربستان بوده را در کارنامه خود دارد. تجربه‌ای که توانمند شدن آن‌ها در جنگ‌های چریکی و نامنظم را به دنبال داشته است. این تجربه می‌تواند در صورت شروع هرگونه عملیات زمینی از سوی عربستان بلای جان نیروهای عاریتی آل سعود شده و صحنه و میدان نبرد را به نفع انصارالله و یمن تغییر دهد.

موقعیت جغرافیایی یمن
؛ در کنار این تجارب، مرزهای طولانی یمن با عربستان سعودی و مناطق کوهستانی موجود در نزدیکی مرزهایش با عربستان، نیز عامل دیگر برتری نظامی مبارزان کارآزموده انصارالله محسوب می‌گردد که این مسئله نیز می‌تواند در صورت وقوع جنگ زمینی، یکی از عوامل برتری این جنبش مردمی بر ارتش اجاره‌ای عربستان که تجربه چندانی در جنگ ندارد، محسوب گردد.

توان لجستیکی حمله؛ در نگاهی واقع‌بینانه علیرغم اینکه در حال حاضر بیشتر قدرت نظامی ارتش یمن در اختیار جنبش انصارالله است ولی حملات و بمباران فرودگاه‌های یمن توسط متجاوزان سعودی سبب شده است که قدرت نیروی هوایی یمن نسبت به عربستان به‌مراتب کمتر از قبل باشد. با وجود این واقعیت، انصارالله از سلاح‌هایی نظیر موشک‌های اسکاد ساخت روسیه که بردی تا ۵۵۰ کیلومتر دارد برخوردار شده است که تا حدی ضعف این جنبش را در این زمینه پوشش می‌دهد.

با توجه به مطالبی که در خصوص توانایی‌های نظامی انصارالله ذکر شد باید این نکته را مدنظر داشت که در حال حاضر صحنه میدانی نبرد در یمن نشان می‌دهد که جنبش مردمی انصارالله نیازی به تسلیحات و کمک‌های نظامی ندارد. دلیل این مدعا پیشروی‌های چشمگیر نیروهای این جنبش علیرغم بمباران‌های وحشیانه هواپیماهای سعودی و کمک تسلیحاتی عربستان به مزدوران حامی خود در مناطق مختلف یمن است.

اکنون ممکن است با توجه به توانمندی‌های نظامی، تسلیحاتی و ویژگی‌های نیروهای انصارالله، این سؤال به ذهن متبادر شود که چرا این جنبش تاکنون پاسخ قاطعی به حملات متجاوزین نداده است و دلیل تأکید مسئولین و عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران بر نیاز یمن به ارسال کمک‌های بشردوستانه و نه سلاح‌های نظامی چه می‌تواند باشد؟ بر آن هستیم تا در ادامه به بررسی و ارائه پاسخ به این سؤالات بپردازیم.

یک‌بار دیگر مقام معظم رهبری با تیزبینی و هوشمندی همیشگی خود، هدف پشت پرده متجاوزین به یمن را به‌خوبی درک نموده‌اند و از همین روست که با صدایی رسا اعلام داشتند که یمن در حال حاضر به کمک‌های غذایی، دارویی و بشردوستانه نیازمند است و نه کمک‌های تسلیحاتی و نظامی.

چرایی ندادن پاسخی قاطع از سوی انصارالله به حملات آل سعود


در ارتباط با این موضوع، علل متعددی مطرح می‌شود که مهم‌ترین آن شامل موارد زیر است:

الف) ایجاد یکپارچگی در یمن؛ تاکنون راهبرد انصارالله به همراه نیروهای ارتش، بر غلبه و حل مشکلات داخلی تمرکز داشته است. از این‌رو انصارالله، استراتژی گسترش نفوذ بر سراسر کشور و پاک‌سازی یمن از گروهای تروریستی و اندک قبایل جیره‌خوار عربستان و طرفداران منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی را دنبال کرده است. تحولات میدانی نیز نشان می‌دهد که علیرغم حملات وحشیانه هوایی آل سعود، این امر تا حد زیادی محقق شده و کمیته‌های مردمی انصارالله توانسته‌اند بر مناطق زیادی از یمن مسلط شوند. دلیل اتخاذ این استراتژی از سوی انصارالله آن است که عدم پیشروی به سمت مناطق جنوبی، شروع یک جنگ داخلی همانند چیزی که در سوریه و عراق جریان دارد، را محتمل می‌ساخت. این احتمال وقتی بیشتر پررنگ جلوه می‌کند که بدانیم کشاندن یمن به جنگی داخلی و فرسایشی که ظرفیت‌های انصارالله و ارتش آن کشور را مضمحل سازد، بسیار مطلوب آل سعود بود چراکه با توجه به وصیت عبدالعزیز مؤسس آل سعود به جانشینان مبنی بر ضعیف نگاه داشتن یمن، می‌توان گفت که همواره مقامات عربستان از شکل‌گیری یک یمن قدرتمند، متحد و باثبات برای امنیت داخلی خود نگران بوده‌اند. بنابراین سیاست آن‌ها مکرراً بر پایه پیگیری سیاست ضعف و ثباتی شکننده در یمن قرار داشته است. حمله به یمن و نابودسازی زیرساخت‌های حیاتی آن کشور و فراهم‌سازی زمینه برای جنگ داخلی که مورد اخیر با هوشمندی انصارالله خنثی گردید، به‌نوعی تلاش برای جلوگیری از حاکم شدن دولتی باثبات و مقتدر توسط انصارالله به شمار می‌آید.

دلیل دیگر اتخاذ این استراتژی توسط انصارالله آن است که انقلاب یمن، یک انقلاب مرحله‌ای بوده و هست که در آن باید به ترتیب مراحل مبارزه، پیروزی، استقرار، دولت‌سازی و تثبیت طی گردد. اگر انصارالله برخلاف آنچه تاکنون در صحنه یمن عمل کرده است، متوجه مقابله با آل سعود می‌شد، صحنه میدانی را نمی‌توانست این‌گونه کنترل نماید و به‌یقین برتری میدانی را از دست می‌داد و با چالش‌های میدانی مواجه می‌شد و ناچار بود در خوش‌بینانه‌ترین حالت در دو جبهه داخلی و خارجی همزمان بجنگد. موضوعی که با توجه به طی نشدن کامل مراحل انقلاب که برشمردیم می‌توانست به هدر رفتن انرژی و ظرفیت‌های جنبش انصارالله انجامیده و بهانه لازم را برای آل سعود در شریک ساختن نیروهای سایر کشورها از جمله پاکستان و ترکیه در تجاوزات خود را مهیا سازد. ولی در حال حاضر شاهد هستیم با اتخاذ این استراتژی توسط انصارالله، اکثریت مردم، ارتش و قبایل یمنی در یک خط واحد قرار گرفته و منسجم شده‌اند.

ب) اقناع جامعه بین‌المللی بر متجاوز بودن آل سعود؛ در کنار اتخاذ استراتژی ایجاد یکپارچگی در یمن و با وجود حملات وحشیانه عربستان، انصارالله با پیگیری سیاست صبر و انتظار، به دنبال اثبات متجاوز بودن رژیم آل سعود و صلح‌طلب بودن یمن است. این امر می‌تواند ائتلاف غیررسمی شکل‌گرفته علیه یمن را خنثی نماید و دولت‌های جهانی به‌ویژه دولت‌های طرفدار عربستان را قانع سازد تا به بازنگری در مواضع خود اقدام نمایند و همچنین شهروندان یمنی نیز درخواهند یافت که رهبران انصارالله خواهان جنگ و آغازکننده آن نیستند. این مسئله وقتی بیشتر قابل درک است که بدانیم عربستان در تبلیغات خود می‌خواهد وانمود کند که آن‌ها مورد تجاوز واقع شده‌اند تا از این طریق حمایت بیشتری از سوی دیگر کشورها را به سمت خود جلب نماید.

از طرف دیگر انصارالله با پیگیری این سیاست، منتظر ایجاد موقعیت مناسب هم از لحاظ تبلیغاتی و هم از لحاظ بین‌المللی است تا در صورت حمله زمینی عربستان، ضمن شکستن ائتلاف غیررسمی شیوخ عربی علیه خود، در قالب یک جنگ تدافعی و نه یک تجاوز به خاک همسایه، پاسخ حملات عربستان در نبرد زمینی که در آن دست برتر را خواهد داشت، به‌صورت قاطع بدهد.

جنگ تمام‌عیار (Total War)


قبل از ورود به تأکید مقام معظم رهبری بر ارسال کمک‌های بشردوستانه و نه سلاح به یمن، لازم است موضوعی که در نگاه بسیاری از متخصصان امور جنگ با نام «جنگ تمام‌عیار» از آن یاد می‌شود را به‌طور مختصر بیان نمائیم.

کارل فون کلاوزویتس نویسنده کتاب «در باب جنگ» بیش از ۱۷۰ سال پیش بر این باور بود که جنگ ادامه سیاست است اما با ابزاری دیگر. وی جنگ را به‌ عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به هدف سیاسی تعبیر کرد و بدین ترتیب میان هدف و وسیله ارتباط برقرار نمود.[۱]

کلاوزویتس معتقداست که دو جبهه متمایز در جنگ وجود دارد. یکی ایده‌ آل ودیگری مطلق (تمام‌عیار). واقعیت جنگ تمام‌ عیاری که در اینجا مطرح می‌شود آن است که انهدام نیروهای دشمن ضرورتاً به مفهوم نابودی دشمن تعبیر نمی‌شود بنابراین باید دشمن را در وضعیتی قرار داد که توان ادامه جنگ را نداشته باشد و از این طریق با بهره‌گیری ظرفیت‌های دیگر در هنگام جنگ، دشمن را مجبور به قبول شکست نموده تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت. [۲] کلاوزویتس بر این نظر پای می‌فشرد که انهدام روحیه دشمن از انهدام سربازانش مهم‌تر است و جنگ را ابزاری برای تغییر اراده دشمن و از بین بردن جرئت دشمن می‌دانست. به‌طور خلاصه می‌توان گفت شکستن اراده‌های پشت جبهه جنگ برای به زانو درآوردن دشمن در خط مقدم جبهه جنگ، هدف نهایی جنگ تمام‌عیار است.[۳] اقداماتی نظیر حمله به اماکن مسکونی، درمانی، آموزشی، انبارهای سوخت و غذا، زیرساخت‌های حیاتی، تحریم‌های سیاسی، اقتصادی و محاصره‌های دریایی، زمینی و هوایی و مواردی مشابه آن در ذیل اقدامات برای درهم شکستن اراده‌های پشت جبهه جنگ، جای می‌گیرد.

این نظر در سال‌های بعد از کلاوزویتس در عرصه عملیاتی و جنگ‌های متعددی مورد استفاده قرار گرفته است که نتیجه آن بر اساس میزان اراده، وفاداری، انسجام و یکپارچگی افراد حاضر در پشت جبهه به موفقیت یا شکست در جنگ منجر شده است. از نمونه‌های اخیر انجام جنگی تمام‌عیار می‌توان به حمله آمریکا به افغانستان و عراق، حمله‌های متعدد رژیم صهیونیستی به نوار غزه و در حال حاضر حملات آل سعود به یمن را ذکر نمود.

جمهوری اسلامی ایران و تأکید بر ارسال کمک‌های انسانی


با نگاهی به تحولات یمن بر مبنای مقوله «جنگ تمام‌عیار» درمی‌یابیم که عربستان سعودی و همراهان مرتجع آن در هم شکستن اراده‌های پشت جبهه جنگ و یاس و ناامیدی مردم یمن و روی گرداندن از انصارالله را به‌صورت مدون و عملیاتی پیگیری می‌نمایند تا از این طریق به خیال خام خود معادلات میدانی یمن را به نفع خود تغییر داده و شکست انصارالله را رقم بزنند.

عربستان در رویکرد تبلیغاتی خود اعلام می‌کند که ذخایر سلاح ارتش و انصارالله یا مراکز استقرار آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد، اما آمار تلفات غیرنظامیان نشان می‌دهد که در این حملات عمدتاً اهداف غیرنظامی مورد حمله قرار گرفته است. آل سعود از طریق بمباران هوایی گسترده و با هدف قرار دادن مراکز حساس و راهبردی، زیرساخت‌های حیاتی، تأسیسات برق، کامیون‌ها و انبارهای مواد غذایی و سوخت، مراکز درمانی و آموزشی، زنان، کودکان و غیرنظامیان، مناطق پرجمعیت، و...، به دنبال آن است تا اراده مردم یمن در حمایت از انقلاب و جنبش انصارالله، را در هم بشکند.

در سطور بالا به مرحله‌ای بودن انقلاب در یمن اشاره شد. هرچند که جنبش انصارالله، جنبشی نوپا و نوظهور در یمن به شمار نمی‌آید و مردم یمن نیز ملتی رفاه‌زده و غیرمقاوم نشان نداده‌اند اما با این وجود وضعیت انسانی اسفناک و بحرانی در یمن که مورد تائید کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز قرار گرفته است، می‌تواند در صورت عدم ارسال کمک‌های دارویی، بهداشتی، غذایی و بشردوستانه مراحل استقرار، دولت سازی و تثبیت را برای جنبش انصارالله در یمن با مشکل مواجه نماید. اهمیت این مسئله زمانی قابل درک است که بدانیم یمن یکی از فقیرترین کشورهای جهان بوده و وابستگی شدیدی به تأمین مایحتاج غذایی خود از خارج از کشور دارد و آل سعود با در نظر داشت این موضوع و در جنایتی مغایر با اصول اولیه انسانی و حقوق بین‌الملل به محاصره شدید دریایی، زمینی و هوایی یمن برای جلوگیری از ورود هرگونه کمک بشردوستانه مبادرت کرده است.

فرجام سخن


با توجه به مطالبی که در فوق شرح داده شد می‌توان گفت یک‌بار دیگر مقام معظم رهبری با تیزبینی و هوشمندی همیشگی خود، هدف پشت پرده متجاوزین به یمن را به‌خوبی درک نموده‌اند و از همین روست که با صدایی رسا اعلام داشتند که یمن در حال حاضر به کمک‌های غذایی، دارویی و بشردوستانه نیازمند است و نه کمک‌های تسلیحاتی و نظامی. تا از این طریق برنامه‌های غیرانسانی آل سعود در قالب جنگی تمام‌عیار با هدف ایجاد آشفتگی احتمالی در صفوف متحد شده مردم یمن و همچنین ناامید ساختن و درهم شکستن اراده و انسجام شکل‌گرفته در آنان برای حمایت از جنبش انصارالله که دارای وجوه ایدئولوژیک مشترک با جمهوری اسلامی ایران است، را خنثی نمایند.

به نظر می‌رسد در کنار این مهم، ضرورت دارد جنبش انصارالله نیز همانند گروه حماس که در طول جنگ اخیر با رژیم صهیونیستی توانست با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های دیداری، شنیداری و به‌ویژه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ابعاد جنایات غیرانسانی آن رژیم علیه مردم مقاوم غزه را به افکار عمومی جهان نشان دهد، با برنامه‌ریزی مناسب از این فرصت برای بی‌آبرو ساختن و نشان دادن ابعاد جنایات وحشیانه و غیرانسانی مرتجعین سعودی که در پشت عنوان خادمین حرمین شریفین پناه گرفته‌اند، بیشتر استفاده نمایند تا از این طریق بتوانند بستر لازم برای دریافت کمک‌های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها، و همچنین برهم زدن خواب آل سعود در این جنگ تمام‌عیار و محکومیت بین‌المللی جنایات آنان را فراهم آورند.

در انتها در خصوص تحولات جاری یمن می‌توان گفت چیزی که سعودی‌ها و غرب به‌ویژه آمریکا بدان بی‌توجه هستند آن است که یمن یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و حملات اخیر سعودهای با مشارکت چند کشور عربی به یمن و تخریب زیرساخت‌های حیاتی آن، فقر بیش از پیش مردم یمن که خود یکی از ریشه‌های اصلی شکل‌گیری تروریسم در منطقه و جهان است، را به دنبال خواهد داشت. امری که در تعارض با سیاست‌های اعلامی آمریکا و غرب در مبارزه جهانی علیه تروریسم قرار دارد.

منابع:
۱- خلیلی، رضا، «تحول تاریخی-گفتمانی مفهوم استراتژی»، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال پانزدهم، شماره چهارم، زمستان ۱۳۹۱، ص ۱۱۷.
[۲]- حیدری، کیومرث و عبدی، فریدون، «جنگ‌های آینده ومشخصات آن باتحلیلی بر دیدگاه برخی صاحب‌نظران نظامی غرب»، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت نظامی، شماره ۴۸،سال دوازدهم،زمستان ۱۳۹۱، ص ۴۹.
[۳]- سرمدی، سعید، «نقد و بررسی ملاحظاتی در باب تاریخ‌نگاری جنگ ایران و عراق»، فصلنامه مطالعات جنگ ایران و عراق، شماره۱۹،سال پنجم،زمستان ۱۳۸۵، ص ۱۳۱.
منبع:برهان
باکمن؛ سناتور محافظه‌کاری که مذاکرات هسته‌ای را مقدمه ظهور می‌داند +تصاویر 
   
باکمن در میهمانی شب ژانویه 2015 سناتورهای آمریکا در مصاحبه با رسانه‌های این کشور از اوباما خواسته بود تا در تعطیلات کریسمس سال جاری به ایران حمله نظامی کند. باکمن، اوباما را متهم کرده است که وی "طرفدار اهداف جهاد اسلامی" بوده و در حال زمینه‌سازی برای "امام غائب" و ظهور او در آخرالزمان است.
گروه گزارش ویژه مشرق- میشل باکمن سه دوره عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت مینسوتا بوده و پیش از شروع به کار در کنگره، یکی از اعضای دفتر سناتور مینسوتا بود. وی در ششم آپریل سال 1956 (17 فروردین سال 1335) در واترلو متولد شد.

وی پیش از ورود به دنیای سیاست یک وکیل مالیاتی ساده بود. اکنون اما ارتباط نزدیکی با جنبش تی‌پارتی و فعالان اجتماعی راست‌گرا دارد. او جنبش تی‌پارتی یا همان جنبش اعتراض چای که یک جنبش سیاسی اعتراضی علیه مالیات‌ و اساسا علیه دموکرات‌ها است را با حمایت راست‌گراها راه‌اندازی کرد. در ماه می سال 2013، تصمیم به بازنشستگی از کنگره گرفت و دیگر در انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2014 شرکت نکرد. دلیل این مسأله هم شکست‌های متعددی بوده است که در طول دوران حیات سیاسی خود خورده است. نگاهی به زندگی سیاسی وی نشان می‌دهد که او همواره مغلوب تندروی‌ها و افراط‌گری‌هایش بوده است.
میشل باخمن //  در حال ویرایش

باکمن جنبش اعتراضی «تی پارتی» را تنها برای رسیدن به شهرت در انتخابات الکترال سال 2010 به راه انداخت و هنگامی که باراک اوباما به ریاست جمهوری رسید، پاسخ تمام تلاش‌های سیاسی خود را با ناکامی گرفت.

میشل باخمن //  در حال ویرایش

باکمن در تابستان سال 2012 به همراه 4 نفر دیگر از اعضای جمهوری‌خواه کنگره، نامه‌ای را به چندین آژانس فدرال نوشت مبنی بر اینکه ممکن است گروههایی از اخوان‌المسلمین به دولت آمریکا نفوذ کنند. فرانک گافنی یکی از امضاکنندگان این نامه بود. همچنین مرکز سیاست امنیتی آمریکا که یک مرکز نومحافظه‌کار تندرو است نیز از پشتیبانان این نامه بود. امضاکنندگان در این نامه از آژانس‌ها خواسته بودند تا «تحقیقاتی وسیع توسط سازمان اطلاعات آمریکا برای تعیین اینکه کدام گروه اخوان‌المسلمین ممکن است عملیات نفوذی در خاک آمریکا انجام دهد و کدام انجمن‌ها مشکوک به این کار هستند انجام گیرد» و گروه محققین تعیین کنند که این گروه‌ها را چگونه می‌توان متلاشی کرد. در کنار بازتاب مطالبه گافنی و یارانش، باکمن به شکلی ویژه، انگشت اتهام بسوی هما عابدین مسلمان آمریکایی هندی تبار و از قضا دستیار هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه، به خاطر آشنایی و ارتباط‌هایی با اخوان‌المسلمین نشانه گرفته شد.

میشل باخمن //  در حال ویرایش

هما عابدین، دستیار مسلمان و هندی‌الاصل هیلاری کلینتون، وزیر وقت امور خارجه آمریکا

بسیاری از سیاست‌مداران واشنگتن، مانند برخی از افراد برجسته جمهوری‌خواه، اظهارات باکمن را رد و یا محکوم کردند. حتی سناتور جمهوری‌خواه تندرویی مانند جان‌مک‌کین هم که یک سناتور ضد اسلام و ضد ایران است نیز حمله باکمن به هما عابدین را بی‌منطق، بی‌اساس و بر مبنای توهم خواند و خواستار توقف آن شد. حتی تعدادی از اعضای کمیته اطلاعاتی خود باکمن نیز خودشان را از این نامه‌نگاری‌ها و تندروی‌ها جدا کردند؛ افرادی مانند رئیس جمهوری‌خواهان، مایک راجرز از ایالت میشیگان. حتی سخن‌گوی جمهوری‌خواهان جان بونر تفکرات باکمن را خطرناک دانست.

میشل باخمن //  جهت ملاحظه
جان بونر

با این حال عده‌ای هم بودند که از این اقدام باکمن به طور ضمنی دفاع کردند. البته ناگفته نماند که این عده هم در تایید این رفتارهای باکمن محتاطانه سخن گفتند. به طور مثال، رهبر حزب اکثریت، اریک کانتور، از اینکه بگوید باکمن واقعا نگران امنیت ملی آمریکا است طفره رفت. همچنین افرادی مانند میت رامنی جانشین جان بولتون، و کاندیدای شکست‌خورده حزب جمهوری‌خواه نیوت گینگریچ این اقدام خانم میشل باکمن را یک اشتباه سهوی دانستند. جان بولتون در این باره پرسیده بود «چه چیزی باعث بروز چنین اشتباهی شده است؟». گینگریچ نیز در واکنش به چنین نامه‌ای گفته بود «این چه ترس بدی است که این‌ها در حال پخش کردن آن هستند؟».

چنین اتهامی نسبتا کوچک به نظر می‌رسید اما خشم زیادی را در مصر علیه وزیر خارجه هیلاری کلینتون، به راه انداخت. نیویورک تایمز در این‌باره گزارش داد که معترضان، باکمن و دیگر محافظه‌کاران آمریکا را مقصر می‌دانند و به شکلی واضح معتقدند که آمریکا به رای آوردن اخوان‌المسلمین در مصر کمک کرده است. سفارت آمریکا در مصر مصرانه این ادعا را تکذیب کرد اما در هر حال، یکی از افراد نافذ اخوان‌المسلمین مصر با طعنه در این باره گفت که بدون اجازه آمریکا «اخوان‌المسلمین هرگز نمی‌توانست به دستگاه حکومتی مصر نفوذ کند».

در نشست سالانه «Values Voter» که توسط محافظه‌کاران برای تعیین مسئولین درون‌حزبی انجام می‌شود، باخمن هنگامی که برای صحبت درباره جنگ علیه اسلام دعوت شده بود، دوباره سخنان خود را مطرح کرد و ادعا کرد که همین مسائل مطروحه توسط وی ریشه‌های شکل‌گیری گروه‌های تندروی اسلامی مانند داعش است. بازتاب نظرات برخی از نومحافظه‌کاران تندرو مانند فرانک گافنی و دانیل پایپس که اوباما را به خاطر گفتن جمله «داعش مسلمان نیست» سرزنش کرده بودند بسیار زیاد بود. و در ادامه آن باکمن در کنفرانس مزبور گفته بود: «بله آقای رئیس‌جمهور مسئله درباره اسلام است و من معتقدم اگر شما یک شیطانی به این بزرگی داشته باشید، آن را جدی خواهید گرفت. و همانطور که گفتید با آن‌ها خواهید جنگید، داعش گفته است که با آمریکا خواهد جنگید».

کمپین انتخابات ریاست جمهوری 2012

میشل باکمن در ژولای سال 2011 هنگامی که از خانه کودکی‌اش در واترلو در لووا دیدن می‌کرد، نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 از سوی جمهوری‌خواهان را اعلام کرد و گفت: «به دنبال ریاست‌جمهوری هستم نه برای غرور و تکبر بلکه برای اینکه آمریکا اکنون در زمانی بحرانی به سر می‌برد. معتقدم که اگر می‌خواهیم از آینده‌مان دفاع کنیم و آن را امن کنیم باید انتخابی بزرگ کنیم». اوایل ژانویه 2012 وی بعد از برپایی یک کمپین بسیار ضعیف که البته توسط عادات خانم باکمن در تکرار اشتباهی وقایع تاریخی ضعیف‌تر هم شده بود، اعلام کرد که کاندیداتوری خود را تعلیق خواهد کرد.

یکی از جنبه‌های کلیدی کمپین انتخاباتی میشل باکمن، مباحث سیاست خارجی بود. وب‌سایت کمپین انتخاباتی وی لیست نکات محافظه‌کارانه خود برای سیاست خارجی آمریکا را اینگونه‌ عنوان کرد: از بین بردن جایزه صلح نوبل اوباما و متحدان نزدیک و خائن او؛ به راه‌انداختن جنگ با ایران؛ به صدا در آوردن آژیر جنگ با تروریسم؛ و پشتیبانی شدید مذهبی از اسرائیل. این وب‌سایت همچنین عنوان کرده بود که «ما اکنون رئیس‌جمهوری داریم که به دوست خوب ما اسرائیل می‌گوید: تو باید حق دفاع از مرزهایت را برای آرام کردن نیروهایی که می‌خواهند تو هرگز وجود نداشته باشی، رها کنی».

میشل باکمن در طول دوره برپایی کمپین انتخاباتی‌اش بارها مسائل منطقه ایران را در سخنرانی‌هایش بررسی کرد. او بارها ایران را به عدم احترام به حضور آمریکا در منطقه متهم کرد، و متعهد شده بود در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری که هر اقدامی را انجام خواهد داد تا ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد.

میشل باخمن //  در حال ویرایش
تصویری که باکمن اخیرا در صفحه فیس‌بوکش راه‌اندازی کرده و در واکنش به فروش سامانه دفاعی روسی اس300 به ایران نوشته است: نتیجه آشکار حماقت خطرناک اوباما، هدیه شدن اقتصاد قوی‌تر و مسیر رسیدن به بمب اتم به ایران است.

حرکت اوباما در مسیر ظهور مهدی(ع) مسلمانان!

پایگاه خبری اخبار مسیحیت (christianpost.com) در خبری با عنوان "میشل باکمن می‌گوید بازگشت قریب‌الوقوع عیسی نزدیک است و مذاکرات هسته‌ای اوباما با ایران، طرفداری از جهاد اسلامی است" در تاریخ 16 آوریل 2015 (27 فروردین 94) می‌نویسد:

خانم میشل باکمن نماینده پیشین کنگره و نامزد جمهوری‌خواه، رییس‌جمهور اوباما را متهم کرده است که وی "طرفدار اهداف جهاد اسلامی" بوده و در حال زمینه‌سازی برای "امام غائب" و ظهور او در آخرالزمان است.

وی با حضور در برنامه رادیویی "درک آخرالزمان"، سیاست خارجی رییس جمهور را همگام با افراط‌گرایان اسلامی دانست که هدف نهایی ایشان، فراهم آوردن دوران پایان جهان و هموار کردن راه برای منجی اسلامی است.

باکمن با اشاره به استناد اوباما به گفته {literal}{{/literal}آیه الله{literal}}{/literal} علی خامنه‌‌ای در مورد عدم پذیرش سلاح هسته‌ای در اسلام، این گفته را "افسانه" دانسته و معتقد است یا اوباما "از کتاب مقدس مسلمانان هیچ نمی‌داند" و یا در تلاش است به دروغ‌گویی‌های خود به مردم آمریکا ادامه دهد. وی همچنین به گفته حسن روحانی رییس جمهور ایران اشاره می‌کند که دیپلماسی ایران با آمریکا را با تعبیر "جهاد فعال" عنوان کرده است.

درخواست حمله به ایران

اواخر سال 2013 نشریه «گلوب ‌اند میل» چاپ کانادا با انتشار گزارشی فاش کرد: «در جلسه‌ای خصوصی که هفته گذشته در ساختمان کنگره برگزار شد، میشل باکمن سناتور جمهوری‌خواه که پیش از این در رقابت‌های [داخلی] حزب جمهوری‌خواه برای نامزدی پست ریاست جمهوری آمریکا نیز شرکت داشت، خواستار آگاهی از تمام جزئیات در مورد هرگونه مذاکره میان ایران و آمریکا از سوی «والِری گرِت» مشاور کاخ سفید شده است

در تمام طول مدتی که وی به عنوان سناتور مشغول به کار بوده است همواره موضع مخالف با ایران داشته و سعی کرده است تا روند پیشرفت مذاکرات ایران و 1+5 را به تعطیلی بکشاند.

یکی دیگر از اقدامات ضد ایرانی و تندروانه میشل باکمن تشویق اوباما به حمله به ایران در ژانویه سال جاری بوده است. طبق آنچه که رسانه‌های آمریکایی در این‌باره منتشر کردند، باکمن در میهمانی شب ژانویه سناتورهای آمریکا در مصاحبه با رسانه‌های این کشور از اوباما خواسته بود تا در تعطیلات کریسمس سال جاری به ایران حمله نظامی کند.

میشل باخمن //  در حال ویرایش

هنگامی که اوباما استفاده از مرزهای سال 1967 سرزمین‌های اشغالی را مبنای توافق‌نامه صلح آتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها قرار داد باکمن تبلیغاتی را به راه انداخت که در آن باراک اوباما را خائن به اسرائیل معرفی کرده بود و در آن آمده بود: «این یکی دیگر از مثال‌هایی است که نشان می‌دهد اوباما سیاست سرزنش اسرائیل را در پیش گرفته است». این تبلیغات و سخنرانی میشل باکمن چنان سر و صدایی برپا کرد که وبلاگ نویس ضداسلام تندرویی چون پاملا جلر این تبلیغات میشل باکمن را «بزرگترین سخنرانی یک آمریکایی درباره اسرائیل عنوان کرد».

پشتیبانی مذهبی باکمن از اسرائیل از جهان‌بینی مسیحی محافظه‌کارانه وی مشتق شده است. همانطور که توسط روزنامه ایندیپندنت گزارش شده بود، در یکی از نشست‌های ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه در فوریه 2010 در لس‌آنجلس، باکمن اصول پشتیبانی‌اش از اسرائیل را این‌گونه شرح داده بود: «من در قلب و ذهنم متقاعد شده‌ام که اگر آمریکا در ماندن کنار اسرائیل شکست بخورد، پایان آمریکا رقم خواهد خورد... ما باید نشان دهیم که به شکلی همیشگی و تا ابد به هم گره خورده‌ایم؛ به دلیل رابطه نزدیکی که داریم، اسرائیل برای ما ملتی مقدس است؛ و اگر ما اسرائیل را تکذیب یا رد کنیم دشمنانی هستند که وارد بازی خواهند شد. شوهر من و من هر دو مسیحی هستیم و قویا آیات تورات را باور داریم و بسیار عمیق باور داریم که ملت‌ها نیز به فهم مقدسی که ما از اسرائیل داریم رسیده‌اند. این یک اصل زیبا و قوی در زندگی ما است».

جفری گلدبرگ، روزنامه‌نگار جنگ‌طلب و طرفدار اسرائیل می‌نویسد: «باکمن، مبنای سیاست خارجی خود را بر اساس دفاع تمام عیار و بی‌عیب و نقص از اسرائیل برپا کرده است. وی این کار را نه به خاطر یک متحد استراتژیک بودن اسرائیل یا به خاطر دموکراسی، بلکه فقط به این دلیل که تورات و انجیل بیان کرده‌اند که خدا خائنان به اسرائیل را لعنت کرده است».

وی مانند رقیب قبلی‌اش در میان جمهوری‌خواهان یعنی هرمن کین، در طول برگزاری کمپین انتخاباتی، کمبود سیاست‌های درست در مسائل روز جهانی را مورد انتقاد قرار داده بود. یکی از تحلیل‌گران لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد: «رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه بارها گفته‌اند که توسط دعاها و مناجات‌هایی که باکمن در سخنرانی‌هایش به کار می‌برد به سمت حمایت از کمپین انتخاباتی وی کشیده شده‌اند». «با این حال آنچه که باکمن می‌گوید همچنان در اغلب اوقات غلط، گمراه‌کننده یا به شکل وحشتناکی نادرست است». برای مثال در نوامبر سال 2010 اشتباها ادعا کرد که ایران یک قدرت هسته‌ای در جهان است و گفت : «می‌دانیم که ایرانی‌ها توان هسته‌ای دارند» و این کشور «برای تمام ملل دنیا یک خطر بزرگ است».

صرف نظر از گرایشات جنگ‌طلبانه وی، باکمن با مداخلات دولت اوباما در لیبی مخالف بود و در آپریل سال 2011 این اقدام اوباما را احمقانه خواند و افزود: «تنها گزارشی که در دست داریم می‌گوید که اعضای القاعده و حزب الله در شمال آفریقا به مخالفت با نیروهای ما پرداخته‌اند». در یکم می همان سال، باکمن یک اشتباه بزرگ دیگر کرد و برای ضایع کردن اوباما در مصاحبه با فاکس نیوز به کریس والاس گفت: «اوباما گفته است که می‌خواهد به خاطر اهداف بشر دوستانه کاندیدا شده است و ما شنیده‌ایم که فقط در طول یک شب، از 10 تا 30 هزار نفر توسط حملات هوایی آمریکا کشته شده‌اند». استناد این سخنان وی به اظهارات سفیر آمریکا در لیبی، جنی کرتز بود که گفته بود بین 10 هزار تا 30 هزار لیبیایی در درگیری‌های بین قبایل ضد قذافی و نیروهای لیبیایی کشته شده‌اند!.

میشل باخمن //  در حال ویرایش
مجله نیشن، در واکنش به دروغی که باکمن درباره درآمدهای مالی‌اش گفته بود این تصویر را عنوان «دروغ‌های بزرگ بی‌انتها» روی جلد خود منتشر کرد

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008، باکمن در ابتدا موفق شد تا نوعی شهرت عام در آمریکا را به دست آورد. با شروع مبارزات انتخاباتی، وی به دنبال آن بود تا بگوید یک گروه ضد آمریکایی در کنگره فعال هستند و باراک اوباما نوعی جهان‌بینی ضد آمریکایی دارد. باکمن در این باره می‌گوید: «آنچه که مایلم بگویم این است که اخبار رسانه‌ها باید به نفوذ این عده توجه کنند و به این مسأله نگاهی بیاندازند. آرزو دارم که این کار را بکنند. آرزو دارم که رسانه‌های آمریکایی نگاهی خوب و کامل به دیدگاه اعضای کنگره داشته باشند و طرفداران آمریکا و ضد آمریکایی‌ها را بیابند». باکمن درباره نوع نگاه اوباما به آمریکا با توجه به ائتلاف باراک اوباما با جرمیا رایت و بیل آیرز می‌گوید: «این حسی نیست که اکثر آمریکایی‌ها به کشورشان دارند. بیشتر آمریکایی‌ها شیفته و مفتون آمریکا هستند و به شدت علاقمندند تا رئیس جمهوری داشته باشند که احساسات ضد آمریکایی نداشته باشد».

حدیث گوهر بار روز

 حدیث روز/ سخن امام صادق(ع) درباره افرادی که در حضور مردم از آنها حسابرسى می‌شود 

   

هر گاه خداوند بـراى بنده‏‌اى بد بخواهد، در حضور مردم از او حسابرسى کند و محکومش نماید و کارنامه‌‏اش را به دست چپ او دهد.
مشرق- امام جعفر صادق علیه‌‏السلام فرمودند: خـداوند تـبارک و تـعالى ... هر گاه بـراى بنده‏‌اى بد بخواهد، در حضور مردم از او حسابرسى کند و محکومش نماید و کارنامه‌‏اش را به دست چپ او دهد. این است مراد سخن خداوند عزوجل که مى‏‌فرماید: "و امّا کسى که نامه‌‏اش از پشت سر به او داده شود، زودا که بگوید واى بر من هلاک شدم و به آتش افروخته در آید، که او در دنیا نزد کسانش شادمان زیسته بود".

متن حدیث:


إنَّ اللّه‏َ تَبارَکَ وتَعالى ...إذا أرادَ بِعَبدٍ شَرّا حاسَبَهُ عَلى رُؤوسِ النّاسِ ، وبَکَّتهُ ، وأعطاهُ کِتابَهُ بِشِمالِهِ ، وهُوَ قَولُ اللّه‏ِ عز و جل : "وَ أمّا مَنْ اُوتِیَ کِتابَهُ وَراءَ ظَهْرِهِ * فَسَوْفَ یَدْعو ثُبورا * وَ یَصْلى سَعیرا * إنّهُ کانَ فی أهْلِهِ مَسرورا"


*سوره انشقاق: 10-13

یک خبر ورزشی

علی پورکیانی اظهارکرد: ضمن احترام به مسوولان فدراسیون فوتبال و آقای تاج و همکاران وی در سازمان لیگ که امسال در تمام بخش‌های برگزاری مسابقات بسیار خوب کار کردند، از آن‌ها درخواست داریم که برای دو بازی مرحله پلی‌آف لیگ برتر نیز در انتخاب داوران با تجربه‌ دقت بیشتری داشته باشند تا حقی از تیمی ضایع نشود.

ایسنا: قائم‌مقام باشگاه استقلال خوزستان گفت: باتوجه به حساس بودن دو بازی مرحله پلی‌آف لیگ برتر، از فدراسیون فوتبال درخواست داریم مانند گذشته نظارت خوبی در انتخاب داوران و همچنین موضوع دوپینگ داشته باشد.

علی پورکیانی اظهارکرد: ضمن احترام به مسوولان فدراسیون فوتبال و آقای تاج و همکاران وی در سازمان لیگ که امسال در تمام بخش‌های برگزاری مسابقات بسیار خوب کار کردند، از آن‌ها درخواست داریم که برای دو بازی مرحله پلی‌آف لیگ برتر نیز در انتخاب داوران با تجربه‌ دقت بیشتری داشته باشند تا حقی از تیمی ضایع نشود.

وی افزود: به هر حال این دو دیدار، حساس و سرنوشت‌ساز است و اگر خدایی نکرده بر اثر اشتباه داوری حقی از تیمی ضایع شود، این اشتباه جبران ناپذیر و به ضرر آن استان خواهد بود؛ بنابراین از سازمان لیگ و کمیته محترم داوران درخواست می‌کنم در این زمینه دقت لازم را داشته باشند.

قائم‌مقام باشگاه استقلال خوزستان عنوان‌ کرد: همچنین از کمیته‌های محترم اخلاق و انضباطی و به ویژه کمیته دوپینگ درخواست داریم، مانند گذشته که در زمینه دوپینگ نظارت کامل داشته‌اند، در دو بازی مرحله پلی‌آف لیگ برتر نیز نظارت و توجه ویژه‌ای بر این بخش داشته باشند.

وی خاطرنشان‌کرد: برای دیدار ما و پیکان در هفته پایانی لیگ برتر نیز مامور تست دوپینگ در ورزشگاه غدیر اهواز حاضر بود و از دو بازیکن این مسابقه تست دوپینگ گرفته شد که این امر موجب خوشحالی باشگاه ما شد. برای دو بازی‌مان در مرحله پلی‌آف نیز انتظار داریم این کار با حساسیت بیشتری انجام شود و حتی از نفرات بیشتری هم تست گرفته شود.

اخبار سیاسی روز

بازرسی آژانس تابلوی هسته‌ای، ماهیت جاسوسی

اندیشکده بروکینگز در گزارشی با اذعان به کارکرد جاسوسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اشراف دستگاه‌های اطلاعاتی غرب بر سایر حوزه‌های جمهوری اسلامی - اعم از علمی و صنعتی- را یکی از نتایج توافق احتمالی و بازرسی‌های گسترده عنوان کرد.


سرویس سیاسی فردا: هفته گذشته مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با آسوشیتدپرس مدعی شد: «طبق پروتکل الحاقی ما می‌توانیم از هر مرکز نظامی در ایران که لازم بدانیم بازرسی به عمل بیاوریم.» وی در ادامه افزود: «در مقاطع زمانی مختلف و در کشورهای گوناگون سابقه بازرسی از مراکز نظامی وجود داشته است. خب چرا درباره ایران بازرسی نظامی صورت نگیرد؟ اگر ما ضرورتی برای بازرسی از مراکز نظامی ایران ببینیم آن را مطرح خواهیم کرد و ایران نیز طبق پروتکل باید آن را بپذیرد!»
اما قسمت خطرناک ماجرا این است که از اظهارات آمانو اینگونه برمی‌آید که پروتکل الحاقی پایان ماجرا نیست! وی در پاسخ به این سوال که آیا عمل به پروتکل الحاقی برای راستی‌آزمایی از ایران کافی است یا خیر پاسخ داد: هنوز هیچ چیز معلوم نیست. این کاملا به سطح همکاری ایران با آژانس بستگی دارد!
اگرچه کشورهای زیادی اجرای پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند اما باید توجه داشت برخورد آژانس با کشورها به هیچ وجه یکسان نبوده و در این برخورد به جای معیارهای فنی، ملاحظات سیاسی هستند که کمیت، کیفیت و نتیجه را مشخص می‌کنند.

مورد آنسکام

پروتکل الحاقی دسترسی‌های گسترده و تا حدی تعریف‌ناپذیر را به بازرسان آژانس می‌دهد. آخرین مورد از بازرسی‌های گسترده و غیرمتعارف در عراق اتفاق افتاد. قطعنامه ۶۸۷ سازمان ملل متحد،‌ فرمان آتش‌بس و از بین بردن سلاح‌های کشتارجمعی و موشک‌های دوربرد عراق را، ‌پس از جنگ خلیج‌ فارس سال ۱۹۹۱، ارائه داد. برای اجرای برنامه خلع سلاح اجباری،‌ شورای امنیت، کمیته ویژه سازمان ملل را به نام آنسکام متشکل از نظامیان،‌ دانشمندان و کارشناسان فنی پایه‌گذاری کرد. وظیفه این کمیته،‌ کشف و انهدام یا تحویل صحیح سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی و موشک‌های دوربرد عراق بود. آنسکام به همراه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی 7 سال 250 گروه بازرسی را روانه عراق کرد. گروه‌هایی که متشکل از 3 تا 80 نفر بود! نتیجه این همه بازرسی از گوشه و کنار عراق و حتی کاخ‌های صدام نه تنها به صلح نینجامید بلکه بهانه‌ای برای تجاوز به عراق و اشغال آن شد.

نورمن سالومون - منتقد برجسته سیاسی و رسانه‌ای آمریکا- در کتاب «جنگ عراق» می‌نویسد: «واشنگتن از بازرسان آنسکام برای اهداف جاسوسی خود بهره برده بود، چرا که مشخص شد فعالیت آنها هیچ‌گونه ارتباطی با مأموریت‌های مجاز از سوی سازمان ملل نداشته است. در اواخر سال 2002، گروه‌های جدیدی از بازرسان که در عراق جستجو می‌کردند می‌توانستند اطلاعات ذی قیمتی را برای ایالات متحده فراهم آورند، که موجب تقویت هرچه بیشتر استفاده از حمله نظامی می‌شد.»

شهادت دانشمندان هسته‌ای؛ تاوان جاسوسی بازرسان

نحوه عملکرد بازرسان آژانس درباره بحران ساختگی هسته‌ای ایران نیز روند خطرناک و مشابه فوق را دنبال می‌کند. نتیجه بازرسی‌ها از مراکز اطلاعاتی غرب و رژیم صهیونیستی سردرمی‌آورد که یکی از نتایج این جاسوسی در قالب بازرسی، ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان است. در سال 1391 «جی کارنی» سخنگوی وقت کاخ سفید با بیان اینکه آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر دارد، گفت: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چشم‌های ما هستند.
اظهارات «جی کارنی» تأیید تمام حرف و حدیث‌هایی بود که تا پیش از این درباره کاربرد دوگانه برخی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته و شنیده می‌شد؛ شایعاتی که اگرچه در سال 2002 و در جریان بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از عراق هم شنیده می‌شد اما در جریان ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان قوت گرفت.
بعد از شهادت چهار دانشمند هسته‌ای کشورمان این سؤال پیش آمده بود که با وجود اقدامات امنیتی برای حفظ اسرار برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، نام دانشمندان مرتبط با این برنامه‌ها چطور در اختیار تیم‌های ترور  سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد؟ این سؤال را در آن زمان تحلیلگران هسته‌ای با اشاره به دیدارهایی که برخی بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای داشتند، پاسخ گفتند.

به نام بازرسی، به کام سرویس‌های اطلاعاتی

گزارش اخیر موسسه بروکینگز درباره بازرسی‌ها و نتایج آن موید این قضیه است. جاشوا رونر، استاد دانشگاه ساوترن متدیست آمریکا، در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی اندیشکده بروکینگز منتشر شد، نوشت: «اطلاعات مخفی نقش عیانی در مذاکرات کنونی بر سر برنامه هسته‌ای ایران ایفا می‌کنند. اگر توافق در ژوئن نهایی شود، ایران بخش اعظمی از توانمندی غنی‌سازی اورانیوم خود را قربانی برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی کرده و به‌ مدت بیش از یک دهه مجبور به پذیرش رژیم بازرسی‌های سرزده خواهد شد تا پایبندی‌اش مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد».
وی در ادامه می‌نویسد: «حضور بازرسان فرصت‌های جدیدی برای جمع‌آوری اطلاعات فراهم خواهد کرد: نه تنها سازمان‌های اطلاعاتی از گزارش‌های بازرسی درباره برنامه هسته‌ای ایران سود خواهند برد، بلکه آزاد خواهند بود که دیگر حوزه‌های علمی و زیرساخت‌های صنعتی ایران را نیز بررسی کنند».
«جان برنان، مدیر سیا، اخیراً از امتیازات زیادی که ایران داده اظهار خرسندی کرده و دیپلمات‌های آمریکایی را به ‌خاطر کسب آنچه می‌توانستند، مورد تقدیر قرار داد. هیچ دلیلی برای تردید در صداقت برنان وجود ندارد. در حقیقت، اگرچه روابط بین سیاست‌گذاران آمریکایی و رهبران اطلاعاتی برخی اوقات شکننده بوده، اما زمانی که پای مسئله ایران به میان می‌آید هر دو موضع واحدی دارند».

در ادامه مقاله بروکینگز، با اشاره به اینکه در گذشته سازمان‌های اطلاعاتی برای عدم رویارویی با دولت ارزیابی‌های اطلاعاتی خود را تغییر داده‌اند می‌خوانیم که این امر نباید درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شود و در صورت تخطی ایران از تعهداتش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا باید آن را اعلام کنند. «اگر آنها پس از توافق فهمیدند که ایرانی‌ها تقلب می‌کنند باید آن را آشکارا بیان کنند حتی اگر این امر به ‌معنای ناراحت کردن سیاست‌گذارانی باشد که سرمایه‌گذاری بسیاری بر آن [توافق هسته‌ای با ایران] کرده‌اند».
«سیاست‌گذاران نیز باید جامعه اطلاعاتی را از کانون توجهات به‌ دور نگه دارند. استفاده از اطلاعات برای توجیه کردن توافق هسته‌ای ایران این انتظار را پدید می‌آورد که ارزیابی‌های آتی نیز علنی شوند. بدین ترتیب وسوسه‌ای برای فشار آوردن بر نهادهای اطلاعاتی پدید خواهد آمد تا اطمینان حاصل شود یافته‌های آنها هماهنگ با اظهارات مقامات دولتی باشند». به گزارش تسنیم، رونر در انتها می‌نویسد: «اطلاعات درباره ایران تاکنون دقیق و روابط بین سیاست‌گذاران و جامعه اطلاعاتی نیز سالم بود‌ه‌اند. بهترین راه برای حفظ این وضعیت خوب این است که دولت اطلاعات محرمانه را از دسترسی عموم خارج سازد».
با در نظر گرفتن این مسائل باید گفت پذیرش بازرسی‌های غیرمعمول و فراتر از مراکز هسته‌ای برخلاف تصور عامه و جنجال رسانه‌ای غربی‌ها و برخی ذوق‌زدگان داخلی، نه تنها عاملی برای تضمین صلح و امنیت نیست بلکه کارکردی کاملاً مخالف این اهداف داشته و راه را برای تنش و منازعه هموار می‌کند.

دخالت کنگره، تمدید تحریم‌ها را مشکل می‌کند

در همین حال، «جرج میچل» سناتور سابق آمریکا طی یادداشتی در روزنامه «بوستون گلوب» نوشت: اگر کنگره در توافق نهایی هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اخلال ایجاد کند، احتمال کمی وجود دارد و یا بعید است که شرکای آمریکا به ویژه چین و روسیه با تشدید و تمدید تحریم‌ها موافقت کنند.

زیر بار زیاده‌خواهی نمی‌رویم

به گزارش خبرگزاری‌ها، «مجید تخت روانچی» معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دیدار با «لابه» معاون وزارت خارجه شیلی گفت: به دنبال یک توافق خوب هستیم و به هیچ وجه زیر بار زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل نخواهیم رفت. از سوی دیگر،«ژرارد آروئاد» سفیر فرانسه در آمریکا گفت: حدس من این است،توافق احتمالی با ایران در لحظات آخر و یا حتی بعد از ضرب‌الاجل با مقادیر مناسبی از «ملودرام» خواهد بود. خونسرد باشید.
همچنین «هنری پرکت» مسئول اسبق میز ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت: توافق هسته‌ای جادوی حل مشکلات آمریکا و ایران نیست.

ادامه نگارش پیش‌نویس توافق نهایی در وین

به گزارش فارس، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران امروز (چهارشنبه)  به ریاست «عراقچی» با «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برای ادامه نگارش پیش‌نویس توافق نهایی هسته‌ای دیدار می‌کند.

در این دور از نشست وین، معاونان وزرای خارجه 1+5 حضور ندارند.

دور قبلی این مذاکرات سه‌شنبه هفته گذشته 22 اردیبهشت ماه به مدت چهار روز در شهر وین برگزار شد و روز پنجشنبه 24 اردیبهشت ماه رایزنی سه‌جانبه ایران و آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار و روز جمعه 25 اردیبهشت ماه نیز نشست عمومی ایران و شش کشور در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی برگزار شد.
عراقچی پس از این مذاکرات عنوان کرد: ما باید حداقل دو هفته دیگر در سطح معاونان کار کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که اگر لازم باشد وزیران مجدداً ورود پیدا کنند. حتماً یک سری از مسائل اختلافی باقی خواهد ماند که تصمیم‌گیری در خصوص آنها به تصمیم‌گیری در سطح سیاسی احتیاج خواهد داشت.
وی افزود: سعی می‌کنیم هر چقدر که می‌شود تفاوت‌ها را کمتر بکنیم تا به جایی برسد که فقط آن مواردی که احتیاج به تصمیم‌گیری سیاسی دارد، وزیران وارد صحنه شوند. اگر به همین ترتیب کار بکنیم، فکر می‌کنم حدود دو هفته دیگر، به آن نقطه برسیم.

غرامت برای جاسوسان!

پایگاه خبری «گاورنمنت اگزکیوتیو» در گزارشی نوشت: در بخش غیرالزام‌آور طرح «بازبینی توافق هسته‌ای ۲۰۱۵» که پس از تصویب در هر دو مجلس آمریکا قرار است به امضای باراک اوباما برسد، نمایندگان کنگره خواستار پرداخت غرامت به ۵۲ دیپلمات لانه جاسوسی آمریکا شده‌اند. 

منبع: کیهان
وی خاطرنشان کرد که داعش تمامی منطقه صنعتی حد فاصل شرق فلوجه تا حومه غربی ابو غریب را به تصرف درآورده و نیروهای خود را در اطراف ابو غریب مستقر کرده است.
با وجود اعزام تعداد زیادی از نیروهای دولتی و بسیج مردمی عراق برای نبرد با داعش در الانبار، برخی منابع عراقی از رسیدن نیروهای این گروه تروریستی به اطراف ابو غریب، در حومه غربی بغداد خبر داده‌اند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، یک منبع نظامی عراقی اعلام کرد: اعضای داعش با چند عملیات انتحاری خود را به اطراف شهر ابوغریب، در 32 کیلومتری غرب پایتخت عراق رسانده‌اند.
بنا به گفته این منبع، در انفجار دو خودروی بمب گذاری شده که عاملان انتحاری آنها را هدایت می‌کردند، هشت سربازی عراقی کشته شده و 14 تن دیگر زخمی شدند.
این منبع نظامی گفت که انفجار نخست در نزدیکی یک ایست بازرسی ارتش در منطقه الحصوه در شرق فلوجه رخ داد و انفجار دوم پادگان ارتش عراق در بخش "گمرگ‌" در غرب شهرستان ابوغریب را هدف قرار داد.
وی خاطرنشان کرد که داعش تمامی منطقه صنعتی حد فاصل شرق فلوجه تا حومه غربی ابو غریب را به تصرف درآورده و نیروهای خود را در اطراف ابو غریب مستقر کرده است.این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که ارتش، پلیس فدرال و نیروهای بسیج مردمی که برای نبرد با داعش به استان الانبار اعزام شده‌اند، توانستند بخش‌های گسترده‌ای از منطقه الکرمه در فاصله 60 کیلومتری شرق رمادی، مرکز این استان را تحت کنترل خود درآوردند.
منبع: ایسنا
یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «تابناک» اعلام کرد؛
چند روز پیش، تروریست‌های داعشی در شهر الرمادی، بزرگ‌ترین پیروزی طی ۹ ماه گذشته را به دست آورد‌ند. در همین زمینه، یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌و‌گو با تابناک به علل تصرف دوباره الرمادی توسط داعش و همچنین علت سفر وزیر دفاع کشورمان به عراق پرداخته است.
کد خبر: ۵۰۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ - 20 May 2015
چند روز پیش تروریست‌های داعشی در شهر الرمادی بزرگ‌ترین پیروزی طی ۹ ماه گذشته را به دست آورده‌اند. در حالی روز گذشته نیروهای ارتش و عشایر توانستند داعش را از ساختمان مرکزی دولتی در الرمادی عقب برانند، بار دیگر تروریست‌ها به شهر الرمادی حمله بردند تا شکست‌های گذشته را جبران کنند.

به گزارش «تابناک»، برخی از پایگاه‌های خبری با اشاره به حمله گسترده تروریست‌ها خبر داد که داعش کنترل بخش غربی الرمادی را در اختیار گرفته ‌و ارتش تجهیزات خود را برای مقابله با شبه نظامیان به مناطق درگیری فرستاده است. بر اساس گزارش‌ها داعش از ۴ محور بار دیگر به شهر الرمادی یورش برد تا نیروهای ارتش و عشایر را از این شهر عقب براند و در همین حال توانسته است، مرکز فرماندهی عملیاتی منطقه الرمادی را به کنترل خود درآورد.

چهار روز پس از آغاز حمله شدید تروریست‌های داعش به شهر استراتژیک رمادی در عراق و در حالی که گزارش‌ها از افتادن مناطق مهمی از این شهر به دست تروریست‌ها حکایت داشت، اکنون خبر می‌رسد، بار دیگر دولت دست به دامان شیعیان شده تا برای بازپس‌گیری شهر از دست داعش وارد عمل شوند.

اخبار از عراق حاکی از آن است که گروهی از نظامیان شیعه ـ که برای بازپس‌گرفتن رمادی از نیروهای داعش اعزام شده‌ بودند ـ در پایگاهی نزدیک این شهر در استان انبار عراق مستقر شده‌اند.

در همین زمینه یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌و‌گو با تابناک به علل تصرف دوباره الرمادی توسط داعش و همچنین علت سفر وزیر دفاع کشورمان به عراق پرداخته است.

وی در آغاز پیرامون علل تصرف دوباره الرمادی توسط داعش بیان داشت: داعشی‌ها بعد از عملیات‌های پی در پی که در عراق علیه آن‌ها صورت گرفت، به تدریج ضعیف شدند. در واقع مجموعه‌ای متشکل از نیروهای ارتش عراق از جمله الشعبی، عشایر و پیشمرگ‌های کرد دست به دست هم دادند و عملیات‌های مختلفی در مناطق ‌عراق انجام دادند و مناطق زیادی را از دست داعش پس گرفتند؛ عملیات‌هایی همچون آمرلی و جرف الصخر... و که آخرین آن عملیات تکریت بود که ضربات پی در پی متوجه داعش شد و پیروزی‌ها خوبی نصیب ارتش و نیروهای مردمی عراق کرد.

این منبع آگاه ادامه داد: پس از عملیات تکریت مناطقی که در اختیار دولت عراق قرار گرفت، به دلیل اینکه مناطق سنی بود، این بحث مطرح شد که ارتش و دولت عراق باید آن مناطق را به کمک نیروهای مردمی و عشایری خود برادران اهل سنت بازپس‌گیری و حفظ کنند؛ بنابراین، حضور نیروهای جوان شیعی که در عملیات گذشته بودند کمرنگ و ‌باعث شد ‌پشتوانه مردمی ارتش از نظر حضور این نیرو‌ها ضعیف شود. بنابراین داعش ‌فرصتی برای جبران خسارات‌ها یافت و شروع به سازمان‌دهی دوباره برای بازپس‌گیری مناطق از دست داده ‌و نیز دوباره به استان الانبار و منطقه رمادی ‌حمله کرد.

وی در ارتباط با واکنش دولت عراق گفت: پس‌ از کشمکش‌های فراوان در روزهای اخیر، داعشی‌ها موفق شدند مناطقی از این منطقه را بگیرند. نتیجه این وضعیت باعث شد، ‌دولت عراق یک تغییر رویکرد بدهد. ارتش عراق مجددا دیدند که بدون نیروهای شعبی و سپاه بدر نمی‌توانند به تنهایی اقدام کنند، بنابراین دولت و ارتش عراق تصمیم گرفتند که فرماندهی ادامه عملیات رمادی را به آقای هادی عامری، فرمانده نیروهای بدر بدهد تا ‌‌توان عشایر منطقه با کمک نیروهای شعبی افزایش پیدا کند و بتوانند منطقه را از داعش پس بگیرند.

این منبع آگاه در پاسخ به پرسشی در‌باره نقش ایران در عراق گفت: قطعا حضور و حمایت‌های ایران به خصوص نیروهای مردمی که علاقه‌ای بسیار‌ی به حضور جمهوری اسلامی دارند، تأثیر بسیار‌ی دارد؛ کمک‌هایی که توسط مستشاران و نمایندگان ایران انجام می‌شود، نقش کارآمدی دارد.

همیشه حضور ایران مبتنی بر این بود که خود عراقی‌ها استقبال کنند و بخواهند ‌جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها کمک کند. بعد از عملیات تکریت عراقی‌ها تصور کردند، بدون حضور موثر نیروهای مستشاری ایران و نیروهای مردمی عراق می‌توانند با داعش به مبارزه بپردازند؛ بنابراین، حضور ایران کمرنگ شد. الان هم همه دیدند که نتیجه این تصمیم مقامات عراقی منفی بود و منجر به سقوط الرمادی شد.

وی در ادامه پیرامون دلیل سفر وزیر دفاع کشورمان به عراق و دیدار با مقامات عراق بیان داشت: وزیر دفاع به دنبال ادامه سفر رئیس جمهور عراق ‌به تهران برای بررسی شرایط و نیز استقبال ‌عراقی‌ها از حضور ایران، مجددا نیروهای ایرانی در آنجا مستقر و مستشاران ایرانی مورد مشورت قرار بگیرند.

در عین حال، وزیر دفاع کشورمان می‌تواند نقش مؤثری در جهت همکاری و هماهنگی‌ها بین دو کشور هم از جهات پشتیبانی و لجستکی داشته باشد و هم ‌باعث شود ‌در صورتی که عراقی‌ها بخواهند، حضور مستشاری ایران به قوت و روال سابق برگردد.

این منبع آگاه در پایان گفت: با‌ وضعیت‌ پیش آمده، عملیات داعش نمی‌تواند پایدار بماند و حتما صحنه نبرد به نفع نیروهای عراق و مردم عراق بر‌می‌گردد، چون در ‌زمان‌های گذشته، این فراز و نشیب‌ها کم و بیش وجود داشته و این گونه ‌نبوده است که این اتفاق جدیدی باشد. گاهی داعش جایی را تصرف می‌کرده ‌و دوباره نیروهای عراقی آن را باز پس می‌گرفت. این رویه در طول زمان ادامه داشته است. در ‌‌نهایت بنده فکر می‌کنم که صحنه در عراق به زودی به نفع ارتش و دولت عراق عوض خواهد شد.
عصر ایران - محسن رضایی بعد از 18 سال دوباره لباس رسمی سپاه را برتن کرد.
محسن رضایی در حالی که لباس رسمی سپاه را به تن کرده بود در مراسم سخرانی امروز چهارشنبه آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین سپاه در تهران حاضر شد.
رضایی به مدت 16 سال (1360 تا 1376) فرماندهی سپاه پاسداران را برعهده داشت. او در سال 1376 به درخواست خود از فرماندهی سپاه کناره گیری کرد و از آن تاریخ تاکنون دیگر لباس رسمی سپاه را برتن نکرده بود تا اینکه در مراسم امروز چهارشنبه سخنرانی رهبری در دانشگاه امام حسین، لباس رسمی سپاه را برتن کرد.
چندی پیش رسانه ها اعلام کردند محسن رضایی با موافقت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، از فروردین ماه گذشته به دانشگاه امام حسین سپاه رفته و هم اکنون در این دانشگاه مشغول به تدریس است.پوشیدن لباس رسمی سپاه توسط محسن رضایی نشان می دهد او هم اکنون به طور رسمی یک نظامی عضو رسمی سپاه به شمار می رود.
 

هشدار های پزشکی

یک متخصص طب سنتی گفت: بهتر است افراد به سمت راست بخوابند زیرا کبد سمت راست بدن قرار دارد و خوابیدن به سمت راست موجب می‌شود که معده روی کبد قرار گرفته و غذا بهتر هضم شود.

عصرخبر به نقل از تسنیم: خواب خوب و با کیفیت به سلامت بدن کمک می‌کند همچنین 6 تا 8 ساعت خواب شبانه به سلامت و شادابی افراد کمک می‌کند و باید دانست که خواب روز بیماری‌زاست.

نکاتی درباره خواب

-خواب روز سیستم مغز را شل و ضعیف می‌کند همچنین حواس 5 گانه را نیز تضعیف کرده و موجب کودنی و خنگی می‌شود.

-افراد باید بدانند که تا 2 ساعت بعد از غذا باید بیدار باشند چرا که خواب بعد از غذا موجب فساد هضم می‌شود.

-افراد حتما باید شام مصرف کنند چرا که عدم مصرف شام موجب ضعف بدن می‌شود.

-خوابیدن به صورت طاق باز موجب درد پشت, گرفتگی عضلات گردن و کمر می‌شود.

-بهتر است افراد به سمت راست بخوابند زیرا کبد سمت راست بدن قرار دارد و خوابیدن به سمت راست موجب می‌شود که معده روی کبد قرار گرفته و غذا بهتر هضم شود.

-با شکم پر خوابیدن موجب صعود بخارات معده به مغز شده و افراد را گیج و منگ می‌کند.

-بهتر است افراد روی تخت بخوابند تا روی زمین.

-خواب بر روی فرش‌هایی که از الیاف مصنوعی تهیه شده است موجب سردی بدن می‌شود.

اسماعیلی متخصص طب سنتی عقیده دارد: برای سرد مزاجان تشک پشمی و برای گرم مزاجان تشک پنبه‌ای مناسب‌تر است.

-رختخواب باید نرم باشد چرا خوابیدن بر تشک سفت موجب فلج و تشنج می‌شود.

منبع: تسنیم

یک گزارش کارگری

بکارگیری کارگران بازنشسته برای اعتصاب شکنی کارگران لوله‌سازی خوزستان 

                   

ایلنا: کارگران معترض کارخانه لوله‌سازی خوزستان می‌گویند کارفرما بدون پرداخت ۱۰ ماه مطالبات معوقه‌شا که موجب اعتصاب آنان طی یک ماه گذشته شده است، امروز با بکار گیری کارگران بازنشسته کارخانه تصمیم به آغاز فعالیت تولیدی گرفته است.

منابع خبری ایلنا گزارش کردند؛ با گذشت حدود یک ماه ازشروع اعتصاب کارگران به دلیل پرداخت نشدن حدود ۱۰ ماه از مطالبات حقوقی معوقه‌شان، کارفرما صبح امروز سه شنبه (۲۹ اردیبهشت) با بکار گیری ۱۰ نفر از  کارگران  بازنشسته این کارخانه قصد دارد بدون پرداخت مطالبات فعالیت تولیدی را از سر بگیرد.

کارگران معترض می‌گویند: کارفرما در حالی تصمیم به انجام این کار گرفته است که آنان از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری در واکنش به تاخیر ۱۰ ماهه در پرداخت مطالبات معوقه‌شان، کار در بخشهای مختلف کارخانه را متوقف کرده‌اند. پیش از این نیز به دلیل فراهم نبودن شرایط کار، کارخانه فعالیت تولیدی نداشته است.

طبق اظهارات کارگران لوله سازی خوزستان، کارفرما در روز ۲۲ اردیبهشت با چند مامور لباس شخص وارد کارخانه شده بود و با تهدید و توهین، ۸۰ کارگر با سابقه را از این کارخانه بیرون کرد. به همین دلیل اعتصاب کارگران از داخل کارخانه به بیرون انتقال پیدا کرد و کارگران در روز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۷ اردیبهشت ماه در واکنش به رفتار توهین‌آمیز کارفرما، مقابل ساختمان فرمانداری و استانداری اهواز تجمع کردند.

به گفته آنان، در ادامه اعتراضات کارگران لوله سازی خوزستان با وساطت مسئولان استانی صبح روز گذشته (۲۸ اردیبهشت) ۸۰ کارگر کارخانه لوله سازی خوزستان امکان ورود به کارخانه را یافتند، اما اعتصاب کارگران به دلیل محقق نشدن مطالبات امروز نیز ادامه یافت.

یکی از کارگران معترض امروز به ایلنا گفت «ما به دنبال تامین هزینه زندگی خانواده‌های‌مان هستیم و از مسئولان استان خوزستان انتظار داریم که مشکلات زندگی بدون دریافت ۱۰ ماه حقوق را درک کنند.»

گزارش یک بحران کارگری در اهواز

اخراج ۶ کارگر «لوله سازی خوزستان» در روز پایان اعتصاب 

                   

ایلنا: در پی اعتصاب یک ماه گذشته کارگران لوله سازی خوزستان، صبح امروز کارفرما ی بخش خصوصی کارخانه شش نفر از کارگران قدیمی کارخانه را اخراج کرد. کارگران می‌گویند اتهام آنان ایجاد اغتشاش بوده است.

          

منابع خبری ایلنا در این کارخانه گفته‌اند: در پی اعتصاب یک ماه گذشته حدود ۸۰ نفر از کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان که در اعتراض به تعویق ۱۰ ماهه در پرداخت مطالبات کارگران انجام شده است، صبح امروز (۳۰ اردیبهشت ماه) کارفرما حکم اخراج شش نفر از کارگران قدیمی کارخانه را به اسامی «حسن معاوی»، «سید رحیم موسوی» ، «عبدالخالق‌ پور ابیات»، «عادل شرهانی»، «احمد زبیدی» و «عبدالرضا ثعالدی» را صادر کرد واین حکم ساعاتی پیش به کارگران ابلاغ شد.

کارگران می‌گویند؛ حکم اخراج این شش کارگر در حالی از سوی کارفرما صادر شده که در جلسه عصر روز گذشته‌ای که به منظور بررسی مشکلات کارگران لوله خوزستان درمحل فرمانداری اهواز برگزار شده بود کارفرما علاوه برآنکه مکلف به پرداخت حداقل یک ماه از مطالبات معوقه کارگران تا یک هفته آینده شده بود، موظف شده بود امنیت شغلی کارگران رابعد ازاعتصاب تامین می‌کرد.

به گفته آنان، بعد از پیمان روز گذشته مابین کارگران و کارفرما در محل فرمانداری، کارگران امیدوار بودند در روز جاری کارفرما به تکالیفی که مسئولان فرمانداری برایش تعیین کرده‌اند پایبند باشد. اما امروز کارگران پس از ورود به کارخانه و آماده شدن برای شروع کار، با اخراج ۶ نفر از همکارانشان روبرو شده‌اند و این اقدام غافل گیرانه باعث ایجاد تشویش بین کارگران شده است. 

طبق اظهارات کارگران، در جلسه عصر روز گذشته همچنین مسئولان فرمانداری اهواز کارفرما را مکلف کرده‌اند از ورود افراد لباس شخصی که در روز ۲۲ اردیبهشت با کارگران برخورد فیزیکی کرده بودند جلوگیری کند، با این وجود کارگران هنوز این چند مامور را که هویتی نامشخصی دارند در کارخانه مشاهده می‌کنند.

گفتنی است پیش از این نیز در تاریخ‌ ۱۴ و ۲۳ اردیبهشت ماه به ترتیب ۵ و ۴ نفر از کارگران این واحد تولیدی با شکایت کارفرما به اتهام ایجاد اختلال در تولید کارخانه به مجتمع قضایی قدس اهواز احضار شده‌ بودند.

یک گزارش از کمبودهای فرهنگی اهواز

اهواز و آرزوی داشتن موزه که با خود به آب می برد

اهواز- ایرنا- اهواز، قرار است صاحب موزه شود اما مقرر شده این موزه داخل جزیره ای در آب کارون احداث شود چون یقین دارند که دیگر آب این رودخانه هرگز به شکل سابقش برنمی گردد و جزیره آن اگر متصل به خشکی نشود، حداقل روز به روز گسترده تر و دلبازتر می شود.

اهواز شهری که قدمت آن به پیش از دوره ساسانیان و عیلامیان باز می گردد، با فرهنگ و تاریخی دیرینه و میراثی گرانبها اما آثارش پنهان از نظرها که عاری از موزه است و خالی از هرگونه احساس گزیدگی ککی در مسوولان!

به گزارش ایرنا موزه ای که ابتدا قرار بود مکانی برای جنگ شادی ها و با نام موزه آب ساخته شود اما با کشمکش مسوولان بر سر زمین جزیره و در آوردن آن از چنگ سازمان آب و برق و تغییر کاربری آن به موزه میراث فرهنگی، اکنون در اختیار اداره کل میراث فرهنگی خوزستان قرار دارد و سال هاست که بناست ساخته شود و از آن فیضی برد.

اتحاد شهرداری اهواز و میراث فرهنگی خوزستان در اجرای برخی طرح ها مانند تقاطع غیر همسطح میدان شهید بندر (چهارشیر) که ثبت ملی است، این دو سازمان را بر آن داشت که به این دوستی پرخیر خود ادامه دهند و موزه اهواز را با نام یکی و به کام دیگری بسازند و از این سازش هر دو لذت برند.

موزه ای که درون آب ساخته شود آن هم به عنوان بزرگترین موزه کلانشهری چون اهواز، و قرار است آثار گرانبهای تاریخی و فرهنگی این شهر در آن قرار گیرد، آخرش با خداست.

البته...

رودخانه ای که زمانی دبی آب آن یک هزار متر مکعب بر ثانیه است و اکنون به سختی دبی آن 270 متر مکعب بر ثانیه می رسد، استحقاقش همان است که درون آن موزه ای ساخت.

رودخانه پرآبی که زمانی از ترس قاپیدن کودکان در ساحل آن از فاصله 10 متری در کنار آن می ایستادیم و اکنون با کاهش 24 متر از هر طرف و یا به قولی شکیل تر ساحل سازی، دبی آن هنوز تا این حد اندک است، انتظار نمی رود زمانی برسد که به شکل گذشته خود برگردد و تنها تاریخ بر گذشته آبراهه یا همان برکه کارون گواه است که اینگونه نبوده و زمانی رودخانه پرآب و پرخروشی بوده است.

در زمینه پرونده قوس و کش دار موزه اهواز به سراغ کسی که زمانی در راس مدیران اجرایی آن بود و اکنون مشاور شهردار اهواز است می رویم البته بسیاری از مدیران کنونی از موضوع بی اطلاع هستند و این می تواند ناشی از تغییر مکرر مدیران اجرایی و بی ثباتی در مدیریت شهر باشد.

علیرضا عالی پور در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه چند بار متولی موزه اهواز تغییر کرد اظهار کرد: ابتدا مالکیت پارک جزیره در زمان شهردار پیشین اهواز با توجه به قانون خاص شهرداری که مالکیت رودخانه ها در محدوده شهر بر عهده شهرداری است ، در اختیار شهرداری اهواز قرار گرفت زیرا این قانون مقدم است بر قانون عام که می گوید مالکیت رودخانه ها با دولت است.

وی افزود: با مالکیت جزیره توسط شهرداری ابتدا این موزه به عنوان موزه آب درنظر گرفته شد و به این منظور پل جزیره برای دسترسی به پارک جزیره و موزه آب احداث شد؛ سپس موزه و محوطه اطراف آن به میراث فرهنگی واگذار شد و قرار شد موزه مردم شناسی شود.

عالی پور گفت: در زمان شهردار سابق اهواز نیز در این جزیره پارک ساخته و از آن بهره برداری شد و به میراث فرهنگی نیز گفته شد قسمت متعلق به خود را بسازد که حدود یک هکتار از کل هفت هکتار پارک جزیره است.

یک کارشناس موزه و موزه داری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای ساخت موزه در جزیره و در وسط آب یک سری سامانه های پیشرفته وجود دارد که رطوبت را کنترل، و مانع تخریب آثار فرهنگی شود زیرا حفظ رطوبت در آثار فرهنگی بسیار مهم است.

ندا عزیزیه ادامه داد: در خوزستان کارشناس مربوطه در این خصوص استخدام نمی شود و از سامانه های پیشرفته نیز استفاده نمی شود و از این رو با بهره برداری از این موزه هم ، شاهد تخریب آثار فرهنگی در موزه اهواز خواهیم بود.

وی گفت: اگر قرار باشد موزه اهواز درون جزیره در رودخانه کارون در اهواز ساخته شود با همه این مسایل موجود، آنجا جای نامناسبی است اما اگر نگاه خود را تغییر دهیم و نیروی لازم استخدام شود، این موزه حتی اگر درون آب باشد و به زیر آب رود با وجود سامانه های پیشرفته آسیبی به آثار میراثی نخواهد رسید و رطوبت کنترل خواهد شد.

این کارشناس موزه و موزه داری ادامه داد: کسانی که موزه را در جزیره رودخانه کارون درنظر گرفته اند باید همه این احتمالات را نیز در نظر گیرند زیرا مشابه این اتفاق در شهرستان آبادان رخ داده بود و بسیاری از آثار خسارت دید که پس از آن آثار را کپک زده و تخریب شده تحویل اهواز دادند.

عزیزیه با اشاره به اینکه نگهداری آثار از جمع آوری آنها مهمتر است افزود: تغییرات رطوبتی در اهواز نیز بسیار است و سبب از بین رفتن آثار در موزه می شود که تابلوهای نقاشی، آثار سفالی و بسیاری از آثار در موزه ها از این دست است.

حال که قرار است پس از سال ها موزه ای در اهواز ساخته شود و میراث فرهنگی این شهر به آنجا منتقل شود، چه بهتر که پیش از ساخت این موزه در جانمایی آن دقت بیشتری شود زیرا تهیه سامانه های پیشرفته و نگهداری آثار کار آسانی نیست و استخدام نیروی لازم و کارشناس نیز از آرزوهایی است که به این سادگی برآورده نمی شود.

تماس مکرر برای گرفتن نظر مدیرکل و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ، و نیز مسئولان مربوطه در شهرداری اهواز، در این باره به نتیجه نرسید و هیچ پاسخی به این تماس ها داده نشد.

تفاهم نامه ساخت موزه بزرگ اهواز بین شهرداری اهواز و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، در پارک جزیره رودخانه کارون امضا شد.

بنا به گفته معاون میراثی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی خوزستان ، طرح معماری احداث موزه اهواز تصویب شده و طرح محتوایی آن در حال بررسی است.

عاطفه رشنویی گفت:پس از بررسی طرح محتوایی، مشخص خواهد شد که چه نوع اشیایی در این موزه نگهداری خواهد شد.

این موزه قرار است با اعتبار میراث فرهنگی و شهرداری به صورت مشترک احداث شود که هنوز میزان دقیق این اعتبار مشخص نشده است.

7148 / 6037

گزارش از: نیسی

یک گزارش از نابسامانی شهری در اهواز

بازار کیان اهواز 10 سال در انتظار ساماندهی

اهواز- ایرنا- بازار کیان اهواز که قدمتی 30 ساله دارد حدود 10 سال است که در انتظار ساماندهی است اما هنوز گامی برای این منظور برداشته نشده است.

زنگ ورزش است؛ سارا و حدیث و فاطمه از در نیمه باز دبستان سرک می کشند و می خواهند خیل جمعیت مشتری و فروشنده را تماشا کنند.

صدای کرکننده بلندگوی راننده وانت بار باز هم بلند می شود 'خیار اهواز 700 ؛ گوجه دزفول هزار ؛ بدو بدو که حراج شد...'

راننده وانت بار، پشت به دبستان بی آنکه به دختران توجهی کند، مشغول چانه زدن با مشتری هاست؛ درب ورودی 'دبستان دخترانه ام البنین' پشت وانت بار مخفی شده است و چند بساطی دیگر هم گرد دبستان حلقه زده اند.

دخترهای دانش آموز می گویند که دیگر به این وضع عادت کرده اند و این صداهای عجیب و غریب با درس و مشقشان عجین شده است.

تجمع غیر همگون فروشنده ها و دست فروشهای در این منطقه برای افراد منطقه و حتی دانش آموزان به یک امر عادی تبدیل شده است.

وضع دبستان دخترانه از 'هنرستان پسرانه کار و دانش موسوی' که چند متر بالاتر قرار دارد، بهتر است. اینجا را فقط از روی تابلویی که روی سردر نصب شده می توان شناخت.

سالم یکی از دبیران هنرستان، از شلوغی و سر و صدای بازار گلایه دارد و می گوید: صدای میوه فروشان از صدای معلمان مدرسه بلندتر است. به طوری که گاهی در ساعت های درسی دانش آموزان صدای بازار را واضح تر از صدای معلم شان می شنوند.

وی می گوید: وضعیت بهداشتی بازارچه هم خوب نیست؛ مخصوصا در میان فروشندگان ماهی ، مرغ و میوه که حتی منطقه را مشمئز کننده و بد بو کرده اند.

سالم ادامه می دهد: این بازار باعث بوجود آمدن ترافیک سنگین شده و مسیر چندین خیابان را مسدود کرده و برای دو مدرسه مزاحمت ایجاد کرده است.

وی می گوید: حتی اگر در یکی از مدارس حادثه ای رخ دهد به دلیل تعدد فروشنده هایی که در مسیر خیابانهای منتهی به این مدارس بساطشان را پهن کرده اند امکان رسیدن خودروهای امدادی در آنجا نیست.

این دبیر هنرستان، تاکید می کند: معلمان مدرسه حتی برای ورود یا خروج به مدرسه با مشکل رو به رو هستند اما چون بحث بیکاری و معیشت صدها خانواده و مخصوصا زنان سرپرست خانواده مطرح است در مقابل آن سکوت می کنیم.

به گفته وی این بازارچه منبع درآمد صدها خانوار است و خیلی وقت ها بین هر دو سه بساط یکی از دانش آموزان را می بینم که برای کمک به خانواده خود مجبور است تا نیمه شب در این بازار دستفروشی کند.



*از حاشیه هور تا حاشیه اهواز

بساط ها بدون فاصله و چسبیده به هم چیده شده است؛ کومه هندوانه و گوجه و فلفل دلمه ای و بادمجان تازه تا انتهای خیابان و تا روگذر علوی پهن شده است.

روگذری که تنها هدف ساختش برچیدن بازار بود اما در نهایت فقط توانست بازار را دو نیمه کند .

نزدیکی های مرکز بازار ازدحام جمعیت بیشتر است؛ کپرها با سایبان مقوایی و ایرانیت، راهروهای تنگ و تو در تو بوجود آورده اند.

آنهایی که وضعشان بهتر است برای خودشان میز و چهارپایه درست کرده اند و پنکه گذاشته اند تا گرما کمتر آنان را اذیت کند.

کسانی هم که وضع مالی خوبی ندارند و بیشتر هم زن هستند، روی زمین خاکی نشسته و یک سینی جلویشان گذاشته اند و اندک گوجه سبزی یا قارچ و یا بامیه ای می فروشند؛ بعضی ها هم عود و اسفند و سورمه و لباس زیر در بساطشان چیده اند.

'أم ناصر' 53 ساله، از قدیمی های بازار کیان، کارش فروش تره بار است. او اهل روستای 'جرایه' در حاشیه تالاب هورالعظیم از توابع بستان است که بعد از جنگ، خانه و زندگی شان از دست رفته و به کوی علوی در حاشیه اهواز نقل مکان کرده است.

أم ناصر می گوید: همسرم سال هاست که فوت کرده است. 15 سال است که دستفروشی می کنم و خرج هفت بچه ام را از همین راه می آورم.

وی ادامه می دهد: شهرداری تا حالا چند بار بساط مان را جمع کرده اما باز هم برگشته ایم زیرا چاره ای نداریم نه جای دیگری داریم و نه شغل دیگری.

صادق هم که در این بازار میوه می فروشد می گوید: شش سال است که در این بازار فعالیت می کنم که قبل از این تعمیرکار ماشین بودم اما به دلیل رونق نداشتن کارم به دستفروشی در این بازار روی آوردم.

وی ادامه می دهد: این محل را از یکی از فروشندگان قدیمی کرایه کرده ام و ماهانه 200 هزار تومان اجاره می دهم و از مسوولان انتظار داریم که اگر قصد جابه جا کردن دستفروشان را دارند، ابتدا برای آنها جایی در نظر بگیرند تا شغل مان را از دست ندهیم زیرا ما غیر از اینجا محلی برای امرار معاش نداریم.

صادق اظهار می کند: دو سال پیش شهرداری از هر کدام از دستفروشان 20 هزار تومان گرفت و قرار شد 200 نفر را شناسنامه دار کند و محلی به آنها اختصاص دهد اما تا کنون خبری نشده است.



*فردوس برای تجار

'بازار کیان' از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای روز و دستفروشی اهواز به شمار می آید به طوریکه قدمت این بازار به 30 سال پیش و زمان شکل گیری کوی علوی (شلنگ آباد) بازمی گردد.

آن زمان که خانواده های جنگ زده، خانه و دام و زمین های خود را در جنگ تحمیلی از دست دادند و حاشیه نشین مرکز استان شدند این بازار شکل گرفت.

بحث جابجایی بازار کیان از 10 سال گذشته بارها مطرح شده است و قرار بود که دستفروشان کیان به 'بازار فرودس' نقل مکان کنند.

بازاری با بیش از 500 غرفه که ساختش بیش از 10 سال طول کشید و سرانجام سهم سرمایه داران و بنکداران شد.

مجتبی سواری یکی از ساکنان کوی علوی می گوید: حدود 15 سال پیش به دستفروشان اعلام کردند برای داشتن غرفه در بازار فردوس باید حدود یک میلیون تومان بپردازند اما دستفروشان پولی نداشتند که بدهند به همین دلیل پولدارها پیشقدم شدند و مغازه های بازار فردوس به فروش رفت اما دستفروش ها بی نصیب ماندند.

وی با اشاره به جمعیت زیاد ساکن در کوی علوی (شلنگ آباد) می افزاید: این منطقه دو بازار روز دارد و تقریبا تمام ساکنان منطقه در این بازارها مشغول به کار هستند و گفته می شود در بازار فرحانی بیش از 60 زن سرپرست خانوار کار می کنند.

وی می گوید: علاوه بر این در روزهای منتهی به عید فطر که بازار بسیار شلوغ می شود حتی کارمندها هم بساط پهن می کنند و تقریبا از 21 رمضان تردد در خیابان اصلی کیان قطع می شود.

سواری ادامه می دهد: کیان یک بازار روز ارزان قیمت با محصولات تازه و قابل دسترس است و اینکه می گویند اینجا امنیت نیست صحت ندارد و بسیاری از شهروندان از نقاط دور و نزدیک برای خرید می آیند اما شلوغی، بی نظمی و رعایت نشدن بهداشت همچنین مسدود شدن خیابان کیان باعث زحمت و نارضایتی ساکنان شده است.

وی اظهار می کند: جابجایی بازار کیان ضروری است البته به شرطی که جای مناسبی برای استقرار دستفروشان و حل مشکل خرید روزانه مردم فراهم شود.

شهرداری اهواز فروردین 93 وعده کرد 600 نفر از دستفروشان در چهار بازار اهواز را ساماندهی کند که بیش از 200 نفر از دستفروشان مربوط به بازار کیان بودند.

شهردار اهواز در این باره می گوید: برای ساماندهی دستفروشان برنامه داریم و برای انتقال بازار کیان مکانی جنب بازار فردوس در حال آماده سازی است.

سیدخلف موسوی می افزاید: جمع آوری دستفروشان در راستای وظیفه ای است که قانون برای رفع سدمعبر بر عهده شهرداری گذاشته است اما شهرداری تلاش دارد که برای دسترسی آسان مردم به نیازهای روزانه خود بازارهای روز و دستفروشان را ساماندهی کند.

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز، اما در این باره می گوید: ساماندهی و انتقال بازارچه کیان در برنامه های سال 93 بوده به همین دلیل 200 میلیون تومان نیز برای آماده سازی محلی جنب بازار فردوس، برای استقرار 300 نفر از دستفروشان هزینه کردیم.

علیرضا سعادت می افزاید: اما در جلسه ای که به منظور ساماندهی دستفروشان برگزار شد به دستور فرمانداری این طرح متوقف و قرار شد محل دیگری با هماهنگی فرمانداری و مسکن و شهرسازی معین شود.

وی با بیان اینکه هنوز مکانی تعیین نشده است، اظهار می کند: امسال بودجه ای برای بازارکیان در نظر نگرفته ایم اما اگر زمین مصوب شود از اعتبارات سازمان، ساماندهی را ادامه می دهیم.

سعادت تاکید می کند: ما به دنبال توسعه دستفروشی نیستیم زیرا آنچه توسط آنها عرضه می شود فاقد هر گونه مجوز بهداشتی است.



*رویای انتخابات

نایب رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در همین رابطه می گوید: همه چیز برای انتقال آماده بود اما به دلیل مزاحمت برای کسبه بازار فردوس، فرمانداری با مکان موردنظر مخالفت کرده و اکنون مکان یابی جدید در حال انجام است.

احمد باورساد با اشاره به نارضایتی ساکنان کوی علوی از این بازار، از عملکرد شهرداری اهواز انتقاد می کند و می افزاید: در شهرداری عزمی برای ساماندهی دستفروشان نیست و بهانه تراشی می کنند.

وی درباره طرح های آینده ساماندهی بازار کیان، تصریح می کند: شهردار اهواز در آستانه استعفا برای کاندید شدن در انتخابات مجلس دهم است و فعلا همه برنامه ها متوقف است تا تکلیف مدیریت شهری روشن شود.



*آن روی سکه

دستفروشی اما یک روی دیگر هم دارد. 'اقتصاد غیررسمی' یا 'اقتصاد در سایه' از مشاغلی مانند دستفروشی، تا وانت بار دوره گرد و زنان مستخدم را در بر می گیرد که بر مدار اقتصاد رسمی شهر نمی چرخد.

آنگونه که عضو هیات علمی گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز می گوید: در تمام دنیا این نوع فعالیت اقتصادی کوچک مقیاس همیشه بوده و هست. منتها در کشورهای دیگر این فعالیت را به رسمیت شناخته و مدیریت و نظارت کردند و در کشور ما هر از چند گاهی در مورد پیامدهای نامطلوب و ناخوشایند دستفروشی صحبت می شود.

مصطفی محمدی ده چشمه می افزاید: هیچگاه به صورت ریشه ای به این مساله پرداخته نشده و برخورد ها عمدتا مقطعی و قهری در یک بازه زمانی خاص، آنهم در قالب جابه جایی تخریب و انهدام بوده است.

وی اظهار می کند: این پدیده نشانه یک تضاد طبقاتی یا به قول جامعه شناسان یک خشونت اجتماعی و یک جبر اقتصادی است که در فضاهای شهری وجود دارد و با شدت و ضعف همه جا هست و این تضاد طبقاتی هم در عرضه (انتخاب محل فروش) و هم در مصرف (انتخاب محل خرید) خود را نشان می دهد.

این استاد دانشگاه، اقتصاد نفتی، موج شتابان شهرنشینی و دوره گذار طولانی از جامعه کشاورزی به صنعتی را علت عمده این پدیده اجتماعی می داند و می افزاید: دستفروشی را نمی توان از شهر حذف کرد. دستفروشی واقعیتی است که با آن مواجهیم و در اهواز زندگی خیلی ها از این طریق می چرخد پس باید به رسمیت شناخته شود، اما این کار نیاز به ساماندهی و مدیریت دارد.

وی با بیان اینکه برخورد قهری، مسکن است و فقط چالش و بدنامی برای شهرداری ایجاد می کند، تاکید می کند: مساله مهم تر اینکه نباید از دستفروشی به عنوان یک تهدید اسم ببریم.

محمدی توضیح می دهد: بعضی وقت ها آنقدر دستفروشی را پست و پایین می شمارند که آن را همرده آسیب های اجتماعی چون کودکان کار و زنان خیابانی قرار می دهند، در حالی که اینها انسان های شریفی هستند که به جای سرقت و خلاف دارند به دنبال روزی حلال هستند.

وی ادامه می دهد: البته طبیعتا اینجا نیز مانند سایر واحدهای جامعه اگر نظارت نباشد مستعد برای بروز بزهکاری است و مرز اینها با آسیب اجتماعی و بزهکاری مدیریت نشدن این پهنه هاست.

محمدی معتقد است: این اتهام که دستفروشان به آسیب های اجتماعی دامن می زنند، کمی بی انصافی است زیرا آنها آنها کاری که در توانشان بوده انجام دادند، حالا نوبت ماست که برای آنها کاری کنیم.



*سرانجامی برای بازار

اوایل پائیز پارسال، شهرداری اهواز بدون اینکه محل جایگزین مشخص کند، 70 کپر از بازار عامری و 108 کپر از بازار کیان را به نام ساماندهی دستفروشان جمع آوری کرد اما بعد از چند هفته همه به محل قبلی خود بازگشتند و بعد از آن طرح ساماندهی بازهم مسکوت ماند. با این اوصاف سرانجام بازارهای قدیمی اهواز از جمله کیان چه می شود؟

7151/6064

گزارش از نادره وائلی زاده

یک خبر از دزفول

سرلشکر فیروزآبادی میهمان ویژه برنامه های چهارم خرداد در دزفول است

دزفول-ایرنا - فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان دزفول گفت:ویژه برنامه های بزرگداشت چهارم خرداد ، روز پایداری و مقاومت مردم دزفول با سخنرانی سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار می شود.

سرهنگ پاسدار عبدالامیر محتشمی راد چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:

همایش بزرگداشت مقاومت و پایداری مردم دزفول ساعت 17 روز دوشنبه چهارم خرداد با سخنرانی رییس ستاد کل نیروهای مسلح در محل مصلای امام علی (ع) دزفول برگزار می شود.

وی افزود:تمبر یادبود چهارم خرداد و نیز دو کتاب با موضوع مقاومت و ایستادگی مردم دزفول در طول هشت سال دفاع مقدس با حضور سرلشکر فیروز آبادی در این آیین رونمایی می شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان دزفول افزود:آیین بزرگداشت چهارم خرداد علاوه بر دزفول در شهرهای تهران و اهواز با سخنرانی رییس و نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در شهرهای مشهد و قم نیز برگزار خواهد شد.

سرهنگ پاسدار محتشمی راد ، ارایه خدمات درمانی رایگان به ساکنان مناطق محروم دزفول با اعزام تیم های پزشکی ، ارایه خدمات رایگان به شهروندان ، برپایی ایستگاه صلواتی ، همایش شعر مقاومت ، نور افشانی همچنین حمل تندیس چهارم خرداد را از دیگر برنامه های بزرگداشت روز دزفول برشمرد.

وی اظهار کرد:با توجه به همزمانی چهارم خرداد با اعیاد شعبانیه ویژه برنامه های متنوعی از جمله جشن بانوای کاروان در بوستان دولت دزفول با حضور خانواده ها برگزار می شود.

مدیر مرکز موسیقی صدا و سیمای خوزستان نیز از آماده شدن نماهنگ حماسی دژ مقاوم به مناسبت روز دزفول خبر داد و گفت: این نماهنگ که با موضوع مقاومت و حماسه مردم مقاوم دزفول سروده و تنظیم شده است در آیین چهارم خرداد در مصلای امام علی(ع) دزفول رونمایی و در شبکه های سراسری صدا و سیما پخش می شود.

مجید شمسایی گفت:بخش هایی از آهنگ توسط ارکستر سمفونی تهرانی ساخته شده و توسط صادق آهنگران اجرا شده است.

به پاس ایستادگی و مقاومت مردم دزفول در هشت سال دفاع مقدس چهارم خرداد در تقویم کشور به عنوان روز مقاومت و پایداری و روز دزفول نامگذاری شده است.

شهر دزفول در دوران جنگ تحمیلی مورد اصابت 176 موشک دوربرد ،دو هزارو 500 گلوله توپ و 331 راکت هواپیما قرار گرفت و 19 هزار و 500 واحد مسکونی ، درمانی ، آموزشی ، مذهبی و تجاری در این شهر تخریب شد.

مردم دزفول با تقدیم دو هزار و 600 شهید در دوران دفاع مقدس نقش مهمی در پشتیبانی از رزمندگان و جبهه های نبرد داشتند.

یک گزارش از منطقه آزاد اروند

مجلس به تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند رای مثبت داد

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با 148 رای موافق، 15 رای مخالف، 3 رای ممتنع از 194 نماینده حاضر با تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند موافقت کردند.

میزان منابع درآمدی منطقه آزاد اروند و طریقه هزینه کرد آن منابع، میزان جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، میزان تحقق اهداف قانون ایجاد منطقه آزاد از بدو تشکیل تاکنون در راستای محورهای چهارگانه (صنعت، تجارت، ترانزیت و گردشگری) و برنامه راهبردی توسعه کوتاه و بلندمدت منطقه آزاد اروند از مهم ترین محورهای این تحقیق و تفحص است.

همچنین میزان منابع درآمدی منطقه ازاد اروند و انطباق آن با اسناد بالادستی مناطق، ارزیابی وضعیت قراردادها و میزان پیشرفت پروژه های عمرانی، خدمات ارایه شده به مردم شهرستان های خرمشهر و آبادان، ارزیابی منابع انسانی و به کارگیری نیروهای بازنشسته بدون استعلام و ارزیابی میزان اشتغالزایی از بدو تاسیس تا کنون در مورد تحصیلکردگان بومی و همچنین افراد فاقد مدارک تحصیلی بالا از دیگر محورهای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند است.

حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس و متقاضی این طرح تحقیق و تفحص با تاکید بر این که خرمشهر و آبادان آسیب دیده و محرومند، اظهار داشت: ما امروز شاهد مهاجرت های منفی از این دو شهر هستیم، زمانی که جمعیت کشور 20 میلیون نفر بود، جمعیت خرمشهر و آبادان به 450 هزار نفر تقلیل یافت.

وی اضافه کرد: در سفر دولت یازدهم به خرمشهر و آبادان، رییس جمهور اعلام کرد برای سرعت بخشیدن به توسعه و جبران عقب ماندگی های شهر های آبادان و خرمشهر، این دو شهر در محدوده مناطق آزاد قرار می گیرند.

دهدشتی افزود: این گفته بارقه های امید را در دل مردم روشن کرد اما با وجود گذشت یک سال و نیم از آن تصمیم، اتفاقی به جز تورم و گرانی کاذب مسکن و اجاره بها نیفتاده است و تاکنون اقدامی هم در جهت تحقق آن وعده ها انجام نشده که موجب نارضایتی مردم شده است.

وی درباره این تقاضای تحقیق و تفحص گفت: آقای ترکان بارها درباره این تقاضا مصاحبه کرده و از پول های کثیف نام برده است، باید پرسید این پول های کثیف در کجاها سیر می کنند آیا جز در حیات خلوت هایی است که نظارت در آنجا وجود ندارد؟ در بانک ها، مناطق آزاد و صندوق های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی این پول های کثیف وجود دارند؟

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره اقدام عملی در مقابل فساد گفت: آقای ترکان، شما به عنوان مسئول مناطق آزاد کشور در دولت یازدهم طی دو سال گذشته چه برنامه یا اقدامی در راستای پیشگیری و یا اصلاح انجام دادید؟ بسیار ساده انگارانه است که با بی برنامگی و عدم نظارت سلامت سیستم را انتظار داشته باشیم، چه تضمینی وجود دارد که این مسائل دوباره تکرار نشوند؟

وی اظهار داشت: یکی از همکارانم در مجلس هشتم که یکی از طرفداران سرسخت تحقیق و تفحص در دوره قبل بود، هم اکنون در مجلس رایزنی می کند که این طرح رای نیاورد البته اشکالی ندارد، این عزیز تصادفا و به صورت کاملا اتفاقی عضو هیات مدیره و قائم مقام مناطق آزاد است و تصادفا کاندیدای مجلس آینده است که پس از ماه ها در مجلس حضور یافته و در حال رایزنی با نمایندگان برای عدم رای آوری این طرح است.

وی با تاکید بر این که یکی از وظایف مجلس نظارت است، گفت: دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس در مناطق آزاد چه نقشی دارد؟ دیوان محاسبات در دوره های قبل گاه گاهی به مناطق آزاد ورود پیدا می کرد اما طی دو سال اخیر یعنی دقیقا از زمان تصدی مسئولیت مناطق آزاد توسط آقای ترکان اجازه ورود نداشته است، علی رغم ابلاغ و تاکید رئیس مجلس، این دیوان تمکین نکرده و به راحتی مسئولان مناطق آزاد در استان های مختلف اعلام کردند که اجازه ورود به دیوان محاسبات ندادیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده های متعدد درباره مناطق آزاد در دادسرای دیوان محاسبات مطرح است، بی انضباطی های مالی، واگذاری زمین و قیمت گذاری، مبهم بودن قراردادها، عدم وصول درآمدها، پرونده های قضایی مختلف، از چه چیزی نگران هستند که اجازه ورود به دیوان محاسبات را نمی دهند.

معرفی یک دستاورد نظامی

ارتش آمریکا یک تانک‌ با فناوری بالا را رونمایی کرده که بدون سرنشین و قابل هدایت از راه دور است.

پول‌نیوز- به نوشته روزنامه دیلی میل، مقام‌های ارشد ارتش آمریکا می‌گویند این نمونه تانک‌های بدون سرنشین می‌توانند در آینده جایگزین تانک‌های معمولی شده و آنها را کنار بزنند.

باب تستا، از واحد تسیلحات کنترل از راه دور مرکز تحقیقات، مهندسی و توسعه تسلیحات آمریکا در باره این تانک جدید گفت: این تانک رباتیک "Ripsaw" نام دارد. ما این تانک را "وایرلس" ساختیم تا بتوان از دور آن را هدایت کرد.

این تانک بدون سرنشین برگرفته از یک وسیله نقلیه محصول کارخانه تکنولوژی‌های "هوو و هوو" است که در سال 2009 مجله «علوم مردم‌پسند» آن را اختراع سال نامید اما تیم ارتش آمریکا به رهبری باب تستا در آن وسیله نقلیه تغییراتی ایجاد کرد تا برای مصارف نظامی به کار گرفته شود.

ساخت تانک جنگی کنترل از راه دور (+عکس)


ساخت تانک جنگی کنترل از راه دور (+عکس)

در هنگام آزمایش، این تانک توسط یک سرباز که در یک نفربر زرهی M113 حضور داشت از یک کیلومتر دورتر هدایت شد.

استفاده از مجموعه‌های عملیاتی کنترل از راه دور یا CROWS به سال 2004 و جنگ عراق باز می‌گردد. این مجموعه‌ها به سربازان داخل تانک‌ها، هاموی‌ها یا استرایکر‌ها این اجازه را می‌دهد تا از داخل خودروی زرهی‌شان خمپاره یا گلوله‌ای را به صورت امن به هدف شلیک کنند بدون آنکه خودشان در معرض خطر باشند. به عبارت دیگر، با استفاده از این مجموعه‌ها سرباز لازم نیست سر خود را از خودروی زرهی بیرون بیاورد تا هدف را ببینند و شلیک کند بلکه دوربین‌ها و مسافت‌سنج‌ها در داخل CROWS کار دیده‌بانی و تعیین هدف را انجام می‌دهد اما با این وجود جان سرباز داخل خودروی زرهی می‌تواند با مین یا شلیک دشمن گرفته شود.

حالا با اختراع تانک کنترل از راه دور این مشکل هم حل شده است.

باب تستا در این باره گفت: سرعت و تحرک RIPSAW به نحوی است که می‌تواند در عملیات عادی به کار گرفته شود. ربات تانک RIPSAW و سلاح ARAS به صورت کنترل از راه دور عمل می‌کنند.

منبع: ایسنا

معرفی خودرو مدرن و روز

مارک رئوس، معاون اجرایی شرکت جنرال موتورز، در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در دیترویت راز خودروی جدید کامارو 2016 این شرکت رونمایی کرد.

ماشین ساین iM (عکس)

عصر ایران - ساین iM مدل 2016 ساخت کشور آمریکا است.

اخبار عمرانی اهواز

معاون استاندار خوزستان:

فاز نخست پل نهم اهواز خردادماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری تسنیم: معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه برای ساخت مسیرهای خروجی و ورودی پل نهم اهواز مشکلی وجود ندارد، گفت: فاز نخست این پل خردادماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، احمد سیاحی امروز در بازدید از پروژه ساخت پل نهم اهواز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فاز نخست پل نهم اهواز خرداد ماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه برای ساخت مسیرهای خروجی و ورودی این پل مشکلی وجود ندارد، گفت: عملیات باقی مانده برای ساخت عرشه این پل خرداد امسال به پایان می‌رسد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: می‌توان با همکاری شرکت ملی نفت ایران و استفاده از ظرفیت‌های این شرکت مسیرهای ورودی این پل به برخی از مناطق شهری اهواز را تکمیل کرد.

وی عنوان کرد: در نظر گرفتن برخی محدودیت‌ها بر روی پل نهم سبب رفع گره‌های ترافیکی در شهر اهواز می‌شود و بدون شک تعامل با شرکت ملی نفت ایران در این زمینه خیلی از موانع را برطرف می‌کند.

سیاحی تصریح کرد: به دنبال تسریع انحصال املام در قسمت غربی پل هستیم چرا که در 600 متر امداد عرشه پل نهم اهواز موضوع تملک دارایی و بخش خصوصی وجود دارد.

وی گفت: 70 میلیارد ریال برای ساخت این پل اختصاص پیدا کرده که تاکنون 30 میلیارد ریال آن پرداخت و در ماههای اینده نیز مبلغی پرداخت می‌شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با انتقاد از روند اجرایی برخی از پروژه‌های عمرانی خوزستان اظهار داشت: باید بحث‌های اجتماعی پروژه‌ها قبل از آغاز بررسی شود و در همین طرح بحث تملک دارایی زمین‌های اطارف باید قبل از آغاز پروژه انجام می‌شد.

یک گزارش اجتماعی

چرا همه فکر می‌کنند سرطان دارند؟
اجتماعی  12:29:9 1394/02/30
942-12914-5 کد خبر

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: برای جلوگیری از ایجاد تشویش و التهاب در جامعه، به آمارها و ارقام مربوط به سرطان که در شبکه​های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می​شود، استناد نکنید؛ تنها مرجع معتبر برای این آمارها مرکز تحقیقات سرطان است.

دکتر عبدالحسین طلایی​زاده در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: خوشبختانه آمار سرطان در کشور ما نسبت به کشورهای غربی کمتر و شایع​ترین نوع سرطان​ها نیز در ایران نسبت به این کشورها متفاوت است. در مجموع می توان گفت ابتلا به سرطان در کشور ایران نسبت به کشورهای غربی کمتر یا حداقل مساوی است.

وی ادامه داد: سرطان در کشور یک مسأله جدی است؛ سرطان ها در اغلب جوامع با کنترل حوادث و تصادفات، دومین عامل مرگ و میر است. این در حالی است که در کشور ایران پس از بیماری​های قلبی و عروق و حوادث و تصادفات، سومین عامل مرگ و میر به شمار می رود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز اظهار کرد: شایع ترین نوع سرطان​ها در کشور سرطان​های دستگاه گوارش و در رأس آن ها سرطان معده قرار دارد. و در کنار آن نیز سرطان​های روده بزرگ است اما به طور اختصاصی شایع​ترین سرطان در خانم​ها سرطان سینه و در آقایان سرطان مثانه و پروستات است.

طلایی​زاده عنوان کرد: سالانه در خوزستان از هر صدهزار نفر 13 نفر به سرطان معده و سپس روده و در کشور سالانه بین 75 هزار تا 78 هزار نفر به انواع سرطان ها مبتلا می​شوند. در استان خوزستان پراکندگی انواع سرطان​ها تفاوت زیادی با استان های دیگر ندارد. در نتیجه می​توان گفت همان عواملی که در استان های دیگر موجب ایجاد سرطان می​شوند، تقریبا در استان خوزستان نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: اگرچه برخی عوامل محیطی ممکن است در ابتلا به سرطان تأثیرگذارتر باشند اما ارتباط دادن عوامل محیطی و سایر عوامل به این بیماری، هر چه هست بر اساس حدس و گمان است. چون کار تحقیقاتی شناخته شده و مدون که مثلا ریزگردها در ابتلا به سرطان مؤثرند، انجام نشده و خبرهایی مبنی بر اینکه ریزگردها موجب افزایش سرطان در استان خوزستان شده، بر اساس یک حدس و گمان است چون یک کار تحقیقاتی ثابت شده، انجام نشده است. البته تحقیقات زیادی در زمینه تأثیرگذاری عوامل محیطی بر بیماریهای بدخیم عفونی، تنفسی، گوارشی، و بیماری های غیر بدخیم در حال انجام است که مشخص می کند ریزگردها حاوی عامل مواد شیمایی در هوا و خاک است و هر کدام می​تواند تأثیر خود را بر این بیماریها داشته باشد.

 ریس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: عوامل محیطی موثر در بیماریها از جمله سرطان را می​توان کنترل کرد اما برخی عوامل از جمله عوامل ژنتیکی غیرقابل کنترل هستند. اگرچه این عوامل قابل دستکاری نیستند ولی علم پزشکی در حال رفتن به سمت و سویی است که از طریق اصلاح ژن​ها، در این زمینه عملکردی داشته باشد. ولی آنچه که اکنون در دسترس​تر و انجام ​شدنی است مداخله در عوامل محیطی و اصلاح این عوامل است. 

طلایی​زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه سرطان​ها قابل پیشگیری هستند؛ یکی از روشهای پیشگیری از این نوع بیماریها داشتن روش مناسب زندگی است. در روش مناسب زندگی، افراد باید مواد غذایی سالم و فاقد ترکیبات غیر ارگانیک و مضر مانند نتیرات​ها، را استفاده کنند. همچنین از میوه​جات و سبزیجات و سایر محصولات فاقد سموم شیمیایی استفاده کنند، غذاهایی مصرفی نیز غذاهای مانده نباشد.

وی افزود: در بحث عوامل محیطی نیز لازم است از انتشار دود کارخانه​جات نفتی و سایر صنایع و همچنین پخش انواع امواج الکترومغناطیسی ممانعت شود و تا جایی که امکان دارد انسان در معرض این امواج قرار نگیرد. البته در زمینه پیشگیری از سرطان کارهایی صورت گرفته اما سیستماتیک نبوده اند. بنابراین لازم است این کارها سیستماتیک و با مشاوره مراکز تحقیقاتی انجام بگیرد تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: ابتلا به سرطان سینه در خانم​ها در کشور ما یک پنجم کشورهای غربی است و آمار بالایی در مقایسه با این کشورها ندارد. اما با تشخیص به هنگام، این بیماری قابل علاج​تر و نتیجه درمان بهتر خواهد بود. همچنین فرد طول عمر بیشتری خواهد داشت و پس از جراحی آسیب کمتری به بافت وارد می​شود. بنابراین تشخیص به هنگام بیماری سرطان در روند درمان بسیار ضروری و تأثیرگذارتر است.

طلایی​زاده ادامه داد: انجام تمهیدات غربالگری و بیماری​یابی برای چهار نوع سرطان از جمله سرطان سینه در خانم​ها، سرطان پروستات در آقایان و سرطان​های معده و روده ضروری است لذا انجام یک روش ساده و ارزان​قیمت به شرطی که شرکت​های بیمه آن را بپذیرند، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: برای تشخیص یک راه بهتر و راحت​تر برای غربالگری این چهار نوع سرطان، کارگروه​هایی تشکیل دادیم که کارشناسان ما در زمینه رادیولوژی، پاتولوژی، جراحی سرطان، گوارش، آنکولوژی  گردهم آمدند تا بهترین روش را با توجیهات علمی جهت کار غربالگری انجام دهند و آن را به متولیان درمان کشور ارائه دهند تا مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز عنوان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، بسیاری از داروها و بیشتر آزمایشات تشخیص سرطان تحت پوشش بیمه قرار گرفت. در حال حاضر نیز انجمن​های خیریه بسیاری جهت کمک به بیماران سرطانی در حال فعالیت هستند و بخش عمده​ای از مابه​التفاوت سهم بیمار را هم می​پذیرند. 

طلایی​زاده با بیان اینکه نیترات​ها می​توانند عامل اصلی در ابتلاء به سرطان های گوارشی بخصوص سرطان معده مؤثر باشند، اظهار کرد: اینکه تا چه اندازه مواد غذایی حاوی نیترات و یا سمومی همچون آفلاتوکسین که میزان غیرمجاز آن عامل مهمی در ابتلا به سرطان به شمار می​رود، هستند؟، باید مورد بررسی قرار بگیرد. البته در مرکز تحقیقات سرطان، در خصوص میزان آفلاتوکسین در شیرهای پاستوریزه بررسی هایی انجام دادیم که خوشبختانه این میزان بالاتر از حد غیرمجاز نبود. همچنین عنوان می​شد که نان خشکی که به دام​ها داده می‌شود، کپک زده است و میزان آفلاتوکسین بالایی داشته که موجب ایجاد سرطان می‌شود. اما با بررسی​های انجام شده مشخص شد اینگونه نبوده و میزان آفلاتوکسین در حد نگران کننده‌ای نیست.

وی اظهار کرد: لفظ سونامی سرطان یک لفظ غلطی است که با انتشار آن در جامعه، ترس و واهمه بی​موردی در دل مردم ایجاد شد. به طوری که مردم بی​دلیل تصور می​کنند که سرطان گرفته​اند. هرچند بهتر است افراد از علائم سرطان آگاه باشند، اما هر نشانه​ای نباید به سرطان ربط داده شود. ترس و واهمه بی​مورد ایجاد کردن در جامعه خطرات خاص خود را دارد. به طوری که استرس​های مداوم سیستم ایمنی را تضعیف کرده و ترس از سرطان نیز ممکن است عامل ایجاد بیماری باشد. بنابراین پرهیز از این استرس​ها در زندگی ضروری است. 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز عنوان کرد: از آنجایی که سرطان عامل واحدی ندارد، بنابراین انجام یک کار واحد و منحصر به فرد برای پیشگیری از سرطان ممکن نیست و می توان با انجام مجموعه​ای از کارها از این بیماری در آینده جلوگیری کرد. داشتن سبک زندگی صحیح، ورزش، جلوگیری از بی​تحرکی، داشتن شادابی، پرهیز از استرس​ها، تغذیه سالم و استفاده از سبزیجات تازه و ارگانیک و فاقد آلودگی و جلوگیری از ایجاد عفونت​های مختلف، از جمله عوامل مؤثر در پیشگیری از سرطان بشمار می​رود. 

طلایی​زاده گفت: برخی از عوامل نیز وجود دارند که به دست مردم قابل کنترل نیستند بلکه باید توسط دولتمردان و مسوولان انجام شود؛ از جمله این اقدامات می​توان به پیشگیری از انتشار آلودگی​های محیطی مانند دود خودروها و ترافیک، آلودگی ناشی از دود کارخانه​جات و دیگر موارد اشاره کرد. همچنین لازم است فاضلا​بها به خوبی تصفیه شوند و از ورود فاضلاب به بخش آب شرب جلوگیری به عمل آید. از انتشار فاضلاب​ها نیز در سطح معابر باید پیشگیری کنند چون زمانی که فاضلاب​ها در سطح معابر خشک شود، در هوا پخش شده و این عاملی برای بیماری خواهد بود. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که سیم های برق فشار قوی که از نزدیک آپارتمان​های بلند عبور می​کنند بسیار خطرناکند. در نتیجه لازم است تمهیدات مناسب در این زمینه اندیشیده شود. 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون به طور صد در صد نوع مواد شیمیایی، ترکیبات مضر و نوع میکروب​ها در ریزگردها هنوز ثابت نشده است. اما آنچه که مسلم است، این است که ریزگردها بر سلامت انسان تأثیر بد می​گذارد و کیفیت زندگی را کاهش می​دهد اما اینکه کسی بگوید این ریزگردها دارای مواد رادیواکتیو است، هنوز ثابت نشده و نباید کسی از مطرح کردن این موضوع به نفع خود استفاده کند. 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: هیچکدام از آمارها و ارقامی که در شبکه​های اجتماعی در مورد میزان سرطان مطرح می​شود را تأیید نمی​کنیم چون هیچکدام از آنها پایه و اساس ندارد و بعضا مغرضانه و با اهداف سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی و برای ایجاد ترس و واهمه در دل مردم پخش می​کند.

اخبار سیاسی روز

باز در مذاکرات حرف های تازه می زنند درباره بازرسی ها گفتیم اجازه نمی دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی هیچگونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود..من اجازه نمی‌دهم بیگانگان با دانشمندان و فرزندان عزیز ملت که این دانش را به اینجا رساندند بیایند حرف بزنند.

در آستانه روز پاسدار و همچنین سوم خرداد سالروز عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر، صبح امروز(چهارشنبه) مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) با حضور حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده کل قوا برگزار شد.

به گزارش عصرایران به نقل از سامانه پیامکی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، اهم بیانات رهبری به این شرح است:

- باز در مذاکرات حرف های تازه می زنند درباره بازرسی ها گفتیم اجازه نمی دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی هیچگونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود.

- می‌گویند اجازه‌ی مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای باید داده شود. این یعنی بازجویی/ من اجازه نمی‌دهم بیگانگان با دانشمندان و فرزندان عزیز ملت که این دانش را به اینجا رساندند بیایند حرف بزنند.



- بنده خبرهایی دارم که دشمنان با همراهی برخی مسئولان سفیه منطقه‌ی خلیج فارس درصددند که جنگ‌های نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند/ آنها بدانند اگر شیطنتی صورت گیرد واکنش ایران بسیار سخت خواهد بود‌.
- مسئولان عزیز ما که در این میدان شجاعانه حرکت میکنند،بدانند تنها راه مقابله بادشمن وقیح، عزم راسخ و عدم انفعال است.باید بتوانند پیام و عظمت ملت ایران را در مذاکرات نشان دهند.‌

متن کامل سخنرانی به این شرح است:
در آستانه روز پاسدار و همچنین سوم خرداد سالروز عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر، صبح امروز (چهارشنبه) مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) با حضور حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا برگزار شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به میدان، با حضور بر مزار شهدای گمنام و قرائت فاتحه، برای شهدای دفاع مقدس علوّ درجات را مسألت کردند.

فرمانده کل قوا سپس از یگانهای حاضر در میدان سان دیدند.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین جانبازان سرافراز حاضر در میدان را مورد تفقد قرار دادند.
حضرت آیت الله خامنه ای در این مراسم در سخنانی با اشاره به «گفتمان نوین اسلامی» و «گفتمان جاهلیت» به‌عنوان دوگفتمان اصلی دنیای امروز، نزدیکی و آشتی این دوگفتمان را غیرممکن دانستند و با اشاره به زیاده خواهی های جدید در مذاکرات هسته ای از جمله درخواست برای بازرسی از مراکز نظامی و گفتگو با دانشمندان ایرانی، تأکید کردند: این اجازه مطلقا داده نخواهد شد و دشمنان بدانند که ملت و مسئولان ایران در مقابل زیاده خواهی ها و زورگویی ها بهیچ وجه کوتاه نخواهند آمد.
فرمانده کل قوا همچنین با اشاره به اخباری مبنی بر تلاش بدخواهان ملت و برخی مسئولان منطقه خلیج فارس برای کشاندن جنگ های نیابتی به مرزهای ایران، گفتند: اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم، رویکرد انجام کارهای نو، ابتکاری، و پرمغز را در همه مسایل مورد تأکید قرار دادند و با اشاره به وجود این ویژگی ها در مراسم امروز دانشگاه امام حسین (ع)، خاطرنشان کردند: باید از انجام کارهای سطحی در همه مسایل پرهیز کرد.
حضرت ایت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شجره طیبه ای است که به مرحله قابل قبولی از توانایی ها و پیشرفت و بلوغ فکری و عملی رسیده است، افزودند: دانشگاه امام حسین(ع) یکی از نشانه های تکامل و حرکت روبه جلو سپاه است.
ایشان عقبه این دانشگاه را، عملیات های مهم دوران دفاع مقدس و مجاهدت و فداکاری پیشکسوتان سپاه برشمردند و خطاب به دانشجویان این دانشگاه گفتند: امروز پرچم حرکت انقلاب عظیم اسلامی که پرچم گفتمان نوین اسلامی است، بدست شما رسیده و باید آن را همانند گذشتگان خود، با قدرت و استحکام به پیش ببرید.
رهبر انقلاب اسلامی، پرچم گفتمان نوین اسلامی را برای سعادت بشریت راهگشا و برای نسل جوان دنیا، پرکشش و پرجاذبه دانستند و خاطر نشان کردند: این حرکت پرافتخار، با رهبری امام بزرگوار ما بوجود آمد و ملت ایران با ازخود گذشتگی و فداکاری، از این حرکت پاسداری و این پرچم را بلند کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به وجود گفتمان دیگری تحت عنوان «گفتمان جاهلیت»، افزودند: گفتمان جاهلیت امروز که گفتمانی ظالمانه، زورگویانه، متکبرانه و خودخواهانه و از جانب قدرتهای سلطه گر جهان است، در مقابل گفتمان اسلامی قرار دارد که طرفدار عدالت، آزادی بشر و از بین رفتن زمینه های استثمار و استعمار، و نابودی نظام سلطه است.
ایشان با تأکید بر اینکه چشمان تیزبین ملتها قادر به تشخیص این دو گفتمان و شناخت حرکت منافقانه و ریاکارانه گفتمان جاهلیت، تحت پوشش الفاظی همچون «حقوق بشر» و «عدم خشونت»، است، گفتند: امکان آشتی و نزدیکی این دوگفتمان به یکدیگر هیچگاه وجود نخواهد داشت زیرا یک گفتمان قائل به ظلم و ستیزه گری با ملت ها است، درحالی‌که گفتمان دیگر، قائل به حمایت از مظلومان و مقابله با ظالمان است.
رهبر انقلاب با اشاره به تبلیغات دشمنان مبنی بر منزوی بودن جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کردند: نظام اسلامی از ابتدا تاکنون همواره در دل ملت ها جای داشته است و نشانه بارز آن، ابراز علاقه و شیفتگی مردم کشورهای مختلف دنیا نسبت به روسای جمهور ایران، در طول سی و شش سال گذشته است.

حضرت آیت الله خامنه ای، نام ملت ایران را در میان ملتها و حتی دولتمردان منصف و مستقل و آزادگان جهان، نامی بلند آوازه و پرافتخار خواندند و تأکید کردند: منزوی کسانی هستند که فقط می توانند با زور و دلار، برخی افراد را جذب خود کنند.ایشان با تأکید بر اینکه ملت ایران، عزت خود را به‌وسیله اسلام و حرکت و آرمان های انقلابی بدست آورده است، به وجود برخی چالش ها در مقابل نظام اسلامی اشاره کردند و گفتند: ما از این چالشها هیچ ابا و واهمه ای نداریم زیرا وجود چالش نشان دهنده تحرک، زنده و فعال بودن، و حرکت روبه رشد است.
رهبر انقلاب تأکید کردند: ملت ایران، از این چالشها، باقدرت و با توکل بر خدا و با اعتماد به نفس، عبور خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای یکی از این چالشها را زورگویی ها و زیاده خواهیهای طرف مقابل در مذاکرات هسته ای دانستند و خاطر نشان کردند: دشمنان، همچنان ملت ایران و مسئولان را به خوبی نشناخته اند که حرف زور می زنند زیرا ملت و دولت ِ برآمده از این ملت، هیچگاه تسلیم حرف زور نخواهند شد.

ایشان با تأکید بر اینکه هر مقدار در مقابل زیاده خواهی های طرف مقابل کوتاه آمده شود، آنها جلوتر خواهند آمد، خاطرنشان کردند: باید در مقابل این زیاده خواهی ها، دیواره مستحکمی از عزم و توکل و اقتدار ملی بوجود آید.
رهبر انقلاب یک نمونه از زیاده خواهی های طرف مقابل در مذاکرات هسته ای را، درخواست برای بازرسی از مراکز نظامی و گفتگو با دانشمندان و محققان ایرانی بیان کردند و افزودند: همانگونه که قبلا هم گفته شد، اجازه هیچگونه بازرسی از هیچیک از مراکز نظامی و همچنین گفتگو با دانشمندان هسته ای و سایر رشته های حساس و اهانت به حریم آنها، داده نخواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: من اجازه نخواهم داد که بیگانگان بیایند و با دانشمندان و فرزندان عزیز و برجسته این ملت صحبت و از آنان بازجویی کنند.
ایشان با تأکید براینکه هیچ ملت و دولت عاقلی اجازه چنین کاری را نمی دهد، گفتند: دشمن پررو و وقیح، انتظار دارد که ما اجازه دهیم آنها با دانشمندان و محققان ما درباره یک پیشرفت اساسیِ بومی و ملی گفتگو کنند اما مطلقاً چنین اجازه ای داده نخواهد شد.رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: این موضوع را دشمنان نظام اسلامی و همه کسانی که منتظر تصمیم نظام هستند، به روشنی متوجه شوند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مسئولین عزیز کشور که با شجاعت در این میدان حرکت می کنند، بدانند که تنها راه مقابله با دشمن وقیح، عزم راسخ و عدم انفعال است.
ایشان تأکید کردند: مسئولان و مذاکره کنندگان باید پیام عظمت ملت ایران را در مذاکرات نشان دهند.
رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه همه مسئولان به برکت انقلاب اسلامی است که صاحب مسئولیت شده اند، خاطر نشان کردند: همه ما خدمتگزار مردم هستیم و وظیفه داریم که در مقابل زورگویی، وقاحت، توقعات بی جا و توطئه ها با کمال استقامت بایستیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به برخی خبرها مبنی بر تلاش مشترک دشمنان و برخی مسئولان سفیه منطقه خلیج فارس برای کشاندن جنگهای نیابتی به نزدیکی مرزهای ایران اشاره و تأکید کردند: پاسداران انقلاب اسلامی و همه پاسداران حریم امنیت ملی در نیروهای مسلح هوشیار و بیدارند و اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.
ایشان با تأکید بر اینکه ملت ایران با امیدواری کامل به حرکت در مسیر افق روشن خود ادامه خواهد داد، خاطر نشان کردند: پیمودن مسیر حرکت به سمت آرمانهای والا، قطعا همراه با هزینه هایی است و در طول تاریخ نیز ملتهایی مدال لیاقت گرفته اند که در مقابل چالشها به زانو درنیامدند و در مقابل هرگونه تجاوز سخت و نرم، حصار مستحکم عزم و اقتدار ملی را نشان دادند.رهبر انقلاب، ملت ایران را در زمره چنین ملت هایی دانستند و در پایان اظهار امیدواری کردند که جوانان عزیز و نسل نورسیده، بار سنگین امانتی را که از نسل گذشته به آنها رسیده، بهتر و مستحکم تر از قبل به پیش برند.
در این مراسم سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هدف از ارتقای سطح آمادگی‌های همه جانبه سپاه را دفاع از انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن دانست و تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با درک شرایط محیطی انقلاب اسلامی و تقابل دو جبهه مستضعفین و مستکبران به دنبال تولید قدرت روزافزون درونی با تکیه بر معنویت، ایمان، عقلانیت و هوشمندی و استفاده از فناوری‌های دفاعی و امنیتی و بروز رسانی تاکتیکهای نبرد نامتقارن است.
سرلشکر جعفری با تاکید بر اینکه سلحشوری جزئی از پاسداری است، افزود: پاسداری انقلاب اسلامی در برابر دشمنان در سایه برق شمشیرهایمان و قدرتِ ایمان و فناوری‌هایی است که توازن وحشت و خطر را برای دشمنان برقرار می سازد.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمنان با زبان سلاح بیشتر آشنا هستند و ما هم قصد داریم با همین زبان با آنان روبرو شویم، تاکید کرد: سلاح سپاه برای عدالت خواهی و ظلم ستیزی بکار می رود.
سردار دریادار پاسدار مرتضی صفاری فرمانده دانشگاه امام حسین(ع) نیز گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات علمی و فرهنگی این دانشگاه بیان کرد.
در این مراسم دو تن از فرماندهان، دو تن از اساتید و پژوهشگران و نماینده دانش آموختگان و دانشجویان نمونه دانشگاه امام حسین(ع) هدایای خود را از دست فرمانده معظم کل قوا دریافت کردند و نماینده دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) نیز مفتخر به دریافت سردوشی شد.
اجرای طرح «شجره طیبه» از جمله برنامه های مراسم امروز میثاق پاسداری دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین (ع) بود.همچنین در این مراسم، دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین(ع)، نمایش رزمی اعتماد به نفس را اجرا کردند.در این مراسم، یگانهای حاضر در میدان از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند.
المنار:
دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در سفر به دمشق حامل پیام ایشان به بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در سفر به دمشق حامل پیام ایشان به بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود.
به گزارش «انتخاب»، شبکه تلویزیونی المنار با اعلام این خبر و با اشاره به دیدار آقای ولایتی در سفر به سوریه با بشار اسد افزود: رهنمود امام خامنه ای به بشار اسد آن بود که به دفاع از دولت و سوریه ادامه دهد.
رهبر معظم انقلال برای سوریه آینده خوبی را آرزو کردند .
ایشان همچنین آرزو کرده بودند وحدت سوریه حفظ شود و با تروریسم بجنگد.ولایتی در دیدار با بشار اسد پیروزی بزرگ بر تروریستها را در القلمون تبریک گفت.
در ابتدای این دیدار بشار اسد ضمن خوش آمدگویی به مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، از برگزاری این دیدار ابراز خرسندی کرد و سفر دکتر ولایتی به دمشق را دارای پیام سیاسی مشخص دانست. 
رییس جمهوری سوریه گفت: با توجه به جایگاه شما در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مشاورت رهبرمعظم انقلاب اسلامی، این سفر می تواند آثار ارزشمندی را به دنبال داشته باشد. 
وی اافزود: امیدواریم که شاهد پیروزی ها و توفیقات روزافزون در مقابله و مبارزه با تروریسم باشیم. 
بشار اسد با تاکید براین که مقام معظم رهبری، دکتر ولایتی و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران اشراف کامل و لازم را به مسایل منطقه ای، جهانی و همچنین سوریه دارند به ارائه تحلیلی از تحولات و اوضاع منطقه پرداخت.
السفیر:
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مرحله جدید به زودی آغاز می شود و بازیگران اصلی آن مشخص هستند، ایران و امریکا می روند صفحه تازه ای از مناسبات را در تعاملات منطقه ای رقم بزنند، این دیگر به درک کشورهای عربی و ترکیه باز می گردد که ببینند چقدر می توانند واقعیت جدید را هضم کنند.

«نگاه جدید باراک اوباما به تهران قبل از پایان دوران ریاست جمهوری اش به هیچ وجه ناگهانی نیست. به خصوص که اخیرا جان کری، وزیر امور خارجه امریکا هم به همتایانش گفته است که با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش در تهران بنشینند و مذاکره کنند.»

این جملاتی است که یک دیپلمات عرب که اخیرا از بیروت دیدن کرده درباره مشاهداتش از وضعیت جاری منطقه به دیگر دیپلمات های لبنانی و عربی گفته است. او همچنین می گوید که همه صحبت از آغاز «مرحله جدیدی» می کنند. مرحله ای که می رود بعد از امضای توافق نهایی با ایران آغاز شود.

لبنانی ها از واقعیت های سیاسی و امنیتی منطقه به دور نیستند، به ویژه نسبت به آن چه در القلمون می گذرد، منطقه ای که تاثیر به سزایی در فرایندهای سیاسی منطقه آن هم با نزدیک شدن به مهلت پایان توافق نهایی با ایران می گذارد. توافقی که در نزدیک ترین حالت ماه ژوئن و در دیرترین حالت ماه سپتامبر به دست خواهد آمد.

بعد از امضای توافق نهایی، امریکا و ایران پشت میز مذاکرات منطقه ای می نشینند و باید فکری برای حل پرونده های سخت و پیچیده و در هم تنیده قدیم و جدید خاورمیانه کنند. میز مذاکره ای که دیگر بازیگران میدانی نیز به دنبال سهم خود هستند.

سناریوی پیش رو پیش بینی می شود از سپتامبر 2015 آغاز و تا فوریه 2016 ادامه داشته باشد. امریکایی ها و ایرانی ها در دیدارهای مختلفشان بر این نکته اتفاق نظر دارند که تفاهم هسته ای باب را برای رسیدن به راه حل در دیگر مسائل منطقه ای باز می کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به رهبران عرب خلیج فارس در کمپ دیوید اطمینان داد تا الآن توافقی را با ایران خارج از چارچوب پرونده هسته ای منعقد نکرده است و قرار هم نیست آنها را فدای ایرانی ها کند. در مقابل ایرانی ها نیز بارها به هم پیمانان خود در منطقه به ویژه در لبنان و عراق گفته اند که ورود به پرونده های دیگر قبل از رسیدن به تفاهم هسته ای را رد کرده اند.

بنابراین دو طرف توافق دارند که فرصت به اندازه کافی دارند. در طول این فرصت (سیاسی و زمانی) نشانه های تفاهم منطقه ای ایران و امریکا در بسیاری از پرونده های داغ منطقه نمایان خواهد شد یا این که دو طرف در صورت لزوم توافق خواهند کرد که همه چیز را به حالت تعلیق در آورند تا رئیس جمهوری جدید در امریکا کار خود را آغاز کند تا او ادامه روی راه باراک اوباما باشد. کاملا روشن است که هر رئیس جمهوری که در امریکا به قدرت برسد ناگزیر است راهی که باراک اوباما تا کنون پیموده را ادامه دهد، شاید زمان از سرگیری مذاکرات یک صد روز بعد از آغاز به کار رئیس جمهوری جدید در کاخ سفید در حدود ماه آوریل باشد. به ویژه که نامزدهای ریاست جمهوری امریکا اعم از جمهوریخواه و دموکرات بر پایان دادن به پرونده ایران در دوران ریاست جمهوری خود تاکید دارند.

دیپلمات ها علی رغم اظهار نظرهای متناقض خود بر این نکته تاکید دارند که فرصت جدیدی پیش آمده که نیازمند حضور بازیگران دیگر پشت میز مذاکره است تا کار تمام شود. در این معادله جدید به خصوص جایگاه عربستان و ترکیه چیست؟ البته با یادآوری این نکته که اسرائیل نماینده خود امریکا است و منافعشان یکی است.

اوباما آن چه می خواست را در نشست کمپ دیوید به دست آورد و از آن آسوده خارج شد اما میهمانان عربش بیش از همیشه به این درک رسیدند که با تفاهمی که می رود میان ایران و امریکا به دست آید، ایران و امریکا را پشتیبان هم می کند و ایالات متحده دیگر قدرت تصمیم گیری سیاسی بدون حضور ایران در پرونده مختلف منطقه از یمن تا سوریه را نخواهد داشت. این نشان می دهد که دیگر دوران دخالت نظامی چه در سوریه چه در یمن سپری شده است. برای همین عربستان و ترکیه و قطر مجبورند در محاسبات خود تجدید نظر جدی و سریعی کنند تا بتوانند فرصت نشست پشت میز مذاکره را داشته باشند.

در عین حال توافق غیر مستقیمی میان امریکا و ایران حاصل شده که در آن اولویت به عراق و مبارز با داعش و همچنین پیشبرد روند سیاسی در عراق با مشارکت گروه های اصلی سنی این کشور داده شده است. تا به این جا سنگ اندازی های اعراب شورای همکاری خلیج فارس اثر نکرده است. جز این که دائما شکایت کنند که حیدر العبادی تا الآن قدرت را به طور کامل در دست نگرفته، کار او ساده نیست و نوری مالکی همچنان از پشت پرده بسیاری از تصمیم های اصلی را می گیرد!

در یمن، رسیدن به توافق میان ایران و امریکا می تواند سخت باشد. هر دو طرف توافق دارند که این کشور حیات خلوت و عمق حیاتی عربستان است، در نتیجه در هر نوع توافقی باید منافع عربستان نیز در نظر گرفته شود. تصمیم ایرانی ها روشن است، آنها بارها به متحدان حوثی خود گفته اند که باید راهکار سیاسی بر اساس آتش بس و آغاز گفت وگوهای سیاسی ارائه دهند، بگذارند کمک های انسانی صورت بگیرد و حکومت وحدت ملی تشکیل شود. حکومتی که احتمالا خالد البحاح، از اهالی حضرموت بیشترین شانس را برای ریاست آن خواهد داشت. او نقطه تقاطع عربستانی ها و حوثی ها است که بارها برای این سمت معرفی شده و مورد حمایت قاطع مصر نیز قرار دارد.

بر کسی پوشیده نیست که امریکایی ها با طوفان قاطع به گونه ای برخورد کردند که گویی در حقیقت پیامی عربی به خصوص از ناحیه عربستان برای تهران است تا بگوید که از خطوط قرمزش عبور کرده است، در عین حال این پیام را نیز به امریکا دارد که می تواند مستقل از متحد امریکایی اش تصمیم بگیرد. آنها همچنین به روس ها نیز این پیام را رساندند که باید از نفوذ خود در ایران استفاده کنند «چرا که یمن به مثابه مرگ و زندگی برای آنها است و اگر آتش آن خاموش نشود لهیب آتش آن دامن همه ما را خواهد گرفت.» آنها مشابه همین تقاضا را از فرانسه نیز دارند.

به رغم وجود مواضع مشترک میان ترکیه، عربستان و قطر در پرونده سوریه، که توانستند در میدان عمل از ادلب و جسر الشغور تا تدمر و حلب و بعضی مناطق اطراف حمص پیشروی داشته باشند، «طرح اردوغانیسم» در مصر و لیبی و تونس شکست های سختی خورده است، همه اینها سبب شده تا ترکیه نیز درک کند فارغ از موفقیت های میدانی اش در شمال سوریه مجبور است جایی پشت میز مذاکرات منطقه ای برای خود دست و پا کند.

مرحله جدید به زودی آغاز می شود و بازیگران اصلی آن مشخص هستند، ایران و امریکا می روند صفحه تازه ای از مناسبات را در تعاملات منطقه ای رقم بزنند، این دیگر به درک کشورهای عربی و ترکیه باز می گردد که ببینند چقدر می توانند واقعیت جدید را هضم کنند. اگر به دنبال گرفتن تکه خود از کیک منطقه هستند باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند و واقعیات جدید را دریابند.

منبع : دیپلماسی ایرانی
هآرتس افزود: دولت آمریکا قصد دارد در صورت امضای توافق هسته ای با ایران، کمک های امنیتی جدی به اسرائیل ارائه کند. از جمله این کمک ها می توان به ارائه جنگنده های اف 35 و سامانه های ضدموشکی اشاره کرد.
آمریکا در حال بررسی دادن جنگنده های اف 35 به اسرائیل در برابر توافق هسته ای با ایران است.پ

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، منابع اسرائیلی گفته اند که آمریکا در حال بررسی ارائه جنگنده های اف 35 و سامانه های ضدموشکی به اسرائیل در مقابل امضای توافق نهایی هسته ای با ایران است.
آمریکا قصد دارد با این اقدام، رضایت اسرائیل را در برابر توافق هسته ای با ایران جلب کند.
اسرائیل هم اکنون مهمترین مخالف توافق میان ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه هسته ای تهران است.
اف 35 یکی از پیشرفته ترین جنگنده های آمریکا و جهان است. این جنگنده در سال 2006 توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین ساخته شد و تا سال 2014 میلادی تعداد 115 فروند از این نوع جنگنده، تولید شد. هم اکنون تنها کشورهای آمریکا و انگلیس از این جنگنده ها استفاده می کنند.

یک فروند جنگنده اف 35 ارتش آمریکا در حال برخواستن از سطح ناوهواپیمابر این کشور

آمریکا در برابر توافق هسته ای ایران به اسرائیل اف 35 می دهد
ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و آلمان) از سال ها پیش تاکنون برای دست یابی به راه حلی برای مسئله هسته ای تهران مذاکره می کنند. پیش بینی می شود دو طرف تا تیرماه آینده به راه حل جامع و نهایی در این زمینه دست یابند.
آمریکا مهمترین عضو گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران است.
روزنامه اسرائیلی هاآرتس در شماره چهارشنبه به نقل از منابع آگاه که نامی از آنها نبرد نوشت: اسرائیل و آمریکا تماس های مقدماتی و غیررسمی را برای بررسی چگونگی حمایت امنیتی واشنگتن از تل آویو آغاز کرده اند. این تماس ها در سایه شرایط فعلی در منطقه به ویژه احتمال دست یابی به توافق هسته ای با ایران صورت می گیرد.

یک فروند جنگنده اف 35 ارتش آمریکا
آمریکا در برابر توافق هسته ای ایران به اسرائیل اف 35 می دهد
هآرتس افزود: دولت آمریکا قصد دارد در صورت امضای توافق هسته ای با ایران، کمک های امنیتی جدی به اسرائیل ارائه کند. از جمله این کمک ها می توان به ارائه جنگنده های اف 35 و سامانه های ضدموشکی اشاره کرد.
علاوه بر این، آمریکا همچنان به تعهدات خود درباره حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه ادامه خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبری در میانه تأیید و تکذیب؛ صبح روز گذشته «تسنیم»، خبر داد هیأت سیاسی طالبان افغانستان برای دیدار با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده‌اند. همان صبح بود که سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هفتگی در پاسخ به سؤال خبرنگار همین خبرگزاری که در مورد سفر این گروه می‌پرسید، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «نمی‌توانم تأیید کنم، این مسئله با عقل من هم جور درنمی‌آید».

به گزارش شرق، بااین‌حال، این خبر به‌سرعت در رسانه‌های دیگر هم بازنشر شد. خبر اولیه حاوی اطلاعات کمی بود و حاکی از سفر هیأتی متشکل از اعضای دفتر سیاسی طالبان افغانستان در قطر بود که به‌رهبری فردی به نام «طیب‌آغا»، مسئول دفتر‌ سیاسی طالبان در قطر، به ایران سفر کرده‌اند.

براساس‌این خبر، هیأت سیاسی طالبان افغانستان در سفر به تهران با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسائل منطقه‌ای به‌ویژه مسائل جهان اسلام و همچنین مسائل مربوط به مهاجران به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

درحالی‌که بسیاری از مقامات افغان، از این سفر اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند، «محمد اسماعیل قاسم‌یار»، عضو کمیته روابط بین‌الملل شورای‌عالی صلح افغانستان، این خبر را تأیید کرد و به خبرنگار «شرق» گفت: «از دفتر سیاسی طالبان یک گروه هفت تا هشت نفره که مقیم دوحه قطر هستند، به تهران سفر کرده‌اند و ملاقات‌هایی داشته‌اند».

او هم موضوع این سفر را رایزنی در مورد مسائل جهان اسلام و مهاجران اعلام کرد بااین‌حال که تأکید داشت موضوع مهاجران افغان موضوع دولت افغانستان است نه طالبان.

شورای صلح تنها مرجعی است که در مذاکرات با طالبان نقش اساسی دارد و از متنفذین رهبران جهادی و رهبران طالبان در دوره حکومت طالبان تشکیل شده‌‌ است. رئیس اول این شورا، «برهان‌الدین ربانی» از فرماندهان ارشد مجاهدین و رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان بوده و پس از آن ریاست شورا به «صلاح‌الدین ربانی»، پسرش رسید‌. او اکنون وزیر خارجه دولت افغانستان است. این شورا وظیفه دارد زمینه را برای مذاکرات و توافقات صلح با طالبان و ادغام این گروه در بدنه دولت فراهم کند.
روابط دولت تهران- کابل در سطح خوبی از همکاری قرار دارد؛ ظریف اواخر دی‌ماه در سفر به کابل، دعوت‌نامه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، را برای سفر به تهران به رئیس‌جمهور افغانستان تسلیم کرد. اشرف غنی بعد از دوبار تعویق این سفر، سرانجام اواخر فروردین ٩٤ در پاسخ به این دعوت به تهران آمد.

خبرها حاکی از این است که هیأت سیاسی طالبان افغانستان پیش از این نیز دو‌مرتبه به‌منظور دیدار با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت در کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی به ایران سفر کرده بودند.

خرداد ٩٢ درحالی‌که منابع ایرانی خبر سفر هیأت طالبان به تهران را تکذیب می‌کردند، قاری‌محمد یوسف‌احمدی، سخنگوی طالبان، به خبرگزاری اسلامی افغان که مقرش در پاکستان است، گفت نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر به ایران سفر کرده‌اند.

آن‌زمان هم صحبت از مذاکره این افراد با مقامات ایرانی مطرح بود. یوسف‌احمدی تأیید کرده ‌بود که نمایندگان دفتر سیاسی طالبان با مقامات ایرانی ملاقات کرده‌اند. همچنین گروهی از روحانیون طالبان هم به صورت جداگانه در کنفرانسی در تهران شرکت کرده‌اند.

خبرگزاری فارس، آن‌زمان در خبری آورده بود که «در نشست بیداری اسلامی در تهران، محمدالله نعمانی وزیر تحصیلات عالی طالبان و شمس‌الدین پهلوان والی قبلی میدان‌وردک در زمان حکومت طالبان حضور داشته‌اند».

طیب آغا کیست؟

طیب آغا رئیس هیأتی که به تهران سفر کرده، در ٣٥سالگی به‌سر می‌برد، در ولسوالی (شهر) ارغنداب ولایت قندهار متولد شده و به زبان‌های پشتو، فارسی، انگلیسی، عربی و اردو مسلط است. بر اساس سابقه‌ای که «بی‌بی‌سی» از این فرد داده «طیب آغا» اواخر حاکمیت طالبان در افغانستان، یکی از نزدیک‌ترین دستیاران «ملاعمر»، رهبر طالبان، بود. گفته می‌شود او پس از سقوط طالبان به کویته پاکستان رفت و در سال‌های گذشته در آنجا بوده است.
اما طیب آغا که تجربه میانجیگری بین‌المللی دارد، با مقامات آلمانی و آمریکایی هم مذاکره ‌کرده است. نتیجه آن دیدارها موافقت طالبان برای گشایش دفتر سیاسی در قطر و صحبت برای تبادل اسرا میان آمریکایی‌ها و طالبان بود. ظاهرا این مذاکرات در ماه مارس ۲۰۱۲ متوقف شده است. طالبان افغانستان پیش‌ازاین اعلام کرده بودند هدف آنها از ایجاد دفتر سیاسی در قطر، ارتباط با سایر کشورهای جهان است، به‌همین‌منظور از زمان ایجاد این دفتر، اعضای آن، سفرهای متعددی به سایر کشورها، ازجمله چین، استرالیا، آلمان، ژاپن و برخی دیگر از کشورها داشته‌اند. گروه طالبان در سال گذشته، شایعات درمورد سفر هیأت این گروه به چین را تأیید کردند و گفتند هیأت این گروه در ماه نوامبر سال گذشته میلادی از قطر به منظور «بحث روی روابط دوجانبه بین گروه طالبان و چین و بیان موضع طالبان» به آن کشور سفر کرده است.
دفتر سیاسی گروه طالبان، سال ٢٠١٣ برای گفت‌وگو با دولت افغانستان در قطر گشایش یافت که با برافراشتن پرچم طالبان بر آن، با مخالفت «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری افغانستان مواجه و بسته شد. اما اردیبهشت امسال پس از گفت‌وگوهای مقدماتی هیأت ٢٠ نفره شورای‌عالی صلح و شخصیت‌های سیاسی افغانستان با طالبان در قطر، دفتر سیاسی طالبان در آن شهر، بازگشایی شد.
اطلاعات خبرنگار ما حاکی از این است که ٢٠ خرداد، دور دوم مذاکرات صلح افغانستان در قطر برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود مذاکره طالبان با مقامات امنیتی ایران، مقدمه مذاکره قطر باشد. دور اول مذاکره در قطر که اوایل اردیبهشت برگزار شد، با موفقیت همراه نبود. در این دور از مذاکرات شورای‌عالی صلح و نمایندگان غیررسمی دولت کابل و نمایندگان طالبان حضور داشتند. قاسم یار، عضو کمیته روابط بین‌الملل شورای‌عالی صلح افغانستان با ابراز امیدواری درباره موفقیت‌آمیزبودن دور دوم مذاکرات صلح، از حمایت ایران و چین از این گفت‌وگوها خبر داد. وی معتقد است اکنون منطقه درک کرد که «تهدید امنیتی طالبان محدود به افغانستان نیست و منطقه را تهدید می‌کند». او به خبرنگار ما می‌گوید: «ما به وعده‌های همکاری کشورهای همسایه و دوستان بین‌المللی افغانستان در مورد کمک به مذاکرات بین‌الافغانی خوشبین هستیم».

دشمنان دیرینه

روابط ایران با طالبان زمانی‌که آنها در افغانستان بر سر قدرت بودند، پر تنش بود و این تنش در پی شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف در سال ۱۹۹۸، پس از تصرف این شهر از سوی طالبان، به اوج رسید. ایران پس از آن به مهم‌ترین حامی ائتلاف مخالفان طالبان، به رهبری احمد شاه مسعود تبدیل شد. در جریان حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان، پس از حملات ١١ سپتامبر نیز ایران نقش پررنگی در بسیج نیروهای مخالف حکومت طالبان داشت.

یک خبر از دزفول

تشریح جزییات دستگیری سرکرده باند آدم ربایی دزفول

دزفول - ایرنا - فرمانده انتظامی دزفول جزییات دستگیری سر کرده باند آدم ربایی در این شهرستان را تشریح کرد.

یک دندانپزشک در دزفول دهم آذرماه 1393 توسط سه نفر آدم ربا ربوده شد.

آدم ربایان که در قبال آزادی این پزشک تعداد 600 سکه طلا از خانواده اش مطالبه کرده بودند این پزشک را مدت هشت روز در شرایطی سخت در غاری در ارتفاعات کوهستانی بین استانهای خوزستان و لرستان مخفی کردند.

به گزارش ایرنا از فرماندهی انتظامی شهرستان دزفول سرهنگ احمد چنداز روز چهارشنبه افزود:آزادی گروگان از دست آدم ربایان در سه مرحله توسط ماموران انتظامی دزفول و در مناطق سخت گذر و صعب العبور شمال استان خوزستان صورت گرفت.

وی افزود:در دو مرحله نخست عملیات که بلافاصله پس از انجام کار اطلاعاتی و شناسایی محل اختفای گروگانگیران در آذرماه پارسال انجام شد دو نفر از آدم ربایان دستگیر و پزشک در سلامت کامل از دست آنان آزاد شد.

این مقام انتظامی اظهار کرد:نفر سوم این آدم ربایی که سرکرده باند و از افراد شرور و سابقه دار نیز می باشد و به جرم شرارت ،معامله مواد مخدر ، خرید و فروش سلاح تحت تعقیب مراجع قضایی نیز می باشد، اوایل هفته جاری توسط ماموران انتظامی دزفول در اصفهان به دام افتاد.

سرهنگ چنداز با بیان اینکه برای دستگیری عوامل این باند آدم ربایی نیروی انتظامی بیش از 30 شبانه روز کار اطلاعاتی و عملیاتی انجام داده است افزود:

مرحله آخر این عملیات که منجر به دستگیر سرکرده باند آدم ربایی در اصفهان شد و 20 روز به طول انجامید یک گروه زبده از نیروی انتظامی دزفول عملیات مختلف اطلاعاتی ، شناسایی و کمین را انجام دادند.

وی از نکات قابل توجه در انجام این عملیات را پرداخت نشدن وجه مورد مطالبه آدم ربایان ، آزادی پزشک ربوده شده در سلامت کامل ، دستگیری تمام عوامل آدم ربایی و زخمی نشدن هیچیک از عوامل و ماموران نیروی انتظامی در عملیات های آزاد سازی گروگان ذکر کرد.

فرمانده انتظامی دزفول در خاتمه به شهروندان توصیه کرد در صورتیکه فردی تحت عنوان مامور انتظامی یا اطلاعاتی به آنها مراجعه می کند حتما از وی کارت شناسایی مطالبه کنند و حکم قضایی را رویت نمایند ضمن اینکه تماس با فوریت های پلیسی 110 نیز در این رابطه بسیار مهم است که باید مورد توجه شهروندان قرار گیرد.


گزارش یک ناهنجاری شهری در اهواز

هفت خیابان غیرمجاز به یکی از مناطق شهرداری اهواز افزوده شده است

اهواز- ایرنا- عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز نسبت به افزایش زمین خواری در اهواز هشدار داد و گفت: هفت خیابان غیرمجاز به یکی از مناطق شهرداری اهواز افزوده شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی کلانشهر اهواز؛ حسین حیدری در نشست اعضای شورای شهر با معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز بیان کرد: بسیاری از زمین های دولتی اهواز تصرف شده اند و شهرداری بر فرض داشتن توان برای مقابله با متصرفان؛ توان پذیرفتن تبعات احتمالی بعدی آن را ندارد بنابراین حمایت و همراهی ضابطان قضایی را می طلبد.

وی با بیان اینکه تعامل مجموعه شورای شهر اهواز و شهرداری با دستگاه قضایی خیلی فراتر از مقوله زمین خواری است اظهار کرد: در بسیاری از مباحث و معضلات نیازمند تعامل و روابط خوب و سازنده هستیم؛ مشاغل مزاحم، ساخت و سازهای غیر مجاز، وانت بارها و غیره از جمله این موارد هستند.

حیدری افزود: بسیاری از اراضی تصرف شده در اهواز، دولتی هستند و هیچ گونه ساخت و سازی هم در آنها صورت نگرفته است.

این عضو شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه مبارزه با زمین خواران وظیفه شهرداری نیست گفت: شهرداری توان جمع آوری را دارد اما توان پذیرفتن تبعات احتمالی آن در شهری مانند کلانشهر اهواز که مهاجرت پذیری بالا و حاشیه نشینی فراوان دارد را ندارد؛ این مثال را می توان برای جمع آوری دستفروشان نیز به کار برد چرا که جمع آوری آنها با توجه به ماموران اجرییات شهرداری و ماموران انتظامی طرف قرارداد شهرداری کار شاقی نیست بلکه تبعات آن نیازمند اندیشیدن تدابیر لازم است.

حیدری محدوده قانونی شهر اهواز را 22 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در این محدوده باید وسعت رودخانه کارون؛ صنایع؛ پادگان ها و مراکز نظامی را گنجاند؛ اهواز شهری صنعتی و مهاجرت پذیر است که با معضلی به نام حاشیه نشینی نیز دست به گریبان است که به وفور شاهد خرید و فروش املاک با سند مشاعی و افراز عرفی بدون مراجعه به مراجع قانونی مربوطه هستیم که مصداق آن افزایش هفت خیابان به یکی از مناطق شهرداری اهواز در یک سال بوده است.

این عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز شناسایی عوامل دخیل در این قضایا را خواستار شد و افزود:باید هرکس شرح وظایف خود را بداند؛ دست متجاوزان کوتاه شده تا در یک فضای توام با تعامل و هماهنگی در سایه حمایت قوه قضاییه به وظایف ذاتی خود عمل کنیم.

عضو دیگر شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز در این نشست گفت: زمین خواری مختص به شهر اهواز نیست بلکه در سراسر کشور عمومیت دارد.

زیبا صالح پور اظهار کرد:باید گفت برخی حرفه و پیشه خود را زمین خواری انتخاب کرده اند. زمین خواری است.

وی زمین خواران را دارای شگردهای ویژه ای دانست و افزود: برخی افراد سودجو در یک مقطع زمانی زمین ها را تصرف کرده و به مرور به اقدام ناشایست خود بسط و گسترش داده اند و امروز بافت فرسوده رهاورد همین تصرفات غیر قانونی است.

صالح پور اظهارکرد:بیشترساختمان های ساخته شده توسط زمین خواران استحکام لازم را ندارند.

وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی زمین های شهرداری اهوازباید تکمیل شود و زمینه ای باشد تا با استناد به آن شهرداری بتواند از املاک خود دفاع کند.

تصاویر مناطق مختلف و جذاب دنیا

سفری مجازی به تمیزترین کشورهای دنیا

 

 
 


سوئیس
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

پنجمین کشور مرفه جهان از لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی، تمیزترین کشور جهان نیز بشمار می‌رود. امتیاز سوییس در 8 شاخص زیست محیطی شامل بهداشت و کیفیت آب، سلامت جنگل‌ها و استفاده از آفت‌کش‌ها 100 است، این کشور تنها در شاخص‌های کشاورزی نمره کامل را کسب نکرده و باعث شده در مجموع امتیاز 95.5 را به‎‌دست آورد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
سوئد
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

امتیاز سوئد در رابطه با شاخص‌هایی بالاست که به طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط هستند. این کشور دارای سطح پایین آلودگی هوا، چشمه‌سارهای آشامیدنی بکر و سطح پایین سرانه در انتشار گازهای گلخانه‌ای است. 9 میلیون سوئدی درحالی که با دقت فراوان به حفاظت از جنگل‌هایشان مبادرت کرده و از لحاظ مدیریت جنگل‌ها امتیاز کامل را کسب کرده‌اند، اما در زمینه حفاظت از مناطق دریایی به شدت ضعیف عمل کرده و تنها امتیاز 26 را کسب کرده‌اند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
نروژ
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نروژ که سومین کشور ثروتمند جهان است از لحاظ شاخص‌های کیفیت آب، بهداشت و سطح ازون و ذرات موجود در هوا امتیاز کامل را کسب کرده است. این بدان معناست که احتمال کمی وجود دارد تا مردم نروژ به بیماری‌های تنفسی مبتلا شوند. افزون براین با وجودی که 98 درصد از برق مورد نیاز این کشور از طریق نیروگاه‌های آبی تامین می‌شود، اما سکوهای نفت دریایی آن به میزان قابل توجهی گازهای گلخانه منتشر می‌کند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
کاستاریکا
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

اقتصاد کاستاریکا متکی بر صنعت اکوتوریسم بوده و به همین دلیل این کشور توجه زیادی به مسایل زیست‌محیطی خود دارد. این کشور آمریکای مرکزی در جایگاه پنجمِ فهرست جهانی محیط زیست قرار گرفته است. این کشور به مبارزه با فرسایش جنگل‌ها اقدام کرده که در کشورهای آمریکای لاتین به وفور رخ می‌دهد. بهترین امتیاز کاستاریکا در آلودگی هوا، تغییرات آب وهوایی و مبارزه با جنگل‌زدایی است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
کلمبیا
گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

رفاه نسبی کلمبیا وابسته به حاصلخیزی زمین‌هایش برای کشاورزی، بخصوص برای کشت قهوه و گل بوده که درآمد صادراتی آن را تشکیل می‌دهند. این کشور آمریکای جنوبی در زمینه زمین‌های زراعی بیشترین امتیاز را کسب کرده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
نیوزیلند
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این کشور کم جمعیت که به محیط زیست خود توجه زیادی دارد، بهشت طبیعت‌گردها است. امتیاز نیوزلند در رابطه با شاخص‌های آب و کیفیت هوا تقریباً نزدیک به 100 بوده، اما صنایع و تجهیزات این کشور آلاینده هستند و بیشتر از سهمیه مجازشان گاز دی اکسیدکربن تولید می‌کنند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
ژاپن
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

مردم ژاپن در میان سایر کشورهای جهان بیشترین میزان امید به زندگی را دارا هستند، دلیل این امرمی‌تواند زیرساخت‌های بهداشتی بسیارعالی آن، اجتناب از استفاده از کودهای شیمیایی و سطح نسبتاً پایین آلودگی هوای این کشور باشد. همچنین ژاپن در زمینه محافظت از جنگل، امتیاز کامل گرفته است. با این وجود ژاپن در مقایسه با کشورهای همسایه خود که دارای امتیاز 88.8 از لحاظ صید ماهی سواحل دریا هستنند، امتیاز 81.6 را گرفته است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
آلبانی
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

آلبانی نیز مانند همسایگان اروپای شرقی خود، هیچ امتیاز برجسته‌ای از لحاظ شاخص‌های زیست‌محیطی ندارد. اما عدم صنعتی بودن این کشور مانع از آلودگی‌های شدید ناشی از صنعتی شدن برای آن شده است. صنعتی نبودنآلبانی باعث شده تا این کشور از لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌ای و برای سطح پایین ازون در هوا امتیاز بالایی را کسب کند. با این حال سوزاندن چوب موجب آلودگی هوای آن شده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
قبرس
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این جزیره 800 هزار نفری در شرق مدیترانه، در زمینه هر دو شاخص بهداشت و کیفیت آب امتیاز کامل را کسب کرده است. اما قبرس از لحاظ عرضه آب دچار مشکل بوده و بزرگترین دیدنی های جهان از هر پنج قاره - آب زیرزمینی آن نمکی است. افزون براین امتیاز این کشور از نظر حفاظت از زیست‌گاه‌های طبیعی و انتشار گازهای گلخانه‌ای پایین است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
موریس
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این جزیره نسبتاً مرفه که با جمعیت 1.3 میلیون نفر در هزار و 200 مایلی ساحل شرقی آفریقا در اقیانوس هند قرار داشته، از لحاظ شاخص‌های بهداشت محیط‌ زیست، امتیاز بالای 97.7 را کسب کرده است. درحالی که امتیاز متوسط کشورهای همسایه‌اش در جنوب صحرای آفریقا 44.5 بوده. موریس که از لحاظ کیفیت آب آشامیدنی، زیرساخت‌های بهداشتی و پاکیزگی هوا رقیب کشورهای اسکاندیناوی بوده، اما میزان سرانه انتشار گازهای گلخانه‌اش بالا است.
 

اخبار ورزشی خوزستان

کلاس​های مربیگری آمادگی جسمانی آقایان و بانوان در اهواز برگزار می​شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، کلاس مربیگری ارتقا درجه 3 به 2 آمادگی جسمانی در بخش آقایان ششم اردیبهشت‌ماه به میزبانی اهواز برگزار می​شود.

در این کلاس 40 نفر از شهرستان​های ایذه، باغملک، ماهشهر، اهواز، خرمشهر، آبادان و بندرامام شرکت می‌کنند و مدرس آن نیز کوروش رسالتی است. همچنین یک دوره مربیگری درجه 3 ویژه بانوان اهوازی پنجم اردیبهشت‌ماه برگزار می​شود. در این دوره 40 شرکت‌کننده حضور پیدا می​کنند و مهری درخشان​نژاد نیز حاضران در کلاس را آموزش می‌‌دهد.

ورزشکاران خوزستانی در رقابت‌های آزاد،‏ دسته یک و دسته برتر تنیس‌روی‌میز استان به مصاف یکدیگر می‌روند.

عبدالامیر بخشنده، دبیر هیات تنیس‌روی‌‌میز استان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار‌کرد: این مسابقات روز جمعه (یکم خردادماه) به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در سالن انقلاب مجموعه ورزشی تختی اهواز برگزار می‌شود.

وی با ‌بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود که تنیسورهای خوزستانی استقبال خوبی از این رقابت‌ها داشته باشند، گفت:‌ معمولا از شهرستان‌های اهواز،‏ شوش، دزفول، آبادان، ماهشهر، خرمشهر، شادگان، شوشتر، گتوند، باغملک، رامهرمز و ایذه شرکت‌کننده داریم.دبیر هیات تنیس‌روی‌‌میز خوزستان عنوان‌کرد: مسابقاتی که تا این ‌جای سال برگزار کرده‌ایم، تاثیر خوبی داشته است؛ همیشه تنیسورهای استان تا این موقع از سال خیلی تمرین نمی‌کردند ولی امسال با برنامه‌هایی که داشته‌‌ایم، تمام بازیکنان مطرح استان به خوبی تمرین می‌کنند و این نوید روزهای خوب را می‌دهد.

سرمربی تیم کشتی فرنگی دوکوهه اندیمشک هدف‌شان در فصل جدید لیگ برتر کشور را کسب سهمیه جام باشگاه​های جهان دانست.

مهرزاد اسفندیاری​فر در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، درباره حضور تیمش در لیگ برتر کشتی فرنگی کشور، اظهارکرد: با توجه به این‌که تیم اندیمشک سال گذشته در لیگ برتر و جام باشگاه​های جهان به قهرمانی رسید، انگیزه خاصی بین مردم اندیمشک وجود دارد. ضمن این‌که توقع​ مردم شهرمان هم بالا رفته است.وی با بیان این‌که تیم​مان برای شرکت در مسابقات از شرایط خوبی برخوردار است، گفت: ما یک اردوی 20 روزه در کشور آذربایجان برگزار کردیم که بسیار خوب بود. نزدیک به دو ماه است که تیم​مان بسته شده است و از هر جهت همه چیز مهیا است. امسال هم شرکت فنی و مهندسی پدیده دو کوهه اندیمشک اسپانسر تیم شده است.

سرمربی تیم کشتی فرنگی دوکوهه اندیمشک درباره ترکیب تیمش در این رقابت ها، عنوان‌کرد: پاپی، زیدوند، سامان و سعید عبدولی، رستمی​کیا، هدایی، کریم​فر، گیل‌نیرنگ و نعمت‌چکانی، ترکیب تیم ما را تشکیل می​دهند و بزرگترین حسن تیم ما این است که بیشتر ترکیب تیم‌مان بومی و از کشتی​گیران شهر اندیمشک است و می​توان گفت 90 درصد تیم ما اندیمشکی است.

وی با بیان این‌که امسال بیمه رازی رقیب اصلی ما در لیگ برتر محسوب می​شود، گفت:‌ چهار کشتی​گیر اصلی این تیم که اخلاقی، سوری، رامین طاهری و پیام بویری هستند نیز خوزستانی‌اند. به هر حال امیدوارم نماینده شایسته​ای برای استان خوزستان باشیم و از خوزستان هم این توقع وجود دارد که با قدرت در این مسابقات شرکت کند.

اسفندیاری‌فر بیان‌کرد:‌ ما نسبت به مردم استان خوزستان، شهرستان اندیمشک و اسپانسر مالی​مان که اعتماد کرده و برای حضور ما در این مسابقات هزینه کرده است، تعهد داریم و باید بتوانیم جواب این اعتماد را بدهیم. فدراسیون نیز باید از این اسپانسرها حمایت و آن‌ها را جذب کند تا یک بار مصرف نباشند.

وی هدف نهایی تیمش را از حضور در این مسابقات کسب سهمیه جام باشگاه​های جهان دانست و گفت:‌ می‌خواهیم امتیازات لازم را در مجموع دو فصل لیگ برتر کشور به دست آوریم تا در نهایت مجوز حضور در جام باشگاه‌های جهان را کسب کنیم. با توجه به این‌که سال گذشته تیم​مان، هم قهرمان ایران و هم جهان شد، کمی کار برای ما سخت شده است و همه انتظار دارند که باز هم قهرمان شویم. رقبا نیز با این دید که ما یک تیم قهرمان هستیم، مقابل ما ظاهر می​شوند.

سرمربی تیم کشتی فرنگی دوکوهه اندیمشک با گله​مندی از فدراسیون عنوان‌کرد: متاسفانه پس از گذشت یک سال، فدراسیون کشتی هنوز پاداش قهرمانی ما را در مسابقات لیگ برتر، پرداخت نکرده است و این باعث کم‌شدن تعداد تیم​های شرکت‌کننده در لیگ می​‌شود؛ برای لیگ برتر کشتی فرنگی و آزاد، امسال به ترتیب شش و هفت تیم اعلام آمادگی کرده​اند که این تعداد تیم زیبنده کشتی ایران که سال گذشته قهرمان جهان شد، نیست.

وی افزود: در هر صورت با توجه به قولی که فدراسیون به ما داد، ما هم به کشتی​گیران​مان قول دادیم که اگر قهرمان یا نایب‌قهرمان شویم، فلان مبلغ را به ما می​دهند که به این صورت نشد و یک سال است هر چه هم تماس می​گیریم کسی جواب خوبی به ما نمی​دهد. به نظرم همین موضوع باعث شده است که امسال تیم‌های کمتری در لیگ شرکت کنند.

رقابت​های سوارکاری خوزستان در دو ماده کورس و استقامت به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار می​شود.

فتاح کنعانی، رییس هیات سوارکاری استان در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: این مسابقات یکم خردادماه در بخش استقامت در مسافت​های 20، 40 و 60 کیلومتر و در بخش کورس در مسافت 1000 متر به میزبانی آبادان برگزار می​شود.وی ادامه داد: پیش​بینی می​شود در بخش کورس نزدیک به 30 راس اسب و در بخش استقامت نزدیک به 25 راس اسب از سراسر استان حضور داشته باشند. 

رییس هیات سوارکاری خوزستان گفت: در پایان به برترین های این رقابت ها جوایز نقدی اهدا می​شود.

تیم وزنه​برداری جانبازان و معلولان خوزستان در مسابقات قهرمانی کشور شرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، این مسابقات از چهارم خردادماه به مدت شش روز به میزبانی تهران برگزار می​شود که هفت وزنه​بردار خوزستانی در آن حضور پیدا می‌کنند.

سجاد مهرآقایی و رضا بلوکی هر دو در وزن 49 کیلوگرم، مهیار روشن​زاده و غلامحسین شلتوک​کار هر دو در وزن 65 کیلوگرم، نادر و داوود زرگانی به ترتیب در وزن های 80 و 88 کیلوگرم و احمد امین​زاده در وزن 107 کیلوگرم، از خوزستان به این مسابقات اعزام می​شوند. احمد اعتمادیان و علیرضا رضاییان نیز به ترتیب به عنوان مربی و سرپرست، تیم استان را در این رقابت​ها همراهی می​کنند.

تیم فوتبال استقلال خوزستان در دیدار رفت پلی آف لیگ برتر کشور، روز دوشنبه هفته آینده در اهواز از مس کرمان پذیرایی می کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- آبی پوشان اهوازی از ساعت 18:30 روز دوشنبه (چهارم خردادماه) در ورزشگاه غدیر اهواز میزبان مس کرمان خواهند بود. دیدار برگشت این دو تیم نیز از ساعت 18 روز یکشنبه (دهم خردادماه) به میزبانی مس کرمان برگزار خواهد شد.

بانوی خوزستانی در رقابت​های قایقرانی آب‌های آرام جانبازان و معلولان کشور با حریفان خود به رقابت می‌پردازد. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، هانیه کاکاحاجی از استان خوزستان به عنوان تنها نماینده استان در این رقابت​ها که انتخابی تیم‌ملی نیز است، شرکت می​کند. رقابت​های قهرمانی و انتخابی تیم‌ملی آب‌های آرام جانبازان و معلولان کشور، فردا 30 اردیبهشت‌ماه در دریاچه آزادی تهران برگزار می​شود. این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می​شود که خوزستان تنها در بخش بانوان شرکت​کننده دارد.

ترکیب تیم‌‌های سینا صنعت ایذه خوزستان و دوکوهه اندیمشک برای شرکت در لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه‌های کشور اعلام شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از فدراسیون کشتی، مرحله اول رقابت‌های لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه های کشور از سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه به مدت دو روز در مجموعه ورزشی انقلاب کرج برگزار می‌شود.

شش تیم برای حضور در لیگ کشتی فرنگی کشور اعلام آمادگی کرده‌اند که تیم‌های سینا صنعت ایذه خوزستان و دوکوهه اندیمشک نمایندگان استان خوزستان در این مسابقات هستند.

ترکیب تیم سینا صنعت ایذه خوزستان

59کیلوگرم: اشکان قلی‌کیانی

66 کیلوگرم: اصغر آل‌محمودی- پویا بویری

71 کیلوگرم: فرشاد بلفکه

75 کیلوگرم: وحید بابایی‌جعفری- بهرام جمشیدی

80 کیلوگرم: علی شریفی

85 کیلوگرم: علی قیطاسی

98 کیلوگرم: مهدی عسگری‌زاده

130 کیلوگرم: امیر قاسمی‌منجزی

ترکیب تیم دوکوهه اندیمشک

59 کیلوگرم: عبدالمحمد پاپی

66 کیلوگرم: سامان عبدولی

71 کیلوگرم: مهدی زیدوند

75 کیلوگرم: سعید عبدولی- فرشاد رستمی‌کیا

80 کیلوگرم: مهدی هدایی

85 کیلوگرم: مجتبی کریم‌فر

98 کیلوگرم: داوود گیل‌نیرنگ

130 کیلوگرم: مسعود نعمت‌چگانی

مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز پس از دیدار روز گذشته این تیم برابر شهرداری تبریز و سقوط به لیگ دسته دو کشور‏، گفت: به دو نفر از بازیکنان​مان مشکوک هستیم اما ثابت کردنش سخت است.

به 2 بازیکن تیم مشکوک هستیم

ارسطو جهانداری در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، پس از سقوط تیم استقلال اهواز به لیگ دسته دو کشور اظهار کرد: شهرداری تبریز در بازی روز گذشته فقط دو توپ روی دروازه​ ما آورد که هر دو توپ هم گل شد. متاسفانه یکسری عوامل باعث شد که ما شکست را بپذیریم. این عوامل هم متاسفانه از سوی خودمان بود. به دو نفر از بازیکنان​مان مشکوک هستیم. مانند قبل که دلالی به دروازه​بان‌مان زنگ زد و گفت 50 میلیون تومان به تو می‌دهیم و یک پنالتی به تیم حریف بده‏، متاسفانه در بازی روز گذشته به دو بازیکن‌مان مشکوک هستیم و 90 درصد احتمال می‌دهم آن‌ها را خریده‌اند.

همه می​خواستند حق تبریزی‌ها را از استقلال اهواز بگیرند

وی ادامه داد: من شدیدا دنبال این مساله هستم و باید چنین بازیکنانی از فوتبال منع شوند. آن‌ها به تیم​مان خیانت کردند. همچنین داور بازی و همه عوامل این دیدار با اشتباهات زیادشان باعث شدند ما نتیجه مورد نظرمان را نگیریم. همه می​خواستند شهرداری تبریز در این بازی برنده شود چرا که در لیگ برتر حق تراکتورسازی خورده ‌شد و قصد داشتند این جا جبران کنند.

اثبات خریده شدن 2 بازیکن تیم‌مان سخت است

مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز با بیان این‌که ما از فدراسیون خواسته بودیم که از عوامل قوی در این بازی استفاده کند، عنوان کرد: متاسفانه این دیدار را بسیار معمولی حساب و از افراد ضعیفی استفاده کردند. مشکلات زیادی در این بازی برای ما پیش آمد و دنبالش هم هستیم تا ببینیم می​توانیم حق​مان را بگیریم یا نه. من به طور قطع می​توانم بگویم بازیکنان​مان را در این بازی خریدند اما ثابت کردنش سخت است. دو بازیکن ما که بهترین​های ما در بازی​های گذشته بودند، روز گذشته بدترین بازی​شان را به نمایش گذاشتند.

خداداد عزیزی جو شلوغی به راه انداخت

وی درباره درگیری​هایی که در بازی روز گذشته به وجود آمد، گفت: تیم شهرداری تبریز در این بازی بسیار وقت تلف کرد اما داور بازی زمان تلف شده‌ زیادی محاسبه نکرد و به همین دلیل تماشاگران از داور بازی ناراضی بودند. در ادامه هم خداداد عزیزی یک مقدار شلوغ کرد و جو راه انداخت و حاشیه را وارد زمین کردند و در نهایت همه چیز دست به دست هم داد تا تیم‌شان پیروز از زمین خارج شوند.

هدف‌مان ایجاد یک ساختار مناسب برای استقلال اهواز است

جهانداری در پاسخ به این سوال که باتوجه به سقوط تیم به لیگ دسته 2، برنامه​تان برای فصل آینده چیست؟ گفت: ما فوتبال​مان را ادامه خواهیم داد و فرق نمی​کند که چه نتیجه​ای کسب شده است. هدف ما این است که استقلال اهواز تیمی درست و حسابی باشد. استقلال اکنون فقط یک اسم است. می​خواهیم برایش امکانات فراهم کنیم، استادیوم اختصاصی بسازیم و یک تیم بومی درست کنیم تا ظرف چند سال آینده به لیگ برتر صعود کند. تیم استقلال اهواز 70 سال قدمت دارد اما هنوز یک زمین اختصاصی ندارد. من ابتدا دنبال این هستم که یک ساختار خوب و مناسب را برای این تیم بسازم و در کنار این، بازی​های‌مان را هم ادامه دهیم تا با شرایطی خوب به لیگ​ برتر صعود کنیم.

مالکان باشگاه از تیم حمایت نکردند

مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز در پاسخ به این سوال که هدف این تیم در ابتدای فصل صعود به لیگ برتر بود و چرا اکنون این تیم به این عاقبت دچار شده است؟ عنوان کرد: به دلیل این‌که مالکان باشگاه از نظر مالی تیم را حمایت نکردند و تیم را رها کردند و هیچ پولی به تیم تزریق نکردند و در ادامه هم بازیکنان از تیم ما رفتند. در اواخر لیگ هم خودم هزینه‌های تیم را متقبل شدم و بعد از آن هم مالکان باشگاه گفتند به جای هزینه​هایی که برای باشگاه انجام داده‌ای، تیم را بردار. اگر روز اول پول می​دادند، اکنون این‌گونه نمی​شد. تماشاگران از هیچ چیز باخبر نیستند و فکر می​کنند به سادگی می​شود مسایل را حل کرد.

من هم باید تیم را رها می‌کردم

وی ادامه داد: وقتی تیم​تان پول نداشته باشد چگونه می​خواهید مربی خوب بیاورید. هر کسی را می​آورید می‌گوید ابتدا 30 درصد قرارداد را بدهید. فکر می​کنید چرا داریوش یزدی رفت؟ به دلیل این‌که در تیم ما پول نبود. بازیکنان​مان هم یکسری​شان از تیم​ رفتند و یکسری​شان هم سرباز شدند و وعده​های مالکان هم عملی نمی‌شد و تیم ما به این دلایل به مشکل خورد. حتی من هم باید تیم را رها می​کردم اما دلم برای این تیم سوخت و گفتم حیف است این تیم را خراب کرد. من کسی نیستم که بخواهم تیم را رها کنم.

با برنامه‌ریزی، تا سه سال دیگر لیگ برتری می‌شویم

جهانداری در پایان گفت: باید از پایه تیم را بازسازی کنیم. زمینی برای این تیم بگیریم و یک استادیوم اختصاصی برایش بسازیم و برای تیم ساختارسازی کنیم. استقلال اهواز با این برنامه​ها ظرف سه سال آینده در لیگ برتر حضور خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، رقابت تیم های استقلال اهواز و شهرداری تبریز در پلی‌آف لیگ دسته یک کشور، در دو بازی رفت و برگشت با تساوی 3 بر 3 به پایان رسید که تبریزی ها به دلیل قانون گل زده بیشتر در خانه حریف در لیگ دسته یک ماندنی شدند و استقلال اهواز به لیگ دسته دو سقوط کرد.

مربی تیم کشتی سینا صنعت ایذه خبر داد
اعزام تیم کشتی فرنگی سینا صنعت ایذه به تهران برای حضور در لیگ برتر

مربی تیم سینا صنعت ایذه از اعزام این تیم برای حضور در مسابقات لیگ برتر کشتی فرنگی کشور به تهران خبر داد.

خبرگزاری فارس: اعزام تیم کشتی فرنگی سینا صنعت ایذه به تهران برای حضور در لیگ برتر                

ملک بویری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با اشاره به اعزام تیم سینا صنعت به لیگ برتر کشتی فرنگی اظهار کرد: تیم سینا صنعت ایذه امسال به نمایندگی از شهرستان، و به‌عنوان یکی از نمایندگان استان خوزستان در لیگ برتر کشتی فرنگی کشور حاضر شده است و برای حضور در این مسابقات به تهران اعزام شد.

وی با بیان اینکه این اولین تجربه تیم سینا صنعت در لیگ برتر کشتی کشور است افزود: در ترکیب این تیم از کشتی‌گیران جوان و با آتیه استفاده شده است که چندتن از آنها در مسابقات کشوری و بین‌المللی صاحب نشان هستند.

مربی تیم سینا صنعت ایذه در ادامه افزود: طبق اعلام فدارسیون کشتی دو نفر کشتی گیر دارای رنکینگ باید استفاده می‌شد که اصغر عالی‌محمودی و مسعود مرادی معرفی شدند و مهدی عسکری‌زاده نیز به‌عنوان کشتی‌گیر خارج از رنکینگ در ترکیب این تیم حضور خواهد داشت.

بویری سایر کشتی‌گیران تیم را اشکان قلی‌کیانی، داریوش مقصودی، پویا بویری، فرشاد بلفکر، عظیم گرمسیری، وحید بابایی جعفری، بهرام جمشیدی، علی شریفی، مسعود مرادی، علی غیطاسی و امیر قاسمی منجزی دانست که در این دوره از مسابقات لیگ برتر کشتی فرنگی برای این تیم ایذه‌ای به روی تشک خواهند رفت.

وی با بیان اینکه این مسابقات از 30 اردیبهشت به میزبانی تهران آغاز خواهد شد خاطرنشان کرد: این مسابقات که به‌صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود، سه روز به طول خواهد انجامید و در روز یک خرداد تیم‌ها با شناسایی مقام‌های اول تا سوم به‌کار خود در این دوره پایان خواهند داد.

بویری اضافه کرد: در ترکیب تیم سینا صنعت بیشتر از کشتی‌گیران خوزستانی استفاده شده است و یک کشتی‌گیر خارج از استان نیز این تیم را در این دوره از مسابقات همراهی خواهد کرد.

وی در پایان با بیان اینکه امیدواریم حضور این تیم در لیگ برتر کشتی فرنگی بتواند باعث شکوفایی بیشتر این ورزش در شهرستان ایذه و استان خوزستان شود گفت: جا دارد از زحمات مهندس علی‌بابا احمدپور مدیرعامل تیم سینا صنعت، به‌عنوان یکی از حامیان ورزش و ورزشکاران ایذه‌ای صمیمانه قدردانی کنم.


تیم کشتی سینا صنعت ایذه


حمزه احمدزاده - سینا سنعت

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، تیم سینا صنعت ایذه برای اولین‌بار به این دوره از مسابقات اعزام خواهد شد و این در حالی است که شهرستان ایذه به‌عنوان یکی از قطب‌های کشتی فرنگی کشور به حساب می آید و از افتخارات آن می‌توان به قهرمانی چند روز پیش رامین طاهری و کسب مقام سومی پیام بویری در مسابقات قهرمانی آسیا برای تیم ملی کشورمان اشاره کرد.

بدون شک توجه بیشتر مسئولان ورزش کشور و استان خوزستان به ورزش این دیار، باعث شکوفایی بیشتر تمام رشته‌های ورزشی و ورزشکاران مستعد شهرستان خواهد شد.

یک خبر از بهبهان

کودک 9 ساله بهبهانی به 3 بیمار جان بخشید
اجتماعی  14:53:11 1394/02/29
942-12614-5 کد خبر
خبر آرشیوی

اهدای اعضای بدن یک کودک 9 ساله اهل شهرستان بهبهان که دچار مرگ مغزی شده بود، به سه بیماران نیازمند جان دوباره بخشید.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌-منطقه خوزستان- با تلاش و پیگیری تیم پیوند اعضا مستقر در بیمارستان گلستان اهواز و با توجه به این‌که تمامی اعضای خانواده زنده‌یاد "علی زحمتکش"، بر اثر سانحه دلخراش رانندگی فوت شده بودند، عموها و پدربزرگ وی رضایت خود را نسبت به اهدای اعضای بدن این کودک به بیماران نیازمند اعلام کردند و در پی آن، دو کلیه و کبد وی به بیماران نیازمند اهدا شد.

دکتر امین بحرینی، مدیر مرکز فراهم‌آوری و هماهنگی پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، در این باره اظهار کرد: یک کلیه این کودک در یک عمل جراحی موفق به دختر بچه‌ای که اهل اهواز بود، پیوند شد اما به دلیل عدم وجود گیرنده مناسب در خوزستان، کلیه دوم و کبد وی برای پیوند به بیمارستان شهید نمازی شیراز فرستاده و فورا به دو کودک نیازمند پیوند شد که خوشبختانه حال عمومی هر سه بیمار خوب است.

وی افزود: در این‌گونه موارد با توجه به این‌که هم فرد اهداکننده و هم گیرندگان عضو کم سن و سال هستند، انجام پیوند، نسبت به بیماران بزرگسال، دارای حساسیت‌ها و مشکلات خاصی است که اهمیت کار را دوچندان میکند.

مدیر مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: این‌که فرد اهداکننده از لحاظ خونی و بافتی، با گیرندگان سازگاری و انطباق داشته باشد و شرایط بالینی و فاصله مکانی گیرندگان از محل اهدا متعارف و مناسب باشد و حتی وخامت حال آنان، در اولویت‌بندی و انتخاب فرد گیرنده عضو موثر است.

وی افزود: بنا بر قانون جمهوری اسلامی ایران و اکثریت کشورهای جهان، رضایت اولیای دم برای اهدا عضو ضروری است و برای ما بسیار مهم است که نزدیکان فرد مرگ مغزی، موضوع اهدا عضو را مصیبتی افزون بر از دست دادن عزیز خود قلمداد نکنند.

وی ادامه داد: بیمارستان گلستان اهواز مرکز ارجاع بیماران بدحال است، و موارد مرگ مغزی زیادی، با توجه به شدت جراحات اتفاق می‌افتد ولی متاسفانه به دلیل عدم رضایت اکثر خانواده‌ها، آمار اهدای عضو در استان خوزستان نسبت به دیگر استان‌های کشور، فاصله دارد که اصلاح این روند نیازمند اطلاع‌رسانی صحیح رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی اهدا عضو دارد.

بحرینی خصوص اهدا کلیه‌ها و کبد یک کودک سه ساله اهوازی که در هفته گذشته با رضایت خانواده به سه بیمار نیازمند جان دوباره بخشید، نیز اظهار داشت: مائده، کودک 3 ساله اهل اهواز، براثر عارضه مغزی دچار مرگ مغزی شده بود که با تصمیم صحیح و شجاعانه خانواده وی مبنی بر اهدای اعضای جگرگوشه‌شان، اعمال جراحی پیوند اعضا بر روی سه بیمار گیرنده، با موفقیت انجام شد و هم اکنون حال عمومی این بیماران در شرایط مطلوب است.

بحرینی در پایان گفت: در حال حاضر در تمامی شهرهای استان خوزستان، یک تیم رابط پیوند وجود دارد تا در صورت مواجهه با موارد مرگ مغزی، خانواده بیمار مرگ مغزی را از مزایای اهدا عضو آگاه و آنان را به رضایت مجاب کنند

اخبار کارگری در خوزستان

کسی صدای کارگران را می‌شنود؟
اقتصادی  10:46:13 1394/02/30
942-14274-5 کد خبر

مشکلات کارگری به حدی رسیده که در هفته‌های اخیر با گذر از گوشه و کنار اهواز با چندین تجمع کارگری مواجه می‌شویم که در آن تعدادی از کارگران پلاکارد به دست مطالبات خود را درخواست می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، به دلیل گستردگی صنایع و فعالیت‌های عمرانی زیاد، خوزستان در رتبه‌های نخست کارگری کشور قرار دارد به طوری که جمعیت کارگری زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی استان به 7 هزار کارگر می‌رسد.

بالا رفتن هزینه‌های تولید، توقف اجرای پروژه‌ها یا کمبود نقدینگی و اخلال در روند تولید برخی از مشکلات فضای کسب و کار است که همواره پیمانکاران و کارفرمایان به دلیل این مشکلات بدون پرداخت حقوق کارگران و برای جبران هزینه‌های خود به تولید ادامه می‌دهند که این کار موجب اعتراض و تجمعات گسترده کارگران در بخش‌های مختلف می‌شود؛ به عبارتی تجمع، ایستگاه آخری است که کارگران به وسیله آن صدای خود را به گوش مسئولین می‌رسانند.

در طول سال به دلیل مشکلات کسب و کار، تجمعات مختلف کارگری در اهواز و سایر شهرستان‌های استان دیده می‌شود که اخیرا تجمع کارگران شرکت پیمانکاری کیسون نمونه‌ای از آن ها بوده است. شرکت کیسون، پیمانکار پروژه متروی اهواز است که با بیش از 600 کارگر در مناطق مختلف کلان شهر اهواز فعالیت دارد.

رضا، کارگر روز مزد این شرکت است که بیش از 6 ماه حقوق نگرفته است و گفت: هر چند حقوقم را خیلی کم و دیر دریافت می‌کنم اما چاره ای ندارم و مجبورم اینجا کار کنم. مزد روزانه‌ام  35 هزار تومان است اما همین مبلغ را پیمانکار با تاخیر می‌دهد.

پیرمرد دیگری که مسئولیت حراست یکی از ایستگاه‌ها را برعهده دارد نیز تصریح کرد: پیمانکار علاوه بر قطع مزایای کارگران، حقوق آن‌ها را از آبان ماه سال گذشته تاکنون نداده است.

به گفته این کارگران، شرکت کیسون کارگران زیادی که تجمع و اعتراض کرده‌ بودند را از شرکت اخراج کرده است و کارگران برای از دست ندادن کارشان چشم خود را بر اقدامات نادرست این شرکت بسته اند و سکوت می‌کنند.

تجمعات دیگر مربوط به کارگران شرکت لوله سازی خوزستان است. این کارگران سال‌ها است که تجمع می‌کنند اما مشکات‌شان هنوز پا بر جاست. پورسعید، نماینده کارگران شرکت لوله سازی خوزستان در این باره گفت: این شرکت مدیریت های زیادی را تجربه کرده به طوری که افسار آن از دست در رفته است و هر روز سرمایه گذاری بر کرسی مدیریت می‌نشیند و بدون توجه به کارگران و تولید، سلیقه‌ای عمل می‌کند.

وی ادامه داد: مدیر جدید شرکت با وعده‌های رنگارنگ از شهریور ماه 92 شروع به کار کرد اما نه تولید را ساماندهی کرد و نه مشکلات کارگران را. شرکت در طول این دو سه سال اخیر هیچ تولیدی نداشت و مدیر جدید تعداد زیادی از کارگران را بازنشسته کرد. تعداد دیگری هم که در شرکت فعالیت دارند، حقوقی دریافت نمی‌کنند. از سوی دیگر اعتراضات پی در پی کارگران برای دریافت مطالبات خود در نهایت منجر به اخراج و دادگاهی شدن چندین کارگر توسط مدیر این شرکت شد.

کارگران دو مجموعه معتقدند مسئولین هیچ جوابی به آن‌ها نمی‌دهند و مسئولین استان با وجود مشاهده این تجمعات اصلا مشکلات را جویا نمی‌شوند و پیگیری نمی‌کنند.

در ادامه آقایار حسینی، دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در خصوص تجمعات کارگری اظهار کرد: روزانه کارگران زیادی از بخش‌های مختلف جهت پیگیری مطالبات خود به ما مراجعه می‌کنند که بیشتر مطالبات آن‌ها، مربوط به دستمزد است و متاسفانه کارفرمایان و پیمانکاران به دلیل عدم پرداخت به موقع مزد کارگران، موجب انباشت این دستمزدها می‌شوند که حقوق معوقه برخی کارگران حتی به چند سال هم می‌رسد و بیشتر مراجعات مربوط به کارگران مجموعه شهرداری است.

وی افزود: بررسی پرونده‌های مراجعات کارگران نشان می‌دهد که بیشتر مشکلات آن‌ها به کارفرمایان، پیمانکاران و مدیران بر می‌گردد. ما تا جایی که توان داریم در جهت حل مشکلات کارگران اقدام می‌کنیم اما برخی از کارها از حوزه اختیارات ما خارج است و دستمان جایی بند نیست و فقط می‌توانیم مشکلات کارگران را به مسئولین انعکاس دهیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان تصریح کرد: بر اساس قانون، حقوق کارگران باید ماهانه پرداخت شود اما با این حال کارفرمایان و پیمانکاران نسبت به این مساله سهل انگاری می‌کنند که در نهایت با عدم پرداخت حقوق کارگران، تجمعات شکل می‌گیرد.

حسینی خاطرنشان کرد: متولی اصلی کارگران، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که باید نسبت به احقاق حقوق کارگران اقدام کند و باید با اختیارات خود، کارفرمایان و پیمانکاران را وادار به پرداخت مزد کارگران کند.

وی عنوان کرد: ما به عنوان تشکل حمایت کننده از کارگران، از مسئولین دولتی می‌خواهیم تا اقدامی در جهت حل مشکل کارگران کنند و به راحتی از کنار مشکلات این قشر که پایه‌های صنعت، تولید و عمران هستند، رد نشوند.

همچنین هوشمند صفایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، با اشاره به مشکلات کارگران متروی اهواز گفت: متولی این کارگران، شهرداری است بنابراین شهرداری مسئول رسیدگی به این مشکلات است و ما هیچ مسئولیتی در قبال آن‌ها نداریم.

وی افزود: شهرداری قراردادی با پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز (کیسون) منعقد کرده و پول را به پیمانکار داده است اما پیمانکار حق و حقوق کارگران را نمی​دهد. در این میان شهرداری و زیرمجموعه​ آن یعنی سازمان قطار شهری باید پیگیر مشکل و پاسخگوی کارگران باشند.

صفایی بیان کرد: در این شرایط کارگران فقط می​توانند به ما مراجعه و حق و حقوق خود را خواستار شوند و ما از طریق صدور رأی، حق و حقوق آنان را مشخص می​کنیم. اینکه مشکل چه بوده و چرا حقوق کارگران پرداخت نشده به ما ارتباطی ندارد ما در این زمینه فقط رأی صادر می​کنیم.

وی تصریح کرد: چرا شهرداری کاری می​کند که صدای کارگران بلند شود. مجموعه شهرداری و سازمان قطار شهری باید توجه خود را به دغدغه‌ نیروهای کاری مجموعه خود بیشتر کند تا شاهد این مشکلات نباشیم.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان عنوان کرد: مشکلات حقوقی و معوقات کارگران شرکت لوله سازی خوزستان به ما ارتباطی ندارد و مشکل این شرکت مساله جدیدی نیست و چند سال است که با مشکلات این شرکت رو برو هستیم و متأسفانه مدیران شرکت کوتاهی کرده و حقوق کارگران را پرداخت نکرده​اند که این موضوع جندین بار در کمیسیون کارگری استان مطرح شده است.

صفایی گفت: در حقیقت مسئولان استان به دنبال احیای شرکت لوله​سازی خوزستان هستند زیرا حیف است که شرکت به این بزرگی تعطیل شود. سرمایه​گذاری برای احیای آن از تهران آمده و فعالیت​هایی انجام داده است اما در بین راه با صاحب اصلی شرکت اختلاف نظر پیدا کرده است.

مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی خوزستان، اظهارکرد: ما در جلسات بررسی مشکلات و پرونده های کارگری در نهایت آرائی را صادر می‌کنیم که این اقدام حداکثر وظیفه ما در قبال کارگران است و با این آراء مطالبات، حق و حقوق کارگران پیگیری خواهد شد.

صفایی با اشاره به احیا و فعال کردن شرکت لوله​سازی خوزستان بیان کرد: مسوولین استان خیلی تلاش کردند اما این شرکت به اشخاص حقیقی و حقوقی حدود 70 تا 100 میلیارد تومان بدهی دارد و بسیار سخت است که این شرکت مجددا روی پای خود بایستد و مطالبات کارگران پرداخت شود. اگر چه این شرکت ظرفیت بالایی دارد اما مدیران آن کوتاهی کرده و مشکلات اخیر را به بار آورده‌اند.

همه این مشکلات کارگران در حالی است که امسال بارها مسئولین استان در سخنرانی‌ها گفته‌اند که مشکلات کارگران استان به حداقل رسیده و امنیت شغلی آن‌ها ارتقا یافته است.

شغل کارگری در خوزستان به دلیل گرما و شرایط اقلیمی سخت، از سخت ترین نوع کارهاست. عدم وجود تشکلات کارگری قوی که مطالبات کارگران را به گوش مدیران و مسئولین برسانند یکی از عوامل عدم حل مشکلات کارگران به شمار می‌آید و این بی توجهی‌ها، عدم پاسخگویی و نبود ارگان حامی موجب شده که هر روز شاهد تجمعات پراکنده‌ای از مجموعه‌های مختلف کارگری در گوشه و کنار استان باشیم.

 

گزارش از فاطمه خاکجسته، خبرنگار ایسنا، منطقه‌خوزستان


خبرنگار: 17026

برگی از کتاب خاطرات جنگ تحمیلی

بگو آتیش بگیره جنگ...
اجتماعی  11:44:55 1394/02/30
942-12714-5 کد خبر

جنگ‌زده بودیم که عروس شدُم، عروسیمونه تو کلاس مدرسه گرفتن، از خرمشهر که فِرار کردیم آواره بودیم، رفتیم شادگان بعد بردِنمون امیدیه، همون جا تو یه مدرسه اسکانمون دادِن، همون جا عروس شدُم.

ایی عکس عروسیمه‏، ببین چادر سفید انداختن سرُم، رفتیم تو کلاس عقدُم کردن، مو و سعید نشستیم رو نیمکت، حاجی عقدمون کرد، دخترا فامیل رو تخته سیاه با گچِ سفید گل کشیده بودن یعنی تزئینات اتاق عقدمونه، خلاصه بچه‌هامم تو همو کلاس بزرگ کردُم تا جنگ تِمام شد.

وقتی که جنگ شد ما همین جا خرمشهر بودیم، همه چی ریخت به هم، پیاده از شهر زدیم بیرون، تو جاده با پای پیاده، رفتیم تا شادگان، مو یادُمه، پشت سرمون شَهره می‌زِدن، آقام دستُمه کشید گفت تندتر بیا، مو هی برمی‌گشتم می‌دیدم پشت سرُم دود سیاه از خرمشهر به آسمون می‌رفت، انگار خرمشهره آتیش زده بودن...

ایی عکسه ببین، فردای عروسیمه، سعید دست انداخته گردن مادرُم باهاش شوخی میکنه، نشستن کنار دیوار حیاط مدرسه، ایی یعنی مهمانیمونه. بچه بودُم که عروس شدم، پسرعاموم همی سعید می‌خواستُم،  اوو وقت 15 سالش بود، به برادرش گفته بود یا بدریه رو میدن بهم یا دنیایه آتیش می‌زِنُم. برادرش گفته بود خو آواره‌ایم، نه خونه‌ای نه کاری نه زمینی نه نخلستونی، خو جنگه. سعید گفته بود دنیایه آتیش می‌زنُم. آه، بگو آتیش بگیره جنگ...

مو می‌گُم اگر جنگ نمی‌شد ایی جور آتیش به زندگیامون نمی‌افتاد، پ چرا حالا هر چی هم که می‌سازن باز خرمشهر اوو شهر قبل نمی‌شه؟ مو می‌گُم یه چی که سوخت دیگه درست بشو نیست، مثل آتیش که بیفته به دل آدم، ایی شهر هم که آتیش افتاد به دلش دیگه خُرم نشد...

دو تا بچه داشتیم که سعید رفت سربازی، تو جنگ، مو موندُم و بچه‌ها، نمی‌دونم چه جور گذشت تا برگشت، تو گرمای امیدیه، تو همو کلاس، با دربه‌دری، با جنگ‌زدگی، موندُم تا سعید برگشت، هر وقت می‌اومد لباسای سربازیش بو جنگ می‌داد، بو کشته‌ها، بو دود و خاک، لباسا سعید بو آتیش می‌داد...

بعدش جنگ تِمام شد، سعید و آقام اینا همو امیدیه یه خونه گرفتن همه با هم زندگی می‌کردیم، کار ساختمونی می‌کردن، هر جا که کار گیر می‌اومد، قبلش تو خرمشهر کشاورز بودیم، نخلا که سوخت دیگه نخلستون سبز نشد که نشد، بِچه‌هام بزرگ شدن، زنشون دادُم، شوهرشون دادُم، وقتی دختر بزرگُمه عروس کردم هر چی بگی به پاش ریختم، گفتُم دخترمه، دادمش به غریبه، اومدن خرمشهر، تاب دوریشه نداشتُم، گفتُم سعید بیا ما هم برگردیم، بعد اوو همه سال برگشتیم خرمشهر، نه خونه‌ای نه کاری، اومِدیم تو ایی خرابه، از تو حیاط ایی خونه فِنسای مرز رو می‌بینی، ببین دیواراش چه قدر ترکش خورده، همش سوراخ سوراخ، سعید میگه ایی محله در تیررس عراقیا بوده، یعنی هی خونه‌هانه تیربارون می‌کردن، وقتی اومدیم متروکه بود، یه خرابه بود، خودمون تک و تنها تو ایی بیابون لب مرز، بهش رسیدُم، براش در گذاشتیم، تو باغچه‌اش سبزی کاشتُم، یواش یواش ایی درختای توت و انجیر هم دوباره جون گرفتن، بیا دستته بگیر توت بِرات بچینم، انجیرا هنو نرسیدن...

همه چی داشت خوب می‌شد، دخترُم بچه‌هاشه می‌آورد خونه تو حیاط بازی می‌کردن، می‌نشستم رو تاب نگاشون می‌کردم، کیف می‌کردم، ایی عکس عروسیشه، حالا بهت می‌گم چرا پاره پاره ست... ولی اول ببین چه خوشگله تو ایی عکس، تو گندمزارای سبز عکس گرفته، خوشُم می‌اومد که دخترُم ایی قدر قشنگه، بچه‌هاشه دوست داشت، ولی خودشه آتیش زد...

تو خرمشهر بیکاری هست، بدبختی، مردم خرمشهر هنو آواره‌ان، تو همی خرمشهر هنو آواره می‌گردن، همی سعید تازه کار پیدا کرده، تو یه شرکتی تو خرمشهر، نمیدونُم چه کاری، ولی همه که کار ندارن، دخترُم طاقت نیاورد، با سه تا بچه، با اوو همه مشکل و اختلاف، ببین شوهرش عکس عروسیشه پاره پاره کرد، مو تیکه‌هاشه جمع کردم، به هم چسبوندمشون، دخترُم دلش پر آتیش بود، دخترُم سوخت...

سعید هنو دوستم داره، بهم میگه چای فقط همو چای قوری که خودت درست می‌کنی، دستپخت عروسمه دوست نداره، میگه ادویه هاتون یکیه ولی تو دستپختت یه چی دیگه‌ان. سعید بهم میگه ایی همه فکر و خیال نکن، قسمتش بود، سوخت، دلمونه سوزوند. سعید بهم میگه وقتی تو تو فکر میری غصه می‌خوری یه چی سنگین می‌شینه رو دلُم. سعید بهم میگه ایی همه غصه نخور...

مو هم هنو دوستش دارُم...

بدریه رو به آینه می‌ایستد و سرمه سیاه را به چشمهایش می‌کشد.

گزارش از: افسانه باورصاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خوزستان

یک خبر از خرمشهر

عصر امروز صورت گرفت
برخورد تریلی با مانع پل شهید جهان آرای خرمشهر + تصاویر

عصر امروز برخورد تریلی با مانع پل شهید جهان آرای خرمشهر باعث قطع عبور و مرور از این پل شد.

خبرگزاری فارس: برخورد تریلی با مانع پل شهید جهان آرای خرمشهر + تصاویر                

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، دقایقی پیش یک تریلی بدون توجه به مانع موجود در ورودی پل برای عدم ورود خودروهای سنگین با این مانع بشدت برخورد کرد.

بنا به این گزارش راننده این خودرو به شدت مصدوم شد و به بیمارستان ولیعصر این شهر منتقل شد.

تریلی ضمن تخریب بخشی از پل قدیمی خرمشهر موسوم به پل شهید جهان آرا باعث قطع تردد خودروهای عبوری از این پل پرتردد شد.

شهرداری خرمشهر چند روز پیش با نصب مانعی از هرگونه تردد خودروهای سنگین از پل جلوگیری کرد.

هشدار بهداشتی

 

تاثیر تشعشعات موبایل بر سلامت انسان

 

بحث تاثیر تشعشعات موبایل و دکل های مخابراتی بر سلامت انسان موضوعی است که طی سال های گذشته دغدغه ای جدی در بین مردم بوده و در شرایطی که تلفن های همراه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان ها تبدیل شده اند همیشه این نگرانی وجود داشته که آیا تشعشعات امواج موبایلی برای سلامت انسان مضر است؟

پروفسور سمیعی به تازگی اینگونه اعلام کرده که هنوز هیچ تحقیقی مثبت یا منفی بودن تاثیر تشعشعات موبایلی بر سلامت انسان را تایید نکرده است.

موضوع تاثیر تشعشعات موابیل و دکل های مخابراتی بر سلامت انسان مورد توجه رییس جمهور نیز قرار گرفته و طبق دستور کارگروهی متشکل از نهادها و سازمان های مختلف مسئول پیگیری این مسئله شده اند. در این زمینه در سطح بین المللی هم تاکنون اظهارنظرهای متعددی صورت گرفته و در کشورهای مختلف بررسی های متعددی روی این مقوله انجام شده است.

 

http://mj2.persianfun.info/img/94/2/Mobile/01.jpg
 


بر اساس این بررسی ها گاهی عده ای از مخاطرات جدی امواج موبایلی خبر داده اند اما عده ای از کارشناسان ایرانی همچنان تاکید دارند که مضر بودن تشعشعات رادیویی، به طور کامل تایید نشده است.

اما پروفسور مجید سمیعی، جراح برجسته ایرانی در سطح دنیا به تازگی در یک بخش خبری به اظهارنظر در این زمینه پرداخته و اینگونه اعلام کرده که تاکنون هیچ تحقیقی، مثبت یا منفی بودن تاثیر این تشعشعات بر سلامت انسان را تایید نکرده است.

البته پیش از این نیز بارها به این موضوع اشاره شده بود و به عنوان مثال مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره توضیح داده است، امواج و اشعه ها به دو دسته تقسیم می شوند که در این میان دسته اول قابلیت یونیزه کردن دارند و دسته دوم فاقد این قابلیت محسوب می شوند اما دسته ای که یونیزه کننده نام گرفته، دارای فوتون های بسیار قوی است که از مواد رادیواکتیو تشکیل شده و دارای خاصیت تخریب ژنتیک در بدن خواهد بود.

عظیم فرد، مدیرکل صدور پروانه، سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می گوید: «اکنون بحث های مختلفی درباره اثرات تشعشعات موبایلی مطرح می شود اما باید توجه داشت که تشعشعات موبایلی جزو امواج رادیویی محسوب می شوند که امواج رادیویی نیز از امواج غیریونیزه به شمار می روند، بر همین اساس تاکنون هیچ گزارش بین المللی مبنی بر مضرات تشعشعات غیریونیزه رادیویی وجود نداشته و مشاهده نشده است.

چشم در مقابل اشعه حساس تر است

مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی همچنین عنوان کرده است: «البته در برخی موارد امواج رادیویی حالت گرمازا داشته و در نهایت می توانند تا حدی پوست را مورد تاثیر قرار دهند اما هیچ گاه حرارت و گرمای آنها به عمق پوست نرسیده و تنها در حد سطح باقی می ماند و به همین دلیل گفته می شود چشم در برابر این تشعشعات نسبت به سایر اعضای بدن از حساسیت بیشتری برخوردار است چرا که چشم تنها عضو خارجی بدن است که تنها به واسطه یک لایه نازک از آن محافظت می شود.»

به گفته فرد، از سال ها قبل در دنیا مطالعاتی درباره امواج موبایلی صورت گرفته و در این میان کمیسیون بین المللی حفاظت در مقابل تابش غیریونیزه استانداردی را در این زمینه تعریف کرده که در حال حاضر در ایران و 87 کشور دیگر براساس این استاندارد تجهیزات خود را مورد بررسی قرار می دهند.

او درباره اینکه چرا امواج رادیویی خاصیت یونیزه کردن ندارند نیز توضیح داد:«برای یونیزه شدن 10 تا 25 الکترون ولت انرژی لازم است که امواج رادیویی چنین قدرتی را ندارند.»

مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی به حساسیت هایی که مردم کشورهای مختلف نسبت به تشعشعات موبایلی و دکل های موبایل دارند اشاره کرده و گفته: «بر همین اساس اپراتورهای مختلف در دنیا تلاش کرده اند تا برای دکل های خود اشکال مختلفی در نظر بگیرند که حساسیت مردم نسبت به آنها کمتر شود.»

این کارشناس حوزه ارتباطات همچنین گفته، در حوزه تشعشعات، سازتمان بهداشت جهانی نیز در این زمینه بررسی های متعددی صورت داده اما تاکنون هیچ مستندی مبنی بر سرطان زا بودن این تشعشعات از سوی این سازمان اعلام نشده است.

فرد در پاسخ به این سوال که آیا امواج ماهواره ای جزو امواج یونیزه به شمار می روند، توضیح داد: «امواج ماهواره ای نیز جزو امواج غیریونیزه محسوب می شوند و مشکلی برای سلامت ایجاد نمی کنند اما اگر فرکانس هایی که در این زمینه وجود دارد از حدی قوی تر شود، فرستنده ماهواره اشباع شده و عملا تصویر آن خراب می شود.»

شرط عقل، دوری از خطر نیست؟

فرد می گوید: «معمولا ایجاد یک کانال ماهواره ای و حفظ آن امر به نسبت دشواری محسوب می شود اما برای از کار انداختن آن حتی با توانی در حد یک باتری 15 ولتی می توان اختلال ایجاد کرد و بر همین اساس ایجاد اختلال برای این شبکه ها به راحتی امکانپذیر است و مشکل خاصی ایجاد نمی کند.»

البته در مقابل این عقیده که تاثیرات مخرب تشعشعات رادیویی هنوز ثابت نشده، این نقد وجود دارد که چطور می توانیم درباره عواقب و اثرات بلندمدت یک پدیده اینچنین با اطمینان صحبت کنیم، آن هم در حالی که علم پزشکی مدام در حال پیشرفت است و بارها یافته های قبلی پزشکان با یافته های جدید مغایرت پیدا کرده؟

سال ها پیش که مایکروویو وارد خانه های اروپایی ها شد کسی از عواقب بلندمدت آن اطلاعی نداشت تا امروز که به مردم کشورهای توسه یافته توصیه می شود حتی المقدور از این وسیله استفاده نکنند؛ بنابراین عقل سلیم حکم می کند که از پدیده های غیرطبیعی که نمی توانیم نسبت به عوارض بلندمدت آن اطمینان صددرصدی داشته باشیم حتی الامکان دوری کنیم و تا زمان اثبات شدن خطرات، دست روی دست نگذاریم.

 

تصاویر روز رسانه ها

عکس های هوایی دیدنی از بزرگراه‌های آمریکا


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

 

اخبار سیاسی روز

مدیر اسبق ضداطلاعات سیا:

ایران هدف همیشگی جامعه اطلاعاتی آمریکا   

 «بری رویدن» با بیان اینکه واشنگتن از زمان سقوط شاه در ایران دشمن تهران بوده، می‌گوید هرچند طرفین در حال مذاکره برای توافق هستند، اما حتی در صورت توافق، ایران همچنان از اهداف مهم جامعه اطلاعاتی آمریکا خواهد بود.

به گزارش مشرق، «بری رویدن» عضو ارشد سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) می‌گوید ایران همواره از اهداف اصلی جاسوسی بوده و همچنان باقی خواهد ماند.

آقای رویدن که بین سال‌هایی 1997 تا 2001 مدیر بخش ضداطلاعات سیا بوده، در مصاحبه‌ای که ماه گذشته صورت گرفته و روز سه‌شنبه در پایگاه «اینترنشنال بیزنس‌تایمز» منتشر شد، در پاسخ به این سوال که در صورت دستیابی ایران به بمب اتم، خاورمیانه به چه وضعیتی روبرو می‌شود، گفت: «ایران بازیگری مهم است، که باید نسبت به آن نگران باشیم.»

وی افزود: «از زمانی که آن‌ها شاه را بیرون انداختند، شاهی که ما از آن حمایت کرده بودیم، ما دشمن دولت ایران هستیم. از آن وقت، برخی موارد ناخوشایندی هم بین دو کشور رد و بدل شده است. آن‌ها از حماس و حزب‌الله حمایت کرده‌اند و این دو سازمان تروریستی هم علیه ایالات متحده دست به علملیات زده‌اند. آن‌ها زمانی که ما در عراق بودیم، در کشتن آمریکایی‌ها دخیل بودند. بنابراین، آن‌ها سابقه‌ای از خشونت علیه منافع آمریکا دارند.»

مقام ارشد سابق سازمان سیا با استقبال از مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5، ادامه داد: «آن‌ها همواره جزو اهداف اطلاعاتی ما خواهند بود. ما همیشه می‌خواهیم بدانیم که پشت پرده چه خبر است، اینکه واقعا آنجا چه می‌گذرد.»

وی افزود: «اینکه آیا آن‌ها واقعا همکاری می‌کنند؟ آیا آن‌ها واقعا نمی‌خواهند به سمت بمب اتم حرکت کنند؟ ما به عنوان جامعه اطلاعاتی وظیفه داریم از این‌ها سر در بیاوریم. اینکه مطمئن شویم آنچه آن‌ها می‌گویند، واقعا چیزی است که انجام می‌دهند. قطعا بخشی از توافق این است که آن‌ها اجازه داده‌اند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (از برنامه هسته‌ای) بازرسی کند.»

او همچنین گفت: «اما آن‌ها همواره کشوری مهم برای منافع اطلاعاتی ایالات متحده خواهند بود، چراکه همواره تهدیدی اطلاعاتی خواهند بود. آن‌ها سال‌هاست که تهدیدی واقعی هستند و در آینده نیز به صورت بالقوه می‌توانند کشوری خطرناک باشند که ممکن است با آن‌ها به مشکل بربخوریم.»

منبع: فارس
خشم‌ صهیونیست‌ها‌ از خرید هواپیماها‌ توسط‌ ایران 
  
یک مقام ارشد صهیونیستی مدعی شد خرید هواپیماهای مسافربری جدید توسط ایران مغایر با رژیم تحریم های اعمال شده علیه این کشور است.
آفتاب : یک مقام ارشد صهیونیستی مدعی شد خرید هواپیماهای مسافربری جدید توسط ایران مغایر با رژیم تحریم های اعمال شده علیه این کشور است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این مقام رژیم صهیونیستی که خواسته تا نامش فاش نشود، گفته است خرید هواپیماهای مسافربری جدید توسط ایران تحریم های آمریکا علیه تهران را نقض می کند و این مساله علیرغم هشدار و اخطار تل آویو جلو رفته است.
پیشتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرده بود که ایران 15 فروند هواپیمای مسافربری را برای مصارف تجاری در سه ماهه گذشته خریداری کرده است. وی با این حال جزییات این خرید و اینکه چه کشور یا شرکتی این هواپیماهای دست دوم را به ایران فروخته است، اعلام نکرده بود.
در پی تفاهم هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو در سال 2014، آمریکا تحریم طولانی مدت فروش قطعات هواپیماهای مسافربری علیه ایران را لغو کرد اما تحریم فروش هواپیماهای جدید همچنان پابرجاست.
این مقام ارشد صهونیست گفته است: ما از طریق منابع اطلاعاتی خود از این موضوع مهم پیش از اتفاق، آگاه شده و نسبت به انجام آن به آمریکا هشدار داده بودیم.
          
پایانی برای یک رژیم؛
وایزمن در کتاب خاطرات خود می گوید که انگلیس دو طرح را در منطقه دنبال می کرد، اول تاسیس حکومت عربستان سعودی و دوم موجودیت رژیم صهیونیستی بود. اینجاست که می توان به میزان رابطه دو رژیم صهیونیستی و سعودی پی برد.
آل سعود تا چه زمانی به حیات نباتی خود می‌تواند ادامه می‌دهد/ تسلیحاتی که حکم تنفس مصنوعی دارند
گروه بین‌الملل مشرق - شاید بتوان گفت، آنچه بیش از هر چیز همواره ذهن خاندان سعودی از پادشاهشان گرفته تا کوچکترین فرد این خاندان که خود را شاهزاده می نامند و تعداد آنها بین 10 تا 12 نفر برآورد شده است، دو موضوع است:
یک: رسیدن به قدرت و نشستن بر تخت سلطنت
دو: افزایش پس اندازها و اندوخته های خود در خارج

جنگ برسر قدرت
جنگ بر سر رسیدن به قدرت در میان شاهزادگان سعودی از جمله موضوعاتی است که همواره در این خاندان وجود داشته و شاهزادگان سعودی آن را بر هر امر دیگری ترجیح داده اند. آنچه رسانه های هر از چندگاهی خبر یا گزارشی درباره این نزاع منتشر می کنند، در واقع گوشه ای بسیار کوچک از درگیری ها و اختلافات موجود است و با به قدرت رسیدن «سلمان بن عبد العزیز» و در پرده ابهام فرو رفتن وضعیت ولی عهدی پس از وی و مطرح شدن ورود نسل دوم و سوم شاهزادگان سعودی به کار زار رقابت بر گستره و شدت این منازعات افزوده شده و هم اکنون شاهزادگان جوان سعودی تلاش دارند، برای تضمین رسیدن خود به قدرت بیش از پیش خود را به آمریکا و رژیم صهیونیستی نزدیک کنند و این خبر از ورود خاندان سعودی به مرحله و دوره ای جدید از درگیری و منازعات در راه کسب قدرت است.

ثروت و شاهزادگان
درباره درآمد و ثروت شاهزادگان سعودی باید گفت، درآمد و ثروتی که اعضای خاندان سعودی برای آن دست و پا می شکنند و برای به دست آوردن میزان هرچه بیشتری از آن رو در روی یکدیگر قرار می گیرند، درآمدهای حاصل از فروش نفت این کشور است که به سالیانه بیش از 3 ترلیون دلار بالغ می شود و 2 ترلیون دلار آن براساس تقسیم بندی های صورت گرفته به جیب اعضای خاندان سعودی می رود.
این تنها درآمدهای هنگفت نفت نیست که خاندان سعودی آن را مالک آن می داند، بلکه شاهزادگان سعودی کشور و هر آنچه در آن وجود دارد را دارایی و ملک شخصی خود می دانند و بر این اساس می توانند، هرگونه که بخواهند در آن دخل و تصرف کنند و در این میان مفتی های وهابی را به خدمت گرفته اند تا دین را نیز به خدمت آل سعود درآورند.

آل سعود تا چه زمانی به حیات نباتی خود می‌تواند ادامه می‌دهد/ تسلیحاتی که حکم تنفس مصنوعی دارند
آغاز فروپاشی
یکی از مزدوران سازمان جاسوسی و اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سازمان «سیا» در کتاب خود تحت عنوان (Sleeping with the Devil) درباره فرصت و امکان ادامه بقای خاندان سعودی در قدرت می نویسد: حکومت خاندان سعودی در عربستان نمی تواند بیش از اینها ادامه یابد، چون ناکامی و شکست های اجتماعی و اقتصادی سراسر کشور را فرا گرفته است و این تاکیدی بر نزدیک شدن پایان حاکمیت خاندان سعودی است و چه بسا ممکن است، این امر به دست آمریکا صورت گیرد، همانگونه که شکل گیری و تاسیس این پادشاهی به دست انگلیس صورت گرفت.

اما آنچه هم اکنون دنیا را به وحشت انداخته، دشمنی و خصومت ورزی شدیدی است که گروه های وهابی در قبال مخالفان خود نشان می دهند، به گونه ای که در قبال هر کس که به مخالفت با آنها برخیزد، از ارتکاب هر جنایتی واهمه ندارند و درآمدهای حاصل از فروش نفت را برای انجام عملیات های تروریستی و حمایت از گروه های تروریستی به خدمت می گیرند.

تابستان سال گذشته روزنامه آمریکایی یو اس تودی در گزارشی تاکید کرد که از هر 5 نفری که وارد پایگاه اینترنتی محرمانه و سری گروه تروریستی تکفیری «القاعده» می شوند، 4 نفر دارای تابعیت سعودی هستند.

رهبری و هدایت تروریسم در اشکال مختلف آن مانند دادن فتوا، صدور و اشاعه افکار و اندیشه های تروریستی، صدور گروه های تروریستی و عناصر تروریست و مباح کردن قتل و کشتار توسط عربستان سعودی، این کشور و حاکمان آن را به خطرناک ترین تهدید علیه جوامع معاصر بشری مبدل کرده، به گونه ای که حتی آمریکا که عامل شکل گیری گروه های تروریستی مانند القاعده در جهان است، هم اکنون نمی‌ تواند، ادامه فعالیت و بقای آنها و حامیان سعودی اشان را بپذیرد.
شاید بتوان گفت، آغاز فروپاشی و سقوط خاندان سعودی به سال 1975 میلادی و حادثه ترور شاهزاده «فیصل بن عبد العزیز» به دست برادر زاده اش شاهزاده «فیصل بن مساعد بن عبد العزیز» و حتی 10 سال پیش از آن یعنی سال 1964 میلادی و برکناری «سعود بن عبد العزیز» از قدرت به دست تعدادی از افراد خانواده اش باز گردد که مشهورترین و معروف ترین نزاع برسر قدرت را تشکیل داد.

نزاع و جنگ پسران «عبد العزیز بن عبد الرحمن بن سعود» بر سر قدرت بیشترین نوع نزاع ها و درگیری ها در خاندان سعودی بوده و همواره در آن وجود داشته است.

آل سعود تا چه زمانی به حیات نباتی خود می‌تواند ادامه می‌دهد/ تسلیحاتی که حکم تنفس مصنوعی دارند
فروپاشی اقتصادی
درحالی که جنگ برسر قدرت یکی از مهمترین دلایل فروپاشی و سقوط خاندان سعودی به نظر می رسد، بسیاری از مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی به این نکته اشاره می کنند که میزان بدهی های عربستان و شاهزادگان سعودی به حدود یک ترلیون دلار می رسد و کشور غرق در نفت و درآمدهای نفتی، غرق در بدهی های خویش است و درآمدهای حاصل از فروش این ثروت ملی به جیب خاندان سعودی می رود.

عربستان سعودی فاقد برنامه اقتصادی روشن و شفافی است و از نظام اقتصاد اسلامی تبعیت نمی کند، بلکه به طور کلی بر دو منبع درآمد تکیه می کند که اولین آن «نفت» است، چون این کشور یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان نفت جهان و دارای بیشترین ذخایر نفتی است، اما از مهارت و خبره واقعی برای تولید و فروش این ماده برخوردار نیست و در این حوزه به طور اساسی بر شرکت های آمریکایی تکیه دارد.

اما دومین منبع درآمد خاندان سعودی «حج» است که بزرگ ترین تجمع بشری به شمار می آید و با تجمع بیش از 2 میلیون نفر در موسوم حج علاوه بر ادای مناسک دینی و مذهبی مربوط به آن، در بردارنده مبادلات تجاری و اقتصادی گسترده ای است که میلیاردها دلار سود برای خاندان سعودی به همراه دارد.
اما حکومت های سعودی هیچ گاه به صورت عقلانی و منطقی در این درآمدها سرمایه گذاری نکرده اند، در حالی که در نیمه اول سال 2008 میلادی درآمد عربستان سعودی به حدود 192 میلیارد دلار رسید، ملاحظه می‌ کنیم که دو سوم این درآمد به قراردادهای نظامی و خریدهای تسلیحاتی اختصاص می یابد.
این درحالی است که عربستان سعودی از زمان جنگ خلیج فارس و فراخواندن نظامیان آمریکایی برای دفاع از این کشور با رکود اقتصادی و افزایش بدهی و کسر بودجه عمومی به میزان 65 میلیارد دلار مواجه شد و با توجه به بحران اقتصادی جهان و رکود اقتصادی امیدی به بهبود وضعیت ریاض از این حیث وجود ندارد.


آل سعود تا چه زمانی به حیات نباتی خود می‌تواند ادامه می‌دهد/ تسلیحاتی که حکم تنفس مصنوعی دارند/ اماده انتشارخریدهای تسلیحاتی
بدون تردید عربستان سعودی از برقراری هرگونه رابطه بین المللی خارج از چارچوب و قاعده دادن رشوه و دادن وعده و وعید برای به دست آوردن هوادارانی برای خود ناتوان است، به گونه ای که هم اکنون همه می دانند که سعودی ها به جز این توان به کار بردن هیچ سیاست و خط مشی را در عرصه بین المللی ندارند و این زمینه ایجاد پایگاه‌ های نظامی خارجی و باز شدن اشتهای کشورهای خارجی از جمله آمریکا و انگلیس و فرانسه را در این کشور باز کرد.

ایجاد این پایگاه های نظامی خارجی نه تنها به معنای افزایش فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی بیگانگان است، موجب هزینه شدن میلیاردها دلار از درآمدهای کشور عربستان سعودی تحت عنوان تامین امنیت ملی این کشور شد که در واقع تامین امنیت شخصی پادشاهان و شاهزادگان سعودی و حفظ تاج و تخت آنها بود.


روزنامه آمریکایی «نیویورک سان» در گزارشی در این ارتباط می نویسد: عربستان طی سال های 1990 تا 2004 میلادی بیش از 268.6 میلیارد دلار را به خرید تسلیحات نظامی اختصاص داد و هدف اغلب این خریدها تثبیت موقعیت و حاکمیت خاندان حاکم و تعدادی از شاهزادگان سعودی و تحریک کشورهای منطقه و جهان علیه رقبای خود و کشورهایی مانند ایران بود که آل سعود آنها را دشمن خود و خطری برای موجودیتشان می دانند.  

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود تاکید می کند: سرشکن کردن میزان خریدهای تسلیحاتی عربستان سعودی در دوره مذکور که جمعیت این کشور 21 میلیون نفر بود، نشان می دهد که روند تسلیح عربستان سعودی از دو کشور چین و هند نیز بیشتر است که هریک از آنها دارای جمعیت یک میلیارد نفری هستند.

بی شک این گزارش ها و آمار و ارقام نشان می دهد که هدف خاندان سعودی از این خریدهای تسلیحاتی تنها خدمت به طرح های منطقه ای آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی است، چون بر کسی پوشیده نیست که هدف عربستان سعودی دفاع از رژیم صهیونیستی و حفظ بقای آن است. در این خصوص به عنوان مثال به بخشی از گفتگوی «وینستون چرچیل»، نخست وزیر وقت انگلیس با «حاییم وایزمن»، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی اشاره می کنیم که در کتاب «خاطرات وایزمن و جان فیلیپی» ذکر شده و گفته بود:

می خواهم ابن سعود را حاکم بر خاورمیانه و بزرگ بزرگان این منطقه ببینم، با این شرط که بیش و پیش از هر چیز با شما همراه و هماهنگ باشد و در آن صورت شما می توانید هرآنچه را که می خواهید از او طلب کنید.
وایزمن در کتاب خاطرات خود همچنین می گوید که انگلیس دو طرح را در منطقه دنبال می کرد، اول تاسیس حکومت عربستان سعودی و دوم موجودیتی [رژیمی] صهیونیستی بود. اینجاست که می توان به میزان رابطه دو رژیم صهیونیستی و سعودی پی برد و دریافت که این رابطه، رابطه ای حیثیتی و موجودیتی برای این دو رژیم بوده و هیچ گاه بعد دشمنی و خصومت به خود نگرفته است.

آل سعود تا چه زمانی به حیات نباتی خود می‌تواند ادامه می‌دهد/ تسلیحاتی که حکم تنفس مصنوعی دارند

چقدر از عمر حکومت سعودی باقی مانده است
از ابتدا هر کشوری که انگلیس آن را تاسیس کرده و سپس پرونده آن را به آمریکا داده تا در دست سازمان اطلاعات و جاسوسی این کشور باشد، عمری فرضی و حدودی برای آن در نظر گرفته می شد، عربستان سعودی نیز از این قاعده مستثنی نیست و از همان ابتدا مقرر شد، عمر حدودی حکومت سعودی با عمر حدودی رژیم صهیونیستی مرتبط باشد، چون آنگونه که چرچیل و روزولت برنامه ریزی کرده بودند، طرح تاسیس عربستان سعودی پایه و اساس طرح صهیونیستی را تشکیل می داد.

در این بین ادامه عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و افشا و آشکار شدن این روابط بدون آنکه سرمشاری و ندامت رژیم های عربی را به همراه داشته باشد، این احتمال را تقویت کرده تا سال های آینده حتی شاهد به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی آنها و حتی اتحادیه عرب باشیم.
در واقع نفوذ روز افزون رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی و شکل گیری گروهی از کشورهای عربی به نام اعراب محافظه کار، بیانگر استمرار و تکمیل طرح صهیونیستی در منطقه با کمک عربستان سعودی و هم پیمانانش است،‌ بدون اینکه رژیم سعودی توجه داشته باشد، تکمیل طرح صهیونیستی به معنای پایان حکومت سعودی که از ابتدا به خاطر رژیم صهیونیستی شکل گرفت.   در این تردید نیست که هر روز که می گذرد، حکومت سعودی یک گام به فنای خود نزدیک می شود و در این بین اگر در نظر بگیریم که آمریکا پایان حکومت سعودی را بین سال های 2030 تا 2050 میلادی در نظر گرفته باشد، شرایط حاکم بر عربستان و تحولات جاری در منطقه نشان می دهد که پیش از تاریخ مذکور باید شاهد فروپاشی خاندان سعودی باشیم.
استفان والت:
«استفان والت» تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا تأکید کرد که جنگ عراق یک جنگ کاملاً غیرضروری بود و برخلاف مسائلی که مطرح می‌شود دولت وقت آمریکا با علم به اینکه این جنگ پیامدهای ناخواسته‌ای دارد به عراق حمله کرد.
به گزارش مشرق، «استفان والت» استاد امور بین‌الملل دانشگاه «هاروارد» و روزنامه‌نگار نشریه «فارین پالسی» در مقاله‌ای در روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت که جنگ عراق در واقع شکست سیاسی و نه اطلاعاتی بود.

وی ادامه داد: «دولت بوش تصمیم گرفت که صدام حسین را سرنگون کند و به همین دلیل یک پرونده جعلی ایجاد کرد تا جنگ عراق را توجیه کند. مقصر دانستن اطلاعات ضعیف در واقع سرپوش گذاشتن بر طراحان این جنگ است که هم‌اکنون استخدام شده‌اند تا از اینکه مقصر شکست (جنگ عراق) هستند، فرار کنند.»

استفان والت تأکید کرد: «افراد مبتدی معتقدند که بوش و نومحافظه‌کاران اشتباهاً به این مسئله اعتقاد داشتند که جنگ پیشگیرانه در عراق به این دلیل قابل توجیه بوده است که صدام حسین هشدار ناپذیر بود اما صدام حسین یک انسان افسرده نبود که قصد خودکشی داشته باشد و اگر اصلاً به سلاح‌های کشتار جمعی دست پیدا می‌کرد، نمی‌توانست از آنها استفاده کند و یا اینکه بدون پذیرش خطر انتقام، این سلاح‌ها را به دیگران بدهد. جنگ عراق همیشه یک جنگ غیرضروری بود.»

وی ادامه داد که حملات نظامی هیچ‌گاه موجب باثبات شدن کشورها نمی‌شود و پیامدهای ناخواسته‌ و نفرت‌هایی همچون داعش به همراه دارد.

والت تأکید کرد: «سرنگون کردن صدام حسین همچنین غیرعاقلانه بود، همانطور که در سپتامبر 2002، 33 کارشناس امنیتی در تبلیغ روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کردند که جنگ با عراق در جهت منافع ملی آمریکا نیست. آنها هشدار دادند که حمله به عراق ممکن است موجب بروز بی‌ثباتی در منطقه شود...اما بوش و نومحافظه‌کاران اهمیتی به این حرفها ندادند.»

این تحلیلگر آمریکایی می‌افزاید که در اوایل سال 2003، «اریک شینسکی» رئیس ستاد ارتش وقت آمریکا به یک کمیته سنا اعلام کرد که اشغال عراق به چند صد هزار نظامی نیاز دارد ولی «پائول ولفوویتز» معاون وزیر دفاع آمریکا حرفهای او را رد کرد و قول داد که خود اشغال عراق هزینه‌ها را تأمین می‌کند. در نهایت هزینه جنگ عراق بیش از 3 تریلیون دلار شد و هزاران نفر دیگر نیز کشته و زخمی شدند. بنابراین مسئله ضعف اطلاعاتی مطرح نبود بلکه مسئله غرور و تکبر ولفوویتز مطرح است.

طبق این گزارش، درس‌هایی از جنگ عراق حاصل آمده است، اول اینکه گرچه قدرت نظامی برای محافظت از منافع حیاتی ضروری است اما این قدرت در واقع یک ابزار خام است که پیامدهای ناخواسته‌ای همچون داعش به همراه دارد، دوم اینکه، ارتش آمریکا می‌تواند از سواحل خود دفاع کند، ارتش دشمن را تخریب کند و دولت‌های شکننده را سرنگون کند اما این اقدامات برای دولت سازی در سرزمین‌های خارجی غیرمفید است. وقتی آمریکا به کشورهای دیگر حمله می‌کند و بعد از آن در مهندسی اجتماعی مشارکت می‌کند، نتیجه این می‌شود که با تنفر مردمی روبرو می‌شود که تلاش می‌کند به آنها کمک کند.

وی سپس ادامه داد: «این حقایق توضیحی بر این امر است که دیپلماسی شیوه بهتری برای مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران، درگیری‌های اوکراین و دیگر چالش‌های بین‌المللی است.»

استفان والت در پایان نتیجه‌گیری کرد، بعد از جنگ عراق، هرکس که هنوز فکر می‌کند جنگ پیشگیرانه می‌تواند معضلات جدی سیاست خارجی را رفع کند، مشخص است که هیچ توجه و دقتی ندارد و آندسته از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا که هنوز درباره اینگونه موضوعات سردرگم هستند، کفایت این را ندارند که رئیس‌جمهور آمریکا شوند.
منبع: فارس

حدیث گوهر بار روز

حدیث روز/ درباره فضائل ماهی که ارزاق مؤمنین در آن زیاد می‌شود 

   

این ماه فقط به این جهت شعبان نامیده شده که ارزاق مؤمنین در آن زیاد می‌شود. آن ماه عمل است که در آن حسنه هفتاد بار دو چندان گردیده، بدی‌ها ریخته، گناهان آمرزیده و کار نیک قبول مى‌شود.
مشرق- ابن عباس مى‌گوید، در حالى که اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله نزد آن حضرت درباره فضایل شعبان سخن مى‌گفتند، آن حضرت صلى الله علیه و آله فرمودند: ماه شریفى است و آن ماه من است.
حمل کنندگان عرش آن را بزرگ داشته و قدر آن را مى‌شناسند و آن ماهى است که ارزاق مؤمنین براى رمضان در آن زیاد مى‌شود و بهشتی ها آراسته مى‌گردند.
و فقط به این جهت شعبان نامیده شده که ارزاق مؤمنین در آن زیاد می‌شود.
آن ماه عمل است که در آن حسنه هفتاد بار دو چندان گردیده، بدی‌ها ریخته شده، گناهان آمرزیده شده و کار نیک قبول مى‌شود.
خداى بزرگ به بندگان خود مباهات مى‌نماید، از عرش خود به روزه دارآن و عبادت کنندگان نگریسته و بخاطر ایشان به حمل کنندگان عرش خود مباهات مى‌نماید. ..

متن حدیث:

 عن ابن عباس قال قال رسول الله صلى الله علیه و آله و قد تذاکر اصحابه عنده فضائل شعبان قال شهر شریف و هو شهرى و حمله العرش تعظمه و تعرف حقه و هو شهر تزاد فیه ارزاق المومنین لرمضان و تزین فیه الجنان و انما سمى شعبان لانه تتشعب فیه ارزاق المومنین و هو شهر العمل فیه تضاعف الحسنه لانه تتشعب فیه ارزاق المومنین و هو شهر العمل فیه تضاعف الحسنه سبعین و السیئه محوطه و الذنب مغفور و الحسنه مقبوله و الجبار جل جلاله یباهى فیه بعباده و ینظر من عرشه الى صوامه و قامه فیباهى بهم حمله عرشه...


«ثواب‌الاعمال،صفحه 131»

تصاویر روز رسانه های خوزستان

کد خبر: ۵۰۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳ - 18 May 2015

تصاویر زیبا از خودروهای مدرن

گزارشی از نمایشگاه خودرو نیویورک

 
 
  
 

نمایشگاه خودروی نیویورک یکی از معتبرترین رویدادهای سالیانه این صنعت است که بسیاری از کمپانی ‌های بزرگ دنیا همچون دیگر نمایشگاه ‌های آمریکا مانند شیکاگو روی آن حساب ویژه ‌ای باز می‌کنند. نمایشگاه سال جاری از تاریخ 14 تا 23 فروردین برگزاری شد.

 
 

کادیلاک به‌ صورت رسمی از پیش آهنگ و گل سرسبد محصولات خود، CT6 سدان رونمایی کرد. خودرویی که امید کادیلاک برای رقابت و غلبه بر خودروهای لوکس آلمانی و ژاپنی محسوب می ‌گردد.

 

 

شورولت مالیبو ابتدا در سال 1964 رونمایی شد و اکنون نهمین نسل این خودرو به ‌عنوان مالیبو 2016 در نمایشگاه نیویورک معرفی گشته است طبق یک رسم معمول در صنعت خودرو، کمپانی شورولت قول داده بود که مالیبو مدل 2016 اتومبیلی بزرگ ‌تر، قوی ‌تر و بسیار مقرون ‌به‌ صرفه تر از نسل قبل باشد و هم‌چنین به ‌وضوح چهره ظاهری زیباتری داشته باشد.

 

 

کمپانی تلاشگر کیا که این روزها به ‌شدت در تکاپو برای دست ‌و پا کردن اصالت و اسم ‌و رسم نیکی برای خود است، در غرفه اختصاصی ‌اش در نمایشگاه 2015 نیویورک (NYIAS) نسل نو مدل اپتیما را معرفی کرد. این نسل که چهارمین نسل اُپتیما محسوب می‌شود نسبت به نسل پیش از خود بزرگ ‌تر شده و نمای داخلی و خارجی آن نیز شاهد تغییرات نسبتاً عمده‌ای بوده است؛ گرچه هنوز هم با نگاهی چند لحظه ‌ای تشخیص خواهید داد که این یک اپتیما است!

 

 

مک‌لارن، پیش از این برنامه خود برای ساخت خودرویی برای رقابت با پورشه 911 توربو و ورود به دنیای خودروهای اسپرت یا سوپراسپرت ارزان را اعلام کرده بود. اکنون با معرفی مدل 570S این برنامه تحقق یافته است. هرچند که به نظر چیزی بیش از یک رقیب برای 911 به نظر می‌رسد.

 

 

اگر به رنج‌روور و موتورهای دیزل علاقه‌مند هستید، باید گفت لندروور قرار است که رنج‌روور اسپرت ۲۰۱۶ را با همان موتور توربو - دیزل ۳ لیتری V6 مورد استفاده در رنج‌روور استاندارد ارائه کند؛ موتوری که می ‌تواند قدرتی به اندازه ۲۵۴ اسب‌ بخار و گشتاوری برابر ۵۹۶ نیوتن‌متر تولید کند.

 

 

لینکلن، در نمایشگاه خودروی نیویورک از سدان لوکس فول سایز و پرچم‌دار خود با طراحی کاملاً جدید، پرده‌برداری کرد. خودرویی که کاملاً با زبان طراحی محصولات اخیر لینکلن نظیر مدل‌های MKS و MKZ متفاوت است.

 

 

خودروسازی سوبارو در نمایشگاه نیویورک از مدل کانسپتی با نام STI پِرفورمَنس پرده برداشت که به گفته خودش حرف‌های زیادی درباره فعالیت‌های مسابقه‌ای کمپانی و همچنین آیندهٔ مدل BRZ برای گفتن دارد.

 

 

یکی از مزایای مدل جدید پورشه ساختار بسیار سبک آن بوده که روی سرعت و هندلینگ خودرو بسیار موثر است. این مدل در واقع نسخه ارتقا یافته باکستر معمولی است که عملکردی به مراتب بهتر دارد. برای داشتن این خودرو باید 82 هزار دلار دست به جیب شوید و فقط مدل دستی آن را خریداری کنید. خبری از مدل اتوماتیک نیست. فقط شمایید و کلاچ!

 

 

جگوار در نمایشگاه خودرو نیویورک 2015 از نسل دوم مدل XF رونمایی کرد. نسخه جدید این سدان اسپرت به رغم تمامی تغییرات صورت گرفته همچنان به راحتی در قالب مدل XF قابل شناسایی است. جگوار XF جدید به پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر خورجینی مجهز شده که در مدل پایه توانایی تولید 340 اسب بخار نیرو و 332 پوند فوت گشتاور را دارد. این خودرو در رقابت با ب ‌ام ‌و سری 5 و مرسدس بنز E کلاس قرار خواهد داشت.

 

 

آسیایی ‌ها معمولا از این سبک نمایشگاه‌ ها نهایت استفاده را می‌کنند تا افق ‌های جدیدی را در بازارهای دیگر به روی خود باز کنند. مدل امسال دهمین نسل سیویک بود که در نمایشگاه خودروی نیویورک 2015 خودنمایی می‌کرد.‌ این کوپه دو در اولین مدلی است که تا پایان سال فروش آن آغاز خواهد شد و از یک طراحی کاملا تهاجمی برخوردار است.

 

 

لکسس طراحی ظاهری تهاجمی ‌تر برای مدل 2016 خودرو RX تدارک دیده است. لکسس RX 350 به پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر که توانایی تولید 270 اسب بخار نیرو و 248 پوند فوت گشتاور را دارد، مجهز شده است. لکسس RX 450h به پیشرانه 3.5 بنزینی و موتور الکتریکی مجهز می شود که در مجموع نیروی خروجی 295 اسب بخار را ارائه می کنند.

 

 

اخبار سیاسی روز

مک کین: به دلیل همین سیاست های اشتباه ما الان در سوریه بین دو انتخاب بد و بدتر گرفتار شده ایم . یا باید اسد را انتخاب کنیم و یا به قدرت رسیدن گروه های تندرو اسلامگرا را شاهد باشیم. این وضعیت به خاطر این است که دولت اوباما صحنه را ترک کرد و بر اوضاع مدیریت نداشت.

جان مک کین سناتور جمهوریخواه و رقیب انتخاباتی سابق اوباما در سخنانی مدعی شد سیاست های اشتباه دولت اوباما در خاورمیانه باعث برتری ایران در منطقه شده است.مک کین : کنترل خاورمیانه به دست ایران افتاده است
به گزارش عصر ایران مک کین در مصاحبه ای با شبکه "MSNBC" آمریکا با اشاره به اینکه عدم ورود آمریکا به بحران های خاورمیانه باعث کسب برتری ایران در منطقه شده است، مدعی شد ایران هم اکنون کنترل 4 پایتخت عربی شامل بغداد، دمشق،بیروت و صنعا را در دست گرفته است.
مک کین گفت:" یکی از بزرگ ترین مشکلات ما این است که متحدان ما از جمله ترکیه و عربستان خطر و تهدید ایران را بزرگ تر از تهدید داعش می دانند. آنها از حفظ برتری ایران بر منطقه نگرانی دارند. اگر ایالات متحده آمریکا از اپوزیسیون و نیروهای میانه روی سوری حمایت جدی تری می کرد و به آنها سلاح و آموزش می داد ، در این صورت کشورهایی چون ترکیه هم اکنون همکاری بیشتری با ما داشتند"
مک کین افزود:" من فکر می کنم اگر ما فردا به دولت ترکیه بگوییم که با داعش می جنگیم و منطقه پرواز ممنوع مورد نظر شما را بر فراز سوریه برقرار می سازیم و به نیروهای معارض سوری سلاح و تجهیزات می دهیم و از پایگاه هوایی شما برای بمباران سوریه استفاده خواهیم کرد .. در این صورت به نظر من ایالات متحده آمریکا همکاری های بیشتری از دولت هایی چون ترکیه برای بحران خاورمیانه شاهد باشد."
مک کین در ادامه تاکید کرد:" متاسفانه تمرکز دولت اوباما در شرایط کنونی روی مساله داعش است در حالی که  ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن نفوذ گسترده ای دارد. هم اکنون نفوذ اصلی در عراق از آن ما نیست بلکه در دست ایران است."این سناتور جمهوریخواه آمریکایی و رییس کمیته امور نیروهای مسلح سنا در ادامه افزود:" یکی از اشتباهات اصلی اوباما این بود که توصیه تیم امنیت ملی خود مبنی بر تسلیح و حمایت جدی از ارتش آزاد سوریه را رد کرد. در اثر این اقدام رییس جمهور ما الان در سوریه شاهد اتفاقات عجیب و غیر طبیعی هستیم. یکی از دلایل اصلی قدرت گرفتن گروه های تندرو اسلامگرا در سوریه نیز به همین خاطر بود."
او گفت:" به دلیل همین سیاست های اشتباه ما الان در سوریه بین دو انتخاب بد و بدتر گرفتار شده ایم . یا باید اسد را انتخاب کنیم و یا به قدرت رسیدن گروه های تندرو اسلامگرا را شاهد باشیم. این وضعیت به خاطر این است که دولت اوباما صحنه را ترک کرد و بر اوضاع مدیریت نداشت."
مک کین همچنین تسلط داعش بر شهر رمادی عراق را نیز از تبعات سیاست های اشتباه اوباما در منطقه خاورمیانه دانست.مک کین یکی از مدافعان سر سخت ایده تسلیح مخالفان مسلح حکومت سوریه و حمله نظامی تحت یک ائتلاف بین المللی به سوریه به منظور ساقط کردن حکومت بشار اسد از قدرت است. او و برخی هم حزبی های تندرویش در سنا اخیرا  طرحی تصویب کرده اند که در قالب آن بیش از 500 میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی به صورت مستقیم در اختیار گروه های کرد و سنی در عراق قرار داده شود. دولت اوباما تهدید کرده است این طرح را وتو خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه از صدور احکام اخیر اعدام در مصر ابراز تاسف و نگرانی کرد.
به گزارش ایسناT مرضیه افخم با تاکید بر جایگاه کهن و تاریخی این کشور اظهار داشت: اعتقاد داریم برخی مشکلات و اختلافات بر اساس اهداف بلند انقلاب مردمی مصر و از طریق گفت‌وگوهای ملی و توافق سیاسی میان جریان‌های سیاسی و اجتماعی مسالمت‌جو قابل حل و فصل است.وی اضافه کرد : صدور چنین احکامی که تشویق روش‌های مبتنی بر خشونت و حذف را در بر دارد وجهه و اعتبار کشور مصر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امیدواریم از چنین راهکارهایی اجتناب گردد.منبع: ایسنا
نوار صوتی را از ابوبکر البغدادی سرکرده داعش منتشر شد که در آن ابوبکر البغدادی به افراد مسلح این گروه برای تسلط بر شهر الرمادی مرکز استان الانبار تبریک می گوید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابوبکر بغدادی: به زودی بغداد و کربلا را هم تصرف می‌کنیم

سرکرده گروه تروریستی داعش به افراد مسلح این گروه وعده داد بغداد و کربلاء را تصرف خواهند کرد.
به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه خبری «وردنا»، موسسه رسانه ای «مناصره» وابسته به داعش، نوار صوتی را از ابوبکر البغدادی سرکرده داعش منتشر کرد که در آن به افراد مسلح این گروه برای تسلط بر شهر الرمادی مرکز استان الانبار تبریک می گوید.البغدادی در این نوار صوتی که هنوز منابع رسمی صحت آن را تایید نکرده اند، وعده داد نبردهای آینده در بغداد و کربلا خواهد بود.وی در این نوار صوتی با صراحت از تصمیم داعش برای حمله به بغداد و کربلا پس از «پیروزی در الانبار» سخن می گوید. این درحالیست که پیشتر منابع خبری از وخامت حال این تروریست خبر داده بودند.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق به علت وخامت اوضاع امنیتی با صدور دستوری سرتیپ «موسی کاطع فالح » فرمانده نیروهای واکنش سریع الانبار را از پستش برکنار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تدارک گسترده شیعیان برای بازپس گیری الرمادی / ادعای الجزیره: پیروزی شیعیان یعنی اشغال الرمادی بدست ایران!

الجزیره نوشت: نخست وزیر عراق پس از سقوط الرمادی به دست داعش فرمانده نیروهای واکنش سریع الانبار را از پست خود برکنار کرد.به گزارش «انتخاب»، یک منبع امنیتی در استان الانبار عراق اعلام کرد حیدر العبادی نخست وزیر عراق به علت وخامت اوضاع امنیتی با صدور دستوری سرتیپ «موسی کاطع فالح » فرمانده نیروهای واکنش سریع الانبار را از پستش برکنار کرد.این منبع افزود: برکناری سرتیپ موسی کاطع فالح به علت وخامت اوضاع امنیتی و نداشتن مدیریت وی در سازماندهی نیروهای واکنش سریع به ویژه در الکرمه بود.

تدرارک شیعیان برای بازپس گیری الرمادی
پس از درخواست مسئولان رمادی، نیروهای داوطلب شیعی در حال تدارک برای پس گرفتن این شهر هستند. داعش پس از سه روز حمله پیچیده و دشوار، کنترل شهر رمادی را بدست گرفت. آنها توانستند نیروهای دولتی را از مرکز استان الانبار به عقب برانند. شورای استانی الانبار خواستار کمک شبه نظامیان شیعی برای پس گرفتن این شهر شده است.
اطلاعات دریافتی نشان می دهد که این نیروهای بسیج شیعی در قالب گروههای مختلف در تدارک برای یک ضد حمله گسترده برضد داعش هستند.بنابرادعای الجزیره، این تصمیم به شدت جنجالی است و شماری از رهبران قبایل سنی برضد این اقدام هشدار داده اند و اعلام کرده اند این اقدام را اشغال رمادی توسط ایران قلمداد می کنند. رهبران سنی، دولت عراق را مقصر سقوط رمادی می دانند و می گویند در این باره هشدار داده و خواستار کمک های تسلیحاتی شده بودند.
آنها می گویند خواستار سلاح شده بودند تا بتوانند خود درگیری با داعش را در دست بگیرند اما دولت تمایلی به دادن سلاح به آنها نداشت، زیرا هیچ اعتمادی به آنها ندارد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی تحولات رمادی را بی اهمیت توصیف کرده است و گفته است که عراق سرزمین های خود را پس خواهد گرفت.

روزنامه الحیات با ادعای اینکه ایران در امور کشورهای عربی مداخله می کند ، از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست در دادگاه های بین المللی از ایران شکایت کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
الحیات: اعراب متحد شوند؛ باید از ایران به این 4 دلیل شکایت کنیم
روزنامه الحیات با ادعای اینکه ایران در امور کشورهای عربی مداخله می کند ، از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست در دادگاه های بین المللی از ایران شکایت کنند.
به گزارش «انتخاب»، روزنامه الحیات چاپ لندن در شماره امروز خود در مقاله ای با عنوان «چهار مسئله بین المللی در انتظار ایران است» به قلم عبدالله ناصر العتابی نوشت: مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره نشست کمپ دیوید گفت ادعاها درباره اقدامات بی ثبات ساز ایران تکراری است.  مقامات ایران ازجمله امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه این کشور نیز این جمله را تکرار می کند. البته مردود دانستن اظهارات مبنی بر اقدامات بی ثبات ساز ایران از سوی مرضیه افخم مسئله قابل پیش بینی است و سیاستمداران عرب که با سیاست ایران آشنایی دارند، منتظر نیستند تهران به این مسئله اذعان کند.
در همین حال، باوجود اینکه مقامات عربی مسئله مداخله(!) ایران را در امور کشورهایشان مطرح می کنند، باید اتهام های خود را در عرصه بین المللی اثبات کنند. باید کشورهای ذیربط یا کشورهای خلیج (فارس) در برابر سازمان ملل و دادگاه های بین المللی ذیصلاح چهار دعوای حقوقی اقامه کنند.
دعوای اول مربوط به حضور ایران در عراق، زیرا ایران روند تغییر دمکراتیک را تعطیل کرده است، از گروه های شبه نظامی بسیج مردمی در این کشور حمایت می کند و تهران فرماندهی گروه های شبه نظامی شیعه را به عهده دارد. دعوای دوم مربوط به مداخله ایران در سوریه است البته رسیدگی به این دعوا آسان خواهد بود، به ویژه این که ایران از بشار اسد حمایت می کند.
دعوای سوم به تحمیل جنبش حزب الله بر عرصه سیاسی لبنان مربوط است.
دعوای اخر مربوط به ایجاد بی ثباتی در یمن است، زیرا ایران از گروه حوثی ها حمایت می کند.
در ادامه این ادعاها، الحیات آورده است: اقامه این چهار دعوا می تواند کلمه «تکراری» در اظهارات افخم، امیر عبداللهیان و مقامات سیاسی ایران را بی اعتبار کند، فقط باید کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و همپیمانانشان در این چهار محور فعالیت کنند.
نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای تیم ایران را بسیار توانمند توصیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مذاکره کننده هسته ای روسیه: به تیم ظریف آفرین می گویم؛ آنها قابلند و ما از آنها خیلی چیزها یاد گرفته ایم

نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای تیم ایران را بسیار توانمند توصیف کرد.
به گزارش «انتخاب» به نقل از پرس تی وی ، اخیرا، پس از چهار روز گفتگوهای فشرده هسته ای در وین، هیئت ایرانی اعلام کرد گفتگوها دشوار است و کند پیش می رود. یکی از نکات کلیدی این توافقنامه مربوط به تحریمهاست.عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفت مذاکرات ما بر اساس مفاهیم و راه حلهایی است که ما در لوزان به آن رسیدیم. راه حلهای مربوط به تحریمها که ما در لوزان به آن رسیدیم ، این بود که همه تحریمهای اقتصادی و مالی باید روزی که ما اجرای توافقنامه را شروع کردیم، پایان یابد.
مذاکره کنندگان اتفاق نظر دارند اگر اراده سیاسی برای پیدا کردن زمینه های مشترک وجود داشته باشد، حصول توافق امکانپذیر است. ایران همچنان تاکید دارد توافقنامه ای قابل قبول باید به حقوق قانونی هسته ای ایران احترام بگذارد.سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هم گفت ما به هیئت ایرانی برای اینکه از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع می کنند و آن را تقویت می کنند، آفرین می گوییم.آنها مذاکره کنندگان بسیار قابلی هستند. ما گاهی از آنها خیلی چیزها را یاد می گیریم.
شورای سیاسی جنبش انصارالله با صدور بیانیه ای ضمن تشریح مواضع این جنبش نسبت به آخرین تحولات یمن، خواستار حضور جمهوری اسلامی ایران در هر مذاکراتی که تحت نظارت سازمان ملل صورت گیرد، شد.
به گزارش ایرنا، پایگاه خبری یمن پرس، جنبش انصار الله در این بیانیه که شب گذشته صادر شد ضمن محکومیت تجاوز عربستان به یمن وضرورت مقابله با آن اعلام کرد حضور ایران در مذاکرات ژنو که قرار است 28 مه ( 7 خرداد) برگزار شود ضروری است.
انصار الله بار دیگر مخالفت خود را با قطعنامه شماره 2216 تحت بند هفتم شورای امنیت واتهامات وارده به بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصار الله ودو تن دیگر از اعضای این جنبش را اعلام کرد وخواستار حذف نام های بدر الدین و عبدالملک الحوثی از فهرست مجازات های بین المللی شد.
شورای سیاسی انصار الله این قطعنامه را ظالمانه و در جانبداری از تجاوز عربستان به یمن که منجر به تعمیق بحران شد دانست.
این شورا با تاکید بر ضرورت تداوم ایستادگی ارتش، نیروهای امنیتی وکمیته های مردمی در میدان های جنگ همه استان ها در برابر تجاوز عربستان ، مبارزه با القاعده را خاطر نشان ساخت.
انصار الله اعلام کرد، هیچ راه حلی جز گفت وگوی ملی ، توافق صلح ومشارکت ملی بر اساس مسیر عملیات انتقالی که کشور درحال عبور از آن است وجود ندارد.
شورای سیاسی انصار الله از همه کشورهای دوست خواست به اراده ملت یمن احترام گذاشته از گزینه های آن با هدف تکمیل مسئولیت های باقیمانده مرحله انتقالی در راس آنها تکمیل تدوین قانون اساسی وبرگزاری انتخابات سپس اصلاح نظام انتخابات حمایت کنند.
بیانیه انصار الله تاکید کرد، هر تصمیم یا قطعنامه صادر شده توسط هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن فاقد اعتبار وغیر قانونی است وهر تصمیم ویا قطعنامه ای باید در نتیجه گفت وگو میان نیروهای سیاسی یمن صادر شود. انصار الله افزود: یمن برای هیچ یک از کشورهای همسایه به هیچ وجه تهدید به حساب نمی آید وشایعات برخی ها برای توجیه تجاوز عربستان به یمن مانند صحبت از هدف قرار دادن مقدسات اسلامی در مکه مکرمه ومدینه منوره ویا هدف قرار دادن منافع دیگران ، تهدید امنیت ملی عربی ادعاهایی باطل وپوچ با هدف گمراه کردن افکار عمومی وقانونی جلوه دادن تجاوز عربستان به یمن وهمکاری با آن است. عربستان با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه به جز عمان از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای علیه فقیرترین کشور عربی منطقه به اجرا گذاشت تا عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن جنبش مردمی انصارالله که امنیت شهرهای این کشور را تامین می کند، جلوگیری کند .
بر اساس آمار رسمی، در پی حملات عربستان به یمن تاکنون هزاران نفر کشته یا زخمی و دهها هزار نفر نیز آواره شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک منبع مسئول تاکید کرد که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جسد خلبان مراکشی را که هواپیمایش در استان صعده سقوط کرده بود، تحویل گرفت. در همین حال عبدربه منصور هادی در ریاض دیداری با سفیر اتحادیه اروپا در یمن و همچنین با فرستاده سازمان ملل به یمن داشت. ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی نیز تاکید کرده است که حملات و بمباران یمن تا زمان تسلیم شدن انصارالله ادامه دارد.به گزارش پایگاه اینترنتی بوابة الفجر، یک منبع مسئول در فرودگاه بین‌المللی صنعاء اعلام کرد که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جسد یاسین بحتی، خلبان مراکشی را که چند روز قبل هواپیمایش در منطقه وادی نشور در استان صعده در شمال یمن سقوط کرد تحویل گرفت و این اقدام پس از میانجی‌گری جمال بن عمر، فرستاده سابق سازمان ملل به یمن صورت گرفت.
این منبع در مصاحبه با خبرگزاری یمنی سبأ گفت که جسد این خلبان مراکشی از طریق کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به دولت مراکش تحویل داده خواهد شد.
این منبع خاطرنشان کرد: تحویل جسد خلبان مراکشی این پیام را به ائتلاف می‌دهد که هر چقدر هم که دست به جنایت‌ها علیه مردم بزرگ یمن بزند اما یمنی‌ها به قوانین بین‌المللی متعهدند.
پیشتر ارتش مراکش اعلام کرده بود که هواپیمای F16 که در ائتلاف عربی در حملات به یمن مشارکت دارد مفقود شده است.در همین حال جنبش انصارالله مسئولیت سرنگون کردن این جنگنده در منطقه وادی نشور در استان صعده را برعهده گرفت.

ائتلاف متجاوز به یمن: بمباران تا زمان تسلیم شدن حوثی‌ها ادامه دارد
احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان و سخنگوی ائتلاف ضد یمن بر از سرگیری تمامی عملیات ائتلاف عربی علیه یمن تاکید کرد و عنوان داشت که این ائتلاف حملات خود را متوقف نخواهد کرد تا اینکه حوثی‌ها تسلیم شوند.
در همین حال عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی با بیان اینکه تمدید آتش‌بس اقدامی بیهوده بود، اعلام کرد که کشورهای ائتلاف به شدت نسبت به این امر تاسف می‌خورند که آتش بس اهداف انسانی خود را محقق نکرد.
وی مدعی شد که کشورهای ائتلاف بر این باورند که ادامه تحرکات حوثی‌ها و هم‌پیمانانشان در داخل اراضی یمن و در مرزهای عربستان نقض آتش بس است.
پیشتر عادل جبیر دیداری با ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در دفتر وزارت خارجه در ریاض داشت.ریاض یاسین در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت که در این دیدار مسائل بسیاری در مورد بحران یمن به ویژه آتش بس موقت و کنفرانس ریاض مورد بررسی قرار گرفت.
پیشتر جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که واشنگتن تمدید آتش بس انسانی در یمن را تایید می‌کند.

دیدار عبداللطیف بن راشد الزیانی با اسماعیل ولد الشیخ در مورد پیشبرد روند سیاسی در یمن

در همین حال عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نشستی در دفترش در ریاض با اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن داشت.
در این دیدار راه‌های تقویت هماهنگی‌ها و همکاری‌ها میان شورای همکاری با سازمان ملل جهت پیشبرد روند سیاسی در یمن براساس طرح‌ شورای همکاری فارس و خروج‌های گفت‌وگوی ملی و قطعنامه‌های ذی‌ربط شورای امنیت و همچنین آخرین تحولات و اوضاع در یمن و راه‌های تقویت و افزایش تلاش‌ها جهت ارسال کمک‌ها به مردم یمن مورد بررسی قرار گرفت.
از سوی دیگر، الزیانی در نشستی با سفیران کشورهای گروه 14 در یمن در خصوص تلاش‌های بین‌المللی برای ادامه روند سیاسی در یمن گفت‌وگو کرد.
دبیرخانه شورای همکاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که الزیانی و این سفیران در خصوص تلاش‌های بین‌المللی برای ادامه روند سیاسی در یمن جهت تحقق امنیت و ثبات در یمن گفت‌وگو کردند.

دیدار عبدربه منصور هادی با سفیر اتحادیه اروپا و فرستاده سازمان ملل به یمن
از سوی دیگر عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن با سفیر اتحادیه اروپا در یمن در مقر اقامتش در ریاض دیدار کرد.
در این دیدار تحولات یمن و پیشبرد روند سیاسی براساس طرح شورای همکاری و خروجی‌های گفت‌وگوی ملی و قطعنامه‌های ذی‌ربط شورای امنیت و همچنین آخرین تحولات یمن مورد بررسی قرار گرفت.عبدربه منصور هادی اظهار کرد که مشکلات یمن جز از طریق گفت‌وگوی هدفمند که مبتنی بر شراکت ملی واقعی باشد حل نخواهد شد.
وی تصریح کرد که یمن با گام‌هایی ثابت به سمت کشور یمن جدید حرکت می‌کند.
وی مدعی شد که کنفرانس ریاض نشستی برای تمامی مردم یمن از اقشار سیاسی و اجتماعی مختلف است و در مرحله فوق العاده برای نجات یمن و ساخت کشور برگزار شده است.
در همین حال سفیر اتحادیه اروپا در یمن بر حمایت از روند سیاسی در این کشور و امنیت و ثبات یمن تاکید کرد و از تمامی طرف‌های سیاسی در یمن خواست تا به طرح شورای همکاری خلیج فارس و خروجی‌های گفت‌وگوی ملی و قطعنامه‌های ذی‌ربط شورای امنیت پایبند باشند.
در همین حال عبدربه منصور هادی، دیداری با اسماعیل ولد شیخ احمد داشت. در این دیدار تحولات یمن و اوضاع انسانی در این کشور و راه‌های افزایش تلاش‌ها برای ارسال کمک‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

بمباران مناطقی در عدن، الضالع و صنعاء
در همین حال جنگنده‌های ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان تجاوزات خود را به مردم یمن در چند منطقه پس از پایان آتش بس انسانی از سرگرفتند.
شبکه اسکای نیوز گزارش داد که در این حملات مقرهای انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن در دو شهر عدن و الضالع در جنوب یمن هدف قرار گرفت.
این جنگنده‌ها همچنین به شدت مواضع نظامی در منطقه فج عطان در غرب صنعاء را هدف قرار دادند.
پیشتر ریاض یاسین در مصاحبه با رویترز گفته بود که ائتلاف به آتش بس جدیدی فکر نمی‌کند اما فرودگاه‌ها و اسکله‌هایی که از آنها برای ارسال محموله‌های کمکی استفاده خواهد شد، هدف قرار نخواهد گرفت.

تماس تلفنی وزرای دفاع عربستان و آمریکا
محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در تماس تلفنی با آشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا به بررسی آخرین تحولات منطقه و عملیات عربستان در یمن پرداخت.
منبع: ایسنا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع غربی فاش کردند که جنگنده‌های عربستان سعودی و اردن با هماهنگی آمریکا مواضع ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی را بمباران می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری نهرین نت عراق به نقل از برخی از گزارش‌های غربی نوشت که جنگنده‌های عربستان سعودی و اردنی در ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش به رهبری آمریکا ، مواضع نیروهای ارتش و داوطلب مردمی عراق را با هماهنگی واشنگتن بمباران می‌کنند.
گزارش های اطلاعاتی در بروکسل نشان می‌دهد که ریاض و امان طی عملیاتی محرمانه و با هماهنگی با فرماندهی ائتلاف بین المللی در عراق به مواضع نیروهای ارتش و داوطلب مردمی حمله می‌کنند.رادیو اروپایی اوستن اعلام کرد : شماری از کشورهای اروپایی پس از دریافت گزارش‌ از سازمانهای اطلاعاتی کشورهای اروپایی به شدت نگران شده‌اند.
بر اساس این گزارش ، جنگنده های سعودی و اردنی در حمله به مواضع ارتش عراق و نیروهایی داوطلب مردمی طی 6 ماه اخیر در عراق شرکت کرده‌اند و هدفشان نیز جلوگیری از پیشروی نیروهای مردمی به سوی برخی مناطق و شهرهای تحت کنترل گروهک تروریستی داعش بوده است.
همچین گزارش های اطلاعاتی موجود تاکید دارند که تعدادی از هواپیماهای سعودی و اردنی به عناصر داعش سلاح و تجهیزات داده‌اند و همچنین تعدادی بالگردهای ناشناس که گفته می‌شود به یکی از کشورهای ائتلاف بین المللی در عراق اختصاص دارد در انتقال افراد مسلح از منطقه‌ای به منطقه دیگر برای تقویت مواضع داعش و هم پیمانان آنها سهیم بوده است.
این بالگردها همچنین شماری از فرماندهان آنها را پیش از ورود نیروهای داوطلب مردمی و ارتش عراق به شهر تکریت از این شهر خارج کرده‌اند و جنگنده های ائتلاف با حذف پرچم های کشورهای تابعه مانع از شناسایی این هواپیماها از سوی نیروهای مردمی شده‌اند.
در همین رابطه پیش از این بارها نیروهای داوطلب مردمی تاکید کردند که هواپیماهای ناشناس مواضع نیروهای داوطلب مردمی و ارتش عراق را بمباران کرده‌اند و هر وقت که نیروهای داعش در منطقه‌ای محاصره می‌شدند به آنها مهمات می‌رساندند.
منبع: تسنیم

دانستنیهای علمی

انسان ها نیمه موز هستند و یک ورق کاغذ می تواند تا ماه برسد. حقایقی از این دست غیر منطقی و دیوانگی به نظر می رسند اما مواردی که در ادامه بیان می شوند 100 درصد واقعی هستند.

- چشم انسان به اندازه ای حساس است که اگر کره زمین مسطح بود می توانستید یک شمع روشن را در تاریکی از فاصله 20 مایلی (32 کیلومتری) مشاهده کنید. دورترین شی قابل مشاهده با چشم غیر مسلح کهکشان آندرومدا است که در فاصله 2.6 میلیون سال نوری از کره زمین قرار دارد.

عجیب اما واقعی (بخش نخست)

 

- اگر تمام فضای خالی بین و در هر اتم تشکیل دهنده تمامی انسان ها را بردارید می توان کل نژاد بشر را در حجم یک حبه قند جای داد. نوع بشر (یا اتم های تشکیل دهنده ما) 99.9999999999999 درصد فضای خالی هستند. در تئوری، اگر کل فضای خالی را حذف کنید بشریت می تواند در حجم یک حبه قند جای بگیرد.

 

- آلاسکا شمالی‌ترین، غربی‌ترین و شرقی‌ترین ایالت آمریکا محسوب می شود.

عجیب اما واقعی (بخش نخست)
 

- از هر 200 نفر که امروز زنده هستند، یکی از آنها از نسل چنگیز خان است. به عنوان حاکم یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری ها در تاریخ، چنگیز خان تلاش بسیاری برای انتقال ژن خود صرف کرده است.

عجیب اما واقعی (بخش نخست)
 

- اگر یک سکه پنج سنتی به بزرگی کره زمین بود، یک اتم به اندازه یک سکه پنج سنتی بود. اتم ها که همه چیز از آنها تشکیل می شود به طرز جالب توجهی کوچک هستند. در حقیقت، اگر یک اتم طلا پس از گذشت هر ثانیه از بینگ بنگ در اختیار داشتید تکه طلای شما در حال حاضر تنها 0.14 میلی گرم وزن و ارزش مالی بسیار کمی داشت.

 

- از هر 10 عکس گرفته شده در تاریخ بشر یکی از آنها در 12 ماه سال گذشته ثبت شده است. بنابر برآوردهای صورت گرفته انسان ها در سال 2014 حدود 880 میلیارد عکس گرفته اند که در این میان سلفی ها سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند.

عجیب اما واقعی (بخش نخست)
 

- رگ های خونی انسان از طول کافی برای 12 بار گردش به دور کره زمین برخوردار هستند. داخل بدن انسان 100 هزار مایل رگ های خونی قرار گرفته که برای سفر 7900 مایلی (12,713 کیلومتر) قطر کره زمین کافی است.

 

- تعداد ستارگان در گیتی بیش از تعداد دانه های شن در تمامی سواحل ما است. حدود 10 سکستیلیون ستاره در گیتی وجود دارد. تعداد دانه های شن در تمامی سواحل ما حدود 5 سکستیلیون تخمین زده شده است.

 

- قطب جنوب بزرگ‌ترین بیایان جهان است. اگرچه شبیه به یک بیابان به نظر نمی رسد اما قطب جنوب از بارش سالانه کمتر از دو اینچ (50.2 میلیمتر) برخوردار است. میزان بارش سالانه در صحرای بزرگ آفریقا 4 اینچ (101.6 میلیمتر) است.

عجیب اما واقعی (بخش نخست)
 

- پیوندهای عصبی در مغز انسان بیشتر از تعداد ستارگان در کهکشان راه شیری است. تعداد سیناپس ها در مغز یک انسان معمولی به تریلیون ها می رسد و به طور دقیق حدود 0.15 کوادریلیون هستند. در شرایطی که تعداد ستارگان در کهکشان راه شیری حدود 100 میلیارد است و از این رو حتی مبارزه ای عادلانه را شاهد نخواهیم بود.

 

- اگر 57 نفر در یک اتاق حضور داشته باشند، 99 درصد احتمال دارد حداقل دو نفر از آنها تاریخ تولد مشترک داشته باشند. اگر 13 نفر دیگر به تعداد مذکور اضافه کنید این احتمال به 99.99 درصد افزایش می یابد.

عجیب اما واقعی (بخش پایانی)
 

- داخل ناف انسان یک جنگل انبوه وجود دارد! بر اساس مطالعه ای که روی 60 ناف صورت گرفته است، پژوهشگران 2,368 گونه باکتری را یافته اند که 1,458 عدد از آنها ممکن است برای علم نمونه هایی جدید باشند.

 

- کل جمعیت مورچه های جهان وزنی برابر با کل جمعیت انسان ها دارند. نسبت جمعیت مورچه های جهان به جمعیت انسان ها یک میلیون به یک است و از این رو اندازه کوچک آنها جبران می شود.

 

- اینترنت از وزنی برابر با یک توت فرنگی برخوردار است. مقدار قابل توجه اطلاعات دیجیتال از الکترون ها شکل می گیرند. بنابر برآورد صورت گرفته، ترافیک اینترنت جهان وزنی حدود 50 گرم دارد.

عجیب اما واقعی (بخش پایانی)
 

- یک ماشین حساب امروزی از قدرت بیشتری نسبت به رایانه هایی که انسان را در سال 1969 روی ماه فرود آوردند، برخوردار است. میزان حافظه آی‌فون 5 نیز حدود 240 هزار برابر حافظه فضاپیمای ویجر است.

 

- پنجاه درصد DNA انسان با DNA موز مشترک است. در شرایطی که 95 درصد DNA ما با DNA شامپانزه مشترک است این میزان اشتراک با موز نیز برابر با 50 درصد است.

 

- ما نقشه های بهتری از سطح مریخ نسبت به کف اقیانوس های کره زمین در اختیار داریم. حدود 72 درصد از سطح زمین را آب فرا گرفته است و ما تا به امروز تنها حدود 5 درصد از آنها را کاوش کرده ایم.

 

- انگشتان انسان به اندازه ای حساس هستند که اگر اندازه ای برابر با کره زمین داشتند باز هم به راحتی فرق بین خانه ها و خودروها را احساس می کردند.

 

- پلانکتون ها 50 درصد از اکسیژن جهان را تولید می کنند. فیتوپلانکتون ها همانند درختان و گیاهان از فرآیند فتوسنتز برای تبدیل نور خورشید به انرژی استفاده می کنند.

عجیب اما واقعی (بخش پایانی)

 

- ژرفای ژرف‌ترین بخش اقیانوس به اندازه ای است که اگر کوه اورست در آن قرار بگیرد قله آن همچنان زیر سطح آب قرار می گیرد. در عمق 36 هزار فوتی، گودال ماریانا در اقیانوس آرام قرار دارد که میزبان حیات دریایی نیز است.

یک نکته رایانه ای

موبایل شما کجاست؟ از گوگل بپرسید

10google

کمپانی گوگل سرویس جستجوی مکان موبایل های اندروید را مدتی پیش با نام Android Device Manager راه اندازی نمود اما اخیراً این سرویس با ورود به صفحه اصلی جستجوی گوگل قدم جدیدی در راستای کاربردی بودن برداشته است که استفاده از آن را بسیار آسان می کند. با این امکان کاربر می تواند از طریق کامپیوتری که اکانت جیمیل مورد استفاده بر روی موبایل اندروید بر روی آن در حال استفاده بوده و Log in شده باشد صرفاً با نوشتن عبارت Find My Phone در صفحه اصلی گوگل مکان موبایل خود را با دقت بسیار بالایی مشخص کند. گفتنیست که در حال حاضر این امکان فقط بر روی مرورگر کامپیوتر امکان پذیر بوده و از طریق موبایل دیگری نمی توانید موبایل خود را جستجو کنید، البته انتظار می رود که در آینده نزدیک این امکان نیز اضافه شود. از دیگر قابلیت های سیستم Find My Phone گوگل امکان به صدا در آوردن زنگ موبایل برای پیدا کردن آن، امکان لاک یا قفل کردن موبایل برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و همچنین امکان پاک کردن حافظه داخلی موبایل است.

تصاویر روز رسانه ها

حمل و نقل به سبک عجیب

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_001_1.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_002_2.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_003_3.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_004_4.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_005_5.jpg

 

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_006_6.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_007_7.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_008_8.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_009_9.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_010_10.jpg

 

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_011_11.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_012_12.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_013_13.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_015_15.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_016_16.jpg

 

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_017_17.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_018_18.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_019_19.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Funny-Transportation/zimg_020_20.jpg