سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مسجدسلیمان،۳۰ مهر؛ وسیع ترین حمله موشکی

محمدرضا مکوندی

کد خبر: ۶۳۳۸۲۴

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲ 21 October 2016
امتیاز خبر: 84 از 100 تعداد رای دهندگان 4249
عقربه ها ساعت ۱۶ بعدازظهر را نشان می داد؛ آقای صالحی معلم همیشه خندان درس جغرافیا مدرسه راهنمایی ۲۲ بهمن با همان لبخند همیشگی اش به درس هفته قبل اشاره کرد و به بچه های کلاس اول راهنمایی گفت: خوب کی می دونه فلات قاره چیه؟ اما قبل از این که بچه ها پاسخ بدهند صدای دو انفجار بسیار شدید و هولناک پاسخ سوال آقای صالحی را داد که حالا خنده بر لبانش خشک شده بود!
 
و دانش آموزانی که وحشت زده و سراسیمه به حیاط مدرسه به همراه معلمان خود ربختند… ازدو نقطه شهر مسجدسلیمان ستون های دود وغبار به ارتفاع دهها متر به هوا برخاسته بود…شهر به هم ریخت مردم متعجب و وحشت زده علت این دو انفجار بسیار شدید را از همدیگر می پرسیدند و البته بی پاسخ می ماندند…
 
آرش همکلاسی اهوازی که جنگ زده بود گفت: این انفجارها بر اثر اصابت موشک بود. همکلاسی هایش با تعجب گفتند: موشک که به کره ماه می رود فضانورد می برد!!…و آرش لبخند تلخی زد و گفت: این ها موشک های عراقی بودند که مسجدسلیمان را هدف گرفتند. پدر من هم با این موشک های عراقی شهید شده بود…

و این گونه مردم مسجدسلمان وارد سیکل جدیدی از جنگ تحمیلی به نام (جنگ موشک ها) شدند در حالی که بی دفاع بودند و هیچ گونه آمادگی و شناختی از این مقوله جدید حملات ددمنشانه و بی رحمانه دشمن بعثی نداشتند…

موشک های اسکادBنسل جدید موشک های اسکادaآلمانی بود که توسط هیتلر در جنگ جهانی دوم تولید و نسل جدید این موشک ها به ارتفاع ۹ متر و محتوی یک تن ماده منفجره با شعاع تخریب فراوان توسط شوروی در اختیار صدام قرار گرفت. در اولین دور اصابت دو فروند موشک اسکاد دشمن عراقی دو محله سبزآباد و خیابان اصلی شهر مسجدسلیمان هدف واقع شد.. در حالی که مردم نیز با کنجکاوی به طرف محل اصابت موشک ها در تردد بودند.

در خیابان هفده شهریور تصادفی بین دو خودرو به وقوع پیوست که جاده این خیابان مسدود و ترافیک سنگینی ایجاد کرد. و سومین سفیر مرگ با فاصله ۴۰ دقیقه از دو موشک اولی دقیقاً به خیابان مملو از جمعیت و خودرو هفده شهریور اصابت کرد و یک فاجعه انسانی را رقم زد. ۱۲۰ شهید و ۲۴۴ مجروح و تخریب بیش از صد واحد مسکونی و تجاری پیامد اصابت این موشک ها بوده است.
 
شاید قابل وصف نباشد تن ها و اجزای بدن تکه پاره شهروندان بدون دفاع که وحشیانه به شهادت رسیدند و در اطراف محل اصابت موشک ها پراکنده شده بود و دو بیمارستان نفت و ۲۲ بهمن مسجدسلیمان مملو از شهدای تکه و پاره ای بود که در راهروها و اطاق ها به روی هم چیده شده بوده و مجروحان بسیار زیادی که در حیاط و بیمارستان ها و کف سالن ها به خاطر ازدحام شدید قرارداده شده بودند و درخواست های مکرر بلندگوهای مساجد برای یخ و بخور و کیسه های نایلونی…
 
سردخانه اجساد شهر تنها گنجایش شش جسد را داشت و از اهواز کانتینر سردخانه داری به مسجدسلیمان اعزام تا اجساد شهدا در آن قرار داده شود و از روز بعد دهها تشییع جنازه متعدد که مسجدسلیمان را در بهت و اندوه فرو برد و این گونه بود که مسجدسلیمان ناخواسته و ناجوانمردانه از ۳۰ مهر ماه بعد از یک دوره بمباران های متناوب هوایی مناطق مختلف مسکونی اش چون پشت برج؛ نفتک و نمره هشت وارد فاز جدیدی از جنگی شد که بعدها به نام (جنگ موشک ها در تقویم دوران دفاع مقدس) نام گرفت.

حمله ۳۰ مهر به مسجدسلیمان در دوران دفاع مقدس (وسیع ترین حمله موشکی) دشمن بعثی متجاوز نام گرفت که در نهایت قریب به چهارصد کشته و زخمی برجای نهاد. امام خمینی (ره) با محکومیت شدید این حمله گسترده صدام، ۳ روز عزای عمومی در سراسر کشور اعلام کرد و هیات سه نفره ای را به ریاست آیت الله یزدی به نمایندگی از خود به مسجدسلیمان اعزام نمود و وزرات امور خارجه با تسلیم نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متعدد نسبت به این جنایت انسانی عراق علیه شهروندان مسجدسلیمانی اعتراض نمود.
 
مسجدسلیمان تا پایان دوران دفاع مقدس ۹۰ بار تحت حملات هوایی و موشکی قرار گرفت گاهی اوقات اصابت ۵ تا ۷ موشک در نیمه های شب این شهر بی دفاع و مظلوم را مورد هدف قرار می داد و مردمانی که با تحمل سوز سرمای سخت زمستان و گرمای طاقت فرسای هوا در تابستان در کوهستان های اطراف شهر با کم ترین امکانات زندگی مملو از مشقت و مضیقه را تحمل و گاهی اوقات هم در پی حملات هوایی مورد رگبار هوا به زمین جنگنده های عراقی در اطراف شهر قرار می گرفتند و مدارسی که تا پایان جنگ تحمیلی از۹ماه سال تحصیلی شش ماه راتعطیل بودند.

یقیناً حمله موشکی ۳۰ مهر به عنوان وسیع ترین حمله موشکی به مسجدسلیمان یک سند برجسته از جنایات جنگی دشمن عراقی در دوران دفاع مقدس است و ضرورت دارد که از محاق خاموشی خارج و مورد بازکاوی قرار گیرد و به عنوان برگ زرین از مقاومت مردم شریف و صبور مسجدسلیمان که طی این حملات هوایی و موشکی ۷۰۰ شهروند شهید داشته اند و درکنار فرزندان غیرتمند اعزام به جبهه در مجموع ۱۱۶۸شهید گلگون کفن را تقدیم انقلاب کردند در تقویم کشور این روز خونین ثبت و همه ساله با برگزاری ویژه برنامه هایی در سطح کشور یاد و خاطره ۱۲۰ شهید آسمانی این جنایت جنگی گرامی داشته شود.

زمان سفر به کشور عراق تا ۲ روز آینده تمدید شد

غلامرضا شریعتی
شناسهٔ خبر: 3829024 -
شلمچه - استاندار خوزستان گفت: با مذاکرات صورت گرفته مدت زمان گذر از مرز تا دو روز آینده تمدید شد و زائران می توانند تا روز آینده نیز با ویزا وارد خاک عراق شوند.

به گزارش خبرنگار مهر مستقر در مرز شلمچه، غلامرضا شریعتی عصر امروز شنبه در بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران به گفته های سردار اشتری مبنی بر مدت خروج زائران حسینی از مرز و به سفر به کشور عراق گفت: هیچ گونه مشکلی برای عبور اتباع خارجه  و ایرانی ها وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی در زمینه خروج در مرزهای استان وجود ندارد، اظار کرد: به طور کلی منع و محدودیتی در زمینه ورود و خروج از کشور در صورت داشتن ویزا قانونی وجود ندارد.

استاندار خوزستان در ادامه به آمار گذر از مرزهای کشور اشاره کرد و افزود: تا کنون از دو مرز خوزستان یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خارج شدند و ۳۸۰ هزار نفر نیز وارد کشور شدند .

شریعتی ادامه داد: کشور بعد از اربعین با حجمی از ورودی به کشور مواجه است که در حال حاضر برای مدیریت خدمات رسانی به زوار در حال برنامه ریری است تا در برگشت دچار مشکل نشوند .

وی همچنین از فراهم کردن اردوگاه های راهیان نور برای اسکان زائران برگشتی خبر داد و گفت: در صورت لزوم از اردوگاه های راهیان نور برای اسکان زائرین استفاده می شود .

شریعتی بیان کرد: برای اسکان در خرمشهر مشکلی وجود ندارد و ظرفیت اسکان در خرمشهر ۱۰۰ هزار نفر است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در چذابه مشکلات معدودی وجود دارد، یادآور شد: در سوسنگر نیز مشکلی برای اسکان زوار در شهر پیش بینی شده است.

وی در پایان، از ارائه خدمات تا پنج روز پس از اربعین خبر داد و با اشاره به کاهش تعداد مواکب، عنوان کرد: مواکب به اندازه مورد نیاز باقی خواهند ماند و مواد غذایی به اندازه کافی تهیه شده است

اهداف راهبردی روسیه از حملات جدید در سوریه/ اهمیت راهبردی «الباب»

روسیه سوریه
شناسهٔ خبر: 3827761 -
جبهه های جنگ در سوریه اهمیت خاص خود را دارند اما اوضاع شهرالباب در شمال این کشور همزمان با حملات روسیه، تحولات حلب و پیشروی های ارتش سوریه در حومه دمشق از اهمیتی دو چندان برخوردار است.

 خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فرزاد فرهادی: تحولات سوریه در حالی دنبال می شود که روسیه مجددا پس از یک دوره وقفه، حملات خود را به مواضع تروریستها از سر گرفته است. روسها این بار با سلاح های جدیدتری به میدان آمدند که قبلا از آنها استفاده نکرده بودند. آنها قبلا نیز با حملات گسترده هوایی زمینه ساز پیشروی های ارتش سوریه در جبهه زمینی شده بودند.

در عملیات قبلی ارتش سوریه با پوشش هوایی روسیه مناطق زیادی را به ویژه در حومه لاذقیه از تروریستها بازپس گرفت و اطراف دمشق را امن کرد و محاصره حلب را تشدید کرد.

روسها در حمله جدید به سلاح های جدید با تبلیغات گسترده روی آوردند و مراکز حضور نظامیان روس در سوریه را نیز با استقرار سامانه پیشرفته امن کردند. ناو «کوزنتسوف» که چندی قبل به ساحل سوریه رسیده بود در عملیات مشارکت کرد.

از عرشه این ناو جنگنده های سوخو۳۳ به سوی اهداف تروریستها در سوریه پرواز کردند. در عرشه این ناو هواپیمابر، جنگنده های میگ ۲۹ کی آر، میگ ۲۹ کی یو بی آر و بالگردهای کا-۵۲ کی نیز حضور دارند.

علاوه بر این ناوها گریگورویچ نیز مشارکت کرد و مواضع گروههای مسلح را با موشکهای کالیبر دور برد هدف قرار داد. همانطور که گفته شد روسیه با سامانه های اس۴۰۰ و اس۳۰۰ حریم هوایی و آبی منطقه ای سوریه تا قبرس را نیز امن کرد.

روسها از سامانه های باستیون برای تامین امنیت ساحل سوریه استفاده کردند؛ سامانه ای که قادر است اهدافی را در ۲۱۷ مایلی دریا و ۴۵۰ کیلومتری خشکی هدف قرار دهد. مقامات روسی، هدف از این عملیات را ممانعت از فرار داعشی ها از موصل و ورود به سوریه اعلام کردند و عمده وسعت عملیات را در استانهای ادلب و حمص دانستند. هدف این حملات روسها انبارهای تسلیحاتی و مهمات و کارخانه های تولید سلاح و مراکز فرماندهی گروههای تروریستی بود.

به نظر می رسد که هدف از حملات روسیه انهدام تسلیحات و مراکز تولید سلاح و به تبع آن از بین بردن بانک انسانی تروریستها و نیز انبارهای سلاح و نابودی خطوط ارتباطی میان گروههای تروریستی و نیز انهدام زیرساختها و تضعیف توان تروریستهاست. هدف فشار بیشتر بر  داعش در اطراف میدان نفتی الشاعر و اطراف شهرهای تدمر و حمص و حومه شمالی حمص است.

این در حالی است که در شرق حلب ارتش سوریه همچنان تروریستها را تحت محاصره خود قرار داده است. به اعتقاد تحلیلگران با توجه به اینکه مناطق شرقی حلب به مرور زمان سقوط خواهد کرد از این رو نیازی به گشودن جبهه های جدید جنگ در این منطقه نیست. وانگهی محاصره تروریستها در شرق حلب در واقع گروههای مسلح را فرسوده کرده و به مرور زمان این محاصره سبب افزایش نارضایتی های عمومی در این مناطق می شود.

خشم ساکنان بستان القصر تحت سیطره گروههای مسلح و حمله به انبار مواد غذایی در این منطقه گواه این مدعاست. آنها خواستار خروج گروههای مسلح از مناطق خود و پایان جنگ در این منطقه هستند و این همان مطلوب ارتش سوریه است. از سویی همه تحرکات تروریستها برای شکستن محاصره شرق حلب نیز تاکنون ناکام مانده است.

اما همانطور که گفته شد عمده هدف حملات جدید روسیه، ادلب بود. احملات روسیه سبب می شود که دیگر ادلب نقش جبهه امدادرسانی و محلی ایده آل برای اتاق عملیات تروریستها نباشد که البته با نبرد حلب نیز بی ارتباط نیستین حملات سبب می شود که دیگر ادلب نقش جبهه امدادرسانی و محلی ایده آل برای اتاق عملیات تروریستها پیدا نکند که البته با نبرد حلب نیز بی ارتباط نیست؛ به طور حتم از بین بردن بانک انسانی و تسلیحاتی و خطوط امدادرسانی تروریستها در ادلب سبب خواهد شد که آنها عملا زمین گیر شوند.

تروریستها مورد حمایت غربی ها و همپیمانان منطقه ای آنها در بحران و مخمصه سختی گرفتار شده اند زیرا همه یورش های آنها راه به جایی نبرده است و هم اکنون در موقعیت دفاعی قرار گرفته اند. این وضعیت سبب می شود که روز به روز بر یاس و نا امیدی گروههای مسلح در شرق حلب افزوده شود و زمینه برای تسلیم شدن و خروج آنها از این منطقه و رفتن به مناطق دیگر مشابه موارد مشابه آن در مناطق دیگر سوریه فراهم می شود.

با این تفاسیر به نظر می رسد که شرایط برای اقدام نظامی گسترده ارتش سوریه برای تمام کردن کار گروههای مسلح در شرق حلب نیز فراهم شده باشد تا آنها بتوانند به سوی ادلب بروند.

اما همزمان با حملات روسیه به مواضع تروریستها در سوریه برخی دلایل از سوی رسانه ها مطرح شد مبنی بر اینکه این حملات پس از مکالمه تلفنی پوتین و ترامپ صورت گرفته است و اینکه این فضای این مکالمه تاثیر گذار بوده است که البته این گزارش ها چندان صحیح به نظر نمی رسد زیرا نه رئیس جمهور روسیه از آمریکایی ها دستور می گیرد و نه ترامپ درحال حاضر تصمیماتش ارزشی دارد زیرا هنوز وارد کاخ سفید نشده است.

اما اینکه چرا حملات روسیه به ادلب و حمص صورت گرفت نه حلب باید گفت؛ اولا همانطور که گفته شد هدف این است که گروههای مسلح در شرق حلب فرسوده شوند و با افزایش قیام مردمی زمینه برای تسلیم شدن این افراد مسلح فراهم آید. با توجه به حضور غیرنظامیان بهتر است که فشار مردمی در شرق حلب کار ساز واقع شود و از خونریزی و ویرانی بیشتر حتی الامکان پرهیز شود.

ثانیا اصل غافلگیری در جنگ عامل مهمی محسوب می شود و دیگر اینکه زیر ساختهای گروههای تروریستی در مناطقی قرار دارد که روسها آن را مورد هدف قرار دادند. حملات روسها به مراکز فرماندهی و انبارهای تسلیحاتی و هلاکت ترویستها، عامل مهمی در کمک به نیروهای سوری برای پیشروی محسوب می شود.

این حملات به ارتش سوریه این امکان را می دهد که با تروریستها در غرب و جنوب و غرب حلب و حومه شرقی ادلب بجنگد و از حومه لاذقیه به سوی جسر الشغور حرکت کند و به گروههای تروریستی فشار وارد کند. هدف حملات در حومه شرقی حمص ضربه مهلک وارد کردن به داعش برای ممانعت از هر گونه تحرکی است.

به هر حال جبهه های جنگ در همه مناطق سوریه اهمیت خاص خود را دارند و در این میان اوضاع شهرالباب در شمال سوریه نیز همزمان با حملات روسیه و تحولات حلب و پیشروی های ارتش سوریه در حومه دمشق از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وضعیت شهر استراتژیک الباب مهم است که ارتش سوریه و ترکیه تلاش می کنند که به آن برسند. ترکیه می کوشد که با حمایت از گروههای مسلح مورد حمایت خود بتواند از برگه های خود در تصمیمات سیاسی که برای سوریه گرفته می شود بهره گیرد. ترکیه به دنبال این است که از طریق گروههای مورد حمایت خود به اهدافی که قبلا نتوانسته است به آنها برسد، دست یابد.

شهر الباب در حال حاضر تحت اشغال داعش است. تسلط ارتش سوریه بر این شهر از اهمیت بسزایی برخوردار است. این شهر در نزدیکی مرزهای ترکیه با سوریه قرار دارد و سیطره بر آن مهم است.

از سویی نیروهای فرات مورد حمایت ترکیه، تسلط بر شهر الباب را به مثابه فرصتی طلایی برای تحقق اهداف استراتژیک خود از جمله ایجاد منطقه حائل که ترکیه قصد ایجاد آن را به مساحت ۵۰۰ کیلومتر مربع را دارد، می دانند.

هدف ترکیه این است که ارتباط میان کردها در عفرین با کوبانی قطع شود و همچنین آنکارا به دنبال تحقق هدف مورد نظر در دور کردن کُردها از منبج است. نیروهای کُردی نیز شهر الباب را برای خود مهم می دانند. ترکیه به دنبال این است که با حرکت دادن گروههای مسلح مورد حمایت خود به سمت الباب به اهداف خود در سوریه برسد.

وزارت نیرو اعلام کرد

بارش برف و باران در ایران نصف شد/۲۰ میلیارد مترمکعب هم آب جمع نشد

بارش اولین برف پاییزی در شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی
شناسهٔ خبر: 3829202 -
وزارت نیرو، اعلام کرد: میزان بارش‌های کشور نسبت به میانگین درازمدت، ۵۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۸۲ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت نیرو با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور، اعلام کرد: ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۲۹ آبان سال آبی ۹۶-۹۵ حدود ۱۲ میلی‌متر بوده است. این در حالی است که حجم بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته، ۶۶ میلی‌متر و در متوسط درازمدت ۲۸ میلی‌متر ثبت شده است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین درازمدت ۵۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۸۲ درصد کاهش داشته است. همچنین حجم بارش اول مهر تا پایان ۲۹ آبان، معادل ۱۹ میلیارد و ۷۷۶ میلیون مترمکعب است.

از میان حوضه‌های آبریز اصلی و ششگانه کشور، حوضه آبریز دریای خزر با ۷۹ میلی‌متر بارش، بیشترین و حوضه آبریز مرزی شرق با صفر میلی‌متر بارش، کمترین میزان بارش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

حداکثر بارندگی در ایستگاه رامسر (ترکرود- آخوند) واقع در استان مازندران با ۴۴۴ میلی‌متر و حداقل بارندگی در ایستگاه بنرک واقع در استان خراسان‌جنوبی با ۰.۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

از سوی دیگر ایستگاه‌های قوچان و چناران واقع در استان خراسان‌رضوی، اهواز واقع در استان خوزستان، آباده‌تشک واقع در استان فارس و خونیک‌علیا واقع در خراسان‌جنوبی، در مدت مذکور هیچ‌گونه بارشی را دریافت نکرده و میزان بارندگی برای آن‌ها عدد صفر گزارش شده است.

سایه مرگ بر سر البغدادی؛فرارسرکرده داعش به سوریه از ترس حشدالشعبی

ابوبکر البغدادی
شناسهٔ خبر: 3829249 -
«محمد البیاتی» رئیس کمیته امنیتی شورای استان نینوا اعلام کرد سرکرده تروریست های داعش از ترس رسیدن نیروهای حشدالشعبی، از موصل به سوریه فرار کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، کمیته امنیتی شورای استان نینوا از فرار سرکرده گروه تروریستی داعش از این منطقه خبر داد.

«محمد البیاتی» رئیس کمیته امنیتی شورای استان نینوا در سخنانی تاکید کرد: اکثر سرکرده های رده بالای داعش از ترس بسته شدن راه فرارشان توسط حشدالشعبی چند روز پیش به همراه خانواده از این استان به سوریه فرار کرده اند.

وی در ادامه سخنان خود در همین راستا تصریح کرد: در میان فرماندهان فراری به سمت سوریه، «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش به همراه فرمانده شورای نظامی و مشورتی این گروه تروریستی نیز حضور داشتند. داعش در حال حاضر قادر به مقاومت در نبردهای کرانه چپ موصل نیست.

این مقام عالی رتبه شورای استان نینوا افزود: در محور غربی عملیات موصل به فرماندهی حشدالشعبی شاهد هلاکت تمامی عناصر داعش که در صدد فرار به سمت سوریه و یا ورود از سوریه به موصل هستند، می باشیم.

گفتنی است، نیروهای حشدالشعبی روز شنبه نیز در ادامه دستاوردهای خود با قطع خطوط مواصلاتی و کمک رسانی تروریستها در منطقه تلعفر، ارتباط تکفیری ها در تلعفر با سوریه را به صورت کامل قطع کرده بودند.

برترین تصاویر جهان

تصاویر امروز را با موضوعات پیرامون ریزش معدن مس در ترکیه، توپخانه ارتش عراق در موصل، اعتراض مردم پرو در مخالفت با «TPP» و مسابقات رالی ۲۰۱۶ استرالیا خواهید دید.

 سه کشته و ۱۳ مفقود در حادثه ریزش معدن مس در ترکیه (EPA)

لباس های سنتی بوداییان تبتی در طول مراسمی در نپال (AP)

مرد اهل کره جنوبی با عکس رئیس جمهور این کشور در تظاهرات شرکت کرد. (Reuters)

شهروند ۶۵ ساله اوکراینی تمام  ۵ سال گذشته را صرف تزئین آپارتمان خود کرده است. (Reuters)

توپخانه ارتش عراق در موصل (Reuters)

یک زن از کنار کاریکاتوری از  « بوریس جانسون » در لندن عبور می‌کند. (Reuters)

کارگران بلژیکی در اعتراض به بسته شدن کارخانه «کاترپیلار» مقابل ساختمان سازمان ملل در ژنو تجمع کردند. (Reuters)

تورهای مخصوص خشک کردن ماهی در ویتنام  (NATIONAL GEOGRAPHIC)

حمل تابلوی نقاشی در طول حراج آثار هنری انگلیس (PA)

اعتراض مردم پرو در مخالفت با مشارکت ترانس اقیانوس آرام «TPP» در لیما (AP)

برگزاری مسابقات رالی ۲۰۱۶ استرالیا (theguardian)

«پگی ویتسون» فضانورد آماده سفر به ایستگاه فضایی بین المللی (Getty)

پرتاب موشک سایوز ار قزاقستان به فضا (AP)

کدو تنبل خراب شده از زمان جشن هالووین در آمریکا (AP)

موج های بزرگ دریا در ساحل شمال اسپانیا (AP)

جشنواره برف و یخ انگلیس (Reuters

جوانفکر: سفر احمدی‌نژاد به خوزستان سیاسی یا تبلیغاتی نیست

 مشاور رسانه‌ای محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق تاکید کرد: سفر دو روزه احمدی‌نژاد به استان خوزستان مبتنی بر اهداف سیاسی یا تبلیغاتی نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در پی سفر احمدی‌نژاد به استان خوزستان علی‌اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای رییس دولت نهم و دهم در کانال تلگرامی خود نوشت:

سفر دو روزه احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق به استان خوزستان مبتنی بر اهداف سیاسی یا تبلیغاتی نیست.

برخلاف تبلیغات مسموم و منفی برخی رسانه‌ها علیه سفر دکتر احمدی‌نژاد به استان خوزستان، شایسته تاکید است که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در این سفر ، قرار است ایشان در برنامه‌هایی که به مناسبت أربعین حسینی تدارک دیده شده است ، حضور یابد.

دقایقی پیش محمود احمدی‌نژاد که صبح امروز از طریق  فرودگاه اهواز وارد خوزستان شده است، قبل از حضور در برنامه عزاداری مردم خوزستان در شوش دانیال نبی ، در مراسم تعزیه و شبیه خوانی روستای قاضی حمد شرکت کرد.

بازدید فرمانده نیروی انتظامی از پایانه مرزی چذابه (عکس)

به گزارش ایرنا، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز شنبه از روند عبور زائران اربعین حسینی از مرز چذابه بازدید کرد.

 
منبع: ایرنا

عراق 4 جنگنده اف 16 از آمریکا تحویل گرفت

با ورود این هواپیما، تعداد جنگنده هایی که عراق تاکنون در چارچوب این قرارداد از عراق تحویل گرفته است به بیش از 15 فروند می رسد.
وزارت دفاع عراق از تحویل گرفتن 4 جنگنده جدید اف 16 از آمریکا خبر داد.
به گزارش عصرایران به نقل از رسانه های عراقی، وزارت دفاع عراق روز جمعه با اعلام این خبر افزود: این برای چهارمین بار است که تعدادی از جنگنده های سفارشی عراق، از سوی آمریکا تحویل داده می شود.

این جنگنده های جدید در پایگاه هوایی بلد در شمال بغداد فرود آمدند.
این جنگنده ها بخشی از قرارداد سال 2011 میلادی میان آمریکا و عراق برای خرید 36 جنگنده اف 16 است.  
با ورود این هواپیما، تعداد جنگنده هایی که عراق تاکنون در چارچوب این قرارداد از عراق تحویل گرفته است به بیش از 15 فروند می رسد.
عراق نخستین هواپیماها را در سال 2015 تحویل گرفت.

عراق 4 جنگنده اف 14 از آمریکا تحویل گرفت

بهترین جای نشستن در هواپیما کجاست؟

صندلی هایی که نزدیک به کابین یا دم هواپیما هستند، خصوصا برای افرادی که مستعد حالات خاص به هم خوردگی های پروازی هستند، گزینه مناسبی به شمار نمی آیند. نشستن در نزدیکی بال های هواپیما، چنین حس هایی را تا میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
اگر قرار باشد یک سفر چند ساعته هوایی داشته باشید کدام صندلی را انتخاب میکنید؟

به گزارش روزیاتو؛ در یک مسافرت هوایی، نه تنها تکان های ناگهانی هواپیما می تواند ایجاد مزاحمت کند بلکه ترس هم مسئله ای است که بسیاری با آن مواجه هستند. اگر مستعد این هستید که زود حالتان به هم بخورد و یا می خواهید از ریختن چای، قهوه و سایر نوشیدنی هایی که در طول پرواز می نوشید، بر روی کامپیوترتان جلوگیری کنید، بهتر است برای نشستن، صندلی مناسب تری را انتخاب کنید.

در این نوشته کوتاه بهترین محلی را که می توانید در یک پرواز و در داخل هواپیما برای نشستن پیدا کنید را به شما معرفی می کنیم.

دکتر کواِی سیندر، مسئول سرویس های پزشکی پرواز، در این باره می گوید، تا آنجا که می توانید برای مسافرت های هوایی خود، بلیط هواپیمای بدنه پهنی را خریداری کنید که در ارتفاع بالاتری پرواز می کنند. در غیراین صورت سعی کنید، نزدیک ترین صندلی به بال هواپیما را برای نشستن انتخاب کنید. ردیف های بین ۱۰ تا ۳۰ مناسب ترین صندلی های نزدیک به بال هستند.

صندلی هایی که نزدیک به کابین یا دم هواپیما هستند، خصوصا برای افرادی که مستعد حالات خاص به هم خوردگی های پروازی هستند، گزینه مناسبی به شمار نمی آیند. نشستن در نزدیکی بال های هواپیما، چنین حس هایی را تا میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

خلبان چلسی سولنبرگ نیز با این نظر موافق و معتقد است، انتخاب صندلی در نزدیکی بال های هواپیما، شما را در وضعیتی میانی قرار می دهد گویی که درست در وسط آن نشسته اید. همچنین تجربه نشان داده که افرادی که ترس از ارتفاع دارند، در این صندلی ها احساس بهتری دارند و استرس کمتری خصوصا در زمان هایی که هواپیما تکان های شدیدی دارد را تجربه می کنند.

دفعه بعدی که به منظور سفر، سوار اتومبیل کسی می شوید، تلاش کنید تا با بستن چشم هایتان، تمام صداهایی که در حین حرکت آن اتومبیل می شنوید را به خاطر بسپارید. با این کار به خوبی درک خواهید کرد که صداهایی را که در طول پرواز می شنوید، بسیار کمتر از اصواتی هستند که در یک اتومبیل و بر روی زمین می شنوید.

البته همواره باید این نکته را به خاطر داشته باشید که هرجایی از هواپیما هم که بنشینید، باز هم تکان های ناگهانی را متوجه خواهید شد. البته این تکان ها که در اصطلاح پرواز به آنها توربلانس گفته می شود، طبیعی هستند. با این حال اگر در صندلی در نزدیک قسمت جلویی بال ها قرار بگیرید، سر و صدا و تکان کمتری را احساس می کنید.

درخشش کشتی‌گیران ایذه‌ای در مسابقات جهانی جام کودک

خبرگزاری فارس: درخشش کشتی‌گیران ایذه‌ای در مسابقات جهانی جام کودک

کشتی‌گیران ایذه‌ای در مسابقات جهانی جام کودک خوش درخشیدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، مسابقات کشتی فرنگی جام جهانی کودک در حالی به پایان رسید که استان خوزستان صاحب چندین نماینده بود.

این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشتی فرنگی کشور و حتی جهان همواره در سطوح مختلف و رده‌های سنی صاحب کشتی‌گیر بوده است.

در این‌ دوره از مسابقات نیز سه ورزشکار ایذه‌ای در ترکیب تیم‌های ملی «الف» و «ب» حضور داشتند که با درخشش خود توانستند به همراه این تیم‌ها به مدال‌های طلا و برنز دست پیدا کنند.

ایمان محمدی، مسعود کاوسی (تیم ملی الف) و امید احمدی(تیم ملی ب) ملی پوشان ایذه ای حاضر در این مسابقات بودند که احمدی موفق به کسب مدال طلا و ایمان محمدی، مسعود کاوسی نیز به مال برنز دست یافتند.

از نکات قابل توجه این رقابت‌ها برای ورزش‌دوستان شهرستان حضور علی‌بابا احمدپور به عنوان حامی کشتی ایذه و خوزستان  بود که در طی این رقابت‌ها در کنار ورزشکاران این شهرستان حضور داشت.

مدیرعامل سینا صنعت در حاشیه این رقابت‌ها به ورزشکاران این شهرستان وعده سه روتشکی برای سالن کشتی ایذه را داد.

بازدید استاندار خوزستان از مرز و پایانه مسافری شلمچه

خبرگزاری فارس: بازدید استاندار خوزستان از مرز و پایانه مسافری شلمچه

استاندار خوزستان از مرز شلمچه بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، امشب غلامرضا شریعتی برای چندمین بار در طول این چند روز، به خرمشهر آمد و از مرز شلمچه بازدید کرد.

ولی‌الله حیاتی فرماندار ویژه خرمشهر و عزیز ساعدی سرپرست شهرداری خرمشهر در این بازدید، استاندار را همراهی می‌کردند.

مرز شلمچه این روزها شاهد بازگشت زائران اربعین حسینی از کشور عراق است.

انهدام بزرگترین انبار مهمات تروریست‌ها در استان حلب سوریه

نیروی هوایی سوریه به کمک نیروهای اطلاعات این کشور، توانستند بزرگترین انبار تسلیحات و مهمات تروریست‌ها را در استان حلب منهدم کنند.

به گزارش مشرق، نیروهای اطلاعات سوریه و محور مقاومت مستقر در حومه جنوب غربی استان حلب موفق شدند بزرگترین انبار تجهیزات و سلاح تروریست ها را کشف و منهدم کنند.

یک منبع میدانی با اعلام این خبر گزارش داد، این نیروها به ا هدف بالا بردن تلفات تروریست‌ها، تنها به بررسی مکان دقیق انبار اکتفا کردند و کار حمله به آن را به جنگنده‌های سوریه موکول کردند.

نیروهای سرویس اطلاعات سوریه پس از آن، اطلاعات مربوط به این انبار را در اختیار نیروی هوایی سوریه گذاشتند.

به گفته این منبع، جنگنده های سوری بعد از دریافت اطلاعات مربوط به مکان این انبار، چندین مرتبه آن را که در منطقه «مداجن الکیالی» واقع در نزدیکی روستای «تل حدیه» در حومه جنوب غربی حلب را منهدم کردند.

منبع مذکور تأکید کرد که تعدادی از تروریست‌های مستقر در منطقه بر اثر انفجار این انبار به هلاکت رساندند.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع میدانی، این انبار بزرگترین انبار تسلیحات تروریست‌ها در حلب بوده که در حملات هوایی جنگنده‌های سوری کاملا منهدم شده است.

منبع: فارس

عبور زائران از مرز شلمچه (عکس)

به گزارش مهر، زائرین اربعین حسینی می توانند برای ورود به خاک عراق از طریق پایانه مرزی شلمچه اقدام کنند.


منبع: مهر

اخبار سیاسی روز

تلاش روس ها برای بازگشت به نوژه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق:‌ نخستین خبری که بعد از اتمام مذاکرات خانم والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه، در تهران می‌رسد، به قصد روس‌ها برای بازگشت به پایگاه هوایی نوژه مربوط است. او در سفری دوروزه (یکشنبه و دوشنبه) با مقامات ایرانی گفت‌وگو و تأکید کرد توافق هسته‌ای به روابط ایران و روسیه در بسیاری از زمینه‌ها از جمله صنعتی، علمی، آموزشی و فرهنگی تحکیم بخشیده است. رئیس شورای فدراسیون روسیه دقیقا زمانی به ایران آمد و بر تحکیم روابط دو کشور تأکید کرد که به گفته برخی از تحلیلگران مسائل منطقه، احتمال نزدیکی روسیه و آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بیشتر شده و این نزدیکی پیامدی غیر از دور‌شدن روسیه از ایران ندارد. موضوع سوریه به عنوان مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بحران منطقه، نقطه ارتباط این سه کشور است و هر سرد و گرم‌شدنی در روابط ‌مابین در حل‌وفصل آن و اوضاع منطقه اثرگذار خواهد بود.                                

اکنون اظهارات ویکتور اوزیرف، رئیس کمیته امنیت و دفاع در شورای فدراسیون روسیه، که از مذاکرات برای حضور دوباره روس‌ها در پایگاه هوایی نوژه گفته است و مایکل مک فائول، سفیر پیشین واشنگتن در مسکو، که توافق هسته‌ای را نخستین اختلاف مسکو و واشنگتن بعد از انتخابات آمریکا می‌داند؛ موجب تقویت این گمانه است که انتخابات آمریکا تأثیر چندانی در تغییر رویکرد روسیه نخواهد داشت و آنها همچنان ترجیح می‌دهند از طریق گسترش روابط خود با ایران بر نفوذ خود در خاورمیانه بیفزایند. آن‌طور که ایسنا به نقل از خبرگزاری المیادین گزارش کرده است، هم‌زمان با طرح احتمال حضور مجدد روسیه در پایگاه هوایی همدان، یک نماینده پارلمان روسیه نیز درباره گفت‌وگوهای ایران و روسیه پیرامون واردکردن اسلحه و تجهیزات نظامی شامل تانک و بالگرد به ارزش حدود ١٠ میلیارد دلار سخن گفته است.

جنجال حضور جنگنده‌های روس در نوژه

نخستین حضور جنگنده‌های روسی در ایران و استفاده از پایگاه هوایی نوژه که در داخل کشور سروصدای زیادی به راه انداخت و مخالفانی داشت، اواخر مردادماه و بعد از سفر میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده پوتین، به ایران صورت گرفت. دفعه قبل نیز رسانه‌های روسی خبر استقرار جنگنده‌های این کشور در ایران را اعلام کردند و این موضوع سردار حسین دهقان، وزیر دفاع کشورمان، را آن‌قدر ناراحت کرد که این اقدام آنها را «بی‌معرفتی» خواند. بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حضور روسیه و این همکاری نظامی اعتراض کردند و با اشاره به اصل ١٤٦ قانون اساسی، قراردادن پایگاه نظامی در اختیار یک کشور خارجی را مغایر قانون دانستند. وزیر دفاع در پاسخ به این اعتراضات پاسخ تندی داد که کار را به دلخوری مجلسی‌ها و درنهایت نامه عذرخواهی از آنها کشاند. به‌هرحال، جلسه ‌علنی‌ای که نمایندگان مجلس برای بررسی این موضوع خواستار آن بودند، برگزار نشد و جنگنده‌های روسیه بعد از آنکه سه بار از نوژه پریده و مواضع داعش در سوریه را مورد حمله قرار دادند، خاک ایران را ترک کردند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، اعلام کرد همکاری‌های نظامی دو کشور «عجالتا» پایان یافته اما چند روز بعد علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران به هیچ کشوری پایگاه نظامی نداده است، از امکان ازسرگیری این همکاری‌ها سخن گفت.

نگرانی آمریکا از مذاکرات نظامی ایران و روسیه

اکنون بار دیگر از روسیه اخباری مبنی بر مذاکره و احتمال ازسرگیری همکاری‌های مذکور می‌رسد؛ رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه، روز دوشنبه با بیان اینکه «روسیه و ایران در حال مذاکره درباره قراردادی نظامی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار هستند»، گفت «بر اساس این قرارداد، روسیه تانک‌های تی ۹۰، تجهیزات توپخانه، هواپیما و هلیکوپتر به ایران ارسال خواهد کرد». گفتنی است مذاکرات نظامی ایران و روسیه در حالی انجام می‌شود که آمریکایی‌ها با استناد به قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، (این قطع‌نامه محدودیت‌هایی برای عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تکنولوژی نظامی به ایران یا تأمین مالی و آموزش مرتبط با تکنولوژی جدید را مشخص کرده است) نگران افزایش توان نظامی ایران هستند. محدودیت‌های مورد اشاره این قطع‌نامه در همکاری‌های چند ماه قبل ایران و روسیه نیز مورد انتقاد آمریکا بود؛ انتقادهایی که از سوی ایران و روسیه با جدیت رد شد. بااین‌حال مذاکرات ایران و روسیه درباره قرارداد ١٠ میلیارد دلاری تسلیحاتی بار دیگر آمریکایی‌ها را نگران کرده است و به گزارش فارس، یک مقام کاخ سفید در گفت‌وگو با پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن»، ضمن ابراز نگرانی دراین‌باره گفته است: «دولت اوباما از مذاکرات تسلیحاتی جدید اطلاع داشته و از طریق کانال‌های دیپلماتیک مخالفت خود را با این مسئله بیان کرده است». یک عضو وزارت خارجه ایالات متحده به فری‌بیکن گفت: «ما آن گزارشات را دیده‌ایم و از هر دو طرف (ایران و روسیه) خواسته‌ایم اطمینان دهند به مفاد و تعهدات خود تحت قطع‌نامه ٢٢٣١ که شامل ارائه‌دادن برخی سیستم‌های نظامی خاص به ایران است، پایبند هستند. ما همچنان از افزایش توان نظامی ایران نگران هستیم و آن را ابراز نیز می‌کنیم».

264 تشکل اقتصادی: مفاسد اقتصادی پس از برجام رکورد زد +نمودار

نتایج ارزیابی 264 تشکل اقتصادی سراسر کشور از مؤلفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران نشان می‌دهد در فصل بهار امسال شاخص فساد اقتصادی به اوج تاریخی خود رسیده است.
سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارشی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره های ملی محیط کسب و کار در ایران تهیه شده، تشکل‌های شرکت‌کننده در این مطالعه، به ترتیب سه مؤلفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها»، «ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیررسمی» و «وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی» را نامناسب‌تر از بقیه مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند و مؤلفه‌های «ضعف زیرساخت‌های تأمین برق»، «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل» و «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف‌کننده» را نسبت به سایر مؤلفه‌ها در بهار 1395 مساعدتر دانسته‌اند.

محیط سیاسی یکی از اجزای مهم محیط کسب‌وکار محسوب می‌شود. وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی را می‌توان به عنوان شاخصی برای این جزء از محیط کسب‌وکار تلقی کرد. نمودار زیر روند تغییرات ارزیابی محیط سیاسی (وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی) در شاخص پایش محیط کسب‌وکار را نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار مذکور مشاهده می‌شود روند کلی شاخص مؤلفه مذکور صعودی است. این ارزیابی لزوم توجه خاص به این مسئله را نشان می‌دهد.
 
 مفاسد اقتصادی پس از برجام رکورد زد
 
بر اساس این نظرسنجی، شاخص فساد اقتصادی در بهار امسال به رقم 7.2 رسیده که بالاترین رکورد خود از زمان تهیه گزارش کسب و کار محسوب می‌شود.
این در حالی است که بهار 95 اولین فصل اقتصادی کشور پس از برجام محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان گفت پس از برجام و از نگاه فعالان اقتصادی، فساد اقتصادی رکورد زده است.
گزارش‌های فصلی پایش محیط کسب و کار ایران از تابستان 1389 به طور مستمر با همکاری تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر می‌شود. این گزارش‌ها، ارزیابی تشکل‌های اقتصادی ایران از 23 مؤلفه ملی محیط کسب و کار در ایران را با ابزار پرسشنامه استخراج و ارائه می‌کند.
در پرسشنامه این مطالعه معمولاً یک سؤال گزینه دار نیز درباره مسائل روز محیط کسب و کار از تشکل‌های اقتصادی پرسیده می‌شود. در پرسشنامه بهار 1395، اولویت کاری (قانون‌گذاری یا نظارت) مجلس جدید پرسش شده بود که درمجموع، پاسخ‌دهندگان به ترتیب محورهای مفاسد اقتصادی در ادارات، نظام بانکی، قاچاق کالا، سرمایه‌گذاری خارجی، مهار تورم، تجارت خارجی، قانون چک، مالیات ستانی، قانون کار و تأمین اجتماعی در انتها بازرسی و تعزیرات حکومتی را به عنوان اولویت کاری مجلس جدید ذکر کرده‌اند.

بررسی روند احتمالی سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران/گزینه‌های احتمالی جانشینی جان کری درباره ایران چگونه می اندیشند؟

حضور کسانی مثل گینگریچ، بولتون یا جولیانی که تعهد بالایی نسبت به حمایت از منافقین دارند می توانند شکل تهدیدات علیه ایران را از مسیر پروژه های نرم به پروژه های سخت تبدیل نماید.
 به گزارش مشرق، در حالی از نوت گینگریچ – سخنگوی اسبق مجلس نمایندگان آمریکا ، جان بولتون – نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و رودی جولیانی – شهردار اسبق نیویورک از گزینه های تصدی پست وزارت خارجه ترامپ یاد می کنند که سابقه این سه فرد در حمایت از گروه های ضدایرانی به خصوص منافقین بسیار برجسته و پررنگ می باشد. حضور این افراد در نشست اخیر منافقین در پاریس خود می تواند شاهد این مدعا باشد.
اگرچه تمامی سکانداران امور خارجی و داخلی آمریکا به عنوان دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می کنند با ارائه طرح های ضدایرانی با ابزار سخت  یا نرم پروژه براندازی یا تغییر نظام ایران را کلید بزنند ولی حضور کسانی مثل گینگریچ، بولتون یا جولیانی با اظهارات و اقدامات آشکار علیه ایران، که وفاداری و تعهد بالایی را نسبت به حمایت از منافقین دارند می توانند شکل تهدیدات و روند برخورد با ایران را از مسیر پروژه های نرم به پروژه های سخت تبدیل نماید.
گینگریچ،یکی از افراد حاضر در نشست پاریس که بعنوان یکی از معاونان ترامپ مطرح است، با ابراز نارضایتی از توافق هسته‌ای اعلام کرد که تحقق برجام ضربه شدیدی بر پیکر تمامی مخالفان و معاندین نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بررسی روند احتمالی سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران/گزینه‌های احتمالی جانشینی جان کری درباره ایران چگونه می اندیشند؟

او در مقاله‌ای که سال گذشته در «واشنگتن‌تایمز» نوشت، مانند دیگر مواضعش مدعی بود که نظام ایران دیکتاتوری است. شاید آنچه دیدگاه، گنگریچ درباره ایران را خطرناک‌تر می‌کند، این است که او معتقد است هنوز آمریکا درباره ایران آن‌گونه که باید سخت‌گیری نکرده و در نهایت نیز این جمهوری اسلامی ایران است که برنده این دعواست.
گنگریچ به‌صراحت می‌نویسد «با هر معیار ارزیابی‌ای، ایالات متحده بعد از انقلاب در جنگ با ایران باخته است». «تسلیم‌شدن در مقابل ایران در موضوعاتی مانند تحریم‌ها و مسئله هسته‌ای یک گام بزرگ در شکست آمریکاست». او همچنین درباره مواضع منطقه‌ای جمهوری‌اسلامی ایران نگران و مدعی است که «تهران به‌راحتی از گروه‌های تروریستی در منطقه حمایت مالی می‌کند و به سمت تبدیل‌شدن به یک قدرت هسته‌ای پیش می‌رود».
همچنین،جان بولتون، در این نشست می گوید: «بگذارید صریح بگویم که این موضوع (حمایت از گروه‌های حامی سرنگونی جمهوری اسلامی ایران) باید سیاست اعلامی ایالات‌متحده‌ آمریکا و همه‌ی دوستانش باشد تا این کار را – سرنگونی نظام ایران- در نزدیک‌ترین فرصت ممکن انجام دهند.»

بررسی روند احتمالی سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران/گزینه‌های احتمالی جانشینی جان کری درباره ایران چگونه می اندیشند؟

بولتون معتقد است باید ایران را بمباران کرد! همچنین وی برجام را «بزرگ‌ترین مماشات در تاریخ آمریکا» خوانده و مدعی نقض این توافق از سوی ایران است. بااین‌همه او مقصر اصلی این وضعیت را اوباما می‌داند و رویکردش در مقابل ایران موجب شده یک موقعیت بد و در آستانه فاجعه به وجود‌ آید. بولتون معتقد است که تحریم‌ها در مواجهه با ایران نتیجه‌ای را که می‌خواستند به دست نداده؛ پس باید راه‌های بهتری پیدا کرد.
رودی جولیانی هم که همواره به عنوان یک فرد ضدایرانی مطرح است طی سخنانی در واشنگتن،ایران را «تنها و بزرگترین حامی تروریسم در جهان» معرفی می کند و می گوید: «تصور کنید دادن صدها میلیون و میلیارد دلار به این رژیم، چه مفهومی دارد. اگر آنها بزرگترین حامیان تروریسم در جهان هستند، این به آن مفهوم است که از تروریسم بیشتری حمایت خواهند کرد»
جولیانی درباره مخالفت خود با توافق هسته ای می گوید: «امیدوارم رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که این توافق را معکوس کند. من از جانب افراد دیگر حرف نمی‌زنم. من با این توافق مخالفم زیرا هرگز مواد هسته‌ای را در دستان یک مجنون آدم‌کش قرار نمی‌دهم».

بررسی روند احتمالی سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران/گزینه‌های احتمالی جانشینی جان کری درباره ایران چگونه می اندیشند؟

با انتخاب هر یک از این افراد یا فردی دیگر همچون کورکر به عنوان وزیر امور خارجه، مسلما روندی که توسط برخی از اندیشکده ها و گروه های ضدایرانی نزدیک دولت اوباما مانند نایاک برای گسترش باب تعاملات به بهانه برجام و نفوذ در ایران، ایجاد شده بود، تغییر پیدا خواهد کرد و مسیر جدیدی برای براندازی نظام ایران که عمدتا می تواند از روش ههای سخت و برخوردهای منطقه ای برخوردار باشد ایجاد شود. پس مسئله واضح و مبرهن تمام ناشدنی بودن دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران است  و فقط ابزار آن متفاوت است و فرقی نمی کند چه کسی سکان دار سیاست خارجی آن باشد. 
منبع: نفوذ
تمایل روسیه به افزایش صادرات بالگرد به ایران
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت بالگرد سازی روسیه امیدوار است تا با گسترش همکاری با ایران صادرات بالگردهای روسی به ایران بیشتر شود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از اسپوتنیک، شرکت بالگرد سازی روسیه که زیر مجموعه شرکت دولتی «روس تک» است، امیدوار است تا با گسترش همکاری با ایران  صادرات بالگردهای روسی به ایران بیشتر شود.  
بنا بر این گزارش، «آلکساندر شربینین» معاون مدیر کل این شرکت ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرده است که امیدوار به افزایش تعداد بالگرد های روسی در حال بهره برداری در ایران است.  
شرکت بالگرد سازی روسیه قصد دارد تعدادی از باگردهای متوسط و سبک چند منظوره خود را در هشتمین نمایشگاه هوایی بین المللی در جزیره کیش ایران عرضه کند که کار خود را ۱۶ نوامبر آغاز می کند. 
دفتر مطبوعاتی شرکت بالگرد سازی روسیه اعلام کرد بالگرد های می ـ ۱۷۱А۲ ، کا ـ ۲۲۶Т و «آنسات» از جمله مدل هایی خواهند بود که عرضه خواهند شد.منبع: مهر
روایت المانیتور از توافق های محرمانه پوتین و نتانیاهو / روس ها به طور عمدی ارسال S300 به ایران را به تاخیر می انداختند
در 14 اکتبر یونسکو قطع نامه توصیه ای را در انتقاد از تشدید تهاجم های اسرائیل در خصوص بیت المقدس علیه مسلمانان صادر کرد. این قطع نامه که مورد حمایت روسیه بود ار نام عربی بیت المقدس استفاده کرد و همین.مساله خشم اورشلیم را به همراه داشت.


روایت المانیتور از توافق های محرمانه پوتین و نتانیاهو / روس ها به طور عمدی ارسال S300 به ایران را به تاخیر می انداختند

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: در 14 اکتبر یونسکو قطع نامه توصیه ای را در انتقاد از تشدید تهاجم های اسرائیل در خصوص بیت المقدس علیه مسلمانان صادر کرد. این قطع نامه که مورد حمایت روسیه بود ار نام عربی بیت المقدس استفاده کرد و همین.مساله خشم اورشلیم را به همراه داشت.

به گزارش «انتخاب»؛ یک هفته بعد رئیس جمهور روسیه تولد نخست وزیر اسرائیل را تبریک گفت . به گفته یک منبع آگاه در رژیم صهیونیستی ، نتانیاهو نارضایتی اش را از حمایت روس ها در ماجرای قطع نامه ضد اسرائیلی یونسکو ابراز کرده بود .

پوتین برای از بین بردن این سو ظن قصد دارد به طور تدریجی مقامات بلند پایه روسی را در راس هیات هایی به اورشلیم بفرستد تا موضع روسیه در برابر این قطع نامه را برای طرف اسرائیلی توضیح دهد.

با این حال، حوادثی نظیر این مسئله، نشان دهنده عدم توافق بین این دو کشور در موارد متعدد نیست. نتانیاهو شاید از اینکه جت های سوخوی روسیه در بحران سوریه مداخله کرده و توازن قدرت در جنگ داخلی را دچار پیچیدگی کرده خوشحال نباشد اما او قطعا فواید خاصی را در این بین به دست خواهد آورد. روسیه و اسرائیل علیرغم چشم انداز های متفاوت در دوران پسا جنگ سوریه، اما یک چیز مشترک دارند: هیچ کدام نمی خواهند کشور بی ثبات دیگری در خاورمیانه را ببینند چرا که در نهایت بی ثباتی میتواند خود آنها را نیز تهدید کند

در خصوص درگیری سوریه ، منافع اسرائیل حول محور امنیت مرزهایش در مقابل حملات احتمالی حزب الله و رشد قدرت این گروه، حکومت سوریه بر بلندی های جولان، شورشی های سوریه و توسعه زیرساخت های نظامی آنها در اطراف مرزهای اسرائیل و از همه مهمتر، حمله احتمالی ایران خلاصه می شود.در این زمینه حضور فیزیکی نیروهای روسیه در سوریه شاید لزوما علیه منافع اسرائیل نباشد، اما به حفظ اسرائیل در مقابل این تهدیدات کمک می کند. مواضع و جایگاه روسیه در برنامه های نظامی بشار اسد دمشق را از هرگونه اقدام علیه اسرائیل بازداشته است. این میتواند ضمانت خوبی برای نتانیاهو باشد تا شرایط فعلی را بپذیرد.

نتانیاهو دو بار در سال جاری به روسیه سفر کرده است تا از پوتین ضمانت های لازم را در خصوص تهدیدات مرتبط یا مرزهایش را در خلال جنگ دریافت کند. چیزی که متحد اصلی اسرائیل یعنی آمریکا نتوانسته بود تضمین کند. به این منظور مسکو و اورشلیم قول همکاری اطلاعاتی در سوریه را به هم دادند .

علی رغم عملیات های مرزی ، اسرائیل از دخالت نظامی در درگیری های سوریه به دلیل خطر یالای تعمیق این درگیری ها و ورود آن یه داخل مرزهایش اجتناب میکند. ارتباط اطلاعاتی برای مسکو فواید زیادی داشته و سبب ایجاد توازنی در اطلاعات در مقابل اطلاعات جمع آوری شده از سوی مرکز همکاری های بغداد شده است.

مراحل اولیه عملیات روسیه در سوریه نشان داد که اطلاعات جمع آوری شده توسط تهران و دمشق همیشه کامل نبوده است. اسد چیزی نیست که اسرائیل نسبت به آن نگرانی جدی ای داشته باشد بلکه این نفوذ ایران بر اسد است که آنها را نگران میکند. تهران و هم پیمانان منطقه ای اش شامل بشار اسد و حزب الله موجبات نگرانی اورشلیم را فراهم کرده اند.

کنترل نیروهای نظامی حزب الله، بخشی از کمک هایی است که روسیه به اسرائیل می کندبعد از افزایش کمک های روسیه به دولت سوریه در اواسط 2014 ، اسرائیل از خطر ارسال موشک های زمین یه زمین به حزب الله خبر داد. اورشلیم تقاضا کرد که کرملین کنترل نقل و انتقال سلاح به سوریه را تحت کنترل قرار دهد .

برخی منابع اطلاعاتی در دایره های دیپلماتیک اسرائیل به المانیتور گفته اند که روسیه تا جایی پیش رفت که عمدا تحویل سامانه ضدموشکی اس 300 به ایران را به تاخیر انداخت. چراکه تهران سلاح های روسی به حزب الله داده بود. این حادثه مسکو و اورشلیم را تشویق کرد که به توافقی دست پیدا کنند که در این توافق اسرائیل حق حمله به کاروان های حمل سلاح حزب الله را که به طور بالقوه امکان استفاده از آنها بر علیه اسرائیل میرود را به دست آورد و روسیه نیز ضمانتی دریافت کرد که بر مبنای آن تا رمانی که اسرائیل تهدید نشود ان را ار دخالت در جنگ سوریه دور نگه دارد.

جدا از اینها، نفوذ روسیه در خاور میانه همچنان محدود است.نقشی که مسکو در این درگیری ها بازی میکند به دلیل طرز تفکر سیاست گذارانش در مسائل منطقه است.

با توجه به حجم سرمایه گذاری های مادی و تلاش های روسیه در حل بحران سوریه به نظر میرسد پوتین در صورت عدم توانایی برای جلب نفوذ مد نظرش در منطقه این مساله را شکست خودش در سیاست های ژئوپلتیکی قلمداد کند.

با این تصور روسیه فعالانه به دنبال راهی است که آن را به عنوان یک بازیگر کلیدی و تصمیم ساز در خاورمیانه در بلند مدت مطرح کند. طرح صلح اسرائیل و فلسطین یکی از این راه هاست.

اولین نشانه های این چشم انداز روسیه در خاورمیانه در اواخر سال 2015 نمایان شد. دو ماه بعد از ورود نظامی روسیه به سوریه پوتین در ترکیب تیم خود تغییرات عمده ای ایجاد کرد. وزیر امور خارجه و نماینده پوتین در خاورمیانه کنار گذاشته شدند و یکی از حلقه امنیتی و اطلاعاتی نزدیک به پوتین در این مساله گماشته شد. یکی از دیپلمات ها در مسکو تایید کرده که بوگدانف مسول مدیریت معضلات درجه دویی در ارتباط با خاورمیانه بوده است. جایی که روسیه نقش میانجی را در بحران های نظیر یمن و لیبی و مساله صلح اسرائیل و فلسظین بازی میکند.

از نظر روسیه مذاکرات مربوط به صلح اسرائیل و فلسطین از سال 2014 فرصت فوق العاده ای برای بازسازی تلاش های دیپلماتیکشان فراهم آورده است. با توجه به مشکلات دور اول مذاکرات کرملین در مواجه با این جاه طلبی اش کمی محتاط تر شده است و پیشنهاد میزبانی نتانیاهو و عباس در مسکو برای مذاکرات مستقیم داده است.

بعید به نظر میرسد که مسکو موفق به شکست وضعیت بغرنج بین اسراییل و فلسطین شود اما اورشلیم به هرحال این مساله را دنبال خواهد کرد. مورد سوریه و درگیری بین اسرائیل و فلسطین نشان میدهد که آمریکا قرار است به تدریج رفتارش را با خاورمیانه تغییر دهد و این بدان معناست که شرکای آمریکا در منطقه باید به دنبال متحدان جدیدی باشند. با توجه به تمایلات روسیه در منطقه خاورمیانه شاید در وهله اول اسرائیل هیچ گزینه ای به جز حرکت به سمت مسکو نداشته باشد.

کریستین ساینس مانیتور گزارش داد:

گزینه ی اصلی دونالد ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا برای سخنرانی در حمایت از منافقین چقدر پول دریافت کرده بود؟

روزگذشته رسانه های غربی از رودی جولیانی بعنوان گزینه ی احتمالی دونالد ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا خبر دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ روزگذشته رسانه های غربی از رودی جولیانی بعنوان گزینه ی احتمالی دونالد ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا خبر دادند.

به گزارش «انتخاب»؛ باتوجه به اهمیت این اخبار، گزارش «کریستین ساینس مانیتور» در مورد رودی جولیانی و ارتباطش با گروهک منافقین که در سال 2011 منتشر شده را در ادامه بخوانید:

بعد از تصمیم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر عدم خروج نام مجاهدین خلق(منافقین) از لیست گروه های تروریستی در هفته های اخیر، ده ها هزار دلار برای حمایت از این گروه به تعدادی از مقامات عالیرتبه آمریکا پرداخت شده است.

این مقامات آمریکایی به ندرت از خشونت های مجاهدین خلق(منافقین) و مواضع ضد آمریکایی این گروه یاد میکنند و خواهان این هستند که این گروه در زمره گروه های آزادی بخش با ارزشهایی نظیر ارزشهای دموکرات های آمریکا به شمار برود. برخی اذعان داشتند که آنها پیش از اینکه دعوت به سخنرانی در محکع هواداران مجاهدین خلق بشوند چیز زیادی دربازه این گروه نمیدانستند.

برخی منابع آگاه گفته اند که میلیون ها دلار پولی که در کمپین هزینه شده است منجر به افزایش فشار سیاسی برای خروچ نام مجاهدین خلق از لیست گروه های تروریستی شده است.

اسناد دولتی آمریکا اغلب از واژه فرقه برای نام بردن مجاهدین خلق (منافقین) استفاده می کند و آنها را دارای سابقه سالها تعلیمات ایدئولوژیک و شست و شوی مغزی میداند. گزارش های اف بی آی در سال 2004 حاکی از آن است که این گروه در برنامه ریزی و اقدام به حعملیات های متعدد تروریستی دست داشته است.

با این حال بسیاری از مقامات آمریکایی و کارشناسان مسائل ایران توانایی مجاهدین خلق برای تغییر رویه با توجه به سابقه کیش شخصیت و تاریخ خشونت و شست و شوی مغزی را زیر سوال میبرند. 

بسیاری از مقامات آمریکایی طی ماه گذشته تلاش زیادی برای خروج نام این گروه از لیست گروه های تروریستی کرده اند. آنها در بیش از چندین نشست و مراسم سخنرانی های متتعددی در این باره داشته اند و این گروه را راه سومی بعد از شکست برقراری راه مذاکره با ایران یا اقدام نظامی میدانند.

صحبت های این مقامات سابق آمریکا اغلب شامل درخواست آنها از دولت اوباما برای آزاد کردن محاهدین خلق (منافقین) از لیست تروریست ها و اطمینان از حمایت از اردوگاه اشرف قبل از محاصره توسط دولت نوری المالکی در عراق است.

مقامات سابق آمریکا که در مراسم های مرتبط با مجاهدین خلق (منافقین) حضور پیدا کردند به طور علنی تایید کرده اند که برا حضورشان در این مراسم مبالغ قابل توجهی دریافت کرده اند .

یکی از مقامات وزارت امور خارجه وقت درباره مکانیزم این مراسم ها گفته که کارگزار سخنرانی ها تماس میگیرد و پیشنهاد 20 هزار دلار برای بیست دقیقه سخنرانی را مطرح میکند. آنها جت خصوصی برای او میفرسند و زمانی که کار تمام میشود 25 هزار دلار بیشتر از چیزی که وعده داده شده بود میپردازند و با این روش شما را مجاب میکنند که در سخنرانی تان چه چیزهایی را بگویید.

این قراردادها با سخنرانان و شرکت کنندگان در مراسم میتواند تا 100 هزار دلار باشد.

مریم رجوی در تجمع هواداران مجاهدین خلق در پاریس در کنار مقامات عالی رتبه سابق آمریکایی و اروپایی نشسته بود.

این مقامات سابق در نشست پاریس حاضر شدند که حمایتشان را از مجاهدین خلق (منافقین) نشان داده و سیاست های واشنگتن در قبال ایران را مورد نقد قرار دهند. در این جستار به بیان نام این مقامات و بخشی از صحبت های آنها پرداخته شده:

رودی جیولانی: چطور است که بهار عربی را در تابستان فارسی دنبال کنیم؟ ما به تغییر نظام در ایران نیاز داریم بیش از آنچه در لیبی و مصر و سوریه به آن نیاز داشتیم

اندرو کارد رییس سابق کارکنان کاخ سفید در دوران جرج بوش: حمایت عمیقم را از اعضای مجاهدین خلق اعلام میکنم.

لی همیلتون نایب رییس سابق کمیسیون یازده سپتامبر اعتراف کرده که برای شرکت در این مراسم مبلغ قابل توجهی دریافت کرده است.

اد رندل فرماندار سابق پنسیلوانیا نیز در این نشست حاضر شده و گفته برایی 10 دقیقه سخنرانی 20 هزار دلار دریافت کرده است.

قاضی موکاسی نیز اعتراف کرده که برای شرکت در این مراسم مبلغی را دریافت کرده است .

یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا اذعان داشته که برای شرکت در نشست پاریس پیشنهاد 25000 ذلاری داشته اما او رد کرده است. او گفته که در مورد وضعیت حقوق بشر مجاهدین خلق(منافقین) نگران بوده و اینکخ حشونت های این گروه امر پنهانی نیست.

برخی از سخنرانان عالی رتبه این مراسم نظیر بیل ریچاردسون وزیر سابق انرژی آمریکا و پیتر پیس رییس ستاد کل نیروهای آمریکا و ویزلی کلارک فرمانده سابق نیروهای اروپایی ناتو و جیمز جونز مشاور امنیت ملی سابق اوباما بوده اند.

سایر سخنرانان شامل: جیمز وولسی رییس سابق سازمان سیا و جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و جیمز کنوی رییس سابق اف بی ای بوده اند که برای سخنرانی در این مراسم مبالغی را دریافت کرده اند.

رییس شورای ملی ایرانیان آمریکا معروف به نیاک نگرانی اش را از بابت خروج نام مجاهدین خلق از لیست تروریست ها اعلام کرده و گفته این میتواند به جنگی بین ایران و آمریکا به راه بیاندازد.

منبع مالی خرج و مخارج سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مشخص نیست. این امر ختی برای مقامات آمریکایی نیز شفاف نیست.

علاوه بر استفاده آنها از هتل های معتبر آمریکایی در پاریس و بروکسل و برلین این کمپین از تبلیغات گسترده در نیویورک تایمز و واشنگتن پست که هر کدام بیش از 175 هزار دلار هزینه بر می دارد نیز استفاده کرده اند.

تصاویر دیدنی ابرماه در کشورهای جهان

ابرماه شب گذشته که در نزدیک ترین مکان نسبت به کره زمین در هفتاد سال گذشته قرار داشت سوژه عکاسان حرفه ای جهان شد.

استرالیا

قزاقستان

کالیفرنیا آمریکا

چین

ویتنام 

اسپانیا

ونزوئلا

ایالت یوتا آمریکا

سوریه

لهستان 

آفریقای جنوبی

انگلیس

مکزیک

نورمبرگ آلمان

سامرست انگلیس

نیویورک آمریکا

قزاقستان

ایتالیا

استانبول ترکیه

ایلینوی آمریکا

مجارستان 

فرانکفورت آلمان 

برلین آلمان

مکزیک

یونان

قرطبه اسپانیا

دارالسلام تانزانیا

استرالیا

آلمان

امنیت مرزهای خوزستان در اربعین مطلوب است

بازدید سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی از مرز چذابه
شناسهٔ خبر: 3825237 -
چذابه ـ جانشین فرمانده انتظامی خوزستان گفت: با تلاش های صورت گرفته، امنیت مطلوبی برای زائران اربعین حسینی در مرزهای خوزستان فراهم شده است.

سرهنگ سید محمد صالحی در حاشیه بازدید از پایانه مرزی چذابه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به حضور فعال و چشمگیر نیروی انتظامی در دو مرز شلمچه و چذابه، امنیت مطلوبی برای زائران اربعین حسینی فراهم شده است.

وی افزود: تلاش همه مسئولان بر این است که زائران هیچ گونه دغدغه و مشکلی برای خروج از مرز نداشته باشند و در همین راستا از روزهای گذشته در مسیرهای منتهی به دو مرز شلمچه  و چذابه و در خود پایانه ها تمهیدات ترافیکی و انتظامی خاصی اندیشیده شده است.

جانشین فرمانده انتظامی خوزستان با بیان اینکه پلیس، خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) را یک افتخار بزرگ برای خود می داند، تصریح کرد: برای تسهیل تردد زائران، کارکنان نیروی انتظامی با تمام توان و خلوص نیت در این مسیر ارزشمند خدمت رسانی می کنند.

صالحی تأکید کرد: زائران برای سفر به عتبات عالیات باید گذرنامه و ویزا داشته باشند. اگر زائران قوانین و مقررات را رعایت کنند بدون هیچ دغدغه و مشکلی می توانند به زیارت عتبات عالیات بروند.

وی گفت: زائران برای تسهیل سفر خود با مأموران انتظامی و مسئولان مستقر در پایانه ها همکاری لازم را داشته باشند.

مرزهای خوزستان زائر برگشتی نداشته‌اند

ناصر حویزاوی
شناسهٔ خبر: 3825457 -
چذابه - مدیرکل حج و زیارت خوزستان گفت: تمام زائرانی که از مرزهای خوزستان عبور کرده اند مدارک کامل و معتبر داشته اند و تا کنون هیچ زائر برگشتی نداشتیم.

ناصر حویزاوی در حاشیه بازدید از مرز چذابه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار در ارتباط با زائران که به علت نداشتن مدارک برگشت داده می شوند،  اظهار کرد: خوشبختانه در استان خوزستان قانونمندی خیلی خوبی داشتیم و در هیچ کدام از مرزهای این استان زائر دیپورتی نداشتیم.

وی افزود: فرآیندهای قانونی مانند مراحل اخذ ویزا، گذرنامه و غیره کاملا به خوبی و به سر زمان مقرر انجام شده است.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان تصریح کرد: مردم سفره های خود را از اهواز تا مسیر منتهی به دو مرز و همچنین در مرزها برای پذیرایی از زائران حسینی پهن کرده اند که جای شکر آن باقی است.

حویزاوی با اشاره با اعلام رضایتمندی وزیر ارشاد و هیئت همراه از مرز چذابه بیان کرد: به همراه وزیر ارشاد و هیئت همراه بازدیدی از زائرسرای شهر مرزی بستان داشتیم. این زائرسرا می تواند پشتوانه خوبی برای زائران و تاجران باشد.

وی بیان کرد: امیدواریم این زائر سرا تا پایان امسال به شکل نهایی تمام و به بهره برداری برسد. پیشرفت فیزیکی خیلی خوبی دارد و به نوعی کامل شده و حتی دو سال اخیر نیز زائران مختلفی در آن اسکان داده شده اند.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان با اشاره به اینکه زائرسرا، دو سال است که آمادگی اسکان زائران را دارد، ادامه داد: برای افتتاح و به بهره برداری رسیدن این زائرسرا، خدمات جانبی از جمله درمانگاه، رستوران و بازارچه برای ما مهم است.

حویزاوی یادآور شد: امیدوارم زائر سرای بستان تا آخر امسال با ظرفیت پذیرش سه هزار نفر به بهره برداری می رسد. تاکنون ۲۸ میلیارد تومان برای این زائرسرا هزینه شده است.

وی خبر داد: تاکنون ۱۵۳ هزار ویزا در خوزستان برای اهالی این استان صادر شده که معادل ۱۳ درصد از کل زائران کشور است.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان در پایان گفت: دفاتر ما در همه شهرها فعال هستند و برای دریافت ویزای اربعین تا ۲۸ آبان ماه فرصت دارند.

دانشجوی خرمشهری رتبه نخست جشنواره ملی قران و عترت را کسب کرد

سی و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم در قم
شناسهٔ خبر: 3825715 -
خرمشهر - معاون فرهنگی علوم و فنون دریایی خرمشهر از کسب رتبه نخست سی و یکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور توسط دانشجویان این دانشگاه خبر دادند.

سید محمد موسوی  در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: «حنان آلبوخنفر» از دانشجویان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در سی و یکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که با حضور بیش از یک هزار و ۳۰۰ رقابت کننده قرآنی برگزار شده بود رتبه نخست را کسب کرد.  

وی افزود: این دوره از مسابقات ۲۰ تا ۲۳ آبان ماه به میزبانی دانشگاه فرهنگیان در مشهد برگزار شد و آلبوخنفر در بخش احکام، رتبه اول را کسب کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم و فنون خرمشهر در ادامه بیان کرد: ۲۴ نفر از دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری حائز رتبه های برتر در رشته های مختلف این دوره از مسابقات شدند که ۱۲ نفر رتبه اول را به خود اختصاص داده اند و آلبوخنفر تنها برگزیده حائز رتبه نخست این دوره از مسابقات از بین دانشگاه های خوزستان و منطقه ۱۰ کشوری بود.

برترین تصاویر جهان

تصاویر امروز را با موضوعات جشنواره فانوس در تایلند، عکاسی از ماه کامل در یونان، مراسم آئینی هندوها در هند و خروج مردم عراق از مناطق تحت کنترل داعش خواهید دید.

جشنواره فانوس در تایلند (Reuters)

تصویر ماه کامل کنار آثار باستانی در یونان (AFP)

زباله های شناور در رودخانه بعد از مراسم آئینی هندوها در هند (ZUMA )

یکی از نیروهای عراق در محل درگیری با گروه تروریستی داعش در موصل (AFP)

بارش شدید برف در اوکراین (Reuters)

مراسم سنتی نمایش شتر ها در هند (Reuters)

طناب بازی هنگام طلوع آفتاب در کویت (EPA)

مردم قبیله ماسایی در کنیا با یک تلسکوپ پدیده ابرماه را تماشا می کنند. (Reuters)

مردم عراق از مناطق تحت کنترل داعش خارج می شوند. (Reuters)

اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مولدووا (AP)

تصویر ضد نور یک زن مقابل ماه کامل در کالیفرنیا آمریکا  (AP)

شبنم یخ زده روی برگ درخت در آلمان (ZUMA )

'کینو' بام خوزستان جامه سپید پوشید

اهواز - ایرنا- بخشدار چلو شهرستان اندیکا گفت: برف پاییزی کوه سه هزار و 701متری ' کینو ' معروف به بام خوزستان را سفید پوش کرد.

هوشنگ مهمدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: اختلاف دما در بخش چلو با مرکز استان بین 15 تا 20 درجه است.
وی افزود: وجود کوهستان های مرتفع، جنگل های انبوه،چشمه ها و آبشارهای خروشان این بخش را به یکی از قطب های گردشگری خوزستان تبدیل کرده است.مهمدی گفت: ارتفاعات بخش چلو هر ساله با بارش های برف در پاییز سفید پوش می شود و باعث خلق چشم انداز های زیبای طبیعی در این بخش می شود.
بخشدارچلو افزود: زمستان امسال برای دومین سال پیاپی جشنواره آدم برفی به منظور ایجاد شور و نشاط در میان خانواده ها، شهروندان و به شکرانه نعمت الهی برف در منطقه تاراز برگزار می شود.
بخش چلو با جمعیتی بالغ بر 15هزار نفر از بخش های تابعه شهرستان اندیکا محسوب می شود.
این بخش با مناطق گردشگری و خوش آب و هوایی همچون للر، کتک، سوسن سرخاب، آبشار موری، آبشارهای شیرین آب، منطقه ییلاقی اینوک، چال منار، چشمه سرحونی، آبشار مازر، کمفه، تنگسنان، منطقه زیارتی صالح ابراهیم، بابازاهد چلو، دشت شیرین بهار و تاراز، از قطب های گردشگری در خوزستان است.
ارتفاعات دیگر بخش چلو از جمله کوه لیله، جاوی، منار، تاراز و دلا نیز از اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار سفید پوش هستند.
7159 /6037
خبرنگار: ایمان صادقی حسنوند ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

احمدی‌نژاد این بار به خوزستان می‌رود

احمدی‌نژاد، یکشنبه هفته آینده به استان خوزستان سفر خواهد کرد.
به گزارش ایلنا، طبق اخبار منتشر شده در کانال منتسب به رییس دولت‌های نهم و دهم، محمود احمدی‌نژاد، یکشنبه هفته آینده همزمان با اربعین حسینی به استان خوزستان سفر خواهد کرد.
این سفر در ادامه آنچه سلسله برنامه‌های بازخوانی خط امام (ره) و تبیین آرمان‌های انقلاب اسلامی عنوان شده، انجام می‌شود.

ماه گذشته و پس از توصیه‌های شفاف رهبر انقلاب در مورد حضور احمدی‌نژاد در انتخابات و پرهیز از فضای دوقطبی، احمدی‌نژاد طی نامه‌ای اعلام کرد که قصد شرکت در انتخابات را ندارد.
به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد پس از آنکه از سوی مقام معظم رهبری برای ورود به عرصه انتخابات و ادامه سفرهای استانی‌اش منع شد، در سفرهای خود تغییراتی ایجاد کرده است.
در سفرهای او به شهرهای مختلف تنها تصاویری محدود منتشر می‌شود و وانمود می‌شود که او در سفرهایی که به صورت عادی به برخی شهرها داشته با استقبال مردم مواجه شده است.
منبع: ایلنا

رابطه ماست با آلزایمر

در عین حال افرادی مبتلا به آلزایمر در درجات مختلف نیز هنگامی که از ماست پروبیوتیک استفاده می کنند توانایی بیشتری در به یاد آوردن خاطرات به نسبت سایر مبتلایان دارند.
محصولات لبنی علاوه بر حفظ سلامت استخوان ها و زیبایی پوست و مو می توانند مانند دارویی فوق قدرتمند مانع از بروز بیماری خاموش و تاریک آلزایمر در افراد شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران در جدیدترین پژوهش ها دانشمندان دریافتند سالمندانی که به طور روزانه از ماست پروبیوتیک در رژیم غذایی خود استفاده کرده اند و یا سایر مواد خوراکی مانند شکلات یا پنیر حاوی باکتری های زنده و مفید برای بدن را به طور منظم می خورند کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

در عین حال افرادی مبتلا به آلزایمر در درجات مختلف نیز هنگامی که از ماست پروبیوتیک استفاده می کنند توانایی بیشتری در به یاد آوردن خاطرات به نسبت سایر مبتلایان دارند.

کارشناسان براین اساس اعتقاد دارند مصرف خوراکی های حاوی باکتری های مفید برای بدن می تواند به بهبود درک شناختی در انسان ها کمک کند و مانع از نابود شدن سلول های مغزی در آنها شود.

در مقاله ای که توسط روزنامه الکترونیکی دیلی میل انگلستان به چاپ رسیده است، نتایج تحقیقات دکتر محمود سلامی ، استاد دانشگاه کاشان ایران در خصوص تاثیر پروبیوتیک ها بر بهبود شناختی انسان ها که در معتبرترین نشریات بین المللی به چاپ رسیده منتشر شده است، دکتر سلامی به همراه تیم تحقیقاتی خود بر روی موش های دیابتی پژوهش انجام داده اند.

این تیم تحقیقاتی امیدوار هستند در آینده بتوانند دارویی برای درمان و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر تولید کنند که بتواند مانع از شکل گیری پلاک های آمیلوئید در مغز شود که عامل اصلی ابتلای افراد به این بیماری است. در داروی جدید دکتر اسلامی و همکارانش می کوشند تا مصرف آن دارای کمترین عوارض جانبی بر روی انسان باشد، پروبیوتیک ها برای سلامت بدن مفید هستند و می توانند نقشی اساسی در تولید دارو داشته باشند.

دکتر رزا سانچو در مرکز تحقیقات آلزایمر بریتانیا نیز اعتقاد دارد مغز از سایر قسمت های بدن جدا نیست و وضعیت بدن بر روی آن اثر می گذارد بویژه روده ها در سلامت مغز تاثیر فراوان دارند و خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک به سلامت مغز و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مغزی کمک شایانی می کند.

نتایج این مطالعه در نشریه journal Frontiers in Aging Neuroscience به چاپ رسیده است.

سفر به چذابه

أهلاً بالزائر.. هلا بالزوار»؛ میزبانی از زائران از همین «عین دو» آغاز می‌شود. پرچم های سبز و مشکی و موکب‌ها و سازه‌هایی با طعم عشق و غم و بوی قهوه و چای پررنگ هل‌دار همه طریق‌الحسین(ع) را شکل داده‌اند.

به گزارش همشهری؛ عقربه‌های ساعت 10:45 دقیقه را نشان می‌دهد و ما به‌همراه عکاس روزنامه، راهی گذرگاه مرزی چذابه می‌شویم. 160 کیلومتر به سمت جنوب غربی خوزستان. هوا بهتر از همیشه است و تا چشم کار می‌کند، آبی آسمان جای خود را از ریزگردهای لعنتی پس گرفته است.

در طول مسیر گروه گروه و فرد فرد زائر در حال حرکت به سمت میعادگاه عاشقان و آزادگان در شهرستان حمیدیه دیده می‌شود.

کوت
در جاده از کوت سید نعیم تا سوسنگرد، کمبود علائم و خط کشی دیده می‌شود، اما هرچه نزدیک‌تر می‌شویم، قلب‌هامان تندتر می‌زند. دراین میان یک صدا بیشتر از همه شنیده می‌شود؛ جاده در قرق صدای «باسم کربلایی»؛ ذاکر اهل بیت(ع) است.

بعد از کوت سید نعیم کیفیت جاده پایین می‌آید اما عشق و استقبال از زائران بیشتر می‌شود. عکس شهدای مدافع حرم هم همین طور.

نیزارهایی که در طول مسیر در کنار جاده‌هستند گویی پیام دارند؛ اینکه زمانی آب به‌اندازه بود، کشاورزی رو به راه بود، اما اکنون آب باریکه‌ای از کرخه مانده است. در یک جمله می‌توان گفت: «خشکی، کرخه را کور کرده است. »
 
سوسنگرد
شور و هیاهوی عاشقان با ورود به سوسنگرد شدت می‌گیرد. پس از تجدید قوا در «موکب اهالی الخفاجیه» و گذر از کمربندی سوسنگرد و فلکه علامه محمد کرمی جاده باریک تر و خطرناک تر می‌شود.

بوی شلتوک و برنج عنبوری که از حمیدیه فضا را پر کرده تا خود بستان شامه را در اختیار دارد. انشعابات کرخه فعلا جان دارند و خبری از احداث سدهای جدید نیست. صدای پای آب، صدای زندگی است.

«ناجی حیدری» معلم خوش فکر سوسنگردی با دشداشه‌ای سورمه‌ای در مُضیف روستای بردیه در بستان برای استقبال و پذیرایی از زائران اربعین حسینی با دستانی باز، ما را به حضور دعوت می‌کند. یک کیلومتر پایین تر، چهره نام آشنای «باسم حمادی» در روستای دحیماویه و مضیف پرآوازه اش «میسان» ما را به خود می‌کشاند. این مضیف در 50 کیلومتری چذابه روزانه با چای، قهوه و خرما از زائران عازم چذابه پذیرایی می‌کند. از اصرار باسم و دوستانش برای ماندن برای صرف شام می‌گذریم و به راه خود ادامه می‌دهیم.

زنی که در تنوری گلی نان محلی می‌پزد، اصرار می‌کند مهمانش باشیم. نان داغ و شیر گاومیش می‌چسبد. زن می‌گوید: خانواده «ام علی بنی لام» در ۱۰ کیلومتری چذابه اقدام به پخت نان برنجی «سیاح» می‌کند. پسری که علی نام دارد با رویی باز سیاح‌ها را تقدیم به زوار اربعین حسینی می‌کند. کمی آن طرف تر «ام امحمد» ۱۰ روز است که با فرزندانش خیمه برپا کرده و با دست خود نان برنجی می‌پزد و تقدیم زوار می‌کند. می‌گوید روزی 4 تا 5 گونی آرد را نان می‌کند. صبح‌ها «سیاح» و بعد از ظهرها «شات» (نان گندم). بعد و قبل از روستای فنیخی، جاده پهن تر می‌شود.
 
بستان
ورودی شهر بستان دروازه بزرگ ساخته شده که دو سالی وعده افتتاح آن را می‌دهند اما هنوز نیمه کاره است. به گفته مسئولان شهری قرار است در آن موزه‌ای متشکل از نمادهای بومی، آثار تاریخی و به تصویر کشیدن زندگی علمای خوزستانی راه‌اندازی شود.

موکب «اهل البسیتین» قهوه را سنتی‌تر از همه جا سرو می‌کنند. اینجا قهوه، دروازه گفت‌وگوست.

تابلوها سریع تر جلوی راه ماشین ردیف می‌شوند؛ چذابه 30 کیلومتر... کربلا 480 کیلومتر... چذابه 20 کیلومتر... نجف 390 کیلومتر.... موکب‌ها روستایی تر و مردمی تر می‌شوند و پیچ های جاده بیشتر. جاده به طول 5/5 فاقد شانه در 10 کیلومتری چذابه.

«خطر مین!» زمین هایی که می‌تواند بستری برای توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیت های تپه‌های ماسه‌ای در این صنعت باشد همچنان خطرآفرین است. تابلوهای زردرنگ خطر انفجار مین بعد از گذشت بیش از 2 دهه از پایان جنگ زیبنده سرزمین خوزستان نیست.

 چذابه
وارد چذابه می‌شویم؛ منطقه‌ای که یک در میان تابلوهای راهنمایی اش غلط املایی دارند. دریافت ۵ هزار تومان حق پارکینگ از صدها تن از زائران اربعین حسینی بدون ارائه خدمات باعث نارضایتی زائران و رهگذران شده است.  مسئولان محلی می‌گویند که شهر و شهرداری بستان در این ایام دربست در خدمت زوار اربعین است و تنها ارگان دولتی نزدیک به مرز شمرده می‌شود و تنها اداره‌ای است که امکان اداره پارکینگ را دارد و در حال حاضر همه کادر شهرداری در این پارکینگ مستقر هستند. بنابراین با توجه به شرایط محیطی پارکینگ و وجود مین در آن محیط این تنها خدمتی که فعلا قابل تقدیم است و در سال های بعد با توجه به لزوم اطمینان از پاکسازی کامل، خدمات بهتری ارائه خواهد شد.

گروهی را می بینیم که در طول مسیر 3 کیلومتری تا مرز چذابه حدود ۲۵ بساط فروش لباس را پهن کرده‌اند. آنها به مدت ۱۰ روز است که بساط فروش جوراب و شال و لباس را در مسیر زوار اربعین در مرز چذابه پهن کرده‌اند!

مردم شهرهای محور حمیدیه - کوت سیدنعیم - ابوحمیظه - سوسنگرد ‌- بستان و روستاهای آنها امیدوارند به برکت اربعین حسینی، رنگ آبادی را ببینند. البته محرومیت آنها دلیل نمی‌شود تا با همه داشته‌ها و نداشته‌ها به استقبال زائران نیایند و پذایرایی نکنند.

این زنان و مردان به عشق خدمت به زوار امام حسین(ع) صدها موکب از اهواز تا نقطه صفر مرزی دشت آزادگان و هویزه برپا کرده‌اند و زندگی و دارایی خود را وقف امام حسین(ع) کرده‌اند. افتخار برپایی کنگره عظیم خدمت به زوار اربعین حسینی نصیب خوزستانی‌ها شده است و همه می‌دانند که کرم و مهمان‌نوازی، فصل مشترک مردم این دیار است.

 رسیدگی به مرز چذابه
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان می‌گوید: پارکینگ چذابه از 5 هکتار به 50 هکتار افزایش پیدا کرده است. ظرفیت پارکینگ‌ها به صورتی طراحی شده که حداقل در فاز اول ۱۲ هزار دستگاه ظرفیت جانمایی خودرو داشته باشد.

«منوچهر رحمانی» در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: خروجی مسیر دسترسی بستان تا چذابه به میزان 17 کیلومتر کوتاه تر و 14 کیلومتر چهارخطه شده و 7 کیلومتر انتهایی آن نیز روکش شده است.

رحمانی می‌گوید: اینها با 40 میلیارد تومان به سرانجام رسیده است. بهسازی و چهارخطه کردن جاده از سوسنگرد به بستان در برنامه قرار دارد. تقریبا 60 درصد مسیر از لحاظ ترافیک و مهندسی قابل قبول است.

شهردار معنوی چذابه نیز به‌همشهری می‌گوید: خدمات رسانی به زوار از 10 آبان آغاز شده و تا 7 آذر یعنی بازگشت آخرین زائر ادامه دارد.

«محمد صفری» با بیان این که نسبت به سال گذشته کیفیت و کمیت کار بهتر شده است، می‌افزاید: در حدود 200 موکب در مرز چذابه مستقرند که اکثر آنها مردمی هستند و خودجوش به زوار امام حسین(ع) خدمات ارائه می‌دهند.

اخبار سیاسی روز

وزارت اطلاعات: کشف 2 تن مواد منفجره داعش در ایران

معاون بررسی های استراتژیک امنیت ملی وزارت اطلاعات گفت: شناسایی و کشف حدود 2 تن مواد منفجره در گرمسار نتیجه همراهی، تعامل و مشارکت مردم بود.
به گزارش ایرنا، شفیعی روز سه شنبه در نشست شورای اداری کهگیلویه وبویراحمد در یاسوج بدون اشاره به زمان کشف این میزان مواد منفجره اظهار داشت: قرار بود که با آمدن سرکرده گروهک تروریستی تکفیری سرشاخه نظامی داعش در ایران، با این میزان مواد منفجره حداقل در 10 نقطه از کشور بمب گذاری کنند.
وی یادآور شد: ابتدای عملیات اطلاعاتی و امنیتی برای کشف و مقابله با این اقدام ترورریستی یک تماس تلفنی از سوی مردم بود.
شفیعی تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) یک روز فرمودند اگر این کشور 36 میلیون جمعیت دارد، تمام این افراد اطلاعاتی هستند.
وی با اشاره به رویکرد مردمی وزارت اطلاعات گفت: امروز نیز جمعیت حدود 80 میلیونی ایران یعنی اینکه 80 میلیون اطلاعاتی برای دفاع از کیان این نظام و کشور وجود دارد.
شفیعی به منظور شرکت در نشست شورای اداری کهگیلویه وبویراحمد با موضوع بررسی و تحلیل مسایل جاری کشور و منطقه به یاسوج سفر کرد.
منبع: ایرنا

کمیته سوم سازمان ملل مشارکت ایران را در جنگ سوریه محکوم کرد

کمیته سوم سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای آنچه را «وضعیت بد حقوق بشر در سوریه» خواند، محکوم کرد.
به گزارش فارس، مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه به قطعنامه‌ای که توسط گروهی از کشورهای غربی و عربی علیه وضعیت حقوق بشر در سوریه تدوین شده بود، رأی مثبت داد.در این قطعنامه که نماینده سوریه آن را «سیاسی» و «جهت‌دار» خواند، دولت سوریه به نقض حقوق بشر متهم شده است.ایالات متحده، انگلستان، استرالیا، فرانسه، ترکیه، بحرین، کویت، اردن، قطر و عربستان سعودی از جمله کشورهای تدوین‌کننده این طرح بودند.
این قطعنامه که با 116 رأی مثبت، 15 رأی منفی و 49 رأی ممتنع تصویب شد، از دولت سوریه با عبارت منفی «رژیم سوریه» یاد کرده، که این مسئله با انتقاد دمشق مواجه شد. «بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل گفت استفاده از این عبارت به تنهایی نشان می‌دهد که تدوین این سند با اهداف سیاسی صورت گرفته است.در یکی از بندهای این قطعنامه به ایران هم اشاره و ادعا شده است که «سپاه قدس» ایران در جنگ سوریه مشارکت دارد. این قطعنامه حضور نیروهای ایرانی در سوریه را محکوم کرده است.نماینده ایران در این نشست ضمن اعلام مخالفت جدی با این قطعنامه، گفت تصویب چنین سندهایی اراده ایران و دولت سوریه برای مقابله با افراط‌گرایی در سوریه را متزلزل نمی‌کند.منبع: فارس

استقبال بشار اسد از پیروزی ترامپ: آمریکای ترامپ می تواند متحد طبیعی سوریه باشد

ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده مبارزه با تروریسم در سوریه را داده و گفته است اولویت او سرنگون کردن بشار اسد نخواهد بود.
بشار اسد رییس جمهوری سوریه با استقبال از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا گفت آمریکای تحت رهبری ترامپ می تواند یک متحد طبیعی برای کشورش باشد.استقبال بشار اسد از پیروزی ترامپ: آمریکای ترامپ می تواند متحد طبیعی سوریه باشد

به گزارش عصر ایران به نقل از گاردین اسد در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی پرتغال (RTP) با اعلام این مطلب گفت در صورتی که دونالد ترامپ به شعارهای انتخاباتی خود در زمینه مبارزه با تروریست ها در سوریه وفادار بماند، آمریکا می تواند یک متحد طبیعی در این زمینه برای کشورش باشد.
بشار اسد گفت: ما نمی توانیم بگوییم او (ترامپ) دقیقا چه کار خواهد کرد.. اما اگر او بخواهد با تروریست ها بجنگد البته که می تواند در زمینه مبارزه با تروریسم همچون کشورهایی چون ایران و روسیه یک متحد طبیعی برای دولت سوریه باشد.
اسد در عین حال گفت دولت کشورش در زمینه عملی شدن وعده های انتخاباتی ترامپ نگاه محتاطانه ای دارد با این حال به گفته اسد شعارهای انتخاباتی ترامپ در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه امیدوار کننده بوده است.
بشار اسد گفت عملی کردن شعارهای انتخاباتی ترامپ – به ویژه در زمینه مساله سیاست خارجی و مبارزه با تروریسم – به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله غلبه ترامپ بر فشارهای نیروهای مخالف برنامه های او  درون سیستم آمریکا و یا فشار رسانه ها که بیشترشان مخالف دونالد ترامپ هستند.
بشار اسد گفت در قضاوت کردن درباره رفتار آینده ترامپ محتاط است، چون او سابقه هیچ فعالیت سیاسی در گذشته را ندارد.
ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود بارها با انتقاد از سیاست آمریکا در سوریه ، خواهان تشدید مبارزه این کشور با تروریسم و گروه های افراطی در سوریه شده است. ترامپ گفته است برای او اولویت اصلی در سوریه نه سرنگون کردن دولت بشار اسد بلکه مبارزه با گروه های افراطی به ویژه داعش خواهد بود.
او گفته است داعش را در کوتاه ترین زمان ممکن نابود خواهد کرد، اما راه های احتمالی و شیوه نابود کردن هر چه سریع تر داعش را نگفته است و در مصاحبه یکشنبه این هفته خود با شبکه خبری "سی بی اس " آمریکا در پاسخ به سوال مجری برنامه که درباره راه های مبارزه با داعش پرسید، گفت او همانند دولت فعلی آمریکا پیش از اقدام استراتژی خود را اعلام نخواهد کرد تا دشمن پیش از اقدام از طرح و برنامه اش آگاه نشود.
ترامپ در جریان مناظره های انتخاباتی خود نیز بارها از اینکه دولت آمریکا هفته ها پیش از حمله به داعش در این باره سروصدا می کند ، انتقاد کرده و گفته بود نباید پیش از انجام حمله آن را اعلام کنیم چون دشمن خود را آماده می کند.
رییس جمهوری سوریه در حالی از انتخاب ترامپ استقبال کرده است که رییس جمهور منتخب آمریکا دو روز پیش از مصاحبه تلویزیونی بشار اسد ، در یک گفت و گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با او درباره آینده روابط دوجانبه واشنگتن – مسکو رایزنی کرده و دو طرف در این گفت و گو درباره دیدار دو جانبه در آینده نزدیک گفت و گو کرده اند.
در حالی کشورهایی چون روسیه و سوریه از انتخاب ترامپ استقبال کرده اند که بسیاری از متحدان اروپایی آمریکا پس از انتخابات اخیر در آمریکا شوکه شده اند و از اینکه ترامپ ممکن است در چارچوب همکاری هایی چون "سازمان ناتو" و یا "معاهده پاریس" – برای کاهش گرمایش زمین  - و یا "توافق هسته ای با ایران" عقب گرد داشته باشد، ابراز نگرانی کرده اند.
دیروز باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به منظور فرونشاندن همین قسم نگرانی ها آخرین سفر خود در مقام ریاست جمهوری آمریکا را به چند کشور اروپایی با ورود به شهر آتن یونان آغاز کرده است.
سرمایه گذاری ۱۴میلیارد دلاری برای نوسازی پالایشگاه‌ها
معاون وزیر نفت با اشاره به هزینه ۱۴ میلیارد دلاری برای اصلاح پالایشگاه‌های موجود نفت کشور، اعلام کرد: با وجود کاهش قیمت نفت، احداث پالایشگاه نفت در ایران کماکان دارای توجیه اقتصادی است.

عباس کاظمی در گفت‌وگو با مهر در تشریح مهمترین برنامه‌های پالایشگاه سازی ایران، گفت: پس از ورود به دوره پسا برجام، استقبال زیادی از سرمایه گذاران خارجی به ویژه شرکت‌هایی از کره جنوبی و ژاپن برای اصلاح پالایشگاه‌های قدیمی نفتی انجام شده است.
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون پالایشگاه‌های قدیمی نفت دارای تولید نفت کوره بسیار بالایی هستند، تصریح کرد: بر این اساس کاهش تولید نفت کوره و افزایش ظرفیت تولید محصولاتی با ارزش افزوده در پالایشگاه‌های نفت کشور به عنوان اولویت دارترین برنامه اجرایی در دستور کار قرار گرفته است.مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هم اکنون روند مذاکرات با شرکت دایلم کره جنوبی برای اجرای طرح کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه اصفهان از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اظهار داشت: علاوه بر این گفتگوهایی با شرکت هایی از ژاپن و کره جنوبی برای اصلاح وضعیت تولید نفت کوره در پالایشگاه‌های نفت بندرعباس و تهران انجام شده است.
این مقام مسئول با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با دو شرکت ژاپنی JCCP و JGC   برای کاهش ظرفیت تولید نفت کوره در برخی از پالایشگاه‌های کشور، بیان کرد: مذاکرات با چینی‌ها هم برای اجرای طرح تثبیت و کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه نفت آبادان هم وارد مراحل نهایی شده است.
وی با یادآوری اینکه هم اکنون بازگشایی خط اعتباری چین برای اجرای طرح جدید توسعه‌ای پالایشگاه آبادان در مرحله اخذ مصوبات از دولت چین بوده و در بخش ایرانی هم به دنبال اخذ تضامین از بانک مرکزی برای سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود تا چند هفته آینده به طور رسمی عملیات اجرایی این طرح عظیم پالایشگاهی آغاز شود.
کاظمی در ادامه با بیان اینکه در مجموع برای اصلاح روند تولید و کاهش ظرفیت تولید نفت کوره در پالایشگاه نفت کشور شامل تهران، بندرعباس، اصفهان، تبریز، آبادان و ... به حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، تبیین کرد: در صورت اجرای طرح‌ها، علاوه بر ارتقای استاندارد تولید محصولات نفتی به یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا، سهم تولید نفت کوره در سبد محصولات پالایشگاهی ایران به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه قطعا کاهش ظرفیت تولید نفت کوره منجر به افزایش حاشیه سود فعالیت پالایشگاه‌های نفت کشور خواهد شد، افزود: در کنار سرمایه گذارانی از کره جنوبی و ژاپن، اخیرا دور جدید گفتگوها با شرکت‌های آلمانی هم برای اصلاح پالایشگاه‌های نفت کشور آغاز شده است.
این مقام مسئول همچنین در پاسخ به پرسش مهر که آیا ساخت پالایشگاه نفت هنوز توجیه اقتصادی دارد؟ توضیح داد: احداث پالایشگاه نفت در کشور در راستای سیاست‌های جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بوده و ایران به دنبال اصلاح و یا احداث پالایشگاه‌های موجود و یا جدید نفتی است.مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه احداث پالایشگاه نفت در ایران با هر قیمت نفت خام دارای توجیه اقتصادی است، خاطرنشان کرد: احداث پالایشگاه با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن قطعا برای اقتصاد کشور دستاوردهای متعددی به همراه دارد.
منبع: مهر
روسیه به ایران بالگرد می فروشد؟
شرکت بالگردسازی روسیه حاضر در نمایشگاه هوایی ایرشو 2016 در جزیره کیش اعلام کرد که امیدوار به گسترش همکاری ها با ایران برای فروش بالگرد است.

به گزارش ایرنا، این شرکت وابسته به مجتمع صنعتی دولتی روس تک، خبر داده است با چندین فروند بالگرد متوسط و سبک چندمنظوره در نمایشگاه چهار روزه هوایی ایران در کیش که از فردا (چهارشنبه) آغاز می شود، شرکت دارد.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از دفتر مطبوعاتی این شرکت نوشته است: بالگرد های می ـ 171А2، کا ـ 226Тو آنسات از جمله مدل های ارائه شده در کیش است.مقام های شرکت بالگردسازی روسیه همچنین نهم مهرماه اعلام کردند که با شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) درباره تحویل مدل آنسات و سازماندهی مونتاژ آن مذاکراتی انجام داده اند.
این شرکت افزوده بود: روسیه و ایران در زمان حاضر شرکت مشترک بالگردسازی ندارند، اما طرف روسی آماده همکاری همه جانبه و تعاون صنعتی است تا در صورت وجود تقاضا نه فقط برای این کشور بلکه برای کشورهای همجوار دیگر در خاورمیانه نیز بالگرد تولید شود.اوایل شهریورماه نیز این شرکت بر آمادگی فروش بالگردهای سبک چند منظوره آنسات و کا-226 ت به ایران تاکید و اعلام کرد که مذاکراتی با طرف های ایرانی برای رسیدن به توافق در این زمینه در حال انجام است.آلکساندر شربینین مدیر عامل شرکت بالگردسازی روسیه گفته بود: در حال مذاکره با ایران برای تحویل بالگردهای سبک هستیم تا در اختیار بخش های بهداشتی و درمانی این کشور قرار گیرد. به گفته مقام روسی، در چارچوب این مذاکرات همچنین ایجاد مرکز خدمات فنی و تعمیر بالگردها در ایران بررسی می شود.انسات و کا-226 ت نوعی بالگردهای سبک با کاربری های مختلف به شمار می روند که در عرصه های مختلف از جمله آمبولانس هوایی و امدادی استفاده می شود.منبع: ایرنا
هواپیماهای جنگی سوخو 27 روسیه به «کیش» رفتند
گروه هواپیماهای جنگی سوخو 27 شوالیه هوایی روسیه از ماهرترین گروههای نمایشی اکروبات جهان برای هنرنمایی در نمایشگاه هوایی کیش راهی این جزیره در ایران شدند.

به گزارش ایرنا، بنا به اعلام عصر سه شنبه وزارت دفاع روسیه، شوالیه های هوایی ایران که برای نخستین بار راهی ایران می شوند در نمایشگاه هوایی چهار روزه ایرشو 2016 که فردا در جزیره کیش آغاز می شود، نمایش خواهند داد.

هواپیماهای جنگی سوخو 27 روسیه به «کیش» رفتند

چهار فروند هواپیمای سوخو 27 افزون بر اجرای برنامه های گروهی، نمایش های انفرادی نیز بر فراز جزیره کیش برگزار می کنند.

براساس برنامه اعلام شده این هوپیماها هر روز یک برنامه اجرا می کنند.
منبع: ایرنا

هشدار. هشدار مردم ایران نمی‌دانند چه می‌خورند/

 محصولات تراریخته باعث ایجاد سرطانهای سینه، کبد، کلیه، ناباروری و سقط جنین

استاد ایرانی میکروبیولوژی مقیم امریکا با بیان اینکه دستهای پشت‌پرده در ایران نمی‌خواهند مردم از عوارض محصولات تراریخته آگاهی یابند، گفت: این محصولات باعث ایجاد سرطانهای سینه، کبد، کلیه و ناباروری، سقط جنین، دیابت، آلزایمر و پارکینسون می‌شوند.
به گزارش مشرق، در پی بالا گرفتن بحثها درباره سلامت محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته و حجم گسترده اعلام‌نظر موافقان و مخالفان این محصولات، این مسئله هر روز ابعاد و زوایای جدیدی به خود می‌گیرد به‌گونه‌ای که در حال حاضر گذشته از موضوع سلامت یا عوارض مصرف این محصولات آنچه هم از سوی موافقان و هم توسط جبهه مخالفان بر آن تأکید می‌شود «مسئله واردات گسترده محصولات تراریخته به کشور» است که دست بر قضا تا به امروز نظارت خاصی بر کم‌و‌کیف واردات این محصولات در گمرکات کشور وجود نداشته و ندارد.

این نکته که محصولات و بذرهای تراریخته طی سالیان درازی در تنوع و حجم بسیار زیاد وارد کشور می‌شده و هیچ قانون خاصی نیز برای نظارت بر آنها وجود نداشته باعث شده که تا به امروز، عوامل و جریانات واردکننده این محصولات در پناه این خلأ قانونی و عدم نظارت، به‌راحتی اقدام به واردات این محصولات کنند و با بازی گرفتن جان مردم، سودهای هنگفتی به جیب بزنند.

اما مدافعان داخلی این محصولات که بر لزوم تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی در داخل کشورمان تاکید دارند، دلایل خود را بر جنبه‌های علمی تولید این محصولات متمرکز کرده‌اند و تولید داخلی محصولات تراریخته را بی‌خطر و فاقد عوارض متعدد بر انسان و محیط زیست می‌دانند.

برای بررسی صحت و سقم استدلالهای علمی این دسته از مدافعان تراریخته،خبرگزاری تسنیم به سراغ یکی از اساتید میکروبیولوژی کشورمان رفته که در حال حاضر مقیم امریکاست و در قالب مصاحبه‌ای مبسوط با وی به ابعاد علمی تولید این محصولات و عوارض و مخاطرات آن بر انسان و محیط زیست پرداخته است.

«پرستو چمن‌رخ»از اساتید رشته میکروبیولوژی است که دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته میکروبیولوژی در کشورمان طی کرده و سه سال مسئولیت آزمایشگاه بیوتکنولوژی، صنایع غذایی و دارویی دانشکده فنی دانشگاه تهران و پس از آن مسئول علمی آزمایشگاههای مرکز علوم زیستی دانشگاه تهران را بر عهده داشته است همچنین مدیریت علمی یک موسسه تحقیقاتی ژنتیک نیز در کارنامه کاری وی به چشم می‌خورد.

وی در ادامه موفق به اخذ مدرک فوق دکتری خود از دانشگاه مریلند امریکا شد و تحقیقات خود در زمینه محصولات دستکاری شده ژنتیکی را ادامه داد و سخنرانی‌های متعددی با این محوریت در برخی دانشگاه‌های امریکا در منطقه واشنگتن دی‌سی و لوس‌آنجلس داشته و در حال حاضر ریاست رادیو اینترنتی کالج پارک امریکا را به عهده دارد و عضو انجمن میکروبیولوژی امریکا و انجمن استادان و پژوهشگران ایرانی دانشگاه UCLA است.

مردم ایران نمی‌دانند چه می‌خورند/ محصولات تراریخته باعث ایجاد سرطانهای سینه، کبد، کلیه، ناباروری و سقط جنین 

در ادامه مشرح گفت‌وگوی تفصیلی با این استاد میکروبیولوژی را می‌خوانیم:

تسنیم: خانم دکتر چمن‌رخ! به عنوان سؤال نخست آیا هدف از تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته، ایجاد محصولاتی بوده که در مقابل آفات، مقاوم هستند؟

ابتدا باید توضیحی درباره‌ تاریخچه‌ تغییر ژنتیک محصولات غذایی داده شود؛ نخستین بار در سال 1919 کارل‌اسکی در مورد کابردهای بایوتکنولوژی در جهان  صحبت کرد، واژه بایوتکنولوژی در کل کاربرد علوم زیستی در تولید محصولات صنعتی با استفاده از ارگانیسمهای زنده است؛ در گذشته از بایوتکنولوژی در تولید لبنیات استفاده می‌کردیم و بعد فراتر رفته، در زمینه تولید انسولین انسانی و تولید آنتی بیوتیکها و اینترفرون از آن استفاده شد ولی با کشف DNA و DNA  نوترکیب، وارد دنیای بایوتکنولوژی پیشرفته و مهندسی ژنتیک شدیم که در آن DNA نوترکیب بین موجودات زنده انتقال پیدا می‌کند.

از آنجایی که در تمام موجودات زنده ساختار DNA یکسان هستند، در محصولات دست‌کاری شده‌ی ژنتیکی محققان صفت مورد نظر از  موجود زنده  را جدا می‌کنند و آن را به  جاندار دیگر که ممکن است گیاه، حیوان یا باکتری و ... باشد، انتقال می‌دهند  برای مثال برای مقاوم‌سازی گوجه فرنگی مقابل سرما،  ژن ضد سرما را از یک ماهی مقاوم به سرما، به گوجه فرنگی انتقال می‌دهند، هدف این کار، ماندگاری بیشتر گوجه فرنگی و مقاوم شدن آن در مقابل سرما است؛ پس می‌توان گفت یکی از دلایل این کار کمک به جامعه بشری  از طریق دیر فاسد شدن منابع غذایی در روی کره‌ زمین بود.

یکی دیگر از این موارد، دستکاری ژنتیکی گیاه ذرت برای حفاظت در برابر کرم برگ ذرت‌خوار بود، در واقع برای جلوگیری از این آفت، ژن تولیدکننده باکتری باسیلوس تورنجینسیس که توکسین (سم) «بی‌تی» تولید می‌کند را وارد این گیاه می‌کنند، این سم تولید شده در ذرت به این صورت عمل می‌کند که زمانی که کرم از برگ گیاه ذرت می‌خورد این ژن در بدن کرم فعال شده در نتیجه پروتئین این سم در بدن کرم فعال و باعث از بین رفتن سلولهای جدار روده کرم و در نتیجه منجر به کشته شدن کرم می‌شود؛ تمام این کارها با هدف بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی صورت می‌گیرد اما نمی‌دانستند مضراتی که این کار بر سلامتی انسان و محیط  زیست دارد بسیار بیشتر از منافع آن است.

به‌نظرم این کار نادانسته و بدون در نظر گرفتن زمان اثرگذاری این محصولات بر سلامت انسان و محیط زیست  صورت گرفته است چرا که این محصولات، آثار سوء خودشان را به مرور زمان بر محیط زیست و سلامتی انسان‌ها نشان می‌دهد.

سه کمپانی بزرگ تولید‌کننده این محصولات در جهان مونسانتو، دوپونت و راکفلر هستند؛ کمپانی مونسانتو، علف‌کش و بذر‌های مقاوم در مقابل علف‌کش‌ها را تولید می‌کند و یکی از این علف‌‌کش‌های تولید شده توسط این شرکت با نام "گلایفوسیت" با هدف از بین بردن علف‌های هرز در زمینهای کشاورزی تولید شد که این سم را همراه با بذر مقاوم شده به این نوع سمها، به کشاورزان دادند تا کشاورزان به راحتی به کشت بپردازند اما متاسفانه یکی از تاثیراتی که این سم بر خاک و دیگر جاندران گذاشت برهم خوردن چرخه اکوسیستم بود.

در حالت کلی همه چیز در چرخه اکوسیستم به هم وابسته است و هر عاملی حتی به کوچکی تغییر یک ژن، باعث برهم زدن کل چرخه اکو سیستم می‌شود؛ ما دو نوع علف‌کش شامل علف‌‌کش‌ها انتخابی و علف‌کش‌های عمومی داریم؛ علف ‌کش‌های انتخابی در واقع همان ماده‌های شیمیایی هستند که درجه سمیت آنها برای برخی گیاهان نسبت به برخی دیگر بالاتر است و علف‌کش‌های عمومی همانند سم "گلایفوسیت"  برای تمام گونه‌ها سمی هستند و در حقیقت این سم، روی برگ و قسمت‌های سخت گیاه  جذب شده و روی آنزیمهای گیاه اثر می‌گذارد و در تکمیل اسید آمینه و سایر واکنش‌های شیمایی داخل گیاه اختلال ایجاد می‌کند؛ این سم در حال حاضر با نام تجاری "رانداپ" در بازار خرید و فروش می‌شود و به صورت حل شده در آب برای کنترل علف‌های هرز در زمین‌های زراعی و باغات استفاده می‌شود.

تسنیم: آیا استفاده از بذرهای تراریخته یا تغییر ژنتیکی یافته آنگونه که مدافعان آن ادعا می‌کنند باعث کاهش میزان استفاده از سموم می‌شود و آیا استفاده از این بذرها منافعی دارد؟

شرکت‌های تولید‌کننده‌ این بذرها ادعا دارند که اینگونه بذرها در مقابل حشرات و آفات مقاوم شده‌اند اما ضرری که برای محیط زیست و انسان دارند بسیار بیشتر است البته  منافعی هم برای اینگونه بذرها گفته می‌شود که با مرور زمان و استفاده از این بذرها، این منافع از بین می‌رود برای مثال یکی از خطرات بسیار مهمی که این محصولات دارد این است که گرده‌های این محصولات آلودگی‌های ژنتیکی ایجاد می‌کند و باعث تاثیر سوء بر محصولات ارگانیک می‌شود همچنین استفاده از این سموم باعث انقراض حشرات مفید، فقر خاک و از بین رفتن مواد آلی خاک شده و مقاومت علفهای هرز به این سموم با گذشت زمان باعث ایجاد  علفهای هرز قویتر در زمین‌های کشاروزی می‌شوند؛ از دیگر ضرر‌های این سموم افزایش ضخامت گیاه و افزایش فیبر گیاه است، در نیجه آزمایش خون کسانی که از گیاهان تغییر ژنتیک یافته مصرف کرده‌اند معلوم شد این سم وارد خون آن‌ها شده است.

تسنیم: آیا استفاده از سموم ویژه محصولات تراریخته در بلندمدت باعث از بین رفتن آفات می‌شود؟

خیر؛ مطلبی که «شرکت تست بایوتک» در مورد این سموم منتشر کرد نشان می‌دهد که اکثر آفات در مقابل این سموم مقاوم شده و باعث به وجود آمدن آفات موذیتر شده‌ است در واقع با این مستندات می‌شود گفت نه تنها وعده‌های شرکت‌های تولیدکننده بذرهای تغییر ژنتیک یافته  عملی نشد بلکه با استفاده از محصوات تراریخت، آسیب‌های بیشتری به محیط زیست وارد شده است.

تسنیم: محصولات تراریخته و سموم مخصوص آنها چه تاثیری بر سلامتی انسان دارند؟

این مواد باعث ایجاد آلرژی، انواع بیماریهای جدید و مشکلات تغذیه‌ای برای انسان می‌شود؛ این ژن‌ها بسیار پیچیده هستند و در حال حاضر دانشمندان با این سؤال روبه‌رو هستند که آیا قادر به پیش‌بینی اثرات محصولات  تغییر ژنتیکی هستند و دقیقاً همان خصوصیتی که آنها از این محصولات انتظار داشته‌اند از خود به جای می‌گذارد یا نه.

تسنیم: چه آزمایشاتی در این خصوص انجام شده است؟

در سال 2013 یک دانشمند به نام «بوهن» و همکارانش مطالعات خودشان را بر روی سه نوع سویا شروع کردند؛ این سه نوع سویا شامل گونه‌های ارگانیک، پرورش‌یافته با سموم شیمیایی و سویا‌های دستکاری ژنتیکی شده بودند؛ این تحقیقات و مطالعات نشان داد که سویاهای دستکاری ژنتیک شده فاقد گلوکز، فوکتوز و قندهای خوب موجود در سویای ارگانیک هستند و در عوض فیبر بیشتری در آن‌ها موجود است که باعث ضخامت بیشتر گیاه شدههمچنین سم بیشتری را به خود جذب می‌کنند و گلایفوسیت بیشتری در آن وجود دارد که متاسفانه باعث ایجاد انواع بیماریها و سرطانها در انسان می‌شود.

تسنیم: آیا تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی با اصلاح ژنتیک تفاوت دارد؟

اگر کسی مدعی این بوده که هدفش اصلاح ژنتیک و کمک به جامعه بشری است، وقتی متوجه تعارض کار خود با هدف اولیه شد باید کار خود را اصلاح کند اما متاسفانه با اینکه آسیب‌های جدی توسط این مواد بر سلامتی انسان وارد می‌شود، شرکت‌های تولیدکننده محصولات تراریخته به خاطر منافعشان همچنان به تولید این محصولات ادامه می‌دهند.

اختلاف‌نظرهای زیادی در مورد GMO وجود دارد برای مثال یک اختلاف‌نظر در مورد ایمنی است و اثری که این محصولات بر روی محیط زیست و سلامتی مردم دارد؛ دومین اختلاف‌نظر بحث اخلاقی در این باره است، گفته می‌شود این کار تخطی به زندگی طبیعی موجودات یا ارگانیسمهای طبیعی است و موجب ایجاد خلل در زندگی طبیعی موجودات زنده می‌شود.

بحث سوم در مورد دسترسی و مالکیت فکری است؛ با این کار قدرت به دست کمپانی‌های تولید‌کننده‌ این محصولات افتاده و کشورهای در حال توسعه از لحاظ خرید بذرها و محصولات به این شرکت‌ها وابسته می‌شوند؛ انتقال ژن از یک موجود زنده به موجود زنده دیگر باعث میکس شدن ژنها  میان موجودات مختلف می‌شود برای مثال وقتی یک کشاورز از این بذرهای دستکاری شده‌ ژنتیکی استفاده می‌کند و در کنار این کشاورز با هکتارها فاصله، کشاورز دیگری مشغول کاشت محصولات ارگانیک است این محصولات تغییر ژنتیکی شده به وسیله وزش باد به زمین کشاورز دوم انتقال یافته و در آن صورت محصول کشاورز دوم هم ارگانیک محسوب نمی‌شود.

تسنیم: محصولات غذایی تغییر ژنتیک‌یافته چه تعریفی دارند؟

در کل غذاهای دستکاری ژنتیکی شده به غذاهایی گفته می‌شود که یک ژن دستکاری شده به آن‌ها اضافه شود یا از آنها برداشته شود یا حیواناتی که از این محصولات دستکاری شده تغذیه کرده‌اند یا محصولاتی که توسط ارگانیسمهای دستکاری شده ژنتیکی تولید شده‌اند؛ به این موارد، محصولات دستکاری شده ژنتیکی گفته می‌شود برای مثال گاوی که از این محصولات خورده باشد، شیر و مشتقات شیر این گاو هم به عنوان یک محصول دستکاری ژنتیک شده شناخته می‌شود.

تسنیم: در حال حاضر موضع کشورهای مختلف جهان در مقابل کشت و تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی چگونه است؟

یکی از اقداماتی که شرکت‌های تولید‌کننده محصولات دستکاری شده ژنتیکی انجام داده‌اند، انحصاری کردن این محصولات است؛ کشوری که از این بذرها استفاده کند باعث عادت زمین‌های کشاورزی خود به این بذرها شده و این باعث وابسته شدن کشورها و کشاورزان به  بذرهای تغییر ژنتیک یافته و شرکت‌های تولید‌کننده‌ آنها می‌شود؛ این شرکت‌ها اکثر کشورهای در حال توسعه را توسط این بذرها وابسته به خودشان کرده و به این صورت تحت نفوذ خودشان در می‌آورند و باعث وابسته شدن بیش از پیش کشورهای فقیر به کشورهای ثروتمند خواهند شد.

برای کشوری مانند ایران نیز این مسئله صدق می‌کند؛ ما نباید اجازه دهیم که کشورهای دیگر از منابع طبیعی ما به نفع خودشان سوءاستفاده کنند برای مثال پاکستان یکی از بزرگترین تولید‌کننده‌های پنبه بود اما با وارد کردن ژن سم بی‌تی در بذر پنبه، باعث بروز آسیب‌های جدی به کشاورزان و ابتلای این کشاورزان به بیماریهای  شدید پوستی شد همچنین استفاده از این بذرها، آسیب جدی و جبران‌ناپذیری به صنعت پنبه پاکستان زد.

نکته‌ جالب دیگر، ممنوعیت تولید و ورود این نوع محصولات و بذرها در بسیاری از کشور‌های اروپایی است البته در برخی از کشورهای اروپایی هم که از این محصولات  استفاده می‌شود، تولید‌کنندگان ملزم هستند در برچسب محصول خود قید کنند که از محصول دستکاری ژنتیکی یافته استفاده کرده‌اند.

تسنیم: آیا در ایران هم چنین غذاهایی وجود دارد؟

در ایران محصول تراریخته یا دستورزی شده نمی‌بینیم چون برچسب‌گذاری نمی‌شوند و مردم اطلاعی ندارند! مردم ایران نمی‌دانند که چه می‌خورند برای مثال در مورد برنج طلایی که متاسفانه وارد ایران شد، این برنج به منظور بیوسنتز بتاکاروتن (پیش‌ماده ویتامین  A) در دانه برنج تولید شده و ادعا شد که مصرف این نوع برنج برای جبران کمبود ویتامین A و بهبود بینایی بسیار موثر است اما برای تاثیر‌گذاری این برنج و برای تامیین این ویتامین باید در روز در حدود یک کیلوگرم از این برنج را به‌صورت خام مصرف کرد چرا که بتاکاروتن بر اثر حرارت از بین می‌رود و در واقع این گفته فقط برای فروش این برنج در ایران بود.

تسنیم: آیا در ایران مراکز مجهز آزمایشگاهی و تحقیقاتی برای تشخصیص و اعلام محصولات دستکاری شده ژنتیکی موجود در بازار و آگاه کردن مردن از این محصولات وجود دارد؟

متاسفانه این جریان توسط دستهای پشت‌پرده مدیریت می‌شود؛ این دستهای پشت‌پرده در ایران نمی‌خواهند بگذارند که مردم نسبت به این محصولات آگاهی پیدا کنند در حالیکه محصولات دستکاری شده ژنتیکی به ایران وارد شده و کشت می‌شوند.

برزیل بعد از امریکا بزرگترین کشور تولید‌کننده این محصولات است و موسسه تحقیقاتی برزیل و انجمن بهداشت و سلامت برزیل اعلام کرد به ازای هر شخص 2/5 لیتر از این سموم نباتی وارد بدن انسان‌ها می‌شود همچنین طبق گفته‌ مسئولان برزیلی در یک دوره 12 ساله بین سال 2000 تا 2012 برزیل بزرگترین صادرکننده این محصولات به جهان بوده است و در همین دوره در بدن زنان باردار که از این محصولات مصرف می‌کردند همچنین خون کودکانشان این سموم‌ وجود داشته و بروز بسیاری از سرطانها در برزیل را وابسته به مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی اعلام کردند.

جالب است بدانیم در همین دوره یعنی بین سال 2000 تا 2010 این محصولات وارد ایران شده‌ یعنی همان محصولاتی که طبق گفته‌ کشور برزیل باعث ایجاد سرطان در میان مردم این کشور شده‌ است.

در ایران چون محصولات دستکاری شده ژنتیکی برچسب‌گذاری نمی‌شوند، نمی‌توان به طور کامل گفت که مشخصاً کدام محصول تراریخته است و کدام نیست اما در کل برخی از این محصولها‌ی دستکاری ژنتیکی شده شامل کتان، سویا و روغن کانولا یا کالزا و مشتقات آنها در ایران تراریخته هستند.

تسنیم: آیا علف‌کشها و سموم دفع آفات هم برای انسانها عوارض دارند؟

بله؛ میزان زیادی از محصولات دستورزی شده ژنتیکی دارای خاصیت مقاومت به علف‌کش باعث به وجود آمدن «اَبر علف‌هرزها»  شده‌اند همچنین گیاهان مقاوم به آفات، باعث ایجاد مقاومت برخی از حشرات و آفات به این سموم شده‌اند که برای از بین بردنشان، متوسل به سموم شیمیایی شده که این سموم نیز تاثیر زیانباری بر اکوسیستم خاک، میکرو ارگانیسمهای خاک، از بین رفتن حشرات مفید، نفوذ سمها به سفره‌آبهای زیرزمینی و آلوده شدن این آب‌ها شده‌اند و در کل اکوسیستم طبیعی را دچار اختلال کرده است.

تسنیم: آیا شرکت‌های تولید‌کننده بذرها و محصولات تراریخته، خود اقدام به آزمایش عوارض این محصولات می‌کنند؟

بله؛ برای مثال شرکت مونسانتو در یک پروتکل سه ماهه، ذرت‌هایی که به سم گلایفوسیت مقاوم شده بودند را روی موش‌ها آزمایش کرد و اعلام کرد هیچ مشکلی برای این موش‌ها پیش نیامده اما یک دانشمند با نام «سرالینی» در سال 2014 همان آزمایش‌ها را در یک دوره دو ساله تکرار کرد و نتایج این بررسی نشان داد تمام موش‌هایی که ذرتهای تغییر ژنتیک یافته را مصرف کرده بودند دچار سرطان کبد، کلیه، هیپوفیز، موش‌های ماده دچار سرطان سینه و سقط جنین شدند.

در واقع می‌شود گفت که تحقیقات انجام می‌شود اما بازه‌ زمانی درستی برای این آزمایش‌ها در نظر گرفته نمی‌شود یا نمی‌خواهند اطلاعات درستی به مردم بدهند، به این دلیل متاسفانه نتایج درستی از این شرکت‌ها اعلام نمی‌شود.

تسنیم: مهم‌ترین بیماریهایی که مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی در انسان ایجاد می‌کند، چه مواردی است؟

با توجه به اطلاعات آماری موجود که در 20 سال اخیر از سویا و ذرت دستورزی شده ژنتیکی مقاوم به گلایفوسیت به دست آمده، این محصولات  باعث ایجاد بیماریهایی چون سرطان کبد، سرطان کلیه، سرطان سینه، ناباروری، سقط جنین، نارسایی و کاهش وزن، آلرژی و آسم، بیماریهای عفونی، آنمی، دیابت، قند خون بالا، آلزایمر و پارکینسون همچنین مشکلات روحی و روانی و اوتیسم می‌شود.

مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد منسوجاتی است که از کتان تغییر ژنتیک یافته درست شده است، برای نمونه کسانی که از ملحفه‌های تولید شده از مواد تغییر ژنتیک یافته استفاده کرده بودند دچار ناراحتی‌های پوستی، اگزما و سرطان پوست شده‌اند؛ این موارد حقایقی است که وجود دارد اما عده‌ای که منافعشان از این طریق تامین می‌شود، نمی‌خواهند که مردم اطلاعی از این حقایق داشته باشند.

تسنیم: مردم برای مصون ماندن از عوارض این محصولات چه باید کنند؟

 در درجه اول باید به مردم آموزش داد و از این طریق مردم نسبت به این مسائل آگاهی پیدا کنند؛ در مرحله بعد باید آزمایشگاه‌های غیروابسته موادی که تغییر ژنتیک یافته و مشتقات این محصولها را به مردم معرفی کنند و راه‌های اجتناب از خرید این محصولات را به مردم آموزش دهند برای مثال در سخنرانیهایی که  در امریکا برای آموزش دادن به مردم برگزار می‌کنم تاکیدم بر این است که مردم از محصولاتی استفاده کنند که بر روی آن برچسب معرفی محصول، صد‌در‌صد ارگانیک قید شده باشد چون متاسفانه در امریکا و کانادا هم این محصولات برچسب‌گذاری نمی‌شوند.

تسنیم: متاسفانه با وجود اینکه حجم بالایی از محصولات غذایی وارداتی، تراریخته است مردم اطلاع چندانی از وجود چنین محصولاتی در بازارهای فروش ندارند و قانون برچسب‌‌گذاری محصولات غذایی نیز با وجود اجباری بودن قید شدن عنوان «حاوی محصولات دستکاری شده ژنتیکی» بر روی تمام برچسبهای محصولات غذایی، اجرا نمی‌شود؛ با این شرایط مردم ایران چه باید کنند؟

 این را خود مردم باید از مسئولان مطالبه کنند تا بر روی برچسب محصولات، تغییر ژنتیک یافته بودن محصول و مواد اولیه‌ای که محصول از آن تهیه شده قید شود چرا که این مسئله به سلامتی خود مردم، نسل آینده و محیط زیست مرتبط می‌شود بنابراین حق مسلم مردم است که بدانند چه چیزی خریداری می‌کنند و می‌خورند.

تسنیم: در حال حاضر چند کشور جهان مصرف و کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی را ممنوع کرده‌اند؟

در حال حاضر در 175 کشور جهان، کشت این محصولها کاملا ممنوع است حتی کشورهایی که واردات و استفاده از این محصولات را مشروط به قید برچسب بر روی محصول کرده بودند هم در حال حاضر قوانین سختی برای ممنوعیت مصرف این محصولات در کشور خود وضع کرده‌اند.

راهکاری که برای نجات دنیا باید انجام شود، بازگشت به همان کشاورزی سالم و سنتی و روی آوردن به محصولات دامی و کشاورزی ارگانیک است.

دادستان عمومی و انقلاب اندیمشک خبر داد

کشف 132 کیلوگرم موادمخدر در اندیمشک

خبرگزاری فارس: کشف 132 کیلوگرم موادمخدر در اندیمشک

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اندیمشک از کشف 132 کیلوگرم تریاک از ورودی جنوبی این شهرستان خبر داد.

صادق جعفری چگینی امشب در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اندیمشک با اشاره به کشف مواد مخدر در ورودی‌های این شهرستان اظهار کرد: با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) و پلیس مبارزه با مواد مخدر امشب یک محموله مواد مخدر در این شهرستان کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه این محموله 132 کیلوگرم تریاک بوده است افزود: مواد به صورت ترانزیتی از سمت جنوب کشور به سمت دیگر مناطق در مرکز در حرکت بود که در ایست بازرسی ورودی جنوبی شهر متوقف شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اندیمشک اضافه کرد: یک خودروی سواری و یک دستگاه تریلر در این رابطه متوقف و 3 نفر نیز دستگیر شدند.

جعفری چگینی ادامه داد: در سال‌جاری این چندمین‌باری است که سربازان گمنام و نیروهای انتظامی موفق به کشف مواد مخدر و شناسایی عوامل آن شده و تلاش‌های شبانه‌روزی آن جای تقدیر و تشکر دارد.

کسب مقام دوم مسابقات کشوری توسط بانوی تیرانداز آبادانی

خبرگزاری فارس: کسب مقام دوم مسابقات کشوری توسط بانوی تیرانداز آبادانی

رئیس هیات تیراندازی آبادان از کسب مقام دوم بانوی تیرانداز آبادانی در مسابقات کشوری خبر داد.

سیروس محمدی‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: مسابقات قهرمان کشوری جانبازان و معلولان روزهای 24 و 25 آبان‌ماه در مجموعه ورزشی شهید هرندی تهران در 10 ماده و با حضور تیم‌هایی از استان‌های فارس، لرستان، مرکزی، تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، خوزستان، یزد، گیلان، کرمانشاه و زنجان برگزار شد.

وی افزود: خدیجه رستمی بانوی ورزشکار آبادانی در بخش «تپانچه بادی 10 متر P2» مقام دوم را کسب و موفق به دریافت مدال نقره شد.

رئیس هیات تیراندازی آبادان عنوان کرد: «خدیجه رستمی» از تیراندازان حرفه‌ای آبادان است که بیش از 5 سال سابقه فعالیت در این رشته را دارد.

محمدی‌زاده با تاکید بر لزوم حمایت از ورزشکاران آبادانی تصریح کرد: هیات تیراندازی آبادان همواره از ورزشکارانی که برای آبادان افتخار‌آفرینی می‌کنند، قاطعانه حمایت می‌کند.

عبور 50 هزار زائر خارجی از مرز شلمچه

خبرگزاری فارس: عبور 50 هزار زائر خارجی از مرز شلمچه

استاندار خوزستان با بیان اینکه عبور زائران خارجی نیز از مرز شلمچه صورت گرفته است، گفت: نزدیک به 50 هزار زائر از کشورهایی مانند آذربایجان، افغانستان و پاکستان از طریق مرز شلمچه به عتبات عالیات سفر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید از چگونگی ارائه خدمات به زائران اربعین با مساله بسته شدن مرزها اشاره و اظهار کرد: در بحث تردد و عبور و مرور زائران در مرزهای خوزستان هیچ مشکلی وجود نداشته و این مناطق ظرفیت عبور دو برابر از این را نیز دارند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مساعد در مرزهای خوزستان برای برنامه اربعین افزود: با اقدامات صورت گرفته مرز شلمچه و چذابه برای تمام شرایط آماده شده است و برای بحث انتقال و جابه‌جایی زائران اربعین نیز تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شد.

استاندار خوزستان با اشاره به مساعد بودن شرایط برای زائران در این مرزها عنوان کرد: از نظر اسکان، سرویس دادن موکب‌ها، جاده و پایانه مرزی شرایط مناسب و خوب است و برای بحث گذرنامه‌ها نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.

شریعتی با اشاره به پیش گرفتن چذابه از شلمچه در تعداد عبور در یک روز تصریح کرد:  روز گذشته این آمار حاصل شد، همچنین تا اینک بیش از 530 هزار زائر از شلمچه و 300 هزار زائر نیز از مرز چذابه تردد داشته‌اند.

وی با بیان اینکه عبور زائران خارجی نیز از مرز شلمچه صورت گرفته است خاطرنشان کرد: نزدیک به 50 هزار زائر از کشورهایی مانند آذربایجان، افغانستان و پاکستان از طریق مرز شلمچه به عتبات عالیات کشور عراق سفر کرده‌اند.

تشییع و خاکسپاری جوان اهدا کننده عضو در ایذه

خبرگزاری فارس: تشییع و خاکسپاری جوان اهدا کننده عضو در ایذه

مراسم تشییع و خاکسپاری جوان ایذه‌ای اهدا کننده عضو عصر امروز در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر فرشید احمدی‌نیا دقایقی پیش با حضور کثیر مردم در این شهرستان برگزار شد.

مرحوم احمدی‌نیا 2 روز پیش بر اثر سکته مغزی به کما رفت و امیدها برای بازگشت به زندگی وی نا امید شد.

خانواده این جوان با شنیدن این خبر موافقت خود را برای اهدای تمام اعضای بدن وی اعلام کرده و باعث بخشیده شدن جان دوباره به چند بیمار نیازمند شدند.

مصرح شدن مساله بی‌آبی در خوزستان در جلسات هیات دولت

دولت برای رفع مشکلات مردم به استان‌های مختلف سفر می‌کند

خبرگزاری فارس: مصرح شدن مساله بی‌آبی در خوزستان در جلسات هیات دولت/ دولت برای رفع مشکلات مردم به استان‌های مختلف سفر می‌کند

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مساله آب در خوزستان یکی از دل‌مشغولی‌های رئیس جمهور است گفت: این مساله در جلسه هیات دولت مطرح و در پی آن رئیس جمهور به صورت جدی دستور لازم را برای توجه به این مشکل در خوزستان صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حسین‌علی امیری شامگاه سه‌شنبه در حاشیه سفر با استان خوزستان با آیت‌الله سید علی شفیعی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری دیدار کرد.

وی در حاشیه این مراسم با اشاره به ارتباط دولت با جامعه روحانیت و مراجع تقلید همواره در وضعیت خوبی قرار داشته اظهار کرد: به همین دلیل است که هیات دولت در سفرهای خود در ابتدا دیدار با مراجع تقلید و علما را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه سفرهای کابینه هیات دولت به استان‌های مختلف برای بررسی و رسیدگی به مشکلابات موجود است تصریح کرد: برای این کار در طول هفته حداقل یک برنامه سفر استانی در دستور اعضای دولت قرار داشته و سفر فعلی من به این استان نیز به همین موضوع مربوط می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مساله آب در خوزستان یکی از دل مشغولی‌های رئیس جمهور است خاطرنشان کرد: این مساله در جلسه هیات دولت به خوبی مطرح شده است و در پی آن رئیس جمهور به صورت جدی دستورات لازم را برای توجه به مساله بی آبی در خوزستان صادر کرد.

امیری با اشاره به آمادگی دولت برای شنیدن سخنان و توصیه‌های علما افزود: وجود شرایط و برنامه‌های مختلف اقتصادی در کشور در سال‌های اخیر باعث وارد شدن فشارهایی بر دولت شد  ولی باز هم دولت توانست با کم کردن تورم 40 درصدی و تزریق کردن بخشی از درآمدهای مربوط به نفت به صندوق توسعه ملی قسمتی از مشکلات را مرتفع کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، دیدار با خانواده سردار شهید علی هاشمی از دیگر برنامه‌های حسین علی امیری در استان خوزستان بوده است.

4 زمین لرزه در شوش

خبرگزاری فارس: 4 زمین لرزه در شوش

شهرستان شوش صبح امروز 4 بار لرزید.

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، وقوع چند زمین لرزه از ابتدای صبح امروز باعث وارد شدن لرزه به دیوارهای این شهر شده است.

در 4 لرزش امروز این شهرستان 3 ریشتر، 2.3 ریشتر، 2.4 ریشتر و 2 ریشتر ثبت شده است.

این لرزش‌ها در عمق 10 و 15 کیلومتری از سطح زمین گزارش شده است.

هنوز از خسارات احتمالی گزارشی اعلام نشده است.

اعلامیه رئیس سازمان حج و زیارت خوزستان

اعتبار ویزای زوار تا روز اربعین است

خبرگزاری فارس: اعتبار ویزای زوار تا روز اربعین است

رئیس سازمان حج و زیارت استان خوزستان گفت: تمام ویزاهای صادر شده تا روز اربعین اعتبار دارد.

ناصر حویزوای امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز با رد موضوع عدم صادر شدن ویزا در روز‌های پایانی مانده به روز اربعین اظهار کرد: کل زمان صدور ویزا در تمام دفاتر سراسر استان 30 ساعت است و تمام دفاتر آمادگی صدور ویزا برای متقاضیان را دارد.

وی با بیان اینکه در روزهای پایانی و نزدیک شدن به روز اربعین دفاتر صدور ویزا خلوت است و مراجعه کنندگان زیادی نداریم تصریح کرد: کنسولگری اهواز، آبادان و سوسنگرد همچنان فعال هستند و امروز در یکی از کنسولگری‌ها 120 منفیست در عرض دو ساعت صادر شد.

رئیس سازمان حج و زیارت استان خوزستان توضیح داد: بعضی از مراجعه کنندگان در روزهای پایانی برای گرفتن ویزا مراجعه می‌کنند و انتظار دارند تا پس از مراسم اربعین در عراق بمانند و این در حالی است که تمام ویزاهای صادر شده تا روز اربعین اعتبار دارد.

حویزوای تاکید کرد: ویزای صادر شده ویزای اربعین است و با توجه به اینکه روز اربعین طبق تاریخ رسمی کشور ما روز یکشنبه و در عراق روز دوشنبه است ویزای صادر شده تا روز اربعین اعتبار دارد.

وی از متقاضیان درخواست کرد: در صورت در خواست ویزا نهایتاً امروز به دفاتر صدور ویزا مراجعه کنند چرا که مراجعه در روزهای آخر هفته سبب خواهد شد با تعطیلی وزارت و تاخیر در صدور ویزا مواجه شوند.

حویزاوی گفت: به منظور پاسخ‌گویی و حل مشکلات شهروندان و اطلاع از وضعیت صدور ویزا و مشکلات احتمالی آنها موبایل خود را 24 ساعت روشن گذاشته‌ام.

رئیس سازمان حج و زیارت استان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: برای تامین امنیت هم‌وطنان و جلوگیری از حوادث احتمالی همچنین کنترل اوضاع ویزا صادر شده تا روز اربعین صادر شده است.

مهران به بزرگترین پارکینگ کشور تبدیل شد+تصاویر

همزمان با سفر زائرین ایرانی برای شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی، شهر مهران با پارک بیش از 100 هزار خودرو به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، شهر مهران با پارک بیش از 100 هزار خودرو به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده است.

مرز بین المللی مهران با توجه به نزدیکی به عتبات عالیات شلوغترین و پرتردد ترین مرز زمینی با کشور عراق است.

براساس آمار تا کنون بیش از 900 نفر از این مرز به عتبات عالیات عزیمت کرده اند.

تصاویر زیر بخشی از پارکینگ های این شهر را نشان می دهد که توسط سایت ایلام بیدار ثبت و ضبط شده است.

آغاز رسمی بزرگترین پیاده‌روی جهان + تصاویر

خبرگزاری فارس: آغاز رسمی بزرگترین پیاده‌روی جهان + تصاویر

صبح امروز و طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام پناهیان و خیل عظیم مشتاقان اباعبدالله‌الحسین(ع)، بزرگترین راهپیمایی صلح‌آمیز جهان رسماً آغاز شد.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ مراسم افتتاحیه راهپیمایی از نجف اشرف به کربلای معلی، صبح امروز (سه‌شنبه 25 آبان) با حضور حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در محل برگزاری نمایش النجم‌الثاقب واقع در نجف اشرف برگزار شد.

در این مراسم که هزاران ایرانی نیز حضور داشتند، پناهیان راهپیمایی اربعین را نماد اقتدار اسلام دانست و این تجمع میلیونی را از مؤلفه‌های قدرت نرم جهان تشیع خواند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اثر پیاده‌روی اربعین از بزرگترین رزمایش‌های نظامی برای صلح در جهان بیشتر است.

قرار است حجت الاسلام آقاتهرانی در ستون 285 و دراز مداحان جوان و خوش‌صدای کشور به مداحی و مرثیه‌خوانی پرداخت.

سپس راهپیمایی میلیونی نجف به کربلا از کنار پل ثورةالعشرین رسماً آغاز شد و هزاران ایرانی در کنار خواهران و براداران عراقی خود مسیر راهپیمایی 80 کیلومتری خود را به‌سمت حرم اباعبدالله الحسین(ع) آغاز کردند.

به شهادت اکثر رسانه‌های خارجی، تجمع 20 میلیونی مسلمانان در اربعین حسینی بزرگترین راهپیمایی و تجمع صلح‌آمیز جهان است.

به گفته رئیس کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد مرکزی اربعین پیش‌بینی می‌شود امسال نسبت به سال گذشته با 20 درصد افزایش آمار زائران ایرانی مواجه شویم.

طبق آخرین آمارها تاکنون حدود یک میلیون و 500 هزار زائر از مرزهای کشور خارج و وارد عراق شده‌اند.

شعار پیاده‌روی امسال «إنّی اُحامی ابداً عن دینی؛ من حامی دین خدا هستم» تعیین شده است.

در ادامه تصاویری از این مراسم را از دریچه دوربین «میثم ملکی» مشاهده می‌کنید:

 

اخبار سیاسی روز

ارسال 150 جنگنده «جی-10» به ایران در گروی رفع تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد

خبرگزاری فارس: ارسال 150 جنگنده «جی-10» به ایران در گروی رفع تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد

نشریه «دیپلمات» در تحلیلی نوشت: گسترده‌تر شدن همکاری نظامی ایران و چین و رشد قابلیت‌های دسترسی ممنوع ایران برای آمریکا در خاورمیانه نگران کننده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه «دیپلمات» در گزارشی به بررسی سفر وزیر دفاع چین به ایران و دیدار با «حسین دهقان» همتای ایرانی خود که روزهای گذشته صورت گرفت پرداخت و نوشت: وزرای دفاع ایران و چین دوشنبه هفته جاری توافقنامه همکاری‌های نظامی در حوزه‌هایی چون آموزش و عملیات ضد تروریستی را  منعقد کرده و از برگزاری رزمایش نظامی مشترک در آینده نزدیک خبر دادند.

این نشریه نوشت: روابط دفاعی ایران و چین  در سال‌های گذشته به این سو رشد داشته به طوری‌که در سال 2014 برای نخستین بار نیروهای دریایی دو کشور رزمایش دریایی را در خلیج فارس برگزار کردند. قبل از آن و در سال 2013 نیز ناو شکن ایرانی «سبلان» و ناو «خارگ» از شهر بندری ژانگ جیانگ در استان جیانگسو دیدار کرده بودند.در اکتبر 2015 نیز دریاسالار «سان جیانگو» معاون نیروی دریایی ارتش جمهوری خلق چین با وزیر دفاع ایران درباره زمینه‌های همکاری‌ مشترک گسترده‌تر به رایزنی پرداخت.

این نشریه ژاپنی در ادامه با اشاره به همکاری های گذشته پکن، تهران در دهه هشتاد و نود میلادی و کمک به توسعه قابلیت‌های دسترسی ممنوع (A2/AD) با فروش موشک‌های تاکتیکی بالستیک و ضد کشتی چون «کرم ابریشم»، مین‌های پیشرفته، قایق‌های تندروی «هودانگ» و کمک به ساخت موشک ضد کشتی بومی ایرانی به نام «نصر» نوشت: به نظر می‌رسد که روابط دو جانبه دوباره درحال اوج گیری است.

بنابر گزارش‌ها، چین در سال 2015 با فروش 150 فروند جنگنده چند منظوره «جی -10» به ایران موافقت کرده است که البته تاکنون دو طرف این خبر را نه تایید و نه تکذیب کرده‌اند و به نظر می‌رسد که این امر تنها با رفع تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل در سال 2020 در زمینه ارسال سلاح‌های تهاجمی به ایران صورت پذیرد.

جی -10 هواپیمای جنگنده چندمنظوره است که توسط شرکت «چنگدوی» برای ارتش چین طراحی و تولید شده و در غرب به نام «اژدهای نیرومند» معروف است، این جنگنده هم‌زمان به عنوان یک جنگنده و یک هواپیمای تهاجمی ایفای نقش می‌کند و برای اجرای عملیات در هرگونه شرایط آب و هوایی در شب و روز طراحی شده است. جی-10  سال 1998 اولین پرواز خود را انجام داد و تولید انبوه آن از سال 2002 آغاز شد.

در انتهای این تحلیل آمده است: گسترده‌تر شدن همکاری ایران و چین برای برنامه ریزان نظامی آمریکا با توجه به قابلیت‌های رو به رشد دسترسی ممنوع نیروهای مسلح ایران و چین و خطرهای ناشی از آن بر ارتش آمریکا در خاورمیانه و آسیا موردی نگران کننده است.

احتمال معرفی «تام کاتن» به عنوان وزیر دفاع آمریکا

خبرگزاری فارس: احتمال معرفی «تام کاتن» به عنوان وزیر دفاع آمریکا

«تام کاتن» سناتوری که به دشمنی با ایران معروف است، تازه‌ترین فردی است که در رسانه‌ها با عنوان گزینه تصدی وزارت دفاع آمریکا از او یاد شده است.

    

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) از احتمال انتصاب «تام کاتن» به عنوان وزیر دفاع آمریکا خبر داد.

روزنامه واشنگتن‌پست هم نوشته است که کاتن یکی از دو گزینه اصلی برای سمت وزارت دفاع است.

با این وجود «پائول مک لری» خبرنگار پایگاه «فارین پالیسی» این خبر را رد کرده و به نقل از دو منبع آگاه نوشته است «بسیار بعید است» که کاتن به این سمت انتخاب شود.

این سناتور جمهوری‌خواه و کم‌ سن و سال آمریکایی بیش از هر چیز به مخالفت سرسختانه با توافق هسته‌ای و بهبود روابط با تهران معروف است.وی از زمان ورود به سنا، طرح‌های ضدایرانی متعددی را ارائه کرده است.

به گفته سی‌ان‌ان، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به شدت حامی کاتن است و از معرفی وی به عنوان وزیر دفاع حمایت می‌کند.کاتن تا هفت سال قبل سرباز ارتش آمریکا بوده و مدتی در عراق حضور داشته است.از «جان بولتون» و «رودی جولیانی» از چهره‌های به شدت جنگ‌طلب و نزدیک به گروهک منافقین هم با عنوان گزینه‌های جدی وزارت خارجه دولت جدید آمریکا یاد شده است.

در صورت صحت این اخبار، کابینه ترامپ می‌تواند به یکی از ضدایرانی‌ترین کابینه‌های چند دهه اخیر بدل شود.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در جریان رقابت‌های انتخاباتی بارها توافق هسته‌ای ایران را «بدترین توافق تاریخ» توصیف کرده و وعده داده بود که در صورت انتخاب، رویکردی سخت‌گیرانه در قبال ایران اتخاذ کند.

اهداف منطقه‌ای استراتژیک‌ترین مانور حزب‌الله در سوریه

حضور خودروهای زرهی حزب‌الله در القصیر با این شکل علنی، پیامی قوی به اسرائیل است که نشان می‌دهد سرزمین‌های شمالی فلسطین اشغالی و منطقه الجلیل در موقعیتی بسیار خطرناک قرار دارند.
سرویس جهان مشرق - حزب‌الله لبنان چند روز پیش و هم‌زمان با روز شهید اولین مانور نظامی خارجی خود را در منطقه القصیر سوریه در استان حمص برگزار کرد، تصاویری که از رژه نظامی استراتژیک حزب‌الله لبنان منتشر شده، هیاهوی تبلیغاتی گسترده‌ای را در میان محافل مطبوعاتی به راه انداخته است، این در حالی است که حزب‌الله لبنان طبق معمول از واکنش نشان دادن به مطالب مطرح شده در وب‌سایت‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری خودداری می‌کند.

حزب‌الله لبنان برای اولین بار است که چنین حجمی از مانور نظامی را در اراضی سوریه انجام می‌دهد. مقاومت لبنان برای انجام این مانور منطقه القصیر را انتخاب کرده که نمادی از آغاز مبارزات این حزب در سوریه در کنار ارتش این کشور برای حمایت از لبنان در برابر خطر تکفیری‌هاست که القصیر را به مقر امن خود برای تهدید لبنان با خودروهای بمب‌گذاری‌شده تبدیل کرده بودند. حزب‌الله لبنان عملیات خود در سوریه را در سال 2013 از القصیر آغاز کرد، از آن زمان تاکنون گزارش‌های صهیونیستی و آمریکایی بر پایه اطلاعات گرفته شده از ماهواره‌های مختلف نشان‌دهنده وجود سکوهای پرتاب موشک‌های دوربرد در این منطقه و تونل‌ها و کمینگاه‌های متعلق به حزب‌الله و کارگاه‌های تولید مهمات در این شهر است.

یکی از تیم‌های نظامی شرکت‌کننده در این مانور، یگان ویژه حزب‌الله لبنان موسوم به یگان رضوان است که از نخبه‌ترین مبارزان حزب‌الله تشکیل شده است، انتخاب سید هاشم صفی‌الدین عضو شورای فرماندهی حزب‌الله و رئیس شورای اجرایی حزب به نمایندگی از سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان برای نظارت و سخنرانی در این مانور نشان‌دهنده اهمیت مانور مذکور برای نیروهای مقاومت است.

گرچه برخی تصور می‌کنند که این اقدام منطقه‌ای حزب‌الله لبنان می‌تواند پیام‌های داخلی برای عرصه سیاسی این کشور داشته باشد، اما به نظر می‌رسد پیام‌های اصلی این مانور نظامی عرض‌اندام در برابر دو دشمن حزب‌الله یعنی تروریست‌های تکفیری و صهیونیستی است. این چیزی بود که مجله عبری زبان اسرائیل دیفنس نیز به آن پی برده و تصاویر منتشر شده از این مانور نظامی را تحت عنوان عرض‌اندام حزب‌الله منتشر کرده و نوشته که پیام‌های این مانور متوجه اسرائیل است.

 اهداف منطقه‌ای استراتژیک‌ترین مانور حزب‌الله در سوریه//آماده

قطعاً این مانور نظامی با هماهنگی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و ارتش این کشور انجام شده است، این در حالی است که دمیتری مدودوف نخست‌وزیر روسیه چندی پیش به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و هدف از این سفر را جلوگیری از تثبیت موجودیت ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه اعلام شده است. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت زمان‌بندی این مانور نظامی پیشاپیش نشان‌دهنده شکست تلاش‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از تقویت نقش ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه است. به این معنا، می‌توان گفت که محور مقاومت برای حضور نظامی در سوریه از کسی اجازه نگرفته است تا کسی بخواهد در ادامه این روند محدودیت یا قیدوبندی ایجاد کند. مانور مذکور در شرایط زمانی خود نماد استقلال حزب‌الله بوده و اعتمادبه‌نفس این حزب به بازدارندگی در برابر دشمن صهیونیستی و تکفیری را نشان می‌دهد.

این مانور در شرایط حساسی در تاریخ سوریه و منطقه انجام می‌شود. حزب‌الله لبنان پس از نزدیک به چهار سال از تجربه مبارزات بی‌سابقه در تاریخ خود و جان‌فشانی‌های گسترده نشان می‌دهد که حزبی شکست‌خورده و دچار فرسایش شده نیست. این مانور کذب بودن ادعاهای ارزیابی‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی مبنی بر فرسایش قوای نظامی حزب‌الله لبنان را اثبات می‌کند. مانور مذکور تأکید می‌کند که حزب‌الله لبنان علاوه بر نیروی انسانی آموزش‌دیده، باتجربه و با ایمان، از تجهیزات و امکانات پیشرفته و توسعه‌یافته نیز برخوردار است. لازم به ذکر است که رسانه‌ها و ارزیابی‌های اطلاعاتی صهیونیستی ترس زیادی از یگان ویژه رضوان دارند و این یگان را مسئول اصلی اجرای حملات زمینی به سرزمین‌های اشغالی جهت تصرف الجلیل یا دیگر مناطق و شهرک‌های صهیونیست نشین معرفی می‌کنند.

اهداف منطقه‌ای استراتژیک‌ترین مانور حزب‌الله در سوریه//آماده 

حزب‌الله نشان داد که ارزیابی‌های نظامی رژیم صهیونیستی مبنی بر تملک تجهیزاتی به اندازه ارتش‌های کلاسیک دنیا از سوی حزب‌الله بیهوده نیست و این حزب با ابزارهای قدرتی که در اختیار دارد دو مأموریت مهم یعنی حمایت از دولت سوریه به عنوان یکی از حلقه‌های محور مقاومت و حمایت از موجودیت لبنان در برابر جریان‌های تروریستی و تکفیری را به انجام رسانده است. این موضوع ترجمان همان سخن سید حسن نصرالله آیت که گفته بود عناصر حزب‌الله در هر موقعیتی که نیاز باشد، حضور دارند.

هم زمانی انجام این مانور با روز شهید و سالروز شهادت عامل بزرگ‌ترین عملیات شهادت‌طلبانه حزب‌الله لبنان بر ضد رژیم صهیونیستی که بالغ بر 151 صهیونیست را به هلاکت رساند، می‌تواند اولین نوک پیکان پیام‌های مانور مذکور را متوجه صهیونیست‌ها کند. حضور خودروهای زرهی حزب‌الله، آن هم در خارج سرزمین‌های لبنان نشان‌دهنده میزان قدرت و بازدارندگی این حزب در برابر خطرات و تهدیدات دشمن صهیونیستی است.

طبعاً انجام رژه‌ای نظامی در این حجم نیازمند هماهنگی با یگان‌های ارتش سوریه در منطقه است، علاوه بر این که باید به این نکته توجه کرد که حزب‌الله لبنان می‌داند که چنین اقدامات نظامی زیر نظر ماهواره‌های رژیم صهیونیستی و هواپیماهای بدون سرنشین آن‌ها انجام می‌شود و پیام‌های برپایی چنین رزمایش قطعاً در تل‌آویو دریافت خواهد شد. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت انجام مانور نظامی در این اراضی باز در موقعیت استراتژیک موردنظر می‌تواند چالشی برای قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی و ناکامی تلاش‌ها و ادعاهای تل‌آویو برای جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته از اراضی سوریه برای حزب‌الله باشد.

اهداف منطقه‌ای استراتژیک‌ترین مانور حزب‌الله در سوریه//آماده 

حزب‌الله با این مانور ثابت کرد که جنگ آینده این حزب با رژیم صهیونیستی محکوم به معادله‌هایی نظیر مرزهای مشخص لبنان یا محیط‌ها و بسترهای حضور این حزب نبوده و این حزب در مساحتی با عمق و توسعه جغرافیایی و نظامی و استراتژیک گسترده فعالیت‌های ضد صهیونیستی خود را دنبال خواهد کرد.در همین راستا بود که شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به این مانور گزارش داد که حزب‌الله لبنان قدرت نظامی بالاتر از سطح بسیاری از ارتش‌های کلاسیک را در اختیار دارد. این گزارش تأکید می‌کند که حضور خودروهای زرهی حزب‌الله در القصیر با این شکل علنی پیامی قوی به اسرائیل است که نشان می‌دهد سرزمین‌های شمالی فلسطین اشغالی و منطقه الجلیل در موقعیتی بسیار خطرناک قرار دارند

کودتای عربستان علیه امارات در جنوب یمن
نشانه‌های کودتای عربستان علیه امارات متحده عربی در جنوب یمن در حال هرچه نمایان‌تر شدن است تا جایی که این دو متحد که برای جنگ علیه یمن ائتلاف کردند، در جنوب این کشور به جان هم افتاده و درگیر جنگ قدرت شده‌اند.
به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الاخبار، نشانه های کودتای عربستان علیه امارات متحده عربی در جنوب یمن در حال روز به روز واضح تر می شود که این دو متحد که برای جنگ علیه یمن ائتلاف کردند، در جنوب این کشور به جان هم افتاده و درگیر جنگ قدرت شده اند و البته قدرت عربستان در این کشمکش ها بیشتر بوده است.

جنوب یمن، صحنه کشمکش عربستان و امارات

جنوب یمن به صحنه کشمکش  عربستان و امارات تبدیل شده است تا جایی که هر یک از دو طرف به دنبال تک روی و نفوذ در این منطقه هستند و حتی اختلاف و کشمکش آنان به تلاش هایی برای بیرون راندن کامل طرف مقابل شدت پیدا کرده است به گونه ای که در این راه  از هر وسیله ای حتی وسایل ممنوعه که زندگی مردم و امنیت آنان را به خطر می اندازد نیز استفاده می کنند.

آزمون دشوار امارات در جنوب یمن

اکنون نقش امارات در جنوب یمن در بوته آزمایش دشواری قرار گرفته است و ابوظبی تلاش دارد حضور خود را در این نقطه حفظ کند از همین رو به نظر می رسد شتاب در موافقت با طرح اسماعلی ولد الشیخ فرستاده بین المللی به یمن برای توقف جنگ بدون حمایت از نظر متحد بزرگ خود یعنی عربستان در هیمن راستا صورت گرفت آن هم در حالی که امارات اهداف عربستان را نادیده گرفت.

این رویکرد امارات حاصل تلاش ریاض برای به حاشیه راندن ابوظبی و محدود کردن نفوذ آن در مسائل کلی بدون مشارکت یافتن در مسائل اصلی استان های جنوبی یمن است.

حمایت عربستان از دشمن تاریخی امارات

این در حالی است که عربستان همچنان از حزب اخوانی «الاصلاح» که دشمن تاریخی امارت است، حمایت مالی و تسهیلات میدانی را برایش فراهم می کند تا بتواند نفوذ خود را در جنوب یمن توسعه بخشد به اضافه اینکه درخاک خود برای رهبران این گروه پناهگاه امنی فراهم کرده است تا از این طریق بتوانند در یمن به ویژه جنوب این کشور فعالیت داشته باشند.

عربستان همچنین پس از فشارهایی که برای برکناری خالد بحاح به عنوان شخصیت  مورد حمایت امارات اعمال کرد، توانست علی محسن الاحمر را به عنوان معاون رئیس جمهور به قدرت برساند.

علاوه بر این ائتلاف بین عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و حزب الاصلاح برای این حزب امکان فعالیت گسترده ای را فراهم کرد.

واکنش عربستان به وضعیت دشوار در یمن

در این میان عربستان از حضور حزب الاصلاح در جریان جنگ علیه یمن به نفع خود بهره برداری کرد حال آنکه تا پیش از آن این حزب را یک گروه تروریستی می دانست اما پس از آنکه در یمن در تنگنا قرار گرفت و گزینه های محدودی برایش باقی ماند ناچار شد با یک گروه داخلی یمن یا همان حزب اصلاح تعامل داشته باشد.

به هر حال اخیرا جنوب یمن به صحنه تنش سیاسی بین امارات و عربستان تبدیل شده است به این معنی که این تنش بین عیدورس الزبیدی استاندار عدن و شخص مورد  حمایت امارات از یک سو و ائتلاف منصور هادی و حزب الاصلاح تحت حمایت عربستان از سوی دیگر در جریان است.

این ائتلاف یک هدف اصلی را دنبال می کند که همان بیرون راندن طرف مقابل است و طرف مقابل یا همان امارات نیز در تلاش برای بیرون راندن ائتلاف مزبور است و البته کفه قدرت در این زورآزمایی به نفع عربستان است.

از جمله شواهد ضعف امارات در این کشمکش عبارتند از:

نخست: تلاش برای مجبور کردن استاندار عدن به برکناری ابوعلی الحضرمی مشاور ویژه خود و نزدیک به امارات، با موفقیت انجام شد، زیرا الحضرمی با حملات تبلیغاتی شدید ائتلاف هادی و الاصلاح روبه رو شد تا جایی که حتی پس از برکناری همچنان تحت فشار بود در نتیجه جنوب یمن را به مقصد امارات ترک کرد.

به این ترتیب نفود امارات در جنوب یمن تضعیف شد.

دوم: در تنگنا قرار دادن مسئولان مورد حمایت امارات در جنوب یمن.

سوم:مانع تراشی در کارهای اداری در عدن و استان های نزدیک به آن و متوقف کردن زندگی روزمره مردم به اضافه برکناری کارمندان حامی علی عیدروس الزبیدی و روی کار آوردن افراد نزدیک به هادی و حزب الاصلاح به جای آنان.

چهارم:گرد هم آوردن گروههای مخالف امارات در جنوب یمن.

در این شرایط نفوذ امارات در جنوب یمن فقط به چند استاندار و برخی کارمندان و افسران محدود شده است که عربستان در تلاش است آنان را نیز به حاشیه براند.

منبع: تسنیم
تحولات حلب به نفع دولت سوریه پیش می‌رود
معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: تحولات حلب به نفع دولت سوریه پیش می‌رود.
 به گزارش مشرق، "سردار رسول سنایی‌راد" معاون سیاسی سپاه پاسداران، با اشاره به آخرین وضعیت تحولات شمال سوریه عنوان داشت: شمال سوریه روند پیروزی نیروهای دولت بشار اسد و حامیان آن را طی می‌کند و حلب امروز شاهد تحولات میدانی به نفع دولت و متحدان هستیم.

معاون سیاسی سپاه پاسداران ادامه داد: شدت عمل در میدان نبرد گویای این است که در یک طرف حیاتی و تعیین کننده است؛ گرچه به بهانه آتش بس در فواصلی تروریست‌ها تقویت شدند اما نوع مقاومت‌ها در آن‌ها نسبت به قبل متفاوت شده است.

وی افزود: تروریست‌ها در گذشته برای نگهداشتن مواضع به شدت مقاومت می‌کردند اما هم اکنون مقاومت‌ها کم رمق و ضعیف شده و این نشان می‌دهد که توان تروریست‌ها روبه تحلیل رفته است کما اینکه در چند روز گذشته درگیری‌هایی بین تروریست‌ها به وجود آمد بین کسانی بود که موافق واگذاری حلب و ترک میدان بودند و کسانی که هنوز اصرار به ماندن دارند.

سردار سنایی‌راد با اشاره به اختلافی که در بین تروریست‌های تکفیری وجود دارد افزود: این نشان می‌دهد که در بین آنها شکنندگی وجود دارد و برخی از تهدیدات حامیان تروریست‌ها قبل از اینکه ناشی از قدرت باشد نوعی پوشاندن ضعف آنها است. روندی که امروزه تروریست‌ها طی می‌کنند روبه عقب‌نشینی است و گاهی هم برای تغییر این روند آمریکاییِ‌ها و متحدان تروریست‌ها به بهانه آتش بس به دنبال پیدا کردن مجال و خریدن زمان هستند و این نشان می‌دهد که زمان به نفع تروریست‌ها نیست.
«حشد الشعبی» به سوریه می‌رود
رئیس سازمان «بدر» عراق اعلام کرد، نیروهای حشد الشعبی بعد از آزادسازی این کشور، به درخواست دمشق، وارد سوریه خواهند شد.
 به گزارش مشرق، «هادی العامری» رئیس سازمان بدر عراق و از فرماندهان «حشد الشعبی» (بسیج مردمی)، روز سه‌شنبه اعلام کرد: نیروهای حشد بعد از آزادسازی عراق از اشغال گروه تروریستی داعش، وارد سوریه خواهند شد.

العامری در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک»، تأکید کرد: دولت سوریه، به ریاست «بشار اسد»، از رهبران بسیج عراق درخواست کرده است که پس از تکمیل آزادسازی عراق، وارد سوریه شوند».

نیروهای حشد الشعبی در حال حاضر مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش عملیات آزادسازی موصل را که محور غربی آن است، به‌عهده گرفته‌اند.

العامری، روز دوشنبه اعلام کرده بود، به‌زودی مژده آزادسازی موصل از محور غربی را خواهیم داد.
منبع: تسنیم

حدیث روز/ مزاری که زیارتش اندوه را بر طرف و حاجات را برآورده مى‌سازد

هیچ مصیبت زده و رنجیده خاطر و گنهکار و اندوهناک و تشنه‌اى و هیچ بَلا دیده اى به خدا روى نمى آورد و نزد قبر حسین علیه‌السلام دعا نمى‌کند و آن حضرت را به درگاه خدا شفیع نمى‌سازد، مگر این که خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده مى‌سازد.
مشرق- امام محمد باقر علیه‎السلام: حسین، بزرگ مرد کربلا، مظلوم و رنجیده خاطر و لب تشنه و مصیب زده به شهادت رسید. پس خداوند، به ذات خود، قسم یاد کرد که هیچ مصیبت زده و رنجیده خاطر و گنهکار و اندوهناک و تشنه اى و هیچ بَلا دیده اى به خدا روى نمى آورد و نزد قبر حسین علیه السلام دعا نمى کند و آن حضرت را به درگاه خدا شفیع نمى سازد، مگر این که خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده مى کند و گناهش را مى بخشد و عمرش را طولانى و روزى‌اش را گسترده مى‌سازد. پس اى اهل بینش،درس بگیرید!
 
 
متن حدیث:
 
 
امام باقر علیه السلام: اِنّ الحُسَیْنَ صاحِبَ کَربَلا قُتِلَ مَظْلوما، مَکروبا عَطْشانا، لَهفانا فآلَىاللّه ُ عَزَّوَجلّ عَلى نَفْسِهِ اَن لا یاتیَهُ لَهفانٌ و لا مَکروبٌ و لا مُذنِبٌ و لا مَغمومٌ و لاعَطشانٌ و لا مَنْ بِهِ عاهَةٌ ثُمَّ دَعا عِندَهُ و تَقَرَّبَ بِالحُسَیْنِ بنِ عَلىٍّ علیه السلام اِلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّإلاّ نَفَّسَ اللّه ُ کُرْبَتَهُ وَ اَعطاهُ مَسأَلَتَهُ و غَفَرَ ذَنـْبَهُ وَ مَدَّ فى عُمُرِهِ وَ بَسَطَ فى رِزقِهِفَاعتَبِروا یا اُولـِى الاَبْصار؛
 
 
«بحارالانوار، ج101،ص46»

یک خبر از راهیان کربلا

بانوی خاص خرمشهری در پیاده‌روی اربعین + تصاویر

خبرگزاری فارس: بانوی خاص خرمشهری در پیاده‌روی اربعین + تصاویر

یکی از اتفاقات دور از ذهن مسیر بهشتی نجف تا کربلا، حضور بانویی تنها از خرمشهر بود. وقتی یک‌چهارم مسیر را طی کرده بود، برای استراحت کنار جدول نشست. فرصت را غنیمت شمردیم و با او گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در مسیر 80 کیلومتری نجف به کربلا، آنقدر اتفاقات عجیب و دور از ذهن رخ می‌دهد که با هیچ عقلی سازگاری ندارد و فقط باید با دل آن‌ها را تفسیر کرد.

 

یکی از این اتفاقات، حضور بانویی معلول و تنها از خرمشهر بود. وقتی یک‌چهارم مسیر را طی کرده بود، برای استراحت کنار جدول نشست. فرصت را غنیمت شمردیم و با او گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم. آنقدر محو این اتفاق عاشقانه بودیم که سن و سال و اسم و رسم و خیلی موارد دیگر را فراموش کردیم بپرسیم.

 

* از کجا آمده‌اید؟
ـ از خرمشهر

* چند روز است؟
ـ روز اول پیاده‌روی‌ام هست.
* همه را پیاده آمده‌اید؟

ـ بخش‌هایی را با ویلچر آمدم، بقیه را پیاده.

* بقیه راه را هم پیاده می‌روید؟

ـ تا جایی که بتوانم پیاده می‌روم، اگر خسته شدم بقیه را با ویلچر یا ماشین می‌روم.

* چندمین بار است می‌آیید؟
ـ اولین بار است که می‌آیم. یعنی تا الان کربلا نیامده‌ام.

* حالا چه اصراری بود اربعین بیایید؟

ـ اربعین یک حال و هوای دیگری دارد، عشق به امام حسین مرا اینجا کشانده است.

* سخت نیست؟
ـ نه اصلا! حس بهشت را برایم دارد.

* برخورد موکب‌ها چگونه است؟
ـ خیلی مهربان هستند، خیلی کمک می‌کنند، واقعا زحمت می‌کشند. خدا خیرشان دهد.

* موفق باشید. التماس دعا.

ـ ممنون، خواهش می‌کنم.

عبور زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه

کد خبر: ۶۴۰۵۴۷

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ 14 November 2016
امتیاز خبر: 86 از 100 تعداد رای دهندگان 4927
برچسب ها: اربعین ، شلمچه

برترین تصاویر جهان

تصاویر امروز را با اجرای نمایش تاریخی در هلند آغاز می کنیم؛ در ادامه تصاویری از تظاهرات مردم آمریکا در مخالفت با ترامپ، پیشروی نیروهای عراق در موصل و مسابقه فرمول یک در برزیل خواهید دید.

یک بازیگر نقش «پیتر سیاه» یکی از شخصیت های فولکلور ادبیات هلند را بازی  میکند. (AP)

تظاهرات مردم شهر های مختلف آمریکا علیه ریاست جمهوری ترامپ (AFP)

تمرین ورزشی یک پیرمرد در پارک استان سیچوان چین (CFP)

مردم کره جنوبی با شمع هایی در دست خواستار برکناری رئیس جمهور این کشور شدند. (AFP)

پیشروی نیروهای عراق در مناطق جنوبی موصل (AFP)

زائران خانه خدا در حال نماز و طواف (NATIONAL GEOGRAPHIC)

برگزاری مسابقه فرمول یک در برزیل (AP)

مردم قزاقستان از کنار مجسمه موشک سایوز عبور می کنند. (AFP )

تصویر کلیسایی در موصل عراق که محل تمرین تیراندازی نیروهای داعش بوده است (AP)

توریست ها در حال عکاسی داخل یک خانه وارونه در ترکیه (Reuters)

حمام فیل ها در هند (Reuters)

اسکی در ارتفاعات آلمان (AP)

نظامی سابق آمریکایی با چشم مصنوعی در مسابقه دو در گل و لای شرکت کرد. (NATIONAL GEOGRAPHIC) 

عکس هوایی از جزیره ای تفریحی در چین (VCG)

ماه کنار مجسمه اولین فضانورد جهان در قزاقستان (AP)