سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

با فضیلت ترین صدقه کدام است؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری میزان ،حضرت امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند: با صدقه دادن، روزی را به سوی خدا نازل کنید و کسی که به گرفتن عوض از جانب خداوند تعالی، باور داشته باشد، به بخشیدن و عطا کردن، سخی و جوانمرد است و در آن بخل نمی‌ورزد.

صدقه بر پنج قسم است:

اول: صدقه مال، که همان بذل و تصدق و انفاق است.
دوم: صدقه جاه و مقام، که شجاعت و واسطه شدن است (برای رفع حوائج و مشکلات دیگران).
سوم: صدقه عقل و نظر، که همان مشورت و  شور دادن است.  
از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمودند: صدقه بدهید بر برادرانتان با علمی که او را راهنمایی کند و رأی و نظری که او را استوار سازد و آموزش را اصلاح نماید.
چهارم: صدقه علم، و آن بذل علم به اهلش و نشر و گسترش آن بذل علم  به اهلش و نشر و گسترش آن بر مستحق آن است.
حضرت محمد(ص) در این رابطه فرموده اند: از صدقه اینکه آدمی علم را به مردم تعلیم دهد و فرمود: زکات علم، یاد دادن آن به کسی که نمی‌داند.
پنجم: صدقه زبان، که همان اصلاح و وساطت بین مردم و کوشش در خاموش کردن چیزهایی که موجب افروختن کینه‌ها و خصوصیات‌هاست و اصلاح و آشتی دادن میان افراد. 
از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند: با فضیلت‌ترین صدقه، صدقه زبان است. عرض کردند: یا رسول‌الله صدقه زبان چیست؟
فرمودند: شفاعتی که به  واسطه آن، اسیری(بیچاره و مظلومی) را آزاد کند و از ریختن خونی مانع گردد و به برادر خویش خیری رساند و بدی و ناخوشایندی را از او دفع نماید.

منابع:
1-نهج‌البلاغه، ص 494، حکمت 137 و 138
2-بحارالانوار، ج 75، ص68
3-کافی، ج 4، ص 3
4-مشکاة‌الانوار، ص 70
5-آموزه‌های اخلاقی در کلام معصومین، ص 260 – 249 – 250
6-بحارالانوار ، ج 73 ، ص 138
7-عدةالداعی، ص 71 – 72
8- بحارالانوار ، ج 93، ص 137

تجمع اعتراضیِ پیمانکاران شهرداری بندر امام خمینی

                   

ایلنا: تعدادی از پیمانکاران شهرداری بندر امام خمینی، در اعتراض به برخورد نامناسب شهردار و عدم دریافت مطالباتشان، صبح امروز دست به تجمع زدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام خمینی، برخی از این پیمانکاران ساعتی پیش به ایلنا گفتند: بیش از دو سال از عدم پرداخت مطالباتشان می‌گذرد، ولی شهرداری تاکنون اقدامی جهت تسویه حساب با آنها انجام نداده است.

این افراد مدعی بودند که نصیری فر، شهردار بندر امام برخورد مناسب و احترام آمیزی ندارد و می گوید که مطالبات شما مربوط به شهردار قبلی است و ربطی به من ندارد.

از سوی دیگر، این پیمانکاران می گویند: شهردار علنا" می گوید الویت من پیمانکاران زمان تصدی خودم است، شما بروید از همان شخصی که حمایت می کنید (گلمرادی، شهردار سابق و کاندیدای فعلی مجلس شورای اسلامی) طلبتان را بگیرید.

بهنام ادیبی رئیس شورای اسلامی شهر بندر امام در این خصوص گفت: ما از انتخاب این شهردار پشیمان نیستیم، چون واقعا" دارد برای شهر زحمت می‌کشد ولی به او متذکر شده ایم که با مردم رفتاری مناسب و محترمانه داشته باشد و این بدهی ها هرچه باشد، مربوط به شهرداری است و نمی تواند از آن شانه خالی کند.

ادیبی افزود: نوع برخورد شهردار به گونه‌ای است که باعث ایجاد نارضایتی در بین مراجعه کنندگان شده است، اما اینکه این رفتار وی ربطی به انتخابات داشته باشد را تائید نمی کنم.

رئیس شورای شهر در پایان گفت: قرار است ظرف امروز تا فردا، پول به حساب شهرداری واریز شود و شهردار قول داده است که مطالبات پیمانکاران شهرداری را پرداخت کند.

تلاش خبرنگار ایلنا برای برقراری تماس با روابط عمومی شهرداری بندر امام جهت اطلاع از صحت و سقم موضوع و انعکاس پاسخ شهرداری، تا این لحظه بی نتیجه بوده است.

تجمع طلبکاران شهرداری بندر امام

 

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام معرفی شد

طی حکمی از سوی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، سرپرست جدید سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام خمینی، طی حکمی از سوی مرضیه شاهدایی، عبدالرضا زرگر به عنوان سرپرست جدید سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام معرفی شد.

ساعتی پیش علی یزدانی میز و صندلی مدیریت خود را به عبدالرضا زرگر واگذار کرد تا از این پس وی به عنوان سرپرست جدید سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام بر جایگاه سرپرستی این سازمان تکیه بزند.

در بخشی از این حکم آمده است که:

جناب آقای عبدالرضا زرگر

با توجه به تجارب و سوابق مفید همچنین آشنایی جنابعالی به منطقه، بدینوسیله از تاریخ این حکم با حفظ سمت، شما را به عنوان سرپرست سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی منصوب می نمایم.

امید است با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از نیرو های کار آمد موجود در آن سازمان و منطقه و تعامل مثبت با شرکت های مستقر در منطقه ویژه در انجام وظایف و پیشبرد اهداف سازمان موفق و موید باشید.

لازم به ذکر است که عبدالرضا زرگر پیش از این به عنوان سرپرست مدیریت امور مهندسی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی انجام وظیفه می نمود.

استامینوفن به تسکین درد آرتروز کمک نمی‌کند

  

 نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است: مصرف قرص استامینوفن برای تسکین درد آرتروز یا بهبود عملکرد مفاصل گزینه مناسبی نیست.

به گزارش ایسنا،  اگرچه در مطالعات انجام شده داروی استامینوفن نسبت به شبه داروها تاثیر بهتری از خود نشان داده، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از قبیل ایبوپروفن یا دیکلوفناک برای تسکین درد در کوتاه مدت گزینه‌های بهتری هستند.

دکتر «اسون ترلی» محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه «برن» در سوئیس گفت: صرف‌نظر از دوز مصرفی دیکلوفناک، این دارو در میان دیگر انواع مسکن‌ها به جهت تسکین درد و عملکرد بهتر بیمار مبتلا به آرتروز تاثیرگذارتر است. با این وجود داروی دیکلوفناک نیز با عوارض جانبی همراه است.

به گفته این محقق، مسکن مناسب برای عارضه آرتروز دیکلوفناک است اما این دارو نیز همچون دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ را افزایش می‌دهد.

آرتروز دلیل اصلی درد در افراد مسن است که می‌تواند فعالیت جسمی آنان را مختل ساخته و در نتیجه خطر چاقی، بیماری‌ قلبی و دیابت را در این افراد بالا برد.

به گزارش ایسنا به نقل از هلث دی نیوز، این عارضه به دلیل بروز التهاب در مفاصل رخ می‌دهد و داروی استامینوفن نمی‌تواند گزینه مناسبی برای از بین بردن التهاب باشد.

10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ + تصاویر

این رشته کوههای زیبا در اروپا یکی از محبوب ترین جاها برای انجام بسیاری از فعالیت ها می باشد که علاوه بر آن منظره های ‏زیبایی را نیز می توان در گوشه و کنار آن مشاهده کرد. همچنین دریاچه های زمردی زلال ، تنگه ها و کوهپایه هایی که بین این ‏کوهها ایجاد شده است و دهکده های زیبایی که در پای این کوهها وجود دارند نیز هر کدام زیبایی خاص و منحصر به فردی ‏دارند که محبوبیت خاصی به این کوهها در هر بخش از اروپا می دهند. در این لیست به ده جای دیدنی اطراف کوههای آلپ اشاره ‏می کنیم. ‏ ‏ ‏ ‏

‏1.‏ گستین (‏Gastein‏ ) – اتریش ‏

گستین نام شهریست در اتریش که بخاطر داشتن آبهای معدنی - که از پای کوه سرازیر می شوند - محبوب است. گستین برای ‏علاقه مندان به اسکی نیز مکان مناسبی می باشد . طبیعت زیبا ، خدمات عالی و وجود آبهای معدنی مناسب برای اسپا این شهر ‏کوچک را در میان مردم محبوب ساخته است. ‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‏2.‏ Graubunden‏ – سوییس ‏

گفته می شود این منطقه بهترین جا برای اسکی در سوییس است. از آنجایی که بلندترین مسیر اسکی بازی را در آلپ دارد و البته ‏از نمای زیبایی که می توان از این ارتفاع دید نیز نباید گذشت. در این منطقه فعالیت های مختلفی می توان انجام داد از اسکی ‏گرفته تا کوهنوردی در میان برف ها ، این منطقه محبوب علاقه مندان به ورزشهای زمستانی و برف است و بهترین ریزورت ها ‏را با بالاترین کیفیت دارا می باشد. ‏ ‏ ‏‏‏‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏‏‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‏3.‏ ماگیوره ( ‏Maggiore‏ ) – ایتالیا ‏‏‏‏‏‏‏‎

دومین دریاچه بزرگ در ایتالیا در جنوب کوههای آلپ و در همسایگی سوییس قرار گرفته است. در فصل تابستان فستیوال های ‏گوناگونی در این منطقه برگزار می شود. ماگیوره در ایتالیا یکی از زیباترین مناظر را به نمایش می گذارد و آب و هوایی معتدل ‏دارد که مناسب برای هر نوع فعالیت از دوچرخه سواری گرفته تا پیک نیک می باشد. ‏ ‏‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‏4.‏ The Stelvio Pass‏ – ایتالیا ‏‏‎

این جاده قدیمی یکی از مشهورترین راهها به سوی آلپ است که دومین مسیر طولانی نیز به سوی کوههای آلپ می باشد. این ‏جاده توسط اتریشی ها در سال 1820 ایجاد شد و از آن زمان تغییری نکرده است برای همین هم قدمتی طولانی دارد هم مناظر ‏زیبا و منحصر به فردی را می توان از این مسیر مشاهده کرد. ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏‏‏‏ ‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‏5.‏ پارک ملی گرن پارادیسو ‏‎(Gran Paradiso National Park)‎‏ – ایتالیا ‏

نام این پارک از کوه گرن پارادیسو که در شمال غربی کوههای آلپ در ایتالیا قرار دارد گرفته شده است. بسیاری از مردم برای ‏کوهنوردی به این منطقه می آیند تا چشم انداز زیبا و منحصر به فرد آن را تماشا کنند. علاوه بر فضای مناسب برای کوهنوردی ، ‏دریاچه های پای کوه و کوههای یکی که در این محوطه یافت می شود ، این پارک حیات وحشی غنی نیز دارد. انواع گوناگون بز ‏کوهی وحشی ، عقاب و حیوانات وحشی دیگر در این منطقه زندگی می کنند. افرادی که به این پارک می آیند در دهکده های ‏اطراف آن مستقر می شوند. ‏‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‏6.‏ چامونیکس ‏‎(Chamonix)‎‏ – فرانسه ‏

یکی دیگر از جاذبه های کوههای آلپ وجود این جعبه شیشه ای در کوههای مونت بلانک است که در فاصله 3842 متری از ‏زمین ساخته شده است و چشم اندازی زیبا به سوی کوههای آلپ دارد. وقتی وارد این جعبه شیشه ای می شوید گویا در میان ‏آسمان و زمین معلق هستید و همه چیز را زیر پایتان می بینید. این جعبه شیشه ای که به آن ‏Step Into the Void‏ گفته می شود ‏یکی از محبوب ترین تفریحات برای علاقه مندان به کارهای هیجان انگیز می باشد که در منطقه چامونیکس در فرانسه قرار ‏گرفته است. ‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‏7.‏ سیلوینشتن دم ‏‎(Sylvenstein Dam)‎‏ – باواریا – آلمان ‏ ‏‎‎

‏‏این دریاچه که توسط انسان ساخته شده است یکی از جذاب ترین صحنه ها را در دره ایسار ایجاد کرده است. این دریاچه در ارتفاع ‏‏750 متری قرار گرفته است و از رودخانه ایسار تغذیه می شود. اطراف این محوطه مسیرهایی برای کوهنوردی وجود دارد که ‏بازدیدکنندگان را به سوی خود می کشاند. علاوه بر آن ، پلی که روی ان قرار دارد تصویری زیبا را برای تماشا ایجاد می کند. ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏‏‏ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‏8.‏ چتربازی در فرانسه ‏‏‎

در فصل زمستان این ریزورت برای اسکی بازها و علاقه مندان به تفریحات زمستانی مناسب می باشد اما در فصل تابستان ‏بسیاری برای پرواز بر فراز کوههای آلپ به این منطقه می آیند. در فرانسه برای این فصل کلاس های آموزشی برای چتربازی ‏نیز برگزار می شود. ‏ ‏‏‏ ‏ ‏‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‏9.‏ خط ریل ‏Brinzer Rothorn‏ – سوییس ‏‏‎

این خط ریل برای بسیاری از افراد نوستالژیک است چرا که با یک لوکوموتیو بخار در میان مناظری زیبا و چشمگیر از نقطه ای ‏به نقطه دیگر سفر می کنند. بالاترین ایستگاه این خط در ارتفاع 2244 متری قرار دارد. این قطار که با سرعت خیلی کمی حرکت ‏می کند از بین تونل هایی که در بین صخره ها و کوهها ایجاد شده است عبور می کند و سفری کوتاه و هیجان انگیز را برای ‏مسافرانش رقم می زند. رسیدن به بالاترین نقطه ایستگاه این مسیر یکساعت طول می کشد در آنجا رستوران ها و کافه های زیادی ‏وجود دارد و مناظر و چشم اندازهایی رویایی را می توان تماشا کرد. ‏ ‏‏‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‏10.‏ استنسرورن (‏Stanserhorn‏ ) – سوییس ‏‏‎‏ ‏‏‎

این کوه ارتفاع 1898 متری دارد و به راحتی قابل دسترس است به همین دلیل مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته ‏است. از طریق تله کابین می توان به قله این کوه رسید و علاقه مندان به کوهنوردی نیز می توانند این مسیر ساده را تا قله ‏کوهنوردی کنند. قله این کوه یکی از بهترین نقاط برای تماشای رشته کوههای آلپ می باشد.‏‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏‏ ‏ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏

‎‏10 جای دیدنی در میان رشته کوههای آلپ ‏‏



منبع : placestoseeinyourlifetime

صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

هر کشوری، آداب و رسوم مخصوص خود را دارد و یکی از اصلی ترین موارد تشکیل دهنده فرهنگ هر کشور، غذاهای آن است. در این میان، صبحانه،‌در میان سایر وعده های غذایی، از اهمیتی فوق العاده در اکثر کشورهای جهان برخوردار است. در این مطلب، قصد داریم شما را با غذای صبحگاهی مردمان پنجاه کشور جهان آشنا کنیم.

۱- صبحانه کامل انگلیسی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر
عکس از فرن تقی زاده

شامل لوبیا، سوسیس، بیکن (گوشت خوک ورقه شده) ، تخم مرغ، قارچ، گوجه، پودینگ سیب زمینی و در صورت تمایل پودینگ سیاه و نان تست می باشد. این صبحانه با چای، قهوه و یا آب پرتقال صرف می گردد.

۲- صبحانه ایرانی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر
عکس از محمود ابراهیمی

صبحانه سبک و مغذی ایرانی شامل چای، نان، پنیر، گردو، کره، مربا، عسل می باشد. حلیم و املت نیز از غذاهای رایج در سفره های ایرانی است. حلیم خوراکی لذیذ و مخلوطی از بلغور گندم، نخود، گوشت تکه شده، دارچین و شکر است که بصورت گرم و یا سرد صرف می گردد.

۳- صبحانه کوبایی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

نقش اصلی این صبحانه را نان تست منحصر بفرد کوبایی برعهده دارد. این نان، تُست شده و روی آن کره زده می شود و به قسمت هایی برش می خورد. هنگام صرف، این نان را در قهوه زده و میل می کنند. قهوه شیرین و شیر مخلوط به همراه اندکی نمک، نوشیدنی این صبحانه را تشکیل می دهد.

۴- صبحانه لهستانی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

صبحانه سنتی لهستانی که معروف به Jajecznica است، شامل نیمرو، همراه برش هایی از Kielbasa و پنکیک سیب زمینی می باشد.

۵- صبحانه سریع اسپانیایی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

Pan a la Catalana یا Pan con Tomate صبحانه ای ساده و خوشمزه است. نان را در سیر تازه و گوجه فرنگی غلطانده سپس مقداری روغن زیتون و نمک روی آن می پاشند و با ژامبون و یا سوسیس تناول می کنند.

۶- صبحانه مراکشی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

اجزای تشکیل دهنده این صبحانه، نان های گوناگونی است که با ترشی، مربا، پنیر و کره صرف می شوند. این نان ها در اندازه های بزرگ تهیه می شوند. همچنین پنکیک سمولینا که به Baghir مشهور است، بسیار لذیذ می باشد.

۷- صبحانه سالم هاوایی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

علاوه بر میوه های خوشرنگ و آبدار، شیرینی های حلقه ای که بسیار خوشمزه و انرژی زا هستند در هاوایی طرفداران بسیار زیادی دارند.

۸- صبحانه سوئدی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

مهمترین بخش این صبحانه، پنکیک سوئدی است که به Pannkakor معروف است. این پنکیک شباهت زیادی به کرپ دارد و دو سمت خمیر آن در روغن سرخ می شود. این پنکیک، معمولاً با میوه های شیرین و یا مربا سرو می شود.

۹- صبحانه و خوراک ایرلندی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

ایرلندی ها صبحانه ای دلچسب و گرم می خورند. Hafragrautur یا بلغور جو که با شکر قهوه ای و کشمش و آجیل مخلوط شده و در ایرلند طرفداران زیادی دارد.

۱۰- صبحانه پرتغالی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

مقدار زیادی قهوه و نان Croissant، پر شده از سبزیجات و مواد مغذی، صبحانه پرتغالی را تشکیل می دهند.

۱۱- صبحانه در استرالیا

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

تنها یک عنصر بسیار مهم که در اینجا وجود دارد Vegemite است .در کوله پشتی استرالیایی هایی که به مسافرت می روند اغلب می توانید ظرف حاوی Vegemite را پیدا کنید. فقط در جنگ بین Vegemite و Marmite مداخله نکنید. هر چند که تقریباً همه نسبت به کیفیت بهتر Marmite آگاهند، اما بهتر است در صبحانه آنها دخالت نکنیم.

۱۲- صبحانه برزیلی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

آممم انتخابی از گوشت های لذیذ، پنیرها و نان یک صبحانه معمولی در اینجاست.

۱۳- صبحانه ایتالیایی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

شاید فکر کنیم، ایتالیایی ها ملیتی هستند مشهور به خوردن غذاهای سنگین. شاید هم برای خوردن یک پیتزا بزرگ پنیری برای نهار و یا یک بشقاب پاستا برای شام، ترجیح میدهند صبحانه کمی بخورند. هرچند خوردن پیتزا و پاستا به عنوان صبحانه نیز برای آنها عادی است. در هر دو صورت ایتالیایی ها معمولاً یک فنجان کاپوچینو به همراه کروسانت را برای صبحانه ترجیح می دهند.

۱۴- صبحانه ولز انگلستان

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

به نظر میرسد این نان تست پنیری به من لبخند می زند. Welsh Rarbit که نام دیگر آن پنیر بر روی نان تُست است بهترین و خوشمزه ترین صبحانه در ولز محسوب می شود. حتی تماشای حباب های پنیر، خوشمزگی این نان مخصوص را القا می کند. و چه بهتر اگر به همراه سس  Worcestershire (نام یک شهر در انگلستان) خورده شود. مممممم! اما صبر کنید. هنوز ۳۶ صبحانه دیگر هم در این لیست هستند.

۱۵- صبحانه در دانمارک

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

مخلفات یک صبحانه دانمارکی زیاد هستند. در بشقاب صبحانه دانمارکی معمولا نان چاودار، پنیر، کالباس، ژامبون، مغز انواع خشکبار، عسل، مربا و بعضی مواقع حتی یک ظرف کوچک شکلات پیدا خواهید کرد. اینکه بیکن به اندازه ای که تصور می شد در میان آنها طرفدار ندارد، کمی عجیب به نظر می رسد.

۱۶- صبحانه فیلیپینی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

چیزی که از یک صبحانه در فیلیپین انتظار دارید، بیشتر به میوه های محلی اش وابسته است. انبه، برای نظم بخشیدن به دستگاه گوارش شما مناسبند. همچنین برای بالا نگه داشتن انرژی روزانه، برنج گزینه مناسبی خواهد بود، یا سوسیس های مخصوصی که با نام longganisa شناخته شده هستند. برنج سرخ شده سپس با تخم مرغ، انواع گوشت و لوبیا مخلوط شده و یک صبحانه خوشمزه فیلیپینی را تشکیل می دهند.

۱۷- صبحانه آلاسکایی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

ترکیب گوشت گوزن شمالی و تخم مرغ به همراه نوعی پنکیک، صبحانه آلاسکایی محسوب می شود

۱۸- صبحانه سنتی آلمان

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

سوسیس، پنیر محلی و نان پخته شده تازه یک صبحانه معمولی برای آلمانی ها محسوب می شود که با یک قهوه خوشمزه سرو می گردند.

۱۹- صبحانه مشهور آمریکایی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

پنکیک ضخیم دست ساز با شهد و آلوی وحشی و ورقه های نازک بیکن بر روی آن صبحانه مشهور آمریکا به حساب می آید.

۲۰- صبحانه فرانسوی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

آه کروسانت و باز هم کروسانت، من عاشق کروسانت هستم. می توانید آنها را یا بادام خرد شده، کره، شکلات و یا خامه نوش جان کنید. آنها همیشه خوشمزه هستند.

۲۱- صبحانه در هند

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

در اینجا ما سیب زمینی سرخ کرده با رزماری، تخم مرغ با توفوی هندی، عدس، سوسیس گیاهی و موز برشته فلفلی را می بینیم. مخلفات صبحانه در هند کاملاً به محل و منطقه ای که در آن قرار دارید بستگی دارد. اما اگر به دنبال یک صبحانه هندی می گردید تقریباً چیزی شبیه به همین صبحانه و در همین رنج است.

۲۲- صبحانه خاص اسکاتلندی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

شاید انتظار صبحانه ای شبیه انگلیسی ها و یا ایرلندی ها را داشته باشید. اما ظاهراً دل و جگر سرخ شده گوسفند به همراه تخم مرغ، صبحانه محبوب اسکاتلندی ها به شمار می رود.

۲۳- صبحانه تایلندی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

شما این صبحانه را در سراسر تایلند و در تمامی دکه های آن پیدا می کنید. ماهی نعنایی تند و گوشت خوک تند و شیرین که به همراه برنج سرو می شود. دارای طعمی عالی است. همچنین این صبحانه بسیار ارزان و در حدود ۳۰ بات هزینه دارد. صبحانه در تایلند با آن چیزی که به عنوان نهار یا شام خورده می شود، تفاوت چندانی نمی کند.

۲۴- صبحانه آرژانتینی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

صبحانه در آرژانتین معمولاً Mate (نوشیدنی که از دم کرده برگ Yerba بدست می آید) یا dulce de leche (نوعی کارامل مخصوص که با شیر درست می شود) به همراه Facturas (نوعی شیرینی شبیه کورسانت) را شامل می شود.

۲۵- صبحانه ایرلندی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

و حالا صبحانه ایرلندی که شامل پودینگ سفید و نان سودا است.

۲۶- یک صبحانه کانادایی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

آن بخش صبحانه که شبیه تخم مرغ است در واقع Perogie نام دارد. Perogie ها آب پز، پخته شده و یا سرخ شده هستند و از خمیری مانند خمیر پیراشکی که از سیب زمینی، کلم ترش، گوشت، پنیر یا میوه پر شده است، تشکیل شده اند. در کنار این غذا نیز مقداری سوسیس و نان تست سرو شده است.

۲۷- صبحانه در مکزیک

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

بشقاب خوش آب و رنگ بالا شامل گوشت گاو، Chilaquiles و دیگر مخلفاتی است که در Manzanillo (یکی از شهرهای مکزیک) خورده می شود. Nachos، پنیر و لوبیا نیز از دیگر مخلفات معمول این صبحانه تند و خوشمزه است.

۲۸- صبحانه روسی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

oladi صبحانه منتخب روسی است که سرخ کردنی است، تا حدودی شبیه پنکیک، درون آن نرم و لطیف و لبه های بیرونی آن ترد است و زمانی لذیذ تر می شود که به همراه خامه ترش، عسل، مربا یا توت تازه سرو شود.

۲۹- صبحانه در ویتنام

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

معمولاً شامل مقداری خوراک گوشتی است که با مخلوط سمولینا/فرنی همراه می شود. آنچه در عکس بالا مشاهده می کنید فرنی خوک است. این غذا ترکیبی از دونات چینی، جوانه لوبیا، روده خوک پر شده از گوشت خوک چرخ کرده تند و مخلفات دیگر آن که به هر حال کمی لذیذ تر از نان تست و مرباست.

۳۰- صبحانه در پرو

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

ceviche یک غذای محبوب است که در هر سه وعده غذایی یعنی صبحانه، نهار و یا شام مورد استفاده قرار می گیرد. این غذا یک غذای دریایی است که از ماهی تازه ی خوابانده شده در آب مرکباتی همچون لیمو و فلفل چیلی تشکیل شده است.

۳۱- صبحانه در بولیوی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

صبحانه بولیویایی ها، یک خوراکی به نام Saltenas را شامل می شود که از غذاهای سنتی این کشور است. این خوردنی لذیذ، معمولاً با گوشت و سبزیجات تهیه و به همراه شکر خورده می شود.

۳۲- صبحانه مصری

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

غذای مردم مصر در صبحگاهان Ful Madames است. غذایی پر و پیمان که باقلا، نخود، سیر و لیموترش را شامل می شود. این اغذیه که طرفداران زیادی در کشورهای شاخ آفریقا و شبه جزیره عربستان دارد، به همراه روغن زیتون، کاین، سس، تخم مرغ آب پز و برخی سبزیجات سرو می شود.

۳۳- صبحانه در ژاپن

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

توفو، به همراه ماهی و برنج، صبحانه محبوب ژاپنی ها و بسیاری کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا به شمار می رود. توفو پنیری مخصوص است که از شیرسویا به دست می آید و یک صبحانه مقوی و نیمه سالم برای ژاپنی ها است.

۳۴- صبحانه در چین

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

در چین، صبحانه بسیار شبیه نهار و شام است! نودل، برنج، مرغ و سبزیجات سرخ شده غذای غالب چینی ها را تشکیل می دهد.

۳۵- صبحانه در مالزی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

اگر در مالزی به دنبال یک صبحانه پر طرفدار بگردید، احتمالاً یک کاسه نودل به اضافه تخم مرغ و سبزیجات، همراه با مقادیر متنابهی ادویه جات خوشمزه، چیزی است که شما پیدا می کنید.

۳۶- صبحانه مغول

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

گوشت آب پز شده و پر از چربی گوسفند، به همراه آرد، برخی لبنیات و برنج در مغولستان صبحانه به حساب می آید. البته در مناطق غربی این کشور، ممکن است در وعده های غذایی مختلف، گوشت اسب جایگزین گوشت گوسفند شود.

۳۷- صبحانه در بلیز

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

بلیز (Belize)، کشوری در آمریکای مرکزی است. همسایه مکزیک و گواتمالا. غذای محبوب مردمان این کشور برای صبحانه، خمیری مثلثی شکل به نام Fry Jack است که در روغن سرخ می شود. این خمیر سرخ شده را معمولاً به همراه لوبیا، تخم مرغ، مربا یا عسل صرف می کنند.

۳۸- صبحانه مجارستانی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

در مجارستان، بیسکوئیتی سنتی به نام Pogácsa، غذایی ثابت و محبوب برای صبحانه محسوب می شود.

۳۹- صبحانه کُره ای

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

به مانند مردمان چین، صبحانه در کره هم شباهت زیادی به نهار و شام دارد. یک بشقاب کوچک کیمچی، یک کاسه برنج و یک کاسه سوپ سبزیجات معمولاً غذایی است که بین مردم این سرزمین از محبوبیت برخوردار است.

۴۰- صبحانه پاکستانی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

نانی روغنی به نام Aloo Paratha که از محبوبیت ویژه ای برخوردار است، در پاکستان یکی از غذاهای غالب برای صبحانه است. خمیر این نان به همراه سبزیجات آماده و در ماهی تابه سرخ می شود. این نان به همراه ترشی، ادویه جات و سس های تند سرو می شود و برخی اوقات نیز به همراه چای آن را تناول می کنند.

۴۱- صبحانه در استونی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

این صبحانه شامل نان گندم که روی آن پنیر و کشک مالیده شده است، می باشد که در زبان محلی به نان توست کرمی نیز مشهور است.

۴۲- صبحانه در اُردن

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

این صبحانه دارای تنوع بالایی است که شامل فلافل، روغن زیتون، سوسیس گوشت بره، کره و مربا و گوشت گاو می باشد.

۴۳- صبحانه در ونزوئلا

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

این خوراک ترکیبی از پنیر تازه، گوشت قیمه و انواع حبوبات و لوبیا می باشد.

۴۴- صبحانه در کلمبیا

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

در کلمبیا، شیر، پیازچه یا تره فرنگی و پنیر، صبحانه محبوب مردم را تشکیل شده است.

۴۵- صبحانه در غنا

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

صبحانه محبوب و رایج در این کشور آفریقایی واکی می باشد که اساسا از برنج پخته شده به همراه حبوبات تشکیل می شود.

۴۶- صبحانه در اوگاندا

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

صبحانه رایج در اوگاندا خوراکی معروف به کاتوگو می باشد که ترکیبی از موز سبز پخته شده مخلوط با گوشت گاو یا سس سبزیجات است.

۴۷- صبحانه در باهاما

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

برای تهیه این خوراک، ذرت پوست کنده پخته شده با شیر یا آب و یا ذرت معمولی را با آب در حال جوش مخلوط می کنند تا به شکل فرنی در بیاید. رواج این صبحانه به زمان برده داری برمی گردد که همه برده ها ناچار به خوردن این غذا بوده اند. امروزه میگو و گوشت نیز به این فرنی اضافه می شود.

۴۸- صبحانه در کاستاریکا

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

گالوپینتو صبحانه رایج و استاندارد در کاستاریکا می باشد که از لوبیای سیاه، نوعی کرم ترش، سالسالا و نان ذرت مکزیکی تشکیل شده است. اهالی کاستاریکا معمولا مقداری آووکادو و بارهنگ رسیده سرخ شده یا گوشت سرد هم در کنار این صبحانه میل می کنند.

۴۹- صبحانه در جمهوری دومینیکن

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

این صبحانه که به مانگیو معروف است از بارهنگ جوشیده شده با کره، سوسیس، پنیر و تخم مرغ تشکیل شده است. این صبحانه را با یک فنجان شکلات داغ میل می نمایند.

۵۰- صبحانه ترکی

 صبحانه های خوردنی از ۵۰ نقطه دنیا + تصاویر

یک صبحانه کامل ترکی شامل چند نوع پنیر، کره، زیتون، گوجه فرنگی، خیار، مربا، عسل و گوشت ادویه دار می باشد.

***

تمامی این صبحانه ها با اینکه به ذائقه مردمان همان کشور بیشتر سازگار است، اما مطمئناً باید غذاهای خوشمزه ای باشند. به نظر شما کدام صبحانه خوشمزه تر است؟ می توانید کامنت خود را بگذارید.

منبع :سالم زی 

 

برای هر صندلی مدیران، چند نفر شهید شده اند؟

تعداد پست های مهم کشور و استانی را تا 3000 عنوان کرده اند و اگر تعداد شهدا را بر این آن تقسیم کنیم در خواهیم یافت که برای هر صندلی مسؤولان به طور متوسط به تعداد شهدای کربلا ، شهید وجود دارد.
عصرایران؛ جعفر محمدی - تعداد شهدای جنگ تحمیلی را، متفاوت ذکر کرده اند، از 190 هزار تا 230 هزار و البته آمار افواهی یک میلیون شهید نیز وجود دارد که قطعاً مقرون به صحت نیست.

هر چه باشد، شاید برای خواننده این سطرها ، فقط یک عدد است اما برای نفر به نفر آنانی که جان شان را در آن 8 سال از دست داده اند، آنچه اتفاق افتاده ، "از دست دادن تنها فرصت زندگی از ازل تا ابد" بود.
امروز اگر می نویسیم ، می خوانیم ، سقفی بر سر داریم ، عشق داریم ، کودکان مان را به مدرسه می فرستیم ، کار می کنیم ، انتقاد می کنیم ،می گوییم ، می خندیم، می خوریم ، می آشامیم و نفس می کشیم ، تک تک مان مدیون همه آنانی هستیم که در "روزگار بازشناسی مرد از نامرد" ، لباس عافیت از تن کندند و لباس رزم پوشیدند، خیلی های شان بازگشتند ، خیلی هایشان بخشی از وجودشان را در میدان جنگ گذاشتند و به خانه آمدند و خیلی ها هم به شهادت رسیدند.

برای هر صندلی مدیران چند نفر شهید شده اند؟
در کنار این وامداری عمومی نسبت به مردان دفاع مقدس ، آنان که بر صندلی های مهم مدیریتی تکیه زده اند، به طور خاص مدیون شهیدان هستند.
تعداد پست های مهم کشور و استانی را تا 3000 عنوان کرده اند و اگر تعداد شهدا را بر این آن تقسیم کنیم در خواهیم یافت که برای هر صندلی مسؤولان به طور متوسط به تعداد شهدای کربلا ، شهید وجود دارد. به عبارتی برای هر صندلی که مسؤولان ارشد کشوری و استانی بر آن تکیه زده اند، یک کربلا به پا شده است و چه بد مردمانی هستند اگر بر آن کرسی ها تکیه بزنند و یادشان برود که پایه های میزها و صندلی هایشان سرخ رنگ است و برای همان صندلی که رویش نشسته اند ، 72 نفر به خونشان غلتیده اند و اکنون در زیر خاک اند.

معرفی خودروهای روز دنیا

سانگ یانگ SIV-2 (عکس)

عصر ایران - سانگ یانگ SIV-2 مدل 2016 ساخت کشور کره جنوبی است.

ریماک Concept S (عکس)

عصر ایران - ریماک Concept S مدل 2016 ساخت کشور کرواسی است.

هوای خوزستان در اولین روز سال نو چگونه است؟

مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش بینی بارش باران و تگرگ و وقوع پدیده گرد و غبار در نخستین روز سال نو در استان خوزستان خبر داد.

کوروش بهادری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: بنا بر پیش بینی ها، از بعد از ظهر فردا (یکم فروردین ماه) انتظار ورود یک سامانه بارشی به استان خوزستان را داریم که این سامانه تا اواخر روز دوشنبه فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: انتظار می رود فعالیت این سامانه همراه با وزش باد، بارندگی و بارش تگرگ به ویژه در مناطق شمالی و مرتفع و شرق استان باشد.

بهادری ادامه داد: همچنین به دلیل وزش باد شدید در کشور عراق و همچنین در کشور ما، به احتمال زیاد چشمه های گرد و غبار فعال خواهند شد و در مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان شاهد پدیده گرد و غبار خواهیم بود.

وی گفت: بدین ترتیب در نخستین روز سال نو، همزمان با بارندگی و بارش تگرگ در شمال و شرق و مناطق مرتفع خوزستان، در مرکز و جنوب استان پدیده گرد و غبار حاکم خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان عنوان کرد: به دلیل احتمال طغیان رودخانه ها، به مسافرانی که در استان خوزستان سفر می کنند توصیه می شود از نزدیک شدن به سواحل و رودخانه ها اکیدا خودداری کنند.

وی افزود: همچنین در این مدت خلیج فارس مواج خواهد بود و از مسافران و افرادی که از قایق های تفریحی استفاده می کنند می خواهیم که حتما تمهیدات ایمنی را در نظر گرفته و تا جایی که ممکن است در این مدت در دریا فعالیت نداشته باشند.

نفتی که ملی شد...

وقتی هر ساله در بحبوحه شروع سال نو به پایان اسفند می رسیم، ناخودآگاه موضوع مصدق، 29 اسفند و روز ملی شدن صنعت نفت که همه و همه یادآور تلاش و مجاهدت در برابر استعمار خارجی است تداعی می شود واهمیت این رویداد به حدی است که به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ صنعت نفت جهان شناخته شده و در برخی از کشورهای منطقه و جهان نیز منشأ الهام برای تحول خواهی و استقلال طلبی شد.
 
‎به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، نام "محمد مصدق" با 29 اسفند 1329 و ملی شدن نفت ایران گره خورده و امروز پس از گذشت بیش از 65 سال از این تاریخ، وقتی به گذشته ها و اتفاقی که در آن دوران رقم خورد فکر می کنیم، در می یابیم که استقلال کشور را مدیون بزرگ مردانی هستیم که با همه از خود گذشتگی ها، استقلال و آزادی کشور را رقم زدند و ایران را از چنگال بیگانگان و استعمارگران رها کردند.
 
‎نهضت ملی شدن نفت در دوره ای شکل گرفت که ایران بزرگترین تولیدکننده نفت خاورمیانه بود و پس از کشورهای آمریکا، ونزوئلا و شوروی سابق در جایگاه چهارمین تولیدکننده معتبر نفت دنیا قرار داشت که با این حرکت تاریخی سرمایه های عظیم کشور از دست بیگانگان خارج و این اتفاق تاریخی در تقویم  ایران جاودانه شد.
 
‎بسته شدن شیر نفت روی استعمارگران بیگانه توسط "مصدق" حرکتی بود که سنگ بنای اقتصاد غیر وابسته به کشورهای خارجی را در کشور رقم زد و این باور را در میان مردم و دولتمردان اقتصادی کشور به وجود آورد که می توان بدون وابستگی به بیگانگان و کشورهای خارجی حیات داشت و موفق بود که همانا این نهضت خودکفایی و اتکا به توان ملی و داخلی در سالهای تحریم های ظالمانه نیز شکل قوی تر و منسجم تری به خود گرفت و ادامه یافت و ادامه خواهد داشت.
 
‎ملی شدن نفت یکی از نقاط عطف تاریخ مبارزات ملت ایران برای حق خواهی، آزادگی و بریدن دست بیگانگان از منابع و سرمایه هایشان است زیرا ایران به دلیل دارا بودن ثروت های فراوان در زمینه های مختلف همواره از زیاده خواهی بیگانگان در امان نبوده است و دست درازی آن ها به این ثروت های خدادادی پایان نداشته و نخواهد داشت.
 
‎اکنون پس از گذشت 65 سال از این نهضت و با کسب موفقیت های دیپلماتیک و توافقات هسته ای، صنعت نفت به عنوان مهمترین مزیت اقتصادی کشور باید بتواند بیش از پیش با تکیه بر توان و تخصص نیروی داخلی، بومی سازی و دستیابی به تکنولوژی و دانش فنی روز دنیا گام بردارد.
 
‎بزرگ مردان سیاسی و اقتصادی کشور سال هاست که در عرصه های بین المللی و داخلی برای احقاق حق ملت ایران و رونق اقتصادی کشور تلاش کرده و می کنند؛ "مصدق" نفت را ملی کرد تا بنیانگذار تفکر اقتصاد بدون نفت در کشور باشد و به دلیل است که وی همواره مورد ستایش مردم کشورش بوده و خواهد بود و هنگامی که برگ های تقویم به 29 اسفند می رسد یاد این بزرگ مرد ملی در تاریخ موفقیت های جاودانه ایران می درخشد.
 
‎امروز تمام تفکرات حق خواهانه، توسعه طلبانه، ضد استکباری و ملی که در میان مردم و دولتمردان به وجود آمده، وامدار مصدق هایی است که نفت را ملی کردند، عرصه های بین المللی را برای حضور و ارتباط با جهان هموار ساختند و استقلال و آبادانی کشور تنها دغدغه آنها بود.
 
‎سالهاست که از ملی شدن نفت ایران می گذرد و امروز تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از منابع نفتی در دست دولت ایران قرار دارد و این مهم جز با تلاش و مجاهدت‏های مردم ایران در مقابل استعمار خارجی و مقاومت و اتکا به خود رقم نمی خورد.
 
‎با اجرای برجام و لغو تحریم ها شرایطی مهیا شده است تا برای پیشرفت صنعت نفت و ملی تر کردن این صنعت در تمام زمینه ها گام برداشته شود و با ورود فناوری و تکنولوژی های روز دنیا و فراگیری آنها بتوان در راستای هرچه بیشتر ملی کردن این صنعت تلاش و اهداف بزرگ مردان اقتصادی و سیاسی کشور را به طور واقعی محقق کرد.
 
‎دوران تحریم نیز فرصت طلایی برای سربازان علمی، سیاسی و اقتصادی کشور بود تا برای هرچه ملی تر کردن این صنعت و دیگر صنایع  وابسته به نفت گام بردارند و از اندک وابستگی ها در این زمینه خود را رها سازند.

‎اکنون نیز ایران باید در صحنه رقابت با کشورهایی که دعوی قدرت دارند به جایگاهی دست پیدا کند که هیچ وابستگی به آنها نداشته باشد و با اقتدار ملی خود و تفکر استقلال طلبانه که در همه زمینه ها از بزرگان خود به ارث برده است،  پرچمدار توسعه و رشد اقتصادی در منطقه و جهان باشد. 

یادداشت از؛ شایان حاجی نجف، خبرنگار ایسنای خوزستان

اخبار سیاسی روز

عمر البشیر پس از عربستان، با رژیم اسرائیل هم دوست خواهد شد؟

روابط سودان و رژیم اسرائیل در سال‌های گذشته، چنان خصمانه بود که در موارد متعددی، رژیم اسرائیل به بهانه نقش سودان در ارسال سلاح به غزه به این کشور حمله کرد، ولی گویا سودان پس از نزدیک شدن به عربستان سعودی و تیره کردن روابط با ایران، گزینه نزدیک شدن دوباره به رژیم اسرائیل را نیز مد نظر قرار داده است.

کد خبر: ۵۷۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵ - 18 March 2016
جعفر النمیری، رئیس جمهور پیشین سودان در اواخر دهه هفتاد میلادی با تصور رسیدن به آینده‌ای بهتر با جریان مهاجرت یهودیان فلاشا به سرزمین‌های اشغالی همراهی کرد، ولی با کودتا در این کشور، روابط بین سودان و رژیم اسرائیل چنان خصمانه شد که در سال‌های اخیر در موارد متعددی، رژیم اسرائیل به بهانه نقش سودان در ارسال سلاح به غزه به این کشور حمله برد، ولی گویا سودان بعد از نزدیک شدن به عربستان سعودی و تیره کردن روابط با ایران، گزینه نزدیک شدن دوباره به رژیم اسرائیل را نیز مد نظر قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، آکیوا الدار روزنامه‌نگار اسرائیلی در مقاله‌ای در ال‌مانیتور در این باره نوشته است، دور جدید انتفاضه فلسطینی‌ها، رژیم اسرائیل را در شرایطی قرار داده که صدای خوشایندی را از خارج نمی‌شنود، ولی در میان سخنان ناخوشایند، از پایتخت یکی از کشورهای عربی صدای جالبی به گوش آن‌ها می‌رسد. عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان روز چهاردهم مارس در گفت‌و‌گو با روزنامه سعودی العکاظ مدعی شده است که حتی اگر اسرائیل هم سوریه را اشغال می‌کرد، این همه خرابی در این کشور به بار نمی‌آمد، این همه سوری کشته نمی‌شدند و این همه سوری از کشورشان آواره نمی‌شدند.

طی دو سال گذشته البشیر روابط جدیدی با محور به رهبری عربستان شکل داده و از روابط دوستانه با ایران دست کشیده است. در نگاه اول، سخنان عمر البشیر که به اتهام ارتکاب جنایات جنگی تحت تعقیب است با هدف حمله به بشار الاسد رئیس جمهور سوریه بر زبان رانده شده است، ولی حتی همین شکل از اظهارات مثبت درباره رژیم اسرائیل از سوی رهبر کشوری که مدت کوتاهی پیش از این در ارسال سلاح برای حماس در غزه نقش داشته است، چندان متداول نیست.

این اولین بار نیست که خارطوم با هدف نزدیک شدن به ایالات متحده، به رژیم اسرائیل چشم دوخته است. مانند بسیاری دیگر، سودانی ها هم تصور می‌کنند که یهودیان کنترل دنیا را در اختیار دارند و می‌توانند نظر آمریکا را نیز درباره عربستان تغییر دهند. ژانویه امسال در کنفرانسی در خارطوم، تأثیر منفی دشمنی با اسرائیل بر روابط سودان و آمریکا مورد اشاره قرار گرفت و ابراهیم غندور، وزیر خارجه این کشور اظهار داشت که وی مایل است موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بررسی کند.

پیام ارسالی از سودان، کنجکاوی اسرائیلی‌ها را بر انگیخته است ولی تلاش شده است که با هوشیاری با آن برخورد شود. نتانیاهو و وزیر دفاعش موشه یعالون منتظر هستند که تا درباره شکل‌گیری روابط خود با سودان پیام مناسب را از واشنگتن دریافت کنند، ولی مانند موارد دیگر، افرادی بی‌تجربه نیز در صحنه سیاست اسرائیل حضور دارند که در این باره پرحرفی کرده و موضوع را لو داده‌اند.

الی بن داهان، معاون وزیر دفاع، بیست و ششم ژانویه در گفت‌و‌گویی با روزنامه تایمز اسرائیل گفته است، «ضرورتی ندارد ما از کشورهای غربی متفاوت باشیم. کشورهای غربی مانند آمریکا و اروپایی‌ها با سودان و عربستان سعودی روابطی دارند. فکر نمی‌کنم ضروری باشد که ما متفاوت باشیم. سودان و اسرائیل زمینه‌های زیادی برای مشارکت دارند».

منظور معاون وزیر دفاع این نبوده است که اسرائیل مانند بسیاری موارد دیگر از روابطش با کشورهای آفریقایی، به سودان هم سیستم‌های آبیاری قطره‌ای صادر کند. سودانی‌ها، رژیم اسرائیل را به خاطر صادرات سلاح و تجهیزات شناسایی به سودان جنوبی می‌شناسند. برخی از ژنرال‌های سودانی که از خطوط مبهم نژادی و قبیله‌ای موجود در سودان عبور کرده‌اند، سلاح‌های دستی و تجهیزات اسرائیلی را دریافت کرده‌اند. روزی که تحریم‌ها علیه سودان کاهش یابد، رژیم اسرائیل می‌تواند همزمان به سودان و سودان جنوبی اسلحه بفروشد.

اکنون سودان جنوبی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است و ایالات متحده نیز صادرات سلاح به این کشور را به حالت تعلیق درآورده است. از سال گذشته، در سازمان ملل این مسأله مطرح شده است که تا زمان توقف خونریزی میان سودان و سودان جنوبی، هر دو طرف مورد تحریم تسلیحاتی قرار بگیرند.

گزارش منتشره از سوی هیأت کار‌شناسان شورای امنیت برای تحریم سودان جنوبی، نشان دهنده نقش پررنگ اسرائیل در تأمین سلاح برای سودان جنوبی است. برابر این گزارش، اسرائیل تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات را در اختیار دولت سودان جنوبی قرار داده که به آن امکان حمله به مخالفان آن را داده است. همچنین تصاویری وجود دارد که نشان می‌دهد سربازان سودان جنوبی مسلسل‌های ساخت اسرائیل در دست دارند. سربازان حامل این سلاح‌ها که در مجموعه‌های وابسته به رئیس‌جمهور آموزش دیده‌اند، در برخی نسل‌کشی‌ها علیه قبایل محلی نقش داشته‌اند. علاوه بر این، کار‌شناسان اسرائیلی برای آموزش سربازان سودان جنوبی به این کشور رفت و آمد دارند.

در ماه جولای امسال، اسرائیلی‌ها مراسمی برای چهلمین سالگرد عملیات انتبه برگزار خواهند کرد. در آن عملیات، یوناتان نتانیاهو برادر بزرگ‌تر بنیامین نتانیاهو به دست یکی از سربازان اوگاندایی که ظاهرا پیش از این به وسیله اسرائیل آموزش دیده بود، کشته شد. عیدی امین حاکم آن زمان اوگاندا و از دوستان نزدیک اسرائیل، بعدا روابط دوستانه‌ای را با معمر قذافی شکل داد. با وجود روابط خصمانه اسرائیل و سودان در سال‌های گذشته، دلیلی وجود ندارد که سیاستمداران اسرائیلی گزینه روابط گرم با سودان را کنار بگذارند.

واکنش‌های بین‌المللی به تشکیل ساختار فدرال توسط کردهای سوریه

همان گونه که انتظار می رفت، در پی اعلام تشکیل یک واحد فدرال در شمال سوریه توسط کردهای این کشور، طرف های مختلف بین المللی درباره آن به موضع گیری و اظهارنظر پرداخته اند. روسیه، آمریکا و سازمان ملل، به همراه دولت سوریه و معارضین، همگی در این زمینه به ابراز نظر پرداخته اند. در همین حال، پوتین از توان بازگشت به سوریه تنها ظرف چند ساعت سخن گفته است.

کد خبر: ۵۷۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ - 18 March 2016
واکنش‌های بین‌المللی به تشکیل ساختار فدرال توسط کردهای سوریههمان گونه که انتظار می رفت، در پی اعلام تشکیل یک واحد فدرال در شمال سوریه توسط کردهای این کشور، طرف های مختلف بین المللی درباره آن به موضع گیری و اظهارنظر پرداخته اند. روسیه، آمریکا و سازمان ملل، به همراه دولت سوریه و معارضین، همگی در این زمینه به ابراز نظر پرداخته اند. در همین حال، پوتین از توان بازگشت به سوریه تنها ظرف چند ساعت سخن گفته است. 

به گزارش «تابناک»، واکنش ها به اعلام تشکیل منطقه فدرال توسط کردها در شمال سوریه، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات معاون وزارت خارجه روسیه در این زمینه بازتاب داده که گفته کرد‌ها به طور یکجانبه و خارج از مذاکرات ژنو نمی‌توانند درباره مسائل مربوط به فدرالی شدن مناطق کردنشین در سوریه تصمیم بگیرند. میخائیل بوگدانف گفته: «مذاکرات در باره سوریه، از جمله مسائلی مانند برقراری آتش و فرایند سیاسی و ثبات در این کشور، باید در یک روند فراگیر و در قالب مذاکرات سوری- سوری انجام شود». این مقام روس تأکید کرده که هیچ یک از طرف‌ها نباید موضع خود را به دیگری تحمیل کند بلکه هرگونه تصمیم گیری باید بر اساس توافق انجام شود. 

*****

«ایتارتاس»، دیگر خبرگزاری روسی، اظهارات سخنگوی رئیس جمهور این کشور را مورد توجه قرار داده که بر ضرورت حفظ سوریه به عنوان کشوری یکپارچه تأکید کرده است. به گفته دیمتری پسکوف، نظام حکومتی سوریه مساله‌ای داخلی است که فقط به مردم سوریه مربوط می‌شود. وی نیز همچون بوگدانف اظهار داشته: «این موضوع باید درچارچوب مذاکرات ملی سوریه که در آن تمام گروه‌های قومی ومذهبی ساکن سوریه شرکت می‌کنند، ازجمله کرد‌ها، سنی‌ها وعلوی‌ها حل وفصل شود... برای روسیه اهمیت فراوان دارد که سوریه کشوری یکپارچه باقی بماند». در عین حال، این مقام روس تأکید کرده که روسیه همواره بر مشارکت کردهای سوریه درمذاکرات ژنو تاکید دارد.

*****

همزمان، دولت سوریه نیز مخالفت صریح خود را با فدرال اعلام شدن مناطق شمال این کشور اعلام کرده است. بر اساس گزارش «سانا» (خبرگزاری رسمی سوریه)، در پی اعلام تشکیل حکومت فدرالی در مناطق تحت کنترل کرد‌ها، دولت سوریه مخالفت خود را با نظام فدرالی کرد‌ها اعلام کرد. یک منبع در وزارت خارجه سوریه با هشدار نسبت به اقدام علیه وحدت ملت و سرزمین سوریه، تأکید کرده که طرح موضوع اتحادیه یا حکومت فدرالی، موجب آسیب به وحدت سرزمینی سوریه خواهد شد و این مسئله با قانون اساسی و مفاهیم ملی و تصمیمات بین المللی در تناقض است. به گفته وی، اعلامیه‌هایی از این دست، هیچ ارزش قانونی ندارد و هیچ تأثیر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تا زمانی که برخاسته از اراده تمامی اقشار سوریه نباشد، نخواهد داشت.

*****

موضع آمریکا در قبال اعلام نظام فدرال توسط کردها، موضوعی است که خبرگزاری فرانسه به آن پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، آمریکا هشدار داده تلاش گروه‌های کرد را در کشور جنگزده سوریه برای تشکیل یک منطقه فدرالی خودمختار به رسمیت نخواهد شناخت و از چندپاره‌ شدن سوریه حمایت نمی‌کند و هرگونه مدل فدرالی، باید از دل گفت و گوهای صلح بیرون بیاید. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته: «ما به روشنی گفته‌ایم هیچ گونه منطقه خودمختار را در سوریه به رسمیت نمی‌شناسیم». با این وجود، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، طی اظهاراتی گفته کردهای سوری همچنان بهترین هم پیمان نظامی پنتاگون در مبارزه با تروریست‌های داعش به شمار می‌روند. وی افزوده: «ما قدردان آن‌ها هستیم و تمایل داریم به این مشارکت و همکاری ادامه دهیم». 

*****

این مواضع، در شرایطی مطرح می شود که مذاکرات صلح سوریه در ژنو نیز در جریان است. به نوشته «رویترز»، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که وظیفه هماهنگی مذاکرات را بر عهده دارد نیز درباره تصمیم اخیر کردها به موضع گیری پرداخته و گفته هم دولت سوریه و هم معارضین، فدرالی شدن سوریه را رد می کنند. وی در این زمینه اظهار داشته: «اختلافات بین هیئت دولت سوریه و معارضان هنوز گسترده است؛ اما دو طرف درباره مسئله ارزشمندی همچون وحدت سوریه و احترام به اقلیت‌ها نظر واحد دارند و هر دو سیستم فدرالی را رد می‌کنند». وی همچنین گفته که با نمایندگان دولت سوریه و معارضان مقیم ریاض در مورد مسأله بازداشت شده‌ها و اسیران رایزنی کرده است. دی میستورا افزوده: «درباره مسائل اصلی به توافق رسیده‌ایم؛ اما آن‌چیزی که در ابتدا به‌ آن نیاز داریم، فهم مشترک است».

*****

در نهایت، در مطلبی دیگر درباره سوریه، شبکه خبری «راشا تودی» اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را بازتاب داده که درباره عملیات نظامی کشورش در سوریه سخن گفته است. پوتین در مراسم استقبال از فرماندهان و نظامیان نیروی هوایی این کشور پس از بازگشت از سوریه، عملکرد آن‌ها را خوب و موثر توصیف کرد و گفت: «هدف عملیات ما، جلوگیری از رسیدن تروریست‌ها به روسیه است و مواضع آن‌ها را در سوریه منهدم کردیم». وی همچنین تأکید کرده: «روسیه این توان را دارد که طی چند ساعت، حضور نظامی خود را در سوریه تقویت کند. روسیه به نظارت بر آتش بس سوریه ادامه خواهد داد. تصمیم روسیه برای خروج بخشی از نیروهای خود از سوریه، با موافقت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه انجام شد». 

کردها در شمال سوریه اعلام «حکومت فدرالی» کردند

همزمان رویترز نیز خبر داده نیروهای امنیتی اقلیم کردستان موسوم به آسایش، ۶۰ عضو یک گروه شبه نظامی طرفدر دولت سوریه را در شهرستان قامشلی در شمال شرق سوریه دستگیر کرده‌اند و درگیری‌هایی در این منطقه رخ داده است؛ هرچند همچنان کنترل شهر و فرودگاه در اختیار نیروهای دولتی سوریه است.

کد خبر: ۵۷۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ - 17 March 2016
پس از انتشار اخبار غیررسمی، امروز کرد‌ها در شمال سوریه رسماً اعلام خودمختاری کردند و این مناطق را در قالب «حکومت فدرالی» و به نام مرسوم «روژاوا» در تسلط حاکمیتی خواندند؛ اتفاقی که پیش از وقوع با واکنش منفی آمریکا، سوریه، سوریه و ترکیه روبه رو شده بود.

به گزارش «تابناک»، کرد‌ها در نشستی که با حضور بیش از ۲۰۰ تن از چهره‌های کرد در منطقه «رمیلان» در مرز ترکیه، سوریه و عراق برگزار شد، در مناطق شمال سوریه از جمله «کوبانی»، «عفرین» و «الجزیره» که کرد‌ها از آن با عنوان «روژاوا» یاد می‌کنند، تشکیل حکومت فدرالی را رسماً اعلام کردند که به عنوان نخستین گام برای تجزیه سایر مناطق سوریه تلقی می‌شود.

کردها در شمال سوریه اعلام «حکومت فدرالی» کردند

همزمان رویترز نیز خبر داده، نیروهای امنیتی اقلیم کردستان موسوم به آسایش، ۶۰ عضو یک گروه شبه نظامی طرفدر دولت سوریه را در شهرستان قامشلی در شمال شرق سوریه دستگیر کرده‌اند و درگیری‌هایی در این منطقه رخ داده است؛ هرچند همچنان کنترل شهر و فرودگاه در اختیار نیروهای دولتی سوریه است.

برگزاری این نشست در مناطق مرزی مشترک سوریه، ترکیه و عراق، علاوه بر ایجاد نگرانی در ترکیه، نگرانی‌ها را نزد سیاستمداران و مسئولان امنیتی عراق نیز افزایش داده و این گمانه را پررنگ ساخته که با تجزبه بلندمدت بخش‌های کردنشین خاک ترکیه و بخش کردنشین خاک عراق و الحاق به مناطق کردنشین سوریه، پروژه شکل گیری کردستان به عنوان یک کشور پیاده سازی کرد اما اینکه آیا به تصمیم نهایی رسیده و اینکه آیا این تصمیم اجرایی شود، تا حدود زیادی برگرفته از عملکرد بازیگران منطقه‌ای است.

کردها در شمال سوریه اعلام «حکومت فدرالی» کردند

مسئولان ارشد ترکیه، نخستین گروهی بودند که از مدت‌ها پیش به سناریوی تجزیه مناطق کردنشین پی برده و با توجه به تهدید برای تمامیت ارضی این کشور، علاوه بر مخالفت جدی با این پروژه، رایزنی‌های گسترده‌ای با متحدانشان به ویژه آمریکا برای جلوگیری از وقوع این اتفاق انجام داده بودند و حملات ارتش ترکیه به مناطق تحت کنترل گروه‌های وابسته PYD و PKK نیز در همین راستا ارزیابی می‌شد.

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در ارتباط با قصد شبه نظامیان شمال سوریه برای اعلام خودمختاری اظهار داشت: به هیچ وجه منطقه‌ای مختار یا نیمه مختار در شمال سوریه را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما طرفدار روندی سیاسی هستیم که در آن کشور سوریه یکپارچه باشد.

این موضع گیری آمریکایی‌ها در حالی صورت پذیرفته که به باور بسیاری از کار‌شناسان، ایالات متحده نه تنها از تجزیه کشورهای خاورمیانه و کاهش قدرت کشورهای منطقه حمایت می‌کند، بلکه در این زمینه گام‌های جدی برداشته و به نظر می‌آید، این موضع‌گیری‌ها صرفاً برای کاهش نگرانی ترکیه متحد منطقه‌ای آمریکا، از این اعلام خودمختاری است.

مقامات روسیه نیز چند روز پیش و همزمان با اعلام پوتین، مبنی بر خروج بخشی از توان نظامی روسیه از سوریه، تجزیه عراق به شیوه‌ای که اکنون در مناطق کردنشین سوریه رخ داد را یکی از مدل‌های قابل تصور خوانده بودند و هرچند روسیه و آمریکا مواضع مشترکی درباره تجزیه کردستان داشته‌اند، شواهد نشان می‌دهد میان ابرقدرت‌ها درباره تجزیه سوریه به عنوان یکی از راه‌حل‌ها حداقل گفت‌و‌گو شده است.

تازه‌ترین نشانه فاصله گرفتن کشورهای غربی از عربستان

در شرایطی که عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر، رویکرد تهاجمی خود را در منطقه خاورمیانه شدت بخشیده و تلاش دارد، با استفاده از همه ابزارهای ممکن، دستور کارهای مدنظر خود را در منطقه پیاده کند، مخالفت‌ها با سیاست‌های این کشور در عرصه بین المللی و از جمله در غرب نیز رو به افزایش است. فرانسه و هلند، تازه‌ترین نمونه‌های این جریان به شمار می‌روند.

کد خبر: ۵۷۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ - 16 March 2016
تازه‌ترین نشانه فاصله گرفتن کشورهای غربی از عربستاندر شرایطی که عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر، رویکرد تهاجمی خود را در منطقه خاورمیانه شدت بخشیده و تلاش دارد، با استفاده از همه ابزارهای ممکن، دستور کارهای مدنظر خود را در منطقه پیاده کند، مخالفت‌ها با سیاست‌های این کشور در عرصه بین المللی و از جمله در غرب نیز رو به افزایش است. فرانسه و هلند، تازه‌ترین نمونه‌های این جریان به شمار می‌روند.

به گزارش «تابناک»، پارلمان هلند، صبح امروز طرحی به تصویب رساند که از دولت این کشور می‌خواهد با توجه به بی‌اعتنایی عربستان سعودی به قوانین بین المللی در جریان تهاجم به یمن، ارسال سلاح به این کشور را متوقف کند؛ این طرح در راستای اجرایی کردن مصوبه‌ای مطرح شده بود که پارلمان اروپا در همین زمینه در ماه فوریه به تصویب رساند.

در مصوبه مذکور که حدود ۲۰ روز پیش به تصویب پارلمان اروپا رسید، از انگلیس، فرانسه و دیگر دولت‌های اروپایی ـ که به عنوان تأمین کننده سلاح برای عربستان سعودی شناخته می‌شوند ـ خواسته شده بود با توجه به استفاده از این سلاح‌ها برای هدف قرار دادن غیرنظامیان به یمن، فروش و ارسال سلاح به عربستان متوقف شود.

اما این تنها یکی از حلقه‌های زنجیری است که از مدتی پیش در غرب علیه عربستان سعودی در حال بافته شدن است و مقابله با سیاست‌های تهاجمی این کشور ـ که از زمان روی کار آمدن ملک سلمان شدت نیز یافته ـ را مورد توجه قرار می‌دهد. در همین راستا و در موضوع فروش سلاح، از چند ماه پیش به این طرف، پارلمان انگلیس و همچنین نهادهای بین المللی بر دولت انگلیس فشار وارد می‌کنند که از مشارکت در جنایات سعودی‌ها دست برداشته و فروش سلاح به آن‌ها را متوقف کند.

به جز بحث تلاش بین المللی برای تحریم فروش سلاح به عربستان، موضوع دیگری که به ویژه در روزهای اخیر به شدت جنجالی شده و مورد توجه قرار گرفته، ماهیت روابط فرانسه با عربستان و رویکرد غیرمنطقی پاریس است که مشخصاً در جریان اعطای نشان «لژیون دونور» به ولیعهد عربستان سعودی نمود پیدا کرد.

اعطای این نشان به محمد بن نایف، خشم فرانسوی‌ها را برانگیخت و انتقاداتی گسترده را موجب شد و بسیاری، آن را به مثابه تشویق فرانسه برای کسانی دانستند که مردم را اعدام می‌کنند. حزب جبهه ملی فرانسه، روز شنبه، بازپس گیری نشان اعطا شده به ولیعهد عربستان را خواستار شد و تأکید کرد این نشان که بالا‌ترین نشان افتخار در فرانسه است، سزاوار نظام سعودی نیست.

افزون بر این، شبکه خبری «العالم» گزارش داده که آلن نیکولا، دانشمند معروف انسان‌شناسی که حائز بالا‌ترین نشان افتخار فرانسه بود، در اعتراض به اعطای این نشان به ولیعهد عربستان، آن را پس داد. بر اساس این گزارش، نیکولا در نامه‌ای به فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، نوشت: «خبردار شدم که شما به ولیعهد و وزیر کشور عربستان، نشان لژیون دونور اعطا کرده‌اید. با توجه به اینکه من در سال ۲۰۰۲ به دریافت این نشان از دست ژاک شیراک، رئیس جمهور اسبق فرانسه نائل شده بودم، این اقدام شما را توهینی به شخص خودم و به عموم مردم تلقی می‌کنم و چنین توهینی را غیرقابل قبول می‌دانم».

نیکولا که با رتبه افسری، دریافت نشان شایستگی ملی را نیز در کارنامه خود دارد، اعلام کرد: «تمایل ندارم همپای کسانی بایستم که برای ارزش‌های انسانی و دموکراتیک فرانسه، ارزشی قائل نیستند. به همین سبب، نشان لژیون دونور را رد می‌کنم».

مجموعه این تحولات حکایت از آن دارد که عربستان سعودی، که حدود یک سال پیش با ادعاهایی همچون تلاش برای بازگرداندن ثبات و همچنین حمایت از کسی که «رئیس جمهور قانونی یمن» می‌خواندند، تهاجم به آن کشور را آغاز کردند، اکنون بیش از هر زمان دیگری در افکار عمومی بین المللی و همچنین دولت‌های خارجی رسوا و نیات واقعی آن‌ها از پیشبرد سیاست تهاجمی در منطقه آشکار شده است. بر این اساس، حتی دولت‌هایی که زمانی متحد نزدیک آل سعود محسوب می‌شدند نیز اندک اندک مجبور به فاصله گرفتن از این کشور و موضع گیری علیه خواهند شد.

آیا Dark Web بزرگترین دام اینترنتی دنیاست؟

اطلاعات، جرم، هروئین؛ آن سوی تاریک وب؛

آنچه تحت عنوان Dark Web یا بخش تاریک وب شناخته میشود، اغلب به عنوان فضایی برای مخفی و پنهان ماندن تلقی می شود. بخش تاریک اینترنت یعنی جایی که اغلب هکرها، مجرمین، قاچاقچی های مواد مخدر و البته فعالان حقوق بشری و سیاسی نیز از آن بهره وافر می برند.

کد خبر: ۵۷۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰ - 17 March 2016
آنچه تحت عنوان Dark Web یا بخش تاریک وب شناخته می‌شود، اغلب به عنوان فضایی برای مخفی و پنهان ماندن تلقی می‌شود. بخش تاریک اینترنت یعنی جایی که اغلب هکر‌ها، مجرمین، قاچاقچی‌های مواد مخدر و البته فعالان حقوق بشری و سیاسی نیز از آن بهره وافر می‌برند.

به گزارش «تابناک»، برخی آن را شبیه به جاده ابریشم می‌دانند؛ جایی که تجارت از طریق آن برقرار است اما کاملا مخفیانه. تجارت اسلحه، مواد مخدر، اطلاعات و از همه مهم‌تر رکورد‌های مالی. «اوژن گئورگ» هکر معروفی که سابقا از نام مستعار GhostShell استفاده می‌کرد، اما این بخش تاریک وب را که خود زمانی از آن بهره می‌گرفته است، مورد نقد قرار می‌دهد؛ نقدی جدی که حاکی از آن است که تمامی موضوع مخفی ماندن و پنهانکاری در Dark Web تنها یک دام و تله است.

وی در مصاحبه‌ای با DataBreaches گفته است: آنچه Dark Web شناخته شده و از طریق TOR در دسترس است، تماما توسط نهادهای بین المللی که از سوی آمریکا و انگلستان اداره می‌شوند، ساخته شده و یک دام و تله بزرگ است.

آیا Dark Web بزرگترین دام اینترنتی دنیا است؟

وی گفته: همه این وب سایت های موجود روی Dark Web برای استخدام قاتلان، فروش مواد مخدر و مانند آن تقلبی است. آنها دام و تله هستند. بزرگترین انجمن های هکری در این قسمت از وب توسط اف بی آی اداره می شود و محققان این نهادها به آنجا می روند تا هکرها را دستگیر و یا شناسایی کنند.

شبکه TOR به عنوان Dark web پیش از این بارها به عنوان یک مکان امن برای انجام جرایم بزرگ سازمان یافته همچون قاچاق مواد مخدر و یا سرپناهی برای گروه های تروریستی تلقی می شد و از همین روی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی وجود آن را بسیار نقد می کردند؛ اما برخی نفوذ های اطلاعاتی که به تازگی در این شبکه رخ داد که در پی آن پلیس آمریکا موفق به دستگیری چندین هکر از طریق نفوذ به TOR شد، بدبینی های بسیاری را در مورد این شبکه و Dark Web ایجاد کرده است.

حال هکر معروف GhostShell که اکنون در ملأ عام نام و هویت خود را افشا نموده، همچنین اقدام به افشاگری هایی در مورد این شبکه کرده است. وی از سویی برخی از افسانه ها در مورد گروه Anonymous را شالوده شکنی کرده است.

گئورگ بیان کرده است: بر خلاف آنچه نشان داده میشود، هکرهای واقعی بسیار محدود و معدود هستند. آنها مانند اسب تک شاخ کمیاب و نایاب اند و اگر بر حسب اتفاق دست به کار تیمی بزنند، معمولا این تیم بیش از 3 یا 4 نفر نیست.

وی بر این باور است، هم اکنون و در فرم فعلی، دو جنبه از گروهی مانند Anonymous وجود دارد: جنبه اول که شامل میلیون ها نفری است که در زیر یک چتر جمع شده اند و عقاید خود را به طرق مختلف بیان می کنند و جنبه دیگر شامل ساز و کارهایی است که تماما توسط نهاد های امنیتی و اطلاعاتی دولتی ایجاد شده است.

جمع اول بر این باورند که Anonymous نه یک گروه بلکه یک ایده است که هیچ رهبر و سازمان رسمی ندارد. اما گروه و جمع دوم کاملا بر خلاف این هستند.

بخشی از مطالبات کارگران شهرداری اندیمشک پرداخت شد

شناسه خبر: 1030965 سرویس: استانها
تجمع کارگران

شهردار اندیمشک گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته بخشی از مطالبات کارگران شهرداری اندیمشک پرداخت شده و تجمع کارگران شهرداری در ارتباط با عدم دریافت حقوق به پایان رسید.

محمد رضا پاپی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: برخی از کارکنان شهرداری اندیمشک بیش از 9 ماه است که حقوق ماهیانه خود را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: مطالبات 7 ماه از این حجم بدهی کارکنان شهرداری اندیمشک مربوط به قبل از سال 93 و ما بقی آن مربوط به دو سال اخیر است.

شهردار اندیمشک عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته بخشی از مطالبات کارگران شهرداری اندیمشک پرداخت شده و تجمع اخیر کارگران شهرداری در ارتباط با عدم دریافت حقوق به پایان رسید.

وی گفت: شهرداری اندیمشک در مجموع دارای بیش از 270 میلیارد ریال بدهی است که 90 میلیارد آن مربوط به حقوق و مطالبات کارکنان و کارگران این نهاد است.

پاپی بیان کرد: 80 میلیارد ریال از بدهی شهرداری اندیمشک نیز مربوط به تامین اجتماعی و عدم پرداخت مطالبات این نهاد توسط شهرداری اندیمشک است.

وی افزود: پیش از این شهرداری اندیمشک دارای 400 میلیارد ریال بدهی بود که 48 میلیارد ریال آن شامل مطالبات بازنشستگان و برخی بدهی دیگر شهرداری بود و پرداخت شد و 100 میلیارد ریال از حجم بدهی شهرداری نیز پس از بررسی‌ها و تصحیح اسناد مالی کاهش یافت.

شهردار اندیمشک اظهار داشت: در مجموع حدود 270 میلیارد ریال از بدهی‌های شهرداری اندیمشک باقی مانده که پیگیری‌های گسترده برای کاهش این حجم از بدهی صورت گرفته و به زودی پرداخت خواهد شد.

وی گفت: تمامی مطالبات شهرداری اندیمشک پس از طرح در کمیسیون مربوط و بررسی اسناد و مدارک موجود در کمترین زمان ممکن پرداخته خواهد شد.

واژگونی و عدم توجه به جلو بیشترین عامل تصادفات در 2 روز گذشته / پلیس از رانندگان خواست تا با خستگی ادامه مسیر ندهند

پلیس راه اعلام کرد:متاسفانه 40 درصد از تصادفات در طی 2 روز گذشته ناشی از واژگونی خودرو به دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده و عدم توجه به جلو بوده است.
پلیس راه اعلام کرد که متأسفانه آمار واژگونی خودروها در حال افزایش است عدم توجه به جلو به خاطر استفاده از تلفن همراه و رانندگی در حال خستگی و خواب آلودگی دو علت اصلی فجایع روزهای اخیر بوده است.

سرهنگ محمد حسین حمیدی فرمانده پلیس راه کشور در گفت و گو با عصر ایران با اشاره به افزایش میزان تصادفات ناشی از واژگونی در محور های کشورگفت: متاسفانه 40 درصد از تصادفات در طی 2 روز گذشته ناشی از واژگونی خودرو به دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده و عدم توجه به جلو بوده است.
واژگونی و عدم توجه به جلو بیشترین عامل تصادفات در 2 روز گذشته / پلیس از رانندگان خواست تا با خستگی ادامه مسیر ندهند

وی ادامه داد: واژگونی خودرو عمدتا به دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده  وعدم توجه به جلو نیز به دلیل عدم رعایت سرعت مطمئن ، صحبت با تلفن همراه و خوردن و آشامیدن در زمان رانندگی است.

وی  با بیان اینکه بیشتر واژگونی خودرو ها معمولا در روز به وقوع پیوسته است خاطر نشان کرد: اینگونه تصادفات معمولا به دلیل  اینکه راننده روز قبل استراحت کافی نداشته و با خستگی اقدام به سفر می کند به وقوع می پیوندد.
 
فرمانده پلیس راه کشور در پایان به خانواده ها توصیه کرد تا در مسافرت ها  هوای راننده را داشته باشند و اگر راننده احساس خستگی می کند حتما از وی بخواهند تا در جایی استراحت کرده و پس از تجدید قوا دوباره به مسیر ادامه دهد .

همانطور که در اظهارات فرمانده پلیس راه کشور آمده است متاسفانه تلفات ناشی از واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی در حال افزایش است چیزی جز این نمی توانیم بگوییم: خواهش می کنیم و باز هم خواهش می کنیم با احتیاط و دقت بیشتری برانید. حیف است که نوروز، رنگ خون بگیرد و جشن مان به عزا تبدیل شود.
"من می توانم جلوی خوابیدنم را هنگام رانندگی بگیرم" ، این یکی از مرگبارترین تصورات راننده هاست. کسانی که موقع رانندگی خوابشان گرفته و از تصادف جان سالم به در برده اند می گویند که تا آخرین لحظه فکر می کردند که می توانند چشمان خود را کنترل کنند ولی اصلاً یادشان نمی آید که چه زمانی خواب شان برده تا این که با صدای تصادف یا سرنشینان از خواب پریده اند... .

بلند کردن صدای رادیو یا موسیقی ، خوردن چای و نسکافه، جویدن آدامس یا پایین کشیدن شیشه ها هم تنها خودفریبی هستند.

خودفریبی دیگر این است: "فقط چند کیلومتر باقی مانده است تا به مقصد، پمپ بنرین یا استراحتگاه بین راهی برسم." غافل از این که فاجعه درست در همین چند کیلومتر محدود در کمین است.

واژگونی، مهم ترین پیامد خواب آلودگی است. یک ربع خوابیدن در جای امنی کنار جاده، می تواند زندگی شما و دیگران را نجات دهد: 15 دقیقه طلایی.
واژگونی و عدم توجه به جلو بیشترین عامل تصادفات در 2 روز گذشته / پلیس از رانندگان خواست تا با خستگی ادامه مسیر ندهند

اصلاً و اصلاً و اصلاً به خواب مجال ندهید پشت فرمان سراغ چشمان تان بیاید. حتی اگر 5 کیلومتر هم تا مقصد باقی است، آن 15 دقیقه طلایی برای خوابیدن را فراموش نکنید. گاهی وقت ها، یک ربع خواب سبک می تواند شما را از مرگ، قطع نخاع و ... نجات دهد.
اگر هم راننده نیستید، حواس تان به راننده باشد تا خوابش نبرد. وقتی همه سرنشینان خواب هستند، راننده هم تحت تأثیر فضای خواب آلوده، به خواب می رود و همه را به کشتن می دهد. وظیفه سرنشینان در سرحال نگه داشتن راننده را جدی بگیرید.

گردشگران، بی نصیب از بازدید زیباترین مسجد جنوب ایران

آبادان - ایرنا - درب های مسجد رنگونی های آبادان به عنوان زیباترین مسجد جنوب ایران، همچنان به روی گردشگران بسته است و بسیاری از گردشگرانی که به آبادان سفر می کنند از وجود این جاذبه تاریخی اطلاعی ندارند.

مسجد رنگونی ها حدود سال 1300 در جنوب غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروند رود و نقطه صفر مرزی همجوار با کشور عراق ساخته شد.
آن زمان پالایشگاه آبادان به عنوان نخستین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده های نفتی در نیمکره شرقی آغاز به کار می کرد.
این مسجد با معماری شبیه به شبه قاره هند ساخته شده است و برای برگزاری آیین های مذهبی در اختیار کارگران هندی و بنگلادشی مقیم منطقه قرار می گرفت.
در آرایه های این مسجد از طرح های گچ بری برجسته به صورت روکش سیمانی استفاده شده و یکی از ویژگی های بارز مسجد، محراب گلگونه ای است که به شیوه خاصی ایجاد شده است.
محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده، رنگ های گوناگون و طرح های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است.
در این موزه نسخه هایی از قرآن های خطی و همچنین اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه های تجاری نگهداری و نمایش داده می شود.
مسجد رنگونی ها، ۹ فروردین سال ۱۳۷۸ از سوی سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۲۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و 23 دی 1388 به عنوان موزه اسناد تاریخی و خطی بازگشایی شد.
در این موزه نسخه هایی از قرآن های خطی و همچنین اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه های تجاری نگهداری و نمایش داده می شود.
اما این جاذبه ی تاریخی این روزها بر روی گردشگرانی که آبادان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند بسته است و چه بسا بسیاری از آنان حتی از وجود این جاذبه ی تاریخی خبر ندارند.
در مباحث رونق گردشگری، متنوع کردن مقاصد گردشگری مطرح است، به عبارتی دیگر، متولیان صنعت گردشگری باید با متنوع کردن جاذبه های گردشگری، در مسیر رونق اقتصاد گردشگری گام برداشته و گردشگر بتواند با استفاده از امکانات و زیرساخت ها، پول خود را خرج کند.
اما این اصل در بسیاری از موارد از سوی متولیان گردشگری نادیده گرفته شده است، به عنوان مثال، گردشگرانی که به آبادان سفر می کنند جز بازارهای این شهر و سواحل، اطلاعاتی از دیگر جاذبه های نداشته یا امکانات برای استفاده آنان از این جاذبه ها فراهم نیست.
البته عزیزالله شهبازی معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان تیرماه امسال در بازدید از مسجد رنگونی های این شهر، با بیان اهمیت آثار ملی و تاریخی شهرستان، گفت:لازم است، شرایط بازدید شهروندان، گردشگران و مسافران از این جاذبه فرهنگی و تاریخی فراهم شود.
شهبازی افزود:این محل می تواند مکان مناسبی برای آشنایی گردشگران و بازرگانان با تاریخچه شهرستان آبادان و آثار و ابنیه های تاریخی شهر قرار گیرد.
سیدمرتضی نعمت زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز هفته جاری در گفت و گو با ایرنا از انجام مذاکرات برای بازدید گردشگران ورودی به آبادان از این جاذبه ی تاریخی و فرهنگی خبر داد.
گزارش از : سیدبهادر حسینی تشنیزی
6010/6125

انتهای پیام /*

شهردار آبادان:برای پرداخت حقوق کارکنان، مبلغی از اعتبارات سازمان منطقه آزاد اروند استفاده نکردیم

آبادان - ایرنا - شهردار آبادان گفت:برای پرداخت حقوق کارکنان شهرداری آبادان، مبلغی از اعتبارات عمرانی سازمان منطقه آزاد استفاده نکردیم، زیرا برای پرداخت حقوق، به بودجه این سازمان نیاز نداریم.

محمود رضا شیرازی شامگاه جمعه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در خصوص سخنان برخی از مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند مبنی بر اینکه اعتبارات عمرانی این سازمان برای پرداخت حقوق پرسنل شهرداری آباان هزینه شده است، افزود:شهرداری آبادان برای اجرای آسفالت برخی اماکن و خیابان های شهر، توافق نامه 100 میلیارد ریالی با سازمان منطقه آزاد اروند امضا کرد که 20میلیارد ریال آن مختص به آسفالت مدارس بود.
وی اظهار داشت:تاکنون، آسفالت مدارس انجام شده و پیمانکار نیز مبلغ هزینه شده را به صورت کامل در اختیار گرفته است که متاسفانه حاضر به ادامه کار نشد.
شهردار آبادان با انتقاد از سازمان منطقه آزاد اروند گفت:قرار دادن بودجه آن هم به صورت کامل در اختیار پیمانکار، اقدامی نادرست بود که از سوی سازمان منطقه آزاد اروند انجام شد و همین موضوع، تضعیف نظارت شهرداری را به همراه داشت.
شیرازی تصریح کرد:البته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند متوجه این اشتباه شد و قرار شد از این پس شهرداری نظارت را خود به صورت جامع و کامل در اختیار گیرد.
شهردار آبادان افزود:پس از پایان تعطیلات نوروزی، اجرای آسفالت دوباره آغاز شده و مناطقی که نیاز به اجرای آسفالت دارد، مورد پوشش قرار می گیرد.
شیرازی گفت:شهرداری آبادان برای پرداخت حقوق کارکنان نیازی به اعتبارات سازمان منطقه آزاد اروند ندارد و از محل درآمدهای شهرداری حقوق و عیدی کارکنان پرداخت شد.
وی ادامه داد: شهرداری آبادان از محل درآمدهای خود حقوق بهمن و اسفندماه و عیدی کارکنان و همچنین قسمتی از بدهی های خود به پیمانکاران را پرداخت کرد.
شهردار آبادان افزود:سازمان منطقه آزاد اروند در روزهای اخیر یک ریال پرداختی به شهرداری آبادان نداشته است.
معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند، سه شنبه هفته جاری در نشست خبری با رسانه های خوزستان عنوان کرده بود:برای آسفالت معابر و خیابان های آبادان بودجه 130 میلیارد ریالی در نظر گرفتیم که در اختیار شهرداری قرار گرفت که به دلیل استفاده از این بودجه در محل های دیگر از سوی شهرداری و اعتراض پیمانکاران به دلیل عدم دریافت مطالباتشان، پروژه نیمه کاره ماند.
موعود شمخانی گفت:قرار گذاشته بودیم، مشکل خیابان های مناطق امیرآباد، امیری و ذوالفقاری با این بودجه حل شود و تا پایان اسفندماه و حداکثر شب عید این کار به اتمام برسد، اما شهرداری مطالبات پیمانکاران را طبق دریافتی اش از سازمان منطقه ازاد اروند، تسویه نکرد و این پروژه عملا ناتمام ماند.
وی اظهار داشت:بر اسا اطلاعات به دست آمده، شهرداری با بودجه ای که سازمان منطقه آزاد اروند برای اجرای آسفالت مناطق مختلف این شهر در اختیار شهرداری آبادان قرار داد، حقوق کارکنان را پرداخت کرد.

سفر از نگاه اسلام؛ آداب مسافرت

تهران- ایرنا- مسافرت از سفارش های دین اسلام است و تا جایی که برای انسان ها مقدور باشد اگر می توانند به این کار اقدام کنند زیرا با سفر، علم، آگاهی و بینش انسان ها بیشتر می شود.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، دنیای امروز دنیای ارتباطات و اطلاعات است. انسان ها با یکدیگر در دهکده جهانی زندگی می کنند و از دانش و فرهنگ واندیشه یکدیگر بهره مند می شوند. ساخت و توسعه هواپیما و کشتی باعث شده تا سفرها تا دورترین مناطق جهان ادامه یابد و بر حیرت بشر بیفزاید. دین مبین اسلام انسان را به جهانگردی و گشت وگذار در زمین توصیه فراوان کرده زیرا با سفر، علم ، آگاهی و بینش انسان ها زیادتر می شود.
از دیدگاه شریعت مبین اسلام، سفر رفتن برای کسب معرفت و دانش اندوزی و پندگیری از شگفتی های طبیعت و آثار باقی مانده از امت های گذشته و بهره گیری از پیشرفت ها علمی دیگران جهت برآوردن نیازهای جامعه اسلامی و تقویت توانایی آن در برابر دشمنان نه تنها مطلوب بلکه در برخی موارد لازم و ضروری است.

** مسافرت از دیدگاه قرآن
قرآن در آیات مختلف انسان را به سفر کردن تشویق کرده است. «بگو در زمین سیر کنید و بنگرید عاقبت مجرمان چگونه بوده است.»(نمل آیه 69)
و یا در آیه دیگر می فرماید: «پیش از شما سنت هایی بوده است پس روی زمین بگردید و بنگرید. نمل(36) واژه سیر کنید همان سفر کردن و با دقت نگریستن است و عبرت گرفتن است.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می نویسند: از آیات و روایات بر می آید که سیر وسفر در زمین امری پسندیده و مستحب شریعت است.
دین مبین اسلام سفر کردن و جهانگردی را وسیله عبرت می داند و انسان را به تفکر و اندیشه وا می دارد. اسلام سفر کردن را فقط برای تفریح نمی داند بلکه سفر می تواند جنبه علمی آموزشی و ... داشته باشد. در احادیث آمده است: علم را فرا گیرید حتی اگر در چین باشد.(بحار الانوار ج1ص108)
در قرآن کریم به سفر ذوالقرنین که به تعبیری همان کوروش کبیر است اشاره شده؛ او سه سفر کرده است.
سفر به غرب: او با دیدن منظره خورشید به یاد کارگاه ذوب فلز می افتد و این نشان می دهد که او هنرمند بوده است.
سفر به شرق: او در این سفر به محل طلوع خورشید می رسد و با مردمی که از نظر اقتصادی و فرهنگی ضعیف بوده بر خورد می کند و مرحله سوم که قرآن این گونه آن را توصیف می کند: باز هم راه را پی گرفت تا در میان دو کوه رسید درپس آن دو کوه مردمی را دید که گویی هیچ سخنی را درک نمی کنند و گفتند ای ذوالقرنین یاجوج و ماجوج در زمین فساد می کنند، می خواهی خراجی بر خود مقرر کنیم تا تو میان ما و آنها سدی برآوری؟(کهف ایه 94- 95)
و این روایات و آیات نشان می دهد که بشر برای بالا رفتن قوه تعقل احتیاج به دیدن و تجربه کردن دارد تا بهتر بیاندیشد و حقایق را دریابد.

** آداب سفر
سفر رفتن آدابی دارد که با پرداختن به این آداب می توانیم این ایام را برای خود خوشایند کنیم. برای اینکه به یک سفر مفید برویم قبل از سفر باید بررسی های لازم را انجام دهیم و تمام جوانب را در نظر بگیریم.
پیامبر اسلام (ص) در حدیثی در رابطه با آداب سفر می فرمایند: ... اول پیداکردن همسفر، سپس سفر...
امام صادق (ع) در حدیثی دیگر با اشاره به این که یکی از اصول مسافرت همکاری و هماهنگی است، می فرمایند: هرگاه دیدی همسفرانت حرکت کردند، تو هم حرکت کن و هر گاه دیدی دست به کاری زدند، تو نیز همکاری کن! و هرگاه به کسی انفاق کردند، یا قرضی دادند، تو نیز انفاقی بکن و به همسفر قرض بده.
امام صادق (ع) در حدیث دیگری می فرمایند: لقمان به فرزندش گفت هرگاه با گروهی به سفر رفتی، در کارهای یکدیگر خوب با هم مشورت کنید.
یکی دیگر از اصول سفر نشاط و خوشرویی است، در این رابطه امام صادق (ع) می فرمایند: لقمان می گفت: ... با همسفران همیشه لبخند بزن، و خوشرو باش...
یکی دیگر از اصول مسافرت، کم گویی در سفر است، در این رابطه امام صادق (ع) می فرمایند: لقمان به فرزندش گفت: ... در سفر، سه چیز را بیشتر از دیگر همسفران رعایت کن...( یکی) سکوت بیشتر و حرف زدن کمتر.
یکی دیگر از اصول مسافرت عبادت در سفر است. در این رابطه امام صادق (ع) می فرمایند: لقمان به فرزندش گفت: ... به سه چیز، از دیگر همسفران بیشتر بپرداز...( یکی)، در هر فرصتی نماز بخوان.

** داشتن تعهد اخلاقی در سفر
انسانی که سفر می کند باید به رعایت اصول اخلاقی و انسانی پایبند باشد و با رفتن به هر کشوری ارزش های دینی خود را از دست ندهد و البته با کسانی که از کشورهای بیگانه وارد کشور ما می شوند نیز باید به خوبی و احترام استقبال کنیم؛ بسیاری بر این باورند که سفر کردن و نوع بر خورد و لباس پوشیدن و رفتار کردن وسیله ای برای تبلیغ دین است. خوش رفتاری و انسانیت باعث جذب قلوب می شود.
از پیامبر (ص) نقل شده است: هر کس به خدا و آخرت ایمان دارد باید به همسایه خود یا کسی که به او پناه آورده آزار نرساند و هرکس که به خدا و آخرت ایمان دارد باید مهمان خویش را گرامی بدارد.(وسایل الشیعه ج8 باب 86ص3)در قرآن کریم آمده است: خدا شما را از نیکی کردن و عدالت ورزیدن با آنان که با شما در دین نجنگیده اند شما را از سرزمین تان بیرون نرانده اند باز نمی دارند؛ خدا کسانی را که به عدالت رفتار می کنند دوست دارد.(ممتحنه)

** فواید سفر
در خصوص فواید سفر و مسافرت از ائمه اطهار و نبی اکرم(ص) احادیث و روایتی ذکر شده است. البته در اسلام علاوه بر اینکه به فواید آن اشاره شده محدودیت های را نیز برای بعضی از سفرها در نظر گرفته است.
در روایاتی، مسافرت مورد تشویق قرار گرفته و فواید معنوی و مادی آن یادآوری شده است. از جمله در حدیث نبوی آمده است: مسافرت کنید تا سلامتی و عافیت یابید. مسافرت کنید تا بهره مند شوید.
در حدیثی دیگر از پیامبر(ص) آمده است: مسافرت کنید تا سلامتی و روزی پیدا کنید.
با توجه به شریعت اسلام و بهره گیری از فرامین دین مبین اسلام، می توانیم به عنوان یک کشور اسلامی بنیانگذار صنعت گردشگری اسلامی باشیم و مدیران با برنامه ریزی دقیق و با بهره گیری از صاحبنظران اسلام نسبت به تعریف صنعت گردشگری اسلامی اقدام کنند.
در بسیاری از مواقع، ایجاد تغییرات مطلوب در نظام بازخوردها و نگرش ها فقط از طریق مطالعه، موعظه و استدلال مقدر نیست و فراهم شدن سفری به مناطق و آشنایی با دیگران و مشاهده آثار و احوال افراد گوناگون می تواند بستری مناسب برای تغییرات تدریجی و اصلاح نگرش ها باشد.
سفر و بهداشت روان؛ بیشتر اضطراب ها، افسردگی ها، فشارها و اختلالات رفتاری ناشی از شرایط خشک و یکنواخت و بعضا ملال آور زندگی است که سلامت روان فرد را به مخاطره می اندازد. عزم سفر و تغییر محیط موثرترین شیوه تامین بهداشت روان و بالطبع سلامت جسم و جان است.
سفر و تعالی شخصیت؛ سیر و حرکت یکی از شرایط شکوفایی شخصیت و مناسب ترین فرصت برای زدودن عادات نامطلوب فکری و رفتاری و تعالی منش و شخصیت است. سیر و حرکت در هر لحظه، فرد را روحی تازه و نیرومند و انرژی نوینی می بخشد و هر لحظه فرصت های نوین و امکانات تازه ای پیش می آورد که فرد را مجبور می کند توانایی های خود را بروز داده و مسئولیت پذیری و مهارت های مطلوب اجتماعی را بیاموزد.
مهمترین فایده و اثر سیر و سفر از نقطه نظر اسلام، پندگیری و عبرت آموزی از گذشتگان و تاریخ است. در قرآن، آیات بسیاری، همت و کوشش مردم را به شناخت آفاق وجود و اسرار آفرینش و آثار رحمت الهی و نشانه های علم و قدرت پروردگار توجه می دهد.
سفر و پیوندهای عاطفی با همسفرها؛ از جمله آثار مهم روانی و تربیتی سفر، پیوندهای عاطفی با همسفران، ارتباط با خویشان و صله ارحام، دیدار همفکران و آشنایی با انسان های مسئولیت پذیر است.
فراهنگ**9338**1569 ** 2023

اخبار سیاسی روز

خبرنگار فارس از جدیدترین تحولات حمص گزارش می‌دهد

پیشروی ارتش سوریه به‌ سمت «تدمر»؛ فرار عناصر داعش با مین‌گذاری وسیع مناطق

خبرگزاری فارس: پیشروی ارتش سوریه به‌ سمت «تدمر»؛ فرار عناصر داعش با مین‌گذاری وسیع مناطق

پیشروی نیروهای پیاده نظام ارتش سوریه به سمت «تدمر» در استان حمص در حالی ادامه دارد که منابع محلی از فرار عناصر داعش از داخل شهر به موازات این پیشروی خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، عملیات نظامی ارتش سوریه در محور عملیاتی ریف شرقی استان حمص و به طور مشخص اطراف دو شهر تدمر و القریتین با پیشروی آرام و حساب شده نیروی پیاده نظام و پشتیبانی نیروی هوایی روسیه با هدف آزادسازی و در دست گرفتن کنترل ارتفاعات و نقاط راهبردی این مناطق ادامه دارد.

با آزادسازی این نقاط و در دست گرفتن کنترل آنها خطوط امداد و کمک‌رسانی داعش از سمت حسیاء و القلمون قطع و امنیت بزرگراه بین المللی حمص بیش از پیش تامین خواهد شد.

در این راستا نیروی هوایی روسیه و سوریه در روزهای اخیر با بیش از 20 سورتی پرواز مواضع، تجمعات و تحرکات گروه‌های مسلح وابسته به داعش را اطراف شهرهای تدمر، اثریه و مناطق المثلث، المقالع، البیارات غربی، اطراف میدان نفتی جزل، مزارع اطراف شهر القریتین و منطقة المعالف بمباران کردند.

در این حملات هوایی بیش از 10 خودرو مجهز به تیربارهای دوشکا و ده‌ها تروریست داعشی را از پای درآورده و زخمی کردند، به گونه‌ای که مابقی عناصر وابسته به این گروه به سمت شهرک «سخنه» در شرق حمص و مناطق تحت تصرف داعش در دو استان دیر الزور و رقه فرار کردند.

از سوی دیگر، منابع محلی از آغاز عقب نشینی عناصر داعش از داخل شهر تدمر خبر ‌داده و تصریح کردند: به موازات این عقب نشینی، عناصر داعش اقدام به مین گذاری و بمبگذاری مناطق مختلف تدمر، از جمله خیابان‌های اصلی و ساختمان‌های مهم شهر می‌کنند.

نیروهای ارتش سوریه هم اکنون در 3 کیلومتری شهر تدمر قرار دارند و تلاش می‌کنند، با نقشه‌ای دقیق و حساب شده عناصر داعش را از منطقه «المزارع»، محور جنوبی این شهر دور بزنند.

منابع آگاه میدانی سوری دلیل پیشروی آرام و کُند ارتش سوریه در این منطقه را استقرار گسترده و پر شمار تک تیراندازان داعش و مین گذاری مزارع در مسیر پیشروی پیاده نظام ارتش سوریه عنوان کرده‌اند.

با این حال این منابع تاکید می‌کنند که عملیات یگان‌های ارتش سوریه در محور به صورت مستمر و روزانه با دفع حملات عناصر داعش به سمت میدان‌های نفتی و گازی ریف حمص ادامه دارد.

به گفته این منابع میدانی سوری صرف نظر از حملات داعش، این مناطق شاهد حملات گروه‌های وابسته به «جبهه النصره» در شهرهای رستن و تلبیسه برای کمک و پشتیبانی از عناصر خود در رریف شرقی حماه نیز می‌باشد.

این درحالی است که یگان توپخانه ارتش سوریه در استان حماه مواضع و تجمعات جبهه النصره در مناطق حولة، تل ذهب، طیبة، طلس و برج قاعی را بمباران کردند.

اما هم اکنون آرامشی تقریبا سراسری و شبه تام بر شهر حمص، مرکز استان حمص حاکم است و کوی الوعر نیز شاهد کاهش شدت و میزان درگیری‌هاست.

مصرف بنزین رکورد شکست/ 99 میلیون لیتر در اولین روز تعطیلات نوروزی

خبرگزاری فارس: مصرف بنزین رکورد شکست/ 99 میلیون لیتر در اولین روز تعطیلات نوروزی

همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی مصرف بنزین در کشور روند صعودی به خود گرفت به طوریکه در تاریخ پنجشنبه 27 اسفند ماه به ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی مصرف بنزین در کشور روند صعودی به خود گرفت به طوریکه در تاریخ پنجشنبه 27 اسفند ماه به  98 میلیون و 900 هزار لیتر رسید.

این گزارش حاکی است: مصرف بنزین در استانهای تهران 19 میلیون لیتر، اصفهان  هشت میلیون لیتر، فارس پنج میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر و خراسان رضوی پنج میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بوده است که نشان دهنده  رشد 14 درصدی نسبت به روزهای قبل بوده است.

مصرف بنزین کل کشور در روز چهارشنبه 26 اسفندماه امسال با 13 درصد افزایش از مرز 86 میلیون و 500 هزار لیتر گذشت.

براساس این گزارش، در روز ٢٦ اسفندماه به ترتیب استانهای تهران با 18 میلیون و 500 هزار لیتر، اصفهان 7 میلیون و 500 هزار لیتر، فارس پنج میلیون و 900 هزار لیتر  و خراسان رضوی چهار میلیون و 300 هزار لیتر بیشترین مصرف کشور را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که مصرف بنزین کل کشور در بازه زمانی ١٧ تا ٢٥ اسفندماه امسال با بیش از دو میلیون لیتر افزایش به میانگین روزانه ٧٥ میلیون و ٤٧٧ هزار لیتر رسید، در حالی که این مقدار در هفته منتهی به ١٦ اسفندماه ٧٣ میلیون لیتر بود.

آمار مصرف بنزین معمولی در این دوره نشان می دهد که در این مدت به طور میانگین روزانه  بیش از ٧٢ میلیون لیتر بنزین معمولی مصرف شده است.

گزارش فارس اضافه می کند پیش بینی مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قبل از آغاز تعطیلات نورزی از مصرف بیش از 100 میلیون لیتر در ایام نوروز حکایت می کرد.

سقوط هواپیمای مسافربری در روسیه/61 نفر کشته شدند

خبرگزاری فارس: سقوط هواپیمای مسافربری در روسیه/61 نفر کشته شدند

یک فروند هواپیمای مسافربری در روسیه سقوط کرد و 55 مسافر به همراه 6 خدمه پرواز همگی جان خود را در این حادثه از دست دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 در حالیکه در فرودگاه «روستوف آن دان» جنوب روسیه فرود می‌آمد، سقوط کرد.

شبکه سی ان ان گزارش کرد، مرکز فوریت‌های منطقه‌ای جنوب روسیه روز شنبه (امروز) اعلام کرد که پرواز 981 «FlyDubai» با 61 مسافر از «دبی» عازم «روستوف آن دان» بود که چنین حادثه‌ای به وقوع پیوست.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امور اضطراری روسیه اعلام کرد که هواپیمای مذکور حامل 55 مسافر و 6 خدمه پرواز بوده است و احتمال می‌رود که شرایط نامناسب جوی علت سقوط هواپیما بوده باشد.

 

در بیانیه وزارت امور اضطراری روسیه آمده است: «دم هواپیما در حین فرود به باند پرواز برخورد کرد و شروع به شکستن کرد و سپس آتش گرفت.»

«ولادیمیر پوشکوف» وزیر امور اضطراری روسیه به رسانه‌ها گفت که قرار بود این هواپیما ساعت 1:20 صبح امروز به وقت مسکو فرود آید اما ساعت 3:50 صبح به وقت مسکو سقوط کرد.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که به دلیل شرایط نامناسب جوی، خلبان هنگام فرود دید کافی نداشته است و چنین رخدادی به وجود آمده است.

طبق گزارش اسپوتینک، اکثر افرادی که سوار این هواپیما بودند ساکنان شهر جنوبی روستوف آن دان روسیه بودند و البته یکسری مسافران خارجی نیز در بین آنها حضور داشتند.

یک منبع امور اضطراری به ریانووستی گفت که خدمه این هواپیما شامل یک تبعه یونانی، دو اسپانیایی و یک تبعه روس و یک تبعه اهل کلمبیا و یک نفر از سیشل بودند و مسافران نیز شامل شهروندان اوکراین، یک شهروند هندی و یک شهروند اهل ازبکستان می‌شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی کرملین گزارش کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال وقوع این حادثه دستور کمک به خویشاوندان قربانیان این حادثه را صادر کرد.

نماینده کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که یک دستگاه ضبط‌ صدا در مکان سقوط هواپیما پیدا شده است و اوضاع به کمک کارشناسان در حال بررسی است و جستجو برای یافتن یک دستگاه ضبط صدا دوم ادامه دارد.تیم جستجو پیشتر ضبط کننده اطلاعات پرواز هواپیمای مذکور را پیدا کردند و کمیته تحقیق سه نسخه از علت این تراژدی را ارائه داده‌اند که شامل نقص فنی، شرایط بد جوی و خطای انسانی می‌شود.

انفجار در استانبول ترکیه 5 کشته و 36 زخمی بر جای گذاشت

خبرگزاری فارس: انفجار در استانبول ترکیه 5 کشته و 36 زخمی بر جای گذاشت

انفجار تروریستی، خیایان «استقلال» استانبول را لرزاند و تا کنون 5 کشته و 36 زخمی بر جای گذاشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، انفجار انتحاری در خیابان پر ازدحام «استقلال» استانبول و در نزدیکی میدان «تقسیم»، تا کنون 5 کشته و 36 زخمی بر جای گذاشته و در حال حاضر آمبولانس‌ها به طرف محل انفجار اعزام شده‌اند. 5 تن از زخمی‌ها از اتباع رژیم صهیونیستی هستند.

به گفته وزیر بهداشت ترکیه، حال هفت تن از زخمی‌‌ها بسیار وخیم است و 12 تن از زخمی‌ها از اتباع کشورهای دیگر هستند.

یک مقام ارشد ترکیه‌ای نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که گروه پ.ک.ک یا گروههای وابسته به آن عامل این انفجار هستند.

نیروهای پلیس نیز مسیرهای منتهی به مکان انفجار را مسدود کرده‌اند.

بشار الجعفری: کنار رفتن رئیس‌جمهور سوریه، برنامه غرب است/ اسرائیل سرزمین‌های عربی از جمله جولان عزیزمان را اشغال کرده‌است

خبرگزاری فارس: بشار الجعفری: کنار رفتن رئیس‌جمهور سوریه، برنامه غرب است/ اسرائیل سرزمین‌های عربی از جمله جولان عزیزمان را اشغال کرده‌است

رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات ژنو ضمن رد هرگونه مداخله خارجی در امور این کشور، درخواست برای کناره‌گیری بشار اسد از ریاست جمهوری را برنامه غرب خواند و تعیین پیش شرط در مذاکرات را سبب شکست گفتگوها دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نماینده سوریه در سازمان ملل که رئیس هیات نمایندگی این کشور در مذاکرات ژنو هم هست، در سوئیس با یک شبکه اروپایی مصاحبه‌ای ترتیب داده است.

بشار الجعفری در مصاحبه با شبکه یورو نیوز، به موضوعات مختلفی از قبیل کمک ترکیه، عربستان سعودی و قطر به تروریست‌های سوری و همچنین اقداماتی که اروپایی‌ها در قبال سوریه باید انجام دهند، پرداخت.

متن این مصاحبه به شرح ذیل است:

یورونیوز: مخالفان دولت در این مذاکرات خواستار دوره انتقالی و رفتن بشار اسد شده اند. آیا چنین درخواستی منجر به شکست مذاکرات می شود؟

الجعفری: وقتی شما درباره یک اپوزیسیون واحد حرف می زنید یعنی آن، همه مخالفان را نمایندگی می کند. هنگامی که این مخالفان به مخرج مشترک برسند آنگاه می توانیم این درخواست را قابل قبول بدانیم. همه مخالفان موافق این درخواست نیستند. تعیین پیش شرایط و تحمیل آن در گفت و گو غیرممکن است و به طور حتم مذاکرات را به شکست می کشاند. نکته دوم اینکه آنها در تلاش هستند تا برنامه غرب را پیاده کنند زیرا خواست رفتن رئیس جمهوری بشار اسد از بیرون می‌آید.

یورونیوز: شما می گویید که خواست مخالفان از بیرون آمده است. می توانید دقیقا بگویید این بیرون یعنی چه کسانی؟

الجعفری: این میهن برای همه سوری ها است؛ نه فقط من بلکه هیچ کس دیگری حق ندارد بخشی از کشور را به کشور ثالثی بسپارد. درست مثل برخی که تلاش می کنند که بازی ترک ها را با ایجاد منطقه ای جدا شده در شمال سوریه راه بیاندازند. کسی که چنین بخواهد، بازی ترک ها را می کند و اخوان المسلمین هم همین کار را کرد و می گویند که بازی قطر را کرد.

یورونیوز: چه کسانی مشوق نفوذ تروریست‌ها در سوریه هستند؟

الجعفری: به نظرم تکفیری‌ها، به طور مستقیم به اندیشه وهابی‌های عربستان سعودی مرتبط هستند. به همین دلیل ما می گوییم که کشورهای حوزه خلیج [فارس] در ریخته شدن خون مردم سوریه دخالت دارند زیرا آنها هستند که تامین کننده بستری برای اندیشه “تهدید دیگر کشورهای شرور” هستند و بنابر این به خودمان اجازه می دهند که دیگران را سر ببرند. این تفکر داعش، تفکر وهابی است که دست قطع می کنند و بازو و سر با شمشیر می‌زنند و این سنتی وهابی است. این گروه ها در فهرست سازمان های تروریستی هستند و دولت هایی آنها را تامین مالی می کنند. امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که ترکیه داعش را تامین مالی کرده و عبورشان را در سوریه تسهیل می کند. بر کسی پوشیده نیست که قطر و عربستان سعودی جبهه النصره را تامین مالی می کنند. آنها هزینه آموزش و سلاح را برعهده دارند. این ما نیستیم که چنین می گوییم بلکه گزارش شورای امنیت آن را تائید کرده است.

یورونیوز: آینده بحران سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

الجعفری: ما به راه حل مستقل ملی خود افتخار کرده و دخالت خارجی را رد می کنیم. تنها دشمن ما اسرائیل است. نه این خاطر که آن اسرائیل است بلکه به دلیل اشغال سرزمین عرب ها از جمله اراضی سرزمین عزیزمان، جولان.

یورونیوز: چگونه پیمان آتش بس به کمک های بشردوستانه کمک کرده است؟

الجعفری: دولت سوریه 75 درصد کمک های بشردوستانه به مردم این کشور را تامین کرده است. تمام کنفرانس هایی که گفته می شود در لندن، رم و پاریس برپا شده در واقع ظاهری هستند. در پشت آن تامین مالی چیزهای دیگر است نه برای کمک به مردم سوریه در داخل و نگهداری از پناهجویان در خارج از کشور.

یورونیوز: از نظر شما، اروپا چگونه باید با بحران سوریه مواجه شود؟

الجعفری: پیش از هرچیز، باید دخالت در امور داخلی سوریه را متوقف کند. دوم تحریم های وضع شده علیه مردم سوریه را لغو کند. سوم، سفارت هایشان را در دمشق بازگشایی کرده و شاهد باشند که چه در حال روی دادن است و نه اینکه اطلاعات را از منابع مخالفان دریافت کنند. اروپا اشتباه های زیاد و بزرگی مرتکب شده است.

فرمانده نیروی انتظامی به خیل عظیم راهیان‌نور پیوست

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی انتظامی به خیل عظیم راهیان‌نور پیوست

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور از طریق آبادان و با حضور در جمع نمازگزاران نمازجمعه خرمشهر در محل مسجد جامع به خیل عظیم راهیان‌نور پیوست.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، فرمانده نیروی انتظامی ظهر امروز با هیئت همراه وارد خرمشهر شد.

سردار حسین اشتری برای بررسی وضعیت مناطق عملیاتی و یادمانی و همچنین اطلاع از وضعیت خدمت‌رسانی به راهیان‌نور در خوزستان و پیوستن به زائران این سرزمین وارد آبادان شد.

به گزارش فارس؛ سردار اشتری پس از ورود به خرمشهر در محل مسجد جامع در جمع نمازگزاران نماز جمعه خرمشهر حضور پیدا کرد.

حضور در یادمان‌های دفاع‌مقدس جنوب کشور و همچنین بازدید از روند خدمت‌رسانی در ایستگاه و پاسگاه‌های بین‌راهی از مهم‌ترین برنامه‌های فرمانده نیروی انتظامی در این سفر یک‌روزه است.

حضور علی لاریجانی در جمع کاروان‌های راهیان‌نور

خبرگزاری فارس: حضور علی لاریجانی در جمع کاروان‌های راهیان‌نور

رئیس و هیئت رئیسه مجلس به‌منظور حضور در جمع کاروان‌های راهیان‌نور و بازدید از مراکز فرهنگی به خوزستان سفر کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، علی لاریجانی رئیس مجلس ساعتی پیش پس از حضور در استان خوزستان با همراهی جمعی از مسئولان کشوری و استانی از مرکز فرهنگی دفاع مقدس در خرمشهر بازدید کرد.

همراهی کاروان‌های راهیان‌نور و حضور در یادمان شهدای کربلای پنج به‌همراه بازدید از دیگر مناطق عملیاتی از برنامه‌های دیگر لاریجانی و هیئت همراه در خوزستان است.

وی و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برای بازدید از آثار برجای مانده از دوران دفاع مقدس به محل موزه دفاع مقدس وارد شدند.

تالاب بین‌المللی شادگان بزرگ‌ترین جاذبه طبیعی و گردشگری خوزستان است

خبرگزاری فارس: تالاب بین‌المللی شادگان بزرگ‌ترین جاذبه طبیعی و گردشگری خوزستان است

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شادگان گفت: تالاب بین‌المللی شادگان بزرگ‌ترین جاذبه طبیعی و گردشگری خوزستان به شمار می‌آید.

ناظم ثبوتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای استقبال از مهمانان نوروزی، اظهار کرد: شادگان ظرفیت اسکان 300 نفر مسافر در روز را دارد.

وی افزود: ستاد اسکان شادگان هر ساله برای تعداد حدود 300 نفر در روز تدارک دیده است و ضمن اینکه بسیاری از مسافران نوروزی میهمان مردم خوب و مهمان‌نواز شهر در منازل هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شادگان در ادامه گفت: در بخش دارخوین به علت تردد زیاد در محور اهواز، آبادان و اهواز، خرمشهر و نزدیکی به این شهر‌ها پذیرای بیش از یک‌هزار نفر در اردوگاه ساحلی، اردوگاه هلال‌احمر و کمپ چادری هستیم.

وی از تالاب بین‌المللی شادگان نیز به عنوان بزرگ‌ترین جاذبه طبیعی و گردشگری خوزستان یاد کرد و افزود: این جاذبه طبیعی در ایام مختلف سال مورد استقبال مسافران و گردشگران بسیار زیادی از شهرهای کشور است.

ثبوتی در پایان عنوان کرد: شادگان به‌عنوان یکی از مقصد کاروان‌های راهیان‌نور، گردشگران و مسافران نوروزی به شمار می‌رود که با وجود جاذبه‌ گردشگری زیبا همه‌ ساله و در طول سال پذیرای مهمانان نوروزی است.

صخرایه؛ ونیز ایران مقصد سفرهای نوروزی در خوزستان

خبرگزاری فارس: صخرایه؛ ونیز ایران مقصد سفرهای نوروزی در خوزستان

صراخیه روستای بکری که همواره برای گردشگران، جاذبه‌های بسیاری داشته است، این منطقه با بافت سنتی و بومی در کنار تالاب بین‌المللی شادگان به ونیز ایران در استان خوزستان مشهور است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی میراث فرهنگی استان، صراخیه روستای بکری که همواره برای گردشگران جاذبه‌های بسیاری داشته است، این منطقه با بافت سنتی و بومی دارای مردمی سنتی و میهمان‌نواز با زندگی ساده و بی‌غل و غش است که به دور از تجملات و زرق و برق‌های شهری، بی‌ریا و آمیخته با طبیعت، در کنار تالاب شادگان زندگی می‌کنند.

مردم روستای صراخیه با لباس‌های بلند و پوشیده محلی و ویژه قوم عرب، با بلم‌های چوبی در روستا گردش و از حضور گردشگران تامین معیشت می‌کنند.

صراخیه روستای بکر کنار تالاب بین‌المللی شادگان خوزستان است که پرندگان و مرغان دریایی، با گونه‌های متنوعی از ماکیان و ماهیان همزیستی مسالمت‌آمیزی را رقم زده‌اند.

صراخیه نام یکی از روستای خوزستان است که در نزدیکی تالاب بین‌المللی شادگان در بخش خنافره، دهستان ناصری، شادگان واقع شده است.

این روستا به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری خوزستان معرفی شده است، این روستا با بافتی سنتی، یکی از روستاهای قابل مطالعه در استان خوزستان است.

این روستا به لحاظ مردم‌شناسی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند بخشی از فرهنگ بومی منطقه را بازگو کند.

اهالی روستا عرب و به زبان عربی صحبت می‌کنند و رفت و آمد در این روستا و بین روستاهای اطراف همچون رفت و آمد در ونیز ایتالیا با بلم انجام شده و اهالی روستاهای صراخیه و رگبه ساکنان اصلی تالاب شادگان را تشکیل می‌دهند.

تالاب بین‌المللی شادگان به عنوان یک تالاب مهم بین‌المللی شناخته شده، علیرغم تنوع زیستی غنی و جاذبه‌های گردشگری فراوان، متاسفانه هنوز در کشور و حتی استان خوزستان ناشناخته مانده است. این تالاب با وجود نعمت و ظرفیت‌های بی‌شمارش هیچ‌گاه توسعه و احیای قابل توجه را به خود ندیده است و تاکنون تمام برنامه‌های ایجاد شده برای آن در حد آرزو و رویا مانده است، این در حالی است که اخیرا به علت شرایط بی‌نظیر تالاب حتی سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای توسعه آن ابراز علاقه کرده‌اند.

رودخانه جراحی بزرگ‌ترین تامین‌کننده آب این تالاب است و بعد از آن نهر بحره که از رودخانه کارون منشعب می‌شود، تالاب شادگان را تغذیه می‌کنند.

به گواه افرادی که در محیط پیرامون تالاب شادگان حضور یافته‌اند، این تالاب آنقدر زیبا و پر جذبه است که بیش از دو بار افرادی را به سمت خود می‌کشاند و به عبارتی ارزش و لذت بیش از یک بار دیدن را دارد.

تالاب شادگان یا هورالفلاحیه از معدود تالاب‌هایی است که در سازمان بین‌المللی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، این تالاب به وسعت 500 هکتار، از تالاب‌های بزرگ جهان است.

رودخانه جراحی بزرگ‌ترین تامین‌کننده آب این تالاب است و پس از آن، نهر بحره که از رودخانه کارون منشعب می‌شود، تالاب شادگان را تغذیه می‌کنند.

طغیان کارون و مدهای خلیج‌فارس و بارش‌های منطقه نیز در تامین آب شادگان نقش دارد، تالاب شادگان باقی‌مانده از تالاب بسیار بزرگی است که زمانی تا هورالعظیم در مرز عراق ادامه داشته و احتمال می‌رود بخش دور افتاده و جدا شده‌ای از مجموعه تالاب‌های گسترده و به هم پیوسته بین‌النهرین باشد.

مساحت تالاب شادگان که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده، 400 هزار هکتار است، اما اندازه‌گیری سال 1383 مساحت تالاب را حدود 54 هزار هکتار نشان می‌دهد.

این تالاب، سیستم زیست‌محیطی وسیع متشکل از تالاب‌های شیرین و شور، به علاوه خلیج جزر و مدی خور موسی و جزایر آن است.

تالاب در پائین‌دست حوزه رودخانه جراحی بین شهرهای شادگان، آبادان و ماهشهر در استان خوزستان قرار داشته و در سمت پائین‌دست، به خلیج‌فارس می‌پیوندد.

از ویژگی‌های مهم و بی‌نظیر تالاب شادگان می‌توان به مقیاس بزرگ، طبیعی بودن، تنوع زیستگاهی و نقشی که در تامین معاش ساکنان محلی ایفا می‌کند، اشاره کرد.

سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب و تعدادی روستا نیز در مجاورت آن قرار دارند، همچنین دو روستا در داخل این تالاب قرار گرفته و جمعیت شهر شادگان و روستاهای اطراف از نظر تاریخی برای تامین معاش وابسته به تالاب هستند.

در این تالاب، انواع ماهیان آب شیرین و شور مانند بنی، شیرید، حمری، شانک، ماهی‌های پرورشی و پرندگانی چون فلامینگو، حواصیل، لک لک، غاز وحشی، اردک و گراز زیست می‌کند.

تن‌ها زیستگاه و محل زاد و ولد اردک کرکری در جهان این تالاب است و پرندگانی چون گیلانشاه خالدار و اکراس آفریقایی نیز از نمونه‌های بسیار کمیابی است که در این منطقه یافت می‌شود.

تالاب بین‌المللی شادگان به عنوان یک تالاب مهم بین‌المللی شناخته شده، با وجود تنوع زیستی غنی و جاذبه‌های گردشگری فراوان، هنوز در کشور و حتی استان خوزستان ناشناخته مانده است.

تالاب شادگان با داشتن ظرفیت‌های بی‌شمار سرمایه‌گذاری، همچنان در مسیر تعالی گام بر می‌دارد، اگرچه سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای توسعه آن ابراز علاقه کرده‌اند و حضور بندر شادگان محلی برای عبور و مرور تجار شده است و مردم محروم این شهرستان را به رفع محرومیت‌زدایی امیدوار کرده است.

کنار تالاب گونه‌های گومیش‌های بومی این شهرستان زندگی می‌کند و آرام خود را در گل و لای تالاب پنهان می‌کنند و آرام به محل نگهداری خود برمی‌گردند.

گاومیش‌ها با شیرپرچرب و مغذی که در اختیار انسان‌ها می‌گذارند، یکی از سرمایه‌های دامی مردم حاشیه‌نشین تالاب محصوب می‌شوند.

بازی‌های محلی در اغلب شهرستان‌ها فراموش شده است و کمتر نامی از آن برده می‌شود، بزرگ‌تر‌ها کمتر وقت برای بازی دارند و کوچک‌تر‌ها علاقه‌ای به بازی‌های بزرگ‌تر‌ها نشان نمی‌دهند.

بیشتر بازی‌ها در دنیای صنعتی و مدرن امروزی گم شده است و یا رنگ و جلوه‌ای تازه یافته است که با اصل و ریشه ما فاصله دارد.

بازی‌های پرهیاهو و نشاط‌آور محلی که با جمعیت‌های بالا و شور و هیجانات خاص انجام می‌شد، جای خود را به سکوت محض گوشه اتاق کنار سیستم کامپیو‌تر داده است.

با گسترش شهرنشینی بازی‌های محلی به کنار گذاشته شده و محیط شهری فضایی را برای بازی‌های محلی تعریف نکرده است.

چنانچه متولیان فرهنگ و ورزش اقداماتی برای برگزاری مسابقات ورزشی و جشنواره‌های بازی‌های بومی نداشته باشند، این بازی‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شود.

این بازی‌ها که کم کم در حال فراموشی است در جشنواره‌های بومی اصولا به آن پرداخته می‌شود و جشنواره‌ها و فستیوال‌ها فرصت مناسبی برای بیان و معرفی این بازی‌هاست.

مسئولان فرهنگی شهرستان شادگان سعی در زنده نگه داشتن بازی‌های بومی این شهرستان دارند و همه ساله جشنواره‌های بازی‌های بومی و محلی را برگزار می‌کنند.

یکی از مکان‌های برگزاری این جشنواره، محوطه بزرگ زمین خاکی با درختان نخل اطرافی که احاطه شده است.

به محدوده‌ای با جمعیتی که برای بازی‌های محلی یا به قول امروزی‌ها بازی‌های گذشته، آمده‌اند.

مردان بزرگ کنار بچه‌های نسل جدید، به جای تبلت و ایکس باکس، بازی طناب‌کشی و اسب‌سواری می‌کنند. صدای هیاهوی شادی و خنده فضای خشک و خاکی بین درختان نخل را زینت بخشیده است.

از سکوت بازی‌های خشن کامپیوتری به بازی‌های گروهی روی آوردن، خنده و شادی را به جمع آنها برگرداننده است.

طبیعت تکانی با دستان فرهنگیان

خبرگزاری فارس: طبیعت تکانی با دستان فرهنگیان

با توجه به فرا رسیدن سال نو، گروهی از دانشجویان فرهنگی ایذه به‌مانند سایر شهروندان اقدام به جمع‌آوری زباله کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، با توجه به اینکه ساعاتی بیش به لحظه تحویل سال نو باقی نمانده است و تمام هموطنان تقریبا کار خانه‌تکانی را به پایان برده‌اند، نکته‌ای که باید در این محور فراموش نشود خانه تکانی طبیعت و پاک‌سازی آن است.

در چند سال اخیر افرادی که به صورت خانوادگی و یا دوستانه در فضای مجازی حضور داشته‌اند با انجام فعالیت‌های فرهنگی که زمینه‌ساز حرکت‌های جدید و مثبت مردمی بود، با حرکت در دامن طبیعت اقدام به جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر به‌ویژه در اماکن گردشگری و پر بازدید این منطقه کرده و یک شیوه نوین را برای زیباسازی محیط در کار خود قرار دادند.

این کار امسال به‌صورت فعال‌تر حتی در محلات و پارک‌های شهر رونق بیشتری گرفت و تمام افراد در سنین مختلف به‌صورت روزانه به این‌کار پرداختند و تقریبا این امر به یکی از کارهای روزانه این افراد تبدیل شد.

بر این اساس، در ماه گذشته شهرداری ایذه با انجام برنامه‌ای با نام پنجشنبه‌های بدون زباله ایذه، سعی در اختصاص یک روز به‌عنوان روز پاک‌سازی شهر توسط مسئولان و مردم داشتند.

به پیرو برنامه‌های صورت گرفته ظهر امروز گروهی از دانشجویان و معلمان شهرستان برای آماده‌سازی و زیباسازی محیط باستانی اشکفت سلمان در 3 کیلومتری شهر ایذه، اقدام به جمع‌آوری زباله کرده و از مردم و مسافران نیز درخواست کردند تا با انتقال زباله‌های خود به سطل‌های زباله سعی در همراهی حامیان و دوست‌داران محیط‌زیست داشته باشند.

برگزاری کنسرت پاپ در سالنی غیراستاندارد به قیمت سود میلیاردی از مردم آبادان و خرمشهر!

خبرگزاری فارس: برگزاری کنسرت پاپ در سالنی غیراستاندارد به قیمت سود میلیاردی از مردم آبادان و خرمشهر!

با وجود تاکید چند باره ائمه جمعه آبادان و خرمشهر در خصوص عدم برگزاری کنسرت‌های موسیقی مختلط اما بار دیگر دلالان هنری درصددند با برگزاری کنسرت در سالن‌های غیراستاندارد میلیاردها تومان پول از مردم محروم آبادان و خرمشهر را به جیب بزنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، معاونت فرهنگی منطقه آزاد اروند در اقدامی سئوال‌برانگیز همزمان با ورود کاروان‌های راهیان‌نور و به بهانه عید نوروز با جمع کردن بساط جشن‌های نشاط اجتماعی که به صورت رایگان برای عموم مردم برگزار می‌شد مجوز برگزاری چند کنسرت موسیقی پاپ را از روز دوم فروردین صادر کرده که سئوال‌های زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

هزینه بلیط این کنسرت‌ها در حالی از قیمت 80 هزار تومان تا 30 هزار تومان در نظر گرفته شده که با توجه به بزرگ بودن سالن نمایشگاه منطقه آزاد اروند و غیراستاندارد بودن این سالن برای انجام اینگونه برنامه‌ها و ظرفیت بالای هر سانس، میلیاردها تومان سود را برای دلالان هنری در این روزها رقم خواهد زد.

بنا به اعلام متولیان برگزاری این کنسرت‌ها در هر سانس بیش از 45 ردیف در نظر گرفته شده که در هر ردیف بیش از 34 صندلی در نظر گرفته شده است.

قیمت بلیط در هفت ردیف اول 80 هزار تومان در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن 34 صندلی در هر ردیف به شکل تقریبی میزان درآمد به دست آمده در هر سانس معادل 77 میلیون تومان خواهد بود.

با این حال مردم محروم آبادان و خرمشهر که از فقدان امکانات تفریحی و سرگرمی به شدت در مضیقه هستند و در سال‌های اخیر منطقه آزاد اروند که مهم‌ترین بنگاه اقتصادی درآمدزا به شمار می‌آمد هیچ مکان تفریحی را در مجموعه دو شهر آبادان و خرمشهر ایجاد نکرده است.

به هر حال با توجه به اعتراض اکثر مردم ولایت‌مدار و شهیدپرور آبادان و خرمشهر و همچنین ائمه جمعه با بصیرت این دو شهر، نسبت به برگزاری هرگونه مراسم‌هایی که تنها عایدی آن به جیب زدن میلیاردها پول توسط دلالان و فرصت‌طلبان هنری است باید دید که امکان برگزاری کنسرت‌های سئوال‌برانگیز در منطقه آزاد اروند وجود خواهد داشت.

به سادگی از وضع جاده‌ها در نوروز مطلع شوید

کانال ترافیک 95 راه اندازی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از «عصر ایران»، کانال ترافیک 95 در آستانه نوروز و با هدف اطلاع‌رسانی لحظه‌ای آخرین وضعیت ترافیک راه‌ها، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تردد، وضعیت جوی جاده‌ها، جدیدترین توصیه‌های ایمنی برای مسافران نوروزی و اعلام حوادث ترافیکی راه‌اندازی شده است.

شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشن تلگرام به کانال ترافیک ٩٥ به نشانی traffic95@ بپیوندند.

بزودی امکان دریافت اطلاعات این کانال روی سایر اپلیکیشن‌های تلفن همراه هم فراهم خواهد شد.

14 نکته برای پیشگیری از مسمومیت در نوروز

اگرچه مسافرت‌های خانوادگی و دوستانه در ایام تعطیلات نوروز باعث آرامش و تفریح است، اما امکان دارد برای برخی با مخاطراتی همراه باشد. مسمومیت غذایی هر ساله در تعطیلات نوروز افراد زیادی را گرفتار می‌کند و ضروری است تا در سفرهای نوروزی نکات بهداشتی را رعایت کنیم تا از مسمومیت‌ها در امان باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر یسنا به‌منش دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «عصر ایران» نکاتی را که مسافران نوروزی باید در زمینه جلوگیری از مسمومیت‌ها رعایت کنند، تشریح کرد.

رعایت این توصیه‌ها می‌تواند در سفرهای نوروزی دوران خوب و شیرینی را رقم بزند.

1- غذاهای مسموم‌کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجود اینکه اکثر مسمومیت‌های غذایی معمولاً ظرف 24 ساعت برطرف می‌شوند، اما بعضی از آنها مانند مسمومیت با غذای کنسروی می‌توانند خطرناک باشند.

2- مسمومیت و مرگ ناشی از بوتولیسم، در اثر غذا و کنسرو آلوده بروز می‌کند و بسیار کشنده است. بیمار مبتلا سریعاً باید به یک مرکز درمانی مجهز، جهت تزریق داروی ضد سم منتقل شود.

3- بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی کشنده است که در اثر مصرف کشک غیر پاستوریزه، غذاهای کنسروی (که قبل از مصرف حرارت مناسب به آنها نرسیده است) یا سوسیس و کالباس آلوده بروز می‌کند. علایم و نشانه‌های این مسمومیت با تأخیر (بعد از 12 تا 24 ساعت) ظاهر می‌شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع، و خشکی و درد گلو است. مهمترین اقدام درمانی در این مسمومیت تجویز سریع داروی ضد سم (Anti toxin) در مرکز درمانی است. در صورت عدم درمان ممکن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت کند.

4- چنانچه در سفر از غذای آماده کنسرو شده استفاده می‌کنید، با جوشاندن کنسرو به مدت 20 دقیقه می‌توان از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم پیشگیری کرد.

5- هرگز غذاهای پخته شده را بیش از 2 ساعت (اگر هوای اتاق گرم باشد، بیش از یک ساعت) در دمای محیط رها نکنید. برای دوباره گرم کردن غذاهای باقیمانده آنها را تا 74 درجه سانتیگراد گرما دهید تا غذا بخار کند و همچنین غذاهایی که بیش از 3 روز باقیمانده‌اند را مصرف نکنید.

6- همیشه قبل از آماده کردن یا خوردن غذا، دستهایتان را با صابون بشویید. نوعی از اسهال میکروبی در طی سفر و به دلیل عدم رعایت بهداشت قابل انتقال است. به خاطر داشته باشید دستهایتان را بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، برداشتن گوشت خام، سیگار کشیدن، دست زدن به حیوانات و دست زدن به زباله‌ها حتماً بشوئید.

7- علایم و نشانه‌های برخی از مسمومیت‌های غذایی با تاخیر ظاهر می‌شود. یعنی ممکن است 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده، علایم در فرد مسموم بروز کند. علایم و نشانه‌های این مسمومیت‌ها شامل سردرد، تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال آبکی شدید، کم شدن آب بدن، ضعف و درد شکم می‌شود.

8- نکته طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی: «پختن غذا و خوردن آن در همان روز» است.

9- رعایت ایمنی غذایی مانع بروز مسمومیت غذایی می‌شود. ضمن سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری کنید، چراکه به سرعت فاسد می‌شوند.

10- از خرید قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی یا نشتی خودداری کنید و مطمئن شوید که درپوش آن‌ها شکسته نشده باشد. اگر فرآورده‌ای ظاهر یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ عنوان آن را نچشید و کنسروها را قبل از مصرف 20 دقیقه در آب در حال جوشیدن حرارت دهید و سپس مصرف کنید.

11- در طی سفر برای حمل مواد غذایی فاسدشدنی، از یخدان مناسب استفاده کنید. غذاهایی که حاوی سس، تخم مرغ و خامه هستند خیلی زود فاسد می‌شوند.

12- هنگام بازی کودکان در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گل‌ها و گیاهان سمی مسموم نشوند. تماس پوست با برخی از این گیاهان (مانند گزنه) یا به دهان بردن آنها (مانند دیفن باخیا و خرزهره) منجر به مسمومیت شدید می‌شود.

13- در سفر از مصرف گیاهان یا قارچ‌هایی که در طبیعت وجود دارند اجتناب شود. تشخیص گیاهان و قارچ‌های سمی از انواع بی‌خطر، بسیار مشکل است.

14- در صورتیکه کودک شما ماده‌ای غیر خوراکی را بلعید، با مرکز اورژانس (115) یا مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم (1490) تماس بگیرید.

آسمان ۱۵ استان یکشنبه برفی و بارانی است/ پدیده گردوغبار در استان‌های جنوب غربی

خبرگزاری فارس: آسمان ۱۵ استان یکشنبه برفی و بارانی است/ پدیده گردوغبار در استان‌های جنوب غربی

سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای از برفی و بارانی بودن آسمان ۱۵ استان کشور خبر داد.

به گزارش فارس، سازمان هواشناسی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یکشنبه سامانه بارشی فعالی از شمال‌غرب وارد کشور شده و از بعدازظهر این روز سبب بارش باران و برف در این ناحیه می شود و سپس تا انتهای این روز مناطق غرب، جنوب غرب، نیمه غربی البرز و زاگرس مرکزی و غرب سواحل شمالی کشور را در بر خواهد گرفت که سبب بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد و درمناطق مرتفع بارش برف خواهد شد.

این سامانه تا اواسط هفته آینده در کشور فعال است و فعالیت آن دوشنبه به مناطق شمال شرق، زاگرس جنوبی و جنوب کشور نیز می رسد.

بر این اساس وضع مناطق ذکر شده در سه روز آینده به شرح زیر پیش بینی می شود:

یکشنبه 95/01/01: بارش برف و باران و وزش باد در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان و بارش باران و در ارتفاعات بارش برف در کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری در اواخر وقت بارش باران و برف در گیلان، غرب مازندران، ارتفاعات البرز در استانهای قزوین، البرز و تهران و رگبار و رعدوبرق گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در ایلام، شمال خوزستان.

دوشنبه 95/01/02: بارش برف و باران و وزش باد در اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، چهارمحال و بختیاری و بارش باران و در ارتفاعات بارش برف در لرستان، قزوین، البرز، تهران، غرب سمنان، همدان و مرکزی و رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی فارس، جنوب اصفهان و یزد.

از بعدازظهر یکشنبه و طی روز دوشنبه شرایط برای پدیده گردوغبار ،کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در استانهای واقع در جنوب غرب و برخی نقاط غرب مهیا می باشد.

شنبه و یکشنبه با جریانات جنوبی در سواحل شمالی کشور افزایش دما بین 8 تا 10 درجه همراه با وزش باد شدید و دوشنبه با تقویت جریانات شمالی کاهش محسوس دما بین 10 تا 12 درجه پیش بینی می شود.

دریای خزر نیز از یکشنبه شب و طی روز دوشنبه مواج خواهد بود. از اینرو توصیه می‌شود جهت کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم بکار گرفته شود.  

ساعت رسمی کشور فردا شب یک ساعت به جلو کشیده می‌شود

خبرگزاری فارس: ساعت رسمی کشور فردا شب یک ساعت به جلو کشیده می‌شود

ساعت رسمی کشور در ساعت 24 اول فروردین ۱۳۹۵، یک ساعت به جلو کشیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب 1386 مجلس شورای اسلامی، ساعت رسمی کشور در ساعت 24 اول فروردین ماه هر سال یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت 24 روز سی‌ام شهریور به وضعیت سابق برگردانده می‌شود.

بر این اساس، فردا شب که اولین روز فروردین 1395 است، ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده خواهد شد.

مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

فیس‌لیفت CLA-Class مرسدس، امروز رونمایی شد که هم ازنظر ظاهری و هم ازنظر پیشرانه نسبت به گذشته دچار تغییراتی شده است.

با چشم غیرمسلح نیز کاملاً واضح است که سپرهای تغییر کرده‌اند، طراحی جلوپنجره فرق کرده است و البته اندازه رینگ‌ها نیز به 18 اینچ تغییریافته است. علاوه بر این خودرو به اگزوزهای جدیدی مجهز شده است و منو رنگ خودرو نیز تغییراتی داشته است. چند آپشن جدید نیز اضافه شده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به LEDهای تعبیه‌شده در چراغ‌های جلو که برای استفاده در طول روز قرارگرفته است، اشاره کرد.

تغییرات بخش داخلی خودرو نسبت به ‌ظاهر بیرونی‌اش جزئی‌تر است. صندلی‌های جدید، به‌همراه یک سیستم اطلاعات و سرگرمی جمع و جورتر با مانیتور 8 اینچی. علاوه بر این‌ها، می‌توان به استفاده از نوارها و لایه‌هایی از کروم در خودرو، صفحه کیلومترشمار بازطراحی شده و همچنین طرح‌های مختلف از جنس چوب یا آلومینیوم برای داشبورد اشاره کرد.

در اروپا، خودرو با پیشرانه‌های متنوعی عرضه خواهد شد که مدل نخست شامل یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر دیزلی با خروجی 109 اسب بخار است و مدل بعدی با موتور 2.1 لیتری چهار سیلندر دیزلی که شامل خروجی‌های 136 و 177 اسب بخاری می‌شود، ساخته خواهد شد. مدل‌های بنزینی نیز در دو نوع مختلف 1.6 لیتری چهار سیلندر با خروجی‌های 122 و 156 اسب بخار و 2 لیتری چهار سیلندر با خروجی‌های 184، 211، 218 و 381 اسب بخار؛ عرضه می‌شوند.

اما در آمریکا فقط دو انتخاب دارید. مدل پایه CLA250 با موتور 2 لیتری چهار سیلندر که توان تولید 208 اسب بخار و 350 نیوتون متر گشتاور را دارد و در کنار این، مرسدس AMG CLA45 وجود دارد که با همان موتور 2 لیتری چهار سیلندر تقویت‌شده، می‌تواند 375 اسب بخار و 474 نیوتون متر گشتاور تولید نماید که باعث می‌شود تا صفر تا صد آن 4.1 ثانیه به طول بیانجامد و حداکثر سرعت آن نیز به 250 کیلومتر بر ساعت برسد.

مرسدس CLA قرار است به‌طور رسمی در اواخر ماه جاری میلادی در نمایشگاه خودرو نیویورک معرفی شود. خودرو CLA شوتینگ‌بریک نیز در جشنواره جوایز لاروس که در ماه آوریل در برلین برگزار خواهد شد، رونمایی می‌شود. خانواده جدید CLA از ماه جولای وارد نمایشگاه‌های خودروی آلمان می‌شود و همچنین عرضه آن در آمریکا نیز در سه‌ماهه سوم سال 2016 آغاز خواهد شد.

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

 مرسدس از فیس لیفت جدید CLA رونمایی کرد

منبع خبر : پدال

دیدنی های امروز

غار یخی در غرب ایسلند غار یخی در غرب ایسلند

صف توزیع غذا در کمپ پناهجویان در آتن یونان
صف توزیع غذا در کمپ پناهجویان در آتن یونان
طبیعت بهاری سرینگر کشمیر
طبیعت بهاری سرینگر کشمیر
اجرای مراسم مذهبی از سوی کشیش ارتدوکس روسی پیش از پرتاب ماهواره سایوز روسی از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان
اجرای مراسم مذهبی از سوی کشیش ارتدوکس روسی پیش از پرتاب ماهواره سایوز روسی از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان
جشنواره استقبال از بهار در اوتارپرادش هند
جشنواره استقبال از بهار در اوتارپرادش هند
کارکنان شرکت هواپیمایی لوفت هانزا آلمان در نشست خبری هیات مدیره این شرکت در فرانکفورت آلمان
کارکنان شرکت هواپیمایی لوفت هانزا آلمان در نشست خبری هیات مدیره این شرکت در فرانکفورت آلمان
اسکان موقت پناهجویان در ساختمان های اداری و ورزشی شهر برلین
اسکان موقت پناهجویان در ساختمان های اداری و ورزشی شهر برلین
خمیازه یکی از اعضای گارد ایرلندی ارتش بریتانیا هنگام سان دیدن پرنس ویلیام نوه ملکه بریتانیا از آنها به مناسبت روز سن پاتریک
خمیازه یکی از اعضای گارد ایرلندی ارتش بریتانیا هنگام سان دیدن پرنس ویلیام نوه ملکه بریتانیا از آنها به مناسبت روز سن پاتریک
خواب نیمروزی مرد فیلیپینی داخل لوله های سیمانی – مانیل
خواب نیمروزی مرد فیلیپینی  داخل لوله های سیمانی – مانیل
پناهجویان خاورمیانه ای در مرز یونان و مقدونیه
پناهجویان خاورمیانه ای در مرز یونان و مقدونیه
تظاهرات بر ضد خانم دیلما روسف رییس جمهوری برزیل درشهر برزیلیا
تظاهرات بر ضد خانم دیلما روسف رییس جمهوری برزیل درشهر برزیلیا
تظاهرات دانشجویان فرانسوی در شهر استراسبورگ علیه تغییر قانون کار
تظاهرات دانشجویان فرانسوی در شهر استراسبورگ علیه تغییر قانون کار
خشک کردن فلفل قرمز در احمد آباد هند
خشک کردن فلفل قرمز در احمد آباد هند
بدون شرح
بدون شرح

اخبار سیاسی روز

المانیتور بررسی کرد
دولت روحانی اعلام کرده از نهادهای شبه دولتی که فعالیت های اقتصادی گسترده ای دارند و از دادن مالیات معاف اند، مالیات خواهد گرفت.
وب سایت المانیتور با انتشار گزارشی تحلیلی دلایل آسیب پذیری کمتر ایران از کاهش فاحش قیمت نفت را بررسی کرده است.

به گزارش عصر ایران در این مطلب به 5 دلیل عمده آسیب پذیری کمتر ایران در مقایسه با دیگر کشورهای صادر کننده نفت در منطقه از جمله عربستان سعودی اشاره شده است که در ادامه می آید:5 دلیل آسیب پذیری کمتر ایران از سقوط قیمت نفت

دلیل نخست : ایران بسیار زودتر از دیگر کشورهای نفت خیز منطقه (و خارج از منطقه ) با شوک درآمدی ناشی از کاهش شدید عواید درآمدی نفتی مواجه شد و به همین دلیل بسیار زودتر از بسیاری از کشورهای نفت خیز منطقه راهکارهایی برای مهار تاثیرات منفی کاهش در آمدهای نفتی خود اندیشید. 

ایران از سال 2011 و در پی اعمال تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا وارد روند کاهش عواید نفتی خود شد و صادرات نفت این کشور در سال 2013 به 1.3 میلیون بشکه کاهش یافت . به همین منظور ایران راهکارهایی میان مدت برای غلبه بر این مشکل تمهید کرد که " اقتصاد مقاومتی" یکی از این راهکارها بود. همچنین دولت ایران در طی چند سال اخیر برای غلبه بر مشکل کاهش عواید نفت در آمد مالیاتی خود را افزایش داده و به فکر توسعه و رشد بیشتر "اقتصاد غیر نفتی" افتاده است.
 
دلیل دوم : اقتصاد ایران طی دهه های اخیر متنوع تر شده است. در طول دهه 1970 بیش از 90 درصد از نفت استحصالی ایران به بازارهای جهانی صادر می شد و تنها 10 درصد آن به مصرف داخلی می رسید. این در حالی است که در سال 2014 از کل نفت استحصالی ایران بیش از 76 درصد آن به مصرف داخلی رسیده است.
در مقایسه با دهه 1970 در سال 2014 تقاضای داخلی برای نفت و گاز و مشتقات آن بیش از 9 برابر افزایش داشته است. هر چند بخشی از دلیل این افزایش تقاضا، رشد جمعیت و رشد مصرف در داخل ایران است اما بخش مهمی از دلیل آن نیز ناشی از رشد بخش غیر نفتی اقتصاد ایران است.

در سال 2014 تولید ناخالص داخلی ایران در مقایسه با سال 1988 (سال پایانی جنگ هشت ساله عراق علیه ایران)  بیش از 2.7 برابر رشد کرده است. بخشی از دلیل رشد مصرف داخلی نفت و فرآورده های نفتی و گازی ایران در دو دهه گذشته به دلیل رشد صنعتی ایران و افزایش تقاضا در بخش هایی چون پتروشیمی و تولید سیمان و فولاد بوده است.

دلیل سوم: کسری موازنه تجارت غیر نفتی ایران در حال کاهش است. افزایش سرمایه گذاری در بخش غیر نفتی اقتصاد ایران به این کشور اجازه داده است صادرات غیر نفتی خود را افزایش دهد. در نتیجه این سیاست در سال 1393 (2014- 2015) کسری موازنه صادرات غیر نفتی ایران به 2.7 میلیارد دلار رسیده است در حالی که همین رقم در 5 سال پیش (1388) 33.8 میلیارد دلار بود. در نتیجه ایران امروز برای جبران کسری تجارت غیر نفتی خود تنها به بخش ناچیزی از درآمدهای نفتی خود وابسته است.

دلیل چهارم :
با توجه به رشد بخش غیر نفتی اقتصاد ایران، بودجه این کشور به جز عواید نفتی به درآمدهای متنوع تری از جمله درآمدهای مالیاتی یا فروش دارایی های دولتی وابسته است. با وجود اینکه هنوز بودجه ایران تا حدود زیادی به درآمدهای نفتی وابسته مانده است اما در مقایسه با دیگر کشورهای نفت خیز منطقه، بودجه ایران وابستگی کمتری به درآمدهای نفتی دارد و صندوق بین المللی پول نیز پیش بینی کرده است در سال جاری –ایرانی (1394) - که با 19 مارس جاری پایان می یابد- عواید نفتی تنها 29 درصد از درآمدهای دولت ایران را تشکیل دهد.

دولت حسن روحانی در سال های گذشته عواید مالیاتی خود را افزایش داده و اعلام کرده است از نهادهای شبه دولتی که فعالیت های اقتصادی گسترده ای دارند و بسیاری از آنها از دادن مالیات معارف اند، مالیات خواهد گرفت؛ هر چند این طرح هنوز در حد حرف و روی میز باقی مانده است.

دلیل پنجم : در کوتاه مدت اقتصاد ایران از آزاد سازی دارایی بلوکه شده این کشور در بانک های خارجی به عنوان تبعات مثبت ناشی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بهره مند خواهد بود.
این پول های بلوکه شده حدود 100 میلیارد دلار تخمین زده می شود. با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها دسترسی به این پول ها برای ایران فراهم شده است. دسترسی به این میزان پول می تواند کمکی کوتاه مدت برای عبور از گردنه سخت کاهش فاحش درآمدهای نفتی دولت ایران باشد.

المانیتور پس از ذکر این 5 دلیل نوشت : با وجود همه این عوامل نمی توان گفت که اقتصاد ایران از کاهش قیمت نفت آسیب و صدمه نمی بیند. شکی در این نیست که دولت حسن روحانی به دلیل افت شدید قیمت نفت به شدت تحت فشار است. از سوی دیگر انجام اصلاحات بنیادین اقتصادی در ایران با موانع زیادی مواجه است؛ وجود فساد گسترده اقتصادی در این کشور، عدم شفافیت، موانع اعمال قانون و فعالیت های سازمان های بزرگ شبه دولتی که بخش اعظمی از اقتصاد ایران را در دست خود دارند از موانع عمده پیش پای اصلاحات اقتصادی در ایران است.
وزیر خارجه سابق آلمان درگذشت
"گیدو وستروله" که از چند سال پیش به سرطان مبتلا بود در سن ۵۴ سالگی درگذشت.

او تنها وزیر خارجه غربی بود که در دوران زمامداری احمدی‌نژاد غیرداطلبانه به تهران سفر کرد تا مقدمات آزادی دو خبرنگار آلمانی را فراهم کند.
 
به گزارش عصر ایران به نقل از دویچله وله، وستروله در پاییز امسال یک بار دیگر به رغم سرطان در عرصه عمومی ظاهر شد تا کتابش را معرفی کند. او در عین حال در مصاحبه با رسانه‌ها از تجربه خود در مبارزه با سرطان گفت.
 
وستروله در فاصله ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ رهبر حزب دمکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) بود و در فاصله ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ علاوه بر قائم مقامی صدراعظم، رئیس دیپلماسی آلمان بود.
 
او سال ۱۳۸۹ در ارتباط با آزادی دو خبرنگار آلمانی که در ایران در بازداشت بودند غیرداوطلبانه به ایران سفر کرد و در آنجا گرچه کشورهای غربی به دیدار با احمدی‌نژاد تمایلی نداشتند، او باز هم غیرداوطلبانه در "شرایطی ویژه" با احمدی‌نژاد دیدار کرد.

رونمایی جبهة النصرة از سرکردگان تروریست خود +عکس

موسسه المناره البیضاء ابزار رسانه‌ای گروه تکفیری جبهة النصرة روز گذشته حلقه دوم فیلمی تحت عنوان «ورثه المجد» را پخش و برخی از سرکردگان مجهول الهویه این گروه را معرفی کرد.
به گزارش مشرق، گروه تروریستی جبهة النصرة با پخش تصاویر برخی دیگر از سرکردگان خود، هویت آن‌ها را که سال‌ها نامشخص مانده بود، فاش کرد.

موسسه المناره البیضاء ابزار رسانه‌ای گروه تکفیری جبهة النصرة روز گذشته حلقه دوم فیلمی تحت عنوان «ورثه المجد» را پخش و برخی از سرکردگان مجهول الهویه این گروه را معرفی کرد.

ابوعبدالله الشامی

«عبدالرحیم عطون» شهروند سوری نام واقعی «ابوعبدالله الشامی» است که در نیمه‌های سال ۲۰۱۴ به عنوان رئیس کمیته‌ای تعیین شد که سخنگونی گروه جبهة النصرة است.

وی معروف است که صدای برخی سرکردگان النصرة مانند «ابوماریا القحطانی»، «ابوحسن الکویتی» و «سلطان العطوی ابواللیث» را خاموش کرده است.

رونمایی جبهة النصرة از سرکردگان تروریست خود +عکس

ابوالفرج المصری

«احمد سلامه مبروک» تبعه مصر هم نام واقعی «ابوالفرج المصری» و از دوستان نزدیک «ایمن الظواهری» سرکرده کنونی القاعده و دارای تجارب جنگی زیادی است.

وی بعد از خروج از زندان در مصر، سال ۱۹۸۸ برای دیدن الظواهری به افغانستان رفته و سال ۱۹۹۸ در جمهوری آذربایجان بازداشت و به مصر بازگردانده شده است.

هنوز مشخص نیست که او چگونه از زندانی در مصر آزاد و به سوریه رفته است.

رونمایی جبهة النصرة از سرکردگان تروریست خود +عکس

ابومالک التلی

«جمال زینیه» دارای تابعیت سوریه نام واقعی «ابومالک التلی» و یا «ابومالک الشامی» سرکرده جبهة النصرة در منطقه قلمون غربی است و برای نخستین بار هویت واقعی او فاش می‌شود.

 اگرچه این اقدام جبهة النصرة در پنجمین سالگرد بحران سوریه سئوالات زیادی را ایجاد کرده است، اما برخی معتقدند این گروه برای اینکه بتوانند در فضای بسیار تنگ ایجاد شده برای آن‌ها در سطوح مردمی و گروه‌های مسلح، تنفس کند مبادرت به پخش تصاویر برخی از سرکردگان خود کرده و مقداری از لاک امنیتی خارج شده است.

پیام روشن دیگر این اقدام جبهة النصرة این است که بگوید اگر چه به عناصر سوری خود تکیه دارد اما عناصر خارجی هم در آن فعال هستند.

رونمایی جبهة النصرة از سرکردگان تروریست خود +عکس

عناصر تروریستی جبهة النصرة از آغاز بحران سوریه جنایت‌های بسیاری را علیه مردم مرتکب شده و شمار قابل توجهی از شهروندان را ربوده و هزاران تن را اعدام کردند.

منبع: ابنا

دونالد ترامپ کیست؟

در 16 ژوئن سال میلادی جاری، دونالد ترامپ – یک غول املاک و مستغلات، تاجر و مجری تلویزیونی آمریکایی، نامزدی خود برای ریاست جمهوری آمریکا برای سال 2016 اعلام کرد. او با شعار "بازگشت رویای آمریکایی" و وعده اصلاحات، خود را بزرگ ترین رئیس جمهور روی زمین لقب داد!
به گزارش مشرق،دونالد جان ترامپ، متولد 14 ژوئن 1946، فرزند "فرِد ترامپ"، از برج سازان نیویورک است. او در انتخاب حرفه ساخت املاک شدیداً تحت تأثیر پدرش قرار گرفت.

در سال 1971 میلادی، دونالد ترامپ به واسطه پدرش در پروژه های سودآور و عظیم ساختمانی در ایالت منهتن آمریکا وارد شد و 8 سال بعد به عنوان سرشناس ترین فردی که این صنعت را در نیویورک توسعه داده است شناخته شد و شرکت "ترامپ" را تاسیس کرد.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا تقریباً از سال 1988 میلادی تاکنون یک نامزد بالقوه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است. در سال 2004 میلادی، ترامپ تصمیم به راه اندازی سری برنامه های تلویزیونی در شبکه آمریکایی "ان بی سی" گرفت.

بی پروایی در کلمات این نامزد جمهوری خواه آمریکایی، به سخره گرفتن افراد و رفتارهای خارج از عرف وی، سوژه جدید این روزهای مطبوعات جهان شده است.

روزنامه نیویورک تایمز اخیراً نوشت: زمانی که کمپین ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز به کار کرد، نامزدی او تجربه ای است که بارها و بارها در اتخابات سال 2012 میلادی تکرار شده بود. ائتلاف او نامنسجم بود و هیچ پشتیبانی از سوی هم حزبی های جمهوری خواه خود دریافت نکرد تا او را تنها در چهره یک بازیچه رسانه ای به جهانیان بشناساند. پیروزی دور از انتظار ترامپ تنها متکی به شهرت تلویزیونی و سرمایه چند میلیارد دلاری اش است.

"ریک ویلسون"، مشاور سیاسی حزب جمهوری خواه آمریکا، که در چند ماه گذشته جنگ علنی را علیه کمپین تبلیغلتی رونالد ترامپ راه اندازی کرده است، در گفتگو با شبکه خبری "سی ان ان" ادعا کرد که ترامپ یک فاشیست پیر است که همانند سرطان حزب جمهوری خواه را زمین گیر خواهد کرد و گفت: او یک خطر بالقوه است، نه تنها برای حزب جمهوری خواه، بلکه برای جنبش محافظه کار.

ترامپ در گفتگو با شبکه تلویزیونی "فاکس نیوز" عنوان کرد که حامی جنبش سیاه پوستان نیست و در اظهاراتی نژادپرستانه گفت: "فکر می کنم که آن ها دنبال دردسر می گردند. جنبش سیاه پوستان علیه بدرفتاری "سیستماتیک" پلیس آمریکا با آمریکایی های آفریقایی تبار است. من مصاحبه عده ای از اعضای این جنبش را دیدم و نتیجه گرفتم که آن ها به هیچ دردی نمی خورند".

ترامپ پیش از این فرماندار سابق اوماری، مریلیند را به دلیل حمایت از جنبش سیاه پوستان یک کودک احساساتی ضعیف و منزجر کننده خطاب کرده بود. چندی بعد، ترامپ گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال بعد آمریکا از رفتارهای عجیب و غریب خود دست خواهد کشید اما اخیراً با تمسخر کردن ساکنان مکزیکی آمریکا، جنگ رسانه ای علیه شبکه تلویزیونی "فاکس نیوز" و اخراج یک خبرنگار مکزیکی آمریکایی تبار از نشست خبری خود جنجال های جدیدی به راه انداخته است. او در یکی از اظهار نظرهای خود گفته بود که اگر با دخترش پیوند خانوادگی نداشت، او را به نامزدی خود در می آورد.

در شماره اخیر مجله "رولینگ استونز"، دونالد ترامپ درباره قیافه کارلی فیورینا، تنها زن نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه، گفت: "به صورتش نگاه کنید! کسی به او رای می دهد؟ تصور کنید این قیافه رییس جمهور بعدی آمریکا باشد. او یک زن است! قرار بود من مراقب حرف زدنم باشم اما بی خیال. جدی باشید".

بر اساس آمار، وی تاکنون در مبارزات تبلیغاتی خود برای نامزدی ریاست جمهوری آمریکا بالغ بر سه برابر هزینه های هیلاری کلینتون است. دونالد ترامپ صاحب دو جت و سه هلیکوپتر خصوصی است. جت های خصوصی او که پرده های حریر و کمربند های ایمنی از جنس طلا دارد، هر ساعت پنج هزار دلار سوخت می سوزاند. در ماه اوت (شهریور و مهر) سال 2015 میلادی او بیش از 71 بار به مکان های مختلف سفر کرد.
منبع: میزان

میلیاردرهای یهودی‌ که انتخابات آمریکا را کنترل می‌کنند + عکس   

نگاهی به لیست حامیان مالی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016، نشان می‌دهد دست‌کم یک سوم از ثروتمندترین و سخاوتمندترین «ابَرحامیان» نامزدها، از جمله ده نفر اول در این لیست، همگی از میلیاردرها و مولتی‌میلیاردرهای یهودی هستند.

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه گزارش: انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا با انتخابات‌های مشابه در بسیاری از کشورهای دیگر متفاوت است، چه در ساختار و شیوه اجرا (گزارش مشرق را از این‌جا بخوانید) و چه در منابعی که «رقابت» نامزدها را تأمین مالی می‌کنند. جمله‌ای که شاید بارها شنیده باشید این است که «یهودی‌ها سیاست‌های آمریکا را کنترل می‌کنند» و این جمله، کاملاً درست است. البته این کنترل هم قواعد خودش را دارد، مثلاً اگر یک حامی مالی یهودی می‌خواهد از «حامی بزرگ» به «ابَرحامی» تبدیل شود، باید دست‌کم یک صفر جلوی رقم کمک‌هایش به نامزدها بگذارد. یهودی‌ها در آمریکا اغلب طرف‌دار حزب دموکرات هستند و بنابراین کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون اکنون از نظر مالی، هیچ مشکلی ندارد. البته دست برخی از نامزدهای جمهوری‌خواه، از جمله مارکو روبیو، نیز در جیب برخی از همین میلیاردرهای یهودی است. در این گزارش به معرفی برخی از سرمایه‌داران یهودی می‌پردازیم که انتخابات‌های آمریکا را کنترل می‌کنند.

یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان است
یهودی‌ها سیاستمداران و سیاست‌های آمریکا را تعیین می‌کنند

نگاهی گذرا به لیست حامیان مالی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016، یک واقعیت قابل‌توجه را نشان می‌دهد: دست‌کم یک سوم از 50 نفر اول در لیست ثروتمندترین و سخاوتمندترین «ابَرحامیان» این نامزدها[1]، یهودی[2] هستند. عجیب‌تر؟ ده نفر اول در این لیست همگی از میلیاردرها[3] و مولتی‌میلیاردرهای یهودی[4] هستند[5].


    • این واقعیت در وهله اول، بسیار چشم‌گیر اما به همان اندازه پذیرفته‌شده است. شکی نیست که یهودی‌ها در فضای سیاسی آمریکا حکم‌رانی مطلق می‌کنند. اما این افراد چه کسانی هستند؟ چه اندازه با آن‌ها آشنا هستید؟ از ثروت آن‌ها چه می‌دانید؟ تمام نامزدهای انتخابات سال 2016 آمریکا می‌دانند که اگر می‌خواهند شانس موفقیت داشته باشند باید دست به دامن یهودی‌ها شوند.

      حامیان یهودی که معمولاً بیش‌تر به دموکرات‌ها تمایل دارند[6]، در انتخابات آینده کار سختی در پیش ندارند. گزینه مدنظر آن‌ها از مدت‌ها پیش مشخص شده است: «هیلاری رودهام کلینتون[7]». بنابراین دردسری برای انتخاب نامزد «احتمالی» دموکرات‌ها[8] در انتخابات نهایی ندارند و همگی کمک‌های مالی خود را تقدیم کسی کرده‌اند که امیدوارند اولین رئیس‌جمهور زن آمریکا[9] شود.

      بانوی اول سابق آمریکا، یک عده یهودی را دارد که حامیان سنتی او محسوب می‌شوند؛ افرادی که تأمین مالی کمپین انتخاباتی وی برای ورود به مجلس سنا در سال 2000 و همین‌طور کمپین ناموفق انتخابات ریاست‌جمهوری او در سال 2008 را به عهده داشتند. «حییم سبان[10]» میلیاردر هالیوودی، یکی از حامیان اختصاصی کلینتون است که میلیون‌ها دلار طی سال‌های گذشته خرج او کرده و به عضوی از حلقه داخلی نزدیکان وی تبدیل شده است.

      یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان است
      آیا یک یهودی متولد مصر و ساکن آمریکا می‌تواند هیلاری کلینتون را
      به اولین رئیس‌جمهور زن در تاریخ یانکی‌ها تبدیل کند؟

      البته کلینتون کار دیگری هم باید بکند: جذب حامیان مالی حزب دموکرات که سال 2008 به جای او از باراک اوباما حمایت کرده بودند. برخی از این یهودی‌های طرف‌دار اسرائیل[11]، مواضع کلینتون[12] را بیش از حد معمولی می‌دانند و معتقدند توانایی‌های وی برای سلیقه «ترقی‌طلب» آن‌ها کافی نیست. در این میان، «دیوید گفن» غول صنعت فیلم و موسیقی آمریکا، تا پیش از این به شدت از کلینتون انتقاد می‌کرد، اما در حال حاضر وعده داده تا از این نامزد دموکرات‌ها حمایت کامل کند.

      یهودیان حامی جمهوری‌خواهان[13] کار دشوارتری پیش رو دارند. و البته به همان میزان، نامزدهای جمهوری‌خواه نیز تلاش بیش‌تری کرده‌اند تا حامیان یهودی را به خود جلب کنند. «مارکو روبیو[14]» موفق شده تا «نورمن برامان» یکی از اصلی‌ترین حامیان حزب جمهوری‌خواه را به سوی خود بکشد؛ گفته می‌شود برامان قول 10 تا 15 میلیون دلاری به روبیو داده است.

      صرف‌نظر از «دونالد ترامپ»، نامزدهای دیگر جمهوری‌خواه از جمله «مارکو روبیو[15]»، «جب بوش[16]»، «تد کروز[17]»، و «راند پال[18]» برای جلب حمایت سرمایه‌گذاران بزرگ یهودی در آمریکا رقابت تنگاتنگی داشته‌اند. بسیاری از چشم‌های جمهوری‌خواه اکنون به سوی «پل سینگر» سرمایه‌دار نیویورکی و صد البته «شلدون آدلسون» ابَرسرمایه‌دار کازینوهای لاس‌وگاس دوخته شده که بارها نشان داده حاضر است از ثروت خود در حمایت از نامزدهای مدنظرش ریخت‌وپاش کند.

      یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان است
      (از چپ) شلدون آدلسون، بنیامین نتانیاهو و میریام آدلسون

      در ادامه این گزارش با ثروتمندترین یهودی‌هایی آشنا خواهید شد که حامیان مالی نامزدهای انتخابات در آمریکا هستند. این افراد عملاً تعیین می‌کنند کدام نامزدها در آمریکا در انتخابات شرکت کنند و کدام نامزد نهایتاً عضو کنگره یا حتی رئیس‌جمهور آمریکا شود. سرمایه‌گذاران یهودی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود، به ترتیب کمک‌های مالی‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 آمریکا لیست شده‌اند.

      یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان استشلدون و میریام آدلسون (جمهوری‌خواه)

      ارزش دارایی‌های این زن و شوهر یهودی حدود 28.6 میلیارد دلار برآورد می‌شود[19]. «شلدون آدلسون[20]» که زمینه اصلی فعالیتش اداره کازینو است، سال 2012 و بر اساس تخمین‌های حداقلی، 98 میلیون دلار به کمپین‌های مورد علاقه خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا «لطف» کرد. آدلسون که علاوه بر دست‌ودل‌بازی[21]، به طرف‌داری پروپاقرص از رژیم صهیونیستی[22] نیز مشهور است[23]، طی اظهاراتی که بعدها مدعی شد، به شوخی آن‌ها را مطرح کرده، خواستار بمباران اتمی ایران شده است. آدلسون[24] علاوه بر آمریکا، در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی[25] نیز فردی تأثیرگذار[26] محسوب می‌شود[27]. جالب است بدانید این سرمایه‌دار یهودی ظاهراً مشکلی هم با انتخاب دونالد ترامپ[28] به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آینده آمریکا ندارد[29].

      یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان است
      شلدون آدلسون دست‌ودل‌بازترین حامی جمهوری‌خواهان آمریکاست



      یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان استفرد آیچنر (دموکرات)

      این کارفرما و فعال رسانه‌ای که احتمالاً نام او را تا الآن نشنیده‌اید، مدیرعامل «سازمان نیوزوب» است[30]، ناشر روزنامه‌های قومیتی و جای‌گزین در آمریکا که مقر اصلی آن در شیکاگو است. نیوزوب هم‌چنین مالک چندین شبکه رادیوی در منطقه شیکاگو و یک شبکه تلویزیونی در شهر «استرلینگ» ایالت کلرادو است. آیچنرر[31] با وجود آن‌که ثروتی حدود 500 میلیون دلار دارد، اما سال 2012 مبلغ سخاوتمندانه 14 میلیون دلار را خرج کمپین‌های دموکرات کرده است. حمایت وی[32] از حقوق هم‌جنس‌گرایان تا اندازه‌ای بود که سال گذشته میلادی او را در «لیست افتخاری هم‌جنس‌گرایان شیکاگو[33]» قرار دادند[34]. آیچنر که به «مرموزترین شخصیت در سیاست‌های حزب دموکرات» مشهور است، بر خلاف ماهیت و زمینه کاری‌اش، همیشه از رسانه‌ها فراری است و صرفاً اعضای درونی حزب دموکرات او را می‌شناسند.

      یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان است
      آیچنر یکی از حامیان کم‌تر شناخته‌شده اما مهم کلینتون است


      یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان استمایکل بلومبرگ (مستقل)

      مرد 41.2 میلیارد دلاری آمریکا[35] در سال 2012 بیش از 11 میلیون دلار به کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری کمک کرد. مدیرعامل میلیاردر کمپانی غول‌پیکر «بلومبرگ» که در زمینه رسانه‌ای و مشاوره مالی و نرم‌افزاری فعالیت می‌کند، در ابتدای فعالیت‌های سیاسی‌اش خود را دموکرات معرفی می‌کرد. با این حال، سال 2000 و در حالی که خود را برای انتخاب به عنوان شهردار نیویورک آماده می‌کرد، حزب خود را به جمهوری‌خواه تغییر داد. وی که اکنون خود را سیاستمداری «مستقل» می‌داند، همین چند هفته پیش بود که بالأخره اعلام کرد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد شد[36]، چون می‌ترسد نامزد شدنش به ترامپ یا کروز[37] کمک کند تا پیروز انتخابات شوند[38]. بلومبرگ در موضع‌گیری‌های خود به وضوح نشان داده که با افزایش مقررات ناظر بر فعالیت‌های مالی در آمریکا مخالف است.

      یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان است
      بلومبرگ ثروتی میلیارد دلاری دارد و در استفاده از آن دریغ نمی‌کند


        یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان استپل الیوت سینگر (جمهوری‌خواه)

        بنیان‌گذار و مدیرعامل سازمان «مدیریت سرمایه الیوت» سرمایه‌ای به ارزش دست‌کم 2.2 میلیارد دلار دارد. پل سینگر[39] که نیویورک‌تایمز سازمان تحت مدیریتش را یک «صندوق سرمایه اکتویسیت[40]» توصیف می‌کند، سال 2012 مبلغی معادل 2.3 میلیون دلار به کمپین‌های انتخاباتی مورد نظرش در آمریکا کمک مالی کرد. سینگر[41] که به تشویق فرزند هم‌جنس‌بازش یکی از حامیان فعال حقوق و ازدواج هم‌جنس‌گراها شده است[42] (تا جایی که یک کمیته فعالیت سیاسی موسوم به «اتحاد آمریکا» را برای تشویق محافظه‌کاران به حمایت از حقوق هم‌جنس‌گرایان تأسیس کرد[43])، طرف‌دار بی چون و چرای رژیم صهیونیستی نیز هست. وی یکی از حامیان مالی مهم «ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه» نیز هست[44] و از حامیان چندین گروه سیاست خارجی جنگ‌طلب دیگر در آمریکا نیز محسوب می‌شود. سینگر هم‌چنین بنیان‌گذار و رئیس «بنیاد پل سینگر» نیز هست، جایی که بیش از 21 میلیارد دلار سرمایه زیر دستش است[45].

        یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان است
        سینگر یکی از حامیان جدی حقوق هم‌جنس‌گرایان در آمریکاست



        یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان استحییم سبان (دموکرات)

        سبان[46] که یکی از شناخته‌شده‌ترین یهودیان در دنیای سیاست آمریکاست، با سرمایه‌ای به ارزش 3.3 میلیارد دلار[47]، سال 2012 حدود 1.3 میلیون دلار به کمپین دموکرات‌ها کمک کرد. این سرمایه‌دار متولد مصر که در سرزمین‌های اشغالی بزرگ شده، یکی از حامیان مهم رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و علناً اعلام کرده که از سه راه «کمک مالی به احزاب سیاسی، تأسیس اندیشکده، و کنترل رسانه‌ها» تلاش می‌کند تا در سیاست‌های آمریکا تأثیر بگذارد. وی هم‌چنین بزرگ‌ترین نگرانی خود را «حفاظت از اسرائیل» معرفی کرده است. سبان که اکنون یک صاحب رسانه، سرمایه‌گذار، و تهیه‌کننده موسیقی و فیلم است، ثروت اولیه خود را از ساخت کارتون‌های تلویزیونی به دست آورد و قبلاً در حوزه موسیقی «راک» هم کار کرده است. این یهودی شناخته‌شده یکی از حامیان قدیمی کلینتون‌هاست و «دوست خانوادگی» آن‌ها به حساب می‌آید. سبان طبق شهادت خودش، از زمان ورود خانواده کلینتون به سیاست، حدود 30 میلیون دلار به آن‌ها کمک کرده است. وی از سوی دیگر، ترامپ را یک «دلقک خطرناک برای دنیا» توصیف نموده است[48].

        یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان است
        سابان از شناخته‌شده‌ترین یهودیان در فضای سیاسی آمریکاست




        یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان استدیوید گفن (دموکرات)

        غول صنعت سرگرمی آمریکا که سال 1990 هم‌راه با «استیون اسپیلبرگ» و «جفری کاتزنبرگ»، کمپانی مشهور «دریم‌ورکس» را بنیان گذاشت[49]، بنیان‌گذار و مدیر چندین کمپانی دیگر نیز هست. وی که ثروتی در حدود 6.7 میلیارد دلار دارد[50]، سال 2012 معادل 120 هزار دلار به کمپین‌های انتخاباتی در آمریکا کمک کرد و از این بابت، حامی مالی بزرگی محسوب نمی‌شد. وی از حامیان حقوق هم‌جنس‌گرایان است و کمک‌هایش به دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا موجب شده تا خارج از حوزه سرگرمی‌های صوتی و تصویری نیز شناخته شود. نکته‌ای که درباره گفن بسیار جالب توجه است، حمایت سال 2008 وی از باراک اوباماست که کاملاً علنی انجام شد. وی در آن زمان به شدت از «کلینتون‌ها» انتقاد می‌کرد و می‌گفت «به راحتی» دروغ می‌گویند. این در حالی است که گفن اکنون هیلاری کلینتون را غرق در ستایش کرده، او را «فوق‌العاده» توصیف می‌کند، و قول حمایت کامل از او را داده است.

        یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان است
        گفن بر خلاف سال 2008، این‌بار حامی هیلاری کلینتون شده است


        یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان استنورمن برامان (جمهوری‌خواه)

        برامان که ثروتی در حدود 1.79 میلیارد دلار دارد[51]، در صنعت خرید و فروش خودرو فعال[52] و از حامیان اصلی مارکو روبیو[53] در انتخابات سال 2016 است[54] و البته روبیو هم از طرف دیگر، هوادار برنامه‌های برامان است[55]. وی سال 2012 مبلغ ناچیزی را خرج کمپین‌های انتخاباتی آمریکا کرد که دست‌کم 100 هزار دلار برآورد شده است. یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد علاقه برامان حمایت از اسرائیل است. وی ضمن دادن قول 10 تا 15 میلیون دلاری به کمپین انتخاباتی روبیو، بر سر حمایت از یک کلینیک درمان سرطان، به شدت از جب بوش انتقاد کرده است.

        یهودی‌هایی که انتخابات آمریکا در دستشان است
        برامان اصلی‌ترین حامی مارکو روبیو محسوب می‌شود

        حدیث گوهربار روز

        حدیث روز/ تاثیر نگاه به سبزه‌زار در کلام امام علی(ع)

        امام علی علیه‌السلام: بوی خوش درمان و نشاط آور است، عسل درمان کننده و نشاط آور است، سواری بهبودی آورد، و نگاه به سبزه‌زار درمان کننده و نشاط آور است.
        مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام فرمودنذ: چشم زخم حقیقت دارد، استفاده از نیروهای مرموز طبیعت حقیقت دارد، سحر و جادو وجود دارد، فال نیک راست است؛ و رویداد بد را بد شگون دانستن(فال بد زدن)، درست نیست.
        بوی خوش درمان و نشاط آور است، عسل درمان کننده و نشاط آور است، سواری بهبودی آورد، و نگاه به سبزه زار درمان کننده و نشاط آور است.

        متن حدیث:


        وقال [ع ] : العین حق ، و الرقی حق ، و السحر حق ، و الفال حق ، و الطیره لیست بحق ، و العدوی لیست بحق ، و الطیب نشره ، والعسل نشره ، و الرکوب نشره ، و النظر الی الخضره نشره.


        «نهج البلاغه،حکمت 400»

        باغ های دزفول در حال تبدیل شدن به ویلا هستند

        اهواز – ایرنا – رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: باغ های شهرستان دزفول در حال قطعه قطعه شدن توسط صاحبان آن ها و تبدیل شدن به ویلا هستند.

        به گزارش ایرنا کیخسرو چنگلوایی چهارشنبه درشورای برنامه ریزی استان خوزستان در سرسرای استانداری خوزستان اظهار کرد: میزان تولیدات کشاورزی در دزفول کاهش یافته است و با این وجود باغات دزفول در حال تبدیل شدن به ویلا هستند که این مهم به تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان لطمه وارد می کند.
        وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان اجاره قطعه قطعه شدن باغ ها و تبدیل شدن آن ها به ویلا را نمی دهد و هر فردی که قصد تاسیس ویلا را دارد می تواند از منابع طبیعی زمین درخواست کند.
        چنگلوایی افزود: اگر جلوی این کار گرفته نشود چیزی از باغات دزفول باقی نخواهد ماند و متاسفانه قطعه کردن باغ ها در دزفول به یک اپیدمی تبدیل شده است.
        رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: 14.5 میلیون تن محصولات زراعی و شیلات در استان خوزستان سالانه برداشت می شود اما متاسفانه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی استان فعال نیست.
        وی با اشاره به کشت چغندر قند در استان خوزستان گفت: امسال بالغ بر پنج هزار و 400 هکتار چغندر قند در خوزستان کشت و برداشت شد.
        چنگلوایی عنوان کرد: هر سه هزار و 500 هکتار کشت چغندر به یک کارخانه پنچ تنی نیاز دارد و خوزستان ظرفیت کشت چغندر در 55 هزار هکتار را دارد.
        فرماندار دزفول بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این شهرستان توسعه حاشیه نشینی و مناطق محروم است که گروه های ضد انقلابی و وهابی در این مناطق به گسترش فعالیت های خود می پردازند و از محرومیت این منطقه به نفع کارهای خود استفاده می کنند.
        حبیب الله آصفی افزود: تعطیل شدن کارخانه قند باعث شده است که اکثر کشاورزانی که کار کشت چغندر قند را انجام می دادند به سمت کشت صیفی جات رفته اند.
        وی گفت: بنیاد برکت با اعتباری بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال کارساخت و راه اندازی این کارخانه را برعهده گرفته است.

        پرداخت مطالبات کارگران شهرداری اندیمشک در دست پیگیری است

        اندیمشک - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر اندیمشک گفت:پرداخت مطالبات و مشکلات کارگران و کارکنان شهرداری اندیمشک در دست پیگیری جدی است.

        سیدسام حسینی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:به دنبال تجمع روز گذشته کارگران شهرداری ، جلسات مختلفی از سوی شورای تامین ،فرماندار،شهردار و اعضای شورای اسلامی این شهر برگزار گردید.
        وی افزود:در همین راستا از طریق مسوولان استان نیز پیگیری هایی برای حل مشکل مطالبات کارگران انجام شده است.
        حسینی گفت:این تلاش ها به منظور پرداخت بخشی از مطالبات کارگران و کارکنان شهرداری است که تا حصول نتیجه و پرداخت حداقل یک حقوق تا قبل از سال، این تلاش ها ادامه خواهد داشت.
        حدود 200 نفر از کارگران واحدهای مختلف شهرداری اندیمشک روز چهارشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن 11 ماه حقوق خود در محل این شهرداری و میدان مرکزی اندیمشک تجمع کردند.
        شهرداری اندیمشک بیش از 400 میلیارد ریال بدهی دارد.
        جابجایی پی در پی شهرداران اندیمشک طی سال های اخیر یکی از چالش های جدی این شهرداری بوده است.
        افزون بر 700 نفر کارگر و کارمند در سیستم شهرداری اندیمشک مشغول به کار هستند که به گفته مسوولان اندیمشک این آمار بسیار بیش از نیروی مورد نیاز است.
        روز پنجشنبه نیز تعدادی از کارگران این شهرداری دست به تجمع زدند.

        نمایشگاه بزرگ راهیان نور نیروی هوایی ارتش در دزفول افتتاح شد

        دزفول - ایرنا - نمایشگاه بزرگ هوایی راهیان نور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسوولان لشگری و کشوری و جانشین فرمانده نیروی هوایی در پایگاه چهارم شکاری دزفول گشایش یافت.

        به گزارش ایرنا فرمانده پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول روز پنجشنبه در آیین افتتاح این نمایشگاه در سخنانی گفت:برپایی نمایشگاه هوایی راهیان نور فرصتی برای نمایش توان و اقتدار نیروی هوایی است تا نسل جوان با دستاوردهای دفاع مقدس بیشتر آشنا شود.
        امیر سرتیپ دوم خلبان سیدحمیدرضا آشنا با اشاره به استقبال خوب راهیان نور از این نمایشگاه در سالهای گذشته افزود:در این نمایشگاه توان رزمی دفاعی نیروی هوایی از جمله جنگنده های تیز پرواز و ترابری این پایگاه به نمایش گذاشته شده است.
        وی با اشاره به در صحنه بودن خلبانان و پرسنل نیروی هوایی در عرصه های مختلف از جمله دوران دفاع مقدس افزود:نیروی هوایی این افتخار را دارد که به عنوان نیروی هوایی الهی و اولی ها در کشور شناخته شود چرا که خلبانان و پرسنل این نیرو در نخستین روزهای انقلاب اسلامی با رهبر کبیر انقلاب بیعت کردند و این افتخار بزرگی برای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد.
        امیر آشنا همچنین با بیان اینکه اولین شهید و اولین آزاده هشت سال دفاع مقدس مربوط به نیروی هوایی و پایگاه چهارم شکاری دزفول می باشند گفت:نخستین پاسخ دندان شکن به دشمن متجاوز بعثی با پرواز 220 فروند هواپیمای شکاری تنها چند ساعت پس از آغاز رسمی جنگ هشت ساله از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع دشمن صورت گرفت.
        وی با بیان اینکه خلبانان تیز پرواز نیروی هوایی در هشت سال دفاع مقدس 160 هزار و 535 سورتی پرواز عملیاتی علیه مواضع دشمن انجام داده اند افزود:در هشت سال دفاع مقدس به طور متوسط روزانه 56 سورتی پرواز عملیاتی علیه دشمن متجاوز انجام شده است.
        فرمانده پایگاه چهارم شکاری دزفول نقش نیروی هوایی در هشت سال دفاع مقدس را تعیین کننده و مهم دانست و گفت:در مدت برپایی نمایشگاه هوایی راهیان نور روزانه چند سورتی پرواز نمایشی توسط هواپیماهای شکاری انجام می شود.
        نمایشگاه هوایی راهیان نور از 29 اسفند ماه تا 11 فروردین ماه 1395 برای بازدید کاروان های راهیان نور و مسافران نوروزی برپاست.
        پایگاه چهارم شکاری دزفول به عنوان پایگاه مقدم هوایی در طول هشت سال دفاع مقدس مقاومت جانانه ای داشته و خلبانان دلیر این پایگاه نیز رشادت غیرقابل توصیفی در دفاع از حریم هوایی و زمینی میهن اسلامی از خود نشان دادند.
        این پایگاه که در هشت سال دفاع مقدس به عنوان پایگاه مقاومت شناخته شد در هشت سال دفاع مقدس 50 خلبان شهید تقدیم دفاع از اسلام و میهن کرد.
        این پایگاه همچنین 450 شهید ، جانباز و آزاده تقدیم کرده است.
        نمایشگاه هوایی راهیان نور از جمله جاذبه های گردشگری جنگ در استان خوزستان می باشد که همه ساله مورد استقبال گسترده کاروان های راهیان نور و مسافران نوروزی قرار می گیرد.
        در نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول علاوه بر نمایش هواپیماهای جنگنده و شکاری انواع تجهیزات هوایی ، نظامی و فرهنگی به نمایش در آمده است.
        شهر دزفول پایتخت مقاومت ایران در ایام نوروز پذیرای مسافران نوروزی و راهیان نور از سراسر کشور است.
        پایگاه چهارم شکاری دزفول با اجرای یک هزار و 515 سورتی پرواز برون مرزی در دوران دفاع مقدس نقش مهمی در بمباران مواضع دشمن بعثی و پشتیبانی از رزمندگان داشت.
        دزفول در شمال استان خوزستان در دوران دفاع مقدس مورد اصابت 176 موشک دوربرد ، 489 بمب و راکت و پنج هزار و 821 گلوله توپ دشمن قرار گرفت.
        به پاس ایستادگی و مقاومت مردم دزفول در مقابل بمباران موشکی ، هوایی و توپخانه ای دشمن ، این شهر به عنوان پایتخت مقاومت ایران اسلامی انتخاب شد.
        6068

        کارت پستال هایی از اروپا

        برای امروز تصاویری زیبا از روستاهای اروپایی را در نظر گرفته ایم که مناظر آنها چیزی شبیه تصاویر چاپ شده روی کارت پستال های جذاب است.

        (118سفر)- برای امروز تصاویری زیبا از روستاهای اروپایی را در نظر گرفته ایم که مناظر آنها چیزی شبیه تصاویر چاپ شده روی کارت پستال های جذاب است. با ما همراه باشید تا 20 فریم کم نظیر را مشاهده کنیم.

        Tellaro, Italy

        کارت پستال هایی از اروپا


        Bibury, England

        کارت پستال هایی از اروپا


        Hallstatt, Austria

        کارت پستال هایی از اروپا


        Folegandros, Greece

        کارت پستال هایی از اروپا


        Colmar, France

        کارت پستال هایی از اروپا


        Reine, Norway

        کارت پستال هایی از اروپا


        Telč, Czech Republic

        کارت پستال هایی از اروپا


        Albarracín, Spain

        کارت پستال هایی از اروپا


        Pučiśća, Croatia

        کارت پستال هایی از اروپا


        Cong, Ireland

        کارت پستال هایی از اروپا


        Gruyères, Switzerland

        کارت پستال هایی از اروپا


        Bled, Slovenia

        کارت پستال هایی از اروپا


        Óbidos, Portugal

        کارت پستال هایی از اروپا


        Guarda, Switzerland

        کارت پستال هایی از اروپا


        Marsaxlokk, Malta

        کارت پستال هایی از اروپا


        Giethoorn, Netherlands

        کارت پستال هایی از اروپا


        Banská Štiavnica, Slovakia

        کارت پستال هایی از اروپا


        Cochem, Germany

        کارت پستال هایی از اروپا


        Bosa, Italy

        کارت پستال هایی از اروپا


        Kazimierz Dolny, Poland

        کارت پستال هایی از اروپا

        بهترین فرودگاه جهان را بهتر بشناسیم

          

        پول‌نیوز - فرودگاه چانگی سنگاپور با توجه به بررسی جهانی و نظرسنجی از مسافران برای چهارمین سال متوالی بهترین فرودگاه جهان شد.

        این هفتمین بار در 16 سال گذشته است که که این فرودگاه بزرگ در جنوب شرق آسیا جوایز جهانی فرودگاه ها را دریافت می کند. همچنین این فرودگاه جوایز ارائه بهترین امکانات رفاهی در اوقات فراغت را دریافت کرد.

        شبکه خبر آسیا اعلام کرد این جایزه ها براساس رتبه بندی فرودگاه های جهان که توسط اسکای تراکس و با نظرسنجی از 13 میلیون و 250 هزار مسافر از 106 ملیت در 550 فرودگاه جهان انجام شده به فرودگاه چانگی سنگاپور تعلق گرفت.

        فرودگاه آینچئون کره جنوبی براساس این رتبه بندی در جایگاه دوم قرار گرفت و پس از آن نیز فرودگاه مونیخ و هاندا توکیو قرار دارند.

        فرودگاه بین المللی هنگ کنگ در جایگاه پنجم رتبه بندی فرودگاه ها قرار گرفت و پس از آن فرودگاه های چوبو سنترایر ژاپن، فرودگاه هیترو لندن، فرودگاه بین المللی کانسای ژاپن و فرودگاه بین المللی حمد قطر قرار دارند.

        مسافران طی چهار سال گذشته فرودگاه چانگی سنگاپور را به عنوان بهترین فرودگاه جهان انتخاب کرده اند.

        فرودگاه چانگی یک فرودگاه نظامی – همگانی در ارتفاع هفت متری از سطح دریا واقع شده و طول باند آن چهار هزار متر است. این فرودگاه اصلی ترین فرودگاه جنوب شرق آسیا محسوب می شود.

        فرودگاه سنگاپور سال 2014 میلادی شاهد جابجایی 54 میلیون و 100 هزار مسافر و به طور متوسط روزانه 148 هزار و 200 مسافر بود.

        معرفی مناطق گردشگری استان- لالی؛ دشت چشمه‌های جوشان

          

        شهرستان لالی،‌ یکی از شهرستان‌های شمالی استان خوزستان است که در 167 کیلومتری اهواز،‌ مرکز این استان قرار دارد. لالی در پهنه دشت لالی واقع شده و پس از کشف نخستین چاه نفت در مسجد سلیمان به‌عنوان یک شهر در زمره دیگر شهرهای این استان قرار گرفت.
         بخشی از مردم ایران، پیرو کمپینی که آنها را به دیدن ایران در نوروز پیش‌‌رو به جای ترکیه و دبی دعوت می‌کند تصمیم دارند به سفرهای داخلی بپردازند؛ اما مساله این است که بسیاری از جاذبه‌های ایران برای آنها ناشناخته است.
        شهرستان لالی،‌ یکی از شهرستان‌های شمالی استان خوزستان است که در 167 کیلومتری اهواز،‌ مرکز این استان قرار دارد. لالی در پهنه دشت لالی واقع شده و پس از کشف نخستین چاه نفت در مسجد سلیمان به‌عنوان یک شهر در زمره دیگر شهرهای این استان قرار گرفت. گرچه قدمت آن طبق نظر برخی مورخان به دوره عیلامی و بعضا ساسانی می‌رسد. 

        لالی به‌دلیل واقع شدنش در دامنه کوه، طبیعتی بسیار زیبا و چشم‌نواز دارد و به خاطر وجود آبشارها و چشمه‌های متعدد، تفرجگاه‌های بسیاری را در پیرامونش می‌توان یافت. دره برکه، چم آبشور، آبشارهای آرپناه و بابا روزبهان، بابا احمد و بی‌بی ترخون بخشی از مکان‌های گردشگری و تفریحی لالی به شمار می‌روند. همچنین روستای تاریخی بنه‌وار، غار پبده که متعلق به دوره پارینه سنگی و از اولین زیستگاه‌های انسانی است، قلعه اره‌تی (هره‌تی)، قلعه صلواتی، قلعه میدان، ستون‌های پل زیو رود (زیبا‌رود)، قلعه مش مرداسی، آثار به جای مانده از پل شور متعلق به دوره ساسانیان، سد خلیل‌خان بختیاری، مکان سیاحتی و زیارتی خدر زنده (خضر زنده) از دیگر مکان‌ها و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهرستان هستند. 

        سه راه برای دسترسی به این شهرستان وجود دارد؛ نخست اینکه می‌توانید به شهرستان مسجد سلیمان رفته و ضمن بهره بردن از مناظر زیبای طبیعی در مسیر رسیدن به این شهر، به لالی بروید که البته این مسیر خود مسیری بسیار زیبا است. مسیر بعدی از دزفول و از جاده سردشت به لالی منتهی می‌شود. راه دیگر رسیدن به این شهرستان از گتوند است که از یک جاده اختصاصی شما را به لالی می‌رساند و در نهایت می‌توانید از استان چهار محال و بختیاری و از طریق اندیکا به این شهر زیبا و دیدنی بروید.

        بزرگ ترین ناو هواپیمابر جهان (+عکس)

         

        ساخت ناو در سال 1958 و در کارخانه‌ی کشتی‌سازی Newport News آغاز شد و در 24 سپتامبر 1960 به آب انداخته شد. Enterprise در 25 نوامبر 1962 و با فرماندهی کاپیتان Vincent P. DePoix رسما وارد خدمت شد.
        ناو های هواپیما بر را می توان به مانند یک شهر کوچک بر روی آب دانست.شهری که برای زندگی تنها به امکانات درون خود وابسته است و کیلومترهای با خشکی فاصله دارد.

        به گزارش سخت افزار، وظیفه این ناوها حفاظت و ایجاد امنیتی است که برای عملی کردن آن نیازمند پرواز هواگردهای قرار گرفته بر روی خود هستند. در بسیاری از موارد اطلاعات چندانی از مکانیزم های کامپیوتر و الکترونیکی آنها در دست نیست اما این بار شما را با بزرگترین ناو هواپیما بر جهان آشنا خواهیم ساخت.

        ناو هواپیمابر USS Enterprise اولین ناو هواپیمابر اتمی دنیا محسوب می‌شود که پیشران آن از تعداد هشت راکتور اتمی و تعداد 4 محور شفت تشکیل شده‌ است و هر راکتور متصل به دو محور شفت است. استفاده از پیشران اتمی تحولی در ناوهای هواپیمابر بوجود آورد و باعث شد تا استفاده از ناوهای هواپیمابر راحت تر شود برد این ناوها افزایش یابد و یا سایر مزیت‌ها و ویژگی‌هایی را بوجود آورد که این خصوصیات هم‌اکنون نیز در ناوهای هواپیمابر کلاس Nimitz دیده‌می‌شوند.

        ساخت ناو در سال 1958 و در کارخانه‌ی کشتی‌سازی Newport News آغاز شد و در 24 سپتامبر 1960 به آب انداخته شد. Enterprise در 25 نوامبر 1962 و با فرماندهی کاپیتان Vincent P. DePoix رسما وارد خدمت شد. بعدها بروزرسانی‌های متعددی بر روی ناو انجام گرفت. نام این ناو از یکی از شناورهای مورد استفاده در جنگ جهانی دوم گرفته شده‌است. این ناو بزرگترین شناور نیروی دریایی ایالات متحده است که 342 متر طول دارد و وزن جابجایی آن 89900 تن است. تنها شناورهای تقریبا هم اندازه با این ناو، ناوهای هواپیمابر کلاس Nimitz است.

        این ناو یکی از قدیمی ترین شناورهای حال حاضر ایالات متحده محسوب می‌شود که به گفته‌ مقامات ایالات متحده بین سال‌های 2012 تا 2014 از رده خارج خواهد شد. پورت خانگی این ناو پورت Norfolk واقع در ویرجینیاست و افسر فرمانده آن در حال حاضر کاپیتان Ronald Horton است.


        ناو USS Enterprise طلایه دار ناوهای هواپیمابر اتمی دنیا محسوب می‌شود. پیشران ناو قادر است سرعت این غول بزرگ را به 35 گره برساند و نیروی محرکه ناو را برای مدت 5 سال تامین کند که این مقدار انرژی برای 20 بار چرخیدن به دور کره زمین به همراه 100 هواپیما کافی است. رادارهای آرایه‌ی فازی نصب شده در این ناو قدرت راداری مناسبی را برای آن بوجود آورد. بعدها از این سیستم راداری در شناورهای مجهز به سیستم AEGIS و تعداد زیادی از شناورهای نظامی دیگر استفاده شد. طی سالیان گذشته بروزرسانی‌های متعددی بر روی ماشینری، هواپیماها، سیستم‌های الکترونیکی، تسلیحات و راکتورهای (تجدید سوخت) ناو صورت گرفته است. ورود این ناو به ناوگان سطحی ایالات متحده قدرت هوایی نیروی دریایی ایالات متحده را افزایش داد و باعث ایجاد جهشی در تکنولوژی ساخت ناوهای هواپیمابر شد، جهشی در حال حاضر منجر به ساخت ناوهواپیمابر CVN-78 شده‌است. Enterprise احتمالا در سال 1914 یعنی بعد از 54 سال خدمت از ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده خارج خواهدشد؛ به همین علت به این ناو لقب \"دختر پیر دریاها\" داده‌ شده است.

        با توجه به به اینکه دختر پیر مدت زیادی در ناوگان ایالات متحده مشغول به خدمت بوده‌است در ماموریت‌های مختلفی شرکت داشته که در اینجا به دو مورد اشاره خواهیم کرد. بحران کوبا ناو USS Enterprise مدتی پس از وارد به خدمت شدن در اولین ماموریت مهم خود به کارگرفته شد. در آن زمان هواپیماهای جاسوسی U-2 ایالات متحده موفق به کشف یک سایت موشکی مربوط به شوروی واقع در خاک کوبا و در فاصله‌ی 140 کیلومتری از بندر کالیفرنیا شدند.

        این سایت موشکی خطری جدی برای ایالات متحده بوجود می‌آورد و مقامات آمریکایی به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که از جمله‌ی این واکنش‌ها می‌توان به انتقال تعداد زیادی از واحدهای نظامی این کشور به بندر کالیفرنیا اشاره کرد. پرزیدنت Kennedy ذستور انتقال واحدهای هوایی و دریایی به منطقه را صادر کرد و از مقامات شوروی خواست تا پروژه‌ی ساخت سایت موشکی در خاک کوبا را متوقف کنند. بحران پیچیده‌تر شد ناو USS Enterprise جهت کمک به ناوهای هواپیمابر USS Independence, USS Essex و USS Randolph به منطقه اعزام شد.

        بحران روز به روز پیچیده تر می‌شد در 24 اکتبر احتمال وقوع جنگ به شدت افزایش یافته‌بود به همین علت سری دوم از واحدهای نظامی ایالات متحده جهت ایجاد فشار بیشتر و تنگ‌تر کردن محاصره‌ی کوبا به منطقه اعزام شدند. اما چهار روز بعد یعنی 28 اکتبر پس از انجام مذکراتی پنهانی بحران خاتمه یافت.حادثه‌ی سال 1969 در ژانویه‌ی 1968، USS Pueblo توسط قایق‌های گشتی کره‌ی شمالی به اسارت درآمد و باعث ایجاد یک بحران بین‌المللی گشت. مقامات نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم گرفتند Enterprise را به منطقه اعزام کنند.

        صبح روز 14 ژوئن 1969 در حالی که یکی از هواپیماهای F-4 Phantom در حین بلند شدن بود گرمای حاصل از موتور به طور ناخواسته باعث گرم شدن یکی از راکت‌های MK-32 Zuni و انفجار آن شد. این انفجار باعث ایجاد آتش سوزی و انفجارهای پی‌در‌پی دیگر شد. آتش بلافاصله مهار شد اما در این حادثه 27 نفر کشته و 314 نفر مجروح شدند، تعداد 15 فروند هواپیما از بین رفتند و عرشه‌ی ناو دچار آسیب جدی شد. به همین علت ناو جهت انجام تعمیرات به Pearl Harbor واقع در هاوایی منتقل شد. تعمیرات در مارس 1969 به پایان رسید.

        معرفی خودروهای روز دنیا

        سانگ یانگ SIV-2 (عکس)

        عصر ایران - سانگ یانگ SIV-2 مدل 2016 ساخت کشور کره جنوبی است.

        ریماک Concept S (عکس)

        عصر ایران - ریماک Concept S مدل 2016 ساخت کشور کرواسی است.