سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

عمر البشیر پس از عربستان، با رژیم اسرائیل هم دوست خواهد شد؟

روابط سودان و رژیم اسرائیل در سال‌های گذشته، چنان خصمانه بود که در موارد متعددی، رژیم اسرائیل به بهانه نقش سودان در ارسال سلاح به غزه به این کشور حمله کرد، ولی گویا سودان پس از نزدیک شدن به عربستان سعودی و تیره کردن روابط با ایران، گزینه نزدیک شدن دوباره به رژیم اسرائیل را نیز مد نظر قرار داده است.

کد خبر: ۵۷۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵ - 18 March 2016
جعفر النمیری، رئیس جمهور پیشین سودان در اواخر دهه هفتاد میلادی با تصور رسیدن به آینده‌ای بهتر با جریان مهاجرت یهودیان فلاشا به سرزمین‌های اشغالی همراهی کرد، ولی با کودتا در این کشور، روابط بین سودان و رژیم اسرائیل چنان خصمانه شد که در سال‌های اخیر در موارد متعددی، رژیم اسرائیل به بهانه نقش سودان در ارسال سلاح به غزه به این کشور حمله برد، ولی گویا سودان بعد از نزدیک شدن به عربستان سعودی و تیره کردن روابط با ایران، گزینه نزدیک شدن دوباره به رژیم اسرائیل را نیز مد نظر قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، آکیوا الدار روزنامه‌نگار اسرائیلی در مقاله‌ای در ال‌مانیتور در این باره نوشته است، دور جدید انتفاضه فلسطینی‌ها، رژیم اسرائیل را در شرایطی قرار داده که صدای خوشایندی را از خارج نمی‌شنود، ولی در میان سخنان ناخوشایند، از پایتخت یکی از کشورهای عربی صدای جالبی به گوش آن‌ها می‌رسد. عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان روز چهاردهم مارس در گفت‌و‌گو با روزنامه سعودی العکاظ مدعی شده است که حتی اگر اسرائیل هم سوریه را اشغال می‌کرد، این همه خرابی در این کشور به بار نمی‌آمد، این همه سوری کشته نمی‌شدند و این همه سوری از کشورشان آواره نمی‌شدند.

طی دو سال گذشته البشیر روابط جدیدی با محور به رهبری عربستان شکل داده و از روابط دوستانه با ایران دست کشیده است. در نگاه اول، سخنان عمر البشیر که به اتهام ارتکاب جنایات جنگی تحت تعقیب است با هدف حمله به بشار الاسد رئیس جمهور سوریه بر زبان رانده شده است، ولی حتی همین شکل از اظهارات مثبت درباره رژیم اسرائیل از سوی رهبر کشوری که مدت کوتاهی پیش از این در ارسال سلاح برای حماس در غزه نقش داشته است، چندان متداول نیست.

این اولین بار نیست که خارطوم با هدف نزدیک شدن به ایالات متحده، به رژیم اسرائیل چشم دوخته است. مانند بسیاری دیگر، سودانی ها هم تصور می‌کنند که یهودیان کنترل دنیا را در اختیار دارند و می‌توانند نظر آمریکا را نیز درباره عربستان تغییر دهند. ژانویه امسال در کنفرانسی در خارطوم، تأثیر منفی دشمنی با اسرائیل بر روابط سودان و آمریکا مورد اشاره قرار گرفت و ابراهیم غندور، وزیر خارجه این کشور اظهار داشت که وی مایل است موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بررسی کند.

پیام ارسالی از سودان، کنجکاوی اسرائیلی‌ها را بر انگیخته است ولی تلاش شده است که با هوشیاری با آن برخورد شود. نتانیاهو و وزیر دفاعش موشه یعالون منتظر هستند که تا درباره شکل‌گیری روابط خود با سودان پیام مناسب را از واشنگتن دریافت کنند، ولی مانند موارد دیگر، افرادی بی‌تجربه نیز در صحنه سیاست اسرائیل حضور دارند که در این باره پرحرفی کرده و موضوع را لو داده‌اند.

الی بن داهان، معاون وزیر دفاع، بیست و ششم ژانویه در گفت‌و‌گویی با روزنامه تایمز اسرائیل گفته است، «ضرورتی ندارد ما از کشورهای غربی متفاوت باشیم. کشورهای غربی مانند آمریکا و اروپایی‌ها با سودان و عربستان سعودی روابطی دارند. فکر نمی‌کنم ضروری باشد که ما متفاوت باشیم. سودان و اسرائیل زمینه‌های زیادی برای مشارکت دارند».

منظور معاون وزیر دفاع این نبوده است که اسرائیل مانند بسیاری موارد دیگر از روابطش با کشورهای آفریقایی، به سودان هم سیستم‌های آبیاری قطره‌ای صادر کند. سودانی‌ها، رژیم اسرائیل را به خاطر صادرات سلاح و تجهیزات شناسایی به سودان جنوبی می‌شناسند. برخی از ژنرال‌های سودانی که از خطوط مبهم نژادی و قبیله‌ای موجود در سودان عبور کرده‌اند، سلاح‌های دستی و تجهیزات اسرائیلی را دریافت کرده‌اند. روزی که تحریم‌ها علیه سودان کاهش یابد، رژیم اسرائیل می‌تواند همزمان به سودان و سودان جنوبی اسلحه بفروشد.

اکنون سودان جنوبی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است و ایالات متحده نیز صادرات سلاح به این کشور را به حالت تعلیق درآورده است. از سال گذشته، در سازمان ملل این مسأله مطرح شده است که تا زمان توقف خونریزی میان سودان و سودان جنوبی، هر دو طرف مورد تحریم تسلیحاتی قرار بگیرند.

گزارش منتشره از سوی هیأت کار‌شناسان شورای امنیت برای تحریم سودان جنوبی، نشان دهنده نقش پررنگ اسرائیل در تأمین سلاح برای سودان جنوبی است. برابر این گزارش، اسرائیل تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات را در اختیار دولت سودان جنوبی قرار داده که به آن امکان حمله به مخالفان آن را داده است. همچنین تصاویری وجود دارد که نشان می‌دهد سربازان سودان جنوبی مسلسل‌های ساخت اسرائیل در دست دارند. سربازان حامل این سلاح‌ها که در مجموعه‌های وابسته به رئیس‌جمهور آموزش دیده‌اند، در برخی نسل‌کشی‌ها علیه قبایل محلی نقش داشته‌اند. علاوه بر این، کار‌شناسان اسرائیلی برای آموزش سربازان سودان جنوبی به این کشور رفت و آمد دارند.

در ماه جولای امسال، اسرائیلی‌ها مراسمی برای چهلمین سالگرد عملیات انتبه برگزار خواهند کرد. در آن عملیات، یوناتان نتانیاهو برادر بزرگ‌تر بنیامین نتانیاهو به دست یکی از سربازان اوگاندایی که ظاهرا پیش از این به وسیله اسرائیل آموزش دیده بود، کشته شد. عیدی امین حاکم آن زمان اوگاندا و از دوستان نزدیک اسرائیل، بعدا روابط دوستانه‌ای را با معمر قذافی شکل داد. با وجود روابط خصمانه اسرائیل و سودان در سال‌های گذشته، دلیلی وجود ندارد که سیاستمداران اسرائیلی گزینه روابط گرم با سودان را کنار بگذارند.

واکنش‌های بین‌المللی به تشکیل ساختار فدرال توسط کردهای سوریه

همان گونه که انتظار می رفت، در پی اعلام تشکیل یک واحد فدرال در شمال سوریه توسط کردهای این کشور، طرف های مختلف بین المللی درباره آن به موضع گیری و اظهارنظر پرداخته اند. روسیه، آمریکا و سازمان ملل، به همراه دولت سوریه و معارضین، همگی در این زمینه به ابراز نظر پرداخته اند. در همین حال، پوتین از توان بازگشت به سوریه تنها ظرف چند ساعت سخن گفته است.

کد خبر: ۵۷۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ - 18 March 2016
واکنش‌های بین‌المللی به تشکیل ساختار فدرال توسط کردهای سوریههمان گونه که انتظار می رفت، در پی اعلام تشکیل یک واحد فدرال در شمال سوریه توسط کردهای این کشور، طرف های مختلف بین المللی درباره آن به موضع گیری و اظهارنظر پرداخته اند. روسیه، آمریکا و سازمان ملل، به همراه دولت سوریه و معارضین، همگی در این زمینه به ابراز نظر پرداخته اند. در همین حال، پوتین از توان بازگشت به سوریه تنها ظرف چند ساعت سخن گفته است. 

به گزارش «تابناک»، واکنش ها به اعلام تشکیل منطقه فدرال توسط کردها در شمال سوریه، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات معاون وزارت خارجه روسیه در این زمینه بازتاب داده که گفته کرد‌ها به طور یکجانبه و خارج از مذاکرات ژنو نمی‌توانند درباره مسائل مربوط به فدرالی شدن مناطق کردنشین در سوریه تصمیم بگیرند. میخائیل بوگدانف گفته: «مذاکرات در باره سوریه، از جمله مسائلی مانند برقراری آتش و فرایند سیاسی و ثبات در این کشور، باید در یک روند فراگیر و در قالب مذاکرات سوری- سوری انجام شود». این مقام روس تأکید کرده که هیچ یک از طرف‌ها نباید موضع خود را به دیگری تحمیل کند بلکه هرگونه تصمیم گیری باید بر اساس توافق انجام شود. 

*****

«ایتارتاس»، دیگر خبرگزاری روسی، اظهارات سخنگوی رئیس جمهور این کشور را مورد توجه قرار داده که بر ضرورت حفظ سوریه به عنوان کشوری یکپارچه تأکید کرده است. به گفته دیمتری پسکوف، نظام حکومتی سوریه مساله‌ای داخلی است که فقط به مردم سوریه مربوط می‌شود. وی نیز همچون بوگدانف اظهار داشته: «این موضوع باید درچارچوب مذاکرات ملی سوریه که در آن تمام گروه‌های قومی ومذهبی ساکن سوریه شرکت می‌کنند، ازجمله کرد‌ها، سنی‌ها وعلوی‌ها حل وفصل شود... برای روسیه اهمیت فراوان دارد که سوریه کشوری یکپارچه باقی بماند». در عین حال، این مقام روس تأکید کرده که روسیه همواره بر مشارکت کردهای سوریه درمذاکرات ژنو تاکید دارد.

*****

همزمان، دولت سوریه نیز مخالفت صریح خود را با فدرال اعلام شدن مناطق شمال این کشور اعلام کرده است. بر اساس گزارش «سانا» (خبرگزاری رسمی سوریه)، در پی اعلام تشکیل حکومت فدرالی در مناطق تحت کنترل کرد‌ها، دولت سوریه مخالفت خود را با نظام فدرالی کرد‌ها اعلام کرد. یک منبع در وزارت خارجه سوریه با هشدار نسبت به اقدام علیه وحدت ملت و سرزمین سوریه، تأکید کرده که طرح موضوع اتحادیه یا حکومت فدرالی، موجب آسیب به وحدت سرزمینی سوریه خواهد شد و این مسئله با قانون اساسی و مفاهیم ملی و تصمیمات بین المللی در تناقض است. به گفته وی، اعلامیه‌هایی از این دست، هیچ ارزش قانونی ندارد و هیچ تأثیر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تا زمانی که برخاسته از اراده تمامی اقشار سوریه نباشد، نخواهد داشت.

*****

موضع آمریکا در قبال اعلام نظام فدرال توسط کردها، موضوعی است که خبرگزاری فرانسه به آن پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، آمریکا هشدار داده تلاش گروه‌های کرد را در کشور جنگزده سوریه برای تشکیل یک منطقه فدرالی خودمختار به رسمیت نخواهد شناخت و از چندپاره‌ شدن سوریه حمایت نمی‌کند و هرگونه مدل فدرالی، باید از دل گفت و گوهای صلح بیرون بیاید. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته: «ما به روشنی گفته‌ایم هیچ گونه منطقه خودمختار را در سوریه به رسمیت نمی‌شناسیم». با این وجود، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، طی اظهاراتی گفته کردهای سوری همچنان بهترین هم پیمان نظامی پنتاگون در مبارزه با تروریست‌های داعش به شمار می‌روند. وی افزوده: «ما قدردان آن‌ها هستیم و تمایل داریم به این مشارکت و همکاری ادامه دهیم». 

*****

این مواضع، در شرایطی مطرح می شود که مذاکرات صلح سوریه در ژنو نیز در جریان است. به نوشته «رویترز»، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که وظیفه هماهنگی مذاکرات را بر عهده دارد نیز درباره تصمیم اخیر کردها به موضع گیری پرداخته و گفته هم دولت سوریه و هم معارضین، فدرالی شدن سوریه را رد می کنند. وی در این زمینه اظهار داشته: «اختلافات بین هیئت دولت سوریه و معارضان هنوز گسترده است؛ اما دو طرف درباره مسئله ارزشمندی همچون وحدت سوریه و احترام به اقلیت‌ها نظر واحد دارند و هر دو سیستم فدرالی را رد می‌کنند». وی همچنین گفته که با نمایندگان دولت سوریه و معارضان مقیم ریاض در مورد مسأله بازداشت شده‌ها و اسیران رایزنی کرده است. دی میستورا افزوده: «درباره مسائل اصلی به توافق رسیده‌ایم؛ اما آن‌چیزی که در ابتدا به‌ آن نیاز داریم، فهم مشترک است».

*****

در نهایت، در مطلبی دیگر درباره سوریه، شبکه خبری «راشا تودی» اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را بازتاب داده که درباره عملیات نظامی کشورش در سوریه سخن گفته است. پوتین در مراسم استقبال از فرماندهان و نظامیان نیروی هوایی این کشور پس از بازگشت از سوریه، عملکرد آن‌ها را خوب و موثر توصیف کرد و گفت: «هدف عملیات ما، جلوگیری از رسیدن تروریست‌ها به روسیه است و مواضع آن‌ها را در سوریه منهدم کردیم». وی همچنین تأکید کرده: «روسیه این توان را دارد که طی چند ساعت، حضور نظامی خود را در سوریه تقویت کند. روسیه به نظارت بر آتش بس سوریه ادامه خواهد داد. تصمیم روسیه برای خروج بخشی از نیروهای خود از سوریه، با موافقت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه انجام شد». 

کردها در شمال سوریه اعلام «حکومت فدرالی» کردند

همزمان رویترز نیز خبر داده نیروهای امنیتی اقلیم کردستان موسوم به آسایش، ۶۰ عضو یک گروه شبه نظامی طرفدر دولت سوریه را در شهرستان قامشلی در شمال شرق سوریه دستگیر کرده‌اند و درگیری‌هایی در این منطقه رخ داده است؛ هرچند همچنان کنترل شهر و فرودگاه در اختیار نیروهای دولتی سوریه است.

کد خبر: ۵۷۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ - 17 March 2016
پس از انتشار اخبار غیررسمی، امروز کرد‌ها در شمال سوریه رسماً اعلام خودمختاری کردند و این مناطق را در قالب «حکومت فدرالی» و به نام مرسوم «روژاوا» در تسلط حاکمیتی خواندند؛ اتفاقی که پیش از وقوع با واکنش منفی آمریکا، سوریه، سوریه و ترکیه روبه رو شده بود.

به گزارش «تابناک»، کرد‌ها در نشستی که با حضور بیش از ۲۰۰ تن از چهره‌های کرد در منطقه «رمیلان» در مرز ترکیه، سوریه و عراق برگزار شد، در مناطق شمال سوریه از جمله «کوبانی»، «عفرین» و «الجزیره» که کرد‌ها از آن با عنوان «روژاوا» یاد می‌کنند، تشکیل حکومت فدرالی را رسماً اعلام کردند که به عنوان نخستین گام برای تجزیه سایر مناطق سوریه تلقی می‌شود.

کردها در شمال سوریه اعلام «حکومت فدرالی» کردند

همزمان رویترز نیز خبر داده، نیروهای امنیتی اقلیم کردستان موسوم به آسایش، ۶۰ عضو یک گروه شبه نظامی طرفدر دولت سوریه را در شهرستان قامشلی در شمال شرق سوریه دستگیر کرده‌اند و درگیری‌هایی در این منطقه رخ داده است؛ هرچند همچنان کنترل شهر و فرودگاه در اختیار نیروهای دولتی سوریه است.

برگزاری این نشست در مناطق مرزی مشترک سوریه، ترکیه و عراق، علاوه بر ایجاد نگرانی در ترکیه، نگرانی‌ها را نزد سیاستمداران و مسئولان امنیتی عراق نیز افزایش داده و این گمانه را پررنگ ساخته که با تجزبه بلندمدت بخش‌های کردنشین خاک ترکیه و بخش کردنشین خاک عراق و الحاق به مناطق کردنشین سوریه، پروژه شکل گیری کردستان به عنوان یک کشور پیاده سازی کرد اما اینکه آیا به تصمیم نهایی رسیده و اینکه آیا این تصمیم اجرایی شود، تا حدود زیادی برگرفته از عملکرد بازیگران منطقه‌ای است.

کردها در شمال سوریه اعلام «حکومت فدرالی» کردند

مسئولان ارشد ترکیه، نخستین گروهی بودند که از مدت‌ها پیش به سناریوی تجزیه مناطق کردنشین پی برده و با توجه به تهدید برای تمامیت ارضی این کشور، علاوه بر مخالفت جدی با این پروژه، رایزنی‌های گسترده‌ای با متحدانشان به ویژه آمریکا برای جلوگیری از وقوع این اتفاق انجام داده بودند و حملات ارتش ترکیه به مناطق تحت کنترل گروه‌های وابسته PYD و PKK نیز در همین راستا ارزیابی می‌شد.

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در ارتباط با قصد شبه نظامیان شمال سوریه برای اعلام خودمختاری اظهار داشت: به هیچ وجه منطقه‌ای مختار یا نیمه مختار در شمال سوریه را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما طرفدار روندی سیاسی هستیم که در آن کشور سوریه یکپارچه باشد.

این موضع گیری آمریکایی‌ها در حالی صورت پذیرفته که به باور بسیاری از کار‌شناسان، ایالات متحده نه تنها از تجزیه کشورهای خاورمیانه و کاهش قدرت کشورهای منطقه حمایت می‌کند، بلکه در این زمینه گام‌های جدی برداشته و به نظر می‌آید، این موضع‌گیری‌ها صرفاً برای کاهش نگرانی ترکیه متحد منطقه‌ای آمریکا، از این اعلام خودمختاری است.

مقامات روسیه نیز چند روز پیش و همزمان با اعلام پوتین، مبنی بر خروج بخشی از توان نظامی روسیه از سوریه، تجزیه عراق به شیوه‌ای که اکنون در مناطق کردنشین سوریه رخ داد را یکی از مدل‌های قابل تصور خوانده بودند و هرچند روسیه و آمریکا مواضع مشترکی درباره تجزیه کردستان داشته‌اند، شواهد نشان می‌دهد میان ابرقدرت‌ها درباره تجزیه سوریه به عنوان یکی از راه‌حل‌ها حداقل گفت‌و‌گو شده است.

تازه‌ترین نشانه فاصله گرفتن کشورهای غربی از عربستان

در شرایطی که عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر، رویکرد تهاجمی خود را در منطقه خاورمیانه شدت بخشیده و تلاش دارد، با استفاده از همه ابزارهای ممکن، دستور کارهای مدنظر خود را در منطقه پیاده کند، مخالفت‌ها با سیاست‌های این کشور در عرصه بین المللی و از جمله در غرب نیز رو به افزایش است. فرانسه و هلند، تازه‌ترین نمونه‌های این جریان به شمار می‌روند.

کد خبر: ۵۷۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ - 16 March 2016
تازه‌ترین نشانه فاصله گرفتن کشورهای غربی از عربستاندر شرایطی که عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر، رویکرد تهاجمی خود را در منطقه خاورمیانه شدت بخشیده و تلاش دارد، با استفاده از همه ابزارهای ممکن، دستور کارهای مدنظر خود را در منطقه پیاده کند، مخالفت‌ها با سیاست‌های این کشور در عرصه بین المللی و از جمله در غرب نیز رو به افزایش است. فرانسه و هلند، تازه‌ترین نمونه‌های این جریان به شمار می‌روند.

به گزارش «تابناک»، پارلمان هلند، صبح امروز طرحی به تصویب رساند که از دولت این کشور می‌خواهد با توجه به بی‌اعتنایی عربستان سعودی به قوانین بین المللی در جریان تهاجم به یمن، ارسال سلاح به این کشور را متوقف کند؛ این طرح در راستای اجرایی کردن مصوبه‌ای مطرح شده بود که پارلمان اروپا در همین زمینه در ماه فوریه به تصویب رساند.

در مصوبه مذکور که حدود ۲۰ روز پیش به تصویب پارلمان اروپا رسید، از انگلیس، فرانسه و دیگر دولت‌های اروپایی ـ که به عنوان تأمین کننده سلاح برای عربستان سعودی شناخته می‌شوند ـ خواسته شده بود با توجه به استفاده از این سلاح‌ها برای هدف قرار دادن غیرنظامیان به یمن، فروش و ارسال سلاح به عربستان متوقف شود.

اما این تنها یکی از حلقه‌های زنجیری است که از مدتی پیش در غرب علیه عربستان سعودی در حال بافته شدن است و مقابله با سیاست‌های تهاجمی این کشور ـ که از زمان روی کار آمدن ملک سلمان شدت نیز یافته ـ را مورد توجه قرار می‌دهد. در همین راستا و در موضوع فروش سلاح، از چند ماه پیش به این طرف، پارلمان انگلیس و همچنین نهادهای بین المللی بر دولت انگلیس فشار وارد می‌کنند که از مشارکت در جنایات سعودی‌ها دست برداشته و فروش سلاح به آن‌ها را متوقف کند.

به جز بحث تلاش بین المللی برای تحریم فروش سلاح به عربستان، موضوع دیگری که به ویژه در روزهای اخیر به شدت جنجالی شده و مورد توجه قرار گرفته، ماهیت روابط فرانسه با عربستان و رویکرد غیرمنطقی پاریس است که مشخصاً در جریان اعطای نشان «لژیون دونور» به ولیعهد عربستان سعودی نمود پیدا کرد.

اعطای این نشان به محمد بن نایف، خشم فرانسوی‌ها را برانگیخت و انتقاداتی گسترده را موجب شد و بسیاری، آن را به مثابه تشویق فرانسه برای کسانی دانستند که مردم را اعدام می‌کنند. حزب جبهه ملی فرانسه، روز شنبه، بازپس گیری نشان اعطا شده به ولیعهد عربستان را خواستار شد و تأکید کرد این نشان که بالا‌ترین نشان افتخار در فرانسه است، سزاوار نظام سعودی نیست.

افزون بر این، شبکه خبری «العالم» گزارش داده که آلن نیکولا، دانشمند معروف انسان‌شناسی که حائز بالا‌ترین نشان افتخار فرانسه بود، در اعتراض به اعطای این نشان به ولیعهد عربستان، آن را پس داد. بر اساس این گزارش، نیکولا در نامه‌ای به فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، نوشت: «خبردار شدم که شما به ولیعهد و وزیر کشور عربستان، نشان لژیون دونور اعطا کرده‌اید. با توجه به اینکه من در سال ۲۰۰۲ به دریافت این نشان از دست ژاک شیراک، رئیس جمهور اسبق فرانسه نائل شده بودم، این اقدام شما را توهینی به شخص خودم و به عموم مردم تلقی می‌کنم و چنین توهینی را غیرقابل قبول می‌دانم».

نیکولا که با رتبه افسری، دریافت نشان شایستگی ملی را نیز در کارنامه خود دارد، اعلام کرد: «تمایل ندارم همپای کسانی بایستم که برای ارزش‌های انسانی و دموکراتیک فرانسه، ارزشی قائل نیستند. به همین سبب، نشان لژیون دونور را رد می‌کنم».

مجموعه این تحولات حکایت از آن دارد که عربستان سعودی، که حدود یک سال پیش با ادعاهایی همچون تلاش برای بازگرداندن ثبات و همچنین حمایت از کسی که «رئیس جمهور قانونی یمن» می‌خواندند، تهاجم به آن کشور را آغاز کردند، اکنون بیش از هر زمان دیگری در افکار عمومی بین المللی و همچنین دولت‌های خارجی رسوا و نیات واقعی آن‌ها از پیشبرد سیاست تهاجمی در منطقه آشکار شده است. بر این اساس، حتی دولت‌هایی که زمانی متحد نزدیک آل سعود محسوب می‌شدند نیز اندک اندک مجبور به فاصله گرفتن از این کشور و موضع گیری علیه خواهند شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد