سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تحلیل های سیاسی روز

جریان حوثی چه نقشی در شکل‌گیری یمن جدید داشته است؟

مخالفت حسین الحوثی، با سیاست‌های وهابی و آمریکایی دولت یمن و اعتراض به همراهی علی عبدالله صالح با طرح خاورمیانه‌ای جورج بوش و موافقت با ایجاد پایگاه‌های آمریکایی، باعث گسترش اختلافات الحوثی و دولت گردید.

خبرگزاری فارس: جریان حوثی چه نقشی در شکل‌گیری یمن جدید داشته است؟
               

در این یادداشت بر آنیم تا به حکومت امامان زیدی در یمن، نقش حوثی‌ها و نهایتا پدران فکری این جریان اشاره‌ای داشته باشیم.
الف: حکومت امامان زیدی
زیدیه از اواخر قرن سوم هجری در یمن قدرت گرفت. یحیی بن حسین (امام هادی؛ از امامین زیدی) از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) درصعده یمن توانست حکومت زیدی تشکیل و مذهب هادویه زیدیه را پی‌ریزی نماید. امام هادى اصول پنج گانه مذهب زیدى را؛ توحید، عدل، وعد و وعید، امامت و امر به معروف و نهى از منکر دانست و براى احراز مقام امامت شروطى قائل شد مانند؛ دعوت علنى به خود، خروج با شمشیر، عمل به کتاب و سنت، اعلم مردم زمان خود بودن، از فرزندان حسن(ع) و حسین(ع) بودن، آمر به معروف و ناهى از منکر بودن، شجاعت، سخاوت، تقوى، تواضع و عدالت پس از آن یمن و به ویژه صعده به عنوان پایگاه مستحکم ایمان و آموزش زیدی باقی ‌ماند.در اواخر قرن هشتم، امام ابن مرتضى از نوادگان امام هادى به سازماندهى مجدد تفکر زیدى به خصوص در مسئله امامت پرداخت. او ضمن تأکید بر افضلیت امام على(ع)، عمل صحابه و خلافت شیخین را از روى اجتهاد دانسته که موجب فسق آنان نمى‌شود و شاهد این مدعا را کمک امام على(ع) به خلفا ذکر کرد. در واقع او به طور مشخص کوشید تا به نحوى رضایت اهل سنت را جلب کند و میان حقانیت امام على(ع) وآنچه در تاریخ اتفاق افتاده است، جمع کند (رک: دائره المعارف طهور: حکومت‌های زیدیه).این تلقی تاکنون در چارچوب اندیشه سنتی زیدیه یمن باقی مانده است.
حکومت نوادگان امام هادی تحت عنوان امامان زیدی بر یمن همراه با افت و خیزهایی ادامه یافت. به‌خصوص از قرن یازدهم به بعد که حکومت زیدی توسط امپراطوری عثمانی مورد تهدید قرار گرفت. اما حکومت امامان زیدیه که شکلی موروثی و سلطنتی به خود گرفته بود، به تدریج توان مقابله را در برابر موج جدید جمهوری‌خواهی و تجددطلبی از دست داد و در سال 1382 ق/1962 م، در دوران امامت امام البدر، در کودتایی نظامی که از برخی پشتوانه‎های خارجی نیز بهره می‎برد، حکومت امامان زیدیه سقوط کرد (موسوی نژاد، همان).
ب: جریان الحوثی
از آن پس تاکنون زیدیه از قدرت سیاسی و به تبع آن از امامت مورد تأکید در مذهب زیدیه، فاصله گرفتند. اما به‌ هر حال حدود 42 درصد جمعیت 22 میلیون نفری یمن را شیعیان زیدی، اسماعیلی و امامی تشکیل می‌دهند (دانشنامه ویکی پدیا: شیعیان یمن).
در این میان استان صعده و شهر حوث به عنوان یکی از مراکز زیدیه در یمن به شمار می‌رود. جریان الحوثی‌ها، گروه شیعه زیدی مستقر در حوث به یکی از علمای زیدی جارودی به نام «بدرالدین طباطبایی الحوثی» منسوب است و در سال‌های دهه 1980 م تشکیل شده ‌است.البته در دهه‌های اخیر که نظام سیاسی مبتنی بر بعثیسم و سکولاریسم در صنعاء حاکم شد، زیدیه اصیل به حاشیه رانده شد و زیدیه اقلیت و متمایل به اهل سنت مجال بروز و ظهور بیشتری پیدا کرد. به ویژه وابستگی نظام یمن به عربستان سعودی و وهابیت، فشارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فکری را بر زیدیه افزایش داد. به‌گونه‌ای که شکل‌گیری گروه الحوثی و فعالیت‌های دینی و سیاسی آن، در واقع پاسخی به بحران‌سازی‌های دولت یمن و عربستان سعودی در قبال جامعه شیعی این کشور بوده است.
با نگاهی به چگونگی زندگی شیعیان یمن، روشن می‌شود شیعیان در محرومیت کامل فرهنگی و اقتصادی و نیز با دشواری‌ها و چالش‌های زیادی مانند: نداشتن حق تأسیس مدارس دینی برای شیعیان، آزار و شکنجه و زندانی‌شدن شیعیان و علمای شیعی، جلوگیری از برگزاری مراسمات دینی، توهین به ارزش‌ها، عدم دسترسی به رسانه‌ها-رادیو عربی جمهوری اسلامی ایران تنها رسانه در دسترس شیعیان یمن است- روبه‌رو بوده‌اند (دانشنامه ویکی پدیا: شیعیان یمن). همچنین سیاست‌های دولت یمن در چند دهه اخیر فقر و توسعه‌نیافتگی شدیدی را به استان‌های زیدی‌نشین یمن و به ویژه صعده تحمیل نموده است.
بر همین اساس جنبش حوثی، نخستین بار در سال 1990 به عنوان جنبش یا سازمانی فکری سیاسی ابراز وجود کرد. تا پیش از این، فعالیت اولیه این جنبش، محدود به ارائه آموزش‌های دینی به جوانان و تربیت و کادرسازی می‌شد. از سال‌های میانی دهه 2000 نیز با گسترش سیاست‌های غرب‌گرایانه دولت علی عبداله صالح و همچنین برقراری روابط مطلوب‌تر با عربستان سعودی، فشارها بر شیعیان زیدی افزایش یافت به گونه‌ای که دولت اعلام کرد به هر نحو حتی با توسل به گزینه نظامی، گروه الحوثی را در صعده سرکوب خواهد کرد.لذا در فاصله میان سال‌های 2004 تا 2009 میلادی، دولت یمن شش جنگ را به گروه الحوثی تحمیل نمود که هر بار پس از تخریب‌های گسترده نهایتاً با وساطت کشورهای خارجی یا میانجی‌گری بزرگان قبایل یمن این جنگ‌ها خاتمه می‌یافت. اما مهمترین و سنگین‌ترین این جنگ‌ها به عملیات زمین سوخته یا جنگ ششم صعده مشهور شد که در اوت 2009 با حضور ارتش یمن و عربستان و حتی آمریکا صورت گرفت که طی آن هزاران نفر از مردم کشته شدند و صدها تن از علما و فعالان سیاسی و فرهنگی ترور شده و یا به زندان افتادند. با این حال جنگ ششم نشانگر تقویت قدرت نظامی و عملیاتی شیعیان در رویارویی با نیروهای دولتی بود. و درست متکی بر همین قدرت نظامی و البته مشروعیت سیاسی، پس از گسترش بیداری اسلامی در کشورهای عربی منطقه، جریان الحوثی توانست رهبری انقلاب را به‌دست گیرد و در نتیجه این درگیری‌ها، حوثی‌ها توانستند در مارس 2011 بر استان صعده مسلط شوند پس از یک سلسله پیشروی‌ها سپتامبر 2014 توانستند کنترل پایتخت یمن را در صنعا به دست بگیرند توافق برای شکل‌گیری دولتی جدید را رقم زنند و وعده دادند تا تحقق تمام مطالباتشان و تشکیل نهایی دولت واقعی وفاق ملی با حضور تمام اقشار سیاسی کشور پایداری خواهند کرد.
ج؛ پدران فکری جنبش الحوثی
با توجه به نکات مورد اشاره می‌توان دریافت که؛ شیعیان زیدی، از جمله گروه‌های دینی تأثیرگذار در یمن به شمار می‌روند که در این میان جریان الحوثی که عمدتا از فرقه جارودیه و نزدیک شیعه دوازده امامی هستند، به عنوان اصلی‌ترین جریان زیدی به شمار می روند که اینک از بازیگران اصلی فضای یمن می‌باشند. در حوزه‌های علمیه ایشان، از روایات و منابع شیعه امامی بسیار استفاده می‌شود. در کنار نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، کتاب اربعین حدیث امام خمینی(ره) نیز تدریس می‌شود.
اما رهبر دینی بزرگ الحوثی، علامه بدرالدین الحوثی است که به عنوان یک عالم دینی تاثیر زیادی بر اندیشه معاصر زیدی داشته است. وی در کتابی با عنوان «زیدیه در یمن» با برخی عقاید سنتی در بین زیدیه، به مخالفت برخاست. مهمترین دیدگاه فکری ایشان به تلقی ایشان از حکومت باز می‌گردد که به نوعی اصلاحی در اندیشه سنتی امامان زیدی یمن به شمار می‌رود که در بیش از هزار سال حالتی موروثی و سلطنتی یافته بود. در واقع نقد اصلی ایشان به این تفکر زیدی است که امامت را منحصر در سادات فاطمی می‌دانست و این تلقی را نظر امام هادی می‌دانست که برای تثبیت حکومت امامان زیدی بر اینکه امام حتما از نسل فاطمی باشد، تاکید می‌کرد. بدرالدین الحوثی در این‌باره می‌گوید: «ما دو نوع حکومت داریم که یک نوع آن، امامت است و این ویژه اهل بیت است. نوع دیگر احتساب (حسبه) نامیده می‌شود که هر مؤمن عادل از این باب می‌تواند حاکم شود، در صورتی‌که حساب دین خدا را کرده و از اسلام حمایت کند، به نیکى امر و از بدى نهى کند، اگر چه از سلاله امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نباشد» وی در ادامه تاکید می‌کند که وقتی امام معصوم حضور ندارد، می‌توان حکومت کرد که به نوعی تایید ظهور و نشانه دیگری از نزدیکی به شیعه جعفری است (مشرق نیوز، 29/11/1393).
اما حسین بدرالدین حوثی، فرزند علامه بدرالدین، رهبر اصلی سیاسی و فکری این گروه در یمن بوده است. حسین الحوثی با تأثیرپذیری از افکار پدرش بر موارد مشترک با شیعه دوازده امامی تأکید کرده بود و به شکل گسترده‌ای رویکردهای سیاسی و اجتماعی را در دستور کار خود قرار داد. سید حسین به عنوان یکی از نخبگان یمنی در عین حضور در مجلس شورای یمن با تلاش‌های سیاسی و تعامل با حکومت مرکزی، تلاش‌های اجتماعی و رویکردهای آموزشی را در نواحی شیعه‌نشین یمن برای بهبود اوضاع شیعیان یمن سامان داد. ایشان همچنین توانست شیعیان زیدی، اسماعیلی و جعفری را با هم متحد کند و با استفاده از مشترکات مذهبی مانند جشن‌های روز غدیر و عاشورا این اتحاد را مستحکم سازد. وی در دوران زندگی خویش فعالیت‌های اجتماعی بسیاری داشت که برخی از آن‌ها عبارتند از: تأسیس جمعیت خیریه، تأسیس مدارس دینی، تأسیس مراکز بهداشتی در منطقه مران و ... در زمینه فعالیت سیاسی نیز حسین حوثی ابتدا به حزب الحق پیوست تا مانعی از نفوذ و فعالیت حزب سلفی ـ اخوانی اصلاح در منطقه صعده باشد.سید حسین الحوثی کمی پس از اعلام وحدت دو یمن در سال 1990سازمان جوانان مؤمن (الشباب المؤمن) را به همراه محمد یحیی سالم عِزّان در صعده تاسیس نمود. این سازمان به سرعت در تمام نقاط شیعه‌نشین یمن گسترش یافت.
مخالفت حسین الحوثی، با سیاست‌های وهابی و آمریکایی دولت یمن و اعتراض به همراهی علی عبداله صالح با طرح خاورمیانه‌ای جورج بوش و موافقت با ایجاد پایگاه‌های آمریکایی، باعث گسترش اختلافات الحوثی و دولت گردید. سید حسین در 17 ژانویه 2002 خواستار تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی شد و شعار الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، نفرین بر یهود و پیروز باد اسلام را شعار رسمی شیعیان منطقه اعلام کرد و در مورد قضایای پیش‌آمده از مسلمانان خواستار تمسک به آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت شد (کریمی، 1381). سید حسین تقریبا در تمامی سخنرانی‌هایش از امام خمینی(ره) نام برده و به سخنان ایشان اشاره کرده است. وی در سخنرانی مشهور به خطر ورود آمریکا به یمن چنین می گوید: «امام خمینی (ره)، همانا آمریکا را شیطان بزرگ نامید، چون در ورای هر فتنه‌ای قرار دارد و حاکمان اصلی آمریکا و کسانی که بر آمریکا مسلط شده‌اند یهودی هستند». وی در همین سخنرانی می گوید: «چون امام خمینی(ره) امامی عادل و متقی است لذا دعوتش رد کردنی نیست، ... بر یمنی‌ها واجب است که به سلطه آمریکا بر کشورشان با هر بهانه‌ای که بوده، راضی نشوند و آنان را اخراج کنند» (کریمی، 1381).
با توجه به این مرحله دوم فعالیت شباب المومن با رویارویی مسلحانه، از سال 2004 آغاز شد که نهایتا با شهادت سید حسین الحوثی جنگ دوم صعده به پایان رسید. اما علی‌رغم تصور دولت، شهادت حسین الحوثی منجر به گسترش افکار حوثی و تداوم مبارزات اینبار با رهبری برادر ایشان یعنی عبدالملک بدرالدین شد.*
منابع:
دائره المعارف طهور، حکومتهای زیدیه نزدیک به امامیه و اهل سنت، قابل رویت در:
http://tahoor.com/fa/Article/View/114163
کریمی، محمود (1381)،یمن، صعده و الحوثی ها، ماهنامه موعود سال ششم، شماره 35.
مشرق نیوز، تبارشناسی الحوثی ها، 29 بهمن 1393، قابل رویت در:
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/390854
موسوی نژاد، سید علی (1384)، زیدیه از ظهور تا تأسیس حکومت، مجله طلوع، شماره 13 و 14.
 
* عبداله مرادی؛ دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

منبع: برهان

القاعده با اهداف کلان عربستان در یمن هماهنگ است

وحدت جامعه یمنی در مقابل جنایت های سعودی، بیشتر شده است و این وحدت در موج دوم بیداری اسلامی این کشور، کمک می کند تا رهبران انقلابی، یعنی حوثی ها اهداف خودشان را در ایجاد دولتی غیر فاسد، مردمی و مستقل پیش ببرند.

خبرگزاری فارس: القاعده با اهداف کلان عربستان در یمن هماهنگ است

 با این که تجاوز عربستان به یمن بیش از بیست روز را طی می کند، اما ائتلافی را که عربستان علیه یمن تشکیل داده بود، از هم پاشیده و عربستان نیز جرأت حمله زمینی به یمن را پیدا نکرده است. اکنون نیروی هوایی عربستان، همانند حمله صهیونیست ها به غزه، با بمباران مناطق مسکونی فقط به کشتار بی رحمانه مردم می پردازند و نتیجه مشخصی برای اهداف توسعه طلبانه ریاض حاصل نشده است. قطعنامه شورای امنیت علیه انصار الله نیز کمکی به تغییر اوضاع نخواهد کرد.

خبرنگار گروه بین الملل بصیرت، پیرامون حمله عربستان به یمن، گفتگویی را با حسین رویوران، کارشناس مسائل منطقه انجام داده که در ادامه می آید:

 هدف واقعی عربستان از حمله به یمن چیست؟

رویوران: حمله عربستان به یمن با این هدف صورت گرفته است که عربستان حوزه نفوذ خودش را در یمن بازسازی کند. نفوذ عربستان در یمن در گذشته بسیار بالا بود، اما قیامی که موج دوم بیداری اسلامی در یمن با رهبری انصار الله محسوب می شود، عملا این نفوذ را از بین برد. عربستان با حمله نظامی، دنبال تضعیف قدرت های مخالف خود یعنی انصار الله است. همچنین به دنبال تقویت نیروهای موافق و ایجاد یک جغرافیا برای نیروهای طرفدار خود می‌باشد که بعد از عملیات پشت آنها پنهان شود و به این طریق جنگ داخلی در یمن را به گونه‌ایی به نفع خود مدیریت کند. در حال حاضر رئیس مجلس یمن یا عبدالله احمر که رئیس حزب اصلاح است، گماشته مستقیم و مجری دستورات دولت عربستان در یمن است.

 تا چه اندازه ائتلافی که عربستان برای حمله به یمن تشکیل داده تداوم خواهد داشت؟ نیروهای القاعده چگونه اهداف عربستان در یمن را به پیش می‌برند؟

رویوران: این موضوع را در دو بحث باید مطرح کرد: 1) این ائتلاف الان از هم پاشیده است. در این ائتلاف، پاکستان و مغرب بودند که هنوز وارد حمایت عملی نشده اند. از شورای همکاری خلیج فارس هم عمان هرگز همکاری نکرده و وارد این بازی نشده و این ائتلاف عملا از هم پاشیده است.

 2) القاعده در یمن بهانه ایی است که البته حضور آن ها در بخش هایی از یمن مورد توافق عربستان و رژیم سابق، رژیم علی عبدالله صالح و عبدربه منصور بوده است. این توافق نه برای این که تهدیدی برای عربستان درست بکنند، بلکه جهت این که عربستان را از یک تهدیدی نجات بدهند. یعنی عربستان و آمریکا یمن را به عنوان جای امنی برای القاعده در نظر گرفتند تا عناصر القاعده از نقاط مختلف به آنجا بیایند و سپس هواپیماهای آمریکایی و عربستانی در برنامه ریزی هماهنگ آن ها را از بین ببرند، لذا فعالیت القاعده در یمن اینگونه نیست که کاملا در تعارض با عربستان است و القاعده با اهداف کلان دولت عربستان و حامیانشان در یمن از گذشته هماهنگ بوده است. در اینجا آمریکا و حامیانش نیز بخشی از این توافق بوده اند. الان القاعده با توجه به دشمنی که با حوثی‌ها دارد، عملا ابزار عربستان در یمن محسوب می شود.

 آیا عربستان از طریق زمینی به یمن حمله خواهد کرد؟ کشورهای همراه عربستان تا چه اندازه آل سعود را در حمله زمینی همراهی خواهند کرد؟

رویوران: دولت عربستان خیلی نیروی زمینی قابل توجهی ندارد تا به یمن حمله زمینی بکند، چون نظام وظیفه در عربستان به اجرا در نمی‌آید و فقط ارتش محدود کادری در عربستان وجود دارد که تجربه جنگی هم ندارد و در نهایت عربستان به تنهایی قادر به انجام حمله نظامی نیست. در این راستا کمک پاکستان و مصر نقش کلیدی داشت، اما با توجه به عدم پذیرش این دو کشور در مشارکت با حمله زمینی ابتدایی، فعلا حمله زمینی منتفی است. از طرفی کشورهای همراه عربستان، عمدتا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یا نیروی زمینی چندانی ندارند، چرا که اگر می داشتند صدام دو سه ساعته کویت را اشغال نمی کرد،. مقابله زمینی با یمن با سرزمین ناهمواری که دارد، چندین سپاه نیرو می‌خواهد و نه در عربستان و نه در شورای همکاری خلیج فارس چنین نیروی وجود ندارد.

 حمله عربستان به یمن تا کی ادامه خواهد داشت؟ چشم انداز آینده یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رویوران: من تصور می‌کنم عربستان الان هم در آتش بس دیر کرده است، چرا که جنگ با بحران مواجهه شده است. عربستان تصور می‌کرد بعد از مدت کوتاهی از حمله به یمن، طرفدارانش در یمن چند شهر را تسخیر می کنند و یمن درگیر یک جنگ داخلی می‌شود اما اتفاقی که الان افتاده وحدت جامعه یمنی در مقابل جنایت های سعودی، یعنی حمله به بیمارستان ها ، مدارس و مناطق مسکونی غیرنظامی، بیشتر شده است و من تصورم بر این است که اتفاقا واکنش یمن به عربستان به عنوان گزینه تقویت خواهد شد. یمن الان به سمت وحدت ملی می‌رود. تأکید بر وحدت یمن در موج دوم بیداری اسلامی این کشور، کمک می کند تا رهبران انقلابی، یعنی حوثی ها بتوانند اهداف خودشان را در ایجاد دولتی غیر فاسد و مردمی پیش ببرند و همچنین استقلال کشور یمن نیز تحقق پیدا کند و از زیر سلطه عربستان بیرون بیاید. یکی از دلایل نگرانی عربستان نسبت به یمن به همین ویژگی بر می‌گردد. اینکه قیامی که هم رهبری، استقلال طلبی و وحدت طلبی دارد اجازه تجزیه یمن را نمی‌دهد.

روابط عربستان و سودان و علل همراهی سودان در تجاوز به یمن

در بررسی چرایی همراهی سودان با تجاوز به یمن قبل از بررسی ریشه‌­های چنین رفتاری باید به کنش‌­های دیگر سیاست خارجی سودان طی چند ماه اخیر توجه داشت.

خبرگزاری فارس: روابط عربستان و سودان و علل همراهی سودان در تجاوز به یمن

سودان هر چند یک کشور آفریقایی محسوب می­‌شود ولی همواره به عنوان بازیگری مهم در تحولات خاورمیانه در نظر گرفته شده است. دلایل اهمیت سودان نیز به شرایط و جایگاه استراتژیک و ژئوپلتیک این کشور در کنار نوع رویکردهای سیاسی دولت آن به رهبری عمرالبشیر برمی­‌گردد. به­‌گونه­‌ای که چنین شرایطی نه تنها منجر به تاثیرگذاری سودان در برخی مسائل خاورمیانه نظیر مسائل فلسطین و یمن گشته است، بلکه باعث افزایش جایگاه این کشور نزد قدرت­های منطقه­‌ای خاورمیانه نظیر عربستان، ایران و ترکیه شده است.

در این میان، تحولات سیاست خارجی سودان طی 25 سال گذشته و بعد از به قدرت رسیدن عمرالبشیر نشان می­دهد هر چند در برخی برهه‌­ها، دولت این کشور رویکرد عمل­گرایی را محور سیاست خارجی خود قرار داده است، اما علی­رغم فشارهای دولت­های غربی و عربی روابط عمیق و پیچیده‌­ای میان این کشور و ایران شکل گرفته و چنین روابطی زمینه همسویی جهت­‌گیری سیاست­‌های سودان با ایران در مسائلی نظیر مساله فلسطین و مقاومت در مقابل سیاست­‌های منطقه‌­ای امریکا را هموار کرده بود.

متعاقب چنین رویکردهایی از سوی سودان و به دلیل اختلافات و رقابت­‌های عربستان با ایران، طی این دوران شاهد سردی نسبی روابط عربستان و سودان بوده­ایم. زیرا نزدیکی سودان به رویکردهای ایران منجر به ایجاد فاصله میان این کشور با عربستان شده بود. اما تحولات یک سال اخیر در سیاست خارجی سودان به­ ویژه عملکرد سودان در قبال بحران یمن نشان می­دهد تغییراتی در این مناسبات رخ داده است که فهم آن دارای اهمیت زیادی در درک کلی مسائل منطقه و کیفیت توازن قوا در آن است.

روابط عربستان و سودان طی یک دهه اخیر

همان‌طور که بیان گردید، نزدیکی و روابط چند بعدی سودان با ایران طی سال­های گذشته زمینه ایجاد فاصله میان عربستان و این کشور را فراهم کرده بود. به‌­طوری که علی­رغم دیدارها و رایزنی­‌های مقامات سودانی و سعودی به طور دوجانبه یا در سطح اتحادیه عرب، تا قبل از سال گذشته میلادی شاهد شکل­‌گیری روابط قوی مداومی میان این دو کشور بزرگ عربی نبوده‌­ایم.

علت فقدان چنین روابطی و سردی مناسبات دو طرف را نیز قبل از هر چیز باید در تفاوت نظام­‌های سیاسی دو کشور و رویکرد متفاوت رهبران دو طرف نسبت به مسائل مختلف جستجو کرد. زیرا بر خلاف آل سعود، دولت سودان با رویکردی اسلام­‌گرایی در قالب اهل سنت در عرصه داخلی و خارجی تلاش داشته است به رویکرد مقابله­ جویانه خود در قبال رژیم صهیونیستی و امریکا ادامه دهد؛ در حالی که عربستان را می­توان در جبهه مخالف این رویکرد سیاسی دولت سودان دسته­ بندی کرد. هر چند تحولات یک سال اخیر نشان می­دهد سودان متمایل به همراهی با عربستان در برخی موضوعات شده است که به علل این امر نیز پرداخته خواهد شد.

مهم­ترین موضوعات مطرح در روابط عربستان و سودان طی یک دهه اخیر را مواضع عربستان در قبال مشکلات و بحران­‌های داخلی سودان و تفاوت­های مواضع دو طرف نسبت به مسائل منطقه­‌ای شکل می­‌دهد. دولت سودان طی یک دهه اخیر با بحران­‌های متعددی از جمله بحران دارفور، بحث استقلال سودان جنوبی، تحریم­های غرب، شورش‌­های قومی، گسترش مخالفان سیاسی داخلی و افزایش اختلافات با همسایگان مواجه بوده است.

واکنش عربستان به چنین بحران­هایی سکوت یا انفعال، ارائه کمک مشروط و یا همراهی در فشارها علیه سودان بوده است. به ­طور مثال هر چند در مواردی مانند دارفور شاهد حمایت عربستان و دیگر دولت­های عربی از سودان بوده‌­ایم، اما عربستان در مواجهه با رویارویی سودان با برخی بحران­ها سیاست کمک اقتصادی به سودان مشروط به تغییر رفتار آن را اتخاذ نموده و در قبال برخی مشکلات دیگر نظیر تحریم­ها یا اختلاف با همسایگان از طرف مقابل سودان حمایت کرده است. اتخاذ چنین واکنش­‌هایی از سوی عربستان بی­اعتمادی مقامات سودان به آل‌سعود را تقویت کرده بود.

اما اختلافات مواضع سودان و عربستان در قبال موضوعات منطقه‌­ای بخش مهم­تر روابط این دو کشور عربی طی یک دهه اخیر را شامل می­‌شود. به­ گونه­‌ای که با وجود حمایت عربستان از طرح سازش با رژیم صهیونیستی و فشار بر حماس، دولت سودان نه تنها بر ضرورت مقاومت در مقابل اسرائیل تاکید داشته است بلکه همواره از حماس نیز حمایت کرده است. همچنین مشکل دیگر در روابط عربستان با سودان همسویی نسبی رهبران سودانی با رویکرد ایران در برخی مسائل بوده است که مورد انتقاد آل سعود قرار داشته است. اختلاف دیگر دو طرف در سطح منطقه به واکنش متفاوت آنها به تحولات سال­‌های اخیر منطقه به­ خصوص انقلاب مصر و مواجهه با اخوان المسلمین برمی­گردد. در حالی که عربستان دچار اختلافات جدی با نظام اخوانی مصر شد و در نهایت نیز در سقوط آن تاثیرگذار بود، عمرالبشیر در انقلاب مصر و به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در این کشور استقبال کرده و آن را به نفع سودان ارزیابی کرد (1).

این اختلافات تا دوران کنونی نیز میان دو کشور عربستان و سودان تداوم داشته است اما مجموعه­‌ای از عوامل و دلایل به­ویژه در داخل سودان منجر به تغییراتی در رویکردهای سیاست خارجی سودان طی یک سال اخیر شد؛ این تغییرات بر فضای روابط دوجانبه عربستان و سودان تاثیرگذار بوده و باعث همسویی سودان با آل‌سعود گشته است که به آن اشاره خواهد شد.

تغییر در سیاست خارجی سودان طی یک سال اخیر

با این وجود که طی بیش از دو دهه گذشته شاهد همسویی نسبی سیاست خارجی سودان با رویکردهای ایران نسبت به مسائل مختلف منطقه بوده‌­ایم و اتخاذ رفتارهایی در این راستا منجر به بروز اختلافات میان سودان با عربستان شده بود، مجموعه‌­ای از عوامل و دلایل از جمله نیازها و بحران­های داخلی سودان و تهدیدات علیه دولت این کشور زمینه تغییر در سیاست خارجی و رفتارهای دولت سودان را فراهم کرد.

از جمله این تغییرات می‌­توان به اتخاذ سیاست انفعال در قبال حماس طی ماه­های اخیر، تلاش برای نزدیکی به مصر و بهبود روابط با دولت «السیسی» علی­رغم حمایت قبلی از اخوان المسلمین و تفاوت دیدگاه­ها با دولت کودتایی مصر در مسائل منطقه مانند فلسطین و لیبی اشاره داشت. نمود عینی چنین تغییراتی در دیدارهای چندگانه عمرالبشیر و السیسی نمایان است که طی آن دو طرف ضمن استقبال از گفتگوهای دوجانبه بر بهبود روابط نیز تاکید داشته‌­اند (2).

اما نکته مهم­تر از نزدیکی سودان و مصر این مساله می­‌باشد که به نظر می­‌رسد بعد از بهبود روابط سودان با مصر، این کشور طی ماه­‌های اخیر نقش واسطه­‌ای برای نزدیک نمودن سودان و عربستان ایفا کرده است. به­گونه­ای به دلیل روابط عمیق دولت السیسی با آل‌سعود، وی تلاش داشته است با استفاده از فرصت موجود، از جمله گرفتاری سودان با بحران‌های داخلی و نیازهای متعدد این کشور و تمایل و نیاز عربستان به همراه نمودن سودان و دور کردن آن از ایران به­ عنوان رقیب اصلی خود، این دو کشور عربی را به هم نزدیک نماید. هر چند در این میان مصر منافع خود همانند بازیافتن نقش منطقه‌­ای میان کشورهای عربی را نیز در نظر داشته است. از نمودهای عینی نزدیکی سودان به عربستان می­‌توان به سفر اخیر عمرالبشیر به ریاض قبل از حمله به یمن، گفتگوی تلفنی سران دو کشور طی روزهای اخیر و نامه­ نگاری عمرالبشیر به پادشاه و وزیر دفاع عربستان بعد از حدود دو هفته از آغاز تجاوز به یمن اشاره داشت (3).

سیاست سودان در پیوستن به ائتلاف عربی علیه یمن نشان داد تغییر در سیاست خارجی سودان نه تنها تاکتیکی نبوده بلکه حکایت از تحولی جدی در رویکرد آن به مسائل منطقه دارد. لذا با در نظر داشتن سیر روابط عربستان و سودان و تغییرات اخیر در رفتارهای سیاست خارجی این کشور که در پیوستن به ائتلاف موسوم به «طوفان قاطعیت» به اوج رسید، فهم علل همراهی سودان با تجاوز نظامی به یمن به­عنوان اوج تغییرات در سیاست خارجی سودان موضوعی قابل توجه به نظر می­رسد.

دلایل همراهی سودان با عربستان در تجاوز به یمن

هر چند پیش از تجاوز نظامی برخی کشورهای عربی علیه یمن، هرگونه اقدام عربستان و دیگر کشورهای عربی علیه انصار الله یمن با توجه به تفاوت رویکردهای سیاسی این گروه سیاسی با منافع عربستان و متحدان منطقه­‌ای آن دور از ذهن نبود ولی پیوستن سودان به ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان در تجاوز به یمن با توجه به پیشینه سیاست خارجی آن تا قبل از ماه­‌های اخیر موضوعی عجیب و دارای اهمیت تلقی می­‌شود.

 به ­طور کلی می‌­توان مدعی شد ریشه­های اصلی اقدام سودان در همراهی با تجاوز به یمن را باید در همان دلایل تغییرات اخیر در سیاست خارجی سودان جستجو کرد و در این روند عوامل و تحولات داخلی سودان نقش تعیین کننده را ایفا می­‌کنند.

در بررسی چرایی همراهی سودان با تجاوز به یمن  قبل از بررسی ریشه­های چنین رفتاری باید به کنش­های دیگر سیاست خارجی سودان طی چند ماه اخیر توجه داشت. دولت سودان به رهبری عمرالبشیر به دلایلی مانند فشارهای داخلی در زمینه­‌های مختلف و مشکلات بیرونی، و علی­رغم تفاوت دیدگاه­های سیاسی با دولت مصر به رهبری السیسی و عربستان سعودی، تلاش داشته است به منظور رفع برخی نیازها و برطرف کردن برخی تهدیدات علیه خود در موضوعات مختلف به این دو کشور نزدیک شود.

نمودهای عینی چنین تغییراتی در سیاست خارجی سودان در افزایش تعاملات سیاسی و به­خصوص اقتصادی این کشور با مصر و عربستان طی ماه­‌های نمایان بوده است که با پیامدهای سیاسی و امنیتی نیز همراه خواهد بود. برای مثال می­توان به کمک یک میلیارد دلاری عربستان به دولت سودان اشاره داشت که پیامد سیاسی آن نیز بهبود روابط دو طرف، همراهی و پیروی سودان از عربستان در مسائل منطقه از جمله بحران یمن به شمار می­‌رود.

با وجود اهمیت چنین مسائلی، به نظر می­‌رسد بحران­ها و مشکلات داخلی سودان نقش تعیین کننده­تری در تغییر سیاست خارجی آن به ­طور کلی و پیوستن به ائتلاف عربستان در تجاوز به یمن به ­طور خاص داشته­‌اند. زیرا در گذشته عوامل خارجی به تنهایی نتوانسته بودند تغییراتی جدی در سیاست خارجی سودان ایجاد نمایند. در واقع بحران­‌های داخلی سودان در موضوعات اقتصادی، امنیتی و سیاسی آسیب پذیری دولت این کشور را به شدت بالا برده است و رهبران سودان به منظور رفع برخی از نیازها و برطرف کردن تهدیدات علیه خود ناچار به تغییر رویکردهای خود شده­ اند تا در این راستا و با انگیزه دریافت کمک­‌های مالی و اقتصادی به رفع برخی از مشکلات بپردازند.

زمینه اصلی آسیب پذیری دولت سودان نیز به جدایی بخش جنوبی این کشور و متعاقب آن از دست دادن 75 درصد از درآمدهای نفتی برمی­‌گردد که علاوه بر زمینه­ سازی برای وقوع بحران اقتصادی و نارضایتی مردمی، منجر به کاهش حمایت برخی متحدان سودان از جمله چین از دولت این کشور طی چند سال اخیر شده است (6). لذا می­‌توان یکی از انگیزه­ های تغییر رفتار سودان و پیروی آن از عربستان را دریافت کمک مالی برای مدیریت بحران اقتصادی و کاستن از نارضایتی­‌ها همزمان با انتخابات سراسری تحلیل کرد.

البته مشکلات داخلی دیگر سودان نیز که منجر به بروز تهدیدات سیاسی و امنیتی علیه دولت آسیب ­پذیر این کشور شده­اند، در این روند تاثیرگذار بوده­اند. از جمله این موارد می­‌توان به گسترش تنش­های قومی و امنیتی در مناطقی نظیر «کردوفان» و «نیل آبی» اشاره داشت. همچنین ناآرامی در نواحی مرزی همانند مرزهای جنوبی نیز از دیگر مشکلات دولت سودان است که در کنار موارد دیگر فشارهایی را بر دولت این کشور تحمیل کرده­اند. چنین موضوعاتی در نهایت منجر به تصمیمات اخیر رهبران این کشور در تغییر رویکردهای خارجی با انگیزه دریافت کمک­‌ها و رفع تهدیدات شده‌­اند.

جمع­‌بندی

تا قبل از اواسط سال گذشته میلادی روابط عمیق و حسنه­ای میان سودان و عربستان برقرار نبوده است و علت اصلی این امر نیز در تفاوت رویکردهای سیاسی این دو دولت عربی نسبت به مسائل منطقه ریشه داشت. تا جایی که در دسته ­بندی­‌های منطقه‌­ای، عمدتا سودان در جبهه مقابل عربستان در نظر گرفته می­شد. به همین دلیل بعد از اعلام آمادگی سودان برای همراهی با عربستان و سپس پیوستن آن به ائتلاف موسوم به «طوفان قاطعیت» در تجاوز به یمن، بسیاری از تحلیل­گران اتخاذ چنین رفتاری را در سیاست خارج سودان عجیب تلقی کردند.

اما باید اذعان داشت اتخاذ چنین اقدامی از سوی سودان در تغییرات ماه­‌های اخیر در رویکردهای سیاست خارجی این کشور ریشه دارد که البته پیروی از عربستان در تجاوز به یمن نقطه اوج آن به شمار می‌­رود. در بررسی علل چنین تغییراتی در سیاست خارجی سودان و به ­طور خاص دلایل همراهی آن در تجاوز به یمن نیز باید خاطر نشان کرد هر چند فشارهای بیرونی در این امر تاثیرگذار بوده‌­اند، اما علت اصلی اتخاذ چنین رویکردی از سوی سودان، مشکلات و بحران­‌های متعدد و هم‌زمان اقتصادی، سیاسی و امنیتی در عرصه داخلی این کشور بوده است که تهدیداتی جدی علیه دولت این کشور مطرح کرده‌­اند. لذا رهبران سودان  با انگیزه دریافت کمک‌های مالی و اقتصادی و کاستن از فشارهای سیاسی به منظور رفع برخی از این مشکلات به ­ویژه در سطح اقتصادی و برطرف کردن تهدیدات علیه خود، به سمت همسویی با عربستان تغییر رویکرد داده‌­اند. هر چند نباید از چشم­‌انداز روشن چنین تغییراتی در رفتارهای دولت سودان برای این کشور مطمئن بود.

منابع:

1- http://www.afghanews.ir/ShowDetails.aspx?NewsId=12941

 2- Bagadi, Amna (2014), “Sudan and Egypt: Friends or foes?”, Oct. 2014, http://www.middleeasteye.net/columns/sudan-and-egypt-friends-or-foes-1104212263

3- http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=97508

4- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930719001545

5- http://www.tabnak.ir/fa/news/450154

6- زرگری، هادی (1393)، سیاست خارجی امریکا و چین در سودان؛ کنش­های مخالف، تهران: اندیشه سازان نور، صص 175-

  هادی زرگری/ کارشناس مسائل بین الملل

منبع: تبیین

انالله و اناالیه راجعون

نخستین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی درگذشت


فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
نخستین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی درگذشت

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس به نقل از روابط عمومی نهاجا، امیر سرتیپ خلبان بازنشسته اصغر ایمانیان، اولین فرمانده نیروی هوایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در بامداد ۲۹ فروردین و روز ارتش به علت بیماری ریوی و ایست قلبی در منزل شخصی به لقاءالله پیوست.

مرحوم ایمانیان از تاریخ ششم اسفند ماه ۵۷ تا ۲۴ مرداد ماه ۵۸ فرماندهی نیروی هوایی را عهده‌دار بود.

وی در سال ۱۳۰۸ در شهرستان مشهد به دنیا آمد و ۱۳۲۹ وارد نیروی هوایی ارتش شد و تمام رده‌های پروازی را تا معلم خلبانی طی کرد.

مرحوم ایمانیان پیش از سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش به عنوان فرمانده پایگاه تبریز مشغول خدمت بود که با حکم امام خمینی (ره) به فرماندهی نهاجا منصوب شد.

هشدار بهداشتی به خوزستانیهای محترم

احساسات، هم مثبت و هم منفی، به راحتی از طریق پست هایی که کاربران در شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند، گسترش می یابد. همچنین، ورود مرتب به فیسبوک بر میزان شادی جوانان تاثیرگذار است. از سوی دیگر، مشارکت منفعل و یا احساس طرد شدن در این شبکه اجتماعی به آثار روانی منفی منجر می شود.

عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور - پژوهشگران در تعدادی از موسسات علمی و دانشگاهی - افزون بر خود فیسبوک - مطالعات روز افزون درباره این که کاربران با حضور در فیسبوک چه احساسی درباره خود و زندگی‌شان پیدا می کنند را انجام می دهند. متاسفانه، بسیاری از یافته های آنها چندان برای فیسبوک و افرادی که به این شبکه اجتماعی اعتیاد پیدا کرده اند، خوب نیست.

4 اثر روانی منفی استفاده بیش از حد از فیسبوک

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، بنابر یافته های پژوهشگران، استفاده مکرر از فیسبوک با علایم افسردگی در ارتباط است. آنها این مساله را ثابت کرده اند که احساسات، هم مثبت و هم منفی، به راحتی از طریق پست هایی که کاربران در شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند، گسترش می یابد. همچنین، ورود مرتب به فیسبوک بر میزان شادی جوانان تاثیرگذار است. از سوی دیگر، مشارکت منفعل و یا احساس طرد شدن در این شبکه اجتماعی به آثار روانی منفی منجر می شود.

مقایسه خود با دوستان فیسبوکی می تواند موجب افسردگی شود

به لطف تمایل ما به مقایسه خود و سبک زندگی‌مان با دوستانی که در فیسبوک داریم، پژوهشی جدید ارتباط بین استفاده از این شبکه اجتماعی و علایم افسردگی را نشان داده است. این مطالعه که در نشریه روانشناسی بالینی و اجتماعی منتشر شده نشان می دهد هرچه زمان بیشتری را در فیسبوک می گذرانیم، احتمال آن که احساس افسردگی کنیم بیشتر است. مکانیزم اصلی در این زمینه مقایسه اجتماعی است. در نتیجه، دلیل ایجاد چنین احساسی به تمایل ما برای مقایسه اجتماعی خود با دوستان‌مان باز می گردد.

صرف وقت بسیار زیاد در فیسبوک یا بازدید مکرر از آن ارتباطی مثبت با تمایل به مقایسه خود با دیگران در کاربر ایجاد می کند که این شرایط نیز با افزایش علایم افسردگی در ارتباط است. اگر عکس های منتشر شده توسط دوستان موجب احساس افسردگی در ما می شوند شاید بهتر باشد تا از این شبکه اجتماعی بیشتر فاصله بگیریم.

خلق و خوی شما توسط پست های دوستان فیسبوکی تحت تاثیر قرار می گیرد

فیسبوک در تابستان سال گذشته این مساله را فاش کرد که بخش خوراک اخبار بیش از نیم میلیون کاربر را برای تغییر محتوای احساسی پست هایی که مشاهده می کردند، دستکاری کرده است. این اقدام به منظور مطالعه این که چگونه احساسات می توانند در این شبکه اجتماعی گسترش یابند، انجام شد. طی این مطالعه که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده پست های مثبت و منفی در خوراک اخبار بیش از 689 هزار کاربر تغییر داده شده اند تا آثار تغییرات بر لحن پست هایی که کاربران پس از آن یادداشت کرده اند بررسی شود.

پژوهشگران دریافتند خلق و خو مسری بوده است. کاربرانی که پست های مثبت بیشتری را مشاهده کرده بودند، پست های مثبت بیشتری داشته اند و افرادی که پست های منفی بیشتری دیده بودند پس از آن پست های منفی بیشتری ارسال کرده اند. اگرچه کاربران هنگام عضویت در فیسبوک و موافقت با شرایط استفاده از این شبکه اجتماعی با انجام چنین مطالعاتی نیز موافقت می کنند اما این شبکه اجتماعی به سرعت در اینترنت مورد قضاوت قرار گرفت. بسیاری این مطالعه را اگر غیر قانونی نباشد، غیراخلاقی عنوان کردند.

4 اثر روانی منفی استفاده بیش از حد از فیسبوک

خود فیسبوک احتمالا کمکی به خلق و خوی شما نمی کند

مطالعه ای که دو سال پیش توسط پژوهشگران دانشگاه میشیگان انجام شد نشان داد هرچه میزان استفاده از فیسبوک توسط جوانان بیشتر باشد آنها احساس بدتری می یابند. این مطالعه که در نشریه پلاس وان به چاپ رسید نشان می دهد استفاده از فیسبوک به کاهش شادی لحظه به لحظه و رضایت کلی از زندگی میان افرادی که در سن کالج قرار دارند، منجر می شود.

هنگامی که در سایتی مانند فیسبوک حضور دارید پست های بسیاری را درباره این که مردم چه کاری انجام می دهند، دریافت می کنید. این مساله مقایسه اجتماعی را کلید می زند. پژوهشگران دریافتند آثار منفی فیسبوک در میان افرادی که در زندگی واقعی اجتماعی‌تر بوده اند، بیشتر بوده است. اما راه حلی ساده برای این شرایط ارائه شده که شامل ارتباط رو در رو یا از طریق تلفن با دیگران است که به احساسی بهتر در شرکت کنندگان منجر شده است.

پنهان ماندن یا احساس طرد شدن در فیسبوک به اعتماد به نفس کاربر لطمه می زند

مطالعه ای که در نشریه تاثیر اجتماعی منتشر شده نشان می دهد عدم مشارکت فعال در فیسبوک آثار منفی بر احساس خوشبختی کاربران و درک معنی دار بودن زندگی آنها دارد. پژوهشگران دو آزمایش را برای بررسی آثار پنهان ماندن و طرد شدن انجام دادند. در آزمایش نخست، شرکت کنندگان به دو دسته تقسیم شدند که یک دسته اجازه به اشتراک گذاری اطلاعات در فیسبوک و دسته دیگر فاقد این اجازه به مدت 48 ساعت بودند. آنهایی که اجازه به اشتراک گذاری اطلاعات را نداشتند سطوح پایین‌تری از تعلق و وجود معنی‌دار داشتند.

در آزمایش دوم، پژوهشگران نسخه ای از فیسبوک را شبیه سازی کردند که نیمی از شرکت کنندگان هیچ گونه بازخوردی در زمینه به روزرسانی پست های خود دریافت نمی کردند. این افراد سطوح پایین‌تری از تعلق، اعتماد به نفس، کنترل و وجود معنی‌دار را نشان دادند. پژوهشگران این گونه نتیجه گیری کردند که مشارکت غیرفعال یا احساس طرد شدن در شبکه اجتماعی اثری منفی بر احساس خوشبختی کاربران دارد.

گزارش یک حادثه

رفیعی خبر داد:

تصادفات روز گذشته خوزستان ۵ مصدوم و یک فوتی به دنبال داشت

تصادف
شناسهٔ خبر: 2535522
اهواز - رئیس روابط عمومی فوریت های پزشکی خوزستان گفت: در تصادفات رانندگی روز گذشته خوزستان پنج نفر مصدوم و یک نفر فوت شدند.

رضا رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه روز گذشته یک دستگاه خودرو پراید در کیلومتر ۲۰ محور بهبهان به رامهرمز واژگون شد که در این تصادف پنج نفر از هم استانی های ما مصدوم شدند.

وی افزود: همچنین در یکی دیگر از حوادث روز گذشته در استان که در ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه در کیلومتر ۲۰ محور رامهرمز به رامشیر رخ داد در اثر برخورد  یک دستگاه خودرو پراید با یک تریلر متاسفانه یک نفر جان خود را از دست داد.

اخبار روز خوزستان

مقتدایی:

تردد ۹۰ هزار تانکر سوخت عراقی به خوزستان تحمیل شد

عبدالحسن مقتدایی
شناسهٔ خبر: 2537262
اهواز - استاندار خوزستان گفت: تردد ۹۰ هزار تانکر عراقی در سال به استان تحمیل شده و این خودروهای سنگین، زیرساخت های جاده ای خوزستان را تخریب کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسن مقتدایی پیش از ظهر امروز در جلسه بهینه سازی مصرف سوخت عنوان کرد: تفاهم نامه ای که بین وزرات نفت و کشور در راستای کاهش مصرف سوخت منعقد شده دارای روح اقتصادی است و عمدتا به منافع دولت اشاره دارد.

وی افزود: انعقاد این تفاهم نامه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل باید تضمین های لازم به منظور اجرایی شدن مفاد آن صورت گیرد.

مقتدایی با اشاره به مطالبات شرکت های نفتی گفت: اجرایی کردن بهینه سازی مصرف سوخت را باید از شرکت های نفتی شروع کرد. در صورتی که مطالبات این شرکت ها پرداخت شود روند بهینه سازی تسریع می یابد.

استاندار خوزستان با اشاره به مصرف ۹۵ درصدی گاز مصرفی استان در بخش صنعت تصریح کرد: متاسفانه در این زمان، تردد ۹۰ هزار تانکر عراقی در سال به استان تحمیل شده و این خودروهای سنگین، زیرساخت های جاده ای خوزستان را تخریب و مصرف سوخت را افزایش داده است.

مقتدایی عنوان کرد: خوزستان جایگاه نفت است و فرهنگ اصلاح الگوی مصرف سوخت نیز راحت تر از نقاط دیگر کشور در آن صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: سازمان و ارگان های دیگری نیز همچون محیط زیست باید وارد این مسله شوند و در همین راستا جلسات مشترکی را برگزار کرد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: برای اجرای این تفاهم نامه باید مدیران استانی تفحیض اختیار شوند تا هماهنگی بین دستگاهی سریع تر صورت بگیرد.

یک گزارش ویژه

در دیدار با فرماندهان ارتش مطرح شد؛

دستورالعمل رهبری به نیروهای مسلح ؛ آمادگی‌ خود را افزایش دهید

رهبر انقلاب
شناسهٔ خبر: 2537229
فرمانده کل قوا خطاب به نیروهای مسلح گفتند: همه دستگاهها اعم از وزارت دفاع تا ارتش و سپاه باید آمادگی های نظامی و دفاعی خود را روز به روز افزایش دهند و این به منزله یک دستور العمل رسمی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار جمعی از فرماندهان، کارکنان و خانواده های شهدای ارتش، نیروهای مسلح را به حفظ و تقویت بصیرت و جهت گیریهای دینی و انقلابی، و افزایش توان دفاعی و تسلیحاتی و آمادگی روحی توصیه موکد کردند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تهدیدی برای منطقه و کشورهای همسایه نبوده و نخواهد بود اما در برابر هر گونه تعرضی کاملا مقتدرانه عمل خواهد کرد.

در این دیدار که همزمان با ایام گرامیداشت روز ارتش برگزار شد، فرمانده کل قوا با تبریک این روز، نامگذاری 29 فروردین را بعنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از ابتکارات بزرگ امام راحل(ره) در اوائل پیروزی انقلاب در مقابل تلاش برخی جریانها برای از بین بردن ارتش، خواندند و افزودند: با هوشمندی امام بزرگوار(ره) ارتش، باقدرت و قوت باقی ماند و بعنوان یک مجموعه انقلابی، در عرصه های مختلف از جمله هشت سال دفاع مقدس، نقش ایفا کرد و برای کشور افتخار و حماسه آفرید.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه 29 فروردین به معنای ایستادن ارتش به پای انقلاب و در مسیر خدمت به هدفهای مردم است، خاطر نشان کردند: یکی از خصوصیات ارتش جمهوری اسلامی، پایبندی به تعهدات و موازین دینی است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به پایبند نبودن بسیاری از ارتش های جهان به قوانین بین المللی و موازین انسانی هنگام پیروزی یا شکست، افزودند: نمونه بارز این موضوع، رفتار قدرتهای جهانی و بویژه آمریکا است که هیچ اعتنایی به قوانین بین المللی و موازین انسانی نمی کنند و دست به هر جنایتی می زنند.

ایشان حوادث یمن، جنگ غزه و جنگ لبنان را نمونه هایی از پایبند نبودن به قوانین بین المللی برشمردند و تأکید کردند: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره پایبند به تعهدات و قوانین اسلامی هستند و هیچ گاه نه هنگام پیروزی طغیان می کنند و نه هنگام خطر، از ابزارها و روش های ممنوع استفاده می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اینکه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده بدنبال سلاح هسته ای نمی رود، در همین چارچوب و بر اساس تقیدات دینی است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به برخی تبلیغات و اتهامات مبنی بر دخالت ایران در مسائل کشورهای منطقه، خاطر نشان کردند: این اتهام زنی ها خلاف واقع است، زیرا ایران در مسائل کشورها دخالت نکرده و نخواهد کرد.

ایشان گفتند: ما از کسانی که به غیر نظامیان و زنان و کودکان حمله میکنند متنفر و بیزاریم و معتقدیم آنها از اسلام و وجدان انسانی بی خبرند، اما در مسائل کشورها دخالت نمی کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی خصوصیت بارز پایبندی نیروهای مسلح ایران به مبانی اسلام و قوانین الهی را علت اصلی محبوبیت آنان در میان مردم دانستند و گفتند: خصوصیت دیگر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ارتقاء روزافزون آمادگی های دفاعی و تجهیزاتی و تسلیحاتی است که به پشتوانه آیه شریفه «و اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه» انجام می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه پیشرفتهای نظامی و دفاعی نیروهای مسلح، در میان پیشرفتهای برجسته علمی و فناوری کشور، نمونه و جزء برترینها است، خاطر نشان کردند: این پیشرفت ها و توانمندی ها در شرایط فشارها و تحریم های کم سابقه و کمبود منابع به دست آمده که کار بسیار فوق العاده ای است و باید همچنان پرشتاب ادامه یابد.

ایشان با اشاره به ناخرسندی بدخواهان ملت ایران از پیشرفتهای دفاعی نیروهای مسلح و تلاش برای جلوگیری از این روند، افزودند: بر همین اساس است که آنها بیشترین فشار تبلیغاتی خود را بر این موضوع بویژه پیشرفتها در عرصه های موشکی و پهپادها متمرکز کرده اند اما منطق صحیح عقلایی به پشتوانه آیه شریفه قرآن به ما میگوید که باید این مسیر را با قدرت ادامه دهیم.

رهبر انقلاب اسلامی به تهدیدهای وقیحانه آمریکایی ها اشاره کردند و گفتند: بعد از مدتی سکوتِ طرف مقابل، یکی از مقامات آنها اخیراً بار دیگر از گزینه های روی میز سخن گفته است. آنها از یک طرف اینگونه «لاف» می زنند و از طرف دیگر می گویند جمهوری اسلامی ایران باید پیشرفتهای دفاعی خود را متوقف کند که سخنی ابلهانه است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه این سخنان ابلهانه را نخواهد پذیرفت و ملت ایران ثابت کرده است که اگر مورد تعرض قرار گیرد، کاملاً مقتدرانه از خود دفاع خواهد کرد و یکپارچه و همچون مشتی مستحکم در مقابل مهاجمِ غیر منطقی خواهد ایستاد.

فرمانده کل قوا خطاب به نیروهای مسلح گفتند: همه دستگاهها اعم از وزارت دفاع تا ارتش و سپاه باید آمادگی های نظامی و دفاعی و سازماندهی های رزمی و آمادگی های روحی خود را روز به روز افزایش دهند و این به منزله یک دستور العمل رسمی است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه روحیه نیروهای مسلح کشور از جمله ارتش بسیار بالا است، خاطر نشان کردند: جمهوری اسلامی ایران با وجود ارتقای توان دفاعی و نظامی خود اما هیچگاه تهدیدی برای کشورهای منطقه و همسایه نخواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به افسانه سازی جعلی آمریکاییها و اروپاییها و برخی کشورهای دنباله رو آنها در خصوص تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای، و تهدید جلوه دادن جمهوری اسلامی، افزودند: امروز بزرگترین تهدید برای جهان و منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که بدون هیچ مهاری و بدون پایبندی به مبانی و موازین وجدانی و دینی در هر نقطه ای که لازم بدانند دخالت میکنند و کشتار به راه می اندازند.

ایشان حوادث تأسف آور یمن و حمایت آمریکا و غرب از متجاوز را نمونه ای از رفتار ناامن کننده دنیا برشمردند و خاطر نشان کردند: جمهوری اسلامی ایران، بر خلاف قدرتهای بی مهار، امنیت را بزرگترین نعمت الهی می داند و برای حفظ امنیت خود و دیگران، می ایستد و دفاع می کند.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان تأکید کردند: حفظ امنیت کشور، مرزها و زندگی عمومی مردم از مهمترین وظایف مسئولان نظامی و انتظامی است.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، امیر سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش در سخنانی با گرامی‌داشت 29 فروردین روز «ارتش جمهوری اسلامی ایران» گفت: ارتش انقلابی و حزب‌اللهی جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل برای حراست از مرزهای مقدس ایران و حفظ منافع راهبردی کشور است.

سرلشکر صالحی تأکید کرد: ارتشیان بدون چشم‌داشتی به توافقات یا عدم توافقات در معادلات بین‌المللی، گزینه‌ای جز عزت نمی‌شناسند و آماده‌اند در هر شرایطی بار دیگر به خلق حماسه‌های جاودان بپردازند.

یک خبر از اهواز

مدیرعامل تاکسیرانی اهواز در گفت‌وگو با تسنیم:

۲۵۰۰ دستگاه تاکسی پلاک‌اروند به ناوگان تاکسیرانی اهواز جذب می‌شود

خبرگزاری تسنیم:مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز گفت: به دنبال ورود ۲ هزار و ۵۰۰ تاکسی پلاک اروند و ۵۰۰ دستگاه ون برای استفاده در تاکسیرانی اهواز هستیم.

موسی ممبینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های رفع کمبود تاکسی در سطح شهر اهواز استفاده از تاکسی‌های پلاک اروند است، اظهار داشت: به دنبال ورود 2 هزار و 500 تاکسی پلاک اروند و 500 دستگاه ون برای استفاده در تاکسیرانی اهواز هستیم.

وی با بیان اینکه برای جذب سرمایه‌ گذار در این زمینه فراخوان صادر شده است، گفت: سرمایه گذار باید به مدت 5 سال خدمات پس از فروش ارائه دهد و همچنین خودرو را به صورت 80 درصد اقساط و 20 درصد نقد تحویل دهد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز بیان کرد: تاکنون بیش از 4 هزار و 500 نفر برای خرید تاکسی‌های پلاک اروند اعلام امادگی کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 3 هزار و 800 تاکسی در شهر اهواز فعال است که کمبودهای این بخش با راننده‌های تاکسی ساماندهی شده رفع شده است.

ممبینی عنوان کرد: الکترونیکی کردن پرداخت کرایه به راننده تاکسی و ارتقاس نظارت بر عملکرد تاکسی‌های اهواز از طریق دوربین‌های مدار بسته از برنامه‌های تاکسیرانی اهواز در سال 94 است.

وی اظهار داشت: سیستم پرداخت کرایه به صورت الکترونیک سبب راحتی مسافران می‌شود و اجرایی کردن آن نیاز به ورود بخش خصوصی و بانک‌ها دارد همچنین نصب تاکسی متر بر روی خودرو‌ها می‌تواند سبب تنظیم نرخ کرایه تاکسی‌ها شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز تصریح کرد: شهروندان می‌توانند تخلفات تاکسی داران و یا پیشنهادات خود را به سامانه 30007887 پیامک کنند.

یک خبر از ایذه

معاون استاندار خوزستان در گفت‌وگو با تسنیم:

فرماندار جدید شهرستان ایذه روزهای آینده معرفی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون استاندار خوزستان با بیان اینکه از بین فرمانداران خوزستان فقط فرماندار «ایذه» برای شرکت در انتخابات مجلس استعفای خود را ارائه داد، گفت: فرماندار جدید این شهرستان در روزهای آینده معرفی می‌شود.

فرج الله خبیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: بسیاری از تغییرات مورد نیاز انجام شده و بیشتر فرمانداران شهرستان خوزستان جابه‎جا شده‌اند.

وی افزود: برای سرعت بیشتر بدنه اجرایی استان تغییر فرماندارن استان خوزستان در دستور کار است و استانداری برای تغییر فرمانداران برنامه دارد.

معاون سیاسی - اجتماعی استاندار خوزستان درباره فرماندار شهرستان ایذه گفت: فرماندار ایذه درموعد مقرر که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شده بود استعفای خود را ارائه داد.

وی بیان کرد: تنها فرمانداری که استعفای خود را ارائه داد فقط فرماندار ایذه بود و از سایر بخش‌های اجرایی که در بحث انتخابات دخیل هستند کسی استعفا نداده است.

خبیر گفت: گزینه‌های فرمانداری ایذه در حال بررسی است و به زودی سرپرست جدید فرمانداری ایذه معرفی می‌شود.

یک خبر از وضعیت زیست محیطی خوزستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه گاردین در مقاله ای با عنوان چرا خوزستان از یک منطقه پرآب به یک منطقه خشک و بی حاصل تبدیل شده است به بررسی دلایل بروز خشکسالی در این استان پرداخت .

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، خبرنگار گاردین در تحلیلی برای این روزنامه انگلیسی نوشت: در خوزستان، آسمان آبی تیره شده و تقریبا مثل زرد طلایی پر گردوغبار است و بعد از آن می توان یک رنگ سبز درخشان را دید که تقریبا شبیه یک تالاب است. در یک لحظه ممکن است این طور تصور شود که قرار است باران ببارد، در حالی که دمای هوا کاهش می باید و باد در سراسر شهر وزیدن می گیرد. اما در آن زمان طوفان گرد و غبار است که آغاز می شود. به زودی غبار تیره ظاهر خواهد شد و آسمان یا خورشید قابل مشاهده نخواهد بود.

در اداره ها، خانه ها و مدارس، مردم به سرعت در و پنجره ها و همه دریچه ها را می بندند. تا حدودی همه وحشتزده هستند. آنها به آژیرهای هشدار در زمان جتنگ عادت داشتند، چرا که خوزستان واقع در جنوب غربی ایران در زمان جنگ 1980 تا 1988 با عراق، خط مقدم جبهه محسوب می شد.

طوفان های گرد و غبار در خوزستان که شهرهای اهواز، سوسنگرد و دزفول را فرا گرفته است، پدیده جدیدی نیست. این طوفان ها در سال های اخیر در مقیاس کوچکتری در این منطقه رخ می داد. این طوفان ها ناشی از عومل مختلفی است که بخشی از آن فراتر از مرزهای وسیع عراق و ایران است که از نظر تغییرات آب و هوایی به یکدیگر مرتبط است. مناطق پر آب هورالعظیم و شادگان و همچنین رودهای کارون، کرخه و جراحی، یکی از منابع عمده آبی در این استان است که در حال حاضر خالی شده و سطوحی از فاضلاب های سمی خطرناک جای این آب را گرفته است.

نبودن رطوبت در این مناطق باعث بلند شدن گرد و غبار در هنگام وزیدن باد می شود،در حالی که خوزستان یکی از استان های نفت خیز ایران است، در عین حال بر روی زمین های حاصلخیز و پر آب نیز واقع شده است. در این منطقه بیش از یک میلیون هکتار زمین کشاورزی است و در فصل های سرد سال بسیاری از محصولات ایران را تامین می کند. اما با توجه به خشکسالی های اخیر، این صنعت در خوزستان در حال احتضار است.

در اوایل قرن بیستم که شرکت های ایرانی و انگلیس در این شهر مستقر بودند، کشتی ها روی کارون بین اهواز و شوشتر حرکت می کردند و حتی برخی از مسافران از طریق کشتی و از روی این روخانه به شهرهای مقدس مسلمانان در عراق می رفتند. اما حالا اگر از بالای پل نادری در اهواز به کارون نگاه کنی، تنها یک تالاب سبز رنگ می بینید. زباله های صنعتی و فاضلاب های شهرهای در حال رشد مثل اهواز، ملاثانی، شوشتر هزینه آن را می پردازند.
تا پیش از خشک شدن کارون، آب از این رودخانه به استان های دیگر نیز کانال کشی شده بود. در دوره شاه، اولین تونل برای جلوگیری از خشک شدن زاینده رود در اصفهان کشیده شد. از آن زمان لوله ها و آبراه های متعددی به سمت دیگر کشورها به قم، یزد، کرمان و کانال های جدید برای اصفهان کشیده شده است.

استان خوزستان،‌موطن دو منبع بزرگ آبی، در وضعیت بحرانی قرار دارد.

احمد ساوری استاد دانشگاه صنعتی خرمشهر در ماه فوریه به روزنامه کارون گفت: در اواسط دهه نود، عمق آب در تالاب هورالعظیم به ده متر می رسید و بیشه های طبیعی که در اطراف آن روئیده بود، به حدود 13 متر می رسید. اما مقادیر زیادی آب برای استخراج نفت از بین رفته است. تخریب محیط زیست، بدون تردید با این طوفان های گرد و غبار ارتباط دارد.

دولت احمدی نژاد اصرار داشت که منشا این طوفان های گرد و غبار از خارج کشور است. هر چند در سال جاری، سازمان محیط زیست اعلام کرد که بیشتر این گردو غبارها از ایران می آید. دلاور نجفی، یک مقام پیشین به رسانه های محلی گفته است که خشک شدن هورالعظیم، یکی از دلایل طوفان گردو غبار در ایران است که آب خود را برای استخراج نفت از دست داده است.

یک خبر از گتوند

مدیرکل محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با تسنیم:

علت مرگ ماهی‌های "بیاح" در سد گتوند در دست بررسی است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل محیط زیست خوزستان عنوان کرد:در اواسط فروردین ماه سال ۹۴ بیش از ۳۰ هزار قطعه ماهی "بیاح" پشت سد گتوند تلف شدند که علت آن در دست بررسی است.

 احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: در اواسط فروردین ماه سال 94 بیش از 30 هزار قطعه ماهی بیاح پشت سد گتوند تلف شدند که علت آن در دست بررسی است.

وی در این درباره افزود: این اتلاف ماهی به تدریج و بین روزهای 12 تا 17 فروردین ماه صورت گرفته است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان کرد: مطالعات آزمایشگاهی از جمله بررسی‌های ویروسی و انگلی در باره مرگ این ماهی‌ها درحال انجام است.

وی اظهار کرد: هنوز علت دقیق مرگ این ماهی‌ها مشخص نیست ولی با کمک اداره دامپزشکی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران با بررسی‌های آزمایشگاهی دنبال کشف علت مرگ این ماهی‌ها هستیم.

لاهیجان‌زاده ابراز داشت: البته یکی از علت‌های که پیگیری می‌کنیم ورود سیلاب‌های سنگین در اثر بارندگی به سد هستیم که می‌تواند علت مرگ این ماهی‌ها باشد.

وی بیان کرد: با ورود این سیلاب‌ها آب کدر شده و میزان اکسیژن آب کاهش یافته که این می‌تواند یکی از علل مرگ ماهی‌ها باشد.

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: این 30 هزار قطعه ماهی از نوع ماهی بیاح هستند که نسبت به نواسانات اکسیژن آب بسیار حساس هستند که ورود سیلابی با دبی 6 هزار مترمکعب می‌تواند با وارد کردن شوک، سبب مرگ این ماهی‌ها شده باشد.

اخبار ورزشی خوزستان

مدیر فولاد نوین :سازمان لیگ ماموران دوپینگ خود رابه اهواز بفرستد

اهواز- ایرنا - مدیرعامل باشگاه فولاد نوین اهواز گفت: برای رد هرگونه شک و گمان ازسازمان لیگ خواسته ایم تا ماموران خودرا برای گرفتن تست ازبازیکنان دو تیم فولاد نوین ومس کرمان به اهواز گسیل کند.

مسابقه تیمهای فوتبال فولاد نوین ومس کرمان ازهفته بیست ویکم لیگ دسته یکم باشگاه های ایران روزدوشنبه هفته جاری دراهواز برگزار خواهد شد.علیرضا اژدری زاده روز شنبه به ایرنا اظهار داشت : اگر چه بازیکنی دوپینگی در نتیجه بازی تغییری داده نخواهد شد ،اما به عقیده من اعلام گرفتن تست دو پینگ درجریان بازی بازدارنده بوده وسلامت محیط ورزش حفظ خواهد شد.
وی به آمادگی بازیکنان تیم فولاد نوین اشاره کرد وگفت : آنان درتمریناتی که طی چند روز گذشته انجام داده اند از آمادگی مطلوبی برخوردار شده اند.اژدری زاده اظهارداشت : اگرچه کسب یک امتیاز موجب صعود تیم فولاد نوین به لیگ برتر می شود ، اما ما برای برد وگرفتن سه امتیاز بازی خواهیم کرد.
وی گفت : درهفته گذشته دردقیقه پایانی درحالیکه ازحریف پیش بودیم با دریافت گل مساوی صعودمان به لیگ برتر به این هفته موکول شد .مدیرعامل فولاد نوین افزود : درمقابل تیم مس کرمان اجازه نخواهیم داد تا شانس هفته قبل ازدست برود.
تاپایان مسابقه های لیگ دسته یکم باشگاه های ایران دو هفته دیگر باقی است به صورتی که در گروه الف تیم فولاد نوین اهواز با 39 امتیاز درمکان اول قراردارد و تیم مس کرمان با 35 امتیاز دوم است .

اعضا تیم فوتبال فولاد خوزستان برای دیدار با السد عازم قطرشدند

اهواز- ایرنا - اعضا تیم فوتبال فولاد خوزستان و همراهان برای دیدار با تیم السد قطر در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بعدازظهر شنبه ازتهران عازم قطرشدند.

سپرست تیم فوتبال فولاد خوزستان رئز شنبه گفت : بازیکنان امروز را درقطر به استراحت خواهند پرداخت وطی روزهای یکشنبه و دوشنبه یک جلسه تمرین و یک جلسه عرقگیری انجام خواهند داد .
حسین ابن قاسم قبل ازعزیمت تیم فوتبال فولاد خوزستان به دوحه به ایرنا اظهارداشت : برای این بازی بازیکن محروم نداریم ، لیکن مهدی بدرلو و مهرداد جماعتی بخاطر مصدومیت دراین بازی حضورنخواهند داشت .
وی همچنین اظهارداشت : ارشاد یوسفی بدلیل بدهی مالیاتی همراه کاروان 41 نفر تیم فوتبال فولاد خوزستان به قطر حضورندارد.ابن قاسم روحیه وانگیزه بازیکنان تیم فوتبال فولاد خوزستان را برای این مسابقه خوب وبالا بیان کرد .
مسابقه تیمهای فوتبال فولاد خوزستان والسد قطر ازهفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا روزسه شنبه اول اردیبهشت ماه در دو حه برگزار می شود. بازی رفت این دو تیم که دراهواز برگزار شد بدون ردوبدل شدن گل مساوی خاتمه یافت

شکست خانگی پتروشیمی بندر امام برابر دانشگاه آزاد تهران

آبادان-ایرنا-تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام از هفته سیزدهم لیگ حرفه ای بسکتبال کشور در دیدار خانگی برابر میهمانش دانشگاه آزاد تهران،به شکست تن داد.

به گزارش ایرنا این دیدار عصر پنجشنبه در سالن اندیشه بندر امام برگزار شد و در پایان تیم دانشگاه آزاد تهران به نتیجه 79 بر 72 پیروز شد.
در کواتر اول این دیدار تیم پتروشیمی بندر امام 13 بر 9 به پیروزی رسید، ولی در کواتر دوم تیم دانشگاه آزاد تهران با نمایشی بهتر نسبت به میزبانش 26 بر 23 پیروزی را به دست آورد.
تیم پتروشیمی بندر امام در کواتر سوم با بازی هجومی موفق شد 24 بر 21 پیروز شود.
در کواتر چهارم تعویض های اشتباه بوبان میتف سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام از یک سو و نمایش قابل تحسین تیم تهرانی دانشگاه آزاد بود که با نتیجه 23 بر 12 به پیروزی رسید تا در یک قدمی تیم پتروشیمی در صدر جدول برسد.تیم داوری این دیدار بر عهده جعفر محمدپور (سرداور)، رضا آذرافزا (داور اول) و محمد جواد زارع (داور دوم) بود.

تیم پتروشیمی بندر امام با این شکست 22 امتیازی شد و در صدر جدول باقی ماند و تیم دانشگاه آزاد با 21 امتیاز در رده دوم رقابت های لیگ حرفه ای قرار گرفت.حدود چهار هزار نفر تماشاگر با حضور در سالن این دیدار را از نزدیک تماشا کردند.

آبادان - ایرنا - تیم بسکتبال منتخب ماهشهر در قالب هفته سیزدهم لیگ حرفه ای کشور با اختلاف زیادی مغلوب میزبانش مهرام تهران شد.

           

به گزارش ایرنا این دیدار عصر پنجشنبه در سالن آزادی تهران برگزار شد و تیم منتخب ماهشهر با نتیجه 115 بر 70 شکست خورد.در کواترهای اول و دوم این دیدار تیم مهرام به ترتیب با نتیجه 27 بر 18 و 29 بر 21 صاحب پیروزی شد.
تیم مهرام تهرام تهران در کواتر های سوم و چهارم با بازی زیبا به ترتیب با نتیجه 33 بر 19 و 26 بر 12 به پیروزی رسید.
محمد دوست (سرداور)، محمدرضا صالحیان (داور اول) و ژوبین جلیلی (داور دوم) عهده دار داوری این دیدار بودند.
تیم بسکتبال منتخب ماهشهر با این شکست 17 امتیازی شد و در رده پنجم جدول رده بندی رقابت های لیگ حرفه ای کشور جای گرفت.


یک خبر از آبادان

رد رشوه قاچاقچیان مواد مخدر از سوی پلیس آبادان و دستگیری اعضای باند

آبادان -ایرنا-فرمانده انتظامی شهرستان آبادان از رد رشوه 18 میلیونی ریالی قاچاقچیان مواد مخدر از سوی ماموران پلیس شهرستان و دستگیری سه متهم باند توزیع مواد مخدر صنعتی خبر داد.

سرهنگ حسین کهیایی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:با شناسایی باند سه نفره توزیع کننده مواد مخدر صنعتی در آبادان، ماموران کلانتری 16 آبادان وارد عمل شده و اعضای این باند را دستگیر کردند.

وی اظهار داشت:در این عملیات مقادیری مواد مخدر از مخفیگاه متهمان کشف و ضبط شد.

سرهنگ کهیایی گفت:پس از انتقال متهمان به یگان انتظامی، اعضای خانواده یکی از متهمان با پیشنهاد رشود به مبلغ 18 میلیون ریال به دو مامور پلیس، قصد فرار از مجازات را داشتند.

فرمانده انتظامی شهرستان آبادان افزود:ماموران وظیفه شناس با هماهنگی مبادی ذیربط فرد رشوه دهنده را دستگیر و تحویل مقام قضایی دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان آبادان با تجلیل از اقدام شایسته این دو مامور وظیفه شناس، صداقت و درستکاری را سرلوحه کار ماموران نیروی انتظامی در انجام ماموریت های محول عنوان کرد.


تصاویر مناظر زیبا

تصاویر خارق العاده از طبیعت

در صورت باز نشدن تصاویر بروی عکس ها Right Click کنید و گزینه Reload Image یا Show Picture را انتخاب نمایید

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_001_14.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_002_15.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_003_16.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_004_17.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_005_18.jpg

 

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_006_19.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_007_20.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_009_24.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_010_25.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_011_26.jpg

 

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_012_27.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_013_28.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_014_29.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_015_30.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_016_31.jpg

 

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_017_32.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_018_33.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_019_34.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_020_35.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_021_36.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_022_37.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_023_38.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_024_39.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_025_40.jpg

 

http://mj1.persianfun.info/img/94/1/Amazing-Nature/zimg_026_46.jpg

 

یک خبر بد برای تیم فولاد خوزستان

جریمه نقدی برای فولادخوزستان و استقلال 

   

کمیته انضباطی رای‌های خود را درباره تیم های مختلف لیگ برتر و دسته اول صادر کرد.
به گزارش مشرق، کمیته انضباطی رای‌های خود را درباره تیم های مختلف لیگ برتر و دسته اول صادر کرد.

بازی دو تیم فولاد خوزستان و استقلال تهران از سری رقابت‌های لیگ برتر در هفته بیست و چهارم روز 14 فروردین ماه برگزار شد و از سوی تماشاگران تیم فولاد خوزستان تخلفاتی مبنی بر پرتاب سنگ، فحاشی به تیم داوری و بازیکنان و پرتاب مواد منفجره صورت گرفت.
این تیم طبق بند یک و سه ماده 79 آیین نامه انضباطی و با توجه به سوابق قبلی به پرداخت 100 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. ضمن اینکه در صورت تکرار تخلفات در مسابقات بعدی برگزاری مسابقه بدون حضور تماشاگر به عنوان میزبان در نظر گرفته می شود.
تیم استقلال هم به دلیل تخلفات تماشاگرانش به مبلغ 30 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

محرومیت برای بازیکن تیم صنعت نفت آبادان

مسابقه تیم های صنعت نفت آبادان و مس رفسنجان از سری رقابت‌های لیگ دسته اول روز 17 فروردین ماه در آبادان برگزار شد. عباس مرداسی، بازیکن تیم صنعت نفت آبادان به دلیل فحاشی به داور این بازی به دو جلسه محرومیت از همراهی تیم خود و مبلغ 5 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

تیم صنعت نفت آبادان نیز به دلیل فحاشی تماشاگران به داور و پرتاب بطری آب به داخل زمین طبق بند های 2 و 3 ماده 79 آیین نامه انضباطی به 20 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

جریمه 10 میلیونی برای راهیان کرمانشاه

دیدار دو تیم راهیان کرمانشاه و پاس همدان از سری رقابتهای لیگ دسته اول روز 17 فروردین ماه برگزار شد. تیم راهیان کرمانشاه به دلیل تخلف تماشاگرانش باید 10 میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند.

محرومیت برای تقوی

کمیته انضباطی رای خود را درباره احمد تقوی، مربی تیم شهرداری تبریز در حالی صادر کرد که وی به دلیل اهانت به داور طبق بند 4 ماده 66 به یک جلسه محرومیت از همراهی تیم خود و پرداخت 3 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

یک خبر جالب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه استرالیا بعد از دیدار با محمدجواد ظریف راهی بازار تجریش شد.

به گزارش «انتخاب»؛ کاربران شبکه های اجتماعی تصویری از جولی بیشاپ منتشر کردند که در بازار تجریش در حال خرید و انداختن عکس یادگاری با مردم تهران است.

برخی کاربران مدعی شده اند که جولی بیشاپ با پیشنهاد محمدجواد ظریف راهی بازار تجریش شده است.

بازارگردی وزیر خارجه استرالیا در تجریش+تصاویر

بازارگردی وزیر خارجه استرالیا در تجریش+تصاویر

بازارگردی وزیر خارجه استرالیا در تجریش+تصاویر

اخبار سیاسی روز

آسوشیتدپرس:

گفتگوهای ایران با شش قدرت جهانی عضو ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، از این هفته برای نگارش متن توافق نهایی و جامع در شهر وین اتریش از سرگرفته می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احتمال لغو بخش بزرگی از تحریم های ایران توسط اوباما بدون موافقت کنگرهآسوشیتدپرس از امکان لغو بعضی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران توسط رئیس جمهوری ایالات متحده، بدون موافقت کنگره خبر داد.

به گزارش «انتخاب»، حتی اگر کنگره توافق نهایی با ایران را رد کند، باراک اوباما ممکن است با فرمان اجرایی بخش بزرگی از تحریم ها را لغو کند.

دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا که تحت کنترل اکثریت نمایندگان جمهوریخواه قرار دارند، انتقادهایی به توافق جامع احتمالی کشورهای عضو گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای ایران دارند و تاکید کرده‌اند که باید در مورد چنین توافقی ملاحظات کنگره نیز رعایت شود.گفتگوهای ایران با شش قدرت جهانی عضو ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، از این هفته برای نگارش متن توافق نهایی و جامع در شهر وین اتریش از سرگرفته می‌شود.
دو طرف تا پایان ماه ژوئن (۹ تیر) فرصت دارند جزئیات تفاهم سیاسی که روز سیزدهم فروردین ماه در لوزان سوئیس بدست آمد را ثبت و آن را نهایی کنند.
باراک اوباما:
من تنها یک نظارت عمومی بر این موضوع دارم و آن به اینگونه است که تحریم ها چگونه کاهش یابند و اگر نقض توافق باشد چگونه آنها دوباره بازگردند و راه ها و روش های گوناگونی برای اجرای این موضوع وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
توافق نهایی با ایران، معاهده رسمی نخواهد بود / این توافق نیازی به تصویب کنگره نخواهد داشت / از اینکه روسیه تا امروز برای فروش S300 به ایران صبر کرده بود، شگفت زده ام

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد مهمترین نگرانی درباره توافق ایران آن است که اگر این کشور از توافق هسته ای پیروی نکند، آمریکا لازم نیست برای از سر گرفتن تحریم ها به آب و آتش بزند.

به گزارش «انتخاب»، اوباما در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا در واشینگتن گفت: پیش نویس لایحه کنگره را مانعی در برابر مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور نمی دانم.

وی این لایحه را که به کنگره اجازه خواهد داد هرگونه توافق با ایران را بررسی کند «مصالحه قابل قبول» توصیف کرد که قصد دارد آن را امضا کند.

اوباما در بخش دیگری گفت: من تنها یک نظارت عمومی بر این موضوع دارم و آن به اینگونه است که تحریم ها چگونه کاهش یابند و اگر نقض توافق باشد چگونه آنها دوباره بازگردند و راه ها و روش های گوناگونی برای اجرای این موضوع وجود دارد.

وی افزود: بخشی از این موضوع به اقدامات جان کری،بخشی از آن به اقدامات ایرانی ها و بخشی از آن به گروه پنج به علاوه یک بازمی گردد و آنها باید روشها و فرمول هایی را پیدا که نگرانی های عمده ما را رفع و چیزی را عرضه کنند که قابل پذیرش تر باشد.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: نگرانی عمده من در اینجا این است که مطمئن باشیم که اگر ایران به تعهدات خود بر اساس توافق پایبند نباشد تحریمها را از دوباره وضع کنیم.این مهمترین نگرانی من است و به نظرم این هدف و احتمال وضع دوباره تحریم های شدید در صورت نقض توافق، می تواند تحقق یابد.ما به مذاکراتی خلاقانه نیازمندیم و معتقدم که جان کری و دیگران موفق خواهند بود و من از حمایت نخست وزیر رنتسی در این رابطه تشکر می کنم.

اوباما گفت: توافق نهایی هسته ای با ایران، معاهده رسمی نخواهد بود، بلکه توافق نامه ای سیاسی است و نیازی به تصویب کنگره نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: تفسیر او از قوانین این است که روسای جمهوری نیازی به کسب مجوز از کنگره برای امضای توافق نامه های سیاسی با دیگر کشورها ندارند.

باراک اوباما در مورد لغو ممنوعیت فروش موشک های اس ۳۰۰ به ایران هم گفت «شگفت زده امکه روسیه تا این مدت هم برای لغو این ممنوعیت، صبر کرده بود.»
در نشست خبری مشترک با همتای استرالیایی
ظریف گفت: گزینه نظامی اصلا وجود ندارد و علیه ما کارآمد نیست، پس بهتر است که از این حرف‌ها نزنند. وی با اشاره به ادامه مذاکرات با 1+5 تأکید کرد‌: یگانه راه با ایران این است که حق ما را به رسمیت بشناسند و بر اساس احترام متقابل رفتار کنند تا بتوانیم نتیجه بهتری از مذاکرات بگیریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای استرالیایی خود در پاسخ به پرسشی درباره سخنان وزیر خارجه و رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا مبنی بر باقی بودن گزینه‌های نظامی روی میز تصریح کرد: فقط می‌توانم بگویم ترک عادت موجب مرض است.

به گزارش «انتخاب »، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان پیش از ظهر امروز شنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با «جولیا بیشاپ» وزیر خارجه استرالیا در نشست خبری مشترک ضمن خیر مقدم به همتای استرالیایی خود گفت: ما و استرالیا همواره روابط سیاسی و اقتصادی داشتیم و این روابط علیرغم فراز و نشیب‌ها ادامه پیدا کرده و زمان آن فرا رسیده که روابط را به سطح بالاتری حرکت دهیم.

وی افزود: امروز درباره موضوعات مختلف دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم و این گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد. نگرانی مشترک ما از افراط و ترورسیم در منطقه نگرانی است که به آن پرداخته شد و نحوه برخورد با پدیده بسیار خطرناک داعش در این منطقه و نگرانی خانم بیشاپ از حضور شهروندان غربی و استرالیایی در بین تروریست‌های داعش مورد بررسی قرار گرفت و نیاز به هماهنگی و همفکری و حتی همکاری در حوزه‌های مختلف برای مقابله با این پدیده را بررسی کردیم و همینطور فرصتی داشتیم در مورد مسائل دوجانبه و ضرورت افزایش تعاملات دو کشور در حوزه‌های مختلف گفت‌وگو کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مورد نگرانی ما و استرالیا است، موضوع سوءاستفاده گروه‌های غیرقانونی که در حوزه تجارت انسان فعالیت می‌کنند و همچنین سوءاستفاده از شهروندان ما برای انتقال به استرالیا و همچنین نحوه برخورد آنها است و قرار شد در این زمینه همکاری‌ها را ادامه دهیم و گفت‌وگوهای کنسولی دو کشور در این زمینه ادامه یابد که با این معضل برخورد شود.

وی گفت: همچنین در خصوص حمایت از حقوق بشر و نحوه تعامل در این حوزه حساس گفت‌وگو کردیم.

وزیر خارجه گفت: امیدوارم با ادامه همکاری‌ها و تعاملات و تبادل‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و استرالیا بتوانیم زمینه را برای بهبود وضعیت به خصوص وضعیت پناهجویان و جلوگیری از سوءاستفاده از قاچاقچیان از این افراد فراهم کنیم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه استرالیا درباره نقش ایران در آموزش گروه‌های نظامی شیعه تصریح کرد: مبارزه با داعش و تروریسم در عراق باید توسط دولت عراق مدیریت شود و به نظر دولت عراق احترام می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه هر کاری که ایرانی‌ها در عراق انجام می‌دهند با همکاری دولت عراق است، تصریح کرد: در حمایت بین‌المللی از دولت عراق برای مبارزه با افراط و تروریسم نباید گزینشی عمل کنیم و مباحث سیاسی نباید دخیل شود و حمایت‌های مالی و تاکتیکی نباید صورت گیرد و این مبارزه باید در هماهنگی با دولت عراق و احترام به تصمیمات این دولت باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه بمباران‌ها به تنهایی کافی نیست، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل افراط و تروریسم نیاز به کمپین بزرگی است و هر گونه تلاش علیه غیرنظامیان برای ما و دولت عراق قابل قبول نمی‌باشد و ما این پیام را به گروه‌های مختلف در عراق ارسال کردیم و امیدواریم جنایات و بی‌رحمی‌ها توسط داعش متوقف شود.
وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه گزینه نظامی در مورد ایران روی میز است، تصریح کرد:‌ چنین گزینه‌ای وجود ندارد و تنها راه برای آنها این است که حق ایران را به رسمیت شناخته و بر اساس احترام متقابل عمل کنند تا استراتژی بهتری در مذاکرات داشته باشند.
ادعای رسانه های عرب زبان:
اوباما بیشتر کودکی خود را در مومباسای کنیا سپری کرد. من از این منطقه بازدید کردم و می توانم به شما بگویم که این منطقه عمدتا شیعه نشین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اوباما از ایران در مقابل اعراب حمایت می کند، چون پدرش شیعه بوده است!

مفسران رسانه های عرب ادعا کردند رئیس جمهور آمریکا به این دلیل حامی ایران است که پدرش یک شیعه بود.

به گزارش «انتخاب»، پایگاه آلگماینر نوشت: محی الدین لازقانی نویسنده سوری در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی حوار که از لندن پخش می شود گفت: «باراک حسین اوباما فرزند یک پدر کنیایی شیعه مذهب است. خاطرات کودکی فردی که کاخ سفید را اداره می کند، خاطرات شیعی هستند که بر موضع وی برای اتخاذ سیاست خارجی به طرفداری از ایران تاثیر گذار است و به این دلیل است که اوباما بسیار اشتیاق دارد، ایران به صورت یک پیروز ظاهر شود و کشورهای سنی، نفوذ خود را در منطقه از دست بدهند.»

لاذقانی سعی کرد تاکید کند در حال مطرح کردن نظریه نیست و نیز فردی نژادپرست نیست. وی ادعا کرد اظهاراتش در خصوص شجره نامه شیعی پرزیدنت اوباما بر اساس واقعیات است.

این نویسنده سوری خاطر نشان کرد: «اوباما بیشتر کودکی خود را در مومباسای کنیا سپری کرد. من از این منطقه بازدید کردم و می توانم به شما بگویم که این منطقه عمدتا شیعه نشین است.»

ابوالمنتصر بلوشی نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی « فور الشباب تی وی » عربستان گفت: « باراک حسین اوباما فرزند یک پدر شیعه است و همین موضوع باعث شده است برخی افراد وی را لابی ایران در آمریکا بخوانند.»

بلوشی اظهار کرد: اوباما جهان را از دریچه مذهبی - سیاسی شیعی می بیند. راه حل وی، توسعه گرایی شیعی است که ادعا می شود وی در حال اجرای آن در مورد عراق ، سوریه ، یمن ، ایران و افغانستان است.

بسیاری از شایعه ها بر اساس نام « حسین » وی، سوابق دینی پدرش و اینکه باراک حسین اوباما بزرگ شده اندونزی با اکثریت جمعیت مسلمان است قرار دارد.
مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا گفت :آمریکا یا باید به ایران حمله کند و یا اینکه در کنار تسلیحات اتمی آنها زندگی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامزد ریاست جمهوری آمریکا: دو راه داریم، یا حمله به ایران، یا زندگی در کنار تسلیحات اتمیمارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا گفت :آمریکا یا باید به ایران حمله کند و یا اینکه در کنار تسلیحات اتمی آنها زندگی کند.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اینترنتی سن پیتر بلاگ،روبیو گفت:ایرانی از تروریسم همانند یک ملت عادی که از دیپلماسی استفاده میکند،استفاده میکنند.رئیس جمهور ما هرگز نباید وارد این مذاکرات می شد.

وی افزود: تحریم های بین المللی همراه با تحریم های یکجانبه آمریکا مخرب ترین تاثیر را بر ایران گذاشته بود و گزینه پیش رو برای آنها بسیار شفاف بود و آن این بود که آنها یا باید به دنبال ماجراجویی های خود باشند و یا اینکه به دنبال اقتصاد خود باشند و هر دو را نمی توانند به طور همزمان داشته باشند.

روبیو در پایان گفت:در اینجا یک حقیقت دشوار قرار دارد و ما باید ببینیم که کدامیک بدتر است.حمله نظامی بر ضد ایران و یا یک ایران اتمی!
واکنش ها در اسرائیل به اظهارات دیشب رییس جمهور آمریکا
بن کاسپیت، تحلیلگر مسائل دیپلماتیک شبکه ده اسرائیل گفت، من با شنیدن اظهارات اوباما، از تعجب دهانم باز مانده بود. بویژه وقتی که او از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای مجهز کردن ایران به موشک های اس سیصد دفاع کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه صهیونیستی نوشت: اظهارات اوباما درباره تحریم های ایران، تحلیلگران اسرائیلی را شوکه کرد.

به گزارش انتخاب ؛ تایمز آو اسرائیل نوشت: تحلیلگران اسرائیلی از اظهارات اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا شوکه شدند. در آن اظهارات اوباما با روی باز به درخواست ایران برای برچیدن فوری همه تحریم های اقتصادی و نیز لغو ممنوعیت فروش سیستم های دفاعی روسیه به ایران برخورد کرد.

شگفتی صهیونیست ها

هنور مقامات اسرائیلی به این اظهار نظر اوباما واکنش نشان نداده اند، به این دلیل که اصولا سیاستمداران در روز شنبه که روز تعطیل یهودیان است، کار نمی کنند. اما تحلیلگران اسرائیلی از شگفت زدگی خود از اظهارات اوباما گفتند.

بن کاسپیت، تحلیلگر مسائل دیپلماتیک شبکه ده اسرائیل گفت، من با شنیدن اظهارات اوباما، از تعجب دهانم باز مانده بود. بویژه وقتی که او از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای مجهز کردن ایران به موشک های اس سیصد دفاع کرد.

وی در ادامه افزود، اوباما یک چیز دیگر است. او تصمیم دارد که آمریکا را از جنگ ها دور نگاه دارد.

آلون بن دیوید، مجری این بخش خبری نیز می گوید، اوباما فقط تعجب کرده است که روس ها به تعهد خود در رابطه با ایران عمل کرده اند؟ این بسیار تعجب آور است.

کاسپیت در ادامه گفت: این واکنش اوباما برای آمریکا جدید است. ما قبلا به شرایط بهتری عادت داشتیم.

شبکه ده اسرائیل، همچنین به نقل از مقامات دیپلماتیک ارشد اسرائیل خبر داد،‌دورنمای خارج کردن اسرائیل از مذاکرات به رهبری آمریکا با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور در حال حاضر به نقطه صفر رسیده است. این مقامات گفته اند، از نظر آمریکا مسئله ایران تمام شده است.

اوباما روز جمعه در واشنگتن، در اظهاراتی عجیب گفت، تعجب کرده است که چرا لغو فروش موشکها به ایران این قدر طول کشیده است.
جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت:اسرائیل باید در کوتاه ترین زمان ممکن به ایران حمله کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت:اسرائیل باید در کوتاه ترین زمان ممکن به ایران حمله کند.
به گزارش «انتخاب» به نقل از بوستون هرالد،بولتون درباره تصمیم روسیه برای ارائه سامانه موشکی اس-سیصد به ایران گفت: این تحول مهمی است. پوتین به جهانیان نشان داده است که از نظر راهبردی در حال پیشرفت است و نفوذ آمریکا در حال افول است. این حاصل اقدامات دولت کنونی آمریکاست که چارچوب توافقی با ایران را موفقیتی بزرگ ارزیابی می کند.

وی افزود: این تسلیحات سیستم های موشکی هوشمند ضد هواپیما هستند. تحویل آنها به ایران به مدت پنج سال به تعویق افتاده بود و این بیشتر به خاطر درخواست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود. به نظرم زمانی که این سامانه موشکی به طور کامل ارسال و عملیاتی شود آنگاه می تواند حمله هوایی اسرائیل بر ضد برنامه اتمی ایران را متوقف سازد.آنها حتی می توانند به طور عمده هواپیماهای رادار گریز چون هواپیمای استیلث را که حتی اسرائیل از آن بهره مند نیست، هدف قرار دهد.

بولتون در ادامه گفت: به نظرم در حال حاضر اسرائیل باید یا خود را با یک ایران اتمی وفق دهد، زیرا آنها خواه توافق امضاء شود و یا نشود در حال رسیدن به تسلیحات اتمی قرار دارند و یا اینکه باید به فوریت و در کوتاه ترین زمان درباره حمله به برنامه اتمی ایران تصمیم گیری کند. اسرائیل در تاریخ خود سابقه دو بار حمله به مراکز اتمی کشورهای معاند خود را دارد. تصمیم گیری در این رابطه به خود اسرائیل مربوط می شود، زیرا تحت حاکمیت اوباما، آمریکا کاری در این رابطه صورت نخواهد داد. بنابراین این موضوع به خود اسرائیل بستگی دارد تا این کار را در کوتاه ترین زمان ممکن صورت دهد.

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکارا دارد یا نه ؟گفت: من تمام تلاش خود را می کنم اما برنامه زمانی خاصی در نظر ندارم و به نظرم ما شاهد عرصه گسترده ای از حضور نامزده های جمهوری خواه هستیم. به نظرم نظر سنجی ها نشان می دهد که رای دهندگان درباره موضوعات مورد علاقه خود بسیار پراکنده و دچار تفرقه هستند.

وی افزود: لازم است که اجازه بدهیم تا اوضاع پیش برود و به نظرم این بهترین گزینه برای حزب است. ما پیش از این می دانستیم که چه کسی نامزد حزب دمکرات خواهد بود. اجازه بدهیم تا نامزده های جمهوری خواه با هم رقابت کنند و برخی مبارزات به پایان برسد و ببینیم که چه افرادی تصمیم می گیرند که وارد رقابت نشوند. من احساس فشار از طرف زمان ندارم. به نظرم مهم است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خوبی این موضوع را درک کنند که نخستین وظیفه رئیس جمهور حفاظت از کشور است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش:
ارتش عربستان تجربه جنگی ندارد و بسیار شکننده است و اگر با یک جنگ فرسایشی مواجه شود، باید آماده دریافت ضربات مهلکی باشد و شکست سختی خواهد خورد؛ عربستان بهتر است که دست از جنگ بردارد و به صورت سیاسی و مذاکره وارد عمل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان آماده دریافت ضربات مهلک باشد/ در صورت اصابت موشک به شهرهای عربستان، جبران آن سخت خواهد بود

 فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقمند به درگیری با عربستان نیست، به ریاض توصیه کرد از جنگ و برادرکشی در یمن دست بردارد؛ زیرا اگر با یک جنگ فرسایشی مواجه شود، باید آماده دریافت ضربات مهلکی باشد.

امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» روز یکشنبه در برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم گفت: توصیه من به ارتش عربستان این است که دست از جنگ بردارد چرا که مردم یمن مردم بزرگی هستند.

امیر پوردستان ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری و فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فرمودند رژیم صهیونیستی نتوانست در برابر غزه که یک باریکه‌ای است مقاومت کند. یمن کشوری با پیشینیه تاریخی است و جالب این است که عربستان تجربه جنگ با یمن را هم دارد و یمنی‌ها در جنگ‌های سال‌های گذشته توانستند بسیاری از پایگاه‌های عربستان را تصرف کنند. پیشینه مردم یمن نشان می‌دهد که مردمی جنگجو، مقاوم و شجاع هستند و من به عربستان توصیه می‌کنم که از برادرکشی دست بردارد.

وی خاطرنشان کرد: مساله دیگر این است که ارتش عربستان تجربه جنگی ندارد و بسیار شکننده است و اگر با یک جنگ فرسایشی مواجه شود، باید آماده دریافت ضربات مهلکی باشد و شکست سختی خواهد خورد؛ عربستان بهتر است که دست از جنگ بردارد و به صورت سیاسی و مذاکره وارد عمل شود.

* در صورت اصابت موشک به شهرهای عربستان، جبران آن سخت خواهد بود
پوردستان گفت: تجاوز عربستان به یمن باعث به وجود آمدن اتحاد و همدلی بین یمنی‌ها شده است، و آن‌ها را برای مقابله واحد با متجاوز آماده کرده است. علت تجاوز عربستان به یمن انسجام یمنی‌ها است و همین انسجام بستر وارد کردن ضربات سنگین به عربستان را فراهم خواهد کرد. با همین انسجام توانستند خیلی از نیروهای عبدربه منصور هادی را شکست بدهند و بر یمن مسلط بشوند و گام بعدی نیز واردکردن ضربه به عربستان است و اگر انفجارهایی در شهرهای عربستان به وقوع بپیوندد و موشک‌هایی به زمین اصابت کند ، قطعاً جبران آن برای مسؤولان عربستانی بسیار بسیار سخت خواهد بود.

پوردستان اظهار داشت: مردم یمن با توجه به خریدهای قبلی ارتش این کشور و ظرفیت‌هایی که دارند، می توانند ضربات سنگینی را به عربستان وارد کنند.

امیر پوردستان در خصوص مصوبه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد ضد یمن گفت: این مصوبه سازمان ملل متحد درباره یمن ظالمانه است زیرا به جای اینکه جلوی متجاوز را بگیرد، مظلوم را محکوم کرد و متأسفانه از سازمان ملل اینگونه حرکات را زیاد شاهد بوده ایم.

* جنگ زمینی است که برنده را مشخص می‌کند
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: تأثیر جنگ هوایی عربستان در یمن زیاد نیست و آنچه در جنگ عربستان و یمن اثرگذاراست، جنگ زمینی است و همانگونه که استراتژیست‌ها می گویند " زمین است که برنده و فاتح را مشخص می کند ". یمنی‌ها در جنگ زمینی بسیار قابل و کارآمد هستند و سلاح ها و تجهیزاتی را که برای جنگ زمینی نیاز است، به وفور در اختیار دارند و می توانند از این سلاح‌ها و تجهیزات استفاده کنند؛ این تحریم ها قطعا در قابلیت ها و توانمندی های یمنی‌ها اثر زیادی نخواهد گذاشت و آنها با همین سلاح های اندک می توانند اراده خود را عملی کنند.

* ایران هیچ کمک تسلیحاتی به یمن نداشته است
امیر پوردستان درباره ادعاهای عربستان و بعضی کشورهای عربی مبنی بر اینکه ایران بخشی از بحران یمن است و ایران برای یمنی‌ها سلاح می‌فرستد، گفت: آنها خود با رصد و کنترل راه‌ها و دریاها می‌دانند این ادعایی واهی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان کمک تسلیحاتی و همچنین تجهیزاتی به یمن نداشته و تمام همت ما آن است که بتوانیم کمک‌های دارویی و بهداشتی به یمن بفرستیم و امیدواریم این فضا فراهم شود که بتوانیم به مردم ستمدیده و مظلوم یمن به ویژه کودکان، زنان و سالمندان که مورد ظلم قرار گرفتند کمک‌های انسان دوستانه را ما و تمام انسان دوستان دنیا برسانیم و گوشه ای از آلام آن‌ها را بکاهیم و در این مسیر کمک آنان باشیم.

* دلیل عبور ناوگروه ایران از کنار یمن و باب المندب
امیر پوردستان در خصوص حضور ناوگروه ایران در منطقه و اینکه آیا احتمال دارد میان ایران و نیروهای عربستانی در ساحل یمن درگیری شود، گفت: ماموریت ناو گروه نیروی دریایی ایران در چارچوب ماموریت‌های قبلی است و وظیفه آن اسکورت کشتی‌ها و مقابله با تروریسم دریایی است؛ به همین دلیل مسیرش از کنار یمن و تنگه باب المندب است.

* ایران علاقمند به درگیری با کشور عربستان نیست
امیر پوردستان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقمند به درگیری با کشور عربستان نیست چون دوست و هم پیمان ما است؛ وابسته نظامی عربستان در کشور ما است و ما از وی دعوت کردیم در روز نیروی زمینی ارتش شرکت کند ما می خواهیم با کشور عربستان ارتباط داشته باشیم؛ و علاقمند نیستیم بین دو کشور مسلمان این رابطه خونین باشد، تا وقتی میز مذاکره هست که می‌تواند مشکلات را حل کند نیازی به استفاده از سلاح و تجهیزات نیست.

امیر پوردستان درباره نقش ایران در شکست‌های داعش در عراق اظهار داشت: داعش در زمان بسیار کوتاه از مرز شرق عراق -- که مرز اردن است -- خود را به مرز غرب عراق یعنی همان استان دیالی رساند؛ 5 استان عراق را پشت سر گذاشت و پیروزی های زیادی به دست آورد.

* جنگ داعش، جبهه النصره و بوکوحرام به نیابت آمریکا
امیر پوردستان افزود: آمریکایی‌ها برای جلوگیری از شکل‌گیری این قطب قدرت کارهای زیادی انجام دادند که یکی از این کارها طراحی حادثه یازدهم سپتامبر بود و این حادثه زمینه و بستر را برای ورود آمریکا به غرب آسیا برای کنترل اوضاع فراهم کرد اما آمریکائی ها پس از شکست‌ها و ضربات فاحش راهبرد خود را تغییر دادند و ما امروز می بینیم که جنگ‌های آمریکا خود را به صورت جنگ های نیابتی و مشارکتی نشان می‌دهد؛ به عنوان نمونه داعش به نیابت از آمریکا این جنایات را در عراق مرتکب می شود و جبهه النصره به نیابت از رژیم صهیونیستی و آمریکا این همه جنایت در سوریه می کند و بوکو حرام در نیجریه همین جنایت‌ها را مرتکب می شود.

وی تأکید کرد: این جنایات نتیجه همان راهبرد آمریکا است. متأسفانه برخی از کشورهای منطقه ناخواسته یا ناآگاهانه وارد راهبرد آمریکا شده اند و به اجرای این راهبرد کمک می کنند.

* شکست های داعش از چه زمانی شروع شد
وی افزود: اما اگر بررسی کنیم، شکست‌های داعش از زمانی شروع شد که علمای شیعه و اهل سنت وارد صحنه شدند و فتوای مقابله مردم با این گروه را دادند که باعث شد موج‌های انسانی وارد صحنه شده و با داعش مقابله کنند، داعش هر روز بیشتر عقب نشینی کرد و امروز در نزدیک مرزهای شرقی عراق است.

امیرپوردستان ادامه داد: علما با فتوایشان زمینه شکست داعش را فراهم کردند، البته در این مسیر مشورت‌های جمهوری اسلامی ایران بی تاثیر نبود، ما علاقمند بودیم به برادرانمان در کشور عراق مشورت های لازم را بدهیم و آنان را هدایت کنیم بدون آنکه در کار نظامی آنان دخالت کنیم، سلاح یا تجهیزات بدهیم یا اینکه نیرو وارد کنیم اما مشورت داده شد.

* حضور علما و نیروهای مردمی، عامل اصلی موفقیت عراق است
پوردستان تأکید کرد: عامل اصلی موفقیت مردم عراق در مقابله با داعش را اول حضور علما و سپس حضور گسترده نیروهای مردمی می دانم که از ارتششان حمایت کردند.

امیر پوردستان گفت: اما درباره داعش باید عرض کنم داعش همچنان تهدیدی برای منطقه است، امروز داعش جای پاهایی را در افغانستان و پاکستان به دست می آورد لذا داعش را همواره تهدیدی برای خود می دانیم و راه های مقابله با آن را حتما در سرلوحه کار خود داریم.

* شعاع 40 کیلومتری مرز همچنان خط قرمز ما با داعش است
امیر پوردستان درباره موقعیت داعش نسبت به مرزهای ایران اظهار داشت: وقتی داعش در مدتی کوتاه به السعدیه و جلولاء رسید ما نیروهایمان را در مرز مستقر کردیم که البته نیروی محدودی نیز در مرز داشتیم که کارش مراقبت مرزی بود اما با حضور نیروهای جدید، نیروهای قبلی تقویت شدند، با توجه به نقشه‌ای که داعش درباره مرزهای خود تا خراسان و سواحل مدیترانه ترسیم کرده بود خیال توسعه طلبی داشت و ما آماده بودیم در صورت نزدیک شدن به مرز کشور با آن مقابله کنیم و حتی اعلام نمودیم تا 40 کیلومتری مرز، خط قرمز ما است اما به این دلیل که نفوذ نکردند ما نیز با آنان درگیر نشدیم، اما اگر بخواهند تا چهل کیلومتری نزدیک شوند حتما با آنان درگیر خواهیم شد و قدرت سربازان مسلمان را به آنان نشان خواهیم داد.

* سامانه اس 300 قابلیتهای دفاع از فضای بالای کشور را ارتقا می‌دهد
فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص تصمیم روسیه برای تحویل سامانه اس 300 به ایران گفت: این سامانه ارتفاع بالا را برای ما پوشش می دهد و هواپیمایی را که در این ارتفاع پرواز می کند، می تواند هدف قرار دهد، البته پدافند هوایی ما از توان خوبی در زمینه راداری و آفندی برخوردار است، در 2 یا سه سال گذشته وقتی مسکو از واگذاری این سامانه به ایران ممانعت کرد صنعت دفاعی ما روی باور 373 کار کرد و تا مراحل زیادی آن را جلو برد که اگر واگذار نشود این سامانه در اختیار قرار خواهد گرفت اما با توجه به اینکه این سامانه با دستور رییس جمهور روسیه به جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه پدافند واگذار خواهد شد این قابلیت قرارگاه را در زمینه دفاع از فضای بالای کشور بالا خواهد برد؛ و می تواند برای افزایش آمادگی دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی گامی به جلو باشد.

* به‌کارگیری پهپادهای انتحاری به صورت بمب متحرک
پوردستان درباره دلیل رونمایی مستمر از سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته در ایران گفت: دکترین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دفاعی و مبتنی بر بازدارندگی است. ما در این مدت 34 و 35 سالِ پس از انقلاب نشان دادیم که هیچ وقت متجاوز نبودیم و تا به حال نگاهی به خاک هیچ کشوری نداشتیم و قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم . اگر ما در زمینه توان دفاعی و رزمی سلاح‌هایی را چه در حوزه دفاع زمینی، دریایی و هوایی تولید می کنیم، بیشتر هدفمان بازدارندگی است تا آنهایی که خیال خام تجاوز و تعدی را در سر می پرورانند، بدانند که جمهوری اسلامی ایران از تجهیزات بسیار بالایی برخوردار است و هم می تواند دشمن را هدف قرار بدهد و هم عقبه دشمن را هدف قرار دهد و دشمن در عزم و اراده اش تردید ایجاد بشود و نتواند تجاوز کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص تولید هواپیماهای انتحاری در ایران گفت: ما با چهره جدیدی از تهدیدات روبرو هستیم؛ تهدیداتی که از نظر نوع، شکل و اندازه با گذشته فرق می کنند؛ نیروهای مسلح یک کشور باید متناسب با تهدیدها ظرفیت های دفاعی لازم را در خودشان به وجود بیاورند. دکترین ما براساس بازدارندگی است ولی این به آن معنا نیست که تهدیدات را رصد نکنیم و متناسب با تهدید ظرفیت دفاعی لازم را در خودمان ایجاد نکنیم.

وی افزود: ما در حوزه پهپادها گام‌های بلندی را برداشتیم وعمق پرواز و شعاع عملیاتی پهپادها را افزایش داده ایم و قابلیت هایش را بالا برده ایم و پهپاد می تواند به صورت انتحاری و بمب متحرک می تواند انجام وظیفه کند.

امیر پوردستان خاطرنشان کرد: در حوزه دفاع زمینی کارهای بسیار بزرگ و در حوزه موشک‌ها کارهای خوبی انجام شده است اما همه این کارها در قالب دکترین بازدارندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و اگر ما با تهدیدی مواجه شویم، از این توانمندی‌ها برای ضربه زدن به تهدید و خفه کردن تهدید در نطفه استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پیشینیه این تهدیدها و جنگ‌ها به راهبرد کلان آمریکا برمی گردد؛ به این معنا که آمریکایی‌ها پس از فروپاشی شوروی احساس کردند که قطب قدرتی در حال شکل گیری است قطب قدرتی که از پیوستن شیعه و اهل سنت به وجود می آید؛ و انقلاب اسلامی زمینه ساز این قطب قدرتی است و این قطب قدرت جهان اسلام نام دارد.

* 5 رزمایش‌ بزرگ در سال 1394
امیر پوردستان درباره برنامه جدید رزمایش در سال جدید گفت: متناسب با فضای تهدیدات و تهدید در فضای ناهم طراز و تهدید در جنگ های مشارکتی و نیابتی؛ هر سال رزمایش هایی داریم که در سال 1394 هجری شمسی 5 رزمایش بزرگ را در 5 نقطه ایران انجام خواهیم داد ، تلاش ما آن است که ظرفیت های عملیاتی نیروی زمینی را متناسب با فضای تهدیدات ارتقا دهیم.
در واکنش به اعتراضات داخلی
وزیر دفاع عربستان سعودی در دستوری رئوفانه (!) داد تا به خانواده های نظامیان این کشور که در جنگ یمن کشته می شوند یک میلیون ریال سعودی پرداخت شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر دفاع عربستان سعودی در دستوری رئوفانه (!) داد تا به خانواده های نظامیان این کشور که در جنگ یمن کشته می شوند یک میلیون ریال سعودی پرداخت شود.

به گزارش انتخاب، محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در ادامه، بر لزوم حمایت از خانواده های نظامیان عربستانی که در درگیریها در مرزهای یمن کشته می شوند، تاکید کرد!

این سخنان وزیر دفاع سعودی، با آب و تاب فراوان توسط شبکه العربیه منتشر شده است.
در همین حال مسعود شجره فعال بین المللی حقوق بشر می گوید: مضحک است که عربستان سعودی به بمباران یمن مبادرت کند و در عین حال از کمک به این کشور سخن به میان آورد. این وضع مسخره است. مردم یمن به پایان جنگ نیاز دارند. اقدامات سعودی ها در یمن، وحشیانه است و هیچ فایده ای برای مردم یمن ندارد. مردم یمن از عربستان سعودی به علت جنایتهایش در کشورشان نفرت دارند و نفرت آنها به علت جنگ اخیر افزایش یافته است.

 جنبش انصار الله یمن آماده حمله در سراسر مرز با عربستان است

سخنگوی ائتلاف بین المللی تحت فرماندهی عربستان بر ضد جنبش انصار الله یمن اعلام کرد اعضای این جنبش برای عملیات جدیدی در مرز با عربستان آماده می شوند.
احمد عسیری سخنگوی ائتلاف عاصفه الحزم ( طوفان قاطعیت ) در کنفرانس خبری گفت همه تلاش ها برای جلوگیری از حمله به استان صعده صورت گرفته است و نیروهای نظامی به این منطقه اعزام شده اند.
وی افزود ائتلاف عربستان از نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن در سایر استان ها نیز حمایت می کند.

گزارش هوای استان

مدیرکل هواشناسی خوزستان از برقراری جو پایدار بر روی استان تا نیمه​های هفته جاری خبر داد.

کورش بهادری در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: تا روز سه​شنبه برای استان جوی پایدار پیش​بینی می​شود. ولی از روز چهارشنبه انتظار ورود موج بارشی ضعیف به استان می​رود.

وی افزود: این سامانه بارشی موجب بارش​های پراکنده در نقاط شمالی استان خواهد شد.

بهادری از آغاز افزایش دما در خوزستان خبر داد و گفت: هر چند فعلا وقوع پدیده گردوخاک برای استان پیش​بینی نمی​شود ولی افزایش دما از روز گذشته آغاز شده است. از دیروز (شنبه) با 2 درجه افزایش دما در سطح استان روبه‌رو بوده​ایم.

گزارشی از سد گتوند

سد گتوند؛ از دیدگاه موفقیت سازه ای تا معضل شوری آب
اقتصادی  9:46:43 1394/01/30

941-10474-5 کد خبر

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون با اشاره به وضعیت کنونی سد گتوند گفت: از آنجایی که برخی کارشناسان کمتر به وجود مشکل شوری آب اعتراف دارند و بیشتر بر سرمایه­گذاری و منافع حاصل از پروژه تاکید دارند توصیه می­شود که مسئولین متولی، بهره‌برداری توام با علاج بخشی این سد را به سازمانها و کارشناسانی واگذار کنند که به 2 واقعیت­ سد یعنی موفقیت در اهداف طرح و وجود معضل عظیم شوری واقف هستند.

کاظم حمادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهارکرد: نقش پر اهمیت سد مخزنی گتوند در تامین نیاز­های آبی جلگه خوزستان، کنترل و ذخیره سیلاب و تولید انرژی برق‌آبی بر کارشناسان منابع آب کشور و استان روشن است و نیازی به تکرار آن نیست.

وی افزود: سیستم سد با وضعیت آورد فعلی توانایی پاسخ به بارگذاری بیشتر در درون حوضه و یا انتقال از آن را ندارد. رودخانه مادر سد مخزنی گتوند از نظر کمی و به ویژه کیفی دستخوش تغییرات زیادی شده و با مشکلات شدید زیست محیطی و تبعات اجتماعی به ویژه در پایین دست مواجه است. حمادی تصریح کرد: مشکل اساسی مخزن سد گتوند وجود چینه­های انحلال پذیر نمک به ویژه در سازند گچساران است که شامل لایه هایی از مارن انیدریت و نمک می‌شود. حجم قابل ملاحظه­ای از نمک به طول چهار کیلومتر در بالادست سد و در تماس با آب دریاچه سد وجود دارد. 

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون با اشاره به این که دیدگاه‌های مختلفی درباره سد گتوند وجود دارد و مطرح است، گفت: دیدگاه اول بیشتر بر موفقیت سازه در تولید انرژی برق آبی و منافع حاصل از پروژه، ذخیره و تنظیم جریان آب خروجی از سد­های بالادست و بالاخره کنترل سیلاب حوضه میانی تمرکز و تاکید دارد و کمتر به مشکلات کیفی ایجاد شده در پایین دست می­پردازد و اصولاً صاحبان این دیدگاه علاقمند هستند که نشان دهند شوری آب رودخانه کارون مستقل از بهره­برداری سد مخزنی گتوند علیا بوده است.

وی در ادامه با اشاره به دیدگاه بهره برداران، اصناف کشاورزی، مصرف کنندگان سنتی و عمده آب در پایین دست، کارشناسان و محققان زمین شناسی، کارشناسان و طرفداران محیط زیست و تا حد زیادی کارشناسان وابسته به سازما­ن­ها و مؤسسات کشاورزی و محیط زیست خاطرنشان کرد: صاحبان این دیدگاه موفقیت­های سازه در اهداف سد را نادیده می­گیرند و سعی دارند تا بر شوری ایجاد شده در درون مخزن و نسبت دهی اثرات شوری سامانه کارون به سد گتوند تمرکز کنند. به طور خلاصه این دیدگاه بیان می­دارد که شوری و کیفیت آب مخزن و خروجی آن به حدی رسیده که سازه با عدم موفقیت و شکست مواجه شده است.

حمادی تصریح کرد: دیدگاه سوم نیز دیدگاه کارشناسان منابع آب خوزستان و کشور (منظور آن دسته از کارشناسان که بطور مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع سد درگیر هستند) است؛ این دیدگاه یک دیدگاه میانه و تاحدودی متمایل به سمت دیدگاه دوم به شمار می رود. این تمایل به این دلیل است که خروجی سد گتوند در ابتدای حوزه مصرف رودخانه مادر قرار دارد و هرگونه تغییر در شوری آب در ابتدای چرخه مصرف همانند قوانین فیزیکی تابش و بازتابش نور در آینه­های تخت، در پایین دست اثر مضاعف خواهد گذاشت.

وی افزود: این دسته از کارشناسان ضمن پذیرش موفقیت سازه در تحقق اهداف خود (شامل تنظیم آب، تولید انرژی و کنترل سیلاب) به وجود شوری در مخزن و  اثرات پایین دست آن کاملاً واقف هستند اما تاخیر در آبگیری و اعمال راه حل‌های مهندسی حتی در حین بهره­برداری را اولویت خود در علاج بخشی این سرمایه ملی قلمداد می­کنند که این راه حل خیلی دیر عنوان شده است اما با سرعت بخشیدن به آن می­توانیم شاهد کارایی لازم باشیم.

حمادی با بیان اینکه شبکه پایش شوری مخزن جوابگوی نیاز محققان، مشاوران و کارشناسان دست اندر کار طرح نیست، خاطرنشان کرد: ضرورت این شبکه صرفاً در آخرین مراحل اجرایی و در بدو آبگیری احساس و اعمال شد و در مدت آبگیری و بهره برداری نه تنها تکمیل نشد بلکه به دلایلی پس­روی نیز داشت.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون اظهارکرد: ایراد اساسی به شبکه این است که سامانه پایش مخزن در طول، عرض و عمق مخزن به صورت سه بعدی عمل نمی­کند. 

وی گفت: در حال حاضر مشاهدات شوری آب توسط کارفرما و از طریق مشاور به صورت نقطه­­ای اندازه­گیری می‌شود و سپس در اختیار سازمان مدیریت منابع آب ایران قرار می­گیرد. مجری و مشاور طرح هر دو با وجود داشتن متخصصان با سطح علمی و اجرایی بالا در زمینه طراحی و توسعه طرح­های منابع آب، هنوز هم تجربه کافی در زمینه سامانه پایش کیفی آب ندارند.

وی افزود: تجربه و مرجع اصلی پایش شبکه­های کیفیت منابع آب کشور از جمله مخازن سدها در دفتر مطالعات پایه منابع آب (سازمان مدیریت منابع آب ایران) با تجربه حدود 60 ساله در زمینه پایش شوری در منابع آب سطحی و زیر زمینی، نهفته و موجود است و شاید این بخش اولین بخشی است که مشکل سازند نمکی گچساران را رسماً مطرح کرد. در هر حال نیاز است پایش شوری و حتی بیوپایش مخزن (در حال حاضر بحث بیوپایش در لایه­­های میانی و تحتانی مخرن گزارش نشده و احتمالاً صورت نگرفته است) از  بدو امر به این سازمان دولتی که نسبتاً مستقل از بدنه کارفرما، مشاور، بهربرداران و مصرف کنندگان آب و محققان دانشگاهی است، ارجاع یابد.

حمادی عنوان کرد: معتقدیم اقدامات انجام شده در زمینه پایش و بررسی میزان شوری آب، برای پر حجم­ترین مخزن و سامانه پر آب کشور ناکافی است. این نوع مدیریت فقط بر شوری سطح نزدیک و مماس با محور سد تمرکز دارد و کل حجم مخزن را شامل نمی­شود.


خبرنگار: 17026

دو خبر ورزشی از خرمشهر

رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر خبر داد
مقام دوم تیم تکواندوی نونهالان خرمشهر در مسابقات استان خوزستان

رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر از کسب مقام دوم در مسابقات تکواندو آزاد قهرمانی استان، انتخابی کشور توسط تیم تکواندوی نونهالان این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: مقام دوم تیم تکواندوی نونهالان خرمشهر در مسابقات استان خوزستان                

امین صابری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر، از کسب مقام دوم تیمی توسط تکواندوکار نونهال خرمشهری در مسابقات تکواندو آزاد قهرمانی استان، انتخابی کشور خبر داد و اظهار کرد: تیم نونهالان خرمشهر در مسابقات تکواندو آزاد قهرمانی استان(انتخابی کشور) در رده نونهالان که در جمعه 28 فروردین‌ماه در خانه تکواندو اهواز برگزار شده بود موفق به کسب مقام دوم شد. 

وی همچنین از انتخاب محمد عارف‌زاده اریفی، دونده مقام آور خرمشهری به عنوان بهترین بازیکن و کیهان اکبری و احمد رشوندی از خرمشهر به عنوان بهترین داوران این دور از مسابقات خبر داد.
رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر، همچنین از کسب 9 مقام انفرادی توسط تیم تکواندو خرمشهر خبر داد و گفت: تیم تکواندو نونهالان خرمشهر در این دور از مسابقات 9 مقام انفرادی که شامل سه عنوان قهرمانی، دو مقام دوم و چهار مقام سومی بود را از آن خود کرد. 
صابری در ادامه تصریح کرد: احسان حسن اصل بهبهانی، ذوالفقار کاظمی و محمد عارف‌زاده اریفی عنوان قهرمان این دور از مسابقات را تصاحب کردند و حسین بغلانی و محمد محمدی به عنوان نایب قهرمانی دست یافتند. 
وی در پایان اضافه کرد: علی طاهری‌پور، علی روشندل و حسین آبیار سید علیرضا قاهری نیز مقام سوم این دور از مسابقات آزاد قهرمانی استان، انتخابی کشور را کسب کردند. 

رئیس هیئت دوومیدانی خرمشهر:
دونده نوجوان خرمشهری مقام دوم پرش طول کشور را تصاحب کرد

رئیس هیئت دوومیدانی خرمشهر از کسب مقام دوم پرش طول در مسابقات قهرمانی نوجوانان کشور توسط «علیرضا خالدی» و راهیابی وی به اردوی نهایی انتخابی تیم ملی خبر داد.

خبرگزاری فارس: دونده نوجوان خرمشهری مقام دوم پرش طول کشور را تصاحب کرد                

امیر مسعودیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر، از کسب مقام دوم رشته پرش طول توسط یک دونده خرمشهری در مسابقات قهرمانی نوجوانان کشور خبر داد و اظهار کرد: علیرضا خالدی دونده نوجوان خرمشهری که چندی پیش برای شرکت در مسابقات قهرمانی نوجوانان کشور، انتخابی تیم ملی به تهران اعزام شده بود موفق شد در رشته پرش طول مقام دوم را کسب کند.

وی ادامه داد: این دونده خرمشهری با کسب این پیروزی موفق شد به اردوی نهایی تیم ملی برای شرکت در مسابقات دوومیدانی نوجوانان آسیا که اردیبهشت ماه در کشور قطر برگزار می‌شود، راه یابد.

رئیس هیئت دوومیدانی خرمشهر تصریح کرد: برای انتخابات اعضای تیم ملی ایران برای شرکت در مسابقات آسیایی قطر، دو اردوی انتخابی برگزار شده که خالدی با پشت سر گذاشتن موفق آمیز رقیبان خود در این مسابقات به اردوی نهایی تیم ملی راه یافت و تا انتخاب برای شرکت در مسابقات آسیایی تنها یک قدم فاصله دارد.

مسعودیان، در ادامه از درخشش تیم دوومیدانی نونهالان خرمشهر در مسابقات نونهالان منطقه‌ای کشور در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: تیم دوومیدانی نونهالان خرمشهر در مسابقات نونهالان منطقه‌ای کشور که در منطقه پنج کشور برگزار شده بود موفق به کسب یک مقام نخست، یک مقام دوم و دو مقام سوم شد.

وی در پایان گفت: در این مسابقات که جمعه 28 فروردین‌ماه در اهواز و با شرکت 45 ورزشکار از چهار تیم اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس و خوزستان برگزار شده بود، دانیال عرب موفق به کسب مقام نخست در رشته پرش طول و مقام سوم در رشته دوی 100 متر با مانع شود و دانیال خضریان نیز مقام دوم این دور از مسابقات در رشته پرتاب دیسک و همچنین مقام سوم در پرتاب وزنه کسب کرد.

بهداشت و سلامتی

روزانه یک عدد سیب سبز برای صبحانه میل کنید. با این کار ساده می‌توانید میزان قند خون‌تان را نیز تنظیم کنید. به عقیده متخصصان آمریکایی سیب سبز یکی از سالم‌ترین و مفیدترین سیب‌ها و البته میوه‌ها محسوب می‌شود.

پاکسازی کبد چرب با میوه هااین روزها در هر میوه فروشی که وارد می‌شوید آووکادو نیز به چشم می خورد. می توانید بودجه سبد میوه تان را طوری تنظیم کنید که از خواص فوق العاده این میوه نیز بهره‌مند شوید.
باید بدانید که خواص فوق العاده این میوه ناشی از وجود اسید اولئیک (نوعی از اسیدهای چرب اشباع نشده مونو) است. این ترکیب سالم باعث کاهش میزان کلسترول خون می‌شود. علاوه بر این آووکادو حاوی فیبر زیادی است که باعث ایجاد احساس سیری زودهنگام شده و میزان قند خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه اگر می خواهید بیشتر به کبد خود خدمت کنید می‌توانید این میوه را نیز به سبد غذایی‌تان اضافه کنید. توجه داشته باشید که ترکیبات موجود در آووکادو باعث کاهش سلول‌های چرب تجمع یافته در این ارگان شده و باعث بهبود عملکرد آن می‌شوند.
روزانه یک عدد سیب سبز برای صبحانه میل کنید. با این کار ساده می‌توانید میزان قند خون‌تان را نیز تنظیم کنید. به عقیده متخصصان آمریکایی سیب سبز یکی از سالم‌ترین و مفیدترین سیب‌ها و البته میوه‌ها محسوب می‌شود. باید بدانید که سیب و به خصوص سیب سبز باعث پاکسازی کبد می‌شود.
سیب سرشار از آنتی‌اکسیدان است و این آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و قند خون را پایین می آورند. البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. سیب حاوی اسید مالیک است که یک عنصر اساسی برای پیشگیری از سنگ در کبد و کلیه ها می‌شود؛ در نتیجه کمک می‌کند که این دو ارگان در سلامت بهتری قرار داشته باشند. توصیه می‌شود که سیب را با پوست میل کنید. چون حاوی مواد معدنی مفیدی است که با چربی‌ها مقابله کرده و فلزات سنگین را از بدن دفع می‌کند.گریپ فروت و دارابی یا پوملو نیز مانند لیموترش جزو میوه های دوستدار کبد هستند؛ اما هر کدام شیوه خود را دارند. گریپ فروت حاوی آنزیمی است که باعث تحریک کبد شده و چربی‌ها و توکسین‌ها را دفع می‌کند. دارابی حاوی میزان زیادی اسید مالیک و کاراتنوئید است که این دو ترکیب باعث تقویت و تمیزی کبد می‌شوند.
فراموش نکنید که نارینژین موجود در این میوه نیز بالاست و باعث آب شدن اسیدهای چرب تجمع یافته در کبد می‌شود. در هر حال برای کاهش چربی کبد تان از مصرف این میوه های ترش و مفید غافل نشوید. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید قبل از مصرف گریپ فروت با پزشک تان مشورت کنید و نحوه استفاده صحیح آن را متناسب با شرایط تان سوال کنید.اگر آزمایش خون داده و سونوگرافی انجام داده اید و پزشک کبد چرب تشخیص داده است بدانید که تنها نیستید و این روزها این بیماری گریبان خیلی‌ها را گرفته است. در حالت کلی تجمع بیش از اندازه چربی‌ها در سلول‌های کبد باعث بروز این مشکل می‌شود.
فردی که کبد چرب دارد علائمی مانند التهاب، خستگی زیاد و ناخوشی عمومی دارد. در این صورت نیز لازم است یک سری تغییرات کلی در زندگی‌تان ایجاد کنید. فراموش نکنید که این مشکل در طولانی مدت می‌تواند به بیماری جدی سیروز کبدی تبدیل شود که مرحله پیشرفته کبد چرب محسوب می‌شود. در نتیجه لازم است که پیشگیری‌های لازم را انجام دهید.حتما در خصوص خواص فوق العاده لیموترش زیاد شنیده اید و احتمالا تا به حال ترکیب آب لیموترش و یک لیوان آب را(به صورت ناشتا) امتحان کرده اید. اگر می خواهید بیشتر مراقب کبدتان باشید و اگر دچار کبد چرب شده اید به این کار بسنده نکرده و لیموترش را به رژیم غذایی تان نیز اضافه کنید.
توجه داشته باشید که مرکبات به طور کلی باعث پاکسازی کبد می‌شوند چون سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. لیموترش همچنین حاوی ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. اگر لیموترش برایتان خیلی اسیدی و ترش است می‌توانید آن را در یک لیوان آب بچکانید و میل کنید. البته مصرف آب لیموترش بدون افزودن آب تاثیر بیشتری برای کبد دارد.
پزشکان به تازگی دریافتند که قند موجود در نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی با کاهش واکنش‌های استرسی در مغز می‌تواند پیامدهای مضر برای بدن داشته باشد.
در این مطالعه معلوم شد قند‌های شیرین‌کننده موجود در نوشیدنی‌های قندی نظیر نوشابه و آب‌میوه‌های صنعتی موجب کاهش واکنش‌های استرسی در مغز می‌شود، در حالی که از بین این شیرین‌کننده‌ها تنها قند آسپارتام این خاصیت را ندارد.پزشکان هشدار می‌دهند اگرچه کاهش استرس به طور کلی برای بدن هر فردی مفید است اما در مورد تاثیر قند نوشابه و آب‌میوه در این زمینه این نگرانی وجود دارد که تاثیر فوق می‌تواند موجب اعتیاد به مصرف این نوشیدنی‌ها شود. این تاثیر موجب اعتیاد به مصرف نوشابه‌های قندی و شیرین می‌شود که حاصل آن مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها و در نتیجه بروز عوارض جدی آن نظیر چاقی است که در نهایت به اختلالات متابولیکی می‌انجامد.
زمانی که بدن و ذهن تحت استرس و تنش قرار می‌گیرد، سیستم غدد داخلی تولید هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد. این هورمون بر واکنش‌های سوخت و سازی و ایمنی بدن تاثیر مهمی دارد.
«کوین دی لائوگرو» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد مصرف میزان قند بالا ممکن است استرس را در انسان پایین آورد. اما این نگرانی وجود دارد که تاثیر فوق می‌تواند محرکی برای مصرف بیش از حد مواد قندی و تشدید تاثیرات مخرب مواد قندی بر سلامت از جمله بروز چاقی باشد.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، متخصصان پس از مطالعه روی 19 زن 18 تا 40 ساله و قرار دادن آنان در معرض رژیم‌های غذایی و تست‌های استرس به این نتایج دست یافتند.

یک گزارش از تسلیحات پیشرفته نظامی

S-300 سامانه‌ی موشکی زمین به هوای میان بردی است که توانایی عملیات در تمام ارتفاع‌ها و شرایط را دارد.

در اواخر دهه‌ی ۷۰ میلادی و در میانه‌ی جنگ سرد ارتش اتحادیه‌ی جماهیر شوروی برای حفاظت از ساختمان‌های حساس خود سامانه‌ی پدافند موشکی را طراحی کرد که بعدها S-300 نام گرفت. آن‌ها به مرور قابلیت‌های این سیستم را توسعه دادند تا به امروز که گفته می‌شود بجز هواپیماهای فوق رادار گریز F22 و B2 هواپیمای دیگری نمی‌تواند از تیررس این پدافند در امان بماند.

با پدافند دفاع موشکی S-300 آشنا شوید

S-300 سامانه‌ی موشکی زمین به هوای میان بردی است که توانایی عملیات در تمام ارتفاع‌ها و شرایط را دارد. این پدافند از ابتدا برای رهگیری هواپیما و موشک‌های کروز ساخته شده بودکه بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالستیک نیز به آن افزوده شد. ردیاب راداری S-300 قابلیت رهگیری حداکثر ۱۰۰ هدف را داشته و سیستم آتش آن می‌تواند با ۱۲، ۲۴ و ۳۶ هدف درگیر شود که آن را به یکی از مرگبارترین سیستم‌های ضدهوایی حال حاضر جهان مبدل می‌سازد. نقطه‌ی قوت دیگر این سامانه عدم نیاز به عملیات نگهداری خاص برای موشک‌ها و ذخیره شدن آن‌ها مانند مهمات عادی است، علاوه بر آنکه S-300 ظرف مدت فقط ۵ دقیقه می‌تواند آماده‌ی شلیک شود.

با پدافند دفاع موشکی S-300 آشنا شوید

تولید گسترده‌ی این سیستم در سال ۱۹۷۵ آغاز شد اما خانواده‌ی ضد بالستیک V+ در سال ۱۹۸۷ تولید شدند. تاکنون سیستم راداری و برد این پدافند چندین بار بهبود یافته و به روز رسانی شده است. رقیب غربی S-300 پدافند آمریکایی MIM 104 پاتریوت است. در مواقع لزوم می‌توان از S-300 به عنوان یک سیستم تهاجمی نیز استفاده کرد. موشک‌های نیمه متحرک از خانواده‌ی V این سیستم با سوار شدن بر روی وسایل نقلیه زرهی و استفاده از قابلیت shoot & scoot می‌توانند اهداف را هدف قرار داده و سپس محل خود را تغییر دهند، چین به خوبی از این قابلیت برای تهدید تایوان استفاده می‌کند. از سال ۲۰۰۶ ارتش روسیه نمونه‌ی پیشرفته‌تری از این سامانه به نام S-400 تریموف یا طبق نامگذاری ناتوSA-21 را به خدمت گرفته که بردی تا ۴۰۰ کیلومتر را دارد.

خانواده‌ی S-300

با پدافند دفاع موشکی S-300 آشنا شوید

S-300 P

برد این موشک از ۵ تا ۴۷ کیلومتر بوده و قابلیت حمل کلاهک ۱۳۳ کیلوگرمی را دارد

S-300 F

این موشک سوخت جامد برای نیروهای دریایی توسعه یافته است. سرعت آن ۶۱۲۰ کیلومتر در ساعت بوده و از ۷ تا ۹۰ کیلومتر برد دارد و همچنان می‌تواند کلاهکی ۱۳۳ کیلوگرمی را حمل کند.

S-300 FM

این سیستم پیشرفته‌ شده‌ی نوع قبلی است که سرعت آن تا ۱۰ هزار کیلومتر در ساعت افزایش یافته و می‌تواند به کلاهکی ۱۵۰ کیلوگرمی مسلح شود.

S-300 PMU

این موشک بسیار شبیه به مدل FM است. مدل جدیدتر آنکه در سال ۱۹۹۷ ساخته شد MU-2 نام دارد که برد آن تا ۱۹۵ کیلومتر و توانایی حمل بار آن به ۱۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

S-300 V

این سیستم موشکی نیمه متحرک و ضد بالستیک بر روی خودرو نصب می‌شود و راداری قدرتمند برای درگیری با موشک‌های بالستیک بر روی خودرو‌ی این موشک نصب شده است.

خرید پدافند S-300 توسط ایران

با پدافند دفاع موشکی S-300 آشنا شوید

در سال ۲۰۰۷ قراردادی به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار میان ایران و روسیه برای خرید ۵ سیستم S-300 به امضا رسید اما در سال ۲۰۱۰ دیمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه با بهانه قرار دادن قطعنامه‌ی ۱۹۲۱ شورای امنیت به صورت یک‌طرفه این قرارداد را نقض کرد. پس از آن ایران درخواست غرامت ۴ میلیارد دلاری از روسیه را تسلیم دادگاه بین‌المللی لاحه کرد و تصمیم گرفت سیستم دفاع موشکی داخلی به نام باور ۳۷۳ را توسعه دهد. روس‌ها جهت جلوگیری از پرداخت غرامت سیستم ضعیف‌تر آنتی ۲۵۰۰ و یا تور ام-۱ را به ایران پیشنهاد دادند که توسط کشورمان پذیرفته نشد. این روند ادامه داشت تا در روز ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ و در آستانه‌ی توافق هسته‌ای با ۶ قدرت دنیا، به دستور پوتین رئیس جمهور روسیه ممنوعیت فروش این سیستم به ایران لغو شد و قرار شد به سرعت این سامانه به ایران تحویل داده شود، اگر چه هنوز پس از ۸ سال باید منتظر دیده شدن این پدافند در کشورمان باشیم. گفتنی است تا کنون کشورهایی مانند الجزایر، ارمنستان، آذربایجان،‌ بلاروس، بلغارستان، چین، مصر، ویتنام، ونزوئلا، قزاقستان و اوکراین این سیستم را به خدمت گرفته‌اند.

منبع: زومیت

یک خبر از اندیمشک

دادستان اندیمشک خبر داد
دستگیری بر هم زننده نظم عمومی در اندیمشک

دادستان عمومی و انقلاب اندیمشک گفت: عامل قدرت‌نمایی با چاقو و بر هم زننده نظم عمومی در این شهر با تلاش نیروی انتظامی دستگیر شد.

خبرگزاری فارس: دستگیری بر هم زننده نظم عمومی در اندیمشک                

صادق جعفری چگنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اندیمشک اظهار کرد: فرد شروری که با مصرف مشروبات الکلی و با چاقو اقدام به قدرت‌نمایی و تهدید شهروندان این شهر کرده بود با تلاش نیروی انتظامی دستگیر شد.

وی افزود: این فرد پس از مصرف مشروبات الکلی و در حالت مستی در یکی از  مناطق پرجمعیت این شهر موجب وارد کردن خسارت به 9 دستگاه خودرو شهروندان شده بود که پس از دستگیری و انجام تحقیقات اولیه از سوی دادسرای این شهر روانه زندان شد.

دادستان عمومی و انقلاب اندیمشک با اهمیت برشمردن نظم عمومی جامعه تصریح کرد: دستگاه قضایی با اخلال‌گران و برهم زنندگان نظم عمومی جامعه و امنیت شهروندان با قاطعیت و شدت برخورد قانونی خواهد کرد.

جعفری چگنی خاطرنشان کرد: به زودی طرح جمع آوری اراذل و اوباش با همکاری نیروی انتظامی در این شهرستان به اجرا در خواهد آمد.

وی در پایان گفت: در چند ماه گذشته، طرح‌های بسیار خوبی در خصوص برخورد با قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر در این شهرستان به اجرا درآمده که این روند امسال نیز با شدت ادامه خواهد داشت.

هشدار انتظامی

معاون فرماندهی انتظامی خوزستان خبر داد
برخورد با عاملان پخش کلیپ‌های ساختگی و انتشار اخبار کذب در شبکه‌های اجتماعی

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان گفت: پلیس با عاملان پخش کلیپ‌های ساختگی و انتشار اخبار کذب در شبکه‌های اجتماعی برخورد می‌کند.

خبرگزاری فارس: برخورد با عاملان پخش کلیپ‌های ساختگی و انتشار اخبار کذب در شبکه‌های اجتماعی                

سید رحمان موسوی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم برخی افراد دانسته یا ندانسته با برخی شایعات و اخبار کذب در شبکه‌های مختلف اجتماعی دامن می‌زنند.

وی افزود: آخرین مورد پخش کلیپی مربوط به یک تصادف در پارک جزیره اهواز مربوط به سه سال پیش است که متاسفانه برخی افراد بیمار در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که این کلیپ مربوط به تیراندازی به ماموران انتظامی در صبح امروز است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان با هشدار جدی به برخی افراد که تعمدا و یا سهوا به انتشار این گونه اخبار غیر واقعی خاطرنشان کرد: این عده باید بدانند که پلیس بدون ملاحظه با عاملان انتشار اخبار کذب که باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود قاطعانه برخورد خواهد کرد.

موسوی تصریح کرد: پلیس تمام تحرکات را در شبکه‌های اجتماعی زیرنظر دارد و در برخورد با عوامل اشاعه اخبار کذب و نگران کننده در جامعه مماشات نخواهد کرد.

اخبار روز سیاسی ایران و خاورمیانه

پیش از ظهر امروز جمعی از کارکنان و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی با رهبر انقلاب دیدار میکنند.
به گزارش عصرایران ، اهم سخنان رهبر انقلاب در این دیدار  به این شرح است:

- طرف مقابل با وقاحت مرتب ما را تهدید نظامی میکنند، این غلط اضافی را میکنند بعد میگویند جمهوری اسلامی توان دفاعی نداشته باشد.حتی اگر صریحا هم این تهدید را نمیکردند لازم بود ما به فکر باشیم و آماده باشیم.
- جمهوری اسلامی ثابت کرده در دفاع از خود کاملا مقتدرانه عمل میکند، همه ملت مثل یک مشت مستحکم گرد می‌آیند و در برابر متجاوز می‌ایستند،در دفاع، ملت ما یک پارچگی کامل دارد و خود را آماده نگه میدارد.
-افسانه جعلی سلاح هسته‌ای را عَلَم کرده اند که بگویند جمهوری اسلامی مایه تهدید است، نه؛ مایه تهدید خود آمریکاست که بدون هیچ مهاری دخالت‌های ناامن کننده از او سر میزند، امروز این حوادث گریه آور در یمن جاری است و آمریکایی‌ها از ظالم حمایت میکنند.
در حال تکمیل...

مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن می خواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضرری نمی کنیم. یک تجربه‌ای در اختیار ملّت ایران است که...این تجربه ظرفیّت فکری ملّت ما را بالا خواهد برد. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲

به مناسبت بیانات مهم رهبر انقلاب درباره مساله هسته‌ای در روز ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، پاسخ به 11 پرسش درباره مساله‌ هسته‌ای با استفاده از بیانات ایشان در چندماه اخیر منتشر شده است.

به گزارش ایسنا پاسخ به این پرسش‌ها، به شرح زیر است:

۱. چرا رهبر انقلاب با «مذاکرات هسته‌ای» موافقت دارند؟

موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچیک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست، ضمن آنکه روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید روابط متعارف و غیرفوق العاده باشد...هدف آنها این است که با این بهانه، فضای بین المللی را بر ضد ایران حفظ کنند و بر همین اساس بود که با طراحی جدید دولت برای مذاکره درخصوص موضوع هسته ای موافقت شد تا این جوّ جهانی شکسته و ابتکار عمل از طرف مقابل گرفته شود و حقیقت نیز برای افکار عمومی دنیا مشخص شود. ۱۳۹۳/۰۱/۲۰

مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن می خواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضرری نمی کنیم. یک تجربه‌ای در اختیار ملّت ایران است که...این تجربه ظرفیّت فکری ملّت ما را بالا خواهد برد. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲

میگویند ما تحریم کردیم، ایران مجبور شد بیاید پای میز مذاکره، نه، (این‌طور نیست). ما قبلاً هم اعلان کردیم، قبل از این حرفها هم ما گفتیم(که) نظام جمهوری اسلامی درباره‌ی موضوعات خاصّی که مصلحت بداند، با این شیطان برای رفع شرّ او و برای حلّ مشکل، مذاکره میکند؛ معنای این آن نیست که این ملّت مستأصل شده است، ابداً. ۱۳۹۲/۱۰/۱۹

۲. رهبر انقلاب موافق «توافق هسته‌ای» هستند یا مخالف آن؟

با وجود اینکه من خوش‌بین نبودم به مذاکره‌ی با آمریکا، با این مذاکرات موردی، مخالفت نکردم، موافقت کردم؛ از مذاکره‌کنندگان هم با همه‌ی وجود حمایت کردم، الان هم حمایت میکنم. از رسیدن به یک توافقی که منافع ملّت ایران را تأمین کند و عزّت ملّت ایران را حفظ کند، صددرصد من حمایت میکنم و استقبال میکنم؛ این را همه بدانند. اگر کسی بگوید که ما مثلاً با توافق یا با رسیدن به یک نقطه مخالفیم، نه، خلاف حق و خلاف واقع گفته است. اگر یک توافقی انجام بگیرد که این توافق توافقی باشد که منافع ملّت را، منافع کشور را تأمین بکند، بنده کاملاً با آن موافقت خواهم کرد.

البتّه این را هم ما گفتیم که توافق نکردن بهتر از توافق بد است که این حرف را آمریکایی‌ها هم میزنند این فرمول، فرمول درستی است؛ توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود بهتر است، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۳. نظر رهبر انقلاب درباره تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌ای ایران چیست؟

همان‌طور که عرض کردم بنده به مجریان امر اعتماد دارم؛ این را شما بدانید؛ این آقایانی که مشغول کار هستند، اینها افرادی هستند مورد اعتماد ما، من در مورد آنها هیچ تردیدی (ندارم)؛ در آنچه تا حالا بودند، ان‌شاءالله بعد از این هم تردیدی به‌وجود نخواهد آمد؛ هیچ تردیدی نسبت به آنها ندارم. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

هیچ‌کس نباید این مجموعه‌ی مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه‌ی شامل آمریکا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج بعلاوه‌ی یک - سازش‌کار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچّه‌های خودمان هستند، بچّه‌های انقلابند؛ یک مأموریّتی را دارند انجام میدهند. کار سختی هم هست (که) بر عهده‌ی اینها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهده‌ی آنها است انجام میدهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده میشود - که اینها سازش‌کارند، و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرفها نیست. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲

۴. علت نگرانی رهبر انقلاب نسبت به مذاکره با آمریکا چیست و چرا به آن خوشبین نیستند؟

(درباره مذاکره با آمریکا) جدّاً دغدغه دارم؛ این دغدغه ناشی از آن است که طرف مقابل بشدّت اهل فریب و دروغ و نقض‌عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است؛ طرف مقابل این‌جوری است. یک نمونه‌اش در همین قضیّه اتّفاق افتاد؛ بعد از آنکه که مذاکره‌کنندگان ما مذاکره‌شان تمام شد، بعد از چند ساعت بیانیّه‌ی کاخ سفید منتشر شد در تبیین مذاکرات. این بیانیّه‌ای که آنها منتشر کردند که اسمش را میگذارند «فکت‌شیت» در اغلب موارد خلاف واقع است؛ یعنی روایتی که اینها دارند از مذاکرات و از تفاهمهایی که انجام گرفته است میکنند، یک روایت مخدوش و غلط و خلاف واقع است.

...من البتّه هیچ‌وقت نسبت به مذاکره‌ی با آمریکا خوش‌بین نبودم. نه از باب یک توهّم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم. حالا اگر یک روزی ما که در آن روز قاعدتاً نخواهیم بود شماها ان‌شاءالله در جریان حوادث و جزئیّات و یادداشت‌ها و نوشته‌های این روزها قرار بگیرید، خواهید دید که این تجربه‌ی ما از کجا حاصل شده؛ تجربه کردیم۱۳۹۴/۰۱/۲۰

... من به این گفتگوها خوشبین نیستم. چرا؟ چون تجربه‌های گذشته‌ی ما نشان میدهد که گفتگو در منطق حضرات آمریکائی به این معنی نیست که بنشینیم تا به یک راه حل منطقی دست پیدا کنیم منظورشان از گفتگو این نیست منظورشان از گفتگو این است که بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید! هدف، از اول اعلام شده است؛ باید نظر طرف مقابل قبول شود. لذا ما همیشه اعلام کردیم و گفتیم که این، گفتگو نیست؛ این، تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمیرود. من به این اظهارات خوشبین نیستم، اما مخالفت هم ندارم. ۱۳۹۲/۰۱/۰۱

۵. آیا ایران با آمریکا بر سر موضوعات غیرهسته‌ای هم مذاکره می‌کند؟

این مذاکراتی که دارد انجام میگیرد که بخشی از آن هم مذاکره‌ی با طرفهای آمریکایی است فقط در موضوع هسته‌ای است؛ فقط. ما در هیچ موضوع دیگری فعلاً با آمریکا مذاکره نداریم؛ هیچ؛ این را همه بدانند؛ نه در مسائل منطقه، نه در مسائل گوناگون داخلی، نه در مسائل بین‌المللی؛ امروز فقط موضوع مورد بحث و مورد مذاکره، مسائل هسته‌ای است.

حالا، این تجربه‌ای خواهد شد؛ اگر طرف مقابل از کج‌تابی‌های معمولی خودش دست برداشت، این یک تجربه‌ای برای ما میشود که خیلی خب، پس میشود در یک موضوع دیگر هم با اینها مذاکره کرد؛ امّا اگر دیدیم نه، این کج‌تابی‌هایی که همیشه از اینها دیده‌ایم باز هم وجود دارد و کج‌راهه دارند میروند، خب طبعاً تجربه‌ی گذشته‌ی ما تقویت خواهد شد. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۶. سرانجام تحریم‌ها در توافق هسته‌ای چگونه باید باشد؟

در این جزئیّات مذاکرات که خیلی هم این چند ماه آینده مهم است اتّفاقی که باید بیفتد این است که تحریمها به طور کامل و یکجا بایستی لغو بشود. اینکه یکی از آنها میگوید تحریمها شش ماه دیگر لغو میشود، یکی میگوید نه ممکن است یک سال هم طول بکشد، یکی دیگر میگوید ممکن است از یک سال هم بیشتر بشود، اینها بازیهای متعارف معمول اینها است؛ اینها هیچ قابل اعتناء و قابل قبول نیست؛ تحریمها بایستی اگر چنانچه حالا خدای متعال مقدّر فرموده بود و توانستند به یک توافقی برسند در همان روز توافق به‌طور کامل لغو بشود؛ این باید اتّفاق بیفتد. اگر قرار باشد که لغو تحریمها باز متوقّف بشود بر یک فرایند دیگری، پس چرا ما اصلاً مذاکره کردیم؟ اصلاً مذاکره و نشستن پشت میز مذاکره و بحث کردن و بگومگو کردن برای چه بود؟ برای همین بود که تحریمها برداشته بشود؛ این را باز بخواهند متوقّف کنند به یک چیز دیگری، اصلاً قابل قبول نیست. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۷. ضرورت حفظ و صنعتی‌کردن فناوری هسته‌ای چیست؟

من یک خواسته‌هایی از مسئولین داشته‌ام که این را به آنها عرض کردم، گفتم و روی آنها اصرار دارم. یکی این مسئله است که بدانند دستاورد کنونی هسته‌ای ما چیز باارزشی است؛ این را بدانند؛ به چشم کم‌ارزش و چیز سبک به آن نگاه نکنند؛ چیز با ارزشی است. صنعت هسته‌ای برای یک کشور، یک ضرورت است.

اینکه بعضی ازروشنفکرنماها قلم بردارند و قلم بزنند که «آقا ما صنعت هسته‌ای را میخواهیم چه‌کار کنیم» این فریب است؛ این شبیه همان حرفی است که زمان قاجارها وقتی نفت کشف شده بود و انگلیسها آمده بودند میخواستند نفت را ببرند، اینجا دولتمرد قاجاری میگفت ما این مادّه‌ی بدبوی عَفِن را میخواهیم چه‌کار کنیم، بگذارید بردارند ببرند! این شبیه آن است. صنعت هسته‌ای برای یک کشور یک ضرورت است؛ هم برای انرژی، هم برای داروهای هسته‌ای که بسیار مهم است، هم برای تبدیل آب دریا به آب شیرین، و هم برای بسیاری از نیازهای دیگر در زمینه‌ی کشاورزی و غیر کشاورزی. صنعت هسته‌ای در دنیا، یک صنعت پیشرفته است، یک صنعت مهم است؛ این را هم بچّه‌های ما خودشان به دست آوردند؛ این انفجار ظرفیّتهای درونی و استعدادهای درونی بچّه‌های ما بود...

دستاورد هسته‌ای، بسیار مهم است و دنبال کردن این صنعت و صنعتی کردن کشور، بسیار چیز لازمی است؛ بایستی این مورد توجّه باشد. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۸. حدود و شیوه نظارتها بر فعالیتهای هسته‌ای ایران باید چگونه باشد؟

به‌هیچ‌وجه اجازه داده نشود که به بهانه‌ی نظارت، اینها به حریم امنیّتی و دفاعی کشور نفوذ کنند؛ مطلقاً. مسئولین نظامی کشور به‌هیچ‌وجه مأذون نیستند که به بهانه‌ی نظارت و به بهانه‌ی بازرسی و مانند این حرفها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیّتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعه‌ی دفاعی کشور را متوقّف کنند؛ توسعه‌ی دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملّت در عرصه‌ی نظامی، این بایستی همچنان محکم بماند و محکم‌تر بشود؛ یا حمایت ما از برادران مقاوممان در نقاط مختلف؛ اینها مطلقاً نبایستی در مذاکرات مورد خدشه قرار بگیرد.

تذکّر بعدی این است که هیچ شیوه‌ی نظارتی غیر متعارف که جمهوری اسلامی را به یک کشور اختصاصی از لحاظ نظارت تبدیل میکند، به‌هیچ‌وجه مورد قبول نیست. همین نظارتهای متعارفی که در همه‌ی دنیا معمول است، اینجا هم همان نظارتها(باشد)، و نه بیشتر. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۹. موضع رهبر انقلاب درباره مذاکرات لوزان چیست؟

بعضی‌ها سؤال کردند و میکنند که چرا فلانی درباره‌ی مسئله‌ی هسته‌ای موضع نگرفته‌است؟ جواب این است که جایی برای موضع‌گیری وجود نداشته‌است. مسئولین ما، مسئولین هسته‌ای، مباشرین کار به ما دارند میگویند هنوز کاری انجام نگرفته، هیچ چیز الزام‌آوری بین دو طرف نگذشته است؛ چه موضع‌گیری‌ای؟ اگر از من بپرسند شما موافقید یا مخالف، میگویم نه موافقم، نه مخالف؛ چون هنوز اتّفاقی نیفتاده است؛ هنوز کاری نشده. همه‌ی مشکل بر سر آن جزئیّاتی است که بنا است بنشینند و یکایکِ آنها را بحث کنند؛ این را خود مسئولین هم گفته‌اند؛ هم به ما گفته‌اند، هم در مصاحبه‌هایشان به مردم این را گفته‌اند؛ همه‌ی مشکل بعد از این است. ممکن است طرف مقابل که یک طرفِ لجوج، بدعهد، بدمعامله، اهل دبّه در آوردن، اهل چک‌وچانه کردن، اهل از پشت خنجر زدن و اهل این‌جور کارها و سیاه‌کاری‌ها است، سرِ جزئیّات بخواهد کشور ما را، ملّت ما را، مذاکره‌کنندگان مارا در یک دایره‌ای محصور کند؛ ما هنوز هیچ چیز در اختیار نداریم، هیچ الزامی به‌وجود نیامده است. اینکه حالا تبریک میگویند، به بنده تبریک میگویند، به دیگران تبریک میگویند، بی‌معنی است، چه تبریکی؟ آنچه تا کنون انجام گرفته است نه اصل توافق و مذاکره‌ی منتهی به توافق را تضمین میکند، نه محتوای توافق را تضمین میکند؛ هیچ کدام را؛ حتّی تضمین نمیکند که این مذاکرات تا به آخر برسد و به یک توافق منتهی بشود؛ اینکه تا الان انجام گرفته، این‌جوری است؛ همه چیز مربوط به بعد از این است. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۱۰. آیا جزئیّات مذاکرات هسته‌ای تحت نظر رهبری است؟

بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمیکنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم، و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ اینها در اختیار آنها است، میتوانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۱۱. دولت با منتقدین هسته‌ای چگونه باید رفتار کند؟

من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است... الان فرصت خوبی است برای همدلی؛ یک عدّه‌ای مخالفند، یک عدّه‌ای اعتراض دارند؛ خیلی خب، مسئولین ما که مردمان صادقی هستند، مردمان علاقه‌مند به منافع ملّی‌اند، بسیار خب، یک جمعی از مخالفین را از آن افرادی را که شاخصند دعوت کنند، حرفهای آنها را بشنوند؛ ای بسا در حرفهای آنها یک نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود؛ اگر چنانچه نکته‌ای هم نبود، آنها را قانع کنند؛ این میشود همدلی؛ این میشود یکسان‌سازی دلها و احساسها، و به تبع آن عملها. به نظر من بنشینند، بشنوند، بحث کنند. حالا ممکن است بگویند آقا ما سه ماه بیشتر زمان نداریم؛ خب، حالا سه ماه بشود چهار ماه، آسمان که به زمین نمی‌آید؛ چه اشکالی دارد؟ کمااینکه آنها در یک برهه‌ی دیگری هفت ماه زمان را عقب انداختند. خیلی خب، دوستان ما هم اگر چنانچه در این همدلی‌ها و هم‌زبانی‌ها و تبادل‌نظرها یک وقتی گرفته شد، چه اشکال دارد، وقتی گرفته بشود، یک خرده زمان آن تصمیمات نهایی عقب بیفتد؛ طوری نخواهد شد. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

منبع: ایسنا

آنتونوف گفته که با نماینده اسرائیل سخن گفته و طرف صهیونیست وی را از مخالفت با تحویل چنین سلاحی به ایران آگاه کرده است؛ این کهنه‌سرباز روس مدعی است که مقام صهیونیست به وی گفته که اسرائیل خود را برای هر اقدامی علیه این ارسال تسلیحات، آزاد می‌داند.معاون وزیر دفاع روسیه می‌گوید که با مقامات صهیونیست مکالمه داشته و از مخالفت آنها با تحویل اس-300 به ایران مطلع شده ولی مسکو مانعی برای تحویل این موشک دفاعی به ایران نمی‌بیند.به گزارش فارس، «آناتولی آنتونوف» معاون وزیر دفاع روسیه گفته که با مقامات صهیونیست مکالمه داشته و از مخالفت آنها با تحویل اس-300 به ایران مطلع شده ولی مسکو مانعی برای تحویل این موشک دفاعی به ایران نمی‌بیند.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس، این مقام دفاعی روس گفته:‌«اس-300 سلاح تهاجمی نیست، این یک سامانه پدافند هوایی است و حتی آمریکا قبول کرده که فروش این سامانه به تحریم‌های سازمان ملل مربوط نمی‌شود.»
آنتونوف گفته که با نماینده اسرائیل سخن گفته و طرف صهیونیست وی را از مخالفت با تحویل چنین سلاحی به ایران آگاه کرده است؛ این کهنه‌سرباز روس مدعی است که مقام صهیونیست به وی گفته که اسرائیل خود را برای هر اقدامی علیه این ارسال تسلیحات، آزاد می‌داند.روس‌ها سال ها پیش به ایران اس-300 فروختند ولی سال 2010 و پس از ملاقات حضوری اوباما و پوتین، مسکو اعلام کرد که تحریمی داوطلبانه بر این فروش اعمال می‌کند.
اس-300 سامانه‌ای پدافندی است و ارتباطی به تحریم‌های تسلیحاتی ایران نداشت؛ دیشب هم باراک اوباما گفت که متعجب است که چرا روس‌ها این قدر در تحویل این سلاح، تأخیر انداخته‌اند.روسیه به وزیر دفاع ایران اطلاع داده که برای دریافت اس-300 باید قراردادی جدید تنظیم شود.منبع: فارس
طرح صلح ایران شامل برقراری آتش بس در یمن، رساندن کمک های انسان دوستانه به همه مناطق یمن، بازگشت به مذاکرات و تشکیل دولت وحدت ملی در یمن است.
رئیس جمهور فراری یمن مخالفت خود را با طرح صلح ایران برای این کشور اعلام کرد.
به گزارش عصرایران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به تازگی طرح ایران را برای برقراری صلح در یمن به دبیر سازمان ملل متحد ارائه کرد.این طرح شامل توقف حملات عربستان سعودی علیه مراکز حوثی ها در یمن و آغاز گفتگوها میان طرف های بحران یمن است.

مخالفت رئیس جمهور فراری یمن با طرح صلح ایران

"راجح بادی" سخنگوی دولت در تبعید یمن به رویترز گفت که دولت منصور هادی طرح صلح ایران را نمی پذیرد.
وی افزود: هدف از طرح ایران تنها مانور سیاسی است.هم اکنون دولت در تبعید یمن به ریاست عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن در ریاض پایتخت عربستان سعودی مستقر است.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره طرح صلح تهران برای یمن علاوه بر بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نیز گفتگو کرده است.قبل از این هم رسانه ها گفته بودند الجزایر در حال رایزنی با عربستان سعودی برای اقناع ریاض به پذیرش طرح ایران به توقف درگیری ها در یمن است.طرح صلح ایران شامل برقراری آتش بس در یمن، رساندن کمک های انسان دوستانه به همه مناطق یمن، بازگشت به مذاکرات و تشکیل دولت وحدت ملی در یمن است.دولت در تبعید یمن قبل از این، ایران را به حمایت از افراد مسلح حوثی ها متهم کرده بود. تهران این موضوع را به شدت رد می کند.
در حال حاضر ائتلاف نظامی 8 کشور به رهبری عربستان سعودی از هوا و دریا مواضع حوثی ها و نظامیان حامی علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را مورد هدف قرار می دهند. در این حملات شمار زیادی از غیرنظامیان نیز کشته می شوند.
احتمالا بعد از این در طول مذاکرات جزئیات بیشتری از سوی جان کری و تیم مذاکره کننده آمریکا در اختیار کنگره قرار خواهد گرفت تا احتمال رد توافق از سوی کنگره کاهش یابد.
عصرایران ؛ جلیل بیات* - کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به اتفاق آراء به طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی در کنگره و امضای رئیس جمهور آمریکا، به کنگره این اختیار را می‌دهد تا درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.
در طرح جدید از رئیس جمهور خواسته شده ظرف 5 روز پس از امضای توافق نهایی هسته ای با ایران، آن را برای بررسی تسلیم کنگره کند و کنگره 30 روز فرصت دارد تا درباره توافق نهایی تصمیم گیری کند. در این طرح تصریح شده است که اگر کاخ سفید توافق را با تأخیر و پس از 10 جولای به کنگره ارائه دهد، دوره نظارت بر توافق، 60 روزه خواهد بود. از سوی دیگر در صورت مخالفت کنگره با توافق، رئیس جمهور آمریکا 12 روز فرصت دارد رای کنگره را وتو کند و آنگاه کنگره 10 روز وقت دارد دوباره درباره طرح خود رای گیری کند و در صورت کسب 67 رای اعضای سنا، دولت ملزم به اجرای آن خواهد بود.
4 سناریوی کنگره آمریکا برای توافق هسته ای ایران
درباره علت تصویب چنین طرحی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا چهار سناریوی مختلف را می توان بررسی کرد.

سناریوی اول - رقابت حزبی در داخل آمریکا: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و جمهوری خواهان قطعا تمایل ندارند به مدت حداقل چهار سال دیگر از کاخ سفید دور باشند. حل مسئله هسته ای ایران در کنار موضوع تحول رابطه با کوبا بی شک امتیاز مهمی برای دموکرات ها محسوب می شود. از این رو جمهوری خواهان که اکنون اکثریت کنگره را در دست دارند تلاش می کنند مانع از توافق اوباما با ایران شوند. در این سناریو هدف جمهوری خواهان (اکثریت کنگره) حل مناقشه هسته ای ایران نیست، بلکه ممانعت از دستیابی دولت دموکرات آمریکا به یک موفقیت مهم در عرصه سیاست خارجی است. لذا اگر این سناریو درست باشد کنگره با سنگ اندازی و وضع شروط سخت مانع از انجام توافق خواهد شد. (البته تعداد جمهوری خواهان در کنگره آنقدر نیست که مانع از حق وتوی اوباما شوند مگر آنکه دموکرات های کنگره نیز با آنها همراهی کنند)

سناریوی دوم - جنگ زرگری برای دریافت امتیاز بیشتر از ایران: برخی معتقدند اختلاف کنگره و دولت آمریکا یک جنگ زرگری است که قصد دارند از این طریق ایران را در مذاکرات تحت فشار قرار داده و امتیاز بیشتری بگیرند. از این منظر اقدامات دولت و کنگره آمریکا هماهنگ و حساب شده است و لذا امکان شکست مذاکرات کم است مگر آنکه ایران حاضر نشود امتیازات موردنظر را بدهد.

سناریوی سوم – اختلاف نظر واقعی میان دولت و کنگره آمریکا: تفاوت این سناریو با سناریوی اول در این است که در سناریوی اول جمهوری خواهان کنگره اساسا به دنبال شکست مذاکرات هستند اما در این سناریو آنها به دنبال توافق خوب (از منظر خود) با ایران می باشند. به عبارتی ممکن است ادراک جمهوری خواهان کنگره از ایران و برنامه هسته ای این کشور متفاوت از دولت آمریکا باشد و لذا راه حل های متفاوت و شروط سخت تری را مدنظر داشته باشند. نقش اسرائیل و لابی یهودی در آمریکا و همچنین برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همچون عربستان در ساختن چنین ادراکی بی تاثیر نیست. در این سناریو جمهوری خواهان کنگره قصد دارند شروط سخت تری بر توافق احتمالی وضع کنند و لذا امکان شکست توافق وجود دارد. (باز هم همچون سناریوی اول در صورت سلب حق وتو از اوباما)

سناریوی چهارم – شراکت کنگره در حصول توافق: ممکن است هدف سنای آمریکا از تصویب این طرح حفظ شان و جایگاه کنگره باشد. به عبارتی به لحاظ رقابت های موجود در ساختار سیاست داخلی آمریکا، اعضای کنگره قصد دارند با نظارت و تاثیرگذاری بر چنین توافقی مهم و تاریخی نشان دهند کنگره در آمریکا از جایگاه ویژه ای برخوردار است. باید اذعان کرد رقابت میان دولت ها و مجالس همیشه و در همه کشورها وجود دارد که نمونه آن را چند سال قبل در ایران و در دولت دهم شاهد بودیم. لذا طبق این سناریو احتمال مخالفت جدی و اساسی کنگره با توافق احتمالی اندک است و اعضای کنگره قصد دارند صرفا خود را در حصول این توافق سهیم نشان دهند.به هر حال هر یک از این چهار سناریو می تواند به تنهایی، مشترک یا هر چهار سناریو با هم در تصویب طرح نظارت بر توافق هسته ای توسط سنا نقش داشته باشد. اما بدون شک آنچه با تصویب این طرح روی خواهد داد افزایش نقش کنگره در مذاکرات هسته ای است. احتمالا بعد از این در طول مذاکرات جزئیات بیشتری از سوی جان کری و تیم مذاکره کننده آمریکا در اختیار کنگره قرار خواهد گرفت تا احتمال رد توافق از سوی کنگره کاهش یابد.
مسلما دولت اوباما این ریسک را نخواهد کرد که بعد از حصول توافق، کنگره را در جریان جزئیات قرار دهد؛ بلکه در طول مذاکرات نظرات اعضای این نهاد را شنیده و احتمالا در مذاکرات اجرا خواهد کرد. با این شرایط سوالی که مطرح می شود تبعات این طرح و افزایش نقش کنگره در توافق هسته ای می باشد. در یادداشت آتی به تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت.* کارشناس ارشد روابط بین الملل
سناتور "لیندسی گراهام" از کارولینای جنوبی به هیچ وجه با این ایده موافق نیست و می گوید ایالات متحده باید از مقابله نظامی با ایران اجتناب کند. او معتقد است چنین حمله ای بسیار برای منافع آمریکا می تواند خطرناک باشد و پایگاه های آمریکا در منطقه را به خطر اندازد. گراهام می گوید ایرانیان قادرند تنگه هرمز را در تلافی حمله نظامی مسدود کنند.
پس از سخنان اوایل ماه جاری میلادی تام کاتن سناتور جمهوریخواه آمریکایی درباره حمله سریع و چند روزه به تاسیسات هسته ای ایران، این مساله در بین نامزدهای انتخاباتی حزب جمهوریخواه و دیگر سناتورهای این حزب محافظه کار آمریکایی مورد بحث و مخالفت قرار گرفته است.

به گزارش عصر ایران وب سایت آمریکایی " اینتر سپت" با انتشار گزارشی به قلم " لی فانگ" در این باره می نویسد:

تام کاتن سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس در حالی که به شدت تلاش دارد جلوی توافق احتمالی هسته ای با ایران را بگیرد در اوایل ماه جاری (میلادی) در سخنانی گفت که ایالت متحده می تواند با حمله ای چند روزه به تاسیسات هسته ای ایران، به طور قابل توجهی آنها را نابود کند.  

تام کاتن سناتور جمهوریخواه موافق ایده حمله به ایران

نظرات متضاد جمهوریخواهان درباره ایده حمله به ایران
من با بسیاری از نامزدها و سناتور های جمهوریخواه که در مراسم شام جمعه شب در ایالت نیوهمپشایر گرد هم آمده بودند این مساله را پرسیدم و نظرشان را جویا شدم و متوجه شدم بسیاری از آنها موافق ایده تام کاتن نیستند و بر این باور نیستند که حمله "بزن و در رو" در موضوع ایران جواب خواهد داد.  
سناتور "تد کروز" یکی از نامزدهای حزب جمهوریخواه در این باره گفت:" در حال حاضر، من نمی دانم دقیقا منظور تام کاتن از حمله چند روزه چه مدتی است و اینکه این چند روز می تواند یک هفته یا بیشتر باشد یا نه! اما فکر می کنم این ایده او که شامل حمله محدود نظامی به ایران با تکیه بر حملات هوایی است، ممکن است." 
اما سناتور "لیندسی گراهام" از کارولینای جنوبی به هیچ وجه با این ایده موافق نیست و می گوید ایالات متحده باید از مقابله نظامی با ایران اجتناب کند. او معتقد است چنین حمله ای بسیار برای منافع آمریکا می تواند خطرناک باشد و پایگاه های آمریکا در منطقه را به خطر اندازد. گراهام می گوید ایرانیان قادرند تنگه هرمز را در تلافی حمله نظامی مسدود کنند.
 "کارلی فیورینا" نامزد سابق جمهوریخواه و مدیر اجرایی سابق شرکت " هیولت پاکارد" در این باره گفت:" بمباران ایران به گمان من بسیار دشوار خواهد بود...  همان طور که شما هم احتمالا می دانید ما حتی با حمله به برخی از تاسیسات هسته ای آنها دسترسی نداریم . فیورینا می گوید او با ایده حمله مخالف است اما به نظر او ایده ادامه و افزایش فشار های تحریمی یکجانبه روش موثرتری از حمله نظامی است.""جان کاسیچ " فرماندار جمهوریخواه اوهایو هم در این باره گفت:" به نظر من چنین حمله ای سریع و آسان نمی تواند باشد ، البته من با این معامله هسته ای در شرف انجام با ایران هم به شدت مخالفم."  

"بابی جیندال " فرماندار جمهوریخواه ایالت لوییزیانا هم درباره این ایده می گوید:" من یکی از حامیان جدی سناتور کاتن هستم اما در مورد حمله نظامی به ایران و وقتی که در مورد این موضوع خاص صحبت می کنیم من دقیقا نمی دانم از نظر مقامات نظامی ما  دوره زمانی این حمله تا چه زمانی می تواند موثر باشد . او می گوید این موضوع می تواند یک مساله سری و جزء اطلاعات طبقه بندی شده باشد که افشا نمی شود.
"جان بولتون" سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و یکی از جمهوریخواهان تندرو به شدت با ایده کاتن برای حمله نظامی به ایران موافق است و می گوید: "کاتن دقیقا درست می گوید."
" مایک هاکابی " فرماندار سابق ایالت آرکانزاس هم ایده موافقی با کاتن دارد و می گوید:"  به اعتقاد او حمله نظامی علیه ایران می تواند کوتاه و محدود باشد. " این نامزد سابق جمهوریخواه می افزاید:" من احترام زیادی برای تام کاتن قایلم و خوشحالم بالاخره کسی پیدا شده و علیه این معامله به شدت خطرناک هسته ای که علیه منافع آمریکا، علیه اسراییل و علیه همه جهان است و تمام جهان را در شرایط بسیار خطرناکی قرار می دهد، صحبت می کند."  
تد کروز و لیندسی گراهام هر دو سناتور جمهوریخواه، نامه جنجالی وسرگشاده 47 امضایی خطاب به مقامات ایران را که ابتکار تام کاتن نوشته شد را امضا کرده اند. سناتور مارکو روبیو دیگر نامزد جمهوریخواه انتخابات که او نیز این نامه را امضا کرده است درباره اظهارات کاتن اظهار نظری نکرد. 
اکثر کارشناسان نظامی با ارزیابی کاتن مخالف اند و در زمینه ایده حمله نظامی به ایران اختلاف نظر دارند  و بر این باورند که حمله به ایران هزینه ها و خطرات قابل توجهی دارد. در سال 2009، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در گزارشی عنوان کرد :"هر نوع حمله به راکتور هسته ای بوشهر منجر به مرگ فوری هزاران نفر خواهد شد و صدها هزار نفر از اثرات احتمالی چنین حمله ای در حال و آینده  به صورت بیماری یا دیگر صدمات متاثر خواهند شد."

حدیث گوهر بار روز

حدیث روز/ سخن امام علی(ع) درباره 18 نشانه مومنین 

   

امام علی علیه‌السلام: مومن بلندپایگى را ناخوش دارد و شهرت را دشمن، اندوهش دراز است و همتش بلند، بسیار خموش است و اوقاتش به بیکارى نمى‏‌گذرد، شکور است و شکیباست.
مشرق- امام على علیه‏‌السلام فرمودند:
مـؤمـن شـادیش در چهره‏‌اش مى‏‌باشد و اندوهش در دلش، سینه‏‌اش از هر چیز فراختر (پر حوصله و دریا دل) است و نفسش از هر چیز زبونتر.
بلندپایگى را ناخوش دارد و شهرت را دشمن.
اندوهش دراز است و همتش بلند.
بسیار خموش است و اوقاتش به بیکارى نمى‏‌گذرد؛ شکور است و شکیبا؛
غرق در اندیشه خویش است و در پایبندى به دوستى خود (با دیگران) حریص است. نرمخو و مهربان است، اراده‏‌اش سخت‏تر از سنگ خاراست و با این حال از یک بنده(غلام) خوارتر و افتاده‏‌تر است.

متن حدیث:

امیرالمؤمنین علیٌّ علیه‌‏السلام:
المؤمنُ بِشْرُهُ فی وجهِهِ، وحُزنُهُ فی قلبِهِ، أوسَعُ شَیءٍ صَدْرا، وأذَلُّ شَیءٍ نَفْسا، یَکْرَهُ الرِّفْعةَ، و یَشْنَأُ السُّمْعةَ، طویلٌ غمُّهُ، بَعیدٌ هَمُّهُ، کثیرٌ صَمتُهُ، مَشغولٌ وقتُهُ، شَکورٌ، صَبورٌ، مَغمورٌ بفِکرَتِهِ، ضَنینٌ بخَلّتِهِ، سَهلُ الخَلیقةِ، لَیِّنُ العَرِیکةِ، نَفسُهُ أصْلَبُ مِن الصَّلْدِ، و هُو أذَلُّ مِن العبدِ.



« بحار الأنوار، جلد 69، صفحه 410»

یک خبر از خرمشهر

محمد حویزاوی پس از ۱۸ ماه کار در شهرداری خرمشهر از سمت خود استعفا داد و این استعفا مورد موافقت اعضا قرار گرفت.رییس شورای شهر خرمشهر در مصاحبه با ایرنا گفت: شهردار مستعفی خرمشهر به دلیل فرار از استیضاح، استعفا داده است.

علی بندری افزود: عملکرد شهردار خرمشهر در خصوص طرح های عمرانی شهری نامطلوب بوده و اعضای شورای شهر قصد داشتند وی را به دلیل واقعه خودسوزی یک شهروند خرمشهری که منجر به مرگ وی شد، استیضاح کنند.

بندری، ضعیف بودن عملکرد حویزاوی را در این مسوولیت از عوامل اصلی استیضاح شهردار خرمشهر عنوان کرد. البته برخی دیگر از اعضای شورای شهر، ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دلیل اصلی استعفای حویزاوی شهردار خرمشهر بیان می کنند

اخبار استانداری خوزستان

گردهمایی سراسری مدیران کل سیاسی و انتخابات استانداری های سطح کشور فردا شنبه 29 فررودین ماه 94 راس ساعت 8 صبح باحضورمحمد حسن مقیمی معاون سیاسی و انتخابات وزارت کشور و عبدالحسن مقتدایی استاندارخوزستان درسالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزارمی شود.

  محسن اورکی مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان جمعه درگفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی این استانداری هدف از برگزاری این همایش دو روزه را بررسی راههای تحقق عینی شعار  سال دولت - ملت همدلی و هم زبانی عنوان کرد.

   وی گفت : با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال ”دولت و ملت، همدلی و همزبانی” نام‌گذاری شده است، بناست در این گردهمایی راهکار تحقق عینی این شعار با حضور مدیران کل سیاسی وانتخابات سراسر کشور در خوزستان بررسی شود.

  اورکی انتخابات را یکی از ابزارهای تحقق شعارامسال رهبری قلمداد کرد و  افزود: حسن تصادف این نام گذاری با رخدادهایی که قرار است امسال رخ دهد، در واقع نمونه نزدیکی و همدلی دولت و مردم برای تحقق برگزاری انتخابات سالم و با حفظ رأی مردم است.
 مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان تصریح کرد: اگر بتوانیم در این گردهمایی در خصوص راهکارهای رسیدن به این محور اساسی کار دولت و مردم به جمع​بندی برسیم، به نحوی برنامه​ریزی انتخابات امسال را تدوین کرده‌ایم زیرا تمام سعی ما امسال در برگزاری انتخاباتی است که بتواند شعار سال را تحقق بخشد.
 اورکی افزود : چندین مرحله برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده که فضا و بستر لازم جهت حضور پررنگ مردم در انتخابات فراهم شود.
وی اظهارکرد: در این دوره از انتخابات زمینه برای ورود تمام سلیقه​های سیاسی با توجه به گرایش آن‌ها، برای احراز برنامه​ ها و پیشنهادهای آنها در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری فراهم شده است.
مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان بیان‌کرد: یکی از بستر​های برگزاری مطلوب یک انتخابات تسهیل زمینه قبل از برگزاری آن است که این زمینه معمولا توسط گروه‌های مرجع ایجاد و در اختیار مردم قرار می​ گیرد.
اورکی تصریح کرد: یکی از مراحل انتخابات مرحله پیش از آن است که مربوط به فعالیت گروه‌ها و فعالان سیاسی است، به‌گونه‌ای که زمینه ظهور آن‌ها را تسهیل کند تا بتوانند براساس برنامه​ هایی که برای مجلس آینده دارند بدون مانع اقدام کنند.
  مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان بیان کرد: مرحله بعدی، برگزاری انتخابات است و اینکه چگونه بتوانیم انتخابات سالم و پرشور برگزار کنیم. راه‌های برگزاری در این گردهمایی بررسی می​ شود تا به یک جمع ​بندی و نقطه ​نظرات مشترک برسیم.
اورکی خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که در گردهمایی مدیران سیاسی کشور بحث می‌شود، مردم به عنوان انتخاب‌کنندگان و همچنین ایجاد اعتماد و اطمینان آن‌ها است، زیرا حق مردم ماست که انتخابات سالمی داشته باشند. در وهله دوم انتخاب‌شوندگان هستند که دنبال این هستیم تا به صورت یکسان برای همه کسانی که در خود احساس توانمندی برای حل مشکلات استان دارند، زمینه را برای حضور و کاندیدا شدن فراهم ​کنیم.
وی اظهارکرد: این اطمینان‌خاطر را به مردم می​ دهیم که مجموعه تصمیم‌گیران انتخابات رأی آنها را بدون دغدغه، حفظ و حراست می​کنند و همان چیزی را که مردم به صندوق انداختند به حساب افراد منظور می​شود.
وی با اشاره به احتمال استانی شدن انتخابات بیان کرد: استانی شدن انتخابات طرحی است که با قید فوریت در مجلس به تصویب رسیده است اما جزئیات آن باید در صحن علنی ارائه شود تا قابل اجرا داشته باشد؛ هنوز خبری از نهایی شدن این طرح نیست.

یک خبر از اهواز

محمد تقی‌زاده مدیرکل آموزش وپروش خوزستان در خصوص تجمع معلمان در مقابل ساختمان آموزش و پرورش استان  گفت که خواسته های صنفی در خصوص مطالبات سال قبل بود که هنوز پرداخت نشده است. وی این را هم گفت که معلمان خواستار این بودند که حقوقشان با سایر بخش های دولت همسان باشد. تقی زاده با بیان اولویت های پیش رو آموزش و پروش گفت که فعلا در دو بخش متمرکز شده ایم یکی بحث کلاس های تقویتی است به ویژه در پایه سوم متوسط که شاخص ارزیابی در سطح ملی بر اساس این پایه تخصیلی است.

یک خبر از هندیجان

شهردار هندیجان عنوان کرد:

شهردار شهرستان هندیجان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سازمان تأمین اجتماعی به کارگران شهرداری هندیجان با تمدید نکردن دفترچه ها به آنان ظلم کرده و حقوق آنها را تضییع می کند.
غلامرضا درویشی شهردار شهرستان هندیجان در ادامه افزود: با توجه به قوانین و مقررات سازمان تأمین اجتماعی موظف است لیست بیمه کارگران را در هر شرایط حتی بدهکار بودن شهرداری به آن سازمان تحویل گرفته و تحت هیچ شرایطی حق ندارد دفترچه پرسنل شهرداری را تمدید نکند.
درویشی بیان کرد: شهرداری بدهکار است،ولی چرا باید به کارگران آن ظلم شود؟
وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز سازمان تأمین اجنماعی به جز پرداخت مستمری هیچ گونه خدماتی در هندیجان انجام نمی دهد و این سازمان فاقد بیمارستان در شهر است که این امر نیز بار مالی بیشتری را به بیماران تحت پوشش آن وارد می کند .

یک خبر از آبادان

دختر 19 ساله با چهره‌ای مضطرب از خانه خارج شد و با جیغ و فریاد از ورود مردی قمه‌کش به خانه‌شان خبر داد.

شوشان/ علی رنجکش: عقربه‌ها ساعت 11 صبح چهارشنبه 6 آذرماه سال جاری را نشان می‌داد، زنگ خانه به صدا درآمد و مردی به عنوان مأمور اداره گاز خواست تا برای بررسی مشکل گاز وارد خانه شود.
همه چیز عادی به نظر می‌رسید، زن جوان با دختر جوانش در خانه تنها بودند و هنوز دقایقی از ورود مامور ادعایی گاز به خانه نگذشته بود که دختر 19 ساله با چهره‌ای مضطرب از خانه خارج شد و با جیغ و فریاد از ورود مردی قمه‌کش به خانه‌شان خبر داد.




همین سر و صداها کافی بود تا پسر همسایه که از شانس آنها پلیس بود از خانه خارج شده و به کمک مادر و دختر برود. صحنه هولناکی بود، شیرزن جوان در حالی که صورتش غرق خون بود با دو دست محکم مرد خشن را گرفته بود تا نگذارد فرار کند و مأمور قلابی، زن را روی زمین می‌کشاند تا بتواند از دستش رها شود که در این لحظه پلیس جوان با کمک دیگر همسایه‌ها وارد عمل شدند و مرد قمه‌کش را دستگیر کردند.
ماجرای حمله خونین مأمور قلابی گاز به مادر و دختر به پلیس 110 مخابره شد و خیلی زود مأموران کلانتری 15 آبادان به محله کارون رفته و «رضا» 49 ساله را که روی زمین نشسته بود و سیگار می‌کشید تحویل گرفتند.
زن جوان با سر و صورتی خونین برای درمان به بیمارستان منتقل شد و «رضا» که چاره‌ای جز اعتراف نداشت به مأموران گفت: وقتی به عنوان مأمور گاز وارد خانه شدم فکر کردم مادر خانواده تنها است. تصمیم گرفتم با تهدید قمه طلا و پول‌های داخل خانه را به سرقت ببرم که دختر جوانش از اتاق خارج شد و با دیدن من و صورت خونی مادرش پا به فرار گذاشت. با جیغ و فریاد در کوچه باعث شد تصمیم بگیرم فرار کنم اما نتوانستم چرا که همسایه‌ها محاصره‌ام کردند.
مادر خانواده که چهره‌ای کبود دارد و روی بینی‌‌اش چسب‌زده در حالی که هنوز با یادآوری روز حادثه صدایش از ترس می‌لرزد به شوک گفت: ساعت 11 صبح بود که زنگ خانه به صدا درآمد و مأمور گاز خواست در را باز کنم. در خانه قفل بود به همین خاطر جلو در رفتم و مأمور گاز با چهره‌ای فریبنده و در حالی که یک کارت شناسایی به گردنش انداخته بود و مرا خواهرم صدا می‌زد ادعا کرد در این منطقه چند خانه با افت فشار گاز روبه‌رو هستند و باید شیرآلات و مسیر لوله‌های گاز را بررسی کند.


زن 39 ساله در ادامه گفت: در حالی که مأمور گاز مردی مطمئن به نظر می‌رسید وارد خانه شد و به سمت آشپزخانه رفت و خواست برایش مقداری کف صابون درست کنم و بعد از آن خواست دستمالی جلوی دهانم بگیرم تا مسموم نشوم، از آن زمان به بعد رفتارهایش مرموز شد و چندباری پرسید که جز من کسی در خانه است یا نه که گفتم دخترم در خانه است اما وقتی دخترم را ندید فکر کرد دروغ گفته‌ام و در خانه تنها هستم.
وی که با یادآوردن آن صحنه وحشت در چشمانش موج می‌زد، افزود: مأمور گاز، ناگهان به سمت من حمله کرد و با مشت ضرباتی به صورتم زد، شوکه شده بودم و خواست طلا و پول در اختیارش قرار دهم وگرنه مرا تحت شکنجه قرار می‌دهد. ترسیده بودم و گفتم طلا و پول طبقه بالای خانه است که در همین لحظه ناگهان قمه‌ای از زیر لباسش بیرون کشید و روی گردنم گذاشت و ادعا کرد اگر سروصدا کنم مرا خواهد کشت.
بشــدت ترسیده بودم، همان وقت نگار از اتاقش بیرون آمد و وقتی دید قمه زیر گلویم است شوکه شد، در همین لحظه بود که مرد خشن به سمت دخترم حمله کرد و نگار را در میان دستانش گرفت تا فرار نکند.وی ادامه داد: می‌ترسیدم برای دخترم اتفاقی بیفتد، دستان مرد را گرفتم تا این‌که دخترم توانست فرار کند و به کوچه برود.
وقتی نگار از خانه خارج شد این مرد با آرنج ضربه‌ای به صورتم زد و خواست فرار کند که با وی درگیر شدم و ناگهان با قمه‌ای که در دست داشت ضربه‌ای به بینی‌ام زد و صورتم غرق خون شد.
نمی‌خواستم این دزد از خانه فرار کند و با هر زحمتی بود دستان وی را گرفته بودم اما وی دست‌بردار نبود و در حالی که مرا روی زمین می‌کشاند قصد داشت از خانه خارج شود که همسایه‌ها به کمکم آمدند.
زن جوان در پایان گفت: بعد از این ماجرا از لحاظ روحی به هم ریخته‌ام و چند شب است کابوس می‌بینم و قرص‌های آرامبخش که مرا آرام می‌کند.

منبع: ایران

تصاویر روز رسانه های خبری


عکس های از غارهای خربس (معابد خربس)

در 15 کیلومترى غرب شهر قشم در سمت راست جاده قشم -درگهان، در دل ارتفاعات این منطقه، آثار باشکوهى از معمارى صخره‌اى دیده مى شود که به عقیده برخى، نیایشگاه پیروان آیین میترائیسم یا آناهیتا بوده است. البته بنا بر مشاهدات آنوبانینی در کنار این غارها، چند غار جدید دیگر ساخته شده تا بر جذابیت اثر افزوده شود. درون غارهای جدید با تصاویر شخصیت ها و نوشته های مختلف پر شده که تا حدود زیادی باعث افزایش جلوه مصنوعی غارها شده است.







آبزیان جزیره قشم












عکس هایی از جنگل های حرا

جنگل های دریایی
یکی از عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت هستند. در این جنگل ها درختانی در ناحیه جذر و مدی زیست می کنند و از آب شور بهره می گیرند. عجیب تر اینکه گه گاه بخش اعظم آنها به زیر آب شور دریا فرو می رود اما همچنان به حیات خود ادامه می دهند.
عده ای عقیده دارند این درختان طی سالیان دراز تکامل، از دست آسیب های آدمی، به بستر گلی سواحل و آب شور دریا پناه برده اند. این جنگل ها بیشتر از درختانی تشکیل شده اند که حرا نام دارند. حرا گونه ای درخت مانگرو است که در سواحل شمالی قشم به کثرت و فراوانی دیده می شود. این درخت در زبان لاتین به نام ابوعلی سینا پزشک و فیلسوف شهیر ایرانی نامگذاری شده است.
این درختچه در سواحل و مرداب های ساحلی مصر، عربستان و سواحل جنوب ایران دیده می شود. به این گیاه در بندرعباس حرا، در بلوچستان تمر و در بعضی از نقاط، تول گفته می شود. به عربی نیز آن را شوری و شوره می نامند.

حرا، گیاهی از تیره شاه پسند است. دانه آن روی درخت مادر می روید و نهال تولید می کند. سپس از درخت جدا می شود و داخل مرداب می افتد. جنگل حرا بر دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از حرا یک گیاه استثنایی ساخته است. درختان حرا، در قسمتهای کم عمق، کنار و روی تپه های جزیره مانندی که هنگام پایین رفتن آب دریا از آب بیرون می مانند قرار گرفته اند. عمق آب این مناطق از یک تا یک و نیم متر تجاوز نمی کند؛ بنابراین جنگل هنگام بالا آمدن آب دریا، در آبهای نیلگون خلیج فارس به حالت شناور می ماند و با فروکش کردن آب دریا به مدت 6 تا 7 ساعت مانند جنگل های مناطق خشک نمایان می شود.
گیاهان حرا برگهایی با ظاهر بیضی شکل و قاعده ای باریک (دوکی شکل) رویه سبز و براق دارند و پشت برگها نیز سفید یا خاکستری رنگ است. طول این برگها حدود 5 تا 5/7 سانتی متر است. میوه حرا، بادامی شکل است و به یک خامه باریک منتهی می شود. گل های آن نیز به رنگ طلایی با 4 گلبرگ می باشد که هر گلبرگ بیشتر از چند میلی متر طول ندارد و عطری شیرین و خنک، تا شعاع چند متری اطراف آن پراکنده می شود. بنا بر تحقیق آنوبانینی گیاه حرا که گاه به عنوان علوفه برای خوراک چهارپایان استفاده می شود دارای چندین فایده دارویی و صنعتی نیز است. از آن جمله می توان به استفاده از آن در درمان جذام و همچنین برخی بیماریهای پوستی اشاره نمود.
گفته می شود که حرا را یک ایرانی از هندوستان به ایران آورد و در نزدیکی بندر لافت قشم کاشت. زیبندگی حراها بیشتر در جزیره قشم به خصوص مثلث لافت، گورزین و کوران است. این جنگل از بندر لافت تا روستای طبل در نواری به عرض 50 تا 500 متر کشیده شده و محدوده‌ای برابر 150 کیلومتر و مساحتی معادل 7 هزار و 236 هکتار را در بر گرفته است. امکان سفر دریایی و تفریحی در بین درختان حرا و دیدن بیش از 100 گونه از پرندگان بومی و مهاجر، زیبایی خاصی به سیاحت مسافران می‌دهد.







































عکس هایی از غار نمکی قشم و ساحل نمکی

غار نمکیجزیره قشم
یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت در این جزیره زیبا و رویایی ایران است. تاکنون بیش از 6000 متر از این غار‌ شناسایی شده و به عنوان طویل‌ترین غار نمکی جهان شناخته شده است. پیش‌ از این غار "سدام" در سرزمین‌های فلسطین با طول 5685 متر به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان معرفی شده بود.










































تحلیلهای سیاسی روز

تحلیلی بر بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب
راز یک هشدار تاریخی

این هشدار در واقع از شکل‌گیری یک بحران جدید منطقه‌ای و بین‌المللی جلوگیری کرد و موجب تغییر معادلات موجود در منطقه و فروپاشی ائتلاف عربی – اسلامی علیه ملت یمن شد.

خبرگزاری فارس: راز یک هشدار تاریخی                

هشدار شدیداللحن رهبر معظم انقلاب اسلامی به حکام عربستان در خصوص ادامه کشتار مردم بی‌دفاع یمن بلافاصله مورد توجه رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت. این هشدار در واقع از شکل‌گیری یک بحران جدید منطقه‌ای و بین‌المللی جلوگیری کرد و موجب تغییر معادلات موجود در منطقه و فروپاشی ائتلاف عربی – اسلامی علیه ملت یمن شد. مصوبه‌ی اخیر پارلمان پاکستان مبنی بر منع نیروهای مسلح از اعزام نیروی نظامی برای کمک به عربستان در راستای سرکوب ملت یمن بلافاصله پس از هشدار رهبری صورت گرفت. از همین رو، رمزگشائی از راز هشدار رهبر انقلاب اسلامی، اندکی پس از انتشار آن سخنان، مورد توجه کارشناسان نظامی و سیاسی خارجی قرار گرفت.


 اهمیت استراتژیک یمن
پردازش واقع‌بینانه به رخدادهای یمن و شرایط اجتماعی و جغرافیائی این کشور باید در مدار توجه تحلیل‌گران قرار گیرد. یمن که یکی از کهن‌ترین کشورهای عرب به‌شمار می‌رود به لحاظ تمدن تاریخی و به‌دلیل موقعیت جغرافیائی و قرار داشتن در کنار تنگه‌ی استراتژیک باب‌المندب همواره مورد طمع بیگانگان در طول تاریخ بوده است. بررسی تحلیل تاریخ یمن نشان می‌دهد که مردم این کشور از صدر اسلام تاکنون همواره عشق خالصانه‌ای نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام داشته و دارند. از زمان فتح یمن در صدر اسلام، رفتار انسانی و اسلامی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام که به امر پیامبر اکرم صلی‌الله علیه‌ و آله‌وسلم مأمور فتح یمن شد، منجر به گرایش مردم یمن نسبت به سلاله‌ی پیامبر و اهل بیت علیه‌السلام شد. لذا ساختار حکومتی یمن از پایان قرن سوم میلادی تا سال 1962 میلادی برگرفته از تأثیرپذیری مردم یمن از مکتب اهل بیت علیه‌السلام بوده است.
حاکمیت یک‌هزار ساله‌ی زیدی‌ها که به دلیل قیام برای انتقام خون زید بن علی بن الحسین علیهم السلام به این نسب مفتخر شده‌اند شرایط اجتماعی و مذهبی ویژه‌ای به‌وجود آورد که با تشکیل فرقه‌ی ضاله‌ی وهابیت در عربستان، تعارض میان زیدی‌ها و وهابی‌ها را دامن زد. برخی از تحلیل‌گران حتی معتقدند یکی از دلایل تأسیس فرقه‌ی ضد اسلامی و ضد شیعی وهابیت توسط انگلیسی‌ها در عربستان، به دلیل نفوذ تشیع در یمن، و جلوگیری از گسترش آن بوده است. در حال حاضر نیز  زیدی‌های یمن بیش از 65درصد جمعیت فعلی این کشور را تشکیل می‌دهند.
از سال 1970 تاکنون عربستان به‌عنوان همسایه‌ی بزرگ و ثروتمند یمن در شکل‌دهی و ترکیب دولت و ساختار نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی یمن نقش پر رنگی ایفا کرده است. البته نگاه عربستان به یمن نگاهی کاملا طایفه‌ای است که این نگاه از سال 1979 با پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حساسیت بیشتری دنبال شد.


 تأثیر انقلاب اسلامی بر تحولات یمن
پس از پیروزی انقلاب اسلامی حوثی‌های یمن که زیرمجموعه‌ی زیدی‌ها به‌شمار می‌روند با اتکاء به انقلاب اسلامی تلاش کردند تا هویت خود را در یمن باز یابند. مرحوم علامه بدرالدین الحوثی با سازماندهی شیعیان یمن که 15درصد از زیدی‌های این کشور را تشکیل می‌دهند تلاش کرد تا مکتب اهل البیت علیه‌السلام را در یمن احیاء کند. اما عربستان که نسبت به حوثی‌های شیعه بیش از زیدی‌ها حساس بود، درصدد گسترش نفوذ وهابی‌ها در مناطق شمالی یمن که خاستگاه اصلی حوثی‌ها بود برآمد. تأسیس بیش از 400 مدرسه‌ی وهابی در مناطق صعده، صنعا، تعز، لحج، ابین و اب در راستای تضعیف حوثی‌ها و تقویت وهابی‌های یمن قرار داشت.
با اینکه علی‌عبدالله صالح، دیکتاتور سابق یمن، خود از طایفه‌ی زیدی‌ها بود اما به‌دلیل دریافت کمک مالی از عربستان در سرکوب حوثی‌ها نقش داشت. از سال 2004 تا سال 2010 عربستان با کمک علی عبدالله صالح 6 جنگ را بر  حوثی‌ها تحمیل کرد که حاصل آن هزاران شهید و ده‌ها هزار مجروح بود. پس از خیزش مردم یمن علیه علی‌عبدالله صالح، عربستان و برخی کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مصادره‌ی انقلاب مردم یمن، انتقال قدرت را در یمن مدیریت کردند.
عربستان برای منع حوثی‌ها از شرکت در ساختار قدرت، عبد ربه منصور هادی که به مدت 20 سال معاون رئیس‌جمهوری یمن بود و در سرکوب حوثی‌ها نقش داشت را بر مردم یمن تحمیل کرد. اعتراض انصار الله که شاخه‌ی سیاسی حوثی‌ها به‌شمار می رود از شهریورماه سال گذشته به دلیل مقاومت عبد ربه منصور هادی در برابر اراده‌ی مردم آغاز شد. بنابراین سلسله جریان‌سازی‌هایی علیه انصار الله توسط عربستان، عناصر وابسته به وهابیت، سران قبایل مناطق مکلا، عدن و ذمار، و نیز وابستگان به عبد ربه منصور هادی یمن صورت گرفت. عربستان سعودی برای مقابله با حوثی‌ها تلاش‌هایی کرد و اهدافی را هم اعلام کرد تا حملات خود را علیه مردم بیگناه یمن مشروع جلوه دهد. این امر اگر چه در ابتدا موفق جلوه کرد اما به نظر می‌رسد رایزنی‌های دیپلماتیک ایران، در کنار دیدار هوشمندانه‌ی رهبر انقلاب با اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و از همه مهم‌تر هشدار شدیداللحن رهبر انقلاب نسبت به پیامدهای ادامه‌ی حملات هوائی و زمینی عربستان به یمن، یکی از دلایل نرسیدن عربستان به اهداف اعلامی شد و حتی برخی کشورها نسبت به سیاست‌های خود تجدید نظر کردند.


 دلایل هشدار رهبر انقلاب به عربستان
اما سؤال آن است که چه دلایلی در پشت هشدار شدیداللحن رهبر انقلاب نهفته بود؟
به نظر می‌رسد رهبر انقلاب چند محور مهم و چند موضوع حساس را مورد توجه قرار داده‌اند زیرا با اینکه عربستان در گذشته در امور داخلی سوریه، عراق و لبنان دخالتی تخریبی داشت اما ایشان هرگز با این لحن در مورد آل‌سعود اظهار نظر نکرده بودند. بنابراین دخالت سعودی‌ها در یمن می‌بایست چیزی فراتر از حوادث گذشته از منظر ایشان باشد. اگر چه می‌توان به موضوعات مختلفی اشاره کرد، اما در ذیل تنها به ذکر دو دلیل به اختصار از آنها خواهیم پرداخت:
یکی از مسائل حساسی که عربستان از دخالت در تحولات داخلی یمن قصد داشت آن را عملیاتی کند، تحمیل یک جنگ مذهبی در منطقه است که قربانیان آن نهایتا مسلمانان اعم از شیعه و سنی خواهند بود. یعنی همان کاری که پیش از این در برخی کشورهای دیگر منطقه نیز اتفاق افتاده است. بدون شک بخشی از اتفاقاتی که در سوریه، عراق، لبنان و صف‌آرائی‌های موجود در این کشورها رخ داده، ناشی از دخالت تخریبی عربستان است. اگر چه عربستان در عراق و سوریه با شکست مواجه شد و نتوانست ساختار سیاسی این دو کشور را تغییر دهد اما اکنون تلاش می‌کند تا تجربه‌ی «سیاست تخریبی» خود را بار دیگر در یمن به کار گیرد. موضوعی که برخلاف «خواست مردم» است و از همین‌روی، همان‌گونه که در کشورهای دیگر با شکست مواجه شده است، بدون تردید در یمن نیز محکوم به شکست خواهد بود. «سنت تاریخ» همواره بر این بوده است که اگر «اراده‌ی جمعی مردم» بر هر موضوعی متمرکز شود، پیش‌برنده و پیروز آن میدان خواهند بود. تاریخ را «اراده‌های مردمی» می‌سازند و متأسفانه گویا عربستان سعودی و در مقیاس بالاتر، ایالات متحده و برخی قدرت‌های غربی که در حقیقت پشتیبان معنوی عربستان در این اقدام بوده‌اند، غافل از این سنت مهم تاریخ بوده‌اند.
موضوع دیگر اینکه عربستان تلاش داشت تا به بهانه‌ی ناامنی‌های یمن، دست قدرت‌های فرامنطقه‌ای و برخی رژیم‌های مزاحم مانند رژیم صهیونیستی را برای تسلط بر باب‌المندب باز بگذارد. باب المندب در واقع دو دریای مهم خلیج عدن و دریای سرخ را به‌هم ارتباط می‌دهد و از نظر دریانوردی بین‌المللی، دومین تنگه‌ی مهم منطقه پس از تنگه‌ی هرمز تلقی می‌شود. تسلط بر باب‌المندب می‌تواند موجب تقویت رژیم جعلی صهیونیستی در منطقه شود. موضوعی که البته بعید است اتفاق بیفتد. تقویت رژیم صهیونیستی می‌تواند دست این رژیم افراطی و وحشی را برای تعرض به سایر کشورهای عربی باز کند.


 سرنوشت جنگ‌ها بر روی زمین نه هوا!
با توجه به موضوعات گفته شده، رهبر انقلاب با توجه به حساسیت شرایط جغرافیائی، اجتماعی و مذهبی یمن و وجود سلاح‌های گسترده در میان قبایل این کشور، نسبت به پیامدهای دخالت عربستان در مسائل داخلی یمن هشدار دادند. این موضوع البته بیش از همه بر ضرر عربستان تمام خواهد شد و سخن رهبر انقلاب، اگر چه جنبه‌ی «هشدار» داشته است اما از سویی دیگر، «نصیحتی خیرخواهانه» برای حاکمان جدید و البته کم‌تجربه و جوان این کشور است. عربستان سعودی با فرض داشتن توان هوایی خود، حمله به یمن را آغاز کرده است. اما سرنوشت جنگ‌ها بر روی «زمین» مشخص می‌شوند نه «هوا». اگر عربستان نیروی زمینی خود را وارد یمن کند در واقع با یک جنگ فرسایشی طولانی مدتی مواجه خواهد شد که هزینه‌های سنگین مالی و انسانی برای رژیم عربستان به همراه خواهد داشت. از طرفی دیگر، با توجه به سابقه‌ی تاریخی مردم یمن، که مردمانی حماسی، جنگجو، شجاع و کارآزموده‌ی در جنگ‌ها هستند، خیلی بعید است که عربستان بتواند جان سالم از آن به در برد. به نظر می‌رسد اظهارات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه مردم یمن ضربه‌ی سختی به رژیم آل‌سعود خواهند زد نیز ناظر بر توان مقابله‌ی میدانی ملت یمن با ارتش عربستان بوده است.

هانی زاده

منبع:‌ پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)

آیا ورود پول‌های بلوکه‌شده به اقتصاد ایران یک دستاورد مثبت اقتصادی است؟

هرچند پیگیری مطالبات ملت ایران و باز پس گرفتن درآمدهای نفتی امری مهم است، اما نباید تمام تلاش دولت و تیم اقتصادی را به خود معطوف سازد. در غیر این صورت، اقدامات انجام ‌شده حکم مسکنی را دارد که تنها در برهه‌ای کوتاه عمل خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: آیا ورود پول‌های بلوکه‌شده به اقتصاد ایران یک دستاورد مثبت اقتصادی است؟                

 اهتمام دولت یازدهم در بخش اقتصادی بیشتر به رفع تحریم‌ها، به‌خصوص تحریم نفتی معطوف شده است و یکی از دستاوردهای مذاکرات ژنو از نگاه دولت، به‌خصوص رئیس‌جمهور، حذف تحریم‌های نفتی و بازگرداندن درآمدهای نفتی بلوکه‌شده به جریان اقتصاد ایران است. از حدود 120 میلیارد دلار پول بلوکه‌شده، قرار است در صورت اعتمادزایی دولت ایران، بخش ناچیزی از پول‌های بلوکه‌شده‌ی ایران برگردانده شود. با توجه به مطالب یادشده، مسئله‌ی مهم در این رابطه، رویکرد دولت به اقتصاد ایران و نحوه‌ی نگرش به درآمدهای نفتی است.
بی‌شک باز پس گرفتن اموال بلوکه‌شده‌ی ملت ایران، کار مهم و ارزنده‌ای است، اما مهم‌تر از آن، نحوه‌ی تزریق این درآمدها به اقتصاد ایران است. در این بخش، به تبعات تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد ایران از ابعاد مختلف و چالش‌های پیش روی دولت در این زمینه می‌پردازیم و راهکار مناسب برای برون‌رفت از شرایط یادشده را خاطرنشان می‌کنیم. این قسمت شامل بخش‌های زیر است:
1. تحریم نفتی و امنیت ملی
2. بیماری هلندی و تبعات و آثار تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد
3. اقتصاد مقاومتی و راهکار برون‌رفت از مشکلات تحریم
1. تحریم نفتی و امنیت ملی
فرایند توسعه‌یافتگی سیاسی و اقتصادی و بالطبع امنیت ملی کشورهای صادرکننده‌ی نفت، تحت تأثیر درآمدهای نفتی و به عبارتی اقتصاد نفتی این کشورها قرار دارد. تأثیرپذیری حیات سیاسی و به‌طور مشخص امنیت ملی از نفت، در چند دهه‌ی اخیر، نمونه‌های متفاوتی داشته است. برخی از ویژگی‌های صنعت نفت، از قبیل وابستگی به فرازونشیب تقاضا و مصرف در بیرون از مرزهای ملی، وابستگی صنعت نفت به تکنولوژی‌های پیچیده‌ی کشورهای صنعتی و شرکت‌های چندملیتی، وابستگی به سرمایه‌گذار کلان برای اکتشاف و استخراج، کنترل قیمت نفت به‌وسیله‌ی نیروهای بین‌المللی، گستره و عمق تأثیرگذاری این ماده را بر سرنوشت ملی بیشتر کرده است.
بدین‌ترتیب می‌توان گفت وابستگی کشورمان به درآمد نفتی در عرصه‌ی اقتصاد بین‌الملل، یک روی مسئله است. روی دیگر مسئله در تعامل امنیت ملی کشور با درآمدهای نفتی، تأثیری است که نفت در عرصه‌ی داخلی بر حیات اجتماعی و اقتصادی دارد. متأسفانه به دلایل مختلفی، حذف نفت از اقتصاد ملی ارکان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از جمله‌ی این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
1. فقدان اقدامات مناسب جهت کاهش وابستگی اقتصادی به نفت در دولت‌های گذشته.
2. نبود روحیه‌ی تلاش و کار مضاعف در نیروی کار بخش‌های دولتی.
3. دستگاه دولتی عریض و طویل و پرهزینه با بهره‌وری پایین.
4. کاهش روحیه‌ی جهادی و تحمل مشکلات در سطوح مدیریتی.
5. افزایش روحیه‌ی رفاه‌زدگی و تجمل‌گرایی و کاهش روحیه‌ی مقاومت اقتصادی در مردم.
از این رو، در حال حاضر تزریق سرمایه به بخش صنعت، واردات کالاهای اساسی، تأمین و دستیابی به تکنولوژی جدید صنعتی و نظامی و تأمین انرژی داخلی، وابسته به درآمدهای نفتی است. بنابراین گروهی از نخبگان سیاسی و اقتصادی، از جمله دولتمردان دولت یازدهم، معتقدند امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی و حتی از دیدگاهی فراتر، امنیت و ثبات سیاسی کشور، تحت تأثیر درآمدهای نفتی و به عبارتی اقتصاد نفتی است.
وابستگی شدید اقتصاد ایران به نفت، ضعف بزرگی برای آن محسوب می‌شود و شرایطی را ایجاد می‌کند که ابرقدرت‌ها با تمرکز بر این عامل حیاتی، از طرق مختلفی مانند تحریم و... اقتصاد ایران را تضعیف نمایند. برای نمونه، در اینجا به گزارش استرن از گزارش‌های سیستم اطلاعاتی آمریکا اشاره می‌کنیم.
استرن توضیح می‌دهد که اقتصاد ایران یک اقتصاد وابسته به تک‌محصول نفت است و اگر این امکان، یعنی صادرات نفت و یا درآمدهای آن از این کشور گرفته شود، دولت ایران قادر به اداره‌ی کشور نخواهد بود. وی بیان می‌کند که 2 عامل، میزان صادرات نفت ایران را فرسایش می‌دهد: یکی افت طبیعی تولید مخازن نفتی که اغلب در نیمه‌ی دوم منحنی تولید خود قرار دارند و دومی رشد مصرف داخلی نفت خام که شتاب فراوانی هم دارد.
اولی میزان تولید نفت خام کشور را به‌طور کلی فرسایش می‌دهد و دومی سهم این تولید در مصرف داخلی را افزایش می‌دهد و نتیجه‌ی مشترک این دو، کاهش نفت خام باقی‌مانده برای صادرات است. استرن سناریوهای مختلفی را از منظر میزان توان سرمایه‌گذاری ایران برای جبران افت تولید خود، بررسی می‌کند تا مشخص نماید که روند کاهش میزان صادرات نفت خام و درآمد ارزی حاصل از آن در چه زمانی به صفر می‌رسد و آن زمان را زمان شروع بحران در ایران می‌داند.
منابع نفتی موجود در ایران و دیگر کشورهای نفت‌خیز محدود است. این مطلب زمانی علنی‌تر شد که یکی از معتبرترین شرکت‌های نفتی جهان، شل، اعلام نمود: با روند فزاینده‌ی استخراج نفت و گاز در جهان، تنها هشتاد سال دیگر منابع نفتی جهت استخراج در زمین موجود است
استرن محتمل‌ترین سناریو برای رسیدن به این نقطه را بین سال‌های 2014 تا 2015 میلادی و طولانی‌ترین سناریو را بین سال‌های 2019 تا 2020 می‌داند.
گزارش استرن جهت‌گیری تحریم‌ها علیه ایران را نیز تا حدود زیادی مشخص می‌کند: حوزه‌های نفتی ایران نباید توسعه یابند، مگر تا حدی که امنیت انرژی آمریکا به خطر نیفتد. قدرت خرید درآمدهای ارزی حاصل از نفت ایران نیز باید تا حد مقدور کاهش یابد. این امر از طریق محدودیت‌های تجاری و محدودیت در نقل‌ و انتقالات بانکی برای ایران تا حدودی تحقق می‌یابد؛ اتفاقی که در تحریم‌های اخیر و به بهانه‌ی برنامه‌ی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از سوی آمریکا و سازمان ملل متحد اتخاذ گردید و موجب ضربه‌هایی به سیستم مالی و تجاری ایران شد.
2. بیماری هلندی و تبعات و آثار تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد
اصطلاح بیماری هلندی اولین بار برای توضیح پدیده‌ای که در هلند مشاهده شد، مورد استفاده قرار گرفت که در آن استخراج گاز طبیعی از دریای شمال، با کاهش تولید در سایر بخش‌های اقتصادی همراه شد. در بیشتر تعاریف از بیماری هلندی، آنچه سبب کندی رشد و حتی نزول وضع اقتصادی کشورهای دارای منابع غنی شود دلالت دارد. در این راستا، بیماری هلندی به‌عنوان پیامدهای مضر حاصل از کشف منابع طبیعی اقتصاد ملی بر ساختار اقتصادی کشورها تعریف شده و رشد نامتوازن اقتصادی و تغییرات ساختاری حاصل از آن به‌عنوان بیماری هلندی مورد تأکید واقع شده است.[1] در شوک قیمت نفت در سال 1973 در ایران، الجزایر، نیجریه و اندونزی تعامل پویا بین شیوه‌ی مشترک رشد اقتصادی و توسعه‌ی نهادی‌شان با ورود شرکت‌های چندملیتی به قلمرو خودشان آغاز شد. هیچ‌کدام از این کشورها مالک ساختارهای اداری نبودند که قابلیت مقاومت سازنده با فرآیند نفتی شدن اقتصاد را داشته باشد. در عوض دولت‌هایشان به‌آسانی تحت نفوذ خارجیان قرار گرفتند. قدرت قوه‌ی مجریه با سرنوشت صنعت نفت پیوند خورد و دولت‌ها تمرکزگرا شدند، درحالی‌که حوزه‌ی اختیاراتشان به لحاظ پویایی پُرشتاب نفتی گسترش یافت.[2]
در برخی از تعاریف، بیماری هلندی با عوارض حاصل از آن شناخته شده است. برای مثال، برخی از نشانه‌های بروز بیماری هلندی به این شرح است:[3]
1.      وابستگی شدید بودجه‌ی دولت و تولید ناخالص داخلی به منابع طبیعی
2.      افزایش واردات
3.      کاهش صادرات کالاهای قابل مبادله
4.      کاهش سرمایه‌گذاری صنعتی
5.      افزایش فعالیت در بخش‌های غیر قابل مبادله
6.       افزایش تورم
7.      اقتصاد تک‌محصولی
برخی تعاریف در مورد این بیماری ناظر بر دلایل بروز آن بوده است.[4] از مهم‌ترین علل یادشده برای بیماری هلندی می‌توان به این موارد اشاره کرد:
 
1.      افزایش قابل توجه درآمد حاصل از فروش منابع طبیعی
2.      کاهش سرمایه‌گذاری
3.      نوسانات قیمت منابع طبیعی و نرخ ارز
4.      رفتار رانت‌جویانه
5.      احساس اطمینان اضافی
6.       بی‌توجهی به سرمایه‌ی انسانی
از ویژگی‌های مهم اقتصاد ایران، انحصار طولانی بر درآمدهای به‌دست‌آمده از نفت و به طریق اولی، تعیین نحوه‌ی جذب منابع حاصل از این درآمد توسط دولت است که شرایط مشابه دولت رانتی را برای کشور رقم زده است. از اوایل دهه‌ی 1340 شمسی، با اهمیت یافتن درآمد نفت در درآمدهای بودجه‌ای دولت، ایران به جرگه‌ی دولت‌های رانتی پیوسته است. دولت‌های رانتی دارای مشخصات واحدی هستند و به دولت‌هایی اطلاق می‌شوند که:
 ·        قسمت بیشتر درآمد آن‌ها از فروش مواهب طبیعی یا مالکیت منابع طبیعی (رانت) حاصل می‌شود.
·        دسترسی به رانت ارتباطی با سازوکارهای داخلی ندارد و بیشتر از طریق فروش این محصولات در بازارهای خارجی حاصل می‌شود.
·        فقط درصد محدودی از نیروهای کار فعال مشغول تولید رانت هستند.
·        دولت رانتی به‌تنهایی رانت را دریافت و آن را هزینه می‌کند.
برای فهم بهتر سازوکار بیماری هلندی، اگر X ارزش کالاهای صادراتی، M ارزش کالاهای وارداتی، G بودجه‌ی جاری و عمرانی دولت، T مالیات، S پس‌انداز ملی و I سرمایه‌گذاری تعریف شود، تعادل اقتصاد کلان منوط به آن است که:
C+I+G+X=C+S+T+M
I+G+X=S+T+M
(I-S)+(G-T)+(X-M)=0
بروز بیماری هلندی با فزونی یافتن ارزش محصولات صادراتی آغاز می‌شود (X>M). بنابراین شرط برابری اتحاد ایجاب می‌کند تا توازن و تعادل اقتصاد از طریق افزایش M و یا تغییر در سایر اجزا، به‌گونه‌ای که (T>G) یا (S>I) باشد، برقرار شود. به مفهوم دیگر، بروز بیماری هلندی و افزایش شدید درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، موجب عدم تعادل در اقتصاد می‌شود که این پدیده یا باید از طریق ممانعت از تزریق ارز نفتی به اقتصاد مهار شود که با چنین شرایطی به‌طور طبیعی پس‌انداز ملی بر سرمایه‌گذاری فزونی می‌یابد یا راه‌های دیگری نظیر افزایش واردات یا کاهش مخارج دولت باید تجربه شوند.
بدیهی است که در صورت ممانعت از تزریق ارز در ابعاد یادشده به اقتصاد یک کشور، موضوع بیماری هلندی به‌کلی منتفی خواهد بود. ارز تزریق‌شده به اقتصاد، به دلیل ضعف ساختارهای مالیاتی، کشش‌ناپذیری مالیات و تنگناهای متعدد در جذب مالیات، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، ممکن نیست. لذا ساده‌ترین راه ممکن برای برقراری تعادل در چنین فضایی، افزایش واردات است که به‌صورت ترکیبی از گزینه‌های یادشده با محوریت واردات توسط دولت‌ها دنبال می‌شود و همان‌طور که در برخی از تعاریف گفته شد، رشد قابل توجه واردات به‌عنوان یکی از شاخص‌های بروز این بیماری مورد توجه واقع می‌شود.
به همین دلیل، در بیشتر کشورها، از روش‌های مشابهی نظیر حساب ذخیره‌ی ارزی یا صندوق توسعه‌ی ملی برای وام‌دهی به بخش غیردولتی بهره گرفته شده است.[5] به دلیل عرضه‌ی قابل توجه کالاهای قابل مبادله از طریق واردات، به‌طور طبیعی، قیمت کالاهای غیر قابل مبادله، در مقایسه با کالاهای قابل مبادله افزایش خواهد یافت و همین امر بر تنور سفته‌بازی کالاهای غیر قابل مبادله خواهد دمید و پس‌اندازهای دولتی و خصوصی به سمت بازارهای مطمئن و کم‌ریسک مانند زمین و مسکن سوق پیدا می‌کند.
در دوره‌ی بعد از افزایش ثروت حاصل از افزایش قیمت کالاهای غیر قابل مبادله افزایش مصرف و رشد تقاضای مصرفی را به دنبال دارد که از طریق واردات محصولات قابل مبادله تأمین می‌شود. به این ترتیب، تزریق درآمد حاصل از فروش نفت به اقتصاد، تمام متغیرهای کلیدی و ارکان اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
3. اقتصاد مقاومتی و راهکار برون‌رفت از مشکلات تحریم
طبق مطالب گفته‌شده، تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد، تمام ارکان اقتصادی را تحت تأثیر سوء قرار می‌دهد. بنابراین حتی کاهش یا حذف تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را حل نماید.
منابع نفتی موجود در ایران و دیگر کشورهای نفت‌خیز محدود است. این مطلب زمانی علنی‌تر شد که یکی از معتبرترین شرکت‌های نفتی جهان، شل، اعلام نمود: با روند فزاینده‌ی استخراج نفت و گاز در جهان، تنها هشتاد سال دیگر منابع نفتی جهت استخراج در زمین موجود است. پس از آن، مرکز مطالعات زمین‌شناسی ایالات متحده در سال 2000 اعلام نمود که تاکنون حدود 23 درصد از ذخایر نفت و گاز جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و به مصرف رسیده است. همچنین حدود 46 درصد دیگر باید مورد اکتشاف قرار گیرد و فقط 29 درصد از این منابع تاکنون به‌طور قطع کشف شده‌اند که با توجه به مصرف روزانه‌ی نفت و گاز در جهان (حدود 79 میلیون بشکه در روز)، این منابع به‌سختی می‌توانند تا 31 سال آینده سوخت جهان را تأمین کنند. حال مسئله اینجاست که با در نظر گرفتن آنکه طی سال‌های اخیر، به‌طور متوسط بیش از نصف درآمد ملی کشورمان را درآمد ناشی از فروش نفت و گاز تشکیل داده و با توجه به مسئله‌ی پایان‌پذیری این منابع سرشار، آیا توانسته‌ایم درآمدهای حاصل از فروش نفت خود را به طرز بهینه در کشورمان مورد استفاده قرار دهیم
از سوی دیگر، نفت و گاز انفال محسوب می‌شوند و باید نحوه‌ی برداشت و تخصیص درآمدهای ناشی از آن نه‌تنها در جهت رفاه نسل کنونی باشد، بلکه آیندگان ما نیز از آن منتفع شوند.
به‌طور کلی، دو دیدگاه متفاوت در مورد منابع طبیعی در کشورها وجود دارد که یکی از آن‌ها مصیبت منابع (Resource Curse) است. گروهی از اقتصاددانان معتقد به مصیبت منابع، بحث خود را این‌گونه بیان می‌کنند که چرا اقتصاد کشورهای صاحب درآمدهای نفتی با وجود حجم قابل توجه این درآمدها، که در نگاه اول عامل مهمی برای تجهیز منابع سرمایه‌ای به شمار می‌آید، از رشد اقتصادی موفقی برخوردار نیستند؟ به‌طور دقیق‌تر، می‌توان نشان داد که از بین بیش از ده کشور بزرگ تولیدکننده‌ی نفت، تنها نروژ دارای ساختار سیاسی و تاریخی کاملاً متفاوتی با بقیه‌ی کشورهاست و البته توانسته است به شیوه‌ای متفاوت و معقول درآمدهای نفتی را مدیریت کند و رشد اقتصادی مناسبی را تجربه کرده و بقیه‌ی کشورها عموماً با مسائل مهمی در این رابطه مواجه بوده‌اند. به‌عنوان مثال، ایران یکی از کشورهایی است که تأثیر درآمدهای بالای نفتی در اقتصاد آن کشور را می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد. سرازیر شدن درآمد متوسط سالیانه 25 تا سی میلیارد دلار به اقتصاد کشور نتوانسته است رشد مناسبی را به دنبال داشته باشد و حتی موجب تأثیرات منفی جبران‌ناپذیری بر پیکره‌ی اقتصاد ایران گردیده است.
ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که مدافعان نظریه‌ی مصیبت منابع، منطقاً با وجود منابع سرشار طبیعی مخالفتی ندارند، اما سعی در اثبات این موضوع (به‌صورت تاریخی و ریاضی) دارند که وجود چنین منابع عظیمی کشور را به سمت عدم سیاست‌گذاری درست و به دنبال آن، عدم رشد اقتصادی مورد انتظار سوق می‌دهد.
راهکارها
1. استفاده‌ی بهینه از درآمدهای حاصل از نفت و گاز کشور و ایجاد ثبات در میزان استفاده از این درآمدها در بودجه‌ی کل کشور، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای مقابله با مشکلات حاصل از درآمدهای نفتی برای کشورهای نفت‌خیز است. ایجاد صندوق‌های ذخیره‌ی ارزی یا صندوق نفتی، یکی از راهکارهای مدیریت ثروت نفت در کشورهای مختلف است.
·        اهداف صندوق‌های نفتی[6]
مقابله با ناپایداری و غیر قابل پیش‌بینی بودن درآمدهای نفتی که در این حالت، صندوق‌های تثبیت ایجاد می‌شوند و هدف آن ایجاد تعادل بودجه‌ای است. به این معنی که هنگام افزایش قیمت‌های نفت، درآمدهای اضافی از بودجه به صندوق هدایت می‌شود و هنگام کاهش درآمدهای نفتی در پی کاهش قیمت نفت، کسری بودجه از صندوق تأمین می‌شود و ثبات بودجه‌ی دولت تأمین می‌شود. کشورهای نروژ، قزاقستان و ایران صندوق تثبیت ایجاد کرده‌اند.
توجه به نسل‌های آینده که در این صورت، صندوق‌های پس‌انداز به‌منظور پس‌انداز کردن قسمتی از درآمدهای نفتی برای نسل‌های آینده ایجاد می‌شوند. فلسفه‌ی آن این است که نفت ثروت ملی محسوب می‌شود و بر این اساس، منابع درآمدهای حاصل از نفت فقط می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در داخل یا خارج از کشور مورد استفاده قرار گیرد و تخصیص منابع آن به هزینه‌های جاری و مصرفی مجاز نیست.
در صندوق‌های پس‌انداز درآمدهای نفتی، تأکید اساسی بر تخصیص درآمدهای نفتی به امور سرمایه‌گذاری، خصوصاً سرمایه‌گذاری مالی خارجی قرار دارد؛ به‌گونه‌ای که این سرمایه‌گذاری‌ها جریان درآمدی باثبات و دائمی را برای بودجه‌ی دولت تدارک کند. کویت، چاد و ایالت آلاسکا آمریکا چنین وضیعتی دارند. از عواملی که می‌تواند موجب موفقیت صندوق گردد، این است که اهداف مشخصی برای صندوق تعریف و فعالیت آن شفاف و قوانین مدیریت حاکم بر آن کاملاً تعریف شده باشد.صندوق ذخیره‌ی ارزی و صندوق توسعه‌ی ملی در ایران متناسب با اهداف صندوق‌های نفتی تشکیل شده‌اند.
·        نقایص صندوق‌های نفتی
1. صندوق‌های پس‌انداز برای پس‌انداز کردن درصدی از درآمدهای نفتی بالا برای نسل‌های آینده است. اگر این صندوق پس‌انداز بالایی جمع‌آوری کند و دولت مخارج خود را کاهش ندهد و برای تأمین مالی قرض بگیرد، تجمیع پس‌انداز بی‌نتیجه است. در نتیجه تشکیل صندوق جهت جلوگیری از بیماری هلندی کافی نیست و انضباط مالی دولت‌ها شرط اساسی موفقیت صندوق است.
2. اگر دارایی‌های صندوق در خارج از کشور سرمایه‌گذاری شود، بیماری هلندی ایجاد نمی‌شود.
3. استفاده‌ی دولت و بانک مرکزی از درآمدهای صندوق جهت تقویت ذخایر ارزی یا سپرده‌های خارجی نیز مانع بیماری هلندی می‌شود.
تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد، تمام ارکان اقتصادی را تحت تأثیر سوء قرار می‌دهد. بنابراین حتی کاهش یا حذف تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را حل نماید.
·        استفاده از فرصت تحریم‌ها برای قطع وابستگی به نفت و پایه‌ریزی اقتصاد مقاومتی
با توجه به مطالب فوق، باید گفت که هرچند پیگیری مطالبات ملت ایران و باز پس گرفتن درآمدهای نفتی امری مهم و مفید فایده است، اما نباید تمام تلاش دولت و تیم اقتصادی را به خود معطوف سازد، بلکه تلاش برای یافتن راهکارهایی جهت قطع وابستگی به نفت و آسیب‌پذیری کشور از ناحیه‌ی نفت و درآمدها نفتی هم در بُعد اقتصادی و هم در بُعد امنیتی، باید سرلوحه‌ی اقدامات دولت قرار گیرد. در غیر این صورت، اقدامات انجام‌شده حکم مسکنی را دارد که تنها در برهه‌ای کوتاه عمل خواهد کرد، اما در طولانی‌مدت، تمام چالش‌های حاصل از مصیبت منابع و بیماری هلندی که توضیح داده شد بر اقتصاد ایران مترتب خواهد بود.
برخی از اقتصاددانان معتقدند ایران مورد تحریم کامل نفتی قرار نخواهد گرفت. این تجربه، در هیچ موردی، در هیچ کشوری و هیچ زمانی سابقه نداشته و در آینده هم نخواهد داشت، زیرا جهان و به‌ویژه کشورهای بزرگ مصرف‌کننده‌ی نفت، مانند ایالات‌متحده آمریکا، چین، هند و اروپا، نمی‌توانند به توقف کامل خرید نفت از ایران رضایت بدهند یا آن را تحمل کنند. اعمال تحریم نفتی کامل ایران، به لحاظ جغرافیایی نیز امکان‌پذیر نیست. هزاران کیلومتر مرز آبی و زمینی میان ایران با حدود چهارده کشور، محیطی کاملاً امن برای قاچاق روزانه چند صد هزار بشکه نفت و فرآورده‌ی نفتی فراهم آورده است. درحالی‌که قدرت نظارت و کنترل نظامی و انتظامی همسایگان ما عموماً از ایران کمتر است، اگر مسئله‌ی تحریم به مسئله‌ی مرگ و زندگی تبدیل شود، میزان قاچاق کالا به داخل و خارج ایران می‌تواند حیاتی‌ترین نیازهای زیستی ایران را به‌راحتی برطرف نماید.
تحریم نفتی حتی اگر به‌طور کامل به اجرا درآید، در کوتاه‌مدت اقتصاد ایران را به زانو در نخواهد آورد و در درازمدت حتی به شکوفایی آن خواهد انجامید. اقتصاد ایران زیر فشار حجم عظیم واردات کالاهایی که بی‌اغراق شصت تا هفتاد درصد آن‌ها قابل تولید در داخل است، کمر خم کرده و بخش تولیدی آن، اعم از صنعتی و کشاورزی، به مشکلاتی عظیم دچار شده است. بی‌اغراق توان تولید صنعتی ایران در کمتر از شش ماه قابلیت افزایش صد درصدی دارد.
بدون تردید، تحریم کامل نفتی ایران، درصورتی‌که بتواند اجرا شود، مشکلات بزرگی برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد، اما این مشکلات هیچ‌یک در حد مسائلی نیست که به علل مدیریتی، اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده است. در حال حاضر، پس از سه دهه تحریم اقتصادی شدید، هیچ‌یک از مسائل اصلی اقتصاد ملی معلول تحریم‌ها نیست، بلکه برخاسته از نحوه‌ی اعمال مدیریت بر آن است. اگر اقتصاد مقاومتی به‌عنوان راهکار اصلی اقتصاد ایران قرار گیرد و شعار «ما می‌توانیم» مقام معظم رهبری به‌جای یأس و ناامیدی از داخل و چشم امید به خارج در سرلوحه‌ی کار دولتمردان و مسئولان قرار گیرد، بی‌شک می‌توانیم از تهدید تحریم‌ها فرصت تاریخی برای پیشرفت کشور بسازیم. در غیر این صورت، تزریق درآمدهای نفتی بلوکه‌شده به اقتصاد می‌تواند با خطر تشدید بیماری هلندی همراه باشد.*  
پی نوشت ها
[1]. کهزادی نوروز، «بررسی تجارب کشورها در اداره‌ی صندوق‌های ذخیره‌ی ارزی»، بانک توسعه‌ی صادرات، شهریور 1384، ص 14 و 15.
[2]. تری لین کارل، معمای فراوانی، ترجمه‌ی جعفر خیرخواهان، نشر نی، 1388.
[3]. کهزادی، ص 207 و 208.
[4]. همان، ص 15 تا 17.
[5]. قانون برنامه‌ی پنجم دولت را مکلف می‌سازد تا بخشی از درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز و میعانات را به‌صورت ارزی به صندوق توسعه‌ی ملی واریز نماید. همچنین دولت نمی‌تواند به‌راحتی به منابع این صندوق دسترسی داشته باشد؛ چراکه اعضای صندوق از بخش‌های غیردولتی نیز هستند.
[6] هادی زنوز، بهروز، صندوق توسعه‌ی ملی، مرکز پژوهش‌های مجلس جمهوری اسلامی، 1388.

منبع: گروه اقتصادی برهان

نگاهی به عملکرد همراهان قدیم صدام حسین
کدام کشورها به عراق برای حمله به ایران کمک مالی کردند؟

ترس و اختلافات سیاسی عربستان از ایران انقلابی باعث شد تا این کشور یکی از حامیان بزرگ عراق در جنگ تحمیلی باشد: «چنانچه از مجموع کمک‌های مالی و جنسی هفتاد میلیارد دلاری کشورهای حوزه‌ خلیج فارس به عراق در زمان جنگ با ایران، سی میلیارد دلار سهم عربستان بود.»

خبرگزاری فارس: کدام کشورها به عراق برای حمله به ایران کمک مالی کردند؟

 بعد از آنکه انقلاب اسلامی با ایدئولوژی دینی و جهان‌شمول خود به پیروزی رسید، برخی از کشورهای غربی و عربی، که وقوع این انقلاب را در تضاد با منافع خود می‌دیدند، به اشکال مختلف به ابراز مخالفت با آن پرداختند. عراق از جمله کشورهای عربی منطقه بود که فرصت را غنیمت شمرد و با استفاده از فضای ثبات‌نیافته‌ی بعد از انقلاب، قرارداد الجزایر را نقض و به ایران حمله کرد.
این جنگ هشت سال به طول انجامید و بعد از جنگ ویتنام، دومین جنگ طولانی در قرن بیستم به‌شمار می‌رفت. بی‌شک عامل اصلی در طولانی شدن جنگ، علاوه بر عدم رضایت طرفین در مفاد برخی از قطعنامه‌ها که مانع از تصویب و پذیرش آن‌ها می‌شد، حمایت‌های بی‌وقفه‌ی کشورهای غربی و عربی از عراق بود. علاوه بر کمک‌های نظامی، کمک‌های مالی و اقتصادی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بود. از این‌رو، نوشته‌ی حاضر درصدد پاسخ به این سؤال است که حامیان مالی عراق در طی جنگ تحمیلی، شامل چه کشورهایی بودند و این کشورها با چه انگیزه‌ای به حمایت مالی صدام حسین و کشورش می‌پرداختند!
از آغاز جنگ تحمیلی تا قطعنامه‌ی 598
عراق بعد از چیرگی حزب بعث بر این کشور، همواره رؤیای رهبری بر جهان عرب و تسلط بر مناطق عرب‌نشین و نیز برخی مناطق استراتژیک منطقه را در سر داشت. بعد از آنکه حاکمیت ایران بر این مناطق اعمال گردید، عراق ضمن اعتراض به این موضوع، شکایات خود را از طریق مجامع و سازمان‌های بین‌المللی دنبال نمود که فرجام آن تلاش‌ها، انعقاد قرارداد 1975 الجزایر شد که تا سال 1359 پابرجا بود. اما به فاصله‌ی هفده ماه پس از پیروزی انقلاب، صدام حسین قرارداد الجزایر را در برابر دوربین تلویزیون عراق پاره کرد و پنج روز بعد از این اقدام‌، مرزهای جمهوری اسلامی ایران را مورد تعرض قرار داد.
به‌زعم بسیاری از تحلیل‌گران، عراق با این حمله، علاوه بر کسب فرصت جهت تحقق رؤیای ژاندارمی منطقه‌ی خلیج فارس، «فرصتی استثنایی برای نقض قرارداد 1975 و باز پس­گیری شط­العرب [اروندرود] را به چنگ می‌آورد... و به آرزوی خود یعنی تبدیل شدن به بزرگ‌ترین رهبر منطقه‌ی خلیج فارس نزدیک می‌شود و به این وسیله، مرکز فرماندهی امت عرب را در دست می‌گیرد... همه‌ی این‌ها باید در کنار دشمنی شخصی صدام حسین با [امام] خمینی (ره) در نظر قرار گیرد.»[1]
 حمله‌ی غافلگیرانه‌ی عراق به ایران در شرایطی صورت گرفت که کشور به دلیل تحولات انقلاب، در شرایطی نامناسب به سر می‌برد و صدام حسین در خیال خود می‌اندیشید که می‌تواند با استفاده از این شرایط، تهران را در عرض سه روز فتح کند. بی‌شک علاوه بر وضعیت ثبات‌نیافته‌ی ایران، کمک‌های مالی برخی از کشورها نیز در تشویق و ترغیب عراق برای حمله به ایران و نیز ادامه‌ی جنگ، مؤثر بود. حامیان مالی عراق در این دوران را می‌توان به دو گروه کشورهای عربی و غربی تقسیم کرد که به برخی از مهم‌ترین آن‌ها و نیز علل و انگیزه‌ی آن‌ها برای این کمک‌ها، پرداخته می‌شود.
حمایت مالی کشورهای عربی
از جمله کشورهای عربی که به حمایت مالی از عراق پرداختند، می‌توان به اردن، کویت، عربستان، امارات متحده، قطر، عمان، بحرین، مراکش، سودان، سومالی و... اشاره کرد. در میان این کشورها، کویت و عربستان از مهم‌ترین حامیان مالی عراق بودند. گرچه این دو کشور رسماً حمایت خود از عراق را اعلام نکردند، اما در عمل، به‌طور غیررسمی و به شکل‌های مختلف از عراق پشتیبانی کردند.
برای نمونه، ملک خالد، پادشاه وقت سعودی، در گفت‌وگویی تلفنی با صدام در 25 سپتامبر سال 1980، حمایت کشورش از عراق را اعلام کرد. بخش مهمی از علل این موضوع، یعنی حمایت کشورهای منطقه به‌خصوص عربستان را باید در روابط این کشور با ایران بعد از انقلاب اسلامی جست ‌و جو کرد. روابط ایران و عربستان در این دوران همواره بر رقابت و اختلاف مبتنی بوده است که بخشی از این اختلافات به ادعا و رقابت دو کشور برای صیانت و رهبری جهان اسلام در کنار اختلافات مذهبی باز می‌گردد
علاوه بر این، «عملکرد سیاست مبتنی بر صدور انقلاب نیز در این مقطع زمانی، به نگرانی کشورهای میانه‌رو و محافظه‌کار منطقه از ظهور جنبش‌های انقلابی مشابه با ایران در کشورهای خود افزود»[2] و روابط ایران با عربستان و سایر کشورهای عربی منطقه از جمله کویت، اردن و... را تیره کرد. کشتار حاجیان ایرانی در سال 1987توسط عربستان نیز به وخامت روابط دو کشور افزود. مجموع این عوامل در کنار سایر اختلافات سیاسی-اعتقادی باعث گردید تا عربستان یکی از حامیان بزرگ عراق در جنگ تحمیلی باشد؛ «چنانچه از مجموع کمک‌های مالی و جنسی هفتاد میلیارد دلاری کشورهای حوزه‌ خلیج فارس به عراق در زمان جنگ با ایران، سی میلیارد دلار سهم عربستان بود.»[3] کمک‌های مالی عربستان در کنار حمایت‌های مالی غرب، به حدی چشمگیر بود که قدرت زمینی عراقی‌ها را بهبود بخشید تا شاید این‌گونه بتواند مانع از برتری نظامی ایران گردد.[4]
بعد از عربستان، کویت از عمده‌ترین وام‌دهندگان به عراق بوده است. یکی از علل حمایت کویت از عراق نیز به سردی روابط این کشور با ایران در پی حاکمیت مجدد ایران بر جزایر سه‌گانه مربوط می‌شود. کویت نیز امیدوار بود با شکست ایران توسط عراق، حاکمیت اعراب بر این جزایر اعاده گردد. به همین دلیل، با حمایت مالی از عراق، درصدد تضعیف ایران برآمد.
«شیخ الصباح» یکی از سفرای کویت در آمریکا، در رابطه با میزان این کمک‌ها عنوان کرده بود: «کویت ‌چهارده میلیارد دلار کمک نقدی و بیش از ‌شانزده میلیارد دلار از طریق کمک‏های خدماتی و غیره به ماشین جنگی عراق مساعدت کرده است.»[5] ابوغزاله، وزیر دفاع پیشین مصر نیز در آماری در رابطه با میزان کمک‌های کویت و عربستان گفته بود: تنها عربستان و کویت شصت میلیارد دلار به عراق کمک کردند.[6]
در واقع می‌توان گفت نقش کمک‌های مالی عربستان و کویت به‌حدی پررنگ است که با جرئت می‌توان گفت اگر عراق می‌خواست با عایدات حاصل از فروش نفت خود به جنگ ادامه دهد، قطعاً در همان سال‌های ابتدایی جنگ، از ادامه‌ی آن باز می‌ایستاد. اما کمک‌ها و حمایت‌های مالی این دو کشور به‌شکل مستقیم و یا در قالب وام و... نقش مهمی در ادامه‌ی جنگ داشت.
 علاوه بر این دو کشور، «امارات عربی یک میلیارد دلار و قطر پانصد میلیون دلار تا اواخر سال 1981 به عراق کمک کردند.»[7] اردن نیز از دیگر کشورهای عربی بود که بعد از انقلاب ایران، مانند بسیاری از کشورهای عربی، روابط چندان خوبی با ایران نداشت. این کشور نیز طی جنگ تحمیلی، «با کمک‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی فراوانش از جمله اعطای وام‌‏های چند میلیون دلاری به عراق، حمایت و پشتیبانی‌‌اش را از این کشور اعلام کرد.»[8]
حمایت مالی کشورهای غربی
بی‌شک در رأس کشورهای غربی، آمریکا بزرگ‌ترین حامی صدام و نیز مشوق اصلی او برای آغاز جنگ بود. علاوه بر حوادث و اتفاقات بعد از انقلاب از جمله تسخیر لانه‌ی جاسوسی، از دست دادن حامی بزرگ منطقه یعنی رژیم شاه و ماهیت انقلاب ایران که شعار استکبارستیزی را در رأس داشت، باعث گردید تا آمریکا از عراق حمایت کند.
گرچه آمریکا با شروع جنگ تحمیلی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام بی‌طرفی نمود، اما این بی‌طرفی در عمل رنگ واقعیت به خود نگرفت. چنان‌که برژیسنکی، مشاور امنیت ملی کارتر، پیش از آغاز جنگ اعلام کرده بود: «آمریکا در مقابله با انقلاب ایران، باید تقویت دولت‌هایی را که توان انجام عملیات نظامی علیه رژیم ایران دارا هستند مورد توجه قرار دهد.»[9] از این‌رو، تضعیف ایران در جنگی منطقه‌ای با امید براندازی و یا تضعیف آن، از انگیزه‌های مهم آمریکا در تشویق عراق به جنگ علیه ایران بود.
هرچند در آغاز تجاوز عراق به ایران، روابط آمریکا و عراق چندان مطلوب نبود و از این‌رو آمریکا نمی‌توانست به‌طور مستقیم به این کشور کمک کند، اما به‌طور غیرمستقیم و با تشویق متحدان عرب خود، زمینه‏های کمک به عراق را فراهم ‏آورد؛ به‌طوری‌که «در سایه‌ی تشویق آمریکا، سیل کمک‌های مالی دولت‌های عرب به‌‌سوی عراق سرازیر شد. چنانچه به گفته‌ی طارق عزیز، وزیر امور خارجه‌ی عراق، میزان کمک‌های مالی بلاعوض به عراق تا پایان سال 1981 بالغ بر هجده تا بیست میلیارد دلار گردید.»[10] 
اما به‌تدریج و با بهبود روابط سیاسی دو کشور در سال 1362، عراق از وام‌ها و کمک‌های مستقیم آمریکا بهره‌مند شد. بعد از برقراری روابط مجدد، آمریکا با تصویب مجلس سنا، کمک‌های مالی ذیل به عراق را در صدر برنامه‌های خود قرار داد: «تخصیص حدود یک میلیارد دلار برای خرید محصولات کشاورزی، تصمیم بانک صادرات و واردات آمریکا برای ضمانت 85 درصد از 5/7 میلیارد دلار مبلغی که برای ساخت خط لوله‌ی نفتی عقبه لازم بود.»[11]
هرچند در آغاز تجاوز عراق به ایران، روابط آمریکا و عراق چندان مطلوب نبود و از این‌رو آمریکا نمی‌توانست به‌طور مستقیم به این کشور کمک کند، اما به‌طور غیرمستقیم و با تشویق متحدان عرب خود، زمینه‏های کمک به عراق را فراهم ‏آورد. با بهبود روابط سیاسی دو کشور در سال 1362، عراق از وام‌ها و کمک‌های مستقیم آمریکا بهره‌مند شد.
از این‌رو به فاصله‌ی کمی از برقراری روابط سیاسی دو کشور و «به دنبال سفر طارق عزیز به آمریکا و دیدار با مقامات این کشور، دولت ایالات متحده‌ی آمریکا، اعتباری به مبلغ 840 میلیون دلار برای واردات مواد غذایی در اختیار عراق قرار می‌دهد. همچنین وامی به مبلغ یک میلیارد دلار برای خرید و به‌کارگیری توانایی ساخت سلاح به عراق واگذار می‌شود.»[12]
در این راستا، دولت ریگان چندین اقدام مالی دیگر را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهد. از جمله اینکه «در داخل جامعه‌ی آمریکا و در جهان غرب، برای عراق تسهیلات ویژه‌ی مالی فراهم کرد؛ بدین شکل که ضمن تأمین اعتبار برای عراق نزد شرکت‌های آمریکایی، دولت‌های عمده‌ی غرب مانند فرانسه، ایتالیا و بریتانیا را تشویق کرد تا با تعویق زمان بازپرداخت بدهی‌های عراق موافقت کنند.»[13]
علاوه بر آمریکا، فرانسه نیز از دیگر حامیان غربی عراق بود. بعد از انقلاب و در پی برخی از تحولات، از جمله پناهنده شدن شاپور بختیار به فرانسه و نیز تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا، فرانسه نیز در کنار آمریکا به تبلیغ علیه ایران اقدام کرد. فرانسه گرچه در ابتدا اعلام بی‌طرفی کرد، اما وجود برخی از منابع و آمارها نشان می‌دهد که «این کشور 7/4 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار رژیم بغداد قرار داد که دست‌کم هفت میلیارد دلار از مجموع این معاملات به‌صورت وام و اعتبارات بود.»[14]
انگلیس، آلمان، ایتالیا و... از دیگر کشورهای اروپایی بودند که در کنار برخی از کشورهای آمریکای لاتین چون آرژانتین، برزیل و... به حمایت گسترده از عراق پرداختند. این کشورها نیز گرچه با آغاز جنگ، ظاهراً اعلام بی‌طرفی کردند، اما در ورای شعارهای خود، به حمایت گسترده از عراق پرداختند. تردیدی نیست دلیل بخش عمده‌ای از حمایت‌ها از عراق، به ماهیت انقلاب ایران و تقابل آن با منافع آن‌ها برمی‌گردد، زیرا برخی از این کشورها از جمله انگلیس، حامی حکومت‌های محافظه‌کار منطقه بودند، درحالی‌که انقلاب ایران با ماهیت پویا و پیش‌رونده‌ی خود، بسیاری از سیاست‌های محافظه‌کارانه را به چالش می‌طلبید.
نتیجه‌گیری
ارزیابی نهایی پیرامون موضوع حاضر نشان داد که طی دوران جنگ تحمیلی، بسیاری از کشورهای عربی و غربی دنیا، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، عراق را مشمول کمک‌های مالی خود قرار دادند. گرچه بسیاری از این کشورها در ظاهر اعلام بی‌طرفی نمودند، اما در عمل بسیاری از آنان عراق را به‌منظور شکست و تضعیف ایران حمایت کردند. عراق توانست با این کمک‌ها، نیروی نظامی خود را تقویت و مبادرت به خرید انواع سلاح‌های مدرن کند.
بی‌شک بخش مهمی از این موضوع، به ماهیت سیاسی، پیش‌رونده و ضداستکباری انقلاب ایران باز می‌گشت که علاوه بر اختلافات مذهبی و اعتقادی با بسیاری از کشورهای عربی و نیز نفی سلطه‌ی قدرت‌های استعماری، با شعار صدور انقلاب، خواهان جایگاه و نقش جدیدی در دنیای اسلام بود. اما این عملکرد در تضاد با منافع برخی از کشورها بود و می‌توانست نفوذ غرب را به‌شدت کاهش دهد. از این‌رو بسیاری از کشورها درصدد برآمدند با حمایت از عراق و تضعیف ایران، منافع خود را تأمین کنند. اما در نهایت هیچ‌یک از این تدابیر کارساز نشد و کشور بدون از دست دادن حتی یک وجب از خاک خود، در برابر نه‌تنها عراق، بلکه بسیاری از کشورهای دنیا ایستاد.(*)
پی‌نوشت‌ها
[1]. ابوغزاله، عبدالحلیم (1380)، جنگ ایران و عراق، ترجمه‌ی نادر نوروزشاد، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، ص 44.
[2]. ازغندی، علیرضا (1384)، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تهران، نشر قومس، ص 35.
[3]. سادات عظیمی، عربستان سعودی (مجموعه مباحث کشورها و سازمان‌های بین‌المللی)، ص 126.
[4]. رودباری، سواء فیلی (1375)، کتاب سبز کویت، تهران، وزارت امور خارجه، ‌ص ‌١٦٢ و ‌١٦٣.
[5]. قادری کنگاوری، روح‌الله (1389)، «تحلیلی بر میزان کمک‌های مالی-تسلیحاتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران»، فصلنامه‌ی مطالعات دفاع مقدس، سال نهم، شماره‌ی 32، ص 64.
[6]. همان، ص 64.
[7]. همان.
[8]. درودیان، محمد (1380)، سیری در جنگ ایران و عراق (آغاز تا پایان)، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، ص 32.
[9]. کاظمی، علی‌اصغر (1367)، مدیریت بحران‌های بین‌المللی، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، تهران، ص 65.
[10]. دلیپ هیرو (1390)، طولانی‏ترین جنگ؛ رویارویی نظامی ایران و عراق، نشر مرزوبوم، تهران، ص 153.
[11]. درودیان، محمد (1376)، از شلمچه تا حلبچه، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، ص 91 و 92.
[12]. علایی، حسین (1391)، روند جنگ ایران و عراق، نشر مرزوبوم، تهران، جلد 2، ص جلد 2، ص 80.
[13]. معرفت‌جو، علی (1369)، «منطق جنگ خلیج فارس»، مجله‌ی اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره‌ی 42-41، ص 53.
[14]. صالحی، حمید (1390)، «نقش و عملکرد کشورهای اروپایی در طول جنگ عراق علیه ایران»، پژوهشنامه‌ی دفاع مقدس، سال اول، شماره‌ی 1، ص 121.
 
*زهرا سعیدی، پژوهشگر انقلاب
منبع:‌ برهان

تحویل اس 300به ایران واثبات عدم صداقت آمریکا

از انتشار خبر اقدام پوتین به لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی واکنش های تندی ابراز کردند.

خبرگزاری فارس: تحویل اس 300به ایران واثبات عدم صداقت آمریکا                

پس از انتشار خبر اقدام پوتین به لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی واکنش های تندی ابراز کردند؛ خبرگزاری های غربی نیز در راستای سناریوی ایران‌هراسی به انعکاس این اظهارنظرها پرداخته‌اند.ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، همزمان با سفر شمخانی ممنوعیت تحویل سامانه های موشکی اس ـ 300 را به ایران لغو کرد. روسیه در سال 2007 میلادی قراردادی را در زمینه فروش سامانه دفاع ضدموشکی اس-300 به ارزش 800 میلیون دلار با ایران امضا کرد، اما دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت در سال 2010 میلادی و در پی صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت از تحویل این سامانه به کشورمان جلوگیری کرد

برخی از رسانه های های غربی می کوشند تجدید نظر مسکو در این زمینه را به تحولات هسته‌ای و تلاش روسیه برای سود بردن از این تحولات و لغو تحریم ها نسبت دهند.

خشم آمریکا ، رژیم صهیونیستی و آل سعود

فایننشال تایمز نوشت: اقدام روسیه در برداشتن ممنوعیت تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی به ایران خشم برخی کشورها را برانگیخته است.روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: اقدام روز دوشنبه روسیه در لغو ممنوعیت فروش یکی از پیشرفته ترین سامانه های دفاع هوایی در جهان به ایران ، خشم آمریکا و دیگر قدرتهای جهان را که در مذاکره با ایران با هدف محدود کردن برنامه هسته ای آن شرکت دارند، موجب خواهد شد .سامانه موشکی اس- سیصد به منظور دفاع در برابر حملات هوایی بوسیله هواپیما و موشک طراحی شده است. از زمانیکه ایران علاقه اش به خرید این سامانه را قبل از منع فروش آن در سال دو هزار و ده اعلام کرد، این سامانه پیشرفته تر شده است و تهران طی مذاکراتی در سال گذشته با مسکو نسبت به خرید نمونه ارتقا یافته آن ابراز تمایل کرده است.روسیه یکی از جدیدترین نمونه های این سامانه موسوم به اس - چهارصد را به چین فروخته است. اما به گفته کارشناسان دفاعی روسیه، معلوم نیست مسکو قصد فروش نمونه های ارتقا یافته این سامانه را به ایران داشته باشد.کارشناسان دفاعی همچنین خاطرنشان کردند دولت روسیه درخواست ایران برای خرید این سلاح را همراه با درخواست دیگر مشتریان از جمله ارتش خودش ارزیابی خواهد کرد. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: فروش موشک های اس -300 به ایران مانع حمله احتمالی اسرائیل به این کشور نخواهد شد.این روزنامه صهیونیستی در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم رون بن ایشای افزود: از آنجا که نیروی هوایی اسرائیل در زمینه این سامانه به خوبی آموزش دیده اند، درنتیجه تحویل موشک های اس 300 از طرف روسیه به ایران نمی تواند به عنوان مانعی بر سر راه حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای این کشور محسوب شود. شبکه العربیه وابسته به دربار سعودی هم گزارش داد: رئیس جمهور روسیه بدون در نظر گرفتن دخالت ایران در بحران های منطقه ممنوعیت تحویل موشک های اس سیصد به این کشور را لغو کرد.

 پیام آشکار پوتین به آمریکا

دمیتری تِرنین رئیس مرکز کارنگی در مسکو وابسته به اندیشکده مستقر در آمریکا گفت:‌ «این اقدام نمونه ای از اقدامات مشکل ساز روسیه قلمداد خواهد شد و ممکن است هدف پوتین ابلاغ این پیام به آمریکا باشد که ... ما با اقدامات داوطلبانه منع تحویل این سامانه منافع شما را در نظر گرفتیم ولی مادامی که شما به شیوه دلخواهتان با ما برخورد می کنید، دیگر ملزم به این کار نیستیم.»

منافع اقتصادی مسکو

بی بی سی نیز گفت:از نگاهی دیگر اقدام مسکو فرصت طلبی اقتصادی از آغاز گشایش اقتصادی ایران و رفع تحریم های این کشور بوده و روسیه می کوشد، به سرعت زمینه های مناسبات اقتصادی خود را با ایران گسترش دهد در عین حال درخاتمه گزارش بی بی سی، به نگرانی های غرب وآمریکا و به خصوص رژیم صهیونیستی از این مناسبات اشاره شده و در مسیر رفع این نگرانی ها، ‌به ارزیابی توانمندی موشکی ایران و موشک های اس سیصد از منظری تقلیل گرایانه پرداخته شده و دستمایه این رویکرد نیز از رده خارج بودن و قدیمی بودن تکنولوژی موشک های اس سیصد و نیز توان موشکی ایران است . " در هر صورت اسرائیل و آمریکا دوست ندارند توان دفاعی ایران به آن حدی برسد که بتواند اگر قرار شد حمله نظامی به ایران بشود به آنها ضربات موثری واقع بشود. در واقع اینها به صورت کلی مانع از مخالف هر گونه پیشرفت و تسلیح ایران به تسلیحاتی هستند که بتواند یک مانع بازدارنده بشود، در واقع چیزی هم که در رابطه با توافق هسته ای بود به نظر من این بود که ایران اگر زمانی به تولید سلاح هسته ای رسید قدرت بازدارندگی در داخل منطقه و در سطح جهان دست پیدا نکند " .

این اولین نتیجه توافق لوزان است

یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات اسرائیل روز دوشنبه از تصمیم روسیه درمورد تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی پیشرفته اس 300 به ایران انتقاد کرد.اشتاینیتز در بیانیه ای اعلام کرد :« این نتیجه مستقیم مشروعیتی است که ایران در حال به دست آوردن آن از توافق نامه هسته ای در حال شکل گیری است و ثابت می کند رشد اقتصادی ایران پس از لغو تحریم ها علیه این کشور در جهت تامین تسلیحات به کار گرفته خواهد شد و نه برای رفاه مردم ایران.»وی تصریح کرد به جای درخواست از ایران برای دست کشیدن از فعالیت تروریستی خود در خاورمیانه و سراسر جهان ، به این کشور اجازه داده می شود خود را با تسلیحات پیشرفته تجهیز کند و چنین چیزی تنها باعث افزایش تجاوز ایران خواهد شد.

کاملا قانونی و دفاعی است

 این فضاسازی ها در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در توجیه تصمیم مسکو به لغو ممنوعیت تحویل سامانه های دفاع هوایی پیشرفته اس 300 به ایران گفت این سامانه هیچ تهدیدی برای امنیت منطقه نیست.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از مسکو، لاوروف افزود سامانه اس 300 یک سلاح کاملا تدافعی است. این سامانه باعث به خطر افتادن امنیت هیچ کشوری در منطقه نخواهد شد. وی تصریح کرد با توجه به پیشرفت های به دست آمده در مذاکرات بین ایران و مذاکره کنندگان بین المللی درباره برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران، ممنوعیت فروش سامانه های دفاعی روسیه به ایران کاملا غیر ضروری است.مدیرکل شرکت دولتی « روسوبورون اکسپورت » روسیه نیز که در بخش صادرات سلاح فعالیت می کند روز دوشنبه اعلام کرد همکاری نظامی و فنی بین مسکو و دمشق قانونی است.خبرگزاری روسی «‌ ریانووستی » اعلام کرد آناتولی ایسائیکین (Anatoli Issaïkine) در گفتگو با روزنامه روسی « کومرسانت » گفت: « سلاحی که سوریه در اختیار دارد برای محافظت از مرزها و مبارزه با تروریست ها در داخل این کشور است.»ایسائیکین افزود در شرایط کنونی ارسال سلاح برای ارتش سوریه کار سختی نیست.وی اظهار داشت سوریه با کسانی که برای تشکیل گروه تروریستی داعش تلاش کردند مبارزه کرد و از هیچ تلاشی برای جلوگیری از گسترش این پدیده خطرناک در سرتاسر سوریه دریغ نورزید.به گزارش خبرگزاری « سانا » از مسکو ، این مقام روس خاطرنشان کرد کشورهای غربی و آمریکا با وجود این که حقیقت موجود را درک کرده اند باز بر مواضع قبلی خود اصرار دارند و سوریه را تحریم می کنند. این تحریم ها غیرقانونی است زیرا شورای امنیت سازمان ملل هیچ قطعنامه و تحریمی در این خصوص صادر نکرده است.

تحلیلگر سیاسی پژوهشگاه امور بین الملل مسکو هم گفت: رقابت تسلیحاتی آمریکا با روسیه باعث شده واشنگتن با تحویل موشک های اس سیصد به ایران مخالفت کند.لیونید گوسیف در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در خصوص علت تصمیم روسیه برای تحویل موشک های اس سیصد به ایران گفت: از آنجا که ایران با کشورهای پنج به علاوه یک به چارچوب توافق دست یافته است و با توجه به اینکه سامانه موشکی اس سیصد یک سامانه موشکی کاملاً دفاعی است روسیه تصمیم گرفته است این موشک ها را به ایران تحویل دهد.گوسیف علت انتقادهای شدید مقامات اسرائیلی از تحویل این موشک ها به ایران را اینگونه بیان کرد: کابینه کنونی اسرائیل که ریاست آن را نتانیاهو بر عهده دارد همیشه اعلام می کرد که ایران تهدیدی برای اسرائیل محسوب می شود و همیشه تاکید می کردند که سران ایران دست به فریبکاری می زنند و آن ها به سخنان خود پایبند نبوده و تعهدات خود را اجرا نمی کنند. از این رو آن ها همیشه از تسلیح ایران ابراز نگرانی می کنند.وی در خصوص مخالفت آمریکا با تصمیم روسیه برای اعطای موشک های اس سیصد به ایران گفت: در بازار تسلیحات میان آمریکا و روسیه رقابت وجود دارد. روسیه دومین صادرکننده اسلحه در جهان محسوب می شود. بعد از انعقاد این قرارداد میان ایران و روسیه، آمریکایی ها از این نگران هستند که نتوانند وارد بازار ایران شوند. آن ها تلاش می کنند در همه عرصه ها و حتی فروش تسلیحات وارد بازار ایران شوند.

ابراز نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی از تحویل موشکهای اس 300 به ایران نشان می دهد که آمریکا در رفتار خودش در مورد توافق هسته ای صداقت ندارد!

منبع:‌ بصیرت

درباره بازگشت محسن رضایی به سپاه

       

 «فعلا مقرر شده که تجاربم را به همه نسل‌های آینده سپاه منتقل کنم و به آن‌ها مشورت دهم و هیچ چیز دیگری مطرح نیست.» این چیزی است که خودش در پاسخ به شایعه بازگشتش به سپاه گفته است. آیا محسن رضایی دچار نوستالژی روزگار جنگ شده یا آنطور که سال ۸۸ به خبرگزاری فارس گفته بود، دلش برای سپاه تنگ شده است: «دلم برای سپاه تنگ شده است اما نه برای فرماندهی سپاه چرا که معتقدم بالاخره یک روزی باید انتقال صورت می‌گرفت.»

 حالا هم قرار نیست او دوباره فرمانده بشود و از دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام جایی دیگر برود. شایعه بازگشتش به سپاه هم در راستای بحث‌های اداری و تدریسش در دانشگاه امام حسین است. ارتقای علمی او نیاز به تثبیت درجه‌اش در سپاه دارد و همین‌ها به حواشی بازگشت به سپاه دامن زده است. اگرچه او در این سال‌ها به اشکال مختلف علقه و وابستگی‌اش به سپاه را نشان داده اما این تظاهرات برخی وقت‌ها متناقض بوده است. مردادماه سال گذشته که بعد از ۱۷ سال با لباس سپاهی و چفیه در راهپیمایی روز قدس شرکت کرد، گفته بود: «می‌خواستم بگویم برگردیم به فضای صداقت و صفای روزهای آزادی خرمشهر و روزهای وحدت اول انقلاب.» درحالی که فروردین سال ۹۲ و در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه فردوسی مشهد گفته بود: «از سپاه استعفا دادم و دست خالی بیرون آمدم و رابطه‌ای با سپاه ندارم.»

 

 

خروج فرهنگی یا سیاسی؟


 رضایی پیش از خروجش از سپاه در سال ۷۶، یکی دو بار هم زمزمه استعفا را مطرح کرده بود؛ در دوران جنگ و در کوران اختلافات با صیاد شیرازی در ارتش یا فرماندهان سیاسی جنگ، به ویژه وقتی که طرح‌های سپاه برای عملیات رد می‌شد. سال ۶۶ یکبار خواستار استعفا از فرماندهی سپاه شده بود. از نامساعد بودن تجهیزات و اداره سیاسی جنگ شاکی بود و از بنیانگذار انقلاب نقل قول کرده بود که «امام گفت شما به کارتان ادامه بدهید، من به مسئولان تذکر می‌دهم.»

اما سال ۷۶ علت خروجش از سپاه را دلمشغولی کار فرهنگی عنوان ‌کرد: «دغدغه‌های بیرون سپاه من روح و روانم را آزار می‌داد. در بیرون از سپاه احساس خطر جدی می‌کردم.» (روزنامه اخبار) او کنترل خطرات حوزه غیرامنیتی را یکی از دلایل خروج از سپاه عنوان می‌کرد و این که کارش در سپاه تمام شده و می‌خواهد کار فرهنگی کند. اگرچه کنش او در سال‌های بعد مشخص کرد که مقصودش از کار فرهنگی حضور در سه انتخابات ریاست جمهوری بوده است. حالا به نظر می‌رسد رضایی بعد از سه بار بخت‌آزمایی برای کنترل حوزه غیرامنیتی به این نتیجه رسیده که به‌‌ همان حوزه امنیتی باز گردد.

او تمایل داشته از‌‌ همان سال ۷۶ وارد کارزار انتخابات شود و برای خروج از سپاه تعجیل زیادی هم داشته اما به علت مخالفت رهبری میسر نمی‌شود و خروجش از سپاه به بعد از انتخابات سال ۷۶ موکول شد تا جایی که سال ۷۶، یک روز بعد از خروجش از سپاه و انتصابش به دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام به روزنامه اخبار گفته بود: «سه سال است که من خود را آماده ورود به جبهه فرهنگی کرده بودم که بتوانم در این جبهه عمل کنم. از بحث ریاست جمهوری، کمک به دولت جدید تا حتی تدریس در دانشگاه. رهبری مصلحت دانستند در سپاه بمانم.» رضایی برای خروج از سپاه روایت موافقت رهبری را این‌گونه تشریح می‌کند: «تا خرداد امسال که با ایشان صحبت کردم، در ‌‌نهایت ایشان عنایت کردند و وقت طولانی گذاشتند و موافقت کردند و در مشورت با آقای هاشمی نظرشان این شد که دبیری شورای تشخیص مصلحت نظام را عهده‌دار شوم.» او اصرار داشت که این جابه‌جایی را استعفا از سپاه محسوب نکنند: «هیچ‌وقت از سپاه فاصله نخواهم گرفت، من هیچ‌وقت از فرزندم جدا نخواهم شد و سپاه را‌‌ رها نمی‌کنم، علت جدا شدنم از سپاه یکی این بود که کار خود را در سپاه تمام شده می‌دیدم. سپاه به سطح مطلوب رسیده است و رشد و بلوغ خود را طی کرده است؛ بنابراین استعفا نبوده چون ممکن است برخی فکر کنند پایه این کار قهر و گلایه است.»

 سال ۹۱ اما در سایت شخصی‌اش توضیح مفصلی درباره خروج از سپاه داد: «در نامه‌ای به رهبری به ایشان عرض کردم اگر اجازه فرمایند فرمانده سپاه نباشم و فرد دیگری را به این سمت منصوب فرمایند. طی نامه‌ای ۱۱ صفحه‌ای توضیحاتی داده از ایشان جابه‌جایی در مسوولیت سپاه را خواستم. بعد به فراخوان دفترشان خدمت ایشان شرفیاب شدم و فرمودند چرا نمی‌خواهی فرمانده سپاه بمانی؟ ایشان سؤالاتی مطرح می‌فرمودند و من پاسخ می‌دادم.» رضایی می‌نویسد: «رهبری فرمودند من قانع شدم که شما از فرماندهی سپاه کنار بروید البته مصلحت نیست بدون مسئولیت باشید.»

 
با دعا و روضه نمی‌توانیم بر جنگ فائق آییم
«ما باید این را بپذیریم که در یک انقلاب عظیمی واقع شدیم که همه دنیا علیه ما متحد شده‌اند و تنها با دعا خواندن و روضه خواندن نمی‌توانیم بر مساله جنگ فائق آییم، می‌بایست علم نظامی و تکنیک خود را افزایش دهیم.» این سخنانی است که محسن رضایی سال ۶۳ و پیش از یکی از خطبه‌های نماز جمعه و در پاسخ به اختلافاتش با برخی از فرماندهان سپاه گفته بود. فرماندهی که اعتقاد داشت دعا و روضه نمی‌تواند ما را به پیروزی رساند حالا می‌گوید که می‌خواهد تجربیاتش را به نسل نو سپاه منتقل کند.

منبع:  خبرگزاری شفقنا

تصاویر زیبا از ایران


 همراه با ما طبیعت ایران را حرفه ای ببینید
 


 
 
مسیر پیاده روی ماسوله تا ماسال یکی از مسیرهای بسیار زیبای طبیعت گردی است که از ارتفاعات ماسوله آغاز و در نهایت به حوالی ماسال ختم می گردد. کل مسیر حدود 35 کیلومتر است که گروه های مختلف آنرا در طول 2 تا 3 روز طی می کنند. ابتدای مسیر با شیب مثبت و اندکی تند بوده و با پوشش گیاهی کم درخت و غالبا مرتعی است. مسیر از کوهپایه های "شاه معلم" بلندترین قله استان گیلان می گذرد... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 
 

 
 
آبشار زرد لیمه یکی از آبشار زیبای استان چهارمحال و بختیاری و ایران است. این آبشار با ارتفاع تقریبی 50 متر و عرض نزدیک به 200 متر به عنوان یکی از عریض ترین آبشارهای ایران شناخته می شود. مسیر دسترسی به آبشار طولانی و با پیاده روی سنگین است که نیازمند آمادگی جسمانی بالا و تجهیزات کوهنوردی کافی می باشد... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
دریاچه سد شهید عباسپور یکی از دریاچه های مصنوعی و بسیار بزرگ ایران است که در استان خوزستان و محدوده شهر ایذه قرار دارد. این دریاچه به دارا بودن مناظر بی نظیر هرساله علاقه مندان بسیاری را به خود جذب می نماید... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
هموطنان بختیاری (عکس های بیشتر)

 

 
 
آبشار تنگ زندان یا "کردی کن" یکی از آبشار زیبای استان چهارمحال و بختیاری و ایران است. این آبشار با ارتفاع اندکی بیش از 100 متر و حجم آب بسیار زیاد یکی از عظیم ترین آبشار های استان چهارمحال و بختیار و ایران می باشد... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 
 

 

آبشار شوی (تله زنگ) یکی از آبشارهای معروف جنوب غرب است که به لحاظ تقسیمات جغرافیایی جزء استان خوزستان به حساب می آید اما با توجه به اینکه مسیر دسترسی از طریق دورود است عموما این آبشار را جزء دورود در نظر میگیرد... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
جره یا گرگر وسیله ای است که در مناطق صعب العبور و کوهستای غرب ایران به ویژه در استان های چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان برای عبور انسان و احشام از رودخانه های خروشان استفاده می شود... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه اشترانکوه، دریاچه آب شیرین دائمی تشکیل شده که به صورت یکی از جاذبه های دیدنی استان لرستان و حتی کل کشور شناخته می شود. دریاچه گهر با وسعت 85 هکتار، به طول تقریبی 1700 متر و عرض میانگین 500 متر در ارتفاع 2360 متری از سطح آب های آزاد قرار گرفته است. این دریاچه زیبا در فاصله حدود 35 کیلومتری شهرستان دورود واقع شده و مسیر اصلی دسترسی به آن نیز ز طریق همین شهرستان است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
دره کمجل یک دره فرسایشی در استان مازندران است که از بالادست سد سیاه بیشه شروع و به جاده چالوس حوالی هزارچم ختم میشود. این دره با داشتن بیش از 50 آبشار بزرگ و کوچک به محل مناسبی برای فعالیت های حرفه ای دره نوردی تبدیل شده است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 

فیلبند یکی از مرتفع ترین روستای ییلاقی استان مازندران است که جاده آن از جاده هراز و حدود 10 کیلومتر قبل از آمل به سمت شرق جدا می شود. این ییلاق از سطح دریا حدود 2300 مـــتر ارتفاع دارد که همین ارتفاع زیاد باعث خنکی و جذابیت آن دارد... (اطلاعات و عکس های بیشتر)


 

 
 
درفک یکی از قله های معروف استان گیلان است که با توجه به جنگلی بودن مسیرهای دسترسی به آن و همچنین سادگی فتح آن به یکی از قله های پرطرفدار در گیلان و ایران تبدیل شده است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
دره چاکرود، دره ای در استان گیلان است که از بالادست رحیم آباد و از حوالی منطقه ای به نام طیولا آغاز و و به سمت دریای خزر سرازیر می شود. چاکرود طول زیادی دارد اما بخش مناسب برای کار فنی، کوتاه و یک روزه است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
آبشار شاهان دشت، در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز (در ۶۵ کیلومتری شهر آمل) بخش امیری قرار دارد و از سمت جاده نسبت به آن دید وجود دارد. این آبشار پر آب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند که از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌دشت به پایین میریزد...  (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
جزیره بوموسی یا ابوموسی جنوبی‌ترین جزیره ایرانی آب های خلیج فارس است. این جزیره در ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس، ۷۵ کیلومتری بندر لنگه، ۶۰ کیلومتری شمال امارت واقع شده‌است. جزیره ابوموسی یکی از چهارده جزیره استان هرمزگان است که بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج فارس را دارد و طول و عرض آن درحدود ۵ / ۴ کیلومتر است. شهر ابوموسی مرکز جزیره ابوموسی می‌باشد... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
تالاب آذینی جنوب شرقی تنگه هرمز واقع است. تالاب آذینی (آذین) در جنوب دهستان بیابان از توابع شهرستان میناب و تقریباً در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر و بندر سیریک قرار دارد.مجموعه تالابی مزبور یک پهنه ماندابی گلی، ماسه ای و بین جزر و مدی با خور های بزرگ و کوچک و جزایر کوچک متفرقه است که توسط جنگل های حرا و چندل در حد فاصل دو رودخانه گز و هیوه پوشیده شده است...  (اطلاعات و عکس های بیشتر)


 

 
 
غار کهک (بخوانید Kahak) در استان مرکزی، در 86 کیلومتری جنوب شهر قم، 65 کیلومتری غرب شهر دلیجان، و در نزدیکی روستای کهک واقع است. نام غار از کوهی منفرد و کم ارتفاع گرفته شده که قلعه قدیمی روستا در قله آن بنا شده است. این کوه کم ارتفاع، کوه کوچک یا کوهک نامیده و به اختصار کهک تلفظ می​شود. کاربرد کاف تصغیر در گویش مردم منطقه رایج است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)
 

 

alt
 

 

دره نی گاه یا دره نگار یکی از دره های بکر و کم تردد زاگرس است که توسط رودخانه گهر که از دریاچه گهر خارج میشه ساخته شده. این دره از 5-6 کیلومتری دریاچه گهر شروع میشه و تقریبا 20 کیلومتر طول داره و در نهایت به روستای تی ختم میشه. در طول مسیر آب چند دره از جمله دره گردو و دره خرس هم به دره نی گاه وارد میشه و همین باعث پر آب شدن رودخانه شده... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
تنگ رغز داراب (به لهجه محلی Reghez گفته می شود) یکی از دره های زیبای ایران است که در منطقه حسن آباد در 30 کیلومتری شهر داراب استان فارس قرار دارد. این دره متشکل از حدود 64 آبشار بلند و کوچک و 100 حوضچه است که توسط یک چشمه کوچک در ابتدای دره تغذیه می گردند... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 

 
 
دشت ناز منطقه‌ای در ۲۹ کیلومتری شمال شرق ساری است که با ایجاد حصار اطراف آن به صورت پناهگاه حیات وحش استفاده شده و در آن تعدادی گوزن زرد ایرانی حفاظت و نگهداری می شود... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
کوه زندان سلیمان در حدود 40 کیلومتری شمال شرقی تکاب و در فاصله کمتر از 5 کیلومتری جنوب تخت سلیمان قرار دارد. این کوه کم ارتفاع مخروطی و جالب با وجود باغ های سرسبز کنار آن بسیار زیبا به نظر می آید. این کوه با ارتفاع تقریبی 100 متر، زمانی محل نیایش موبدان زرتشتی بوده است. بقایای بناهای گرداگرد مخروط زندان سلیمان، نشانگر اهمیت این محل مقدس است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
چشمه کوهرنگ یکی از بزرگترین چشمه های ایران است که به صورت رودخانه ای از دل کوه خارج می گردد... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
روستای کندوان در 50 کیلومتری جنوب غربی تبریز؛ یکی از روستاهای دهستان سهند می باشد که در 18 کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان داغی واقع شده است. این روستا طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1375، 137 خانوار و 750 نفر جمعیت دارد که به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند. آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود 117 خانوار و منزل مسکونی در درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره ای است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)


 

 
 
آبشار بیشه، در کنار روستای بیشه در استان لرستان قرار داره. راه دسترسی به آبشار هم از طریق راه آهن ممکنه و هم از طریق جاده که تا نزدیکی آبشار آسفالت اما کوهستان و پر پیچ و خم است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
جزیره نَخیلو از جزیره‌های غیر مسکونی ایرانی در خلیج فارس است. مساحت این جزیره حدود ۶۰ هکتار می باشد. منشاء آن صدفی - مرجانی و تقریبا بیضی شکل است. ارتفاع آن از سطح دریا یک و نیم متر است. از گیاهان شور پسند پوشیده شده است. در این جزیره پرستوهای دریایی و چکاوک کاکلی و... بسر می برند... (اطلاعات و عکس های بیشتر)


 

 
 
کوه جاشک، کوه نمک یا گنبد نمکی جاشک (دشتی) حدفاصل شهرستان دیر و دشتی در استان بوشهر، یکی از بزرگ‌ترین و فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر است که در بهمن سال ۱۳۸۶ بعنوان اثر طبیعی ملی فسیلی به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت رسید... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 

alt
 

گاندو یا تمساح پوزه‌کوتاه نوعی کروکودیل بومی شبه‌قاره هند و مناطق اطراف است که در کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، سریلانکا و برمه زندگی می‌کند. گاندو تنها کروکودیل بومی پاکستان و ایران و بزرگ‌ترین خزنده این دو کشور، و همچنین پرشمارترین کروکودیل در کشور هندوستان است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)



 

 
 
سرآقاسید، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری ایران است. روستای زیبای سرآقاسید یکی از جاذبه های تفریحی منطقه کوهرنگ بختیاری می باشد که به علت طبیعت زیبای آن گردشگران بسیاری را جذب می نماید... (اطلاعات و عکس های بیشتر)
 

 

 
 
کویر مغستان یا ریگ زرین یکی از دیدنی های روستای مغستان است که با فاصله چند کیلومتری از روستا مورد توجه طبیعت گردان است.  مغستان اکبر، روستایی از توابع بخش خرانق شهرستان اردکان در استان یزد ایران است. این روستا در دهستان رباطات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۵ نفر (۴۲خانوار) بوده‌است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)


 

 
 
کوه آتشفشانی سبلان در 40 کیلومتری جنوب غربی اردبیل و 25 کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر قرار دارد. طول سلسله کوه سبلان را 60 کیلومتر و پهنای آن را 45 کیلومتر تخمین می زنند. این سلسله کوه سه قله معروف دارد که قله اصلی آن که به سلطان معروف است (به گویش محلی، سلطان ساوالان) 4811 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دو قله دیگر آن هرم و کسری نام دارند... (اطلاعات و عکس های بیشتر)
 

 

 
 
کلوت ها به ساختارهای خاکی، سنگی و ماسه ای گفته می شود که عامل به وجود آورنده آنها باد و باران است. این ساختارها در مناطق زیادی از دنیا و ایران وجود دارند اما منطقه شهداد به لحاظ گستردگی و تراکم ویژگی های منحصر به فردی دارد... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
رودخانه بازفت (بخوانید Bazoft) یکی از رودخانه های پرآب و زیبای استان چهارمحال و بختیاری است که خود به عنوان یکی از سرشاخه های اصلی کارون شناخته می شود. این رودخانه با عبور از بخش های وسیعی از استان چهارمحال و بختیاری مناظر زیبا و کم نظیری را ساخته و در معرض نمایش گذاشته است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
دریاچه نمک حوض سلطان در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد. این دریاچه که به دریاچه ساوه قم و دریاچه شاهی هم معروف است به مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در شمال شرق شهرستان قم واقع شده‌است و رشته کوه‌های البرز درشمال آن قرار دارد... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
جنگل های خلخال به اسالم مابین دو استان اردبیل و گیلان واقع شده است. خلخال به اسالم دارای یک مسیر جاده ای و چند مسیر پیاده روی است. مسیر پیاده روی این جنگل حدود 18-20 ساعت بوده که ترکیبی از کوه نوردی و جنگل نوردی در مسیرهای سنگین و سبک می باشد...  (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 

 
 
جزیره مارو جزیره در فاصلهٔ‌ ۱/۵ کیلومترى جنوب شرقى جزیرهٔ لاوان واقع شده است و مساحت آن ۱/۴ کیلومترمربع و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۰ متر است. تنها ارتفاعاتى که در این جزیره به وجود آمده‌‌اند، دو رشته از تپه‌هاى شنى در شمال و جنوب جزیره است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)


 

 
 
جزیره هنگام از جزیره‌های ایران در خلیج فارس است که با آبادی‌های کوچک با وسعت حدود ۵۰ کیلومتر مربع در جنوب جزیرهٔ قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است. این جزیره ۶/۳۳ کیلومتر مربع مساحت دارد و به شکل مخروط ناقصی است که در کرانه‌های جنوبی جزیره قشم واقع شده‌است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

 


 
 
 دره چاهکوه در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این دره در ۱۰۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی قرار دارد. یکی از جاهای مهم گردشکری جزیره قشم است... (اطلاعات و عکس های بیشتر)


 

 
 
مسیر پیاده روی ماسوله تا ماسال یکی از مسیرهای بسیار زیبای طبیعت گردی است که از ارتفاعات ماسوله آغاز و در نهایت به حوالی ماسال ختم می گردد. کل مسیر حدود 35 کیلومتر است که گروه های مختلف آنرا در طول 2 تا 3 روز طی می کنند. ابتدای مسیر با شیب مثبت و اندکی تند بوده و با پوشش گیاهی کم درخت و غالبا مرتعی است. مسیر از کوهپایه های "شاه معلم" بلندترین قله استان گیلان می گذرد... (اطلاعات و عکس های بیشتر)
 


 

 
 
جنگل های دریایی حرا یکی از عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت هستند. در این جنگل ها درختانی در ناحیه جذر و مدی زیست می کنند و از آب شور بهره می گیرند. عجیب تر اینکه گه گاه بخش اعظم آنها به زیر آب شور دریا فرو می رود اما همچنان به حیات خود ادامه می دهند... (اطلاعات و عکس های بیشتر)

یک خبر از اهواز

معاون دادستان اهواز خبر داد
کشف 3 کیلوگرم شیشه در اهواز

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز از کشف سه کیلوگرم مواد روان‌گردان در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: کشف 3 کیلوگرم شیشه در اهواز
               

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان، علی اصغر صادقی گندمانی اظهار کرد: به دنبال دریافت خبری مبنی بر ورود یک محموله مواد روان‌گردان از استان آذربایجان به خوزستان، دستورات قضایی برای رسیدگی به موضوع صادر شد.

وی ادامه داد: با استقرار نیروهای انتظامی در محل پلیس راه اهواز ـ اندیمشک و رصد سوژه مورد نظر، هنگام جابجایی محموله، خودروها توقیف شدند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: با ورود عوامل پلیس، یکی از متهمان به هویت «ع.ع» دستگیر و متهم دیگر به هویت «ق.ع» متواری شد.

صادقی گندمانی در پایان بیان کرد: متهم دستگیر شده به زندان معرفی شد و سه کیلو و 65 گرم مواد روان‌گردان از نوع شیشه به همراه خودروهای حامل مواد، توقیف شدند.

یک خبر از شوش

دادستان شوش خبر داد
کشف 11 قبضه سلاح شکاری در شوش

دادستان عمومی و انقلاب شوش از کشف و ضبط 11 قبضه سلاح شکاری در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: کشف 11 قبضه سلاح شکاری در شوش
               

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان، توفیق پوردروای اظهار کرد: در بازرسی از یک منزل در شهرستان شوش، 11 قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز کشف شد.

وی افزود: در این راستا یک نفر متهم به هویت «ح.و» دستگیر شد.

دادستان عمومی و انقلاب شوش تصریح کرد: با توجه به ادعای متهم مبنی بر این که اسلحه‌ها متعلق به برادر وی است، وی با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد و تحقیق برای صحت موضوع و دستگیری متهم اصلی ادامه دارد.

اخبار روز خوزستان

مستندی با موضوع معضل ریزگردهای غرب کشور در یک قسمت 50 دقیقه ای در شبکه مستند سیما ساخته می شود.

روابط عمومی شبکه مستند: غلام عباس امینی تهیه کننده این مستند ، ضمن اعلام این خبر ، گفت : این مستند قرار است برای اولین بار  به طور کارشناسانه به معضل ریزگردهای غرب کشور بخصوص ریزگردهای استان خوزستان در چند سال اخیر بپردازد . بررسی علت این رویداد و  این که چگونه طی گذشت سال ها تبدیل به معضلی بزرگ شده است و راهکارهای لازم برای رفع آن از اهداف ساخت این مستند است.

امینی ادامه داد : تصویر برداری این مستند از هفته آینده شروع می شود. سعی داریم در این مستند از حضور تمام مسئولان و کارشناسان صاحب نظر استفاده کنیم و بخصوص از حضور سر کار خانم ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ، استان دار خوزستان و تمام مسئولینی که به نحوی با این موضوع مرتبط اند در مستند بهره ببریم.

این تهیه کننده مستند درباره مراحل پیش تولید این برنامه گفت : حدود یک ماه قبل پژوهش کتابخانه ای این مستند توسط من و خانم فاطمه طوسی شروع شد. ایشان ساکن اهواز هستند و در حال حاضر پژوهش میدانی مستند را آغاز کرده اند .

غلام عباس امینی درباره انگیزه ساخت این مستند توضیح داد : این موضوع ابتدا از طرف شبکه مستند به من پیشنهاد شد . آن هم با توجه به اینکه اهل آبادانم و با جغرافیای این محیط آشنا هستم.  اما به هر حال این موضوع دغدغه اصلی من نیز هست زیرا شاهد رنجی هستم که مردم این ناحیه بابت این معضل متحمل می شوند.


امینی ساختار این مستند را  مستندگزارشی پیش بینی کرد و افزود : موضوعاتی که این مستند به آن می پردازد موضوعاتی است که خیلی ها معتقدند جنجالی و چالش برانگیز خواهد بود.

امیدوارم این مستند دچار سانسورها و خط قرمزهای شخصی آدم ها نشود تا بتواند تاثیرگزار باشد.


هدف ما این است که نشان دهیم این معضل به مدیریت کلان و بلند مدت بر می گردد و هشدار دهیم که نسل آینده ما ممکن است چه سرنوشتی در پیش رو داشته باشند.


غلام عباس امینی در پایان ابراز امیدواری کرد این مستند تا پایان تابستان امسال آماده پخش از شبکه مستند شود.

گزارش یک ناهنجاری اجتماعی

آیین های عزا یا عروسی که به مصیبت تبدیل می شود

آبادان-ایرنا-رسم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا در برخی شهرهای خوزستان و استان های همجوار، در برخی موارد، این آیین ها را به مصیبتی برای شرکت کنندگان در مراسم تبدیل می کند.

تیراندازی عروسی را عزا کرد!، تیراندازی مرگبار در مراسم ختم، مرگ پسر ۴ ساله در تیراندازی عروسی، تیراندازی در مراسم ختم ۳ کشته و مجروح بر جای گذاشت، مجروح بر اثر تیراندازی در جشن عروسی و آخرین تیتر:9 زخمی، حاصل یک سنت غلط در استان خوزستان!

اینها بخشی از تیتر اخباری است که در خبرگزاری ها یا سایت های خبری منتشر می شود و از مصیبتی برای خانواده های حاضر در آیین های عروسی یا عزاداری خبر می دهد.

تیراندازی در مجالس عروسی و عزا، فرهنگ غلطی در استان خوزستان و دیگر استان های همجوار است که به درد فرهنگی تبدیل شده، شاخ و برگ دوانده و معضلات دیگری نظیر ازدواج های ناخواسته دختران را به سبب خون بها نیز سبب شده است.

این رسم در سال های گذشته با نام آئین «کتل بندی» در بین برخی اقوام و عشایر بوده است.

در این آئین، افراد توانمند و متخصص در مراسم های مختلف اقدام به تیراندازی به سمت آسمان می کردند که البته این رسم در محافل کم تعداد و با نهایت دقت انجام می پذیرفت.

«کتل» آئینی است که به هنگام مرگ بزرگان و سلحشوران با آیینی خاص همراه با ساز چپی برگزار می شود.

این آئین که ریشه در تاریخ دارد، بیانگر ارزش های اجتماعی، رشادت ها و سلحشوری های اقوام به ویژه عشایر ایرانی است.

شیوه برگزاری این مراسم نیز به این شیوه است که تعدادی اسب بی سوار را با پارچه های رنگی آزین بندی می کنند و بر گرده هر اسب دو قبضه اسلحه شکاری و همچنین اسباب آلات جنگی را نیز بر روی زین برگ اسب آویزان کرده و از سوی چند مرد گرداگرد کوشک یا سنگ چین مکعب شکلی که از قبل ساخته اند، می گردانند.

این مراسم همراه با نواختن ساز چپ و آواز گاگریو که همان مرثیه سرایی است، اجرا می شود.

سال های گذشته، تیراندازی در آیین های عروسی و عزا در بین جمعیت فراوان و بیشتر از سوی افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می گیرد که حوادث ناگواری را به همراه داشته است.

این سنت، تعداد زیادی کشته و زخمی برجای می گذارد هرچند در این خصوص نشست های مختلفی بین سران طوایف وقبایل قومیت های مختلف استان برگزار شده است ولی کماکان شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم.

روز گذشته بیست و هشتم فروردین ماه، بر اثر تیراندازی در یک مراسم عزاداری در یکی از روستاهای اطراف شهرستان اهواز 9 نفر زخمی شدند.

طبق رسم ناپسند برخی طوایف، در مراسم در گذشت یکی از اهالی روستا عده ای از مصیبت دیدگان اقدام به تیراندازی هوایی کردند که حین تیراندازی یکی از سلاح های مورد استفاده دچار مشکل شده و مجروح شدن 9 نفر ازحاضران در مراسم را باعث می شود.

معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خوزستان عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید این خبر گفت:این اتفاق روز جمعه در یک مراسم عزاداری و بر اثر یک سهل انگاری اتفاق افتاده است.

سرهنگ سیدرحمان موسوی افزود:در این مراسم عزاداری یک قبضه اسلحه شکاری ساچمه ای از دست فردی که در این مراسم شرکت کرده بود به زمین افتاده که به دلیل مسلح بودن اسلحه و شلیک نا خودآگاه فشنگ، 9 نفر از افرادی که در مراسم شرکت کرده بودند، زخمی شدند.

وی گفت:این افراد بلافاصله به بیمارستان اهواز منتقل شده، تحت مداوا قرار گرفتند و حال عمومی همه آنها رضایت بخش است.

آذر ماه سال گذشته نیز، در مراسم ختم در یکی از مناطق عشایری مسجدسلیمان، فردی بنا به رسوم طایفه ای، اقدام به تیراندازی هوایی کرد که یکی از تیرها به دختربچه ای به نام «هستی اسدی» اصابت کرد.

تیر به کتف این دختر اصابت کرد و خونریزی موجب مرگ او شد.

محمود اسدی پدر هستی اسدی نامه ای را در اختیار رسانه های محلی قرار داده و در آن با همگان «درد دل» کرده و با دخترش، جامعه، ضارب، مسئولان کشور و همکلاسی ها و معلمان هستی سخن گفت.

وی در این نامه خطاب به دخترش می نویسد:به روح پاک و معصوم تو، به زندگی قشنگ و سرشار از محبتی که نسبت به همه انسانها داشتی، سوگند خورده ام که اجازه نمی دهم قطره ای از خون پاکت که به دست ها و سینه من و صورت مادرت پاشید، بی نتیجه بماند.

دخترم، به آن چشمان نیمه بسته ای که در هنگام مرگ رو به آسمان داشتی سوگند می خورم که نگذارم پدر دیگری نظاره گر چشمان فرزندش در چنین لحظه هایی باشد. فرزندم، به آن سکوت مظلومانه ای که در لحظه مرگ داشتی قسم می خورم که فریادم را به گوش جهانیان برسانم و مظلومیت تو را فریاد بزنم. هستی جان، به روح پاکت قسم می خورم که تا زنده هستم در از بین بردن چنین خرافاتی تلاش کنم تا از مرگ هستی های دیگر جلوگیری کنم.

پدر هستی در نامه اش عنوان کرد:از تمامی انسان های شریف و بزرگوار و همه مسئولان، نهادها، سازمانهای حمایتی و حقوقی و سازمانهای طرفدار حقوق کودکان خواهشمندم که این پدر دل سوخته را یاری رسانند و با تدابیر عاجل و با فرهنگ سازی و همکاری های قانونی بساط این رسوم غلط و خرافی را برچینند تا دیگر شاهد حوادثی چنین ناگوار نباشیم.

محمود اسدی همچنین خطاب به فردی مسلحی که اقدام به تیراندازی و مرگ دخترش شده نیز نوشت:شما جگر گوشه ام را از من گرفتی، زندگی شیرین خانواده ام را به تلخی کشاندی، صدای شیرین و دل نشین هستی را که همیشه نوازشگر گوشم بود، خاموش کردی.

محبتش را از روی دوستان و همکلاسی هایش که فقط در برخورد اول شیفته او می شدند از آنها سلب نمودی.

چشمان روشنش را که چراغ زندگیم بود خاموش کردی، به چه قیمتی؟!

به این قیمت که داری یک رسم غلط را اجرا می کنی آن هم با بی توجهی به جان انسان هایی که آرام و بی صدا در حال حرکت بودند.

وی ادامه می دهد:و شما خانواده و وابستگان ضارب!، در جهت از بین بردن این رسوم خرافاتی و غلط بکوشید که هیچ گونه وابستگی به فرهنگ ما ندارد.

چنین فرهنگی را از سراسر این سرزمین پاک کنید تا افراد دیگری مثل پسر شما گرفتار بند حبس و قصاص نگردند.

وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده در میان اقوم مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلای هر قوم راهکاری برای از میان بردن این رسم های غلط بیابند و اجازه ندهند سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکان به ارث رسیده اینگونه دستمایه اشتباهات شود.

یک کارشناس جامعه شناسی نیز در گفت و گو با ایرنا، با بیان گسترش سنت غلط تیراندازی در آیین های عزادارری و عروسی، گفت:در این برنامه ها، افرادی بدون تخصص اقدام به تیراندازی می کنند که به هیچ عنوان بر اساس آئین گذشتگان نیست.

محمدرضا رئیسی اضافه کرد:به دلیل استفاده نادرست از سلاح های گرم، بسیاری از جشن های عروسی به عزا تبدیل شده و خانواده های داغدار در بسیاری از ایین ها، دوباره سوگوار عزیز دیگری می شوند.

اتفاقاتی تلخ از این قبیل در حال تکرار شدن است، پس بهتر است فعالیت های پیشگیرانه و موثری همانند صحبت با سران طوایف هر منطقه صورت گیرد تا از این پس شاهد عزا شدن مجالس عروسی و کشته دادن در مراسم عزای خود نباشیم.

به راستی تا کی قرار است شادی های خود را با این تیراندازی ها به عزا تبدیل کنیم و در مراسم های ختم، دوباره کشته دهیم؟

6125

از:سیدبهادر حسینی تشنیزی

تصاویر روز رسانه ها

نشریه گاردین در یک مجموعه عکس دیدنی از عکاسانی از سراسر جهان به پدیده انفجار جمعیت و متعاقب آن، جدال انسان با طبیعت پرداخته است.
  
به گزارش ایسنا، براساس گزارش سازمان ملل، با رشد شهرهای بزرگ آسیا و آفریقا، جمعیت جهان از 7 میلیارد کنونی به 3 / 7 میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ افزایش پیدا خواهد کرد. این رشد سرسام‌آور جمعیت با دست‌اندازی بیش از حد انسان به طبیعت و منابع طبیعی همراه است که نتایج فاجعه‌باری را برای بشریت به بار خواهد آورد.
 
 

 
موج بشری

 
S A L I J O O N
مردم شهر مکزیکوسیتی پایتخت کشور مکزیک که پرجمعیت‌ترین شهر اسپانیایی زبان جهان است از تمام سکونتگاه‌های طبیعی در این شهر تا سر حد انفجار استفاده و منظره‌ای از موج بشری از نمای بالا ایجاد کرده‌اند.

 این عکس که توسط «پابلو لوپز» گرفته شده به خوبی این موج عظیم انسانی و انفجار جمعیتی را به تصویر کشیده است.
 
 

 
حریق در اقیانوس

 
S A L I J O O N

 
در این عکس از «دنیل» نمایی هوایی از فاجعه آتش‌سوزی در خلیج مکزیک در سال 2010 ثبت شده است.

  سالانه ۱۴۰۰۰ هزار حادثه نشت نفت رخ می‌دهد که بسیاری از آن‌ها در ابعاد کوچک و قابل جمع‌آوری هستند، اما برخی هم فاجعه‌بار و آسیب‌زننده‌اند. مرگ و میر مرغان دریایی، ماهی‌ها و پستانداران دریایی از نتایج میان‌مدت این‌گونه حوادث است.

 باید این موضوع را در نظر گرفت که نه‌تنها هر منطقه‌ای ظرفیت محدودی برای تحمل دارد بلکه این ظرفیت در حال کاهش و تقاضاها در حال افزایش است. تا زمانی که این تفکر، بخشی اساسی از ذهن ما را به خود اختصاص ندهد تا بتواند سیاست‌های ملی و بین‌المللی را تحت تأثیر قرار دهد ناگزیریم فقط خود را به تقدیر بسپاریم.
 
 

 
مرکز خرید در کلکته

 
S A L I J O O N

 
نمایی از مرکز خریدی در شهر کلکته هند که توسط «برت کل» به ثبت رسیده و به‌خوبی انفجار جمعیت مصرف‌کنندگان در آن به تصویر کشیده شده است.
کلکته یکی از شهرهای مهم هند است که تا چند سال پیش پرجمعیت‌ترین شهر این کشور بود، اما اکنون با جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر‍، پس از دهلی و بمبئی قرار گرفته است.

 
 
 
پرنده مرده

 
S A L I J O O N

 
این مرغابی دریایی به‌دلیل خوردن مقدار زیادی پلاستیک و زباله که توسط انسان‌ها در سواحل جزایر آبسنگ میدوی واقع در اقیانوس آرام شمالی ریخته شده، جان خود را از دست داده است.

 این صحنه امری معمول در این منطقه محسوب می‌شود و این عکس نیز توسط «کریس جردن» به ثبت رسیده است.
 
 

 
گلخانه‌های آلمریا

 
S A L I J O O N

 
شهر آْلمریا اسپانیا در ساحل دریای مدیترانه قرار گرفته و یکی از گردشگاه‌های مهم اسپانیا به‌شمار می‌رود.
  
در این عکس از «ادوراد ابی» نمایی از گلخانه‌های این شهر که بخش وسیعی از این شهر ساحلی را کاملا به خود اختصاص داده‌، نشان داده شده است و تا چشم کار می‌کند گلخانه‌ها در هر سو خودنمایی می‌کنند و در واقع منظره دامنه کوه را کاملا نابود کرده‌اند.
 
 

 
غلبه انسان بر طبیعت

 
S A L I J O O N

 
کشور کانادا با وجود داشتن طبیعتی منحصر به فرد، با طبیعت چندان مهربان نبوده است. در عکسی که توسط «گارس لنتز» گرفته شده، به خوبی نابودی جنگل‌ها و قطع درختان در منطقه بریتیش کلمبیا مشهود است.

 حدود نیمی از جنگل‌های اصلی دنیا تا سال ۲۰۱۱ از بین‌ رفتند که بیشتر آن‌ها در طول ۵۰ سال گذشته از بین رفته‌ بودند. همچنین تا سال ۱۹۹۰ نیمی از جنگل‌های بارانی دنیا نابود شدند. بیش از نیمی از حیوانات و گیاهان جهان در جنگل‌های استوایی زندگی می‌کنند.

 
 
 
موج زباله

 
S A L I J O O N

 
این عکس توسط یک موج‌سوار اندونزیایی به نام «دد سورینایا» در سواحل پوشیده از زباله خلیج جاوا گرفته شده است.
آب و هوا دو عنصر حیاتی که زندگی وابسته به آن است، به یک زباله‌دانی جهانی تبدیل شده است.

 
 
 
ریه‌های زمین در آتش

 
S A L I J O O N

 
در این عکس ثبت‌شده از «دنیل» گاوهایی در حال چریدن در میان بقایا آتش‌سوزی جنگل آمازون هستند، آن‌ها آخرین سهم خود را از جنگل در آتش برمی‌دارند.
جنگل آمازون که به سرعت در حال نابودی است و به ریه‌های زمین شهرت دارد و برای حفظ توازن آب و هوای جهان، حیاتی است. بزرگ‌ترین بخش این جنگل بارانی، یعنی ۶۰ درصد از آن در برزیل قرار دارد و نیمی از کشور پوشیده از جنگل است و پس از آن ۱۳ درصد آن در پرو قرار دارد.

 
 
 
پیشرفت به قیمت تخریب

 
S A L I J O O N

 
تصویری از صدها چاه نفت در «کالیفرنیا» که توسط ماک گامبا گرفته شده است.
  
هرگاه اثر خلق‌شده توسط یک انسان تخریب می‌شود، آن را «وندالیسم» می‌نامیم، اما تخریب آنچه را که موهبت الهی و طبیعی است، پیشرفت قلمداد می‌کنیم.
 
 

 
تپه زاغه‌نشین‌ها

 
S A L I J O O N

 
عکسی هوایی «جورج ارث» از زاغه‌نشین‌های هائیتی که فقیرترین ملت نیمکره غربی سیاره زمین محسوب می‌شوند.
  
هر سال چند هزار نفر از اهالی هائیتی مبادرت به ورود غیرقانونی به ایالات متحده آمریکا می‌کنند. مهاجران اهل هائیتی که تلاش دارند از فقر کشورشان فرار کنند، در قایق‌های پوسیده و بسیار شلوغ در دریای کارائیب با وضعیت فلاکت‌باری مواجه می‌شوند.
 
 

 
نابودی جنگل به بهانه توسعه

 
S A L I J O O N

 
این عکس از «دنیل دنسر» جنگلی را به تصویر کشیده که در جهت توسعه منبع آبی سد نابود شده است.
تا زمانی که همه انسان‌ها به درک عمیقی از اهمیت درختان و جنگل‌ها در حیات بشریت دست یابند راهی طولانی پیش رو است. جنگل‌ها بهترین همراه انسان در مسیر پیش رو به سوی آینده‌ای مبهم‌اند.

 

اخبار ورزشی خوزستان

هفته اول دور برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ گلف کشور با حضور تیم‌های خوزستانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، هفته اول از دور برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ گلف کشور روزهای 27 و 28 فروردین ماه انجام شد که طی آن پرسپولیس مسجدسلیمان در خانه پذیرای ملی‌حفاری اهواز بود که در پایان با حساب 4 بر یک از حریف خود شکست خورد.

در دیگر دیدار، نفت و گاز مسجدسلیمان میزبان همشهری خود آزادگان بود که در پایان حریفش را با نتیجه 3 بر یک از پیش رو برداشت.در پایان این هفته از رقابت‌ها ملی‌حفاری اهواز با 9 امتیاز در مکان اول قرار دارد، نفت و گاز مسجدسلیمان با همین تعداد امتیاز در جایگاه دوم است، پرسپولیس مسجدسلیمان با 6 امتیاز در مکان سوم قرار دارد و آزادگان مسجدسلیمان با 4 امتیاز در رده چهارم جای گرفته است.  هفته دوم از دور برگشت مرحله نیمه‌نهایی این رقابت​ها سوم و چهارم اردیبهشت ماه با دیدار ملی​حفاری اهواز و آزادگان مسجدسلیمان و نفت و گاز مسجدسلیمان و پرسپولیس مسجدسلیمان برگزار خواهد شد.

رقابت​های شطرنج دختران زیر 20 سال کشور با شناخت نفرات برتر در ماهشهر به پایان رسید.

فرناز نصیرپور، نایب‌‌رییس هیات شطرنج استان در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: مسابقات قهرمانی شطرنج زیر 20 سال دختران کشور 22 تا 28 فروردین‌ماه با شرکت 33 شطرنج​باز از سراسر کشور در 9 دور به روش سوئیسی به میزبانی ماهشهر برگزار شد.

وی ادامه داد: در پایان این مسابقات آنوشا مهدیان و رامیلا واگوهیان هر دو از اصفهان و با 8.5 امتیاز در مکان‌های اول و دوم قرار گرفتند، راحیل کیانی، فاطمه بنی​سعید و زهرا باقریان هر سه از خوزستان و با 6 امتیاز در رده​های سوم تا پنجم جای گرفتند و مرضیه صمدی از مرکزی با 6 امتیاز در جایگاه ششم ایستاد.

نایب‌رییس هیات شطرنج خوزستان در پایان گفت: رقابت​ها در سطح بسیار بالایی برگزار شد اما باوجود این‌که شطرنج‌بازان خوزستانی در مسابقات کشوری همیشه صاحب رتبه بودند، در این رقابت​ها نتوانستند قهرمان شوند و این نشان می​دهد مسابقات در سطح بسیار بالایی بوده است. شرایط میزبانی نیز بسیار خوب بود و تمام تلاش​مان را برای فراهم کردن همه امکانات انجام دادیم.

رقابت​های سوارکاری استقامت خوزستان با شناخت نفرات برتر به پایان رسید.

فتاح کنعانی در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: این رقابت​ها 27 و 28 فروردین​ماه در دو مسافت 40 و 60 کیلومتر با شرکت بیش از 20 راس اسب از شهرستان​های اهواز، شوش، کارون، حمیدیه و دزفول به پایان رسید. وی ادامه داد: در مسافت 60 کیلومتر علی حویزی با اسب “مشکی“ از کارون به مقام قهرمانی رسید، احمد ساعدی با اسب “هیبه“ در جایگاه دوم ایستاد و حسین فیصلی​زاده با اسب “غرور“ از اهواز در جایگاه سوم قرار گرفت. همچنین در مسافت 40 کیلومتر هفت اسب موفق به اتمام مسیر شدند.

کنعانی در پایان اضافه کرد: این رقابت‌ها با توجه به این‌که اولین بار بود که در شهرستان کارون برگزار می​شد با استقبال بسیار خوبی توسط تماشاگران و مسوولان روبه‌رو شد و مسابقات در سطح بسیار بالایی برگزار شد.

مسابقات چهارجانبه وزنه​برداری جام سردار شهید عزیز الماسی در امیدیه با قهرمانی باشگاه حافظیه شیراز به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، چهاردهمین دوره رقابت​های جام سردار شهید عزیز الماسی، 27 و 28 فروردین‌ماه به میزبانی امیدیه برگزار شد. در پایان این مسابقات، باشگاه حافظیه شیراز به قهرمانی رسید، نفت و گاز امیدیه در جایگاه دوم قرار گرفت و نفت و گاز گچساران سوم شد. جایگاه چهارم نیز به مناطق نفت​خیز جنوب رسید.

سرمربی تیم فوتبال فولادخوزستان می‌گوید هر چند تیم​مان خسته است ولی برای بازی با السد‌قطر اعتماد به نفس لازم را داریم.

دراگان اسکوچیچ در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در ابتدا درباره آمادگی تیمش پیش از دیدار با السد قطر، اظهارکرد: در حال حاضر فکر می​کنم ما خیلی خسته هستیم ولی با توجه به بازی​هایی که در لیگ برتر انجام داده​ایم و نتایجی که کسب کرده​ایم، به نظرم اعتماد به نفس لازم را داشته باشیم.

وی در ارزیابی​اش از تیم السدقطر، گفت: با توجه به این‌که تیم السد هر ساله در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد به تبع تجربه این تیم نسبت به ما بیشتر است. السدقطر، تیم بسیار با کیفیتی است و ما هم سعی می​کنیم با کیفیت​هایی که داریم با این تیم مقابله کنیم.  سرمربی تیم فوتبال فولادخوزستان در پاسخ به این سوال که با توجه به نتایجی که تا این هفته از مسابقات در لیگ قهرمانان آسیا به دست آورده​اید، آیا شانسی برای صعود از گروه برای خود قائل هستید؟ عنوان‌کرد: سعی و کوشش خودمان را با خوش‌بینی بسیار خواهیم کرد و ان​شاالله که بتوانیم بازی با السد قطر را به خوبی پشت سر بگذاریم.

وی در پایان درباره پیروزی تیمش مقابل نفت‌مسجدسلیمان، خاطرنشان‌کرد: با توجه به این‌که فواصل بازی‌های‌مان کم است، خسته بودیم ولی از نتیجه و بازی‌ای که انجام شد راضی هستم.

به گزارش ایسنا، تیم فولادخوزستان در هفته پنجم مسابقات لیگ قهرمانان آسیا از ساعت 20:30 روز سه‌شنبه (یکم اردیبهشت‌ماه) میهمان السدقطر است. فولادی‌ها در حال حاضر با سه امتیاز در قعر جدول گروهC   این مسابقات قرار دارند.

نام وزنه‌بردار خوزستانی در فهرست وادا برای گرفتن تست دوپینگ در سال 2015 وجود دارد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فدراسیون جهانی وزنه‌برداری بر روی سایت خود فهرستی از وزنه‌بردارانی قرار داده که در سال 2015 به طور حتم از آن‌ها تست دوپینگ گرفته خواهد شد. البته اعلام این فهرست به این معنی نیست که از بقیه وزنه‌برداران تست گرفته نمی‌شود و ممکن است در طول مسابقات مختلف یا در اردوها از آن‌ها تست گرفته شود اما از وزنه‌بردارانی که نام‌شان در این لیست قرار دارد، قطعا تست دوپینگ گرفته می‌شود. کشورهای چین و روسیه به ترتیب با 36 و 24 ورزشکار بیشترین نفرات را در این فهرست 135 نفره دارند. از ایران نیز بهداد سلیمی، کیانوش رستمی و نواب نصیرشلال باید تست دوپینگ بدهند. نام بیشتر قهرمانان جهان و المپیک و چهره‌های شاخص وزنه‌برداری جهان از جمله کیم اون کوگ و اوم یون چول از کره شمالی، ایلیا ایلین و ولادیمیر سیدوف از قزاقستان، روسلان آلبگوف، دیوید بجانیان، آپتی آیو خادوف، الکسی لوچوف از روسیه، روسلان نورالدینوف از ازبکستان و تیان تائو و لیائو هائو از چین در این فهرست به چشم می‌خورد.