سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار برگزیده

شیر تو شیر بی‌سابقه در روزنامه اجاره‌ای
یک روزنامه اجاره‌ای بعد از انتشار مطالب توهین‌آمیز علیه سپاه، اقدام به انتشار مطالب کپی شده از رسانه‌های سازمان سیا و  MI6  کرد.
به گزارش دانا، روزنامه قانون سرمقاله خود را به مطلبی با عنوان ورود مصدق به انتخابات 2016 آمریکا اختصاص داده که بلافاصله خبرنگاران رسانه‌های اپوزیسیون نسبت به انتشار مطلب خود در این روزنامه بدون اجازه آنها اعتراض کردند.
کیوان حسینی، خبرنگار رادیو فردا در صفحه فیس‌بوک خود دراین‌باره نوشت: «روزنامه قانون در شماره روز سه‌شنبه، بعد از چند روز تاخیر به سراغ ماجرای سندرز و مصدق رفته و در صفحه یک هم عکسی از مصدق چاپ کرده. در مطلبی که درباره موضوع نوشته شده، بعد از یک مقدمه اغراق‌آمیز ملی‌گرایانه، از میانه پاراگراف دوم، آخرین نوشته من در وب‌سایت رادیو فردا کپی شده!  بدون یک واو کم یا زیاد، نیمی از سرمقاله روزنامه قانون، آخرین نوشته من است که به نام «مهدی دل‌روشن» منتشر شده، نویسنده برای نیمه دوم مطلب هم تلاش خارق‌العاده‌ای نکرده. آن بخش هم کپی مطلب هادی نیلی است از وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی. اگر «قانون» به خودم مطلبی سفارش می‌داد، بدون پرداخت حق‌التحریر و انتشار نامم، حتما مطلب بهتری برایشان می‌نوشتم که هم حرف‌ تازه‌ای توش باشد و هم خواندنی‌تر باشد.»!
روزنامه قانون در شماره چند روز قبل خود نیز در مطلبی تحت عنوان «چرا اسیر آمریکایی می‌گریست؟» از اقدام نیروی دریایی سپاه در برخورد با ملوانان آمریکایی که وارد آب‌های ایران شده بودند و همچنین انتشار فیلم گریه یکی از ملوانان انتقاد کرده و اقدامات سپاه را به جنایت‌های داعش تشبیه کرده بود.
پیش از این نیز روزنامه اعتماد برای ماه‌های متمادی تحلیل‌های بی‌بی‌سی را بدون ذکر مأخذ عینا به عنوان تحلیل‌های خود منتشر می‌کرد. برخی همکاران اعتماد هم‌اکنون با شبکه‌ بی‌بی‌سی همکاری می‌کنند.



هر ماه 5352 نفر در دولت تدبیر بیکار شده‌اند
در طول 27 ماه فعالیت دولت تدبیر و امید، هر ماه 5352 نفر در ایران شغل خود را از دست داده‌اند.
به گزارش «الف» مقایسه نتایج طرح آمارگیری فصلی نیروی کار در پاییز 94 با تابستان 92 نشان می‌دهد در تابستان 92، 22/191/244 نفر در ایران شاغل بوده‌اند اما این آمار در پاییز 94 به 22/046/733 نفر رسیده است. به این ترتیب خالص ایجاد شغل از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون منفی 144/511 نفر بوده است و با احتساب 27 ماه (دو سال و 3ماه) از عملکرد این دولت، هر ماه 5352 ایرانی شغل‌شان را از دست داده‌اند.
این آمار براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان 92 و پاییز 94 (مرکز آمار ایران) استخراج شده است. نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سایت مرکز آمار ایران قابل دریافت و مشاهده است.

فرافکنی سخنگوی دولت درباره معطل ماندن بودجه 95
سخنگوی دولت در نشست خبری در خصوص تصویب لایحه بودجه در مجلس گفت: بودجه غیر از پیش‌بینی‌ درآمدها و هزینه‌ها، پیامی هم برای بخش‌های غیردولتی دارد و برای آنها مشخص و تبیین می‌کند که دولت چه برنامه‌ها و چه سیاست‌هایی را برای سال آینده در پیش گرفته است؛ بنابراین به مصلحت نیست که بودجه چند ماه معطل باشد و فعالان اقتصادی ندانند چه سیاست‌هایی برای سال آینده پیش‌بینی شده است.
به گزارش «فردا»، این اظهارنظرهای نوبخت در حالی است که بودجه سال 95 به جای 15 آذرماه، 27 دی ماه، یعنی با 42 روز تاخیر به مجلس ارائه شد. دولتی‌ها در توجیه این دیرکرد به روز موعودشان (اجرایی شدن برجام) اشاره کردند و گفتند که بودجه را براساس پسابرجام تدوین کرده‌اند و لذا منتظر اجرایی شدن برجام بودند.
اما این تاخیر در ارائه لایحه بودجه آن هم درست در سالی که انتخابات مجلس باید برگزار شود معادلات را کمی پیچیده‌تر کرده است. با توجه به اینکه طبق قانون، بررسی و تصویب بودجه در مجلس مراحل متعدد و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛‌ از تصمیم‌گیری در خصوص کلیت لایحه بودجه تا جلسات تخصصی کمیسیون‌ها و بحث و تبادل نظر در خصوص اجزای آن در صحن علنی مجلس، به علاوه مدت زمانی که مرکز پژوهش‌های مجلس برای یک مطالعه جامع و دقیق در خصوص ابعاد آن نیاز دارد، به طور طبیعی از دست دادن یک ماه و نیم زمان در این مسیر به لحاظ فنی و حرفه‌ای خسارتی بزرگ برجای گذاشت و از طرف دیگر نمایندگان درگیر انتخابات دور دهم هستند و به تاخیر انداختن تقدیم لایحه بودجه به معنای قرار گرفتن قلب دوره بررسی آن در مغز زمان تکاپوی نمایندگان و تبلیغات آنها برای موفقیت در انتخابات است.
همچنین نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت لایحه بودجه چند دوازدهم به مجلس ارائه خواهد کرد یا خیر اظهار داشت: نظر دولت به دفعات از سوی خودم منعکس شده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حتی پس از گذشت 3 هفته تعطیلی که در حوزه انتخابی خود حضور پیدا می‌کنند، بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس این امکان را دارند که با یک مقدار فشردگی در برنامه‌ها لایحه بودجه 95 را تا پایان اسفند ماه به تصویب برسانند. به نظر می‌رسد با توجه به اعلام نیاز به ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم به مجلس، این اظهارات جناب سخنگو مصداق بارز تعیین تکلیف و دخالت در قوه مقننه است به علاوه اینکه نوبخت در ادامه سخنانش، اظهارات تامل‌برانگیزی را به زبان آورد و گفت: قطعا اگر لایحه بودجه 95 به تصویب نرسد آن افزایش درآمدهایی که برای کارمندان و بازنشستگان پیش‌بینی شده از ابتدای سال 95 عملیاتی نخواهد شد و ما امیدواریم بدون ارائه لایحه چند دوازدهم، لایحه بودجه به نتیجه برسد.

یعلون: نفوذ و قدرت ایران چالشی بزرگ برای اسرائیل است
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت ایران چالش بزرگ ما در منطقه است.
موشه یعلون ضمن سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ایران دنبال نفوذ و هژمونی در منطقه و چالشی بزرگ برای اسرائیل است. حمایت ایران از حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامی برای ما خطرناک است.
وی همچنین در مصاحبه با روزنامه آلمانی ولت گفت:ایران و حزب‌الله برای اسرائیل از داعش خطرناک‌تر است. در 2 سال اخیر ما شاهد 10حمله از بلندی‌های جولان  در سوریه بودیم. هیچ کدام از آنها از جانب داعش یا جبهه ‌النصره نبود بلکه از طرف سپاه ‌پاسداران صورت گرفته بود.
وی افزود: ایران قدرتی منطقه‌ای با صنعت نظامی پیشرفته است و در منطقه سلاح توزیع می‌کند.
یعلون گفت: ایران در کنار مرز ما قرار دارد و این موجب شده است که بیشتر به ما سردرد بدهد تا داعش.
وی در پاسخ به اینکه چه انتظاری از انتخابات آینده ایران دارد، مدعی شد: ایران یک دیکتاتوری است و هیچ چشم‌اندازی برای تغییر تعیین‌کننده‌ای در این کشور وجود ندارد.

سایه تحریم‌های آمریکا همچنان بر سر شرکت‌ها و بانک‌های فرانسوی
با وجود دعوت‌های مکرر دولت ایران از بانک‌های فرانسوی، این بانک‌ها به خاطر نگرانی از تحریم‌های آمریکا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند.
وبسایت رادیو فرانسه با انتشار این خبر نوشت: مسئول امور مالی شرکت هواپیماسازی «ایرباس» از بانک‌های اروپایی خواست که به دلیل مجازات‌های آمریکا علیه ایران، از صادرات محصولات و تجهیزات به ایران پشتیبانی کنند.
این گزارش می‌افزاید: برای شرکت هواپیماسازی «ایرباس» که توافقنامه فروش 118 هواپیمای مسافربری به ارزش 27 میلیارد دلار را با ایران امضا کرده، پشتیبانی بانک‌های اروپایی و فرانسوی از این معامله از اهمیت بالایی برخوردار است برغم دعوت‌های مکرر دولت ایران بانک‌های فرانسوی به دلیل نگرانی‌شان از تحریم‌های آمریکا علیه ایران از همکاری اقتصادی با این کشور پرهیز می‌کنند.
نایجل تیلور مدیرکل فدراسیون بانک‌های فرانسه گفته است: چارچوب حقوقی مجازات‌های آمریکا علیه ایران همچنان مبهم است و بانک‌ها باید مطمئن باشند که در صورت همکاری با ایران با مجازات‌های آمریکا روبرو نمی‌شوند.
مدیرکل فدراسیون بانک‌های فرانسه همچنین می‌گوید:  بانک‌های فرانسوی برای همکاری با ایران نیازمند امنیت حقوقی کامل هستند. او همچنین گفته است ممکن است بتوان برای پرهیز از رویارویی با مجازات‌های آمریکا در معامله با ایران به جای دلار از یورو استفاده کرد، اما، چنین تدبیری نیز کافی به نظر نمی‌رسد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در آخرین سفرش به انگلستان با اشاره به نگرانی بانک‌های اروپایی از همکاری با ایران به دلیل تداوم تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که ادامه این وضع ممکن است کل توافق بین‌المللی بر سر برنامه اتمی ایران را زیر سوال ببرد.
همزمان دویچه وله در گزارشی نوشت: یکی از مدیران ایرباس از بانک‌های اروپایی خواست از تعاملات مالی با ایران حمایت کنند و به خاطر ترس از جریمه‌های آمریکا از این امر امتناع نکنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جریمه 9 میلیارد دلاری گروه بانکی «بی‌ان‌پی پاریبا» در سال 2014 از سوی آمریکا به اتهام نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، بانک‌های فرانسوی را نسبت به تعامل با ایران دچار تردیدهای جدی کرده است.
این گزارش می‌افزاید: کمپانی هواپیماسازی ایرباس که به تازگی و در جریان سفر روحانی به فرانسه قراردادی به ارزش 27 میلیارد دلار برای فروش 118 هواپیمای مسافربری به ایران امضا کرده، به خاطر بی‌میلی بانک‌های اروپایی برای تعامل با ایران با دشواری‌های متعددی روبرو شده است.
به گزارش ماری‌ان‌بربت‌لیانی مدیر فدراسیون بانکداری فرانسه در گفت‌وگو با رویتر گفت: «چارچوب قانونی آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران همچنان مبهم است و بانک‌ها برای این که قادر به تعامل باشند نیاز به شفافیت و امنیت قانونی دارند. این تغییرات مهم هنوز رخ نداده است تا در پی آن معاملات با ایران تسهیل شود.»

غیبت رهروان در عکس دسته‌جمعی ائتلاف اصلاح‌طلبان
روزنامه‌های اجاره‌ای تصویر دسته‌جمعی ائتلاف اصلاح‌طلبان را بدون حضور 3 عضو فراکسیون رهروان منتشر کردند.
علی مطهری، کاظم جلالی و بهروز نعمتی سه تن از اعضای فراکسیون رهروان هستند که در گذشته خود را اصلاح‌طلب معرفی می‌کردند اما مدتی است لابی‌هایی با اصلاح‌طلبان و دولت برقرار کرده‌اند و از جمله بنابر اظهارات جلالی،‌ وی به اصرار جهانگیری و علوی و واعظی و رحمانی‌فضلی در تهران نامزد شده است.
در تصاویر منتشره توسط روزنامه‌‌های شرق و اعتماد از ائتلاف 30 نفره اصلاح‌طلبان، مطهری و جلالی و نعمتی در عکس دسته‌جمعی حضور پیدا نکرده‌اند.
بهروز نعمتی در مصاحبه با ایسنا گفته است: مذاکرات کاظم جلالی با حزب اعتدال و توسعه منجر به همراهی در ائتلاف اصلاح‌طلبان شده است.
محمدرضا عارف در این فهرست سرلیست است. علی مطهری در لیست دیگری که به نام صدای ملت (با حذف پسوند قبلی «منتقد دولت») منتشر شده، سرلیست است و کسانی چون حضرتی، محجوب، وکیلی، کواکبیان، جلودارزاده، غفوری‌فرد، سبحانی، خوش‌چهره، صالحی‌منش، بیادی و شیخ‌الاسلام در آن حضور دارند.
 اخیرا زمانی مشاور لاریجانی در اظهاراتی کنایه‌آمیز گفته بود عارف می‌تواند نایب رئیس خوبی باشد (البته بحث هیئت رئیسه مجلس منوط به راهیابی به مجلس است چه اینکه عارف در نظرسنجی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 فقط 8 درصد رأی داشت.)
 
روایت مشاور رئیس‌جمهور از ترجیح لاریجانی بر عارف
حامیان دولتی عارف به سرعت از وی عبور کردند. اکنون علی یونسی مشاور ارشد روحانی می‌گوید عارف برای ریاست لاریجانی بر مجلس آینده مصلحت‌اندیشی کند.
به گزارش شفاف، در حالی که لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با اما و اگرهای حاشیه‌ای و با سرلیستی محمدرضا عارف منتشر شد، مشاور رئیس‌جمهور پرده دیگری از برنامه حامیان دولت را برای ریاست مجلس آینده کنار زد. علی یونسی در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان با اشاره به ریاست مجلس آینده تاکید کرد که «عارف برای ریاست لاریجانی مصلحت‌اندیشی می‌کند».
وی در پاسخ به این پرسش که «اگر آقای عارف نیز کاندیدای ریاست مجلس شدند چه شرایطی پیش خواهد آمد؟»  گفت: «بنده معتقدم قطعا همکاری میان آقای عارف و لاریجانی در مجلس آتی خواهد بود. به نظر من به همان دلیل که مصلحت بود آقای عارف به سود آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کند در مجلس دهم نیز مصالح اصلاح‌طلبی و مجلس را در ارتباط با مدیریت آن در اولویت قرار خواهند داد».
عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 نیز نامزد بود که با فشار اصلاح‌طلبان و با دلخوری تمام بدون اینکه از روحانی حمایت کند، کناره‌گیری کرد.

اخبار سیاسی روز

اوباما: سه چهارم سوریه در کنترل بشار اسد نیست

اوباما با انتقاد از هم پیمانی مسکو و دمشق، این سوال را مطرح کرد: روسیه از یک هم پیمان ویران شده چه می تواند به دست بیاورد؟
اوباما گفت: سه چهارم خاک سوریه در اختیار بشار اسد نیست.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، رئیس ایالات متحده آمریکا افزود: حملات نظامی روسیه در سوریه نشان دهنده ضعف موضع بشار اسد است.
باراک اوباما تاکید کرد که عملیات نظامی روسیه در سوریه نشان دهنده قدرت نیست بلکه شاهدی بر ضعف موضع بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است. من قبل از این هم گفته بودم که روسیه خود را درگیر باتلاق سوریه می کند.اوباما که در نشست خبری در ایالت کالیفرنیا سخن می گفت ادامه داد: به دلیل اینکه دولت دمشق و روسیه، برخی دستاوردهای اولیه را کسب کردند جنگ در سوریه پایان نمی یابد. 75 درصد از خاک سوریه در کنترل گروهای دیگری است نه دولت سوریه.
وی افزود: اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعتقاد دارد که او از طریق نیروی نظامی برای اشغال دائمی سوریه گام برمی دارد این برای اقتصاد روسیه، گران تمام می شود. قدرت نظامی مشکل بی ثباتی در سوریه را حل نمی کند.اوباما با انتقاد از هم پیمانی مسکو و دمشق، این سوال را مطرح کرد: روسیه از یک هم پیمان ویران شده چه می تواند به دست بیاورد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جنگنده بمب افکن های ترکیه چهارشنبه شب مناطقی از شمال عراق را که گفته شده عناصر پ.ک.ک در آنجا حضور داشتند، بمباران کردند.  
به گزارش ایرنا تلویزیون دولتی ترکیه امروز پنجشنبه به نقل از ستاد ارتش این کشور با اعلام این مطلب افزود: منطقه هافتانین در این بمباران ها مورد هدف قرار گرفته است. 
ستاد ارتش ترکیه با عنوان اینکه حدود هفتاد تن از عناصر پ.ک.ک از جمله شماری از رهبران آنان در این منطقه حضور داشتند، افزود: ساعت حدود 21 به وقت محلی چهارشنبه شب (22.30 به وقت تهران) منطقه هافتانین در شمال عراق بمباران شد. 
عراق بارها به تجاوز جنگنده های ترکیه به حریم فضایی کشورش اعتراض کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیپلماسی ایرانی: جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا به شبکه خبری بی بی سی ورلد گفت: «بیشتر از اینها از عربستان انتظار می رفت. ما از عربستان انتظار داریم که رویکرد متوازن تری داشته باشد. عربستان باید بفهمد که همسایه ای در آن سوی خلیج فارس دارد که نگاه های کاملا متفاوتی با آن دارد و باید با آن تعامل کند.»
جک استراو با این اظهارات به قدرت منطقه ای ایران اعتراف کرد و آن را در برابر عربستان یک سوی کفه توازن خاورمیانه دانست.
استراو در ادامه گفت: «عربستان باید روابط طبیعی با ایران داشته باشد و باید در امور سیاست خارجی اش با ایران همکاری کند تا توازن در منطقه خلیج فارس برقرار شود و به این ترتیب بار دیگر توازن در روابط عربستان و امریکا به وجود آید.»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی ادعای «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه مبنی بر نقش داشتن حزب کُردی اتحاد دموکراتیک سوریه در انفجار شب گذشته در آنکارا، «صالح مسلم» رئیس این حزب این خبر را تکذیب و اعلام کرد که این حزب هیچ نقشی در این انفجار نداشته است.
به گزارش انتخاب، وی با متهم کردن داعش در این انفجار اعلام کرد که این حزب مسئولیت انفجار آنکارا را برعهده نمی‌گیرد.
در انفجار شب گذشته آنکارا 28 نفر کشته و 61 تن زخمی شدند که نخست‌وزیر ترکیه امروز در یک کنفرانس خبری نظام اسد و حزب دموکراتیک سوریه را متهم کرد که با همکاری پ‌ک‌ک این حمله تروریستی را انجام داده‌اند.

منبع: فارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق یمن، تأکید کرد که نیروهای یمنی برای یازده سال، ذخایر سلاح دارند.
به گزارش فارس، «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق یمن که نیروهایش در جریان حمله عربستان سعودی به یمن، به مقابله با ائتلاف سعودی، برخواسته‌اند، تأکید کرد که عربستان خواستار تجزیه یمن است.
به گزارش شبکه المیادین، عبدالله صالح ادامه داد: این عربستان است که باید با ما سازگار باشد و همه باید بدانند که این ما نیستیم که با عربستان سازگار باشیم و با آن کنار بیاییم.
با وجود اینکه عربستان یکی از اهداف خود را نابودی ذخایر سلاح یمنی‌ها اعلام کرده بود، اما رئیس‌جمهور سابق یمن، تأکید کرد که برای ذخایر سلاح‌های ما تا یازده سال کافی است.

پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی روسیه در سوریه (+عکس)

این هواپیما دارای رادار فوق پیشرفته و سیستم شنود بسیار پیشرفته و دوربین های بسیار پیشرفته برای شناسایی تحرکات زمینی است.روسیه یک فروند از هواپیمای پیشرفته جاسوسی خود را به سوریه اعزام کرده است.
به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان ترک، این هواپیما که " تی یو 214 آر " نام دارد از شهر کازان روسیه برخاسته و با عبور از حریم هوایی ایران و عراق در پایگاه هوایی شهر لاذقیه سوریه مستقر شده است.از این هواپیمای جاسوسی پیشرفته  تنها دو فروند در ناوگان نیروی هوایی روسیه موجود است.
این هواپیما دارای رادار فوق پیشرفته و سیستم شنود بسیار پیشرفته و دوربین های بسیار پیشرفته برای شناسایی تحرکات زمینی است.
این هواپیما پیشتر در جریان بحران اوکراین و در شبه جزیره کریمه مورد استفاده ناوگان هوایی روسیه قرار گرفته بود. این هواپیمای جاسوسی در سال 2013 وارد ناوگان هوایی روسیه شده است.هم اکنون شمار زیادی از جنگنده ها و هواپیماهای نظامی روسیه در سوریه حضور دارند. جنگنده های روسی در سوریه مراکز گروه های مسلح مخالف دولت، گروه های تروریستی و داعش را بمباران می کنند.

پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی روسیه در سوریه (+عکس)

پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی روسیه در سوریه (+عکس)

ایمن‌ترین خودروهای جهان

سرعت، قدرت، شتاب، طراحی، قیمت، عملکرد، سبز بودن و ایمنی ملاک‌های تعیین‌کننده هستند که ممکن است نقطه قوت یا ضعف یک خودرو بر‌اساس این موارد در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۵۶۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ - 18 February 2016
ویژگی‌های متفاوت و شگفت انگیز خودروها در دنیای امروز باعث شده است انتخاب برترین خودرو بسیار سخت و دشوار باشد. سرعت، قدرت، شتاب، طراحی، قیمت، عملکرد، سبز بودن و ایمنی ملاک‌های تعیین‌کننده هستند که ممکن است نقطه قوت یا ضعف یک خودرو بر‌اساس این موارد در نظر گرفته شود. اما داشتن ایمنی و حفظ جان سرنشینان می‌تواند یکی از ملاک‌های مهم و تاثیر‌گذار در فروش یک محصول باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، خودروسازان همزمان با افزایش قدرت و سرعت در خودروها، تلاش کرده‌اند به همان نسبت موارد ایمنی در محصولات خود را رعایت کنند. تجهیزات متنوع که محصول فناوری‌های روز است برای حفظ جان سرنشینان یا کاهش خسارت توسط شرکت‌های خودرو‌سازی معرفی و روی آنها نصب شده است. بسیاری از محصولات توسط موسسه‌ای با نام انستیتو بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) آزمایش می‌شوند. در هر سال، محصولات آزمایش شده در کلاس‌های مختلف معرفی و اعلام می‌شوند. این موسسه با اجرای آزمایش‌های گوناگون مربوط به تصادف و با بررسی سیستم‌های جلوگیری از تصادف به خودروها امتیاز می‌دهد. هر چه امتیاز یک خودرو بالاتر باشد احتمال بروز تصادف یا بروز جراحت و مرگ و میر در آن خودرو کمتر است. در این آزمایش‌ها انواع برخورد از جلو و پشت و پهلو با استفاده از سنسورهای پیشرفته بررسی می‌شوند. در ادامه با ایمن‌ترین خودروهایی که با کسب بالاترین امتیاز، جایزه ایمنی را دریافت کرده‌اند آشنا خواهید شد.

آکورا RLX

ایمن‌ترین خودروهای جهان

آکورا RLX خودرویی بزرگ و لوکس (Large luxury car) است که در این دسته بالا‌تر از سایر رقبا جایزه  ایمنی پلاس را دریافت کرده است. این خودرو مانند مدل کوچکتر خود از تمام آزمایش‌ها سربلند بیرون آمده و در بخش سامانه‌های پیشگیری از تصادف هم امتیاز بالایی را کسب کرده است. این خودروی لوکس با 310 اسب بخار قدرت مصرف بسیار پاینی دارد. آکورا RLX تمام سامانه‌های مدل‌های قبلی را در خود جای داده است. این لوکس دوست داشتنی، امتیاز G را در آزمایش‌های تصادف کسب کرده است. این خودرو مجهز به سامانه ترمز خودکار در سرعت زیر 20 کیلومتر و سرعت 40 کیلومتر است که تاثیر زیادی در پیشگیری از تصادف در محیط‌های شهری می‌تواند داشته باشد. این سطح از ایمنی را برای مدل هیبرید آن نیز می‌توان تصور کرد چرا که از پلت‌فرم مشابه استفاده می‌کند. این خودرو در سال 2014 باز طراحی شد و با کسب ویژگی‌های جدید خودرویی ایمن و کم مصرف با قیمتی حدود 50 هزار دلار به بازار عرضه شده است.

آکورا ILX

ایمن‌ترین خودروهای جهان
اکورا ILX خودروی سدان در کلاس خودروهای کوچک (small car) است که در سال 2016 با تغییراتی که داشته در کلاس خود بالاترین امتیاز و جایزه  ایمنی پلاس را از آن خود کرده است. این سدان چهار در با حجم موتوری برابر با 2356 سی سی می‌تواند 201 اسب بخار قدرت تولید کند. اکورا به جهت داشتن کیسه‌های هوای متعدد که در حالت‌های مختلف تصادف می‌تواند از سرنشینان خودرو محافظت کرده و جراحت‌های احتمالی را به حداقل برساند از ایمنی بالایی برخوردار شده است. در این خودرو سامانه‌ها پیشگیری از تصادف از جلو به‌صورت اختیاری ارائه شده است که در صورت سفارش این سیستم، می‌توان گفت این خودرو در تصادفات کاملا ایمن است و در تمام مواردی که عموما مورد آزمایش قرار می‌گیرند امتیاز G را کسب کرده است. در آزمایش‌های انجام شده مشخص شده است در تصادفات از جلو ممکن است جراحتی در پای سمت چپ راننده ایجاد شود و در سایر بخش‌های بدن احتمال ایجاد آسیب دیدگی پایین است. ترمز‌های ضد قفل، چراغ‌های حرکت در روز و سامانه کنترل پایداری خودرو هم از دیگر امکانات ایمنی این خودرو کوچک است.

شورولت اکینوکس

ایمن‌ترین خودروهای جهان
در میان همه جا روها، خودروهایی در کلاس اندازه متوسط طرفداران بیشتری دارند و خودروهای مطرح زیادی در این کلاس تولید و وارد بازار شده‌اند. شورولت اکینوکس در دسته (Midsize SUV) قرار می‌گیرد و توانسته در آزمایش‌های سخت موسسه IIHS چراغ سبز بگیرد. این خودرو با گذراندن تمام آزمایش ها، در صدر لیست ایمن ترین شاسی بلند با اندازه متوسط قرار گرفته است. این خودرو تمام ویژگی‌های پیش‌فرض که در لیست برندگان جایزه  ایمنی پلاس قرار دارند را در خود جمع کرده است. حجم موتور این خودرو 3600 سی سی است که می‌تواند 301 اسب بخار قدرت تولید کند. اکینوکس مجهز به سامانه هشدار برخورد به مانع است و ترمز‌های خودکار در این خودرو استفاده نشده است و باعث شده در پیشگیری از تصادف‌ها تنها نمره قابل قبول دریافت کند.

آکورا MDX

ایمن‌ترین خودروهای جهان
آکورا MDX خودرویی لوکس و همه جارو است که در دسته خودروهای اندازه متوسط دسته‌بندی می‌شود. لوکس بودن تنها تفاوت این دسته با دسته متوسط قبلی است. این خودرو مانند سایر آکوراها توانسته در کلاس خودش به‌عنوان ایمن ترین شاسی بلند لوکس با اندازه متوسط معرفی شود. آکورا MDX 7 نفره با موتور 3400 سی‌سی که دارد می‌تواند 290 اسب بخار قدرت تولید کند و تنها به 9/ 5 ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت 60 مایل در ساعت (5/ 96 کیلومتر) برسد. این خودرو با در اختیار داشتن تجهیزات پیشگیری از تصادفات از جلو امتیاز بالایی در این رابطه به‌دست آورده و از سایر رقبای خود مانند Audio Q5 پیشی گرفته است.

فورد F150

ایمن‌ترین خودروهای جهان
شرکت فورد در دسته پیکاپ‌های بزرگ توانسته با خودرویF150خود به‌عنوان ایمن ترین پیکاپ اندازه بزرگ مطرح شود. تمام خودروهایی که به‌عنوان ایمن ترین خودروها مطرح و معرفی می‌شوند مجهز به سامانه‌های پیش‌فرض ایمنی هستند که این خودروی فورد هم با داشتن این سامانه‌ها و کسب امتیاز G با موفقیت آزمایش‌ها را پشت سر گذاشته است. داشتن فضای کافی در اتاق و استفاده از کیسه‌های هوای متعدد، ایمنی بالایی را برای این خودرو فراهم کرده است.

سایون iA

ایمن‌ترین خودروهای جهان
سایون iA به‌عنوان خودرویی در کلاس بسیار کوچک (mini cars) توانسته از آزمایش‌های IIHS سربلند بیرون بیاید. امکانات ایمنی این خودرو توانسته امتیاز بالایی را برایش به ارمغان آورد. این خودرو در تصادف رو در رو با همپوشانی کوچک و متوسط، امتیاز G را دریافت کرده است که بالاترین امتیاز ممکن است. در سایر تصادفات و برخوردها، مانند تصادف از کنار و مقاومت سقف، بالاترین امتیاز ممکن را به خود اختصاص داده است. این خودرو با حجم موتور 1500 سی سی (چهار سیلندر) به سیستم کنترل پایداری الکتریکی مجهز است که کنترل خودرو را راحت‌تر می‌کند. ترمزهای ضد قفل، سامانه چراغ حرکت در روز از دیگر امکانات ایمنی این خودرو کوچک است که باعث شده در کلاس خود بالاترین ایمنی را داشته باشد. این خودرو همچنین به سامانه ترمز خودکار در سرعت‌های پایین مجهز است و در صورت مواجه شدن با مانع در سرعت‌های کمتر از 20 کیلومتر خودرو را به‌صورت خودکار متوقف می‌کند. از نکات مهمی که در خودروها باید رعایت شود نحوه اتصال صندلی مخصوص کودک است که باید ایمنی کافی و راحتی در استفاده را فراهم کند این خودرو در این رابطه امتیاز M را می‌گیرد که در مرز بین ضعیف و قابل قبول قرار دارد.

بیوک انکور

ایمن‌ترین خودروهای جهان
بیوک انکور در دسته همه جا روهای کوچک (Small SUV) قرار می‌گیرد. این خودرو با موتوری با حجم 1300 سی سی می‌تواند 138 اسب بخار قدرت تولید کند. بیوک تمام آنچه یک خودروی شاسی بلند باید داشته باشد را به‌صورت فشرده در این محصول خود جا داده است. این کوچک جثه قدرتمند توانسته جایزه ایمنی پلاس را در میان خودروهای شاسی بلند کوچک قامت کسب کند. سامانه‌های پیش فرض این خودرو شامل ترمز ضد قفل، کیسه‌های هوا متعدد، کنترل پایداری خودرو، سامانه پیشگیری از واژگونی، چراغ‌های حرکت در روز می‌شوند که در آزمایش‌ها امتیاز G را به‌دست آورده‌اند و باعث شده است به‌عنوان خودرویی ایمن معرفی شود.

شورولت مالیبو

ایمن‌ترین خودروهای جهان
شورولت مالیبو در کلاس اندازه متوسط (Midsize) با داشتن 10 کیسه هوا در هنگام بروز تصادف سرنشینانش را در آغوش می‌کشد و مانع ایجاد جراحت و مرگ و میر در آنها می‌شود. این خودرو در تمام آزمایش‌های موسسه IIHS نمره G به معنای خوب که بالاترین امتیاز است را دریافت کرده است. سایر سیستم‌های ایمنی مانند سامانه کنترل پایداری، چراغ‌های حرکت در روز و ترمز ضد قفل هم در این خودرو به‌صورت پیش فرض وجود دارد. از نکات مثبت این خودرو داشتن کیسه هوا برای حفاظت زانوها است که مانع آسیب دیدگی در زانو می‌شود. امتیاز تصادف از جلو در این خودرو A به معنای قابل قبول است و سامانه جلوگیری از تصادف از جلو در این خودرو به‌صورت اختیاری و قابل سفارش است. این خودرو موتوری با حجم 2500 سی‌سی و چهار سیلندر دارد که با مصرف پایین‌اش از ایمنی بالایی در مقابل تصادفات از جهات مختلف برخوردار است. شرکت شورولت با گنجاندن ویژگی‌های منحصربه‌فرد (مصرف پایین و ایمنی بالا) در این خودرو محصولی کاملا رقابتی وارد بازار کرده است که درخور نام و برند شورولت است.

آئودی A3

ایمن‌ترین خودروهای جهان
خودرو معروف آئودی که در کلاس اندازه متوسط و لوکس قرار می‌گیرد در صدر ایمن‌ترین‌های کلاسش در سال 2016 قرار گرفته است. این خودرو با دریافت جایزه ایمنی این اطمینان را به سرنشینان خود می‌دهد که در حوادث متعارف هیچ نوع آسیبی به آنها وارد نمی‌شود. تمام مدل‌های این خودرو به دلیل استفاده از پلت‌فرم مشترک از ایمنی برابری برخوردار هستند و در تمام آزمایش‌ها به دلیل استفاده از سامانه‌ها و کیسه‌های هوای متعدد و بدنه محکم امتیاز G را به دست آورده است. مانند سایر خودروها که جایزه ایمنی پلاس را در کلاس خود به‌دست آورده‌اند این خودرو هم با کیسه‌های هوای متعددی که دارد در هر نوع تصادفی از سرنشینانش محافظت می‌کند و تمام بدن آنها در معرض این کیسه‌های هوا قرار می‌گیرد تا از بروز هر نوع جراحت جلوگیری شود. سامانه‌های پیش فرض این خودرو شامل هشدار کم شدن باد لاستیک‌ها، کنترل پایداری خودرو، ترمز ضد قفل، چراغ حرکت در روز و سامانه پیشگیری از تصادف از جلو در این خودرو استفاده شده است.

تویوتا آوالون

ایمن‌ترین خودروهای جهان
تویوتا آوالون در دسته خودروهای بزرگ خانوادگی (Large family car) قرار می‌گیرد که با موتور 3500 سی سی که در دلش قرار گرفته قدرتی برابر با 268 اسب بخار تولید می‌کند. این خودروی 6 سیلندر با کسب بالاترین امتیاز ممکن، ثابت کرده است خودرویی محافظ اعضای خانواده است و با ایمنی بالایی که دارد می‌توان کاملا به آن اعتماد کرد. این خودرو در تصادف با همپوشانی کوچک و همپوشانی متوسط امتیاز G را کسب کرده است. آوالون در طراحی خود فضای کافی برای حفاظت راننده در برابر ضربات را در اختیار دارد که به کمک کیسه‌های متعدد هوا از بروز هر نوع آسیبی جلوگیری می‌کند. این خودرو نمره بالایی در بخش سامانه‌های پیشگیری از تصادفات کسب کرده است که باعث می‌شود خودرو در سرعت زیر 40 کیلومتر در ساعت با فعال کردن ترمز‌های خودکار از برخورد با موانع و عابران جلوگیری می‌کند.

بیماری قاتل مردان را بیشتر بشناسیم

براساس آمار، 27درصد کل سرطان ها مربوط به سرطان پروستات است و دومین عامل مرگ و میر ناشی از تمام سرطان هاست.

کد خبر: ۵۶۸۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰ - 18 February 2016
براساس آمار، 27درصد کل سرطان ها مربوط به سرطان پروستات است و دومین عامل مرگ و میر ناشی از تمام سرطان هاست.

به گزارش روزنامه خراسان ،  همیشه گفته می شود که مردان به سلامت خود کمتر توجه می کنند و بیماری های مختلف از جمله سرطان در بین آنان شیوع دارد. دکترعلی اصغر یارمحمدی، استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حرف های زیادی درباره خودمراقبتی مردان دارد. وی همچون گذشته تجربیات گران قیمت خود را طی سال ها استادی در اختیار خوانندگان صفحه سلامت قرار می دهد. این جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری از سرطان پروستات به عنوان «قاتل مردان» یاد می کند.
 
وی در ادامه می گوید: روزی نیست که در محافل پزشکی، اعم از کنگره ها و نوشته ها (کتب، مجلات) به تفصیل از سرطان سخن گفته نشود (که البته از مسئولیت های شغلی پزشکان و متخصصان است). از طرفی روزی نیست که از وسایل ارتباط جمعی اعم از رادیو، تلویزیون، روزنامه و اینترنت درباره سرطان مطلبی منتشر نشود، سازمان بهداشت جهانی W.H.O در گذشته ای نزدیک با اشاره به بروز و شیوع بیماری سرطان آن را به یک سونامی تشبیه کرده بود. چندی پیش نیز یک کانال تلویزیونی با اشاره به فراوانی این بیماری گفت، تا سال 2025 از هر 4نفر، یک نفر به دلیل سرطان خواهد مرد.
 
به یاد دارم وقتی که به عنوان دانشجوی پزشکی پذیرفته شدم، اهم آموزش دانشجویان به بیماری های عفونی و انگلی واگیر مثل ذات الریه، مالاریا و ... اختصاص داشت، چراکه علت اصلی مرگ و میر بیماران بود و کمتر از اهمیت سرطان سخنی به میان می آمد ولی امروزه یکی از اساسی ترین مباحث آموزش دانشجویان پزشکی، آموزش بیماری مهلک سرطان است. سرطان، کلمه ای است که فرد مبتلا با شنیدن آن لرزه بر اندامش می افتد و بدون این که اغلب کلمه ای به زبان آورد از درون با احساس نیستی خود رو در رو می شود. .
 
گرچه در بسیاری از موارد نباید چنین تعبیری برای بیان آن به کار برد، ولی از باب هزینه های کمرشکن که به اقتصاد خانوار و به ویژه اقتصاد ملی تحمیل می کند و با تغییر روش های متنوع و پرعارضه درمان آن، که چاره ای جز مقابله با آن نیست، تعبیر گفته شده با واقعیت عینیت پیدا می کند.
 
 
به دلیل اهمیت بروز و شیوع بیماری در تمام جهان و در کنار آن در کشور ما ، لازم است حداقل آگاهی های لازم به جامعه منتقل شود که طبق شعار «با خودمراقبتی، یک عمر سلامتی» بتوان با تشخیص به موقع و با درمان ریشه ای، بیماری را درمان و بیمار را از روش های پیچیده، هزینه بر و زمین گیر کننده رادیوتراپی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، ژن درمانی و ... بی نیاز کرد.
 
یکی از شایع ترین سرطان های فعلی در جهان، بیماری سرطان پروستات است که به مناسبت نزدیک بودن به هفته سلامت مردان به آن پرداخته می شود. در ادامه، مختصر به معرفی این بیماری می پردازیم. سرطان پروستات پس از سرطان پوست، شایع ترین سرطان انسانی است. در آمریکا در میان سرطان ها دومین علت اصلی مرگ بیماران، محسوب می شود. اگرچه در بعضی دیگرا زکشورها این جایگاه قابل تغییر است.
 
از سال 1990 بروز بیماری به طور شتابزده اوج گرفت که بعضی از آن به عنوان سونامی نام می بردند. امروزه براساس آخرین مطالب کتب مرجع از هر صدهزار نفر جمعیت، 200نفر (البته در کشورهای مختلف این آمار ثابت نیست) مبتلا به سرطان پروستات می شوند که این آمار متأسفانه رو به افزایش است و طبق آمار از این تعداد 74نفر یعنی 37درصد در طول درمان جان خود را از دست می دهند. در زیر 40سالگی میزان ابتلا به ازای هر 10000نفر، یک نفر گزارش شده است، ولی فقط در 15درصد این رقم تشخیص داده می شود و 2.9درصد آن ها خواهند مرد.
 
درباره غده پروستات بیشتر بدانیم
غده پروستات جزو غد درون ریز بدن است که در گردن مثانه واقع شده است . این غده تحت تأثیر عوامل گوناگون به ویژه هورمون تستوسترون است که غالب آن از بیضه ها ترشح می شود و باعث تغییرات حجمی و شکلی سلولی غده پروستات می شود؛ این تغییرات باعث اختلالات در روند جریان ادرار (انسداد) و بروز بدخیمی پروستات می شود. روند تغییرات پروستات عبارت است از:
معمولا تا پایان دهه سوم عمر تغییرات عمده ای در پروستات دیده نمی شود و از دهه چهارم زندگی به ویژه بعد از 45سالگی تغییرات شروع می شود و این تغییرات شامل دو قسمت کاملا متفاوت است.
 
 
الف – بزرگی خوش خیم پروستات
آمارها نشان می دهد اگر مردان به دهه هشتم زندگی برسند، 88درصد آن ها و اگر به دهه نهم زندگی برسند، 100درصد آن ها دچار تغییرات حجمی خوش خیم پروستات می شوند. اگرچه در مجموع از این میزان ابتلا، حدود 30درصد آن ها نیاز به دخالت درمانی جراحی پیدا می کنند.
 
 
ب – سرطان پروستات
براساس آمار، 27درصد کل سرطان ها مربوط به سرطان پروستات است و دومین عامل مرگ و میر ناشی از تمام سرطان هاست. بر اساس مطالعات عواملی که در بروز سرطان پروستات دخیل است، عبارت است از:
– سابقه فامیلی: آن دسته افراد مذکر که پدر (پدران) آن ها سابقه ابتلا به سرطان پروستات را داشته است، به مراتب بسته به سن شروع با افزایش خطر ابتلا مواجهند. (بسته به سن از 3 تا 7 برابر)
– سن: با افزایش سن، میزان ابتلا افزایش می یابد، به طوری که اگر همه مردان به دهه نهم زندگی برسند، از هر 8نفر یک نفر مبتلا به این بیماری می شود.
– نژاد: معمولا سیاه پوستان بیش از سفیدپوستان به این بیماری مبتلا می شوند.
– هرچه از شرق به غرب دنیا برویم، احتمال ابتلا افزایش می یابد.
– تغییرات آب و هوایی
– رژیم های غذایی به ویژه رژیم پرچرب و اشباع شده
– چاقی
– مصرف زیاد ویتامین D و کلسیم
– مصرف الکل و موادمخدر
– بحث امواج و استرس گرچه به آن توجه شده، ولی اثبات شده نیست.
وازکتومی (بستن لوله های مرد)، به عنوان یک ریسک مورد ادعاست اگرچه اثبات آن نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
– ارتباط تعداد دفعات مقاربت با سرطان پروستات: تا به حال در مطالعات به نتیجه ای قطعی درباره ارتباط تعداد دفعات مقاربت با سرطان پروستات اشاره نشده است.
 
 
عوامل کاهش دهنده بروز سرطان پروستات
از لیکوپن (گوجه فرنگی)، سلنیم (آجیل جات)، ویتامین E و ماهی (اسیدهای چرب امگا3) به عنوان عوامل کاهنده بروز سرطان پروستات نام برده می شود. با وجود بیماری براساس مطالعات و اطلاعات پیگیرانه به ویژه در افراد مسن، مرگ زودرس در قیاس با سایر سرطان ها بسیار کمتر اتفاق افتاده است و بیشتر بیماران به دلیلی غیر از سرطان پروستات می میرند که علت غالب این مرگ ها، بیماری قلبی عروقی است؛ یعنی می توان گفت افراد مسن مبتلا به سرطان پروستات با بیماری سرطان می میرند ولی نه از سرطان پروستات.

خوزستان همچنان به‌عنوان استان پایلوت کشور تعیین شد

جلسه بررسی تفویض اختیارات دستگاه‌های مرکزی به واحدهای متناظر استانی، با حضور مسئولان کشوری و استاندار خوزستان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در جلسه‌ امروز که با حضور مسئولان کشوری و استاندار خوزستان در سالن جلسات استانداری برگزار شد، خوزستان باز هم به‌عنوان استان پایلوت کشور برای اجرای بسیاری از طرح‌های ملی تعیین شد. این بار برای تفویض اختیارات از ستاد مرکزی شامل: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت - جهاد کشاورزی - کار، رفاه و امور اجتماعی - وزارت نیرو - سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری و نیز سازمان حفاظت محیط‌زیست به واحدهای متناظر استانی گزینش شده است.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در این جلسه اظهار کرد: تفویض اختیار به دستگاه‌های اجرایی در همه استان‌ها یکسان نیست، زیرا هر استانی شرایط اداره خاص خود را دارد. در خوزستان به دلیل ساختار حاکم، دستگاه‌های اجرایی ما، در برخی موارد اختیار اجرایی ندارند. یا اگر اقدامی انجام دهند با موانع روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: به‌طور نمونه برای اجرای یک پروژه حوزه راه(پل نهم اهواز) شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مانع کار می‌شود و مدعی است پروژه در حوزه استحفاظی آنان اجرا شده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان از ایراد ساختاری رنج می‌برد گفت: اگر این ایراد اصلاح شود، خیلی از مشکلات کنونی حل خواهد شد.

مقتدایی بیان کرد: با توجه به اینکه ساختار و ظرفیت‌های خوزستان با استان‌های دیگر متفاوت است، برنامه‌های تفویض  اختیاری که به استان ما داده می‌شود، باید بر اساس ساختار آن باشد.

وی افزود: برای اجرای هر کاری در خوزستان بر اساس چارچوب تعریف‌شده و موارد قانونی پیش می‌رویم، اما یک‌باره با موانعی مواجه می‌شویم که از دستورات مرکز پیروی می‌کنند. به‌طور مثال، مرکز عملیات اجرایی نفت در خوزستان  است اما مناطق نفت‌خیز، تمام دستورالعمل‌های خود را از مرکز می‌گیرد و در بیشتر مواقع مانع کار استان شده است.

مقتدایی تصریح کرد: ظرفیت‌های زیادی ازجمله نفت، پتروشیمی و نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان وجود دارد اما با وجود این سرمایه‌ها، استان ما نسبت به میانگین توسعه‌ای کشور، ۲۲ سال عقب‌تر است.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: به نظر من به سمت تفویض اختیار نرویم، بلکه واگذاری را جایگزین تفویض اختیار کنیم. اگر به مدیران استانی اعتماد نشود یعنی عزت مدیران را از بین بردن، به نظر من باید بر توان مدیران بیشتر کار شود تا در جایگاهی که قرار بگیرند قابلیت داشته باشند.

مقتدایی افزود: در خوزستان بدون مجوز از مرکز اما بر اساس قانون، کارهای بزرگی انجام دادیم که نمونه بارز آن، راه‌اندازی بندر تجاری شادگان است که امروز به پر رونق ترین بندر ما تبدیل شده است و از پیامدهای مثبتی که برای استان داشته، در مدت ۶ ماه، بزهکاری شهرستان را ۲۷ درصد کاهش داد.

گفتنی است بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران، استان خوزستان به‌عنوان استان پایلوت اجرای طرح تفویض اختیار به ۶ دستگاه اجرایی وزارت صنعت،معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، وزارت نیرو، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  و سازمان محیط‌زیست انتخاب شده است.

یک خبر سیاسی از استان

          

ستاد نخل خوزستان اعلام موجودیت کرد

        

ایلنا: ستاد نخل متشکل از جوانان و دانشگاهیان اصلاح طلب خوزستان، در آستانه انتخابات هفتم اسفند اعلام موجودیت کرد.

به گزارش ایلنا، بیانیه اعلام موجودیت این ستاد که نسخه ای از آن به دفتر خبرگزاری ایلنا در اهواز ارسال شد، بدین شرح است:

بسمه تعالی

«انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّرو ما بانفسهم»

خداوند سرنوشت هیچ قومی و «ملّتی» را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود آن را  تغییر دهند.

پیشرفت و تعالی میهن اسلامی، دغدغه هر جوان آزاد اندیشی است و این مهم جز در سایه وجود فضای عقلانی و به دور از تندروی میسر نیست.

در همین راستا در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، ما جوانان و دانشگاهیان اصلاح طلب استان خوزستان بر آن شدیم تا با تشکیل ستاد نخل (ستاد جوانان و دانشگاهیان اصلاح طلب استان خوزستان) در جهت ایجاد فضای تفکر و تعقل برای برداشتن گام دوم انتخاب سرنوشت ساز پیش رو، حضوری فعال و مؤثر داشته باشیم.

امیدواریم ملت فهیم ایران با مشارکت حداکثری، دیگر بار با حاکمیت قانون و منطق بر فضای سیاسی کشور، برگ سبزی از تاریخ این مرز و بوم را رقم زنند و با همّتی استوار بر همگان ثابت کنند که در هر شرایطی، میزان، رای ملت خواهد بود.

رامهرمز و دزفول کاندید پایتخت کتاب ایران شدند

پس از ارائه طرح‌ها از سوی ١٠٠ شهر

دو شهر رامهرمز و دزفول به عنوان نامزد نیمه نهایی طرح انتخاب «پایتخت کتاب ایران» معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، پس از ارائه طرح‌ها از سوی ١٠٠ شهر برای انتخاب «پایتخت کتاب ایران» ، دو شهر رامهرمز و دزفول به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

براساس این گزارش، این دو شهر چندین طرح متنوع و متعدد برای ارتقای سطح مطالعه در جامعه و همچنین توجه به کتاب و کتابخوانی ارایه دادند و جزء دو شهرستان برتر استان شده است که با سایر شهرستان‌های برتر دیگر استان‌ها در سطح کشور برای انتخاب شهر پایتخت کتاب ایران به رقابت می‌پردازد. 

یک خبر از اهواز

با گذشت نزدیک به ۵ ماه از زمان تعدیل:

ایلنا: با تشخیص سازمان تامین اجتماعی اهواز مقرری بیمه بیکاری ۳۸۰ کارگر سابق پروژه قطار شهری اهواز هنوز برقرار نشده است.

تعدادی از  این کارگران در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: نزدیک به پنج ماه از تعدیل آنها می گذرد و در این مدت به دلیل تشخیص مسئولان اداره تامین اجتماعی اهواز مقرری بیمه بیکاری آنها برقرار نشده است.

پیش از این قرارداد ۳۸۰ کارگر پروژه قطار شهری اهواز در مورخه ۱۲ آبان ماه سال جاری خاتمه یافت و کارفرمای آنها به دلیل آنچه که مشکلات مالی عنوان می‌شود از تمدید قرار داد این کارگران خودداری کرد.

این کارگران می‌گویند با شروع آذر ماه با مراجعه به اداره کار وقتی پی گیر مقرری بیمه بیکاری خود شدیم اداره کار به بهانه اینکه سازمان تامین اجتماعی حاضر به همکاری نیست از پرداخت مقرری بیمه بیکاری خودداری کردند.

به گفته آنها بهانه تامین اجتماعی اهواز این است که که شرایط اخراج ۳۸۰ کارگر تعدیل شده پروژه ‌قطار شهری اهواز با دستور العمل جدید مربوط به بیمه بیکاری مغایرت دارد به همین دلیل از برقراری مقرری بیمه بیکار ی آنها خود داری کرده است.

کارگران تعدیل شده قطار شهری اهواز در ادامه گفتند: طبق دستور العمل مورد اشاره تنها به کارگران پیمانی بیکار شده‌ای مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود که قرارداد کاری او و یا پروژه کاری که او در آن مشغول کار است خاتمه یافته باشد.

آنها بابیان اینکه در زمان تعدیل بطور میانگین ۶ سال سابقه پرداخت بیمه داشته‌اند، افزودند: یکی دیگر از بهانه‌های اداره تامین اجتماعی اهواز این است که چون کارگران اخراجی قطار شهری پیش از اتمام زمان پروژه و قرارداد خود اخراج شده و هیچ کارگر جایگزینی هم به جای آن‌ها مشغول کار نشده است در نتیجه با تشخیص کار‌شناسان اداره تامین اجتماعی امکان برقراری مقرری بیمه بیکاری آن‌ها وجود ندارد این در حالیست که کارفرما بعد از اخراج آنها ادامه فعالیت پروژه را با کارگران غیر بومی جدید از سر گرفته است.

اصلاح‌طلبان خوزستان همچنان در حال بررسی گزینه‌ها

در چند حوزه گزینه‌های اصلاح‌طلب قطعی شدند؛

                                        

در چند شهرستان استان گزینه‌ها تقریباً نهایی شده‌اند اما در دیگر شهرستان‌ها همچنان بررسی‌ها ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خوزستان، اجماع بر این شد که در اهواز از آقایان همایون یوسفی، علی ساری و حمید لوینی حمایت شود که البته هنوز این موضوع قطعی نشده است و با توجه به درخواست‌ها برای حمایت بیشتر از گزینه‌های اصلاح‌طلب موجود، بررسی‌ها هنوز ادامه دارد و  چهره‌هایی همچون آقایار حسینی هنوز شانس قرار گرفتن در لیست را دارند.

به گزارش ایلنا در دیگر شهرستان‌ها وضع به شرح زیر است:

آبادان: حسین دهدشتی غلامرضا فیروزی و خانم حمیدی

بهبهان: محمودرضا ضرغامی

شادگان: هاشم خنفری

خرمشهر: سید صالح سواریان

رامهرمز: شمس الله بهمنی نماینده کنونی

شوش: سیدرسول موسوی

در شهرستانهای دزفول و اندیمشک هنوز بررسی‌ها ادامه دارد.

 در شهرستان‌های سوسنگرد و ایذه و ماهشهر به دلیل ردصلاحیت‌ها  و نداشتن گزینه برای معرفی، اصلاح طبان ورود نخواهند کرد اما در ماهشهر، شورای راهبردی سکوت اصلاح‌طلبان را نپذیرفت که بر این اساس بررسی در این شهر نیز ادامه دارد.

یک خبر از شوشتر

باحضور وزیر بهداشت

طرح هتلینگ بیمارستان شوشتر افتتاح شد

شناسه خبر: 1004695 سرویس: استانها
وزیر بهداشت

رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر گفت: طرح هتلینگ بیمارستان الهادی شوشتر با بیش از ۹ میلیارد ریال با حضور وزیربهداشت افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شوشتر،عیسی رضایی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح هتلینگ بیمارستان الهادی شوشتر از سال گذشته آغاز و امروز با حضور وزیر بهداشت به بهره برداری رسید.

وی افزود: 135 میلیون تومان در بخش عمرانی و 120 میلیون تومان در بخش تجهیزات این بیمارستان هزینه شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر بیان کرد: همچنین 450 میلیون تومان در بخش زنان این بیمارستان هزینه شده است.

وی درباره تعداد تخت های بیمارستان گفت: 36 تخت زنان و 16 تخت نوزادان در این بیمارستان فراهم شده است.

رضایی عنوان کرد: وزیر بهداشت بعد از بازدید از بیمارستان الهادی شوشتر از مرکز بهداشت شماره 4 این شهرستان نیز بازدید کرد.

یک خبر هنری از استان

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در نمایشگاه گردشگری بین‌المللی بلگراد حضور پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ سی و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بلگراد با شعار «کجا تاکنون نرفته‌اید؟» از 29 بهمن تا 2 اسفند 94 برپا می‌شود.

در این نمایشگاه فیلم‌های مستندی از جاذبه‌های گردشگری خوزستان از شبکه‌های تلویزیونی صربستان برای معرفی امکانات فرهنگی و اجتماعی جنوب کشور پخش می‌شود.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان: در این نمایشگاه 29 اثر صنایع دستی که اصالت و جذابیت خاصی دارند ارایه می‌شود.

خسرو نشان همچنین ابراز امیدواری کرد: حضور در این نمایشگاه بتواند گردشگران صرب را به سفر به خوزستان و دیدن جاذبه‌های گردشگری این استان متمایل کند.

اجرای موسیقی مقامی و محلی و امضای توافق‌نامه با دانشکده گردشگری بلگراد از دیگر برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در نمایشگاه گردشگری بین‌المللی بلگراد است.

یک خبر انتخاباتی

خبیر اعلام کرد: احتمال تغییر تعداد تایید صلاحیت‌ها/ وجود بیش از 75 هزار رای‌اولی در خوزستان
سیاسی  16:51:42 1394/11/28
9411-6573-5 کد خبر

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به تایید صلاحیت 264 داوطلب ورود به مجلس، گفت: ممکن است این آمار نیز تغییرات داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، فرج‌الله خبیر در نشست خبری که امروز، 28 بهمن در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان این‌که تمام تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در استان فراهم شده است، اظهار کرد: تمام ملزومات انتخابات تامین و در حال تحویل به فرمانداری‌هاست؛ همچنین پشتیبانی انتخابات نیز در حال انجام است و برای برقراری امنیت و نظم در سطح استان هماهنگی‌های لازم انجام و پیش‌بینی‌هایی در نظر گرفته شده است که امیدواریم انتخابات به آرامی و با آرامش برگزار شود.

وی افزود: طبق آمار اداره کل ثبت‌احوال، جمعیت کل استان چهار میلیون و 897 هزار و 64 نفر است که از این تعداد 3 میلیون و 430 هزار و 258 نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. تعداد رای اولی‌ها نیز 75 هزار و 489 نفر است که تا هفتم اسفند سال جاری سن آن‌ها به 18 سالگی می‌رسد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان این‌که 14 حوزه اصلی انتخابات در استان وجود دارد، تصریح کرد: استان دارای 27 شهرستان و 40 بخش است و 14 حوزه اصلی و 13 حوزه فرعی جهت انتخابات تعیین شده است. 2 هزار و 996 شعبه انتخابات در استان وجود دارد که از این تعداد 875 شعبه سیار هستند.

خبیر ادامه داد: همچنین تعداد صندوق‌های رای‌گیری 5 هزار و 992 است و حدود 50 هزار نفر عوامل اجرایی انتخابات در استان هستند.

وی با بیان این‌که 24 نفر آمار اولیه داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستند، گفت: از این تعداد در نهایت 7 نفر جهت شرکت در انتخابات تایید صلاحیت شدند که برای 6 کرسی مجلس خبرگان از حوزه خوزستان رقابت می‌کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به تایید صلاحیت 264 داوطلب ورود به مجلس، گفت: آمار اولیه افراد ثبت‌نامی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابی خوزستان 623 داوطلب بود که از این تعداد 563 در هیات اجرایی تایید صلاحیت شدند و 12 نفر انصراف دادند و در هیات نظارت نیز 239 نفر رد صلاحیت شدند و در تجدید نظر نهایی شورای نگهبان 4 نفر رد صلاحیت شدند و تنها یک نفر تایید صلاحیت شد که در حوزه انتخابیه اهواز بود.

خبیر عنوان کرد: ممکن است این آمار نیز تغییرات داشته باشد زیرا به ما اطلاع داده شده که ممکن است افرادی تایید یا رد صلاحیت شوند. از لحاظ قانونی هیچ کاندیدای رد صلاحیت شده دیگر حق شکایت ندارد اما نامزدها پیگیری‌هایی از طرق مختلف را انجام می‌دهند.

وی با بیان این‌که برای برگزاری مطلوب انتخابات تلاش می‌کنیم اظهار کرد: برای هر صندوق انتخابات 15 نفر به عنوان عوامل اجرایی در نظر گرفته شده که تحت آموزش قرار گرفته‌اند. در خصوص اجرا و برگزاری انتخابات نیز طبق برنامه‌ریزی پیشرفتیم و مشکلی در این خصوص نداریم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: نمایندگان فرمانداری‌ها در شعب انتخابی از افراد مورد وسوق انتخاب شدند که توانایی اداره شعب را داشته باشند. همچنین ناظرین شورای نگهبانی نیز پای صندوق‌ها حاضر هستند و تاکید شده که بازرسان وزارت کشور نیز از افراد توانمند انتخاب شوند.

خبیر ادامه داد: جز در مناطق کوهستانی، با تمام شعب به صورت آنلاین در ارتباط خواهیم بود و به صورت لحظه‌ای از وضعیت صندوق‌ها مطلع خواهیم شد.

وی با اشاره به آغاز تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از فردا عنوان کرد: قانون انتخابات شرایطی برای انتخابات پیش‌بینی کرده است که طبق آن کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری 14 روز و کاندیداهای مجلس شورای اسلامی 7 روز حق تبلیغات دارند؛ استفاده از پلاکارد، پوستر، دیوارنویسی، بلندگوی سیار، ممنوع است. بنرهای تبلیغاتی تنها در ستادهای تبلیغاتی مجاز به نصب هستند و برای تبلیغات می‌توان از درج زندگی‌نامه و رزومه خود استفاده کنند.

رییس ستاد انتخابات خوزستان با بیان این‌که فرد متخلف در تبلیغات انتخابات طبق قانون از سه تا سی روز محکوم به زندان خواهد شد، گفت: مسئولان ستاد، خود مسئول تخلفات تبلیغاتی هستند و جرم‌های تبلیغاتی متوجه آن‌ها خواهد شد و لذا لازم است ستادهای تبلیغاتی دارای مجوز فرمانداری باشد.

خبیر با اشاره به تبلیغات در فضای مجازی در روزهای انتخابات عنوان کرد: کنترل فضای مجازی دشوار است اما رصد می‌شود. در قانون در خصوص فضای مجازی همانند فضای واقعی اعمال می‌شود و اگر تخلفی صورت بگیرد قطعا برخورد خواهد شد. گروه‌هایی که جنبه عمومی دارند در خصوص آن‌ها تخلفات و پیگیری‌های قانونی اعمال می‌شود.

وی اضافه کرد: کاندیداها برای تبلیغات خود باید سایت‌های با مجوز اداره ارشاد دایر کنند و سایت‌های بی‌نام و نشان تحت تعقیب خواهند گرفت و سایت‌هایی که وابسته به دولت نیستند به شرط رعایت قانون حق تبلیغ برای کاندیداها را دارد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به تخلفات انتخاباتی، گفت: کسی حق ندارد آگهی تبلیغاتی که در محل مجاز نصب شدند ر ا پاره کند و این از جرایم انتخابی محسوب می‌شوند؛ همچنین تبلیغات نباید در هر جای شهر نصب شود و این تخلف است. البته این دسته از تخلفات بسیار زیاد و در حال تکرار است. فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها محل‌های مخصوص برای تبلیغات در نظر گرفته‌اند.

خبیر اظهار کرد: اهواز دارای حدود یک میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات است و کاندیدایی که بتواند 25 درصد آرا به‌علاوه یک رای را به خود اختصاص دهد، پیروز انتخابات خواهد بود.

وی تصریح کرد: در برخی از حوزه‌های انتخابیه که رقابت شدید است به نظر می‌رسد که مشارکت بالایی خواهیم داشت. دولت بسیار تاکید دارد که انتخابات پرشوری برگزار شود. مشارکت بالا در انتخابات موجب می ‌ود که کاندیدای اصلح انتخاب و مجلس مقتدر تشکیل شود که برای عزت و آبروی کشور بسیار حائز اهمیت است.

نمایندگان خوزستان در مجلس کمترین فعالیت را در طول دوره نمایندگی خود داشته‌اند

طبق گزارشات سامانه مجلس گرافی؛
نمایندگان خوزستان در مجلس کمترین فعالیت را در طول دوره نمایندگی خود داشته‌اند
سیاسی  12:37:1 1394/11/29
9411-6773-5 کد خبر

سامانه مجلس گرافی با هدف شفاف‌سازی عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با هدف شفاف‌سازی عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نرم افزار مجلس‌گرافی را راه‌اندازی نموده است. این سامانه یک کار پژوهشی دانشگاهی در حوزه شبکه‌های اجتماعی و پردازش متن است که تمام اطلاعات مندرج در آن از اسناد منتشر شده توسط مجلس استخراج شده است. در این سامانه عملکرد نمایندگان از منظر 6 شاخص مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفته است.

از میان این شاخص‌ها، سه شاخص «نظم حضور در صحن علنی مجلس بر اساس غیبت‌ها و تاخیرهای نمایندگان»، «نطق‌های پیش از دستور»، «تذکرات کتبی نماینده به هیات دولت» با تکنیک­های پردازش زبان طبیعی از متن صورتجلسات مجلس استخراج شده است. سه شاخص دیگر شامل «تعداد طرحهای ارائه شده توسط نماینده»، «تعداد طرح‌های امضا شده توسط نماینده»، و «تعداد سوالات مطرح شده در کمیسیون‌ها» نیز از روی اطلاعات منتشر شده در سایت مجلس استخراج گردیده است:

در این سامانه برای هر نماینده یک صفحه شخصی ایجاد شده است که تمام فعالیت‌های وی در قالب نمودارهای متنوع به تصویر کشیده شده و با دیگر نمایندگان مقایسه شده است. اطلاعات مورد استفاده «مجلس گرافی» برای تحلیل شامل ۳۵۰ صورتجلسه است که اولین جلسه آن در تاریخ ۱۳۹۱/۳/۷ و آخرین آن در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۳ بوده است.

یکی از گزارش‌های جالب این سامانه، کلمه گرافی نطق‌های نمایندگان است. در کلمه گرافی، کلمات کلیدی صحبت‌ها با تکنیک‌های پردازش متن استخراج شده و کلمات، متناسب با تعداد رویدادشان در نطق نماینده با اندازه‌های متفاوت رسم شده‌اند. همین نوع نمودار برای سوالات و تذکرات نماینده نیز تهیه شده که به نحو جالب توجهی موضوعاتی که هر نماینده بر روی آن تمرکز کرده را به تصویر کشیده است.

یکی دیگر از گزارش‌های «مجلس گرافی»، رتبه‌بندی نمایندگان بر اساس جمیع این 6 شاخص است که فعال‌ترین و غیرفعال‌ترین نمایندگان را به صورتی کاملا شفاف در معرض دید عموم قرار می‌دهد. علاوه بر این، نمایندگان استان‌های مختلف نیز با یکدیگر مقایسه شده‌اند تا تصمیم‌گیری مردم برای قضاوت در مورد عملکرد نماینده شهرشان در مقایسه با شهرهای همجوار آسان شود.

این سامانه در یک گزارش، جمع‌بندی فعالیت متوسط نمایندگان استان‌ها را با هم مقایسه می‌کند تا فعال‌ترین و ضعیف‌ترین استان‌ها در امر قانون‌گذاری معرفی شوند. از نکات جالب توجه در این گزارش رتبه‌بندی فعالترین نمایندگان استان‌ها است که نمایندگان چهار استان اصفهان، خراسان شمالی، البرز و همدان به طور متوسط فعالترین نمایندگان و نمایندگان اقلیت‌ها، خوزستان، بوشهر و خراسان جنوبی به‌طور متوسط کمترین فعالیت را در طول دوره نمایندگی خود داشته‌اند.

گزارش‌های تحلیلی این سامانه به آدرس majles.sociallab.ir در دسترس عموم قرار داده شده است.

برترین تصاویر جهان در ۲۸ بهمن ۹۴

برترین تصاویر جهان

شناسهٔ خبر: 3559573 -
تصاویر امروز را با موضوعات آتش سوزی جنگل ها در چین، سرسره ۲۰ متری در یک مرکز خرید، کودکان مهاجر در مرز اسلوونی و اتریش و همچنین شتر بی سر در راجستان هند خواهید دید.

ببری در حال شناکردن در استخر یک باغ وحش در اندونزی  (Solent News)

مادر و فرزند اهل روسیه از بازی کردن هنگام غروب آفتاب لذت می برند.  (AP)

شرکت نمایندگان اوکراین در جلسه مجلس در کیف پایتخت اوکراین (REUTERS)

شتر بی سر در راجستان هند (CATERS NEWS)

نصب سرسره ۲۰ متری در یک مرکز خرید در چین (Reuters)

مار سمی به غذای «خَدَنگ» خونخوار تبدیل شد. (CATERS NEWS)

برف سنگین در کانادا (REUTERS)

ماموران چین سعی دارند آتش سوزی مناطق جنگلی را مهار کنند. (ZUMA)

ماموران در موزه تاریخ طبیعی پاریس در فرانسه  (Reuters)

آتش بازی به مناسبت جشن تولد «کیم جونگ ایل» رهبر کره شمالی (AP)

 

کودکان مهاجر در مرز اسلوونی و اتریش (REUTERS)

قورباغه بد شانسی که گرفتار مرغ ماهیخوار شده است. (APEX)

طلوع خورشید در لندن  (LNP)

نماینده مردم شوش در مجلس

:

واگذاری شرکت «کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه» به بخشِ خصوصی منتفی شد

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی از منتفی شدن واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی و غیربومی خبر داد.

خبرگزاری فارس: واگذاری شرکت «کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه» به بخشِ خصوصی منتفی شد                

سید راضی نوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش به واگذاری شرکت کشت‌ و‌ صنعت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی و غیربومی اشاره و اظهار کرد: ما از ابتدا که مساله واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و غیر‌بومی مطرح شد مخالفت خود را اعلام کردیم و در جلوگیری از این اقدام همچون گذشته از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه فروش شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی غیربومی برای ما قابل قبول نیست، ادامه داد: این شرکت به سرمایه‌گذارانی از استان لرستان فروخته شد که ما نسبت به این موضوع واکنش نشان دادیم.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی به اهمیت مجموعه هفت‌تپه و کارخانه‌های آن برای شهرستان شوش اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه این شرکت با دوران شکوفایی خود فاصله دارد اما همچنان شمار کارکنان شرکت هفت‌تپه بالا است و تعطیلی این شرکت می‌تواند تبعات زیان‌باری برای اقتصاد شهرستان به همراه داشته باشد.

نوری به اهمیت اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: می‌توان در نگاهی منطقی‌تر، شرکت را به ارگان و یا بخش قوی‌تری مثل بنیاد مستضعفان یا مجموعه سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد تا از حیث امنیت شغلی به مردم اطمینان کافی را داد.

وی با بیان اینکه واگذاری این شرکت به غیربومی منتفی شد، افزود: با حضور در تهران و با رایزنی‌هایی که با مقامات ذی‌ربط همچون وزارت اقتصاد و دیگر سازمان‌های مربوطه داشتیم، توانستیم این اتفاق سنگین را منتفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، کشت و صنعت هفت‌تپه، که چند سالی است با مشکلات کارگری ناشی از پرداخت نشدن به‌موقع حقوق روبه‌رو شده است، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم‌قرن از تاسیس آن می‌گذرد.

در سال 1391 پروژه بازسازی و نوسازی تجهیزات مکانیکی با هدف افزایش تولید شکر٬ برعهده شرکت نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.

ظرفیت تولید این کارخانه 100 هزار تن شکر در سال است که به‌دلیل فرسودگی خط تولید کمتر از ظرفیت اسمی شکر تولید می‌کند. 

تلفات تصادف محور اندیمشک ـ اهواز به ۷ نفر رسید

رئیس فوریت‌های پزشکی شوش:

تلفات تصادف محور اندیمشک ـ اهواز به ۷ نفر رسید

رئیس فوریت‌های پزشکی شوش گفت: در حادثه شب گذشته در محور اندیمشک ـ اهواز برخورد کامیون با پرایدی که 9 سرنشین به همراه داشت، هفت نفر کشته شدند.

خبرگزاری فارس: تلفات تصادف محور اندیمشک ـ اهواز به ۷ نفر رسید                

رضا معمارزاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به تصادف دیشب در ورودی شوش اظهار کرد: شامگاه گذشته در محور اندیمشک به اهواز و در ورودی شوش، برخورد سه خودروی پراید، کامیون و تراکتور با یکدیگر متأسفانه منجر به وقوع سانحه خونین در این محور شد.

وی ادامه داد: در این تصادف که ساعت 22 و چهل و پنج دقیقه شامگاه سه‌شنبه اتفاق افتاد، پنج سرنشین خودروی پراید در دم جان باخته و چهار نفر دیگر به بیمارستان انتقال داده شدند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شوش با بیان اینکه اغلب کشته شده‌ها کودک بودند یادآور شد: با اعلام خبر، سه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد و با وجود تلاش بسیار نیروهای امداد، به علت شدت تصادف و جراحات وارد شده به سرنشینان سه نفر از حادثه‌دیدگان را به بیمارستان گلستان اهواز اعزام کردیم.

معمارزاده به تلاش زیاد نیروهای امداد برای نجات حادثه‌دیدگان اشاره کرد و گفت: دو نفر از این حادثه‌دیدگان به دلیل شدت جراحات وارده ساعاتی پیش در بیمارستان گلستان اهواز جان باختند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وجود دوربرگردان حادثه‌خیز در مسیر شهرک دانش به شوش، در کنار جاده اصلی بارها صدای مسئولان و مردم را بلند کرده است. 

باند کندرو در مسیر حدود یک کیلومتر از ورودی شوش تا شهرک دانش می‌تواند نقش زیادی در کاهش بار ترافیک و حوادث و دسترسی بی‌خطر شهروندان به راه‌های ارتباطی شود. 

باز هم خبری از باران نیست

وزش باد نسبتاً شدید در خوزستان؛ باز هم خبری از باران نیست

وزش بادهای نسبتا شدید در نبود بارندگی در روزهای اخیر برخی از شهرستان‌های خوزستان را فرا گرفته است.

خبرگزاری فارس: وزش باد نسبتاً شدید در خوزستان؛ باز هم خبری از باران نیست                

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، حدود یک ماه از آخرین بارش پر‌قدرت باران در این استان می‌گذرد و در طی این مدت تا به امروز سامانه‌های بارشی وارد شده به استان تحت وزش بادهای نسبتا شدید قرار گرفته و با اندک بارش از منطقه خارج شده است.

با این وجود در این روزهایی که کشاورزان بیش از سایر مردم در انتظار ریزش رحمت‌های الهی هستند نقشه‌های هواشناسی هیچ پیش‌بینی خاصی برای بارش باران را ندارد و بیشتر پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از افزایش دمای هوا به‌دلیل پایداری هوای این روزها حکایت دارد.

وزش بادهای نسبتا شدید در کنار افزایش تدریجی دما در اکثر شهرهای خوزستان به‌ویژه وزش باد در شهرهای شرقی و شمالی؛ در دو روز گذشته به اصلی‌ترین پدیده جوی تبدیل شده است.

با این وجود برف کوهستان‌های برف‌گیر نواحی شمالی این استان به‌سمت آب شدن رفته و بیش از گذشته مردم در انتظار بارش رحمت‌ الهی برای پایداری کشاورزی و جلوگیری از افزایش دمای هوا هستند.

همایش یک روزه شهرداران خوزستان در رامهرمز برگزار شد

با حضور شهرداران سراسر استان

همایش یک روزه شهرداران خوزستان در رامهرمز برگزار شد

با حضور مسئولان کشوری و استانی و شهرداران شهرهای خوزستان سومین گردهمایی شهرداران در رامهرمز برگزار شد.

خبرگزاری فارس: همایش یک روزه شهرداران خوزستان در رامهرمز برگزار شد                

به گزارش خبرگزاری فارس از رامهرمز عصر امروز، معاون عمرانی استانداری خوزستان در همایش شهرداران سراسر استان در این شهرستان اظهار کرد: با وجود تجهیزات روز دنیا و با توجه به رفع تحریم‌ها مردم ما باید از بهترین امکانات بهره‌مند شوند زیرا که ما کشوری هستیم که از ظرفیت‌های اقتصادی بالایی برخورداریم.

احمد سیاحی در ادامه گفت: تشکیل این‌گونه جلسات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آن استفاده کردن از تجربیات کسانی است که در یک صنف هستند و با این انتقال ایده‌هاست که می‌توانیم به یک نقطه مطلوب برسیم.معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: ما آمده‌ایم که خدمت بکنیم و مدیر کسی است که از حداقل امکانات بهترین بهره‌وری را ایجاد کند و خلاقیت داشته باشد.وی افزود: هر روزمان را باید در رابطه با حل مشکلات مردم قدم برداریم و در غیر این‌صورت اگر هر چه عمل کنیم هیچ ارزشی ندارد.

سیاحی تاکید کرد: بگذاریم سرمایه‌گذار وارد شهر شود و امکانات بیاورد، چه اشکالی دارد که سودش را هم ببرد لذا باید شرایط رقابتی ایجاد کرد و رونق اقتصادی به‌وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس این همایش یک‌روزه که به میزبانی شهرداری رامهرمز برگزار شد، سالن چند منظوره مدیریت بحران این شهرستان که شامل کلاس‌های آموزش برای برگزاری دوره‌های آموزشی شهرداران شمال شرق خوزستان، سالن سخنرانی و کنفرانس با ظرفیت 90 نفر، سالن چند منظوره ورزشی و انبار تجهیزات و همچنین اتاق‌های جانبی است افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ورزشکاران ایذه‌ای در کشتی فرنگی قهرمانی آسیا خوش درخشیدند

تیم کشتی فرنگی بزرگ‌سالان کشورمان مسابقات قهرمانی آسیا را با کسب دو مدال ورزشکاران ایذه‌ای به پایان رساند.

خبرگزاری فارس: ورزشکاران ایذه‌ای در کشتی فرنگی قهرمانی آسیا خوش درخشیدند                

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، مسابقات کشتی فرنگی بزرگ‌سالان آسیا امروز در حالی ادامه یافت که ملی‌پوشان کشورمان در تمام وزن‌ها شانس کسب مدال را داشتند.

پیام بویری کشتی‌گیر ایذه‌ای وزن 75 کیلوگرم کشورمان در دو کشتی اول با شکست حریفان در دیدار سوم با شکست مقابل حریف خود برای کسب مقام سوم به روی تشک رفت و در این دیدار با شکست حریف خود به مدال برنز رسید.

در وزن 80 کیلوگرم رامین طاهری دیگر ورزشکار ایذه‌ای با شکست سایر حریفان خود مقتدرانه به دیدار نهایی راه یافت با شکست حریف خود برای دومین سال پیاپی به مدال طلای این‌دوره رسید.امروز در کنار ورزشکاران ایذه‌ای، مهدی زیدوند کشتی‌گیر اندیمشکی وزن 66 کیلوگرم و امیر قاسمی‌منجزی کشتی‌گیر وزن 120 کیلوگرم در دیدارهای پایانی خود به مقام‌های سوم و قهرمانی دست پیدا کردند.سامان عبده‌ولی فردا در وزن 59 کیلوگرم به مصاف حریفان خواهد رفت.

وزیر بهداشت دقایقی پیش وارد خوزستان شد

به منظور بازدید از چند طرح پزشکی

وزیر بهداشت دقایقی پیش وارد خوزستان شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه تیم خود به منظور افتتاح و بازدید از چندین طرح در حوزه سلامت وارد خوزستان شد.

خبرگزاری فارس: وزیر بهداشت دقایقی پیش وارد خوزستان شد                

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌همراه تیم خود به‌منظور افتتاح و بازدید از چندین طرح در حوزه سلامت وارد خوزستان شد.
وی در نظر دارد در روز اول سفر دو روزه خود به استان خوزستان بیمارستان شهرستان گتوند را افتتاح و از مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌های شوشتر و سوسنگرد بازدید کند.
وزیر بهداشت در دومین روز سفر خود با جراحی چشم تعدادی از بیماران منطقه از مجتمع امام علی (ع) و مراکز بهداشتی و درمانی خرمشهر و آبادان بازدید خواهد کرد.
شرکت در مراسم شروع ساخت بیمارستان 220 تختخوابی در شهرستان آبادان نیز از برنامه‌های پایانی وزیر بهداشت در خوزستان است.
قاضی‌زاده هاشمی در بدو ورود خود به استان مورد استقبال گرم و صمیمی مقتدایی استاندار خوزستان، اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه و مدیران و معاونین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار گرفت.

حدیث گوهربار روز

حدیث روز/ کسانی که درپی نماز خویش اند و خداوند درپی برآوردن نیازشان

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: مسجدها، خود و اهلشان با برکت‏‌اند، خود و اهلشان آراسته‏‌اند، آنها و اهلشان در امان‏‌اند.
مشرق- پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله فرمودند:
هر کس قرآن را دوست دارد، مسجدها را نیز دوست بدارد؛ زیرا مساجد، آستان‏هاى خدا و بناهاى او (جهت بار یافتن به پیشگاهش) هستند. 
بر افراشتنشان را رخصت داده و مبارکشان گردانده است. 
مسجدها، خود و اهلشان با برکت‏‌اند، خود و اهلشان آراسته‏‌اند، آنها و اهلشان در امان‏‌اند. 
مسجدیان در پىِ نماز خویش‏ند و خداوند،در پىِ [ بر آوردن ]نیازشان. 
آنان،در مسجدهایشان‏ اند و خداوند، پشتیبانشان است.

متن حدیث:

مَن أحَبَّ القُرآنَ فَلیُحِبَّ المَساجِدَ ، فَإِنَّها أفنِیَةُ اللّه‏ِ وأبنِیَتُهُ ، أذِنَ فی رَفعِها وبارَکَ فیها ، مَیمونَةٌ مَیمونٌ أهلُها ، مُزَیَّنَةٌ مُزَیَّنٌ أهلُها ، مَحفوظَةٌ مَحفوظٌ أهلُها، هُم فی صَلاتِهِم وَاللّه‏ُ فی حَوائِجِهِم ، هُم فی مَساجِدِهِم وَاللّه‏ُمِن‏وَرائِهِم.



«مستدرک الوسائل،جلد 3،صفحه 355»

اخبار سیاسی روز

فیلم/ واکنش آمریکا به تحویل اس ۳۰۰ به ایران

همزمان با انتشار برخی خبرها از قریب الوقوع بودن تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ روسیه به ایران، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تحقق این خبر ابراز نگرانی کرد.گروه فیلم و صوت مشرق، مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری به برخی گزارش‌ها درباره آغاز فرایند فروش سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران واکنش نشان داد.
وی در پاسخ به سوالی دراین باره گفت: «تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما بارها مخالفتمان را به هر گونه فروش اس 300 به ایران اعلام کرده‌ایم و چند سالی می شود که در این باره ابراز نگرانی کرده ایم.جان کری در دیدار با همتای روسی خود این موضوع را مطرح و درباره فروش این سامانه پیچیده دفاعی به ایران اعتراض کرده است. اما درباره موضوع سوخو اطلاعی ندارم. این حق را برای خود محفوظ نگه می داریم که در صورت مشاهده هرگونه نقض پیمان از جانب ایران، این کشور را مجازات کنیم.»
نامزدی خطرناک‌تر از ترامپ/
آدرس مورد نظر کپی شد

پس از انفجار خونین شب گذشته در آنکارا

یک کاروان نظامی ارتش ترکیه در جنوب شرق این کشور هدف انفجار قرار گرفت

منابع امنیتی ترکیه از هدف قرار گرفتن یک کاروان نظامی این کشور در جنوب شرق ترکیه خبر دادند.

خبرگزاری فارس: یک کاروان نظامی ارتش ترکیه در جنوب شرق این کشور هدف انفجار قرار گرفت                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های ترکیه از یک انفجار جدید در جنوب شرق این کشور خبر دادند.

شبکه العربیه نیز به نقل از منابع امنیتی ترکیه اعلام کرد: در این انفجار یک کاروان نظامی ارتش ترکیه هدف قرار گرفت‌ و گفته می‌شود که در این انفجار، شماری از نظامیان زخمی شده‌اند.

رویترز اندکی پس از انتشار این خبر شمار قربانیان این انفجار را 7 نفر از نیروهای امنیتی ترکیه اعلام کرد و برخی اخبار از زخمی شدن شمار دیگری از این نظامیان حکایت دارند.

این در حالی است که غروب چهارشنبه (دیروز)، انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در آنکارا، پایتخت ترکیه، به کشته شدن دست‌کم 28 و زخمی شدن 61 نفر دیگر منجر شد. این انفجار، به فاصله حدود 300 متری از ساختمان پارلمان و ستاد کل فرماندهی ارتش ترکیه به وقوع پیوست. 

با آنکه هیچ گروهی هنوز مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته، یک مقام امنیتی، به شرط عدم افشای نام، گروه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را مسئول ارتکاب آن معرفی کرده است. علی‌رغم این، منابع امنیتی حاضر در مناطق کردنشین ترکیه، گروه تروریستی داعش را عامل این حمله دانسته‌اند.

«آن چه برای آمریکا بهترین است، برای دنیا هم بهترین است.»؛ این شعار انتخاباتی تد کروز است. نامزدی که پس از پیروزی در آیووا، زنگ خطر را برای آمریکایی‌ها به صدا درآورده است.
گروه بین‌الملل مشرق - چندی قبل در رای گیری در مجمع انتخاباتی حزب جمهوری خواه در ایالت «آیووا»، سناتور «تدکروز» توانست با 27 درصد آراء از مهم‌ترین رقیبش، دانلد ترامپ، پیشتاز فعلی حزب جمهوری‌خواه، با 24 درصد آراء، پیشی بگیرد.  این توفیق بزرگ برای تد کروز، تا حدی غافلگیرکننده بود و دغدغه‌های زیادی را در داخل آمریکا درباره محکم‌تر شدن موضع محافظه‌کاران تندرو و حتی شبه فاشیست در اردوی جمهوری‌خواهان به همراه داشته است.

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی

گرچه این پیروزی در همین ابتدای راه با جنجال همراه بود، چرا که کمپین انتخاباتی کروز، برای کسب رای بیشتر در آیووا، شب قبل از رای‌گیری به یک حربه کثیف متوسل شد و با ارسال پیامک به رای‌دهندگان، از انصراف «بن کارسن»، یکی از رقبای کروز در این ایالت، خبر داد و از طرفداران احتمالی کارسن خواست به کروز رای بدهند. این در حالی بود که کارسن به هیچ وجه از رقابت کناره نگرفته بود. همین مساله البته بازخورد منفی زیادی نسبت به سلامت اخلاقی تد کروز به همراه داشته که بسیار از مذهب دم می‌زند و به اصطلاح خودمانی، جانماز آب می‌کشد. کروز گرچه به اندازه دانلد ترامپ هیاهوی پوپولیستی ندارد و کم‌تر در سخنرانی‌های عمومی خود  مواضع جنجالی عوام‌پسند ابراز می‌کند، لیکن با مواضع و دیدگاه‌های به مراتب خطرناک‌تر از ترامپ، آهسته و پیوسته کار خود را پیش می‌برد و حتی اکنون صحبت پیشتازی عنقریب او در حزب جمهوری‌خواه است. اما افکار و برنامه‌های تد کروز چیست که موجبات نگرانی و دغدغه عقلای سیاسی در ایالات متحده شده است؟

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی

تد کروز، متولد 1970، سناتور فعلی ایالت تگزاس (از 2013) و معاون اسبق دادستان کل ایالت تگزاس (2008-2003) است. شاید هیچ چیز به اندازه شعار اصلی کمپین انتخاباتی تد کروز، ماهیت امپریالیستی تفکر او را نشان نمی‌دهد: «آن چه برای آمریکا بهترین است، برای دنیا هم بهترین است.»
شاید بخش زیادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه هم با عقاید و شعارهای او موافق نباشند، لیکن پیروزی هفته گذشته او در رای‌گیری داخلی حزب جهوری‌خواه در ایالت آیووا، و پیش افتادن از سایر رقبا در این ایالت، ثابت کرد که دیدگاه فوق محافظه‌کار و ارتجاعی او را دیگر نمی‌توان نادیده گرفت، همین‌طور که در ابتدای ورود دانلد ترامپِ دلقک ماب هم کسی پیشتازی امروز او را در حزب پیش‌بینی نمی‌کرد.
کروز این امتیاز را نسبت به سایر نامزدهای انتخابات (به استثناء برنی سندرز دموکرات) دارد که از ابتدا دیدگاه خود را درباره آینده امریکا صریح و شفاف بیان کرده است. مساله این جاست که این دیدگاه برای بسیاری از خود آمریکایی‌ها هم ترسناک جلوه می‌کند. دیدگاه او را بی‌هیچ اغراقی می‌توان امپریالیستی، نژادپرستانه، جنسیت‌گرا، طبقاتی و بیگانه‌هراسانه خواند. برای مثال، او پیشنهاد داده است که علاوه بر به کارگیری فناوری فوق پیشرفته نظارتی، یک دیوار عظیم بتونی هم در مرز آمریکا با مکزیک ساخته شود، تا جلوی هرگونه ورود غیرقانونی مکزیکی‌ها به خاک آمریکا را بگیرد. این در حالی است که تنها نیاز شرکت‌های آمریکایی به کارگر، معیار مورد پذیرش تد کروز برای قانونی‌بودن یک مهاجر است.

کروز خواهان پررنگ شدن دوباره نقش نیروی نظامی در اعاده و تثبیت سلطه آمریکا بر جهان است. به علاوه، او از حامیان سرسخت تقویت حمایت نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی است و از همین رو به دلیل آن چه «مواضع یهود‌ستیزانه سازمان ملل» علیه سیاست‌های اسراییل می داند، ایده قطع بودجه سازمان ملل را از جانب آمریکا مطرح کرده است.
طرح مالیات ثابت (flat) یکی از جنجال‌برانگیزترین طرح‌های کروز در زمینه اقتصاد است که منفعت مستقیم شرکت‌های بزرگ آمریکایی و میلیونرهای این کشور را تامین می‌کند.  در عین حال، از آن جا که کروز «گرم شدن هوا» را یک شوخی و غیرواقعی می‌داند، قصد دارد انقلابی در احیای صنعت سوخت فسیلی آمریکا به راه بیاندازد.
بخش مثبت دیدگاه او را باید مخالفت با «ازدواج همجنس‌بازان» دانست که ریشه در ذهن ایدئولوژیک مسیحی او دارد.
کروز بی‌شک محافظه‌کارترین نامزد ریاست جمهوری دست کم در چند دهه اخیر آمریکاست.این سناتور نسبتا جوان 45 ساله، برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی مکزیکی‌ها به آمریکا علاوه بر ساخت دیوار بتونی، سیستم بیومتریک ورود و خروج و همچنین سه برابر کردن نیروی گارد مرزی، حداقل 5 سال حبس را هم برای هر کسی که غیرقانونی وارد ایالات متحده شود، در نظر گرفته است.طبق عقاید کروز که کاملا در شعارهای انتخاباتی او هم عیان است، او برای رییس جمهور آمریکا این حق را قایل است که به ملت‌های دیگر، چگونه زیستن را دیکته کند، چرا که «ایالات متحده یک کشور استثنایی است، کشوری که سایر ملل آرزو دارند شبیه آن باشند. ما باید مثل یک چراغ تابان هدایت برای انسان‌های آزاد دنیا باشیم، مردمی که از بازار آزاد و نظام حکومتی ما بهره‌مند هستند!»
به بیان دیگر، اگر «انسان‌های آزاد» سایر کشورها تصمیم بگیرند که نمی‌خواهند در بازار آزاد تحت نظام حکومتی آمریکا زندگی کنند، آمریکایی‌ها باید آن‌ها را به این کار وادارند چرا که آن‌ها درک درستی ندارند که چه چیز بهترین انتخاب برای آن‌هاست. همین امر جایگاه آزادی ملل را در ذهن این نامزد ریاست جمهوری آمریکا معلوم می‌دارد.

تد کروز قول داده است که به محض تحویل گرفتن منصب ریاست جمهوری، «منافع مربوط به امنیت ملی آمریکا را در همه مصادیق آن در اولویت قرار دهد.» مهم‌ترین روش تحقق این هدف، افزایش قابل توجه بودجه نظامی برای تضمین ادامه سلطه آمریکا بر سرتاسر جهان است. او مدافع سرسخت و متعصب تقویت پیوندهای نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی است، پیوندی که همین الان هم یک چهارم کمک‌های خارجی آمریکا را تشکیل می‌دهد. به عقیده او «یک اسراییل نیرومند به طرز قابل توجهی امنیت آمریکا را ارتقاء می‌دهد.» در وجه سیاسی هم، کروز مخالف راه حل «دو کشوری » برای سازش فلسطین و اسراییل است و هشدار داده که در صورت انتخاب، به دلیل مواضع ضد یهودی سازمان ملل! بر سر مساله شهرک‌نشینان صهیونیست، تمام تلاش خود را برای قطع بودجه سازمان ملل از جانب آمریکا انجام خواهد داد.

تد کروز به قدری حامی رژیم صهیونیستی است که حتی به راه‌حل سازش و تشکیل دو دولت که بسیاری از صهیونیست‌ها نیز موافق هستند، رضایت نمی‌دهد!

او حتی گامی پیش‌تر رفته و دانشگاه‌هایی که در آمریکا به جنبش بایکوت اسراییل پیوسته‌اند، به قطع بودجه فدرال، در صورت انتخاب خود تهدید کرده است. همزمان با این موضع حمایتی از اسراییل، او به طرفدارانش وعده داده است که به محض ورود به کاخ سفید، توافق هسته ای دولت اوباما با ایران را به سطل زباله بیاندازد.همزمان در عرصه داخلی کروز در نظر دارد تا «سرویس درآمدهای داخلی» که یک نوع نهاد ممیز مالیاتی در این کشور است حذف نماید تا یک نرخ ثابت 10 درصدی مالیات بر همه اقشار اعمال گردد. منفعت مستقیم این سیاست به طبقه 1 درصدی بالای جامعه آمریکا می‌رسد که مالیات حدودا 40 درصدی امروز آن‌ها به 10 درصد کاهش می‌یابد.کاهش مالیات‌گیری، مساوی با کاهش بودجه دولتی، قطع بسیاری از یارانه‌ها و بودجه‌های رفاهی دولت و اثرات منفی مستقیم بر بخش‌های عمومی چون بهداشت و درمان و آموزش است. این مساله، در کنار افزایش قابل توجه بودجه نظامی، به معنای برداشته‌شدن بیش از پیش حمایت دولتی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه آمریکا خواهد بود. در زمینه سلامت عمومی، کروز اعلام کرده که یکی از برنامه‌هایش، کنار گذاشتن طرح بیمه فراگیر اوباما (موسوم به Obama care) را ابطال خواهد کرد.
 البته «برنی سندرز»، نامزد دموکرات هم چنین قولی داده است، لیکن سندرز تاکید کرده که طرح اوباما را با طرحی جامع‌تر و کامل‌تر جایگزین خواهد کرد. اما تد کروز قصد دارد بخش سلامت ملت آمریکا را هم به دست بی‌رحم بازار آزاد بسپارد تا تعرفه‌های آن را عرضه و تقاضا تعیین کنند. نتیجه آن چیزی جز یک تراژدی برای اقشار کم درامد آمریکا نخواهد بود که بدون هیچ پوشش بیمه قابل اتکایی از طرف حکومت رها خواهند شد.
سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، در زمینه اقتصاد، طرحی انقلابی در دست دارد. او می‌خواهد رونق و شکوفایی اقتصاد بحران‌زده آمریکا را با یک «رنسانس بزرگ انرژی آمریکا» حل کند. این رنسانس هیچ ارتباطی به رویکردهای جدید در رو کردن به منابع انرژی تجدیدپذیر ندارد، بلکه به دنبال احیاء صنعت سوخت فسیلی با افزایش اکتشاف و تولید نفت و گاز طبیعی است. کروز هیچ نگرانی از اثرات فاجعه‌بار چنین طرحی بر محیط زیست این کشور و دنیا ندارد، چرا که اصولا تغییر اقلیمی زمین به واسطه فعالیت انسانی را یک شوخی می‌داند. باید توجه داشت که همین الان هم آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای (عامل اصلی گرم‌تر شدن هوا) در جهان است که به پیمان کیوتو (پیمان بین‌المللی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای) ملحق نشده است!
البته به مصداق «عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگوی»، آقای کروز جنبه‌های مثبتی هم در دیدگاه خود دارد که عمدتا به وجه مذهبی دیدگاه محافظه‌کارانه او برمی‌گردد. مبارزه با سقط جنین بدون دلیل پزشکی و ازدواج همجنس‌بازان سرفصل این بخش از دیدگاه‌های اوست. کروز یکی از قانونگذارانی بود که توانست جلوی حذف عبارت «در سایه خداوند» را از سوگند وفاداری در هنگام اخذ تابعیت آمریکا توسط دادگاه عالی بگیرند. البته تد کروز اخیرا در چند سخنرانی مخالفت خود را با خدمت دختران آمریکایی در ارتش ابراز کرد که بن‌مایه‌های ایدئولوژیک مسیحی تفکر او را نشان می‌دهد.
مورد چالش برانگیز دیگر در برنامه‌های کروز، دفاع متعصبانه او از حق نگهداری و کاربرد اسلحه توسط شهروندان آمریکایی است. این در حالی است که آمریکا سالی پرتلفات را از نظر میزان تیراندازی در داخل خاک این کشور پشت سر گذاشته است. او استدلال می‌کند که «در حالی که تروریست‌های اسلام‌گرا به دنبال حمله به آمریکایی‌ها در داخل خاک آمریکا هستند، حق آمریکایی‌ها برای حفاظت از خانواده‌ها و اجتماعاتشان حیاتی‌تر از همیشه است.» البته این استدلال هم مثل بسیاری از حرف‌های جناب سناتور، ادعایی بی‌پایه بیش نیست، چرا که در موضوع اسلحه، اتفاقا نگرانی اصلی مربوط به خود آمریکایی‌های دارای سلاح است که سالانه 10000 نفر از هموطنان خود را با تیر می‌کشند. نسبت حملات تروریستی خارجی‌ها در خاک آمریکا (به غیر از 11 سپتامبر) به رقم ذکر شده ناچیز و قابل اغماض از این نظر است.
پیروزی کروز در ایالت آیووا، باعث چرخش قابل ملاحظه ایالات متحده به سوی راست در عرصه داخلی و سیاست خارجی خواهد شد. طرح‌ها و برنامه‌های این سناتور فوق محافظه کار تگزاس، نه تنها بسیاری از آمریکایی‌ها، که بسیاری از خارجی‌هایی شده است که باور ندارند «آمریکا یک کشور استثنایی و آگاه به نیک و بد همه ملل جهان است». این دیدگاه امپریالیستی و نخوت‌آمیز آمریکایی از بعد از جنگ دوم جهانی، نتیجه‌ای جز یک دنیای پرآشوب نداشته که تروریزم، بحران آوارگان، قاچاق انسان، نابرابری و فقر وحشتناک و تخریب زیستی از مشخصات آن هستند. دولت احتمالی تد کروز و امثال او، تنها این وضعیت غمبار و تاریک را وخیم‌تر خواهد کرد.
آنچه مسلم است، بنیان اندیشه تد کروز و کسانی که او نمایندگی‌شان می‌کند (نئوکان‌ها، تی پارتی، صهیونیست‌های مسیحی و ...) بنیانی سست و باطل است، چرا که فجایعی که دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم ایالات متحده در سرتاسر دنیا به وجود آورده است، نشان می‌دهد که آن چه برای آمریکا بهترین است، قطعا برای سایر ملل بهترین نیست.
لشکرکشی سعودی‌ها به سوریه از خیال تا واقعیت
روزهای اخیراظهارات مقامات سعودی مبنی برقصداین رژیم برای مداخله زمینی‌درسوریه بسیاری راشگفت‌زده کرده است.انتشارگزارش‌هایی ازآمادگی عربستان برای اعزام ۱۵۰ هزارسرباز به سوریه وانتقال جنگنده‌های عربستان به پایگاه ترکیه نشان ازرویای جدید سعودیها دارد.
به گزارش مشرق، طی روزهای اخیر اظهارات مقامات سعودی مبنی بر قصد این رژیم برای مداخله زمینی در سوریه بسیاری را شگفت‌زده کرده است. انتشار گزارش‌هایی از آمادگی عربستان برای اعزام 150 هزار سرباز به سوریه و انتقال جنگنده‌های عربستان به پایگاه اینجرلیک ترکیه نشان از رویای جدید سعودی‌ها دارد. پرسش‌های متعددی در این میان مطرح است و آن این که آیا عربستان واقعا چنین قصدی دارد؟ هدف از این لشکرکشی‌ احتمالی چیست؟ آیا عربستان توان ائتلاف‌سازی در این زمینه را دارد؟ آیا راهبرد اعزام نیروی زمینی به سوریه عملی است؟ آیا مشکل عربستان در سوریه با اعزام نیروی زمینی حل می‌شود؟ آیا شرایط اقتصادی و سیاسی داخلی عربستان این توان و اجازه را به این رژیم می‌دهد که به سوریه لشکرکشی کند؟ واکنش جبهه مقاومت در این میان چه خواهد بود؟ آیا این لشکرکشی احتمالی مشروعیت بین‌المللی دارد؟ در این نوشتار قصد یافتن پاسخ‌هایی برای این سوال‌ها را داریم.

سرویس خارجی
تاریخ روابط بین‌الملل پر از تصمیمات اشتباه دولت‌هاست که بعضا به قیمت نابودی کشورهایشان تمام شده است. سیستم حکومتی عربستان فاقد یک بینش عقلانی و کلان‌نگر است و هیئت حاکمه ناپخته و متوهم سعودی طی یک سال گذشته ثابت کرده از گرفتن تصمیمات غیرعقلانی ابایی ندارد؛ لذا بعید نیست که سعودی‌ها واقعا چنین قصدی داشته باشند. «مورگنتا» نظریه‌پرداز برجسته رئالیسم کلاسیک در روابط بین‌الملل در بیان اصول چندگانه دیپلماسی می‌گوید: «هرگز کشورها نباید خود را در موقعیتی قرار بدهند که عقب‌نشینی از آن موقعیت به منزله از دست رفتن اعتبار و حیثیت آنها تلقی شود.» به نظر می‌رسد عربستان خود را گرفتار این وضعیتی که مورگنتا می‌گوید کرده است، چرا که آل سعود طی چهار سال گذشته بارها بر این نظر خود در سوریه تاکید کرده که «اسد یا با راه حل سیاسی کنار می‌رود یا با راه حل نظامی.» اما نه تنها این هدف از طریق راهکار سیاسی و مذاکرات متعدد در ژنو به دست نیامده است بلکه در عرصه میدانی نیز با تشکیل ائتلاف چهارگانه ایران، حزب‌الله، روسیه و سوریه معادلات میدانی به شدت به نفع ارتش سوریه طی ماه‌های گذشته تغییر کرده و نیروهای جبهه مقاومت بسیاری از مناطق استراتژیک را از دست تروریست‌های مورد حمایت عربستان، ترکیه و غرب پس گرفته‌اند و خود را برای نبرد بزرگ آزادسازی حلب و قطع کامل خطوط مواصلاتی تروریست‌ها از ترکیه آماده می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان قصد عربستان برای لشکرکشی به سوریه را نشان از ناامیدی سعودی‌ها در دو جبهه سیاسی و نظامی می‌دانند. و یکی از سناریوهای محتمل را این می‌دانند که با پیروزی‌های گسترده اخیر مقاومت در آزادسازی مناطق استراتژیک سوریه و به ویژه «نبل» و «الزهرا» و همچنین احتمال آزادسازی «حلب» همزمان با مذاکرات بین‌المللی ژنو و مونیخ، دولتمردان سعودی با اعلام این راهبرد غیرعملی که خود نیز چندان به موفقیت آن باور ندارند، قصد دارند روند مذاکرات را به نفع گروه‌های تروریستی و به ضرر دولت سوریه تغییر دهند و شانس چانه‌زنی تروریست‌ها را در مذاکرات افزایش دهند، اما فارغ از اینکه این سناریو درست باشد یا غلط، دلایل و شواهد عدیده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آل سعود حتی در صورت دست زدن به این اشتباه استراتژیک نیز، شکست  بسیار سختی خواهد خورد. شکستی که حتی ممکن است موجودیت این رژیم را نیز خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها به ورطه نابودی بکشد؛ بخوانید:

1- آل سعود به کمک برخی کشورها و با حمایت‌های تمام قد غرب نزدیک به یک سال است که با تمام توان به کشور یمن که از فقیرترین کشورهای جهان است حمله کرده است. در این مدت نه تنها ارتش کاملا مجهز سعودی به هیچ‌یک از اهداف اعلامی خود نرسیده و از مقابله با نیروهای مقاومت مردمی و ارتش یمن با کمترین امکانات عاجز بوده بلکه استان‌های مرزی عربستان مثل جیزان و عسیر نیز بارها هدف حملات موثر یمنی‌ها بوده و بسیاری از نظامیان و مقامات عالی‌رتبه سعودی و اماراتی در این حملات نیز کشته شده‌اند. پرسش بسیار واضح از سعودی‌ها این است که شما که قادر به مقابله با نیروهای مردمی یمن با کمترین امکانات نیستید و حتی امنیت مناطق مرزی خود را نیز در نجران، جیزان و عسیر به دلیل بی‌کفایتی و فقدان نیرو از دست رفته می‌بینید با چه انگیزه و امیدی می‌خواهید به سوریه لشکرکشی کنید؟

2- عربستان برای ائتلاف‌سازی جهت لشکرکشی به سوریه باید «هفت‌خوان رستم» را طی کند. ائتلاف‌سازی در عرصه بین‌المللی نیازمند مشروعیت داخلی، توان، قابلیت، پرستیژ و شخصیت بین‌المللی است که سعودی‌ها هیچ کدام از این فاکتورها را ندارند. سعودی‌ها برای ائتلاف‌سازی جهت لشکرکشی به یمن مدت‌ها تلاش کردند که در نهایت غیر از لفاظی‌های زبانی و حمایت‌های لفظی تنها عده قلیلی از کشورهای کوچک و آن هم با دریافت رشوه‌های کلان مثل مزدوران سودانی حاضر شدند نیروهای خود را به یمن بفرستند. پرسش دیگری که باید سعودی‌ها به آن جواب دهند این است رژیمی که قادر به ائتلاف‌سازی برای جنگ یمن و مقابله با انصارالله نیست، چگونه می‌خواهد ائتلافی زمینی تشکیل داده و به جنگی برود که یک سر آن ایران و روسیه و نیروهای جان برکف و کارآزموده مقاومت است؟ آیا کشوری حاضر می‌شود چنین ریسک خطرناکی را انجام و نیروهای خود را به چنین مهلکه‌ای بفرستد؟

3- مشکل دیگر آل سعود در زمینه لشکرکشی زمینی به سوریه، موضع آمریکا و مواضع متناقض ریاض، آنکارا، واشنگتن در این زمینه است. هرچند طی روزهای اخیر دولتمردان آمریکا مثل «جان کری» اعلام کرده‌اند که از طرح سعودی در این زمینه حمایت می‌کنند و سعودی‌ها نیز گفته‌اند که تنها پس از تشکیل ائتلاف زمینی تحت رهبری آمریکا حاضرند به سوریه لشکرکشی کنند، اما هیچ نشانه میدانی برای قصد آمریکا برای اعزام نیرو به سوریه و درگیر شدن در یک نبرد دیگر دیده نمی‌شود. مقامات آمریکا از جمله جان کری طی روزهای گذشته و همزمان با مذاکرات ژنو خطاب به سعودی‌ها تاکید کرده‌اند که تمایلی به درگیر شدن با روسیه را در سوریه ندارند. «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ مجبور شد در پاسخ به اصرار خبرنگاران با قاطعیت تاکید کند که: «اعزام نیروهای فراوان برای دخالت، هرگز شیوه استراتژیک ما نیست.» از طرف دیگر نیز بسیار بعید است که در جریان رقابت‌های انتخاباتی سخت و نفس‌گیر ریاست جمهوری آمریکا، دموکرات‌ها تمایلی به این بازی  با ابعادی خطرناک  و سرنوشتی نامعلوم داشته باشند. عربستان‌، آمریکا و ترکیه در مورد هدف این ائتلاف نیز با یکدیگر توافقی ندارند. اولویت هرچند ظاهری و اول  واشنگتن در سوریه «داعش» و تضعیف اسد است و نه سرنگونی وی، در حالی که سعودی‌ها سرنگونی نظام بشار اسد را هدف خود در سوریه تعیین کرده‌اند و اگر آنها برای مبارزه با داعش به دنبال تشکیل ائتلاف بودند قطعا قبل از سوریه این کار را در یمن انجام می دانند و  برخی شهرهای یمن را دو دستی به گروه تروریستی داعش تقدیم نمی‌کردند که بر اساس گزارش‌های میدانی نه تنها ایدئولوژی آن کاملا با وهابیت حاکم بر عربستان یکی است بلکه بسیاری از تروریست‌های عضو این گروه که در سوریه و عراق می‌جنگند تابعیت سعودی دارند.

از سوی دیگر نه تنها بین عربستان و آمریکا در مورد اهداف این ائتلاف احتمالی تضاد وجود دارد، خود مقامات سعودی نیز در این زمینه به نظر می رسد که سردرگم هستند؛ در حالی که «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان اعلام کرده هدف از اعزام پیاده نظام‌های سعودی به سوریه کمک به مخالفان سوری در مقابله با نظام بشار اسد است، احمد العسیری سخنگوی ائتلاف عربی متجاوزان علیه یمن گفته این نیروها برای مبارزه با داعش به سوریه می‌روند. ترکیه نیز نگاه متفاوتی به سوریه دارد، ترکیه به شدت از قدرت گرفتن کردهای سوریه واهمه دارد و حملات روزهای اخیر به مواضع کردها که با مخالفت آمریکا و اروپا نیز روبه رو شد از این ترس ناشی ‌می‌شود و این درحالی است که عربستان و آمریکا به کردهای سوریه در کنار سایر معارضان به عنوان نیروی بالقوه برای افزایش فشار به اسد نگاه ‌می‌کنند.

4- عربستان برای ائتلاف‌سازی برای لشکر‌کشی زمینی به سوریه غیر از فقدان وجاهت و عدم همراهی آمریکا مشکل دیگری نیز دارد و آن عدم مشروعیت بین‌المللی این اقدام است. اگر سعودی‌ها برای لشکرکشی به یمن و کشتار هزاران زن و کودک یمنی ادعای حمایت از دولت مستعفی منصور‌ هادی را مطرح کردند و مشروعیت ساختگی به جنایت‌های خود دادند، در سوریه حتی این بهانه را نیز ندارند و دولت قانونی سوریه که کرسی نمایندگی این کشور را در سازمان ملل نیز در اختیار دارد صراحتا اعلام کرده با این لشکرکشی در صورت انجام مقابله خواهد کرد. دمشق بر اساس برخی گزارش‌ها از ایران و روسیه نیز خواسته در صورت این لشکرکشی زمینی در کنار ارتش سوریه با آن مقابله کند. از طرف دیگر در صورت طرح چنین مسئله‌ای در شورای امنیت نیز  قطعا وتوی روسیه و مخالفت چین مانع از صدور قطعنامه‌ای برای مشروعیت‌بخشی به این تجاوز و نقض حاکمیت آشکار سوریه خواهد شد. موضع سخت پوتین درباره قطعی بودن پاسخ به این لشکرکشی را نیز به این شرایط باید اضافه کرد. روسیه گفته در صورت انجام چنین لشکرکشی باید منتظر جنگ جهانی سوم بود!

5- دلیل دیگری که عربستان پیش از انجام چنین حماقتی باید به خوبی در مورد عواقب آن اندیشه کند؛ توان نیروهای خود و توان نیروهای طرف مقابل است. بنا به دلایل گفته شده آل سعود در این لشکرکشی احتمالی غیر از توان نیروهای خود روی دولت دیگری نباید حساب کند. مدتی است رسانه‌های عربستان افکار عمومی این کشور را برای اجباری کردن خدمت سربازی آماده ‌می‌کنند. روزنامه الوطن یکی از رسانه‌های رسمی سعودی، به نقل از آنچه «کارشناسان» و «علما» خوانده، خدمت سربازی را «مطالبه نظامی و شرعی» قلمداد کرده است. اما سوال اینجاست آیا سربازگیری اجباری ‌می‌تواند ارتش مزدور و اجاره‌ای سعودی را سر و سامان ببخشد؟ حتی اگر چنین ائتلافی نیز  شکل بگیرد و عربستان نیروهای خود را به سوریه بفرستد، نیرو‌های ناکارآمد سعودی که تجربه جنگ خیابانی، چریکی و شهری را نیز ندارند باید در سوریه با زبده‌ترین و مجهزترین نیروهای منطقه وارد جنگ شوند. روس‌ها طی روزهای اخیر صراحتا تاکید کرده‌اند که قصد ندارند عقب بنشینند و در صورت اعزام نیروی زمینی به سوریه وقوع جنگ فراگیر و حتی جنگ جهانی سوم جهانی نیز محتمل است‌. ایران و حزب‌الله نیز اعلام کرده‌اند در کنار ارتش سوریه خواهند ماند. ارتش سعودی تا کنون در هیچ جنگی موفق نبوده و پس از ورود به هر جنگی با خواری و خفت از آن خارج شده است. اگر ارتش عربستان توان و عرضه جنگیدن داشت در حمله عراق به این کشور و کویت، ائتلاف بین‌المللی به کمکش نمی‌آمد ارتشی که در یمن و از یک نیروی با کمترین امکانات نظامی شکست خورد چگونه به جنگی وارد خواهد شد که یک سوی آن نیروهای مقاومت است‌.

6- غیر از ضعف شدید نظامی سعودی وضعیت اقتصادی و ثبات سیاسی داخلی عربستان نیز اجازه این ماجراجویی خطرناک را به آل سعود نمی‌دهد. آل سعود سال گذشته سیاه‌ترین سال حقوق بشری خود را پشت سر گذاشت و از ترس  ناآرامی‌های مردمی  بسیاری از جمله شیخ شهید آیت‌الله نمر را گردن زد. از سوی دیگر اوضاع در هیئت حاکمه سعودی نیز چندان امیدوارکننده نیست طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از درگیری محمد بن نایف و محمد بن سلمان ولیعهد و جانشین ولیعهد منتشر شده و حتی عده‌ای از احتمال کودتا نیز خبر داده‌اند. در کنار این دو باید وضعیت ناخوشایند اقتصادی عربستان را نیز در نظر گرفت. جاه‌طلبی‌های نظامی  عربستان در یمن‌، سوریه و عراق و حمایت از گروه‌های تروریستی  هزینه مالی سنگینی به آل سعود تحمیل کرده است. هزینه تسلیحاتی سعودی در پنج سال اخیر از مرز 150میلیارد دلار گذشته و به همین دلیل ناچار شد این هزینه‌ها را با صدور اوراق قرضه تامین کند. در کنار این جاه‌طلبی‌ها کاهش شدید قیمت نفت نیز بودجه عمومی عربستان را با بزرگترین کسری در تاریخ خود رو‌به‌رو کرده است، به طور که عربستان با کسری بودجه 87 میلیارد دلاری خود برای اولین بار در تاریخ خود تصمیم به استقراض از بازارهای بین‌المللی گرفته است. اعزام ارتش به سوریه در چنین شرایط وخیم اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی در سطح جامعه و در میان خاندان حاکم تنها و تنها این وضعیت را ‌می‌تواند بی‌ثبات‌تر و وخیم‌تر کند و هیچ عقل سلیمی در چنین شرایطی دست به این خودکشی سیاسی، نظامی و اقتصادی نمی‌زند.

نتیجه‌گیری
مشکل عربستان در سوریه این است که اهدافی دارد که برای تحقق آنها ابزار لازم و توان کافی را ندارد. طی پنج سال گذشته عربستان میلیاردها دلار برای حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه هزینه کرده و پیشرفته‌ترین تسلیحات را در اختیار آنها گذاشته است، ولی تروریست‌ها قادر به سرنگونی بشار اسد نشدند. در عرصه سیاسی نیز ریاض توان و قدرت کافی برای به کرسی نشاندن نظرات خود را ندارد. خود نیز به تنهایی قادر نیست کاری را در سوریه از پیش ببرد، آمریکا نیز غیر از حمایت‌های لفظی کار خاصی نمی‌کند از طرفی برنامه‌ریزی برای تشکیل یک ائتلاف زمینی برای مداخله در کشور ثالثی مستلزم زمانی طولانی است. شاید تنها کاری که آل سعود در سوریه بتواند انجام دهد اعزام چند ده افسر برای آموزش تروریست‌ها و افزایش کمک‌های تسلیحاتی و مالی به آنها باشد. تاریخ ثابت کرده است که دیکتاتورها در شرایط بحرانی دست به حماقت‌های عجیبی می‌زنند. اگر سعودی‌ها با وجود همه این موانع و مشکلاتی که در سر راه خود دارند دست به اعزام نیروی زمینی به سوریه بکنند قطعا یکی از آن حماقت‌های تاریخ خواهد بود و سعودی‌ها آینه عبرت سایر دیکتاتورها خواهند شد که آنها دست به چنین حماقت‌هایی نزنند.منبع: کیهان

یازده علامت سوال بزرگ جلوی قرارداد خرید ایرباس
آیا این حجم خرید ، امتیاز ایران به فرانسه برای عقب نشینی از نقش پلیس بد در مذاکرات نبوده است؟
به گزارش مشرق، پس از امضای قرارداد بزرگ خرید هواپیما از شرکت ایرباس فرانسه ابهامات و سوالات فراوانی پیرامون این قرارداد ایجاد شد و رسانه‌های مختلف هریک از منظری به نقد یا تأیید این قرارداد پرداختند. این نوشتار نیز 11 سوال اساسی پیرامون این قرارداد مطرح می‌کند. هرچند پاسخگویی مسئولین می‌تواند به شفافیت در این قرارداد کمک کند ولی انتشار متن کامل قرارداد مطالبه‌ی به حق کارشناسانی است که انعقاد این قرارداد 10.5 میلیارد دلاری علامت سوال‌های زیادی در ذهن‌شان ایجاد کرده است.

1-آیا ایران نمی‌توانست به ازای این خرید بزرگ امتیاز overhall منطقه‌ای ایرباس را طلب کند؟ با توجه به تعداد بسیار زیاد هواپیماهای ایرباس در منطقه خاورمیانه، مراجعه هواپیماهای ایرباس به ایران جهت انجام تعمیرات اساسی علاوه بر ارزآوری فراوان برای کشور می‌تواند موجب انتقال دانش فنی تعمیر و نگه‌داری هواپیما به ایران شود.

2-چه اقدامی برای داخلی سازی بخشی از یک هواپیما ولو 1% از ارزش هواپیما در این قرارداد دیده شده است. اگر در ازای خرید 10.5 میلیارد دلار هواپیما، ایرباس تعهد خرید 5% از قطعات این هواپیماها را به ایران می‌داد، ایران می‌توانست طی چندسال آینده بیش از 500میلیون دلار قطعه هواپیما صادر کند. حتی اگر این قطعات شامل صندلی هواپیما و یا برخی قطعات بدنه باشد.

3-با توجه به این خرید بزرگ چه امتیازی در حوزه دانش فنی صنعت هوایی از طرف فرانسوی اخذ شده است. در شرایطی که وزارت صنعت برای قراردادهای کمتر از 1 میلیارد دلاری خودروسازان شروط جدی برای انتقال فناوری دیده است، قطعا در یک قرارداد 10.5 میلیارد دلاری این جنبه باید بسیار قوی تر باشد

4-آیا شرکت ایرباس در قرارداد متعهد به تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش شده است؟ در صورت تشدید تحریم‌ها برای خدمات پس از فروش این هواپیماها بندی آورده شده است یا خیر؟ در غیر این‌صورت هواپیماهای ایرباس که به کشور وارد می‌شوند، در درازمدت ذر معرض خطر زمین‌گیر شدن و کمبود قطعات یدکی خواهند بود.

5-آیا ایران سایر گزینه ها را برای خرید بررسی کرده است؟ آیا شرکتی حاضر نبود فروش هواپیما را در ازای راه‌اندازی بعضی از خطوط تولید در ایران انجام دهد؟

6-آیا این حجم خرید از فرانسه (118 فروند هواپیما معادل 10.5میلیارد دلار) امتیاز ایران به فرانسه برای عقب نشینی از نقش پلیس بد در مذاکرات نبوده است؟

7-آیا خرید هواپیمای خاص 500 نفره که در حال حاضر فقط در فرودگاه امام امکان فرود دارد، درخواست طرف ایرانی بوده یا اجبار فروشنده برای انعقاد قرارداد و احیای خط تولید این هواپیمای پهن‌پیکر؟

8-با توجه به اینکه نوع قرارداد اجاره به شرط تملیک است، در صورت برگشت تحریم‌ها، قرارداد ادامه خواهد یافت و یا ایران مجبور است هواپیماها را مسترد کند؟

9-با توجه به خطرات بازگشت تحریم‌ها و دبه طرف مقابل آیا بهتر نبود قرارداد به شکل فروش قطعی و پرداخت به صورت اقساطی منعقد شود؟

10-بنا بر ادعای مدیران صنعت هوایی کشور، این قرارداد به شکل اجاره به شرط تملیک تنظیم شده است. در واقع تا زمانی که پول هواپیما به شکل کامل پرداخت نشده، هواپیما در مالکیت طرف خارجی است. حال سوال این‌جاست که در این مدت، محدودیتی در مبدأ و مقصد پروازها وجود دارد یا خیر؟ آیا این هواپیماها می توانند به هرنقطه ای مثلا سوریه پرواز کنند؟
11-ادعا شده است شرکت ایتالیایی ساچه بازپرداخت مبالغ فروش هواپیما را تضمین کرده است و از این موضوع به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد می‌شود. حال سوال این‌جاست بانک مرکزی در ضمانت دوباره‌ی این پول نقش داشته است یا خیر؟
منبع: فارس

عکس/ زرافه ها اینطور می‌خوابند

یکی از حیوانات زیبا و جذاب در حیات وحش زرافه ها هستند که با اندام عجیب خود حیرت بسیاری از انسان ها را بر می انگیزند.
به گزارش مشرق؛ زرافه یک جانور آفریقایی پستاندار است که بلندقدترین حیوان زمین و بزرگترین نشخوارکننده‌جهان محسوب می شود. به این جانور به علت شکل ظاهری آن شتر گاو پلنگ نیز می‌گویند.

زرافه ویژگی‌های خاصی دارد برای مثال سر و گردن دراز این جانور بسیار خاص است. اما دیدن تصاویری از لحظه خوابیدن آن خالی از لطف نیست.

عکس/  زرافه ها اینطور می‌خوابند

عکس/  زرافه ها اینطور می‌خوابند

عکس/  زرافه ها اینطور می‌خوابند

اخبار و تحلیلهای سیاسی روز

«استاکس نت» تنها بخش کوچکی از یک طرح بزرگ؛

افشاگری های یک مستند در مورد پروژه Nitro Zeus بر علیه ایران

در اولین روزهای حضور باراک اوباما در کاخ سفید هزاران افسر ارشد اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده آمریکا مشغول کار روی پروژه ای شدند که کاملا عملیاتی قادر به فلج کردن و از کار انداختن تمامی زیرساخت های حساس در ایران است؛ این اطلاعاتی است که از یک مستند جدید با نام Zero Day که قرار است، امروز برای اولین بار در فستیوال فیلم برلین به نمایش درآید، منتشر شده.

کد خبر: ۵۶۸۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳ - 17 February 2016
در اولین روزهای حضور باراک اوباما در کاخ سفید هزاران افسر ارشد اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده آمریکا مشغول کار روی پروژه ای شدند که کاملا عملیاتی قادر به فلج کردن و از کار انداختن تمامی زیرساخت های حساس در ایران است؛ این اطلاعاتی است که از یک مستند جدید با نام Zero Day که قرار است، امروز برای اولین بار در فستیوال فیلم برلین به نمایش درآید، منتشر شده.
افشاگری های یک مستند در مورد پروژه Nitro Zeus بر علیه ایران

به گزارش «آی تابناک» نام این طرح و پروژه Nitro Zeus است و اگر به شکل عملیاتی اجرا می شد، قادر به از کار انداختن بخش های مهمی از زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی در ایران بود، از جمله نیروگاه های برق، خطوط ارتباطی تلفن و حتی تجهیزات دفاع هوایی.

این پروژه میلیون ها دلار هزینه داشته است تا بر اساس آن اقدام به طراحی و جایگذاری تجهیزات سایبری و الکترونیکی در شبکه های رایانه ای ایران شده و در زمان مورد نیاز همه این ابزارها به عنوان یک ارتش آماده به خدمت، به کار گرفته شوند.

این دعاوی است که «نیویورک تایمز» و همچنین وب سایت «BuzzFeed» از خلال این مستند به آن پرداخته اند. بر اساس این گزارش ها، پروژه Nitro Zeus به عنوان یک نقشه احتمال و در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا مطرح شده بود.

از آنجایی که ایالات متحده از بابت حمله ناگهانی اسرائیل به ایران و وارد کردن آمریکا به یک جنگ ناخواسته نگرانی داشته است، این پروژه را برای جلوگیری از چنین جنگی یا حداقل کوچک و محدود کردن آن راه اندازی کرده بود.

نیویورک تایمز همچنین در گزارش خود اشاره کرده است که ایالات متحده پروژه و نقشه ای محدودتر برای از کار انداختن تأسیسات هسته ای فوردو، در نظر داشته و پیاده سازی کرده است، زیرا تأسیسات هسته ای در فهرست اولویت های ایالات متحده و رژیم اسرائیل از بالاترین رتبه برخوردار بوده اند و این موضوع از زمانی که استاکس نت بیش از هزار سانتریفیوژ را نطنز از کار انداخت در دست بررسی و اقدام بوده است.

استاکس نت تنها بخش کوچکی از پروژه بزرگ Nitro Zeus بوده است

اما از آنجایی که نفوذ به سایت فوردو با مشکلات بیشتری همراه بوده است، این پروژه و نقشه به شکل اختصاصی بر نفوذ به این سایت با استفاده از یک بد افزار برای از کار انداختن تجهیزات و سیستم های رایانه ای سایت طراحی شده بود.


این گزارش ها نشان می دهد، بد افزاری نظیر استاکس نت، تنها بخش کوچکی از این پروژه بزرگ بوده است. پروژه Nitro Zeus البته ریشه های خود را در دولت بوش دارد، ولی به شکل کامل در سال 2009 و 2010 به تکامل رسیده است. در این سال ها اوباما از ژنرال آلن در ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده خواست، طرحی را برای مقابله با ایران در صورت شکست خوردن مذاکرات آماده کند.

یکی از جالب ترین بخش های این مستند در مورد نحوه به کارگیری ویروس استاکس نت است. آن گونه که گزارش BuzzFeed از محتوای مستند Zero Day بیان کرده، استاکس نت از مدت ها قبل مشغول عملیات بوده است و آمریکا و اسرائیل توافق کرده بودند که این ویروس به شکلی محدود، تنها تعدادی اندک از رایانه ها در ایران را آلوده کند تا سایر کشورها از آن مطلع نشوند. اما در سال 2009 یکباره این کرم بد افزاری برخی رایانه های خارج از پروژه را نیز آلوده کرد و به این ترتیب این عملیات افشا شد.
استاکس نت تنها بخش کوچکی از پروژه بزرگ Nitro Zeus بوده است

گزارش BuzzFeed اشاره کرده که نسخه ای بسیار تهاجمی تر از استاکس نت توسط اسرائیلی ها طراحی و علیه ایران به کار گرفته شد که منجر به عصبانیت و آشفتگی متحدان آمریکایی گشت. در این مورد یکی از منابع آمریکا به مستندسازان Zero Day گفته است: این امر منجر به از بین رفتن سری بودن عملیات شد. دوستان اسرائیلی ما ابزاری که مشترک طراحی شده بود را یکجانبه به کار گرفتند و به این ترتیب عملیات را از حالت سری بیرون آورده و حتی احتمال بروز جنگ را مطرح کردند.

اتهام‌زنی رسانه رسمی سعودی به ایران درباره اوضاع یمن

خبرگزاری عربستان سعودی وابسته به حکومت آل سعود در گزارشی با تیتر «حوثی ها در یمن مرتکب 184 هزار مورد نقض حقوق بشر شدند»، به تحولات یمن پرداخت و این تحولات را از نگاه حکومت آل سعود بررسی کرد. در این گزارش، ادعاهای توهین آمیزی علیه ایران مطرح شده است.

کد خبر: ۵۶۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷ - 17 February 2016
اتهام‌زنی رسانه رسمی سعودی به ایران درباره اوضاع یمنخبرگزاری عربستان سعودی (واس)، وابسته به حکومت آل سعود، بار دیگر با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم در منطقه، درباره تحولات اخیر کشور یمن نوشت: «اقدامات جنایتکارانه حوثی ها در یمن از رفتار طبیعی حکومت ایران جدا نیست و صفویان همانند اتفاقات سوریه در یمن نیز به دنبال نابودی سرزمین ها و ملت ها هستند».

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری عربستان سعودی وابسته به حکومت آل سعود در گزارشی با تیتر «حوثی ها در یمن مرتکب 184 هزار مورد نقض حقوق بشر شدند»، به تحولات یمن پرداخت و این تحولات را از نگاه حکومت آل سعود بررسی کرد.

در این گزارش، تلاش شده مخالفان رئیس جمهور مستعفی یمن که امروزه در اکثریت نیز هستند و جمهوری اسلامی ایران، با داده سازی و توصیف هایی احساسی از کشور یمن، به عنوان عوامل اصلی وضعیت بحرانی در این کشور معرفی شوند.

برای مثال، در این یادداشت آمده است: «شورشیان حوثی و چریک ‌های علی عبدالله صالح، باقی مانده آثار زندگی زیبا در یمن خوشبخت را از بین بردند و با حمایت صفوی مسلکان (ایرانی ها) خون زنان، کودکان و کهنسالان را روی زمین ریختند».

این گزارش همچنین مدعی شده، حوثی ها با کمک ایرانی ها تنها در سال گذشته میلادی ۱۸۴۵۵۱ مورد نقض حقوق بشر داشتند که موجب «به شهادت رسیدن» 8182 نفر شد.

در این نوشته، دلیل ورود عربستان سعودی به جنگ یمن، نتیجه «جنایت های حوثی ها و ایرانی ها» عنوان شده که باعث گشته مردم یمن آواره شده و به مرزهای جنوبی کشور یمن در نزدیکی کشور عربستان فرار کنند و عربستان وقتی نزدیک بود آتش جنگ های داخلی یمن به عربستان برسد، برای جلوگیری از این اتفاق وارد جریان جنگ شد.

این یادداشت ادامه می دهد که مرکز امداد رسانی ملک سلمان تاکنون موفق شده ۱۲ برنامه در زمینه‌های خدمات انسانی به نیازمندان یمن ارائه کند که ۲۴۶۵۷۲۴ نفر از آن استفاده بردند و ۱۶ برنامه‌ی پزشکی در یمن اجرا شد که ۱۵۹۸۲۰۶۰ نفر یمنی از آن بهره جستند.

در این گزارش همچنین به نقل از عبدالملک مخلافی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن آمده است که شورشیان حوثی و حامیانشان، از جمله ایران، مسئول وخامت انسانی در یمن هستند. این گزارش در حالی حوثی ها و ایران را عوامل اصلی وخامت انسانی در یمن معرفی کرده که حقیقت ماجرا چیز دیگری است.

برای مثال، نشریه اکونومیست در 17 ژانویه سال جاری در مطلبی نوشت: جنگی که عربستان در یمن به راه انداخته و انتظار داشت یک تنه در کوتاه ترین زمان با پیروزی به سرانجام برساند، اکنون به جنگی فرسایشی تبدیل و عربستان مجبور شده است برای کاهش هزینه های جنگی خود، دست به دامان کشورهایی مانند کویت، پاکستان  و ترکیه بشود.

جدا از این مهم، به تازگی گزارشی 51 صفحه ای توسط سازمان ملل متحد منتشر شده که در آن این موضوع مورد تأکید قرار گرفته که حملات گسترده آل سعود در خاک یمن عمدتاً به اهداف غیرنظامی اصابت کرده است.

در این گزارش که توسط گاردین انتشار یافته، اشاره شده اسناد مستندی وجود دارد که نشان می دهد ائتلاف حملات هوایی عربستان سعودی با هدف قرار دادن غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی، قوانین بین المللی بشردوستانه را نقض کرده است، زیرا حملات آل سعود اهدافی نظیر، اردوگاه های آوارگان و پناهندگان، تجمعات غیر نظامی از جمله جشن های عروسی، وسایل نقلیه غیر نظامی همانند اتوبوس ها، مناطق مسکونی غیرنظامی، امکانات پزشکی، مدارس، مساجد، بازارها، کارخانه ها و اماکن ذخیره سازی مواد غذایی و دیگر زیرساخت های غیرنظامی  را مورد حمله قرار داده است.

در همین رابطه، پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» ویدئویی از جنایات سعودی ها در یمن در سایت خود منتشر کرد که پرده دیگری از جنایات عربستان برداشت و به تفصیل به موارد متعددی از جنایات هولناک حکومت آل سعود در یمن اشاره کرد.

برای مثال، در این ویدئو تصویری به جزئیات حملات آل سعود به یمن پرداخته و اشاره و تأکید شد، در مدت یک ساله که از زمان حملات عربستان به یمن گذشته بیش از 119 بار آل سعود به یمن حمله هوایی داشته که عمده این حملات توسط جنگنده های نظامی پیشرفته صورت گرفته و اهداف غیر نظامی همانند امکانات پزشکی، مدارس، مساجد، بازارها را مورد حمله قرار داده است.

پایگاه خبری لبنانی العهد نیز چندی پیش به استناد آماری از سوی مرکز قانونی حقوق و توسعه یمن نتیجه تجاوزهای سعودی ها  به یمن به تفصیل مورد اشاره قرار داد که در ادامه به برخی موارد اشاره می شود؛

اتهام‌زنی رسانه رسمی سعودی به ایران درباره اوضاع یمن

فارغ از موارد یادشده، خبرگزاری عربستان در حالی ایران را به جنگ افروزی در یمن متهم می کند که ایران از همان ابتدای آغاز حملات عربستان علیه مردم یمن، آمادگی خود را برای ارسال دارو و غذا به یمن اعلام کرد. برای مثال در فرودین سال جاری تعداد زیادی از مجروحین یمن برای مداوا به ایران منتقل شدند و وزیر بهداشت ایران شخصاً به عیادت و مداوای برخی از آنها اقدام کرد.

از سوی دیگر، کشتی های ایرانی حاوی محموله های انسان دوستانه به مردم یمن به وسیله کارشکنی های آل سعود امکان رسیدن به بندرگاه الحدید و تخلیه در کشور یمن را نیافتند. برای مثال، محموله باری کشتی نجات ایران که در خرداد سال جاری به یمن ارسال شد، نهایتاً در پی کارشکنی های آل سعود امکان رسیدن به یمن را نیافت.

گفتنی است، طرح مسائلی نظیر اتخاذ رفتار صفوی توسط ایران از سوی حکومت آل سعود ناظر بر جنگ های تاریخی شیعیان ایران با امپراتوری عثمانی باشد که در تلاش است با طرح این موارد حمایت های کشورهای عربی سنی مذهب و پاکستان و ترکیه نفوذ معنوی ایران را در میان مسلمانان مستضعف منطقه کاهش دهد.

ادعای رسانه صهیونیستی درباره معامله محرمانه روسیه و آمریکا در سوریه

یک رسانه صهیونیستی در مطلبی با نام «درگیری بین روسیه و ترکیه در سوریه» به این موضوع اشاره کرده و مدعی شده، یک معامله محرمانه بین واشنگتن و مسکو در سوریه انجام گرفته که بنا بر آن، مناطقی از سوریه به عنوان حوزه نفوذ بین دو کشور تقسیم شده است.

کد خبر: ۵۶۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ - 16 February 2016
ادعای رسانه صهیونیستی درباره معامله محرمانه روسیه و آمریکا در سوریهآیا ایالات متحده و روسیه حوزه نفوذ محرمانه ای در سوریه برای خود تعریف کرده اند؟ به چه دلیل می توان به پاسخ مثبت این پرسش بدبین بود و به چه دلیل خوشبین؟

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی رژیم اسرائیل، در مطلبی تحت عنوان «درگیری بین روسیه و ترکیه در سوریه» به این موضوع اشاره کرده و مدعی شده، یک معامله محرمانه بین واشنگتن و مسکو در سوریه انجام شده که بنا بر آن، مناطقی از سوریه به عنوان حوزه نفوذ بین دو کشور تقسیم شده است.

دبکا فایل مدعی شده که روسیه به دلیل سرنگونی جنگنده سوخو 24 خود توسط ترکیه، که در نوامبر 2015 اتفاق افتاد، به دنبال تسویه حساب با ترکیه است. یکی از رویکردهای کرملین برای تسویه حساب با ترکیه، حمایت از کردها در برابر ترکیه بوده است. ترکیه در واکنش به حمایت روسیه از کردهای سوریه، ضمن حمله توپخانه ای به مواضع کردها در کریدور عزاز در مرز ترکیه و سوریه،  متحدان و حامیان خود را به حمایت از عملیات برای مقابله با کردهای سوری مورد حمایت روسیه فراخواند.

اما واکنش ایالات متحده به این اقدامات و درخواست ترکیه، چیزی نبود جز واکنش منفی به تحرکات نیروهای کرد و ترکیه. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از کردهای سوریه و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و شاخه نظامی آن (واحدهای مدافع خلق) خواست تا حملات خود را توسعه ندهند و از ترکیه نیز درخواست کرد حملات خود علیه کردهای سوریه را متوقف کند.

در همین زمینه، خبرگزاری فرانسه نیز گفته با حمله ترکیه به مواضع کردهای سوریه، آمریکا در موقعیت نامناسبی قرار گرفته، زیرا از یک سو، ترکیه متحد واشنگتن در مبارزه علیه داعش محسوب می شود و از سوی دیگر، آمریکا از کردهای سوریه در مبارزه علیه داعش حمایت می کند. این در حالی است که ترکیه «یگان های مدافع خلق» را شاخه ای از حزب کارگران کردستان و در نتیجه گروهی «تروریست» تلقی می کند.

در همین راستا، تشدید درگیری ها میان ترکیه و کردها با توجه به قرار گرفتن روسیه و حزب اتحاد دموکراتیک در یک جبهه، می تواند به درگیری و تنش فزاینده میان آنکارا و مسکو و سرایت تنش های خطرناک میان این دو کشور منجر شود. این دقیقًا همان چیزی است که ایالات متحده را نگران کرده و سعی دارد از افزایش تصاعد بحران میان ترکیه و کردهای سوریه جلوگیری کند.

دبکا فایل به این نگرانی آشکار واشنگتن پرداخته است و به این موضوع اشاره کرده که درگیری میان  ترکیه و روسیه، حق استناد به منشور ناتو برای حفاظت از کشور عضو ناتو در برابر تهاجم را به آنکارا می دهد.

دبکا فایل مدعی شده که باراک اوباما به سه دلیل با این درخواست ترکیه مخالفت خواهد کرد؛

نخست، برای اجتناب از وارد شدن در درگیری میان این دو کشور؛ همانطور که در درگیری میان روسیه و اوکراین و بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به مسکو نیز ایالات متحده علی رغم حمایت از دولت اوکراین، دخالت مستقیمی از خود نشان نداد.

دوم، جلوگیری از بروز تنش های فزاینده منطقه ای که در نظرات مقامات روسیه در روز شنبه انعکاس یافت. دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه گفت که کشورش و غرب در حال لغزیدن در درون یک دوره جدیدی از جنگ سرد هستند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه نیز گفت که در واقع و به معنای دیگری یک جنگ جهانی سوم در جریان است.

اما دلیل سوم که می توان آن را یک ادعای مناقشه برانگیز توسط این رسانه صهیونیستی دانست مربوط می شود به معامله ایالات متحده و روسیه در سوریه. این سایت مدعی شد که به دلیل جلوگیری از فروپاشی و از بین رفتن معامله محرمانه میان اوباما و پوتین در تخصیص حوزه های نفوذ در سوریه که براساس آن آمریکایی ها مناطق شرق رودخانه فرات و روس ها مناطق غربی را گرفته اند، با درخواست های ترکیه برای کمک گرفتن از ناتو مخالفت خواهد کرد. بر اساس این معامله، نیروهای مدافع خلق و اتحاد دموکراتیک در منطقه حلب و اطراف آن تحت نفوذ روسیه درآمده اند.

بر همین اساس واشگنتن تلاش دارد ضمن اجتناب از هرگونه اقدام تنش زای سطح بالای دولتی، از تشدید رویارویی مرزی میان ترکیه و روسیه در سوریه جلوگیری کند.

سوال نخست: چرا باید به ادعای روزنامه اسرائیلی مبنی بر معامله میان واشنگتن و مسکو بر سر سوریه بدبین بود؟

به دو دلیل: نخست اینکه اسرائیلی ها می خواهند القا کنند که معامله پشت پرده ای میان ایالات متحده و روسیه صورت گرفته و از این طریق، قصد فشار به واشنگتن از طریق کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان سعودی را دارند. در واقع آن ها می خواهند با القای کاذب یک معامله پنهان، ایالات متحده را وادار کنند تا نسبت به سیاست های خود در سوریه و در برخورد با مسکو واضح تر عمل کند. اهرم فشار بر ایالات متحده در این زمینه نیز عربستان سعودی و ترکیه هستند.

دوم، اسرائیلی ها می خواهند به ترکیه این پیام کاذب امنیتی و تهدیدزا را ارسال کنند که ایالات متحده افسار کردها را به دست روسیه داده و ترکیه از این پس با کردهای منحصربه فرد و تنهایی روبه رو نیست بلکه با کردهای تحت حمایت روسیه ای روبه روست که می تواند تهدیدات امنیتی در مرزهای فوری ترکیه را دوچندان کند.

سوال دوم: چرا باید به وجود چنین معامله ای خوشبین بود و آن را نادیده نگرفت؟

نخست اینکه، ایالات متحده و روسیه می خواهند مسیر تحولات سوریه را با توافق و تعامل با یکدیگر به سمتی هدایت کنند تا اولاً تنش ها میان یکدیگر در سوریه را کنترل و ثانیاً از برخورد میان بازیگران منطقه ای نظیر ایران، عربستان و ترکیه در سوریه جلوگیری کنند.

دوم، آن ها قصد دارند با ایجاد و تعریف مناطق نفوذ موقت در سوریه برای خود، ضمن اجتناب از برخوردهای تنش زا با یکدیگر، یک تعامل مستقیم و دوسویه را برای حصول به یک راه حل و توافق صلح در سوریه به دست بیاورند. اگر این حوزه نفوذ وجود داشته باشد، قطعاً مانند آن چیزی نیست که در دوران جنگ سرد میان ایالات متحده و شوروی (برای نمونه در آلمان غربی و شرقی) دنبال می شد، بلکه صرفاً برای کنترل تنش ها، کنترل طرفین درگیر، مدیریت منازعه میان بازیگران منطقه ای و اطمینان از به نتیجه رساندن مذاکرات صلح و حل و فصل بحران سوریه است؛ نبابراین، باید گفت این حوزه نفوذ ممکن است یک حوزه نفوذ عملیاتی باشد تا یک حوزه نفوذ مبتنی بر کنترل سرزمینی.

نبرد حلب، کار جنگ را در سوریه یکسره خواهد کرد؟

در شرایطی که تلاش های بین المللی برای برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات میان دولت سوریه و معارضین همچنان ادامه دارد، عرصه میدانی درگیری ها در سوریه، شاهد یکی از مهمترین تحولات از زمان آغاز جنگ داخلی تاکنون است. عملیات نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه برای آزادسازی حلب، از دو هفته پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

کد خبر: ۵۶۸۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴ - 16 February 2016
نبرد حلب، کار جنگ را در سوریه یکسره خواهد کرد؟در شرایطی که تلاش های بین المللی برای برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات میان دولت سوریه و معارضین همچنان ادامه دارد، عرصه میدانی درگیری ها در سوریه، شاهد یکی از مهمترین تحولات از زمان آغاز جنگ داخلی تاکنون است. عملیات نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه برای آزادسازی حلب، از دو هفته پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»، پایگاه تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به بررسی وضعیت میدانی جبهه نبرد در حلب میان ارتش سوریه و معارضین پرداخته و می نویسد در نتیجه عملیات ارتش، گروه های مسلح حاضر در این منطقه در حال از دست دادن پایگاه های خود هستند و به این ترتیب، موضع آن ها در دور جدید مذاکرات ژنو تضعیف خواهد شد.

در این مطلب آمده است:

در جایی بسیار دور از مذاکرات صلح ژنو و بده بستانی که میان قدرت های ذینفع در موضوع سوریه در جریان است، حلب، مرکز اقتصادی سوریه، شاهد حساس ترین نقطه عطف جنگ داخلی سوریه از زمان آغاز درگیری ها در مارس 2011 تاکنون است.

اول فوریه، روزی بود که از سوی نیروهای دولتی سوریه و متحدان آنان برای آغاز عملیات گسترده در حومه شمالی حلب انتخاب شد. از آن تاریخ تاکنون، صدای شلیک توپخانه ها در مناطق شمالی حلب، سرتاسر این شهر را در بر گرفته و جنگنده های روسی نیز آسمان شهر را به تسخیر خود درآورده اند.

اما این نبرد، با نمونه های پیشین متفاوت است. این، شدیدترین و خونین ترین نبردی است که تاکنون میان ارتش سوریه و معارضین درگرفته که گروه های مسلح را در قلب مناطقی که تحت کنترل دارند، هدف قرار داده و آن ها را کاملاً در موضع دفاعی قرار داده است.

حومه شمالی حلب، پایگاه گروه «ارتش آزاد سوریه» است که این گروه در ژوئیه 2012 از طریق همین پایگاه وارد شهر شد؛ اما از آنجا که در حال حاضر، چهار طرف اصلی در حلب فعال هستند، نقشه درگیری ها پیچیده تر شده است. این چهار گروه عبارتند از معارضین که بیشتر از ارتش آزاد تشکیل شده؛ دولت سوریه و متحدانش؛ گروه  موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوری»؛ و گروه تروریستی داعش.

سه روز مانده به آغاز عملیات حلب، ارتش سوریه، با حمایت زمینی گروه های مسلح نزدیک به ایران (از جمله حزب الله عراق و حزب الله لبنان) توانست کنترل شهرک های شیعه نشین نبل و الزهرا را به دست بگیرد. آن ها سپس توانستند از این دو شهر، بر چند شهرک و روستای دیگر، از جله دویرالزیتون و تل جبین تسلط پیدا کنند.

شریف حلبی، خبرنگار نظامی ارتش آزاد سوریه می گوید: «این شدیدترین نبردی بود که در عمرم دیدم». در پی این نبردهای شدید، نیروهای دولتی باز هم پیشروی کرده و در تاریخ پنجم فوریه، رتیان و مایر را تحت کنترل خود درآوردند. حلبی می گوید: «همه جا، بارانی از موشک و خمپاره بود».

اهمیت این پیشروی در آنجاست که گروه های معارض، یک گذرگاه استراتژیک را که متصل کننده حومه شمالی حلب به بقیه مناطق تحت کنترل آن هاست، از دست داده اند. در نتیجه، نیروهای ارتش آزاد در شمال حلب اکنون در وضعیت انزوا قرار گرفته اند و از شرق توسط داعش، از جنوب توسط نیروهای ارتش و متحدانش و از غرب توسط نیروهای دموکراتیک سوری تحت محاصره قرار دارند.

معارضین از مدت ها پیش گذرگاه میان دو روستای تل جبین و معرسه الخان را در اختیار داشته اند. این گذرگاه، علاوه بر نقش آفرینی به عنوان یک مسیر تأمین تدارکات نظامی، به کامیون های باری و کمک رسان اجازه داده از طریق گذر مرزی باب السلام در مرز ترکیه و سوریه، وارد حلب شوند.

عملیات کنونی، یادآور حملات گسترده نیروهای دولتی به شمال حلب در فوریه 2014 است؛ اما در آن زمان، نیروهای دولتی متحمل شکست شدند که نتیجه آن 300 کشته و 50 اسیر بود. بر همین اساس، سؤال اینجاست که چطور دولت سوریه که پیش از این در همان منطقه شکست خورده، اکنون موفق به پیشروی شده است؟ تردیدی نیست که حملات هوایی روسیه که از چهار ماه پیش آغاز شده، نقش مهمی در این زمینه داشته و گروه های مسلح وابسته به ایران نیز در این عرصه نقش آفرینی کرده اند.

در حال حاضر، معارضین سوری با بزرگترین چالش خود تاکنون، هم در عرصه سیاسی و هم نظامی روبه رو هستند. زمان بندی آغاز عملیات حلب، درست همزمان با مذاکرات صلح «ژنو 3»، به هیچ وجه تصادفی نبوده، زیرا حلب، اصلی ترین پایگاه گروه های معارضین به اصطلاح «میانه رو» سوری است که در این مذاکرات حضور داشتند.

در آغاز مذاکرات، معارضین برای وارد شدن به گفت و گو با نمایندگان دولت، خواسته هایی داشتند که از جمله می توان به برداشته شدن محاصره شهرها و توقف استفاده از تسلیحات سنگین و موشک علیه معارضین اشاره کرد. با این حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سوم فوریه تصریح کرد که روسیه تا زمانی که گروه های مسلح شکست نخورده باشند، حملات خود را در سوریه متوقف نخواهد کرد؛ اما از همان تاریخ ـ که مذاکرات صلح ژنو متوقف شد ـ نیروهای دولتی توانسته اند دست بالا را در عرصه میدانی کسب نمایند.
 

بمباران 1600 هدف در سوریه توسط روسیه

ژنرال «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: هواپیماهای نظامی روسیه در یک هفته اخیر حدود 1600 هدف تروریست ها به ویژه مراکز گروه تروریستی داعش را در مناطق مختلف سوریه را بمباران کردند.

کد خبر: ۵۶۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷ - 16 February 2016
 ژنرال «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: هواپیماهای نظامی روسیه در یک هفته اخیر حدود 1600 هدف تروریست ها به ویژه مراکز گروه تروریستی داعش را در مناطق مختلف سوریه را بمباران کردند.

به گزارش ایرنا، کوناشنکوف امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: هواپیماهای نظامی روسیه از روز دهم تا 16 ماه فوریه جاری در سوریه 444 پرواز رزمی داشته و حدود 1600 مرکز تروریست ها را در مناطق مختلف این کشور بمباران کردند.

بر اساس اطلاعات روزنامه اینترنتی روسی گازتا رو، سخنگوی وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد: مراکز تروریست ها در استان های حلب، لاذقیه، حماف حمص، درعا و دیرالزور هدف عملیات هوایی قرار گرفته و بمباران شد.

کوناشنکوف از نابودی دهها خودرو زرهی و شمار زیادی از تروریست ها ازجمله چند سرکرده آنها بر اثر بمباران مراکز تروریست ها در سوریه خبر داد.

هواپیماهای روسیه در بازه زمانی حدود 5 ماه بیش از 10 هزار مرکز تروریست ها را در مناطق مختلف سوریه بمباران کرده و ضربات سنگینی به این گروه ها به ویژه داعش وارد کرده اند.

به بهانه خرید جنگنده‌های سوخو 30 برای نیروی هوایی کشورمان؛

تلاش اندونزیایی‌ها برای در اختیار گرفتن سوخو 35 و یک تأمل برای ما

قانع شدن برای خرید سوخو 35 های گران قیمت، زمانی سخت تر می‌شود که بدانیم هم این جنگنده و هم سوخو 30، هر دو نوع ارتقا یافته سوخو 27 هستند؛ جنگنده‌ای قدرتمند که هنوز در خدمت نیروی هوایی روسیه و بسیاری از کشورهاست. با ذکر این نکته که سوخوی 35 و جنگنده نسل پنجمی این کمپانی، شباهت های انکار ناپذیر زیادی به هم دارند که مجابمان می‌کند سوخو 27 را نیای سوخو پک فا بخوانیم.

کد خبر: ۵۶۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ - 16 February 2016
در پی موافقت دولت اندونزی با از خدمت خارج کردن جنگنده های آمریکایی اف 5 (ملقب به تایگر)، وزیر دفاع این کشور مأموریت یافت تا در سفر ماه آتی خود به مسکو، خرید یک اسکادران سوخو 35 برای جایگزینی این پرنده های بازنشسته را  پیگیری نماید.

به گزارش «تابناک»، به فاصله یک روز از اعلام خبر مسرت بخش وزیر دفاع کشورمان مبنی بر توافق با روس ها برای خرید جنگنده های مدرن سوخو 30 (در بیست و یکمین روز ماه جاری) و تقویت بنیه نیروی هوایی کشورمان، رسانه‌های رسمی اندونزی از در دستور کار قرار داشتن خرید 10 فروند سوخو 35 خبر دادند.

این اتفاق از آن روی جالب توجه است که بدانیم روس ها یک سال پیشتر به برخی کشورها از جمله کره جنوبی، هند و اندونزی، پیشنهاد داده بودند که برای خرید سوخوهای 35 تولیدی این کشور پا پیش بگذارند؛ پیشنهادی که با توجه به رو به اتمام بودن پروژه تولید انبوه سوخوی 50 (ملقب به پک‌فا) توجیه پذیر به نظر می‌رسد، زیرا در غیر این صورت بعید بود روس ها مشت خود را از آخرین تکنولوژی که دارند، خالی کنند.

سوخو 35
به صرفه کردن خریدهای گران قیمت به سبک چینی ها

البته این نخستین تلاش برای در اختیار گرفتن و خرید سوخو 35 نیست، بلکه پیشتر چینی ها این مسیر را پیموده‌اند؛ آن هم با مرارت های فراوان و پس از طی زمانی بسیار طولانی. آنقدر طولانی که هم روس ها توانسته‌اند در این حد فاصل نخستین پرواز آزمایشی سوخو پک فا، جنگنده پنهان کار نسل پنجمی خود را آزمایش کنند و هم هندی ها، شریک روس ها در پروژه ای مشابه پک فا، موفقیت های چشمگیری در این زمینه به دست آورده‌اند.

29 آبان سال جاری بود که خبر رسید چینی ها طی قراردادی دو میلیارد دلاری، نام خود را به عنوان اولین خریدار جنگنده های چندمنظوره و پیش رفته سوخو 35 روسی به ثبت رسانده‌اند؛ قراردادی که پس از مذاکراتی بسیار طولانی به ثمر نشست تا 24 فروند از این جنگنده در اختیار چینی ها قرار گیرد و ارتش پرجمعیت ترین کشور دنیا به جنگنده های نسل 4 ++ مجهز شود.

البته چینی ها برای ثبت این قرارداد سال های زیادی تلاش کردند؛ از نمایشگاه هوایی سال 2008 تا سال 2011 که به توافق اولیه دست یافتند تا دو سه ماه پیش که این جنگنده های فوق گران قیمت را در اختیار گرفتند. پرنده های مدرنی که هر یک حدود 83 تا 85 میلیون دلار قیمت دارند.

تلاش اندونزیایی‌ها برای در اختیار گرفتن سوخو 35 و یک تامل برای ما
توان مانور سوخو 35

قیمتی که در قیاس با خرید تامکت های ایرانی در دوران پیش از انقلاب اسلامی در کشورمان، باز هم گزاف به نظر می‌رسد، زیرا اف 14 های مدرن و تازه از تنور درآمده های آن روز هر یک حدود 50 میلیون دلار قیمت داشتند.

البته قیمت این جنگنده با مدل های پایین تر سوخو نیز بسیار گزاف به نظر می‌رسد، به ویژه آنکه می‌دانیم در رده های پایین تر از سوخو 35، جز سوخو 30 که همچنان تولید می‌شود و مدل های به روز آن عرضه می‌شوند، دیگر مدل ها یا تولید نشدند یا تولیدشان در ابتدای راه متوقف شده است. سوخو 30 هایی که نرخ پایه شان حدود 35 میلیون دلار است و در انواع مختلف تا حدود 45 میلیون دلار نیز به فروش می‌رسند.

البته شاید این خرید بسیار گران قیمت برای چینی ها به صرفه باشد، زیرا آنها پیشتر توانسته اند بر مبنای خریدهایی که از روس ها داشته اند، خطوط تولید هواپیماهای خودشان را راه اندازی کرده و تبدیل به فروشنده امثال جنگنده های جی 10 و جی 20 شوند؛ جنگنده هایی چند منظوره که هنوز بسیاری از قطعات آن، از جمله موتورهای توربوفن مدرن نصب شده رویشان، اصالت روسی شان را فریاد می‌زنند و مبنای تلاش چشم بادامی ها برای تولید جنگنده های نسل پنجم نیز قرار گرفته‌اند.

چرا یک فروند سوخوی 35 به ازای دو فروند سوخو 30؟


نیم نگاهی به قیمت این جنگنده ها کافی است تا دریابیم به ازای خرید هر فروند سوخو 35، می‌توان دو فروند سوخو 30 خرید؛ آن هم نسل به روز و ارتقا یافته این جنگنده مخوف را. تفاوت قیمتی که این سؤال را به وجود می‌آورد، آیا در اختیار رفتن سوخو 35 اصلا به صرفه است؟ آیا برتری این جنگنده به نسبت جنگنده ای که به تعداد فراوان در نیروی هوایی روسیه مشغول به خدمتند، اینقدر زیاد است که حاضر باشیم به ازایش مبلغ دوبرابری بپردازیم؟

قیاس تصاویر سوخو پک فا و سوخو 35 نشان می‌دهد، دو سکان عمودی پهن و البته با فاصله بیشتر است. غلاف موتور و محل قرار گیری چتر ترمز و پرتاب کننده شراره و حتی جست‌وجوگر تصویر ساز فروسرخ کاملا مشابه است. پک فا در پیش نمونه از دو موتور توربوفن ساترون ۱۱۷ از نوع ای ال ۴۱ اف۱ بهره می‌برد. ساترون ۱۱۷ همان موتور سوخوی۳۵ است که البته نسخه پرتوان‌تر آن روی پک فا نصب شده است. این موتور دارای کنترل دیجیتال و خروجی متغییر سه بعدی همانند سوخوی۳۵ است و رانش به وزن ۱٫۱۹ را برای تی ۵۰ فراهم می‌کند. ای ال 41 قرار است بر روی سری اول تولید تی ۵۰ (همان پک فا) نصب شود ولی از سال ۲۰۲۰ قرار است موتور izdeliye ۳۰ روی آن نصب شود.
قانع شدن برای خرید سوخو 35 های گران قیمت، زمانی سخت تر می‌شود که بدانیم هم این جنگنده و هم سوخو 30، هر دو نوع ارتقا یافته سوخو 27 هستند؛ جنگنده‌ای قدرتمند که هنوز در خدمت نیروی هوایی روسیه و بسیاری از کشورهاست. با ذکر اینکه سوخوی 35 و جنگنده نسل پنجمی این کمپانی، شباهت های انکارناپذیر زیادی به هم دارند که مجابمان می‌کند سوخو 27 را نیای سوخو پک فا بخوانیم.

شاید همین اشاره کافی باشد، به چرایی تمایل چینی ها به خرید سوخو 35 پی ببریم؛ قرابت این جنگنده با سلاح مخوف و پنهان کار روس ها که قرار است رقیب اف 22 (رپتور) آمریکایی ها باشد. جنگنده هایی متعلق به نسل پنجم که توان رزمشان بسیار ارتقا یافته و در ساختشان تلاش بر این بوده که قدرت بلامنازع در نبردهای هوایی و حتی هوا به زمین، در ید قدرت دارندگان این جنگنده ها قرار گیرد.

با این حساب، می‌توان نتیجه گرفت که چرا سوخوی 35 افق گسترده تری مقابل خریداران خود قرار می‌دهد و به چه دلیل می‌بایست آن را به رغم نرخ گران، از تصمیم خرید خارج نکرد؛ رویکردی که حتما مورد توجه مسئولان کشورمان نیز قرار گرفته و احتمالا خرید سوخوهای 30 مقدمه رسیدن به آن باشد.

در مورد جهود آنوسی(یهودیان متظاهر به اسلام)و مارانوسی(به مسیحیت)

آنوسی چیست ؟

هدف این مقاله، صرفاً آشنا و آگاه ساختن ایرانیان مسلمان با نقش پنهان یهودیانی است که در لباس مسلمین در میان آنان زندگی می‌کنند و با جلب اعتماد و حمایت مسلمانان، اهداف یهودیت و حکومت اسرائیل را به پیش می‌برند. بدیهی است که این مقاله قصد ندارد توهین یا افترایی را به مسلمین نسبت دهد و وجود چنین یهودیان مسلمان نما (=آنوسی) در لباس مردم عادی، روحانیون، دانشگاهیان، سیاستمداران و ... به معنای به زیر سئوال بردن سایر افراد این گروه‌ها نیست. باشد که با آگاهی و هوشیاری نسبت به فعالیت‌های دشمنان پنهان شده در لباس دوست، همچون گرگان پوشیده شده در پوست بره، از در افتادن به دام آن‌ها برحذر باشیم.

تعریف آنوسی:
آنوسی یک کلمه عبری برای یهودیانی است که به زور و یا داوطلبانه، به صورت ظاهری و به دلایل مختلف، از جمله ممانعت از طرد از سوی مسلمانان و فرار از پرداخت جزیه، به ظاهر تغییر دین می‌دهند و مسلمان می‌شوند.
بخشی از آنوسیان، به دین مسیحیت تظاهر می‌کنند که در دنیای مسیحی، به مسیحیان صهیونیست مشهورند و خود مسیحیان نیز همچون ما مسلمانان، از باطن یهودی این افراد غافل‌اند. بخشی از آنوسیان نیز در بین مسلمانان زندگی می‌کنند و کنیسه‌های زیرزمینی خود را دارند. آن‌ها در ظاهر مسلمان‌اند، نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند، به حج می‌روند و خمس و زکات مال خود را می‌پردازند و در ظاهر‌ جزیی از جامعه مسلمین‌اند. تأکید این نوشتار، بیش‌تر شناسایی نقش همین آنوسیان در جوامع اسلامی است.
آن‌ها برای جلب اعتماد مسلمین به هر کسوت و سیمایی در می‌آیند؛ در صورت لزوم به حوزه‌های علمیه مسلمانان می‌روند و تحصیلات حوزوی خود را تا بالاترین مقطع و مدارج ممکن‌، طی می‌کنند. بخشی از آن‌ها، نقش افراد ساده را بازی می‌کنند و بعضی دیگر  ادعای فرزندی پیامبر اسلام (ص) را بر خود می‌بندند و خود را «سید» می‌خوانند (به دلیل پاره‌ای ملاحظات، از ذکر هر نامی از این افراد صرف نظر می‌شود و خوانندگان علاقه‌مند به آشنایی با علمای آنوسی در ایران، می‌توانند به کتاب «فرزندان استر» رجوع کنند).
گروهی دیگر از آنان برای نفوذ به میان مسلمین و حضور در خصوصی‌ترین اجزای زندگی آن‌ها، به مشاغل خاص و به خصوص پزشکی روی می‌آ‌ورند. بدین لحاظ، از جمله حرفه‌های مورد علاقه آنان، پزشکی است و اصولاً به نظر می‌رسد که لغت حکیم در معنای اصلی آن یعنی طبیب، برداشتی از لغت حاخام به معنای دانا و دانشمند است و البته باید در نظر داشت که زبان‌های عربی و عبری، دارای ریشه‌های یکسان آرامی‌اند.
شغل دیگر بسیار محبوب و فرح‌بخش و مورد علاقه یهودیان و آنوسیان، موسیقی و طرب و لهو و لعب است و عده زیادی از مشاهیر موسیقی ایران و جهان، یهودیان آنوسی هستند که به اسامی برخی از آنان در ایران اشاره خواهد شد.
افزون بر این‌ها، سیاست و حضور در عرصه‌های گوناگون فعالیت سیاسی، از جمله مشاغل بسیار پرطرفدار برای یهود است تا از این طریق نیز قدرت پنهان یهود را افزایش دهند. آنان با تظاهر هر چه بیش‌تر به تدین، تا حد گزینش زندگی‌ای به ظاهر ساده و فقیرانه و با  مظلوم‌نمایی و کسب ترحم و اعتماد، راه را برای قدرت‌یابی خود در میان جامعه مسلمین هموار می‌کنند و به محض رسیدن به مقام، برای صعود به مرتبه بالاتر، نقشه می‌کشند و بدین ترتیب، دائما به هدف خود که ضربه زدن پنهان و از درون به مسلمین است، نزدیک‌تر می‌شوند. البته لازم به ذکر است که آنوسیان به قدرت رسیده، برای انتخاب کارگزار و زیردست خود، هرگز حق ندارند در صورت دست‌رسی به افراد آنوسی، فردی مسلمان را انتخاب کنند. به این ترتیب، آنان هرم قدرت خود را روز به روز قوی‌تر می‌کنند و پنهان کاری‌شان، مانع از ظاهر شدن هویت واقعی یعنی یهودی آنان می‌شود.
اما بی‌شک، یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین و در عین حال، ضد اجتماعی‌ترین و ویران‌گر‌ترین پیشه همیشگی یهودیان، بانک‌داری و رباخواری است، چنان‌که امروزه مهم‌ترین بانک‌های جهان تحت مالکیت یک یا چند یهودی قرار دارند. یهودیان قرن‌هاست که از این طریق، نبض و رگ حیاتی ملت‌ها را به دست گرفته‌اند؛ دوستان خود را حمایت و دشمنان‌شان را ورشکسته می‌کنند. 

شناسایی آنوسیان پنهان شده در میان مسلمین:
اصول کلی این امر مبتنی بر این واقعیت است که یک یهودی و آنوسی، الزاماً در مسیر اهداف و منافع قوم خود و یهودیت می‌کوشد و از هر گونه فعالیت و اقدامی که منجر به زیان آن شود، تا حد امکان جلوگیری می‌کند. در حقیقت، فرزندان یهودی از سوی خانواده و اطرافیان به گونه‌ای تربیت می‌شوند که خود را قوم برتر دانسته و هر اقدامی و به هر بهایی را در جهت تأمین مصالح قوم خود مجاز و لازم بدانند. به همین دلیل، امکانی ساده و ابتدایی برای شناخت آن‌ها فراهم می‌شود و طی فعالیت‌هایی که یهودیت را به طور جدی تهدید می‌کند، می‌توان به آنوسی بودن یهودیان مسلمان‌نما پی برد. ذیلاً به چند روش ساده شناسایی یهودیان آنوسی اشاره می‌شود.

شیوه‌های آنوسیان برای اختفای ماهیت یهودی خود:
آنوسی‌ها برای اختفای ماهیت خود‌، تلاش‌های زیادی انجام می‌دهند. اکثر آن‌ها، تا حد افراط به اسلام اظهار ایمان می‌کنند و از این راه، وجهه اجتماعی مناسبی کسب می‌کنند و بدین ترتیب، بر ماهیت یهودی خود سرپوش می‌گذارند و با تظاهر به دین و مذهب اسلام، هم معتقدات اصلی خود را  پنهان می‌کنند و هم جایگاهی برابر با مسلمانان و حتی بالاتر از مسلمانان عادی به دست می‌آورند و در عین حال از محظوراتی نظیر نجس تلقی شدن و پرداخت جزیه و غیره در امان می‌مانند.
نکته مهم در این خصوص، افراط در تظاهرات اعتقادی از سوی آنان است؛ آنوسیان برای جلب اعتماد مسلمانان و نفوذ هر چه بیش‌تر در میان آنان، دائما در نمازهای جماعت حضور دارند، روزه‌های خود را به طور کامل می‌گیرند، به حج می‌روند، ادعیه و اذکار اسلامی می‌خوانند، در مراسم عزاداری و اعیاد مذهبی شرکت می‌کنند و خمس و زکات مال خود را در وقت معین و به افراد خاص، می‌پردازند. همچنین یهودیان آنوسی ایران در دوران بعد از انقلاب، برای جلب اعتماد مؤمنین و مسئولان حکومت اسلامی در راهپیمایی‌ها و تظاهراتی نظیر 22 بهمن و روز جهانی قدس و نیز انتخابات و ... شرکت می‌کنند و حتی برای برگزاری مراسم مذهبی مسلمانان کمک‌های مالی می‌کنند و یهودیان به مقام رسیده، برای پنهان کردن ماهیت خویش و رفع تردیدهای احتمالی و کسب اعتماد هر چه بیش‌تر سایر مسئولان حکومت اسلامی، حتی علیه اسراییل و صهیونیسم هم سخن‌رانی ‌کرده و برای حفظ ظاهر در راستای مبارزه با اسراییل، سمینار و همایش و کنفرانس برگزار می‌کنند. تمام این گونه اقدامات برنامه‌ریزی شده در نهایت به تثبیت موقعیت یهودیان آنوسی و حفظ منافع یهود می‌انجامد.
به این ترتیب، تفکیک یهودی آنوسی از مسلمان واقعی، بسیار دشوار می‌شود ولی در این گفتار، تلاش می‌شود تا حد امکان معیارهایی برای شناخت  یهودیان آنوسی ارائه شود.

چگونه آنوسیان را بشناسیم؟
در ابتدا لازم به ذکر است که راه‌های بیان شده در زیر، به هیچ وجه قطعیت مطلق ندارند، ولی با این حال می‌توان از طریق آن‌ها تا حدودی به شناخت آنوسی‌ها نزدیک شد.

رفتارهای فردی:
یهودیان آنوسی برای نفوذ در میان هر یک از طبقات جامعه ایران به لباس آنان درمی‌آیند. مثلاً یک آنوسی ممکن است به صورت روشنفکر مسلمانی درآید که لاییک است، به خدا و پیامبر اسلام (ص) توهین می‌کند، قرآن را متنی زمینی یا سروده یک عرب می‌داند و قایل به تحریف قرآن (علنی یا تلویحی) است. همچنین آن روحانی‌ای که نزدیکی ادیان را تبلیغ می‌کند می‌تواند گام آگاهانه یا ناآگاهانه دیگری را در کنار کار آن روشنفکری که دین اسلام را مرتجعانه می‌شناساند، برای رفع خصومت علیه یهودیت و اسرائیل به پیش ببرد، زیرا تکیه هر دو گروه بر تواریخ اسلامی موجود است که آنوسی‌های دیگری، در زمان‌هایی دیگر و با نام‌هایی دیگر نوشته‌اند. (برای نقد و بررسی تواریخ به ظاهر اسلامی موجود از این دیدگاه ر.ک به مجموعه آثار استاد ناصر پورپیرار با عنوان کلی تأملی در بنیان تاریخ ایران) چنین گروه‌هایی، بیش از ذکر نام خداوند و یا پیامبر اسلام (ص)، از امامان و خلفا و صحابه یاد می‌کنند و پی در پی‌ داستان‌هایی را تکرار می‌کنند که در آن‌ها پیامبر بزرگوار اسلام (ص)، در نقش یک رهبر نظامی مسلح خون‌ریز، مردی هوس‌ران، ضعیف النفس، دارای مقاصد دنیوی، ناتوان در اداره امور، دارای بیماری‌های روانی – عصبی نظیر صرع و ده‌ها افترای دروغین و مهوع دیگر، معرفی می‌شوند. اگر در این گونه افراد بی‌منطقی و یا تعصب افراطی دیدید، گامی به شناخت آن‌ها نزدیک تر شده اید.

رفتارهای اجتماعی:
در رفتارهای گروهی، مهم‌ترین ویژگی یهودیان آنوسی، اقدام دسته جمعی و حمایت از فعالیت‌های یکدیگر است؛ بدین معنی که اگر یکی از آن‌ها کاری ناپسند انجام دهد، فرد آنوسی دیگر که دارای سیما و وجهه موجه‌ای بوده و اعتبار لازم را از طریق اقداماتی نظیر تظاهر به تدین و مشارکت‌های اجتماعی مثبت به دست آورده است، پا در میانی کرده و موضوع را به نحوی فیصله می‌دهد. یا اگر یکی از آن‌ها در کاری، چه کوچک و چه بزرگ، سنگ اندازی کرده و مانع‌تراشی کند، آنوسی دیگری که شخص موقر و مقبول عامه‌ای است، به او پیوسته و کار او را توجیه می‌کند.
این شیوه، در ادامه و در سطح کلان، به صورت درگیری‌های اجتماعی دیده می‌شود و مثلا دو یا چند گروه دارای عقاید مختلف، در زمینه سیاسی یا فرهنگی و اقتصادی، منازعه‌ای غیر لازم را آغاز می‌کنند که چند وجه مشخص دارد:

الف: فاقد نقطه آغاز و دلیل موجه و روشن، یا بر سر مسائلی بسیار ساده است.

ب: هیچ کسی در هیچ گروهی، حرف قطعی و نهایی را نمی‌زند و درگیری‌ها به صورت سطحی و لفظی ادامه خواهد یافت. در عین حال، همواره همدیگر را به افشای مسائلی تهدید می‌کنند با این عبارت که اگر فلان مطلب گفته شود، کار طرف تمام خواهد شد، اما چنین اتفاقی هرگز رخ نداده و نخواهد داد.

ج: معمولاً این گروه‌ها خلق الساعه‌اند و بر مبنای هیاهو پدیدار می‌شوند.

د: افراد این گروه‌ها به بهانه بی‌اعتنایی یا بی‌اهمیتی از درگیری عقلی و عمومی آشکار با موضوع مورد نزاع می‌گریزند.

ه: مطالبات همه گروه‌ها یکسان و منطقی به نظر می‌رسد، اما در صورت برتری و غلبه یکی بر دیگری، موضوع مسکوت می‌ماند و تغییری در هیچ موردی دیده نمی‌شود. این سکوت تا زمان لازم ادامه خواهد یافت.

و: مهم‌ترین هدف آنوسیان از این اقدامات، یکی مشغول سازی جامعه با مطالب سطحی و ممانعت از ورود به بنیان مطلب، و دیگری جذب افراد جوان و ساده دارای گرایشات متفاوت در گروه‌های مختلف و گاه متضاد است تا افراد نیروهای خود را صرف مبارزات پوچ کرده و انرژی خود را هدر دهند.

راه دیگر شناخت آنوسیان، خصایص آیین یهود است که می‌تواند در شناسایی افراد موثر باشد. از جمله برخورد یهودیان آنوسی با روز شنبه تعطیل و حرام بودن کار کردن در این روز در آیین یهود، که آنوسیان از راه‌های مختلف و با زیرکی تمام، در این روز کار و تعطیلی را با هم توأم می‌کنند. از جمله اقدامات آن‌ها برای پرهیز از کار کردن در روز شنبه و عدم ارتکاب گناه، تلاش برای مرخصی گرفتن در مشاغل دولتی و یا خصوصی است. در کارهای دیگر، ترفندهای دیگری زده می‌شود، نظیر گران‌فروشی غیر قابل توجیه برای جلوگیری از انجام معامله، تمارض و ابراز گرفتاری‌های خانوادگی و ... .
آنوسیان الگوهای رفتاری دیگری نیز دارند که برای شناخت آنان چندان مفید نیست، زیرا چندان از جانب آن‌ها رعایت نمی‌شود، نظیر رعایت فاصله چند ساعتی بین غذاهای دارای انواع گوشت با مأکولات لبنی نظیر ماست و بستنی و ...، بدین معنی که آنوسیان، اکراه دارند مثلاً کباب و دوغ را با هم بخورند و معتقدند باید بین این دو، چند ساعتی فاصله باشد که البته این مسائل چندان مراعات نمی‌شود.

تولید شایعات:
یکی از فعالیت‌های اصلی آنوسی‌ها تولید، ترویج، انتشار و تبلیغ خرافات دینی (و طی این سال‌های اخیر تولید انواع اس. ام. اس.های موهوم برای تمسخر مسئولان حکومت اسلامی یا تمسخر اعتقادات دینی مسلمانان) است که شکل های متنوعی دارد:

الف: مثلاً نامه‌ای از زیر درب منزل شما انداخته می شود و در آن ادعا می‌شود که فلان شیخ، فلان امام یا پیامبر اسلام (ص) را در خواب دیده است و به وی چنین و چنان گفته است و پس از کلی درد دل بی‌مورد و غیر لازم و بی‌معنی، از او خواسته است که فلان کار را انجام دهد. در پایان از خواننده درخواست می‌شود که آن برگه را به تعداد مشخصی تکثیر کند و بدون این که شناخته شود، پخش کند و به خواننده نوید می‌دهد که در صورت اطاعت، پاداشی بزرگ نصیب او خواهد شد، چنان چه فلانی این کار را کرد و در عرض یک هفته به ثروت کلانی رسید و شخص دیگری، تخلف کرد و مثلاً از کوه پرت شد! و .... چنین شایعات و دروغ‌های خرافه‌الودی همواره توسط آنوسیان ساخته شده و اشاعه داده می‌شود.

ب: اخیراً این طور باب شده است که ادعا می‌کنند در فلان وقت که اغلب در ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفر است، تصویری از فلان شهید میدان کربلا روی دیوار افتاده است، یا این ادعا که مثلاً فلان شهید کربلا، بر فلان کودک یا زن یا مرد حاضر در جمع ظاهر شده است. اشاعه‌دهندگان این خرافات (و احتمالاً همان کسی که بر دیدار این مسائل گواهی می‌دهد) احتمالاً آنوسی هستند.

ج: اقدام دیگر یهودیان آنوسی برای ترویج خرافات دینی، برگزاری جلسات مذهبی نظیر آموزش قرآن یا روضه‌خوانی همچون سایر مسلمانان است. آنوسیان اغلب  جلسات زنانه را هدف قرار می‌دهند به چند دلیل: اولاً غالب افراد جلسات زنانه خانه‌دار بوده و اوقات فراغت بیش‌تری دارند که طی آن با یکدیگر مرتبط بوده‌اند و می‌توانند با تکرار مکرر این مسائل، به آن دروغ‌ها پایداری ببخشند. ثانیاً بعضاً دارای سطح اطلاعات و بینش بالایی نبوده و قابلیت بیش‌تری برای پذیرش و ترویج دروغ دارند. دلیل سوم و تقریباً اصلی، نقش این افراد به عنوان مادر است که با پذیرش این عقاید، آن را به طور کامل به نسل‌های بعدی انتقال می‌دهند و نسل بعدی، به دلیل اعتماد فطری‌ای که به مادر دارد، غالب آراء، نظرات، اندیشه‌ها و اعتقادات دینی و غیر دینی او را می‌پذیرد و همین عامل، یادآور تأکید قرآن است بر عدم تبعیت کورکورانه از اعتقادات والدین در عین احسان و احترام به ایشان.

در تمام موارد، نقش رسانه‌ها و media، کاملاً عیان و غیر قابل انکار است. البته از نقش آنوسیان داخل شده در قشر روحانیت که به دلیل سیمای ظاهری موجه، دارای قابلیت نفوذ تقریباً مطلق و سراسری در جامعه اسلامی هستند و در عین حال وظیفه رهبری آنوسیان خرده‌پا را نیز بر عهده دارند هم نباید غافل شد. آنوسیان معمولاً خود را به شدت مذهبی جلوه می‌دهند و برای فریب مسلمانان انقلابی و حزب‌اللهی به عضویت گروه‌هایی نظیر بسیج و حزب الله و ... در می‌آیند و ضمن گزارش به مراکز مافوق خود در مورد نوع و نحوه فعالیت‌های مذهبی مسلمین و افراد انقلابی، به گسترش و توسعه اسراییلیات و خرافات مذهبی در میان افراد این گروه‌ها می‌پردازند. همچنین آنوسیان در گروه‌های لهو و لعب نیز حضور چشمگیری دارند تا بتوانند از این طریق هزلیات و امور بی‌ارزش را در جامعه اسلامی توسعه و گسترش دهند.

تحریف قرآن کریم و توسل به منابع نامطمئن غیر قرآنی:
برای ایجاد انحراف در اعتقاد مسلمین، شاید هیچ روش دیگری تا این اندازه مفید نباشد. به همین دلیل تأکید بیش‌تری بر روی این بخش شده و دسته‌بندی کامل‌تری صورت می‌گیرد.

1. قرآن از سوی آنوسی‌ها هرگز مورد استناد جدی قرار نمی‌گیرد و در صورت نیاز به قرآن، هیچ‌گاه این کتاب آسمانی مورد رجوع مستقیم قرار نمی‌گیرد، بلکه همواره به تفسیر قرآن مراجعه می‌شود که در این مورد هم تقریباً همیشه، تفاسیری مورد رجوع قرار می‌گیرند که نویسنده آن نیز آنوسی بوده است تا از این طریق باز بتوانند از متن و بیان اصلی قرآن بگریزند. اسامی تعدادی از آنوسیان مفسر و محدث در کتاب فرزندان استر ذکر شده است و برخی از معاصرین آن‌ها با تصویر معرفی شده‌اند.

2. آنوسی‌ها اهمیت فراونی به ادعیه می‌دهند و اغلب یک دعا نیز در جیب یا کیف خود دارند، در حالی که قرآن را حتی ورق هم نمی‌زنند.

3. در مورد قرآن، بیش‌تر به آیات قتال و جهاد اشاره می‌کنند و ضمن تظاهر به اعتقاد به قرآن‌، با بیان این موضوعات، مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهند تا تصویری خشن از اسلام در ذهن او بسازند.

4. ادعا می‌کنند که رژیم اشغال‌گر اسراییل و صهیونیسم باید نابود شود و حتی اقدام به تاسیس بنیادهایی برای کمک به مردم فلسطین می‌کنند، اما هرگز عملی انجام نمی‌شود و این مسائل هرگز از حد شعار فراتر نمی‌رود، چنان که با وجود این همه مبارزات شهادت‌طلبانه، هنوز هم بعد از ده‌ها سال رژیم اشغال‌گر قبله‌ی اول مسلمانان، به حیات خود ادامه می‌دهد.
در عین حال، آنوسی‌ها با توسل به اندیشه‌ها و تفکرات اومانیستی و برابری تمام انسان‌ها با هم، حتی بدون توجه به جنس و آزادی اعتقاد و اندیشه، به ظاهر برای صلح میان یهود و مسلمان تلاش می‌کنند.

5. اصرار دارند و تبلیغ می‌کنند که صهیونیزم و یهودیت دو مقوله کاملاً جداگانه‌اند و به این مطلب اشاره نمی‌کنند که تمام افکار و اهداف صهیونیسم دقیقاً همان‌هایی است که در تورات به کرات به آن‌ها اشاره شده است، چنان که یهودیان در تورات مکرراً به قتل‌عام همسایگان و دست یافتن بر ارض موعود فراخوانده می‌شوند. همچنین به این موضوع نیز عامداً بی‌توجه‌اند که خداوند در کتاب خود با یهودیت، به طور عام و در هر فرقه و جامه و کسوتی برخورد کرده و تفکیکی میان یهودی یا گروه‌ها و زیرمجموعه‌های فکری آن همچون صهیونیسم قائل نشده است.

6- از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران و اعراب به مردم فلسطین انتقاد کرده و می‌گویند چرا کشورهایی که خود محتاج امکانات و دارایی خود هستند و بدهی‌های بین‌المللی دارند، ثروت‌شان را صرف نیازهای داخلی خود نمی‌کنند و برای فلسطینیان هزینه می‌کنند؟ این آنوسی‌‌ها و روشنفکرنماهای دنباله‌رو ‌آنان هرگز نمی‌پرسند که چرا جامعه سرمایه‌داری غرب با تمام امکانات به یهودیان برای سرکوب فلسطینیان و ضدیت علیه مسلمانان کمک می‌کند؟

7. ‌آنوسی‌ها به هنگام شدت یافتن وحشی‌گری‌های اسراییل علیه فلسطینیان مبارز، احساساتی شده و رمانتیک حرف می‌زنند و ضمن عدم اشاره به راه حل صرفاً صورت مسئله را پاک کرده و مثلاً می‌گویند: به هر حال بهتر است اعراب و اسراییل به نحوی با هم کنار بیایند! چون هر دو انسان‌اند!

8. یهودیان آنوسی دارای گرایشات باستان پرستانه بعضاً افراطی هستند، همواره کورش و داریوش را به نیکی یاد کرده و وسیعاً می‌کوشند تا کورش را همان ذوالقرنین قرآن جا بزنند.

9. آنان فیلم «تختگاه هیچ‌کس» را که مستندی در باب نیمه کاره بودن تخت جمشید است، دروغ و جعل معرفی می‌کنند، افراد را به ندیدن آن فرا می‌خوانند، مراکز رسمی دولتی را از نمایش عمومی آن بازمی‌دارند، آن را بدون هیچ دلیلی، رد و غیر قابل اعتنا می‌نامند و مورد تمسخر قرار می‌دهند.

10. موضوع وقوع رخ‌داد پوریم را که نسل‌کشی همه جانبه بنی اسراییل در منطقه ایران و عراق و ترکیه کنونی است، رد کرده و ذکر ماجرای آن در بخش تواریخ تورات را اشتباه چند خاخام می‌دانند و منکر وقوع آن هستند، اما اگر تحت شرایطی ناچار به پذیرش این واقعیت شوند، آن را محدود دانسته و منکر توقف حیات بشری درآن مقطع می‌شوند و در مورد نبود هیچ اثری از تمدن‌هایی نظیر عیلام و اکد و آشور و بابل و سارد و لیدی و فینیقیه و ...، ادعا می‌کنند که آن‌ها در تمدن فرضی هخامنشی مستحیل شده‌اند و نه این که نابود شده باشند و دلیل این استحاله را هم قدرت یا تمدن برتر هخامنشیان می‌دانند، در حالی که هیچ سندی برای این برتری غیر عادی در منطقه وجود ندارد.

11. آنوسی‌های ایران، مثل همه یهودیان جهان از اعراب نفرت دارند،  آن‌ها را وحشی و بی‌دین و بی‌تمدن و نابود کننده تمدن موهوم ساسانی می‌دانند، اما در عین حال معتقدند که ایرانیان موفق شده‌اند از همان افراد بی‌دین، دین اسلام را به صورت صحیح و کامل أخذ کنند.

راه‌های دیگر شناسایی یهودیان آنوسی:
راه‌های کم اهمیت‌تر دیگری نیز برای شناخت آنوسی‌ها وجود دارد که قابلیت استناد زیادی ندارند، اما به هر حال می‌توانند مؤثر باشند. نکته ظریف در این خصوص این است که چنین نشانه‌هایی، در عین در حاشیه قرار گرفتن‌، گاه می‌توانند آغازگر ظن و گمان در مورد یهودیان آنوسی باشند. در ذیل به بعضی از این راه‌ها اشاره می‌شود.
آنوسی‌ها معمولاً در اطراف خود از لوازمی استفاده می‌کنند که به نوعی با ستاره داود مرتبط باشد، مثلاً از قاب عکس‌هایی با ستاره 6 و 8 پر استفاده می‌کنند که تصویر دو مربع و یا دو مثلث هم اندازه است که با چرخشی 45 درجه ای و 180 درجه ای، بر روی هم قرار گرفته‌اند.
یک راه دیگر شناسایی آن‌ها بر اساس نام فامیل است، زیرا که  برخی از نام‌های خانوادگی در انحصار آن‌هاست و در روابط داخلی آنان همانند یک کد شناسایی عمل می‌کند. متأسفانه تاکنون هیچ محققی به فکر تدوین چنین فرست اسامی نیفتاده است، اما گروهی از القاب و عناوین و صفت‌ها و الفاظ وجود دارند که با پیشوند و پسوندهای مختلف به عنوان نام خانوادگی در میان آنوسی‌ها، از قدیم الیام رواج داشتند، ولی چون ممکن است برخی از خانواده‌ها اینک فقط میراث بر آن اسامی باشند نه آنوسی، لذا از ذکر آن‌ها خودداری می‌شود. اما ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که این اسامی، بار معنایی خاصی نیز دارند. به علاوه خانواده‌های آنوسی دارای یک نام خانوادگی معمولاً مشابهت‌هایی نیز با هم دارند. مثلاً برخی از نام‌های خانوادگی مخصوص آنوسی‌های دارای گرایشات شدید مذهبی است، برخی دیگر اشاره به مشاغل محبوب آنان چون طب و مطربی دارد. این قبیل آنوسیان در هر کجای ایران که باشند، صفات یکسانی را بروز می‌دهند و برخی دیگر از اسامی نیز اشاره به قومیت ظاهری فرد آنوسی دارند و مثلا نشان دهنده زندگی فرد در بخش ترک یا کرد یا لرنشین ایران هستند.

اهداف آنوسیان:
آنوسی‌ها اهداف متعددی دارند که در این جا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.
عمده‌ترین هدف آن‌ها ایجاد چند دستگی و اختلاف در میان مسلمین و بازی با اجناس و قیمت کالاهای مورد نیاز جوامع مسلمان است. آن‌ها با اختیار داشتن سرمایه مخفی و این روزها علنی، تقریباً تمام درآمد مسلمین را به صورت ربا و نظایر آن از آنان پس می‌گیرند و به جیب خود می‌ریزند تا مسئله رشد اجتماعی در بین مسلمین متوقف بماند و کیسه یهودیان بدون زحمت متورم‌تر شود. طبق قرارهای داخلی، یهودیان درآمد خود را به کنیسه می‌رسانند و در صورت بروز هر مشکلی نیز از طرف آن‌ها حمایت می‌شوند.
 
راه‌های مقابله با آنوسیان:
برای مقابله با این افراد، گام نخست آگاهی از اهداف آنان است که البته بخش کوتاهی از اهداف مهم آن‌ها ذکر شد. لذا با اطلاع از نقش عمده‌ی آنان در ایجاد تفرقه در بین مسلمانان، لازم است تا در مسیر خلاف آن حرکت کنیم. بدین لحاظ، به نظر می‌رسد که شروع این امر منوط  به ایجاد تحولی در بین علمای اعلام اسلام در سراسر سرزمین‌های اسلامی است تا با بررسی صحت و سقم اطلاعات عمده‌ترین و اصلی‌ترین منابع اسلامی، در اصول و فروع که موجد اختلافات مذهبی است و تعیین تکلیف با آن‌ها، مسلمین را از دشمنی بی‌جهت با یکدیگر باز دارند و با شناخت مزاحمان و مانع‌تراشان بر سر راه اتحاد دوباره اسلامی، نقاب را از چهره دشمنان واقعی مسلمین یعنی آنوسیان بردارند.

آنوسی‌های مشهور:
برخی از آنوسی‌ها با پوشش اسلام‌نمایی خود خدمات شایانی به قوم یهود انجام داده‌اند. عمده‌ی اینان دارای فعالیت‌های مذهبی به ظاهر اسلامی بوده‌اند و اقدامات بسیار بزرگی در ایجاد تفرقه و ساخت انواع فرقه‌های منتسب به اسلام همچون بهاییت داشته‌اند. متأسفانه به دلیل احتمال ایجاد بعضی التهابات و ایراد اتهامات صرفاً احساساتی و متعصبانه و بدون پشتوانه مستدل و منطقی، از ذکر اسامی این فرقه‌ها صرف نظر شده و خوانندگان علاقه‌مند به کتاب «فرزندان استر» ارجاع داده می‌شوند.
در این جا تنها به اسامی چند تن از آنوسیان غیر مذهبی اشاره کوتاهی می‌شود، با این توضیح که فهرست مفصل‌تر اسامی آن‌ها در منبع فوق‌الذکر موجود است:

فیلسوف:
ابن کمونه، 1284 م.
ملا الازار همدانی (قرن 19 و 20)، معروف به لاله زاری، مترجم کتاب گفتار در روش رنه دکارت

موسیقی:
مرتضی خان نی‌داوود

ادبیات:
سید جمال الدین واعظ که از سران مشروطه بود و پسر وی سید محمد علی جمال زاده، نویسنده مشهور ایرانی
سید اشرف الدین قزوینی، مدیر مسئول روزنامه نسیم شمال
سلیمان حییم، مؤلف فرهنگ انگلیسی به فارسی حییم
علی معلم، مؤلف فرهنگ انگلیسی به فارسی پزشکی

تاریخ:
خواجه رشید الدین فضل الله، نویسنده جامع التواریخ
سعد الدوله صفی بن هیبت الله، وزیر ارغون خان ایلخان مغول که به جرم جاسوسی برای مسلمانان کشته شد

سیاست:
قوام السلطنه، نخست وزیر
محسن (هاخام رابی)، نماینده مجلس در زمان محمد رضا شاه پهلوی

اقتصاد:
مراد اریه، نماینده مجلس در زمان محمد رضا شاه که خانواده اریه صاحبان کارخانه کاشی‌سازی ایرانا بودند
حاج حبیب القانیان، مؤسس شرکت پلاستیک‌سازی پلاسکو و کارخانجات صنعتی و تولیدی مرکب در ایران

تیپ عروس خانم ها در کشورهای مختلف دنیا

بلغارستان
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پرو

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


اندونزی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پاکستان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


هندوستان

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


نیجریه

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


جمهوری تووا، روسیه

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ترکیه

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


چچن

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ژاپن

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


غزه، فلسطین

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


نوبیا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


اریتره

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


کره

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


اردن

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مالی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


عراق

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تبت

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


سریلانکا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مراکش

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تاجیکستان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


ایتالیا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
 

روایت تلخ زندگی مردم در جنوب شرق آبادان

لطفاً تدبیر کنید! مردم در نهرها حمام می‌کنند

خرید آب در خوزستان آب شرب خوزستان
شناسهٔ خبر: 3558183 -
آبادان– ۳۵ کیلومتر که به سمت جنوب شرق آبادان به پیش بروی به شهری می رسی به نام چوئبده که با داشتن ۱۰ هزار نفر جمعیت، هنوز کم آبی و قطعی دائمی آب امان مردمانش را بریده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-فرزانه یحیی آبادی: چهار سال پیش که بخش چوئبده به عنوان شهر معرفی شد شاید ساکنان این دیار استراتژیک و مرزی هیچگاه فکر نمی کردند روزی فرا رسد که سهمشان از آب شرب بهداشتی تنها پمپاژ حدود یک ساعته آب در شیرها آنهم به صورت شیفتی باشد.  

ملا جابر یکی از اهالی کوی امام حسین به خبرنگار مهر گفت: چه کسی می تواند ادعا کند که اینجا شهر است؟ جایی که مردم حتی از حق داشتن ابتدایی ترین امکان که داشتن آب است محرومند چطور می شود که نامش را شهر گذاشت؟

وی گفت: ارائه خدمات مختلف در این جا بسیار کم و نامناسب است و درخواستهای مکرر ما از مسئولان تاکنون راه به جایی نبرده و ما به اجبار و به امید داشتن احتمالی روزهای خوش صبوری کرده سکوت اختیار کرده ایم.

تانکرهای آب شهرداری تنها امید مردم

خانم خانه داری نیز به خبرنگار مهرگفت: از صبح که از خواب بیدار می شویم چشممان به دنبال آب مصرفی است که توسط تانکرهای شهرداری به در خانه ها آورده می شود تا شاید با پر کردن مخازن خود از این آب، بتوانیم به امورات روزمره مان آنهم به شکلی ابتدایی، سخت و نامناسب ادامه دهیم.

وی افزود: شتشوی ظرفها و لباسها، درست کردن غذا و حتی حمام کردنمان به دلیل نبود آب به یک دغدغه و دردسری برایمان تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: دیگر از این وضعیت خسته شده ایم و تحمل ادامه این شرایط را نداریم، مسئولان بجای وعده های ناشدنی چاره ای کنند و این مشکل را به صورت اساسی حل و فصل کنند.

نبود دلخوشی برای ماندگاری

حرفهای بغض آلود محمد صادق جوان ۲۶ ساله ای که حتی از گفتن کلمه شهر در اول نام چوئبده ابا دارد دل هر شنونده ای را به درد می آورد، جوانی که عطای شهر بودن را به لقای ماندگاریش بخشیده است. او گفت: دیگر دلخوشی برای ماندن در این دیار ندارم.

وی افزود: دو فرزند کوچک دارم که نیاز به رسیدگی فراوان دارند اما نبود آب ما را با مشکل مواجه کرده است.

محمدصادق اظهار کرد: مردم چوئبده که التزام و وفاداری خود به نظام را با حضورشان در صحنه های مختلف اعم از جنگ هشت ساله و غیره نشان داده اند و هنوز هم در خط ولایت و رهبری در حرکتند شایستگی برخورداری از امکانات بهتر و مطلوبتر را دارند.

وی تصریح کرد: می خواهم بدانم که آیا مسئولان حاضرند برای حتی یک روز با شرایط موجود ما زندگی کنند؟

اعطای نشان شهروند چوئبده به مدیرعامل آبفا خوزستان

یکی دیگر از اهالی چوئبده می گوید: حاضریم که نشان شهروندی چوئبده را به مدیرعامل آبفای خوزستان تقدیم کنیم و او تنها برای یک روز و به عنوان یکی از اهالی و با همین امکاناتی که نیروهایش در اختیار مردم می گذارند در اینجا زندگی کند.

عبدالرزاق افزود: اگر به عقیده مسئولان شرایط و امکانات ما خوب و در خور شان است پس نباید از زندگی در این شهر برنجند و یا ناراحت شوند.

وی اظهار کرد: دو فرزند من که یکی از آنها دختر هست همیشه از وضعیت غیر بهداشتی سرویسهای بهداشتی در مدرسه اشان آن هم به دلیل نبود و یا کمبود آب (چند مخزن آب تنها تامین کننده آب مورد نیاز دانش آموزان است)  گله مند است اما کو گوش شنوا!؟

گل آلود بودن و بوی نامطبوع آب پمپاژی

دیگر شهروند ساکن چوئبده با اشاره به اینکه سهمیه آب مصرفی روزانه شان حدود یک ساعت در طول روز است، گفت: از آنجایی که در طول شبانه روز تنها یک ساعت آب در لوله ها پمپاژ می شود بنابراین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اول به دلیل گل آلود بودن و داشتن بوی نامطبوع عملا قابل استفاده نیست.

سید جلیل افزود: برای تامین آب بهداشتی مورد نیاز خانواده مجبور به خرید آب معدنی و یا آب تصفیه هستم. خرید آب به عنوان یکی از کارهای اصلی و روزمره مان تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: به رغم اینکه بخش زیادی از درآمدمان را بابت خرید آب صرف می کنیم و کمتر شاهد وجود آب در لوله های آب منازلمان هستیم اما قبض های آبی که از سوی آبفا برایمان صادر و ارسال می شود، سر به فلک کشیده اند چرا باید بابت آبی که نداریمش قبضهای بالای ۱۰۰ یا  ۲۰۰ هزار تومانی پرداخت کنیم.

استحمام در نهرها 

عبدالعزیز نیز به خبرنگار مهر گفت: نهرها محلی برای استحمام خود، اعضای خانواده و برخی از اهالی هستند.

وی افزود: البته بچه های کوچکتر را می توان در درون یک تشت در خانه حمام کرد اما دیگر امکان شستن لباسهایشان نیست چون دیگر آبی برایمان باقی نمی ماند.

وی اظهار کرد: پیگیریهای مکرر راه به جایی نبرده است و نمی دانیم باید مشکلمان را به چه کسی یا کسانی مطرح کنیم؟ شاید اگر روستا باقی می ماندیم و به سبک روستائیها زندگی می کردیم حداقل تکلیفمان با خودمان روشن بود.

وی تصریح کرد: بسیاری از دوستان، اقوام و همسایگان ما از چوئبده رفته اند و در دیگر شهرها زندگی می کنند، اگر شرایط بهبود پیدا نکنند به طور قطع تمام مردم یکی پس از دیگری شهر را ترک کرده و راهی سایر شهرها می شوند.

آب مصرفی چوئبده بیمار است

شهردار چوئبده در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: چوئبده از نظر بهره مندی از آب لوله کشی بیمار است و نیاز به درمان صد در صدی و عاجل دارد.

امین مرادی افزود: به رغم گذشت چهار سال از تبدیل این بخش به شهر اما شرایط عمومی آن به لحاظ برخورداری از امکانات بهینه و مطلوب نه تنها بهبود نیافته بلکه بدتر هم شده است.

وی اظهار کرد: موضوع قطعی مکرر و کم آبی در نقاط مختلف شهری را در طول سال به کرات و به دفعات فراوان داریم.

مرادی با اشاره به اینکه آب مورد نیاز مردم چوئبده از طریق ایستگاهی در آبادان به سمت چوئبده پمپاژ می شود، تصریح کرد: فرسودگی بالای خطوط آبرسانی ناشی از عدم بهبود، تعویض و بهسازی آنها از یک سو و مواجه شهر آبادان با مشکلات متنوع در حوزه آب آبرسانی و پمپاژ آب به چوئبده را دچار نوسان و نقصان کرده است.

شهردار جوئبده یادآور شد: در زمان حاضر آبرسانی به منازل و حتی پاسگاه های نظامی، انتظامی و دریابانی از طریق تانکرها و ماشین آلات آتش نشانی شهرداری انجام می شود و این درحالیست که وظایف شهرداری تعریف شده و مشخص است.

مرادی گفت: در زمان حاضر شهرداری به جای پرداختن به امور عمرانی حکم سقای شهر را پیدا کرده است و همه مردم و مسئولان از شهرداری انتظار کمک و یاری دارند، نمی دانم که اگر خدای ناکرده حادثه آتش سوزی در نقطه ای از شهر رخ دهد ماشین آتش نشانی ما که در حال آبرسانی به مردم نیازمند است چگونه می تواند به وظیفه اش عمل کند.

وی افزود: مسئولان بایستی به جای فشار آوردن به شهرداری برای آب رسانی به مردم که به هیچ وجه جزء وظایف تعریف شده اش نیست، تدبیر و اقداماتی را انجام دهند تا علاوه بر رفع اساسی این مسئله، شهرداری را نیز در انجام امور مربوطه یاری و کمک کنند.

بی توجهی مسئولان یک بیماری خطرناک است

همچنین امام جمعه چوئبده به خبرنگار مهر گفت: بی توجهی مسئولان به رفع مشکلات مردم یک نوع بیماری خطرناک است.

حجت الاسلام حمید سیلاوی مشکل آب چوئبده را معضلی قدیمی خواند و افزود: مردم از دیر باز مشکل کم آبی، بی آبی و قطعی مکرر آب مواجهند و با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر بسیاری از مناطق در طول روز از نعمت آب بی بهر ه هستند، اظهار کرد: مسئولان همواره به مردم این امیدواری را داده و می دهند که مثلا پس از فلان رخداد وضعیت آب بهتر می شود اما این مشکل نه تنها رفع نمی شود بلکه استمرار و پایداری آن ادامه دارتر و اوضاع وخیم تر می شود.

وی تصریح کرد: در مقطعی مسئولان آبفا اعلام کردند که اگر مردم اشتراک آب بگیرند و برای آنان کنتور نصب شود دیگر مشکل حل می شود اما با نصب کنتور و گرفتن اشتراک نه تنها چیزی تغییر نکرد بلکه بدتر هم شد.

امام جمعه چوئبده یادآور شد: شبکه آب این شهر قدیمی و فرسوده است ضمن اینکه شهر از امکانات تصفیه خانه آب نیز بی بهره است، آب مورد نیاز چوئبده از شهر آبادان تامین و پمپاژ می شود و این در حالی است که چوئبده به عنوان یک شهر بایستی دارای تجهیزات و تاسیسات مستقل باشد.

حجت الاسلام سیلاوی با ابراز ناخرسندی از عدم رسیدگی به وضعیت آب شرب مصرفی مردم شهر گفت: به دلیل بی توجهی مسئولان ذیربط مردم به شدت تحت فشار قرار دارند و این مسئله همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده است.

وی  افزود: مردم چوئبده از وفادارترین مرزداران به کشور و نظامشان هستند که وظیفه خطیر مرزبانی را بر عهده دارند.

مهاجرت همزمان ۴۰ خانوار در یک مقطع 

امام جمعه چوئبده اظهار کرد: متاسفانه عدم توجه به رفع مشکلات عدیده آنان سبب شده تا در سالهای اخیر شاهد خروج و مهاجرت آنان از شهر باشیم به نحوی که در یک مقطع ۴۰ خانوار از این شهر مهاجرت کردند.

سیلاوی تصریح کرد: تامین امنیت و پایداری آن در گرو فراهم سازی امکانات مورد نیاز مرزداران است و این در حالی است که بی توجهی ها به رفع مشکلات سبب پائین آمدن آستانه تحمل مردم و ابراز نارضایتی مکرر آنان از وضعیت موجود شده است.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی بر ضرورت توجه به رفع مشکلات مردم تاکید کرد.

امام جمعه چوئبده یادآور شد: هر چند که دولت قولهای فراوانی برای رفع مشکلات پس از برجام داد اما به نظر می رسد همه این وعده ها سر خرمن بوده است و روز به روز مشکلات مردم بیشتر می شود.

حجت الاسلام سیلاوی گفت: مسئولان آبفای خوزستان دائما می گویند که آب به اندازه کافی برای مصرف مردم در لوله ها پمپاژ می شود و این در حالی است که مردم آب کافی دریافت نمی کنند و در بسیاری از مواقع از نعمت آب آشامیدنی بی بهره اند.

ارائه اطلاعات نادرست به مسئولان بالادست

رئیس شورای اسلامی شهر چوئبده نیز با ابراز تاسف و نگرانی از وضعیت موجود خواستار توجه مسئولان به رفع مشکل موجود شد.

عظیم فرحانی در گفتگو با خبرنگار با بیان اینکه مشکل آب شرب مصرفی مردم باید از مقطع شهرستان و استان پیگیری و رفع شود، گفت: متاسفانه اتخاذ تصمیمات نادرست مدیریت آبفا خوزستان شهر چوئبده را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: ما انتظاری ازمسئول آبفای چوئبده نداریم چرا که می دانیم یک فرد با دست خالی و در اختیار نداشتن امکانات و اعتبارات کافی نه می تواند تصمیم گیری و برنامه ریزی کند ونه اقدام عملی.

فرحانی اظهار کرد: متاسفانه بارها مشاهده شده که کارکنان آبفای چوئبده اطلاعات نادرستی به مسئولان بالا دست خود ارائه می کنند به طوری که وقتی بحران قطعی آب ۱۰ روزه در ۱۰ منطقه شهری وجود دارد آنها در گزارش ارسالی خود به مسئولان بالادستشان تنها دو خیابان را فاقد آب نام برده اند.

وی از بحران موجود به عنوان زنگ حطری برای مسئولان نام برد و تصریح کرد: مهاجرت مردم از شهر استراتژیک و مرزی چوئبده یکی از مهمترین پیامدهای منفی عدم توجه به رفع مشکل بی آبی و کم آبی این شهر است.

فرسودگی گسترده شبکه آب چوئبده 

رئیس اداره آبفای چوئبده نیز با اشاره به وابستگی آب شهری چوئبده به آبادان گفت: این وابستگی سبب شده تا به دلیل مواجه با اندک مشکلی در سیستم آب شهری آبادان از یک سو و فرسودگی و شکستگی های گسترده شبکه آب چوئبده از سوی دیگر ما به طور دائم با مشکلی کم آبی و قطعی مکرر مواجه شویم.

عبدالامیر رسول زاده با اشاره به صحبتهای انجام شده با مجری طرح بازسازی شبکه آبرسانی افزود: به گفته وی کار مطالعاتی و طراحی تلمبه خانه چوئبده انجام شده اما اجرای آن به دلیل نبود اعتبارات متوقف شده است.

وی اظهار کرد: برای اجرای آن اعتباری معادل ۱۳ میلیارد تومان برآورد شده است که در صورت عدم تامین به موقع احتمال افزایش اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح در سالهای آتی (بنا بر تورم) وجود دارد.

رسول زاده تصریح کرد: از میان دو هزار و ۵۰۰ خانوار این شهر کمتر از هزار و ۲۰۰ خانوار مشترک آب هستند و ۸۰۰ خانوار از انشعابات غیر مجاز استفاده می کنند ضمن آنکه هزار و ۲۰۰ مشترک نیز آب مصرفیشان بیشتز ا حد متعارف است.

رئیس اداره آبفا چوئبده با اشاره به اینکه سرانه مصرفی روزانه در این شهر دو هزار و ۵۰۰ متر مکعب است، گفت: به طور روزانه سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب یعنی ۵۰ درصد بیشتر از سرانه مصرفی آب به شهر چوئبده پمپاژ می شود.

به گفته رسول زاده استفاده غیر اصولی از آب برای آبیاری نخیلات و غیره سبب هدر رفت آب تعیین شده قابل پمپاژ برای چوئبده شده و این مسئله امکان توزیع آب در طول ۲۴ ساعت را ناممکن کرده است.

وی افزود: گذشت حدود ۴۰ سال از عمرمفید خطوط آبرسانی و فرسودگی شبکه که نیاز مبرمی به اصلاح و بهسازی دارد، ایجاد تاسیساتی مستقل برای این شهر را امری ضروری تلقی کرده است.

فرمانده انتظامی آبادان خبر داد:

دستگیری ۵ سارق و کشف ۱۴ فقره سرقت در آبادان

سرهنگ کهیایی2
شناسهٔ خبر: 3558513 -
آبادان- فرمانده انتظامی آبادان از دستگیری پنج سارق و کشف ۱۴ فقره سرقت در این شهر خبر داد.

سرهنگ حسین کهیایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع چند فقره سرقت در سطح شهرستان آبادان گفت: در این راستا موضوع شناسایی و دستگیری سارقان به طور ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس آگاهی با انجام یکسری اقدامات اطلاعاتی و افزایش گشت‌های محسوس و نامحسوس این سارقان را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی آنان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

سرهنگ کهیایی اظهار کرد: در بازجوییهای فنی کارآگاهان پلیس از متهمان آنان به انجام ۱۴ فقره سرقت اعم از کیف قاپی، لوازم داخل خودرو، لوازم منزل و خودرو در نقاط مختلف شهر اعتراف کردند.

وی تصریح کرد: متهمان برای سیر مراحل قانونی به همراه پرونده شان تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان آبادان از حفظ و ارتقای امنیت در جامعه در جهت جلب رضایتمندی شهروندان به عنوان محور اصلی کار پلیس نام برد و یادآور شد: پلیس با انجام گشت های تامینی و کنترلی، تلاش ویژه ای را  در راستای برخورد با عوامل سرقت و ناامنی به انجام می رساند.

سرهنگ کهیایی با تاکید بر اینکه شهروندان آبادانی در صورت مشاهده موارد و یا افراد مشکوک مراتب را سریعا با پلیس ۱۱۰ در میان گذارند، گفت: تامین و پایداری امنیت و آرامش جامعه و دستگیری سریع تر و آسان تر مجرمان در گرو مشارکت، همراهی و همکاری شهروندان با پلیس است. اخلالگران در نظم عمومی باید بدانند که نیروهای پلیس هیچگاه اجازه برهم زدن آرامش روحی و روانی و آسایش شهروندان را به آنان نخواهد داد.

وی از مردم خواست تا ضمن رعایت موارد و اصولی ایمنی در منزل، خودرو و سایر موارد، مانع از دسترسی سهل و آسان سارقان برای ارتکاب به دزدی شوند.

سرهنگ کهیایی از تامین امنیت به عنوان وظیفه ذاتی پلیس نام برد و افزود: بدون شک نیروهای پلیس در جهت انجام این وظیفه به نحو مطلوب و درست، تمامی تلاششان را به کار می برند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

صنایع نیشکر نبود باید سالانه ۴۷۰ میلیون دلار شکر وارد می کردیم

کیخسرو چنگلوائی
شناسهٔ خبر: 3558688 -
اهواز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اگر تولید نیشکر را در استان نداشتیم باید سالانه ۴۷۰ میلیون دلار شکر وارد می کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، کیخسرو چنگلوایی ظهر امروز سه شنبه در هشتمین همایش ملی فناوری نیشکر در تالار مطهری دانشگاه چمران اهواز اظهار کرد: با هزینه امروز برای ایجاد اشتغال باید ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ۲۷ هزار پرسنل نیشکر سرمایه گذاری می کردیم و در بخش صنعت هم هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان باید سرمایه گذاری می شد.

وی افزود: یکی از آثار مثبت نیشکر استفاده و بهره برداری از اراضی کم بازده و بی بازدهی بود که به دلیل قلیایی و شور بودن آب تحت الارضی و تبخیر، سال به سال وضعیت شان بدتر می شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: اگر تولید نیشکر را در خوزستان نداشتیم، باید سالانه ۴۷۰ میلیون دلار شکر وارد می کردیم.

چنگلوایی اضافه کرد: اگر نیشکر وجود نداشت امروز بهانه بسیار خوبی برای انتقال آب از سرشاخه های رود کارون در دست بانیان آن بود و اگر کشت و صنعت ها نبودند، دو میلیارد متر مکعب آب بدون هیچ استفاده ای وارد خلیج فارس می شد و همچنین ۶۰ هزار هکتار اراضی نیشکر در صورت نبود نیشکر کانون تولید ریزگرد می شد.

وی عنوان کرد: نیشکر مانع بسیار خوبی در برابر زیاده خواهی ها بر سر انتقال آب کارون بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: حیات تالاب شادگان به خاطر وجود نیشکر احیا شد و همچنین وجود ضایعات نیشکر به عنوان خوراک دام مانع از واردات آن و خروج ارز شد.

تصاویر هوایی غیرقانونی از زیباترین مکان های جهان

بین معرفی تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین، و قوانین محدود کننده امروزی که استفاده از این نوع عکسبرداری را ممنوع کرده است، یک دوره زمانی باشکوه و فرصت طلبانه می باشد که شما می توانید تصاویری بسیار زیبا و ناب از گوشه و کنار جهان ثبت کنید.

تصاویری که در ادامه خواهید دید اثر هنرمند ماجراجو amos-chapple می باشد. از این تصاویر لذت ببرید. ثبت این تصاویر هوایی با قوانین امروزی ممنوع و غیر قانونی است.
 

کلیسای ساگرادا فامیلیا، بارسلونا

alt

بلوک های شهری هشت ضلعی و گوشه و کنار خیابان یک نمای تماشایی و خیره کننده ایجاد کرده است. ساگرادا فامیلیا (واژهٔ لاتین به معنی خانوادهٔ مقدس) کلیسایی در شهر بارسلون است که علاوه بر مکان مذهبی بودن، از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. این کلیسای کاتولیک از سال ۱۸۸۲ میلادی در حال ساخت بوده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶ ساخت آن تمام نخواهد شد. این کلیسا را آنتونیو گائودی (۱۸۲۸-۱۹۲۶) معمار مشهور اسپانیایی طراحی کرد که ۱۵ سال آخر عمرش را صرف تکمیل این کلیسا نمود.



عمارتی باشکوه، سنت پترزبورگ در غبار پاییز

alt

من نمی توانم آنچه را که دوربین می بیند، ببینم. با در دست گرفتن دوربین و ثبت چنین عکس هایی، من قادر به دیدن صحنه هایی ناب می باشم که در نگاه اول شاید چنین محو زیبایی آن نشده باشم.



کلیسای Sagrat Cor در میان ابرها، بر روی تپه بارسلونا

alt


کلیسای بنا شده بر روی خون، سنت پترزبورگ

alt

کلیسای ناجی خون ریخته شده سنت پترزبورگ یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های شهر سنت پترزبورگ است. کلیسای “بناشده بر خون”، یا کلیسای “قیامِ مسیح” از دیگر نام‌هایی است که به این مکان تاریخی می‌دهند. راهنماهای گردشگری از نام کلیسای بناشده بر خون (Church on Split Blood) بیش از سایر اسامی استفاده می‌کنند.



کالج ویران شده در داخل جمهوری جدایی طلب آبخازیا

alt

بخاز یا آبخازیه سرزمینی در غرب قفقاز و کرانهٔ شرقی دریای سیاه است که حدود ۲۴۲ هزار نفر جمعیت دارد که بیشترشان تابعیت روسی دارند. پایتخت این جمهوری بندر سوخومیاست. آبخاز در سدهٔ دوم پیش از میلاد تابع مهرداد ششم فرمانروای دولت پونتوس بود. از اواخر سدهٔ نخست میلادی رومیان به آبخاز حمله کردند. از سدهٔ چهارم تا ششم میلادی دولت روم شرقی بتدریج در آبخاز نفوذ کرد. بنا به نوشته مورخان رومی آبخاز بخشی از سرزمین لازیکا بود. خصی کردن بردگان آبخازی یکی از کارهای زشت رومیان به شمار می‌رفت. آبخازیه همانند دیگر نواحی گرجستان مورد نزاع دولت‌های روم شرقی و ایرانساسانی بود. فشار رومیان سبب می‌شد که مردم آبخاز به شاهان ساسانی توسّل جویند.



کلیسای جامع سنت پیتر و سنت پل، پترگوف

alt

کلیسای جامع سنت پطرس و سنت پل کلیسایی در شهر تالین، استونی است. این کلیسا در سال ۱۸۴۱ میلادی شروع به ساخت شده و در سال ۱۸۴۴ ساخت آن به پایان رسیده است و متعلق به پیروان کاتولیک است. (تصویر بالا)

کلیسای جامع سنت پل نام کلیسای بزرگ و مشهوری در لندن، پایتخت انگلستان است که به‌عنوان یکی از بناهای مشهور این شهر شناخته می‌شود. کار ساخت این کلیسا که در اواخر سدهٔ هفدهم توسط سر کریستوفر رن طراحی گردیده است در اوایل سدهٔ هجدهم در ۱۷۱۰ به پایان رسید تا جایگزینی برای دیگر کلیسایی باشد که در همین مکان قرار داشت و در پی آتش‌سوزی بزرگ لندن ویران گردید. کلیسای سنت پل در عین حال سومین کلیسای ساخته شده در همین مکان است. کلیسای جامع سنت پل دارای گنبد بزرگی استکه راهرویی معروف به «تالار زمزمه» به طول ۳۲ متر در گرداگرد درونی گنبد آن کشیده شده و مشهور است که اگر کسی نزدیک به دیوار این راهرو زمزمه نماید فرد دیگری که در نزدیکی دیوار و در سوی دیگر آن قرار دارد صدای او را می‌شنود. گور بسیاری از افراد سرشناس از جمله لرد نلسون، دوک ولینگتون و خود کریستوفر رن نیز در این کلیسا قرار دارد.



مسجد جاما ، بزرگترین مسجد شبه قاره هند

alt

مسجد “جاما” با نقوش زیبا و معماری ویژه ای که دارد ، یکی از زیباترین مساجد کشور هند به شمار می رود. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد شبه قاره هند است که با دو مناره ۴۰ متری ، سه دروازه و چهار برج ، گنجایش بیست و پنج هزار نمازگزار را دارد. مسجد “جاما” دارای موزه‌ای است که در آن آثار تاریخی بی شماری در کنار یک دسته مو متعلق به رسول گرامی اسلام (ص)نگه داری می شود. این مسجد روز عید فطر شاهد حضور نمازگزاران و گردشگران بوده و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک به یکی از مقاصد گردشگری پایتخت هندوستان تبدیل شود.



پایتخت آب نباتی روسیه

alt



تاج محل و باغها

alt

تاج محل به دستور شاه جهان برای یادبود از همسرش ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ فوت کرد بنا شده‌است. وى از شوهرش درخواست کرد که بعد از مرگش دوباره ازدواج نکند و براى او مقبره‌اى بسازد. شاه تصمیم گرفت بعد از مرگ همسرش با ساخت بنایی زیبا وعظیم همسرش را جاودانه کند. از اینرو آرامگاهی زیبا در کنار رود جمنا ساخت. وی قصد داشت برای خود نیز آرامگاهی در کران دیگر رود جمنا بسازد و این دو بنا را با پلی به یکدیگر متصل کند تا نشانه‌ای برای پیوند همیشگی او و همسرش باشد. شاه می‌خواست بر خلاف نمای تاج محل که از مرمر سفید بود، آرامگاه خودش از مرمر سیاه ساخته شود اما این آرامگاه هیچ‌وقت ساخته نشد. تاج محل جزو فهرست‌ تازه‌ از عجایب‌ هفتگانه‌ جهان‌ است و برای‌ انتخاب‌ عجایب‌ هفتگانه‌ دنیا از بیش‌ از شصت‌ میلیون‌ نفر در سراسر دنیا نظر سنجی‌ شده‌ است.‌‌


تاج محل در نور صبحگاهی

alt


صبح غالب بر تمام شهر

alt

نزد مردم محلی تحت عنوان “هیل ۳″ شناخته شده است. این تپه در بالای محله های فقیرنشین شمال بمبئی است و از نظر قیمت و ارزش با زمین پیرامون هیچ تفاوتی ندارد. دسترسی به آب، که تپه فاقد آن می باشد، با ارزش تر از هر چیز دیگری در اینجا به نظر می رسد.



مجسمه آزادی بر باد رفته، بوداپست

alt

نماد شهر که بربالای بلندیهای گلرت ساخته شده تا از هرکجای شهر بتوان آنرا دید و به یاد آزادی افتاد. مجسمه آزادی که ارتش شوروی بعد از جنگ و تحت کمونیست درآوردن مجارستان آنرا به یاد کشته شدگان روسی در جنگ در اینجا ساخت!!!! عجیب به نظر میاید اما واقعی است قرار بود در این محل یک مجسمه به یاد نخست وزیر کشته شده مجارها در جنگ جهانی اول ساخته شود که روسهای فرصت طلب آن را ساختند و به اسم خودشان تمام کردند تا طور دیگری سلطه بلوک شرق را به نمایش گذارند. امروز اما این مجسمه مظهر آزادی است آزادی که سرانجام مجارستان بعد از قرنها و قرنها زیر سلطه بودن توانست بدست آورد.از هرکجای شهر نگاه کنید مجسمه برنزی این زن را میبینید که برگی از زیتون به نشانه صلح در دست گرفته است.امید این است که مجارستان دیگر رنگ جنگ به خود نبیند و همواره در صلح جهانی نفس کشد.



قلعه بودا در شب

alt

ساختمان قلعه بودا از هر نقطه بوداپست قابل مشاهده است و به همین دلیل این بنا یکی از اصلی ترین سمبل های شهر بوداپست و حتی مجارستان است. قلعه زیبای روی تپه با خیابان های سنگ فرشش آنقدر جذابیت دارد که شما را برای یک روز کامل سرگرم کند. شهروندان بوداپست برای اولین بار بعد از حمله مغول ها در قرن ۱۳ وارد این تپه شدند و اولین قصر سلطنتی در همین زمان ساخته شد. عصر طلایی این قصر به قرن ۱۵ باز می گردد. پس از ازدواج پادشاه ماتیاس کوروینوس با ناپل بسیاری از هنرمندان و صنعتگران ایتالیایی همراه با ملکه جدید وارد این شهر شدند و بنایی را ساختند که در دوران بعد تکمیل شد. امروز این قلعه به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته شده و هرساله هزاران گردشگر را به خود جذب می کند.


پاریس ‘قلب مقدس درخشان در طلوع آفتاب مبهم و مه آلود

alt



کارگر و زن کلخوز

alt

کارگر و زن کلخوز یک بنای یادبود هنری مشهور است که دو تندیس را نمایش می‌دهد که داس و چکش بر بالای سر برده‌اند. ۲۴٫۵ متر ارتفاع دارد و توسط ورا موخینا از فولاد زنگ نزن برای نمایشگاه بین‌المللی پاریس ۱۹۳۷ ساخته شده است و سپس به مسکو منتقل شده است. در فیلم ۲۰۱۰ هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول، وقتی مرگخواران لرد ولدرمورت وزارت جادو را گرفتند، تندیسی در سرسرای وزارتخانه قرار داده شد که برنامه جدید وزارت را نمایش می‌داد، دو جادوگر مرد و زن همانند این تندیس چوب‌های جادوشان را بالا گرفته بودند و ماگل‌ها در حال تار و مار شدن بودند.



هتل UKRAINA مسکو در هنگام غروب روشن

alt

هتل ” اوکراین” که پس از نوسازی و مرمت، نام ” رادیسون رویال ” را به خود گرفت، آخرین بنا از به اصطلاح آسمان خراش های استالینی بود. این ساختمان از غیر معمول ترین مجموعه بناهای هفت خواهران است چرا که به غیر از اتاق های هتل، شامل آپارتمان های مسکونی، رستوران ها و کافه های متعدد و مراکز سلامت و همایش بود. ساختمان هتل در خم رودخانه ی مسکو و نمای اصلی آن به سمت خیابان عریض کوتوزوفسکی، یکی از معتبرترین محله های شهر مسکو، بنا شده است. اما در اواخر سال های ۴۰ میلادی قرن گذشته، زمانی که به دستور استالین ساخت این آسمان خراش ها آغاز شد، هیچ کس فکر این را نمی کرد که روزی این منطقه تبدیل به یکی از معتبرترین محله های شهر مسکو شود. در سال های اولیه ی پس از جنگ، این منطقه، محل زندگی زاغه نشینان بود و مرداب و باتلاق، محل کنونی هتل اوکراین را تشکیل می داد. ساخت این ساختمان عظیم بر روی چنین خاکی، کاری بسیار مخاطره آمیز بود. به همین دلیل زمان ساخت این آسمان خراش بسیار طولانی و دیر تر از بقیه، فقط پس ازمرگ استالین به پایان رسید.


یک گروه از قایق های ماهیگیری در ورودی بارانداز ساسون، بمبئی هند

alt

چرا باید حق خوزستان بر اساس شاخص‌های آماری کنکور داده شود؟

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان از وصول بخشی از مطالبات آموزش‌و‌پرورش و پیگیری برای تحقق همه این مطالبات خبر داد و گفت: سرانه تخصیص بودجه در سال 93 برای هر دانش‌آموز خوزستانی چهار هزار تومان بوده است که نمی‌توان برای هزینه‌کرد آن تصمیم‌گیری کرد؛ چرا باید حق خوزستان بر اساس شاخص‌های آماری کنکور داده شود؟.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، محمد تقی‌زاده در جشنواره آموزگاران تلاشگر خوزستان که امروز، چهارشنبه 28 بهمن‌ماه در تالار اجتماعات شرکت ملی حفاری اهواز برگزار شد، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: کشور ایران در طول تاریخ از دو حالت خارج نبوده، یا استعمارگر و یا استعمارپذیر بوده است و تنها دوره‌ای که در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها دارای استقلال شد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ آموزش‌و‌پرورش در شکل‌گیری، استقرار، استمرار و پایداری این دوره نقش بسیار مؤثری ایفاء کرده است.

وی با بیان این‌که آموزش‌و‌پرروش چه در تاریخ باستان و چه در زمان معاصر همواره نقش بسیار فعالی داشته است، تصریح کرد: تا سال‌های اخیر در کتاب‌های تاریخ، اختراع خط به تمدن سومر و بین‌النهرین نسبت داده شده بود اما در سال 2007 کاوشگران، خط و کتابت را به سرزمین ایران و تمدن جیرفت استان کرمان نسبت داده‌اند. پس آغاز واقعه تعلیم‌و‌تربیت، نوشتار و آموزش‌و‌پرورش از کشور ایران شروع شده است و در تمام دوره‌های تاریخ نیز نقش بسیار پررنگ این بخش کاملأ مشهود است.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان، عصر طلایی آموزش‌وپرورش را مربوط به 115 سال پیش و در مدرسه سعادت دانست و خاطرنشان کرد: امروزه آثار این عصر طلایی مشهود است اما از علل آن شاید بتوان این موضوع را عنوان کرد که در این مدرسه مدیر، مسئولیت تمام کارها را بر عهده داشت و از این اختیار برخوردار بود که بتواند معلم را استخدام و به سراسر ایران یا حتی به برخی از کشورهای جهان اعزام کند.

تقی‌زاده افزود: در این عصر طلایی بود که بین مدیر، معلم، دانش‌آموزان و اولیاء هماهنگی کامل وجود داشت. اکنون علی‌رغم این‌که به پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه علم و دانش دست یافته‌ایم اما در شرایط کنونی آموزش‌وپرورش ما دچار مصیبت‌ها، مشکلات و آسیب‌های فراوانی شده است.

وی بیان کرد: کشور ایران نهمین کشور دنیا از حیث آمار بی‌سوادی و این موضوع واقعا تکان‌دهنده است که چرا کشوری دارای این سابقه درخشان در آموزش‌وپرورش، باید در این جایگاه قرار داشته باشد. استان خوزستان مرکز اولین تمدن‌ها بود و تمدن آریایی‌ها ابتدا در این استان شکل می‌گیرد و بعد از آن به سایر نقاط کشور نفوذ می‌کند و حتی زنگ اولین مدرسه‌ای که توسط پیامبر اکرم(ص) در عربستان تأسیس می‌شود، برای نخستین‌بار در خوزستان شنیده می‌شود اما امروزه خوزستان در جایگاه سوم بی‌سوادی کشور قرار دارد.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با اشاره به این‌که در جلسات مختلف اکثراٌ مشکلات کمبود بودجه، نیرو و امکانات و تجهیزات عنوان می‌شود، خاطرنشان کرد: من معتقدم که در کشور و به‌ویژه استان خوزستان منابع مالی بسیار خوب و همچنین افراد توانمند و تجهیزات قابل قبولی وجود دارد و اگر قرار ست بحرانی در آموزش‌و‌پرورش وجود داشته باشد، آن بحران عدم وجود یک مدیریت علمی همراه با برنامه و برنامه‌ریزی است‌ که عدم هماهنگی را به‌دنبال دارد.

تقی‌زاده عنوان کرد: در اولین جلسه شورای آموزش‌و‌پرورش که دو سال قبل تشکیل شد، برنامه‌ای با 26 شاخص که ساده‌ترین شاخص‌ها بودند تدوین و مقرر شد تا طبق این برنامه عمل شود. برای مثال سوادآموزی یکی از شاخص‌های این برنامه است. استان خوزستان دارای 650 هزار فرد بی‌سواد است که بنا بر گفته خود این افراد، حتی یک‌بار هم وارد مدرسه نشده‌اند و ما توانستیم مطابق این برنامه در جایگاه اول کشور در جذب بی‌سوادان قرار بگیریم.

وی شاخص دیگر را دوره پیش‌دبستانی دانست‌ وخاطرنشان کرد: در سال 53 استان خوزستان 41 هزار نوآموز ورودی به پایه اول داشت که 19 هزار نفر آن دوره پیش‌دبستانی را طی کردند‌ و در سال 83‌، از 150 هزار نوآموز ورود به پایه اول تنها 1500 نفر موفق به گذراندن دوره پیش‌دبستانی شدند بنابراین شاخص‌ها علی‌رغم تحولات بسیاری نسبت به 30 سال گذشته بسیار شکسته شده است.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان اظهار کرد: در بازدیدی درهفته گذشته متوجه شدیم 22 روستا در یک منطقه عشایری با 100 دانش‌آموز تنها در سال 55 یک مدرسه داشتند‌ و درطول این 40 سال هیچ مدرسه‌ای در این منطقه فعال نبوده و معلمی تدریس نکرده است. مشکل اصلی را در درون آموزش‌و‌پرورش می‌توان در نداشتن برنامه جستجو کرد‌ و در خارج از آموزش‌و‌پرورش مشکل اصلی این است که ذهن مردم و مسئولان درگیر مسأله آموزش‌و‌پرورش نیست.

تقی‌زاده گفت: در هر صورت برنامه توسعه خوزستان با شاخص‌های مختلفی تدوین شد. هر چند کنکور برای آموزش‌وپرورش خوزستان یک شاخص نیست اما در سطح ملی به‌عنوان یک شاخص ارزیابی، استان خوزستان را با سایر استان‌ها مقایسه می‌کنند. بنده معتقدم اگر امروز مشکل پیش‌دبستانی ما حل شود مشکل کنکور نیز حل می‌شود و باید این موضوع را در نظر داشت که بارانداز نهایی آموزش‌وپرورش در خانه کنکور نیست بلکه در خانه‌ای است که ساده‌ترین مهارت‌های اجتماعی در آن آموخته شده است.

وی افزود: درک، فهم، شناخت و شهود در برابر ساده‌ترین واژه‌ها مانند دوستی، محبت، احترام به بزرگتر و احترام به قانون باید فصل اول کتاب‌های مهارت اجتماعی دانش‌آموزان قرار بگیرد و اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که رهبر یک سرزمین 70 میلیونی یک سال را با دو واژه همدلی و هم‌زبانی معرفی می‌کند. واژه‌های همدلی و هم‌زبانی دارای سابقه ملی 2500 ساله و پشتوانه مذهبی 1400 ساله هستند. مشکل این است که ما متوجه این بخش تاریخ در این واژگان ساده نشده‌ایم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان بیان کرد: به اعتراف تاریخ و علم پزشکی مستعدترین افراد در کشور ایران هستند. بنابراین هماهنگی، هم‌دلی، هم‌زبانی و مدیریت و میثاق و محور مشترک و پیکانی که راهنمای مسیر باشد، باید در مسیر اصلی ما تعریف شوند و به‌عنوان یک شاه‌راه تعریف شود.

تقی‌زاده اظهار کرد: نیازی نیست تا از فرزندان خود هر روز این سؤال را بپرسیم که امروز در مدرسه چه مطلبی آموخته‌اند بلکه باید این سؤال را از آن‌ها بپرسیم که امروز چه سؤال خوبی را در کلاس مطرح کردند و این‌گونه ذهن فرزندان خود را فعال کنیم. به عبارت دیگر باید دانش‌آموزان را از چارچوب کلاس خارج کنیم و آن‌ها را با تاریخ گذشته و نعمت‌های خداوندی و پژوهش و تحقیق آشنا کنیم.

وی یادآور شد: در یک کشور اروپایی برای یک میلیون نفر در طول سال 800 هزار عنوان کتاب چاپ می‌شود در حالی‌که این آمار برای یک کشور آسیایی 70 عنوان و برای یک کشور آفریقایی 20 عنوان است و با توجه به این‌که اولین شاخص توسعه در دنیا میزان چاپ در کشور می‌باشد، باید در خصوص این فاصله چشمگیر تأمل کرد. امروزه برای هر ایرانی در طول یک سال میزان سه کیلوگرم کتاب، مطبوعات و روزنامه به چاپ می‌رسد در حالی‌که در یک کشور اروپایی این آمار به 10 برابر افزایش می‌یابد. اکنون در کشور ما برای هر نفر یک کتاب در سال چاپ می‌شود اما در کشور پاکستان برای هر شخص سالانه چهار کتاب به چاپ می‌رسد با وجود این‌که تمدن ایران با تمدن پاکستان قابل مقایسه نیست.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که خوزستان در کنکور در جایگاه 27 اُم کشور قرار دارد، عنوان کرد: استان یزد در طول 22 سال اخیر دارای رتبه اول کنکور در کشور بوده است و این موضوع به معنای این نیست که دانش‌آموزان این استان باهوش‌تر ، کوشاتر و مستعدتر از استان خوزستان هستند زیرا استان خوزستان در طول تاریخ معاصر کانون بزرگترین بحران‌های ملی و بین‌المللی از قبیل جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و هشت سال جنگ تحمیلی بوده است.

تقی‌زاده افزود: هشت سال دفاع مقدس برای استان خوزستان جنگ جهانی سوم محسوب می‌شود. در طی این جنگ تمام زیرساخت‌های فنی، مهندسی، فیزیکی، علمی و بهداشتی سطح استان و بخش آب و خاک آن دچار آسیب‌های زیادی شدند اما چه فردی می‌تواند به‌ویژه چه در طول تاریخ صدای شلیک گلوله‌ای را در استان یزد شنیده باشد. در استان یزد، در حالی‌که مسیر تکامل به‌تدریج پیموده می‌شد، فرزندان خوزستان در خاک و خون می‌غلطیدند.

وی بودجه سال 93 آموزش‌وپرورش را چهار میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: استان خوزستان دارای یک میلیون دانش‌آموز است به عبارتی بر اساس این بودجه سهم هر دانش‌آموز چهار هزار تومان می‌شود که نمی‌توان در مورد این‌که در چه بخشی هزینه شود، تصمیم‌گیری کرد. چرا باید حق استان خوزستان بر اساس شاخص‌های آماری از قبیل کنکور داده شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به این‌که یکی از محورهای آموزش‌وپرورش پیگیری مطالبات از سال 71 تا کنون بوده است، گفت: همان‌طور که 23 سال است سرمایه‌های کشور ایران در آمریکا بلوکه شده است، سرمایه‌های آموزش‌وپرورش نیز در شرکت‌ها، شهرداری و کارخانه‌ها بلوکه شده است. همچنین مطالبات ما از این ادارات و سازمان‌ها حدود 200 میلیارد تومان برآورد شده است در حالی‌که دانش‌آموز و معلم ما که باید ساعت‌ها در کلاس باشد، حتی یک صندلی مناسب هم ندارد.

تقی‌زاده ادامه داد: با این 200 میلیارد تومان می‌توانستیم بهترین فضاها و امکانات را برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم؛ هنگام پیگیری مطالبات اقدام به ارائه اسناد و مدارک به این نهادها کردیم که در آغاز این موضوع را انکار کردند اما با پیگیری، حساب 89 شرکت مسدود شد. برای مثال مطالبات آموزش‌وپرورش از شرکت نفت معادل 15 میلیارد تومان است و این شرکت نیز در آغاز این موضوع را کتمان کرد و بعد از پیگیری‌ها از وضعیت نامطلوب مالی خود سخن گفتند و درخواست کردند تا این مطالبات قسط‌بندی شود که اکنون ماهانه حدود یک میلیارد تومان از این مطالبات را پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: سازمان برق شب کنکور به علت 50 میلیون تومان بدهی آموزش‌وپرورش، اقدام به قطع برق سالن کنکور کرد در حالی‌که مطالبات ما از این سازمان هفت میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین از 5 درصد عوارض مربوط به شهرداری، 31 میلیارد تومان مطالبات آموزش‌وپرورش استان است که موفق شدیم در چارچوب قانون در مرحله اول 3 میلیارد تومان از این مطالبات را وصول کنیم. پتروشیمی بندر امام نیز 60 میلیارد تومان به آموزش‌وپرورش بدهی دارد و تمام این پول‌ها متعلق به دانش‌آموزان و معلمان است و پیگیری در این خصوص ادامه دارد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان توجه ویژه به مدارس دخترانه را از دیگر شاخص‌های آموزش‌وپرورش استان دانست و بیان کرد: یکی از اولویت‌ها نگاه ویژه به دانش‌آموزان دختر در همه زمینه‌ها است. اکنون توانایی جسمی یک دختر 18 ساله ایرانی از توانمندی جسمی زن 60 ساله فرانسوی کمتر است و این موضوع قابل تأمل است.

تقی‌زاده توچه به بهداشت و ورزش را از دیگر شاخص‌های آموزش‌وپرورش عنوان و اظهار کرد: با برنامه و هماهنگی و همدلی و هم‌زبانی می‌توان به تحقق شاخص‌ها دست یافت.

یک گزارش نظامی

ایران امسال از روسیه جنگنده می خرد

ایران به دلیل تحریم ها نمی تواند از کشورهای غربی جنگنده و هواپیماهای نظامی بخرد.
ایران و روسیه در سال جاری میلادی، قرارداد خرید جنگنده روسی سوخو را امضا می کنند.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، براساس این قرارداد، ایران از روسیه، جنگنده سوخو 30 اس ام خریداری خواهد کرد.

این خبر از سوی خبرگزاری رسمی روسیه و همزمان با سفر وزیر دفاع ایران به مسکو اعلام می شود.
یک مقام ارشد در سازمان صادرات سلاح روسیه با اعلام این خبر گفت: روسیه در سال جاری میلادی قراردادی را با ایران امضا خواهد کرد که براساس آن تهران را جنگنده های سوخو 30 اس ام مجهز خواهد کرد.

قبل از این هم خبرهایی درباره تمایل ایران به خرید این جنگنده های روسی منتشر شده بود.
ایران به دلیل تحریم ها نمی تواند از کشورهای غربی جنگنده و هواپیماهای نظامی بخرد.

جنگنده سوخو 30 در نیروی هوایی روسیه
وزیر دفاع: ایران از روسیه جنگنده سوخو می خرد/ تکذیب خرید هواپیمای جنگی از چین


سوخو 30
 
سوخو 30، یک جنگنده دو موتوره، مدرن و بسیار چابک است.
این جنگنده، توسط شرکت هوانوردی سوخو روسیه تولید می شود و دارای 2 خلبان است.

تاکنون 500 فروند از این جنگنده روسی ساخته شده است. قیمت هر فروند این جنگنده 33 تا 45 میلیون دلار ذکر شده است.
 
این جنگنده قابلیت ماموریت های هوا به هوا و هوا به زمین را دارد. سوخو 30 در سال 1996 وارد پروازهای عملیاتی شد.
هم اکنون کشورهای هند، روسیه، الجزایر، چین، ونزوئلا و چین از جنگنده های سوخو 30 استفاده می کنند.

 

سوخو 30 در نیروی هوایی روسیه
سوخو 30 در نیروی هوایی روسیه
سوخو 30 در نیروی هوایی هند
سوخو 30 در نیروی هوایی هند
سوخو 30 در نیروی هوایی مالزی
سوخو 30 در نیروی هوایی مالزی
سوختگیری هوایی سوخو 30 نیروی هوایی الجزایر
سوختگیری هوایی سوخو 30 نیروی هوایی الجزایر
سوخو 30 در نیروی هوایی ونزوئلا
سوخو 30 در نیروی هوایی ونزوئلا
سوخو 30 در نیروی هوایی روسیه
سوخو 30 در نیروی هوایی روسیه
سوخو 30 در نیروی هوایی الجزایر
سوخو 30 در نیروی هوایی الجزایر
سوخو 30 در نیروی هوایی اوگاندا
سوخو 30 در نیروی هوایی اوگاندا
سوخو 30 در نیروی هوایی هند
سوخو 30 در نیروی هوایی هند
سوخو 30 در نیروی هوایی هند
سوخو 30 در نیروی هوایی هند

نکاتی طلایی که WiFi شما را بهتر می کند

روترها امکان استفاده از اینترنت را برای ما فراهم می‌کنند؛ ولی روترهای جدید، قابلیتی بیش‌تر از این دارند. از امکانات پیشرفته روترهای جدید استفاده کنید تا محدوده تحت پوشش وای‌فای را بیش‌تر کنید. ‌تا همین چند سال پیش، روترها دستگاه‌های بی‌خاصیتی بودند که تنها مسئول پخش اینترنت در محیط خانه یا محل کار بودند و هیچ خاصیت دیگری نداشتند؛ اما داستان روترهای جدید با گذشته کاملا فرق می‌کند.

پشتیبانی از چندین فرکانس وایرلس تا ابزارهای مدیریت موبایل، فقط بخشی از امکانات جدید این روترها است و لازم نیست که دیگر غصه مراحل سخت تنظیم کردن روتر را داشته باشید. بهترین روترها، آن‌هایی هستند که با برخورداری از بالاترین میزان هوش، پیش‌فرض کار را از همیشه راحت‌تر کرده‌اند و کاربران عادی نیز قادرند تا با پیشرفته‌ترین امکانات روترها، کار کنند.

خیلی از چیزهایی که به دانش شبکه‌ای نیاز داشت، امروز فقط با یک کلیک ماوس، به سادگی انجام می‌شود. حالا بهتر است با هم نگاهی به ۸ قابلیت مشترک بین روترهای وایرلس پیشرفته داشته باشیم که ارزش وقت گذاشتن، تنظیم کردن و استفاده را دارند.

۱- دسترسی میهمان (The Wireless Welcome Mat)

مهم نیست که شما مشغول تنظیم شبکه خانگی یا محل کار خود هستید؛ در هر دو حالت می‌توانید با استفاده از Welcome Mat به مهمانان خود امکان استفاده از وای‌فای را بدهیم.. خیلی از روترهایی که امروزه در بازار هستند، به شما این امکان را می‌دهند که به‌سادگی به میهمانان امکان دسترسی به شبکه وایرلس را بدهید. (در بعضی از روترها دیده شده این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض فعال است؛ اگر از جمله کسانی هستید که به امنیت و حریم خصوصی بسیار اهمیت می‌دهید، می‌توانید امکان دسترسی افراد خارج از شبکه را از بین ببرید؛ ولی حتما باید این گزینه را غیرفعال کنید).

اگر زیاد به میهمانان دسترسی می‌دهید، بهتر است در فواصل زمانی کوتاه، کلمه عبور را عوض کنید و همچنین اگر روتری که استفاده می‌کنید، از دو فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز پشتیانی می‌کند، می‌توانید دسترسی میهمان را فقط به شبکه آهسته‌تر ۲٫۴ گیگاهرتز فراهم کنید. بدین ترتیب دسترسی با کارآیی بالا، فقط برای کانکشن‌های داخلی خواهد بود.

ممکن است برخی از سازندگان روترها، به شما امکان کنترل بیشتری برای استفاده میهمانان از شبکه وایرلس را بدهند؛ مثلا می‌توانید تعداد ساعاتی را که میهمانان از اینترنت استفاده می‌کنند، محدود کنید یا حتی اجازه دسترسی آن‌ها را، فقط در ساعاتی از روز، امکان‌پذیر کنید. با اپ‌‌های زیادی که برای مدیریت موبایل در دسترس است، می‌توان کلمه عبورو کنترل دسترسی به فرکانس‌های مختلف را تغییر داد یا دسترسی میهمان در حالت Fly را در گوشی‌های هوشمند، فعال یا غیر فعال کرد.

۲ – با کنترل‌های والدین می‌توان ارتباطات را مدیریت کرد

کنترل مربوط به والدین (Parental Control)، فقط برای بازداشتن بچه‌ها از دسترسی به سایت‌های نامناسب نیست؛ بلکه در محیط‌های کوچک کاری نیز می‌توانند مفید باشند؛ مثلا سایت‌هایی هستند که در زمان کاری شرکت، نباید به آن‌ها مراجعه کرد. وندورهای روتر، استانداردهای مختلفی برای کنترل دارند؛ از بلاک کردن در سطح هر دستگاه گرفته تا سیستم‌های کنترل محتوای تمام عیار که دسترسی به سایت‌های خارجی را مدیریت می‌کنند. این قابلیت‌ها شامل اضافه کردن یک لایه بیشتر امنیتی برای محافظت از شبکه، به‌همراه امکان شناسایی بدافزار و آنتی‌فیشینگ است که کاربر می‌تواند آن‌ها را تنظیم کند.

۳ – مکان ذخیره خارجی اضافه کنید

آخرین نسل روترها، می‌توانند کاربر را از عذاب ذخیره داده اشتراکی رها کنند. در مدل‌های رده بالای نسل فعلی، می‌توان هارددیسک بیرونی (اکسترنال) چه USB 2.0 و چه USB 3.0 و هم‌چنین درگاه‌های ساتا (Sata) را به‌طور مستقیم به روتر وصل کرد؛ البته تمام این‌ها به مدل دستگاه بستگی دارد؛ به غیر از مپینگ (Mapping) شبکه، از چندین روش دیگر می‌توان به دیتا دسترسی داشت.

یکی از آن‌ها سرویس FTP بر پایه روتر است که می‌تواند به پوشه‌های یک درایو، به‌صورت خارجی و از طریق وب دسترسی داشته باشد. در بیشتر موارد، هر وسیله ذخیره USB از درایوهای انگشتی گرفته تا هارد دیسک‌های سیلندری، قادرند تا به روتر وصل شوند و به‌عنوان دستگاه‌های اشتراک‌گذاری فضای ذخیره، در دسترس باشند. در صورت پشتیبانی، درایو حتی می‌تواند با DLNA کار کند تا برای آن دسته از دستگاه‌های روی شبکه، به‌عنوان مدیا سرور باشد که قادرند با DLNA کار کند.

۴ – از مدیای متصل به سرورهای بکاپ‌گیری، استفاده‌های بیشتری کنید

دسته‌ای از روترهای پیشرفته و رده‌بالا هستند که به‌وسیله DLNA سرویس شناسایی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به‌عنوان یک مدیا سرور، پیکربندی شود. از نکات جالب آن، کنترل کامل بر روی سرویس‌های صوتی و تصویری است که قرار است کجا و چه زمانی ارائه شوند.

این اپ سمت سرور می‌تواند برای مدیریت اجازه اشتراک‌گذاری فایل بر روی دستگاه‌های ذخیره خارجی نیز، استفاده شود. بعضی از سازندگان حتی بکاپ اپ را هم مهیا کرده‌اند که اجازه می‌دهد تا دستگاه ذخیره متصل شده به روتر، به‌عنوان بخشی از فرآیند پشتیبان‌گیری کلاینت، به‌صورت خودکار استفاده شود. با توجه به این‌که قیمت این دستگاه‌های ذخیره‌سازی به‌طور مرتب در حال کاهش است؛ یک شرکت کوچک می‌تواند از هارددیسک USB چند ترابایتی که به یک روتر رده ‌بالا متصل است، به‌عنوان بکاپ متمرکز استفاده کند.

۵ – گسترش ارتباطات USB، به معنی به اشتراک‌گذاری امکان پرینت است

پرینت گرفتن وایرلس چیز جدیدی نیست؛ ولی با توجه به این‌که USB خود را به‌عنوان یک استاندارد در ارتباطات و اتصالات معرفی کرده است، تقریباً هر پرینتری که به روتر وصل می‌شود، می‌تواند به یک مدل متصل به اینترنت استفاده شود. بعضی از سازندگان روترها، برای پرینترهایی که AirPrint-enabled نیستند و در زمان‌هایی که از طریق روتر، مورد دسترسی قرار می‌گیرند، پشتیبانی وایرلس را فراهم کرده‌اند. فرض کنید در خانه یا محل کار خود شدیدا سرگرم کار با آی‌فون یا آی‌پد هستید؛ در این حالت امکان پرینت از هر iDevice می‌تواند خیلی به کار بیاید.

۶ – با اولویت‌بندی روی شبکه، ترافیک را کنترل کنید

واقعا خوب می‌شد اگر می‌توانستید به راحتی، سرعت اینترنت را برای برنامه‌هایی که از درجه اهمیت بیشتری برای شما برخوردار هستند، بالا ببرید. روترهای وایرلس سال‌هاست که از کیفیت سرویس (QoS) و توسعه مالتی مدیای وایرلس (WMM) پشتیبانی می‌کنند؛ ولی در خیلی از موارد، کارآمدی واقعی این فناوری‌ها در بهترین حالت، کمی افزایش در کارایی و در بدترین حالت، به هدر رفتن تلاش زیاد در تنظیم اپ‌ها و پهنای باند است؛ اما با در نظر گرفتن این نکته، سازندگان روترها دریافتند که در شبکه، داشتن سرعتی بهینه برای برنامه‌های خاص، تبدیل به یک امر عادی و معمولی شده است.

خیلی از مدل‌های جدید روترها، به کاربر این امکان را می‌دهد تا اپ‌های خاص و دستگاه‌های خود را برای داشتن کارآیی بهینه در شبکه، تنظیم کند؛ شاید یک ادمین تصمیم بگیرد که کارآیی کامپیوترهای روی یک شبکه، خیلی مهم‌تر از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها باشد؛ به همین دلیل، اولویت بالاتر را به PCها بدهد. شاید ادمین دیگری، اولویت را به سرویس‌های مبتنی بر ابر بدهد؛ در نتیجه در لیست او کانکشن‌هایی که مربوط به مسائل غیر کاری هستند، از اولویت پایین‌تری برخوردار خواهد بود.

وندورها، نحوه تقابل QoS و WMM را زیر نظر گرفتند و با اضافه کردن هوشمندی به آن، به فناوری‌ها امکان دادند تا در محیط بهتر و شرایط مناسب‌تری نسبت به گذشته، در کنار هم کار کنند. در گذشته، وجود یک تداخل و ناسازگاری، می‌توانست باعث سقوط کارآیی شبکه وایرلس شود.

۷ – ‌اپ‌هایی برای مدیریت موبایل

گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها آمده‌اند که بمانند. سازندگان روتر نیز با درک این موضوع، ابزارهایی ساخته‌اند که در بین دستگاه‌ها، امکان عملکرد بهتر و مدیریت مناسب‌تر موبایل را فراهم می‌کند. برخی از آن‌ها بیشتر حالت عمومی دارند، مانند اسکنرهای وایرلس که می‌توانند به‌عنوان بخشی از فرآیند نصب و مکان‌یابی روتر استفاده شوند.

مدیران شبکه قادرند تا قدرت سیگنال، تداخل در کانال و تضعیف سیگنال بر روی گوشی‌های خود را مانیتور کنند. برخی از اپ‌ها هستند که به کاربر این امکان را می‌دهند تا با جستجوی اتاق به اتاق، به دنبال پیدا کردن قدرت سیگنال باشند و به این ترتیب، آنتن‌ها برای مکان‌های مختلف تنظیم می‌شوند تا در هر محل، بالاترین کارایی را به کاربران ارائه دهند.

۸ – تنظیم روتر را جدی بگیرید

اگر به همان تنظیمات پیش‌فرض روتر بسنده کنید، قطعا همان عملکردی را خواهید دید که همیشه دیده‌اید؛ ولی اگر فقط چند دقیقه زمان صرف کنید، می‌توانید با تنظیم امکانات و ویژگی‌های پیشرفته‌ای که در اختیار شما قرار دارد، بیشترین استفاده را از روتر ببرید. این‌گونه تنظیمات رده بالا، از روتری به روتر دیگر فرق می‌کند؛ پس حتما اپ‌ها و سخت‌افزاری که روتر شما را پشتیبانی می‌کند، را در نظر بگیرید.پ

منبع: برترین ها

خبیر اعلام کرد: احتمال تغییر تعداد تایید صلاحیت‌ها/ وجود بیش از 75 هزار رای‌اولی در خوزستان

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به تایید صلاحیت 264 داوطلب ورود به مجلس، گفت: ممکن است این آمار نیز تغییرات داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، فرج‌الله خبیر در نشست خبری که امروز، 28 بهمن در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان این‌که تمام تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در استان فراهم شده است، اظهار کرد: تمام ملزومات انتخابات تامین و در حال تحویل به فرمانداری‌هاست؛ همچنین پشتیبانی انتخابات نیز در حال انجام است و برای برقراری امنیت و نظم در سطح استان هماهنگی‌های لازم انجام و پیش‌بینی‌هایی در نظر گرفته شده است که امیدواریم انتخابات به آرامی و با آرامش برگزار شود.

وی افزود: طبق آمار اداره کل ثبت‌احوال، جمعیت کل استان چهار میلیون و 897 هزار و 64 نفر است که از این تعداد 3 میلیون و 430 هزار و 258 نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. تعداد رای اولی‌ها نیز 75 هزار و 489 نفر است که تا هفتم اسفند سال جاری سن آن‌ها به 18 سالگی می‌رسد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان این‌که 14 حوزه اصلی انتخابات در استان وجود دارد، تصریح کرد: استان دارای 27 شهرستان و 40 بخش است و 14 حوزه اصلی و 13 حوزه فرعی جهت انتخابات تعیین شده است. 2 هزار و 996 شعبه انتخابات در استان وجود دارد که از این تعداد 875 شعبه سیار هستند.

خبیر ادامه داد: همچنین تعداد صندوق‌های رای‌گیری 5 هزار و 992 است و حدود 50 هزار نفر عوامل اجرایی انتخابات در استان هستند.

وی با بیان این‌که 24 نفر آمار اولیه داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستند، گفت: از این تعداد در نهایت 7 نفر جهت شرکت در انتخابات تایید صلاحیت شدند که برای 6 کرسی مجلس خبرگان از حوزه خوزستان رقابت می‌کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به تایید صلاحیت 264 داوطلب ورود به مجلس، گفت: آمار اولیه افراد ثبت‌نامی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابی خوزستان 623 داوطلب بود که از این تعداد 563 در هیات اجرایی تایید صلاحیت شدند و 12 نفر انصراف دادند و در هیات نظارت نیز 239 نفر رد صلاحیت شدند و در تجدید نظر نهایی شورای نگهبان 4 نفر رد صلاحیت شدند و تنها یک نفر تایید صلاحیت شد که در حوزه انتخابیه اهواز بود.

خبیر عنوان کرد: ممکن است این آمار نیز تغییرات داشته باشد زیرا به ما اطلاع داده شده که ممکن است افرادی تایید یا رد صلاحیت شوند. از لحاظ قانونی هیچ کاندیدای رد صلاحیت شده دیگر حق شکایت ندارد اما نامزدها پیگیری‌هایی از طرق مختلف را انجام می‌دهند.

وی با بیان این‌که برای برگزاری مطلوب انتخابات تلاش می‌کنیم اظهار کرد: برای هر صندوق انتخابات 15 نفر به عنوان عوامل اجرایی در نظر گرفته شده که تحت آموزش قرار گرفته‌اند. در خصوص اجرا و برگزاری انتخابات نیز طبق برنامه‌ریزی پیشرفتیم و مشکلی در این خصوص نداریم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: نمایندگان فرمانداری‌ها در شعب انتخابی از افراد مورد وسوق انتخاب شدند که توانایی اداره شعب را داشته باشند. همچنین ناظرین شورای نگهبانی نیز پای صندوق‌ها حاضر هستند و تاکید شده که بازرسان وزارت کشور نیز از افراد توانمند انتخاب شوند.

خبیر ادامه داد: جز در مناطق کوهستانی، با تمام شعب به صورت آنلاین در ارتباط خواهیم بود و به صورت لحظه‌ای از وضعیت صندوق‌ها مطلع خواهیم شد.

وی با اشاره به آغاز تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از فردا عنوان کرد: قانون انتخابات شرایطی برای انتخابات پیش‌بینی کرده است که طبق آن کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری 14 روز و کاندیداهای مجلس شورای اسلامی 7 روز حق تبلیغات دارند؛ استفاده از پلاکارد، پوستر، دیوارنویسی، بلندگوی سیار، ممنوع است. بنرهای تبلیغاتی تنها در ستادهای تبلیغاتی مجاز به نصب هستند و برای تبلیغات می‌توان از درج زندگی‌نامه و رزومه خود استفاده کنند.

رییس ستاد انتخابات خوزستان با بیان این‌که فرد متخلف در تبلیغات انتخابات طبق قانون از سه تا سی روز محکوم به زندان خواهد شد، گفت: مسئولان ستاد، خود مسئول تخلفات تبلیغاتی هستند و جرم‌های تبلیغاتی متوجه آن‌ها خواهد شد و لذا لازم است ستادهای تبلیغاتی دارای مجوز فرمانداری باشد.

خبیر با اشاره به تبلیغات در فضای مجازی در روزهای انتخابات عنوان کرد: کنترل فضای مجازی دشوار است اما رصد می‌شود. در قانون در خصوص فضای مجازی همانند فضای واقعی اعمال می‌شود و اگر تخلفی صورت بگیرد قطعا برخورد خواهد شد. گروه‌هایی که جنبه عمومی دارند در خصوص آن‌ها تخلفات و پیگیری‌های قانونی اعمال می‌شود.

وی اضافه کرد: کاندیداها برای تبلیغات خود باید سایت‌های با مجوز اداره ارشاد دایر کنند و سایت‌های بی‌نام و نشان تحت تعقیب خواهند گرفت و سایت‌هایی که وابسته به دولت نیستند به شرط رعایت قانون حق تبلیغ برای کاندیداها را دارد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به تخلفات انتخاباتی، گفت: کسی حق ندارد آگهی تبلیغاتی که در محل مجاز نصب شدند ر ا پاره کند و این از جرایم انتخابی محسوب می‌شوند؛ همچنین تبلیغات نباید در هر جای شهر نصب شود و این تخلف است. البته این دسته از تخلفات بسیار زیاد و در حال تکرار است. فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها محل‌های مخصوص برای تبلیغات در نظر گرفته‌اند.

خبیر اظهار کرد: اهواز دارای حدود یک میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات است و کاندیدایی که بتواند 25 درصد آرا به‌علاوه یک رای را به خود اختصاص دهد، پیروز انتخابات خواهد بود.

وی تصریح کرد: در برخی از حوزه‌های انتخابیه که رقابت شدید است به نظر می‌رسد که مشارکت بالایی خواهیم داشت. دولت بسیار تاکید دارد که انتخابات پرشوری برگزار شود. مشارکت بالا در انتخابات موجب می ‌ود که کاندیدای اصلح انتخاب و مجلس مقتدر تشکیل شود که برای عزت و آبروی کشور بسیار حائز اهمیت است.


خبرنگار: 17032

موارد تخلف در انتخابات چیست؟

دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: خرید و فروش رای، تهدید یا تطمیع در رای انتخابات، رای دادن با شناسنامه دیگری، رای دادن بیش از یک بار و توصیه به نوشتن اسم نامزد خاصی در برگه انتخابات توسط افرادی در شعبه‌های انتخابات از موارد تخلف در انتخابات است که باید توسط نامزدها رعایت شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، عباس حسینی‌پویا در نشست هم اندیشی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و دست‌اندرکاران انتخابات که امروز، 28 بهمن در سالن طلاییه در اهواز برگزار شد، با بیان این‌که نظام جمهوری اسلامی یکی از مردمی‌ترین نظام‌های جهان است، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی یکی از دموکراسی‌ترین نظام در جهان است که در تمام ارکان آن انتخابات وجود دارد که پیش از انقلاب چنین چیزی وجود نداشت.

وی افزود: نظام ما متکی به مردم است و در همین جهت کشور ما امن و از ثبات خوبی در منطقه برخوردار است و این به دلیل پشتوانه مردمی و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری است.

دادستان اهواز با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات پرشور تصریح کرد: همه باید برای انتخابات پرشور تلاش کنند و این یک فرصت است؛ این فرصت نباید به تهدید تبدیل و دغدغه‌ای در این خصوص ایجاد شود. نامزدهای انتخابات باید در این خصوص تلاش کنند و قوانین رعایت شود.

حسینی‌پویا با بیان این‌که نامزدهای انتخابات باید آگاه به قانون و به آن عمل کنند، گفت: نامزدهای انتخابات باید به قانون تبلیغات توجه و آن را رعایت کنند؛ همچنین باید به هواداران خود قانون را توضیح دهند و آن‌ها را توجیح کنند. یکی از موارد قانون این است که هیچ‌کس در زمان قانونی تبلیغات حق ندارد تبلیغاتی نامزد دیگری را پاره یا معدود کند؛ چسباندن عکس نامزدی بر عکس نامزدی دیگری از موارد معدود به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: همچنین طبق قانون تشکیل ستاد بدون اعلام نشانی آن به فرمانداری ممنوع است؛ از سوی دیگر مطبوعات و نشریات حق ندارند آگاهی و یا مطالبی علیه نامزدها درج کنند یا مطالبی خلاف واقع بنویسند. هواداران نامزدها باید تنها شایستگی نامزد مورد نظر خود را مطرح کنند و حتک حرمت و حیثیت ممنوع است.

حسینی پویا خاطرنشان کرد: اکنون نامزدهای انتخابات از فیلترهای نظام گذشته‌اند و مورد قبول نظام هستند. باید در تبلیغات شمارش آرا و اعلام نتایج به طوری رفتار کنند که به آبروی نظام لطمه وارد نشود؛ حفظ آبروی نظام از همه چیز واجب‌تر است.

وی با بیان این‌که اگر تخلفی مشاهده شد برخورد می‌شود، گفت: امیدواریم با رعایت قانون انتخابات پرشوری برگزار کنیم.

تفویض اختیارات مرکز به 6 دستگاه متناظر در خوزستان

استاندار خوزستان گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران، استان خوزستان به عنوان استان پایلوت اجرای طرح تفویض اختیار به 6 دستگاه اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت نیرو، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان محیط زیست انتخاب شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) منطقه خوزستان، عبدالحسن مقتدایی امروز، 28 بهمن ماه در جلسه بررسی تفویض اختیارات دستگاه‌های مرکزی به واحدهای متناظر استانی که با حضور مسوولان کشوری در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: تفویض اختیار به دستگاه‌های اجرایی در همه استان‌ها یکسان نیست زیرا هر استانی شرایط اداره خاص خود را دارد.

وی  افزود: در خوزستان به دلیل ساختار حاکم، دستگاه‌های اجرایی ما در برخی موارد اختیار اجرایی ندارند یا اگر اقدامی انجام دهند با موانعی روبه رو می‌شوند و استان از ایراد ساختاری رنج می‌برد و اگر این ایراد اصلاح شود خیلی از مشکلات کنونی حل خواهد شد.

مقتدایی تصریح کرد: به طور نمونه برای اجرای یک پروژه حوزه راه (پل نهم اهواز) شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مانع کار می‌شود و مدعی است که این پروژه در حوزه استحفاظی آن اجرا شده است و با توجه به اینکه ساختار و ظرفیت‌های خوزستان با استان‌های دیگر متفاوت است، برنامه‌های تفویض اختیاری که به استان ما داده می‌شود، باید بر اساس ساختار آن باشد.

وی ادامه داد: برای اجرای هر کاری در خوزستان بر اساس چارچوب تعریف‌شده و موارد قانونی پیش می‌رویم اما یکباره با موانعی مواجه می‌شویم که این موانع ناشی از پیروی دستورات مرکز است؛ به طور مثال مرکز عملیات اجرایی نفت در خوزستان است اما مناطق نفتخیز تمام دستورالعمل‌های خود را از مرکز می‌گیرد و در بیشتر مواقع، مانع کار استان شده است.

مقتدایی تصریح کرد: ظرفیت‌های زیادی از جمله نفت، پتروشیمی و نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان وجود دارد اما با وجود این سرمایه‌ها استان ما نسبت به میانگین توسعه‌ای کشور 22 سال عقب تر است و به نظر من به سمت تفویض اختیار نرویم بلکه واگذاری را جایگزین تفویض اختیار کنیم و اگر به مدیران استانی اعتماد نشود یعنی عزت مدیران را از بین بردن. بنظر من باید بر توان مدیران بیشتر کار شود تا در جایگاهی که قرار بگیرند که قابلیت داشته باشند.

وی گفت: در خوزستان بدون مجوز از مرکز اما بر اساس قانون کارهای بزرگی انجام دادیم که نمونه بارز آن راه‌اندازی بندر تجاری شادگان است که امروز به پر رونق‌ ترین بندر ما تبدیل شده است و از آثار مثبت آن می‌توان به این اشاره کرد که در مدت 6 ماه بزهکاری شهرستان را 27 درصد کاهش داد.

احکام ویژه ایام انتخابات

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری احکام ویژه ایام انتخابات را با توجه به در پیش رو بودن دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه سال جاری منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) پاسخ‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به هشت سوال مطرح شده درباره انتخابات به شرح زیر است:

1- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است و عدم شرکت حرام است؟

ج) شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.

2- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

ج) واجب عینی است.

3- با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟

ج) شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.

4- حکم رأی دادن سفید و بی‌نام چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟

ج) در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.

5- در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد، آیا فرد رأی دهنده، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر؟

ج) اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود.

6- در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، می‌بایست نواقص و عیوب و امتیازات آن‌ها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟

ج) در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.

7- با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد؟

ج) باید بر طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود.

8- حکم شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها چیست؟ آیا در این حکم فرقی بین کشور اسلامی و غیر اسلامی و انتخابات رسمی کشوری و انتخابات غیر رسمی کوچک وجود دارد یا خیر؟ اگر فرق دارد، حکم هر کدام چیست؟

ج) به طور کلی شرکت در انتخاباتی که موجب جلوگیری از فساد و یا فساد بیشتر شده و یا شرکت نکردن موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، واجب است

نرخ امروز طلا و سکه در بازار اهواز

هر اونس طلا امروز، 28 بهمن‌ماه به قیمت یک هزار و 205 دلار در بازارهای جهانی معامله شد که در مقایسه با نرخ چند روز گذشته 5 دلار کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ خوزستان، امروز نرخ سکه طرح قدیم و جدید در بازار اهواز به 979 هزار تومان رسید که این نرخ نسبت به روزهای گذشته 6 هزار و 500 تومان کاهش یافته است.

طبق نرخ اعلامی اتحادیه طلا و جواهر اهواز، هر عدد نیم‌سکه با قیمت 493 هزار تومان و هر عدد ربع‌‌سکه 262 هزار تومان معامله شد که نیم‌سکه با 7000 تومان و ربع‌سکه با 4000 تومان کاهش در بازار عرضه شدند.  

هر عدد سکه یک گرمی نیز به قیمت 186هزار تومان فروخته شد که نسبت به نرخ چند روز گذشته 6000 تومان افزایش داشته است؛ همچنین قیمت هر گرم طلای خام 99 هزار تومان و پایه فروش طلا نیز 119 هزار تومان است.

«من ناصر حجازی هستم» در ساحل اهواز

فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم» ساخته نیما طباطبایی در سینما ساحل اهواز روی پرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ این مستند در گروه اکران هنر و تجربه در سینما ساحل اهواز هر روز در نوبت ساعت 16 و 30 دقیقه روی پرده می‌رود.

تهیه‌کنندگی این فیلم مستند 108 دقیقه‌ای را امیر رفیعی و مصطفی علمی‌فرد برعهده دارند.

شهاب حسینی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، مسعود رایگان، رویا تیموریان و مهران مدیری راویان «من ناصر حجازی هستم» هستند.

این فیلم به زندگی ناصر حجازی دروازه‌بان افسانه‌ای و مربی فوتبال ایران در پنج فصل می‌پردازد. این پنج فصل به ترتیب با نام‌های من رویایی دارم، آخرین مرد مقاوم، سهراب‌کشی، استقلال تا استقلال و پرواز عقاب در این فیلم گنجانده شده‌اند.

مجری طرح (امیر رفیعی)، روایت متن (شهاب حسینی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، مسعود رایگان، مهران مدیری و رویا تیموریان)، خواننده (رضا یزدانی)، نویسنده (خسرو نقیبی)، تحقیق و پژوهش (امیر رفیعی و نیما طباطبایی)، تدوین (مهدی مهرنیا)، دستیار تدوین (کیخسرو کاووسی)، آتالوناژ (رامتین فیروزیان)، موشن گرافیک (سیاوش زندی‌قشقایی)، موسیقی (محمد خرمی‌نژاد)، صدا (مهدی اکبریان‌پور)، دستیار صدا (طاهر اکبریان‌پور)، صدابردار استودیو (محمد خرمی‌نژاد)، صدابردار (محمد مرتضایی) و تصویربردار (ابوا) سایر عوامل «من ناصر حجازی هستم» هستند.

میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام"


انتهای پیام

میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام"/ عکس: میلاد اسماعیلی - ایسنا

میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام"/ عکس: میلاد اسماعیلی - ایسنا

میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام"/ عکس: میلاد اسماعیلی - ایسنا

میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام"/ عکس: میلاد اسماعیلی - ایسنا

میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام"/ عکس: میلاد اسماعیلی - ایسنا

میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام"/ عکس: میلاد اسماعیلی - ایسنا

میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام"/ عکس: میلاد اسماعیلی - ایسنا

میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام"/ عکس: میلاد اسماعیلی - ایسنا

میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام"/ عکس: میلاد اسماعیلی - ایسنا

میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام"/ عکس: میلاد اسماعیلی - ایسنا