سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تاملی بر خوزستان جنگ زده و یتیم

آیا کلید روحانی برای قفل خوزستان کارآیی ندارد؟

پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۴
اوضاع به حدی بحرانی شده که احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وضعیت آلودگی این استان را هشداردهنده خوانده و عنوان داشته "چنین وضعیتی موجب شده تا این استان بالاترین میزان مهاجرت در کشور را داشته باشد. مشکلات محیط زیستی در خوزستان موجب شده که هم از لحاظ کلانشهرها در کشور و هم از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را داشته باشیم. " شاید این وضعیت اذهان را به سمت زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ببرد که هزارن نفر پس از هجوم دشمن و ویرانی خانه ها، راهی نقاط دیگر کشور شدند!
آیا کلید روحانی برای قفل خوزستان کارآیی ندارد؟
خوزستان اسیر جنگ است ولی نه جنگ با دشمن خارجی بلکه جنگ تمام عیاری که از بی تدبیری دولت ها بر سرش آوار شده و علی رغم وعده های رنگین، آسمان این شهر خاکستری است.

به گزارش جهان نیوز، نوشتن از برخی از مناطق و استان های مرزی کشور، تنها آب در هاون کوبیدن است اما این حرف ها باید گفته شود تا آن کسی که کلیددار است، کلیدش را یکبارهم که شده در خوزستان یا استان های مرزی امتحان کند! در چند روز اخیر بسیاری از شهرهای خوزستان، روزشان تاریک بود و شب و روزشان یکی شده بود. معضل گردو غبار و ریزگردها سال های سال است که توان نفس کشیدن را از این استان گرفته، هرچند استان های غربی کشور نیز از این مهمان ناخوانده بی نصیب نیستند ولی خوزستان بیشتر از سایر مناطق با آن درگیر است.

داستان ادامه دار ریزگردهای خوزستان و منابع اصلی وقوع آن آنقدر مورد بحث و بررسی قرار گرفته که اینک فقط و تنها باید چاره ای قطعی برای درمان درد این استان اندیشید. این درد برای استانی که درصد بالایی از درآمد کشور را از منابع نفتی و گازی اش تامین می کند، درد بی درمانی نمی تواند باشد! محسن رضایی در توئیتی، اینگونه این مساله را نگاه می کند: " خوزستان، نفت، گاز و برق همه کشور را می‌دهد. ولی خودش نفس نمی‌تواند بکشد و ‌آب و برقش هم پایدار نیست."

نمایندگان استان نیز معضلات و مشکلات را به روش های مختلفی به گوش دولتمردان رسانده اند ولی با وجود وعده هایی که دولت تدبیر و امید برای حل معضل گرد و غبار به مردم خوزستان داده بود، نه تنها این مشکل مرتفع نشده بلکه هر باره بدتر و بدتر می شود. این جمله کنایه این روزهای مردمان خون گرم خوزستان است که "لطفا دولت کاری نکند‌، چون هربار وعده ای می دهد، اوضاع بدتر می شود!" على سارى نماینده اهواز در مجلس، در نامه ای به روحانى گفته است:"آقاى رییس سلفى گرفتن دواى درد نیست. به جرات میگویم، خوزستان در دوران جنگ این وضعیت را نداشت."

اوضاع به حدی بحرانی شده که احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وضعیت آلودگی این استان را هشداردهنده خوانده و عنوان داشته "چنین وضعیتی موجب شده تا این استان بالاترین میزان مهاجرت در کشور را داشته باشد. مشکلات محیط زیستی در خوزستان موجب شده که هم از لحاظ کلانشهرها در کشور و هم از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را داشته باشیم. " شاید این وضعیت اذهان را به سمت زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ببرد که هزارن نفر پس از هجوم دشمن و ویرانی خانه ها، راهی نقاط دیگر کشور شدند!

*بحران روی بحران در خوزستان!
در طول دو هفته اخیر گردو غبار بارها باعث خاموشی در شهرهای این استان شده و بارش باران که همه ملت را خوشحال می کند باعث ناراحتی مردمان این منطقه شد؛ چرا که ترکیب باران و گردو غبار، گِل را برای خوزستانی ها به ارمغان آورده بود. عدم توجه به پاکسازی گِل های باقیمانده بر سیم ها و دکل های انتقال برق، منجر به این شد که بار دیگر با شروع مجدد معضل گردو غبار، 11 شهر خوزستان با مشکل روبه رو شوند. گرد و غبار روزهای گذشته و مه و رطوبت شدید باعث شد که خاک وارد تجهیزات انتقال برق شده و آنها را از کار بیندازد. با قطع برق پمپ‌های آب در تصفیه‌خانه‌ها نیز از کار افتاده‌اند.

ولی با وجود چنین گرفتاری های اساسی سال هاست که فریاد مردم خوزستان از زیر «خروارها خاک» به گوش مسئولان نمی رسد. هدایت‌الله خادمی نماینده باغ ملک و ایذه، مردادماه سال جاری گفته بود به‌دلیل ریزگردها "بسیاری از ساکنان این مناطق که توانایی دارند موطن خود را ترک می‌کنند و این وضعیت تعادل جمعیتی را به نحو نگران‌کننده‌ای برهم می‌زند." براساس نتایج یک نظرسنجی که شهرداری اهواز در سال جاری انجام داده "۹۷ درصد مردم این شهر در صورت فراهم بودن امکانات تمایل به مهاجرت دارند."

در گذشته مشکل تنها به گردو غبار ختم می شد و ریه هایی که مجبور بودند این غبارها را در خود فرو برند ولی به نظر می رسد قطعی برق و آب نیز به تدریج به لیست این مشکلات افزوده شده و باید مردم این استان به آن کم کم عادت کنند. کارشناسان زیست محیطی معتقدند که منشا گردو غبارهای اخیر داخلی بوده و مسئولان و به ویژه معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست دیگر نمی تواند منشاء خارجی را بهانه قرار دهند و بی تدبیری های خود را به پای داعش و اعراب بنویسند!

اما دردناکتر از مشکلات ریزگردها وعده هایی است که دولت تدبیر و امید به اهالی این استان مصیبت زده داده بود ولی بیشتر آنها عملی نشدند. 13 خرداد 92، حسن روحانی در سفر استانی به خوزستان قول داده بود تا 3 درصد از درآمد نفتی را به این استان اختصاص دهد اما نزدیک به 4 سال از آن وعده گذشته و خبری نشد. بودجه مبارزه با ریزگردها در ۲۵ استان(و نه تنها خوزستان) برای کل سال ۹۵ حدود ۱۷ میلیون دلار بود که همچون سال‌های قبل توسط دولت و مجلس حذف شد. آیا این ارزش خسارت بزرگی که دیروز از توقف تولید نفت به کشور تحمیل شد را داشت؟ "تعطیلی یک روزه ۱۱ شهر خوزستان تولید روزانه نفت ایران را یک پنجم(۷۶۸ هزار بشکه) کاهش داد و حداقل ۳۵ میلیون دلار زیان به ایران تحمیل کرد."
بنابر اذعان مدیرکل محیط زیست خوزستان، عوارض آلایندگی نفت معادل هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، اما این عدد از سوی دولت پرداخت نمی شود! چرا دولت در پرداخت چنین ارقامی، چرتکه می اندازد و جان صدها هزار ایرانی که در این استان اسیر آلودگی هوا هستند را نادیده می انگارد؟ دولت حداقل در ماه های پایانی که به آرای خوزستانی ها نیازمند است، وارد عمل شود و به صورت جدی به دنبال حل معضل ریزگردها باشد!

به نظر می رسد عزم جدی برای رسیدگی به اوضاع وخیم استان های مرزی در میان مسئولان اجرایی دیده نمی شود و خوزستان نیز از این امر مستثنی نیست. این استان که سال ها به عنوان سد و حائل در مقابل هجوم صدام بعثی ایستاد و به صحنه حماسه سازی های ایرانیان دلیر تبدیل شده بود، هرگز نتوانست پس از جنگ کمر راست کند و حتی برخی از شهرهایش با وجود آنکه بر منابع نفت و گاز قرار دارند، هیچ بهره ای از آن نمی برند! توان دیدن این مصائب برای مردمان شهرهای خوزستان صدچندان است، چرا که انتظارات بجایی دارند و توقع شان باید بر دیده منت مسئولانی قرار گیرد که عینک شان توان دیدن معضلات خوزستان را ندارد!

نیروهای کمکی برق از روز گذشته وارد خوزستان شدند

نشست خبری غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اصحاب رسانه
شناسهٔ خبر: 3909860 -
اهواز- استاندار خوزستان گفت: ۵۰۰ نیروی کمکی که مقرر بود در کار شستشوی مقره ها به خوزستان کمک کنند از روز قبل وارد استان شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی عصر جمعه در مراسم بازدید اهالی رسانه از روند تغییر مقره های سرامیکی به سیلیکون راوری که به همت روابط عمومی فرمانداری اهواز انجام شد، اظهار کرد: کارهای مؤثری در حال انجام است و امیدواریم اقدامات خوبی برای برق استان انجام و مشکلات موجود در این زمینه هرچه سریعتر حل شود.

وی خطاب به مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: هر منطقه ای که نیاز به قطع برق برای شستشوی مقره ها دارد باید از قبل به مردم اعلام کنید تا اطلاع داشته باشند. حتما اطلاع رسانی های لازم را در این زمینه داشته باشید.

شریعتی در واکنش به خبرنگار مهر برای عدم دعوت از خبرنگاران در دو سفر وزیر نیرو گفت: دعوت که با من نیست به هر حال وزیر نیرو خودش هست و روابط عمومی دارد. در عین حال نیز سازمان های متناظری در استان دارد که باید از طریق آنها مسئله رسانه ها را پیگیری کرد.

وی در واکنش به سکوت خبری در زمینه سفر و حضور وزیر نیرو در خوزستان تأکید کرد: نباید سکوت خبری باشد و طی این مدت که خوشبختانه اهالی رسانه خوزستان همه اقدامات را به خوبی انعکاس می دهند.استاندار خوزستان در پایان خبر داد: از قبل ۳۰ درصد از مقره ها شستشو شده اند و از روز گذشته نیز با اعزام نیروهای کمکی کار با سرعت بیشتری انجام می شود.

۵ هزار ماسک بین شهروندان اهوازی توزیع شد

گرد و غبار در اهواز
شناسهٔ خبر: 3910508 -
اهواز - رئیس جمعیت هلال احمر اهواز گفت: به منظور استفاده در موج شدید گرد و خاک، پنج هزار ماسک رایگان بین شهروندان اهوازی توزیع شد.

سید فتح‌الله هاشم‌نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از صبح امروز ۳۰ بهمن ماه موج شدیدی از ذرات ریزگرد و گرد و غبار معلق، علاوه بر شدت آلودگی هوا دید افقی را کاهش داده است.

وی افزود: بر اساس پیش بینی‌ها و احتمال بیماری‌های تنفسی، دو دستگاه آمبولانس به همراه ۱۵ نفر از کارکنان و امدادگران جمعیت هلال اهمر اهواز در چهار نقطه پرتردد شهر مستقر شده و به توزیع ماسک پرداختند.

رئیس جمعیت هلال احمر اهواز با بیان اینکه ایستگاه توزیع ماسک رایگان در میدان های شهدا، ابتدای خیابان سلمان فارسی، چهارراه سلمان فارسی و میدان ساعت مستقر شده است، تصریح کرد: داروهای تنفسی و اکسیژن به مقدار کافی در آمبولانس‌ها وجود دارد که امدادگران در صورت نیاز بتوانند اقدامات مطلوب را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

هاشم نژاد با اشاره به توزیع این ماسک ها در بین افراد حاضر در معابر عمومی اهواز گفت: همچنین یک هزار و ۲۰۰ ماسک برای توزیع در حمیدیه تحویل نماینده فرمانداری این شهرستان شده است.

گرد و غبار در آسمان اهواز

اهواز - تصویر عبور و مرور مردم در سطح شهر اهواز میان گرد و غبار را نشان می دهد. ریزگردها روز شنبه نیز شهرستان اهواز و برخی دیگر از شهرهای استان خوزستان را فرا گرفت. میزان گرد و غبار در ساعت 9 صبح روزشنبه به یک هزار و 795 میکروگرم بر مترمکعب رسید. ورود توده گرد و غبار از صبح روز شنبه مدارس13 شهر استان را در نوبت صبح تعطیل کرد.

گسترش اعتراض به بی تدبیری ها در خوزستان/ از پرویز پرستویی تا حسام الدین آشنا!

جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۷
هنوز آثار ترکش ها و تخریب ها و انفجارها را بر درو دیوار این مناطق میتوان دید.ولی متاسفانه نه تنها قدمی برای آبادانی و رفاه این منطقه برداشته نشده،بلکه باید در هوای آلوده وخاک گرفته و بی آبی و بی برقی زندگی کنند. امیدوارم یادمان نرود که اگر مردم مقاوم خوزستان نبودند،ماهم نبودیم .
گسترش اعتراض به بی تدبیری ها در خوزستان/ از پرویز پرستویی تا حسام الدین آشنا!
در حالیکه بی تدبیری های دولت تدبیر و امید در بحران خوزستان سبب اعتراضات گسترده در میان فعالین سیاسی و اجتماعی شده، بازیگران نیز به جمع منتقدین و معترضین به بحران خوزستان پیوسته اند.

به گزارش جهان نیوز، در همین باره  پرویز پرستویی بازیگر کشورمان در صفحه شخصی اش نوشت: از دوران نوجوانی تا کنون بیشترین سفری که داشتم ،منطقه خوزستان بوده و خاطرات فراموش نشدنی ازمردم خونگرم ومیهمان نوازشون دارم.
وهمه مردم ایران وخیلی از جاهای دنیا میدانند ،که این هموطنان چه مصیبت هایی را در دوران هشت ساله دفاع مقدس تحمل کردند. یادمان باشد،که چقدر این مردم مهربان بعلت ویران شدن خانه و کاشانه شان سختی کشیدند وخم به ابرو نیاوردند.

یادمان باشد تنها مناطقی که بعد از جنگ به آن رسیدگی نشده همین منطقه خوزستان است . چقدر شهید،چقدر جانباز،چقدر اسیرو مفقود؟ حال اگر رفاه و آرامش و امنیت هست ،این عزیزان باید دراولویت باشند.

هنوز آثار ترکش ها و تخریب ها و انفجارها را بر درو دیوار این مناطق میتوان دید.ولی متاسفانه نه تنها قدمی برای آبادانی و رفاه این منطقه برداشته نشده،بلکه باید در هوای آلوده وخاک گرفته و بی آبی و بی برقی زندگی کنند.
امیدوارم یادمان نرود که اگر مردم مقاوم خوزستان نبودند،ماهم نبودیم .

حال دریابیمشان این هموطنان رنج کشیده را
دریابیم این مردم همیشه قهرمان را
دریابیم این خانواده های داغداررا

در رسانه شاهد بودم ،که مسئولی می گفت انشاالله داریم امکاناتی فراهم میکنیم.پس کی ؟چرا انقدر دیر؟ هیچ اولویتی بالاتر از رسیدگی هرچه زودتر به این منطقه و مردمانش نیست.

از سوی دیگر، حمید فرخ نژاد نیز در اینستاگرام خود نوشت:
"اتفاقی که این روزها در خوزستان رخ می‌دهد مایه شرمندگی و شرمساری است. شرمندگی و شرمساری برای تمام مدیرانی که مسئولیت این اتفاق را به عهده دارند، اما سال‌های سال است که نه کاری می‌کنند و نه توجه‌ای. می‌گویند تلاش کردیم، می‌گویند دست ما نیست، می‌گویند بودجه نمی‌رسد و ...اما هیچکدام این‌ها باعث نمی‌شود تا خوزستان مایه شرمندگی تان نباشد. من به عنوان یک شهروند عادی هیچ‌کاری از دستم برنمی‌آید؛ تلاش کردم تا اطلاع‌رسانی کنم.
 
تلاش کردم تا راهی پیدا شود؛ به مدیر منطقه آزاد آبادان پیشنهاد دادم که همایشی برگزار کنیم؛.سینمار تخصصی. با معاونت فرهنگی دانشگاه تهران صحبت کردم و حتی یک جلسه مشترک با مدیر محیط‌زیست سازمان ملل در ایران ترتیب دادم تا مشکلات بررسی شود و نگاه جهانی معطوف شود، اما متاسفانه هیچ پیگری از طرف مسئولین منطقه آزاد انجام نشد.
 
مدت‌ها تلاش کردم تا درباره وضعیت آبادان و خرمشهر بعد از جنگ و بازسازی آن اطلاع‌رسانی کنم تا شاید توجهی شود و این مردم شریف، خسته و بیچاره این مناطق بالاخره رنگی دیگر از زندگی در شهر خود را ببینند. اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم؛ آنقدر که گفتم دیگر حرفی نمی‌زنم. حالا وضعیت از بازسازی شهرها هم بدتر شده است؛ حالا مسئله هوایی است که مردم تنفس می‌کنند و جانشان را به خطر می‌اندازد.

مردم خسته‌تر از مواجهه با این شرایط هستند و جز تحمل چاره‌ دیگری ندارند. در چنین وضعیت فکر می‌کنم که جز شرمندگی و سرافکندگی چیز دیگری نباید نصیب کسانی شود که مسئول این ماجرا هستند. برخلاف آنچه در این روزها اتفاق افتاده این مسئولیت را سیاسی نمی‌کنم و این اعتراض سیاسی نیست.

چون انگار این روزها همه برخوردها سیاسی است و انگار صلاح مردم در درجه دوم اهمیت قرار گرفته و هرجناحی بهانه خودش را پیدا می‌کند؛ یک‌روز این‌طرفی‌ها گرد و خاک خوزستان را بهانه می‌کنند ومی‌خواهند مسئول پاسخگو که از جناح رقیب است جواب دهد و یک روز دیگر هم آن‌طرفی‌ها حادثه پلاسکو را پررنگ می‌کنند و دنبال رقابت‌های سیاسی هستند. اما مردم انگار هیچ نقشی در این اتفاق‌ها ندارند. انگار نه انگار که زندگی مردم است که قربانی این بازی‌های سیاسی و این درست عمل نکردن به وظیفه‌ها می‌شود. اگر در این میان کاری از دست مدیر سازمان محیط‌ زیست برنمی‌آید، چرا استعفا نمی‌دهند تا افکار عمومی متوجه مشکلات شوند و بدانند از دست ایشان هم کاری برنمی‌آید؟
 
کاش یک‌بار به این شرایط درست و دقیق نگاه کنیم؛ زندگی مردم را ببینیم و شرمنده انجام ندادن وظیفه خود باشیم و نه رقابت جناحی "

لازم به ذکر است که حتی حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور نیز طی توئیتی نوشته است: "خوزستانی ها جنگ را تحمل کردند؛ ریزگرد را هم تحمل می کنند اما نکند آنها را ریز ببینیم؛ نکند از بالا به آنها نگاه کنیم؛ نکند آنها را اصلا نبینیم."

انتصاب مشاوران جدید استاندار خوزستان

مشاوران جدید استاندار خوزستان منصوب شدند.

به گزارش ایسنا منطقه خوزستان و به نقل از استانداری، طی احکام جداگانه‌ای از سوی دکتر شریعتی استاندار خوزستان، ابراهیم عچرش به عنوان مشاور و یکتا سواری به عنوان مشاور اجرایی استاندار در امور مناطق محروم منصوب شدند.

ادامه گرد و غبار تا اواخر امشب/ کاهش دید افقی در آبادان به 200 متر

مدیرکل هواشناسی خوزستان از ادامه گرد و خاک تا اواخر امشب در سطح استان خبر داد.

کوروش بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: گرد و خاک تا اواخر شب در کلیه نقاط استان خوزستان ادامه خواهد یافت و با توجه به ریز بودن ذرات گرد و غبار، آثار این پدیده را فردا نیز خواهیم داشت.

وی افزود: پدیده گرد و خاک دید افقی در خرمشهر و آبادان را به 200 متر رساند. هم اکنون نیز دید افقی در اهواز 500 متر و در بستان300 متر است. امروز استان خوزستان کاملا درگیر پدیده گرد و غبار شد و این پدیده دید افقی را در تمام نقاط استان به کمتر از 1000 متر کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به کاهش کیفیت هوای فعلی استان به علت وقوع پدیده گرد غبار، تصریح کرد: صبح امروز در دهدز و ارتفاعات باغملک دو یا سه سانتیمتر بارش برف را شاهد بودیم.

وزیر کشاورزی:‌ نهال کاری را در کانون های ریزگرد خوزستان آغاز کرده ایم

وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌برای حل مشکل ریزگردهای خوزستان برنامه های کوتاه مدت و میان مدتی را در دست اجرا داریم.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی پس از جلسه ستاد بحران دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از روز پنج شنبه نهال کاری را در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار زمین آغاز کرده ایم.وی در ادامه افزود:‌ رئیس‌جمهور در این باره به ما ماموریت اقدام فوری داده بودند که ما هم با بسیج همه امکانات این اقدامات را آغاز کرده ایم.وزیر کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: در میان مدت هم بنا داریم که بین هشتصد تا ۹۰۰ هزار هکتار زمین از نظر بیولوژیکی تقویت کنیم. این زمین ها عمده بیابان های خوزستان را تشکیل می دهند. مادر حال بازنگری طرحی در این زمینه داریم و در برنامه میان مدت پنج ساله نهال کاری، جنگل کاری و بذرکاری و بذرپاشی را در این مناطق انجام می دهیم.

وزیر رفاه: به خوزستان می‌روم

وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی اظهار کرد: پس از پیشبرد برخی اقدامات در استان خوزستان برای حل مشکلات ریزگردها به این استان سفر کرده و سایر مسائل را آنجا دنبال می کنیم.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی ظهر امروز پس از جلسه ستاد بحران دولت درباره اقدامات  انجام شده در این جلسه اظهار کرد: در جلسه امروز درباره انجام اقدامات فوری مثل آبگیری تالاب ها، مذاکره با عراق و مذاکرات بین‌المللی و همچنین تامین بودجه برای احیای زمین های کشاورزی بحث و تصمیم گیری شد.وی خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین بر ادامه اقدامات وزارت نیرو تاکید شد تا دیگر قطعی برق نداشته باشیم و اگر هم برق قطع شد، این قطعی تاثیری بر آب یا مخابرات نداشته باشد.

گاپ؛ طرح ترک ها که تیرگی حال خوزستان و فردای ایران را نشانه رفته است

دو رود بزرگ و تاریخی دجله و فرات که در سال های نه چندان دور، شریان حیاتی توسعه و تداوم حیات در کشورهای ترکیه، سوریه، عراق و جنوب غرب ایران بودند، امروزه تحت تأثیر توسعه لجام گسیخته ای که در ترکیه با نام پروژه «گاپ» دنبال می شود، حجم قابل توجهی از منابع آب خود را از دست داده اند تا زندگی میلیون ها انسان و محیط زیست منطقه با چالشی جدی رو به رو شود.

به گزارش «تابناک»؛ کشور ترکیه رسما از سال 1975 و در چهارچوب پروژه ای تحت عنوان آناتولی جنوب شرقی «گاپ»، طرح های عظیم سد سازی خود را روی سرشاخه های دجله و فرات آغاز کرد و با ساخت 22 سد، 19 نیروگاه برق آبی و 13 طرح بزرگ آبیاری ضمن بهره برداری بیش از حد مجاز از منابع آب این دو رود، دوران جدیدی را در شکل گیری بحران های زیست محیطی در کشورهای سوریه، عراق و ایران پایه گذاری کرد.

سد «کبان» از جمله نخستین سدهایی بود که در سال 1975 و با هدف تولید انرژی برق توسط ترکیه بر روی مسیر رود فرات احداث شد. این سد در همان زمان سبب شد تا چیزی حدود یک چهارم از حجم آبی که از طریق رود فرات به کشور سوریه و سپس عراق منتقل می شد، از بین برود.

این تازه آغاز ماجرا بود و ترکیه در سال 1977 ابعاد دیگری از پروژه بزرگ «گاپ» را در میان بی توجهی کشورهای همسایه از جمله ایران رونمایی کرد. ترکیه در این سال، ساخت سدهای متعدد را در دستور کار خود قرار داد و در این طرح بلند پروازانه خود تلاش کرد با ایجاد 22 سد دیگر تمام منابع آبی دو رود دجله و فرات را که در خاک این کشور در جریان بود، تصاحب کند.

برنامه بلند مدت مقامات ترکیه این بود که با ذخیره بیش از 30 میلیارد متر مکعب آب سطحی، آب مورد نیاز برای 1.7 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی جنوب شرقی این کشور را تأمین کنند و با احداث ده ها نیروگاه برقابی انرژی کافی برای توسعه این منطقه در ابعاد دیگر از جمله گردشگری را نیز فراهم کنند.

هرچند دولت وقت ترکیه در سال 1980 پذیرفت با رهاسازی دبی 500 مترمکعب بر ثانیه از آب دجله و فرات حداقل حقابه ممکن برای کشورهای سوریه و عراق را فراهم کند، در سال های بعد، عملاً ‌این اتفاق نیفتاد و این کشور بار دیگر به توسعه طرح های آبی خود اقدام کرد.

در اهداف اولیه طرح «گاپ» ذخیره 30 میلیارد مترمکعب آب از طریق 22 سد مورد اشاره قرار گرفته بود؛ اما ترکیه در سال 1992 با ساخت سدی تحت عنوان «آتاتورک» که به تنهایی قابلیت ذخیره بیش از 30 میلیارد متر مکعب آب (بیش از تمام سدهای فعلی ایران) را داشت، ابعاد جدیدی از برنامه های خطرناک خود را برای مناطق پایین دست رونمایی کرد.

سد «آتاتورک» در مسیری پس از سد «کبان» در مرز جنوب شرقی ترکیه قرار دارد و امروزه به عنوان بزرگ ترین سد خاورمیانه و نهمین سد بزرگ جهان از آن یاد می شود.

افزون بر آنچه آمد، سدهای «کاراکایا 1978»، سد «بیرجیک 2001» و سد «کاراکامیش 1996» از دیگر سدهای غول پیکیری بودند که تا سال 2001 توسط دولت ترکیه ساخته شدند و آرام آرام اراضی کشاوزی و طبیعت کشورهای سوریه، عراق و جنوب غرب ایران را از آن سرسبزی و پویایی تاریخی به بیابانی بی آب و علف نزدیک کرد.

همه سدها و طرح هایی که از آنها نام برده شد و تا سال 2005 نهایی شده بودند، نتوانست عطش مقامات سیاسی ترکیه را نسبت به منابع آبی موجود در این کشور که بر اساس قوانین بین المللی از جمله «کنوانسیون حقوق استفاده های غیر کشتیرانی از آبراهه های بین المللی 1997 سازمان ملل» حقابه اراضی پایین دست و کشورهای همسایه بود، سیراب کند.

مقامات ترک در سال 2006 و در قالب همان پروژه «آناتولی جنوب شرقی، گاپ»، ساخت سد «ایلیسو» را در دستور کار خود قرار دادند؛ سدی که کارشناسان می گویند، بیش از 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تنها در کشور عراق با چالش رو به رو خواهد کرد.

این سد که گفته می شود، عملیات ساخت آن تا سال 2019 ادامه خواهد داشت دیگر آبی برای کشورهای جنوبی باقی نخواهد گذاشت و به تنهایی منابع کنونی آب در کشور عراق را که البته بسیار کمتر از دهه های گذشته است، تا یک سوم دیگر کاهش خواهد داد.

پایگاه خبری «developmentnow»در این باره در سال 2012 نوشت: در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل خسارات سنگین این طرح بر محیط زیست، کشاورزی و حیات انسانی در شهر و روستاهای عراق با احداث آن مخالف هستند، برخی کشورهای خاورمیانه که عراق آنها را دوست و برادر خود می داند، در حال حمایت از ترکیه برای تکمیل این سد خانمان برانداز هستند.

این پایگاه خبری در همان سال از قول «دکتر اعظم الواش» مدیر محیط زیست وقت عراق افزود: سد ایلیسو در نهایت منجر خواهد شد تا زمین های کشاورزی در عراق خشک شوند، بسیاری از کشاورزان و دامداران از گرسنگی بمیرند و تمدن چند هزار ساله عراق در میان رودان نابود شود.

اکنون که بیش از 90 درصد طرح گاپ و پروژه های عمرانی زیر مجموعه آن در جنوب شرق ترکیه به پایان رسیده، فرصت این است که مروری بر پیامدهای این اقدام بر کشورهای سوریه، عراق و ایران شود.

مجموعه سدها، نیروگاه ها و اراضی جدید کشاورزی که در دهه های گذشته در جنوب شرق ترکیه ساخته شد، شرایطی را ایجاد کرد که در کشور عراق و سوریه، درگیری‌های قومی و قبیله ‌ای بر سر آب شکل بگیرد، فرایند بیابان ‌زایی در این کشورها افزایش یابد و بیش از 900 هزار هکتار مزارع کشاورزی قابلیت کشت از بین برود. نتیجه این رخداد انسانی شکل‌گیری ریزگردهایی بود که به وسیله بادهای مدیترانه ای به سمت ایران منتقل و سال به سال نیز بر حجم آن افزوده می شود.

ناگفته پیداست که تشدید فرایندهای مخرب زیست‌محیطی در کشور عراق با وجود تجربه یک دوره طولانی شیوع ریزگردهای عراقی که حیات انسانی در مناطق غرب و جنوب غرب ایران را با مشکل مواجه کرده بود، تا چه حد می‌تواند در افزایش خطر ریزگردها و تخریب محیط زیست ایران به ویژه جنوب غرب ایران و استان خوزستان موثر باشد.

اکنون جنوب غرب آسیا و به ویژه غرب و جنوب غرب ایران در شرایطی است که با احداث ده ها سدی که بر روی رودهای دجله و فرات ساخته شد، باید در آینده نزدیک بر اثر حوادثی نظیر شیوع ریزگردها، شاهد افزایش هرچه بیشتر نا آرامی‌های زیست‌محیطی باشد.

دولت ترکیه با جلوگیری از ورود آب فرات به عراق و در نهایت تالاب هورالعظیم یک فاجعه زیست‌محیطی در جنوب غرب ایران را شکل داد و تالابی که روزگاری محل صید و صیادی اهالی و سیستم طبیعی خنک کننده هوا بود، رفته رفته کارکردهای انسانی خود را از دست داد و به یکی از منابع مهم شیوع ریزگرد در جنوب غرب ایران تبدیل شد.

از نکات منفی و مهمی که در مورد طرح «گاپ» می توان به آن اشاره کرد، اینکه در این طرح ها تحت هیچ شرایطی مسائل زیست محیطی به ویژه در کشورهای پایین دست مورد توجه مقامات سیاسی ترکیه نبوده است.

دیگر آنکه این طرح بزرگ با حجم گسترده ای از خسارات که پدیده ریزگردها، خشک شدن تالاب ها و نابودی کشاورزی در عراق، سوریه و جنوب غرب ایران تنها بخشی از آن است، از نظر قوانین بین المللی نقض صریح حقوق بشر است و با قوانین آبی بین المللی از جمله «کنوانسیون حقوق استفاده های غیر کشتیرانی از آبراهه های بین المللی 1997 سازمان ملل» در تضاد کامل است.

ابعاد خسارات زیست محیطی این پروژه آنقدر زیاد است که حتی صدای اعتراض های داخلی را نیز در کشور ترکیه درآورده و بسیاری از محافل دوستدار محیط زیست در این کشور را بارها به خیابان ها کشانده است.

البته خسارات این طرح تنها متوجه مردم کشورهای عراق، سوریه و ایران نیست و در خاک ترکیه نیز منجر زیر آب رفتن بسیاری از آثار باستانی و کوچ اجباری ده ها هزار نفر از مردم از جمله کردهای ترکیه شده است.

به نظر می رسد، ترکیه جدا از اهداف اعلام شده خود در این طرح بزرگ که همان توسعه کشاورزی، گردشگری و اقتصادی جنوب شرق ترکیه است، اهداف نهفته ای چون فشار بیش از حد بر کردهای ترکیه، تغییر ترکیب جمعیتی جنوب شرق ترکیه و نیز ایجاد یک دست برتر ژئوپلیتیکی برای خود در برابر کشورهای جنوبی را دنبال می کند.

هرچند اکنون و در شرایطی که ریزگردها امان مردم جنوب غرب ایران را بریده است، تالاب هورالعظیم ایران به خشکی گراییده و مسئولان برای احیای آن طرح های دیگری مثل آلوده کردن آن را دنبال می کنند و دیگر برای کسی ابعاد گسترده خسارات طرح های بزرگ جنوب شرق ترکیه پوشیده نیست، به نظر می رسد در سال های آینده بیش از پیش باید منتظر بحران بود و با این روندی که پیش می رود، ترکیه چالش های بیشتری را برای سوریه، عراق و ایران ایجاد خواهد کرد؛ چالش هایی که پدیده ریزگردها شاید تنها بخش کوچکی از آن باشد.

چه زمانی قرار است برای نجات خوزستان به آب و آتش بزنیم؟

اگر برق منزلتان به هر دلیل قطع شود، یا یخچالتان از کار بیفتد، گازتان قطع شود یا به هر دلیل دیگر، روند روزمره زندگی تان مختل شود، چه خواهید کرد؟ آیا برای رفع مشکل به آب و آتش نخواهید زد؟ حال بیندیشید اگر این اتفاق برای کوچه، محله یا شهر و دیارتان رخ بدهد، چه توقعی از مسئولان دارید؟

 

به گزارش «تابناک»؛ از قطع برق در خوزستان و به دنبال آن، قطع آب، تلفن و مختل شدن زندگی اهالی این خطه ساعات و روزهای زیادی گذشته، ولی هنوز بخش هایی از این استان با مشکلات پیش آمده دست به گریبان اند و اخبار رسیده، حکایت از تداوم بحران در این استان دارد؛ به این صورت که هنوز برق مناطقی از استان قطع است و به دنبال آن، آب، تلفن و اینترنت نیز قطع شده و از عابربانک‌ها و پمپ‌های بنزین گرفته تا چراغ های راهنمایی و... از مدار استفاده خارج شده‌اند. همه و همه به این دلیل که برخی از مقره‌ها و پست‌های برق در اثر ترکیب رطوبت باران و گرد و غبار دچار حادثه می‌شوند و خطوط انتقال برق را از کار می‌اندازند.
 
وضعیتی که پس از یک دهه ظهور گرد و غبار، تازه رخنمون یافته و به مانند بسیاری چیزهای دیگر، پیش از وقوع پیش‌بینی نشده بود. آنقدر که مسئولان در واکنش به آن از لغت «غافلگیر» استفاده می‌کنند و بر این باورند که اگر غافلگیر نشده بودند، قطع برق به پیامدهایی مانند قطع آب و قطع تلفن منجر نمی‌شد.
 
این در حالی است که با بروز این وضعیت و تکرار آن در چند نوبت، مسئولان مجاب به برگزاری نشست های مدیریت بحران شده و در این نشست‌های ویژه نتیجه گرفتند که همه چیز ناشی از ترکیب آب و رطوبت با گرد و غبار است و چاره در کوتاه مدت، شستن مقره ها و مراقبت از پست های برق و در بلند مدت، تعویض برخی از سیم های برق، مقره ها و دیگر تجهیزات آسیب پذیر.

 

چه زمانی قرار است برای نجات خوزستان به آب و آتش بزنیم؟ 


نتیجه گیری که به تصمیمات اضطراریِ عجیبی منجر شد؛ از جمله چند دستگاه برای شست و‌شوی مقره ها و پست‌های برق و تأمین اعتبار این اقدام. با این وعده که تا روزهای آینده برخی از مقره ها شسته شوند و تا پایان سال، همه مقره ها را شست و شو دهند؛ آن هم در شرایطی که هر روز شماری از این مقره های شسته نشده دچار مشکل شده و به دنبالشان برق مناطقی قطع می‌شود.
 
این در حالی است که ظاهرا برای شست و شوی مقره ها باید برق را قطع کرد و این اقدام تفاوتی با قطع برق در اثر نفوذ آب و غبار به مقره ها ندارد، چون در هر دو حالت مردم از نعمت برق بی بهره می‌شوند. با این تفاوت که در نتیجه شست و شوی مقره ها، احتمال بروز مشکل در آنها و قطع برق کاهش پیدا می کند.
 
اما نکته جالب توجه در این میان، نه قطع برق، که کندی بسیار شدید و آزاردهنده مأموران شست و شوی مقره هاست. از این روی که شمار دستگاه‌ها شست‌وشو و افراد مأمور به این کار خیلی کمتر از حجم مشکلِ نوظهور است؛ مشکلی که هرچند احتمال بروز تلفات جانی در اثر آن اندک به نظر می‌رسد، خسارات روحی و مادی ناشی از آن چشمگیر است.
 
نکته‌ای کلیدی که چه بسا در چرایی به کار نگرفتن توان بسیج عمومی برای رفع مشکل دخیل باشد. به این صورت که چون دیده‌اند خسارات قطع برق و دیگر قطعی های ناشی از آن، جانی نیست و از این رو شتابی برای رفع مشکل ندارند. درست برعکس مواقع بروز بحران‌هایی مانند سیل و زلزله که برای رفع مشکل حتی نیروهای نظامی نیز پا به میدان می‌نهند و همگان به آب و آتش می‌زنند.
 
گویی بحران خوزستان چون نه سیل است و نه زلزله و نه بحرانی شبیه اتفاقاتی که تاکنون بارها مشابهش را دیده‌ایم، ضرورتی برای شکل گیری بسیج عمومی و رسیدگی به مشکلات با تمام توان احساس نشده است. گویی تنها چشم انتظار جان باختن افراد هستیم تا مجاب شویم با تمام توان به یاری مردم بشتابیم و ایشان را از مشکلاتی که گرفتارش هستند (خواه به دلیل قصور خودشان به وجود آمده باشد و خواه نتیجه قصور دیگران باشد) رهایی بخشیم.

پایان لیگ برتر وزنه‌برداری نوجوانان خوزستان

لیگ برتر وزنه برداری نوجوانان خوزستان با قهرمانی تیم نفت و گاز مسجدسلیمان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، هفته سوم و پایانی لیگ "یادواره شهدای مدافع حرم" روز گذشته (جمعه) به میزبانی باشگاه مناطق‌نفت‌خیزجنوب برگزار شد.

در پایان هفته سوم، باشگاه نفت و گاز مسجدسلیمان با ۵۷۵ امتیاز به مقام اولی رسید، ایذه با ۵۳۸ امتیاز دوم شد و اندیکا با ۵۳۵ امتیاز عنوان سوم را به دست آورد.

در مجموع این سه هفته نیز باشگاه نفت و گاز مسجدسلیمان با ۱۶۴۳ امتیاز به قهرمانی رسید، باشگاه مناطق‌نفت‌خیزجنوب با ۱۶۲۰ امتیاز نایب قهرمان شد و اندیکا با ۱۵۹۴ امتیاز عنوان سومی را به خود اختصاص داد.در پایان نیزهیات وزنه برداری خوزستان با اهدا حکم و جام قهرمانی، از تیم های اول تا سوم تجلیل کرد.

آخرین وضعیت تولید نفت در پی قطعی برق در خوزستان

معاون وزیر نفت با اشاره به قطع برق در استان خوزستان، آخرین وضعیت تولید نفت ایران را تشریح کرد.

 

علی کاردر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که قطع برق در خوزستان تولید نفت را مقداری کاهش داده است، گفت: در تولید نفت اکنون قطع و وصل داریم. وی در پاسخ به اینکه آیا کاهش تولید نفت بر اثر قطع برق در خوزستان، تعهد ایران در اوپک را دچار مشکل نمی‌کند؟ اظهار کرد: خیر؛ در یک یا سه روز خللی در تولید اتفاق نمی‌افتد. مخازن نفت ما در خارک پر است. 

معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که ایران به اندازه کافی ذخیره نفت دارد، افزود: می‌توانیم نزدیک به ۲۰ میلیون بشکه نفت ذخیره کنیم.

اطلاعیه برق اهواز در خصوص خاموشی‌های امروز


به منظور پایداری شبکه، برق برخی از مناطق اهواز از ساعت 8 الی 12 امروز، 30 بهمن ماه قطع خواهد بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان و بنا بر اعلام روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز، به منظور ادامه عملیات طرح ضربتی پاکسازی تجهیزات برق از ریزگردها، امروز شنبه 30 بهمن ماه از ساعت 8 الی 12 ظهر برق برخی از مناطق اهواز قطع خواهد شد.
برق بخش‌هایی از کوی مستغلات، منازل زمین شهری، کوی باهنر، بلوار آرش و آموزگار، قسمت هایی از کوی انقلاب، خیابان های سروش جنوبی، فراهانی، کوی فرهنگشهر، شهرک دانشگاه و کوی پاستوریزه قطع خواهد بود.
همچنین مناطق کوت سید صالح، کوی شهید عباسپور و بازارچه خزامی در شهرستان کارون براساس برنامه زمانبندی شده ستاد بحران شرکت توزیع نیروی برق اهواز و به منظور پایداری هرچه بیشتر شبکه برق، خاموشی خواهند داشت.

تعطیلی نوبت عصر مدارس 10 شهرستان خوزستان

کلیه مدارس و مراکز آموزشی 10 شهرستان خوزستان در نوبت بعدازظهر امروز، شنبه (30 بهمن ماه) باتوجه به افزاش شدت پدیده ریزگردها و آلودگی هوا تعطیل اعلام شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، بنا به تصمیم فرمانداران شهرستان‌ها مدارس نوبت بعدازظهر در شهرهای اهواز ، کارون، باوی، حمیدیه، خرمشهر، آبادان، اروندکنار، چوئبده، شادگان و اندیمشک تعطیل است.
  همچنین ادارات به جز بانک‌ها در شهر اهواز تا ساعت 12 ظهر دایر است. 

برای بررسی مسایل پیش آمده در خوزستان جلسه مدیریت بحران در دولت برگزار شد

جلسه مدیریت بحران در دولت برای بررسی مسایل پیش آمده در خوزستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این جلسه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

علاوه بر جهانگیری، وزرای دفاع، اطلاعات، نیرو، کشور، کشاورزی، رفاه و سپاه به همراه سرلشگر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست و اکبر ترکان حضور داشتند.همچنین برخی مقامات استانی خوزستان از جمله شریعتی استاندار خوزستان و آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز در این جلسه حضور داشتند.

خوزستان جزو ۴ استان دارای بالاترین نرخ بازمانده از تحصیل کشور است

دانش آموز محروم
شناسهٔ خبر: 3909174 -
آبادان- مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوزستان جزء چهار استان دارای بالاترین نرخ بازماندگی از تحصیل در سطح کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، روزبه کردونی عصر امروز در جلسه کمیسیون اشتغال، فرهنگی اجتماعی و رفاهی اجتماعی استان خوزستان در آبادان اظهار کرد: در مقطع ابتدایی با تلاشهای معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شش ماه گذشته تمرکزمان را بر روی لیست کودکان بازمانده از تحصیل گذاشتیم تا آدرس و موقعیت جغرافیاییشان را بدست آوریم و آنان را به تحصیل بازگردانیم. 

وی با اشاره به اینکه در بحث بازماندگی از تحصیل نیز مذاکرات خوبی را با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند داشتیم، افزود: در استانهای دو زبانه از جمله خوزستان ما با پدیده بازماندگی از تحصیل در مقطع ابتدایی مواجهیم به نحوی که در زمان حاضر بازماندگی از تحصیل در مناطق عربی سه الی چهار برابر مناطقی است که تک زبانه هستند و این آمار ارائه شده از سوی آموزش و پرورش است.

مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با دستور وزیر و مصوبه در شورایعالی رفاه، اعتبار ویژه ای را برای بازگشت به تحصیل کودکان در استانهای دارای دو زبان تخصیص دادیم، تصریح کرد: در خوزستان ۱۲ هزار کودک در مقطع ابتدایی را شناسایی کردیم که از دو هفته گذشته راستی آزمایی عددی آنها آغاز شده تا پس از حصول اطمینان از آمار موجود و با استفاده از مشوقهای تحصیلی و سایر اقدامات به موضوع ورود کنیم که در این باره نیز به کمک و همراهی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیاز داریم.

کردونی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهمترین کاری که در حوزه آسیبهای اجتماعی در سطح کشور انجام دادیم آن بود که ببینیم جامعه هدف آسیب پذیر ما کجاست زیرا برای سیاست گذاری در جهت کنترل و مداخله نیاز به شناخت از وضعیت موجود داریم، گفت: دو تا سه واقعیت در استان خوزستان قابل توجه است، نخست آنکه در سال گذشته برای نخستین بار سازمان ملل اعلام کرد مسیر ترانزیت مواد مخدر پس از افغانستان که از شمال ایران بوده به دلیل باز شدن مرز و دیگر تحولات خاورمیانه، استان خوزستان به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیت شده و این را بطور رسمی اعلام کرده و در نقشه هایش نیز موجود است.

وی افزود: این بدان معناست که وقتی مسیر ترانزیت در خوزستان داریم یعنی ریزش وجود دارد و لذا در مباحث مقابله با عرضه و تقاضا یک عزم ملی و بین المللی نیاز است، شیوع شناسی که سازمان بهزیستی پس از ۱۰ سال آن را به انجام رساند این موضوع را تایید می کند خوزستان در بحث سوء مصرف مواد مخدر با فاصله از میانگین کشور رتبه نخست را دارد و رفع آن نیاز به همراهی و همکاری دارد.

مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: دومین نکته در مورد خوزستان آنست که این استان با داشتن ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار (آمار موجود در بهزیستی) بالاترین تعداد زنان سرپرست خانوار را در سطح کشور دارا است.

کردونی تصریح کرد: از تعداد حدود ۳ میلیون زن سرپرست خانواری موجود در کشور حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفرشان زیر ۲۴ سال سن دارند و این بدان معناست که ما با پدیده زنان سرپرست خانواده نیز مواجهیم که البته اقدامات بسیار خوبی را برای توانمند سازی و حمایت اجتماعی از آنان انجام دادیم.

وی با شرح اینکه وضعیت طلاق با شاخص نسبت طلاق به ازدواج سنجیده می شود، گفت: خوزستان در این زمینه در سطح کشور ربته ۲۳ را دارد و این بدان معناست که این استان در این مورد جزء استانهای با ریسک بالای طلاق به شمار نمی رود اما آبادان در استان خوزستان در این باره وضعیت قرمز دارد و این یعنی در بحث طلاق آبادان به نسبت کل استان وضعیت بدتری دارد.

مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در برخی از استانها همچون فارس یا خراسان رضوی با توجه به مداخلاتی که صورت گرفته اتفاقات خوبی افتاده ضمن اینکه استان خوزستان در دو سال گذشته  نسبت اش را حفظ کرده و کاهش یا افزایشی را نداشته اما وضعیت آبادان همچنان ویژه است.

کردونی بیان کرد: در بحث همسر آزاری خوزستان رتبه ۲۴ کشور را دارد و وضعیت آبادان نیز در این باره وضعیت زرد است و این یعنی در وضعیت شهرهای با ریسک بالا محسوب نمی شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در بحث خودکشی استان خوزستان به جز ۴ شهر آن جزء استانهای دارای وضعیت مناسب است، در صورت همراهی این آمادگی هست تا پیش از نشست بعدی مقام معظم رهبری با مسئولان عالیرتبه کشور در بحث آسیبهای اجتماعی که در اردیبهشت ماه برگزار می شود، ۵ اورژانس اجتماعی را در شهرهایی از استان خوزستان که فاقد اورژانس هستند را افتتاح کنیم.

مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بحث گرد و خاک بر آسیبهای اجتماعی و افزایش خشونت تاثیر مستقیم دارد، گفت:  خوزستان در زمره پنج استان کشور دارای بالاترین نرخ مرگ و میر غیرعمد همچون سکته است که بر اساس گفته تحلیل گران گرد و خاک نیز بر آن اثرگذار است. 

کردونی افزود: امید می رود تا با کمک سازمان منطقه آزاد اروند در تخصیص اعتبارات اجتماعی و همراهی و کمک بهزیستی و کمیسیون اجتماعی مجلس و وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی  بتوانیم در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی قدمهای موثری را برداریم.

سرپرست سابق باشگاه فولاد به دیار باقی شتافت

عباس نواصرزاده
شناسهٔ خبر: 3909346 -
پیشکسوت فوتبال خوزستان و سرپرست پیشین تیم فولاد پس از تحمل یک دوره سخت بیماری به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس نواصرزاده پیشکسوت فوتبال استان خوزستان و سرپرست سابق تیم فولاد اهواز شب گذشته دعوت حق را لبیک گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد. 

نواصر زاده سالهای زیادی به فوتبال خوزستان خدمت کرد و بعد از تحمل یک دوره طولانی بیماری، شب گذشته جان به جان آفرین تسلیم کرد.

خبرگزاری مهر این مصیبت را به جامعه فوتبال ایران و خانواده وی تسلیت می گوید

از درخواست برای برکناری مدیرعامل و سرمربی تا سنگ پرانی هواداران

دیدار تیم های فوتبال استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان
شناسهٔ خبر: 3909692 -
آبادان - هواداران نفت بعد از شکست سنگین تیمشان در آبادان خواستار برکناری مدیرعامل و سرمربی خود شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت نفت آبادان امروز در حالی با نتیجه ۳ بر صفر حالی به شکست سنگین در خانه در برابر پدیده مشهد داد که هواداران خشمگین نفت شعارهای تندی را علیه کادر فنی و مدیریتی دادند.

آنها در شعارهای خود خواستار برکناری مدیرعامل باشگاه و فیروز کریمی سرمربی تیم خود شدند و آنها را عامل ناکامی نفت به خصوص در نیم فصل دوم معرفی کردند.

هواداران نفت همچنین خواستار ورود به داخل زمین شدند ولی با سنگ پرانی به داخل زمین و حتی جایگاه خبرنگاران، خشم خود را نشان دادند.

در نیم فصل اول لیگ برتر جاری، نادر دست نشان سرمربی تیم نفت آبادان بود که برخلاف میل هوارادان، برکنار و فیروز کریمی جانشین وی شد ولی کریمی نتایج نا امید کننده ای گرفته و اکنون نفت در آستانه سقوط به لیگ دسته اول قرار گرفته است.

فعالیت امروز ادارات اهواز تا ساعت ۱۲ تعیین شد

گرد و غبار در اهواز
شناسهٔ خبر: 3910162 -
اهواز - فرمانداری اهواز اعلام کرد که فعالیت های کلیه دستگاه های دولتی به جز بانک ها و مراکز درمانی تا ساعت ۱۲ تعیین شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام فرمانداری اهواز، ساعت کاری ادارات شهرستان اهواز بجز بانک ها و مراکز درمانی امروز شنبه ۳۰ بهمن ماه تا ساعت ۱۲ است.

همچنین باتوجه به گزارش ستادبحران استان و افزایش گردوغبار، مدارس در نوبت ظهر نیز تعطیل هستند.

پاکسازی 380 ترانسفورماتور برق در اهواز

            اهواز - ایرنا - مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: تیم های عملیاتی شرکت برق روز جمعه در نخستین روز اجرای طرح ضربتی پاکسازی تجهیزات برق 380 ترانسفورماتور برق را در اهواز پاکسازی و شستشو کردند.

علیرضا شکرخدایی شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این طرح ترانسفورماتورها و تجیهزات برق از جمله مقره های شبکه برق شستشو و در صورت نیاز تعویض می شود اظهار کرد: در قالب 120 گروه توانستیم 9 دیزل و 380 ترانسفور ماتور برق را که بر اثر گردو غبار غلیظ و بارش خفیف، آغشته به گل شده بود پاکسازی و شستشو شد.
وی ادامه داد: در این طرح یک هزار و 704 مقره که دچار آسیب شده بودند تعویض شدند.
وی از آغاز عملیات در دومین روز این طرح و خاموشی بعضی مناطق شهر اهواز گفت و افزود: در ادامه اجرای طرح ضربتی پاکسازی تجهیزات برق از ریزگردها از ساعت هشت صبح تا 12ظهر روز شنبه به منظور شستشوی شبکه برق اهواز، مناطق کوی باهنر، بلوار آرش و آموزگار، منازل زمین شهری، قسمت‌هایی از کوی انقلاب،کوی مستغلات،‌ خیابان‌های سروش جنوبی، فراهانی، برخی مناطق فرهنگشهر، شهرک دانشگاه، فاز 2 پاداد و کوی پاستوریزه شهر اهواز خاموشی برق دارند.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: مناطق کوی شهید عباسپور و بازارچه خزامی و کوی سید صالح شهرستان کارون نیز بر اساس برنامه زمانبندی شده این شرکت به منظور پایداری هر چه بیشتر شبکه برق خاموشی خواهند داشت.
وی اظهار کرد:120 تیم عملیاتی متشکل از تکنسین ها و کارگران شرکت های برق از کل کشور برای شستشوی شبکه برق خوزستان از جمله اهواز از روز جمعه کار خود را شروع کردند.
اداره کل مدیریت بحران خوزستان اعلام کرد: کلیه مدارس و مراکز آموزشی شهرهای اهواز، کارون، باوی، بستان، حمیدیه، شوش، آبادان، خرمشهر، اروند، شادگان، دشت آزادگان و هویزه در نوبت صبح شنبه تعطیل است. همچنین مدارس و مراکز آموزشی شهرهای ماهشهر، امیدیه، آغاجاری، دزفول، رامهرمز، رامشیر، گتوند و شوشتر در نوبت بعد ازظهر شنبه تعطیل است.
نشستن گرد و غبار غلیظ بر روی تجهیزات شبکه برق خوزستان و بارش خفیف باران، موجب اختلال در شبکه برق اهواز و قطعی گسترده برق در بیش از 11 شهرستان خوزستان از جمله اهواز و به تبع آن قطع آب در چند روز گذشته شد.
7165/ 6037
خبرنگار: حمیدرضا ترابی فرد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

خوزستان نایب قهرمان مسابقات بیماران دیابتی کشور شد

            اهواز _ ایرنا _ تیم خوزستان در مسابقات دیابتی قهرمانی کشور در دو بخش آقایان و بانوان به مقام دوم دست یافت.

به گزارش ایرنا، شامگاه روز جمعه مسابقات بیماران دیابتی قهرمانی کشور به میزبانی اهواز به پایان رسید که تیم خوزستان در دو بخش آقایان و بانوان مقام دوم را به خود اختصاص داد.
این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان با حضور 121 ورزشکار دیابتی در قالب 14 تیم از 15 استان برگزار شد.
در این مسابقات و در بخش آقایان تیم اصفهان با کسب 305 امتیاز به مقام اول دست یافت. همچنین استان های خوزستان و کردستان به ترتیب با امتیازهای 288 و 189 مقام های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
در بخش بانوان این مسابقات تیم گیلان با کسب 256 امتیاز عنوان اول را کسب کرد همچنین تیم های خوزستان و اصفهان به ترتیب با کسب 183 و 181 امتیاز به مقام های دوم و سوم دست یافتند.
این مسابقات در بخش آقایان در رشته‌های دارت، شطرنج، تنیس‌روی‌میز و شنا و در بخش بانوان در رشته‌های دارت، شطرنج و تنیس برگزار شد.
در مسابقات آقایان زیر 25 سال نتایج زیر حاصل شد:
تنیس روی میز:
1_ علی یوسف لاوی(خوزستان)
2_ سهند شیخ الاسلام(کردستان)
3_ علی چوبکی(همدان)

رشته دارت:
1_محمد زرین(خوزستان)
2_سعید داوری(خوزستان)
3_آرمان مباشری(اصفهان)

رشته شنا 50 متر قورباغه:
1_عرفان خاوریان(کردستان)
2-فرزاد ارزانی(خوزستان)

رشته شنا 50 متر آزاد:
1_عرفان خاوریان( کردستان)
2_فرزاد ارزانی(خوزستان)
3_امیرحسین سبحانی فر(همدان)

رشته شطرنج:
1_میلاد محمدی(مرکزی)
2_محمدجواد کیانی(اصفهان)

مسابقات آقایان بالای 25 سال:
رشته تنیس روی میز :
1_جمال فتاحی(خوزستان)
2_امان مراد افشین(خراسان شمالی)
3_حسین رفیعی(خراسان جنوبی)

رشته دارت:
1_مهدی حیدریان (کرمانشاه)
2_عادل حویزی (خوزستان)
3_ رضا نظریان (خوزستان)

رشته شنا قورباغه:
1_تورج میری( اصفهان)
2_ جعفر حفایی(آذربایجان شرقی)
3_محمد خلیل خاوریان(کردستان)

شنا 50 متر آزاد:
1_تورج میری (اصفهان)
2_جعفر حفایی(آذربایجان شرقی)
3_محمد جلیل خاوریان(کردستان)

شطرنج:
1_مجتبی یوسف راکی(خوزستان)
2_بهروز مقدم(خوزستان)
3_فریبرز شیروانی(خوزستان)

مسابقات بخش بانوان بالای 25 سال:
رشته تنیس روی میز :
1_صغری حسنی(گیلان)
2_طاهره غفاری(قم)
3_زینب ولدپور(اصفهان)

رشته دارت:
1_مهین مکوندی(خوزستان)
2_الهام حاجی زاده (خوزستان)
3_نعیمه صفری(مرکزی)

شطرنج :
1_ربابه حسنی(گیلان)
2_یگانه چهره گشا(کرمانشاه)
3_پروانه فرج زاده(مرکزی)

مسابقات بانوان زیر 25 سال:
رشته دارت:
1_ آتنا داوودی(خوزستان)
2_شهناز توکلی(اصفهان)
3_زهراسادات معصومی(گیلان)
6002خبرنگار:پارسا شاکری **انتشاردهنده: کبری آقازری

گرد و غبار شعاع دید را در شادگان به 400 متر کاهش داد/وضعیت تشدید می شود

            اهواز - ایرنا - مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: گرد وغبارکه از صبح شنبه بار دیگر خوزستان را فرا گرفته است شعاع دید را در شادگان در جنوب این استان به 400 متر کاهش داد.

کوروش بهادری شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در اوایل صبح شنبه شعاع دید در اهواز 700، خرمشهر 500 ، و آبادان و شوش 800 متر اعلام شده و پیش بینی می شود شعاع دید در اهواز به 200 تا 300 متر کاهش یابد.
وی افزود: گرد و غبار با منشا کشور عراق، تا ساعات دیگر بقیه نقاط خوزستان را دربر می گیرد و تا بعدازظهر شنبه ادامه دارد.
مدیر کل هواشناسی خوزستان همچنین گفت: دهدز و ارتفاعات چلو در جمعه شب و بامداد شنبه شاهد بارش برف هستند و جاده مسجد سلیمان به کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری به دلیل بارش برف بسته است.
بر اساس اطلاعیه ستاد بحران استانداری خوزستان، مدارس و مراکز آموزشی 12 شهرستان استان روز شنبه به دلیل وقوع گردو غبار تعطیل شده اند.
وقوع توفان گرد و غبار هشتم بهمن، شعاع دید را در اهواز به 50 متر کاهش داد و میزان آلودگی به 66برابر حد مجاز رسید.
این وضعیت باعث قطعی برق و آب و لغو تعدادی از پروازهای فرودگاه اهواز شد و تعطیلی مدارس و ادارات را در چندین نوبت به دنبال داشت.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

میزان ریزگردها در آبادان به 18 برابر حدمجاز رسید

            اهواز - ایرنا - رئیس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان ریزگردها در آبادان در ساعت 8:30 دقیقه صبح روز شنبه به دو هزار و 720 میکروگرم بر مترمکعب معادل 18 برابر حد مجاز رسید.

شهریار عسکری شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: میزان ریزگردها در این مدت در اهواز یک هزار و 392، خرمشهر دو هزار و 442، شادگان یک هزار و 602، میکروگرم بر متر معکب اعلام شده است.
میزان عادی ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر متر معکب است.
به پیش بینی اداره کل هواشناسی خوزستان میزان ریزگردها در آسمان خوزستان رو به افزایش است و این پدیده تا بعد ازظهر روز شنبه در خوزستان باقی خواهد بود.
به دلیل گرد و غبار و آلودگی هوا، مدارس 12 شهرستان خوزستان از سوی ستاد بحران خوزستان در روز شنبه تعطیل اعلام شد.
7158 / 6037
خبرنگار: زینب فرحانی ، عدنان جواهری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

معاون استاندار خوزستان: تعطیلی مدارس خوزستان به فرمانداران واگذار شد

            اهواز - ایرنا - جانشین استاندار خوزستان در ستاد بحران با بیان اینکه ادارات استان شنبه تعطیل نیستند گفت: تعطیلی نوبت عصر مدارس استان به فرمانداران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها واگذار شده است.

فرامند هاشمی زاده شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در پی ورود توده گرد و غبار مدارس نوبت صبح در تعدادی از شهرهای استان در روز شنبه تعطیل اعلام شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان افزود: با توجه به اینکه این توده در حال عبور از استان است، ادارات امروز تعطیل اعلام نشده اند.
بر اساس این گزارش، شنبه مراکز آموزشی 12 شهر تعطیل اعلام شده اند. مدارس شهرستان های اهواز، کارون، باوی، بستان، حمیدیه، شوش، آبادان، خرمشهر، اروند، شادگان، دشت آزادگان و هویزه در نوبت صبح و مدارس شهرهای ماهشهر، امیدیه، آغاجاری، دزفول، رامهرمز، رامشیر، گتوند و شوشتر فقط در نوبت بعد از ظهر شنبه تعطیل است.
هواشناسی خوزستان منشاء این توده گرد و خاک را کشور عراق اعلام کرده است.
به گزارش محیط زیست خوزستان، میزان گرد و غبار در ساعت 9 امروز در اهواز به یک هزار و 795 میکروگرم بر مترمکعب، خرمشهر 2 هزار و 842 میکروگرم بر مترمکعب، آبادان 2 هزار و 849 میکروگرم بر مترمکعب، شادگان یک هزار و 404 میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد یک هزار و 722 میکروگرم بر مترمکعب و در سایر شهرها کمتر از 200 میکروگرم بر مترمکعب است.
استاندارد ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است.

7151 / 6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

خوزستان سرزمین تناقض ها

            تهران - ایرنا- این روزها خوزستان حال خوشی ندارد. شهر در محاصره دود و غبار گرفتار آمده است.

این اولین بار نیست که خوزستان به چنین حال و روزی می افتد. سال ها پیش از این نیز، اولین طعمه تانک ها و خمپاره های دشمن بود. اولین سنگر دفاع، در روزهای دفاع مقدس نیز همین خوزستان بود...
روزنامه ابتکار در سرمقاله ای به قلم محمد علی وکیلی، آورده است: در مظلومیت مردم این خطه هر چه بگوییم کم گفته ایم. روزی زیر آتش بوده اند و امروز زیر خاک؛ سر و صورت چند نسل از آنان را دود و غبار پوشانده است. خوزستان سرزمین تناقض ها نیز بوده است. آب و آتش، فقر و نفت، همه را یک جا داشته است. در نهایت توسعه ناپایدار، سهم آن از قطار توسعه بوده است. دیوار توسعه در خوزستان ناشاغول است و اصلا نمی توان با اطمینان به آن تکیه زد. رشد توسعه در خوزستان مانند توسعه تعداد واحدهای تجاری در ساختمان پلاسکو یا علاءالدین است. هر لحظه ممکن است از جایی فرو بریزد. فرو ریختن پلاسکوی خوزستان، در واقع مانند ساختمان پلاسکو به یکباره نیست. این بار ریزش تدریجی است. در واقع آجرهای بنای ناهمگون و ناشاغول توسعه، یکی یکی بر سر مردم آنجا فرو می ریزد. صنعت به آنجا می رود اما دود و فلزش به چشم و دل آن مردمان می رود.
از نفت و گاز، برای آنها تنها تلی از خاک به جا می ماند تا باد آن را به سینه ها وقرنیه های مردم روانه کند. لوله های نفت و گاز زیر پای «ندار» های خوزستانی رد می شود و به پای «دارا» های غیر خوزستانی خرج می شود!
ابتدای این مقاله نوشتم که این اولین بار نیست که خوزستان این چنین دردباره و درمانده می شود. اما چه شده که خوزستان زیر آتش جنگ جان به در می برد اما آلودگی دمار آنان را درآورده است؟ چه شده که خوزستان زیر بار تمام قدرت های جهانی نرفت اما زورش به فقر نمی رسد؟
به زعم نگارنده، مساله خوزستان آن زمان در ردیف مساله ملی انگاشته می شد لذا عزم ملی برای دفاع از خوزستان جزم شد. همه ایران به کمک خوزستانی ها شتافتند تا توانستند دشمن را از خوزستان برانند. اما امروز مساله خوزستان، به مثابه مساله ملی دیده نمی شود. هر که از راه می رسد فوق و فوقش روضه ای برای خوزستان می خواند و یک طعنه و یا لگد به سازمان محیط زیست می زند که این چه وضعی است؟ و همه کاسه کوزه ها را سر این سازمان می شکنند. در حالی که مساله خوزستان (حتی به طور کلی مساله آلودگی) عظیم تر از آن است که از پس چنین نهادهایی به تنهایی برآید. آلودگی یکی از بزرگترین چالش های جهان صنعتی بود. ما به درستی این چالش را شناخته ایم. یک روز در انگلیس همین آلودگی جان چهار هزار نفر را گرفت. بحران آلودگی در آنجا به دست یک سازمان حل نشد.
آن بحران با تجدید نظر کلی در رویکردها و استراتژی ها رفع شد. امروز نیز ما برای حل این مساله نباید دست به تقلیل و تخفیف بزنیم. این گونه چالش ها، عزم ملی می طلبد. امروز برای حل مسائل خوزستان باید یک تجدید نظر جدی در مدل توسعه خود کرد. نباید برای توسعه، زمین سوخته ساخت. شر زمین سوخته به طرز شگفت انگیزی به خود توسعه باز خواهد گشت.
*منبع: روزنامه ابتکار،1395،11،30
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131**انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

اعضای باند هفت نفره سرقت مسلحانه در آبادان دستگیر شدند

            آبادان – ایرنا- فرمانده انتظامی شهرستان آبادان از شناسایی و دستگیری اعضای باند هفت نفره سرقت مسلحانه این شهرستان در سه عملیات همزمان جداگانه خبر داد.

به گزارش ایرنا از فرماندهی انتظامی شهرستان آبادان، سرهنگ سیدمحسن تقی زاده شنبه گفت:در پی دریافت گزارش های مردمی در خصوص سرقت های مسلحانه از شهروندان آبادانی، ماموران آگاهی آبادان تیم های تجسس فنی و اطلاعاتی خود را برای دستگیری این افراد در مناطق مختلف شهر آغاز کردند.
وی اظهار داشت:ماموران در گام نخست موفق شدند اعضای باند سارقان مسلح هفت نفره را ردیابی و شناسایی کنند و در گام بعدی مخفیگاه دزدان را در سه نقطه شهر شناسایی و تحت نظر بگیرند.
سرهنگ تقی زاده گفت:ماموران انتظامی آبادان موفق شدند در سه عملیات همزمان ضمن محاصره مخفیگاه دزدان آنان را دستگیر کنند.
فرمانده انتظامی شهرستان آبادان افزود:مامورن در بررسی مخفیگاه دزدان، قمه، اسلحه دست ساز، اسلحه کلاشینکف، چند پلاک های سرقتی موتور و مواد مخدر از نوع شیشه کشف و ضبط کردند.
3015/6125 خبرنگار:عدنان جواهری *** انتشار سیدبهادر حسینی

عزم جدی دولت برای حل مشکل آب و برق استان خوزستان

اهواز- ایرنا- معاون وزیر نیرو در امور برق روز جمعه در گفت و گوئی تفصیلی با ایرنا خوزستان گفت: دولت مصمم است تا مشکل قطعی آب و برق ناشی از توفان گرد و خاک در این استان را بر طرف نماید.

هوشنگ فلاحتیان با حضور در نشست تخصصی خبرنگاران ایرنا خوزستان ضمن پاسخ به تمامی سوالات آنان تاکید کرد تمامی امکانات موجود وزارت نیرو برای رفع مشکل پیش آمده در شبکه برق استان خوزستان بسیج شده است.
وی با استثنائی خواندن پدیده ریزگردهای امسال در استان خوزستان گفت: این ریزگردها به دلیل غلظت نمکهای موجود آن باعث چسبندگی خاکها بر روی شبکه های برق استان خوزستان گردید و اختلالات جدی در این شبکه به وجود آورد.
وی گفت : این ریزگردها دارای آلاینده های دیگری چون نیترات و گوگرد بودند که پس از ادغام با رطوبت بوجود آمده در روزهای بعد از توفان ریزگردها عملا شبکه هشت هزار و 900 کیلومتری استان خوزستان را با مشکل جدی مواجه کرد.
فلاحتیان گفت: گرد و خاکهای به وجود آمده اگر با رطوبت همراه نمی شد شاید اختلال در شبکه برق خوزستان جزئی بود ولی مرطوب شدن و در نهایت گل شدن این خاک باعث اتصال سیمهای برق شبکه استان شد.
وی گفت : تنها در اهواز 11 هزار پایه برق و 14 هزار ایستگاه ترانسفورماتور 33 کیلو ولت وجود دارد که برای شست و شوی این تجهیزات هم به زمان و هم به امکانات بسیار زیادی نیاز می باشد.
وی ضمن تقدیر از مردم بخاطر صبر و حوصله در برابر این قطعیهای برق گفت: البته مدیران و کارکنان شرکتهای برق استان خوزستان هیچگونه قصوری در این زمینه نداشته اند و از همان لحظه وقوع ریزگردها عملیات خود را برای پاکسازی شبکه یاد شده آغاز کرده اند.

**شست وشوی شبکه برق آغاز شده است
وی ظرفیت تولید برق در استان خوزستان را هشت هزار و 500 مگاوات اعلام کرد و گفت: میزان مصرف مردم در زمستان کمتر از چهار هزار مگاوات است اما در تابستان به هشت هزار مگاوات می رسد.
معاون وزیر نیرو در امور برق اضافه کرد: اگر اتفاقی که اکنون در شبکه برق استان خوزستان رخ داده در تابسان رخ می داد بسیار فاجعه بار بود زیرا در تابستان به دلیل گرمای بالای این استان قطعی برق غیر قابل تحمل است.
وی در ادامه به کارهای انجام شده توسط وزارت نیرو در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: طی چند روز گذشته ایستگاه های حساس 400 کیلو ولت ،230کیلو ولت و 132 کیلو ولت شهرستان اهواز که 26 ایستگاه بوده اند و برای تامین برق این شهرستان بسیار حیاتی و لازم بودند شست و شو شدند.
وی گفت در ادامه پاکسازی شبکه برق استان خوزستان نیروهای شرکتهای برقی این استان و کمکیهای استانهای دیگر در حال شست و شوی خطوط انتقال برق در مسیر نیروگاههای رامین و زرگان در اهواز، خرمشهر ، آبادان و ماهشهر هستند که باید به دقت وضعیت آنها بررسی و شست و شو شوند.
فلاحتیان گفت: بررسی ها نشان می دهد که باید پاکسازی 2 هزار و 100 دکل برق را در اولویت قرار دهیم و در اولین زمان ممکن تجهیزات آنها را شست و شو داده و یا تعویض کنیم.
وی گفت: عملیات پاکسازی در شبکه های فوق توزیع و انتقال برق آغاز شده است و طبق پیش بینیهای انجام شده این پاکسازی 15 روز به طول خواهد انجامید.
وی گفت: برای تسریع دادن در پاکسازی شبکه های برق استان خوزستان از 100 پیمانکار وزارت نیرو دعوت به عمل آورده ایم تا با تمامی تجهیزات به استان خوزستان عزیمت کنند که تعداد زیادی از آنان طی دیروز و امروز وارد استان خوزستان شده اند.
وی گفت با یک تقسیم بندی کاری و محول کردن هر بخش به یک پیمانکار تا 15 روز آینده عملیات پاکسازی شبکه برق استان خوزستان را به پایان خواهیم رساند.
معاون وزیر نیرو تاکید کرد با در نظر گرفتن خطوط جایگزین از قطعی برق در حین شست وشوی خطوط برق فوق توزیع و توزیع استان جلوگیری خواهیم کرد.

شست وشوی شبکه برق استان 15 روز به طول می انجامد
وی با اشاره به اینکه بیشتر کار بر روی اهواز متمرکز شده است اظهار کرد: در شهر اهواز حدودا 14هزار پست ترانسفورماتور زمینی و هوایی وجود دارد که پاکسازی این حجم تاسیسات کار را بسیار دشوار کرده است.
وی گفت: برای کوتاه کردن زمان پاکسازی شبکه برق استان خوزستان 40 شرکت توزیع نیروی برق در سراسر کشوررا به یاری طلبیده ایم که این شرکتها 100 گروه کاری را به همراه تجهیزات لازم و نیروی تخصصی همراه با جرثقیلهای مختلف و نیز بالابرهای مورد نیاز و مقره شو به استان خوزستان گسیل کرده اند تا پاکسازی شبکه برق خوزستان در 15 روز تمام شود.
وی گفت: در این مدت نیروهای متخصص عازم شده به خوزستان بخاطر رفاه حال مردم شبانه از ساعت یک بامداد هر روز تا 6صبح کار پاکسازی شبکه برق اهواز را انجام خواهند داد.
معاون وزیر نیرو گفت: البته در طول روز هم 50 گروه دیگر در مسیرهائی که کم تردد باشد این نیروها کار پاکسازی شبکه را انجام می دهند تا عملیات پاکسازی شبکه برق اهواز به سرعت انجام شود.
وی گفت: علاوه بر این به شرکتهای توزیع برق سراسر کشور دستور داده شده تا تمامی تجهیزات موجود در انبارهای خود را به خوزستان بیاورند تا در صورت نیاز از این تجهیزات از قبیل مقره های سیلیکون استفاده شود.

*** بهینه کردن شبکه توزیع برق استان خوزستان دهها میلیارد تومان هزینه نیاز دارد
معاون وزیر نیرو در امور برق اضافه کرد: شبکه توزیع برق استان خوزستان در نتیجه این ریزگردها و شست و شوهای مکرر دچار آسیب شده و برای بهینه سازی آن دهها میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی گفت: بعد از اتمام شست وشوی شبکه اقدام به تعویض و ترمیم 120 هزار مقره چینی و تبدیل آن به مقره سیلیکون راور ' خواهیم کرد.
وی گفت هر چند مقره های سیلیکون راور هم که از جنس پلاستیکی هستند در برابر گرمای بالای 50 درجه خوزستان بسیار آسیب پذیر هستند ولی برای رهائی از دست ریزگردها لازم است که مقره های چینی به سیلیکون تبدیل شوند زیرا این نوع مقره ها آب گریز هستند.
وی گفت وزارت نیرو در حال حاضر خرید 120 هزار مقره برای پستهای برق 400 ، 230 ، 132 و 33 کیلو ولت را در دستور کار خود قرار داده و تلاش می کنیم این تعداد مقره را از داخل وخارج تامین و تا اردیبهشت ماه کار نصب آن را به اتمام برسانیم.
وی گفت با توجه به فرصت محدود باقیمانده تا فصل گرما این وزارت تلاش خواهد کرد تمامی کارهای مورد باقیمانده و ضروری را تا اردیبهشت ماه به اتمام برسانیم.
وی انجام rtv که یک نوع پوشش تقریبا پلاستیکی است را برای شبکه توزیع برق استان خوزستان ضروری دانست و گفت: و با توجه به تامین اعتبار ارزی آن این مورد نیز به زودی از خارج تامین و بر روی شبکه برق استان خوزستان ایجاد خواهد شد.

***مسقف کردن برخی پستهای برق در خوزستان
معاون وزیر نیرو در امور برق تاکید کرد : یکی دیگر از برنامه های وزارت نیرو مسقف کردن پستهای برق 132 کیلو ولت استان خوزستان است تا در هنگام بروز ریزگردها کمتر آسیب ببینند.
وی گفت: کارشناسان این وزارتخانه در حال بررسی هستند تا در صورت ممکن بودن این کار به زودی 50 پست برق 132 کیلو ولت این استان مسقف شوند که اعتبار کلانی را نیز نیاز دارند.
وی گفت: البته امکان مسقف کردن پستهای برق 400 کیلو ولت و 230 کیلو ولت به دلیل حجیم بودن و وسیع بودن تجهیزان آن امکان پذیر نیست.

**تهیه 30 مقره شو برای شرکتهای برقی استان خوزستان
فلاحتیان گفت: این وزارتخانه در اقدام دیگری مصوب کرد که تعدادی مقره شو برای شرکت برق منطقه ای خوزستان، شرکت توزیع برق استان و شرکت توزیع برق اهواز خریداری نماید.
وی گفت: وزارت نیرو مبلغ 250 میلیارد ریال برای خرید دستگاههای مقره شو در استان خوزستان تخصیص داده تا به صورت رباتیک در هنگام نیاز به شست وشوی شبکه بدون قطع شبکه اقدام به شست و شوی تجیزات نمایند.
وی در عین حال گفت : تا زمان تامین مقره شو های مورد نیاز استان خوزستان تمامی مقره شو های کشور به استان خوزستان روانه شده اند و در این استان مستقر شده اند.
وی گفت تلاش خواهیم کرد تا مقره شو های مورد نیاز استان خوزستان ظرف سه ماه آینده از داخل و خارج کشور خریداری و در اختیار شرکتهای توزیغ برق استان خوزستان، اهواز و برق منطقه ای قرار گیرد.
وی گفت : قرار است حداقل 15 دستگاه مقره شور برای برق منطقه خوزستان و 15 دستگاه مقره شو هم برای شرکت های توزیع برق خوزستان خریداری کنیم.

**درخواست از مردم برای صبر و حوصله
معاون وزیر نیرو با اشاره به سختیهائی که مردم خوزستان به واسطه قطعیهای اخیر آب و برق تحمل کرده اند گفت: تمامی امکانات وزارت نیرو در این استان به کار گرفته شده تا مشکلات مردم به حد اقل برسد.
وی از مردم استان خوزستان به ویژه ساکنین و اهالی شهر اهواز درخواست کرد برای اتمام کار شست و شو شبکه تا 15 روز آینده برخی فطعیهای کوتاه مدت را هم تحمل کنند.
وی در عین حال به مردم قول داد تا قطعیهای احتمالی در این استان با اطلاع قبلی صورت گیرد تا مردم نسبت به برنامه ریزی لازم خود اقدام نمایند.
وی گفت: در عین حال تلاش خواهیم کرد برنامه شست و شوی شبکه هر منطقه بیش از 2 ساعت نباشد تا مردم با رنج و مرارت مواجه نشوند.
وی گفت: البته خط گرمهائی نیز برای شست وشو نیز در نظر گرفته شده تا بدون قطع برق شست و شوی شبکه انجام شود هر چند این کار خطرات جانی بالائی برای کارکنان این وزارتخانه به همراه خواهد داشت.

توفان ریزگردها در خوزستان با سال 1393 بسیار متفاوت بود
فلاحتیان گفت: هر چند وزارت نیرو بعد از توفان گرد و خاک در سال 1393 برنامه های کوتاه مدن و بلند مدتی را برای ترمیم شبکه برق خوزستان انجام داد اما به دلیل متفاوت بودن توفان گرد و خاک امسال شبکه برق استان خوزستان ازآسیب آن در امام نماند.
وی گفت: ریز گردهایی که قبلا وجود داشته بر روی تاسیسات نشسته و دارای چسبندگی نبوده که با یک باد و یا یک بارندگی مختصر از بین رفته اند.
وی افزود: اما ریزگردهای امسال بسیار نمکی و دارای آلاینده های دیگر بوده که چسبندگی آن بالا رفته و به صورت فوری به شبکه برق استان خوزستان آسیب رساند.
وی گفت: متاسفانه امسال بارندگی چندانی در استان خوزستان و خصوصا اهواز نداشتیم همین امر باعث شد تا توفان ریزگردهای هشتم بهمن ماه بر روی خطوط شبکه برق خوزستان ماندگار شود.
وی در عین حال گفت : این پدیده یک تجربه ملی است و باید از این تجربه ملی درس بگیریم و برنامه ریزی کنیم که تکرار نشود.
وی گفت: البته با این شست و شو که انجام می شود شبکه برق استان خوزستان تا یکسال از آسیب ریزگردها در امان خواهد ماند.

**ماموریت دولت به وزیران جهاد کشاورزی و نیرو برای حل اساسی مسائل اخیر در خوزستان
فلاحتیان با اشاره به عزم جدی دولت برای حل مشکل قطعی آب و برق در استان خوزستان گفت: وزیر جهاد کشاورزی مسئول شده که اقدامات لازم را جهت مدیریت محل صدور ریزگردها انجام دهد.
وی گفت: وزیر جهادکشاورزی در هفته جاری دو ب بار به خوزستان سفر کرده تا با استفاده تجربه های خود در این زمینه کارهای ضربتی انجام دهد و ریزگردها را مدیریت کند.
وی گفت: یکی از کارهای لازم در این زمینه غرس میلیونها درخت در مناطق منشا ریزگردهاست تا با استفاده از آن جلوی برخاست خاکها و شنها در مناطق بیابانی گرفته شود.
وی گفت: بخش دیگر هم مالچ پاشی است تا با استفاده از مواد شیمایی مثل مازوت و نفت سیاه جلوی ریزگردها در این استان گرفته شود.
وی گفت در مرحله اول کارهایی که باید در یکسال انجام گیرد رقمی معادل یکهزار و 200 میلیارد ریال است که باید به صورت ضربتی انجام دهیم.
وی گفت: برای مسقف کردن پستهای برق اهواز و خرمشهردر مجموع پنج هزار میلیار ریال و برای تعویض و یا تقویت 70 پست برقی که بار آن زیاد است 10 هزار میلیارد ریال نیاز است.

**ضرورت تبدیل پستهای قدیمی به GIS
وی با اشاره به اهمیت تبدیل پستهای برق فعلی استان خوزستان به پست GIS گفت: اگر قرار باشد پستهای 400 کیلو ولت را GIS کنیم در مجموع به اعتباری بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی گفت : از این به بعد هم هر پست برقی در اهواز ایجاد شود حتما به صورت GIS که هزینه ای سه برابر پستهای قدیمی دارد انجام خواهد شد.

**مردم خوزستان یک دهم رقم واقعی هزینه برق را پرداخت می کنند
وی هزینه های صنعت برق را هزینه های بسیار سنگینی دانست و گفت: در حالی که قیمت هر کیلو وات برق 170تومان است ولی به خاطر شرایط سخت زندگی در خوزستان و گرمای طاقت فرسا مردم 17 تومان پرداخت می کنند.
وی با اشاره به طلب شرکتهای توزیع برق استان خوزستان از مردم افزود:طلب شرکتهای توزیع برق کشور از مردم پنج هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ یک هزار میلیارد تومان آن مربوط به خوزستان است.
وی گفت: همین عدم پرداخت بدهی مردم به شرکتهای برق هم اثر نامطلوب در شبکه های برق دارد زیرا شرکتهای برق قادر به بهینه سازی تجهیزات خود نخواهند شد.

**هیچگونه قطعی برق بدون اطلاع قبلی انجام نخواهد شد
معاون وزیر نیرو گفت: با برنامه ریزی انجام شده از این پس هیچ قطعی برقی در خوزستان بدون اطلاع قبلی انجام نخواهد شد مگر یک حادثه ای رخ داده باشد.
وی گفت: نیروگاه های استان در آمادگی کامل قرار دارند تا برق مورد نیاز مردم را تامین کنند و مردم اهواز اگر الان یا قطعی برق مواجه هستند بخاطر قطع فیدر ها می باشدکه خودمان قطع می کنیم تا کارگران شبکه ها را شست و شو
دهند.

**قطعی آب اهواز به آخر خط رسید
وی گفت با تصمیم وزارت نیرو و تامین ژنراتور مورد نیاز برای ایستگاه های تصفیه خانه های شماره یک و دو اهواز که 85 درصد آب کلانشهر اهواز را تامین می کند دیگر آب اهواز به واسطه قطع شبکه برق قطع نمی شود.
وی گفت: نصب این ژنراتورها از دیروز آغاز شده و تا دو روز دیگر نصب آن به پایان می رسد.
وی گفت: در همه جای دنیا بیمارستانها ،شهرداری ها ، ادارات و مراکز اداری به مولدهای برق مجهز می شوند تا قطعی برق نداشته باشند این در حالی است که در بسیاری از این مرکز در استان خوزستان برق اضطراری وجود ندارد.

** هر گونه خرابکاری در شبکه برق خوزستان مردود است
معاون وزیر نیرو در امور برق در پایان هر گونه احتمال خرابکاری در سیستم برق استان خوزستان اعم از حمله سایبری و دیگر کارهای ایذائی را رد کرد و گفت: تنها عامل اختلال در شبکه برق خوزستان تنها ریزگردها و گرد و خاک بوده است.
بروز توفان گرد و خاک در هشتم بهمن ماه سالجاری و متعاقب آن ایجاد مه و رطوبت هوا باعث اختلال در شبکه برق استان خوزستان شد به طوریکه یک روز ادارات تعطیل و چند روز هم مدارس تعطیل شدند.
/6065/7162/6064
خبرنگار: حمید رضا ترابی-محمدرضا بنوره ** انتشار دهنده: محسن بهاروند

عزم جدی دولت برای حل مشکل آب و برق استان خوزستان

اهواز- ایرنا- معاون وزیر نیرو در امور برق روز جمعه در گفت و گوئی تفصیلی با ایرنا خوزستان گفت: دولت مصمم است تا مشکل قطعی آب و برق ناشی از توفان گرد و خاک در این استان را بر طرف نماید.

هوشنگ فلاحتیان با حضور در نشست تخصصی خبرنگاران ایرنا خوزستان ضمن پاسخ به تمامی سوالات آنان تاکید کرد تمامی امکانات موجود وزارت نیرو برای رفع مشکل پیش آمده در شبکه برق استان خوزستان بسیج شده است.
وی با استثنائی خواندن پدیده ریزگردهای امسال در استان خوزستان گفت: این ریزگردها به دلیل غلظت نمکهای موجود آن باعث چسبندگی خاکها بر روی شبکه های برق استان خوزستان گردید و اختلالات جدی در این شبکه به وجود آورد.
وی گفت : این ریزگردها دارای آلاینده های دیگری چون نیترات و گوگرد بودند که پس از ادغام با رطوبت بوجود آمده در روزهای بعد از توفان ریزگردها عملا شبکه هشت هزار و 900 کیلومتری استان خوزستان را با مشکل جدی مواجه کرد.
فلاحتیان گفت: گرد و خاکهای به وجود آمده اگر با رطوبت همراه نمی شد شاید اختلال در شبکه برق خوزستان جزئی بود ولی مرطوب شدن و در نهایت گل شدن این خاک باعث اتصال سیمهای برق شبکه استان شد.
وی گفت : تنها در اهواز 11 هزار پایه برق و 14 هزار ایستگاه ترانسفورماتور 33 کیلو ولت وجود دارد که برای شست و شوی این تجهیزات هم به زمان و هم به امکانات بسیار زیادی نیاز می باشد.
وی ضمن تقدیر از مردم بخاطر صبر و حوصله در برابر این قطعیهای برق گفت: البته مدیران و کارکنان شرکتهای برق استان خوزستان هیچگونه قصوری در این زمینه نداشته اند و از همان لحظه وقوع ریزگردها عملیات خود را برای پاکسازی شبکه یاد شده آغاز کرده اند.

**شست وشوی شبکه برق آغاز شده است
وی ظرفیت تولید برق در استان خوزستان را هشت هزار و 500 مگاوات اعلام کرد و گفت: میزان مصرف مردم در زمستان کمتر از چهار هزار مگاوات است اما در تابستان به هشت هزار مگاوات می رسد.
معاون وزیر نیرو در امور برق اضافه کرد: اگر اتفاقی که اکنون در شبکه برق استان خوزستان رخ داده در تابسان رخ می داد بسیار فاجعه بار بود زیرا در تابستان به دلیل گرمای بالای این استان قطعی برق غیر قابل تحمل است.
وی در ادامه به کارهای انجام شده توسط وزارت نیرو در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: طی چند روز گذشته ایستگاه های حساس 400 کیلو ولت ،230کیلو ولت و 132 کیلو ولت شهرستان اهواز که 26 ایستگاه بوده اند و برای تامین برق این شهرستان بسیار حیاتی و لازم بودند شست و شو شدند.
وی گفت در ادامه پاکسازی شبکه برق استان خوزستان نیروهای شرکتهای برقی این استان و کمکیهای استانهای دیگر در حال شست و شوی خطوط انتقال برق در مسیر نیروگاههای رامین و زرگان در اهواز، خرمشهر ، آبادان و ماهشهر هستند که باید به دقت وضعیت آنها بررسی و شست و شو شوند.
فلاحتیان گفت: بررسی ها نشان می دهد که باید پاکسازی 2 هزار و 100 دکل برق را در اولویت قرار دهیم و در اولین زمان ممکن تجهیزات آنها را شست و شو داده و یا تعویض کنیم.
وی گفت: عملیات پاکسازی در شبکه های فوق توزیع و انتقال برق آغاز شده است و طبق پیش بینیهای انجام شده این پاکسازی 15 روز به طول خواهد انجامید.
وی گفت: برای تسریع دادن در پاکسازی شبکه های برق استان خوزستان از 100 پیمانکار وزارت نیرو دعوت به عمل آورده ایم تا با تمامی تجهیزات به استان خوزستان عزیمت کنند که تعداد زیادی از آنان طی دیروز و امروز وارد استان خوزستان شده اند.
وی گفت با یک تقسیم بندی کاری و محول کردن هر بخش به یک پیمانکار تا 15 روز آینده عملیات پاکسازی شبکه برق استان خوزستان را به پایان خواهیم رساند.
معاون وزیر نیرو تاکید کرد با در نظر گرفتن خطوط جایگزین از قطعی برق در حین شست وشوی خطوط برق فوق توزیع و توزیع استان جلوگیری خواهیم کرد.

شست وشوی شبکه برق استان 15 روز به طول می انجامد
وی با اشاره به اینکه بیشتر کار بر روی اهواز متمرکز شده است اظهار کرد: در شهر اهواز حدودا 14هزار پست ترانسفورماتور زمینی و هوایی وجود دارد که پاکسازی این حجم تاسیسات کار را بسیار دشوار کرده است.
وی گفت: برای کوتاه کردن زمان پاکسازی شبکه برق استان خوزستان 40 شرکت توزیع نیروی برق در سراسر کشوررا به یاری طلبیده ایم که این شرکتها 100 گروه کاری را به همراه تجهیزات لازم و نیروی تخصصی همراه با جرثقیلهای مختلف و نیز بالابرهای مورد نیاز و مقره شو به استان خوزستان گسیل کرده اند تا پاکسازی شبکه برق خوزستان در 15 روز تمام شود.
وی گفت: در این مدت نیروهای متخصص عازم شده به خوزستان بخاطر رفاه حال مردم شبانه از ساعت یک بامداد هر روز تا 6صبح کار پاکسازی شبکه برق اهواز را انجام خواهند داد.
معاون وزیر نیرو گفت: البته در طول روز هم 50 گروه دیگر در مسیرهائی که کم تردد باشد این نیروها کار پاکسازی شبکه را انجام می دهند تا عملیات پاکسازی شبکه برق اهواز به سرعت انجام شود.
وی گفت: علاوه بر این به شرکتهای توزیع برق سراسر کشور دستور داده شده تا تمامی تجهیزات موجود در انبارهای خود را به خوزستان بیاورند تا در صورت نیاز از این تجهیزات از قبیل مقره های سیلیکون استفاده شود.

*** بهینه کردن شبکه توزیع برق استان خوزستان دهها میلیارد تومان هزینه نیاز دارد
معاون وزیر نیرو در امور برق اضافه کرد: شبکه توزیع برق استان خوزستان در نتیجه این ریزگردها و شست و شوهای مکرر دچار آسیب شده و برای بهینه سازی آن دهها میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی گفت: بعد از اتمام شست وشوی شبکه اقدام به تعویض و ترمیم 120 هزار مقره چینی و تبدیل آن به مقره سیلیکون راور ' خواهیم کرد.
وی گفت هر چند مقره های سیلیکون راور هم که از جنس پلاستیکی هستند در برابر گرمای بالای 50 درجه خوزستان بسیار آسیب پذیر هستند ولی برای رهائی از دست ریزگردها لازم است که مقره های چینی به سیلیکون تبدیل شوند زیرا این نوع مقره ها آب گریز هستند.
وی گفت وزارت نیرو در حال حاضر خرید 120 هزار مقره برای پستهای برق 400 ، 230 ، 132 و 33 کیلو ولت را در دستور کار خود قرار داده و تلاش می کنیم این تعداد مقره را از داخل وخارج تامین و تا اردیبهشت ماه کار نصب آن را به اتمام برسانیم.
وی گفت با توجه به فرصت محدود باقیمانده تا فصل گرما این وزارت تلاش خواهد کرد تمامی کارهای مورد باقیمانده و ضروری را تا اردیبهشت ماه به اتمام برسانیم.
وی انجام rtv که یک نوع پوشش تقریبا پلاستیکی است را برای شبکه توزیع برق استان خوزستان ضروری دانست و گفت: و با توجه به تامین اعتبار ارزی آن این مورد نیز به زودی از خارج تامین و بر روی شبکه برق استان خوزستان ایجاد خواهد شد.

***مسقف کردن برخی پستهای برق در خوزستان
معاون وزیر نیرو در امور برق تاکید کرد : یکی دیگر از برنامه های وزارت نیرو مسقف کردن پستهای برق 132 کیلو ولت استان خوزستان است تا در هنگام بروز ریزگردها کمتر آسیب ببینند.
وی گفت: کارشناسان این وزارتخانه در حال بررسی هستند تا در صورت ممکن بودن این کار به زودی 50 پست برق 132 کیلو ولت این استان مسقف شوند که اعتبار کلانی را نیز نیاز دارند.
وی گفت: البته امکان مسقف کردن پستهای برق 400 کیلو ولت و 230 کیلو ولت به دلیل حجیم بودن و وسیع بودن تجهیزان آن امکان پذیر نیست.

**تهیه 30 مقره شو برای شرکتهای برقی استان خوزستان
فلاحتیان گفت: این وزارتخانه در اقدام دیگری مصوب کرد که تعدادی مقره شو برای شرکت برق منطقه ای خوزستان، شرکت توزیع برق استان و شرکت توزیع برق اهواز خریداری نماید.
وی گفت: وزارت نیرو مبلغ 250 میلیارد ریال برای خرید دستگاههای مقره شو در استان خوزستان تخصیص داده تا به صورت رباتیک در هنگام نیاز به شست وشوی شبکه بدون قطع شبکه اقدام به شست و شوی تجیزات نمایند.
وی در عین حال گفت : تا زمان تامین مقره شو های مورد نیاز استان خوزستان تمامی مقره شو های کشور به استان خوزستان روانه شده اند و در این استان مستقر شده اند.
وی گفت تلاش خواهیم کرد تا مقره شو های مورد نیاز استان خوزستان ظرف سه ماه آینده از داخل و خارج کشور خریداری و در اختیار شرکتهای توزیغ برق استان خوزستان، اهواز و برق منطقه ای قرار گیرد.
وی گفت : قرار است حداقل 15 دستگاه مقره شور برای برق منطقه خوزستان و 15 دستگاه مقره شو هم برای شرکت های توزیع برق خوزستان خریداری کنیم.

**درخواست از مردم برای صبر و حوصله
معاون وزیر نیرو با اشاره به سختیهائی که مردم خوزستان به واسطه قطعیهای اخیر آب و برق تحمل کرده اند گفت: تمامی امکانات وزارت نیرو در این استان به کار گرفته شده تا مشکلات مردم به حد اقل برسد.
وی از مردم استان خوزستان به ویژه ساکنین و اهالی شهر اهواز درخواست کرد برای اتمام کار شست و شو شبکه تا 15 روز آینده برخی فطعیهای کوتاه مدت را هم تحمل کنند.
وی در عین حال به مردم قول داد تا قطعیهای احتمالی در این استان با اطلاع قبلی صورت گیرد تا مردم نسبت به برنامه ریزی لازم خود اقدام نمایند.
وی گفت: در عین حال تلاش خواهیم کرد برنامه شست و شوی شبکه هر منطقه بیش از 2 ساعت نباشد تا مردم با رنج و مرارت مواجه نشوند.
وی گفت: البته خط گرمهائی نیز برای شست وشو نیز در نظر گرفته شده تا بدون قطع برق شست و شوی شبکه انجام شود هر چند این کار خطرات جانی بالائی برای کارکنان این وزارتخانه به همراه خواهد داشت.

توفان ریزگردها در خوزستان با سال 1393 بسیار متفاوت بود
فلاحتیان گفت: هر چند وزارت نیرو بعد از توفان گرد و خاک در سال 1393 برنامه های کوتاه مدن و بلند مدتی را برای ترمیم شبکه برق خوزستان انجام داد اما به دلیل متفاوت بودن توفان گرد و خاک امسال شبکه برق استان خوزستان ازآسیب آن در امام نماند.
وی گفت: ریز گردهایی که قبلا وجود داشته بر روی تاسیسات نشسته و دارای چسبندگی نبوده که با یک باد و یا یک بارندگی مختصر از بین رفته اند.
وی افزود: اما ریزگردهای امسال بسیار نمکی و دارای آلاینده های دیگر بوده که چسبندگی آن بالا رفته و به صورت فوری به شبکه برق استان خوزستان آسیب رساند.
وی گفت: متاسفانه امسال بارندگی چندانی در استان خوزستان و خصوصا اهواز نداشتیم همین امر باعث شد تا توفان ریزگردهای هشتم بهمن ماه بر روی خطوط شبکه برق خوزستان ماندگار شود.
وی در عین حال گفت : این پدیده یک تجربه ملی است و باید از این تجربه ملی درس بگیریم و برنامه ریزی کنیم که تکرار نشود.
وی گفت: البته با این شست و شو که انجام می شود شبکه برق استان خوزستان تا یکسال از آسیب ریزگردها در امان خواهد ماند.

**ماموریت دولت به وزیران جهاد کشاورزی و نیرو برای حل اساسی مسائل اخیر در خوزستان
فلاحتیان با اشاره به عزم جدی دولت برای حل مشکل قطعی آب و برق در استان خوزستان گفت: وزیر جهاد کشاورزی مسئول شده که اقدامات لازم را جهت مدیریت محل صدور ریزگردها انجام دهد.
وی گفت: وزیر جهادکشاورزی در هفته جاری دو ب بار به خوزستان سفر کرده تا با استفاده تجربه های خود در این زمینه کارهای ضربتی انجام دهد و ریزگردها را مدیریت کند.
وی گفت: یکی از کارهای لازم در این زمینه غرس میلیونها درخت در مناطق منشا ریزگردهاست تا با استفاده از آن جلوی برخاست خاکها و شنها در مناطق بیابانی گرفته شود.
وی گفت: بخش دیگر هم مالچ پاشی است تا با استفاده از مواد شیمایی مثل مازوت و نفت سیاه جلوی ریزگردها در این استان گرفته شود.
وی گفت در مرحله اول کارهایی که باید در یکسال انجام گیرد رقمی معادل یکهزار و 200 میلیارد ریال است که باید به صورت ضربتی انجام دهیم.
وی گفت: برای مسقف کردن پستهای برق اهواز و خرمشهردر مجموع پنج هزار میلیار ریال و برای تعویض و یا تقویت 70 پست برقی که بار آن زیاد است 10 هزار میلیارد ریال نیاز است.

**ضرورت تبدیل پستهای قدیمی به GIS
وی با اشاره به اهمیت تبدیل پستهای برق فعلی استان خوزستان به پست GIS گفت: اگر قرار باشد پستهای 400 کیلو ولت را GIS کنیم در مجموع به اعتباری بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی گفت : از این به بعد هم هر پست برقی در اهواز ایجاد شود حتما به صورت GIS که هزینه ای سه برابر پستهای قدیمی دارد انجام خواهد شد.

**مردم خوزستان یک دهم رقم واقعی هزینه برق را پرداخت می کنند
وی هزینه های صنعت برق را هزینه های بسیار سنگینی دانست و گفت: در حالی که قیمت هر کیلو وات برق 170تومان است ولی به خاطر شرایط سخت زندگی در خوزستان و گرمای طاقت فرسا مردم 17 تومان پرداخت می کنند.
وی با اشاره به طلب شرکتهای توزیع برق استان خوزستان از مردم افزود:طلب شرکتهای توزیع برق کشور از مردم پنج هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ یک هزار میلیارد تومان آن مربوط به خوزستان است.
وی گفت: همین عدم پرداخت بدهی مردم به شرکتهای برق هم اثر نامطلوب در شبکه های برق دارد زیرا شرکتهای برق قادر به بهینه سازی تجهیزات خود نخواهند شد.

**هیچگونه قطعی برق بدون اطلاع قبلی انجام نخواهد شد
معاون وزیر نیرو گفت: با برنامه ریزی انجام شده از این پس هیچ قطعی برقی در خوزستان بدون اطلاع قبلی انجام نخواهد شد مگر یک حادثه ای رخ داده باشد.
وی گفت: نیروگاه های استان در آمادگی کامل قرار دارند تا برق مورد نیاز مردم را تامین کنند و مردم اهواز اگر الان یا قطعی برق مواجه هستند بخاطر قطع فیدر ها می باشدکه خودمان قطع می کنیم تا کارگران شبکه ها را شست و شو
دهند.

**قطعی آب اهواز به آخر خط رسید
وی گفت با تصمیم وزارت نیرو و تامین ژنراتور مورد نیاز برای ایستگاه های تصفیه خانه های شماره یک و دو اهواز که 85 درصد آب کلانشهر اهواز را تامین می کند دیگر آب اهواز به واسطه قطع شبکه برق قطع نمی شود.
وی گفت: نصب این ژنراتورها از دیروز آغاز شده و تا دو روز دیگر نصب آن به پایان می رسد.
وی گفت: در همه جای دنیا بیمارستانها ،شهرداری ها ، ادارات و مراکز اداری به مولدهای برق مجهز می شوند تا قطعی برق نداشته باشند این در حالی است که در بسیاری از این مرکز در استان خوزستان برق اضطراری وجود ندارد.

** هر گونه خرابکاری در شبکه برق خوزستان مردود است
معاون وزیر نیرو در امور برق در پایان هر گونه احتمال خرابکاری در سیستم برق استان خوزستان اعم از حمله سایبری و دیگر کارهای ایذائی را رد کرد و گفت: تنها عامل اختلال در شبکه برق خوزستان تنها ریزگردها و گرد و خاک بوده است.
بروز توفان گرد و خاک در هشتم بهمن ماه سالجاری و متعاقب آن ایجاد مه و رطوبت هوا باعث اختلال در شبکه برق استان خوزستان شد به طوریکه یک روز ادارات تعطیل و چند روز هم مدارس تعطیل شدند.
/6065/7162/6064
خبرنگار: حمید رضا ترابی-محمدرضا بنوره ** انتشار دهنده: محسن بهاروند

برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سال 2016 (+عکس)

گردش مالی سرسام آور و تقاضای روزافزون فرصت مناسبی را فراهم کرده تا برندهای جهانی در این حوزه بدنبال افزایش سهم خود باشند.

پول‌نیوز، سمیه علی‌اصغری - تلفن همراه از اولین روز اختراع تا دوران هوشمندی امروزش، بازاری را در اختیار داشته که شاید کمتر بتوان مشابه ای را برای آن نام برد. گردش مالی سرسام آور و تقاضای روزافزون فرصت مناسبی را فراهم کرده تا برندهای جهانی در این حوزه بدنبال افزایش سهم خود باشند. مرکز پژوهش های بازار کانترپوینت اخیرا گزارشی را در رابطه با برترین های بازار تلفن همراه ارائه کرده که امروز در پول نیوز بدان خواهیم پرداخت.

گفتنی است دفتر مرکزی کانترپوینت در هنگ کنگ قرار دارد و دارای دفاتر تحقیقاتی در شهرهای مهمی چون بمبئی، سئول، لندن، سن دیگو، پکن و بوئینس آیرس است.

الکاتل

میزان فروش: 34.1 میلیون دستگاه

برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سال 2016(+عکس)

لنوو (+ برند موتورولا)

میزان فروش: 50.7 میلیون دستگاه

برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سال 2016(+عکس)

ال جی

میزان فروش: 55.1 میلیون دستگاه

برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سال 2016(+عکس)

شیائومی

میزان فروش: 61 میلیون دستگاه

برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سال 2016(+عکس)

زد تی ایی (+برند نوبیا)

میزان فروش: 61.9 میلیون دستگاه

برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سال 2016(+عکس)

وی وو

میزان فروش: 71.7 میلیون دستگاه

برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سال 2016(+عکس)

اوپو

میزان فروش: 92.5 میلیون دستگاه

برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سال 2016(+عکس)

هوآوی

میزان فروش: 139 میلیون دستگاه

برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سال 2016(+عکس)

اپل

میزان فروش: 215.2 میلیون دستگاه

برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سال 2016(+عکس)

سامسونگ

میزان فروش: 310.3  میلیون دستگاه

برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سال 2016(+عکس)

یکی از برترین خودروهای نمایشگاه تورنتو (+عکس)

استون مارتین تنها 175 دستگاه از این خودروها را می‌سازد که هر کدام حدود 3 میلیون دلار ارزش دارد.

ظاهرا ابرخودروهای امروزی، تمایل دارند توانایی های خودروهای فرمول یک را نشان دهند و کارهای آنها را تقلید کنند. از این رو ابرخودروها هر روزه خشن‌تر و قدرتمندتر ظاهر خواهند شد.

به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از "موتور1"، استون مارتین چندی پیش یکی از این ابرخودروها را در همکاری با تولیدکننده مطرح نوشابه‌های انرژی‌زای ردبول معرفی کرد. معرفی قبلی این خودرو در مقرر اصلی شرکت استون مارتین صورت گرفت. اما این بار قرار است جهانیان این ابرخودرو را در یک نمایشگاه بزرگ در تورنتوی کانادا ببینند. نمایشگاهی که این بار با فاصله کم زیر سایه یکی از بزرگترین رویدادهای خودرویی جهان در اروپا قرار دارد. با این وجود انتظار می‌رود این خودروی در ژنو نیز چشم‌ها را به خود خیره کند.

یکی از برترین خودروهای نمایشگاه تورنتو را ببینید

خودروی پرانرژی AM-RB 001 از گرانش و چسبندگی بسیار بالا برخوردار است که سرعت آن را در پیچ‌ها یا نقاط پرریسک کنترل خواهد کرد.

با خصوص اینکه اطلاعات زیادی در خصوص این خودرو منتشر نشده، اما وجود یک موتور پرقدرت 12 سیلندری اولین گزینه‌ایست که به آن نسبت می‌دهند.

یکی از برترین خودروهای نمایشگاه تورنتو را ببینید

خودروی AM-RB 001 قطعا یکی از بهترین‌های نمایشگاه تورنتو است و از دیدگاه بسیاری از کارشناسان در میان نادرترین خودروهای این نمایشگاه قرار می‌گیرد.

استون مارتین تنها 175 دستگاه از این خودروها را می‌سازد که هر کدام حدود 3 میلیون دلار ارزش دارد. این خودرو فرزند جدید آدریان نیووی به عنوان یکی از برزرگترین طراحان فرمول یک است.

امام جمعه اهواز: مردم با رشد فکری و بلوغ سیاسی اعتراض کردند

مردم خوزستان و بخصوص شهرستان اهواز با رشد فکری و بلوغ سیاسی در روزهای اخیر اعتراض خود را به مسئولان نشان داده و شعارها و حرکت ها نیز سنجیده و مناسب و توام با اخلاق اسلامی بود.
امام جمعه اهواز گفت: دولت برای رفع مشکلات پیش آمده در خوزستان به خصوص شهرستان اهواز تمامی امکانات خود را به کار گرفته و امید است بزودی مشکلات شهرستان اهواز برطرف شود.به گزارش ایرنا آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری در خطبه های نمازجمعه این هفته اهواز اظهار کرد: درهفته های اخیر در خوزستان و به خصوص در شهرستان اهواز شاهد بروز پدیده گرد و خاک بودیم که به شدت مردم این شهر را با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: اگرچه در گذشته نیز قطعی آب و برق در این استان وجود داشت اما اطلاع رسانی بهتری می شد و این قطعی طولانی مدت و بدون اطلاع قبلی مشکلات فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرد.
خطیب نمازجمعه اهواز ادامه داد: یکی از مسائلی که مردم از آن گله مندند بی اطلاعی از دلیل قطعی آب و برق بود که همه را نگران کرد.
وی بیان کرد: این مسائل صبر مردم شهرستان اهواز را لبریز کرده و آن ها از طریق صدا و سیما، فضاهای مجازی و تجمع در روزهای اخیر اعتراض خود را نشان دادند اما جای قدردانی دارد که این اعتراض ها و تجمع ها که حق طبیعی مردم است به صورت کاملا سالم برگزار شد.

آیت الله موسوی جزایری گفت: مردم خوزستان و بخصوص شهرستان اهواز با رشد فکری و بلوغ سیاسی در روزهای اخیر اعتراض خود را به مسئولان نشان داده و شعارها و حرکت ها نیز سنجیده و مناسب و توام با اخلاق اسلامی بود.
وی تصریح کرد: یکی از کارهای ارزشمندی که در این تجمع ها انجام شد بستن راه نفوذ دشمنان خارجی و سود جو بود چرا که دشمنان نظام همواره در صدد هستند تا از این طریق به نظام و انقلاب آسیب وارد کنند.
خطیب نماز جمعه اهواز اظهار کرد: باتوجه به شرایط نامناسبی که در این شهرستان برای مردم ایجاد شده بود، دولت خدمتگزار از ابتدای این اتفاقات به دنبال راهی برای برون رفت از مشکلات پیش آمده بود که وزارت نیرو در اولین قدم منشا قطعی برق را شناسائی کرد.
وی گفت: خوشبختانه به سرعت دلیل اصلی آن مشخص و یک گروه 500 نفره متخصص از سراسر کشور برای شست و شوی پست های برق به اهواز اعزام شدند.
وی بیان کرد:وزیر نیرو نیز با حضور در این شهرستان از نزدیک اقدامات عملیاتی را برای شست و شوی پست های برق کنترل کرده و وعده داده ظرف مدت 15 تا 18 روز بخش اعظمی از این پست ها شست و شو شوند.
آیت الله موسوی جزایری اظهار کرد: همچنین وزیر جهاد کشاورزی نیز با حضور در خوزستان به همراه سایر مسئولان مربوطه از کانون های ریزگردها در منطقه شرق استان بازدید کرد و بلافاصله دستور مالچ پاشی و نهال کاری 50 هزار هکتار از این کانون ها را صادر کرد.
خطیب نمازجمعه اهواز همچنین از حضور پر شور مردم در راهپیمایی 22 بهمن قدردانی کرد و گفت: جا دارد از ملت شریف ایران و بخصوص مردم ولایتمدار خوزستان برای حضور حماسی خود در روز 22 بهمن قدردانی کنیم.
وی حضور مردم در این صحنه حماسی را نشانه پایداری ملت برشمرد و گفت: ملت شریف ایران در این روز حماسه دیگری آفرید که بازهم تمام تحلیلگران دنیا از درک آن عاجز بودند.
آیت الله موسوی جزایری همچنین به برگزاری مراسم چهلمین روز رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی در اهواز اشاره داشت و افزود: این مجاهد عالی قدر همواره در صحنه های انقلاب حضوری برجسته و فعال داشته و این مراسم نیز برای گرامیداشت یاد و خاطره این روحانی بزرگ ، با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

ترامپ: مجبور نیستم برنامه‌ام درخصوص ایران را علنی کنم

در هفته‌های اخیر تنش میان ایران و آمریکا افزایش یافته است و واشنگتن چند شخص و شرکت را به اتهام ارتباط با برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم قرار داد.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت که اگر برنامه‌ای برای مواجهه با ایران داشته باشد، آن را علنی نمی‌کند.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری در کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت درخصوص ایران، کره شمالی و روند مبارزه آمریکا با تروریسم در خاورمیانه، گفت که وی قصد ندارد از پیش برنامه‌های دولت در این زمینه را اعلام کند.
بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، ترامپ گفت: من مجبور نیستم درباره این‌که می‌خواهم چه کاری با کره شمالی انجام دهم، توضیح ارائه کنم. من همچنین مجبور نیستم درباره برنامه‌ها در قبال ایران توضیح دهم. می‌دانید چرا؟ زیرا آنها نباید بدانند. شما نیز در نهایت از پرسیدن این سوال خسته خواهید شد.

در هفته‌های اخیر تنش میان ایران و آمریکا افزایش یافته است و واشنگتن چند شخص و شرکت را به اتهام ارتباط با برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم قرار داد.

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری به تکرار ادعاهای غرب و آمریکا علیه ایران پرداخت و گفت: ما علیه ایران تحریم‌هایی جدید وضع کردیم، کشوری که از دولت قبل استفاده کرد و بزرگترین حامی تروریسم است. ما تا زمانی که این مسئله حل نشود، از تلاش دست برنمی‌داریم و تاکنون نیز حل نشده است. این توافق(هسته‌ای) بدترین توافقی است که تا به حال دیده‌ام.رئیس جمهور آمریکا همچنین از فرمان پیشین خود درباره محدودیت‌های ویزا برای اتباع چند کشور مسلمان، از جمله ایران و بررسی سختگیرانه‌تر اعطای ویزای آمریکا دفاع کرد و گفت که هفته آینده فرمانی جدید در این باره صادر خواهد کرد تا امنیت شهروندان آمریکایی را بیشتر و بهتر تامین کند.

ترامپ روز جمعه ۸ بهمن ماه در فرمانی به طور موقت صدور هرگونه ویزا برای شهروندان هفت کشور ایران، سوریه، عراق، لیبی، یمن، سودان و سومالی را به مدت ۹۰ روز به حالت تعلیق درآورد .یک هفته پس از آن جیمز روبارت، یک قاضی فدرال در شهر سیاتل واشنگتن به شکایت وکلای ایالت رسیدگی کرد که مدعی بودند، این دستور موجب ضرر به ایالت واشنگتن می شود. با رای این قاضی فرمان اجرایی ترامپ لغو شد و به این ترتیب همه محدودیت‌های تعیین شده در آن برداشته شد. این اقدام، واکنش دولت ترامپ را در پی داشت.
 این در حالی است که مقامات ایران همواره این‌گونه ادعاها را ساختگی، بی اساس و ناشی از سیاست‌های ضد ایرانی میخوانند و تاکید می‌کنند که سیاست‌های مداخله جویانه و تفرقه افکنانه آمریکا و متحدانش در منطقه عامل اصلی ظهور تروریسم و  گسترش آن در منطقه و جهان بوده است اما این کشورها تلاش می‌کنند تا مقصر جلوه دادن ایران، توجه جامعه بین‌الملل را از این حقایق آشکار منحرف کنند.

برگزاری آئین نیایش کلیمیان در شوش (+عکس)

جمعی از کلیمیان ایران روز جمعه با حضور درحرم حضرت دانیال نبی (ع) در شوش خوزستان به نیایش پرداختند.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شوش روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:بیش از 120 نفر از کلیمیان ساکن تهران که روز پنجشنبه وارد شهرستان شوش شده بودند برمزار حضرت دانیال نبی (ع) گرد آمده و آیین ویژه نیایش سالانه خود را برگزار کردند.
محمد حسن پورنعمت افزود:یهودیان شرکت کننده در این آیین ،کتاب ' تهیلیم ' ، کتاب مزامیر حضرت داوود را قرائت کردند.

برگزاری آئین نیایش کلیمیان در شوش
پورنعمت گفت:آیین نیایش کلیمیان سال های متمادی است که با هماهنگی انجمن کلیمیان در جوار حضرت دانیال نبی (ع) در شوش در اواخر بهمن و اوایل اسفند ماه هرسال برگزار می شود.
وی افزود:به منظور فراهم کردن امکان نیایش کلیمیان در جوار قبر حضرت دانیال نبی(ع) درب اصلی مزار این پیامبر الهی در زیر زمین آرامگاه برای آنان گشوده شد.
حضرت دانیال نبی(ع)از پیامبران بزرگ الهی است که در سال 598 قبل از میلاد در بیت المقدس دیده به جهان گشود.
آن حضرت حوادث آینده و بعثت پیامبر آخر الزمان را در کتاب خود پیش گویی کرده بود.حضرت دانیال نبی(ع) از پیامبران الهی در قرن هفتم قبل از میلاد است که نسل وی به داوود پیامبر(ع) می رسد.
آرامگاه دانیال نبی(ع) در ساحل شرقی رودخانه شاوور در جنوب شهرستان شوش و مقابل تپه ارگ قرار دارد.این مکان مقدس در طول سال محل حضور زایران از شهرهای مختلف کشور می باشد.شهر باستانی شوش در 100 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.
منبع: ایرنا

آبادان، میزبان کنگره ملی تروما و طب رزم

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان از میزبانی این دانشکده از هفتمین کنگره ملی تروما و طب رزم در روزهای پایانی این هفته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، علیرضا آموزنده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانشکده علوم پزشکی آبادان میزبان هفتمین کنگره ملی تروما و طب رزم خواهد بود.

وی ادامه داد: این کنگره با همکاری معاونت امداد، بهداشت و درمان کل سپاه در آبادان برگزار خواهد شد.
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی آبادان تصریح کرد: این کنگره طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری  در محل بیمارستان صحرایی علی ابن ابیطالب(ع)، واقع در 13 کیلومتری جاده آبادان-اهواز برگزار می‌شود.
آموزنده عنوان کرد: همچنین در خلال این کنگره، پنجمین آیین اعطای جایزه ملی شهید رهنمون نیز ساعت 15 روز پنجشنبه هفته جاری در محل اردوگاه شهید باکری خرشهر برگزار خواهد شد.

وی در تشریح موضوعات این کنگره، یادآور شد: طب رزم متمرکز بر موضوعات و شرایط رزمی، جنگی، حوادث غیرمترقبه، مجروحین و مصدومیت‌های ناشی از ترکش، تیر و خمپاره است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی آبادان در پایان در رابطه با شرایط بیمارستان صحرایی علی ابن ابیطالب(ع) خاطرنشان کرد: سال گذشته دانشکده علوم پزشکی آبادان بیمارستان صحرایی علی ابن ابیطالب(ع) که از بیمارستان‌های فعال در سال‌های دفاع مقدس بود را تعمیر، تجهیز و نوسازی کرده است.

برف در خاک؛ ایذه برف بارید / خوزستان در محاصره خاک

با وجود ورود توده‌های عظیم خاک به استان خوزستان، بارش چند دقیقه‌ای برف در ساعات ابتدایی صبح امروز ارتفاعات و برخی از نقاط شهرستان ایذه را سفیدپوش کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، با وجود اینکه در روزهای اخیر پیش‌بینی‌ها از ورود دوباره گرد و خاک به قسمت‌های عمده ای از استان خوزستان حکایت داشت، شرایط هوایی در شرق استان به صورت متفاوتی است.

با وجود بارش‌های سه روز اخیر در سطح منطقه، صبح امروز این سامانه خارج شد و هم‌اکنون شهرستان ایذه در وضعیت آفتابی و صاف قرار گرفته است.

با این حال، ساعات ابتدایی صبح امروز بارش چند دقیقه‌ای برف در سطح این شهر و مناطق مختلف شهرستان باعث سفیدپوش شدن ارتفاعات و زیر برف رفتن دهدز شد.

با توجه به حجم پایین بارش برف در شهر ایذه ذرات به زمین نشسته زود از بین رفت.

این شرایط در حالی در این شهر خوش آب و هوای خوزستان رقم خورد که هم اینک شهرهای بسیاری از استان در زیر توده‌های عظیم گرد و خاک قرار گرفته است.

در حال حاضر سرما پدیده اصلی این شهر است.

ورود قوه قضائیه به پرونده بحران اخیر خوزستان

/استیضاح وزیر نیرو و طرح سؤال از رئیس جمهور در دستور کار نمایندگان خوزستان

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع نمایندگان خوزستان در نامه‌ای به آیت الله آملی لاریجانی خواستار ورود قوه قضائیه به پرونده بحران اخیر استان شدند.


فریدون حسنوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اندیمشک با اعلام این خبر اظهار کرد: در جلسه اخیر مجمع نمایندگان استان خوزستان طرح سؤوال از رئیس جمهور و استیضاح وزیر نیرو مورد بررسی قرار گرفت.وی ادامه داد: نمایندگان خوزستان خواستار افزایش نگاه ملی به شکل جدی ریزگردها و تبعات گسترده اقتصادی و اجتماعی هستند لذا طرح سؤال از رئیس جمهور می‌تواند این موضوع را محقق کند.وی افزود: همچنین در این جلسه ارسال شکوائیه به رئیس قوه قضائیه برای برخورد با مسببان بحران اخیر خوزستان نیز در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم قوه قضائیه و سازمان بازرسی با بررسی همه جانبه این بحران با مسببان واقعی برخورد قاطع و قانونی کنند.

حسنوند لزوم پیگیری جدی و قاطع حوادث اخیر خوزستان را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار کرد: در دیدار اخیر مجمع نمایندگان خوزستان با رئیس مجلس وی خواستار حضور چهار وزیر کابینه و همچنین خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در کمیسیون انرژی و بررسی این موضوع شد.

وی افزود: بهر حال نمایندگان مردم خوزستان به شکل و عملی در حال پیگیری مطالبات به حق مردم استان هستند و امیدواریم نتایج خوبی از این پیگیری‌ها بدست بیاید.

محور اندیکا به شهرکرد تا اطلاع ثانوی مسدود شد

رییس پلیس راه خوزستان گفت: محور اندیکا به شهرکرد به علت بارش سنگین برف تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

سرهنگ رضا دولتشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اعلام این خبر اظهار کرد: محور اندیکا به شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری به علت بارش سنگین برف تا اطلاع ثانوی مسدود شده و از تردد خودروهای سبک و سنگین در این محور جلوگیری می‌شود.

رییس پلیس راه خوزستان خاطرنشان کرد: بجز این محور مابقی راه‌های مواصلاتی خوزستان فعلا باز هستند.

هرگونه تجمع مردم جلوی استانداری خوزستان ممنوع/با مسببان و متولیان و برپا کنندگان برخورد قانونی می‌شود

فرماندهی انتظامی خوزستان در اطلاعیه‌ای هرگونه تجمع مردم جلوی استانداری خوزستان از روز شنبه را ممنوع اعلام و خاطرنشان کرد: هرگونه راهپیمایی و تجمع بدون اخذ مجوز، غیر قانونی بوده و بعنوان نقض قانون با مسببان و متولیان و برپا کنندگان برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،‌فرماندهی انتظامی خوزستان در اطلاعیه‌ای با اشاره به بحران به وجود آمده در کلانشهر اهواز اعلام کرد: فرسودگی تجهیزات آب و برق و گستردگی سیستم های برق رسانی در سطح استان موجبات بروز مشکلات فنی در ارایه خدمات به مردم را بوجود آورده است که موجب ناراحتی روحی و روانی  مردم شده است.

این اطلاعیه افزوده است: نیروی انتظامی که بخشی از پیکره مردم است ضمن قبول خواسته‌ها و اهتمام جدی از مسؤولان و مطالبه‌گری از مسئولان و انعکاس صدای مردم عزیز به رده‌های بالای مملکتی، به اطلاع مردم عزیز می‌رساند که بخش اعظم معایب و نواقص رفع شده و یا در حال رفع است.
 فرماندهی انتظامی خوزستان در ادامه خاطرنشان کرده است: همانطور که می‌دانید امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان آیت الله موسوی‌جزایری به خواست قانونی و به حق مردم صحه گذاشته و در این ارتباط با سفرهای برخی مسئولان به استان و اقدامات مستمر استاندار خوزستان انتظار صبر و شکیبایی و دادن فرصت 15 الی 20 روزه به مسئولان برای رفع اشکالات در نگهداری و نظافت تمام مقرهای سطح استان که بالغ بر97 هزار عدد است و نصب نیروگاه ویژه در محل پمپاژ آب اهواز نیاز به زمان دارد.
در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است: بدین وسیله اعلام می‌داریم از این تاریخ هرگونه راهپیمایی و تجمع بدون اخذ مجوز، غیر قانونی بوده و بعنوان نقض قانون با مسببان و متولیان و برپا کنندگان برخورد قانونی بعمل خواهد آمد. 
لذا استدعا می‌شود برای جلوگیری از سوء استفاده، نسبت به پایان دادن این تجمعات  اقدام لازم به عمل آید.

14 ژنراتور تصفیه‌خانه شماره یک اهواز نصب شد

 / تمام نقدها را می‌پذیرم / با مدیران بی‌مسؤولیت و کم‌کار مدارا نمی‌کنیم / مطالبات مردم حق‌الناس است
استاندار خوزستان با بیان اینکه 14 ژنراتور تصفیه‌خانه شماره یک اهواز نصب شد گفت: تمام نقدها را می‌پذیرم و در مقابل انتقاد گلایه‌ای ندارم همچنین درباره مشکلات موجود با مدیران بی‌مسؤولیت و کم‌کار مدارا نمی‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، غلامرضا شریعتی شامگاه جمعه با حضور در برنامه زنده تلویزیونی با عذرخواهی از مردم استان خوزستان به دلیل وجود مشکلات متعدد قطعی برق و آب اظهار کرد: من از اینکه مردم من را نقد کنند ناراحت نمی‌شوم و نقدها را محترم می‌دانم، از این که مردم با شعارهای خود خواستار استعفای من شدند نیز ناراحت نیستم.

وی با تأکید بر اینکه نقد حق مردم است افزود: باید تمام مدیران استان ظرفیت خود را در مقابل شنیدن نقدها بالا برده و ضعف‌ها و کاستی‌های موجود در کار خود را رفع کنند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در استان مشکلاتی وجود دارد تصریح کرد: تمام جناح‌ها، گروه‌های سیاسی و مردم باید دست در دست هم داده و نسبت به رفع مشکلات این استان بکوشند تا در آینده هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشیم.

شریعتی با بیان اینکه من از سخنان خود به منزله توجیه استفاده نمی‌کنم و هدفم از حضور در برنامه زنده تلویزیونی بیان مشکلات و محدودیت‌هایی است که در استان خوزستان وجود دارد اضافه کرد: تمام مسؤولان باید در رابطه با مشکل پیش آمده در استان خوزستان است پاسخ‌گو باشند.

شریعتی ادامه داد: در مشکل پیش آمده هیچ‌گونه تعارفی با عوامل مربوطه وجود ندارد و با مدیران و افراد کم‌کار و بی‌مسؤولیت برخورد قاطع و جدی خواهد شد.

وی تاکید کرد: اشکالات و کاستی‌های موجود در استان باید گزارش شود، همچنین در حال بررسی مشکلات موجود هستیم، کوچک‌ترین گذشتی نسبت به خاطیان مشکلات موجود در استان نداریم، زیرا که این مشکلات حق‌الناس است و نمی‌گذاریم حق مردم بر گردن ما مسؤولان بماند.

شریعتی با پاسخ به این سوال که آیا حضور وزیران دولت در استان خوزستان به دلیل قطع برق چاه‌های نفت بوده است و برای رفع این مشکل به استان سفر کردند گفت: رضایت و حال مردم جزء اولویت‌های دولت به حساب می‌آید و حضور وزیر نیز برای رفع مشکلات مردم بوده است.

وی در این رابطه اضافه کرد: همان طور که دیدیم در ابتدا و روزهای نخست برای رفع مشکلات برق مردم اقدام شد و راه افتادن برق چاه های نفت به روزهای بعد موکول شد زیرا نفت در مخازن باقی می‌ماند ولی آن چیزی که باعث نگرانی و نارخرسندی مسؤولان می‌شود عدم رضایت مردم از وضعیت کنونی بود.

عالی ترین مقام  دولتی در استان خوزستان گفت: ما نیز با وسواس و تلاش زیادی سعی در رفع این مشکلات و رضایت‌مندی مردم داشتیم که تا حدود زیادی این مشکل رفع شد و مابقی نیز در روزهای آینده به صورت کامل انجام خواهد شد.

*پیگیری جدی رفع مشکلات کارگران گروه ملی

وی با بیان اینکه مشکلات کارگران گروه ملی چند‌بار در سطح کشور مطرح شد و جلساتی را برگزار کردیم ادامه داد: با وجود این جلسات، مشکلات همواره به حال خود باقی مانده است و ما نیز سعی داریم با برگزاری چندین جلسه دیگر در سطح کشور به صورت حق کامل همه کارگران را گرفته و آنها را به کار خود بازگردانیم.

شریعتی خاطرنشان کرد: دولت اگر قولی به من نداد من خلاف آن را ندیدم و در این رابطه نیز بانک ملی حاضر از تمام تعهدات خود عمل کرده بعد از جهت رفع مشکلات موجود اقدام کنند.

*پروژه قطار شهری اهواز با جدیت به کار خود ادامه می‌دهد

وی با اشاره به مشکلات موجود در قطار شهری اهواز گفت: در زمانی که من استاندار خوزستان شدم کار ساخت و احداث قطار شهری اهواز تقریباً ناتمام و باحال خود رها مانده بود و مشکلاتی میان پیمانکار و کارفرما وجود داشت؛ ولی من با تمام تلاش خود از پیمانکار خواستم تا کار خود را انجام دهد و برای وی تامین اعتبار کردم، زیرا این طرح در استان‌های دیگر بدون هیچ مشکلی در حال انجام و به پایان رسیدن بود.

شریعتی عنوان کرد: از اعتبارات دور نخست سفر رئیس جمهور به استان خوزستان ۲۰۰ میلیارد باقی مانده بود که مسؤولان پیگیری نکردند و متوجه آن نشدند و من با پیگیری‌های خود این مبلغ را گرفته و ۶۰ میلیارد تومان آن را برای قطار شهری اهواز تخصیص دادم.

وی با بیان اینکه پست‌های توزیع برق در استان خوزستان مطابق با توجه به شرایط جوی این استان راه‌اندازی خواهند‌ شد اضافه کرد: تلاش‌ها و مصوبات زیادی برای راه‌اندازی ایستگاه های برق و رفع مشکلات در استان خوزستان صورت گرفته است و مسؤولان امر اجبار شدند تا گزارش کار خود را در جلسات مختلف ارائه دهد.

*راه‌اندازی 14 ژنراتور در تصفیه خانه شماره یک اهواز

شریعتی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات دیگر استان برقدار کردن تصفیه‌خانه‌های آب شهر اهواز است اظهار کرد: باید قبل از اینکه مشکلات در استان خوزستان و شهر اهواز به وجود می‌آمد ایستگاه برق اضطراری در تصفیه‌خانه‌های شهر اهواز راه‌اندازی می‌شد ولی این امر صورت نگرفته بود و با تلاش‌هایی که در روزهای اخیر انجام شد ۱۴ ژنراتور آماده در تصفیه‌خانه شماره یک اهواز نصب شد و تصفیه خانه شماره ۲ نیز تا نیمه کار انجام شده است و امیدواریم تا روزهای آینده کار آن به صورت کامل انجام شود.

وی در پایان عنوان کرد: من خودم را دارای یک خانواده 5 میلیون نفری می‌دانم و در حد بضاعتم برای مردم استان خوزستان تلاش خواهم کرد تا مشکلات آنها حل شود.