سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

سرکیس النعوم ستون نویس روزنامه النهار نوشت: یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا می گوید: پوتین در سوریه موفق بود، به دلیل اینکه برنامه ریزی کرد و در تحقق اهدافش ناکام نماند. اوباما نقشه و طرحی نداشت.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از بین رفتن شک و تردید ایرانی ها در مورد امریکا سال ها طول می کشد / اوباما به ایرانی ها پیام داد که اجازه شکست اعراب منطقه را نمی دهد، با این حال کاری نکرد

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ سرکیس النعوم ستون نویس روزنامه النهار نوشت: یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا می گوید: پوتین در سوریه موفق بود، به دلیل اینکه برنامه ریزی کرد و در تحقق اهدافش ناکام نماند. اوباما نقشه و طرحی نداشت.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این مقام آمریکایی افزود:  تهدید اوباما در سال 2013 برای حمله نظامی به بشار اسد واقعیت داشت. البته حمله به اسد لازم تلقی نمی شد، اما آنچه ضروری بود، ارسال سیگنالی به اعراب متحد امریکا بود. می خواستیم به آن ها بگوییم تنهایتان نمی گذاریم.

وی اضافه کرد: آن سخنان همچنین پیامی به ایران بود که باوجود برگزاری مذاکره محرمانه میان دو کشور، به آن ها اجازه شکست متحدان آمریکا را نخواهد داد. با این حال، اوباما کاری نکرد.مقام آمریکایی از النعوم می پرسد به نظر شما چه چیزی در سوریه اتفاق خواهد افتاد؟ النعوم در پاسخ می گوید: به نظر من سوریه در حال حرکت در راستای تقسیم است. اگر آمریکا، ایران و عربستان سعودی توافق کنند، ممکن است حکومت فدرالی شکننده ای بوجود آید.
مقام آمریکایی سپس بحث را به موضوع ایران می کشاند. این مقام سابق آمریکایی می گوید: "ایران نسبت به آمریکا شک و تردید در دل دارد و هنوز هم نگران است که موضع واقعی آمریکا، تغییر حکومت باشد.وی افزود: این تردید سال ها طول خواهد کشید تا رفع شود.
النعوم می گوید: ایرانی ها به صبور بودن معروف هستند. قالیبافی ایرانی نمونه ی آن است. امروز من به یکی از دوستان شما(مقام آمریکایی) که در دولت آمریکا صاحب موسسه مهمی است، گفتم: باید قالیبافی را بیاموزید تا صبور بودن را یاد بگیرید.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بغداد تاکنون، بارها از اردن خواسته تا رغد را که از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 در امان به سر می‌برد، تحویل دهد اما هربار اردن با این درخواست مخالفت می‌کند به گونه‌ای که برخی می‌گویند دولت اردن به دختر صدام، تضمین‌های سیاسی و شخصی داده که با هرگونه حکم بازداشت او از سوی بغداد یا حتی جامعه بین‌الملل، مخالفت کند.
 
دولت عراق بار دیگر از اردن خواست تا دختر دیکتاتور معدوم این کشور و شماری از شخصیت‌های تحت تعقیب قضایی عراقی را تسلیم بغداد کند.
 
به گزارش انتخاب، بغداد بار دیگر از «امان» خواست، «رغد صدام» دختر «صدام» دیکتاتور معدوم عراق را تحویل دهد.
 
«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق، چهارشنبه (دیروز)، اعلام کرد که عراق از اردن خواسته تا با بغداد در زمینه تحویل شخصیت‌های تحت تعقیب قضایی عراقی که در خاک اردن به سر می‌برند، همکاری و هماهنگی کند.
 
وی طی بیانیه‌ای پس از دیدار با «هیثم علیان» سرکنسول اردن در اربیل اعلام کرد که این شخصیت‌ها در حمایت از تروریسم و پولشویی در عراق نقش داشته‌اند و به همین دلیل باید به دستگاه قضایی ما تحویل داده شوند.
 
با وجود آنکه در بیانیه وزارت خارجه عراق هیچ اشاره‌ای به نامهای این متهمان نشده، اما منابع آگاه می‌گویند که نام رغد صدام در راس فهرست اسامی مورد نظر ابراهیم الجعفری قرار دارد.
 
بغداد تاکنون، بارها از اردن خواسته تا رغد را که از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 در امان به سر می‌برد، تحویل دهد اما هربار اردن با این درخواست مخالفت می‌کند به گونه‌ای که برخی می‌گویند دولت اردن به دختر صدام، تضمین‌های سیاسی و شخصی داده که با هرگونه حکم بازداشت او از سوی بغداد یا حتی جامعه بین‌الملل، مخالفت کند.
 
دولت عراق، پیش از این از اردن خواسته بود تا شرکت‌کنندگان در کنفرانس ضدعراقی سال 2014 در امان را نیز تحویل دهد که اسامی آنها عبارت است از: شیخ حارث الضاری، رئیس هیأت علمای مسلمانان که سال گذشته درگذشت، «ناصر الجنابی»، «بشار الفیضی» و «حسن البزاز».
منبع: فارس
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه صهیونیستی نوشت: باید گفت با رفتن رژیم اسد، خطر داعش نیز تضعیف خواهد شد و بسیاری از تندرو ها نیز از حمایت داعش دست برخواهند داشت.
 
به گزارش انتخاب،روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرنوت در گزارشی با عنوان "اسد باید برود" به لزوم حمله اسرائیل به سوریه و برکناری بشار اسد پرداخت و نوشت: اکنون زمان آن رسیده است که اسرائیل به جنگ با سوریه برود، زیرا هر روز نگرانی های استراتژیک ما افزایش می باید و اکنون وقتی آن رسیده است که اسرائیل باید به جنگ سوریه برود و او را از قدرت کنار بزند. 
یعدیعوت احرنوت افزود: برای 5 سال است که اسرائیل همچنان تصمیمی برای ورود به جنگ سوریه ندارد ولی اکنون زمان آن رسیده است که مقامات در این سیاست تجدید نظر کنند. و این به نفع اسرائیل است تا وارد این جنگ شود. این روزنامه صهیونیستی افزود: گذشته از این که بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، باید گفت حذف بشار اسد از سوریه نیز به نفع منافع اسرائیل است. زیرا حمایت های ایران و حزب الله از اسد شدت گرفته است و این یک تهدید جدی برای اسرائیل محسوب می شود. آنهایی هم که بر این باورند که تهدید داعش نیز جدی است به نفع آنها نیز هست که اسرائیل وارد جنگ سوریه شود. اما در ابتدا اولویت استراتژیکی اسرائیل مقابله با نفوذ ایران در بغداد و دمشق است و از طرفی جامعه بین المللی خود را وقف مقابله با داعش نیز کرده است. 
یدیعوت احرنوت افزود: باید گفت با رفتن رژیم اسد، خطر داعش نیز تضعیف خواهد شد و بسیاری از تندرو ها نیز از حمایت داعش دست برخواهند داشت. باید گفت در مواجه با ایران، اسرائیل تنها بوده و اسرائیل برای مقابله با ایران کسی را که بتواند روی آن اعتماد کند، ندارد و دراین زمینه تنهاست و ایران و اسد و حزب الله تهدید بسیاری جدی تری برای اسرائیل نسبت به داعش محسوب میشوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 شکست کامل تروریست های داعش با همکاری نیروهای ویژه، سربازان و پلیس تحقق یافت ...
 
 به گزارش انتخاب به نقل خبرگزاری فرانسه (AFP) ارتش عراق اعلام کرد، تروریست های داعش در یکی از شهرهای غربی این کشور کاملا شکست خورده اند.
 
براساس این گزارش، عراق روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش شهر "رتبا" در غرب این کشور را از داعش بازپس گرفته اند.

روزنامه دیلی استار (dailystar) نیز ضمن انعکاس این خبر نوشت: این شهر از سال 2014 در تصرف تروریست های داعش قرار داشته است.
 
به نوشته دیلی استار، ارتش عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: فرماندهی عملیات های مشترک، آزادی کاملی منطقه رتبا را اعلام می کند.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: نیروهای ویژه، سربازان و پلیس در انجام این عملیات ایفای نقش کرده اند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتحادیه عرب از طرح عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برای تحقق صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی استقبال کرد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از الیوم السابع، احمد بن حلی معاون دبیرکل اتحادیه عرب در واکنش به اظهارات عبدالفتاح السیسی که گفته بود فرصت صلح با رژیم صهیونیستی پیش آمده است، مدعی شد: ما از این طرح استقبال می کنیم و معتقدیم که زمان التیام زخم موضع عربی در حمایت از قضیه فلسطین فرا رسیده است.
 
وی افزود: این طرح فرصتی برای بازگرداندن نقش مصر به منظور بستن شکاف بین فلسطینیان و تحقق آشتی ملی است.

منبع: شفقنا

نمایندگان و مدیران استان در توسعه خوزستان چه نقشی دارند؟

خوزستان، سال 95 و برنامه ششم توسعه؛

استان خوزستان بیش از آن که به بودجه و سرمایه نیاز داشته باشد به مدیران قابل و کیفی نیاز داردتا بتوانند از بودجه های تخصیص یافته حداکثر استفاده را در جهت توسعه استان ببرند.به عبارت دیگر در برنامه ششم توسعه ممکن است بندهای خوبی در ارتباط با خوزستان تدوین گردد که بالقوه بتوانند رونق اقتصادی خوزستان را در پی داشته باشد

همانطور که پیش بینی می شد سال 1394 از نظر اقتصادی سالی سخت و دشوار بود. از عمده دلایل آن می توان به تداوم رکودی اشاره کرد که از اواخر دولت نهم ایجاد شد.به علاوه، کاهش شدید قیمت نفت از حدود 100 دلار به 30 دلار در اواخر آذر ماه 93 بود. با توجه به وابستگی شدید اقتصادی کشور به درآمد های نفتی، این کاهش کم سابقه به اقتصاد و معیشت مردم آسیب جدی وارد کرد. از سوی دیگر می توان به مشغله دولت در حل مسئله برجام اشاره کرد که مانع از تمرکز بیشتر با امور اقتصادی بود. دولت یازدهم پس از روی کارآمدن به درستی اولویت اول کار خود را حل مناقشه اتمی تشخیص داد که جدای از آثار سیاسی، پیش نیاز و شرط لازم و نه کافی برای رشد اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی کشور تلقی می شد. دولت البته تلاش های بسیاری برای کاهش این رکود نمود اما عمق این رکود آنقدر زیاد بود که تلاش های اولیه نمود بارزی برای تحریک تولید نداشت.

در حال حاضر با نفت زیر 30 دلار چرخه اقتصادی در کشور همچنان پر تلاش در گردش است و این در حالی است که اقتصاد کشور تا دو سال گذشته به نفت هر بشکه 100 دلار عادت کرده بود.

چون مناقشه اتمی حل و توافق انجام شده استبه مرور با برداشته شدن تحریم ها، زمینه برای رونق اقتصادی فراهم می گردد. اما نکاتی که می توانند بر اقتصاد سال جاری تاثیر منفی داشته باشند شامل مسائل ذیل می باشد:

1- سیاه نمایی جناح مقابل دولت به خصوص جبهه پایداری که تلاش می کند آثار مثبت برجام را خنثی سازد یا نشان دهد که برجام تاثیر مثبتی برای کشور نداشته است. این می تواند علامت منفی برای سرمایه گذاران اقتصادی بویژه سرمایه گذاران خارجی باشد که بعد از برجام به صورت رقابتی و یا مسابقه ای و با اشتیاق فراوان سعی می کنند بخشی از بازار ایران را به خود اختصاص دهند. این سیاه نمایی ها رغبت سرمایه گزاران را کاهش و باعث دلسردی آن ها می شود زیرا فکر می کنند این گروه های کم طرفدار اما قدرتمند در آینده به طور جدی مانع اقداماتشان شوند.

2- مراحلرفع تحریم ها به دلیل مشکلات اجرایی- حقوقی و برخی اتفاقات دیگر، آن گونه که پیش بینی می شد و با آن سرعت مورد انتظار، به نظر می رسد که انجام نشده است.

در مجموع برای سال جاری نمی توان بیشتر از یک تا سه درصد نرخ رشد اقتصادی را پیش بینی نمود.

*خوزستان، سال 95 و برنامه ششم توسعه

سهم حاصل از فروش نفت برای استان های نفت خیز نظیر خوزستان دو در هزارمی باشد. این مبلغ به شرطی می تواند بالقوه مثبت باشد که مدیران استان از آن به طور مطلوب استفاده نمایند. معمولا مدیران استان به طور متوسط مدیران ضعیفی هستند که از بودجه های تخصیصی استفاده لازم را نمی برند. سال هاست که این سهم از فروش نفت به استان اختصاص می یابد اما تاثیر بسزایی در اقتصاد استان روی نداده است و آن گونه که می بینیم شاخص های اجتماعی اقتصادی استان خوزستان همتراز استان های محروم کشور است.

نمایندگان استان خوزستان نوعا ضعیف اند و در مقابل مدیران مرکز اعتماد به نفس لازم را ندارند و بنابراین توان پیگیری موضوعات و مشکلات استان را ندارند. چون نمایندگان به صورت غیر مستقیم در عزل و نصب های مدیران دخالت دارند و مشاهدات نشان می دهد که اغلب مدیران استان ضعیف اند. پس نوعا نماینده ها نه تنها نقش مثبت قابل توجهی ندارند بلکه می توان گفت با سفارش و توصیه به نصب مدیران ضعیف، در عقب ماندگی فعلی خوزستان سهم قابل توجهی دارند.

نمایندگان در توسعه و شکوفایی اقتصادی خوزستان می توانند دو نقش ملی و استانی ایفا کنند. آن ها می توانند در تدوین مصوباتی که باعث شکوفایی اقتصاد کلان کشورمی گردد نقش مهمی بازی کنند که طبیعی است هر چه اقتصاد ملی رشد یابد به دنبال آن شاخص های اقتصادی استان نیز بهبود می یابد. نقش دیگر آن ها استانی است. نمایندگان اگر بخواهند در برنامه ششم توسعه کاری در جهت بهبود اقتصاد استان انجام دهند بایستی بر روی موارد بالقوه و بالفعلی که جزء پتانسیل های خوزستان هست تاکید لازم را داشته باشند تا از طریق آن جذب سرمایه در استان تسهیل گردد.

اما باز باید تاکید نمود که استان خوزستان بیش از آن که به بودجه و سرمایه نیاز داشته باشد به مدیران قابل و کیفی نیاز داردتا بتوانند از بودجه های تخصیص یافته حداکثر استفاده را در جهت توسعه استان ببرند.به عبارت دیگر در برنامه ششم توسعه ممکن است بندهای خوبی در ارتباط با خوزستان تدوین گردد که بالقوه بتوانند رونق اقتصادی خوزستان را در پی داشته باشد، اما اگر نماینده ها با نفوذ خود مدیرانی ضعیف و فاقد شایستگی را با لابی گری و فشار به استان تحمیل سازند آن وقت از بودجه های موجود یا تخصیص یافته به استان بهره لازم برده نمی شود. مانند دو تا سه دهه گذشته که به همین دلایل استان خوزستان رونق نیافت.

نخبگان استان خوزستان ضعیف و نگرش های آن ها عمدتا غیر توسعه ای است. به همین دلیل نمایندگان و مدیرانی که با مشارکت و تصمیم این نخبگان تا به حال انتخاب شده اند توانایی لازم را برای ایجاد تغییری جدی و در شان استان اقتصادی خوزستان را ندارند. به عبارت دیگر اگر خوزستان عقب مانده است بیش از آن که مرکز یا استان های به اصطلاح با نفوذ دیگرمقصر باشند، نوع نگرش غیرتوسعه ای حاکم بر اغلب مردم و نخبگان استان مقصر اصلی هستند و تا زمانی که این نگرش تغییر نکند برای استان خوزستان در بر روی همین پاشنه می چرخد و جامعه شاهد تحولی چشم گیر نخواهد بود. پس مردم در دور دوم انتخابات سعی کنند به نمایندگانی رای دهند که عمدتا جدای از شایستگی های، مرسوم به لحاظ گرایش سیاسی حامی دولت فعلی باشند. منظور از حامی بودن سرسپردگی نیست بلکه به طور واقعی به کمک دولت بیایند و اگر جایی لازم بود انتقاداتی سازنده ارائه دهند.

شاخص های توسعه در استان خوزستان در بخش های اقتصادی و اجتماعی شاخص های مطلوبی نیستند یا به عبارت بهتر در شأن استان خوزستان نبوده است. عمده شاخص های اقتصادی و اجتماعی خوزستان با استان های محروم شباهت دارد و در همه این سال ها در جریان بوده است.

یکی دیگر از معضلات استان خوزستان وجود شرکت های ملی است، که به دلیل آن که سیاست های مدیران آن ها با سیاست های استان سازگار نیست بیشتر منافع این سازمان ها به خارج از استان منتقل شده و زیان و خسارتشان در داخل استان خوزستان رسوب می کند. همه این عوامل باعث عدم رشد و توسعه اقتصادی استان در سال 94 و حتی سال های ما قبل آن می باشد.

دکتر سیدمرتضی افقه - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

منبع: تابناک

یک خبر از شوشتر

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوشتر از اختصاص رتبه نخست شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان به شوشتر خبر داد.

علی بهرامی اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی شوشتر امسال همچون سال‌های قبل، به دلیل داشتن معیارهایی همچون تشکیل جلسات منظم، مصوبات و اجرای آنها، توانست رتبه نخست شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: کسب این رتبه نشان دهنده مشارکت و تلاش ادارات در برنامه‌های فرهنگی شهرستان است، همچنین باید از رئیس شورای فرهنگ عمومی یعنی امام جمعه شوشتر به عنوان نماینده رهبری و پدر معنوی در شهرستان صمیمانه تقدیر شود زیرا با همت وی و مشارکت همه اعضای حقیقی و حقوقی این مهم به دست آمد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوشتر یادآور شد: در نظر داریم با رایزنی‌هایی که با دبیرخانه استان و رئیس شورای فرهنگ عمومی شوشتر انجام دادیم با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوشتر در خردادماه سال جاری از اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان دارالمؤمنین شوشتر تقدیر کنیم و اینگونه سپاسگزار زحمات و همکاری‌های صادقانه آنها باشیم.

بر اساس این گزارش، در نخستین روزهای سال 95 پس از بررسی‌های به عمل آمده از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، شوشتر رتبه نخست را در شورای فرهنگ عمومی استان کسب کرد و شهرستان‌های اندیمشک و لالی به ترتیب دوم و سوم شدند، همچنین قرار است در مراسمی در استان از رئیس و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوشتر تجلیل شود.

منبع: فارس

یک خبر از اهواز

7 کیلوگرم شیشه در شهرستان اهواز کشف و ضبط شد .

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: یک محموله مواد روان‌گردان از استان‌های تهران و البرز که قرار بود به استان خوزستان وارد شود کشف و ضبط شد.

علی اصغر صادقی گندمانی گفت: در بازرسی عوامل نیروی انتظامی از یک خودرو هفت بسته یک کیلوگرمی مواد روان‌گردان از نوع شیشه کشف و ضبط شد و پنج قاچاقچی دستگیر  که  با دستور مقام قضایی  روانه زندان شدند تا پرونده‌ آنان رسیدگی شود .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نخستین المپیاد ورزشی کلانشهر اهواز افتتاح شد + تصاویر

آهن جان خبرداد: باتوجه به استقبال خوب مردم و افزایش آمار دخانیات و قلیان میان جوانان، تلاش می کنیم این المپیاد ورزشی به صورت سالانه در اهواز برگزار شود.

شب گذشته (۲۹ اردیبهشت ماه) نخستین المپیاد ورزشی کلانشهر اهواز با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و معاونین شهردار اهواز در پارک ساحلی افتتاح شد.

امیر آهن جان معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طبق برنامه ریزی هایی که از سه ماه قبل صورت گرفته بود، درصدد کنار هم قراردادن هیات های ورزشی برای فعالیت بهتر بودیم.

وی افزود: هیات های ورزشی شاید به صورت مستقل بتوانند کارها و مقام های خوبی به دست بیاورند اما دنبال آن بودیم که یک وحدت رویه میان آنها ایجاد کنیم تا علاوه بر کسب مقام های خوب، برنامه های متنوعی به صورت مستقل اجرا کنند.

نخستین المپیاد ورزشی کلانشهر اهواز افتتاح شد + تصاویر

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این برنامه که با حضور ۲۵ هیات ورزشی استان برگزار شده بود، اجرای آن در فضایی باز باحضور اقشار مختلف مردم بود تا علاقه مندان بتوانند از نزدیک فعالیت های ورزشی را نظاره گر باشند.

آهن جان عنوان کرد: خوشبختانه شب گذشته در افتتاحیه این المپیاد بیش از ۵ هزار نفر حضور داشتند که حضور این تعداد جمعیت نشان دهنده تشنه بودن مردم به ورزش است.

وی افزود: به این دلیل باید مسئولین امر، باتوجه به گسترش زندگی ماشینی، امکانات ورزشی را چند برابر کنند تا افراد بیشتری بتوانند از آنها بهره مند شوند.

معاون شهردار اهواز گفت: باتوجه به مشکلات موجود در هیات ورزشی، شب گذشته موفق شدیم کمک های مالی خوبی به آنها انجام دهیم و حدود سه هزار پیراهن ورزشی با نشان المپیاد، بین این هیات ها توزیع کنیم.

نخستین المپیاد ورزشی کلانشهر اهواز افتتاح شد + تصاویر

امیر آهن جان تصریح کرد: در سال ۸۸ طبق مطالعاتی که در شهر اهواز صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که باید در هر محله از شهر یک زمین چمن وجود داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز ادامه داد: در این خصوص تاکنون ۷۰ زمین چمن در ۷۰ محله از شهر اهواز احداث شد است که باتوجه به اینکه این کلانشهر دارای ۱۱۹ محله است، انتظار می رود تا دو سال آینده تعداد این زمین چمن ها با تعداد محلات برابری کند.

وی افزود: باتوجه به مشکلات و محدودیت های بانوان برای ورزش، در دو نقطه شرقی و غربی شهر نیز دو پارک بانوان با امکانات مناسب احداث شد.

نخستین المپیاد ورزشی کلانشهر اهواز افتتاح شد + تصاویر

آهن جان در ادامه خبرداد: باتوجه به استقبال خوب مردم و افزایش آمار دخانیات و قلیان میان جوانان، تلاش می کنیم این المپیاد ورزشی به صورت سالانه در اهواز برگزار شود.

معاون شهردار اهواز در پایان گفت: از مسئولین و اصحاب رسانه می خواهم کمک کنند تا انشالله به سمتی برویم که ورزش در سبد زندگی مردم قرار گیرد.

نخستین المپیاد ورزشی کلانشهر اهواز افتتاح شد + تصاویر


منبع: تابناک

علایم سکته مغزی را جدی بگیرید

سکته مغزی به دلیل وقفه ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ ها بوجود می آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می شود و بخشی از بافت مغز آسیب می بیند.

متخصصان با اشاره به اهمیت علائم ناگهانی و شدید سکته مغزی، هشدار دادند که آشنایی با این علائم ضروری است و با توجه به گسترش این عارضه در میان جوانان، افراد نباید خود را از سکته مغزی در امان بدانند.

علایم سکته مغزی را جدی بگیرید

سکته مغزی به دلیل وقفه ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ ها بوجود می آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می شود و بخشی از بافت مغز آسیب می بیند.

دو واژه ناگهانی و شدید کلمات کلیدی هستند و متخصصان انجمن سکته آمریکا با بیان این که موج سکته مغزی به جوانان هم رسیده است، هشدار دادند که افراد به محض مشاهده علایم شدید و ناگهانی زیر، باید با اورژانس تماس بگیرند:

-بی حسی ناگهانی و احساس ضعف در صورت، دست یا پا (به ویژه در یک طرف بدن)،

-مشکلات بینایی ناگهانی در یک یا دو چشم،

-از دست دادن ناگهانی تعادل، مشکل در راه رفتن و سرگیجه،

-سردرگمی ناگهانی و مشکل در صحبت کردن و درک گفتار،

-سردرد شدید بدون علت.

افرادی که سابقه سکته مغزی در میان بستگان آنها وجود دارد، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. این فاکتور خطر قابل تغییر نیست. اما با استفاده از تدابیر مناسب می توان سایر فاکتورهای خطر را کاهش داد.

برخی از این تدابیر به شرح زیر است:

-به طور منظم ورزش کنید

- وزن طبیعی بدن را حفظ کنید

-از رژیم غذایی سالم پیروی کنید

-میزان کلسترول خون را در سطح مجاز نگه دارید

-فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشید

- و سیگار نکشید.

به گفته محققان، گرچه بیشتر افراد احتمالا با فهرست فاکتورهای خطر آشنایی دارند، اما تکرار و یادآوری آن ضرری ندارد، زیرا اغلب تصور می کنیم امکان ندارد سکته مغزی برای ما اتفاق بیافتد، در حالی که به واقع، ما نیز از خطر آن در امان نیستیم.

منبع: ایرنا

جمعیت ایران به 80 میلیون نفر رسید

مدیرکل آمار جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: جمعیت ایران به مرز 80 میلیون نفر رسید.

به گزارش ایران، علی اکبر محزون روز چهارشنبه در همایش روز ملی جمعیت (30 اردیبهشت) گفت: ایران از نظر جمعیتی در دنیا دارای رتبه 17 در آسیا رتبه 9 و در منطقه رتبه 3 را دارد.

وی خاطرنشان کرد: کلیدواژه جمعیت تغییر کرده و یکی از این تغییرات بحث زمستانی جمعیت است که در دنیا به سمت چالش جمعیتی پیش می رویم.

این مسئول خاطرنشان کرد: ایران کشوری با بیشتری کاهش باروری به عنوان یک واقعیت مطرح است.

وی ادامه داد: ایران در بین 26 کشور در منطقه رتبه 25 را دارد.

محزون با بیان اینکه سیاست های کلی جمعیتی کشور در 30 اردبهشت سال 93 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ گردید، یادآورشد: در این ابلاغیه به مسائل کمی و کیفی جمعیت از جوانب مختلف پرداخته شده است.

مدیرکل آمار جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه اکنون در یک فرصت و پنجره طلایی جمعیت قرار داریم گفت: باید از این فرصت استفاده شود.

وی با تاکید بر این که سازمان ثبت احوال در تهیه آمار جمعیتی در کشور نقش اساسی دارد نیز خاطرنشان کرد: باید به زیرساخت هایی که سازمان ثبت احوال دارد مانند پایگاه اطلاعات جمعیتی که لحظه به لحظه جمعیت را رصد می کند در موضوع سیاست های جمعیتی توجه شود.

محزون خاطرنشان کرد: اگر رویه موالید و فرزندآوری همانند روال فعلی ادامه پیدا کند در آینده با توقف و بعد از آن با رشد منفی جمعیت مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری همایش روز ملی جمعیت ابراز امیدواری کرد که باید از این فرصت ها استفاده کنیم تا براساس سیاست های کلی جمعیت و سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، برنامه ریزان و تصمیم گیران استفاده بهینه کنند. 

فواید روغن کنجد در بهبود سلامت انسان

به گفته محققان، فرآورده های کنجد به خصوص روغن کنجد دارای تاثیر قابل توجهی بر فشار اکسایشی است و موجب بهبود سلامت انسان می شود.
به گزارش مهر، محققان دانشگاه ریودیژانریو برزیل در مطالعه خود به بررسی تاثیر مصرف فرآورده های کنجد بر علائم فشار اکسایشی در افراد مبتلا به فشارخون بالا، کلسترول بالا و دیابت نوع۲ پرداختند.
چندین آزمایش بالینی در مورد افزایش میزان آنتی اکسیدان ها و کاهش فشار اکسایشی با مصرف کنجد به خصوص در مورد افراد مبتلا به فشارخون بالا و دیابت نوع۲ گزارش شده بود.
به گفته محققان این مطالعه، نتایج بالینی هم نشان داده اند که روغن کنجد بسیار در پیشگیری از تصلب شریان مفید است.
به گفته محققان فشار اکسایشی در ابتلا به بیماری اختلال بیش فعالی، سرطان، پارکینسون، اوتیسم، نارسایی قلبی، آلزایمر، عفونت و افسردگی نقش دارند.
منبع: مهر

ولوو از خودروهای جدید خود رونمایی کرد (+عکس)

"ولوو" از دو مدل جدیدی رونمایی کرده است که حرکت جدیدی در معرفی و ساخت خودروهای کوچک به حساب آمده و از سال 2017 وارد بازار می شود.

ولوو به تازگی با رونمایی از مدل مفهمومی سری 40 خود برای اولین بار شور و اشتیاقش را برای بزرگ و گسترده کردن سهمش در بازار جهانی در خصوص فروش خودروهای کوچک نشان داد.

خودروهای کوچک ولوو که سال 2017 عرضه می شوند (+عکس)

به گزارش گروه خودرو عصر ایران مدل جدید خودروهای جدید ولوو ترکیبی از طراحی خارجی زیبا، خشن و سخت در کنترل طراحی داخلی پیشرو مانند فناوری‌های جدید، سامانه‌های الکتریک و بخش‌های کنترلی و خودکار هستند.مدل مفهومی جدید ولوو به شکلی خاص روی طراحی خودروهای کوچک فعالیت می‌کنند. در این شیوه دست مهندسان و طراحان شرکت ولوو برای اعمال نظرات خلاقانه در طراحی و ساخت مجموعه‌های سری 40 کاملا باز خواهد بود. مشاور ارشد بخش طراحی خودروهای ولوو در این خصوص گفت: هر محصول خانواده ولوو شخصیت خاص خود را دارند و دقیقا مانند یک عضو واقعی خانواده می‌ماند.

خودروهای کوچک ولوو که سال 2017 عرضه می شوند (+عکس)
خودروهای کوچک و جدید جهانی خودرو شامل باتری‌های تمام الکترونیک، موتور هیبریدی پلاگین دوقلو با سامانه انتقالی کاملا متفاوت است. گروه سازنده تعهد کرده تمامی بخش‌ها و گزینه‌های خودروهای جدیدش کاملا الکترونیک خواهند بود. ولوو قصد دارد تا مجموعه‌ای بیش از یک میلیون از خودروهای برقی خود را تا سال 2025 به فروش برساند.
خودروهای کوچک ولوو که سال 2017 عرضه می شوند (+عکس)

در سطح بالاتری از طراحی خارجی شجاعانه و گزینه انتقال قدرت الکتریک، خودروهای جدید به طیف بزرگی از سرویس‌های ارتباطی خلاقانه، مجموعه ویژگی‌های ایمنی در حد استانداردهای پیشرفته جهانی و طراحی داخلی خلاقانه و پیشرو اسکاندیناوی‌ها مجهز هستند.مدیر عامل اجرایی شرکت خودروسازی ولوو نیز گفت: خودروهای جدید سری 40 ظرفیت ضریب نفوذ خودروهای ما در بازار را توسعه می‌دهند و باعث رشد چشمگیر در این بخش خواهند شد .وی افزود: اولین سری از این خودروها در سال 2017 وارد خط تولید انبوه خواهند شد.

خودروهای کوچک ولوو که سال 2017 عرضه می شوند (+عکس)

به نظر می‌رسد با بیانیه ولوو در خصوص خودروهای کوچک این شرکت سال مالی پرسود و یک شروع قوی دوباره را در سال مالی آینده پیشرو داشته باشد.

خودروهای کوچک ولوو که سال 2017 عرضه می شوند (+عکس)

ولوو اعلام کرده است که درآمدهای مالی این شرکت در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه مدت مشابه سال قبل با 24 درصد افزایش به مبلغ 41.7 میلیارد کرون سوئد رسیده است.

فروش جهانی این خودروسازی در فصل اول 2016 با 11.9 درصد افزایش به 120.561 دستگاه رسیده است.

اخبار سیاسی روز

جان کری: مشکلات بانکی را ایران ایجاد کرده است

مفتخرم بگویم که برجام از لحاظ فنی دارد کار می‌کند. ای کاش جریان پول‌ها راحت‌تر انجام می‌شد و روابط بانکی آسان‌تر بود، اما این مشکلی است که از خیلی جهات، ایران خودش آن را برای خودش ایجاد کرده است.
وزیر خارجه آمریکا، چند روز بعد از گلایه شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی درباره مبهم بودن قوانین تحریمی کشورش درباره مبادله با ایران مدعی شد که ایران خودش این مشکلات را درست کرده است.
به گزارش فارس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه در جمع کارکنان سفارت کشورش در وین، پایتخت اتریش، ایران را مقصر مشکلات ایجاد شده در مبادلات بانکی کشورهای اروپایی با این کشور دانست.
بنا به گزارش وب‌سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا «جان کری» گفت: «مفتخرم بگویم که برجام از لحاظ فنی دارد کار می‌کند. ای کاش جریان پول‌ها راحت‌تر انجام می‌شد و روابط بانکی آسان‌تر بود، اما این مشکلی است که از خیلی جهات، ایران خودش آن را برای خودش ایجاد کرده است.»
وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش عنوان کرد که حل این مشکلات زمان‌بر خواهد بود.
اظهارات کری در حالی مطرح شد که در روزها و هفته‌های گذشته شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی به صراحت از واشنگتن به دلیل مانع‌تراشی در ایجاد «برجام» گلایه کرده‌اند.
در تازه‌ترین مورد، روز چهارشنبه نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به تجارت با ایران به دلیل ابهام در قوانین تحریمی آمریکا در قوانین آمریکا و بیم از نقض این قوانین از ورود به بازار ایران خودداری می‌کنند.شرکت حقوقی Clyde & Co روز چهارشنبه در گزارشی تصریح کرد از میان 100 مدیر عامل شرکت‌های بین‌المللی مستقر در انگلیس، 58 مدیر می‌گویند هنوز نمی‌دانند بایستی چه اقداماتی را برای مواجه نشدن با تحریم‌های آمریکا انجام دهند.
واضح‌ترین دلیل درباره متقاعدکننده نبودن اظهارات «کری» را «استوارت لوی»، مدیر حقوقی بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» در مقاله‌ای روز جمعه 24 اردیهشت‌ماه در وال‌استریت‌ژورنال بیان کرد. وی، دوگانگی‌ در رویکردهای واشنگتن و بیم و امیدهای همزمان مقام‌های این کشور درباره از سرگیری رابطه با ایران را عامل اصلی دوری‌گزینی بانک‌ها از معاملات مربوط به ایران ذکر کرد. «استوارت لوی» با اشاره به «ارزیابی منفی» وزارت دارایی آمریکا و «کارگروه اقدام مالی» (نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی) از بازار ایران، یادآوری می‌کند که دولت آمریکا مکرراً درباره تسلط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اقتصاد ایران هشدار می‌دهد- عواملی که در نهایت باعث می‌شوند بانک‌های اروپایی عدم معامله با ایران را به ورود به بازار این کشور ترجیح بدهند.جان کری در ادامه اظهاراتش در بامداد پنجشنبه گفت: «اما روی‌همرفته، برجام کار می‌کند و ما از دست‌یابی این کشور (ایران) به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرده‌ایم و توانسته‌ایم با کشوری که از سال 1979 رسماً با ما صحبت نکرده، گشایشی تاریخی ایجاد کنیم.»
روسیه فروش تانک به ایران را تکذیب کرد
یک مقام ارشد نظامی روسیه اعلام کرده است این کشور قصد فروش تانک های خود به ایران را ندارد.
به گزارش مهر به نقل از ایتارتاس، یک مقام روز چهارشنبه اعلام کرده است دولت روسیه قصد فروش تانک نظامی به ایران را ندارد.
الکساندر فومین رئیس خدمات فدرال در همکاری های نظامی-تکنیکی روسیه می گوید به خاطر ممنوعیت های بین المللی به خاطر فروش ابزارهای نظامی چنین معامله ای انجام نخواهد شد.بر اساس قوانین اعلام شده توسط شورای امنیت سازمان ملل فروش تانک، کشتی و موشک به کشورهای دیگر ممنوع است.
پیش از این شرکت سازنده تانک های جنگی روسیه در ماه فوریه گفته بود قصد دارد ساخت تانکهای تی90 خود را در داخل ایران بررسی کند.شرکت اوراواگونزاود روسیه در بیانیه اعلام کرده بود که حاضر است تولید تانک های تی90 خود را در ایران آغاز کند.فومین همچنین از ارسال اولین محموله نظامی از سامانه اس300 و موشک های زمین به هوا (سام) به ایران خبر داد.وی جزئیاتی درباره تعداد سامانه های تحویل داده شده به ایران ارائه نکرد.منبع: مهر
سقوط هواپیمای مسافربری مصر در دریای مدیترانه / حادثه تروریستی بعید نیست/ هواپیما ناگهان از مسیر منحرف شد (به روز می شود)
وزیران خارجه مصر و فرانسه در تماس تلفنی به یکدیگر تسلیت گفتند.
یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی مصری " اجیپت ایر" که از پاریس به مقصد قاهره پرواز می کرد بامداد امروز (پنج شنبه) به محض ورود به آسمان مصر از رادارها محو گردید.فوری : ناپدید شدن هواپیمای پرواز پاریس - قاهره با 69 سرنشین

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت روزنامه آمریکایی "یو اس ای تودی"، این هواپیما 66 سرنشین دارد که 56 نفر از آنها مسافر هستند. 30 مسافر پرواز این هواپیما مصری و 15 مسافر آن فرانسوی و باقی مسافران از ملیت های دیگر هستند.

در این هواپیما دو  مسافر عراقی و از هر کدام از کشورهای  بریتانیا،  بلژیک ،  کویت ،  عربستان سعودی، الجزایر، سودان، چاد و  کانادا یک مسافر حضور داشته اند.

طبق اعلام شرکت اجیپت ایر این هواپیما پس از ورود 10 مایلی به حریم هوایی مصر از دید رادارها محو شده است.

 منابع آگاه گفته اند این هواپیما در نزدیکی یکی از جزایر یونانی سقوط کرده است.

مسیر پرواز شماره MS 804  شرکت هواپیمایی "اجیپت ابر" از پاریس به مقصد قاهره

ناپدید شدن هواپیمای پرواز پاریس - قاهره با 66 سرنشین
در ماه مارس گذشته یک فروند هواپیمای خطوط هواپیمایی " اجیپت ایر" مصر که از اسکندریه عازم قاهره بود از سوی یک مرد ربوده و به قبرس برده شد. بعدها مشخص گردید انگیزه فرد هواپیما ربا تروریستی نبوده و او انگیزه شخصی از این اقدام خود داشته است.

گفتنی است در 26 تیرماه سال گذشته نیز یک فروند هواپیمای خطوط هوایی روسیه بر فراز آسمان مصر منفجر و سرنگون شده بود.

این هواپیما که 224 سرنشین داشت از شهر بندری شرم الشیخ مصر عازم سن پترز بورگ روسیه بود که در منطقه صحرای سینای مصر  سرنگون شد. همه سرنشینان این هواپیما که غالب آنها توریست های روسی بودند، در این حادثه کشته شدند. داعش مسئولیت بمبگذاری در این هواپیما را بر عهده گرفت.

جدیدترین خبرهای مربوط به این اتفاق :

15:41 - وزیران خارجه مصر و فرانسه در تماس تلفنی به یکدیگر تسلیت گفتند.

15:41 -  دادستانی فرانسه: تحقیقی درباره سقوط هواپیمای مصری

15:41 - رئیس جمهوری فرانسه رسما سقوط هواپیمای مصری را تایید کرد.

15:41 - وزیر دفاع یونان: تاکنون اثری از هواپیمای ناپدید شده یافت نشده است

15:41 - وزیر دفاع یونان: هواپیما در آسمان مصر بود که ناگهان از مسیر خود منحرف شد

14:01 - مقامات مصر و فرانسه بروز حادثه تروریستی را بعید نمی داند

13:05 - رویترز: هواپیمای مصری ناپدید شده در نزدیکی جزیره کارباثوس یونان سقوط کرد

13:04 - در فرانسه گزینه سقوط هواپیمای مسافربری مصر در دریای مدیترانه جدی تر است.
صادرات نفت ایران رکورد زد / بیشترین میزان در 4 سال اخیر
در ماه آوریل صادرات نفت ایران 15 درصد از میزان پیش بینی آژانس بین المللی انرژی بیشتر شد و به رقم 2.3 میلیون بشکه در روز رسید.
رویترز در گزارشی به نقل از منابع آگاه از افزایش 60 درصدی صادرات نفت ایران نسبت به سال گذشته خبر داد.
 
به گزارش عصرایران، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه از برنامه های خرید نفت خام از ایران در توکیو گفت صادرات نفت ایران در ماه می گذشته نسبت به یک سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است. وی افزود: محموله های صادراتی نفت خام ایران به سمت اروپا در حال بازیابی است و به اندازه نصف صادرات ایران قبل از تحریم برگشته است. رویترز اضافه کرد: این آمارها نشان می دهد ایران با سرعتی بیش از پیش بینی ها درحال بازگشت به وضعیت عادی خود در مقایسه با دوره قبل از تحریم است.
ایران هم اکنون در حال رقابت با عربستان سعودی برای افزایش فروش نفت خام خود است. هر دو کشور تلاش می کنند با کاهش قیمت یا ارائه تخفیف، نفت بیشتری را بفروشند.
در ماه آوریل صادرات نفت ایران  15 درصد از میزان پیش بینی آژانس بین المللی انرژی بیشتر شد و به رقم 2.3 میلیون بشکه در روز رسید.
پیش بینی می شود صادرات نفت ایران در ماه می آینده به رقم 2.1 میلیون بشکه در روز برسد. این در حالی است که این رقم در ماه مشابه سال گذشته میلادی 1.3 میلادی بود. در آن زمان، صادرات نفت ایران تحت تحریم شدید قرار داشت.  صادرات نفت ایران در ماه آوریل گذشته بیشترین میزان صادرات ایران از ماه ژانویه 2012 تاکنون است.  
 رویترز اضافه کرد: ایران توانست با حل مشکل کمبود نفتکش ها، بازگشت به صادرات نفت قبلی خود را بهبود ببخشد. 

عکس/ وزیر بهداشت با لباس بختیاری

در حاشیه حضور قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در بخش سوسن ایذه در استان خوزستان
عکس/ وزیر بهداشت با لباس بختیاری

عکس/ پر پیچ و خم‌ترین خیابان جهان

    پر پیچ و خم‌ترین خیابان جهان، خیابان «لمبارد» در سانفرانسیسکو است که به دفعات در برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی نشان داده شده. خمیدگی آن به شکل زیگزاگی است و یکی از جاذبه‌های برتر گردشگری در سانفرانسیسکو است.

عکس/ پر پیچ و خم‌ترین خیابان جهان

استیضاح شهردار بندر امام خمینی(ره) در شورای شهر صحت ندارد

شناسه خبر: 1073954 سرویس: استانها
تکذیب شد

رئیس شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره) خبرهای منتشر شده درباره استیضاح شهردار این شهر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، در چندروز گذشته خبرهایی در برخی شبکه‌های مجازی مبنی بر کلید خوردن طرح استیضاح شهردار بندر امام خمینی(ره) در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر شده است.

بهنام ادیبی در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندر امام خمینی(ره) باتکذیب استیضاح شهردار این شهر اظهارداشت: نصیری فر یکی از شهرداران خوب بندر امام در دوره‌های اخیر بوده است.

وی افزود: نصیری فر باتوجه به داشتن تحصیلات مرتبط با حوزه  شهری و دارای سابقه و تجربه در بدنه شهرداری و همچنین شناخت کامل به منطقه توانسته  در زمینه ی زیر ساختی و عمرانی فعالیت های کم نظیر در شهر انجام دهد و باتوجه به شروع پروژه ها سال95، بزودی شاهد ای مدعا خواهد بود.

ادیبی افزود: بنده تا به امروز که به عنوان رئیس شورا هستم از هیچکدام از  اعضای شورا کلمه‌ای به عنوان مخالفت نشنیدم جه برسد به استیضاح ایشان و این موضوع را می توان در مصوبات ارایه  شده از سوی شهردار به شورا دید که با استقبال تمام اعضا شورا روبرو می‌شود.

نماینده مردم بندر امام خمینی در شورای شهر اظهار داشت: شهردار بندر امام خمینی برای انجام هر پروژه با طرح توجیهی علمی و عملی مصوبات را ارائه می‌کند و انصافاً تمامی اعضا شورا از عملکرد وی رضایت دارند و این موضوعات شایعه بیش نیست.

رئیس شورا در ادامه افزود: مطمئن باشید شورای شهر باتوجه به جایگاه مردمی و پشتوانی مردم مستقل است و هیچ‌کسی نمی‌تواند در امور مربوط به شورای شهر دخالت یا تحکیم کند.

مهم‌ترین منبع درآمدی مردم بندرهندیجان تعطیل است

شناسه خبر: 1073979 سرویس: استانها
لنج هندیجان 1

گمرک بندرهندیجان که دوسال قبل توسط استاندار سابق خوزستان برای حل بخشی از مشکل اشتغال مردم بندرهندیجان راه‌اندازی شده بود این روزها تعطیل شده و جوانانی که در این ایام امیدی به اشتغال داشتند چشم انتظار سرنوشت این اقدام دولت در خوزستان هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرهندیجان، بندر مهرویان که اکنون به نام بندرهندیجان تغییر نام داده است در زمان سلسله ساسانیان   رسماً شروع به‌کار کرده و این بندر توانسته بود رونق گسترده‌ای در اقتصاد و دریانوردی داشته باشد در زمان شاهپور دوم نیروی دریای عظیمی در منطقه خلیج‌فارس برقرار شد که بندر مهرویان(هندیجان) یکی از آن بندرها بوده است.

دهخدا در لغت‌نامه خود مهرویان را این‌گونه توصیف کرده است: شهری است برکنار دریا چنانکه موج دریا برکنار شهر می‌زند هر که از پارس به راه خوزستان به دریا رود و آن‌که از بصره و خوزستان به دریا رود همگان راه آنجا باشد و کشتی‌هایی که از دریا برآید بر این اعمال رود به مهرویان بیرون آید و دخل آن بیشتر از کشتی‌ها باشد و جز خرما هیچ میوه نباشد و گوسفندان آنجا بیشتر بز باشد و بزغاله پرورند و همچنان که به بصره و می‌گویند بزغاله تا هشتاد رطل و صد رطل برسد بیشتر نیز و به رز و کتان بسیار باشد چنانکه به همه جای ببرند و جامع و منبر است.

در کتاب جغرافیای تاریخی سرزمین‌های خلافت شرقی آمده است: به فاصله کمی از رودخانه شیرین یعنی رودخانه زهره که به‌تازگی به رودخانه طاب موسوم است بندر مهرویان در مرز غربی فارس واقع است. این لنگرگاه اولین بندری بوده که کشتی‌ها وقتی از بصره و مصب دجله به عزم هند بیرون می‌آمدند به آن می‌رسیدند و این بندر در قرن چهارم هجری شهری معمور بود و مسجدی خوب و بازارهایی آباد داشت.

تعطیلی گمرک هندیجان یعنی نابودی زندگی مردم است

تعطیلی نزدیک به دوماهه گمرک هندیجان این شهر و معاش و نان مردم را از رونق انداخته و موجبات تا رضایتی مردم این منطقه و استان خوزستان شده است چرا که مردم دیگر شهرهای خوزستان و استان‌های هم‌جوار برای تهیه مایحتاج خود به هندیجان که بهترین بندر خوزستان و فعال‌ترین گمرک خوزستان و منطقه را دارد تعطیل گشته و این شهر را از رونق انداخته است.

گمرک هندیجان به بهانه مبارزه با قاچاق کالا تعطیل‌ شده است

تعطیلی گمرک هندیجان به بهانه مبارزه با قاچاق کالا باعث بیکار شدن عده زیادی از مردم و ایجاد معضلات اجتماعی شده است و این روند باید خاتمه یابد قدمت گمرک هندیجان بیش از 60 سال است و هر از چند گاهی دولت به بهانه‌های مختلف اقدام به تعطیلی آن می‌کند که این اقدام باعث می‌شود عده زیادی از مردم برای مدتی بیکار و خانه‌نشین شوند این اقدام دولت باعث شده است که تعدادی از شناورهای تجاری حامل کالا مدت‌ها مقابل گمرک این شهرستان سرگردان باشند به‌طوری‌که این شناورها در کنار بندر سجافی پهلو گرفته‌اند و منظر مجوز تخلیه هستند.

تنها راه خلاصی از بیکاری کوچ به شهرهای دیگر است

یکی از همشهریان هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: هیچ مسئولی جوابگوی ما نیست بعد از احداث سد بر روی رودخانه زهره هندیجان توسط وزارت نیرو، کشاورزی و دامپروری ما از بین رفته است و تعداد دیگری از فرزندان ما بیکار شده‌اند اما در مقابل شرکت و یا کارخانه دولتی برای اشتغال در هندیجان وجود ندارد آن‌ها تنها امید مردم به کسب درآمد فعالیت بر روی شناورها بود که مدتی است به بهانه واهی جلوی این کار را گرفته‌اند به نظر می‌رسد تنها راه خلاص شدن از این معصیت کوچ کردن به شهرهای اطراف است.

واکنش مسئولین به تعطیلی گمرک هندیجان

فرماندار سابق هندیجان پیش از این در مصاحبه‌ای اظهار کرده بود: تعطیلی گمرک عواقب بد بیکاری را در پی‌دارد نباید به نام مبارزه با قاچاق کالا باعث تعطیلی کار قانونی مردم شد.

احمد جعفری نسب افزود: تعطیلی گمرک یعنی بیکار کردن قشر عظیمی از مردم شامل کارگر، راننده، نگهبان و مغازه‌داران این کار سبب بروز معضلات اجتماعی مانند سرقت و کارهای خلاف دیگری در سطح شهرستان می‌شود.

وی خاطرنشان کرده بود: به‌عنوان نماینده دولت در شهرستان خواستار رسیدگی و رفع مشکل و نگرانی مردم ولایت‌مدار هندیجان در زمینه بازگشت رونق به گمرک شهرستان هستم بیش از 500 شناور تجاری در هندیجان وجود دارد و در هریک از این شناورهای حداقل هفت نفر مشغول به‌کار هستند که با تعطیلی شاهد فاجعه بزرگ بیکاری در سطح شهرستان خواهیم بود.

سید مهران رفیعی فرماندار جدید هندیجان که هفته گذشته منصوب‌ شد در نخستین اقدام ضمن اعتراض به این تعطیلی خواستار رسیدگی به مشکلات مردم به خصوص بازگشایی گمرک شده بود.

تاکید استاندار سابق بر راه‌اندازی گمرک هندیجان

عبدالحسن مقتدایی استاندار سابق خوزستان برای فعال کردن سامانه‌های تجاری گمرک هندیجان شخصاً به همراه مدیران استان خوزستان به هندیجان سفر کرد و این سامانه‌های تجاری را افتتاح کرد.

برای افتتاح این سامانه‌ها اعتباری بالغ‌بر 60 میلیون تومان هزینه شده است با نصب سامانه‌های تجاری گمرک زمینه برای توسعه صادرات و واردات فراهم شد، اما با تعطیلی گمرک همه رؤیاهای مردم برباد رفته است؛ بارونق گرفتن تجارت گمرک هندیجان زمینه‌های صادرات کالا به خصوص دام زنده از این بندر آغاز خواهد شد.

تا پیش از این صادرات دام زنده از این گمرک به مقصد کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس آغاز شده بود که با تعطیلی گمرک این موضوع منتفی شد در حال حاضر چهار بندر در خوزستان از جمله چوئبده، شادگان، اروندکنار و هندیجان در زمینه صادرات دام زنده فعالیت دارند.

به گزارش تسنیم باید دید استاندار جدید خوزستان برای حل این مشکل مردم که قبلا توسط مقتدایی اجرایی شده بود چه تدابیری اتخاذ خواهد کرد.

گزارش از محمدمهدی صادقی

انتقال آب دریاچه سد کارون ۳ به ایذه قطعی شد

شناسه خبر: 1076912 سرویس: استانها
سد کارون 3

فرماندار ایذه از قطعی شدن انتقال آب دریاچه سد کارون ۳ به ایذه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایذه، آقاجان علیخانی پور ظهر امروز در همایش روز جوان این شهرستان اظهار داشت: مشکل اصلی شهروندان و جوانان این شهرستان نداشتن شغل و فشار بیکاری است.

وی افزود: از زمان حضورم در ایذه تا کنون کارها بر اساس 3 محور برنامه ریزی و پیگیری شد که رفع مشکل آب آشامیدنی، آب کشاورزی  و توسعه صنعت گردشگری این منطقه این مباحث مهم بوده اند و تا به حال نیز در این امر موفقیت هایی حاصل شده است.

فرماندار ایذه با اشاره به مشکلات آب آشامیدنی در این شهرستان گفت: طی جلسات مکرر با مشئولان استانی تامین اعتبار جهت حفر 5 حلقه چاه برای رفع مشکلات بی آبی شهرستان انجام شد و از این رو مشکل قظعی آب در ایذه و وصل بودن مشکل آن در دو نوبت صبح و عصر برطرف خواهد شد.

علیخانی پور با اشاره به مشکلات برق شهرستان به ویژه در فصول گرم سال خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته دو ایستگاه جدید برای ایذه و دهدز راه اندازی شد و از این رو مشکل قطعی و نوسانات برق شهرستان در طول سال به ویژه در تابستان و روزهای گرم بر طرف شد.

وی با اشاره به موضوع گردشگری در شهرستان با تمدن ایذه تصریح کرد: با تلاش های صورت گرفته یکی از 5 طرح گردشگری استان خوزستان برای انجام اقدامات در کنار دریاچه سد کارون 3 در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به توانایی های بی نهایت جوانان ایذه ای و نبود شغل مناسب در منطقه عنوان کرد: با اقداماتی که صورت گرفت بالاخره انتقال آب از دریاچه سد کارون 3 که در نزدیکی ایذه قرار دارد از حالت حرف  به قطعیت تبدیل شد و کارهای اجرایی آن صورت خواهد گرفت.

علیخانی پور با اشاره به قطعی شدن ساخت سد کارون 2 در شهرستان نیز گفت: این پروژه به شرکت هایی از کرده جنوبی واگذار شد و کار احداث آن عملی می شود.

وی ادامه داد: برای عملی شدن این موضوع دو محور و اولویت مشخص شد که اشتغال نیروهای بومی شهرستان و استان خوزستان و همچنین انتقال آب از پشت این سد برای کصارف کشاورزی منطقه جز اولویت ها باشد و موافقت شد.

علیخانی پور در پایان به پیگیری برای ساخت پتروشیمی در ایذه اشاره کرد و افزود: با نتوجه به اینکه نماینده منتخب مردم این حوزه در مجلس دهم جز مسئولان نفتی کشور بوده، با همکاری وی در صدد احداث یک واحد پتروشیمی در این منطقه هستیم تا جوانان بیکار شهرستان از این حالت خارج شوند.

شهرداری دستور استانداری برای تعویض پیمانکار مترو اهواز را اجرایی نمی‌کند

شناسه خبر: 1078626 سرویس: استانها
مترو اهواز

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: پروژه قطار شهری اهواز در فاز نخست نزدیک به ۶۰ درصد "حدفاصل فرودگاه تا میدان کارگر" پیشرفت حفاری داشته است.

عباس هلاکویی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز با بیان اینکه وظیفه سازمان قطار شهری یک وظیفه اجرایی است، اظهار داشت: درخصوص تغییر و تامین اعتبارمالی پیمانکار با کارفرمای پروژه گفت‌و‌گو های زیادی صورت گرفت به گونه ای که در چهارم اسفندماه سال گذشته استاندار سابق خوزستان در نامه‌ای به شهرداری اهواز دستور داد که نسبت به تعیین‌ تکلیف پیمانکار قطار شهری  اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: با گذشت بیش از یک ماه از دستور استاندار سابق و طی شدن مراحل قانونی برای تعویض یا تامین اعتبار مالی پیمانکار، هیچ‌گونه پاسخی از سوی شهرداری اهواز برای ساماندهی وضعیت پیمانکار دریافت نشده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز عنوان کرد: گویا شهرداری قصد تمکین به دستور استاندار را نداشته و اقدامی برای ابلاغ این دستور انجام نداده است.

وی افزود: قرار بود که در سال گذشته فاز نخست پروژه قطار شهری "حد فاصل فرودگاه تا مصلای اهواز"  تکمیل و امسال در اختیار شهروندان قرار بگیرد که متاسفانه به خاطر کمبود منابع مالی و عدم تعیین و تکلیف پیمانکار، پروژه در حالت تعلیق است .

هلاکویی با بیان اینکه پیمانکارسابق نیز به دلیل کمبود اعتبارات و امکانات فقط به امر حفاری تونل می‌پردازد، گقت: پروژه قطار شهری اهواز در فاز نخست نزدیک به 60 درصد "حدفاصل فرودگاه تا میدان کارگر" پیشرفت حفاری داشته است.

وی در پایان  با بیان اینکه تاکنون 500 میلیارد تومان برای ساخت قطار شهری اهواز هزینه شده است، افزود: پروژه‌ای که 3هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد بدون شک نیازمند کمک از سوی تمامی دستگاه‌های اجرایی است و سازمان شهرداری نیز باید از طریق تامین اعتبار و یا تعویض پیمانکار به این موضوع خاتمه دهد.

رطوبت و غبار محلی در راه است/تجربه تابستانی مردم خوزستان در اردیبهشت‌ماه

شناسه خبر: 1079561 سرویس: استانها
گرمای هوا

کوروش بهادری گفت: برای بخش‌های جنوبی خوزستان همچنان هوای مرطوب با دمای حداکثر ۴۶ درجه پیش بینی می‌کنیم و این پدیده همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، در هفته ای که گذشت استان خوزستان با افرایش دمای محسوس مواجه بود به گونه‌ای که در روزهای آخر ماه دوم بهار مردم در شهرهای جنوبی خوزستان هوای کاملا تابستانی را تجربه کردند.

کوروش بهادری در گفت‌گو با تسنیم با اشاره به وضعیت هوای استان اظهارداشت: برای بخش‌های جنوبی خوزستان همچنان هوای مرطوب با دمای حداکثر 46 درجه پیش بینی می‌کنیم و این پدیده همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در ساعات آینده با توجه به استقرار امواج ناپایدار در هوای خوزستان انتظار رگبار پراکنده و رعد و برق را داریم که در برخی مناطق نیز با بارش پراکنده همراه خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به وزش باد نیز گفت: خلیج فارس در روز جمعه به دلیل وزش باد مواج خواهد بود و صیادان و دریانوردان باید مسائل ایمنی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: وزش باد در برخی مناطق مانند کلانشهر اهواز سبب برخاستتن گردوغبار محلی نیز می‌شود و بنابراین در روزهای آینده احتمالا روزهای غبار آلودی را شاهد خواهیم بود.

به گزارش تسنیم بر مبنای اعلام هواشناسی خوزستان در بخش هایی از مناطق خوزستان درحالی دمای هوا به بیش از 46 درجه رسیده که مردم در مناطقی مانند شهرستان‌های ایذه و دهدز با دمای حداقل 20درجه سانتیگراد هوای خنک بهاری را تجربه کردند.

دروغ‌های رسانه‌های ضدانقلاب درباره بازداشت فعال محیط زیستی در خوزستان/

شناسه خبر: 1079579 سرویس: استانها
بی بی سی bbc

انتشار خبری از سوی برخی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب درباره بازداشت یک فعال محیط زیست در خوزستان و تکذیب آن توسط فرد یادشده بار دیگر سبب رسوایی رسانه‌های جبهه استکبار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، در چند روز گذشته برخی رسانه‌های معاند و ضد انقلاب که از هرفرصتی برای ضدیت و دشمنی  با مردم و نظام اسلامی استفاده می کنند بار دیگر درباره استان خوزستان دست به اقدام غیر حرفه ای و غیر اخلاقی زدند.

در ابتدا رسانه دولتی دستگاه استعمار پیر با ارائه خبری مبنی بر دستگیری یک فعال محیط زیست اهوازی به دلیل اعتراض به انتقال آب کارون سعی بر خبرسازی دروغ کرد.

"بی بی سی" مدعی شد خانم زکیه نیسی در اجتماع اعتراضی به انتقال آب کارون دستگیر و بدون حکم قانونی بازداشت شده است.

پس از انتشار این خبر دروغ این فعال محیط زیستی در صفحه خود در یک شبکه اجتماعی نوشت: روز گذشته از سوی ستاد خبری اهواز فراخوانده شدم تا در مورد فعالیت های محیط زیستی و چگونگی پیگیری آنها که در چهار چوب قوانین جمهوری اسلامی باشدمصاحبه انجام دهم.

وی در ادامه نوشت: این مصاحبه با احترام کامل یک ساعت طول کشید و بعد از آن با صحت کامل به خانه برگشتم.

نیسی افزود: اخبار منتشر شده در رسانه‌های معاند و ضد ایرانی مبنی بر بازداشت و مصادره اموالم از سوی اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را تکذیب می‌کنم.

وی در ادامه مطلب فیسبوکی خود آورده است: فعالیت‌های من فقط محیط زیستی است و در چهار چوب قوانین جمهوری اسلامی است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این حق من را تضمین می‌کند.

بعد از انتشار این خبر در رسانه‌های معاند و مخالف جمهوری اسلامی ایران برخی گروه‌های اجتماعی و سایت‌های داخلی نیز بدون توجه به منبع انتشار خبر اقدام به باز نشر این خبر کردند.

به گزارش تسنیم به دلیل حساسیت استان خوزستان با وجود ولایت‌مداری و جانفشانی‌های مردم خوزستان با هرقوم و لباس و زبان در راه انقلاب و دفاع از اسلام و میهن اسلامی رسانه‌های ضد انقلاب همواره به دنبال انتشار اخبار کذب و مشوش کردن ذهن مردم غیور این استان هستند.

رتبه نخست دزفول از نظر تولید گل مریم در کشور

برداشت گل مریم در هشت بندی هرمزگان‎
شناسهٔ خبر: 3662565 -
دزفول- معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول گفت: دزفول در تولید گل مریم در رتبه نخست کشور و در تولید گل رز در رتبه دوم کشور است به طوری که سالانه ۲۰ میلیون شاخه گل مریم در دزفول تولید می شود.

علی کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سطح زیر کشت گل رز در دزفول ۲۸۰ هکتار و سطح زیر کشت گل مریم دراین شهرستان ۱۱۰ هکتار است.

وی با بیان اینکه شهرستان دزفول در تولید گل مریم در رتبه نخست کشور و در تولید گل رز از رتبه دوم کشور برخوردار است، افزود: در طول هر سال ۲۰ میلیون شاخه گل مریم در دزفول تولید می شود.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول، میزان تولید گل رز در سال ۹۳ را ۳۳ میلیون شاخه عنوان کرد که درسال ۹۴ به دلیل مشکلات فراوان از جمله بیماری میزان تولید گل رز به ۲۰ میلیون شاخه گل کاهش یافت.

کرمی در ادامه در خصوص میزان خسارت سیل فروردین ماه در شهرستان دزفول به تولیدات گل و گیاهی این شهرستان، گفت: سیل اخیر موجب آبگرفتگی ۳۰ هکتار از گلخانه های گل رز دزفول شد که این آبگرفتگی خسارت ۱۰۰ درصدی به ۴۵۰ هزار شاخه گل رز وارد کرد که خسارت ریالی آن بیش از سه میلیارد ریال بود.

وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از گلخانه های رز دزفول زیر پوشش بیمه نیستند، عنوان کرد: در حال حاضر درخواست صدور مجوز جهت صنعتی کردن این گلخانه های سنتی ارائه شده و در حال طی مراحل اداری است تا در آینده نزدیک این مهم عملی شود.

کرمی در پایان یادآور شد: در گلخانه های سنتی از هر مترمربع بین ۱۵ تا ۱۸ شاخه گل برداشت می شود در حالی که در گلخانه های صنعتی در هر متر مربع حدود ۱۵۰ شاخه گل تولید خواهد شد که این تنها یکی از مزیت های صنعتی شدن گلخانه ها است.

۵ پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان رامهرمز افتتاح شد

وزیر بهداشت مشهد
شناسهٔ خبر: 3662676 -
رامهرمز - پنج پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان رامهرمز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هیئت همراه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن قاضی زاده هاشمی عصر امروز چهارشنبه در هشتمین سفر خود به استان خوزستان بخش اورژانس، آی سی یو و سی سی یو بیمارستان مادر و ام آر آی و سی تی اسکن بیمارستان امام خمینی(ره) رامهرمز را افتتاح کرد.

وی ضمن بازدید از بخش های مختلف بیمارستان های مادر و امام شهرستان رامهرمز با کارکنان و مدیران این دو مرکز درمانی دیدار و گفتگو کرد.

هاشمی در آئین بهره برداری ازاین پروژه های بیمارستانی ابراز امیدواری کرد که با افتتاح این پروژه ها، امکان انجام کارهای درمانی در این منطقه بدون اعزام به کلانشهر اهواز فراهم می شود.

به گزارش مهر، بیمارستان مادر شهرستان رامهرمز در تیر ماه سال ۹۲ تنها با سه بخش اطفال، اتاق عمل و جراحی به بهره برداری رسیده بود که طی دو سال اخیر با مساعدت دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سایر بخش ها از جمله اورژانس، سی سی یو و آی سی یو نیز به این بیمارستان اضافه شد.
اورژانس بیمارستان مادر با زیربنایی به مساخت ۸۰۰ متر مربع با هزینه ای بالغ بر ۶ میلیارد ریال تعمیر، ساخت و تجهیز شد که ۴۶۰ مترمربع از ساختمان موجود در این بیمارستان بازسازی و ۳۴۰ متر مربع دیگر نیز احداث شد. همچنین بخش سی سی یو و آی سی یو این بیمارستان نیز با هزینه ای بالغ بر۷۰۰ میلیون ریال ساخت، تجهیز و راه اندازی شد.
تعمیر، تکمیل و احداث ساختمان ام آر آی بیمارستان امام خمینی(ره) رامهرمز نیز در مساحت ۲۷۰ مربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال انجام شد که با خرید دستگاه ام آر آی به ارزش ۴۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تجهیز شد، بخش سی تی اسکن این بیمارستان نیز در ۱۷۵ مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۳ میلیار ریال راه اندازی و دستگاه مربوطه با اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد ریال خریداری شد.

برترین تصاویر جهان در ۲۹ اردیبهشت ۹۵

تصاویر امروز را با موضوعات مسابقات بسکتبال NBA در آمریکا، حاشیه مراسم تشییع جنازه کرد های ترکیه، قاچاق «بوزینه آمریکایی» به کره جنوبی و فروشگاه فانوس در ویتنام خواهید دید.

  از سری مسابقات بسکتبال NBA در کالیفرنیا (USA TODAY)

عکس زن کرد که هنگام درگیری های بین کردها و پلیس ترکیه در خانه خود کشته شده است (AFP) 

 شالیزارهای پله ای در چین (chinadaily)

فروشگاه فانوس در ویتنام  (National Geographic)

نا آرامی های فرانسه ادامه دارد. (Reuters)

توقیف محموله قاچاق «بوزینه کوچک آمریکایی» توسط پلیس کره جنوبی (EPA)

کارگری در کارخانه فولاد «شانگزو» چین (Getty)

مجسمه ای با عنوان «خمیر بازی» در مراسم افتتاح نمایشگاه هنری لندن (PA)

حرکت قایق یدک کش روبروی بزرگ ترین کشتی مسافربری جهان (PA)

مرغ دریایی  روی یک تکه چوب در بلاروس استراحت می کند. (AP)

یک انگلیسی کیوسک تلفن را به دکه ساندویچی تبدیل کرده است. (AP)

عکس فارغ التحصیلی کودکان یک مهد کودک در چین (ZUMA )

اینها را نگاه کنید، 35 سال است خانه ندارند

خانه کوچک‌تر از بقیه ساختمان‌‌های کوی آریا به نظر می‌آید، جمع و جور و بی حیاط و حصار وسط خیابانی با خانه‌های بزرگ و نیمه ویران. جای ترکش دارد، کولر گازی‌اش روشن است و در ظهر خرمشهر صدای دیلینگ دیلینگ آواز کودکانه‌ای از تلویزیونش می‌آید.

سیدحسین موسوی، 27 ساله، بیکار

در خانه را او باز می‌کند، این طرف خانه پدر و مادرش است و خانه خودش تک‌اتاقی است که چسبیده به خانه درست کرده و با پتو و موکت برایش حیاط ساخته، تعارف می‌کند سمت خانه خودش. اتاقی که یک تیغه وسطش کشیده‌اند و آن طرف اتاق خوابشان است و این طرف نشیمن. دخترک کوچولوی تپلش با چشم‌های گرد می‌آید توی درگاهی، نقطه عطف این خانه همین دخترک موبافته دو ساله است.

حسین سه سال پیش ازدواج کرده، چهل روز می‌شود که بیکار است، دریا می‌رود و بعضی وقت‌ها که کار گیرش بیاید بنایی هم می‌کند، خانه پدر خانمش آبادان است و بیشتر آنجا برایش کار پیدا می‌شود تا خرمشهر.

به نظر حسین زندگی مردم خرمشهر هیچ تعریفی ندارد و نماینده مجلس توجهی به شهرشان نکرده و فقط آنها که پول هنگفتی دارند می‌توانند در خرمشهر دوام بیاورند.

می‌گوید که پدربزرگش شرکت نفتی بوده و وضعشان خوب بوده، جنگ که شد همه آواره شدند به اصفهان و مشهد و جاهای دیگر. بعد هم که برگشتند در خانه‌های تصرفی نشستند، این خانه هم تصرفی است و صاحبش گفته بنشینید تا وقتی که بخواهد بفروشم.

می‌گوید جوانی مثل او 27 ساله که ازدواج کرده و یک بچه دارد و یکی هم توی راه، نه کار دارد و نه خانه، باید چه کار کند؟ برای کار در خرمشهر فقط باید واسطه و پارتی داشت. با دیپلم او هیچ کاری نمی‌شود در خرمشهر کرد و خواهرزاده‌اش هم با فوق‌لیسانس فیزیک در خانه نشسته و شوهرداری می‌کند.

می‌گوید که قبل از ازدواج وقتی می‌شنید که بعضی از خانواده‌ها می‌گویند با یارانه زندگی می‌کنند، می‌خندیده و می‌گفته مگر می‌شود؟ ولی حالا خودش هم دارد با همین یارانه زندگی می‌کند که آن هم فقط شیر و پوشک بچه می‌شود.

با این حال با تاکید می‌گوید همین که زن و بچه‌اش سالم هستند دیگر هیچ چیز از خدا نمی‌خواهد. او می‌گوید جایی جز خرمشهر ندارند، شهری که هشت سال درگیر جنگ بوده و مردمش آواره و بدبخت شدند و نمونه‌اش هم پدر و مادر خودش هستند که می‌گوید: "به اینها نگاه کنید، 35 سال است که خانه درست و حسابی ندارند."

می‌گوید برای کار در خرمشهر هر جا بروید فراریتان می‌دهند. دم در کارخانه فولاد کاویان که بروید می‌گویند ما هر 6، 7 ماه یک بار حقوق می‌دهیم، اگر می‌خواهید بمانید. برای بیمارستان هم 60 نفر پرسنل باید استخدام می‌کردند که اصلا معلوم نشد کی اعلام کردند و کی پرسنل گرفتند.

حسین، فهیم و عاقل و متین است، خوش‌برخورد است و سنجیده حرف می‌زند، دست دختر کوچکش را با احترام یک آدم بزرگ می‌گیرد، حلقه نقره‌ای در انگشتش دارد، زنش نه دخترعمویش است و نه فامیل، غریبه است و این در خرمشهر و بین قوم و طایفه او عجیب به نظر می‌آید، و در جواب این‌که حتما خیلی خاطرش را می‌خواهی؟ می‌گوید: بله!

سیدحمزه موسوی، 60 ساله ، بیکار

قبل از جنگ کارش چمدان‌سازی بوده، ایستگاه هفت آبادان کار می‌کرده، وقتی جنگ شد از خرمشهر رفتند و یک سال مشهد بودند، از مشهد به اصفهان و از اصفهان به بندر گناوه. تا آخر جنگ ماندند بندر گناوه و آخرش سال 72 برگشتند خوزستان. خانه‌شان در خرمشهر خراب شده بود، رفتند ذوالفقاری آبادان نشستند، اجاره خانه گران بود، آمدند خرمشهر، تصرفی نشستند، حالا 12 سال است.

می‌گوید شش تا بچه داشته، یکی از پسرهایش سال 72 از خانه بیرون می‌رود که برود بندرعباس برای کار، بیرون رفتن همان و دیگر برنگشتن همان. هیچ اثری از او دیگر پیدا نشد. زنش رفت دادگاه و طلاق گرفت و بچه را هم برد.

پسر دیگرش هم از همسرش جدا شده و حالا که هر کدام به یک طرف رفته‌اند، مسئولیت پسر نوجوان آنها هم بر گردن پدربزرگ افتاده است و مدت‌ها است با آنها در همین خانه تصرفی زندگی می‌کند.

زنش را "خانمم" صدا می‌کند و وقتی لیوان شربت را به طرفش تعارف می‌کنیم، دستش را بالا می‌آورد و با مهربانی می‌گوید که خانمم دیابت دارد، برایش بد است.

پیر و محترم است، یک خرمشهری قدیمی.

سیدفاطمه موسوی، 2 ساله، فرزند حسین

فاطمه با صورت گرد و چشم‌های گرد دور اتاق می‌چرخد و با آهنگ کارتون تلویزیون می‌رقصد، دفترچه یادداشت و خودکار را می‌گیرد و فکر می‌کند قرآن است و باید آن را بخواند. کیک خورده و سر و صورت تپلش شکلاتی شده است. توی دست تپلش النگوهای رنگی بدلی دارد و پیراهن صورتی کودکانه‌اش چین‌دار است. مثل همه دختربچه‌های دیگر ناز می‌کند و روی پا می‌نشیند، عکس پدربزرگش را در صفحه دوربین عکاس می‌بیند و می‌گوید: "یدی، یدی" یعنی بابابزرگم، بابابزرگم!

فاطمه پدر و مادر جوانی دارد که در آستانه آینده‌ای طولانی و مبهم در خرمشهر ایستاده‌اند، و بابابزرگی که روزگارش در جنگ و آوارگی و بی‌خانمانی سوخته است. فاطمه با چشم‌های گرد و کنجکاو تا دم در می‌دود، متولد خرمشهر، سه دهه بعد از جنگ.

گزارش از: افسانه باورصاد، خبرنگار ایسنای خوزستان

مصاحبه با نماینده منتخب اندیمشک در مجلس دهم:

با قاطعیت از ریاست آقای لاریجانی در مجلس دهم حمایت می‌کنیم/ استفاده از مدیران ضعیف خیانت به مردم است

خبرگزاری فارس: با قاطعیت از ریاست آقای لاریجانی در مجلس دهم حمایت می‌کنیم/ استفاده از مدیران ضعیف خیانت به مردم است

نماینده منتخب اندیمشک در مجلس دهم گفت: با قاطعیت از ریاست آقای لاریجانی برای ریاست مجلس دهم حمایت می‌کنیم و معتقدیم نباید بالاترین مقام و جایگاه رسمی کشور را با احساسات و وابستگی سیاسی به این و آن بدهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اندیمشک، فریدون حسنوند چهارشنبه شب در جمع جوانان این شهرستان در تالار فرهنگ این شهر اظهار کرد: ما با قاطعیت از ریاست آقای لاریجانی برای ریاست مجلس دهم حمایت می‌کنیم و در این زمینه هیچ ابایی نداریم.

وی افزود: ضمن احترام به همه افراد معتقدیم که رئیس مجلس جمهوری اسلامی باید از وجاهت بین‌المللی، توان و تجربه لازم و تاثیرگذاری بر قوای دیگر برخوردار باشد.

نماینده منتخب مردم اندیمشک در مجلس دهم اضافه کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی باید کسی باشد که بتواند ارتباط بین سطوح مختلف کشور را برقرار کرده و در برخی از اوقات مجلس را در راس امور بنشاند نه در پایین‌ترین رده قرار دهد.

* پرهیز از احساسات و وابستگی های سیاسی در انتخاب ریاست مجلس

حسنوند یادآور تاکید کرد: کشور این‌گونه نیست که بالاترین مقام و جایگاه رسمی‌اش را با احساسات و وابستگی‌های سیاسی بخواهیم به این و آن بدهیم.

وی با اشاره به نشست‌های مختلف با مسؤولان کشور در خصوص مسائل استان خوزستان، تصریح کرد: در نشستی با دبیر شورای عالی امنیت ملی به‌ ریز مسائل و مشکلات استان را بی‌پرده بیان کرده و خواستار رفع این مشکلات شدیم.

استاندار سابق بوشهر گفت: در این نشست راه‌کار برای برون‌رفت از این مشکلات نیز ارائه شده ضمن این که وزارتخانه‌هایی مانند نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید پروژه‌های خود را در این استان عملیاتی کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: موانعی در سر راه توسعه استان وجود دارد که باید برطرف شود البته این موانع را نیز دیگران برای استان ما به وجود آورده‌اند.

وی با بیان این که نقد درون حاکمیت و ارائه راه‌کار  موجب پیشرفت و رفع مشکلات خواهد شد، افزود: بیان ضعف‌ها و معایب از سر دلسوزی، دغدغه و و وفاداری به نظام و انقلاب موجب خواهد شد که دشمنان نتوانند با بیان و استفاده از این مشکلات جوانان ما را اغفال کرده و مردم را نسبت به این نظام الهی ناامید کنند.

* اشتغال و راه‌اندازی پروژهای نیمه تمام اولویت مهم اندیمشک‌

حسنوند خاطر با اشاره به مشکلات موجود شهرستان در چند سال اخیر و رکود موجود در شهرستان، اظهار کرد: اولویت اول ما در شهرستان ایجاد اشتغال است و این امر با پیگیری و شروع به کار مجدد پروژه‌هایی مانند کارخانه سیمان، پتروشیمی، شیلات نیروگاه سیل ترکیبی انجام می‌شود که متاسفانه در این چند سال به آنها توجهی نشده است.

وی با دعوت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این شهرستان، گفت: امروز باید همه امکانات از قبیل آب، برق، گاز و همچنین حضور مداوم مسؤولان در کنار سرمایه‌گذار در شهرستان فراهم شود و ما بستر این کار را در این شهرستان آماده خواهیم کرد تا بتوانیم مشکل اشتغال جوانان را حل کنیم.

منتخب مردم اندیمشک در مجلس دهم با دعوت از جوانان برای مشارکت و ارائه طرح برای حل مشکلات شهرستان، عنوان کرد: جوانان ما باید با ارائه طرح و برنامه‌ریزی در زمینه‌های مختلف آبادانی و پیشرفت شهر را رقم بزنند و این توان و ظرفیت در جوانان این شهرستان وجود دارد.

وی با تبریک میلاد حضرت علی اکبر(ص) و روز جوان اضافه کرد: این حضرت اسوه ادب، اخلاق، جهاد، ماندن و جان دادن در راه هدف و ولایت‌پذیری است و بهترین الگو برای جوانان شهر و کشور ما است.

وی در ادامه یادآور شد: در دوران دفاع مقدس همین جوانان ما با رشادت و دلاوری فرماندهان رشید سپاه ما بودند و در عرصه‌های علم و فناوری، هسته‌ای، ورزشی و فرهنگ و هنر این جوانان ما هستند که برای ایران اسلامی افتخار می‌آفرینند.

وی در ادامه افزود: حل مشکلات شهرستان اندیمشک در سایه همدلی، دوری از مسائل سیاسی، منطقه‌ای و پرهیز از اختلاف و تکیه بر خودباوری و اتحاد همه گروه‌ها برای رسیدن به شهری آباد و توسعه یافته امکان پذیر است.

* استفاده از مدیران ضعیف خیانت به مردم است

نماینده منتخب مردم اندیمشک در مجلس دهم با بیان این که استفاده از مدیران ضعیف در دستگاه‌های اجرایی خیانت به مردم است، تصریح کرد: قطعا ما از مدیران توانمند،لایق و شایسته برای پیشرفت، توسعه و آبادانی شهر یک‌هزار شهید اندیمشک استفاده خواهیم کرد.وی در پایان بیان کرد: من در هفته اول آغاز به کار مجلس شرح حال و وضعیت شهرستان را برای مردم بازگو خواهم کرد البته نه از باب این که مردم را ناامید کنیم بلکه از این نظر که بگوییم در کجا قرار داریم و تلاش داریم که با تکیه بر همدلی و همراهی شما این مشکلات را از سر راه برداشته و این شهر را دوباره بسازیم.

وزیر بهداشت امشب برای حضور ۲ روزه وارد ایذه شد




خبرگزاری فارس: وزیر بهداشت امشب برای حضور ۲ روزه وارد ایذه شد

وزیر بهداشت امشب به منظور افتتاح چند طرح و سرکشی از مناطق محروم برای دو روز در شهرستان ایذه حضور یافت.


به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی عصر امروز پس از افتتاح چند طرح در شهرستان رامهرمز، به شهرستان باغملک سفر کرد.

شهرستان ایذه مقصد اصلی وزیر بهداشت بوده و از این‌رو، هاشمی که قرار بود عصر امروز در اولین گام ورود خود به این شهرستان برای افتتاح بخش «آی. سی. یو» و مرکز «سی. تی. اسکن» بیمارستان شهدا در شهر ایذه اقدام کند، به دلیل تاخیر در روند برنامه‌های شهرهای دیگر، با تاخیر وارد ایذه شد.

با وجود اینکه یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزیر بهداشت حضور در بخش محروم سوسن از توابع شهرستان ایذه بوده است، هاشمی به‌جای حضور در افتتاح مراکز ذکر شده مستقیم به بخش سوسن حرکت کرد و برنامه‌های افتتاح را به روزهای آتی موکول کرد.

شنیده‌ها از آن حکایت دارد که وزیر بهداشت به‌همراه چند اکیپ پزشکی و درمانی وارد این منطقه شده است و برای دو روز اقدام به ویزیت بیماران مناطق و روستاهای محروم می‌کند.

شایان ذکر است که هاشمی چند سال پیش، قبل از حضور در جایگاه وزارت بهداشت در قالب یک تیم درمانی در بخش سوسن برای چند هفته خدمات درمانی انجام داده بود و با وضعیت این منطقه محروم تا حدودی آشنایی دارد.

این در حالی است که همواره شهرستان ایذه در بخش‌های مختلف درمانی و داشتن پزشکان متخصص با مشکلات فراوان مواجه بوده و به‌دلیل کمبود امکانات در مراکز بیماری این شهرستان 210 هزار نفری، تقریبا اکثر بیمارانی که نیازمند نظارت و درمان جدی هستند به مراکز درمانی اهواز اعزام می‌شوند.

با این وجود مسافت طولانی 200 کیلومتری تا اهواز، تصادفات جاده‌ای بیماران و مشکلات دیگر همواره به دلیل نبود امکانات مناسب درمانی در این شهرستان برای بیماران اعزامی به‌وجود آمده است.

حال مردم این شهرستان انتظار دارند که سفر هاشمی به این شهرستان موجب توسعه امور بهداشتی و درمانی شده و در کنار آن بیمارستان جدیدی در کنار تنها بیمارستان این شهرستان در نظر گرفته شود.

اخبار روز سیاسی

«نزار زکا» با تایید وزارت خارجه آمریکا به ایران رفت و سفرش تامین مالی شده بود

خبرگزاری فارس: «نزار زکا» با تایید وزارت خارجه آمریکا به ایران رفت و سفرش تامین مالی شده بود

یک خبرگزاری غربی در گزارشی تایید کرد، «نزار زکا» که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده، با تایید وزارت خارجه ایالات متحده به ایران سفر کرده و از آمریکا برای پیش بردن «پروژه‌هایش» پول دریافت کرده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که روند بررسی اتهام جاسوسی «نزار زکا» در ایران ادامه دارد و او به همین خاطر بازداشت است، یک خبرگزاری آمریکایی تایید کرده که سازمان تحت نظر او از واشنگتن پول دریافت کرده بود.

آبان ماه سال گذشته بود که تبعه لبنانی- آمریکایی به نام «نزار دکا»  به اتهام جاسوسی برای آمریکا در ایران بازداشت شد.

پس از آن رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌های لبنانی از ارتباط خاص او با آمریکا خبر دادند تا جایی که الاخبار گزارش داد: جاسوس بازداشت‌شده در حال تدارک برگزاری تظاهرات در ایران بود(جزئیات بیشتر).

حالا آسوشیتدپرس اذعان کرده که سازمان «غیرانتفاعی» تحت ریاست نزار زکا در مجموع 730 هزار دلار از دولت آمریکا برای پیش بردن «پروژه‌هایش در خاورمیانه» پول گرفته است.

البته در گزارش این رسانه آمریکایی با بیان آنکه «نزار زکا 49 ساله که کارشناس تکنولوژی و حامی آزادی اینترنت است»، آمده که خانواده و همکاران او اتهام‌ها درباره جاسوس بودن او برای آمریکا را رد کرده‌اند.

آسوشیتدپرس گزارش داد: «زکا که ساکن واشنگتن است، رئیس سازمان آی سی تی عرب(Arab ICT Organization, or IJMA3)  یا IJMA3 است که کنسرسیوم فعال در 13 کشور است که در خاورمیانه حامی فناوری اطلاعات است».

این خبرگزاری البته تاکید کرده که هیچ مدرکی از ارتباط و کار این شرکت در ارتباط با ایران وجود ندارد اما این شرکت در دیگر کشورها فعال بوده است.وکیل لبنانی نزار زکا البته تایید کرده که شرکت متبوع این متهم به جاسوسی در ایران، از دولت آمریکا پول دریافت کرده اما دولت آمریکا یکی از چندین کمک کننده مالی شرکت بوده است.

خانواده و حامیان نزار زکا از دولت آمریکا خواسته‌اند در زمینه آزادی او از ایران، «فعال‌تر» باشد چرا که او به خاطر ارتباطش با دولت آمریکا، بازداشت و زندانی شده است.

«حامیان» زکا همچنین در نامه‌ای به جان کری وزیر خارجه آمریکا تصریح کردند که او «با آگاهی و تایید وزارت خارجه آمریکا» به ایران سفر کرده و سفرش تامین مالی شده است.در این نامه که به تاریخ 18 آوریل به کری ارسال شده همچنین تصریح شده است: «ما معتقدیم که وزارت خارجه آمریکا تعهدی اخلاقی برای کمک کردن به نزار دارد».

هدف آمریکا از خرید آب سنگین از ایران

وزیر انرژی آمریکا از نهایی شدن طرح خرید آب سنگین از ایران به ارزش 8.6 میلون دلار به جهت از بین بردن زیر ساخت‌های هسته‌ای ایران خبر داد.
به گزارش مشرق،  «ارنست مونیز»  وزیر انرژی آمریکا امروز (چهارشنبه) از نهایی شدن طرح خرید آب سنگین از ایران به ارزش  8.6 میلیون دلار خبر داد.
به نوشته وبگاه «واشنگتن اگزمینر» دولت اوباما در حرکت به سوی نهایی کردن معامله خرید آب سنگین مورد استفاده ایران در برنامه هسته‌ای به ارزش ۸.۶ میلیون دلار است.«ارنست مونیز» ، وزیر انرژی آمریکا در سخنانی در این زمینه اعلام کرد: «ما در پروسه اجرای اولین معامله قرار داریم . ما می‌خواهیم اولین خرید، تنها اولین خرید را تسهیل نماییم.»
وی در ادامه دلیل خرید آب سنگین ایران از سوی آمریکا را محدودیت‌های موجود درتوافق اتمی در بکارگیری مواد هسته‌ای اعلام داشت و افزود که با خرید آب سنگین ایران  و استفاده آن در آمریکا ، زیر ساخت‌های هسته‌ای این کشور از بین می‌برد.
مونیز افزود که خرید آب سنگین بر اساس روح توافق است و همه کشورهای حاضر در آن توافق کردند و بدین وسیله ایران نیز از حرکت به سوی سلاح‌ هسته‌ای باز می‌ماند.

وزیر انرژی آمریکا در خاتمه اظهار داشت: «این اقدام در حال از بین بردن تهدیدهای موجود است.»
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال اخیر نوشته بود که دولت اوباما در راستای تضمین اجرای توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، قصد دارد 32 تن آب سنگین از ایران خریداری کند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، این اقدام از آنرو صورت می‌گیرد که وزارت انرژی آمریکا نگران است ایران نتواند به سرعت ذخایر اب سنگین خود را کاهش دهد.
بر اساس توافق هسته‌ای ایران و 1+5، ایران متعهد شده است که ذخایر آب سنگین خود را طی سال‌های اولیه در سطح کمتر از 130 تن نگهداری کند و در سال‌های بعد نیز اجازه ندهد این ذخایر به بیش از 90 تن برسد.منبع: فارس
مخالفت آمریکا با آزادسازی فلوجه!
سخنگوی گردانهای حزب الله عراق از مخالفت صریح آمریکا با آزادسازی شهر تررویست نشین فلوجه در استان الانبار این کشور خبر داده است.
گروه بین الملل مشرق- سخنگوی گردانهای حزب الله عراق از مخالفت صریح آمریکا با آزادسازی شهر تررویست نشین فلوجه در استان الانبار این کشور خبر داده است.

مخالفت آمریکا با آزادسازی فلوجه!

بنابر این گزارش، سید جعفر الحسینی در گفتگو با رسانه های عراقی از نامه محرمانه دولت آمریکا به حیدر العبادی" نخست وزیر این کشور در مخالفت با عملیات آزادسازی شهر فلوجه از اشغال گروه تروریستی تکفیری داعش توسط نیروهای ارتش  و بسیج مردمی عراقی خبر داده است. به گفته وی دولت آمریکا در نامه خود به عبادی نسبت به خطراتی که متوجه "عشائر سنی ساکن فلوجه" است ابراز نگرانی کرده است.

مخالفت آمریکا با آزادسازی فلوجه!

این در حالی است که عشائر اهل سنت فلوجه شریک جنایات داعش بوده و از ابتدای ورود تروریستها به عراق نقش بسزائی در اشغال شهرهای استان الانبار و گسترش حملات داعش به بغداد و استانهای جنوبی این کشور ایفا کرده بودند. سال گذشته شیوخ شائر فلوجه با حضور در ضیافت داعش با ابوبکر البغدادی رهبر این گروه تکفیری بیعت کرده بودند. در این مراسم داعش یکی از سربازان ارتش عراق را در زیر پای شیوخ عشائر فلوجه قربانی کرده بود.

مدیر ارشد جاسوسی سفیر فرانسه در تهران شد

سفیر جدید فرانسه در تهران، عنصر اطلاعاتی و جاسوسی ارشد از آب درآمد. کشورها غالبا از پذیرش مهره‌های ارشد اطلاعاتی کشور مقابل به عنوان سفیر پرهیز می‌کنند.به گزارش مشرق، فرانسوا سنمو اخیرا استوارنامه خود را به عنوان سفیر جدید فرانسه تقدیم روحانی کرد اما به گزارش رادیو فرانسه فرانسوا سنمو که 59 سال دارد، از سال 2012 تا 2014 به عنوان مدیر بخش اطلاعات در سازمان امنیت خارجی فرانسه خدمت کرده است. وی عربی‌دان و کارشناس جهان عرب محسوب می‌شود. او در سال‌های هشتاد میلادی در تونس تدریس کرده و سپس از جمله در امان و بیروت ماموریت داشته. وی همچنین سفارت فرانسه را در لائوس به عهده داشته است.
رادیو فرانسه افزود: چهار سال قبل، هنگامی که وی به مدیریت اطلاعات منتقل شد، روزنامه فیگارو او را به ویژه متخصص سوریه و لبنان معرفی کرد. اداره اطلاعات که در کانون «مدیریت کل امنیت خارجی»  قرار دارد، وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و سپس ترکیب و جمع‌بندی آنها را به عهده دارد.
یک سایت خبری سنگالی می‌نویسد که به تازگی دولت فرانسوا هولاند به خاطر دغدغه‌های امنیتی، تغییراتی را در پست‌های اطلاعاتی و دیپلماتیک آغاز کرده است. به نوشته این سایت، منطقه «ساحل» آفریقا و سوریه و عراق، در کانون دلمشغولی‌های پاریس است.گفتنی است فرانسه و وزیرخارجه آن در جریان مذاکرات هسته‌ای خصومتی به مراتب شدیدتر از آمریکا را علیه ایران نشان داد.منبع: کیهان

سقوط هواپیمای مسافربری مصری با 60 مسافر

منابع مصری ساعتی پیش از ناپدید شدن یک فروند هواپیمای ایرباس مدل A320 خطوط هوایی اجیپت ایرلاینز پس از ورود به حریم هوایی این کشور خبر داده اند.
گروه بین الملل مشرق- منابع مصری ساعتی پیش از ناپدید شدن یک فروند هواپیمای ایرباس مدل A320 خطوط هوایی اجیپت ایرلاینز پس از ورود به حریم هوایی این کشور خبر داده اند.

سقوط هواپیمای مسافربری مصری

بنابر این گزارش، هواپیمای ایرباس حامل 69 مسافر که ساعت 11.00 به وقت محلی از پاریس پایتخت فرانسه به مقصد قاهره در حال پرواز بود دقایقی پس از ورود به آسمان مصر از صفحه رادار محو شده است. گفته می شود محل سقوط هواپیما احتمالا در ساحل دریای سرخ می باشد. نیروهای ارتش و پلیس مصر جستجوی گسترده هوایی برای شناسایی محل سقوط این هواپیما آغاز کرده اند. لازم به ذکر است که این دومین حادثه سقوط هواپیما در مصر طی ماههای اخیر می باشد. در حادثه سقوط یک فروند هواپیمای روسی در شرم الشیخ مصر بیش از 100 توریست روسی و اروپایی چان خود را از دست داده بودند. شاخه مصر گروه تروریستی تکفیری داعش مسئولیت انفجار در این هواپیما را بر عهده گرفته بود.

محسن رضایی:

عربستان گزینه دوم بعد از صدام علیه ایران شده است / تکفیری‌ها را در عراق و سوریه دفن خواهیم کرد

خبرگزاری فارس: عربستان گزینه دوم بعد از صدام علیه ایران شده است / تکفیری‌ها را در عراق و سوریه دفن خواهیم کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عربستان گزینه دوم بعد از صدام حسین علیه ایران شده است و کاملا معلوم است که به آن خط داده‌اند که در هر جا جلوی ما بایستد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محسن رضایی چهارشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی گفتمان که از شبکه استانی سیمای مرکز کردستان پخش شد، در سخنانی در ارتباط با گروه‌های تکفیری و داعش، اظهار کرد: 5 سال پیش جریان تکفیری از سوریه شروع شد که حتی حلب را گرفتند و تا نزدیک دمشق پایتخت این کشور آمدند.به گفته وی، با شروع مبازرات با گروه‌های تکفیری، سوریه از ایران درخواست کمک کرد و ما گفتیم نمی‌توانیم لشکر بفرستیم اما مستشار می‌توانیم بفرستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: یک مقداری موضوع داشت حل می‌شد که یک‌مرتبه پدیده دیگری به نام داعش شروع شد که اینها هم از سوریه آغاز کردند.وی یادآوری کرد: سرزمین فرات مابین دمشق با مرز عراق که از سد فرات در سوریه شروع می‌شود و تا مرز عراق می‌رسد که جنوب آن بیابان و کویر و شمال آن مردم سکونت دارند که این گروه داعش از این منطقه به عراق رسیدند و با توافقی که با دولتمردان عراقی در موصل کرده بودند، در کمتر از 24 ساعت موصل را گرفتند.

پیشروی‌های داعش کاملا متوقف و محدود شده است

رضایی افزود: در زمانی که آنها به تکریت حمله کردند و تا نزدیکی‌های بغداد آمدند، دولت عراق از ما تقاضای کمک کرد که ما با فرستادن مستشاران به عراق، جلو آنها را سد کردیم و بعد آرام آرام تکریت آزاد شد.وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش‌هایی از سوریه و عراق در اختیار این گروه قرار دارد ولی پیشروی‌های آنها کاملا متوقف و محدود شده است.رضایی همچنین عنوان کرد: این گروه زمانی هم که می‌خواستند به سمت اربیل بیایند و حتی به بخش‌هایی از آن هم ورود کردند، آقای بارزانی از ما تقاضای کمک کرد که ما نیرو فرستادیم و جلوی ورود داعش به اربیل را گرفتیم.

وی گفت: آنها همچنین می‌خواستند از سمت دیالی و خانقین به کرمانشاه نزدیک شوند و یا خود را به حلبچه برسانند اما ما اعلام کردیم که اگر داعش بخواهد به 40 کیلومتری ایران نزدیک شود ما این بار مستقیم وارد می‌شویم و این بود که مرزهای کردستان و کرمانشاه امن باقی ماند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در اوایل داعش به لحاظ فرهنگی تبی درست کرده بودند که تا حدی افکار را به سمت خود می‌کشاند ولی هر چه جلوتر آمدند و جنایاتی را مرتکب می‌شدند، مردم از نظر فرهنگی و روحی با اینها موضع گرفتند و در این بحث هم، کردستان ما قوی‌ترین موضع‌گیری نسبت به اینها داشت و این به دلیل بنیه فرهنگی و مذهبی است که در این استان وجود دارد.وی گفت: علائم خوبی که از کردستان به داعش داده شد، فهمیدند که کردستان جایی فتح‌شدنی نیست.

تکفیری‌ها را در سوریه و عراق دفن خواهیم خواهیم کرد

وی افزود: این بیان معلوم است که شکست آنها قطعی است چون وقتی شماها می‌گویید، شیعه کافر است، شافعی و حنبلی و مالکی کافر است پس در یک میلیون مسلمان چند نفر مومن وجود دارد که می‌خواهید همه را از دم تیغ بگذرانید.رضایی خاطرنشان کرد: بیشترین جنایاتی که صورت گرفته است در موصل و تکریت و در مجموع مناطقی است که مسلمانان اهل سنت هستند و تمام زیرساخت‌های این مناطق را از بین برده‌اند.وی یادآوری کرد: داعش در دو منطقه تا حالا نتوانسته است نفوذ کند، یکی مناطق کردی و دیگری در شهرهای شیعی، و این معنادار است و به دلیل مذهبی بودن و آن علاقه‌ای که به معنویت دارند، که تحت تاثیر افکار غیرعقلایی قرار نمی‌گیرند.رضایی گفت: من وضعیت تکفیری‌ها را رو به انهدام می‌بینم و مصمم هستیم که تکفیری‌ها را در سوریه و عراق دفن خواهیم خواهیم کرد تا جهان اسلام را از این مصیبت نجات دهیم.

عربستان گزینه دوم بعد از صدام حسین علیه ایران شده است

وی در ادامه به ارتباط عربستان و ایران اشاره کرد و گفت: عربستان گزینه دوم بعد از صدام حسین علیه ایران شده است و کاملا معلوم است که به آن خط داده‌اند که در هر جا جلو ما بایستد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آنها در سوریه، عراق، خلیج فارس جلو ما می‌ایستند و حتی در مناسک حج که خانه خداست و موظف هستند که امنیت حجاج را حفظ کنند، گویی ماموریتی پیدا کرده‌اند که باید جلو ایران بایستید و ما با بردباری و صبر، تحمل می‌کینم.رضایی عنوان کرد: همه و حتی آمریکایی‌ها هم می‌دانند که عربستان توان این را ندارد که بخواهد در برابر کشور ما ادامه بدهد ولی بالاخره مشکلاتی برای ما درست می‌کند.وی گفت: آنها با انجام کارهای غیرعقلایی، در یمن، سوریه و عراق جنایاتی را مرتکب می‌شوند و اخیرا هم گفته‌اند که می‌خواهیم با امریکا نیروی زمینی به سوریه بفرستیم.رضایی افزود: این کارها در تاریخ و در ذهن مردم منطقه می‌ماند و مطمئن هستم یک اشتباه بزرگ تاریخی می‌کند که هم خود را به زحمت می‌اندازد و هم ما و هیچ نتیجه‌ای بدست نمی‌آورد.

اخبار سیاسی روز

مایکل روبین، از محققان ارشد موسسه امریکن انترپرایز در جلسه استماع کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمرکا گفت: لحن مبهم متن توافق هسته ای به ایران اجازه داد از بهترین مشتریان دشمنان آمریکا شود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تاون هال نوشت: مایکل روبین، از محققان ارشد موسسه امریکن انترپرایز در جلسه استماع کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمرکا گفت: لحن مبهم متن توافق هسته ای به ایران اجازه داد از بهترین مشتریان دشمنان آمریکا شود.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ روبین گفت: « نقص اصلی این توافق آن است که به مدت پنج سال فروش تسلیحات تهاجمی به ایران را منع می کند، اما تعریفی از تهاجمی ارائه نمی کند، و به همین خاطر است که ایران در حال حاضر در حال انجام خریدهای عمده تسلیحاتی از روسیه و چین است».خریدهای تسلیحاتی نشان از نزدیکتر شدن و تقویت همکاری نظامی ائتلاف ایران، چین و روسیه دارد.
مایکل دوران از اعضای ارشد موسسه هادسون گفت: «اگر دولت اوباما به کنگره می گفت این توافق باعث ائتلاف نظامی ایران و روسیه شده و به دخالت نظامی روسیه و ایران در سوریه منجر می شود، فکر می کنم اوضاع خیلی فرق می کرد».

« روس اتم» روسیه حق و حقوق بهره برداری از اولین بلوک انرژی نیروگاه بوشهر که توسط روسیه در ایران ساخته شد بطور کامل به تهران منتقل شد. ایران مجوز بهره برداری صنعتی آن را دریافت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
« روس اتم» روسیه حق و حقوق بهره برداری از اولین بلوک انرژی نیروگاه بوشهر که توسط روسیه در ایران ساخته شد بطور کامل به تهران منتقل شد. ایران مجوز بهره برداری صنعتی آن را دریافت کرد.
به گزارش انتخاب، خبرگزاری اسپوتنیک بااعلام این خبر به نقل از یک منبع در روس اتم افزوده است: پروژه ساخت اولین بلوک تولید انرژی اتمی در ایران و خاور میانه پایان یافت و بدین ترتیب بطور رسمی پروژه ساخت آن پایان یافت.
بنا به این گزارش، واحد نیروگاه بوشهر سپتامبر سال 2013 برای بهره برداری تحت ضمانت به تهران تحویل داده شد و اوت سال 2015 پروتکل پذیرش نهایی آن نیز امضا شد و همچنین آوریل سال جاری سازمان تولید و توسعه انرژی اتمی ایران (NPPD) مجوز بهره برداری از نیروگاه بوشهر را دریافت کرد.در پایان مطلب آمده است: دریافت مجوز، شرط لازم الاجرای قید شده در پروتکل برای انتقال نهایی تمام حقوق بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر به ایران بود.
منبع: ایرنا

تهدید عربستان برای استفاده از نیروی نظامی علیه بشار اسد

عربستان سعودی از طرفداران تهاجم برای سرنگونی بشار اسد و همچنین از حامیان سرسخت گروه‌های معارض مسلح در سوریه است.
عربستان سعودی تهدید کرده است در صورتی که مذاکرات سیاسی بر سر بحران سوریه شکست بخورد از نیروی نظامی علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه استفاده خواهد کرد.
به گزارش عصر ایران به نقل از پرس تی وی، عادل الجبیر، عربستان وزیر خارجه عربستان این خبر را روز سه شنبه پس از پایان مذاکرات گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در وینِ اتریش اعلام کرد.
الجبیر گفت معتقد است که خیلی وقت پیش باید به طرح جایگزین روی می آورده‌اند؛ طرحی که بر تشدید حمایت نظامی از مخالفان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تاکید دارد.
وی افزود: «اگر آنها (دولت سوریه) به معاهدات جامعه بین المللی پاسخ ندهند... ما باید به چیز دیگری روی آوریم.»
عربستان سعودی از طرفداران تهاجم برای سرنگونی بشار اسد و همچنین از حامیان سرسخت گروه‌های معارض مسلح در سوریه است.
گفتنی است نشست «گروه بین المللی حمایت از سوریه» موسوم به گروه تماس در وین، سه شنبه شب بدون نتیجه ای مشخص به کار خود پایان داد.
در این نشست نمایندگان و وزیرانی از حدود 20 کشور از جمله ایران حضور داشتند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از این نشست گفت برخی اعضای «گروه بین المللی حمایت از سوریه» از گروه تروریستی جبهه النصره مرتبط با القاعده به عنوان ابزاری علیه دولت سوریه استفاده می کنند.وزیر خارجه روسیه افزود مسکو یک سند غیر رسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر کرده است که در آن اعلام شده، تروریست ها در سوریه توسط ترکیه تجهیز شده اند.
استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، روز سه شنبه در حالی که در کنار جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه امریکا و روسیه ایستاده بود، گفت: «مسئله این است که برای حصول برخی نتایج این جلسه باید هنوز هم انتظار کشید اما ما نمی توانیم برای طولانی مدت صبر کنیم، ما خواستار حفظ شتاب و روند حرکت مذاکرات هستیم.»
به گفته فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در بیش از 5 سال ناآرامی های سوریه، بیش از 400 هزار نفر کشته و بیش از نیمی از جمعیت این کشور عربی 23 میلیون نفری آواره شده‌اند.
عربستان سعودی چقدر اوراق قرضه آمریکا خریده است؟
چین بزرگترین خریدار اوراق قرضه آمریکا در جهان است / عربستان سعودی: 116.8میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا خریداری کرده است / امارات: 62.5 میلیارد دلار / کویت 31.2 میلیارد دلار
وزارت خزانه داری آمریکا برای نخستین بار میزان اوراق قرضه خریداری شده این کشور از سوی کشورهای عربی را اعلام کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از الجزیره، وزارت خزانه داری آمریکا آمار زیر را اعلام کرده است.

- عربستان سعودی: 116.8میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا خریداری کرده است

- امارات: 62.5 میلیارد دلار

- کویت 31.2 میلیارد دلار

- چین: 1.244 تریلیون (هزار میلیارد) دلار 
 چین بزرگترین خریدار اوراق قرضه آمریکا در جهان است.

براساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، کل اوراق قرضه آمریکا خریداری شده از سوی بانک های مرکزی خارجی مبلغ 6.287 تریلیون (هزار میلیارد) دلار است.

اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود. خریداران این اوراق می توانند از سود تضمین شده برخوردار شوند.

قبل از این عربستان سعودی تهدید کرده بود در صورت تصویب طرحی در کنگره آمریکا که دولت عربستان سعودی رادرباره حملات 11 سپتامبر مقصر می داند ریاض مجبور خواهد شد همه اوراق قرضه خریداری شده در آمریکا را بفروشد زیرا این این اوراق در معرض مصادره قرار می گیرند.
مصوبه جنجالی سنای آمریکا: طرح اقامه دعوا علیه عربستان به دلیل ۱۱ سپتامبر/کاخ سفید: بعید است اوباما امضا کند
عربستان قبلاً تهدید کرده است که اگر این طرح تصویب شود، دارایی های خود در آمریکا از جمله اوراق قرضه را به طور یکجا خواهد فروخت.
عصر ایران - سنای آمریکا طرحی را تصویب کرد که به خانواده قربانیان حملات تروریستی یازده سپتامبر آمریکا اجازه می دهد، از عربستان سعودی شکایت کنند. اگر این طرح به قانون تبدیل شود، به احتمال قوی روابط آمریکا و عربستان رو به تیرگی خواهد رفت.
 از همین روست که روز کاخ سفید اعلام کرد که بعید است باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با امضای آن، این طرح را به قانون تبدیل کند.  
طرح سنا با نام قانون عدالت علیه حامیان تروریسم شناخته می شود و به اتفاق آراء به تصویب رسید.  
این طرح همچنین باید در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب برسد. در صورتی که طرح به قانون تبدیل شود، به شاکیان اجازه می دهد در دادگاه فدرال نیویورک، علیه عربستان سعودی شکایت کنند. بر اساس برخی اسناد سعودی ها، متهم اصلی حملات 11 سپتامبر هستند.
عربستان قبلاً تهدید کرده است که اگر این طرح تصویب شود، دارایی های خود در آمریکا از جمله اوراق قرضه را به طور یکجا خواهد فروخت. در صورت عملی شدن این تهدید، اقتصاد آمریکا با یک شوک ناگهانی مواجه می شود.
بانک مرکزی لبنان: تحریم های آمریکا علیه حزب الله باید اجرا شود
این قانون تحریم آمریکایی باعث نزاع بی سابقه ای میان حزب الله لبنان و بانک مرکزی این کشور شده است.
بانک مرکزی لبنان گفت: تحریم های آمریکا علیه حزب الله لبنان باید اجرا شود.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، "ریاض سلامه" رئیس بانک مرکزی لبنان بر ضرورت اجرای قانون مبارزه با تامین مالی حزب الله لبنان تاکید کرد و گفت که عدم اجرای این قانون به معنی انزوای سیستم بانکی لبنان از جهان است.

در بیانیه رئیس بانک مرکزی لبنان آمده است: قانون صادر شده در آمریکا، باید در سطح جهان و لبنان اجرایی شود. بخشنامه شماره 137 صادر شده از سوی بانک مرکزی لبنان در سال 2016 یک الزام حقوقی و قانونی لبنانی است.

وی افزود: اگر قانون آمریکایی اجرا نشود نمی تواند ثبات مبادلات و تسهیلات بانکی در لبنان را تضمین کرد.

رئیس بانک مرکزی لبنان اضافه کرد: بانک هایی که قصد دارند حساب فرد یا سازمانی را ببندند باید توجیهی را برای این تصمیم خود ارائه کنند. هر بانکی می تواند با افراد حزب الله لبنان ارتباط مالی داشته باشد اما در این صورت باید ارتباط خود را با بانک های جهانی قطع کنند.
 
وی از همه بانک های لبنانی خواست به قانون تحریم های آمریکا علیه حزب الله لبنان متعهد باشند.

براساس قانون آمریکا، هر گونه حمایت مالی از حزب الله لبنان ممنوع است. این قانون تحریم آمریکایی باعث نزاع بی سابقه ای میان حزب الله لبنان و بانک مرکزی این کشور شده است.
 
حزب الله لبنان از این اقدام بانک مرکزی این کشور به شدت انتقاد کرده و گفته است این اقدام در راستای جنگ علیه حزب الله لبنان صورت می گیرد.

با ورزش کردن از این ۱۳ سرطان دور باشید

محققان اروپایی با انجام تحقیقات ۱۱ ساله خود متوجه شدند، کسانیکه ورزش می کنند از شانس کمتری برای ابتلا به ۱۳ نوع سرطان نسبت به کسانیکه کمتر ورزش می کنند یا اصلا ورزش نمی کنند، برخوردار هستند.

محققان با انجام مطالعات گسترده بر روی مردم اروپا و آمریکا متوجه شدند که میزان ابتلا به ۱۳ نوع سرطان در کسانیکه ورزش می کنند، کمتر است.

با ورزش کردن از این ۱۳ سرطان دور باشید

محققان اروپایی با انجام تحقیقات ۱۱ ساله خود متوجه شدند، کسانیکه ورزش می کنند از شانس کمتری برای ابتلا به ۱۳ نوع سرطان نسبت به کسانیکه کمتر ورزش می کنند یا اصلا ورزش نمی کنند، برخوردار هستند.محققان اروپایی با توجه به تحلیل اطلاعات به دست آمده از مردم اروپا و آمریکا نسبت به انجام ورزش پیاده روی، شنا و دومیدانی و میزان فعالیت بدنی آنها متوجه شدند که خطر ابتلا به ۱۳ سرطان در آنها کمتر است.بر همین اساس میزان ابتلا به سرطان مری ۴۲ درصد، سرطان کبد ۲۷ درصد، سرطان ریه ۲۶ درصد، سرطان کلیه ۲۳ درصد، سرطان معده ۲۲ درصد، سرطان رحم ۲۱ درصد، سرطان استخوان ۲۰ درصد، سرطان روده بزرگ ۱۶ درصد، سرطان سر و گردن ۱۵ درصد، سرطان راست روده ۱۳ درصد، سرطان مثانه ۱۳ درصد و سرطان سینه ۱۰ درصد در میان افرادی که ورزش می کنند، کمتر است.نتیجه این تحقیق در نشریه JAMA Internal Medicine چاپ شده است.

منبع: مهر

خوراکیهایی که از سم بدترند


 
 
 

شکر سفید این روزها برای خودش برو و بیایی دارد. دست روی هر چیزی بگذارید، می‌تواند حاوی این محصول تصفیه شده باشد اما همین که وارد بدن شود، کارهایی می‌کند که تمام شیرینی‌اش را از بین می‌برد

https://telegram.me/rangiimangi

شکر سفید این روزها برای خودش برو و بیایی دارد. دست روی هر چیزی بگذارید، می‌تواند حاوی این محصول تصفیه شده باشد اما همین که وارد بدن شود، کارهایی می‌کند که تمام شیرینی‌اش را از بین می‌برد. لطفا 2‌تصویر را جلوی چشم‌تان بیاورید: مادربزرگ‌تان را به‌خاطر بیاورید که وقت‌های بیکاری‌اش یکی از کله‌قندها را می‌گرفت و شروع می‌کرد به خردکردن آن. همین طوری که برای قندان قند تهیه می‌کرد، قصه‌هایی هم از قدیم‌ها و اینکه مردم سالم‌تر بودند، می‌گفت. شما هم با خوشحالی به قصه‌ها گوش می‌دادید و به دانه‌های خردشده قند نگاه می‌کردید که چقدر حرفه‌ای ریز‌ریز می‌شدند. تصویر بعدی که امروزی‌تر هم هست، یک جعبه پر از شکلات است که از طرف دوستی دریافت کرده‌اید. قطعا این جعبه برای نشان‌دادن محبت بوده است، نه چیز دیگری

خیلی هم خوشحال شده‌اید و به طرز عجیبی برای خوردن آنها نقشه می‌کشید، جعبه را باز می‌کنید و… خب! همین‌جا دست نگه دارید!  تصاویر زیبایی بودند نه؟ بله. اما اگر بخواهید از این تصاویر عبور کنید و برسید سر صحنه خوردن چای به همراه قند یا باز کردن یواشکی جعبه شکلات و جشن یک نفره گرفتن کار خراب می‌شود. می‌خواهم از اصطلاح فاجعه استفاده کنم. فاجعه‌ای که همین الان هم احتمالا با یک گردش 35درجه سر‌ به ‌سمت راست و چپ در اطراف‌مان دیده می‌شود: شکر سفید و محصولاتی که با آن تهیه شده‌اند. مادربزرگ‌تان حق داشت. قدیم‌ها آدم‌ها سالم‌تر بودند

متهم اصلی پوسیدگی دندان

از بین تمام محصولاتی که این سال‌ها تولید می‌شوند، محصولاتی که حاوی شکر تصفیه‌شده‌اند از همه مضرتر هستند. فروش محصولات غذایی شامل شکر برای جامعه ایالات‌متحده سالانه هزینه‌ای معادل 54بیلیون دلار هزینه دندانپزشکی د‌ارد. همین مسئله باعث شده دندانپزشک‌ها دوران خوشی را تجربه کنند! آدم‌هایی که باید زود به زود به آنها مراجعه کنند وگرنه دندان‌های‌شان را از دست خواهند داد. آدم‌هایی که نمی‌دانند چرا با‌وجود مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان بازهم دچار پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند

بدن ما تحمل این همه شکر را ندارد

این روزها علاوه بر انواع اعتیاد، شاهد نوع جدیدی از اعتیاد هستیم که به شیرینی جایش را در دلمان باز کرده؛ اعتیاد به شکر! در سال‌1915 متوسط میزان شکری که هر فرد ایالات‌متحده‌ای در یک سال مصرف می‌کرد 15تا 20پوند بود اما در سال‌های اخیر این عدد برای بدن انسان‌ها نجومی شده است! حاد بودن مسئله وقتی خودش را نشان می‌دهد که متوجه شویم طبق تحقیقات، عده‌ای هستند که میزان شکر مصرفی‌شان خیلی کم است یا اینکه اصلا از شکر استفاده نمی‌کنند. این نکته یک فاجعه ساده را نشان می‌دهد: خیلی‌ها، به میزان وحشتناکی از شکر استفاده می‌کنند و نمی‌دانند بدن انسان تحمل این میزان از کربوهیدرات را ندارد! ارگان‌های حیاتی بدن با مصرف این همه شکر دچار تخریب خواهند شد. تخریب‌هایی از نوع باور نکردنی

شاید پوکی استخوان سراغتان بیاید

شکر تصفیه شده هیچ‌گونه فیبر، چربی، آنزیم، پروتئین یا مواد معدنی ندارد، فقط کالری خالص است. خب، وقتی بی‌رویه  از این شکر استفاده می‌کنید برای بدن‌تان چه اتفاقی می‌افتد؟ بدن‌تان مجبور می‌شود مواد حیاتی ضروری را از سلول‌های سالم خودش قرض بگیرد تا بتواند مقدار شکر مصرف شده را متابولیز کند. بعد از مصرف شکر، بدن کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سایر مواد‌غذایی مفید را از تعداد زیادی از ارگان‌های بدن قرض می‌گیرد تا شکر وارد شده به سیستم را قابل استفاده کند
 خیلی وقت‌ها مقدار زیادی کلسیم از استخوان‌ها گرفته می‌شود تا تاثیرات شکر مصرف شده را خنثی کند. همین مسئله هم کار دست بدن می‌دهد. پوکی استخوان نتیجه همین روش غلط تغذیه است که گریبان کل جوامع دنیا را گرفته است. از طرف دیگر می‌دانیم، دندان‌ها هم به کلسیم نیاز دارند. عجیب نیست پوسیدگی دندان‌ها زیاد شود و درنهایت از دست بروند

https://telegram.me/rangiimangi

بدن بدون ذخیره می‌ماند

شکر تصفیه شده خالی از تمام مواد مغذی است، به‌همین دلیل بدن مجبور می‌شود از مواد‌غذایی ذخیره شده خودش استفاده کند. اگر مصرف شکر بیش از قبل ادامه پیدا کند، نتیجه‌ای جز تولید اسید بسیار زیاد نخواهد داشت که باعث می‌شود مواد مغذی  بیشتری از تمامی بدن گرفته شود تا عدم تعادل ایجاد شده را از بین ببرد. حالا فکرش را کنید، ذخیره‌های بدن هم کم باشد و به دادش نرسد، آن وقت است که بدن نمی‌تواند از شر باقی‌مانده‌های این سم سفید خلاص شود. به همین دلیل مرگ سلولی اتفاق می‌افتد و جریان خون هم مسموم به‌نظر می‌آید چون با انواع و اقسام نشانه‌های مواد مغذی از دست رفته پر شده است

لثه‌ها هم در معرض خطرند

 یکی دیگر از عوارض زیاده‌روی مصرف شکر چسبنده و غلیظ‌شدن خون است. این خون قطعا وارد مویرگ‌های تغذیه‌کننده لثه و دندان‌ها نیز می‌شود. واردشدن همانا و خراب‌کردن دندان‌ها همان. این‌طور که پیداست مسواک‌کردن تنها دیگر کافی نیست. کار از ریشه خراب است

شکر عامل دیابت

همان‌طور که استفاده از مواد‌غذایی چرب می‌تواند باعث دیابت شود، استفاده از شکر زیاد هم نتیجه‌ای مشابه خواهد داشت. دیابت به‌دلیل نقص پانکراس در تولید انسولین کافی ایجاد می‌شود، آن‌هم درست زمانی‌که مقدار شکر مصرف شده زیاد می‌شود. وقتی مواد‌غذایی شامل شکر زیاد مصرف شوند، به سیستم بدن شوک وارد می‌شود. در نتیجه پانکراس باید به‌شدت کار کند اما سرانجام موقعی می‌رسد که پانکراس هم از کار زیاد خسته می‌شود و دیابت چهره خودش را نشان می‌دهد. افت قند خون در شرایطی ایجاد می‌شود که پانکراس بیش از حد کار کرده و بیش از اندازه انسولین ترشح کرده باشد

سنگ کیسه صفرا زیر سر شکر است

یکی از جدیدترین تحقیقات در مجله پزشکی انگلستان خبر تکان‌دهنده‌ای را منتشر کرده است: از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل ابتلا به سنگ کیسه صفرا، شکر است. سنگ کیسه صفرا از چربی و کلسیم تشکیل می‌شود. حالا کلسیم چه ربطی به شکر دارد؟ شکر می‌تواند تمام مواد معدنی مورد‌نیاز را از رده خارج کند. یکی از این مواد معدنی کلسیم است. شکر، کلسیم را تبدیل به یک ماده سمی و بدون استفاده می‌کند که خودش را در هر جایی از بدن قرار می‌دهد، یکی از این نقاط کیسه صفراست. از هر 10نفر که در ایالات‌متحده زندگی می‌کنند، یک نفر سنگ کیسه صفرا دارد. بعد از 40سالگی این عدد به 5نفر از هر 40 آمریکایی می‌رسد. سنگ کیسه صفرا می‌تواند بدون علامت باشد یا اینکه با علائم دردناکی همراه شود. علائمی مثل پف‌کردن، دفع باد از راه گلو و تحمل نداشتن نسبت به غذاها

وقتی عملکرد مغز مختل می‌شود

خیر! مضرات شکر تمامی ندارد! یکی دیگر از فجایعی که جناب شکر به شیرینی به ما هدیه می‌دهد و ما هم به‌خوبی قبول می‌کنیم، مشکلاتی است که برای مغز پیش می‌آورد. راستش را بخواهید این مشکلات اولین نفرات از صف طولانی مضرات شکر هستند. مغز انسان بسیار حساس است و به‌خصوص نسبت به تغییرات شیمیایی سریعی که در بدن اتفاق می‌افتد، واکنش نشان می‌دهد. وقتی از شکر استفاده می‌کنیم، انگار از سلول‌هایمان دزدی کرده‌ایم اما چه چیزی دزدیده‌ایم؟ جواب ویتامین بی است

نبود این ویتامین باعث از بین‌رفتن سلول‌ها می‌شود. از طرف دیگر این مسئله مانع تولید انسولین می‌شود. هرقدر مقدار انسولین کمتر باشد، مقدار شکر (گلوکز) موجود در جریان خون بیشتر خواهد بود که باعث اختلال مشاعر می‌شود. جالب است بدانید، بعضی از رفتارهای مجرمانه نوجوانان را به همین نکته نسبت می‌دهند

شکر هم اعتیادآور است

شکر دست کمی از مواد‌مخدر ندارد! باورکردنش سخت است اما حقیقت دارد. شکر تصفیه‌شده سفید غذا نیست؛ محصول شیمیایی خالص به‌دست آمده از تغییرات صنعتی است، در حقیقت شکر از کوکائین هم خالص‌تر است! برای تهیه شکر سفید از حرارت زیاد و فعل و انفعالات شیمیایی استفاده می‌شود که همین امر موجب ازدست‌رفتن تمام مواد مغذی موجود در آن می‌شود. بعد از اینکه نیشکرها و چغندرها درو می‌شوند، به تکه‌های کوچک تقسیم می‌شوند و تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند تا عصاره‌شان به‌دست بیاید


این عصاره با آب ترکیب می‌شود و حرارت می‌بیند. ماده‌ای که از این مراحل خارج می‌شود با آهک ترکیب خواهد شد و رطوبتش را از دست می‌دهد. ماده باقی‌مانده وکیوم می‌شود و شروع می‌کند به بلوری‌شدن. تا این مرحله تقریبا 64درصد از خواص شکر از بین‌رفته است. در مراحل بعدی تصفیه‌شدن، شکر بقیه خواصش را هم از دست خواهد داد. ماده حاصله همان چیزی است که به آن «سم سفید» می‌گوییم. کافی است برای مدت کوتاهی، مثلا 2هفته، سعی کنید شکر سفید را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید تا متوجه تغییرات زیادی شوید. حتی بعید نیست حالت‌های ناخوشایند یک فرد معتاد هم تجربه شود

نوشابه علیه استخوان‌ها

یک بطری نوشابه چیزی معادل 32حبه قند یا 160گرم شکر دارد، به‌همین دلیل بعد از خوردن نوشابه بلافاصله احساس انرژی زیادی می‌کنید. البته این انرژی زمان کوتاهی دوام می‌آورد و همان‌طور که گفته شد، خیلی زود تمام می‌شود و جایش را به خستگی می‌دهد. از طرف دیگر این میزان شکر، می‌تواند ذخایر کلسیم بدنتان را نابود کند. برای همین است که می‌گویند نوشابه باعث پوکی استخوان می‌شود

https://telegram.me/rangiimangi

شکر حافظه‌تان را مختل می‌کند

پژوهش های محققان مرکز پیشگیری و درمان چاقی بیمارستان کودکان بوستون نشان می دهد که شکر در مغز عملکردی همانند مواد مخدر دارد. اسکن مغزی نشان می دهد که پس از صرف غذای پر شیرینی، همان مناطقی در مغز تحریک می شوند که پس از مصرف کوکایین و هرویین فعال می‌شوند.آزمایشی در سال 2007 روی موش های معتاد به کوکایین نشان داد که آنان به آب قند تمایل بیشتری دارند و بیشتر تحریک می شوند

به علاوه مقاله ای به عنوان «شکر احمق‌تان می کند» در سال 2012 توجه همگان را بر انگیخت. این مقاله که حاصل سال ها مطالعه دانشمندان است نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی فروکتوز بالا در طول زمان باعث کاهش یادگیری و اختلال حافظه می شود. در این مقاله آمده است که استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 اثر عکس دارند و بر خلاف شکرو غذاهای شیرین، باعث افزایش یادگیری و هوش می شوند

شیرینی باعث افزایش انرژی کودکان نمی شود

نکته ای که وجود دارد این است که اکثر والدین بر این باورند که شیرینی و شکلات باعث افزایش انرژی و کارایی فرزندان می شود که باور اشتباهی است. به علاوه برخی از افراد معتقدند که مضرات شکر قهوه ای کمتر از شکر سفید است، این تصور پایه علمی ندارد چرا که شکر قهوه ای حاصل تصفیه شکر سفید با ملاس است و حتی می‌تواند مضرتر باشد. آنچه مهم است این است که مصرف شکر زیاد باعث کاهش حساسیت پرزهای چشایی می شود و به همین دلیل است که برای برخی افراد طعم های شیرین افراطی آزار دهنده نیست

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه صنعت نفت و درسدن آلمان


علمی و آموزشی  16:25:23 1395/02/29
952-18976-5 کد خبر

معاون پژوهشی دانشکده نفت اهواز با اشاره به همکاری‌های پیشین رییس دانشگاه درسدن آلمان با دانشگاه صنعت نفت از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی و پژوهشی میان رؤسای 2 دانشگاه، امروز 29 اردیبهشت‌ماه خبر داد.

دکتر سیدحسام نجیبی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به دعوت دکتر عبدالنبی هاشمی رییس دانشگاه صنعت نفت از پروفسور هانس مولر اشتاینهاگن رییس دانشگاه درسدن آلمان برای حضور در این دانشگاه و بسط همکاری‌های مشترک، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی درسدن آلمان یکی از دانشگاه‌های بزرگ این کشور است که در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری فعالیت می‌کند اما با توجه به سابقه همکاری قبلی پروفسور مولر با دانشگاه صنعت نفت در مقام رییس بخش مهندسی شیمی دانشگاه surrey انگلیس این دعوت برای آغاز همکاری‌های مشترک مجدد انجام شد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان رؤسای 2 دانشگاه در خصوص مفاد آن، گفت: تبادل دانشجو و استاد بین 2 دانشگاه و انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک در زمینه‌های مورد علاقه از مفاد این تفاهم‌نامه است؛ البته با توجه به این‌که دانشگاه درسدن آلمان دارای یک دانشکده مهندسی شیمی بسیار قوی و به‌خصوص فعالیت‌های گسترده در حوزه انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر است، درصدد هستیم که همکاری‌ها در این زمینه گسترش یابد.

معاون پژوهشی دانشکده نفت اهواز از دیگر زمینه‌های مورد علاقه برای همکاری‌های مشترک را مسائل زیست‌محیطی عنوان کرد و افزود: با توجه به فعالیت دانشگاه صنعت نفت در زیر‌مجموعه وزارت نفت به دنبال آن هستیم که این همکاری در حوزه فعالیت‌های مورد نیاز صنعت نفت و گاز توسعه یابد و با توجه به الزام پروژه‌های صنعتی به داشتن ضمیمه زیست‌محیطی امیدوار هستیم در آینده همکاری‌های خوبی در زمینه مسائل زیست‌محیطی و انرژی‌های نو میان دانشگاه صنعت نفت و دانشگاه درسدن آلمان شکل بگیرد.

نجیبی در خصوص ظرفیت‌های دانشگاه صنعت نفت و دانشکده نفت اهواز برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی با توجه به تأکید وزارت علوم در این زمینه، اظهار کرد: در قالب این‌گونه فعالیت‌ها ظرفیت بسیار خوبی می‌توان تعریف کرد اما نکته مهم این است که  در حال حاضر اکثر دانشگاه‌هایی که با دانشگاه صنعت نفت یا دیگر دانشگاه‌های ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنند با 2 مانع در عدم پیشبرد اهداف این تفاهم‌نامه‌ها می‌توانند مواجه شوند.

وی در توضیح این عوامل بودجه اجرای طرح‌های مشترک و ساختار اداری و بروکراسی میان 2 دانشگاه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: هر فعالیت مشترکی باید توسط هر 2 دانشگاه تأمین اعتبار شود و اگر در خصوص پروژه‌ای تمام منافع و استفاده متوجه ما باشد باید کل هزینه آن را تأمین کنیم به همین دلیل در حال حاضر تا حدودی مسایل مالی در شکل‌گیری و توسعه این فعالیت‌ها مطرح است و اگر بتوانیم بودجه لازم را تأمین کنیم زمینه‌ی همکاری بسیار خوبی فراهم است.

معاون پژوهشی دانشکده نفت اهواز با اشاره به مقررات و ساختار اداری که می‌تواند در ایجاد همکاری‌های مشترک میان دانشگاه‌ها مانع ایجاد کند، تصریح کرد: لازمه عبور از این مشکل نیز این است که راه‌های میانبر آن را تعریف کنیم که در خصوص تفاهم‌نامه دانشگاه صنعت نفت با دانشگاه درسدن آلمان فکر می‌کنم پروفسور مولر با توجه به سابقه همکاری با این دانشگاه نسبت به قوانین و ساختار کشور آگاهی دارند و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

نجیبی در خصوص پیش‌بینی فعالیت‌ها برای آغاز این همکاری مشترک نیز اظهار داشت: در حال حاضر اولین پیش‌بینی در این خصوص در صورت تامین اعتبار، اعزام برخی از دانشجویان PhD. دانشگاه به دانشگاه درسدن برای گذراندن 6 ماه فرصت مطالعاتی جهت تکمیل فعالیتهای تحقیقاتی آنها در این دانشگاه براساس قوانین و مقررات وزارت علوم است زیرا دانشگاه درسدن دارای امکانات محاسباتی و آزمایشگاهی بسیار خوبی در این زمینه است. 

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر رشته‌های مهندسی نفت و مهندسی شیمی در مقطع دکتری در این دانشگاه ارائه می‌شود، تصریح کرد: براساس آخرین آمار حدود ۳۵ دانشجو در دوره‌های دکتری دانشگاه صنعت نفت در حال تحصیل هستند.

نخستین شهید عملیات آزادسازی خرمشهر چه کسی بود؟


اجتماعی  13:5:24 1395/02/29
952-16914-5 کد خبر

خیلی از خرمشهری‌ها او را می‌شناسند. وقتی بعثی‌ها به شهر هجوم آوردند و خرمشهر را اشغال کردند، "رضا دشتی" و بسیاری دیگر از بچه‌های خرمشهر مقابل این غول بی‌شاخ و دم( رژیم عراق) ایستادند و اجازه ندادند حتی یک وجب از شهرشان، شهری که دوستش می‌داشتند نصیب دشمن شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر مروری دارد بر زندگی و فعالیت‌های شهید "محمدرضا دشتی‌زاده بوشهری"، نخستین شهید «عملیات الی بیت‌المقدس.

چهارم آبان سال 1359 روز بسیار تلخی بود. از چند روز پیش عراقی‌ها محاصره خرمشهر را کامل کرده بودند و بالاخره چهارم آبان موفق شدند شهر را به تصرف خود درآورند. آن روز، آخرین رزمندگان مدافع شهر دیار خود را در حالی ترک کردند که 44 روز با دشمن تا به دندان مسلح بعثی جنگیده بودند. مقاومتی دلیرانه که دشمن هیچ‌گاه تصور آن را هم نمی‌کرد ولی رزمندگان خرمشهری همراه معدود رزمندگان و پاسدارانی که از دیگر شهرها خود را به خرمشهر رسانده بودند و تعدادی از افسران و سربازان غیور ارتش، با نبردی دلیرانه تا جایی که می‌توانستند دشمن را در پشت دروازه‌های خرمشهر متوقف کردند و بالاخره وقتی مظلومانه و تک‌تک به شهادت رسیدند و تعدادشان اندک شد، دشمن توانست تصرف خرمشهر را کامل کند.

از فردای آن روز، رزمندگان خرمشهری مقر سپاه پاسداران را بیرون از شهر در کنار جاده ‌آبادان، در ساختمان «هتل پرشین سابق» برپا کردند و بلافاصله برای بیرون راندن دشمن بعثی از خرمشهر، دست به کار شدند. قدم اول شناسایی شهر بود و به دست آوردن اطلاعات از موقعیت دشمن و نیروها و ادوات و امکاناتش.

مسئولیت این کار مهم را جوان سبزه‌روی بلندقدی با موهای تنک به عهده گرفت که نام کاملش "محمدرضا دشتی‌زاده ‌بوشهری" بود، اما بچه‌ها او را "رضا" صدا می‌کردند. "رضا دشتی". او با چند رزمنده خرمشهری توانستند در مدت کوتاهی مقدمات نفوذ به شهر را فراهم کنند و با ادوات بسیار ساده‌ای مثل تیوب چرخ تراکتور، طناب و تخته، «کلک» (نوعی قایق) بسازند و با عبور از کارون، خود را به شهر برسانند.

از آغازین روزهای آذرماه 1359 هنوز یک‌ماه از سقوط خرمشهر نمی‌گذشت که شناسایی‌ها شروع شد. رضا دشتی که طی روزهای مقاومت، یکی از فرماندهان اصلی مقاومت بود، همراه دوستانش شب‌ها وارد شهر می‌شدند و یکی دو روزی را در خرمشهر می‌ماندند و اطلاعات بسیار مفیدی از دشمن و موقعیت نیروهایش در شهر جمع‌آوری می‌کردند. این شناسایی‌ها تا یک سال و نیم بعد یعنی اوایل سال 1361 که عملیات بیت‌المقدس آغاز شد، همچنان ادامه داشت و در طراحی آن عملیات بزرگ که به آزادسازی خرمشهر منجر شد، بسیار کارساز و مفید بود.

وقتی سوم خرداد 1361 بچه‌های خرمشهر وارد شهر شدند بی‌اختیار از چشمانشان اشک جاری شد. اشک شوق و اشک فراق. آنها آن روز نمی‌توانستند یاد و خاطره رضا دشتی را از دل و جانشان بیرون کنند چراکه رضا در آذرماه سال 1359 وقتی از شناسایی برمی‌گشت، در کنار کارون به شهادت رسید. رضا دشتی را به‌حق می‌توان نخستین شهید «عملیات الی بیت‌المقدس» نامید هرچند یک سال و نیم بعد از شهادت او، این عملیات آغاز شد و حتی هنوز چنین نامی برای عملیات بزرگ به ذهن هیچ‌کسی خطور نمی‌کرد؛ اما در واقع رضا، نخستین شهید عملیات بزرگ آزادسازی خرمشهر است.

یادش گرامی باد

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز


برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

برگزاری مراسم اردیبهشت تئاتر ایران در اهواز / عکس: علی محمدی - ایسنا

مجلس نهم انتظارات کارگران را برآورده نکرد

رئیس خانه کارگر خوزستان با بیان این‌که مجلس نهم در رابطه با جامعه کارگری متاسفانه نمره قابل قبولی نگرفت، گفت: معتقدیم که مجلس نهم اصلا انتظارات کارگران را بر آورده نکرد. 

آقایار حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به تعدد مشکلات کارگران اظهار کرد: عملکرد مجلس نهم آنطور که کارگران انتظار داشتند، در جهت حمایت از جامعه کارگری نبود و امیدواریم که حداقل مجلس دهم قوانین خوبی در رابطه با قشر کارگران وضع کند.

وی، وجود قراردادهای موقت و سفید امضا را مهمترین چالش کنونی جامعه کارگری دانست و افزود: بیش از 70 درصد از کارگران چه در استان خوزستان و چه در کشور به سمت قراردادهای موقت سوق داده شده‌اند و این قراردادها به صورت روزافزونی در حال رواج و افزایش هستند.

رییس خانه کارگر خوزستان تصریح کرد: حتی برخی کارگاه‌‌ها و شرکت‌هایی که در گذشته نوع قرارداد کارگرانشان، رسمی و دائمی بود نیز به سمت قراردادهای موقت و روزمزدی حرکت کرده‌اند و در کارها و شغل‌هایی که ماهیت دائم و مستمر دارند، قرارداد کارگران نباید موقت باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: بخشنامه‌های صادره در سال‌های اخیر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موجب بروز مشکلاتی در زمینه قراردادهای کار به ویژه افزایش قراردادهای موقت‌ شده و امنیت شغلی کارگران را تا حدودی به مخاطره انداخته است و بنابراین انتظار قشر کارگری از مجلس دهم این است که نسبت به ساماندهی قراردادهای کار اقدام کند.

وی عنوان کرد: مجلس دهم باید قوانینی در رابطه با قشر کارگران و به ویژه در زمینه قراردادهای موقت وضع کند به نحوی که مشکلات کارگران در این زمینه کاهش یابد. بسیاری از اصول قانون کار مخصوصا در زمینه تشکل‌های کارگری اجرا نشده است، بنابراین مجلس دهم باید بعد نظارتی خود را بیشتر کند و بر اجرای قانون کار و بخشنامه‌های مرتبط با جامعه کارگری نظارت بیشتری داشته باشد.

نرخ طلا و سکه در بازار اهواز

هر اونس طلا امروز، 29 اردیبهشت ماه به قیمت یک هزار و 274 دلار در بازارهای جهانی معامله شد که در مقایسه با نرخ چند روز گذشته 8 دلار کاهش داشته است.  

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ خوزستان، امروز نرخ سکه طرح قدیم و جدید در بازار اهواز به یک میلیون و 24 هزار تومان رسید که این نرخ نسبت به روزهای گذشته  8تومان کاهش یافته است. 

 

طبق نرخ اعلامی اتحادیه طلا و جواهر اهواز، هر عدد نیم‌سکه با قیمت 530 هزار تومان و هر عدد ربع‌‌سکه 282 تومان معامله شد که نیم‌سکه با 2000 تومان و ربع سکه با 4000 تومان کاهش قیمت در بازار عرضه شدند.

 

هر عدد سکه یک گرمی نیز به قیمت 190 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روزهای گذشته 2000 تومان کاهش یافته است؛ همچنین قیمت هر گرم طلای خام 104 هزار و 500 تومان و پایه فروش طلا نیز 125 هزار و 190 تومان است.

نایب‌قهرمانی سنگنورد خوزستانی در مسابقات جام‎جهانی

سنگنورد خوزستانی تیمملی ایران در مسابقات جامجهانی هندوستان نایب‌قهرمان شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، این رقابتها در ماده بولدرینگ به میزبانی شهر دهلینو برگزار شد که سیدرضا چاشی پس از اریک ستنا از کشور کانادا بر سکوی دوم قرار گرفت و مدال نقره مسابقات را از آن خود کرد. 

تیمملی ایران با حضور هشت ورزشکار در این رقابتها شرکت داشت که ملیپوشان کشورمان به دو مدال نقره و یک مدال برنز دست یافتند. 

این مسابقات با حضور 55 ورزشکار از کشورهای آلمان، ژاپن، کانادا، لیتوانی، آمریکا، هند و ایران برگزار شد. 

علاوه بر چاشی‏، محمد ساغری نیز از استان خوزستان در این مسابقات حضور داشت که در پایان در جایگاه سی‎ودوم قرار گرفت.

وزیر بهداشت به خوزستان سفر می‌کند


اجتماعی  14:17:0 1395/02/29
952-17014-5 کد خبر

وزیر بهداشت به منظور افتتاح یک واحد درمانی و همچنین انجام یک عمل جراحی به خوزستان سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر سیدحسن هاشمی امروز(29 اردیبهشت ماه) در سفر به خوزستان، با حضور در بیمارستان رامهرمز، در مراسم بهره‌برداری از بخش‌ اورژانس و همچنین سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی این بیمارستان شرکت می‌کند. وزیر بهداشت فردا نیز در دشت سوسن شهرستان ایذه، یک عکل جراحی چشم انجام خواهد داد.

گذشته و آینده‌ای که در خرمشهر گم شد

» سرویس: استان ها - خوزستان

آفتاب ظهر روی خرابه‌های حیاط می‌تابد، آسمان خرمشهر افتاده توی گنداب استخر بزرگ متروک خانه، کاشی‌های استخر اینجا و آنجا جای ترکش دارند، از جایی حوالی یک تابستان در سال‌های نیمه دهه 50 صدای خنده و بازی بچه‌های خانه می‌آید که دور استخر می‌دوند؛ آنچه تو را به امروز برمی‌گرداند صدای جیرجیر کولر گازی زهوار دررفته‌ای است که نشانه سکونت در این خانه خرابه نیمه‌متروک است.

اینجا کوی آریا است که زمانی محله اعیان‌نشین شهر مرفه بندری خوزستان بوده، صدها خانه‌ درندشت و ترکش‌خورده، و خانواده‌های جنگزده‌ای که در خانه‌های رهاشده شهر آزادشده‌شان خانه کرده‌اند، به قول اینجایی‌ها: خانه تصرفی.

در یکی از این خانه‌های تصرفی، خانواده رابحی بعد از برگشتن به خرمشهر، سکونت دارند. وقتی جنگ شد آنها و بقیه مردم شهر، مجبور شدند از خرمشهر فرار کنند و وقتی برگشتند خانه‌شان خراب شده بود.

خیراله رابحی، 66 ساله، راننده، بیکار

قبل از جنگ در یکی از دهات‌های خرمشهر زندگی می‌کردیم، نخلستان داشتیم، دو هزار تا نخل داشت، جنگ شد، چاره نداشتیم، فرار کردیم؛ یکی به اصفهان، یکی به تهران، یکی به بوشهر، یکی به بندرعباس، ما هفت سال اصفهان نشستیم. جنگ که تمام شد گفتیم واویلا، زدیم به چاک، برگشتیم خرمشهر، خرمشهر خرابه بود.

رفتیم نشستیم خانه پسرعموم. بعد از چند سال دیدیم وضعش دارد بهتر می‌شود، می‌خواهد خانه‌اش را درست کند، از آنجا بلند شدیم، نمی‌شد مزاحمش بمانیم. آمدیم به این خانه که خرابه بود، 20 سال است اینجا می‌نشینیم. صاحبش گفته آقا بنشین ولی هر وقت خواستم بفروشم خبرت می‌کنم.

من از اول راننده بودم، حالا 66 سال دارم، دیگر نمی‌توانم رانندگی کنم. حالا بیکارم. قبلا روی ماشین سنگین کار می‌کردم، می رفتم تهران و مشهد. آن موقع چشم داشتم حالا دیگر ندارم. بهزیستی ماهی 50 تومن حقوق به من می‌دهد، چه‌کارش کنم؟

چهار تا از بچه‌هایم وقتی جنگزده بودیم در اصفهان به دنیا آمدند. قسمت بود برگردیم خرمشهر وگرنه اصفهان که بهتر بود.

دو تا از پسرهایم به رحمت خدا رفته‌اند، مریض شدند، یکیشان را بردم تهران، بهش نرسیدند. آن یکی 20 سال معلول بود او هم به رحمت خدا رفت.

ندا رابحی، 35 ساله، خانه‌دار

16 سال پیش با پسرعموم ازدواج کردم، همین خرمشهر. حالا با هم حرفمان شده آمده‌ام خانه بابام. خانه ما در بندر است، از ساختمان‌های بندر بوده، خانه که نبود از تلنبه‌خانه‌های بندر بود. درستش کردم، نشستیم توی خانه. دوتا اتاق بود و یک حیاط. خودم با ماسه و شن و آجر دیوار درست کردم. بچه‌هایمان بزرگ شدند، بهش گفتم پسرمان برای خودش مردی شده، باید خانه را درست کنیم. حرف گوش نمی‌کند، لجبازی می‌کند، راننده پایه یک است، ولی نمی‌دانم پول‌هایش را کجا می‌برد. توی خانه‌مان مورچه‌های بزرگ و عنکبوت از دیوار بالا ‌می‌روند. نمی‌دانم چه می‌شود.

مادر ندا، 53 ساله، خانه‌دار

حرف نمی‌زند، فقط می‌رود قاب عکس پسرش حسین را می‌آورد. قاب را به ندا می‌دهد، خودش می‌نشیند و صورتش از اشک خیس می‌شود. عکس حسین در پس زمینه‌ای از غروب و نخل‌های غمگین قاب شده است. مادر بلندبالا و شکستنی و سفیدمو است، چهره کودکانه‌ای دارد که در سایه موهای سفید و روسری سیاه تکیده است.

در بیکاری خیراله، او نان‌آور خانواده است، خیاطی می‌کند، برای همسایه‌ها و فامیل، چرخ خیاطی‌اش گوشه اتاق است. آبی که می‌آورد سرد و گوارا است، لیوان‌هایش تمیز و شفافند، چای شیرینش می‌چسبد، خستگی آدم در اتاق کوچک خانه تصرفی‌اش درمی‌رود، مادر است.

حسین رابحی، 22 ساله، درگذشته به سال 1391

حسین شاعر بود، خواهرش می‌گوید سواد عربی‌اش خیلی خوب بود، وقتی سوم راهنمایی بود شعر می‌گفت، می‌رفت مجلس معمم‌ها و علما، آنها شعر می‌گفتند، حسین بین همه بزرگان طایفه می‌درخشید. یک روز حسین سر و ساده با پسر عمویش به محفل شعر طایفه‌ای می‌رود، می‌خواستند او را راه ندهند ولی بعد همه مبهوت شعرهای عربی‌اش شدند.

پدرش می‌گوید که حسین مریض بود، خونش عفونت داشت. به تهران اعزامش کردند. پدرش می‌گوید به همان بیمارستانی که روی کوه است، بیمارستان مسیح دانشوری را می‌گوید. می‌گوید تحویلمان نگرفتند، نه این‌که پول نداشتیم، بهش نرسیدند، همان‌جا فوت شد.

سعید، 24 ساله، نگهبان

یک شب در میان به خانه می آید، نگهبان یک انبار در کوی آریا است، بیمار است، در حال مداوای کبد مریضی است که سخت ضعیفش کرده است.

حسین، هشت ماهه، فرزند ندا

حسین کوچک در آغوش مادرش می‌خندد، شیشه شیرش گوشه اتاق است. پدر حسین سودای جاده ها را دارد، مرد خانه نیست. برادران حسین نوجوانند. حسین بسیار شبیه به دایی درگذشته‌اش حسین است. مثل گذشته کودکان این خانه تصرفی، آینده حسین هم در شهر هنوز جنگزده خرمشهر گمشده است.

گزارش از افسانه باورصاد، خبرنگار ایسنای خوزستان

چغازنبیل نیازمند حفاظت است/ میراث فرهنگی در عمل بکوشد

چغازنبیل
شناسهٔ خبر: 3662169 -
 شوش - سرپرست پایگاه میراث جهانی زیگورات شوش گفت: بنای تاریخی چغازنبیل در تمام زمینه ها نیازمند حفاظت است تا برنامه‌های مرمت آن بدون مشکل به سرانجام برسد. 

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت هفته میراث فرهنگی، یافته های باستان‌شناسی از محوطه های تاریخی زیگورات شوش و هفت تپه در نگارخانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز به نمایش درآمد.

مایشگاه یافته های باستان شناسی هفت هزار ساله در داشگاه شهید چمران اهواز، با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برپا و تا سوم خردادماه ۹۵ دایر است که بازدید از آن برای عموم همشهریان آزاد است.

به گزارش مهر، سرپرست پایگاه میراث جهانی زیگورات شوش ظهر امروز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: بنای تاریخی چغازنبیل در تمام زمینه ها لازم است حفاظت شود تا برنامه‌های مرمت آن بدون مشکل به سرانجام برسد. 

علیرضا رازقی اضافه کرد: اگر جایگاه میراث فرهنگی را تا به امروز بالا می بینید به خاطر حس دلبستگی است.

رازقی گفت: ضرورت دارد میرات فرهنگی در کار و عمل بکوشد تا فعالیت های آن برای جامعه نیز موثر باشد.

این مقام مسئول توضیح داد: در گذشته شناخت کافی بر روی زمین شناسی زیگورات شوش نبود اما با تشکیل کارگروه‌ها این زمین‌ها مورد بررسی قرار گرفت تا وضعیت گسل‌ها و کل ساختار های زمین شناسی منطقه شناسایی شوند.

ناودان ها عوامل مهم در حیات بنا

رازقی در بخش دیگر سخنانش گفت: سال ۹۴ مطالعات جامعی درباره وضعیت ناودان های تاریخی موجود در زیگورات چغازنبیل به عنوان یکی از عوامل مهم بقا و حیات این بنا و همچنین امکان سنجی میزان اثر بخشی آنها با توجه به گذشت زمان بسیار طولانی از ساخت آنها، در هدایت و کنترل آب ناشی از باران صورت گرفت.

 وی افزود: مطالعات بر روی خاک برداری محوطه بنای چغازنبیل مشاهده شده که این نوع خاک از  نظر رنگ و نوع شیمیایی با بنای چغازنبیل همخوانی دارد و برای کار مرمت بنا نیز مورد استفاده است.

رازقی بیان کرد: محوطه باستانی چغازنبیل دارای تنوع زیادی در مصالح آجر، خشت خام، چوب، سنگ، ملات و همینطور دارای تنوع زیادی در خشت های تولیدی است.

سرپرست پایگاه میراث جهانی زیگورات شوش تصریح کرد: مطالعات مربوط به کنترل کیفیت مواد و مصالح مرمتی برای تولید خشت، ملات و کاهگل توسط بخش مطالعات آزمایشگاهی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه پیشتر نیز صورت گرفته است.

بهترین آزمایشگاه برای چغازنبیل

رازقی اظهار کرد: آزمایشگاه منطقه چغازنیبل تجهیزات و کارشناسان مجربی در زمینه های خشت، آجر، ملات، سنگ و مرمت اشیاء فعالیت دارد. با این ظرفیت ها می توان گفت این آزمایشگاه جایگاه نخستی در بین آزمایشگاه های دیگر دارد.   

روش فتوگرافی برای مرمت دقیق

وی ادامه داد: برای حذف و خطای بسیار اندک در مرمت، روش فتوگرامتری بسیار دقیق است. با صحبت های مطرح شده قرار براین است مرمت طبقات دیگر چغازنبیل به صورت دیجیتالی انجام شود.  

رازقی گفت: امیدوارم این کار برای باقی بناها اتفاق بیفتد تا یک دیتابیس دقیق و علمی بوجود بیاید.

سرپرست پایگاه میراث جهانی چغازنبیل  به مشکل میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در زمینه نقشه مشکل داریم که برخی کارهای مرمت صورت می گیرند اما بدون نقشه و کار علمی.

به گزارش مهر، علاقمندان به بازدید از نمایشگاه یافته های باستان‌شناسی ازمحوطه های تاریخی چغازنبیل می توانند به نگارخانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران مراجعه کنند.

گفتنی است قرار است به همین مناسبت تفاهم‌نامه‌ای در زمینه تأسیس موزه منطقه ای خوزستان و علم و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز منعقد شود. همچنین طی این هفته، برنامه های متعددی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در سطح شهر اهواز اجرا می شود.

کارخانه تولید تجهیزات اتاق عمل در دزفول احداث می‌شود

حبیب الله آصفی
شناسهٔ خبر: 3661640 -
دزفول- فرماندار ویژه شهرستان دزفول گفت: کارخانه تولید مواد مصرفی اتاق عمل با سرمایه‌گذاری خارجی و ایرانی در دزفول احداث می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب اله آصفی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نشستی که با سرمایه گذاران این کارخانه در فرمانداری ویژه دزفول برگزار شد، پیگیری برای اخذ مجوز احداث کارخانه تولید تجهیزات اتاق عمل در این شهرستان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت غذا و دارو توسط نماینده مردم دزفول انجام شده و به زودی عملیات احداث آن آغاز می شود.

وی با اعلام آمادگی یک گروه سرمایه گذار عراقی و ایرانی برای سرمایه گذاری در این کارخانه دو هزار تنی تولید باند و گاز پزشکی، افزود: کارهای اجرایی ساخت این کارخانه انجام و زمین مورد نیز تامین شده است که با فراهم شدن مقدمات حمل ماشین آلات عملیات اجرایی این کارخانه در چهارم خرداد روز دزفول آغاز می شود.

فرماندار ویژه شهرستان دزفول تصریح کرد: این کارخانه در شهرک صنعتی شماره ۲ دزفول احداث می شود که امیدوار هستیم با احداث و بهره برداری از این کارخانه شاهد توسعه اشتغالزایی در این شهرستان باشیم.

آصفی با بیان اینکه پس از احداث این کارخانه برای ۷۵۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و برای دو هزار نفر اشتغالزایی غیرمستقیم فراهم خواهد شد، گفت: ۴۰ تا ۵۰ نیروی متخصص فنی از چین و دانمارک برای راه اندازی این کارخانه در دزفول وارد عمل می شوند.

وی در خصوص اعتبار این کارخانه نیز عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز برای ورود اصل این کارخانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار و دو میلیون دلار نیز برای ساختمان آن است که با همکاری ادارات این کارخانه در کمترین زمان احداث خواهد شد. ضمن اینکه احداث  این کارخانه در کشور و خاورمیانه خاص خواهد بود.

آصفی ادامه داد: این کارخانه در خاورمیانه بی نظیر بوده و تولیدات آن به کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی نیز صادر خواهد شد.

فرماندار ویژه شهرستان دزفول با بیان اینکه مواد اولیه این کارخانه پنبه است، افزود: بنابراین با وزارت جهاد کشاورزی هماهنگی صورت گرفته و به دلیل موقعیت جغرافیایی، ایران بهترین منطقه برای احداث این کارخانه شناخته شده است.

وی در پایان محصولات این کارخانه را باند گاز، رول گاز، توپ گاز و اسفنج آزمایشگاهی عنوان کرد.

عبدالله ویسی با باشگاه سپاهان به توافق رسید

دیدار تیم های راه آهن و استقلال خوزستان
شناسهٔ خبر: 3661016 -
سرمربی فصل گذشته تیم فوتبال استقلال خوزستان با مسئولان باشگاه سپاهان برای هدایت این تیم اصفهانی به توافق رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله ویسی صبح امروز بعد از جلسه با هیات مدیره باشگاه سپاهان در تهران با این باشگاه به توافق اولیه رسید. قرار است ویسی بعد از بازگشت از سفر امارات پاسخ نهایی را به سپاهان بدهد و قراردادش را امضا کند.

اصغر باقریان مدیرعامل باشگاه سپاهان در گفتگو با خبرنگار مهر، با تایید این خبر گفت: ویسی یک سری تعهدات به باشگاه استقلال خوزستان دارد که قرار شد با این باشگاه هم صحبت کند و پاسخ نهایی را به ما بدهد.

مهار آتش در کارخانه کاغذ پارس هفت تپه/ حادثه تلفات جانی نداشت

آتش‌سوزی برازجان
شناسهٔ خبر: 3660905 -
شوش - مسئول سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شوش گفت: آتش سوزی در کارخانه پارس هفت تپه در شهرستان شوش مهار شد.

حمید خوش اخلاق در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این آتش سوزی عصر دوشنبه در بخشی از محوطه ذخیره نگهداری باگاس در کارخانه پارس هفت تپه به وقوع پیوست.

وی افزود:  با تلاش ماموران آتش نشانی به همراه ۱۱ دستگاه خودروی آتش نشانان، این آتش سوزی در ساعت ۲۴ شب گذشته مهار شد.

مسئول سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شوش تصریح کرد: حریق در مخزن بازیافت کارتن ها در محل دپوی باگاس این شرکت به وقوع پیوست و خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در برنداشته است.

به گزارش مهر، باگاس تفاله ای است که از استخراج شکر از نیشکر حاصل می شود.

کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد. ظرفیت اسمی این کارخانه تولید ۱۰۰ هزار تن شکر در سال است که چند سالی است به دلیل فرسودگی خط تولید کمتر از ظرفیت اسمی شکر تولید می کند. شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵ کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.