سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

چرا ممکن است اسرائیل حملاتی را علیه مواضع ایران در سوریه راه اندازی کند؟

قرار است، ترامپ بار دیگر (دوازدهم ماه می) تصمیم خود در مورد تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را اعلام کند؛ طبق پیش بینی بسیاری از کارشناسان، ترامپ تعلیق تحریم های ایران را تمدید نخواهد کرد. با این حال، برخی کارشناسان بر این باورند که ممکن است ترامپ با فشار متحدان اروپایی اش، بار دیگر تعلیق تحریم ها را تمدید کند.

به گزارش «تابناک»؛ هر چه به ضرب الاجل دوازدهم می نزدیک تر می شویم، تلاش برخی بازیگران منطقه ای و از جمله اسرائیل و عربستان برای جوسازی علیه ایران بیشتر می شود. در همین راستاست که سعودی ها، موج جدیدی از اتهام افکنی علیه ایران را آغاز و ادعا کرده اند که به زودی دخالت ایران در حمایت از نظامیان حوثی را ثابت خواهند کرد.

این جوسازی ها علیه ایران در اردوگاه اسرائیلی ها فراتر از این رفته و صهیونیست ها در آستانه دوازدهم می در حال تلاش برای تهدید جلوه دادن ایران در منطقه و ایجاد یک جنگ روانی علیه ایران هستند.

در همین زمینه، پایگاه اسرائیلی «دبکا فایل» مدعی شده، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه جزئیات پایگاه‌های هوایی ایران در سوریه و نام فرماندهان آن‌ها را در حالی افشا کرد که تبادل تهدید بین دو طرف شدت یافته است.

این افشاگری‌ها و لحن آن‌ها در تضاد آشکار با سکوت عجیب و اظهارنظرهای منفعلانه مقامات امنیتی و سیاسی اسرائیل در قبال افزایش مداوم تجهیزات نظامی ایران در سوریه طی دو سال گذشته قرار دارد.

اطلاعاتی که اکنون منتشر شده است، این باور رو به رشد بین رهبران استراتژیک اسرائیل را که سپاه پاسداران در آستانه یک عملیات نظامی تلافی‌جویانه مقابل حمله اسرائیل به پایگاه T-4 در سوریه است ـ که منجر به کشته شدن هشت افسر سپاه پاسداران از جمله سرهنگ مهدی دهقان شد ـ تصدیق می‌کند.

ارتش اسرائیل در نهایت در حال افزایش سطح تهدید است تا افکار عمومی اسرائیل را برای آنچه شبیه یک درگیری نظامی ناگزیر با ایران است، آماده کند.

یکی از منابعی که روز دوشنبه با نیویورک‌تایمز گفت وگو کرد، حمله به پایگاه T-4 سوریه را به ‌اشتباه، نخستین حمله اسرائیل به اهداف زنده و فرماندهان ایرانی توصیف کرد. واقعیت این است که نیروی هوایی اسرائیل در هجدهم ژانویه سال 2015 به گروهی از فرماندهان ایرانی که سفری مخفیانه به قنیطره در مقابل مرز جولان داشتند حمله کرد که به کشته شدن دو ژنرال ایرانی انجامید. در 26 جولای سال بعد، حمله راکتی دیگری به سفر مخفیانه دیگری به قنیطره صورت گرفت که ناکام ماند.

دبکا در ادامه با اشاره به نکات زیر مدعی شد؛

ـ ژنرال قاسم سلیمانی، رهبری آماده‌سازی برای نخستین حمله مستقیم (نه از طریق نایبان) ایران به اسرائیل را بر عهده دارد. سلیمانی فرمانده کل جبهه‌های خاورمیانه‌ای ایران است.

ـ واحدهای نیروی هوایی ایران در سوریه در حال آماده‌سازی برای حمله هستند.

ـ هواپیماهای باربری نظامی Il-76 در پوشش پروازهای تجاری سیمرغ ایر و پویا ایر در حال انتقال تجهیزات نظامی به سوریه هستند.

ـ ناوگان هوایی سپاه پاسداران در چهار پایگاه هوایی (حلب، صیقل، دمشق و T-4) گسترده شده است.

بنابراین، همانطور که دبکا نیز نوشته است، اسرائیل در حال زمینه سازی برای حمله به مواضع ایران در سوریه به بهانه های نامبرده هستند. به نظر می رسد، تل آویو قصد دارد با حملاتی که می تواند با واکنش ایران مواجه شود، ترامپ و دولت آمریکا را تحریک کند تا به بهانه فعالیت های منطقه ای ایران تعلیق تحریم ها را تمدید نکند و از برجام خارج شود.

لذا، ممکن است تا دوازدهم می اسرائیل حملاتی علیه مواضع ایران در سوریه راه اندازی کند تا بلکه بتواند با واکنش هرچند محدود از سوی ایران، فشارها بر تهران را با هدف خروج آمریکا از برجام دنبال کند.

افزایش احتمال اجماع اروپا برای تحریم ایران

اظهارات کورکر درباره احتمال خروج ترامپ از برجام، توصیه به ترامپ برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی با ایران، دست رد مصر به سینه عربستان و آمریکا، اخراج سه هزار تن از کادر ارتش ترکیه و جزئیات جنگ رسانه‌ای خاموش میان عربستان و امارات، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افزایش احتمال اجماع اروپا برای تحریم ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ با نزدیک شدن ضرب الاجل اعلامی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج یکجانبه این کشور از توافق هسته ایِ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» در دوازدهم ماه می سال جاری میلادی، دولت های اروپایی حمایت خود را از طرح پیشنهادی تروئیکای لندن، پاریس و برلین درباره اعمال تحریم تازه علیه ایران نشان می دهند.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های آگاه در این زمینه نوشته است، مقامات آمریکائی به اروپا اطمینان داده‌اند که اگر تحریم‌ های جدیدی علیه ایران وضع شود، احتمال موافقت رئیس‌ جمهوری آمریکا با ماندن در توافق هسته‌ای افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان پیشتر نیز در تلاشی ادعایی و در راستای متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای عدم خروج از برجام تصمیم داشتند، تحریم های جدیدی علیه تهران اعمال کنند؛ اما در نهایت تصمیم گرفتند از این اقدام صرف نظر کنند.

افزایش احتمال اجماع اروپا برای تحریم ایران/توصیه به ترامپ برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی با ایران/ دست رد مصر به سینه عربستان و آمریکا/جزئیات جنگ رسانه‌ای خاموش میان عربستان و امارات

این در حالی است که ۲۷ فروردین ماه سال جاری، نماینده یکی از کشورهای مخالف تحریم ایران در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در این باره به رویترز اعلام کرده بود: شاید عدم توافق اروپا برای تحریم ایران به قیمت شکست همیشگی توافق هسته ای تمام شود؛ چرا باید ریسک کرده و علاوه بر تقویت موضع تندروها در ایران، فرصت انعقاد قراردادهای جدید در ایران را نیز از دست بدهیم؟

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه و پس از پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در سخنانی اعلام کرده بود: از تلاش‌ های انگلیس، آلمان و فرانسه برای رفع نگرانی‌ های ترامپ درباره برجام حمایت می‌کنیم؛ اما این تلاش‌ ها باید در چهارچوب توافق کنونی باشند. در نشست امروز بر تعهد اروپا درباره اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران توسط همه طرف‌ ها تأکید کردیم.

اظهارات کورکر درباره احتمال خروج ترامپ از برجام

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، تأکید کرد، در صورتی که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) اصلاح نشود، بی‌شک دونالد ترامپ در کمتر از یک ماه آینده، آمریکا را از این توافق خارج خواهد کرد.

کورکر امروز چهارشنبه در گفت وگو با دیلی بیست، گفت: به نظرم بسیاری از نزدیکان ترامپ، خواهان دستیابی به یک توافق تکمیلی در این باره هستند. معتقدم چنین توافقی در کوتاه مدت و بلند مدت به نفع مردم ما باشد.

این در حالی است که سناتور جمهوری خواه ایالت تنسی، امروز پیش از این مصاحبه با دیلی بیست، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرده بود: فکر نمی کنم در این موضوع هیچ شکی باشد که ترامپ آمریکا را از توافق هسته ای ایران (و گروه 1+5) خارج خواهد کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا این اظهارات را در حالی بیان می کند که تنها چند هفته تا ضرب الاجل دوازدهم مه مانده است. دولت آمریکا باید تا پیش از این تاریخ، تصمیم خود را درباره باقی ماندن در این توافق یا خروج از آن اعلام کند.

افزایش احتمال اجماع اروپا برای تحریم ایران/توصیه به ترامپ برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی با ایران/ دست رد مصر به سینه عربستان و آمریکا/جزئیات جنگ رسانه‌ای خاموش میان عربستان و امارات

گزارش دیلی بیست می افزاید: اظهارات باب کورکر، بیانگر آن است که مذاکرات میان آمریکا با کشورهای اروپایی امضاکننده برجام به خوبی پیش نمی رود. سناتور جمهوری خواه تنسی که قصد ندارد، در انتخابات آتی سنا (در سال جاری میلادی) نامزد شود، افزود: هنوز امیدوار است، این گفت وگوها به نتیجه برسند، به ویژه آنکه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قصد دارند در هفته های آتی از کاخ سفید دیدن کنند. با وجود این، کورکر ادامه داد: (در صورت شکست این مذاکرات) رئیس جمهور آمریکا از اینکه این کشور را از برجام خارج کند، ابایی ندارد.

توصیه به ترامپ برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی با ایران

یک روزنامه صهیونیستی به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کرده، از ناحیه اقتصادی به ایران ضربه وارد کند.

روزنامه هاآرتص این گزارش را با اشاره به ناکامی حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی و حمله موشکی اخیر کشورهای در رسیدن به اهدافشان علیه دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه آغاز کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: «علی‌رغم حملات هوایی ادعایی اسرائیل در خاک سوریه و حمله موشکی آمریکا در پایان هفته گذشته، واقعیت این است که بشار اسد، آرام آرام در حال تحکیم قدرتش در این کشور است و ایرانی‌ها دارند حضورشان را تثبیت می‌کنند.»

هاآرتص در ادامه نوشته است: «دولت ترامپ ظاهراً به جمع‌بندی لازم درباره اینکه چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد نرسید روسیه‌ای‌ها در برابر جاه‌طلبی‌های تهران بی‌تفاوت هستند و اسرائیل در واقع نمی‌تواند برای به عقب برگرداندن این روند انجام دهد.»

روزنامه صهیونیستی علی‌رغم این عرصه اقتصادی را حوزه‌ای دانسته که ایران در آن «در حال عقب‌نشینی» است. هآارتص نوشته اقتصاد مسأله‌ای است که تعیین خواهد کرد آیا ایران می‌تواند خودش را به عنوان قدرت مسلط منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) معرفی کند یا خیر.

این رسانه همچنین به ترامپ توصیه کرده به جای لغو برجام یا درگیر شدن با ایران در سوریه، بهتر است فشارهای اقتصادی علیه ایران را افزایش دهد.

هاآرتص نوشته است: تشدید تحریم‌ها می‌تواند ابزار چانه‌زنی نیرومندی علیه مقام‌های ایران باشد که از تظاهرات‌ خیابانی و تغییر حکومت هراس دارند. گزارش‌ها حاکی است برخی‌ها در دولت ترامپ، دقیقاً همین راهبرد را در دستور کار دارند.»

روزنامه صهیونیستی ایده اعمال فشار اقتصادی علیه ایران را «وسوسه‌کننده» خوانده و نوشته استفاده از گزینه‌های نظامی خطربار است.

دست رد مصر به سینه عربستان و آمریکا

وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه در نشست خبری مشترکی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در شهر ریاض، کشورش به آمریکا گفت: حاضر است برای مبارزه با تروریسم به سوریه نیرو اعزام کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد، ریاض پیشنهاد اعزام نیروهای ائتلاف به نام «ائتلاف اسلامی ضد تروریسم» ـ که مصر هم در این ائتلاف شرکت دارد ـ به سوریه را داده است.

الجبیر پس از آن، این مسأله را عنوان داشت که روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی فاش کرد، آمریکا در نظر دارد با خروج از سوریه، مقاصد خود در این کشور را از طریق افزایش نفوذ چند کشور عربی در سوریه پیاده کند.

به گفته الجبیر، جان بولتون نیز با مصر برای اعزام نیروی نظامی به سوریه مذاکره کرده و از عربستان، امارات و قطر نیز درخواست کمک مالی کرده بود و عربستان نیز حاضر به مشارکت نظامی شده است.

به گزارش خبرگزاری یورو نیوز، «محمد رشاد» یکی از مسئولان بلندپایه سابق سازمان اطلاعات مصر نیز دیروز به درخواست جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید واکنش نشان داد و اعلام کرد، مصر هرگز به این ائتلاف نخواهد پیوست.

محمد رشاد افزود: «نیروهای مسلح مصر مزدور نیستند و استراتژی قاهره در قبال سوریه بر مبنای حمایت از وحدت اراضی سوریه و ارتش ملی این کشور است.»

«استفان کوک» کارشناس مسائل خاورمیانه در شورای روابط خارجی آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «به نظر می‎رسد که آقای بولتن نمی‌داند که دولت مصر از اسد حمایت می‎‌‌کند.»

اخراج ۳ هزار تن از کادر ارتش ترکیه

هزاران تن از نیروهای ارتش ترکیه به اتهام ارتباط با جماعت «فتح ‌الله گولن»، متهم طراحی کودتای ۲۰۱۶ این کشور از کار برکنار می‌شوند.

به گزارش اسکای نیوز عربی، «نورالدین جانیکلی»، وزیر دفاع ترکیه روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت؛ سه هزار نیروی ارتش این کشور به دلیل ارتباط و همکاری با جماعت گولن از کار اخراج خواهند شد.

دولت ترکیه می‌گوید: گروهی از نظامیان ارتش ترکیه در پانزدهم ژوئن ۲۰۱۶ با طراحی کودتایی قصد براندازی دولت این کشور به ریاست «رجب طیب اردوغان» را داشتند که با شکست مواجه شد.

دولت ترکیه بعد از این کودتای نافرجام گروه گولن به ویژه «فتح الله گولن»، مبلغ ترکیه‌ای مقیم آمریکا را در طراحی این کودتا دخیل دانست و از واشنگتن خواست که او را تحویل آنکارا دهد.

دولت اردوغان بعد از این کودتا ده‌ها هزار نیروی لشکری و کشوری ترکیه را به اتهام دست داشتن در این کودتا از کار برکنار یا زندانی کرده و ده‌ها رسانه را تعطیل کرده است.

جزئیات جنگ رسانه‌ای خاموش میان عربستان و امارات

پروژه جدید عربستان برای احداث شهرک رسانه‌ای و مقابله با دست برتر امارات در میان کشورهای منطقه، به سرفصل تازه‌ای برای اختلاف و دشمنی ابوظبی و ریاض تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه الشرق قطر، خبرنگاران فرانسوی اعلام کردند که عربستان طرحی برای تأسیس یک شهرک رسانه‌ای مانند شهرک رسانه‌ای دبی تدارک دیده که بتواند تمام رسانه‌های سعودی را به آنجا منتقل کرده و اکثر روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی این کشور را از آن جا مدیریت کند.

افزایش احتمال اجماع اروپا برای تحریم ایران/توصیه به ترامپ برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی با ایران/ دست رد مصر به سینه عربستان و آمریکا/جزئیات جنگ رسانه‌ای خاموش میان عربستان و امارات

این خبرنگاران به سایت الشرق اعلام کردند، ریاض نسبت به پراکنده بودن رسانه‌های این کشور در خارج به ویژه در دبی و قاهره ناخرسند و معتقد است، به این ترتیب نمی‌تواند آنها را تحت کنترل کامل خود داشته باشد. به همین علت به دنبال تأسیس یک شهرک رسانه‌ای در منطقه الشرقیه در عربستان است تا بتواند مجتمعی برای تمام رسانه‌های این کشور ایجاد کرده و آنها را  کامل تحت کنترل خود داشته باشد.

کَمیل سانتامانس مدیر مؤسسه مشاوره رسانه ای « اینوِرمی لوویتو» در پاریس پروژه شهرک رسانه‌ای عربستان که خبرهای آن منتشر شده را به معنی آغاز جنگ رسانه‌ای بین عربستان و امارات دانست. وی معتقد است که رژیم ابوظبی رژیمی مغرور است و از حدود دو دهه پیش تاکنون با تأسیس شهرک رسانه ای دبی تلاش کرده رسانه‌های منطقه عربی را در اختیار گرفته و آنها را برای ترویج افکار و پروژه‌های سیاسی خود مورد استفاده قرار دهد. هدف از تأسیس این شهرک رقابت با رسانه های مصری بود که در منطقه عربی پیشتاز بودند. امارات به این ترتیب موفق شد، رسانه‌های مصری را از میدان به در کرده و آنها را از محتوا خالی کند.

این شهرک، رسانه‌های سعودی را تشویق کرد آرشیوهای مهم تلویزیون مصر را خریداری و به این ترتیب رسانه‌های مصری را از دور رقابت‌ها خارج کنند. بعد از این تحولات است که پروژه عربستان سعودی آغاز شده، پروژه‌ای که قرار بود، محرمانه دنبال شود، اما در عرصه رسانه هیچ چیز محرمانه نمی‌ماند. این پروژه برای خارج کردن کنترل کامل رسانه‌ها از دست ابوظبی است و به این ترتیب، تقابل گسترده‌ای بین عربستان سعودی و امارات ایجاد خواهد شد. حتی این پروژه ممکن است سبب بروز دشمنی میان دو کشور شود و رسانه‌های تبلیغاتی دو طرف را به سمت مقابله و عرض اندام در برابر طرف مقابل وادار کند.

پاسخ «لاریسن» به تحلیل «فریدمن» از کنترل ایران بر جهان عرب

چندی پیش «توماس فریدمن» ستون نویس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و به‌ویژه خاورمیانه در مطلبی در روزنامه نیویورک‌تایمز تحت عنوان «آیا ایران و اسرائیل به سمت اولین جنگ رودررو به‌پیش می‌روند» مطالبی را در خصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بیان کرده بود که با واکنش «دنیل لاریسن» دیگر تحلیلگر مسائل خاورمیانه روبرو شده است.

به گزارش «تابناک» فریدمن در مطلب خود در نیویورک‌تایمز بیان کرده بود که هرچند نه ایران و نه اسرائیل خواهان جنگ رودررو در منطقه نیستند اما طی هفته‌های اخیر تحولاتی رخ‌داده است که این دو را به سمت یک جنگ مستقیم به‌پیش می‌برد. وی با اشاره به دو راند از تقابل‌های قبلی ایران و اسرائیل در سوریه راند سوم را محتمل و بسیار جدی از نمونه‌های قبلی می‌داند و دلیل این موضوع را حضور بیهوده ایران در سوریه دانسته است.

فریدمن در این مطالب با اشاره به این‌که ایران نگرانی‌ها و دغدغه‌های مشروعی در مورد خلیج‌فارس ناشی از رقبای سنی عرب وابسته به آمریکا دارد، اما معتقد است که ایران هیچ تهدید مستقیمی در سوریه ندارد. وی ایجاد پایگاه از سوی ایران در سوریه را ناشی از تلاش سپاه قدس ایران برای کنترل کل منطقه و به‌ویژه در راستای چالش‌های داخلی بر سر قدرت با روحانی دانسته است و می‌نویسد: نیروی قدس اکنون از طریق نایبان خود چهار پایتخت عربی را کمابیش تحت کنترل خود دارد: دمشق، بیروت، بغداد و صنعا. وی ادامه می‌دهد: درواقع امروز ایران تبدیل به بزرگ‌ترین «قدرت اشغالگر» در جهان عرب شده است.

پاسخ «لاریسن» به تحلیل «فریدمن» از کنترل ایران بر جهان عرب

دنیل لاریسن با اشاره به این بخش از یادداشت فریدمن، طی مطلبی در «آمریکن کانسرواتیو» این گفته فریدمن را به نقد کشیده و می‌نویسد: این جملات از بسیاری وجوه اشتباه و گمراه‌کننده هستند اما به‌ویژه در مورد یمن بسیار نفرت‌انگیزند، زیرا دقیقاً در راستای پروپاگاندای عربستان سعودی برای توجیه جنگ سبعانه خود علیه این کشور در رنج و عذاب است. مشکل اصلی این بیانیه – فریدمن – این است که به‌کلی بازیگران محلی و منافع آن‌ها را نادیده گرفته و به‌اشتباه آن‌ها را عروسک خیمه‌شب‌بازی تهران تلقی می‌کند.

لاریسن در مطلب خود با ذکر این موضوع ادامه می‌دهد:

ایران که این‌گونه ظاهراً «قدرت اشغالگر» معرفی شده است، بنا به درخواست دولت‌های سوریه و عراق از این دو کشور حمایت کرده است. ممکن است ما از این حمایت راضی و خشنود نباشیم اما دلیل نمی‌شود که آن را مشابه آنچه اشغالگری است، تلقی کنیم. عربستان سعودی و امارت متحده عربی و دیگر همراهان آن‌ها هستند که بخش‌هایی از یمن را اشغال کرده‌اند و اکنون «دولت مشروع» یمن به ریاض فرار کرده چون هیچ محبوبیتی در خانه خود ندارد. ایران هیچ بخشی از یمن را اشغال نکرده است. تحلیل و بیانیه فریدمن شاید به درد آن دسته از افرادی بخورد که به دنبال ایجاد هراس از ایران و خصومت با آن هستند اما در مقابل تحلیل‌هایی که ما از فریدمن انتظار داریم مزخرف و گزاف‌گویی است. متأسفانه این نوع بزرگنمایی رو به افزایش از «کنترل» ایران بر پایتخت کشورهای دیگر دیدگاهی است سیاست‌گذاران در ایالات‌متحده و سایر سیاست‌گذاران را به‌اشتباه می‌اندازد.

افزایش نفوذ ایران در یمن تقریباً از سه سال قبل که عربستان سعودی اقدام به حمله به این کشور کرد، به شکلی متعادل شروع شد و اکنون روابط میان ایران و حوثی‌ها بیش از سابق است، اما این مسئله ناشی از احمقانه و بی‌هدف بودن جنگ سعودی‌ها در یمن است. حوثی‌ها قبل از شروع حمله ائتلاف نایبان ایران در یمن نبودند و هنوز هم نیستند. ایران از طریق نایبان یا هیچ طریق دیگری کنترلی بر صنعا ندارد. درست است که این جمله به‌هیچ‌وجه همخوانی با آنچه حامیان جنگ عربستان در یمن می‌خواهند بگویند، ندارد اما کاملاً صادق است. در حقیقت در سال 2014 ایران به حوثی‌ها هشدار داد که از اشغال صنعا خودداری کنند که اساساً از کشوری با نیات «سلطه‌طلبی» و «اشغالگری در حال رژه» عجیب‌وغریب است. شاید تعدادی از تندروها در ایران آرزوی آن را داشتند که این کنترل و نفوذی که به ایران نسبت داده می‌شود، واقعاً وجود داشت، اما این مسئله تنها در حد یک آرزو است.

این مسئله از آن روی اهمیت دارد که فریدمن از جایگاه بسیار شناخته‌شده و مهم خود برای انتشار یک تحلیل خراب و گمراه‌کننده در مورد جنگی استفاده کرده است که آمریکایی‌ها تا همین‌جا آن را بسیار اندک درک می‌کنند یا شاید اصلاً درکی از آن ندارند. فریدمن پیش‌ازاین نامه‌ای عاشقانه برای محمد بن سلمان نوشته است و اکنون مشغول بازنشر گفته‌های سعودی‌ها در مورد ایران و جنگ یمن است. جنگ یمن تا همین‌جا نیز در ایالات‌متحده بسیار بد پوشش داده شده و اطلاعات زیادی از آن در اختیار آمریکایی‌ها نیست و هرگونه اطلاعات اشتباه در مورد این جنگ در آمریکا می‌تواند زیان‌های شدیدی در پی داشته باشد. هرکسی که دچار این اشتباه شود و مقاله فریدمن را بخواند دچار اشتباهی بدتر و دیدی مخدوش‌تر از قبل نسبت به این بخش از جهان خواهد شد.

کدام سامانه‌های پدافندی سوریه به جنگ کروزها رفتند؟

مدرنترین سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه، سیستم دفاع هوایی" پانتسیر" است که بنا بر آمار اعلامی، در جریان تجاوز اخیر موشکی نیز بسیار موفق عمل کرده و ۲۵ شلیک را ثبت کرده که ۲۴ موشک را هدف گرفته اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، حمله موشکی بامداد شنبه به کشور سوریه را شاید بتوان یکی از عجیب ترین تحولات در تاریخ جنگ در این کشور دانست؛ حمله ای در حجم بسیار بالا به اهدافی کم و با درجه اهمیت بسیار کمتر که باعث تعجب بسیاری از کارشناسان شده و حتی در مواردی صدای مخالفان دولت سوریه را نیز درآورده است. از جمله یکی از مسائل عجیب در بحث حمله موشکی مذکور، آمار و ارقام متفاوتی بود که روسیه و آمریکا از نتایج این عملیات ارائه کرده اند. مشرق پیش از این، در دو گزارش به جزییاتی از حمله موشکی به سوریه و روایتی که طرف غربی از این حمله ارائه کرده، پرداخته ولی در این گزارش قصد داریم به روایتی که طرف روسی از ماجرا مطرح کرده و در عین حال سامانه های دفاعی ارتش سوریه که در این درگیری حضور داشتند، بپردازیم.
 

دو گزارش قبلی مشرق درباره حمله به سوریه را از اینجا بخوانید:

آبروریزی کروزهای آمریکایی در مقابل ساختمان‌های خالی و پدافند قوی/ نسخه یواشکی «بیل کلینتون» برای ترامپ چه بود؟ +عکس

واقعا ۱۰۵ موشک به سمت ۳ هدف آسان در سوریه شلیک شد؟/ فاکتورسازی تاجرترین رییس‌جمهور آمریکا برای دوشیدن اسپانسرهای خام +تصاویر ماهواره‌ای

روسها اعلام کرده اند که ۱۰۳ تیر موشک کروز به سمت سوریه شلیک و پدافند هوایی سوریه موفق شده است ۷۱ فروند از این موشک ها را رهگیری و سرنگون کند.


**لیستی که روسها از نقاطی که به آنها حمله شده ارائه کرده اند به این شرح است:

۴ موشک به سمت فرودگاه بین المللی دمشق شلیک شده، ۱۲ تیر موشک نیز به سمت منطقه الضمیر در شمال شرق دمشق شلیک شده که همگی ساقط شده اند. همچنین ۱۸ موشک به سمت فرودگاه Blai شلیک شده که، تمام موشک ها ساقط شده اند. ۱۲ تیر موشک به سمت پایگاه هوایی شعیرات Shayrat  شلیک شده که کلیه این موشک ها نیز ساقط شده اند. از ۹ موشک شلیک شده به سمت پایگاه هوایی المزه Mazzeh در نزدیکی دمشق ۵ فروند ساقط شده اند. ۱۶ موشک به سمت فرودگاه حمص شلیک شده است که ۱۳ تیر آنها سرنگون شده اند.

از سوی دیگر، سه فروند موشک نیز به هدف مذکور برخورد کرده که به فرودگاه خسارت خاصی را وارد نکرده اند. مرکز تحقیقاتی البرزه و جرامانا که هدف اصلی حملات ائتلاف غربی اعلام شده بود مورد حمله ۳۰ تیر موشک کروز قرار گرفته که ۷ تیر از این موشک ها رهگیری و نابود شد. این در حالی است که طرف غربی اعلام کرده است که در مجموع ۱۰۵ تیر موشک کروز به سمت هدف شلیک و کل موشک ها نیز با موفقیت به هدف برخورد کرده است.


زنجیره دفاعی سوری ها شامل کدام موشک ها بود؟

بر اساس آنچه روسها اعلام کرده اند، ارتش سوریه با استفاده از موشک های سام ۳، سام ۵، سام ۶، سام ۸، استرلا ۱۰، سام ۱۷  و پانتسیر که عمدتا در دوران شوروی سابق ساخته شده اند به دفاع در برابر حمله موشکی ائتلاف غربی قرار گرفته است. البته در صحبت های طرف روسی نکته کوتاه و در عین حال مهمی نیز وجود دارد که شاید بتواند به نوعی بخشی از این پازل سردرگم حمله و دفاعی موشکی را پر کند. طرف روسی اعلام کرده است که در ۱۸ ماه گذشته سامانه های دفاع هوایی سوری ها را به طور کل بازیابی کرده و به توسعه آن نیز ادامه خواهد داد. مسئولان روسی همچنین اعلام کرده اند که این حمله احتمالا منجر به تحویل سامانه اس ۳۰۰ به سوریه بشود که در ادامه نگاهی خواهیم داشت به سامانه های دفاعی مورد استفاده سوری ها در جریان مقابله با این حمله موشکی.

در عین حال در گزارشی که روز دوشنبه توسط مقامات روسی منتشر شد به جزییات بیشتری از این حمله اشاره شده و تعداد موشک های شلیک شده از هر سامانه و همچنین تعداد اصابت های موفق نیز اعلام شده است. در ادامه و پس از معرفی هر سامانه، تعداد شلیک و اهداف ساقط شده توسط آن سامانه نیز خواهد آمد. روسیه اعلام کرده که سوریه در مجموع در جریان این درگیری، ۱۱۲ تیر موشک به سمت موشک های کروز غربی شلیک کرده است.

سامانه سام ۳

این سامانه موشکی ساخت شوروی سابق اولین بار در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی وارد خدمت شده و در جریان جنگ های زیادی نیز حضور داشته است. از جمله سوابق بسیار مهم این موشک ساقط کردن یک فروند هواپیمای پنهانکار F-۱۱۷ نیروی هوایی آمریکا بر فراز یوگسلاوی سابق در سال ۱۹۹۹ میلادی است.

روسها این سامانه را از خدمت ارتش خود خارج کردند اما مدل ارتقاء یافته ای از آن را با قابلیت شلیک موشک های Pechora-۲M در بازار ارائه کردند که ارتش سوریه نیز از دارندگان این سامانه است. این موشک هدایت راداری دارای برد در حدود ۳۲ کیلومتر و ارتفاع درگیری ۲۰ کیلومتر است و رادار جدیدی با قابلیت رهگیری پرنده های با سطح مقطع راداری پایین نیز برای آن نصب شده است. سر جنگی این موشک حدود ۶۰ کیلوگرم بوده و می تواند با اهدافی با سرعت ۱۰۰۰ متر بر ثانیه درگیر شود. پیش از این حداقل در یک مورد و در جریان یکی از حملات موشکی اسراییل به سوریه این سامانه موفق به رهگیری یک موشک کروز هواپرتاب اسراییلی شده بود. بر اساس اعلام روسها این سامانه در جریان درگیری بامداد شنبه ۱۳ موشک شلیک کرده و ۵ هدف را مورد اصابت قرار داده است.

سامانه سام ۵

سامانه دفاع هوایی سام ۵ یا همان اس ۲۰۰ که یک سیستم دفاع هوایی دوربرد توسعه یافته در شوروی سابق بود و در زمان ساخت خود برای مقابله با اهداف بزرگی مثل بمب افکن های آمریکایی ساخته شده بود. این سامانه بسته به موشک مورد استفاده در آن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و از هدایت راداری بهره می برد. اس ۲۰۰ اخیرا با مورد اصابت قرار دادن یک فروند اف ۱۶ مدل سوفا اسراییلی یک شکار مهم و اتفاقی تاریخی را به اسم خود ثبت کرده بود.

روسیه در سالهای اخیر بسته های ارتقایی برای این سامانه ارائه کرده که شامل استفاده از رادارهای جدید برای این موشک است. با توجه به اندازه و نوع طراحی و ساخت این موشک، بعید است در جریان درگیری مورد نظر، اس ۲۰۰ موفقیتی در برابر موشک های کروز غربی داشته باشد که صحبت مقام روسی نیز این ادعا را تایید می کند. در جریان درگیری ۸ موشک اس ۲۰۰ به طرف هدف ها شلیک شده ولی ظاهرا هیچ کدام از آنها به هدف برخورد نکرده؛ هرچند که ممکن است ترکش های سرجنگی آن، موفقیتی را کسب کرده باشد.

سامانه سام ۶

سامانه دفاع هوایی سام ۶ یکی از موفق ترین سیستم های دفاع هوایی ساخت شوروی سابق است که برای اولین بار در جنگ ۱۹۷۳ اعراب و اسراییل وارد نبرد شده و موفق شد تعداد زیادی از جنگنده های اسراییلی را سرنگون کند. این سامانه دارای قابلیت تحرک کامل بوده و به همین دلیل از بقاء پذیری بالایی در میدان نبرد خصوصا در برابر تهدیدات ضد رادار برخوردار است. این موشک هدایت راداری دارای برد ۲۴ کیلومتر و ارتفاع درگیری ۶ کیلومتر از سطح زمین است.

تا به امروز کشورهای مختلفی بسته های ارتقا زیادی را برای سامانه سام ۶ ارائه داده اند اما مشخص نیست آیا سام های ۶ سوری مورد ارتقاء قرار گرفته اند یا نه. در صورت داشتن حمایت یک رادار مناسب و کشف اولیه و انتقال اطلاعات به سامانه سام ۶ این سیستم توان خوبی برای درگیری با موشک های کروز دارد. سام ۶ های سوری ۲۱ موشک به سمت اهداف خود شلیک کرده و موفق شدند ۱۱ هدف را مورد اصابت قرار دهند.

سامانه سام ۸

سامانه دفاع هوایی متحرک سام ۸ از دیگر سیستم های دفاع هوایی متحرک ساخت شوروی سابق است که در خدمت ارتش سوریه حضور دارد. این سامانه که متعلق به دهه ۱۹۷۰ میلادی است که از هدایت راداری برخوردار بوده و مثل سامانه سام ۶ بر روی تحرک آن تاکید فراوان شده و برد موشک های این سامانه ۱۵ کیلومتر و ارتفاع درگیری موشک های آن ۱۲ کیلومتر است.

تا به اینجا دو سری ارتقاء یکی از طرف بلاروس و دیگری از طرف لهستان برای این کاربران این سامانه موشکی ارائه شده است که مشخص نیست سوریه جزو مشتریان سیستم های جدید باشد یا خیر. همانطور که بالاتر نیز اشاره شد در صورت استفاده از یک رادار کشف و ردگیری پیشرفته در سامانه امکان افزایش شانس این موشک ها برای رهگیری هدف های مورد نظر بسیار بالاتر می رود. این سامانه در جریان درگیری ۱۱ موشک شلیک کرده و ۵ هدف را مورد اصابت قرار داده است.

سامانه استرلا ۱۰

سامانه پدافند هوایی متحرک کوتاه برد استرلا ۱۰ که با کد سام ۱۳ نیز شناخته می شود یک سیستم دفاع هوایی ساخت شوروی سابق برای دهه ۱۹۷۰ میلادی است. این سیستم از ترکیب رادار و سامانه اپتیک برای کشف و قفل بر روی هدف استفاده کرده و موشک های مجهز به سیستم قفل حرارتی را به سمت هدف شلیک می کند. برد و ارتفاع درگیری این موشک در حدود ۵ کیلومتر بوده، سر جنگی این موشک ۵ کیلوگرم و سرعت آن در حدود ۵۵۰ متر بر ثانیه است.

بر اساس اعلام منابع روسی در جریان درگیری این سامانه ۵ موشک شلیک کرده و ۳ هدف را مورد اصابت قرار داده است.

سامانه سام ۱۷

سامانه موشکی سطح به هوای سام ۱۷ یا باک ام ۲ "پیشرفته ترین موشک" به کار رفته در این درگیری محسوب می شود. این موشک با قابلیت تحرک بالا و مقاومت بالا در برابر جنگ الکترونیک از جمله پیشرفته ترین سیستم های ساخت روسیه است که در خدمت ارتش سوریه قرار دارد. این سیستم موشکی از رادار آرایه فازی فعال بهره برده و برد آن در حدود ۵۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن در حدود ۱۵ کیلومتر است.

برخی تصاویر منتشر شده بعد از درگیری صبحگاه شنبه نشان از شلیک شدن تعداد از موشک های باک ارتش سوریه به سمت اهداف مورد نظر است. در میان سامانه های به کار رفته توسط ارتش سوریه برای مقابله با این حمله، سام ۱۷ از باقی پیشرفته تر بوده و از شانس بسیار بیشتری برای موفقیت در برابر موشک های کروز غربی برخوردار می باشد. باک های سوری ۲۹ موشک به سمت اهداف مورد نظر شلیک کرده اند.

سامانه پانتسیر

مدرنترین سامانه دفاع هوایی حال حاضر ارتش سوریه سامانه دفاع هوایی" پانتسیر" است که به نظر در جریان این درگیری نیز بسیار موفق عمل کرده. این سیستم که در عمل یک سامانه ترکیبی توپ و موشک است در دهه ۹۰ میلادی در روسیه توسعه پیدا کرده و شامل ۲ توپ و ۱۲ موشک است. این سامانه کاملا متحرک بر اساس سفارش مشتری توان نصب بر روی زنجیر چرخ یا کشنده های عادی را داشته و در جریان حضور نیروهای روسی در سوریه نیز چندین بار اهدافی مثل راکت های گراد و پرنده های بدون سرنشین ناشناس در نزدیکی پایگاه روسیه در این کشور را نابود کرده است.

این سامانه توانایی درگیری با اهداف در فاصله ۲۰ کیلومتری و ارتفاع ۱۵ کیلومتر را دارد. در جریان این درگیری سامانه پانتسیر روسی ۲۵ تیر موشک شلیک کرده و ۲۴ هدف را با موفقیت مورد اصابت قرار دادند.

دیدنی های امروز

تماشاگران سعودی در حال تماشای نخستین فیلم سینمایی – فیلم آمریکایی پلنگ سیاه- نمایش داده شده در عربستان سعودی در سینمایی در مرکز تجاری ملک عبدالله در شهر ریاض /عکس: خبرگزاری آلمان
تماشاگران سعودی در حال تماشای نخستین فیلم سینمایی – فیلم آمریکایی پلنگ سیاه- نمایش داده شده در عربستان سعودی در سینمایی در مرکز تجاری ملک عبدالله در شهر ریاض /عکس: خبرگزاری آلمان
دیدار نخست وزیران بریتانیا و کانادا در مقر نخست وزیری بریتانیا در لندن
دیدار نخست وزیران بریتانیا و کانادا در مقر نخست وزیری بریتانیا در لندن
سلفی گرفتن نخست وزیر کانادا در کنار شهردار لندن و نخست وزیر نیوزیلند در حاشیه اجلاس سران کشورهای مشترک المنافع بریتانیا در لندن
سلفی گرفتن نخست وزیر کانادا در کنار شهردار لندن و نخست وزیر نیوزیلند در حاشیه اجلاس سران کشورهای مشترک المنافع بریتانیا در لندن
در حاشیه دیدار نخست وزیر هند با ولیعهد بریتانیا در موزه علوم بریتانیا در لندن
در حاشیه دیدار نخست وزیر هند با ولیعهد بریتانیا در موزه علوم بریتانیا در لندن
دختران اقلیت قومی "یائو" در چین در حال شانه کشیدن موهای بلندشان به عنوان یکی از رسوم جشنواره آیینی "سانیوسان"
دختران اقلیت قومی
جشنواره آیینی سانیوسان در شهر شانگسی در جنوب چین
جشنواره آیینی سانیوسان در شهر شانگسی در جنوب چین
تمرین رژه سی وهشتمین سالگرد استقلال کشور زیمبابوه
تمرین رژه سی وهشتمین سالگرد استقلال کشور زیمبابوه
انتخاب "میگوئل دیاز کانل" به عنوان تنها گزینه جانشینی رائول کاسترو رییس جمهوری کوبا از سوی مجمع ملی کوبا
انتخاب
کلبه‌های ساحلی در یورکشایر بریتانیا
کلبه‌های ساحلی در یورکشایر بریتانیا
استقرار پلیس ضد شورش در مقابل منزل رییس جمهوری ارمنستان در شهر ایروان برای مقابله با معترضان به رییس جمهوری بابت قدرت‌طلبی وجابجایی سوری با منصب نخست وزیری
استقرار پلیس ضد شورش در مقابل منزل رییس جمهوری ارمنستان در شهر ایروان برای مقابله با معترضان به رییس جمهوری بابت قدرت‌طلبی وجابجایی سوری با منصب نخست وزیری
شالیزارهای برنج – چین
شالیزارهای برنج – چین
یک مهندس روبات‌ساز در حال کار روی مراحل پایانی ساخت " فرِد" روبات انسان نمای مورد استفاده در فصل دوم یک مجموعه تلویزیونی در یکی از شبکه های تلویزیونی بریتانیا
یک مهندس روبات‌ساز در حال کار روی مراحل پایانی ساخت
دم وال عظیم الجثه در حال شنا در عمق 45 پایی ساحل "باجا" در مکزیک /عکس روز وب سایت " نشنال جئوگرافی"
دم وال عظیم الجثه در حال شنا در عمق 45 پایی ساحل
رژه روز ارتش در تهران – عکس: عابدین طاهرکناره
رژه روز ارتش در تهران – عکس: عابدین طاهرکناره
مراسم شام رهبران آمریکا و ژاپن در تفرجگاه " مارالاگو" در ایالت فلوریدا آمریکا/ عکس: خبرگزاری فرانسه
مراسم شام رهبران آمریکا و ژاپن در تفرجگاه
بدون شرح
بدون شرح

حمله اسراییل به اهداف ایرانی در سوریه پس از مشورت نتانیاهو با ترامپ

         بر اساس گزارش وال استریت ژورنال نتانیاهو پس از مشورت با ترامپ دستور حمله هوایی به پایگاه تیفور در سوریه را صادر کرده است.        

 ایالات متحده آمریکا از حمله اسراییل به برخی اهداف در سوریه که محل تجمع نیروهای مستشاری ایران در سوریه هستند، اطلاع قبلی داشته است.

به گزارش عصرایران، روزنامه "وال استریت ژورنال" آمریکا در گزارشی به نقل از منابع مطلع آمریکایی این خبر را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، اسراییل هفته گذشته پس از مشورت با ترامپ یک سیستم دفاع ضد هوایی پیشرفته را در پایگاه هوایی " تیفور" در استان حمص سوریه هدف حمله قرار داد. در این حمله 7 نیروی نظامی ایران حاضر در پایگاه تیفور به شهادت رسیدند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال اطلاع قبلی آمریکا از حملات اخیر اسراییل به نیروهای ایرانی در سوریه نشانه‌ای از همکاری دولت ترامپ با اسراییل برای مقابله با نفوذ فزاینده ایران در سوریه و منطقه است.

سامانه دفاع موشکی " گنبد آهنین " اسراییل در بلندی های اشغالی جولان در مرز با سوریه/ عکس:EPA

حمله اسراییل به اهداف ایرانی در سوریه پس از مشورت نتانیاهو با ترامپ

به نوشته وال استریت ژورنال، نتانیاهو پس از مشورت با ترامپ دستور حمله به پایگاه تیفور را صادر کرده است. این حمله پس از آن صورت گرفت که نیروهای ایرانی درحال راه‌اندازی یک سیستم دفاع ضد هوایی پیشرفته در این پایگاه بودند تا در برابر حملات هوایی اسراییل به سوریه سد دفاعی ایجاد کنند.

دو نفر از مقامات مطلع آمریکایی به شرط افشا نشدن نامشان گفتند که دولت نتانیاهو پس از مشورت با آمریکا و با اطلاع این کشور حمله اخیر به پایگاه تیفور را انجام داده است.

وزارت دفاع امریکا پس از حمله هفته گذشته اسراییل به پایگاه تیفور در استان حمص سوریه ضمن رد انتساب این حمله به آمریکا، با صدور بیانیه ای از انجام این حمله اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا بامداد روز جمعه گذشته با حمله موشکی به اهدافی در سوریه، به حمله شیمیایی ادعایی انجام شده علیه غیرنظامیان در شهر دوما سوریه واکنش نشان دادند. در جریان آن حمله موشکی هیچ پایگاه نظامی متعلق به روسیه و یا نیروهای نظامی وفادار به ایران مورد تعرض قرار نگرفت.

اما  به موازات این حمله جنگنده‌های اسراییلی در دو نوبت به پایگاه‌های هوایی سوریه از جمله تیفور حمله کردند که در جریان حمله به تیفور 7 نظامی ایرانی به شهادت رسیدند. ارتش اسراییل و کابینه نتانیاهو درباره این حمله سکوت کرده و مسئولیت آن را بر عهده نگرفته‌اند اما مقامات جمهوری اسلامی ایران وعده " انتقام سخت" از اسراییل بابت انجام این حمله را داده‌اند.

اسراییل در ماه‌های گذشته در چندین نوبت اقدام به حملات هوایی به برخی پایگاه‌های هوایی در سوریه کرده است. مقامات دولت دست راستی نتانیاهو بارها تاکید کرده‌اند که اجازه استقرار پایگاه‌های دایمی ایران در سوریه را نخواهند داد.

چرا مسعود رجوی به دنبال انحلال ارتش بود؟

خبرگزاری فارس: چرا مسعود رجوی به دنبال انحلال ارتش بود؟

موافقان انحلال ارتش در سه فاز پیگیری می‌شد؛ ابتدا انحلال ارتش، سپس باز گذاشتن گروه‌های سیاسی ـ نظامی مانند مجاهدین خلق که خود را مبارزین پیشتاز می‌نامیدند و در انتها تشکیل خلقی مطابق الگو و سلیقه این گروه‌ها بود.

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس،‌ برای اینکه پی ببریم چرا روز 29 فروردین توسط امام خمینی (ره) روز ارتش اعلام شد،‌ باید اندکی به عقب برگردیم و تاریخ مواجه سازمان‌ها و گروه‌ها را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ارتش را مورد واکاوی قرار دهیم.

مسعود رجوی در اولین سخنرانی‌اش پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران خواستار انحلال ارتش شد و توجیه‌اش برای انحلال ارتش این بود که بدون این کار انقلاب ناقص است و در سراشیبی سقوط قرار خواهد گرفت.

وی در این سخنرانی گفت: «انحلال ارتش و تجدید سازمان انقلابی ارتش مبرم‌ترین مسئله کنونی ماست. اگر صحبت از انقلاب است، یعنی دگرگون کردن، یعنی حکومت‌کننده کنار برود و حکومت‌شونده بیاید روی کار. یعنی طبقه حاکم نابود شود، یعنی زیر و رو شدن چیزی که حضرت علی (ع) به بهترین صورت آن را در اعلامیه شماره یک خود در وقتی که به قدرت رسید بیان کرد: سوگند به آن خدایی که محمد (ص) را به حق برانگیخت بایستی در هم آمیخته شوید، دگرگون شوید، غربال شوید تا کفگیر نظام فعلی به ته دیگش بخورد و برگردد، بالایی‌ها پایین روند و پایین‌ها بالا روند. این یعنی انقلابی که به اعتقاد ما در قدم اول باید با انحلال و تجدید سازمان ارتش شروع شود والا صحبت از انقلاب به خصوص صحبت از انقلاب اسلامی نکنید، خود انقلاب به اندازه کافی مسئولیت دارد چه برسد به انقلابی که اسلامی باشد.».1

پس از این سخنرانی مسعود رجوی مهدی تقوایی از چهره‌های علنی سازمان مجاهدین خلق در روز 16 اسفند در مراسم سالگرد کشته شدن علی محبی از افسران ارتش عضو سازمان مجاهدین خلق حرف‌های مسعود رجوی را بگونه‌ای دیگر تکرار کرد و ارتش را یکی از ابزارها و عوامل داخلی امپریالیسم نامید و گفت، ارتش اهرم نظامی منافع امپریالیسم و تثبیت‌کننده وضعیت و شرایط موجود است بنابر این تا انهدام واقعی کامل و قطع این سیستم ما نمی‌توانیم بگوییم انقلاب تمام شده است اگر بپذیریم امپریالیسیم دقیقا روی عوامل داخلی است که می‌توانند به تاراج خود ادامه دهد، بنابر این ارتش یکی از اهرم‌های قدرتی است که می‌تواند منافع‌اش را حفظ کند.

در این میان روزنامه کیهان که سردبیر آن رحمان  هاتفی از اعضای ارشد حزب توده بود  به شدت بر طبل خلع سلاح ارتش و انحلال تمام نظامیان کشور می‌کوبید و در یکی از یادداشت‌های روزنامه کیهان به قلم فردی به نام مستعار حبیب تیموری آمده است.

انقلاب عبارت از تهاجم خالصانه طبقات میهن‌پرست بر طبقات ضد میهنی و استعمارگران حامی آنها، هرگز به ثمر نمی‌نشیند مگر این مظهر ضد میهنی را در هم شکسته، مظهر قهر خلقی و میهنی را جانشین آن سازد تا زمانی که انتقال سلاح از کلیه ارتش شاهنشاهی در همه جای ایران به مردم و سازمان شکوفای مردمی تکمیل نشده است ملت هنوز مار در آستین می‌پروراند، خلع سلاح همه واحدهای ارتشی، ژاندارمری و پلیس شاهنشاهی به وسیله رزمندگان خلق تنها محک حقیقی برای پیروزی قطعی انقلاب است.


رحمان هاتفی

اعلام همبستگی ارتشیان تنها در مواردی باورکردنی است که کلیه سلاح‌های خود را تا کنون علیه ملت که صاحب آنها است به کار می‌گرفته‌اند بی‌قید و شرط به ملت تحویل دهند و حفاظت پادگان‌ها، پاسگاه‌ها و قرارگاه‌ها را به مردم بسپارند..2

سازمان چریک‌های فدایی خلق نیز در بدو پیروزی انقلاب اسلامی در بیانیه‌های متعددی به مسئله انحلال ارتش و لزوم ایجاد ارتش خلقی می‌پرداخت.

مهمترین حربه در دست امپریالیسم آمریکا و عامل عمده سرکوب جنبش خلق، ارتش مغرور و ضدخلقی است. بدون ایجاد ارتش خلقی همه پیروزی‌های به دست آمده،‌نیمه‌کاره و موقت خواهد بود، ارتش پس از انحلال باید از طریق تشکیل سازمان‌های مسلح دفاع و مقاومت به وجود آید.

انحلال ارتش و تمام ارگان‌های حاکمیت رژیم سابق و ایجاد ارتشی که دفاع دستاوردهای انقلاب را به عهده گیرد، ارتش باید از طریق سازمان‌های مسلح سپاه و مقاومت توده‌ای به وجود آید. همافران، سربازان، درجه‌داران و افسران جزء که صفوف ارتش ضدخلقی را ترک گفته و در سنگرهای خونین علیه ارتجاع جنگیده‌اند در آموزش نظامی و سازمان‌دهی نیروهای مسلح خلق شرکت خواهند کرد و توسط شوراهای انتخابی خویش در اداره و رهبری ارتش نقش خواهند داشت.3

مسئله انحلال ارتش توسط این سازمان‌های سیاسی ـ نظامی بدون اینکه طرح روشنی برای جایگزینی ارتش وجود داشته باشد به شدت پیگیری می‌شد در این میان دانشگاه تهران محلی برای سخنرانی‌ها و تجمعات علیه بنیان ارتش بود. در روز 26 بهمن 1357 جمعی از پرسنل ارتش در دانشگاه صنعتی شریف جمع شدند وبا حمایت سازمان‌ مجاهدین خلق پیشنهاداتی را به دولت موقت برای انحلال ارتش ارائه کردند.

با مرور به این اظهارات و بیانیه‌ها در می‌یابیم تحرکات موافقان انحلال ارتش در سه فاز پیگیری می‌شد ابتدا انحلال ارتش، سپس باز گذاشتن گروه‌های سیاسی ـ نظامی مانند مجاهدین خلق که خود را مبارزین پیشتاز می‌نامیدند و در انتها تشکیل خلقی مطابق الگو و سلیقه این گروه‌ها . در واقع این مسیر ترسیمی کاملا مخالف خط و مشی امام خمینی (ره)‌ به  عنوان رهبر انقلاب اسلامی بود.

با مرور به این اظهارات و بیانیه‌ها در می‌یابیم تحرکات موافقان انحلال ارتش در سه فاز پیگیری می‌شد ابتدا انحلال ارتش، سپس باز گذاشتن گروه‌های سیاسی ـ نظامی مانند مجاهدین خلق که خود را مبارزین پیشتاز می‌نامیدند و در انتها تشکیل خلقی مطابق الگو و سلیقه این گروه‌ها . در واقع این مسیر ترسیمی کاملا مخالف خط و مشی امام خمینی (ره)‌ به  عنوان رهبر انقلاب اسلامی بود

 

 

 

 

 

 

 

 


شهید فلاحی اولین فرمانده نیروی زمینی

به طوریکه شهید فلاحی که اولین فرمانده نیروی زمینی درباره ضرورت ارتش بعد از انقلاب برخلاف نظر کسانی که پیش از انقلاب مبارز بودند می‌گوید آن چیزی که ما مطمئن و معتقد بوده‌ایم ولی نمی‌توانستیم به این برادران غیرنظامی بقبولانیم این بود که درست است شما دنبال هدف مقدسی هستید اما این وسط یک هدف دیگری ممکن است گم شود همه ملت ایران دنبال انقلاب و جمهوری اسلامی هستند اما چیزی به نام استقلال ایران در حال فراموشی است زیرا تنها سازمانی که قادر به تأمین استقلال و حاکمیت است سازمان منسجم، آموزش‌دیده، مجهز  هدایت‌شده که در کوتاه‌ترین زمان قادر به حضور در مرز است. در مقابل تهدید است این سازمان ارتش است.

این مسیرها را قبل از پاوه نمی‌پذیرفتند گروه زیادی از مردم معتقد بودند که مگر ما ژاندارم جهانی هستیم! ما در آن سوی مرزها با کسی کاری نداریم و در نتیجه ارتشی با این هزینه سنگین نمی‌خواهیم بعدا حادثه پاوه و مسائل کردستان تأیید کردند که اگر ما با دیگران کاری نداریم آنها با ما کار دارند دشمن منافعی داشته که هم اکنون از دست داده چرا ما برای کویر دعوا نداریم چرا همه دعواها برای خوزستان است. ملت پذیرفته است که این ارتش باید باشد باید به ارتش احترام بگذارد، باید تأییدش کند.4

پی‌نوشت:

1. روزنامه اطلاعات ، 6 اسفند 1357

2. روزنامه کیهان،25بهمن1358،ص6

3. همان

4. کتاب امیر خستگی‌ناپذیر، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

5. کتاب صخره سخت بررسی پروند‌های امنیتی در جمهوری اسلامی ایران

حدیث روز/ سه کاری که انسان صبور انجام نمی‌دهد

حدیث روز

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده‌اند صبور سه نشانه دارد، اول آن که سستی نمی کند، دوم آن که افسرده و دلتنگ نمیشود و سوم آن که از پروردگار خود شِکوه نمی‌کند.

مشرق- پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند:

صبور سه نشانه دارد: اول آن که سستی نمی کند، دوم آن که افسرده و دلتنگ نمی‌شود و سوم آن که از پروردگار خود شِکوه نمی‌کند؛ زیرا اگر سستی کند، حق را ضایع کرده، و اگر افسرده و دلتنگ باشد شکر نمی گذارد و اگر از پروردگارش شکوه کند او را معصیت کرده است.

متن حدیث: 

عَلَامَةُ الصَّابِرِ فِی ثَلَاثٍ أَوَّلُهَا أَنْ لَا یَکْسَلَ وَ الثَّانِیَةُ أَنْ لَا یَضْجَرَ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا یَشْکُوَ مِنْ رَبِّهِ تَعَالَی لِأَنَّهُ إِذَا کَسِلَ فَقَدْ ضَیَّعَ الْحَقَّ وَ إِذَا ضَجِرَ لَمْ یُؤَدِّ الشُّکْرَ وَ إِذَا شَکَا مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَصَاهُ.

"علل الشرایع، جلد ۲، صفحه ۴۹۸"

تنش کم سابقه در روابط روسیه و اسرائیل

  

رای الیوم نوشت: روابط روسیه و اسرائیل این روزها بر وفق مراد نیست و پس از بمباران موشکی پایگاه تیفور، به سطح بسیار پایین رسیده است. تا آنجا که وزارت خارجه روسیه سفیر اسرائیل در مسکو را احضار کرده و اعتراضات شدید خود را به وی ابلاغ کرد، در حالی که پوتین نتانیاهو را به دوری از انجام هر گونه اقدامی که منجر به متشنج تر شدن اوضاع شود، فراخواند.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه چاپ لندن در ادامه آورده است: در این میان، لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل در یک گفتگوی مطبوعاتی تصریح کرده است که دولت او هرگز نمی پذیرد که روسیه برای فعالیتهای اسرائیل در سوریه یا منطقه حد و حدودی تعیین کند و نیروهای نظامی اسرائیل از آزادی عمل کامل برخوردارند، یعنی به حملات خود به سوریه ادامه داده و به ایران اجازه تقویت حضور نظامی در سوریه و تبدیل آن به یک پایگاه برای حمله به اسرائیل را نمی دهد.

این نهایت گستاخی و وقاحت است که مسئولان اسرائیلی به تعیین حدودی برای تجاوز آنها به خاک سوریه اعتراض می کنند و بر ادامه حملات خود اصرار دارند؛ حتی اگر این محدودیتها از سوی دولت بزرگ همچون روسیه وضع شده باشد. اسرائیل نمی تواند درک کند که سوریه میدان مشاعی برای هواپیماها و موشکهای آن نیست.

مشارکت اسرائیل در تجاوز سه گانه به سوریه و حمله به پایگاه تیفور و شهادت 14 نظامی سوریه ای و ایرانی، بدون پاسخ نخواهد ماند و چه بسا روسیه را وادار به تقدیم اس 300 به سوریه کند.

به نظر می رسد اظهار نظر ابراهام هالیفی رئیس سابق موساد در گفتگو با شبکه 10اسرائیل، در خصوص وقوع مقابله نظامی با ایران، خواه در سوریه و یا در فلسطین اشغالی، نزدیک به واقعیت باشد. همانطور که ولایتی، نیز چندین بار تکرار کرده است که تجاوز اسرائیلی به تیفور بی پاسخ نخواهد ماند.

یک تحلیلگر نظامی انگلیسی که در مسائل خاورمیانه تخصص دارد و به دولتمردان در لندن نزدیک است، بر این مساله تاکید می کند که ورود پهباد ایرانی به مرزهای اسرائیل، تنها با هدف شناسایی نبود، بلکه موشکهای پیشرفته ای همراه این پهباد بود که همین مساله باعث نگرانی شدید مجامع نظامی اسرائیل شد؛ از این رو، صهیونیستها جنگنده های اف 16 خود را مأمور حمله به پایگاه تیفور کردند.

لیبرمن و دیگر ژنرال های اسرائیلی نمی دانند که زمان تجاوز به خاک سوریه سر آمده است؛ از ابتدای سال جاری سامانه های دفاعی سوریه با هر گونه حمله هوایی یا موشکی اسرائیل مقابله می کنند.

اسرائیل بعنوان یکی از شکست خورده های تجاوز سه گانه به سوریه از آن خارج شد؛ چرا که دیگر زمام ابتکار عمل در سوریه را در اختیار ندارد و نمی تواند بدون هیچ مانعی در اسمان این کشور عربی ظاهر شود. اس 300 روسیه در انتظار جنگنده ها و موشکهای اسرائیل است و این در صورتی است که امور به سمت عکس العمل های انتقامی موشکی در عمق اسرائیل پیش نرود.

مترجم:مریم نصرالهی

دیواره سازه آبی شوشتر در معرض خطر است

سازه های آبی شوشتر
شناسهٔ خبر: 4274678 -
اهواز -  استاندار خوزستان گفت: دیواره سازه آبی شوشتر که در آثار جهانی یونسکو ثبت شده در معرض خطر است و انتظار داریم برای ترمیم و حفظ آن اقدامات لازم انجام شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی حفظ سازه های آبی با بیان اینکه سازه های آبی در استان در سطح دنیا کم نظیر و بعضاً بی نظیر است، اظهار کرد: این سازه ها گنجینه آبی تاریخی دیرینه و زمینه شناخت میراث کهن این استان است.

استاندار خوزستان عنوان کرد: برای نجات این سازه ها، برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد چرا که تا امروز به هر طریقی که عمل شده برای حفظ این سازه ها موفقیت‌آمیز نبوده است و باید رویکرد و روش جدیدی اتخاذ کنیم.

شریعتی ادامه داد: سازمان آب و برق استان خوزستان با وجودی که متولی اصلی در این زمینه نیست در حد توان کمک هایی دارد که البته برای حفظ این سازه ها کافی نیست و انتظار داریم سازمان میراث فرهنگی که متولی اصلی است با برنامه مدون علمی و کارشناسی در جهت حفظ این بنیه ها تلاش کند.

وی افزود: برای این کار از ظرفیت بخش خصوصی هم می‌توان استفاده کرد همچنین سمن ها نقش مهمی در حفظ آنها می‌توانند داشته باشند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه دیواره سازه آبی شوشتر در معرض خطر است، تصریح کرد: انتظار داریم در جهت ترمیم و حفظ آن اقدامات لازم انجام شود.

شریعتی با اشاره به ظرفیت گردشگری سازه های آبی خوزستان بیان کرد: این ابنیه ظرفیت خوبی برای اشتغال و توسعه است اما متاسفانه ما در این زمینه کمتر بهره لازم را برده ایم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: آمادگی داریم برای توسعه گردشگری و حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و تاریخی خوزستان طرح جامع حفظ آثار میراثی و گردشگری استان با محوریت سازه های آبی را تدوین کنیم.

وی افزود: این مطالعه جامعه توسط چند مشاور انجام شود و سازمان میراث فرهنگی نسبت به تدوین آن اقدامات لازم را انجام دهد.

شریعتی با بیان اینکه استفاده خوزستان از گردشگری متناسب با داشته های آن نیست، اظهار کرد: باید تلاش کنیم میراث فرهنگی استان سهم خود را داشته باشد و نقش خود را ایفا کنیم.

کارکنان آبفای روستایی خوزستان ۶ ماه حقوق نگرفته‌اند

جواد کاظم نسب الباجی
شناسهٔ خبر: 4275051 -
اهواز - نماینده اهواز در مجلس گفت: از وزیر نیرو درخواست تأمین اعتبارات موردنیاز شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان را داریم زیرا کارکنان این شرکت ۶ ماه حقوق نگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد کاظم نسب الباجی عصر امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های آب‌رسانی شهدای مدافع حرم و کوی امام حسین (ع) شهرستان کارون اظهار کرد: خوشبختانه وزیر نیرو دستور اختصاص ۶۰۰ میلیون مترمکعب برای مهار ریزگردها را داده بود که این امر می‌تواند برای مهار ریزگردها بسیار مؤثر باشد.

وی با انتقاد از بیکاری جوانان حاشیه مزارع بزرگ نیشکر خوزستان بیان کرد: مردم اراضی خود را تقدیم و نیشکر در حال فعالیت است ولی اکثر جوانان مردم بیکار هستند.

الباجی همچنین با اشاره به اینکه ۷۰ هزار هکتار اراضی در این منطقه وجود دارد که فقط ۴۰ هزار هکتار آب برای زیرکشت رفتن اراضی دارند، خواستار عنایت وزیر و تأمین حق آبه برای ۳۰ هزار هکتار باقیمانده شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: همچنین اعتبارات موردنیاز آب و فاضلاب روستایی تأمین شود؛ بسیاری از کارکنان و کارگران این شرکت نزدیک به ۶ ماه است که حقوق نگرفتند.

الباجی خطاب به وزیر گفت: تقاضا داریم که علاوه بر حل مشکلات آب شرب این منطقه نسبت به حل مشکلات حق آبه کشاورزی مردم اقدام کنید.

پرونده مشکلات آبرسانی روستاهای کارون بسته شد

طرح آبرسانی غدیر
شناسهٔ خبر: 4275058 -
اهواز - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان گفت: امروز شاهد بسته شدن پرونده مشکلات آبرسانی به روستاهای شهرستان کارون هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، درویش علی کریمی عصر امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های آبرسانی شهدای مدافع حرم و کوی امام حسین (ع) شهرستان کارون با حضور وزیر نیرو اظهار کرد: خدا را شاکریم که برگ زرینی دیگر از خدمات رسانی نظام جمهوری اسلامی را به مردم مناطق محروم و نیازمند توسط دولت تدبیر و امید شاهد هستیم و امیدوارم این خدمات استمرار داشته باشد تا تصویری از محرومیت در چهره مردم شاهد نباشیم.

وی افزود: امروز شاهد بستن پرونده مشکلات آبرسانی به شهرستان کارون و افتتاح آخرین پروژه‌ای که در این شهرستان به بهره‌برداری رسیده است، هستیم.

کریمی توضیح داد: ۲۰ روستا تا قبل از سال ۹۴ در شهرستان کارون آب پایدار داشتند که از آن به بعد با همت مسئولان اراده‌ای شکل گرفت تا یک بار برای همیشه حداقل پرونده مشکلات آب شرب یک شهرستان خوزستان یعنی کارون را ببندیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان تصریح کرد: تلاش بر این بود که ۴۵ روستای باقیمانده را به هر شکل ممکن آب دار کنیم؛ برخی روستاها از آب خام رودخانه برای رفع مایحتاج روزانه استفاده می‌کردند که با تلاش همکاران، ۴۵ روستا را طی دو سال اخیر به مجموعه ۲۰ روستای قبلی اضافه و تمام ۶۵ روستای کارون را از نعمت آب آشامیدنی برخوردار کردیم.

کریمی با تقدیر از همکاری همه‌جانبه اهالی و مردم منطقه گفت: پروژه مدافعان حرم شامل ۶ روستا بود و متأسفانه به دلیل معارضان (عمدتاً سازمان‌های دولتی بودند) یک سال معطل شدیم.

وی گفت: آنچه امروز رخ داد؛ دو پروژه بزرگ مدافعان حرم (چمیان با پنج هزار نفر جمعیت در ۶ روستا) و کوی امام حسین با ۱۴ میلیارد تومان اعتبار افتتاح کردیم. در کوی امام حسین در حدود ۱۰ روستا فاقد آب شرب بودند و عمدتاً برداشت آب مستقیم از رودخانه کارون انجام می‌دادند؛ همین امروز هشت روستا شاهد آب باکیفیت می‌شوند.

سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به خوزستان

معاون عمرانی استاندار خوزستان از سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و تعدادی از معاونین وزراء در روز پنجشنبه 30 فروردین ماه به استان خوزستان خبر داد .

فرامند هاشمی زاده در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و تعدادی از معاونین وزراء در روز پنجشنبه 30 فروردین ماه به استان خوزستان سفر می‌کنند.

وی افزود: بازدید از پروژه‌های راه، تبدیل اسناد مالکیت زمین‌های رامشیر، بازدید از پروژه‌های مسکن مهر رامهرمز، طرح‌های آب و فاضلاب روستایی، پروژه‌های آبرسانی به شهرها و پروژه‌های تامین آب شرب از جمله برنامه‌های سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به استان است .

هاشمی زاده عنوان کرد: همچنین بررسی عملکرد استان در حوزه زیرساخت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، ریزگردها و طرح 550 هزار هکتاری جزء موضوعات موردنظر این هیات در سفر پیش رو خواهد بود .

چرا می‌خواهند به مراکز عرضه قلیان مجوز بدهند؟

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه سلامت با انتقاد از تلاش برخی افراد برای استفاده از بحث اشتغال برای فعالیت مراکز عرضه قلیان، گفت: بحث قلیان نیازمند یک تصمیم‌گیری ملی است تا تعیین تکلیف شود.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، رمضان احدی در نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور درباره مبارزه و جمع‌آوری قلیان در اهواز اظهار کرد: بر اساس مواد 13، 14 و 688 قانون مجازات اسلامی، با افرادی که به نحوی مخل بهداشت و سلامت عمومی شوند، می‌توان برخورد کرد. با استناد به همین مواد قانونی، تاکنون تعدادی از مراکز عرضه قلیان جمع‌آوری شده است.

وی ادامه داد: بحث جمع‌آوری قلیان در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شد و بر اساس یک بررسی که در تهران انجام شد، دریافتند که اگر مراکز عرضه قلیان و سایر مراکزی که مردم در آن به استعمال قلیان می‌پردازند، بسته شوند، شغل 400 هزار نفر از بین می‌رود. شاید با مطرح کردن بحث اشتغال، بعضی‌ها دارند کاری می‌کنند تا قهوه‌خانه‌ها و مراکزی که قلیان عرضه می‌کنند، مجوز بگیرند.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه سلامت افزود: بعد از اینکه این مراکز مجوزدار شدند، باید تحت نظارت باشند. بیشتر موادی که اکنون این مراکز برای قلیان‌های خود استفاده می‌کنند، مواد معسل و تنباکوهای میوه‌ای است که دارای ترکیبات آروماتیک است و می‌توانند سرطان ایجاد کنند. در حال حاضر بحث قانونی شدن عرضه قلیان در مراکز دارای مجوز مطرح شده و لازم است مراکز دارای مجوز تحت نظارت قرار بگیرند و با توجه به این موارد بحث مبارزه با قلیان نیازمند یک تصمیم‌گیری ملی است تا تعیین تکلیف شود.

احدی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بیماری التور در خوزستان عنوان کرد: در صورتی که وضعیت خشکسالی شدیدتر و جوی‌های رو باز در سطح شهر دارای آلودگی بیشتری شوند، قطعا اگر یک نقطه شکستگی در لوله‌های آب داشته باشیم، همین نقطه می‌تواند منبع آلودگی باشد و باعث بروز بیماری التور شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با هشدارهایی که به مردم داده می‌شود و همچنین تصمیماتی که در شورای سلامت خوزستان اخذ می‌شود، شاهد این باشیم که التور هم کنترل شود.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه سلامت در پاسخ به سؤالی درباره تخلیه زباله‌های هسته‌ای به رودخانه کارون عنوان کرد: تأسیساتی که زباله‌ها و مواد هسته‌ای ناشی از فعالیت آنها به رودخانه تخلیه شود، در خوزستان وجود ندارند. تنها چهار مرکز پزشکی هسته‌ای در استان خوزستان در حال فعالیت هستند که عمر مواد مصرفی در این مراکز 6 ساعت و نیم است.

افزایش 3 تا 5 درجه‌ای دمای خوزستان تا جمعه

اداره‌کل هواشناسی خوزستان از افزایش 3 تا 5 درجه‌ای دمای هوای استان تا روز جمعه خبر داد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان،  در بولتن پیش‌بینی وضع هوای استان خوزستان در تاریخ 29 فروردین ماه آمده است: "تا اواسط روز جمعه جوی پایدار روی استان خوزستان حاکم خواهد بود. در این ایام افزایش 3 تا 5 درجه‌ای دما مورد انتظار است.

امروز(چهارشنبه) نیز در مناطق غربی و جنوب غربی وزش بادها قابل‌ملاحظه بوده بعضا سبب برخاستن  گرد و غبار محلی خواهد شد.

از اواخر وقت جمعه استان خوزستان تحت تاثیر سامانه بارشی قرار خواهد گرفت.

در شبانه‌روز گذشته هندیجان با 30.8 درجه سانتیگراد و ایذه با 7.4 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 32 و 16 درجه سانتیگراد در نوسان خواهد بود."

آخرین وضعیت بیمارستان 1000 تختخوابی اهواز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه منکر فعالیت پزشکان قلابی نیستیم، گفت: در حال حاضر افراد بسیاری وجود دارند که در بخش درمان بدون داشتن مجوز در حال کار هستند و از بی‌اطلاعی و ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، دکتر ایرج نظری در نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به لزوم در نظر گرفتن وظایف تمام دستگاه‌ها،‌ زمان وقوع حوادث اظهار کرد: وقتی یک تصادف جاده‌ای رخ می‌دهد، همه یقه ما را می‌گیرند و می‌گویند چرا آمبولانس نیامد، چرا مصدوم یا مریض فوت کرد و ... اما نمی‌گویند که چرا خودرویی که تصادف کرد، استاندارد نبود. یا چرا جاده استاندارد نبود و یا چرا مسئولین حوزه راه وظایف خود را درست انجام ندادند یا چرا پلیس راه به موقع وارد عمل نشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: متأسفانه زمانی که یک نفر حادثه‌ای می‌بیند، تمام سختی‌ها بر گردن دانشگاه علوم پزشکی و بخش درمان می‌افتد.

توضیحاتی درباره فعالیت پزشکان قلابی

نظری در پاسخ به سؤالی درباره وجود پزشکان قلابی در سطح استان خوزستان عنوان کرد: ما منکر این بحث نیستیم. این مسأله وجود دارد و هست و ما نیز با این مسأله برخورد کرده‌ایم و در این زمینه افرادی نیز دستگیر شدند. اینگونه نیست که تمام اتفاقاتی که رخ می‌دهد تا یک فرد قلابی خود را به عنوان پزشک معرفی کند، در حوزه دانشگاه علوم پزشکی قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: حدود دو سال پیش یک پزشک قلابی در مسجدسلیمان دستگیر شد که تمام مدارک این فرد استانداردهای یک پزشک واقعی بود. این فرد همراه با دوست پزشک خود تصادف کرد که منجر به فوت دوستش شد و متأسفانه پس از مراسمات ترحیم و تشییع پزشک واقعی، این فرد که از طرف خانواده متوفی وکیل شده بود تا کارهای قانونی مربوطه را انجام دهد، تمام مدارک پزشکی و شغلی متوفی را به نام خود کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: حتی این فرد قلابی عکس مدارک شغلی پزشکی متوفی را عوض کرده و به عکس‌های خود تغییر داد. زمانی که این پزشک قلابی فعالیت خود را شروع کرد، یک تخلف در یک بخش رخ داد که وقتی این پزشک از سیستم‌های مربوط مورد استعلام قرار گرفت، معلوم شد که مدارک این پزشک قلابی واقعی هستند اما دوستان ما در نظام پزشکی متوجه شدند این فرد پزشک قلابی است و او را دستگیر کردند.

نظری عنوان کرد: همچنین حدود چند ماه پیش یک پزشک قلابی در باغملک که تنها چند ساعت در مرکز درمانی فعالیت کرده بود، دستگیر و با این پزشک قلابی برخورد شد. در هر حال متأسفانه این بحث پزشکان قلابی وجود دارد و ما منکر آن نیستیم. اتفاقا ما هم دنبال این هستیم که در مسیر چنین افرادی که می‌توانند در امر خطیر پزشکی ورود کنند، سدها و موانعی که باید وجود داشته باشند را تشدید کنیم تا این افراد جرأت نکنند و به خود اجازه ندهند که وارد چنین قضایایی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر متأسفانه افراد بسیاری وجود دارند که در بخش درمان بدون داشتن مجوز در حال فعالیت و کار هستند و از بی‌اطلاعی و ناآگاهی مردم سوءاستفاده و به کاری که نباید انجام بدهند، ورود می‌کنند. قسمت عمده‌ای از وقت همکاران ما در معاونت درمان و نظارت معطل همین افراد می‌شود که باید بروند و در چاله چوله‌ها و زیرزمین‌ها دنبال چنین افرادی بگردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور افزود: چنین شرایطی نه مورد پذیرش ما است و نه در حوزه وظایف ما می‌گنجد. وظیفه سیستم ما ورود به مجموعه‌هایی که مجوز دارند، نیست. اگر ورود کنیم می‌توانند شکایت کنند و مورد مؤاخذه قرار دهند. مواردی داشتیم که همکاران ما در معاونت درمان به محلی که تخلف پزشکی رخ می‌داد، رفتند اما از همکاران ما شکایت شد و حتی نیروی انتظامی آنها را بازداشت کرد که با وساطت ما آزاد شدند.

نظری ادامه داد: در واقع ما بیش از آنچه که رسانه‌ها حساس هستند، نسبت به این مسائل حساسیت داریم. وظیفه ما برخورد با این مسائل است اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که بعضی افراد از آن سوءاستفاده و ورود می‌کنند. خوشبختانه سیستم‌های نظارتی ما مرتب پیگیری می‌کنند و پزشک قلابی که در باغملک دستگیر شد، بیشتر از چند ساعت نتوانست کار کند و دستگیر شد.

وی از رسانه‌ها خواستار اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در بحث پزشکان قلابی شد و افزود: رسانه‌هایی که در بخش سلامت فعالیت می‌کنند، باید اطلاعات خود را در بحث سلامت تقویت کنند و آنگاه می‌توانند با فعالیت خود موجب بالا بردن سطح سواد سلامت مردم شوند، تا این افراد نتوانند وارد شوند و سوءاستفاده کنند.

بروز وبا در چه شرایطی افزایش می‌یابد؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره سؤال یکی از خبرنگاران در زمینه شیوع بیماری التور (وبا) گفت: التور یک بیماری است که وجود دارد و هر از چند گاهی بروز می‌کند و پس از آن کنترل می‌شود و می‌رود. در اربعین سال گذشته بیش از 200 مورد مثبت التور که از مرز عراق به کشور باز گشته بودند، داشتیم که آنها را کنترل کردیم و این بیماری در داخل کشور پخش نشد.

نظری ادامه داد: در داخل کشور هم در بعضی مواقع این بیماری را داشته‌ایم. در سال‌های گذشته این بیماری در کشور وجود داشته اما کاملا تحت کنترل قرار گرفته است. التور ممکن است بروز کند، اما همکاران ما در بخش بهداشت با توجه به شیوع بیشتر این بیماری از آب به طور مستمر این موضوع را پیگیری می‌کنند، و همچنین همکاران ما در سازمان‌های آب با اقدامات خود در جهت کنترل این بیماری فعال هستند.

وی در واکنش به سؤالی دیگر در زمینه هشدار اخیر رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز نسبت به شیوع بیماری التور، افزود: اینگونه نیست که بروز بیماری التور قرار باشد افزایش پیدا کند. این بیماری کنترل می‌شود. به هر حال با بروز خشکسالی و کم شدن میزان آب، عواملی که آلودگی را ایجاد می‌کنند بیشتر وجود دارند. در چنین شرایطی باید نظارت و پایش‌های خود را بیشتر کنیم و مردم نیز بیشتر مراقبت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: مردم از اماکن غیرمعتبر به هیچ وجه نباید آب تهیه کنند و سعی داشته باشند که تنها از آب منابع معتبر استفاده کنند، تا مشکل این بیماری را نداشته باشیم و بتوانیم مانند سال‌های قبل آن را کنترل کنیم.

دلایل ناموفق بودن مبارزه با مصرف قلیان

نظری در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مبارزه با مصرف قلیان تصریح کرد: بحث قلیان واقعا پیچیده و ملی است. فعالیت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و در همین جا هم کارهای زیادی انجام شده است. نمی‌دانم اخبار چگونه می‌رسد که می‌گویند کارهایی برای جمع‌آوری قلیان انجام گرفته و در اینجا انجام نشده است. اینگونه نیست.

وی ادامه داد: در خوزستان نیز فعالیت‌های زیادی انجام شده است. وقتی در مجلس که قانونگذار است، یک قانون در جهت حمایت از مبارزه با مصرف قلیان رد می‌شود، همه کاسه کوزه‌ها شکسته می‌شود و کار را سخت می‌کنند. بنابراین بحث مبارزه با قلیان یک همت ملی می‌خواهد. مصرف قلیان یک مشکل فرهنگی است که باید ریشه‌ای حل شود. صرفا با برخوردهای ما بساط قلیان امروز از یک جا جمع می‌شود و فردا در جایی دیگر از نو پهن می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: مردم باید یاد بگیرند که از قلیان استفاده نکنند تا چیزی عاید افرادی که می‌خواهند از این بحث سوءاستفاده کنند، نشود وگرنه تا زمانی که از لحاظ فرهنگی مصرف قلیان در میان مردم وجود دارد، مبارزه ما با قلیان سخت است. از این رو باید کار ریشه‌ای و فرهنگی انجام شود تا بتوان راحت‌تر با قلیان مبارزه کرد.

از بیمارستان یک هزار تختخوابی اهواز چه خبر؟

نظری درباره آخرین وضعیت احداث بیمارستان دو هزار تختخوابی اهواز بیان کرد: پروژه این بیمارستان که بعدا به یک هزار تختخواب کاهش یافت، در حال پیگیری است تا کار آن انجام شود. به دلیل انجام فاینانس خارجی پیچیدگی‌های این پروژه در حد پیچیدگی‌های ملی است و باید در شورای اقتصاد مصوب شود. خوشبختانه بررسی این پروژه در برنامه شورای ملی اقتصاد قرار دارد. سهم دانشگاه علوم پزشکی اهواز از تأمین اعتبار این پروژه 15 درصد است که رقم کمی نیست و متأسفانه نمی‌توانیم با وضعیت موجود این مبلغ را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: البته از چندین جا برای تأمین این رقم پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم. یک پیشنهاد ما این بود که با توجه به اینکه درمان بیماران یک بحث از کار مبارزه با ریزگردها است، این رقم از محل اعتبارات مبارزه با ریزگردها که بنا است به خوزستان اختصاص یابد، تأمین شود. امیدواریم این پیشنهاد ما را بپذیرند تا بتوانیم از این منبع برای تأمین این 15 درصد استفاده کنیم.

برای تشخیص ارتباط بین افزایش نازایی و ریزگردها باید تحقیقات انجام شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه آیا درباره ارتباط افزایش نازایی و ناهنجاری‌های جنینی با معضل ریزگردها تحقیقاتی صورت گرفته و چه عواملی در بروز این وضعیت نقش دارند، گفت: شاید این جمله که ریزگردها در افزایش ناباروری نقش دارد، گزاف باشد و شاید هم چنین ارتباطی وجود دارد اما باید آن را ثابت کرد. اثبات این موضوع، کاری تحقیقاتی و علمی می‌طلبد و به این سادگی نیست که بگوییم آیا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گزارشی در این زمینه ارائه کرده است یا نه.

نظری ادامه داد: دانشگاه یک گزارش دارد که پای آن می‌ایستد. مثلا در ارتباط با بیماری‌های تنفسی ناشی از بارش‌های پاییزی، عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند و موجب بروز این مشکلات می‌شوند، که در گزارشی این موضوع را اعلام کردیم و همچنین راهکارهای کاهش این مشکل را نیز گفتیم که این کارها انجام شد. البته محققین دانشگاهی نه تنها در دانشگاه علوم پزشکی اهواز بلکه در دانشگاه‌های دیگر داخل و خارج از کشور در حال پژوهش درباره این مسأله هستند.

وی با بیان اینکه آمار نازایی در تمامی جوامع از جمله کشور ما بالا است، ادامه داد: عوامل مختلفی باعث تغییر فرم بیماری‌ها شده‌اند که می‌توانند در ایجاد ناهنجاری‌هایی جنینی مؤثر باشد که خود این مسأله موجب سقط جنین می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به پرسشی درباره انجام کورتاژ در استان خوزستان عنوان کرد: کورتاژ عمل غیرقانونی است و هر جا هم انجام شود با آن برخورد صورت می‌گیرد. از لحاظ رسمی و قانونی غیر از افرادی که برای سقط جنین از پزشکی قانونی مجوز می‌گیرند، هیچ کس حق سقط ندارد و کار خلاف قانون و پزشکی است مگر در صورت تشخیص و صدور مجوز لازم از پزشکی قانونی که شرایط خاص و مفصل دارد.

نخستین سد سلولی و قفل کشتیرانی ایران در خوزستان افتتاح شد

 
دریچه های نخستین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالادست رودخانه بهمنشیر با حضور وزیر نیرو باز شد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، امروز 29فروردین ماه با حضور رضا اردکانیان دریچه های نخستین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالادست رودخانه بهمنشیر (فاز اول) که به عنوان یکی از طرح های مهم ملی و منحصر به فرد پس از انقلاب است، بازگشایی شد.

با افتتاح این سد سلولی از پیشروی آب شور دریا به رودخانه بهمنشیر جلوگیری شده و با تاثیرگذاری بر شرایط جذر و مدی رودخانه بهمنشیر، تامین آب خام پایدار صنعت و 32 هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزیره آبادان و خرمشهر را امکان پذیر می کند.

سد سلولی مدور بالادست رودخانه بهمنشیر، معبر کشتیرانی، دریچه انسداد و پل متحرک آن توسط سازمان آب و برق خوزستان به عنوان کارفرما، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور و شرکت ساختمانی ژیان به عنوان پیمانکار اصلی در شرق شهرستان خرمشهر و 120 کیلومتری جنوب شهرستان اهواز احداث شده است.

سد بالادست بهمنشیر که اولین سد سلولی ایران محسوب می شود، از نوع سلولی - سپری به طول 160 و ارتفاع سازه ای 16 متر از پی طراحی و اجرا شده است.

معبر کشتیرانی این سد به منظور حفظ قابلیت ترابری رودخانه بهمنشیر با دریچه انسداد از نوع مایتر به طول 25 و ارتفاع 8 متر و وزن 110 تن طراحی شده است.

مرکز بهداشت خوزستان: آب اهواز در بیشتر موارد برای شرب قابل استفاده نیست

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه با وجود کلرزنی و مطلوبیت میکروبی، آب اهواز کیفیت ندارد، گفت: در بیشتر موارد آب اهواز برای شرب قابل استفاده نیست و مردم ناچار به استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی و شبکه‌های آب شیرین‌کن هستند و یا متأسفانه از خودروهای غیراستاندارد عرضه آب شیرین‌کن، آب تهیه می‌کند.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، دکتر شکرالله سلمان‌زاده در نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: هفته سلامت امسال با شعار جهانی "سلامت برای همه" نامگذاری و در کشور ما این شعار تحت عنوان "پوشش همگانی سلامت برای همه و در همه جا" مطرح شده است.

وی ادامه داد: بی‌تردید هفته سلامت فرصتی بسیار خوب برای دست‌اندرکاران حوزه سلامت در راستای بیان جایگاه حوزه سلامت و سهم سلامت در توسعه پایدار، مشارکت مردم و همراهی مجموعه نهادهای حاکمیتی است. امسال سال محور توسعه پایدار است. اهداف دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان متولی سلامت در هفته سلامت، فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی در جهت ارتقای سلامت مردم و تأکید بر اصلاح سطح زندگی است. در این زمینه، رسانه‌ها می‌توانند نقشی بسیار تأثیرگذار داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، تدوین اهمیت سلامت در برنامه توسعه پایدار به منظور حمایت از سیاستگذاران این حوزه را یکی از اهداف هفته سلامت دانست و تصریح کرد: در این زمینه معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه‌اندازی شده است. البته جذب حمایت‌های مردمی به جد مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار دارد.

سلمان‌زاده با بیان اینکه اقدامات بسیاری در گذشته برای کنترل بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های واگیر انجام گرفت، گفت: در این سال‌ها، شیب زندگی مردم از روستاها به شهرها حرکت کرد. خوزستان پس از استان خراسان رضوی از لحاظ جمعیت حاشیه‌نشین، دومین استان کشور است و وضعیت جوی و خشکسالی‌های اخیر نیز موجب انتقال جمعیت از روستاها به شهرها شده است.

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به این شرایط نمی‌توان ادعا کرد که توزیع عادلانه سلامت در استان خوزستان رخ داده است. طرح تحول نظام سلامت با هدف پوشش همگانی سلامت بود که سال 92 با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به اجرا گذاشته شد و تاکنون 123 پایگاه سلامت در مناطق حاشیه‌نشینی تحت پوشش این دانشگاه راه‌اندازی شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: همچنین 1300 مراقب سلامت تحت آموزش قرار گرفته و در مراکز مختلف مستقر شده‌اند. در روستاها نیز 16 مرکز جدید خدمات جامع سلامت راه‌اندازی و 7 مرکز قدیمی نیز بازسازی شده‌اند. در این مدت 46 مرکز دندانپزشکی در روستاها و 22 مرکز دندانپزشکی در حوزه شهری در سطح استان خوزستان راه‌اندازی شد.

سلمان‌زاده با بیان اینکه شاخص بهداشت دهان و دندان در استان خوزستان 2.2 است که مناسب نیست، تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات در حال اجرا این شاخص تا سه سال آینده به 1.5 ارتقا یابد.

وی بیان کرد: همچنین طی سال‌های اجرای طرح تحول سلامت، نمونه‌گیری و انجام آزمایش در روستاها انجام می‌شود و تمام مراکز سلامت شهری به مراکز جامع خدمات شهری تبدیل شده‌اند که برای تمام رده‌های سنی بسته خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: استان خوزستان با چالش‌های زیست‌محیطی بسیاری مواجه است که آلودگی هوا، معضل ریزگردها و آلودگی آب، بخشی از این مسائل است. یکی از چالش‌ها و مشکلات اساسی شهر اهواز بحث آلودگی آب است که امید است با همکاری رسانه‌ها و خدمتگزاران عرصه سلامت و همکاری بین‌بخشی این مشکلات مرتفع شوند.

وی در خصوص انتقادات مبنی بر دفاع دانشگاه علوم پزشکی اهواز از شرکت آبفا در زمینه وضعیت آب شهر گفت: درباره وضعیت آب هیچ دفاعی از شرکت آب و فاضلاب توسط ما صورت نگرفت و دانشگاه در این زمینه مطالبه‌گر است. کیفیت آب اهواز هم در بخش میکروبی و هم در بخش کلی مطرح است. 98 درصد آزمایش‌های میکروبی آب اهواز سالم است و از نظر طعم، ظاهر و بو، هیچگونه مشکلی در این بخش ندارد اما آیا این آب برای شرب قابل مصرف است؟

سلمان‌زاده افزود: در بیشتر موارد آب اهواز برای شرب قابل استفاده نیست و مردم ناچار به استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی و شبکه‌های آب شیرین‌کن هستند و یا متأسفانه از خودروهای غیراستاندارد عرضه آب شیرین‌کن، آب تهیه می‌کنند. در واقع هزینه آب سالم که وظیفه شرکت آب فاضلاب است را از جیب خود پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه به هیچوجه از کیفیت آب اهواز دفاع نمی‌کنیم، گفت: در بیشتر مواقع، آب اهواز از نظر هم کدورت، املاح سنگین، رنگ و طعم دارای مشکل است و تصفیه آب به صورت کامل توسط شرکت آب و فاضلاب اهواز انجام نمی‌شود که موجب ایجاد نارضایتی عمده مردم شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: 80 درصد آب اهواز از طرح غدیر تأمین می‌شود. با پیگیری‌های صورت گرفته توسط شورای سلامت استان خوزستان، تا ماه‌های آینده آب اهواز به صورت 100درصدی از این طرح تأمین خواهد شد و دیگر از رودخانه کارون تأمین نمی‌شود.

وی بیان کرد: فرسودگی تصفیه‌خانه‌های شهر، فرسودگی مخازن نگهداری آب و فرسودگی شبکه توزیع و همچنین نقاط تلاقی آب و فاضلاب در کیفیت آب اهواز تأثیر دارد. با وجود کلرزنی و مطلوبیت میکروبی آب باید گفت آب اهواز کیفیت ندارد.

مراسم رژه روز ارتش در اهواز (عکس)

مراسم رژه روز ارتش صبح امروز چهارشنبه همزمان با سراسر کشور در اهواز برگزار شد.        

منبع: مهر

هشدار به خریداران گوشی و تبلت/ فقط تا شنبه فرصت دارید

سخنگوی طرح رجیستری موبایل از اجرای کامل این طرح از اول اردیبهشت ماه جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا دهقانی نیا عصر امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری تاکید کرد: لازم است تمامی خریداران و صاحبان گوشی‌های سامسونگ و تمامی برندهای تلفن همراه حتی برندهای داخلی مانند جی ال ایکس قبل از فرا رسیدن اردیبهشت ماه گوشی و تبلت‌های خود را با سیم کارتی که به نام آنها صادر شده یک بار روشن و امتحان کرده و از طریق آن حداقل یک بار تماس حاصل کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای این فرایند تنها تا پایان فروردین ماه فرصت باقی است،گفت: پس از این تاریخ اجرای این فرایند هیچ تاثیری نخواهد داشت.

حدیث روز/ سخن امام صادق(ع) در آستانه ماه شعبان

حدیث روز

امام صادق علیه السلام یکی از کارهای مستحب در ماه شعبان را صدقه دانسته و فرموده‌اند خداوند آن صدقه را رشد می‌دهد تا روز قیامت به صدقه دهنده برسد.

مشرق-امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: 
هر کس  در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند آن صدقه را رشد دهد، همچنان که یکی از شما شتر تازه متولد شده‌ای را تربیت می‌کند تا آن که در روز قیامت به صدقه دهنده برسد در حالتی که به اندازه کوه اُحُد شده باشد.



متن حدیث: 

حَسَنِ بْنِ زِیَادٍ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ قَالَ مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِی شَعْبَانَ رَبَّاهَا اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ لَهُ کَمَا یُرَبِّی أَحَدُکُمْ فَصِیلَهُ حَتَّی یُوَافِیَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ قَدْ صَارَتْ لَهُ مِثْلُ أُحُد.



 

«امالی شیخ صدوق، صفحه 628»

چه کسی حمله به سوریه را طراحی کرد؟

پرچم فرانسه

فرمانده نیروی هوایی فرانسه اعلام کرد که این کشور طراحی و هماهنگی حمله به سوریه را انجام داده است.

به گزارش مشرق، "آندری لاناتا" فرمانده نیروی هوایی فرانسه اعلام کرد که ستاد مشترک ارتش فرانسه اقدام به طراحی و هماهنگی حمله هوایی سه  جانبه را به سوریه کرده است.

لاناتا افزود: فرانسه سلاح هوایی و موشک‌های آمریکا و همچنین جنگنده‌های انگلیسی را مدیریت کرد.

وی گفت: "فرانسوا لیکونتر" شخصا بر طراحی حملات هوایی و موشکی ضد اهداف در سوریه اشراف داشته است.

فرمانده نیروی هوایی فرانسه گفت: جنگنده‌های فرانسوی که در عملیات مشارکت داشتند از فرانسه بلند شدند که نشان دهنده اراده فرانسه و تصمیم قاطعانه آن است.بامداد روز شنبه، سه کشور ایالات متحده، فرانسه و انگلیس، در شرایطی که نه تأییدیه شورای امنیت سازمان ملل را داشتند و نه حتی مجوزی از پارلمان‌های کشورهای خود کسب کرده بودند، حمله‌ای را به خاک سوریه انجام دادند.

در این حمله، طبق اعلام پنتاگون، ۱۰۵ موشک به‌سوی سه هدف شلیک شد، اهدافی که به‌ادعای این کشورها از جمله مراکز تولید تسلیحات شیمیایی سوریه بود. این حمله در همان روزی انجام شد که قرار بود بازرسان بین‌المللی برای بررسی ادعای انجام حمله شیمیایی در غوطه شرقی، وارد سوریه شوند و با این حمله، فرآیند کار آن‌ها را مختل کردند.

مرکز پژوهش‌ها در برزه دمشق و انبار مهمات در حمص از جمله مراکزی بودند که هدف حمله قرار گرفتند.

در این حمله در کل ۱۰۳ موشک به سوریه شلیک شده که پدافند هوایی سوریه ۷۱ فروند از آنها را ساقط کرد.

منبع: تسنیم

برنامه 2030 عربستان و تأثیر آن بر امنیت ملّی ایران

پرچم عربستان

می‌توان از انگیزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی در تدوین این سند نام برد. این کشور در عرصه اقتصادی تاکنون وابستگی زیادی به نفت داشته است.

به گزارش مشرق، با به قدرت رسیدن ملک‌سلمان و فرزندش محمد بن‌سلمان، این کشور رویکرد محافظه‌کارانه خود را کنار گذاشته و تلاش می‌کند خود را کشوری مدرن، پیشرفته و قدرتمند نشان دهد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این خصوص انجام داده، تدوین سند ۲۰۳۰ است. این سند به سفارش و هدایت شخص محمد بن‌سلمان با تأکید بر بعد اقتصادی تهیه شده است. امّا در صورت اجرا موفقیت آمیز آن هرچند بصورت نسبی، مسلماً پیامدهای گوناگونی خواهد داشت. گفتگوی زیر در همین زمینه است.

مؤلفه های اصلی سند 2030 بر چه مسائلی تأکید دارد؟

جایگاه برتر در جهان اسلام، به‌عنوان ستون جهان اسلام و امت عرب؛ توان سرمایه‌گذاری و ظرفیت اقتصادی؛ موقعیت ژئوپلیتیک و راهبردی عربستان در بین سه قاره؛ بکارگیری این قدرت در جهان اسلام و دنیای عرب در کنار آرمان‌های منطقه‌ای و جهانی، توان و ظرفیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری ، استفاده از سرمایه نفت برای رسیدن به اقتصاد غیرنفتی، رسیدن به جامعه‌ای پویا، اقتصادی شکوفا و میهنی امیدوار؛ تنوع‌بخشی به اقتصاد، بهبود فضای کسب‌وکار، اصلاحات مالی و اجتماعی از مولفه های مهم سند 2030 است.

انگیزه ها و دلایل اقتصادی عربستان از تدوین سند چیست؟

می‌توان از انگیزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی در تدوین این سند نام برد. این کشور در عرصه اقتصادی تاکنون وابستگی زیادی به نفت داشته است  لذا بنا دارد و در حقیقت ناچار است به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کرده و در اقتصاد تحولات جدی صورت دهد.

رشد بالای جمعیت و حدود ۷۰ درصد جمعیت زیر 30 سال عربستان در وضعیتی است که اگر در بحث اقتصادی، تحولات جدی صورت ندهد، با معضلات بیکاری بالا روبه‌رو خواهد شد.  همچنین مقابله با مطالبات اقتصادی و شغلی در کنار مطالبات اجتماعی و فرهنگی قشر جوان و رشد قابل توجه در قشر متوسط جامعه عربستان ، جوابگویی به مطالبات فرهنگی و اجتماعی و آزادسازی تدریجی فضای سیاسی و اجتماعی مد نظر است و موجب توجه به سند شده است.

هدف اصلی این سند، تبدیل اقتصاد نفتی عربستان به یک اقتصاد غیر نفتی و غیر وابسته به نفت است. در وهله‌ی اول، بر توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تأکید دارد. توسعه سیاسی بخش مهم نادیده گرفته شده در این سند است که تقریباً عمدی بوده است؛ چرا که عربستان به دنبال مدلی از نوسازی است که قدرت سیاسی متمرکز و از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از تکثر و پویایی برخوردار باشد.

انگیزه‌های سیاسی و امنیتی تدوین سند 2030 چیست؟

محمد بن‌سلمان می کوشد نشان دهد، شخصی است که می‌تواند عربستان را از جامعه و کشوری با فضای سنتی، به کشوری مدرن هدایت کند. لذا به دنبال تثبیت قدرت خود در داخل کشور و کسب مشروعیت بین‌المللی است. از سوی دیگر مورد دیگر، افزایش فعالیت بخش تولیدات نظامی داخلی است. (سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار سلاح و مهمات می‌خرد ) و تقویت بنیه ساختارهای تولیدات نظامی داخلی و  استفاده از شرکت‌های بزرگ تولیدات نظامی خارجی، در داخل عربستان، در دستورکار است.

در بعد دیگری همچنین افزایش محبوبیت در بین جوانان و قشر نوگرا و در عرصه بین‌المللی مد نظر است. در این  میان باید توجه داشت که آمریکا در تدوین، اجرا و پیشبرد این سند، تأثیر قابل توجهی دارد . بسیاری از اتاق‌های فکر و رهبران آمریکایی تأکید دارند که عربستان با وضعیت کنونی نمی‌تواند یک متحد دائمی برای آمریکا در منطقه باشد. لذا اصلاحات را مطرح کردند، تا کشور را به فضای مدرن و جدید هدایت کنند.

یکی از موضوعات مطرح شده در سند ۲۰۳۰ قرار گرفتن عربستان در ردیف ۱۵ کشور برتر اقتصادی جهان است این امر تا چه میزانی قابل دسترس است؟

افزایش سهم صادرات غیرنفتی از ۱۶ درصد کنونی به ۵۰ درصد تا سال 2030 در کنار مولفه هایی چون صندوق ذخیره ارزی با اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد دلار یا بزرگترین صندوق ذخیره ارزی جهان ، افزایش عواید نفتی به میزان ۶ برابر، از طریق حذف بسیاری از حمایت‌ها و یارانه‌های دولتی، گسترش توریسم مذهبی و افزایش میزان زائران حج عمره از ۸ میلیون نفر کنونی به ۳۰ میلیون نفر در سال ۲۰30 ، افزایش توریسم غیر زیارتی از طریق انجام اصلاحات فرهنگی و ایجاد زیرساخت‌های ،گردشگری در حاشیه‌ی دریای سرخ و امکان سفر به ۵۰ جزیره در حاشیه‌ی دریای سرخ می تواند به گرفتن عربستان در ردیف ۱۵ کشور برتر اقتصادی جهان کمک کند، اما این امر به نوبه خود با موانعی نیز روبرو است.

منبع: کانال مطالعات عربستان سعودی

دیدنی های امروز

صدمات توفان در شهر "گرینزبورو" در ایالت کارولینای شمالی آمریکا
صدمات توفان در شهر
رگه‌هایی از زندگی روزمره در دل ویرانه‌های جنگ در شهر دوما در منطقه غوطه شرقی شهر دمشق سوریه/ عکس: شینهوا
رگه‌هایی از زندگی روزمره در دل ویرانه‌های جنگ در شهر دوما در منطقه غوطه شرقی شهر دمشق سوریه/ عکس: شینهوا
" استورمی دنیلز" هنرپیشه فیلم‌های پورن آمریکایی در حال عزیمت به جلسه دادگاه بابت پرونده حق‌السکوت 130 هزار دلاری وکیل ترامپ به او بابت عدم افشای ارتباط جنسی‌اش با ترامپ/ نیویورک
اعضا و هواداران حزب کمونیست یونان در حال پایین کشیدن مجسمه "هری ترومن" رییس جمهوری اسبق آمریکا برای نشان دادن اعتراض به حمله اخیر موشکی آمریکا به سوریه/ آتن
اعضا و هواداران حزب کمونیست یونان در حال پایین کشیدن مجسمه
مداخله پلیس یونان علیه اعضا و هواداران حزب کمونیست برای جلوگیری از پایین کشیده شدن مجسمه "هری ترومن" رییس جمهوری اسبق آمریکا - آتن
مداخله پلیس یونان علیه اعضا و هواداران حزب کمونیست برای جلوگیری از پایین کشیده شدن مجسمه
راهپیمایی همبستگی فلسطینی‌ها با زندانیان فلسطینی دربند زندان‌های اسراییل – باریکه غزه
راهپیمایی همبستگی فلسطینی‌ها با زندانیان فلسطینی دربند زندان‌های اسراییل – باریکه غزه
دیدار " تاتیانا موسکالکوا" رییس کمیساریای عالی حقوق بشر روسیه با ولادیمیر پوتین در اقامتگاه رییس جمهوری روسیه در مسکو
دیدار
راهپیمایی سومین سالگرد "روز صلح" – روز پایان عملیات ضد تروریستی ارتش روسیه – در شهر گروزنی مرکز جمهوری خودمختار چچن
راهپیمایی سومین سالگرد
گردهمایی هزاران نفر از حامیان بشار اسد در میدان امیه شهر دمشق در جشن پیروزی ارتش سوریه و کسب کنترل دوباره بر منطقه غوطه شرقی دمشق/ عکس: شینهوا
گردهمایی هزاران نفر از حامیان بشار اسد در میدان امیه شهر دمشق در جشن پیروزی ارتش سوریه و کسب کنترل دوباره بر منطقه غوطه شرقی دمشق/ عکس: شینهوا
تظاهرات گروهی از یمنی‌ها در مقابل سفارت سوریه در شهر صنعا در محکومیت حمله موشکی اخیر آمریکا و متحدانش به سوریه/عکس: DPA
تظاهرات گروهی از یمنی‌ها در مقابل سفارت سوریه در شهر صنعا در محکومیت حمله موشکی اخیر آمریکا و متحدانش به سوریه/عکس: DPA
آغاز تورنمنت سالانه کشتی سنتی ژاپن – سومو- در معبد یاسوکنی در شهر توکیو
آغاز تورنمنت سالانه کشتی سنتی ژاپن – سومو- در معبد یاسوکنی در شهر توکیو
حضور "ملکه مارگارت" ، پادشاه دانمارک در بالکن قصر محل اقامت خود در شهر کپنهاگ به مناسبت جشن تولد هفتادوهشت سالگی‌اش /عکس: خبرگزاری آلمان
حضور

فروش مین ضدتانک به‌عنوان قالپاق خودروی جنگی

مین جنگی
شناسهٔ خبر: 4271803 -
اهواز - رئیس مرکز مین‌زدایی خوزستان گفت: برخی روستائیان مناطق مرزی خوزستان اقدام به فروش مین ضدتانک به‌عنوان قالپاق خودروی جنگی می‌کنند که بسیار خطرناک است.

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی صالح نژاد عصر یکشنبه در نشست هماهنگی پاک‌سازی اراضی آلوده به مین خوزستان اظهار کرد: در بخشی از خرمشهر، ۱۴۵ هکتار زمین آلوده به مین داریم که از این میزان ۱۲۹ هکتار پاک‌سازی شده است. یکی دیگر از مشکلات شهرستان شوش نیز همین زمین‌های آلوده است که حتی چندی قبل یک وانت روی مین رفته بود ولی تلفات جانی نداشت.

وی افزود: در روستای مالحه شوش وسعت اراضی آلوده به مین، ۴۲ هکتار هست که در این بین چهار تیر و یک گلوله هم کشف شده است. در حال حاضر آمار خسارت‌های ناشی از گلوله بیشتر از مین است. از نیروی انتظامی، هنگ مرزی و مرزبانی تقاضا داریم که موقع نوشتن گزارش نوع مین یا گلوله را مشخص نکنند.

صالح نژاد با اشاره به جمع‌آوری شدن بالای ۴۰۰ گلوله طی هفته گذشته بیان کرد: یکی دیگر از معضلات این است که مهمات، ادوات جنگی و سلاح‌ها از سوی روستاییان برداشته می‌شود؛ به‌عنوان نمونه مهمات آرپی‌جی را جابجا می‌کنند یا چاشنی نارنجک هست ولی مهمات آن موجود نیست؛ مثلاً برخی روستاییان مین ضدتانک را به‌عنوان قالپاق خودروی جنگی برای فروش می‌برند، تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی مردم را با عواقب بد این کار آشنا کنیم.

رئیس مرکز مین‌زدایی خوزستان اظهار کرد: ۶۵۰ هکتار اراضی کشاورزی آلوده به مین در حمیدیه، هویزه، سوسنگرد و اهواز داریم که قرارداد آنها را انجام دادیم. در خرمشهر نیز تاکنون برای سال جاری سه هزار هکتار قرارداد منعقد کردیم. یکی دیگر از مشکلات هم جابجایی ضایعات است که حتی در دزفول هم تلفات داشتیم.

فرمانده جدید نیروی انتظامی شادگان معارفه شد

لوگوها نیروی انتظامی
شناسهٔ خبر: 4271831 -
شادگان - مراسم تکریم و معارفه فرمانده جدید نیروی انتظامی شهرستان شادگان با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز مراسم تکریم و معارفه فرمانده جدید نیروی انتظامی شهرستان شادگان با حضور مسئولان شهرستانی در محل نمازخانه ستاد فرماندهی نیروی انتظامی شادگان برگزار شد.

این مراسم که با حضور جانشین فرمانده انتظامی خوزستان، سرپرست فرمانداری، ‌امام‌جمعه، مسئولان و جمعی از معتمدان این شهرستان برگزار شد «سرهنگ دوم علی‌رضا میر رضایی» به‌عنوان فرمانده جدید نیروی انتظامی شهرستان شادگان معارفه شد و از زحمات «سرهنگ فرج سعیدی نیا» فرمانده سابق نیروی انتظامی این شهرستان تقدیر شد.

شهردار سابق خرمشهر معاون فرماندار شد

عزیز ساعدی شهرداری خرمشهر
شناسهٔ خبر: 4272258 -
اهواز - با صدور حکمی از سوی استاندار خوزستان، «عزیز ساعدی» شهردار سابق خرمشهر به عنوان معاون سیاسی- اجتماعی فرمانداری ویژه خرمشهر منصوب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم معارفه عزیز ساعدی پیش از ظهر امروز در فرمانداری خرمشهر برگزار شد.  

در این جلسه فرماندار خرمشهر ضمن تقدیر از زحمات کاظم بهردینی، عزیز ساعدی را به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری خرمشهر معرفی کرد. 

عشایر مفقود شده در برف پیدا شدند

هلال احمر برف

شناسهٔ خبر: 4272881 -
اهواز - مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: هشت نفر از عشایر کوچ رو که در ارتفاعات ایذه در برف مفقود شده بودند، پیدا شدند و به محل خود منتقل شدند.

علی خدادادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در پی مفقود شدن هشت نفر از عشایر کوچ رو، یک تیم امدادی از هلال‌احمر ایذه به منطقه اعزام شد. به دلیل بارش برف و مه غلیظ در کوه چور حد فاصل ممبین - بازفت، هشت نفر از عشایر کوچ‌رو مفقود شدند.

وی افزود: با اعلام این حادثه به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان، یک تیم متخصص امداد و نجات کوهستان و کوهنوردی و صعود از ارتفاع هلال‌احمر ایذه برای یافتن افراد مفقود شده عازم منطقه شدند.

خدادادی بیان کرد: ابتدا حوالی ظهر امروز، تیم ۶ نفره هلال احمر در حین گشت زنی سه نفر را پیدا و آنها را به منطقه امن کوهستان منتقل کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: پس از مساعد شدن وضع جوی هوا در کوه چور ایذه، پنج نفر باقی مانده از عشایر مفقود شده راه خود را یافته و به مقصد رسیدند.

با توجه به پیدا شدن هر هشت نفر عشایر مفقود شده عملیات جستجو و نجات جمعیت هلال‌احمر پایان یافت.

برخی مناطق اهواز به علت گرفتگی فاضلاب بحرانی هستند

فاضلاب
شناسهٔ خبر: 4273626 -
اهواز - رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: برخی مناطق غرب اهواز به علت سرریز شدن یا گرفتگی فاضلاب جزو نقاط بحرانی بیماری روده ای به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، آرش یلالی ظهر امروز در نشست شورای سلامت شهرستان اهواز اظهار کرد: شعار هفته سلامت امسال، «سلامت برای همه در همه جا» تعیین شده است؛ سلامتی برای همه شعاری بوده که سازمان جهانی سلامت از بدو تشکیل برای خود انتخاب کرده بود. در زمینه سلامت چند نگرانی داریم که خوشبختانه در کشور اقدامات خوبی انجام شده و باید با تأمین منابع در سطوح پایین دستی یعنی استان های مختلف اجرایی شدن این اقدامات را پایدار کنیم.

وی افزود: در طرح تحول سلامت دو دسترسی را اضافه کردیم یکی اینکه پایگاه ها و مراکز سلامت را به محل زندگی مردم برده و بسته های روانشناسی، تغذیه و دندانپزشکی نیز به بحث سلامت این مراکز افزوده شد. طرح تحول در ابتدای کار برای بیمارستان ها هدف گذاری و اجرا شد و در حال حاضر تمام هزینه های پرداختی مردم به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

یلالی بیان کرد: طرح تحول با یک سری مشکلات منابع مواجه است ولی در چارچوبی حرکت شده که دسترسی همه به سلامت تأمین شود؛ در گروه هدف مادران باردار و کودکان اولویت داشتند که در فازهای بعدی جوانان و سالمندان نیز به آن افزوده شدند. نواختن زنگ سلامت در مدارس، همکاری برای جذب سفیران سلامت، همکاری برای برگزاری کارگاه آموزشی و اجرای کمپین ها، همکاری برای برگزاری مراسم پیاده روی و ورزش همگانی و همچنین هماهنگی برای اطلاع رسانی عمومی در اماکن پرتردد شهر از جمله برنامه های پیشنهادی برای هفته سلامت هستند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به افتتاح پروژه های مختلف حوزه سلامت در هفته سلامت ادامه داد: همکاری برای اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با جوانان در کانون های تجمعی جوانان، همکاری سایر سازمان ها با مراکز بهداشت در خصوص اجرای روزشمار هفته سلامت از دیگر برنامه های پیشنهادی برای هفته سلامت هستند.

یلالی اضافه کرد: انتظار بروز بیماری وبای التور در بهار و پاییز بیشتر است که باید ایمنی افراد را ایجاد کنیم؛ آنها باید غذا و آب شرب سالمی را مصرف کنند تا آنها به وبای التور مبتلا نشوند.

وی با اشاره به وجود ۲۱ مورد مثبت التور وارده از عراق به خوزستان در سال گذشته اضافه کرد: همه این بیماران خیلی زود شناسایی شده و درمان آنها نیز در کوتاهترین زمان ممکن در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

یلالی خبر داد: در سال گذشته چهار هزار و ۵۱۵ مورد نمونه برداری باکتریولوژیکی آب در اهواز انجام شد؛ در این بین تعداد کل طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا ۱۶۴ و تعداد موارد ناگ انسانی (شبه وبا) هم ۶۴ مورد بود.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به مناطقی که مدام گزارش استشمام بوی فاضلاب در اهواز را به بهداشت اعلام می کنند، بیان کرد: در حوزه آب و وبای التور به نکات مختلفی از جمله تأمین آب شرب سالم، لایروبی و آهک پاشی در مناطق تحت پوشش، تشدید بازرسی ها از مراکز تهیه و توزیع و فورش مواد غذایی و یا اماکن عمومی و همچنین تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی (کلرسنجی و نمونه برداری) را پیشنهاد می کنیم.

یلالی با اشاره به مناطق بحرانی غرب اهواز که به صورت مکرر در خصوص سرریز یا گرفتگی فاضلاب گزارش دارند، گفت: در شرق و غرب اهواز حدود هفت هزار نفر جمعیت داریم که یا فاقد لوله کشی آب هستند و یا اینکه تنها چند ساعت در روز و بعضا در هفته آب را دریافت می کنند و این موضوع از لحاظ سلامتی شکننده و تهدیدکننده است.

آیا تئاتر خوزستان همراه با دغدغه های مردم است؟

کمرنگی «مردم» در آئینه تئاتر خوزستان/ مسیر مردم و تئاتر یکی نیست

 جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان
شناسهٔ خبر: 4272983 -
اهواز - تئاتر در خوزستان با کمبود مخاطب مواجه شده و ریشه این مسئله را باید به حضور کمرنگ دغدغه های مردم در آثار ارائه شده جستجو کرد، هر چند هنرمندان نظرات متفاوتی دارند.

خبرگزاری مهر، گروه استانها-  قاسم منصور آل کثیر: یکی از وظایف ذاتی هنر این است که آئینه زندگی و مسائل مردم باشد. به اعتقاد بسیاری از علاقمندان به تئاتر، تولیدات این حوزه همراه با مسائل روز و مشکلات استان و مردم نیست. مسائل جدی و مهمی که این روزها گریبان همه ساکنان خوزستان را گرفته اند از جمله پدیده گرد و خاک، بیکاری، مشکلات زیست محیطی، مسائل مربوط به آب و ... از موضوعات جدی هستند که همه شهروندان خوزستانی درگیر آن هستند اما چه مقدار از تولیدات در بخش های فرهنگی مخصوصا در حوزه تئاتر به این موضوعات اختصاص دارد؟

در روزهای اخیر پرونده ای در خصوص مشکلات و معضلات فراروی تئاتر استان در خبرگزاری مهر که شامل گفتگو و ارائه نظرات صاحب نظران این حوزه بود، منتشر شد. بسیاری از فعالان تئاتر در خوزستان در دو بخش فارسی و عربی می گویند وقتی زیرساخت و حمایت لازم از تئاتر نباشد نباید انتظار زیادی از این حوزه داشت. آنها معتقدند امنیت شغلی ندارند و فضای بی انگیزگی بر کل تئاتر استان مستولی شده است و به همین دلیل نباید انتظار کارهای حرفه ای یا مردمی داشته باشیم.

در مقابل، برخی دیگر می گویند اندک حمایتی که وجود دارد نیز باعث نشده تئاتر را به سمت دغدغه های مردمی بکشد، در حالیکه یک هنرمند تحت هر شرایطی باید به وظیفه ذاتی خود یعنی بیان دغدغه های مردم از زبان هنر بپردازد.

مسئولان نمی‌خواهند 

سیاوش طیب‌ طاهر، مدرس و کارگردان تئاتر در این باره به خبرنگار مهر گفت: ماجرای تئاتر خوزستان کلاف سردرگم و پیچیده ای است که اگر بخواهیم در کنکاش مشکلات آن به آسیب شناسی بپردازیم، بی شک به مسائل زیر ساختی کلان ملی و جغرافیایی خارج از استان می رسیم. متاسفانه در این زمینه همیشه مجبور به استفاده از این کلیشه هستیم که تئاتر ما معضلات بسیاری دارد اما با کمی تامل به مشکلاتی بیش از سخت افزار و نرم افزار می رسیم، تا آنجا که باید وضعیت کنونی تئاتر خوزستان را به نفس کشیدن تن خسته ای زیر آوار تشبیه کرد.

وی گفت: وضعیت کنونی شبیه به ادای هنر دراماتیک است نه رسالت و اصالت آن؛ هنر دراماتیک یعنی فریاد واقعیت های تلخ یک جامعه در کنار سرگرم کردن مخاطب. با توجه به شناختی که از فضای موجود دارم فکر می کنم متولیان امر بنا به دلایلی که خیلی از آنها مطمئن نیستیم، مایل هستند تئاتر استان در همین حد و اندازه ای که هست، باقی بماند و به رشد و تعالی نرسد. گویا متولیان علاقه ای به تولید فکر و روشنفکری ندارند.

طیب‌ طاهر افزود: متولیان فرهنگی هیچ برنامه ای برای فارغ التحصیلان رشته تئاتر ندارند. بهترین دوران زندگی هر جوان را برای تحصیل در رشته تئاتر می گیرند اما بعد از دانشگاه برنامه ای برای آنها ندارند. هنرمندان نیز ناچار خودشان را تنها برای انجام فعالیت، آلوده به شرایط تحمیلی می کنند. پذیرفتن چنین شرایطی به معنای به سمت و سوی تئاتر مناسبتی، غیر آکادمیک و غیر اصولی و البته جشنواره زده رفتن است؛ البته امیدوارم در جنگ میان شرایط کنونی و تلاش هنرمندان، پیروز این میدان هنرمند تئاتر باشد.

تئاتر عربی را جدی بگیریم

سید امیر موسوی مدرس و فعال در زمینه تئاتر کودک عنوان کرد: به صورت کلی جشنواره های تئاتر به منظور بیلان کاری سالانه برگزار می شوند و در اصل می توان گفت که این جشنواره ها، هدف هنرمندان نیستند. تئاتر، نباید مناسبتی و جشنواره ای باشد؛ البته برخی هنرمندان به دلیل مشکلات اقتصادی ناخواسته به این مناسبت ها تن می دهند.

موسوی افزود: ما در استان قومیت عرب را داریم که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه تئاتر عربی و تعامل با کشورهای همسایه است اما عملا هیچ گاه این ظرفیت جدی گرفته نشده است.

مدرس و کارگردان تئاتر کودک توضیح داد: ما به عنوان نمایندگان ایران می توانیم با زبان عربی مسیر تعامل فرهنگی با بسیاری از کشورهای منطقه ایجاد کنیم. این چنین فعالیت هایی یک ابزار قدرتمند برای معرفی خوزستان و ایران است.

بی توجهی به مسائل اجتماعی

مریم مقدم عضو هیئت رئیسه کانون دانش آموختگان تئاتر استان اظهار کرد: رسالت هنرمند است که به دغدغه های مردم بپردازد. متاسفانه بسیاری از کارگردان های تئاتر فقط به اجرا بردن یک متن بدون شناخت به مسائل تئوریک و فنی کارگردانی و بازیگری و... بسنده می کنند و مسئولان و بازبین ها توجه لازم را به این امر ندارند و همین باعث می شود که تئاتر مجالی باشد برای پول زایی تا انتقال اندیشه. 

مقدم با بیان اینکه تئاتر کار کردن باید هدفمند باشد، گفت: یک تئاتری باید به لحاظ فکری از زمان حال جلوتر باشد اما وقتی برخی تنها به دنبال کسب رزومه هستند و دنبال دغدغه های اجتماعی نیستند به همین دلیل وضعیت همینی می شود که امروز در استان می بینیم. شاید هنرمندان مان جسارت کافی در انتقال مسائل ندارند یا مسئولان به افراد جسور میدان نمی دهند.

دردها دیده شود

اما مشاور هنری استاندار خوزستان، نگاهی خوش بینانه نسبت به وضعیت تئاتر استان دارد. به گفته وی اخیرا فعالیت های مهم و موثری توسط فعالان تئاتر صورت گرفته که روزنه های امید را نشان ما می دهد.

رضا کیانی، مشاور هنری استاندار عنوان کرد: وضعیت محتوای تئاتر استان خوزستان باید از سوی جامعه شناسان، روان شناسان و اهالی هنر به شکل دقیق آسیب شناسی شود. هنرمند باید مصلح باشد، اشتباهات و کج روی های جامعه را بشناسد و نقد کند. نقد و فریاد هنرمند باید در چهار چوب خلق و تولید اثر باشد و نباید درگیر شعار زدگی شود.

 عضو کانون ملی منتقدین تئاتر ایران افزود: دردها و اولویت های جامعه و جهان پیرامون باید در اثر هنرمند وجود داشته باشد. هنرمند باید ادبیات حاکم بر اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی سرزمینش را بشناسد و نباید نسبت به آسیب های محیط زیستی خنثی عمل کند. این قشر باید در حوزه سلامت با آگاهی بخشی، مقدمات پیشگیری از بیماری ها را اشاعه و تقویت کند.

کیانی تصریح کرد: خوشبختانه اخیرا اهالی تئاتر استان چند برنامه در زمینه درام های مشهور جهان ترجمه و اجرا کردند. این چنین فعالیت هایی را باید به فال نیک گرفت.

تئاتر استان نباید منتظر حمایت باشد

کاظم شیاعی مدرس تئاتر نیز در این باره افزود: اهالی تئاتر خوزستان با دغدغه های مردم آشنایی دقیقی ندارند؛ از سوی دیگر تعامل بسیار کمی با مسئولان دارند؛ متاسفانه در این زمینه علم و تخصص کافی برای آسیب شناسی مسائل اجتماعی وجود ندارد.

این مدرس تئاتر گفت: هنر تئاتر خصوصا تئاتر خیابانی بسیار تاثیرگذار است، باید کاری کرد تا مردم به سمت این هنر بیایند. باید دقیق و تخصصی پیش رفت و از هر گونه تولید آثار خطا و غلط دور شد، زیرا استمرار فعالیت نادرست، سیر صعودی غلط را رقم می زند.

شیاعی اظهار کرد: تئاتر استان نباید منتظر حمایت باشد. باید به صورت خودجوش وارد شد و مسائل مردم را بررسی و بازنمایی کرد.

نبود زیرساخت

پوریا منجزی کارگردان سینما عنوان کرد: باید در خوزستان چتر حمایتی برای هنرمندان وجود داشته باشد تا از خروج آنها از این استان جلوگیری شود.

منجزی افزود: بسیاری از هنرمندان تئاتر و دیگر شاخه های هنری که از خوزستان مهاجرت کرده اند، انگیزه ای برای بازگشت به استان ندارند. موضوعات مهمی همچون؛ بدی آب و هوا، بی توجهی و همراه نبودن مسئولان، نبود سالن های استاندارد و دیگر مشکلات به صورت زنجیروار باعث می شود، هنرمندان انگیزه ای برای بازگشت نداشته باشند.

هنرمندان خودسانسوری می کنند

بعضی هنرمندان کم توجهی به مسائل اجتماعی در آثار هنری را تعمدی نمی بینند و می گویند علت اصلی «ناآگاهی هنرمند» از معضلات اجتماعی است. مصطفی بوعذار از کارگردانان تئاتر اهواز چنین باوری دارد. 

بوعذار گفت: بخشی از فعالان عرصه تئاتر خوزستان به دلیل نداشتن آگاهی و قدرت کافی در حوزه خودشان دچار خودسانسوری می‌شوند. 

وی در این باره توضیح داد: این گروه از هنرمندان با رسالت اجتماعی خود آشنا نیستند و ناآگاه به مشکلات اجتماعی ما هستند.

بوعذار افزود: در استان ما با کثرت سوژه‌ها مواجه هستیم که هنرمند نمی‌تواند نسبت به آنها خنثی باشد. متأسفانه بسیاری شناختی از مشکلات زیست‌بوم خود ندارند. این مشکلات باید در فعالیت‌های هنری ازجمله تئاتر مطرح شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر اظهار کرد: در مریوان رخدادهای فرهنگی هنری بیشتری نسبت به خوزستان در بخش محیط‌زیست دیدم. هنرمندان ما سفارش کار شدند. خوزستان سرشار از ناگفته‌ها و سوژه‌ها است.

وی تأکید کرد: از وظایف ذاتی هنرمند واکنش به‌موقع به وقایع است. اتفاقاتی که پیرامون ما رخ می‌دهد به‌قدری عمیق و مؤثر است که باید به آنها پرداخته شود.

تصمیم با مردم

خودسانسوری هنرمندان، نبود زیرساخت برای تئاتر، حمایت نشدن هنرمند و تئاتر، کم توجهی به ظرفیت تئاتر عربی، دیده نشدن دردهای مردم در تولیدات هنری و بی توجهی تئاتر به مسائل اجتماعی روز ازجمله مسائل مهمی بود که فعالان عرصه تئاتر به آنها پرداختند. از گفته های این هنرمندان پرواضح است که دغدغه های روز مردم کمتر در آثار هنری پراخته می شود. 

از دیگر سو، بعضی هنرمندان بر این باورند که تئاتر در خوزستان از سوی مسئولان به شکل تعمدی مورد توجه قرار نمی گیرد. بعضی دیگر می گویند متولیان تئاتر را جدی نمی گیرند. با این حال هستند عده ای از هنرمندان که بر این باورند، هنرمند تحت هر شرایطی باید به وظیفه ذاتی خود که توجه به دغدغه های مردم است بپردازد. با تمام تفاسیر، این مردم هستند که تشخیص می دهند آیا در آئینه فعالیت هنرمندان دیده می شوند یا خیر؟

رایگان شدن تماشای دیدار استقلال خوزستان - سپاهان/پای شریفات گچ گرفته شد

باشگاه  استقلال خوزستان تماشای دیدار این تیم برابر سپاهان در هفته بیست‌ونهم لیگ برتر فوتبال کشور را رایگان اعلام کرد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، باشگاه استقلال خوزستان باتوجه به حساسیت دیدار این تیم برابر سپاهان و اهمیت حضور هواداران برای حمایت از تیم جهت بقا در لیگ برتر، تماشای این بازی برابر سپاهان را رایگان اعلام کرد.

بر این اساس باشگاه استقلال خوزستان بلیت‌های این دیدار را خریداری می‌کند و در اختیار هواداران خود قرار می‌دهد.

استقلال خوزستان از ساعت 18 روز یکشنبه هفته آینده میزبان تیم سپاهان است.

همچنین پای اسماعیل شریفات که دچار آسیب‌دیدگی شده بود، گچ گرفته شد و او احتمالا شش هفته از فوتبال دور خواهد بود.

یعقوب کریمی هم از ناحیه همسترینگ دچار مصدومیت شده است و حضور او در دیدار با سپاهان هنوز مشخص نیست.

همه محورهای خوزستان باز هستند

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به بارندگی روز گذشته در محورهای خوزستان گفت: در حال حاضر بارندگی در هیچ کدام از محورها وجود ندارد و همه محورها باز هستند.

سرهنگ رضا دولتشاهی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به بارندگی‌ها روز گذشته اظهار کرد: شدت بارش‌های روز گذشته در محور ایذه - دهدز و محور بهبهان بود اما علی‌رغم این بارندگی‌ها مشکل خاصی در هیچ کدام از محورها نداشتیم.

وی افزود: در حال حاضر در هیچ کدام از محورهای خوزستان بارندگی وجود ندارد و همه محورها باز هستند.

سلمان فارسی گردشگری رامهرمز را دگرگون می‌کند؟

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان در دیدار با نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه به مشاهیری چون سلمان فارسی که زادگاه آنان خوزستان است تأکید کرد.

به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، علی‌رضا ایزدی در نشست با نماینده مردم رامهرمز و رامشیر اظهار کرد: رامهرمز و رامشیر دارای ظرفیت‌های فراوان و منحصر به فردی در زمینه توسعه گردشگری هستند و باید بیشتر به آن‌ها رسیدگی کرد.

او با اشاره به این که در زمینه میراث فرهنگی باید مردم را بیشتر مورد توجه قرار داد افزود: برای ما مردم دارای اولویت هستند چراکه نقش بسزایی در حفظ آثار و مواریث فرهنگی دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: میراث فرهنگی رامهرمز دارای گنجینه‌های ارزشمندی چون آثار جوبجی است که همه باید دست در دست هم در حفاظت و حراست از آن‌ها تلاش کنیم.

ایزدی به باغ و عمارت صمیمی رامهرمز به عنوان بنایی تاریخی و ارزشمند اشاره و تاکید کرد: باید از چنین فضاهایی به نحو مطلوب استفاده کنیم که بهترین راه آن استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه است چراکه ورود مردم و بخش خصوص به این مباحث می‌تواند آغازگر اتفاقات بسیار خوبی در میراث فرهنگی رامهرمز و در نهایت ایجاد تحول در این زمینه باشد.

او در خصوص قابلیت‌های فراوان شهرستان رامهرمز در زمینه اکوتوریسم نیز گفت: رامهرمز به سبب داشتن اقلیم مناسب در بسیاری از ماه‌های سال می‌تواند در حوزه طبیعت‌گردی به عنوان مقصدی جذاب در کشور معرفی شود.


مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان بر اهمیت توجه به مفاخر و مشاهیر خوزستان و نقش آن‌‌ها در ایجاد چهره‌ای متفاوت از استان تأکید کرد و افزود: خوزستان مشاهیر ارزشمند بسیاری دارد که تاکنون به خوبی معرفی نشده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به سلمان فارسی که زادگاهش رامهرمز است اشاره کرد. 

ایزدی خاطرنشان کرد: باید برای چنین مفاخری کنگره‌ها و بزرگداشت‌های متعددی برگزار کرد زیرا این قبیل اقدامات می‌تواند انگیزه اقدامات مفید و مؤثر دیگری نیز شود.

در این نشست در خصوص موارد مختلف مرتبط با حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های رامهرمز و رامشیر توسط اقبال محمدیان نماینده این شهرستان‌ها در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت‌وگو و تبادل نظر صورت گرفت.

طوفان اخیر 480 میلیون تومان به شبکه برق اهواز خسارت زد


مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز با بیان این‌که در طوفان اخیر اهواز 104پایه برق سقوط کرد، گفت: با سقوط  104پایه برق در طوفان اخیر حدود 480 میلیون تومان خسارات به شبکه برق اهواز وارد شد.

حسن کریمی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به طوفان اخیر در اهواز و بروز خسارت‌هایی به شبکه برق این شهرستان، اظهار کرد: در طوفان چند روز پیش در شهرستان اهواز فقط یک مورد سیم بریدگی در شبکه به وجود آمد و سایر قطعی‌های به‌وجود آمده در اثر تداخل شاخ و برگ درختان با شبکه برق بود.

وی افزود: با توجه به شرایط به‌وجود آمده نیروهای عملیاتی شرکت توزیع برق اهواز در حالت آماده باش قرار داشتند و با بروز هرگونه فیوز سوزی یا مشکل در شبکه به سرعت در محل حاضر می‌شدند و مشکل را بر طرف می‌کردند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز تصریح کرد: در مناطق بیرون شهری و مسیرهای روستاهای غیزانیه، دب حردان در جاده خرمشهر و شهرستان کارون بر اساس آمار 104 مورد از پایه‌های برق سقوط کرد و این تعداد پایه جدای از پایه‌هایی است که در اثر طوفان دچار آسیب شده‌اند.

کریمی عنوان کرد: با سقوط 104پایه برق در طوفان اخیر حدود 480 میلیون تومان خسارت به شبکه برق اهواز وارد شد.

برنامه عملیاتی سرمایه‌گذاری خوزستان به سایر استان‌ها ابلاغ شد

با دستور رییس‌جمهور، برنامه عملیاتی توسعه و سرمایه گذاری خوزستان به عنوان یک الگو به سایر استان‌ها ابلاغ شد.
 
 به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در این خصوص گفت: این برنامه پس از ارائه به ریاست جمهوری مورد توجه وی قرار گرفت و بر اساس دستور دکتر روحانی بنا شد به عنوان الگویی برای توسعه در اختیار سایر استان ها قرار داده شود.
 
وی بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته، برنامه عملیاتی توسعه و سرمایه گذاری استان خوزستان با هدف ایجاد شکوفایی اقتصادی در مناطق مختلف استان تدوین شد.
 
وی ادامه داد: پس از برگزاری جلسات متعدد با معاونت سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد و امور دارایی، تصمیم بر این شد که به صورت پایلوت مطالعه ای جامع در 70 نقطه از استان خوزستان انجام شود.
 
شریعتی افزود: با همکاری و تعامل سازنده و موثر میان معاونت سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد، شورای اقتصاد و سرمایه گذاران و با توجه به مکان‌یابی‌های انجام شده و همچنین شرایطی که مشاور، پیش‌بینی و پیشنهاد کرده است به دنبال اجرای این طرح هستیم.

استاندار خوزستان اظهار کرد: در این برنامه، سرمایه گذاری در هر حوزه بستگی به نظر و پیشنهاد مشاور و همچنین آمایش سرزمینی خواهد داشت.
 
وی با اشاره به آثار و نتایج اجرایی شدن این طرح، ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن آن، تحول اقتصادی بزرگی در استان ایجاد شود و در نتیجه تولید ناخالص در استان و کشور افزایش پیدا کند.

ورود سامانه بارشی جدید به خوزستان از جمعه

مدیرکل هواشناسی خوزستان از ورود یک سامانه بارشی جدید به استان روز از جمعه و فعالیت آن تا شنبه هفته آینده خبر داد.

کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: سیستم ناپایدار تا بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) به تدریج از خوزستان خارج می‌شود و تنها احتمالا در بعد از ظهر در شمال و شرق استان شاهد افزایش ابر و بارش خفیف و پراکنده باشیم.

وی افزود: یک سامانه بارشی جدید از روز جمعه وارد خوزستان می‌شود و تا روز شنبه هفته آینده فعالیت خواهد داشت. انتظار داریم این سامانه بارشی در اکثر نقاط خوزستان فعال باشد. همچنین طی این مدت شاهد وزش باد خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: همچنین پیش‌بینی می‌شود که دمای خوزستان یک تا دو درجه افزایش یابد و در این مدت دمای اهواز به 25 درجه خواهد رسید.

بهادری افزود: در شبانه‌روز گذشته هندیجان و آغاجاری با 28 درجه سانتی‌گراد و دهدز با 7 درجه سانتی‌گراد گرمترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 15 تا 23 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

هرچه سریع‌تر علت ضرب و شتم تیم استقلال رامشیر بررسی شود

معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان خواستار پیگیری و رسیدگی هر چه سریع‌تر هیات فوتبال استان نسبت به ضرب وشتم تیم استقلال رامشیر از سوی هواداران تیم پرسپولیس گناوه بوشهر شد.

ابراهیم نصیری در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهارکرد: تیم استقلال رامشیر در هفته شانزدهم لیگ دسته سوم فوتبال کشور هفته گذشته میهمان تیم گناوه بوشهر بود که در بدو ورود نماینده استان به ورزشگاه، تعدادی از هواداران تیم میزیان شروع به ضرب و شتم کاروان استقلال رامشیر کردند که این بازی در نهایت لغو شد.

وی با ابراز تاسف نسبت به این اقدام هواداران تیم میزبان، گفت: انجام این کار اصلا زیبنده فوتبال و تیم گناوه بوشهر نبود و هیات فوتبال خوزستان مکلف و موظف به پیگیری این موضوع و احقاق حق تیم استقلال رامشیر است.

معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان افزود: هنوز علت این کار ناشایست از سوی هواداران تیم گناوه بوشهر مشخص نشده است و امیدوارم هیات فوتبال خوزستان هرچه سریعتر این موضوع را پیگیری و نتیجه آن را به ما، مردم خوزستان و شهرستان رامشیر گزارش دهد. امیدوارم جواب قانع‌کننده‌ای در این زمینه به دست ما برسد.

وی بیان کرد: امیدوارم فدراسیون فوتبال نیز به این موضوع ورود کند، چرا که نباید انجام چنین اقداماتی در فوتبال کشور باب شود. عده‌ای که اقدام به انجام این کار کردند باید شناسایی شوند زیرا این کار در ورزش کشور مردود و منسوخ شده است. هواداران تیم حریف باید حرمت استقلال رامشیر را که میهمان آن‌ها بود را نگه می‌داشت، البته در گذشته چنین رفتارهایی از مردم بوشهر ندیده بودیم.

نصیری خاطر نشان کرد: ما و استان بوشهر دو استان همسایه هستیم و در بخش ورزشی مراودات بسیاری با یکدیگر داریم و درست نبود که چهار فرد هنجارشکن چنین رفتار ناشایستی را با ورزشکاران خوزستانی داشته باشند. ما این موضوع را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم و تا زمانی که به جواب قانع‌کننده‌ای نرسیم، دست از پیگیری برنخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: اداره‌کل ورزش و جوانان بوشهر و هیات فوتبال خوزستان مکلف به بررسی این موضوع هستند و ما منتظر هستیم نتایج بررسی آن‌ها هر چه سریعتر به دستمان برسد و اگر اقدامات لازم از سوی مسوولان مریوطه صورت نگیرد، حتما نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهیم داد و دست روی دست نخواهیم گذاشت تا دوباره چنین مسایلی تکرار شود.

به گزارش ایسنا، استقلال رامشیر در حال حاضر در صدر گروه سوم لیگ دسته سوم فوتبال کشور قرار دارد.

حقوق کارگران چقدر باید باشد؟

یک فعال کارگری با بیان این‌که حقوق در نظر گرفته شده برای کارگران هنوز نمی‌تواند سبد معیشتی آن‌ها را تامین کند، گفت: حقوقی بیش از 2میلیون و 500هزار تومان می‌تواند تا حدی برای کارگران رضایت بخش باشد تا آن‌ها بتوانند سبد معیشت خانواده خود را تامین کنند.

هوشنگ درویش در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، با اشاره به حقوق در نظر گرفته شده برای کارگران اظهار کرد: حقوقی که توسط شرکای اجتماعی برای کارگران در نظر گرفته شده، بدون حق فرزندان حدود یک میلیون و 140هزار تومان است که با در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری به حدود یک میلیون و 300 هزار تومان می‌رسد.

وی افزود: با توجه به نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، بر اساس ماده 41 قانون کار شرکای اجتماعی مزد کارگران را بر اساس نرخ تورم اضافه می‌کنند و در این زمینه همه با یکدیگر توافق دارند اما تبصره ماده 41 در خصوص سبد معیشتی کارگران است که بر اساس این تبصره و در جلسات شرکای اجتماعی با چانه‌زنی، سبد معیشتی یک خانوار چهار نفره تعیین می‌شود.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خوزستان تصریح کرد: ماده 41 نمی‌تواند سبد معیشت خانوار را فراهم کند و در این زمینه تبصره ماده 41 است که با چانه زنی و جلسات می‌تواند بخشی از آن را جبران کند و حقوق را به حدی برساند که یک خانوار بتواند ماه خود را با حقوقی که دریافت می‌کند، سر کند.

درویش عنوان کرد: امسال بانک مرکزی نرخ تورم را حدود 10درصد اعلام کرد اما با چانه‌زنی که انجام گرفت، حقوق کارگران 19.8درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: حقوق کارگران هنوز به آنجا نرسیده است که یک کارگر با خانوار چهار نفره بتواند با حقوق یک ماه سبد هزینه خانوار خود را تامین کند زیرا کارگران هنوز درصدهای فراوانی ناشی از عقب ماندگی و فاصله چندساله بین حقوق کارگران و تورم را از کارفرمایان و دولت طلب دارند و زمان می‌برد تا این عقب ماندگی جبران شود.

این فعال کارگری با بیان این‌که حقوق در نظر گرفته شده برای کارگران هنوز نمی‌تواند سبد معیشتی آن‌ها را تامین کند، عنوان کرد: حقوقی بیش از 2میلیون و 500هزار تومان می‌تواند تا حدی برای کارگران رضایت بخش باشد تا آن‌ها بتوانند سبد معیشت خانواده خود را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌ها هستند که متاسفانه همین حقوق حدود یک میلیون و 300 هزار تومانی کارگران را با تاخیر فراوان به آن‌ها پرداخت می‌کنند و این مساله‌ای است که کارگران را با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند.

سازمان لیگ تایید کرد؛ فینال جام حذفی در خرمشهر

رییس سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد: فینال جام حذفی یادواره آزاد سازی خرمشهر در فصل ۹۷-۹۶ روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه ‏در خرمشهر برگزار می‌شود.‏

به گزارش ایسنا، حیدر بهاروند در گفت‌وگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران در مورد برگزاری فینال جام حذفی فصل ۹۷-۹۶ اظهار کرد: ‏فینال جام حذفی در روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه در ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر برگزار می‌شود. در هفته‌های گذشته با ‏پیگیری‌های همکارانم در سازمان لیگ فوتبال ایران نواقص ورزشگاه خرمشهر برطرف شده و این ورزشگاه برای برگزاری ‏فینال کاملا آماده است.‏
وی افزود: مدیران محترم ارشد استان خوزستان، مسوولان ورزش و فوتبال استان همکاری مناسبی برای برگزاری هرچه بهتر ‏فینال جام حذفی در شهر خرمشهر دارند. این مسابقات با نام یادواره آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود و بر همین اساس ‏برگزاری فینال مسابقات در این شهر یادآور دلاوری‌ها و رشادت‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس است.

بیانیه تشکل‌های محیط زیست خوزستان خطاب به رئیس جمهور در اعتراض به انتقال آب

تالاب شادگان - خوزستان

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: نخستین نشست شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیست خوزستان با صدور بیانیه‌ای خطاب به رئیس جمهور به کار خود پایان داد.

هژیر کیانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در نخستین نشست شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیست خوزستان با حضور اعضای شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و طبیعت خوزستان در اهواز برگزار و در این نشست تصمیماتی اتخاذ شد.

دبیر تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان بیان کرد: در این نشست دو نفر از شورای هماهنگی برای حضور در نشست‌های شورای عالی شبکه تشکل های محیط زیست کشور انتخاب شدند. همچنین تقویم برگزاری نشست‌های فصلی تشکل‌های محیط زیست استان خوزستان مورد بحث قرار گرفت.

کیانی افزود: اعضای شورای هماهنگی در پایان با صدور بیانیه‌ای در اعتراض به طرح‌های فاقد مجوز انتقال آب و سدسازی بر سرشاخه‌ها و رودخانه‌های استان خوزستان به کار خود پایان دادند.

وی گفت: متن این بیانیه که خطاب به ریاست محترم جمهوری، مردم شریف خوزستان و چهارمحال بختیاری، مجمع نمایندگان استان خوزستان، مدیرکل دادگستری استان خوزستان، دادستان کشور و کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نگاشته شده است به شرح ذیل است:

"بسمه تعالی

ریاست محترم دولت جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی

سلام علیکم

احتراما همانگونه که مستحضر می‌باشید نگاه بهره‌کشی به منابع استان خوزستان سبب شده است تا شرایط محیط زیستی استان خوزستان از مرز بحران عبور نماید که در این میان برنامه‌های برخلاف اصول توسعه پایدار و مدیریت ناصحیح بر منابع آب کشور و انتقال آب بین‌حوضه‌ای(که  محصول تفکر سازه‌ای شرکت‌های انحصاری مشاور، کارفرما و پیمانکاران و مجریان این توسعه یکجانبه‌نگرانه  می‌باشد) و پیامدها و خسارت‌های جبران‌ناپذیر آن، نه تنها سبب افزایش رنج مردم و گسترش و افزایش آمار مهاجرت از استان خوزستان شده است، بلکه هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل نموده است.

متاسفانه در شرایطی که شاهد زوال رو به رشد تالاب‌های خوزستان و تشدید پدیده ریزگردها می‌باشیم آورد رودخانه‌ها و ذخایر آب‌های جلگه خوزستان به دلیل کاهش شدید بارش‌ها بر سرچشمه‌های رودخانه‌ها به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است اما در کمال تعجب شاهد اجرای طرح های متعدد و ویرانگر سدسازی و انتقال آب بر سرشاخه‌های کارون می‌باشیم و این رویه و رویکرد نادرست غیرعلمی و غیرقانونی بر منابع آب کشور بیش از پیش حیات زیست‌مندان و مردمان سلحشور و مقاوم خوزستان و چهار محال بختیاری را با تهدید جدی مواجه ساخته است که به برخی از این طرح‌ها که عموما فاقد ارزیابی‌های محیط زیستی و پیوست‌های اجتماعی و بعضا مجوز محیط زیستی آنان باطل شده است اشاره می‌شود:1- تونل کوهرنگ (مجوز محیط زیستی باطل شده) 2-طرح سد و انتقال آب بهشت آباد (فاقد مجوز محیط زیستی) 3- طرح ونک- سولگان(فاقد مجوز محیط زیستی) 4- طرح سد و انتقال آب خرسان(فاقد مجوز محیط زیست) 5- سد بختیاری 6- سد و تونل انتقال آب سد چمشیر بر روی رودخانه زهره به سمت دشت لیراوی

لذا خواهشمند است نظر به پیامدهای خطرناک این رویه که تداوم  حیات جلگه خوزستان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است و با استناد به اصل پنجاهم قانون اساسی و سند ملی محیط زیست ابلاغی رهبر حکیم انقلاب، دستور فرمایید نسبت به توقف طرح‌ها و پروژه‌های انتقال آب به ویژه از سرشاخه‌های کارون و بازنگری در مطالعات ناقص صورت گرفته برای رعایت حقآبه‌های رودها، تالاب‌ها و جلگه خوزستان اقدام عاجل صورت گیرد. در پایان یاد آور می‌شویم مسئولیت پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و ...بر عهده دستگاه های مسئول به ویژه وزارت نیرو خواهد بود.

با تقدیم شایسته‌ترین احترام

شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان

هژیر کیانی/خالد ربیعی/عبدالحسین آذرباد/شهرام دهکردی/ یوسف سروستانی/ جواد الهایی سحر/ ساسان ساکی

رونوشت: مردم شریف و مقاوم استان خوزستان و چهار محال بختیاری /مجمع محترم نمایندگان استان خوزستان/مدیر کل محترم دادگستری استان خوزستان جناب آقای دکتر افشار نیا/ وزیر محترم نیرو جناب آقای دکتر اردکانیان/ریاست محترم کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی"