سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک هشدار به شهروندان خوزستانی

 

واردات گوشت‌ خراب چینی و هندی به ایران
کد مطلب : 10601 
 
 
گروه جامعه: عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مسئولان دولت را مقصر اصلی واردات گوشت‌های «خراب» چینی و هندی معرفی کرد و خواستار برخورد «جدی» با عوامل این واردات شد.
محمدجواد نظری‌مهر در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به اظهارات محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر واردات لاشه‌های خراب گوشت چینی و تولید محصولات سوسیس و کالباس از این کالاها، گفت: بسیار جالب است که خود مسئولان دولتی ضعف نظارتی خود را اقرار و از این وضعیت انتقاد می‌کنند.

نماینده کردکوی، بندر گز و بندر ترکمن در مجلس، با اعلام اینکه تمام مسئولان و دستگاه‌های دولتی در واردات گوشت‌های خراب مقصر و متخلف هستند، افزود: متأسفانه وزارتخانه‌های مربوطه به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی در نظارت بر واردات محصولات خوراکی بسیار ضعیف عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی مسئولان دولتی با مطرح کردن موضوعاتی مانند واردات محصولات بی‌کیفیت به دنبال جذب امتیاز هستند، گفت: به طور حتم واردات لاشه‌های گوشت هندی بدون هیچ نظارتی نشان‌دهنده سوء مدیریت مسئولان است. این نماینده مجلس نهم، با یادآوری اظهارات رحیمی درباره به کارگیری لاشه‌های خراب گوشت در محصولات سوسیس و کالباس، تصریح کرد: اظهارات این مسئول نشان‌دهنده وضعیت تأسف‌بار تولید غذاهای آماده در کشور است، که این موضوع بیش از پیش لزوم استفاده نکردن از این غذا را نشان می‌دهد.

وی با انتقاد از دولت به‌علت کنترل نکردن رشد ایجاد فست‌فودها در کشور، افزود: در قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی مکلف شده که کالا و غذاهای آسیب‌رسان به جامعه را کنترل و عوارض آن را اعلام کند، اما متأسفانه این وزارتخانه در انجام وظایف خود خوب عمل نکرده است، از این‌روبرای کنترل این مراکز دولت باید با افزایش مالیات و جریمه از توسعه این‌گونه مراکز جلوگیری کند. عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر اینکه این کمیسیون با جدیت موضوع واردات لاشه‌های خراب گوشت هندی را بررسی می‌کند، یادآور شد: به طور حتم باید با مسببان و عاملان اصلی این تخلفات برخورد جدی شود. بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد خوردن روزانه ۵۰ گرم سوسیس و کالباس، احتمال ابتلا به سرطان روده را که یکی از خطرناکترین انواع سرطان است ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.
  
 

یک انتقاد وارده

 

یادداشتی برای خرمشهر و مظلومیتش

وقتی کارون بوی عطر یاس می‌داد و نخلستان‌...!

گروه جامعه: "کارون بوی عطر یاس می‌داد و نخلستان بوی عطر پونه وحشی، از دوردست‌ها صدائی می‌آمد. خنده وگریه به هم آمیخته، نمی دانستم به کدام طرف بروم. (از رمان "در شعله‌های آب" مرتضی مردیها)

•محمد کیانوش‌راد
(نماینده اهواز در مجلس ششم)


امسال در ایام نوروز سفری به آبادان و خرمشهر داشتم. حاصل آن – بر خلاف سالهای قبل – افسردگی و حزن از مشاهده ویران‌شهر خرمشهر بود!
یاد نخل‌های بی سرامروز ویاد روزهائی که بقول شاعر جنوبی \"نخل‌های بلند، چشم در چشم آفتاب، شیرین رطب خویش را می‌پروراندند\".
با دیدن خستگی و بی رونقی و بی رمقی شهر، به یاد شعر و ترانه زیبای \"شهرخالی\"، با مویه خوانی خواننده معروف افغان، امیرجان صبوری، می‌افتی که با غم و غربتی غریب ناله سر می‌دهد.
شهرخالی، جاده خالی، کوچه خالی، خانه خالی.
جام خالی، سفره خالی، ساغر و پیمانه خالی.
کوچ کرده، دسته دسته، آشنایان عندلیبان
باغ خالی، باغچه خالی، شاخه خالی، لانه خالی

در همه این ایام، هر کس به آبادان و خرمشهر می‌آمد، خیمه حزن و اندوه رابرآسمان شهر برافراشته می‌یافت. اندوه فقدان شهیدان سرافراز، یاد جانبازانی که از سراسر ایران زمین برای رهایی خونین شهر، از هستی خویش، باشور وشوق وایمان گذشتند. رزمندگان و بسیجیان سلحشورایام دفاع مقدس، نام خونین شهر را دوباره خرمشهر نامیدند.ایران سراسر شور و شادی شد.مهاجران بی پناه و آواره اما سربلند، به امید بازگشت به سرزمین مادری خویش لحظه شماری کردند. برغم ادامه جنگ، مردم آواره در شهرها، - که گاه بی خبران، فراریان جنگ می‌نامیدنشان - به شهر بازگشتند و برای بازسازی شهرشان صبر پیشه ساختند. جنگ به پایان رسید.مردم بازهم، امیدوار و منتظر ماندند. روزها آمد و رفت، اما خونین شهر، خرمشهر نشد. خرابی و بیکاری، گرانی و فقر و تورم، آه و اندوه، چون بختک بر جان خسته مردم شهر خیمه زد. مردم نا امید و مایوس از بازسازی شهرشان، امروزباافسوس و حسرت و تاسف، شهرشان را، شهرسوخته و ویرانشهر می‌بینند.
جهان آرا و یارانش، جان شیفته خویش را دادند تا اسلام و ایران بمانند، اما اگر امروز در میان ما بودند، بدون شک، فریاد دادخواهی شان را برای شهرشان می‌شنیدیم.
نگاهی کوتاه و گذرا میان بازسازی آبادان و خرمشهر با دیگرمناطق جنگ زده پس از جنگ‌های ویرانگر جهانی و منطقه ای و شیوه، کیفیت و سرعت آنان در بازسازی مادی و معنوی اماکن تخریب شده تامل برانگیز و گویای همه چیز است. واقعیت آنست که پس ازگذشت نزدیک به ۲۵سال از پایان جنگ عراق با ایران، تاخیرات ناموجه مسئولین در امر بازسازی و احیائ شهر، راه هرگونه توجیهی را ازآنان سلب می‌نماید.
سخنان نماینده شهر آبادان در مجلس شنیدنی است. او با اشاره به اینکه پس از ۲۴سال هنوز مردم درگیر مشکلات پس از جنگ هستند، از مسئولان عاجزانه استمداد می‌طلبد. او درمجلس در مورد ساحل نشینان محروم از آب شرب سالم و در خطاب به احمدی‌نژاد گفت: "شما در سفر استانی خود هنگامی که فریاد واعطشای مردم بلند بود قول دادید که اگر تا ۶ماه دیگر آب نیاید، من وزیر را در لوله می‌گذارم. امروز پس از ۶سال هنوز کاری صورت نگرفته است. شعارهای شما به پایان رسید و مدیون مردم خوزستان هستید."
آری باید برای آبادان و خرمشهر کاری کرد.دوستداران خرمشهروآبادان باید نگران باشند.نگران فقر و فساد و بیکاری دامن گستر، نگران فرار اندک سرمایه‌های شهر، نگران خالی شدن جمعیت فعال وکارآفرین شهر، ونگران عقب ماندن شهرازرقابت با همسایگان خویش، ....
مردم غیور و دلاور و با شرافت و عزیز خرمشهر و آبادان از اینکه شهر خویش را همچنان ویرانه و متروکه می‌بینند آزرده خاطر و دلگیرند. آنان هنگامیکه اخبار بازسازی لبنان و دیگر نقاط دنیا را توسط جمهوری اسلامی می‌شنوند و حال وروز خود را می‌بینند شوکه می‌شوند. آیا مردم خرمشهرحق ندارند دلخور و آزرده خاطر شوند؟ بازسازی خانه‌ها، مدارس، پل‌ها، و روستاها و ادارات لبنان...و در کنار آن وضعیت بد زندگی ومعیشت و رفاه مردم خرمشهر و آبادان...؟ مردم خرمشهر در کنار کارون پر از آب و خاطره می‌گویند، واعطشا \"آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم\".
درمیان این همه درد و رنج، سخنان آن مقام احساسی و بی منطق، داغ مردم را تازه تر نمود. مردم، حس سرخوردگی ورها شدگی را بیشتر چشیدند. او گفته بود: اگر دشمن بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد، اولویت حفظ سوریه است. مردمی که با چنگ ودندان خرمشهر را از دست بعثیان آزاد کردند، حالا چنین سخن سخیفی را می‌شنوند. خوزستانی که به گفته امام خمینی: «دین خویش را به اسلام ادا کرده بود»، حالا به آسانی و ارزانی، ارزشش از سوریه کمتر می‌شود.

حال اگر مردمی که ثروت نفت وگاز زیر پایشان است و گرسنه مانده اند، پس از این همه زجر ومصیبت، دردمندانه بگویند: "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است" سخنی نسنجیده، ضد انقلابی و در راستای اهداف دشمنان گفته‌اند؟ مردم این همه بی توجهی‌ها و بی مهری‌ها را در کناراین کج فهمی‌ها چگونه تحمل کنند؟ تاکنون تلاش و فریاد مسئولان محلی، شورای شهر و نمایندگان مجلس به جائی نرسیده است. باز هم سوم خردادی دیگر در پیش است. بازهم تبلیغ وتجلیل وسپس فراموشی مردم تا سالی دیگر.

مسئولان کشور برای بپا خاستن و زنده نگه داشتن پیکر نحیف ونیمه جان آبادان و خرمشهر باید کاری اساسی کنند. دیگر حرف و شعار، کافی است. باید کاری کرد. خرمشهر و آبادان را باید زنده کرد.
بازگشت سرمایه و سرمایه گذاران به منطقه، تقویت و تسهیلات بیشتر برای منطقه آزاد تجاری اروند، لایروبی اروند، برای سهولت تردد کشتی‌ها و لنج‌ها با ظرفیت‌های بالاتر و... و در یک کلام رونق کسب و کار و تجارت در خرمشهر و آبادان باید به عنوان اولویتی استراتژیک در برنامه ریزی‌های کلان کشوری در نظر گرفته شود. دیگر بس است، شهرخسته و نیمه جان را باید احیا کرد.

اخبار سیاسی روز

 

هشدار مرکز زمین شناسی آمریکا: احتمال وقوع زلزله ۱۰ ریشتری در خاورمیانه  

 

بر اساس اعلام این مرکز قدرت اولیه این زلزله ۱۰ ریشتری می‌تواند کل منطقه را به طور کامل تخریب و در عمق زمین دفن کند/ مرکز زمین شناسی آمریکا از پیش بینی وقوع زلزله‌ای بسیار بزرگ در منطقه خاورمیانه بین ۲۵ تا ۳۰ آوریل (۵ تا ۱۰ اردیبهشت) خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مرکز زمین شناسی آمریکا از احتمال وقوع یک زلزله به بزرگی ۱۰ ریشتر در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس خبر داد.
به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، مرکز زمین شناسی آمریکا از پیش بینی وقوع زلزله‌ای بسیار بزرگ در منطقه خاورمیانه بین ۲۵ تا ۳۰ آوریل (۵ تا ۱۰ اردیبهشت) خبر داد.بر اساس گزارش این مرکز گسل بزرگی در عمق ۲۰ کیلومتری زمین از جنوب شرق ایران به سمت کشورهای خلیج فارس به حرکت درآمده و گسل دیگری از سمت شرق ایران به سمت کشورهای پاکستان، هند و شرق آسیا خواهد رفت که باعث ایجاد زلزله‌ای به بزرگی ۹ تا ۱۰ ریشتر خواهد شد.

بر اساس اعلام این مرکز قدرت اولیه این زلزله ۱۰ ریشتری می‌تواند کل منطقه را به طور کامل تخریب و در عمق زمین دفن کند.مرکز زمین شناسی آمریکا همچنین نسبت به پس لرزه‌های این زلزله به قدرت ۵ ریشتر در جنوب عراق، کویت، قطر، امارات، شرق و مرکز عربستان و شمال شرق عمان هشدار داد که همین پس لرزه‌ها می‌تواند نابودی زیرساخت‌های این کشور‌ها از جمله جاده‌ها، خیابان‌ها، پل‌ها، نیروگاه‌ها، ایستگاه‌های برق، تلفن، فرستنده‌های تلویزیونی، اینترنت، آسمان‌خراش‌ها، برج‌ها و کلیه تاسیسات عمومی این کشور‌ها را نابود کند.
همچنین این مرکز هشدار داده است که این زلزله سبب وقوع یک سونامی خطرناک و بزرگی در ژاپن خواهد شد. 

 

 

فروش اسلحه به متحدان آمریکا در منطقه برای حمله به ایران!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که دولت واشنگتن قصد دارد هفتۀ آینده قرارداد فروش اسلحه به متحدانش در خاورمیانه به ارزش ده میلیارد دلار را نهایی کند!
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از این روزنامه آمریکایی ؛ هدف از این اقدام تقویت توانایی دفاعی متحدان آمریکا از جمله اسرائیل، عربستان و امارات متحدۀ عربی در مقابل تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران است!
در همین چارچوب دولت آمریکا در سال 2010 شماری هواپیمای جنگندۀ اف 15 به ارزش تقریبی سی میلیارد دلار را به عربستان سعودی فروخت.نشریۀ نیویورک تایمز تصریح کرده است که به موجب قراردادهای جدید اسرائیل شمار دیگری از هواپیماهای سوخت گیری حین پرواز و همچنین موشک های فوق پیشرفته را خریداری می کند و به این ترتیب بر توانایی خود برای حمله به اهداف نظامی در داخل ایران می افزاید.

نشریۀ نیویورک تایمز تصریح کرده است که قرارداد فروش اسلحه به متحدان واشنگتن در جریان سفر آیندۀ چاک هگل وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه نهایی خواهد شد.به نوشتۀ نشریه آمریکایی قرارداد فروش سلاح ها سال گذشته به صورت مخفیانه صورت گرفت.باراک اوباما در جریان آخرین سفرش به اسرائیل قول داد که بر توانایی نظامی این کشور بیافزاید و سلاح های پیشرفتۀ خود را در اختیار تل آویو بگذارد. آمریکا متعهد شده است که برتری نظامی اسرائیل را در قیاس با دیگر کشورهای منطقه حفظ کند! 
 

در این "رمان" انفجار بوستون پیش بینی شده است!/آیا عامل انفجارها کتاب "هارت برک هیل" را خوانده بود؟

او در سال دو هزار و دو کتابی با نام «هارت برک هیل» ، مسابقه هیجان انگیز ماراتن بوستون ، منتشر کرد که در آن یک عضو راست افراطی آمریکا تهدید به انفجار بمب در جریان مسابقه می کند. در این داستان ، این شخص قبل از هر گونه ارتکاب جرمی دستگیر می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک رُمان نویس آمریکایی در کتابی که در سال دو هزار و دو منتشر کرد ، تلاش برای انفجار در جریان مسابقه ماراتن بوستون را به تصویر خیال کشیده بود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از فیگارو، آیا عامل انفجارهای بوستون از رُمان تام لانرگان برای ارتکاب جنایت خود الهام گرفته بود؟ اگر این چنین باشد باید خواب از چشمان نویسنده آمریکایی در چند روز گذشته گرفته شده باشد.

او نامه ای به پایگاه هافینگتون پست نوشت و در آن از انفجاری که در جریان ماراتن بوستون باعث کشته شدن سه نفر و زخمی شدن صد و هشتاد نفر شد ابراز تاسف عمیق کرد.

او در سال دو هزار و دو کتابی با نام «هارت برک هیل» ، مسابقه هیجان انگیز ماراتن بوستون ، منتشر کرد که در آن یک عضو راست افراطی آمریکا تهدید به انفجار بمب در جریان مسابقه می کند. در این داستان ، این شخص قبل از هر گونه ارتکاب جرمی دستگیر می شود.

تام لانرگان می گوید قصد داشته این کتاب را پس از حملات یازده سپتامبر بنویسد در حالی که او خود در سال هزار و نهصد و نود و شش در صدمین دوره مسابقات دوی ماراتن بوستون شرکت کرده بود. در آن زمان او می ترسیده که بمبی در این روز منفجر شود، بنابراین از خطر پایان فاصله می گیرد.

این نویسنده آمریکایی با شنیدن خبر آنچه که روز دوشنبه در بوستون اتفاق افتاد می گوید : اوه خدای من ، همانطور که من پیش بینی کرده بودم رخ داد!

او با این حال قصد ندارد به این بهانه پیش بینی اتفاقی که برای ماراتن بوستون افتاد کتابش را از قفسه ها جمع آوری کند.

هافینگتون پست با این حال بر این باور است که احتمال ضعیفی وجود دارد که عامل انفجارها کتاب لانرگان را خوانده باشد زیرا نویسنده خود از طریق موسسه آی یونیورس ناشر آن بوده است. و به گفته نویسنده ، کتابش به اندازه کافی فروش نرفته است.
تحلیل مغرضانه برنارد گتا

نتایج احتمالی آغاز درگیری بین آمریکا و ایران؛ وحشتناک است!

ایران میتواند تنگه هرمز را مسدود کرده و یک رشته بمب‌گذاری ها در عربستان سعودی را سازمان دهد. ایران همچنین میتواند به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله قطر و خصوصاً بحرین حمله موشکی کند. برنارد گتا میگوید، در چنین شرایطی قیمت جهانی نفت به شدت افزایش مییابد وبحران اقتصادی کنونی در غرب گسترش خواهد یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برنارد گتا تحلیلگر مشهور فرانسوی در باره نتایج احتمالی آغاز درگیری بین آمریکا و ایران، دو سناریو را ترسیم میکند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ او می نویسد: بر اساس نخستین سناریویی که او آن را وحشتناک توصیف میکند، آمریکا پس از بمباران ایران ناگزیر به مداخله گسترده نظامی در خاک ایران خواهد شد؛ در همین حال، حزب الله لبنان، شمال اسرائیل را موشک باران خواهد کرد و اسرائیل واکنش نشان داده و به جنوب لبنان حمله میکند.

از سوی دیگر، ایران میتواند تنگه هرمز را مسدود کرده و یک رشته بمب‌گذاری ها در عربستان سعودی را سازمان دهد. ایران همچنین میتواند به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله قطر و خصوصاً بحرین حمله موشکی کند. برنارد گتا میگوید، در چنین شرایطی قیمت جهانی نفت به شدت افزایش مییابد وبحران اقتصادی کنونی در غرب گسترش خواهد یافت.

برنارد گتا، اعتقاد دارد که ایران بر این باور است که حمله هوایی آمریکا به ایران خیلی زود میتواند از ابعاد منطقه ای خارج گردیده و ابعادی جهانی به خود بگیرد و به همین دلیل فکر نمی کنند که آمریکا اقدام به بمباران تأسیسات اتمی ایران نماید؛ بر این اساس این پیش فرض، مسئولان ایران تا کنون تن به مصالحه با قدرت های بزرگ درباره پرونده هسته‌ای را نداده اند!

سناریوی دیگری که برنارد گتا ترسیم میکند، عبارت از آنست که آمریکا و اسرائیل با علم به این موضوع که قصد دارند تأسیسات اتمی ایران را بمباران کنند اقدام به موارد پیشگیرانه کنند؛ در چنین حالتی، کشتی‌های جنگی آمریکا در تنگه هرمزمستقر گردیده و کنترل این تنگه دریایی را در اختیار میگیرند. در همین حال، ارتش اسرائیل برای مقابله احتمالی حزب الله در مرزهای جنوبی لبنان مستقر خواهد شد.

برنارد گتا در پایان تحلیل، اوج ناآشنایی خود با مسائل مربوط به ایران را نشان می دهد. او می نویسد: در چنین شرایطی حزب الله لبنان که نگران شرایط سیاسی خود در داخل لبنان است و قدرت آتش اسرائیل را در برابر خود می بیند، بین حفظ موقعیت سیاسی خود در لبنان و مردن برای ایران، راه نخست را انتخاب کرده و ایران را رها خواهد کرد!!

اخبار انتظامی خوزستان

 

 

کشف طلاجات مسروقه 300میلیونی در دشت‌آزادگان
اجتماعی  16:58:47 1392/01/31

921-20114-5 کد خبر
 

فرمانده انتظامی شهرستان دشت‌آزادگان از کشف طلاجات مسروقه 300 میلیونی در این شهرستان خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- سرهنگ کریم سواری با بیان این خبر گفت: در راستای ارتقا امنیت اجتماعی و مبارزه قاطع با سارقان حرفه‌ای، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

 

وی افزود: ماموران پلیس، با انجام کارهای اطلاعاتی و پلیسی، مخفیگاه سارقان حرفه‌ای را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی، در یک عملیات غافلگیرانه آنها را دستگیر کردند.

 

فرمانده انتظامی دشت‌آزادگان ادامه داد: کاراگاهان آگاهی در بازرسی فنی مخفیگاه متهمان، مقادیر زیادی طلاجات مسروقه به ارزش 300 میلیون ریال کشف و ضبط کردند.

 

سواری با اشاره به اعتراف سارقان به سرقت منازل شهروندان، عنوان کرد: متهمان دستگیرشده، پس از تشکیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی راهی مراجع قضایی شدند.

اخبار شهرستان مسجد سلیمان

 

زندگی با بوی نفت؛ رنج‌نامه‌ای از مسجدسلیمان
اقتصادی  11:43:54 1392/01/31

921-14474-5 کد خبر
 

مسجدسلیمان را همه می‌شناسند؛ همان شهر "اولین چاه نفت خاورمیانه" همان شهر اولین‌ها، شهری که همه چیزش حتی زندگی مردمش با نفت و گاز آمیخته شده و هنوز مردمش در کنار دیگر نواقص و تنگناهای شهری، با بوی همین نفت و گاز زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، مسجدسلیمان همان شهری است که همه آن را با وجود نعمت بزرگ نفت، شهری محروم از هر نعمتی می‌خوانند، شهری که باید محرومیت‌هایش را فریاد کند در حالی که همه بر این محرومیت‌ها و نداشته‌ها اذعان دارند.

همان شهری است که به گفته مسؤولان شهرستان از نظر نرخ بیکاری پس از خرمشهر دومین رتبه را دارد و شاید به همین دلیل است که وقتی پای صحبت‌های مردمش می‌نشینیم می‌گویند "پول نفت در جیب دیگران و دودش در چشم ما رفته است".

مردمی که رفت و آمد خبرنگاران برایشان تکراری است، تا جایی که وقتی چشمشان به خبرنگاری می‌افتد می‌گویند "سال‌هاست همه می‌آیند، می‌بینند و می‌نویسند و  می‌روند اما دریغ از نتیجه‌ای".

در ورودی شهر منازل آپارتمانی ساخته شده و در حال ساخت دیده می‌شود. این منازل همان منازل ساخته شده در منطقه هوانیروز برای ساکنان مناطق‌آلوده به نفت است که با وجود برگزاری افتتاحییه در اواخر سال‌گذشته، هنوز از سکونت و تحویل منازل به مالکان خبری نیست. این‌که چرا با وجود افتتاح هنوز کسی در منازل ساکن نشده، سوالی است که مسولان محلی نیز جوابی برایش نداشتند.

اما داستان جابه‌جایی منازل آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان از کجا و چه زمانی آغازشد؟! و چه عواملی باعث کوتاهی ها و تعلل‌ها در تعیین تکلیف این ساکنان در مناطق آلوده بوده و چرا با وجود پیگیری‌ها و شکایات مردمی از چند سال‌گذشته تاکنون این قصه هنوز به سرانجام نرسیده است.

بحث جابه‌جایی مناطق آلوده بحث تازه‌ای نیست و این موضوع تقریبا از 24 سال پیش و از اوایل دولت سازندگی مطرح شد و در این دولت مصوبه‌ای به تصویب رسید که کل شهر مسجدسلیمان به دلیل وجود نفت و گاز جابه‌جا و تخلیه شود اما عملا در دوره هشت ساله دولت سازندگی هیچ اقدامی صورت نگرفت. بعد نوبت به دولت اصلاحات رسید. در این دولت هم موضوع جابه‌جایی شهر مسجدسلیمان به همان شکل مصوبه قبلی مطرح شد اما باز هم اقدامی در این زمینه برای شهر مسجدسلیمان صورت نگرفت.

با روی کارآمدن دولت نهم و دهم این مصوبه دوباره در دستور کار قرار گرفت اما نه به صورت مصوبه قبلی، بلکه تحت عنوان "جابه‌جایی و انتفال ساکنان مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان به منازل مسکونی جدید".

دولت نهم در جریان اولین سفر به استان خوزستان به این نتیجه رسید که نمی‌توان به‌راحتی 120 هزار نفر جمعیت این شهرستان را جابه‌جا کرد و به همین دلیل این مصوبه یعنی "جابه‌جایی شهر مسجدسلیمان "را لغو و به جای آن مصوبه جابه‌جایی مناطق آلوده به نفت و گاز را با اعتبار 120 میلیارد تومان مصوب کرد.

از این رو براساس ارزیابی‌های سازمان محیط زیست و شرکت نفت پنج نقطه در مسجدسلیمان که شامل مناطق بحرانی و آلوده به نفت و گاز بود شناسایی و تعیین شد و منطقه سی‌برنج، پشت‌برج، کوی نفت‌خیز یا دره خرسون، حوالی چاه نفتی و نفتون به عنوان پنج منطقه آلوده شناخته شدند.

در نهایت با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته وزارت نفت متولی تامین و پرداخت هزینه‌های ساخت مسکن و بنیاد مسکن متولی اجرا و ساخت این واحدها شد. با این تصمیمات لازم بود که مناطقی برای اسکان و ساخت واحدهای جدید انتخاب شود. اسکلت‌های فلزی 70 بلوکی مربوط به ارتش، یکی از محل‌های احتمالی بود. برای این کار لازم بود مجوز استفاده از این واحدها از سوی مقام معظم رهبری صادر شود و بنا به دستور مقام معظم رهبری اسکلت‌های ساخته شده برای ساخت و ساز در اختیار وزارت نفت و مسکن قرار گرفت.

تعداد این واحدها به تدریج در همان منطقه هوانیروز به دلیل وجود زمین‌های خالی اطراف اسکلت‌ها گسترش یافت و به سایت 1400 واحدی مسکن برای مناطق آلوده تحت عنوان کوی حضرت ولیعصر تبدیل شد.

نفت برای زندگی یا زندگی نفتی!

وارد منطقه سی‌برنج شدیم. در کنار منزل یکی از ساکنان چشمه‌ای نفتی وجود دارد که نفت سیاه از دل آن می‌جوشد. نفت این چشمه در محلی که نزدیک خانه قرار دارد جمع‌آوری و سپس توسط تانکر به‌جای دیگری منتقل می‌شود؛ البته در کنار همین خانه علاوه برچشمه، چاه نفتی به چشم می‌خورد که اطرافش توسط شرکت نفت فنس‌کشی شده است.

آقای فرهادی، صاحب این خانه که در یکی از اتاق‌های خانه‌اش نیز موادنفتی با بوی تند و غیرقابل تحملی بیرون زده و لکه‌های قهوه‌ای رنگ کاشی‌ها این قصه را نمایان‌تر می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: ما در کنار این آلودگی‌ها زندگی نداریم. خواسته‌های زیادی داریم که متاسفانه مسولان عملی نکرده‌اند. الان 27 سال است شکایت می‌کنم که نفت در خانه‌ام است اما هنوز کسی سراغ من نیامده است. تنها کاری که شده این است که گروهی می‌آیند و سوال می‌کنند و می‌روند.

وی در خصوص وضعیت انتقال ساکنان مناطق آلوده بیان‌کرد: قرار بود این انتقال به صورت رایگان صورت گیرد. خواسته من این است که پول خانه‌ام را بدهند تا از اینجا بروم. من تمایلی ندارم به خانه‌های آپارتمانی ساخته شده بروم. از شرکت نفت خواسته‌ام که یکی از خانه‌های شرکت نفت را به من بدهد تا من این خانه را تخلیه کنم اما شرکت این پیشنهاد را نپذیرفت. بر اثر بوی گاز، نفت، گوگرد و نمک یک کلیه همسرم را خارج کردند و الان وضعیتش بدتر شده است.

فرهادی اظهارکرد: وزارت نفت فقط آمده برای چاه نفتی که اینجا در خیابان جاری بود، حوضچه درست کرده و سرش را پوشانده و هر لحظه احتمال اشتعال در نزدیکی خانه من وجود دارد. این ملک اجدادی من است باید از این بابت که نفت در خانه من است سهمی ببرم اما نه‌تنها چنین خواسته‌ای عملی نشده، حتی پول خانه‌ام را نمی‌دهند.

وی با بیان این‌که نمایندگان مجلس برایش هیچ کاری نکردند، خاطرنشان‌کرد: انتظار خاصی از نمایندگان ندارم. طبق قانون باید علاوه بر قیمت‌گذاری مسکن بابت هزینه‌های جابه‌جایی و تخلیه 15 درصد به قیمت خانه من اضافه کنند.

همسر آقای فرهادی نیز از بوی گاز و این‌که باید به همین دلیل هر ماه یکبار گاز یخچال‌ هایش را عوض کند گلایه داشت.

بعد از سی‌برنج به امین‌آباد در منطقه پشت برج رفتیم. در امین‌آباد دره‌ای وجود دارد که همواره پر از نفت می‌شود و با کوچکترین جرقه کبریت یا فندک آتش‌سوزی مهیبی در این دره رخ می‌دهد تا جایی که به گفته اهالی در زمان وقوع آتش‌سوزی برای خاموش کردن آن حتی توسط آتش نشانی  دردسرهای فراوانی  بوجود می آید.

خانم سیداحمدی یکی از ساکنان این منطقه با اشاره به بوی آزاردهنده گاز و نفت، گفت: خانه ما را شرکت نفت متر کرده و مبلغ تعیین شده، اما هنوز خبر جدیدی نشده است. منطقه واقعا نامناسب است و تمام ساختمان‌ها فرسوده شده‌اند و لوازم‌خانگی ما تحت تاثیر گاز موجود در منطقه قرار گرفته‌اند. خواهرانم به دلیل وجود گاز دچار مشکل میگرن، ریوی و تنفسی شده‌اند. برای اعضای بزرگسال خانواده سخت است که در آپارتمان‌های ساخته شده زندگی کنند، زیرا آن‌ها به زندگی در محیط کوچک عادت ندارند اما برای مالکانی که خانه‌های کوچک و نقلی دارند به‌صرفه است که به خانه‌های جدید بروند.

او با اشاره به این‌که بیشتر ساکنان منطقه امین‌آباد علاقه‌ای ندارند در آپارتمان‌های ساخته شده بروند و می‌خواهند پول مسکن خود را بگیرند، از نامشخص بودن ملاک‌های متراژ و قیمت‌گذاری خانه‌ها گلایه‌مند بود.

پسر جوانی که ساکن امین‌آباد است نیز به خبرنگار ایسنا گفت: من هنوز منازل هوانیروز را ندیده‌ام اما اگر این جابه‌جایی به ضرر ما نباشد، مشکلی با جابه‌جایی ندارم.

وی درباره تاثیر گاز موجود در فضای منطقه بیان‌کرد: گاز بر وسایل خانه تاثیر داشته است. بر اثر بوی گاز چند نفر از اهالی منطقه دچار تنگی‌نفس شده‌اند که آن‌ها در سال‌های گذشته فوت کرده‌اند. گاز موجود گازی سمی است که بر جسم و اعصاب آدم تاثیر می‌گذارد.

با این وجود زندگی در این شهر و منازل آلوده در جریان است و مردم این‌جا درحالی که می‌دانند از اتاق‌شان نفت می‌جوشد، به زندگی ادامه می‌دهند.‌

پس از شنیدن دغدغه‌های ساکنان مناطق آلوده در ادامه عبدالله ایزدپناه، فرماندار مسجدسلیمان به خبرنگار ایسنا گفت: 310 واحد از این تعداد واحدها به بهره‌برداری رسیده که مابقی واحدها تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری خواهد رسید. واحدهای در حال ساخت هم‌اکنون با پیشرفت 70 تا 80 درصد همراه هستند.

وی ادامه‌داد: در شهرستان ستادی برای شناسایی مناطق آلوده تشکیل شد تا خانوارها برای استقرار در خانه‌ها ساخته شده، اولویت‌بندی شوند که براساس تصمیم این ستاد ساکنان کوی نفت‌خیز و پشت‌برج به ترتیب در اولویت قرار گرفتند.

ایزدپناه تصریح‌کرد: منازل مسکونی این مناطق توسط کارشناسان رسمی دادگستری قیمت‌گذاری شد و در حال پیگیری هستیم تا این واحدهای مناطق آلوده با منازل بهره‌برداری شده که قیمت خاص خود را دارند به صورت پایاپای معامله و به مالکان تحویل داده شود؛ به عبارتی اگر قیمت خانه آن‌ها بالاتر از نرخ خانه‌های جدید باشد، باقی‌مانده را به آن‌ها پرداخت می‌کنیم و در غیراین‌صورت آن‌ها باید بدهی خود را پرداخت کنند.

وی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری واحدهای مسکونی آلوده اظهارکرد: اگرچه تلاش ما این است که نرخ‌گذاری‌ها به صورت مناسب صورت بگیرد اما همچنان اختلافاتی در این زمینه وجود دارد.

همان‌طور که در گزارش نیز به آن اشاره شد اغلب ساکنان مناطق آلوده بنا به دلایلی تمایلی به اسکان در منازل مسکونی جدید ندارند و باید دید آیا راهکاری برای این مساله پیش‌بینی شده است یا نه؟

فرماندار مسجدسلیمان با اشاره به عدم تمایل برخی مالکان مناطق آلوده نسبت به اسکان در واحدهای مسکونی جدید، خاطرنشان‌کرد: البته در سه، چهار سال‌گذشته در قالب طرحی، بخشی از خانه‌های مناطق مسکونی خریداری و بهای منزل به مالکان پرداخت شد اما بعدها این طرح متوقف و تصمیم گرفته شد که خانه‌هایی جدید برای ساکنان مناطق آلوده ساخته شود.

ایزدپناه ادامه‌داد: خانه‌های ساخته شده با زیرساخت‌های بسیار مناسبی از جمله آب، برق، گاز، جدول‌کشی، فضای سبز و روشنایی کامل احداث شده‌اند و از نظر خدمات چیزی کم ندارند و در واقع این واحدها بهترین نقطه شهر محسوب می‌شوند.

وی بیان‌کرد: مدرسه، مسجد و مرکز بهداشت نیز برای این واحدها درحال ساخت است. 32 دهنه مغازه در قالب بازارچه در این محل ساخته می‌شود که این مغازه‌ها به  افرادی که در مناطق آلوده مغازه داشته‌اند تحویل داده می‌شود. همه این امکانات با اعتبارات شرکت نفت ساخته و در اختیار مردم گذاشته می‌شود. متراژ 310 واحد ساخته شده 150 متر بوده اما زیربنای واحدهای دیگر از 90 تا 150 متر است.

اگرچه ماه‌ها از افتتاح و بهره‌برداری واحدهای ساخته شده با حضور معاون اول رییس جمهور می‌گذرد اما هنوز این واحدها تحویل داده نشده‌اند و معلوم نیست صاحبان این واحدها چه کسانی هستند؟!.

فرماندار مسجدسلیمان در زمینه علت تاخیر در تحویل واحدهای ساخته شده به مالکان، گفت: باید سند خانه‌های مناطق آلوده به نام شرکت نفت و سند خانه‌های جدید به نام مالکان زده شود. متاسفانه سند خانه‌های جدید هنوز به نام ارتش است اما قرار شده ارتش اسناد این خانه‌ها را به نام مسکن و شهرسازی و در نهایت مسکن و شهرسازی به نام مالکان بزند که هنوز این مساله عملی نشده و بنابراین هنوز مشخص نیست واحدها متعلق به چه کسانی است.

وی در خصوص وضعیت زندگی در مناطق آلوده مسجدسلیمان بیان‌کرد: ما در جریان مشکلات ساکنان مناطق آلوده هستیم و هر روز این افراد به ما مراجعه می‌کنند. به‌هرحال سنگ بنای حل مشکل مناطق آلوده در این دولت نهاده شد و همکاری وزارت نفت تاکنون خوب بوده است و با وجود کمبود اعتبار در ماه‌های اخیر به تعهدات خود عمل کرده و اعتبار به این پروژه تزریق کرده است.

ایزدپناه ادامه‌داد: تخمین زمان اتمام ساخت واحدهای جدید، برای من سخت است. ساخت 5 هزار واحد شوخی نیست. از طرفی این کار دست من یا استان نیست؛ زیرا تمام تصمیمات و توافقات این طرح در سطح ملی است و با هماهنگی‌های وزرای نفت و مسکن و وزیر کشور بوده است و شهرستان هیچ‌گونه دخالتی در آن نداشته است و اجرای این طرح نیاز به عزم ملی دارد.

وی در خصوص خرید خانه‌های مناطق آلوده به‌جای معامله خانه به جای خانه هم گفت: در یکی از جلسات استان این مساله یعنی" امکان مواجهه با عدم تمایل افراد به سکونت در واحدهای جدید" را عنوان کرده‌ام اما تاکنون کسی به ما مراجعه نکرده که این موضوع را ما نیز در استان مطرح و برای آن راه حلی پیش‌بینی کنیم. در صورت مراجعه و تقاضای مردم قطعا ما این مساله را به استان اطلاع خواهیم داد.

به گفته فرماندار مسجدسلیمان منازل واقع در مناطق آلوده پس از تخلیه، تخریب می‌شوند و هیچ‌کس حق ندارد مجددا در این مناطق مستقر شود و شرکت نفت بنا دارد این مناطق را به فضای سبز تبدیل کند. هدف از این جابه‌جایی این است که این مناطق همچون گذشته، مسکونی نباشند و ایجاد فضای سبز می‌تواند به زیبایی منطقه کمک کند. تصمیمی در زمینه کاهش آلایندگی در مناطق آلوده وجود ندارد و فعلا تصمیم همان ایجاد فضای سبز است که خود نیز در کاهش آلودگی موثر است.

به‌هرحال سال‌ها از طرح موضوع جابه‌جایی ساکنان مناطق آلوده می‌گذرد اما هنوز نه انتقالی صورت گرفته و نه کسی جابه‌جا شده است و مشخص نیست که چندسال دیگر ساخت 5 هزار واحدها به اتمام برسد. پس باید فکری برای مردم کرد زیرا آن‌ها نمی‌توانند خانه‌های خود را به‌راحتی رها و به جای دیگری نقل مکان کنند. حداقل خرید خانه‌هایی که مالکانش تمایلی به اسکان در خانه‌های جدید ندارند شاید بتواند تاحدی در حل مشکل موثر باشد.

براساس برآورد سال‌های گذشته حدود 5000 خانوار در مناطق‌آلوده ساکن هستند. طبق برنامه‌ریزی‌ها در قالب فاز دوم مابقی واحدهای مسکونی در منطقه چم‌آسیاب و پشت دانشگاه آزاد در مساحت 700 هکتار ساخته شود که بخشی از زمین‌ها به منابع‌طبیعی و بخشی به کشاورزان تعلق دارد. درصورت تملک این زمین‌ها فاز دوم نیز عملیاتی خواهد شد اما با توجه به این‌که در حال حاضر در پایان کار دولت قرار داریم، فرماندار مسجدسلیمان خواسته تا این طرح در دولت یازدهم نیز با جدیت دنبال شود تا وقفه‌ای در روند جابه‌جایی‌ها و اسکان مردم ایجاد نشود.

به اعتقاد مسولان استان، جابه‌جایی تنها راه نجات ساکنان مناطق آلوده از نفت و گاز است اما اگر این طرح از دولت‌های قبلی آغاز می‌شد مسلما هم‌اکنون به اتمام می‌رسید و می‌بینیم که دود این تعلل‌ها و کوتاهی‌ها تنها به چشم مردم این شهرستان رفته است اما این کوتاهی‌ها با تسریع در تعیین تکلیف ساکنان مناطق آلوده تاحدی قابل جبران است.

در آخر امیدواریم روزی برسد مسجدسلیمان و دیگر شهرها و روستاهای محروم استان خوزستان از نظر امکانات و زیرساخت‌های شهری و عمرانی جزؤ اولین‌ها باشند نه از نظر محرومیت‌ها.

گزارش از مونا چراغی؛ خبرنگار ایسنا، منطقه‌خوزستان


 


مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان / عکس : ایسنا - مسیح حزبایی زاده

اخبار روز خوزستان

 

فردا، دور چهارم سفرهای استانی هیات دولت به خوزستان
سیاسی  11:40:59 1392/01/31

921-5973-5 کد خبر

 

استاندار خوزستان گفت: این استان فردا(یکشنبه، یکم اردیبهشت ماه) میزبان رئیس جمهور و هیات وزیران، به منظور انجام دور چهارم سفرهای استانی هیات دولت به خوزستان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان - سید جعفر حجازی، افتتاح 32 طرح مهرماندگار در خوزستان که بخشی از آن به­صورت ویدئوکنفرانس خواهد بود و دیدار عمومی و سخنرانی در جمع مردم اهواز و شهرستان­های تازه تاسیس کارون، حمیدیه، باوی، ملاثانی - به­صورت هم­زمان و باهم درمحل مصلای امام خمینی(ره) شهر اهواز - را از جمله برنامه­های سفر رئیس جمهور عنوان کرد .

استاندار خوزستان افزود: 2 جلسه کارگروه کشاورزی و معدن و نشست هیات دولت، با حضور رئیس جمهور در اهواز برگزار و  در این نشست ها برخی مصوبات دوره­های قبل، تعیین تکلیف می شوند.

وی با اشاره به تاسیس  8 شهرستان جدید در این استان به اسامی حمیدیه، کارون، ملاثانی، آغاجاری، اندیکا، هویزه و هفتکل، از سال 88 تاکنون و افزوده شدن آن ها به تقسیمات کشوری، 32 طرح مهرماندگار که توسط رئیس جمهوری به بهره برداری خواهند رسید را درحوزه های بهداشت و درمان، صنعت نفت، راه و شهرسازی، تامین اجتماعی، جهاد کشاورزی، نیرو و صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد.

استاندار خوزستان افزود: در بخش بهداشت و درمان، مجموعه کلینیک و اورژانس بیمارستان گلستان اهواز، بیمارستان شهرستان گتوند، طرح توسعه دانشگاه پیراپزشکی و بیمارستان بزرگ تامین اجتماعی ماهشهر به بهره­برداری می­رسند.

حجازی افزود: درحوزه نفت و انرژی گاز رسانی به یک هزار روستای جدید در استان خوزستان، تسهیلات بهره برداری و نمک زدایی مسجدسلیمان، ساخت بزرگراه ماهشهر – امیدیه  و خط ششم انتقال گاز اهواز - دهلران افتتاح می شود.

وی ادامه داد: در بخش راه و شهرسازی نیز طرح بزرگراه آبادان – ماهشهر، تعریض و چهار خطه نمودن محور ملاثانی- شوشتر، حذف و طرح اصلاح نقاط حادثه خیز در راه های استان با اولویت مسیرهای پر تردد شامل تکمیل تقاطع غیرهمسطح کمربندی اندیمشک، سد دز و سه راهی دهلران، همچنین احداث راه آهن هفت تپه شوشتر از مهمترین پروژه هایی است که با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسند.

استاندار خوزستان افزود: در بخش نیرو نیز راه­اندازی شبکه آبیاری و زهکشی کرخه در قالب 5 فاز در دشت آزادگان، شبکه آبیاری و زهکشی کارون بزرگ به­صورت فصلی در اهواز و راه اندازی شبکه آبیاری و زهکشی خرمشهر در سه فاز را خواهیم داشت که با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسند.

حجازی همچنین از افتتاح 2 پروژه خارج از طرح های مهرماندگار به اسامی کارخانه دوده صنعتی دزفول و سیلوی گندم که از پروژه­های بخش صنعت، معدن و تجارت هستند، خبر داد و تصریح کرد: دولت عدالت محور عزم خود را جزم کرده است که تا پایان دولت دهم کلیه طرح­های مهرماندگار در این استان را به بهره برداری برساند و دین خود را به مردم این منطقه ادا کند.

 

 

فردا اهواز تعطیل است؟
سیاسی  13:6:36 1392/01/31
921-6173-5 کد خبر
 

فرماندار اهواز در خصوص مطالب مطرح شده در خصوص تعطیلی احتمالی ادارات و دانشگاه های اهواز در روز یکشنبه توضیح داد.

عبدالعزیز فدعمی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، اظهار کرد: فردا (یکشنبه) ادارات، دانشگاه ها و مدارس شهر اهواز تعطیل نیستند.

وی افزود: با این وجود مسئولان ادارات، دانشگاه ها و مدارس می توانند برای حضور کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان در مراسم استقبال از رئیس جمهور برنامه ریزی کنند و در این مراسم حاضر شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، فردا (یکشنبه، اول اردیبهشت) هیات دولت در قالب چهارمین سفر استانی خود به استان خوزستان وارد می شود و قرار بر این است که رئیس جمهور در ساعت 10 صبح در مصلی اهواز سخنرانی کند؛ این در حالی است که در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر تعطیلی ادارات و دانشگاه ها و مدارس اهواز در این روز شنیده شد.

 

 

افتتاح کدام بیمارستان‌ها به سفر چهارم نمی‌رسد؟
اجتماعی  14:55:26 1392/01/31

921-19814-5 کد خبر
 

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:‌ هرچند که قرار است در سال 92 چند بیمارستان در استان خوزستان افتتاح شود، ولی این افتتاحیه‌ها همراه با چهارمین سفر هیات دولت به خوزستان نخواهد بود.

 دکتر محمدحسین سرمست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: بیمارستان‌های مسجدسلیمان و رامهرمز از نظر فیزیکی هنوز کامل نشده‌ و به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تحول داده نشده‌اند و هرگاه که کار ساخت این بیمارستان‌ها تکمیل و تجهیزات مورد نیاز نیز تهیه شود، افتتاح خواهند شد.وی افزود: بیمارستان گتوند که توسط دانشگاه ساخته و تجهیزات اولیه آن تهیه شده است، امروز توسط دکتر محمدی‌زاده، معاون رییس‌جمهور افتتاح می‌شود. سرمست تصریح کرد:‌ ‌این افتتاح مربوط به فاز یک این بیمارستان است و به مرور با کامل شدن تجهیزات، می‌توان به طور کامل از آن بهره‌برداری کرد.

یک گزارش ویژه

 

برشی از کتاب آهنگران/
روایت صادق آهنگران از همبازی‌شدن با حسین پناهی در تئاتر 

خواندن من و بازی حسین پناهی باعث شده بود که جمعیت بسیار زیادی برای دیدن تئاتر به سالن شهرداری اهواز بیایند، طوری که یک ساعت مانده به نمایش، سالن پر از جمعیت می‌شد و ما مجبور می‌شدیم در سالن را ببندیم.

خبرگزاری فارس: روایت صادق آهنگران از همبازی‌شدن با حسین پناهی در تئاتر

ه گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، «کتاب آهنگران» به قلم علی اکبری در 920 صفحه تحریر شده است که توسط نشر «یا زهرا» راهی بازار کتاب شده است.

کتاب آهنگران با هدایت و نظارت صادق آهنگران تالیف و تنظیم شده است که حاوی 220 صفحه از خاطرات و متن بیش از 500 نوحه اجرا شده از سال 1358 تا رحلت حضرت امام خمینی(ره) است. فایل صوتی تمامی نوحه‌های مندرج در این کتاب به اضافه چهل قطعه تصویری از اجراهای سال‌های دفاع مقدس وی، به قالب دو لوح فشرده به این کتاب ضمیمه شده است.

«کتاب آهنگران» محتوی 120 قطعه عکس منحصر بفرد از صادق آهنگران است که به قلم خود ایشان گویا شده و خاطرات آن ها در حاشیه عکس درج شده است. در ابتدای این کتاب، کلیشه‌ای از دست‌خط حاج صادق آهنگران وجود دارد.

 

در بخشی از این کتاب آمده است:‌

 

یا من بخوانم یا این بچه!

پدرم اهل اهواز، اما اصلیتش دزفولی بود. در هفده سالگی با دختر خاله‌اش که دزفول زندگی می‌کرد و سیزده سال داشت، ازدواج کرد. ثمره‌ی این ازدواج هشت فرزند به نام‌های: عبدالمجید، عبدالحمید، حمیده، من (محمد صادق)، فریده، مرضیه، راضیه و مسعود است.

من تیرماه سال 1336 در اهواز به دنیا آمدم. می‌گویند مادرم وقتی مرا باردار بوده، تمام روزهای خود را در ماه رمضان که مصادف با هشت ماهگی من بوده، در اوج گرمای اهواز گرفت و من سالم به دنیا آمدم؛ البته بسیار کوچک و نحیف. از سن 4 - 5 سالگی علاقه‌ی زیادی به خواندن داشتم. البته صدای من ارثی است؛ پدرم صدای خوبی دارد، یکی از عموهایم هم مداح است و من از همان بچگی، دوست داشتم بخوانم.

محل زندگی ما اهواز بود، اما بعضی ایام، مثل تابستان‌ها حدود چند ماهی را دزفول زندگی می‌کردیم. یادم هست، پنج ساله بودم که ملای روضه‌خوانی که کور هم بود، به خانه‌ی ما در دزفول می‌آمد و روضه می‌خواند. مادربزرگ پیری داشتم که می‌نشست و گوش می‌کرد. همیشه کنار او می‌نشستم و همان طور که ملا می‌خواند، از بس به خواندن علاقه داشتم، شروع می‌کردم به خواندن و داد و فریاد کردن، طوری که ملا کلافه می‌شد. یک بار به مادر بزرگم گفت: «یا من بخونم یا این بچه!»

 

مدتی درگیر لکنت زبان بودم

وقتی که می‌رفت، شروع می‌کردم مثل او روضه خواندن؛ جتی مثل او راه می‌رفتم و عصا می‌زدم. همسایه‌ها که این حالات مرا می‌دیدند، به مادرم می‌گفتند این بچه حتما برای خودش ملای روضه خوان می‌شود، مواظب باش چشم نخورد. همین طور هم شد. لکنت زبان بسیار ناجوری گرفتم و به هیچ عنوان نمی‌توانستم حرف بزنم. تا مدتی درگیر لکنت زبان بودم. با تقویت‌های خوراکی که مادرم روی من انجام داد، کم‌کم این لکنت زبان برطرف شد و بعد چند وقت کاملا از بین رفت.

 

 

شش سالم بود که معلم‌مان در دبستان صدایم می‌زد و می‌آوردم پای تخته بعد از من می‌خواست که بخوانم. آن موقع فایز و دشتی می‌خواندم. علاقه‌ام به خواندن طوری بود که گاهی دایی‌هایم در خانه مرا روی دوش‌شان می‌گذاشتند و من هم مثل خواننده‌های آن موقع که روی دوش یک نفر می‌رفتند و می‌خواندند، شروع به خواندن می‌کردم و بقیه‌ی دایی‌ها هم سینه می‌زدند. در هفت سالگی مقداری با شعارهای محلی آشنا شده بودم.

در محله‌مان در اهواز هیاتی بود به نام هیأت علی اصغر علیه‌السلام. محرم‌ها که می‌شد، در این هیات با یک بلند گوی دستی می‌خواندم و در کوچه‌ها می‌رفتیم. مردم هم تشویقم می‌کردند که تو صدای خوبی داری و قدر خودت را بدان.

خواندنم در این هیات ادامه داشت تا این که روزی یک نفر آمد و به من گفت: «هیأت ما فردا که روز تاسوعاست بیرون میاد، شما می‌تونی بیایی و برای ما بخونی؟» از این پیشنهاد که در حقیت اولین پیشنهاد رسمی بود، خیلی خوشحال شدم و در پوست خودم نبودم؛ لذا جواب مثبت دادم.»

فردا به آن هیأت رفتم و مراسم را برگزار کردم و تقریبا توانستم کل مراسم را خودم بگردانم. این اولین نوحه‌ای بود که پشت بلندگو اجرا کردم؛ سربندهایش هنوز یادم هست:

رود بی‌شیرم، رود بی‌شیرم  / داغت کرد پیرم، داغت کرد پیرم

گهوارت خالی می‌بینم، داغت می‌بینم/ گهوارت خالی می‌بینم، داغت می‌بینم

روز بعد هم که عاشورا بود، از من خواستند بروم بخوانم و دوباره قبول کردم. هیأت که تمام شد و رسیدیم حسینه، دورم را گرفتند و برای سال بعد هم دعوتم کردند. این اتفاق در یازده، دوازده سالگی‌ام افتاد و شروع اصلی کارم از همین جا شروع شد.

وقتی توانستم یک هیأت بزرگ را اداره کنم و نوحه‌ای را که خواندم سر زبان‌ها افتاد، این را در خودم حس کردم که می‌توانم مداح قابلی باشم. از آن روز به بعد، به طور دی کار خواندن و مداحی را شروع کردم و کم‌کم روی غلطک افتادم و در اهواز به عنوان کسی که خوب می‌خواند، شاخص شدم.

البته بر من واجب است بیان کنم که از محضر بزرگانی مثل آقای آل مبارک و چند نفر دیگر تلمذ کرده و درس‌هایی در زمینه آموزش مداحی آموختم و این عزیزان حق استادی بر من دارند.

 

عاشق دزفول و مداحان و سبک‌هایش بودم

همیشه منتظر رسیدن ایامی بودم که برای زندگی به دزفول می‌رفتیم. دزفول هم آب و هوای خوبی داشت و هم تمام دایی‌هایم در آن جا زندگی می‌کردند. اما عشق من به دزفول، به خاطر آب و هوا و تفریح و اقوامم نبود؛ بلکه دلیل اصلی‌اش، علاقه به مداحان و سبک‌های دزفولی بود.

معمولا در عید نوروز هم به دزفول می‌رفتیم. آن جا سراغ مداحان و شعرای دزفول می‌رفتم و شعرها و سبک‌هایشان را می‌گرفتم. آنها هم خدا وکیلی با این که سن کمی داشتم، احترام می‌گذاشتند و در حقیقت، به نوعی مشوق اصلی‌ام همان عزیزان بودند که توانستم، ضمن فرا گرفتن درس‌های زیادی از آنان در ادامه‌ی راه موفق و مثمر ثمر باشم.

 

خواندن در خونم است

ایامی را که تمام هم سن و سالانم در حال تفریح و دید و بازدید عید بودند، صرف فرا گرفتن اصول خواندن و سبک و شعر و مسائل مربوط به آن می‌کردم. تا فرصتی به دست می‌آوردم، صدایم را در گلو می‌انداختم و خواندن به نوعی در خونم بود.

سردابی داشتیم که چون صدا در آن می‌پیچید، زیاد آن جا می‌خواندم. هیچ گاه فریادهای مادرم از یاد نمی‌رود که: «پسر بیا برو به درسِت برس، چقدر می‌خونی، چرا درس رو ول کردی؟» و یا اعتراض‌های دائم خواهرهایم به پدرم. آن‌ها درس خوان بودند و من با خواندنم مزاحم‌شان می‌شدم و همیشه از دستم شاکی بودند.

همیشه بر سر این مسائل با پدر و مادرم جدل داشتم؛ البته در عین حال، آن‌ها در محافل خانوادگی به من می‌گفتند: «صادق، یه کم برامون بخون.» آن ها معتقد بودند اول درس، بعد مسائل دیگر، اما من به خاطر علاقه‌ای که به خواندن داشتم، اولویت همه‌ی کارهایم خواندن بود. راستش معدلم کم بود و حتی یادم هست چند سال هم سر همین خواندن تجدید شدم، اما بالاخره توانستم دیپلمم را بگیرم.

 

سیلی محکمی که خوردم

در مدرسه شاه پور سابق (مصطفی خمینی فعلی) کلاس هشتم دبیرستان بودم، که قرار شد ولیعهد به خاطر روز چهارم آبان (روز تولد شاه) به استادیوم اهواز بیاید. تمام بچه‌های دبیرستان را آماده کردند تا به استادیوم ببرند. اصلا دوست نداشتم بروم اما اجباری بود و همه باید می‌رفتند. خیلی مرتب و منظم به سمت استادیوم حرکت کردیم. به خیابان نادری که رسیدیم، کمی اطرافم را نگاه کردم و ناخودآگاه، زدم زیر آواز و شروع کردم به خواندن. خیلی با شور این نوحه را می‌خواندم:

زیر خنجر گفت شاه لب تشنه / تشنه‌ام تشنه، تشنه‌ام تشنه

من می‌خواندم و تمام بچه‌هایی که پشت سرم بودند، سینه می‌زدند. ظاهرا یکی از بچه‌ها به مدیر مدرسه اطلاع داده بود که آهنگری نوحه‌ی زیر خنجر را می‌خواند و بقیه سینه می‌زنند. همین‌طور که می‌خواندم، دیدم مدیر خیلی با سرعت و عصبانی به طرف من می‌آید. ساکت شدم و دیگر نخواندم. تا رسید به من، معطل نکرد و وسط جمعیت، سیلی محکمی توی گوشم خواباند و گفت: «فردا صبح بیاد دم دفتر، تکلیفت رو روشن کنم.» ماتم گرفته بود که حتما می‌خواهد پرونده‌ام را زیر بغلم بگذارد و از مدرسه اخراجم کند. آن روز این سیلی را بهانه کردم و از رفتن به استادیوم سر باز زده و به خانه آمدم.

فردا صبح، با ترس و لرز رفتم دفتر مدرسه. مدیر تا مرا دید، گفت: «بیا داخل» به محض این که وارد شدم. شروع کرد بد و بیراه گفتن و فحش دادن، بعد پرسید: «برای چی هم چین کاری کردی؟» گفتم: «والله کار بدی نکردم، گفتم همین طور که داریم می‌ریم، بیکار نباشیم و نوحه‌ای برای امام حسین صلوات‌الله علیه بخونم، به خدا نیتم کس دیگه‌ای نبود» این را که گفتم. کمی آرام شد و قبول کرد. بعدا متوجه شدم که این مدیر مدرسه، اتفاقا حال و هوایی انقلابی هم دارد و صرفا برای این که در مظان اتهام قرار نگیرد، یک برخورد صوری با من کرده بود.

 

 

نوحه خوانی در کلاس درس

بعد از تأسیس سپاه و مشخص شدن مقر آن، «حسین علم‌الهدی» که فردی بسیار پی‌گیر و و فعال بود، یک سری فعالیت‌های فرهنگی - آموزشی را آغاز کرد که در میان تمام این فعالیت‌ها، تدریس نهج‌البلاغه از اهمیت زیادی برخوردار بود. او تقریبا بخش عمده‌ی فعالیتش را، در کنار کارهای دیگر، به نهج‌البلاغه و تاریخ صدر اسلام اختصاص داد.

من «عباس صمدی» (شهید) پیرزاده و شهید (اصغر گندم کار) زیر نظر حسین و به استادی او، در همان باغ معین، در اتاق پشت بام، که به آن نهضت سواد آموزشی می‌گفتند و مقر ما بود، درس‌هایی را فرا می‌گرفتیم و به نیروهایی که تازه جذب سپاه می‌شدند، انتقال می‌دادیم.

مسئولیت آموزش جنگ‌های صدر اسلام، مثل بدر و احد، با من بود. حسین کلاس نهج‌البلاغه داشت و باقی دوستان هم به همین ترتیب، البته همه تحت استادی حسین کار می‌کردیم، چون او در این زمینه سواد خیلی بالایی داشت و از قدرت بیان بسیار خوبی هم برخوردار بود.

در بین کلاس‌ها، کلاس من طور دیگری بود و به اصطلاح مشتری‌اش بیشتر از بقیه بود، دلیلش هم خواندن‌های من بود.

از آن جا که افراد مرا به عنوان کسی که مداحی می‌کند و نوحه می‌خواند، می‌شناختند، در بین تدریس دائما نامه می‌دادند که فلان نوحه را بخوانید، فلان شعر را بخوانید، کی برنامه دارید، کجا برنامه دارید و ... وقتی می‌دیدم آن‌ها بیشتر از درس، دنبال خواندن من هستند و این که هم درس‌ها را گوش بدهند و هم کلاس جاذبه‌‌ی بیشتری داشته باشد، درس دادن را با نوحه خواندن ترکیب کردم و هر از چند گاهی، از بین درس، نوحه‌ای که آن‌ها می‌خواستند را می‌خواندم. این بود که کلاس من از همه‌ی کلاس‌ها شلوغ‌تر می‌شد.

 

آهنگران بر روی صحنه تئاتر

هم زمان با فعالیتم در سپاه و برگزاری کلاس‌های آموزشی، به واسطه‌ی برادرم حمید که دستی در امور هنری داشت و یک گروه تئاتر تشکیل داده بود، وارد این گروه شدم و مدتی را همراه با (زنده‌یاد) حسین پناهی که او هم عضو این گروه بود، کار تئاتر انجام دادم.

حسین پناهی اصالتا اهل کهگیلویه و بویراحمد بود، اما در اهواز سکونت داشت. قبل از انقلاب درس طلبگی می‌خواند بعد وارد فعالیت‌های انقلابی شد و در کنار حسین علم‌الهدی و بقیه‌ی بچه‌ها کار می‌کرد.

او از تانک‌هایی که رژیم شاه برای مقابله با مردم به خیابان‌ها می‌آورد، عکس می‌گرفت. همان‌طور که من از لحاظ خواندن معروف بودم، او هم از منظر هنرمندی و بازیگری، ورد زبان‌ها بود و همه به این ویژگی می‌شناختندنش. انسانی بسیار ساده و بی‌شیله پیله بود.

دو اجرای تئاتر ما که بسیار گل کرد و از آن‌ها استقبال شد یکی تئاتر «هتل نیمکت» و دیگری «مرشد و بچه مرشد؟» بود در این تئاترها، باز کار اصلی من خواندن بود و بیشتر از این که بازی کردنم شاخص باشد، خواندنم مدنظر قرار می‌گرفت. وسط نمایش گریز می‌زدم و فایز و دشتی می‌خواندنم و این برای تماشاگر جاذبه‌ی زیادی داشت.

خواندن من و بازی حسین پناهی باعث شده بود که جمعیت بسیار زیادی برای دیدن تئاتر به سالن شهرداری اهواز بیایند، طوری که یک ساعت مانده به نمایش، سالن پر از جمعیت می‌شد و ما مجبور می‌شدیم در سالن را ببندیم. چند وقتی هم برای اجرای تئاتر به شهرستان‌ها رفتیم. این جریان ادامه داشت تا این که، پس از شروع جنگ حسین پناهی از ما جدا شد و رفت تهران و جذب صدا و سیما و دنیای هنرپیشگی شد (اینجا را ببینید). اما من در اهواز ماندم و پس از مدتی، کار تئاتر را هم کنار گذاشتم و به فعالیتم در سپاه ادامه دادم.

علت این که تئاتر را رها کردم، جالب بود، ما نمایشنامه‌ای به نام «پل» را تمرین می‌‌کردیم. وقتی این نمایشنامه آماده اجرا شد و روی صحنه رفتیم. من با دیدن چهره‌ی حسین پناهی و یکی دیگر از بازیگران، نمی‌توانستم خنده‌ام را کنترل کنم. هر چه کارگران این تئاتر محمد جمال پور با من سر و کله زد موفق نشد و من نتوانتسم این حالتم را برطرف کنم بعد از یک ماه کار به جایی رسید که جمال پور خیلی عصبانی شد و من با دیدن عصبانیت او، برای همیشه تئاتر را کنار گذاشتم.

شروع روضه خوانی

هنوز جنگ شروع نشده بود آن زمان، بیشتر نوحه خوانی می‌کردم و هنوز به آن شکل، جسارت روضه خواندن را نداشتم. شبی در منزل شهید سید محمد علی حکیم، او به من گفت: «تو که این قدر صدات خوب، چرا روضه نمی‌خونی؟» ابتدا طفره رفتم و به نوعی شانه خالی کردم. اما او مصرانه پای حرفش ایستاده بود و می‌گفت باید روضه خوانی هم بخوانی. بعد نوار دعای ابوحمزه همراه با روضه و مناجات‌های بین دعا که توسط یکی از مداحان خوانده شده بود را آورد و گفت: «از همین نوار، یه متنی در می‌آریم و امشب که توسط مسجد جزاری دعای کمیل داریم، اون رو بخون.»

آن شب جمعیت زیادی برای دعا آمده بود. دعا شروع شد و همه‌ی چراغ‌ها را خاموش کردند. ابتدا چند فرازی از دعا و سپس متنی را که آماده کرده بودم خواندم. در حقیقت باید بگویم، من روضه خوانی را مدیون شهید بزرگوار دکتر سید محمد علی حکیم هستم. 

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

در پی دستگیری مظنون چچنی بمب‌گذاری بوستون
آیا آمریکا از این پس در خیابان‌های خود باید با سلفی‌ها مواجه شود؟

دولت اوباما که در یک اشتباه راهبردی در سوریه در کنار سلفی‌ها قرار گرفته است، اکنون با پدیده‌ای مواجه است که شاید بتوان آن را «سلفی‌گری بومی» خواند.

خبرگزاری فارس: آیا آمریکا از این پس در خیابان‌های خود باید با سلفی‌ها مواجه شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از کش و قوس چند روزه، سرانجام پلیس آمریکا یک مظنون بمب‌گذاری بوستون را دستگیر کرد. گفته شده است که این مظنون، شخصی از اهالی چچن و مسلمان است. برادر این شخص نیز در درگیری با نیروهای پلیس آمریکا کشته شده است.

جزئیات حوادث رخ داده در اخبار مختلف گزارش شده‌اند و نیازی به یادآوری آنها نیست اما سوال اصلی آن است که دستگیری فردی از اهالی چچن به‌عنوان مظنون اصلی بمب‌گذاری چه عواقبی می‌تواند برای دولت آمریکا و همچنین جامعه مسلمانان آمریکا داشته باشد؟

روزنامه فایننشال تایمز اذعان می‌کند که کسی هنوز چیز زیادی در خصوص مظنونین وقایع تروریستی بوستون نمی‌داند. حداقل کسی دقیقا نمی‌داند که چه انگیزه‌ای باعث شده است تا این افراد در عملیات مزبور دست داشته باشند؟ کسی نمی‌داند که این افراد با انگیزه شخصی در بمب‌گذاری بوستون مشارکت کرده‌اند و یا کسانی دیگر آنها را به این کار ترغیب کرده‌اند.

یکی از واقعیات مرتبط با بمب‌گذاران احتمالی مزبور این است که بیش از 10 سال در ایالات متحده سکونت داشته‌اند و به‌نوعی می‌توان گفت که چچنی – آمریکایی محسوب می‌شده‌اند. این بدان معناست که این بار کسی از خارج وارد آمریکا نشده تا عملیات تروریستی انجام دهد. استراتفور در گزارشی به این مساله اشاره کرده و نوشته است: «با توجه به آنکه مظنونان در آمریکا ریشه دارند، شانس کمی وجود دارد که مقامات آمریکایی بتوانند ارتباطی بین آنها و اسپانسرهای دولتی یا گروه‌های تروریستی حرفه‌ای نظیر القاعده یا یکی از شاخه‌های آن بیایند. هرگونه ارتباطی بین اینها احتمالا از نوع ایدئولوژیک است نه عملیاتی، هرچند که ممکن است دو مظنون بمب‌گذاری توسط گروه‌های تروریستی آموزش‌هایی دیده باشند.»

استراتفور همچنین تاکید می‌کند که با توجه به نوع بمب ساخته شده، احتمالا شناخت مظنونین از القاعده تنها در حد مطالعه بوده است و نه عضویت.

استراتفور در ادامه گزارش خود آورده است که این مساله نشان می‌دهد که «تهدید جهادی‌ها» اکنون از جانب عملگرانی متوجه غرب شده است که خود در غرب سکونت دارند و نه گروه‌های آموزش‌دیده‌ای که از خارج وارد آمریکا می‌شوند. این بدان معناست که شاید خطر جهادی‌ها [تکفیری‌ها] از نظر شدت کاسته شده باشد اما از نظر گستردگی، فزونی یافته است.

* چنبره ریشه‌های درخت سلفی‌گری بر گلوی پرورندگان آن

مقدمه فوق‌الذکر آنچه را که باید نشان می‌دهد. سلفی‌گری جهادی که یکی از انواع سلفی‌گری است اکنون تنها گریبان ملت‌های افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و ... را نگرفته است بلکه همان ویروسی که اقدامات ایالات متحده آن را در منطقه پرورانده است، اکنون تن آمریکا را رنجور می‌سازد.

هرچند هنوز روشن نیست که دقیقا این دو فرد دارای چه انگیزه‌ای بوده‌اند یا اساسا آنها در این جنایت دست داشته‌اند یا نه اما به‌هر حال، این اعترافات نشریه معتبر استراتفور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این بدان معناست که آمریکایی‌ها تا چندی دیگر با سلفی‌ها در خاک خود بجنگند، نه در خاورمیانه!

جریان سلفی به‌طور سنتی دو نوع مشخص داشت که کمک آمریکایی‌ها و اقدامات نسنجیده آنها، نوع سومی به آنها افزود که بلای جان بسیاری شده است. «سلفی‌های سنتی» ریشه در خاندان آل‌شیخ در عربستان سعودی دارند که نسب آنها به محمد بن عبدالوهاب باز می‌گردد و همچنان در عربستان قدرت مذهبی را در دست داشته و در سیاست هم نفوذ دارند. نوع دیگر سلفی‌گری، «سلفی‌گری علمی» بود که در کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر جریان داشت و دارد که بیشتر به قرائت متون می‌پرداخت. البته نوع دیگری از سلفی‌گری متحد با اخوان‌المسلمین در مصر هم وجود داشت که بیشتر در قالب اخوان‌المسلمین قابل بررسی است.

با تجاوز اتحاد جماهیر شوروی به خاک افغانستان و شروع فاز جدیدی از جنگ سرد، با حمایت آمریکایی‌ها و بالاخص دولت رونالد ریگان، نوع جدیدی از سلفی‌گری پا به عرصه وجود نهاد که البته کمک‌های مالی عربستان سعودی و کمک‌های نظامی استخبارات ارتش پاکستان هم در تکوین آن موثر بود. این سلفی‌گری که ابتدا در چارچوب القاعده تجلی یافت و بعد در گروه‌های مختلف دیگر هم مشاهده شد، در افغانستان به‌عنوان متحد بلوک غرب علیه اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت. اصولا آمریکایی‌ها آن دوران بدشان نمی‌آمد که از پتانسیل‌های اسلام علیه کمونیسم استفاده کنند و البته با نوعی از اسلام می‌توانستند به تعامل برسند که از اندیشه خالی بود و بیشتر به مسائل سطحی نظر داشت. سلفی‌گری بهترین متحد برای آنها در جهان اسلام محسوب می‌شد که از یک‌طرفل تمایل به نبرد با کمونیسم داشت اما از سوی دیگر برای مقابله با این پدیده، به دامن شیطانی بزرگ‌تر پناه می‌برد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان دوران جنگ سرد، حضور مستقیم نیروهای آمریکایی در شبه جزیره عربستان کم‌کم شرایط را در روابط بین سلفیون جهادی و آمریکایی‌ها تغییر داد. به مرور، شمشیر سلفی‌ها به سوی حامیان آمریکایی‌شان چرخید و عملیات مختلفی بر ضد منافع آمریکا در خاورمیانه صورت گرفت.

منابع غربی، حملات یازده سپتامبر را اوج حملات جریان سلفی به ایالات متحده معرفی می‌کنند هرچند که احتمال تطبیق تئوری توطئه بر این حملات کم نیست. سوالات جدی در خصوص توان القاعده برای ترتیب دادن این حملات مطرح است که آمریکایی‌ها هرگز به آنها پاسخ نگفته‌اند.

به‌هر حال، حملات یازده سپتامبر به دست‌آویزی برای ماجراجویی‌های آمریکا در خاورمیانه تبدیل شد که این ماجراجویی‌ها اگرچه به‌ظاهر علیه سلفی‌های جهادی انجام می‌شد اما در عمل آنها را به ورطه‌ای افکند که از دل آن قوی‌تر از گذشته خارج شدند.

نبرد جنبش طالبان در افغانستان و پاکستان و القاعده عراق در برابر اشغالگران، این نیروها را به شبه‌نظامیان متشکل تبدیل کرد که در نبرد با قوی‌ترین ارتش جهان، سخت آبدیده شدند. از سوی دیگر، امکانات جهانی شدن نظیر شبکه جهانی اینترنت این امکان را در اختیار مبلغین سلفی قرار داد که آموزه‌های خشک‌مغزانه خود را در تمام جهان منتشر کنند. «انور الاولقی»، آمریکایی یمنی‌الاصلی که سرانجام در یمن توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شد، سخنرانی‌های متعددی را به زبان انگلیسی منتشر کرده است که همچنان در شبکه اینترنت موجود هستند.

سلفی‌ها برای رشد و توسعه خود، عموما دست بر روی اقشاری از اجتماع می‌گذارند که فقر تلخ را تجربه کرده و طعم محرومیت را چشیده‌اند. این افراد به‌دلیل محرومیت‌های سخت در دوران زندگی خویش، ذهنی آماده‌تر برای پذیرش انگاره‌های افراطی دارند. آمریکایی‌ها در مبارزه با سلفیون جهادی، به‌جای کمک به از بین رفتن محرومیت در جوامع خاورمیانه، دقیقا مسیر عکس را انتخاب کردند و این امر هم به دامنه جریان‌های سلفی افزود.

دولت اوباما اما در این زمینه عملکردی حتی بدتر از عملکرد بوش داشته است. وی با بازگشت به سیاست‌های رونالد ریگان، همان استفاده‌ای را که وی از سلفی‌ها در افغانستان برد، از آنها در سوریه می‌برد. هرچند موضع رسمی دولت آقای اوباما عدم دخالت مستقیم در بحران سوریه و تنها ارسال کمک غیرنظامی برای آن دسته از شورشیان سوریه است که سلفی نیستند، اما متحدین منطقه‌ای آمریکا هستند که انواع سلاح‌ها و تدارکات را برای سلفی‌های جبهة النصرة فراهم می‌آورند. اوباما باید مطمئن باشد که تاریخ برای اتخاذ چنین سیاستی از وی به نیکی یاد نخواهد کرد.

* ارتباط سلفی‌های چچنی با سلفی‌های جهادی

تاریخ شکل‌گیری تفکرات آتشین سلفی در جمهوری چچن به دهه 1990 میلادی بازمی‌گردد. در جریان جنگ ویرانگر چچن بین سال‌های 1994 تا 1996، بدوا تفکرات ملی‌گرایانه بر مبارزان چچنی حاکم بود و حتی فرماندهان اولیه آنها از جمله «اصلان مسخدوف»، افسران سابق اتحاد جماهیر شوروی بودند. حتی در انتخابات سال 1997، اکثریت چچنی‌ها به مسخدوف به‌عنوان یک ملی گرا رای دادند و نه به اسلام‌گرایان.

اما به موازات وقایعی که در افغانستان در حال شکل‌گیری بود که سرانجام به قدرت گرفتن طالبان انجامید، شبه‌نظامیان سلفی بی‌وطن سر از چچن هم درآوردند.

موفقیت‌های نظامی شبه‌نظامیان عرب بین سال‌های 1995 تا 1996 در نبردهای چچن، بین آنها و برخی فرماندهان چچنی از جمله «شامیل باسایف» پیوند ایجاد کرد. پس از خروج ارتش روسیه در سال 1996 از چچن، این شبه‌نظامیان در کنار متحدان چچنی خود به‌دنبال ایجاد «امارت اسلامی» در منطقه چچن بودند، یعنی چیزی شبیه به حکومت طالبان در افغانستان.

تلاش‌های این جماعت و ناتوانی اصلان مسخدوف در سرکوب آنها سرانجام باعث شد تا روس‌ها احساس خطر کنند و در سال 1999 بار دیگر به چچن یورش برند. هرچند عملیات ارتش روسیه موفقیت‌آمیز بود اما تسری سلفی‌گری در آن منطقه ادامه یافت. برخی وب‌سایت‌های مربوط به شبه‌نظامیان چچنی از اتحاد خود با القاعده سخن می‌گویند.

علی‌ای‌حال، در اینکه گرایش‌های سلفی در چچن قوی است، تردیدی نیست هرچند که هنوز از انگیزه‌های دو مظنون به بمب‌گذاری در بوستون اطلاعی از دست نیست.

یکی از دلایلی که روس‌ها به‌شدت با شورشان سوریه و جریان اخوان‌المسلمین مخالفت می‌کنند، همین بیم آنها از افزایش توان بین‌المللی سلفی‌هاست که می‌تواند تبعات جدی برای آنها در بر داشته باشد. تردیدی نیست که برخی از شبه‌نظامیان چچنی اکنون در سوریه مشغول جنگ هستند و ارتباطی وثیق بین آنها و شورشیان سلفی سوریه ایجاد شده است.

* پیامدها برای دولت آمریکا

اگر به‌واقع چچنی‌های سلفی‌مسلک مسوول انفجارهای بوستون باشند آن هم با وجود یک دهه زندگی مظنونین در ایالات متحده، این بدان معناست که پیش‌بینی استراتفور کاملا صحیح از آن در آمده است.

از این پس آمریکایی‌ها با جماعتی سلفی مواجه هستند که خود در شکل‌گیری تفکرات و گرایش‌های آنها در جهان نقشی به‌سزا داشته‌اند. این گروه‌ها می‌توانند امنیت آمریکا را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهند و با شدت‌گیری سرکوبشان، تشکل یافته و رادیکالیزه شوند.

دردسرهای این جماعت برای امنیت آمریکا دیدگاه‌های امنیت‌محور را به‌جای دیدگاه‌های اقتصادمحور بر آمریکا حاکم می‌کند و ممکن است در آینده راه را برای شکست دموکرات‌ها در انتخابات کنگره و ریاست‌جمهوری فراهم آورد و جمهوری‌خواهان را جایگزین آنها کند.

سیاست‌های جمهوری‌خواهان نیز به‌نوبه خود به رادیکالیزه شدن بیشتر عملکرد جریان‌های سلفی در جهان می‌انجامد. به‌نوعی می‌توان گفت که عملکرد سلفی‌ها و آمریکایی‌ها نوعی دور شبیه به دور هرمنوتیکی است که مستمرا یکدیگر را در راستای تعمیق پیش می‌برند.

شاید دهه‌های آینده با رشد تفکرات سلفی در داخل خاک آمریکا و اروپا، کشورهای غربی هم در کوچه‌ها و خیابان‌های خود با همان فجایعی مواجه شوند که امروز مردم عراق مواجه‌اند.

* پیامدها برای جامعه مسلمانان آمریکا

جامعه مسلمانان آمریکا طی چند روز گذشته، روزهای سختی را پشت سر گذاشته است که برای آنها یادآور دوران پس از حملات یازده سپتامبر بوده است.

گزارشی که روزنامه یدیعوت آحارونوت آن را منتشر کرده، نشان می‌دهد که طی روزهای اخیر حتی کودکان مسلمان هم از حاضر شدن بر سر کلاس درس در هراس بوده‌اند. در یک مورد، معلم کلاس، کیف پسر ده‌ساله‌ای را به نام یوسف می‌گردد چون هم‌کلاسی یوسف اظهار نگرانی کرده که ممکن است او کلاس را منفجر کند!

به هر حال، تجربه نشان داده است که وقتی یک مسلمان در آمریکا مرتکب جرمی شود، تمام جامعه مسلمانان باید هزینه آن را بپردازد. ادامه روند فعالیت سلفی‌ها در آمریکا این شرایط را برای مسلمانان سخت‌تر می‌کند.

* فرجام

جریان سلفی از نظر اندیشه‌ها معرف اسلام نیست بلکه فرقه‌ای است که اندیشه‌هایش به اشخاصی چون ابن‌تیمیه بازگشته و برداشت‌هایش از دین سطحی و قشری است.

این فرقه با کمک‌های دوران جنگ سرد ایالات متحده، عربستان سعودی و پاکستان به مرور خود را به عنوان یک گرایش مهم اسلامی به افکار عمومی جهان معرفی کرد و به مرور با استفاده از ضعف سیاست‌های هژمونیک ایالات متحده و همچنین فقر و محرومیت جوامع اسلامی، به شکلی متشکل‌تر در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان به فعالیت ادامه داد.

اکنون یکی از اصلی‌ترین عوامل بحران سوریه، جریان و تفکر سلفی است که به طور غیرمستقیم، متحد ایالات متحده و جبهه غربی بر ضد حکومت سوریه محسوب می‌شود. یکی از اشتباهات راهبردی دولت اوباما، استفاده ابزاری مجدد از سلفی‌هاست که خواه‌ناخواه به قدرت یافتن هرچه بیشتر آنها می‌انجامد.

از سوی دیگر، آمریکا با پدیده جدیدی مواجه است و آن سلفی‌های بومی است. اتباع دیگر کشورها که در آمریکا رشد و تحصیل کرده‌اند و از نظر ایدئولوژیک به سلفی‌گری متصل‌اند، بلای جان دولت آمریکا می‌شوند. این مساله ربطی به این ندارد که آیا این دو مظنون چچنی واقعا دست در انفجار بوستون داشته‌اند و یا انگیزه آنها چه بوده است؟ این روندی است که در حال شکل‌گیری است و برخی تحلیلگران آمریکایی هم به آن اذعان دارند.

در این شرایط، ضررکننده اصلی جامعه مسلمانان آمریکایی است که باید تحت فشارهای سخت زندگی کند.

* علیرضا کریمی

 

 

فرمان ورود جاسوسان به کشور در آستانه انتخابات

مسئول بخش ایران «گزارشگران بدون مرز» و مرتبط با گروهک تروریستی منافقین از خبرنگاران(بخوانید جاسوسان) خواست برای پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری به ایران سفر کنند.

خبرگزاری فارس: فرمان ورود جاسوسان به کشور در آستانه انتخابات

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، سایت دیده‌بان نوشت: پس از آنکه شبکه جنگ روانی و جاسوسی سازمان‌های جاسوسی بیگانه که در پوشش روزنامه‌نگار و خبرنگار مشغول جمع‌آوری اخبار و اطلاعات برای شبکه‌ها و رسانه‌های فارسی زبان ضد انقلاب چون بی‌بی‌سی و رادیو فردا بودند لو رفت و تعدادی از به‌اصطلاح روزنامه‌نگاران توسط نهادهای مسئول دستگیر شدند و جیغ بنفشی که توسط مدیران این شبکه‌ها به دلیل از دست دادن عوامل خود در داخل کشور به صدا درآمد، خبر از به خطا نرفتن تیر جمهوری اسلامی می‌داد که به قلب شبکه جاسوسی دشمن اصابت کرده بود.

اکنون که دشمنان قسم‌خورده ملت و کشور ایران شبکه‌ای که سال‌ها برای تشکیل آن زحمت کشیده بودند را از دست رفته می‌بینند و در آستانه انتخابات نیز برای ایجاد جنگ روانی علیه مردم ایران نیاز به اخبار و اطلاعات و همچنین پیاده‌نظامی دارند که همان خطوط را در داخل ایران، در برخی مطبوعات زنجیره‌ای پیگیری کند به فکر راه چاره افتاده‌اند.

در همین راستا با راه‌اندازی نشستی با عنوان «تهدید و ارعاب روزنامه‌نگاران در ایران» که با حضور رجبعلی مزروعی (نماینده افراطی حزب منحله مشارکت در مجلس ششم و جیره‌خوار کنونی MI6)، رضا معینی (مسئول بخش ایران گزارشگران بدون مرز و مرتبط با گروهک تروریستی منافقین) و احسان مهرابی (روزنامه‌نگار فراری روزنامه زنجیره‌ای اعتماد) برگزار شد، عناصر جریان فتنه و ضد انقلاب تلاش مذبوحانه‌ای کردند تا جمهوری اسلامی را متهم به سانسور کنند. در حالی که رسانه‌های آزاد مد نظر افراد فوق‌الذکر، بزرگترین سانسورکننده‌های اخبار هستند؛ چرا که مطالب هم‌قطارانشان را نیز سانسور می‌کنند.

 

رجبعلی مزروعی همکار سرویس جاسوسی انگلیس-رضا معینی مرتبط با گروهک تروریستی منافقین

اما نکته جالبی که در این مراسم بود اظهارات معینی مبنی بر گسیل خبرنگاران ـ بخوانید جاسوسان ـ به داخل کشور برای انتخابات بود. این اظهارات وی نیز همچون جیغ بنفش مدیران شبکه‌های ضد انقلاب پس از دستگیری شبکه جاسوسی استکبار مهر تأییدی بر به هدف خوردن تیر جمهوری اسلامی می‌دهد. وی در اینباره اینچنین می‌گوید: «نبرد اصلی که امروزه در جریان است نبرد اطلاع‌رسانی است و گزارشگران بدون مرز با وجود تمام سختی‌هایی که وجود دارد از همه روزنامه‌نگاران تقاضا می‌کند که برای پوشش انتخابات ریاست جمهوری به ایران سفر کنند.» این اظهارت معینی لزوم هوشیاری بیشتر نهادهای مسئول را می‌طلبد که از نفوذ عوامل بیگانه و ضد انقلاب به داخل کشور جلوگیری کنند.

 

خاطر نشان می‌شود که سال 88 نیز دشمنان ملت ایران و نظام اسلامی عوامل خود را در پوشش خبرنگار به داخل کشور فرستاده بودند که از جمله آن می‌توان به «مازیار بهاری» اشاره کرد، لذا برای جلوگیری از تکرار اتفاقاتی چون فتنه 88 دستگاه‌های مسئول باید تدابیر لازم را بیاندیشند تا از تلخ شدن کام مردم که خلق کننده حماسه سیاسی آنانند جلوگیری شود.

احسان مهرابی روزنامه‌نگار فراری روزنامه اعتماد و همکار فعلی رادیو زمانه و رادیو فردا

 

چگونه بحران سوریه، قطر و عربستان را ‌مقابل هم قرار داد؟

از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، حمایت همه‌جانبه کشورهای منطقه، به ویژه عربستان، قطر و ترکیه از گروه‌های مسلح مخالف اسد، به واقعیتی انکار‌ناپذیر تبدیل شد؛ اما به نظر می‌رسد با تطویل این بحران، اختلاف منافع میان این بازیگران منطقه‌ای به مرور بیشتر آشکار می‌شود و این موضوع، به رقابتی پنهان میان آن‌ها در سوریه دامن زده است.
کد خبر: ۳۱۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۷
از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، حمایت همه‌جانبه کشورهای منطقه، به ویژه عربستان، قطر و ترکیه از گروه‌های مسلح مخالف اسد، به واقعیتی انکار‌ناپذیر تبدیل شد؛ اما به نظر می‌رسد با تطویل این بحران، اختلاف منافع میان این بازیگران منطقه‌ای به مرور بیشتر آشکار می‌شود و این موضوع، به رقابتی پنهان میان آن‌ها در سوریه دامن زده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه ترکیه‌ای «رادیکال» در مطلبی به تحلیل نقش بازیگران خارجی در بحران سوریه پرداخته و اشاره می‌کند، منافع متعارض این بازیگران در قبال سوریه، به‌‌ همان اندازهِ اختلافات داخلی گروه‌های مخالف، در تشدید بحران کنونی نقش داشته است.

در این میان، رقابت‌های عربستان سعودی و قطر برای کسب برتری در میان گروه‌های مخالف، به یکی از مهمترین جنبه‌های بحران در سوریه تبدیل شده است. این موضوع، بر پایه این مسأله اساسی استوار است که «در صورت سقوط بشار اسد، افراد وابسته به کدام کشور در میدان خواهند ماند؟».

«رادیکال» اشاره می‌کند که در این رقابت برای نفوذ، دوحه به طور خاص با گروه‌های وابسته به «اخوان المسلمین» کار می‌کند، در حالی که ریاض، گروه‌های میانه‌رو و سکولار را ترجیح می‌دهد. سعودی‌ها در روابط خود با سلفی‌ها به شیوه‌ای گزینشی عمل می‌کنند.

سعودی‌ها که امیدوارند بتوانند شکست خود در عراق و تشکیل دولت شیعه در آن کشور را با ایجاد یک «سوریه سنی» جبران کنند، شکل‌گیری احتمالی دولت اخوان المسلمین در سوریه را به منزله تهدیدی برای پادشاهی‌های منطقه ارزیابی می‌کنند. اما سعودی‌ها گزینش خود در ارتباط با گروه‌های سلفی را به چه شکل انجام می‌دهند؟

به گفته «احمد مصری»، یکی از شورشیان حاضر در شهر «درعا»، سعودی‌ها از گروه‌های میانه‌رو حمایت می‌کنند. بیشتر پولی که آن‌ها برای شورشیان ‌می‌فرستند، از طریق «شورای عالی نظامی» توزیع می‌شود. تحویل سلاح‌های خریداری شده توسط عربستان، تحت نظارت آمریکا انجام می‌گیرد و این حقیقت که سعودی‌ها سلاح‌های خریداری شده از کرواسی را میان شورشیان میانه‌رو توزیع کردند، در دسامبر گذشته فاش شد.

روزنامه رادیکال در گزارش خود می‌افزاید، بخش عمده کمک‌های عربستان برای شورشیان، از اردن به سوریه می‌رسد. شورشیانی که در اردن آموزش می‌بینند، از میان گروه‌های میانه رو‌تر سنی برگزیده شده‌اند. البته این بدان معنا نیست که سعودی به طور کلی با افراطیون کاری ندارند. بر کسی پوشیده نیست که سلفی‌های جهادی همچنان به عملیات خود با کمک چهره‌های مذهبی سعودی ادامه می‌دهند.

اما گزارش‌هایی هست، مبنی بر اینکه «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعاتی سعودی، منابع گروه القاعده عراق را به «جبهه النصره» انتقال می‌دهد.

بنا بر اسناد «ویکی لیکس»، بندر که از وی با عنوان جعبه سیاه روابط ریاض ـ واشنگتن یاد می‌شود، پس از ترک پست سفارت عربستان در آمریکا در سال ۲۰۰۵ (سمتی که ۲۲ سال بر عهده داشت)، به همکاری با دولت بوش برای تقویت گروه‌های سلفی در مقابل گروه‌های مورد حمایت ایران ادامه داد؛ بنابراین، به هیچ وجه امکان پذیر نیست که شبکه سعودی- سلفی، در سوریه درگیر نباشد.

سیاست ریاض در این زمینه، مبارزه با شاخه سلفی القاعده در خاک خود و در عین حال، حمایت از این گروه در دیگر مناطق است. تمام آنچه سعودی‌ها می‌خواهند، این است که سلاح‌های این گروه علیه خودشان به کار گرفته نشود.

به هر حال، برخورد گزینشی عربستان با گروه‌های سلفی، از زمان آغاز برخی موفقیت‌های میدانی «جبهه النصره» و «احرار الشام» در سوریه آغاز شد. پس از مدتی، سعودی‌ها از رفتن سلفی‌های مقیم این کشور به جبهه‌های جنگ در سوریه جلوگیری کردند. وزیر کشور عربستان اعلام کرد، سلفی‌هایی که برای نبرد به سوریه بروند، هنگام بازگشت بازداشت می‌شوند.

در همین راستا، «شیخ عبدالعزیز»، مفتی اعظم سعودی نیز به ائمه جماعات زیر نظر خود اعلام کرد به مردم بگویند: «ما مخالف رفتن جوانان سعودی به سوریه برای جهاد هستیم. زیرا مشخص نیست آن‌ها تحت فرماندهی چه کسی می‌جنگند. در عوض، آن‌ها باید از طریق پول و دعا، از سوری‌ها حمایت کنند».

اما به جز عرصه نظامی، رقابت دوحه و ریاض در حوزه‌های سیاسی مربوط به سوریه نیز کاملاً قابل مشاهده است؛ برای نمونه، در سپتامبر ۲۰۱۲ عربستان و قطر به طور مشترک «فرماندهی شوراهای عالی نظامی انقلابی» را تأسیس کردند. اما یک ماه بعد، وقتی قطر فرماندهان نظامی را در دوحه جمع کرد تا پول در اختیارشان بگذارد، عربستان به میزبانی کسانی پرداخت که به دوحه نرفته بودند.

مورد دیگر، مربوط به ماه مارس سال گذشته است که گروه موسوم به ائتلاف مخالفین سوری، اقدام به انتخاب یک نخست وزیر موقت کرد. در آغاز اعلام شده بود که دوحه و ریاض بر سر نخست‌وزیری «اسد مصطفی» توافق دارند، ولی در دقیقه آخر، قطر از انتصاب «غسان هیتو» حمایت کرد. در نتیجه، اعضایی که مورد حمایت عربستان بودند، از ائتلاف کنار کشیدند.

به هر حال، آنچه از تحولات سوریه و نقش کشورهای منطقه در تشدید بحران این کشور برمی آید، آن است که با توجه به تعارض منافع این کشور‌ها، باید همچنان شاهد جنگ‌های نیابتی و رقابت‌های سیاسی در سوریه باشیم. البته در میان کشورهای منطقه، به جز عربستان و قطر، خود ترکیه نیز ـ که به نظر می‌رسد با حمایت از گروه‌های اخوانی به قطر نزدیک‌تر است ـ نقش بسیاری دارد که مورد اشاره این روزنامه ترکیه‌ای قرار نگرفته است.
 
 
رتبه‌بندی اقتصادی، آن چیزی است که شاید در اقتصاد ایران، هیچ ‌گاه به آن توجهی نشده‌ و یا در کمترین درجه اهمیت در نظام اقتصادی و بانکداری کشور مورد توجه واقع شده است. اما نگاهی به این موضوع، می‌تواند نشان دهد که چرا ‌اهمیت ندادن به این موضوع، می‌تواند فسادهای بزرگ اقتصادی نظیر فساد سه هزار میلیاردی را رقم بزند.
کد خبر: ۳۱۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰

رتبه‌بندی اقتصادی، آن چیزی است که شاید در اقتصاد ایران، هیچ ‌گاه به آن توجهی نشده‌ و یا در کمترین درجه اهمیت در نظام اقتصادی و بانکداری کشور مورد توجه واقع شده است. اما نگاهی به این موضوع، می‌تواند نشان دهد که چرا ‌اهمیت ندادن به این موضوع، می‌تواند فسادهای بزرگ اقتصادی نظیر فساد سه هزار میلیاردی را رقم بزند.

به گزارش «تابناک»، امروز بحث رتبه‌بندی اقتصادی افراد، یکی از مهمترین مسائل در نظام بانکداری به ویژه در کشورهای پیشرفته است. به شکل خلاصه رتبه‌بندی اقتصادی عبارت است از: یک روش آماری برای تعیین درجه اعتبار اقتصادی یک فرد برای بازپرداخت تسهیلات و وام‌های دریافتی از نظام بانکی.

بنا بر این گزارش، در نظام‌های اقتصادی با سیستم بانکداری مدرن، اصولا اداره‌ای مشخص به نام اداره اعتبارات، مسئول تعیین اعتبار و رتبه اعتباری مشتریان بانکی با استفاده از فاکتورهای و ویژگی‌های مشخصی است؛ یکی از مهمترین این فاکتور‌ها، تاریخچه بازپرداخت‌های مشتری است.

برای این منظور البته گزارش‌های اعتباری افراد ‌‌ماهیانه یا چند ماهه از سوی بانک مربوطه در اختیار این اداره قرار می‌گیرد؛ برای نمونه، در ایالات متحده‌، سه اداره متفاوت مسئول تعیین رتبه اعتباری مشتریان هستند که هر کدام بر پایه این گزارش‌ها، فاکتورهای دیگری را نیز برای تعیین این شاخص اعمال می‌کنند.

در بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله کانادا و ایالات متحده این رتبه بندی از ۰ تا ۹ اعمال می‌شود که به همراه حروف انگلیسی I به معنی اعتبار مربوط به پرداخت اقساط (مانند تسهیلات خانه یا خودرو) و یا R به معنی اعتبار در گردش و قابل تجدید (در مورد کارت‌های اعتباری) مشخص کننده میزان اعتبار فرد در نزد سیستم بانکی آن کشور است.

جدول زیر نمونه‌های رتبه اعتباری در ایالات متحده را نشان می‌دهد:

نماد رتبه اعتباری

توضیح

R0 یا I0

مشتری به تازگی وارد سیستم رتبه بندی شده است و هیچ تاریخچه‌ای در خصوص وضعیت پرداخت‌های وی موجود نیست.

R1 یا I1

در یک ماه گذشته، مشتری اقساط یا بدهی خود را پرداخت نکرده است

R2 یا I2

در دو ماه گذشته، مشتری اقساط یا بدهی خود را پرداخت نکرده است

R3 یا I3

در سه ماه گذشته، مشتری اقساط یا بدهی خود را پرداخت نکرده است

R4 یا I4

در چهار ماه گذشته، مشتری اقساط یا بدهی خود را پرداخت نکرده است

R5 یا I5

زمینه اعتباری فرد برای پنج ماه موجود نیست، ولی هنوز فرد قادر به روشن سازی وضعیت پرداخت‌های خود هست

R7 یا I7

بدهی‌های فرد قابل تسویه از طریق دارایی‌های دیگر در سایر مؤسسات است

R8 یا I8

بدهی فرد از طریق مصادره و توقیف دارایی قابل پرداخت است

R9 یا I9

بدهی فرد به هیچ طریقی قابل پرداخت نیست و مشتری فاقد اعتبار در نظام بانکی است

اهمیت رتبه‌بندی اقتصادی در چیست؟

در سیستم‌های بانکداری ‌کشورهای پیشرفته از روند رتبه‌بندی اقتصادی استفاده می‌کنند؛ یعنی هنگامی که مشتری درخواست کارت اعتباری، وام و تسهیلات را دارد، بانک مربوطه نخست اقدام به بررسی رتبه اعتباری فرد می‌کند؛ بنابراین، در صورتی که مشتری ‌رتبه اعتباری مناسبی نداشته باشد، بانک بر پایه سیاست‌های خود یا از دادن وام و تسهیلات و کارت اعتباری خودداری ‌می‌کند و یا این تسهیلات را با نرخ سود بالاتر‌ به مشتری می‌پردازد.

برای نمونه، فردی با امتیاز ۷۰۰ تا ۸۵۰ تسهیلات را با نرخ سود ۵. ۵ درصد و فرد دیگری با امتیاز کمتر مثلا ۵۰۰‌‌، همان تسهیلات را با نرخ سود ۱۰ درصد دریافت می‌کند.

در این باره باید گفت، این امر منجر به آن می‌شود که ثبات و استحکام در سرمایه‌های بانک و توان باز‌پرداخت وام‌ها و تسهیلات‌ همزمان مورد توجه قرار می‌گیرد و در واقع از آنچه امروز در اقتصاد ایران می‌بینیم، یعنی بحران بدهی‌های بانکی تا اندازه بسیاری اجتناب می‌شود.

همچنین این امر منجر به آن می‌شود که راه برای دریافت تسهیلات با ارقام بالا و بدون در اختیار داشتن ظرفیت لازم برای بازپرداخت آن‌ها و همچنین دریافت وام‌های کلان با استفاده از اسناد غیر مرتبط و استفاده از خلل‌های بانکی تا حد ممکن بسته می‌شود. در نتیجه، امکان ایجاد فساد اقتصادی در حد کلان و با ارقام بالا به شدت در نظام اقتصادی و بانکداری کاهش می‌یابد و سرمایه‌های افراد در بانک‌ها، همواره در امان و معتبر باقی خواهد ماند.

این موضوع به اندازه‌ای در سیستم‌های پیشرفته بانکداری مدرن مورد توجه است که پژوهش‌های بسیاری پیرامون ارتقا و بهبود آن انجام می‌گیرد و روش‌های متفاوتی برای پیاده کردن بهینه آن ‌آزمایش‌ می‌شود.

این موضوعی است که امروزه و با توجه به وقایعی که در اقتصاد ایران دیده‌ایم، تقریبا هیچ توجهی به آن نشده و همین‌ منجر به بروز فسادهای مالی در بانک‌ها و سوء‌استفاده از ضعف‌های سیستم بانکی و همچنین بحران بدهی‌های بانکی شده است که سال گذشته سر و صدای بسیاری به پا کرد و پیامدهای آن به شدت در اقتصاد کشور و نیز حمایت نشدن از تولید دیده می‌شود.

به تازگی محسن رضایی، کاندیدای دور یازدهم ریاست جمهوری با تأکید بر ضرورت مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: باید فساد را ریشه‌کن و با مفسدین مبارزه جدی کرد، ولی مبارزه با مفسدان کافی نیست و باید ساختار‌هایی را که موجب فساد می‌شوند، اصلاح کنیم؛ ‌‌یکی از کارهای مهم در این زمینه، رتبه‌بندی افراد در نظام بانکی خواهد بود.

سال گذشته، بحث‌هایی پیرامون رتبه‌بندی دسته چک‌های بانکی بنا به رنگ مطرح شد که البته برداشتی سطحی و کم ژرفا از سیستم رتبه‌بندی اقتصادی است. در حالی که این مکانیزم، مستلزم وجود نهادهای مشخص و معتبر برای اجراست و هم اکنون در اقتصاد و بانکداری ایران، هیچ نشانی از آن دیده نمی‌شود.

همین مورد به ظاهر ساده یکی از مهمترین دلایل بروز فسادهای مالی و ایجاد بحران بدهی در اقتصاد کشور است؛ فسادهای مالی که با ارقام ریز و کلان، ضربه‌های شدیدی به بدنه اقتصاد کشور وارد کرده و اعتبار سیستم بانکی و اقتصادی کشور را در سطح جهانی به شدت کاهش می‌دهد.
 
کد خبر: ۳۱۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
ساراندوس کارگاگوس،نویسنده یونانی در نشست علمی" ایرانیان و یونانیان: حیات موازی" گفت: هدف هالیوود تخریب تمدن و فرهنگ ‌غنی هدف هالیوود تخریب تمدن و فرهنگ ‌غنی ملت هاست.فیلم هالیوودی ۳۰۰ هیچ ربطی با حقایق تاریخی ندارد.

به گزارش تسنیم ساراندوس کارگاگوس، محقق و نویسنده یونانی در نشست علمی " ایرانیان و یونانیان: حیات موازی" در آتن اظهار داشت: هدف هالیوود تخریب تمدن و فرهنگ ‌غنی هدف هالیوود تخریب تمدن و فرهنگ ‌غنی ملت هاست.

اولین نشست از سری نشست های علمی " ایرانیان و یونانیان، زندگی موازی" که با همت  رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن برگزار می‌شود، با سخنرانی پروفسور ساراندوس کارگاگوس، استاد و نویسنده یونانی در تالار اجتماعات رایزنی فرهنگی کشورمان و با حضور شماری از یونانیان و ایرانیان مقیم شهر آتن برگزار شد.

وی در سخنرانی خود با اشاره به نقش تخریبی هالیوود در باره تاریخ و فرهنگ کشور متمدن گفت: هدف سازندگان فیلم هالیوودی 300 تخریب تمدن و فرهنگ‌های غنی دو ملت ایران و یونان بوده است.

این اندیشمند یونانی با اشاره به نقش تخریبی هالیوود در وارونه جلوه دادن حقایق تاریخی برای ضربه زدن به فرهنگ‌های غنی سایر کشورها گفت: فیلم هالیوودی 300 هیچ ربطی با حقایق تاریخی ندارد و در این فیلم هم ملت متمدن ایران و هم به فرهنگ و تاریخ یونان توهین شده است و این امر نشانگر نقش هالیوود در تخریب فرهنگ های غنی ملت های بزرگ است.

این اندیشمند یونانی درادامه با یادآوری روابط دیرینه و دوستانه ایرانیان و یونانیان گفت: دو ملت دارای رابطه چند هزار ساله هستند و همیشه به دیده احترام به همدیگر می‌نگرند.

کارگاکوس با یادآوری نمایش فیلم 300 از سوی سازندگان هالیوودی در یونان، افزود: با وجود آنکه اهل شهر" اسپارت "یونان هستم، اما تاکید دارم که قهرمانان معرفی شده در این فیلم بی‌ارزش سنخیتی با مردم این شهر ندارند.

وی ادامه داد: بعد از نمایش این فیلم در مصاحبه‌ای با انتقاد از آن تاکید کردم که سازندگان فیلم 300 هم به ایرانیان که ملتی متمدن بوده و هستنند و هم به تاریخ و فرهنگ یونان توهین کرده‌اند.
این استاد و نویسنده یونانی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری جنگ‌های یونان و ایران در دوران باستان گفت: گرچه ایرانیان و یونانیان دو رقیب بودند اما در مجموع روابط تاریخی، فرهنگی و علمی دو کشور برجنگ‌های گذشته آنها برتری داشته و به همین دلیل همیشه دو ملت برای یکدیگر احترام خاصی قائل بوده و هستند.

گارگاکوس، در ادامه تبادل زبانی و وارد شدن واژگان زبان فارسی به زبان یونانی و به عکس را یکی دیگر از ارتباط مهم دو ملت متمدن ایران و یونان دانست و گفت: دانشمندان و اهل ادب دو کشور علاوه بر تبادل دیدگاه های علمی و فرهنگی، به جهان بشریت خدمات ارزنده‌ای ارایه کرده‌اند.
خانم دکترکاترینا پالئو،  رییس انجمن تئاتر "آرکادیای" یونان که ریاست نشست را بر عهده داشت، دربارة موضوع نشست گفت: ایرانیان از دیرباز تا کنون در زمینه حقوق بشر پیشتاز بوده و کتیبه‌ حمورابی و آموزه‌‎های اندیشمندان ایرانی همواره بر رعایت حقوق انسان ها تأکید کرده است.

اخبار روز خوزستان

 

مراسم رژه بزرگ ارتش در اهواز برگزار شد
سیاسی  11:43:5 1392/01/29

921-5573-5 کد خبر
 

صبح امروز مراسم رژه یگان های ویژه ارتش در جنوب غرب کشور با حضور جمعی از مسئولان استان و فرماندهان نظامی و انتظامی در شهرهای اهواز و دزفول برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان در این مراسم گفت: امروز با تهدید دشمنانی مواجه هستیم که ابرقدرت محسوب می شوند و نسبت به اسلام کینه دارند، ولی به دلیل وجود چنین نیروهای مسلح پاک و باصداقتی نمی توانند کاری انجام دهند.

وی افزود: نیروهای جان بر کف ارتش جمهوری اسلامی ایران در خطوط مرزی مدافعانی صادق و راستین برای میهن و نظام اسلامی و سربازان فداکاری برای مقام معظم رهبری هستند.

آیت الله موسوی جزایری بالاترین ویژگی ارتش را پاکی و صداقت آن عنوان کرد و افزود: اینکه امروز دشمنان در حسرت تجاوز به کشور می سوزند به دلیل وجود چنین نیروهای مسلح مقتدری است و نخستین وظیفه ما در برابر این نعمت، شکرگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، سیدجعفر حجازی، استاندار خوزستان نیز در این مراسم با بیان این‌که اقتدار کشور ما در صحنه‌های بین‌المللی در نتیجه توجه به ارتش است، گفت: تحول، پیشرفت، آموزش و سازماندهی در ارتش، ما را در چنین شرایطی قرار داده‌است.

وی افزود: امروز بعد از 30 سال، بار دیگر روز ارتش را پس از گذراندن سالی که موفقیت‌های چشمگیری از ارتش در همه بخش‌های فناوری، علمی و‌ آموزشی شاهد بودیم، گرامی می‌داریم.

حجازی تصریح کرد: آمادگی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی موجب شد کماکان دشمن از این‌که بتواند در کشور بزرگ و قدرتمندمان کاری از پیش برد، مایوس شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اتخاذ تصمیماتی مهم و بزرگ از سوی امام(ره) و مقام معظم رهبری در زمینه نیروهای مسلح، گفت: دشمنان با حیله و نیرنگ و برنامه‌ریزی‌های خود به‌دنبال از بین بردن ارتش بودند که امام(ره) مانع این امر شد. این برنامه که در اوایل انقلاب برنامه‌ریزی شده بود، با درایت و عنایت امام(ره) شکست خورد و حمایت از ارتش بر همه واجب شد. نتیجه این تصمیم امروز برای ملت ایران و استکبار جهانی بیشتر ملموس است.

وی ادامه‌داد: تصمیم دیگر پس از آغاز مسئولیت فرماندهی کل قوا توسط مقام معظم رهبری بود؛ مبنی بر این‌که نیروهای نظامی و انتظامی را خود راسا و شخصا تحت نظر قرار دهند و بازسازی تجهیزات و نیروی انسانی را که در دوران دفاع مقدس دچار آ‌سیب‌هایی شده و در دیگر کشورهای دنیا شکل آن تغییر کرده بود، خود به طور مستقیم تدبیر کنند و پیشرفت نیروهای مسلح را نظاره‌گر باشند.

حجازی گفت: مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی و هدایت را به سمتی برد که امروز ارتش جمهوری اسلامی از قدرتمندترین نیروها در کشور است و در بعد معنوی نیز از قدرتمندترین نیروهای مسلح در جهان است. با این اقدام مقام معظم رهبری امروز ارتش ما در ابعاد مختلف مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات است.

استاندار خوزستان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که "ارتش کلمه طیبه است"، خاطرنشان کرد: این کلمه برگرفته از قرآن است و معنای اقتدار و عزت ارتش از آن دریافت می‌شود. ارتش جمهوری اسلامی باید قدر خود را بداند که چنین فرمانده، نیرو و شهدایی دارد.

وی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی در استان چهار هزار و 500 شهید و در کشور 48 هزار شهید تقدیم نظام اسلامی کرد که همه جزو افتخارات نیروی مسلح است.

حجازی تصریح کرد: امروز ارتش به لحاظ تجهیزات، نیروی انسانی و آموزش‌های موثر می‌تواند در هر لحظه و به هر میزان از بیش از هشت هزار کیلومتر از مرزهای کشور دفاع کند و برتری خود را در میدان جنگ نشان دهد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، فرمانده قرارگاه جنوب غرب آجا نیز در مراسم رژه روز ارتش گفت: امروز ارتش به‌خصوص در جنوب غرب کشور این آمادگی را دارد که هرگونه تجاوز را پاسخ دهد و به‌عنوان سربازی فداکار در هر نقطه از ایران اسلامی در مبارزه علیه اسکتبار جهانی حاضر باشد.

امیر سرتیپ دوم علی ظریفی یگانه عنوان کرد: ارتش جمهوری اسلامی امروز ارتشی مردمی، مبتکر و مجهز به همه ادوات روز است و در بخش نوآوری و خلاقیت پیشرفت‌های بسیاری کرده است.

وی با بیان این‌که کار نظامی کاری علمی است که تمام علوم در آن وجود دارد، گفت: ‌امروز ارتش در بحث پدافند هوایی که در اولویت‌ دفاع قرار دارد با مجهز شدن به سیستم‌های پیشرفته ساخت جوانان این مرز و بوم، پیشرفت‌های بسیاری داشته است؛ این ادوات و تجهیزات مدرن هرگونه تهاجم هوایی را به شدت پاسخ می‌دهند و به عنوان یک نیروی راهبردی، خاری در چشم دشمنان است.

فرمانده ارتش در جنوب غرب کشور با تصریح بر اقتدار و آمادگی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و همچنین با اشاره به رونمایی از تانک سبلان، تصریح کرد:‌ سیستم‌های این تانک با تانک‌های روز دنیا برابری می‌کند و امروز ارتش جمهوری اسلامی همدوش سپاه پاسداران در آمادگی کامل به‌سر می‌برد.

 


رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

رژه یگان های نمونه ارتش در اهواز/ عکس ایسنا : مهران همراهی

تصاویر زیبا از همه جا

 

عکس های بسیار زیبای HDR (تصوایر با دامنه دینامیک بالا


www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

 

اخبار میراثی فرهنگی خوزستان

 

 

کلکسیونی از انواع ساخت و سازهای ناموزون در چغاتپه گتوند

 

مجتبی گهستونی: تپه باستانی معروف به چغاتپه در گتوند که در دهه ۱۹۵۰ توسط هیات فرانسوی به سرپرستی هنری رایت بررسی باستان شناسی شد و در دهه ۱۳۷۰ نیز توسط مهدی رهبر مورد گمانه زنی قرار گرفت به کلکسیونی از انواع ساخت و سازهای ناموزون تبدیل شده است.

در جنوب شهر گتوند و در جوار رودخانه کارون تپه ای به نام چغاتپه وجود دارد که در سال ۱۳۷۸به شماره ۲۳۲۲ به ثبت در فهرست آثار ملی رسید.

از مدت ها پیش شهرداری شهرگتوند بدون استعلام از اداره میراث فرهنگی شهرستان شوشتر اقدام به ساخت پارک و تاسیسات دیگر نمود تا اینکه اقدام به حفر یک حلقه چاه چهارمتری و احداث تاسیسات انتقال آب نمود اما اینبار بدون رعایت ضوابط میراث فرهنگی لوله های عظیم انتقال آب خام در عرصه چغاتپه نصب شده تا نسخه تکمیل تخریب ها و تعرض ها به چغاتپه تکمیل شود.

اگرچه در سال های گذشته سازمان میراث فرهنگی بدون انجام هرگونه تعیین حریمی اقدام به نصب ناموفق حصار در اطراف چغاتپه نمود اما نصب این حصار هم مانع از ادامه تخریب ها و تعرض ها نشد و گویی تمام پروژه ها باید در عرصه و حریم این تپه صورت بگیرد.

همچنین به دلیل قرار گیری تپه چغا در ورودی شهر گتوند و نبود هیچ گونه تابلوهای هشدار دهنده از سوی میراث فرهنگی، تاکنون برداشت های بسیاری به صورت غیر مجاز از این تپه صورت گرفته است و حتی نشانه هایی از عبور موتورسیکلت بر روی تپه نمایان است.با این حال هر چندماه با سرکشی به بخش هایی از این تپه متوجه آسیب دیدن به بخش هایی از تپه می شویم.

بررسی مطالعات انجام شده حاکی از آن است که طی سالیان اخیر آرامگاههای موجود در این معبد به کلی از بین رفته است. هم اکنون بر روی این تپه باستانی قطعات فراوانی از آجر پخته ها به رنگ های مختلف به خصوص سرخ رنگ قابل مشاهده است.

احمد اقتداری از پژوهشگران برجسته عرصه میراث فرهنگی در پیش از انقلاب نیز موفق شده در قسمت شمالی و شرقی این تپه دو قطعه آجر نوشته ایلامی را جستجو کند که بر روی یک طرف این آجر نوشته ها با خط میخی ایلامی در چهار سطر موازی مستقیم کتیبه ای وجود دارد که ابعاد این کتیبه ها ۲۷در ۲۷ سانتی متر بوده است.

اکنون این پرسش به میان می آید که عمده آثار مشاهده شده که در جستجوهای باستان شناسان فرانسوی به دست آمده در کجا نگهداری می شود باید گفت بخش عمده ای از اشیاء کشف شده مثل آجر نوشته ها و مجسمه های سفالین به همراه هیات فرانسوی به پاریس منتقل شده است.

درحال حاضر این تپه مورد بی توجهی قرار گرفته است و ظاهرا اصراری هم از سوی مسئولین شهرستان برای حفاظت و نجات بخشی تپه وجود ندارد.

علی رغم مکاتبه ها و اصرار چند باره دوستداران میراث فرهنگی برای بررسی باستان شناسی در این محل اما سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به صدور مجوز کاوش های باستان شناسی بی توجه ای می کند. در نتیجه این بی توجه ای بر روی این تپه آثار حفاری های متعددی قابل مشاهده است. ساخت و سازهای صورت گرفته شده و تسطیح بخش جنوبی و شمالی آن از جمله آسیب های وارده به این تپه است.

حتی اگر آجر نوشته های ایلامی گتوند در ایران قرار داشته باشند اما در هیچ موزه ای به نام گتوند در معرض دید علاقمندان قرار ندارند.

به دلیل حفاری ها و تسطیح های صورت گرفته شده در این تپه و نبود تابلو ثبت اثر در کنار تپه انجمن تاریانا اقدام به نامه نگاری به مسئولین ذیربط استانی و کشوری نموده تا آنها با کاوش های صورت گرفته شده تاریخ کمتر شناخته شده این تپه را هویدا کنند. بی شک اگر این تپه که یکی از معابد دوره ایلامی در زیر آن قرار دارد مورد کاوش قرار گیرد گتوند نیز در ردیف اخبار مهم در حوزه میراث فرهنگی قرار می گیرد و باعث می شود ضمن هویت بخشیدن به تاریخ این منطقه، جذب گردشگر و دوستداران به تاریخ صورت بگیرد و در اشتغالزایی و توسعه شهری نیز تاثیر بگذارد.

گفته می شود در دهه ۱۳۵۰ در بقعه شاه ابوالحسن منطقه جنت مکان یا جلکان گتوند یک شی به مانند زیقورات ۱۶ سانتی متری از سنگ نخودی بسیار ظریف دیده شده که به مانند زیگوراتهای دوره ایلامی بود. حتی گفته می شود که فرد بنایی بین سالهای ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴در ازای تعمیر بقعه، این مجسمه را به عنوان دستمزد دریافت کرده است که تاکنون خبری از آن در دست نیست. بسیاری احتمال می دهند در زیر تپه چغا بنایی به مانند شی یافت شده وجود دارد که‌ در کنار رودخانه کارون ساخته شده است.
گتوند با اینکه طی چند سال اخیر تبدیل به شهرستان شده است و برخوردار از آثار و محوطه های تاریخی و طبیعی فراوان است و هنرمندان بسیاری در حوزه صنایع دستی دارد اما فاقد اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری می باشد.

در شهرستان گتوند به جز چغا تپه و روستاهای تاریخی چغامله، جنت مکان،دش زورک ( دشت بزرگ)، سازه ای سنگی موسوم به گچ سنگی،او بید، بند بهمن، خرف خانه های گلوگرد، قلعه رستم، آسیاب ها، سنگ اژدها، قلعه سهراب، کوه طبال خانه و بقعه هایی نظیر علی ولی، قنبر علی ،بشرحافی، پیر احمد، محمد بن زید، امام ضامن، شازده قاسم، بشران و... وجود دارد و به همین دلیل فعالان میراث فرهنگی خواهان راه اندازی اداره میراث فرهنگی برای این شهرستان هستند.

 

 

خوزستان درمیان رتبه های کسب شده برای ستادهای نوروزی کشور سهمی ندارد

 

کاخ آپادانا در شوش
رود شاهی در دشت عقیلی گتوند

خوزستان درمیان رتبه های کسب شده برای ستادهای نوروزی کشور سهمی ندارد؛ کارت زرد برای میراث فرهنگی خوزستان
مجتبی گهستونی: استان خوزستان به دلیل داشتن تاریخ دیرینه، تنوع قومی و فرهنگی، برخورداری از بناها و محوطه های تاریخی و جاذبه های گردشگری، استان پُر رمز و رازی محسوب می شود.

اهمیت پیشینه تاریخی خوزستان در نزد باستان شناسان و دیگر کارشناسان تا حدی بود که از نطر آنان خوزستان گهواره تمدن و بهشت باستان شناسان محسوب می شود.
تلاش های چند ساله دوستداران میراث فرهنگی، فعالان گردشگری و رسانه ها برای معرفی استان خوزستان به مردم ایران و گردشگران خارجی باعث شده تا بخشی از سفرها به صورت هدفمند به خوزستان طراحی و برنامه ریزی شود.

با وجود همه این اهمیتی که عنوان شد بازدید از سایت های تاریخی خوزستان که بخش قابل توجه و مهمی از گنجینه های باستانی کشور محسوب می شوند به نسبت سایر محوطه ها و بناهای تاریخی کشور که گاه از اهمیت کمتری برخوردارند قابل توجه نیست و در آمارهایی که از بازدیدها عنوان می شود در بسیاری مواقع نام خوزستان به چشم نمی خورد.

چرا آمار همچنان با شاخص های موجود فاصله دارد؟

اگرچه کوشش هایی از سوی فعالان میراث فرهنگی و گردشگری برای معرفی خوزستان صورت می گیرد تا گردشگران بسیاری به خوزستان سفر کنند اما چرا درصد این آمار همچنان با شاخص های موجود فاصله دارد؟ این پرسش در بسیاری مواقع ذهن دست اندرکاران امر را به خود مشغول کرده است.

با فرا رسیدن ایام سفر به استان هایی مثل خوزستان و به خصوص نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، از سوی مسئولین استان پیش بینی می شود که درصد قابل توجهی از گردشگران به خوزستان سفر کنند تا در بازدید از آثار باستانی خوزستان با پیشینه تاریخی خوزستان بیش از پیش آشنا شوند.

در حالی که کوشش فراوان صورت می گیرد تا بازدیدهای فراوانی در محوطه ها و بناهای تاریخی صورت بگیرد اما از نظر دوستداران میراث فرهنگی در شرایطی که تلاش کمتری برای مرمت دایمی صورت می گیرد پایداری بنا و محوطه را در اولویت نخست قرار می دهند.

وندالیسم و تخریب آثار تاریخی

در سازه های آبی تاریخی شوشتر در حالی مسئولین از بازدید دهها هزار نفر گردشگر ذوق زده می شوند که به گفته کارشناسان، سازه های آبی تاریخی در قسمت آبشارها، تونل بلیتی و پل بند گرگر از شرایط نامناسبی برخوردارند و گسیختگی و ترک های فراوان مشکلات فراوان ایجاد کرده و توقف مرمت ها از ماهها قبل دلهره فراوانی برای کسانی که می دانستند گردشگران بر لبه چه تیغی در حال راه رفتن هستند فراهم آورد.

در چنین شرایطی وندالیسم و تخریب آثار تاریخی کشور و یادگار‌نویسی، ما را به یک سو هدایت می‌کند و آن، دغدغه‌های کارشناسان آموزشی در جامعه است که از عدم فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه سخن می‌گویند.

مهناز رحیمی کارشناس مرمت آثار تاریخی، در ارتباط با عدم فرهنگ‌سازی در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی می گوید: هم اکنون کافی ‌است سری به یکی از ابنیه تاریخی کشور بزنید و افرادی را مشاهده کنید که کودکانشان را بر روی تندیس‌ها می‌نشانند و از آن‌ها عکس می گیرند یا در برابر صدمات احتمالی به آثار تاریخی توسط فرزندانشان سکوت می‌کنند. دلیل این امر هم، همین عدم فرهنگ‌سازی در کودکان نسل‌های گذشته است که اکنون خود به پدر یا مادری تبدیل شده‌اند.

وی ادامه می دهد: در واقع اگر امروز ما در این زمینه گامی به جلو برنداریم نباید انتظار داشته باشیم که پدر و مادران فردای جامعه نیز فرهنگ حراست از آثار تاریخی کشور را در ذهن و اندیشه فرزندان خود نهادینه کنند.

فاصله محوطه های جهانی

استان خوزستان به واسطه داشتن دو اثر مهم جهانی "چغازنبیل" در شوش و "سازه های آبی تاریخی" در شوشتر در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است که ثبت معبد (زیقورات) چغازنبیل به عنوان نخستین اثر ثبت شده ایران در فهرست آثار جهانی در سال ۱۳۵۸ و ثبت جهانی سازه های آبی شوشتر به عنوان مهم ترین دانش مهندسی آب در سال ۱۳۸۸ این انتظار می رفت که سالانه خیل گردشگران ایرانی و خارجی بیشماری به خوزستان سفر کنند تا از این آثار بازدید نمایند.

اگرچه هر ساله در ایام نوروز محوطه چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر بیشترین بازدید را در میان سایر محوطه ها و بناهای خوزستان دارند اما این سهم در میان سایر محوزه ها و بناهای جهانی دیگر استان ها از فاصله آماری برخوردار است.

سهمی که خوزستان ندارد

شاید به همین دلیل است که رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در جلسه ارزیابی عملکرد ستاد دائمی تسهیلات سفرهای نوروزی در هیچ کدام از شاخص های مطرح شده و حائز رتبه نام خوزستان را به زبان نمی آورد. معاون رییس جمهور کارت زرد را در حالی از جیب خود برای خوزستان در عملکرد ضعیف بیرون آورد که این استان موفق نشد در اجرای برنامه های نوروزی موفق عمل کند.

با این حساب آمار ذکر شده اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان در سایت رسمی سازمان میراث فرهنگی کشور از سفر ۸ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۴۱ نفری به خوزستان هیچ اعتبار و سندیتی ندارد.

در همین مورد در تماس با یکی از مدیران سایت های مهم تاریخی خوزستان که البته نخواست نامش مطرح شود از ایشان درخواست کردم که تعداد گردشگرانی که از این سایت دیدن کرده اند را اعلام نماید که وی با اشاره به اینکه آمار نهایی تاکنون تهیه نشده است گفت: اگرچه در حال حاضر آمار نهایی بازدیدکنندگان این سایت اعلام نگردیده اما پیش بینی می نمایم که تعداد بازدید کنندگان نسبت به سال قبل به دلایل زیادی کاهش یافته است.

معاون رییس جمهور در این جلسه ارزیابی عملکرد در حالی از ۱۲ استان به جز خوزستان به خاطر عملکرد موفق در بحث مسیرهای جدید گردشگری در نوروز قدردانی می کند که بخشی از فعالان گردشگری و میراث فرهنگی خوزستان تلاش بسیاری کردند تا مناطق جدیدی را به هموطنان ایرانی و گردشگران خارجی معرفی کنند که این موضوع هیچ گاه مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان قرار نگرفت و این اداره کل صرفا به معرفی همان محوطه ها و سایت هایی اقدام کرد که پیش تر گردشگران با آن آشنا بودند.

هیچ کجا مثل ما نیست!

در همین خصوص مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان با ادعای اینکه سفرها در خوزستان ساماندهی می شوند مدعی شد: اگر در صحنه بین‌المللی هم نگاه کنیم شاید بتوان به شکل قاطع بیان کرد که در هیچ جا و هیچ کشوری به شکل متمرکز سفر این گونه ساماندهی نمی شود و این از جمله افتخارات مردم ما است که بخش وسیعی از آن‌ها بسیج می‌شوند و سعی می‌کنند تا شرایطی را فراهم آورند که سفری خاطره‌انگیز شود.

پرویز پورفرخی در ادعایی کاملن غیر واقعی با اشاره به اینکه کاهش سفرهای بین استانی در سفر به خوزستان تاثیر نداشته است اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه سال ۹۱ تصور اولیه ما بر این بود که کاهش ترددهای بین استان‌ها را خواهیم داشت. این در حالی بود که ما دقیقاً با رشدی خاص روبه‌رو شدیم.

بهاری که در بعضی شهرها نوزید

اگرچه امسال برای نخستین بار جشنواره ملی صدای بهار در ایام نوروز برگزار شد که عنوان آن برگرفته از شعار تبلیغاتی بود و بسیاری می دانستند که عنوان شعار در اولویت نخست نسبت به محتوای برنامه ها قرار دارد اما استان خوزستان هم در زمینه برگزاری این جشنواره موفق عمل نکرد که در همین زمینه ۱۵ استان کشور به جز خوزستان در برگزاری جشنواره ملی صدای بهار بسیار خوش درخشیدند.

این در حالی بود که برای هر شهرستان بنری در سایت های مهم و یا ورودی شهرها نصب شده بود و نوید برگزاری یک سری برنامه را در همان شهر می دادند که این مهم در بسیاری از شهرهای خوزستان ناکام باقی ماند.

در همین مورد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان از برگزاری جشنواره ملی صدای بهار فقط در چند شهرستان مختلف خوزستان از جمله شوش، مسجد سلیمان، آبادان، دزفول، ایذه و باغملک خبر داد.

در این باره مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان از عملکر ضعیف اداره میراث فرهنگی این شهرستان در ایام نوروز انتقاد کرد و خواستار بیدار شدن آنها از خواب شد.

عمو نوروز نیومد، صنایع دستی نیومد!

استان خوزستان همچنین به خاطر داشتن پیشینه تولیدات صنایع دستی از صنعتگران بی شماری برخوردار است اما متاسفانه به دلیل نبود بازارچه های دایمی صنایع دستی امکان عرضه چندانی برای صنعتگران وجود ندارد. در همین خصوص برپایی چند بازارچه مقطعی در ایام نوروز نمی تواند فرصت مناسبی برای تولید درآمد کافی برای صنعت گران محسوب شود.

در همین خصوص ملک‌زاده رییس سازمان میراث فرهنگی کشور از استان های گیلان و کردستان برای بازار فروش خوب محصولات صنایع دستی در نوروز ۹۲ تشکر کرد که در این خصوص باز هم نام خوزستان به چشم نمی خورد.

ماندگاری و ایجاد انگیزه و توزیع سفر سهم کی بود؟

با نگاهی دیگر به رتبه هایی که سایر استان های کشور در فراهم کردن شرایطی ماندگار به منظور ایجاد انگیزه برای سفر فراهم آوردند متاسفانه می توان عنوان کرد که خوزستان حتی در میان استان‌های سیستان و بلوچستان ، لرستان ، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد که برای ماندگاری و ایجاد انگیزه و توزیع سفر در بحث همه مکانی و همه زمانی و همگانی کردن سفر کردند سهمی ندارد.

هرساله با فرا رسیدن فصل سفر به خوزستان و به خصوص ایام نوروز نگرانی گردشگران برای اقامت در هتل های خوزستان به بحثی جدی و دغدغه میزبانان تبدیل می شود. کمبود هتل و مراکز اقامتی در شهرهایی که بیشترین گردشگر به آنجا سفر می کند یکی از این نگرانی ها است. در حالی که بسیاری از مهمانان قصد داشتند محل اقامت خود را رزرو کنند اما اکثر هتل های خوزستان با اشاره به اینکه تا ۲۵ اسفند رزروی انجام نمی دهند تورهای ورودی و مهمانان را در بلاتکلیفی قرار دادند.

در همین مورد حتی خوزستان موفق نشد به منظور ایجاد انگیزه همچون ارائه تخفیف های ۱۰ تا ۴۰ درصدی درمراکز اقامتی برای بیشترین ماندگاری مسافران نوروزی، سهمی در میان استان های مازندران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و گیلان داشته باشد.

هرساله بعضی از استان های کشور بیشترین اقلام تبلیغاتی خود را برای معرفی جاذبه های گردشگری منتشر و توزیع می نمایند که در این خصوص استان خوزستان با عملکردی ضعیف همچون سال های قبل موفق نشد در لیست استان هایی که بیشترین سهم را در معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری داشتند جایگایی داشته باشد.
اما یکی دیگر از مشکلاتی که دامنگیر محوطه ها و بناهای تاریخی که از ورودی برخوردار بودند شد افزایش بلیت بود به گونه ای که در بسیاری سایت ها از جمله چغازنبیل و سازه های آبی تاریخی شوشتر بلیت ۵۰۰ تومانی به ۲۰۰۰ هزار تومان برای هر نفر افزایش یافت. این افزایش نرخ ورودی ها در حالی صورت گرفت که تعرفه های چاپ شده همان نرخ قبلی را داشتند به گونه ای که برای یک تور ۴۰ نفره ۱۶۰ قطعه بلیت ۵۰۰تومانی صادر می شد.

با این حال این پرسش باقی می ماند که درآمدهای حاصل از فروش بلیت در ورودی های میراث فرهنگی در چه محلی ذخیره و حتی هزینه می شود.

به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب استان خوزستان در نیمه دوم سال و تاکید همیشگی مبنی بر اینکه ستاد تسهیلات سفر نباید محدود به نوروز باشد و باید دایمی فعالیت کند انتطار می رود که مسئولین خوزستان در صدد شناسایی و رفع موانع و کمبودها گام بردارند.

 

تپه باستانی جنگل هفت تپه تکه پاره شد!

این تپه که در یک کیلومتری سایت تاریخی هفت‌تپه واقع‌شده، بیش از ۸ متر از عمق آن خاکبرداری شده، شنیده‌های حاکی از آن است که حکم بازداشت عاملان تخریب و مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر گرفته شده است.

لوردهای مکانیکی بیش از ۸ متر از عمق تپه باستانی جنگل را تخریب کردند. این تپه که در فاصله یک کیلومتری سایت تاریخی هفت‌تپه قرار دارد طبق اظهارات کارشناسان میراث فرهنگی خوزستان چندی پیش توسط شرکت کشت و صنعت نیشکر تخریب شد.

کارشناسان اما میزان تخریب تپه جنگل را بیش از یک حفاری ساده عنوان می‌کنند و معتقدند تپه باستانی جنگل بدون آنکه مورد کاوش و مطالعات علمی قرار گیرد برای همیشه از بین رفت.

حتی قرار گرفتن تپه جنگل در کنار موزه هفت‌تپه، در فهرست آثار ‌ملی هم نتوانست مانع یا سدی برای جلوگیری از تخریب باشد.

با این حال، یکی از کارشناسان پایگاه جهانی چغازنبیل در رابطه با تخریب تپه جنگل به CHN اینطور می‌گوید: پس از سرکشی یگان حفاظت ویژه از تپه جنگل که در فاصله یک کیلومتری موزه هفت‌تپه قرار دارد متوجه حفاری‌‌‌های عمیقی شدند. پس از اطلاعات یگان حفاظت، کارشناسان خود را به‌محل رساندند اما تنها با یک حفاری ساده مواجه نشدند.
این کارشناس معتقد است، تیغه‌های بیل‌مکانیکی نه‌تنها خاک بکر را به‌کناری زده که به حوزه‌های آبی تپه هم رسیده‌اند. درحال‌حاضر ۶ متر از عرض تپه جنگل خاکبرداری و عمق حفاری بیش از ۸ متر است.

این کارشناس با تاکید براینکه محوطه به‌لحاظ تردد وسایل مکانیکی و ادوات کشاورزی کنترل شده و کاملا محصور است احتمال تخریب از سوی شرکت صنعت و کشت نیشکر هفت‌تپه قوت پیدا می کند.

پیش از این کارشناسان میراث‌فرهنگی پس از بررسی اقدام به تنظیم شکایت از شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه کرده بودند اما به تازگی شنیده شد که حکم بازداشت مدیرعامل شرکت مذکور گرفته شده است. محوطه تپه جنگل جزو آثار ثبتی کشور است.

این درحالی است که بررسی‌های سطح‌الارضی ۱۰ سال گذشته که توسط مجموعه پایگاه جهانی چغازنبیل انجام گرفته بود از آثار دوره اشکانی حکایت داشت. البته احتمالات باستان‌شناسان در رابطه با قدمت تپه تا دوره ایلامی هم پیش رفته اما آنطور که کارشناسان می‌گویند، تاکنون هیچگونه فعالیت مطالعاتی و میدانی به طور پیوسته و منسجم در این تپه انجام نشده است.

 

 

تثبیت‌کننده دیواره‌های رودخانه کرخه نیازمند حفاظت

 

با اینکه یکی از دیواره‌های تثبیت‌کننده رودخانه کرخه در شهرستان حمیدیه در سال ۸۵ توسط باستان‌شناسان شناسایی شد اما هنوز سازمان میراث‌فرهنگی نسبت به ثبت و حفظ و نگهداری آن اقدامی نکرده است. فعالان میراث‌فرهنگی به آثاری از یک سد تاریخی در کنار این سازه اشاره می‌کنند و حضور و فعالیت‌های علمی کارشناسان و باستان‌شنان را در این منطقه ضروری می‌دانند.

در۲۵ کیلومتری اهواز شهرستان حمیدیه، یکی از دیواره‌های تثبیت‌کننده رودخانه کرخه در شرایط مناسبی قرار ندارد. فعالان میراث‌فرهنگی از یک‌سو با توجه به داده‌های باستان‌شناسان به تاریخی بودن این سازه اشاره می‌کنند و از طرف دیگر بررسی‌های بیشتر کارشناسان و باستان‌شناسان را در این منطقه ضرروی قلمداد می‌کنند.

به‌گزارش CHN، از گذشته‌های دور تاکنون همواره برای مهار کردن جریان‌ سیلاب در عرض معینی از رودخانه از سازه‌هایی چون سیل‌بند یا گوره‌ها بهره می‌جستند. گفته می‌شود، این سازه‌ها از پخش و گسترش سیلاب در زمین‌های اطراف رودخانه جلوگیری کرده و آن را در مسیر و مجرای مشخص و محدود هدایت می‌کند. اما سازه‌ای که در رودخانه کرخه در شهرستان حمیدیه از دوره ساسانی تا امروز وجود دارد از آن به عنوان تثبیت‌کننده دیواره یا (اپی) نام می‌برند.

«مجتبی گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا خوزستان در این باره به خبرگزاری CHN می‌گوید: بررسی‌ها دررابطه با این سازه توسط کارشناسان و باستان‌شناسان ضروری است چراکه در جوار این اپی آثاری از یک سد هم دیده می‌شود که جنس آن هم از سنگ و ساروج است.

گهستونی افزود: پیش از این، گنجینه آب و برق خوزستان نسبت به شناسایی این اثر اقدام کرده اما تاکنون از سوی گنجینه آب و سازمان میراث فرهنگی خوزستان هیچگونه کاوش و حفاظتی صورت نگرفته است. این درحالی است که وجود این آثار به‌جای مانده در کنار قلعه تاریخی موسوم به کوشک حمیدیه نشان از اهمیت این سازه‌های آبی تاریخی دارد.

«حمیدرضا فرخ احمدی» اولین باستان‌شناسی بود که در سال ۸۵ موفق به شناسایی این سازه شد. این سازه با طول ۱۱۰ متر، قطر ۵/۲ متر و با ارتفاع ۵ متر در کنار رودخانه کرخه در شهرستان حمیدیه که پیش از این به تیرا معروف بوده مشاهده می‌شود.

فرخ احمدی در این باره می‌گوید: تثبت‌کننده دیواره که از آن در اصطلاح علمی اپی نام می‌برند کاربرد‌های مختلفی داشته است. این سازه از آن رو تعبیه شده که دیواره رودخانه دچار فرسایش نشود. به‌طوری‌که وقتی مردمان گذشته در فصل‌های پربارش بستر رودخانه را سست می‌دیدند اقدام به ساخت این دیواره‌ها می‌کردند.

وی‌ معتقد است، در این سازه ساسانی، لایه‌های مرمتی در طول دوره‌های مختلف تاریخی مشاهده می‌شود. و در حال‌حاضر تکنولوژی‌های جدید که از غرب وارد شده‌اند با آرماتور بندی و بتن ضد آب کار این سازه‌های تاریخی را در طول رودخانه انجام می‌دهند تا جریان آب رودخانه در مسیری که در حرکت است ادامه پیدا کند. هم‌اکنون در پشت تمام سدهای انحرافی تنظیمی این مهندسی اجرا می‌شود.

هم‌اکنون نیز تعدادی از صابئین مندایی که پیروان حضرت یحیی هستند هر روزه در این مکان فرایض روزانه خود را انجام می‌دهند که این نکته نیز نشان از باستانی بودن و ارزش تاریخی منطقه است.

با این حال، با توجه به آثار و محوطه‌های متعددی که در شهرستان حمیدیه وجود دارد اما تنها دو اثر در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است. از جمله آن‌ها می‌توان به کوشک حمیدیه و محوطه تاریخی حمیدیه در ورودی شهر اشاره کرد.

با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده از این دیواره تثبیت کننده در کنار رودخانه کرخه ارگان میراث‌فرهنگی حتی اطلاعی از محل سازه ندارد و تاکنون اقدام به ثبت در فهرست آثار ملی نکرده است چه رسد به حفاظت و نگهداری. 

یک تحلیل سیاسی

 

نویسنده: مصطفی دلاورپور اقدم
منبع: هفته‌نامه پگاه حوزه

یکی از شاخص های مختصات امنیتی عمق استراتژیک خارجی جمهوری اسلامی ایران، افزایش منازعات مسلحانه فرقه ای و گروه های تروریستی است، بطوریکه برخی گروه های وهابی و سلفی با سازماندهی تشکلهای سیاسی - نظامی سلفی به صورت مستقیم در «ترتیبات امنیتی منطقه ای» وارد شده اند که بیشتر از ابزار و شیوه های مبارزاتی غیر قانونی مانند عملیات های انتحاری، بمب گذاری، گروگان گیری، قتل، سربریدن و پخش آن در اینترنت استفاده میکنند و حتی در برخی مواقع با مدیریت برخی اقدامهای تروریستی مانند سازماندهی حوادث 11 سپتامبر باعث شکل گیری گویش های جدیدی در نظام بین الملل مانند گفتمان جنگ با تروریسم شده اند و زمینه حضور قدرتهای برون سیستمی در مجاورت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده اند.
از طرفی تحقق حداکثری سیاستهای دفاعی برنامه پنجم توسعه، سند چشم انداز و تضمین ضرایب امنیتی بویژه در استانهای مرزی، مستلزم شناسایی گروه های مسلحانه فرقه ای در محیط امنیت داخلی و خارجی و در گام بعدیهم افزایی ظرفیت ساختارها و زیرساخت های امنیتی برای مقابله با تهدیدهای احتمالی است. به همین منظور متولیان امر شایسته است با رویکرد آینده پژوهی و تبیین نظام جامع امنیت ملی، ضمن آسیب شناسی شطرنجی چینش سازمانهای تروریستی بویژه گروههای نزدیک به القاعده در لای ههای امنیتی خاورمیانه، زمینه تبیین راهبردی منسجم برای مهار سناریوهای چالش زا را فراهم کنند.

گفتار اول: واکاوی گروههای نزدیک به سازمان القاعده در محیط امنیتی جمهوری اسلامی ایران
مهمترین گروههای تروریستی واقع در محیط امنیتی جمهوری اسلامی ایران که به نحوی با بنیانهای عقیدتی ـ سیاسی سازمان القاعده مرتبط هستند عبارتند از:

1. سازمان القاعده
سازمان القاعده در یازدهم اوت 1998 به صورت رسمی توسط اسامه بن لادن پایه گذاری شد و از مهمترین گروههای مسلحانه افراط گرای فرقه ای در سطوح منطقه ای و بین المللی است بطوری که در مقاطع زمانی مختلف توانسته بر چارچوبهای ذهنی، جهت گیریها و الگوی امنیتی قدرتهای جهانی و حتی هژمون تاثیر گذارد. این سازمان تروریستی به عنوان بازیگری ساختارشکن نه تنها در عراق بلکه بر پویشها و روندهای منطقه ای و جهانی نیز تاثیر گذاشته و پس از حوادث یازده سپتامبر، موجب شکل گیری گفتمان جدیدی در نظام امنیت بین الملل معروف به جنگ با تروریسم شد که پیش بینی میشود تا سالهای متوالی به عنوان یکی از پارادایم های حاکم بر روابط بین الملل و ابزار مداخله آمریکا در نظامهای منطقه ای مطرح باشد بطوریکه در شرایط کنونی، یکی از محورهای حاکم بر ادبیات سیاسی - امنیتی کنگره و کاخ سفید بهره وری ابزاری از گفتمان مبارزه با تروریسم است.
تامین آسان منابع مالی اقدامهای تروریستی القاعده از طریق تولید، قاچاق و فروش گسترده مواد مخدر، عدم اقدام کافی، مناسب و یا عدم توانایی دولت پاکستان برای مقابله با رشد افراط گرایی فرقه ای بویژه در سه استان وزیرستان جنوبی، بلوچستان و سرحد، وجود فقر و بیکاری در منطقه، فقدان نظارت کارامد بر جهت گیری مدارس مذهبی پاکستان، نفوذ رو به گسترش وهابیون امارات و عربستان در میان قبایل پاکستان و ترویج تفکرات سلفیگری ضد شیعی در میان آنها، فقدان آشنایی نیروهای ایساف و ایالات متحده به مختصات اجتماعی و سیاسی منطقه، فقدان ثبات سیاسی - امنیتی در پاکستان و افغانستان، عدم تبیین ترتیبات امنیتی منطقه ای برای دستیابی به یک پارادایم امنیتی مشترک برای مقابله با جنایات سازمان یافته، برخورد دوگانه آمریکا با طالبان و مذاکره با بخشهایی از طالبان، گروکشی برخی کشورها با حمایت ابزاری از طالبان و فقدان هم افزایی مناسب زیرساختهای امنیتی مشترک منطقه ای از مهمترین دلایل رشد خزنده القاعده در ترتیبات منطقه ای و جهانی است.
بنیان های شکل گیری القاعده در زمان جهاد با نیروهای شوروی (1979-89) شکل گرفت، به طوری که اسامه بن لادن و دکتر عبدالله اعظم از فلسطین با تاسیس «مکتب خدمت» مقدمه جذب جنگجویان جهادی را فراهم کردند. در آن سالها سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با هدف تضعیف شوروی، سالیانه مبلغ 500 میلیون دلار به مجاهدین افغان کمک میکرد ولی هنوز سندی که مشخص کند چه میزان از این مبلغ در اختیار نیروهای القاعده قرار میگرفته وجود ندارد. اکثر نیروهای سازمان القاعده از طالبان هستند که از گروههای سنی سلفی و از «قوم پشتون) 1 هستند که از سال 1996 تا سال 2001 در افغانستان حکومت میکردند. نهادهای اطلاعاتی آمریکا معتقدند پس از خروج شوروی، عبدالله اعظم در سال 1981 توسط عوامل وابسته به بن لادن در ماشینی بمب گذاری شده ترور شد. 2
ابزار جنگ تبلیغاتی ایمن الظواهری بیشتر از طریق شبکه های تلویزیونی الجزیره و السحاب و بن لادن بیشتر از طریق اینترنت است. این سازمان برای دستیابی به اهداف خود بیشتر از شیوههای مبارزاتی غیرقانونی و تروریستی مانند گروگانگیری ، انفجار اتومبیل های بمب گذاری شده و عملیاتهای انتحاری استفاده میکند.
القاعده اکثر نیروهای خود را از «مدارس مذهبی اسلامی) 3 پاکستان و جهادگران سایر کشورها جذب میکند که توسط لشگر طیبه (جماعه الاسلامیه) پایه گذاری شده و براساس «قانون شریعت) 4 اداره میشود و با گذشت زمان نقش وهابیون سلفی عربستان و امارات بر این مدارس و بالتبع نفوذ آنها میان برخی شاخه های القاعده مانند جندالشیطان ( گروه تروریستی عبدالمالک ریگی) در حال افزایش است. نیروهای القاعده بیشتر در سه استان وزیرستان، بلوچستان و سرحدات پیشاور متمرکزند که بیشتر از ملیت های ازبک، تاجیک، چچن و عرب هستند.
هسته مرکزی القاعده از همان اعضایی تشکیل شده که زمانی همکاران ایمن الظواهری در «حزب جهاد اسلامی مصر) 5 بودند. یکی از دغدغه های امنیتی حسنی مبارک نیز گسترش تفکرات سلفی جهادی علیه نیروهای آمریکایی و صهیونیستی در منطقه است. عربستان در سال 1993 تمام داراییهای بن لادن را توقیف و در نهم آوریل 2004 از وی سلب تابعیت کرد.
نیروهای ایساف تحت عنوان «عملیات تشویق آزادی) 6 و به بهانه مشارکت القاعده در حوادث 11 سپتامبر به افغانستان حمله کردند. با سقوط آخرین پایگاه القاعده در کوه های تورابورای افغانستان در دسامبر 2001، راهبرد نظامی القاعده به سمت جنگهای نامتقارن و اقدامهای تروریستی مخفیانه و زیرزمینی متمایل شد. در دسامبر 2004، اسامه بن لادن در نوار ویدیویی اعلام کرد «ابومصعب زرقاوی) 7 را به فرماندهی کل سازمانهای جهادی عراق موسوم به «جهاد در سرزمین رافدین» منصوب کرد. پس از هلاکت زرقاوی در ژوئن 2006، یکی از مریدان ایمن الظواهری به نام «ابو ایوب المصری» که در سال 1982 به جهاد اسلامی مصر پیوسته بود، به رهبری سازمان القاعده عراق منصوب شد.
پنج عضو شورای رهبری القاعده عبارتند از:
الف) اسامه بن لادن موسس و رهبر سازمان،
ب) ایمن الظواهری نفر دوم سازمان،
ج) مصطفی احمد المساوی مشهور به «شیخ سعید» مسئول امور مالی و ناشناس ترین عضو القاعده، زیرا اطلاعات سرویسهای امنیتی در مورد او بسیار کم است.
د) ابو محمد المصری مسئول امور تبلیغات، ضبط و انتشار پیامهای ویدئویی بن لادن.
ه) مدحت المصری مشهور به «ابو خباب» فرمانده «گردان 55» که وظیفه حراست از بن لادن را به عهده دارد. وی همچنین مسئول پیشین واحد «تحقیقات و ساخت سلاحهای شیمیایی» است.
دولت حامد کرزای، «سرویس اطلاعاتی) 8 پاکستان را به حمایت مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی از شورشیان طالبان متهم مینماید، به همین منظور ایالات متحده خواهان آن است که اسلام آباد با نفوذی که در میان رهبران طالبان دارد برای شناسایی رهبران القاعده همکاری کند.
مهمترین منابع مالی القاعده از کمک وهابیون برخی کشورهای عربی منطقه و قاچاق مواد مخدر تامین میشود.

2. گروهک تروریستی جندالشیطان (ریگی)
این گروه تروریستی به عنوان شاخه القاعده در ایران و به رهبری عبدالمالک ریگی در استان بلوچستان پاکستان متمرکز هستند و برای عوام فریبی و مشروعیت بخشی به اقدامهای تروریستی، نام جندالله را برای خود برگزیده اند.
جندالشیطان در 27 آذر 1385 نام خود را به «جنبش مقاومت مردمی ایران» تغییر داد و مدعی اند حامی مطالبات اهل سنت بلوچستان هستند. 9
منابع مالی تروریستی جند الشیطان از کمکهای مالی وهابیون جریانهای وابسته به القاعده، اخاذی از خانواده گروگانها، کمکهای مالی برخی نهادهای اطلاعاتی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران و قاچاق مواد مخدر، اسلحه و کالا تامین میشود.
برخی اقدامهای تروریستی این گروهک عبارتند از:
- حادثه تاسوکی
گروهک تروریستی جندالشیطان در 25 اسفند 1384 با پوشیدن یونیفرم نیروهای انتظامی و نظامی،با کمین در تپه های ماهور و شنهای روان جاده زابل - زاهدان در نزدیکی پاسگاه تاسوکی، 22 نفر از هموطنان ایرانی را به شهادت رساندند.
- گروگان گیری 21 سرباز نیروی انتظامی در مرداد 1386 که با همکاری نیروهای نظامی ایران و پاکستان آزاد شدند؛
- حمله به پاسگاه نیروی انتظامی سراوان و گروگانگیری 16 نفر از نیروهای نظامی به تاریخ 24 خرداد 1387 و تقاضا برای معاوضه آنان با 200 نفر از اشرار بلوچ در زندانهای ایران؛
- ترور معاون دادگستری شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان به تاریخ 27 خرداد .1387 10
- چند تیم تروریستی جندالشیطان در 17 اسفند 1387 قصد داشتند در سالگرد حادثه تاسوکی با ورود به خاک ایران و تصرف پاسگاه سوق الجیشی مشرف به جاده زابل، تعدادی از هموطنان را به قتل رسانند که با هوشیاری مرزبانان سپاه و ناجا تعدادی از آنها به هلاکت رسیدند. 11
3. لشگر طیبه
اقدامهای تروریستی گروههای افراط گرای مذهبی گاهی میتواند زمینه وقوع «منازعات منطقه ای) 12 را فراهم کند که از مصادیق آن میتوان به متهم بودن «لشگر طیبه» در اقدام تروریستی نوامبر 2008 انفجار هتل تاج محل هند در «بندر بمبئی) 13 اشاره کرد که باعث شد تنش میان دو کشور هسته ای هند و پاکستان در حد لفاظیهای نظامی گسترش یابد. 14
لشگر طیبه شاخه نظامی مرکز دعوت اسلامی است که در سال 1991 با حمایت فعال سرویسهای اطلاعاتی نظامی پاکستان توسط «حافظ محمد سعید» تاسیس شد. هدف این گروه سلفی وهابی، آزاد سازی بخشی از کشمیر است که از زمان تقسیم شبه قاره هند در سال 1947 به هند ملحق شده است. این مرکز در سال 1998 از طرف سه استاد علوم دینی دانشگاه پاکستان، با نامهای «حافظ محمد سعید، ظفر اقبال و عبدالله اعظم» در «استان کونار)(15) پایهگذاری شد که خواهان استقلال کشمیر از هند و پاکستان هستند و از سال 1989 شاخه نظامی را با شرکت در عملیاتهای نظامی در کشمیر فعال نمودند. 16
لشگر طیبه از لحاظ ایدئولوژی، خود را مبلغ آن نگرشی از اسلام می داند که هندی و یهودی را دشمنان اسلام به شمار می آورند. دولت هند لشگر طیبه را به خاطر حمله تروریستی روز سیزدهم دسامبر 2001 به پارلمان هند مقصر شناخت و متعاقباً این تشکیلات در 13 ژانویه 2002 از سوی ژنرال پرویز مشرف رئیس جمهور وقت پاکستان، به عنوان گروهی غیرقانونی و تروریستی معرفی شد؛ به همین دلیل «حافظ محمد سعید» نام گروه خود را به «جماعت الدعوه) 17 تغییر داد. لشگر طیبه پس از غیرقانونی شدن از سوی دولت، توسط «مولانا عبدالوحید کشمیری» اداره میشود و دفتر جدید خود را در «سرینگر»، 18 پایتخت تحت کنترل کشمیر هند مستقر کرده ولی همچنان رهبر روحانی آن حافظ محمد سعید است. 19
این جماعت با سه هزار دفتر و شعبه، تعدادی مدارس مذهبی و بیمارستان، مدعی است فعالیت خود را در امور خیریه متمرکز کرده، به طوری که از طریق سازماندهی ستادهای خیریه و کمک به زلزله زدگان اکتبر 2005؛ موفق شد نفوذ نرم خود را در مناطق قبیله ای کشمیر و مظفرآباد گسترش دهد.
مقر اصلی این گروه، مجتمعی پنج هزار نفری با 125 هکتار وسعت در شهر هریدکه حوالی لاهور میباشد که به مرکز طیبه معروف است و دارای یک روزنامه هفتگی اردو زبان به نام «دعوت» و ماهنامه ای با عنوان «صدای اسلام» به زبان انگلیسی است.

4. سپاه صحابه
سالها شیعیان با سنیها در شبه قاره هند بدون هیچ مشکلی به عنوان برادران مسلمان در کنار یکدیگر زندگی میکردند تا اینکه فرقه سازی استعمار انگلستان زمینه تقابل میان این دو را فراهم کرد.
سپاه صحابه ادعا دارد پیرو دین پیامبر اکرم (ص) است و از این رو خود را سپاه صحابه مینامد و در اوایل دهه 1980 توسط روحانی سنی به نام مولانا حق نواز جهنگوی با هدف جلوگیری از نفوذ انقلاب اسلامی به شبه قاره هند تاسیس شد. وی در سال 1990 به قتل رسید.
بسیاری از حوزه های علمیه تسنن در ایالت پنجاب توسط این گروه اداره میشوند. آنان برای عملیاتی کردن اهداف خصمانه خود «لشگر جهنگوی» را تاسیس کردند.
مهمترین اهداف این گروه تروریستی عبارتند از:
- مقابله با آموزه های شیعی انقلاب اسلامی ایران
- مبارزه با گروه شیعه تحریک جعفری
- حمله به شیعیان و ایرانیان مقیم پاکستان

5. حزب خلافت اسلامی عراق
یکی دیگر از شاخههای سازمان القاعده در عراق «حزب خلافت اسلامی» به رهبری «ابو عمر البغدادی» است که به شدت تفکرات ضد شیعی و ضد ایرانی دارد، به طوری که در یکی از نوارهای صوتی خود به رهبری جمهوری اسلامی ایران دو ماه مهلت داده بود تا روابط خود با شیعیان عراق را قطع کند وگرنه با جنگی سخت رو به رو خواهند شد.
ابو عمر البغدادی در سال 1947 در بغداد متولد و در یازده سالگی با تفکرات وهابی آشنا شد و در سال 1985 به طور رسمی به عضویت گروه های وهابی تندرو عراق درآمد. وی در سال 1987 تحت تاثیر تفکرات اسامه بن لادن به افغانستان سفر کرد و پس از سه سال آموزش در اردوگاه های این سازمان به عراق برگشته و به عنوان فرمانده القاعده در جنگهای فلوجه منصوب شد. ارتش عراق در چهارم اردیبهشت 1388 موفق شد وی را دستگیر کند. 20

گفتار دوم: پاداستراتژی جمهوری اسلامی ایران برای مهار آسیبهای ناشی از سازمانهای تروریستی نزدیک به القاعده
توصیه میشود نهادهای امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و نظامی کشور به منظور دفاع پیش دستانه موزاییکی و مهار آسیب های ناشی از رشد گروه های تروریستی در منطقه اقدام ها و تدابیر زیر را در برنامه پنج ساله توسعه مورد توجه قرار دهند.

1. ریشه یابی و مهار تنشهای فرقه ای در محیط امنیتی جمهوری اسلامی ایران
برجسته بودن مدیریت منازعات فرقه ای در دکترین براندازی نرم ایالات متحده، بیانگر اهمیت و ضرورت توجه نهادهای سیاسی، امنیتی و انتظامی به ریشه یابی و بررسی دورنمای تنشهای فرقه ای در عمق استراتژیک داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران است که شایسته است متولیان امر با هدف حفظ بازدارندگی استراتژیک اقدامهای متناسب با هر کدام از گروه های تروریستی را در سند جامع امنیت ملی مورد توجه قرار دهند.

2. تعریف یا تقویت میز مخصوص مطالعات فرقه ای
با توجه به اینکه منازعات مسلحانه فرقه ای در محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران در حال گسترش است و از طرفی آمریکا تلاش میکند با بهره برداری ابزاری از برخی جریانهای افراطی، زمینه های فشار پلکانی و جنگ روانی - رسانه ای علیه ایران را افزایش دهد، توصیه می شود در وزارتخانه های کشور، امور خارجه، اطلاعات و شورای امنیت ملی، بخشی با عنوان «میز مخصوص مطالعات فرقه ای» ایجاد یا تقویت شود.

3. آسیب شناسی دیپلماسی رسانه ای - فرهنگی در مهار تهدیدهای ناشی از افراط گرایی فرقه ای
از رویکرد امنیت ملی، یکی از اهداف راهبردی - کاربردی دیپلماسی فرهنگی، مقابله با آسیبهای احتمالی ناشی از رشد منازعات مسلحانه فرقه ای در سطوح ملی و منطقه ای است.
در این راستا بایسته است متولیان نهادهای فرهنگی - رسانه ای، محورهای زیر را مورد توجه قرار دهند:
- مقابله با انواع خرافه پرستی یا فرقه های الحادی از طریق توسعه ظرفیتهای نفوذ نرم افزاری، تقویت جاذبه های فرهنگی و انعکاس تصاویر درستی از ارزشهای متعالی اسلام؛
- مقابله با جنگ روانی - رسانه ای آمریکا برای گسترش واگرایی فرقه ای؛
- ترسیم و انعکاس جنایتهای ضد بشری گروههای تروریستی برای اثرگذاری بر افکار عمومی خارج از کشور به صورت نمایش فیلم، برگزاری نمایشگاههای عکس یا توزیع بروشور؛
این پاداستراتژی نرم افزاری، یکی از کارویژه های مهم دیپلماتهای فرهنگی (رایزن های فرهنگی) جمهوری اسلامی ایران به ویژه در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، نروژ و هلند است که محل اقامت تعداد قابل توجهی از پناهندگان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران میباشد.

4. انعقاد توافقهای امنیتی دوجانبه با کشورهای منطقه
با توجه به سیالیت و گستردگی افراط گرایی فرقه ای در لایههای پیرامونی ایران، هر گونه آسیب شناسی، مدیریت و خنثی سازی تهدیدهای ناشی از منازعات مسلحانه فرقه ای و تروریستی نیازمند همکاری جمعی بین نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی کشورهای منطقه است.
جمهوری اسلامی ایران برای مهار آسیبهای احتمالی از قبل منازعات مسلحانه فرقه ای خاورمیانه و همچنین رفع نگرانی برخی کشورها، شایسته است پس از مطالعات کارشناسی پیرامون توزیع پراکندگی یا ضریب آسیب رسانی این گروه ها، نسبت به انعقاد «توافقنامه های امنیتی دو جانبه» 21 با کشورهای همسایه اقدام کند. به عنوان مثال در مورد گروه های پ.ک.ک و پژاک با ترکیه و عراق، انصار الاسلام با دولت مرکزی و حکومت خودمختار کردستان عراق و القاعده با پاکستان و افغانستان زمینههای انعقاد تفاهم نامههای امنیتی فراهم است و میتواند تا حدود زیادیجنگ رسانه ای آمریکا برای ایجاد واگرایی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه را خنثی کند.
در این میان، دادهها و گزارشهای رایزنهای اطلاعاتی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران به ویژه در کشورهایی که محل تمرکز گروه ها و سازمانهای مسلحانه فرقه ای است میتواند در دانش افزایی و هوشیاری کارگزاران نظام پیرامون نوع آرایش، سطح تهدید و موقعیت این گروه ها نقش مهمی را ایفا کند.
از طرفی معاونت امنیتی - انتظامی وزارت کشور شایسته است محل تمرکز این گروهها در کشورهای اروپایی را شناسایی و با برگزاری کمیسیون های امنیتی دوجانبه، نهادهای اطلاعاتی - امنیتی این کشورها را نسبت به اقدامهای غیر انسانی و تروریستی این گروه ها هوشیار نماید. این مذاکرات میتواند در قالب «بسته امنیتی» 22 و مذاکره پیرامون دغدغه های مشترک مانند نحوه هم افزایی ظرفیت ها برای مبارزه با جرائم سازمان یافته، مواد مخدر و استرداد مجرمین سازماندهی شود.

5. گسترش کاربست فناوریهای نوین در شناسایی عوامل تروریستی
ابزار و شیوه های مبارزاتی سازمانهای تروریستی یا افراط گرایان فرقه ای از سه شاخصه تکثر، نوآوری و انعطاف پذیری برخوردار است، به همین دلیل بهره وری از فناوری های نوین برای مقابله با تهدیدهای احتمالی، امری اجتناب ناپذیر است. به عنوان مثال ایجاد بانک اطلاعات ملی مجرمان یا گسترش بهره وری از فناوری «بیومتریک» 23 در صدور گذرنامه ها، میتواند نهادهای امنیتی را در شناسایی دقیقتر و سریعتر عوامل وابسته به گروه های تروریستی و نظارت دقیق تر بر سامانه های ورود و خروج یاری نماید.

6. آسیب شناسی دورنمای ترتیبات امنیتی منطقه خودمختار کردستان عراق
با توجه به تمایل دولت خودمختار کردستان عراق برای تاسیس پایگاه های دائمی امریکا، 24 نفوذ خزنده رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان و همچنین تمرکز برخی گروهکهای تروریستی مانند پژاک، پ.ک.ک و انصارالاسلام، توصیه میشود متولیان امر دورنمای توافقنامه های امنیتی دولت خودمختار کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی را از رویکرد امنیت ملی مورد کنکاش و رصد قرار دهند.

7. شبیه سازی سناریوهای امنیتی فراروی ایران و ناتو در افغانستان از رویکرد امنیت ملی
همکاری های احتمالی جمهوری اسلامی ایران با ناتو و یا ایالات متحده برای مقابله با شورشیان طالبان میتواند احتمال وقوع برخی حملات تروریستی توسط سازمان القاعده علیه منافع ایران در خارج از کشور را به دنبال داشته باشد. از طرفی با توجه به سیاست پنتاگون برای افزایش 60 هزار نفری نیروها در افغانستان پیش بینی میشود دامنه بمبگذاری های انتحاری در آینده وارد سیر صعودی شود؛ در نتیجه شایسته است متولیان نهادهای اطلاعاتی امنیتی دورنمای نقش و جایگاه سازمان القاعده و همچنین افراط گرایی فرقه ای در عمق استراتژیک شرق جمهوری اسلامی ایران را از رویکرد امنیت ملی مورد آسیب شناسی قرار دهند.
ایالات متحده همچنین پایگاه هوایی هولانگ 25 را در سال 2004 در مساحتی بالغ بر 300 هکتار در بخش قوری استان هرات و در 45 کیلومتری مرز جمهوری اسلامی ایران ساخته که در آن نزدیک به 10 هزار نیرو مستقر است و بیشتر بر جنگهای الکترونیک، عملیاتهای شناسایی و ضد اطلاعات متمرکز میباشد. 26
امریکا در ژانویه 2009 نیز «مرکز جاسوسی گذرگاه خیبر» را در مرز پاکستان و افغانستان افتتاح کرد و ادعا میکند این مرکز وظیفه رصد و شناسایی نیروهای القاعده و شورشیان طالبان را برعهده دارد که بزرگترین پایگاه جاسوسی آمریکا در کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران است. 27
لزوم بهره گیری از زیرساختهای نظامی امنیتی پاکستان برای انجام عملیاتهای مشترک ضد تروریستی، تمرکز شورای فرماندهی سازمان القاعده و شورشیان پشتون در مناطق قبیله ای پاکستان، 28 ایجاد ابزار فشار برای هند در جهت جلوگیری از کاربست سیاستهای ضد امریکایی، تقویت حضور نظامی در اولین حلقه امنیتی عمق استراتژیک خارجی چین، هند و ایران، جلوگیری از رخنه اسلام گرایان به نهادهای استراتژیک پاکستان هسته ای به دلیل فقدان ثبات سیاسی - امنیتی در این کشور، لزوم تقویت مکانیزم های نظارت بر فرایند تکثیر غیرقانونی مواد اتمی، اهمیت تداوم حمایتهای لجستیکی از نیروهای ایساف، بهره گیری از نفوذ پاکستان در میان شبه نظامیان میانه رو طالبان، هم افزایی ساختارهای نظامی امریکا در منطقه برای مقابله با رشد تروریسم فرقه ای در «مناطق قبیله ای» 29 بویژه در سه استان مرزی وزیرستان جنوبی، بلوچستان و سرحد 30 و عدم اقتدار کامل دولت پاکستان در مهار گروه های تروریستی از مهم ترین دلایل دستور اجرایی باراک اوباما مبنی بر لزوم تقویت حضور نظامی ـ امنیتی در پاکستان است. از طرفی ایالات متحده با تاکید بر عضویت ناظر پاکستان در ناتو و همچنین تهدیدات امنیتی القاعده برای جامعه جهانی، تلاش میکند به جای پذیرش یکجانبه هزینه عملیات های نظامی، نقش سازمان ناتو را در این کشور پررنگ تر نماید. 31

8. آسیب شناسی ابعاد جنگ تبلیغاتی امریکا علیه ایران با تمرکز بر موضوع القاعده
ایالات متحده با کاربست آفندهای جنگ تبلیغاتی و تداعی وجود ارتباط میان جمهوری اسلامی ایران و برخی شورشیان طالبان و عوامل القاعده در جهت مشروعیت بخشی به سناریوهای خصمانه خود گام بر می دارد که بایسته است که متولیان امر نسبت به شبیه سازی سناریوهای مختلف آرایش القاعده در خاورمیانه و آسیب های احتمالی تدابیر پیش دستانه لازم را مورد توجه قرار دهند.
دولت اوباما از یک طرف از رایزنی های سیاسی با جمهوری اسلامی ایران برای تسریع در روند امنیتسازی افغانستان حمایت میکند ولی از طرف دیگر با اتهام زنی سیگنال های منفی را ارسال مینماید که این خود مبین ابهام امنیتی و دودستگی در تیم مشاوران امنیتی ـ سیاسی باراک اوباما در قبال نوع تعامل با ایران در حوزه افغانستان است.
برخی مصادیق جنگ رسانه ای و تبلیغاتی امریکا با تمرکز بر موضوع القاعده عبارتند از:
ـ هدایت برخی عملیاتهای القاعده توسط برخی رهبران این سازمان از خاک ایران؛ 32
ـ «کن پالک» 33 ـ تحلیل گر سابق اطلاعات مرکزی امریکا - و کارشناس امور خلیج فارس در «شورای امنیت ملی» 34 در کتابی با عنوان «معمای ایرانی» 35 که در سال 2001 به رشته تحریر درآورده بود، مدعی شد رهبران القاعده در ایران مخفی شده اند.
ـ دیک چنی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در 14 می2007 مدعی شد برخی رهبران القاعده در بازداشت خانگی جمهوری اسلامی ایران هستند.
ـ «ژبیگنیو برژینسکی» 36 مشاور سابق امنیت ملی دولت جیمی کارتر در 30 می2007 مدعی شد حمایت ایران از القاعده میتواند به جنگ میان دو کشور منجر شود. 37
ـ در سومین «گزارش رویان کروکر و دیوید پترائوس» 38 به کنگره در آوریل 2008، به صراحت اعلام شد جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم در «تجهیز، آموزش و تامین تسلیحات» 39 شبه نظامیان عراق دخالت دارد. متعاقب آن جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، در یک گفتمان جدید برای اولین بار در سخنرانی دهم آوریل 2008 به صراحت جمهوری اسلامی ایران را هم ردیف تهدید القاعده در عراق معرفی کرد. 40
واکاوی موضعگیری های فوق الذکر مبین این است که واشنگتن با استفاده ابزاری از سازمان القاعده که خود نطفه شکل گیری آن را ایجاد نموده در راستای جنگ تبلیغاتی و ایران هراسی در منطقه بهره برداری میکند.

نتیجه گیری
ایالات متحده یک سیاست خصمانه چند بعدی را برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران در ساختار امنیتی منطقه دنبال مینماید که تنش سازی فرقه ای، گسترش ایران هراسی و بهره برداری ابزاری از سازمانهای تروریستی منطقه ای برخی از مصادیق آن میباشند.
در این راستا افزایش بی ثباتی امنیتی - سیاسی در برخی کشورهای همسایه، فقدان سند جامع امنیتی برای دفاع موزاییکی در برابر گروهکهای تروریستی فرقه ای، خلا تقنینی نظام جامع امنیت استان های مرزی، رشد نامتناسب زیرساختهای امنیت مرزی متناسب با حجم تهدیدهای برون سیستمی، سیاست اجرایی اوباما برای حضور نظامی بلندمدت در افغانستان، لزوم حفاظت از امنیت اتباع ایرانی برای زیارت عتبات عالیات و مقابله کارامد با آفندهای جنگ روانی - رسانه ای امریکا از مهمترین دلایلی هستند که ضرورت تدوین نقشه راهی منسجم برای مهار آسیبهای ناشی از سازمان های تروریستی در منطقه را دو چندان می کنند و بایسته است نهادهای تقنینی، نظارتی و عملیاتی با هم افزایی زیرساخت های امنیتی - اطلاعاتی و آینده پژوهی کاربردی- راهبردی؛ گسترش گروه های تروریستی در اولین حلقه پیرامونی کشور را از رویکرد امنیت ملی مورد کنکاش قرار دهند.

پی نوشتها:
1.Pashtun
2. Al-Qaeda International Policy Institute for Counter Terrorism، http:\\www.ict.org.il October15،2003
3. Islamic Religious Schools
4. Shariat Law
5. جهاد اسلامی مصر سازمانی سیاسی- نظامی است که در دهه هفتاد تشکیل شد که هدف آن برقراری حکومتی دینی در مصر است. ترور انورسادات در 26 اکتبر 1981 توسط ستوان خالد اسلامبولی از اعضای این سازمان انجام شد. ایمن الظواهری که از سال 1991 به عنوان رهبر جهاد اسلامی مصر برگزیده شد در ژوئن 2001 ادغام آن را با سازمان القاعده اعلام کرد.
6. Operation Enduring Freedom
7. زرقاوی در سال 1966 در شهرک «زرقا» در شمال غربی امان - پایتخت اردن - متولد شد. در اکتبر 2002 به دلیل ترور «لورنس فولی» سفیر آمریکا در اردن و سپس مدیریت فکری چندین بمب گذاری از کازابلانکای مراکش تا استانبول ترکیه مشهور شد. وی سپس به عراق آمد و از بن لادن، لقب «امیر القاعده در عراق» را گرفت. زرقاوی در ژوئن 2006 طی حملات هوایی آمریکا به هلاکت رسید.
8. Inter - Service Intelligence (ISI)
9. اطلاعاتی پیرامون عبدالمالک ریگی،www.vahhabi.com
10. معاون دادگستری سراوان ترور شد،http:\\shahabnews.com ، 27 خرداد .1387
11. با حکم فرماندهی کل سپاه پاسداران مورخ 19 فروردین 1388، سردار نورعلی شوشتری جانشین نیروی زمینی سپاه با حفظ سمت به عنوان فرمانده جدید قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرقی کشور منصوب شد.
12. Regional Conflict
13. Mumbai Port
14. Dogar، Baber Pakistan Charity under suspicion in India Attacks Associated Press،5 Dec 2008
15. Kunar Province
16. براساس قانون استقلال هند و طرح تقسیم مورخ سوم ژوئن 1947 که در تاریخ سوم ژوئیه همان سال در پارلمان بریتانیا تصویب شد، هند مستعمره به دو کشور تقسیم شد. مناطق هندوها به هند و مناطق غرب و شرق بنگال که مسلمان بودند به پاکستان ملحق شد. کشمیر با داشتن 87 درصد جمعیت مسلمان گرایش طبیعی به الحاق به پاکستان دارد ولی مهاراجاهاری سینگ، حاکم وقت کشمیر و کنگره ملی هند مقدمه سیاسی اشغال هند را فراهم کرد و ارتش هند در 27 اکتبر 1947 با نقض روح حاکم بر تقسیم، بخشی از کشمیر را تصرف کرد.
17. Jamaat-al-Dawa
18. Srinagar
19. Who are the Lashkar-e-Tayiba http:\\www.dawn.net،3 Dec 2008
20. فرمانده القاعده در عراق کیست؟،http:\\www.shia-news.com/fa/ ، چهارم اردیبهشت 1388
21. Bilateral Security Understanding Letter
22. Security Package
23. فناوری شناسایی هویت افراد براساس مشخصههای فیزیولوژیکی یا رفتاری منحصر به فرد اشخاص از قبیل سامانه انگشت نگاری، چهره نگاری، عنبیه نگاری، هندسه دست، تشخیص صدا و اسکن عروق شبکیه است. کاهش هزینه های امنیتی، ضریب امنیتی بالا، کاهش زیانهای ناشی از هر گونه جعل، تقلب و سرقت و از همه مهمتر سرعت استفاده از آن در سامانه های ورودی - خروجی از امتیازهای مهم گذرنامه های بیومتریکی است. در میان کشورهای اسلامی فقط مالزی و پاکستان به این سامانه مجهز شده اند.
24. Many Kurds support US military bases in Arbil، http:\\www.gulfnews.com،Nov 4،2008
25. Holang in Ghorian district of Herat Province
26. U.S. Building Big Army Base Near Iran Border،http:\\www.rense.com،29 Nov 2004
27. U.S. Funded Intelligence Center Struggling in Khyber Region، http:\\www.washingtonpost.com، Jan 12،2009
28. بنا به گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا، هم اکنون ملامحمدعمر (رهبر معنوی طالبان)، اسامه بن لادن (رهبر شورای شریعت سازمان القاعده)، ایمن الظواهری (قائم مقام رهبر القاعده) و گلبدین حکمتیار در مناطق قبیله ای شمال پاکستان مخفی شده اند.
29. Tribal Regions
30. CIA: Pakistan Birder\'\'s Clear & Present Danger، Associated Press March 30،2008
31. NATO Secretary General Visits Pakistan، http:\\www.nato.int،23 Jan 2009
32. Hooman Peimani، Iran lines up its al-Qaeda acces، http:\\www.atimes.com، July 2003
33. Ken Pollock
34. National Security Council (NSC)
35. The Persian Puzzle
36. Zbigniew Brezizinski
37. Gareth Porter، Al-Qaeda spark for an Iran-U.S. fire،http://www.atimes.com،7 July 2007
38. Petraeus_ Crocker Report
39. Arming Training & Funding Illegal Militant Groups
40. President Bush:Iran & Al-qaeda Are Tow Greatest Threats To America، http:\\irannuclearwatch.com، April 11،2008

اخبار روز مرکز استان (اهواز)

 

از قطار شهری اهواز چه خبر؟
اجتماعی  12:48:21 1392/01/29

921-19014-5 کد خبر
 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: تمرکز کار قطار شهری فعلا بر نازک‌کاری دو ایستگاه فرودگاه و دروازه است.

 

عباس هلاکویی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ـ‌منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: هم اکنون از دو دستگاه‌ها حفار، یکی در نزدیکی ایستگاه دروازه‌ و دیگری از ایستگاه چهارشیر خارج شده و به سمت ایستگاه دروازه در حال حرکت است.

 وی افزود: در ایستگاه دروازه با تکمیل دسترسی در 2 طرف ایستگاه، تنها نازک‌کاری‌هایی از قبیل سنگ‌کاری و برق‌کاری باقی مانده است. در ایستگاه فرودگاه نیز دسترسیها از پارک هفت جام به زیرزمین است که به این منظور 150 متر باید خاک برداری شود. در سمت شرق ایستگاه نیز برای ایجاد دسترسی تنها ساخت پله لازم است که این نیز پس از تکمیل دسترسی غربی ایستگاه شروع خواهد شد.

 هلاکویی با بیان اینکه تمام تمرکز کار قطار شهری اهواز هم اکنون بر این 2 ایستگاه است و هیچ گونه پراکنده کاری دیگری انجام نمی‌شود، گفت: با تکمیل نازک کاری این 2 ایستگاه، خاک‌برداری ایستگاه میدان ساعت نیز شروع می‌شود. خاک‌برداری ایستگاه ساعت تا پیش از پایان سال تکمیل خواهد شد ولی دستگاه حفار پیش از این زمان به ایستگاه نخواهد رسید.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز ادامه داد: ساخت ساختمان کنترل و ایستگاه کراس اوور مترو در پارک حجاب که نیمه کاره مانده است، پس از فراغت از کار 2 ایستگاه دروازه و فرودگاه انجام خواهد شد. در این ایستگاه اسکلت، کابل‌های مخابراتی و ایمنی، دوربین‌های مدار بسته و دیگر تجهیزات باید نصب شود.

گزارش یک مصاحبه

 

با حضور در ایسنا؛
موسوی تشریح کرد: وضعیت اجتماعی خوزستان، برقراری امنیت انتخابات، مبارزه با مواد مخدر و ...
اجتماعی  12:10:46 1392/01/28

921-17614-5 کد خبر
 

معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی خوزستان با حضور در تحریریه ایسنای خوزستان، از وضعیت اجتماعی و امنیتی استان در آستانه برگزاری انتخابات گفت.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه خوزستان- سیدرحمان موسوی ضمن بازدید از تحریه ایسنای خوزستان با اشاره به طرح "امنیت اجتماعی" اظهار کرد: طرح امنیت اجتماعی، طرحی نیست که مقطعی و فصلی باشد. تلاش برای برقراری امنیت اجتماعی، اقدامی همیشگی است و هیچ وقت سطح این اقدامات در ناجا به صفر نرسیده است. به عنوان مثال در ایام نوروز فعالیت این طرح بسیار گسترده بوده است.

 وی افزود: در اجرای این طرح در استان خوزستان، ضمن این‌که نیروی انتظامی به اشرار، اراذل و اوباش، آلودگی‌های صوتی و بدحجابی تذکراتی می‌دهند با موارد تهدیدکننده نیز برخورد می‌شود.

 موسوی تاکید کرد: نگاه مجموعه نیروی انتظامی به حوادث جامعه و آسیب‌ها، نگاهی اجتماعی است و امنیتی نیست. وی افزود: نگاه ابتدایی ناجا به موضوعات جامعه اجتماعی است، ولی با این دیدگاه هم خط قرمزهایی وجود دارد؛ حتی در چهارشنبه آخر سال با نگاه اجتماعی اقدام شد ولی خط قرمزهایی نیز تعیین شد. این نگاه موجب می شود مردم با آسایش خاطر زندگی کنند.

 موسوی با اشاره به در پیش بودن برگزاری انتخابات، عنوان کرد: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که انتخابات در استان خوزستان، چه در حوزه امنیتی و چه سالم بودن نوع انتخابات به خوبی برگزار خواهد شد و همچنین با اقبال بسیار خوبی مواجه می‌شود.

 معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی خوزستان گفت: بحث انتخابات دو بخش مهم دارد که نخست مردم باید هوشیار باشند و نسبت به غرض‌ورزی‌هایی که توسط رسانه‌های بیگانه و غرض‌ورز انجام می‌شود، توجه ویژه داشته باشند.

 وی با اشاره به فعالیت‌های غرض‌ورزانه در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه، تصریح کرد: خانواده‌ها هوشیار و مراقب فرزندان خود باشند که تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه قرار نگیرند.

 موسوی ادامه داد: در بحث انتخابات از سال گذشته تدابیر خوبی تعیین شده است و همه ناخالص‌هایی که ممکن است سبب ایجاد ناامنی شود، تحت کنترل نیروی انتظامی قرار گرفته است.

 وی گفت: نیروی انتظامی اشرافیت کامل در این زمینه دارد و آن‌چه که پیش‌بینی می‌شود این است که انتخاباتی آرام در کشور و استان خوزستان خواهیم داشت.

 معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی خوزستان با بیان این‌که ارتباط مردم با پلیس را منحصر به مراجعه به مراکز انتظامی نکرده‌ایم، اظهار کرد: می‌خواهیم مردم راه‌های مختلف برای ارتباط با نیروی انتظامی را انتخاب کنند که این راه‌ها می‌تواند رسانه، خبرگزاری، صدا و سیما، مرکز 197 و پلیس 110 باشد.

 وی افزود: کیفیت عملکرد نیروی انتظامی با رویکردهای علمی و اجتماعی در حال پیشرفت است و برای پاسخگویی به مطالبات مردم، نشست‌ها و اتاق‌های فکر برگزار می‌شود، با کمک اصحاب‌ رسانه و اساتید، رسیدگی به موضوعاتی که دغدغه مردم است به صورت راهبردی برنامه‌ریزی می‌شود تا پاسخگویی مناسبی به مردم داشته باشیم.

 موسوی گفت: در حال پیشرفت به سویی هستیم که ظرفیت پاسخگویی مناسب به مردم افزایش یابد. در این پاسخگویی نیاز به همکاری اصحاب رسانه نیز بسیار اهمیت دارد تا به صورت مطلوب در جهت خدمت به مردم عمل شود.

 معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی خوزستان با بیان این‌که به دو رویه به دغدغه‌های مردم رسیدگی می‌شود، تصریح کرد: یکی بر اساس پرونده‌های تشکیل شده و آمار و ارقام حاصله از این پرونده‌ها و دیگری توجه به نظرات مردم و نظرسنجی‌هایی است که انجام می‌شود؛ به وسیله پرونده‌های تشکیل شده ممکن است به این نتیجه دست یافت که اولویت آسیب در استان طلاق است ولی براساس نظرسنجی‌ها ممکن است اولویت، بدحجابی باشد. این موارد در اتاق فکر مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

 موسوی تاکید کرد: در حال حاضر اولویت‌های آسیب در استان از نظر خوزستانی‌ها، مواد مخدر صنعتی است که درباره این موضوع و راه‌های مبارزه با آن، با ایجاد همایش‌ها و همکاری با اداره‌کل مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌شود. با استفاده از اتاق‌های فکر در این زمینه ضمن برخورد با شبکه‌ها و باندهای تهیه، توزیع و فروش مواد مخدر، بحث آموزش‌ها نیز مطرح می‌شود.

اخبار اقتصادی خوزستان

 

افزایش نرخ لوازم‌خانگی به علت بالا رفتن حقوق کارگران
اقتصادی  11:29:0 1392/01/29

921-13274-5 کد خبر
 

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اهواز گفت: برخی از شرکت‌های ایرانی تولیدکننده کالای خانگی قیمت کالاهای خود را به دلیل بالارفتن حقوق کارگران افزایش داده‌اند.

سعید گمراوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، عنوان‌کرد: هم‌اکنون بازار در وضعیت رکود به‌سر می‌برد زیرا به دلیل بالابودن قیمت لوازم‌خانگی در بازارهای جهانی  واردات کمتر شده و از سوی دیگر رکود بازار ناشی از کاهش تقاضا است.

وی افزود: مردم دیگر مانند سابق توانایی خرید لوازم‌خانگی را ندارند. سال‌گذشته در فصل تابستان هر مشتری بیش از 2 کولر خریداری می‌کرد اما امسال به میزان نیاز و حتی کمتر اقدام به خرید می‌کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی اهواز بیان‌کرد: اکنون به‌دلیل فصل گرما تقاضا برای خرید کولر زیاد است اما قیمت این کالاها خیلی بالا است. در حال حاضر قیمت هر عدد کولر پنجره‌ای 18 هزار وات یک میلیون و 900 هزار تومان، کولر پنجره‌ای 34 هزار وات 2 میلیون و 200 هزار تومان، کولر دو تیکه 30 هزار وات 4 میلیون و 500 هزار تومان، کولر دو تیکه 24 هزار وات سه میلیون و 3 هزار تومان و کولر دو تیکه 12 هزار وات یک میلیون و 900 هزار تومان می‌باشد.

کد خبرنگار: 17026

اخبار میراث فرهنگی خوزستان

 

مستند «کول فرح» جایزه‌ دوم جشنواره کرواسی را گرفت
فرهنگی و هنری  14:25:45 1392/01/28

921-13880-5 کد خبر
 

فیلم مستند «کول فرح» به کارگردانی مهوش شیخ‌الاسلامی موفق به دریافت «جایزه دوم» دومین دوره جشنواره باستان‌شناسی و قوم‌نگاری «اسپلیت» کرواسی شد. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این فیلم از تولیدات «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» است. در این دوره از جشنواره اسپیلت 18 فیلم از 10 کشور دنیا، به رقابت با هم پرداختند.

 

 

اعمال سلیقه افغانی در «اشکفت سلمان»!
فرهنگی و هنری  10:41:31 1392/01/29

921-13980-5 کد خبر
 

عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه از عدم رسیدگی به اثر باستانی «اشکفت سلمان» خبر داد.

 فرامرز خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: «اشکفت سلمان» از جمله بناهای متعلق به دوران ایلامی است که مربوط به چند هزار سال پیش است.

 او ادامه داد: این بنا یکی از قربانیان رنگ پاشی در ایران است و اولین جایی که رنگ پاشی شد این بنا بوده است اما متاسفانه سود انعکاس خبری آن به خودش نرسید!

 خوشاب خاطرنشان کرد: هنوز رنگ‌پاشی‌های روی این اثر به طور کامل پاک‌سازی نشده است. همچنین دوربین‌هایی که در آن کار گذاشته شده‌اند دوربین‌های استانداردی نیستند. در گذشته نیز در این منطقه یک کودک در آب افتاد و از بین رفت که به نظر من بخشی از آن ناشی از مشکل فنی دوربین‌ها و پیجری است که در آن مکان قرار داشت.

 این دوستدار میراث فرهنگی تصریح کرد:  بودجه‌هایی که مدیر کل‌های قبلی گرفتند با امکاناتی که در این بنای تاریخی وجود دارد اصلاً همخوانی ندارد. در واقع پول را با استانداردهای جهانی گرفتند اما سلیقه افغانی در این بنا اعمال کردند!

 وی بیان کرد: سال گذشته مشکل آن چنانی نداشتیم اما مطمئن باشید این اتفاقات دوباره تکرار خواهد شد. البته هنوز ایرادات بر طرف نشده و هیچ کار عملی نیز صورت نگرفته است.

 

اخبار ورزشی خوزستان

 

نگاهی به اتفاقات تیم فوتبال استقلال‌اهواز در فصل جاری + ناگفته‌های علی‌حنطه
ورزشی  18:34:51 1392/01/28

921-14381-5 کد خبر

RSS :: پرینت

 

پرونده مسابقات لیگ یک روز گذشته با شناخت تیم‌های صعودکننده به لیگ برتر و سقوط‌کننده به لیگ دسته دو در حالی بسته شد که تیم فوتبال استقلال اهواز با کسب یک امتیاز برابر سنگ‌آهن‌بافق از سقوط گریخت.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه‌خوزستان ـ آبی‌های اهواز که فصل جدید رقابت‌های لیگ آزادگان را به گفته مدیرعامل و سرمربی وقت‌ تیم (حردانی) برای صعود به لیگ برتر آغاز کردند، عزم‌شان را جزم کرده‌ تا این تیم پرطرفدار را بار دیگر راهی لیگ برتر کنند.

 اما با شروع لیگ و گذشت زمان، همانند سال‌های گذشته بازهم حاشیه گریبان‌گیر این تیم ریشه‌دار شد تا اندک هوادارانی که به صعود این تیم امیدوار بودند، صحبت‌های مسوولان در این خصوص را وعده‌هایی دور از دسترس بدانند. طولی نکشید که عملکرد ضعیف عادل حردانی، او را پس از دیدار برابر گل‌گهر سیرجان مجبور به جدایی از این تیم کرد. او احتمال کمی به صعود استقلال به لیگ برتر می‌داد.

 کارون یعقوبی (مدیرعامل باشگاه) با قبول خداحافظی حردانی، بهروز مکوندی کمک او را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. در آن زمان مدیرعامل باشگاه اعتقاد داشت که آبی‌های اهواز هنوز هم شانس صعود به لیگ برتر را دارند، اما ...

 در شرایطی که استقلال نیاز به آرامش داشت، میان مدیرعامل و سرمربی سابق تیم درگیری لفظی ایجاد شد. یعقوبی با بیان این‌که در تیمش فقط یک نفر مشکل مالی دارد، به صحبت‌های حردانی در این خصوص پاسخ داد.

 طولی نکشید که مکوندی نیز از این تیم جدا شد تا هدایت استقلال اهواز در نیم‌فصل دوم بر عهده علی حنطه‌ای قرار بگیرد که خودش می‌دانست کار راحتی چه در زمین و چه در خارج از زمین ندارد ولی با این وجود به مردم خوزستان قول داد تا مانع سقوط این تیم به لیگ دسته دوم شود.

 نیم‌فصل دوم آغاز شد و بعد از گذشت چند بازی، عده‌ای که قصد داشتند برای تیم حاشیه درست کنند این بار به سراغ حنطه آمدند تا به گفته خود او "جلوی موفقیتش را بگیرند."نتایج ضعیف استقلال سرنوشت این تیم را به گونه‌ای رقم زد تا تیمی که در ابتدای فصل به دنبال صعود به لیگ برتر بود، برای بقا در لیگ یک بجنگد. آبی‌پوشان اهوازی در هفته پایانی می‌بایست برای این‌که خیال‌شان بابت بقا راحت شود، در کویر برابر سنگ‌آْهن بافق به پیروزی می‌رسیدند اما در پایان فقط یک امتیاز کسب کردند تا با 30 امتیاز و به لطف گل زده بیشتر نسبت به اتکا گرگان، در لیگ یک باقی بمانند. آبی‌های اهواز در لیگ یک باقی ماندند اما حنطه ناگفته‌های زیادی از این تیم داشت.

 درست بین دو نیمه بازی استقلال‌خوزستان و فولاد یزد در اهواز بود که علی حنطه در جایگاه خبرنگاران حضور پیدا کرد تا خبرنگارانی که هر وقت با شماره او تماس می‌گرفتند و صدای تکراری "دستگاه مشترک مورد نظر خاموش می‌باشد" را می‌شنیدند، از فرصت استفاده کنند و کمی با او صحبت کنند.حنطه به آغاز کارش در این تیم اشاره کرد و گفت: ما برای بالا آمدن از گروه‌مان، در دور رفت به دو امتیاز و در دور برگشت به 1.5 امتیاز از هر بازی نیاز داشتیم که من 1.5 امتیاز دور برگشت را با بازیکنانی که 90 درصدشان در لیگ یک هم بازی نکرده بودند و میانگین سنی‌ تیم 20 سال و دو ماه بود، به دست آوردم.

 سرمربی تیم فوتبال استقلال‌اهواز با بیان این‌که در این تیم مورد بی‌مهری قرار گرفتم، اظهارکرد:  من در نیم‌فصل با این امید به تیم آمدم تا بتوانم آن را در لیگ یک نگه دارم و همین قول را نیز به مردم خوزستان دادم.

 وی افزود: باتوجه به این‌که 10، 12 سال است در لیگ برتر و لیگ یک مربی‌گری می‌کنم، می‌دانستم توان نگه داشتن تیم‌هایی که در شرایط بحرانی هستند را دارم اما وقتی به داخل مجموعه آمدم فکرش را هم نمی‌کردم که اعضای این مجموعه این قدر با هم مشکل داشته باشند.

 حنطه ادامه‌داد: عده‌ای دوست داشتند این تیم سقوط کند، تعدادی هم می‌خواستند که این تیم در لیگ یک باقی بماند و عده‌ای هم مربیان خاص خودشان را پیشنهاد می‌دادند اما وقتی نتوانستند به هدف خود برسند در راه من شروع به سنگ‌پرانی کردند.

 وی اضافه‌کرد: آن‌ها کارهایی انجام دادند تا در تیم تفرقه ایجاد شود که در این خصوص می‌توان به صحبت با تعدادی از بازیکنان و پرداخت پول به آن‌ها اشاره کرد.

 سرمربی تیم فوتبال استقلال اهواز با بیان این‌که در این تیم هر کی ساز خود را می‌زد، گفت: در این تیم هر کس دارای قدرت خاص خودش است و هر فردی برای خودش حرف می‌زند و ترکیب می‌چیند که به نظرم این اتفاقات برای فوتبال خوزستان و تیم استقلال اهواز خوب نیست.

 وی خاطرنشان‌کرد: وقتی در پنج بازی 11 امتیاز کسب کردم، در جلسه‌ای آقایان گفتند که اگر این پول را به مربی دیگری داده بودیم از این پنج بازی 15 امتیاز کسب می‌کرد که من در‌ آن جلسه سرم را پایین انداختم و چیزی نگفتم ولی انتظار داشتم به من بگویند دست شما درد نکند و از همین جلسه بود که استارت تفرقه در تیم زده شد.حنطه ادامه‌داد: آن‌ها می‌دانستند که اگر حنطه نتیجه بگیرد و استقلال در لیگ یک باقی بماند، شاید سال آینده در تیم نباشند و این کارها باعث شد تا ما در بازی با گل‌گهر سیرجان، 3 بر صفر نتیجه را واگذار کنیم.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا منظور شما مدیرعامل باشگاه است؟ عنوان‌کرد: شخص مدیرعامل خیر اما عوامل او دخیل بودند. به غیر از دو، سه بازی اخیر در هیچ دیداری ارنج کامل تیم را نداشتم و در حالی که دو تیم به من پیشنهاد مربی‌گری داده بودند، به دلیل قولی که به مردم خوزستان دادم، آن‌ها را رد کردم اما فکرش را هم نمی‌کردم که خودشان دوست دارند تیم به لیگ دو سقوط کند.

 حنطه اظهارکرد: آن‌ها کاری کردند که دو کادر فنی من از اهواز رفتند و دو روز مانده به بازی آخر، کلید خانه را از من خواستند که این کارها معنی‌ای نداشت جز این‌که تو هر چه سریع‌تر از این شهر برو!

 سرمربی تیم فوتبال استقلال اهواز به مشکلات مالی اشاره و عنوان‌کرد: تاکنون 20 میلیون تومان به من داده‌اند، در حالی که من برای باشگاه 16 میلیون تومان هزینه کرده‌ام؛ فقط به این دلیل که بازیکنان بتوانند نتیجه بگیرند و مدیرعامل نیز از این قضیه مطلع است.

 وی گفت: هر کس به این تیم آمد از روز اول 60 میلیون تومان پول می‌خواست اما من چهار میلیون تومان پول از این تیم گرفتم و هر کس هم می‌گوید این طور نیست بیاید با من رو در رو شود تا به او بگویم! حنطه ادامه‌داد: با تمام این مسایل ماندن این تیم را به مردم خوب اهواز، مدیرعامل و بازیکنانی که با من بودند و حتی آ‌ن عده‌ای که نبودند! تبریک می‌گویم.


 

پیروزی نمایندگان خوزستان در هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال امید کشور
ورزشی  12:25:31 1392/01/29

921-14781-5 کد خبر
 

هر دو نماینده خوزستان در هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال امید کشور موفق به شکست حریفان خود شدند.

 به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه‌خوزستان ـ این رقابت‌ها روز چهارشنبه (28 فروردین‌ماه) با برگزاری شش دیدار به پایان رسید که طی آن فولادخوزستان توانست با گل‌های مهدی نیایش‌پور در دقایق سه و 50 و سجاد عباسی در دقیقه 78، تیم نساجی مازندران را در اهواز با سه گل مغلوب کند. نفت اهواز دیگر نماینده خوزستان در این رقابت‌ها نیز با نتیجه 2 بر یک میهمان خود برق شیراز را شکست داد. با کسب این نتایج فولادخوزستان با 36 امتیاز و یک امتیاز کمتر نسبت به سپاهان اصفهان در رده دوم جدول قرار گرفت. نفت اهواز نیز با این برد 26 امتیازی شد.

بهداشت و سلامتی

 

با ورزش قد بلند شوید


ورزشی  8:58:14 1392/01/28

921-13481-5 کد خبر

 

معاون پژوهشی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: افراد تا سن 20 سالگی که رشد تقریبا در این سن متوقف می‌شود، می‌توانند با ورزش کردن قد بلند شوند.

مهدی ضرغامی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه‌خوزستان ـ اظهارکرد: برای بلند شدن قد، باید بیشتر ورزش‌هایی را انجام داد که حالت کششی دارند. البته در کنار ورزش کردن نوع تغذیه نیز در روند بلند شدن قد تاثیر‌گذار است. افراد باید از موادی که بیشتر حاوی کلسیم و پروتئین است، استفاده کنند.وی بیان‌کرد: افراد برای بلند شدن قد خود باید به صورت مرتب ورزش‌های کششی را انجام دهند و در این راستا باید به ورزش‌هایی بپردازند که حالت کششی به سمت بالا داشته باشند که در این میان ژیمناستیک که به ویژه برای کودکان مناسب است، پیشنهاد می‌شود.

دانشیار دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه‌داد: ورزش والیبال هم برای بلند شدن قد بسیار مناسب است. در ژاپن این نوع ورزش برای بلندشدن قد افراد استفاده شد و باتوجه به این‌که در این کشور افراد از نظر نژادی کوتاه قد هستند، برای بلند شدن قدشان به والیبال روی آوردند که پس از یکی، دو نسل صاحب افراد قدبلند شدند.

وی خاطرنشان‌کرد: البته ورزش شنا هم برای بلند شدن قد افراد به ویژه خانم‌ها پیشنهاد می‌شود چرا که در شنا، بدن حالت کششی پیدا می‌کند و طول عضله بیشتر می‌شود. در ورزش وقتی عضله در دو سر مفصل کش می‌آید، بسیار اهمیت دارد. درکل می‌توان والیبال، شنا و ژیمناستیک را که در به وجود آمدن این حالت موثر است، برای بلند شدن قد پیشنهاد کرد.ضرغامی گفت: در این زمینه ورزش بسکتبال هم خوب است ولی برخی‌ها معتقدند که در این ورزش به دلیل این‌که فرد به سمت بالا پرش می‌کند و سپس به سمت پایین می‌آید، ضربه‌های وارد شده، ممکن است در بلند شدن خیلی تاثیر‌گذار نباشد. 

وی بیان‌کرد: افراد تا سن 20 سالگی که رشد تقریبا متوقف می‌شود زمان دارند که برای افزایش قد خود اقدام به انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب کنند. خانم‌ها و آقایانی که قصد دارند با انجام ورزش‌های مناسب قدبلند شوند باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که آن‌ها تا این سن در روند رشد هستند و می‌توانند قدبلند شوند.معاون پژوهشی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان‌کرد: افراد در حالت عادی برای بلند شدن قد خود باید از کفش‌های مناسب نیز استفاده کرده تا انعطاف بدن‌ آن‌ها بیشتر شود. این افراد در هنگام ورزش کردن نیز باید روی زمین‌هایی فعالیت کنند که نیروی جاذبه زمین را دفع کند؛ به طور مثال باید روی چمن ورزش کرده و نباید روی آسفالت که سخت است، ورزش کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: همچنین حداقل باید سه روز در هفته را به ورزش کردن اختصاص داد؛ به ویژه کسانی‌که مبتدی بوده و به تازگی قصد ورزش کردن را دارند. فعالیت ورزشی باید به گونه‌ای باشد که روی سلول‌های بدن فشار وارد نکند و در ادامه، تمرینات را به تدریج با افزایش تعداد روزهای ورزش کردن، بیشتر کرد.ضرغامی افزود: از نظر فیزیولوژیکی، میزان انعطاف‌پذیری خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است؛ بنابراین نوع ورزش‌هایی که انجام می‌دهند نیز متفاوت می‌باشد. همچنین نوع ورزش در کودکان به دلیل این‌که در حال رشد هستند و بدن‌ها انعطاف بیشتری دارد، با افراد دیگر رده‌های سنی متفاوت است. درکل می‌توان گفت پس از 18 سالگی به بالا محورهای حرکتی‌ افراد کندتر می‌شود. وی در پایان اظهارکرد: کم‌تحرکی و عدم‌تحرک کافی باعث تغییر متابولیسم‌های بدن می‌شود که به تبع ترشح هورمون‌های بدن را با نقص مواجه کرده و مانع از حداکثر شدن، رشد می‌شود. عوامل رشد در افراد نیز شامل عوامل وراثتی، تغذیه مناسب، فعالیت ورزشی و خواب مناسب می‌باشد.

 

آشنایی با سندروم بی‌حسی انگشتها
اجتماعی  11:10:46 1392/01/29

921-18414-5 کد خبر

 

یک ارتوپد گفت:‌ استفاده زیاد از گوشی تلفن و خم نگه داشتن آرنج به مدت زیاد، موجب سندروم تونل کوبیتال یا سندروم ناوگان آرنجی می‌شود.

 دکتر سیدسمیه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد:‌ در این عارضه انگشتان شماره 4 و 5 (انگشت کوچک و انگشت حلقه) دچار گزگز و مورمور و بی‌حسی می‌شوند و دلیل این مشکل نیز فشاری است که روی اعصاب دست وارد می‌شود.

 وی افزود: ‌برخی افراد نیز هنگام خوابیدن عادت دارند که دست خود را به صورت خم شده نگه دارند که در نتیجه این حالت، دچار این سندروم می‌شوند که توصیه می‌شود افراد دست خود را خم نکرده و مدت زیادی در این حالت نگه ندارند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بی‌حسی انگشتان شست و سبابه و انگشت وسط می تواند به دلیل کار کردن زیاد با مچ دست و خم کردن آن‌ باشد.

 وی ادامه داد: شایع‌ترین علایم بالینی سندروم ناوگان آرنجی، از خواب بیدار شدن و بی‌حس شدن انگشتان است. در مرحله اولیه ممکن است با چند بار خم و راست کردن مچ دست مشکل رفع شود ولی ممکن است بعدها بی‌حسی مداوم ایجاد شود. طباطبایی تصریح کرد: برای درمان این مشکل در مراحل اولیه می‌توان از آتل مخصوص استفاده کرد و داروهای آسپرین و کورتون نیز مفید است ولی اگر این عارضه در مراحل بعدی باشد، بی‌حسی مداوم ایجاد می شود که تنها می‌توان با درمان جراحی آن را رفع کرد. در این جراحی، کانال کوبیتال باز شده و عصب دچار مشکل، آزاد می‌شود.

 

یک خبر از آبادان

 

پروازهای فرودگاه آبادان به 70 پرواز افزایش می‌یابد

  

مدیر فرودگاه بین‌المللی آبادان گفت: پروازهای این فرودگاه در سال 92 به 70 پرواز افزایش می‌یابد. 
محمدرضا رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: فرودگاه آبادان با اقدامات و کارهای انجام شده موفق شد رتبه اول فرودگاه‌های کشور به لحاظ ایمنی پرواز را از آن خود کند.وی افزود: فرودگاه آبادان هم‌اکنون دو باند پرواز دارد که فعلاٌ یک باند آن فعال است و باند دوم نیاز به کار عمرانی دارد.مدیر فرودگاه بین‌المللی آبادان ادامه داد: در سال گذشته حدود 50 میلیارد ریال اعتبار در حوزه ناوبری، ایمنی و افزایش استانداردهای پرواز در این فرودگاه هزینه شده است.

رضایی تصریح کرد: دید خلبان در فرودگاه آبادان در سال گذشته از 2 هزار و 800 متر به یک هزار و 800 متر ارتقاء یافت.وی اضافه کرد: امسال نیز قرار است با صرف اعتباری 190 میلیارد ریالی میزان دید از یک هزار و 800 متر به 800 متر برسد.مدیر فرودگاه بین‌المللی آبادان خاطرنشان‌کرد: همچنین توسعه ترمینال فرودگاه از هفت هزار متر به 14 هزار متر مربع نیز از دیگر برنامه‌های این فرودگاه خواهد بود.وی افزود: با توسعه ترمینال فرودگاه آبادان این فرودگاه برای برقراری پرواز حجاج نیز آمادگی خواهد داشت.

رضایی با اشاره به اجرای طرح تقرب به‌منظور استفاده از خاک عراق در هنگام پروازها تصریح کرد: این طرح یک طرح ملی بود که پس از پیگیری‌های فراوان مجوز آن اخذ شد و هم‌اکنون در حال اجرا است.مدیر فرودگاه بین‌المللی آبادان اضافه کرد: افزایش پروازهای فرودگاه آبادان به 70 پرواز نیز از دیگر برنامه‌های سال 92 فرودگاه آبادان خواهد بود.

اخبار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

 

نماینده مردم رامهرمز در مجلس:
افتتاح بیمارستان نیمه تمام رامهرمز غیرموجه است 

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی افتتاح بیمارستان نیمه تمام رامهرمز را غیرموجه دانست.

خبرگزاری فارس: افتتاح بیمارستان نیمه تمام رامهرمز غیرموجه است

شمس‌الله بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامهرمز اظهار کرد: بیمارستان دوم و نیمه تمام این شهرستان که قرار است در سفر رئیس جمهور به خوزستان مورد افتتاح قرار گیرد غیر اصولی است و باید پس از تکمیل و تجهیز افتتاح شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تاکنون 18 سال از آغاز ساخت این پروژه گذشته، بی‌انصافی است که هم‌اکنون بدون هیچگونه امکاناتی مورد افتتاح صوری قرار گیرد.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در صورت افتتاح صوری این بیمارستان متاسفانه این پروژه از ردیف بودجه‌ای خارج خواهد شد و همچنان پس از 18 سال آرزوی مردم در تکمیل و تجهیز آن برآورده نخواهد شد.

بهمنی تصریح کرد: برای این بیمارستان هنوز پرسنل و تخصص‌های مورد نیاز نیز استخدام نشده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با اختصاص بودجه مورد نیاز و تجهیز آن در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح اصولی این بیمارستان باشیم.

اخبار انتظامی خوزستان

 

فرمانده انتظامی بهبهان خبر داد
کشف 71 کیلوگرم تریاک در بهبهان

فرمانده انتظامی بهبهان از کشف و ضبط 71 کیلو و 550 گرم تریاک و دستگیری 3 نفر در این رابطه خبر داد.

خبرگزاری فارس: کشف 71 کیلوگرم تریاک در بهبهان

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سیدنورالدین موسویان اظهار کرد: در راستای مبارزه قاطع با فروشندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر در استان، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران انتظامی پاسگاه درونک شهرستان بهبهان حین اجرای طرح ایست و بازرسی و کنترل تردد خودروهای عبوری به راننده یک دستگاه خودروی پژو 405 مشکوک و بلافاصله خودرو را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی بهبهان تصریح کرد: ماموران پلیس در بازرسی تخصصی خودرو 61 کیلو و 600 گرم مواد مخدر از نوع تریاک را که به طرز ماهرانه‌ای در قسمت‌های مختلف خودرو جاسازی شده بود، کشف و ضبط کردند.

وی یادآور شد: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در عملیات جداگانه‌ای در سطح شهرستان بهبهان نیز از دو نفر به هویت معلوم 9 کیلو و 950 گرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف و ضبط کردند.

موسویان خاطرنشان کرد: متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده، به‌ منظور سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

اخبار روز خوزستان

 

رئیس ستاد انتخابات خوزستان خبر داد
ثبت‌نام 1422 کاندیدا در انتخابات شوراهای شهر و روستای خوزستان

رئیس ستاد انتخابات خوزستان از ثبت‌نام یک هزار و 422 کاندیدا در انتخابات شوراهای شهر و روستای این استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: ثبت‌نام 1422 کاندیدا در انتخابات شوراهای شهر و روستای خوزستان

سیدکریم حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: تا عصر روز گذشته، یک هزار و 422 نفر برای شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خوزستان ثبت نام کردند.

وی افزود: از این تعداد، یک هزار و 373 نفر مرد و 49 نفر زن بودند.

رئیس ستاد انتخابات استان خوزستان تصریح کرد: همچنین 524 نفر از این افراد برای حضور در شوراهای شهر و 898 نفر نیز برای حضور در شوراهای روستایی اعلام آمادگی کردند.

وی از داوطلبان خواست برای پیشگیری از ازدحام، ثبت نام خود را به روزهای پایانی موکول نکنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، داوطلبان حضور در انتخابات شوراها می‌توانند با مراجعه به فرمانداری‌ها و یا بخشداری‌ها، نسبت به ثبت نام اقدام کنند و ضرورتی برای حضور در دفاتر پیشخوان وجود ندارد.

همچنین بر اساس اطلاعیه شماره چهار ستاد انتخابات وزارت کشور، داوطلبان باید این مدارک را در هنگام ثبت‌نام خود ارائه دهند: اصل شناسنامه عکس‌دار و دو نسخه تصویر کلیه صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، اصل کارت پایان خدمت یا مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی و تصویر آن، چهار قطعه عکس جدید 4 × 3، اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر، اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفا از سمت یا شغل برای مشمولین ماده 28 قانون، اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا به‌منظور برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر.

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

فرمانده معظم کل قوا در آستانه روز ارتش جمهوری اسلامی:
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در آستانه 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان، کارکنان منتخب و اعضاء پایگاههای بسیج شهرکهای سازمانی و همچنین تعدادی از خانواده های ارتشیان، ارتش جمهوری اسلامی ایران را مایه افتخار و ارتشی مردمی، علمی، اعتقادی، دارای ابتکارات گوناگون و آزموده شده خواندند
دیدار جمعی از فرماندهان ارتش و تعدادی از خانواده های ارتشیان با مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه) در آستانه 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان، کارکنان منتخب و اعضاء پایگاههای بسیج شهرکهای سازمانی و همچنین تعدادی از خانواده های ارتشیان، ارتش جمهوری اسلامی ایران را مایه افتخار و ارتشی مردمی، علمی، اعتقادی، دارای ابتکارات گوناگون و آزموده شده خواندند و با اشاره به غیر منطقی بودن جبهه استکبار به سرکردگی امریکا، تأکید کردند: امروز، تمدن غرب بواسطه تناقض ها، بی منطقی ها، زورگویی ها و بی اعتنایی به اصول انسانی در معرض سقوط و سرنگونی قرار گرفته است.

فرمانده کل قوا در این دیدار در تشریح ویژگیهای منحصر بفرد ارتش جمهوری اسلامی ایران، به مردمی بودن ارتش اشاره کردند و افزودند: در نظام جمهوری اسلامی ایران، ارتش به دلیل فداکاری و مجاهدت و نه به دلیل زورگویی و قدرت، مورد تکریم مردم و دارای پشتوانه مردمی است.
حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص علمی بودن ارتش خاطرنشان کردند: پیشرفتها و گستره کارهای علمی و پژوهشی نیروهای مسلح از جمله ارتش در زمینه صنایع دفاعی و الکترونیکی حیرت آور و غیرقابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی و حتی سالهای اول انقلاب است.
ایشان تأکید کردند: همه این پیشرفتها در شرایطی به دست آمده است که بدخواهان ملت ایران، در دادن کمترین امکانات بخل ورزیدند اما جوشش درونی استعدادهای جوانان و فرزندان این ملت، شگفتی آفرید.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی دینی و اعتقادی بودن ارتش، افزودند: انجام کار براساس احساس تکلیف و تعمیق روحیه دینی و انقلابی موجب شده است که ارتش جمهوری اسلامی ایران به یک ارتش متعهد و پایبند به اعتقادات و ارزشها تبدیل شود.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: چنین ارتشی قطعاً در هر امتحانی سربلند بیرون خواهد آمد.
فرمانده کل قوا، آزموده بودن ارتش به دلیل حضور سرافرازانه در 8 سال دفاع مقدس را یکی دیگر از امتیازات ارتش برشمردند و خاطرنشان کردند: ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات گوناگون در دوران دفاع مقدس نقشی برجسته داشت و کارهای بزرگی انجام داد.
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ارتشیان گفتند: به ارتشی بودن خود افتخار کنید و همت خود را، حفظ و تقویت این ویژگیهای ممتاز قرار دهید.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به رویکرد متفاوت نیروهای مسلح ایران در مقایسه با ارتش های دنیا، افزودند: ارتش، سپاه و بسیج یک فرهنگ و جهت گیری جدیدی را به دنیا عرضه کرده اند که الگوی بدیعی در مقابل جهت گیری استعماری و سلطه گرانه بیشتر ارتشهای دنیا است.
ایشان در خصوص روحیه سلطه گری مجموعه های نظامیِ جبهه استکبار بویژه آمریکا، خاطر نشان کردند: این مجموعه های نظامی در هر جایی که حضور پیدا میکنند مایه فساد اخلاقی و فشار بر مردم و کشتار آنان هستند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ادعای آمریکاییها مبنی بر مخالفت با وسائل کشتار جمعی افزودند: بر خلاف این ادعا، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، کودکان و زنان و مردم بیگناه افغانستان و پاکستان را قتل عام میکنند و تروریستهای مورد حمایتِ آشکار و پنهان آمریکا نیز در عراق و سوریه، مردم را می کشند.

دیدار جمعی از فرماندهان ارتش و تعدادی از خانواده های ارتشیان با مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین تناقض گویی های آمریکا خاطر نشان کردند: آمریکا و دیگر مدعیان حقوق بشر در قبال کشتار مردم بیگناه پاکستان، افغانستان، عراق و سوریه سکوت میکنند اما بعد از چند انفجار در آمریکا ، همه دنیا را پر از جنجال میکنند.
ایشان تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به پیروی از منطق اسلام با هرگونه انفجار و کشتار مردم بیگناه چه در بوستون آمریکا و چه در پاکستان، افغانستان، عراق و سوریه مخالف است و آنرا محکوم میکند.
ایشان افزودند: رفتار آمریکا و دیگر مدعیان حقوق بشر در قبال کشتار مردم بیگناه ، متناقض است و بر همین اساس معتقدیم که آمریکا و جبهه مقابل جمهوری اسلامی ایران، غیر منطقی هستند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: به دلیل این تناقض ها، بی منطقی ها، زورگویی ها و بی اعتنایی ها به اصول انسانی تمدن غرب در معرض سقوط و سرنگونی قرار گرفته است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این چگونه منطقی است که اگر کودکان و زنان در افغانستان و پاکستان بوسیله آمریکاییها کشته شوند و در عراق و سوریه نیز تروریست های مورد حمایت آمریکا، غرب و صهیونیست ها، فاجعه آفرینی کنند، اشکالی نداشته باشد اما اگر انفجاری در آمریکا یا یک کشور غربی روی دهد، همه دنیا باید هزینه آن را بپردازند.
ایشان تأکید کردند: این روحیه و تفکر آمریکا و غرب که خود را تافته جدا بافته از دیگران میدانند، عامل سرنگونی و زوال روزافزون آنهاست.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اندیشه های منطقی حاکم در نظام جمهوری اسلامی خاطر نشان کردند: این اندیشه های منطقی، پایه های یک تمدن عمیق و ماندگار است.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود از فداکاریها، همدلی ها و همراهی های همسران، خانواده ها و فرزندان ارتشیان تجلیل کردند و افزودند: خانواده های محترم ارتشیان باید همواره به داشتن چنین مردانی احساس عزت و افتخار بکنند.
پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ، امیر سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش گزارشی از توانایی ها و آمادگی های ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.
در ابتدای این دیدار تعدادی از جانبازان ارتش جمهوری اسلامی از نزدیک با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
 
 
 
تهدید جدید رسانه های غربی

اگر فردای انتخابات ریاست جمهوری، ایران به غرب تضمین ندهد، اوباما قطعاً دستور بمباران ایران را می دهد!

"برنارد گتا"که رسانه های فرانسوی او را یک تحلیلگر برجسته یمی نامند، تحلیلی در مورد اتفاقات مربوط به برنامه هسته ای ایران ارائه داده است.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ او می گوید که در فردای انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن آینده تنها اقدامی که میتواند مانع از آغاز جنگ آمریکاعلیه ایران گردد، اتخاذ تصمیم بسیار روشن و قابل قبول و ضمانت بسیار محکم ایران در باره اهداف برنامه هسته ای این کشور است!
برنارد گتا، اعتقاد دارد که جنگ بین آمریکا و ایران میتواند هر لحظه آغاز گردد. وی به مذاکرات هسته ای اخیربین ایران و قدرت های بزرگ در آلماتی قزاقستان اشاره میکند که ایران یکبار دیگر هرگونه مصالحه ای را با قدرت های بزرگ جهانی درباره برنامه هسته اش رد کرد.

برنارد گتا معتقد است که این موضوع بسیار خطرناک و نگران کننده است.

او با وجودی که هیچ مستندی در مورد ساخت سلاح هسته ای توسط ایران منتشر نشده، مدعی می شود: از یک سوی ایران با همه قدرت تلاش میکند تا هر چه زودتر به بمب اتمی و یا حداقل ظرفیت فنی ساخت بمب اتمی دست یابد و از سوی دیگر آمریکا، اروپا و اسرائیل تصمیم گرفته اند تا با هر وسیله ممکن مانع از این قصد تهران گردند. در همین حال، روسیه و چین نیز خواستار آنند که اعضای باشگاه کشورهای دارنده بمب اتمی به هیچ وجه افزایش نیابد!

برنارد گتا، میگوید یک درگیری بزرگ با اهمیت جهانی در خاورمیانه علیه ایران در حال ترسیم شدن است و ما با گام‌های بسیار بلند به سوی این درگیری میرویم.

وی میگوید، باراک اوباما از ماه های طولانی تصمیم خود را در باره این موضوع گرفته و بارها اعلام کرده است که آمریکا تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد تا ایران به ظرفیت تکنولوژی نظامی-هسته ای دست یابد. وی اعتقاد دارد که باراک اوباما در تصمیم خود راسخ است و نخواهد گذاشت که ایران به بمب اتمی دست یابد.

برنارد گتا تأکید میکند در صورتی که ظرف ماه های آینده یک راه حل قطعی و دیپلماتیک در باره پرونده هسته ای ایران یافت نگردد، ظرف 12 ماه آینده باراک اوباما به خود هیچ تردیدی راه نخواهد داد تا تأسیسات هسته ای ایران را بمباران کند.

برنارد گتا، میگوید: اشتباه نکنید، سخنان باراک اوباما بسیار جدی است و باید آنرا به عنوان یک اخطار بسیار جدی تلقی کرد. وی میگوید، آمریکا نمیتواند تسلیم خواسته های جمهوری اسلامی شده و به ایران اجازه دهد تا تمام محاسبات بین‌المللی را بهم زند!

" برنارد گتا، اعتقاد دارد در این رویارویی در باره پرونده هسته ای ایران، اعتبار آمریکا، همچنانکه اعتبار شخص باراک اوباما به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، در گروی توقف بدون چون و چرای برنامه هسته ای جمهوری اسلامی برای رسیدن به ظرفیت ساختن بمب اتمی مطرح میباشد.

برنارد گتا، چهاردلیل عمده را برمی شمرد که بر اساس آن آمریکا نمی تواند به ایران اجازه دهد تا به ظرفیت هسته‌ای-نظامی دست یابد:

نخست آنکه در صورت دست یابی ایران به بمب اتمی، حداقل چهار کشور عربستان سعودی، ترکیه، مصر و اردن بدون فوت وقت اعلام خواهند کرد که امنیت ملی، آنها را مجبور میکند که در راه ساخت بمب اتمی تلاش کنند و بدین ترتیب در مدتی کوتاه، خاورمیانه به غیر از اسرائیل دارای حداقل پنج قدرت اتمی دیگر خواهد شد؛ در چنین شرایطی خطر نه تنها خاورمیانه، بلکه همه جهان را تهدید خواهد کرد.

دوم آنکه ، تمام تلاش های صورت گرفته در جهان برای پیمان منع گسترش غنی سازی در جهت ساخت سلاح های اتمی نقش بر آب گردیده و خطر و تب غنی سازی اورانیوم برای رسیدن به بمب اتمی، بسیاری از کشورهای جهان را فرا خواهد گرفت.

سوم آنکه، گسترش غنی سازی در سطح جهان میتواند با خطر دست یابی تروریسم جهانی به این سلاح کشتار دسته جمعی همراه باشد؛ این امر امنیت جهانی را به چالش خواهد کشید!!

و بالاخره آنکه در صورتیکه آمریکا علیه ایران در ماه های آینده وارد عمل نشود، مطمئناً اسرائیل آغاز کننده جنگ علیه ایران خواهد بود و این موضوع از کنترل آمریکا خارج شده و ابعاد بسیار نگران کننده منطقه ای و جهانی به خود خواهد گرفت.

برنارد گتا، در مقاله خود میگوید: اگر مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های بزرگ جهانی به زودی به نتیجه نرسد، این تفکر که آمریکا دست روی دست میگذارد و هیچ اقدام اساسی و بازدارنده ای علیه ایران نخواهد کرد، یک اشتباه بسیاربزرگ میباشد.

،برنارد گتا، تحلیلگر برجسته و مشهور فرانسوی میگوید که در فردای انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن آینده تنها اقدامی که میتواند مانع از آغاز جنگ علیه ایران گردد اتخاذ تصمیم بسیار روشن و قابل قبول و ضمانت بسیار محکم ایران، در باره اهداف برنامه هسته ای این کشور است؛ در فقدان چنین ضمانتی، برنارد گتا اعتقاد دارد که جنگ علیه ایران آغاز خواهد شد و آغاز جنگ با چند هفته بمباران گسترده و شدید هوایی آمریکا علیه ایران همراه خواهد بود!!

 

طرح سنا: حمایت کامل آمریکا از اسرائیل، در صورت حمله به ایران!

مجلس سنای ایالات متحده آمریکا پشتیبانی کامل از اسرائیل را در صورت جنگ با ایران تضمین می کند. قطعنامه مربوطه توسط نمایندگان مجلس آمریکا در روز استقلال اسرائیل به تصویب رسید. اگر دولت اسرائیل با هدف دفاع از خود به اقدامات نظامی علیه تهران بپردازد، آمریکا باید از اسرائیل پشتیبانی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ۶۵مین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی، کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا  AIPAC طرحی تهیه کرده که بر اساس آن اگر اسرائیل مجبور شود برای دفاع از تمامیت ارضی، مردم و موجودیت خود دست به عملیات نظامی علیه ایران بزند!

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ روبرت مندنز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور لیندزی گراهام از حامیان این طرح هستند که توسط یک گروه ۷۹ نفره از هردو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تهیه شده است.

این طرح همچنین تاکید می‌کند که دولت آمریکا باید برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی متعهد شود.

در این قطعنامه آمده است: اگر دولت اسرائیل با هدف دفاع از خود به اقدامات نظامی علیه تهران بپردازد، دولت ایالات متحده آمریکا باید از اسرائیل پشتیبانی و کمک های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی برای دفاع از خاک و ملت این رژیم برساند".

کمیته روابط خارجی سنا در پیامی رسمی اعلام کرده: «این کمیته پیامی روشن و فوق‌العاده مهم برای همبستگی با اسرائیل علیه برنامه تهدید آمیز اتمی ایران که اسرائیل، امریکا و امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد، ارسال کرده است».

در این سند همچنین گفته می شود که ایالات متحده آمریکا طرفدار تحریم های بین المللی علیه ایران است.
 
 
 
 
" توماس پیکرینگ" سفیر سابق آمریکا تاکید کرد که دولت اوباما باید سیاست عملیات های خرابکارانه و مخفی برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته ای ایران از جمله حمله های سایبری و ویروسی به تاسیسات هسته ای ایران را کنار بگذارد.
جمعی از کارشناسان و مقامات سابق دولت آمریکا که عضو گروه " پروژه ایران " هستند به مقامات کاخ سفید توصیه کردند که در سیاست افزایش تحریم ها و فشار به ایران تجدید نظر کنند و وارد مذاکره مستقیم با ایران شوند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه نیویورک تایمز در گزارش این گروه که با عنوان  سومین گزارش " پروژه ایران" به امضای 35 تن از از سناتورها، دیپلمات ها و کارشناسان و اعضای ارشد کابینه نخست دولت اوباما رسیده است با اشاره به اینکه تحریم ها ممکن است در مواردی به جای تغییر رفتار ایران نتیجه معکوس داشته باشد، از دولت اوباما درخواست کرده گام هایی فراتر از تحریم ها را برای حل مساله هسته ای ایران در نظر بگیرد.

در این گزارش 85 صفحه ای که با عنوان " گزینه های استراتژیک در قبال ایران: توازن فشار با دیپلماسی" منتشر شده ،تاکید شده که سیاست تشدید فشار بر ایران باعث افزایش فساد در این کشور شده و ممکن است سبب ایجاد بذر بی اعتمادی وجدایی بین مردم ایران و آمریکا شود.

" توماس پیکرینگ" سفیر سابق و یکی از امضا کنندگان این گزارش در مصاحبه ای اعلام کرد :" من اساسا بر این باورم که توازن بین تحریم ها و دیپلماسی در قبال ایران به هم خورده است."

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین در این مصاحبه تاکید کرد که دولت اوباما باید سیاست عملیات های خرابکارانه و مخفی برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته ای ایران از جمله حمله های سایبری و ویروسی به تاسیسات هسته ای ایران را به دلیل حاشیه ای بودن و این مساله که این کارها نمی تواند برای دولت آمریکا زمان کافی بخرد، کنار بگذارد.

 در میان امضا کنندگان این گزارش نام های معروفی همچون "رایان کراکر" سفیر سابق آمریکا در عراق، "جوزف نای" یکی از اساتید آمریکایی صاحب تئوری در زمینه روابط بین الملل،"زبیگنیو برژینسکی" مشاور امنیت ملی دولت جیمی کارتر، "ریچاد مورفی" سفیر سابق، " لی همیلتون " رییس سابق کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، " گری سیک " عضو سابق شورای امنیت ملی و استاد دانشگاه کلمبیا، ژنرال "مایکل هایدن" رییس سابق سازمان سیا، " جان لیمبرت" سفیر سابق و سناتور " ریچارد لوگار" رییس سابق کمیته روابط خارجی مجلس سنا آمریکا دیده می شود.

ایا آمریکا با سو استفاده از حملات بوستون به ایران یا سوریه حمله می کند؟

از آنجایی که انفجارهایی در خاک الات متحده روی داده، این کشور با استفاده از این بهانه به سوریه یا ایران حمله می کند.این روزنامه می افزاید که با توجه به انکه آمریکا همواره در لحظات بحرانی، تصمیمات وحشتناکی اتخاذ می کند، احتمال این اتفاق دور از ذهن نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه پراودا که منتسب به حزب کمونیست روسیه است، نوشت: دو حمله ی تروریستی در طول ماراتونی در بوستون امریکا روی داد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، دو انفجار در پشت تماشاگران در نزدیکی خط پایان به وقوع پیوست. در نتیجه ی این انفجارها، سه نفر کشته شدند که کودکی 8 ساله شامل آن می شود.

تعداد مجروحین بین 100 تا 140 نفر اعلام شده و 10 نفر از آنان در شرایط وخیم قرار دارند.

براساس این گزارش، منطقه پرواز ممنوع در آسمان این شهر اعلام شده است و پلیس ضدتوریستم و اف بی ای در حال تحقیق بر روی این جزئیات این حوادث هستند.

این بمب ها در درون سطل زبانه گذاشته شده بود. 5 مواد منفجر دیگر پس از وقوع دو انفجار نخست کشف و خنثی شد.

24ورزشکار روس در ماراتن بوستون شرکت داشتند و به گفته ی کنسکولگری روسیه در امریکا، هیچیک از آنان آسیب ندیدند.

تاکنون گروه و فردی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است.

در این میان، وبلاگ نویس های روس مسئله ای را مطرح کرده اند: از آنجایی که انفجارهایی در خاک الات متحده روی داده، این کشور با استفاده از این بهانه به سوریه یا ایران حمله می کند.

این روزنامه می افزاید که با توجه به انکه آمریکا همواره در لحظات بحرانی، تصمیمات وحشتناکی اتخاذ می کند، احتمال این اتفاق دور از ذهن نیست.
 
 
 
 
از الناز شاکردوست تا پوریا پور سرخ؛
استقبال بی نظیر و حضور سوپراستارهای سینما از نیکی کریمی گرفته تا پوریا پورسرخ، الناز شاکردوست، آناهیتا همتی، الهام حمیدی و ستارگان فوتبال مانند علی دایی و فرهاد مجیدی در مراسم گشایش اولین شعبه این برند لوکس تعجب عام و خاص را بر انگیخت.

مشرق، چندی قبل در روز دوازدهم اسفندماه یکی از بزرگترین فروشگاه های برند لاگژری مون بلان Monblanc در مجتمع تجاری "سام سنتر" واقع در خیابان فرشته تهران افتتاح شد.


استقبال بی نظیر سوپراستارهای سینما از نیکی کریمی گرفته تا پوریا پورسرخ، الناز شاکردوست، آناهیتا همتی و الهام حمیدی و ستارگان فوتبال مانند علی دایی فرهاد مجیدی، امیر قلعه نویی و مهدی رحمتی و یا اهالی فرهنگ همچون دکتر الهی قمشه ای در مراسم گشایش اولین شعبه این برند لوکس تعجب عام و خاص را بر انگیخت. مراسمی که مجری چون فرزاد حسنی را به کار گرفته بود تا هر چه با شکوه تر برگزار شود.








مون بلان چیست؟
مون بلان در اصل نام بلندترین قله ی کوه در رشته کوه‌های آلپ اروپا است. که برند لوکس و پر شهرت مون بلان با نام آن مزین شده است.



این برند طراح و سازنده ی قلم های نوشت افزار خاص، عینک های آفتابی، جواهرات، محصولات چرمی، عطر و... به صورتی کاملاً لوکس و قیمتی است. این شرکت در سال 1908 توسط سه یهودی آلمانی به نام های:

1. "یوهان فوس" (Claus Johaness Voss)؛ فروشنده لوازم التحریر.

2. "آلفرد نمیاس" (Alfred Nehemias)؛ بانکدار.

3. مهندس "آگوست ابراشتاین"(Agust Eberrrstain)

پایه گذاری شد. هدف این سه یهودی از این شراکت تولید قلم های لوکس برای مشتریان خاص بود؛ اتحادی مستحکم که تخصص، توان اجرایی و قدرت مالی را در کنار یکدیگر گرد آورد. یکی از دلایل شهرت مون بلان، ارائه ی قلم های تولید شده به تعداد محدود است و این موضوع سبب شده قلم های مزبور به مرور زمان با ارزش شوند.

زیپ دیپلماسی با طعم مون بلان
زیپ دیپلماسی گونه ای از دیپلماسی عمومی و سیاست ورزی است که به صورت رسمی و توسط دیپلمات های با سابقه در کشور هدف اجرا نمی شود بلکه توسط افرادی که در میان مردم از نفوذ و قدرت جذب برخوردارند مانند بازیگران سینما، ورزشکاران و یا فعالان فرهنگی و اقتصادی، دیپلماسی و سیاست خاص به صورتی غیر رسمی اجرا می شود تا مقبول عام و خاص جامعه قرار گیرد هرچند اکثریت جامعه هدف با دیپلماسی رسمی آن کشور مخالف باشند.

در واپسین روزهای سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی و شروع سال جدید حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد نمایندگی برندی خارجی در ایران متولد می گردد و کیک تولدش توسط مردان و زنانی از ایران بریده می شود که در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردارند.


کار به همین جا ختم نمی شود از آن جایی که این شرکت با همکاری سازمان ملل چندین بنیاد خیریه و ظاهرا بشر دوستانه را در سرتا سر جهان اداره می کند دو سفیر نیکوکاری در ایران معرفی می نماید.   البته این اقدامات برای بهبود برند صورت می گیرد


نیکی کریمی و پوریا پورسرخ

بازیگرانی که به دلیل تیپولوژی و زیبایی چهره عمدتا مورد توجه جوانان هستند. نیکی کریمی که دانش آموخته ی طراحی مد و لباس از آمریکاست به نمایندگی از جامعه ی زنان ایرانی و پوریا پورسرخ دارای دکترای تخصصی در رشته ی فیزیولوژی گیاهی به نمایندگی از مردان ایرانی. ترکیبی لوکس و سطح بالا از بازیگران محبوب برای جلب نظر ایرانیان!


نیکی کریمی و پوریا پورسرخ در تبلیغات مون بلان دیده می شود که قلم به دست ژست گرفته اند.

و چه چینش دیپلماتیک زیبایی! قلم خارجی به نشانه سبک زندگی در دستان بازیگران محبوب و تحصیل کرده ایرانی و ایرانیان محکومند تا هر قلم او را به قیمتی گزاف بخرند و سرمایه های خود را به دیارش روانه سازند تا آن که سرافراز و قدرتمند باقی بماند سرمایه دار خارجی باشد.

مهمان جالب توجه این ضیافت دکتر الهی قمشه ای است که با ظاهری دور از انتظار در این میان ظاهر شده است. فردی که تلویزیون جمهوری اسلامی ایران شبکه فرهیختگان خود را سالها تریبون آراء او قرار داده بود.




در این میان رسانه های داخلی آن چنان با آب و تاب به این موضوع پرداختند انگار که یکی از مهمترین رویدادهای ملی در ایران رخ داده است و این در حالی است که گذشته از آثار سیاسی فرهنگی گشایش چنین برندهایی کارشناسان علم اقتصاد بر این باورند که خرید و فروش کالاهای لوکس در زمان بحران های اقتصادی و تحریم ها جز آن که سرمایه های کشور را به خارج تاراج نماید هیچ اثر دیگری ندارد. و این که این رسانه ها از انعکاس پر زرق و برق چنین گشایشی چه هدفی دنبال می کنند؟

یک خبر از خرمشهر

 

اختصاصی سدید/در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری رخ می دهد

اقدامات جنجالی جریان انحرافی در منطقه آزاد اروند + موضع گیری امام جمعه خرمشهر

بنا به گزارش برخی کارکنان و افراد مطلع در منطقه آزاد اروند این روزها و در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری در این سازمان مهم اقتصادی اتفاقاتی در حال رخ دادن است که بررسی آن ضرورت ورود هرچه سریعتر مسئولان و نهاد های ذیربط را مشخص میکند

 بنا به گزارش برخی کارکنان و افراد مطلع در منطقه آزاد اروند این روزها و در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری در این سازمان مهم اقتصادی اتفاقاتی در حال رخ دادن است که بررسی آن ضرورت ورود هرچه سریعتر مسئولان و نهاد های ذیربط را مشخص میکند

سازمان منطقه آزاد اروند آبادان و خرمشهر در هفته های آخر سال 91 شاهد اتفاقاتی بود که حاشیه های آن تا کنون ادامه دارد.
در اسفند ماه سال گذشته "میم نون" با حکم حمید بقایی، رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور به سمت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند منصوب گردید.
وی پیش از این یک بار دیگر نامزد مدیریت عامل سازمان مذکور شده بود که به دلیل مخالفت مسئولین شهری موفق به تصاحب این مسئولیت نگردید.
م.ن که محکومیت به جرم إرتشاء و استفاده از اسناد مجعول را در پرونده خود دارد، سابق بر این در دستگاه های قضایی کشور مسئولیت هایی داشته که به علت پرونده های خود از سیستم قضایی کنار گذاشته شده است. او همچنین قبلاً یک بار به دلیل رد صلاحیت از کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی بازمانده است.
بر اساس آنچه گفته می شود وی با تأکید و فشار بقایی بدون انجام استعلام های مورد نیاز از مراجع ذی صلاح به این سمت منصوب شده است. همچنین نامبرده ارتباطات نزدیکی با جریان خاص منتسب به اسفندیار مشائی داشته و با انتصاب وی در این پست به نظر می رسد این جریان برای استفاده از منابع مالی منطقه آزاد اروند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دست به کار شده باشد.
قرار بود معارفه م.ن به عنوان مدیرعامل جدید منطقه آزاد اروند هفته آخر اسفند ماه، طی جلسه ای در آبادان انجام شود لیکن پیش از معارفه – به دلیل پرونده ای جدید که همچنان مفتوح است - توسط نیروهای امنیتی استان بازداشت گردید.
نامبرده بعد از تعطیلات نوروز با پرداخت وثیقه پنج میلیارد تومانی! آزاد گردید و علیرغم تذکر ارگان های مربوطه مبنی بر عدم حضور ایشان در سازمان منطقه آزاد اروند تا تعیین تکلیف پرونده، نامبرده در محل مزبور حاضر شده و در بین کارمندان و مدیران سخنرانی نموده است.
وی در سخنرانی خود چندین بار تأکید نموده که توسط هیچ یک از نمایندگان آبادان و خرمشهر حمایت نشده و نیروی ایشان نمی باشد و فقط حمایت و دستور رئیس جمهور منجر به انتصاب وی در این مسئولیت گردیده است. برخلاف این مدعا، اخبار دریافتی از منابع آگاه حکایت از آن دارد که سه تن از نمایندگان آبادان و خرمشهر به شدت پیگیر انتصاب ایشان به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد اروند بوده و جزو حامیان وی می باشند.
م.ن از زمان تصدی این مسئولیت تا کنون بر خلاف وعده و وعید های سخنرانی افتتاحیه خود، دست به تغییرات اساسی و سلیقه ای در مسئولین رده بالای سازمان منطقه آزاد اروند زده است. اولین تغییر، انتصاب فردی به سمت معاون اقتصادی و سرمایه گذاری می باشد که پیش از این به دلیل برخی تخلفات از مسئولیت قبلی خود برکنار شده بود. از همین رو با فشار نهاد های مربوطه حکم مسئولیت وی لغو گردید. هرچند خبرهای واصله از آبادان حاکی از آن است که مشار إلیه بدون حکم و به صورت غیر رسمی سمت معاونت را تصاحب نموده است. همچنین م.ن در بدو مسئولیت خود، فردی که سابق بر این از معاونین سازمان منطقه آزاد اروند بوده و بنا به دلایلی از این سازمان منفک شده بود را به عنوان مشاور عالی خود به سازمان مذکور بازگردانده است.
تغییر بعدی و شاید تأمل برانگیزترین تغییر برکناری مسئول حراست سازمان منطقه آزاد اروند (که می توانست مانعی مقابل برنامه های مدیرعامل جدید و جریان انحرافی باشد) و انتصاب یکی از نزدیکان م.ن در این سمت، آن هم بدون هیچ گونه هماهنگی با ارگان های مربوطه بوده است.
همچینین م.ن در آخرین اقدام، معاونت توسعه مدیریت سازمان که متصدی امور مالی سازمان متبوع خویش می باشد را نیز تغییر داده و به جای وی فردی که قبل از این، معاون توسعه مدیریت بوده را به کار گمارده است.
تحرکات اخیر نشان می دهد م.ن به عنوان نیروی گوش به فرمان یک جریان خاص قصد دارد تا به بهانه بومی گرایی اقدام به یارگیری برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نماید. بر این اساس به نظر می رسد تغییر و تحولات منطقه آزاد اروند به موارد فوق محدود نمانَد و در این میان آنها که می روند احتمال مخالفتشان با تحرکات انتخاباتی جریان انحرافی متصور بوده است و آنها که می آیند از دوستان و نزدیکان مدیرعامل جدید می باشند تا با سیاست های اعمالی وی هم سو و همگرا باشند.
گفتنی است برخی رسانه ها پس از انتصاب این شخص به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد اروند از او به عنوان اولین مدیرعامل بومی سازمان مذکور نام بردند. این در حالی است که از نه مدیرعامل سابق این سازمان شش مدیرعامل یا بومی آبادان و خرمشهر بوده و یا خوزستانی بوده اند.
نکته بسیار تعجب برانگیز اینکه از زمان آغاز اتفاقات فوق الذکر تا کنون هیچ رسانه قابل اعتنایی در سطح کشور، استان و حتی شهرستان های آبادان و خرمشهر این اخبار را منتشر ننموده و گویی اصلاً در سازمان منطقه آزاد اروند اتفاقی نیفتاده است.
 
موضع گیری امام جمعه خرمشهر نسبت به اتفاقات اخیر در منطقه آزاد اروند
گفتنی است امام جمعه خرمشهر نیز در خطبه های نمازجمعه این شهرستان با انتقاد از تحرکات اخیر در منطقه آزاد اروند نسب به ادامه این روند هشدار داد. متن سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی به زودی منتشر می شود.

 

هشدار به خوزستانیهای محترم

 

پژوهشگران مصرف قلیان را یکی از مهم‌ترین دلیل بروز سکته مغزی در جوانان کمتر از سی سال دانسته‌اند.
تبیان: ماجرای ممنوعیت مصرف قلیان که در یکی دو سال گذشته حاشیه های بسیاری را به همراه خود داشت به 7-6 سال پیش باز می گردد. زمانی که مجلس وقت «آیین‌نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی» را به تصویب رساند. بر اساس ماده 1 این قانون، به منظور حفظ حقوق افراد جامعه و تامین سلامت آنها در برابر زیان ها و بیماری های ناشی از استعمال دخانیات، استعمال هر نوع سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن مسقف به هر نحو ممنوع شده بود.

 
در تبصره 1 این ماده تعریف اماکن عمومی محیط‌های مسقف بود که محل استفاده و مراجعه عمومی‌ مردم می‌باشد از قبیل اماکن متبرکه و مقدسه، مساجد، مصلی‌ها، کارخانجات، بیمارستان‌ها، سالن‌های نمایش، سینماها، سالن مهمانخانه‌ها (هتل‌ها) و مهمان سراها و ... که مسئولان این اماکن عمومی بر اساس تبصره 2 موظف شدند تابلوی ممنوعیت مصرف دخانیات را به تعداد مناسب در محل‌هایی که قابل رویت باشد نصب نمایند و ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن‌ عمومی را یادآور شوند.

 
در ماده دو این آیین نامه هم آمده بود که وزارتخانه ‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌ صدا و سیما و سایر دستگاه‌های فرهنگی و شهرداری‌ها موظفند به منظور جلوگیری از اعتیاد جوانان و تبیین زیان‌های جانی، بهداشتی، اجتماعی و مالی ناشی از مصرف دخانیات از هرگونه اقدامی که موجب تبلیغ، تشویق یا تحریک افراد به استعمال یا مصرف بیشتر دخانیات شود، جلوگیری نموده ‌و نسبت به تهیه برنامه‌های منظم و منسجم فرهنگی و تبلیغی مناسب در زمینه تبیین مضرات و تقبیح مصرف مواد دخانی برای همگان به ویژه جوانان اقدام نمایند و همچنین برای حسن اجرای ‌این قانون اقدامات لازم را به عمل آورند. هیئت وزیران هر شش ماه یک ‌بار گزارش چگونگی اجرای ‌این قانون را از سازمان‌های مربوط دریافت خواهد کرد.

 
در این قانون نامی از قهوه خانه‌ها برده نشده بود و این مسئله باعث شد که روند سرو قلیان در قهوه خانه‌های ادامه پیدا کند. در این میان اما مصرف قلیان در سفره خانه‌ها به خصوص از سوی زنان با اعتراضاتی روبرو بود و اداره اماکن مصرف قلیان را برای دختران و زنان تنها ممنوع کرد اما باز هم قل و قل قلیان در سفره خانه‌ها برقرار بود اما نه به راحتی.

 
مدیران صنف قهوه خانه‌ها که دل خوشی از این اعمال محدودیت‌ها نداشتند، در پاییز سال 90 پس از اعتراضات پیاپی قهوه خانه‌داران، وزرای عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت بنا بر پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد ماده (18) قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را اصلاح نمود، تصویب خروج نام قهوه‌خانه از شمول این قانون در تاریخ 17/8/1390 به تایید رییس‌جمهوری هم رسید.

 
انتشار این خبر اعتراضات بسیاری را در پی داشت و برخی قانونی شدن مصرف قلیان در سفره خانه‌ها را اتفاقی تأسف برانگیز تلقی می‌کردند. البته در روزهایی که هیئت دولت بر دفاع خود بر مصرف قلیان اصرار می‌ورزید، وزیر بهداشت در موضع‌گیری جدی گفت: «با مصوبه قلیان‌ها و خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات نه تنها موافق نیستیم، بلکه با آن مخالفیم.»

 
* اما و اگرهای قلیانی
 
اما و اگرها بر سر بودن یا نبودن قلیان در قهوه خانه ادامه پیدا کرد و دامنه اعتراض‌ها به دیوان عالی عدالت اداری رسید تا اینکه سرانجام 18 بهمن 1391 رأی دیوان عدالت اداری در ابطال مصوبه دولت مبنی بر خروج قهوه‌خانه‌ها از زمره اماکن عمومی منتشر شد. این پرونده با شکایت دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور مفتوح شد که در آن خواستار ابطال مصوبه شماره 165394/ت45944ک ـ 21/8/1390 وزرای عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک شده بود و در نهایت هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، رأی به ابطال این مصوبه داد.

 
دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در لایحه تقدیمی خود و در تبیین خواسته اعلام کرده بود که: «خبر آزادی مصرف دخانیات در قهوه‌خانه‌ها از سوی دولت مغایر با ماده 18 و 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، مصوب مجلس شورای اسلامی و ماده 7 آیین‌نامه اجرایی آن و ماده 8 معاهده جهانی کنترل دخانیات است.»

 
* یک قلیان و هزار سودا
 
با تغییرات اجتماعی فرهنگی که از اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد ایجاد شد، در دوره کمبود امکانات تفریحی و گذران اوقات فراغت جوانان تفریح جدیدی را برگزیدند که بر خلاف تصورشان بی ضرر نبود. از سال‌های آخر دهه هفتاد بود که قلیان‌هایی که تا چند وقت پیش ابزار دست کهن‌سالان بود که در موقع کسالت پکی به آن می‌زدند، به دست دختران و پسران جوان افتاد و دیگر بسیاری از دختران و پسران پایتخت برای گذران اوقات  فراغتشان به فرحزاد و کن و دربند می‌رفتند تنها برای اینکه بتوانند در کنار چای، کامی هم از قلیان بگیرند  و در اندیشه خودشان خوش بگذرانند. آن روزها اما کسی از مضرات دود قلیان خبر نداشت و جوانان ادعا می‌کردند قلیان اعتیاد ندارد!

 
چند سال پس از آغاز موج گسترش قلیان در شهرها بود که رسانه‌ها عوارض قلیان را اعلام کردند و گفتند که به رغم تصورات قلیان نه تنها اعتیاد آور است، بلکه مضرات یک پک از آن برابر با ده نخ سیگار است.

برخی از پژوهشگران مصرف قلیان را یکی از مهم‌ترین دلیل بروز سکته مغزی در جوانان کمتر از سی سال دانسته‌اند با اینکه بر اساس حکم عالی عدالت اداری از این پس مصرف قلیان در قهوه خانه‌ها به صورت قانونی ممنوع شده است اما باید منتظر ماند و دید آیا قانون ممنوعیت قلیان این بار هم به دست فراموشی سپرده می‌شود و قل و قل قلیان‌ها در سفره خانه‌ها ادامه پیدا می‌کند  یا خیر.

اخبار روز مرکز استان (اهواز)

 

شورای شهر اهواز 21 نفره شد
 
اهواز - خبرگزاری مهر: فرماندار اهواز گفت: شورای شهر اهواز برای دوره چهارم 21 نفر عضو اصلی خواهد داشت.

عبدالعزیز فدعمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طبق قانون جدید انتخابات شورای شهر، اعضای شورای شهر در هر نقطه بر اساس جمعیت آن مکان محاسبه خواهد شد که بر این اساس، شهرستان اهواز برای دوره چهارم یک شورای شهر 21 نفره خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین در این انتخابات، شورای شهر اهواز هشت نفر به عنوان عضو علی البدل برگزیده می شوند تا در صورت کنار رفتن هر کدام از 21 نفر عضو اصلی، این افراد به عنوان جانشین آنها وارد شورای شهر شوند.

فدعی یادآور شد: در دوره سوم، شورای شهر اهواز دارای تنها 9 عضو اصلی و چهار عضو علی البدل بود که با این قانون جدید، شاهد یک جهش در جمعیت اعضای شورای شهر اهواز خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بخش ها، شهرها و روستاهایی که در تقسیمات جدید در شهرستانهای جدید التاسیس کارون و حمیدیه هستند در انتخابات جزو شهرستان اهواز به حساب نمی آیند و انتخابات جداگانه زیر نظر فرمانداریهای کارون و حمیدیه را تجربه خواهند کرد.

فرماندار اهواز عنوان کرد: ثبت نام از نامزدهای انتخابات چهارمین دوره انتخابات شورای شهر اهواز از روز گذشته آغاز شده است و انتظار می رود به مرور بر حجم افراد ثبت نام کننده در روزهای آینده افزوده شود.

فدعمی عنوان کرد: شورای شهر، نهادی برخواسته از متن مردم است که امور جاری شهر را به عهده می گیرد و می تواند در صورت داشتن عملکردی مناسب، شهر را به گونه ای مناسب آباد کنند به همین دلیل چنین نهادی نیازمند حضور افراد توانمند و کاردان است.

وی افوزد: از همه افرادی که احساس می کنند توانایی حضور در شورای شهر برای اداره بهتر امور شهر را دارند دعوت می کنیم برای شرکت در انتخابات پیش قدم شوند تا بتوانیم در دوره چهارم شورای شهر از افرادی توانمند و کاردان بهره ببریم.

اخبار آب و هوای خوزستان

 

ماندگاری غبار در خوزستان تا پایان هفته
اجتماعی  13:33:55 1392/01/28

921-18014-5 کد خبر
 

معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان گفت: پدیده‌ای که هم‌اینک بر آسمان استان حاکم است، غبار محلی است که تا پایان هفته ادامه دارد ولی غلظت این پدیده افزایش نخواهد یافت.

علی‌رضا غلام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهارکرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی در لایه میانی جو، تقویت زبانه‌های سیستم کم‌ارتفاعی را نشان می‌دهد که موجب افزایش ابر و بارش‌های پراکنده و خفیف به ‌ویژه در ارتفاعات استان خواهد شد.

وی ادامه‌ داد: بر این اساس، در 24 ساعت آینده آسمان در مناطق شمالی و ارتفاعات نیمه شمالی استان صاف و غبارآلود گاهی همراه با وزش باد و به تدریج با افزایش ابر و احتمال رگبارهای پراکنده، در مناطق مرکزی و غربی صاف و غبار آلود همراه با افزایش ابر و احتمال رگبار پراکنده و گاهی وزش باد، در مناطق ارتفاعات نیمه شرقی و جنوب شرقی صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش ابر و احتمال رگبارهای پراکنده و گاهی وزش باد و در مناطق ساحلی و جنوبی صاف و غبار آلود همراه با افزایش ابر و وزش باد قابل ملاحظه پیش‌بینی می‌شود.

معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته امیدیه با 37 و دهدز با 14 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان گزارش شده‌اند. در 24 ساعته آینده نیز بیشینه دمای اهواز به 40 و کمینه آن به 22 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

اخبار انتظامی خوزستان

 

کشف بیش از 71 کیلوگرم تریاک در بهبهان
اجتماعی  13:24:46 1392/01/28

921-17814-5 کد خبر
 

سرپرست فرماندهی انتظامی بهبهان از کشف 71 کیلو و 550 گرم تریاک و دستگیری 3 نفر در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- سرهنگ سیدنورالدین موسویان اظهار کرد: در راستای مبارزه قاطع با فروشندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در استان، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران انتظامی پاسگاه درونک شهرستان بهبهان در حین اجرای طرح ایست و بازرسی و کنترل تردد خودروهای عبوری به راننده یک دستگاه خودروی پژو 405 مشکوک شده و بلافاصله خودرو را متوقف کردند.

موسویان ادامه داد:ماموران پلیس در بازرسی تخصصی خودرو، مقدار 61کیلو و 600 گرم مواد مخدر از نوع تریاک را که به طرز ماهرانه‌ای در قسمت‌های مختلف خودرو جاسازی شده بود؛ کشف و ضبط کردند.

سرپرست انتظامی بهبهان تصریح کرد:همچنین ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در عملیات جداگانه‌ای در سطح شهرستان بهبهان از 2 نفر به هویت معلوم مقدار 9 کیلو و 950 گرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف و ضبط کردند.

موسویان عنوان کرد کرد:متهمان دستگیرشده پس از تشکیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی راهی مراجع قضایی شد.

 

در اهواز؛
سرقت مسلحانه از طلافروشی نافرجام ماند
اجتماعی  13:25:50 1392/01/28

921-17914-5 کد خبر
 

فرمانده انتظامی اهواز گفت:چند فرد ناشناس که صورت‌های خود را با نقاب پوشانده بودند، اقدام به سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در محله کیان اهواز کردند که این سرقت با هوشیاری مامور محافظ نافرجام ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)–منطقه خوزستان-سرهنگ سیدحسین سیدحقیقی اظهار کرد:سارقان که سوار بر یک دستگاه خودروی پژو پارس و یک موتورسیکلت بودند با تیراندازی به سمت شیشه‌های مغازه طلافروشی و مردم رهگذر ضمن ایجاد رعب و وحشت قصد سرقت داشتند که با واکنش "استوار سعیدی" که به عنوان مامور محافظ در محل حضور داشت مواجه شدند

وی افزود:پس از رد و بدل شدن چند تیر، سارقان از محل متواری و مامور محافظ که در جریان تیراندازی از ناحیه پیشانی به صورت سطحی زخمی شده بود به بیمارستان انتقال یافت.

فرمانده انتظامی اهواز با اشاره به تشکیل اکیپ ویژه از پلیس‌های تخصصی اطلاعات و آگاهی و ماموران کلانتری عنوان کرد:ماموران پلیس با انجام کارهای اطلاعاتی و پلیسی، هویت یکی از سارقان را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی در یک اقدام غافلگیرانه وی را دستگیر و در بازرسی از منزل متهم یک دستگاه خودروی پژو 206 مسروقه را کشف و ضبط کردند.

سیدحقیقی با اشاره به اعتراف متهم به سرقت مسلحانه طلافروشی با همدستی 3نفر، عنوان کرد:سارق دستگیرشده جهت سیر مراحل قانونی راهی مراجع قضایی شد و تلاش برای دستگیری سایر همدستان وی ادامه دارد.

اخبار انتصابات در خوزستان

 

با حکم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی
مدیرعامل جدید پتروشیمی اروند منصوب شد

حمید فدایی، به‌عنوان مدیرعامل جدید پتروشیمی اروند منصوب شد.

خبرگزاری فارس: مدیرعامل جدید پتروشیمی اروند منصوب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این مراسم ضمن آرزوی توفیق به‌منظور دستیابی به قله‌های جهانی اقتصادی و سیاسی در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، از تلاش‌های همکاران خود در پتروشیمی اروند قدردانی کرد.

عبدالحسین بیات، پتروشیمی اروند را یادگار تحقق "ما می‌توانیم" دانست و افزود: با وجود تمام فشارهای اقتصادی و تحریم‌های سیاسی، راه‌اندازی اروند، توانمندی و اقتدار ایران و ایرانی را به رخ دشمنان کشید.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از صنایع مهم در کشور و دنیا به تولید پتروشیمی اروند وابسته‌اند و تولید PVC اروند بازارهای ایران و کشورهای منطقه را تنظیم و در حذف دلال بازی نقش موثری داشته است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی نیز یادآور شد: راه‌اندازی اروند باعث شد تا بسیاری از مواد خام خدادادی را که ما به قیمت ناچیز در اختیار دیگران قرار می‌دادیم، به دست پرتوان کارشناسان و متخصصین خود تبدیل به محصولات با ارزش افزوده و نیاز جامعه کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: دیگران که از طریق سایت‌ها و رسانه‌های تبلیغاتی خود به دروغ دم از حقوق بشر می‌زنند، در صحنه‌های بین‌المللی حرف‌های زیادی می‌گویند ولی در عمل حتی به امضای خود بر قراردادهایی که می‌بندند تعهد ندارند.

بیات ادامه داد: آن‌ها با ترک اروند جشن شکست اروند را گرفتند ولی همه دیدند که این مجتمع مشکلات را یکی پس از دیگری از پیش پای خود برداشت و به تولید رسید.

وی ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند موسوی، دوران مدیریت وی را دوران سختی عنوان کرد و گفت: اگر خداوند در شرایط سخت به انسان توفیق استقامت و پایداری دهد، نعمتی پر فضیلت به او عطا کرده است.

بیات، همچنین ضمن معرفی مدیرعامل جدید به همکاران خود، برای وی آرزوی توفیق کرد و هم از هلدینگ خلیج فارس و هم از کارکنان پتروشیمی اروند خواست تا ایشان را در مسئولیت جدید یاری کنند.

پیش از آن، سید اسماعیل موسوی ترشیزی، در این جلسه در سخنانی آخرین وضعیت پتروشیمی اروند را گزارش کرد.

به گفته موسوی پتروشیمی اروند، در حال حاضر یک مجتمع استراتژیک است که تمامی کاستیک مورد نیاز کشور و نیمی از کلر مورد نیاز شرکت‌های بزرگ پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را تامین می‌کند.

سیداسماعیل موسوی گفت: اهمیت کاستیک برای صنایع، اگر بیشتر از بنزین نباشد، کمتر از آن هم نیست؛ چرا که این ماده مورد نیاز بسیاری از صنایع کلیدی کشور است.

حمید فدایی، مدیرعامل جدید پتروشیمی اروند نیز ضمن تشکر از زحمات موسوی، اولین هدف خود را رسیدن به ظرفیت اسمی تولید عنوان کرد و ابراز کرد: رسیدن به این هدف که امیدواریم در کوتاه مدت محقق شود مستلزم مشارکت پویای منابع انسانی موجود در این مجتمع است.وی پیش از این رئیس مجتمع پتروشیمی نوری عسلویه بوده است.

 

«حسن کهیایی» فرمانده انتظامی آبادان می‌شود

«حسن کهیایی»، فرمانده انتظامی اندیمشک، به عنوان فرمانده انتظامی آبادان منصوب می‌شود.به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، «حسن کهیایی»، فرمانده انتظامی اندیمشک، به عنوان فرمانده انتظامی آبادان منصوب می‌شود.پیش از این فرماندهی انتظامی شهرستان آبادان را «احمد چنداز» بر عهده داشت که روز گذشته به عنوان فرمانده انتظامی شهرستان دزفول منصوب شد.

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

روایت فضای سیاسی کشور؛ روز شصت دوم سال سی و پنجم انقلاب
  در روزی که محسن رضایی از ضرورت ایجاد جنبش و انقلابی در عرصه اقتصاد و فرهنگ برای ایجاد یک جامعه پیشرفته توحیدی سخن راند و از تلاش خود برای تحول در این دو حوزه گفت و آسیب شناسانه دردی از دردهای جامعه ایرانی را یادآور شد، رئیس جمهور اما در سخنانی اظهار داشت که بر خلاف طراحی های دشمن ایام نوروز هر کجا که می رفتی، مواد غذایی، آب و بهداشت وجود داشت!
 
شاید این از طنز روزگار است که با گذشت بیش از سی و چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی، که برای استقلال و آزادی به وقوع پیوست، رئیس جمهور ادعا می کند که همه جای ایران، مواد غذایی ، آب و بهداشت وجود دارد!
 
افتخار به داشتن آب،مواد غذایی و بهداشت در سال 1392 در ایران با وجود در اختیار داشتن بالاترین درآمد ارزی کشور در طول تاریخ در حالی است که رئیس دولت، مدعی است که  دیگرانی که بی سواد بودند قصد امر و نهی به دولت را داشتند و او این اجازه را به آنان نداده است. احمدی نژاد در این باره می گوید:
 
«وقتی یک آدم بی‌سوادی که بلد نیست اسم خودش را بنویسد خود را در کارهای اقتصادی وارد می‌کند. مثلا به ما نامه‌ی رسمی می‌نوشتند که این سد را در اینجا نسازید و در جای دیگر بسازید من به آنها می‌گفتم شما اصلا می‌فهمید سد یعنی چه؟ ولی آنها تهدید هم می‌کردند که اگر این کار انجام نشود با شما برخورد می‌کنیم و در واقع به همین صراحت به ما می‌گفتند که این کار را بکن و این کار را نکن»
 
یک نویسنده طبیعتا باید اصل را بر صحت گفته های رئیس جمهور کشورش بگذارد. سمعا و طاعتا. اما چند سئوال: وقتی کار از دست بی سواد ها گرفته شد، به با سوادها داده شد؟ اگر به باسوادها داده شد، نتیجه اش چه شد؟ وضعیت کنونی اقتصاد کشور نتیجه کار با سوادها است؟ آقای رئیس جمهور دردمندانه می گوییم داشتن آب، مواد غذایی و بهداشت در قرن بیست  یکم، افتخار ندارد! این دستاوردهای شما حتی کف یک زندگی بخور و نمیر هم نیست!

رئیس جمهور البته همچنین از ارائه مدارک جدیدی سخن گفت و با بیان اینکه تمام توان نظام سرمایه‌داری، برای ایجاد محدودیت علیه ملت ما بسیج شده بود، اظهار داشت: مدارکی در این خصوص دارم که طراحی این فشارها از داخل و خارج با هم هماهنگ شده بود.
 
مدارک رئیس جمهور علیه این و آن البته اگر برای مردم چیزی در برنداشته است، اما حتما برای دولتی ها نان داشته است!
 
اما در حالی که ائتلاف سه گانه اعلام کرده است که گزینه نهایی خود را اواسط اردیبهشت معرفی می کند، اما هنوز مشخص نیست که گزینه آنان بر اساس نظر سنجی انتخاب خواهد شد یا بر اساس مولفه هایی که ممکن است، یکی از آنان نظر سنجی هم باشد. شاید اعلام اینکه هر سه نفر در انتخابات نام نویسی خواهند کرد ناشی از اختلاف نظر این سه در مورد معرفی نفر نهایی است.
 
این در حالی است که در روزهای اخیر گارد بسته این ائتلاف به روی سایر کاندیداها باز شده است، یک زمانی البته حدادعادل اعلام کرده بود دیگر نامزدها برای پیوستن به این ائتلاف باید حداقل 10 در صد آرا را داشته باشند، اما اینک علی اکبر ولایتی اعلام کرده است که ائتلاف آنان با افرادی که دارای رای کمتری از ده درصد آراء نیز هستند همکاری خواهد کرد. ولایتی البته با ذکر خاطره ای از آقا مجتبی تهرانی هم تعین ریاست جمهوری در شخص خود را بروز داده است و گفته است که در سال 84 آیت‌الله مجتبی تهرانی به من گفتند شرایط ریاست‌جمهوری در تو متعین است ولی اگر هاشمی رفسنجانی نامزد شد کناره‌گیری کن، چون صلاح نیست یک روحانی در انتخابات شکست بخورد.
 
اما دعوای دولت با محمد باقر قالیباف و بالعکس ظاهرا پایانی ندارد و اخیرا دولتی ها بین پرونده ستار بهشتی و تبلیغات خود علیه قالیباف ارتباطی برقرار کرده اند. اخیرا مدیر مسئول یکی از روزنامه های دولتی که خود را حامی ستار بهشتی معرفی کرده گفته است که اگر جرم ستار بهشتی توهین به مسئولان بود و چنان سرنوشتی پیدا کرده است، چرا با قالیباف که در یک فایل صوتی علیه مسئولان دولتی صحبت کرده است، جزایی در نظر گرفته نشده است؟
 
جبهه پایداری هم ظاهرا کاندیدای خود را شناخته است؛ همان گونه که از پیش مشخص بود بین سه گزینه جلیلی، لنکرانی و فتاح بنا بود یکی کاندیدای ریاست جمهوری شود. فتاح و جلیلی ظاهرا برای پذیرفتن کاندیداتوری اکراه دارند و در این میان این لنکرانی است که فعالیت های سیاسی خود را در ماه های اخیر وسعت بخشیده است و به نظر می رسد که گزینه نهایی جبهه پایداری هم شخص لنکرانی خواهد بود.
 
 
 
 
محسن رضایی در میان جمعی از جوانان اشاره‌هایی به بازی‌های تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا داشت.
 
به گزارش ‌فارس، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع گروهی از جوانان با ابراز تأسف از شکست تیم‌های باشگاهی ایران از تیم‌های عربستانی در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: وقتی ورزش در فوتبال ما از سیاست زدگی در امان نمانده، نتیجه‌ای جز این به دست نمی‌آید. ما نباید اجازه دهیم به سادگی غرور ملی خدشه‌دار شود.

وی با انتقاد شدید از سیاست زدگی عرصه فوتبال و ورزش کشور افزود: با وجود هزینه‌های زیاد در سال‌های اخیر، نتیجه مناسب به دست نیامده ‌و تیم‌های صدرنشین ایران از تیم‌های عربستانی شکست می‌خورند و این خود دلیلی است از ضعف مدیریت و سیاست‌زدگی در عرصه فوتبال. برای مردم ما نتایج فوتبال به ویژه در مصاف با تیم‌های خارج مهم است و با توجه به این که در دنیای امروز، فوتبال فرا‌تر از یک ورزش است و حتی وسیله انتقال فرهنگ و نماد غرور ملی یک کشور به شمار می‌رود، بنابراین کسانی که با سیاست بازی، امید مردم را به ناامیدی تبدیل ‌و غرور ملت را خدشه دار می‌کنند، باید پاسخگو باشند و مسئولیت خود را بپذیرند.

محسن رضایی ادامه داد: فوتبال را باید به اهل آن سپرد و به سوءاستفاده از فوتبال به عنوان ابزار قدرت پایان دهیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که فوتبالی‌های ما نیز باید پاسخ اعتماد مردم را چه در زمین رقابت و چه در بیرون از آن بدهند و با تکیه بر خصلت‌های پهلوانی و ایرانی، به الگوهای فرهنگی برای جوانان تبدیل شود و با رشادت و فداکاری در زمین مسابقه از آبرو و غرور ملی ایرانی‌ها دفاع کند که حب‌الوطن من الایمان.

وی همچنان اعلام کرد که برنامه ما برای ورزش استفاده از نیروهای متخصص از خانواده ورزشکاران و جلوگیری از ورود مدیران و اهداف سیاسی در عرصه ورزش است.
وی تأکید کرد: برنامه من افزایش کیفیت زندگی مردم است و از همین روی، توجه ویژه به ورزش می‌تواند باعث ایجاد امید و نشاط در زندگی هم‌وطنان ایرانی شود.
 
در حالی که اخوان المسلمین، اندیشمندان و اکثریت مردم مصر با از سرگیری و عادی سازی روابط مصر و ایران موافق هستند گروههای سلفی و مرتجع مصر با الهام گرفتن از عربستان سعودی و قطر و با راه انداختن نشستهایی در شهرها و استانهای مختلف مصر، در صدد القاء این موضوع هستند که از سرگیری ارتباط مصر با ایران خطر نفوذ تشیع به مصر را به همراه دارد.
به گزارش مشرق به نقل از ابنا، در راستای برنامه های شیعه هراسانه، یک گروه سلفی مصر   نشستی با عنوان "الشیعه هم العدو فاحذروهم" (شیعیان دشمن هستند از شیعیان بر حذر باشید!) با حضور «شیخ محمد ابراهیم منصور»، «شیخ حسین ابوخیر»، «شیخ محمد فرید» و «شیخ سعد زلهف» برگزار کرد.

در این نشست که روز یکشنبه ـ 25 فروردین 1392 ـ در مسجد نور الایمان واقع در شهر "قنطره" دراستان کفر الشیخ (واقع در شمال غربی مصر) برگزار شد محمد ابراهیم منصور عضو سابق مجلس ملی مصر و عضو جمعیت تدوین قانون اساسی مصر گفت: شیعیان در مرحله اول به وسیله تبلیغ محبت و مظلومیت اهل بیت(ع) و در مرحله بعد با طرح شبهاتی مثل «اگر کسی محبت اهل بیت(ع) داشته باشد هر کاری کند به بهشت می رود و بر عکس هر کس محبت اهل بیت(ع)  را نداشته باشد به جهنم می رود» عوام مسلمین را به طرف خود جذب می کنند.

منصور سپس با اعتراف به جذابیت آموزه های مکتب تشیع و روند رو به رشد آن در مصر گفت: در برهه اخیر، هسته های متعددی از شیعیان را در مناطق مختلف کشور رصد کرده ایم.

شیخ محمد فرید (مدرس حدیث در آموزشگاه ابن تیمیة) نیز در این نشست با ادعای اینکه "خمینیسم" دارای شذوذاتی در عقائد و مواضع است(!) گفت: مسأله تشیع بسیار دشوار و خطر شیعیان بسیار زیاد است و  کسی که در مورد خطر شیعیان سستی کند از تاریخ آنها آگاهی ندارد!

در ادامه شیخ سعد زلهف مدعی شد: شیعیان کسانی بودند که (امام) حسین(ع) را کشتند! و همیشه به مسلمانان خیانت می کنند!

در پایان شیخ حسین ابو الخیر به وسیله پخش کلیپ و عکسهایی با دستگاه ویدئو و با بیان توضیحاتی، عقاید شیعیان را زیر سوال برد.

وی در سلسله اتهامات خود، یمک بار دیگر شبهاتی که بارها از سوی شیعیان پاسخ داده شده است را مطرح کردو وی از جمله مدعی شد: "شیعیان اعتقاد دارند که قرآن، قبل از آنکه بر پیامبر(ص) نازل شود بر علی وحی می شده است"!!

خاطر نشان می شود در حالی که اخوان المسلمین، اندیشمندان و اکثریت مردم مصر با از سرگیری و عادی سازی روابط مصر و ایران موافق هستند گروههای سلفی و مرتجع مصر با الهام گرفتن از عربستان سعودی و قطر و با راه انداختن نشستهایی با عناوین «نسبت به شیعیان هوشیار باشید»، «تشیع؛ خطر آینده» و ... در شهرها و استانهای مختلف مصر، در صدد القاء این موضوع هستند که از سرگیری ارتباط مصر با ایران خطر نفوذ تشیع به مصر را به همراه دارد.

در همین راستا «حازم اسماعیل» عضو ائتلاف موسوم به "دفاع از صحابه" و از علمای سلفی مصر در مناظره با «احمد راسم النفیس» از اندیشمندان شیعه مصر در برنامه "آخر النهار" از شبکه النهار مصر، با حمله شدید به شیعیان آنها را منافق و مجوس خواند و گفت: ترجیح می‌دهیم با اسرائیل تعامل داشته باشیم تا شیعیان.وی در بیان این مدعای خود گفت: اسرائیلی‌ها یهودی و اهل کتاب هستند و پیغمبر اسلام با یهودیان و مسیحیان تعامل داشت اما با مجوس‌ها نه!!

هشدار بهداشتی

 

 

قطره آنتی دیمیج با نشان تجاری M.KHAIR برای مو غیرمجاز است 

اهواز-معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، قطره آنتی دیمیج (Anti damage) که در رنگ کردن مو استفاده می شود را غیر مجاز و غیر قابل مصرف اعلام کرد.

 

به گزارش سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دکتر ˈبهزاد شریف مخمل زادهˈ اظهار داشت: بر اساس گزارش های ارسالی از سوی وزارت بهداشت، این فرآورده آرایشی فاقد مجوز است که از شهروندان در خواست می شود از این فرآورده ها استفاده نکنند.

وی تصریح کرد: این محصول به علت مشخص نبودن مواد و ترکیبات شیمیایی آن غیرمجاز و غیر قابل استفاده است.

اخبار روز خوزستان

 

هفته آینده بابهره برداری 32طرح ،مهردولت به مردم خوزستان ماندگارمی شود 

اهواز- محمود احمدی نژاد رییس جمهوری هفته آینده با بهره برداری از 32 طرح معروف به مهرماندگار، برای همیشه مهردولت عدالت محوررا در دل خوزستانی ها ماندگارمی سازد.

 

طرح مهر ماندگار دراصل ایده ای مدیریتی از سوی دولت برای پروژه های عمرانی و زیربنایی کشور است که دردولت نهم و دهم کلنگ اجرای آنها زده شد اما به اتمام نرسیده اند.

با رسیدن به روزهای پایانی دولت دهم ، دولت تصمیم گرفت طرح هایی را که پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد دارند، در اولویت تخصیص بودجه قرار گیرند و تا پایان این دولت به اتمام برسند.

بنابراین از میان چند هزار پروژه عمرانی و زیربنایی در کشور ، اجرای سریع تعداد 905 طرح با اولویت پروژه های رفاهی و اقتصادی ، تحت عنوان طرح های مهرماندگار در دستور کار دولت قرار گرفت که ازاین تعداد 74 طرح درخوزستان شناسایی شد.

سید جعفرحجازی استاندار خوزستان معتقد است تمامی پروژه های مهر ماندگار تا پایان دولت دهم در خوزستان به بهره برداری می رسند.

وی سه شنبه درگفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: ازاین میزان 32 طرح مهرماندگار هفته آینده در چهارمین سفر رییس جمهوری و هیات دولت به خوزستان به بهره برداری می رسند.

وی این 32 طرح را درحوزه های بهداشت و درمان ، صنعت نفت ، راه و شهرسازی ، تامین اجتماعی ، جهاد کشاورزی ، نیرو و صنعت ،معدن و تجارت عنوان کرد.

حجازی افزود: دربخش بهداشت و درمان مجموعه کلینیک و اورژانس بیمارستان گلستان اهواز، بیمارستان شهرستان گتوند ، طرح توسعه دانشگاه پیرا پزشکی و بیمارستان تامین اجتماعی ماهشهر به بهره برداری می رسند.

استاندار خوزستان افزود: درحوزه نفت و انرژی گازرسانی به یک هزار روستای جدید در استان خوزستان ، تسهیلات بهره برداری و نمکزدایی مسجد سلیمان، ساخت بزرگراه ماهشهر – امیدیه ،خط ششم انتقال گاز اهواز ، دهلران افتتاح می شوند.

حجازی افزود: در بخش راه و شهرسازی نیز طرح بزرگراه آبادان – ماهشهر، تعریض و چهار خطه نمودن محور ملاثانی- شوشتر،حذف و طرح اصلاح نقاط حادثه خیز در راه های کشور با اولویت مسیرهای پر تردد شامل تکمیل تقاطع غیر همسطح کمربندی اندیمشک ،سد دز و سه راهی دهلران و احداث راه آهن هفت تپه شوشتر از مهمترین پروژه هایی است که با حضور رییس جمهوری به بهره برداری می رسند.

استاندار خوزستان افزود: در حوزه وزارت نیرو نیز راه اندازی شبکه آبیاری و زهکشی کرخه در قالب 5 فاز به صورت فصلی در دشت آزادگان، راه اندازی شبکه آبیاری و زهکشی کارون بزرگ به صورت فصلی در اهواز و راه اندازی شبکه آبیاری و زهکشی خرمشهر در سه فاز از مهمترین پروژهای طرح های مهر ماندگار دراین حوزه محسوب می شوند که با حضور رییس جمهوری به بهره برداری می رسند.

به گفته استاندار خوزستان راه اندازی کارخانه دوده صنعتی دزفول و سیلوی گندم نیز ازجمله پروژه های اداره کل صنعت ، معدن و تجارت در استان خوزستان است که به همین مناسبت با حضور رییس جمهوری افتتاح می شوند.

بنا به اظهارات استاندار خوزستان ، دولت عدالت محور عزم وجزم کرده است تا پایان دولت دهم کلیه طرح های مهرماندگار دراین استان را به بهره برساند و دین خود را به مردم این منطقه ادا کند.

یک خبر از شوشتر

 

در اتفاقی نادر
شوشتر به خاک سیاه نشست 

در اتفاقی نادر از ساعتی پیش از آسمان شوشتر خاکستر می‌بارد و طبق اعلام هواشناسی خوزستان قرار است تا ساعتی دیگر این خاکستر همراه با گرد و خاک باشد.

خبرگزاری فارس: شوشتر به خاک سیاه نشست

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، در اتفاقی کاملا نادر از ساعتی پیش از آسمان شهرستان شوشتر بارش ممتد خاکستر آغاز شده است و این روند در حال تشدید شدن است.

بارش خاکستر در مناطق غربی شوشتر بیشتر است و در شرایط کنونی حیاط منازل و پیاده‌روها و خیابان‌ها مملو از خاکستر‌های باریده شده از آسمان است.

شاید این اتفاق برای هر خواننده‌ای نادر باشد ولی برای مردم شهرستان شوشتر اتفاقی عجیب نیست زیرا این تنها سودی است که حضور کشت و صنعت‌ کارون شوشتر به همسایه 285 هزار نفری خود می‌رساند.

سوخته باقیمانده نیشکر برداشت شده از مزارع تنها چیزی است که به کام مردم مجاور کشت و صنعت کارون می‌رود و این روند نیز بدون وقفه و بدون اعتراض مسئولان امر ادامه دارد.

بر این اساس، این اتفاق علاوه بر زیان‌هایی که برای محیط زیست دارد برای سلامت انسان نیز زیان بار شناخته شده است و به این دلیل باید در اسرع وقت جلوی این کار گرفته شود ولی این اتفاق زیر نظر ناظران محیط زیست و دوستداران محیط زیست بسیار جای تعجب دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مردم شهرستان شوشتر بارها درباره مشکلات و مخاطرات این اتفاق تذکر داده و حتی با نگارش طومارهایی در این باره به صورت مکتوب اعتراض خود را بیان کرده‌اند ولی مسئولان در این باره هیچ ترتیب اثری ندادند.

اخبار روز خوزستان

 

فرماندار اهواز خبر داد
آغاز فعالیت ستاد انتخابات در اهواز/ ثبت‌نام از داوطلبان تا یکم اردیبهشت 
 

فرماندار اهواز گفت: ستاد انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان اهواز آغاز به کار کرد.

خبرگزاری فارس: آغاز فعالیت ستاد انتخابات در اهواز/ ثبت‌نام از داوطلبان تا یکم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به نقل از روابط عمومی فرمانداری اهواز، عبدالعزیز فدعمی اظهار کرد: دستور آغاز انتخابات از طریق ارتباط مستقیم با وزیر کشور به صورت ویدئو کنفرانس در محل استانداری خوزستان با حضور استاندار خوزستان، معاون سیاسی اجتماعی استاندار، معاون برنامه‌ریزی استانداری و مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری صادر شد و با اعلام وصول این دستور فعالیت ستاد انتخابات شهرستان اهواز رسماً آغاز شد.

وی افزود: انتخابات در حوزه انتخابیه شهرستان اهواز در دو شهر اهواز و الهایی و سه بخش مرکزی، غیزانیه و اسماعیلیه برگزار و براساس زمانبندی انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت‌نام داوطلبان از روز 26 فروردین ماه تا یکم اردیبهشت انجام می‌پذیرد.

فرماندار اهواز در پایان گفت: با استعانت از پروردگار متعال و پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری آماده برگزاری انتخابات باشکوه هستیم و امیدواریم در 24 خرداد ماه شاهد خلق حماسه‌ای دیگر توسط مردم شهرستان اهواز باشیم. 

 

توسط رئیس ستاد انتخابات خوزستان
مسئولان کمیته‌های ستاد انتخابات خوزستان معرفی شدند 

مسئولان کمیته‌های مختلف ستاد برگزاری انتخابات خوزستان از سوی رئیس ستاد انتخابات استان معرفی شدند.

خبرگزاری فارس: مسئولان کمیته‌های ستاد انتخابات خوزستان معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید کریم حسینی در احکامی، رضا نجاتی مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان را به عنوان رئیس کمیته سیاسی انتخابات و علی جمال‌پور رئیس حراست استانداری خوزستان را به عنوان رئیس کمیته حفاظت فیزیکی منصوب کرد.

همچنین  محمود توژی مدیرکل بازرسی و شکایات استانداری خوزستان به عنوان رئیس کمیته حقوقی، سید کریم سید نور، مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری خوزستان به عنوان رئیس کمیته آموزش، عبدالعزیز عچرش مدیرکل پشتیبانی و مالی استانداری خوزستان به عنوان رئیس کمیته پشتیبانی و علی‌رضا کریمی سرپرست روابط عمومی استانداری خوزستان به عنوان رئیس کمیته اطلاع رسانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا معرفی شدند.

محسن سزاری مدیرکل فناوری و اطلاعات استانداری خوزستان به عنوان رئیس کمیته فن آوری و عبدالامیر جامعی مدیرکل امنیتی استانداری خوزستان به عنوان رئیس کمیته امنیتی معرفی شدند.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسامی شهر و روستا به صورت هم‌زمان در 24 خرداد ماه 92 برگزار می‌شوند. 

اخبار انتظامی خوزستان

 

فرمانده پلیس‌راه آبادان ـ اهواز خبر داد
کاهش 33 درصدی آمار تصادفات منجر به فوت در آبادان 

فرمانده پلیس‌راه آبادان ـ اهواز گفت: امسال شاهد کاهش 33 درصدی تصادفات منجر به فوت و جرح در محدوده پلیس راه آبادان بودیم.

خبرگزاری فارس: کاهش 33 درصدی آمار تصادفات منجر به فوت در آبادان

مجید نظری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: در حالی که در سال‌های گذشته پلیس‌راه آبادان در رده نهم استان خوزستان قرار داشت با همت و تلاش همکاران ما در پلیس‌راه هم‌اکنون در رده سوم پلیس‌راه‌های استان خوزستان قرار دارد.

وی افزود: البته پلیس راه آبادان می‌توانست در جایگاه نخست استان نیز قرار گیرد اما وقوع چند فقره تصادف منجر به فوت در سال گذشته در مسیر آبادان ـ ماهشهر موجب شد تا جایگاه پلیس‌راه آبادان به رتبه نخست افزایش نیابد.

فرمانده پلیس‌راه آبادان ـ اهواز ادامه داد: پلیس راه آبادان حوزه وسیعی در محدوده یک هزار و 288 کیلومتر را در حوزه استحفاظی خود دارد.

وی تصریح کرد: در طول ایام نوروز و با به‌کارگیری همه توان، امکانات، نفرات و تجهیزات خود و آماده‌باش 100 درصدی نیروها خوشبختانه شاهد کاهش محسوس تصادفات منجر به فوت بودیم.

نظری اضافه کرد: علاوه بر نیروهای پلیس‌راه آبادان از 13 نیروی کمکی نیز در طول اجرای طرح در اوایل سال استفاده شد.

فرمانده پلیس‌راه آبادان ـ اهواز خاطرنشان‌کرد: همچنین شش دستگاه خودرو نیز برای اجرای طرح نوروزی توسط پلیس‌راه آبادان دریافت شد.

نظری افزود: دو کانکس نیز در مسیر آبادان ـ اروندکنار و آبادان ـ بندر امام خمینی برای انجام هرچه بهتر ماموریت‌ها استقرار یافت.

وی گفت: در مجموع و در نوروز امسال شاهد کاهش 33 درصدی تصادفات منجر به فوت و جرح در محدوده پلیس راه آبادان بودیم.

فرمانده پلیس‌راه آبادان ـ اهواز تصریح کرد: آمار تصادفات منجر به خسارت در این محدوده نیز 11 درصد کاهش یافته است.

نظری اضافه کرد: در این مدت همچنین 10 تیم گشتی به صورت شبانه‌روزی به گشت‌زنی در حوزه پلیس استحفاظی پلیس‌راه آبادان پرداختند.

اخبار ورزشی خوزستان

 

حاشیه‌‌نگاری فارس از دیدار نفت مسجد سلیمان و گل گهر سیرجان
هواداران زردپوش مسجدسلیمانی با چشمانی اشک بار ورزشگاه را ترک کردند 

پس از دیدار تیم‌های نفت مسجد سلیمان و گل گهر سیرجان، هواداران مسجد سلیمانی با چشمانی اشک بار ورزشگاه بهنام محمدی این شهر را ترک کردند.

خبرگزاری فارس: هواداران زردپوش مسجدسلیمانی با چشمانی اشک بار ورزشگاه را ترک کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از مسجد سلیمان، قبل از آغاز دیدار تیم‌های نفت مسجد سلیمان و گل گهر سیرجان حدود 5 هزار هوادار در ورزشگاه شهید بهنام محمدی حضور داشتند که به تشویق تیم خود مشغول بودند.

این ورزشگاه به دلیل نداشتن جایگاه مخصوص خبرنگاران، این قشر زحمت کش را دچار بلاتکلیفی کرده بود که سرانجام چند خبرنگار حاضر در ورزشگاه به جایگاه صدا و سیما انتقال داده شدند.نیروی انتظامی شهرستان مسجد سلیمان نظم خوبی را در ورزشگاه بهنام محمدی این شهر بر قرار کرده بود.باشگاه نفت مسجد سلیمان، تمام عواید حاصل از بلیط فروشی این دیدار را به آسیب دیدگان زلزله اخیر استان بوشهر اختصاص داد.

در دقیقه 24 این دیدار ضربه سر مهاجم تیم نفت مسجد سلیمان به تیرک عمودی دروازه گل گهر برخورد کرد که در این صحنه آه از نهاد هواداران این تیم بیرون آمد.هواداران تیم نفت در طول بازی بار‌ها به قضاوت داور این دیدار معترض بودند به گونه‌ای که در خروج داوران از زمین مسابقه ایجاد اختلال کردند.

پس از نواختن سوت پایان این دیدار توسط داور، هواداران منتسب به تیم نفت، اعتراض شدیدی نسبت به راه نیافتن تیم نفت مسجد سلیمان به مرحله بعد از خود نشان دادند که خساراتی نیز به ورزشگاه بهنام محمدی و صدماتی را نیز به تنی چند از افراد حاضر در زمین وارد کردند.به گزارش خبرگزاری فارس، در چارچوب هفته بیست و ششم و پایانی لیگ دسته اول، نفت مسجد سلیمان میزبان تیم گل گهر بود که این دیدار با دو گل به سود میهمان خاتمه یافت تا نفت از راه یابی به مرحله پلی آف باز بماند.

 

 

 

هفته پایانی رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال
خوزستان به دنبال حفظ سهمیه/ استقلال نیم نگاهی به کرمانشاه دارد 

از هفته بیست و ششم و پایانی لیگ دسته اول فوتبال کشور، تیم فوتبال استقلال خوزستان در صورت پیروزی در دیدار امروز خود باید منتظر باشد تا تیم شهرداری تبریز در کرمانشاه امتیاز از دست دهد.

خبرگزاری فارس: خوزستان به دنبال حفظ سهمیه/ استقلال نیم نگاهی به کرمانشاه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در چارچوب هفته بیست و ششم و پایانی لیگ دسته اول فوتبال کشور، استقلال خوزستان در اهواز میزبان تیم فولاد یزد خواهد بود.

این دیدار از اهمیت بالایی برای آبی پوشان اهوازی برخوردار است و برای راهیابی به لیگ بر‌تر این تیم نیاز مبرمی به برد در برابر فولاد یزد دارد.

لاجوردی پوشان در صورتی می‌توانند جواز صعود مستقیم به لیگ بر‌تر را کسب کنند که شهرداری تبریز موفق به کسب هر سه امتیاز از میدان کرمانشاه نشود.

تیم شهرداری تبریز امروز در آخرین دیدار خود در کرمانشاه میهمان تیم راهیان این شهر خواهد بود و در صورت کسب پیروزی در این دیدار به دلیل دارا بودن تفاضل گل بهتر مستقیما به لیگ بر‌تر صعود خواهد کرد.

در صورت صعود شهرداری به لیگ بر‌تر کار برای استقلال خوزستان به پایان نخواهد رسید، این تیم حتی در صورتی که بازنده میدان امروز باشد به دیدار پلی‌آف برای صعود به لیگ بر‌تر راه پیدا خواهد کرد.

تیم حاضر در مرحله پلی‌آف باید به مصاف تیم دوم گروه «الف» مس سرچشمه کرمان برود تا در دو بازی رفت و برگشت چهره آخرین صعود کننده به لیگ بر‌تر فوتبال کشور مشخص شود.

از شواهد پیداست که امروز ورزشگاه تختی اهواز چهره دیگری را از خود به نمایش خواهد گذاشت، رسانه‌ها و هواداران خونگرم خوزستانی اعلام آمادگی کردند تا با حضور در ورزشگاه مشوق آبی‌های اهواز برای صعود به لیگ بر‌تر باشند.

باید منتظر ماند و دید که آیا فوتبال خوزستان سهمیه خود را در لیگ بر‌تر حفظ خواهد کرد، یا اینکه فصل آینده لیگ دسته اول فوتبال کشور شاهد دو استقلال آبی پوش و دو نفت زرد پوش خواهد بود.

 

 

سرپرست تیم فوتبال فولاد خوزستان در گفت‌وگو با فارس:
کسب یک امتیاز از تبریز غنیمت است/ تمرینات فولاد چهار روز تعطیل شد 

سرپرست تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت: بازی بسیار سنگینی را در تبریز برگزار کردیم و یک امتیاز با ارزش نیز به دست آوردیم که این تک امتیاز از میدان سخت تبریز بسیار غنیمت است.

خبرگزاری فارس: کسب یک امتیاز از تبریز غنیمت است/ تمرینات فولاد چهار روز تعطیل شد

حسین ابن قاسم امروز گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس در اهواز، از تعطیلی تمرینات تیم فولاد خوزستان تا 31 فروردین ماه خبر داد و اظهار کرد: چهار روز به بازیکنان استراحت دادیم تا پس از آن در تمرینات حاضر شده و آماده دیدار با استقلال شوند.

وی ادامه داد: بازی بسیار زیبایی را از دو تیم فولاد و تراکتورسازی شاهد بودیم، همچنین این دیدار برای هر دو تیم بسیار سنگین بود که خوشبختانه موفق شدیم تیم تبریزی را در خانه متوقف کنیم.

سرپرست تیم فولاد خوزستان تصریح کرد: توپ‌های بسیاری را وارد چارچوب کردیم که درون دروازه جای نگرفت و اگر نیمی از موقعیت‌های ما تبدیل به گل می‌شد هم اکنون قاطعانه پیروز این میدان بودیم.

ابن قاسم اضافه کرد: تماشاگران تبریزی به شدت تیم خود را تشویق می‌کردند و این موضوع، کار را برای بازیکنان ما سخت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم فوتبال فولاد خوزستان در چارچوب هفته سی‌ و دوم لیگ بر‌تر فوتبال کشور عصر دوشنبه در تبریز میهمان تراکتورسازی بود که این دیدار با حساب یک بر یک مساوی به پایان رسید.

قرمز پوشان اهوازی از هفته سی‌وسوم لیگ بر‌تر فوتبال روز یکشنبه 15 اردیبهشت ماه در ورزشگاه تختی اهواز میزبان تیم استقلال تهران خواهند بود.  

 

 

 

فارس از هفته سی و دوم لیگ برتر فوتبال گزارش می‌دهد
نوشداروی نفت پس از سقوط/ کار سخت فولاد برای آسیایی شدن

در هفته سی و دوم لیگ برتر فوتبال نفت آبادان تیم راه‌آهن را برد و فولاد خوزستان نیز در برابر تراکتورسازی تبریز به تساوی رسید.

خبرگزاری فارس: نوشداروی نفت پس از سقوط/ کار سخت فولاد برای آسیایی شدن

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، هفته سی و دوم رقابت‌های لیگ برتر جام خلیج فارس از عصر جمعه با برگزاری شش دیدار آغاز شد که با مسجل شدن سقوط گهر درود و پیکان تهران به لیگ یک همراه بود.

* نوشداروی نفت پس از سقوط

تیم نفت آبادان که با شکست هفته قبل در برابر مس کرمان سقوطش به عنوان نخستین تیم به لیگ دسته اول مسجل شده بود در دیداری حیثیتی به مصاف راه‌آهن شهر ری رفت.

طلایی‌پوشان آبادانی که با نتایج ضعیف خود در این فصل از سه هفته قبل از پایان لیگ سقوطشان به لیگ دسته یک مسجل شده بود یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های ادوار حضور در لیگ برتر را در این فصل به نام خود ثبت کردند.

تغییرات گسترده در سطوح مختلف در این تیم نیز بیش از آنکه نفتی‌ها را شعله‌ور کند آن‌ها را در دام اختلاف سلیقه‌ها سوزاند تا جایی که از هفته‌ها قبل معلوم بود که این تیم راهی جز لیگ دسته اول نمی‌رود.

به هر حال طلایی‌پوشان با وجود مسجل شدن سقوط‌شان به لیگ یک برای دفاع از حیثیت فوتبالی خود در برابر شاگردان علی دایی قرار گرفتند.

نفتی‌ها در این دیدار بازی هوشمندانه‌تری را نسبت به دیدارهای قبلی از خود نشان دادند و به خوبی توانستند از تک گل خود که توسط رضا خالقی‌فر به ثمر رسید دفاع کنند.

در سوی دیگر راه آهنی قرار داشت که باتوجه به جایگاه خود در میانه‌های جدول نه استرسی برای سقوط داشته و نه دغدغه قهرمانی یا کسب سهمیه آسیایی.

شاگردان علی دایی در صورت کسب پیروزی تنها می‌توانستند جایگاه سرخ‌پوشان پایتخت را در رده ششم جدول تهدید کنند که با شکست در این دیدار خارج از خانه با 44 امتیاز در رده نهم قرار گرفتند.

نفتی‌ها نیز در این دیدار به سومین برد خود در این فصل البته با چهارمین سرمربی خود دست یافتند تا با 22 امتیاز در رده هفدهم جدول قرار گیرند.

در هفته سی‌وسوم این رقابت‌ها تیم نفت آبادان در اصفهان میهمان ذوب آهنی خواهد بود که به شدت برای سقوط‌ نکردن دست و پا می‌زند و راه‌آهن نیز در اکباتان میزبان صبای قم خواهد بود.

* فولاد در انتظار لغزش تراکتور

اما در روز دوم هفته سی‌‌ودوم رقابت‌ها که عصر دوشنبه برگزار شد بالانشینان به یک امتیاز بسنده کردند.

در حالی که همه نگاه‌های این روز به بازی حساس و فینال‌گونه استقلال و سپاهان در ورزشگاه آزادی دوخته شده بود در تبریز نیز تیم فولاد میهمان تراکتورسازی این شهر بود.

شاگردان حسین فرکی که هم‌اکنون در جایگاه چهارم جدول قرار دارند و به شدت نیم‌نگاهی به رده سومی تراکتورسازی برای حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا دارند در صورت کسب پیروزی در این دیدار می‌توانستند خود را به یک امتیازی تراکتورسازی رسانده و بیش از پیش به تراکتور نزدیک‌تر شوند.

سرخ‌پوشان اهوازی ابتدا نیز با گل دقیقه 20 لوسیانو پریرا از حریف خود پیش افتادند و تا دقیقه 77 نیز نتیجه را حفظ کردند اما در این دقیقه بود که تیم میزبان با گل محسن حسینی کار را به تساوی کشاند تا امتیازات را تقسیم کنند.

فولاد با این نتیجه 55 امتیازی شد و فاصله چهار امتیازی این تیم با تراکتورسازی حفظ شد تا سرخ‌های اهواز کار سختی را برای رسیدن به رده سومی داشته باشند.

در سوی دیگر تراکتورسازی تبریز نیز که این روزها نتایج چندان جالبی را چه در لیگ برتر و چه در لیگ قهرمانان کسب نمی‌کند از رسیدن به قهرمانی ناامید شده و برای حفظ جایگاه سومی خود در تلاش است.

در شرایطی که نبرد برای قهرمانی در لیگ برتر به دو هفته پایانی کشیده شده است فولاد خوزستان می‌تواند نقش مهمی را در تعیین قهرمان این فصل داشته باشد چراکه این تیم در هفته بعد در اهواز میزبان استقلال تهران خواهد بود.

دیداری که در آن استقلال برای نزدیک‌تر شدن به قهرمانی و فولاد برای یافتن روزنه‌های صعود به لیگ قهرمانان آسیا با لغزش احتمالی تراکتورسازی اندیشه‌ای جز پیروزی ندارند.

همچنین تیم تراکتورسازی تبریز که اکنون با 59 امتیاز در رده سوم جدول است در هفته سی‌و سوم میهمان آلومینیوم هرمزگانی است که به شدت به امتیازات این دیدار برای خلاصی از سقوط به دسته پایین‌تر نیاز دارد.

به هر حال دو هفته پایانی لیگ برتر امسال قطعاً آبستن حوادث و حساسیت‌های بالایی چه در بالا و چه در انتهای جدول خواهد که باید دید که در پایان چه نتایجی رقم خواهد خورد. 

قابل توجه بانوان محترمه خوزستانی

 

آلوده‌ترین جای آشپزخانه کجاست؟ 

دفعه بعدی که به سراغ گوجه فرنگی یا کلم در یخچالتان می‌روید شاید بهتر باشد آن را بهتر از دفعات قبل بشویید.

خبرگزاری فارس: آلوده‌ترین جای آشپزخانه کجاست؟

به گزارش خبرگزاری فارس، مطالعات موسسه بین المللی NFS نشان داد که کشوی سبزیها در یخچال می‌تواند آلوده‌ترین قسمت آشپزخانه باشد.

کشوی سبزیها در یخچال که در آن مواد قبلاً شسته شده و کثیف با هم نگه داشته می‌شوند محلی برای ترکیب این آلودگی‌هاست.

 لیزا یاکاس میکروبیولوژیست و مدیر بخش مجوزهای موسسه بین‌المللی NFS که یک موسسه غیرانتفاعی برای ارتقای استانداردهای بهداشتی است گفت: اکثر مردم فکر نمی‌کنند که سبزی ممکن است به این اندازه مشکل ساز باشند. بهتر است برای شستن این مواد از ظرف آبی دارای مواد شوینده رقیق استفاده کرد.

 تحقیق دیگری در سال 2011 اعلام کرده بود که آشپزخانه آلوده‌ترین مکان خانه از نظر حضور میکروبها و باکتری هاست.

 تا پیش از این تحقیق اکثراً گمان می‌کردند که ماکروویو ممکن است آلوده‌ترین جای خانه باشد اما از آنجایی که ماکروویو سطحی صاف است احتمال رشد باکتری‌ها در آن کمتر است.