سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

فرمانده نیروی زمینی سپاه برای پی گیری آزاد سازی مرزبانان به پاکستان رفت

                                                 سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به تلاش های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آزاد سازی مرزبانان ایرانی ربوده شده توسط گروهک تروریستی وابسته به استکبار جهانی گفت: سپاه از همان ابتدای وقوع حادثه ربایش، تلاش های ویژه و فوری برای آزاد سازی مرزبانان بومی ایرانی و برخورد با تروریست های تحت حمایت سازمان های جاسوسی بیگانه را در دستور کار قرار داد و در تداوم این تلاش ها ، صبح امروزانتشار دوشنبه سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در رأس هیاتی برای پیگیری موضوع به پاکستان اعزام کرد.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سخنگوی سپاه از سفر فرمانده نیروی زمینی سپاه برای رایزنی و پی گیری موضوع آزاد سازی مرزبانان ربوده شده ایرانی به پاکستان خبر داد.

به گزارش سپاه نیوز؛ سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به تلاش های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آزاد سازی مرزبانان ایرانی ربوده شده توسط گروهک تروریستی وابسته به استکبار جهانی گفت: سپاه از همان ابتدای وقوع حادثه ربایش، تلاش های ویژه و فوری برای آزاد سازی مرزبانان بومی ایرانی و برخورد با تروریست های تحت حمایت سازمان های جاسوسی بیگانه را در دستور کار قرار داد و در تداوم این تلاش ها ، صبح امروزانتشار دوشنبه سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در رأس هیاتی برای پیگیری موضوع به پاکستان اعزام کرد.

وی افزود: در این سفر فرمانده نیروی زمینی سپاه موضوع اقدام گروهک های تروریستی در ربودن 12 تن از مرزبانان بومی مستقر در پاسگاه مرزی منطقه میرجاوه از داخل خاک پاکستان و تلاش برای آزادی آنان و نیز رایزنی جهت دستیابی به اقدامات مشترک و قاطع ضد پدیده تروریسم و تضمین امنیت پایدار مرزی با مقامات نظامی و امنیتی این کشور دنبال خواهد کرد.

گزارش «العرب» از موضع اخیر رییس جمهور روسیه؛

معنای اظهارات پوتین درباره «حضور ایران در سوریه» و اشاره غیرمستقیم به آمریکا و اسرائیل چیست؟ / آیا مسکو روی یک «معامله» حساب باز کرده؟

خیرالله خیرالله در العرب نوشت: بخشی از صحبتهای رئیس جمهور روسیه در کنفرانس«والدای» که برای پانزدهمین بار درسوچی برگزار شد، مربوط به تحقق اهداف روسیه در سوریه بود. دیگر قسمت مهم صحبتهای پوتین، مربوط به حضور ایران در سوریه بود که طی آن، پوتین تصریح کرد که مأموریت روسیه، قانع کردن ایران در مورد عقب نشینی نیروهای آن از سوریه نیست و دولتهایی که ایران را به رفتن از سوریه فر می خوانند، می بایست ضمانت بدهند که هیچگاه در مسائل سوریه دخالت نمی کنند. مشخص است که مخاطب اصلی رئیس جمهور روسیه در این باره، اسرائیل و ایالات متحده هستند.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در این میان، ایا پوتین روی معامله ای بین ایران و اسرائیل حساب باز کرده است که عنوان آن، حضور ایران در سوریه است؟ مضمون صحبتهای رئیس جمهور روسیه در والدای، حکایت از این امر دارد. این مساله کاملا روشن است که روسیه قادر به اجرای هیچگونه تعهدی در مورد حضور ایران در سوریه نیست.

تمام همّ و غم پوتین آن است که به مردم روسیه بقبولاند دخالت در سوریه بخاطر تضمین بقای بشار اسد در دمشق، ابعاد سیاسی دارد که اولویت روسیه است.

نفوذ ایران در سوریه، تبدیل به امر واقعی شده است و سخنان پوتین، منعکس کننده تسلیم وی در برابر ایران در سوریه است. به نظر می رسد رئیس جمهور روسیه قصد دارد ایران را ازاد بگذارد تا تدبیر امر خود در رابطه با اسرائیل و ایالات متحده را بر عهده داشته باشد.

قطعا باید زمانی بگذرد تا امور روشن شده و مشخص شود که روسیه در صورت وقوع جنگ و حمله اسرائیل به اهداف ایرانی در سوریه، چگونه عمل می کند.

پس از سقوط جنگنده روسی توسط موشکهای اسرائیلی، طبیعت روابط روسیه و اسرائیل تغییر نموده و تفاهمهای پیشین بین انها از میان رفت. روسیه در پاسخ به این اقدام اسرائیل، اس 300 را به ارتش سوریه واگذار کرد. اما روسیه در مرحله آینده چه خواهد کرد؟ آیا روسها جز ترتیب دادن معامله ای بین ایران و اسرائیل، به نحوی که نتایج آن مورد قبول ایالات متحده نیز باشد، چاره دیگری دارند؟

آخرین آمار مصدومان طوفان در خوزستان و ایلام

سخنگوی سازمان اورژانس کشور آمار مصدومان و فوتی‌های طوفان ۲۴ ساعت گذشته را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۴۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ 22 October 2018

سخنگوی سازمان اورژانس کشور آمار مصدومان و فوتی‌های طوفان ۲۴ ساعت گذشته را تشریح کرد.

مجتبی خالدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته استان‌های ایلام و خوزستان متاثر از طوفان بوده‌اند، گفت: در پی وقوع طوفان ۸۱ تن مصدوم شدند که ۳۷ تن از آنها توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتند و ۴۴ تن در محل درمان شدند.

وی همچنین با اشاره به مرگ یک تن در اثر ریزش آوار نیز گفت: این فرد که از اهالی شهر مهران بود به علت آسیب دیدگی ناشی از ریزش آوار بر اثر طوفان جان خود را از دست داد.

تشنج ۵ دانش آموز خوزستانی در پی گرد و خاک

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از بروز تنگی نفس، مشکلات قلبی و تشنج در پنج دانش آموز به دلیل وقوع گرد و خاک در روستای بیت باوی کوپال خبر داد.
کد خبر: ۸۴۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹ 21 October 2018

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از بروز تنگی نفس، مشکلات قلبی و تشنج در پنج دانش آموز به دلیل وقوع گرد و خاک در روستای بیت باوی کوپال خبر داد.

دکتر شهیار میرخشتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اثر وقوع گرد و خاک که حدود ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه امروز (۲۹ مهرماه) رخ داد، پنج دانش آموز در روستای بیت باوی کوپال از توابع بخش مشراگه شهرستان رامشیر دچار تنگی نفس، تشنج و مشکلات قلبی شدند.

وی افزود: این پنج نفر توسط تکنسینهای اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز انتقال یافتند.

هدایت زائران اربعین از جاده پلدختر به سمت خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران لرستان از هدایت زائران حسینی از جاده پلدختر- دره شهر- ایلام به‌سوی مرزهای جنوبی و فراهم شدن امکان اسکان آنان در مساجد و مدارس خبر داد.
کد خبر: ۸۴۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴ 22 October 2018

مدیرکل مدیریت بحران لرستان از هدایت زائران حسینی از جاده پلدختر- دره شهر- ایلام به‌سوی مرزهای جنوبی و فراهم شدن امکان اسکان آنان در مساجد و مدارس خبر داد.

غلامرضا آقامیرزایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به وقوع طوفان و گرد و غبار در ایلام و بسته شدن مسیر ایلام- مهران اظهار داشت: با دستور استاندار ایلام و هماهنگی با استاندار لرستان و مدیریت بحران لرستان، اقدامات لازم برای تغییر مسیر زائران حسینی از مرز مهران به سوی مرزهای جنوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ماموران نیروی انتظامی در محل جاده پلدختر- دره شهر- ایلام و در کرمانشاه- ایلام مستقر هستند و زائران حسینی را به حرکت به سوی خوزستان و مرزهای جنوبی هدایت می کنند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان خاطرنشان کرد: برای اسکان زائران نیز مساجد و مدارس شهرستان های مسیر را آماده کرده ایم.

آقامیرزایی با تاکید بر اینکه لرستان به عنوان استان معین ایلام آماده خدمت رسانی به زوار حسینی است، یادآور شد: زائران حسینی باید به سمت مرزهای چذابه و شلمچه حرکت کنند.

دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز

استاندار خوزستان با اعلام خبر دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز می‌گوید در این رابطه تا به حال هیچ فعال مدنی بازداشت نشده است.
کد خبر: ۸۴۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ 22 October 2018

استاندار خوزستان با اعلام خبر دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز می‌گوید در این رابطه تا به حال هیچ فعال مدنی بازداشت نشده است.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با ایرناپلاس درباره بازداشت عوامل مرتبط با حادثه تروریستی اهواز با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری فرمودند که باید دنباله‌های عوامل این حادثه تروریستی دستگیر شوند،‌ می‌گوید: در بین بازداشت‌شدگان، فعال مدنی و کودک نیست. تلاش بر این است که برای فعالان مدنی و سیاسی مشکلی پیش نیاید و ما بحثی روی فعالان سیاسی و مدنی نداشتیم.

شریعتی با بیان اینکه باید اطلاعات بیشتر درباره بازداشت‌شدگان حادثه تروریستی اهواز را از رئیس کل دادگستری پرسید، اعلام می‌کند که در بین دستگیرشدگان یک زن وجود دارد، اما هیچ کودکی بازداشت نشده است.

طی روزهای گذشته اطلاعیه‌هایی صادر شده بود که در آنها ادعای بازداشت‌ گسترده فعالان مدنی و سیاسی در استان خوزستان پس از حمله اهواز مطرح و از وضعیت آن‌ها ابراز نگرانی شده بود. در این اطلاعیه‌ها ادعا شده بود که در مواردی کودکان و زنان نیز بازداشت شده‌اند.

زمینه سازی اسرائیل برای حمله هوایی به مواضع نیروهای طرفدار ایران در عراق!

چندی پیش بود که خبرگزاری رویترز و برخی منابع اسرائیلی مدعی شدند، تعدادی از موشک های بالستیک کوتاه برد ایران به عراق منتقل شده است؛ خبری که هم از سوی ایران تکذیب شد و هم مقامات عراقی. به نظر می رسد، اسرائیلی ها در حال گسترش فضای تقابلی خود با ایران هستند و برخی از نشانه ها حاکی از آن است که شاید تل آویو دست به اقدامات تهاجمی علیه نیروهای هوادار ایران در عراق بزند.
کد خبر: ۸۴۵۱۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 22 October 2018

چندی پیش بود که خبرگزاری رویترز و برخی منابع اسرائیلی مدعی شدند، تعدادی از موشک های بالستیک کوتاه برد ایران به عراق منتقل شده است؛ خبری که هم از سوی ایران تکذیب شد و هم مقامات عراقی.

به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، اسرائیلی ها نیز به صورت گسترده به این خبر پرداختند و خواهان مقابله با انتقال موشک ها از ایران به عراق و لبنان شدند.

به نظر می رسد اسرائیلی ها در حال گسترش فضای تقابلی خود با ایران هستند و برخی از نشانه های حاکی از آن است که ممکن است تل آویو، اقدامات تهاجمی علیه نیروهای هوادار ایران در عراق انجام دهد.

در این زمینه، «اسرائیل هیوم» گزارش داد، «گلعاد آردان» وزیر امنیت داخلی اسرائیل روز گذشته در نشستی به میزبانی «مؤسسه تحقیقات استراتژیک اورشلیم» مدعی شد، ایران در حال برنامه ریزی برای حمله به اسرائیل از خاک عراق است!

وزیر افراط گرای اسرائیل تأکید کرد که ایران ارتباطات قوی با عراق برقرار کرده و این می تواند در آینده به جنگ احتمالی با اسرائیل منجر شود.

آردان مدعی شد: هدف ایران عمیق تر کردن معضل اسرائیل است در مورد اینکه به ایران حمله بکند یا خیر؛ این در حالی است آن ها جبهه های بیشتر و بیشتری علیه ما باز می کنند. جبهه هایی که هزینه های زیادی برای ما به همراه خواهد داشت، به ویژه اینکه اگر ما در مورد حمله به برنامه و تأسیسات هسته ایران فکر کنیم!

به نظر می رسد، تمرکز اسرائیلی ها بر حضور و فعالیت های ایران در عراق به بهانه های گوناگون بتواند زمینه ساز راه اندازی حملاتی از سوی آن ها به نیروهای تحت حمایت ایران در عراق باشد.

به همین جهت دور از انتظار نخواهد بود که تل آویو مواضع حشد الشعبی و دیگر گروه های نظامی هوادار ایران مانند کتائب حزب الله، عصائب اهل حق و یا نجباء را هم جزء اهداف خود برای حمله به خاک عراق نداند.

این مسأله به ویژه زمانی تقویت شده که روس ها به استقرار سامانه پدافندی اس-300 عملا فضای کنش نیروهای هوایی اسرائیل در سوریه را تا حدود زیادی محدود کرده اند.

لذا، ممکن است اسرائیلی ها خواسته باشند با گسترش حوزه تهاجمی خود علیه ایران، حملاتی را در عراق علیه مواضع برخی نیروهای عراقی راه اندازی کنند؛ مسأله ای که بدون شک، فضای تنش در منطقه را دوچندان خواهد کرد.

در همین راستا، یکی از مناطقی که ممکن است، آماج جنگنده های اسرائیلی قرار بگیرد منطقه مرزی میان عراق و سوریه است.

در این میان، گذرگاه مرزی القائم در غرب عراق و شرق سوریه که محل تجمع برخی از نیروهای حشدالشعبی است، می تواند نقطه مورد نظر اسرائیل برای هرگونه حمله احتمالی باشد؛ جایی که فاصله نزدیکی با گذرگاه مرزی ابوکمال در سوریه دارد و از نظر اسرائیلی ها ایران را به مدیترانه وصل می کند.

زمینه سازی اسرائیل برای حمله هوایی به مواضع نیروهای طرفدار ایران در عراق!

زمینه سازی اسرائیل برای حمله هوایی به مواضع نیروهای طرفدار ایران در عراق!

چندی پیش بود که خبرگزاری رویترز و برخی منابع اسرائیلی مدعی شدند، تعدادی از موشک های بالستیک کوتاه برد ایران به عراق منتقل شده است؛ خبری که هم از سوی ایران تکذیب شد و هم مقامات عراقی. به نظر می رسد، اسرائیلی ها در حال گسترش فضای تقابلی خود با ایران هستند و برخی از نشانه ها حاکی از آن است که شاید تل آویو دست به اقدامات تهاجمی علیه نیروهای هوادار ایران در عراق بزند.
کد خبر: ۸۴۵۱۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 22 October 2018

چندی پیش بود که خبرگزاری رویترز و برخی منابع اسرائیلی مدعی شدند، تعدادی از موشک های بالستیک کوتاه برد ایران به عراق منتقل شده است؛ خبری که هم از سوی ایران تکذیب شد و هم مقامات عراقی.

به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، اسرائیلی ها نیز به صورت گسترده به این خبر پرداختند و خواهان مقابله با انتقال موشک ها از ایران به عراق و لبنان شدند.

به نظر می رسد اسرائیلی ها در حال گسترش فضای تقابلی خود با ایران هستند و برخی از نشانه های حاکی از آن است که ممکن است تل آویو، اقدامات تهاجمی علیه نیروهای هوادار ایران در عراق انجام دهد.

در این زمینه، «اسرائیل هیوم» گزارش داد، «گلعاد آردان» وزیر امنیت داخلی اسرائیل روز گذشته در نشستی به میزبانی «مؤسسه تحقیقات استراتژیک اورشلیم» مدعی شد، ایران در حال برنامه ریزی برای حمله به اسرائیل از خاک عراق است!

وزیر افراط گرای اسرائیل تأکید کرد که ایران ارتباطات قوی با عراق برقرار کرده و این می تواند در آینده به جنگ احتمالی با اسرائیل منجر شود.

آردان مدعی شد: هدف ایران عمیق تر کردن معضل اسرائیل است در مورد اینکه به ایران حمله بکند یا خیر؛ این در حالی است آن ها جبهه های بیشتر و بیشتری علیه ما باز می کنند. جبهه هایی که هزینه های زیادی برای ما به همراه خواهد داشت، به ویژه اینکه اگر ما در مورد حمله به برنامه و تأسیسات هسته ایران فکر کنیم!

به نظر می رسد، تمرکز اسرائیلی ها بر حضور و فعالیت های ایران در عراق به بهانه های گوناگون بتواند زمینه ساز راه اندازی حملاتی از سوی آن ها به نیروهای تحت حمایت ایران در عراق باشد.

به همین جهت دور از انتظار نخواهد بود که تل آویو مواضع حشد الشعبی و دیگر گروه های نظامی هوادار ایران مانند کتائب حزب الله، عصائب اهل حق و یا نجباء را هم جزء اهداف خود برای حمله به خاک عراق نداند.

این مسأله به ویژه زمانی تقویت شده که روس ها به استقرار سامانه پدافندی اس-300 عملا فضای کنش نیروهای هوایی اسرائیل در سوریه را تا حدود زیادی محدود کرده اند.

لذا، ممکن است اسرائیلی ها خواسته باشند با گسترش حوزه تهاجمی خود علیه ایران، حملاتی را در عراق علیه مواضع برخی نیروهای عراقی راه اندازی کنند؛ مسأله ای که بدون شک، فضای تنش در منطقه را دوچندان خواهد کرد.

در همین راستا، یکی از مناطقی که ممکن است، آماج جنگنده های اسرائیلی قرار بگیرد منطقه مرزی میان عراق و سوریه است.

در این میان، گذرگاه مرزی القائم در غرب عراق و شرق سوریه که محل تجمع برخی از نیروهای حشدالشعبی است، می تواند نقطه مورد نظر اسرائیل برای هرگونه حمله احتمالی باشد؛ جایی که فاصله نزدیکی با گذرگاه مرزی ابوکمال در سوریه دارد و از نظر اسرائیلی ها ایران را به مدیترانه وصل می کند.

زمینه سازی اسرائیل برای حمله هوایی به مواضع نیروهای طرفدار ایران در عراق!

ورزشکار خوزستانی مسیر کارون تا کربلا را روپایی می‌زند

ورزشکار جوان خوزستانی مسیر شهرستان کارون تا کربلای معلی را به مناسبت اربعین حسینی روپایی‌ خواهد زد.

عبدالجمال مقدم در گفت‌و‌‌گو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهارکرد: روز سه‌شنبه (یکم آبان‌ماه) حرکت خود را از شهرستان کارون به سمت کربلا آغاز خواهم کرد. مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان و معاون او و فرماندار و امام جمعه کارون نیز قرار است در این حرکت فرهنگی -  ورزشی تا بخشی از مسیر من را همراهی کنند.

وی بیان کرد:‌ امسال نیز همچون سال گذشته به نیت امام حسین (ع) این مسیر را با توپ روپایی خواهم زد و امیدوارم مسوولان در انجام این حرکت فرهنگی به من کمک کنند و حمایت لازم را داشته باشند.

ادامه بارش‌ها در خوزستان تا فردا

مدیرکل هواشناسی خوزستان از ادامه بارش همراه با رعد و برق و تندباد و احتمال بارش تگرگ با شدت و ضعف تا اواسط وقت فردا خبر داد.

محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: بارندگی همراه با رعد و برق، تندباد و احتمال بارش تگرگ با شدت و ضعف تا اواسط وقت فردا (سه‌شنبه) ادامه دارد.

وی افزود: همچنین وجود مه صبحگاهی در برخی نقاط استان خوزستان دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته لالی با 39 و دهدز با ۱۴ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 19 و 36 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

حمله دانش‌آموز اهوازی به معاون مدرسه با بطری شیشه‌ای!

در پی انتشار مطلبی در فضای مجازی درخصوص حمله یک دانش‌آموز به معاون مدرسه با "بطری شیشه‌ای" در اهواز، آموزش و پرورش ناحیه 3 اهواز توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، توضیحات آموزش و پرورش ناحیه 3 اهواز درخصوص این حادثه به شرح زیر است:

"صبح امروز همزمان با فعالیت هنرستان مخبر ناحیه ۳ اهواز یکی از دانش‌آموزان با تاخیر در مدرسه حضور پیدا می‌کند. معاون آموزشگاه علت تاخیر دانش‌آموز را جویا می‌شود و با توجه به اینکه دانش‌آموز در یک ماه گذشته همواره با تاخیر در محل آموزشگاه حضور پیدا می‌کرده است، سوابق قبلی غیبت وی به او یادآوری می‌شود.

در ادامه دانش‌آموز عصبانی شده و پس از خروج از مدرسه به همراه یک شیشه خالی نوشیدنی به سمت معاون برمی‌گردد و به او حمله‌ور می‌شود و متاسفانه در این حادثه همکار فرهنگی از ناحیه سر و کمر دچار جراحاتی می‌شود.

در اولین ساعات اطلاع از موضوع، ریاست، حراست، واحد حقوقی و واحد ارزیابی عملکرد اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ اهواز در محل آموزشگاه حاضر می‌شوند و بلافاصله شکایتی تنظیم و به مراجع قضایی تحویل می‌شود.

در ادامه نیز پدر این دانش‌آموز با حضور در محل مدرسه از این اقدام ناشایست و مذموم فرزند خویش اظهار ندامت می‌کند."

به گزارش ایسنا، در این زمینه پرونده قضایی تشکیل شده و توسط مراجع قضایی در دست پیگیری است.

دیدنی های امروز: از جولان گوسفندان در مادرید تا انتخابات پارلمانی افغانستان

نمایش یک روبات شبیه سازی شده از یک مجری تلویزیونی مشهور در ژاپن در نمایشگاه روبات در توکیو
نمایش یک روبات شبیه سازی شده از یک مجری تلویزیونی مشهور در ژاپن در نمایشگاه روبات در توکیو
نجات معدنچیان از سانحه انفجار معدن در یونچنگ چین/ شینهوا
نجات معدنچیان از سانحه انفجار معدن در یونچنگ چین/ شینهوا
تظاهرات حامیان نامزد راستگری انتخابات ریاست جمهوری برزیل در شهر سائوپائولو
تظاهرات حامیان نامزد راستگری انتخابات ریاست جمهوری برزیل در شهر سائوپائولو
عبور هزاران گوسفند از خیابان های مادرید/ آسوشیتدپرس
عبور هزاران گوسفند از خیابان های مادرید/ آسوشیتدپرس
پرواز پرندگان/ آلمان/ خبرگزاری آلمان
پرواز پرندگان/ آلمان/ خبرگزاری آلمان
جشنواره مردگان در مکزیک/ رویترز
جشنواره مردگان در مکزیک/ رویترز
توزیع اقلام غذایی بین آوارگان جنگی یمن در اردوگاهی در شهر حجه یمن/ خبرگزاری فرانسه
توزیع اقلام غذایی بین آوارگان جنگی یمن در اردوگاهی در شهر حجه یمن/ خبرگزاری فرانسه
اجرای برنامه یک گروه هنری کره ای در یازدهمین جشنواره دوستی کره – عرب در سالن آمفی تئاتر " عبدالحسین عبدالرضا" – یکی از هنرمندان فقید و بنام کویتی- در شهر کویت/ خبرگزاری فرانسه
اجرای برنامه یک گروه هنری کره ای در یازدهمین جشنواره دوستی کره – عرب در سالن آمفی تئاتر
صف زنان برای رای دادن در انتخابات پارلمانی افغانستان/ کابل/ رویترز
صف زنان برای رای دادن در انتخابات پارلمانی افغانستان/ کابل/ رویترز
مسابقات سالانه شنا در هنگ کنگ
مسابقات سالانه شنا در هنگ کنگ
ورود مهاجران هندوراسی از راه رودخانه به مرز مکزیک/ خبرگزاری فرانسه
ورود مهاجران هندوراسی از راه رودخانه به مرز مکزیک/ خبرگزاری فرانسه

عکس/ ازدحام جمعیت در مرز شلمچه

ازدحاج جمعیت در مرز شلمچه هم اکنون

تصویری از ازدحام جمعیت و تردد زوار در مرز شلمچه/ دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷

نخستین قطار اربعین از قم به شلمچه رسید

نخستین قطار ترکیبی قم به شلمچه امروز زائران اربعین را به خرمشهر رساند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، نخستین قطار قم به شلمچه امروز به خرمشهر رسید و نخستین مسافران خود را در مرز بین المللی شلمچه پیاده کرد.

این قطار هر روز ساعت ۱۵ قم را به مقصد مرز بین المللی شلمچه ترک می کند و شامل چند واگن درجه یک شش تخته است که برای مسیر قم به سمت خرمشهر در نظر گرفته شده و در ادامه سفر زائران از طریق مرز شلمچه به وسیله اتوبوس به شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی  منتقل می‌شوند؛ همچنین قطارهایی از تاریخ ۹ تا ۱۱ آبان‌ماه سال جاری برای برگشت زائران در نظر گرفته شده است.

سال گذشته نیز بالغ بر هزار و ۲۰۰ نفر از این قطار استفاده کردند که از طریق دفاتر خدمات گردشگری بلیت آن را تهیه کرده بودند.

هزینه استفاده از این قطار ترکیبی در دو مسیر رفت و برگشت ۷۶۰ هزار تومان است و کسانی که تنها قصد سفر به کربلا بدون استفاده از خدمات برگشت را داشته باشند، با پرداخت ۳۹۰ هزار تومان می‌توانند از آن استفاده کنند.

در این قطار ترکیبی، مدت زمان سفر ۲۴ ساعت است که در آن دو وعده غذایی برای زائران در نظر گرفته شده و ظرفیت هر بار انتقال زائران ۱۸۰ نفر است که در مسیر برگشت، این ظرفیت تا ۲۶۰ نفر افزایش می یابد.

وزارت کشور: مرزبانان ربوده‌شده در سلامت کامل اند

    پیگیری‌ها برای آزادی این عزیزان به صورت مستمر ادامه دارد.   

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور اعلام کرد که مرزبانان ربوده‌شده در سلامت کامل اند.

به گزارش ایسنا، حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اعلام این خبر افزود: مرزبانان ربوده شده کشورمان سالم‌اند و اکنون در اختیار گروهک‌تروریستی هستند.

پیگیری‌ها برای آزادی این عزیزان به صورت مستمر ادامه دارد.

وی ادامه داد: دولت پاکستان عزم جدی برای همکاری با جمهوری اسلامی در این زمینه دارد.

خوزستان باران آمد؛ حدود 1500 نفر به بیمارستان رفتند

باران در خوزستان، 1472 نفر دچار مشکلات تنفسی شدند و به بیمارستان رفتند.

 مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: از یکشنبه شب تا صبح روز دوشنبه به دنبال بارندگی در خوزستان، یک هزار و 472 نفر به علت عارضه تنفسی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند.

فرهاد حمزه لویی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : از این تعداد، 31 نفر در بخش و هشت نفر در مراقبت های ویژه بستری شدند و بقیه به صورت سرپایی مورد درمان قرار گرفتند.

86 نفر با عارضه تنفسی همزمان با نخستین بارندگی پاییزی و وقوع همزمان گرد و غبار 22 و 23 مهرماه به مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز مراجعه کردند.
در پی بارش نخستین بارش باران در آذر پارسال، 184 نفر با عارضه تنگی نفس به مراکز درمانی زیر مجموعه این دانشگاه مراجعه کردند.

تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران های پاییزی از سال 1392 آغاز شد و تا سال 1394 بیش از 60 هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.
در نخستین شب بارندگی پاییزی در سال 1395 در کل خوزستان کمتر از یک هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند که کاهش 70 تا 80 درصدی نسبت به سال های گذشته را داشت.

18 گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان بررسی شد و چهار احتمال مشعل های چاه های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده های گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شدند.

جزئیات واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان خوزستانی در محور لالی - تاراز

یک دستگاه مینی بوس که حامل دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی مدرسه بود، در محور لالی به تاراز در منطقه موسوم به دره آرپناه واژگون شد.

شهیار میرخشتی دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: یک دستگاه مینی بوس که حامل دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی مدرسه بود، در محور لالی به تاراز در منطقه موسوم به دره آرپناه واژگون شد. در این حادثه ۱۶ نفر از دانش آموزان مصدوم شدند.

مسئول اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: ۱۶ دانش اموز با امبولانس به بیمارستان امید لالی منتقل شدند. سپس ۹ نفر که حال انها وخیم تر بود به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شدند.

متواری شدن یک فروند هلی شات با شلیک مأموران انتظامی

لحظاتی پیش یک هلی شات بدون مجوز در منطقه چهارراه آبادان اهواز به پرواز درآمد که پس از شلیک مأموران انتظامی متواری شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، لحظاتی پیش یک هلی شات در محدوده مرکز شهر اهواز و در حوالی چهارراه آبادان پس از شلیک مأموران انتظامی متواری شد.

این هلی شات دقایقی پیش در محدوده منطقه چهارراه آبادان اهواز به پرواز درآمد که باعث تیراندازی مأموران نیروی انتظامی به سمت آن شد. این هلی شات پس از شلیک مأموران انتظامی متواری شد.

صدای تیراندازی در این محدوده مربوط به این موضوع بوده و هم اکنون امنیت کامل در منطقه برقرار است.

حوزه علمیه امام خمینی(ره) و بیت آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، امام جمعه اهواز در نزدیکی محل پرواز هلی شات قرار دارد.

بیشترین میزان بارندگی در اهواز و هندیجان ثبت شد

سرپرست هواشناسی خوزستان گفت: بیشترین میزان بارش در شب گذشته در ایستگاه‌های رادار اهواز و هندیجان ثبت شد.

محمد سبزه‌زاری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: طی 24 ساعت گذشته و پس از بارش‌هایی که در سطح استان اتفاق افتاد، بیشترین آمار بارندگی به رادار اهواز(ایستگاه ام‌الطمیر) برمی‌گردد که 45.0 میلیمتر بارندگی در این منطقه رخ داده است.

وی افزود: ایستگاه‌های هندیجان با 30، شادگان با 27 و اهواز با 26 میلیمتر به‌ترتیب پس از رادار اهواز بیشترین میزان بارش را در خوزستان داشته‌اند.

سرپرست هواشناسی خوزستان گفت: کمترین میزان بارش در خوزستان نیز از شهرهای حسینیه، لالی و گتوند گزارش شده است.

/ معاون خدمات شهری شهردار اهواز بی تفاوت به آب گرفتگی خیابان‌ها

مشکلات شبکه فرسوده فاضلاب نه تنها در مرکز استان بلکه در کل استان سال‌ها است قصه پر غصه این شهر است و گویا اراده‌ای برای اصلاح شبکه دفع آب‌های در سطح شهر وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بارش باران طی دو روز گذشته باوجوداینکه سبب شورونشاط شهروندان اهوازی شد، اما به همان میزان سبب ناراحتی و ایجاد مشکل در تردد شهروندان از خیابان‌های و معابر مختلف شهری شد، تا نخستین بارش‌های پاییزی پس از مشکلات تنفسی که گریبان گیر تمام خوزستانی‌ها می‌شود این بار شهروندان با مشکل آب‌گرفتگی خیابان‌ها و معابر مواجه شوند.

باگذشت چندین سال از حل نشدن مشکل شبکه فاضلاب شهری به نظر می‌رسد آب‌گرفتگی معابر و جمع شدن گسترده آب در خیابان‌های شهر پس از باران تبدیل به امری عادی برای مسئولان مربوطه شده است این در حالی است که جمع شدن آب تا کنار منازل شهروندان رسیده و رفت‌وآمد آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است؛ در بعضی مناطق نیز مخصوصاً پایین‌شهر با ورود آب فاضلاب به داخل منازل شهروندان سبب کثیف شدن فضای داخل خانه شده است.

جابه‌جایی شهروندان اهوازی با گاری چهارچرخ بعد آر بارندگی

کاربران شبکه‌های اجتماعی اما بلافاصله پس از قطع بارش باران با، ارسال تصاویر و فیلم از تجمع آب در خیابان‌ها و ضمیمه کردن جملات طنزآمیز به آن‌ها به‌نوعی نارضایتی خود را به وضعیت موجود اعلام کردند، این تصاویر که از جابه‌جایی شهروندان از یک سمت خیابان به سمت دیگر به‌وسیله گاری چهارچرخ گرفته تا آوردن تور ماهیگیری توسط یک شهروند اهواز به خیابان پر از آب عمق بحران‌های یک شهر پس از یک روز بارندگی را نشان می‌دهد.

تجمع آب در خیابان ماشین من را چند بار خاموش کرد

نادیا در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: امروز مسیری که هرروز با 20 دقیقه تا دانشگاه طی می‌کردم حدود یک ساعت طول کشید.

وی می‌افزاید: چاله‌چوله‌های خیابان‌ها و تجمع آب زیاد سبب شد ماشین چند بار خاموش شود و زمانی که می‌خواستم از ماشین پیاده شوم تا بالای ساق پایم در آب رفت.

این شهروند اهوازی بابیان اینکه این مشکلات فقط در اهواز دیده می‌شود می‌گوید: تنها راه‌حل خلاص شدن از این معضلات فرار کردن از این شهر است.

موعود شهروند دیگری است که روزانه از منطقه عین دو به محل کارش در اهواز مراجعه می‌کند، وی می‌گوید: 18 سال در این مسیر رفت‌وآمد می‌کنم؛ پس اخبارش باران برای رفتن به محل کار، می‌دانم یا باید با آژانس به محل کارم برم یا باید به راننده تاکسی کرایه اضافه دهم و بگویم من را درجایی پیاده کند زیر پای من آب نباشد.

معضل آب‌گرفتگی معابر و پاس‌کاری شهروندان توسط شهرداری و شرکت آبفا

چندین سال است که رفع معضل آب‌گرفتگی معابر شهری در حوزه اجرایی بین دو دستگاه شهرداری اهواز و اداره آب و فاضلاب پاس‌کاری می‌شود شرکت آبفا اهواز معتقد است: جمع‌آوری آب‌های سطحی به عهده شهرداری است چراکه تمام ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب فعال هستند و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

جمع‌آوری آب‌های سطحی به عهده شهرداری است

اردشیر شاه‌مرادی معاون بهره‌برداری شرکت آبفا اهواز بابیان اینکه در کل دنیا جمع‌آوری آب‌های سطحی به عهده شهرداری است، می‌گوید: اگر بخواهیم شبکه آب فاضلاب را بر اساس آب‌های سطحی طراحی کنیم هزینه‌های اجرایی ما افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری در برخی نقاط شهر شبکه دفع آب‌های سطحی را اجرا کرده است و در کنار برخی خطوط فاضلاب کانال آب‌های سطحی اجرا کرده است اما کامل و کافی نیست.

 معاون بهره‌برداری شرکت آبفا اهواز گفت: شرکت آبفا اهواز 2 هزار کیلومتر شبکه و 160 ایستگاه پمپاژ فاضلاب دارد، که این شبکه زمان بارندگی به دفع آب‌های سطحی کمک می‌کند.

وی بابیان اینکه شهرداری از ظرفیت شبکه فاضلاب برای دفع آب‌های سطحی استفاده می‌کند، عنوان کرد: در سطح شهر اهواز منطقه نیوساید تنها منطقه‌ای است که به دلیل برخورداری از شبکه مجزای دفع آب‌های سطحی مشکل جمع‌آوری آب در معابر ندارد.

شاه مرادی بیان کرد: شبکه فاضلاب در زمان بارندگی در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا با پمپاژهای ما آب‌های سطحی دفع شود.

پاسخگو نبودن حوزه شهرداری

باوجود تماس‌های مکرر و ارسال پیام‌های کوتاه، معاونت خدمات شهری شهرداری پاسخگو نبود.

لزوم طراحی شبکه مختلط برای جمع‌آوری آب‌های سطحی

حمیدرضا جانباز معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در ابتدای امسال در رابطه با موضوع جمع‌آوری آب در سطح خیابان‌ها پس از بارش باران گفته بود: به دلیل این‌که شبکه آب سطحی نداریم، شهرداری‌ها از شبکه فاضلاب برای جمع‌کردن آب سطحی استفاده می‌کنند و دلیل این‌که پس از باران شاهد جمع شدن آب در معابر و خیابان‌ها هستیم، این مسئله است.

وی بابیان این‌که متولی این مسئله شرکت آب و فاضلاب نیست، می‌افزاید: اگر شبکه مختلط طراحی شود، هزینه‌های اجرایی بسیار زیاد خواهد شد و این موضوع یکی از دلایلی است که شبکه‌های مختلط نداریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور عنوان می‌کند: در اهواز باید تصفیه‌خانه شرق باید وارد مدار شود و در این زمینه با تلاش‌هایی که انجام‌گرفته، پیش از آغاز تابستان امسال این تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار می‌شود.

مشکلات شبکه فرسوده فاضلاب نه‌تنها در مرکز استان بلکه در کل استان سالهاست قصه پر غصه این شهر است که رفع آن پا را فراتر از وعده‌های انتخاباتی؛ مصوب شدن اعتبارات توسط مسئولان استانی و جلسات متعدد ننهاده است و گویا اراده‌ای برای اصلاح شبکه در سطح شهر وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در مهرماه سال گذشته استاندار خوزستان از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به‌منظور اصلاح شبکه آب و فاضلاب استان خبر داد و از فرمانداران هر شهرستان خواست برای دریافت اعتبار شهرستان خود پیگیری لازم را انجام دهند.

اولین تصاویر ادعایی "جیش العدل" از مرزبان ایرانی (+عکس)

تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه بامداد 24 مهر ماه به دست اعضای یک گروهک تروریستی ربوده شدند.   

 گروهک تروریستی جیش العدل با انتشار دو عکس مدعی شد که افراد حاضر در این تصاویر نیروهای ربوده شده در مرز میرجاوه به همراه تسلیحاتی است که از آن منطقه غارت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، گروهک تروریستی جیش العدل این تصاویر را در کانالی که منتسب به این گروهک است، منتشر کرد.

تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه بامداد 24 مهر ماه به دست اعضای یک گروهک تروریستی ربوده شدند.

اولین تصاویر ادعایی

روز سه‌شنبه 24 مهرماه، خبرگزاری صدا و سیما مرکز سیستان و بلوچستان به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که یک گروه تروریستی تعدادی از نیروهای هنگ مرزی را ربود.

در ساعت اولیه انتشار این خبر از نحوه ربایش و سرنوشت این افراد اطلاعی منتشر نشد اما از همان دقایق اولیه برخی منابع خبری این عملیات را تروریستی دانستند که حدود ساعت چهار تا پنج بامداد در منطقه صفر مرزی لولکدان(منطقه صفر مرزی لولکدان مربوط به بخش ریگ ملک شهرستان میرجاوه است که در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه قرار دارد.) انجام شده است و ۱۴ نفر ربوده شده‌اند. این در حالی است که فرمانده نیروی زمینی سپاه بعد از ظهر آن روز از ربوده شدن ۱۱ نیروی بسیجی و هنگ مرزی در میرجاوه توسط تروریست‌هایی که در داخل خاک پاکستان مقر و پایگاه دارند خبر داد.

اولین تصاویر ادعایی

پس از آن بود که گروهک تروریستی جیش‌العدل در کانال تلگرامی منتسب به این گروهک، مسئولیت ربوده شدن تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه را برعهده گرفت و در اطلاعیه ای که از سوی این گروهک تروریستی در این کانال منتشر شد نوشت که بامداد امروز سه شنبه ۲۴ مهرماه یک پایگاه مراقبتی در شهرستان میرجاوه را بصورت کامل خلع سلاح کرده‌اند.

خبرنگار ایسنا نیز در پیگیری‌های خود اطلاع یافت که سربازان ربوده شده به کشور پاکستان منتقل شده‌اند.

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه «ربوده شدن تعدادی از بسیجیان بومی و مرزبانان در نقطه صفر مرزی» را تایید و خاطرنشان کرد که رد پای عوامل نفوذی در این حادثه وجود دارد.

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:شامگاه دوشنبه 23 مهرماه تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی ( میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت وتبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک های ضد انقلاب ربوده شدند.

این اطلاعیه در ادامه با اشاره به اینکه این پایگاه از استحکامات خوبی برخوردار بوده ، خاطرنشان کرده است:عوامل گروهک های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند ، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبه روی یکی از پاسگاه های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند.

اولین تصاویر ادعایی
روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در پایان تاکید کرده است:عملیات تعقیب اشرار، تروریست ها و عوامل نفوذی دشمن ونیز اقدامات لازم برای آزاد سازی ربوده شدگان با جدیت در دستور کار نیروهای دفاعی و امنیتی مستقر درمناطق مرزی قرار گرفته است و ازدولت پاکستان نیز انتظار می‌رود با اشرارو تروریست هایی که در جوار مرزهای آنان لانه کرده و از سوی برخی کشورهای مرتجع شرور و تروریست پرور منطقه حمایت و به کارگیری می شوند، برخورد جدی داشته و به سرعت نسبت به آزادی و تحویل مرزبانان اقدام کند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز با اشاره به ربوده شدن ۱۱ نیروی بسیجی و هنگ مرزی در میرجاوه توسط تروریست‌هایی که در داخل خاک پاکستان مقر و پایگاه دارند، از آمادگی سپاه پاسداران برای هرگونه عملیات مشترک با ارتش پاکستان علیه اشرار و آزادی گروگان‌ها خبر داد.

سردار محمد پاکپور با اشاره به ربوده شدن ۱۱ نیروی بسیجی و هنگ مرزی در میرجاوه، گفت: قطعا این اتفاقی که افتاده توسط عامل یا عوامل نفوذی بوده است.

وی با اشاره به حضور خود در منطقه میرجاوه، اظهار کرد: تماس‌های مختلفی با ارتش پاکستان گرفتیم و از آنها خواسته شد نسبت به تحویل اشرار و سلامتی ربوده شدگان تضمین دهند و باید مسئولیت پذیرتر باشند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: این تروریست‌ها در داخل خاک پاکستان مقر و پایگاه دارند و ما برای هرگونه عملیات مشترک با ارتش پاکستان علیه اشرار و آزادی گروگان‌ها آمادگی داریم.

استاندار خوزستان: تکذیب بازداشت فعالان مدنی

    در بین دستگیرشدگان یک زن وجود دارد، اما هیچ کودکی بازداشت نشده است.   

استاندار خوزستان با اعلام خبر دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز می‌گوید در این رابطه تا به حال هیچ فعال مدنی بازداشت نشده است.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با ایرناپلاس درباره بازداشت عوامل مرتبط با حادثه تروریستی اهواز با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری فرمودند که باید دنباله‌های عوامل این حادثه تروریستی دستگیر شوند،‌ می‌گوید: در بین بازداشت‌شدگان، فعال مدنی و کودک نیست. تلاش بر این است که برای فعالان مدنی و سیاسی مشکلی پیش نیاید و ما بحثی روی فعالان سیاسی و مدنی نداشتیم.

شریعتی با بیان اینکه باید اطلاعات بیشتر درباره بازداشت‌شدگان حادثه تروریستی اهواز را از رئیس کل دادگستری پرسید، اعلام می‌کند که در بین دستگیرشدگان یک زن وجود دارد، اما هیچ کودکی بازداشت نشده است.

طی روزهای گذشته اطلاعیه‌هایی صادر شده بود که در آنها ادعای بازداشت‌ گسترده فعالان مدنی و سیاسی در استان خوزستان پس از حمله اهواز مطرح و از وضعیت آن‌ها ابراز نگرانی شده بود. در این اطلاعیه‌ها ادعا شده بود که در مواردی کودکان و زنان نیز بازداشت شده‌اند.

استاندار خوزستان: تکذیب بازداشت فعالان مدنی

    در بین دستگیرشدگان یک زن وجود دارد، اما هیچ کودکی بازداشت نشده است.   

استاندار خوزستان با اعلام خبر دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز می‌گوید در این رابطه تا به حال هیچ فعال مدنی بازداشت نشده است.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با ایرناپلاس درباره بازداشت عوامل مرتبط با حادثه تروریستی اهواز با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری فرمودند که باید دنباله‌های عوامل این حادثه تروریستی دستگیر شوند،‌ می‌گوید: در بین بازداشت‌شدگان، فعال مدنی و کودک نیست. تلاش بر این است که برای فعالان مدنی و سیاسی مشکلی پیش نیاید و ما بحثی روی فعالان سیاسی و مدنی نداشتیم.

شریعتی با بیان اینکه باید اطلاعات بیشتر درباره بازداشت‌شدگان حادثه تروریستی اهواز را از رئیس کل دادگستری پرسید، اعلام می‌کند که در بین دستگیرشدگان یک زن وجود دارد، اما هیچ کودکی بازداشت نشده است.

طی روزهای گذشته اطلاعیه‌هایی صادر شده بود که در آنها ادعای بازداشت‌ گسترده فعالان مدنی و سیاسی در استان خوزستان پس از حمله اهواز مطرح و از وضعیت آن‌ها ابراز نگرانی شده بود. در این اطلاعیه‌ها ادعا شده بود که در مواردی کودکان و زنان نیز بازداشت شده‌اند.

افزایش 25 درصدی حقوق فرهنگیان مناطق مرزی اعمال می‌شود

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت: افزایش 25 درصدی حقوق فرهنگیان در سال 97 بر اساس دستورالعملی که وزارت کشور در خصوص مناطق مرزی به ما اعلام کرده در حال پیگیری است و پرداخت آن در سال 98 حتمی است.

 به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، یارمحمد حسین‌بُر، افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان و فرهنگیان ویژه مناطق جنگی و مرزی را یک حق برای این کارمندان دانست و اظهار کرد: این حقی است لایحه آن توسط دولت تصویب شده است و در این لایحه تا حدود 25 درصد افزایش حقوق برای کارمندان مناطق مرزی و بد آب و هوا پیش‌بینی شده است.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت: افزایش 25 درصدی حقوق فرهنگیان در سال 97 بر اساس دستورالعملی که وزارت کشور در خصوص مناطق مرزی به ما اعلام کرده در حال پیگیری است و پرداخت آن در سال 98 حتمی است.

حسین‌بُر در ادامه بیان کرد: طرح معلم تمام وقت با پیگیری‌های وزیر آموزش و پرورش و معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است و تا آبان ماه سال جاری ابلاغ می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح به حکم همکارانی که قبلا به صورت حق‌التدریس ساعت برمی‌داشتند، 6 ساعت تدریس موظف منظور و 18 درصد نیز به فوق‌العاده شغل آنان اضافه می‌شود که ضمن اینکه به صورت ماهیانه از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند، در بازنشستگی و پاداش پایان خدمت این معلمان نیز موثر است.

حسین‌بُر یکی از مشکلات اساسی در آموزش و پرورش استان خوزستان را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت:  بر اساس شاخص های نیروی انسانی، باید در هر کلاس درس 1.77 نیرو متشکل از معلم، مدیر، نیروهای کیفی و ... در مدرسه وجود داشته باشد اما در استان خوزستان و استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و ... این نسبت از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت آموزش و پرورش کمک به رفع معضل کمبود نیروی انسانی در مدارس کشور است، عنوان کرد: تاکید وزارت آموزش و پرورش بر این است که سامان‌دهی نیروی انسانی باید به صورتی انجام شود که هیچ یک از کلاس‌های ما در طول سال تحصیلی بدون معلم باقی نماند، همانطور که امسال با درایت و برنامه‌ریزی این امر تحقق پیدا کرد.

حسین‌بُر توجه وزارت آموزش و پرورش به کمبود نیروی انسانی در استانی مثل خوزستان را ویژه دانست و گفت: در سال تحصیلی آینده سهمیه‌های نسبتا خوبی در حوزه استخدام، به آموزش و پرورش خوزستان و استان‌های مشابه اختصاص پیدا کرده است و این سیاست توسط وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر به کارگیری شیوه‌های جایگزین استخدام برای رفع معضل کمبود نیرو در آموزش و پرورش استان‌ها اظهار کرد: این شیوه‌ها باید به صورتی باشد که ساماندهی نیروی انسانی به صورت مطلوبی انجام شود و مدارس ما به صورت پایداری تحت پوشش نیروهای آموزشی قرار بگیرند.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازنشستگی پیش از موعد نیز خاطرنشان‌کرد: در بسیاری از ارگان ها سن بازنشستگی بالای 50 سال است و بر اساس بررسی ما تعداد قابل توجهی از همکاران ما در آموزش و پرورش با توجه اینکه فارغ‌التحصیل دانش‌سراها و تربیت معلم‌ها هستند، در سن پایین‌تر باید آموزش و پرورش را ترک کنند. از این رو باید تلاش کنیم که این نیروهای باتجربه را برای آموزش و پرورش نگه داریم که البته اعمال افزایش 25 درصدی حقوق ممکن است تمایل به ماندگاری در آموزش و پرورش را تقویت کند.

ادامه آتش‌سوزی در دو کانون بخش عراقی هورالعظیم

خوزستان در احاطه دود هورالعظیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از ادامه آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم خبر داد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بارندگی اخیر در محدود شدن کانون‌های آتش‌سوزی‌ بخش عراقی تالاب هورالعظیم تاثیرگذار بوده است، اظهار کرد: طبق تصاویر ماهواره‌ای روز گذشته، هنوز یک تا دو کانون آتش‌ در بخش عراقی تالاب هورالعظیم شعله ور هستند و دود تولید می‌کنند.  

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی درخصوص بارندگی امشب و فردا امیدواریم آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم مهار شود.

چرا آمریکا نمی‌خواهد ایران به FATF بپیوندد ؟

دلار

یکی از مهمترین دلایل تسهیل انجام کلیدی ترین بخش تحریم های آمریکا علیه کشورمان در سال 2008 عدم عضویت ایران در FATF بود که آمریکا توانست با کمترین هزینه سیاسی آن را بعد از سه دهه محقق سازد.

به گزارش ایسنا، با وجود نگرانی های بسیار از احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF و بازگشت "اقدامات مقابله ای" علیه ایران با توجه به انجام نشدن توصیه های FATF، اکثریت اعضای این گروه مالی به این نتیجه رسیدند که برای چهار ماه دیگر به ایران فرصت دهند تا قوانین و اقدامات مالی و اجرایی داخلی خود را با ترتیبات مدنظر این گروه همسان سازی کنند.

بر اساس بیانیه پایانی اجلاس اخیر گروه ویژه اقدام مالی در پاریس، اعضای این گروه تصمیم گرفتند با وجود تلاش‌ها و اصرار شدید نمایندگان دولت آمریکا و برخی متحدان آن از جمله عربستان سعودی و رژیم اسراییل، چهار ماه دیگر (تا فوریه) به ایران فرصت دهند تا درخواست‌های نه گانه مورد اشاره در این بیانیه که همان درخواست‌های بیانیه قبلی است را تکمیل و همگام با استانداردهای این نهاد لازم الاجرا سازد.

در حال حاضر دولت ایران تلاش دارد با وجود مخالفت های بسیار و در رایزنی با بخش های مختلف سیاسی و قانونگذاری لوایح چهارگانه اصلاح قانون پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو) و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را به تصویب مجلس برساند.

بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل تلاش دولت برای اجرای قوانین FATF مقابله با تحریم های آمریکا است که بعد از خروج این کشور از برجام، مجدد به حالت قبل یعنی از زمانی که در دولت محمود احمدی‌نژاد این تحریم ها علیه کشورمان شکل گرفت بازگشت.

مرحله دوم از بازگشت این تحریم ها که بخش های نفتی و بانکی ایران را در بر می گیرد از 13 آبان اجرایی می شود.

بعد از آن‌که ایران در چارچوب برجام و با اجرای قوانین اولیه FATF در لیست سیاه این نهاد و اجرای "اقدامات مقابله ای" در تیرماه 1395 تعلیق شد، بسیاری از کشورها و موسسات مالی و تجاری تعاملات بانکی خود با ایران را از سر گرفتند و ریسک سرمایه گذاری برای ایران کاهش یافت. با این حال بسیاری از اقدامات و مراودات در سطوح وسیع نیازمند اجرای کامل مقررات این نهاد مالی بین المللی است که از کشورهای توسعه یافته و اقتصادی دنیا تا کشورهای در حال توسعه و کوچک در آن عضو هستند و قوانین آن را اجرا می کنند. به این منظور ایران تلاش کرد تا در دو سال گذشته با وجود انتقادات و مخالفت های شدید سیاسی در نهادهای قدرت، استانداردسازی قواعد داخلی را به لحاظ قانونی و مالی با قواعد مالی بین المللی که عمده آنها مبتنی با هدف "مبارزه با تامین منابع مالی تروریسم و پولشویی" است اجرای FATF را عملی سازد.

برخی منتقدان و مخالفان اجرای FATF در ایران معتقدند اجرای این قوانین موجب تسلط نظام های مالی کشورهای قدرتمند به ویژه آمریکا بر مراودات مالی کشور می شود اما موافقان FATF بر این نظرند با وجود نگرانی های بسیار از احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF و بازگشت "اقدامات مقابله‌ای" علیه ایران با توجه به انجام نشدن توصیه های FATF، اکثریت اعضای این گروه مالی به این نتیجه رسیدند که برای چهار ماه دیگر به ایران فرصت دهند تا قوانین و اقدامات مالی و اجرایی داخلی خود را با ترتیبات مدنظر این گروه همسان سازی کنند.

آمریکا در مواردی، برای برقراری برخی محدودیت‌های یک جانبه اش علیه ایران خود را پشت سر FATF پنهان کرده است.

تعداد کمی از مخالفانFATF  در کشور می‌دانند ولی خود را به ندانستن می‌زنند که در سال 2008، اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی) برای بستن مسیرهای مالی و پولی انتقال دلار علیه ایران (یو ترن)، به بیانیه FATF در اکتبر 2008 اشاره کرد. در آن بیانیه آمده بود، " ایران به تهدید جدی خود علیه استحکام (یکپارچگی) سیستم بین‌المللی مالی ادامه می‌دهد و از کشورها در سرتاسر جهان درخواست کرد تا برای مقابله با این تهدید، تدابیر لازم برای حفاظت از بخش‌های مالی خود را تقویت کنند." و اینجا بود که آمریکا به عنوان یک عضو FATF برای تحقق دستور این گروه مالی در جهت مقابله با ریسک‌های ناشی از سیستم بانکی و پولی ایران برای نظام جهانی پولی و بانکی و البته کاهش هزینه های سیاسی اقدام خود، استفاده از یو- ترن رو به طور کلی برای ایران مسدود کرد.

شاید مسدود کردن مسیر یو- ترن از برنامه‌های دولت اوباما و وزارت خزانه‌داری آن از ابتدا بود اما این‌که بتواند از مسیر FATF و همراه کردن اعضای آن با خود این هدف را پیش ببرد فرصتی بود که نپیوستن ایران به FATF برای آن فراهم کرد.  این درحالی بود که از یکی دو سال قبل از آن، دولت و نهادهای اقتصادی و سیاسی و امنیتی وقت کشور بر سر پیوستن ایران بهFATF به توافق اولیه دست پیدا کرده بودند.

پیش از سال 2008 بانک‌های غیرایرانی و غیرآمریکایی قادر بودند، منابع پولی خود را که مربوط به بانک‌های ایرانی غیرتحریمی بود با استفاده از نظام پولی و بانکی آمریکا (از طریق یو- ترن) منتقل کنند و این عملیات بانکی در بین بانک های مورد اشاره آزاد بود.

بانک‌های ایرانی با واسطه بانک های خارجی مثل بانک های سوییس، از چرخه دلار استفاده می کردند چرا که دلار در لیست تحریم های اولیه آمریکا بعد از سال‌های نخست انقلاب اسلامی قرار داشت. این نوع همکاری در نظام بانکی با عنوان U-Turn شناخته می‌شود.

به عبارتی بانک‌های ایرانی بدون داشتن ارتباط مستقیم با سیستم بانکی آمریکا از خدمات دلاری آن بهره می‌بردند و بر همین اساس مهم‌ترین تجارت ایران یعنی در حوزه انرژی و نفت در این چارچوب انجام می‌شد. اما از نوامبر 2008 با اجرای تحریم های شدید یک جانبه آمریکا علیه کشورمان این مقررات تغییر کرد و استفاده بانک‌های ایرانی از این خدمات ممنوع شد؛ بنابراین شاهد بوده و هستیم حتی کشوری مثل آمریکا برای تحریم‌های یک‌جانبه، ترجیح می‌دهد خود را پشت توجیهات بین المللی قرار دهد. از این رو بود که در سال 2008 به گونه ای عمل کرد که اقداماتش در راستای اجرای نظرات FATF علیه ایران قلمداد شود نه اقدام یک جانبه خود که هزینه های سیاسی زیادی در برداشت.

تلاش های آمریکا برای بازگشت "اقدامات مقابله ای" علیه ایران در اجلاس اخیر FATF حاکی از آن است که همچنان پس از ده سال و در شرایط فعلی که ترامپ بدون توجیه فنی و حقوقی از برجام خارج شده و هم پیمانانش به شکلی کم سابقه با او همراهی نکردند و سعی دارند ضمن حفظ برجام، ایران به منافع اقتصادی اجرای آن دست یابد، به دنبال فرصت و فضایی است که اقدامات تنبیه و تحریمی خود علیه کشورمان را پشت دستورات و بیانیه های احتمالی انتقادی FATF علیه ایران قرار دهد، شاید هزینه سیاسی کمتری بپردازد.

خوشبختانه تصمیمات این نهاد موجب شد تا در شرایطی که چیزی به 13 آبان و موج جدید تحریم ها باقی نمانده است، فرصت FATF را برای پنهان شدن پشت آن از دست دهد، در عین حال مطلوب است تا نهادهای تصمیم گیر در ایران اجازه ندهند در شرایطی که کشور تحت فشارهای شدید تحریم های آمریکا در ماه های آینده خواهد بود، از مسیر FATF سلمه ای دیگر آن هم به دست خودمان به کشور وارد شود.

بسیاری از بانک های معتبر که تحت فشار تحریم های آمریکا نیستند در یکی دو سال اخیر از همکاری با ایران صرفا به خاطر اینکه عبور FATF نیستیم اجتناب کرده اند در حالی که این مساله هیچ ربطی به آمریکا نداشته است. FATF قرار نیست برای سیستم مالی و بانکی معجزه باشد یا عصای نوح در دریای تحریم های آمریکا اما قطعا سد بند محکمی در برابر بخش قابل توجهی از آنهاست.

گزارش از خبرنگار ایسنا: زهرا اصغری

دیدنی‌های امروز؛ از خنده مرکل تا فرار ونزوئلایی‌ها به کشورهای همسایه

تظاهرات پانصد هزار نفری مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در لندن/ خبرگزاری آلمان
تظاهرات پانصد هزار نفری مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در لندن/ خبرگزاری آلمان
تلاش پناهجویان هندوراسی برای رسیدن به آمریکا
تلاش پناهجویان هندوراسی برای رسیدن به آمریکا
خنده آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یک گردهمایی حزبی
خنده آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یک گردهمایی حزبی
ماهیگیری- چین/ EPA
ماهیگیری- چین/ EPA
نخستین جلسه محاکمه مظنون به قتل 21 ساله یک روزنامه نگار بلغاری/ رویترز
نخستین جلسه محاکمه مظنون به قتل 21 ساله یک روزنامه نگار بلغاری/ رویترز
سخنرانی ترامپ در کارزار انتخاباتی نامزدهای جمهوریخواه انتخابات میاندوره‌ای کنگره در ایالت مونتانا آمریکا/ آسوشیتدپرس
سخنرانی ترامپ در کارزار انتخاباتی نامزدهای جمهوریخواه انتخابات میاندوره‌ای کنگره در ایالت مونتانا آمریکا/ آسوشیتدپرس
تظاهرات "بازگشت" فلسطینی‌ها در مرز غزه با اسراییل/ شینهوا
تظاهرات
زایمان گوریل باغ‌وحش آمستردام هلند/ آسوشیتدپرس
زایمان گوریل باغ‌وحش آمستردام هلند/ آسوشیتدپرس
بازدید گردشگران از پارک ساحلی" هیتاچی" در شهر "کاتسوتا" ژاپن
بازدید گردشگران از پارک ساحلی
پاهای بزرگ‌ترین مجسمه جهان متعلق به یک سردار هندی از رهبران استقلال این کشور/ خبرگزاری فرانسه
پاهای بزرگ‌ترین مجسمه جهان متعلق به یک سردار هندی از رهبران استقلال این کشور/ خبرگزاری فرانسه
آزاد شدن مصرف "ماریجوانا" در کانادا؛ پارکی در شهر تورنتو/ رویترز
 آزاد شدن مصرف
مردم ونزوئلا به دلیل مشکلات اقتصادی در کشورشان در حال فرار به کشور کلمبیا هستند./ رویترز
مردم ونزوئلا به دلیل مشکلات اقتصادی در کشورشان در حال فرار به کشور کلمبیا هستند./ رویترز
پناهجویان آفریقایی در قایق نجات در" مالاگا" اسپانیا/ رویترز
پناهجویان آفریقایی در قایق نجات در

تبعات تحریم نفتی ایران برای چین

تحریم نمایه

با اینکه چین از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران پیروی نخواهد کرد، اما افزایش نرخ نفت در بازار جهانی به خاطر این تحریم ها موجب افزایش قیمت بنزین در چین شد.

به گزارش مشرق، کمیسیون توسعه و اصلاحات چین که قیمت‌گذاری سوخت را برعهده دارد، روز شنبه اعلام کرد: افزایش بهای سوخت از بامداد روز یکشنبه در این کشور اجرا می‌شود.

این همان موضوعی است که کارشناسان انرژی در چین بارها در رسانه‌های مختلف بین المللی اعلام کرده بودند، اگر این اتفاق یعنی قیمت بنزین در چین بالا رود، می‌تواند اثرات منفی را در اقتصاد خانواده و کشور چین بگذارد.

بیشتر بخوانید

پاتک ایران به تحریم نفتی آمریکا

براین اساس «چائو چانگ چینگ» رییس اداره قیمت‌گذاری کمیسیون اصلاحات و توسعه دولت چین از بالا رفتن نرخ تورم در این کشور و تاثیر افزایش نرخ بنزین‌ و گازوئیل بر بهای کالاهای اساسی ابراز نگرانی کرده بود، زیرا این کار ممکن است به بالا رفتن بهای کالاهای اساسی در کشور بیانجامد و نرخ تورم را ارتقا دهد.

برخی کارشناسان معتقدند، از آنجایی که چین بزرگترین واردکننده نفت از ایران است، کوچکترین تغییر در میزان این واردات می‌تواند اثرات اقتصادی منفی بر اقتصاد این کشور داشته باشد و به همین دلیل، چینی ها رسما اعلام کرده بودند، در تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران آمریکا را همراهی نمی‌کنند.

اما جالب است که این کشور با اینکه اعلام کرده است، همچنان نفت از ایران وارد می‌کند، اما افزایش قیمت جهانی نفت به دلیل تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران  موجب تغییر قیمت بنزین در این کشور شده است.

قطع واردات نفت از ایران توسط برخی دیگر از خریداران نفت و میعانات گازی ایران مثل کره جنوبی هم موجب شده بود، تا قیمت بنزین در این کشور بالا رود.

از طرف دیگر نیز شبکه سی ان بی سی در گزارشی درباره بازارهای جهانی انرژی و تاثیر تحریم‌های نفتی ایران نوشته بود، آمریکا که  از سال 2014 نفت بشکه‌ای 95 دلار را تجربه نکرده است، اما امسال ممکن است این شرایط تغییر کند و این قیمت ها را تجربه کند.

«جان کیلداف» متخصص و تحلیلگر انرژی، تحریم های ایران را مهمترین دلیل برای بالا رفتن قیمت نفت تگزاس (WTI) می‌داند و می‌گوید که این تحریمها می‌تواند تا زمستان 30 درصد قیمتها را افزایش دهد و باعث شود قیمت بنزین به گالنی 4 دلار در پمپ بنزینهای آمریکا برسد. در حال حاضر قیمت هر گالن بنزین در آمریکا حدود 2.83 دلار است.

شبکه سی ان بی سی در ادامه به نقل از تحلیلگران گزارش داده است که بازار جهانی نفت در تنگنا قرار دارد و این تنگنا ممکن است، شدیدتر هم شود. در حال حاضر، تنگنای بزرگ روندی است که درباره ایران و تحریم های ایران در حال اتفاق افتادن است.

کیلداف در این زمینه می‌گوید که بشکه‌های نفت ایران چیزی است که ما در حال از دست دادن هستیم و این واقعا آسیب زننده است. 

براساس این گزارش، کیلداف می‌گوید که همزمانی تحریمهای نفتی ایران با رشد اقتصادی در آمریکا و افزایش تقاضای بنزین باعث می‌شود که وال استریت با سناریوی سختی مواجه شود که طی سالهای اخیر آن را تجربه نکرده است. 

دولت دونالد ترامپ از ماه نوامبر تحریمهای نفتی خود را علیه ایران اجرایی خواهد کرد، تحریمهایی که به دنبال خروج غیرقانونی واشنگتن از توافق هسته‌ای، باز اعمال شده‌اند.

از زمان امضای فرمان اجرای بازگشت دوباره تحریمهای هسته‌ای علیه ایران در اردیبهشت ماه، قیمت نفت در بازارهای همواره سیر صعودی داشته است و برخی از کارشناسان معتقدند، با آغاز تحریم های نفتی علیه ایران قیمت نفت به 100 دلار هم خواهد رسید.

منبع: فارس

زیارت مخفیانه دو شهید ایرانی در کربلا +عکس

به گزارش مشرق، یک فعال رسانه ای تصویری از دو شهید ایرانی که مخفیانه به کربلا رفته بودن را در توییتر به اشتراک گذاشت و نوشت:

زیارت مخفیانه دو شهید ایرانی در کربلا +عکس

به گزارش مشرق، یک فعال رسانه ای تصویری از دو شهید ایرانی که مخفیانه به کربلا رفته بودن را در توییتر به اشتراک گذاشت و نوشت:

جاسوس ولیعهد سعودی در توییتر چه کسی است؟

۹ واقعیت در مورد توپخانه آنلاین بن‌سلمان در شبکه‌های اجتماعی/

بن سلمان

توییتر بات‌ها را شناسایی می‌کند، اما در شناسایی کارمندان بن‌سلمان که ماهانه حدود سه هزار دلار حقوق می‌گیرند و هزاران حساب کاربری ایجاد می‌کنند، به دشواری می‌افتد.

سرویس جهان مشرق- «واقعیت، آن گونه که آنها ترسیم می‌کنند». این همان چیزی است که سعودی‌ها تلاش می‌کنند در توییتر جا بیاندازند و اجازه ندهند چنین رسانه‌هایی به تقویت دموکراسی و نظارت مردمی کمک کند. مارک جونز استاد دانشگاه Exeter در بریتانیا و مدرس تاریخ خلیج فارس می‌گوید «مخالفت سیاسی در کشورهای حوزه خلیج (فارس) خطرات زیادی دارد. در واقع در این کشورها به ویژه عربستان سعودی، ضررهای شبکه‌های اجتماعی برای آنها بیش از نفعش است».

ولیعهد عربستان یک ارتش در شبکه‌های اجتماعی به خدمت گرفته که نه تنها دائماً تصویر یک رهبر دموکرات‌ و تحول‌خواه از او می‌سازند، بلکه منتقدان وی را به سختی آماج حملات خود قرار داده و حتی شناسایی می‌کند ... توییتر بات‌ها را شناسایی می‌کند، اما در شناسایی کارمندان بن‌سلمان که ماهانه حدود سه هزار دلار حقوق می‌گیرند و هزاران حساب کاربری ایجاد می‌کنند، به دشواری می‌افتد.

این را نیویورک‌تایمز پس از مصاحبه با ۷ تن از دست‌اندرکارانِ‌ پروژه یادشده و پژوهشگرانی که آن را مطالعه کرده‌اند، دریافته و فاش کرده است. قتل خاشقچی نمونه کاملی از کاربرد این ارتش برای ناکام‌گذاشتن هر تلاشی در جامعه جهانی برای حمایت از جان و حقوق منتقدان بن‌سلمان است.

مگی میچل سالم از دوستان جمال خاشقجی تبلیغاتی که ارتش توییتری بن‌سلمان علیه او راه انداخته بودند را «توپخانه آنلاینِ دائمی» توصیف می‌کند. این توپخانه منتقدان داخلی را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد. صحبت از هزاران حساب کاربری جعلی است که در زمان افشای قتل خاشقچی، یعنی دقیقاً زمانی که رسوایی بزرگ برای ولیعهد رقم خورده است، کلنا_ثقه_فی_محمد_بن_سلمان را به ترند توییتر تبدیل می‌کنند. مستخدمان سعودی در توییتر از حساب‌های کاربریِ‌دیگر نیز جاسوسی می‌کنند.

تناقض اصلی در حکومت بن‌سلمان دقیقاً از همین روش مدیریت فضای داخلی و تصویری که می‌خواهد همزمان در غرب از او ساخته شود، شکل می‌گیرد. او از طرفی حاکمیت اقتدارگرایانه خود در داخل را مستحکم می‌کند و از طرفی قرار است به عنوان یک رهبر نوگرا و امروزی کشورش را به توسعه رسانده و با دنیا تعامل کند. قتل خاشقجی این تناقض را به همه نشان داد و ارتش توییتری دقیقاً برای سرپوش گذاشتن بر همین تناقض به کار گرفته شد.

اکنون دست‌کم ۹ واقعیت پیرامون ارتش بن‌سلمان در شبکه‌های اجتماعی روشن شده است:

۱- آغاز به کار این ارتش سعودی در شبکه‌های اجتماعی به سال ۲۰۱۰ میلادی برمی‌گردد، زمانی که حاکمان عربستان نسبت به سرایت بهار عربی به کشور خود بیمناک شدند.

۲- مشاور بن‌سلمان، سعود القحطانی که در ماجرای قتل خاشقجی برکنار شد، به باور تحلیلگر نیویورک‌تایمز مدیر اصلی این پروژه بوده است. او که به «ارباب مگس‌ها» یا «استادِ ترول» مشهور شده، سال گذشته رسماً توییت کرد «عربستان سعودی و برادرانش به گفته‌های خود عمل می‌کنند. این یک قول است. هر نامی که فکر می‌کنید باید به #فهرست_سیاه اضافه شود، با استفاده از همین هشتگ اضافه کنید تا ما آنها را ردیابی و فیلتر کنیم».

۳- سعودی از علی الزباره، کسی که به عنوان کارمند توییتر ارتقا می‌گرفت، برای جاسوسی و کسب اطلاع از هویت، شماره تلفن و آدرس آی‌پی حساب‌هایی که مطالب انتقادی علیه بن‌سلمان می‌گذاشتند، بهره می‌گرفت. وی در دسامبر ۲۰۱۵ از توییتر اخراج شد و به عربستان بازگشت.

۴- برخی منتقدان توییتری مانند خالد العلکمی بازداشت شدند و برخی نیز مانند عمر عبدالعزیز که در کانادا زندگی می‌کنند، ‌با بازداشت برادران و هک گوشی تحت فشار قرار گرفتند.

۵- ارتش سعودی در واتس‌اپ و تلگرام گروه دارند و هماهنگی خود را از آن طریق انجام می‌دهند.

۶- پس از هماهنگی از آن طریق، حملات خود را به لیستی از مخالفان که برای آنها فرستاده شده، آغاز می‌کنند. بسیاری از موضوعات روز مانند حقوق زنان و جنگ یمن نیز موضوع کار آنها بوده است، کمااینکه ایران، ‌ قطر و کانادا نیز به مناسبت‌های مختلف مورد حمله قرار گرفته‌اند.

۷- عکس‌های تبلیغاتی از بن‌سلمان بین آنها به اشتراک گذاشته می شود تا در پست‌های خود از آن بهره گیرند.

۸- هر جا که بحث در مورد عملکرد حکومت عربستان بالا می‌گیرد، از پورنوگرافی برای تغییر موضوع و حواس کاربران بهره می‌گیرند تا بحث ناتمام بماند.

۹- گاهی برای حذف یک پیام، همگی دست به کار شده و آن را با عنوان «حساسیت‌برانگیز» یا «Sensitive» گزارش می‌دهند. این اتفاقی است که نیویورک تایمز عیناً در مورد پستی که جنایت‌های عربستان در یمن را نشان می‌دهد، مشاهده کرده است.

به نظر می‌رسد آخرین پروژه خاشقجی کمک به ایجاد یک ارتش داوطلبانه در فضای مجازی علیه ارتش بن‌سلمان بوده است. او در ماه سپتامبر ۵۰۰۰ دلار به عمر عبدالعزیز در همین رابطه کمک کرد، شاهزاده سعودی که در کانادا زندگی می‌کند و «زنبورهای الکترونیک» را راه‌اندازی کرده است. خاشقجی چند روز پیش از قتلش توییت کرده بود ارتش زنبورهای الکترونیک در راه‌اند.

سلامت مردم خرمشهر در تهدید غول‌های فولادی

از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون دو پروژه فولاد در شهرک صنعتی خرمشهر احداث‌شده که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده این پروژه‌ها بدون ارزیابی محیط‌زیست در حال فعالیت هستند که نگرانی‌هایی را برای نیز مردم خرمشهر را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، هم‌زمان با شروع به کار دولت یازدهم دو پروژه فولاد در شهرک صنعتی خرمشهر بانام (فولاد کاوه اروند) و (فولاد جهان‌آرا) با پیگیری‌های چهره‌های صاحب نفوذ سیاسی کلید خورد.

احداث این دو کارخانه سنگین فولاد در حالی در شهرک صنعتی خرمشهر و در چند قدمی مناطق مسکونی مردم کلید خورد که استقرار فولاد در شهرک‌های صنعتی آن‌هم در این فاصله نزدیک از مرکز شهر خرمشهر برخلاف ضوابط و آیین‌نامه‌ها است.

اما شاید فقدان ارزیابی محیط‌زیست در احداث این دو کارخانه نگرانی‌ها در خصوص تبعات ناشی از فعالیت غول‌های فولادی را افزایش می‌دهد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور سال 96 در جریان سفر انتخاباتی خود به خوزستان مستقیماً به موضوع ضرورت توجه به مجوز محیط‌زیست صنایع بزرگ در خوزستان اشاره و تأکید می‌کند اما در خرمشهر چه اتفاقی به وقوع پیوسته است؟!

سازمان حفاظت محیط‌زیست مستقیماً ورود کند

عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تأیید این موضوع که این دو پروژه فاقد ارزیابی محیط‌زیست هستند، اظهار می‌کند: متأسفانه باید بگوییم با فعالیت این دو مجموعه طی سال‌های آینده سونامی سرطان در خرمشهر به راه می‌افتد.

وی می‌افزاید: سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور خود مستقیماً باید این موضوع ورود کرده و تبعات محیط‌زیستی فعالیت این دو کارخانه فولاد را پیگیری کرده همچنین نگرانی مردم نسبت به فعالیت این دو مجموعه فولاد در نزدیکی منازل مسکونی مردم را برطرف کند

مجوزهای محیط‌زیست منطقه آزاد اروند قانونی نیست

رضا جاوید رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: متأسفانه از زمان گسترش محدوده منطقه آزاد اروند تاکنون دوگانگی حاکمیتی سبب شده تا بسیاری از پروژه‌های بزرگ صنعتی نیازمند ارزیابی محیط‌زیست، از مراجعه به ادارات حفاظت محیط‌زیست خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد، ادارات حفاظت محیط‌زیست حق حاکمیت دارند و سازمان منطقه آزاد اروند می‌بایست از حضور این ادارات به‌عنوان اعضا اصلی کارگروه ارزیابی محیط‌زیست پروژه‌های نیازمند ارزیابی استفاده کند، می‌افزاید: متأسفانه سازمان منطقه آزاد اروند هسته محیط‌زیست برای خود تشکیل داده و در قالب آن صدور مجوز را آن‌هم توسط تنها یک کارشناس ارائه می‌دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر با تأکید بر اهمیت ارزیابی محیط‌زیستی پروژه‌های صنعتی بزرگ، عنوان می‌کند: طرح ارزیابی محیط‌زیست هر پروژه باید به اداره حفاظت محیط‌زیست آن منطقه ارجاع و پس از طی سلسله‌مراتب سازمانی در تهران و توسط کارشناسان خبره بررسی شود با این شرایط اما سازمان منطقه آزاد اروند با تشکیل هسته محیط‌زیست نه‌تنها این فرآیند را حذف کرده بلکه مجوز غیراصولی و فاقد وجاهت قانونی به این پروژه‌ها داده است.

وی تصریح می‌کند: سازمان حفاظت محیط‌زیست به دنبال تعطیلی این پروژه‌ها نیست، بلکه تنها می‌خواهد به وظیفه ذاتی خود عمل کند اما این دوگانگی حاکمیتی و عدم اهتمام مدیران منطقه آزاد اروند برای پیگیری قانونی روند صدور مجوز ارزیابی محیط‌زیست پروژه‌ها بروز مشکلات می‌شود.

قانون درباره حاکمیت محیط‌زیست در مناطق آزاد چه می‌گوید؟

بر اساس تفاهم‌نامه موجود میان سازمان حفاظت محیط‌زیست به نمایندگی عیسی کلانتری و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به نمایندگی مرتضی بانک که در آبان ماه سال 96 منعقدشده است، مناطق آزاد موظف شده‌اند تا کمیته‌های ارزیابی مربوط به پروژه‌های مشمول ارزیابی محیط‌زیستی را تشکیل بدهند، همچنین در این کمیته‌ها عالی‌ترین مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست در این مناطق عضو اصلی این کمیته است، بر این اساس حاکمیت سازمان حفاظت محیط‌زیست در مناطق آزاد نه‌تنها نادیده گرفته نشده بلکه بر حضور این سازمان در مناطق آزاد به‌عنوان بازوی علمی و مشورتی تأکید شده است.

به گزارش فارس، مشخصاً بی‌توجهی به محیط‌زیست نوعی بی‌توجهی به حقوق اولیه مردم در هر منطقه، استان و یا کشور محسوب می‌شود، آنچه در این گزارش آمد نشان‌دهنده بی‌توجهی صاحبان نفوذ دخیل در راه‌اندازی دو صنعت غول‌پیکر فولاد در خرمشهر نسبت به حقوق مردم این شهر است.

سازمان منطقه آزاد اروند پیش‌تر اعلام کرده بود که خرمشهر به قطب فولاد کشور تبدیل می‌شود، اما آیا دغدغه‌ای برای سلامتی مردم این منطقه که قرار است به قطب فولاد کشور تبدیل بشود وجود دارد؟!

بی‌تردید پیگیری این موضوع نیازمند ورود جدی‌تر نهادهای نظارتی است؛ باید دید سرانجام این پروژه‌های فولادی در خرمشهر چه می‌شود.

گزارش از محمدرضا عبادی

حضور ناظر بازی در جایگاه خبرنگاران و اخراج افراد غیر مسئول

ناظر دیدار تیم‌های صنعت نفت و تراکتورسازی با حضور در جایگاه خبرنگاران، افراد غیر مسئول را از این جایگاه اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، پس از به ثمر رسیدن گل صنعت نفت در دقیقه 17، افراد حاضر در جایگاه خبرنگاران شادی بسیاری از خود نشان دادند که این شادی در ورزشگاه خالی از تماشاگر بسیار نمود داشت، این موضوع توسط جلال مرادی ناظر این دیدار مورد اعتراض قرار گرفت.

این موضوع با وساطت و حضور رئیس هیأت فوتبال آبادان در جایگاه خبرنگاران خاتمه یافت.

اما این پایان ماجرا نبود و در بین دو نیمه ناظر این بازی در جایگاه خبرنگاران حاضر شد و افراد غیر مسئول را از این مکان اخراج کرد.

این موضوع مورد اعتراض خبرنگاران و افراد غیر مسئول در این جایگاه قرار گرفت تا جایی درگیری لفظی شدیدی بین دو طرف رد و بدل شد.

جلال مرادی در پایان دستور داد تا چند فرد خاطی از ورزشگاه خارج شوند.

مصدومیت یک نفر به دلیل برخورد قطار باری با تریلر در ایستگاه بندرامام

مدیرعامل هلال احمر خوزستان گفت: برخورد قطار باری در ایستگاه بندر امام با تریلر یک مصدوم به جا گذاشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، دقایقی قبل قطار باری در ایستگاه (شانتینگ) بندر امام خمینی(ره) با یک دستگاه تریلر برخورد کرد.

علی خدادادی، مدیرعامل هلال احمر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأئید این خبر اظهار کرد: این حادثه یک مصدوم برجای گذاشت.

وی افزود: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت ولی راننده تریلر از ناحیه دو پا آسیب دیده و به بیمارستان منتقل شد.

پرنده هایی از 21 تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

ردپای UH-60 بلک هاوک را می توان در نیروی هوایی کشورهای مختلفی نظیر کره جنوبی، افغانستان، استرالیا، چین، تایوان، تایلند، عربستان، برزیل، امارات و ترکیه به خوبی مشاهده کرد.   

عصرایران؛ مجله تصویری سلاح- بالگرد نظامی پرنده ای است که منحصرا به منظور استفاده توسط نیروهای نظامی یک کشور طراحی و ساخته می شود. معمول ترین کاربرد بالگردهای نظامی، نقل و انتقال سربازان عنوان شده است اما برای شرکت در عملیات های جنگی جست و جو، امداد رسانی پزشکی و یا حتی حمله به اهداف زمینی نیز مورد توجه هستند. در ادامه نگاهی به گران قیمت ترین بالگردهای نظامی در سراسر دنیا خواهیم داشت.

سیکورسکی UH-60 بلک هاوک؛ 21 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

این بالگرد آمریکایی نخستین بار در سال 1979 به صورت رسمی مورد استفاده قرار گرفت و هدف اصلی از تولید آن جایگزینی با UH-1 ایروکوای اعلام شده است. ردپای UH-60 بلک هاوک را می توان در نیروی هوایی کشورهای مختلفی نظیر کره جنوبی، افغانستان، استرالیا، چین، تایوان، تایلند، عربستان، برزیل، امارات و ترکیه به خوبی مشاهده کرد. این بالگرد که تحت عنوان بلک هاوک یا همان شاهین سیاه نیز شاخته می شود، دو موتور و چهار پره دارد. لازم به ذکر است که در صورت تجهیز بلک هاوک به سیستم های مخصوص جنگ الکترونیک و همچنین تسلیحات سنگین، بالگرد مذکور تبدیل به پرنده ای مرگبار خواهد شد. برای مثال این پرنده با موشک های AGM-114 هل فایر و AIM-92 استینگر سازگار است. جدیدترین نسخه های تولید شده از بالگرد مورد بحث، سرعت و مانورپذیری بالای خود را مدیون دو موتور توربوشفت جنرال الکتریک 701D هستند.

 

بوئینگ AH-64 آپاچی؛ 31 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

جایگاه بعدی گران قیمت ترین بالگردهای نظامی به بوئینگ AH-64 آپاچی 31 میلیون دلاری اختصاص دارد. AH-64 بالگرد تهاجمی کلاسیک آمریکا به شمار می رود و در سال 1981 ساخته شده است. این بالگرد فرصتی ویژه را در راستای بهره مندی از پلت فرمی قدرتمند برای حذف نیروهای دشمن، در اختیار واحدهای دفاعی آمریکا قرار داده است. اصلی ترین سیستم تسلیحاتی بوئینگ آپاچی، یک توپ 30 میلی متری M230 خواهد بود که زیر بدنه جلویی بالگرد کار گذاشته شده است. علاوه بر این، ترکیبی از موشک های هوا به هوا و سطح به هوا مانند AGM-114 هل فایر و غلاف های راکت هیدرا 70 نیز در این مجموعه به چشم می خورند. سیستم های پشتیبان پرواز در این بالگرد ضمن تسهیل هدف گیری، امکان کنترل بهتر فرود توسط خلبان را نیز فراهم خواهند کرد.

 

بل AH-1Z وایپر؛ 31 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

سومین مورد نیز یک بالگرد نظامی آمریکایی ساخت کمپانی بل است که دو موتور و چهار پره دارد. AH-1Z وایپر منحصرا برای سپاه تفنگداران دریایی آمریکا طراحی شده و تحت عنوان زولو کبرا هم شناخته می شود. وایپر در مقایسه با بالگردهای مشابه، برد بیشتری داشته و اهداف را از فاصله دورتری شناسایی می کند. این بالگرد هم قابلیت تجهیز به موشک های مختلفی مانند AIM-9 Sidewinders و AGM-114 هل فایر را دارد. جالب است بدانید که وایپر نسبت به سیستم های چهار پره قابل مقایسه دیگر، 75 درصد قطعات متحرک کمتری خواهد داشت. این موضوع به طول عمر بیشتر بالگرد در بلند مدت کمک خواهد کرد.

 

میل- 35؛ 36 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

میل- 35 بالگرد نیروی زمینی ارتش روسیه است که ماموریت اصلی آن پشتیبانی هوایی نیروهای پیاده نظام و همچنین حمله به سربازان دشمن از بالا خواهد بود. از طرف دیگر میل- 35 به گونه ای طراحی شده است که امکان ارسال نیروهای خودی به میدان جنگ و یا خارج ساختن آنها از محدوده مذکور را با سرعت و انعطاف پذیری بالا امکان پذیر سازد. سیستم فرود منحصر به فرد این بالگرد، تجربه فرودی موفقیت آمیز حتی بر زمین های ناهموار را محقق خواهد ساخت.

 

دنل رویوالک؛ 40 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

پنجمین مورد، بالگرد تهاجمی متعلق به آفریقای جنوبی است که با هدف تبدیل شدن به پیشرفته ترین بالگرد تهاجمی نیروهای دفاعی این کشور طراحی شد. دنل رویوالک مدت زیادی به اسکادران شانزدهم مستقر در پایگاه هوایی بلومسپریت خدمت کرده است. این بالگرد را به عنوان یک گان شیپ چابک می شناسند که مهم ترین علت آن توانایی خارق العاده برای حمل تسلیحات سنگین ضمن حفظ مانورپذیری و سرعت مناسب خواهد بود. کمپانی دنل بالگرد نام برده را با استفاده از موتورهای توربوشفت دوگانه طراحی کرده است.

 

یوروکوپتر تایگر؛ 41 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

یوروکوپتر تایگر یک بالگرد دو موتوره و چهار پره است که در دسته بالگردهای نظامی جنگنده جای می گیرد. این بالگرد محصول مشترک شرکتی آلمانی و فرانسوی است که برای اولین بار در سال 1991 پرواز را تجربه کرد. یوروکوپتر تایگر بالگردی چند منظوره است که در عملیات های مختلفی همانند پشتیبانی نزدیک هوایی، شناسایی، ماموریت های ضد تانک و وسایل نقلیه زرهی دشمن و همینطور اسکورت بالگردهای دیگر مشارکت می کند. این بالگرد نیز مجهز به دو موتور توربوشفت رولز- رویس MTR390 خواهد بود.

 

سیکورسکی سیهاوک؛ 43 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

سیهاوک هواگرد دیگر تولید شده در کارخانه آمریکایی سیکورسکی است که در سال 1979 ساخته شد و 43 میلیون دلار قیمت دارد. سیهاوک در نتیجه نیاز نیروی دریایی آمریکا برای تولید یک بالگرد جنگنده بزرگ مخصوص ماموریت های مرتبط طراحی شد. در واقع بالگردی مد نظر بود که ضمن اندازه بزرگ (برای حمل مقادیر بالایی از تجهیزات مورد نیاز در شرایط بحرانی)، از قابلیت های شناسایی و نجات نیز برخوردار باشد. تجهیز سیهاوک به تسلیحات ضد کشتی مانند اژدرهای سری Mk، مزیت مهمی برای آن محسوب می شود. اندازه این بالگرد در کنار توانایی های پیشرفته آن موجب شده است تا یکی از گران قیمت ترین بالگردهای نظامی روی کره زمین باشد.

 

NH-90؛ 50 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

NH-90 یک بالگرد نظامی چند منظوره است که توسط شرکت اروپایی صنایع NH تولید شد. بالگرد نام برده مجهز به دو موتور و چهار پره است و طراحی آن به سفارش موسسه مدیریت بالگردهای ناتو، از سال 1993 آغاز شد. هدف ناتو از این سفارش، ساخت بالگردی بود که بتواند در محیط های آبی نیز به خوبی عمل کند. NH-90 در سال 2007 خدمت نظامی خود را شروع کرد. در حال حاضر دو مدل اصلی این بالگرد به نیروهای دفاعی 13 کشور مختلف سرویس دهی می کنند. این دو مدل شامل TTH؛ ترابری تاکتیکی برای نیروی هوایی و زمینی و همچنین NFH؛ بالگرد نگهبان ناو ناتو برای نیروی دریایی خواهد بود.

 

بوئینگ V-22 آسپری؛ 72 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

V-22 آسپری 72 میلیون دلاری به نحوی طراحی شده است که نه تنها خصوصیات معمولی یک بالگرد نظامی را داشته باشد، بلکه بتواند همانند یک هواپیمای توربوپراپ سریع و دور برد نیز پرواز کند. این هواگرد از سال 2007 تاکنون در خدمت ارتش آمریکا قرار دارد و اپراتور اصلی آن سپاه تفنگداران دریایی محسوب می شود. V-22 آسپری در واقع تیلت روتور (پروانه گردان) دو ملخه نظامی آمریکایی است که سرعت و برد پروازی یک هواپیما را با مهارت پرواز عمودی یک بالگرد تلفیق کرده است.  البته آسپری به علت هزینه های بالای برنامه توسعه در اواخر دهه 1980، به محبوبیت مورد انتظار دست نیافت. برچسب قیمت این برنامه از مقدار برآورد شده 2.5 میلیارد دلار در سال 1986، به 30 میلیارد دلار در سال 1988 افزایش یافت. درخواست های تاکتیکی مقامات نظامی در خصوص این بالگرد همانند طراحی تاشدنی پره ها به منظور جای گیری در کشتی های نیروی دریایی، منجر به انفجار شدید هزینه های ساخت شد.

 

سیکورسکی CH-53K کینگ استالیون؛ 95 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

جایگاه نخست گران قیمت ترین بالگردهای دنیا به CH-53K کینگ استالیون تولید کارخانه آمریکایی سیکورسکی اختصاص دارد. این بالگرد در خدمت سپاه تفنگداران دریایی آمریکا قرار داشته و گران ترین بالگرد نظامی تولید شده تاکنون به شمار می رود. هدف اصلی از طراحی و ساخت آن نیز جایگزینی با سوپر استالیون قدیمی بوده است. استفاده از CH-53K حمل و نقل تجهیزات و مهمات جنگی را به سطح جدیدی از کارایی نزدیک ساخته است. دو موتور جنرال الکتریک T408 هر کدام با قدرت 7،500 اسب بخار، این هیولا را به حداکثر سرعت 170 گره خواهند رساند. در حالی که این بالگرد همچنان مراحل توسعه خود را پشت سر می گذارد، پروتوتایپ های تولیدی آن از سال 2014 در خدمت سپاه تفنگداران دریایی آمریکا قرار دارند.

پایان همکاری رفیعی و فولاد؛ بازیکن و باشگاه در بن‌بست

با وجود توافق دو طرف، ادامه همکاری سروش رفیعی و فولاد خوزستان به دلیل انجام فسخ‌نامه یک‌طرفه از سوی این بازیکن وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با اتفاقات صورت گرفته بین باشگاه فولاد و سروش رفیعی، امکان ادامه همکاری این بازیکن با این باشگاه وجود ندارد و کمیته تعیین وضعیت باید در این خصوص تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

در همین راستا، مکاتبات لازم در خصوص استفاده از این بازیکن و توافق مجدد بین دو طرف از طریق باشگاه فولاد صورت گرفته، اما پس از این فسخ یک‌طرفه نیز دو طرف درخواست داده‌اند که این نامه ملغی دانسته شود.

درخواست باشگاه فولاد از  این کمیته در انتظار مشخص شدن وضعیت رفیعی است که این بازیکن قادر به همراهی فولاد خواهد بود یا خیر، همچنین طی بررسی‌های صورت گرفته از سوی این کمیته، سروش رفیعی که به صورت یک طرفه قرارداد خود را فسخ کرده است، دیگر قادر به همراهی تیم سابق خود نیست.

مسئول کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ نیز در این باره گفت: پس از این اتفاق هم رفیعی و هم مدیریت باشگاه فولاد از تصمیم خود منصرف شده و خواستار ادامه همکاری بودند اما ما اعلام کردیم دیگر این مسئله از حیطه اختیارات ما خارج است چرا که نامه فسخ را ثبت کردیم. اگر دو طرف تمایل به ادامه همکاری مجدد دارند کمیته تعیین وضعیت در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد.

مسئول کمیته انقل و انتقالات در مورد اینکه آیا قانونی برای حل این مشکل وجود دارد،‌ خاطرنشان کرد:‌ من این موضوع را نمی‌دانم. کمیته تعیین وضعیت در این مورد اطلاع دارد. آنها در رابطه با این مسئله تصمیم گیری می‌کنند. باشگاه فولاد و رفیعی پیگیر این مسئله هستند و ما اظهار نظری در این مورد نمی‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، با این شرایط تا زمانی که کمیته تعیین وضعیت در این مورد تصمیم‌گیری لازم را صورت دهد، رفیعی نمی‌تواند فولاد را تا نیم‌فصل اول مسابقات همراهی کند و پس از آن نیز این بازیکن راهی پرسپولیس خواهد شد.

قطعی برق مناطق اهواز پس از بارش باران و وقوع ریزگرد

برق برخی از مناطق اهواز به دلیل وقوع همزمان دو پدیده جوی قطع شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، از ساعتی پیش یک نوده گرد و غبار وارد شهرهای خوزستان شد. در اهواز نیز این پدیده به همراه باد بود که سبب کوتاه شدن دید افقی در شهرستان اهواز شد.

وقوع همزمان دو پدیده جوی گرد و خاک و بارش باران سبب قطعی برق در برخی از مناطق اهواز شده تا شهروندان دوباره با مشکلات سال 95 مواجه شوند.

همچنین گرد و خاک در ماهشهر سبب تعطیلی مدارس در نوبت بعد از ظهر شد که فرماندار ماهشهر در این باره می‌گوید هواشناسی به موقع وضعیت هوا را پیش بینی نکرده است.

اداره کل هواشناسی خوزستان وضعیت هوا را به موقع اطلاع رسانی نمی‌کند

فرماندار بندر ماهشهر گفت: ما بر اساس اعلام هواشناسی تعطیلی مدارس را اعلام می‌کنیم، متاسفانه سیستم‌های هواشناسی به موقع به مدیران اعلام نمی‌کنند تا بر اساس اعلام هواشناسی تصمیم به موقع گرفته شود.

محسن بیرانوند ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بندرماهشهر، اظهار کرد:  ما بر اساس اعلام سازمان هواشناسی تصمیم می‌گیریم، هواشناسی شب گذشته اعلام کرد امکان برخاستن غبار محلی وجود دارد اما متاسفانه زمان را اعلام نکرد.

وی افزود: این گرد‌و‌غبار به صورت محلی است و بر اساس الگوهای هواشناسی نیست که بشود از قبل پیش‌بینی کرد و بر اثر وزش باد محلی ایجاد شده است و حدود ساعت 14 آن هم بر اساس مشاهدات عینی تعطیلی را اعلام کرده‌ایم!

فرماندار بندرماهشهر گفت: ابتدا مشاهدات عینی داشته‌ایم و بعد از تماس با هواشناسی به ما اعلام شد افق دید به زیر هزار متر رسیده است و تعطیلی مدارس را در همه مقاطع اعلام کرده‌ایم.

بیرانوند با اشاره به اینکه متاسفانه هواشناسی استان به موقع اطلاع رسانی در خصوص وضعیت جوی انجام نمی‌دهد، بیان کرد: ما بر اساس اعلام هواشناسی تعطیلی را اعلام می‌کنیم، متاسفانه سیستم‌های هواشناسی به موقع و مفید به مدیران اعلام نمی‌کنند تا بر اساس اعلام هواشناسی تصمیم به موقع گرفته شود، اینکه علت این نوع اطلاع رسانی در سیستم هواشناسی چیست را بنده بی اطلاع هستم و باید بررسی شود.

فرماندار بندرماهشهر در خصوص تعطیلی بدون دلیل مقاطع ابتدایی شهرستان در روز گذشته (شنبه)، اظهار کرد: تعطیلی مقاطع ابتدایی در روز شنبه را ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان اعلام کرد و طبیعتا بر اساس پیش بینی هواشناسی انجام شده است.

وی در خصوص تعطیلی روز دوشنبه هفته گذشته، بیان کرد: تعطیلی روز دوشنبه هفته گذشته طبق اعلام هواشناسی استان خوزستان موضوع حاد نبود اما ساعت 6 صبح متوجه غلظت ریزگردها شدیم و تعطیلی را اعلام کردیم در صورتی که ستاد مدیریت بحران استانداری اعلام تعطیلی را نداشت اما در شهرستان بندرماهشهر توسط فرمانداری تعطیلی اعلام شد.

بیرانوند در پایان گفت: به فرمانداری اعلام شده بود از شنبه تا دوشنبه امکان بروز پدیده گرد و غبار به دلیل وزش بادهای محلی وجود دارد، اما اینکه دقیقا در چه روزی و در چه ساعتی رخ خواهد داد مشخص نبود به همین علت بعد از ساعت 14 امروز در حالی که دانش آموزان بر سر کلاس درس بودند تعطیلی مدارس را اعلام کردیم.

مردم مراحل صدور روادید را به روزهای آخر موکول نکنند/ اتباع برای تردد مرز شلمچه را انتخاب کنند

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن درخواست از مردم برای تسریع در کار صدور روادید، گفت: اتباع خارجی برای تردد، مرز شلمچه را انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، دقایقی پیش سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی به همراه هیئتی از مسئولان بلندپایه ناجا از مرز بین‌المللی شلمچه بازدید کرد.

وی با حضور در برخی مواکب به خادمان زائرین اربعین حسین، دستمریزاد گفت.

فرمانده ناجا سپس با حضور در سالن پایانه شلمچه از روند تردد زائران اربعین حسینی بازدید کرد.

وی سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن تشکز از زائران اباعبدالله که کمال همکاری را با ناجا داشته‌اند، اظهار کرد: در تمام مرزها تردد به صورت روان در حال شکل‌گیری است و هیچ مشکل امنیتی نیز وجود نداشته است.

فرمانده ناجا تصریح کرد:  در مسیر منتهی به مرزها همکاران من حضور دارند و توصیه‌هایی به زائران می‌کنند، مثل گذشته تذکر می‌دهیم که زائران روادید خود را از منابع معتبر تهیه کنند و در مرزها این امکان برای صدور ویزا وجود ندارد و مراقب باشند که دچار افراد سودجو نشوند.

اشتری یادآور شد: اداره گذرنامه به‌صورت سه شیفت در خدمت زائران است و افرادی که گذرنامه جدید اخذ می‌کنند، به صورت همزمان نیز مراکز صدور ویزا برای آنها روادید صادر می‌کنند.

وی بیان کرد: مردم صدور روادید را به روزهای آخر موکول نکنند و هر چه سریعتر جهت طی مراتب صدور روادید اقدام کنند چرا که در حال حاضر مرزها روان و فعال است.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، گفت: عزمی که در مردم وجود دارد تا انتها وجود داشته باشد و ما نیز در این راه خدمت‌گذار مردم خواهیم بود.

اشتری اظهار کرد:  نیروی انتظامی با تمام ظرفیت در مرزهای سه گانه حضور دارند و در خدمت زائران هستند تا بهترین خدمات را به آنها ارائه می دهند.

وی ادامه داد: به اتباع خارجی اعلام می‌کنیم که به دلیل وجود امکانات و زیرساخت های لازم مرز شلمچه را برای تردد انتخاب کنند.

فرمانده ناجا تأکید کرد: وضعیت امنیت در داخل و  خارج از مرزها به برکت خداوند و اباعبدالله بسیار خوب است و ما مشکلی نداریم، اما مردم نیز باید هوشیار باشند و ضمن همکاری با پلیس موارد مشکوک را به نیروهای پلیس اعلام کنند.

اشتری خاطرنشان کرد: هیچ گذرنامه جعلی تا کنون یافت نشده، ولی تعداد اندکی روادید بوده که شناسایی و برخورد لازم صورت گرفته و مردم نیز دقت کنند از محل‌هایی که از قبل تعیین شده مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مرز شلمچه یکی از سه مرز فعال کشور ما با عراق است که امسال هم مانند گذشته میزبان زائران اربعین است.

بنا بر گفته فرماندار خرمشهر تاکنون 100 هزار نفر از این مرز عازم عتبات شدند که 9 هزار و 500 نفر از آنها اتباع خارجی هستند.

پرنده هایی از 21 تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

ردپای UH-60 بلک هاوک را می توان در نیروی هوایی کشورهای مختلفی نظیر کره جنوبی، افغانستان، استرالیا، چین، تایوان، تایلند، عربستان، برزیل، امارات و ترکیه به خوبی مشاهده کرد.   

عصرایران؛ مجله تصویری سلاح- بالگرد نظامی پرنده ای است که منحصرا به منظور استفاده توسط نیروهای نظامی یک کشور طراحی و ساخته می شود. معمول ترین کاربرد بالگردهای نظامی، نقل و انتقال سربازان عنوان شده است اما برای شرکت در عملیات های جنگی جست و جو، امداد رسانی پزشکی و یا حتی حمله به اهداف زمینی نیز مورد توجه هستند. در ادامه نگاهی به گران قیمت ترین بالگردهای نظامی در سراسر دنیا خواهیم داشت.

سیکورسکی UH-60 بلک هاوک؛ 21 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

این بالگرد آمریکایی نخستین بار در سال 1979 به صورت رسمی مورد استفاده قرار گرفت و هدف اصلی از تولید آن جایگزینی با UH-1 ایروکوای اعلام شده است. ردپای UH-60 بلک هاوک را می توان در نیروی هوایی کشورهای مختلفی نظیر کره جنوبی، افغانستان، استرالیا، چین، تایوان، تایلند، عربستان، برزیل، امارات و ترکیه به خوبی مشاهده کرد. این بالگرد که تحت عنوان بلک هاوک یا همان شاهین سیاه نیز شاخته می شود، دو موتور و چهار پره دارد. لازم به ذکر است که در صورت تجهیز بلک هاوک به سیستم های مخصوص جنگ الکترونیک و همچنین تسلیحات سنگین، بالگرد مذکور تبدیل به پرنده ای مرگبار خواهد شد. برای مثال این پرنده با موشک های AGM-114 هل فایر و AIM-92 استینگر سازگار است. جدیدترین نسخه های تولید شده از بالگرد مورد بحث، سرعت و مانورپذیری بالای خود را مدیون دو موتور توربوشفت جنرال الکتریک 701D هستند.

 

بوئینگ AH-64 آپاچی؛ 31 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

جایگاه بعدی گران قیمت ترین بالگردهای نظامی به بوئینگ AH-64 آپاچی 31 میلیون دلاری اختصاص دارد. AH-64 بالگرد تهاجمی کلاسیک آمریکا به شمار می رود و در سال 1981 ساخته شده است. این بالگرد فرصتی ویژه را در راستای بهره مندی از پلت فرمی قدرتمند برای حذف نیروهای دشمن، در اختیار واحدهای دفاعی آمریکا قرار داده است. اصلی ترین سیستم تسلیحاتی بوئینگ آپاچی، یک توپ 30 میلی متری M230 خواهد بود که زیر بدنه جلویی بالگرد کار گذاشته شده است. علاوه بر این، ترکیبی از موشک های هوا به هوا و سطح به هوا مانند AGM-114 هل فایر و غلاف های راکت هیدرا 70 نیز در این مجموعه به چشم می خورند. سیستم های پشتیبان پرواز در این بالگرد ضمن تسهیل هدف گیری، امکان کنترل بهتر فرود توسط خلبان را نیز فراهم خواهند کرد.

 

بل AH-1Z وایپر؛ 31 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

سومین مورد نیز یک بالگرد نظامی آمریکایی ساخت کمپانی بل است که دو موتور و چهار پره دارد. AH-1Z وایپر منحصرا برای سپاه تفنگداران دریایی آمریکا طراحی شده و تحت عنوان زولو کبرا هم شناخته می شود. وایپر در مقایسه با بالگردهای مشابه، برد بیشتری داشته و اهداف را از فاصله دورتری شناسایی می کند. این بالگرد هم قابلیت تجهیز به موشک های مختلفی مانند AIM-9 Sidewinders و AGM-114 هل فایر را دارد. جالب است بدانید که وایپر نسبت به سیستم های چهار پره قابل مقایسه دیگر، 75 درصد قطعات متحرک کمتری خواهد داشت. این موضوع به طول عمر بیشتر بالگرد در بلند مدت کمک خواهد کرد.

 

میل- 35؛ 36 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

میل- 35 بالگرد نیروی زمینی ارتش روسیه است که ماموریت اصلی آن پشتیبانی هوایی نیروهای پیاده نظام و همچنین حمله به سربازان دشمن از بالا خواهد بود. از طرف دیگر میل- 35 به گونه ای طراحی شده است که امکان ارسال نیروهای خودی به میدان جنگ و یا خارج ساختن آنها از محدوده مذکور را با سرعت و انعطاف پذیری بالا امکان پذیر سازد. سیستم فرود منحصر به فرد این بالگرد، تجربه فرودی موفقیت آمیز حتی بر زمین های ناهموار را محقق خواهد ساخت.

 

دنل رویوالک؛ 40 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

پنجمین مورد، بالگرد تهاجمی متعلق به آفریقای جنوبی است که با هدف تبدیل شدن به پیشرفته ترین بالگرد تهاجمی نیروهای دفاعی این کشور طراحی شد. دنل رویوالک مدت زیادی به اسکادران شانزدهم مستقر در پایگاه هوایی بلومسپریت خدمت کرده است. این بالگرد را به عنوان یک گان شیپ چابک می شناسند که مهم ترین علت آن توانایی خارق العاده برای حمل تسلیحات سنگین ضمن حفظ مانورپذیری و سرعت مناسب خواهد بود. کمپانی دنل بالگرد نام برده را با استفاده از موتورهای توربوشفت دوگانه طراحی کرده است.

 

یوروکوپتر تایگر؛ 41 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

یوروکوپتر تایگر یک بالگرد دو موتوره و چهار پره است که در دسته بالگردهای نظامی جنگنده جای می گیرد. این بالگرد محصول مشترک شرکتی آلمانی و فرانسوی است که برای اولین بار در سال 1991 پرواز را تجربه کرد. یوروکوپتر تایگر بالگردی چند منظوره است که در عملیات های مختلفی همانند پشتیبانی نزدیک هوایی، شناسایی، ماموریت های ضد تانک و وسایل نقلیه زرهی دشمن و همینطور اسکورت بالگردهای دیگر مشارکت می کند. این بالگرد نیز مجهز به دو موتور توربوشفت رولز- رویس MTR390 خواهد بود.

 

سیکورسکی سیهاوک؛ 43 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

سیهاوک هواگرد دیگر تولید شده در کارخانه آمریکایی سیکورسکی است که در سال 1979 ساخته شد و 43 میلیون دلار قیمت دارد. سیهاوک در نتیجه نیاز نیروی دریایی آمریکا برای تولید یک بالگرد جنگنده بزرگ مخصوص ماموریت های مرتبط طراحی شد. در واقع بالگردی مد نظر بود که ضمن اندازه بزرگ (برای حمل مقادیر بالایی از تجهیزات مورد نیاز در شرایط بحرانی)، از قابلیت های شناسایی و نجات نیز برخوردار باشد. تجهیز سیهاوک به تسلیحات ضد کشتی مانند اژدرهای سری Mk، مزیت مهمی برای آن محسوب می شود. اندازه این بالگرد در کنار توانایی های پیشرفته آن موجب شده است تا یکی از گران قیمت ترین بالگردهای نظامی روی کره زمین باشد.

 

NH-90؛ 50 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

NH-90 یک بالگرد نظامی چند منظوره است که توسط شرکت اروپایی صنایع NH تولید شد. بالگرد نام برده مجهز به دو موتور و چهار پره است و طراحی آن به سفارش موسسه مدیریت بالگردهای ناتو، از سال 1993 آغاز شد. هدف ناتو از این سفارش، ساخت بالگردی بود که بتواند در محیط های آبی نیز به خوبی عمل کند. NH-90 در سال 2007 خدمت نظامی خود را شروع کرد. در حال حاضر دو مدل اصلی این بالگرد به نیروهای دفاعی 13 کشور مختلف سرویس دهی می کنند. این دو مدل شامل TTH؛ ترابری تاکتیکی برای نیروی هوایی و زمینی و همچنین NFH؛ بالگرد نگهبان ناو ناتو برای نیروی دریایی خواهد بود.

 

بوئینگ V-22 آسپری؛ 72 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

V-22 آسپری 72 میلیون دلاری به نحوی طراحی شده است که نه تنها خصوصیات معمولی یک بالگرد نظامی را داشته باشد، بلکه بتواند همانند یک هواپیمای توربوپراپ سریع و دور برد نیز پرواز کند. این هواگرد از سال 2007 تاکنون در خدمت ارتش آمریکا قرار دارد و اپراتور اصلی آن سپاه تفنگداران دریایی محسوب می شود. V-22 آسپری در واقع تیلت روتور (پروانه گردان) دو ملخه نظامی آمریکایی است که سرعت و برد پروازی یک هواپیما را با مهارت پرواز عمودی یک بالگرد تلفیق کرده است.  البته آسپری به علت هزینه های بالای برنامه توسعه در اواخر دهه 1980، به محبوبیت مورد انتظار دست نیافت. برچسب قیمت این برنامه از مقدار برآورد شده 2.5 میلیارد دلار در سال 1986، به 30 میلیارد دلار در سال 1988 افزایش یافت. درخواست های تاکتیکی مقامات نظامی در خصوص این بالگرد همانند طراحی تاشدنی پره ها به منظور جای گیری در کشتی های نیروی دریایی، منجر به انفجار شدید هزینه های ساخت شد.

 

سیکورسکی CH-53K کینگ استالیون؛ 95 میلیون دلار

پرندهایی از 21  تا 95میلیون دلار! (+تصاویر)

جایگاه نخست گران قیمت ترین بالگردهای دنیا به CH-53K کینگ استالیون تولید کارخانه آمریکایی سیکورسکی اختصاص دارد. این بالگرد در خدمت سپاه تفنگداران دریایی آمریکا قرار داشته و گران ترین بالگرد نظامی تولید شده تاکنون به شمار می رود. هدف اصلی از طراحی و ساخت آن نیز جایگزینی با سوپر استالیون قدیمی بوده است. استفاده از CH-53K حمل و نقل تجهیزات و مهمات جنگی را به سطح جدیدی از کارایی نزدیک ساخته است. دو موتور جنرال الکتریک T408 هر کدام با قدرت 7،500 اسب بخار، این هیولا را به حداکثر سرعت 170 گره خواهند رساند. در حالی که این بالگرد همچنان مراحل توسعه خود را پشت سر می گذارد، پروتوتایپ های تولیدی آن از سال 2014 در خدمت سپاه تفنگداران دریایی آمریکا قرار دارند.