سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

پالایشگاه گاز مسجدسلیمان با حضور معاون اول رییس جمهور کلنگ‌زنی می‌شود


فرماندار مسجدسلیمان گفت: پالایشگاه گازی پتروپالایش مسجدسلیمان در هفته‌های آینده با حضور معاون اول رییس جمهور در این شهرستان کلنگ‌زنی خواهد شد و اجرای آن نقش بسیار موثری در بحث حل مشکل اشتغال شهرستان دارد.
 
علیرضا گرویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: آمادگی کامل در شهرستان وجود دارد تا منطقه زیلایی مسجد سلیمان به منطقه ویژه پتروشیمی تبدیل شود.
 
وی افزد: کار اصلی در بحث تبدیل منطقه زیلایی مسجدسلیمان به منطقه ویژه پتروشیمی مربوط به ادارات کل استان و وزارتخانه‌های مربوطه است و از آن مراجع باید مساله پیگیری شود تا به سرانجام برسد.
 
فرماندار مسجدسلیمان تصریح کرد: همه زیرساخت‌ها در شهرستان برای تبدیل منطقه زیلایی مسجدسلیمان به منطقه ویژه پتروشیمی فراهم و کارها در حال انجام است تا در آینده شاهد اجرای منطقه ویژه پتروشیمی در مسجد سلیمان باشیم.
 
گرویی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بحث صنایع پتروشیمی در مسجدسلیمان، عنوان کرد: پالایشگاه گازی پتروپالایش در هفته‌های آینده با حضور معاون اول رییس جمهور در شهرستان مسجدسلیمان کلنگ زنی خواهد شد که نقش موثری در بحث حل مشکل اشتغال شهرستان دارد.
 
وی ادامه داد: وزارت نفت مجوزاولیه احداث پالایشگاه گازی پتروپالایش را در مسجدسلیمان صادر کرده است و امیدواریم با حضور آقای جهانگیری این طرح کلنگ زنی شود و پس از آن شاهد آغاز شدن عملیات اجرایی آن در منطقه باشیم.
 
فرماندار مسجدسلیمان خاطرنشان کرد: فاز اول کارخانه پتروشیمی مسجدسلیمان نیز تا پایان سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد و می‌تواند نقش موثری در بحث حل اشتغال شهرستان ایفا کند.

تلاش برای ثبت جهانی خانه تاریخی «تیزنو» در دزفول


 رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: بناهایی که دارای بافت قدیمی هستند سالیانه اعتبارات استانی در خصوص حفظ و احیای بنا به آنها اختصاص داده می‌شود که این اعتبارات جدا از اعتباراتی که از سوی میراث فرهنگی استان در نظر گرفته می‌شود، است. خانه تاریخی تیزنو نیز حدود پنج سال پیش در جهت تثبیت آجرکاری قسمت ورودی ایوان اصلی بنا مرمت شد. 
  
حجت‌الله آریایی با اشاره به این که خانه تیزنو در دزفول بزرگترین خانه تاریخی دزفول است که با شماره 2573 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ـ منطقه خوزستان، اظهار کرد: شهرستان دزفول شامل 240 هکتار بافت قدیمی و 28 محله است. یکی از این محله‌ها به نام قلعه است که خانه تیزنو در این محله قرار دارد. 
  
وی در خصوص معماری خانه تیزنو توضیح داد: این بنا مربوط به دوره صفوی است. البته در دوره پهلوی ‎اول تغییرات کمی در آن صورت گرفت. مصالح اولیه‎ به کار رفته در آن، آجر و خشت بوده است. می‌توان گفت معماری خانه تیزنو خلاصه‌ای از معماری دزفول است. 
  
آریایی درباره محوطه داخلی خانه تیزنو بیان کرد: این بنا دارای یک ایوان بزرگ مشهور به ایوان اصفهانی است که این ایوان به دو بخش تقسیم می‌شود. درب اصلی این بنا رو به یک میدان باز می‌شود که در آن جا مسجد محله قلعه قرار دارد. 
  
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: ایوان ورودی (خانه‌های درون‌گر) در طبقه همکف با سه تا چهار پله است که به حیاط دوم می‌رسد. حیاط اول دارای شبستان و پنج تا شش پله و سه در و چهار تا پنج پنجره و شوادون است که عمقش از شبستان بیشتر و دارای 24 تا 25 پله است. طبقه بالای خانه دارای دو تا سه اتاق است که طبقه بالای این خانه به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شود. طبقه بالای خانه تیزنو نیز دارای هشت پنجره و دو در ورودی است. 
  
آریایی خاطرنشان‌کرد: اداره میراث فرهنگی دزفول تا سال 1390 در خانه تیزنو مستقر بود. البته پنج سال پیش خانه تیزنو را برای ثبت جهانی مطرح کرده‌ایم. ضمن این که یونسکو با اداره نوسازی و بهسازی دزفول در خصوص مطالعات بافت قدیمی دزفول مشارکت می‌کند. 
  
وی در مورد رفت و آمد گردشگران به این بنا اظهار کرد: به دلیل موقعیت محلی که این بنا در آن قرار دارد سالیانه با موج زیادی گردشگر روبه‌رو هستیم و بیشتر این گردشگران در فصل بهار برای بازدید از خانه تیزنو به شهرستان دزفول می‌آیند.

حق‌آبه‌های مصوب تالاب شادگان روی کاغذ مانده است

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه تمام ارقام مصوب یا تعیین شده برای حق‌آبه تالاب شادگان تنها در حد روی کاغذ است، گفت: تنها راه نجات تالاب شادگان تأمین حق‌آبه آن از رودخانه جراحی است، در غیر این صورت با اقدامات فعلی تنها در حال مرهم گذاشتن بر زخم بزرگ این تالاب هستیم که آن را درمان نمی‌کند.
 
عادل مولا
در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، با انتقاد از عدم تحقق حق‌آبه تالاب شادگان اظهار کرد: وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان، طی مطالعات و بررسی‌هایی که از آورد رودخانه جراحی، وضعیت بارش و تبخیر در منطقه و ... داشتند، حق‌آبه تالاب شادگان را یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب اعلام کردند که این رقم در کارگروه حق‌آبه تالاب‌های استان به تصویب رسید.
 
وی ادامه داد: از نظر ما رقم مصوب شده برای حق‌آبه تالاب شادگان صحیح است و مشکلی ندارد. اما مسأله اینجا است که این حق‌آبه هیچوقت محقق نمی‌شود. در سال‌های گذشته نیز قراردادهای مختلفی به عنوان حق‌آبه این تالاب اعلام و تعیین می‌شد اما هیچگاه محقق نمی‌شدند.
 
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به شوره‌زار شدن بخشی از لب‌شور تالاب شادگان تصریح کرد: اکوسیستم طبیعی تالاب شادگان به گونه‌ای است که در بخش لب‌شور این تالاب، آب شیرینی که از قسمت شمالی تالاب وارد می‌شود، با آب شور ناشی از جزر و مد دریا تلاقی می‌کند و همین تلاقی موجب حفظ اکوسیستم تالاب در این بخش می‌شود.
 
مولا ادامه داد: این امر از ایجاد شوره‌زار در بخش لب‌شور تالاب شادگان جلوگیری می‌کند اما در سال جاری هیچ آب شیرینی از بخش شیرین تالاب شادگان به سمت بخش لب‌شور نیامد و بنابراین به علت تبخیر بالا و وجود تنها آب شور در این بخش، شاهد ایجاد شوره‌زار بودیم.
 
وی نبود آب شیرین در بخش لب‌شور تالاب شادگان را مشکل اساسی و یکی از عوامل ایجاد شوره‌زار در این بخش از تالاب دانست و عنوان کرد: تالاب شادگان دارای اکوسیستم خاصی است. متأسفانه در بخش شیرین این تالاب نیز آب شیرین به اندازه کافی وجود ندارد.
 
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مشکلات بخش لب‌شور تالاب شادگان نظیر کمبود آب بیان کرد: آبی که از زهکش‌های نیشکر وارد تالاب می‌شود، مانند یک چسب زخم کوچک بر زخم بزرگی است که بر پیکره تالاب شادگان قرار دارد.
 
وی با تأکید بر اینکه تنها راه نجات تالاب شادگان، تأمین حق‌آبه این تالاب از رودخانه جراحی است، بیان کرد: در غیر این صورت ما با ورود آب از زهکش‌های نیشکر به این تالاب و اقداماتی از این دست تنها در حال مرهم گذاشتن بر زخم بزرگ تالاب شادگان هستیم که به هیچ وجه آن را درمان نمی‌کند.
 
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: اکوسیستم و ساختار تالاب شادگان به گونه‌ای است که آب مورد نیاز آن از رودخانه جراحی تأمین می‌شود ولی اگر بخواهیم غیر از این کار از شیوه‌هایی نظیر انتقال آب، یا کانال یا زهکش‌های نیشکر، آب را به این تالاب برسانیم، یک کار موقتی و مقطعی کرده‌ایم.

چگونه بر کبد چرب غلبه کنیم؟

خبر خوب این است که بیماری کبد چرب اغلب قابل درمان است و کبد می تواند از طریق ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی بار دیگر سلامت کامل خود را باز یابد.

این که مقدار چربی در کبد وجود داشته باشد، طبیعی است، زیرا پردازش چربی های غذایی و خون یکی از وظایف اصلی کبد محسوب می شود. اما در شرایط خاص، میزان چربی می تواند در کبد افزایش یابد. اگر این شرایط زیر کنترل قرار نگیرد می تواند موجب التهاب، آسیب کبدی، و حتی سرطان کبد شود.

چگونه بر کبد چرب غلبه کنیم؟ 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ساینتفیک امریکن"، در مراحل اولیه، کبد چرب موجب هیچ نشانه ای نمی شود. بیشتر این احتمال وجود دارد که کبد چرب از طریق یک معاینه جسمانی که طی آن پزشک ممکن است متوجه بزرگ شدن کبد شود، تشخیص داده شود. آزمایش خون، تصویربرداری، و/یا نمونه برداری می توانند این تشخیص را تایید کنند.

چه چیزی موجب بیماری کبد چرب می شود؟

شاید مصرف الکل نخستین چیزی باشد که پس از شنیدن نام بیماری کبد چرب در ذهن شما نقش می بندد. اما بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری الکل مصرف نمی کنند. همچنین، باید به این نکته نیز اشاره داشت که مصرف یک رژیم غذایی با محتوای چربی زیاد لزوما به بیماری کبد چرب منجر نمی شود.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) بیشتر به واسطه قند خون بالا و مقاومت به انسولین شکل می گیرد، که معمولا در افراد دارای اضافه وزن، و همچنین آنهایی که به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت مبتلا هستند، دیده می شود. بیماری کبد چرب غیر الکلی در حقیقت شایع‌ترین بیماری کبدی مزمن در جهان است.

بیماری کبد چرب اغلب ارتباط نزدیکی با عوامل خطرآفرین دیگر برای بیماری قلبی، مانند تری گلیسیرید بالا دارد. در حقیقت، احتمال مرگ افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی به واسطه بیماری قلبی بیشتر از بیماری کبدی است.

خبر خوب این است که بیماری کبد چرب اغلب قابل درمان است و کبد می تواند از طریق ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی بار دیگر سلامت کامل خود را باز یابد.

چگونه شرایط بیماری کبد چرب را بهبود ببخشیم؟

وزن خود را کاهش دهید. بهترین کاری که می توانید برای بهبودی کبد چرب انجام دهید، کاهش وزن است. کاهش حتی پنج درصد از وزن بدن می تواند برای آغاز بهبودی آسیب وارده کفایت کند، حتی اگر همچنان به طور قابل توجهی اضافه وزن داشته باشید.

اگرچه تداوم کاهش وزن ممکن است فواید بیشتری به همراه داشته باشد، بهتر است کاهش وزن را به میزان کم انجام داده و و وزن خود را حفظ کنید، تا این که مقدار قابل توجهی از وزن خود را کاهش داده و سپس دوباره افزایش وزن را تجربه کنید.

کاهش وزن تدریجی نیز اهمیت دارد، زیرا کاهش وزن سریع می تواند شرایط بیماری کبد چرب غیر الکلی را به طور موقت وخیم‌تر سازد. خوشبختانه، تحقق هدف کاهش وزن تدریجی ساده‌تر است و حفظ این روند آسان‌تر است.

مصرف قند و دیگر کربوهیدارت های پالایش شده را کاهش دهید. این مواد غذایی به سرعت به قند خون تبدیل می شوند، از این رو مصرف قند و کربوهیدارت های پالایش شده می تواند به افزایش قند خون مزمن منجر شود. این شرایط ترشح انسولین از لوزالمعده را تحریک می کند، که وظیفه پاکسازی قند از جریان خون و ورود آن به سلول ها را بر عهده دارد.

اما اگر بدن برای رسیدگی به حجم بالای قند به طور مداوم انسولین ترشح کند، سلول ها نسبت به اثر آن مقاوم می شوند. هنگامی که سلول ها دیگر به انسولین واکنشی نشان نمی دهند، در نهایت با سطوح بالای قند خون و انسولین مواجه می شوید و شرایط برای ابتلا به بیماری دیابت فراهم می شود.

با کاهش مصرف قند و کربوهیدارت های پالایش شده می توانید سطوح قند خون خود و مقدار انسولینی که در بدن ترشح می شود را کاهش دهید. با گذشت زمان، سلول ها بار دیگر هر چه بیشتر واکنش‌پذیر می شوند.

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است برای کمک به بهبود مقاومت به انسولین دارو تجویز کند. این اقدام می تواند مفید باشد، اما لزوما نباید راه حلی بلند مدت باشد.

چربی مورد نیاز خود را از منابع سالم و مفید تامین کنید. لزومی ندارد تا یک رژیم غذایی کم چرب را دنبال کنید، اما باید بر مصرف مواد غذایی که سرشار از چربی های تک غیر اشباع هستند، مانند روغن زیتون و آووکادو، و اسیدهای چرب امگا-3 که به عنوان مثال در ماهی و بذرکتان وجود دارند، متمرکز شوید. مصرف چربی های اشباع موجود در گوشت قرمز، لبنیات، و کره و اسیدهای چرب امگا-6 موجود در روغن های گیاهی باید محدود شوند.

مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها را افزایش دهید. استرس اکسیداتیو یکی دیگر از ویژگی های شایع برای دیابت نوع 2، کبد چرب، و بیماری قلبی است. پژوهش ها در زمینه استفاده از مکمل های آنتی اکسیدانی برای مقابله با این شرایط نتایجی یکدست را ارائه نکرده اند. از این رو، افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، مانند سبزیجات غیر نشاسته ای، قارچ ها، میوه ها، گیاهان دارویی، ادویه ها، چای و قهوه راهبردی بهتر است.

رژیم غذایی مدیترانه ای به طور معمول تعادلی سالم از چربی ها، دریافت قند کم، و مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان را ارائه می کند. جای شگفتی نیست که مشخص شده است دنبال کردن این رژیم غذایی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مفید است.

ورزش کنید. ورزش منظم می تواند حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد، که می تواند به بهبودی بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند. یک رژیم ورزشی متعادل شامل ترکیبی از تمرینات هوازی، مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و دویدن با تمرینات قدرتی، مانند کار با وزنه، اثرگذاری بیشتری در این زمینه دارد.

کمبود آب در باغملک به یک بحران تبدیل‌شده است

رئیس اداره آبفا شهری باغملک گفت: بحث آب در باغملک تبدیل به یک بحران و چالش بزرگ‌شده و نگرانی‌هایی برای مردم و مسوولان شهرستان به وجود آورد که دلیل آن افت شدید نزولات آسمانی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از باغملک، حسین خواجوی عصر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان باغملک، اظهار کرد: بحث آب در شهرستان باغملک تبدیل به یک بحران و چالش بزرگ‌شده است و نگرانی‌هایی برای مردم و مسوولان شهرستان به وجود آورد که دلیل آن افت شدید نزولات آسمانی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی است و بر همین اساس باعث خشک شدن تعدادی از چاه‌های آب در باغملک و منطقه صیدون شد.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، سازمان آب و برق و بررسی منابع آب با اعزام کارشناسانی آزمایش‌های لازم را انجام دادند که نتیجه‌ای حاصل نشد چراکه خشک‌سالی تمام منطقه را فراگرفته است و با همین وضع بیش از 20 مورد حفر چاه در شهر صیدون انجام شد که تنها در یک نقطه و بعد از 200 متر حفاری به نتیجه رسید که نیاز آبی شهر صیدون را برطرف نمی‌کند.

رئیس اداره آبفا شهری باغملک عنوان کرد: برای شهرستان باغملک آزمایش‌های ژئوفیزیک زیادی بر روی خاک انجام گرفت اما با جواب منفی مواجه شدیم چون منطقه فاقد آب لازم برای حفر چاه است.

وی در خصوص اصلاح شبکه‌های فرسوده بیان کرد: بیش از 11 کیلومتر اصلاح شبکه توزیع آب شهر باغملک پذیرفته و تأمین اعتبار شد که قبل از پایان سال 96 کلنگ آن زده خواهد شد و شهر قلعه تل هم 12 کیلومتر اصلاح شبکه توزیع آب درخواست داد که موردپذیرش واقع گردید و اعتباری معادل 3 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که در هفته آینده کلنگ آن زده می‌شود.

نمایشگاه خودرو 2018 دیترویت آمریکا/

نمایش جذاب‌ترین مفهومی‌ها، معرفی جدیدترین SUV‌ها یا نسل جدیدی از خوروها با کارایی و عملکردی متفاوت در این نمایشگاه دور از انتظار نیست.

اولین نمایشگاه خودرویی 2018 از دیترویت آغاز شد. شهری که همواره قطب خودروی آمریکای شمالی محسوب می‌شود نمایشگاهی که از حیث موقعیت استراتزیک در بزرگترین بازار خودرویی جهان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش عصر ایران پیش‌بینی نمایش جذاب‌ترین مفهومی‌ها، معرفی جدیدترین SUV‌ها یا نسل جدیدی از خوروها با کارایی و عملکردی متفاوت در این نمایشگاه دور از انتظار نیست. اگر شما نیز به گردشی مجازی و از راه دور در این نمایشگاه علاقه دارید با این مطلب همراه شوید.

نمای عقب مدل مفهومی اینفینیتی اینسپایرشن Q

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

خودروی رم 1500 لارامی

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

یک رم 1500 ریبل

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

نمای داخلی مدل مفهومی و کراس‌اوور لیمیتلس لکسوس LF-1

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

مدل پروتوتایپ RDX آکیورا 2019

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

 مدیر عامل کمپانی نیسان موتورز و مدیر بخش آمریکای شمالی این کمپانی در مدل شاسی‌بلند مفهومی اکس‌موشن نیسان سخنرانی می‌کند.

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

دیتر تسچه مدیر عامل دایلمر، در کنار آرنولد شواتزینگر که به راندن خودروهای آفرودی علاقه وافر دارد، از مدل ارتقاء یافته مرسدس کلاس G رونمایی کردند.

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 این هم نمای عقب  شاسی بلند مفهومی اکس‌موشن نیسان

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

مرسدس بنز جدید کلاس G

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

فولکس‌واگن نیز از نسل جدید جتای 2019  اینگونه رونمایی کرد

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

اصلی‌ترین نسخه موستانگ ساخته سال 1968 که در فیلم‌های استیو مک‌کوئین مورد استفاده قرار می‌گرفت در نمایشگاه خودرویی آمریکای شمالی. نوه دختری استیو مک‌کوئین از این خودرو در نمایشگاه دیدن کرد.

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

فورد از پیکاپ "تورچر تستت" 2019 رنجر در مدل ارتقاء یافته "آل- ترین" یا سازگار با تمامی زمین‌ها رونمایی کرد.

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

فورد از نمای داخلی رنجر 2019 خود رونمایی کرد

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

فورد اج ST از دیگر محصولات جدید این کمپانی در غرفه‌اش

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

سامانه اطلاعات و سرگرمی فولکس‌واگن جتای 2019

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری) 

هربرت دیز مدیر عامل فولکس‌واگن که از جتای 2019 در دیترویت رونمایی کرد.

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

این تصویر نمای داخلی پیکاپ شورلت سیلورادوی های کانتری را نشان می‌دهد. این خودرو دومین پیک‌آپ پرفروش آمریکا پس از فورد سری F  است. فروش پیک‌آپ‌های بزرگ در سال گذشته حدود 6 درصد در آمریکا افزایش یافته است.

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

 

 عکاسی مردم از بوگاتی شیرون

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

فضای داخلی بوگاتی شیرون در گالری زیبای آمریکای شمالی

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

توجه  به رولزرویس زیبای فانتوم

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

نمایش FT-4X  تویوتا که شبیه FJ کروزرهای سابق طراحی شده‌اند. تویوتا به خودرویی اشاره می‌کند که ممکن است جایگزین FJ ها باشد.

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

جیپ چروکی جدید یکی ار برجسته‌ترین های نمایشگاه دیترویت. نمای روبه‌رو و انتهایی خودرو با چراغ‌های جدید و زیبا طراحی شده است.

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

نمای داخلی جیپ چروکی

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

ب‌ام‌و می‌گوید X2 جدیدش اسپورت، سریع، برجسته و لوکس ساخته شده است.

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

مرسدس بنز نسجه GLC گرند نیز یکی از جدیدترین SUV های به نمایش درآمده در دیترویت است.

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

 

اینفینیتی اعلام کرده خودروی مفهومی جدیدش نه تنها از نظر ظاهری مورد توجه قرار دارد بلکه کابین بسیار بزرگتری  را ارائه داده است.

داغ‌ترین رویدادهای نمایشگاه خودرویی دیترویت (گزارش تصویری)

ایران و شرکت کانادایی قرارداد ۱۰ هواپیما را نهایی می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت هواپیماسازی «بمباردیر» کانادا در حال نهایی کردن قرارداد فروش ۱۰ فروند هواپیمای مسافربری نو با شرکت ایرانی قشم ایر است.

به گزارش انتخاب، در گزارش نشریه فاینانشال تریبیون که روز سه‌شنبه ۲۶ دی منتشر شد، آمده که بمباردیر مجوز خزانه داری آمریکا را برای فروش ۱۰ فروند جت مسافربری CRJ-900 جدید را برای فروش به هواپیمایی منطقه آزاد قشم دریافت کرده است.

شرکت هواپیماسازی «بمباردیر» پس از شرکت‌های بوئینگ و ایرباس، سومین تولیدکننده هواگرد در جهان بشمار می‌آید.

سفر سردار سلیمانی به بغداد قبل از انتخابات مهم عراق /

                                                 قاسم سلیمانی از عاصمة الرشید(الرقه) توانست موانعی که بر سر راه اعلام ائتلاف حیدر العبادی-‏حشد الشعبی بود را هموار کند؛ ائتلافی که عمار الحکیم نیز به آن پیوست.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای الاخبار: سفر سردار سلیمانی به بغداد قبل از انتخابات مهم عراق / ایران، العبادی، حشد شعبی و حکیم را سوار «کشتی نوح» کرد

الاخبار نوشت: قاسم سلیمانی از عاصمة الرشید(الرقه) توانست موانعی که بر سر راه اعلام ائتلاف حیدر العبادی-‏حشد الشعبی بود را هموار کند؛ ائتلافی که عمار الحکیم نیز به آن پیوست. این ائتلاف، «کشتی نوح» ‏خوانده می شود، که سردار سلیمانی سوار بر این کشتی، با تکیه بر عصای موسی، اختلافات در عراق ‏را حل کرده است. با این حال، راه حل هایی این چنینی به راحتی هضم نمی شود و چه بسا ‏ناراحتی ها و انتقاد های زیادی را به دنبال داشته باشد، بویژه برای کسانی که از این قافله عقب مانده ‏اند!‏

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان در ادامه نوشت: تا ساعت های اولیه صبح شنبه، صحنه ائتلافهای انتخاباتی در عراق کاملا مغایر با نتایج بحث و ‏مناقشه های دیروز بود. عبادی توافقی را با سازمان بدر به رهبری هادی العامری، برای تشکیل ائتلاف ‏پیروزی عراق امضا می کند، ائتلافی که فراتر از مسائل طایفه ای و اختلاف ها بوده و هدف آن ‏آبادانی، اصلاح و تامین منافع عمومی است.‏

ساعاتی بعد، رهبر جریان الحکمة، عمار الحکیم به کشتی نوح پیوسته و در مجموع این کشتی بیش ‏از 20هیئت سیاسی را در خود جای می دهد که اغلب حول محور ایران می گردند.‏

صبح شنبه، فرمانده سپاه قدس ‏پاسداران، سردار قاسم سلیمانی به بغداد رفت تا آخرین تغییرات را بر ائتلافی که مورد نظر تهران بود، ‏إعمال کند، ائتلافی که اساس آن را عبادی و حشد الشعبی تشکیل می دادند.‏

پس از حضور ایران و انجام مذاکراتی طولانی، ائتلافی یکپارچه متشکل از ساختاری شیعه و برخی ‏تشکلهای دیگر ایجاد شد. نظر تهران بر جمع تمامی مسئولان سیاسی بلند پایه عراق تحت این ‏ائتلاف، به جز نخست وزیر سابق، نوری مالکی استوار است، که طبق پیش بینی های مجامع سیاسی ‏عراقی، تهران قصد دارد هم پیمان سابق خود را به عزلت بکشاند.‏

براساس اطلاعات الاخبار، هدف تهران ملحق کردن همه هم پیمانانش به لیست عبادی است که در ‏رأس آنها عامری قرار دارد که به نوبه خود با پیوستن جریان صدری به رهبری مقتدی صدر و عمار ‏الحکیم به این ائتلاف مخالف است.‏

عامری در پایان دور گفت و گوها در مورد ضرورت پیوستن عمار الحکیم، صدر، و هم پیمانان آنها به ‏ائتلاف قانع شد، اما خود مقتدی صدر به دلیل وجود حشد الشعبی، از پیوستن به ائتلاف مذکور ‏سرباز زده، به شدت از آن خشمگین شد و تصریح کرد: واقعا عجیب است که عبادی به این ائتلاف ‏پیوسته است، گمان می کردیم او اولین داعی ملی گرایی و اصلاح است. ما از این ائتلاف حمایت نمی ‏کنیم. این گونه توافقهای سیاسی به بازگشت کشور به دست فاسدان منتهی می شود، ما پیوستن به ‏این ائتلاف را نپذیرفتیم.‏

نزدیکان عبادی و همچنین نوری مالکی، که از ائتلاف کنار گذاشته شده است، از دیگر منتقدان آن ‏می باشند. این در حالی است که تشکلهای کردی و سنی نگران آن هستند که ائتلاف جدید، تمام ‏کرسی های پارلمان عراق را اشغال کند، به نحوی که امکان مقابله با این امر نباشد.

چرا پرچم پاناما به‌روی نفتکش ایرانی نصب بود؟

نفت کش

در این گزارش به این ابهام پاسخ داده شده که آیا نصب پرچم پاناما به‌روی نفتکش ایرانی سانچی به‌دلیل تحریم‌ها بوده و یا هدف از این اقدام، پوششی برای مشخص نشدن ملّیت نفتکش ایرانی بوده است؟

به گزارش مشرق، ابهامات متعددی در خصوص نفتکش ایرانی سانچی که دو روز پیش، پس از 8 روز سوختن به‌روی آب، به‌همراه پیکر سرنشینانش غرق شد، در فضای مجازی، رسانه‌های داخلی و خارجی و حتی بین مردم مطرح می‌شود که خبرگزاری تسنیم با جمع‌آوری این ابهامات و گفت‌وگو با کاپیتان محسن بهرامی، دریانورد باسابقه کشورمان که مسئولیت سخنگویی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی را به‌عهده داشته، پاسخ هر ابهام را یافته است.

ابهام اول: چرا نفتکش ایرانی با پرچم کشور پاناما تردد می‌کرد؟

کاپیتان محسن بهرامی: اصالتاً این نفتکش به‌صورت شرکت Bright Shipping در خارج از کشور ثبت شده؛ مالکیت این کشتی‌ها از نظر مستعمراتی متعلق به شرکت ملی نفتکش نیست اما ما به‌عنوان اداره کننده این کشتی‌ها یا مدیریت کننده این کشتی‌ها هستیم.

از آنجایی که این نفتکش در کشور پاناما ثبت شده، می‌بایست با پرچم پاناما تردد کند. کشورهایی در دنیا هستند که با وجود آنکه کشورهای بزرگی نیستند اما در بحث مارکتینگ حمل‌ونقل دریایی در دنیا مطرح هستند، از جمله این کشورها می‌توان به لیبریا، قبرس، مالت و پاناما اشاره کرد که اگر پرچم این کشورها به‌روی کشتی یا نفتکش نصب باشد، به‌معنای این است که آن کشتی یا نفتکش در این کشورها ثبت شده و قوانین و استانداردهای راحت‌تری برای مدیریت کنندگان این کشتی‌ها و نفتکش‌ها دارند. علاوه بر راحتی کار برای اداره کنندگان نفتکش‌ها و کشتی‌هایی که تحت پرچم این کشورها هستند، به‌دلیل فعال بودن این کشورها در بحث مارکتینگ حمل‌ونقل دریایی، ثبت نفتکش‌ها و کشتی‌ها در این کشورها، هزینه‌های کمتر و توجیه اقتصادی بیشتری برای مالکان و اداره کنندگان کشتی‌ها و نفتکش‌ها به‌دنبال دارد.

در مجموع 70 تا 80 درصد تناژ کشتی‌های بزرگ و اقیانوس‌پیما در این کشورها ثبت شده است. این موضوع در تمامی جهان مطرح است و تنها مربوط به ایران نیست. این نیست که فقط نفتکش‌های ایرانی با پرچم کشورهای این‌چنینی تردد کنند، بلکه کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی اقدام به این کار می‌کنند، مثلاً کشوری چون انگلستان بخش اعظمی از کشتی‌های خود را در مناطق آزاد خود یا دیگر کشورها به ثبت رسانده است، مثلاً در برخی کشورها چون انگلستان قوانینی وجود داشت که اگر کشتی در این کشور به ثبت برسد، باید فرمانده و سرمهندس آن ملّیت انگلیسی داشته باشند و با توجه به اینکه دریانوردان انگلیسی نسبت به ناوگان این کشور کم بودند، این گونه قوانین مشکلاتی را برای کشتی‌هایی که در انگلستان ثبت شده بود به‌وجود آورد، اما برای کشتی‌هایی که در کشورهایی چون پاناما ثبت می‌شوند، این قبیل قوانین دست‌وپاگیر وجود ندارد.

در حال حاضر نفتکش‌ها و کشتی‌هایی که در کشور پاناما ثبت شده‌اند و با پرچم این کشور تردد می‌کنند از نظر تناژ، با چند کشور اروپایی برابری می‌کند و مربوط به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی هستند.

منبع: تسنیم

حدیث روز/ نامه امام علی(ع) به فرماندهان لشکر درباره علل هلاکت ملتها

حدیث روز

امام علی علیه‌السلام در نامه‌ای به فرماندهان لشکر چهار دلیل هلاکت و نابودی ملتهای پیشین را بیان فرموده‌اند.

مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه السلام در نامه به فرماندهان لشکر، پس از به دست گرفتن خلافت:
پس از یاد خدا و درود، همانا ملّت های پیش از شما به هلاکت رسیدند، بدان جهت که حق مردم را نپرداختند، پس دنیا را با رشوه دادن به دست آوردند، و مردم را به راه باطل بردند و آنان اطاعت کردند.
 

متن حدیث: 

من کتاب کتبه ( علیه السلام ) لما استخلف إلی أمراء الأجناد:
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ.

" نهج البلاغه، نامه

درخواست مسوول کمیته سرعت فدراسیون اتومبیلرانی از مدیرکل ورزش خوزستان

مسوول کمیته سرعت فدراسیون اتومبیلرانی گفت: درخواست ما از مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان این است که پیست اتومبیلرانی استان را با توجه به فضای موجود گسترش دهد که اگر این کار صورت بگیرد، صد درصد اهواز می‌تواند میزبان مسابقات سرعت کشور هم باشد.

رضا پازند در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با ابراز رضایت از میزبانی اهواز از مسابقات فرمولا دریفت کشور، اظهارکرد: در این رقابت‌ها خوزستان از نظر اجرایی و رسیدگی به ورزشکاران، سنگ تمام گذاشت و میزبانی بسیار خوبی را شاهد بودیم. شرکت‌کنندگان نیز کاملا از شرایط موجود راضی بودند. خوزستان بسیار فعال است و پتانسیل بسیار خوبی در این رشته دارد.

وی بیان کرد: درخواست ما از مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان نیز این بود که پیست اتومبیلرانی خوزستان را با توجه به فضای موجود گسترش دهد که اگر این کار صورت بگیرد، صد درصد اهواز می‌تواند میزبان مسابقات سرعت کشور هم باشد.

مسوول کمیته سرعت فدراسیون اتومبیلرانی گفت: مسابقات فرمولا دریفت نیز برای اولین بار در یکی از استان‌ها که خوزستان باشد، برگزار شد و شاهد بودیم که خوزستان در این بخش بسیار خوب کار کرد و فدراسیون هم از میزبانی رضایت داشت.

وی افزود: امیدوارم استان‌های دیگر هم تلاش کنند که به خوزستان برسند. این استان پیشرفت خوبی در اتومبیلرانی داشته است و می‌تواند الگویی برای اتومبیلرانی سایر استان‌ها باشد. ورزشکاران خوزستانی در دریفت و سرعت سکودار هستند و این استان در این دو رشته حرف اول را می‌زند

پازند درخصوص وضعیت رشته سرعت در کشور نیز عنوان کرد:. رشته سرعت از رشته‌های مهم و پرطرفدار است و در هر مسابقه بیش از 100 شرکت‌کننده داریم و در برخی مسابقات هم شاهد حضور ورزشکاران 15 تا 20 استان هستیم. همچنین اتومبیلرانی سرعت خوزستان در سه چهار سال اخیر پیشرفت داشته است.

وی گفت: از زمان حضور آقای صیدانلو در فدراسیون نیز  تمام کمیته‌ها به ریاست افراد متخصص اداره می‌شوند، در حالی‌که در گذشته به این صورت نبود و به همین دلیل شاهد بودیم که مسابقات آن رشته‌ها بی‌نظم برگزار می شد اما اکنون همه در جایگاه‌های تخصصی‌شان کار می‌کنند.

مسوول کمیته سرعت فدراسیون اتومبیلرانی افزود: در تمام استان‌ها پیست مخصوص رشته سرعت را نداریم و در حال حاضر تنها پیست استاندارد و ایمن در مجموعه ورزشی آزادی تهران است. پیست خوزستان هم آسفالت خوبی دارد و اگر کمی طول و عرض آن گسترش پیدا کند، می‌تواند میزبانی این رشته را بگیرد.

سد دز - اندیمشک

سد دز یک سد بتُنی برق‌آبی است که بر روی رودخانه دز و در ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک واقع است. طبق اعلام سازمان آب و برق خوزستان و در پی کاهش بارش ها و شرایط خشکسالی امسال، اکنون ارتفاع آب در سد حدود 306.5 متر است و تقریبا 45.5 متر از نظر ارتفاع و حدود 2میلیارد متر مکعب فضای خالی در سد دز وجود دارد. با توجه به این مساله چشم انداز خوبی برای میزان و ذخیره آب در سد دز وجود ندارد و شرایط آن کاملا بحرانی عنوان شده است.



عکس: مهناز دژبان - ایسنا خوزستان


انتهای پیام

عکاس خوزستانی برگزیده مسابقه عکاسی پرتغال

بابک مهرافشار، عکاس خوزستانی، به عنوان یکی از برگزیدگان مسابقه عکاسی کوهستان کشور پرتغال معرفی شد.

به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، با معرفی برگزیدگان مسابقه عکاسی کوهستان کشور پرتغال از سوی MiratecArts، نام بابک مهرافشار عکاس خوزستانی نیز در میان این برگزیدگان است.

این جشنواره که برای چهارمین بار توسط MiratecArts واقع در جزیره  پیکو، از بخش وروس کشور پرتغال برگزار شد، بیش از ۲۵۰ عکس از سراسر دنیا به جشنواره ارسال شد.

۶۰ اثر از ۶۰ عکاس توانستند به نمایشگاه این جشنواره راه پیدا کنند که در این میان نام چند عکاس ایرانی از جمله بابک مهرافشار، عکاس خوزستانی، به چشم می‌خورد.

جمعه باران می‌آید

مدیرکل هواشناسی خوزستان از فعالیت یک سامانه بارشی از جمعه هفته جاری تا صبح یکشنبه هفته آینده در استان خبر داد.
 
کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به فعال شدن یک توده گرد و خاک در عراق در روز جاری (دوشنبه) اظهار کرد: با توجه به فعالیت و حرکت توده گرد و خاک عراقی به سمت خوزستان احتمال کاهش و رسیدن میزان دید افقی به سه کیلومتر در اهواز، آبادان، خرمشهر، بخشی از شادگان و مناطقی از دشت آزادگان به صورت موقت وجود دارد که جای نگرانی در این زمینه نیست.
 
وی افزود: مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهند از روز جمعه سامانه بارشی فراگیری وارد خوزستان می‌شود که تا صبح یکشنبه هفته آینده فعال خواهد بود و بیشتر شمال و مرکز استان را فرا می‌گیرد.
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه امروز میزان خطر آلایندگی‌های ناشی از اینورژن در هوای اهواز کاهش یافته است، گفت: میزان ارتفاع اینورژن (وارونگی هوا) امروز صبح در اهواز 250 متر گزارش شده است.
 
بهادری با اشاره به پدیده مه صبحگاهی و رطوبت در برخی شهرهای خوزستان تصریح کرد: امروز به علت پدیده مه صبحگاهی میزان دید افقی در اهواز به 1200 متر، در شادگان 1000 متر و در شادگان 3 کیلومتر رسید. همچنین میزان رطوبت در اهواز 93 درصد، شادگان 94 درصد و در ماهشهر 92 درصد بوده است.
 
وی عنوان کرد: در شبانه‌روز گذشته در آبادان 26 درجه سانتی‌گراد و ایذه با 2 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرمترین و خنک‌ترین نقاط خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 11 تا 25 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

شعر ساکی برای سانچی

در پی غرق کشتی سانچی، بهمن ساکی، شاعر خوزستانی، شعری تازه با این مضمون سرود و آن را در اختیار ایسنای خوزستان گذاشت.

به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، این شعر که با صدای فرشید میرابی همراه است به شرح زیر است:

شعری به یاد جان‌باختگان نفت‌کش "سانچی"

*بهمن ساکی

صخره یا طوفان؟ چه آمد ناگهان بر بادبانم
در شب دریا کدامین بر زمینم زد ندانم

کو نشانی از کسی تا سمت ساحل را بپرسم
تا کجا با این شکستن می‌شود آیا برانم

آخرین لنگر کجا باید بیندازم در این شب
سوسوی چشم نهنگــی لــرزه می‌ریزد به جانم

موج تا موج از خودم سر می‌روم در گریه‌هایم
دست هق‌هق می‌دهد بر شانه‌ دریا تکانم

لک لک از برج دکل برخاست تا شاید بخواهد
آب پاکی را بریزد روی دست جاشوانم

طبل شیون را بزن دریا عروسی دارد امشب
ساحل چشم انتظارم ساحل دور از گمانم

ناخدا را با خدا بر عرشه تنها می‌گذارم
کم کم از چشم افق… دیگر نمی‌چرخد زبانم

کنسرت گروه سون برای دومین بار در آبادان اجرا می‌شود

گروه سون به خوانندگی امیر و آرش قنادی و کیارش پوزشی در ادامه تور کنسرت‎‌های خود ۲۸ دی 96 در سینما نفت آبادان برنامه موسیقی زنده اجرا می‌کنند.

به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، گروه موسیقی پاپ سون به مدت یک شب و در 2 نوبت در سینما نفت آبادان روی صحنه خواهد رفت و برای طرفداران خود موسیقی اجرا می‌کند.

این دومین اجرای گروه سون در آبادان در سال جاری است.

فرشید قنبری، تهیه‌کننده این کنسرت، گفت: گروه هفت در نوبت اول از ساعت 19 و در نوبت دوم از ساعت 21 و 30 دقیقه روی صحنه خواهد رفت.

این کنسرت به تهیه‌کنندگی موسسه فرهنگی هنری آینه هنر خورشید اروند به مدیریت فرشید قنبری و با همکاری اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند و اداره ارشاد شهرستان آبادان تهیه و تدارک دیده شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این کنسرت با انتخاب صندلی می‎توانند به وب‎سایت www.iranconcert.com مراجعه کنند.

ماجرای فعالیت دندانپزشک متخلف در رامهرمز چه بود؟

معاون درمان شبکه بهداشت و درمان رامهرمز با اشاره به بازداشت یک دندانپزشک متخلف در این شهرستان گفت: مدارک این دندانپزشک مورد تایید وزارت بهداشت ایران نبوده ولی تحصیلاتی در خارج از کشور در این زمینه داشته است.
 
دکتر محمود ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به تخلف یک کلینیک دندانپزشکی در شهرستان رامهرمز اظهار کرد: پس از اخذ شکایات شهروندان مبنی بر ایراداتی از سوی یک دندانپزشک، در بررسی‌های اولیه مشخص شد که مدرک این دندانپزشک از سوی وزارت بهداشت ایران تأیید نشده است.
 
وی با اشاره به خبرهای منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه این دندانپزشک قلابی بوده است، افزود: این فرد در خارج از کشور تحصیل کرده که باید جهت تأیید مدرکش در یک امتحان شرکت می‌کرد. بنابراین مدرک این فرد از سوی ایران مورد تأیید نیست ولی تحصیلاتی در این زمینه داشته است.
 
معاون درمان شبکه بهداشت و درمان رامهرمز گفت: این دندانپزشک بازداشت شده ولی کلینیک دندانپزشکی پلمب نشده و فعال است.
 
ابراهیمی عنوان کرد: در حال حاضر مراحل قانونی جهت پلمب این مرکز در حال پیگیری است.

آزادی 186 زندانی خوزستانی جرائم غیرعمد در 9 ماه نخست امسال

رئیس ستاد دیه خوزستان از آزادسازی 186 زندانی جرائم غیرعمد در 9 ماه نخست امسال از زندان‌های استان خوزستان خبر داد.
 
حجت‌الاسلام قدرت هاشم‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: در 9 ماه نخست امسال 186 زندانی جرائم غیرعمد با کمک خیرین از زندان‌های استان خوزستان آزاد شده‌اند.
 
وی افزود: مجموعه بدهی این افراد 159 میلیارد و 28 میلیون ریال بوده که مبلغ 17 میلیارد و 929 میلیون ریال به صورت کمک بلاعوض، 11 میلیارد و 167 میلیون ریال از طریق تسهیلات بانکی، 7 میلیارد و 35 میلیون ریال از طریق خانواده مددجو، 28 میلیارد و 186 میلیون ریال از طریق صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، 28 میلیارد و 946 میلیون ریال از طریق اخذ گذشت و مابقی از طریق شرکت‌های بیمه و همچنین اعسار پرداخت شده است.
 
رئیس ستاد دیه خوزستان گفت: 49 نفر از این تعداد به علت ناتوانی در پرداخت دیه، 99 نفر به علت محکومیت مالی و 38 نفر به علت ناتوانی در پرداخت مهریه و نفقه در زندان‌های خوزستان در حال طی دوران محکومیت خود بوده‌اند.
 
هاشم‌نیا تصریح کرد: در حال حاضر 325 زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های خوزستان وجود دارد که مجموع بدهی این افراد حدود 25 میلیارد تومان است.
 
وی افزود: 53 نفر از این تعداد به علت تصادفات رانندگی، 202 نفر به علت محکومیت‌های مالی، 8 نفر به علت حوادث کارگاهی و جرائم شبه عمد و 62 نفر به علت ناتوانی در پرداخت مهریه و نفقه در زندان‌های خوزستان حبس هستند.
 
رئیس ستاد دیه خوزستان با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در پیشگیری از جرائم غیرعمد گفت: بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی و ناآشنایی و غفلت نسبت به اصول اصلی کار از جمله عوامل اصلی بدهکاری و به دنبال آن حبس محکومان غیر عمد است. اگر فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت بگیرد قطعا ورودی به زندان‌ها نیز کاهش خواهد یافت.
 

پیام تسلیت آیت‌الله موسوی‌جزایری در پی حادثه نفتکش سانچی

آیت‌الله موسوی‌جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، با صدور پیامی درگذشت تعدادی از هم‌وطنان‌مان را در حادثه نفتکش سانچی تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، در متن این پیام آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون
اینجانب از اعماق دل و با نهایت تأسف، این حادثه ی تلخ و مصیبت بار را به ملت شریف ایران، رهبر معظم انقلاب و بالأخص خانواده های داغ دیده و مصیبت زده تسلیت عرض می کنم.

امید است ان‌شاءالله دیگر شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم.

سید محمدعلی موسوی‌جزایری»

طوری با "کارون" رفتار می‌شود که انگار در شرایط عادی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به کاهش شدید دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز و مشکلات ناشی از آن گفت: متأسفانه اکنون به نحوی با رودخانه کارون رفتار می‌شود که گویی در شرایط عادی قرار داریم. در حالی که اکنون وضعیت این رودخانه عادی نیست و هرگونه برداشت باید به صورت کارشناسی و برنامه‌ریزی شده باشد.
 
علی بنی‌عگبه در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به کاهش شدید دبی آب رودخانه کارون به ویژه در مقطع اهواز اظهار کرد: رودخانه کارون در اهواز در حال حاضر وضعیت جالبی ندارد. متأسفانه کاهش شدید بارندگی و خشکسالی هم در اهواز و هم در استان‌ها و شهرهای بالادست موجب شده است تا به همان نسبت دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز به شدت کاهش یابد.
 
وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های هواشناسی، میزان بارندگی در شهرستان اهواز در سال جاری نسبت به سال گذشته 82 درصد کاهش یافته است و آمارهای ارائه شده از سوی سازمان آب و برق خوزستان نیز حکایت از کاهش دبی آب رودخانه کارون در مقطع اهواز دارد.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به آثار زیست محیطی خشکسالی بر رودخانه کارون تصریح کرد: کاهش دبی یک رودخانه به خودی خود موجب می‌شود با کاهش حجم آب رودخانه توان خودپالایی رودخانه کاهش یابد و بنابراین بار آلودگی و  آلایندگی رودخانه نیز بیشتر شود و این احتمالی است که هم اکنون در رابطه با رودخانه کارون وجود دارد.
 
بنی‌عگبه ادامه داد: در حال حاضر توان خودپالایی رودخانه کارون در مقطع اهواز در پی کاهش بارندگی و دبی رودخانه  کاهش یافته است که این موضوع خود ممکن است احتمال افزایش بار آلودگی و آلایندگی رودخانه را بالا ببرد.
 
وی بیان کرد: از طرفی با کاهش دبی آب رودخانه و پسروی آب، شاهد این هستیم جزیره‌هایی که از گل و لای همراه با آب و رسوب‌گذاری در رودخانه تشکیل شده بودند، سر برآورده‌اند و به دلیل کاهش دبی آب رودخانه در مقطع اهواز نمایان شده‌اند.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز افزود: از سوی دیگر با پسروی آب رودخانه، مساحت مناطق مرطوب حاشیه رودخانه که جزو حریم یا بستر رودخانه هستند، افزایش می‌یابد که این موضوع خود منجر به رشد و افزایش نیزارها در حاشیه رودخانه شده است.
 
بنی‌عگبه گفت: با توجه به شرایط رودخانه کارون باید برای هرگونه برداشت از این رودخانه به ویژه در بالادست چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنعتی، با در نظر گرفتن شرایط خشکسالی و کاهش شدید بارندگی برنامه‌ریزی شود.
 
وی ادامه داد: متأسفانه اکنون به نحوی با رودخانه کارون رفتار می‌شود که گویی در شرایط عادی قرار داریم. در حالی که اکنون وضعیت این رودخانه عادی نیست و هرگونه برداشت باید به صورت کارشناسی و برنامه‌ریزی شده باشد.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز افزود: حداقل باید در این شرایط دبی پایه و زیست محیطی رودخانه کارون که حدود 70 تا 80 مترمکعب است، رعایت شود و اگر در مخازن سدها، منبع آبی موجود است، باید با رها کردن آب از سدها، حق‌آبه خوزستان تأمین شود.

دیدنی های امروز

استقبال رسمی نخست وزیر هند از همتای اسراییلی در فرودگاه- دهلی‌نو/ عکس: هندوستان تایمز
استقبال رسمی نخست وزیر هند از همتای اسراییلی در فرودگاه- دهلی‌نو/ عکس: هندوستان تایمز
استقبال از بازگشت مسلمانان از یک سفر معنوی 3 روزه در ایستگاه قطار شهر تونگی بنگلادش
استقبال از بازگشت مسلمانان از یک سفر معنوی 3 روزه در ایستگاه قطار شهر تونگی بنگلادش
مراسم روز جهانی مهاجران و پناهجویان در کلیسای سنت پترز واتیکان
مراسم روز جهانی مهاجران و پناهجویان در کلیسای سنت پترز واتیکان
فعالیت کوه آتشفشانی در جزیره کارو اندونزی
فعالیت کوه آتشفشانی در جزیره کارو اندونزی
هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب مردم تونس علیه حکومت "زین‌العابدین بن‌علی"- شهر تونس
هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب مردم تونس علیه حکومت
آب‌تنی یک راهب هندو در رود سنگام در جشنواره آیینی سالانه "ماق ملا"- الله‌آباد هند
آب‌تنی یک راهب هندو در رود سنگام در جشنواره آیینی سالانه
نمایش یک سوارکار سوئدی در تورنمنتی در آلمان
نمایش یک سوارکار سوئدی در تورنمنتی در آلمان
آبشار "کومادوم" در منطقه "ناسو" ژاپن/ عکس روز وب سایت "نشنال جئوگرافی"
آبشار
انحراف یکم هواپیمای مسافربری از روی باند فرود در فرودگاه ترابزون ترکیه خوشبختانه به هیچ یک از 162 سرنشین این هواپیما آسیبی نرسید
انحراف یکم هواپیمای مسافربری از روی باند فرود در فرودگاه ترابزون ترکیه خوشبختانه به هیچ یک از 162 سرنشین این هواپیما آسیبی نرسید
"تام کروز" هنرپیشه مشهور هالیوود در حال بازی در صحنه ای از فیلم جدید " ماموریت غیر ممکن 6" بر فراز پلی در شهر لندن
مسابقات جام جهانی "دارت" در بریتانیا
مسابقات جام جهانی

کابوس وایبر بر سر تلگرام؟

کند شدن سرعت تلگرام این تصور را در مردم به وجود آورده است که شاید همان داستان وایبر در حال تکرار است و شاید به عمد می‌خواهند مردم را به سمت پیام رسان های داخلی هدایت کنند. کدام پیام رسان داخلی اما از امنیت و کیفیت تلگرام برخوردار است؟

عصر ایران؛ حمید حقیقی- نرم افزار پیام رسان تلگرام بیش از 100 میلیون کاربر ماهیانه در سراسر دنیا دارد که بخش مهمی از این جمعیت را ایرانی ها تشکیل می دهند.

در تلگرام 40 میلیون کاربر ایرانی وجود دارد که به گفته اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت، این پیام رسان 65 درصد ترافیک کشور را به خود اختصاص داده است.

چرا تلگرام در ایران محبوب شد؟

قبل از به وجود آمدن نرم افزار های پیام رسان موبایلی، مردم برای به اشتراک گذاری مطالب، عکس ها و فیلم های خود و یا ارتباط با دیگران از طریق چت، از فیس بوک و توئیتر استفاده می کردند. فیس بوک و توئیتر به خاطر فیلتر، برای هر کسی قابل دسترس نبود و فیلتر شکن هم مثل این روزها به سادگی یافت نمی شد و سرعت اینترنت هم مثل امروز بالا نبود.

در سال های گذشته که دسترسی ایرانی ها با گوشی های هوشمند بیشتر شدند، پیام رسان های موبایلی به وجود آمدند. در همان سال های اول نرم افزار هایی چون ویچت، لاین، تانگو، واتس اپ و وایبر در دسترس شهروندان ایرانی قرار گرفتند که بیشتر آنها پس از مدتی به خاطر فیلترینگ یا سرعت و کیفیت کم، چندان مورد اقبال مردم قرار نگرفتند.
کابوس وایبر بر سر تلگرام؟
وایبر تنها نرم افزاری بود که از هر نظر مورد تایید بود و ایرانی ها زندگی مجازی خود را در وایبر شروع کردند اما آن هم پس از مدتی از دسترس ایرانیان خارج شد.

پس از وایبر، تلگرام تنها نرم افزاری بود که می شد آن را جایگزین وایبر دانست. امنیت بسیار بالا، گرافیک کاربرپسند و تغییراتی که هر روز در این پیام رسان به وجود می آمد، جذابتش را برای ایرانی ها دو چندان می کرد و به همین سبب است که امروز بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی در طول ماه در تلگرام فعال‌اند.

40 میلیون کاربری که هر کدام زندگی مجازی خود را در این نرم افزار تعریف کرده اند، چت ها، عکس ها و فیلم های خصوصی، انجام کارهای روزانه و کسب و کار و تبلیغات، همه و همه فعالیت یک روز یک ایرانی است که نمی شود به سادگی از کنار آن رد شد که اگر نباشد می تواند بخش مهمی از زندگی این 40 میلیون کاربر را مختل کند.

در یک ماه گذشته، تلگرام به خاطر ناآرامی هایی که در کشور به وجود آمد فیلتر شد. این نرم افزار به خاطر کانال آمد نیوز که به گفته وزیر ارتباطات مردم را به ساخت بمب و شورش دعوت می کرد، ابتدا در اینترنت موبایل محدود شد و پس از آن کلا از دسترس ایرانی ها خارج شد.

در روزهای فیلتر، نیاز ایرانی ها به تلگرام کاملا مشهود بود. با وجود تبلیغات بالای پیام رسان های خارجی و داخلی که همه خود را جایگزین تلگرام می دیدند، اما مردم با تهیه فیلتر شکن، از تلگرام جدا نشدند و فعالیت خود را حتی کم نکردند.

پس از فروکش کردن ناآرامی ها و اعتراض مردم به ادامه فیلتر تلگرام، چند روز پیش این نرم افزار به دستور رئیس جمهور رفع فیلتر شد.

اما به نظر می رسد پس از رفع فیلتر، سرعت تلگرام با وجود سرور های قدرتمندی که دارد، به شدت افت کرده است و این در حالی است که قبل از فیلتر شدن این مشکل وجود نداشت.

چند سال پیش نرم افزار وایبر بنا به دلایلی در ابتدا فیلتر شد و پس از رفع فیلتر شدن، با کاهش سرعت عجیبی مواجه شد و همین سرعت کم باعث شد مردم از وایبر دلسرد شوند و به تلگرام بکوچند.

کند شدن سرعت تلگرام این تصور را در مردم به وجود آورده است که شاید همان داستان وایبر در حال تکرار است و مسوولین با این اقدام می خواهند مردم را به سمت پیام رسان های داخلی هدایت کنند. کدام پیام رسان داخلی اما از امنیت و کیفیت تلگرام برخوردار است؟

میزان بدهی‌های شهرداری دزفول 6 برابر درآمد سالیانه است

شهردار دزفول بابیان اینکه درآمد سالیانه شهرداری دزفول بالغ‌بر 60 میلیارد تومان است، گفت: بدهی‌های شهرداری در حال حاضر 6 برابر درآمد سالیانه آن است.

به گزارش خبرگزاری فارس از دزفول، محمدعلی دوایی فر شامگاه یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت مالی شهرداری دزفول به‌قدری نامناسب است که در پرداخت حقوق پرسنل خود نیز دچار مشکل است.

وی بابیان اینکه درآمد سالیانه شهرداری دزفول بالغ‌بر 60 میلیارد تومان است، افزود: بدهی‌های شهرداری در حال حاضر 6 برابر درآمد سالیانه آن است. ضمن اینکه بدهی پنهان بسیار متعددی نیز وجود دارد که حین کار مشخص می‌شوند.

شهردار دزفول با تأکید بر ضرورت نیازسنجی شهروندان و سپس اجرای طرح‌های مطابق با نیازها، گفت: بهترین هزینه کرد زمانی است که مردم در سریع‌ترین زمان ممکن از خروجی آن بهره ببرند.

وی بابیان اینکه در اجرای طرح‌های توسعه، عدالت محوری و نگاه متوازن به تمام مناطق را در اولویت قرار خواهیم داد، افزود: به‌طورکلی در دزفول منطقه کاملاً برخوردار نداریم و از سویی بودجه آن‌چنانی هم وجود ندارد که سطح مناطق محروم را به مناطق نیمه برخوردار برسانیم اما اگر نماینده شهرستان در مجلس در این زمینه با ما همکاری کند می‌توانیم از محل اعتبارات ملی بسیاری از این محرومیت‌ها را برطرف کنیم.

دوایی فر عنوان کرد: اگر قرار است پیشرفت داشته باشیم باید درزمینهٔ توزیع اعتبارات و طرح‌ها در تمام مناطق شهر عدالت را رعایت کنیم و در تمام بخش‌ها شیب یکنواختی داشته باشیم.

وی در خصوص حقوق عقب‌مانده کارگران شهرداری که یکی از معضلات دوره شهردار قبل بوده، گفت: طبیعتاً وقتی به پیمانکاری پول داده نمی‌شود آن‌ها نیز پولی برای پرداخت به کارگر ندارند و عمدتاً هجمه‌هایی که به آن‌ها وارد می‌شود ناعادلانه است و مشکل از جانب شهرداری است. کارگران سرمایه اولیه ندارند و اگر حقوق دریافت نکنند با مشکلات ریزودرشت فراوانی در زندگی مواجه می‌شوند.

شهردار دزفول عنوان کرد: پرداخت حقوق کارگران در اولویت ما قرارگرفته است و به مدیران مناطق نیز تأکید و توصیه کرده‌ایم که ازاین‌پس تا زمانی که ماهانه حقوق کارگران را پرداخت نکرده‌اند حقوق خود را دریافت نکنند که امیدواریم به این طرح پایبند باشند

احتمال وقوع بارش‌های خفیف و پراکنده در ارتفاعات خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: فردا با عبور موج ضعیف از فراز استان احتمال وقوع بارش‌های پراکنده و خفیف در مناطق شمالی‌، شمال شرقی و ارتفاعات استان وجود دارد.

کوروش بهادری شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: دوشنبه با عبور موج ضعیف از فراز استان احتمال وقوع بارش‌های پراکنده و خفیف در مناطق شمالی‌، شمال شرقی و ارتفاعات استان وجود دارد.

وی گفت: میزان ارتفاع اینورژن یا وارونگی دما روز یکشنبه در اهواز به 242 متر رسید. همچنین در آبادان به دلیل مه صبحگاهی تا ساعت 11 صبح یکشنبه، شعاع دید افقی به 50 متر رسید.

 مدیرکل هواشناسی خوزستان بابیان اینکه در حال حاضر جو پایداری بر خوزستان حاکم است، عنوان کرد: پدیده وارونگی دما از دوشنبه از اهواز خارج می‌شود و تا پایان هفته شاهد این پدیده نخواهیم بود.

وی افزود: در روزهای آینده تغییرات دمایی چندانی در استان نخواهد بود و تا روز سه‌شنبه هفته جاری خلیج‌فارس مواج است.

بهادری گفت: بهبهان و ایذه به ترتیب با 26 و یک درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین و خنک‌ترین شهرهای خوزستان بودند.

شهردار اهواز در فسادستیزی ضعیف است/انتظارات ما از شهردار تاکنون عملی نشده است

عضو شورای شهر اهواز گفت: شهردار اهواز در مدیریت پروژه‌های عمرانی قوی است اما در فسادستیزی و مدیریت نیروی انسانی ضعیف نظر عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدرضا ایزدی عضو شورای شهر اهواز با حضور در دفتر خبرگزاری فارس خوزستان، در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگاران این دفتر، درباره عملکرد شورای شهر، شهرداری اهواز و تفاوت در زیرساخت‌های اهواز و شهرهای دیگر پرداخت که مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید:

وی می‌گوید: با توجه به توانمندی‌ها و سوابق کتانباف انتظار می‌رفت در نخستین اقدامات خود یا حداقل همگام با پیش بردن پروژهای عمرانی، نسبت به فسادستیزی و ساماندهی نیروی‌انسانی در شهرداری اهواز دست به تغییر و تحول بزند اما انتظارات ما تاکنون عملی نشده است. کتانباف شهردار اهواز به نظر می‌رسد که در مدیریت پروژه‌های عمرانی قوی است اما در فسادستیزی و مدیریت نیروی انسانی ضعیف عمل می‌کند.

ایرادات برنامه جامع شهری اهواز اصلاح می‌شود

وی افزاید: از یک سال و نیم پیش دانشگاه شهید چمران در بخش‌ها و تخصص‌های متفاوت به همراه شهرداری درحال تدوین برنامه ۵ ساله دوم شهر هستند و ما در شورا در طی دوماه گذشته جلسات متعددی با اساتید دانشگاه و معاونین مربوطه در شهرداری داشتیم که به ارائه این برنامه پرداختند و به آن اشکالات و ایرادات مختلفی وارد بود. در حال حاضر ایرادات آن در حال اصلاح است و در هفته جاری نیز اصلاحیه آن بررسی می‌شود تا به عنوان برنامه دوم شهراهواز اجرا شود.

پروژه‌های عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته باشد

ایزدی بیان می‌کند: در این برنامه مقوله معماری ایرانی-اسلامی دیده شده و بر اساس آن تمام پروژه‌های شهرسازی باید دارای پیوست‌های فرهنگی ایرانی-اسلامی باشد و امیدواریم در این زمینه شاهد تغییر و تحولاتی باشیم. زیرا شهرسازی ما باید بر اساس ارزش‌های اسلامی-ایرانی باشد.

تفاوت‌های زیاد اهواز با تبریز

عضو شورای شهر اهواز عنوان می‌کند: من و دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر حدود ۲ یا ۳ هفته قبل، بازدید ۳ روزه‌ای از شهر تبریز داشتیم و با رئیس و اعضای شورای شهر و شهردار تبریز جلسهٔ چند ساعته‌ای داشتیم. اختلاف بین اهواز و تبریز بسیار زیاد است و قابل‌مقایسه نیست. آدم از سال‌هایی که گذشت و در آن کاری برای اهواز صورت نگرفت تأسف می‌خورد. نمی‌دانیم این‌همه سال مسئولان در اهواز چه می‌کردند؟

وی عنوان می‌کند: در تبریز ۱۱۷ خانه سلامت داریم اما در اهواز یک عدد هم نداریم. در همه خانه‌های سلامت تبریز پزشک وجود دارد و شهروندان به‌صورت رایگان به آنجا مراجعه می‌کنند و در مسائل روحی و روانی مشاوره می‌دهند که نتایج آن در بین شهروندان بسیار تأثیرگذار بوده است.

ایزدی می‌افزاید: در تبریز ۲۹ کتابخانه متعلق به شهرداری وجود دارد درحالی‌که در شهرداری اهواز یک کتابخانه بیشتر نیست که آن‌هم در معاونت فرهنگی قرار دارد و در آن پلمپ است و کتاب‌ها خاک می‌خورد.

وی بیان می‌کند: در تبریز ۷ پارک بانوان وجود دارد درحالی‌که عملاً در اهواز پارک بانوان نداریم. البته به‌ظاهر دو پارک بانوان داریم که یکی از آن‌ها در اردیبهشت سال ۹۵ توسط استاندار وقت افتتاح شد اما بعد از افتتاح حتی یک روز هم بانوان نتوانستند از آن استفاده کنند. پارک بانوان دیگر هم از یک سال و نیم قبل به دلیل مشکل آب و سیستم فاضلاب تعطیل است.

این عضو شورای شهر اهواز می‌گوید: در تبریز ۱۲۰ زمین فعال ورزشی وجود دارد و در اهواز ۶۴ زمین هست که ۳۴ عدد آن قابل‌استفاده نیست و در بازدید از یکی از آن چمن‌های غیرقابل استفاده، مشاهده کردیم عده‌ای تکه‌هایی از چمن‌های آن را به زمین‌های دیگر که مشکل چمن داشتند، برده‌اند.

وی می‌افزاید: درگذشته هیچ اصولی در واگذاری این زمین‌ها رعایت نشده است. قرار است امسال بعد از بازسازی، ۸۰ درصد این زمین‌ها به‌صورت مزایده واگذار شود. ۲۰ درصد نیز به مؤسسات فرهنگی و ورزشی بدون مزایده واگذار شود.

این عضو شورا اظهار کرد: در تبریز ۲۳۰ پارک مجهز به سرویس بهداشتی و نمازخانه وجود دارد. که قابل‌مقایسه با اهواز نیست. همچنین در تبریز ۲۱ فرهنگ‌سرا وجود دارد درحالی‌که در اهواز یک فرهنگ‌سرا داریم. در اصفهان شهرک سلامت وجود دارد که تمام پزشکان، بیمارستان‌ها، امکانات رفاهی همچون هتل و بانک و رستوران در آن هست

وی می‌افزاید: اما در اهواز مراکز درمانی در مرکز شهر یا کیانپارس تمرکز کرده‌اند که عامل ترافیک و هزینه‌های ایاب و ذهاب و شرایط سخت برای مردم شده است.

توسعه شهر با تغییر مدیران شهرداری حاصل می‌شود

ایزدی می‌گوید: شهرداری اهواز زمین‌های زیادی دارد و سرمایه‌گذار بسیاری هم وجود دارد اما سیستم شهرداری آن‌قدر بد چیده شده در سال‌های گذشته که مثلاً یک کار یک‌هفته‌ای باید سه ماه زمان ببرد. گردش کار این‌گونه است. برای ساخت دو شهر سلامت و دو شهربازی در شرق و غرب اهواز هم سرمایه‌گذار وجود دارد.

وی بیان می‌کند: همچنین برای ساخت رایگان 10 یا 20 پل عابر پیاده دارای پله‌برقی نیز وجود دارد مشروط به اینکه از محل تبلیغات آن استفاده کند. تا تغییر و تحول اساسی در مدیران ارشد صورت نگیرد و تا تعریف مشخصی برای گردش کار توسط مدیران جدید نباشد این مسئله حل نخواهد شد.

این عضو شورا بیان می‌کند: در نخستین جلسات با شهردار، طبق صحبت‌های ما و شرطی که آقای کتانباف در اولین جلسات داشت توافق شد که نیروهای سالم به او معرفی کنیم و شهردار بر اساس استعلام از دستگاه‌های امنیتی و قضایی و با توجه به تخصص و تجربه و مصاحبه آن‌ها را چینش کند بدون آنکه شورای شهر دخالتی در چینش مدیران داشته باشد. اخلاقاً و قانوناً هم ما باید به این مسئله پایبند می‌بودیم.

وی اظهار کرد: همچنین قرار بر این شد که با شکل‌گیری یک کمیته انتصابات، عزل و نصب‌ها در شهرداری بر اساس خروجی آن کمیته صورت گیرد اما این کمیته هنوز شکل نگرفته است. بعضی از نیروها توسط شورا به ایشان معرفی شد و برخی نیز توسط خود شهردار انتخاب شدند.

پرداختن به مسائل کلان فرهنگی

عضو شورای شهر اهواز عنوان می‌کند: اعضای کمیسیون فرهنگی همه شخصیت‌های فرهنگی هستند و کمیسیونی است که فکر می‌کنم جزء کمیسیون‌های قوی این دوره شورای شهر باشد. هرچند که معمولاً کم‌وکاست در هرجایی وجود دارد.

وی بیان می‌کند: یک روش کاری در کمیسیون فرهنگی از قبل تا اکنون ادامه دارد که طی دو یا سه هفته اخیر ما تغییر و تحولاتی در آن به وجود آوردیم تا بتوانیم بیشتر به مسائل کلان فرهنگی بپردازیم

ایزدی عنوان می‌کند: 90درصد وقت ما در کمیسیون به درخواست‌های جزئی اختصاص می‌یافت. بحث فرهنگ‌سرا، موزه دفاع مقدس و مجموعه‌های ورزشی از آن جمله است.

وی می‌افزاید: در بحث موزه دفاع مقدس، اهواز باید سرآمد شهرهای دیگر باشد و نخست در این شهر تأسیس می‌شد. اما برای مثال برخلاف اهواز این موزه‌ها در تهران و همدان و اصفهان و شهرهای دیگر ساخته‌شده است.

ایزدی می‌گوید: این فرهنگسراها می‌تواند کسانی را به خود جذب کند که ممکن است در صورت عدم ورود به اماکن فرهنگی، وقت خود را در کارها و مکان‌های نامناسب سپری کنند.

وی اظهار کرد: در این فرهنگسراها کتابخانه، محل مطالعه، سالن جلسات و آمفی‌تئاتر برخوردار است. که می‌تواند عموم مردم را به خود جذب کند. ۷ فرهنگ‌سرا که پروژه ساخت آن‌ها دوباره فعال‌شده است. ۵ عدد از آن‌ها تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود و دو عدد دیگر در سال آینده تکمیل می‌شوند.

لزوم ساخت سرای محله

ایزدی می‌گوید: سرای محله تفاوت‌هایی با فرهنگ‌سرا دارد و در تهران تعدادشان نسبت فرهنگ‌سراها بسیار بیشتر است. زیرا هزینه کمتری هم برای ساخت نیاز دارد. هزینه ساخت فرهنگ‌سرا 3 میلیارد تومان است درحالی‌که یک سرای محله را با 400 یا 500 میلیون تومان هم می‌توان احداث کرد. یعنی با پول یک فرهنگ‌سرا می‌توان بیش از 7 سرای محله را ساخت.

وی بیان می‌کند: به همراه آقایان لطفعلی زاده و حیدری و برخی معاونین شهرداری از سه چهار نقطه در منطقه یک اهواز بازدید داشتیم. سه یا چهار پارک وجود داشت که به‌طور کامل تاریک بودند.مجموعه‌های ورزشی این پارک‌ها خراب بود. پارک‌هایی با این وضعیت می‌تواند محل انجام انواع خلاف‌ها باشد. در انتهای خیابان شریعتی نرسیده به پمپ‌بنزین، آسفالت نداشت و شرایط بسیار بدی داشت.

از بی توجهی مسئولان به شهر متعجبم

عضو شورای شهر اهواز عنوان می‌کند: اگر این مجموعه‌های فرهنگی راه‌اندازی شود و یا حتی همان پارک‌ها روشن شود، دیگر شاهد آن جرائم و خلاف‌ها نخواهیم بود. تعجب می‌کنم که چرا مسئولین در این‌همه سال به فکر شهر نبوده‌اند.

ایزدی اظهار کرد: اهواز بافت فرسوده بسیاری دارد. ما با شروع کار شورای شهر، در اهواز جلساتی با مدیران بانک شهر داشتیم.

تاکنون از نیم درصد تسهیلات بانک شهر برای احیای بافت فرسوده استفاده شده است

وی بیان می‌کند: این بانک اعلام کرد که این آمادگی را دارد تا برای بازسازی همه بافت فرسوده اهواز، وام بدهد و ملک آن‌ها را تا پایان بازپرداخت وام، به ضمانت می‌گذاریم. از این ظرفیت بانک شهر هیچ‌گاه تاکنون استفاده‌نشده بود. شهرهایی که در کشور در زمینه پروژه‌های عمرانی موفق بوده‌اند به علت دریافت تسهیلات از بانک شهر بوده که موجب تغییر و تحولات در آن شهرها شد. خوزستان از سهمی که از تسهیلات بانک شهر داشته، تنها نیم درصد استفاده کرده اما شهرهای دیگر نهایت استفاده را برده‌اند. به این شکل که وام را فاز به فاز به پیمانکار می‌دهند. یعنی بعد از آنکه پیمانکار صورت‌ وضعیت ارائه داد و شهرداری تأیید کرد، وام فاز بعد را دریافت می‌کند.

شهرداری به عنوان ضمانت پیمانکار ملکی را تضمین می‌کند. در اهواز یک ریال هم از تسهیلات بانک شهر استفاده نکرده است و آن نیم درصد از سهم استفاده خوزستان مربوط به یک یا دو شهر دیگر خوزستان است نه اهواز.

815 پروژه در 4 ماه گذشته در اهواز فعال شدند

ایزدی می‌گوید: تا قبل از شروع به کار کردن آقای کتانباف در شهر اهواز، 817 پروژه غیرفعال در شهر وجود داشت که به جز 2 پروژه همه این پروژه‌ها چندماهه اخیر فعال شده‌اند. بابت این پروژه‌ها 590 میلیارد تومان موردنیاز است که شهرداری 81 میلیارد از آن را داده و حدود 510 میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

وی بیان می‌کند: یکی از این پروژه‌ها پل ولایت است، برای این پروژه کوه شکافته شد و با همکاری‌هایی که قرارگاه کربلا با شهرداری داشته‌اند، در دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و محلات باهنر، رمضان و رسالت را در کوتاه‌ترین زمان به شهرک نفت، اقاجاری و زیتون متصل می‌کند که می‌تواند در گره ترافیکی کمک تأثیرگذار باشد.

این عضو شورای شهر اهواز می‌افزاید: پل شهید بندر هم 360 روز غیرفعال بود که از دوماه گذشته در دو شیفت در حال تکمیل است و تا پایان سال فاز اول آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حکم شهردار منتخب خرمشهر تأیید و ابلاغ شد

حکم داوود دارابی شهردار منتخب خرمشهر توسط استانداری خوزستان تأیید و ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، حکم داوود دارابی شهردار منتخب خرمشهر در کمتر از یک ماه توسط استانداری خوزستان تأیید و ابلاغ شد.

دارابی در روز ۲۷ آذرماه با کسب پنج رأی موافق و دو رأی مخالف به عنوان شهردار منتخب خرمشهر انتخاب شد.

 داوود دارابی متولد 1352 در تهران و کارمند شهرداری اهواز است که معاونت و مدیریت بخش‌های مختلف شهرداری کلان‌شهر اهواز همچنین تصدی مدیریت شهرداری مناطق مختلف اهواز را در کارنامه خود دارد.

آخرین محموله کمک‌های مردم خوزستان به مناطق زلزله زده کرمانشاه ارسال شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از ارسال کمک‌های مردمی این استان به مناطق زلزله زده غرب کشور توسط ۲۰ تریلر و کامیون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی خدادادی ساعتی پیش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این محموله آخرین محموله کمک‌های غیر نقدی جمعیت هلال احمر خوزستان است که شب گذشته در قالب ۴ تریلر و ۱۶ کامیون به مناطق زلزله زده غرب کشور ارسال شد.

وی افزود: مقادیر زیادی از اقلام امدادی و زیستی از قبیل پتو، چادر، مواد غذایی، مواد شوینده و بهداشتی، البسه و لوازم خانگی در قالب این محموله به استان کرمانشاه ارسال شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با تقدیر از حضور پرشور مردم نوعدوست استان در جمع آوری کمک‌های مردمی به مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: این محموله شامل ۹ هزار تخته پتو، ۵ هزار ثوب انواع لباس مردانه، زنانه و بچه گانه، یک هزار جفت کفش، ۲۲ هزار قوطی شیرخشک و ۲۲ هزار بسته لوازم بهداشتی بوده است.

خدادادی بیان کرد: همچنین ۱۰ تن خرما و۲۵۰ بسته غذایی یک ماهه و ۱۵ هزار قوطی انواع کنسروجات نیز در قالب این محموله به مناطق زلزله زده ارسال شد.

وی اظهار کرد: در این محموله مواد غذایی شامل برنج، روغن، خشکبار، کنسروجان و خرما، مواد شوینده شامل مایع دستشویی و ظرفشویی، پوشاک شامل ست نوزاد، ست کودکان، ست زنانه و مردانه و کفش و کیف به کرمانشاه ارسال شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان عنوان کرد: همچنین نایلون پوششی، بخاری، چراغ روشنایی، انواع وسایل بهداشتی، اسباب بازی از جمله اقلام این محموله بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پیش از این ۶ مرحله از کمک‌های مردمی و سازمانی توسط جمعیت هلال احمر خوزستان به صورت متمرکز به مناطق زلزله زده کرمانشاه ارسال شده بود.

هوای اهواز برای گروه‌های حساس، ناسالم است

شاخص آلودگی هوا در اهواز در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 صبح امروز به ۱۰۶ رسید و در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، شاخص آلودگی هوا در اهواز در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 صبح امروز به ۱۰۶  رسید و در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

در صورتی که غلظت هوا به بیش از 100 میکروگرم بر متر مکعب برسد این شرایط برای گروه های حساس ناسالم است.

شاخص کیفی هوا (AQI) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند، تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

گروههای حساس شامل  شامل کودکان، سالمندان، بیماران قلبی، ریوی و زنان باردار است. این اقشار جامعه همزمان با افزایش غلظت آلاینده ها بیش از سایر دیگران در معرض خطرات جبران ناپذیر هستند.

دیدنی های امروز

برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی گیاه شاهدانه در آتن یونان
برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی گیاه شاهدانه در آتن یونان
تشییع پیکر یک مرد 32 ساله فلسطینی که جمعه شب به ضرب گلوله نیروی دریایی مصر از پای در آمده است- باریکه غزه
تشییع پیکر یک مرد 32 ساله فلسطینی که جمعه شب به ضرب گلوله نیروی دریایی مصر از پای در آمده است- باریکه غزه
بازدید کودکان از آکادمی نیروی دریایی ارتش تایلند در روز ملی کودک - بانکوک
بازدید کودکان از آکادمی نیروی دریایی ارتش تایلند در روز ملی کودک - بانکوک
استقرار سامانه دفاعی اس400 روسی در بندر سواستوپول روسیه
استقرار سامانه دفاعی اس400 روسی در بندر سواستوپول روسیه
جشنواره " ماتسوری" در توکیو
جشنواره
زن "آرپی جی" به دوش در جریان رژه حامیان انصارالله در شهر صنعا یمن
زن
بازدید وزیر دفاع آلمان – خانم اورسولا وون دِر لین – از پایگاه هوایی العسراک در اردن
بازدید وزیر دفاع آلمان – خانم اورسولا وون دِر لین – از پایگاه هوایی العسراک در اردن
جشنواره حمام با آب یخ در سال نو در معبدی در توکیو
جشنواره حمام با آب یخ در سال نو در معبدی در توکیو
جام جهانی اسکی پرش - اتریش
جام جهانی اسکی پرش - اتریش
"راجر فدرر" در تورنمنت تنیس در ملبورن استرالیا
اسکیت سواری در خیابان‌های شهر هاوانا کوبا – عکس روز وب سایت " نشنال جئوگرافی"
اسکیت سواری در خیابان‌های شهر هاوانا کوبا – عکس روز وب سایت
جشنواره شستشوی کلیسا با آب و عطر در شهر سالوادور برزیل
جشنواره شستشوی کلیسا با آب و عطر در شهر سالوادور برزیل
قفسه های خالی از کالا در فروشگاه‌های شهر کاراکاس ونزوئلا – عکس: رویترز
قفسه های خالی از کالا در فروشگاه‌های شهر کاراکاس ونزوئلا – عکس: رویترز
مسابقه پرتاب کاج‌های کریسمس – ایرلند
مسابقه پرتاب کاج‌های کریسمس – ایرلند

اتاق عملیات «فتنه اقتصادی» در پستوی بارزانی‌ها

/ چگونه «دولت خرپول منطقه» به رجوی و پهلوی متوسل شد +تصاویر

مریم رجوی

«سیمور هِرش»، خبرنگار آمریکایی، از حضور صدها مامور موساد در اقلیم کردستان خبر داد که «چشم و گوش‌ها»ی اسراییل را در ایران و سوریه به استخدام درمی‌آورند.

سرویس سیاست شرق - روز 16 دی ماه، یک هفته بعد از شروع تجمعات خیابانی منجر به اغتشاش در مشهد، تهران و چند شهر دیگر ایران، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست خبری خود در مجمع تشخیص، از تشکیل «اتاق فکر» آشوب از چند هفته قبل‌تر در شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق خبر داد. اهمّ اطلاعات مهمی که رضایی در این نشست درباره ماهیت آشوب ارایه داد به این شرح بود:

" حادثه آشوب‌های اخیر دارای دو سابقه بود، چند ماه پیش در اربیل اتاق عملیاتی تشکیل شد که مسئولیت آن با مایک‌آندریا رئیس ویژه عملیات سازمان سیا بود که بر روی پرونده ایران کار می‌کرد؛ همچنین در این اتاق عملیات رئیس دفتر پسر صدام و برادر زن صدام نیز به همراه نماینده‌ای از عربستان سعودی و نماینده منافقین نیز حضور داشتند؛ بحث‌هایی نیز در مورد حضور داشتن نماینده امارات هم در این اتاق عملیات مطرح است که ما در حال بررسی آن هستیم.

این اتاق عملیات آنها تاریخ عملیات را اواخر آذرماه در نظر گرفتند که با استفاده از فضای مجازی کارشان را شروع کنند و تا بهمن به زعم خود کار نظام را تمام کنند. اسم پروژه را استراتژی همگرایی نتیجه بخش گذاشتند. این هماهنگی‌ها انجام شد وفکر می کردند در مرحله اول شهرهای ایران را از کنترل نظام خارج می کنند. بعد از آن می خواستند اسلحه وارد کشور کنند که با به جای گذاشتن کشته‌ها بتوانند تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند. از آن طرف هم منافقین وارد کشور شوند و با کمک خواستن از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها، امنیت کشور ما را به هم بزنند.

آن‌ها در مرحله اول فکر می‌کردند شهرهای ایران از کنترل نظام خارج می‌شود؛ از این رو در مرحله بعد قصد داشتند اسلحه وارد کشور کنند و تعدادی از مردم را به کشتن دهند و سپس امریکا با فشار وارد آوردن به شورای امنیت از این شورا مصوبه حقوق بشری علیه ایران بگیرد و بدین ترتیب تحریم‌های جدیدی وضع کنند.در مرحله دوم نیز قصد داشتند منافقین را وارد عمل کنند و سپس اروپایی‌ها را نیز با خود همراه سازند و این کلیت سناریوی اربیل بود.

نقشه کشیدن برای این حادثه از چند سال پیش شروع شد؛ در جلساتی که منافقین ترتیب می‌دادند و مسئولان امنیتی عربستان سعودی و برخی سلطنت‌طلبان نیز به این جلسات وصل شده بودند.

تقریباً رد همه کسانی را که از نظام و انقلاب سیلی خوردند در حوادث اخیر مشاهده می‌کنیم؛ تصور آن‌ها این بود که مردم از نظام خسته شده‌اند بنابراین با محوریت سلطنت‌طلبان و منافقین جلو آمدند و قصد داشتند با سوار شدن بر روی موج نارضایتی مردم به نظام آسیب برسانند؛ آن‌ها همچنین چنین برآورد کرده بودند که اگر هم موفق به براندازی نظام نشوند برای فشار اقتصادی و ضربه زدن به ملت ایران چند تحریم از شورای امنیت علیه ایران اخذ کنند."

هم جایگاه حقوقی آقای رضایی به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت، و هم شخصیت حقیقی ایشان به عنوان یک فرمانده ارشد نظامی و امنیتی، باعث شد که اخبار ارایه شده توسط ایشان در این جلسه به شدت مورد توجه قرار بگیرد. محسن رضایی در همان جلسه درباره دلایل شکست پروژه آشوب هم چنین توضیح داد:

سه روز بعد، در 19 دی ماه، رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از مردم قم، در بخشی از بیانات خود به ماهیت جریانات اخیر در کشور پرداختند که بر گزارش ارایه شده از سوی محسن رضایی صحه می گذاشت که همانا ساختار سه ضلعی (سیا و موساد-سعودی-منافقین و سلطنت طلبان) بود. رهبر انقلاب در این باره فرمودند:

"این بار هم ملت ایران با ایستادگی همچون سدی محکم و ملی با قدرت تمام به امریکا و انگلیس و لندن نشینان گفت که نتوانستید و بعد از این هم نخواهید توانست.

قرائن و شواهد اطلاعاتی نشان می دهد که این قضایا سازماندهی شده بوده و در شکل گیری آن، یک مثلث فعال بوده است.

یک رأس این مثلث، امریکا و صهیونیستها بودند که طراحی را انجام دادند و چند ماه برروی این طراحی کار کردند و بنای آنها این بود که حرکت ها از شهرهای کوچک شروع شود تا به مرکز برسد.

رأس دوم این مثلث، یکی از دولتهای خرپول خلیج فارس است که هزینه این نقشه را تأمین کرد و رأس سوم نیز، پادوها بودند که مربوط به سازمان آدمکش منافقین هستند و از ماهها قبل آماده بودند."

در ادامه، با بررسی شواهد، اخبار و تحلیل‌ها به ترسیم سناریوی خبیثانه دشمنان برای ایجاد آشوب ذیل برنامه کلان «فتنه اقتصادی» در ایران، می پردازیم.

اتاق اطلاعات و عملیات سیا در اقلیم

دست کم از سال 2010، گزارش های منتشر شده‌ای در رسانه‌های منطقه و بین المللی درباره فعالیت یک پایگاه مخفی سیا در شهر اربیل در شمال عراق وجود داشته است. اما اولین بار، در 11 جولای 2014، روزنامه آمریکایی «میامی هرالد» یک گزارش نسبتا تفصیلی از این پایگاه عملیات مخفی سیا در اربیل منتشر کرد.

طبق این گزارش، «چاک هیگل»، وزیر دفاع وقت آمریکا، در 3 جولای 2014 وجود این پایگاه را در اربیل تایید کرد و گفت که قرار است آمریکا پایگاه مشابهی هم در بغداد ایجاد کند. هیگل گفت:

" ما در اربیل پرسنل میدانی داریم و آن مرکز عملیات مشترک ما ظرفیت مقدماتی عملیات را پیدا کرده است."

به گزارش میامی هرالد، فعالیت سیا در اربیل، حتی زمانی که با فشار نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق، و در پی فرمان اوباما در 2011 بخش عمده نیروهای آمریکایی عراق را ترک کردند، هیچ‌گاه متوقف نشد.

هرالد از قول یک افسر اطلاعاتی اقلیم نوشت که از زمان ساخت این پایگاه در 2010، محل آن روی نقشه‌های ماهواره‌ای گوگل محو شده است که این فناوری (محو کردن) نه در اختیار مقامات اقلیم که در اختیار آمریکایی‌هاست. همین مقام امنیتی اقلیم در ادامه افزود:

" بیشتر «مخابرات» (دستگاه اطلاعاتی) ما مستقیما با سیا و JSOC (ستاد مشترک عملیات ویژه) در تمام طول جنگ عراق کار می کردند و این به خاطر توانایی زبانی و تجربه بالای ما در نبرد توامان با صدام و تروریست‌های افراطی است."

او افزود: " نیروهای پیشمرگه ما در کنار کلاه‌ سبزهای آمریکایی (نیروهای عملیات ویژه) در تمام شمال عراق و در جاهایی چون موصل، تل عفر و کرکوک می جنگیدند. چون ما بسیار مورد اعتماد امریکا و حرفه‌ای هستیم."

«میچل پروترو»، نویسنده این گزارش در ادامه می نویسد:

" در جریان بازدید اخیر از این سایت، ساخت و ساز گسترده مسیرهای منشعب از بزرگراه اصلی (اربیل-موصل) به سوی پایگاه کاملا مشهود بود. همچنین یک مجموعه ورودی امنیتی بتون آرمه بر درگاه این سایت ساخته شده که جای ورودی قبلی را که تنها یک مسیر خاکی و یک ایست بازرسی با دو سنگر سیمانی و نگهبانانی با یونیفرم نیروهای پیشمرگه بود، گرفته است."

وابسته نظامی یکی از کشورهای غربی در اقلیم، که به شرط ناشناس بودن حاضر به مصاحبه شد، به روزنامه میامی هرالد گفت:

" اربیل مکان بسیار دوستانه‌ای برای کسب و کار جاسوسی است. بسیاری از محلی‌ها با آمریکایی‌ها همکاری دارند و با اشتیاق از آن‌ها یاد می کنند. با وجود این که این تاسیسات از چند سال قبل در این جا فعالیت می کند، اما کسی توجهی نمی کند، چون کسی مشکلی با قضیه(پایگاه جاسوسی) ندارد."

یک افسر عملیات ویژه آمریکایی هم که با هویت محفوظ با این روزنامه صحبت کرد، درباره مزایای همکاری اطلاعاتی با کردها گفت:

" کار کردن با کردها بسیاری از دشواری‌های را که کار کردن با ارتش عراق دارد، حل می کند."

او توضیح داد که چون سپاه پاسداران ایران، به ویژه بعد از تهاجم داعش به موصل و فروپاشی بخشی از ارتش عراق، در بازسازی آن نفوذ زیادی در این ارتش پیدا کرده، کار کردن با آن برای عوامل اطلاعاتی آمریکا و نیروهای عملیات ویژه این کشور مطلوب نیست، "ولی کار کردن با کردها خوب و راحت است، چرا که آن‌ها برای آمریکایی‌ها «قابل اعتماد» هستند."

علاوه بر این، آژانس خبری «روداو» (وابسته به بارزانی) در 11 فوریه 2015 از قول یک مقام امنیتی اقلیم از بازگشایی یک پایگاه هوایی آمریکا در اربیل خبر داد.

«هلگورد حکمت»، سخنگوی نیروهای پیشمرگه خبر داد که آمریکایی‌ها یک پایگاه در نزدیک فرودگاه اربیل برای «عملیات شناسایی» ایجاد کرده‌اند. او به خبرگزاری آنادولو ترکیه گفت که هواپیماهای مستقر در این پایگاه تنها عملیات شناسایی انجام خواهند داد و هدف هم مقابله با داعش است.

او همچنین اعلام کرد که با تکمیل این پایگاه، همه کشورهایی که عضو ائتلاف آمریکا هستند می توانند از آن برای «مقابله با تروریست‌های افراطی» استفاده کنند.

با این حال، «جان کِربی»، سخنگوی پنتاگون در یک نشست خبری، داشتن هر گونه پایگاه هوایی در اربیل را انکار کرد و آن چه را که پایگاه خوانده می شود، تنها شماری تجهیزات امداد و نجات خواند.

این در حالی است که سرویس اطلاعات خارجی اسراییل (موساد) از چند دهه قبل، به واسطه ارتباطات عمیق و گسترده با خاندان بارزانی، در شمال عراق فعال بوده و  ایستگاه موساد در اقلیم، یکی از فعال‌ترین مراکز جاسوسی این رژیم در کل منطقه است.

در ژوئن 2004، یکی از برجسته ترین روزنامه‌نگاران آمریکایی و از اساتید صاحب سبک ژورنالیزم تحقیقاتی، «سیمور هِرش»، در مصاحبه با « آمی گودمن» در برنامه «حالا دموکراسی»، از حضور صدها مامور موساد در اقلیم کردستان خبر داد. به گفته هرش، بر اساس مصاحبه او با برخی مقامات اسراییلی، موساد از همان زمان به دنبال انجام عملیات در مناطق کردنشین ایران و سوریه بوده است.

سیمور هرش، خبرنگار مشهور نشریه نیویورکر

به گفته هرش در این مصاحبه، یک افسر اطلاعاتی اسراییل به او گفت که " این «Realploitik» یا سیاست عملی است و ما(اسراییل) با اتحاد با کردها، چشم و گوش در ایران و سوریه پیدا می‌کنیم."

و این واژگان «چشم و گوش»، عبارت آشنایی است، چرا که 13 سال بعد از این مصاحبه سیمور هرش، بعد از خوابیدن اغتشاشات در ایران در ژانویه 2018، «یوسی کوهن»، رییس موساد، از داشتن " چشم و گوش و حتی چیزهایی بیشتر از این‌ها در ایران" خبر داد!

در 19 دی ماه، رییس موساد در جلسه‌ای خصوصی در وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی که خبر آن به روزنامه «یدیعوت آحرونوت» این رژیم درز کرد، گفت:

" آشوب‌های اخیر در ایران باعث بی‌ثباتی حکومت این کشور نمی‌شود و نباید به آن امید داشت... اسرائیل در ایران دارای «گوش، چشم و چیزهایی بیش از این‌ها است. نباید از تحولات در ایران انتظار زیادی داشته باشیم علی‌رغم اینکه خوشحال می‌شویم شاهد انقلابی مهم در آن باشیم."

وی همچنین درباره نگرانی کشورهای عربی از تقویت ایران در منطقه گفت: "نگرانی‌هایی را از سران سُنّی در منطقه و جاهای دیگر شنیده‌ایم."

که به احتمال قوی، منظور رییس موساد حرف‌هایی است که در جلسات مشترک با مقامات اطلاعاتی سعودی در جلسات مشترک شنیده است.

جالب این که هرش در سخنان خود در آن مصاحبه، فاش کرد که موساد عوامل خود را که برای جاسوسی و عملیات به ایران اعزام می کند، در قالب تاجر و بازرگان می فرستد.

اخیرا، روزنامه ترکیه‌ای «تقویم» (Takvim)در گزارشی درباره ناآرامی‌های اخیر ایران، به نقل از منابع اطلاعاتی ترکیه نوشت که «مایک دی آندریا» (معروف به «آیت الله مایک») مسوول عملیات مخفی سیا علیه ایران، 900 نفر را در قالب تاجر از کردستان عراق با هدف ایجاد آشوب به ایران فرستاده است. برای آشنایی با «آیت الله مایک» می توانید به این گزارش مشرق در 15 خرداد امسال مراجعه کنید: «آیت‌الله مایک» کیست و چرا برای رهبری عملیات‌های ضدایرانی سیا انتخاب شد؟»

مایکل دی آندریا، معروف به «آیت الله مایک»، مسوول عملیات مخفی سیا علیه ایران/او ظاهرا برای ازدواج با یک زن مسلمان تغییر آیین داده است

نکته‌ای که در رابطه با نقش اسراییل در ایجاد اغتشاش در ایران یادآوری آن لازم به نظر می رسد، این است که «یوسی کوهن»، رییس موساد، که از آذرماه 94 به این سمت منصوب شد، با بیش از 3 دهه فعالیت در موساد، به عنوان یک متخصص درجه یک در امور ایران شناخته می شود و اصولا بخش عمده سوابق او در سازمان جاسوسی اسراییل، به ایران و مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی باز می گردد. بخشی از گزارش مشرق به تاریخ 20 آذر 94 (یوسی کوهن؛ از ترور عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای ایران تا ریاست موساد) به این شرح بود:

یوسی کوهن، رییس موساد

" رسانه‌های اسراییلی و غربی از او به عنوان «استاد جاسوسی» یا «سرجاسوس» نام می‌برند، چرا که در تمام دوران کاری خود، عضوی از موساد بود و همه سلسله مراتب آن را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و در نهایت از سال 2011 تا 2013 به عنوان قائم مقام تامیر پاردو، رییس قبلی موساد، برگزیده شد. اما مهم‌ترین بخش فعالیت یوسی کوهن، مدیریت بخش «تسومت»، Tsomet در موساد بود که وظیفه فرماندهی عملیات جاسوسی- اطلاعاتی اسراییل را در سرتاسر دنیا به عهده دارد. ماموریت‌هایی چون خرابکاری هسته‌ای در ایران، ویروس استاکس نت و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به این بخش تحت مسؤولیت او نسبت داده شده است.

گزارش مطبوعات صهیونیستی حکایت از آن دارد که وی در عملیات تروریستی نظیر ترور  فتحی شقاقی رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین در 26 اکتبر 1995 در جزیره مالت و همچنین ترور ناموفق خالد مشعل در سال 1997 در عمان پایتخت اردن دست داشته است.

اما مهم‌ترین عملیات ترور وی در دوران ریاست بر بخش عملیات موساد را می‌توان ترور حاج عماد مغنیه، فرمانده مقاومت اسلامی حزب الله لبنان در 12 فوریه 2008 دانست. از دیگر ترورهای کوهن در دوران ریاست بر این دپارتمان که بسیار هم از نظر سرویس موساد مهم و جدی ارزیابی می‌شد، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران است. ترور شهدای هسته‌ای نظیر شهید مسعود علی محمدی (22 دی 1388) ، شهید  مجید شهریاری (8 آذر 1389)، شهید داریوش رضایی نژاد ( ‏1 مرداد 1390) و شهید مصطفی احمدی روشن (21 دی 1390)، همه به دستور مستقیم یوسی کوهن صورت گرفته است."

بدیهی است که کوهن به عنوان کسی که بر عکس سلف خود، تامیر پاردو، «خطر هسته‌ای ایران» را مهم‌ترین معضل امنیتی مبتلابه رژیم صهیونیستی می داند، با کارویژه اصلی مقابله با نفوذ ایران از سوی بنیامین نتانیاهو به این سمت گمارده شد و بدیهی و طبیعی است که طراحی و اجرای آشوب در ایران هم جزو اولویت‌های سازمان تحت ریاست او باشد.

انتشار فایل صوتی شنود شده میان پادوی رسانه‌ای  محور آمریکایی-اسراییلی-سعودی، یعنی روح الله زم، گرداننده کانال «آمدنیوز»، به عنوان کسی که نقش پررنگی در دامن زدن به آشوب و اغتشاش در فضای مجازی داشت، با افسر اطلاعاتی اسراییل با نام مستعار «آشر»، خود به خوبی گوشه‌ای از فعالیت‌های تخریبی موساد بر علیه امنیت ملی ایران را فاش می کند.

«خرپول» به سیم آخر زده است؟

رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود درباره ماهیت اغتشاشات دی ماه، از لفظ «یک دولت خَرپول منطقه» به عنوان حامی مالی پروژه اغتشاش نام بردند که توامان طنز و تحقیر نسبت به دولت جنایتکار و ننگین سعودی در خود داشت.

در 13 اردیبهشت امسال، محمد بن سلمان، ولیعهد این دولت خرپول در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «السعودیه» گفت:

"منطق ایران زمینه سازی برای ظهور مهدی [عج] است که آن هم از طریق سیطره بر جهان اسلام محقق می شود."

او افزود: «هدف اصلی نظام ایران رسیدن به قبلۀ مسلمانان است. ما منتظر نمی مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه ایران را میدان جنگ خواهیم کرد."

گفته می شود که موضوع «کشاندن جنگ به داخل ایران»، چیزی است که «اندرو پیک»، افسر اطلاعاتی سابق ارتش آمریکا و مسوول کنونی میز ایران در وزارت خارجه آمریکا که تازگی به این سمت گماشته شده، در دهان بن سلمان گذاشته است. طبق برخی گزارش ها، پیک که صرفا در جهت مواضع ضدایرانی خود و با هدف تهاجمی‌تر کردن موضع دولت ترامپ در قبال ایران(علی رغم نداشتن هیچ گونه تجریه دیپلماتیک یا سیاسی) به این سمت گماشته شده، دوست مشترک جرد کوشنر(مشاور ارشد و داماد ترامپ) و محمد بن سلمان است.

کم‌تر از یک ماه بعد، در 17 خرداد، گروهی تروریست مسلح وابسته به داعش، با حمله تقریبا همزمان به مجلس شورای اسلامی و  مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) باعث شهادت 17 نفر از هموطنان شدند و در نهایت خود نیز به هلاکت رسیدند. درباره این حمله تروریستی که در نهایت با حمله موشکی جانانه سپاه به مقر تروریست‌ها در دیرالزور در شرق سوریه به طور خاص، و با ریشه کن شدن داعش در عراق و سوریه به طور عام، تاوان آن گرفته شد، برنامه‌های تلویزیونی زیادی ساخته و مطالب و تحلیل‌های زیادی هم در رسانه‌ها منتشر شد.

لیکن مشرق در 22 خرداد 96، در گزارشی با عنوان « کمک اطلاعاتی جلادان «دهه ۶۰» به تروریست‌های «دهه ۹۰»/آیا حوادث تهران محصول مشترک «تکفیر» و «نفاق» بود؟»، فرضیه همکاری اطلاعاتی، لجیستیک و  تسلیحاتی بین سازمان تروریستی منافقین و داعش را با سرمایه‌گذاری سعودی و هدایت سیا و موساد مطرح کرد. در آن گزارش، با در نظر گرفتن سه مولفه در عملیات تروریستی عوامل داعش (که همگی از کردهایی بودند که سابقه حضور در اقلیم کردستان عراق را داشتند) این فرض مطرح شد:

" یکی از گمانه های که می توان در این زمینه مطرح کرد، بحث همکاری و مشارکت گروهک منافقین  با داعش در دو عملیات تروریستی روز چهارشنبه است. این گمانه را بیشتر بررسی می کنیم.

 فرضیه در این تحلیل چنین است: "منافقین و داعش، با چراغ سبز دولت ترامپ و هماهنگی و هدایت عربستان سعودی در جهت ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران هستند."

درباره هماهنگی و همکاری سازمان تروریستی مزدور منافقین با حکومت سعودی در گزارش بعدی به تفصیل بیشتری خواهیم گفت.

حضور «ترکی الفیصل»، رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی سعودی در همایش منافقین

در 30 اردیبهشت 96، ترامپ یکشنبه (۳۰ اردیبهشت) در نشستی با حضور سران چند کشور اسلامی در ریاض گفت:

"می‌خواهم درباره ایران صحبت کنم که مسئول بی‌ثباتی در منطقه بوده است. ایران به تروریست‌ها آموزش می‌دهد. برای دهه‌ها ایران آتش جنگ‌های فرقه‌ای را شعله‌ور کرده است. این کشور خواستار نابودی اسرائیل است. ایران خاورمیانه را بی‌ثبات کرده است. در سوریه شاهد آن هستیم. همه باید کمک کنند تا ایران منزوی شود."

این اظهارات رییس جمهور آمریکا، که در پی عقد قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری با ریاض انجام گرفت، از سوی تحلیل گران به عنوان چراغ سبز ترامپ به عربستان برای استفاده از همه ابزارهای ضد ایرانی تفسیر شد.

در 17 خرداد، تنها ساعاتی پیش از انجام عملیات تروریستی عوامل داعش در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر حضرت امام(ره)، عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی در پاریس گفت:

" ایران باید به خاطر دفاع از القاعده و تروریسم جهانی تنبیه شود، و این کشور اگر می‌خواهد به «دولتی نرمال» تبدیل شود باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد."

اخیرا کتابی با عنوان «آتش و خشم: کاخ سفید ترامپ»، به قلم «مایکل وُلف»، از قول «استیو بَنِن»، استراتژیست ارشد پیشین ترامپ که با فشار جرد کوشنر (داماد ترامپ) مجبور به استعفاء شد، درباره دیدگاه سعودی‌ها نسبت به ایران آمده است:

"سعودی‌ها در لبه پرتگاه هستند، مصری‌ها در لبه پرتگاه هستند و همه آنها تا حد مرگ از ایران می‌ترسند."

اما نکته بسیار مهمی که باید در این میان به ان اشاره شود، نقش «جرد کوشنر» در تحرکات ضدایرانی ترامپ و به تبع آن، متحدان منطقه‌ای امریکا چون عربستان سعودی است. جرد کوشنر، همان طور که در گزارش‌های پیشین مشرق به آن پرداخته شد (با عامل اصلی پروژه انتقال سفارت آمریکا به قدس آشنا شوید/ آیا پای فرقه مرموز در میان است؟)، یک یهودی صهیونیست به شدت خطرناک با افکار فرقه‌گرایانه است که با حمایت حلقه‌های قدرت و ثروت در آمریکا به ترامپ نزدیک شد، به دامادی او رسید و اکنون هم خبر می رسد که ترامپ او را برای وزارت خارجه در نظر دارد. کوشنر که روابطی بسیار صمیمی با محمد بن سلمان دارد، اولین سفر خود را به منطقه (به عنوان نماینده ویژه ترامپ در امور سازش اعراب و اسراییل)، در یک روز به بحرین و عربستان انجام داد.

در ۲۰ آگوست سال جاری (۱ شهریور)، خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان از دیدار جرد کوشنر و ولیعهد عربستان در جده خبر داد. ملاقات داماد دونالد ترامپ و محمد بن سلمان، ظاهرا با محوریت صلح صهیونیست ها و فلسطینی ها انجام شده، ولی بنا بر اخبار موثق، محتوای این جلسه عمدتا بر محور مقابله با نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی بود. جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا در امور خاورمیانه و همچنین دینا پاول، قائم مقام مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در این سفر جرد کوشنر را همراهی می کردند.

کوشنر کسی است که طراح اصلی توجه و تمرکز دانلد ترامپ بی تجربه در سیاست و دیپلماسی روی مساله ایران (به عنوان اولویت سیاست خارجی) بوده، به نمایندگی از حلقه‌های قدرت و ثروت صهیونیست در ایالات متحده، تلاش دارد ایران را مهم‌ترین تهدید امنیت ملی ایالات متحده جلوه دهد. در پازلی که توسط کوشنر و اتاق فکر پشت سر او طراحی شده، در سطوح مختلف تاثیرگذاری، از یک سو بن سلمان و یوسی کوهن نقش دارند و از سوی دیگر مریم رجوی و رضا پهلوی.

درباره نقش ورشکسته‌ترین جریان‌های سیاسی ایران، یعنی سلطنت طلبان و فرقه منافقین در نوشتار بعدی بیشتر خواهیم گفت.

5 حقیقتِ حمله پهپادی به پایگاه روسیه +عکس

ترامپ

ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه مستقر در خاک سوریه با انتشار تصاویر مستند اطلاعات جدیدی از حمله ناکامل سه روز پیش گروه تروریستی بین المللی احرارالشام وابسته به شبکه القاعده افشا کرد.

به گزارش مشرق، ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه مستقر در خاک سوریه با انتشار تصاویر مستند اطلاعات جدیدی از حمله ناکامل سه روز پیش گروه تروریستی بین المللی احرارالشام وابسته به شبکه القاعده افشا کرد. بنابر این گزارش، موارد مورد اشاره به شرح زیر می باشد:

1 – کلیه 13 هواپیمای بکار گرفته شده در این حمله ناکام شامل 6 فروند منهدم شده و 7 فروندی که سالم بر روی زمین نشانده شده ساخت و تولید یک کشور خارجی بوده و هدایت آنها نیز نیازمند طی دوره های ویژه ای در همان کشور می باشد.

2 – مواد منفجره بکار رفته در بمبهای پرتابی نصب شده در این پهپادها نیز در خارج از سوریه آماده و مهیا شده و به همراه پهپادهای مذکور از طریق خاک ترکیه وارد سوریه شده بود. این مواد منفجره پیش از این در کشور اوکراین و توسط نیروهای نظامی این کشور در جریان درگیری با نیروهای حامی روسیه در کریمه و مناطق مورد منازعه استفاده شده است.

3 – بمب های نصب شده در این پهپادها دارای وزنی معادل 400 تا 500 گرم (حدود نیم کیلو) بوده که برای ایجاد صدمات بیشتر به انواع ساچمه های فولادی و مواد منفجره شدیدالانفجار ساخت اوکراین مجهز شده است.

4 – مختصات ثبت شده از موقعیت دقیق دو پایگاه نظامی نیروهای روس در حمیمیم لاذقیه و بندر طرطوس سوریه بر روی سامانه های هدایت جی پی اس همراه پهپادهای بمب افکن مذکور در هیچ منبع آزادی در اینترنت و سایر فضاهای مجازی موجود نبوده و قطعا توسط ماهواره های جاسوسی (آمریکایی) ثبت و جمع آوری گردیده است.

5 – پهپادهای بمب افکن از روستایی در حاشیه جنوب غربی استان ادلب سوریه به پروازدرآمده اند که تحت سیطره گروه های به اصلاح معارض مدعی میانه روی سوری قرار داشته است. (اگر چه عامل این حمله احرارالشام بود که وابستگی کاملی به شبکه القاعده داشته و از سوی سازمان اطلاعات ترکیه هدایت می گردد.)

منبع:اعلام الحربی

تلگرام هفته‌ای 4 هزار و 200 کانال را مسدود می‌کند

جعفرزاده

عضو هیأت رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس گفت: تلگرام به صورت هفته‌ای و معمول 4 هزار و 200 کانال را مسدود می‌کند.

به گزارش مشرق، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت و عضو هیأت رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست صبح امروز کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: جلسه امروز با حضور محمدرضا آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و اعضای فراکسیون برگزار شد.

وی با بیان اینکه پایش هزار و 400 روستا انجام شده است، افزود: بر اساس توضیحات وزیر اطلاعات، بانک اطلاعاتی این پایش تهیه شده است  اما باید گفت که مسائل امنیتی 7 هزار روستا باید رعایت شود؛ چرا که روستاها از نظر دارا بودن امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت به دسته‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده‌اند.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: گفتنی است تلگرام به صورت هفته‌ای و معمول 4 هزار و 200 کانال را مسدود می‌کند.

وی درباره ناآرامی‌های اخیر در کشور تصریح کرد: در این ایام عموما تلگرام توسط آمریکا تهدید می‌شد که این نکته مهم و قابل توجهی است؛ اما در ایین ایام تتها 2 میلیون نفر از نرم افزارهای ایرانی استفاده کردند هرچند "وی‌چت" رفع فیلتر شد اما مورد استقبال قرار نگرفت چرا که مورد اعتماد نیست.

منبع: فارس

وزیر دولت اوباما: برخی از تعهدات ایران در برجام دائمی هستند

ارنست مونیز

وزیر انرژی سابق آمریکا که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور بود می‌گوید برخی از تعهدات ایران در توافق هسته‌ای برجام، دائمی هستند و با گذشت زمان منقضی نمی‌شوند.

به گزارش مشرق، «ارنست مونیز»، وزیر انرژی سابق آمریکا که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده این کشور برای حصول توافق هسته‌ای «برجام» بود، مطالبی را در دفاع از این توافق در شناسه کاربری‌اش در توئیتر منتشر کرد. 

 

وی در واکنش به انتقادات برخی از مخالفان برجام در آمریکا که معقتدند تعهدات ایران در این توافق نباید تاریخ انقضا داشته باشد نوشت: «مخالفان توافق [هسته‌ای] ایران اهمیت تعهدات زوال‌ناپذیر ایران را کم جلوه داده یا نادیده می‌گیرند.»

«مونیز» در ادامه، منع دائمی برنامه تسلیحات هسته‌ای، پایبندی دائمی به تدابیر راستی آزمایی اضافی در پروتکل الحاقی و الزام برای خارج کردن تمام سوخت مصرف‌شده رآکتور اراک را سه تعهد از سوی ایران برشمرد که با پایان برجام منقضی نمی‌شوند. 

وزیر انرژی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: «کانون اصلی توافق هسته‌ای ایران، بندهای بی‌سابقه درباره راستی‌آزمایی‌های بین‌المللی است.»

حدیث روز/ داشتن همسر شایسته نشانه چیست؟

حدیث روز

رسول اکرم صلی الله علیه و آله در کلامی گهربار داشتن همسر شایسته را یکی از نشانه‌های خیر دنیا و آخرت عنوان کرده‌اند.

مشرق- پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله فرمودند:

چهار چیز است که به هرکس داده شود خیر دنیا و آخرت به او داده شده ‏است؛ بدن شکیبـا ، زبـان گویـا بـه ذکر خدا ، دل سپاسگزار و همسر شایسته.

متن حدیث:

رسولُ اللّه صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم:

أربَعٌ مَن اُعْطِیَهُنَّ فَقَد اُعْطِیَ خَیرَ الدُّنیا و الآخِرَةِ: بَدنا صابِرا ، و لِسانا ذاکِرا ، و قَلْبا شاکِرا ، و زَوْجَةً صالِحَةً.

"مستدرک الوسائل، جلد۲، صفحه ۴۱۴

استقلال خوزستان در لیگ برتر می‌ماند

بازیکن جدید استقلال خوزستان درباره احتمال سقوط این تیم گفت: شک نکنید تیم در لیگ می‌ماند زیرا توانایی فنی بالای عبدالله ویسی و بازیکنان خوبی که داریم در کنار حمایت مردم خوزستان، اجازه نمی‌دهد تیم به لیگ یک سقوط کند.

یعقوب کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: هم از طرف خودم هم آقای ویسی تمایل برای این انتقال وجود داشت، از طرفی مدتی بود  به‌طور ثابت در لیگ بازی نکرده بودم، به این خاطر به استقلال خوزستان آمدم و امیدوارم بتوانم تمام توانم را در جهت ماندن تیم در لیگ به کار بگیرم.

بازیکن جدید استقلال خوزستان درباره احتمال سقوط این تیم گفت: شک نکنید تیم در لیگ می‌ماند زیرا توانایی فنی بالای عبدالله ویسی و بازیکنان خوبی که داریم در کنار حمایت مردم خوزستان، اجازه نمی‌دهد تیم به لیگ یک سقوط کند.

وی افزود: مردم خوزستان را در این چند روز بسیار خونگرم و مهمان نواز دیدم و امیدوارم حمایت لازم را تا انتهای فصل از تیم ما داشته باشند.

کریمی درباره پست بازی اش نیز بیان کرد: خودم بازی در گوش چپ را ترجیح می دهم اما هر جای زمین که ویسی بگوید بازی می‌کنم حتی در پست دفاع آخر.

وی با اشاره به شخصی بودن مبلغ قراردادش افزود: جالب نیست که بخواهیم درباره این مسائل در رسانه‌ها صحبت کنیم، اما شرایط مالی استقلال خوزستان نسبت به قبل بهتر شده و قراردادم در حدی بود که در نهایت با باشگاه به توافق رسیدم.

کریمی گفت: فعلا تا پایان این فصل قرارداد دارم و امیدوارم با ماندن تیم در لیگ بتوانیم دل مردم خوزستان را شاد کنیم.

تیغ سانسور زیر گلوی آلودگی هوای اهواز

در روزهایی که کیفیت هوای همه شهرهای ایران در سامانه پایش کیفی هوای کشور منتشر می‌شود، خبری از کیفیت هوای اهواز نیست و پایگاه اطلاع رسانی اداره‌کل محیط زیست خوزستان نیز اطلاعات دقیقی در این باره منتشر نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بحث آلودگی هوای کلانشهرها در کشور ما بیش از گذشته در رسانه‌ها مطرح می‌شود اما در میان همه اخبار منتشر شده از آلودگی، اخبار شهر تهران در رسانه‌ها بازتاب بیشتری داشت در صورتی که هوای اهواز به مراتب آلوده‌تر از پایتخت است.

پس از بروز ریزگردها در پاییز امسال و بروز پی در پی پدیده وارونگی هوا در اهواز، چندی است که سازمان حفاظت از محیط زیست گزارش روزانه کیفیت هوای اهواز را منتشر نمی‌کند.

در روزهایی که کیفیت هوای همه شهرهای ایران در سامانه پایش کیفی هوای کشور منتشر می‌شود، خبری از کیفیت هوای اهواز نیست و پایگاه اطلاع رسانی اداره‌کل محیط زیست خوزستان نیز اطلاعات دقیقی در این باره منتشر نمی‌کند.

بررسی پایگاه اطلاع رسانی اداره کل محیط زیست خوزستان نشان می‌دهد که خبر آخر منتشر شده درباره کیفیت هوای اهواز به روزهای 19، 17 و 12 دی‌ماه و 29 و 27 آذرماه امسال است.

این عدم اطلاع رسانی صحیح درباره کیفیت هوای اهواز مردم را کمی مضطرب‌تر کرده است چرا که این روزها به دلیل تکرار پدیده وارونگی هوا و سرد شدن هوای این کلانشهر سطح آلودگی‌ها قابل مشاهده است.

چندی پیش مدیرکل محیط زیست خوزستان فلرهای نفتی را عامل آلودگی هوای اهواز دانست و از احتمال شکایت از شرکت‌های نفتی خوزستان خبر داد که با واکنش تند مدیران نفتی مواجه شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدیران محیط زیست را منشا اصلی مشکلات محیط زیستی دانست و گفت: منشا آلودگی‌های زیست محیطی، آلودگی‌های نفتی نیستند.

سازمان ملل: ایران تحریم تسلیحاتی یمن را نقض کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان ملل مدعی شد که ایران تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه حوثی‌های یمن را نقض کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل روز جمعه در گزارشی اعلام کرد: ایران با ارسال پهپاد و موشک بالستیک برای حوثی‌های یمن که به سمت عربستان سعودی شلیک شده است، تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه این گروه را نقض کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: کارشناسان سازمان ملل که مسوول نظارت بر اجرای تحریم‌های یمن هستند، توانسته‌اند قطعاتی از بدنه موشک‌ها و پهپادهای یمنی را شناسایی کنند که منشا ایرانی دارند.

شورای امنیت سازمان ملل از سال ۲۰۱۵ و پس از مداخله عربستان سعودی و متحدانش در یمن، شورشیان حوثی را تحریم تسلیحاتی کرده است.

این کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که ایران به حوثی‌ها امکان داده تا از پهپادها و موشک‌های بالستیک این کشور استفاده کنند که برخلاف پاراگراف 14 قطعنامه 2216 است.

این گزارش روز سه‌شنبه گذشته به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده شده است.

تصاویر : دیدنی‌های امروز

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهترزا می نخست وزیر انگلیس در حال تماشای پرندگان در تالاب به وسیله دوربین

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهیک مرد و یک کودک در غوطه شرقی سوریه

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهنمایشگاهی در لس آنجلس که در آن سیاستمداران کشورهای مختلف به شکل کیسه بوکس درآمده اند

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهکودکان آواره روهینیگا در حال برداشت آب از یک چاه در اردوگاه آوارگان کاکس بازار بنگلادش

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهپلیس تایلند در حال بررسی بدن یک مظنون به قتل 72 ساله ژاپنی

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهنمایش هوایی هواپیماها در آسمان ریاض عربستان

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهبزرگترین نقطه مارپیچ و برفی جهان در زاکاپن لهستان

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهیک کلیسای قدیمی در آب - کاتالونیا، اسپانیا

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهسرنگونی یک راننده کامیون در رالی داکار پرو

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهخودروی حمل پاپ فرانسیس در لیما پایتخت پرو

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهدو خواهر در منطقه تحت درگیری حموریای سوریه

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهتصادف و آتش گرفتن یک تریلر در شهر سیمور آمریکا

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهعکس سلفی یک عروس با عروس و دامادها در مراسم ازدواج دسته جمعی 111 زوج مسلمان در احمدآباد هند

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهتمرین زنان موتورسوار نظامی هند برای شرکت در رژه روز جمهوری هند

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهفوتبال بازی کردن کودکان سومالی در ساحل موگادیشوی سومالی

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهامانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه و همسرش در حال بریدن کیک در کاخ الیزه پاریس

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهموهای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهبازتاب تصویر یک بازدید کننده از یک نمایشگاه در هانوفر آلمان

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهیک نقطه پوشیده از برف در مرز کانادا و آمریکا

تصاویر : دیدنی‌های امروز شنبه ۲۳ دی‌ماهیک پوما و توله اش در باغ وحشی در روسیه

استشمام بوی جنگ میان ایران و اسرائیل از سوریه

                                                 اخیرا نگاهها در اسرائیل به برنامه های ایران برای مرحله پسا داعش است و بویژه برنامه ایجاد منطقه نفوذ مستقیمی در امتداد مرزهای ایران تا دریای مدیترانه و نیز تقویت جبهه نظامی علیه سوریه و لبنان.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وبسایت اندیشکده واشنگتن  نوشت: در ماههای اخیر تشنجها در جبهه های شمالی اسرائیل با سوریه و لبنان شدت گرفته است، آن هم در زمانی که ایران با جدیت برای پر کردن خلأ حاصل از شکست داعش در این مناطق تلاش می کند. تا جایی که نتانیاهو اعلام کرد اسرائیل احساس می کند چاره ای جز وضع خطوط قرمزی در مرزهای خود با سوریه و اتخاذ اقداماتی در این باره، ندارد.

به گزارش «انتخاب»؛ این اندیشکده آورده است: این احساس همچنین از پاسخ محدود ایالات متحده به موضع ایران در سوریه نیز سرچشمه می گیرد، بدین معنا که اسرائیل می بایست به تنهایی با ایران و نیروهای نیباتی آن در منطقه مقابله کند؛ مساله ای که خطر وقوع مقابله ای بین اسرائیل و محوری که توسط ایران رهبری می شود را افزایش می دهد.

اخیرا نگاهها در اسرائیل به برنامه های ایران برای مرحله پسا داعش است و بویژه برنامه ایجاد منطقه نفوذ مستقیمی در امتداد مرزهای ایران تا دریای مدیترانه و نیز تقویت جبهه نظامی علیه سوریه و لبنان. براساس ادعای دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل در خصوص برنامه های ایران، نقشه های تقویت نفوذ در سوریه و جبهه نظامی علیه اسرائیل، شامل ایجاد پایگاههای نظامی طولانی مدت و ارتش نیابتی دائمی، علاوه بر نیروهایی در عراق و لبنان، و برپایی تاسیسات نظامی برای ساخت موشکهای دقیق در سوریه و لبنان، می شود.

نگرانی اول اسرائیل، از تلاش ایران برای برپایی راهی زمینی در مرکز خاورمیانه، یعنی از ایران تا عراق، سوریه و دریای مدیترانه است. دوم، جمهوری اسلامی برای ایجاد موجودیت نظامی و اقتصادی طولانی مدت در سوریه با موافقت رسمی نظام اسد تلاش می کند. و نگرانی سوم، آن است که ایران برای ساخت یگان مسلح بزرگی تلاش می کند تا بعنوان جزئی از محور مقاومت مطرح باشد .

اسرائیل تمام این تحرکات را تهدیدی استراتژیک برای خود می داند که در صورت تحقق،سوریه به متحدی دائمی برای ایران تبدیل می شود، مساله ای که به تعمیق ریشه های ایران در این کشور منجر می شود، ایرانی که متعهد به نابودی اسرائیل شده است و می تواند بدین طریق سوریه را به جبهه ای نظامی علیه اسرائیل مبدل نموده و احتمال برخوردهای مستقیم بین ایران و اسرائیل را افزایش دهد.

به گفته وزیر جنگ اسرائیل، در صورتی که مقابله ای نظامی در شمال اسرائیل درگیرد، اسرائیل نه تنها با یک جبهه لبنانی فعال، که با یک جبهه سوریه ای نیز مواجه می شود، و این دو جبهه با یکدیگر متحد شده و در مقابل اسرائیل می ایستند، قدرتهایی که متکی بر وجود نظامی ایران، زیربنای نظامی آن و زراد خانه موشکی اش هستند.

در همین راستا، ارتش اسرائیل در سپتامبر سال گذشته یکی از بزرگترین مانورهای نظامی خود در طول چند دهه اخیر را با تمرکز بر سناریوهای «جنگ شمالی» انجام داد. علاوه بر این،وزیر جنگ اسرائیل درخواست افزایش بودجه دفاعی برای مقابله با این تهدیدها را نموده است تا سامانه موشکی طراحی شود که قدرت ایستادگی در برابر سامانه موشکی ایران را داشته باشد.

فشار ایران برای پر کردن فضاهای خالی شده از داعش، توجه زیادی را در تفکر استراتژیک اسرائیل اشغال کرده است و در صورتی که این شرایط ادامه یابد، دو قدرت اثرگذار ایران و اسرائیل با احتمال فزاینده ای در سوریه با یکدیگر برخورده و به لبه پرتگاه جنگ می رسند.

اردوغان تفاهم با ایران و روسیه را برهم می‌زند؟

                                                 تنش زایی ترکیه در پاسخ به پیشروی سوریه و هم پیمانان آن در ادلب؛ حکایت از آن دارد که آنکارا ‏قصد حمایت از جبهه النصره را دارد تا برای تحقق دستاورهای خاصی در سوریه در زمان صلح، بر ‏آن تکیه کند.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اردوغان تفاهم با روسیه و ایران را برای حمایت از النصره قطع می‌کند؟

المیادین نوشت: تنش زایی ترکیه در پاسخ به پیشروی سوریه و هم پیمانان آن در ادلب؛ حکایت از آن دارد که آنکارا ‏قصد حمایت از جبهه النصره را دارد تا برای تحقق دستاورهای خاصی در سوریه در زمان صلح، بر ‏آن تکیه کند، اما این اقدام، ترکیه را به سمت عقب نشینی از تفاهم های صورت گرفته در سوچی و ‏استانه سوق می دهد.‏
در همین راستا، به دنبال پیشروی ارتش سوریه در ادلب، وزارت خارجه ترکیه سفیران روسیه و ‏ایران را احضار کرده و از آنها خواست که کشورهایشان برای توقف عملیات ارتش سوریه به آنها فشار ‏بیاورند.‏

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عربی در ادامه نوشت: تکمیل عملیات علیه جبهه النصره در ادلب و دیگر مناطق سوریه، از مسائل اصلی مطرح شده در ‏تفاهم هایی بوده است که به نزدیکی سه دولت ایران روسیه و ترکیه انجامید و اساس این تفاهم ها، ‏التزام ترکیه به مقابله با النصره است.‏

اما ترکیه همزمان با آغاز تحرکات ارتش سوریه به سمت ادلب، با این گمان که ارتش سوریه و هم ‏پیمانان آن قادر نیستند به سرعت در این منطقه پیشروی کنند، مخالفتی از خود نشان نداد.‏

شاید دلیل دیگر عدم مخالفت صریح ترکیه در آغاز تحرکات ارتش سوریه، محاسبات ترکیه در ‏خصوص امکان مبادله یا معامله با ارتش سوریه برای آرام کردن پیشروی اش به سمت ادلب، در ‏مقابل آرام شدن اشغالگری ارتش ترکیه باشد.‏

اما هنگامی که آنکارا مطمئن شد سوریه با گروههای کردی مذاکره می کند و اشغال برخی مناطق ‏سوریه توسط ترکیه را نمی پذیرد -همانطور که مسکو و تهران با این مساله مخالف هستند- در این ‏شرایط، تنش زایی ترکیه رنگ تهدید به خود گرفت تا آنجا که از کناره گیری از عملیات مشترک ‏مطرح شده در مذاکرات آستانه و سوچی سخن گفته و وزیر خارجه ترکیه به معارضان معتدل در ‏ادلب اشاره کرد.‏

وزارت دفاع روسیه در پاسخی غیر مستقیم به این اظهارات وزیر خارجه ترکیه، از پرواز هواپیماهایی ‏از منطقه حضور احرار الشام و گروههای معارض معتدل، در جنوب غربی ادلب، با هدف ضربه زدن به ‏حمیمیم و طرطوس خبر داده و تصریح کرد: النصره و احرار الشام به تنهایی و بدون دخالت دولتی ‏دیگر(با اشاره به ترکیه)، قادر به انجام چنین عملیاتی نبوده اند. ‏

در موضعی نزدیک به پاریس و واشنگتن و دور از مسکو و ایران، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا ‏نشستی را در ترکیه با حضور وزاری خارجه دولتهای ذینفع در بحران سوریه برگزار می کند، و به ‏ذکر ایالات متحده، فرانسه و آلمان اکتفا کرد.‏

این در حالی است که ترامپ و مکرون اردوغان و ترکیه را از انتقاد خود نسبت به انحصار عملیات ‏سیاسی در آستانه و سوچی، استثنا نکرده و این دولت را در کنار روسیه و ایران به تلاش در مسیری ‏به موازات مذاکرات ژنو و از بین بردن عملیات صلح، متهم نموده اند.