سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

شهردار اهواز در فسادستیزی ضعیف است/انتظارات ما از شهردار تاکنون عملی نشده است

عضو شورای شهر اهواز گفت: شهردار اهواز در مدیریت پروژه‌های عمرانی قوی است اما در فسادستیزی و مدیریت نیروی انسانی ضعیف نظر عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدرضا ایزدی عضو شورای شهر اهواز با حضور در دفتر خبرگزاری فارس خوزستان، در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگاران این دفتر، درباره عملکرد شورای شهر، شهرداری اهواز و تفاوت در زیرساخت‌های اهواز و شهرهای دیگر پرداخت که مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید:

وی می‌گوید: با توجه به توانمندی‌ها و سوابق کتانباف انتظار می‌رفت در نخستین اقدامات خود یا حداقل همگام با پیش بردن پروژهای عمرانی، نسبت به فسادستیزی و ساماندهی نیروی‌انسانی در شهرداری اهواز دست به تغییر و تحول بزند اما انتظارات ما تاکنون عملی نشده است. کتانباف شهردار اهواز به نظر می‌رسد که در مدیریت پروژه‌های عمرانی قوی است اما در فسادستیزی و مدیریت نیروی انسانی ضعیف عمل می‌کند.

ایرادات برنامه جامع شهری اهواز اصلاح می‌شود

وی افزاید: از یک سال و نیم پیش دانشگاه شهید چمران در بخش‌ها و تخصص‌های متفاوت به همراه شهرداری درحال تدوین برنامه ۵ ساله دوم شهر هستند و ما در شورا در طی دوماه گذشته جلسات متعددی با اساتید دانشگاه و معاونین مربوطه در شهرداری داشتیم که به ارائه این برنامه پرداختند و به آن اشکالات و ایرادات مختلفی وارد بود. در حال حاضر ایرادات آن در حال اصلاح است و در هفته جاری نیز اصلاحیه آن بررسی می‌شود تا به عنوان برنامه دوم شهراهواز اجرا شود.

پروژه‌های عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته باشد

ایزدی بیان می‌کند: در این برنامه مقوله معماری ایرانی-اسلامی دیده شده و بر اساس آن تمام پروژه‌های شهرسازی باید دارای پیوست‌های فرهنگی ایرانی-اسلامی باشد و امیدواریم در این زمینه شاهد تغییر و تحولاتی باشیم. زیرا شهرسازی ما باید بر اساس ارزش‌های اسلامی-ایرانی باشد.

تفاوت‌های زیاد اهواز با تبریز

عضو شورای شهر اهواز عنوان می‌کند: من و دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر حدود ۲ یا ۳ هفته قبل، بازدید ۳ روزه‌ای از شهر تبریز داشتیم و با رئیس و اعضای شورای شهر و شهردار تبریز جلسهٔ چند ساعته‌ای داشتیم. اختلاف بین اهواز و تبریز بسیار زیاد است و قابل‌مقایسه نیست. آدم از سال‌هایی که گذشت و در آن کاری برای اهواز صورت نگرفت تأسف می‌خورد. نمی‌دانیم این‌همه سال مسئولان در اهواز چه می‌کردند؟

وی عنوان می‌کند: در تبریز ۱۱۷ خانه سلامت داریم اما در اهواز یک عدد هم نداریم. در همه خانه‌های سلامت تبریز پزشک وجود دارد و شهروندان به‌صورت رایگان به آنجا مراجعه می‌کنند و در مسائل روحی و روانی مشاوره می‌دهند که نتایج آن در بین شهروندان بسیار تأثیرگذار بوده است.

ایزدی می‌افزاید: در تبریز ۲۹ کتابخانه متعلق به شهرداری وجود دارد درحالی‌که در شهرداری اهواز یک کتابخانه بیشتر نیست که آن‌هم در معاونت فرهنگی قرار دارد و در آن پلمپ است و کتاب‌ها خاک می‌خورد.

وی بیان می‌کند: در تبریز ۷ پارک بانوان وجود دارد درحالی‌که عملاً در اهواز پارک بانوان نداریم. البته به‌ظاهر دو پارک بانوان داریم که یکی از آن‌ها در اردیبهشت سال ۹۵ توسط استاندار وقت افتتاح شد اما بعد از افتتاح حتی یک روز هم بانوان نتوانستند از آن استفاده کنند. پارک بانوان دیگر هم از یک سال و نیم قبل به دلیل مشکل آب و سیستم فاضلاب تعطیل است.

این عضو شورای شهر اهواز می‌گوید: در تبریز ۱۲۰ زمین فعال ورزشی وجود دارد و در اهواز ۶۴ زمین هست که ۳۴ عدد آن قابل‌استفاده نیست و در بازدید از یکی از آن چمن‌های غیرقابل استفاده، مشاهده کردیم عده‌ای تکه‌هایی از چمن‌های آن را به زمین‌های دیگر که مشکل چمن داشتند، برده‌اند.

وی می‌افزاید: درگذشته هیچ اصولی در واگذاری این زمین‌ها رعایت نشده است. قرار است امسال بعد از بازسازی، ۸۰ درصد این زمین‌ها به‌صورت مزایده واگذار شود. ۲۰ درصد نیز به مؤسسات فرهنگی و ورزشی بدون مزایده واگذار شود.

این عضو شورا اظهار کرد: در تبریز ۲۳۰ پارک مجهز به سرویس بهداشتی و نمازخانه وجود دارد. که قابل‌مقایسه با اهواز نیست. همچنین در تبریز ۲۱ فرهنگ‌سرا وجود دارد درحالی‌که در اهواز یک فرهنگ‌سرا داریم. در اصفهان شهرک سلامت وجود دارد که تمام پزشکان، بیمارستان‌ها، امکانات رفاهی همچون هتل و بانک و رستوران در آن هست

وی می‌افزاید: اما در اهواز مراکز درمانی در مرکز شهر یا کیانپارس تمرکز کرده‌اند که عامل ترافیک و هزینه‌های ایاب و ذهاب و شرایط سخت برای مردم شده است.

توسعه شهر با تغییر مدیران شهرداری حاصل می‌شود

ایزدی می‌گوید: شهرداری اهواز زمین‌های زیادی دارد و سرمایه‌گذار بسیاری هم وجود دارد اما سیستم شهرداری آن‌قدر بد چیده شده در سال‌های گذشته که مثلاً یک کار یک‌هفته‌ای باید سه ماه زمان ببرد. گردش کار این‌گونه است. برای ساخت دو شهر سلامت و دو شهربازی در شرق و غرب اهواز هم سرمایه‌گذار وجود دارد.

وی بیان می‌کند: همچنین برای ساخت رایگان 10 یا 20 پل عابر پیاده دارای پله‌برقی نیز وجود دارد مشروط به اینکه از محل تبلیغات آن استفاده کند. تا تغییر و تحول اساسی در مدیران ارشد صورت نگیرد و تا تعریف مشخصی برای گردش کار توسط مدیران جدید نباشد این مسئله حل نخواهد شد.

این عضو شورا بیان می‌کند: در نخستین جلسات با شهردار، طبق صحبت‌های ما و شرطی که آقای کتانباف در اولین جلسات داشت توافق شد که نیروهای سالم به او معرفی کنیم و شهردار بر اساس استعلام از دستگاه‌های امنیتی و قضایی و با توجه به تخصص و تجربه و مصاحبه آن‌ها را چینش کند بدون آنکه شورای شهر دخالتی در چینش مدیران داشته باشد. اخلاقاً و قانوناً هم ما باید به این مسئله پایبند می‌بودیم.

وی اظهار کرد: همچنین قرار بر این شد که با شکل‌گیری یک کمیته انتصابات، عزل و نصب‌ها در شهرداری بر اساس خروجی آن کمیته صورت گیرد اما این کمیته هنوز شکل نگرفته است. بعضی از نیروها توسط شورا به ایشان معرفی شد و برخی نیز توسط خود شهردار انتخاب شدند.

پرداختن به مسائل کلان فرهنگی

عضو شورای شهر اهواز عنوان می‌کند: اعضای کمیسیون فرهنگی همه شخصیت‌های فرهنگی هستند و کمیسیونی است که فکر می‌کنم جزء کمیسیون‌های قوی این دوره شورای شهر باشد. هرچند که معمولاً کم‌وکاست در هرجایی وجود دارد.

وی بیان می‌کند: یک روش کاری در کمیسیون فرهنگی از قبل تا اکنون ادامه دارد که طی دو یا سه هفته اخیر ما تغییر و تحولاتی در آن به وجود آوردیم تا بتوانیم بیشتر به مسائل کلان فرهنگی بپردازیم

ایزدی عنوان می‌کند: 90درصد وقت ما در کمیسیون به درخواست‌های جزئی اختصاص می‌یافت. بحث فرهنگ‌سرا، موزه دفاع مقدس و مجموعه‌های ورزشی از آن جمله است.

وی می‌افزاید: در بحث موزه دفاع مقدس، اهواز باید سرآمد شهرهای دیگر باشد و نخست در این شهر تأسیس می‌شد. اما برای مثال برخلاف اهواز این موزه‌ها در تهران و همدان و اصفهان و شهرهای دیگر ساخته‌شده است.

ایزدی می‌گوید: این فرهنگسراها می‌تواند کسانی را به خود جذب کند که ممکن است در صورت عدم ورود به اماکن فرهنگی، وقت خود را در کارها و مکان‌های نامناسب سپری کنند.

وی اظهار کرد: در این فرهنگسراها کتابخانه، محل مطالعه، سالن جلسات و آمفی‌تئاتر برخوردار است. که می‌تواند عموم مردم را به خود جذب کند. ۷ فرهنگ‌سرا که پروژه ساخت آن‌ها دوباره فعال‌شده است. ۵ عدد از آن‌ها تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود و دو عدد دیگر در سال آینده تکمیل می‌شوند.

لزوم ساخت سرای محله

ایزدی می‌گوید: سرای محله تفاوت‌هایی با فرهنگ‌سرا دارد و در تهران تعدادشان نسبت فرهنگ‌سراها بسیار بیشتر است. زیرا هزینه کمتری هم برای ساخت نیاز دارد. هزینه ساخت فرهنگ‌سرا 3 میلیارد تومان است درحالی‌که یک سرای محله را با 400 یا 500 میلیون تومان هم می‌توان احداث کرد. یعنی با پول یک فرهنگ‌سرا می‌توان بیش از 7 سرای محله را ساخت.

وی بیان می‌کند: به همراه آقایان لطفعلی زاده و حیدری و برخی معاونین شهرداری از سه چهار نقطه در منطقه یک اهواز بازدید داشتیم. سه یا چهار پارک وجود داشت که به‌طور کامل تاریک بودند.مجموعه‌های ورزشی این پارک‌ها خراب بود. پارک‌هایی با این وضعیت می‌تواند محل انجام انواع خلاف‌ها باشد. در انتهای خیابان شریعتی نرسیده به پمپ‌بنزین، آسفالت نداشت و شرایط بسیار بدی داشت.

از بی توجهی مسئولان به شهر متعجبم

عضو شورای شهر اهواز عنوان می‌کند: اگر این مجموعه‌های فرهنگی راه‌اندازی شود و یا حتی همان پارک‌ها روشن شود، دیگر شاهد آن جرائم و خلاف‌ها نخواهیم بود. تعجب می‌کنم که چرا مسئولین در این‌همه سال به فکر شهر نبوده‌اند.

ایزدی اظهار کرد: اهواز بافت فرسوده بسیاری دارد. ما با شروع کار شورای شهر، در اهواز جلساتی با مدیران بانک شهر داشتیم.

تاکنون از نیم درصد تسهیلات بانک شهر برای احیای بافت فرسوده استفاده شده است

وی بیان می‌کند: این بانک اعلام کرد که این آمادگی را دارد تا برای بازسازی همه بافت فرسوده اهواز، وام بدهد و ملک آن‌ها را تا پایان بازپرداخت وام، به ضمانت می‌گذاریم. از این ظرفیت بانک شهر هیچ‌گاه تاکنون استفاده‌نشده بود. شهرهایی که در کشور در زمینه پروژه‌های عمرانی موفق بوده‌اند به علت دریافت تسهیلات از بانک شهر بوده که موجب تغییر و تحولات در آن شهرها شد. خوزستان از سهمی که از تسهیلات بانک شهر داشته، تنها نیم درصد استفاده کرده اما شهرهای دیگر نهایت استفاده را برده‌اند. به این شکل که وام را فاز به فاز به پیمانکار می‌دهند. یعنی بعد از آنکه پیمانکار صورت‌ وضعیت ارائه داد و شهرداری تأیید کرد، وام فاز بعد را دریافت می‌کند.

شهرداری به عنوان ضمانت پیمانکار ملکی را تضمین می‌کند. در اهواز یک ریال هم از تسهیلات بانک شهر استفاده نکرده است و آن نیم درصد از سهم استفاده خوزستان مربوط به یک یا دو شهر دیگر خوزستان است نه اهواز.

815 پروژه در 4 ماه گذشته در اهواز فعال شدند

ایزدی می‌گوید: تا قبل از شروع به کار کردن آقای کتانباف در شهر اهواز، 817 پروژه غیرفعال در شهر وجود داشت که به جز 2 پروژه همه این پروژه‌ها چندماهه اخیر فعال شده‌اند. بابت این پروژه‌ها 590 میلیارد تومان موردنیاز است که شهرداری 81 میلیارد از آن را داده و حدود 510 میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

وی بیان می‌کند: یکی از این پروژه‌ها پل ولایت است، برای این پروژه کوه شکافته شد و با همکاری‌هایی که قرارگاه کربلا با شهرداری داشته‌اند، در دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و محلات باهنر، رمضان و رسالت را در کوتاه‌ترین زمان به شهرک نفت، اقاجاری و زیتون متصل می‌کند که می‌تواند در گره ترافیکی کمک تأثیرگذار باشد.

این عضو شورای شهر اهواز می‌افزاید: پل شهید بندر هم 360 روز غیرفعال بود که از دوماه گذشته در دو شیفت در حال تکمیل است و تا پایان سال فاز اول آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد