سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک حادثه در اهواز

دو تانکر عراقی در کمربندی شمال شرق اهواز در آتش سوخت

اهواز- ایرنا- رییس روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اهواز گفت: برخورد دو دستگاه تانکر عراقی حامل سوخت موجب آتش سوزی و ایجاد ترافیک در اتوبان خلیج فارس در کمربندی شمال شرق اهواز شد.

مقصود حق شناس روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با افزود: این حادثه ساعت 8.30 صبح چهارشنبه در کمربندی 'برومی' اهواز به سمت شهر شیبان رخ داد و در جریان این حادثه هر دو تانکر عراقی به طور کامل در آتش سوخت.

به گفته وی در این حادثه آتش سوزی که حالت انفجاری داشت به کسی آسیب نرسید.

حق شناس گفت: پس از وقوع این حادثه ماموران آتش نشانی از سه ایستگاه در محل حاضر شده و مبادرت به خاموش کردن حریق کردند.

در سال جاری چند دستگاه تانکر حامل سوخت در جاده های خوزستان دچار حادثه شد.

تانکرهای عراقی به عنوان ترانزیت ، سوخت منطقه اقلیم کردستان عراق را به بندر امام خمینی (ره)انتقال می دهند.

یک خبر از مرکز استان

برق مناطقی از اهواز به علت سرقت تجهیزات شبکه قطع شد

اهواز - ایرنا - برق مناطقی از کلانشهر اهواز از ساعاتی پیش به علت تعمیرات، بریدگی سیم و سرقت تجهیزات شبکه قطع شد.

به گزارش ایرنا بنا به اعلام سامانه 121 خیابان های امام شرقی و منصوری تا ساعت 10 امروز (چهارشنبه)خاموش بوده و خیابان اصلی امام، طالقانی، رستگاری، سعدی، شریعتی، سی متری و ادهم تا ساعت 11 قطعی برق خواهند داشت.

همچنین بر اساس این اعلام، برق مناطق دیگری از اهواز شامل دانشکده دندانپزشکی، گلستان، خیابان های دی، اردیبهشت، خرداد آذر، فروردین، اسفند، اصفهان و تیر تا ساعت 10 و 30دقیقه قطع است.

علاوه بر این، به دلیل سرقت سیم برق منطقه سیصد دستگاه، آفتاب شش و خیابان موحدین اهواز امروز چهارشنبه تا ساعاتی دیگر قطع خواهد بود.

سرقت سیم یکی از معضلات اساسی شهر اهواز است که در سال های اخیر شدت گرفته است.

علاوه بر این استفاده از انشعاب های غیرمجاز در مناطقی از شهر بخصوص مناطق حاشیه ای اهواز باعث ایجاد مشکلات افزون تری برای مردم و ساکنان آن شده است.

با وجود این قطعی ها و اعلام سامانه 121 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز از خاموشی مناطقی از شهر اظهار بی اطلاعی کرد ولی گفت: در منطقه نادری یکی از ایستگاه های برق منطقه ای خوزستان دچار مشکل کرده است.

یدالله حضرتی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا سرقت سیم در خیابان موحدین را تایید کرد و افزود: هم اینک در حال جایگزینی سیم های برق هستیم.

وی اضافه کرد: خیابان های نادری و سی متری اهواز نیز به خاطر مشکلی که از سوی شرکت برق منطقه ای ایجاد شده قطعی برق دارند.

حضرتی گفت: در منطقه گلستان هم برنامه تعمیرات به علت جابجایی بار در دست انجام است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز این را توضیح نداد که خاموشی ها به طور دقیق تا زمانی ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان هم به خبرنگا رایرنا گفت: یکی از پست های برق اهواز که منطقه آسیاباد را تغذیه می کند از چند وقت پیش دچار مشکل شد که در ساعت های پیک مصرف برق ازمدار خارج می شد که تاکنون عیب آن برطرف نشده بود.

وی گفت: این نقص فنی شناسایی شده و تا نیم ساعت دیگر برق این منطقه وارد مدار خواهد شد.

محمود جانقربان افزود: در پیک مصرف شهر در اهواز دو هزار و 300مگاوات مصرف داریم که این پست تنها هشت مگاوات از برق را تامین می کرده است.

وی اضافه کرد: در چنین شرایط شرکت توزیع نیروی برق اهواز می تواند در ساعات کم باری، بار را جابجا کند که در ظاهر موفق به جابجایی بار این پست نشده است.

مصرف برق به علت شدت گرما در استان خوزستان به اوج خود رسیده است.

یک خبر از فرودگاه اهواز

  • Google+
  • Cloob
  • دومین طرح جامع فرودگاه اهواز در دست مطالعه است

    اهواز - ایرنا - مدیرکل فرودگاههای استان خوزستان گفت: دومین طرح جامع فرودگاه بین المللی اهواز توسط کارشناسان در دست مطالعه است.

    محمدسعید شرفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر فرودگاهی نیازمند طرح جامع است که طرح جامع نخست در سال 1386 برای فرودگاه اهواز دیگر پاسخگوی نیازهای موجود نیست.

    وی اضافه کرد: در طرح نخست میزان جابجایی ها در فرودگاه اهواز یک میلیون نفر در سال 1393 دیده شده بود که این رقم پارسال به دو میلیون و 500هزار نفر افزایش یافت.

    شرفی گفت: با توجه به این میزان افزایش طرح جامع فرودگاه اهواز نیازمند بازنگری است و در این چارچوب از بین چهار شرکت توانمند داخلی در این عرصه یکی از شرکت ها برنده شده و مطالعه طرح را آغاز کرده است.

    وی اضافه کرد: در طرح جامع فرودگاه اهواز، جانمایی، میزان ساخت و سازها، پیش بینی مسافر و نقشه های پیشرفته دیده شده و مبنای اصلی در این طرح میزان مسافر و تعداد پروازهاست.

    شرفی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی های به عمل آمده در طرح جامع فرودگاه اهواز در سال 1386، تعداد روزانه پروازها برای این فرودگاه 20 پرواز در نظر گرفته شده بود که در سال گذشته به 70 پرواز رسید.

    وی گفت: طرح جامع فرودگاه اهواز بر اساس نیاز امروز و پنج سال آینده که میزان جابجایی مسافر به چهار میلیون نفر خواهد رسید باید بازنگری، مطالعه و تدوین شود.

    شرفی افزود: یکی از نیازهای اساسی در طرح جامع فرودگاه اهواز در نظر گرفتن خروجی های بیشتر برای این فرودگاه است چرا که با توجه به افزایش میزان تقاضا و مسافر خروجی موجود فرودگاه که تنها خروجی آن است جوابگو نیست.

    وی گفت: مطالعات آماری و اقتصادی طرح جامع فرودگاه اهواز با توجه به رشد سالانه در دست انجام بوده و تمام نقشه ها در طرح آینده باید تغییر کنند.

    مدیرکل فرودگاههای خوزستان همچنین افزود: برای فرودگاه فعلی و به منظور انجام طرح توسعه آن از مشاوران داخلی استفاده می شود اما در ساخت فرودگاه جدید اهواز از حضور مشاوران توانمند خارجی نیز بهره گرفته خواهد شد.

    فرودگاه بین المللی اهواز به لحاظ تعداد جابجایی مسافر ، رتبه چهارم را در سطح فرودگاههای کشور دارد.

    وضعیت آب و هوای استان

    پیش بینی رگبار پراکنده و رعد و برق برای مناطق مرتفع خوزستان

    اهواز - ایرنا - معاون اداره کل هواشناسی خوزستان گفت: بر اساس نقشه های هواشناسی، رگبار پراکنده و رعد و برق در دو روز آینده در مناطق مرتفع شمالی و شرقی استان پیش بینی می شود.

    علیرضا غلامپور چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وجود پتانسیل هم رفتی مناسب در این مناطق بستر لازم را برای صعود رطوبت، افزایش ابر و در نتیجه رگبار پراکنده و رعد و برق ایجاد می کند.
    وی افزود: استقرار سامانه کم فشار در سطح زمین و جنوبی شدن جریانات باعث انتقال رطوبت خلیج فارس به درون استان و وقوع پدیده شرجی به ویژه در نواحی جنوبی و مرکزی در دو روز آینده خواهد شد.غلامپور ادامه داد: روز گذشته (سه شنبه) شاهد بارش باران به میزان 2.8 میلی متر در بهبهان و 0.8 میلی متر در دهدز بودیم.
    معاون اداره کل هواشناسی خوزستان علت بارندگی را انتقال رطوبت خلیج فارس و جریانات جنوبی منطقه و کشیده شدن رطوبت به ارتفاعات عنوان کرد.
    وی خاطرنشان کرد: در 24 ساعت گذشته، آبادان با 48 و دهدز با 22 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنک ترین نقاط استان بودند.

    یک خبر از دزفول

    کلاهبرداری 300 میلیارد ریالی از هزار و 460 نفر در دزفول

    دزفول - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب دزفول گفت:شرکت تعاونی مهر زراعت کاران سبزآب که در زمینه تولید کود ورمی کمپوست فعالیت داشت حدود 300 میلیارد ریال از یک هزار و 460 نفر کلاهبرداری کرده است.

    احمد قهرمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد شاکیان این شرکت تعاونی را یکهزار و 300 نفر از سراسر کشور عنوان کرد و افزود:160 نفر از افرادی که در این شرکت سرمایه گذاری کرده اند شناسایی نشده و علیه این شرکت شکایت نکرده اند.

    وی اظهار کرد:عوامل اصلی این شرکت تعاونی دستگیر شده و پرونده آنها پس از تکمیل به شعبه 105جزایی دزفول ارجاع شده است.

    دادستان دزفول با اشاره به تلاش 9 ماهه دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده این شرکت افزود:با توجه به تعداد زیاد شکات دستگاه قضایی تلاش گسترده ای برای شناسایی و دستگیری مدیر عامل و عوامل اصلی این شرکت انجام داد.

    وی همچنین در تشریح آخرین اقدامات انجام شده در خصوص کلاهبرداری شرکت نوتاش کمپوست که در زمینه ورمی کمپوست فعالیت داشت نیز گفت:این شرکت بالغ بر 200 میلیارد ریال از 600 نفر از شهروندان 10 استان کشور تحت عنوان سرمایه گذاری در تولید ورمی کمپوست پول دریافت کرده است.

    قهرمانی گفت:مدیر عامل این شرکت دستگیر شده و در زندان بسر می برد اما از آنجا که اسناد و مدارک این شرکت شفاف نیست روند پیگیری پرونده این کلاهبرداری به کندی پیش می رود لذا تلاش می شود تا اواخر مرداد ماه پرونده تخلف مالی شرکت مذکور تکمیل و برای صدور حکم به دادگاه جزایی ارجاع شود.

    وی تصریح کرد:تلاش برای شناسایی اموال شرکت نوتاش کمپوست در حال انجام است.

    قهرمانی افزود: اموال توقیف شده از این متهم شامل سرمایه گذاری در املاک و ساختمان سازی و نیز 40 میلیارد ریال ارزش کارخانه ورمی کمپوست بسیار کمتر از میزان بدهی به شاکیان می باشد ضمن اینکه کار شناسایی سایر اموال و دارایی های متهم ادامه دارد.

    دادستان دزفول همچنین در خصوص دستگیری 50 نفر پسر و دختر جوان در یکی از باغ های حاشیه شهر دزفول در اوایل هفته جاری گفت:این افراد که همگی ساکن سایر شهرهای استان خوزستان می باشند در وضعیتی نامناسب در یکی از باغ های حاشیه شهر دزفول توسط پلیس دستگیر شدند.

    وی گفت:با توجه به حساسیت این مسئله و بازتاب منفی آن در جامعه و به منظور تسریع در برخورد با این اقدام خلاف شرع ، با هماهنگی رییس دادگستری دزفول یک قاضی در محل معاونت امنیت اخلاقی نیروی انتظامی مستقر شد و احکام آنان صادر و اجرا گردید.

    دادستان دزفول گفت:محل مذکور که یک باغ در حاشیه شهر دزفول می باشد پلمب شده و صاحب باغ نیز به اتهام ایجاد مرکز فساد و فحشا دستگیر شده است.

    وی تهیه فیلم و عکس و شرب خمر را از دیگر اتهامات این افراد عنوان کرد.

    دادستان عمومی و انقلاب دزفول همچنین در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای شناسایی و دستگیری عوامل قتل یک بانوی دزفولی که اوایل تیرماه در دزفول ربوده شده و جسد وی در بخش شاوور شهرستان شوش پیدا شد نیز گفت:به منظور تسریع در شناسایی و دستگیری عوامل این جنایت پلیس آگاهی دزفول با پلیس آگاهی شهرستان شوش مشترکا وارد عمل شده اند.

    یک خبر نگران کننده برای محیط زیست استان

    دار محیط زیست در پی تلف شدن 25 غزال در خوزستان

    اهواز - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان هشدار داد: تلف شدن 25 راس غزال کمیاب، میراث طبیعی خوزستان را با چالش جدیدی روبه رو کرده است.

    به گزارش ایرنا تلف 25 راس غزال کمیاب در منطقه حفاظت شده میشداغ در غرب خوزستان یکی از دغدغه های اصلی دوستداران محیط زیست خوزستان در ماه های اخیر است.

    کانال 'پای پل کرخه' که برای انتقال آب آشامیدنی طرح غدیر از سال گذشته به بهره برداری رسیده با خشک شدن چشمه های منطقه حفاظت شده میشداغ به تنهایی منبع آبی این منطقه تبدیل شده و آهوهای کمیاب این منطقه هنگام نوشیدن آب به درون این کانال که دارای شیب تند است سقوط می کنند.

    به منظور نجات این آهوی کمیاب امروز نشستی برای هم اندیشی تشکل های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست با مسئولان اداره کل محیط زیست خوزستان در سالن اجتماعات این اداره کل تشکیل شد.

    معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان در این نشست هشدار داد: تلف شدن 25 راس غزال کمیاب، میراث طبیعی خوزستان را با چالش روبه رو کرده است.

    سیدعادل مولا افزود: مسبب اصلی این چالش هر سازمانی که باشد در زمان حاضر مهمترین اولویت کم کردن این چالش و نجات آهوهاست.

    وی اضافه کرد: اکنون اقدامات جزیی و اورژانسی توسط محیط زیست انجام شده ولی این اقدامات کافی نیست و نیاز است راهکار اساسی اجرا شود.

    مولا با اشاره به اینکه 'کانال پای پل کرخه' فاقد مجوز است گفت: این کانال به عنوان کانال آبیاری و زهکشی اراضی غرب کرخه در سال 1380 و زمانی ساخته شده که میشداغ هنوز به منطقه حفاظت شده تبدیل نشده بود با این حال در همان زمان این اداره کل در پاسخ به مکاتبه سازمان آب و برق ارائه گزارش ارزیابی زیست محیطی را الزامی اعلام کرده بود.

    به گفته وی این کانال با وجودی که در انتهای شرق زیستگاه قرار دارد اما تمام زیستگاه و حیات وحش منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

    وی گفت: محیط زیست مستمسک قانونی دارد اما برای نجات غزال های میشداغ و رساندن صدای خود نیاز به یاری تشکل ها و دوستداران محیط زیست دارد تا استانداری و مدیریت بحران استانداری خوزستان به مساله ورود کنند و اگر هم پول و اعتبار نیست باید آن را به مردم اعلام کنند تا همانگونه که برای نجات کارون زنجیره های انسانی تشکیل شد ستادهای مردمی برای نجات آهو شکل گیرد.

    مولا تاکید کرد: شرایط بحران فقط محدود به طوفان و زلزله نیست و تلف شدن این تعداد از گونه های در معرض انقراض نیز نوعی بحران در منطقه است که می تواند تبعات زیادی داشته باشد.

    وی با اشاره به شرایط خشکسالی و کمبود علوفه تصریح کرد: محیط زیست طبیعی در خوزستان فوق بحرانی است.

    مولا افزود: راهکارهای ایمن سازی کانال سال گذشته به سازمان آب و برق ارائه شده و قرار بود که ابتدای امسال تامین اعتبار شود اما هنوز این امر محقق نشده است.

    به گفته وی سازمان آب و برق موافقت ضمنی خود را اعلام کرده اما بروکراسی اداری بسیار طولانی و آزاردهنده است و در شرایط بحرانی فعلی و تلفات آهو قابل قبول نیست.

    معاون حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده آهوهای غرب زاگرس در استان های ایلام، کرمانشاه و خوزستان دارای گونه های شاخص هستند.

    وی با اشاره به وجود سه گونه آهو در خوزستان افزود: آهوی میشداغ از زمان های قدیم (چه در شرایط جنگ و چه خشکسالی) در زمستان در منطقه میشداغ و ام الدبس زندگی و در تابستان به دشت عباس و دهلران کوچ می کرد اما با بر هم خوردن اقلیم منطقه اکنون ماندگار شده است.

    مولا اظهار کرد: می دانیم که ساخت آبشخور و دادن علوفه نوعی بر هم زدن زیستگاه و اشتباه است اما در شرایط خشکسالی که حیات وحش با کمبود شدید آب و غذا روبه روست چاره ای جز این کار نداریم.

    یک خبر از مترو اهواز

    تاخیر دوباره افتتاح متروی اهواز؛ پیمانکار چینی از اجرا ناتوان است

    اهواز- ایرنا- مدیرعامل قطارشهری اهواز گفت: شرکت چینی پیمانکار متروی اهواز توان اجرای پروژه را ندارد.

    عباس هلاکویی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با انتقاد از پیمانکار چینی قطارشهری اهواز اظهار کرد: با گذشت هشت سال از آغاز پروژه مترو، این پیمانکار نتوانسته فاز نخست (شش ایستگاه) را به اتمام برساند که این مساله ناتوان بودن پیمانکار را نشان می دهد.

    وی با اشاره به اینکه به اندازه پیشرفت پروژه و بر اساس صورت وضعیت به پیمانکار پول پرداخت می شود افزود: به دلیل انجام نشدن تعهدات پیمانکار هنوز تمام اعتبار سال 9313 صرف نشده است.

    هلاکویی تصریح کرد: تنها هفت درصد از برنامه پیش بینی شده سه ماهه نخست امسال اجرا شده که به این ترتیب وعده افتتاح مرحله نخست مترو تا پایان امسال محقق نخواهد شد.

    وی با اشاره به طولانی شدن پروژه اضافه کرد: اجرا نشدن به موقع این تعهدات به عنوان تاخیر پیمانکار تلقی شده و رقم تعدیل قرارداد پرداخت نمی شود.

    هلاکویی اولویت کار را اتمام شش ایستگاه نخست مترو و انجام ریل گذاری و کارهای الکترونیکی آن دانست و اظهار کرد: در زمان حاضر عملیات حفاری تونل متوقف شده و دستگاه های تونل زنی (TBM) در خیابان نادری و در کنار رودخانه کارون نگه داشته شده است.

    شرکت 'کیسون' از سال 1385 به عنوان پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز انتخاب شده است.

    پروژه متروی اهواز قرار بود ظرف پنج سال به بهره برداری برسد و بارها برای افتتاح آن برنامه زمان بندی اعلام شده است.

    آخرین بار احمد سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان آبان ماه 1394 را زمان افتتاح مرحله نخست مترو اعلام کرده بود.

    مدیرعامل قطارشهری اهواز همچنین از برداشتن دیواره دوازدهمین ایستگاه مترو در میدان فروردین خبر داد و گفت: این ایستگاه در سال 1386 تحویل پیمانکار شده و در سال 1392 به اتمام رسیده است.

    وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود شهرداری زیباسازی میدان فروردین را انجام دهد و بعد دیواره ها را بردارد اما اکنون زیباسازی میدان به آینده موکول شده است.

    هلاکویی اظهار کرد: 10 ایستگاه مترو شامل ایستگاه های فرودگاه، زیتون، چهارشیر، نفت، دروازه، فرهنگی، مصلا، نادری شرقی، نادری غربی و فروردین به اتمام رسیده و ایستگاه های ساعت، حجاب، بقایی و کارگر حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و ایستگاه دانشگاه نیز در حال کار است.

    وی تاکید کرد: تا زمانی که شش ایستگاه نخست به اتمام نرسد ایستگاه جدیدی به پیمانکار تحویل داده نمی شود.

    هلاکویی با اشاره به اینکه از اعتبارات امسال مترو هنوز هیچ پولی پرداخت نشده است گفت: مساله فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) و سهم صندوق ذخیره ارزی نیز تاکنون محقق نشده است.

    وی افزود: البته به دلیل کم کاری پیمانکار، بدهکار نیستیم و به اندازه صورت وضعیت ها تامین اعتبار کرده ایم.

    مجری قطارشهری اهواز شرکت چینی کیسون و فاینانسور آن شرکت چینی نورینکو است.

    به دلیل کمبود اعتبار و محقق نشدن فاینانس ، قطارشهری قرار است در چهار بخش به بهره برداری برسد که گام نخست آن شامل ایستگاه فرودگاه تا مصلا، گام دوم از مصلا تا میدان ساعت، گام سوم از ایستگاه دانشگاه تا شهید بقایی و ایستگاه چهارم از ایستگاه فرودگاه تا زرگان است.

    اخبار سیاسی روز

    جان کری در گفتگو با الشرق الاوسط:

    جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بگفت: تا زمانی که این توافق اجرا شود و ایران گام های ضروری را برای پایبندی به آن بردارد، توافق مستحکم خواهد بود.

    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بگفت: تا زمانی که این توافق اجرا شود و ایران گام های ضروری را برای پایبندی به آن بردارد، توافق مستحکم خواهد بود.

    به گزارش «انتخاب»، جان کری در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط افزود : به عقیده من، ما کنگره را متقاعد خواهیم کرد که توافق صورت گرفته، برای امنیت آمریکا و منطقه خوب بوده است و از آن در برابر مسابقه تسلیحاتی حمایت خواهد کرد همانگونه که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، خواهد شد. من معتقدم این مسئله ، اسراییل ، کشورهای خلیج (فارس) و همه را در امنیت بیشتری قرار خواهد داد. اگر این توافق حاصل نمی‌شد، خیلی زود رویارویی هایی صورت می‌گرفت زیرا ایران می‌گفت ما به میز مذاکره آمدیم و شما توافق را رد کردید و اکنون در برابر هیچ کس تعهدی نداریم.

    وی افزود: از سوی دیگر، سیستم تحریم ها از بین می‌رفت؛ زیرا شریکان ما در سیستم تحریم ها، برای رسیدن به میز مذاکره با آن (تحریم) موافقت کردند و اگر در مذاکرات شکست می‌خوردیم از تحریم ها دست بر می‌داشتند. واقعیت این است، در آن صورت، ایران برای رسیدن به اهداف خود، آزاد بود و شاید درگیری رخ می‌داد و شاید کشورهای دیگر در منطقه می‌گفتند: تا زمانی که ایرانی ها برای دستیابی به سلاح هسته ای تلاش می‌کنند، ما نیز باید این کار را انجام دهیم. با امضای توافق هسته ای، قدرت بیشتری برای شناخت آنچه ایران انجام می‌دهد داریم و می‌بینیم که این کشور در محدودیت های بیشتری قرار می‌گیرد. ضوابطی برای ایرانی ها در سطح غنی سازی مشخص و محدودیت هایی برای تعداد سانتریفوژها و ذخایر (نظامی) آنها وضع شده است. با این محدودیت ها و این نظام بازرسی، آنها نمی‌توانند بمب (هسته ای) بسازند.

    وی در خصوص برخی ادعاها در مورد افزایش نگرانی ها از ایران بعد از توافق هسته ای گفت: من با این نظر موافق نیستم؛ زیرا واقعیت این است که ایران به سبب حمایت از تروریسم(!)، حمایت ازتجارت اسلحه، حمایت از حوثی ها و حمایت از حزب الله، منزوی باقی خواهد ماند. حزب الله، سازمانی تروریستی(!) است و تا زمانی که (ایرانی ها) از آن حمایت کنند در برابرشان خواهیم ایستاد. با اقدامات ایران در سایر کشورها نیز مقابله خواهیم کرد. علت برگزاری نشست کمپ دیوید، (که مارس گذشته با حضور باراک اوباما و سران شورای همکاری خلیج (فارس) برگزار شد)

    وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: واقعیت این است که بودجه نظامی ایران پانزده میلیارد دلار است و بودجه کشورهای خلیج (فارس) سالانه صد و سی میلیارد دلار است، چه اتفاقی می‌افتد اگر این تفاوت بودجه، در عمل خود را نشان ندهد؟ از این رو، ضروری است است تلاش های بیشتری برای آموزش، سازماندهی، تلاش برای مبارزه با تروریسم صورت گیرد. جنگنده های اف شانزده، بر حمایت پنهان از تروریست ها تاثیر نمی‌گذارد. باید تلاش های بیشتری برای مبارزه با «رفتارهای ایران» صورت گیرد. پیشنهاد ما این است. به عقیده من، ما طرح موثرتری داریم. غیر ممکن است با محدودیت های پانزده ساله ای که برای غنی سازی وضع شده است و نیز با وجود سیصد کیلوگرم ذخایر هسته ای، ایران بمب بسازد. سوال این است: آیا به جای رویارویی قریب الوقوع، با پانزده سال محدودیت وضع بهتر نخواهد شد؟ علاوه بر این، ما محدودیت هایی بیست و پنج ساله ای در خصوص تولید اورانیوم و با توجه به پروتکل الحاقی، محدودیت های مادام العمری داریم و می‌توانیم به آنچه ایرانی ها انجام می‌دهند دست یابیم. شفافیت و حسابرسی دقیق در این خصوص وجود دارد. طی دو هفته آینده برای دیدار با سران کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به دوحه خواهم رفت و به عقیده من، می‌توانیم آنها را قانع کنیم که با مقابله با ایران به شیوه ای شایسته تر و با اعمال محدودیت های مذکور، آنها هم در آینده قدرت بیشتری خواهند داشت.

    الشرق الاوسط پرسید: سفر شما به کشورهای خلیج (فارس) در زمان مهمی صورت می‌گیرد. به نظر می‌آید سیاست های آمریکا در خصوص تعامل با ایران، کاملا واضح نیست...

    کری در این خصوص گفت: هیچ چیز تغییر نکرده است. ما به صورت کلی در این خصوص توضیح داده ایم. ما با حمایت ایران از حزب الله، حوثی ها و دخالت شبه نظامیان شیعه در عراق مخالفیم. هیچ چیز تغییر نکرده است ما برای دستیابی به توافق هسته ای مذاکره کردیم، آنهم به علتی ساده، زیرا ایمان داریم اگر قرار است با ایران مقابله کنیم بهتر است با ایران بدون سلاح هسته ای مقابله کنیم تا ایرانی که این سلاح را دارد.

    الشرق الاوسط پرسید: اما شما بارها با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران،‌ دیدار کردید، و کانالهای تعامل با ایران درباره سیاست های منطقه ای آن اکنون باز شده است. بعد از توافق هسته ای، آیا گشایشی برای بررسی این مسئله صورت خواهد گرفت؟

    ما هیچ نظری در این خصوص نداریم و بدون شریکان خود، حتی درباره این مسئله فکر هم نمی‌کنیم و این را به شریکان خود گفته ایم.

    وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا می‌تواند دو طرف را به میز مذاکره بکشاند و آیا می‌خواهد این کار را انجام دهد یا خیر گفت: نمی دانم. این مسئله به خواسته همپیمانان و اینکه آیا ایران این کار را انجام خواهد داد یا خیر بستگی دارد. در هر صورت این مسئله موضوع مذاکرات نیست. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در اظهارات خود در خصوص توافق هسته ای اشاره کرد که آماده است روابطی متفاوت با (کشورهای خلیج فارس) داشته باشد اما این مسئله موضوع مذاکرات نبود. بعد از مذاکرات با همپیمانان و دوستان خود نشست خواهیم داشت. ما به کاری اقدام نمی‌کنیم که مناسب آنها نباشد یا از آنها حمایت نکند.

    الشرق الاوسط پرسید: این نگرانی در برخی کشورهای عربی وجود دارد که شریک کردن ایران در شکست دادن داعش، هزینه سیاسی دارد. این نگرانی وجود دارد که آمریکا یک چک سفید به ایران بدهد؟

    کری پاسخ داد: ما ایمان داریم که همه نظامیان و نیروهای بیگانه باید از سوریه خارج شوند. درباره عراق نیز باید گفت، ما معتقد نیستیم که نیروهای بیگانه باید در عراق باشند، مگر در صورتی که دولت عراق بخواهد. این مسئله به دولت عراق بر می گردد. اگر دولت عراق نمی‌خواهد این نیروها در عراق باشند، می‌تواند به آنها بگوید. به عقیده من، دولت عراق به آنها اجازه داده است. مسئله به ما بر نمی‌گردد. ما این نیروها را دعوت نکردیم و با آنها همکاری نمی‌کنیم.

    الشرق الاوسط پرسید: اما آیا به عقیده شما نقشی که نیروهای بیگانه در عراق ایفا می‌کنند به بهبود اوضاع این کشور کمک می‌کند؟

    کری پاسخ داد: به عقیده من هر طرفی که با داعش مبارزه می‌کند، نقش کمک کننده دارد، اما ما با آنها هماهنگی نمی‌کنیم.

    الشرق الاوسط در ادامه پرسید: با توجه به دیدارهای شما با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، آیا معتقدید می‌توانید روابط سازنده ای با ایران داشته باشید، به خصوص بعد از امضای توافق؟

    وزیر امور خارجه آمریکا پاسخ داد: موضوع، موضوع روابط شخصی نیست. بلکه به مذاکراتی بسیار سخت و دستیابی به توافق مربوط می‌شود. ما برای حسن نیت با هم مذاکره کردیم. به عقیده ما ضروری بود که فضا را سازنده نگه داریم اما هدف، ایجاد روابط نبود، بلکه توافق بود.

    کری در پاسخ به این سوال که توافق هسته ای صورت گرفته، برای شخص او چه معنایی دارد، گفت:‌ به عقیده من در صورت اجرای توافق، تاکید می‌کنم در صورت اجرای توافق، این توافق تاریخی خواهد بود. یک کشوری داوطلبانه تصمیم گرفت برای نساختن سلاح هسته ای، مذاکره کند و این مسئله بسیار اهمیت دارد. زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد. اگر (ایرانی ها) برای ساخت سلاح هسته ای تلاش کنند، به موجب این توافق ما اطلاع خواهیم یافت. در حقیقت، این فرصت، فرصتی برای منطقه، ما و ایرانی هاست تا در مسیر متفاوتی قرار بگیریم که ممکن است باب احتمال های دیگر را باز کند، شاید هم این اتفاق رخ ندهد. هنوز در این خصوص پاسخی نداریم.

    الشرق الاوسط پرسید: اولویت آتی بعد از توافق هسته ای چیست؟

    کری پاسخ داد: اولویت بعدی، تضمین این مسئله است که دوستان و همپیمانان ما به صورت کلی این توافق را بفهمند و بدانند که به تضمین امنیت آنها کمک خواهد کرد. ما برای تضمین آنچه قبلا درباره توانایی مقابله با ایران گفتیم، حضور داریم. آنها می‌توانند به آمریکا اعتماد کنند تا بخشی از امنیت طولانی مدت و دفاع از منطقه باشد. البته، نگرانی ها در این خصوص قابل درک است. مردم، اطمینان ندارند و وظیفه ما این است که اطمینان آنها را بیشتر کنیم. توافق صورت گرفته، سازنده و واقعی است و در زندگی آنها تاثیر خواهد گذاشت. ما در این خصوص شوخی نداریم، مسئله مهم است و به امنیت آنها بر می‌گردد و آنها باید از آنچه رخ داده است، مطلع شوند.جان کری در پاسخ به این سوال که آیا بعد از توافق هسته ای تلاش ها بار دیگر برروند احیای صلح در خاورمیانه متمرکز خواهد شد یا خیر گفت: این تلاش ها همچنان اولویت دارد. اما اولویت اصلی در اوضاع کنونی، مبارزه با داعش، مقابله با گروه های افراطی در منطقه، و تضمین احساس امنیت بیشتر همپیمانان و دوستان است. به مسئله سوریه، اسراییل و فلسطین و مبارزه با افراطی گری منطقه، توجه خواهیم داشت، همه اینها برای ما اولویت دارد.

    وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چه پیامی برای کشورهای خلیج (فارس) دارد، گفت: ما توافق را به صورت کلی برای کشورهای خلیج (فارس) شرح خواهیم داد تا آنها درک کنند چرا این توافق امنیتشان را بیشتر می کند و در برابر خطر قرارشان نمی‌دهد. پیام ما فقط برای نشان دادن جزئیات نیست بلکه برای نشان دادن راهبردی درباره نحوه فعالیت های مشترک برای مقابله با فعالیت های فاقد مشروعیت است، خواه ایران این فعالیت ها را انجام دهد یا طرف دیگر. ما با کشورهای خلیج (فارس) برای دفاع و امنیت مشترک کشورهای منطقه، فعالیت می‌کنیم.
    وزیر امور خارجه آمریکا در پایان این مصاحبه، دیدار خود را با برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا، رخدادی خوب دانست و گفت: برداشتن این گام مدت زیادی طول کشید، این گام خوبی بود.
    باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گردهمایی 12 هزار کهنه سرباز آمریکایی اعلام کرد دیپلماسی واقع بینانه با ایران می تواند از نوع « جنگ های غیر ضروری » که سربازان برای آن بالاترین هزینه را پرداخته اند، جلوگیری کند.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    اوباما: برخی از مخالفان توافق با ایران، همان هایی هستند که گفتند جنگ عراق فقط چند ماه طول خواهد کشید / به توافق هسته ای فرصت دهید

    باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گردهمایی 12 هزار کهنه سرباز آمریکایی اعلام کرد دیپلماسی واقع بینانه با ایران می تواند از نوع « جنگ های غیر ضروری » که سربازان برای آن بالاترین هزینه را پرداخته اند، جلوگیری کند.
    به گزارش «انتخاب»، اوباما به پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا سفر کرد، جایی که از یک میلیون و 900 هزار عضو کهنه سرباز جنگ های خارجی خواست به توافق هسته ای با تهران فرصت بدهند.وی مخالفت ها با این توافق را تقبیح کرد و گفت برخی از آنهایی که مخالف آن هستند، همان کسانی هستند که گفتند جنگ عراق فقط چند ماه طول خواهد کشید.
    اوباما خاطر نشان کرد :« ما پیامدهای آن انتخاب را می دانیم ».

    وی افزود :« و آنچه آن جنگ از لحاظ مالی و جانی برای ما هزینه داشت ».

    رئیس جمهور آمریکا گفت :« شیوه ای مسئولانه تر و هوشمندانه تر برای محافظت از امنیت ملی‌مان وجود دارد ».

    اوباما تاکید کرد از اعزام نیروهای نظامی ترس ندارد.

    اوباما خاطر نشان کرد :«‌ اگر آمریکایی ها را هدف قرار دهید، هیچ جای امنی نخواهید داشت».

    با این حال، اوباما گفت « رهبری واقعی » به معنی نترسیدن از مذاکره است.
    اوباما توافق هسته ای اخیر را انتخابی بین دیپلماسی و جنگ خوانده است. اوباما در تبلیغات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 2008 میلادی، به ملت خسته از جنگ آمریکا گفت به جنگ طولانی و مرگبار در عراق پایان خواهد داد. وی در سمت ریاست جمهوری پایان دادن به جنگ ها در آنجا و افغانستان را در اولویت قرار داد.توافق ایران، سنگ بنای میراث سیاست خارجی اوباما قلمداد می شود و کاخ سفید در پی این توافق تاریخی که هفته گذشته در وین بین ایران و پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان به دست آمد، در آمریکا در حال قبولاندن آن بوده است.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    سفر خالد مشعل به عربستان سعودی پس از سه‌ سال و دیدار او با پادشاه این کشور٬ حرف و حدیث‌های بسیاری در پی داشته است. برخی تحلیلگران ازسرگیری ارتباط حماس و عربستان را بخشی از پروژه‌ای عظیم علیه ایران می‌دانند.
    به گزارش دویچه وله، توافق جامع هسته ای میان ایران و 1+5 برای پایان دادن به بحران ۱۰ ساله هسته‌ای پیامدهای گسترده‌ای دارد که به مذاق بسیاری از سران کشورهای منطقه خاورمیانه خوش نخواهد آمد.عربستان سعودی به عنوان مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای ایران در تلاش است تا دامنه تاثیر این توافق را کنترل کرده و از گسترش نفوذ و تاثیر جمهوری در منطقه جلوگیری کند.دیدار روز جمعه  گذشته خالد مشعل٬ رئیس‌دفتر سیاسی حماس با ملک سلمان٬ پادشاه عربستان سعودی که پس از سه سال تیرگی روابط دو طرف انجام شد٬ به اعتقاد برخی از تحلیلگران بخشی از استراتژی کلان عربستان برای کنترل تاثیرات دامنه‌دار توافق هسته‌ای او مقابله با ایران در عصر پساتوافق است.
     
    اگنس مک‌دوال٬ یکی از تحلیلگران خبرگزاری رویترز٬ در یادداشتی در این خبرگزاری یادآور شده که ریاض با برگزاری چنین دیداری قصد دارد اتحاد کشورهای عربی را در مواجهه با آنچه از سوی آنها "تهدید ایران" خوانده می‌شود، به نمایش بگذارد.

     به گفته او عربستان اعتقاد دارد که توافق اخیر ایران و قدرت‌های جهانی٬ جمهوری اسلامی را به تهدیدی جدی‌تر و عاجل‌تر برای کشورهای منطقه تبدیل کرده است. 
    به گفته این تحلیلگر مسایل خاورمیانه٬ هراس عربستان از این است که ایران در روزگار پس از توافق در حالی که درهایش را به روی دنیا گشوده و به‌طور چشمگیری از فشارهای ناشی از تحریم‌ها کاسته٬ حمایت خود از دشمنان سعودی در دیگر کشورهای منطقه را تقویت کند و از این طریق به پادشاهی  های منطقه آسیب‌های جدی وارد کند.
     برخی از تحلیلگران نزدیک به هیات حاکمه عربستان هم تایید کرده‌اند که مهم‌ترین نگرانی رهبران این کشور تاثیر ایران بر منطقه است و با حصول توافق این نگرانی برای آنها پررنگ‌تر هم شده است.  
    از ژانویه سال جاری میلادی که ملک سلمان بر مسند پادشاهی عربستان نشست٬ این کشور تلاش کرده تا با تشکیل اتحادی از کشورهای عربی با ایران و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش مقابله کند؛ به همین خاطر بر حمایت‌های خود از مخالفان رژیم بشار اسد افزوده و جنگ در یمن را علیه شبه‌نظامیان شیعه حوثی که تحت حمایت ایران‌اند٬ آغاز کرده است. 
    از آنجایی که حماس از متحدان سنتی جمهوری اسلامی بوده٬ رهبران عربستان همواره به رهبران این تشکیلات به دیده تردید نگریسته‌اند. نزدیکی حماس به اخوان‌المسلمین در مصر که عربستان سرسختانه با آن مخالف است٬ از دیگر دلایلی است که بر تردیدهای سعودی‌ها نسبت به حماس می‌افزاید.
    ملک عبدالله٬ پادشاه پیشین عربستان٬ اخوان‌المسلمین مصر را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده و از سرکوب گسترده آن در مصر حمایت کرده بود؛ سیاستی که روابط این کشور با ترکیه و قطر را که از مهم‌ترین هم‌پیمانانش در مقابله با گسترش نفوذ و تاثیر ایران بودند٬ تیره و تار کرد. با این همه٬ ملک سلمان اکنون در تلاش است تا از تنش‌های پدیدآمده بکاهد و روابط عربستان با متحدان جنبش اخوان‌المسلمین٬ از جمله حماس و نیز آنکارا و دوحه را هم بهبود ببخشد. 
    تحلیل رویترز بر این مبناست که عربستان در وضعیتی است که می‌خواهد تا جایی که امکان دارد بر شمار متحدان خود علیه ایران بیافزاید. به همین خاطر تلاش آنها برای ارتباط با مالزی یا حماس بخشی از یک پروژه خوانده شده که این هدف را دنبال می‌کند: جذب هرچه بیشتر متحدانی که بر سر ضرورت مقابله با نفوذ ایران با یکدیگر هم‌نظرند.انگس مک‌دوال، تحلیلگر رویترز معتقد است که ریاض با ازسرگیری روابط با حماس می‌تواند از تنش‌های موجود در روابطش با اخوان‌المسلمین هم بکاهد و نقش ایران به عنوان مهم‌ترین مدافع جنبش مقاومت در فلسطین را کم‌رنگ کند. وی می‌گوید: «گذشته از این٬ عربستان می‌تواند از این فرصت برای میانجی‌گری میان حماس و فتح بهره گیرد و پلی برای پر کردن شکاف پدید‌آمده میان آنها بسازد.»
     
    بهبود روابط ریاض با حماس و از سوی دیگر تلاش‌های ملک سلمان برای بهبود روابط با ترکیه و قطر که از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد٬ مهم‌ترین متحد ایران در منطقه‌اند٬ معادلات را دستخوش تغییرات جدی خواهد کرد. بنا بر تحلیل رویترز٬ مثلث عربستان٬ ترکیه و قطر در صورت تقویت همکاری‌ها می‌تواند سرنوشت جنگ داخلی در سوریه را به کلی تغییر دهد. 
    به‌رغم مخالفت‌های جدی عربستان با اخوان‌المسلمین٬ حال این "تهدید عاجل ایران" است که رهبران این کشور را بر آن داشته که کمی انعطاف به خرج دهند تا بتوانند اتحادی منسجم‌تر علیه ایران رهایی‌یافته از از کمند تحریم‌ها تشکیل دهند.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

    روابط شکننده با غرب رژیم اسراییل را به گردش به سمت کشورهای دیگر سوق می‌دهد.
     
    به گزارش فرادید به نقل از اکونومیست، در نتیجۀ رای گیری سوم جولای در شورای حقوق بشر سازمان ملل شکی وجود نداشت. در مجموع 41 کشور به گزارشی که اسراییل را به خاطر اعمالش در جنگ غزه مورد انتقاد قرار می‌داد، رای دادند. تنها آمریکا بود که به این گزارش رای منفی داد. با این وجود، نکتۀ غافلگیرکننده‌ این بود که در میان پنج کشوری که به این گزارش رای ممتنع دادند، هند هم حضور داشت. یک دیپلمات اسراییلی در این مورد گفت: "برای اولین بار در یک رای‌گیری مهم ضداسراییلی، هند با اعراب همراهی نکرد."
     
    الگوهای رای دادن کشورها در سازمان ملل را نمی‌توان مبنایی برای تشخیص مناسبات ژئوپلتیک قرار داد، اما رای ممتنع هند را شاید بتوان نشانۀ کوچکی از تغییر روابط اسراییل با باقی جهان قلمداد کرد. پس از دهه‌ها که اسراییل تلاش‌های دیپلماتیک و تجاریش را بر اروپا و آمریکا متمرکز کرده بود، این کشور در حال گردش به سوی آسیا است. این تغییر جهت تازه نیست، اما این دیپلماسیِ سابقاً چراغ خاموش، اکنون در حال بروز است. این دیپلماسی با ظهور دولتهای راستگرا در هند و ژاپن، ضعیف شدن رژیم‌های نفتی عربی، و پول خرج کردنهای بی‌سابقه‌ی چین برای دستیابی به تکنولوژی‌های برتر، تقویت شده است. همچنین پیش آمدن این حس در اسراییل که روابط گرمش با متحدان سنتیش در حال به سردی گراییدن است، نیز در این سیاست نقش داشته است.
     
    دیپلماتهای هندی زمانی به شوخی از همتایان اسراییلیشان پرسیده بودند: "وقتی که هند از شما هفت میلیارد دلار سلاح می‌خرد، رای در سازمان ملل چه اهمیتی برایتان دارد؟" اما با دولت نارندرا مودی، نخست وزیر جدید هند، معاملات اسلحه تنها بخشی از روابط دو کشور را تشکیل می‌دهد. پس از آن که بنیامین نتانیاهو، رهبر اسراییل، در انتخابات مارس پیروز شد، اوباما علناً او را به خاطر رد کردن "راه‌حل دو کشور مستقل" و صحبتهای تفرقه‌افکنانه در مورد شهروندان عرب اسراییل، سرزنش کرد. از آن طرف، مودی به سرعت در توییترش به زبان عبری به او تبریک گفت. دفتر او در حال برنامه ریزی سفر او به اسراییل برای سال آینده است. این اولین باری است که نخست وزیر هند به اسراییل سفر میکند.
     
    شینیزو آبه، نخست وزیر ژاپن، نیز به دنبال روابط نزدیکتر با اسراییل است، که می‌تواند به معنی تعدیل حمایت سنتی ژاپن از شرکای نفتی عربی باشد. نتانیاهو ممکن است که در غرب محبوب نباشد، اما مواضع تندروانه‌اش در قبال آنچه که "تروریسم اسلامی" می‌نامد، او را در بخشهای زیادی از آسیا محبوب کرده است. از این رو تعجبی ندارد که او دیپلماتهای بیشتری را روانۀ کشورهای آسیایی می‌کند و وزرایش را به بازدید از این کشورها تشویق می‌کند. یک مقام اسراییلی از یک ملاقات نود دقیقه‌ای بسیار ویژۀ نتانیاهو با یکی از روسای دول آسیایی اینگونه تعریف می‌کند: "در نهایت رهبر آسیایی یک بیانیۀ یک دقیقه‌ای در مورد فلسطینی‌ها قرائت کرد که مشخص بود وزارت خارجه‌اش برایش آماده کرده بود. نتانیاهو پاسخی نداد و رهبر کشور آسیایی گفت: "خیلی خوب؛ وقت ناهار است.""
     
    روابط اسراییل با چین کاملاً تجاری است. دهها تاجر و مقام چینی در تمام سطوح دولتی، هر ماه از اسراییل دیدن می‌کنند. سال گذشته، شرکتهای چینی حدود 4 میلیارد دلار در اسراییل سرمایه‌گذاری کردند. فیونا دارمون، یکی شرکا در یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌گوید: "حدود چهل درصد از پول صندوق سرمایه‌گذاری آخری که تشکیل داده‌ایم را سرمایه‌گذاران چینی تامین کرده‌اند. پکن آنها را تشویق کرده تا سرمایه گذاری کنند."
     
    همه اما خوشحال نیستند. امنیتی‌های اسراییل خواهان دقت بیشتر در معاملات با چین هستند؛ افرایم هالوی، از روسای سابق موساد، هشدار داده است که مشارکت شرکتهای چینی در زیرساختهای محلی، پیامدهای "استراتژیکی" در پی دارد و اینکه چین متحد دشمن اسراییل، ایران هم هست. در طول گفتگوها با ایران، چین در کنار روسیه خواهان رفع فوری تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی علیه ایران بودند.
     
    دولت اسراییل همچنان در حال بررسی اینکه فروش چه تکنولوژی‌ها و شرکتهایی به چین عاقلانه نیست، می‌باشد. در عین حال، شرکتهایی همچون شرکت شینگجینگ، یک شرکت مشاورۀ واقع در پکن که از دولت چین ده میلیون دلار بودجه گرفته تا سرمایه‌گذاری چین را در بخش تکنولوژی اسراییل تسهیل کند، با تمام سرعت به پیش می‌تازند. ژوئلینگ چائو، از مدیران این شرکت، در طول دو سال اخیر پانزده بار به اسراییل سفر کرده است. او می‌گوید: "هیچ تعهدی وجود ندارد. دولت ما فقط به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر در چین است." این حرفها برای دیپلماتهای اسراییلی که در غرب کنایه‌هایی در مورد تحریم و انزوا می‌شوند، همچون یک موسیقی خوشایند است.
    فرود اولین هواپیمای نظامی سعودی در شهر عدن یمن (+عکس) 
     
    به نظر می رسد اکثر مناطق شهر عدن هم اکنون در کنترل حامیان نظامی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن است. او هم اکنون در ریاض مستقر است.
    اولین هواپیمای نظامی سعودی در شهر عدن یمن فرود آمد.

    به گزارش عصرایران به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، این موضوع به معنی خروج کنترل شهر عدن یمن از دست حوثی ها و نظامیان حامی صالح (رئیس جمهور سابق یمن) است.
    این هواپیمای نظامی باری حامل تجهیزات و تسلیحات نظامی برای کمک به نظامیان حامی هادی رئیس جمهور فراری این کشور است.

    فرود اولین هواپیمای سعودی در شهر عدن یمن
    به نظر می رسد اکثر مناطق شهر عدن هم اکنون در کنترل حامیان نظامی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن است. او هم اکنون در ریاض مستقر است.
    چند روز قبل از این هم دو وزیر کشور و راه و ترابری کابینه در تبعید یمن نیز به شهر عدن برگشته و در این شهر مستقر شده بودند.
    کابینه در تبعید یمن گفته است 
    هم اکنون حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه یمن ادامه دارد. ریاض می گوید مواضع حوثی ها و نظامیان حامی صالح (رئیس جمهور سابق یمن ) را مورد هدف قرار می دهد اما شمار زیادی از مراکز و افراد غیرنظامی در این حملات کشته شدند.

    در حال حاضر بخش عمده یمن در کنترل نیروهای حوثی است.

    اخبار روز خوزستان

    محسن رضایی در دیدار با مدیران استان
    دکتر رضایی افزود: تیم مدیریتی که هم اکنون درخوزستان فعال است درمقایسه با همه تیم های قبلی , معتدل ترین تیم است که ازویژگی های راست تند و چپ تند مبرا است . همین ظرفیت می تواند بسیاری از نخبگان استانی و ملی را جذب کند .
    دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان که جمعی از معاونین ومدیران وی را همراهی می کردند بعدازظهرامروز سه شنبه با دکتر محسن رضایی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام درتهران دیدار و گفت وگو کردند.

    استاندار خوزستان دراین دیدار که به مناسبت تبریک عید سعید فطر انجام شد , با تشریح ظرفیت های استان خوزستان در زمینه های اقتصادی , علمی و دانشگاهی , صنعت ، نفت وگاز , گزارشی از عملکرد دولت تدبیرو امید درخوزستان ارایه داد.

    مقتدایی بااشاره به ویژگی های ملی بودن خوزستان ازجمله وجود 7 واحد کشت و صنعت , 28 واحد پتروشیمی , منطقه آزاد اروند و منطقه ویژه اقتصادی گفت : وجود هرکدام از این مزیت ها اگر دراستان دیگری  بود , عامل تحول می شد. اما درمجموع همه این ها , درخوزستان مشکلات متعددی  ازجمله درزمینه حفاظت محیط زیست خلق کرده است که باید با مشارکت نخبگان استان , جبران شود.

    استاندار خوزستان بااشاره به تدوین برنامه ششم توسعه گفت : یکی ازموضوعات ما دراین برنامه , طرح توسعه پایدار است که با اجرای مطلوب آن بخش های قابل ملاحظه ای از تنگاه های اجتماعی استان  حل خواهد شد.

      مقتدایی افزود: این برنامه که ازنوع  توسعه بومی است و درآن سهم بیشتری برای استان قایل است , فرصت مهمی برای همه  ماست  تا نسخه مطلوبی برای توسعه و پیشرفت خوزستان بپیچیم .

      استاندارخوزستان ازهمه نخبگان استانی  برای کمک به اجرای موثر طرح توسعه پایدار درخواست همکاری کرد وگفت : به همین خاطرخدمت رسیدیم تا ازنقطه نظرات حضرتعالی دراین زمینه بهره ببریم .

    دکتر محسن رضایی دبیرشورای مصلحت نظام با تبریک عید سعید فطر و خوش آمد گویی به استاندار خوزستان و هیات همراه ازعنایت همیشگی حق تعالی به ملت شریف ایران ازجمله کمک به حل پرونده هسته ای شکرکرد وگفت : به لطف خدا دربحث مذاکرات با وجود ابهامات زیاد , اقتدار ملت ایران توانست دستاوردهای زیادی برای ما رقم بزند و امیدواریم این الطاف الهی مستدام باشد.

      رضایی با اشاره به مشکلات اقتصادی استان خوزستان , مهمترین راه حل آن را اجرای مدل " فدرال اقتصادی ازنوع بومی و محلی عنوان کرد و گفت : کشور ما باید بصورت فدرال اقتصادی مدیریت شود . غیراز فدرال راه دیگری نداریم .

    دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : مسایل و مشکلات استان خوزستان زیاد است که جز با حمایت و بسیج نخبگان استان نمی شود حل و فصل کرد.

      دکتر رضایی افزود:  به نظر من تیم مدیریتی که هم اکنون درخوزستان فعال است درمقایسه با همه تیم های قبلی , معتدل ترین تیم است  که ازویژگی های راست تند و چپ تند مبرا است . همین ظرفیت می تواند بسیاری از نخبگان استانی و ملی را جذب کند .

      دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ,  اختصاص درصدی از منابع ملی برای کمک به توسعه خوزستان حداقل دربازه زمانی 10 ساله را مهم توصیف کرد .

     وی راهبرد دوم برای توسعه استان خوزستان را تاسیس "مجمع توسعه استان خوزستان " متشکل از نخبگان استانی و ملی, عنوان  کرد و گفت : خوزستان نیاز به یک مجمع عمران توسعه بامشارکت نخبگان ازهمه جناح ها دارد و کارشان بحث درحوزه عمران توسعه خوزستان باشد.

       دکتر رضایی افزود: به نظرمن این کار شدنی است . آقای استاندار , نماینده محترم ولی فقیه , خود بنده درمجموع 8 یا 9 نفر می توانیم  محور این کار باشیم . دبیرخانه این مجمع دراستانداری باشد و جلسات این مجمع می تواند درتهران و خوزستان باشد.

    دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : این مجمع قادرخواهد بود منابعی که زمانی متعلق به استان بوده و ازآن خارج شده را به استان برگرداند .  دکتر رضایی تاکید کرد که این ملاحظات درتدوین برنامه ششم مورد مداقه گیرد و رعایت شود.

      دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام به مسایل و مشکلات زیست محیطی خوزستان اشاره کرد و گفت : برای حل این مشکلات باید ازخود منطقه برای ایجاد توازن بهره جست . شمال استان دارای منابع زیست محیطی خوبی است , باید طرحی  داشته باشیم که مردم بتوانند برای کاهش فشارهای زیست محیطی , ازاین منابع بهره ببرند. توازنی درست کنیم که حالت روانی ناشی از فشارمسایل زیست محیطی درمردم کاهش یابد.

      دکتر رضایی  گفت : برای حل بخشی از مسئله محیط زیست باید ازبیرون کمک بگیریم اما حل بخشی ازآن با تدابیرداخل استان میسراست .

     دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام  به پدیده مخرب  مهاجرت معکوس جمعیت عشایر به شهرهای بزرگ استان خوزستان اشاره کرد  و آن را ناشی از پایین آمدن قدرت خرید عشایر و ازبین رفتن جریان  داد و ستد 70 تا 80 درصد از جمعیت عشایرخوزستان دانست .

    دکتر رضایی گفت :. امروز عشایر روز به روز دادو ستد خود را با شهرهای بزرگ ازدست می دهند و به همین خاطر ناچارند مناطق خود را رها کنند  وما  نتوانسته ایم مدل دیگری را برای افزایش توان قدرت خرید عشایر و ماندگاری آنان , پیاده کنیم .

    دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت به تنهایی نمی تواند دراین زمینه کاری کند ولذا  نخبگان باید وارد شوند و کمک کنند.

    رضایی درپایان  گفت : تیم مدیریت شما ( اشاره به دکتر مقتدایی ) بهترین تیمی است که می تواند نخبگان استانی و ملی را برای کمک به پیشرفت و توسعه خوزستان بسیج کند  تا  یکسری مسایل راهبردی را دنبال کند و مانیز حمایت خواهیم کرد . 





    اخبار سیاسی روز

           

    آسوشیتدپرس: کارتر نتوانست اسرائیل را درباره مذاکرات ایران قانع کند

    خبرگزاری آمریکایی در گزارشی درباره سفر وزیر دفاع دولت اوباما به سرزمینهای اشغالی نوشت که وی «نتوانست اسرائیل را درباره مذاکرات هسته‌ای ایران قانع کند».

    خبرگزاری فارس: آسوشیتدپرس: کارتر نتوانست اسرائیل را درباره مذاکرات ایران قانع کند                

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه غربی از ناکامی وزیر دفاع آمریکا برای قانع کردن رژیم صهیونیستی برای کنار گذاشتن مخالفتهایش در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران خبر داد.

    در حالی که بیش از یک هفته پس از جمعبندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 می‌گذرد، دولت آمریکا با اعزام اشتون کارتر وزیر دفاع خود به سرزمینهای اشغالی برای جلب نظر مقامات صهیونیستی تلاش کرده است.

    آسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان «وزیر دفاع آمریکا نتوانست در قانع کردن اسرائیل ناکام ماند»، نوشت: «در مذاکرات حساس به منظور کاستن از ترسهای متحدان و آرام کردن آنها در قبال توافق هسته‌ای ایران، اشتون کارتر وزیر دفاع نتوانست اذهان کسانی به ویژه رهبران اسرائیلی را در مخالفت شدید با توافق تغییر دهد».

    در این گزارش آمده است: «آنها(مقامات اسرائیلی) آنرا توافق بد خواندند و او آنرا توافق خوب خواند و پس از آن روز را پایان رسانده و خداحافظی کردند».

    آسوشیتدپرس نوشت: «کارتر روز سه شنبه(دیروز) از هرگونه ادبیات انتقادی در محافل عمومی در قبال نخست‌وزیر اسرائیل اجتناب کرد. کارتر و نتانیاهو در کنار هم برای مدت کوتاهی در برابر دوربینها و خبرنگاران قرار گرفتند، دست دادند و نتانیاهو به سرعت کارتر را به طبقه پایین دفتر نخست‌وزیری هدایت کرد».

    در ادامه گزارش آمده است: «پس از این دیدار، بعدا کارتر در جمع سربازان آمریکایی، فرانسوی، بلژیکی، انگلیسی، ‌اردنی و دیگر سربازان بین‌المللی در یک پایگاه هوایی در اردن گفت: «نخست‌وزیر(اسرائیل) کاملا تصریح کرد که او با ما در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران اختلاف نظر دارد. خوب البته دوستان می‌توانند اختلاف نظر داشته باشند».

    ۷۰ نکته درباره «توافق برجام»/ موشکافی برخی تعهدات ایران در وین 

       

    برخی تحریم‌های اتحادیه اروپا هیچ گاه لغو نخواهد شد. برخی از تحریم‌های اروپا پس از هشت سال و پس از راستی‌آزمایی آژانس تعلیق خواهند شد و بر اساس ماده 26 برجام، آمریکا هیچ تعهد جدی مبنی بر لغو تحریم‌ها به ایران نداده است.

    به گزارش مشرق، پس از سال‌های طولانی مذاکره و فراز و نشیب‌های مختلف، درنهایت جمهوری اسلامی ایران توانست به متنی مشترک پیرامون برنامه هسته‌ای خود، تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یابد. حصول این توافق مسلماً ناشی از تجربیات سال‌های متمادی نظام در مورد برنامه هسته‌ای، مقاومت مردم، اجماع داخلی نخبگان و تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور بوده است. سند برجام همانند همه اسناد و توافقات بین‌الملی از ابعاد مختلف قابل‌بررسی و تحلیل است.

    آنچه در گزارش حاضر موردبررسی قرارگرفته است اهم نکات توافق هسته‌ای (برجام) و ذکر نقاط قوت و ضعف این توافق و نیز بیان مطالبی در مورد اجرای این برنامه جامع است.

    1- در پیوست چهارم توافق و در ماده ششمِ بخش کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی رسماً پذیرفته است که دستورالعمل INFCIRC/254 را اجرا خواهد کرد. این دستورالعمل، شامل محدودیت‌های صادراتی و فهرست اقلامی است که توسط باشگاه تولیدکننده صنعت هسته‌ای (nuclear supply group) تهیه‌شده است- عمدتاً این موارد فراتر از مفاد NPT پروتکل الحاقی است. بر این اساس فهرستی طولانی و مفصل شامل مواد، تجهیزات و فنّاوری‌ها برای کنترل صادرات به کشورهای مختلف تهیه‌شده است. بر اساس برجام، ایران توافق کرده است که زیر چتر نظارت کنترل صادرات گروه NSG قرار گیرد و واردات و صادرات کلیه مواد، تجهیزات و تکنولوژی‌هایی که در لیست کنترلی این گروه آمده است باید کنترل شود. بر این اساس ایران موظف است واردات هر یک از این اقلام را گزارش کنند تا اطمینان حاصل شود که برای اهداف هسته‌ای به کار نرفته است. این امر باعث می‌شود آژانس به بهانه کاربرد دوگانه این اقلام بتواند همواره ادعاها و اتهامات جدیدی علیه ایران مطرح کند.

    * نکته قابل‌ملاحظه آن است که بر اساس پذیرش دستورالعمل INFCIRC/254 ،تمام اطلاعات فروشنده این اقلام شامل آدرس، تلفن، ایمیل، و نیز واردکننده و کاربر نهایی، باید گزارش شود و فراتر از آن کشور صادرکننده باید کاربر نهایی را شناسایی کرده و راستی آزمایی کند. کل این فرایند باید قبل از صادرات طی شود.
    * تاکنون ایران موظف بوده است مواد و تجهیزات مربوط به صنعت هسته‌ای را به آژانس گزارش کند ازاین‌پس، بر اساس برجام، ایران مجبور است دسترسی به تمام اماکنی که مواد موردنظر باشگاه NSG به آن واردشده است را نیز فراهم نماید. قابل ذکر است این اقلام در کل صنایع کشور کاربرد دارند. موادی نظیر دوربین‌های سرعت‌بالا، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای صنعتی، پمپ‌های تخلیه، انواع فلزاتی نظیر آلومینیوم، فولاد علاوه بر صنایع عادی، در صنایع نظامی نیز کاربرد داشته و طبعاً دسترسی به اماکن نظامی نیز باید میسر شود.

    مسئله تحریم‌ها

    2- مطابق ماده 14 مقدمه برجام، تمامی هفت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای ایران لغو و قطع‌نامه جدیدی وضع خواهد شد.

    * متأسفانه علیرغم تعهد به لغو تحریم‌های مرتبط به برنامه هسته‌ای، برخی از تحریم‌های نظامی که قاعدتاً باید بر این اساس لغو می‌شد، لغو نشده است. تنها اجرای تحریمهای سازمان ملل که مربوط به موارد مجاز درنظرگرفته در برجام است، لغو شده است. به عبارت بهتر حتی تمامی تحریمهای هسته‌ای شورای امنیت نیز لغو نگردیده و در پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت بارها به مفاد قطعنامه‌های به ظاهر لغو شده نیز ارجاع شده است.
    * مسئله دیگر انست که تاکنون جمهوری اسلامی این قطعنامه‌ها را نامشروع می‌دانست و از اجرای آن خودداری می‌کرد ازاین‌پس مجبور به انجام مفاد این قطعنامه‌هاست چراکه در صورت عدم تمکین برخلاف برجام عمل کرده است.
    * محدودیت خریدوفروش تسلیحاتی به مدت 5 سال و محدودیت موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارند تا هشت سال وجود دارد.

    3- بر اساس ماده 19 برجام، بعد از انجام تعهدات ایران و راستی آزمایی آژانس اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا متوقف خواهد شد (این به معنی تعلیق این تحریمها است و نه لغو آنها). اتحادیه اروپا بر اساس برجام آیین‌نامه‌های اجرایی تحریم‌ها را لغو ولی اصل قوانین تحریمی خود را حفظ خواهد کرد. از چهار مورد تحریمی اروپا، سه مورد هسته‌ای  و یک مورد غیرهسته‌ای (حقوق بشری) است؛ لذا برخی تحریم‌های اتحادیه اروپا هیچگاه لغو نخواهد شد. نکته مهم انست که برخی از تحریم‌های اروپا پس از هشت سال لغو خواهد شد و این تحریمها پس از راستی آزمایی آژانس تعلیق خواهند شد.


    4- شروع تعلیق تحریم‌ها منوط به گزارش آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی (PMD) ایران نهایتاً تا 23 آذر 1394 می‌باشد. پس از گزارش آژانس، غرب برخی تحریم‌ها را تعلیق خواهد کرد. (ماده 19)


    5- بر اساس ماده 21 برجام، تحریم‌های آمریکا پس از راستی آزمایی آژانس بر اساس درخواست رئیس‌جمهوری امریکا به کنگره مبنی بر تعلیق تحریم‌ها، آغاز می‌شود. درصورتی‌که رئیس‌جمهوری امریکا یا کنگره این کشور از این کار استنکاف نماید تحریم‌ها تعلیق نخواهند شد.

    6- بر اساس ماده 26 برجام، امریکا هیچ تعهد جدی مبنی بر لغو تحریم‌ها به ایران نداده است و همه مسائل موکول به روابط حقوق داخلی دولت و کنگره این کشور شده است. نهایت اقدام امریکا، تلاش این کشور در جهت اجرای برجام است. در توافق در این راستا آمده است:

    «ایالات‌متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد. دولت ایالات‌متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست 2 که اعمال آن‌ها را وفق این برجام متوقف کرده است، خودداری می‏نماید، فارغ از فرآیند حل‌وفصل اختلافات پیش‌بینی‌شده در این برجام. دولت ایالات‌متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و کنگره، از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای خودداری خواهد کرد.»

    7- درصورتی‌که قانونی برخلاف برجام در ایالات‌متحده و یا کشورهای اتحادیه اروپا وجود داشته باشد، این قوانین معتبر هستند. به عبارت بهتر قوانین داخلی این کشورها بر برجام غلبه دارد. (ماده 25 برجام)

    نکات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)

    مقدمه و مفاد عمومی

    8- بر اساس ماده 1 مقدمه برجام، تعهدات طرفین هرچند گام‌به‌گام است، اما به شکل همزمان نیست و در اکثر موارد انجام تعهدات 5+1 منوط به اقدامات اولیه توسط جمهوری اسلامی است.


    9- بر اساس ماده 4 مقدمه برجام، بر اساس متن برجام، انجام کامل این توافق باعث اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خواهد شد که این امر 25 سال به طول خواهد انجامید. درواقع در صورت عدم انجام برجام به شکل کامل، صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران محرز نشده و ایران به‌عنوان کشور دارای انحراف در برنامه هسته‌ای معرفی می‌شود.


    10- بر اساس ماده 10 مقدمه برجام، قضاوت موفقیت اجرای برجام با آژانس و درنهایت شورای حکامی است که کشورهای غربی در آن اکثریت داشته و جمهوری اسلامی عضو آن نیست.


    11- بر اساس ماده 4 مقدمه، اجرای برجام به شکل کامل (اجرای  محدودیت‌های درازمدت آن) درنهایت باعث می‌شود ایران از حق مسلم خود یعنی استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی برخوردار شود. (این حق بر اساس ان پی تی برای کشورهای عضو مفروض گرفته‌شده است؛ درحالی‌که ایران پس از راستی آزمایی‌های گسترده و بعد از ربع قرن به این حق خواهد رسید) به عبارت روشن‌تر حق غنی‌سازی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی پس از 25 سال و پس از طی شرایط بسیار محقق خواهد شد.

    12- بر اساس ماده 5 مقدمه توافق، نتیجه انجام تعهدات درنظرگرفته شده برای ایران در برجام، باعث تعلیق یا لغو تحریم‌هاست و نه حصول به این توافق. به عبارت بهتر تعلیق تحریم‌ها منوط به انجام  تعهدات ایران است.


    13- بر اساس ماده 9 توافق، «کمیسیون مشترک» در نظر گرفته‌شده در برجام اختیارات گسترده‌ای داشته و در بسیاری موارد تصمیم‌گیری درباره برنامه و سرنوشت آن موکول به تصمیم «کمیسیون مشترک» است که هرچند ایران عضو آنست ولی اکثریت اعضا این کمسیون از کشورهای غربی هستند و می‌توانند منویات خود را تحمیل نمایند. این مسئله می‌تواند استقلال کشور را در مواردی نقض نماید.


    14- بر اساس ماده 10 مقدمه توافق، نتیجه اجرای برجام، باقیماندن پرونده جمهوری اسلامی، در شورای حکام آژانس برای مدت نامعلوم است؛ درحالی‌که از ابتدا بنای مذاکرات عادی شدن پرونده بود. با اجرای برجام پرونده جمهوری اسلامی برای سال‌ها در شورای حکام مفتوح خواهد بود چراکه گزارش‌های آژانس قهراً به این نهادها ارسال می‌شود و وضعیت نهایی برای این گزارش‌ها و اقدامات آژانس پیش‌بینی‌نشده است.


    15- بر اساس ماده 11 مقدمه توافق، در متن توافق ذکرشده است که شرایط برجام، نباید باعث ایجاد رویه برای سایر کشورها و ایجاد محدودیت در شرایط برابر برای آن‌ها گردد. به عبارت روشن ایران تبدیل به بزرگ‌ترین استثنای تاریخ آژانس شده است که این امر خود از خطوط قرمز نظام بود.

    غنی ‏سازی، تحقیق و توسعه غنی‏ سازی، ذخایر

    16- بر اساس ماده 1 توافق، انبار کردن تمام تجهیزات مربوط به غنی‌سازی شامل پمپ‌ها، لوله‌ها و ... بر اساس توافق، درحالی‌که خود سانتریفیوژها انبارشده است، محدودیتی غیرمعمول است.


    17- نظارت آژانس بر قطعه‌سازی مطابق توافق، اقدامی فراپروتکلی است.


    18- معیاری برای نظارت آژانس بر مسائل فراپروتکلی وجود ندارد و این امر باعث می‌شود بازرسان به شکل سلیقه‌ای عمل نمایند.


    19- پروتکل الحاقی NPT  هیچ محدودیت زمانی برای برنامه‌های کشورها در نظر نمی‌گیرد و تنها برنامه ده‌ساله کشورها را مطالبه می‌کند، لذا تمامی محدودیت‌های زمانی برجام، فراپروتکلی است.


    20- بر اساس ماده 3 توافق، اقدامات تحقیق توسعه کشور نباید باعث انباشت اورانیوم شود. این محدودیت ده‌ساله است. به عبارت بهتر خروجی تحقیق و توسعه کشور باید مجدداً رقیق یا صادر ‌شده و در حد 300 کیلوگرم مجاز قرار گیرد.


    21- چرخیدن صرف سانتریفیوژ با توجه به عبور علمی و عملی کشور از  این مرحله و دستیابی به فناوری آن، هیچ فایده‌ای ندارد و تنها تزریق مواد هسته‌ای برای تست سانتریفیوژها، در این مرحله ارزشمند است که متأسفانه این امر در سایت‌های غیر از نطنز، ممنوع شده است.


    22- بر اساس ماده 3 توافق، ایران متعهد شده است که غنی‌سازی به شیوه‌های غیر از سانتریفیوژ را کاملاً متوقف نموده و به آن مبادرت ننمایند. کل برنامه هسته‌ای ایران بر اساس غنی‌سازی سانتریفیوز متمرکز خواهد شد و به‌عنوان‌مثال، غنی‌سازی لیزری ممنوع شده است.


    23- بر اساس ماده 4 توافق، ازاین‌پس تا هشت سال هیچ سانتریفیوژی در کشور ساخته و نصب نمی‌شود جز برای جایگزینی سانتیریفیویژهای ازکارافتاده.


    24- بر اساس ماده 4 توافق، ایران تولید دستگاه‌های سانتریفیوژ پیشرفته را صرفاً برای فعالیت‌های مشخص‌شده در برجام صورت خواهد داد. از پایان سال هشتم، ایران آغاز به ساخت تعداد موردتوافقی از دستگاه‌های سانتریفیوژ IR-6 و IR-8 بدون روتور نموده و تمامی دستگاه‌های تولیدشده را در نطنز، تا زمانی که بر اساس برنامه بلندمدت ایران موردنیاز واقع شوند، تحت نظارت مستمر آژانس انبار خواهد نمود. نکته مهم انست که سانتریفیوژ بدون روتر عملاً هیچ کارکردی نخواهد داشت. و تعداد این سانتریفیوژها نیز باید موردتوافق اعضای 5+1 باشد. سانتریفیوژ بدون روتور مانند خودرو بدون موتور است.


    25- بر اساس ماده 5 توافق، تأسیسات فردو به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فن‌آوری تبدیل خواهد شد.

    26- 1044بر اساس ماده 6 توافق،  ماشین IR-1 در قالب شش آبشار در یک بخش در تأسیسات فردو باقی خواهد ماند. دو عدد از این آبشارها به همراه زیرساخت‌های مربوطه بدون اورانیوم به چرخش ادامه خواهد داد. چهار آبشار دیگر به همراه کلیه‏ زیرساخت‏های مربوطه به‌صورت ساکن باقی خواهند ماند. کلیه سانتریفیوژهای دیگر و زیرساخت‏های مرتبط با غنی‌سازی جمع‌آوری و تحت نظارت مستمر آژانس  انبار خواهد شد.

    نکته مهم انست که چرخش سانتریفیوژها بدون غنی‌سازی هیچ ارزش فنی ندارد اگر این چرخش باهدف تحقیق و توسعه باشد نیز در توافق منع شده است؛ که خود این مسئله جای سؤال دارد.

    27- از میزان 300 کیلوگرم اورانیوم موردنظر بر اساس توافق، حدود 200 کیلوگرم درون دستگاه‌ها و سانتریفیوژها به‌صورت ته نشین وجود دارد که این مقدار نیز طبق رویه آژانس همواره محاسبه می‌شود. به عبارت بهتر در عمل ایران تنها می‌تواند در عمل 100 کیلوگرم اورانیوم 3.67 درصد داشته باشد.


    28- بر اساس ماده 7 توافق، بر اساس توافق سوخت موردنیاز راکتور تحقیقاتی تهران نیز پس از اتمام سوخت فعلی باید از خارج خریداری شود و ایران حق تولید سوخت این راکتور را نیز نخواهد داشت.


    29- بر اساس ماده 8 توافق، بر اساس توافق ایران مبادرت به بازطراحی و بازسازی یک راکتور تحقیقاتی آب‌سنگین مدرنیزه شده در اراک بر اساس طراحی اولیه موردتوافق و در قالب یک همکاری بین‌المللی که طراحی نهایی آن را نیز تصدیق خواهد کرد

    نکته مهم آن است که منظور از مدرنیزه کردن راکتور لزوماً پیشرفته شدن آن نیست بلکه تغییر ماهیت آب‌سنگین این راکتور است. توضیح آنکه مزیت مهم راکتور آب‌سنگین، استفاده از اورانیوم طبیعی است. جمهوری اسلامی ایران زمانی مبادرت به ساخت راکتور اراک نمود که جامعه بین‌المللی از فروش اورانیوم به ایران سرباز زده و از سوی دیگر پیشرفت‌های غنی‌سازی کشور کند بود؛ لذا به‌عنوان راهی میانبر اقدام به ساخت این راکتور نمود. بر اساس توافق، بازطراحی راکتور باعث می‌شود دیگر به اورانیوم طبیعی نیاز نداشته باشد و برای فعالیت عملاً نیازمند اورانیوم غنی‌شده است. این امر در عمل، فلسفه تولید و ساخت راکتور اراک را زیر سؤال خواهد برد. ظرفیت این راکتور نیز به نصف تقلیل پیدا خواهد کرد.

    30- بر اساس ماده 8 توافق، سوخت موردنیاز راکتور اراک از خارج تأمین می‌شود و سوخت مصرفی آن به شکل مادام‌العمر به خارج منتقل می‌شود.


    31- بر اساس ماده 9 توافق، جمهوری اسلامی پذیرفته است که به مدت 15 سال راکتور آب‌سنگین تولید نکند. کلیه اقدامات مرتبط به آب‌سنگین در کشور به شکل مادام‌العمر متوقف می‌شود. آب‌سنگین موجود نیز باید به بازار بین‌المللی فروخته شود. به این ترتیب بخش عمده‌ای از متخصصان این امر که از سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند، عملاً کارایی خود را از دست خواهند داد.


    32- بر اساس ماده 12 توافق، باز فراوری جمهوری اسلامی جز در مصارف پزشکی  برای 15 سال ممنوع شده است.

    شفاف‌سازی و اعتمادسازی

    33- واژه شفافیت در هیچ‌یک از اسناد آژانس ذکر نشده است و تمامی مطالبات کشورهای 5+1 از ایران در مورد شفاف‌سازی باعث می‌شود آژانس و بازرسان آن به شکل سلیقه‌ای آن را تفسیر و بر آن اساس با ایران رفتار نمایند.


    34- ماده 13 توافق، از ایران می‌خواهد که پروتکل الحاقی را بر اساس ماده (b) 17پروتکل الحاقی، اجرا کند و بعد از هشت سال آن را از تصویب مجلس بگذراند. تعیین زمان برای تصویب پروتکل برخلاف عرف بین‌المللی اجرای معاهدات است. نکته مهم انست که در زمان اجرای داوطلبانه و موقت، پروتکل باید به شکل کامل اجرا شود.


    35- بر اساس ماده 14 توافق، ایران باید مشکلات گذشته و حال خود را با آژانس حل نماید. عبارت مشکلات حال، جدید بوده و حتی در گزارش‌های فعلی آمانو نیز از این عبارت استفاده‌نشده است. عبارت مشکلات گذشته و حال از عبارت «ابعاد احتمالی نظامی» نیز به نوعی بدتر است چراکه آژانس تنها PMD  را به رسمیت می‌شناسد و وضع اصطلاح جدید می‌تواند مشکلاتی به وجود آورد. چراکه جمهوری اسلامی باید نقشه راهی را اجرا کند که «مشکلات فعلی» آن روشن نبوده و ابهام دارد.


    36- درباره گزارش‌های آژانس پیرامون «نقشه راه برای رفع ابهام از مسائل مورد اختلاف حال و گذشته»، نحوه بسته شدن پرونده و مسیر اجرایی آن مشخص نشده است. به عبارت بهتر مکانیسم عملکرد شورای حکام پس از گزارش‌های آژانس جهت عادی شدن پرونده ذکر نشده است که این امر برخورد سلیقه‌ای شورای حکام را در پی خواهد داشت و احتمالاً باعث می‌شود که این نهاد به شکل کامل، صلح‌آمیز بودن برنامه‌ها را گزارش و تائید ننماید. (مادههای 14 و 15 توافق)


    37- اقدامات شفافیت ساز ذکرشده در توافق کاملاً فراپروتکلی است. اقداماتی نظیر:

    «نظارت آژانس بر کنسانتره سنگ معدن اورانیوم تولیدی توسط ایران در همه کارخانه‌های تغلیظ سنگ معدن اورانیوم به مدت 25 سال؛ نظارت و مراقبت در مورد روتورها و غلاف‌های سانتریفیوژ به مدت 20 سال؛ استفاده از فن‌آوری‌های مدرن تائید شده و گواهی‌شده توسط آژانس ازجمله دستگاه سنجش میزان غنی‌سازی به‌صورت مستقیم، و مهروموم‌های الکترونیک؛ و یک سازوکار قابل‌اتکا برای اطمینان از رفع سریع نگرانی‌های آژانس در زمینه دسترسی به مدت 15 سال.  (ماده 15 توافق)»

    از سوی دیگر آژانس معیارهای مشخصی برای راستی آزمایی در این موارد نداشته و عملکرد سلیقه‌ای آن باعث تهدید منافع ملی خواهد شد.

    تحریم‌ها

    38- بر اساس مواد 19، 20 و 21 توافق، ایالات‌متحده اجرای تحریم‌ها را متوقف خواهد ساخت واصل قوانین تحریمی همچنان پابرجا خواهد بود. این امر در مورد تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز صادق است. شروع تعلیق تحریم‌ها مبتنی بر اقدامات ایران بوده ولی نقطه نهایی برای لغو یا تعلیق کامل تحریم‌ها  در توافق مشخص نشده است.


    39- بر اساس ماده 26 توافق، دولت ایالات‌متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص‌شده خودداری می‏نماید. این امر به معنای انست که ترتیبات و مقررات داخلی امریکا می‌تواند مانع اجرای  تعهدات این کشور شود. امریکا درنهایت بر اساس متن توافق تنها تلاش خواهد کرد مشکلات احتمالی را حل‌وفصل نماید ولی تعهدی در این راستا نپذیرفته است.


    40- بر اساس ماده 26 توافق، اتحادیه اروپایی از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌هایی که اجرای آن‌ها را براساس برجام تعلیق کرده است، خودداری می‌نماید، اما درصورتی‌که کمیسیون مشترک در موارد اختلافی نظر دیگری داشته باشد این تحریم‌ها قابلیت بازگشت مجدد خواهد داشت.
    41- بر اساس ماده 26 توافق، گروه 1+5 هیچ تحریم یا اقدام محدودیت‏ سازی را نسبت به افراد و یا نهادها به دلیل مبادرت به فعالیت‌هایی که مشمول لغو تحریم‌های مندرج در این برجام شده است، اعمال نخواهند کرد مشروط بر اینکه این فعالیت‌ها با سایر قوانین و مقررات جاری گروه 1+5 منطبق باشد. درواقع درصورتی‌که به بهانه‌های غیرهسته‌ای تحریمی وضع‌شده باشد، این موارد عملاً نقض توافق از جانب 5+1 محسوب نشده و کشورهای مقابل می‌توانند چنین مقرراتی وضع نمایند.


    42- در توافق صورت گرفته، زمان‌بندی مشخصی برای لغو یا تعلیق تحریم‌ها وجود دارد که نشان‌دهنده غیر دفعی بودن و زمانمند بودن تعلیق تحریم‌هاست. این امر مغایر خطوط قرمز نظام است. (ماده 31)


    43- بر اساس ماده 37 برجام، درصورتی‌که اعضای 5+1 معتقد به نقض توافق از جانب ایران باشند باید نسبت به تداوم تعلیق تحریم‌ها در شورای امنیت رأی‌گیری به عمل‌آورند. در صورت عدم تصویب تداوم لغو تحریم‌ها، عملاً قطعنامه‌های پیشین در مورد ایران به شکل خودکار و اتوماتیک اعمال می‌شود. قابل‌ذکر است که کشورهای مقابل در شورا حق وتو دارند و می‌توانند به‌راحتی نظر خود را اعمال نمایند.


    44- در متن توافق، متأسفانه در مواردی تنها نظر جمهوری اسلامی ایران ذکرشده است و نه نظر جمعی توافق شده. در متن توافقی جمعی، عبارات باید به نحوی باشد که بیانگر اجماع همه طرف‌های درگیر در مذاکرات باشد. عملاً بابیان چنین عباراتی، 5+1 از انجام تعهدات شانه خالی کرده است. به‌عنوان‌مثال در توافق آمده است:

    «ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم‌ها جزئی یا کلی مجدداً اعمال شوند، ایران این امر را به‌منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این برجام قلمداد خواهد نمود. (ماده 37)»

    عبارت فوق به معنای عدم قبول 5+1 می‌باشد.

    برنامه اجرایی توافق

    مطابق ماده 34 توافق، ایران و گروه 5+1 تعهدات خود را بر اساس جدول زیر اجرا خواهند کرد:

    1. روز نهایی شدن، تاریخی است که در آن مذاکرات میان گروه 5+1 و ایران جمع‌مادهی شده( سه‌شنبه 23 تیرماه 1394)، و بی‌درنگ به دنبال آن، قطعنامه‌ای که برجام را تائید می‌نماید به شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب بدون تأخیر تسلیم خواهد شد.

    2. روز توافق، نود روز پس از تائید برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، و پس از طی مراحل تصویب بر اساس سیستم حقوق داخلی کشورها است. از این روز، اعضاء آغاز به فراهم آوردن ترتیبات و تمهیدات لازم برای اجرای تعهدات خود وفق برجام خواهند نمود.

    3. روز اجرا، زمانی است که در آن، همزمان با گزارش آژانس مبنی بر راستی آزمایی اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده برخی از تعهدات خود را آغاز و برخی تحریم‌ها تعلیق می‌گردد.

    4. روز انتقالی، هشت سال پس از روز توافق خواهد بود، همچنین درصورتی‌که آژانس گزارشی کامل دال بر اینکه تمام مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز باقی‌مانده است، صادر نماید؛ این تاریخ ممکن است زودتر محقق شود. در آن روز، اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده برخی دیگر از تعهدات خود را انجام داده و ایران، منطبق با اختیارات قانونی رییس‌جمهور و مجلس، تصویب پروتکل الحاقی را تصویب خواهد نمود.

    نکته مهم آن است که عملاً صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای تا تاریخ گزارش آژانس – و در صورت عدم صدور جمع‌مادهی  نهایی این نهاد- اثبات نخواهد شد.

    5. روز خاتمه، این روز ده سال از زمان روز توافق خواهد بود. در این روز، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برجام را تائید کرده، خاتمه می‌یابد،  مشروط به اینکه مفاد قطعنامه‌های قبلی بازگردانده نشده باشد.

     همچنین در آن روز، برخی دیگر از تعهدات اتحادیه اروپایی به انجام می‌رسد.

    سازوکار حل‌وفصل اختلافات

    بر اساس مادههای 36 و 37 برجام، چنانچه ایران یا گروه 5+1 معتقد باشد که طرف مقابل تعهدات خود را رعایت ننموده است، می‌توانند موضوع را به‌منظور حل‌وفصل به «کمیسیون مشترک» ارجاع نمایند. کمیسیون مشترک 15 روز زمان خواهد داشت تا موضوع را فیصله دهد، مگر اینکه این زمان با اجماع تمدید شود.  متعاقب بررسی کمیسیون مشترک، چنانچه هر عضو معتقد باشد که موضوع فیصله نیافته است، می‌تواند موضوع را به وزیران امور خارجه ارجاع دهد. وزیران 15 روز خواهند داشت تا موضوع را فیصله دهند، مگر اینکه این زمان با اجماع تمدید شود.

    پس از بررسی کمیسیون مشترک – همزمان با (یا به‌جای) بررسی در سطح وزیران – خواه عضو شاکی یا عضوی که اجرای تکالیفش موضوع بوده است می‌تواند درخواست نماید که موضوع توسط یک هیئت مشورتی که متشکل از سه عضو خواهد بود (یکی از سوی هر یک از طرف‌های درگیر در اختلاف و طرف سوم مستقل) بررسی شود. هیئت مشورتی می‌بایست نظریه غیر الزام‌آوری را در خصوص موضوع پایمادهی ظرف 15 روز ارائه نماید.

    چنانچه موضوع کماکان به نحو مورد رضایت طرف شاکی فیصله نیافته باشد، و چنانچه طرف شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق «عدم پایمادهی اساسی» می‌باشد، آنگاه آن‌طرف می‌تواند موضوع فیصله نیافته را به‌عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد کرده و/یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ نماید.

    نکته مهم انست قاضی نهایی حل‌وفصل اختلاف احتمالی شورای امنیت سازمان ملل است که طرف مقابل جمهوری اسلامی، در آن با حق وتو عضویت دارد. این امر بدین معناست که درنهایت هیچ‌یک از موارد اختلافی به سود جمهوری اسلامی حل نخواهد شد و قدرت‌های بزرگ بر اساس منافع خود اختلافات احتمالی را تفسیر و حکم صادر خواهند کرد به عبارت بهتر قاضی و شاکی در این فرایند یک‌طرف ماجرا است و طبعاً در چنین شرایطی احقاق حق ایران ممکن نیست.

    پیوست اول

    45- بر اساس ماده 2 پیوست اول، راکتور اراک بازطراحی می‌شود که این امر به معنای تغییر ماهیت آن است. شیوه بازطراحی نیز باید به تائید «کمیسیون مشترک» برسد. قدرت راکتور آب‌سنگین اراک از 40 به 20 مگاوات کاهش‌یافته است. قابل‌ذکر است که این راکتور عملاً دیگر آب‌سنگین نیست.  از سوی دیگر قلب راکتور کاملاً تغییر می‌یابد و قلب فعلی با بتن پر خواهد شد! (بر اساس ماده 3 پیوست اول) این اقدام به معنای دفن کردن سال‌ها تلاش و فعالیت دانشمندان هسته‌ای و غیرهسته‌ای مرتبط، جهت ساخت چنین راکتوری می‌باشد. در تمام فرایند تبدیل راکتور اراک آژانس اقدام به نظارت خواهد کرد.

    *در صورت اراده  ایران برای بازگشت به روند قبل از اجرای توافق، حداقل هشت سال زمان نیاز خواهد بود.
    *این اقدامات کاملاً فراتر از پروتکل  الحاقی است.

    46- بر اساس توافق تست‌های مخرب و غیر مخرب این سوخت‌ها ازجمله تست‌های بعد از تابش‌دهی توسط یکی از کشورهای مشارکت‌کننده در خارج از ایران انجام خواهد گرفت. این امر به معنای عدم انتقال تکنولوژی به کشور است. درواقع تمامی مراحل و مواد موردنیاز اراک از خارج تأمین‌شده و ایران دخالتی در آن ندارد. (بر اساس ماده 9 پیوست اول)


    47- تمام سوخت مصرف‌شده راکتور مدرن اراک، صرف‌نظر از محل تهیۀ آن‌ها، در تمام طول عمر راکتور، به خارج از ایران به محلی مشخص دریکی از کشورهای 1+5 و یا یک کشور ثالث ارسال خواهد شد. (بر اساس ماده 11 پیوست اول)


    48- صدور تمامی آب‌سنگین تولیدشده و عدم تولید این ماده، امری فراتر از پروتکل است.


    49- هر نوع فعالیت باز فراوری و تحقیق و توسعه در این مورد به مدت 15 سال ممنوع است. (مواد 12 تا 15 پیوست اول)


    50- بر اساس ماده 18 پیوست اول، ایران به مدت 15سال، هیچ تأسیساتی که قادر به جداسازی پلوتونیوم، اورانیوم، نپتونیم از سوخت‌های مصرف‌شده یا نمونه­های شکافت­پذیر باشد، تکمیل، احداث، و یا خریداری نخواهد کرد. به جزمواردی که برای تولید رادیو ایزوتوپ برای مقاصد پزشکی و صنعتی کاربرد دارد.


    51- بر اساس ماده 21 پیوست اول،  ایران به مدت 15سال فقط سلول‌های داغ (شامل یک یا چند سلول به هم متصل)، سلول‌های حفاظ‌دار یا گلاوباکس­های حفاظ­داری را توسعه، تأمین، ساخت یا راهبری خواهد کرد که ابعاد آن کمتر از 6 مترمکعب باشد.

    52- بر اساس ماده 24 پیوست اول، برای 15 سال، ایران درگیر تولید یا دستیابی به فلز پلوتونیوم و یا اورانیوم یا آلیاژ آن‌ها، و یا تحقیقاتی در خصوص متالوژی پلوتونیم یا اورانیوم (یا آلیاژ آن‌ها) و یا قالب‌گیری، فرم دهی یا ماشین‌کاری فلز پلوتونیم یا اورانیوم را نخواهد شد.

    * این امر می‌تواند دانش مهندسی کشور را مختل نموده و آژانس را در مورد تمامی مراکز مهندسی کشور که با فلزات و متالوژی ارتباط دارد تقاضای بازرسی نماید. با توجه به تجربه سال‌های گذشته آژانس و اتهامات این نهاد علیه کشور این مسئله نگران‌کننده است.

     

    53- بر اساس ماده 28 پیوست اول، ایران سطح غنی‌سازی خود را به مدت 15 سال در حد 3.67 درصد حفظ خواهد کرد عدم اجازه برای غنی‌سازی فراتر از 3.67 درصد باعث می‌شود حتی نتوانیم سوخت موردنیاز نیروگاه بوشهر را که سوختی حدود 5 درصد نیاز دارد را در داخل تولید نماییم.


    54- بر اساس ماده 32 پیوست اول، ایران به مدت 10 سال و بر اساس برنامۀ تحقیق و توسعۀ خود، تست مکانیکی ماشین‌های سانتریفیوژ با استفاده از اورانیوم فقط شاملIR-4,IR-5,IR-6,IR-8  می‌شود.


    55- بر اساس ماده 34 پیوست اول،  ایران به‌منظور تکمیل تحقیقات خود بر روی ماشین سانتریفیوژهای IR-2m ،  IR-4 در تأسیسات نطنز، را تا تاریخ 30 نوامبر 2015 و یا تا روز شروع اجرای برجام، هرکدام دیرتر باشد، ادامه خواهد داد و سپس ماشین‌های سانتریفیوژ را در سالن B تحت نظارت پیوسته آژانس قرار خواهد داد.


    56- بر اساس ماده 35 پیوست اول، ایران به مدت 10 سال به انجام آزمایش‌ها بر روی یک ماشین سانتریفیوژ IR-4 و زنجیرۀ 10 ماشین آن ادامه خواهد داد.


    57- بر اساس ماده 36 پیوست اول،  ایران به مدت 10 سال به انجام آزمایش‌ها بر روی یک ماشین سانتریفیوژ IR-5 ادامه خواهد داد.


    58- بر اساس ماده 37 پیوست اول، ایران به انجام آزمایش‌ها بر روی تک ماشین‌های سانتریفیوژ IR-6 و زنجیرهای میانی آن ادامه خواهد داد و از 5/1 سال مانده به سال دهم،آزمایش‌ها بر روی زنجیرۀ 30 ماشین را شروع خواهد کرد.


    59- بر اساس ماده 38 پیوست اول، ایران، همزمان با شروع برجام، به انجام آزمایش‌ها بر روی تک ماشین‌های سانتریفیوژ IR-8 و زنجیرهای میانی آن ادامه خواهد داد و از 5/1 سال مانده به سال دهم، آزمایش‌ها بر روی زنجیرۀ 30 ماشین را شروع خواهد کرد.


    60- بر اساس ماده 40 پیوست اول، ایران تمام تست‌های خود با اورانیوم را بر روی ماشین‌های سانتریفیوژ را فقط در نطنز انجام خواهد داد.

    * این آزمایش‌ها در بخش زیرزمین نطنز انجام نمی‌شود. (این بخش امنیت بیشتری دارد) در ضمن تمام تست‌ها به‌صورت تک ماشین صورت می‌گیرد و از حالت آبشار خارج می‌شود. اورانیوم غنی‌شده نیز با اورانیوم غنای پایین ترکیب و رقیق می‌شود.

    61-  بر اساس ماده 43 پیوست اول، ایران می‌تواند که تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژهای نسل جدید را از طریق مدل‌سازی کامپیوتری و شبیه‌سازی ازجمله در دانشگاه‌ها، ادامه دهد. در دوره 10 ساله، برای هر پروژه­ای که به مرحله نمونه‌سازی برای تست مکانیکی رسید، ارائه کامل و تصویب کمیسیون مشترک لازم است.

    تأسیسات غنی‌سازی فردو

     62- بر اساس ماده 44 پیوست اول، تأسیسات غنی‌سازی فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای، فیزیک و تکنولوژی تبدیل خواهد شد اجرای پروژه‌های مخصوص در فردو از قبل به اطلاع کمیسیون مشترک رسانده می‌شود.


    63- بر اساس ماده 45 پیوست اول،  به مدت 15 سال، ایران در فردو، فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه مربوط به غنی‌سازی اورانیوم نخواهد داشت و هیچ‌گونه مواد هسته‌ای نگهداری نخواهد کرد.


    64- بر اساس ماده 46 پیوست اول،  ایران به مدت 15 سال تا 1044 عدد ماشین سانتریفیوژ IR-1 دریکی از سالن‌های فردو نگهداری خواهد کرد. از چهار آبشار موجود دو عدد متوقف و راکد می‌شود و دو آبشار باقیمانده تنها به تولید ایزوتوپ پایدار خواهد پرداخت.


    65- بر اساس ماده 48 پیوست اول، تمامی کابلهای برق، تابلوهای مخصوص کنترل زنجیره و پمپ‌های خلا از فردو جمع‌آوری می‌شود. تمام این ماشین‌های سانتریفیوژ اضافی و زیرساخت‌های آن‌ها در سالن Bتحت نظارت پیوسته آژانس قرار خواهد گرفت. ایران تمام ماشین‌های سانتریفیوژ و زیرساخت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را در سالن دیگر فردو، خارج خواهد نمود.


    66- بر اساس ماده 49 پیوست اول، ماشین‌های سانتریفیوژ که در چهار آبشار بدون کار قرارگرفته‌اند، ممکن است برای جایگزینی ماشین‌های خراب در فردو برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار مورداستفاده قرار گیرند.


    67- بر اساس ماده 50 پیوست اول،  ایران به مدت 15 سال فعالیت‌های خود را در تولید ایزوتوپ‌های پایدار توسط ماشین سانتریفیوژ در تأسیسات فردو محدود کرده و بیشتر از 348 ماشین سانتریفیوژ IR-1 برای این منظور استفاده نخواهد کرد.


    68- بر اساس ماده 53 پیوست اول،  ایران بعد از سال دهم زیرساخت‌های ضروری برای نصب ماشین سانتریفیوژ IR-8 را در سالنB نطنز را آغاز خواهد کرد.

    برجام تعهدی غیر الزام‌آور برای امریکا

    جان کری وزیر خارجه امریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای امریکا در 20 اسفند 1393 صراحتاً اعلام کرد: توافق احتمالی با ایران برای امریکا الزام‌آور نیست بلکه این مسئله یک برنامه اجرایی برای ایران است. بر همین اساس وندی شرمن نیز در 5 تیرماه 1394 به خبرنگاران اعلام کرد: توافقی امضا نمی‌شود.

    این معنا در صفحه شش توافق هسته‌ای نیز به‌صراحت ذکرشده است و این توافق «داوطلبانه» خوانده‌شده است.

    نکته مهم این مسئله انست که حتی در صورت عدم تصویب کنگره امریکا و خروج این کشور از توافق، جمهوری اسلامی نمی‌تواند از آن خارج شود چراکه برجام طی قطعنامه‌ای در شورای امنیت مورد تائید قرارگرفته است و بر این اساس ایران بدون توجه به حضور یا خروج هر  یک از اعضای 5+1 از توافق، مجبور به رعایت شرایط آن خواهد بود. از سوی دیگر در تمام متن توافق، در زمان ایجاد تعهد برای  اعضای 5+1 قید عدم مخالفت با قوانین داخلی آن‌ها ذکرشده است که این امر نیز باعث تفسیرپذیری و عدم اجرای تعهدات در مواقع لزوم از جانب آن‌ها خواهد بود و این امربر اساس توافق توجیه شده است.

    پیشنهادها:

    بر اساس موارد و ملاحظات فوق‌الذکر و جهت کاهش تبعات و آثار نامطلوب برجام پیشنهاد می‌شود موارد زیر در دستورکار قرار گیرد:

    69- مجلس شورای اسلامی در زمان تائید هر سند ازجمله پروتکل الحاقی و یا تعهدات مبتنی بر برجام، انتظارات و ملاحظات امنیتی کشور را ضمیمه تأییدیه خود به نهاد مربوط بین‌المللی ارائه دهد. هرچند اسنادی نظیر پروتکل الحاقی تحفظ‌پذیر نیستند اما ارائه ملاحظات امنیتی کشور و ثبت آن در مراجع بین‌المللی می‌تواند در آینده مورد استناد قرار گیرد. این امر در گذشته مسبوق به سابقه بوده و جمهوری اسلامی در مورد کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC)  علیرغم عدم امکان در نظر گرفتن حق شرط، شروطی تعیین و به مقام مربوط ارائه نمود تا از این طریق سیاست‌های کلان کشور در این حوزه را بیان نموده باشد.


    70- مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی خود برای دولت، شرایطی را تعیین نماید تا دولت جمهوری اسلامی ایران، در راستای آن شرایط، تعهدات بین‌المللی خود را به انجام رساند. این مسئله حتی در مواردی نظیر اجرای داوطلبانه و مقدماتی پروتکل الحاقی مطابق ماده (17 B) پروتکل و نظایر آن باید صورت پذیرد. در این راستا دولت موظف شود به شکل دوره‌ای به مجلس در مورد اقدامات خود گزارش داده و این گزارش در مجلس به لحاظ ماهوی بررسی شود.

    [1]  فواد ایزدی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

    [2]  ابوذر گوهری مقدم؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)

    ما در دوره بعد از تحریم شاهد دوران جدیدی در فعالیت ها و همکاری های اقتصادی بین ایران و بقیه کشورها دنیا خواهیم بود به طور طبیعی کشورهای همسایه ما از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و آذربایجان به دلیل نزدیکی سیاسی و موقعیت خاصی که بین ایران و اروپا قرار دارد می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
     عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در نشست خبری اظهار داشت: اگر جان کری ۳ بار میز مذاکره را ترک کرده ما بیش از ۱۰ بار میز را ترک کرده‌ایم.

    به گزارش «انتخاب»، محورهای مهم سخنان سیدعباس عراقچی در نشست خبری به این شرح است:

    - حمایت‌های مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده انرژی می داد. نفس گرم ایشان بود و حمایت و محبتی که نسبت به ما داشتند و البته راهنمایی و ارشاداتی که داشتند و اصول و خطوط قرمزی که معین فرمودند که برای ما راهنمای کار و معیار عمل بود و خوشحال هستیم که ایشان همواره بعد از مذاکرات اعتماد خود را نسبت به تیم ابراز داشتند.

    - ما شاهد فعالیت بسیار فشرده خبرنگاران بودیم و کار شما خبرنگاران کار سختی است ولی فکر می‌کنم همکاری بین دیپلماسی و رسانه در یک ماه گذشته در طول مذاکرات وین به خوبی خود را نشان داد و تشکر می‌کنم از اطلاع رسانی به موقع و انعکاس واقعیاتی که داشتید. و به هر حال از فضایی که ایجاد کردید من جداً تشکر می‌کنم. صحبت در مورد مذاکرات، دکتر ظریف در مجلس مفصل صحبت کردند و من هم در گفتگوی تلویزیونی گفتم.

    - قطعنامه شورای امنیت که صادر شد کاملا روشن است. تاریخ خاتمه بررسی شورای امنیت کاملا مشخص است و هیچ جای ابهامی ندارد بنابرانی طول دوره بررسی شورای امنیت از نظر قطعنامه همان ده سال است. اینکه اعلام شده که بعد از ده سال اینها قصد دارند قطعنامه جدیدی ارائه بدهند و بخواهند موضوع بازگشت پذیری برای چند سال دیگر تمدید شود خواسته ای است که ابراز کردند ولی از جانب ما قابل قبول نیست. من می دانم که دولت در کلیت نسبت به این موضوع جدیت دارد حتما ساز و کاری در سطح دولت تشکیل می شود. حتما در آن سطح ساز و کاری تعیین خواهد شد و در وزارت خارجه هم ما ساز و کاری را تعیین می کنیم که اجرای توافق و پیگیری اجرای تعهدات برای ما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

    - یک مقدار اظهاراتی که از طرف مقابل گفته می شود به تعبیر رهبری همان بحث رجزخوانی است که یک مقدار طبیعی است و قابل انتظار است که طرف‌های مذاکراتی صحبت‌هایی را مطرح کنند که بتوانند فضای داخلی خود را کنترل کنند. به هر حال روال قانونی در کشورهای 1+5 باید طی شود در داخل آمریکا در کنگره هم باید طی شود. لابی های مختلف به کار افتادند که جلوی این کار را بگیرند. آنچه که از نظر ما مهم است این است که توافقی که صورت گرفته بدون هیچ گونه ابهامی هست و همه طرف‌ها باید به این پایبند بمانند و اگر غیر از این باشد ما حتماً اعتراض خواهیم کرد. و به همه مقامات اعلام کردیم که کاری غیر از توافقات صورت نگیرد. با این حال ما در بقیه موارد هم به دقت تعهداتا طرف مقابل را دنبال خواهیم کرد و هر گونه کوتاهی و یا تخلفی در تعهدات مشاهده کنیم از طریق ساز و کاری که در درون توافق پیش بینی شده پیگیری می کنیم.

    - همانطور که گفتید بر خلاف آمریکا در داخل ایران هیچ نهادی و هیچ فردی تصمیمات و مصوبات مجلس را ندارد الا بحث شورای نگهبان که آن هم به جهت بحث انطباق قانونی مصوبات است. اگر مجلس محترم تصمیمی در این خصوص بگیرند این روال مربوط می شود به تایید یا رد کلیت توافق. در این مرحله ما در هیچ کدام از کشورهای شرکت کننده و ایران در موقعیت تغییر دادن یا اصلاح مفاد توافق نیستند می توانند کلیت را تایید یا رد کنند.

    - طبعاً وقتی که موضوعات در توافق به سرانجام برسد شورای حکام هم پرونده ایران را خارج خواهد کرد و در طول توافق پرونده ایران عادی خواهد شد و برخورد با ایران به مانند هر کشور دیگر عضو NPT فاقد سلاح هسته ای خواهد بود.

    - ما هیچ گاه انتظار تغییر سیاست های آمریکا در خصوص ایران را بعد از این توافق الا در خصوص موضوع هسته ای نداشتیم و نداریم. طرف مقابل و آمریکا هم نباید انتظار تغییر مواضع ایران الا در خصوص مذاکرات هسته‌ای داشته باشد. اگر این سیاست ها توسط دولت های دیگر و آمریکا تلقی به تروریست و حمایت از تروریست می شود به هر حال برداشت ناصواب و اتهاماتی است که همچون گذشته به ایران وارد می شود و از نظر ما اعتباری ندارد و ما انتظاری جز این از طرف مقابل نداشتیم. حل و فصل موضوع هسته ای و رسیدن به توافق تنها مدیریت کردن یکی از موضوعات بین ایران و آمریکا و کشورهای غربی است و این به معنی عادی شدن شرایط نیست. ادامه سیاست خارجی ایران طبق روال گذشته خواهد بود.

    - حتماً ما در دوره بعد از تحریم شاهد دوران جدیدی در فعالیت ها و همکاری های اقتصادی بین ایران و بقیه کشورها دنیا خواهیم بود به طور طبیعی کشورهای همسایه ما از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و آذربایجان به دلیل نزدیکی سیاسی و موقعیت خاصی که بین ایران و اروپا قرار دارد می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

    - در خصوص موضوعات مربوط به گذشته، یک توافق جدید بین ایران و آژانس صورت گرفته و امضاء شده است. ما یک چارچوبی داشتیم و یک توافقی امضاء کردیم که در قالب این چارچوب برای همکاری یک نقشه راهی امضا شد که بر اساس آن همکاری ایران و آژانس گسترش و سرعت پیدا می کند. پروتوکل الحاقی مربوط به آینده است که انشاالله حل و فصل خواهد شد. در قالب پروتکل الحاقی دسترسی هایی که لازم است به آژانس داده خواهد شد از دید ما دسترسی به هر مرکز غیر هسته‌ای مقدور خواهد بود. گفتگوی ویژه نبوده الا همه اموال بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد. بعد از اینکه تحریم ها برداشته شود باید این تحریم برداشته شود و پول بلوکه شده متعلق به ایران است آزاد می شود و قابل بهره برداری خواهد بود تا قبل از آن توافق ژنو پابرجا خواهد بود و کماکان آزاد.

    - در قطعنامه جدید یک محدودیتی برای صادرات و واردات تسلیحات خواهد بود و این محدودیت را اگر با ممنوعیت مقایسه کنید مشاهده می کنید که یک تحول اساسی صورت گرفته اولاً دیگر تحریم وجود ندارد بلکه محدودیت است. در قطعنامه جدید این ممنوعیت تبدیل شده به اینکه مورد به مورد از شورای امنیت مجوز گرفته شود و همه این محدودیت در ظرف 5 سال می باشد. نقشی که آژانس در این خصوص دارد فی الواقع این طور بگویم که یکی از گزارشاتی که آژانس می‌تواند بدهد گزارش جامع است و این گزارش جمع بندی است که ارائه می دهد. بر اساس پروتکل الحاقی و در آن فقدان مواد اعلام نشده را در کشور مربوطه اعلام می کند، تایید می کند که نه تنها مواد زیر نظر من است بلکه من مطمئن هستم که هیچ فعالیت و مواد اعلام نشده در آن کشور نیست.

    - در توافق برجام هیچ یک از مراحل توافق منوط به این گزارش نیست. هیچ یک از مراحل توافق چه دوره 5 ساله تسلیحاتی یا 8 ساله موشکی یا 10 ساله کل توافق منوط به این نیست که آژانس چنین گزارشی بدهد یعنی اگر زودتر از 5 سال آژانس این گزارش را بدهد محدودیت زودتر از 5 سال تمام می شود و اگر ارائه نشود تاثیر منفی ندارد. سلاح هایی که فروش آنها به ایران محدود می شود 7 قلم است. اقلام دفاعی از جمله اس 300 شامل آنها نیست و روسیه به صراحت اعلام کرده که از نظر آنها شامل محدودیت ها نخواهد بود.

    - از نظر ما قطعنامه شورای امنیت کاملاً صراحت دارد و دوره، 10 سال است و بررسی پرونده ایران در 10 سال خاتمه پیدا می کند. اینکه آمریکا و دیگر کشورها اعلام کنند که بعد از 10 سال قصد دارند قطعنامه دیگری را اعلام کنند این احاله به یک آینده مبهمی است که معلوم نیست که چقدر اعتبار دارد. ما اعتراض خودمان را گفتیم و به آمریکایی هم اعلام کردیم از نظر ما هیچ اعتباری ندارد. دوره توافق 10 سال است و نه بیشتر.

    - بعد از توافق ژنو شاهد موجی از سفر وزرای خارجی اروپایی به ایران بودیم و این موج الآن بعد از وین دوباره شروع شده و همانطور که شاهد بودید یک مقام آلمانی به ایران سفر کرد و ما سفر موگرینی و فابیوس را خواهیم داشت. سفرهای دیگری در دستور کار قرار دارد. به هر حال توافق وین راه را برای برداشته شدن تحریم ها هموار می کند و این راه برای همکاری اقتصادی با ایران و بسیاری از کشورها باز خواهد شد. ما هم البته استقبال می کنیم. ما خواهان گسترش روابط با همه کشورها هستیم.

    - در طول مذاکرات هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای مورد بحث واقع نشد الا بحث اتباع ایرانی یا اتباع آمریکایی. به عنوان یک موضوع انسان دوستانه تلاش کردیم که از جهت انسانی مشکلاتی رفع شود ولی در سایر مسائل ما هیچ ورود نداشتیم. اینکه بعد از اجرای توافق و اجرای توافق وین عمل کنند بعد از آن زمینه برای مذاکره در خصوص سایر مسائل باز شود این احتمال به صورت بالقوه وجود دارد. این امری مربوط به آینده است و مربوط به تصمیم گیری ای است که بر اساس منافع ملی صورت خواهد گرفت.

    - کشورهای روسیه و چین در طول مذاکرات دو سال گذشته به اعتقاد ما نقش مثبت و سازنده ای را ایفا کردند اگر چه این دو کشور در 1+5 بودند ولی نقش متعادل کننده و مثبتی را در رسیدن به یک توافق متوازن ایفا کردند و ما در طول دو سال گذشته رایزنی های مستمر با این دو کشور داشتیم. روابط ایران با روسیه و چین بسیار مهم و سازنده و مثبت و رو به جلو است. من اطمینان دارم که بعداز اجرا شدن توافق روابط ما با این دو کشور هر چه بیشتر شکوفا خواهد شد و حتماً شاهد روابط گسترده‌تری خواهید بود.

    - در خصوص پارچین همانطور که عرض کردم یک نقشه راه جدیدی بین آژانس و سازمان انرژی اتمی کشورمان امضا شده که در آن ترتیباتی دیده شده برای حل و فصل موضوعات گذشته و به نحوی که رضایت آژانس به دست بیاید و آژانس بتواند گزارش نهایی خود را برا جمع بندی موضوعات مربوط به گذشته ارائه دهد همکاری صورت گرفت و ما اطمینان داریم که می شود اطمنان آژانس را جلب کرد و موضوع پی ام دی را می شود به شکل کاملاً معقولی حل و فصل کرد.

    - در مورد اینکه با قطعنامه شورای امنیت با چه تعبیر باید صحبت کرد خیلی موضوع صحبت نیست و فرقی نمی کند. مهم این است که برای ما حفظ منافع ملی کشور مهم است. هر جا که قطعنامه ای را خلاف منافع ملی کشور ببینیم بر اساس سیاست های خودمان رفتار خواهیم کرد. بعد از صدور قطعنامه وزارت خارجه ایران بیانیه ای را صادر کرد و مواضع خود را خیلی قاطع نسبت به قطعنامه بیان کرد و ما خیلی روشن گفتیم که از نظر ما و از نظر توافق وین و از نظر خود قطعنامه بین مفاد قطعنامه و مفاد توافق فرق وجود دارد. رعایت مفاد توافق یک تبعاتی را دنبال دارد یا عدم رعایت آن. آنچه که در قطعنامه است و در توافق نیست عدم رعایتش به منظور عدم رعایت توافق نخواهد بود.

    - در بندهای بعدی بیانیه امور خارجه ذکر شده که ما برای تامین نیازهای دفاعی خودمان برای حفظ استقلال و امنیت و حاکمیت خودمان و برای مقابله با تروریست از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد. به اعتقاد بنده وزارت خارجه مجری کامل سیاست های اصولی ایران که استکبار ستیزی یکی از مشخصه های اصلی هست بوده و خواهد بود و ما به عنوان مجریان سیاست خارجی هم اعتقادات قبلی ما هست و هم دستورات سازمانی هست و هم اصول اسلامی هست و ادامه خواهیم داد.

    - رئیس مجلس از اقای ظریف سوال کرد در خصوص تحریم های شورای امنیت تعلیق یا لغو می شود و اقای ظریف گفتند در هیچ جای توافق از کلمه تعلیق یاد نشده است. دو جا در ضمیمه شماره 2 از کلمه تعلیق استفاده شده ولی این جایی که این کلمه استفاده شده مربوط به لغو تحریم های اتحادیه اروپا است. بنابراین تحریم های اتحادیه اروپا لغو می شود. اما آن دیسیژن تعلیق می شود. ولی آنچه که در عمل اتفاق می افتد لغو قوانین تحریمی اتحادیه اروپا است و لغو خواهد شد. تمامی تحریم ها در روز اجرایی شدن دو ماه دیگر لغو می شود.

    - روابط ایران و ترکیه یک روابط بسیار مستحکم قدیمی و گسترده است و دارای ابعاد مختلف اقتصادی سیاسی فرهنگی تاریخی اعتقادی. حتماً روابط دو کشور با قوت ادامه خواهد کرد. اینکه ما در بعضی از موضوعات اختلاف نظر داریم کاملاً درست است ولی این به این معنی نیست که روابط دو کشور از مسیر خود خارج شده باشد. اینطور نیست، روابط دوستانه دو کشور ادامه خواهد شد و بعد از توافق این همکاری ها بیشتر خواهد شد. ما در طول دوران گذشته تحریم روابط اقتصادی بسیار گسترده و رو به جلویی داشتیم.

    - قطعنامه به لحاظ حقوق بین الملل برای کشورها الزام آور است ولی آیا این قطعنامه به لحاظ حقوق داخلی هم تفوق دارد بر حقوق داخلی؟ قوانین کشورها متفاوت است. برای ما اینطور نیست و ما حتماً نیاز به مصوبه مجلس یا شورای عالی امنیت ملی می باشد و برای آمریکا هم همینطور است. همانطور که عرض کردم تصمیم گیری در این مقطع نسبت به کلیت توافق خواهد بود یا رد می شود یا موافقت. ما و برخی دیگر از کشورهای 1+5 اصرار داشتیم که ابتدا قطعنامه شورای امنیت صادر شود و بعد ما مراحل قانونی در ایران را پیگیری می کردیم و طی روال قانونی در ایران و کنگره آغاز شود.

    - طبق توافق دولت آمریکا متعهد شده که رئیس جمهور آن کشور قوانین تحریمی کنگره را اجرا نکند و به این عدم اجرا ادامه دهد تا زمانی که توافق پابرجا است. اگر هر رئیس جمهوری در آینده در آمریکا این عمل را انجام ندهد این نقض توافق می باشد و اگر نظر ما تامین نشود توافق منتفی خواهد شد. در این خصوص فکر می کنم توضیحات کامل داده شده تحریم های تسلیحاتی و موشکی از قبل وجود داشته است. این تحریم ها در قطعنامه جدید تبدیل شده به محدودیت هایی که نسبت به گذشته خفیف است و فقط محدودیت وجود دارد و هر گونه خرید و فروش تا مدت 5 سال. هیچ یک از موشک های جمهوری اسلامی ایران طراحی نشده‌اند که کلاهک هسته‌ای داشته باشند. نقض قطعنامه معادل به نقض توافق نیست. برای کمک به دوستان و متحدین خودمان همانطور که رهبری فرمودند و در بیانیه وزارت خارجه محدودیت قائل نیستیم و برای کمک به متحدین به منطقه به منظور مقابله با تروریسم را ادامه خواهیم داد.

    - ساز و کار بازگشت پذیری که مورد توجه قرار گرفته توسط رسانه ها یک ساز و کار پیچیده ای است که به آن اشاره شده این ساز و کار دو طرفه است. اگر هر یک از طرفین معتقد باشند که طرف مقابل نقض تعهدات خود را کرده می تواند از این ساز و کار استفاده کند و اول شامل رجوع به کمیته مشترک ایران و 1+5 است. کمیسیون مشترک 15 روز فرصت دارد که این متن توافق را بررسی کند. این مراحل باید طی شود تا تازه به شورای امنیت برسد یعنی اگر در طول این مراحل موضوع حل و فصل نشود شورای امنیت حدود 30 روز باید تلاش کند برای حل موضوع و اگر نهایتاً نتواست به جمع بندی برسد قطعنامه ای برای ادامه لغو تحریم ها باید به رأی گیری بگذارند. این راه یک روال 60 روزه است و چندین مانع سر راه گذاشته شده است.

    - سلاح‌هایی که فروش آن‌ها به ایران در این قطعنامه مشمول محدودیت‌ها شده 7 قلم است و اس‌300 شامل این موضوع نیست. دولت روسیه نیز به صراحت اعلام کرده که اس 300 شامل محدودیت‌ نیست و خارج از آن چیزی است که در قطعنامه شورای امنیت به آن اشاره شده است.

    یک ناهنجاری پزشکی

    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

    مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: داروهای آنتی بیوتیک در هیج جایی از دنیا در لیست داروهای OTC قرار ندارند و فروش بدون نسخه این داروها جرم محسوب می‌شود.
    به گزارش تسنیم، مهدی پیرصالحی درباره داروهای‌ OTC اظهار کرد: منظور از OTC داروهای روی پیشخوان است که داروساز می‌تواند بدون نسخه پزشک به بیمار تحویل دهد، سالانه یا هر دوسال یک‌بار لیستی از داروهای OTC منتشر می‌شود و در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.
    وی افزود: فروش داروهایی غیر از اقلام مذکور در لیست OTCبه بیمار بدون نسخه پزشک غیرقانونی است مگر این‌که در موارد خاص بیمار در لحظه نیاز دارویی داشته باشد که در چنین شرایطی داروساز اجازه دارد که دارو را برای یک دوره ۴۸ ساعته یا ۷۲ ساعته در اختیار بیمار قرار دهد اما نمی‌تواند یک دوز کامل از دارو را به بیمار بدهد.
    مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان این‌که داروهای OTC معمولا داروهایی را شامل می‌شود که عوارض و خطر کمتری را در پی دارند و از عمومیت بیشتری برخوردارند٬ افزود: داروهای سرماخوردگی، استامینوفن، شربت‌های سینه و بعضی قرص‌های پایین آورنده چربی خون جزء این داروها هستند.
    پیرصالحی خاطرنشان کرد: داروهای آنتی بیوتیک در هیج جایی از دنیا در لیست داروهای OTC قرار ندارند و فروش بدون نسخه این داروها جرم محسوب می‌شود.

    تغذیه و سلامتی - بفرمایید میل کنید

     

    1 - ساندویچ نان تست گندم کامل با مخلوط تخم مرغ آبپز و خیارشور و خردل و مایونز یا سالاد تن و کرفس و مایونز یا تن و پیاز و خیارشور و مایونز با کمی ریحان یا جعفری

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     


    2 - سالاد سینه مرغ یا بوقلمون پخته با کرفس خوردشده و انگور هسته درآورده نصف شده و بادام بوداده خورد شده و مایونز با نان گندم کامل.

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     


    3 - کوکوی تهیه شده ازخمیر پن کیک با آرد سبوسدار و ذرت پخته یا کدو سبز رنده شده و یک مشت پنیر پارمسان و پیازچه خوردشده ، در کنار ماست.

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     



    4 - لقمه کره بادام زمینی روی نان پیتا یا لواش ، عسل و تکه های موز. البته توی این عکس تکه های بیکن سرخ شده هم گذاشته که فکر نکنم خیلی با ذائقه ما جور باشه!

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     




    5 - لقمه سینه مرغ یا بوقلمون گریل شده با پنیر ورقه ای یا پنیر خامه ای وخیار و کاهو یا برگ های جوان اسفناج

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     




    6 - سینه مرغ سرخ شده با هویج رنده شده و کمی سس باربکیو یا گوجه و به همراه جعفری یا گشنیز خورد شده و نان همبرگر گندم کامل

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     




    7 - ساندویچ نان همبرگری با پنیر خامه ای و بیکن اسلامی سرخ شده و تخم مرغ گوجه فرنگی ورقه شده

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     




    8 - میگوی آب پز با کرفس خوردشده و آبلیمو و مایونز و فلفل سیاه و ترخون تازه با نان ساندویچی گندم کامل

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     



    9 - سس آبلیمو و روغن زیتون به نسبت 1 به 2 (روغن دوبرابر آبلیمو) و فلفل سیاه روی نخود و لوبیای با پنیر فتا، خیار خورد شده و پیاز ریز خوردشده و شوید یا جعفری خورد شده با چیپس های پیتا یا نان خشک
     

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     



    10 - ساندویچ گوشت قلقلی آماده فریزری گرم شده با سالسا یا سس گوجه فرنگی تازه

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     



    11 - سالاد مدیترانه خیار حلقه ای ،گوجه فرنگی خوردشده، زیتون بدون هسته خوردشده، پنیر فتا، سالامی یا کالباس خشک خورد شده ، تکه های نان تست با روغن زیتون و آبلیمو و آویشن خشک
     

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     




    12 - لقمه سینه مرغ پخته شده ، پنیر ، ورقه های کاهوی خورد شده با روغن زیتون یا ارده و آبلیمو چند ساعت در آلومینیوم فویل پیچیده شود.

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     




    13 - لقمه تخم مرغ آب پز خوردشده ،کشمش و کرفس نازک ورقه شده ، سس مایونز و پودر کاری در ورقه های نان تست که با وردنه فشرده شده و با یک خلال دندون محکم شده

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     



    14 - ساندویچ سالاد والدورف مرغ پخته خورد شده با سیب و کرفس خورد شده و کشمش و گردو خورد شده و مایونز لای نان همبرگر سس مایونز زده که روی آن برگ کاهو گذاشته شده

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     




    15 - سیخ میگوی آب پز گوجه فرنگی گیلاسی و زیتون و خیار و تکه نان تست گندم کامل تست شده به همراه سس پستو

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     




    16 - گوشت پخته یا رستبیف با پنیر ورقه ای سوئیسی سالاد کلم و هویج و مایونز ( کلسلو) در نان پیتا

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     



    17 - لقمه تابه ای ژامبون و پنیر و اسفناج

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     



    18 - فراید رایس برنج سرخ شده با هویج خوردشده ، نخود سبز، ذرت و پیازچه و سویا سس و بادام زمینی خورد شده و کنجد بوداده

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     



    19 - تکه های سینه مرغ پخته با سس پستو و نخود سبز تازه در غلاف یا لوبیا سبز درشت خورد شده با نان گندم کامل

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری
     



    20 - ساندویچ سالامی یا ژامبون با سینه مرغ پخته و ورقه های گوجه فرنگی و مخلوط کاهو چینی و مایونز 

    20 ناهار سبک، فوری و کم کالری

     

    تصاویر روز رسانه ها

    تصاویری دیدنی از مسابقات عکاسی با پهپاد
     


    با پیشرفت تکنولوژی، ظهور سبک‌های جدید اجتناب‌ناپذیر است. عکاسی نیز که خود محصول پیشرفت عکاسی بوده از این قاعده مستثنی نیست و تحت تاثیر اختراعات پس از خود رنگ و بوی جدیدی گرفته است.

    عکاسی امروز اما بسیار پیشرفته‌تر و فراگیرتر شده است. دوربین‌های قدرتمند با لنزهای فوق‌العاده تحولی در عکاسی ایجاد کردند. به لطف فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر، امروزه تقریبا بسیاری از افراد از امکان عکاسی غیرحرفه‌ای برخوردارند. حتی نحوه پخش عکس‌های گرفته شده نیز متحول شده است. اینستاگرام، پین اینترست و فلیکر به طور تخصصی بر روی عکس کار می‌کنند. علاوه بر این موارد، مسابقات عکاسی فراوانی هم در سراسر جهان با موضوعات مختلف برگزار می‌شوند که هر کدام از آن‌ها طرفداران مخصوص خود را دارند.

    یکی از اختراعات جدید بشر پهپاد یا همان «پرنده هدایت‌پذیر از دور» است که مصارف مختلفی از جمله مصارف نظامی دارد. در حال حاضر پهپاد بیشتر برای شناسایی منطقه، انهدام هدف و جاسوسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما یکی از کاربردهای دیگر آن در عکاسی است. پهپادها می‌توانند به فواصلی دورتر و مرتفع‌تر پرواز کنند و از آن نما عکاسی کنند. حاصل کار واقعا باورنکردنی است؛ عکس‌های جذاب که در واقع نمای چشمان یک پرنده را برای شما مهیا می‌سازد.

    در ادامه عکس‌هایی را خواهید دید که در یک مسابقه عکاسی با پهپاد شرکت کردند.
     


    alt
    اگر تصاویر را نمی‌بینید اینجا کلیک کنید.
     

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    سومین عکس منتخب - «پُلی‌نِزی فرانسه» از قلمروهای تابع فرانسه در اقیانوس آرام

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    کوه فیجی، ژاپن

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    مزارع گل لاله

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    (شهر) مارینگا در مه - برزیل، ایالت پارنا

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    ژوچِنگ – شاندونگ، چین

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    گردشگران در کنار وال

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    سانست بیچ – هاوایی، آمریکا

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    برج‌های دوقلوی پتروناس – کوالالامپور، مالزی

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    بالاتر از مسیح – ریودوژانیرو، برزیل

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    پلودیو در شب، بلغارستان

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    دومین عکس منتخب - مون سن میشل، جزیره‌ای در نورماندی، فرانسه

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    مکزیک

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    کارناوال لیماسول، قبرس

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    عکس منتخب – غواصی سطحی با کوسه‌ها

    مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

    لا هویا – سن‌دیه‌گو

    اخبار ورزشی خوزستان

    بختیاری​زاده: استقلال اهواز در لیگ بماند از اهواز تا مشهد را پیاده می​روم
    ورزشی  10:17:25 1394/04/31
    944-24681-5 کد خبر

    سرمربی تیم استقلال اهواز گفت: نذر کرده​ام اگر در لیگ برتر بمانیم از اهواز تا مشهد را پیاده بروم.

    به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، سیاوش بختیاری​زاده در حاشیه تمرین روز گذشته تیم فوتبال استقلال اهواز اظهار کرد: تیم ما در حال از دست دادن زمان است و فکر نمی​کنم زمان چندانی تا شروع لیگ باقی باشد، به همین دلیل بیشتر قصد دارم روی تیم تمرکز داشته باشم و کمتر با رسانه​ها در ارتباط باشم و جا دارد از همه رسانه​های استان و کشور بابت عدم مصاحبه‌ام عذرخواهی کنم. به هر حال مردم دوست دارند از اخبار تیم​شان مطلع باشند اما امیدوارم در این چند روز قبل از شروع لیگ هم به من فرصت دهند تا به همین شکل ادامه دهیم و بتوانیم در حد نام و محبوبیت استقلال اهواز و استان خوزستان در لیگ ظاهر شویم. وی درخصوص فعالیت استقلال اهواز در فصل نقل و انتقالات، گفت: با سیدصالحی قرارداد بستیم و او قرار است برود و با خانواده​اش به اهواز برگردد و سپس در تمرینات تیم ما شرکت کند. سالاری هم کارش با ما تمام شده و قرارداد بسته شده است. همچنین با طالب ریکانی، بهادر عبدی و حکیم نصاری به توافق رسیده​ایم و ان​شاءالله از امروز در تمرینات ما شرکت خواهند کرد.

    بختیاری​زاده با بیان این‌که تیم ما از هیچ تشکیل شده است، عنوان کرد: من باید تیمم را با این شرایط به تبریز ببرم و مقابل تراکتورسازی تبریز که 80 هزار هوادار دارد، فوتبال بازی کند و همچنین مقابل نفت که در آسیا بازی می​کند، مقابله کند. من نذر کرده​ام اگر در لیگ باقی بمانیم، از اهواز تا مشهد را پیاده بروم. تیمی که در هشت روز می​خواهد بسته شود و در لیگ شرکت کند، مطمئنا نتیجه قابل قبولی را کسب نمی​کند. در حال حاضر رقیب​های ما از ترکیه برگشته​اند و چندین اردو و بازی دوستانه داشته​اند ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم تمرینات​مان را به خوبی دنبال کنیم و در این شرایط شرجی و گرمای شدید اهواز در حال تمرین هستیم. باز هم می​گویم اگر تیم​مان رده سیزدهم را به دست بیاورد، از اهواز تا مشهد را پیاده می​روم.

    وی اضافه کرد: حریفان تدارکاتی ما همین بازیکنانی هستند که می​آیند و تست می​دهند. ما هر روز با این بازیکنان مسابقه می​دهیم تا بتوانیم تیم​مان را آماده کنیم. از امشب تا روز بازی با صبا ما در تهران اردو می​زنیم و روز یکشنبه یک بازی دوستانه با عقاب تهران برگزار خواهیم کرد.

    سرمربی تیم استقلال اهواز در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگار ایسنا و احتمال ممنوعیت این تیم از حضور در لیگ برتر به دلیل بدهی​های مالیاتی، گفت: با وجود آقای ملکی و حمایت استاندار خوزستان و همچنین آقای طالقانی رییس هیات فوتبال خوزستان، تمام تماشاگران و علاقه‌مندان به این تیم ذهن​شان را از این مساله پاک کنند چرا که هیچ مشکلی برای استقلال پیش نخواهد آمد.

    وی درباره کنار رفتن محمود یاوری از سمت مدیریت فنی این تیم، اظهار کرد: قبل از این‌که من به این تیم بیایم صحبت​هایی بین یاوری و ملکی شده بود و طی صحبت​هایی که بین خودشان وجود داشت و قول و قرارهایی که با هم داشتند، آقای یاوری اهواز را ترک کرد و حاضر به همکاری با استقلال اهواز نشد؛ من هم ترجیح می‌دهم دیگر وارد این مساله نشوم. 

    بختیاری​زاده در خصوص جدایی​اش از نفت مسجدسلیمان در حالی که با مسوولان این تیم برای هدایت آن به توافق رسیده بود و حتی در تمرینات تیم نیز حضور یافته بود، گفت: آقای نظری، مدیرعامل باشگاه مناطق نفت خیز جنوب، در این زمینه مصاحبه‌هایی را انجام داده بود که من همه صحبت​های او را خواندم و می​دانم او از این بابت ناراحت شده است و البته من هم در این باره حرف​های زیادی دارم ولی به واسطه مشکلات استقلال، این روزها باید همه حواسم به این تیم باشد و پاسخ آقای نظری را هم پس از به آرامش رسیدن استقلال می‌دهم.

    هافبک فصل گذشته تیم فوتبال نفت آبادان به استقلال اهواز پیوست.

    به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، ریکانی که فصل گذشته در تیم دسته یکی نفت آبادان حضور داشت، پس از توافق با مسوولان باشگاه استقلال اهواز، در فصل پانزدهم لیگ برتر، این تیم را همراهی خواهد کرد.

    رکاب​زنان خوزستانی فردا (پنجشنبه) در مسابقات انتخابی استان جهت شرکت در لیگ​های کشوری، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. خضیر حیاتی، دبیر هیات دوچرخه​سواری استان در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: برای این مسابقات که در ماده تایم‌تریل انفرادی و به مسافت 20 کیلومتر انجام خواهد شد، از دوچرخه‌سواران 10 شهرستان دعوت به عمل آورده​ایم و تعداد شرکت​کنندگان را نیز آزاد گذاشته​ایم. وی با بیان این‌که رده سنی دوچرخه​سواران در این مسابقات مختلف است، افزود: پس از پایان مسابقات، از بین نفرات برتر، تیم​های جوانان و بزرگسالان را تشکیل می​دهیم. دبیر هیات دوچرخه​سواری خوزستان با اشاره به زمان و مسیر مسابقه، گفت: این مسابقات فردا از ساعت 9 صبح آغاز خواهد شد و مسیر مسابقه نیز جاده کمربندی دغاغله به سمت سه​راه اندیمشک است.

    رقابت​های قهرمانی پرس‌سینه با لوازم خوزستان برگزار می​شود.

    عباس مُلا، نایب‌رییس هیات بدنسازی و پرورش‌اندام استان در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: این رقابت​ها دوم مردادماه در چهار رده سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان به میزبانی سالن ملی‌حفاری اهواز برگزار خواهد شد.  وی ادامه داد: بیش از 100 ورزشکار در قالب 12 تا 15 تیم از سراسر استان در این مسابقات شرکت می​کنند و نفرات برتر به عنوان نمایندگان استان به مسابقات باشگاه​های کشور که 28 تا 30 مردادماه در قزوین برگزار می‌شود، اعزام خواهند شد.

    نایب‌رییس هیات بدنسازی و پرورش‌اندام خوزستان در پایان گفت: با توجه به رکوردگیری‌ای که از ورزشکاران استان داشته‌ایم، آن‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارند و به احتمال فراوان در این مسابقات رکوردهای ملی هم جابه‌جا خواهد شد.

    مهاجم جدید تیم فوتبال استقلال اهواز یکی از مزیت‌های این تیم را هواداران خون‌گرم آن می‌داند و امیدوار است آن‌ها در بازی‌های خانگی به استقلال اهواز کمک کنند.

    سیدمهدی سیدصالحی در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، عنوان کرد: بعد از سه چهار ماهی که در خدمت استقلال خوزستان بودم و فصل را به پایان بردیم، بعد از آن تماسی با من گرفته نشد و احساس می​کنم حتما برای این تیم خوب کار نکردم که تماس نگرفتند. 

    وی با بیان این‌که فصل گذشته و در نیم‌فصلی که در تیم استقلال خوزستان حضور داشت هفت گل و سه پاس گل داشته است، ادامه داد: من هم مثل همه بازیکنان تمام تلاشم را کردم که تیم استقلال خوزستان در لیگ بماند.

    مهاجم جدید تیم فوتبال استقلال اهواز افزود: در مجموع آن‌ها مختار هستند که برای تیم​شان تصمیم بگیرند و همان طور که گفتم از طرف آقای ویسی و باشگاه بعد از پایان فصل با من تماسی برای تمدید قرارداد گرفته نشد و قسمت بود که از این تیم جدا شوم.

    وی اظهار کرد: استقلال اهواز، تیم ریشه​دار‏، پرطرفدار و قدیمی اهواز است. با وجود آقای سیاوش بختیاری​زاده که یکی از مربیان و بازیکنان قدیمی و شناخته شده اهواز است، من نیز فکرهای خودم را کردم و مشورت کردم که کنار آقا سیاوش و در خدمت این تیم و مسوولان آن از جمله آقای ملکی باشم که ان​شاءالله بتوانیم تیم خوبی جمع کنیم و از نام استقلال اهواز و مردم خوب خوزستان، دفاع کنیم.

    سیدصالحی با بیان این‌که یکی دو پیشنهاد دیگر نیز از تیم​های لیگ برتری داشته است، تصریح کرد: فوتبال من همیشه طوری بوده که برای انتخاب تیم​ها استخاره می​گرفتم کما این‌که قبلا نیز برای بازی در یکی دو باشگاه استخاره گرفتم و خوب نیامد و نرفتم.

    وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط استقلال اهواز، آینده این تیم را چطور می​بیند؟ گفت: این تیم دیر خریداری شد و زمان زیادی هدر رفت. امیدوارم طی روزهای باقی​مانده باشگاه بتواند بازیکنان مورد نیاز آقای بختیاری​زاده را جذب کند و بتوانیم رفته رفته به آمادگی برسیم و به امید پروردگار بتوانیم از اعتبار فوتبال خوزستان دفاع کنیم. 

    مهاجم کهنه​کار آبی​پوشان اهوازی خاطرنشان‌کرد: یکی از حسن​های تیم استقلال اهواز، هواداران خون‌گرم این تیم هستند که همواره باعث دلگرمی تیم‌اند و ان‌شاءالله به عنوان یار دوازدهم بتوانند کمک شایانی به تیم کنند؛ آن‌ها مخصوصا در بازی​های خانگی بسیار می​توانند به ما کمک کنند. 

    وی عنوان کرد: تمام فکر و ذکر من این است که ان​شاءالله بتوانم برای تیمم مثمرثمر باشم و با تلاش اعضای تیم به یاری خدا بتوانیم آن گونه که باید و شاید تمام وجودمان را برای تیم بگذاریم.  سیدصالحی در خصوص پیش​بینی​اش از عملکرد بازی​های استقلال اهواز در هفته​های نخست لیگ، اظهار کرد: همه چیز دست خداوند است. اتحاد و هم​دلی که در بازیکنان وجود خواهد داشت، می​تواند بر همه مشکلات موجود غلبه کند و همه چیز به تمرین بستگی ندارد. درست است که دیر کارمان را شروع کردیم ولی می​توانیم با وفاق، همدلی و تعامل میان بازیکنان، با تمام وجود و احساس بازی کنیم تا ان​شاءالله عقب​ماندگی​های پیش‌فصل را جبران کنیم.

    هافبک جدید تیم فوتبال استقلال اهواز گفت: من دیوانه خوزستان و مردم خوزستانم و می​خواهم به تیم شهرم کمک کنم.

    عادل کلاه​کج در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در خصوص عقد قراردادش با استقلال اهواز اظهار کرد: ابتدا از آقای فرهاد کاظمی و همچنین آقای مهاجری تشکر می​کنم؛ دوست داشتم با آن‌ها کار کنم ولی نشد. شرایط راه​آهن مشخص نبود اما فرهاد کاظمی خواست که در تمرینات تیم حضور پیدا کنم و همچنین برای حضور در پدیده و تیم آقای مهاجری هم صحبت​هایی با من شد اما چون سه هفته قبل، از استقلال اهواز پیشنهاد داشتم و به این تیم قول داده بودم که به اهواز بیایم و خودم هم دوست داشتم در اهواز باشم و به تیم استقلال کمک کنم، ترجیح دادم به این تیم ملحق شوم. به هر حال شرایط مهیا شد و من هم با این تیم قرارداد امضا کردم.

    وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مدت زمان کوتاهی که تا شروع لیگ باقی مانده است، آیا تیمش می‌تواند به شرایط مناسبی تا هفته اول برسد؟ گفت: اگر بگویم شرایط برای​مان سخت نیست، یک دروغ بزرگ گفته​ام؛ شرایط تیم​مان خیلی سخت است و اگر بخواهیم خودمان را با تیم​های دیگر مقایسه کنیم واقعا فاصله زیادی با آن‌ها داریم. تیم​های دیگر اردوهای​شان را به پایان رساندند و به مرز آمادگی نزدیک شده​اند و شرایط‌شان مهیا است ولی ما با این‌که لیگ از هفته دیگر شروع می​شود، هنوز بازیکن تستی به تمرینات​مان می‌آید و واقعا شرایط‌مان سخت است.

    هافبک تیم فوتبال استقلال اهواز اضافه کرد: تیم ما هنوز بازیکنانش را تکمیل نکرده است اما ان​شاءالله وقتی به اردو رفتیم و تیم تکمیل شد، بتوانیم با هم هماهنگ شویم. البته این را هم بگویم که در لیگ برتر ایران فقط چهار پنج تیم هستند که شرایط‌شان از بقیه تیم​ها جدا است. شرایط و شانس دیگر تیم​های لیگ برتر مساوی است. ما می​توانیم در بازی‌های خانگی​مان و همچنین با کمک هواداران، امتیازات لازم را به دست آوریم.

    وی ادامه داد: هواداران خیلی می​توانند به ما کمک کنند. در تمرین ما تماشاگران زیادی می​آیند، در حالی که برخی تیم​های لیگ برتر در بازی​های​شان هم اینقدر تماشاگر ندارند. ما با کمک همه مردم خوزستان که واقعا فوتبال را خوب می​فهمند و می​دانند که تیم‌مان کارش را چگونه شروع کرد و چگونه پیش می​رود، می​توانیم موفق عمل کنیم. فقط باید حوصله به خرج دهند و در این صورت شک نکنید که نتیجه می​گیریم.

    کلاه​کج با بیان این‌که به برخی از بازیکنان خوزستانی نیز پیشنهاد حضور در استقلال اهواز را دادم، گفت: از آن‌ها خواستم بیایند و به تیم کمک کنند اما آن‌ها به من هم گفتند که تو دیوانه​ای که به استقلال اهواز رفتی و نمی‌دانم بر چه اساسی این حرف را زدند. به هر حال یک طوری به آن‌ها گفتم که بله؛ من دیوانه​ام اما دیوانه خوزستان و مردم خوزستانم و دوست دارم به تیم شهرم کمک کنم. خیلی​ها از شرایط سخت فرار می​کنند اما من آمده​ام که کمک کنم؛ به هر حال نمی​دانم آینده چه می​شود و آن را به دست خدا سپرده‌ام.

    گزارش یک حادثه

    شمال خوزستان لرزید
    اجتماعی  11:17:34 1394/04/31
    944-14614-5 کد خبر

    چند زمین‌لرزه بامداد امروز(31 تیر ماه) شهرستان‌های شمالی خوزستان را لرزاند.

    به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۲.۶ ریشتر بامداد امروز (چهارشنبه) دزفول را لرزاند.

    این زمین‌لرزه ساعت  36 دقیقه و17 ثانیه بامداد و در عمق 10 کیلومتری زمین به ثبت رسیده است.

    مختصات این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی ۴۸.۵۵ و عرض جغرافیایی ۳۲.۳۹ ثبت شده است.

    همچنین در ساعت 39 دقیقه و 56 ثانیه امروز، زمین‌لرزه‌ای 2.9 ریشتری شهرستان شوش را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق 9 کیلومتری زمین و در مختصات ۴۸.۳۰ درجه طول جغرافیایی و ۳۲.۱۹ عرض جغرافیایی به ثبت رسیده است.

    زمین‌لرزه دیگری نیز با شدت 3 ریشتر در ساعت 1 و 25 دقیقه و 7 ثانیه بامداد، این شهرستان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق 10 کیلومتری زمین و در مختصات ۴۸.۳۳  درجه طول جغرافیایی و ۳۲.۱۵  عرض جغرافیایی به ثبت رسیده است.

    در ساعت نیز زمین‌لرزه‌ای 3.2 ریشتری حسینیه، خوزستان را لرزاند. این زمین لرزه در ساعت 2 و 14 دقیقه و 52 ثانیه بامداد امروز رخ داد. مختصات این زمین‌لرزه که در عمق 10 کیلومتری زمین به وقوع پیوست، ۴۸.۱۳  طول جغرافیایی و ۳۲.۶۱  عرض جغرافیایی ثبت شده است.

    از خسارت‌های احتمالی این زمین‌لرزه‌ها تاکنون گزارشی دریافت نشده است.

    یک خبر از اندیمشک

    توقیف 9 کامیون کالای قاچاق در "پل زال"
    اجتماعی  11:23:34 1394/04/31
    944-14714-5 کد خبر

    فرمانده انتظامی اندیمشک از کشف 9 محموله کالای قاچاق به ارزش 4 میلیارد و 250 میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، سرهنگ اکبر کروندی اظهار کرد: ماموران پلیس ایستگاه ایست و بازرسی "پل زال" به 9 دستگاه کامیون کشنده، مشکوک و جهت بررسی بیشتر، کامیون‌ها را متوقف کردند.

    وی افزود: ماموران پلیس در بازرسی از کامیون‌ها، 5 هزار و 400 عدد ترازوی دیجیتال، 175 دستگاه یخچال و 3 هزار و 977 کارتن انواع قطعات آشپزخانه، گیتار و لوازم یدکی موتور سیکلت خارجی به ارزش 4 میلیارد و 250 میلیون ریال فاقد مدارک مثبته گمرکی را کشف کردند.

    کروندی گفت: در این رابطه 9 نفر متهم دستگیر و به همراه کالاهای قاچاق کشف شده پس از تشکیل پرونده مقدماتی، تحویل مراجع قانونی شدند.

    فرمانده انتظامی اندیمشک عنوان کرد: قاچاق کالا، حیات سالم اقتصادی و فرهنگی یک جامعه را تهدید می‌کند. پلیس نیز با تمام توان آماده مقابله با قاچاقیان و مخلان نظم و امنیت اقتصادی است.

    یک گزارش نگران کننده

    ابتلا به کدام نوع هپاتیت در خوزستان بیشتر است؟
    اجتماعی  12:20:41 1394/04/31
    944-14914-5 کد خبر

    رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیشترین عامل انتقال هپاتیت در خوزستان مربوط به معتادان تزریقی و درصد بسیار کمی نیز از طریق تماس‌های جنسی محافظت نشده است.

    دکتر شکراله سلمان​زاده در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: ویروس​های هپاتیت از دو راه خوراکی و ترشحات خونی به بدن انسان منتقل می​شوند. معمولا هپاتیت نوع A و E از طریق خوراکی و هپاتیت B و C عمدتا از طریق ترشحات خونی ایجاد می​شوند.

    وی افزود: احتمال تبدیل نوع B و C به بیماری مزمن بیشتر از انواع دیگر هپاتیت است و حتی ممکن است فرد مبتلا باشد ولی از آن آگاهی نداشته باشد.

    سلمان‌زاده ادامه داد: هپاتیت B یکی از خطرناک​ترین انواع هپاتیت​ها است که در اثر ویروس​های مختلف ایجاد شده و موجب التهاب و تورم در کبد (سیروز کبدی) می​شود و به بافت کبد آسیب جدی وارد می​کند.

    وی بیان کرد: هپاتیت B و ‍C بیشتر از انواع دیگر هپاتیت در استان خوزستان وجود دارد. بیشترین عامل انتقال هپاتیت در خوزستان مربوط به معتادان تزریقی و درصد بسیار کمی نیز از طریق تماس​های جنسی محافظت نشده است.

    سلمان​زاده گفت: علایم بالینی همه هپاتیت​ها مشترک بوده و مانند آنقولانزا است. بیمار دچار درد مفاصل و ماهیچه​ها، تهوع و استفراغ، خستگی و ضعف، کوفتگی، بی​اشتهایی و حالت سرماخوردگی می​شود. از دیگر علایم مهمی که در هپاتیت B وجود دارد، زرد شدن پوست پس از قطع کامل تب در بدن بیمار است.

    اخبار روز خوزستان

    دیدار استاندار و مدیران خوزستان با دبیر شورای عالی امنیت ملی و دبیر مجمع تشخیص مصلحت
    سیاسی  21:18:24 1394/04/30
    944-2873-5 کد خبر
    خبر آرشیوی

    استاندار خوزستان به همراه معاونین، مشاورین و جمعی از مدیران استان امروز، سه​شنبه با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تهران دیدار و گفت و گو کردند.

     

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با خوش​آمدگویی به استاندار خوزستان و هیات همراه به تشریح آسیب​های اجتماعی و اقتصادی در جامعه پرداخت و گفت: مدیران در رفع این آسیب​ها از جمله فساد اقتصادی نقش محوری دارند.

     

    وی با اشاره به ظرفیت​های بزرگ اقتصادی استان خوزستان، چهار حوزه نفت و انرژی، آب و خاک، صنعت و تجارت و گردش بالای پول را به عنوان 4 سکوی پرواز توسعه​ای در استان نام برد و افزود: باید بررسی شود که چه معضلاتی وجود دارد که اجازه نمی​دهد این فرصت​های طبیعی تبدیل به سکوی جهش خوزستان شود.

     

    شمخانی سه چالش ملی، استانی و قومی (بومی) در خوزستان را از جمله این موانع نام برد و گفت: در کنار 4 سکوی پروازی که در خوزستان داریم سه چالش ملی، استانی و قومی (بومی) در این استان داریم که البته مختص زمان حال نیست و از قبل بوده است.

     

    دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد که ما حتما باید برای حل این چالش​ها اندیشه کنیم.

     

    وی برخی از چالش​های ملی و استانی در خوزستان را در حوزه طرح​های عمرانی و توسعه​ای عنوان کرد و گفت: راه حل این چالش​ها به ویژه چالش قومی تعامل است نه تقابل و جهت حل این چالش​ها باید تنگدستی، تبعیض و تحقیر رفع شود.

     

    شمخانی نسبت به برخورد و ریشه​کنی فساد اقتصادی در جامعه تاکید کرد و ادامه​داد: در بحث اقتصادی به ویژه اقتصاد مقاومتی باید گفتمان بیشتری داشته باشیم. نصب چند بنر و سخنرانی در حوزه اقتصاد مقاومتی، در واقع نباید به​صورت رفع تکلیفی باشد.

     

    وی نسبت به آسیب​پذیری اقتصاد پایه در جامعه هشدار داد و گفت: فساد پاشنه آشیل اقتصاد است. اگر خودمان جلوی این فساد را نگیریم پایه​های اقتصاد کشور متزلزل خواهد شد.

     

    همچنین دکتر محسن رضایی دبیر شورای مصلحت نظام نیز در دیدار با استاندار و برخی مدیران استان خوزستان با تبریک عید سعید فطر و خوش​آمدگویی به استاندار خوزستان و هیات همراه با اشاره به عنایت همیشگی حق تعالی به ملت شریف ایران از جمله کمک به حل پرونده هسته​ای، گفت: به لطف خدا در بحث مذاکرات با وجود ابهامات زیاد، اقتدار ملت ایران توانست دستاوردهای زیادی برای ما رقم بزند و امیدواریم این الطاف الهی مستدام باشد.

     

    وی با اشاره به مشکلات اقتصادی استان خوزستان، مهمترین راه حل آن را اجرای مدل "فدرال اقتصادی از نوع بومی و محلی عنوان کرد و افزود: کشور ما باید به​صورت فدرال اقتصادی مدیریت شود و غیر از فدرال راه دیگری نداریم.

     

    دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسایل و مشکلات استان خوزستان زیاد است که جز با حمایت و بسیج نخبگان استان نمی​شود حل و فصل کرد.

     

    دکتر رضایی افزود: به نظر من تیم مدیریتی که هم اکنون در خوزستان فعال است در مقایسه با همه تیم​های قبلی، معتدل​ترین تیم است که از ویژگی​های راست تند و چپ تند مبرا است. همین ظرفیت می​تواند بسیاری از نخبگان استانی و ملی را جذب کند.

     

    وی اختصاص درصدی از منابع ملی برای کمک به توسعه خوزستان حداقل دربازه زمانی 10 ساله را مهم توصیف کرد.

     

    دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام راهبرد دوم برای توسعه استان خوزستان را تاسیس "مجمع توسعه استان خوزستان" متشکل از نخبگان استانی و ملی، عنوان​کرد و گفت: خوزستان نیاز به یک مجمع عمران توسعه با مشارکت نخبگان از همه جناح​ها دارد و کارشان بحث در حوزه عمران توسعه خوزستان باشد.

     

    دکتر رضایی افزود: به نظر من این کار شدنی است. استاندار، نماینده ولی فقیه، بنده در مجموع 8 یا 9 نفر می​توانیم محور این کار باشیم و دبیرخانه این مجمع می​تواند در استانداری باشد و جلسات این مجمع می​تواند در تهران و خوزستان باشد.

     

    وی گفت: این مجمع قادر خواهد بود منابعی که زمانی متعلق به استان بوده و از آن خارج شده را به استان برگرداند.

     

    رضایی تاکید کرد که این ملاحظات در تدوین برنامه ششم مورد مداقه گیرد و رعایت شود.

     

    دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مسایل و مشکلات زیست محیطی خوزستان اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکلات باید از خود منطقه برای ایجاد توازن بهره جست. شمال استان دارای منابع زیست محیطی خوبی است، باید طرحی داشته باشیم که مردم بتوانند برای کاهش فشارهای زیست محیطی، از این منابع بهره ببرند. توازنی درست کنیم که حالت روانی ناشی از فشار مسایل زیست محیطی در مردم کاهش یابد.

     

    وی گفت: برای حل بخشی از مسئله محیط زیست باید از بیرون کمک بگیریم اما حل بخشی از آن با تدابیر داخل استان میسر است.

     

    رضایی به پدیده مخرب مهاجرت معکوس جمعیت عشایر به شهرهای بزرگ استان خوزستان اشاره کرد و آن را ناشی از پایین آمدن قدرت خرید عشایر و از بین رفتن جریان داد و ستد 70 تا 80 درصد از جمعیت عشایر خوزستان دانست.

     

    وی گفت: امروز عشایر روز به روز داد و ستد خود را با شهرهای بزرگ از دست می​دهند و به همین خاطر ناچارند مناطق خود را رها کنند و ما نتوانسته​ایم مدل دیگری را برای افزایش توان قدرت خرید عشایر و ماندگاری آنان، پیاده کنیم.

     

    دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت به تنهایی نمی​تواند در این زمینه کاری کند و لذا  نخبگان باید وارد شوند و کمک کنند.

     

    رضایی در پایان گفت: تیم مدیریتی دکتر مقتدایی بهترین تیمی است که می​تواند نخبگان استانی و ملی را برای کمک به پیشرفت و توسعه خوزستان بسیج و یکسری مسایل راهبردی را دنبال کند و ما نیز حمایت خواهیم کرد.

     

    همچنین عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان در دیدار با شورای عالی امنیت ملی که به مناسبت تبریک عید سعید فطر انجام شد، با تشریح اقدامات و عملکرد دولت تدبیر و امید در استان در حوزه​های اقتصادی، سیاسی و سایر بخش​ها، خواستار مشارکت و حمایت نخبگان استان در سطح کشور برای پیشبرد طرح​های مهم اقتصادی از جمله طرح توسعه پایدار در خوزستان شد.

     

    وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد رونق کسب و کار در مناطق مرزی از جمله راه​اندازی بندر شادگان و توسعه پایانه​های صادراتی شلمچه و چذابه، گفت: در حال تدوین برنامه ششم توسعه استان خوزستان هستیم که مشارکت و راهنمایی نخبگان استانی از جمله آقای شمخانی می​تواند گره​گشای مشکلات توسعه​ای استان باشد.

     

    مقتدایی افزود: در آینده نزدیک شورای اداری استان با حضور تمام مسوولان استانی از جمله ائمه جمعه با موضوع توسعه پایدار استان برگزار می​شود.

     

    وی از رییس شورای عالی امنیت ملی برای شرکت در این نشست دعوت کرد.

     

    استاندار خوزستان همچنین در دیدار با دبیر مجمع تشخیص مصلحت که به مناسبت تبریک عید سعید فطر انجام شد، با تشریح ظرفیت​های استان در زمینه​های اقتصادی، علمی و دانشگاهی، صنعت، نفت و گاز، گزارشی از عملکرد دولت تدبیر و امید در خوزستان ارایه داد.

     

    مقتدایی با اشاره به ویژگی​های ملی​بودن خوزستان از جمله وجود 7 واحد کشت و صنعت، 28 واحد پتروشیمی، منطقه آزاد اروند و منطقه ویژه اقتصادی گفت: وجود هر کدام از این مزیت​ها اگر در استان دیگری  بود عامل تحول می​شد اما در مجموع همه این​ها در خوزستان مشکلات متعددی از جمله در زمینه حفاظت محیط زیست خلق کرده است که باید با مشارکت نخبگان استان جبران شود.

     

    وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه خاطرنشان​کرد: یکی از موضوعات ما در این برنامه طرح توسعه پایدار است که با اجرای مطلوب آن بخش​های قابل ملاحظه​ای از تنگاه​های اجتماعی استان حل خواهد شد.

     

    مقتدایی افزود: این برنامه که از نوع توسعه بومی است و در آن سهم بیشتری برای استان قایل است، فرصت مهمی برای همه ماست تا نسخه مطلوبی برای توسعه و پیشرفت خوزستان بپیچیم.

     

    استاندار خوزستان از همه نخبگان استانی برای کمک به اجرای موثر طرح توسعه پایدار درخواست همکاری کرد و از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز خواست نقطه نظرات خود را در این زمینه بیان کند.

    یک خبر از خرمشهر

    کشاورزان خرمشهر از کم آبی و شوری کارون رنج می‌برند
    اقتصادی  11:5:33 1394/04/31
    944-14374-5 کد خبر

    مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر با اشاره به مشکل کم آبی و شوری بالای رودخانه کارون گفت: آب اراضی شهرستان از طریق این رودخانه تامین می‌شود که در حال حاضر مسایل کمی و کیفی کارون، کشاورزان خرمشهر را با مشکلاتی مواجه کرده است.

    محمد مطرودی در گفت گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: شهرستان خرمشهر در آخرین و پایین دست ترین نقطه رودخانه کارون قرار دارد و این مساله موجب شده است که همواره در زمینه کیفیت و کمیت آب در این شهر مشکلاتی وجود داشته باشد.

    وی افزود: در حال حاضر که در فصل کشت محصولات تابستانه قرار داریم، کشاورزان از وضعیت و شرایط فعلی آب ناراضی و نگران هستند.

    مطرودی با بیان اینکه در کشت تابستانه سال گذشته 2 هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصول شلتوک رفت، خاطرنشان کرد: در فصل تابستان امسال نیز به همین اندازه شلتوک کشت شده است و ما توانستیم با وجود تمام مشکلات موجود، سطح زیر کشت شلتوک را حفظ کنیم.

    وی عنوان کرد: عملیات برداشت محصول خارک و رطب شهرستان در سطح 2100 هکتار از نخیلات بارور آغاز شده است و پیش بینی می‌کنیم امسال 6 هزار تن محصول خرما که 90 درصد آن رقم استعمران است، تولید شود؛ این محصولات توسط 5 کارگاه بسته بندی خرما، خریداری و فرآوری خواهد شد.

    گزارش تصویری از سیلاب غیرمنتظره در چالوس

    توفان و بارش شدید باران یکشنبه باعث طغیان رودخانه کرج و جاری شدن سیل در روستاهای سیجان، کندر و سرزیارت در منطقه ارنگه در جاده چالوس شد که خسارات سنگینی به این منطقه وارد کرد.
    به گزارش فرارو، بیشترین خسارات وارده ناشی از طغیان رودخانه کرج و وقوع سیل در روستای سیجان، کندر و سرزیارت بوده است. تخریب لوله های آب در اثر این حادثه موجب کمبود و قطع آب آشامیدنی در روستاهای مذکور گردید و چندین خانه نیز در این روستا تخریب شد. براساس آخرین اطلاعات 6 نفر در حادثه سیل یکشنبه گذشته فوت شده‌اند که تاکنون 5 جنازه پیدا شده است.
    همچنین بالغ بر 80 خودرو از بین رفته و خسارت وارد شده به این منطقه از سوی بنیاد مسکن برای منازل مسکونی و معابر، جهاد کشاورزی برای اراضی کشاورزی، آبفا برای آب شرب و مخابرات در حال ارزیابی است. گفتنی است ظرفیت جاده چالوس 12 هزار خودرو است، ولی در حادثه سیلاب 100 هزار خودرو در جاده بودند که حدود 80 خودرو در این حادثه از بین رفته است. عکس های امیرعلی رزاقی، حامد امیرنژاد، مازیار اسلامی و مرتضی تاجیک عکاسان مهر، صمد کردی عکاس ایسنا و عباس شریعتی عکاس تسنیم از خسارت سیل در چالوس را در ادامه ایمیل می بینید.  

    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


    گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


    گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

    اخبار و تحلیلهای سیاسی روز

    شاهزاده سعودی ایران را تهدید به حمله نظامی کرد 

       

    کمتر از یک هفته از توافق هسته ای میان ایران و گروه 5+1 می گذرد، که اولین انتقاد علنی عمومی از این توافق را یکی از اعضای خاندان پادشاه سعودی به نام بندر بن سلطان انجام داده است.به گزارش مشرق، بندر بن سلطان در یادداشتی در روزنامه الکترونیکی «ایلاف» ، «توافق هسته‌ای اوباما با ایران» را «کپی برابر با اصل» توافق «بیل کلینتون با کره شمالی» دانست.همچنین وی در توهینی آشکار به دیلی استار لبنان می گوید، این توافق به ایران اجازه خواهد داد که که ایران به بمب هسته ای دست پیدا نماید. عربستان سعودی و قدرت های خلیج فارس آماده می شوند که علیه ایران بعد از توافق هسته ای عملیات نظامی بدون مشارکت آمریکا انجام دهند.
    او در ادامه  یادداشت ایلاف می نویسد: «نقّادان در رسانه و در (عالم) سیاست، توافق هسته‌ای را که باراک اوباما با ایران به دست آورد، نسخه برابر با اصل توافق هسته‌ای بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق (آمریکا) با کره شمالی می‌دانند».
    بندر افزود: اما من با کمال تواضع، با این نظر موافق نیستم. رئیس‌جمهور کلینتون، آن زمان تصمیمش را بر اساس تحلیلی راهبردی از سیاست خارجی آمریکا و بر اساس اطلاعات محرمانه اتخاذ کرد... بعدا روشن شد که تحلیل راهبردی سیاست خارجی، اشتباه بوده و اطلاعات هم اشتباه بوده و اگر کلینتون از آن مطلع می‌شد، چنین تصمیمی نمی‌گرفت و من از این امر کاملا مطمئن هستم.
    او در ادامه تصمیم اوباما را درست توصیف کرد و نوشت: اوباما تصمیمش برای پیش‌رفتن در توافق هسته‌ای با ایران را در حالی اتخاذ کرد که کاملا می‌دانست که تحلیل راهبردی سیاست خارجی‌‌اش و اطلاعاتش نهادهای اطلاعاتی داخلی و اطلاعات کشورهای متحدش در منطقه هیچ‌یک نتیجه توافق هسته‌ای با کره‌شمالی را نه‌تنها پیش‌بینی نکرده بودند، بلکه در کنار دسترسی ایران به میلیاردها دلار، پیش‌بینی امور بدتر از این را کرده بودند. آشوب خاورمیانه را خواهد گرفت؛ منطقه‌ای که کشورهایش در بی‌ثباتی‌اند و ایران نقشی اساسی در آن ایفا می‌کند.
    سفیر عربستان در آمریکا از سال 1981 تا 2005 افزود «الان این سوال مطرح است که چرا اوباما بر امضای چنین توافقی اصرار کرد حال آنکه می‌دانست، توافق کلینتون با کره شمالی شکست خورد؟» و پاسخ داد که... «اوباما به اندازه کافی باهوش است و علت اصلی این است که اوباما با خودش صادق است و به درست بودن آنچه انجام می‌دهد ایمان دارد و معتقد است که هر آنچه آن را به دلیل این توافق فاجعه‌بار می‌خوانند، همه زیان‌های جانبی قابل تحملی است».
    بندر همچنین می نویسد:«سیاست اوباما به طور کلی در خاورمیانه، و در سوریه، عراق و یمن بخصوص، سیاستی غافلگیرکننده در روشن‌بخشی است... اما الان من بیشتر از همیشه متقاعد شده‌ام که دوست عزیزم روباه پیر هنری کسینجر، درست گفت وقتی گفت "دشمنان آمریکا باید از آمریکا بترسند، اما دوستانش باید بیشتر بترسند»او با کنایه به مسئله هسته‌ای و جمع‌بندی مذاکرات آن، گفت که حقیقت تلخ است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


    مقامات آمریکایی سه‌شنبه شب از کشته شدن سرکرده اصلی گروه تروریستی «خراسان» بر اثر حمله هوایی در سوریه خبر دادند.به گزارش فارس، مقامات آمریکایی می‌گویند سرکرده اصلی گروه موسوم به «خراسان» در سوریه کشته شده است.به ادعای واشنگتن، «محسن الفضلی» روز 8 جولای (17 تیر ماه) بر اثر یک حمله هوایی در سوریه کشته شده است.گروه تروریستی خراسان تا یک سال قبل کاملا ناشناخته بود، اما واشنگتن همزمان با آغاز عملیات در سوریه، ناگهان مدعی وجود چنین گروهی شد. مقامات آمریکایی می‌گویند «خراسان» نام شاخه‌ای از القاعده است که نیروهای خود را از پاکستان به سوریه اعزام کرده و مترصد حمله به منافع غرب است.   به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی که این خبر را منتشر کرده‌اند، خواسته‌اند که نامشان فاش نشود. واشنگتن پیش از این برای خبر منجر به دستگیری یا مرگ فضلی، 7 میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.
    فرماندهان داعش از فلوجه به ترکیه گریختند
    به گفته یک مقام محلی در استان الانبار عراق، فرماندهان گروه تروریستی داعش با فرار از فلوجه، نیروهای خود را رها کرده و به سوی خاک ترکیه گریختند.به گزارش مشرق، عبدالرحمن النمراوی رییس شورای پشتیبانی فلوجه سه شنبه شب اطلاع داد که به دنبال محاصره فلوجه توسط نیروهای مردمی (الحشد الشعبی) و امنیتی، فرماندهان داعش از این شهر گریخته اند.وی افزود: آنان از طریق غرب شهر الرمادی ، مرکز الانبار، به سمت سوریه رفته و از آنجا به خاک ترکیه رسیده و هم اکنون در این کشور اقامت دارند.این خبر هنوز از سوی منابع رسمی نظامی تایید نشده ، اما این منبع محلی گفته که نیروهای موجود داعش در داخل شهر فلوجه به محاصره افتاده و قادر به فرار از این شهر نیستند.وی همچنین دلیل تاخیر در ورود نیروها به داخل شهر فلوجه و آزادی آن را وسعت زیاد منطقه عملیاتی و نیز تعداد پرشمار روستاهای منطقه عنوان کرد و گفت که بزودی عملیات نهایی آزادی فلوجه شروع خواهد شد.
    در همین حال پیش از این فالح العیساوی معاون شورای استان الانبار هم گفته بود که فرماندهان خارجی داعش از فلوجه گریخته اند و فرماندهان محلی به دنبال تماس با مراجع ذیربط عراقی برای دریافت امان نامه هستند.تاکنون سخنگویان فرماندهی عملیات مشترک هیچیک از این گزارش ها را تایید یا رد نکرده اند.
    عملیات اخیر فلوجه از دوشنبه گذشته با هدف آزادسازی این شهر با مشارکت همه جانبه نیروهای الحشد الشعبی ، نیروهای امنیتی و عشایر منطقه آغاز شده است.
    منبع: ایرنا
    شکست سنگین آل سعود در عدن 
       
    شکست سنگین اخیر سعودیها در عدن، بار دیگر قدرت مقاومت ملت یمن در برابر رژیم سفاک و کودک کش آل سعود را به تصویر کشید.به گزارش مشرق، روزنامه رسالت در گزارش خبری خود در مورد تحولات اخیر یمن نوشت:
    اقدامات نظامی6 روز گذشته عربستان که به‌منظور تصرف عدن دنبال شد، به‌طور کامل با شکست مواجه شده و بقایای نیروهای وابسته به عربستان در حال فرار از این شهر می‌باشند.محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری الوقت گفت : اقدامات نظامی شش روز گذشته عربستان که به‌منظور تصرف عدن دنبال شد، به‌طور کامل با شکست مواجه شده و بقایای نیروهای وابسته به عربستان در حال فرار از این شهر می‌باشند.براساس این گزارش عربستان سعودی با حمایت ناوهای آمریکایی و نیروهای نظامی امارات متحده عربی از طریق دریا و مناطق تحت تصرف خود در شرق عدن بین ٤٠٠ تا ٦٠٠ نفر مزدور تعلیم دیده را وارد عدن کردند و با بهره گیری از بمباران شدید منطقه شرقی و جنوبی عدن که تعداد‌ آنان از ١٠٠٠ سورتی پرواز و ٤٠٠٠ بمب فراتر رفت، تلاش کردند تا این شهر را به تصرف در آورده و سپس به‌سمت استان‌های دیگر در جنوب حرکت نمایند.
    سخنگوی انصارالله گفت: نیروهای تحت فرماندهی مشترک عربستان، امارات و آمریکا از روز چهارشنبه تهاجم جدید و سازمان‌یافته‌ای را علیه عدن آغاز کردند. آنان درصدد بودند با تصرف فرودگاه و استانداری به‌سمت بقیه مناطق عدن حرکت نمایند، اما بعد از ٤ روز عملیات سنگین و دادن صدها کشته و اسیر، شکست را پذیرفتند. وی اضافه کرد: نیروهای عمل‌کننده که ترکیبی از عناصر وابسته به منصور هادی، عوامل حزب اصلاح، واحدهایی از القاعده و نیروهای جدید اعزامی از کشورهای مختلف بودند و به‌وسیله جنگنده‌های سعودی و امارات و ناوهای آمریکایی حمایت می‌شدند، پس از آن‌که متوجه شدند نیروهای جدیدی به آنان اضافه نمی‌شود، عقب‌نشینی از مواضع تصرف شده را آغاز کردند و این در حالی بود که در این فاصله دست‌کم نیمی از آنان کشته شده و یا به اسارت درآمده بودند.براساس این گزارش نیروهای متجاوز در روز اول حدود ١٧٠ و در روز دوم حدود ١١٠ و در روزهای بعد بین ١٠٠ تا ١٥٠ نفر کشته دادند و ده‌ها نفر از آنان نیز به اسارت ارتش و انصارالله درآمدند.
    عربستان از روز گذشته و به‌منظور انتقامجویی خطوط امدادی انصارالله در حد فاصل لحج و عدن را زیر آتش شدید گرفته و حملات سنگینی نیز متوجه استان‌های مأرب و صعده کرده است. دیروز سه راهی عنب در شمال عدن شاهد حملات سنگین سعودی‌ها بود.سخنگوی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد گفته‌های دشمن سعودی درباره موفقیت‌ها در عدن به‌اندازه یک‌درصد دستاوردهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی نیست. اقدام کانال‌های دشمن در بازاریابی پیروزی یک پدیده رسانه‌ای و جنگ روانی و تلاشی برای بالا بردن روحیه عناصر خود است که به‌رغم پشتیبانی گسترده جنگنده‌های دشمن و کشتی‌های جنگی از تحرکات آنها، متحمل شکست شده‌اند.این سخنگو درباره گام‌های استراتژیک تصریح کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی به‌زودی عملیات بزرگی را اجرا خواهند کرد که روند این نبرد را به‌صورت کلی تغییر خواهد داد. هرچقدر که این نبرد طولانی شود، آنها اجازه هیچ‌گونه گسترش به‌نفع القاعده و اقدامات آن برای ارتکاب جنایات علیه مردم یمن را نخواهند داد.صالح الصماد رئیس دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد هر روز که از تجاوز به یمن می‌گذرد بر جهانیان آشکار می‌شود که آمریکا و صهیونیست‌ها در صف اول این تجاوز قرار دارند.«صالح الصماد» در ادامه گفت که آمریکا مزدوران خود و در صدر آنها عربستان را وادار کرد تا به یمن تجاوز و این کشور را ویران کنند. آل سعود از ثبات در یمن با موقعیت استراتژیک این کشور با توانایی های انسانی آن واهمه دارد چرا که عربستان این مسئله را خطری برای خود احساس می کند همچنین که آمریکا و اسرائیل این ترس را دارند.وی افزود مزدوران امارات نسبت به عدن و اهالی آن دغدغه‌ای ندارند و می‌خواهند که عدن ثبات نداشته باشد تا این منطقه نتواند نقش منطقه‌ای و جهانی خود را داشته باشد. چرا که عدم ثبات در عدن برای امارات حیاتی است و این کشور تلاش کرده است بندر عدن با همکاری برخی از مسئولان محلی نقش گذشته (در زمینه اقتصادی) خود را از دست بدهد.صالح الصماد گفت که دولت امارات می‌دانست اگر عدن نقش راهبردی خود را به دست بیاورد امارات به تبع آن دبی که یکی از مهمترین پایگاه های اقتصادی امارات است را از دست خواهد داد. به همین دلیل اماراتی‌ها تلاش دارند تا به هر قیمتی عدن را کانون درگیری قرار دهند.لازم به ذکر است فرماندهی ستاد مشترک ارتش امارات اعلام کرد که «سیف یوسف احمدالفلاسی» افسر ارتش این کشور در حین انجام عملیات در عدن کشته شده است.
    کدام بند قطعنامه شورای امنیت مشکل زاست؟ 
       
    بر اساس ترجمه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 که توسط وزارت خارجه کشورمان تهیه شده ، مدیر کل آژانس، راستی ‏آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران را برای تمام مدت اجرای این تعهدات وفق برجام برعهده می گیرد.

    به گزارش مشرق، بر اساس آنچه در مذاکرات وین میان ایران و 1+5 جمع‌بندی شده است، امروز بناست یک قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شود. با این حال پیش‌نویس این قطعنامه که توسط برخی رسانه‌های خارجی منتشر شده است، دارای موارد بسیار مهم و حساسی است، اما میان همه این موارد، بند مربوط به فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران از اهمیتی صدچندان برخوردار است.

    در پاراگراف 3 ضمیمه B آمده است: «از ایران خواسته می‌شود "هیچ” فعالیتی مرتبط با "موشک‌های بالستیک” طراحی شده با "قابلیت” حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان 8 سال پس از «روز پذیرش برجام» یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد».

    درباره این بند از قطعنامه شورای امنیت، نکات بسیار مهمی وجود دارد. سعی ما در ذیل بر آن است که به 3 سؤال بسیار کلیدی درباره این بند از قطعنامه بپردازیم. این سؤالات اساسی به این شرح خواهد بود: اولاً این تحریم عجیب چه موشک‌هایی را شامل می‌شود؟ ثانیاً هدف از این تحریم چیست؟ و ثالثاً هدف راهبردی آمریکا و برخی کشورهای غربی از این بند قطعنامه شورای امنیت چه می‌تواند باشد؟

    1 ــ یکی از نقاط ابهام اولیه در قرائت این بند از قطعنامه آنجا بروز می‌کند که از موشک‌های با "قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای” سخن گفته شده است؛ برای برخی در نگاه اول این چنین به نظر می‌رسد که با توجه به قید چنین عبارتی در قطعنامه، لاجرم موشک‌های بالستیک متعارف فعلی ایران با توجه اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید داشته است که هیچ‌گاه به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، مشمول این بند از قطعنامه نخواهد شد، اما شوربختانه داستان به‌گونه‌ای دیگر است.

    اساساً انواع موشک‌ها و خاصّه موشک‌های بالستیک، از 4 بخش اصلی تشکیل می‌شوند که عبارتند از 1 ــ کنترل و هدایت، 2 ــ بدنه، 3 ــ موتور و 4 ــ سر جنگی. این موشک‌ها از منظر مأموریت نیز به 2 گروه 1 ــ موشک‌های حامل علمی ــ تحقیقاتی (موشک‌های حامل ماهواره و محموله‌های فضایی) و 2 ــ موشک‌های بالستیک جنگی تقسیم‌بندی می‌شوند. نکته ویژه ماجرا آن است که اکثریت قریب به اتفاق موشک‌های بالستیک متعارف و حتی موشک‌های کروز "قابلیت” حمل کلاهک هسته‌ای را در بخش "سر جنگی” خود دارا هستند.

    بنابراین بر اساس این بند از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت، تقریباً تمام موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران اعم از شهاب3، قدر، قیام، سجیل، فاتح و … مشمول تحریم خواهند شد. و ایران در بازه زمانی قیدشده در این قطعنامه حق "هیچ فعالیت”ی روی این موشک‌ها و صدالبته اقدام برای ساخت، تست، فروش و … موشک‌های پیشرفته‌تر نخواهد داشت!

    مسئله آنجا بغرنج‌تر می‌شود که طبق این بند از پیش‌نویس قطعنامه، جمهوری اسلامی ایران حتی حق تست و آزمایش یا به‌کارگیری موشک‌های حامل ماهواره و یا حامل محموله‌های فضایی را نیز نخواهد داشت و بدین ترتیب کشورمان از یک علم بسیار مهم و  حیاتی در دوره کنونی نیز برای سالها محروم خواهد شد!

    2 ــ سؤال دوم در این یادداشت (هدف از درج چنین بند عجیبی در قطعنامه شورای امنیت) یقیناً پاسخ‌های متعددی از منظر سیاسی و راهبردی دارد، با این حال از یک پاسخ فنی بسیار مهم در این باره نیز نباید غافل بود. اساساً یکی از مسائل و دغدغه‌های کلیدی آمریکا و رژیم صهیونیستی آن است که سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا با بهره‌گیری از موشک‌های THAAD و سامانه Aegis و همچنین سامانه و موشک‌های Arrow متعلق به رژیم غاصب صهیونیستی هنوز به تکامل، قدرت بالای درگیری و مقابله با موشک‌های جمهوری اسلامی ایران نرسیده است. پرواضح است که این خلأ زمانی 5 الی 8ساله تحریم سفت و سخت موشکی ایران سبب رشد، تکامل و بهینه‌سازی این سامانه‌های دفاعی دشمنان و به‌ویژه رژیم صهیونیستی خواهد بود و در انتهای این بازه 8ساله (که از منظر علمی و با احتساب روند شتاب علمی در جهان، مدت زمان بسیار طولانی محسوب می‌شود) قدرت موشکی ایران بازدارنده نخواهد بود.

    3 ــ در ارزیابی راهبردی از قید چنین بندی در پیش‌نویس قطعنامه، اولاً باید اذعان کنم پیش از این تصور بنده و برخی دیگر بر آن بود که مسئله موشکی جمهوری اسلامی ایران، فاز بعدی پروژه بحران‌سازی و مسئله‌سازی آمریکا و غرب علیه توانمندی‌های راهبردی ایران خواهد بود. به‌عبارت دیگر پیش از این اعتقاد داشتم غرب با گنجاندن و اصرار بر مسئله PMD پس از یک دوره "استراحت هسته‌ای”، فاز موشکی ایران را کلید خواهد زد و با بازگرداندن فوری تحریم‌ها به‌بهانه‌های موشکی، مذاکرات دیگری را برای محدودسازی قدرت دفاعی ایران درخواست خواهد کرد. بنده در یادداشت دغدغه‌های فراهسته‌ای در مذاکرات هسته‌ای (اینجا) به این مورد اشاره کرده بودم.

    موشک بالستیک نقطه‌زن فاتح 110

    با این حال به نظر می‌رسد آمریکا و برخی متحدان غربی‌اش به‌تفسیر و زعم خود زمین توافقنامه وین را حاصلخیزتر از آن دیده‌اند که همین حالا تنها یک محصول در آن بکارند. به‌بیان دیگر، آمریکایی‌ها با گنجاندن چنین متن مهمی در پیش‌نویس قطعنامه عملاً یک "پرش دوگام” از مؤلفه‌های قدرت و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داده‌ و موضوع موشکی را از همین حالا ذیل موضوع هسته‌ای گنجانده‌اند.

    بدین ترتیب در صورت عدم ممانعت جدی از تصویب  چنین بندی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عملاً این اتفاقات خواهد افتاد؛ اولاً طی مدت زمان اجرای توافقنامه، غرب به‌اصطلاح خود با بهره‌گیری از موضوعی تحت عنوان افزایش "زمان گریز هسته‌ای” از طریق اقداماتی همچون از بین رفتن ذخیره اورانیوم 20 درصد، کاهش مواد به 300 کیلوگرم و حفظ همین میزان، کاهش سانتریفیوژهای فعال ایران، تبدیل فردو از یک مرکز غنی سازی به مرکز تحقیقات فیزیک، خیال خود را از موضوع هسته‌ای ایران آسوده‌تر از پیش خواهد ساخت.

    و ثانیاً از طریق مهار قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران و عقب راندن آن (با احتساب سرعت رشد علم در دنیا و توقف علم موشکی در ایران بر اساس قطعنامه)، توان بازدارندگی موشکی را نیز تا حد زیادی از ایران خواهد ستاند. و پس از آن قادر خواهد بود فازهای آتی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را بسیار راحت‌تر از پیش کلید بزند. فراموش نباید کرد که اساساً مهمترین دغدغه آمریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نه ترس از سلاح هسته‌ای، بلکه توانایی بازدارندگی موشکی بسیار جدی جمهوری اسلامی ایران است. چه آنکه آمریکایی‌ها علی‌رغم ادعاهای تبلیغاتی خود همواره از یک نکته مهم به‌خوبی آگاه بوده و هستند که ایران هیچ‌گاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست. با این حال جمهوری اسلامی ایران در ارتقای توان بازدارندگی موشکی خود همواره جدی بوده است.

    محمد جواد ظریف، پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سند برجام گفت این شورا هرگز طی 35 سال گذشته با ایران رفتار منصفانه‌ای نداشته است. وزیر خارجه ایران در ادامه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «انتظار داریم شاهد "تغییرات بنیادین” وعده داده شده در قطعنامه امروز باشیم.»

    این در حالی است که طی چند روز گذشته مواردی از این قطعنامه انتقادهایی جدی را در میان محافل سیاسی و رسمی برانگیخت. بندهای 11 و 12 اصلی‌ترین کانون این انتقادات بود.

    بر اساس ترجمه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 که توسط وزارت خارجه کشورمان تهیه شده ، مدیر کل آژانس، راستی ‏آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران را برای تمام مدت اجرای این تعهدات وفق برجام برعهده می گیرد. ایران فراخوانده می شود به اینکه هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح های هسته‌ای طراحی می شوند صورت ندهد، از جمله پرتاب با استفاده از این قبیل فناوری‌های موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از «روز توافق» یا تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تایید «نتیجه ‏گیری گسترده ‏تر» ارائه کند، هرکدام زودتر باشد.

    از دیگر بندهای پیش نویس قطعنامه که با واکنش منتقدان روبرو شده بندهای مربوط به سازو کار بازگشت تحریم هاست به این نحو که اگر یکی از اعضای 1+5 ادعا کند که ایران مفاد توافق را نقض کرده است، می‌تواند آن را ابتدا به کمیسیون مشترکی که از 8 عضو (ایران، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا)تشکیل شده ببرد. در صورتی که این مسئله، در این کمیسیون که با توجه به ترکیب اعضا، طرف غربی همواره در آن اکثریت را در اختیار دارد، حل نشد، این مسئله به اطلاع شورای امنیت سازمان‌ملل می‌رسد و این شورا می‌تواند تقریباً به طور خودکار تحریم ها را دوباره علیه تهران اعمال کند و در این مورد تنها استفاده یکی از پنج عضو شورای امنیت از حق وتو برای درخواست بازگشت تحریم‌ها لازم خواهد بود.

    معنای این حرف این است که مخالفت هر یک از کشورهای صاحب حق وتو با تداوم لغو قطعنامه های پیشین، باعث باز گشتن تمام تحریم های پیشین شورای امنیت می شود و مثلا روسیه یا چین نمی توانند از برقراری دوباره تحریم ها جلوگیری کنند.

    این بندها با مخالفت شدید برخی مسئولان سیاسی و مقامات نظامی ایران مواجه شده است که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

    سرلشکر جعفری: هر مصوبه شورای امنیت برای تحدید توانمندی تسلیحاتی ایران «بی‌اعتبار»‌ است


    سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به پیش‌نویس منتشر شده از قطعنامه‌ای که قرار است براساس جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد، تصریح کرد: برخی از مواردی که در این پیش‌نویس مندرج شده، مشخصاً مغایر و در تناقض با خطوط قرمز مهم جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه درمورد توانمندی‌های تسلیحاتی بوده و هیچ‌گاه مورد پذیرش ما نخواهد بود. سرلشکر جعفری اعلام کرد: هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشند، هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند.

    دهقان: مسایل مربوط به موشک‌ها در دستور کار مذاکرات نبوده است


    سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در جمع مدیران و کارکنان وزارت دفاع اظهار داشت: ما برای تسلیح و تجهیز نیروهای مسلح کشورمان از هیچ مرجعی اجازه نمی‌گیریم و متناسب با تهدیدات نیروهای مسلح خود را تجهیز می‌کنیم. مسایل مربوط به موشک‌ها نیز، هیچ‌گاه در دستور کار مذاکرات هسته‌ای نبوده و نظام برنامه‌های خود را در این زمینه با قاطعیت به اجرا می‌گذارد.

    14 نماینده مجلس: حق هرگونه شرط برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است


    همچنین 14 نماینده مجلس ایران در نامه ای به رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور نوشتند: از آنجا که متن جمع‌بندی وین که به «برجام» موسوم شده و مبنای قطعنامه شورای امنیت است، هنوز در داخل کشور به تائید و تصویب نرسیده، در صورت طی مراحل قانونی نیز حق هرگونه تحفظ و شرط در خصوص این قطعنامه برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ خواهد بود.

    این نامه را غلامعلی حداد عادل، علیرضا زاکانی، احمد توکلی، علیرضا مرندی، غلامرضا مصباحی مقدم، حسینعلی شهریاری، محمد اسماعیل کوثری، علی اصغر زارعی، حسین نجابت، الیاس نادران، محمد دهقان، محمد آشتیانی، محمد حسین فرهنگی و مسعود میرکاظمی امضا کرده اند.

    عراقچی: این توافق یا باید در کلیت رد یا تأیید شود


    عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد هیات مذاکره کننده ایران نیر در گفت و گو با بخش خبری شبکه یک گفت: هر کدام( مجلس یا شورای امنیت) که مسئول طی این روند قانونی شوند می‌توانند این توافق را در کلیت رد یا تأیید کنند و این امکان وجود ندارد که بخشی از این توافق رد و یا تأیید شود.

    همچنین معاون وزیر امور خارجه کشورمان دیشب در گفت و گوی ویژه خبری عنوان کرد در بحث موشکی در قطعنامه جدید هیچ الزامی نیست اما در بحث موشکی پنج سال ذکر شده اما برای حفظ استقلال و حاکمیت خود افزایش توانمندی های خود را آنچه نیاز است انجام خواهیم داد. عراقچی در ادمه گفت: از ما شورای امنیت خواسته بر روی موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای فعالیتی انجام ندهیم. از نظر ما امنیت ما اولویت بر همه چیز دارد.

    وی در خصوص بند 11 و 12 که همان بحث برگشت پذیری تحریم‌ها یا همان «مکانیسم ماشه ای» گفت: بازگشت پذیری یک امر طبیعی و متقابل است. اگر طرف مقابل در لغو تحریم ها هم نقضی صورت دهد ما هم به شرایط قبل از توافق باز می گردیم. وقتی ساختار تحریم شکسته شود تصویب و اجرای آن زمان بر است بنا براین هم برای‌ آنها و هم برای ما بازگشت زمان بر است اما مثلا در فردو غنی سازی سریعا فعال می شود.

    شریعتمداری: برخی از خطوط قرمز حیاتی نادیده گرفته شده است

    حسین شریعتمداری نیز دیروز در سرمقاله کیهان عنوان کرد : مروری هر چند گذرا بر متن توافق وین، به وضوح نشان می‌دهد برخی از خطوط قرمز حیاتی نظام در توافق مورد اشاره، نادیده گرفته شده است.

    شریعتمداری در ادامه بیان داشته که تصویب این قطعنامه، توافق وین را به یک سند بین‌المللی و لازم‌الاجرا تبدیل می‌کند. با تصویب این قطعنامه- به گونه‌ای که خواهیم پرداخت- بیم آن می‌رود کلاهی که حریف در توافق ژنو و لوزان برداشته بود! با تصویب قطعنامه شورای امنیت، قطعی و الزام‌آور می‌شود و مهلت دو‌هفته‌ای برای بررسی مفاد آن از سوی مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی کشورمان، کمترین تاثیری در قبول یا رد آن نخواهد داشت.

    منبع: رصد

    انفجاری که آبروی دستگاه اطلاعاتی اردوغان را برد +تصاویر

    داستان از وقتی جالب می‌شود که «اورهان گوندر» به‌عنوان عامل این بمب‌گذاری اعلام می‌شود؛ چرا که وی از روزها قبل تحت تعقیب نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشته و صبح روز بمب‌گذاری به دلایل نامشخصی نیروهای امنیتی به این تعقیب خاتمه داده و وی از لیست تعقیب کنار گذاشته شده است.
    وقتی
    گروه بین‌الملل مشرق -«نیمی از فعالان سیاسی کرد ترکیه همکار میت هستند» این سخنی است که آلتان تان، نماینده اسلام‌گرای شهر دیاربکر در پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق‌ها بیان می‌کند. در این نوشتار قصد داریم کمی ریزتر به اقدامات حکومت ترکیه علیه کردان این دیار بپردازیم.
    آیا قصه نفوذ حکومت ترکیه در بین فعالان و جریان‌های کرد ختم می‌شود یا این‌که این ماجرا کمی خشن‌تر ادامه پیدا می‌کند؟ در این‌جا گفته‌های خود را کمی مستندتر می‌کنم. قضیه به ایام تبلیغات انتخابات پارلمانی برمی‌گردد. زمانی که احزاب سیاسی با شدت تمام در حال برگزاری میتینگ‌های مختلف تبلیغاتی بودند.
    «انفجار مهیبی در محل سخنرانی دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در میدان استاتوس دیاربکر باعث کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن بیش از 90 هوادار حزب دموکراتیک خلق‌ها شد و سخنرانی دمیرتاش نیز نیمه‌کاره ماند. فضای دیاربکر بسیار متشنج اعلام شده است و احتمال افزایش تلفات وجود دارد». این خبری است که جمعه 5 ژوئن دقایقی بعد از این حادثه در رسانه‌ها مخابره شد.

    بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
    انفجار میتینگ انتخاباتی HDP در دیاربکر صدها کشته و زخمی برجای گذاشت

    صلاح‌الدین دمیرتاش، در سفری مهم به دیاربکر ترکیه در میتینگ بزرگ حزب دموکراتیک خلق‌ها در این شهر حضور پیدا کرده بود. این میتینگ که در میدان استاتوس دیاربکر برپا شده بود از ساعت‌ها قبل محل تجمع شمار بسیار زیادی از هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها بود. در ساعت 17:50 به وقت محلی ترکیه انفجاری در 60 متری محل اصلی سخنرانی در داخل سطل زباله رخ داده که بلافاصله اعلام شد این انفجار به دلیل برخی مشکلات تأسیساتی ناشی از ترانسفور برق بوده است. 5 دقیقه بعد از این انفجار، انفجار بسیار بزرگی در نزدیکی محل انفجار قبلی رخ داد که باعث زخمی شدن ده‌ها فرد حاضر در محل برگزاری میتینگ شد.انفجار زمانی انجام می‌گیرد که صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز در محل میتینگ حضور داشته است. حاضرین در میدان استاتوس بعد از این انفجار به خیابان‌ها ریخته و درگیری‌هایی با پلیس دیاربکر انجام می‌گیرد. پلیس نیز برای مقابله با مردم تعداد زیادی خودروی زرهی ضدشورش به محل اعزام می‌کند.دقایقی بعد از این انفجار، مشکلات تأسیساتی ناشی از ترانسفور برق دلیل آن اعلام می‌شود. اما چند ساعت بیش‌تر نگذشته بود که تانر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در سخنانی اعلام می‌کند که انفجار دیاربکر به هیچ عنوان ناشی از خرابی تأسیسات برقی نیست و بدین ترتیب احتمال بمب‌گذاری بودن حادثه افزایش می‌یابد.

     
    بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
    4 کشته و 414 زخمی

    تحقیقات دادستانی نیز بر احتمال بمب‌گذاری بودن حادثه تأکید کرد. یک روز بعد از این حادثه اردوغان در سخنرانی تلویزیونی خود عنوان کرد که این نوع اتفاقات در تاریخ انتخاباتی ترکیه بارها تکرار شده است ولی به نظر من این انفجار آن هم در 2 روز مانده به انتخابات بر انتخابات سایه انداخته و تاثیر منفی بر آن خواهد گذاشت. انتخابات را تحت هر شرایطی برگزار خواهیم کرد، تدابیر امنیتی را در این 2 روز افزایش خواهیم داد.
     

    بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
    اردوغان: این نوع اتفاقات در تاریخ انتخاباتی ترکیه بارها تکرار شده است!!

    اظهار نظر اردغان در قبال این حادثه جالب توجه بود. او سعی کرد که این حادثه را امری طبیعی وانمود کند؛ چرا که بارها تکرار شده است!
    دو روز بعد از این حادثه نخست‌وزیر ترکیه از دست‌گیری عامل بمب‌گذاری دیاربکر خبر داد. وی عنوان کرد که در ارتباط با بمب‌گذاری میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در دیاربکر یک فرد مظنون به بمب‌گذاری دستگیر شده است. در حال حاضر به‌دلیل حفظ سلامت روند تحقیقات از ارائه هویت این فرد خودداری می‌کنم.

     
    بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
    داووداوغلو: به‌دلیل حفظ سلامت روند تحقیقات از ارائه هویت فرد مظنون خودداری می‌کنم

    شش روز بعد از این حادثه عامل بمب‌گذاری فردی از اعضای داعش معرفی می‌شود. "اورهان گوندر" 20 ساله و از علوی‌های کرد ترکیه که متولد آدی یامان ترکیه است و تقریباً 6 ماه پیش از این حادثه با عبور غیرقانونی از مرز ترکیه وارد خاک سوریه شده و به عضویت داعش درآمده است.

     بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
    یکی از اعضای داعش عامل بمب‌گذاری در میتینگ انتخاباتی HDP در دیاربکر

    گفته می‌شود که وی پس از این بمب‌گذاری قصد بازگشت به سوریه را داشته است و در شهر غازی عنتاب با اعضای داعش در سوریه تماس برقرار می‌کند. نیروهای سازمان امنیت ملی ترکیه (میت) و نیروهای مبارزه با ترور ترکیه از روی این تماس وی را شناسایی کرده و در شهر غازی عنتاب او را دستگیر کرده‌اند.
    داستان از وقتی جالب می‌شود که «اورهان گوندر» به‌عنوان عامل این بمب‌گذاری اعلام می‌شود؛ چرا که وی از روزها قبل تحت تعقیب نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشته است و صبح روز بمب‌گذاری به دلایل نامشخصی نیروهای امنیتی ترکیه به این تعقیب خاتمه داده و وی از لیست تعقیب نیروهای امنیتی پلیس ترکیه کنار گذاشته شده است. روند بررسی این حادثه همچنان به صورت محرمانه تداوم می‌یابد.
     
    بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
    تعقیب اورهان گوندر روز 5 ژوئن (روز بمب‌گذاری) توسط نیروهای امنیتی ترکیه قطع شده است
    بعد از انتشار اطلاعات جدید در خصوص بمب‌‎گذاری میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در دیاربکر ترکیه، مرال دانیش بشتاش، معاون حزب دموکراتیک خلق‌ها در اظهاراتی عنوان کرد که از ابتدا تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته توسط نیروهای امنیتی ترکیه به صورت جدی پیگیری نشد. شواهد و مدارک موجود از بین برده شده است. تصمیم به "محرمانه دنبال شدن" پرونده، توسط حکومت ترکیه نه برای جمع‌آوری مدارک بلکه برای از بین بردن مدارک اتخاذ شده است. اخبار جدید مبنی بر عدم تعقیب عامل بمب‌گذار توسط نیروهای امنیتی ترکیه نشان داد که چه مرجعی این بمبگذاری‌ها را طراحی کرده است.
    وی در ادامه تاکید کرد: بمب‌گذاری مراکز حزب دموکراتیک خلق‌ها در استان مرسین و آدانا نیز به نوعی سرپوش گذاشته شد. عامل بمب‌گذاری مرسین و آدانا همان منبعی بود که بمب‌گذاری دیاربکر را بر عهده داشت. هدف تمام این حملات به خطر انداختن امنیت انتخابات و تحت تأثیر قرار دادن حزب دموکراتیک خلق‌ها بود. عامل اصلی بمب‌گذاری با اقدامات از پیش طراحی شده ناپدید شده است. بعد از این که فرد مورد نظر از میان برداشته شد، نام وی را رسانه‌ای کردند. اخبار جدیدی که در خصوص بمب‌گذاری دیاربکر ترکیه منتشر شده است به صورت واضح مشخص کرده است که این بمب‌گذاری از کدام منبع سرچشمه گرفته است. (1)
     
    بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
    معاون حزب دموکراتیک خلق‌ها: عامل اصلی بمب گذاری با اقدامات از پیش طراحی‌شده ناپدید شده است

    داستان از جایی جدی می‌شود که رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها اظهاراتی در این باره به زبان می آورد. دمیرتاش اعلام می کند که بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، از داخل بخش های اطلاعاتی و امنیتی دولت ترکیه کمک‌هایی به عامل بمب‌گذاری میتینگ حزب دموکراتیک خلق‌ها صورت گرفته است.
    چند روز بعد از اظهاراتی که بیان شد، وی در اظهار نظری جدید آن چیزی را بیان می‌کند که ما در ابتدای این نوشتار به دنبال این فرضیه بودیم. وی بیان می‌کند که ما تمام جزئیات بمب‌گذاری میتینگ حزب دموکراتیک خلق‌ها در میدان استاسیون دیاربکر را بررسی کرده ایم. اگر حمایت دولت نبود آن بمب نمی‌توانست به میتینگ دیاربکر آورده شود. وی مهم ترین هدف از این بمب‌گذاری را به وجود آوردن یک جنگ داخلی در ترکیه اعلام می کند.
     

    بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
    دمیرتاش: اگر حمایت دولت نبود آن بمب نمی‌توانست به میتینگ دیاربکر آورده شود

    وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: اطلاعاتی که در خصوص این بمب‌گذاری منتشر شده است اطلاعاتی است که خبرگزاری‌ها تلاش کرده‌اند و به آن‌ها دست پیدا کرده‌اند. مسئولین کشوری نیز بعد از انتشار اطلاعات در خبرگزاری‌ها مجبور به اظهار نظر می‌شوند. در این بمب‌گذاری وزارت کشور ترکیه مسئولیت دارد. وزارت کشور ترکیه باید اطلاعاتی که در دست دارد را با دادستانی و ما در میان بگذارد. چون روند حقوقی پرونده را محرمانه دنبال می‌کنند ما وارد این پرونده نشدیم ولی به‌زودی به این پرونده ورود پیدا خواهیم کرد. به بررسی این پرونده امیدوار نیستم چون اگر حتی روابط پشت پرده این بمب‌گذاری نیز مشخص شود دولت بر آن سرپوش خواهد گذاشت. (2)
    حال به اظهار نظر آلتان تان برمی‌گردیم که ادعا کرده بود که بیش از 50 درصد فعالان حرکت‌های سیاسی کردی ترکیه با میت در ارتباط هستند. وی ادعا کرده است که بعد از تجربه 44 ساله در داخل ساختارهای کردی و اسلامی ترکیه و فعالیتی که در این ساختارها داشته‌ام می‌توانم ادعا کنم هیچ ساختار کردی، اسلامی، اجتماعی و حتی ترکی نیست که به‌صورت مستقل از دولت کار کرده باشد. وی گفته است که ای کاش جناب هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) لیست سیاست‌مداران کرد و اسلام‌گرایی که به این سازمان و دولت ترکیه خدمت می‌کنند را ارائه دهد که اگر این کار صورت گیرد اسامی افرادی که در داخل شبکه های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه هستند از آن چیزی که تخمین می زنیم بسیار فراتر خواهد رفت.وی در ادامه اظهارات خود تاکید می‌کند که بسیاری از افراد وابسته به سازمان اطلاعات ملی ترکیه به داخل کنگره جوامع کرد (KCK) و شورای رهبری پ.ک.ک نفوذ کرده‌اند. اتفاقاتی که در داخل حرکت‌های سیاسی کرد در حال شکل گیری است از دید همگان مخفی نگه داشته می شود. حتی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ترکیه عملیات دستگیری های گسترده چند سال پیش کنگره جوامع کرد (KCK) را مخفی نگه داشته اند. کسانی که درون حرکت های سیاسی کرد و در عین حال در داخل سازمان های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه کار می کنند 50 درصد کل فعالان حرکت های سیاسی کردی را تشکیل می دهد. مثلا "عرفان دون دار" وکیل اصلی عبدالله اوجالان، رهبر دربند پ.ک.ک کارمند سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) است. (3)
     

    بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
    وکیل اصلی عبدالله اوجالان کارمند میت است

    با توجه به توضیحاتی که در بالا گذشت، تردیدی نیست که سازمان اطلاعاتی ترکیه برای به انجام رساندن مقصود خود از انجام هیچ کاری دریغ نمی‌کند. اگر با همکاری به مقصود خویش برسد، همکاری خواهد کرد و اگر کاری بالاتر از آن نیاز باشد، در انجام آن تردیدی به خود راه نخواهد داد. اقدامات منطقه ای این سازمان دلیلی بر این مدعا است.

    مشرق گزارش می‌دهد؛
    پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وین، مقامات آمریکایی‌، در تریبون‌های رسمی صراحتا با زبان تهدید کشورمان را مورد حمله قرار دادند و توافق هسته‌ای را به این جهت خوب قلمداد کردند که باب برخورد نظامی با ایران را نمی‌بندد.
    گروه سیاسی مشرق - کارل فن کلازویتس ژنرال، استراتژیست و تئوریسین پروسی بود که جمله معروفی درباره جنگ و سیاست دارد. وی جنگ را ادامه سیاست می‌داند، اما از راه های دیگر و در میان تئورسین‌های سیاسی غرب نیز معنای وارونه این جمله عمومیت دارد؛ یعنی سیاست ادامه جنگ است، از راههای دیگر. اما به هر جهت غربی‌ها عقیده دارند که از این ابزار به طور توامان باید بهره برد و بازی با این جمله کلازویتس بابی باز می کند به عنوان استراتژی بازدارندگی که محدود و کنترل طرف مقابل از جمله مباحث اصلی این شیوه استراتژیک است که از دوران جنگ سرد پررنگ شده است.

    مذاکرات هسته‌ای که در وین به جمع بندی رسید نیز خود شمایی کلی از این سیاست غرب است. غربی‌ها به هر جهت مذاکرات هسته‌ای را برای محدود کردن جمهوری اسلامی ایران پیش بردند و به نظر می‌رسد در جهت محدود سازی کشورمان در منطقه نیز در وین به جمع بندی رسیدند. این موضوعی که باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز صراحتا پس از قرائت بیانیه جمع بندی مذاکرات هسته‌ای وین توسط فدریکا موگرینی و محمد جواد ظریف بدان اشاره می کند.

    توافق هسته‌ای چقدر زمینه امنیت ایران را تامین می‌کند؟/ چرا آمریکایی‌ها پس از توافق تهدیدات خود علیه ایران را افزایش داد؟توافق ضمانت محدودیت برنامه هسته‌ای ایران

    رئیس کاخ سفید دو جمله کلیدی در این زمینه دارد. اوباما در ابتدا مطرح می‌کند که بدون این توافق هیچ گونه محدودیتی برای برنامه هسته ای ایران وجود نمی داشت و حتی می توانست باعث رقابت هسته ای در ایران شود و از سوی دیگر بیان می‌کند که اگر توافق صورت نمی‌گرفت احتمال جنگ در خاورمیانه بیشتر می‌شد.

    اوباما تعریضی هم به نحوه فعالیت دیپلمات‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران می زند که بیانگر سیاست تزویر جنگ و صلح آمریکایی‌هاست و بیان می‌دارد:‌ «در نهایت من می‌خواهم از تیم مذاکره آمریکا تشکر کنم. ما تیمی از کارشناسان داشتیم که برای چندین هفته‌ روی این موضوع کار کردند که شامل ارنست مونیز وزیر انرژی‌مان بود و من به طور خاص می‌خواهم از جان کری وزیر خارجه مان که خدمت خود به کشور را از چهار دهه شروع کرد وقتی که یونیفورم ارتش را پوشید و وارد جنگ شد. او اکنون این کشور را به خاطر تعهدش به دیپلماسی قوی و اصولی آمریکا امن‌تر کرده است.[1]»

    البته سخنان اوباما ناظر بر تحریم‌هایی است که جمع بندی مذاکرات هسته‌ای وین بر کشورمان تحمیل می‌کند که در پاراگراف‌های 3 و 5 ضمیمه B متن جمع بندی مذاکرات آمده است و اولی ایران را از فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای منع می‌کند و دومی نیز یک تحریم کامل تسلیحات متعارف علیه ایران به مدت 5 سال - چه برای صادرات و چه برای واردات- را برقرار می‌سازد.

    آمریکایی‌ها پس از این بیشتر بر طبل جنگ و فشار نظامی کوبیدند. فصل مشترک سخنان بسیاری از مقامات رسمی این کشور در مورد جمع بندی مذاکرات هسته‌ای موضوع محدودیت و باز شدن دست آمریکا در جهت استفاده از گزینه حمله نظامی به ایران بوده است.

    اوج این سخنان تهدید نظامی اوباما علیه کشورمان یک روز پس از پایان مذاکرات هسته‌ای وین بود . اوباما که با جمع بندی مذاکرات هنوز زبان تهدید را در مقابل ایران کارساز می‌داند، گفت ایرانی‌ها از تمایل او برای اقدام نظامی در جایی که برای منافع و امنیت ملی امریکا مهم باشد، با خبر هستند و ادامه داد:‌‌ «ما می‌توانیم اگر بخواهیم و انتخاب کنیم ارتش آنها را از بین ببریم.»[2]

    موضوعی که با پاسخ صریح و دندان شکن رهبر معظم انقلاب همراه شد و رهبر انقلاب با اصطلاحی ظریف در واکنش به تهدیدات نظامی طرف آمریکایی فرمودند: «این آقا (رئیس جمهور امریکا) گفته است می تواند ارتش ایران را نابود کند. قدیمی های ما این جور حرف ها را لاف در غریبی می گفتند. اگر می خواهند درست بفهمند اگر می خواهند از تجربه های خود درست استفاده بکنند بدانند اگر جنگی این جا اتفاق بیفتد آن کسی که سرشکسته از جنگ خارج خواهد شد آمریکای متجاوز و جنایتکار است.»[3]

    توافق هسته‌ای چقدر زمینه امنیت ایران را تامین می‌کند؟/ چرا آمریکایی‌ها پس از توافق تهدیدات خود علیه ایران را افزایش داد؟سخنگوی کاخ سفید: حمله به ایران راحت‌تر شد

    سخنان سخنگوی کاخ سفید به عنوان یکی از رسمی ترین مقامات آمریکا در مورد اهداف نظامی غرب در زمینه جمع بندی صورت گرفته در وین شمای دیگری از این شیوه غربی در مواجه با طرف مقابل است. در حالی که هنوز یک هفته از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در شهر وین اتریش نگذشته، کاخ سفید می‌گوید یکی از حسن‌های بازرسی از ایران، افزایش اطلاعات در مورد اهداف احتمالی و بالا رفتن دقت به هنگام اقدام نظامی در ایران خواهد بود.

    جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید این اظهارات را دو روز قبل در نشست خبری روزانه با خبرنگاران مطرح کرده است.

    بر اساس متن منتشر شده از سوی کاخ سفید، ارنست در بخشی از اظهاراتش، با بیان اینکه با وجود توافق،‌ همچنان گزینه نظامی در مقابل ایران روی میز است، گفته است که پس از توافق نیز «گزینه‌های متعددی را که حالا هم در اختیار داریم، در اختیار خواهیم داشت، خواه بازگرداندن فوری تحریم‌ها باشد، یا استفاده از گزینه نظامی.»

    ارنست ادامه داد : «نکته کلیدی این است که (پس از توافق) گزینه نظامی تقویت هم می‌شود، چراکه طی این سال‌ها ما جزئیات بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری خواهیم کرد.»

    وی افزود: «بنابراین، زمانی که وقت تصمیم‌گیری فرماندهان نظامی آمریکا و اسرائیل در مورد هدف‌گیری می‌رسد، به دلیل اطلاعاتی که طی این سال‌ها به لطف رژیم بازرسی‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم، آن تصمیمات به طرز چشم‌گیری مبتنی بر اطلاعات بوده و توانمندی‌های ما ارتقا یافته‌اند.»[4]

    توافق هسته‌ای چقدر زمینه امنیت ایران را تامین می‌کند؟/ چرا آمریکایی‌ها پس از توافق تهدیدات خود علیه ایران را افزایش داد؟رایس: ایران‌ باید دسترسی‌های درخواستی را ارائه‌ کند

    در همین حال سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید بر اساس توافق صورت گرفته در وین، ایران ملزم است دسترسی‌های لازم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کند.

    وی در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته با خبرگزاری رویترز انجام داده، در مورد بازرسی‌ها به خصوص دسترسی به اماکن نظامی با تشریح مواضع آمریکا در این زمینه گفت: «خوب، بگذارید کل مسئله را به شما بگویم. اولا، به یاد داشته باشید که تمام تأسیسات شناخته‌شده هسته‌ای ایران تحت نظارت 24 ساعته و هفت روز هفته، نظارت مداوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند بود. خوب این مسئله اول است. ثانیا، آژانس و بازرسان بین‌المللی به کل چرخه سوخت برنامه هسته‌ای ایران یعنی معادن اورانیوم، آسیاب‌ها، تأسیسات تولید، تأسیسات تولید سانتریفیوژ و همچنین هر تأسیسات دیگری که سانتریفیوژها را فعال نگه داشته، دسترسی مداوم خواهند داشت.

    خوب، آنچه داریم در موردش صحبت می‌کنیم و در سوالی که شما پرسیدید بود، اینکه است که اگر ما اطلاعاتی در مورد یک سایت مشکوک اعلام‌نشده داشتیم، برای بررسی آن سایت چه روندی باید طی شود. خوب بگذارید توضیح دهم.

    در حالت اول، بگذارید بگوئیم مثلا ایالات متحده اطلاعاتی جمع‌آوری کرده که معتقد است نشان می‌ده که یک سایت مشکوک یا محرمانه وجود دارد. ما آن اطلاعات را به آژانس ارائه می‌کنیم. آژانس در مورد آن‌ها تحقیق می‌کند. آژانس نزد ایران رفته و می‌گوید "ما می‌خواهیم از این سایت بازدید کنیم. می‌خواهیم آن را چک کنیم."

    چک کردن، تنها بازدید کردن نیست، بلکه نمونه‌گیری محیطی و نمونه‌گیری از خاک و آزمایش‌های ردیابی مواد رادیواکتیو صورت خواهد گرفت و تا شناسایی شود. اگر ایران گفت "نه، شما نمی‌توانید از این مکان بازدید کنید"، چه نظامی باشد یا نه، آژانس اگر آن را مشکوک بداند، می‌تواند درخواست دسترسی به آن را مطرح کند. بنابراین، هیچ محدودیتی در مورد نوع تأسیساتی که می‌تواند به آن دسترسی یافت وجود ندارد، اما باید سوءظن معقولی وجود داشته باشد.

    خوب، اگر ایران بگوید نه، آنچه رخ می‌ده این است که روندی وجود دارد که نهایتا ظرف 24 روز نهایی می‌شود، که در طول آن زمان اگر ایران نتوانند بر سر شروط دسترسی به توافق برسند یا آژانس قانع نشود، مسئله وارد یک کمیسیون مشترک می‌شود.

    کمیسیون مشترک متشکل است از تمامی امضا‌کنندگان توافق. یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ایران، خوب؟ خوب، اگر 5 عضو از 8 عضو کمیسیون مشترک اعلام کنند که "نه، ما نگران هستیم و این مسئله باید مورد تحقیق قرار گیرد"، که خوب ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش با هم 5 عضو می‌شوند، آن وقت ایران، ملزم به ارائه دسترسی خواهد بود.[5]»

    توافق هسته‌ای چقدر زمینه امنیت ایران را تامین می‌کند؟/ چرا آمریکایی‌ها پس از توافق تهدیدات خود علیه ایران را افزایش داد؟پاسخ ظریف درباره بازرسی‌ از مراکز نظامی

    همچنین این موضوعی است که توسط کریستین امانپور، مجری برنامه تلویزیونی سی ان ان در گفت‌وگو با محمد جواد ظریف مطرح شد. مجری سی ان ان در این باره می‌پرسد: شما آنچه را که رهبر درباره دسترسی ندادن در هر زمان و هرجا گفته است با آنچه که شما دسترسی کنترل شده در برخی از سایت های خاص می گویید،چگونه ارزیابی می کنید؟

    محمد جواد ظریف نیز پاسخ می‌دهد: ما به صورت بسیار شفاف گفتیم سایت های نظامی ما منطقه ورود ممنوع هستند. ما آماده هستیم با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کنیم و اکنون برنامه برای همکاری داریم. من فکر می کنم اگر شما ضمیمه نخست توافق را بخوانید در آن به وضوح نوشته شده است تلاش‌ها برای راستی آزمایی فعالیت های احتمالی اعلام نشده برای بخش نظامی یا بخش های دیگر ایران یا هر کشور دیگر طراحی نشده است.این مسئله به خوبی در متن گفته شده است و ما معتقدیم ما به تعهدات خود نه براساس توهمات افراد بلکه براساس توافق عمل خواهیم کرد.[6]


    توافق هسته‌ای چقدر زمینه امنیت ایران را تامین می‌کند؟/ چرا آمریکایی‌ها پس از توافق تهدیدات خود علیه ایران را افزایش داد؟اشتون کارتر:توافق با ایران خوب است، چون مانع گزینه نظامی نمی‌شود

    در همین راستا، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز به وجه نظامی مذاکرات وین می‌پردازد و با بیان اینکه آمریکا در حال حاضر ده‌ها هزار نیرو و انبوهی از تجهیزات نظامی در خلیج فارس و خاورمیانه دارد، در مورد پیامی که می‌خواهد به مقامات اسرائیلی، سعودی و اردنی منتقل کند، بیان می‌دارد: «این یک توافق خوب است. این بخش مهمی از خطر، تهدید و ابهام در منطقه را از بین می‌برد، به نحوی که نه فقط از سوی ایالات متحده بلکه از سوی جامعه جهانی قابل راستی‌آزمایی باشد.»

    وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق با ایران، احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران را افزایش نمی‌دهد، گفت که آمریکا سال‌هاست که در مورد گزینه نظامی با اسرائیل رایزنی دارد.

    کارتر ادامه داد: «یکی از دلایلی که این یک توافق خوب است، این است که هیچ‌کاری در جهت پیشگیری از گزینه نظامی، گزینه نظامی ایالات متحده که من مسئول آن هستم، انجام نمی‌دهد.» [7]

    نسخه «فشار، فشار، فشار» برای مهار نفوذ ایران در خاورمیانه

    در همین رابطه، «دیوید ایگناتیوس» روزنامه‌نگار 65 ساله و ارمنی آمریکایی در تازه‌ترین یادداشت خود، تلاش کرد به این سوال پاسخ دهد که با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای حال چطور می‌توان مانع گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران شد.

    او با اشاره به انتقادهای تند جمهوری‌خواهان از توافق با ایران، و دفاع از توافق به دست آمده و اینکه این توافق بهترین و مناسب‌ترین گزینه و در حقیقت دستاوردی برای سران آمریکاست، گفت: سوالی واقعی که الان باید به آن اندیشید این است که «چگونه می‌توان دخالت ایران در منطقه را مهار کرد؟» و راهبرد درست مخیر کردن تهران میان این دو راه است که یا در مذاکرات جدی برای پایان دادن به جنگ‌های منطقه‌ای در سوریه و یمن شرکت می‌کنی یا اینکه با مقاومت شدید و سخت به رهبری آمریکا روبه‌رو می‌شوی.

    ستون نویس «واشنگتن‌پست» با اشاره به پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای، برای مهار نفوذ منطقه‌ای ایران، نسخه «فشار، فشار و فشار» را پیشنهاد می‌کند و در ادامه با طرح این سوال که «بهترین راه برای مقابله با تهران در این مسائل چیست؟»، پاسخ می‌دهد: در خصوص مشکل اتمی، راهبرد درست، جمع بین فشار از جمله احتمال استفاده از زور نظامی و دیپلماسی است. بیایید از مهار نظامی شروع کنیم. این مسئله، از مسائل اصلی نشست [اخیر] کمپ‌دیوید بود که سران کشورهای خلیج (فارس) در ماه می گذشته (با اوباما) در آن حضور یافتند. بر خلاف انتقادات تحلیلگران از این نشست، جلسه به طرحی برای بهبود انتقال سلاح و آموزش نیروهای ویژه و تمرین‌های نظامی مشترک و دیگر اقدامات با هدف تحت نظارت گرفتن ایران منتج شد.[8]

    رئیس جمهور:‌ اجازه نمی‌دهم کسی به امید و اعتماد مردم برای صلح و امنیت صدمه بزند

    سخنان مقامات امریکایی در حالی است که رئیس جمهور کشورمان در دو نوبت پس از پایان مذاکرات هسته‌ای وین هدف دولت یازدهم در مذاکرات را صلح و امنیت دانست. وی پس از قرائت بیانیه جمع بندی مذاکرات وین با اشاره به اینکه راه مذاکره را قبل از آغاز این دولت و اساساً از روز اول بروز این مشکل هسته‌ای، یعنی از ۱۲ سال پیش طبق نظر مقام معظم رهبری در پیش گرفتیم، اظهار داشت: «از سال ۸۲ این مذاکرات آغاز شد، منتها مردم ما در انتخابات خرداد ۹۲ در این زمینه اعلام نظر کرده و به صراحت اعلام کردند، دولتی را می‌خواهیم که دستاوردهای هسته‌ای را توأم با صلح و توأم با حرکت توسعه‌ای رو به جلو و رفاه مردم، مدنظر قرار دهد و همین مسیر و راهی بود که دولت یازدهم انتخاب و آغاز کرد.»

    حجت الاسلام حسن روحانی با تاکید بر اینکه نقد دلسوزانه، آزاد است، گفت: «اجازه نمی‌دهم که کسی بخواهد با دروغ، اتهام و سخن ناروایی به امید و اعتماد مردم برای آینده درخشان این کشور، برای رونق اقتصادی، برای صلح و امنیت در کشور و در منطقه صدمه بزند.»[9]

    روحانی در دیدار مقام معظم رهبری با مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم به مناسبت عید سعید فطر با اشاره به صبر و مقاومت ۱۲ ساله ملت بزرگ ایران در برابر قدرت های جهانی گفت: دولت تدبیر و امید بر اساس نقشه راه مقاومت، اراده و آرای مردم، هدایت های مقام معظم رهبری و با حمایت همه ارکان نظام و قوا و همچنین مجاهدت و فداکاری سرداران دیپلماسی توانست حقوق ملت بزرگ ایران را بر کرسی ظفر بنشاند.[10]

    با نگاهی به نگرش دو طرف به مساله جمع بندی مذاکرات هسته‌‌ای وین بیش از پیش می‌توان به نیات و اهداف طرف‌های درگیر در زمینه مساله هسته‌ای کشورمان پی برد. آمریکایی‌ها با هدف محدود سازی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری هسته‌ای، قدرت منطقه‌ای و همچنین قدرت نظامی پای میز مذاکره با ایران نشستند و امروز نیز با وجود جمع بندی مذاکرات هسته‌ای و با وجود اینکه برخی از مسئولان کشورمان مطرح می‌کنند که توافق با غرب می‌تواند به عنوان تضمینی برای صلح و آرامش باشد، تنها و تنها به فکر تضعیف قدرت ایران فکر می‌کنند. به هر جهت گزینه نظامی همواره روی میز آمریکایی‌ها بوده است و سخنان مقامات کاخ سفید به وضوح نشان می‌دهد که توافق نیز نمی‌تواند رویکرد و نگرش آمریکا نسبت به ایران را تغییر دهد و آنها اهداف خود را در پوشش توافق و یا غیر از آن همواره دنبال خواهند کرد.

    حدیث گوهربار روز

    حدیث روز/ کلام امام علی(ع) درباره ارزش آموختن دانش و ادب 

       

    امام على علیه ‏السلام فرمودند: با ادب در خدمت‏گزارى، بنده سزاوار دوستى و نزدیکى به خدا مى‏‌شود.
    مشرق- امیرالمومنین امام على علیه ‏السلام فرمودند: اى مؤمن! به تحقیق این دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بکوش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قیمت و قَدْرت افزوده مى‏‌شود؛
    زیرا با دانش به پروردگارت راه مى‏‌یابى و با ادب به پروردگارت خوش خدمتى مى‏‌کنى و با ادب در خدمت‏گزارى، بنده سزاوار دوستى و نزدیکى به او مى‏‌شود.
    پس این نصیحت را بپذیر تا از عذاب بِرَهى.

    متن حدیث:

    یا مُؤمِنُ اِنَّ هذَا العِلمَ وَالاَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِکَ فَاجْتَهِد فى تَعَلُّمِهِما ، فَما یَزیدُ مِنْ عِلْمِکَ وَ اَدَبِکَ یَزیدُ فى ثَمَنِکَ وَ قَدْرِکَ ، فَاِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدى اِلى رَبِّکَ وَ بِالاَْدَبِ تَحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّکَ وَبِأَدَبِ الْخِدْمَةِ یَسْتَوجِبُ الْعَبْدُ وَلایَتَهُ وَقُرْبَهُ ، فَاقْبَلِ النَّصیحَةَ کى تَنْجُوَ مِنَ الْعَذابِ؛

    «بحارالانوار،جلد1،صفحه 180»

    تصاویری دردناک از خسارات سیل در چالوس

    توفان و بارش شدید باران یکشنبه باعث طغیان رودخانه کرج و جاری شدن سیل در روستاهای سیجان، کندر و سرزیارت در منطقه ارنگه در جاده چالوس شد که خسارات سنگینی به این منطقه وارد کرد.


     
    به گزارش فرارو، بیشترین خسارات وارده ناشی از طغیان رودخانه کرج و وقوع سیل در روستای سیجان، کندر و سرزیارت بوده است. تخریب لوله های آب در اثر این حادثه موجب کمبود و قطع آب آشامیدنی در روستاهای مذکور گردید و چندین خانه نیز در این روستا تخریب شد.

     
    براساس آخرین اطلاعات 6 نفر در حادثه سیل شب گذشته فوت شده‌اند که تاکنون 5 جنازه پیدا شده است.

     
    همچنین بالغ بر 80 خودرو از بین رفته و خسارت وارد شده به این منطقه از سوی بنیاد مسکن برای منازل مسکونی و معابر، جهاد کشاورزی برای اراضی کشاورزی، آبفا برای آب شرب و مخابرات در حال ارزیابی است. عکس های امیرعلی رزاقی، حامد امیرنژاد، مازیار اسلامی و مرتضی تاجیک عکاسان مهر، صمد کردی عکاس ایسنا و عباس شریعتی عکاس تسنیم از خسارت سیل در چالوس را در زیر می بینید.

     

     

    یک خبر از اهواز

    چرا هنوز حریم شهرهای اهواز و کارون تعیین نشده است؟
    اجتماعی  11:30:3 1394/04/30
    944-13914-5 کد خبر

    معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به طولانی شدن زمان تعیین حریم شهر اهواز و کارون، گفت: تعیین حریم شهر اقدام مهمی است که باید با ظرفیت​های خاصی صورت بگیرد.

    احمد سیاحی در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به مشکلاتی که پس از جدایی کوت عبدالله از شهر اهواز و تبدیل به شهرستان کارون پیش آمده است، اظهار کرد: جهت تعیین حریم شهر یک برنامه اولیه با توجه به تقسیمات سیاسی و شرایطی که دو شهرستان دارند، تهیه شده است.

    وی افزود: چنانچه این برنامه در کمیسیون ماده 5 ارایه شود، می​توان آن را به تصویب رساند که این کار در دست اقدام است. می​پذیریم که این روند طولانی شده اما تعیین حریم شهر باید به صورت کاملا کارشناسی شده انجام شود.

    معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان این‌که بسیاری از شهرستان​های تازه تاسیس همچون کارون و باوی، شاخص​های توسعه یافتگی را ندارند، گفت: این موضوع در بحث ارزش افزوده می​گنجد؛ ارزش افزوده بر اساس منبع درآمدی شهرستان و جمعیت آن است و اکنون 60 درصد درآمدهای ارزش افزوده صرف هزینه​های جاری و 40 درصد آن صرف عمرانی می​شود. با توجه به پارامترها و شاخص​های مختلف از جمله عدم توسعه​یافتگی یا کمتر توسعه​یافتگی و شرایط هر شهرستان باید تلاش شود همه شهرستان​ها به یک سطح از توسعه برسند و این درست نیست که شهری به دلیل این‌که ارزش افزوده کمتری دارد، توسعه‌یافتگی آن به شدت پایین باشد.

    سیاحی افزود: به دنبال این هستیم که فرایند را در بحث ارزش افزوده تغییر دهیم و حداقل در 40 درصد بخش عمرانی، بیشتر نظارت کنیم و آن را به شهرهایی اختصاص دهیم که کمتر توسعه​یافته باشند.

    وی درباره موضوع اجرای سه پروژه مشترک شهرداری اهواز در شهرستان کارون و اهواز که از سوی فرمانداری مورد تایید قرار نگرفت، اظهار کرد: این موضوع را از جراید شنیدم اما لازم است بگویم که هم اهواز و هم کوت​عبدالله برای ما مهم هستند و موارد مربوط به ارایه خدمات به مردم باید در اولویت کارها قرار گیرد و از بندها و ماده​های قانونی در جهت ارایه خدمت بیشتر به مردم استفاده کنیم.

    معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: پل که احداث می​شود هم مردم اهواز و هم مردم کوت​عبدالله از آن استفاده می​کنند و زیرگذر که ساخته می​شود نیز همه مردم از آن بهره​مند خواهند شد. بنابراین قرار شد که این موضوع را به ما اعلام کنند که خود به این مساله ورود کنیم تا هم از ظرفیت اعتبارات متمرکز و هم اعتبارات دو شهرستان برای اتمام پروژه​ها استفاده شود.

    اخبار سیاسی روز

    نخستین عملیات جنگنده‌های اف‌16 علیه مواضع داعش در عراق

    4 فروند جنگنده اف 16 که هفته پیش تحویل بغداد شد، نخستین عملیات خود را علیه مواضع داعش در عراق انجام دادند.

    خبرگزاری فارس: نخستین عملیات جنگنده‌های اف‌16 علیه مواضع داعش در عراق                

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرتیپ «معن السعدی» فرماندهی عملیات ویژه در عراق اعلام کرد که جنگنده‌های اف 16 آمریکایی که اخیرا به بغداد تحویل داده شده است، نخستین عملیات را علیه داعش در خاک عراق انجام دادند.

    به نوشته خبرگزاری آناتولی، 4 فروند اف 16 آمریکایی که اخیرا تحویل بغداد شده‌اند، نخستین عملیات را علیه مواضع داعش انجام دادند.

    این خبرگزاری هیچ اشاره‌ای به زمان و مکان دقیق این عملیات نکرد.

    هفته گذشته، عراق 4 فروند جنگنده اف 16 آمریکا را بر اساس قرارداد تسلیحاتی امضا شده میان واشنگتن و بغداد، پس از کش و قوس‌های زیاد تحویل گرفت.

    آمریکایی‌ها طی سالهای اخیر تحویل این جنگنده‌ها را بارها به تعویق انداخته بودند اما سرانجام هفته پیش اعلام شد که خلبانان عراقی پس از سپری کردن چند دوره آموزش در آمریکا، اولین گروه از جنگنده‌های اف‌16 را در پایگاه هوایی «بلد» فرود آوردند.

    بر اساس این گزارش، 4 جنگنده آمریکایی از مجموع 36 فروند اف 16 خریداری شده است، هفته پیش وارد تحویل بغداد شد.

    آمریکایی‌ها در طول یک سال گذشته به بهانه نگرانی از عدم امنیت در بغداد و پایگاه بلد که در تهدید گروه تروریستی داعش قرار داشت، از تحویل این جنگنده‌ها طفره می‌رفتند. اما سرانجام در هفته‌های اخیر موج بزرگی از اعتراض‌ها علیه دولت آمریکا به دلیل عدم پایبندی به تعهداتش در قرارداد دو کشور براه افتاد.

    اردیبهشت 93، شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا از تحویل اولین جنگنده‌ اف16 به نیروی هوایی عراق خبر داد. بر اساس این قرارداد آمریکا باید 36 جنگنده اف 16 از نوع «بلوک 52» را به عراق تحویل دهد.

    نتانیاهو: قطعنامه شورای امنیت درباره ایران، منافقانه است 

      

    نخست وزیر اسرائیل ادامه داد: گفته می شود توافق هسته ای ایران مانع از جنگ می شود اما این صحیح نیست بلکه عکس آن درست است این توافق، جنگ را نزدیک تر می کند.
    نتانیاهو از قطعنامه دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران به شدت انتقاد کرد.
    به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، شواری امنیت عصر روز دوشنبه با تصویب قطعنامه شماره 2231 ضمن تایید توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، قطعنامه های قبلی این شورا برای تحریم تهران را لغو می کند.بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائییل در واکنش به این قطعنامه گفت که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید توافق هسته ای ایران آخر ماجرا نیست.

    نتانیاهو: قطعنامه شورای امنیت درباره ایران، منافقانه است
    او که در نشست فراکسیون پارلمانی حزب لیکود سخن می گفت ادامه داد: تا زمانی که تحریم های اعمالی از سوی کنگره آمریکا علیه ایران وجود داشته باشند شکی نیست که باعث می شود تهران امتیاز بدهد.نتانیاهو همچنین قطعنامه 2231 شورای امنیت در تایید توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران را "قطعنامه منافقانه" توصیف کرد و گفت شورای امنیت به دولتی که به صورت دائمی تصمیمات بین المللی را نقض و تهدید به نابودی اسرائیل می کند مشروعیت می دهد.
    نخست وزیر اسرائیل ادامه داد: گفته می شود توافق هسته ای ایران مانع از جنگ می شود اما این صحیح نیست بلکه عکس آن درست است این توافق، جنگ را نزدیک تر می کند.نتانیاهو تاکید کرد: تاریخ مشخص می کند که حتی اگر جهان بر سر یک نظر مشترک باشد این به این معنی نیست که محق باشد.
    کره شمالی: ما را با ایران مقایسه نکنید/ ما یک قدرت اتمی هستیم 
       این منطقی نیست که موقعیت خود را با توافق هسته ای ایران مقایسه کنیم زیرا ما همواره هدف خصومت نظامی آمریکا از جمله تهدیدات هسته ای و رزمایش های خصمانه بوده ایم.وزارت امور خارجه کره شمالی با صدور بیانیه ای اعلام کرد برنامه اتمی و شرایط این کشور قابل مقایسه با ایران نیست و دولت پیونگ یانگ تمایلی برای مذاکرات اتمی با آمریکا (و گروه شش جانبه) به سبک و سیاق ایران ندارد.
    به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز در پی اعلام تمایل هفته گذشته وزارت امور خارجه آمریکا برای از سرگیری مذاکرات معلق مانده هسته ای با کره شمالی به منظور توقف فعالیت های هسته ای این کشور ، وزارت امور خارجه کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد تمایلی به از سرگیری مذاکرات هسته ای ندارد.
    در این بیانیه تاکید شده است برنامه هسته ای کره شمالی ابزار بازدارنده مناسبی در قبال سیاست های خصمانه آمریکا علیه رژیم پیونگ یانگ است.
    در این بیانیه تاکید شده است:" این منطقی نیست که موقعیت خود را با توافق هسته ای ایران مقایسه کنیم زیرا ما همواره هدف خصومت نظامی آمریکا از جمله تهدیدات هسته ای و رزمایش های خصمانه بوده ایم."
    کره شمالی: ما را با ایران مقایسه نکنید/ ما یک قدرت اتمی هستیم
    وزارت امور خارجه کره شمالی تاکید کرده است این کشور هیچ تمایلی برای مذاکره به منظور تعلیق یا متوقف کردن برنامه هسته ای خود ندارد.
    گفت و گوهای کره شمالی با دیگر اعضای گروه شش جانبه (شامل آمریکا، ژاپن، چین، روسیه، کره جنوبی) از سال 2008 بدین سو معلق مانده است.
    آمریکا اعلام کرده است برای از سرگیری  مجدد  مذاکرات، دولت پیونگ یانگ باید فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند؛ اما دولت پیونگ یانگ می گوید بدون پیش شرط حاضر است وارد مذاکرات هسته ای شود و هدف این مذاکرات نباید تعلیق فعالیت های هسته ای کره شمالی باشد.دولت پیونگ یانگ تا کنون سه بار دست به انجام آزمایش هسته ای زده است.بر اساس تخمین ها دولت پیونگ یانگ حدود 10 کلاهک هسته ای در اختیار دارد. نهادهای نظامی و امنیتی آمریکا نسبت به افزایش چشمگیر شمار کلاهک های هسته ای در اختیار کره شمالی در سال های آتی هشدار داده اند.
    در بیانیه وزارت امور خارجه کره شمالی تاکید شده این کشور یک کشور هسته ای است و قدرت های هسته ای منافع خاص خودشان  را دارند.

    یک خبرگزاری عراقی خبر داد
    سقوط یک پهپاد ساخت اسرائیل در فلوجه

    یک خبرگزاری عراقی از سقوط یک پهپاد داعش که ساخت اسرائیل است در فلوجه خبر داد.

    خبرگزاری فارس: سقوط یک پهپاد ساخت اسرائیل در فلوجه                

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک پایگاه خبری عراقی از سقوط یک پهپاد ساخت اسرائیل در شهر فلوجه خبر داد.

    یک منبع آگاه امنیتی در گفت‌وگو با خبرگزاری «المعلومه» اظهار داشت که نیروهای امنیتی و بسیج مردمی عراق موفق شدند یک پهپاد متعلق به داعش را طی عملیات آزادسازی فلوجه، هدف قرار دهند و این هدف‌گیری منجر به سقوط این پهپاد ساخت اسرائیل شد که داعش برای جاسوسی از مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی از آن استفاده می‌کرد.هنوز هیچ طرف رسمی این خبر را تایید نکرده است.

    بیانیه بان کی مون دریاره قطعنامه لغو تحریم‌های ایران

    قطعنامه 2231 اجرای برجام را تضمین خواهد کرد و رویه‌ای را بنا می‌نهد که به اجرا درآوردن برجام را تسهیل می‌کند. هم‌چنین تمامی دولت‌ها را قادر می‌کند تعهدات خود در این توافق را به انجام رسانند.
    دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از تصویب قطعنامه شورای امنیت در تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 استقبال کرد.

    به گزارش ایسنا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل بیانیه‌ای را در حمایت از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای منتشر کرد.

    متن این بیانیه بدین شرح است:

    من از تصویب قطعنامه 2231 (2015) در شورای امنیت در روز دوشنبه پیرو توافق تاریخی هفته گذشته در وین میان ایران و گروه 1+5 درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استقبال می‌کنم.

    قطعنامه 2231 اجرای برجام را تضمین خواهد کرد و رویه‌ای را بنا می‌نهد که به اجرا درآوردن برجام را تسهیل می‌کند. هم‌چنین تمامی دولت‌ها را قادر می‌کند تعهدات خود در این توافق را به انجام رسانند.

    قطعنامه شورای امنیت برداشته شدن تمامی تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای علیه ایران را میسر می‌کند. هم‌چنین تضمین می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازرسی پایبندی ایران به تعهدات مربوط به امور هسته‌ای‌اش بر اساس برجام ادامه دهد.

    سازمان ملل آماده است هر گونه کمک لازم در به اجرا در آمدن قطعنامه ارائه کند.

    رییس جمهور چین: آماده همکاری برای اجرای توافق هسته ای هستیم 

      

    رییس جمهور چین به اوباما تاکید کرده است توافق هسته ای اخیر با ایران پیام مثبتی به جامعه جهانی بود و نشان داد که می توان از طریق گفت و گو اختلافات جدی را حل و فصل کرد.رییس جمهور چین اعلام کرد کشورش در کنار دیگر اعضای گروه 1+5 آماده همکاری به منظور اجرای کامل توافق جامع هسته ای با ایران است.

    به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز بر اساس اعلام وزارت امور خارجه چین "شی جن پنگ " رییس جمهور چین در گفت و گوی تلفنی با باراک اوباما همتای آمریکایی خود به او اطمینان داد پکن به منظور اطمینان یافتن از اجرای کامل توافق هسته ای با ایران آماده همکاری با آمریکا و دیگر شرکای عضو گروه 1+5 است.
    رییس جمهور چین به اوباما تاکید کرده است توافق هسته ای اخیر با ایران پیام مثبتی به جامعه جهانی بود و نشان داد که می توان از طریق گفت و گو اختلافات جدی را حل و فصل کرد.رییس جمهور چین به اوباما گفته است کشورش در کنار آمریکا در جریان مذاکرات هسته ای با ایران به طور نزدیک همکاری داشته است و این مساله برای ارتقای روابط پکن – واشنگتن موثر خواهد بود.
    رییس جمهور چین: آماده همکاری برای اجرای توافق هسته ای هستیم
    جن پنگ تاکید کرده است:" چین همچنان به نقش سازنده خود در جریان مذاکرات هسته ای در کنار دیگر اعضای گروه 1+5 از جمله ایالات متحده آمریکا ادامه خواهد داد تا اطمینان یابد توافق جامع هسته ای با ایران و قطعنامه اخیر لغو تحریم های ایران در شورای امنیت به طور کامل اجرا می شود."
    چین بزرگ ترین شریک تجاری ایران است . چین در عین حال یکی از اعضای گروه 1+5 است که در گفت و گوهای هسته ای بین ایران و این گروه ایفای نقش کرده است.

     دولت پکن در عین حال اختلافات عمده ای با آمریکا بر سر تایوان، مالکیت جزایر در دریای حنوب چین، حملات سایبری ، مساله حقوق بشر و تحریم های یکجانبه دارد.
    چین می گوید مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه کشورهاست و معتقد است همه تدابیر تنبیهی علیه کشورها باید با استفاده از سازوکار شورای امنیت و با اجماع بین المللی صورت گیرد.دولت چین به همه قطعنامه های تحریمی علیه ایران در شورای امنیت در طی سال های 2006 تا 2010 رای مثبت داد.
    سلطان قابوس؛ یک میانجی خوب
    علاوه بر این، سلطان قابوس در کمال امانتداری میزبان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا بود بدون اینکه هم پیمان سنتی اش یعنی عربستان سعودی از موضوع مذاکرات آگاه شود که اگر مطلع می شد در کنار اسرائیلی ها، قطعا مانع از مذاکرات می شدند ...
    سلطان قابوس؛ میانجی خوب هسته ایعصرایران؛ رضا غبیشاوی - مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 یا صحیح تر بگوییم ایران و آمریکا به توافق ختم شد و دو طرف توانستند به راهکار مسالمت آمیزی برای حل اختلاف دست یابند.

    این توافق و مذاکرات گرچه از 12 سال قبل آغاز شده بود اما از یک مقطع به بعد با تغییر اساسی و مهمی روبه رو شد تا مذاکرات ضمن خروج از بن بست، در مسیر توافق قرار بگیرد. این تغییر مهم، پذیرش موضوع غنی سازی اورانیوم ایران از سوی آمریکا بود. این موضوع محور توافق فعلی و خط قرمز اصلی ایران در مذاکرات هسته ای با طرف های خارجی نیز بود.

    همان مقطعی که علی اکبر صالحی وزیر وقت خارجه ایران در اسفند 91 به خبرنگاران وعده داده بود خبرهای خوشی در راه است و از این به بعد آمریکا هیچ تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال نخواهد کرد.

    پذیرش غنی سازی ایران از سوی آمریکا نیز نه در مذاکرات هسته ای عادی ایران و گروه 1+5 بلکه در گفتگوهای محرمانه و دوجانبه مقامات ایرانی و آمریکایی به میزبانی عمان عملی شد یعنی احتمالا در فاصله بین سال های 89 تا 92 . در این مذاکرات آمریکا برخلاف قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، پذیرفت ایران غنی سازی داشته باشد. 
    این مذاکرات به پیشنهاد و میانجیگری سلطان قابوس پادشاه عمان انجام شد. او در سال 88 در سفری کم سابقه به تهران ضمن دیدار با آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، پیشنهاد انجام مذاکرات مستقیم و دوجانبه ایرانی ها وآمریکایی ها در عمان را مطرح کرد. این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت.
    این سفر سلطان قابوس به تهران بعد از انتخابات جنجالی سال 1388 انجام شد و به همین دلیل با انتقاداتی هم روبه رو شد گرچه مسقط اهمیتی برای آنها قائل نشد.
    عمان قبل از این برای زمینه سازی میانجیگری درباره موضوع هسته ای، واسطه گری را از موضوعات کوچکتر یعنی آزادسازی اتباع ایرانی و آمریکایی در آمریکا و ایران آغاز کرد و زمینه آزادی شهروندان دو کشور را فراهم کرد و در این زمینه تحسین تهران و واشنگتن را برانگیخت و توانمندی خود را در این حوزه، ثابت کرد.
    علاوه بر این، سلطان قابوس در کمال امانتداری میزبان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا بود بدون اینکه هم پیمان سنتی اش یعنی عربستان سعودی از موضوع مذاکرات آگاه شود که اگر مطلع می شد در کنار اسرائیلی ها، قطعا مانع از مذاکرات می شدند و تماس های مستقیم میان واشنگتن و تهران را عقیم می گذاشتند.

    آزادی"سارا شورد" شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران با میانجیگری سلطان قابوس


    سلطان قابوس بعد از این هم مذاکرات را پیگیری کرد و پس از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی در سال 1392 او نخستین رهبر خارجی بود که به تهران آمد و در ادامه بارها تلاش کرد مذاکرات هسته ای مسیر کامیابی را طی کند و به سرانجام برسد.سفر 1392 سلطان به تهران، موضوع میانجیگری وی را برملا کرد و رسانه ها از آن آگاه شدند.
    به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای و در نتیجه آن برداشته شدن تحریم ها و پذیرش فعالیت های اتمی ایران را نمی توان به دور از تلاش های عمان و شخص سلطان قابوس دانست.به نظر می رسد عمان و نقشی میانجیگری سلطان قابوس را می توان بازهم برای حل و فصل دیگر مسائل و اختلافات مورد استفاده قرار داد.

    یک انتصاب

    مالک باشگاه استقلال اهواز از انتخاب عبدالرحیم ناطقی فرماندار سابق شهرستان دشت آزادگان به‌عنوان سرپرست جدید این باشگاه خبر داد.محمد ملکی اظهار کرد: با توافقات صورت گرفته، عبدالرحیم ناطقی فرماندار سابق دشت آزادگان به‌عنوان سرپرست باشگاه استقلال اهواز انتخاب و جانشین ارسطو جهانداری در این سمت شد.وی افزود: با حضور سرپرست جدید باشگاه، تا پایان هفته سرپرست تیم فوتبال بزرگسالان نیز تعیین می‌شود تا مراحل آماده‌سازی تیم برای حضور موفق در لیگ برتر باشگاه‌های کشور برای فصل آینده با جدیت پیش برود.

    ملکی تصریح کرد: همچنین بنابه تشخیص کادرفنی، اعضای تیم برای برگزاری یک اردوی آماده‌سازی یک‌هفته‌ای، چهارشنبه هفته جاری به تهران سفر می‌کنند تا در این شهر تمرینات پیش فصل را دنبال کنند.وی در خصوص جذب بازیکنان جدید نیز گفت: با سید مهدی سید صالحی مهاجم سابق تیم فوتبال استقلال خوزستان مذاکره کردیم و به توافق دست یافتیم. برای تقویت دروازه خود نیز با نیلسون دروازه‌بان برزیلی و سابق تیم فوتبال پرسپولیس تهران وارد مذاکره شده‌ایم ولی تا کنون توافقی حاصل نشده و مذاکرات ادامه دارد.
    مالک باشگاه استقلال اهواز ادامه داد: البته از درون دروازه تا حدودی خیالمان راحت است زیرا پرویز کریمی دروازه بان فصل گذشته استقلال خوزستان را جذب کرده‌ایم و از این بابت مشکل خاصی نداریم ولی تا فردا حضور یافتن یا نیافتن نیلسون در باشگاه استقلال اهواز نهایی می‌شود.

    منبع: مهر

    السلام علیک یااباعبدالله الحسین(ع)

    رییس ستاد قرارگاه کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در خوزستان از تشییع چند تن از شهدای غواص همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع) در استان خبر داد. 
    حسن عشقی اظهارکرد: پیکر چند تن از شهدای غواص، 20 مردادماه همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع)، در خوزستان تشییع خواهد شد. 
    وی افزود: پس از انجام بررسی​های نهایی و تکمیل مراحل احراز هویت شهدای غواص، پیکر تعداد دیگری از این شهدا علاوه بر استان خوزستان، در استان​های مازندران، گلستان، کرمان و اصفهان تشییع می‌شود. 
    پس از گذشت ۲۹ سال از عملیات کربلای ۴، کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که اجساد ۱۷۵ غواص ایرانی که با دستان بسته به شهادت رسیده‌اند، در منطقه ابوفلوس، عراق کشف شده است. پیکر این شهدا خردادماه گذشته در تهران تشییع شد.
    منبع: ایسنا

    یک خبر از شهرداری اهواز

    شهردار اهواز

    سید خلف موسوی اظهار کرد: اهواز شهری است که تا کنون به توسعه موردنظر نرسیده است و در این میان، اعتبارات موجود جوابگوی توسعه موردنیاز این کلان‌شهر نیست.

    شهردار اهواز از برگزاری جلسه با قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوئیس و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری کلان‌شهر اهواز به وی خبرداد.

    سید خلف موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اهواز شهری است که تا کنون به توسعه موردنظر نرسیده است و در این میان، اعتبارات موجود جوابگوی توسعه موردنیاز این کلان‌شهر نیست.

    وی افزود: بر همین اساس، همواره به دنبال جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، شهر اهواز را به یک توسعه آرمانی برسانیم.

    موسوی عنوان کرد: حضور قائم‌مقام وزیر امورخارجه سوئیس در استان خوزستان فرصتی است تا بتوانیم در جلسه‌ای با وی، ضمن معرفی شهرستان اهواز به‌عنوان شهری تأثیرگذار در کشور ایران با پیشینه غنی تاریخی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موجود در این شهر را در اختیار وزارت امور خارجه این کشور قرار دهیم تا آنها راه‌های حضور سرمایه‌گذاران این کشور در اهواز را هموار کنند.

    شهردار اهواز با بیان اینکه به نظر می‌رسد بعد از لغو تحریم‌ها، می‌توان روی حضور سرمایه‌گذاران خارجی در شهر اهواز و سایر شهرهای خوزستان حساب باز کرد، عنوان کرد: قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوئیس از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موجود در اهواز استقبال کرد و قول داد که زمینه حضور برخی سرمایه‌گذاران در شهر را مهیا کند.

    موسوی تأکید کرد: حضور سرمایه‌گذارانی که سابقه فعالیت در شهرهای اروپایی مثل شهرهای سوئیس را دارند که از توسعه مناسبی برخوردار هستند، یک فرصت بزرگ برای شهر اهواز به شمار می‌رود به همین دلیل ما از حضور یک‌روزه قائم‌مقام وزارت امور خارجه سوئیس در اهواز نهایت استفاده را کردیم.

    به گزارش خبرنگار مهر، قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوئیس روز دوشنبه (دیروز) در سفری یک‌روزه به استان خوزستان، ضمن حضور در یادمان شهدای شلمچه، با برخی مقامات استان خوزستان ازجمله استاندار و شهردار اهواز دیدار کرد.

    یک گزارش تصویری

    در این گزارش تصویری که در دو روز اخیر منتشر شده و میلیون ها کاربر آن را تماشا کرده اند شاهد شکار یک کودو از سوی دو شیر نر در وسط جاده ای در آفریقای جنوبی که در برابر چشمان حیرت زده دهها توریست رخ داد، خواهیم بود.

    کد خبر: ۵۱۸۰۲۶
    تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸ - 19 July 2015
    در این گزارش تصویری که در دو روز اخیر منتشر شده و میلیون ها کاربر آن را تماشا کرده اند شاهد شکار یک کودو از سوی دو شیر نر در وسط جاده ای در آفریقای جنوبی که در برابر چشمان حیرت زده دهها توریست رخ داد، خواهیم بود.

    به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل، بامداد روز جمعه گذشته دهها توریست سوار بر اتومبیل ها از جاده ای در میان پارک حیات وحش کروگر در آفریقای جنوبی عبور می کردند. توجه آنها به دو شیر نر بالغ جلب شد. آنها برای مشاهده این دو شیر که از عرض جاده در حال عبور بودند، توقف کردند.

    در میان توریست ها کارولین دانفورد زن جوان 23 ساله انگلیسی حضور داشت که یک بیولوژیست و در عین حال عکاس آماتور است. ناگهان یک کودو ( گونه ای آنتیلوپ) از میان بیشه زار به وسط جاده می پرد. کودو با دیدن اتومبیل ها وحشت می کند اما حیوان متوجه خطر اصلی که او را تهدید می کند، نمی شود.

    کودو گیج و مبهوت در میان اتومبیل ها بر کف اسفالت نشسته است که یکی از شیر های نر از عقب به او حمله می کند.

    کودو قصد فرار دارد اما شیر نر کاملا بر او مسلط است. صحنه ای بسیار شبیه تصویر دو کشتی گیر در حال مبارزه است.

    این اتفاق درست در مقابل چشم توریست ها و در فاصله ای چند متری رخ می دهد. در همین موقع دومین شیر نر نیز به کمک رفیقش می شتابد. کودو کاملا اسیر شیرها شده است.

    شیر اولی در برابر چشمان وحشتزده و مبهوت توریست ها گلوی کودو را در میان آرواره هایش می فشارد تا زمانی که حیوان جان می دهد.

    شیر پوست کودو را زبانش می لیسد تا نازک شده و بتواند آن را آماده خوردن کند.شیرها آماده خوردن کودو هستند. غذایی که در وسط جاده و در برابر چشمان توریست ها صرف می شود.

    کارولین دانفورد بیولوژیست و عکاس آماتور 23 ساله انگلیسی که عکس های این شکار نادر را گرفت و از دو روز پیش (13 جولای) آنها را منتشر کرد. تاکنون میلیون ها کاربر در سراسر جهان این تصاویر دیده اند.

    اخبار سیاسی روز

    انتقاد نمایندگان کنگره آمریکا از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره هسته ای ایران 

      

    نمایندگان منتقد می گویند دولت اوباما با این اقدام می خواهد نمایندگان کنگره را در فشار سیاسی قرار دهد.
    نمایندگانی از هر دو حزب اصلی آمریکا از دولت اوباما به خاطر ارایه و تصویب قطعنامه لغو تحریم های ایران در شورای امنیت انتقاد کردند.انتقاد نمایندگان کنگره آمریکا از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره ایران

    به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت هیل نمایندگانی از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در اظهارات و بیانیه هایی از دولت اوباما به خاطر ارایه قطعنامه تایید توافق هسته ای ایران به شورای امنیت پیش از بررسی و تصویب توافق هسته ای در کنگره آمریکا انتقاد کردند.
    نمایندگان منتقد می گویند دولت اوباما با این اقدام می خواهد نمایندگان کنگره را در فشار سیاسی قرار دهد تا توافق نهایی را تصویب کنند."الیوت انگل" نماینده ارشد دموکرات از ایالت نیویورک در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به همراه " اد رویس" رییس کمیته روابط خارجی با صدور بیانیه ای مشترک از ارایه و تصویب قطعنامه به شورای امنیت انتقاد کردند.
    در این بیانیه تاکید شده است کنگره آمریکا بدون در نظر گرفتن رای شورای امنیت به وظیفه خود در بررسی دقیق توافق هسته ای ایران عمل خواهد کرد.شورای امنیت دیروز در جلسه خود قطعنامه ای تصویب کرد که به موجب آن با تایید توافق اخیر هسته ای بین ایران و گروه 1+5 ، همه 6 قطعنامه پیشین این شورا درباره برنامه هسته ای ایران لغو می شود.
    این اقدام شورا در تاریخ 70 ساله آن یک رکورد محسوب می شود و تا کنون هیچ کشوری نتوانسته است پرونده خود را با مذاکرات دیپلماتیک از فصل هفتم منشور ملل متحد خارج کند.
    مقامات دولت اوباما در برابر انتقادات نمایندگان کنگره از تصمیم دولت آمریکا در ارایه قطعنامه به شورای امنیت دفاع کرده اند و جان کری وزیر امور خارجه امریکا در واکنش به انتقادات نمایندگان کنگره گفته است این نهاد قانونگزاری در آمریکا صلاحیت های خود را دارد و تصویب قطعانمه شورای امنیت به معنای نادیده گرفتن یا تخطی کردن از اختیارات کنگره نیست.کری در عین حال تاکید کرد مذاکرات گروه 1+5 با ایران یک مذاکرات بین المللی بوده و بسیاری از کشورها نمی خواهند تصویب یا عدم تصویب مذاکراتی در چنین سطح تنها منوط به اجازه یا تصویب کنگره آمریکا باشد.
    سناتور جمهوریخواه " جان کورنین " شدید ترین انتقادات را نسبت به تصویب قطعنامه شورای امنیت ارایه کرد. او این اقدام را توهین به مردم آمریکا دانست و کاخ سفید را به انجام معامله هسته ای با ایران بدون کسب اطلاع درست و دقیق از نظر کنگره در این باره کرد.
    سناتور مارکو روبیو جمهوریخواه نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه را "دوشنبه تسلیم" آمریکا نامید و از بازگشایی سفارت کوبا در واشنگتن در کنار تصویب قطعنامه لغو تحریم های هسته ای علیه ایران در شورای امنیت در یک روز و در کنار هم به عنوان دو اتفاق بد و همزمان برای سیاست خارجی آمریکا یاد کرد.
    جان بینر رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز زبان به انتقاد گشود و گفت:" این یک شروع بد برای یک توافق بد با ایران بود."
    او گفت:" تصویب این قطعنامه در شورای امنیت تنها 24 ساعت پس از ارسال مدارک توافق نهایی هسته ای به کنگره برای بررسی در مهلت 60 روزه ، امنیت ملی آمریکا را تضعیف کرده و ناقض روح قانون بازبینی توافق هسته ای با ایران است.
    بر اساس قانون بازبینی توافق هسته ای با ایران که به تصویب کنگره و امضای اوباما رسیده است ، نمایندگان کنگره 60 روز پس از توافق جامع هسته ای فرصت قانونی دارند تا مفاد آن را بررسی کرده و درباره آن رای گیری کنند.
    موسسه مالیه بین‌المللی:
    رقم دارایی‌های مسدود شده ایران 150 میلیارد دلار است

    موسسه مالیه بین‌المللی اعلام کرد، قرارداد هسته‌ای به ایران امکان دسترسی دوباره به 150 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده‌اش و سیستم مالی جهانی را می‌دهد.

    خبرگزاری فارس: رقم دارایی‌های مسدود شده ایران 150 میلیارد دلار است                

    به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از فایننشال تایمز، برداشته شدن تحریم‌های ایران احتمالا سبب افزایش تولید نفت این کشور و تقویت فشار‌های مالی بر دیگر صادرکنندگان منابع هیدروکربنی خواهد شد.

    موسسه رتبه‌بندی مودیز در گزارشی اعلام کرد، برآورد افزایش تولید نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه طی یک یا دو سال «به نحو اجتناب‌ناپذیری قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.» و اعتبار صادرکنندگان با منابع مالی ضعیف نظیر روسیه، ونزوئلا، نیجریه، بحرین و عمان را کاهش خواهد داد.

    مودیز در ادامه به نقل از موسسه مالیه بین‌المللی عنوان کرد، قرارداد هسته‌ای که به ایران امکان دسترسی دوباره به 150 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده‌اش و سیستم مالی جهانی را می‌دهد، می‌تواند تولید نفت این کشور را تا سال 2017 به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

    ایران به سرعت می‌تواند 30 میلیون بشکه نفت از محل ذخایر خود بر روی دریا را به بازارهای جهانی سرازیر کند و درصورتی که هیچ تقاضای متناظری وجود نداشته باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.این افزایش مورد انتظار در تولید نفت ایران می‌تواند پیش‌بینی پیشین این موسسه مبنی بر افزایش 5 دلاری قیمت نفت در سال 2016 را تضعیف کند.مودیز با اشاره به برآورد مقامات ایرانی مبنی بر نیاز به 230 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای بازگردان تولید 5 ساله ضعیف نفت به حالت اولیه، تصریح کرد، جبران سرمایه‌گذاری‌های اندک سال‌های گذشته ایران زمان‌بر خواهد بود.

     

    بر اساس گزارش مودیز، بهبود تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس نظیر بحرین و عمان با کاهش بیشتر قیمت نفت ممکن است کندتر شود یا حتی بدتر شود.

    از آنجایی که نیمی از درآمدهای روسیه از بخش انرژی تامین می‌شود، تدوام کاهش قیمت نفت ارزش پول ملی و اقتصاد این کشور را بیشتر آسیب خواهد زد.

    در مورد ونزوئلا، کاهش بیشتر قیمت نفت، شکاف تامین مالی داخلی را در سال جاری و سال بعد بیشتر خواهد کرد.بنا بر اعلام مودیز، با این حال، امارات و عمان می‌توانند از افزایش تجارت ایران سود ببرند. دبی و عمان روابط تجاری طولانی‌مدتی با جمهوری اسلامی ایران دارند که می‌تواند با بهبود سرمایه‌گذاری و تجارت ایران، آن را دوباره از سر بگیرند.

    روزنامه آمریکایی واشنگتن پست و شبکه خبری ای.بی.سی آمریکا در نظر سنجی جداگانه اعلام کردند که اکثر آمریکاییان حمایت خود را از توافق جامع اتمی با ایران ابراز داشتند.

    کد خبر: ۵۱۸۵۴۶
    تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸ - 21 July 2015
    روزنامه آمریکایی واشنگتن پست و شبکه خبری ای.بی.سی آمریکا در نظر سنجی جداگانه اعلام کردند که اکثر آمریکاییان حمایت خود را از توافق جامع اتمی با ایران ابراز داشتند.

    به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی صدای آمریکا به نقل از واشنگتن پست افزود: 56درصد آمریکاییان در این نظرسنجی از توافق اتمی با ایران که برنامه اتمی این کشور را محدود و تحریم های اقتصادی علیه ایران را کاهش می دهد، حمایت کردند و 37درصد با آن مخالفت کرده اند.

    پیشتر در یک نظرسنجی دیگر این دو موسسه خبری آمریکایی، 59 درصد آمریکاییان از چارچوب توافق اتمی که در لوزان بدست آمد(تفاهم لوزان) حمایت کرده بودند و 31 درصد مخالف آن بودند، به عبارت دیگر تقریبا از هر سه آمریکایی دو نفر موافق و یک نفر مخالف تفاهم بود.

    یک تورگردان آمریکایی با دعوت از اتباع این کشور برای سفر به ایران، آن‌ها را فراخوانده تا به دیپلماسی مردمی آمریکا و ایران بپیوندند.

    کد خبر: ۵۱۸۵۳۶
    تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳ - 21 July 2015
    یک تورگردان آمریکایی با دعوت از اتباع این کشور برای سفر به ایران، آن‌ها را فراخوانده تا به دیپلماسی مردمی آمریکا و ایران بپیوندند.

    به گزارش ایسنا، توافق هسته‌ای ایران و 1+5 برخی از آژانس‌های گردشگری آمریکایی را بر آن داشته تا مشتریان خود را برای سفر به ایران دعوت کنند. جری سورکین (Jerry Sorkin)، مدیر یک آژانس گردشگری آمریکایی که حدود شش سال است به مقصد ایران تور اجرا می‌کند، با ارسال ایمیلی به همه‌ی مشتریان‌اش در سراسر جهان، به توافق صورت گرفته اشاره کرده و نوشته است؛ «با وجود آن‌که همه نمی‌توانند به طور قطع بگویند توافق در "وین" همه مسائل و نگرانی‌ها را حل کرد، ولی حقیقت آن است که پس از سه دهه مذاکرات ثمربخشی صورت گرفته و قدم‌های مثبتی به سمت جلو برداشته شده است.»

    او سپس اتباع آمریکایی را دعوت کرده تا با سفر به ایران به دیپلماسی مردمی که از سال 2006 با اجرای تورهای گردشگری در ایران آغاز کرده است، ملحق شوند.

    چنین فراخوان‌ها و دعوت‌هایی در شرایطی صورت می‌گیرد که بسیاری از شهروندان آمریکایی هنوز تصویر و اطلاعاتی درست از ایران ندارند. بیشتر آن‌ها گمان می‌کنند چون دولت‌شان در ایران سفارتخانه‌ای ندارد، نمی‌توانند به ایران سفر کنند، خیلی از آن‌ها حتا نمی‌دانند می‌توانند ویزای توریستی ایران را دریافت کنند. سوال بیشتر آن‌ها از آژانس‌های ایرانی این است؛ «آیا به عنوان یک شهروند آمریکایی می‌توانند ویزای ایران را بگیرند؟»

    شرایط صدور ویزای گردشگری ایران برای اتباع آمریکایی به نسبت آن ضوابطی که آمریکایی‌ها برای سفر اتباع ایرانی تعیین کرده‌اند، بسیار آسان‌تر است.

    صدور ویزای گردشگری ایران برای اتباع آمریکایی در حالت عادی بین یک تا پنج هفته زمان می‌برد، اگرچه این زمان گاه بسیار کوتاه می‌شود و به چند روز هم می‌رسد، اتفاقی که برای بسیاری از گردشگران آمریکایی رخ داده و آن‌ها را شگفت‌زده کرده است.

    سال پیش نویسنده‌ی جوان آمریکایی در سفر یک ماهه‌ایی که به ایران داشت، دریافت یک هفته‌ای ویزای ایران را شگفت‌انگیزترین بخش سفرش اعلام کرد، اتفاقی که به گفته‌ی خودش دور از تصور بود و او را شوکه کرد.

    بنا بر تایید آژانس‌های ایرانی با آن‌که سفر گردشگری اتباع آمریکایی در چند سال اخیر به ایران آسان‌تر شده؛ اما در مقابل، این شرایط برای اتباع ایرانی از سوی طرف آمریکایی چندان تغییری نکرده است.

    البته به تازگی از برخی آژانس‌های گردشگری شنیده شده است که گردشگران آمریکایی نیز برای دریافت ویزای گردشگری ایران، علاوه‌ بر تحویل مدارک معمول که از دیگر مسافران خارجی دریافت می‌شود، باید اطلاعات یا رزومه‌ای پنج ساله از خود ارایه دهند.

    با این حال همان آژانس‌های مسافرتی که این ابلاغ را جدید و دستوری تازه می‌دانند، گفته‌اند که در روند صدور ویزای ایران برای گردشگران آمریکایی مانع و مشکلی ایجاد نشده و روال و مدت زمان صدور مثل گذشته است.

    مرتضی رحمانی‌موحد، ‌معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هرچند از چنین ابلاغی اطلاع ندارد، چرا که "دفتر هماهنگی" مستقر در این سازمان مسؤول ابلاغ چنین دستوری است، دفتری که به درخواست‌ گردشگران آمریکایی برای سفر به ایران رسیدگی می‌کند و مدارک مربوط به ویزای این گردشگران نخست و پیش از وزارت خارجه به آن تحویل داده می‌شود، اما گفته است: «ورود گردشگران آمریکایی به ایران سخت نشده و نمی‌شود. هر گردشگری اگر قرار باشد به ایران بیاید حتما می‌آید، آن هم بدون مشکل.»

    طبق آماری که «مسعود سلطانی‌فر» از گردشگران ورودی به ایران در سال 93 داده است، سال پیش 4 هزار گردشگر آمریکایی به ایران سفر کردند، در حالی‌که تعداد آن‌ها در سال 92 به 2 هزار نفر می‌رسید.

    یک گزارش از آبادان

    فارس از ناوگان اتوبوسرانی آبادان گزارش می‎دهد
    ناوگانی که کشتی‌هایش غرق شده!

    ناوگان اتوبوسرانی آبادان با وجود اینکه در منطقه آزاد اروند واقع شده، همچنان دارای مشکلات متعددی است که آن را به یک ناوگان شکست خورده تبدیل کرده است.

    خبرگزاری فارس: ناوگانی که کشتی‌هایش غرق شده!                

    به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، تصور کنید در صبح یک‌روز خوب که هوا هم نسبتا خوب است،  وقتی از خانه به بیرون قدم می‌گذارید، تصمیم می‌گیرید که امروز همه‌چیز را خوب ببینید و نگاهی مثبت به همه‌چیز داشته باشید، بنابراین حس همشهری و شهروند نمونه به شما دست می‌دهد، یا بهتر است بگوییم در شما تقویت می‌شود و به خود می‌گویید که امروز می‌خواهم برای تداوم این هوای خوب و این حس خوب، مثل یک شهروند نمونه رفتار کنم و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنم. این‌طوری هم هوا آلوده نمی‌شود و هم من وقت بیشتری را با همشهریان خود می‌گذرانم و به‌این‌ترتیب در روزی که همه‌چیز خوب است، خود را برای دریافت انرژی مثبت آماده می‌کنید.

    با این فکرهای مثبت راهی نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به خانه خود می‌شوید و قدم‌زنان به اطراف نگاه می‌کنید و لبخند ژوکوندی که روی لب دارید، به هیچ وجه محو نمی‌شود. به ایستگاه می‌رسید و می‌بینید عده‌ای از همشهریان که مثل شما شهروندانی نمونه هستند، قبلا در ایستگاه ایستاده و انتظار آمدن اتوبوس را می‌کشند، از قشرهای مختلفی هستند و هرکدام سرشان یا به کاری گرم است و یا همین‌طور بیکار چشم به نقطه‌ای دوخته‌اند که غالبا نقطه‌ای است که اتوبوس از آنجا می‌آید.

    از آنجا که تابه‌حال در قالب یک شهروند نمونه نرفته بودید، از ساعت آمدورفت اتوبوس اطلاعی ندارید و نمی‌دانید که دقیقا چقدر باید منتظر آمدنش بمانید، تصمیم می‌گیرید از یکی از افرادی که در آنجاست سوال کنید، اینکار را می‌کنید و در جواب می‌شنوید: «حالا دیگر باید پیدایش بشود، معمولا سر همین ساعت می‌آید، ولی گاهی هم دیر می‌کند.»

    خب پس گاهی دیر می‌کند، اشکالی ندارد، کمی انتظار کسی را نمی‌کشد، به هر حال استفاده از وسایل نقلیه عمومی این چیزها را هم دارد، تصمیم می‌گیرید به جای ایستادن روی یکی از صندلی‌ها بنشینید، نگاهی می‌اندازید تا جای خالی پیدا کنید. یکی از صندلی‌ها خالی است، به سمت آن می‌روید اما وقتی به آن می‌رسید می‌بینید شکسته است، منصرف می‌شوید و به جای خود برمی‌گردید، پس معلوم شد چرا از این چند نفر که ایستاده‌اند هیچ‌کدام روی آن صندلی خالی ننشسته بودند.

    پنج‌دقیقه‌ای می‌گذرد و خبری از اتوبوس نمی‌شود، بی‌حرکت ایستادن در یک نقطه باعث می‌شود که هوا گرم‌تر از قبل به نظر بیاید؛ به بقیه نگاه می‌کنید و می‌بینید که در چهره هر یک از آن‌ها نیز اثر کوچکی از کلافگی به چشم می‌خورد، حال این کلافهشدن از گرماست یا انتظار زیاد، معلوم نیست، تا می‌آیید از تصمیم امروز خود برای استفاده از اتوبوس منصرف شوید از درون کسی به شما نهیب می‌زند که «تنها تو نیستی که گرمت شده و انتظار کلافه‌ات کرده، به بقیه هم نگاه کن.»

    در این فکرها هستید که اتوبوس از دور دیده می‌شود، لبخندی بی‌اختیار روی لب‌هایتان می‌نشیند، همراه دیگران از ایستگاه پایین می‌آیید تا وقتی اتوبوس به ایستگاه رسید، زودتر سوار شوید، چون هوا لحظه‌به‌لحظه گرم‌تر می‌شود، اتوبوس که نزدیک‌تر می‌آید چشم‌هایتان را ریز می‌کنید تا تابلوی مقصد را بخوانید، می‌خوانید و می‌بینید که «ای‌بابا!»، مسیرش جای دیگری است! وقتی توقف می‌کند، از راننده می‌پرسید اتوبوس بعدی کی می‌آید و در جواب می‌شنوید «نمی‌دانم»، به‌ناچار سوار همین یکی می‌شوید تا لااقل نصف مسیر را رفته باشید، با خود می‌گویید «بقیه را با تاکسی می‌روم!».

    *فصل عرق‌ریزان در اتوبوس‌های گرم

    پایتان را که از پله‌های ورودی اتوبوس بالا می‌گذارید، خود را برای استنشاق هوایی خنک آماده می‌کنید. اما به بالا که می‌رسید با هُرمی گرم‌تر از آنچه در بیرون بود مواجه می‌شوید، در فضای بسته اتوبوسی که هیچ سیستم خنک‌کننده‌ای در آن روشن نیست و تنها دو عدد پنجره کوچک در دو سمت آن بازند که پرده‌ای ضخیم روی آن‌ها را پوشانده تا از تابش نور آفتاب به داخل جلوگیری کنند، گردش جریان هوا به‌سختی انجام می‌شود و بنابراین هم‌دمای داخل اتوبوس بالا می‌رود و هم اکسیژن کم می‌شود.

    روز خوبی که شروع کرده بودید کم‌کم دارد محو می‌شود و جای خود را به یک روز گرم کلافه کننده می‌دهد، از آنجا که از چندین دقیقه سرپا ایستادن خسته شده‌اید، به سرعت دنبال جایی برای نشستن می‌گردید، در این گرمای نفس‌گیر داخل اتوبوس، بهتر می‌بینید صندلی نزدیک به پنجره کوچک بیابید تا باد مختصری به چهره‌تان برخورد کند.

    جاهایی که برای جاگرفتن است نه برای نشستن

    به سمت دو صندلی در نزدیکی پنجره می‌روید تا روی یکی از آنها بنشینید که با صحنه‌ای تعجب‌برانگیز، مشابه آنچه در ایستگاه دیده بودید مواجه می‌شوید، دو صندلی در کنار هم که یکی کاملا از وسط شکسته و دیگری جوری خالی شده که اگر روی آن بنشینید حتما درونش فرو می‌روید. از نشستن روی این دو منصرف می‌شوید و قید پنجره را هم می‌زنید، برمی‌گردید تا صندلی دیگری پیدا کنید اما مشاهده می‌کنید که همه صندلی‌ها اشغال هستند.

    به یاد موقعیت توی ایستگاه می‌افتید که هیچ‌کس سراغ صندلی خالی نمی‌رفت، اینجا هم اول تعجب کرده بودید که چرا هیچ‌کس سعی نکرد در نزدیکی پنجره بنشیند، چون صندلی زیر پنجره شکسته است، به ناچار روی گوشه یکی از صندلی‌ها می‌نشینید و در دل بابت تصمیم برای شهروند نمونه‌شدن، به خودتان لعنت می‌فرستید.

    با صبوری بی‌سابقه‌ای که در خود سراغ نداشته‌اید، سعی می‌کنید از گوشه پنجره که زیر پرده نیست به بیرون چشم بدوزید و دعا می‌کنید که هرچه زودتر به مقصد برسید تا بتوانید از این کاروان عرق‌ریزی پیاده شوید.

    *استفاده از کارت بلیت، گامی به سوی مدرنیته

    به مقصد که نزدیک می‌شوید، حالتان بهتر می‌شود، از آنجا که شنیده بودید استفاده از اتوبوس‌های شهری مدتی است که با کارت بلیت امکان‌پذیر است و دیگر حق اینکه کرایه را نقدی حساب کنید، ندارید، کارتی را تهیه کرده بودید تا در مواقعی که هوس شهروند نمونه شدن به سرتان می‌زند، از آن استفاده کنید، کارت را از جیب خارج می‌کنید و آماده پیاده شدن می‌شوید.

    در ایستگاه، کارت می‌زنید و پیاده می‌شوید، نسیم دل‌انگیزی به صورتتان برخورد می‌کند و جان تازه‌ای می‌گیرید، اتوبوس هنوز حرکت نکرده که از پشت سرتان صدای کارت یکی دیگر از مسافران را می‌شنوید، بوق ممتدی از کارت به گوش می‌رسد، راننده به مسافر می‌گوید کارتش خالی است و شارژ ندارد، به جای آن می‌تواند پول بدهد، تعجب می‌کنید، مگر کرایه نقدی ممنوع نیست؟ در یک لحظه فکری به ذهنتان خطور می‌کند، کارت خود را به مسافر می‌دهید و از او می‌خواهید از آن استفاده کند.

    در گیرودار پذیرفتن یا نپذیرفتن مسافر، خودتان برای او کارت می‌زنید، مسافر پیاده می‌شود و تشکر می‌کند، شما کارت را به او می‌دهید و می‌گویید «دیگر لازمش ندارم. بماند برای خودتان»، مسافر با تردید قبول می‌کند و کارت را از شما می‌گیرد، شما می‌ایستید و به اولین و آخرین تجربه خود در استفاده از وسایل نقلیه عمومی فکر می‌کنید.

    *اتوبوس‌های کم و فرسوده، مسافران زیاد

    این در حالی‌ است که مدیرعامل اتوبوسرانی آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر، در خصوص افزایش تعداد اتوبوس‌ها و ساعات تردد آن‌ها وعده‌هایی را داده و اعلام کرده است: منطقه آزاد اروند تعداد 15 دستگاه اتوبوس را به ناوگان اتوبوسرانی آبادان اهدا کرده است.

    «علیرضا بچاری» با بیان اینکه هزینه خریداری هر دستگاه اتوبوس حدود 500 میلیون تومان است، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به هزینه‌های بالا، امکان خریداری اتوبوس‌های جدید برای ناوگان اتوبوسرانی وجود ندارد و چاره‌ای نداریم جز اینکه اتوبوس‌های فعلی را که دچار مشکل شده‌اند، تعمیر کنیم.

    وی در خصوص فرسودگی اتوبوس‌های خطوط حمل‌ونقل شهری آبادان گفت: متاسفانه فرسودگی اتوبوس‌ها به خاطر عمر بالای آن‌ها نیست و بیشتر به‌دلیل شرایط بد آب‌ و هوایی و همچنین عدم نگهداری صحیح از سوی شهروندان است؛ شکسته‌شدن صندلی‌های اتوبوس یا شیشه‌های ایستگاه‌ها در اثر برخی رفتارهای بد فرهنگی است که از عده‌ای از شهروندان سر می‌زند و تا مردم خودشان در جهت نگهداری از این وسایل عمومی کوشا نباشند.

    *اتوبوس، وسیله نقلیه قشر کم‌درآمد

    صحبت‌های مدیرعامل اتوبوسرانی از سویی منطقی است اما از سوی دیگر امیدبخشی برای وضعیت فعلی نیست، درست است که شهروندان باید در حفظ وسایل نقلیه عمومی کوشا باشند، اما استفاده از اتوبوس‌های فرسوده با عمر بالا در این ناوگان ارتباطی با میزان محافظت شهروندان ندارد، به عنوان مثال اتوبوسی که کولر آن از کار افتاده نمی‌تواند نتیجه عدم نگهداری صحیح شهروند باشد، پس باید چاره‌ای برای تعمیر این سیستم‌ها اندیشید، به ویژه در گرمای تابستان!

    در شهری که اکثر مردم توانایی استفاده از تاکسی برای تردد را ندارند، اتوبوس‌های شهری راه خوبی برای رفت و آمد است اما این جایگزین خوب نباید به وسیله‌ای اجباری برای قشر کم‌درآمد تبدیل شود، مردمی که نمی‌توانند از پس افزایش بی‌رویه کرایه تاکسی‌ها که رشد سریعی هم دارد، برآیند، ناچار به استفاده از اتوبوس هستند، این در شهر ما به یک قاعده تبدیل شده است، اتوبوس برای قشر کم‌درآمد، و تاکسی برای افرادی که توانایی مالی خوبی دارند.

    برای همین است که در بین مسافران اتوبوس‌های شهری معمولا افراد متمول را نمی‌بینیم چون حاضر نیستند به خاطر هزینه کمتر، رنج سوار شدن به اتوبوس‌های فرسوده و گرم و انتظار کشیدن‌های طولانی در ایستگاه‌ها را به جان بخرند.

    ---------------------------

    گزارش از: زینب عساکره

    یک گزارش در رابطه با رودخانه کارون

    مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون در گفت‌وگو با فارس:
    وزارت نیرو خسارات وارده به استان خوزستان را جبران کند

    مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: تبدیل‌کردن ریالی تبعات زیست محیطی، روانی، اجتماعی و غیره موجود در خوزستان گویای خسارت اقتصادی وزارت نیرو به مردم این استان است، خسارتی که باید این وزراتخانه حاضر به جبران آن باشد.

    خبرگزاری فارس: وزارت نیرو خسارات وارده به استان خوزستان را جبران کند                

    به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، مقوله انتقال آب به عنوان تجربه ناموفق، یک حقیقت غیرقابل انکار است که سال‌ها است در ذهن مردم خوزستان به صورت یک کابوس تلخ شکل گرفته و زندگی مردم خوزستان را به مخاطره غیرقابل برگشت انداخته است، مقوله‌ای که طبق قوانین یونسکو مردود است و به‌ غیر از تبعات خطرناک زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی، ارمغان دیگری برای مردم خوزستان نداشته است.

    اما این بار واقعیت تلخ دیگری پیش روی رودخانه کارون قرار گرفته و آن «عملکرد وزارت نیرو است» که دکتر حسین فاضلی، مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون معتقد است «تحقیق و تفحص از وزارت نیرو در مورد برداشت و انتقال آب بین حوزه‌ای از سرشاخه‌های کارون ضروری است زیرا با مطرح شدن تحقیق و تفحص از وزرات نیرو در مورد انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در صحن مجلس، نوع نگرش ملی یا منطقه‌ای بودن بعضی از مسئولان ذیربط در مورد مقوله انتقال آب از سرشاخه‌های کارون مشخص می‌شود».

    ملی‌شدن تحقیق و تفحص از وزارت نیرو می‌تواند موضع و عملکرد صحیح سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی را نیز در زمینه انتقال آب مشخص کرده و همچنین زمینه را برای تصمیم‌گیری درست و بدون اعمال هر نوع نگرش احتمالی منطقه‌ای و جناحی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی درباره وضعیت زیست محیطی و کشاورزی استان خوزستان مهیا کند.

    این بار نیز پای صحبت‌های دکتر فاضلی نشسته‌ایم تا مباحث دیگری را از وضعیت رودخانه کارون پیش چشم روی ما ترسیم کند.

    *فارس: نظر شما در خصوص عملکرد وزارت نیرو در مبحث حفاظت از محیط زیست استان خوزستان و به‌ویژه رودخانه کارون چیست؟

    فاضلی: آیا وزارت نیرو هشدار مقام معظم رهبری درباره خطر نابودسازی محیط زیست را در قبال حفاظت از محیط زیست خوزستان و مردم استان رعایت کرده؟ آیا وزارت نیرو به غیر از تولید برق، عملکرد صریح و شفاف حفاظت از محیط زیست خوزستان و جلوگیری از به مخاطره انداختن مردم استان را در گزارش‌های خود لحاظ کرده است؟ و سوالات متعددی که نشان از ابهامات وزارت نیرو در قبال اهمیت جدی به حفاظت از محیط زیست خوزستان و جلوگیری از به مخاطره انداختن زندگی مردم استان دارد، یعنی تجارب بررسی رسانه‌ای وزارت نیرو نشان داده آنچه برای این وزارت اهمیت ویژه دارد تولید بیشتر برق است و نه دیگر فاکتورهای لازم زیست محیطی، اجتماعی و غیره.

    *فارس: در مصاحبه‌های خود همواره تبعات زیست‌محیطی در این استان نظیر عدم توجه به معضل سد گتوند و ممنوعیت کشت را نتیجه عملکرد ضعیف وزارت نیرو عنوان کرده‌اید.

    فاضلی: ممنوعیت کشت، سدسازی، عدم حل معضل سد گتوند و معضل‌های متعدد دیگر موجود در استان خوزستان ارمغان وزارت نیرو برای مردم خوزستان بوده است، تبدیل‌کردن ریالی تبعات زیست محیطی، روانی، اجتماعی و غیره موجود در استان خوزستان می‌تواند گویای خسارت اقتصادی وزارت نیرو به مردم این استان باشد، خسارتی که باید وزارت نیرو حاضر به جبران آن باشد تا عملکرد گذشته خود را در قبال مردم خوزستان و آرامش روانی سلب شده از آنها جبران کند.

    *فارس: در این خصوص وزارت نیرو جایی برای جبران دارد؟

    فاضلی: اگرچه علاوه بر جبران گذشته خود، وزارت نیرو باید نگرش جدیدی را عملی نماید که بر پایه‌های «ملی»، «علمی و کارشناسی»، «حفاظت از محیط زیست»، «مطابق با قوانین یونسکو»، «صداقت» و دیگر پایه‌هایی باشد تا عملاً هشدارهای صریح مقام معظم رهبری درباره خطر نابودسازی محیط زیست در قبال محیط زیست و مردم خوزستان رعایت شود و از به مخاطره‌انداختن بیشتر زندگی مردم خوزستان جلوگیری شود.

    *فارس: در این زمینه نمونه و مثالی برای درک واقع‌تر موضوع مطرح کنید.

    فاضلی: نمونه بارز سیاست ها و نگرش وزارت نیرو را می‌توان در اعمال دوگانگی در مدیریت منابع آب در قبال مردم استان خوزستان یافت، اعمال دوگانگی در مدیریت منابع آب که هر روز بیش از پیش کشاورزی و زندگی کشاورزان استان خوزستان را به مخاطره می‌اندازد، معضلی که امنیت روانی کشاورزان را سلب نبوده است و طبق اساسنامه سازمان بهداشت جهانی، کشاورزان از سطح رفاه روانی و اجتماعی پایین‌تر برخوردار شده به طوری که روند به سمت کاهش سلامت روانی کشاورزان پیش می‌رود.

    *فارس: پیشنهاد شما و کارشناسان در این زمینه به وزارت نیرو چیست؟

    فاضلی: ضرورت دارد هر نوع نگرش وزارت نیرو در تعرض به منابع آبی استان خوزستان از طرف این وزارتخانه تغییر یابد، جهت تغییر نگرش در تعرض به منابع آبی خوزستان، تعیین، تبیین و اعلام موضع صریح متضررین حقوقی و حتی حقیقی استان خوزستان از سیاست‌های و نگرش وزارت نیرو باید عملی شود، به عنوان نمونه، سازمان جهادکشاورزی خوزستان به عنوان نهاد دولتی در جهت حمایت از کشاورزی استان خوزستان باید موضع روشن خود را بر اساس آمارهای صریح نسبت به تبعات عملکرد وزارت نیرو در به مخاطره‌انداختن کشاورزی و زندگی کشاورزان خوزستان مشخص کند، در این راستا، به عنوان مثال ملموس، سازمان جهاد کشاورزی باید تحقیقات لازم و جامع و گزارش حاصله از خسارات سد گتوند به کشاورزی را بر اساس واقعیت های عینی انجام دهد، اگرچه بررسی عملکرد رسانه‌ای تبعات سد گتوند نشان داده که متاسفانه هیچ وقت تبعات سد گتوند به صورت جامع مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است، مثلاً ضرر سد گتوند به شیلات چقدر بوده است؟ آیا سازمان شیلات مطالعه لازم را در این رابطه انجام داده است؟ که این غفلت در بررسی نیاز به تامل دارد.

    *فارس: اهمیت صریح‌بودن هر سازمان متضرر از عملکرد وزارت نیرو به دلیل انجام تعهدات آن سازمان است، به عنوان نمونه، تولید گندم و کیفیت خاک ارتباط مستقیمی با هم دارند، لذا با وجود میزان چند میلیونی نمک سد گتوند چگونه می‌توان خاک سالم را حفظ کرد؟

    فاضلی: گاهی گفته می‌شود که خود سازمان آب و برق خوزستان متضرر از تبعات سد گتوند است که این واقعیت نیاز به اعلام حقیقت از طرف سازمان مذکور یا تحقیق و تفحص دارد زیرا که حفظ بیت المال در همه احوال ارجحیت دارد و منافع شخصی و سازمانی نباید آن را تحت شعاع قرار دهد.

    *فارس: پس وزارت نیرو عملا مردم این استان و محیط زیست خوزستان را نادیده گرفته است؟

    فاضلی: متاسفانه همیشه نگرش تک بعدی به تبعات عملکرد وزارت نیرو در استان خوزستان و به مخاطره‌انداختن زندگی مردم استان بوده، اینجاست که به طور مثال تبعات سد گتوند به عنوان ارمغان وزارت نیرو برای مردم استان خوزستان باید به صورت چند بعدی بررسی شود، با محاسبه چند بعدی تبعات سد گتوند می‌توان به محاسبه ضرر حقیقی حاصله از سد گتوند رسید.

    *فارس: در راستای سد گتوند، متاسفانه فقط بر روی بعد آب و میزان شوری و تاثیر آن بر کشاورزی مانور داده می‌شود پس بررسی دیگر ابعاد تبعات آن چه می‌شود؟

    فاضلی: این ضرورت امروزی است که وزارت نیرو در راستای توقف سیاست‌های مخاطره‌انگیز زندگی مردم استان خوزستان قدم جدی را بردارد و نگرش خود را را بر پای بهبود زندگی مردم استان به عنوان بخشی از بالاترین سرمایه کشور بنا نهد و نه بر پایه تولید بیشتر برق.

    *فارس: سیاستی که وزارت نیرو در پیش گرفته در نهایت این وضعیت را به کجا ختم می‌کند؟

    فاضلی: حفظ محیط زیست و از جمله حفظ تالاب‌ها از مهمترین راهکارهای بهبود کیفیت زندگی مردم خوزستان است که باید به طور جدی‌تر از تولید بیشتر برق سرلوحه وزارت نیرو قرار گیرد و وزارت نیرو قبل از انجام هر نوع عملکرد جهت تولید بیشتر برق باید گزارش و تاییدیه حفاظت محیط زیست را ارائه دهد و خود را مطیع به حفاظت از محیط زیست کند، اگرچه عملکرد وزارت نیرو در قبال مردم خوزستان به نسبت مردم دیگر استان‌ها نشان داده است که وزارت نیرو نگرشی غیر ملی و حتی غیرعلمی را نسبت به مردم خوزستان اعمال کرده و سیاست‌های خود را به این سمت هدایت می‌کند، امیدواریم که سیاست دوگانگی مدیریت منابع آبی خوزستان و عدم توجه به تولید کشاورزی و به مخاطره انداختن زندگی مردم استان تغییر یابد و استان به سمت پایداری لازم پیش رود.

    *فارس: و در صورت تغییر لازم در نگرش وزارت نیرو؟

    فاضلی: مطمئنا در صورت تغییر لازم در نگرش وزارت نیرو، امکان بالفعل شدن پتانسیل‌های ملی بالقوه و حفظ کردن پتانسیل‌های ملی بالفعل منابع آبی استان خوزستان وجود دارد که این راهکاری جهت توسعه پایدار استان و کشور است.

    یک خبر از دزفول

    یک منبع آگاه از بازداشت 50 دختر و پسر در یک پارتی مختلط در یک پارتی در باغی در حومه شهر دزفول خبر داد.

    کد خبر: ۵۱۸۵۳۷
    تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷ - 21 July 2015
    یک منبع آگاه از بازداشت 50 دختر و پسر در یک پارتی مختلط در یک پارتی در باغی در حومه شهر دزفول خبر داد.

    یک منبع آگاه امروز در گفت‌و‌گو با فارس در اهواز با اعلام این خبر اظهار کرد: این افراد شب گذشته با حضور در باغی در شهر شمس‌آباد از توابع شهرستان دزفول، بصورت مختلط و در وضع نامناسبی اقدام به جشن و شادی می‌کردند که سروصدای ناشی از خوشگذرانی این افراد به حدی بود که جریان به اطلاع پلیس رسانده شد.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: این افراد 50 نفر بودند که 26 نفر از آنها دختر و 24 نفر دیگر پسر بودند که سن آنها از 20 تا 25 سال گزارش شده است که همگی صبح امروز در وضعیت نامناسبی بازداشت و برای تحقیق و تشکیل پرونده به یکی از مراکز پلیس منتقل شدند.

    این منبع که نخواست نامش ذکر شود گفت: وسائل مختلف لهو لعب، مشروبات الکلی و ... از این افراد کشف و ضبط شد.

    وی افزود: تمام این افراد از شهر اهواز برای تفریح و خوشگذرانی به این باغ آمده بودند.

    به گزارش فارس، شهرستان دزفول به دار المومنین معروف است و مردمان این شهرستان جزو مذهبی‌ترین شهرهای استان خوزستان هستند.

    ژانگی دانکسیا لندفرم؛ پدیده‌ی طبیعی رنگارنگ

    (118سفر)- ما در دوره‌ای زندگی که می کنیم که نرم افزار قدرتمند "فتوشاپ" توانایی انجام هر تغییری روی تصاویر را دارد، اما "ژانگی دانکسیا لندفرم" (Zhangye Danxia Landform) در چین تجربه مشاهده یکی از پدیده‌های طبیعی منحصر به فرد را در اختیار ما می گذارد که باور وجود آن دشوار است. این منطقه که در استان "گانسو" قرار دارد دارای چشم اندازهایی طبیعی با رنگ‌های مختلف بوده که هر بازدیدکننده‌ای را حیرت زده می کنند.

    رگه‌هایی به رنگ‌های آبی، نارنجی، سبز، زرد، قرمز، زمردی و ... قسمت‌های مختلف ژانگی دانکسیا لندفرم را زینت داده‌اند. تنوع رنگی این منطقه بیشتر تداعی‌گر نقاشی‌های امپرسیونیستی تا یک تصویر واقعی هستند.

    پدیده طبیعی دانکسیا نمونه‌ای منحصر به فرد از ژئومورفولوژی سنگی بوده که از ماسه سنگ‌های قرمز و کنگلومراها شکل گرفته است. فرآیند شکل گیری ژئوپارک ژانگی بیش از 24 میلیون سال طول کشیده و قدمت آن به دوره "کرتاسه" باز می گردد. امروزه، این منطقه یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری چین بوده و در سال 2010 در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

    با برترین جت های تشریفاتی دنیا

     (118سفر)- جت های تجاری که بعضا "تشریفاتی" نیز نامیده می شوند، مدلی ویژه از هواپیماهای جت هستند که برای انتقال و جابجایی گروه کوچکی از افراد طراحی و ساخته می شوند. البته جت های تجاری برای منطورهای دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند اما عمدتا در اختیار شرکت های خصوصی، موسسات و نهادهای دولتی و همچنین نیروهای مسلح قرار دارند. شرکت های مختلفی در تولید اینگونه جت ها فعالیت دارند که از جمله می توان به بمباردیه، امبرائر، بوئینگ، ایرباس و ... اشاره کرد. در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به آخرین جت های تجاری دو کمپانی مطرح بوئینگ و ایرباس.

    جت های تجاری ایرباس

    A318 Elite ACJ

    قیمت: 47 میلیون دلار

    خط تولید: از سال 2005 تا کنون

    A319 ACJ

    قیمت: 51 میلیون دلار

    خط تولید: از سال 2003 تا کنون

    A320 Prestige

    قیمت: 99 میلیون لار

    خط تولید: از سال 2000 تا کنون

    A330 Corporate Jet

    قیمت: 214 میلیون دلار

    خط تولید: از سال 2006 تا کنون

    A340 Private Jet

    قیمت: 236میلیون دلار

    خط تولید: از سال 2006 تا کنون

    A380 Private Jet

    قیمت: 402 میلیون دلار

    خط تولید: از سال 2007 تا کنون

    جت های تجاری بوئینگ

    New Air Force One

    قیمت: 390 میلیون دلار

    خط تولید: از سال 1990 تا کنون

    BBJ

    قیمت: 60 تا 65 میلیون دلار

    خط تولید: از سال 1998 تا کنون

    BBJ2

    قیمت: 70 تا 85 میلیون دلار

    خط تولید: 1999 تا کنون

    BBJ3

    قیمت: 75 تا 90 میلیون دلار

    خط تولید: از سال 2002 تا کنون

    747 8 VIP

    قیمت: از 280 تا 310 میلیون دلار

    خط تولید: از سال 2010 تا کنون

    777 VIP

    قیمت: از 260 تا 300 میلیون دلار

    خط تولید: از سال 1999 تا کنون

    787 VIP

    قیمت: از 153 تا 175 میلیون دلار

    خط تولید: از سال 2010 تا کنون

    Business Jet

    قیمت: از 65 تا 75 میلیون دلار

    خط تولید: از سال 2006 تا کنون

    معرفی یک خودرو روز دنیا

    ماشین دوو L4X (عکس)

    عصر ایران - دوو L4X مدل 2007 ساخت کشور کره جنوبی است.

    یک تحلیل اقتصادی

    سیاحت در سرزمین های مختلف همواره جزئی از نیاز های زندگی انسان و یکی از روش های پررونق گذران سالم اوقات فراغت به شمار می رود ،صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به شمار آمده و به یقین جهانگردی در دهه های آینده با سرعتی بیش از گذشته و امروز گسترش خواهد یافت بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد اشتغال رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیر بنایی می دانند.

    گردشگری عنصری زنده و سریع الرشد است. فعالیت های جدید، مقصدهای جدید،تکنولوژی و دانش جدید بازارهای نو و بالاخره تغییرات جدید در الگوی زندگی انجام گردشگری را ضروری می سازد در تلاش برای گسترش صنعت گردشگری می توان گفت در عصر حاضر، کشوری موفق است که زمینه های لازم را برای گسترش این صنعت همگام با گسترش فناوریهای نو آماده سازد، بنابراین شناخت بسترهای لازم جهت رشد صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه از قافله عقب نمانیم باید دیدگاه و تفکرات سنتی را کنار گذاشته و خود را با شرایط جدید وفق دهیم زیرا گردشگری به سبک و سیاق جدید لوازمی دارد که برای استقرار و پیاده سازی آن در کشور باید مقدماتش را فراهم نمود.

    واژه اکوتوریسم نخستین بار در دهه ۱۹۸۰ به کار رفت و این تعریف جامع ،کوتاه و معتبر توسط انجمن بین الملل اکوتوریسم در سال ۱۹۹۰ ارائه شد:
    «سفر مسئولانه به مناطق طبیعی، به منظور حفظ محیط زیست و بهبود اوضاع اقتصادی جوامع محلی »
    برای اکوتوریسم تعاریف متعددی ارائه شده است که در اینجا به چند مورد اشاره می شود :
    – بازدید از یک منطقه به منظور مشاهده ی سرزمین،جانوران و گیاهان دست نخورده در آن منطقه .
    – سفر به طبیعت به نحوی که در عین محافظت از اکوسیستم ، به شان جوامع محلی نیز احترام گذارده شود .در این تعریف علاوه بر منابع طبیعی ،به ارزش های مردم محل نیز توجه شده است و ضرورت ایجاد توازن بین منابع طبیعی،توریسم،جامعه محلی و توریست ها مورد توجه قرار گرفته است.
    اکوتوریسم که توریسم بومی شناختی نیز نامیده می شود ،شکلی از گردشگری است که جاذبه های منحصر به فرد اجتماعی را مورد توجه قرار می دهد به عبارت ساده تر ،اکوتوریسم ،مسافرت کردن داوطلبانه ی افراد به جاهایی که میراث طبیعی(گیاهی و جانوری)و فرهنگی آنها به عنوان جاذبه های اول مطرح باشند و چنین گردشگری با این سفرها راه های زیستن مطلوب در کره خاکی را یاد می گیرد.اکوتوریسم مسئول و متعهد شامل برنامه هایی خواهد بود که کمترین اثرات منفی را که در اکوتوریسم معمولی دیده می شود بر محیط بر جا گذارد و در عین حال فرهنگ عام مردم محلی را بهبود بخشند. بنابر
    این در اکوتوریسم نه تنها عوامل مهم محیطی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار می گیرد بلکه برنامه های پیشبردی و کاملی برای چرخه های بازیابی از طبیعت،بهره برداری از انرژی، حفاظت از محیط آبی و ایجاد فرصت های اقتصادی برای جوامع محلی نیز به طور جدی مورد توجه قرار می گیرد.
    شهرستان باغملک در شرق اهواز و جنوب غربی ایران واقع شده قرار دارد که این شهرستان از نظر تاریخی قدمتی دیرینه دارد نقاط مرتفع،جنگل ها،مناظر طبیعی، رودخانه ها و… زمینه های فراوانی را در جهت رشد و توسعه گردشگری آن بوجود آورده است که دارای جاذبه های منحصر به فرداکوتوریسمی است ،منظور از فضاهای منحصر به فرد در این مقاله فضاهایی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به یک قطب گردشگری برای جذب گردشگررا دارند.
    برخی ازاین فضاها در باغملک برای مردم محلی و استان شناخته شده اند ولی هنوز آنگونه که شایسته است برای بهبود امکانات و تبدیل کردن آنها به قطب های گردشگری مطرح تلاش نشده است.و شرایط برای برخی از این فضاها به گونه ای پیش می رود که به دلیل رعایت نشدن اصول گردشگری و توسعه ی پایدار این مناطق قطعا از این همه زیبایی برای آیندگان چیزی باقی نخواهد نماند.
    فضاهایی که می توانند با برنامه ریزی های اصولی و سرمایه گذاری به جذاب ترین قطب های گردشگری تبدیل شوند.
    در تابستان دارای آب و هوایی معتدل است که با توجه به شرایط آب و هوایی خوزستان در این فصل یکی از مهمترین شهرهای خوزستان برای این فصل پر مسافر است.
    شهرستان باغملک از نظر تاریخی قدمتی دیرینه دارد . مرکز سرزمینی است که به جانکی معروف و مشهور می باشد . منطقه جانکی دارای سوابق تاریخی چند هزار ساله است که در قدیم جزو مملکت عیلام بوده و آثاری نیز مربوط به دوره ساسانیان می باشد و از حیات قبل ازساسانیان هم خرابه های منجنیق و غار سلیمان موجود است بنابراین قدیمی ترین مردمانی که در منطقه جانکی سکونت داشتند و امروز هم اعقاب آنها باقی هستند از ایل جانکی یا جوانکی بوده اند.
    شهرستان باغ‌ملک در قدیم «جانکی» نام داشته و نام آن مخفف «جوانکی» است که نام طایفه ای از اکراد بوده که در دوره اتابکان لر بزرگ به این منطقه آمده و تا روزگار صفویه در این نواحی می زیسته اند.
    مناطقی چون امام زاده عبدالله (شاه منگشت) که این سایت غنی و بکر و پر از تقدس احتیاج به رسیدگی و برنامه های کوتاه مدت گردشگری دارد که این امر توسط مسئولین مربوطه و متخصصان جهانگردی امکان دارد تا بتواند از تمام پتانسیل هایش برای جذب گردشگر استفاده کند. که متاسفانه دخالت غیر تخصصی و نا آگاهانه عده ای به جای آنکه منطقه را توریست پذیر تر کنند آن را دچار تخریب و ضررهای جبران نشدنی کرده اند. از جمله قطع کردن درختان چنار هزار ساله و خشک کردن چشمه های طبیعی و ناب که هر کدام خود سرمایه و موهبتی بود الهی و برگشت ناپذیر که باید به صورت بکر و دست
    نخورده می ماندند
    این منطقه بسیار زیبا که دارای چشم اندازهای فوق العاده ای است تقریبا ۵۰ کیلومتری شهرستان باغملک قرار دارد. این منطقه برای بازدیدکنندگان هم جنبه زیارتی و هم سیاحتی دارد به گونه ای که گردشگران برای لذت بردن از طبیعت زیبا و باغهای گردو و رودخانه هایی که در تمام سال آب خنک و گوارایی دارند و همچنین غارهای شگفت انگیزی که هنوز در برخی از آنها خانواده هایی در کنار هم با یک خوشبختی غریب زندگی می کنند ،چند روزی را در دشت های پهناوری که کوههای سر به فلک کشیده ای آنها را احاطه کرده است یا چادر می زنند و یا در اقامتگاههایی که در آنجا احداث شده اتراق می
    کنند ،با وجود اینکه هر ساله تابستان به خاطر هوای خنک و طبیعت فوق العاده سیل گردشگر را به این منطقه داریم اما هنوز آنگونه که شایسته است برای فضاهای اکوتوریسمی این منطقه برنامه ریزی نشده است، غارهای شگفت انگیزی که هنوز از دید بشر پنهان مانده و کوههایی که برای کوهنوردی بسبار مناسب است و…
    ‌امام زاده سلیمان (رباط علیا) که قدمگاه حضرت سلیمان نبی(ع) واقع در روستای رباط در چند کیلومتری شهرستان باغملک با طبیعت بکر و شالیزار های زیبا و رودخانه ای که صدای دلنشینش آدمی را به وجد می آورد وبه آرامشی دور از شلوغی شهر می رساند وکمی پایینتر ار آن روستای ابوالعباس با آب و هوایی خنک در تابستان و باغهایی مملو از درختان انار گویی با آرامشی رویایی در آغوش سبز شالیزارهای برنج سالهاست که خفته است ، این منطقه هم جنبه زیارتی و هم سیاحتی برای گردشگران دارد و پتانسیل این را دارد که به سایت گردشگری پیشرفته با برنامه های کوتاه مدت و بلند
    مدت تبدیل شود ،باید با چشمی باز به این نکته توجه کنیم که خدماتی که برای گردشگران ارائه می کنیم در جهت پیشرفت منطقه باشد نه در جهت تخریب آن، که این مهم جز با پیگیری و نظارت افراد متخصص به دست نمی آید.
    تنگ کرد(بهشت پنهان) که نام روستایی عشایر نشین است در چند کیلومتری شهر قعله تل که این شهر در ۱۵ کیلومتری شهرستان باغملک قرار دارد . طبیعتی بکر و رویایی با آبشارهایی بلند در دل جنگل هایی که هر بیننده ای را مسخ می کند و به یاد انسان دود زده که دچار روزمره گی شده می آورد که اینجا زندگی با تمام زیباییهاش جریان دارد ،اینجا همان جاییست که باید عمیق نفس بکشی و خدا را به خاطر این همه زیبایی شکر کنی ،صدای آبشار که با آواز پرندگان و موسیقی باد که درختان را به رقص موزونی وا می دارد وقتی تلفیق می شود گردشگر صدایی را می شوند که شاید یکی از غریب ترین و قشنگترین صداهایی
    باشد که تا کنون شنیده است ،اما اینجا نیز مثل خیلی از مناطق زیبای خوزستان از توجه مسولین دور مانده و تا کنون هیچ برنامه ریزی برای تبدیل این بهشت پنهان به یک سایت گردشگری نشده ،منطقه ای که دور از باور نیست که اگر با یک برنامه ریزی سنجیده تبدیل به یک قطب گردشگری شود هر ساله بیشترین گردشگر طبیعی را در کل کشور کشور خواهد داشت ،این منطقه چون در نزدیکی شهر باستانی قلعه تل قرار دارد و با توجه به امکان آشنایی گردشگران با زندگی عشایر از نزدیک که می تواند برای آنها جذاب باشد از موقعیت استراتژیکی بسیار خوبی برخوردار است که می تواند در توسعه گردشگری شهرستان باغملک نقش بسزایی را ایفا کند.

    مال آقا (بهشت کوچک خوزستان) برفهای نشسته بر جبال منگشت، آب سرد و گوارای رودخانه مال آقا را به طبیعت هدیه می دهد،رودخانه ای عظیم و پر خروش که در زیر سایه درختان کهنسال بلوط و چنار بهار و تابستان پذیرای مهمانان بسیاری است،که جمعیت بسیاری در روزهای تعطیل به این منطقه می آیند واین همان قدر که باعث خوشحالی است همان قدر هم مجب نگرانی است زیرا زمانی یک سایت گردشگری پیشرفت می کند و حفظ می شود واز آثار مخرب گردشگری دور می ماند که با برنامه ریزی های درست و تخصصی پیش رود ،به نظر محقق این گونه سایت ها نیاز به حفاظت ویژه دارند تا با دخالت های غیرتخصصی افراد نا آگاه از تخریب و نابودی دور بمانند ،جمع شدن زباله ها گوشه وکنار این طبیعت های زیبا ،ریختن زباله در آب و روشن کردن آتش در کنار آین درختهای پیر ،نبودن اردوگاههای جهانگردی و گردشگری مناسب برای بیتوته و استراحت مسافران،نبودن FAST FOOD های بهداشتی و معتبر و….مرگ تدریجی برای این سایت های زیبا و دل انگیز است .

    این مناطق از دیدگاه محقق مناطقی هستند که می توانند به عنوان قطب های منحصر به فرد اکوتوریسمی خوزستان معرفی شوند.
     
    منبع: افتصاد بومی

    یک خبر از اهواز

    همزمان با عید سعید فطر و طبق سنوات اخیر جمعی از شهروندان اهواز با حضور در حسینیه شهدای شمخانی اهواز فرارسیدن عید سعید فطر را به امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی تبریک گفتند.همزمان با عید سعید فطر و طبق سنوات اخیر جمعی از شهروندان اهواز با حضور در حسینیه شهدای شمخانی اهواز  فرارسیدن عید سعید فطر را به امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی تبریک گفتند. 















    اخبار سیاسی روز

    قطعنامه امروز شورای امنیت 12 بند مقدماتی ، 30 بند اجرایی، یک زمینه که جمع بندی اقدام مشترک یا همان توافق وین است و یک نامه کشورهای 1+5 با هفت بند را شامل می شود که نزدیک به 170 صفحه خواهد بود.

    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    آغاز جلسه شورای امنیت برای تایید توافق ایران و 1+5

    شورای امنیت سازمان ملل متحد با تشکیل جلسه ای توافق هسته ای ایران و 1+5 را تایید کرد
    به گزارش «انتخاب»، شورای امنیت با 15 رای قطعنامه توافق هسته ای ایران و 1+5 را تصویب کرد.
    قطعنامه امروز شورای امنیت 12 بند مقدماتی ، 30 بند اجرایی، یک زمینه که جمع بندی اقدام مشترک یا همان توافق وین است و یک نامه کشورهای 1+5 با هفت بند را شامل می شود که نزدیک به 170 صفحه خواهد بود.به گفته ی عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران، مهم‌ترین ویژگی این قطعنامه این است که برخلاف 6 قطعنامه قبلی شورای امنیت علیه ایران دیگر طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل نخواهد بود که موضوع هسته ای کشورمان تهدید علیه جامعه بین الملل شناخته شود.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادعاهای مقامات آمریکایی درباره توانمندی نظامی‌شان و حقیر شمردن توان نظامی ایران، ابراز کرد: این حرف‌ها همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند مصداق "لاف در غریبی" است.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشد هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند.
    به گزارش «انتخاب»، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره جمع‌بندی مذاکرات‌ هسته‌ای در وین و همچنین پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است در شورای امنیت سازمان ملل بررسی شود، تأکید کرد: اولاً بار دیگر باید اعلام کنیم که در جمهوری اسلامی ایران حتی یک مقام مسئول وجود ندارد که با مذاکره و "توافق خوب" در موضوع هسته‌ای مخالفتی داشته باشد، بنابراین آنچه رسانه‌های بیگانه با راهبری مراکز عملیات روانی دشمن به‌منظور ایجاد دوقطبی‌های کاذب در کشور بر سر موضوع هسته‌ای به راه انداخته‌اند، از اساس کذب بوده و این چنین اقداماتی که همزمان با مذاکرات در جریان بوده و هست، صرفاً به‌منظور ایجاد یک فضای اجتماعی برای امتیازگیری‌های بیشتر از ملت عزیزمان صورت می‌گیرد.
    وی که با تسنیم گفتگو می کرد، با بیان اینکه مهمترین ملاک برای ارزیابی جمع‌بندی هسته‌ای و سنجش نسبت آن با یک "توافق خوب"، تطابق تام و تمام، شفاف و غیرمبهم آن با خط قرمزهای اعلام شده توسط جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: آنچه برای من به‌عنوان یک مسئول نظامی بیش از هرچیز دیگر اهمیت دارد، ایستادگی جدی و بدون ذره‌ای اغماض بر سر خط قرمز بسیار حیاتی یعنی "حفظ و ارتقای توانمندی دفاعی ایران" است.
    فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به پیش‌نویس منتشر شده از قطعنامه‌ای که قرار است براساس جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد، تصریح کرد: برخی از مواردی که در این پیش‌نویس مندرج شده، مشخصاً مغایر و در تناقض با خطوط قرمز مهم جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه درمورد توانمندی‌های تسلیحاتی بوده و هیچ‌گاه مورد پذیرش ما نخواهد بود.
    سرلشکر جعفری اعلام کرد: هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشند، هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند.وی در ادامه با بیان اینکه همان‌طور که پیش از این نیز توسط مسئولان مذاکره‌کننده ایرانی و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب نیز تأکید شده، متن جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای باید در مسیر قانونی خود بررسی شده، سپس اعلام نظر نهایی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برخی تعمداً با فضاسازی‌های کاذب بنای آن دارند که چنین روند قانونی را نادیده گرفته و راه را برای بررسی به‌موقع و دقیق این جمع‌بندی و قرار دادن آن در یک مسیر حقوقی و منطبق با منافع ملت ایران سد کنند.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادعاهای مقامات آمریکایی درباره توانمندی نظامی‌شان و حقیر شمردن توان نظامی ایران، ابراز کرد: این حرف‌ها همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند مصداق "لاف در غریبی" است.فرمانده کل سپاه پاسداران در پایان با بیان "اساساً خوی استکباری و وحشیانه آمریکایی‌ها به ما می‌گوید که اگر ذره‌ای به توانمندی نظامی خود علیه ایران اعتماد داشتند هیچ‌گاه پای میز مذاکره نمی‌نشستند" گفت: آمریکایی‌ها و سگ دست‌‌آموز آنها یعنی رژیم صهیونیستی نه یک بار، بلکه بارها در مصاف با گروه‌هایی مانند حزب‌الله و مقاومت فلسطین که بخش کوچکی از توان عظیم انقلاب اسلامی جهانی محسوب می‌شوند، پوزه‌شان به خاک مالیده شده است؛ بنابراین هیچ فرد آگاهی نه تنها چنین تهدیدات و ادعاهای مضحک آمریکایی‌ها را جدی نمی‌گیرد، بلکه آن را گواه و دلیل روشن‌تری بر عجز و بیچارگی آنان می‌داند.
    معاون وزیر خارجه ایران گفت: در صورت نقض تعهدات طرف مقابل حتی با آژانس هم قطع رابطه می‌کنیم.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    عراقچی: پرونده ایران 10 سال دیگر از شورای امنیت خارج می شود / نقض قطعنامه نقض توافق هسته ای نیست / وفتی گفتند تحریم تسلیحاتی لغو نمی شود، گفتیم توافقی نخواهیم داشت / اگر نقض تعهد کنند با آژانس هم قطع رابطه خواهیم کرد

    معاون وزیر خارجه ایران گفت: در صورت نقض تعهدات طرف مقابل حتی با آژانس هم قطع رابطه می‌کنیم.
    به گزارش «انتخاب»، محورهای مهم سخنان سیدعباس عراقچی در گفتگوی ویژه خبری به این شرح است:
    - ظریف توافق را فردا(امروز) تقدیم مجلس می‌کند تا روال بررسی آن آغاز شود.
    - تا زمانی که در همه کشورها توافق تصویب نشود توافقی نخواهیم داشت آن وقت دستور توقف اجرای تحریم‌های آمریکا صادر شده و مانند قطعنامه امروز که تحریم های شورای امنیت را لغو کرد ولی عملیاتی شدن آن موکول به روزی می شود که ما تعهدات خود را انجام دهیم.
    - اولین بار غنی‌سازی یک کشور در حال توسعه در شورای امنیت به رسمیت شناخته شده است.
     - اولین باری است کشوری که تحت فصل هفت قرار گرفته، صحیح و سالم و با دست پر از ذیل فصل هفت خارج می شود که این نشان از اقتدار جمهوری اسلامی است.
    - قطعنامه ذیل فصل هفت نیست و تنها برخی بندها که برای اقدامی الزام آور بوده ذیل ماده 41 آمده است، حدود 10 بند از این قطعنامه چنین ویژگی داشت.
    - در این بیانیه در کلیت نیامده که الزام آور است و تنها در ابتدای برخی بندها اشاره شده که تحت ماده 41 است.
    - نقشه راه در این قطعنامه کاملا آمده؛ اولین و آخرین قطعنامه در خصوص پرونده هسته ای است و بعد از 10 سال خود به خود لغو می شود. 10 سال دیگر اگر مشکلی پیش نیاید پرونده ایران عادی و از شورای امنیت خارج می شود.
    - اگر آمریکا می تواند خواسته خود را با دیگر اعضای شورای امنیت مطرح کند و آنها را با خود همراه کند.
    - برای ادامه قطعنامه امروز برای یک مدت دیگر نیاز به تصویب در شورای امنیت و یک قطعنامه جدید دارد و باید رای روسیه و چین را هم داشته باشد.
    - در بند 9 قطعنامه 1929 تحت ماده 41 آمده که ایران نباید فعالیت های موشکی بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشته باشد که این می توانست موجب یک اقدام نظامی علیه کشور باشد اما امروز این ممنوعیت تبدیل به یک محدودیت غیر الزام آور شده و از ایران می خواهد کار بر روی موشک های "طراحی شده برای حمل کلاهک هسته ای" را انجام ندهد که ما اصلا چنین موشک هایی نداریم.
    - این ها مفاد قطعنامه هستند و نه نقض توافق، نقض آنها نقض توافق نیست نقض قطعنامه است و اجرا نکردن آن مانند قطعنامه های قبلی شورای امنیت است و در بیانیه امروز آوردیم که هیچ کدام از این تحریم ها را به رسمیت نمی شناسیم.
    - مساله تسلیحاتی و موشکی را طرف های مقابل ما با توجه به موفقیت های ایران در منطقه نمی خواستند حل شود. وقتی گفتند که نمی توانند تحریم های این دو را بردارند ما گفتیم که توافقی نخواهیم داشت و گفتیم که تعارف نداریم و خجالت هم نمی کشیم که به متعهدان خود در هر جایی که بخواهیم اسلحه خواهیم داد و یا خواهیم خرید.
    -  بین قطعنامه و توافق اختلاف وجود دارد؛ نقض قطعنامه نقض توافق نیست؛ ممنوعیت‌های تسلیحاتی به محدودیت تبدیل می‌شود؛ می‌توانیم این محدودیت‌ها را نپذیریم.
    - بازگشت تحریم های شورای امنیت ساده نیست؛ طی 60 روز در کمیته مشورتی و سپس سطح وزرا مطرح می شود و اگر حل نشد به شورای امنیت می رود.
    -بازگرداندن قطعنامه های قبلی هزینه سنگین سیاسی برای آنها دارد؛ گفته ایم که در صورت نقض تعهداتشان حتی با آژانس هم قطع رابطه می کنیم.
    - همه خط قرمزهای رهبری رعایت شده؛ هیچ خدشه ای به برنامه موشکی های ما وارد نخواهد شد.
    - همه ارزیابی های آژانس کمی شده و کیفی نیست. جایگزین برای آژانس نداریم؛ اگر کنگره تحریم ها را لغو کرد پروتکل را به مجلس می فرستیم و تا آن زمان داوطلبانه موقتا آن را اجرا می کنیم.
    - ما درباره مسائل امنیتی و دفاعی خود حاضر به مذاکره هم نیستیم چه برسد به مصالحه.
    کنگره آمریکا منتشر کرد:
    با به پایان رسیدن مذاکرات هسته‌ای موضوع آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور به بحث داغ این روزها تبدیل شده است.

    به گزارش مشرق، در این میان اعداد و ارقام مختلفی از سوی منابع مختلف درباره میزان داراییهای ایران در آمریکا مطرح می‌شود.

    براساس گزارشی که سرویس تحقیقات کنگره آمریکا منتشر کرده است برخی از تحریمهای آمریکا علیه ایران در زمان تسخیر لانه جاسوسی در سالهای 1979 تا 1981 در قالب دستورات اجرایی دولت جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا، باعث مسدود شدن داراییهای ایران در آمریکا شدند.

    بخشی از این داراییها پس از حل و فصل موضوع در سال 1981 تحت توافقنامه الجزایر و در قالب دستورات بعدی آزاد شدند. اما بخش دیگر نظیر یک سری از قراردادهای بین شاه مخلوع با آمریکایی ها که پول آنها را پرداخت شده و به سرانجام نرسیده بود، به ایران پس داده نشدند. از جمله این موارد قرارداد نظامی 400 میلیون دلاری است که پول آن پرداخت شده بود ولی وزارت دفاع آمریکا پس از انقلاب تجهیزات مورد نظر را به کشور دیگری مجددا فروخت و پول آن را در حسابی ذخیره کرده است. همچنین اموال دیپلماتیک ایران در آمریکا نظیر ساختمان سفارت و 10 ملک دیگر به همراه حسابهای بانکی در ایالت‌های مختلف توسط دولت آمریکا توقیف و اجاره داده شدند. املاکی که قیمت شان با احتساب مبلغ اجاره سالهای گذشته 50 میلیون دلار برآورد شده است. همچنین بر اساس گزارشی که در سال 2013 منتشر شد، در فوریه سال 2010 حدود یک میلیارد و 950 میلیون دلار از داراییهای ایران در آمریکا مسدود شده است. دیگر اختلافات مالی بین ایران و آمریکا مربوط به شلیک ناو آمریکایی وینسنت به هواپیمای مسافربری ایران در سوم ژوئیه 1988 است. آمریکا در پی این فاجعه در مجموع 61 میلیون و 800 هزار دلار خسارت بابت 248 قربانی(300 هزار دلار بابت هر قربانی سرپرست خانواده و 150 هزار دلار بابت قربانیان غیرسرپرست) پرداخت کرد، اما هیچ گاه پول خود هواپیما را پرداخت نکرد. همچنین در اواخر سال 2009 یک دادگاه آمریکایی در جنوب نیویورک اموال شرکت آسا را که متعلق به بانک ملی ایران است توقیف کرد.  این موارد تمام اموالی است که سرویس تحقیقات کنگره آمریکا به عنوان دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور از آنها نام برده است.

    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

    وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که فعالیت های گروهک تروریستی داعش در این کشور افزایش یافته است.
    به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی نبأ، بیانیه مزبور خاطر نشان کرد: نبرد میان نیروهای وزارت کشور عربستان و گروه تروریستی داعش در فضای واقعی و مجازی ظرف چند روز گذشته شدت گرفته است.گروه تروریستی داعش که توسط عربستان و متحدانش در منطقه تاسیس شده و مورد حمایت مالی و تسلیحاتی آنها قرار می گیرد، اکنون به بلای فراگیر برای آل سعود تبدیل شده است.
    بیانیه وزارت کشور عربستان افزود: داعش در نظر داشت تا در منطقه صحرایی در جنوب استان شروره در دو کیلومتری مرزهای یمن، پایگاهی برای ارایه آموزش به عناصر تروریست خود برپا کند تا به عنوان نقطه وصل با عناصر داعش در آن سوی مرزهای عربستان عمل نماید.
    بیانیه توضیح داد: وزارت کشور عربستان همچنین به یک پایگاه آموزش نظامی دیگر گروه تروریستی داعش اما این بار از نوع مجازی و سایبری دست یافته است.وزارت کشور عربستان خاطر نشان کرد: با بازداشت عناصر پشتیبان داعش که از راه اینترنت اندیشه های منحرف خود را گسترش می دادند و با تبلیغات گمراه کننده اقدام به جذب نیرو می کردند، زیربنای باندهای داعش در عربستان از بین رفته است.
    این وزارتخانه پس از بازداشت یکی از عناصر وابسته به داعش به نام محمد علی العتیق اعلام کرد که به همراه وی یک کمربند انفجاری و در منزلش تجهیزات مورد نیاز برای ساخت مواد منفجره را کشف کرده است .
    وزارت کشور عربستان اعلام کرد که تاکنون پلیس این کشور 431 نفر از مظنونان به داشتن گرایش به گروهک تروریستی داعش را بازداشت کرده و شماری از نقشه های تروریست ها برای حمله به مساجد و افراد پلیس و نمایندگی یکی از کشورهای خارجی را نقش بر آب کرده است.
    گروه تروریستی داعش هفته گذشته انفجار خودروی بمب گذاری شده در ریاض را برعهده گرفت.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    ترس مقامات آلمانی از شنود مکالمات خود در کشورهای خارجی سبب استفاده آنان از موبایل‌های یک‌بار مصرف شده است.
    به گزارش دویچه وله، مقامات آلمانی از این تلفن‌ها در کشورهایی نظیر چین و آمریکا استفاده کرده و پس از بازگشت آنها را نابود می‌کنند.
    ترس مقامات آلمانی از شنود مکالمات خود در کشورهای خارجی، سبب استفاده آنان از تلفن‌های همراه یک‌بار مصرف شده است. سیاستمداران آلمانی از این تلفن‌ها در کشورهایی نظیر چین، روسیه و آمریکا استفاده کرده و پس از بازگشت آنها را نابود می‌کنند.
    افزایش شنود و جاسوسی از مقامات رسمی و سیاستمداران جهان باعث شده که تدابیر امنیتی در آلمان در این زمینه افزایش یابد. گسترش فعالیت‌های جاسوسی الکترونیکی وزیران آلمان و مدیران ارشد دولتی این کشور را واداشته است که در سفرهای خارجی خود از تلفن‌های همراه "یک‌بار مصرف" استفاده کنند.بر اساس گزارش اشپیگل آنلاین سیاستمداران آلمانی در کشورهایی نظیر چین، آمریکا یا روسیه از تلفن‌های همراه (موبایل) خود استفاده نمی‌کنند و با تهیه تلفن‌های "یک‌بار مصرف" می‌کوشند که خطر شنود مکالمات در چنین کشورهایی را کاهش دهند. معمولاً این تلفن‌های همراه پس از بازگشت مقامات دولتی آلمان از بین برده می‌شوند.
    "اداره فدرال آلمان در عرصه امنیت فناوری اطلاعاتی" بیش از ۱۰ سال پیش به مقامات این کشور هشدار داده بود که در سفرهای خارجی از تلفن‌های همراه خود استفاده نکنند. به گفته این اداره آلمانی، در سفرهای خارجی پیش از هر گفت‌وگوی محرمانه و مهم معمولاً مقامات موظف هستند که تلفن‌های همراه خود را تحویل دهند.در چنین شرایطی این خطر وجود دارد که گوشی تلفن همراه دست‌کاری شده و با نصب نرم‌افزارهای ویژه، مکالمات مورد شنود و جاسوسی افراد یا نهادهای امنیتی قرار گیرد."اداره فدرال آلمان در عرصه امنیت فناوری اطلاعاتی" به مقامات دولتی این کشور توصیه کرده که از تلفن‌های نو و دست‌نخورده استفاده کرده و تنها اطلاعات بسیار ضروری را به روی تلفن‌های خود ذخیره کنند. به گفته کارشناسان امنیتی آلمان به نظر می‌رسد که این توصیه‌ها در گذشته کمتر مورد توجه مقامات دولتی قرار می‌گرفتند.
    اما پس از افشای فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، بسیاری از سیاستمداران این توصیه‌ها و تدابیر را جدی‌تر از گذشته می‌گیرند.به گفته منابع امنیتی آلمان در ماه‌های اخیر مقامات دولتی با "حساسیت بیش‌تری" نسبت به موضوع شنود و جاسوسی برخورد کرده‌اند.مقامات دولتی آلمان نه تنها در روسیه و چین، بلکه در "کشورهای دوست و متحد سیاسی" این کشور، نظیر بریتانیا و آمریکا نیز بیش از پیش از موبایل‌های یک‌بار مصرف بهره می‌جویند.
    بنا به گزارش اشپیگل، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان در سفر اخیر خود به کوبا و زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور در سفر به چین موبایل‌های خود را همراه داشته و از آنها استفاده کرده‌اند. اما محافل نزدیک به این دو وزیر گفتند که آنان مواظب بوده‌اند که "تلفن‌های همراه به‌دست افراد غریبه نیفتد."ادوارد اسنودن، همکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا پیش‌تر گفته بود که نهادهای امنیتی آمریکا مکالمات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و برخی مقامات سیاسی این کشور را مورد شنود قرار داده‌اند. این خبر سپس از سوی سایت افشاگر ویکی‌لیکس نیز تایید شد. نهادهای امنیتی آلمان نیز در حال حاضر تردیدی ندارند که مقامات این کشور مورد شنود و جاسوسی قرار گرفته‌انداین گروه تروریستی در ماههای اخیر چندین عملیات در خاک عربستان انجام داده که از جمله آنها حمله به مساجد شیعیان این کشور است .منبع: ایرنا
    مسئولیت جاسوسی از محل مذاکرات ایران با چه کسی است؟
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    «استراق سمع» دردسر ساز

    تلاشهای قضایی برای یافتن سرنخهایی در خصوص احتمال جاسوسی از محل مذاکرات اتمی ایران در سوئیس ادامه دارد.
    به گزارش «انتخاب» ؛ تلویزیون سوئیس با اشاره به اینکه به نظر می رسد از مذاکرات اتمی ایران در ژنو جاسوسی شده باشد، گزارش داد: اکنون دادستانی سوئیس بعلت جاسوسی احتمالی، تحقیقات خود را آغاز کرده و از پیگرد قضایی مظنونان خبر داده است.
    شهر ژنو از ابتدای سال جاری میلادی بخاطر مذاکرات رو به جلوی حل و فصل مناقشه اتمی ایران در کانون توجه دنیا قرار داشته است. در حالی که اکثر ناظران اینطور به مذاکرات اتمی ایران در ژنو می نگرند اما برخی ها نیز از جاسوسی در محل مذاکرات سخن می گویند. اکنون باید این ادعا مشخص شود. دادستان فدرال سوئیس برای این استراق سمع، پیگیری یک دعوای کیفری را برای مظنونان این پرونده در دستور کار خود قرار داده است.خبرنگار این گزارش در ادامه به هتل «ویلسون» یکی از هتلهای لوکس که وزرای خارجه پنج کشور صاحب وتوی شورای امنیت به همراه آلمان و طرفهای ایرانی شان در خصوص برنامه اتمی ایران با هم مذاکره می کردند، اشاره و تصریح کرد: به نظر می رسد که افرادی ناشناس از محل این مذاکرات استراق سمع کرده اند. دادستانی سوئیس مدتی است از سوی پارلمان ایالتی فدرال سوئیس اجازه تحت تعقیب مظنونان به این جاسوسی احتمالی را دریافت کرده است.
    طبق گفته آندره مارتی، سخنگوی دادستانی سوئیس در این ارتباط از دوازدهم ماه مه گذشته، تفتیش منازل افراد مظنون در شهر ژنو آغاز شده است. وی خاطر نشان کرد: آنچه را که می توانم در حال حاضر تایید کنم آن است که ما در یک عملیات تفتیش و بازرسی از منزل یکی از مظنونان به بدافزار برخوردیم و الان در حال حصول اطمینان از این مساله هستیم که آیا این بدافزار، سامانه اطلاعاتی ساختمان هتل محل مذاکرات را آلوده کرده است یا خیر.
    دادستانی سوئیس هنوز در خصوص جزئیات بیشتر این دعوای قضایی توضیح نداده و حتی اعلام نکرده است که آیا افراد مظنون در سوئیس بازداشت شده باشند.اولی مارِر، وزیر دفاع سوئیس که همزمان بالاترین مسئولیت دستگاه اطلاعاتی این کشور را نیز برعهده دارد، اتخاذ گامهای سیاسی را در ارتباط با این پرونده، ضروری نمی داند. وی در این زمینه گفت: این قبیل وقایع در عرصه بین المللی پیش می آیند و بی شک سوئیس هم از این قاعده مستثنی نیست و باید انتظار همه چیز را داشت.
    هنوز مشخص نیست که مسئولیت جاسوسی احتمالی از محل مذاکرات هسته ای ایران با چه کسی است. روزنامه «وال استریت ژورنال» چاپ آمریکا از دست پنهان اسرائیل در این جاسوسی سخن گفته است. اسرائیل همواره به مذاکرات اتمی ایران انتقاد داشته است. با اینحال رژیم صهیونیستی هرگونه ارتباط با این پرونده را رد کرده است.طبق اعلام دادستانی فدرال سوئیس شانس یافتن ردپای حرفه ای های فعال در این جاسوسی احتمالی اندک است.

    حدیث گوهربار روز

    حدیث روز/ سریع ترین کیفر و عقوبت در انتظار چه کسانی است؟ 

       

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در حدیث شریفی فرموده‌اند برخی کارها سریع‌ترین عقوبت و کیفر را به همراه دارند که از جمله آنها بدی کردن در قبال خوبی است.
    مشرق- رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه وآله فرمودند: سریعترین چیزها از نظر کیفر و عقوبت چند چیز است :
    مردى که به او نیکى کنى و او در عوض نیکى تو، به بدى تو را پاداش دهد.
    و مردى که با او پیمان ببندى و تو خواهى که وفا کنى، و او بخواهد به دروغ با تو رفتار کند.
    و مردى که هرگز به او ستم نمى کنى، و او پیوسته در صدد ستم نمودن به تو است.
    و مردى که بخاطر خویشاوندى با او رفت و آمد کنى، و او با تو قطع رابطه نماید.


    متن حدیث:

    قال رسول الله صلی الله علیه و اله: اسرع الاشیاء عقوبة رجل تحسن الیه و یکافیک علی احسانک بءاسائة و رجل عاهدته فمن شانک الوفاء له و من شانه ان یکذبک و رجل لاتبغی علیه و هو دائما یبغی علیک و رجل تصل قرابته فیقطعک


    «امالی مفید،صفحه 201»