سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

جان کری در گفتگو با الشرق الاوسط:

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بگفت: تا زمانی که این توافق اجرا شود و ایران گام های ضروری را برای پایبندی به آن بردارد، توافق مستحکم خواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بگفت: تا زمانی که این توافق اجرا شود و ایران گام های ضروری را برای پایبندی به آن بردارد، توافق مستحکم خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»، جان کری در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط افزود : به عقیده من، ما کنگره را متقاعد خواهیم کرد که توافق صورت گرفته، برای امنیت آمریکا و منطقه خوب بوده است و از آن در برابر مسابقه تسلیحاتی حمایت خواهد کرد همانگونه که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، خواهد شد. من معتقدم این مسئله ، اسراییل ، کشورهای خلیج (فارس) و همه را در امنیت بیشتری قرار خواهد داد. اگر این توافق حاصل نمی‌شد، خیلی زود رویارویی هایی صورت می‌گرفت زیرا ایران می‌گفت ما به میز مذاکره آمدیم و شما توافق را رد کردید و اکنون در برابر هیچ کس تعهدی نداریم.

وی افزود: از سوی دیگر، سیستم تحریم ها از بین می‌رفت؛ زیرا شریکان ما در سیستم تحریم ها، برای رسیدن به میز مذاکره با آن (تحریم) موافقت کردند و اگر در مذاکرات شکست می‌خوردیم از تحریم ها دست بر می‌داشتند. واقعیت این است، در آن صورت، ایران برای رسیدن به اهداف خود، آزاد بود و شاید درگیری رخ می‌داد و شاید کشورهای دیگر در منطقه می‌گفتند: تا زمانی که ایرانی ها برای دستیابی به سلاح هسته ای تلاش می‌کنند، ما نیز باید این کار را انجام دهیم. با امضای توافق هسته ای، قدرت بیشتری برای شناخت آنچه ایران انجام می‌دهد داریم و می‌بینیم که این کشور در محدودیت های بیشتری قرار می‌گیرد. ضوابطی برای ایرانی ها در سطح غنی سازی مشخص و محدودیت هایی برای تعداد سانتریفوژها و ذخایر (نظامی) آنها وضع شده است. با این محدودیت ها و این نظام بازرسی، آنها نمی‌توانند بمب (هسته ای) بسازند.

وی در خصوص برخی ادعاها در مورد افزایش نگرانی ها از ایران بعد از توافق هسته ای گفت: من با این نظر موافق نیستم؛ زیرا واقعیت این است که ایران به سبب حمایت از تروریسم(!)، حمایت ازتجارت اسلحه، حمایت از حوثی ها و حمایت از حزب الله، منزوی باقی خواهد ماند. حزب الله، سازمانی تروریستی(!) است و تا زمانی که (ایرانی ها) از آن حمایت کنند در برابرشان خواهیم ایستاد. با اقدامات ایران در سایر کشورها نیز مقابله خواهیم کرد. علت برگزاری نشست کمپ دیوید، (که مارس گذشته با حضور باراک اوباما و سران شورای همکاری خلیج (فارس) برگزار شد)

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: واقعیت این است که بودجه نظامی ایران پانزده میلیارد دلار است و بودجه کشورهای خلیج (فارس) سالانه صد و سی میلیارد دلار است، چه اتفاقی می‌افتد اگر این تفاوت بودجه، در عمل خود را نشان ندهد؟ از این رو، ضروری است است تلاش های بیشتری برای آموزش، سازماندهی، تلاش برای مبارزه با تروریسم صورت گیرد. جنگنده های اف شانزده، بر حمایت پنهان از تروریست ها تاثیر نمی‌گذارد. باید تلاش های بیشتری برای مبارزه با «رفتارهای ایران» صورت گیرد. پیشنهاد ما این است. به عقیده من، ما طرح موثرتری داریم. غیر ممکن است با محدودیت های پانزده ساله ای که برای غنی سازی وضع شده است و نیز با وجود سیصد کیلوگرم ذخایر هسته ای، ایران بمب بسازد. سوال این است: آیا به جای رویارویی قریب الوقوع، با پانزده سال محدودیت وضع بهتر نخواهد شد؟ علاوه بر این، ما محدودیت هایی بیست و پنج ساله ای در خصوص تولید اورانیوم و با توجه به پروتکل الحاقی، محدودیت های مادام العمری داریم و می‌توانیم به آنچه ایرانی ها انجام می‌دهند دست یابیم. شفافیت و حسابرسی دقیق در این خصوص وجود دارد. طی دو هفته آینده برای دیدار با سران کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به دوحه خواهم رفت و به عقیده من، می‌توانیم آنها را قانع کنیم که با مقابله با ایران به شیوه ای شایسته تر و با اعمال محدودیت های مذکور، آنها هم در آینده قدرت بیشتری خواهند داشت.

الشرق الاوسط پرسید: سفر شما به کشورهای خلیج (فارس) در زمان مهمی صورت می‌گیرد. به نظر می‌آید سیاست های آمریکا در خصوص تعامل با ایران، کاملا واضح نیست...

کری در این خصوص گفت: هیچ چیز تغییر نکرده است. ما به صورت کلی در این خصوص توضیح داده ایم. ما با حمایت ایران از حزب الله، حوثی ها و دخالت شبه نظامیان شیعه در عراق مخالفیم. هیچ چیز تغییر نکرده است ما برای دستیابی به توافق هسته ای مذاکره کردیم، آنهم به علتی ساده، زیرا ایمان داریم اگر قرار است با ایران مقابله کنیم بهتر است با ایران بدون سلاح هسته ای مقابله کنیم تا ایرانی که این سلاح را دارد.

الشرق الاوسط پرسید: اما شما بارها با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران،‌ دیدار کردید، و کانالهای تعامل با ایران درباره سیاست های منطقه ای آن اکنون باز شده است. بعد از توافق هسته ای، آیا گشایشی برای بررسی این مسئله صورت خواهد گرفت؟

ما هیچ نظری در این خصوص نداریم و بدون شریکان خود، حتی درباره این مسئله فکر هم نمی‌کنیم و این را به شریکان خود گفته ایم.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا می‌تواند دو طرف را به میز مذاکره بکشاند و آیا می‌خواهد این کار را انجام دهد یا خیر گفت: نمی دانم. این مسئله به خواسته همپیمانان و اینکه آیا ایران این کار را انجام خواهد داد یا خیر بستگی دارد. در هر صورت این مسئله موضوع مذاکرات نیست. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در اظهارات خود در خصوص توافق هسته ای اشاره کرد که آماده است روابطی متفاوت با (کشورهای خلیج فارس) داشته باشد اما این مسئله موضوع مذاکرات نبود. بعد از مذاکرات با همپیمانان و دوستان خود نشست خواهیم داشت. ما به کاری اقدام نمی‌کنیم که مناسب آنها نباشد یا از آنها حمایت نکند.

الشرق الاوسط پرسید: این نگرانی در برخی کشورهای عربی وجود دارد که شریک کردن ایران در شکست دادن داعش، هزینه سیاسی دارد. این نگرانی وجود دارد که آمریکا یک چک سفید به ایران بدهد؟

کری پاسخ داد: ما ایمان داریم که همه نظامیان و نیروهای بیگانه باید از سوریه خارج شوند. درباره عراق نیز باید گفت، ما معتقد نیستیم که نیروهای بیگانه باید در عراق باشند، مگر در صورتی که دولت عراق بخواهد. این مسئله به دولت عراق بر می گردد. اگر دولت عراق نمی‌خواهد این نیروها در عراق باشند، می‌تواند به آنها بگوید. به عقیده من، دولت عراق به آنها اجازه داده است. مسئله به ما بر نمی‌گردد. ما این نیروها را دعوت نکردیم و با آنها همکاری نمی‌کنیم.

الشرق الاوسط پرسید: اما آیا به عقیده شما نقشی که نیروهای بیگانه در عراق ایفا می‌کنند به بهبود اوضاع این کشور کمک می‌کند؟

کری پاسخ داد: به عقیده من هر طرفی که با داعش مبارزه می‌کند، نقش کمک کننده دارد، اما ما با آنها هماهنگی نمی‌کنیم.

الشرق الاوسط در ادامه پرسید: با توجه به دیدارهای شما با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، آیا معتقدید می‌توانید روابط سازنده ای با ایران داشته باشید، به خصوص بعد از امضای توافق؟

وزیر امور خارجه آمریکا پاسخ داد: موضوع، موضوع روابط شخصی نیست. بلکه به مذاکراتی بسیار سخت و دستیابی به توافق مربوط می‌شود. ما برای حسن نیت با هم مذاکره کردیم. به عقیده ما ضروری بود که فضا را سازنده نگه داریم اما هدف، ایجاد روابط نبود، بلکه توافق بود.

کری در پاسخ به این سوال که توافق هسته ای صورت گرفته، برای شخص او چه معنایی دارد، گفت:‌ به عقیده من در صورت اجرای توافق، تاکید می‌کنم در صورت اجرای توافق، این توافق تاریخی خواهد بود. یک کشوری داوطلبانه تصمیم گرفت برای نساختن سلاح هسته ای، مذاکره کند و این مسئله بسیار اهمیت دارد. زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد. اگر (ایرانی ها) برای ساخت سلاح هسته ای تلاش کنند، به موجب این توافق ما اطلاع خواهیم یافت. در حقیقت، این فرصت، فرصتی برای منطقه، ما و ایرانی هاست تا در مسیر متفاوتی قرار بگیریم که ممکن است باب احتمال های دیگر را باز کند، شاید هم این اتفاق رخ ندهد. هنوز در این خصوص پاسخی نداریم.

الشرق الاوسط پرسید: اولویت آتی بعد از توافق هسته ای چیست؟

کری پاسخ داد: اولویت بعدی، تضمین این مسئله است که دوستان و همپیمانان ما به صورت کلی این توافق را بفهمند و بدانند که به تضمین امنیت آنها کمک خواهد کرد. ما برای تضمین آنچه قبلا درباره توانایی مقابله با ایران گفتیم، حضور داریم. آنها می‌توانند به آمریکا اعتماد کنند تا بخشی از امنیت طولانی مدت و دفاع از منطقه باشد. البته، نگرانی ها در این خصوص قابل درک است. مردم، اطمینان ندارند و وظیفه ما این است که اطمینان آنها را بیشتر کنیم. توافق صورت گرفته، سازنده و واقعی است و در زندگی آنها تاثیر خواهد گذاشت. ما در این خصوص شوخی نداریم، مسئله مهم است و به امنیت آنها بر می‌گردد و آنها باید از آنچه رخ داده است، مطلع شوند.جان کری در پاسخ به این سوال که آیا بعد از توافق هسته ای تلاش ها بار دیگر برروند احیای صلح در خاورمیانه متمرکز خواهد شد یا خیر گفت: این تلاش ها همچنان اولویت دارد. اما اولویت اصلی در اوضاع کنونی، مبارزه با داعش، مقابله با گروه های افراطی در منطقه، و تضمین احساس امنیت بیشتر همپیمانان و دوستان است. به مسئله سوریه، اسراییل و فلسطین و مبارزه با افراطی گری منطقه، توجه خواهیم داشت، همه اینها برای ما اولویت دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چه پیامی برای کشورهای خلیج (فارس) دارد، گفت: ما توافق را به صورت کلی برای کشورهای خلیج (فارس) شرح خواهیم داد تا آنها درک کنند چرا این توافق امنیتشان را بیشتر می کند و در برابر خطر قرارشان نمی‌دهد. پیام ما فقط برای نشان دادن جزئیات نیست بلکه برای نشان دادن راهبردی درباره نحوه فعالیت های مشترک برای مقابله با فعالیت های فاقد مشروعیت است، خواه ایران این فعالیت ها را انجام دهد یا طرف دیگر. ما با کشورهای خلیج (فارس) برای دفاع و امنیت مشترک کشورهای منطقه، فعالیت می‌کنیم.
وزیر امور خارجه آمریکا در پایان این مصاحبه، دیدار خود را با برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا، رخدادی خوب دانست و گفت: برداشتن این گام مدت زیادی طول کشید، این گام خوبی بود.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گردهمایی 12 هزار کهنه سرباز آمریکایی اعلام کرد دیپلماسی واقع بینانه با ایران می تواند از نوع « جنگ های غیر ضروری » که سربازان برای آن بالاترین هزینه را پرداخته اند، جلوگیری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اوباما: برخی از مخالفان توافق با ایران، همان هایی هستند که گفتند جنگ عراق فقط چند ماه طول خواهد کشید / به توافق هسته ای فرصت دهید

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گردهمایی 12 هزار کهنه سرباز آمریکایی اعلام کرد دیپلماسی واقع بینانه با ایران می تواند از نوع « جنگ های غیر ضروری » که سربازان برای آن بالاترین هزینه را پرداخته اند، جلوگیری کند.
به گزارش «انتخاب»، اوباما به پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا سفر کرد، جایی که از یک میلیون و 900 هزار عضو کهنه سرباز جنگ های خارجی خواست به توافق هسته ای با تهران فرصت بدهند.وی مخالفت ها با این توافق را تقبیح کرد و گفت برخی از آنهایی که مخالف آن هستند، همان کسانی هستند که گفتند جنگ عراق فقط چند ماه طول خواهد کشید.
اوباما خاطر نشان کرد :« ما پیامدهای آن انتخاب را می دانیم ».

وی افزود :« و آنچه آن جنگ از لحاظ مالی و جانی برای ما هزینه داشت ».

رئیس جمهور آمریکا گفت :« شیوه ای مسئولانه تر و هوشمندانه تر برای محافظت از امنیت ملی‌مان وجود دارد ».

اوباما تاکید کرد از اعزام نیروهای نظامی ترس ندارد.

اوباما خاطر نشان کرد :«‌ اگر آمریکایی ها را هدف قرار دهید، هیچ جای امنی نخواهید داشت».

با این حال، اوباما گفت « رهبری واقعی » به معنی نترسیدن از مذاکره است.
اوباما توافق هسته ای اخیر را انتخابی بین دیپلماسی و جنگ خوانده است. اوباما در تبلیغات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 2008 میلادی، به ملت خسته از جنگ آمریکا گفت به جنگ طولانی و مرگبار در عراق پایان خواهد داد. وی در سمت ریاست جمهوری پایان دادن به جنگ ها در آنجا و افغانستان را در اولویت قرار داد.توافق ایران، سنگ بنای میراث سیاست خارجی اوباما قلمداد می شود و کاخ سفید در پی این توافق تاریخی که هفته گذشته در وین بین ایران و پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان به دست آمد، در آمریکا در حال قبولاندن آن بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفر خالد مشعل به عربستان سعودی پس از سه‌ سال و دیدار او با پادشاه این کشور٬ حرف و حدیث‌های بسیاری در پی داشته است. برخی تحلیلگران ازسرگیری ارتباط حماس و عربستان را بخشی از پروژه‌ای عظیم علیه ایران می‌دانند.
به گزارش دویچه وله، توافق جامع هسته ای میان ایران و 1+5 برای پایان دادن به بحران ۱۰ ساله هسته‌ای پیامدهای گسترده‌ای دارد که به مذاق بسیاری از سران کشورهای منطقه خاورمیانه خوش نخواهد آمد.عربستان سعودی به عنوان مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای ایران در تلاش است تا دامنه تاثیر این توافق را کنترل کرده و از گسترش نفوذ و تاثیر جمهوری در منطقه جلوگیری کند.دیدار روز جمعه  گذشته خالد مشعل٬ رئیس‌دفتر سیاسی حماس با ملک سلمان٬ پادشاه عربستان سعودی که پس از سه سال تیرگی روابط دو طرف انجام شد٬ به اعتقاد برخی از تحلیلگران بخشی از استراتژی کلان عربستان برای کنترل تاثیرات دامنه‌دار توافق هسته‌ای او مقابله با ایران در عصر پساتوافق است.
 
اگنس مک‌دوال٬ یکی از تحلیلگران خبرگزاری رویترز٬ در یادداشتی در این خبرگزاری یادآور شده که ریاض با برگزاری چنین دیداری قصد دارد اتحاد کشورهای عربی را در مواجهه با آنچه از سوی آنها "تهدید ایران" خوانده می‌شود، به نمایش بگذارد.

 به گفته او عربستان اعتقاد دارد که توافق اخیر ایران و قدرت‌های جهانی٬ جمهوری اسلامی را به تهدیدی جدی‌تر و عاجل‌تر برای کشورهای منطقه تبدیل کرده است. 
به گفته این تحلیلگر مسایل خاورمیانه٬ هراس عربستان از این است که ایران در روزگار پس از توافق در حالی که درهایش را به روی دنیا گشوده و به‌طور چشمگیری از فشارهای ناشی از تحریم‌ها کاسته٬ حمایت خود از دشمنان سعودی در دیگر کشورهای منطقه را تقویت کند و از این طریق به پادشاهی  های منطقه آسیب‌های جدی وارد کند.
 برخی از تحلیلگران نزدیک به هیات حاکمه عربستان هم تایید کرده‌اند که مهم‌ترین نگرانی رهبران این کشور تاثیر ایران بر منطقه است و با حصول توافق این نگرانی برای آنها پررنگ‌تر هم شده است.  
از ژانویه سال جاری میلادی که ملک سلمان بر مسند پادشاهی عربستان نشست٬ این کشور تلاش کرده تا با تشکیل اتحادی از کشورهای عربی با ایران و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش مقابله کند؛ به همین خاطر بر حمایت‌های خود از مخالفان رژیم بشار اسد افزوده و جنگ در یمن را علیه شبه‌نظامیان شیعه حوثی که تحت حمایت ایران‌اند٬ آغاز کرده است. 
از آنجایی که حماس از متحدان سنتی جمهوری اسلامی بوده٬ رهبران عربستان همواره به رهبران این تشکیلات به دیده تردید نگریسته‌اند. نزدیکی حماس به اخوان‌المسلمین در مصر که عربستان سرسختانه با آن مخالف است٬ از دیگر دلایلی است که بر تردیدهای سعودی‌ها نسبت به حماس می‌افزاید.
ملک عبدالله٬ پادشاه پیشین عربستان٬ اخوان‌المسلمین مصر را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده و از سرکوب گسترده آن در مصر حمایت کرده بود؛ سیاستی که روابط این کشور با ترکیه و قطر را که از مهم‌ترین هم‌پیمانانش در مقابله با گسترش نفوذ و تاثیر ایران بودند٬ تیره و تار کرد. با این همه٬ ملک سلمان اکنون در تلاش است تا از تنش‌های پدیدآمده بکاهد و روابط عربستان با متحدان جنبش اخوان‌المسلمین٬ از جمله حماس و نیز آنکارا و دوحه را هم بهبود ببخشد. 
تحلیل رویترز بر این مبناست که عربستان در وضعیتی است که می‌خواهد تا جایی که امکان دارد بر شمار متحدان خود علیه ایران بیافزاید. به همین خاطر تلاش آنها برای ارتباط با مالزی یا حماس بخشی از یک پروژه خوانده شده که این هدف را دنبال می‌کند: جذب هرچه بیشتر متحدانی که بر سر ضرورت مقابله با نفوذ ایران با یکدیگر هم‌نظرند.انگس مک‌دوال، تحلیلگر رویترز معتقد است که ریاض با ازسرگیری روابط با حماس می‌تواند از تنش‌های موجود در روابطش با اخوان‌المسلمین هم بکاهد و نقش ایران به عنوان مهم‌ترین مدافع جنبش مقاومت در فلسطین را کم‌رنگ کند. وی می‌گوید: «گذشته از این٬ عربستان می‌تواند از این فرصت برای میانجی‌گری میان حماس و فتح بهره گیرد و پلی برای پر کردن شکاف پدید‌آمده میان آنها بسازد.»
 
بهبود روابط ریاض با حماس و از سوی دیگر تلاش‌های ملک سلمان برای بهبود روابط با ترکیه و قطر که از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد٬ مهم‌ترین متحد ایران در منطقه‌اند٬ معادلات را دستخوش تغییرات جدی خواهد کرد. بنا بر تحلیل رویترز٬ مثلث عربستان٬ ترکیه و قطر در صورت تقویت همکاری‌ها می‌تواند سرنوشت جنگ داخلی در سوریه را به کلی تغییر دهد. 
به‌رغم مخالفت‌های جدی عربستان با اخوان‌المسلمین٬ حال این "تهدید عاجل ایران" است که رهبران این کشور را بر آن داشته که کمی انعطاف به خرج دهند تا بتوانند اتحادی منسجم‌تر علیه ایران رهایی‌یافته از از کمند تحریم‌ها تشکیل دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روابط شکننده با غرب رژیم اسراییل را به گردش به سمت کشورهای دیگر سوق می‌دهد.
 
به گزارش فرادید به نقل از اکونومیست، در نتیجۀ رای گیری سوم جولای در شورای حقوق بشر سازمان ملل شکی وجود نداشت. در مجموع 41 کشور به گزارشی که اسراییل را به خاطر اعمالش در جنگ غزه مورد انتقاد قرار می‌داد، رای دادند. تنها آمریکا بود که به این گزارش رای منفی داد. با این وجود، نکتۀ غافلگیرکننده‌ این بود که در میان پنج کشوری که به این گزارش رای ممتنع دادند، هند هم حضور داشت. یک دیپلمات اسراییلی در این مورد گفت: "برای اولین بار در یک رای‌گیری مهم ضداسراییلی، هند با اعراب همراهی نکرد."
 
الگوهای رای دادن کشورها در سازمان ملل را نمی‌توان مبنایی برای تشخیص مناسبات ژئوپلتیک قرار داد، اما رای ممتنع هند را شاید بتوان نشانۀ کوچکی از تغییر روابط اسراییل با باقی جهان قلمداد کرد. پس از دهه‌ها که اسراییل تلاش‌های دیپلماتیک و تجاریش را بر اروپا و آمریکا متمرکز کرده بود، این کشور در حال گردش به سوی آسیا است. این تغییر جهت تازه نیست، اما این دیپلماسیِ سابقاً چراغ خاموش، اکنون در حال بروز است. این دیپلماسی با ظهور دولتهای راستگرا در هند و ژاپن، ضعیف شدن رژیم‌های نفتی عربی، و پول خرج کردنهای بی‌سابقه‌ی چین برای دستیابی به تکنولوژی‌های برتر، تقویت شده است. همچنین پیش آمدن این حس در اسراییل که روابط گرمش با متحدان سنتیش در حال به سردی گراییدن است، نیز در این سیاست نقش داشته است.
 
دیپلماتهای هندی زمانی به شوخی از همتایان اسراییلیشان پرسیده بودند: "وقتی که هند از شما هفت میلیارد دلار سلاح می‌خرد، رای در سازمان ملل چه اهمیتی برایتان دارد؟" اما با دولت نارندرا مودی، نخست وزیر جدید هند، معاملات اسلحه تنها بخشی از روابط دو کشور را تشکیل می‌دهد. پس از آن که بنیامین نتانیاهو، رهبر اسراییل، در انتخابات مارس پیروز شد، اوباما علناً او را به خاطر رد کردن "راه‌حل دو کشور مستقل" و صحبتهای تفرقه‌افکنانه در مورد شهروندان عرب اسراییل، سرزنش کرد. از آن طرف، مودی به سرعت در توییترش به زبان عبری به او تبریک گفت. دفتر او در حال برنامه ریزی سفر او به اسراییل برای سال آینده است. این اولین باری است که نخست وزیر هند به اسراییل سفر میکند.
 
شینیزو آبه، نخست وزیر ژاپن، نیز به دنبال روابط نزدیکتر با اسراییل است، که می‌تواند به معنی تعدیل حمایت سنتی ژاپن از شرکای نفتی عربی باشد. نتانیاهو ممکن است که در غرب محبوب نباشد، اما مواضع تندروانه‌اش در قبال آنچه که "تروریسم اسلامی" می‌نامد، او را در بخشهای زیادی از آسیا محبوب کرده است. از این رو تعجبی ندارد که او دیپلماتهای بیشتری را روانۀ کشورهای آسیایی می‌کند و وزرایش را به بازدید از این کشورها تشویق می‌کند. یک مقام اسراییلی از یک ملاقات نود دقیقه‌ای بسیار ویژۀ نتانیاهو با یکی از روسای دول آسیایی اینگونه تعریف می‌کند: "در نهایت رهبر آسیایی یک بیانیۀ یک دقیقه‌ای در مورد فلسطینی‌ها قرائت کرد که مشخص بود وزارت خارجه‌اش برایش آماده کرده بود. نتانیاهو پاسخی نداد و رهبر کشور آسیایی گفت: "خیلی خوب؛ وقت ناهار است.""
 
روابط اسراییل با چین کاملاً تجاری است. دهها تاجر و مقام چینی در تمام سطوح دولتی، هر ماه از اسراییل دیدن می‌کنند. سال گذشته، شرکتهای چینی حدود 4 میلیارد دلار در اسراییل سرمایه‌گذاری کردند. فیونا دارمون، یکی شرکا در یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌گوید: "حدود چهل درصد از پول صندوق سرمایه‌گذاری آخری که تشکیل داده‌ایم را سرمایه‌گذاران چینی تامین کرده‌اند. پکن آنها را تشویق کرده تا سرمایه گذاری کنند."
 
همه اما خوشحال نیستند. امنیتی‌های اسراییل خواهان دقت بیشتر در معاملات با چین هستند؛ افرایم هالوی، از روسای سابق موساد، هشدار داده است که مشارکت شرکتهای چینی در زیرساختهای محلی، پیامدهای "استراتژیکی" در پی دارد و اینکه چین متحد دشمن اسراییل، ایران هم هست. در طول گفتگوها با ایران، چین در کنار روسیه خواهان رفع فوری تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی علیه ایران بودند.
 
دولت اسراییل همچنان در حال بررسی اینکه فروش چه تکنولوژی‌ها و شرکتهایی به چین عاقلانه نیست، می‌باشد. در عین حال، شرکتهایی همچون شرکت شینگجینگ، یک شرکت مشاورۀ واقع در پکن که از دولت چین ده میلیون دلار بودجه گرفته تا سرمایه‌گذاری چین را در بخش تکنولوژی اسراییل تسهیل کند، با تمام سرعت به پیش می‌تازند. ژوئلینگ چائو، از مدیران این شرکت، در طول دو سال اخیر پانزده بار به اسراییل سفر کرده است. او می‌گوید: "هیچ تعهدی وجود ندارد. دولت ما فقط به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر در چین است." این حرفها برای دیپلماتهای اسراییلی که در غرب کنایه‌هایی در مورد تحریم و انزوا می‌شوند، همچون یک موسیقی خوشایند است.
فرود اولین هواپیمای نظامی سعودی در شهر عدن یمن (+عکس) 
 
به نظر می رسد اکثر مناطق شهر عدن هم اکنون در کنترل حامیان نظامی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن است. او هم اکنون در ریاض مستقر است.
اولین هواپیمای نظامی سعودی در شهر عدن یمن فرود آمد.

به گزارش عصرایران به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، این موضوع به معنی خروج کنترل شهر عدن یمن از دست حوثی ها و نظامیان حامی صالح (رئیس جمهور سابق یمن) است.
این هواپیمای نظامی باری حامل تجهیزات و تسلیحات نظامی برای کمک به نظامیان حامی هادی رئیس جمهور فراری این کشور است.

فرود اولین هواپیمای سعودی در شهر عدن یمن
به نظر می رسد اکثر مناطق شهر عدن هم اکنون در کنترل حامیان نظامی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن است. او هم اکنون در ریاض مستقر است.
چند روز قبل از این هم دو وزیر کشور و راه و ترابری کابینه در تبعید یمن نیز به شهر عدن برگشته و در این شهر مستقر شده بودند.
کابینه در تبعید یمن گفته است 
هم اکنون حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه یمن ادامه دارد. ریاض می گوید مواضع حوثی ها و نظامیان حامی صالح (رئیس جمهور سابق یمن ) را مورد هدف قرار می دهد اما شمار زیادی از مراکز و افراد غیرنظامی در این حملات کشته شدند.

در حال حاضر بخش عمده یمن در کنترل نیروهای حوثی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد