سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

لامبورگینی قوی‌ترین و سریع‌ترین شاسی‌بلند دنیا را می‌سازد + تصاویر

پنج‌شنبه 30 شهریور 1396 - 04:30
لامبورگینی

غول اسپرت‌سازی دنیا، به زودی می‌خواهد یک محصول بسیار بحث‌برانگیز را روانه بازار کند. لامبورگینی که اغلب او را به خاطر سواری‌های 2 درب فوق اسپرتش می‌شناسیم، اکنون قصد دارد یک شاسی‌بلند را به لیست فروش خود اضافه کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ تاریخ شرکت لامبورگینی مانند تولیداتش، عجیب و خیره‌کننده است، کمتر کسی می‌داند که فروچیو لامبورگینی، این مهندس ایتالیایی پیش از آنکه وارد دنیای سوپراسپر‌ت‌ها شود، مشغول ساخت تراکتور بود. این شرکت سال 1986 بعد از موفقیت مدل‌هایی مانند اوراکو، سیلوئت، جلپا و صد البته نسخه رویایی کانتاش، در اقدامی ناباورانه سراغ ساخت یک شاسی‌بلند به اسم LM002 رفت. خودرویی که طی 7 سال تولید اقبال چندانی پیدا نکرد و فقط 328 دستگاه از آن فروش رفت.

این خودرو با طراحی خسته‌کننده و بی‌روح مجهز به یک موتور 7.2 لیتری 12 سیلندر Vشکل به قدرت 600 اسب‌بخار بود که البته بخش اعظمی از این قدرت خوب برای غلبه بر وزن سنگین 2700 کیلوگرمی آن هدر می‌رفت. شاید این یک شکست تجاری برای ایتالیایی‌ها به حساب می‌آمد ولی نکته مهم این بود که لامبورگینی تجربه خوبی را در این حوزه کسب کرده بود. تجربه‌ای که اغلب رقبایش از آن بی‌بهره بودند. در واقع فراری، پورشه، آستون‌مارتین و جگوار تا آن زمان هرگز فکر ساخت یک SUV را نمی‌کردند.

هرچه بود، پرونده شاسی‌بلند لامبورگینی به تاریخ سپرده شد. تا اینکه سال 2012 خبرهایی مبنی بر بازگشت جانشین ال.ام.002 به گوش رسید. این‌بار شرکت یک نسخه کاملاً مدرن و حرفه‌ای را معرفی کرده بودند. یک شاسی‌بلند بسیار خیره‌کننده به اسم Urus. خبر بد درباره این خودرو آن بود که شرکت نمونه کانسپت و یا مفهومی آن را رونمایی کرده بود. در حقیقت کسی نمی‌دانست که نسخه نهایی و تولیدی آن چه زمانی وارد بازار می‌شود. چند سالی که از این رونمایی گذشت، تصور بر این بود که بار دیگر پرونده شاسی‌بلندهای لامبورگینی قرار است که خاک بخورد تا اینکه چندی پیش مدیرعامل شرکت به صورت رسمی خبر داد که اوروس تا سال 2018 روانه بازار می‌شود.

درباره مشخصات فنی آن هنوز ابهاماتی وجود دارد. برخی می‌گویند موتور آن با آرایش 10 سیلند Vشکل است و برخی دیگر بر این باورند که آرایش موتور لامبورگینی فوق 12 سیلندر Vشکل است. از آنجایی که فولکس‌واگن مالک برند لامبورگینی، آئودی و بنتلی است، حتی گفته می‌شود روی این خودرو موتورهای 4 لیتری هشت سیلندر دو توربو نصب خواهد شد. در صورت صحت این خبر، باید شاهد یک شاسی‌بلند فوق سریع با قدرت 650 اسب‌بخاری باشیم که سرعت نهایی‌اش چیزی بیش از 330 کیلومتر در ساعت است. این یعنی سریع‌ترین و قوی‌ترین شاسی‌بلند استاندارد دنیا.

حتی درباره قیمت آن نیز گمانه‌زنی‌هایی مطرح است. شایعاتی به گوش می‌رسد که لامبورگینی اوروس قرار است با قیمت پایه 200 هزار دلاری در نمایشگاه‌ها عرضه شود. منابع آگاه از دفتر مدیریتی فولکس و لامبورگینی می‌گویند که این شرکت قصد دارد در سال اول چیزی حدود 1000 دستگاه و در سال دوم تیراژی 3500 دستگاهی را تجربه کند. قابل پیش‌بینی است که لامبورگینی اوروس رقیبی است برای پورشه کاین، بنتلی بنتایگا، رنج‌روور اووک، اینفینیتی FX50 و شاید مهم‌تر از همه ب‌‌ام‌و X6.

آیا ترامپ و نتانیاهو به دنبال حمله هوایی به ایران هستند؟

اسرائیل بار دیگر بر طبل جنگی قریب الوقوع با ایران می کوبد و به گزارش روزنامه های عبری، مسئولان این رژیم در حال بررسی حمله نظامی امریکایی-اسرائیلی به ایران هستند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رای الیوم نوشت: اسرائیل بار دیگر بر طبل جنگی قریب الوقوع با ایران می کوبد و به گزارش روزنامه های عبری، مسئولان این رژیم در حال بررسی حمله نظامی امریکایی-اسرائیلی به ایران هستند.

به گزارش «انتخاب»؛ کسی که معتقد است اسرائیل جرأت حمله به ایران را دارد اشتباه می کند؛ چرا که این تهدیدها عادت قدیمی اسرائیل است. صهیونیستها تنها در صورتی می جنگند که در رکاب یکی از دولتهای بزرگ باشند و در حال حاضر به ایالات متحده متکی هستند. بدون شک اسرائیل از ایران می ترسد و آن را دشمن اول خود می داند؛ از این رو نگران آن است که ایران به بمب هسته ای دست یافته و اسرائیل برتری خود در خاورمیانه که به دلیل داشتن بمب هسته ای از آن برخوردار است را از دست بدهد.

مساله دیگری که باعث ترس اسرائیل از ایران می شود، تهدیدات مسئولان بلند پایه ایران در مورد نابودی اسرائیل است.

با اینکه اخیرا صحبتهایی در مورد تهدید اسرائیل برای حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران مطرح می شود، تحلیلگران سیاسی در ایالات متحده و انگلیس تاکید می کنند که اسرائیل ضعیف تر از آن است که هر گونه حمله ای را علیه ایران آغاز کند.

در این میان، کارشناسان نظامی بر این عقیده هستند که در صورت وقوع جنگ، امریکا نخواهد توانست به ایران ضربه بزند و این برخلاف خواسته نتانیاهو است که همواره خواهان ضربه سخت آمریکا به ایران و تاسیسات هسته ای آن است؛ اما از این مساله غافل هستند که کارشناسان زیرک ایران تاسیسات هسته ای شان را در میان کوهها و زیر زمین ساخته اند.

مشکلی که ترامپ در مورد حمله به ایران با آن مواجه است قوی یا خفیف بودن ضربه هوایی است که به آن فکر می کند. برخی از تحلیلگران معتقدند که ضربه خفیف، ایران را بر آن می دارد که به کمترین حد انتقام بسنده کند، اما حمله سنگین عواقب فاجعه باری دارد؛ چرا که در این حالت ایران به سختی به انتقام محدود اکتفا می کند.

در این حالت، واکنش شدید ایران شامل حمله با صدها و بلکه هزاران موشک برای نابودی اسرائیل و پایگاههای آمریکایی حاضر در خلیج فارس، بستن تنگه هرمز و در ادامه ممنوعیت انتقال 20 درصد از نفت جهان و چه بسا اشغال دولتهای خلیج فارس طرفدار آمریکا و استفاده از ناوگان دریایی جمهوری اسلامی می شود. البته نباید عکس العمل هم پیمانان ایران یعنی حزب الله و حماس را نیز فراموش کنیم.

همین مساله باعث می شود که با اطمینان بگوییم ارتکاب چنین حماقتی از سوی ترامپ و نتانیاهو محال است!

کشف 83 درصدی جرایم خشن در خوزستان /کشف 81 درصدی تیراندازی به مردم و منازل

فرمانده انتظامی خوزستان از کشف 83 درصدی جرایم خشن در خصوص قتل، سرقت مسلحانه، سرقت به عنف، تجاوز به عنف، تیراندازی و شرارت در شهریور ماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا -منطقه خوزستان، سردار حیدر عباس‌زاده در نشست خبری که امروز (29 شهریورماه) در فرمانداری انتظامی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: این نشست در راستای اطلاع‌رسانی برنامه‌های پلیس در خصوص بازگشایی مدارس، هفته دفاع مقدس، دهه ماه محرم و هفته ناجا برگزار شده و یاد 23 هزار نفر شهید و رزمنده خوزستان در دفاع مقدس  و 180 شهید نیروی انتظامی خوزستان را گرامی داریم.

وی افزود: نیروی انتظامی به طور مستقل و همچنین همراه نیروهای مسلح برنامه‌هایی در خصوص هفته دفاع مقدس در سراسر استان برگزار خواهد کرد.

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به بازگشایی مدارس تصریح کرد: نیروی انتظامی جهت کاهش ترافیک و پیشگیری از مزاحمت‌های خیابانی و تأمین امنیت دانش‌آموزان تلاش می‌کند تا نیروهای ثابت جلوی مدارس مستقر شوند.

عباس‌زاده بیان کرد: همچنین طرح ترافیکی تسهیل تردد دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفته است و هماهنگی‌های مختلف با مسئولین آموزش و پرورش در خصوص بررسی و معاینه فنی سرویس‌های مدارس و تخلفات کیفری رانندگان سرویس مدارس در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها در سراسر کشور به طور یکسان اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: پیشگیری ، ایمن‌سازی و نصب علائم هشداردهنده در مسیرهای پرتردد دانش‌آموزان در حاشیه خیابان‌ها و در حوزه‌های پرترافیک در سطح شهرها اجرا خواهد شد.

فرمانده انتظامی خوزستان با بیان اینکه در سال گذشته برخی از دانشجویان مورد سرقت قرار می‌گرفتند، گفت: فعال کردن یگان‌های انتظامی در شهرستان‌های سراسر استان به ویژه یگان‌های امداد در مراکز استان در راستای جلوگیری از وقوع سرقت از دانشجویان برنامه‌ریزی شده است.

عباس‌زاده با اشاره به برنامه‌های ایام محرم عنوان کرد: برنامه‌های خوبی در این زمینه پیش‌بینی شده است و فردا در فرماندهی نیروی انتظامی خوزستان جلسه‌ای با حضور فرماندهان انتظامی شهرستان‌ها در راستای تأمین امنیت، ترافیک و ... برگزار می‌شود و تلاش بر این است در مراسمات ماه محرم در کلیه حسینیه‌ها و مراکز عزاداری مأمورین انتظامی مستقر شوند تا مراسم عزاداری حسینی با آرامش کامل برگزار شود. همچنین تشکیلات اطلاعاتی برای پیشگیری از وقوع حوادث امنیتی فعال خواهند شد.

وی با اشاره به برگزاری هفته ناجا نیز افزود: مهم‌ترین اهداف هفته ناجا عمق بخشیدن به تعامل با مردم جهت جلب مشارکت مردم در بحث نظم است. یکی از برنامه‌های دیگر ما افزایش کیفیت ارائه خدمات انتظامی در حوزه ترافیک، حوادث و هرگونه خدمات در حوزه پلیس است.

فرمانده انتظامی خوزستان  گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف پلیس کاهش جرایم و افزایش کشف جرم در جامعه است که برای مقابله با جرایم خشن، سرقت، و ... برنامه و راهکار اجرایی داریم و سعی می‌شود با اقدامات پیشگیرانه شاهد کاهش این جرایم باشیم.

عباس‌زاده با بیان اینکه با کشف جرم، جرم از بین نمی‌رود، خاطرنشان کرد: یکی از تأثیرات کشف جرم این است که شاهد کاهش جرم و افزایش احساس امنیت  مردم خواهیم بود.

وی با اشاره به اقدامات پلیس در حوزه مقابله با جرایم خشن و سرقت در شهریورماه سال جاری تصریح کرد: از ابتدای شهریورماه تاکنون 113 درصد کشف قتل و 27 درصد کاهش قتل داشته‌ایم.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: در استان خوزستان سرقت مسلحانه، سرقت به عنف و تیراندازی دارای بیشترین فراوانی در حوزه جرایم خشن هستند که بخشی از تیراندازی‌ها در استان مربوط به مناسبت‌ها است که باید اقدامات فرهنگی در این زمینه انجام شود و قطعاً در صورت عدم رعایت با عاملان تیراندازی برخورد خواهد شد.

عباس‌زاده اظهار کرد: در زمینه سرقت مسلحانه 73 درصد کشف داشته‌ایم که باید در این زمینه تلاش بیشتری شود. همچنین در خصوص سرقت به عنف 39 درصد کاهش و 78 درصد کشف داشتیم.

وی گفت: یکی از موارد نگران‌کننده در استان خوزستان تیراندازی است که بخشی از آن در مناسبت‌ها انجام می‌شود ولی بخش دیگر آن به افراد و منازل و با خودروها انجام می‌شود که آمار بالایی دارد. از اول شهریورماه تا روز 28 شهریورماه امسال 81 درصد کشف تیراندازی به مردم و  منازل و 19 درصد کاهش داشتیم که این آمار در این بازه زمانی در سال گذشته بسیار پایین بود.

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به کل کشفیات جرایم خشن در 28 روز گذشته در شهریورماه سال جاری تصریح کرد: در کل 83 درصد جرایم خشن در خصوص قتل، سرقت مسلحانه، سرقت به عنف، تجاوز به عنف، تیراندازی و شرارت کشف شده است که 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

عباس‌زاده با اشاره به درگیری در منطقه پتک عنوان کرد: بسیاری از عاملین این درگیری دستگیر و بازداشت شده‌اند و باید در این زمینه شورای تأمین وارد کار شود تا مشکل به طور کامل رفع شود ولی در حال حاضر امنیت در منطقه برقرار است.

وی گفت: امنیت را خود مردم تولید می‌کنند و پلیس حافظ، پاسدار ارتقای امنیت است و قرار بر این است که در این زمینه دوشنبه هر هفته از ساعت 10 صبح تا 14 بعدازظهر در یکی از منطقه‌ها با مردم ملاقات حضوری داشته باشیم.

فرمانده انتظامی خوزستان بیان کرد: در خصوص وقوع سرقت‌ها سامانه‌ای طراحی کردیم و کلیه تماس‌هایی که با 110 گرفته می‌شود در این سامانه ثبت می‌شوند و آمار دقیق در اختیار فرمانده انتظامی قرار می‌گیرد و در حال حاضر این سامانه تنها در استان آذربایجان راه‌اندازی شده و در خوزستان نیز در حال راه‌اندازی است.

عباس‌زاده با اشاره به اقداماتی که در زمینه جمع‌آوری و کشف سلاح و مهمات غیرمجاز انجام شده نیز اظهار کرد: یکی از دلایل ناامنی‌ها در استان خوزستان دسترسی آسان به اسلحه است که در این زمینه 99 درصد افزایش جمع‌آوری سلاح داشتیم و 311 قبضه شکاری و جنگی کشف شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که افراد از سلاح دارای مجوز سوءاستفاده کنند و از آن برای تیراندازی مناسبت‌های فرهنگی و ... استفاده شود مجوز اسلحه باطل می‌شود.

پس از دریافت حکم شهرداری به اهواز می‌آیم

شهردار اهواز گفت: پس از دریافت حکم شهرداری اهواز از وزارت کشور، به اهواز خواهم آمد.

منصور کتانباف در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به صدور حکم شهرداری‌اش از سوی وزیر کشور اظهار کرد: حکم شهرداری امروز صادر شده و پس از اینکه وزارت کشور حکم شهرداری اهواز را ارائه دهد، به اهواز می‌آیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های در نظر گرفته شده برای شهر اهواز به زودی ارائه خواهد شد، افزود: در اولین فرصت جلسه‌ای با حضور رسانه‌ها در اهواز تشکیل می‌دهم و برنامه‌ها و اولویت‌هایم را به عنوان شهردار اهواز ارائه می‌دهم.

2 مدال دستاورد دو و میدانی‌کار خوزستانی در لیگ طلایی کشور

دو و میدانی‌کار خوزستانی در لیگ طلایی کشور به دو مدال دست پیدا کرد.

سعید پویا، دبیر هیات دو و میدانی استان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: این مسابقات امروز (چهارشنبه) در تهران برگزار شد.

وی بااشاره به مدال‌آوری دو و میدانی‌کار خوزستانی در این مسابقات، گفت: علیرضا خالدی در ماده پرش طول به مدال طلا رسید و در دوی 200 متر گردن آویز نقره را به خود اختصاص داد.

دبیر هیات دو و میدانی خوزستان با تمجید از عملکرد خالدی، عنوان کرد: دو و میدانی خوزستان در حال سپری کردن روزهای خوبی است و مدال‌‌هایی که اخیر در رقابت‌های مختلف کشوری در هر دو بخش آقایان و بانوان به دست آمده، نشان از به کار افتادن چرخ این رشته در استان است.

هوای آخر هفته خوزستان شرجی است

مدیرکل هواشناسی خوزستان از افزایش رطوبت نسبی طی پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری و بارش پراکنده همراه با رعد و برق در مناطق شمالی و شرقی استان خبر داد.

کوروش بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود طی امشب و فردا در ارتفاعات و شرق استان شاهد افزایش ابر، بارش پراکنده همراه با رعد و برق باشیم.

وی با اشاره به افزایش پدیده شرجی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری افزود: میزان رطوبت نسبی امروز صبح در هندیجان 70 درصد، شادگان 63 درصد، ماهشهر 62 درصد و اهواز 60 درصد بوده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته آبادان با 45 درجه سانتی‌گراد و تاراز با 18 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 24 تا 43 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

غنچه‌ها و شکوفه‌ها در اهواز

جشن
عکس  12:58:28 1396/06/29
966-6782-5 کد خبر
جشن غنچه‌ها و شکوفه‌ها که امروز چهارشنبه 29 شهریورماه در مدرسه حضرت زینب اهواز برگزار شد.

عکس: مهناز دژبان - ایسنا خوزستان

انتهای پیام

خوزستان میزبان شطرنج‌بازان نابینا و کم‌بینای کشور

نخستین دوره رقابت‌های شطرنج‌ نابینایان و کم‌بینایان کشور در منطقه اروند برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، این مسابقات از فردا (پنجشنبه) به مدت دو روز در آکادمی شطرنج منطقه اروند برگزار می‌شود.

نخستین دوره رقابت‌های شطرنج‌ نابینایان و کم‌بینایان کشور" جام مهر اروند" به مناسبت هفته دفاع مقدس به انجام می‌رسد.

60 شطرنج‌باز نابینا و کم‌بینا از سراسر کشور در این مسابقات با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

این گیاه دارویی سرطان را نابود می‌کند

افسنطین شیرین حاوی ترکیبی به نام آرتمیسینین است که دلیل ناتوانی بقای سلول های سرطانی در حضور این گیاه محسوب می شود. آرتمیسینین هر چیزی را از انگل تا باکتری، قارچ و سلول سرطانی می کشد، در شرایطی که کاری با سلول های سالم ندارد.

یک گیاه دارویی قدرتمند آسیایی با ویژگی ارتقا سلامت وجود دارد، که در خانواده مشابه با گل مروارید و آفتابگردان قرار دارد، اما استعداد پنهان این گیاه در هیچ یک از بستگانش دیده نمی شود. این گیاه می تواند سلول های سرطانی را تنها در 16 ساعت از بین ببرد.

این گیاه دارویی سرطان را نابود می‌کند

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث اپشنز"، چینی ها دیر زمانی است که از این گیاه دارویی برای کاهش تب، بهبود سلامت گوارش و دفع انگل ها استفاده می کنند. در حقیقت، به واسطه توانایی بالا در خلاص شدن از شر انگل مالاریا، از این گیاه در سراسر جهان به عنوان درمانی برای بیماری مالاریا استفاده می شود.

اما تاثیرگذارترین توانایی آن تا به امروز نابودی سلول های سرطانی بوده است. و این در شرایطی است که شواهد علمی از قدرت ضد سرطانی شگفت انگیز آن پشتیبانی می کنند.

مطالعات نشان داده اند که هیچ یک از سلول های سرطان پستان، سرطان خون، سرطان کیسه صفرا، سرطان ریه، سرطان مثانه، سرطان مغز، و سرطان پروستات توانایی مقابله با این گیاه دارویی که به نام افسنطین شیرین (Sweet Wormwood) شناخته می شود را ندارند.

افسنطین شیرین حاوی ترکیبی به نام آرتمیسینین است که دلیل ناتوانی بقای سلول های سرطانی در حضور این گیاه محسوب می شود. آرتمیسینین هر چیزی را از انگل تا باکتری، قارچ و سلول سرطانی می کشد، در شرایطی که کاری با سلول های سالم ندارد.

برای کشتن سلول های سرطانی با کمک آرتمیسینین یک ترفند نیز وجود دارد. آرتمیسینین می تواند سلول های سرطانی را به تنهایی نابود کند (نتایج یک مطالعه نابودی 28 درصد از سلول های سرطان پستان را نشان داد)، اما قدرت واقعی آن در مقابله با سرطان زمانی آزاد می شود که با آهن ترکیب شود.

آهن میل آرتمیسینین را برای جستجو و نابودی سلول های سرطانی فعال می کند. به همین دلیل است که استفاده از افسنطین شیرین برای درمان مالاریا مفید است. انگل مالاریا دارای آهن است. و سلول های سرطانی نیز به طور معمول سرشار از آهن هستند. آنها برای تکثیر به آهن نیاز دارند و آن را از سلول های دیگر سرقت می کنند، از این رو می توانند روند تکثیر خود را با آهنگی سریع ادامه دهند.

مطالعه ای که در سال 2012 در نشریه Anticancer Drugs منتشر شد، نشان داد که ترکیب آهن و آرتمیسینین برای درمان سلول های سرطان پستان سرعتی خیره کننده مرگ آنها را به همراه داشت - 98 درصد تنها در 16 ساعت.

این چشمگیرترین نمونه از توانایی آرتمیسینین در نابودی سلول های سرطانی است، اما تنها مثال موجود محسوب نمی شود.

مطالعه ای که در سال 2016 در نشریه Nutrition Research and Practice منتشر شد، نشان داد که آرتمیسینین توانایی نابودی سلول های سرطانی گلیوبلاستوم مغزی را نیز دارد. اما بار دیگر کارایی و تاثیرگذاری آن در ترکیب با آهن به بیشترین میزان ممکن می رسید.

مطالعات دیگر که طی سال جاری میلادی منتشر شده اند نیز نشان می دهند که آرتمیسینین توانایی نابودی سلول های سرطانی سر و گردن، مثانه، خون، ریه، پروستات، روده بزرگ و استخوان را دارد.

نیازی به گفتن نیست که پژوهشگران ممکن است یک داروی قدرتمند جدید برای مبارزه با سرطان در اختیار داشته باشند. اما چه کسی می داند چقدر طول خواهد کشید تا این دارو وارد بازار شود. و این که چه زمانی این کار را انجام خواهند و دارویی را از ترکیب آرتمیسینین مصنوعی با آهن مصنوعی تولید خواهند کرد.

اما اگر در پی یک روش درمانی طبیعی هستید، نیازی نیست صبر کنید. افسنطین شیرین به شکل طبیعی خود در دسترس است.

دیدنی های امروز

سخنرانی باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا در کنفرانس سالانه بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس در نیویورک
سخنرانی باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا در کنفرانس سالانه بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس در نیویورک
خشک کردن ماهی – چین
خشک کردن ماهی – چین
عملیات امداد و نجات زیر آوار ماندگان پس از زلزله مهیب 7.1 ریشتری در شهر مکزیکوسیتی
عملیات امداد و نجات زیر آوار ماندگان پس از زلزله مهیب 7.1 ریشتری در شهر مکزیکوسیتی
راهپیمایی جدایی طلبان در شهر بارسلونا اسپانیا
راهپیمایی جدایی طلبان در شهر بارسلونا اسپانیا
وزش بادهای شدید ناشی از توفان ماریا در جمهوی دومینیکن
وزش بادهای شدید ناشی از توفان ماریا در جمهوی دومینیکن
دیدار ملکه ماکسیما همسر پادشاه هلند با ایوانکا ترامپ در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک
دیدار ملکه ماکسیما همسر پادشاه هلند با ایوانکا ترامپ در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک
حمله یک شغال به یک پرنده در طبیعت زمستانی بلغارستان – عکس روز "نشنال جئوگرافی"
حمله یک شغال به یک پرنده در طبیعت زمستانی بلغارستان – عکس روز
مراسم پرده برداری از تندیس "میخاییل کلاشنیکوف" مخترع اسلحه کلاشنیکوف در میدانی در شهر مسکو
مراسم پرده برداری از تندیس
ناآرامی در صف توزیع غذا در اردوگاه پناهجویان مسلمان میانماری در بنگلادش
ناآرامی در صف توزیع غذا در اردوگاه پناهجویان مسلمان میانماری در بنگلادش
توزیع کمک های غذایی بریتانیا از سوی نیروی دریایی این کشور در بین مردم جزایر ویرجین در کاراییب در آستانه نزدیک شدن توفان ماریا به این جزیره
توزیع کمک های غذایی بریتانیا از سوی نیروی دریایی این کشور در بین مردم جزایر ویرجین در کاراییب در آستانه نزدیک شدن توفان ماریا به این جزیره
یک مرکز طب سنتی – اسلامی در اندونزی
یک مرکز طب سنتی – اسلامی در اندونزی
عکس یادگاری اعضای تیم ملی فوتبال عربستان سعودی با ملک سلمان در کاخ پادشاهی در جده
عکس یادگاری اعضای تیم ملی فوتبال عربستان سعودی با ملک سلمان در کاخ پادشاهی در جده
پرتاب 9 تن مواد غذایی و دیگر مایحتاج برای محققان حاضر در قطب جنوب از طریق نیروی هوایی استرالیا به روی یخ های قطبی
پرتاب 9 تن مواد غذایی و دیگر مایحتاج برای محققان حاضر در قطب جنوب از طریق نیروی هوایی استرالیا به روی یخ های قطبی

بیانیه سه‌جانبه ایران، عراق و ترکیه درباره همه‌پرسی کردستان

کردستان عراق

وزرای امور خارجه عراق، ایران و ترکیه در خصوص طرح همه پرسی در اقلیم کردستان عراق بیانیه‌ سه‌جانبه‌ای را منتشر کردند.

به گزارش مشرق، وزرای امور خارجه عراق، ایران و ترکیه نشست سه جانبه‌ای در روز 20 سپتامبر 2017 ( 29 شهریور 1396 ) در نیویورک در مورد طرح همه پرسی در اقلیم کردستان عراق برگزار کرده و در مورد اصول زیر به توافق رسیدند:

- تاکید مجدد بر تمامیت ارضی عراق و وحدت سیاسی در آن کشور.

- استقبال از آزادسازی اخیر استان نینوا، که پیروزی بزرگی علیه داعش به شمار می رود.

- اذعان به استقامت، تعهد و عزم همه مردم عراق در برابر داعش.

- تاکید و اصرار بر اهمیت تمرکز بر روی نقاطی از عراق که هنوز از دست داعش خارج نشده است.

- اهمیت تلاش‌ برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار در عراق پس داعش.

- ابراز نگرانی از طرح همه پرسی در اقلیم کردستان که قرار است در روز 25 سپتامبر سال جاری برگزار گردد، و اینکه چنین اقدامی تمامی دستاوردها و تلاش‌های عراق در راستای مبارزه با داعش را در معرض مخاطره بزرگ قرار خواهد داد.

- ابراز نگرانی از اینکه انجام همه پرسی در اقلیم کردستان بر خلاف قانون اساسی عراق است و خطر مناقشات جدیدی را در منطقه دامن زند که تجربه نشان داده است که مهار آنها به سادگی میسر نخواهد بود.

- وزرای سه کشور مخالفت صریح خود با برگزاری این همه پرسی اعلام می کنند.

- درخواست از رهبری اقلیم کردستان برای خودداری از انجام این همه پرسی.

- تاکید مسلم بر اینکه این همه پرسی به نفع کُردها و دولت اقلیم کردستان نخواهد بود.

- توافق در راستای لزوم اتخاذ اقدامات هماهنگ در جهت مخالفت با برگزاری رفراندوم.

- تاکید بر این باور که گفتگوی سازنده در چارچوب قانون اساسی عراق تنها مسیر حل و فصل موضوعات میان بغداد و اربیل است.

- تاکید بر اهمیت حمایت ایران و ترکیه در حل و فصل این موضوع و مهار تنش ها.

- تصریح بر ضرورت وجود تلاش‌های مسنجم بین المللی در جهت متقاعد ساختن دولت اقلیم کردستان برای لغو این همه پرسی.

- تجدید درخواست از جامعه بین المللی برای ادامه پیگیری این موضوع باشد.

منبع: تسنیم

کشف جسد کارگر چینی در منطقه چوب سرخ مسجد سلیمان

/علت مرگ در دست بررسی است
فرماندار مسجد سلیمان گفت: جسد کارگر ۴۵ چینی که «چینگ چانگ چون» نام داشت، در منطقه چوب سرخ کشف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مسجد سلیمان، علیرضا گوروئی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جسد کارگر ۴۵ چینی که «چینگ چانگ چون» نام داشت، در منطقه چوب سرخ کشف شد.

وی ادامه داد: علت مرگ این کارگر چینی هنوز مشخص نشده است و به همین دلیل و جهت اعلام دقیق، آزمایش‌های لازم انجام خواهد شد.

فرماندار مسجد سلیمان گفت: این کارگر چینی از کارکنان یک شرکت حفاری در شهرستان بوده است.

وی ادامه داد: وی در روز ۱۸ شهریور‌ماه هنگام بازگشت از محل کار به منظور انجام استراحت، مفقود شده بود.

گوروئی بیان داشت: جسد این کارگر چینی پس از گذشت ۱۰ روز توسط هلال احمر و نیروی انتظامی کشف شد.

حکم شهردار اهواز امضا و صادر شد

حکم منصور کتانباف برای شهرداری اهواز امضا و صادر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حکم تصدی شهرداری اهواز توسط وزرات کشور صادر شد.

بر همین اساس حکم منصور کتانباف برای شهرداری کلانشهر اهواز توسط وزیر کشور امضا و ابلاغ شد.

منصور کتانباف در روز ۸ شهریورماه با کسب حداکثر آراء اعضای شورای شهر، شهردار اهواز شد.

علت مرگ 74 درصد ایرانی ها چیست؟

سقوط مرگبار

از تعداد مرگ و میر بیماران غیرواگیر، ۴۶ درصد بیماری قلبی و عروقی، ۱۳ درصد سرطان، چهار درصد بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم و ۲ درصد دیابت علت مرگ در کشور است.

به گزارش مشرق، علیرضا مقیسی در خصوص طرح پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور گفت: بیماری‌های غیر واگیر که در راس آن بیماری قلبی و عروقی است یکی از مهم‌ترین مشکلات دنیای مدرن است. ۸۰ درصد مرگ به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد و در ایران ۷۶ درصد از مرگ‌ها منتسب به چهار بیماری غیر واگیر است.
 

وی افزود: از تعداد مرگ و میر بیماران غیرواگیر، ۴۶ درصد بیماری قلبی و عروقی، ۱۳ درصد سرطان، چهار درصد بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم و ۲ درصد دیابت علت مرگ در کشور است.

 علت مرگ 74 درصد ایرانی ها چیست؟

مقیسی گفت: بیشترین علت مرگ در بیماران قلبی و عروقی فشار خون است و ۲۷ درصد از جمعیت بزرگسال کشور فشار خون دارند. چاقی ۲۳ درصد عامل بیماری است. ۲۷ درصد افراد بالای ۲۵ سال نیز دارای کلسترول هستند و مصرف سیگار روزانه در افراد بالای ۱۸ سال به بالا حدود ۱۴ درصد است که این عوامل از شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور است.


وی در خصوص طرح پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی در کشور هم گفت: این طرح از سال ۹۳ در وزارت بهداشت آغاز و مهر سال گذشته در کل کشور اجرا شد و در صدد گسترش کامل طرح در سراسر کشور تا پایان برنامه پنج ساله ششم هستیم.

منبع: میزان

شهرآورد خوزستان رایگان شد

تماشای دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و فولاد خوزستان برای علاقه مندان رایگان شد.

به گزارش سرویس ورزشی خبرگزاری فارس استان خوزستان از آبادان، بر اساس اعلام باشگاه صنعت نفت آبادان، دیدار این تیم مقابل فولاد خوزستان در چارچوب هفته هفتم لیگ برتر فوتبال کشور، بلیط فروشی انجام نخواهد گرفت و تماشاگران می‌توانند به‌طور رایگان وارد ورزشگاه تختی آبادان شوند.

پیش از این در بازی گذشته طلایی‌پوشان مقابل ذوب‌آهن در آبادان، فراز کمالوند نسبت به انجام بلیط‌فروشی و سختی ورود به ورزشگاه برای افردا کم‌بضاعت ابراز گلایه کرده بود.

دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و فولاد خوزستان در چارچوب هفته هفتم لیگ برتر فوتبال کشورع عصر جمعه از ساعت 19 در ورزشگاه تختی آبادان با قضاوت سیدمهدی سیدعلی آغاز خواهد شد.

ترامپ: درباره برجام تصمیم‌گرفته‌ام

ترامپ

رئیس جمهور آمریکا گفت که تصمیم گرفته است که با توافق هسته‌ای ایران چکار کند، اما وی از اعلام تصمیم خود امتناع کرد.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که تصمیم گرفته است که با توافق هسته‌ای ایران چکار کند، اما وی از اعلام تصمیم خود امتناع کرد و گفت: شما را از آن مطلع خواهم کرد.

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.   ترامپ در سخنرانی خود،  از القاب «پلید»، «فاسد»، «یاغی»، «دیکتاتوری»، «شریر»  و ... برای کره شمالی و ایران استفاده کرد. اوج سخنرانی ترامپ زمانی بود که او کره شمالی را به نابودی تهدید کرد.

رئیس جمهور آمریکا توافق هسته‌ای را «بدترین توافق»، «مایه شرمندگی آمریکا» و «پوششی برای برنامه هسته‌ای» ایران خواند.

ترامپ همیشه با انتقاد از برجام، هیچ وقت سیاست صریح و مشخص خود را در قبال ایران توافق اعلام نکرده است. دولت وی دو بار پایبندی ایران به مفاد برجام را تایید کرده است و قرار است سومین گزارش خود به کنگره را اواسط ماه اکتبر ارائه کند.

منابع رسانه‌ای و سیاسی در آمریکا این گمانه را مطرح کرده‌اند که ترامپ احتمالا این بار پایبندی ایران را تایید نکند. سخنان روز گذشته رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، این گمانه را تقویت کرده است.

«نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس نیوز» گفته است که ترامپ از توافق هسته‌ای خوشش نمی‌آید، اما این نشانه‌ای مبنی خروج از برجام نیست.  

منبع: تسنیم

لفاظی بی‌سابقه الجبیر علیه ایران

عادل الجبیر

عادل الجبیر عصر چهارشنبه با متهم کردن ایران به تروریسم مدعی شد که در مورد اینکه ایران سردسته حامیان تروریسم در جهان است، اجماع جهانی وجود دارد.

به گزارش مشرق، عادل الجبیر عصر چهارشنبه با متهم کردن ایران به تروریسم مدعی شد که در مورد اینکه ایران سردسته حامیان تروریسم در جهان است، اجماع جهانی وجود دارد.

به گزارش شبکه الجزیره، وزیر خارجه عربستان همچنین مدعی شد که انتظار می‌رفت توافق هسته مانع تقویت قدرت ایران شود، ولی این کشور به توافق پایبند نبوده است.

وی ادامه داد: معتقدم ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده و انتظار داریم جامعه جهانی ایران را به پایبندی به توافق ملزم کند.

حدیث روز/ پیامبر اکرم(ص): هر کس بر حسین(ع) گریسته دست او را می‌گیریم

حدیث روز

رسول اکرم(ص) به حضرت فاطمه(س) فرمود: پس چون روز قیامت شود تو شفاعت زنان را می‌کنی و من شفیع می‌شوم مردان را، و هر کس بر حسین گریسته دست او را می‌گیریم.

مشرق- چون رسول خدا صلی الله علیه و آله خبر داد فاطمه سلام الله علیها را از شهادت حسین علیه السلام و مصائبی که بر او وارد می‌شود ، فاطمه-سلام الله علیها-سخت گریست و عرض کرد: ای پدر، این حادثه کی واقع می شود؟ 
فرمود: وقتی که نه من باشم و نه تو و نه علی. فاطمه بر شدت گریه بیفزود و بیشتر گریست و عرض کرد:  ای پدر: پس چه کسی برای فرزندم گریه می‌کند و مجلس عزا و مصیبت او را برپا می‌کند؟

رسول خدا فرمود:ای فاطمه زنان امت من می‌گریند بر زن های اهل بیت من و مردان امت من می‌گریند بر مردان اهل بیت من و عزای فرزند مرا هر سال طایفه ای بعد از طایفه ای تازه می‌کنند.
پس چون روز قیامت شود تو شفاعت زنان را می‌کنی و من شفیع می‌شوم مردان را، و هر کس بر حسین گریسته دست او را می‌گیریم و در بهشت در می‌آوریم.ای فاطمه همه چشم ها در قیامت گریان است مگر چشمی که بر حسین گریسته باشد. او خندان و شادمان به نعیم بهشت خواهد بود.

متن حدیث: 

فی البحار قال: رایت بعض تالیفات بعض الثقات من المعاصرین یروی انّه: لما اخبر النَبی(صلی الله علیه و آله) ابنته فاطمه بقتل ولدها الحسین و ما یجری علیه من المحن بکت فاطمه بکاءً شدیداً و قالت: یا ابه، متی یکون ذلک؟ قال: فی زمان خال منی و منک و من علی. فاشتدّ بکائها و قالت: یا ابه فمن یبکی علیه و من یلتزم باقامة العزاءِ له؟
فقال النبی: یافاطمه، ان النساء امتی یبکین علی نساء اهل بیتی، و رجالهم یبکون علی رجال اهل بیتی، و یجددون العزاء جیلاً بعد جیل فی کل سنة، فاذا کان یوم القیامةتشفعین انت للنساء و انا اشفع للرجال و کلْ من بکی منهم علی مصاب الحسین اخذنا بیده و ادخلناه الجنة.
یا فا طمه، کل عین باکیة یوم القیامة، الا عین بکت علی مصائب الحسین فاّنها ضاحکة مستبشرة بنعیم الجنة.

 

«بحار الانوار، ج44، ص292 ، ح3»

حدیث روز/ سخن امام صادق(ع) درباره جهادی که دوباره اسلام را به حال اول باز می‌گرداند

حدیث روز

امام صادق علیه السلام در سخنی ارزشمند فرموده‌اند خیر در جهاد و شمشیر است و دوباره اسلام را به حال اول باز می‌گردد.

مشرق- امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند:
خداوند عزوجل پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) را به اسلام مبعوث داشت که پیام حق را به همه مردم برساند. ده سال این مأموریت الهی ادامه داشت و مشرکین نپذیرفتند و آزار و فتنه برای مسلمانان فراهم آوردند تا اینکه فرمان «جهاد» نازل شد.خیر در شمشیر است و در سایه آن و دوباره اسلام به حال اول باز می‌گردد.

متن حدیث:

عَن أبی عَبدالله(علیه السّلام) قال إنّ اللهَ بَعثَ رسولهُ بالاسلام إلی الناسِ عَشرَ سِنینَ فأبوا أَنِ یَقبلوُا (وآذُوا و فَتَنوا) حتّی أمرَهُ بالقتالِ فالخَیرُ فی السّیفِ وَ تحتَ ظلِّ السّیفِ وَ الأمرُ یَعودُ کَما بَدَأ.

«جامع احادیث شیعه، جلد 13، صفحه 12»

احسان خادمی مدال طلای خود را به کودکان بی سرپرست اهدا کرد

احسان خادمی پس از کسب نشان طلای رقابت های دوچرخه سواری در بازی های داخل سالن آسیا، مدال خود را به کودکان بی سرپرست اهدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، تیم ملی دوچرخه سواری ایران شب گذشته (دوشنبه) با ترکیب احسان خادمی، محمد دانشور و علی علی عسگری موفق شد به عنوان قهرمانی ماده تیم اسپرینت بازی های داخل سالن آسیا دست پیدا کند.

احسان خادمی، رکاب زن خوزستانی تیم ملی ایران، پس از کسب نشان طلای این رقابت ها در گفت و گو با ایسنای خوزستان، گفت:  پیش از مسابقات هم گفته بودم که در صورت رفتن روی سکو، مدالم را به کودکان بی سرپرست اهدا می کنم و خدا را شکر که به مدال هم دست پیدا کردم و اکنون آن را با افتخار به کودکان بی سرپرست تقدیم می کنم.

چرا افزایش روزهای خاکی در پاییز برای خوزستان پیش‌بینی نمی‌شود؟

مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه پیش‌بینی شده بارش‌های امسال بیشتر از سال گذشته باشد، گفت: هر چند در پاییز وزش باد نیز پیش‌بینی می‌شود که احتمال فعال شدن کانون‌های گرد و غبار را در پی دارد ولی با بارش‌های بیشتر خاک نیز رطوبت پیدا می‌کند و با آغاز پاییز احتمال افزایش روزهای خاکی وجود ندارد.
 
کوروش بهادری
در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به وزش باد و مشکلات ایجاد شده ناشی از وزش باد شدید در شهرستان‌های مسجدسلیمان ایذه و لالی اظهار کرد: روز گذشته میزان بارش در لالی 2 میلی‌متر و سرعت باد 100 کیلومتر در ساعت بوده است. همچنین سرعت باد در ایذه 70 کیلومتر در ساعت و در مسجدسلیمان 35 کیلومتر در ساعت گزارش شده که طبق اطلاعیه روز گذشته هواشناسی این وضعیت پیش‌بینی شده بود.
 
وی افزود: طی امروز و فردا به دلیل ناپایداری‌های جوی انتظار رشد ابر، بارش پراکنده همراه با رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌ای در شمال و شرق استان را داریم.
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه پدیده شرجی تا اوایل هفته آینده ادامه دارد، گفت: میزان رطوبت نسبی امرورز صبح در ماهشهر 84 درصد، آبادان 83 درصد، شادگان 82 درصد، هندیجان 71 درصد، اهواز 62 درصد، آغاجاری و امیدیه 60 درصد و در دزفول 56 درصد بوده است.
 
بهادری با بیان اینکه پیش‌بینی شده بارش‌های امسال بیشتر از سال گذشته باشد، خاطرنشان کرد: هر چند در پاییز وزش باد نیز پیش‌بینی می‌شود که احتمال فعال شدن کانون‌های گرد و غبار را در پی دارد ولی با بارش‌های بیشتر خاک نیز رطوبت پیدا می‌کند و با آغاز پاییز احتمال افزایش روزهای خاکی وجود ندارد.
 
وی بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته آبادان با 46 درجه سانتی‌گراد و تاراز با 18 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 24 تا 43 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

قول مساعد استاندار برای رفع مشکلات استقلال‌خوزستان

در جلسه شب گذشته استاندار با مسوولان باشگاه استقلال خوزستان، مشکلات این باشگاه مطرح و شریعتی در راستای حل این مشکلات قول مساعد داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، شب گذشته (دوشنبه) جلسه‌ای در راستای حل مشکلات باشگاه استقلال خوزستان با حضور استاندار و مسوولان این باشگاه در دفتر دکتر شریعتی برگزار شد.

در این جلسه مشکلات درون باشگاهی مطرح و راه‌کارهای ادامه روند کاری  باشگاه استقلال خوزستان  بررسی شدند.

این نخستین جلسه رسمی در راستای حل مشکلات این باشگاه بود و قرار شد طی جلسات آینده نیز در خصوص بحث واگذاری، مالکیت و انتخاب مدیرعامل این باشگاه تصمیم‌گیری شود.

همچنین در این جلسه استاندار قول داد که طی هفت، هشت روز آینده مشکلات این باشگاه برطرف شود تا استقلال خوزستان با آرامش بیشتری در ادامه رقابت‌های لیگ برتر شرکت کند.

دیدنی های امروز

دستگیری 13 عضو طالبان در شهر جلال آباد افغانستان
دستگیری 13 عضو طالبان در شهر جلال آباد افغانستان
تصویر ماهواره ای از توفان جدید در راه مجمع الجزایر دریای کاراییب. توفان" ماریا" با شدت درجه 5 پس از گذشت دو هفته از توفان ایرما در حال نزدیک شدن به منطقه کاراییب است.
تصویر ماهواره ای از توفان جدید در راه مجمع الجزایر دریای کاراییب. توفان
تظاهرات ضد فاشیست ها در جزیره پیرائوس یونان در پی قتل " پالوس فیساس" یک خواننده رپ یونانی
تظاهرات ضد فاشیست ها در جزیره پیرائوس یونان در پی قتل
تظاهرات سکوت در اعتراض به صدور حکم تبرئه یک پلیس که به ضرب گلوله یک جوان سیاه پوست را کشته بود / شهر سنت لوییس در ایالت میسوری آمریکا
تظاهرات سکوت در اعتراض به صدور حکم تبرئه یک پلیس که به ضرب گلوله یک جوان سیاه پوست را کشته بود / شهر سنت لوییس در ایالت میسوری آمریکا
شلیک راکت در رزمایش مشترک "زاپاد 2017" بین روسیه و بلاروس
شلیک راکت در رزمایش مشترک
ولادیمیر پوتین در حال نظارت بر بخشی از رزمایش مشترک ارتش روسیه و بلاروس در منطقه لنینگراد روسیه
ولادیمیر پوتین در حال نظارت بر بخشی از رزمایش مشترک ارتش روسیه و بلاروس در منطقه لنینگراد روسیه
تمرین سوارکاری در ساحل پیش از مراسم جشن "روز پرنس" در هلند
تمرین سوارکاری در ساحل پیش از مراسم جشن
رییس جمهور آمریکا در حال سخنرانی در نشست اصلاح ساختار سازمان ملل در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک
رییس جمهور آمریکا در حال سخنرانی در نشست اصلاح ساختار سازمان ملل در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک
سفر نخست وزیر بریتانیا به کانادا و دیدار با همتای کانادایی – مقر نخست وزیری کانادا در شهر اوتاوا
سفر نخست وزیر بریتانیا به کانادا و دیدار با همتای کانادایی – مقر نخست وزیری کانادا در شهر اوتاوا
تظاهرات اعتراضی اسلامگرایان بنگلادشی در محکومیت کشتار مسلمانان میانماری در مقابل سفارت میانمار در شهر داکا
تظاهرات اعتراضی اسلامگرایان بنگلادشی در محکومیت کشتار مسلمانان میانماری در مقابل سفارت میانمار در شهر داکا
تظاهرات فعالان حقوق حیوانات در مقابل سفارت ژاپن در شهر سئول با درخواست توقف شکار دلفین از سوی صیادان ژاپنی. فصل شکار دلفین از هفته گذشته در ژاپن آغاز شده است.
تظاهرات فعالان حقوق حیوانات در مقابل سفارت ژاپن در شهر سئول با درخواست توقف شکار دلفین از سوی صیادان ژاپنی. فصل شکار دلفین از هفته گذشته در ژاپن آغاز شده است.
تظاهرات در اعلام همبستگی با زندانیان فلسطینی در زندان های اسراییل در مقابل مقر صلیب سرخ در باریکه غزه
تظاهرات در اعلام همبستگی با زندانیان فلسطینی در زندان های اسراییل در مقابل مقر صلیب سرخ در باریکه غزه
غار یخی در منطقه دریاچه بایکال در شرق سیبری روسیه
غار یخی در منطقه دریاچه بایکال در شرق سیبری روسیه
"وین رونی" بازیکن تیم فوتبال اورتون انگلیس در حال رفتن به جلسه دادگاه برای محاکمه به اتهام رانندگی در حالت مستی
کیفیت آب مصرفی پناهجویان مسلمان میانماری در اردوگاهی در بنگلادش
کیفیت آب مصرفی پناهجویان مسلمان میانماری در اردوگاهی در بنگلادش
خانه های کابینی به سبک هلندی در ساحل جزیره یوتو در چین
خانه های کابینی به سبک هلندی در ساحل جزیره یوتو در چین
بدون شرح
بدون شرح

وزیر امور خارجه آمریکا: با ایران کار زیاد داریم

تیلرسون فعالیت های به گفته خودش "بی ثبات کننده ایران در منطقه " و نیز آزمایش موشک های بالستیک از سوی ایران را مهم ترین مشکلات و اختلافات بین دولت واشنگتن با تهران دانست.

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای گفت کشورش مشکلات زیادی با ایران دارد و برجام تنها یک مساله از مسایل جاری بین ایران و آمریکاست.

به گزارش عصر ایران "رکس تیلرسون" در مصاحبه با برنامه هفتگی" رودررو با مردم" شبکه آمریکایی"سی بی اس" ضمن تشریح مواضع سیاست خارجی دولت ترامپ درباره ایران گفت دولت ترامپ مشکلات زیادی با حکومت تهران دارد.

به گفته تیلرسون مساله هسته ای و توافق برجام تنها یک بخش از لیست بلندبالای مشکلات و اختلافات ایران و آمریکاست و ایالات متحده آمریکا پس از برجام نیز بر سر دو موضوع محوری با ایران اختلاف دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا: با ایران کار زیاد داریم

او فعالیت های به گفته خود "بی ثبات کننده ایران در منطقه" و "توسعه برنامه موشک های بالستیک ایران" را مهم ترین مشکل واشنگتن با تهران دانست و اعتراف کرد جمهوری اسلامی ایران در 2 سال گذشته پس از انعقاد برجام به لحاظ فنی به تعهدات هسته ای خود پایبند بوده است.

تیلرسون در عین اذعان به پایبندی ایران به تعهدات هسته ای در چارچوب برجام، فعالیت های منطقه ای ایران پس از برجام را بی ثبات کننده تر خواند و مدعی شد جمهوری اسلامی ایران با فعالیت های خود در سوریه و یمن و حمایت از گروه های تروریستی و آزمایش موشک های بالستیک ثبات منطقه را به خطر انداخته است.

او گفت: آنچه ما پس از برجام شاهد آن هستیم این واقعیت است که ایران فعالیت های بی ثبات کننده خود در منطقه را شدت بخشیده است. ایران فعالیت های بی ثبات کننده خود در یمن و سوریه را شدت بخشیده و به گروه حزب الله لبنان و دیگر گروه های تروریستی سلاح می فرستد و به توسعه برنامه موشک های بالستیک خود ادامه می دهد و به گمان من هیچ یک از این فعالیت ها با برجام مطابقتی ندارد.

تیلرسون قرار است در هفته جاری در کمیسیون حل اختلافات برجام در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک حضور یابد. محمد جواد ظریف همتای ایرانی او نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

پیشتر وزارت امور خارجه ایران گمانه زنی ها درباره احتمال دیدار دوجانبه تیلرسون و ظریف را در حاشیه کمیسیون حل اختلافات برجام در نیویورک را رد کرده است.

تردد اتباع عراقی بدون روادید در منطقه آزاد اروند آزاد شد

قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند گفت: اتباع عراقی از امروز/سه شنبه/ بدون روادید می توانند در این منطقه تردد کنند.

'منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت می باشد که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.'

عبدالله کعبی در گفت و گو با ایرنا افزود: شهروندان کشور عراق بخصوص شهروندان شهرهای مجاور از جمله استان بصره می توانند از امروز بدون روادید وارد منطقه آزاد اروند شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به مذاکره با طرف عراقی شهروندان عراقی بعد از اربعین حسینی می توانند با خودروی شخصی به منطقه آزاد اروند وارد و 24 ساعت در منطقه باشند.

کعبی گفت: با توجه به زیرساخت های تجاری، درمانی و گردشگری در منطقه آزاد اروند ورود شهروندان کشور عراق می تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری و اشتغال در شهرستان های آبادان و خرمشهر داشته باشد.

وی همچنین به راه اندازی دفتر پلیس مهاجرت منطقه آزاد اروند اشاره کرد و بیان داشت: با راه اندازی این دفتر نیروهای گذرنامه و پلیس مهاجرت در آن مستقر و خدمات به گردشگران و بازرگان در کمترین زمان ممکن در منطقه ارائه می گردد.
منبع: ایرنا

رتبه نخست آموزش‌وپرورش خوزستان در جذب نوآموزان پیش‌دبستانی

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به کسب رتبه نخست خوزستان در جذب نوآموزان پیش‌دبستانی گفت: برای نخستین بار در طول تاریخ کشور پیش‌دبستانی در خوزستان اجباری و 100 درصد نوآموزان را جذب کردیم.

به گزارش خبرگزاری فارس خوزستان از اهواز، محمد تقی زاده پیش از ظهر امروز در همایش استانی بازگشایی مدارس که در سالن همایش شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین رویداد تاریخی جامعه بشریت که هم‌زمان با بعثت نبی اکرم (ص) رخ داد این است که خداوند پیامبر را به خواندن امر می‌کند و دین اسلام تنها دینی است که با خواندن و علم‌آموزی آغاز می‌شود.

وی با تأکید بر ایجاد تغییر و تحول جامعه به‌وسیله آموزش تصریح کرد: امروزه فرزند و دانش‌آموز ما باید بداند که به چه هویتی نیاز دارد، اگر تمام خروجی آموزش‌وپرورش و ۱۲ سال خواندن و تعلیم تنها کسب ساده‌ترین مهارت‌های زندگی اجتماعی متصل به فرهنگ دینی و ملی باشد تعلیم و تربیت مسیر واقعی خود را پیدا می‌کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به‌قرار گرفتن در آستانه بازگشایی مدارس متذکر شد: چند روز بیشتر به بازگشایی مدارس باقی نمانده در این روزهای باقی‌مانده نباید به دنبال انجام کارهای تکراری مانند تمیزکاری باشیم، بهترین کار، کاری است که ظرف 4 سال گذشته انجام دادیم و آن تدوین یک برنامه برای توسعه آموزش‌وپرورش استان بود.

تقی زاده گفت: آن‌قدر بیکار نیستیم که مرتب در مجامع مختلف حضور پیدا کنیم و حرف‌های کلی و تکراری بزنیم.

وی با اشاره به تعیین ۲۰ اولویت در برنامه توسعه آموزش‌وپرورش خوزستان تصریح کرد: باید به دنبال اجرایی کردن برنامه تدوین‌شده برای توسعه آموزش‌وپرورش استان باشیم.

تقی زاده، سنجیدن دانش آموزان با دو شاخص امتحانات کشوری و کنکور استان را بزرگ‌ترین مصیبت در مسیر تعلیم و تربیت یک جامعه برشمرد.

وی در ادامه بابیان اینکه 32 آموزش‌وپرورش کشور با این دو شاخص دانش آموزان خود را ارزیابی می‌کنند، عنوان کرد: آموزش‌وپرورش اولویت خود را دوره پیش‌دبستانی تعیین کرده است و کنکور ارزیابی نهایی ما نیست، قطعاً زمانی در کنکور موفق می‌شویم که در پیش‌دبستانی موفق عمل کرده باشیم.

تقی زاده با تأکید بر اینکه تنها با یک سال کار کردن در دوره پیش‌دبستانی رتبه ما در این دوره از ۱۸ به رتبه نخست در کشور ارتقا پیدا کرد، افزود: برای نخستین بار در طول تاریخ کشور پیش‌دبستانی در خوزستان اجباری و ۱۰۰ درصد نوآموزان را جذب کردیم.

وی بابیان اینکه تعداد 7 هزار نفر از فرزندان فرهنگیان را برای تدریس این دوره جذب کردیم، توضیح داد: دلیل اولویت به‌کارگیری فرزندان فرهنگیان جلوگیری از کاهش تقاضای انتقال خانواده‌های آن‌ها به استان‌های دیگر بود.

تقی زاده بابیان اینکه بیشترین رشد و توسعه کنکور را در طی سه سال اخیر داشتیم و از رتبه ۲۷ به ۱۹ کنکور در کشور ارتقا پیدا کردیم، خاطرنشان کرد: چنانچه به دنبال توسعه در هر زمینه‌ای هستیم باید در مرحله اول تغییر و تحول را در آموزش‌وپرورش محقق کنیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خوزستان در پایان با تأکید بر ضرورت توجه به ۲۰ اولویت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در سال جاری در برخی از مناطق استان برای اولین بار قبولی پزشکی داشتیم به‌طوری یکی از آموزشگاه‌ها 31 نفر قبولی در رشته پزشکی داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، در پایان این همایش با حضور مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، استاندار و مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان از سند توسعه آموزش‌وپرورش خوزستان رونمایی شد.

سفر 12 مدیر کل به دهدز به منظور بررسی مشکلات این بخش در روز پنجشنبه

فرماندار ایذه از سفر 12 مدیرکل استان خوزستان به بخش دهدز به منظور بررسی مشکلات موجود این بخش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس خوزستان از ایذه، محسن بیرانوند ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات موجود در برخی از مناطق این شهرستان اظهار کرد: بخش دهدز همواره از داشتن امکانات مختلف محروم بوده و در روزهای اخیر رانش یکی از روستاهای آن نیز به یکی از دغدغه‌های مسؤولان تبدیل شده است.

وی با اشاره به سفر 12 نفر از مدیران کل حوزه‌های مختلف استان خوزستان به این بخش افزود: هفته گذشته نشست مدیرکل بحران استانداری خوزستان به همراه چند تن از دیگر میران کل در فرماندار ایذه برگزار شد و پیرو تصمیمات این جلسه، روز پنجشنبه بخش دهدز میزبان این مدیران کل خواهد بود.

فرماندار ایذه با بیان اینکه این جلسه در محل بخشداری دهدز برگزار می‌شود تصریح کرد: بررسی و اندیشیدن تدابیر لازم برای بررسی مساله رانش زمین در روستای غریبی‌های این بخش، بررسی مشکلات آب این بخش از جمله روستاهای فالح سادات حسینی و حاجی کمال، بررسی و اندیشیدن تدابیر برای حل مشکلات جاده در این محور، مساله و مشکلات موجود در ترابری دریایی پشت دریاچه سد کارون 3، بررسی مشکلات برق دهدز و همچنین مشکلات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی از برنامه‌هایی بود که در این سفر انجام می‌شود.

بیرانوند با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای بازدید این مسؤولان در این سفر بیان کرد: پیش از اینکه جلسه مربوطه در بخشداری این شهر برگزار شود، بازدید و بررسی میدانی از روستاها در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با این برنامه‌ها و جلسات و تصمیماتی که در پی آن گرفته می‌شود بتوانیم گامی در کاهش مشکلات موجود برداریم.

مدیران تحول‌گرا در خوزستان می‌خواهیم

/سرانه زیربنایی مدارس خوزستان پایین‌تر از میانگین کشور است

استاندار خوزستان با بیان اینکه در استان مدیرانی را می‌خواهیم که تحول گرا باشد و نه فقط در جهت حفظ وضع موجود تلاش کنند گفت: درخواست ما مشاهده رشد شاخص‌های توسعه‌ای در طول مدیریت هر کدام از مدیران است، به طوری‌که برخی مسائل موجود در فضای سنتی شکسته و گام‌های توسعه را محکم‌تر بردارند.

به گزارش خبرگزاری فارس خوزستان از اهواز، غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز در همایش استانی بازگشایی مدارس که در محل سالن همایش شهید هاشمی استانداری با تاکید بر توسعه یافتگی کشورهای جهان با تکیه بر شاخص‌های علمی و آموزشی اظهار کرد: امروز کشورهایی موفق هستند،  که در تولید علم و دانش موفق عمل کرده‌اند و توانستند علم خود را به فن‌آوری و تکنیک تبدیل کنند.

وی تصریح کرد: زمانی‌که جامعه‌ای از طریق علم موفق به خلق ثروت و پول شود، به‌طور حتم آن جامعه در مرحله اول آموزش ملاک پیشرفت و توسعه خود قرار داده است.

استاندار خوزستان تاکید کرد: چنانچه بخواهیم به اصول توسعه پایدار دست پیدا کنیم، باید از مدلی که دنیا در امر توسعه تجربه کرده تبعیت کنیم و توسعه آموزش پایدار را سرلوحه برنامه‌های علمی خود قرار دهیم.

شریعتی با اشاره به رویکرد استان خوزستان در سیاست‌گذاری‌های توسعه آموزشی توضیح داد: سیاست‌های استان در حوزه آموزش تاکید بر ارتقاء شاخص‌های آموزش، توسعه زیرساخت‌های آموزشی، چه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، همگانی کردن آموزش پیش دبستانی، ایجاد و برقرای کلاس‌های کنکور، شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل، کنترل بیسوادی در استان و رصد کردن دانش آموزان در معرض ترک تحصیل است.

وی با بیان اینکه به منظور سوادآموزی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بسیج عمومی را در دستور کار قرار دادیم عنوان کرد: تاکنون بیش از یک هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شد که در سال‌جاری  به مدرسه می‌روند.

شریعتی با تاکید بر ادامه کلاس‌های تقویتی کنکور  در سال‌جاری به مانند سال گذشته گفت: در کنکور سال جاری ۶۰ درصد آمار رتبه‌های زیر هزار در استعدادهای درخشان و مدارس دیگر ارتقا پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور رعایت عدالت آموزشی و فراهم کردن شرایط مناسب برای دانش آموزان با استعداد تلاش‌های زیادی شده است، که امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته در سال‌جاری هیچ دانش آموزی به‌خاطر فقر مالی از تحصیل محروم نشود.

شریعتی تشریح کرد: در مهر ماه سال جاری تعداد  ۱۳۱ فضای آموزشی با ۴۹۱ کلاس و زیربنای ۷۵ هزار متر مربع افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در تابستان سال‌جاری در  ۵۰۰ مدرسه با بیش از  ۲ هزار کلاس درس تعمیرات اساسی انجام دادیم.

شریعتی خطاب به فرمانداران، بخشداران و شهرداران سطح استان متذکر شد: با توجه به بازگشایی مدارس کلیه امکانات شهرستان برای این مهم بسیج کنند.

وی تاکید کرد: در پایان مهر ماه سال جاری با کلیه رؤسای فرمانداران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها جلسه تشکیل خواهم داد، گزارش کار مسئولان را از آنها می‌گیریم و به طور حتم این پایش در برنامه من خواهد بود.

*سرانه استخر دانش آموزان خوزستان صفر است

شریعتی با انتقاد از صفر بودن سرانه استخر دانش آموزی در استان یاد آور شد: انتظار می رود در طول سال تحصیلی از ورزش دانش آموزی حمایت شود؛  در سال جاری 4 استخر و در سال آینده 4 استخر دیگر افتتاح خواهند شد.

وی با بیان اینکه  نسل امروز ما به دلیل ماشینی شدن تقریبا مانند ۲۰ سال گذشته کشورهای توسعه یافته از اضافه وزن بالا رنج میبرند متذکر شد: مسئولان آموزشی شرایط تحرک بدنی و ورزش مناسب برای دانش آموزان را فراهم کنند.

شریعتی با بیان اینکه در استان مدیرانی را می‌خواهیم که تحول‌گرا باشد و نه  فقط در جهت حفظ وضع موجود تلاش کنند؛ گفت: درخواست ما مشاهده رشد شاخص‌های توسعه‌ای در طول مدیریت هر کدام از مدیران است، به طوری که برخی مسائل موجود در فضای سنتی شکسته و گام‌های توسعه را محکم‌تر بردارند.

*مدارس کانکسی جمع می‌شوند/سرانه زیربنایی مدارس خوزستان پایین‌تر از میانگین کشور است

شریعتی با اشاره به  انعقاد تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش و نوسازی توضیح داد:  ظرف یک سال آینده مدارس کانکسی از سطح استان جمع‌آوری می‌شود، برای این کار مبلغ  ۱۰ میلیارد تومان اعتبار مور نیاز ما و 10 میلیارد دیگر  آموزش و پرورش تأمین خواهد کرد.

وی تشریح کرد: متوسط سرانه زیربنای آموزش و پرورش کشور ۵ متر و ۱۷ سانتی‌متر و در خوزستان ۴ متر و ۹۴ سانتی‌متر است؛ که با توجه به اینکه سرانه استاندارد ۸ متر و ۳۹ سانتی‌متر است، نتیجه‌گیری می‌شود که خوزستان از میانگین کشوری و استاندارد عقب است.

شریعتی گفت:  خوزستان به لحاظ سرانه فضای آموزش و پرورش از آخر استان ۱۰ کشور است، که این رتبه نشان می‌دهد، خوزستان رتبه مناسبی ندارد و باید این رتبه را ارتقا دهیم.

وی عنوان کرد:  به شرکت های توزیع برق استان و اهواز و آبفا استان و اهواز دستور داده شد، با توجه به اینکه هنوز تخصیص اعتبارات در حوزه آب و فاضلاب  به صورت کامل انجام نشده  است، بدون پرداخت هزینه، انشعابات آب و برق مدارس قابل بهره‌برداری را وصل کنند و به محض تخصیص اعتبارات هزینه‌ها از سوی آموزش و پرورش پرداخت می‌شود.

استاندار خوزستان در پایان از فرمانداران درخواست کرد: موضوع  مربوط به مدارسی که نیاز به وصل انشعاب دارند، را به شکل جدی پیگیری کرده و چنانچه آبفا یا توزیع برق از این امر تبعیت نکردند گزارش دهند، چرا که هیچ مدرسه‌ای در خوزستان نباید به دلیل نداشتن انشعابات آب و برق بدون استفاده بماند.

کشف محموله قاچاق 5 میلیارد ریالی در بهبهان

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: مأموران پلیس آگاهی و انتظامی شهرستان بهبهان حین کنترل خودروهای عبوری در محور مواصلاتی «دیلم - گچساران» یک دستگاه کامیون را توقیف کردند که در بازرسی از کامیون توقیفی تعداد چهار هزار و 898 کفش خارجی قاچاق فاقد هرگونه مجوز گمرکی کشف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس استان خوزستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار حیدر عباس زاده اظهار کرد: در راستای اجرای طرح تشدید مبارزه و برخورد قاطع با پدیده شوم قاچاق، تیم ویژه‌ای متشکل از مأموران پلیس آگاهی و انتظامی شهرستان بهبهان حین کنترل خودروهای عبوری در محور مواصلاتی «دیلم - گچساران» یک دستگاه کامیون حامل کالای قاچاق را شناسایی و به آن دستور ایست دادند.

سردار عباس زاده افزود: در بازرسی از کامیون توقیفی چهار هزار و 898 کفش خارجی قاچاق فاقد هرگونه مجوز گمرکی کشف شد.

وی عنوان کرد: کارشناسان ارزش کالای قاچاق کشف‌شده را 5 میلیارد ریال برآورد کردند و در این خصوص یک نفر دستگیر و تحویل مراجع قضائی شد.

فرمانده انتظامی استان در پایان خاطرنشان کرد: عملکرد قاچاقچیان مغایر با اقتصاد مقاومتی بوده و سلامت جامعه و اقتصاد داخلی را مورد هدف قرار می‌دهد، بنابراین تلاش پلیس جهت مبارزه با اخلالگران اقتصادی بیش‌ازپیش ادامه دارد.

داعش پایان می یابد اما بی ثباتی خاورمیانه هرگز!

در 3 سال گذشته این تهدید مشترک داعش بوده است که برای دولت های مرکزی در عراق و سوریه در حکم یک عامل وحدت آفرین عمل کرده و آنها را تا حدودی از گزند مخالفت های گروه های رقیب شان دور نگاه داشته است.

عصر ایران؛ مازیار آقازاده - سربرآوردن گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه در 3 سال گذشته یک خبر بد بود و این گروه تروریستی با انجام اقدامات جنایتکارانه در این دو کشور و بسیاری دیگر از کشورهای جهان ماهیت ثبات زدا و تروریستی خود را به نمایش گذاشت؛ اما به نظر می رسد شکست این گروه در عراق و سوریه هم آثار و پیامدهایی دارد که افزایش اختلافات گروه های داخلی و قدرت های منطقه ای وفرا منطقه ای بر سر قدرت و کنترل بر مناطق تحت تسلط داعش از جمله مهم ترین آنهاست.

شکست نهایی داعش در عراق و سوریه و بیرون رانده شدن این گروه از شهرهایی چون موصل، تلعفر و رقه یک دستاورد مهم استراتژیک محسوب می شود و در نهایت شکست این گروه تروریستی ضد بشری خبر خوبی است اما این واقعیت را نیز نباید نادیده گرفت که در 3 سال گذشته این تهدید مشترک داعش بوده است که برای دولت های مرکزی در عراق و سوریه در حکم یک عامل وحدت آفرین عمل کرده و آنها را تا حدودی از گزند مخالفت های گروه های رقیب شان دور نگاه داشته است.

داعش پایان می یابد اما بی ثباتی خاورمیانه هرگز!

حالا با پدیدار شدن دورنمای پایان داعش در عراق و سوریه و محو شدن چشم انداز خلافت خودخوانده این گروه تروریستی، دعوا بر سر کیک قدرت در منطقه بالا خواهد گرفت که نخستین نشانه های آن نیز در ماه ها و هفته های اخیر قابل مشاهده است.

دعوای سیاسی بین بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق بر سر برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق یکی از مهم ترین این دعواهای سیاسی است که بسیار بعید بود در شرایط وجود داعش در عراق مجالی برای عرض اندام می یافت چه آنکه کردها خود یکی از قربانیان اصلی حملات تروریستی داعش بودند و خطر این گروه تروریستی را در نزدیکی مرزهای دولت اقلیم کردستان عراق و حتی درون آن حس می کردند.

پیشمرگه های کرد در طی 3 سال گذشته یکی از طلایه داران مبارزه با داعش در عراق بودند و حالا با از بین رفتن جدیت تهدید داعش در عراق و پس گرفتن مراکز اصلی تجمع این گروه تروریستی، دعوای استقلال خواهی کردهای عراقی با دولت مرکزی بالا گرفته است و مساله اختلافات بین بغداد و اربیل بر سرحاکمیت بر کرکوک بار دیگر خودنمایی می کند.

در سوریه نیز به مدد حضور داعش در 3-4 سال گذشته دولت بشار اسد توانست توجه ها را از مساله سقوط حکومت مرکزی سوریه به سمت مبارزه با گروه تروریستی داعش که در شهر رقه اعلام خلافت کرده بودند، بکشاند.

این استراتژی تا حدود زیادی موفق بود و بشار اسد توانست جایگاه خود را به عنوان یک رهبر در حال مبارزه با یک گروه تروریستی خطرناک تثبیت کرده و مخالفان مسلح خود را خلع سلاح کند.

مخالفان مسلح در سوریه در سال های اخیر بین دو ضلع  نیروهای داعش و نیروهای دولتی سوریه مانده و به قول معروف" قیچی شدند" و حالا با نزدیک شدن به بازپس گیری آخرین مقرهای داعش در سوریه (رقه و دیر الزور) امکان تشدید اختلافات و حتی جنگ داخلی سوریه بر سر به دست گرفتن قدرت دولت مرکزی، بالاست.

بشار اسد در طی 3 سال گذشته با کمک متحدان منطقه ای خود (روسیه، ایران و حزب الله) توانست کنترل بخش هایی وسیع از مناطق تحت تسلط مخالفان مسلح خود را بار دیگر به دست آورد و این باور را در میان افکار عمومی جهانی جا بیندازد که اولویت اصلی در سوریه مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

حالا اما در صورت پایان یافتن حضور داعش در سوریه بار دیگر اختلافات به حاشیه رفته گذشته در سوریه که سبب یک جنگ داخلی 6 ساله ویرانگر شده است، به متن خواهد آمد و ممکن است آتش جنگ داخلی بر سر تسلط بر مناطق تحت اشغال داعش بالا بگیرد.

این اختلافات البته شامل قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای نیز می شود. اختلافات عمیق بین آمریکا و روسیه و نیز اختلافات بین ایران و آمریکا بر سر جنگ داخلی سوریه  و نفوذ در عراق از جمله آنهاست.

پایان داعش در عراق و سوریه هر چند یک اتفاق خوب است اما به نظر می رسد در خاورمیانه سیال و بی ثبات کنونی تنها شکل معادله بی ثباتی را تغییر می دهد و ممکن است حتی با بالا گرفتن اختلافات سیاسی و داخلی در کشورهای بی ثبات این منطقه سبب تشدید درگیری ها و ایجاد جنگ های جدید شود.

اجرای فرمول سقوط شوروی برای ایران

حجت الاسلام سعیدی

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: تکرار فرمول سقوط اتحاد جماهیر شوروی و استحاله انقلاب چین از اهداف نظام سلطه، با حربه نفوذ در نظام است.

به گزارش مشرق، میهمان ویژه اجلاس سوم مجلس خبرگان رهبری حجت الاسلام و المسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بود که در اجرای ماده 52 آیین نامه داخلی با موضوع "نفوذ" به ایراد سخنرانی پرداخت .

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان مقدمه‌ای نسبت به نفوذ دشمن هشدار داد و شکست برخی انقلاب ها و امپراطوریهای جهان را وجود زمینه های نفوذ در آن انقلابها دانست. وی پیشینه تاریخی نفوذ در پیش از اسلام و پس از ظهور اسلام تا قرن اخیر را تشریح کرد و گفت : نفوذ واقعیت غیر قابل انکار در سلطه استعمار انگلیس و آمریکا در کشورها به ویژه ایران می باشد .

وی راهکارهای دشمن برای تحقق نفوذ در برخی کشورها را یرشمرد و افزود : ما با دوگونه نفوذ مواجهیم؛ نفوذ پیامدی و نفوذ استراتژیک؛ نفوذ پیامدی یعنی نفوذِ بخشی و موردی همچون نفوذ در برخی تصمیم گیران و مراکز تصمیم گیری.

حجت الاسلام سعیدی در این باره به چند مورد از مصادیق نفوذ و افراد نفوذی که در سالهای اخیر توسط کارشناسان و نیروهای امنیتی بازداشت و مورد ضربه قرارگرفته اند، اشاره کرد.

وی در ادامه به نفوذ در شوروی سابق و فروپاشی این کشور پرداخت و ابعاد نفوذ در شوروی سابق را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد و گفت : تکرار فرمول سقوط اتحاد جماهیر شوروی و استحاله انقلاب چین از اهداف نظام سلطه و آمریکا با حربه نفوذ در نظام اسلامی ما می باشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود : البته تفاوت انقلاب ما با انقلاب چین و حکومت شوروی در این است که ما در مبانی و اصول با آنها متفاوت و دارای ساختار دینی هستیم؛ هر چند نفوذ نخبگانی و چینش برخی افراد نفوذی و تغییر مدیریت های عالی نظام، وجه اشتراک نفوذ در ایران و آن کشورهاست که باید نسبت به آن حساسیت و دقت ویژه و فوق العاده داشت . وی تأکید کرد: تغییر ذائقه مردم در امور فرهنگی و اجتماعی و کنار گذاشتن ارزشها از دیگر متغیرها و وجوه اشتراک نفوذ در بین کشورها می باشد.

حجت الاسلام سعیدی افزود: شوروی و چین با عدول از آرمانهای خود و عدم تقابل با آزادی افسارگسیخته سیاست های اقتصادی غرب و نیز دفاع نکردن از مستضعفین و اتخاذ سیاست درهای باز، زمینه را برای فروپاشی و استحاله فراهم نمود .

امروز اگر ما هم به آرمانها و الزامات انقلاب اسلامی که ثمره خون شهیدان و مجاهدت مردم و علماست، معتقد، پای بند و حافظ آن نباشیم ممکن است دشمن همان نقشه ها در برای کشور ما نیز اجرا نماید . مدل مورد اجرا در ایران امروز همان مدل نفوذ در چین است؛ یعنی جهانی شدن بدون توجه به اصول و مبانی انقلاب اسلامی و الزاماً توجه به سیاست اقتصادی درهای باز.

حجت الاسلام سعیدی در پایان اظهار داشت: نفوذ نخبگانی یعنی شناخت چهره های قابل جذب برای چیدن در هرم قدرت، تغییر محاسبات از جمله تغییر در سطح مدیران عالی و بحث زمان دار کردن انقلاب، تغییر محاسبات در مبانی همچون حجیت ولی فقیه ، تغییر محاسباتی در اصول همچون مقابله با استکبارستیزی و شعار استقلال، تغییر در محاسبات سیاسی بر اساس مدل غربی ، تغییر در مبانی فرهنگی مثل سینما ، حجاب و عفاف ، تغییر در مبانی شایسته سالاری و تقابل با شعار خودی و غیر خودی و تغییر در سطح ذائقه مردم و نیز تغییر در سبک زندگی، همچنین تغییر از سطح ایدئولوژی به سطح استراتژیک از برنامه های دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی تأکید کرد: «دشمن سر سوزنی از آرمانهایش عقب نشینی نکرده است، چرا ما باید از آرمانهایمان کوتاه بیاییم؟ دشمن تلاش می کند ما را مجبور کند بین دست کشیدن از آرمانها و زندگی با ذلت یکی را انتخاب کنیم و این ماییم که با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی باید با آن مقابله کنیم.

منبع: فارس

اسرائیل: پهپاد ساخت ایران را سرنگون کردیم

اسرائیل مدعی حضور نظامیان ایرانی و گروه های هم پیمان ایران مانند حزب الله لبنان در مناطق مرزی سوریه با اسرائیل است.

 ارتش اسرائیل  اعلام کرد یک فروند پهپاد (هواپیمای بدون سرنشین) ساخت ایران و متعلق به حزب الله لبنان را در مرز با سوریه سرنگون کرده است.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، براساس ادعای اسرائیل، این پهپاد از فرودگاه نظامی دمشق پرواز کرده و در آسمان منطقه جولان (در اشغال اسرائیل) مورد هدف موشک های پاتریوت اسرائیل قرار گرفت و منهم شد.
ارتش اسرائیل در اردیبهشت گذشته هم سرنگونی یک پهپاد در مرز سوریه توسط موشک های پاتریوت خود خبر داد و مدعی شد این پهپاد از خاک سوریه وارد اسرائیل شده بود.
اسرائیل مدعی حضور نظامیان ایرانی و گروه های هم پیمان ایران مانند حزب الله لبنان در مناطق مرزی سوریه با اسرائیل است.

اسرائیل: پهپاد ساخت ایران را سرنگون کردیم

تلگرام ۶۰ درصد پهنای باند کشور را اشغال کرد

خرداد: معاون مرکز فضای مجازی کشور از اشغال ۶۰ درصدی شبکه مجازی تلگرام خبر داد.

به گزارش خرداد از ایسنا، امیر خوراکیان امروز در دومین همایش فعالان فضای مجازی در سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، گفت: انقلاب اسلامی ما دارای مراحل و تهدیدات خاص در هر زمانه بوده است.

وی افزود: در هر مرحله نوع تهدیدها و چالش‌های پیش روی انقلاب نیز متفاوت می‌شود و از جنگ سرد و سخت نظامی به‌سوی مقابله‌های نرم و منعطف‌پذیرتر حرکت می‌کنیم.

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور با ذکر این مطلب که ۲۳ میلیون نفر در کشور مشغول فعالیت در بازی‌های رایانه‌ای هستند: متاسفانه تنها  ۵ درصد این بازی‌ها بومی است.

او گفت: همچنین بازی‌های رایانه‌ای در ایران  به‌سوی بازی‌های موبایلی در حرکت است و بالغ‌ بر ۶۷ درصد بازی‌ها موجود در کشور بازی‌های موبایلی است.

خوراکیان با بیان این که بیش از ۶۰  درصد پهنای باند کشور توسط تلگرام اشغال‌شده است تصریح کرد: این شبکه پیام‌رسان در حال حاضر نزدیک به  ۴۰ میلیون کاربر دارد که ساعت ۲۲ تا یک شب بیشترین ساعت ترافیکی آن است.

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور ادامه داد: ۵۸۰ هزار کانال در تلگرام در حال حاضر در کشور وجود دارد که در این‌ بین ۱۶ کانال تلگرامی بالای یک میلیون نفر عضو دارد.

خوراکیان تصریح کرد: بیشترین تعداد  عضو یک کانال تلگرامی ۳میلیون ۴۰۰ هزار نفر است و بیشترین بازید از یک پیام  نیز در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر است.

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور تأکید کرد: سایت‌های  همسریابی اینترنتی ۱۰۰ درصد دروغ و کلاه‌برداری مالی است و پلیس فتا به‌شدت با این‌گونه موارد برخورد می‌کند.

خوزستانی ها منتظر بارش خوب باران باشند/سیل هم در راه است

بارش باران
شناسهٔ خبر: 4089065 -
اهواز - امسال پیش بینی شده که خوزستان بارش های خوبی را تجربه کند و این نوید یک سال زارعی مطلوب را می دهد ولی در کنار آن باید در انتظار جاری شدن سیل هم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار خوزستان شامگاه گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران با اشاره به اینکه فصل بارندگی در استان خوزستان از آبان ماه امسال آغاز می شود، عنوان کرد: پیش بینی می شود بارش های باران در پاییز و زمستان امسال خوب باشد و همین عامل موضوع سیلاب ها در مناطق استان را تشدید می کند.

غلامرضا شریعتی افزود: مدیران دستگاه های اجرایی توجه داشته باشند که استان ما در معرض آسیب هست و بر همین اساس باید در جلسات ستاد مدیریت بحران حضور فعال داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ستاد مدیریت بحران در شهرستان ها آمادگی های لازم برای مقابله با بحران های احتمالی را داشته باشد و از آنجایی که رانش و فرسایش روستاها در مرحله بحرانی است، بیان کرد: دستگاه های متولی با همکاری یکدیگر اقدام به تهیه نقشه های اینگونه روستاها کنند تا بر اساس اولویت مدیریت بحران وارد عمل شود.

نماینده عالی دولت در خوزستان تصریح کرد: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی استان، شرکت های آب و فاضلاب شهر اهواز، استان و روستایی با همکاری شهرداری ها تا قبل از آغاز بارش ها یعنی  آبان ماه، لایروبی شبکه های فاضلاب و جوی های آب را انجام دهند.

شریعتی افزود: در سال آبی گذشته بارش باران کمتری را شاهد بودیم و به همین دلیل این پیش بینی که تابستان امسال با گرما و شرجی بالایی همراه خواهیم بود، وجود داشت و از پیش برنامه ریزی های لازم برای جلوگیری از خاموشی ها صورت گرفت. 

استاندار خوزستان با بیان اینکه هرچند به دلیل پیک بالای مصرف برق و ناپایدار بودن شبکه های توزیع و انتقال در برخی از مناطق استان خاموشی هایی صورت گرفت، گفت: شرکت های توزیع و انتقال برق در استان باید برای سال آینده برنامه ریزی های جدی داشته باشند تا مردم در تمام ایام سال به خصوص در تابستان کمتر با مشکل خاموشی مواجه شوند.

وی همچنین به اولین بارش های سال که با ایجاد مشکلات تنفسی برای شهروندان همراه خواهد بود، اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با تلاشی که شهرداری ها برای هرس کردن درخت «کنوکارپوس» در پیش گرفتن، به جز شهرهای آبادان و خرمشهر از کمترین میزان مراجعات مردم به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی برخوردار بودیم.

شریعتی یادآور شد: اینکه سال گذشته تعداد زیادی در شهرهای آبادان و خرمشهر دچار مشکلات تنفسی شدند به این خاطر است که شورای سلامت این شهرستان ها مستقل است.

استاندار خوزستان به موضوع بیماری های عفونی از جمله «التور» و «وبا» در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ابتلا به این بیماری در استان مشاهده شده اما خوشبختانه در سال جاری چنین اتفاقی رخ نداده است و این در حالی است که پیک دوم بیماری التور و وبا از آبان ماه آغاز می شود و مراکز درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی ضمن آمادگی های لازم باید در خصوص پیشگیری از این بیماری اطلاع رسانی کنند.

سال پر بارانی در انتظار خوزستان است 

مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص بارش های پاییزی و زمستانی در استان گفت: بارش های امسال از آبان ماه آغاز می شود و تا پایان اسفندماه به جز بهمن ماه، پیش بینی ها نشان می دهد استان سال پر بارانی خواهد داشت.

کورش بهادری افزود: در تابستان امسال خوزستان با خشکسالی ۷۰ درصدی مواجه بود و در اکثر ماه های سال استان رتبه اول در زمینه افزایش دما را به خود اختصاص داد.

این مقام مسئول در اداره کل هواشناسی خوزستان، بیان داشت: اغلب شهرهای استان بالاتر از نرم کشوری افزایش دما را داشته اند.

بهادری به آغاز فصل بارش ها همزمان با ورود مهمانان به استان برای شرکت در مراسم اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: توصیه می شود با توجه به ورود تعداد قابل توجه ای از زائران حسینی دستگاه های متولی در زمینه های مختلف کاری خود بخصوص در جاده ها و شهرها از آمادگی لازم برخوردار باشند.

روستاهای خوزستان در معرض خطر هستند 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نیز در این نشست گفت: تعداد زیادی از روستاهای استان خوزستان در معرض رانش و لغزش زمین قرار دارند و نیاز به مطالعات کارشناسی شده برای بازسازی و یا جابجایی دارند.

مسعود انصاریان یادآور شد: علاوه بر روستاهی در معرض خطر، برخی جاده ها نیز وجود دارند که در معرض تخریب هستند.

وی ادامه داد: امکان جابجایی بعضی روستاها که در مسیر سیلاب وجود دارند نیست, بنابر این باید در زمینه مقاوم سازی این مناطق اقدام شود که بنیاد مسکن آمادگی خود در این خصوص را اعلام می کند.

زمین لغزش ها در خوزستان 

مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی اهواز نیز در این نشست گفت: لغزش زمین در خوزستان جدی است و باید برای پیگشیری از حوادث احتمالی در این زمینه مراقبت های لازم را در دستور کار قرار داد.

علی افشاری عنوان کرد: لغزش زمین تنها به مناطق مسکونی محدود نمی شود و جاده های استان نیز در معرض خطرات احتمالی این پدیده قرار دارند بطوری که اکثر جاده های شهرهای مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، ایذه، دهدز و باغملک در معرض لغزش زمین هستند.

وی ادامه داد: تا کنون یک هزار و ۳۷۰ زمین لغزش در استان به ثبت رسیده است و بیشترین گزارشات به ثبت رسیده مربوط به شمال و شمال شرقی استان است.

اختصاص اعتبارات مدیریت بحران سال ۹۵ به امسال

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: در سال گذشته اعتبارات ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور به دلیل حجم بالای تخصیص اعتبارات عمرانی در کشور برای استان خوزستان اختصاص پیدا نکرد و به سال جاری موکول شد.

کیامرث حاجی زاده افزود: سهم خوزستان از محل این اعتبارات ۳۰ میلیارد تومان است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داده است تا پایان شهریورماه این اعتبار تخصیص پیدا کند.

وی ادامه داد: بخش قابل توجه ای از این اعتبارات قرار است صرف جلوگیری از رانش زمین در مناطق روستایی استان شود اما جهت پرداخت خسارت سیل زدگان و کشاورزانی که از سال گذشته در انتظار دریافت مطالبات خود هستند؛ نیاز به اعتبارات بیشتر از محل بودجه استانی هست.

منطقه ای فراموش شده دردل کلانشهر/محرومیت از در ودیوار بالا می رود

منطقه 400 دستگاه اهواز
شناسهٔ خبر: 4084981 -
اهواز - منطقه چهارصد دستگاه در دل کلانشهر اهواز و با فاصله کمی از مناطق برخوردار قرار دارد اما مردم آن رنج های بسیاری از نبود خدمات شهری و محرومیت را تحمل می کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-  کوثر کریمی: نسل کوچه های تنگ هنوز هم منقرض نشده، با این تفاوت که در شهرهای دیگر، کوچه هایی که دو نفر به سختی از آن عبور می کنند را کوچه های دوستی و آشتی کنان گذاشته و در اهواز باید نام این کوچه ها را پیچ و خم فقر نامید.

کوچه های باریک فقر

چهارصد دستگاه اهواز، کوچه های تنگ و باریکی دارد که افراد باید برای عبور از آن به صف شوند و گاها عبور دو نفر در کنار یکدیگر از این کوچه ها امکان پذیر نیست.آن کوچه ها به جای اینکه محلی برای دوستی ها باشد هر کدام یک آسیب اجتماعی را به چشم دیده که آه از نهاد هر انسان دغدغه مندی بلند می کند.

منطقه چهارصد دستگاه یک محله محروم در دل کلانشهر اهواز و با فاصله کمی از مناطق نسبتا برخورداری مثل کوی طالقانی و سلطانمنش واقع شده است؛ البته مناطق محرومی مثل گل سرخی، الصافی، بیست متری شهرداری و زیتون کارگری نیز در کنار این منطقه قرار دارند.

چهارصد دستگاه را می توان منطقه گمشده و فراموش شده کلانشهر اهواز نامید؛ منطقه ای که پازل گمشده اش ارائه خدمات شهری به ساکنان آن است. متأسفانه در چهارصد دستگاه خبری از یک فاضلاب خوب یا آسفالت کوچه ها نیست و حتی در ورودی این منطقه نیز زباله های انباشت شده روی هم و فاضلاب های بالاآمده به چشم می خورد.

کلکسیون آسیب های اجتماعی

معضلات و آسیب های اجتماعی بسیاری در منطقه چهارصد دستگاه وجود دارد که از آن جمله می توان به بیکاری، فقر، بی خانمانی، مهاجرت، خودکشی، سرقت و دزدی و اعتیاد اشاره کرد.

برخی خانواده ها از بردن نام خود برای درج در گزارش ترس دارند اما هر کدام سینه ای مالامال از درد دارند؛ هر کدام قصه ای پر غصه از آسیب های اجتماعی که در کوچه به کوچه چهارصد دستگاه موج می زند را تعریف می کنند.

محله ای پر از قاچاقچی مواد

یکی از جوانان جانش به لب می آید و با خودسوزی خود، نمادی برای خودکشی در منطقه می شود؛ یک تک پسر هم در برابر تعارف مواد مخدر مقاومتی نکرد تا نمادی برای اعتیاد در منطقه شود. سنگ هم آب می شود اگر بفهمد خانواده ای نجیب به خاطر زندگی در بافت فرسوده و یا تحت تأثیر قرار گرفتن افراد هم محله خود در دامان اعتیاد سوخته اند؛ مادری تنها پسرش را با مواد مخدر صنعتی از دست داده و یا زنی که سایه سر خود و فرزندان دلبندش را غرق در اعتیاد می بیند.

جوانانی طرد شده از خانواده

چند جوان نیز بدون سایه پدر و مادر در یک خانه زندگی می کنند؛ پدر فوت کرده و مادر هم فرار را بر قرار ترجیح داده و با دختران از این منطقه رفته است. معلوم نیست چنین جوانانی که اول باید غصه نبود چتر حمایتی پدر را داشته باشند و در ادامه راه زندگی هم مادر به عنوان کانون اصلی خانواده آنها را طرد کرده چه آینده ای خواهند داشت؟

بیکاری و فقر معیشتی به اشکال مختلف در هر کدام از خانه های این منطقه موج می زند. زنی سرپرست خانوار و دیگری بدسرپرست است؛ خانواده ای سایه پدر ندارد؛ خانواده ای هم مادر و هم پدر کارگر هستند و به این ترتیب فقر در میان آنها ریشه دوانده است.

سراسر منطقه پر است از سگ های ولگرد و مردم انگار به وجود آنها عادت کرده اند؛ آنقدر درد دارند که وجود این حیوانات اصلا در بین مشکلاتشان پیدا نیست و گویی با این جانوران انس گرفته اند.

بی آبی های چند روزه

این روزها اهالی خیابان پاکبان چهار منطقه چهارصد دستگاه با بی آبی های چند روزه دست و پنجه نرم می کنند؛ برخی خانه ها انشعاب غیرقانونی دارند و آنهایی که دارند هم از قبض هایی که برای بی آبی هایشان صادر می شود، گلایه های بسیاری دارند.

ساکنان این منطقه، تر و خشک با هم می سوزند چه آنهایی که آب بها پرداخت می کنند و چه آنهایی که انشعاب قانونی ندارند؛ به اذعان اهالی، مأموران عملیاتی آبفا هم به منطقه آمده اند ولی مشکل ناپایداری و افت فشارآب همچنان به قوت خود باقی است.

چشم های ملتمس

چشم هایش پر از تمنا است؛ پیرزنی که با ترس و لرز کنارمان می آید و می گوید: «برای چه اینجا آمده اید؟ آیا واقعا می خواهید این ساقی ها را جمع کنید و ببرید؟» وقتی فهمید تنها برای بیان محرومیت های منطقه آمده ایم چشمانش ابری شد و با التماس ادامه داد: «هنوز جنگ شروع نشده بود که در این محله زندگی می کردم، اما اینجا دیگر آن محله قدیمی نیست، پراز قاچاقچی مواد مخدر شده و همه همسایگان خوبمان از اینجا رفته اند.»

وی در پاسخ به اینکه چرا از این محل چرا نرفته ؟ با حسرت گفت: «اگر می شد خیلی خوب بود» و بدون اینکه اجازه بیان ادامه حرف را بدهد با دنیایی از درد دور شد و به خانه اش برگشت.

خانه ای کوچک حدودا۷۰ متری با خانواده ای پنج نفره، آبی برای مصرف ندارد؛ تانکر ذخیره آب تهیه نشده و خانواده برای ذخیره آب از سطل های ۱۰ لیتری متعدد استفاده می کنند. این خانواده از ۲۴ ساعت تنها یک یا دو ساعت آب دارند، به آبفا نرفتند چون مستأجر هستند.

طاهر حمیدی پدر خانواده می گوید: آب همان یک ساعت هم که وصل می شود، بوی فاضلاب می دهد و آب خوراکی را به صورت تصفیه شده می خریم؛ متأسفانه چند سال است که این مشکلات در منطقه وجود دارد.

در مورد انتظارش از مسئولان نیز می گوید: مهمترین و واجب ترین خواسته ما همان آب است که بسیاری از کارها مثل لباس شستن، ظرف شستن، استحمام و نوشیدن به وجودش بستگی دارد و مسئولان باید یک آب پایدار برای ما تأمین کنند.

این شهروند در پایان گلایه می کند: در همان مدت زمان کمی که آب هست و باید ظرف ها را بشوریم آنقدر بوی فاضلاب می دهد که احساس می کنیم با میکروب در حال شستشوی ظرف ها هستیم.

پول خرید کنتور نداریم

زنی با چادر گل گلی و مندرس در را باز می کند، خانه ای ۶۰ متری دارند با چند بچه قد و نیم قد و از مایه حیاتی به نام آب محروم هستند. چون برای شستشوهای مختلف و انجام کل کارهای زندگی که به آب وابسته است با مشکل مواجه شده اند از منبع آب، برای ذخیره استفاده می کنند و تنها انتظارش از مسئولان استانی رسیدگی به وضعیت منطقه است.

سارا سعیدی با انتقاد از قطعی متوالی سه روزه آب می گوید: چند ماه قبل شوهرم به شرکت آب رفت و به ما گفتند که باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای انشعاب آب پرداخت کنید تا بعد از نصب کنتور مشکل آب شما حل شود.

وی با ناراحتی از نداشتن پول برای نصب کنتور گلایه می کند و می گوید: تا اندازه ای که پول داشتیم حتی لوله های آب را تعویض کردیم ولی باز هم مشکل حل نشد؛ صبح ها از هشت به بعد آب قطع و ساعت های بامداد به بعد وصل می شود.

این مادر نگران می گوید: فاضلاب و نظافت منطقه خیلی بد است و هیچ رسیدگی به آن نمی شود. امنیت هم که هیچ و برای همین شب و یا در تاریکی اصلا از خانه بیرون نمی زنیم و یا در صورت نیاز شوهرم مرا همراهی می کند.

خانه دیگر هم دست کمی از خانه قبلی ندارد؛ سراسر حیاط پر است از ظرف های ذخیره آب؛ انشعاب مجاز دارند و شکایت بردن نزد آبفا را بی فایده می داند.

نبود امنیت

گلناز حسینی از ساکنان این منطقه نیز با گلایه از وضع موجود می گوید: در این منطقه فراموش شده ایم؛ فاضلاب بالا می زند، امنیت هم اصلا نداریم، معتادان خانواده ها را اذیت می کنند و وقت دعواهایشان از روی خانه ها عبور می کنند و مواد فروشی در محله زیاد است.

نوبت به خانه بعدی می رسد. پسر نوجوانی که شاید ۱۶ یا ۱۷ سال بیشتر نداشته باشد در را باز می کند. آب آنها هم هر روز قطع و فقط ساعاتی از شب را آب دارند؛ انشعابشان مجاز است ولی آبفا فقط برای آنها صدور قبض در عین بی آبی را به ارمغان آورده و دیگر ماحصلی برایشان ندارد. مشغله کاری اجازه پیگیری به خانواده آنها نداده اما از پیگیری سایر همسایه ها خبر دارند؛ از مسئولان انتظار رسیدگی و حل همه مشکلات منطقه را دارد.

علی سمیعی می گوید: امنیت که نداریم چون منطقه دزد و معتاد زیادی دارد؛ منطقه خیلی بدی است و ما هم از سرناچاری در این محله زندگی می کنیم ولی خواهش می کنم که مسئولان کمی به فکر ما باشند.

وضعیت فقر و مظلومیت خانواده های این محله حال هر فردی را دگرگون می کند؛ سراغ خانه های دیگر را گرفتن کار سختی بود. زنی لاغر اندام و نحیف که از فقر غذایی شدید رنج می برد در خیابان قدم می زد که در پاسخ به چگونگی وضعیت زندگی می گوید: « والا چه بگویم واقعا تحمل کردن بی آبی خیلی سخت و روزگار به ما بد می گذرد».

سیما حمیدی ادامه می دهد: آب هر روز صبح قطع و غروب وصل می شود؛ وقتی تانکر آب نداشتیم خیلی برایمان سخت بود و همیشه باید آب را در دبه های یک و نیم لیتری آب معدنی ذخیره می کردیم.

این شهروند می گوید: برخی کوچه ها خاکی و آسفالت نیست، بچه های ما از این بی بهداشتی اذیت می شوند؛ شهرداری اصلا به این منطقه و بحث نظافت آن رسیدگی نمی کند و همیشه خودمان باید تمیزکاری کنیم.

او با گلایه از اینکه فاضلاب همیشه بالا می زند و کودکان در خطر ابتلا به بیماری هستند، انتظارش را از مسئولان این گونه بیان می کند: «از مسئولان انتظار دارم به ما رسیدگی کنند، به ویژه قسمت کپری های چهارصد دستگاه که نیازمند رسیدگی ویژه در زمینه آب و برق هستند».

حضور در سایر کوچه های منطقه افراد را به بیرون از خانه می کشاند، اصلا صورت خوشی ندارد ولی اهالی می گویند: «ساقی ها شما را دوره کردند» و برخی ها از سر دلسوزی خواستار ترک محله می شوند.

تأیید تورم آسیب های اجتماعی در منطقه

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان در پاسخ به مشکلات منطقه چهارصد دستگاه به خبرنگار مهر می گوید: واقعا شاخص های اجتماعی استان خوزستان مطلوب نیست، کسی نمی تواند دفاع کند و اصلا هم سیاه نمایی نیست.

محمد صادق کریمی کیا ادامه می دهد: در استان خوزستان به چند شاخص از جمله بی سوادی و حاشیه نشینی که می پردازیم وضعیت نگران کننده می شود؛ مثلا ۱۲ درصد جمعیت خوزستان در بی سوادی مطلق و شاید به همین میزان کم سوادی؛ شاخص های مواد مخدر و حاشیه نشینی هم همینطور و در نهایت آدم می ترسد که استان خوزستان چرا اینطور است.

وی در تشریح مناطق حاشیه اهواز می گوید: ۱۷ منطقه در اهواز داریم که به لحاظ تعریف حاشیه نشینی جزو مناطق کم برخوردار هستند؛ حاشیه نشینی پدیده ای است که ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه آن را به وجود آورده و نمی توان حاشیه نشینان را سرزنش کرد و به آنها گفت که چرا این وضع را دارید بلکه باید به دنبال علت های اصلی ماجرا بود که چرا مردم مجبور هستند در چنین وضعیتی زندگی کنند.

انتقال معضلات به شورای اجتماعی کشور

کریمی کیا ادامه می دهد: از زمانی که منصوب شدم اصلی ترین موضوع کاری خود را حاشیه نشینی تعیین و  موضوع را به شورای اجتماعی کشور منتقل کردم و هنوز هم در حال دفاع برای این مناطق هستیم؛ اعتباراتی را اخذ و برای مناطق مختلف حاشیه نشینی در حال اجرای پروژه هستیم.

وی با اشاره به اجرای این پروژه ها در مناطقی مثل علی آباد، ملاشیه و چهارصد دستگاه می گوید: خانه به خانه برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل ورود پیدا کردیم؛ گام های ما همه اجتماعی ـ فرهنگی است. اگر نتوانیم وضعیت پایگاه سلامت ـ بهداشت، حوزه اعتیاد با ساخت مرکز ترک اعتیاد متناسب و پایگاه خدمات اجتماعی را در این مناطق بهسازی کنیم، کاری از پیش نمی بریم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه مردم در این مناطق نیاز به توجه دارند، ادامه می دهد: در این مناطق به لحاظ اجتماعی ـ فرهنگی علاقه ندارند که ساختمان های آنها را به یک ساختمان چندطبقه تبدیل کنیم و به امکانات نصف و نیمه که قابل انجام است، قناعت می کنند و حتی جمع آوری به موقع زباله برای آنها یک رضایت بخشی نسبی ایجاد می کند.

دانش آموزی با شکم گرسنه

کریمی کیا عنوان می کند: بعد از کوی شهید محسن کارون و چند منطقه پایلوت دیگر که فعلا در حال اجرای کار هستیم؛ مناطقی مثل حصیرآباد، منبع آب و چهارصد دستگاه را در اولویت برنامه های سال جاری قرار دادیم تا کارهای اجتماعی ـ فرهنگی را انجام دهیم ولی بدون مشارکت خود اهالی و شهروندان هیچ کاری شدنی نیست.

وی اضافه می کند: برای این کار اول نیروهای سازمان های مردم نهاد، نیاز مناطق فوق را شناسایی و بعد از اعتمادسازی کار خود را شروع می کنند. مثلا روشنایی محله واقعا می تواند امنیت محله را تأمین و جمع آوری به موقع زباله می تواند فضای محیطی ـ بهداشتی را بهبود ببخشد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه طرح ناامنی غذایی را در منطقه شهید محسن کارون اجرا می کنیم، می گوید: «وقتی با دانش آموزی مواجه هستیم که شکم گرسنه ای دارد؛ چه آموزشی می خواهیم به او بدهیم» متأسفانه اینقدر وضعیت این مناطق بحرانی است که استان خوزستان جزو هفت استان ناامن غذایی، در زمینه دانش آموزان بازمانده از تحصیل رتبه های اول کشوری، در زمینه بی سوادی سوم، حاشیه نشینی دوم و در زمینه غرق شده ها نیز اول است.

این مناطق تولیدکننده آسیب های اجتماعی

کریمی کیا با تأکید بر اینکه همه دستگاه های اجتماعی ـ فرهنگی مؤظف به انجام کار برای این مناطق هستند، یادآور می شود: جلسه ای با شورای شهر اهواز برگزار و به رئیس شورا گفتیم با وجود اینکه هیچ کار اجتماعی طی سه ـ چهار سال اخیر انجام نشده ولی هرجایی برای انجام طرح های اجتماعی ـ فرهنگی ورود پیدا کردید ما هم کنار شما هستیم.

وی تأکید می کند: تا زیرساخت های اصلی اجتماعی ـ فرهنگی در این مناطق فراهم نشود هیچ کاری نمی توان برای آنها انجام داد؛ یعنی ساخت مساجد و کتابخانه ها و مراکز فرهنگی ـ اجتماعی باید در اولویت کاری این مناطق قرار بگیرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به وجود بزهکاری و فساد در این مناطق می گوید: وقتی در خانه ای یک خانواده ۱۰ نفره زندگی می کند چه انتظاری می توان از آنها داشت؛ متأسفانه این مناطق تولیدکننده آسیب های اجتماعی هستند.

کریمی کیا عنوان می کند: برگزاری دوره های رایگان فنی و حرفه ای، اجرای طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، برگزاری دوره های رایگان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای فرزندان هفت تا ۱۷ ساله این مناطق از جمله اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه منطقه چهارصددستگاه و منبع آب جزو پروژه های اولویت دار در سال جاری است، می گوید: نیاز نیست که در آنجا بولدوزور راه بیندازیم ولی کارهای اجتماعی ـ فرهنگی و کارهای عام المنفعه را در این مناطق انجام می دهیم.

رنج از نارسایی ها به صورت مزمن

امام جمعه موقت اهواز نیز در واکنش به مشکلات بسیار در منطقه چهارصد دستگاه می گوید: منطقه چهارصد دستگاه به صورت مزمن از نارسایی های بسیاری رنج می برد و نیازمند توجه ویژه ای هستند.

حجت الاسلام سید ابولحسن حسن زاده ادامه می دهد: البته اینکه رسیدگی به منطقه چهارصد دستگاه در حد صفر است را قبول ندارم چون کارهای بسیاری انجام شده ولی نسبت به آنچه که شأن مردم است و جایگاهی که باید داشته باشیم، بسیار ضعیف است.

وی در پایان می گوید: حل معضلات چنین مناطقی به یک بسیج همگانی از دستگاه های اجرایی مختلف نیاز دارد تا کاستی ها انشاالله جبران شود.

مشکلات آب چهارصددستگاه موردی است

مدیرعامل آبفا اهواز در واکنش به مشکلات آبی منطقه چهارصددستگاه می گوید: آب مناطقی مثل چهارصد دستگاه ها را از آب حیات شوشتر تأمین می کنیم؛ این منطقه به صورت خاص و ویژه مشکلی ندارد ولی به صورت موردی برخی اهالی مشکلاتی دارند.

فردوس کریمی ادامه می دهد: تلفن ۱۲۲ پاسخگوی مشکلات مردم در حوزه آبفا است؛ اپراتورهای این شماره مشکلات مردم درخصوص گرفتگی فاضلاب و یا افت فشار آب را در سامانه رسیدگی کارشناسان فنی ثبت می کنند. همچنین اداره آبفا اهواز نیز در کنار این شماره پاسخگوی تمامی شهروندان هست.

وی با بیان اینکه نمی گویم شرایط مطلوبی داریم ولی شرایط نسبت به سال گذشته بهتر شده اضافه می کند: منابع آب موجود در منطقه منبع آب را از طریق یک خط ۷۰۰ از علی ابن مهزیار تأمین خواهیم کرد که اجرای پروژه آن حدود ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل آبفا اهواز در پایان می گوید: با اجرای این پروژه کل مناطق شرق اهواز از مخزنی۱۲۰ هزار مترمکعبی تأمین آب می شوند. از جمله مناطق این حوزه می توان به کوی رمضان، منبع آب، حصیرآباد، چهارصد دستگاه، پاداد تا کوت عبدالله اشاره کرد.

امید است مسئولان و دستگاه های اجرایی مختلف استان خوزستان نسبت به ساماندهی وضعیت منطقه چهارصد دستگاه توجه ویژه ای داشته باشند قبل از اینکه تمام خانواده های مظلوم این منطقه متأثر از آسیب های اجتماعی فراوان شوند.

پلشتی های اجتماعی آنقدر زیاد است که نیاز به اجرای یک طرح ضربتی اجتماعی در این منطقه احساس می شود. کودکان آینده سازان این کشور هستند و اگر کودکان این منطقه با چنین شرایطی بزرگ شده و وارد جامعه شوند قطعا خود تولیدکننده آسیب های اجتماعی می شوند.

بمب‌های تروریستی دقیقا چه شکلی هستند؟

بمب‌های داعشی
شناسهٔ خبر: 4090813 -
در ساعات گذشته شکل و شمایل بمب کشف شده در نجف آباد جنجال برانگیز شده و خیلی ها از دیدن آن شگفت زده شدند. اما مگر بمب های تروریستی ساخته شده در نقاط دیگر جهان چه شکلی هستند؟

مجله مهرهرچیزی قابلیت بمب شدن دارد. این قانون داعشی‌هاست و مغزهای متفکر داعشی همه فکر و ذکرشان این است بمب تازه‌ای رو کنند تا بتواند آدم‌های بیشتری را به یک‌باره منفجر کند. بمب‌های داعشی آنقدر باتنوع‌های مختلف تابه‌حال توانسته‌اند ویرانه‌های زیادی را به بار بیاورند که شکل و شمایل آنها موردتوجه قرار گرفته‌است. شکل و شمایل بمب‌هایی که ممکن است به هرچیزی شبیه باشد به جز یک بمب دست ساز ویران کننده! طوری که حتی اخبار ضدونقیضی از جاگذاری بمب‌های داعش در دام نیز گزارش شده‌است.

اربعین دوسال قبل در خبری اعلام شد زائران شرکت کننده در راهپیمایی بزرگ اربعین به هیچ عنوان عروسکی برای کودکانشان خریداری نکنند. چون طبق اخبار رسیده داعش در تعداد زیادی عروسک بمب جاگذاری کرده تا بتوانند از طریق فروش آنها به زائران راهپیمایی را تحت شعاع حملات تروریستی خود قرار دهند. بعد از این خبرتعداد قابل توجهی از زائران به استانداری‌ها مراجعه کرده‌اند و بنابر اظهارات زائران این عروسک‌های جاسازی شده با پافشاری به آنان هدیه داده شده است. راشاتودی بعد از این اتفاق اعلام کرد که داعش قصد داشت با توزیع این عروسک ها در میان عزاداران اربعین انفجارهای گسترده ای را در میان جمعیت شیعه‌ای که برای حضور در مراسم اربعین به کربلا می روند ترتیب دهد. تمامی این عروسک ها در منطقه ای به نام «حسینیه» در شمال شرقی بغداد کشف و خنثی شده اند.

روز گذشته ۲۶ شهریورماه خبر بمب‌گذاری در مترو لندن یکی از چندخبر اول جهان شد که جوان ۱۸ ساله‌ای به عنوان مظنون این اتفاق دستگیرشد. این بمب که ناقص عمل کرد. طبق عکس‌های منتشرشده در یک سطل جاگذاری شده بود.به گفته پلیس لندن بمب دست سازی که دیروز در متروی لندن به طور کامل عمل‌ نکرد حاوی ماده منفجره خطرناک (تری استون تری پروکسید) معروف به مادر شیطان بود.

پلیس لندن در سال ۲۰۱۵ یک عضو داعش را که در خانه مشغول ساخت بمب های دست ساز و جاسازی آنها در لوازم مختلف بود دستگیر کرد و عکس‌ بمب‌های این تروریست‌ها در رسانه‌ها منتشر شد.

ابزارها و وسایل مختلف به خصوص ماشین‌های اسباب بازی هم از اقلام مورد علاقه‌ داعشی‌ها برای جاسازی بمب است. که حسابی دردسرساز نیز شده‌است. چون این اقلام اسباب بازی برای کودکان بسیار جذاب است و ممکن است جان شان را با یک بازی کودکانه از دست بدهند.

ورقه‌های بازی پاسور، میخ، ساعت مچی، چاقو از جمله وسیله‌هایی ست که تاکنون از تروریستی‌های تکفیری کفش و ضبط شده‌است تا بگوییم تروریستی‌ها به هر وسیله‌ای که نگاه می‌کنند ابتدا به این موضوع فکر می‌کنند که قابلیت جاگذاری بمب هایشان را دارد یا نه!

آخرین وضعیت حل مشکل سپرده‌گذاران آرمان از زبان نماینده اهواز


نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به دنبال تسریع اقدامات در بحث پرداخت سپرده‌ها مردم به آن‌ها هستیم، گفت: موسسه ملل قرار است بر اساس سپرده مشتریان نسبت به پرداخت بخشی از سپرده آن‌ها اقدام کند تا سرانجام پس از حل شدن همه مشکلات باقی مانده سپرده مردم به آن‌ها پرداخت شود.
 
جواد کاظم نسب الباجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده موسسه ملل تقبل کرد در بحث موسسه آرمان ورود کند تا با ادغام این دو موسسه بحث سپرده مردم در موسسه آرمان حل شود.
 
وی با بیان این‌که امیدواریم این مشکل هرچه سریعتر حل شود، افزود: استاندار خوزستان و معاونت اقتصادی در کنار نماینده های استان به دنبال حل هرچه سریعتر مشکلات سپرده‌گذاران موسسه آرمان هستند.
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سپرده‌گذاران باید برای حل این مشکل فرصت دهند تا با پیگیری‌هایی که انجام می‌گیرد شاهد حل شدن مسایل و بحث پرداختی‌ها باشیم.
 
الباجی در خصوص بحث پرداخت سپرده مردم به آن‌ها از سوی موسسه ملل، عنوان کرد: موسسه ملل قرار است بر اساس سپرده مشتریان نسبت به پرداخت بخشی از سپرده آن‌ها اقدام کند تا سرانجام پس از حل شدن همه مشکلات باقیمانده سپرده مردم را به آن‌ها بدهد.
 
وی گفت: املاک و برخی دیگر از دارایی‌های موسسه آرمان باید به فروش برسد تا بتوان از طریق آن سپرده‌های مردم را به آن‌ها داد. همچنین موسسه ملل نیز اعتبارات خود را دارد که می‌تواند در این زمینه اقدام کند.
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به دنبال تسریع اقدامات در بحث پرداخت سپرده مردم به آن‌ها هستیم و امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌گیرد شاهد حل مشکلات مردم در این زمینه باشیم.

اردوی تیم ملی تنیس روی میز بانوان معلول در اهواز

اردوی تیم ملی تنیس روی میز بانوان معلول در رده سنی جوانان از امروز (دوشنبه) در اهواز آغاز شد و تا 31 شهریورماه ادامه خواهد داشت.

عکس: علیرضا محمدی - ایسنا خوزستان


انتهای پیام

تخلفاتی که در "تبدیل مدرسه شهید مفتح اهواز به کلانتری" وجود دارد

مسوول کانون صنفی معلمان خوزستان، جزییات تغییر کاربری مدرسه شهید مفتح کوی علوی اهواز به کلانتری را تشریح کرد و گفت: دلیل این افراد این است که می‌خواهند در این منطقه امنیت برقرار کنند؛ باید به حال این جامعه گریست که بخواهند امنیت را با تبدیل مدارس به کلانتری و پاسگاه برقرار کنند.

پیروز نامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به امر تغییر کاربری مدارس و به طور خاص تغییر کاربری مدرسه شهید دکتر مفتح واقع در کوی علوی اهواز، اظهار کرد: این مدرسه مساحتی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع دارد و تا سال ۹۲ فعالیت می‌کرده که پس از آن قرار بود به نوسازی مدارس واگذار و مجددا فعال شود اما به دلیل ضعف مدیریتی، تاکنون نوسازی نشده است و شورای تامین استان در یک تصمیم عجولانه تصمیم گرفتند این مدرسه را برای تشکیل یک کلانتری به نیروی انتظامی واگذار کنند.

وی با تصریح بر اینکه چند تخلف در این اقدام وجود دارد گفت: این مدرسه موقوفه عام است و واقف آن نیز همچنان زنده است و از لحاظ قانونی این حق را ندارند که مکانی که به امر آموزش وقف شده را به غیر واگذار کنند. این مصوبه در شورای تامین استان تصویب شد و به امضا رسید.

مسوول کانون صنفی معلمان خوزستان ادامه داد: تغییر کاربری مکان‌های آموزشی به هر شکل دیگر٬ چه موقوفه باشد و چه نباشد تخلف محسوب می‌شود. ما پیگیر این مساله شدیم و این پاسخ را به ما دادند که این مدرسه ۲ قسمت شده و بخشی از آن به مساحت یک‌ هزار و ۸۰۰ مترمربع به مبلغ یک میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان به نیروی انتظامی فروخته شده است.

نامی عنوان کرد: این سوال پیش می‌آید که افرادی که با چنین مبلغی ملکی را در یک منطقه ارزان‌قیمت در اهواز خریداری کرده‌اند٬ می‌توانستند با مبلغی بسیار پایین‌تر از این٬ مساحتی بیشتر را از اشخاص حقیقی خریداری کنند و این می‌تواند یک سرپوش گذاشتن روی یک حرکت غیرقانونی باشد که بخواهند یک مدرسه را به نیروی انتظامی واگذار کنند؛ من بعید می‌دانم که چنین مبلغی پرداخته شود.

وی افزود: بخشی از این مدرسه که قرار است تبدیل به کلانتری شود٬ به طور طبیعی در کنار چند مدرسه دیگر قرار داشته و با یکی٬ دو مدرسه دیوار به دیوار است؛ وجود اماکن انتظامی و قضایی در کنار مدارس، خود خلاف دیگری است. ما شدیدا به این موضوع اعتراض داریم و پیگیر خواهیم بود که این اتفاق رخ ندهد.

مسوول کانون صنفی معلمان خوزستان گفت: دلیل این افراد این است که می‌خواهند در این منطقه امنیت برقرار کنند؛ باید به حال این جامعه گریست که بخواهند امنیت را با تبدیل مدارس به کلانتری و پاسگاه برقرار کنند. اگرچه روابط عمومی استانداری بیانیه داده است که این تغییر کاربری به طور موقت خواهد بود٬ به گفته مدیرکل آموزش و پرورش این مدرسه فروخته شد و در قرارداد قید شده اگر ظرف سه ماه آینده مبلغ آن پرداخت نشود٬ ملک بازگردانده خواهد شد.

دمای خوزستان به تدریج رو به کاهش است

مدیرکل هواشناسی خوزستان از ادامه بارش‌های پراکنده و وزش باد در مناطق شمالی و شرقی استان و رطوبت نسبی تا اواسط هفته جاری خبر داد.
 
کوروش بهادری
در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، با بیان اینکه به طور تدریجی دمای هوا رو به کاهش است، اظهار کرد: به دلیل وضعیت ناپایداری پیش‌بینی می‌شود در بعد از ظهر امروز و فردا شاهد بارش‌های پراکنده همراه با رعد و برق و وزش باد در مناطق شمالی و شرقی استان باشیم.
 
وی با اشاره به تداوم پدیده شرجی افزود: میزان رطوبت نسبی امروز صبح در آبادان 90 درصد، هندیجان 83 درصد، ماهشهر 80 درصد، شادگان 71 درصد، امیدیه و آغاجاری 66 درصد و در اهواز 55 درصد بوده است.
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به بارش‌های روز گذشته بیان کرد: میزان بارندگی در دهدز یک میلی‌متر گزارش شده است. همچنین روز گذشته شاهد وزش باد و رگبار پراکنده در ایذه بودیم.
 
بهادری بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته آبادان 46 درجه سانتی‌گراد و دهدز با 21 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 26 تا 43 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.