سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار انتظامی استان

 

 

جانشین فرمانده انتظامی خوزستان:
دستگیری 5 باند سرقت به عنف در اهواز/کشف 304 قبضه سلاح گرم 

خبرگزاری فارس: جانشین فرمانده انتظامی خوزستان از دستگیری 5 باند مخوف سرقت به عنف در اهواز طی هفته گذشته خبر داد.

خبرگزاری فارس: دستگیری 5 باند سرقت به عنف در اهواز/کشف 304 قبضه سلاح گرم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، عبدالله نظر‌پور عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: پلیس برنامه‌های مفصلی برای برخورد قاطع با باندهای سرقت، به ویژه سرقت به عنف در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به موفقیت نیروهای انتظامی خوزستان به انهدام باندهای مختلف سرقت در سطح استان خاطرنشان کرد: در یک‌ ماه گذشته نیروی انتظامی در سطح استان موفق به متلاشی کردن بیش از 24 باند سرقت شد.جانشین فرمانده انتظامی استان خوزستان در ادامه تصریح کرد: باندهای متلاشی شده در زمینه سرقت مغازه‌ها، منازل، خودرو، موتورسیکلت، به عنف، سیم برق و کیف قاپی فعالیت داشتند که همه اعضای آنها شناسایی و دستگیر شدند.وی در ادامه از شناسایی و انهدام 5 باند سرقت به عنف در شهرستان اهواز در یک هفته اخیر خبر داد و افزود: این باندها علاوه بر اینکه امنیت اجتماعی را در سطح جامعه مورد تجاوز قرار داده بودند، موجب رعب و وحشت در بین مردم شده بودند.

نظرپور عنوان کرد: باندهای سرقت به عنف در قالب زورگیری و مسافرکشی مرتکب انواع اعمال وحشیانه‌ای در برخورد با خانم‌های مسافر می‌شدند.وی یادآور شد: سارقان بعضاً ضمن اذیت و آزار خانم‌ها اقدام به سرقت طلاجات و وجوه پول آنها می‌کردند.جانشین فرمانده انتظامی خوزستان در ادامه با اشاره رشد 4 درصدی شناسایی و انهدام سارقان در سطح این استان خاطرنشان کرد: پلیس برای ریشه‌کن کردن باندهای مخل امنیت اجتماعی به ویژه باندهایی که در پوشش مسافرکشی و سرقت به عنف فعالیت می‌کنند، به شکل قاطع برنامه‌هایی را در دستور کار خود دارد که در حال انجام است.

وی در خصوص تعداد افراد دستگیر شده در باندهای منهدم شده نیز گفت: باندهای منهدم شده در قالب باندهای 3، 4 و حتی 13 نفره بوده‌اند که همه اعضای آنها شناسایی و دستگیر شدند.نظرپور در ادامه از کشف بالغ بر 304 قبضه اسلحه گرم از باندهای دستگیر شده خبر داد و افزود: این تعداد اسلحه مکشوفه نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

جانشین فرمانده انتظامی خوزستان همچنین از کشف بیش از 359 کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان در مدت یک ماهه اخیر خبر داد و اظهار کرد: این میزان کشفیات مواد مخدر نسبت به مدت مشابه در سال قبل 78 درصد افزایش را نشان می‌دهد.وی همچنین به ارتباط نزدیک مردم با پلیس اشاره کرد و گفت: در طول یک ماهه گذشته بالغ بر 64 هزار و 647 مورد تماس مردمی با پلیس 110 صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه، پنج درصد افزایش داشته است که از این تعداد، 44 هزار مورد توسط پلیس عملیاتی شده است.جانشین فرمانده انتظامی خوزستان در ادامه به آمار ترافیکی و میزان تصادفات در سطح استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در یک ماه گذشته میزان تصادف با کاهش چشمگیری روبرو بوده، به طوری که در این مدت یک‌هزار و 391 فقره تصادف گزارش شده که این میزان 3 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه نشان می‌دهد.

نظرپور خاطرنشان کرد: میزان فوتی‌ها و مصدومان تصادفات خوزستان در یک ماه گذشته 38 و 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.وی بیان داشت: پلیس برای برقراری امنیت از همه توان و امکانات خود بهره خواهد جست و در این زمینه از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.جانشین فرمانده انتظامی خوزستان در پایان ابراز داشت: امیدوارم با همکاری بیش از پیش مردم شاهد کاهش میزان جرایم در استان خوزستان باشیم. 

 

اخبار انتظامی استان

 

گزارش تصویری / دستگیری و نمایش اموال مسروقه از اراذل و اوباش

اهواز - خبرگزاری مهر : نمایش کشفیات و دستگیری باند اراذل و اوباش بعد از صبح امروز شنبه در اهواز برگزار شد.

محمد

گزارش اداره هوا شناسی خوزستان

 

بارش باران نیمه شمالی خوزستان را فرا می گیرد

اهواز - خبرگزاری مهر: رئیس اداره پیش بینی هواشناسی استان خوزستان از بارش باران در نیمه شمالی استان خبر داد.

بهرام جنتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی اواسط وقت امروز زبانه ‌های سیستم کم ‌فشار از سمت شمال و غرب نفوذ و سپس استقرار خود را بر روی کشور و استان خوزستان آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این سیستم تا اواخر وقت فردا کاملا بر روی کشور مستولی خواهد شد، افزود: در لایه میانی جو نیز خط ناپایدار ضعیفی مشاهده می‌شود که با هماهنگی سیستم کم ‌فشار یاد شده ابرناکی را در استان سبب شده است.

جنتی در پیش بینی 24 ساعته و آینده نگری اظهار کرد: آسمان استان کمی تا قسمتی ابری گاهی افزایش ابر و در بعضی ساعات توام با وزش باد پیش ‌بینی می‌شود و انتظار بارش‌ های خفیفی طی فردا در نیمه شمالی استان وجود دارد.
وی وضعیت هوا را صاف گاهی همراه با غبار و مه رقیق پیش بینی کرد و گفت: جهت باد، شمال غربی تا شمال شرقی گاهی جنوب غربی سرعت باد، 10 تا 20 کیلومتر در ساعت، ماکزیمم سرعت باد 35کیلومتر در ساعت، ارتفاع موج 30 تا 90 سانتیمتر و وضعیت دید 8 تا 3 کیلومتر خواهد بود.
رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه روز گذشته هندیجان با 18 و بهبهان با 2 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط گزارش شده‌اند.
وی تصریح کرد: حداکثر دمای اهواز به 18 و حداقل به 2 درجه سانتی گراد خواهد رسید.

اخبار و گزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

اولین اظهار نظر رییس جمهور منتخب کره جنوبی: ایران شریک قدیمی ما در خاورمیانه است

رییس جمهور منتخب کره جنوبی خواستار توسعه روابط با ایران در زمینه های فرهنگی ، آموزشی و ورزشی شد و ایران را یکی از مهم ترین شرکای تجاری کشورش در منطقه خاورمیانه خواند.
پارک گئون های رییس جمهور منتخب کره جنوبی در دیدار با سفیر ایران در سئول بر اهمیت روابط کره جنوبی با ایران به عنوان یکی از مهم ترین شرکای سئول در خاورمیانه تاکید کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از " پرس تی وی " خانم های  در دیدار با " احمد معصومی فر" سفیر ایران در کره جنوبی با اشاره به تاریخچه 50 ساله برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و کره جنوبی، خواستار توسعه روابط کشورش با ایران در همه زمینه ها شد.

رییس جمهور منتخب کره جنوبی خواستار توسعه روابط با ایران در زمینه های فرهنگی ، آموزشی و ورزشی شد و ایران را یکی از مهم ترین شرکای تجاری کشورش در منطقه خاورمیانه خواند.

در جریان این دیدار احمد معصومی فر سفیر ایران در کره جنوبی پیام تبریک محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران را به مناسبت پیروزی خانم پارک گئون های  در انتخابات اخیر ریاست جمهوری کره جنوبی تسلیم وی کرد.

سفیر ایران در کره جنوبی همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در دوره ریاست جمهوری خانم های همچنان رو به گسترش باشد.

کره جنوبی یکی از شرکای تجاری اصلی ایران محسوب می شود و سئول یکی از 4 مشتری عمده خرید نفت خام ایران به شمار می رود.

همچنین بازار ایران همواره به عنوان یکی از پر جاذبه ترین بازارهای عمده کالاهای صادراتی و لوازم الکترونیکی ساخت کره جنوبی بوده است.

پارک گئون های 60 ساله که دختر پارک چونگ هی رئیس جمهوری سابق کره جنوبی است در انتخابات ریاست جمهوری نوزدهم دسامبر گذشته در رقابتی بسیار نزدیک و با تفاوت آرایی بسیار اندک به پیروزی رسید.مادر خانم های در سال 1974 و هنگامی که وی تنها 22 سال داشت به دست عوامل کره شمالی ترور شد اما وی تاکید کرده است که از سیاست های افراطی لی میون باک رییس جمهوری فعلی کره جنوبی که منجر به تشدید خصومت بین دو کره شده فاصله خواهد گرفت.رییس جمهور منتخب کره جنوبی همچنین برای دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ابراز تمایل کرده است.
 

وزیر خارجه یمن: به زودی جاسوس های ایران را محاکمه می کنیم

القربی مدعی شد: ما در وزارت امور خارجه یمن با هماهنگی با سازمان امنیت ملی برای توقف نفوذ ایران در یمن فعالیت می کنیم.
 

وزیر امور خارجه یمن مدعی وجود جاسوس های ایران در کشورش شد و وعده محاکمه آنها را مطرح کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه البیان چاپ دبی، ابوبکر القربی گفت دستگاه های مسؤول در یمن به زودی محاکمه افراد متهم به جاسوسی برای ایران را آغاز خواهند کرد.

وی که در مصاحبه تلویزیونی سخن می گفت ادامه داد: متاسفانه ایران در برخی مسائل سیاسی داخلی یمن دخالت می کند. جاسوس هایی که بازداشت شده اند به زودی محاکمه خواهند شد.

القربی افزود: ما در وزارت امور خارجه یمن با هماهنگی با سازمان امنیت ملی برای توقف نفوذ ایران در یمن فعالیت می کنیم.

وزیر امور خارجه یمن همچنین گفت که حوثی ها قصد ندارند در شمال یمن، کشور شیعه تاسیس کنند همانگونه که جنوبی ها به دنبال تشکیل کشور مستقلی در جنوب یمن نیستند. شیعیان زیدیه (چهارامامی) پیرو الحوثی که به حوثی ها مشهورند از مهمترین مخالفان مسلح دولت مرکزی یمن به شمار می آیند.

وزیر امور خارجه یمن به هویت، تابعیت یا تعداد این متهمان به جاسوسی و جزئیات فعالیت و زمان محاکمه آنها اشاره ای نکرد.

قبل از این "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور یمن مدعی کشف شبکه جاسوسی ایران در کشورش شده بود.

"گرالد فایرستاین" سفیر آمریکا در صنعا هم در هفته گذشته مدعی شده بود ایران به جدایی طلبان جنوب یمن (یمن جنوبی) پول می دهد و برای بی ثباتی منطقه اطراف تنگه هرمز تلاش می کند.

در مقابل محمود حسن زاده سفیر ایران در صنعا هم با رد دخالت کشورش در یمن گفته بود آنچه که درباره کشف و نابودی یک شبکه جاسوسی ایران در یمن مطرح می شود یا اتهامات رئیس جمهور یمن علیه ایران در زمینه حمایت از تجزیه جنوب یمن، نتیجه گزارش های گمراه کننده کشورهای غربی است.

نامزد وزارت دفاع آمریکا

سوابق "چاک هاگل" در مخالفت با تحریم های ایران

به عنوان مثال، هاگل از لایحه ۲۰۰۷ کنگره برای مقابله با ایران حمایت نکرد؛ لایحه‌ای که طبق آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گروه تروریستی شناخته می‌شد. این مخالفت در حالی صورت گرفت که ۷۲ سناتور آمریکایی به همراه اوباما، بایدن و کری از آن حمایت کرده بودند.

عصرایران - اکنون به خوبی مشخص شده هیچ کس از نامزدی "چاک هاگل" جمهوری‌خواه برای کسب کرسی وزارت دفاع آمریکا، خرسند نیست؛ نامزدی که توسط "بارک اوباما" رئیس جمهوری این کشور، به کنگره معرفی شده است. برخی به دلیل تحریم‌های ایران با این نامزد معرفی شده، مخالف هستند. گروه‌هایی مانند "ائتلاف یهودی‌های جمهوری‌خواه" و "کمیته اضطراری اسرائیل" بر این نکته تاکید می‌کنند که هاگل در زمان سناتوری مرتبا با اعمال تحریم‌های علیه تهران مخالف بوده است.

این نامزد همچنین در میان "بازهای طرفدار اسرائیل" ، نیز هیچ جایگاهی ندارد. در همین حال، کمیته اضطراری اسرائیل با حمله شدید به هاگل به خاطر مخالفت با اقدام نظامی علیه ایران، او را فردی "غیرمسؤول" می‌داند.

اعمال تحریم‌ها علیه ایران در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا در سال گذشته به یک موضوع اصلی تبدیل شده بود.
"میت رامنی" نامزد جمهوری‌خواهان، همواره از اوباما به خاطر حرکت در مسیرهای چندجانبه و خودداری از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکایی و جایگزین کردن آن با جلب حمایت بین المللی انتقاد می کرد.

هرچند که اکنون این فرضیه نیز وجود دارد که این سناتور جمهوری‌خواه در مورد اعمال تحریم‌ها علیه تهران دقیقا هم راستا با الگوهای اوباما _ چندجانبه‌گرایی موثر و یک‌جانبه‌گرایی کم اثر_ حرکت کند اما باید گفت که هاگل در مسائلی مانند اعمال تحریم‌های آمریکایی علیه ایران همواره خود را به عنوان مخالف طرح‌های اوباما، "جو بایدن" معاون اول رئیس جمهوری آمریکا، و "جان کری" نامزد پست وزارت خارجه، به جهانیان معرفی کرده است. او در دوران سناتوری خود، بار‌ها این مسئله را ثابت کرده است.

به عنوان مثال، هاگل از لایحه ۲۰۰۷ کنگره برای مقابله با ایران حمایت نکرد؛ لایحه‌ای که طبق آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گروه تروریستی شناخته می‌شد. این مخالفت در حالی صورت گرفت که ۷۲ سناتور آمریکایی به همراه اوباما، بایدن و کری از آن حمایت کرده بودند(این لایحه در کنگره تصویب شد اما در سنا رای نیاورد).

همچنین در جولای ۲۰۱۱ میلادی، سنای آمریکا با اکثریت آرا، لایحه افزایش تحریم‌ها علیه ایران و لیبی را به تصویب رساند. این طرح به رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌داد تا شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می‌کنند را جریمه کند. این لایحه با ۹۶ رای موافق و ۲ رای مخالف تصویب شد. هاگل به همراه سناتور "ریچارد لوگار" به آن رای منفی داد. لوگار، سناتوری بود که بعدها به عنوان یکی از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا، رابطه خوبی با اوباما برقرار کرد. بایدن و جان کری هر دو به این لایحه رای مثبت دادند.

این روند مخالفت نامزد سمت وزارت دفاع آمریکا با طرح‌های که علیه تهران مطرح می‌شد، همچنان ادامه داشت، به طوری‌که او در اگوست ۲۰۰۸، با اعمال تحریم‌های جامع علیه سیستم بانکداری و سرمایه گذاری ایران مخالفت کرد.
این طرح در کمیته بانکداری سنا با ۱۹ رای در مقابل ۲ رای مخالف مورد تصویب قرار گرفت و زمانی که هاگل دیگر در سنا حضور نداشت، این طرح در سال 2010 در سنای آمریکا با ۹۹ رای موافق تصویب شد. جان کری به این طرح رای مثبت داد و اوباما سال بعد آن را امضا کرد.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز

 

چنانکه عسگراولادی و خاتمی، هر دو، در سخنان اخیر خود به دو هراس متفاوت اشاره کرده بودند. عسگراولادی به هراس از حاضر شدنش در پیشگاه خداوند اشاره کرده بود و احمد خاتمی به هراس از بدهکار شدن مردم انقلابی به "سران فتنه".
عصر ایران؛ هومان دوراندیش - در چند روز گذشته، چهره های برجسته جناح اصولگرا سخنان متعارضی درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تحویل افکار عمومی داده اند. حبیب الله عسگراولادی صراحتاً گفت که موسوی و کروبی را "سران فتنه" و "مجرم" نمی داند. مرتضی نبوی هم نه به تندی عسگراولادی، بلکه به شکلی ملایم از موضع رسمی اصولگرایان در قبال موسوی و مهدی کروبی فاصله گرفت. اما احمد خاتمی در نماز جمعه دیروز، بی آنکه از موسوی و کروبی نام ببرد، عنوان "سران فتنه" را شایسته آنها دانست.

این پیام های متعارض جناح اصولگرا را دست کم به دو شکل می توان تحلیل کرد. نخست اینکه بگوییم موضع عسگراولادی نظر شخصی او بوده و سخنان احمد خاتمی، چونکه از تریبون نماز جمعه بیان شده، موضع نظام در قبال موسوی و کروبی است.
دوم اینکه بگوییم بین عسگراولادی و احمد خاتمی تقسیم وظایف صورت گرفته است.

به عبارت دیگر، عسگراولادی سخنان نرم می گوید تا زمینه لازم برای افزایش مشارکت سیاسی در انتخابات آتی ایجاد شود و مهم تر از آن ، راه برای تغییر موضع اصلاح طلبان برجسته در قبال تنش های سیاسی سال 88 و تصریح آنها به صحت انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود.

اما از آنجایی که سیگنال ارسال شده از سوی حبیب الله عسگراولادی به اردوگاه اصلاح طلبان با واکنش درخوری مواجه نشده است، احمد خاتمی با بیان سخنان تند و تیز علیه موسوی و کروبی، شبهه عقب نشینی و یا میل به عقب نشینی حکومت در قبال "سران فتنه" را از افکار عمومی می زداید. مطابق این تحلیل دوم، سخنان متعارض عسگراولادی و احمد خاتمی، دو پلان متفاوت از یک پروژه واحد هستند.

در نگاه نخست، شاید به نظر برسد که احتمال صحت تحلیل دوم، چندان بالا نیست؛ چرا که اصولگرایان ابزار قدرت را در اختیار دارند و چون در مقابل رقیب در موضع ضعف نیستند، نیاز به اجرای چنین بازی پیچیده ای ندارند. اما اگر به یاد آوریم که احمد خاتمی پس از حوادث عاشورای 1388، در نماز جمعه تهران، موسوی و کروبی را "برادران معترض و غیربرانداز" خواند، شاید تحلیل دوم چندان هم غریب و نادرست ننماید.

احمد خاتمی در اولین نماز جمعه بهمن ماه 1388 درباره موسوی و کروبی چنین گفت: " در این میان کسانی هستند که می‌گویند ما با نظام، اما معترض و منتقد هستیم. به هر ترتیب قانون اساسی ما اعتراض را پذیرفته و اصلا اعتراض حق هر شهروندی است و ما هیچ‌گاه معترضین را برانداز نخوانده‌ایم و اگر این افراد در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند آن‌ها را برانداز نمی‌نامیم … ما به برادرانی که خود را معترض می‌نامند می‌گوییم تا کی و چگونه می‌خواهید به اعتراضات‌تان ادامه دهید. شما می‌خواهید همچنان بیانیه‌های ساختارشکن که بوی عبور از قانون اساسی دارد ادامه دهید و همچنان بسترساز کسانی شوید که سعی دارند هر موقعیت وحدت‌آفرین را به تفرقه تبدیل کنند؟"

بنابراین حتی اگر سخنان اخیر عسگراولادی را هم کنار بگذاریم، در سخنان خود حجه الاسلام و المسلیمن احمد خاتمی نیز، موضع گیری های متعارضی در قبال موسوی و کروبی به چشم می خورد. بدین معنا که آنها گاه "سران فتنه" و گاه "برادران معترض" قلمداد شده اند. کمااینکه در سخنان عسگراولادی نیز چنین تعارض هایی وجود داشته است. کافی است نامه انتقادی مهدی کروبی به عسگراولادی در همان سال 88 را به خاط بیاوریم؛ نامه ای که در آن از عسگراولادی بابت انتقاداتش از رهبران معترض پس از انتخابات سال 88، انتقاد شده بود.

اگر این تعارض ها را در کنار هم بگذاریم، شاید بتوانیم به تحلیل سومی برسیم و آن اینکه، اصولگرایان به درستی نمی دانند در قبال "سران فتنه" چه موضعی باید اتخاذ کنند. به بیان دیگر، مواضع آنها در قبال موسوی و کروبی، و حتی خاتمی و هاشمی، جنبه استراتژیک ندارد.

به نظر می رسد که "نرمش و نکوهش"ی که به تناوب در سخنان اصولگرایان در قبال چهره های سیاسی مذکور ظاهر می شود، مبتنی بر حدس ها و امیدهای اصولگرایان است. یعنی پاره ای از تحلیل های مبتنی بر حدس و گمان های خوش بینانه، و نیز امیدهای اصولگرایان به کوتاه آمدن رقیب، گاه موجب نرمش کلام آنها در قبال رقیب می شود. از دیگر سو نیز، حدس و گمان های بدبینانه، و نیز ناامید شدن اصولگرایان از کوتاه آمدن طرف مقابل، به نکوهش چهره های مذکور در ادبیات سیاسی اصولگرایان می انجامد.

بنابراین پربیراه نیست اگر بگوییم سخنان متعارض عسگراولادی و احمد خاتمی در قبال "معترضان محصور"، بیش از آنکه مبنای استراتژیک داشته باشد، مبنای سایکولوژیک (و حداکثر جنبه تاکتیکی) دارد. چنانکه عسگراولادی و خاتمی، هر دو، در سخنان اخیر خود به دو هراس متفاوت اشاره کرده بودند. عسگراولادی به هراس از حاضر شدنش در پیشگاه خداوند اشاره کرده بود و احمد خاتمی به هراس از بدهکار شدن مردم انقلابی به "سران فتنه".

البته ظاهراً چهره های برجسته اصلاح طلب، به همان تحلیل اول معتقدند. یعنی آنها موضع عسگراولادی را شخصی و موضع احمد خاتمی را موضع نظام می دانند. چنانکه محمد خاتمی هم اخیراً گفت که نشانه روشن و امیدوارکننده ای برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتی نمی بیند.

با این حال هنوز بیش از چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و در ماه های آتی بهتر می توان درباره صحت و سقم تحلیل های سه گانه مذکور داوری کرد.

تصاویر دیدنی از گوشه کنار جهان

 

دیـدنی های جالـب هفتـه از گـوشه کنـار جـهان
بازی جوانان در ساحل شهر ایپانما برزیل




فستیوال قرون وسطی در آلمان




سیل در شهر باژونگ چین




سقوط یک هواپیمای مدل شوروی سابق در نمایش هوایی در آیوا آمریکا




نماز خواندن اعضای گارد امنیتی حماس در غزه




مسابقات سالانه دو در لجنزار در جنگل های کارولینای جنوبی




دستگیری هواپیماربایی که به دروغ ادعا می کرد داخل هواپیما بمب کار گذاشته است (فرودگاه شنزن چین)




پایان تعطیلات تابستانی و آغاز فعالیت مدارس در چین




کشته شدن یک فیل در اثر تصادف با قطار در پانباری هند




زخمی های یک قایق غرق شده با 150 مسافر قاچاق که عازم استرالیا بود




بالا رفتن کارگران معترض ایتالیایی از دیوار وزارت اقتصاد در رم




سخنرانی کلینت ایستوود هنرپیشه معروف هالیوود در گردهمایی حزبی جمهوریخواهان.
ایستوود در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا از رامنی حمایت کرده است.




مراسم تشییع جنازه معدنکاران آفریقای جنوبی که در تیراندازی پلیس این کشور کشته شده اند




یک پیرزن فلسطینی سربازان اسراییلی را با کفش می زند




پنجره یک نانوایی در شهر جنگ زده حلب سوریه




کارگران در یکی از معادن طلای کشور غنا




در شکایت جدید کمپانی اپل برخی از پرفروش ترین محصولات سامسونگ و از جمله
گالاکسی نت هدف گرفته شده اند(سمت راست: گالاکسی نت/چپ: آیفون)




مرد چتر ساز در حال روغن اندود کردن قسمت بیرونی محصولات خود. روغن پس از خشک شدن در برابر نور آفتاب علاوه بر ایجاد ظاهر براق در چترها موجب افزایش دوام آنها نیز می شود- یانگون، میانمار




دانشجویان دانشگاه آلاباما در حال اندازه گیری سرعت طوفان در نیواورلئان




نمایش لباس در یک سالن مد-مادرید، اسپانیا




اعتراض معلمان آرژانتینی در بوینوس آیرس




پرواز یک هواپیمای کوچک بر فراز دریاچه تامی در صربستان




معدنکار چینی پس از یک شیفت کاری در حال شستشوی دست و صورت




اعتراض کارگران یک کارخانه تولید آلومینیوم در ایتالیا به امکان بسته شدن کارخانه
در اثر سیاست های ریاضت اقتصادی (رم)




اطفاء حریق جنگل ها در مالاگا اسپانیا




برگزاری المپیاد جهانی شطرنج در استانبول




منفجر کردن یک هتل 33 طبقه در شهر چونگینگ چین برای ساخت یک آسمان خراش جدید




برگزاری یک مراسم آیینی سالانه هندوها در معبدی در شهر کلمبو سری لانکا




مسابقات دوچرخه سواری پارا المپیک لندن




قایق سواری بر روی رود بوریگانگا در نزدیکی شهر داکا (بنگلادش)




راندن گاوهای وحشی در اسپانیا




بازی یک خرس 18 ماهه در خانه صاحبانش در تورنتو کانادا




کوتاه قد ترین مرد و زن جهان در یک عکس




نمایش هوایی در چین




یک پدر افغان در کنار فرزند خردسالش که در جریان یک حمله انتحاری در قندهار زخمی شده است




سیل در شهر مدان اندونزی




در این عکس گویی روسای جمهور مصر و چین را به زور در کنار یکدیگر قرار داده اند!




"دارلین فلین" زن آمریکایی ساکن کالیفرنیا بزرگترین کلکسیونر کفش در دنیا است. وی 16400 جفت کفش دارد




جشنواره گوجه در والنسیا اسپانیا




بازی دو کودک ژاپنی در حوض آب نمایی در توکیو




تمرینات بدنی جالب سربازان ارتش چین




تظاهرات دانشجویی در سانتیاگو شیلی




توفان ایزاک در می سی سی پی آمریکا




دیدار خانم آنگلا مرکل صدر اعظم المان با نخست وزیر ایتالیا در برلین




جشن روز استقلال مالزی در کوالالامپور




آتش سوزی جنگل های مادرید




ادامه درگیری ها در حومه شهر حلب سوریه






وداع مرد هندی زندانی با فرزندش (احمد آباد)




دو جوان فلسطینی در حال شستشوی یک اسب در ساحل غزه


منبع:پرشین استار

یک خبر از خرمشهر

 

رئیس شورای شهر خرمشهر:
حقوق معوقه پرسنل شهرداری خرمشهر پرداخت شود 

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر گفت: حقوق کارکنان و پرسنل شهرداری ماه‌هاست که پرداخت نشده و این امر مشکلات و دغدغه‌های بسیاری برای زیرمجموعه شهرداری و مطمئناً در راستای ارائه خدمات شهری ایجاد کرده است.

خبرگزاری فارس: حقوق معوقه پرسنل شهرداری خرمشهر پرداخت شود 

 
سیدصباح حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: بسیاری از پروژه‌های شهری و عمرانی در خرمشهر بلاتکلیف مانده و این امر تنها به دلیل عدم اعتماد شورای اسلامی شهر به شهردار است.وی افزود: شورای شهر خرمشهر زیر بار حرف زور نمی‌رود زیرا تا اقدام یا تصمیمی بنا به مصلحت شهر و شهروندان نباشد آن را اتخاذ نخواهد کرد.رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر خاطرنشان کرد: آنچه به صلاح شهروندان است باید برای این شهر صورت گیرد و با عدم تعامل هماهنگی مطمئناً چنین اموری به سرانجام نمی‌رسد. 

*خبری از اضافه کاری و حق بیمه نیست

وی اضافه کرد: متأسفانه شهردار خرمشهر از انجام کوچکترین تعامل با شورا خودداری کرده و حدود یک‌ سال است که بودجه شورا را نیز پرداخت نکرده است.حسینی همچنین عنوان کرد: برخی از لوایح شهردار قابل پذیرفتن نیست چون تنها چیزی که در آنها در نظر گرفته نشده صلاح شهر و شهروندان است.وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر بیان کرد: تعامل دو نهاد شورای اسلامی شهر و شهرداری کاملاً یکطرفه و آن هم از طرف شورا بوده که این امر خود مشکلات ریز و درشتی را ایجاد کرده است. 

*عدم تعامل شهردار، خرمشهر را فلج کرده است

رئیس شورای شهر خرمشهر خاطرنشان کرد: حقوق کارکنان و پرسنل شهرداری ماه‌هاست که پرداخت نشده و این امر مشکلات و دغدغه‌های بسیاری برای زیرمجموعه شهرداری ایجاد کرده است.وی همچنین عنوان کرد: همچنین بنا به گفته چندین نفر از پرسنل شهرداری، هیچ خبری از اضافه کاری و حق بیمه در شهرداری نیست.حسینی با بیان اینکه عدم تعامل شهرداری با شورای شهر، خرمشهر را فلج کرده است، گفت: باید در این خصوص چاره‌ای جدی اندیشیده و اجرایی شود.

یک خبر از ایذه

 

«پسرانی با گوش‌های شکسته» در فجر سی‌ و یکم

 

کشتی گیران نوجوان ایذه در مستند «پسرانی با گوش‌های شکسته» در فجر سی‌ و یکم


به گزارش خبرگزاری ایذه پرس و به نقل از فارس، «پسرانی با گوش‌های شکسته» یکی از یازده مستندی است که به بخش سینما حقیقت سی و یکمین جشنواره فیلم فجر راه‌ یافته است.

پسرانی با گوش‌های شکسته
مستندی 70 دقیقه‌ای «پسرانی با گوش‌های شکسته» درباره کشتی نوجوانان ایران، که به آمادگی تیم ملی نوجوانان برای مسابقات قهرمانی کشتی نوجوانان جهان که در بوداپست (مجارستان) برگزار شد، می‌پردازد.  در عین حال زندگی و پس زمینه خانوادگی چند تن از این نوجوانان را در تهران ، بروجرد (لرستان) و ایذه ( خوزستان) دنبال می‌کند. این مستند در مجارستان، تهران و خوزستان تصویربرداری شده است.
وامل این مستند عبارتند از:
 
نویسنده و کارگردان : نیما شایقی، تهیه کننده: سیامک شایقی،‌ دستیاران تهیه: نیما شایقی، گلریز کلاهی، داوید الموتی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: ایمان توکلی، تدوین: آرتو سلمی، موسیقی: کایرون مکوایر، طراح صدا: جیمز مورگان، میکس صدا: استیفن باند، اصلاح رنگ و نور: ملکوم ا لیسون

(تلویزیون کریستال لایت) و کامران سحر خیز
 بخش ایران:
تصویربرداران : ایرج حقیقی پور، نیما شایقی، مدیر تولید: هوشان دلنوازی، صدا بردار:  میشا اسلامیه، مدیر تدارکات: علی اصغر رسولی
بخش مجارستان:
مدیر تولید: کریستینا مندلیچیو، ماریا آنتال، تصویر بردار : راجر ایتون، دوربین سوم:
رابرت ژابو، صدابردار: ویلیام پلزنت، با تشکر از:  حسین مافی و شهریار ارجمندی و پرهام تقی اف.

یک مقایسه جالب

 

عکس: مقایسه ساحل ایران و دیگر کشورها!

ساحل دوبی
 
کویت
 
ترکیه
 
 
 
و ایران...
 

طنز

 

اخبار ایران در ۵۰ سال دیگر
 
ایران خودرو: هفتادو نهمین مدل پژو با نام پژو ایکس دی اماده عرضه به بازار است که نسبت به مدل قبلی تحول زیادی داشته. طول انتن آن 10 سانتی متر افزایش داشته چراغ ترمز ان هم پررنگتر شده و فقط 45 میلیون تومان گران تر است
 
 
 
با مسدود شدن سایت قرآن دات کام تعداد سایتهایی که هنوز ف ی  ل  ت ر نشده اند به سه عدد رسید.
 
 
  دولت موفق شد نرخ تورم را کاهش دهد وآن را از 63% به 62.5 درصد برساند.
 
 
 
یکصد و شصت وسومین قطعنامه شورای امنیت در مورد فعالیتهای هسته ای ایران به تصویب رسید. در عین حال رئیس آژانس هسته ای اعلام کرد علیرغم هشتصد و سی ودومین گزارش ایران در مورد فعالیتهای هسته ای هنوز ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم به زودی بر طرف شود .
 
 
 
به علت اتمام ذخایر نفت وگاز دولت در اطلاعیه ای از مردم عزیز ایران خواست امسال در مصرف ذغال جداً صرفه جویی نمایند.
 
 
 
یکی از نمایندگان مجلس خواهان کاهش سن ازدواج شد. وی گفت دولت با تدابیر صحیح واصولی سعی دارد متوسط سن ازدواج دختران را از 50 سال به 45 سال کاهش دهد.
 
وی گفت در نظام طبیعت اصولا مرد نیز مانند زن حق مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی را دارد
 
 
 
نیروی انتظامی کرج چند سارق را که به سرقت دیش های ماهواره مردم اقدام می کردند دستگیر کرد ودیش های مسروقه را به صاحبانشان بر گرداند.
 
 
 
شورای نگهبان 2999 نفر از 3000 کاندیداهای اصلاح طلب نمایندگی مجلس را رد صلاحیت کرد
 
 
 
به علت برخی مشکلات و نواقص چشم انداز 20 ساله باز هم تمدید شد .
 
 
 
قیمت هر کیلو مرغ به هفت میلیون تومان رسید. جالب است بدانید در 50 سال قبل مردم با هفت میلیون میتوانستند یک اتومبیل بخرند.
 
 
 
روءسای جمهوری اسلامی انگلیس وجمهوری اسلامی آلمان از عمل نشدن وعدم اجرای صحیح اسلام در ایران ابراز نگرانی کردند.
 
   
امسال مراسم سالروز پیروزی انقلاب از 4 ماه به 5ماه افزایش می یابد.
 
  
70 در صد مردم زیر خط فقر زندگی میکنند این در حالی است که این آمار نسبت به سال قبل کاهش خوبی را نشان می دهد
 
   
از این به بعد صدا وسیما برای انتخاب مجریان زن مسابقه ملکه زیبایی بر گزار می کند.
 
 
نیروگاه اتمی بوشهر به زودی به بهره بر داری می رسد.
 
   
مدیرعامل سایپا: با تکیه به دانش بومی تانک و تراکتور پراید را طراحی کردیم.
 
   
شرکت ایرباس طی شکایتی به سازمان ملل خواستار آزاد سازی هواپیماهایش از دست ایران شد و خاطر نشان کرد که این هواپیماها 70 سال پیش از رده خارج شده.

اخبار مترو اهواز

 

چانه‌زنی برای تامین اعتبار 91 مترو ادامه دارد
اجتماعی  10:34:11 1391/10/30 

 مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با اشاره به وعده رییس‌جمهور در خصوص تخصیص 100 درصد اعتبار متروی اهواز، گفت: روند دریافت این اعتبار، در نامه‌نگاری‌ها معطل شده است. عباس هلاکویی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: پس از بررسی‌ها و جلسات مکرر، تنها 10 درصد از 100 درصد اعتباری که رییس‌جمهور قول تامین آن را به متروی اهواز داد، تامین شده و چانه‌زنی‌ها هنوز برای تامین حداقل 50 تا 60 درصد اعتبار ادامه دارد. وی افزود: این اعتبار از طرح مهر ماندگار تامین می‌شود ولی با وجود بررسی مکرر پروژه و تایید اعتبارات، هنوز تامین نشده است.

یک افتخار هنری برای خوزستان

 

عکاس خوزستانی استعداد عکاسی مستند ایران (شید) شد
فرهنگی و هنری  14:33:18 1391/10/30

9110-25880-5 کد خبر

روز گذشته مراسم پایانی و اهدای جوایز سومین دوره جایزه «شید» در خانه هنرمندان تهران برگزار شد.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ نیوشا توکلیان، دبیر سومین دور جشنواره شید، با اعلام نام ابوالفضل نسائی به عنوان برنده جایزه شید 2012 بیان کرد: رقابت نهایی در این دور از جشنواره بسیار سخت و نفس‌گیر بود.او تصریح کرد: مجموعه‌های فینالیست جایزه «شید» همگی عالی بودند و انتخاب برای بهترین مجموعه کار بسیار دشواری بود ولی بالاخره مجبور بودیم یکی را به عنوان برگزیده انتخاب کنیم که البته دلیلی بر ضعیف‌تر بودن بقیه مجموعه‌ها نیست و هیچ ارزشی از آن‌ها کم نمی‌کند چراکه همه مجموعه‌های فینالیست شایسته گرفتن جایزه بودند.سید مدیار شجاعی‌فر (عکاس خوزستانی) از میان ۱۶۷ عکاس  شرکت کننده موفق شد جزو شش نفر کاندید جایزه این جشنواره شود و  از میان ۲۲۶ مجموعه ارسالی با 2 مجموعه عکس"دنیای روشن" و "زمان پس از حال"  در بخش فینال این جشنواره حضور داشت. همچنین این عکاس خوزستانی به عنوان یکی از 9 نفر استعداد عکاسی مستند اجتماعی ایران انتخاب شد. برگزیدن استعدادهای عکاسی مستند اجتماعی ایران هر سال در جشنواره «شید» رقم می‌خورد و امسال سید مدیار شجاعی‌فر به همراه هشت نفر دیگر از بین عکاسان زیر 30 سال ایران انتخاب شدند.همچنین گالری محسن با همکاری کافه مانیا به عنوان تقدیر از عکاسان تقدیر شده برای سید مدیار شجاعی‌فر و دیگران شرایط برگزاری نمایشگاه انفرادی با تقبل هزینه چاپ آثار را فراهم خواهد کرد.در آیین اختتامیه علاوه بر معرفی کاندیداهای دریافت جایزه، استعدادهای جوان و برگزیده جایزه «شید» از سه حرکت تاثیرگذار در عکاسی نیز با اعطای نشان سایت عکس ‌آنلاین تجلیل شد

 

یک خبر از گتوند

 

عقب افتادن چند ماهه حقوق کارگران شهرداری گتوند

گتوند - خبرگزاری مهر: شهردار گتوند گفت: یکی از مشکلات شهرداری این شهرستان عقب افتادن چند ماهه حقوق کارگران آن است.

محسن شکری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رسانه ها نقش بسیار مهمی در تنویر افکار عمومی دارند.

وی با اشاره به تاثیر رسانه ها در پیشبرد کارها و فعالیتها اظهار کرد: رسانه ها نقش بسیار مهمی در ایجاد ارتباط سالم و سازنده بین مردم و دستگاه ها دارند و لازم است در این خصوص اهتمام لازم را داشته باشند.

شکری زاده همچنین به مشکلات شهرداری نیز اشاره کرد و افزود: این شهرداری هم اکنون با مشکلات مالی مواجه شده و حقوق چندین ماه پرسنل به تعویق افتاده است اما از مردم گتوند نیز انتظار همکاری و همراهی در پیشبرد امور را داریم.
شهردار گتوند با تاکید بر مشارکت و همدلی مردم و مسئولان اضافه کرد: تعامل و مشارکت مردم با شهرداری بسیار مهم است و امیدواریم با برنامه هایی که در نظر گرفته ایم بتوانیم با مشارکت مردم و به خصوص افرادی که توان مشارکت و سرمایه گذاری در طرحهای اقتصادی شهرداری را دارند ضمن عملیاتی کردن این پروژه های جدید، از محل ارزش افزوده این طرحها، بخشی از حقوق پرسنل را پرداخت کنیم.

گزارش تصویری

 

گزارش تصویری / دیدار تیمهای فوتبال نفت آبادان و تراکتورسازی تبریز

آبادان - خبرگزاری مهر : دیدار تیمهای فوتبال صنعت نفت آبادان و تراکتور سازی تبریز از سری رقابتهای لیگ برتر فوتبال بعد از ظهر امروز جمعه با نتیجه یک بر صفر به سود تیم تراکتورسازی به پایان رسید.

محمدرضا دهداری

مجموعه اخبار ورزشی خوزستان

 

علی فیروزی سرمربی نفت آبادان شد/ مرد پرتغالی از نفت رفت

خبرگزاری فارس: مدیررسانه‌ای باشگاه نفت آبادان از انتخاب علی فیروزی به عنوان سرمربی جدید این باشگاه خبر داد.

خبرگزاری فارس: علی فیروزی سرمربی نفت آبادان شد/ مرد پرتغالی از نفت رفت 

امین جوکار لحظاتی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: به دنبال شکست روز گذشته نفت آبادان در برابر تراکتورسازی تبریز و تداوم عدم نتیجه‌گیری این تیم در رقابت‌های این فصل باشگاه نفت آبادان با آلفردو کاسیمیرو سرمربی پرتغالی خود قطع همکاری کرد.وی افزود: علی فیروزی سرمربی کنونی تیم نفت نوین آبادان که سابقه حضور در کادرفنی تیم نفت آبادان را دارد به جای کاسیمیرو پرتغالی به عنوان سرمربی تیم نفت آبادان انتخاب شد.مدیررسانه‌ای باشگاه صنعت نفت آبادان در خصوص اخراج آلفردو نیز ادامه داد: کاسیمیرو با باشگاه قرارداد دارد و هنوز کارمند باشگاه محسوب می‌شود و همکاری وی به عنوان سرمربی با تیم قطع شده است.جوکار خاطرنشان‌کرد: مراسم معارفه علی فیروزی به عنوان سرمربی جدید عصر امروز برگزار می‌شود.
 
 
 
نفت همچنان روی نوار ناکامی قرار دارد
وداع هواداران نفت آبادان با لیگ برتر/ تیم نفت از لیگ برتر دیگه بای بای

خبرگزاری فارس: هواداران نفت آبادان با لیگ برتر وداع کردند.

خبرگزاری فارس: وداع هواداران نفت آبادان با لیگ برتر/ تیم نفت از لیگ برتر دیگه بای بای 

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، هفته بیست و دوم رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور جام خلیج فارس روز گذشته با برگزاری هفت دیدار انجام شد و در یکی از بازی‌های این هفته نفت آبادان بازهم نتوانست در مقابل تماشاگران خودی نتیجه بگیرد و تساوی‌های پی‌درپی خانگی این تیم به شکست تبدیل شد.

نفتی‌های آبادان که این فصل حال و روز خوشی را نداشته و با نتایج ضعیف خود مشتری دائم انتهای جدول بوده و هستند با شکست روز گذشته در برابر تراکتورسازی تبریز آن هم در برابر هزاران هوادار، ناکامی‌های خود در این فصل را ادامه دادند تا زمزمه‌های تغییرات در کادرفنی این تیم بیشتر به گوش برسد.

هرچند آلفردو کاسیمیرو پرتغالی به شدت با رفتن از این تیم مخالف است و صریحاً نیز اعلام کرده اهل استعفا دادن نیست.

به هر حال شکست روز گذشته نفتی‌ها در برابر تراکتورسازی تبریز این تیم را به کاندیدای شماره یک سقوط به لیگ یک تبدیل کرده است.

بازی نه‌چندان قابل قبول طلایی‌پوشان در برابر تراکتورسازی موجب شد تا صبر هواداران نفت سرانجام پس از 22 هفته به سر آید و شعارها بر علیه بازیکنان، کادرفنی و مسئولان این تیم آغاز شود.

اعتراضاتی که باتوجه به نتایج فاجعه‌بار نفت در این فصل تا حدودی طبیعی، قابل‌پیش‌بینی و می‌توان آن‌را به حق دانست.

تماشاگران آبادانی که به تیم خود عشق می‌ورزند و با این تیم زندگی می‌کنند گویی دریافته‌اند که تیم محبوبشان برای بقاء در لیگ برتر به چیزی شبیه معجزه نیاز دارد و به همین دلیل در حالی که 12 هفته تا پایان لیگ باقی مانده است از هم‌اکنون با لیگ برتر خداحافظی کردند.

نمایش بد نفتی‌ها در این دیدار موجب شد تا هواداران از دقیقه 70 بازی با شعار

لالالای لای لالالای لای                           تیم نفت از لیگ برتر دیگه بای بای

از اکنون خود را برای وداعی تلخ با لیگ برتر آماده کنند.با توجه به وضعیت کنونی نفت آبادان و قرارگرفتن این تیم روی نوار ناکامی‌ها به نظر می‌رسد پیش‌بینی هواداران آبادانی از آینده تیم خود در پایان فصل درست و منطقی باشد.

 
سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان:
آمادگی فولاد خوزستان غیرقابل باور است/ باید دست پر از کرمان برگردیم

خبرگزاری فارس: سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت: در شرایط کنونی فولاد خوزستان از آمادگی زیادی برخوردار است و به این دلیل برای برد مس کرمان به این استان سفر کرده‌ایم.

خبرگزاری فارس: آمادگی فولاد خوزستان غیرقابل باور است/ باید دست پر از کرمان برگردیم 

حسین فرکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: تیم فوتبال فولاد خوزستان در هفته‌های گذشته خوب نتیجه گرفته است و باید در بازی خارج از خانه این هفته امتیاز کسب کنیم و جایگاه خود را در جدول بهبود بخشیم.وی افزود: در شرایط کنونی فولاد خوزستان وضعیت مناسبی در جدول دارد ولی رقابت در صدر جدول بسیار نفس‌گیر است و به این دلیل نمی‌توان یک خطا را پذیرفت.سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان برای کسب امتیاز در کرمان خواهد جنگید و به این دلیل باید کوشید تا از همه فرصت‌های بازی امروز در راستای کسب امتیاز استفاده کنیم.

*فولاد بسیار آماده است

وی اظهار داشت: فولاد خوزستان در شرایط کنونی از نظر جسمانی و روحیه بسیار آماده است و به این دلیل هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد.فرکی افزود: مس کرمان در هفته‌های گذشته خوب نتیجه نگرفته است و تیم‌هایی که در رده‌های پایین‌تر جدول قرار دارند روحیه زیادی برای کسب امتیاز داشته و به این دلیل بازی با این تیم می‌توان خطرناک باشد.وی خاطرنشان کرد: همه سه بازی گذشته مس کرمان را آنالیز کرده‌ایم و به این دلیل رفتارهای این تیم را شناسایی و مورد بررسی قرار داده‌ایم و حمله و دفاع تیم خود را برای این بازی آماده کرده‌ایم.

*بازیکنان جایگزین بسیار آماده هستند

سرمربی فولاد خوزستان در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز بیان کرد: فولاد خوزستان به دلایلی در این بازی آرش افشین و مهرداد جماعتی را در اختیار ندارد و به این دلیل باید از بازیکنان جایگزین این دو استفاده کرد.ی با بیان اینکه بازیکنان جایگزین این دو بسیار آماده و با روحیه هستند و قطعا در این بازی خوب خواهند درخشید، گفت: در این باره مجال برای نشان توانمندی‌های خود پیدا کرده‌اند.فرکی از اعلام نام بازیکنان جایگزین این دو بازیکن کلیدی خودداری کرد و گفت: فولاد باید در این هفته امتیاز کسب کند و امیدواریم با برد از کرمان راهی اهواز شویم.به گزارش خبرگزاری فارس، فولاد خوزستان در شرایط کنونی با 37 امتیاز و 21 بازی برگزار شده در رده چهارم و مس کرمان با 21 بازی و 28 امتیاز در رده 12 جدول رقابت‌های لیگ‌ برتر قرار دارد که امروز از سری بازی‌های پایانی هفته 22 لیگ برتر ساعت 15:30 در ورزشگاه تختی کرمان به مصاف هم می‌روند.

 

بمناسبت بزرگداشت روز هوای پاک
دوچرخه سواران رامهرمزی رکاب زدند

خبرگزاری فارس: همایش دوچرخه سواران رامهرمز به مناسبت روز هوای پاک به مسافت 4 کیلومتر برگزار شد.

خبرگزاری فارس: دوچرخه سواران رامهرمزی رکاب زدند 

رئیس هیئت دوچرخه سواری رامهرمز در حاشیه برگزاری این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامهرمز اظهار کرد:  این همایش برای ترویج ورزش دوچرخه‌سواری در بین عموم مردم و همچنین استفاده کمتر از وسائط نقلیه دودزا در سطح جامعه است.کورش لرکی افزود: در این همایش جمع کثیری از دوچرخه سواران رامهرمز مسافت چهار کیلومتر را رکاب زدند که در پایان این همایش جوایزی به دوچرخه سواران برتر اهداء شد.رئیس هیئت دوچرخه سواری رامهرمز یادآور شد: این همایش با همکاری شرکت سیمان خوزستان، اداره حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی شهرستان برگزار شد.وی در خاتمه از تمامی دوچرخه‌سواران و علاقمندان به ورزش دوچرخه‌سواری خواست تا در همایش بزرگ دوچرخه‌سواری که در ایام الله دهه فجر در این شهرستان برگزار خواهد شد، شرکت فعال داشته باشند.لرکی خاطرنشان کرد: ورزش دوچرخه‌سواری به عنوان یکی از ورزش‌های مفرح و تاثیرگذار بر جسم و روان است که لازم است در جامعه صنعتی امروز، روز به روز نهادینه شود.
 
 
 
هفته بیست و دوم لیگ برتر فوتبال کشور/
نفت تراکتورسازی را صدرنشین کرد/شعار آبادانی‌ها بر علیه کادر فنی نفت

خبرگزاری فارس: تیم صنعت نفت آبادان در یک بازی خانگی نتیجه را به تیم تراکتورسازی تبریز واگذار کرد تا این تیم آذری بتواند به طور موقت صدرنشین جدول لیگ برتر شود.

خبرگزاری فارس: نفت تراکتورسازی را صدرنشین کرد/شعار آبادانی‌ها بر علیه کادر فنی نفت 

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، در این دیدار که در ورزشگاه جهان پهلوان تختی این شهر برگزار شد؛ مهدی سید صالحی تک گل بازی را در دقیقه 51 بازی وارد دروازه صنعت نفت آبادان کرد تا این تیم پرطرفدار همچنان در قعر جدول باقی بماند.تیم صنعت نفت هم‌اکنون تنها با کسب 14 امتیاز در رده هیجدهم لیگ برتر قرار دارد.تراکتورسازی تبریز با این برد توانست با کسب 41 امتیاز و یک بازی بیشتر موقتاً صدر جدول را بگیرد.بعد از پایان بازی تماشاگران پرشور آبادانی بر علیه بازیکنان و کادر فنی تیم صنعت نفت شعار دادند.تماشاگران همچنین خواستار خانه تکانی در کادر فنی و هیئت مدیره صنعت نفت آبادان و پاسخگویی به مطالبات خود شدند.

 

در سیزدهمین مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه
کاراته‌کاهای نوجوان رامهرمز مدال‌های مسابقات آسیایی را از آن خود کردند

خبرگزاری فارس: در سیزدهمین دوره مسابقات کاراته کای قهرمانی آسیا و اقیانوسیه دو نفر از کاراته کاهای نوجوان رامهرمز صاحب دو مدال طلا و برنز شدند.

خبرگزاری فارس: کاراته‌کاهای نوجوان رامهرمز مدال‌های مسابقات آسیایی را از آن خود کردند 

منوچهر احمدی مربی کاراته‌کای این دو نوجوان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامهرمز اظهار کرد: در سیزدهمین دوره مسابقات کاراته سبک شیتوریو قهرمانی آسیا و اقیانوسیه که در کشور هنگ کنگ برگزار شد دو نفر از کاراته‌کاهای نوجوان رامهرمزی که به همراه تیم ایران در این مسابقات شرکت داشتند صاحب دو مدال شدند.وی افزود: این دو نوجوان به نام‌های «محمد فتحی» 13 ساله به مدال طلا دست یافت و «ابوالفضل همتی» مدال برنز این دوره از مسابقات را صاحب شد.این مربی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته هم برخی از شاگردان وی در مسابقات آسیایی و جهانی نیز صاحب مدال شده‌اند.احمدی در پایان گفت: با توجه به استعدادهای خوبی که بین نوجوانان و جوانان این شهرستان در این رشته از ورزش وجود دارد انتظار داریم که مسئولان مربوطه توجه بیشتری کرده و امکانات لازم را در اختیار ما بگذارند.
 
 
سرمربی تیم صنعت نفت آبادان:
استعفا نمی‌دهم/ چمن ورزشگاه نگذاشت نتیجه بگیریم

خبرگزاری فارس: سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان با رد هرگونه نیت استعفا از تیمش گفت: بازی خوبی ارائه دادیم اما بعد از خوردن گل تمرکز خودمان را در بازی از دست دادیم.

خبرگزاری فارس: استعفا نمی‌دهم/ چمن ورزشگاه نگذاشت نتیجه بگیریم 

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، آلفردو کاسیمیرو پس از شکست تمیش مقابل تیم تراکتورسازی تبریز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: بازی خوبی را ارائه دادیم اما خوردن گل باعث عدم تمرکز بازیکنان در ادامه بازی شد.وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به بازی خوب بازیکنان نفت در این بازی مستحق شکست نبودیم و بهتر از تراکتورسازی ظاهر شدیم.سرمربی تیم صنعت نفت آبادان ادامه داد: بر بازی حاکم بودیم و می‌توانستیم برنده باشیم البته باید اعتراف کرد بلندی چمن ورزشگاه باعث عدم نتیجه‌گیری ما نیز شد.کاسیمیرو با رد هرگونه وجود نیتی برای استعفا از تیم صنعت نفت آبادان خاطرنشان کرد: من استعفا نمی‌دهم اما این مسئله بستگی به نظر هیئت مدیره دارد.وی در ادامه در خصوص میزان امیدواری به بقا در لیگ برتر گفت: ما امید خودمان را از دست نمی‌دهیم و می‌توانیم با چند پیروزی مکان‌مان را در جدول تغییر دهیم.وی خاطرنشان کرد: امیدوارم تماشاگران همچنان تیم را همراهی کنند.
 
 
 
سرمربی تیم تراکتورسازی:
نتیجه نگرفتن پرتغالی‌ها در ایران نظر شما خبرنگاران است

خبرگزاری فارس: مربی تیم تراکتورسازی تبریز گفت: نتیجه نگرفتن پرتغالی‌ها در ایران را قبول ندارم و این تنها نظر شما خبرنگاران است.

خبرگزاری فارس: نتیجه نگرفتن پرتغالی‌ها در ایران نظر شما خبرنگاران است 

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، تونی اولیویرا پس از پیروزی تیمش مقابل صنعت نفت آبادان در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: بازی خوبی در آبادان ارائه ندادیم.وی خاطرنشان کرد: می‌دانستیم بازی سختی در آبادان داریم و از حریف شناخت خوبی داشتیم اما آن بازی که از بازیکنان انتظار داشتم؛ نتوانستند انجام دهند.سرمربی تیم تراکتورسازی تبریز در ادامه تصریح کرد: باید اعتراف کنم که تیم تراکتورسازی با وجود پیروزی مقابل تیم صنعت نفت آبادان نسبت به هفته قبل ضعیف بود.

تونی در ادامه در خصوص وضعیت تیم صنعت نفت آبادان گفت: باید بگویم با این بازی که داشتند جایگاه این تیم در انتهای جدول نبود و نیست.وی در مورد اینکه گفته می‌شود مربیان پرتغالی در ایران نتیجه نمی‌گیرند گفت: این موضوع را اصلاً قبول ندارم.سرمربی تیم تراکتورسازی تبریز خاطرنشان کرد: این موضوع نظر خبرنگارها است و اصلا معنا ندارد 

 

 

راه‌یابی تیم هیات خوزستان به لیگ برتر تیراندازی کشور
ورزشی  10:25:35 1391/10/30

 

تیم هیات تیراندازی خوزستان با کسب عنوان نایب‌قهرمانی لیگ دسته یک کشور، مجوز صعود به لیگ برتر را به دست آورد.ناجی منصوری، رییس هیات تیراندازی استان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهارکرد:‌ این رقابت‌ها روز گذشته (29 دی‌ماه) در سالن 80 خطه آزادی تهران برگزار شد که ما به مصاف تیم علوم انتظامی تهران رفتیم.وی ادامه‌داد: نماینده استان توانست در دو بخش تفنگ و تپانچه بادی، تیم علوم انتظامی را شکست دهد و باتوجه به برد تیم سیستان‌وبلوچستان مقابل اردبیل، خوزستان در جایگاه دوم قرار گرفت و تیم‌های سیستان‌وبلوچستان و اردبیل به ترتیب در مکان‌های اول و سوم ایستادند. با کسب این نتایج، تیم‌های سیستان‌وبلوچستان و خوزستان به لیگ برتر راه پیدا کردند.رییس هیات تیراندازی خوزستان با بیان این‌که تیم استان در بخش تفنگ توانست جایگاه اول را به دست آورد، گفت: بازیکنان استان عملکرد بسیار خوبی به ویژه در بخش تفنگ داشتند به صورتی‌که توانستند در این بخش عنوان نخست را کسب کنند.وی عنوان‌کرد: از لحاظ کیفی، بازیکنان استان رکوردهای بسیار خوبی به ثبت رساندند. ما سال گذشته در لیگ دسته دو بودیم و توانستیم به لیگ دسته یک راه پیدا کنیم و امسال هم با برنامه‌ریزی‌ای که داشتیم، به لیگ برتر کشور صعود کردیم. درمجموع عملکرد خوبی داشتیم و از همان ابتدا با هدف صعود به لیگ برتر وارد مسابقات شدیم.منصوری در پایان درباره سطح رقابت‌ها خاطرنشان‌کرد:‌ کیفیت مسابقات بسیار بالا بود و تمام تیم‌ها به ویژه سیستان‌وبلوچستان، خوزستان و اردبیل، رکوردهای خوبی به ثبت رساندند. با صعود تیم‌ هیات خوزستان به لیگ برتر کشور، تعداد تیم‌های لیگ برتری خوزستان به دو تیم رسید. هم‌اکنون در مسابقات لیگ برتر کشور، تیم ملی‌حفاری اهواز حضور دارد.

 

 

در هفته پنجم لیگ برتر فوتسال بانوان کشور/

تیم صنعت نفت آبادان تیم شورای شهر نوشهر را با شکست بدرقه کرد

آبادان - تیم فوتسال بانوان صنعت نفت آبادان از هفته پنجم لیگ برتر موفق شد میهمانش تیم شورای شهر نوشهر را شکست دهد. به گزارش خبرنگار ایرما تیم فوتسال بانوان صنعت نفت آبادان جمعه شب گذشته میزبان تیم شورای شهر نوشهر بود که در پایان موفق شد با چهار گل به برتری دست یابد.ˈسهیلا ملمولیˈ و ˈنسیمه غلامیˈ هر کدام دو بار در این بازی برای تیم صنعت نفت آبادان گلزنی کردند.این دیدار در سالن 17 شهریور آبادان برگزار شد.ˈمریم الله پورˈ و ˈمهناز میر احمدیˈ کار قضاوت این دیدار را بر عهده داشتند.تیم فوتسال نفت آبادان این پیروزی 9 امتیازی شد.

 

 

حکایت تلخ شکست های اخیر تیم فوتبال نفت آبادان و گله هواداران

آبادان - تیم فوتبال نفت آبادان به رغم حمایتها و شور و هیجان هوادارانش که در گرما و سرما، باران و شرجی همواره از آن پشتیبانی کرده اند، در فصل جاری لیگ برتر با کسب نتایج ضعیفی موجب گله مندی هواداران خود شده است.آبادان را به عنوان مهد فوتبال ایران می شناسند و شور شوق و علاقه وافر مردم این دیار به فوتبال زبان زد عام و خاص است.شاید کمتر کسی این شعار ˈآبادان برزیلتهˈ را نشنیده باشد که حکایت از مشابهت فوتبال و برخی ویژگی های این دیار با کشور برزیل است. آبادانی که تامین کننده بازیکنان بسیاری از تیمهای مطرح کشور و حتی مربیان و سرمربیان بوده و هنوزهم هست و برای اثبات این مدعا حضور پیشکسوتان بزرگی چون دهداری در فوتبال ایران و سرمربیان حاضر چون قاسمپور درمس کرمان، مجتبی تقوی درسایپا و بسیاری دیگر نام برد.

بسیاری از علاقمندان فوتبال می گویند: آبادان با این همه ویژگی و پیشینه فرهنگی و ورزشی حال چه شده که نماینده این شهر باید در جدول لیگ برتر فانوس بدست باشد. آنها افزودند: بعد ازناکامی های تیم نفت در نیم فصل اول و نارضایتی های شدید هواداران، مدتها ورزشگاه تختی آبادان شاهد برگزاری مسابقات با اندک تماشاگر بود.اما با تغییراتی که در نیم فصل دوم در این تیم صورت گرفت و احساس می شد که تیم متحول شده و انتظارات هواداران را براورده خواهد کرد برای حمایت از آن خیلی ها قهر را کنار گذاشته و پای بسیاری از هواداران به ورزشگاه تختی باز شد اما باز هم این تیم هواداران را نا امید کرد.

برخی هواداران تیم فوتبال نفت آبادان بعد از شکست چهار بر یک این تیم برابر نفت تهران به خبرنگار ایرنا گفتند: توقع این شکست را نداشتیم اما تیم آنقدر ضعیف است که باید منتظر نتایج عجیب و غریب از آن بود.
ˈپویا سامانیˈ یکی از این هواداران گفت: جای تعجب است که با گذشت 21 هفته از لیگ برتر تیم نفت تنها یک برد دارد و با این نتایج حیثیت فوتبال آبادان زیر سوال رفته است.
وی اظهار داشت: با تغییر مدیرعامل باشگاه گفته می شد وضعیت تیم بهبود خواهد یافت اما نه تنها وضعیت بهتر نشد بلکه بدتر از گذشته هم شد. این هوادار تیم نفت تصریح کرد: قرار شد در نیم فصل دوم بازیکنانی به تیم افزوده شوند که مثمر ثمر باشند اما بازیکنانی جذب شدند که عملا هیچ ثمره ای برای تیم ندارند.
ˈعلیرضا سعیدیˈ دیگر هوادار تیم صنعت نفت گفت: تیم صنعت نفت در این فصل آبروی فوتبال آبادان را زیر سوال برده و ما هواداران دیگر طاقت این شکست های زنجیره ای را نداریم.
وی اظهار داشت: صالحی مدیرعامل باشگاه نفت قول داده بود در نیم فصل دوم با جذب بازیکنان بزرگ شرایط تیم متفاوت خواهد شد اما بازیکنانی مثل سیامک سرلک، حسین کعبی، هوگو ماچادو و هادی رمضانی جذب شد که در تیم های قبلی خود جایی نداشتند.

سعیدی افزود: اکنون مدیرعامل باشگاه سرمربی را مقصر این ناکامی ها می داند اما مقصر اصلی خود مدیریت باشگاه است که از پس مشکلات درونی تیم بر نمی آید.
ˈعباس سورانیˈ رییس انجمن هواداران صنعت نفت نیز با انتقاد از مدیریت باشگاه صنعت نفت گفت: صالحی با آمدنش به آبادان قول داد مشکلات برطرف و تیم روند صعودی را پیش بگیرد اما مشکلات روز به روز بیش
تر شد. وی اظهار داشت: مسوولان باشگاه نفت بعد از چند شکست متوالی انتخاب کاسیمیرو را احترام به خواسته هواداران دانستند که این گفته صحت ندارد. رییس انجمن هواداران صنعت نفت افزود: صالحی قول داده بود در نیم فصل دوم بازیکنان بزرگی را جذب کند اما بازیکنانی جذب شدند که به مشکلات تیم افزوده شد.

سورانی گفت: حضور بازیکنان غیر بومی و درجه چندم که هیچ تیمی حاضر به جذب آنها نیست باعث کسب این نتایج ضعیف شده هر چند که آنها در برخی بازی ها حتی بی تفاوت مقابل حریفان به میدان می روند.
مسعود رضاییانˈ عضو علل بدل هیات
مدیره صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برکناری مدیرعامل فعلی دردی را دوا نمی کند بلکه حضورش به تیم کمک خواهد کرد. وی اظهار داشت: تیم اکنون در موقعیتی نیست که تغییرات مدیریتی به آن کمک کند و باید با همین داشته ها لیگ را ادامه دهیم. رضاییان در خصوص جذب بازیکنان در نیم فصل دوم خاطر نشان کرد: تمامی بازیکنان جذب شده در نیم فصل دوم طبق خواسته کاسیمیرو به تیم اضافه شدند و حتی برخی از آنها مورد تایید مدیرعامل هم نبودند. تیم فوتبال نفت آبادان که روزیکشنبه با نتیجه چهار بر یک مغلوب نفت تهران شد هم اینک با 14 امتیاز در رده هجدهم لیگ برتر قرار دارد.
هواداران آبادانی بیشتر نگران سقوط این تیم از لیگ برتر هستند از این رو از مسوولان و دست اندرکاران می خواهند تا فرصت باقی است برای حیثیت فوتبال آبادان چاره اندیشی کنند.

 

 

یک افتخار فرهنگی برای خوزستان

 

به لحاظ حمایت از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی
رئیس دانشگاه علوم و فنون خرمشهر برتر کشوری شد 

خبرگزاری فارس: مشاور عالی معاون فرهنگی وزارت علوم، رئیس دانشگاه علوم و فنون خرمشهر را به به لحاظ حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان برتر کشوری انتخاب کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم و فنون خرمشهر برتر کشوری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، مشاور عالی معاون فرهنگی وزارت علوم در نشست مشترک معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و نمایندگان وزیر در هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی که در وزارت علوم برگزار شد، دانشگاه‌های برتر فرهنگی اجتماعی و معاونان برتر فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها در سال تحصیلی 90 ـ 91 را معرفی کرد.

احمد علمشاهی با اشاره به معاونان برگزیده فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها گفت: علیرضا مخبر دزفولی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه چمران اهواز، فرزاد جهان بین معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، حجت‌الاسلام محمدرضا خدایی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه لرستان، محمد رهنما معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه زابل به عنوان معاونان برگزیده دانشگاه در سال 90 - 91 شناخته شدند.

وی گفت: حجت‌الاسلام دکتر سیدصدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از نظر اجرای سیاست‌های فرهنگی وزارت علوم برگزیده شناخته شد. 

مشاور عالی معاون فرهنگی وزارت علوم تصریح کرد: مسعود صدری‌نسب، رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر نیز به عنوان رئیس دانشگاه برتر از نظر حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شناخته و برگزیده عنوان شد و عباس محمدیان رئیس دانشگاه حکیم سبزواری از نظر حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی قابل تقدیر شناخته شد.

علمشاهی اضافه کرد: دانشگاه فردوسی مشهد از میان دانشگاه‌های مادر به عنوان دانشگاه برگزیده فرهنگی اجتماعی شناخته شد، دانشگاه محقق اردبیلی از میان دانشگاه‌های بزرگ به عنوان دانشگاه برتر اعلام شد، دانشگاه هنر اسلامی تبریز از میان دانشگاه‌های متوسط به عنوان دانشگاه برتر و دانشگاه سلمان فارسی از میان دانشگاه‌های کوچک به عنوان دانشگاه برتر شناخته شدند.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران و سیستان و بلوچستان از گروه دانشگاه‌های مادر قابل تقدیر شناخته شدند و همچنین دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه شاهد از میان دانشگاه‌های بزرگ، دانشگاه صنعتی شیراز و ایلام از میان دانشگاه‌های متوسط و دانشگاه تربت حیدریه و صنعتی اراک از میان دانشگاههای کوچک به عنوان دانشگاه‌های قابل تقدیر شناخته شدند.

علمشاهی در ادامه به شاخص‌های انتخاب رئیس و معاون فرهنگی برگزیده اشاره کرد و گفت: مهمترین شاخص‌های در این انتخاب اهتمام به حوزه فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و سیاسی و شرکت در شورای فرهنگی دانشگاه، ارتباط و تعامل با دانشجویان، حضور در برنامه‌های فرهنگی، میزان نقدپذیری، برخورداری از سند راهبردی فرهنگی، میزان اعتبارات هزینه شده، نمره اکتسابی دانشگاه در کارنامه فرهنگی و همچنین نمره به دست آمده از نظرسنجی فعالان فرهنگی دانشگاه بوده است.

هشدار در خصوص بروز فاجعه استان

 

آفت کش های کشاورزی هندی و چینی در بازار ایران

مرگ تدریجی: سهم هر ایرانی از سموم وارداتی «هر روز یک گرم» است

در واردات سموم کشاورزی پای منافع هنگفتی در میان است...حتی گاهی ناچار می‎‏شوید بیشتر از ضخامت معمولی پوست را از میوه جدا کنید ولی این هم کافی نیست... به عنوان مثال امسال در تولید زیتون و پسته بیش از حد نیاز از سم استفاده شده است.

 عصرایران - در جریان برگزاری همایش سرطان اعلام شد که با رشد فزاینده ابتلا به سرطان در کشور به خصوص سرطان‏های دستگاه گوارشی مواجه هستیم.
از طرفی یکی از اعضای هیات رییسه مجلس اینطور خبر داد که از باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در میوه‏ ها به عنوان عامل یک سوم سرطان‌ها در کشور نام برده می‏ شود.

این هشدارها درحالی مطرح می‏شود که یکی از مسوولان حوزه علمی کشور از عدم وجود اراده ‏ای جدی برای تولید افت‏ کش‏ های ارگانیک و زیست سازگار خبر می ‏دهد و در توضیح می ‏گوید: موضوع پیچیده‌ است چراکه پای منافع هنگفتی در واردات سموم شیمیایی در میان است.

بنابراین، برای آگاهی از وضعیت استفاده بی‏ رویه از سموم شیمیایی و شناخت مضرات و اثرات آنها بر سلامت مردم و اقدامات صورت گرفته در جلوگیری از روند پیش‏رو در کشور، خبرگزاری دانا با دکتر حسین الله‏ مرادی بنیان‏‏گذار مرکز پژوهش مجتمع امام صادق(ع) که با همکاران این مرکز موفق به دستیابی به فناوری تولید آفت‌کش‌های زیست‌سازگار موسوم به «سموم سبز» در کشور شده‏اند، به گفت ‏وگو پرداخت که مشروح آن در پی می‏ آید.

*به عنوان یک محقق و کسی که در مجموعه خود درمورد ارتقای سلامت محصولات غذایی، کار تحقیقاتی انجام داده ‏اید، در مورد استفاده از سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی توضیح دهید.

یک سم همان‌طور که می‏ تواند آفت‎ها را در محصولات غذایی و کشاورزی کنترل کند، می‏ تواند برای انسان و حیوانات و گیاهان ایجاد مسمومیت کند و سلامت عمومی جامعه را به خطر بیندازد.

لذا استفاده ازسموم  شیمیایی در کنترل آفات گیاهی یک تیغ دو لبه است که اگر درست به کار نرود اول آفت‏ ها را از بین می ‏برد و بعد انسان‏ها را.

 سموم به صورت تدریجی وارد بدن مصرف‌کننده می‌شوند، لذا آثار مهلک خود را ناگهانی بروز نمی‌دهند.

به همین دلیل است که با مرور زمان و با توجه به میزان تجمع سم، بدن مصرف‌کننده شروع به واکنش می‏کند. این آثار در ارگان‎هایی مانند پوست، دستگاه عصبی، دستگاه گوارش و غدد درون ریز و خون، خود را نشان می‌دهند.

اما معمولا آسیب ‌پذیرترین بخش، دستگاه گوارش است که بیش از اندام‏های دیگر مورد آسیب قرار می‏گیرد. درواقع سم به بزرگ‏‏ترین غده دستگاه گوارش یعنی کبد وارد می‏شود و آن را به تدریج تخریب می ‏کند.

* چطور شد تصمیم گرفتید روی تولید سموم ارگانیک کشاورزی کار کنید؟

موضوع  استفاده از سم، سال‏هاست مورد توجه محافل بهداشتی جهان قرار دارد و کشورهای پیشرفته، در استفاده از سموم شیمیایی بسیار محتاط عمل می‌کنند و در تلاش ‏اند از روش‌های بیولوژیک و زیست سازگار، برای دفع آفات نباتی بهره بگیرند.

در کشورهای درحال توسعه مانند ایران به دلیل مشکلات فرهنگی و اقتصادی به این ملاحظات کمتر توجه می‏‏ شد اما خوشبختانه دولت این موضوع را در اولویت‏ های خود قرار داده است.
مرکز پژوهش امام صادق (ع)، حدود سه سال قبل متوجه وخامت اوضاع در استفاده  از سموم شیمیایی در برخی مناطق کشور شد و وظیفه خود دانست که برای حمایت از سلامت جامعه روی این موضوع کار کند.
این مرکز بنای خود را در استفاده از محصولات گیاهی  برای دفع آفات گذاشت ، محصولاتی که اصولا برای هیچ چیزدیگری جز آفت مورد نظر مضر یا کشنده نیستند.

* تجربه ‏تان از کار برای تولید سموم سبز وارگانیک چگونه بوده است؟

علیرغم به مرحله تولید رساندن حداقل ۵ نوع مختلف از این آفت‏ کش ‏ها و استقبال مسوولان، موانع برای تولید این آفت‌کش‌ها، بیش از چیزی است که به نظر می ‏رسد.

یعنی با توجه به اینکه مراحل ساخت این محصولات را تا به اینجا  طی کرده‌ایم، ولی هنوز درگیر  بروبیاهای اداری هستیم و نتوانسته‌ایم به مرحله تولید انبوه و توزیع این محصولات برسیم.

این در حالی است که نیاز کشور به چنین محصولی روشن است و دانش و فن‏ آوری آن در پژوهشگاه امام صادق(ع) موجود است.

* درباره این موانع دقیق‌تر توضیح دهید.

 مدت‏ها طول کشید تا کارهای اداری برای اخذ مجوز انجام گیرد. در حالیکه این روند از طریق یک شبکه اینترنتی و بدون مراجعه حضوری باید انجام ‏شود ولی بدون مبالغه ما بیش از ۱۰بار در طول یک سال اخیر به سازمان مربوطه مراجعه کردیم.

درمرحله بعد ، برای اخذ  پروانه بهره ‏‏برداری گفتند که باید برای هر آفت‏کش مبلغ ۱۰ تا ۱۱میلیون تومان بپردازیم تا در یک دوره پنج‌ شش ماهه درباره آن بررسی و تصمیم ‏گیری شود.
من نسبت به اصل این بررسی علمی اعتراضی ندارم زیرا امری لازم است اما اینکه به جای ترغیب و تشویق یک موسسه تحقیقاتی، درخواست واریز ۵۰میلیون تومان برای بررسی ۵آفت کش را دارند عجیب به نظر می‏رسد چرا که مرکز پژوهش امام صادق(ع) برای ارتقای سطح سلامت جامعه تلاش کرده‌ و وظیفه‏ ای که به عهده همان موسسات بوده را انجام داده است.

* بعد از این موانع مسوولان چه تصمیمی گرفتند؟

در نهایت تصویب شد تا برای راه ‏اندازی خط تولید این آفت‏ کش ‏های ارگانیک تسهیلاتی اختصاص یابد. اما بیش از ۲ماه است در تلاشیم سردر بیاوریم کجای کار هستیم؟! چراکه هرجا می‏ رویم، تازه یک زمان چهارماهه جدید جلوی ما می ‏گذارند در حالی که برای حذف سموم شیمیایی از سفره مردم حتی یک روز را نباید از دست داد. 

تردیدی در حسن نیت این افراد وجود ندارد اما سازوکار طراحی شده باعث ناامیدی مراجعه‏ کنندگان می‏ شود.
در واقع وقتی ما به عنوان یکی از مجموعه ‏های علمی مورد وثوق کشور تا این اندازه  سرگردان می‏شویم، تکلیف  دانشمندان و محققینی که به طور مستقل کار می‏ کنند، ناگفته پیداست.

این درحالیست که مسوولان عالی رتبه قول همکاری می‏دهند و واقعا هم این کار را می‏ کنند، ولی عملا کار در رده‌های پایین‌تر در جایی گره می‌خورد.

* آیا در این میان بحث‏ هایی نظیر حضور مافیای وارد کننده سموم شیمیایی نیز صحت دارد؟

بگذارید به جای مافیا بگوییم خانواده اقتصادی. خانواده اقتصادی چای، خانواده اقتصادی سم، خانواده اقتصادی گندم و خانواده اقتصادی شکر.

درستش این است که گروه‌هایی آمده‌اند و در بعضی از محصولات سرمایه‌گذاری کرده ‏اند و عملا بازار آن محصول را در دست دارند . این به خودی خود یک ایراد نیست زیرا بالاخره بازار هر کالا را بهتر است یک گروه زبده در دست داشته باشند به شرط آن که کنترل شوند.
ولی چون عملا مهاری برای آن‏ها وجود نداشته، یکه‏ تاز میدان شده ‏اند. به عنوان مثال در بازار  سم، گروه‏هایی در این حوزه هستند که سم را از هند و چین و یا از اروپا وارد می‏ کنند. طبیعی است که بعد از سال‌ها، نمی‏ خواهند بازار را از دست بدهند.

ممکن است بعضی از این افراد قدرت‏های بیش از اندازه ‏ای پیدا کرده باشند. مدیران دولتی هم عموما افراد شریف و سالمی هستند که گاه از درستی ‏شان سوء استفاده می ‏شود و سرپیچی سازمان تحت امرشان موید این نکته است.

کارشناسان عالی رتبه و دانشمندان همین دستگاه‌های مورد بحث، در محافل خصوصی و دوستانه خبر سوء ‌استفاده‏ از درستی برخی مدیران را به عنوان یک درد دل درز می‏ دهند.

در مجموع معتقدم مانعی که نمی‌گذارد چرخ تولید‌کننده و مبتکر با سرعت بیشتری جلو رود، یک دست غیبی نیست بلکه از بدنه همین سیستم خارج می‌شود. این افراد، هنرمندانه خود را پنهان کرده‌اند و هنرمندانه‌تر نفوذ خود را اعمال می‌کنند.چراکه پای منافع هنگفتی در میان است.

 نمونه ‏هایی را می ‏توانید از استفاده گسترده از سموم دفع آفات در کشور شرح دهید؟

بسیاری از میوه‌ها و محصولات کشاورزی، به دلیل عدم نظارت کافی، دوز بالایی از سم را دریافت می‌کنند.
امسال در شمال کشور شاهد  بودیم که علی‌رغم استفاده مکرر از سم، آفت زیتون به خوبی کنترل نشد و کشاورز مجبور به استفاده‏ بیشتر از سم شد. این سم حالا به همراه روغن زیتون و به صورت مستقیم وارد بدن مردم خواهدشد.

در کرمان نیز، آفت پسیل پسته ضررهای بسیاری به باغداران  وارد کرد و در نهایت  خسارت زیادی به کیفیت محصول رسید زیرا در جنگ بین باغدار و آفت، سم زیادی مصرف شد. آنقدر زیاد که به پسته برخی باغ‏ها با احتیاط باید دست زد!
ولی همین محصول بزودی بسته‏ بندی می‏شود و به دست مردم می‏رسد.

* سموم شیمیایی چگونه جذب محصولات کشاورزی می‏شود و راه تشخیص محصولات مسموم و با غیر مسموم چیست؟

پوست ، اندام واسط  بین میوه و محیط اطراف آن است. بنابراین، وقتی سمی روی میوه پاشیده می‏شود، تا عمقی از آن نفوذ می‎کند و بسته به نوع و میزان مصرف سم، این سموم داخل پوست حل یا ذخیره می‌شوند.
یعنی برای رهایی از آن چاره‌ای جز جدا کردن پوست باقی نمی‌ماند.

تصور کنید در گوجه ‏فرنگی، کیوی، خیار، کاهو، کلم،  پیاز، سیب‏ زمینی، هویج، چغندر و شلغم چگونه می ‏توانید بین پوست و به اصطلاح گوشت گیاه فاصله قائل شوید؟

حتی گاهی ناچار می‎‏شوید بیشتر از ضخامت معمولی پوست را از میوه جدا کنید ولی این هم کافی نیست. لذا باور این که سم شیمیایی به لایه‌های درونی میوه نفوذ نکرده‌است غیر واقع بینانه است.

به جرات می‏توان گفت در کشور اکثر محصولات گیاهی در معرض مقادیر زیاد سموم شیمیایی هستند که یک دلیل آن، قیمت پایین این سموم است.
سم آنقدر ارزان است که کشاورز به محض این‌که احساس کرد باغ و مزرعه‌اش در معرض خطر آفت است به سراغ آن ‏می ‏رود و پنهان از دید کارشناسان، میزان نامشخصی از سم را استفاده می ‏کند.

البته مناطقی که با استفاده از کارشناسان خبره از این تراژدی در امان می‏ مانند کم نیستند ولی در بازار عرضه و مصرف این امر قابل تفکیک نیست.

* براین اساس این سم‌ها دائما وارد بدن همه مردم می‏شوند. اما چاره چیست؟

این موضوع به سادگی قابل حل شدن نیست. در کشور شمار زیادی افراد بی‏سواد و کم ‏سواد وجود دارد. این افراد  نمی‏ دانند که سم چگونه تهدیدشان می‏کند.
نباید فراموش کنیم که بخش بزرگی از کشاورزی سنتی ما را کشاورزانی از همین گروه اداره می‏ کنند.

از طرف دیگر، مردم هم نسبت به سلامتی و تندرستی خود حساسیت‏شان را از دست داده ‏اند. دیگر برای کسی اخبار مربوط به وجود هوای  ناسالم و آب ناسالم و موادغذایی ناسالم، خبر هولناکی محسوب نمی ‏شود!
  برای جلوگیری از مصرف بی ‏رویه سم ، شما به کار فرهنگی و آگاهی‏ رسانی نیاز دارید. باید استاندارد بهداشتی مردم ارتقا یابد.

 از طرفی، دانش فنی درباره آفت‌کش‏های زیست‏ سازگار و مبارزه بیولوژیک آن‌ قدرکامل نیست که بتوانیم استفاده از سموم شیمیایی را مطلقا ممنوع کنیم.

 باید ضمن استفاده محدود از سم ‏های شیمیایی در برخی محصولات خاص، در بقیه موارد به سمت استفاده از آفت‌کش‏های زیست سازگار برویم.

واردات  ۲۳هزار تن سم شیمیایی در سال رقم بسیار بالایی است. تازه این رقم را باید ضرب در ۱۰۰ کنید، چون هر میلی ‏لیتر از این سم‌ها، به طور متوسط در ۱۰۰میلی ‏لیتر آب حل می‏شود و بعد مورد استفاده قرار می‏گیرد. این یعنی ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون لیتر سم که به اندازه مخزن یک سد کوچک است وسالیانه به همراه آب وغذا و میوه و نان و سبزیجات وارد زندگی مردم می‏ شود!
(بر مبنای 23 هزار تن سم شیمیایی ، سهم هر ایرانی از سموم وارداتی حدود یک گرم در هر روز است)

 براین اساس شاید بتوان در قالب دو برنامه پنج‌ساله به میزان قابل ملاحظه‌ای از مصرف سم شیمیایی کاست. البته این نیازمند یک کار ملی و همه‌جانبه است که حتما صداوسیما باید در آن شرکت فعال داشته باشد .

 

مجموعه اخبار فرهنگی . هنری . ادبی خوزستان

 

از اختلاف نظر دو سیِّد تا خودکشی سالیان اخیر در خوزستان ویژه  

هجدهمین شماره نشریه راوی خوزستان با عناوین ذیل منتشر شد : موش زبل در بیمارستان اهواز ، گاز گرفتن لب بیمار توسط یک موش ، گفتگو با زن کارآفرین نمونه استان ، اختلاف نظر دو سیّد در رابطه با کوت عبدالله ،علت سرطان سینه در بین زنان خوزستانی ، بررسی خودکشی های سالیان اخیر در خوزستان و ... منتشر شد.

 

 

هجدهمین شماره نشریه راوی خوزستان با عناوین ذیل منتشر شد :

- موش زبل در بیمارستان اهواز

- گاز گرفتن لب بیمار توسط یک موش

- گفتگو با زن کارآفرین نمونه استان

- اختلاف نظر دو سیّد در رابطه با کوت عبدالله

- علت سرطان سینه در بین زنان خوزستانی

- بررسی خودکشی های سالیان اخیر در خوزستان

- علت اصلی خودکشی در خوزستان

- نقش اختلافات خانوادگی در خودکشی های استان

- تحلیلی بر کلپیپ خودکشی دخت جوان در کارون

و ...

با مطالبی از : دکتر دواساز ، غلامرضا شریفی ، کریم طالقانی ، محمودی، زنگنه ، وحیدی و.....

این نشریه را می توانید در کیوسک های مطبوعاتی سراسر خوزستان تهیه نمایید یا با برای تهیه آن با شماره 2239346 -  0611  و 09178327440 تماس بگیرید.

تصاویر مقایسه ای

 

کد خبر: ۲۹۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱
دو روز دیگر باراک اوباما برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده سوگند یاد می کند.
به گزارش تابناک، باراک حسین اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده و نخستین رئیس جمهور سیاه پوست این کشور است که 20 ژانویه 2013 برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور این کشور سوگند یاد می کند.

پِت سوزا عکاس رسمی کاخ سفید که در چند سال گذشته تصاویر قابل توجهی از رئیس جمهور ایالات متحده را منتشر کرده روز گذشته تصویر رسمی رئیس جمهور این کشور را ثبت کرده است. کاخ سفید با قرار دادن تصویر جدید اوباما در کنار تصویر رسمی او در سال 2009 تفوت های چهره اورا به نمایش گذاشته است.

انتشار این تصویر از اوباما با اشاره به تغییرات چهره او یاد آور یکی از پوسترهای تبلیغاتی جالب محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان در جریان انتخابات سال 88 بود که در آن هم با مقایسه چهره او در سال 84 و 88 به تفوت های چهره او پرداخته بود. این پوستر تبلیغاتی در زمان خود بسیار پر سروصدا شد.

اخبار برگزیده

 

 

 *در جلسه 30 نفره جریان فتنه با اصلاح طلبان، بحث های مفصلی درباره حضور یا عدم حضور آنان در انتخابات شده است. موسوی خوئینی ها طرفدار حضور در انتخابات با شرط آزادی زندانیان و رفع حصر از موسوی و کروبی بوده است. عبدالله نوری گفته شرط گذاری برای نظام خنده دار است و باید در هر شرایطی در انتخابات شرکت کنیم . خاتمی هم از ضرورت حضور اصلاح طلبان در انتخابات گفته است.

 *شنیده ایم که هاشمی رفسنجانی در دیدار تعدادی از دانشجویان، خبر از زندگی آزاد موسوی و کروبی داده و گفته است من که پیگیری کردم گفتند حصر این افراد تقریبا برداشته شده است. برخی نزدیکان کروبی هم مدعی شده اند کروبی در حال حاضر زندگی بدون حصر داشته و تنها تیم حفاظتی با خود دارد.

 *در جلسه اخیر اصلاح طلبان مصوب شده که به صورت نامه یا حضوری و یا تلفنی به صورت گسترده از مواضع اخیر عسگر اولادی تقدیر به عمل آورند. در این جلسه درباره نگارش نامه محمد خاتمی به عسگر اولادی و انتشار علنی آن هم بحث هایی مطرح شد که اکثریت حاضران آن را به ضرر عسگراولادی دانستند.

 *گروهک منافقین که آواره پادگان های بغداد شده در پیامی به تیم های داخلی اش راهبرد مضحک "سه ب" را برای به آشوب کشیدن کشور در آستانه انتخابات و در نهایت سرنگونی نظام ارسال کرده است. شعار سه ب، از این فرمان گرفته شده است: بند از بند بند رژیم بگسلید!

 * جلسه انتخاباتی طیف مجاهدین و مشارکت در هفته گذشته برگزار شد. اکثر حاضران معتقد بودند پس از دو سال سکوت چگونه می شود بدنه حامیان را برای ورود به انتخابات اقناع کرد؟ نمی شود پس از دو سال سکوت حالا دم از فعالیت سیاسی زد. در حالی که موسوی سکوت کرده ما چه بگوییم؟ این جلسه بدون جمع بندی خاصی پایان یافت.

 *حمیدرضا جلایی پور در جلسه ای گفته تنها محمد خاتمی می تواند باعث اجماع اصلاح طلبان شود. وی همچنین از بررسی گزینه اصولگرای معتدل در صورت نیامدن خاتمی در اردوگاه اصلاح طلبان سخن گفته است.

 *علیرغم تکذیب دفتر آیت الله شاهرودی مبنی بر عدم کاندیداتوری ایشان در انتخابات ریاست جمهوری، حلقه انحرافی در حال ترویج شایعه راه اندازی ستادهای انتخاباتی آیت الله شاهرودی است.

 *برخی اطرافیان هاشمی رفسنجانی می گویند پس از انصراف ناطق نوری از کاندیداتوری، گزینه مطلوب هاشمی در حال حاضر حسن روحانی است. این افراد مدعی هستند در صورت نیامدن روحانی، وی از کاندیداتوری ولایتی و سپس لاریجانی حمایت خواهد کرد.

 *رفتار 48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه، گروگان گیران را سخت تحت تاثیر اخلاق و منش آنها قرار داده بود به گونه ای که در هفته های اخیر به امام جماعت زائران که یک روحانی بود اقتدا می کردند و نماز خود را به جماعت می خواندند.

 *برخی منابع از احتمال نگارش نامه عفو از سوی علی اکبر جوانفکر و قرار گرفتن نام وی در لیست عفو 22 بهمن خبر می دهند. حامیان جوانفکر می گویند وی در صورت آزاد شدن، از رئیس جمهور حکم معاونت خواهد گرفت.

 *در ارزیابی های صورت گرفته درباره عملکرد صدا و سیما در سالگرد 9 دی، مباحث مطرح شده توسط محمدجواد لاریجانی از حیث تبیین فتنه 88، بازخوانی نقش عوامل داخلی و خارجی و ارزیابی مدیریت رهبر انقلاب در مهار فتنه88، بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده است.

 *راهبرد انتخاباتی جریان انحراف برای انتخابات ریاست جمهوری عبارت است از:1-در پاسخ به عدم حل مشکلات کشور باید افراد و نهادهایی را مقصر جلوه دهیم و در مواردی هم که نمی توانیم مقصر پیدا کنیم از نداشتن اختیار سخن بگوییم. 2-باید دو قطبی ها و دوگانه های انتخاباتی را در قالب مافیا و دیو و فرشته رقم بزنیم. 3-مطالبات همه طیف ها از بی بندوبارها گرفته تا حزب اللهی ها از زبان ما گفته شود.

 *سازمان امنیت ترکیه(میت) در نامه ای به اردوغان نخست وزیر ترکیه خواستار خروج هر چه سریع تر این کشور از بحران سوریه شده است. سازمان "میت" تاکید کرده اگر امروز پای خود را از بحران سوریه بیرون بکشیم بهتر از فرداست چرا که همگرایی میان مخالفان بشار اسد تبدیل به واگرایی شده و مطمئنا در سال های آینده ترکیه با چالش بزرگی به نام تکفیری ها و القاعده مواجه خواهد شد.

 *آمریکا و اسرائیل دو راهبرد را در قبال سوریه اتخاذ کرده اند. راهبرد اول ادامه نبردها در سوریه و تخریب زیر ساخت های این کشور همچون تاسیسات آب و برق و گاز و مخابرات و راه ها و فرودگاه ها و در نهایت به زانو در آوردن دولت و ارتش این کشور است. راهبرد دوم هم تجزیه سوریه و تقسیم این کشور به سه بخش کردی، سنی و علوی است تا دیگر کشوری به نام محور مقاومت از نقشه مقاومت محو شود.

طنز تصویری

 

زندگی بدون مهندسین!
مهندسین الکترونیک
http://www.hipersian.com/
مهندسین مکانیک
http://www.hipersian.com/
مهندسین عمران
http://www.hipersian.com/
مهندسین ارتباطات
http://www.hipersian.com/
مهندسین کامپیوتر
http://www.hipersian.com/
مهندسین هوا فضا
http://www.hipersian.com/


اخبار و گزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

بی‌اهمیت شدن تنگه هرمز برای آمریکا؟   

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویترز نوشت: کشف ذخائر عظیم سنگ‌رستی و پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه فناوری استخراج نفت و گاز از این منابع به آمریکا امکان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰ از بزرگ‌ترین واردکننده انرژی جهان به صادرکننده بزرگ این فرآورده‌ها تبدیل شود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛  این برآورد حاصل بررسی‌های محرمانه‌ سازمان اطلاعات فدرال آلمان است

به باور کارشناسان سازمان اطلاعات فدرال آلمان، موقعیت جدید آمریکا در بازار انرژی اوضاع سیاسی خاورمیانه را تغییر خواهد داد و موقعیت این کشور را در برابر قدرت روزافزون چین تحکیم می‌کند.

پیشی گرفتن از روسیه و عربستان

فعالیت‌های آمریکا در حوزه‌ استخراج نفت و گاز محبوس در سنگ‌های رستی در حال حاضر در داکوتای شمالی و تگزاس متمرکز است اما این منابع تقریبا در تمام ایالت‌ها شناسایی شده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند ایالات متحده تا هفت سال دیگر روسیه و عربستان سعودی را به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان کنونی نفت و گاز جهان پشت سر خواهد گذاشت.

تحلیلگران سازمان اطلاعات فدرال آلمان معتقدند موقعیت آمریکا در سال ۲۰۲۰ پیامدهای سنگینی در مناسبات سیاسی، اقتصادی و ژئوپولتیک بین‌المللی، به ویژه در رقابت با قدرت‌های نوظهوری چون چین به دنبال خواهد داشت.

به گزارش نشریه اقتصادی "فرمات"، یافته‌های جدید در آمریکا در اوضاع کشورهای کناره‌ خلیج فارس نیز تاثیر بسیار خواهد داشت. بر این اساس حضور سیاسی و نظامی چشمگیر آمریکا در خاورنزدیک و میانه در حال حاضر از وابستگی این کشور به واردات نفت ناشی شده است.

در گزارش یاد شده پیش‌بینی می‌شود که آمریکا به زودی از واردات نفت بی‌نیاز خواهد بود. در چنین حالتی تنگه‌ هرمز اهمیت خود را دست‌کم برای ایالات متحد از دست می‌دهد، زیرا صنایع آمریکا دیگر به واردات نفت کشورهای عربی از این مسیر وابسته نخواهند بود.

از دست رفتن اهمیت منطقه خلیج فارس برای آمریکا می‌تواند چین را با معضلات تازه‌ای روبرو کند. این کشور با رشد پر شتاب اقتصادی در آینده‌ نزدیک، واردکننده نیمی از نفت صادراتی کشورهای عربی خواهد شد.

این در حالی است که چین هنوز از قدرت نظامی کافی برای تضمین امنیت گذرگاه‌ها و آب‌های بین‌المللی برخوردار نیست. این وظیفه را در حال حاضر به طور عمده ناوگان دریایی ایالات متحده بر عهده گرفته و چین نیز از آن بهره‌مند می‌شود.

تحلیلگران معتقدند کاهش اهمیت امنیت راه‌های آبی برای ایالات متحده تامین انرژی مورد نیاز چین را به مسئله‌ای مخاطره‌آمیز تبدیل می‌کند که در نهایت امتیازی برای آمریکا در رقابت با غول نوظهور خواهد بود

  
گزارش ویژه مشرق درباره جبهة النصرة
ذبح کودکان علوی، تجاوز به نوامیس حامیان نظام، تیرباران سربازان ارتش از فاصله نزدیک و سلاخی پیکرهای کشته‌شدگان، اگرچه از جمله اقدامات میان‌مدت "جبهة النصرة لأهل الشام" است اما برپایی خلافت اسلامی به مرکزیت پایتخت بنی‌امیه، هدف درازمدت این گروه تروریستی سلفی به شمار می‌آید.
گروه بین‌الملل مشرق- ذبح کودکان علوی، تجاوز به نوامیس حامیان نظام، تیرباران سربازان ارتش از فاصله نزدیک و سلاخی پیکرهای کشته‌شدگان، اگرچه از جمله اقدامات میان‌مدت "جبهة النصرة لأهل الشام" است اما برپایی خلافت اسلامی به مرکزیت پایتخت بنی‌امیه، هدف درازمدت این گروه تروریستی سلفی به شمار می‌آید.

تا همین چند ماه پیش، نیروهای معارض سوری تأکید می‌کردند که حضور گروه‌های جهادی تکفیری بین صفوف نیروهای معارض مسلح آن گونه که در رسانه‌ها از آن سخن گفته می‌شود نیست و دوگانگی بسیاری در این‌باره وجود دارد و مبالغه و گزافه‌گویی‌های زیادی در این خصوص انجام شده است و واقعیت امر این است که این نظام سوریه است که در پس گروه‌های تروریستی به‌ویژه جماعت "جبهه نصرت (یاری)" قرار دارد اما اکنون با روشن‌شدن واقعیات، پشت پرده این گروه‌ها در حال فاش‌شدن است.


ماهیت واقعی "جبهه یاری" چیست؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت که "جبهه یاری" یک گروه "سلفی ـ تروریستی" است که اواخر سال 2011 میلادی در بحبوحه حوادث و بحران سوریه شکل گرفت. تا پیش از آن، این جبهه شناخته‌شده نبود و در نخستین بیانیه که در ژانویه 2012 میلادی منتشر کرد، مردم سوریه را به "جهاد" و "برداشتن و حمل سلاح" علیه نظام سوریه دعوت و هدف خود از این اقدام را "باز گرداندن حاکمیت خدا بر روی زمین و حمایت از ناموس‌های هتک‌شده و خون‌های ریخته‌شده و لبخندهای محوشده روی لبان نوزادان شیرخواره و زنان بیوه‌شده" بیان کرد.

از زمان آغاز شکل‌گیری "جبهه یاری"، این جبهه حملات و بمبگذاری‌های متعددی را انجام داده و در جریان آنها مراکز امنیتی، نظامی، غیرنظامی و مناطق مسکونی را به ویژه در شهرهای حلب، در شمال سوریه و دمشق،‌ پایتخت این کشور هدف گرفته و با انتشار فیلم‌ها و تصاویری از این عملیات‌ها نحوه و چگونگی اجرای عملیات را توضیح داده و به نمایش گذاشته است.

در این خصوص سرهنگ فراری ارتش سوریه "مالک الکردی"، معاون وقت فرمانده گروه تروریستی معروف به "ارتش آزاد سوریه" توضیح می‌دهد که "جبهه یاری با ورود بحران سوریه به مرحله مسلحانه و به دست گرفتن سلاح توسط معارضان پای به عرصه امنیتی و میدانی سوریه گذاشت".

وی در ادامه می‌افزاید: "جامعه سوریه در پایه و اساس جامعه‌ای مرکب و پیچیده است، به این معنا که در آن گروه‌های مختلفی از تمام خط مشی‌ها و مکاتب و جریان‌های فکری و مذهبی دیده می‌شوند".

اما این سرکرده ارتش آزاد سوریه خاطر نشان می‌کند "حمایت مالی و نظامی که از معارضان مسلح در سوریه صورت می گرفت، اساساً متوجه گروه‌هایی می‌شد که تندروتر و افراطی‌تر از مابقی گروه‌های مسلح بودند".

الکردی در ادامه می‌افزاید که "فرماندهی ارتش آزاد سوریه از همان ابتدا نسبت به اینگونه تعامل‌ها و رفتارها هشدار داده بود"، اما اعتراف می‌کند که "جبهه یاری از همان ابتدا از حمایت اطلاعاتی سازمان‌‌یافته‌ای از سوی بسیاری از کشورها برخوردار بود".


از حلقه خانوادگی تا بزرگترین گروه فعال در عرصه میدانی
این سرهنگ فراری ارتش سوریه توضیح می‌دهد که "در ابتدای شکل‌گیری این جماعت، تمام کسانی‌که به نوعی تمایل داشتند از خانواده‌های خود دفاع کنند به این جبهه ملحق می‌شدند و دلیل این امر دسترسی آسان و بهره‌مندی راحت آنها از حمایت‌های نظامی و مادی بود".


الکردی در ادامه می‌گوید: "به این ترتیب هوز مدت زمان از تاسیس این جبهه نگذشته بود که به یکی از بزرگترین گروه‌های معارض مسلح تبدیل شد و همان طور که مشاهده می‌کنید، جبهه یاری هم اکنون یکی از بزرگترین گروه‌های فعال در عرصه میدانی و امنیتی سوریه است".

در همین راستا منابع آگاه در میان معارضان سوریه ادعا می‌کنند که "بیشتر عناصر و افراد جبهه یاری از سوری‌ها تشکیل می‌دهند، اما آنها سوری‌هایی هستند که دارای دیدگاه‌ها و عقاید سلفی بوده و پیشتر در زمان جنگ عراق، افغانستان و چچن در این کشورها حضور داشتند و بر این باور بودند که در این کشورها به "جهاد" مشغول هستند.

این منابع می‌گویند: "وجود همین عناصر است که موجب شده تا جبهه یاری هم اکنون قدرتمندترین گروه از حیث سازمانی و در اختیار داشتن تسلیحات نظامی در سوریه باشد".


چرا جنگجویان به جبهه یاری ملحق می‌شوند؟
برخلاف اذعان بزرگترین گروه‌های معارض سوری به اینکه "جبهه یاری" از ایدئولوژی افراط گرایی تبعیت می‌کند و آن را یک گروه تندرو می‌خوانند، با این حال این گروه‌ها به شدت به اقدام کاخ سفید در درج این گروه در فهرست گروه‌های تروریستی اعتراض کرده و این جبهه یاری را به اصطلاح بخشی از انقلاب خویش برشمردند.

در این خصوص سرهنگ فراری ارتش سوریه الکردی تأکید می‌کند که "جبهه یاری داری ایدئولوژی افراطی است، اما ادعا می‌کند که این جبهه در سوریه پای خود را از حد و حدود مشخص شده فراتر نمی‌گذارد، همان طور که در عرصه بین المللی نیز تاکنون مرتکب اقدامی بر خلاف قوانین بین‌المللی نشده است.

الکردی در ادامه اظهارات خود می‌گوید که "جبهه یاری یک حقیقت انکارناپذیر در خاک سوریه است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت و هم اکنون این جبهه در تمام شهرها و مناطق درگیری حضور دارد، اما بیش از همه می‌توان حضور آن را در دمشق و حلب ملاحظه کرد.

از سوی دیگر نکته قابل توجه آن است که جماعت "اخوان المسلمین" سوریه از جمله نخستن گروه‌های معارضی بود که به تصمیم آمریکا در قرار دادن جبهه یاری در لیست گروه‌های تروریستی اعتراض کرد و "ملهم الدروبی" یکی از رهبران این جماعت در مصاحبه با پایگاه خبری لبنانی "النشره" اشاره می‌کند که اخوان المسلمین در این مرحله یک دشمن دارد و آن "بشار اسد"، رئیس جمهوری سوریه است و خاطرنشان می‌کند که گروه‌های معارض باید از یکدیگر حمایت کنند و لازم نیست توافقی مکتوب و ثبت شده بین همه گروه‌های معارض وجود داشته باشد.

به اعتقاد الدروبی اینها امور و مسائلی است که پس از سقوط نظام در سوریه قابل حل و فصل هستند و در ادامه از این باور خود سخن می‌گوید که "سوریه آینده،‌ سوریه‌ای آزاد و دمکراتیک خواهد بود و دلیل این مدعا این است که مردم علیه نظام به پا خاستند".

وی توضیح می‌دهد که گفت‌وگو و مذاکره مهمترین گزینه بین تشکلات معارض سوری در آینده خواهد بود و همه این جریان‌ها و تشکل‌ها باید سر خود را در برابر صندوق‌های رأی پایین بیاورند.


ارتباط جبهه یاری با اخوان‌المسلمین در هاله ابهام
اما ظاهرا الدروبی فراموش کرد که توضیح دهد، آیا جبهه یاری واقعا وابسته به جماعت اخوان المسلمین نیست، چون کسانی‌که از تاسیس و شکل‌گیری "جبهه یاری" آگاه هستند،‌ سخنانی را که درباره وابستگی این جنبش به سازمان القاعده بر زبان آورده می‌شود،‌ به سخره می‌گیرند و با اینکه "ایمن الظواهری"، مرد شماره یک القاعده در نوار صوتی که شبکه قطری الجزیره آن را منتشر کرد، آن را به رسمت شناخت و از حمایت خود از آن را اعلام کرد و موجب شد، برای بسیاری تداعی شود که این جبهه شاخه القاعده در سوریه است، اما این منابع تأکید می‌کنند که هسته شکل‌گیری "جبهه یاری" در ترکیه توسط رهبران جماعت اخوان المسلمین و زیر نظر یک شورای نظامی تأسیس شد که فرماندهی آن را فردی به نام "فاروق طیفور"، معاون ناظر کل جماعت اخوان المسلمین سوریه برعهده داشت که در حال حاضر رهبر فعلی جماعت به شمار آمده و از رهبران نبرد "حماة" در سال 1981 میلادی به شمار می‌آید.


بنابر تأکید این منابع آگاه "جبهه یاری" دستورات و فرمان‌های خود را از دفتری دریافت می‌کنند که طیفور برای خود در استانبول تدارک دیده و همچنین اتاق عملیاتی که این جبهه در مرزهای ترکیه و سوریه دایر کرده و بنابر اظهار هفته نامه فرانسوی "لوکانارد آنچینه" افسران فرانسوی و آمریکایی و قطری و ترک را در خود جای داده است.

منابع آگاه درباره "جبهه یاری" و انتساب آن به سازمان القاعده می‌گویند که جماعت اخوان المسلمین سوریه به سه دلیل تمایل دارند که ماهیت واقعی این جبهه پنهان بماند و از انتساب این جبهه به جماعت اخوان المسلمین جلوگیری به عمل آید که مهمترین دلیل آن فجایع و کشتارها و عملیات‌های وحشیانه‌ای است که این گروه تروریستی دست به آن زد و انتقاد و محکومیت دوست و دشمن را به دنبال داشت.

به همین دلیل آنان تاکید می‌کنند: انتساب این جبهه به جماعت اخوان المسلمین لطمه و ضربه‌ای بزرگ به حیثیت و جایگاه آن در سوریه وارد خواهد کرد و موجب انزجار مردم سوریه از آن و طرد جماعت از سوریه خواهد شد، به همین دلیل رهبران جماعت ترجیح دادند که باور وابستگی جبهه یاری به القاعده دست نخورده در اذهان مردم باقی بماند، اما در عین حال آنها به خوبی می‌دانستند که برای گرفتن انتقام از نظام و تثیبت و تحکیم به اصطلاح پایه‌های خود در مناطق و شهرها و روستاهای مختلف سوریه نیاز به تشکلی چون جبهه یاری دارند.


به همین دلیل است که درباره اقداماتی که جبهه یاری تاکنون در سوریه دست به آن زده است، الدروبی تنها به گفتن این نکته اکتفا می‌کند که
"وقتی مسئولان امر [نظام سوریه] از وظایف خود سرباز می‌زنند، نباید دیگران را سرزنش کنند" تا به صورت تلویحی و ضمنی حمایت خود از اقدامات جنایتکارانه جبهه یاری را اعلام کرده باشد و جامعه بین المللی را به خاطر محکوم کردن این جبهه سرزنش کند.


ابتکار عمل سیاسی آمریکا
این اقدام آمریکا بیم و هراس‌های بسیاری را بین گروه‌های معارض مسلح سوری موجب شد. چون آنها دریافتند که آمریکا در هرجا تنها منافع خود را در نظر می‌گیرد و هرآنچه برخلاف آن است، باید از پیش‌ رو براشته شود، مشابه آنچه درباره جبهه یاری شاهد آن بودند.


به اعتقاد الکردی جامعه بین المللی "منافق" و "دو رو" است. از یک چیز سخن می‌گوید و به چیز دیگر عمل می‌کند. جامعه بین المللی می‌گوید که از میانه‌روی حمایت و با افراط گرایی مبارزه می‌کند، اما در عمل چنین امری مشاهده نمی‌شود و بر این باور است که درباره حوادث جاری در سوریه جهت‌گیری‌های خاصی در عرصه بین المللی مشاهده می‌شود که تاکنون ماهیت واقعی و جزئیات آن برای معارضان شناخته شده نیست.

اما هرآنچه از "جبهه یاری" گفته شد، سخنان و اظهاراتی از جانب مسؤولان و سرکردگان معارضان درباره این جبهه بود،‌ بی‌مناسبت نیست درباره این گروه تروریستی از زبان عناصرش نیز سخن گفته شود تا ببینم عناصر این گروه چه دیدگاهی نسبت به آن داشته و آن را چگونه معرفی می‌کنند.

در این ارتباط به یکی از گزارش‌های مجله آمریکایی "تایم" استناد می‌شود که با یکی از سرکردگان داخلی این جبهه به گفت‌وگو نشسته است.


فردی که خود را "ابو عدنان" معرفی می‌کند و علاوه بر اینکه یکی از علمای مذهبی این جماعت تلقی می‌شود، سرکردگی یکی از گروه‌های جبهه یاری در شهر حلب را در دست دارد، قرار دادن این جبهه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط آمریکا را این گونه به سخره می‌گیرد و می‌گوید: "ما غرب و شیوه‌های سرکوبگرانه آن را به‌خوبی می‌شناسیم و به دروغ‌های جامعه بین‌المللی و یاوه‌سرایی‌های شورای امنیت خو گرفته‌ایم، بنابراین قرار دادن این جبهه در فهرست گروه‌های تروریستی برای ما چندان عجیب نبود."

ابو عدنان درباره جبهه یاری می‌گوید که این جبهه تفاوت چندانی با دیگر گروه‌های سنی فعال در سوریه ندارد،‌ تنها وجه تمایز این جبهه بر دیگر گروه‌ها این است که عناصر خاصی را به درون خویش می‌پذیرد.


ممنوعیت ورود سیگاری‌ها به جبهه
وی می‌گوید: به عنوان مثال ما افراد سیگاری را به داخل جبهه نمی‌پذیریم و هرکس که بخواهد به این جبهه ملحق شود، باید دست کم 10 روز تحت آموزش مذهبی و دینی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که فهم درست و کاملی از دین به دست آورده است و پس از آن 15 تا 20 روز در معرض آموزش‌ها و تمرین‌‌های فشرده نظامی قرار می‌گیرد.


ابو عدنان در ادامه گفته‌های خویش می‌افزاید: آمریکا ما را تروریست خوانده و توصیف کرده است، چون معتقد است که برخی از تاکتیک‌های ما مشابه تاکتیک‌های سازمان القاعده در عراق است،‌ مانند بمبگذاری در خودرها،‌ اما در واقع ما نه مانند سازمان القاعده در عراق هستیم و نه وابسته به آنها می‌باشیم.

و سرانجام اینکه آخرین اطلاعات منتشر شده از جماعت تروریستی "جبهه یاری" گزارشی مربوط به نشریه "اینتلجنس آنلاین" که به طور معمول اطلاعات خود را از منابع اطلاعاتی غرب به دست می‌آورد.

"اینتلجنس آنلاین" درباره جبهه یاری افشا کرده است که سازمان اطلاعات رژیم سعودی به ریاست بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود مسؤول تاسیس "جنبش النصره" است.

بر پایه این گزارش، سازمان اطلاعات رژیم سعودی پس از تماس‌های گسترده با گروه‌های تروریستی مسلح در عراق، تأسیس گروه مسلحی شبیه این گروه‌ها و تحت عنوان "جبهه یاری" را در سوریه به عنوان جنبشی جهادی در دستور کار قرار داد.


هدف: حکومت خلافت
این نشریه فرانسوی با افشای اینکه مهمترین هدف "جبهه یاری" تاسیس امارتی اسلامی در سوریه موسوم به "حکومت خلافت" است،‌ می‌نویسد: به لطف حمایت‌های مالی دستگاه اطلاعات رژیم سعودی و پشتیبانی همپیمانان این دستگاه اطلاعاتی در کشور لبنان و بالطبع چهره‌ها و شخصیت‌هایی همچون "سعد الحریری" نخست‌وزیر سابق این کشور، جبهه یاری به سرعت به تسلیحات نظامی دست پیدا کرد و توانست خیلی زود عملیات‌های خود علیه نیروهای مسلح و ارتش سوریه را آغاز کند.


اینتلیجنس‌آنلاین گزارش خود را این گونه ادامه می‌دهد: از آنجا که شماری از اعضای این جبهه از عراق به آن ملحق شده بودند، بنابراین تجارب بسیاری در عملیات‌های انفجاری و انتحاری داشتند و این موجب شد تا جبهه یاری موفقیت‌های مهمی در اینگونه عملیات‌ها در سوریه به ظن خویش به دست آورد که از آن جمله جمله به پایگاه "شیخ سلیمان" در هشتم دسامبر سال گذشته میلادی در حلب و تصرف آن و حمله به اردوگاه پناهندگان فلسطینی "برموک" در جنوب دمشق، پایتخت سوریه است.

پیشتر چندین پایگاه اطلاع رسانی و خبری اینترنتی در گزارش‌هایی از جبهه یاری از اطلاعات بسیار محرمانه و "اسناد محرمانه فاش شده" وزارت کشور رژیم سعودی سخن گفته بودند که در آنها اظهار شده بود،‌ یک مسئول نظامی سعودی مسئولیت ارسال پول و سلاح به گروه‌های مسلح تروریستی فعال در سوریه از جمله جبهه یاری را برعهده دارد.

این درحالی است که یکی از همین پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری چندی پیش از بخشوده شدن احکام صدها مجرم و جنایتکار محکوم به اعدام به دلیل ارتکاب جنایاتی مانند قاچاق مواد مخدر و قتل و تجاوز در یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خبر داد و اظهار کرد که مسؤولان این کشور عربی به این جنایتکاران پیشنهاد داده‌اند،‌ در صورت داوطلب‌شدن جهت اعزام به سوریه و مبارزه با نظام این کشور،‌ جرم آنها بخشوده و راهی سوریه خواهند شد.


سرکرده اصلی جبهه یاری
یکی از این پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی شاهزاده "بندر بن سلطان"،‌ رئیس دستگاه اطلاعاتی رژیم سعودی را گرداننده اصلی جبهه یاری معرفی و تأکید کرد که هدف از تشکیل این جبهه توسط بندر بن سلطان، تأسیس "خلافت اسلامی" در سوریه بیان شده است.


این نکته‌ای است که توسط "ابومحمد الجولانی" سرکرده جبهه یاری مورد تأیید قرار گرقته بود و او در این اواخر در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره خطاب به پیروان خود گفته بود که "جبهه یاری در صدد تأسیس حکومت خلافت و شورا در سوریه است".
جوخه‌های قتل نیروهای خود را علاوه بر سوریه کمک امریکا، ناتو، کشورهای عرب حوزه‌ی خلیج فارس و ترکیه را پشت سر خود دارند. همچنین نیروهای ویژه‌ی کشورهای دیگر مثلاً SASهای بریتانیایی و Parachutistesهای فرانسوی نیز در کنار آنان حاضر هستند ... گزارش‌های رسانه‌ای تایید می‌کنند که 200 تا 300 نفر از نیروهای استخدام خصوصی شرکت‌های امنیتی توسط دولت سوریه تاکنون بازداشت شده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از فردا، سینه تاریخ آکنده است از جنایت هایی که آمریکا در سرار جهان به اسم دفاع از بشریت انجام داده است. متنی که می خوانید پژو هشی است بی نظیر درباره این جنایت ها که زوایای خاص و پشت پرده و نحوه ساماندهی آنان را فاش می کند. این گزارش را پرفسور میشل چوسوودوفسکی در 4 ژانویه‌ی 2013 در وبسایت«گلوبال ریسرچ» منتشر کرده است.

استفاده از جوخه‌های مرگ (Death squads) بخشی از سیاست‌های قدیمی ارتش و سازمان امنیت امریکا است. تاریخی طولانی و مهیب در امریکا وجود دارد و این تاریخ حاکی از پرداخت سیستماتیک هزینه‌ها و حمایت‌های پنهانی از تیپ‌های وحشت (terror brigades) و ترورهای چهره‌های مشخص تا زمان جنگ ویتنام دارد.

جوخه‌ی قتل در السالوادور

دولت امریکا همچنان به حمایت از گروه خودمختار «ارتش آزاد سوریه» (FSA) ادامه می‌دهد و در این میان باید نگاهی دقیق به ریشه‌های پنهان جنگ پوششی و پنهان غرب در خاک سوریه داشت جنگی که منجر به جنایات متعدد شده است و باید این ریشه‌ها را کاملاً آشکار ساخت.از شروع شورش‌ها در 11 مارچ 2011 میلادی، امریکا و هم‌پیمانان این کشور از تشکیل جوخه‌های قتل در سوریه حمایت کرده‌اند و تاخت و تاز تیپ‌های وحشت با دقت تمام برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

استخدام نیرو و آموش تیپ‌های وحشت در عراق و سوریه براساس مدل «انتخاب سالوادور» انجام گرفته است. این «مدل تروریستی» کشتار گسترده‌ی جوخه‌های مرگ با اسپانسری امریکا در امریکای مرکزی در نیمه‌ی دوم قرن بیستم است. این مدل از اقدامات ترویستی اولین بار در ال‌سالوادرو انجام گرفت، کشوری که در مقابل دیکتاتوری نظامی طرفدار امریکا به انقلاب برخواسته بود و تخمین زده می‌شود 75 هزار نفر در این دوران توسط این جوخه‌های قتل کشته شدند.

شکل‌گیری جوخه‌های قتل در سوریه براساس تاریخچه و تجربه‌ی تیپ‌های وحشت امریکایی در عراق صورت گرفت و این امر تحت برنامه‌ی «ضد شورش» پنتاگون برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

تاسیس جوخه‌های قتل در عراق


سفیر امریکا در عراق، جان نِگروپونت

تاسیس جوخه‌های قتل در عراق طی سال‌های 2004 و 2005 با اسپانسری امریکا زیرنظر مستقیم سفیر امریکا در این کشور جان نِگروپونت (John Negroponte) اجرایی شد، او در ژوئن 2004 از طرف وزارت امور خارجه‌ی امریکا راهی بغداد شده بود.

نِگروپونت «مردِ عمل» بود. او از سال 1981 تا 1985 سفیر امریکا در هندوراس بود. او نقشی کلیدی در این دوران در حمایت و سرپرستی کنترای نیکاراگوئه مستقر در هندوراس داشت و همچنین بر فعالیت‌های جوخه‌های قتل ارتش هندوراس نظارت می‌کرد.

«تحت نظر ژنرال گوستاوو آلوارِز مارتینِز، دولت نظامی هندوراس رابطه‌ای بسیار نزدیک با دولت ریگان داشت و در همین دوران چندین مخالف سیاسی توسط برنامه‌های مرسوم و کلاسیک جوخه‌های قتل "ناپدید" شدند.»

در ژانویه‌ی 2005، پنتاگون بررسی چنین موضوعی را رسماً تایید کرد:

«شکل‌گیری جوخه‌های به‌منظور ترور رهبران جنبش مقاومت عراق تا بتوان از این طریق، تغییری استراتژیک به‌ نفع امریکا در منطقه‌ی عراق داشت، مشابه آنچه با چریک‌های چپ‌گرا 20 سال قبل در امریکای مرکزی انجام داده بودیم.»

تحت پروژه‌ی اصطلاحاً «انتخاب ال سالوادور»، نیروهای امریکایی و عراقی نیروی چریکی برای کشتن یا دزدیدن رهبران جنبش مقاومت عراق اعزام شدند، آن‌ها این چریک‌ها را حتی به داخل خاک سوریه فرستادند، جایی که بخشی از این رهبران پناه گرفته بودند...البته جوخه‌های ترور و فرار موضوعی غیرمرسوم هستند و احتمالاً سری باقی می‌مانند.تجربه‌ی آنچه «جوخه‌های قتل» خوانده می‌شد در امریکای مرکزی همچنان موضوعی تازه باقی مانده است، حتی همین الان و همچنان به تصویر امریکا در این منطقه سایه می‌اندازد.

در آن زمان، دولت ریگان سرمایه و آموزش در اختیار نیروهای ناسیونالیستی قرار داد تا به قبیله‌های شورشی سالوادورین حمله کنند و سپس دولت امریکا با کشته‌ها همدردی کرد...

جان نِگروپونت، سفیر امریکا در بغداد، نماینده‌ی اول امریکا در همین دوران در کشور هندوراس بود.جوخه‌های قتل در آن زمان ابزاری خشن در دست سیاست‌مداران امریکای لاتین بودند...در اوایل دهه‌ی 1980 دولت رئیس‌ جمهور ریگان سرمایه و کمک به آموزش کانتراس‌های نیکاراگوئایی در هندوراس داشت با این هدف که رژیم ساندینیستی نیکاراگوئه را سرنگون کند.  پشنهاد پنتاگون در عراق  براساس همین مدل انجام گرفت

همچنین هنوز روشن نیست که چه کسی می‌خواهد مسئولیت این برنامه را به عهده بگیرد پنتاگون یا سیا. چنین عملیات‌های پوششی از لحاظ سنتی توسط سیا انجام می‌گرفتند و بازوی اجرایی از طرف دولت در این موارد محسوب می‌شوند، و همچنین با این کار، به مقامات امریکایی قانوناً اجازه می‌دهند تا وجود چنین مواردی را تکذیب کنند.(برگرفته از «جوخه‌های قتل» به سبک ال سالوادور به‌منظور مقابله با گروه‌های شورشی نظامی امریکا تایمز آن‌لاین، 10 ژانویه‌ی 2005)

هرچند هدف مشخص «گزینه‌ی سالوادوری عراق» این عنوان شده بود تا «مخالفان را کنار بزنند» اما در عمل تیپ‌های وحشت با اسپانسری امریکا در کشتار روزمره‌ی مردم عراق همراه شدند با این نظر که خشونت را بخشی روزمره از زندگی مردم کنند. در عمل، سیا و ام‌آی6 بر واحدهای «القاعده در عراق» نظارت داشتند که عملیات‌هایشان ترور نظام‌مند جمعیت شیعه‌ عراق بود. این مساله هم اهمیت بسیاری دارد، جوخه‌های مرگ آموزش و مشاوره از نیروه‌های عملیات ویژه‌ی امریکا دریافت می‌کردند.

روبرت استیفن فورد

سفیر سابق امریکا در سوریه بین سال‌های 2004 و 2005، بخشی از تیم نِگروپونت در انجام عملیات خود در عراق بود. در ژانویه‌ی 2004، او نماینده‌ی امریکا در شهر نجف با جمعیت شیعه منصوب شد.

 

در ژانویه‌ی 2005، توسط جان نِگروپونت به عنوان مشاور منتخب سفیر در امور سیاسی در سفارت امریکا در بغداد منصوب شد. فورد نه تنها بخشی از تیم اصلی سفارت بود، بلکه او شریک نِگروپونت در اجرایی کردن گزینه‌ی سالوادوری عراق به‌شمار می‌رفت. ریشه‌های اجرایی شدن این برنامه در شهر نجف زیرنظر فورد پیش از انتقال وی به بغداد، آغاز شده بود.

جان نِگروپونت و روبرت استفن فورد مسئولیت سربازگیری برای جوخه‌های قتل عراقی را بر عهده گرفتند. در حالیکه نِگروپونت از دفتر خود در سفارت امریکا در بغداد این عملیات را زیرنظر داشت، فورد که زبان عربی و ترکی را روان صحبت می‌کرد، ماموریت به انجام رساندن قراردادهای استراتژیک با گروهک‌های نظامی را خارج از «منطقه‌ی سبز بغداد» بر عهده گرفت.

دو مقام دیگر در سفارت، با نام‌های هنری اِنشِر (معاون فورد) و ماموری جوان‌تر در بخش سیاسی به نام جِفری بیلز، نقش مهمی در این تیم بازی کردند و توانستند «گروه‌های مختلف و گوناگون عراقی، مخصوصاً افراطیون را وارد این برنامه کنند.» (نیویورکر، 26 مارچ 2007). عضو مهمِ دیگر تیم نِگروپونت جیمز فرانکلین جِفری، سفیر امریکا در آلبانی (2002 تا 2004) بود. در سال 2010، جِفری سفیر امریکا در عراق شد (2010 تا 2012).

جیمز استیل

نِگروپونت همچنین از دوران کاری خود در هندوراس، کلنلِ بازنشسته، جیمز استیل را به این تیم اضافه کرده بود:

«استیل در بغداد با عنوان مشاور برای امنیت نیروهای عراقی فعالیت می‌کرد ولی درحقیقت بر انتخاب و آموزش اعزای سازمان بدر و ارتش مهدی نظارت داشت، این دو گروه عمده‌ی نظامی شیعه در خاک عراق بودند و از این کار به منظور هدف قرار دادند رهبران و شبکه‌های سنی در خاک عراق استفاده کردند. برنامه‌ریزی شده بود یا نه، این جوخه‌های قتل از کنترل خارج شدند و تبدیل به علت اصلی مرگ در عراق بعد از یورش سال 2003 شدند.

عمدی بود یا نبود، جنازه‌های شکنجه شده هر روز در خیابان‌های بغداد یافت می‌شد و این نتیجه‌ی کار جوجه‌های قتل بود که زیرنظر جان نِگروپونت آموزش و اجرایی شده بودند. همین فعالیت‌ها بود که عراق را امروز تبدیل به یک جهنم کرده است. (داهِر جمالی، مدیریتِ شرارت: نِگروپونت و تیم جدید عراق دولت بوش، Antiwar.com، 7 ژانویه‌ی 2007)

کلنل استیل مسئول این بود تا برنامه‌ی ال سالوادرو را طبق برنامه‌ریزی پیش ببرد و در نتیجه ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور «ناپدید» شدند یا به قتل رسیدند، شامل بر اسقف اسکار رموِرو و چهار راهبه‌ی امریکایی الاصل.

کلنل استیل بعد از دست‌یابی به منصب خود در بغداد واحدی ضدشورشی به نام «کماندوهای ویژه‌ی پلیس» تاسیس کرد و این واحد زیرنظر وزارت کشور عراق کار می‌کرد.گزارش‌هایی تاییدکننده‌ی این موضوع وجود دارند که «ارتش امریکا بسیاری از زندانی‌ها را به تیپ گرگ آورد، تیپی که واحد دوم ترسناک کماندوهای ویژژه را شکل دادند و این گروه زیرنظر کلنل استیل فعالیت می‌کرد:

سربازهای امریکایی و مشاوران امریکایی گوشه‌ای ایستاده و هیچ کاری نمی‌کردند، در همین حال، نیروهای تیپ گرگ زندانی‌ها را کتک می‌زدند و شکنجه می‌کردند. کماندوهای وزارت کشور کتابخانه‌ی عمومی سامره را اشغال کردند و آنجا را تبدیل به مرکز بازجویی خود کردند. در زمان مصاحبه‌ی جیمز استیل با روزنامه‌ی نیویورک تایمز در سال 2005، مصاحبه مرتب با صدای فریادهای هولناک از داخل مرکز بازجویی قطع می‌شد. گفته می‌شود استیل قبلاً مشاور عملیات ضدشورش در ال سالوادور بوده است. (داهِر جمالی، مدیریتِ شرارت: نِگروپونت و تیم جدید عراق دولت بوش، Antiwar.com، 7 ژانویه‌ی 2007)

بِرنی کِریک در آکادمی پلیس بغداد با دو نگهبان ویژه‌ی خود در جولایی 2003

چهره‌ی مه دیگر که نقش در برنامه‌ی ضدشورش عراق بازی کرد، فرمانده‌ی سابق پلیس نیویورک، بِرنی کِریک بود. او در سال 2007 به‌خاطر 16 مورد جعل، حکم مجرمیت از دادگاه فدرال دریافت کرد.

کِریک توسط دولت بوش استخدام شد تا بعد از اشغال عراق در سال 2003، سازمان‌دهی و آموزش نیروهای پلیس عراق را مدیریت کند. او در دوران کاری کوتاه خود در سال 2003، نقش وزیر داخلی دولت موقت عراق را نیز بازی می‌کرد و سه واحد وحشت در داخل نیروی پلیس عراق نیز خلق کرد: «کِریک در راستای شکل‌دهی به نیروهای پلیس عراق، خودش را به جایگاه وزیر داخلی عراق بالا کشیده است. مشاوران پلیس بریتانیایی او را "ترمیناتور بغداد" می‌خوانند.» (مجله‌ی سالن، 9 دسامبر 2004)

تحت نظارت نِگروپونت از داخل سفارت امریکا در بغداد، موجی از کشتار در خفای شهروندان و ترورهای هدف‌مند بی‌پروا شروع شده و اوج گرفته بود. مهندس‌ها، پزشکان، دانشمندان و روشنفکران در فهرست‌های ترور قرار داشتند.

ماکس فولِر توانسته است جزئیات این ترورهای هولناک را در برنامه‌های ضدشورش با اسپانسری امریکا را به شکلی خلاصه بیان کند:

حضور جوخه‌های قتل اولین بار در ماه می امسال (2005) پررنگ شد... چندین جنازه یافت شدند... در مناطق برهوت و خالی بغداد جنازه‌ها پیدا می‌شدند. تمامی قربانی‌ها دست‌بند خورده بودند، چشمانشان با چشم‌بند بسته شده بود و به سرشان شلیک شده بود و بدن بسیاری از آن‌ها نشان از شکنجه‌های هولناکی می‌داد...

کماندوهای پلیس در کنار تیپ گرگ تحت نظارت برنامه‌ی ضدشورش امریکا با مدیریت وزارت کشور عراق عمل می‌کردند:

کماندوهای پلیس تحت سرپرستی کهنه‌سربازهای رزمنده‌ی بخش ضدشورش امریکا آموزش می‌دیدند و تحت نظر همین کهنه‌سربازها عمل می‌کردند. این کماندوها برابر عملیات‌های نظامی مشترک دو کشور عمل می‌کنند و همکار واحدهای ویژه‌ی عملیاتی بسیار خاص امریکایی فعالیت خود را انجام می‌دهند. (رویترز، نشنال ریویو آن‌لاین)

... یک چهره‌ی کلیدی در گسترش کماندوهای عملیات ویژه جیمز استیل بود، او نیروی عملیاتی ویژه‌ی سابق در ارتش امریکا است که دندانش در ویتنام خرد شده بود قبل از اینکه مسئول بخش ارتش امریکا در ال سالوادر در اوج جنگ داخلی این کشور بشود...

یک چهره‌ی دیگر استیون کاستیل بود که ارشدترین مشاور امریکا داخل وزارت کشور عراق بود. او با ظاهر موجه خود، با دندان‌های سفید و قامت چشم‌گیر خود بحث‌های مربوط به نقص حقوق بشر را «شایعه و طعنه» می‌خواند. او همانند استیل تجربه‌ی فراوانی از دوره‌ی حضور خود در امریکای لاتین کسب کرده بود، او در یک مورد شخصاً در شکار ارباب کوکائین پابلو اسکوبار در جنگ‌های مرتبط به مواد مخدر در دهه‌ی 1990 در کلمبیا حضور داشت.

سابقه‌ی گذشته‌ی کاستیل اهمیت فراوانی داشت چون این مدل از نقش‌های حمایتی مرتبط به جمع‌آوری اطلاعات و تهیه‌ی فهرست‌های قتل از نشانه‌های مخصوص حضور امریکا در برنامه‌های ضدشورشی است و شامل بر برنامه‌های مخفیانه می‌شود که به شکل قتل‌های مجزا از هم و موردی نمایان می‌شوند.

چنین نسل‌کشی‌های برنامه‌ریزی شده کاملاً با آنچه امروز (2005) در عراق رخ می‌دهد، هم‌خوان است... همچنین برابر با اطلاعات اندک ما از کماندوهای عملیات ویژه‌ی پلیس است که به وزارت کشور توانایی عملیات‌های یورشی ویژه را می‌دهند (از طریق کمک‌های وزارت دفاع امریکا). مراکز فرماندهی کماندوهای پلیس برای حفظ چنین جایگاهی، تبدیل به مجموعه‌ای گسترده در سرتاسر کشور شده است که برابر خواسته‌های امریکا، عملیات‌های خود را فرماندهی می‌کنند، کنترل می‌کنند، با همدیگر ارتباط یکپارچه دارند و از کمک‌های رایانه‌های و اطلاعاتی امریکا نیز سود می‌برند. (مکس فولِر، فاینشنیال تایمز)

زیربنای این عملیات در سال 2005 توسط نِگروپونت چیده شد و تحت نظر جانشین وی، زلمی خلیل‌زاد این عملیات دنبال شد. فورد پیش‌برد این عملیات را تضمین می‌کرد تا زمانیکه در سال 2006 سفیر امریکا در الجزیره شد، هرچند در سال 2008 در سمت جانشین رئیس اصلی کمیسون به سفارت امریکا در بغداد بازگشت.

عملیات «کنتراهای سوری»: آموخته‌های تجربه‌ی عراق

نسخه‌ی هولناک عراق از «گزینه‌ی سالوادور» تحت نظر سفیر امریکا جان نِگروپونت «مدل اصلی» شکل‌گیری کنتراهای «ارتش آزاد سوریه» شد. فورد بدون هیچ شکلی در شکل‌گیری کنتراهای شورشی سوری نقش داشت و این فعالیت را بعد از کسب سمت جدید خود در بغداد از سال 2008 میلادی شروع کرده بود.

فورد در جولای سال 2001 در شهر حماه سوریه

در سوریه قرار بود نسخه‌ی بدلی از درگیری‌ها بین سنی‌ها، الواطی‌ها، شیعه‌ها، کردها، دَروزی‌ها و مسیحی‌ها خلق بشود. البته در نسخه‌ی سوریه قرار بود ماجرایی کاملاً متفاوت از عراق دنبال بشود، هرچند شباهت‌هایی بین برنامه‌های دو کشور از نظر عملیات‌های مخرب و قتل‌ها، وجود داشت.

گزارشی منتشر شده در اشپیگل در مورد درگیری‌های خونین شهر حماه در سوریه تایید می‌کند که به شکلی سازمان یافته قتل‌عام گسترده در این شهر صورت گرفته و این مجله این روش کشتار را با روش کشتار جوخه‌های قتل امریکایی در عراق مقایسه کرده است.مردم حماه را به شکل روزمره «زندانی» درنظر می‌گیرند (به‌خاطر گرایش شیعه یا علوی آنان) و سنی‌ها را «خائن» خطاب می‌کنند. خائن‌ها شهروندان سنی هستند که با شورش این بخش از کشور را تصرف کرده‌اند و مخالفت خود با نقش وحشت و مرگ در ارتش آزاد سوریه نشان می‌دهند.

«از تابستان گذشته (2011) تاکنون، ما شاهد اعدام نزدیک به 150 مرد بودیم، این نزدیک به 20 درصد زندانی‌های ما بود. این را عبو رامی می‌گوید... هرچند قاتلین حماه بیشتر دل‌مشغول قتل‌عام خائنین درون خود بودند تا اینکه دل‌مشغول قتل‌عام زندانی‌ها باشند: اگر ما یک جاسوس سنی را بیابیم، یا اگر یک شهروند به انقلاب ما خیانت کند، ما سریع عمل می‌کنیم. این را یک رزمنده می‌گوید. به‌ گفته‌ی عبو رامی، آنها از شروع شورش‌ها تا کنون بین 200 تا 250 خائن را به مرگ محکوم و حکم آنان را اجرا کرده است.» (اشپیگل، 30 مارچ 2012)

این پروژه در گام اول به نیروگیری و آموزش مردم محلی پرداخت. جوخه‌های مرگ با همراهی لبنانی‌ها و اردنی‌های سلفی شکل گرفته بود که از اواسط مارچ 2011 از مرز اردن وارد سوریه می‌شدند. وقتی فورد در ژانویه‌ی 2011 با سمت سفیر امریکا وارد دمشق شد، بخش عمده‌ای از کارها صورت گرفته بود.

فورد در اوایل سال 2010 به عنوان نقش سفیر امریکا در سوریه منصوب شد. روابط دیپلماتیک امریکا و عراق از سال 2005 از هم گسسته بود به دنبال آنکه رفیق حریری، نخست‌وزیر لبنان ترور شده بود و در این رابطه واشنگتن سوریه را مقصر می‌شناخت. فورد تنها دو ماه قبل از شروع درگیری‌ها در سوریه وارد این کشور شد.

ارتش آزاد سوریه (FSA)

واشنگتن و هم‌پیمانان این کشور در سوریه نکات اساسی «گزینه‌ی سالوادوری عراق» را پیاده کردند و از همان ابتدا، ارتش آزاد سوریه را شکل دادند و زیر مجموعه‌ی تروریستی گوناگون آن، از جمله شاخه‌ی القاعده در سوریه به نام النصره را حمایت کردند.هرچند خلق ارتش آزاد سوریه در جوئن 2011 اعلام شد، نیروگیری و آموزش اعضای خارجی این ارتش از زمانی بسیار پیش از این شروع شده بود.

این ارتش از بسیاری از جهات، چهره‌ای بدلی دارد. رسانه‌های غرب این ارتش را سازمانی خلق شده در نتیجه‌ی درگیری‌های گسترده اعلام می‌کنند که علیه دولت می‌جنگد. با این حال، هیچ اشاره‌ای به ساختار کنترل و فرماندهی این ارتش نمی‌شود.

این ارتش، یک واحد نظامی حرفه‌ای نیست، بلکه شبکه‌ای از تیپ‌های تروریستی گوناگون و گسترده است که هر کدام در عمل در بخش‌های مختلف کشور به انجام عملیات‌های خود مشغول هستند.

هرکدام از این سازمان‌های تروریستی، به شکلی مستقل از هم عمل می‌کنند. ارتش آزاد سوریه فرماندهی و کنترل لژیون‌های مختلف بخش‌های نظامی خود را برعهده ندارد. این کار را نیروهای ویژه‌ی نظامی و امنیتی انجام می‌دهند که اسپانسرشان امریکا و ناتو است و درون این گروهک‌های تروریستی، نفوذ کرده‌اند.

این نیروهای ویژه با آموزش‌های ویژه در خاک سوریه عمل می‌کنند، بسیاری از آن‌ها را شرکت‌های خصوصی امنیت استخدام کرده‌اند و مرتب با نیروهای امریکایی و ناتو در تماس هستند و کمک‌های نظامی و امنیتی از مراکز این کشورها، مخصوصاً از خاک ترکیه، دریافت می‌کنند. این نیروهای ویژه بی هیچ شکلی همچنین در برنامه‌های بمب‌گزاری علیه ساختمان‌های دولتی و نظامی و موارد مشابه دست دارند.

جوخه‌های قتل نیروهای خود را علاوه بر سوریه از کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس دریافت می‌کنند و کمک امریکا، ناتو، کشورهای عرب حوزه‌ی خلیج فارس و ترکیه را پشت سر خود دارند. همچنین نیروهای ویژه‌ی کشورهای دیگر (مثلاً SASهای بریتانیایی و Parachutistesهای فرانسوی نیز در کنار آنان حاضر هستند) و شرکت‌های خصوصی امنیت نیز برابر قراردادهای خود با پنتاگون و ناتو، به این نیروهای ویژه کمک می‌کنند. گزارش‌های رسانه‌ای تایید می‌کنند که 200 تا 300 نفر از نیروهای استخدام خصوصی شرکت‌های امنیتی توسط دولت سوریه تاکنون بازداشت شده‌اند.

جبهه‌ی النصره

جبهه‌ی النصره را بخشی از القاعده حساب می‌کنند این گروه را موثرترین گروه شورشی «اپوزیسون» در سوریه خطاب می‌کنند و این گروه مسئولیت بخش عمده‌ای از مهم‌ترین بمب‌گزاری‌ها را قبول کرده است. این گروه دشمن امریکا خوانده شده است (در فهرست وزارت امور خارجه از گروه‌های تروریستی نام این جبهه دیده می‌شود) با این وجود عملیات‌های گروهک النصره نشان دهنده حضور آموزش‌های امنیتی اطلاعاتی امریکا است، این گروه از تکنیک‌های وحشت و سلاح‌های غربی استفاده می‌کند. برنامه‌های خشن اجرا شده توسط النصره علیه شهروندان عادی سوریه (درحقیقت عملیات‌های پوششی غرب در خاک سوریه) مشابه عملیات‌های جوخه‌های قتل امریکایی در خاک عراق است.

رهبر النصره عبو عدنان در آلِپو می‌گوید: «جبهه‌ی النصره شامل کهنه‌سربازان سوری است که در جنگ عراق حاضر بوده‌اند، مردانی که همراه خود تجربه آورده‌اند مخصوصاً تجربه‌ی استفاده از سلاح‌های پیش‌رفته و این تجربه در خاک سوریه استفاده می‌شود.»

همانند عراق، خشونت گسترده و نژادی به‌شکلی فعالانه گسترش یافته است. در سوریه، جوامع علوی، شیعه و مسیحی هدف جوخه‌های قتل با اسپانسری امریکا و ناتو قرار گرفته‌اند. جوامع علوی و مسیحی هدف‌های اصلی این برنامه‌های ترور هستند. این موضوع را سرویس خبری واتیکان تایید می‌کند:

مسیحیان ماه‌ها است در آلِپو قربانی مرگ و نابودی جنگ‌ها می‌شوند، وضعیت جنگ، شهر را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. محله‌های مسیحی‌نشین در ماه‌های اخیر، توسط نیروهای شورشی مسلح به سلاح سنگین مورد هدف قرار گرفته‌اند و مردمان عادی بسیاری کشته شده‌اند.بعضی از گروهک‌ها در این اپوزیسون قدرتمند، عضو گروه‌های جهادی هستند، «به خانه‌ها و ساختمان‌های مسیحی‌ها حمله می‌کنند، مقیمان این خانه‌ها را آواره می‌کنند و سپس ملک آنان را تصرف می‌کنند (یعنی پاکسازی قومیتی و عقیدتی می‌کنند) (اخبار واتیکان، 19 اکتبر 2012)

اسقف می‌گوید که رزمنده‌های سنیِ سلفی به جنایات خود علیه شهروندان عادی ادامه می‌دهند و همچنان برای عملیات‌های خود نیرو جذب می‌کنند. سنی‌های افراطی مسلح با غرور تمام در یک جنگ مقدس به نبرد مشغول شده‌اند،  . وقتی تروریست‌ها سعی می‌کنند با هدف قبلی خود هویت مذهبی را کنترل کنند، آن‌ها از یک نفر خواستند تا حضور جغرافیایی خودمان را تا زمان موسی بگویم. آن‌ها خواستند دعا کنم که علویها از اینجا بروند. علوی‌ها شانسی در این شرایط نخواهند داشت.» (همان مرکز، 6/4/2012)

گزارش‌های خبری تایید می‌کنند از شروع شورش‌ها در مارچ 2011 تاکنون مجموعه‌ای از نیروهای سلفی و القاعده به شکل جوخه‌های مرگ و تیپ‌های وحشت همراه با نیروهای افراطی اخوان المسلمین وارد سوریه شده‌اند. علاوه بر این، مجموعه‌ای از نیروهای مجاهدین از زمان جهاد سیاه در دوران اشغال افغانستان توسط شوروی سوسیالیستی همراه با کمک فرماندهان ارشد ناتو و ترکیه، به گفته‌ی منابع اطلاعاتی اسرائیلی، در این معرکه حاضر شده‌اند:

«کمپینی شکل گرفته تا هزاران مسلمان داوطلب از کشورهای خاورمیانه و رزمندگان مسلمان از کشورهای دیگر را به شورشی‌های سوری ملحق کند. ارتش ترکیه پناهگاه این داوطلبان است، به آن‌ها آموزش داده و آن‌ها را از مسیرهای امن خود وارد خاک سوریه می‌کند.» (DEBKAfile، ناتو به شورشی‌ها سلاح‌های ضد تانک می‌دهد، 14 آگوست 2011)

شرکت‌های خصوصی امنیت و به کارگیری نیروهای مزدور

به گفته‌ی گزارش‌های خبری، مجموعه‌ای از نیروهای مخفی مزدور از خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا، با مدیریت شرکت خصوصی امنیتی Gulf States در حال انجام فعالیت‌های خود هستند.هرچند گزارش‌های خبری اشاره نمی‌کنند از این نیروها در خاک سوریه استفاده شده باشد اما به آموزش آن‌ها در خاک قطر و امارات اشاره‌ شده است.

در شهر نظامی زیاد در امارات «یک ارتش پنهانی شکل می‌گیرد.» این ارتش را شرکت خدمات Xe مدیریت می‌کند که قبلاً با عنوان Blackwater فعالیت می‌کرد (مترجم: این شرکت به دلیل جنایت‌های سازمان یافته در خاک عراق، تعطیل شد و با نامی دیگر دوباره شروع به کار کرد.) قرارداد امارات برای ساخت کمپ نظامی برای آموزش مزدورها در جولایی 2010 امضا شده است، نه ماه قبل از آنکه سلاخی‌های مردم در لیبی و سوریه شروع بشود.

یک سرباز مزدور بخش خصوصی

در پیش‌رفت‌های اخیر، شرکت‌های امنیتی با ناتو و پنتاگون قرارداد بسته‌اند و اکنون مشغول آموزش جوخه‌های قتل «اپوزیسون» به‌منظور استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستند:

«ایالات متحده‌ی امریکا و برخی کشورهای هم‌پیمان اروپایی آن از قراردادهای وزارت دفاع استفاده می‌کنند تا شورشی‌های سوری را آموزش بدهند چگونه از زرادخانه‌ی سلاح‌های شیمیایی در خاک سوریه استفاده کنند، یک مقام ارشد امریکایی و چندین دیپلمات ارشد این موضوع را شنبه به سی‌ان‌ان گفته‌اند.» (گزارش خبری سی‌ان‌ان، 9 دسامبر 2012)

نام شرکت‌های فعال در این موضوع هنوز عنوان نشده است.

پشت درب‌های بسته‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا

فورد تنها بخشی از یک تیم کوچک است که داخل تیمی بزرگ‌تر درون وزارت امور خارجه‌ی امریکا قرار می‌گیرد که آموزش و استفاده از تیپ‌های تروریستی را برنامه‌ریزی و اجرایی می‌کنند، فورد همراه با دِرِک کولِت و فردیک سی. هوف، شریک سابق تجاری ریچارد آرمیتاژ فعالیت می‌کنند که پیش از این «دلال ویژه‌ی سوریه» در واشنگتن بود. دِرک کولِت اخیراً به‌سمت مشاور وزارت دفاع در امور بین‌المللی امنیت (ISA) منصوب شده است.

این تیم تحت حمایت و سرپرسی مشاور سابق وزارت امور خارجه در امور خاور نزدیک، جِفری فِلت‌مَن فعالیت می‌کند.

 جِفری فِلت‌مَن

تیم فِلت‌مَن ارتباطی مستقیم با فرآیند سربازگیری و آموزش مزدورها در ترکیه، قطر، عربستان سعودی و لیبی دارد (به کمک رژیم حاکم بعد از قذافی، ششصد رزمنده‌ی گروه رزمندگان اسلامِ لیبی (LIFG) به سوریه منتقل شده‌اند بعد از آنکه ماه‌ها در طول سال 2011 در ترکیه آموزش دیده بودند.)

فِلت‌مَن ارتباط مستقیم با وزیر امور خارجه‌ی عربستان سعودی شاهزاده سعود ال فیصل دارد و همین‌طور با وزیر امور خارجه‌ی قطر شیخ حامد بن جسیم در ارتباط مستقیم است. او همچنین مسئول دفتر مستقر در دوحه‌ی «همکاری‌های ویژه‌ی امنیتی» است که در سوریه فعال است و در آن نمایندگان آژانس‌های امنیتی واشنگتن و کشورهای غربی فعالیت می‌کنند، نمایندگانی که پیش از این در لیبی فعال بودند. شاهزاده بندر بن سلطان، عضو شاخص و بانفوذ عربستان سعودی و مسئول سازمان امنیت عربستان نیز بخشی از این گروه است. (پرس تی‌وی، 12 ماه می 2012)

در ژوئن 2012، جفری فِلت‌مَن توسط سازمان ملل به عنوان ژنرال مشاور در زمینه‌ی امور بین‌الملل انتخاب شد، یک منصب استراتژیک که در عمل سیاست‌های سازمان ملل (در خدمت واشنگتن) را به عنوان «قطعنامه در خدمت پایان دادن به درگیری‌ها» در کشورهای مختلف جهان، بررسی و مکتوب اعلام می‌کند. (مناطقی درگیر مانند سومالی، لبنان، لیبی، سوریه، یمن و مالی.) در این طعنه‌ی تلخ، این کشورهایی هستند که هدف عملیات‌های پنهانی امریکا قرار داشته‌اند.

فِلت‌من در همراهی با وزارت امور خارجه‌ی امریکا، ناتو و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، در دوحه، مرد واشنگتن نیز پشت سر اخذر ابراهیمی است تا «پیشنهاد صلح» را آماده و عملی کنند.

در همین حال، در حالی که مذاکرات صلح سازمان ملل فقط به شکل حرف باقی مانده‌اند، امریکا و ناتو سربازگیری و آموزش‌ مزدورها را در پاسخ به کشته‌های سنگین نیروهای شورشی «اپوزیسون» سرعت بخشیده‌اند.

«پایان بازی» امریکا برای سوریه دیگر تغییر رژیم نیست بلکه نابودی سوریه به شکل یک کشور تصویب شده است.توسعه‌ی جوخه‌های مرگ «اپوزیسون» به‌منظور قتل‌عام شهروندان عادی تنها بخشی از جنایات در جریان امریکا در خاک سوریه است.

«تروریسم در نقاب حقوق بشر» توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شده است و به کشورهایی اشاره می‌کند که ناتو به بهانه‌ی «دخالت بشر دوستانه» برنامه‌ی یورش به آن‌ها را می‌ریزد تا «مسئولیت خود در حمایت از بشریت» را انجام بدهد.

معمولاً جنایت‌های انجام گرفته توسط جوخه‌های مرگ امریکا و ناتو را به گردن دولت بشار اسد می‌اندازند. به گفته‌ی عضو ارشد شورای حقوق بشر سازمان ملل، ناوی پلای:

«می‌شد جلوی این حجم گسترده از مرگ را گرفت اگر دولت سوریه راه متفاوتی را به‌نسبت این سرکوب بی‌رحمانه انتخاب کرده بود، راهی صلح‌بار و قانونی در اختیار معترضان قرار می‌داد تا شهروندان غیرمسلح حرف خود را بزنند.»

برنامه‌ی خاموش واشنگتن می‌گوید سوریه باید از یک ملت واحد تجزیه بشود چه از لحاظ نژادی و چه از لحاظ مذهبی و به چندین کشور «مستقل» و کوچک، تقسیم بشود.

 

یک خبر از رامهرمز

 

ارتقاء 3 روستای رامهرمز به بخش ویژه  

در ادامه اجرای طرح های جدید تصمیمات کشوری که ظاهرا در بسیاری از شهرهای استان در حال اجراست این بار 3 روستای شهرستان رامهرمز به بخش ارتقاء جایگاه یافتند.

بر اساس تصمیمات جدید سه روستای بزرگ ابوالفارس، رود زرد و سلطان آباد که روی هم رفته قریب به 50 هزار نفر جمعیت دارند و سال ها در نوبت ارتقاء جایگاه به بخش مانده بودند این بار با پیگیری نماینده پرتلاش و اجرایی اما کم حرف و کم هیاهوی این شهر به بخش تبدیل و از این پس از نعمات این تبدیل وضعیت برخوردار خواهند بود.

هر چند شوشان معتقد است صرفاً تعویض نام بخش با روستا چاره ای کار نیست و مسئولین استانی ضمن اهتمام بیش تر و اختصاص منابع و اعتبارات لازم و فراهم آوردن مقدمات این نظیر است می توانند در زدودن غبار محرومیت از این مناطق و حل مشکلات مردم نقش موثرتری ایفا کنند که امیدواریم با همت مردم و نماینده مردمی و مسئولان اجرایی این مهم محقق شود.

تصاویر بسیار زیبا

 

 لطفا تا باز شدن کامل عکسها شکیبا باشید





































































































بیاد بزرگ مردان تاریخ ایران

استاد برجسته موسیقی ایران زمین پر کشید
پیرمرد با اینکه می دانست در سراشیبی زندگی است و در گام های آخر به سر می برد، تا انتها یک نفس برای ارتقا و توسعه موسیقی ایران زمین کوشید و بسیاری از جوانان خواننده و نوازنده همچون پیشکسوتان عرصه موسیقی ایرانی، افتخار همکاری با او را یافتند... پیکر زنده یاد همایون خرم، یکشنبه اول بهمن از مقابل تالار وحدت با حضور اهالی موسیقی و دوستداران ایشان به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع خواهد شد.
کد خبر: ۲۹۸۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۲
جامعه موسیقی و هنر ایران زمین بار دیگر در سوگ یکی از اساتید موسیقی اصیل ایران نشست و «همایون خرم» موسیقی دان، آهنگساز و نوازنده چیره دست کشورمان و از معدود یادگارهای در قید حیات صبا، پس از تحمل فشار سنگین بیماری، آسوده شد و به دیدار استادش رفت.

به گزارش «تابناک»، همین چند سال پیش بود که دوستش علی تجویدی در هشتاد و شش سالگی رفتنی شد و چون تجویدی در دهه های اخیر بسیاری پر کشیدند و همایون خرم را تنها گذاشتند. استاد سخنران بزرگداشت رفیقان و رویدادهای موسیقیایی گشته بود و رخ به رخ با اهالی موسیقی از جایگاه یارانش می گفت که او را تنها گذاشته بودند و صدای آرشه ویولنش را در این عالم کم نظیرتر ساخته بودند.

برخی از سخنرانی های استاد درباره موسیقی ایرانی در مراکز هنری و فرهنگی اروپا و آمریکا همچون دانشگاه UCLA، دانشگاه گیلان، دانشگاه پزشکی شیراز (درباره استاد صبا و موسیقی ایرانی)، انجمن موسیقی فارس (درباره استاد ابوالحسن صبا)، دانشگاه علامه طباطبایی (درباره مقامات موسیقی ایرانی)، فرهنگسرای ارسباران (درباره استاد علی نقی وزیری)، دانشگاه صنعتی اصفهان (درباره مشخصات موسیقی ایرانی) بخشی از آنچه بود که تجویدی را به یاد یاران رفته می انداخت.

پیرمرد با اینکه می دانست در سراشیبی زندگی است و در گام های آخر به سر می برد، تا انتها یک نفس برای ارتقا و توسعه موسیقی ایران زمین کوشید و بسیاری از جوانان خواننده و نوازنده همچون پیشکسوتان عرصه موسیقی ایرانی، افتخار همکاری با او را یافتند و نام این آهنگساز و نوازنده شهیر کشورمان همچون برگ افتخاری در شناسنامه نواهایشان ثبت و ضبط شد.

آهنگسازی برای «تنها ماندم» (1379) با صدای محمد اصفهانی و «رسوای زمانه» (1388) با خوانندگی «علی رضا قربانی» در کنار چندین کنسرتی که با محوریت این دو آلبوم یا دیگر آهنگ ها اجرا شد، بخشی از همراهی استاد خرم با چهره های جوان در سال هایی بود که به شدت کم کار شده بود.

همایون خرم که متولد بوشهر و محصول خانواده ای اهل فرهنگ بود، نهال عمرش از ابتدا به سوی نوای فرح بخش موسیقی اصیل این مملکت جهت داده شد و مادرش که از شیفتگان موسیقی مقامی بود و از میان مقام‌های موسیقی ایرانی، به دستگاه همایون علاقه‌ای وافر داشت، نام «همایون» را برای فرزند خود انتخاب کرد.

وی در سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و از چنان استعدادی برخوردار بود که چند سال بعد به عنوان نوازنده ۱۴ ساله، در رادیو به تنهایی به اجرا برپدازد و بعدها در بسیاری از برنامه‌های موسیقی رادیو از جمله سلسله برنامه های گل‌ها، به عنوان آهنگ‌ساز، سولیست ویولن و رهبر ارکستر آثاری ارزشمند ارائه دهد و ظرفیت بالایش را در این حوزه عیان تر سازد. آنجا که او بداهه نوازی بر روی ویولن را به نمایش می گذاشت و نت های غریبی را برای شنونده به ارمغان می آورد، عمیق برداشت هایش در این عرصه بیشتر هویدا می گشت.

استاد خرم با خلق آثاری چون «تو ای پری کجایی»، «رسوای زمانه»، «امشب در سر شوری دارم»، «ساغرم شکست‌ای ساقی» و... بخشی از حافظه موسیقی مردم ایران را شکل داده و بی شک تا نوای موسیقی در این گذرگاه به گوش رسد، هرگاه هریک از این نواها و به خصوص ترانه «تو ای پری کجایی» بازپخش شود، نام ایشان در کنار هوشنگ ابتهاج و حسین قوامی برای شنونده در ذهن مردم یادآوری خواهد شد و در کنار غم ها و شادی های یک ملت قرار خواهد گرفت.

این نوازنده پیشکسوت ویولن که مدت ها با سرطان روده دست و پنجه نرم می کرد و درگیر درمان های سنگین شیمی درمانی بود، توان جسمانی اش دیگر تاب فشارهای وارده را نیاورد و شامگاه 28 دی‌ماه در 82 سالگی در بیمارستان «دی» بدرود حیات گفت و به جمع یاران از قفس رهیده اش پیوست تا جامعه هنری ایران بیش از پیش سوگوار جای خالی نوابغ شهیری باشد که چرخ و فلکِ عمر، یک به یک از این میدانگه پیاده شان می سازد.

کتاب غوغای ستارگان (خاطرات هنری همایون خرم) که در سال ۱۳۸۹ منتشر شد در کنار آثار موسیقی ایشان، گنجینه ای برای کسب شناختی عمیق تر این موسیقیدان شاخص و پیشکسوت به عنوان یکی از چهره های ماندگار عرصه ساز و نوای کشورمان است.

پیکر زنده یاد همایون خرم، یکشنبه اول بهمن از مقابل تالار وحدت با حضور اهالی موسیقی و دوستداران ایشان به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع خواهد شد.

«تابناک» ضمن تسلیت برای درگذشت این هنرمند متعهد کشورمان به جامعه هنر و موسیقی ایران و همچنین خانواده ایشان، دوستداران ایشان را دعوت به شنیدن یکی از اجراهای سال های اخیر ایشان می نماید.

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست
خرّم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

گزارش اداره هوا شناسی خوزستان

 

ادامه ابرناکی و غبار محلی تا یکشنبه
اجتماعی 15:53:43 1391/10/29

9110-25414-5 کد خبر

ارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خوزستان گفت: ابرناکی توام با غبار محلی تا روز یکشنبه بر استان حاکم خواهد بود.

رضا امیری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) _منطقه خوزستان_ اظهار کرد: آسمان استان امروز و فردا ابری تا تمام ابری و در برخی ساعات توام با وزش باد قابل ملاحظه همراه با غبار محلی خواهد بود.

وی افزود: وضعیت ابرناکی در خوزستان برقرار است ولی بارش باران حتی در نقاط مرتفع استان پیش‌بینی نمی‌شود.

امیری‌نژاد گفت: تغییرات دمایی نیز در نقشه‌های هواشناسی مشاهده نمی‌شود و وضعیت دمای استان فعلا تغییری نخواهد یافت.

یک تحلیل اقتصادی

 
پیشنهاد کریس کوک برای اقتصاد ایران:
کریس کوک محقق اقتصادی و استاد دانشگاه لندن که ارتباطات نزدیکی با اقتصاد و مسئولان اقتصادی ایران دارد، در مطلبی با اشاره به تحریم‌های فعلی ایران و وضعیت اقتصادی کشور در برخورد با معضلاتی از جمله عدم توان انتقال منابع حاصل از نفت به داخل، دست به ارائه راهکاری برای ایران زده است که در نوع خود بسیار جالب توجه است و راهکاری که به عقیده کوک این اجازه را به اقتصاد ایران می‌دهد که مجدداً قدرت ریال را باز گرداند.
کد خبر: ۲۹۸۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۳

کریس کوک محقق اقتصادی و استاد دانشگاه لندن که ارتباطات نزدیکی با اقتصاد و مسئولان اقتصادی ایران دارد، در مطلبی با اشاره به تحریم‌های فعلی ایران و وضعیت اقتصادی کشور در برخورد با معضلاتی از جمله عدم توان انتقال منابع حاصل از نفت به داخل، دست به ارائه راهکاری برای ایران زده است که در نوع خود بسیار جالب توجه است و راهکاری که به عقیده کوک این اجازه را به اقتصاد ایران می‌دهد که مجدداً قدرت ریال را باز گرداند.

به گزارش تابناک، وضعیت آشفته اقتصاد ایران، نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری، تحریم‌ها غرب علیه کشور و بحران اقتصادی از مواردی است که کوک در این مطلب آن‌ها را مد نظر قرار داده و پیرامون آن‌ها به ارائه راهکار پرداخته است.

کوک در این مطلب آورده که:

تمامی تلاش در اقتصاد این روزهای ایران برای ساختن اهرم‌هایی برای راه اندازی اقتصاد داخلی، به خصوص از مسیر زیر ساختها مورد آزمایش قرار گرفته است، اما فقدان کارشناسی و عملکرد کارشناسانه در بازار مالی باعث بروز مشکلات شده است.

انتشار اوراق قرضه نفتی (سلف نفتی) طی این مدت مورد بحث قرار گرفته است و حتی ایجاد پولی جدید از سوی بانک مرکزی ایران که از سیستم مبادلات دلاری بین‌الملل محروم شده نیز مورد بحث قرار گرفته است. اخیراً پیرامون این مسائل از بنده سوال شده است و نظر من را راجع به این سیاست‌ها جویا شده‌اند که دیدگاه من به شرح زیر است:

انتشار پول از سوی خزانه

هیمان مینسکی می‌گوید: هر کسی می‌تواند اقدام به انتشار و چاپ پول کند، اما مسئله در اینجا است که این پول مورد قبول دیگران واقع شود.

در طی تحقیقاتم در دانشگاه لندن، پیرامون عملیات‌های تاریخی سیستم مالی انگلستان به تحقیقات پرداختم – زیرا پیش از تشکیل بانک انگلستان در 1694 بوده است – تا متوجه شوم که آیا در این سیستم درسی و تجربه‌ای وجود دارد که بتواند منجر به انعطاف بیشتر سیستم مالی مدرن شود.

در واقع درس‌هایی برای فراگیری وجود داشت.

تا سال 1694 حاکمیت در انگلستان برای تأمین هزینه‌های خود به سادگی اقدام به انتشار ژتون‌های اعتباری به مالیات دهندگان با روش تخفیفی می‌نمود. به عبارت دیگر پرداخت کننده مالیات به این طریق می‌توانست مالیات خود را با پرداخت معادل 8 پوند کالا و خدمات در مقابل 10 پوند مالیات به حاکمیت و خزانه داری پرداخت کند.

به این ترتب اگر مالیات پرداز بایستی در سال 10 پوند مالیات می‌داد، با این طریق و با استفاده از ژتون اعتباری از دو پوند تخفیف یا 25% تخفیف مالیاتی برخوردار می‌شد و اگر 8 پوند مالیات می‌پرداخت از 12.5 درصد تخفیف و به همین سان.

انتشار پول ناشی از فروش انرژی

در واقع نه بانک مرکزی و نه هیچ یک از بانک‌های خصوصی در دنیا نمی‌توانند اقدام به انتشار پول ناشی از فروش انرژی کنند، زیرا اساساً تولید کننده انرژی نیستند. اما بانک مرکزی ممکن است واجد نقش صلاحیت پولی باشد که از این مسیر انتشار پول را کنترل کند. برای مثال در هنگ‌کنگ هیچ بانک مرکزی وجود ندارد و مرجع پولی هنگ‌کنگ است که انتشار دلار از سوی بانک‌های خصوصی را کنترل و نظارت می‌کند.

نکته مهم و قابل توجه در اینجا است که پول و درآمد ناشی از فروش انرژی برای آنکه در مبادلات قابل قبول باشد، بایستی به شکل عمومی قابل بازگشت باشد. .برای مثال خود نفت به شکل عمومی برای افراد قابل استفاده نیست زیرا تنها در پالایشگاه کاربرد دارد. در نتیجه اقدام ایران برای فروش اوراق نفت و سرمایه گذاری بر روی بشکه نفت، به نظر چندان با استقبال عمومی مواجه نخواهد شد.

اما مبنا قرار دادن این پول بر روی سوخت‌های کربنی همچون گاز طبیعی، گازوئیل، بنزین و نفت کوره مسئله‌ای متفاوت است.

«پترو ریال»

توصیه من انتشار و اعتبار دهی از طریق نسل جدید از پتروریال از طریق تولید کنندگان سوخت کربنی است (به خصوص تولید کنندگان دولتی) که در قبال میزان مشخصی از گاز طبیعی در پرداخت قابل بازگشت است. (در واقع منظور کریس کوک آن است که در قبال فروش میزان مشخصی از گاز طبیعی از سوی تولید کنندگان، به انتشار پول یا همان پترو ریال در کشور از سوی فروشندگان اقدام شود)

اهمیت و نکته جالب این روش در این است که به این طریق بهای سوخت‌های کربنی در ایران ممکن است مجدداً به سطح بهای جهانی نزدیک شود، و در قبال آن یارانه‌ها از طریق "پترو ریال" به افراد پرداخت شود و نه به طریق تورم زایی که اکنون بانک مرکزی از طریق متعارف صورت می‌دهد.

این امر از سویی می‌تواند به شکلی اساسی رفتار ایرانیان را به سمت صیانت و حفاظت از انرژی، سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر و پروژه‌های حفاظت از انرژی سوق دهد.

طبیعتاً در این روش واحد پول انرژی بایستی کاملاً شفاف باشد و مرجع پولی کشور بایستی همکاری نزدیکی با تولید کنندگان در خصوص اعتبار دهی داشته باشد. این روش بر مبنای این واقعیت است که یک واحد انرژی تنها واحد مطلق است.

این پول حاصل از انرژی در نتیجه می‌تواند به عنوان استانداردی ملی، منطقه‌ای و حتی جهانی برای ثبات مالی در نظر آورده شود.

همان‌گونه که سال پیش به اعضای اتاق بازرگانی تهران گفتم، ایرانیان بایستی از آمریکا برای قطع دسترسی آن‌ها به سیستم دلار متشکر باشند زیرا اکنون این احتمال وجود دارد که یک سیستم با ثبات و ممتاز به کار گرفته شود، سیستمی که اساساً و به شکلی محکم بر مبنای ارزش‌های اعتقادی بنا می‌شود.

مجموعه اخبار فرهنگی - هنری و میراث استان

 


«کافه هنر اهواز» کار رسمی خود را به زودی با برپایی آیین گشایش آغاز می‌کند.

این کافه هنر هر هفته به اجرای برنامه‌هایی مانند شب شعر،شاهنامه‌خوانی، اجرای نمایش، جلسات نقد فیلم، نقاشی، معرق‌کاری،اجرای موسیقی زنده و دعوت از هنرمندان برجسته این عرصه‌ها اهتمام می‌ورزد.

از دیگر برنامه‌های «کافه هنر اهواز» می‌توان از راه‌اندازی باشگاه هنرمندان و عضوگیری در سامانه اطلاع‌رسانی، فعالیت هنری (شامل همایش، گردهمایی، کنسرت‌ها،جشن‌ها، جنگ‌ها و نمایش ها) درسطح استان خوزستان نام برد.

از مهم‌ترین رشته‌های مورد توجه در این کافه هنر می‌توان به هنرهای تجسمی (نقاشی، طراحی،تندیس‌گری، عکاسی و چاپ)، هنرهای نمایشی (تئاتر)، موسیقی و ادبیات (شعر و داستان)، سینما و معماری اشاره کرد.

این کافه هنر در اهواز ـ کیانپارس ـ بین خیابان‌های 18 و 19 شرقی ـ طبقه فوقانی هایدا ـ مجتمع دنیا واقع شده است.

مرجع / ایسنا 
 

«پژوهش در شروه خوانی جنوب» امروز جمعه 29 دی‌ماه با حضور جمعی از شروه خوانان آبادان و استان بوشهر ساعت 19 در تالار مهر این شهرستان برگزار می‌شود.

این برنامه در راستای تقدیر از استاد مصیب کمیزی و با حضور جمعی از شروه‌خوانان مطرح این عرصه حسین کشتکار بوشهری، علی خدری، احمد ابتدایی و رشیدی برگزار می‌شود.

شروه واژه‌ای ناب و ایرانیست که به صدای پا و هر صدای آهسته تعبیر می‌شود و در یک جمله مهمترین آهنگ و سوز و ساز جنوب است.

این سروده از دل برخاسته، بیشتر مواقع در مایه دشتی، شوشتری، ترک و نوا خوانده می‌شود.

شروه به صورت منفرد و تک نفری با نوایی سوزناک اجرا می‌شود که البته باید آن را با مرثیه خوانی متفاوت دانست زیرا این آوای جنوبی در قالب دو بیتی‌هاییست که محتوای این دو بیتی‌ها بسیار از غم دور می‌باشد اما شکل و شیوه قرائت و خواندن آنها به صورت شروه خواه ناخواه با ریتمی غم‌آلوده همراه است.

مرجع / فـارس 
 

یک خبر از بهبهان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خوزستان خبر داد
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان خوزستان از کشف مقدار 270 کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک در شهرستان بهبهان خبر داد.

علی شوهانی در تشریح این خبر اظهار کرد: در راستای طرح کنترل محورهای مواصلاتی، پرسنل عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان خوزستان در معیت پرسنل پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان بهبهان در محور جاده زیدون به بهبهان به یک دستگاه خودروی زانتیا مشکوک و به راننده آن دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده خودرو به دستور ماموران اعتنا نکرده و به حرکت خود ادامه داد که در یک اقدام غافلگیرانه پس از چند دقیقه تعقیب و گریز توسط ماموران پلیس دستگیر شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان خوزستان گفت: ماموران پلیس پس از توقیف خودرو در بازرسی از آن مقدار 270 کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک که به طرز ماهرانه‌ای در صندوق خودرو جاسازی شده بود را کشف و ضبط کردند.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: راننده خودرو دستگیر و پس از تشکیل پرونده راهی مراجع قضایی شد.

مرجع / فـارس

معارف اسلامی

 

شفیعی سروستانی مطرح کرد
۳ تکلیف شیعه در عصر غیبت/ شناخت امام زمان(عج) از چه مسیری ممکن است 

خبرگزاری فارس: مدیر مؤسسه فرهنگی موعود با اشاره به سالروز آغاز امامت امام زمان(عج)، گفت: با زیارت اربعین به استقبال از آغاز امامت ولی‌عصر(عج) می‌رویم که نشان می‌دهد راه شناخت ایشان از مسیر امام حسین(ع) می‌گذرد.

خبرگزاری فارس: ۳ تکلیف شیعه در عصر غیبت/ شناخت امام زمان(عج) از چه مسیری ممکن است

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، شصت و نهمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی با موضوع «از حسین(ع) تا مهدی(عج)» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این نشست اسماعیل شفیعی سروستانی مدیر موسسه فرهنگی موعود و کارشناس مهدویت به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه دشمن سعی داشت با دغل‌کاری و حیله، واقعه کربلا را در دشت نینوا باقی بگذارد، افزود: کاروان اهل‌بیت(ع) پس از بازگشت از شام در اولین مجالی که پیدا می‌کنند در اربعین حسینی به دشت کربلا بر می‌گردند و به زیارت می‌روند، لذا از اربعین عاشورا قیام می‌کند، یعنی قیام دوباره حسین(ع) از اربعین اتفاق می‌افتد.

*زینب کبری(س) نحوه زندگی کردن را معنا کرد

شفیعی سروستانی سخنان خود را در سه سرفصل با موضوع «زیارت سرخ، معنی زندگی غیبت»، «مرام‌نامه شیعه بودن» و «عهد امام و عهد با امام» ارایه کرد و گفت: مسیر خروج عاشورا از مجرای اربعین اتفاق می‌افتد، اگر مرگ با شهادت امام حسین(ع) ظهور و بروز پیدا می‌کند، حضرت زینب کبری(س) نحوه زندگی کردن را معنا می‌کند.

*عشق به اهل‌بیت(ع) چه ثمراتی دارد

وی با اشاره به آیه 23 سوره شوری «...قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى...»، مزد نبوت را نیکی به اهل‌بیت دانست و ادامه داد: در تفسیر قمی از محمد بن مسلم و او از امام صادق(ع) شنید که حضرت فرمود: منظور از «قربی» در این آیه اهل‌بیت هستند. در روایت آمده است که «أَلا مَنْ مـاتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمّد مـاتَ شهیدا»؛ هر که با دوستی آل محمد بمیرد، شهید مرده است، همچنین عکس این موضوع نیز بیان شده است: «أَلا وَمَنْ مـاتَ عَلى بُغْضِ آلِ مُحَمَّد جـاءَ یَوْمَ الْقِیـامَةِ مَکْتُوبٌ بَیْنَ عَیْنَیْهِ آیِسٌ مِنْ رَحْمَةِ الله»؛ آگاه باشید! کسى که با بغض و کینه آل محمّد(ص) بمیرد، در روز قیامت مى‌آید، در حالى‌که بر پیشانى‌اش نوشته‌اند: این، مأیوس و ناامید از رحمت الهى است!

*معنای واژه زیارت از منظر آیت‌الله جوادی آملی

مدیر مؤسسه موعود با اشاره به تعریف واژه زیارت از منظر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، ابراز داشت: سوز مشتاقانه، آگاهانه و عاشقانه است که از سرای دل آغاز می‌شود، ‌از راه دل عبور می‌کند و سرانجام نیز از منزل دل به مقصد و مقصود می‌رسد و بار بر زمین می‌نهد.

وی با تأکید بر اینکه جان شیعه با عشق حسین(ع) ظهور پیدا می‌کند، افزود: با زیارت اباعبدالله شیعه معنای زندگی را دریافت می‌کند، حال کسی که در کربلا حسین(ع) را بگذارد و بدون حسین(ع) به شهرش بازگردد و تحولی در او ایجاد نشود، همانند کسی است که حسین(ع) را در کربلا تنها گذاشته است.

*عشق به مهدی(عج) در کلام امام حسین(ع)

شفیعی سروستانی با اشاره به بخش‌هایی از فرازهای زیارت امام حسین(ع) در عید فطر و عید قربان، بیان داشت: امام حسین(ع) در قالب دعا می‌فرماید: «پروردگارا در سایه احسانت، زیارت مولایم را برای من آسان بگردان و مرا از زیارت او محروم و ناکام مفرما و مرا از ذمه او وا مرهان...»، بی‌شک امام حسین(ع) به خاطر بخشیده شدن گناهان امت به کربلا نرفت، بلکه به خاطر برای بپا داشتن امر خدا و احیای دین به کربلا رفت.

*جایگاه ارزش زیارت امام حسین(ع)/ معنای زیارت سیدالشهدا(ع)

وی با بیان اینکه زیارت امام حسین(ع) مجرای اظهار ولایت و معرفت است، ادامه داد: امام صادق(ع) از زبان خداوند متعال می فرماید: «ارزش مکه در برابر کربلا مانند خیسی سر سوزن در برابر دریاست»، معنای زیارت امام سیدالشهدا(ع) به معنی اتصال مردم به حسین، به معنای اعلام بودن با حسین و تداوم حضور در کاروان حسین(ع) است و در غیر این صورت از کاروان حسین جدا می‌افتد.

سردبیر ماهنامه موعود با بیان اینکه سفارش به زیارت امام حسین(ع) در روایات بسیاری نقل شده است، خاطرنشان کرد: معاویه بن وهب از امام صادق(ع) نقل می‌کند: «هرگز زیارت حسین(ع) را به خاطر ترس رها مکن و کسی که زیارت آن حضرت را واگذارد و به سبب ترس زیارت نکند، حسرت فراوان خواهد برد».

*زیارت امام حسین(ع) در اربعین چه معنایی دارد؟/مرام‌نامه شیعه چیست؟

وی با اشاره به اینکه انسان از پیام زیارت اربعین متوجه می‌شود که هنوز قیام امام حسین(ع) به اتمام نرسیده است، به بازخوانی زیارت عاشورا به عنوان مرام‌نامه شیعه که از جانب خداوند بیان شده است، پرداخت و افزود: زندگی شیعه، همان حیات معناداری است که در جغرافیای حق طلبی و جهاد جلوه می‌یابد، زیارت زائر به منزله برافراشته نگهداشتن پرچم و قیام است، زیارت در حقیقت پاس داشتن امر خواست.

شفیعی سروستانی «تولی» و «تبری» را دو بال پرواز شیعه دانست و بیان داشت: تولی و تبری دو اصطلاح قرآنی است که از دیدگاه شیعه از جمله فروع دین و از واجبات شمرده می‌شود، این دو واژه به ترتیب به معنای دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا است.

*ارکان شیعه از منظر زیارت عاشورا

وی در ادامه به بیان مبادی و مبانی شیعه مطابق با زیارت عاشورا پرداخت و افزود: «فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً أسَّسَتْ أساسَ الظُّلْمِ وَالجَوْرِ عَلَیْکُمْ أهْلَ البَیْتِ»، بیانگر ارکان شیعه است که توسط امام حسین(ع) پی‌ریزی شد و توسط امام زمان(ع) ساخته خواهد شد، این عبارت «وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَأزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الّتِی رَتَّبَکُمُ اللهُ فِیها» بیان کننده استراتژی ظالم است که همواره ادامه دارد، چرا که در بخشی از زیارت عاشورا به بیان عمل ظالمانه آن‌ها می‌پردازد «وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَأزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الّتِی رَتَّبَکُمُ اللهُ فِیها».

مدیر مؤسسه موعود با اشاره به ذکر عامل میدانی ظلم در زیارت عاشورا «وَلَعَنَ اللهُ آل زِیَاد وَآلَ مَرْوانَ وَلَعَنَ اللهُ بَنِی اُمَیَّةَ قاطِبَةً وَلَعَنَ اللهُ ابْنَ مَرْجانَةَ وَلَعَنَ اللهُ عُمَرَ بْنَ سَعْد وَلَعَنَ اللهُ شِمْراً»، گفت: این افراد عمله‌های بنی‌امیه و حتی عمله‌های بنی‌اسرائیل هستند، با توجه به این مباحث ما نمی‌توانیم تفکراتی را بپذیریم که فاقد خداگرایی هستند مانند اومانیسم و سکولاریسم.

*جبهه حق و باطل در زیارت عاشورا

وی با بیان اینکه قوای لجستیکی و روحیه‌ساز و رضایت دهنده به قتل امام حسین(ع) مورد لعن خداوند قرار گرفته‌اند، افزود: سلسله تولی و تبری در زیارت عاشورا مطرح شده است، به طوری که جبهه حق در «السَّلام عَلَى الحُسَیْن، وَعَلَى عَلیِّ بْنِ الحُسَیْنِ، وَعَلَى أوْلادِ الحُسَیْنِ، وَعَلَى أصْحابِ الحُسَینِ» و جبهه باطل در «بَرِئْتُ إلى اللهِ وَإلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَمِنْ أشْیاعِهِمْ وَأتْباعِهِمْ وَأوْلِیائِهِمْ» مشخص شده است.

*شناخت امام زمان(ع) از چه مسیری ممکن است

شفیعی سروستانی با اشاره به سه نقطه عطف «کربلا با حسین(ع)»، «ظهور مقدمه امام زمان(عج)» و «قیامت کبری» اذعان داشت: پیوندی که با آخرین روز عزاداری اباعبدالله(ع) با ماه ربیع‌الاول وجود دارد و با زیارت اربعین به استقبال از آغاز امامت ولی‌عصر(عج) می‌رویم، نشان می‌دهد راه شناخت امام زمان(عج) از مسیر امام حسین(ع) می‌گذرد، به عبارتی دیگر شناخت امام عصر(عج) شناخت حسین زمان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «حرکت به سوی امام، تسلیم امام شدن و تجدید عهد با امام» سه تکلیف شیعه در عصر غیبت است. 

 

گزارش یک فاجعه پزشکی

 

هشدار رئیس‌ انجمن‌بیهوشی: استفاده از دارو‌های بیهوشی از رده خارج شده در بیمارستان‌ها! 
کد مطلب : 8082
گروه جامعه: رئیس انجمن بیهوشی کشور با اعلام کمبود دارو‌های بیهوشی٬ نسبت به عواقب استفاده از دارو‌های از رده خارج شده که منجر به فلج عضلات بیماران می‌شود٬ هشدار داد.
هشدار رئیس‌ انجمن‌بیهوشی: استفاده از دارو‌های بیهوشی از رده خارج شده در بیمارستان‌ها!
رئیس انجمن بیهوشی کشور با اشاره به عدم ورود ۳ داروی مهم بیهوشی به کشور و نایابی آنها گفت: متأسفانه اکنون داروهای از رده خارج بیهوشی روی کار آمدند که می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند.
دکتر محمدمهدی قیامت در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه تا به حال داروی بیهوشی چینی وارد کشور نشده است و گزارشی در این زمینه نداشتیم اظهار داشت: داروهای وارداتی موجود هندی هستند. کمبود داروی بیهوشی متأسفانه هنوز چشمگیر است و با وجود ادعای موجود که گفته می شود ورود داروهای وارداتی تعطیل شده است باید بگویم که دو تا سه قلم داروی بیهوشی ما نایاب است و کمبود جدی در این زمینه داریم.

قیامت با بیان اینکه همکاران بیهوشی مجبور به تغییر پروتکل های بیهوشی می‌شوند، تصریح کرد: این پروتکل های بیهوشی با توجه به بیماریهای زمینه ای و سن فرد باید تغییر کند که نبود داروهای اصلی بیهوشی برای ما محدودیت هایی ایجاد کرده و هشدار جدی به مسئولان می دهیم که کمبود را هرچه سریعتر جبران کنند. وی با بیان اینکه فقط سه قلم داروی بیهوشی نایاب شده است،‌خاطر نشان کرد: به همین دلیل برخی داروهای قدیمی مانند پاولون که از رده خارج شده بودند و داروهای فلج کننده عضلات است، دوباره روی کار آمده است که پیش بینی و از بین رفتن اثرش، مشکل است و می تواند خطراتی را ایجاد کند که البته با مراقبت های همکاران بیهوشی هنوز موردی گزارش نشده است اما هشدار می دهیم که امکان ایجاد اشکال وجود دارد لذا مسئولان اگر در واردات این سه دارو ناتوان هستند واردات آن را به انجمن بسپارند.

قیامت با اشاره به ورود این داروها از اروپا تصریح کرد: در این زمینه باید بگوییم که ما در مورد این سه دارو تحریم نیستیم بلکه مشکل این جا است که ال سی ها باز نشده است که این موضوع باعث شد این داروها به موقع سفارش داده نشوند لذا کمبود به علت تأمین ارز دارو و نامدیریتی بوده است نه تحریم. وی با بیان اینکه باید این داروهای اورژانسی وارد کشور شوند کیفیت داروهای بیهوشی موجود را به غیر از پاولون، استاندارد خواند و یادآور شد: دستی در عدم ورود این داروها به کشور می بینیم چرا که ورود این داروها کار سختی نیست و به علت کمبود این داروها هر روز که به اتاق عمل می رویم مشکلات را احساس می کنیم. قیامت گفت: کمبود این سه دارو ما را با مشکلات جدی مواجه کرده است و هر لحظه ممکن است برای هر کس اتفاقی بیافتد لذا مسئولان باید توجه کنند به غیر از مشکلاتی که عدم ورود این داروها برای مسئولان بیهوشی ایجاد می کنند بیمار و خانواده اش به مشکلات حقوقی برای پزشک و استرس های مختلف را نیز در پی دارند. 

تصاویر گزارشهای روز از نگاه دیگر سایتها

 

تصاویر: ترسناک ترین استخر جهان

این استخر که در سال ۲۰۱۶ میلادی کامل خواهد شد در ارتفاعی معادل با طبقه سی و هشتمین و در فاصله بین ساختمان دو برج ساخته خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


ترسناک‌ترین استخر جهان در بالای ساختمان آسمان خراشی در سنگاپور ساخته می‌شود.

به گزارش انتخاب ؛ ساخت این استخر که در سال ۲۰۱۶ میلادی کامل خواهد شد در ارتفاعی معادل با طبقه سی و هشتمین و در فاصله بین ساختمان دو برج ساخته خواهد شد.

این برج مسکونی در منطقه «بیشان» سنگاپور چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای را برای ساکنان این ساختمان و ساختمان‌های اطراف آن بوجود می‌آورد.


ساکنان این دو برج همچنین می‌توانند از طریق پل‌هایی که در طبقه ۱۴ و ۲۶ آن تعبیه می‌شود به این دو ساختمان رفت و آمد کنند.

به گفته یکی از طراحان، ساکنان این ساختمان که دارای ۵۰۹ آپارتمان است می‌توانند از تسهیلات لوکس و آسایش موجود در آن استفاده کنند و از آن لذت ببرند.


به نقل از روزنامه دیلی‌میل، در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز پروژه «اسکای پارک» که دارای یک استخر روباز کشتی شکل در پشت‌بام ساختمان سه هتل بود، برای بازدید عموم به بهره برداری رسید.  
 
 
ده ها هزار خودرو آسیب دیده بر اثر طوفان سندی در باند فرودگاهی در نیویورک ذخیره شده است. قرار است بزودی حراجی بزرگی برای فروش این خودروها به صورت اینترنتی برگزار شود. درآمد ناشی از این حراج تا 2.7 میلیون دلار تخمین زده می شود.





 
 

یک نقد فرهنگی

 

 

 
یکی از فعالان فرهنگی و دانشگاهی اصولگرا:
مردم‌ایران تلویزیون داخلی را در روز دو دقیقه می‌بینند
کد مطلب : 8137 
گروه فرهنگی: یکی از فعالان فرهنگی و دانشگاهی اصولگرا با اعلام اینکه صدا و سیما به بن‌بست رسیده و دچار انحطاط شده٬ گفت مردم ایران روزانه به طور متوسط دو دقیقه تلویزیون جمهوری اسلامی را نگاه می‌کنند چون قد و قامت صدا و سیما در ایران «کوتاه» است! 
مردم‌ایران تلویزیون داخلی را در روز دو دقیقه می‌بینند
به گزارش بهارنیوز، ابراهیم فیاض اظهار داشت: صدا و سیما قد و قامتش کوتاه است و برای همین است که دارد از میان مردم حذف می‌شود. طبق نظرسنجی هایی که منتشر شده، مردم الآن بطور متوسط ۲ دقیقه تلویزیون جمهوری اسلامی را تماشا می‌کنند. وی در گفتگو با سایت «۵۹۸» گفته است: من حتی اگر ممنوع التصویر هم نمی‌شدم، دیگر رغبتی نداشتم که به تلویزیون بروم. آقای ضرغامی بنده را به خاطر انتقاداتی که کردم و گفتم صدا و سیما مغز ندارد، ممنوع التصویر کرد. الآن دیگر من را هم که دعوت می‌کنند، خودم رغبتی به رفتن ندارم. الان آنقدر سطح صدا و سیما پایین آمده است که دیگر هیچ گونه مرجعیتی ندارد. از آنسو اتفاق دیگر اینکه اصلاً تلویزیون دارد بکلی مرجعیتش را در جهان از دست می‌دهد و اینترنت جای آن را می‌گیرد. جوامع دیگر باسواد شده‌اند و به دنبال رسانه‌های «متعامل» می گردند نه یکطرفه.

وی با بیان اینکه صدا و سیما «بریده» و «بن‌بست» رسیده است افزود: «این حاصل بریدگی و به
رسانه ملی تا زمانی که مغز ندارد، به هیچ جا نخواهد رسید. فقط پول نفت را دارد مصرف می کند و هرچه هم بیشتر دست و پا می زند، مشکلات بیشتری ایجاد می کند
بن بست رسیدن صدا و سیماست. در نماز جمعه پسران و دختران خوشگل و خوش تیپ را نشان می‌دهد، می‌رود با کسانی مصاحبه میکنند که قیافه شان عجیب و غریب است! چون دیگر از محتوا به فرم رسیده؛ چون محتوا ندارد، دنبال فرم است و دچار فرمالیست شده است. چون نمی‌تواند از لحاظ محتوایی آن قشر را پوشش دهد و تحلیل کند، در ظاهر با آنها مصاحبه می‌کند تا بگوید من متعلق به همه هستم. درحالی که اینطور نیست. و این صورت گرایی بدون محتواست که انحطاط صدا و سیما را رقم می‌زند. فیاض افزوده است: تا مشکل فرهنگی اصلاح نشود و آدم مختصص در جایگاهش قرار نگیرد، و تا آن شورا و دبیرخانه اش اصلاح نشود، امیدی به رسانه ملی هم نیست و از طرف دیگر آن رسانه ملی تا زمانی که مغز ندارد، به هیچ جا نخواهد رسید. فقط پول نفت را دارد مصرف می‌کند و هرچه هم بیشتر دست و پا می‌زند، مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. یعنی انحطاط فکری ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: شما اگر راهبرد کلان تئوریک داشته باشید، حتی آمریکایی را هم می‌توانید بیاورید با او مباحثه کنید. الآن اساتیدی هستند که کتابهای خارجی را میخوانند، ولی محتوای بومی تولید می‌کنند. چرا؟ چون درس خواندند، سواد دارند، آدم تئوریک هستند. وقتی شما ضعیف باشید حتما غربگرا خواهید شد.

وی با بیان اینکه وقتی شما حتی یک مجری متخصص مناظره ندارید چه کار می‌خواهید بکنید؟ عنوان کرد: فضا بسته است، نمی‌شود فکر کرد. نمی‌شود در یک فضای بسته‌ای که رسانه از لحاظ فکری و مغزی ضعیف است، شما تحلیل کنید که فلان کار درست یا غلط است. من می‌گویم اگر یک فضای فکری وجود داشته باشد، مثل رسانه‌های خارجی که مغز پشت آن است، دشمنش را هم بیاورد، به نفع خودش تمام می‌کند.

برگی از تاریخ انقلاب اسلامی

 

 

ادعای مذاکره پنهانی با دولت بازرگان: آمریکا سال 1358، از حمله قریب الوقوع عراق خبر داده بود

بر اساس گزارش تازه منتشر شده دو مقام آمریکایی روز ۲۳ مهرماه با پرواز به ایران با ابراهیم یزدی وزیر خارجه وقت و امیرانتظام که برای شرکت در این جلسه باز از استکهلم به تهران آمده بود دیدار کردند. قرار بود مصطفی چمران، وزیر دفاع، هم در این جلسه حاضر باشد اما در کردستان مجروح و بستری شده بود. هیچ‌ فرد دیگری در این جلسه نبود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که مارک گازیوروسکی، تاریخ نگار آمریکایی انجام داده و اخیرا منتشر شده است، دیپلمات ها و ماموران آمریکایی حدود یک سال پیش از حمله عراق به ایران و آغاز جنگی که هشت سال به طول انجامید، دولت مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت ایران را از این حمله احتمالی مطلع کرده بودند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از بی بی سی، گازیوروسکی تاریخ نگار آمریکایی که پیش از این کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را مورد مطالعه قرار داده بود، نتیجه مطالعه خود را بر اساس اسناد سفارت آمریکا در تهران و گفت و گو با آمریکایی های مذاکره کننده با دولت آقای بازرگان در فاصله اردیبهشت تا مهر ۱۳۵۸، منتشر کرده است.

مجله فکری - تحلیلی اندیشه پویا که در تهران منتشر می شود، در شماره پنجم خود این گزارش را به همراه گفت و گویی با آقای گازیوروسکی منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش "مقام‌های سفارت آمریکا از اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۷ با نهضت آزادی ایران که مهدی بازرگان رهبری‌اش می‌کرد، ارتباط برقرار کرده بودند؛ آن زمان نشانه‌های انقلاب کم‌کم هویدا شده بود. جان اِستمپل، مأمور سیاسی وزارت امورخارجه آمریکا، اوایل ماه با یکی از اعضای نهضت آزادی، دیدار کرده بود و با همدیگر در مورد شرایط موجود مملکت بحث کرده بودند. او هرازگاهی با دیگر رهبران نهضت آزادی دیدار داشت و درباره موقعیتی که داشت شکل می‌گرفت و پیش می‌رفت، بحث می‌کردند."
تماس با نهضت آزادی پیش از انقلاب تا اشغال سفارت

بر اساس این گزارش آقای اِستمپل ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۷ برای اولین بار عباس امیرانتظام را دید، "عباس امیرانتظام مهندسی ۴۶ ساله و تاجری بود که ابتدا در دانشگاه تهران و بعدتر در پاریس و برکلی درس خوانده بود و پس از فارغ‌التحصیلی چند سالی را در آمریکا کار تجاری کرده بود."


با انتخاب مهدی بازرگان به نخست‌وزیری دولت موقت ایران، عباس امیرانتظام هم معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت شد.

بر اساس تحقیق تازه منتشر شده، "عباس امیرانتظام سفارت آمریکا را از اتفاقات مهم باخبر می‌کرد و هرازگاهی از آمریکا کمک می‌خواست، مثلا برای ترغیب شاپور بختیار، نخست‌وزیر، به استعفا و برنامه‌ریزی‌ها برای بازگشت مسالمت‌آمیز آیت‌الله خمینی به کشور."

مارک گازیوروسکی می نویسد "اگرچه امیرانتظام احتمالا بیش‌ترین میزان تماس را با آمریکایی‌ها داشته اما مقام‌های سفارت آمریکا در آن برهه گفت‌وگوهای مشابهی با مقام‌های ایرانی دیگری هم داشتند، از جمله با خود مهدی بازرگان، ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه، ناصر میناچی وزیر ارشاد، احمد مدنی وزیر دفاع، و حتی رئیس شورای انقلاب، محمد بهشتی."

در بهار ۱۳۵۸ هم‌چنان که به‌تدریج ناآرامی‌های عرب‌ها، کُردها، و دیگر اقلیت‌ها در ایران شروع می شد، رهبران ایران دچار این نگرانی شده بودند که نکند پای برخی قدرت‌های خارجی درمیان باشد.

"محتمل‌ترین متهم عراق بود اما بسیاری فکر می‌کردند محرک این ناآرامی‌ها آمریکا، اسرائیل، اتحاد جماهیر شوروی، گروه‌های چریکی فلسطینی، و یا دیگر کشورهای عرب‌نشین‌اند. بر اساس تحقیق آقای گازیوروسکی عباس امیرانتظام و دیگران در گفت‌وگوهای‌شان با مقام‌های سفارت آمریکا این نگرانی‌ها را طرح می‌کردند."

بر اساس این تحقیق در این برهه مقام های آمریکایی چندان میلی به دادن اطلاعات حساس به ایران نداشتند و "نگران بودند چنین اطلاعاتی دست آدم‌های نامشخص بیفتد."


اما به‌رغم این بی‌میلی، ۲۶ اردیبهشت‌ماه "گزارش کمابیش ملایم و بی‌خطری درباره وضعیت افغانستان به آقای امیرانتظام داده شد. طی دیداری در روز ۳ خردادماه، امیرانتظام به یکی از مقام‌های سفارت گفت این گزارش به دردشان خورده اما ایران واقعا نیازمند اطلاعاتی در مورد تهدیدهای پیش‌روی امنیت داخلی‌اش است."

بر اساس تحقیق تازه منتشر شده این تاریخ نگار آمریکایی، اوایل تیرماه بروس لینگن که قرار بود صرفا مدت کوتاهی در ایران بماند ــ جای چارلز ناس کاردار سفارت را تا زمان انتصاب سفیر تازه آمریکا در ایران گرفت و سرپرست سفارتخانه شد. لینگن برای اولین بار ۱۶ تیرماه با امیرانتظام دیدار کرد . . . لینگن شفاها شرح مختصری در مورد ارزیابی کنونی آمریکا درباره‌ موضع عراق در قبال ایران داد، از جمله اطلاعاتی برگرفته از تلگرافی متعلق به اواسط خردادماه از بخش منافع ایالات متحدِ سفارت آمریکا در بغداد که گزارش شایعات و مشاهداتی از تحرکات عظیم یگان‌های مسلح عراقی از شمال‌شرق این کشور به جنوب‌شرق بود، جایی که ایران آسیب‌پذیرترین موضع ممکن را در برابر حمله‌ای احتمالی داشت."


خروج عباس امیرانتظام از ایران با ماموریت سفارت

اوایل مرداد سال ۱۳۵۸ عباس امیرانتظام به سمت سفیر ایران در کشورهای اسکاندیناوی منصوب شد و از ایران رفت. مأموریت اصلی او در این بر اساس گزارش تازه منتشر شده "ادامه دادن تماس‌هایش با مقام‌های آمریکایی بود، کاری که بیرون ایران راحت‌تر می‌توانست انجام دهد، و نیز ترغیب مهاجران ایرانی به بازگشت به وطن."

تماس مقام های ایران و آمریکا از همان ابتدای ماموریت آقای امیرانتظام آغاز شد. محقق آمریکایی می نویسد که عباس امیرانتظام دوباره درخواست اطلاعاتی در مورد تهدیدات خارجی علیه امنیت ملی ایران کرد و گفت این مهم‌ترین کاری است که آمریکا می‌تواند برای بهبود روابط دوجانبه‌اش با ایران انجام دهد. امیرانتظام هم‌چنین گفته بود که آیت‌الله روح الله خمینی این گفت‌وگوها را تأیید کرده، اگرچه بر اساس اسناد به دست آمده تاریخ نگار آمریکایی درباره صحبت این ادعا تردید کرده است.

پس از آن عباس امیرانتظام به اتهام جاسوسی بازداشت، محاکمه و به اعدام محکوم شد. حکم او سپس حبس ابد تقلیل یافت. آقای امیرانتظام قدیمی‌ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش مارک گازیوروسکی اوایل شهریورماه ۱۳۵۸ بخش‌هایی از جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده بودند که عراق در حال آماده شدن برای حمله‌ای احتمالی به ایران می‌شود.
پیش بینی وزارت دفاع آمریکا از حمله عراق به ایران

"یکی از نخستین تحلیل‌ها در این باره، متعلق به هُوارد تایچِر بود، از تحلیلگران پنتاگون که در مارس ۱۹۷۹ [اسفندماه ۱۳۵۷] گزارشی تهیه کرد که نشان می‌داد ظرفیت‌های نظامی عراق به میزان قابل توجهی بالا رفته و پرسش‌هایی را در مورد مقاصد و نیات رهبران این کشور مطرح می‌کرد. ماه ژوئن [خردادماه] مرکز ملی ارزیابی اطلاعات به این نتیجه رسید که عراق برتری نظامی قابل توجهی نسبت به ایران دارد و حدس واحد منافع ایالات‌متحد سفارت آمریکا در عراق این بود که عراق احتمالا می‌خواهد ضرب‌شستی سریع به ایران نشان بدهد."


گزارش دیگری در گزارش آقای تایچر نشان از افزایش عظیم نیروهای مسلح و خودروهای تانک‌ بر عراق، اسنادی دال بر خواست این کشور برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای، افزایش سریع و روزافزون درآمد نفتی‌اش، و لفاظی‌های ستیزه‌جویانه‌ پان‌عربی صدام حسین داشت.

نویسنده گزارش تازه منتشر شده مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا در سال ۱۳۵۸می نویسد یکی از مقام‌هایی که این گزارش‌ها را دید، دیوید نیوسام معاون وزیر خارجه آمریکا بود.

"نیوسام و احتمالا دیگر مقام‌های بلندپایه آمریکا که چشم‌انداز جنگ میان این دو کشور به‌ لحاظ استراتژیک مهم، گوش‌به‌زنگ‌شان کرده بود، به این نتیجه رسیدند که آمریکا باید در مورد این فعالیت‌های عراق اطلاعاتی به دولت بازرگان بدهد تا آن‌ها بتوانند برای بازداشتن عراق از این حمله اقداماتی انجام بدهند و از این طریق جلوی وقوع جنگ را بگیرند."


آمریکا و تلاش برای فعال کردن تاسیسات دیدبانی در ایران

مارک گازیوروسکی می نویسد "در این برهه مقام‌های آمریکایی به‌دنبال راه‌هایی برای ادامه فعالیت‌های‌شان در تأسیسات دیدبانی الکترونیک تَکسمَن بودند. یکی از فکرهایی که به ذهن‌شان رسید، راه‌اندازی مجدد یکی دیگر از تأسیسات دیدبانی الکترونیک با اسم رمز آیبِکس بود تا بعد از این که دیدند آیبِکس چه‌قدر می‌تواند به دردشان بخورد، برای ترغیب‌ مقام های ایرانی به راه‌اندازی مجدد تَکسمَن تلاش کنند."

تَکسمَن برای رصد آزمایش‌های موشکی شوروی طراحی شده بود، آیبِکس را هم برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد تحرکات نیروهای نظامی، ارتباطات رادیویی، و دیگر فعالیت‌های نظام متداول همسایه‌های ایران در کناره مرزها طراحی کرده بودند. اگرچه قسمت‌هایی از آیبِکس را در جاهای دیگری هم می‌شد استفاده کرد، اما عمده پیکربندی‌اش برای رصد فعالیت‌های نظامی داخل خاک عراق طراحی شده بود.


بر اساس این گزارش "اوایل دهه پنجاه که فکر تأسیس آیبِکس مطرح شد، رفتار عراق در قبال ایران بسیار خصمانه بود. پیش از وقوع انقلاب ایران، بیش‌تر بخش‌های سیستم آیبکس فعال شده بودند، از جمله پایگاه‌های زمینی استراق‌سمع که امکانات الکترونیک داشتند، و سه‌ هواپیمای سی‌۱۳۰ که می‌توانستند پیام‌های رادیویی را رصد کنند و از داخل حریم هوایی ایران به‌صورت مورب عکس‌هایی بگیرند."

"مقام‌های آمریکایی تصمیم گرفتند به همتاهای ایرانی‌شان در مورد آیبکس و چگونگی راه‌اندازی آن اطلاعات بدهند، هم به این‌ قصد که به آن‌ها امکانی را برای رصد تدارکات عراق به‌منظور حمله به ایران بدون تکیه به اطلاعات آمریکا بدهند و هم به این امید که چنین اقدامی راهگشای‌شان برای راه‌اندازی مجدد تَکسمَن باشد."

تاریخ نگار آمریکایی می نویسد که در جریان دیدار مقام های آمریکایی با عباس امیرانتظام سفیر ایران در استکهلم مجموعه کتابچه‌هایی را دربرگیرنده‌ دستورالعمل‌ها و نیز راهنماهایی را برای بهره‌برداری از آیبکس فراهم کرد و ۱۳ مهرماه آن‌ها را تحویل امیرانتظام دادند.

مقام های آمریکایی بعد "موضوع تأسیسات تَکسمَن را پیش کشیدند و امیرانتظام قول داد موضوع را با مقام‌های ایران مطرح و مقدمات دسترسی دوباره آمریکایی‌ها به تَکسمَن را فراهم بیاورد."

دیدار با وزیر خارجه ایران در تهران

بر اساس گزارش تازه منتشر شده دو مقام آمریکایی روز ۲۳ مهرماه با پرواز به ایران با ابراهیم یزدی وزیر خارجه وقت و امیرانتظام که برای شرکت در این جلسه باز از استکهلم به تهران آمده بود دیدار کردند. قرار بود مصطفی چمران، وزیر دفاع، هم در این جلسه حاضر باشد اما در کردستان مجروح و بستری شده بود. هیچ‌ فرد دیگری در این جلسه نبود.

مقام های آمریکایی به دولتمردان ایرانی در این جلسه گفتند که "اسناد متقنی مبنی بر انجام مانورهایی نظامی از سوی عراق وجود دارد که فقط می‌توان با گزینه آماده شدن برای حمله‌ای احتمالی به ایران توجیه‌شان کرد."


مورخ آمریکایی درباره مطلع بودن آیت الله خمینی از مذاکرات دولت موقت و آمریکا تردید نشان داده است

مقام های آمریکایی بر اساس این گزارش در توضیح نشانه های این رویارویی احتمالی گفته بودند "مانورهایی با حضور مشترک یگان‌هایی مختلف و تمرین‌هایی برای گسیل و حرکت سریع یگان‌هایی بزرگ در مسیر شط‌ العرب (اروند رود) رودی که مشخص‌کننده جنوبی‌ترین بخش مرز میان عراق و ایران است، در جریان است."

"عراق هم‌چنین مقادیر عظیمی ابزارآلات و تمهیدات جنگی را در این منطقه دارد جاساز می‌کند، این ابزارآلات و تمهیدات را پنهان و استتار می‌کند، و مشغول اجرای طرح‌های مهندسی نظامی‌ای است که حمله به ایران را برایش تسهیل خواهند کرد."

کوتاه مدتی بعد با اشغال سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ اعضای دولت موقت به همراه مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت به نشانه اعتراض به شرایط کشور، کناره گیری کردند.

مورخ آمریکایی می نویسد مهدی بازرگان و همکارانش "اطلاعات موجود را به جانشینان‌شان ندادند، اطلاعات در مورد تدارکات حمله عراق به ایران و این‌که چه‌طور می‌توان به‌یاری آیبکس این تدارکات را رصد کرد. مقامات ایران غافل از تهدیدی که از سوی عراق متوجه‌شان بود، پاکسازی نیروهای مسلح را ادامه دادند. آن‌ها هم‌چنین به‌رغم درگیری‌های مکرر با نیروهای عراقی طی ماه‌های پیش از حمله‌، تلاشی برای تقویت استحکامات دفاعی‌در مناطق مرزی نکردند."

به نوشته این گزارش آن‌زمان ایران فقط دو لشگر از نیروهای مسلح و دو لشگر موتوریزه‌ پیاده‌نظام در غرب کشور داشت که آن‌ها هم همگی از مرزها فاصله گرفته بودند. درمقابلِ این یگان‌ها، عراق پنج لشگر از نیروهای مسلح، دو لشگر موتوریزه پیاده‌نظام، و پنج لشگر منظم و حرفه‌ای پیاده‌نظام داشت.

عراق سی و یکم شهریور ۱۳۵۹ رسما به ایران حمله نظامی کرد.

گازیوروسکی می‌نویسد: "طی دو روز اول حمله، نیروهای عراقی به هیچ یگان نظامی ایرانی که در حد تیپ باشد، برنخوردند. چند هفته نخست نبرد، هزاران کشته و زخمی ایرانی به جا گذاشت و ایران صدهاکیلومتر مربع از خاکش را از دست داد، تا این‌که سپس توانست، در پی اشتباهات عراقی‌ها و قهرمانی‌های نیروهای نظامی نامنظم ایرانی، جلوی یورش عراق را بگیرد."

قابل توجه مدیران محترم استانی

 

بهترین شهر جهان با بالاترین کیفیت زندگی + تصاویر  

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شهر اروپایی «وین» (Vienna) برای چهارمین سال متوالی به عنوان یکی از شهرهای جهان با بالاترین سطح کیفیت زندگی معرفی شد.

مؤسسه رتبه بندی و تحقیقاتی «مرسر» (Mercer) با بررسی خصوصیات متمایزی همچون ثبات سیاسی ،‌ افزایش استانداردهای زندگی و زیر ساخت های شهری ،‌ «وین» پایتخت اتریش را به عنوان بهترین شهر جهان با بالاترین سطح کیفیت زندگی معرفی کرد. زوریخ در سویس، آکلند در زلاندنو، مونیخ در آلمان و ونکوور در کانادا رتبه های بعدی این فهرست هستند.

«وین» بزرگترین شهر اتریش است و به داشتن قهوه هایی خوش عطر و طعم ، میزان پایین جرم و جنایت ، معماری های تاریخی و جاذبه های گردشگری معروف است.

بازارهای روز وین محل مناسبی برای تهیه هر نوع نیازمندی با قیمت ارزان است .

موزه شهر وین در محله نیوبائو (Neubau) در کنار سالنهای کنسرت و تئاتر بخش فرهنگی این شهر را تشکیل می دهند.

وین مهد غذاهای خوشمزه جهان است . پنیر وینی را فقط می توان در قدیمی ترین رستوران این شهر یعنی (steirereck) یافت.

این شهر به قهوه های خوش عطر و طعمی نیز معروف است . قهوه سنتی وین که در سال 1683 اختراع شد مخلوطی از خامه زده شده با اسپرسو است .

زیباترین معماریهای قرون وسطی در دوره باروک را می توان در شهر وین یافت.

این شهر در زمستان زیباتر است . «دنیای یخ» در مساحت گسترده در میدان «سیتی هال» جلوه ای دیگر به زمستان می دهد.

بهره وری و تخصص پلیس وین ، عامل اصلی برقراری نظم در این شهر است .

153 هزار دانشجو در دانشگاه های وین مشغول تحصیل هستند.

این شهر با 4 هزار و 500 ایستگاه با کیفیت ترین خدمات حمل و نقل را ارائه می کند.

وین مهد پرورش موسیقیدانان بزرگی همچون موتزارت ، بتهوون ، استراس و برامس است.

«شون برون» (Schonbrunn) قدیمی ترین باغ وحش جهان است که در سال 1752 در وین تأسیس شده است.

بزرگترین زمرد سبز جهان به وزن 2860 قیراط در خزانه داری سلطنتی وین است.

«رایزنراد» (Riesenrad) قدیمی ترین چرخ و فلک جهان است که سال 1897 در وین ساخته شد.

وین مرکز اروپا و بزرگترین میزان کنگره های بین المللی است .

+ نوشته شده در جمعه بیست و نهم دی 1391ساعت 15:26 توسط امیر رحمانی | نظر بدهید

یک تحلیل سیاسی

 

الازهر و مفتیان سعودی ؛از تضاد تا همکاری 

خبرگزاری فارس: در حالی که اغلب کارشناسان خاورمیانه از تشدید اختلاف سلفی ها و اخوانی ها بعد از انقلاب مصر در این کشور خبر دادند ،مرکز الازهر به عنوان خاستگاه اخوانی ها میزبان نشستی شده تا از حمایت جریان سلفی و نیز حاکمان ثروتمند سعودی اطمینان حاصل کنند.

خبرگزاری فارس: الازهر و مفتیان سعودی ؛از تضاد تا همکاری

وضعیت دشوار ناشی از حملات سنگین جبهه سکولارها و نیز بازماندگان حکومت مبارک به حکومت محمد مرسی ، اخوانیهای مصر را بر آن داشته تا به رقیب سلفی خویش دست اتحاد بدهند.

سلفیها و وهابی ها که با حمایت همه جانبه عربستان در حزبی بنام النور جمع شدند در انتخابات پارلمانی سال گذشته مصر به مبارزه با اخوانی ها برخاستند که نتیجه آن گرفتن 20 درصد از کرسی های مجلس توسط این گروه بود

دو جریان سلفی و اخوانی به رغم آنکه در مقاطعی از تاریخ بویژه بعد از عزیمت سید قطب(پایه گذار اخوان المسلمین) به عربستان همسویی داشته اند اما طی سه دهه دوران حکومت مبارک و ائتلاف دیکتاتوری مصر با سعودیها ، اختلاف نگرشهای جدی میان آنها بروز کرد به گونه ای که در این مدت اخوانی ها پرچمدار دفاع از مبارزه جهادی علیه اسرائیل شدند اما علمای وهابی به توجیه مشی مصالحه ریاض پرداخته یا در قبال آن سکوت پیشه کردند. این اختلاف نظر بعد از تولد شاخه القاعده که که در سازمان خود ترکیبی از شاگردان اخوانی و سلفی را جای داد و علم مبارزه با حضور بیگانگان در سرزمینهای اسلامی از جمله جزیره العرب را بر داشت به اوج رسید.

اما اکنون خبر می رسد که الازهر برای نزدیک کردن این دو جریان مدعی خاورمیانه فعال شده است

در ضیافت اخیر الازهر شماری از علمای وهابیت از جمله محمد العریفی مفتی ضد شیعه این جریان حضور یافتند

گفته می شود أحمد الطیب شیخ و رییس دانشگاه الازهر ،الشیخ محمد العریفی استاد دانشگاه عربستان سعودی و مبلغ وهابیت و عبدالله النفیسی معاون شیخ الازهر و برخی از مقامات دولتی سخنرانان این نشست بودند. از همین روست که برخی ناظران مصری گرفته اند اخوانی ها و الازهر مصر بعد از رفراندوم قانون اساسی با سلفیهای مصر(حزب النور) متحد شده و برای مواجهه با جبهه نیرومند سکولارها و لیبرالها اختلافات سنتی خود را کنار گذاشته اند و به نظر می آید نشست اخیر در دانشگاه الازهر با همین هدف انجام می گیرد

البته آنگونه که رسانه های عربی توصیف کرده اند دوستیها و علایق میان العریفی و الطیب قبل از این شکل گرفته بود زمانی که العریفی یک خطبه تبلیغاتی در وصف مصر در اوج بحران ایراد کرد و در آن مصر را «ام المجاهدین ، امّ الدنیا و مرکز نزول پیامبران» نامید و همین خطبه موجب شد شیخ الازهر پیام تلگراف و سپاس به وی تقدیم دارد

العریفی پیش از این به دلیل ایراد خطبه های ضد شیعی و نیز دشنام گویی به مراجع دینی از جمله آیت الله سیستانی با بایکوت دولتهای کویت و عراق روبرو شد و حتی مقام های سعودی مدعی شدند که وی را تنبیه کرده و مدتی از ایراد خطبه منع کرده اند

البته برخی از ناظران نیز معتقدند که هدف این همسویی جدید میان دو جبهه سلفی و اخوانی رویارویی با بلوک قدرتمند شیعه از لبنان تا ایران است. به باور این ناظران،دو جریان اخوانی ها و سلفی ها با آنکه بعد از انقلابهای عربی بویژه دو جنبش مصر و تونس خود را در مقام فاتحان انقلاب دیدند اما هر دو در مرحله تثبیت و تاسیس نظام با بحران ها و چالشهای جدی مواجه شده اند.

یک رشته از موانع آنها به مقاومت و ترس شدید جریان های لیبرال بر می گردد که تفکر سلفیها در عرصه حکومت را مساوی طالبانیسم می بینند اما مانع دیگر آنها از پرچمداری جریان شیعه بویژه در عرصه مقاومت خاورمیانه بویژه دفاع از فلسطین و لبنان بر می گردد. برهمین اساس گفته می شود با ائتلافی که در حال حاضر سعودیها، قطریها و ترکیه تشکیل داده اند اخوانیون و سلفیون امیدوارند که بتوانند دست کم در بحران سوریه مانع از غلبه و پیروزی علویها شوند

در این راستا گفته می شود که سعودیها برای جلوگیری از نزدیکی بیشتر ایران به مصر انقلابی ارتباطات جدیدی را با مرکز الازهر شروع کرده و العریفی را ماموریت تحت الشعاع قرار دادن سفر مهم وزیر خارجه ایران به قاهره نزد احمد الطیب فرستاد

حبیب فوزی

منبع: سیاست ما

تغذیه و سلامتی

 

 

به گزارش مشرق به نقل از برترین‌ها، با وجود باکتری لیستریا در طالبی، E. coli در جوانه گندم و سالمونلا در گوشت بوقلمون، به نظر می رسد غذاهایی که ما هر روز می خوریم یک بمب ساعتی هستند که هر لحظه احتمال انفجار دارند. در این مطلب، 10 غذایی را نام برده ایم که آلوده به میکروب های متفاوت هستند و می توانند برای بدن ضرر داشته باشند.

ا وجود باکتری لیستریا در طالبی، E. coli در جوانه گندم و سالمونلا در گوشت بوقلمون، به نظر می رسد غذاهایی که ما هر روز می خوریم یک بمب ساعتی هستند که هر لحظه احتمال انفجار دارند. در این مطلب، 10 غذایی را نام برده ایم که آلوده به میکروب های متفاوت هستند و می توانند برای بدن ضرر داشته باشند.

1. گوشت مرغ

آلودگی: نتیجه تحقیقاتی که در سال 2010 میلاد توسط «گزارش مشتری ها» منتشر شد، نشان می دهد 62 درصد از مرغ و جوجه های کبابی آلوده به باکتری کمپیلاباکتر است و 14 درصد نیز باکتری سالمونلا دارند. تعداد مرغ هایی که به باکتری های دیر مرگ آلوده هستند، نسبت به 6 سال پیش 30 درصد افزایش یافته است.

در سوپرمارکت: بهتر است به دنبال خرید مرغ های ارگانیک باشید. این مرغ ها در محیط های خلوت تر رشد کرده اند و کمتر احتمال آلودگی کمتری دارند. بهتر از آن نیز، خرید مرغ های محلی است.

در خانه: وقتی مرغ را در سینک ظرفشویی شستید، سریعا آن را داخل قابلمه بپزید. مرغ را کاملا بپزید و اجازه ندهید قسمتی از آن خام یا نیم پز باقی بماند. هنگام پخت یک مرغ درسته نیز برای اطمینان از پخته شدن آن، دمای قسمت های ضخیم ران مرغ را تست کنید.

2. همبرگر گوشت

تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته است، نشان می دهد بیش از 53 درصد از همبرگرهای گوشت باکتری کلوستریدیوم پرفرینجنز، 30 درصد استافیلوکوکوس و 12 درصد، لیستریا دارند.

در سوپرمارکت: سعی کنید همبرگرهایی که با گوشت گاو تغذیه شده با علف تهیه شده اند را بخرید. یافته های علمی نشان داده اند، این همبرگرها فقط 4.5 درصد باکتری سالمونلا دارند. گاوهایی که علوفه، غله و سویا نمی خورند، اسید معده آنها افزایش می دهد و منجر به عمر بیشتر باکتری های موجود می شود.

در خانه: به تکه های همبرگر خود پونه کوهی تازه اضافه کنید. در دانشگاه ایالت کانزاس آزمایشی روی ادویه های مختلفی که خانم های خانه دار به گوشت اضافه می کنند، انجام شد و نشان داد پونه کوهی به خوبی می تواند باکتری های گوشت را از بین ببرد. برای هر 450 گرم گوشت، یک قاشق چایخوری پونه به آن اضافه کنید. در ضمن، بهتر است همبرگرهای ضخیم روی آتش مستقیم کباب شوند.

3. گوشت بوقلمون

آلودگی: بوقلمون یکی از آلوده ترین پرنده های خوراکی است. آزمایشات نشان داده اند، گوشت بوقلمون شامل یکی از باکتری های لیستریا، کمپیلاباکتر، کلوستریدیوم یا هر سه آنها به طور یکجا است.

در سوپرمارکت: سعی کنید بوقلمون ارگانیک خریداری کنید. این بوقلمون ها بدون آنتی بیوتیک رشد می کنند. بسیاری از پرورش دهنده های تجاری بوقلمون، به پرنده های خود دارو تزریق می کنند که موجب رشد بیشتر باکتری در بدن آنها می شود. در واقع، نتیجه تحقیقات کارشناسان دانشگاه مریلند نشان داد بوقلمون های ارگانیک باکتری کمتری از انواع غیر ارگانیک ندارند، اما باکتری های آنها مقاومت کمتری دارند و سریع تر از بین می روند.

در خانه: سعی کنید گوشت مرغ به ویژه گوشت بوقلمون را از وعده های ثابت غذایی خود حذف کنید. این گوشت ها بسیار آلوده هستند. اما در صورت استفاده نیز باید هر سطحی که با گوشت خام بوقلمون در تماس بوده است را بسیار تمیز شست و شو بدهید و ضدعفونی کنید. به جای استفاده از اسکاچ، با دستمال یکبار مصرف آنها را بشویید. گوشت بوقلمون منبع بزرگی از باکتری های مضر است.

4.صدف خام

آلودگی: صدف های خوراکی حاوی ویروس هایی همچون کمپیلاباکتر و ویبریو ولنیفیکوس هستند. تحقیقاتی که روی صدف های خوراکی انجام شده، نشان داده است 9 درصد صدف ها به باکتری سالمونلا آلوده هستند.

در سوپرمارکت: آنها را از فروشگاه هایی تهیه کنید که به طور اختصاصی این ماده خوراکی را می فروشند.

در خانه: بسیار ساده است، حتما صدف را به طور کامل بپزید. صدف ها، خواص مفید زیادی دارند و سرشار از ویتامین هستند اما پیش از مصرف حتما آنها را بپزید.

5. تخم مرغ

آلودگی: مرغ یا تخم مرغ، کدام آلوده تر است؟ مسلما تخم مرغ. تخم مرغ به طور سالانه منجر به بیماری بیش از 660 هزار نفر و مرگ 300 نفر می شود.

در سوپرمارکت: به بسته بندی تخم مرغ ها توجه کنید. اصولا تخم مرغ هایی که توسط مرغداری های بزرگ بسته بندی می شوند، احتمال بیشتری برای آلوده بودن به باکتری دارند. زیرا مرغ های زیادی در این مراکز نگهداری می شوند و در نتیجه آلودگی نیز بیشتر است. بهتر است از تخم مرغ های رسمی و محلی استفاده کنید.

در خانه: تخم مرغ را داخل جعبه خودش و در سردترین منطقه یخچال نگه دارید. پس از شکستن تخم مرغ، حتما دست های خود را بشویید. حتما تخم مرغ را کامل بپزید مگر اینکه جزو مواد غذای دیگری باشد.

6. طالبی

آلودگی: تحقیقات نشان داده حدود 3.5 درصد از طالبی ها حاوی باکتری های سالمونلا و شیگلا هستند. شیگلا، جزو باکتری هایی است که از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

در سوپرمارکت: خراشیدگی یا لکه های روی میوه جاهایی هستند که عامل های بیماری می توانند به داخل میوه نفوذ کنند.

در خانه: از آنجا که طالبی روی زمین پرورش داده می شود و پوست مشبک دارد، نفوذ باکتری هایی همچون سالمونلا به داخل آن بسیار آسان است. پوست میوه را با مایع ظرفشویی برای مدت 15 تا 30 ثانیه تمیز بشویید.

7.هلو

آلودگی: این میوه خوشمزه و زیبا یک هفته پیش از برداشت، ضدعفونی می شود تا لکه دار نشود. وقتی این میوه وارد بازار می شود، حداقل 9 ماده آفت کش روی پوست آن وجود دارد.

در سوپرمارکت: سعی کنید میوه های ارگانیک خریداری کنید زیرا میوه هایی همچون سیب و انگور نیز افت کش های زیادی روی پوست خود دارند.

در خانه: بسیاری از میوه ها خودشان به طور طبیعی پوشش ضد آفت دارند، بنابراین حتما آنها را در خانه با اسکاچ یا ماده شوینده تمیز بشویید. به این ترتیب، می توانید حداقل نیمی از آلوده گی ها را از بین ببرید. البته گاهی آفت کش ها سیستماتیک هستند، یعنی وقتی این مواد ضدعفونی کننده به دانه گیاه، خاک یا برگ ها تزریق می شوند، به راحتی راه خود را به گوشت میوه پیدا می کنند. در نتیجه شستن آنها نیز دردی را دوا نمی کند. به همین دلیل، بسیار مهم است که میوه های ارگانیک بخرید.

8.سالاد آماده کاهو

آلودگی: کاهویی که داخل ساندویچ همبرگر شما وجود دارد بیشتر از خود همبرگر می تواند به بدن شما آسیب برساند. تحقیقات نشان داده، سالادهای کاهوی از پیش آماده شده حدود 40 درصد حاوی باکتری کولیفورم هستند.

در سوپرمارکت: سالادهای آماده به خودی خود آلوده نیستند اما سر برگ های سبز کاهو می تواند حاوی میکروب باشد.

در خانه: برگ های کاهو را پیش از خوردن حتما به طور برگ به برگ تمیز شست و شو دهید. لطفا در نظر داشته باشید، قرار دادن برگ های شسته شده کاهو در آبکشی که مرغ خام را درون آن قرار داده بودید، بسیار خطرناک است.

9.کلاب های سرد

آلودگی: غذاهای سرد آماده در ردیف پرخطرترین غذاها قرار دارند. سازمان جهانی تغذیه و سلامت اعلام کرده این غذاها منبع باکتری هایی همچون لیستریا هستند. قرار گرفتن آنها در یخچال نیز می تواند باقی مواد غذایی را نیز آلوده کند.

در سوپرمارکت: از خرید کلاب های سرد که حاوی مقدار زیادی باکتری لیستریا هستند، اجتناب کنید. چاقوهایی که کالباس، گوشت بوقلمون و ... را برش می زنند چون به طور مرتب تمیز نمی شوند، ناقل اصلی باکتری ها به شمار می روند. سعی کنید تا حد امکان غذاهای آماده خریداری نکنید تا باکتری ها در معده شما انبار نشوند.

در خانه: وقتی می خواهید ساندویچ خانگی تهیه کنید، خردل زیادی روی آن بریزید. محققان دانشگاه واشنگتن ثابت کرده اند 90 درصد از باکتری هایی همچون لیستریا، ای- کولی و سالمونلا وقتی دو ساعت در معرض خردل قرار می گیرند، از بین می روند.

10.جوانه های سبز

آلودگی: جوانه های سبز از هر نوعی که باشند – گندم و ماش – حاوی مقدار زیادی فیتونوترینتز هستند. تحقیقات نشان داده است، جوانه گیاهانی همچون بروکلی حتی موجب سرطان معده نیز می شوند. متاسفانه، جوانه ها برای رشد به محیط گرم و مرطوب نیاز دارند و این محیط برای رشد باکتری هایی همچون لیستریا، سالمونلا و ای-کولی بسیار مناسب است.

در سوپرمارکت: سعی کنید جوانه های آماده نخرید. اگر مجبور به استفاده از این ماده غذایی بودید، سعی کنید انواع بسیار ترد، تازه و جوانه دار را انتخاب کنید و از آنهایی که بوی کهنه گی می دهند یا لیز و تیره هستند اجتناب کنید.

در خانه: به محض خریدن، آنها را داخل یخچال بگذارید و پیش از خوردن حتما آنها را بپزید.

بهداشت و سلامتی

 

اولین و البته راحت ترین راه قدم زدن است. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد باید رعایت کنید این است که فدم زدن برای کاهش فشار خون باید قدرتی باشد و میزان آن باید تقریبا یک ساعت در روز باشد.
به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکی از بیماری هایی که از جمله مشکلات قلبی نیز محسوب می شود فشار خون بالاست. این بیماری عواقب بسیار بدی برای بدن دارد و گاهی ممکن است باعث مرگ نیز بشود.

تا به حال قرص ها و آمپول های متفاوتی برای کنترل فشار خون و یا کاهش آن ساخته شده است که البته هر کدام عواقب مخصوص خودشان را دارند. این درحالی است که تنها با چند راه بسیار آسان می توانید فشار خون بالا را از بین ببرید.

**اولین و البته راحت ترین راه قدم زدن است. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد باید رعایت کنید این است که فدم زدن برای کاهش فشار خون باید قدرتی باشد و میزان آن باید تقریبا یک ساعت در روز باشد.

** کشیدن نفس عمیق می تواند کمک به سزایی به کاهش فشار خون شما کند. صبح بعد از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از رفتن به رخت خواب به 5 دقیقه نفس عمیق بکشید تا اکسیژن کافی وارد رگ های شما شده و فشار خون شما تنظیم شود.

** سیب زمینی یکی از بهترین راه های درمان فشار خون است. افرادی که فشار خون بالایی دارند باید روزانه به مقدار 2 هزار تا 4 هزار میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. بهترین منبع برای بدست آوردن این پتاسیم سیب زمینی و یا گوجه فرنگی است.

** نمک بزرگترین دشمن تمام بیماران فشار خون است. یکی از بزرگترین عاملان به وجود آمدن این بیماری نمک است پس باید در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید و همچنین سعی کنید کمتر از آن استفاده کنید.

** شکلات های تلخ منابع خوبی از ویتامین ها و همچنین مکمل های بدن هستند. محققان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که بیشتر از شکلات تلخ استفاده می کنند رگ های خونی بسیار منعطف تری دارند و همچنین جریان خون در بدن آن ها روان تر است.

** یکی از روش های بسیار آسان و البته کاربردی برای کاهش فشار خون نوشیدن چای در طول روز است. دانشمندان پی برده اند افرادی که روزانه از سه لیوان چای استفاده می کنند کمتر دچار بیماری فشار خون می شوند و رگ های بازتری دارند.

** کار و مشغله های روزانه خودتان را کمتر کنید تا دچار استرس نشوید. یکی از دلایل به وجود آمدن فشار خون استرس است و البته کمتر کردن کار می تواند از این استرس نیز بکاهد و شما دیگر به فشار خون دچار نخواهید شد.

** شاید بسیار عجیب به نظر برسد اما افرادی که در خواب خروپف می کنند بیشتر دچار فشار خون می شوند. این افراد باید سریع تر به پزشک مراجعه کنند. خروپف باعث می شود تا راه نفس شما تنگ شده و سپس فشار خون شما بالا می رود.

** سویا یکی از موادی است که می تواند به شما در کاهش فشار خون کمک به سزایی کند. خوردن شیر سویا و یا استفاده از آن در غذا از جمله راه های استفاده از سویا است.

** در انتها نیز مانند درمان هر بیماری دیگر ورزش را فراموش نکنید و البته توجه خاصی به میزان فشار خون تان همیشه داشته باشید.

حدیث روز

 

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرموده است هنگامی که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه ظهور کند همه طبقات امت من چنان در رفاه زندگى نمایند که قبل از وى هیچ بّر و فاجرى بدان نرسیده باشند.
مشرق- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : مهدى از میان امت من برخاسته شود مدت سلطنت او هفت یا هشت یا نه سال مى باشد ، همه طبقات امت من در زمان ظهور او چنان در رفاه زندگى نمایند که قبل از وى هیچ بّر و فاجرى بدان نرسیده باشند، آسمان باران رحمت خود را بر آنان مى بارد و زمین از روئیدنیهاى خود چیزى فرو گذار نمى کند.


متن حدیث:

یکون من امتى المهدى ان قصر عمره فسبع سنین و الافثمان و الافتسع یتنعم امتى فى زمانه نعیما لم یتنعموا مثله قطّ البر و الفاجر یرسل السماء علیهم مدراراً و الا تدخر الارض شیئاً من نباتها .