سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

ظریف: دو پرتاب ماهواره ایران احتمالا با خرابکاری آمریکا شکست خورده است

                                                 محمد جواد ظریف در مصاحبه‌ای با یک شبکه آمریکایی، این احتمال را مطرح کرد که به دلیل خرابکاری عمدی ایالات متحده آمریکا این پروژه شکست خورده است.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ظریف: دو پرتاب ماهواره ایران احتمالا با خرابکاری آمریکا شکست خورده استمحمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با یک شبکه آمریکایی، این احتمال را مطرح کرد که به دلیل خرابکاری عمدی ایالات متحده آمریکا پروژه دو پرتاب اخیر ماهواره شکست خورده است.

شبکه خبری "ان بی سی نیوز" گزارش داد که آقای ظریف گفته ایران در حال تحقیق درباره این شکست است که به گفته او در دو ماه اخیر، دو بار رخ داده است.

مسئله احتمال خرابکاری در برنامه موشکی ایران برای نخستین‌بار در روز چهارشنبه توسط روزنامه نیویورک تایمز مطرح شد.

این روزنامه به نقل از مقام‌های کنونی و سابق دولت آمریکا گزارش داد که این کشور، برنامه خرابکاری در برنامه موشکی ایران را بار دیگر از سر گرفته است.

دو تلاش تازه ایران برای پرتاب ماهواره در روزهای ۲۵ دی ماه و ۱۶ بهمن ماه شکست خوردند.

به نوشته نیویورک تایمز، در ۱۱ سال گذشته، ایران بارها موشک‌هایی را به فضا پرتاب کرده، اما ضریب شکست این آزمایش‌ها، ۶۷% است. این رقم فاصله قابل ملاحظه‌ای با استاندارد جهانی دارد. ضریب شکست پروژه‌های مشابه پرتاب‌های فضایی در کشورهای دیگر، پنج درصد است.

ظریف در مصاحبه اخیرش به "ان بی سی نیوز" گفته که بعد از انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز، تحقیقاتی درباره احتمال دست داشتن آمریکایی‌ها در شکست‌های اخیر آغاز شده است.

ضرورت لایروبی رودخانه‌ها برای جلوگیری از وقوع سیل

                                        برخی از کارشناسان معتقدند سیل اخیر خوزستان ناشی از بی توجهی به لایروبی رودخانه‌های خوزستان در فصل خشکسالی بود.                                    

ضرورت لایروبی رودخانه‌ها برای جلوگیری از وقوع سیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، وقوع سیل در خوزستان سبب شده که برخی از موافقان طرح‌های انتقال آب بر نظریه وجود آب مازاد در خوزستان تأکید کنند و خواهان انتقال آب مازاد شوند و از سویی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که وقوع سیل در خوزستان نتیجه کاهش ظرفیت رودخانه‌های استان است.

وجود یک سوم آب‌های شیرین کشور، 5 رودخانه بزرگ و 25 درصد مساحت تالابی کشور در خوزستان سبب شده موضوع آب در استان برای خوزستانی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار شود و در آن روی سکه این موضوع سبب شده که در دهه‌های اخیر انتقال آب از این استان به استان‌های فلات مرکزی در دستور کار برخی از دولت‌ها قرار گیرد.

لزوم لایروبی رودخانه‌های خوزستان

«رودخانه‌های منطقه به دلیل رسوب‌گذاری در طی سالیان گذشته و کشت غیرمجاز در بستر رودخانه ظرفیت واقعی خود را از دست دادند». این‌ها را یک کارشناس مدیریت منابع آب می‌گوید و می‌افزاید: سازمان آب و برق باید لایروبی رودخانه‌ها را در دستور کار قرار دهد تا ظرفیت واقعی رودخانه‌ها، تالاب‌ها، انهار و کانال‌های کشاورزی استان، نمایان شود و تصمیم گیران حوزه آب بتوانند تصمیم درستی درباره آب موجود در خوزستان بگیرند.

منصور شریفی می‌افزاید: متأسفانه در سال‌های اخیر اظهار نظرهای غیرکارشناسی زیادی درباره مدیریت منابع آب خوزستان صورت گرفته است. با یک سیلاب، اظهار نظرها درباره انتقال آب و وجود آب مازاد در خوزستان شدت می‌گیرد و 6 ماه بعد خشکسالی به حدی می‌رسد که تأمین آب شرب مردم هم به خطر می‌افتد. در این مسئله وزارت نیرو باید ورود فعالانه‌ای داشته باشد و با ارائه آمارهای صحیح، دقیق و اظهارنظرهای کارشناسی وضعیت رودخانه‌های خوزستان را اعلام کند.

وی بیان می‌کند: بارش‌های اخیر در خوزستان از نظر آماری به اندازه میزان بارش در سال‌های نرمال است؛ بنابراین هنوز در خوزستان آب مازاد وجود ندارد بلکه به دلیل رسوب گذاری و افزایش ساخت و سازها در حریم رودخانه‌های خوزستان ظرفیت رودخانه‌های استان نسبت به گذشته کاهش یافته است و همین موضوع سبب می‌شود که با یک بارش ساده، رودخانه‌ها کار خودپالایی را انجام دهند و دبی آب خروجی از رودخانه‌ها افزایش پیدا کند.

این کارشناس مدیریت منابع آب می‌گوید: در واقع اگر ظرفیت رودخانه‌های خوزستان به حالت طبیعی و گذشته خود برسد و انهار فرعی لایروبی شوند، دبی آب در رودخانه‌های خوزستان کاهش می‌یابد و طبیعتاً حجم سیلاب‌ها و خسارت‌های ناشی از آبگرفتگی کاهش پیدا می‌کند.

اهمیت لایروبی در سال‌های خشک

او با اشاره به خشکسالی‌ تابستان امسال می‌گوید: معمولاً اقدامات پیشگیرانه در فصول غیرزراعی انجام می‌شود تا با آینده نگری از بروز خسارت در فصول پر بارش جلوگیری شود.

شریفی می‌افزاید: با توجه به وقوع سیلاب‌های متناوب در استان خوزستان و خسارت‌های کلان وارده ناشی از آن در بخش های مختلف، تهیه و تدوین نظام نامه مدیریت لایروبی رودخانه ها و نهرهای کشاورزی در این استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس مدیریت منابع آب بیان می‌کند: با وجود وقوع سیلاب‌های ویرانگر در دهه‌های اخیر در استان خوزستان متأسفانه موضوع لایروبی رودخانه‌ها، انهار و کانال‌های کشاورزی در این استان مورد توجه جدی مسؤولان قرار نگرفته و فقط زمانی که سیلاب مخربی جاری می‌شود و فاجعه‌ای رخ می‌دهد، توجه مسؤولان به آن جلب شده و اقدامات روبنایی انجام می‌دهند.

وی عنوان می‌کند: توزیع نامناسب آب، دسترسی مشکل آب در پایین دست‌ها، به هم خوردن ساختار رودخانه‌ها، تصرف حریم، کندی جریان آب به علت موانع مختلف از جمله مشکلات لایروبی نشدن رودخانه‌ها و نهرهای کشاورزی است که باید برای آن تمهیدات جدی اندیشیده شود.

وزارت نیرو لایروبی رودخانه‌ها را در دستور کار قرار دهد

برخی از کارشناسان معتقدند که خوزستان دچار یک پدیده تغییر اقلیم شده و تصمیمات لحظه‌ای درباره مدیریت منابع این استان خسارت‌های جبران ناپذیری را خواهد داشت. رئیس سازمان مدیریت بحران در این باره می‌گوید: باید بحث تغییر اقلیم را بپذیریم، نوع بارش، زمان بارش، بیابان زایی، تبدیل برف به باران و... از مسائلی هستند که بر اثر تغییر اقلیم به وجود آمده‌اند و باید این واقعیت را پذیرفت.

اسماعیل نجار ادامه می‌دهد: در این پدیده ما شاهد خشکسالی‌ها و بارش‌های شدیدتری نسبت به گذشته خواهیم بود و این وضعیت باید به درستی پیش بینی شود تا ما بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه لایروبی رودخانه‌ها یکی از عواملی است که می‌تواند آمادگی کشور در برابر تغییر اقلیم را افزایش دهد، عنوان می‌کند: موضوعات تغییر اقلیم باید مورد توجه جدی وزارت نیرو قرار بگیرد تا سطح آمادگی ما در برابر حوادثی مانند سیلاب افزایش پیدا کند.

کاهش ظرفیت رودخانه نیسان عامل بروز سیل

مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز با تأیید کاهش ظرفیت رودخانه‌های خوزستان می‌گوید: یکی از عوامل سیل اخیر در خوزستان کاهش ظرفیت رودخانه نیسان به دلیل افزایش رسوبات است. احمدرضا لاهیجان‌زاده می‌افزاید: به دلیل خشکسالی دو دهه اخیر حجم رسوبات در این رودخانه سبب شده که ظرفیت این رودخانه به نصف کاهش پیدا کند.

وی می‌افزاید: این رودخانه در گذشته ظرفیت پذیرش 500 میلیون مترمکعب آب را داشت اما در سیل اخیر آب با دبی 250 میلیون متر مکعب نتوانسته از این رودخانه بگذرد.

لاهیجان زاده می‌گوید: رودخانه کارون در مقایسه با دیگر رودخانه های کشور بیشترین میزان رسوب گذاری را دارد و به همین دلیل موضوع لاروبی رودخانه باید بررسی شود که آیا انجام این کار به صلاح است یا خیر.

وی بیان می‌کند: اکنون رسوبات موجود در رودخانه سال‌ها است که تشکیل شده‌اند و آلاینده‌های مربوط به 30 سال گذشته جمع آوری و مدفون شده‌اند، با لایروبی این رودخانه این رسوبات آلوده دوباره به سطح آب می‌آیند و در نتیجه ممکن است معایب لایروبی بیشتر از منافع آن باشد. در این مورد سازمان آب و برق باید به‌صورت تخصصی اظهار نظر کند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان علت وقوع سیل در دشت آزادگان را لایروبی نکردن رودخانه کرخه در محدوده این شهرستان دانسته است که در 50 سال گذشته عملیات لایروبی در آن انجام نشده است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق هم رسوب در بستر رودخانه‌های خوزستان را تأیید کرد اما از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به طور قطع لایروبی رودخانه‌ها و نهرها می‌تواند در پیشگیری از خسارت‌های احتمالی سیل بسیار موثر باشد، حال پرسش این است که چرا نهادهای متولی تاکنون برای لایروبی رودخانه‌ها و انهار این مناطق اقدام اساسی انجام نداده و دست روی دست گذاشته تا سیل هراز چندگاهی گریبانگیر این دیار شود؟ این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که موضوع انتقال آب هموازه زمانی اوج می‌گیرد که خوزستان دچار سیل‌های مخربی می‌شود که بسیاری از کارشناسان معتقدند می‌شد از وقوع آنها جلوگیری کرد.

«چالش‌های مدیریتی در خوزستان» بررسی می‌شوند

«چالش‌های مدیریتی در خوزستان» فردا یکشنبه با حضور حجت الاسلامی امین میرعلایی، عضو جمعیت پیشرفت و عد الت در اهواز برگزار می‌شود.                                    

 «چالش‌های مدیریتی در خوزستان» بررسی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ششمین نشست گفتمان «میثاق» فردا(یکشنبه) با موضوع «چالش‌های مدیریتی در خوزستان» در اهواز برگزار می‌شود.

این نشست که از ساعت 20 روز یکشنبه 28 بهمن ماه در محل مسجد ارشاد در منطقه امانیه اهواز آغاز می‌شود، با سخنرانی حجت‌الاسلام سید امین میرعلایی، استاد حوزه و دانشگاه همراه خواهد بود.

قرار است در این نشست چالش‌های بحث مدیریت در استان خوزستان بررسی شده و در پایان این نشست به سؤالات حاضران پاسخ داده شود.

پایان ثبت رکورد هولاهوپ بانوان برای نخستین‌بار در خوزستان

مسابقات ثبت رکورد ورزش هولاهوپ بانوان برای نخستین بار در خوزستان برگزار شد.

مهناز کریمی، رییس کمیته ورزش های تفریحی و مهارت‌های فردی نمایشی هیات ورزش‌های همگانی استان در گفت و گو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد:  این رقابت ها روز گذشته در اهواز برگزار شد که در پایان مرضیه طهماسبی، حنان سبحانی و آیدا سوسن‌آبادی هر سه از اهواز به ترتیب در جایگاه های اول تا سوم قرار گرفتند‌.

وی بیان کرد: کوچکترین عضو این مسابقات ریحانه دهاسی 6 ساله و بزرگترین عضو آن نیز 61 ساله بود‌. استقبال خوبی از این رقابت ها شده بود که البته نامساعد بودن هوای روز گذشته استان باعث شد تعدادی از شرکت‌کنندگان نتوانند در این دوره شرکت کنند.

کریمی عنوان کرد: این مسابقات زیر نظر کمیته ورزش های تفریحی و مهارت‌های فردی نمایشی و با همکاری هیات ورزش‌های همگانی استان برگزار شده است که نایب رییس بانوان هیات نیز از نزدیک نظاره‌گر مسابقات بود.
وی بیان کرد: سال آینده نیز یک دوره مسابقه دیگر برگزار خواهد شد و در نهایت برترین‌ها برای مسابقات کشوری هولاهوپ معرفی خواهند شد.

تغییر ساعت دیدار فولاد خوزستان و نفت مسجدسلیمان

کمیته مسابقات از تغییر ساعت دیدار فولاد خوزستان و نفت مسجدسلیمان در هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران، کمیته مسابقات اعلام کرد: به دلیل نقص در سیستم نور ورزشگاه غدیر اهواز دیدار دو تیم فولاد خوزستان و نفت مسجدسلیمان در هفته هجدهم لیگ برتر روز یکشنبه ۲۸ بهمن ۹۷ به جای ساعت ۱۶ در ساعت ۱۵ آغاز می‌شود.

13 مدال دستاورد خوزستان از مسابقات مچ‌اندازی کشور

خوزستان در مسابقات قهرمانی مچ‌اندازی باشگاه‌های کشور به 11 مدال در بخش انفرادی و دو مدال در بخش تیمی معلولان دست پیدا کرد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، رقابت‌های مچ‌اندازی باشگاه‌های کشور از 24 تا 26 بهمن‌ماه به میزبانی رامسر برگزار شد که خوزستان در بخش انفرادی به 4 مدال طلا، 5 نقره و 2 برنز رسید.

همچنین در بخش تیمی رده ایستاده معلولان، تیم خوزستان در کلاس راست دست به مقام دوم و در کلاس چپ دست، مقام سوم را به خود اختصاص داد.

این مسابقات جهت انتخاب نفرات برتر برای حضور در مسابقات آسیایی 2019 برگزار شد.

جزییات فوت دانش‌آموز اهوازی در مدرسه

در پی انتشار مطلبی در فضای مجازی تحت عنوان "فوت دانش آموز ناحیه یک اهواز در زنگ تفریح "، آموزش  و پرورش ناحیه یک اهواز با انتشار متنی در این خصوص توضیحاتی داد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، در متن توضیحات آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز آمده است:

ظهر روز چهارشنبه (٢٤ بهمن‌ماه ٩٧) یکی از دانش‌آموزان پایه سوم دبستان ابن‌سینا به نام "حسین خالدی" در زنگ تفریح به قصد بازی در حیاط مدرسه به پاکت خالی آب‌میوه ضربه‌ای زد که متاسفانه سُر خورد و از پشت سر، بر زمین حیاط مدرسه سقوط کرد.

بلافاصله پس از وقوع این حادثه، معاونین مدرسه بالای سر دانش‌آموز حاضر شدند و سریعا اورژانس ١١٥ را مطلع کرده و نیروهای امدادی در محل حاضر شدند اما متاسفانه این دانش‌آموز هیچ علائم حیاتی به اقدامات امدادی که بر روی وی انجام شد، نشان نداد و نیروهای امدادی ١١٥ اعلام کردند که این دانش‌آموز با همان ضربه اولیه فوت کرده است، سپس وی به بیمارستان بقایی اهواز منتقل شد.
 
بلافاصله پس از وقوع حادثه هیاتی متشکل از مسئولین آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز مسئول پیگیری این موضوع شدند. در عین حال با حضور نیروی انتظامی و اورژانس ١١٥، صورت جلسه‌ای نیز از چگونگی وقوع این حادثه و اقدامات امدادی تنظیم شده است.

جزئیات دومین تیراندازی مرگبار خیابانی در ماهشهر

فرماندار ماهشهر از کشته شدن یک نفر در یک حادثه تیراندازی در خیابان خبر داد.

محسن بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: صبح امروز (27 بهمن‌‌ماه) فردی در بلوار آیت‌الله خامنه‌ای بندر امام(ره)، توسط دو موتورسوار با سلاح کلاشینکف مورد تیراندازی قرار گرفت.

وی افزود: در پی این تیراندازی، این مرد 35 ساله مجروح شد که پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

فرماندار ماهشهر گفت: علت این تیراندازی در ظن اولیه، مشکلات شخصی عنوان شده است.

بیرانوند با بیان اینکه این تیراندازی به حادثه تیراندازی شب گذشته ماهشهر ارتباطی ندارد، تصریح کرد: شناسایی اولیه عوامل این تیراندازی انجام شده است و پیگیری این موضوع در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایسنا، شب گذشته نیز در یک حادثه تیراندازی مشابه در شهرستان ماهشهر، دو موتورسوار به سرنشین یک خودرو تیراندازی کردند که وی در این حادثه جان باخت.

آمریکا تهدید مستقیم گردشگری ایران را آغاز کرد

تحریم‌های امریکا

آمریکا سه سال پیش با تغییر قانون معافیت ویزا، به شکلی غیرمستقیم سعی کرد گردشگری ایران را در معرض تهدید قرار دهد، اگرچه موفقیت چندانی بدست نیاورد اما به تازگی کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های آمریکا در برخی کشورهای آسیایی، اروپایی و حتی همسایگان ایران، علنی و مستقیم آژانس‌های گردشگری را تحت فشار قرار می‌دهند و تهدید می‌کنند که به ایران توریست نفرستند.

به گزارش ایسنا، در آمریکا قانونی به نام معافیت ویزا برای اتباع ۳۸ کشور که ۲۳ کشور آن جزو اتحادیه اروپا هستند وجود دارد که بیش از ۳۵ سال پیش وضع شد. بر این اساس اتباع این کشورها می‌توانند بدون دریافت ویزا ۹۰ روز در خاک آمریکا بمانند. در مقابل، این کشورها نیز امتیاز مشابهی را قائل شده بودند اما در سال ۲۰۱۶ اعضای کنگره ایلات متحده آمریکا به قانون بودجه بندی را اضافه کرد که به موجب آن افرادی که بعد از سال ۲۰۱۱ به شش کشور مسلمانِ ایران، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن سفر کرده‌اند، نمی‌توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند.

این سیاست آن‌چنان که آمریکا گمان می‌کرد در سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران تأثیر چندانی نداشته است. در سالی (۱۳۹۴) که فرمان محدودیت ویزا از سوی دولت آمریکا صادر شد طبق آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ۵ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۱۸ تبعه خارجی به ایران سفر کردند که در سال بعد این آمار حدود ۵ درصد کمتر شد و شمار مسافران و اتباع خارجی که به ایران آمدند به ۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۸۴ نفر رسید که البته به گفته توراپراتورهای ایرانی و خارجی، علت این افت را بیشتر باید در قیمت بالای تورهای آن زمان ایران جست‌وجو کرد تا در سیاست‌های آمریکا، چرا که در سال ۹۶ گردشگری ایران دوباره روی نمودار صعود قرار گرفت و با ورود ۵ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۲۴ مسافر و تبعه خارجی به ایران ۴.۳۳ درصد رشد در گردشگری رقم خورد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گزارش کرده در ۹ ماه نخست سال ۹۷ که همزمان با خروج یکجانبه آمریکا از برجام شد، گردشگری با ۵۶ درصد رشد روبرو بوده است.

اینک آمریکا بازی جدیدی را با ایران آغاز کرده است. هرچند که به زعم کارشناسان بین‌المللی، گردشگری تنها بخشی است که اگر قواعد آن درست اجرا شود قابل تحریم نیست، اما گزارش‌های تأیید شده‌ای حکایت از آغاز دست‌اندازی مستقیم دولت آمریکا در صنعت گردشگری ایران دارد.

ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این موضوع را تأیید کرد و به ایسنا گفت: نام نمی‌برم اما گزارش‌های مستندی از چند کشور داریم که کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های آمریکا با توراپراتورهای آن کشورها تماس گرفته‌اند که اگر به ایران توریست بفرستند برای ورود به خاک ایالت متحده و صدور ویزای آن حتماً با مشکل مواجه خواهند شد.

او که در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار کرد: ما در این شرایط که برخی عزمشان را علیه ایران جزم کرده‌اند، سعی می‌کنیم نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برگزار کنیم و کشورهای بیشتری را به خود جذب کنیم که حتی برخی از آن‌ها مثل ترکیه، افغانستان، پاکستان و اندونزی در نمایشگاه امسال حضور متفاوتی را به نمایش گذاشتند.

تیموری همچنین گفت: اطلاع دارم این نمایشگاه در خارج از کشور در برخی رسانه‌ها خیلی مثبت و خوب تبلیغ شده است که این نشان می‌دهد ما در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم.

تصاویر منتخب حیات وحش هفته‎

تصاویر منتخب حیات وحش هفته‎

در این گزارش نگاهی داریم به تصاویر منتخب حیات وحش که طی هفته گذشته از نقاط مختلف جهان گرفته شده است.

دیدار در ریاض برای عملیات در تهران

/ ردپای موساد در سیاست ضدایرانی سعودی/ فیلمی که اعراب را شوکه کرد

ورشو

شبکه سیزده رژیم صهیونیستی به تازگی اطلاعاتی در خصوص روابط ریاض ـ تل آویو فاش کرده و همکاری عربستان و امارات با رژیم صهیونیستی را بسیار عمیق توصیف کرده است.

سرویس جهان مشرق - هفته گذشته شبکه سیزده تلویزیون رژیم صهیونیستی پرده از اطلاعاتی جدید در رابطه با روابط کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی برداشت. این شبکه اعلام کرد که پس از توافق هسته ای بین ایران و کشورهای غربی، گشایش وسیعی در روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی صورت پذیرفته است.

شبکه سیزده رژیم صهیونیستی در ادامه به نقل از دیپلمات‌های غربی اذعان کرد که " تامیر پاردو" رییس سابق موساد بعد از چند هفته از توافق دو مرحله ای، اوایل سال ۲۰۱۴ به ریاض سفر و با " بندر بن سلطان" دیدار کرده است.

همزمانی اعلام این خبر از سوی رسانه صهیونیست با اجلاس ضد ایرانی ورشو البته حاوی نکاتی بسیار مهم است. "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از سفر به لهستان هم با اشاره به رابطه خوب این رژیم با کشورهای عربی به جز سوریه، مدعی شد: «رژیم صهیونیستی روزانه در حال اقدام علیه ایران است و اقدام چند روز پیش ما در سوریه در همین راستا بود.» وی اجلاس ورشو را مهم توصیف کرد و گفت: «این اجلاس در ائتلاف آمریکا، "اسرائیل" و کشورهای عربی علیه سیاست‌های ایران در خاورمیانه تاثیر گذار است.»

** همکاری رژیم صهیونیستی با امارات و سعودی علیه ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی از رابطه دوستانه با کشورهای عربی سخن می‌گوید که شبکه سیزده رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود تحت عنوان " اسرار خلیج" تاکید کرده که " محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی برای چند بار با بنیامین نتانیاهو گفت‌وگو کرده است." این شبکه صهیونیستی همچنین خاطرنشان کرد که "تلاش برای هماهنگی و همکاری امارات و اسرائیل علیه ایران در دستور کار بن زاید و نتانیاهو بوده است."

شبکه سیزده اسرائیل در پایان به نقل " دان شاپیرو" سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی اعلام کرد که مشاوران نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صورت منظم با مسئولان ارشد اماراتی دیدار و گفت‌وگو داشتند و دو طرف به انسجام کامل در خصوص پرونده هسته ای ایران دست یافته اند.

باید تاکید داشت که آنچه رسانه‌های غربی و عربی و همچنین صهیونیست از روابط این رژیم با کشورهای عربی افشا کرده اند تنها بخش کوچکی از واقعیت‌هایی است که به وقوع پیوسته است. مهم ترین اقدام کشورهای عربی در چند ماه گذشته را می‌توان پذیرایی " سلطان قابوس" پادشاه عمان از " نتانیاهو" دانست. امر تعجب برانگیزی که بیانگر عقب نشینی بسیاری از رژیم‌های عربی بر خلاف خواست ملت‌های خود و پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان یک واقعیت موجود در خاورمیانه است.

** رد پای رژیم صهیونیستی در ترور جمال خاشقچی

به تعبیر دیگر با روی کار آمدن "دونالد ترامپ" در آمریکا و ترسیم سیاست ضد ایرانی از سوی نزدیکان او به ویژه "جان بولتن" و "مایک پمپئو" مساله به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به عنوان نوعی پیش شرط برای حمایت آمریکا از کشورهای عربی ترسیم شده است. این مدعا آنجا وضوح بیشتری پیدا می‌کند که امارات و عربستان هرگز درصدد تکذیب خبرهای منابع غربی و صهیونیستی در خصوص رابطه خود با اسرائیل بر نمی‌آیند.

از سوی دیگر همکاری "محمد بن سلمان" با صهیونیست‌ها وارد مسائل جدیدی از قبیل کمک‌های اطلاعاتی شرکت های اسرائیلی و استفاده از تکنولوژی آنها شده است. این مساله که در جنگ یمن نیز نمود داشته اینک در خصوص ماجرای ترور " جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد سعودی نیز مطرح شده است.

دو روز پیش بود که شبکه ماهواره ای المیادین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «یک روزنامه نگار و سه وکیل به افشای اطلاعاتی در خصوص استفاده عربستان سعودی از ادوات اسرائیلی برای جاسوسی از خاشقچی پرداخته اند.» این خبرگزاری آمریکایی در ادامه افزوده است که در واکنش به این اقدام یک گروه ناشناس تلاش داشته تا ادعای این پژوهشگران را زیر سوال ببرد و ارتباط عربستان سعودی با شرکت اسرائیلی NSO را تکذیب کند.

آسوشتیدپرس همچنین عنوان کرده که این گروه ناشناس به دنبال کارشکنی در تحقیقات این چهار پژوهشگر و پاک کردن ردپای اسرائیل در ترور خاشقچی است.

دیدار نتانیاهو با پادشاه عمان

** اجلاس ورشو صحنه رونمایی از ائتلاف عرب ها با اسرائیل

همه این گزارش‌ها دلالت بر آن دارد که رابطه رژیم صهیونیستی به ویژه با عربستان و امارات دیگر به سطحی رسیده که قابلیت پنهان کاری و مخفی نگاه داشتن ندارد. از همین روست که می بینیم به بهانه ایران دور یک میز در ورشو جمع می‌شوند و به صورت علنی با هم دیدار می‌کنند.

یکی از گاف‌های عمده سیرک ورشو را وزرای خارجه سه کشور عربی بحرین و امارات و رژیم سعودی دادند؛ گافی که با شیطنت دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یوتیوب منتشر شد و کل جهان عرب را در بهت فرو برد.

عکس دسته جمعی از نشست ورشو

در فیلمی که از سوی دفتر نتانیاهو تعمدا در شبکه اجتماعی یوتیوب منتشر شد، آل‌خلیفه، آل‌نهیان و عادل‌الجبیر مسئولان سیاست خارجی سه کشور عربی بحرین، امارات و سعودی ضمن تعریف و تمجید از رژیم اشغالگر صهیونیستی که روزانه اعراب فلسطینی را از لب تیغ و تیر می‌گذراند، ایران را دشمن شماره یک نامیدند! انتشار این فیلم موجی از تنفر از مسئولان سه کشور عربی فوق‌الذکر را در میان کاربران مجازی دنیای عرب و فعالان سیاسی و رسانه‌ای عرب زبان به دنبال داشت.

اما این ویدیو اندکی بعد از یوتیوب حذف شد. هنوز روشن نیست که آیا این ویدیو عمداً منتشر شده یا انتشارش یک اشتباه سهوی بوده است.

 

موضوع مقابله با نفوذ ایران و معاهده قرن درخصوص فلسطین دو پرونده مورد توجه مثلث سعودی، صهیونیستی و آمریکایی است که کاملاً به یکدیگر ارتباط دارند. از یک سو آمریکا تلاش دارد تا به رژیم صهیونیستی در دستیابی به خواسته‌‎های خود در مورد تشکیل دولت یهودی کمک کند و این مهم جز با عقب نشینی کشورهای عربی امکان پذیر نیست. از سوی دیگر اما عربستان که در باتلاق یمن و ماجرای ترور خاشقچی گرفتار شده و سیاست های خود در لبنان، سوریه و عراق را شکست خورده می‌بیند و به حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تقابل با ایران دل بسته است.

بدیهی است که خاورمیانه جدید برخلاف اراده آمریکا در حال شکل گیری است، مساله ای که موجب همکاری دشمنان ایران علیه یکدیگر شده است. این در حالی است که نه جنگ طلبی رژیم صهیونیستی و نه پروسه ایجاد داعش از سوی آمریکا نتوانست مانع از تحقق اراده ملت‌ها شود. همکاری کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی علیه ایران در ورشو نیز محکوم به شکست است چرا که سناریوی بیگانگان برای خاورمیانه هیچ وقت رنگ واقعیت نگرفته است.

عکس/ افزایش کم‌سابقه حجم آب سد کارون۳

سد کارون

تصویر جدید از سد کارون ۳ که افزایش کم‌سابقه حجم آب پشت سد طی چندسال اخیر را نشان میدهد.

دیدنی‌های امروز؛ از کنفرانس امنیتی مونیخ تا اعلام وضعیت اضطراری ملی در آمریکا

تظاهرات مخالفان ترامپ در مقابل هتل بین‌المللی ترامپ در نیویورک در اعتراض به اعلام وضعیت اضطراری ملی از سوی ترامپ برای گرفتن بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک.
تظاهرات مخالفان ترامپ در مقابل هتل بین‌المللی ترامپ در نیویورک در اعتراض به اعلام وضعیت اضطراری ملی از سوی ترامپ برای گرفتن بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک.
سخنرانی اعلام وضعیت اضطراری ملی از سوی دونالد ترامپ در کاخ سفید/CNP
سخنرانی اعلام وضعیت اضطراری ملی از سوی دونالد ترامپ در کاخ سفید/CNP
نیروهای مرزبانی ایالات متحده آمریکا در حال نجات گروهی از مهاجران غیرقانونی آمریکای مرکزی در رودخانه مرزی آمریکا و مکزیک
نیروهای مرزبانی ایالات متحده آمریکا در حال نجات گروهی از مهاجران غیرقانونی آمریکای مرکزی در رودخانه مرزی آمریکا و مکزیک
رییس جمهوری و بانوی اول آلمان در حال بازدید از یک پارک ملی در کشور اکوادور/ خبرگزاری آلمان
رییس جمهوری و بانوی اول آلمان در حال بازدید از یک پارک ملی در کشور اکوادور/ خبرگزاری آلمان
تظاهرات گروهی از دانش آموزان بریتانیایی در اعتراض به کم کاری دولت ها در مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی/ لندن
تظاهرات گروهی از دانش آموزان بریتانیایی در اعتراض به کم کاری دولت ها در مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی/ لندن
موزه تاریخ طبیعی در شهر پکن
موزه تاریخ طبیعی در شهر پکن
"ایوانکا ترامپ" دختر "دونالد ترامپ" در حال گفتگو با وزیر دفاع آلمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ/ خبرگزاری آلمان
تظاهرات هفتگی "حق بازگشت" جوانان فلسطینی بر ضد اشغالگری اسراییل در مرز باریکه غزه و اسراییل/APA
تظاهرات هفتگی
نمایی از کلیسای جامع شهر کلن آلمان/ خبرگزاری آلمان
نمایی از کلیسای جامع شهر کلن آلمان/ خبرگزاری آلمان
گردهمایی حامیان "مقتدی صدر" روحانی متنفذ شیعه عراقی در میدان تحریر بغداد/ خبرگزاری آلمان
گردهمایی حامیان
6 کشته در جریان تیراندازی یک فرد مسلح در کارخانه‌ای در ایالت "ایلینویز" آمریکا
6 کشته در جریان تیراندازی یک فرد مسلح در کارخانه‌ای در ایالت
تجمع حامیان حقوق حیوانات در حاشیه آغاز هفته مد در لندن/ SOPA
تجمع حامیان حقوق حیوانات در حاشیه آغاز هفته مد در لندن/ SOPA
احترام کودکان کامبوجی به راهبان بودایی در یک اردوگاه آوارگان در کشور کامبوج
احترام کودکان کامبوجی به راهبان بودایی در یک اردوگاه آوارگان در کشور کامبوج

ایرباس: توقف تولید بزرگترین هواپیمای جهان

    بزرگترین هواپیمای جهان با دو طبقه و ظرفیت حمل ۵۴۴ نفر در حالت چینش استاندارد، برای رقابت با بوئینگ ۷۴۷ به میدان آمد اما نتوانست موفقیت چندانی کسب کند   

شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرده است که قصد دارد ساخت هواپیمای پهن‌پیکر A380، بزرگترین هواپیمای جهان را متوقف کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از بی بی سی، شرکت ایرباس در بیانیه‌ای تایید کرده که آخرین هواپیمای A380 را در سال ۲۰۲۱ تحویل خواهد داد.

فروش کمتر از انتظار این هواپیمای غول‌پیکر باعث این تصمیم ایرباس شده که قصد داشت این هواپیما را به یکی از پرفروش‌ترین هواپیمای مسافربری قرن ۲۱ تبدیل کند.

بزرگترین هواپیمای جهان با دو طبقه و ظرفیت حمل ۵۴۴ نفر در حالت چینش استاندارد، برای رقابت با بوئینگ ۷۴۷ به میدان آمد اما نتوانست موفقیت چندانی کسب کند، چون اکثر خطوط هوایی سفارش‌های خود را روی هواپیماهای کوچکتر متمرکز کردند.

ایرباس ساخت بزرگ‌ترین هواپیمای جهان را متوقف می‌کند

ایرباس گفته است که در هفته‌های آینده با اتحادیه‌های کارگری وارد مذاکره خواهد شد تا درباره بیش از سه‌هزار شغلی که به دلیل تصمیم به توقف تولید A380 به خطر می‌افتد تصمیم‌گیری کنند.

تا زمان توقف کامل ساخت این هواپیمای پهن‌پیکر، ایرباس ۱۷ فروند هواپیمای A380 دیگر تولید خواهد کرد که از این تعداد ۱۴ هواپیما به سفارش خطوط هوایی امارات خواهد بود.

امارات که پیشتر تعداد بیشتری از این نوع هواپیما را سفارش داده بود تصمیم گرفته است که سفارش تازه‌ای شامل ۴۰ هواپیمای A330 و ۳۰ فروند هواپیمای A380 را جایگزین قبلی کند.

خطوط هوایی امارات ناوگان هوایی خود را در عرصه جهانی با هواپیماهای ایرباس A380 و بوئینگ ۷۷۷ شکل داده است و حدود صد فروند از بزرگترین هواپیمای پهن‌پیکر جهان را در اختیار دارد.

بعد از اعلام تصمیم ایرباس، شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس خطوط هوایی امارات گفت که این شرکت از همان ابتدای تولد A380 از طرفداران پروپاقرص این هواپیما بوده است.

او از تصمیم ایرباس برای توقف تولید آن ابراز ناامیدی کرد اما گفت که امارات "واقعیت موجود را می‌پذیرد."

بنا بر اعلام خطوط هوایی امارات، هوایپماهای A380 تا دهه ۲۰۳۰ میلادی همچنان به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های ناوگان این شرکت فعال خواهند بود.

تحلیل وب سایت آمریکایی: کنفرانس ورشو شکستی بزرگ برای آمریکا بود

    وب سایت "ووکس": نشست ورشو به انزوای سیاست خارجی آمریکا انجامید و مشکلات جدی سیاست خارجی دولت ترامپ را آشکار کرد.   

وب سایت آمریکایی "ووکس" در گزارشی تحلیلی به قلم " الکس وارد" نوشت: کنفرانس ضد ایرانی ورشو شکستی بزرگ برای دولت ترامپ بود.

به گزارش عصرایران این گزارش با اشاره به اینکه هدف دولت ترامپ از برگزاری این کنفرانس تحمیل انزوا بر ایران بود نوشت: اما نتیجه این کنفرانس نشانگر انزوای بیشتر آمریکای ترامپ در صحنه جهانی بود.

تحلیل وب سایت آمریکایی: کنفرانس ورشو شکستی بزرگ برای آمریکا بود

این گزارش نوشته است:

کنفرانس تحت رهبری ایالات متحده آمریکا در ورشو که هدف آن انزوی ایران بود، به انزوای سیاست خارجی آمریکا انجامید و مشکلات جدی سیاست خارجی دولت ترامپ را آشکار کرد.

این نشست دو روزه با عنوان کنفرانس امنیت خاورمیانه برگزار شد، اما هدف اصلی آن در واقع همراه کردن بیش از 60 کشور جهان با سیاست‌های سختگیرانه دولت ترامپ علیه ایران بود، هر چند مقامات آمریکایی تمرکز بر ایران را انکار کردند.

بسیاری از کشورهای بزرگ اروپایی نمایندگانی سطح پایین به این کنفرانس فرستادند- و یا اصلا در این کنفرانس شرکت نکردند – اختلاف نظر بین ایالات متحده آمریکا و دولت‌های اروپایی به ماه‌ها پیش از برگزاری این کنفرانس برمی گردد. در ماه می 2018 دولت ترامپ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران – برجام- خارج شد اما دولت‌های اروپایی با این اقدام آمریکا مخالفت کرده و همچنان در برجام مانده‌اند.

عکس یادگاری حاضران نشست ورشو/ عکس: گتی ایمجز

تحلیل وب سایت آمریکایی: کنفرانس ورشو شکستی بزرگ برای آمریکا بود

دلیل رویکرد متفاوت اروپایی‌ها از آمریکا در قبال ایران، ساده است: در حالی که دولت ترامپ مدعی است ایران علی‌رغم حضور در برجام به دنبال دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است و به همین بهانه از برجام خارج شد اما دولت‌های اروپایی – امضا کننده برجام شامل 3 کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان - می‌گویند ایران تا کنون به برجام پای‌بند بوده و هیچ نشانه‌ای از تلاش این کشور برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد. طرفه اینکه حتی سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا هم در این موضوع با کشورهای اروپایی هم‌نظرند. اما ترامپ با خروج یکجانبه آمریکا از برجام تحریم‌های نفتی و بانکی ایران را دوباره برقرار کرده و دیگر کشورها و شرکت‌ها را تهدید کرده در صورت مراوده اقتصادی با ایران، مجازات خواهند شد.

اختلاف دو طرف اروپایی و آمریکا در همین حد نمانده است و ماجرا زمانی برای دولت ترامپ بدتر شد که دولت‌های اروپایی در ژانویه گذشته یک سازوکار جدید با ایران را اعلام کردند – اینستکس- که به آنها اجازه می‌دهد به رغم تحریم‌های آمریکا با ایران مراوده اقتصادی داشته باشند و همچنان بتوانند برجام را حفظ کنند.

حالا که کنفرانس 2 روزه ورشو خاتمه یافته این مساله بیش از پیش آشکار شده که شکاف بین ایالات متحده آمریکا و شرکای اروپایی آمریکا –بر سر ایران – بیشتر شده است. دولت‌های اروپایی با آمریکا بر سر ادعای تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای و کارکرد برجام در این موضوع، اختلاف نظر عمیق دارند هر چند دو طرف درباره تهدیدات ناشی از فعالیت‌های موشکی و سیاست‌های ایران در منطقه هم نظر هستند.

"آماندا اسلات" کارشناس مسایل اروپا در اندیشکده "بروکینگز" در واشنگتن در این باره معتقد است:" نشست ورشو به جای اینکه به عنوان یک تلاش دیپلماتیک ایران را به خاطر فعالیت‌ها و سیاست‌های منطقه‌ای اش تحت انزوا قرار دهد، انزوای دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا در بین شرکای اروپایی واشنگتن را عیان‌تر و عمیق‌تر کرد." 

وب سایت "ووکس" سپس به 4 اشتباه دولت ایالات متحده در جریان برگزاری کنفرانس ورشو اشاره کرده و این اشتباهات را چنین برشمرده:

1- نشست ورشو با آغاز بدی شروع شد

اظهارات و حواشی ضد ایرانی نشست ورشو از مدت‌ها قبل از برگزاری این نشست و همچنین در جریان این نشست، و تعارض بین روکش نازک" بحث امنیت خاورمیانه" برای پوشاندن هدف اصلی آن که همانا ایجاد و تحمیل انزوای سیاسی ایران در منطقه و جهان بود.خروجی نشست ورشو اما با این هدف پنهان نگه داشته شده اما آشکار دولت آمریکا، همخوانی نداشت.

آمریکایی‌ها در آغاز نشست ورشو را با تِم ضد ایرانی آغاز کردند اما بعدها عقب نشستند و گفتند هدف نشست بررسی مسایل امنیتی در خاورمیانه است در حالی که هدف اصلی این نشست همچنان یک تلاش دیپلماتیک بین‌المللی بر ضد ایران بود.

2- پایین بودن سطح هیات‌های حاضر در نشست ورشو

در حالی که غالب مقامات ارشد آمریکا در نشست ورشو حاضر بودند اما بسیاری از مقامات ارشد اروپایی و حتی عربی در این نشست نبودند. آمریکا در این نشست در سطح معاون رییس جمهوری شرکت داشت اما هیچ مقام ارشدی از شرکای گروه 1+5 برجام در این نشست نبودند و تنها وزیر امور خارجه بریتانیا از جمع کشورهای امضا کننده برجام در آن شرکت داشت. بسیاری از مقامات ارشد اروپایی و حتی عربی به این نشست نیامدند.

در واقع آمریکا با بالاترین سطح در این نشست حاضر شد در حالی که مقامات ارشد آمریکا در این نشست با مقاماتی دون‌پایه از دیگر کشورها پشت یک میز نشستند.

3- جنجال جنگ با ایران:  حتی مقامات ارشدی هم که در نشست ورشو شرکت کردند، اظهاراتی کردند که این نشست را تحت‌الشعاع قرار داد. جنجال استفاده از واژه "جنگ با ایران " از زبان نتانیاهو و انتشار آن در صفحه توییتر نخست وزیر و سپس حذف عبارت جنگ و جایگزینی آن با عبارت "مقابله" از آن جمله بود. این اقدام با وجودی که چند ساعت بعد تصحیح شد، اما صدمه خودش را به روند نشست ورشو بر جای گذاشت.

4- سخنرانی غیرسازنده و مخرب "مایک پنس":  و در نهایت سخنرانی "مایک پنس" در جریان این کنفرانس در انتقاد از رویکرد شرکای اروپایی آمریکا در قبال ایران، بسیار غیر سازنده بود.

"پنس" اقدام کشورهای اروپایی در ایجاد سازوکار مالی برای ادامه تجارت با ایران را به باد انتقاد گرفت و از آنها خواست در اعمال فشار بر ایران به آمریکا بپیوندند و از برجام خارج شوند.

درخواست "پنس" از اروپا برای انجام کاری که به وضوح نمی‌خواهند انجام دهند - مانند قطع ارتباطات اقتصادی با تهران و خروج آنها از برجام - تنها به روابط شکننده آمریکا و اروپا آسیب وارد خواهد کرد. علاوه بر این، این اقدام پنس، دیپلماسی دولت ترامپ را تضعیف خواهد کرد، به خصوص اگر اروپایی‌ها به احتمال قاطع به این توصیه آمریکا گوش ندهند.

"اریک برِوِر" کارشناس مسایل ایران در اندیشکده "امنیت نوین آمریکا" در این باره می‌گوید:" آمریکا با این کنفرانس می‌توانست برخی زخم‌های ایجاد شده با متحدان اروپایی خود را التیام دهد، در حالی که خروجی این نشست تعمیق بیشتر شکاف‌ها بین ایالات متحده آمریکا و اروپا بود."

گزارش وب سایت "ووکس" سپس با اشاره به اینکه شرمساری کشیدن بابت "نشست ورشو" برای سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا ضروری نبود، افزوده است:"

اگر واقعا آن طور که دولت ترامپ ادعا می‌کند ایران به دنبال دست یافتن به سلاح هسته‌ای - علی‌رغم حضور در توافق برجام بود -  شرمساری کشیدن از نشست ورشو برای سیاست خارجی آمریکا ارزش داشت، اما حتی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ادعای ترامپ مبنی بر تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده‌اند و معتقدند ایران به برجام پای‌بند بوده است و این بدان معناست که همه تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن از طریق نشست ورشو حاصلی "جز یک هیچ" برای سیاست خارجی دولت ترامپ نداشته است.

هشدار صریح فرمانده سپاه به حامیان گروهک‌های تروریستی: مستقیم وارد عمل خواهیم شد

    سردار جعفری به پاکستان، عربستان و امارات هشدار داد از این پس ایران ملاحاظات پیشین در قبال حوادث تروریستی را در نظر نمی گیرد.   

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهدای حادثه تروریستی خاش_زاهدان به کشورهای حامی گروهک های تروریستی هشدار داد که باید هزینه حمایت از تکفیری ها را بپردازند.

 
به گزارش عصر ایران به نقل از  شبکه خبر، سردار جعفری با قدردانی از مردم غیور اصفهان که در دفاع از کشور و حریم ولایت از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند، اظهار داشت: دشمنی دشمنان با جمهوری اسلامی محدود به یک نقطه نیست و آنها از هر عرصه ای که بتوانند تلاش می کنند به کشور لطمه وارد کنند.
 
فرمانده سپاه افزود: مستحضرید که در سال های اخیر برخی از کشورهای منطقه با حمایت از گروه های اجیر شده تروریستی بارها تلاش کرده اند با بمب گذاری یا حملات مختلف در مرزهای جنوب شرقی، امنیت کشور را زیر سوال ببرند اما حملات آنها به پاسگاه های مرزی همواره ناکام مانده است.

هشدار صریح فرمانده کل سپاه به حامیان گروهک‌های تروریستی: مستقیم وارد عمل خواهیم شد
سردار جعفری اضافه کرد: از میان تلاش های متعددی که تروریست ها برنامه ریزی کرده بودند، فقط در یک سال گذشته 6 عملیات انتحاری خنثی شد و ان شا الله انتقام این اقدام مزبوحانه نیز گرفته خواهد شد.
 
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: علاوه بر دشمنی مداوم امریکاو رژیم کودک کش صهیونیستی علیه کشور، برخی از دولت های منطقه نیز در تلاشند با حمایت از گروهک های تروریستی و تکفیری به امنیت کشور لطمه وارد کنند.
سردار جعفری گفت: اکنون بطور شفاف می گوییم که بر اساس اطلاعات موثق، می دانیم که سازمان های اطلاعاتی عربستان و امارات در منطقه جنوب شرق و در مرز پاکستان در حال فعالیتند تا علیه امنیت ما اقداماتی انجام دهند.
فرمانده سپاه افزود: مسئولان شورای عالی امنیت ملی و رئیس جمهور ما اشاره کردند، نظام ما دیگر ملاحظات قبلی را در نظر نمی گیرد و برای انتقام خود این عزیزان بطور مستقیم وارد عمل خواهد شد.
 سردار جعفری درباره پاکستان نیز گفت: انتظاری که از کشور هماسیه خود، پاکستان داریم این است که چرا نهادهای نظامی و امنیتی آنها اجازه حضور تروریست ها در خاک خودشان را می دهند و این سوالی است که سازمان اطلاعاتی پاکستان که بدون تردید محل اختفا و توطئه گری تروریست ها را می داند، باید پاسخ دهد اما متاسفانه سکوت می کنند.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: صبر جمهوری اسلامی به سر آمده و دیگر حمایت های شما از جانیان اسلام ستیز و گروهک های تکفیری را تحمل نخواهد کرد.
 
سردار جعفری افزود: ما انتقام خون شهیدای عزیزمان را از دولت های عربستان و امارات خو.اهیم گرفت و از رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی می خواهیم دستان ما را برای انجام عملیات های متقابله بیش از گذشته باز بگذارند.
 
فرمانده سپاه خطاب به مقامات پاکستان نیز گفت: دولت پاکستان نیز بداند که از این پس باید هزینه حمایت آی اس آی از گروهک جیش الظلم و حضور آنها در کشور خود را بپردازد و بی شک این هزینه برای آنها بسیار سنگین خواهد بود.
سردار جعفری افزود: آنچه دشمنان جمهوری اسلامی از امریکا و اسرائیل گرفته تا عربستان و گروهک های تکفیری باید بدانند این است که به قول حضرت امام بکشید ما را ملت ما بیدار تر می شود.
 
 
فرمانده کل سپاه تصریح کرد: تمامی پاسداران، بسیجیان و نیروهای امنیتی امروز مصمم تر از گذشته آماده برقراری امنیت و انتقام گیری از دشمنان هستند.

حدیث روز/ امام مهدی(عج): از خدا بترسید و کارها را به ما واگذارید

حال و هوای سرداب امام زمان (عج) در حرمین امامین عسکریین در سامرا، صبح جمعه

امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف: از خدا بترسید و تسلیم ما شوید و کارها را به ما واگذارید، بر ماست که شما را از سرچشمه، سیراب برگردانیم، چنان که بردن شما به سرچشمه از ما بود.

مشرق - امام زمان حضرت مهدی علیه‌السلام:
از خدا بترسید و تسلیم ما شوید و کارها را به ما واگذارید، بر ماست که شما را از سرچشمه، سیراب برگردانیم، چنان که بردن شما به سرچشمه از ما بود، در پی کشف آنچه از شما پوشیده شده نروید. مقصد خود را با دوستی ما بر اساس راهی که روشن است به طرف ما قرار دهید.

متن حدیث:

فَاتَّقُوا اللّهَ، وَ سَلِّمُوا لَنا، وَ رُدُّو الاَْمْرَ إِلَیْنا، فَعَلَیْنَا الاِْصْدارُ، کَما کانَ مِنَّا الاِْیرادُ، وَ لا تَحاوَلُوا کَشْفَ ما غُطِّیَ عَنْکُمْ، وَ اجْعَلُوا قَصْدَکُمْ إِلَیْنا بِالْمَوَدَّةِ عَلَی السُّنَّةِ الْواضِحَةِ:

"بحارالانوار، جلد ۵۲، صفحه ۱۷۹

زلزله 4.8 ریشتری در ایذه خوزستان

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۸ ریشتر، بامداد امروز(یکشنبه)، حوالی ایذه در استان خوزستان را لرزاند.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام مرکز لرزه نگاری کشور، بزرگی این زمین لرزه ۴.۸ ریشتر بوده و در حوالی ایذه در استان خوزستان و در عمق ۱۵ کیلومتری زمین رخ داده است.

گزارشی از خسارات یا تلفات احتمالی این زمین لرزه منتشر نشده است.

احتمال لغو بازی فولاد - پرسپولیس

فولاد خوزستان

ممکن است بازی فولاد مقابل پرسپولیس لغو شود.

به گزارش مشرق، در حالیکه ساعتی بیشتر به شروع بازی فولاد مقابل پرسپولیس نمانده، شنیده‌ها از احتمال لغو بازی حکایت دارد. ظاهراً مشکل برق ورزشگاه غدیر دلیل این موضوع است.

منبع: ایلنا

اعلام ترکیب پرسپولیس برابر فولاد خوزستان

برانکو ایوانکوویچ پس از جلسه فنی با سرخپوشان، ترکیب اصلی پرسپولیس برابر تیم فولاد خوزستان را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس ترکیب سرخ‌پوشان پایتخت در دیدار برابر تیم فولاد خوزستان از هفته هفدهم مسابقات لیگ برتر (جام خلیج فارس) را به شرح زیر اعلام کرد:

علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی (کاپیتان)، محمد نادری، شایان مصلح، مهدی شیری، کمال کامیابی‌نیا، احمد نورالهی، مهدی ترابی، سیامک نعمتی، سروش رفیعی و علی علیپور.

این دیدار از ساعت ۱۵ امروز یکشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ در ورزشگاه غدیر اهواز آغاز خواهد شد.

تصاویر منتخب حیات وحش هفته‎

در این گزارش نگاهی داریم به تصاویر منتخب حیات وحش که طی هفته گذشته از نقاط مختلف جهان گرفته شده است.

حدیث روز/ درخواست حضرت زهرا(س) از خداوند در روز قیامت

رسول خدا صلی الله علیه و آله: هنگامی که روز قیامت فرا رسد دخترم فاطمه در حالی محشور می‌شود که لباس‌های خون آلودی با وی خواهد بود و می‌گوید: "ای خدای عادل! بین من و قاتل فرزندانم حکم کن!"

مشرق - شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت نموده است هنگامی که روز قیامت فرا رسد دخترم فاطمه در حالی محشور می‌شود که لباس‌های خون آلودی با وی خواهد بود. آنگاه یکی از پایه‌های عرش را می‌گیرد و می‌گوید: "ای خدای عادل! بین من و قاتل فرزندانم حکم کن! "
سپس پیامبر اکرم فرمود: "به خدای کعبه سوگند که خداوند برای دخترم [به حق] قضاوت می‌کند، زیرا خداوند برای غضب فاطمه غضب می‌نماید و با رضایت وی راضی خواهد شد.


متن حدیث:


عیون أخبار الرضا (ع) بالأسانید الثلاثة عن الرضا عن آبائه (ع) قال رسول الله (ص) تحشر ابنتی فاطمة یوم القیامة و معها ثیاب مصبوغة بالدم فتتعلق بقائمة من قوائم العرش فتقول یا عدل احکم بینی و بین قاتل ولدی قال رسول الله (ص) فیحکم لابنتی و رب الکعبة و إن الله عز و جل یغضب لغضب فاطمة و یرضی لرضاها؛


 

"عیون اخبارالرضا (علیه السلام) - بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۲۲۰

اعلام آمادگی ترامپ برای سفر به تهران؛ ۵ کشور در حال وساطت هستند

                                                 در میزگرد ویژه چهل‌سالگی انقلاب ایران در شبکه المیادین، از درخواست ترامپ برای سفر به تهران و پیام‌های متعدد او به ایران خبر داده و گفته شد که پنج کشور به طور همزمان از طرف آمریکا در حال وساطت هستند.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در میزگرد ویژه چهل‌سالگی انقلاب ایران در شبکه المیادین، از درخواست ترامپ برای سفر به تهران و پیام‌های متعدد او به ایران خبر داده و گفته شد که پنج کشور به طور همزمان از طرف آمریکا در حال وساطت هستند.

به گزارش «انتخاب»، شبکه خبری المیادین لبنان در برنامه «ایران والعالم» (میزگرد ساعت 14 تا 15 روز جمعه) ویژه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که از استودیو تهران پخش شد، بعد از بررسی «40 سال رابطه ایران-فلسطین» و «40 سال رابطه ایران-آمریکا»، این بار به بررسی «40 سال رابطه ایران-اروپا» پرداخت اما موضوع برنامه باز هم به روابط ایران و آمریکا کشیده شد. 

به نوشته فارس، «امیر موسوی» دیپلمات سابق ایرانی در استودیو تهران، «توفیق شومان» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی لبنان در بیروت و «خطار ابو دیاب» استاد رشته روابط بین‌الملل دانشگاه پاریس و عضو مرکز مطالعات ژئوپلوتیک، در فرانسه میهمانان این میزگرد بودند. 

دو میهمان این برنامه از وساطت پنج کشور (عربی،‌ اروپایی و آسیایی) خبر دادند که از جانب آمریکا پیام‌های متعددی به تهران رسانده‌اند مبنی بر اینکه دونالد ترامپ آماده گفت‌وگوی مستقیم و سفر به تهران است.

هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده و احتمال آن هست که در ساعات یا روزهای آینده، این خبر واکنش‌هایی در پی داشته باشد.

به گفته میهمانان این برنامه، رئیس جمهور آمریکا با آنکه از توافق هسته‌ای خارج شده اما او بشدت به دنبال گرفتن موافقت ایران برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم است اما تهران به آمریکا اعتماد ندارد و می‌داند که واشنگتن به دنبال مذاکره برای مذاکره است و با این کار به دنبال مشروعیت‌بخشی به خود در منطقه است. جزئیات متعدد این خبر را در گزارش زیر از ویژه برنامه شبکه المیادین در تهران دنبال کنید.

**  **  **

امیر موسوی در نیمه دوم برنامه در پاسخ به این سوال که در مقابل اقدامات اروپا ایران چه می‌تواند بکند و چه اهرم‌های فشاری در اختیار دارد، گفت، ایران مسائل مختلفی را در روابط ایران و اروپا دیده و تجربه کرده است. از ابتدا ایران هیچ‌گاه بر اروپایی‌ها تکیه نکرده و خود اروپایی‌ها نیز دچار مشکل بوده و هستند و به همین دلیل ایران همیشه راه‌های جایگزینی برای خود باقی گذاشته است. 

آمریکا دنبال مذاکره است

موسوی توضیح داد: اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین چیزی است که امام خامنه‌ای بر آن تأکید می‌کند و بعد از آن روابط متعدد. (المیادین پرسید:‌ روابط به کدام سو؟ و موسوی پاسخ داد) به سوی منطقه و سطح بین‌المللی. (المیادین: روسیه و ترکیه و..) روسیه،‌ ترکیه، چین، هند،‌ آمریکای لاتین. فکر می‌کنم که می‌شود راه‌های جایگزین پیدا کرد. ایران از شدیدترین تحریم‌ها قبلا به سلامت عبور کرده و فراموش نکنیم که آمریکا هم در تحریم‌های کنونی چندان جدی نیست. به دلیل. یک اینکه برخی کشورهای را معاف کرده (المیادین: برای شش ماه). حالا یا شش ماه یا هشت ماه، اینها بازی سیاسی است. دوم اینکه همزمان با این کارها، تلاش می‌کند به ایران پل ارتباطی بزند. 

المیادین پرسید: چگونه این کار را می‌کند؟ موسوی پاسخ داد:‌ از طریق فرستادگانش به مسقط و برخی مناطق دیگر. شاهدیم که پیام‌هایی از او به تهران می‌رسد. المیادین پرسید، چه پیام‌هایی رسیده؟ و موسوی پاسخ داد: پیام‌هایی مبنی بر گفت‌وگو مستقیم میان (دونالد) ترامپ و آقای (حسن) روحانی. 

ترامپ گفته آماده است به تهران بیاید

المیادین پرسید،‌ چنین اتفاقی ممکن است بیفتد؟. موسوی ادامه داد: طبق اطلاعی که دارم هفته گذشته پیامی از واشنگتن (از طریق واسطه‌هایی) رسید برای گفت‌وگوی مستقیم با آقای روحانی. حتی آقای ترامپ اعلام آمادگی کرده که به تهران سفر کند. 

المیادین پرسید: آیا ترامپ اعلام آمادگی کرده که به تهران بیاید؟. موسوی ادامه داد: بله اما تهران چنین درخواستی را رد می‌کند. المیادین سوال کرد، این پیام را چه کسی آورده است و موسوی پاسخ داد، برخی هستند که واسطه شده‌اند. 

المیادین پرسید: عُمان؟. موسوی گفت، یکی از واسطه‌ها عمان است. المیادین پرسید، آلمان هم ارتباطی دارد؟. موسوی گفت، دو کشور اروپایی هستند و المیادین ادامه داد: فرانسه و آلمان؟ و موسوی ادامه داد، بهتر است که اسمی ذکر نشود. دو کشور اروپایی و دو کشور عربی و یک کشور در جنوب شرق آسیا. 

پنج کشور هم‌زمان واسطه پیام‌های ترامپ شده‌اند

موسوی تصریح کرد: پنج کشور الان تلاش می‌کنند فضا را برای ترامپ (جهت تماس با ایران) آماده کنند. پیام‌ها هم از شخص ترامپ و داماد او [جرد کوشنر] به تهران می‌رسد. 

المیادین پرسید: آن یک کشور عربی کدام است. قطر؟ عمان با چه کشوری؟ موسوی پاسخ داد: مسقط برای همه معروف است. اجازه دهید نام دوم را ذکر نکنیم که (در این گونه امور) معروف نیست و شاید ذکرش نوعی غافلگیری باشد. الان تلاش زیادی دارد می‌شود تا فرصتی ایجاد شود برای گفت‌وگوی ترامپ و...

آمریکا الان دنبال گرفتن عکس یادگاری است نه مذاکره

المیادین با قطع سخن موسوی پرسید: (مذاکره) در مقابل چه چیزی؟ و موسوی پاسخ داد: مشکل [آمریکا] همین‌جاست. ایران برای مذاکره شرط مهمی دارد و آن عدم مذاکره به خاطر مذاکره است.

یعنی مذاکره صرفا برای گرفتن عکس یادگاری نباشد. این چیزی است که الان دولت آمریکا به ریاست ترامپ دنبال آن است. ایران مذاکره را برای حل مسائل کلان و راهبردی می‌خواهد. مهم‌ترین شرط الان این است که ترامپ به توافق هسته‌ای که از آن خارج شد برگردد. 

احتمال سفر مقامات سعودی به تهران؟

المیادین پرسید:‌ آیا این شرط ایران است؟ و موسوی پاسخ داد، بله این شرط ایران است و پیام از طریق واسطه‌ها به واشنگتن ارسال شده است. المیادین پرسید: آیا پاسخ آمده است؟ و موسوی گفت:‌ الان اطلاع دقیقی ندارم اما پیام و پاسخی رد و بدل شده. ترامپ در سه ماه گذشته سخت تلاش کرده است که چنین دیداری در سطح سران اتفاق بیفتد. تلاش زیادی می‌کند و شاید برخی طرف‌های منطقه عربی که چندان رابطه خوبی هم با ایران ندارند، در منطقه به حرکت وا دارد. یعنی بعید نمی‌دانم که عربستان باشد و به ایران بیاید.

المیادین پرسید: عربستان؟ یعنی چگونه؟ شخص شاه، ولی‌عهد،‌ منظور چیست؟‌ و موسوی پاسخ داد: فکر می‌کنم که الان داماد ترامپ بزودی سفری به منطقه دارد. (المیادین: کوشنر..). - بله کوشنر. (المیادین: به تهران می‌آید؟ -خنده-). البته که نه. او می‌آید که مسائل اقتصادی مصالحه عربی-صهیونیستی [یعنی معامله قرن] را [برای برخی کشورهای عربی] توضیح دهد. برای عادی‌سازی. اما فکر می‌کنم او برای مسائل بزرگ‌تری هم می‌آید.  

المیادین پرسید: مثل چه؟ و موسوی پاسخ داد: شاید همین مسئله. آماده کردن کشورهای عربی و تشویق آنان برای تفاهم با تهران تا فضا برای تفاهم بزرگ‌تری که واسطه‌ها دارند طبق خواست آمریکا برای آن کار می‌کنند، فراهم شود.

موسوی توضیح داد: آمریکا اصلا نمی‌خواهد با ایران رویارو شود. دولت این کشور دنبال این است که این مرحله را تا قبل رسیدن به انتخابات (ریاست جمهوری) آتی، به سود خود تمام کند. 

المیادین بار دیگر پرسید: پس این خبر مهمی است. ترامپ برای سفر به تهران اعلام آمادگی کرده. آیا به صراحت این را گفته است؟ موسوی پاسخ داد: پیام‌ها این طور رسیده است که آماده است به تهران سفر کند و با آقای رئیس جمهور روحانی دیدار کند. اما آیا ایران این را [باید] بپذیرد؟

المیادین ادامه داد: ترامپ در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد دیدار داده بود و آقای روحانی رد کرده بود. اما الان اعلام آمادگی کرده که به تهران بیایید؟

موسوی پاسخ داد: بله الان بیشتر خواسته است (خنده). طی ماه گذشته چند پیام به تهران ارسال شد. اما ایران اصلا تمایلی به آن ندارد. ایران از ارسال این پیام‌ها خوشحال نشده و آن را به فال نیک نگرفته است. سران ایران معتقدند که هدف از این پیام‌ها خرید زمان است. آمریکایی‌ها می‌خواهند به حضور خود در منطقه مشروعیت‌بخشی کنند. می‌خواهند از (تصویر و عکس‌های) هر دیداری با مقامات ایرانی بهره‌برداری کنند و خود را مقابل چشم دنیا صلح‌طلب جلوه دهند تا دوباره جایزه نوبل صلح بگیرند. 

سه شرط احتمالی ایران 

المیادین گفت: خواسته تهران چیست. آیا ترامپ آماده است آنان را بپذیرد؟ و موسوی پاسخ داد: تا الان هیچ پاسخ خوبی دریافت نشده. لذا ایران موضع قاطعانه‌ای گرفته است. اما اگر ترامپ با اصول معینی موافقت کند... من در سه چیز ن را خلاصه می‌کنم.  یک: احترام به توافق هسته‌ای. المیادین پرسید:‌ لازمه‌اش بازگشت ترامپ به توافق و عقب‌نشینی اوست؟. موسوی گفت: مکانیزمی ایران شاید پیشنهاد کرده. شاید آمریکا برنگردد اما ممکن است به آن احترام بگذارد و با آن مخاصمه و مخالفت نکند. (المیادین: در را برایش باز بگذارد). بله. آمریکا الان هر کس را که با ایران همکاری کند در چارچوب سازمان ملل و شورای امنیت، مجازات می‌کند. این مشکلی بزرگ است.

المیادین: نکته دوم؟. موسوی گفت: احترام به حاکمیت ایران و به رسمیت شناختن وضعیت سیاسی در ایران. المیادین: وضعیت سیاسی داخل ایران؟ -بله. المیادین: و نفوذ خارج از ایران چه؟ - آنها خوب می‌دانند که (چیزی به نام) نفوذ ایران در منطقه وجود ندارد بلکه تفاهم‌های راهبردی ایران با دولت‌هایی در منطقه است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. مشکل این است که آمریکا و متحدانش و دوستانش - البته من تحفُظ دارم که از واژه متحدان استفاده کنم، چون آمریکا در منطقه متحدی ندارد - المیادین: از جمله شروطی که مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا برای ایران) مطرح کرد، این بود که حمایت از گروه‌های تروریستی متوقف شود. طبعا آنها نامش را تروریستی می‌گذارند و شما آنان را مقاومت می‌دانید. حزب‌الله و حماس وگروه‌های دیگر مثل الحشد و حوثی‌ها. 

موسوی ادامه داد: شفاف می‌گویم که آنها این 12 شرط (پامپئو) را کنار گذاشته‌اند. المیادین گفت: آمریکا آن را کنار گذاشته؟ و موسوی پاسخ داد: بله. همه در پیام‌های اخیر همه آن را کنار گذاشته است.

موسوی گفت: نکته سوم، ورود به گفت‌وگوی سازنده با دستور کار مشخص و روشن و عملی. یعنی چه؟ یعنی باید به  نتیجه مشخص برسد. المیادین گفت: چطور وارد گفت‌وگو می‌شوید و مشروط است به رسیدن به نتیجه مشخص است. موسوی گفت: یعنی این گفت‌وگو باید نتیجه داشته باشد نه اینکه گفت‌وگو با هدف گفت‌وگو باشد [چیزی که آمریکا دنبالش است]. المیادین: با وقت مشخص که مثلا مثل هسته‌ای چندین سال طول نکشد. 

خطار ابو دیاب: ترامپ که با اون دیدار کرد، چه نتیجه‌ای داشت؟

المیادین از خطار ابو دیاب میهمانش از پاریس پرسید آیا این ممکن است که ترامپ به تهران بیاید یا مثلا ملک سلمان؟‌

خطار گفت: چرا نه. فکر می‌کنم در سال‌های گذشته دیدارهای متقابلی انجام شده است بین ایران و عربستان. این مسئله ممکن است. اما در خصوص ترامپ باید بگویم او می‌تواند کاری را بکند که باراک اوباما نتوانست. این آرزوی اوباما از طریق توافق تاریخی با تهران بود اما او ناامیدانه نتوانست خود را به تهران برساند. 

روابط آمریکا و ایران بالا و پایین خیلی داشته است. زنجیره‌ای است از فرصت‌ها که از دست رفته. مثلا کلینتون در دوره [محمد] خاتمی فرصت داشت که از آن اصلا استفاده نکرد. همچنین در سال 2005 که روحانی خودش مذاکره‌کننده بود. نه فقط آمریکا فرصت‌ها را از دست داده که البته ایرانی‌ها اعتماد ندارند. عامل اعتماد عامل مهمی است. الان برای ترامپ همه چیز آماده است. اما شما نگاهی به کیم جونگ اون بیندازید. آیا نتیجه‌ای [از دیدارش با ترامپ] حاصل شده است؟ خیر هیچ نتیجه‌ای. احساس ملی در کره [شمالی] چیره شده و همچنین چین حاضر است. درخصوص مسئله ایران فکر نمی‌کنم که موضوع مانور باشد. همه اقدامات ترامپ هدفش بازگشت به مذاکره است. مذاکره دوباره برای اینکه خودش قهرمان معامله باشد چون او تاجر است و همیشه به معامله‌های برنده فکر می‌کند. بدون کنفرانسی فراگیر که در آن آمریکا، روسیه، چین، اروپا و ترکیه و ایران نباشند و حتی می‌خواهم بگویم اسرائیل؛ که در آن به شکل علمی و واقعی مسائل حل و فصل نشود، در همین وضعیت می‌مانیم که هر طرف می‌خواهد از طرف مقابل بهره‌برداری کند. یعنی در نهایت ایران تا الان استقلال خود را حفظ کرده است...

***

المیادین: ایران می‌گوید که اسرائیل بعد از 25 سال دیگر در این دنیا وجود نخواهد داشت بعد شما میگویید کنفرانسی با حضور اسرائیل.. چگونه ممکن است؟. آقای توفیق شومان نظر شما را هم می‌خواهیم بدانیم. به نظر می‌رسد منطقه برای مرحله‌ای جدید باید آماده شود.

عراق، واسطه دوم است؛‌ ترامپ برای همین به عراق رفت

شومان گفت، بگذارید آنچه را امیر موسوی نگفت، من بگویم. آن یک کشور عربی که دارد وساطت می‌کند، عراق است. اینطور گفته شده و البته مسئولیت بر عهده منبعی است که گفته که زمانیکه ترامپ [در آستانه سال نو میلادی] به عراق رفت، با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد و از او خواست که چنین پیامی را به تهران منتقل کند. این نکته اول.

شومان افزود: نکته دوم این است که فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق اکنون مشغول وساطت میان ایران، سوریه و عربستان سعودی است. باز هم می‌گویم که مسئولیت بر عهده راوی است همچنین اطلاعاتی هست که البته قطعی نیست مبنی بر اینکه احتمال دیدار بشار اسد و ملک سلمان وجود دارد. این مسائل این روزها در محافلی بسیار محدود رایج شده. بله ممکن است گفت‌وگوهایی در سطح منطقه‌ای نزدیک باشد. 

به گفته شومان،‌ آنچه ترامپ به دنبال آن است توافقی نیست که اوباما به آن رسید. بلکه او توافق ترامپ را می‌خواهد. مشکل ترامپ این است. از زمان خروج از توافق هسته‌ای در می 2018 ، همه دریچه‌ها برای گفت‌وگو با ایران را مسدود نکرد. هر چند که ایرانی‌ها از او استقبال نکردند و همانطور که اوباما را در تهران نپذیرفتند، طبعا ترامپ را هم نخواهند پذیرفت.  اما آنچه می‌خواهم بگویم و تکرار کنم، این است که عراق اکنون مشغول وساطت است؛ از یک طرف میان آمریکا و ایران و از یک طرف میان ریاض و دمشق.

تنها راهکار فلسطین، همه‌پرسی است

المیادین در پایان خطاب به آقای موسوی گفت، خب روشن شد که آن یک کشور عربی عراق است. اما درباره اسرائیل چه. آیا پیامی بوده است؟‌ و موسوی گفت،‌ بله اسرائیل هم پیام غیرمستقیم فرستاده اما پاسخ ایران خیلی روشن است. فلسطین هیچ راهکاری ندارد جز همه‌پرسی سراسری. همه فلسطینی‌های داخل و خارج، مسلمان و مسیحی و یهود بیاییند و در آن شرکت کنند. هر نتیجه‌ای داشته باشد و فلسطینی‌ها قبولش کنند، ایران آن را می‌پذیرد. نه راهکار دو دولتی یا چیز دیگر جز کشور واحد فلسطین. در پایان هم بگویم که محور مقاومت در بهترین حالت خود در منطقه به سر می‌برد.

بشار اسد به کدامیک اطمینان بیشتری دارد؛ ایران یا روسیه؟

روابط تهران و دمشق در 8 سالی که از آغاز بحران در سوریه تاکنون می گذرد، همواره مورد توجه ناظران و تحلیل گران بین المللی بوده است و تحلیل ها و تفاسیر زیادی پیرامون روابط میان دو کشور ارائه شده است. تهران نقش مهمی در جنگ داخلی سوریه بازی کرده است. ایرانی ها علاوه بر استفاده از نیروهای شیعه تحت حمایت خود برای پیروزی در جنگ و استفاده از مشاوران نظامی برای به حداقل رساندن تلفات نیروهای ایرانی، توانسته است بخش عمده ای از این نیروها که توسط سپاه قدس آموزش داده شدند را وارد ساختار ارتش سوریه کند.
کد خبر: ۸۷۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ 08 February 2019

روابط تهران و دمشق در 8 سالی که از آغاز بحران در سوریه تاکنون می گذرد، همواره مورد توجه ناظران و تحلیل گران بین المللی بوده است و تحلیل ها و تفاسیر زیادی پیرامون روابط میان دو کشور ارائه شده است.

به گزارش تابناک، در همین زمینه، وبسایت مجله «شورای آتلانتیک» در مطلبی تحت عنوان «چرا اتحاد بشار اسد با تهران و حزب الله تداوم خواهد یافت؟»، به بررسی آینده روابط میان این محور پرداخته است. در این مطلب آمده است:

روابط سه جانبه تهران، دمشق و حزب الله در طول چند دهه گذشته به خوبی پیش رفته است. این روابط پس از وقوع جنگ در سوریه تقویت شده است و انتظار می رود در سال های آینده نیز تداوم پیدا کند.

تهران نقش مهمی در جنگ داخلی سوریه بازی کرده است. ایرانی ها علاوه بر استفاده از نیروهای شیعه تحت حمایت خود برای پیروزی در جنگ و استفاده از مشاوران نظامی برای به حداقل رساندن تلفات نیروهای ایرانی، توانسته است بخش عمده ای از این نیروها که توسط سپاه قدس آموزش داده شدند را وارد ساختار ارتش سوریه کند.

به نظر می رسد بشار اسد همچنان به ایران و حزب الله برای تقویت خود نیازمند است. در واقع، اسد برای احیای حاکمیت خود بر کل سرزمین های اشغال شده سوریه، نیازمند نیروهای ایران و حزب الله است. لازم به ذکر است که با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، اسد به پشتیبانی بیشتری از سوی تهران برای مبارزه با داعش و سایر گروه های شورشی در سوریه احتیاج دارد.

بشار اسد به کدامیک اطمینان بیشتری دارد؛ ایران یا روسیه؟

علاوه بر این، اسد متحدان قابل اعتماد دیگری غیر از ایران و حزب الله ندارد. روسیه متحد قابل اعتماد و قابل اتکاتری نسبت به ایران برای بشار اسد محسوب نمی شود. روس ها در دشمنی اسد با آمریکا و اسرائیل خود را درگیر و سهیم نمی کنند.

رضایت مسکو به ادامه حملات اسرائیل علیه مواضع ارتش سوریه، ایران و حزب الله باعث شده است بشار اسد اطمینان خود به مسکو -در مورد هرگونه حمایت از رویارویی آینده با اسرائیل- را از دست بدهد.

از سوی دیگر، اولویت مسکو در تقویت روابط با آنکارا و توافقات میان دو کشور در سوریه، باعث شده است اسد نتواند سرزمین های باقی مانده تحت تصرف معارضان را تحت کنترل خود در آورد.

در حالی که ایران و حزب الله خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را یک پیروزی برای محور مقاومت ارزیابی می کنند، اما این مسئله می تواند یک شمشیر دولبه باشد. چراکه با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، رقابت بین ایران، روسیه و ترکیه در سوریه تشدید خواهد شد و آنکارا و مسکو تلاش خواهند کرد نقش و نفوذ ایران در این کشور را محدود کنند.

محور ایران، دمشق و حزب الله تلاش خواهند کرد ادلب را تحت حاکمیت ارتش سوریه در آوردند. این در حالی است که روسیه و ترکیه توافقاتی را با یکدیگر در این استان شمالی سوریه دارند. به همین جهت، دور از انتظار نخواهد بود که در آینده شاهد تشدید رقابت میان این دو محور باشیم.

شکست در پرتاب «دوستی» به روایت خارجی و سکوت مبهم داخلی!

تصاویری که بر مبنای آن ادعا می‌شود ایران ماهواره دوستی را به فضا پرتاب کرده است؛ پرتابی که چون رسما توسط مسئولان اعلام و رسانه‌ای نشده، نتیجه می‌گیرند که قرین با موفقیت نبوده است. اتفاقی مسبوق به سابقه که موجب شده این استقرا، مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی قرار گیرد و به شدت بازتاب وسیعی در رسانه‌های دیگر کشور‌ها بیابد.
کد خبر: ۸۷۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ 09 February 2019
تابناک اجتماعی -
به فاصله چند روز از فراهم بودن شرایط برای پرتاب ماهواره «دوستی» به فضا توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسانه‌های خارجی از انجام این پرتاب و شکست آن خبر می‌دهند؛ خبری که مسئولان کشورمان حتی زحمت تکذیب یا تأیید آن را به خود نمی‌دهند.

به گزارش «تابناک»؛ تصاویر ماهواره‌ای منتشره توسط یک شرکت آمریکایی، حکایت از آن دارد که احتمالا دومین پرتاب فضایی ایران به انجام رسیده است؛ پرتابی که رئیس جمهور و برخی دیگر از مسئولان وعده انجامش را داده بودند و قرار بود، ماهواره «دوستی» با آن در مدار قرار گیرد.

ماهواره‌ای که از ابتدای فرایند طراحی و ساخت «شریف ست» نام داشت و توسط محققان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شده بود؛ اما بعد‌ها به دلایلی ناگفته «دوستی» نام گرفت و به صف ماهواره‌های ایرانی در انتظار پرتاب پیوست تا به تازگی گفته شود که پرتاب آن به فضا برنامه ریزی شده است؛ ماهواره‌ای که یکی دو هفته پیش بار دیگر برای پرتاب مورد تست‌های نهایی قرار گرفت تا آماده پرتاب به فضا شود، ولی پرتاب ناموفق ماهواره «پیام» گویی وضعیت آن را تغییر داد؛ تغییری که حالا به شکل تردید و ابهام خودنمایی می‌کند و این پرسش را پدید آورده که پاسخ مسئولان به این ابهامات چقدر قانع کننده خواهد بود؟

شکست در پرتاب «دوستی» به روایت خارجی و سکوت مبهم داخلی!

ابهاماتی که تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط شرکت دیجیتال گلوب به ذهن متبادر می‌کند. شرکتی واقع در ایالت کلرادو که مجهز به ماهواره‌های متعدد در مدار زمین است و از جمله کسب و کارهایش، فروش تصاویر ماهواره‌ای به متشریان دولتی، شرکت‌های بزرگ انفورماتیک و تحقیقاتی است. تصاویری که دو فریم از آن‌ها در روز‌های اخیر سر و صدای زیادی پیرامون فعالیت موشکی کشورمان به پا کرده است.

تصاویری که نه به فعالیت‌های موشکی کشورمان ارتباطی دارد و نه حتی به موشک جدیدی مرتبط است؛ تصاویری ماهواره‌ای از یک سکوی پرتاب فضایی کشورمان که ظاهرا یک فریم از آن پیش از پرتاب دوستی به ثبت رسیده و یک فریم دیگر، بعد از پرتاب این ماهواره و زمانی که آثار شعله‌های سوزان موشک روی سکو نقش بسته است.

تصاویری که بر مبنای آن ادعا می‌شود ایران ماهواره دوستی را به فضا پرتاب کرده است. پرتابی که چون رسما توسط مسئولان اعلام و رسانه‌ای نشده، نتیجه می‌گیرند که قرین با موفقیت نبوده است. اتفاقی مسبوق به سابقه که موجب شده این استقرا مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی قرار گیرد و به شدت بازتاب وسیعی در رسانه‌های دیگر کشور‌ها بیابد.

مسأله‌ای اثبات نشده که ظاهرا خوراک خوبی برای یک کلاغ چهل کلاغ کردن برخی به شمار می‌آید. برای آن‌هایی که با اتکا به این تصاویر و استنباط‌های ناشی از آن، مدعی هستند ایران موشک بالستیک آزموده و این کار تخلف و نقض فلان تعهد بوده در حالی که افراد آگاه می‌دانند آنچه تصاویر ثابت می‌کنند (به فرض صحت تصاویر) استفاده ایران از موشک ماهواره‌بر «سفیر» است؛ موشکی که بار‌ها و بار‌ها از آن استفاده کرده ایم.

موشکی که به دلیل ویژگی‌های فراوانش، پسوند «ماهواره‌بر» به آن چسبیده و آنقدر کاربری اش شفاف و مشخص است که سؤال درباره ظرفیت حمل بار و ارتفاع اوج آن از افرادی که کمترین اطلاعاتی در حوزه دانش فضایی کشورمان دارند به جواب دقیق می‌رسد، اما بعضی خود را به آن را می‌زنند تا تأکید کنند که سفیر موشکی بالستیک و خطرناک است.

رویکردی که مسئولان کشورمان با سکوت خود در قبال ادعا‌های مطرح از سوی رسانه‌های بیگانه درباره پرتاب دوستی به آن دامن می‌زنند؛ سکوتی که با توجه به انتشار تصاویر، باید به تکذیب این ادعا یا تأیید آن برسد؛ اما ظاهرا مسئولان ترجیح می‌دهند راه سومی در پیش گرفته و همه چیز را به آینده موکول کنند؛ آینده‌ای که در آن «دوستی» به مانند روز‌های گذشته قرار است به فضا پرتاب شود، انگار نه انگار که بیگانگان مدعی شده‌اند پیشتر پرتاب شده!

طرح محمد بن سلمان برای ایجاد یک امپراتوری بزرگ رسانه ای در جهان!

پس از گذشت چندماه از قتل جمال خاشقجی به دست عوامل عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، همچنان خبر‌های زیادی در مورد این رویداد و اقدامات عربستان سعودی برای سرپوش نهادن بر آن منتشر می‌شود. عربستان سعودی می‌خواهد با داشتن یک امپراتوری بزرگ رسانه‌ای، خود را در جهان موجه نشان دهد.
کد خبر: ۸۷۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 09 February 2019

پس از گذشت چندماه از قتل جمال خاشقجی توسط عوامل عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، همچنان خبرهای زیادی در مورد این رویداد و اقدامات عربستان سعودی برای سرپوش نهادن بر آن منتشر می شود.

به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، رسانه های وابسته به سعودی تلاش زیادی برای تحت الشعاع قرار دادن این رویداد انجام داده اند.

در این زمینه، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در یادداشتی فاش کرد: عربستان پیش از قتل «خاشقجی» در پی تشکیل امپراتوری رسانه‌ای بود.

روزنامه وال‌استریت ژورنال طی یادداشتی به سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در بخش رسانه‌های بین‌المللی پرداخته و نوشته است: «ریاض برای بازسازی چهره خود در برابر کشورهای غربی و مقابله با رقبای خود دست به تشکیل امپراتوری رسانه‌ای در سطح جهان زده بود».

این یادداشت می‌افزاید: «محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ماه آگوست سال گذشته با رئیس هیأت مدیره شرکت آمریکایی «وایس مدیا» در یک قایق تفریحی در دریای سرخ دیدار داشته است».

طرح محمد بن سلمان برای ایجاد یک امپراطوری بزرگ رسانه ای در جهان!

در ادامه این یادداشت آمده است: واکنش رسانه‌های جهان به قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول کار این کشور را برای کنترل اخبار سخت‌تر و توافق صورت گرفته با وایس مدیا را با مشکل روبه رو کرده است.

گفتنی است، جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌‌پست، در اکتبر 2018 جهت انجام کار اداری وارد کنسولگری کشورش در استانبول شد و در آنجا به قتل رسید. پس از گذشت یکصد و اندی روز، چگونگی انجام جنایت و زمان و مکان آن مشخص شده، اما هنوز از جنازه وی خبری نیست.

عربستان سعودی با داشتن یک امپراتوری بزرگ رسانه‌ای تلاش دارد خود را در جهان موجه جلوه داده و پادشاه این کشور را به عنوان خادم حرمین شریفین معرفی کند. همچنین بیشترین تلاش سعودی ها برای معرفی عربستان به عنوان کشوری میانه‌رو در عرصه بین الملل صرف می شود، آنها می خواهند حتی در بین گروه‌های تکفیری هم چهره، حامی شریعت را از خود به نمایش بگذارند و در همین راستا هم طبیعتا تمام رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی در همین چهارچوب عمل می‌کنند.

دلیل اصلی روی آوردن عربستان به کنترل شدید رسانه‌ها، آسیب‌پذیری شدید این کشور نسبت به این پدیده بوده است. هرچند دستگاه عظیم رسانه‌ای آل سعود، در تخریب دشمنان آل سعود تا حدی توانسته دستاوردهایی داشته باشد، نتوانسته برای خود آل سعود وجهه و محبوبیتی ایجاد کند. همچنین در فرافکنی و غافل کردن افکار عمومی از جنایات‌ و خیانت‌های عربستان موفق بوده است.

از سوی دیگر، آل سعود به شدت نسبت به رسانه‌های اندکی که مواضع انتقادی نسبت به این کشور دارند، واکنش نشان می‌دهند و خواستار سیطره کامل بر خروجی رسانه‌ها و جریان گردش اطلاعات در جهان عرب هستند. در نتیجه باید گفت که «رسانه آزاد» در منطقه عربی، یکی از مهم‌ترین نقاط آسیب‌پذیری عربستان سعودی است.

افتتاح فولاد آره‌نا صوری بود؟

در حالی باشگاه فولاد از ورزشگاه اختصاصی خود با حضور معاون اول رییس جمهور رونمایی کرد که در حال حاضر قصد ندارد از حریفان خود در این ورزشگاه میزبانی کند.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، ورزشگاه اختصاصی و پیشرفته فولاد، 22 آبان‌ماه با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر ورزش و جوانان افتتاح شد تا با شروع نیم‌فصل دوم لیگ برتر، بازی‌های خانگی این تیم در این ورزشگاه برگزار شود اما باشگاه فولاد همچنان قصد دارد دیدارهای خود را در غدیر برگزار کند.
 
سعید فتاحی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ نیز در ‌حاشیه مراسم افتتاح ورزشگاه فولاد آره‌نا اعلام کرده بود که دیدار فولاد برابر پرسپولیس در هفته هفدهم لیگ ‌برتر، بازی افتتاحیه ورزشگاه اختصاصی باشگاه فولاد است. اما بعدا اعلام شد که این باشگاه برای نیم‌فصل دوم نیز به دلیل آماده نبودن پارکینگ ورزشگاه قصد دارد نه تنها این بازی، بلکه دیگر دیدارهای خانگی خود را در ورزشگاه غدیر میزبانی کند.

سوال این است که چرا مسوولان شرکت و باشگاه فولاد در حالی که هنوز پارکینگ‌های ورزشگاه اختصاصی‌شان آماده نشده بود، اصرار به افتتاح این ورزشگاه داشتند؟ این مسوولان خوب می‌دانستند که جاده دسترسی به ورزشگاه، ترانزیتی است و روزانه صدها تریلی در این جاده تردد می‌کند و ممکن است به دلیل نبود پارکینگ، حادثه‌ساز نیز شود.

همچنین باتوجه به این‌که جاده دسترسی به این ورزشگاه پر از سنگ و کلوخ است، تماشاگرنماها و آن‌هایی که به دنبال حواشی هستند، می‌توانند این سنگ و کلوخ‌ها را با خود به درون ورزشگاه برده و از آن‌ها برای برهم زدن شرایط بازی استفاده کنند؛ موردی که بارها در ورزشگاه‌های غدیر و تختی اهواز رخ داد و منجر به رقم خوردن اتفاقات تلخی شد.

علاوه بر آماده نبودن پارکینگ‌‌های این ورزشگاه می‌توان به وضعیت نه چندان مناسب چمن این ورزشگاه نیز اشاره کرد که طی ماه‌های اخیر دو بار کاشته شده است.

امروز نیز مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان از مخالفت این اداره‌کل نسبت به برگزاری دیدار فولاد و پرسپولیس در ورزشگاه غدیر اهواز خبر داد؛ بر این اساس فولادی‌ها باید در ورزشگاه اختصاصی خود از شاگردان برانکو پذیرایی کنند که باتوجه به آماده نبودن پارکینگ این ورزشگاه، پس فولاد باید زمین دوم خود را برای انجام این مسابقه معرفی کند و از آن‌جا که ورزشگاه تختی اهواز هم شرایط میزبانی از این بازی مهم را ندارد، پس شاگردان قطبی باید در آبادان یا شهرستانی دیگر به مصاف پرسپولیس بروند، شرایطی که اصلا به نفع این تیم نخواهد بود.

حال این سوال مهم مطرح می‌‌شود که آیا افتتاح ورزشگاه فولاد آره‌نا آن هم با حضور آن همه مسوول مهم کشوری در اهواز، صوری بود؟ موردی که اگر به اثبات برسد، توهین به هوادارانی است که تماشای بازی‌های تیم مورد علاقه‌شان از این ورزشگاه، کمترین حق آن‌ها است.

نکته مهم دیگر این است که باتوجه به این‌که در سال‌های اخیر، فولاد آن فولاد با جسارت سال‌های قبل نبوده است، شاید اکنون انجام بازی‌های‌اش در این ورزشگاه اختصاصی، کمک حال آن‌ها و باعث آشتی هواداران شود و شاید فصل دیگر تا این حد به کار این تیم نیاید.

گاهی لازم است مسوولان بیشتر از آن‌که به فکر پر کردن رزومه کاری خود باشند، به دنبال کار با اندیشه و تدبیر باشند تا این‌چنین مشکلاتی پیش نیاد و پروژه‌ای که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده است، بدون استفاده نماند و زخمی بر پیکره این ورزش نشود.

یادداشت از پریسا زنگنه‌منش - ایسنا خوزستان

خوزستان، باران تا نیمه هفته

مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی بارندگی و وزش باد قابل ملاحظه تا اوسط هفته آینده خبر داد.

محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان‌دهنده استقرار سامانه‌ای باران‌زا از امروز تا اواسط هفته آینده در خوزستان است که ابتدا سبب افزایش ابر و بارش پراکنده در برخی نقاط شمالی و غربی می‌شود.

وی افزود: از فردا تا سه روز آینده نیز به تناوب و شدت و ضعف رگبار، رعد و برق و وزش بادقابل ملاحظه، بعضا ریزش تگرگ و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود. در این مدت آبگرفتگی معابر و طغیان مسیل‌ها دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته ایستگاه کشاورزی اهواز با 24 و ایذه با 3 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط خوزستان بودند. تغییرات دمای اهواز در این مدت نیز بین 0.8 تا 23 درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

پیکر مطهر 7 شهید گمنام در اهواز تشییع شد

                                        پیکر مطهر 7 شهید گمنام امروز همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در اهواز تشییع شدند.                                     

پیکر مطهر 7 شهید گمنام در اهواز تشییع شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پیکر مطهر 7 شهید گمنام پیش از ظهر امروز همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در اهواز تشییع شدند. 

تشییع این شهدا با حضور مردم ولایتمدار و شهیدپرور خوزستان و خانواده‌های شهدا از مقابل حسینیه ثارالله (ع) آغاز و تا چهارراه سلمان فارسی ادامه داشت.

سپس پیکر پاک شهدای گمنام برای تشییع به ساختمان استانداری خوزستان، تیپ یکم زرهی سپاه، قرارگاه ارتش، روستای شاه ابوالقاسم رامهرمز و مرکز آموزش علوم و فنون نفت منتقل شد.

 

در مراسم خاکسپاری شهید گمنام 17 ساله در استانداری خوزستان که با حضور استاندار خوزستان و فرمانده سپاه ولی‌عصر (عج) انجام شد، حجت‌الاسلام لطف‌الله سپهر، رئیس شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن متبرک دانستن قدوم این شهید به استانداری، اظهار کرد: آن چیزی که منجر به جهانی شدن انقلاب شد ایثار و از خودگذشتگی این شهدای بزرگ است.

سپهر افزود: در این روز شریف که مصادف با شهادت حضرت زهرا(س) است، مجموعه کارگزاران نظام با این شهید عزیز پیمان می‌بندند که مسیر انقلاب را با عشق و ایمان برای خدمتگذاری به ملت و حرکت در مسیر امامت و ولایت طی نمایند.

وی در پایان گفت: امیدوارم وجود این شهید مقدس در مجموعه استانداری مایه عزت و سربلندی باشد.

یک کشته و 5 مصدوم در حادثه غرق شدن پژو

                                        رئیس مرکز اورژانس خوزستان گفت: یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ صبح امروز در لالی جاده قدیم روستای عنبل غرق شد. در این حادثه یک نفر کشته شد و 5 نفر مصدوم شدند.                                    

یک کشته و 5 مصدوم در حادثه غرق شدن پژو

شهیار میرخشتی رئیس مرکز اورژانس خوزستان عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ صبح امروز در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه در لالی جاده قدیم روستای عنبل غرق شد.

وی افزود: در این حادثه یک خانم ۲۷ ساله فوت کرد و ۵ نفر مصدوم شدند که پس از انجام اقدامات اولیه به بیمارستان امید لالی منتقل شدند.

رئیس مرکز اورژانس خوزستان عنوان کرد: ظهر امروز در ساعت ۱۲ و ۵۷ دقیقه یک انفجار گاز پیک‌نیک در حصیرآباد اهواز رخ داد. در این حادثه یک خانم ۳۱ ساله مصدوم شد که به بیمارستان طالقانی اهواز منتقل شد.

خواب روز کِی، چقدر و چگونه باشد؟ 7 توصیه کاربردی از دو بنیاد علمی در آمریکا

هر ساله در آمریکا مراسمی با عنوان "روز ملی چرت زدن" برگزار می شود که امسال (2019) نیز در روز یازدهم ماه مارس تکرار خواهد شد. بنیاد ملی خواب نیز در آمریکا به پژوهش ها و توصیه های علمی در این باره می پردازد.

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی های فردی- خواب روز که معمولا هنگام ظهر سراغ ما می آید چیزی نیست که آن را فقط به قیلوله خودمان مرتبط بدانیم بلکه در همه جای دنیا مورد توجه قرار دارد.

هر ساله در آمریکا مراسمی با عنوان "روز ملی چرت زدن" برگزار می شود که امسال (2019) نیز در روز یازدهم ماه مارس تکرار خواهد شد. این رویداد توسط پروفسور "ویلیام آنتونی" از دانشگاه بوستون در سال 1999 میلادی بنیان گذاشته شد و هدف از آن تاکید بر اهمیت خواب در ارتقا سلامت و عملکرد بهتر بدن بوده است.

خواب روز

اما برای چرت زدن در روز توصیه های مهمی مورد توجه پژوهشگران قرار دارد و آن مدت زمانی است که برای چرت زدن خود در نظر گرفته می شود. اهمیت این مساله تا جایی افزایش می یابد که از خواب روز به عنوان "شمشیر دو لبه" نیز نام می برند چرا که زیاده روی در آن خطرات جدی را متوجه سلامت شما می کند.

دکتر مارک روزِنکید دارای درجه phd در کرونوبیولوژی و مطالعات خواب طی همکاری خود با سازمان ناسا در سال 1995 میلادی اعلام کرد: 26 دقیقه خواب یا یک چرت 26 دقیقه ای طی روز می تواند ضمن تجدید قوای از دست رفته موجب عملکرد بهتر بدن انسان در طول روز شود.

در مطالعه دیگری که سال 2006 و در دانشگاه استرالیای جنوبی انجام شد، محققان پیشنهاد کردند که 2 زمان کوتاه را طی روز به چرت زدن اختصاص دهیم که هر یک از این ها باید کمتر از 30 دقیقه باشند.

بنیاد ملی خواب آمریکا نیز به عنوان یک نهاد معتبر و فعال در زمینه مطالعات خواب در رابطه با چرت زدن طی روز نکاتی را مطرح می کند که بر اساس آن تاکید می کند:

<!--[if !supportLists]-->1 - خواب یا چرت روزانه نباید بیشتر از 30 دقیقه باشد. این موضوع را به عنوان یک قانون تغییرناپذیر برای بدن خود تعریف کنید: خبری از خواب طولانی برای روز نیست!

<!--[endif]-->2 - زمانی مشخص را برای چرت روزانه خود مشخص کنید. بهترین ساعت پیشنهادی می تواند حدود 2 یا 3 بعدازظهر باشد. این زمانی است که معمولا غذای خود را میل کرده اید و مدتی نیز از آن گذشته است. در این هنگام قندخون شما و به طور کلی انرژی بدن افت می کند بنابراین یک چرت کوتاه می تواند بازگشتی خوب به روال روزانه را فراهم کند.

<!--[if !supportLists]--> <!--[endif]-->3 - شرایط لازم برای چرت را در نظر داشته باشید تا کیفیت چرت زدن شما افزایش یابد. برای مثال چرت زدن در یک مکان خنک، تاریک و ساکت توصیه می شود.

<!--[if !supportLists]--> 4 - احساس گناه نداشته باشید! معمولا چرت زدن حس بدی را در شما ایجاد می کند یا ممکن است واکنش نامناسب اطرافیان را به ویژه در محل کار به دنبال داشته باشد. اما به هر ترتیب تامین یک نیاز ضروری برای بدن به هیچ عنوان گناه محسوب نمی شود. این را فراموش نکنید!

ادامه توصیه ها را از  مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا بخوانید:

     5 - حداقل فاصله ای 60 دقیقه ای میان وعده غذای ظهر و زمان چرت زدن در نظر داشته باشید تا گوارش غذا به درستی انجام شود.

     6 - هنگام چرت روزانه با تاکید بر زمان کوتاه آن حتما از چشم بند خواب استفاده کنید.

    7 -
در صورت امکان بدن خود را نیز در وضعیت مناسب قرار دهید؛ به ویژه از خم شدن روی میز و انداختن وزن بدن روی معده و قراردادن گردن در وضعیت نامناسب خودداری کنید. اگر در محیط شغلی خود قرار داریم، استراحت روی صندلی راحت در حالی که سر خود را به گوشه ای از دیوار تکیه داده اید می تواند به عنوان یک گزینه مطرح شود.

خواب روز

برخی مضرات خواب روز بیش از 30 دقیقه

همان طور که اشاره شد زمان خواب یا چرت روزانه نباید به هیچ عنوان از 30 دقیقه افزایش یابد. دیلی میل نیز با اشاره به مقاله ای از پروفسور یامادا از دانشگاه توکیو که در سال 2015 روی 300 هزار نفر انجام شده به آثار مخرب خواب طولانی طی روز پرداخته است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف - خواب 40 دقیقه ای و بیشتر از آن طی روز می تواند فرد را مستعد گرفتاری در سندرم متابولیک کند.

ب - خواب طولانی می تواند زمینه شکل گیری چاقی و دیابت نوع 2 را به شدت افزایش دهد.

ج - احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی با خواب بیش از 60 دقیقه طی روز تا 82 درصد افزایش می یابد.




"سواد زندگی"، مدرسه آموزش های دانش پایه عصر ایران است. همه رسانه ها می توانند از مطالب این سایت استفاده کنند. اما خواهش می کنیم برای سهیم شدن در گسترش دانایی، با لینک سواد زندگی منتشر فرمایید: 

http://www.savadezendegi.com/

کانال سواد زندگی:  t.me/savadzendegi

افشاگری پسر مسعود رجوی علیه سازمان منافقین + عکس

خانواده رجوی

محمد رجوی پسر مسعود رجوی افشاگری بی‌سابقه‌ای درباره اقدامات و شکنجه‌های سازمان منافقین را در یک فایل صوتی، منتشر کرد.

به گزارش مشرق، محمد (مصطفی) رجوی پسر مسعود رجوی اخیراً در یک فایل صوتی، افشاگری بی‌سابقه‌ای علیه سازمان منافقین انجام داده و از شکنجه‌شدن و آزار و اذیت خودش و تعدادی از نیروهای منتقد سازمان، توسط منافقین خبر داده است.

محمد رجوی چند سال پیش به دلیل اعتراضاتی و انتقادات تندی که علیه سازمان منافقین بیان می‌کرد، توسط نیروهای این سازمان بازداشت و به مکانی نامعلوم برده می‌شود و پس از بازجویی و شکنجه، مدتی بعد از زندان آزاد شده و به خانه‌ای امن در اردوگاه اشرف منتقل می‌شود تا تحت الحفظ بماند و سازمان بتواند در مدتی مشخص برای وضعیت او، تعیین تکلیف کند.

محمد رجوی پس از انتقال به خانه‌ی امن سازمان منافقین، موفق می‌شود که در یک فایل صوتی، به‌صورت مخفیانه وضعیت خود را ضبط کرده و فایل را برای یکی از دوستانش در سازمان که او هم منتقد رفتارهای سازمان بوده، ارسال کند. محمد رجوی به وی اعلام کرده بود که "اینها قصد دارند مرا از بین ببرند، در صورتی که خبری از من نیافتی و مطئن شدی که مرا کشته‌اند، این فایل را منتشر کن".

حالا بعد از چند سال، فرد مورد اعتماد پسر مسعود رجوی، به دلیل عدم اطلاع از وضعیت دوست صمیمی‌اش، فایل صوتی افشاگری وی علیه سازمان منافقین را منتشر کرده است.

 

صدای محمد رجوی، پسر مسعود رجوی

وی در این فایل صوتی که چندسال پیش و قبل از اینکه سازمان منافقین اردوگاه اشرف را ترک کند، ضبط شده است، از سه روز حبس و شکنجه خود خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اثر این شکنجه و حبس روانی شده‌ام.

وی در این افشاگری می‌گوید: "رهبران مجاهدین برای سفیدسازی جرائمی که در حق من مرتکب شدند، من را وادار به نوشتن اعترافات دروغین علیه خویش نموده‌اند."

** محمد رجوی؛ تنها بازمانده‌ی عملیات بزرگ "ضربه زعفرانیه"

روز ۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۶۰، وقتی خانه تیمی موسی خیابانی یا همان مرکز فرماندهی ترورهای منافقین در تهران ضربه خورد، خیابانی که نفر دوم سازمان منافقین بود، به‌همراه اشرف ربیعی همسر مسعود رجوی و حدود ۲۰ نفر دیگر از نیروهای رده‌های بالای سازمان در جریان درگیری با نیروهای امنیتی سپاه پاسداران کشته شدند.

آن عملیات یک بازمانده هم داشت و آن هم کودکی بود که در تصویر بالا در آغوش شهید لاجوردی است. «مصطفی رجوی» فرزند مسعود رجوی سرکرده منافقین تنها بازمانده این عملیات بود که با فداکاری یک پاسدار نجات یافت. شهید لاجوردی دادستان وقت تهران، در حالی که مصطفی رجوی را در آغوش داشت، در مقابل دوربین صداوسیما به توضیح عملیات پرداخت و خطاب به پدربزرگ کودک (پدر مسعود رجوی)، گفت که برای تحویل گرفتن کودک می‌تواند به دادستانی مراجعه کند.

مصطفی رجوی به پدربزرگش در مشهد تحویل داده شد و منافقین به دستور مسعود رجوی بعد از چند سال او را به‌صورت پنهانی از کشور خارج کرده و به فرانسه منتقل کردند. مصطفی بعد از ورود به فرانسه در تشکیلات منافقین به نام "محمد رجوی" شناخته می‌شد. وی در همان‌جا تا مدتی تحصیل کرد تا اینکه با دستور پدرش به پادگان اشرف در عراق منتقل شد.

بعد از شکست سنگین منافقین در عملیات مرصاد و در زمان جنگ کویت، رجوی به بهانه خطر جنگ برای کودکان، آنها را از خانواده‌ها جدا کرد و به اروپا برد و در پانسیون‌های متعلق به سازمان نگهداری کرد. سال‌ها بعد زمانی که پادگان اشرف با بحران نیرو مواجه بود، این بچه‌ها را که عموماً در دوره پایان نوجوانی بودند به اشرف بازگرداند. در این بین، محمد را هم که هیچ‌گاه دلش نمی‌خواست به پادگان اشرف در بیابان‌های عراق برود، همراه آنها به اشرف برد.

از راست: محمد رجوی، مسعود رجوی، مریم رجوی و اشرف دختر مریم رجوی

حضور محمد (مصطفی) رجوی در پادگان اشرف یک استفاده بزرگ برای مسعود رجوی داشت و می‌خواست بگوید من استثنایی قائل نیستم و پسر خودم را هم به پادگان اشرف آوردم. محمد با ورود به پادگان اشرف آن‌چنان ناراضی بود که از همان روزهای اول سر ناسازگاری گذاشت و سرکردگان رده‌بالای سازمان نیز برای پنهان کردن نارضایتی وی از مناسبات فرقه‌ای درون منافقین و اختلاف با پدرش او را در خانه‌ای جدا در پادگان اشرف جای داده بودند و انواع و اقسام امکانات را با این هدف که وی را راضی نگه‌دارند، در اختیارش گذاشتند.

فرزند رجوی که از بریده‌گان سازمان به حساب می‌آید، یک بار با همراهی چند تن از دوستان هم سن و سال خودش همراه با یک خودروی سنگین نظامی شبانه به سیم‌خاردارهای اطراف پادگان اشرف زد و در حالی که سعی داشت از سقف کامیون به آن‌سوی سیم‌های خاردار بپرد، توسط یکی از محافظین دستگیر شد. نفرات همراه محمد همگی به انفرادی منتقل شدند و به‌شدت تحت‌فشار کتک و شکنجه قرار گرفتند اما وی صرفاً به محل اقامت خودش منتقل و آنجا محبوس ماند.

بعد از سقوط صدام و ورود آمریکایی‌ها به عراق، آمریکایی‌ها به سراغ اشرف و ساکنان آن نیز آمدند تا هم از وضعیت پادگان اشرف و هم‌ظرفیت ساکنان آن برای به‌کارگیری در عراق مطلع شوند اما به گفته اعضای جداشده سازمان، مترجم فارسی آمریکایی‌ها چند بار خواهان صحبت نظامیان آمریکایی با پسر مسعود رجوی شد اما با مخالفت شدید سرکردگان سازمان روبه‌رو می‌شد.

بعد از خروج منافقین از کمپ اشرف، محمد رجوی با منافقین به لیبرتی منتقل شد و در مراحل انتقال به کشور آلبانی، از عراق خارج شد و به نروژ فرستاده شد. محمد در نروژ از یک‌سو دیگر یک نوجوان نبود که با فشار و محدودسازی سرکردگان سازمان امکان صحبت کردن علیه تشکیلات منافقین را نداشته باشد. از سوی دیگر نیز ترس از تصمیم سازمان به حذف او که البته برای منافقین مسئله دور از ذهنی نیست و محمد نیز به دلیل زندگی در اشرف با این مسئله آشنایی کامل دارد، باعث شد تا فقط چند بار آن‌هم به‌صورت مختصر به انتقاد از سازمان بپردازد.

انتقادات او، واکنش سازمان را به این صورت دربرداشت که شرایط راحت‌تری را برای زندگی او در نروژ فراهم کنند. از حقوق چند هزار دلاری ماهانه تا خرج بالای تحصیلش دریکی از دانشگاه‌های معتبر نروژ از جمله امکاناتی بود که سازمان برای ساکت کردن پسر رجوی پرداخت می‌کرد اما اینها موجب نشد تا به انتقاداتش نسبت به سازمان و شکنجه نیروهای آن دست بردارد.

منبع: تسنیم

پررنگ‌ترین نقش حضرت زهرا (س) چه بود؟

صوت/ مداحی آذری مطیعی در شهادت حضرت زهرا‌ (س)

اولین ویژگی حضرت (س) پاکی و طهارت ایشان است. در زیارت امام رضا (ع) در صلواتی که به حضرت زهرا (س) می‌فرستیم به ۶ صفت برای حضرت (س) اشاره کرده که همه آنها به معنی پاکی آمده است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام بهشتی گفت: یکی از پررنگ‌ترین نقش‌های حضرت زهرا (س) صبر و مقاومت بود که در برابر حق همسرش امام علی (ع) به اوج خود رسید. درباره القاب و جایگاه حضرت زهرا (س) اظهار کرد: همه شنیده‌ایم که امام زمان (عج) به آخرالزمان اشراف بسیاری دارند و نیازهای مردم را می‌شناسند. ایشان نیز در روایات خود درباره حضرت فاطمه الزهرا (س) فرموده‌اند: «برای من الگویی نیکوتر از دختر پیامبر نیست.» البته از حضرت فاطمه (س) نیز فضائل زیادی نقل شده است که به طور مختصر به آنها اشاره می‌کنم.

وی در ادامه با تاکید بر ویژگی طهارت حضرت زهرا (س)، گفت: اولین ویژگی حضرت (س) پاکی و طهارت ایشان است. در زیارت امام رضا (ع) در صلواتی که به حضرت زهرا (س) می‌فرستیم به ۶ صفت برای حضرت (س) اشاره کرده که همه آنها به معنی پاکی آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی با تاکید به دیگر ویژگی‌های حضرت زهرا (س) بیان کرد: تمامی ائمه اطهار (ع) به ویژه بانوی عالمین حضرت زهرا (س) همه طهارت را از جنس فکر، دل و … را دارا بودند و ذهن و دلشان از هر نوع فکر و هوس آلوده به دور بود. درواقع تمام ویژگی حضرت زهرا (س) و اهل بیت (ع) از جمله مولفه‌هایی هستند که به طهارت و پاکی در زندگی ما کمک می‌کند. دومین فضیلت حضرت (س) عبادت است. فاطمه زهرا (س) عابده بودند و با آن سن کمشان به شب زنده‌داری، راز و نیاز با خدا می‌پرداختند. او کسی است که به دعاهایی که به سلمان فارسی و دیگران تعلیم داده عشق می‌ورزیدند. در واقع ایشان شیفته عبادت و ارتباط با خداوند بودند.

این خطیب و کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: همچنین از دیگر خصایص حضرت زهرا صبر و مقاومت است، یکی از پررنگ‌ترین نقش‌های حضرت زهرا مقاومت در برابر حق همسرشان بود تا جایی که بدنشان آسیب دید، خانه‌شان آتش گرفت و بارها به مسجد آمد و سخنرانی کرد. به همین منظور از خداوند می‌خواهیم ما را در زمره صابرین قرار دهد چرا که از جمله ویژگی حضرت (س) مقاومت در برابر توهین‌های مشرکین، مقاومت در برابر تهدیدها و تحریم‌های دشمن و … بود.

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی ادامه داد: باید توجه داشت که یکی از اسامی حضرت عالمه یا عارفه است، خطبه‌ای که حضرت در مسجد ارائه دادند نشان دهنده علم حضرت فاطمه است. امیدواریم که ما هم از این کمالات در خودمان ایجاد کنیم و شبیه آن بانوی بزرگ شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ژنرال آمریکایی: از طالبان شکست خورده‌ایم

نظامیان آمریکا

فرمانده سابق لشکر صد و یکم هوابرد آمریکا به شکست نظامیان کشورش در برابر طالبان اعتراف کرد و این شکست را برای سربازان آمریکایی بسیار تلخ و باورنکردنی خواند.

به گزارش مشرق، ژنرال «دونالد بالدوچ» که از اوایل سال ۲۰۰۸ تا اواسط سال ۲۰۰۹ فرماندهی لشکر صد و یکم هوابرد آمریکا در جنگ افغانستان را بر عهده داشته است، در مصاحبه با یاهو نیوز در خصوص سرنوشت این جنگ تصریح کرد: «طالبان در این جنگ پیروز شده اما ما هنوز این مسئله را درک نکرده‌ایم. هضم کردن این واقعیت که آمریکا در افغانستان از لحاظ نظامی شکست خورده، برای سربازانی که در این جنگ حضور داشته‌اند مانند خوردن یک داروی تلخ است.»

این ژنرال بازنشسته آمریکایی با اشاره به اینکه خود شاهد کشته شدن دهها تن از نیروهای تحت امرش در افغانستان بوده است، افزود: «سربازان ما به هر کاری که از آنها خواسته شده بود عمل کرده بودند؛ آنها کارشان را درست انجام داده بودند اما دیدند که چگونه همراهانشان کشته و یا دچار نقص عضو شدند. شکست برنامه‌های سیاست‌گذاران و فرماندهان نظامی ارشد ما باعث شد که آنها اکنون مجبور به خوردن این داروی تلخ باشند.»دونالد بالدوچ در ادامه راجع به مذاکرات صلح با طالبان نیز خاطرنشان ساخت: «اگر ما در اواخر سال ۲۰۰۱ پیشنهاد آتش‌بس طالبان را پذیرفته بودیم، شاید می‌توانستیم تعیین‌کننده شرایط صلح باشیم اما حالا صلح بر اساس شرایط طالبان انجام خواهد شد.»

بر اساس آمارهای منابع غربی، از اواخر سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۲۲ هزار آمریکایی در جنگ افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند اما این میزان تلفات نیز نتوانسته است به تحقق اهداف کاخ سفید در افغانستان کمک کند تا در نهایت رهبران آمریکا چاره کار را در خروج نظامیان کشورشان از خاک افغانستان و مذاکره با طالبان جستجو کنند.

منبع: تسنیم

عکس/ تشییع ۶ شهید گمنام در اهواز

تشییع ۶ شهید گمنام در اهواز

پیکر مطهر ۶ شهید گمنام استان خوزستان پیش از ظهر و همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در اهواز تشییع شدند.

رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا: فعالیت‌های ایران در آمریکای جنوبی نگران کننده شده است

    جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر حضور خود در آمریکای لاتین را کم کرده بود ولی دوباره در حال فعال کردن آن است. ایران کارزار مخالفت با آمریکا در رسانه‌های اسپانیایی زبان را بیشتر کرده و حلقه نیابتی آن، یعنی حزب‌الله لبنان، هم در منطقه فعال است.   

رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا در جلسه کمیته خدمات مسلحانه مجلس سنا مدعی شد که ایران در حال گسترش نفوذ خود در آمریکای جنوبی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت رسمی ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا، فالر کرگ، رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا که مسئولیت نظارت بر آمریکای جنوبی و مرکزی را بر عهده دارد، در این جلسه درباره تأثیر ایران بر مسائل جاری در این مناطق مدعی شد: ایران پوشش رسانه‌ای ضدآمریکایی خود به زبان اسپانیایی را شدت بخشیده و حمایت خود از تروریسم را به نیم‌کره غربی (آمریکای مرکزی و جنوبی) رسانده است و این برای ما نگران کننده است.

او در گزارش خود به سنا گفت: جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر حضور خود در آمریکای لاتین را کم کرده بود ولی دوباره در حال فعال کردن آن است. ایران کارزار مخالفت با آمریکا در رسانه‌های اسپانیایی زبان را بیشتر کرده و حلقه نیابتی آن، یعنی حزب‌الله لبنان، هم در منطقه فعال است.

ایران چگونه می‌تواند در جنگ، یک ناو آمریکایی را غرق کند؟

                                                 موشک‌های سپاه در زمین بازی مثل خلیج فارس مستقر شده‌اند که امر ردیابی و حمله به شناورها را برایش بسیار آسان می‌کند. یک تهاجم گسترده و یکباره با استفاده از موشک‌های فراوان از زوایای مختلف، احتمالا سیستم دفاعی ناوهای آمریکایی را فلج خواهد کرد. با احتساب حجم زیاد کشتی‌های تجاری در خلیج فارس، ایران در حال سرمایه‌گذاری روی توسعه موشک‌های ای اس بی ام خود است و این تلاش برای توسعه تسلیحات متعارف را با اشاره به لزوم دفاع در برابر تهدیدات عربستان، اسراییل و آمریکا، مشروع جلوه می‌دهد.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سباستین رابلین در نشنال اینترست نوشت: در سال ۲۰۰۹ فاش شد که چین یک موشک میان‌برد بالیستیک سیار موسوم به دی اف ۲۱دی ساخته که به منظور غرق کردن کشتی‌هایی در مسافت ۹۰۰ مایلی قابل استفاده است. برد این موشک که از هواپیماهای مستقر روی عرشه ناوهای هواپیمابر آمریکایی بیشتر است، باعث شد این دستاورد فنی به تردیدها درباره بقاپذیری این ناوها دامن بزند. این نگرانی نیز موجب شد که نیروی دریایی آمریکا از موشک‌های ضدبالستیک اس ام-۳ روی ناوشکن‌ها و ناوهای خود استفاده کند. موشک‌های بالیستیک به منظور به حداکثر رساندن برد و شتاب خود، مسیری منحنی شکل را می‌پیمایند که گاهی پیش از شیرجه رفتن با شتاب باورنکردنی به سمت هدف، از جو زمین نیز فراتر می‌روند. البته تا یک دهه قبل، هیچ موشک ضد کشتی بالیستیکی عملیاتی نشده بود. (در شوروی سابق یک‌ نمونه ساخته شد اما در عمل مورد استفاده قرار نگرفت). دلیلش این است که برنامه‌ریزی موشکهای بالیستیک برای هدف قرار دادن شهر‌ها و پادگان‌ها بسیار آسان‌تر از هدف قرار دادن کشتی‌های در حال حرکت روی آب است.

به گزارش «انتخاب»؛ تنها دو سال بعد ایران نیز اعلام کرد که موفق شده یک موشک بالیستیک ضد کشتی بسازد. سخنان تهران درباره توانمندی‌های فنی نظامی زبانزد است اما در سال ۲۰۱۳ تصاویر آزمایش موفقیت‌آمیز این موشک منتشر شد و در سال ۲۰۱۴ نیز نهادهای اطلاعاتی آمریکا، این توانایی ایران را تایید کردند. این موشک که نام خلیج فارس را بر خود دارد، نسخه توسعه یافته موشک بالیستیک کوتاه‌برد فاتح ۱۱۰ می‌باشد. موشک سیار فاتح ۱۱۰ به علت استفاده از سوخت جامد، قابل شلیک با سرعت زیاد است اما موشک‌های سوخت مایع به چند روز زمان برای سوختگیری نیاز دارند. موشک خلیج فارس از یک جستجوگر الکترواپتیکال/ مادون قرمز برای ردیابی هدف استفاده می‌کند تا کلاهک جنگی ۱۴۳۳ پوندی خود را به هدف شناور متحرک بکوبد. البته این مسأله تایید نشده چرا که ایران جستجوگر این موشک را در تصاویر پوشانده است. در سال ۲۰۱۳ رسانه‌های ایرانی مدعی شدند که موشک توانسته هدف متحرکش را با دقت هشت متری هدف قرار دهد. در سال ۲۰۱۴ سی اس آی اس ارزیابی کرد که این موشک به طور میانگین در دوازده متری هدف خود فرود می‌آید و احتمال داد که هم‌اکنون در واحد‌های دریایی سپاه ایران مورد استفاده قرار گرفته باشد. اما برد موشک‌ خلیج فارس، یک‌چهارم موشک چینی دی اف-۲۱ است یعنی حدود ۱۹۰ تا ۲۲۰ مایل و با داشتن شتاب و ارتفاع کمتر حدود ۳ ماخ هنگام شیرجه به سمت هدف، احتمال هدف قرار گرفتن آن توسط موشک‌های ضدهوایی بیشتر است. همانند موشک‌های ای اس بی ام چینی، موشک خلیج فارس به ابزار شناسایی خارجی هدف برای هدایت کردن سیستم هدایت اینرشیال خود نیاز دارد اما احتمال دارد بعدها، نوعی هدفیاب جی پی اس نیز روی آن نصب شود. سرعت جابجایی ناوهای آمریکایی حدود ۳۰ گره معادل ۳۵ مایل در ساعت است که آنها را در محدوده احتمالی اصابت با موشک‌های خلیج فارس قرار می‌دهد. اما در صورت شناسایی زودهنگام این موشک‌ها، ناو آمریکایی می‌تواند با اجرای مانورهای گریز، خود را از تیررس موشک‌ها خارج کند. به همین دلیل ایرانی‌ها برای هدف قرار دادن ناو آمریکایی ممکن است نیاز داشته باشند که موشک‌های متعددی را شلیک کنند.

اما عامل برطرف کننده محدودیت برای موشک‌های خلیج فارس، باریک بودن خلیج فارس است. پهنای خلیج فارس از ۳۵ مایل در تنگه هرمز تا سقف ۲۲۰ مایل امتداد می‌یابد. بنابراین استفاده از سکوهای پرتاب متعدد برای ایران آسان خواهد بود. با رسیدن موشک به سرعت حداکثری ۳۸ مایل در دقیقه، فرصت هشدار برای ناوها نسبت به موشک‌های دوربرد کمتر خواهد بود. به همین ترتیب شناسایی و ردگیری ناوها در خلیج فارس نسبت به پهنه اقیانوس نیز آسانتر خواهد بود. نیروی دریایی ایران و سپاه پاسداران از ابزارهای نظارتی متعددی برای پوشش خلیج فارس بهره می‌برند مانند قایق‌های موتوری و زیرآبی، بالگردهای آمریکایی سی اچ ۵۳ و اس اچ-۳ و رادارهای زمینی و پدافند باور-۲. در سال ۲۰۱۴ ایران نسخه‌های سریعتری از موشک خلیج فارس (۴ ماخ) را معرفی کرد به نام‌های هرمز یک و دو که به ترتیب از رادارهای زمین پایه و دریاپایه برای مسیریابی بهره می‌برند و احتمالا نخستین موشک‌های بالیستیک ضد رادار در جهان هستند. این موشک‌ها، بزرگترین مزیت دفاعی یک کشتی را به نقطه ضعف آن تبدیل می‌کنند یعنی از رادارهای قدرتمند ناو هدف برای ردیابی آن استفاده می‌کنند. یک کشتی می‌تواند برای گمراه کردن موشک، سیستم راداری خود را غیرفعال کند اما در این صورت خود را در معرض خطرات دیگر قرار می‌دهد. موشک‌های هرمز با موشک دوربرد تر و جدیدا معرفی شده ذوالفقار که نسخه توسعه‌یافته فاتح ۱۱۰ است، از سکوی پرتاب سیار دو ریلی جدیدی بهره می‌برند. این ابزار امکان استفاده ازموشک‌های بیشتر در فرصت کمتری را پدید می‌آورد. به علاوه جنگ خلیج‌فارس در سال ۱۹۹۱ ثابت کرد که ردیابی و شکار موشک‌های بالیستیک نصب شده روی کامیونها حتی با استفاده از مزیت شناسایی هوایی، کار دشواری خواهد بود.

در آگوست ۲۰۱۸ ایران نسخه دیگری از موشک فاتح با نام فاتح مبین را معرفی کرد که ادعا می‌کند از جستجوگر مادون قرمز و قابلیت رادارگریزی بهره می‌برد. البته این ویژگی‌ها هنوز به چشم دیده نشده است. جستجوگر مبین بی‌تردید قابلیت ضد کشتی و حملات زمینی را به آن می‌دهد. دو ماه بعد در اکتبر ۲۰۱۸ فرمانده نیروی هوایی سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده طی یک سخنرانی مدعی شد که ایران موفق به ساخت نوع جدیدی از موشک هدایت‌شونده ای اس بی ام با برد تهاجمی هفتصد کیلومتر شده است. نام این موشک جدید ذکر نشد اما از آنجا که برد آن با موشک ذوالفقار یکی است، ممکن است نسخه ضدکشتی همان موشک باشد.

اما شناورهای سطحی آمریکا نیز از سامانه‌های پدافندی چندلایه پیشرفته ای بهره می‌برند که برخی از آنها برای مقابله با موشک‌های پیچیده‌تری از خلیج فارس طراحی شده‌اند. به علاوه هواپیمابرهای آمریکایی عموما با همراهی مجموعه‌ای از شناورهای حمایت‌کننده حرکت می‌کنند. با این وجود موشک‌های سپاه در زمین بازی محدودی یعنی خلیج فارس مستقر شده‌اند که امر ردیابی و حمله به شناورها را برایش بسیار آسان می‌کند. یک تهاجم گسترده و یکباره با استفاده از موشک‌های فراوان از زوایای مختلف، احتمالا سیستم دفاعی ناوهای آمریکایی را فلج خواهد کرد. با احتساب حجم زیاد کشتی‌های تجاری در خلیج فارس، ایران در حال سرمایه‌گذاری روی توسعه موشک‌های ای اس بی ام خود است و این تلاش برای توسعه تسلیحات متعارف را با اشاره به لزوم دفاع در برابر تهدیدات عربستان، اسراییل و آمریکا، مشروع جلوه می‌دهد