سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

لحظاتی از حس نوازش و مهربانی پرندگان


 
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

 

 کاربر عزیز، با Forward این ایمیل به دوستانتان، آنها را در مشاهده این ایمیل سهیم کنید


:: وب نورد ::

یک گزارش نگران کننده

کشف 240 تن مواد مخدر در کشور 

  

هادی نژاد ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته در زمان حاضر تنها 35 درصد قاچاق مواد مخدر از مسیر ایران صورت می گیرد که امیدواریم با انسداد مرز در مرز ایران با پاکستان تا پایان امسال این رقم به 15 درصد برسد.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در چهار ماهه اول امسال 240 تن مواد مخدر در استان های مختلف کشور کشف شده است.
 
اسدالله هادی نژاد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان، تقریبا به اندازه کشفیات پارسال بوده و تنها اندکی افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران سردمدار مبارزه با قاچاق مواد مخدر در دنیا بوده و میزان کشفیات سالانه نشان دهنده این تلاش مستمر است.

وی با اشاره به ضررهای جبران ناپذیر اعتیاد در کشور گفت: حدود 60 درصد زندانیان، 55 درصد طلاق ها و 45 درصد سرقت های خرد در کشور مرتبط با موضوع مواد مخدر هستند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه افغانستان تولید کننده عمده و اروپا مصرف کننده عمده مواد مخدر در جهان است، اضافه کرد: به همین دلیل ایران بهترین مسیر برای ترانزیت این مواد به شمار می رود که البته برای جلوگیری از این امر فعالیت های مختلفی از جمله انسداد مرزهای شرقی انجام گرفته است.

هادی نژاد ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته در زمان حاضر تنها 35 درصد قاچاق مواد مخدر از مسیر ایران صورت می گیرد که امیدواریم با انسداد مرز در مرز ایران با پاکستان تا پایان امسال این رقم به 15 درصد برسد.

وی افزود: 90 درصد مواد مخدر سنتی دنیا در افغانستان تولید می شود که نیروهای طالبان و قدرت های استکباری نقش مهمی در این تولید ایفا می کنند به طوری که در زمان ورود آمریکایی ها به افغانستان در سال 2001 حدود 180 تن مواد مخدر در این کشور تولید می شد و این رقم در زمان خروج این نیروها به شش هزار و 400 تن رسید.

وی اضافه کرد: تولید مواد مخدر در افغانستان علت های مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به درآمد مناسب کشاورزان از این طریق، میزان تولید بیشتر نسبت به دیگر مواد، سودجویی مسوولان محلی، حمایت تروریست ها، نبود زیرساخت های مناسب کشاورزی در این کشور و همچنین سرمایه گذاری گسترده شرکت های مافیایی تولید، قاچاق و توزیع مواد مخدر اشاره کرد.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار کرد: در سال های گذشته تمهیداتی برای ایجاد کشت جایگزین در افغانستان اندیشیده شد ولی نتوانست تاثیرگذار باشد.

هادی نژاد در بخش دیگری اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور را مبارزه با خرده فروشی ها عنوان کرد و ادامه داد: خرده فروش ها به دلیل فعالیت در منظر و دید مردم از اهمیت زیادی برای ما برخوردار هستند و تمام توان خود را برای مقابله با این افراد به کار گرفته ایم.

وی به موضوع شیشه نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته از مرزهای شمال غرب کشور، پیش سازهای مواد مخدر صنعتی وارد می شد ولی جلوی این امر گرفته شد و در زمان حاضر با توفیقات ایجاد شده، قیمت این ماده مخدر تا چهار برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین در ماه های گذشته محموله شیشه از پاکستان وارد کشور شد که خود این امر نیز نشان از موفقیت ما در انهدام باندهای ورود پیش ساز مواد مخدر صنعتی و تولید این مواد در شمال غرب کشور بود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور آذربایجان غربی را یکی از استان های فعال کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: امیدوار هستیم با تلاش های صورت گرفته روز به روز روند مبارزه در این استان توفیقات بیشتری به ویژه در حوزه مواد مخدر سنتی کسب کند.

اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی زمان حاضر در کشور به شمار می رود که تبعات زیادی در حوزه های اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی در پی داشته است.
منبع: ایرنا

یک خبر از اهواز

شکایت یک خانواده از شرکت های مخابرات و آبفا
کارون پرس- جوان موتور سوار به مرگ مغزی رفت.
  

سرویس شهری؛ به دنبال ریزش آب فاضلاب از یک تونل و چاه شرکت مخابرات در خیابان اصلی علامه اهواز،یک موتورسوار به حالت اغما و کمای مغزی رفت.

یک شهروند ساکن این منطقه مسکونی در تماس تلفنی خود و به دنبال اعلام این خبر از سوی پایگاه خبری کارون پرس در طول هفته گذشته،که به دلیل ریزش آبهای سطحی از یک منهول و چاه متعلق به شرکت مخابرات خوزستان بر روی آسفالت خیابان علامه اهواز، تقاطع 20متری شهرداری،که این ریزش و حرکت آب و فاضلاب باعث به وجود آمدن زحمات زیادی برای عابرین و ساکنین این منطقه مسکونی ،به ویژه  برای نماز گذاران مسجد الهادی(ع) این منطقه و همچنین برای استفاده کنندگان از پارک علامه ،به ویژه برای کودکان و سالخوردگان ،شده است ،این شهروند گفت: بعد از شدت پیدا کردن مشکلاتی که این آبروی برای عابران و صاحبان خودرو و به ویژه موتورسواران در طول سه تا چهار ماه گذشته ایجاد کرده است، صبح روز جمعه گذشته یک راکب موتور سوار در حالی که در حال عبور از خیابان بود،به علت سبزه زدن آب در سطح  خیابان مذکور ،لیز خورد و پس از برداشتن جراحت های جدی، به حالت اغما و بیهوشی رفت که با مراجعه خانواده و نزدیکان ایشان ، معلوم شد گه این جوان موتور سوار به مرگ مغزی دچار شده است.

این شهروند افزود: گذشته از اینکه پایگاه خبری کارون پرس، با انتشار خبر و گفتگو با مدیران شرکت های مخابرات و آب و فاضلاب شهری اهواز و هشدار به وضعیت بد و متعفن این سرازیر شدن آب سطحی و ایجاد مشکلات برای عابران و به خصوص کودکان و موتورسواران،باز هم توسط این شرکت ها موضوع فوق پیگیری نشد،اما شهروندان و اهالی و نمازگذاران این منطقه با تماس های مکرر خود از این شرکت های مسئول، خواستار حل این مشکل و جلوگیری از این هدر روی آب در این منطقه شدند.

وی در پایان گفت: پاسخگوی اصلی مرگ مغزی این جوان مدیران این دو شرکت هستند و خانواده این جوان مرگ مغزی شده با صحبت با یک وکیل که اهل همین منطقه می باشد خواستار شکایت و پیگیری جدی این کم کاری توسط هر دو اداره شده اند.

یک خبر ا ز اهواز

رشد زمین خواری در اهواز
کارون پرس- شهرداری اقدامی در این خصوص نمی کند.
  

سرویس شهری؛ یک نماینده شورای شهر اهواز ، از رشد بی رویه ی زمین خواری در مناطق شهر اهواز خبر داد و گفت: در طول دو سال گذشته،عده ای به شدت فعال شده اند و با دیوار کشی به دور زمین های خاصی ،اقدام به مصادره زمین های مذکور و سند سازی برای آنها می کنند.

این نماینده ی شورا افزود: همان طور که شهروندان هم متوجه شده اند، در یک سری از مناطق ،مثل پادادشهر و کیانپارس زمین هایی وجود دارد که به یکباره و در طول یکی دو سال گذشته،عده ای در تلاش مضاعفی هستند تا با دیوار کشی به دور آنها و با اقدام به جعل و سند سازی ،این زمین ها را بعد از افتادن آب از آسیاب ،با قیمت های گزافی به فروش برسانند .

وی گفت: البته متوجه این موضوع هم شده ایم ،تعداد اندکی از کارکنان شهرداری هم نسبت به معرفی این موضوع و اعلام این موارد که کدام زمین صاحبان جدی ندارد و یا صاحبانشان سالهاست که سراغی از این زمین ها نگرفته اند و یا در خارج از کشور به سر می برند، کمک شایانی به این زمین خواری در شهر اهواز کرده اند

گزارشی از آلودگی محیطی در استان

عامل تنگی نفس مردم خوزستان ؛یک مجتمع نفتی است
کارون پرس- عامل بروز بیماری‌های تنفسی در خوزستان در چند سال اخیر یک مجتمع نفتی بود، که در حال حاضر تولید هیدروکربن‌های آلاینده در این مجتمع کاملا متوقف شده است.
  

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در اظهار نظری جدید به مهر گفت : عامل بروز بیماری‌های تنفسی در خوزستان در چند سال اخیر یک مجتمع نفتی بود، که در حال حاضر تولید هیدروکربن‌های آلاینده در این مجتمع کاملا متوقف شده است.

معصومه ابتکار افزود: در حقیقت یک واحد فرآوری نفتی در خوزستان عامل ایجاد آلودگی شدید هوا در چند سال اخیر در این استان بوده که همواره تعداد زیادی از مردم را به دلیل مشکلات تنفسی راهی بیمارستان می‌کرد.

به گفته وی، فعالیت این مجتمع نفتی که تولیدات سنگین و آلاینده‌های هیدروکربنی خطرناک تولید می‌کرد، بر اساس درخواست سازمان محیط‌ زیست در حال حاضر کاملاً متوقف شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: از سال گذشته در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در خوزستان، سنجنده‌هایی برای تشخیص هیدروکربن‌ها نصب شد که با استفاده از آنها، مشخص شد که آلاینده‌های هیدروکربنی تولیدی در این مجتمع عامل اصلی بروز بیماری‌های تنفسی در این استان است.

ابتکار گفت: در حال حاضر از نظر سازمان محیط‌ زیست اگرچه نگرانی‌هایی همچنان وجود دارد اما مشکل اصلی، هیدروکربن‌ها و فرآوری‌های سنگین این مجتمع است که تولید آنها متوقف شده و دیگر در سایر‌ بخش‌های این مجتمع، تولید این آلاینده‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: مشکلاتی که در چند سال اخیر برای مردم خوزستان از این نظر پیش می‌آمد و موجب بروز بیماری‌های تنفسی می‌شد، در سال جاری به طور کامل برطرف شود

اخبار روز ایران

روانچی: فعلاً قصدی برای اعزام سفیر به انگلیس نداریم

معاون وزیر خارجه درباره خسارت وارده به سفارت انگلستان نیز عنوان کرد: موضوع پرداخت خسارت به انگلستان در دستور کار مذاکرات قرار دارد و باید کار کارشناسی در این خصوص انجام شود.
معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه با بیان اینکه مناسبات تهران و لندن در سطح کاردار خواهد بود، گفت: فعلاً بحث اعزام و تعیین سفیر را در دستور کار نداریم.
 
به گزارش فارس، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان امروز شنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس در لندن و تهران با اشاره به سفر فیلیپ هاموند فردای وزیر خارجه انگلیس اظهار داشت: فردا آقای هاموند در راس یک هیأت سیاسی و اقتصادی به تهران سفر و سفارت انگلیس در تهران را بازگشایی می‌کند و همزمان نیز سفارت ایران در لندن با حضور مهدی دانش یزدی معاون اداری و مالی وزارت خارجه گشایش خواهد یافت.
 
وی با اشاره به اینکه بخش کنسولی سفارت ایران در لندن مدتهاست خدمات کنسولی را به ایرانیان مقیم انگلیس ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: قرار است در مرحله اول در سفارتخانه‌های دو کشور روادید دیپلماتیک و خدمت صادر شود و در آینده نزدیک و پس از تکمیل کادر سفارتخانه‌ها، روادید عادی و مسافرتی صادر خواهد شد.
 
معاون وزیر خارجه همچنین در خصوص سطح روابط ایران و انگلیس با بیان اینکه پس از بازگشایی سفارتخانه‌ها روابط دیپلماتیک از سطح کارداری و غیر مقیم به کاردار مقیم تغییر خواهد یافت، گفت: آقای جی شارما به عنوان کاردار انگلستان در تهران و محمد حسن حبیب الله زاده به عنوان کاردار ایران در لندن مشغول به فعالیت خواهند شد.
 
روانچی تأکید کرد که در حال حاضر بحث اعزام سفیر در دستور کار قرار ندارد و سفارتخانه‌ها در سطح کاردار به فعالیت خواهند پرداخت.
 
معاون وزیر خارجه درباره خسارت وارده به سفارت انگلستان نیز عنوان کرد: موضوع پرداخت خسارت به انگلستان در دستور کار مذاکرات قرار دارد و باید کار کارشناسی در این خصوص انجام شود.
 
وی همچنین تصریح کرد: ما برای برقراری رابطه و بازگشایی سفارتخانه‌ها هیچ شرطی را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت.
منبع: فارس

ترکان: 80 هزار خودرو در انبار یکی از خودروسازان داخلی/ مردم نمی خرند 

  

با این حال و برغم این که خودروسازان با انباشت خودرو مواجه هستند، قیمت رسمی خود را کاهش نمی دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند.
عدم خرید خودرو توسط مردم باعث شده است خودروسازهای داخلی با انباشت محصول در انبارهای خود مواجه شوند.

به گزارش عصر ایران، مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با اعلام این خبر گفت: هم اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم.

اکبر ترکان که در یک گفت و گوی زنده با رادیو اقتصاد صحبت می کرد، افزود: تقاضا به حدی کم است که هم اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80 هزار خودرو نگهداری کند.

در هفته های اخیر خرید خودروهای صفر به طور جدی کاهش یافته است و متعاقب آن، اکثر خودروهای موجود در بازار، نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته اند. با این حال و برغم این که خودروسازان با انباشت خودرو مواجه هستند، قیمت رسمی خود را کاهش نمی دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند.

همچنین برخی خودروسازان داخلی که در سال های گذشته، به ندرت فروش اقساطی داشته اند یا اصلا نداشته اند، در مواجهه با شرایط جدید به طور جدی تری ناگزیر از فروش اقساطی شده اند تا بلکه بتوانند خودروهای موجود در انبار را بفروشند.

با این حال، بازار خودروهای صفر همچنان کم رونق است و مردم همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها و ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی هستند.

حذف طرح 2 تابعیتی ها از دستور کار مجلس

علاوه بر نمایندگان مجلس، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه هم خواستار مشخص شدن افراد و مسئولان 2 تابعیتی هستند.
در حالی که تقاضای تحقیق و تفحص مجلس از دو تابعیتی ها و مسئولان دارای گرین کارت در کمیسیون امنیت ملی مصوب و در دستور کار صحن قرار گرفته و در چندین نوبت در دستور کار هفتگی چاپ شده بود اما اخیرا این طرح در دستور چاپی مجلس حذف شده است.

به گزارش خبرنگار عصرایران، زمزمه «تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسؤولان و مدیران ارشد و شناسایی خلأهای قانونی» از اواخر سال گذشته در مجلس شنیده می شد که این زمزمه ها سرانجام با عزم برخی نمایندگان به طرح رسمی تبدیل شد و با امضای بالا در مجلس مطرح و سپس در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار گرفت.

دلایل ارائه این طرح در مجلس هم این بود که در برخی نشست ها و محافل طرح تابعیت مضاعف و 2 تابعیتی و همچنین داشتن گرین کارت برای برخی از دست اندکاران و مسولان کشور مطرح شده و برخی هم متهم به داشتن 2 تابعیتی و گرین کارت شدند که نمایندگان برای روشن شدن این موضوع و ابعاد آن تقاضای تحقیق و تفحص مجلس در این رابطه را داشتند تا مشخص شود ادعاها در خصوص مسئولان دو تابیعتی و یا دارای گرین کارت درست است یا خیر؟
این طرح در نیمه اردیبهشت ماه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصوب شد و برای مطرح شدن در صحن مجلس به هیئت رئیسه مجلس ارجاع و در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

طرح مذکور سپس در نوبت مطرح شدن در صحن مجلس قرار گرفت و چندین بار در دستور چاپی صحن مجلس هم چاپ شده بود بطوریکه این طرح در خرداد و تیر امسال مکررا در دستور کار چاپ شده مجلس مشاهده می شد اما اخیرا و در چند هفته اخیر در دستور چاپی مجلس وجود ندارد.

بعنوان مثال در این هفته 20 دستور کار مجلس چاپ شده که «تحقیق و تفحص از وضعیت افراد 2 تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسؤولان و مدیران ارشد و شناسایی خلأهای قانونی» جزو این 20 طرح نیست در حالی که در گذشته جزو 20 طرح بوده و از طرف دیگر با توجه به تصویب برخی از طرح ها و لوایح و خارج شدن آنها از نوبت رسیدگی در صحن، این طرح باید جزو یکی از 15 طرح فعلی در اولویت مجلس باشد نه اینکه اصلا چاپ نشود و در دستور کار قرار نگیرد.

طراحان این طرح افرادی چون روح اله حسینیان نماینده تهران، بهرام بیرانوند نماینده بروجرد، سید شکر خدا موسوی نماینده اهواز، سیدعلی محمد طاهری نماینده گرگان، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر هستند.

علاوه بر نمایندگان مجلس، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه هم خواستار مشخص شدن افراد و مسئولان 2 تابعیتی هستند.

طبق قانون کشورمان داشتن تابعیت یک کشور بیگانه قابل قبول نیست و ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسد.

گفتنی است، گرین کارت یا کارت سبز (به انگلیسی: Green Card) به کارتی گفته می‌شود که نشان دهنده اقامت دائم در ایالات متحده آمریکا است. به کارت‌های اقامت در دیگر کشورها نیز گاهی کارت سبز گفته می‌شود.

گرین کارت آمریکا در واقع اجازه اقامت دائم، کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت شهروندی آمریکا بدون تحمل زمان طولانی و هزینه بسیار است.
براساس اعلام فرمانده گروه پدافند هوایی کرمانشاه پهپادی که به منظور شناسایی وارد مرزهای کشور شده بود منهدم شد.
کد خبر: ۵۲۶۰۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶ - 22 August 2015
براساس اعلام فرمانده گروه پدافند هوایی کرمانشاه پهپادی که به منظور شناسایی وارد مرزهای کشور شده بود منهدم شد.
 
سرهنگ دوم فرزاد فریدونی در گفت و گویی با ایرنا اعلام کرد: چندی پیش پهپادی ناشناس وارد منطقه و با استفاده از سامانه های بومی شناسایی شد.
 
فرمانده گروه پدافند هوایی کرمانشاه افزود: پس از شناسایی این پهپاد سامانه های موشکی پدافند هوایی درگیر شدند و پهپاد را ساقط کردند.
 
سرهنگ فریدونی توضیح داد: پهپادها دو نوع هستند، پهپادهایی که برای شناسایی مورد استفاده قرار می گیرند و پهپادهایی که علاوه بر شناسایی توانایی درگیری نیز دارند؛ پهپادی که در منطقه ساقط شد از نوع پهپاد شناسایی بود.
 
وی اطلاعاتی در خصوص مبدا این پهپاد و مناطق مورد نظر آن به خبرنگار ایرنا ارائه نکرد.

یک خبر از شوش

درخواست مردم شوش برای بازگشت مجسمه یک شاعر (+عکس) 

  

آیت‌الله عباس کعبی اضافه کرد: دعبل خزاعی بزرگترین شاعر جهان تشیع است که دستاوردهای شعری وی به‌عنوان گنجینه تاریخ ادبیات مسلمانان به شمار می‌رود.
دوستداران شعر و ادب خواستار نصب مجدد مجسمه «دعبل خزاعی» شدندمردم شوش در حاشیه اختتامیه شعر رضوی ضمن اعتراض به شهرداری، خواستار نصب مجسمه «دعبل خزاعی» در سطح شهر شدند.

به گزارش فارس از شوش، جمعی از جوانان شهر شوش با حمل بنری با عنوان «ما شهروندان شوش خواهان نصب مجدد مجسمه دعبل هستیم» اعتراض خود را نسبت به شهرداری نشان داده و خواستار نصب مجسمه دعبل خزاعی در سطح شهر شدند.

نماینده مردم اهواز در مجلس خبرگان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش اظهار کرد: این حق طبیعی مردم شوش است که نسبت به نصب مجدد مجسمه «دعبل خزاعی» این شاعر بزرگ تشیع که بخشی از هویت شیعی اسلامی شهر شوش است، حساس باشند.

آیت‌الله عباس کعبی اضافه کرد: دعبل خزاعی بزرگترین شاعر جهان تشیع است که دستاوردهای شعری وی به‌عنوان گنجینه تاریخ ادبیات مسلمانان به شمار می‌رود.

وی در پایان به مردم شوش قول داد که به‌طور جدی نصب مجسمه دعبل را پیگیری کند.

دوستداران شعر و ادب خواستار نصب مجدد مجسمه «دعبل خزاعی» شدند

دوستداران شعر و ادب خواستار نصب مجدد مجسمه «دعبل خزاعی» شدند

دوستداران شعر و ادب خواستار نصب مجدد مجسمه «دعبل خزاعی» شدند

 
منبع: فارس

شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان + ایران

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی منتشرشده توسط بنیاد گالوپ، شادترین کشورها در آمریکای جنوبی قرار دارند. قابل ذکر است غمگین‌ترین کشورها نیز از پراکندگی بیشتری برخوردارند و کشورهایی از قاره‌های اروپا، آسیا و آفریقا را در بر می‌گیرند.


اروگوئه، شادترین کشور دنیا
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


بر اساس نظرسنجی گالوپ، اروگوئه با ۸۹ امتیاز در مقام نخست شادترین کشور دنیا معرفی شده است.
 


کلمبیایی‌ها، دومین مردم شاد دنیا
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


کلمبیا دیگر کشور آمریکای جنوبی با کسب ۸۴ امتیاز به عنوان دومین کشور شاد دنیا در این فهرست قرار گرفته است.
 


اکوادور در جایگاه سوم
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


جایگاه سوم شادترین کشورها هم در این فهرست به کشور دیگری از آمریکای جنوبی اختصاص یافته است. اکوادور بر اساس این نظرسنجی، سومین کشور شاد دنیاست.
 


گواتمالا در رتبه چهارم
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


کشور گواتمالا در این فهرست، در میان شادترین کشورهای دنیا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.
 


رتبه پنجم برای هندوراس
گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


هندوراس دیگر کشور آمریکای جنوبی هم با ۸۲ امتیاز در رتبه پنجم این فهرست قرار گرفته است. عکس: ملکه زیبایی هندوراس
 


پانامای شاد و سرسبز در جایگاه ششم
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پاناما، یکی از کشورهای کوچک و سرسبز آمریکای جنوبی هم با کسب ۸۲ امتیاز نامش را در رده ششم این فهرست به ثبت رسانده است.
 


ونزوئلا رقابت را به پاناما باخت
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ونزوئلا با اینکه همانند پاناما ۸۲ امتیاز به دست آورده، اما بر اساس مشخصه‌های نظرسنجی گالوپ، در رتبه هفتم شادترین کشورهای جهان قرار گرفته است.
 


جایگاه هشتم برای کستاریکا
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


کسب ۸۱ امتیاز باعث شد تا کستاریکا نامش را در رتبه هشتم این جدول ببیند.
 


آخرین رتبه تک‌رقمی جدول برای السالوادور
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


السالوادور هم مانند کستاریکا ۸۱ امتیاز دارد، اما به دلیل شاخص‌های نظرسنجی گالوپ، در این فهرست یک پله پائین‌تر از کستاریکا و در رتبه نهم قرار گرفت.
 


نیکاراگوئه، دهمین کشور شاد دنیا
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


نیکاراگوئه با وجود امتیاز مساوی با کستاریکا و السالوادور، نتوانست به رتبه‌ای تک‌رقمی دست پیدا کند. رتبه دهمین کشور شاد دنیا به این کشور تعلق گرفت.
 


دو روی یک سکه
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


شادی و غم دو روی یک سکه در این جدول هستند. سودان، کشوری آفریقایی که سال‌هاست درگیر جنگ است، در این فهرست با امتیاز ۴۷، رتبه نخست غمگین‌ترین کشور دنیا را به خود اختصاص داده است.
 


تونس همچنان غمگین است
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


کشوری که آغازگر بهار عربی لقب گرفت و در آرزوی روزهای تازه بود، همچنان حال و روز خوشی ندارد. تونس رتبه دوم غمگین‌ترین کشور دنیا را در این فهرست به دست آورده است.
 


رتبه سوم غمگین‌ترین کشور دنیا برای آسیایی‌ها
گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


کشور فقیر بنگلادش با ۵۴ امتیاز در رده سوم غمگین‌ترین کشورهای دنیا جای گرفته است.
 


اروپایی‌ها هم در غم رتبه دارند
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


صربستان کشوری اروپایی که جنگی طولانی را پشت سر گذاشته، به عنوان چهارمین کشور غمگین دنیا در این فهرست قرار گرفته است.
 


رتبه پنجم غمگین‌ترین‌ها برای ترکیه
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در فهرست گالوپ، کشور ترکیه رتبه پنجم غمگین‌ترین کشور دنیا را به خود اختصاص داده است.
 


اندوهی، ناشی از جنگ؟
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


بوسنی کشوری که در برابر صربستان جنگید هم حال روز خوشی ندارد. رتبه ششم غمگین‌ترین کشور دنیا در این فهرست به بوسنی تعلق گرفته است.
 


گرجی‌ها هم غمگین هستند
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


رتبه هفتم غمگین‌ترین کشور دنیا به کشوری اختصاص یافته که در هر دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد. گرجستان هم نامش را در این فهرست به ثبت رسانده است.
 


لیتوانی در رتبه هشتم
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


کشور لیتوانی دیگر کشور قاره اروپا هم در این فهرست در رتبه هشتم غمگین‌ترین کشورهای دنیا قرار گرفته است.
 


نهمین کشور غمگین آسیایی
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در آخرین رده تک‌رقمی از غمگین‌ترین کشورهای جهان، نام نپال کشوری نسبتا فقیر از آسیا دیده می‌شود.
 


افغانستان در رتبه دهم غمگین‌ترین‌ها
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در فهرست گالوپ کشور پر تنش افغانستان در رده دهم قرار گرفته است.
 


میزان شادی در ایران، نتایج یک پژوهش در سال ۱۳۹۱


در فهرست گالوپ اشاره ای به ایران نشده است و ظاهرا این بنیاد از اینکه ایرانیان از هر موضوع مشکل و غمباری یک جوک و لطیفه میسازند و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته به آن میخندند نتوانسته به جمع بندی برسد و لذا با اشاره به حضور فراگیر و رکورد شکن و شاد ایرانیان در تلگرام و بی توجهی به فساد وحشتناک و زمین خواری و طبیعت سوزی گسترده در ایران از اعلام جایگاه ایران عذرخواهی کرده این پاراگراف همش شوخی بود!!! اما در سال ۲۰۱۳ ایران در رتبه ۱۱۵ بررسی های انجام شده سازمان ملل قرار داشت اما در پژوهشی داخلی میزان شادی در بین ایرانیان مورد پژوهش دانشگاهیان قرار گرفت که در ادامه می بینید :
 


برهم ریختگی تعادل
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


در ادبیات، افلاطون، شادکامی را حالت تعادل و هماهنگی میان سه عنصر استدلال، هیجان و امیال می‌‌داند. با توجه به آمار بالای ایرانیانی که در گروه افراد "شاد متوسط و کم" قرار گرفته‌اند، به نظر می‌رسد این حالت تعادل در جامعه ایران برهم ریخته است.
 


شادی و کیفیت زندگی
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


شادکامی بخش مهمی از کیفیت زندگی است و با بسیاری از مؤلفه‌های یک جامعه سالم رابطه نزدیکی دارد. این پژوهش توسط دکتر علی منتظری، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و همکاران انجام شده است.
 


درآمد بالاتر ، شادکامی بیشتر !
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


نتایج این تحقیق بر این موضوع تاکید دارد که افراد در سطوح درآمدی پایین‌تر در مقایسه با افراد با درآمد "خوب/ بسیار خوب" به صورت معناداری از سطح شادکامی کمتری برخوردارند.
 


مجرد ها شاد تر از متاهل ها
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


یافته‌های به دست آمده از این تحقیق نشان داده است که افراد مطلقه/بیوه و متاهل از سطح شادکامی کمتری نسبت به افراد مجرد برخوردارند؛ به‌گونه‌ای که افراد مطلقه/بیوه ۰۷/ ۱ و افراد متاهل ۱۱/ ۱ برابر نسبت به افراد مجرد، سطح شادکامی کمتری دارند.
 


رابطه ی شادی و سن
گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


از دیگر نتایج قابل توجه این پژوهش، کاسته شدن یک درصد از شادکامی افراد به‌ازای افزایش هر یک سال به سن آن‌هاست.
 


غمگین ترین ایرانیان !
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


این پژوهش از "یزد" با ۳ / ۱۲میانگین امتیاز شادکامی، به عنوان پایین‌ترین سطح شادکامی نام برده است.
 


شادترین استانهای ایران
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


یافته‌های پژوهش "شادکامی مردم ایران و عوامل موثر بر آن" از میان ۳۰ استان مورد بررسی، استان زنجان را با ۳/ ۶۹ میانگین امتیاز شادکامی، شادترین استان کشور معرفی کرده است. همچنین استانهای گرگان "گلستان،" بوشهر، هرمزگان و کردستان از میزان شادکامی بالاتری از خط میانگین برخوردار بوده‌اند.
 


تعداد ۸۰۰ نفر از هر استان
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در این پژوهش که از هر استان کشور دست کم ۸۰۰ نفر بررسی شده‌اند، سطح شادکامی با پرسش: "آیا فردی با نشاط و شاداب هستید؟" در پنج سطح "بسیار زیاد"،‌ "زیاد"، "نه زیاد، نه کم"،‌ "کم" و "بسیار کم" مورد سنجش قرار گرفت.
 


نتایج پژوهش
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


این پژوهش بر روی ۲۷ هزار و ۸۸۳ ایرانی ۱۸ تا ۶۵ سال نشان داده است که بیشتر مردم (۳ /۳۹ درصد) از شادکامی سطح متوسطی برخوردارند ... ۴ / ۳۵ درصد نیز شادکامی خود را کم توصیف کرده‌ و در این میان، تنها ۳ درصد خود را در سطح "بسیار زیاد" شادکام می‌‌دانند! در این گزارش به وضعیت ۳ / ۱۲ درصد (مابه‌التفاوت ارقام ارائه شده‌ از مجموع ۱۰۰٪) که می‌تواند بر یکی از گروه‌ها تاثیرگذار باشد، اشاره‌ای نشده!
 

 

 کاربر عزیز، با Forward این ایمیل به دوستانتان، آنها را در مشاهده این ایمیل سهیم کنید


     

گزارش یک حادثه جاده ای

سانحه رانندگی در مسیر دزفول به شوش 9 مصدوم برجای گذاشت

دزفول-ایرنا-سانحه رانندگی در مسیر دزفول به شوش منجر به مصدوم شدن 9 نفر از اعضای یک خانواده شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول روز جمعه به ایرنا گفت:بر اثر سانحه رانندگی که ساعت 11:40 دقیقه جمعه در نزدیکی پل حمیدآباد و شهرک پیروزی اتفاق افتاد یک دستگاه خودوری سمند واژگون و 9 نفر از اعضای یک خانواده که سرنشین این خودرو بودند مصدوم شدند.
فریدون جعفریانفر افزود:مصدومان جهت درمان توسط سه دستگاه آمبولانس به بیمارستان بزرگ دزفول منتقل شدند که حال یکی از مصدومان وخیم می باشد.
وی گفت:علت این حادثه توسط پلیس راه در دست بررسی است.
در حادثه رانندگی دیگری که 19مردادماه در جاده اندیمشک - اهواز رخ داد یک دستگاه مینی بوس با تیر چراغ برق برخورد و 19 سرنشین مینی بوس مصدوم شدند.

اینجا ایران است … بسیار جالب

تصویر هوایی زیبا از کلانشهر تبریز از داخل تله کابین در یک روز بارانی. عکاس: حنیف شعاعی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



دو مرد مسن در حال تکیه به درختی پیر در حیاط یک مسجد بزرگ در قزوین. عکاس: علی سفری
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



دو جوان در حال خوردن چای و کشیدن قلیان درحالی که سرشان در موبایلشان است، در قهوه خانه سنتی «ناجی» در بندر بوشهر. عکاس: احسان رفعتی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



طرفداران باشگاه فولاد خوزستان در حال گذر از رودی برای حضور در استادیوم اهواز هستند. عکاس: مهران همراهی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



راننده تاکسی در حال چرت زدن داخل ماشین اش در شمال تهران. عکاس: حسین ولایتی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



زوج جوان در ساحل خلیج فارس در کنار کشتی یونانی در جزیره کیش. عکاس: محمد شاه حسینی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



مادری در کنار عکس فرزند شهیدش در مشهد. عکاس: صادق ذباح
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



زوج جوان در حال قدم زدن در جنگل “قلعه رودخان” در استان گیلان. عکاس: مهدی معتمد
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



پیرمرد آهنگر در کرمانشاه که هنوز هم در ۷۰ سالگی به این کار مشغول است، خالکوبی هایش را به عکاس نشان می‌دهد. عکاس: علی لرستانی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



عکسی زیبا از داخل آینه یک موتورسیکلت که کارگران مهاجر افغان در آن دیده میشوند. عکاس: امیر مختاری
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



جوانان سرباز در حال رفع خستگی در قطار مترو در تهران. عکاس: وحید بهروزیان
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



جمعی از جوانان در حال تماشای فوتبال ایران – نیجریه . عکاس: مهران مافی بردبار
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



بانویی در حال تهیه برگه زردآلو در قم. عکاس: زهرا استادزاده
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



دو پیرزن در کنار جاده روستای شفت در استان گیلان ایستاده اند. عکاس: حنا پورسلیم
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



مردم در حال تماشا و فیلمبرداری از جوانی که قصد خودکشی از روی دکل مخابرات میدان هفت تیر در تهران را دارد. عکاس: فواد اشتری
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



جمعی از ارمنیان ایرانی در اصفهان در حال دعا خواندن برای هم کیش فقیدشان. عکاس: مازن هواشم
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



پیرمردی در حال استراحت پس از خواندن قرآن در ماه مبارک رمضان. عکاس: حسین فخرایی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



یکی از معدود زنان راننده‌ی تاکسی در تهران. عکاس: امید اخوان
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



یک روحانی مسلمان در مغازه‌ی کتاب‌فروشی‌اش در بازار تبریز کتاب می‌خواند. عکاس: پویا امین‌خواه
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



زنان در مجموعه‌ی ورزشی انقلاب تهران، بولینگ بازی می‌کنند. عکاس: امید اخوان
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



دو تخم یک پرنده بر روی لانه‌ای که آن را کنار پنجره یک خانه‌ ساخته است. تهران. عکاس: علی سپهری خامنه
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



پیرمردی روستایی قلیان به دست در مراتع سرسبز زاگرس. روستای بیدک، شهرستان گچساران. عکاس: سیدعلیرضا اسدی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



آب تنی کودکان برای فرار از گرما در چشمه ای در اهواز. عکاس: علی هویسی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



تصویری از چهره شهید رجایی رئیس جمهور اسبق ایران روی دیواری در کاشان. عکاس: حسین افخمی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



گردشگران خارجی در حال بازدید از منارجنبان اصفهان. عکاس: آیدا ایوانی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



پیرزنی در حال لمس یکی از درب های ورودی حرم امام رضا (ع) به نیت حاجت گرفتن و زیارت. عکاس: آیدا نخلبند
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



پیرمرد نجار ۸۲ ساله در مریوان کردستان، دستان ترک خورده خود را به عکاس نشان می‌دهد. عکاس: امیر بیوسه
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



مردم در حال انتظار برای رسیدن قطار مترو و سوار شدن به آن در یکی از ایستگاه های متروی تهران. عکاس: آیدا نخلبند
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



زنان با لباس‌های سنتی بر تن در یک بازار محلی در بندر عباس به فروش ماهی و میگو مشغول‌اند. عکاس: نادر حیدری
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



زنان کرد در پاوه برای تهیه‌ی رب انار، دانه‌های انار را بیرون می‌آورند. عکاس: علی لرستانی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



مردی مسن با تعداد زیادی انگشتر عقیق به دست در تبریز. عکاس: پویا امینی‌خواه
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



پدری سنگ قبر پسرش را که در دوران جنگ ایران و عراق به شهادت رسیده است، غبارروبی می‌کند. عکاس: آرمین کرمی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



چند دانشجو اوقات فراغت خود را در خانه دانشجویی خود در رشت به استراحت و گشت‌و‌گذار در اینترنت می‌گذرانند. عکاس: امیررضا حاجتی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



جوانی در حال تماشای تخت جمشید. عکاس: صادق نعمتی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



آهویی تنها در شوره زار جزیره هرمز در خلیج فارس. عکاس: وحید رمضانی
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net



ژست جالب یک جوان در نمای زیبای غروب خورشید در جزیره ناز در قشم. عکاس: علیرضا بادافره
مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

 

یک خبر از خرمشهر

دستگیری قاتل فراری در مینوشهر خرمشهر، کمتر از 10 دقیقه

خرمشهر- ایرنا- اختلافات خانوادگی، قتلی را در مینوشهر شهرستان خرمشهر رقم زد که قاتل این پرونده با هوشیاری ماموران انتظامی پاسگاه مینوشهر، کمتر از 10 دقیقه از زمان وقوع قتل به دام افتاد.

سرهنگ نادر سهیلی جمعه در گفت و گو با ایرنا گفت:در این حادثه، قاتل و مقتول پسرعموی یکدیگر بودند که در محوده جغرافیایی شهرستان خرمشهر با یکدیگر درگیر شده و قاتل با استفاده از سلاح گرم، مقتول را می کشد.
وی افزود:مقتول نتوانست به موقع از دست قاتل فرار کند و نزدیکی پاسگاه مینوشهر با سلاح گرم از سوی قاتل کشته شد.
سرهنگ سهیلی دلیل وقوع این قتل را اختلاف خانوادگی بین قاتل و مقتول دانست و گفت: قاتل و مقتول اهل آبادان بودند.
فرمانده انتظامی شهرستان خرمشهر با تجلیل از هوشمندی ماموران پلیس، افزود:در لحظه وقوع جنایت و کمتر از 10 دقیقه قاتل از سوی ماموران انتظامی پاسگاه مینوشهر دستگیر و با آلات قتل تحویل مقامات قضایی شد.
سرهنگ سهیلی افزود:در این حادثه همچنین، پای یک راننده تاکسی که در حال عبور از محل وقوع قتل بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت که بلافاصله برای مداوا به بیمارستان آیت الله طالقانی آبادان منتقل شد.

یک خبر از ماهشهر

اعضای باند سارقان سیم برق در ماهشهر به دام پلیس افتادند

بندر ماهشهر -ایرنا- فرمانده انتظامی شهرستان بندر ماهشهر از کشف 9 فقره سرقت سیم برق و دستگیری اعضای باند سارقان در این خصوص خبر داد.

سرهنگ جلیل زبیدی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:در اجرای طرح ها و برنامه های مبارزه با بر هم زنندگان امنیت عمومی و سرقت سیم برق و تجهیزات مخابراتی، شناسایی و دستگیری سارقان این پرونده ها در دستور کار پلس ماهشهر قرار گرفت.
وی اظهار داشت:با تدابیر و در نظر گرفتن ملاحظات ستادی و افزایش گشت زنی محسوس و نامحسوس موفقیت هایی کسب شد که در این راستا دو متهم دستگیر شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان بندرماهشهر گفت:در تحقیقات صورت گرفته، این دو متهم به ارتکاب 9 فقره سرقت سیم برق در این شهرستان اعتراف کردند.
سرهنگ زیبدی تصریح کرد:متهمان پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مقامات قضایی شهرستان ماهشهر تحویل داده شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان بندر ماهشهر بر لزوم هوشیاری شهروندان و همکاری آنان با حافظان امنیت جامعه تاکید کرد.

عجایب ده‌گانه معماری مدرن

معماری سنتی با کمک علم فیزیک و ریاضی پیشرفت‌های زیادی را به خود دید تا جایی که ساختمان‌هایی در دنیا ساخته می‌شود که بشر هرگز فکرش را هم نمی‌کرد.
 
ساخت بناهای عظیم‌الجثه در دوران باستان هنوز برای بشر سوال برانگیز است، اما بناهای مدرن نیز به نوبه خود از عجایب دنیای معماری محسوب می‌شوند. البته در ساخت بناهای مدرن، معماران از علم فیزیک و ریاضی بهره گرفته تا شکل جالبی به سازه بدهند. 
        
        
برج کپیتال گیت، ابوظبی

شیب این برج حتی بیشتر از برج پیزای ایتالیا است. دروازه بزرگ یا کپیتال گیت یکی از آسمان‌خراش‌های ابوظبی است که در مجاورت مرکز نمایشگاه ملی این شهر قرار دارد. ارتفاع این برج 160 متر بوده و 35 طبقه دارد. طراحی این برج به شکلی بوده که شیب زیادی داشته باشد. در واقع برج کپیتال گیت یکی از بلندترین ساختمان‌های ابوظبی و 18 درجه به غرب متمایل شده است. نام این برج در سال 2010 با عنوان کج‌ترین برج ساخته شده توسط بشر ثبت شد. 
        
  

گروه اینترنتی سالیجون
 

 

هتل سانرایز کمپینسکی، پکن
سال 2015 در صنعت هتلداری یکی از سال‌های مهم است. سفر به خاورمیانه با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده، اما چین هم گردشگران زیادی را جذب کرده است. این هتل با توجه به فنگ شوئی ساخته شده و 60 کیلومتر با پکن فاصله دارد. هتل در کنار دریاچه‌ای زیبا بنا شده و منظره زیبایی را خلق کرده است. این هتل مانند خورشیدی است که دارد طلوع می‌کند. هتل از کنار مانند یک حلزون دو کپه‌ای است که در فرهنگ چین، نماد ثروت است. ورودی هتل نیز مانند دهان ماهی است که آن هم نماد کامیابی در فرهنگ چین است.
 
 

گروه اینترنتی سالیجون

 
 

هتل مارینا بی سندز، سنگاپور
مجموعه هتل و کازینوهای ماریتا بی سندز بی‌شک از بهترین نمونه‌های معماری مدرن است. قسمت بالای ساختمان از دور مانند یک قایق است. در بالای ساختمان نیز استخری واقعا زیبا قرار دارد. هر چیزی که فکرش می‌کنید در این مجموعه یافت می‌شود. موشه سفدیه معمار آن است که ساختمان‌های دیگری را نیز طراحی کرده است.

 

گروه اینترنتی سالیجون
 
 


 

کومولوس، نوردبورگ، دانمارک
آیا این سازه شبیه شهاب‌سنگ است؟ یا سلول؟ یا حتی مولکول؟ دقیقا هدف طراحی آن نیز همین است. این را یورگِن مایر، طراح سازه می‌گوید. از ساختمان کومولوس هم به عنوان نمایشگاه و هم به عنوان موزه علوم و فناوری استفاده می‌شود. «کُنده ناست تراولر» نام مجله‌ای است که در حوزه سفر و سبک زندگی فعالیت می‌کند. ساختمان کومولوس از نگاه این مجله در سال 2007، به عنوان یکی از هفت عجایب معماری جدید انتخاب شد.

 

گروه اینترنتی سالیجون

 
 

شهر علوم و هنر، والنسیا، اسپانیا
شهر علوم و هنر مجموعه‌ای تفریحی-هنری در شهر والنسیا است که معماری آن فوق‌العاده زیبا است. این مجموعه در حقیقت مشهورترین جاذبه گردشگری این شهر نیز محسوب می‌شود. «سانتیاگو کالاتراوا» معمار مجموعه شهر علوم و هنر والنسیا است که آن را در سال 1996 ساخت. سانتیاگو خودش نیز اهل والنسیا است. زیرمجموعه‌های این شهر عبارت‌اند از: ال پالائو دِلِس آرتس رینا سوفیا (خانه اپرا و سالن اجرا)؛ سینما ایماکس؛ افلاک‌نما؛ باغ و موزه پرنس فلیپه، آکواریوم و مجموعه‌های تفریحی دیگر.
 
 

گروه اینترنتی سالیجون

 
 

معبد آکشاردام، دهلی نو
این معبد یکی از جالب‌ترین معابد در سراسر دنیا است. معبد آکشاردام در دهلی نو قرار دارد و سبک‌های معماری مدرن و سنتی را به یکدیگر پیوند داده است. مساحت این معبد حدود 8000 متر مربع است و در حاشیه روز یامونا واقع شده است. معبد آکشاردام یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در هند است.
 
 

گروه اینترنتی سالیجون
 

 

کلیسای صلیب مقدس، آریزونا، ایالات متحده
کلیسای صلیب مقدس (Chapel of the Holy Cross) کلیسای کوچک کاتولیکی است که سال 1956 در آریزونای ایالت متحده ساخته شده است. این کلیسا به نوبه خود یکی از نمادهای معماری مدرن محسوب می‌شود. معماری و محل منحصر به فرد این کلیسا مدیون طرح مارگریت برونسویگ استاود است. او در سال 1932 به نیویورک سفر کرد و به ساختمان مشهور «ایمپایر استیت» که در آن موقع به تازگی ساخته شده بود، نگاهی انداخت. از زاویه‌ای که او به ساختمان نگاه می‌کرد، نمای یک کلیسا به نظرش آمد. خانم مارگریت سپس تصمیم گرفت که بر اساس آن طرح یک کلیسا بسازد. از این رو، او تمام اروپا و ایالات متحده را گشت تا جای مناسبی را برای ساخت این کلیسای زیبا پیدا کند. او در نهایت مجذوب منطقه «سدونا» در آریزونا شد.
 
 

گروه اینترنتی سالیجون

 
 

برج اینفینیتی، دوبی
برج اینفینیتیِ دوبی بلندترین برج مسکونی دنیا است که چرخش کمی هم در ظاهر برج دیده می‌شود. ارتفاع بالاترین قسمت برج به 305 متر می‌رسد. بسته به این که در کدام طبقه‌ی این برج 80 طبقه هستید، چشم‌انداز آب‌نما و محیط بیرون برای شما متفاوت است. از نکات جالب برج اینفینیتی این است که هیچ ستونی در نمای داخلی ساختمان دیده نمی‌شود.
 
 

گروه اینترنتی سالیجون

 
 

خانه اپرا، سیدنی
خانه اپرای سیدنی یکی از قدیمی‌ترین عجایب این فهرست است. این ساختمان در سال 1973 افتتاح شد. در واقع می‌توان گفت که استرالیا را با خانه اپرای سیدنی می‌شناسند. سقف سفید و صدفیِ این ساختمان در روز می‌درخشد و شب‌ها نیز با نورپردازی زیبا ظاهری متفاوت دارد. حتی گفته می‌شود که این ساختمان یکی از نمادهای معماری قرن بیستم است. البته به هیچ نمی‌توان از تاثیر معماری خانه اپرای سیدنی بر معماری پس از آن به سادگی گذشت! زیرا در سال 1957، یعنی زمانی که پروژه ساخت خانه اپرای سیدنی توسط یک هیئت بین‌المللی به معماری دانمارکی به نام «یورن اوتسون» واگذار شد، رویکرد جدیدی به ساخت و ساز کلید خورد. خانه اپرای سیدنی جوان‌ترین عضو میراث جهانی یونسکو نیز هست.

 

گروه اینترنتی سالیجون


 

افلاک‌نما و موزه علوم ناگویا، ژاپن
موزه علوم شهر ناگویا در مرکز شهر ناگویای ژاپن واقع شده است. این ساختمان به شکل یک توپ فوتبال بزرگ طراحی شده که بین دو پایه‌ی مستطیلی قرار گرفته است. بزرگترین افلاک‌نمای جهان در این مجموعه قرار دارد. در سال 2012، بخش اعظمی از موزه به مناسبت افتتاح افلاک‌نما نوسازی شد.
 
 

گروه اینترنتی سالیجون
 

یک تحلیل اقتصادی

هرچقدر بتوانیم از ظرفیت ها، امکانات و قوانین و مقررات حاکم بر مرزها بدرستی بهره برداری کنیم یکی از آثاری که می تواند ایجاد کند علاقمندی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در طول مرز و کل استان است. هرچقدر سطح اشتغال و بهره مندی و اشتغال و رفاه را بالا ببریم شوق سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت و هرچقدر بتوانیم سرمایه گذاری را افزایش بدهیم امنیت را بالا می رود

کد خبر: ۵۲۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶ - 22 August 2015
شاید اگر عنوان مسئولیت «قدرت الله دهقان» را در این مصاحبه ذکر نکنیم تصور کنید وی معاون اقتصادی استاندار خوزستان و یا متولی امور اقتصادی و تجاری در استان است. اما او معاون امنیتی و انتظامی استاندار است و شاید در نگاه اول، آنچه مورد بحث وگفتگو قرار گرفته چندان مرتبط با حوزه فعالیت او به نظر نرسد. اما واقعیت چیز دیگری است. رونق فعالیت های اقتصادی در خوزستان، امروزه با رونق مرزهای استان پیوند خورده است و رونق مرزها با فعالیت های متولیان امور امنیتی و انتظامی استان. از این رو نقش مدیریتی معاون امنیتی و انتظامی استاندار در برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی ها و فعال سازی ظرفیت ها و بسترهای قانونیِ رونق اقتصادی و تجاری در مرزها برجسته می شود.

به گزارش تابناک خوزستان، دهقان در این گفتگو از تلاش ها و مدیریت دکتر مقتدایی استاندار خوزستان برای ایجاد نشاط اقتصادی و اجتماعی در مرز 630 کیلومتری زمینی، رودخانه ای و دریایی استان می گوید و معتقد است با رونق فعالیت های تجاری و اقتصادی در مرزها، شاهد اثرات مثبتی همچون اشتغالزایی، بهبود وضعیت معیشتی مردم و کاهش ناهنجاری های اجتماعی خواهیم بود. به گفته او، با رونق گرفتن مرزها، هم امنیت در استان ارتقا خواهد یافت، هم شوق سرمایه گذاری در استان افزایش می یابد و هم شعاع اثرات این فعالیت ها دیگر شهرها و حتی استان های همجوار را نیز بهره مند خواهد ساخت.

باهم گفتگوی اختصاصی «تابناک خوزستان» را با معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان می خوانیم؛

* در یکی از سخنرانی هایتان جمله ی با این مضمون داشتید که "امنیت پایدار مرزها با رونق اقتصادی محقق می شود." در آغاز مایلیم در این زمینه نظرات تان را بدانیم.

وقتی از امنیت مرزها صحبت می کنید با مرزنشینان در طول مرز سر و کار دارید. این یک امر بسیار بدیهی است که هر چقدر بتوانید معیشت، رفاه و برخورداری بیشتر مرزنشینان را تامین کنید پاسداری و نگهبانی از مرزها را از حوزه نیروهای رسمی به خود مرزداران که آحاد مختلف مردم مرزنشین هستند منتقل می کنید.

طبیعی است که اگر شما مرزنشینانی برخوردار داشته باشید و انگیزه ماندن در طول مناطق، روستاها، بخش ها و شهرهای مرزی را فراهم کنید نگهبانی از مرز را به آحاد مختلف مردم گسترش داده اید.

ما تلاش مان این بوده که مردم مرزنشین مان را با توجه به دستورالعمل ها و مقررات وبخشنامه های موجود، از حداکثر حقوق قانونی شان برخوردار کنیم و برنامه هایی را در این زمینه تدارک دیده ایم که ان شاء الله یکی پس از دیگری در طول مرز 630کیلومتری استان اجرا خواهند شد.

* در حوزه اقتصادی در دو سال گذشته شاهد اتفاقات مثبتی بویژه در پایانه های مرزی بوده ایم. در خصوص نقش این پایانه ها در مبادلات اقتصادی و تجاری و رونق مرزها بگویید.

ببینید فقط پایانه های مرزی نیستند که کانالی برای برخورداری مرزنشینان هستند. در قالب های متفاوتی، قوانین مربوطه برای مرزنشینان حقوقی قایل شده و طبیعی است که پایانه ها هم بخشی از این موضوع را تشکیل می دهد. ما در حوزه زمینی مرز شلمچه و چزابه را داریم، در حوزه های دریایی اروندکنار، شادگان، بندر امام، ماهشهر و هندیجان را داریم. مردم در طول مرز علاوه بر پایانه های شلمچه و چذابه می توانند در قالب های دیگر فعالیت کنند. در آبادان بازارچه مرزی را داریم که هنوز فعال است و ما مجوز چندین بازارچه را از قدیم داریم که برخی فعال نیستند و برنامه داریم آنها را فعال کنیم.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار: مرزهای خوزستان رونق می یابند

چند نکته مهم هم که اخیرا به آن رسیدیم و مجوز آن را از طریق مبادی ذیربط در وزارت کشور،گمرکات کشور و سازمان بنادر اخذ و در استان هماهنگ کردیم. شما شاهدید برای اولین بار در تاریخ شادگان، بندر شادگان راه اندازی شده و این پروسه ای طولانی بود که با همکاری وزارت کشور تحقق پیدا کرده و دستورات اکید آقای استاندار بسیار موثر بوده و الحمدالله چندماه است که این بندر فعال شده و کار صادراتی اش را انجام می دهد و گزارشی که فرماندار شادگان به من ارائه کرده حداقل در جرایم معمولی و عادی، در حوزه اجتماعی27درصد کاهش داشتیم. من برای اینکه این گزارشات را از نزدیک رصد کنم بازدیدی داشتم و دیدم افراد بسیاری در قالب های گوناگونی در این بندر فعال و مشغول بکارند و رابطه ی طبیعی ایجاد اشتغال و کاهش جرایم خود را نشان داده است.

البته این در حوزه صادرات فقط دارد رونق می گیرد و ما در حوزه واردات و بویژه خدمات جانبی که بندر می تواند در شهرستان ایجاد کند با همکاری سایر دستگاهها از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجنماعی در حال کار هستیم که آنجا بتوانیم گردشگری در هور شادگان، فعالیت های تجاری در بندر شادگان و مجموعه صنوف داخلی شهرستان را بهم متصل کنیم و امیدواریم بتوانیم ضمن رونق اقتصادی، این رقم27درصد کاهش جرایم را در ماههای آتی با فعالیتی که در این حوزه خواهیم داشت بسیار پایین تر بیاوریم و بتوانیم این مرز را به یکی از مرزهای فعال و با نشاط مان تبدیل کنیم.

* بندر هندیجان هم ظاهرا در برنامه های مدیریت ارشد استان بوده است؟

همین دیروز به اتفاق اقای استاندار هندیجان بودیم و دیروز اعلام رسمی شد که رویه صادرات و واردات بندر سجافی شهرستان هندیجان ابلاغ گردید. مفهوم این ابلاغیه این است که شما از هر کجای دنیا می توانید به مقصد هندیجان بار روانه کنید. یعنی این بندر در کریدورهای مربوط به خودش یک بندر تجاری است که بدون هیج محدودیتی تمامی کالاهایی که قانونا ورودشان به جمهوری اسلامی مجاز است می توانند بندر هندیجان را بعنوان مقصد در نظر بگیرند. البته ظرفیت های بندر وتخلیه آن بحث دیگری است که در جلسه دیروز، سازمان بنادر موظف شد ظرفیت های موجود را گسترش بدهد و متناسب با علاقه و ذوقی که شناورهای حوزه تجاری خواهند داشت، فضای تخلیه و بارگیری را گسترش بدهد.

با این وصف می بینید که از انتهایی ترین مرز دریایی ساحلی مان که وصل است به استان بوشهر تا چذابه که آخرین مرز ما در شمالی ترین نقطه بین ما و ایلام است، تمام نقاط خشکی و دریایی و رودخانه ای در زمان بندی های بعدی که تهیه کرده ایم در حوزه فعالیت های اقتصادی مشغول خواهند شد و در یک کلام رونق به مرزها برخواهد گشت. مضافا اینکه خود آبادان و خرمشهر که از مزایای منطقه آزاد تجاری برخوردارند این اتصال را محکمتر خواهند کرد. آنچه قوانین و ضوابط گفته اند باید در قالب عملیات و هماهنگی هایی که در استان انجام می دهیم قابلیت تحقق پیدا کند یعنی ساز و کارهایی که در استان باید دیده بشود این است که مردم مرزنشین ما مطابق با قوانین و مقررات و حقوقی که دولت جمهری اسلامی برای مرزنشینان قائل است قالبهایش را بگونه ای فراهم کنیم که مردم بهتر و آسانتر بتوانند به این حقوق شان برسند بنابراین هم گسترش تعاونی های مرزنشینی را در شمالی ترین نقطه تا انتهایی ترین بخش ما که هندیجان و متصل به استان بوشهر است را خواهیم داشت و ظرف هفته آینده بازارچه مرزی و اسکله اروندکنار افتتاح خواهد شد و آن منطقه محروم هم به چرخه و رونق اقتصادی استان اضافه خواهد شد.

* در حوزه مباحث امنیتی و انتظامی و ناهنجاری های اجتماعی و... وضعیت استان را چطور می بینید.

جرایم در دسته ها و حوزه های مختلفی دسته بندی می شوند. مثلا سرقت در حوزه تخلفات اجتماعی (از سرقت اتومبیل تا سرقت اماکن تجاری و منازل و کیف قاپی) و سایر ناهنجاریهای اجتماعی که ممکن است در کلانشهرها و سایر شهرها اتفاق بیفتد. ما در برخی از این شاخص ها وضع مان از اکثر نقاط کشور بهتر است منتها در برخی از شاخص ها هم باید کار و فعالیت بیشتری بکنیم. نکته اساسی که در تجلی آمار در حوزه اقدامات می تواند خودنمایی کند این است که ما در استان، فعالیت مان را فقط محدود به اقدامات انتظامی و قضایی نکردیم ضمن اینکه حتما اینها را هم مدنظر داشتیم. ضمن اینکه در طول هفته و ماه جلساتی را در حوزه های قضایی و پیشگیری و برخوردهای انتظامی و قضایی داریم، آنچه مورد اهتمام تیم استانداری با مدیریت آقای استاندار است این است که علت این ناهنجاری ها و جرایم را ریشه یابی کنیم. نکته ای که ما و کارشناسان در جلسات و مباحث به آن رسیده ایم بحث بیکاری است. بیکاری و اشتغال رابطه مستقیمی با افزایش و کاهش این جرایم دارد.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار: مرزهای خوزستان رونق می یابند


از 4.5 میلیون جمعیت استان قریب به یک و نیم میلیون نفر آنان در طول مرز هستند. اقداماتی که اشاره کردم در مرز و شهرهای مرزی انجام خواهیم داد اثر خود را خواهد گذاشت و طبیعتا باید تلاش کنیم اثری که در مرز می گذارد به شکلی، این نشاط اقتصادی و اجتماعی را به عقبه مرزها و شهرهای اطراف هم متتقل کنیم. ان شاءالله همزمان با هفته دولت، چگونگی و تعمیم اثرگذاری فعالیت ها و نشاط اقتصادی در مرزها به مناطق و شهرهای پیرامونی را هم در نظر داریم تا این فعالیتها آثار خود را در شهرهایی مثل ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، شوش، بهبهان، دزفول، اندیمشک، شوشتر، مرکز استان و...هم بگذارد.

* در بحث سرمایه گذاری هم ما در سال های گذشته شاهد اتفاقات چندان خوبی در استان نبوده ایم مثلا در بحث مدیریت شهری، گردشگری و سایر حوزه های مشابه و دلیل عمده ای که مطرح می شود همین بحث امنیت یا برخورداری از شاخص های توسعه ای است. در این زمینه چه گام هایی برداشته شده است؟

آنچه من بعنوان متولی حوزه امنیتی و انتظامی استان می دانم این است که هرچقدر بتوانیم از ظرفیت ها، امکانات و قوانین و مقررات حاکم بر مرزها بدرستی بهره برداری کنیم یکی از آثاری که می تواند ایجاد کند علاقمندی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در طول مرز و کل استان است.

هرچقدر سطح اشتغال و بهره مندی و اشتغال و رفاه را بالا ببریم شوق سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت و هرچقدر بتوانیم سرمایه گذاری را افزایش بدهیم امنیت بالا می رود. این دو موضوع ملازم یکدیگرند و بهم وابسته هستند.

ما امیدواریم با خلق این فضای بانشاط در طول مرزهایمان و فعال کردن این عناصر بالقوه بتوانیم ضمن نشاطی که در مرزها ایجاد می کنیم و مرزنشینان مان را از تعهدات دولت نسبت به آنها بهره مند می کنیم، بر رونق سرمایه گذاری در استان بویژه در مناطق مرزی اثر مثبت بگذاریم.

در خصوص کلانشهر اهواز، با توجه به اینکه بخش قابل ملاحظه ای از جرایم را به خود اختصاص می دهد(چون اشاره ای به آمار و وضعیت استان از نظر جرایم و...اشاره کردید عرض می کنم) برای اینکه این کلانشهر بعنوان مرکز استان، نقش خود را در این حوزه ایفا کند بخش اسماعیلیه اهواز که مرتبط با مرز می شود می توانیم این بخش را از مزایای مرزی بهره مند و مرکز استان را به شکلی به فعالیت های مرزی مرتبط کنیم و در این ارتباط نشاطی که در دیگر نقاط استان ایجاد می شود در مرکز استان هم خلق کنیم.

مضافا اینکه هرکاری ما در سایر نقاط استان کنیم بی ارتباط با مرکز استان نخواهد بود. مرکز استان (اهواز) می تواند برنامه ریزی صادراتی کلانی را سازماندهی کند، افزایش جذب سرمایه گذاری را برنامه ریزی و طراحی کند. مدیران ارشد استان و شهرستان اهواز می توانند در این برنامه ریزی ایجاد شده توسط استاندار محترم، نقش خودشان را پررنگتر کنند و از مزایای اتصال به فعالیت های مرزی حداکثر بهره برداری را بکنند.

فضای رونق اقتصادی و تجاری و در نتیجه امنیتی که در مرزها و به طبع آن سایر نقاط استان ایجاد خواهد شد بستر مناسبی برای جذب سرمایه گذاران در استان ایجاد خواهد کرد.

* کلام آخر

 باید تلاش کنیم از رضایتمندی مردم که به ما منعکس می شود ارزیابی صحیح و منطقی داشته باشیم. ما فضای کار بیشتری برای خودمان می بینیم. باید فعالیت بیشتری انجام بدهیم. ما نباید به اقدامات و فعالیت هایمان قانع و راضی باشیم. قطعا هم استحقاق شهروندان ما بسیار بیشتر از اینهاست و هم ما وظایف بیشتری داریم.

امیدوارم با مجموعه فعالیت هایی که در استان صورت می گیرد و سیاست ها و اقدامات کلانی که دولت در کشور مدیریت می کند بتوانیم فضای مطلوبی به لحاظ اجتماعی و اقتصادی ایجاد کنیم.

نگاه ما در حل معضلات و مسایل اجتماعی و امنیتی، نگاهی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.. ما باید قبل از اینکه نگاه سلبی داشته باشیم، نگاه ایجابی داشته باشیم و نگاه صرفا امنیتی و معمول را به نگاهی اجتماعی و توسعه یافته سوق بدهیم و شامل حال مردم و خودمان بکنیم.

من تصور می کنم زمان نگاه امنیتیِ داشتنِ صرف دیگر گذشته است و از آن عبور کرده ایم. ماهرچقدر بتوانیم مردم مان را برای بهتر زندگی کردن آموزش بدهیم و افزایش کیفیت زندگی شان را به گونه ای برنامه ریزی کنیم که خودشان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی فعالتر و مشارکت آنها بیشتر و سهم شان در تجارت و آموزش و اقتصاد و...افزایش یابد، موفقتر خواهیم بود. چرا که آنها بازخورد این وضعیت را در معیشت و زندگی خود می بینند و در این عرصه مشارکت خواهند نمود و در یک کلام همه برای بهتر زندگی کردن آماده می شوند.

* با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

من هم از سایت وزین تابناک و توجهی که به موضوعات استان دارید تشکر می کنم.

تحلیلهای سیاسی روز

بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، این کشور در مهرماه ناو هواپیمابر«یواس‌اس‌تئودور روزولت» را از خلیج فارس بیرون می‌برد و ناو بعدی در زمستان جایگزین خواهد شد اما تحلیلگران عرب، متعقدند این موضوع برای اعراب جای نگرانی ندارد.
کد خبر: ۵۲۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ - 22 August 2015
بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، این کشور در مهرماه ناو هواپیمابر«یواس‌اس‌تئودور روزولت» را از خلیج فارس بیرون می‌برد و ناو بعدی در زمستان جایگزین خواهد شد اما تحلیلگران عرب، متعقدند این موضوع برای اعراب جای نگرانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرده است که ناو هواپیمابر «یواس‌اس‌تئودور روزولت» در ماه اکتبر (مهر ماه) از خلیج‌فارس خارج می‌شود و ناو «یواس‌اس‌هری‌ترومن» تا زمستان وارد این آب‌های راهبردی نخواهد شد   و این اولین باری است که پس از 7 سال خلیج فارس برای یک دوره زمانی هرچد کوتاه‌مدت از ناو‌های هواپیما‌بر آمریکا خالی خواهد شد.

بر اساس گزارش وبگاه خبری «النهار»، مقامات نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که این «خلأ ناوی» در راستای حفاظت ضروری از ناوهای آمریکایی و افزایش درخواست‌ها برای استقرار ناوهای هواپیمابر در اقیانوس آرام اتفاق می‌افتد زیرا تنش‌های دریایی با چین افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است: در سایه افزایش اختلافات داخلی درباره توافق هسته‌ای ایران، نمایندگان آمریکایی از این تصمیم مقامات این کشور انتقاد کرده و گفته‌اند این موضوع ممکن است پیامی اشتباه به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. نمایندگان معارض، اشاره به کاهش بودجه نظامی برای پر کردن این خلأ را از دست ندادند تا به نحوی به افزایش بودجه‌های دفاع تشویق کنند. تحلیلگران معتقدند که این خلأ کوتاه‌مدت خواهد بود و هیچ دلالت نظامی نخواهد داشت و آمریکا همچنان در راستای حفظ توان پاسخگویی به ایران، قدرت نظامی را در منطقه مستقر خواهد کرد.

النهار افزود: نیروی دریایی آمریکا در خلیج (فارس) و در مقدمه آن ناو هواپیمابر تئودورروزولت عنصری اساسی در تلاش‌های آمریکا برای حفظ آرامش و اطمینان متحدانش در شواری همکاری به شمار می‌رود. روال عادی این بود که پنتاگون حداقل یک ناو هواپیمابر را در منطقه حفظ می‌کرد اما این بار این روال به هم خورده است. این اتفاق (خلأ ناوی) در 7 سال پیش رخ داد اما این بار در حالی اتفاق می‌افتد که نگرانی‌ها در خلیج (فارس) در راستای لغو احتمالی تحریم‌ها از ایران و تعهدهای آمریکایی در قبال منطقه افزایش یافته است.

اعراب: بابت این اقدام نگران نیستیم

در مقابل تحلیلگران حوزه خلیج فارس تاکید کردند که رهبران این کشورها بابت این خلأ ناوی چندماهه نگران نیستند. «ریاض قهوه‌چی» مدیر اجرایی موسسه تحلیل نظامی خاورمیانه و خلیج فارس به النهار گفت: واشنگتن در برهه کنونی نمی‌تواند حضور نظامی خود را در منطقه کم کند و خارج کردن ناوهای هواپیمابر چیزی جز یک عملیات جابجایی معمول نیست و به زودی ناوی دیگر جایگزین خواهد شد.

در همین راستا «بلال صعب» کارشناس امور نظامی آمریکایی-خلیجی در موسسه مطالعاتی« آتلانتیک کاونسیل» به روزنامه «ناسیونال» گفت: رهبران خلیج (فارس) از  هر اقدام نظامی آمریکا نگران نیستند. خارج کردن ناو تئودور روزولت در زمان کنونی نماینده هیچ جایگزینی استراتژیک نیست و وضعیت ارتش آمریکایی در منطقه را زیاد تغییر نخواهد داد. این امر هیچ دلالت سیاسی و نظامی ندارد ؛ قدرت جنگی آمریکایی توانمندی در خلیج (فارس) وجوددارد.
رقابت و همکاری؛ جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه

اگرچه همکاری چین و روسیه از پشتوانه بسیار بالایی برخوردار است اما ملاحظات اقتصادی چین نسبت به آمریکا و اینکه آمریکا بزرگ‌ترین شریک چین در حوزه تجارت است و همچنین رقابتی محکم که بین چین و روسیه در آسیای مرکزی وجود دارد، باعث می‌شود که همکاری چین و روسیه دارای عمق زیادی نگردد.

خبرگزاری فارس: رقابت و همکاری؛ جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه

. مقدمه

روسیه و چین ازجمله قدرت‌های بزرگ سیستم بین‌الملل محسوب می‌شوند. چین ازجمله اقتصادهایی است رشد اقتصادی پیوسته‌ای را تجربه کرده است و از طریق همین رشد اقتصادی توانسته است جایگاه مهمی در نظام بین‌الملل کسب کند. چین از زاویه شاخص تولید ناخالص داخلی مبتنی بر برابری قدرت خرید در سال 2014 تقریباً برابر 17.600 میلیارد دلار و همین شاخص برای روسیه تقریباً برابر با 3.600 میلیارد دلار بود که نشان می‌دهد وزن اقتصادی چین تقریباً 5 برابر اقتصاد روسیه است.[1] باوجوداین، روسیه نیز از توانمندی‌های نظامی، سیاسی و ظرفیت‌های بالایی در حوزه انرژی برخوردار است که اهمیت خاصی به این کشور می‌دهد.

با توجه به اینکه هر دو کشور خواهان نظام چندقطبی در سطح بین‌المللی می‌باشند که در آن رأی و نظر آن‌ها از اهمیتی برابر با ایالات‌متحده آمریکا برخوردار باشد و نیازهایی که چین در زمینه‌ی انرژی و تسلیحات به روسیه دارد باعث شکل‌گیری همکاری بین این دو کشور می‌شود. باوجود زمینه‌های بسیاری که درزمینه‌ی همکاری بین دو کشور وجود دارد، به‌منظور داشتن تحلیلی واقع‌بینانه نیاز است تا به زمینه‌های رقابت و بی‌اعتمادی این دو کشور هم توجه داشت. بیشتر تحلیل‌ها درزمینه‌ی همکاری و شراکت راهبردی دو کشور نگاشته می‌شوند، نگارنده در این پژوهش تلاش می‌کند تا با استفاده از داده‌ها و واقعیت‌های موجود به مسئله رقابت و همکاری دو کشور بپردازد.

2. زمینه‌های همکاری و رقابت چین و روسیه

در بین کشورها زمینه‌های رقابت و همکاری متفاوتی وجود دارد که آن‌ها باعث همکاری و رقابت بین دو کشور می‌شود. در ادامه فهرستی از زمینه‌های رقابت و همکاری دو کشور چین و روسیه ارائه می‌گردد؛ ذکر این نکته ضروری است که در برخی از زمینه‌ها بین چین و روسیه رقابت یا همکاری تقریباً خالص وجود دارد. باوجوداین، در برخی از زمینه‌ها بین چین و روسیه به‌طور همزمان رقابت و همکاری وجود دارد.

2-1. بی‌اعتمادی چین و روسیه به یکدیگر

روسیه نسبت به چین بی‌اعتماد است. از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همیشه شاهد کاهش رشد جمعیت خود بوده است و این در حالی است که با مهاجرت فزاینده و غیرقانونی جمعیت چینی به سیبری روبرو بوده است. در طول 150 سال گذشته پیشروی‌های روسیه به ضرر چین صورت گرفته است که مردم چین و رهبران این را به‌خوبی می‌دانند. روسیه از آینده‌ای نگران است که چین به‌مثابه ابرقدرتی ظهور کند و قدرتش را در عرصه جهانی محدود سازد. مناطق خالی سیبری در آینده با اکثریت جمعیت چینی روبرو خواهد شد و همین امر در آینده باعث اختلاف دو کشور خواهد شد.

2-2. نگرانی روسیه از شرق دور خاک روسیه

روسیه به‌طور سنتی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، از طرف چین در شرقی‌ترین نقطه کشورش که دارای منابع طبیعی و جمعیت کم است، احساس نگرانی می‌کرده است. این منطقه تنها 6 میلیون نفر جمعیت دارد که در مقابل همسایه کناری خود یعنی چین که استان‌های شمال شرقی آن با حدود 110 میلیون نفر، جمعیت اندکی محسوب می‌شود. دمیتری مدودوف در بیانیه‌ای اعلام داشت که دولت روسیه باید از این منطقه در برابر توسعه‌طلبی دولت‌های همسایه حفاظت کند. دولت روسیه حتی وزارت خاور دور (FAR-EAST) ایجاد کرده است و تلاش کرد تا جلوی مهاجرت فزاینده چینی‌ها به این منطقه را بگیرد.[2]

2-3. تفاوت دغدغه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی

چین و روسیه در پیگیری اهداف سیاسی-امنیتی و اقتصادی تفاوت دیدگاه دارند. چین بیش از آنکه روی اهداف سیاسی امنیتی توجه داشته باشد روی اهداف اقتصادی متمرکزشده است و این در حالی است که روسیه روی اهداف سیاسی-امنیتی بیشتر تأکید دارد (البته این تأکید نسبی است). برای مثال، درحالی‌که چین در آسیای مرکزی در پی منافع اقتصادی بیش از منافع سیاسی است. روسیه روی امنیت و نفوذ سیاسی در آسیای مرکزی بیشتر از مسائل اقتصادی توجه دارد.

 با توجه به سابقه تجاوز روسیه به اکراین (2014) و گرجستان (2008)، کشورهای منطقه آسیای مرکزی از حضور چین به‌منظور متوازن کننده‌ای علیه روسیه استفاده می‌کند. به‌علاوه، چین ضرورت توجه به ثبات سیاسی و دفاع از آسیای مرکزی به‌عنوان ابزاری برای مهار جنبش‌های جدایی‌طلب در استان سین کیانگ را دریافته است، لذا تلاش دارد تا در حیات خلوت روسیه حضور بیشتری پیدا کند.

2-4. رقابت چین و روسیه در آسیای مرکزی

دو کشور چین و روسیه نسبت به نیت‌های یکدیگر بی‌اعتماد می‌باشند. روسیه نگران خیزش چین در آسیای مرکزی است. دایره قدرت روسیه در آسیای مرکزی با حضور چین به‌ویژه در حوزه انرژی و نفوذ سیاسی محدود می‌گردد. لذا در این حوزه چین با روسیه در حال رقابت است. کشورهای آسیای مرکزی در حوزه صادرات انرژی، رقیب بالقوه روسیه‌اند. درحالی‌که صادرات انرژی منبع درآمد اصلی روسیه محسوب می‌شود.

2-5. همکاری چین و روسیه در ایفای نقش قدرت بزرگ در نظام بین‌الملل

هر دو کشور چین و روسیه خواهان ایفای نقش در حد و اندازه قدرت‌های بزرگ می‌باشند. هرچند درزمینه‌ی دستیابی به این جایگاه و ابراز این جایگاه در نظام بین‌الملل تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. هرچند با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، گرایش روسیه به غرب بیشتر شد و مسائل اقتصادی نسبت به قبل پررنگ‌تر شد ولی روسیه در مورد چگونگی ایفای نقش قدرت بزرگ نشان داد که قدرت نظامی نسبت به قدرت اقتصادی اولویت دارد که می‌توان به جنگ گرجستان و اکراین اشاره داشت؛ اما برای چین مسئله اقتصاد از اولویت بیشتری برخوردار است. به عبارتی، تلقی‌ای که چین جهانی‌شدن و وابستگی متقابل دارد اقتصادی است.

 به عبارتی دقیق‌تر، چین و روسیه تلقی‌های متفاوتی از لوازم قدرت بزرگ بودن دارند. چین به‌عکس روسیه کمتر روی کنترل سیاسی تکیه دارد. چین به‌جای اینکه به کنترل سیاسی مستقیم در شرق آسیا فکر کند به پذیرش برتری خود در شرق آسیا راضی است. این در حالی است که روسیه خواهان حدی از کنترل و برتری سیاسی بر کشورهای منطقه آسیای مرکزی است. به‌طور خلاصه می‌توان بیان داشت که ابزارها و رویکردهای ایجاد رهبری در دو کشور چین و روسیه با یکدیگر تفاوت دارد. چین بیشتر رویکردی اقتصادی دارد و این در حالی است که روسیه رویکردی سیاسی-امنیتی دارد.

2-6. همکاری برای موازنه گری علیه آمریکا و ایجاد جهان چندقطبی

هم روسیه و هم چین خواهان جهانی چندقطبی به‌جای نظم هژمونیک و تک‌قطبی می‌باشند. به عبارتی، چین و روسیه می‌خواهند از میزان نفوذ و منطقه‌ای (آسیای مرکزی و آسیا اقیانوسیه) و جهانی آمریکا بکاهند؛ اما تفاوتی ظریف بین چین و روسیه وجود دارد که قابل‌تأمل است و آن اینکه علاوه بر اینکه چین رقیب استراتژیک آمریکا محسوب می‌شود دارای روابط تجاری گسترده و چشمگیری با آمریکا است که خواهان آسیب رسیدن به این روابط نیست.

همان‌طور که از آمار فوق می‌توان فهمد یکی از ده شریک تجاری برتر جمهوری خلق چین، دولت ایالات‌متحده آمریکا است. با توجه به منفعتی که چین از رابطه تجاری‌اش با ایالات‌متحده آمریکا به دست می‌آورد، از رویارویی جدی با آمریکا اجتناب می‌کند.

از طرفی همکاری چین و روسیه در گروه بریکس (BRICS Forum) نشانه‌ای از خواست دو کشور برای رسیدن به جهان چندقطبی است. این گروه بین‌المللی متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. گروه بریکس باشگاه اقتصادی با گرایش‌های سیاسی است. کشورهای گروه بریکس 30 درصد مساحت جهان و 42 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.[3] 40 درصد از منابع مالی جهان، 15 درصد تجارت جهانی و 25 درصد تولید ناخالص داخلی طبق گزارش بانک جهانی در اختیار کشورهای بریکس است.[4] هرچند نباید از نکته‌ای که درزمینه‌ی تفاوت در اولویت‌بندی‌های اقتصادی-سیاسی چین روسیه که در تفاوت دغدغه‌های دو کشور بدان اشاره داشتیم، غفلت بورزیم. چین و روسیه در پی ارائه شیوه جدید از رهبری نظام بین‌الملل می‌باشند که در آن جهان مبتنی بر چند قطب اداره شود و هریک از قطب‌ها دارای سهمی از مدیریت نظام بین‌الملل باشند. باوجوداین، شیوه‌ای که در آن دو کشور در پی ارائه نقش قدرت بزرگ می‌باشند متفاوت از هم است.

2-7. همکاری اقتصادی دو کشور

از آغاز قرن بیست و یکم همکاری اقتصادی چین و روسیه به‌ویژه درزمینه‌ی روابط تجاری دوجانبه رشد چشمگیری کرده است. حجم مبادلات تجاری میان دو کشور روسیه و چین صد میلیارد دلار در سال است (حدود یک‌دهم تجارت خارجی روسیه و یک‌چهلم تجارت خارجی چین).[5] در سال 2009، چین اولین شریک تجاری روسیه شد؛ اما نابرابری عمیقی در همکاری اقتصادی دو کشور مشهود است. یکی از مشکلاتی که در روابط تجاری دوجانبه دو کشور وجود دارد، ساختاربخشی تجارت چین و روسیه است که بسیار به ضرر روسیه است. روسیه بیشتر روی صادرات مواد اولیه مثل نفت، ذغال سنگ، چوب و طلا و مانند آن تکیه دارد (بنگرید به نمودار و جدول زیر که ساختار واردات چین از روسیه را در سال‌های 2008 و 2012 نمایش می‌دهد) و این در حالی است که چین روی محصولات فراوری‌شده، ماشین‌آلات و نقل و انتقالات تمرکز دارد. همین امر برای بازار روسیه خطراتی را ایجاد می‌کند چراکه مانع از رشد بسیاری از شاخه‌های صنعتی روسیه خواهد شد و امنیت اقتصادی روسیه را در خطر خواهد انداخت.[6] نکته‌ای که باید بدان توجه داشت که روابط تجاری چین و روسیه نشان می‌دهد که چین بیشتر از روسیه به تجارت بین دو کشور اهمیت می‌دهد.

2-8. همکاری و رقابت چین و روسیه درزمینه‌ی انرژی

انرژی از حوزه‌های بسیار مهمی است که چین و روسیه در این زمینه با یکدیگر همکاری و تا حدودی رقابت دارند. روسیه درزمینه­ی انرژی خودکفا و صادرکننده است اما چین واردکننده‌ی انرژی است. نفت و قدرت اتمی یکی از حوزه‌های اساسی همکاری دو کشور محسوب می‌شود. در سال 2013، شرکت نفت دولتی روسیه روس نفت (ROSNEFT)، با چین به این توافق رسید که عرضه انرژی به چین را دو برابر کند. در سال 2014، روسیه با چین درزمینه­ی گاز باهم به توافق رسیدند. شرکت «گازپروم» روسیه بالاخره در این سال قراردادی به ارزش 400 میلیارد دلار برای صادرات گاز به چین، امضا کرد. بر اساس این قرارداد، روسیه متعهد شده است به مدت 30 سال، سالانه 38 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به چین صادر کند. این قرارداد از سال 2018 وارد مرحله عملیاتی شده و صادرات گاز از طریق خط لوله‌ای در شرق چین، آغاز می‌شود.[7]

 با توجه به سیاست متنوع سازی چین در حوزه انرژی، چین سعی دارد تا منابع دریافتی خود درزمینه­ی انرژی را متعدد سازد. لذا در آسیای مرکزی با کشورهای منطقه درزمینه­ی انرژی در تعامل است و همین امر باعث نگرانی روسیه گردیده است. لذا روسیه ازاین‌جهت خطری برای خود احساس می‌کند یکی ازاین‌جهت که کشورهای منطقه تا حدی از نفوذ و کنترل سیاسی روسیه خارج گردند و دیگر اینکه روسیه تفوق خود در حوزه انرژی نسبت به چین از دست دهد و قدرت چانه‌زنی‌اش نسبت به چین کمتر از قبل گردد.

2-9. همکاری و رقابت چین و روسیه درزمینه­ی تسلیحات

بعد از سال 1989، سالی که تحریم بین‌المللی علیه چین در پی حادثه «تیان آن من» وضع شد، فروش تسلیحات روسیه (با دانستن این نکته که اتحاد جماهیر اتحاد جماهیر شوروی تا 1991 وجود داشت) به چین افزایش یافت. اگرچه روسیه با توجه به توان چین در ارتقاء بخشیدن به تسلیحات نظامی درزمینه­ی انتقال فنّاوری خاص به چین محتاطانه عمل می‌کند.

جوزف نای در تحلیل خود از امکان اتحاد روسیه و چین می‌نویسد که روسیه درباره برتری نیروی نظامی متعارف چین نگران است و عدم توازن ساختاری بین چین و روسیه مانع از ایجاد اتحاد نظامی محکم بین دو کشور می‌گردد.[8][9]

2-10. همکاری و رقابت چین و روسیه درزمینه­ی آسیا-اقیانوسیه

هرچند چین در آسیا-اقیانوسیه (Asia-Pasific) خواهان قدرت گرفتن بیش‌ازاندازه‌ی روسیه نیست، اما برای موازنه گری علیه آمریکا خواهان حضور روسیه در منطقه است. ساموئل لاکلیر، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه پاسیفیک خطاب به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان اعلام کرد که روسیه فعالیت نظامی خود در این منطقه را تا حد جنگ سرد افزایش داده است. همچنین وی ادعاها و تحرکات چین در دریای جنوبی چین را تهدیدی برای هژمونی آمریکا تلقی کرد.[10]

 چین در آسیای مرکزی روی سیاست داخلی کشورهای منطقه تمرکز ندارد بلکه در عوض روی تجارت و اعطای وام به این مناطق تکیه کرده است که این سیاست موفق بوده است اما روسیه در عوض در منطقه آسیا-اقیانوسیه روی امنیت سخت و سیاست داخلی کشورهای منطقه تکیه دارد لذا کمتر از چین موفقیت به دست آورده است.

2-11. همکاری و رقابت چین و روسیه در سازمان همکاری شانگهای (SCO) و سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)

در طول سالیان گذشته دو سازمان امنیتی چندجانبه بزرگ در آسیای مرکزی به نام‌های سازمان همکاری شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی شکل‌گرفته است. به ترتیب اولی و دومی در سلطه چین و روسیه است. در بسیاری از جنبه‌ها این دو سازمان مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند. اما درواقع نوعی رقابت مخفیانه‌ای بین دو گروه در حال جریان است. روسیه در پی نفوذ نظامی در منطقه آسیای مرکزی است اما به‌طور فزاینده‌ای نسبت به سازمان همکاری شانگهای بی‌اعتماد گشته است و چینی‌ها از این امر آگاه‌اند.[11]

چین تلاش می‌کند تا از سازمان همکاری شانگهای به‌مثابه «اهرم فشار» استفاده کند به‌گونه‌ای که از آن به‌عنوان اهرمی برای فشار بر روسیه به‌منظور افزایش حضور خود در منطقه آسیای مرکزی استفاده کند. درحالی‌که روسیه از سازمان همکاری شانگهای به‌عنوان «اهرم اطمینان» به‌منظور نظارت و محدودسازی گسترش چین در آسیای مرکزی استفاده می‌کند.

3. نتیجه‌گیری

در این فرصت تلاش شد تا با استفاده از اطلاعات در دسترس به تحلیلی از زمینه‌های رقابت و همکاری دو کشور روسیه و چین دست‌یابیم. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در برخی از موضوعات همکاری تقریباً خالصی در زمینه‌های ایفای نقش قدرت بزرگ در نظام بین‌الملل؛ موازنه گری علیه آمریکا و ایجاد جهان چندقطبی و همکاری اقتصادی وجود دارد؛ اما رقابت‌هایی هم در آسیای مرکزی، اولویت‌بندی‌های متفاوت به دغدغه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، شرق دور خاک روسیه و بی‌اعتمادی تاریخی چین و روسیه به یکدیگر وجود دارد. از طرفی هم زمینه‌هایی وجود دارد که بین چین و روسیه به‌طور همزمان میزانی از رقابت و همکاری وجود دارد که عبارت از انرژی، تسلیحات، آسیا اقیانوسیه و سازمان همکاری شانگهای (SCO) و سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) است.

اگرچه همکاری چین و روسیه از پشتوانه بسیار بالایی برخوردار است ولیکن با توجه به ملاحظات فوق و به‌ویژه با توجه به ملاحظات اقتصادی چین نسبت به آمریکا و اینکه آمریکا بزرگ‌ترین شریک چین در حوزه تجارت است و همچنین رقابتی محکم که بین چین و روسیه در آسیای مرکزی وجود دارد باعث می‌شود که همکاری چین و روسیه دارای عمق زیادی نگردد.

امید طاهرنژاد/ دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل

منبع: تبیین

راهبردهای انصارالله علیه جنگ نامتقارن عربستان

عبدالملک حوثی این جنگ را جنگی نیابتی عنوان کرد که عربستان به‌عنوان ابزار آمریکا و اسرائیل در منطقه انجام می‏دهد. میان این مواضع رهبر جنبش انصارالله و بخش زیادی از مردم یمن نیز همسویی وجود دارد.

خبرگزاری فارس: راهبردهای انصارالله علیه جنگ نامتقارن عربستان                

جنگ عربستان علیه یمن در حالی پنجمین ماه خود را طی می‏کند که آمارها بیش از همه حاکی از وقوع جنایت جنگی توسط آل سعود و هم‏پیمانانش است. بااین‌حال، جنایت آل سعود علیه یمن هم در بعد نظامی و هم در بعد رسانه‏ای همچنان ادامه دارد. ارتش و کمیته‏‌های مردمی نیز در مناطق مرزی با عربستان سعودی تحرکات زیادی دارند و این مناطق را هدف حملات خود قرار داده‌‏اند. در این میان، سازمان ملل متحد که تاکنون نتوانسته تلاش جدی برای حل یا کاهش بحران کنونی یمن انجام دهد، طرح خود را برای این بحران آماده کرده است. در تحلیل پیشِ رو، ضمن اشاره به ادامه بمباران یمن توسط عربستان و ترفند رسانه‏‌ای آل سعود علیه انصارالله و هم‌‏پیمانانش در یمن، آخرین آمارهای مربوط به جنایت عربستان، راهبرد انصارالله و هم‌‏پیمانانش برای مقابله با عربستان سعودی مورد بررسی قرار می‏گیرد.

ادامه بمباران و تحرکات سیاسی عربستان علیه یمن

عربستان سرمست از سکوت سازمان ملل و قدرت‌های غربی مدعی حقوق بشر، همچنان به جنایت جنگی در یمن ادامه می‏دهد. جنگنده‏‌های عربستانی به حملات روزانه خود علیه مناطق مختلف یمن ادامه می‏دهند و نکته مهم این است که جنگنده‌‏های عربستان سعودی بر منطقه خاصی از یمن برای بمباران تمرکز ندارند بلکه بمباران در شمال، جنوب و مرکز یمن به‌طور همزمان انجام می‏شود. بیش از همه استان‏های صعده در شمال یمن، مأرب و بیضاء در مرکز و عدن در جنوب یمن روزانه مورد حملات جنگنده‏‌های عربستانی قرار می‏گیرند.

عربستان سعودی علاوه بر بمباران مناطق مختلف یمن، تحرکات سیاسی خود علیه این کشور را با هدف همزمان کردن جنگ تبلیغاتی و رسانه‏‌ای با جنگ نظامی افزایش داده است. عربستان تلاش زیادی دارد که عدن، در جنوب یمن را از کنترل انصارالله و هم‏پیمانان آن خارج کند و یمن را در عمل به دو قسمت مانند گذشته یمن شمالی و یمن جنوبی تقسیم کند. این راهبردی است که عربستان سعودی از ابتدای جنگ علیه یمن نیز در پی آن بوده و یا دست‏کم تلاش می‏کند جنگ تبلیغاتی علیه انصارالله در این خصوص راه اندازد و این جنبش را مسبب تجزیه یمن معرفی کند. بر این اساس، دولت عربستان تلاش می‏کند که دولت مستعفی یمن را در شهر جنوبی یمن مستقر کند و آن را دولت رسمی یمن معرفی کند. در همین راستا، «خالد بحاح»، نخست‌وزیر مستعفی و فراری یمن به شهر جنوبی عدن سفر کرد تا این‌گونه القا شود که این شهر امن است و در اختیار نیروهای وابسته به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن، قرار دارد؛ اما این ترفند سیاسی و رسانه‏‌ای آل سعود که با هدف ضعیف نشان دادن انصارالله و هم‌پیمانان آن در یمن و القای پیشروی عناصر منصور هادی به افکار عمومی انجام گرفت، با ترور نافرجام «خالد بحاح» در فرودگاه عدن و فرار وی به عربستان پس از تنها نیم ساعت حضور در عدن سبب شد تا فضاسازی رسانه‏ای آل سعود خیلی زود با شکست مواجه شود.

عربستان سعودی از اکتبر 2010 تا اکتبر 2014 مجموعاً بیش از 90 میلیارد دلار تنها از آمریکا تسلیحات نظامی خریداری کرده است. (سایت اشراف، 6/5/1394) این در حالی است که انصارالله یمن به‌عنوان یک جنبش و نه دولت محسوب می‏شود که به لحاظ امکانات نظامی در شرایط بسیار نابرابری با عربستان قرار دارد.

بررسی آخرین آمارها از جنایت آل سعود

نگاه آماری به جنایت عربستان در یمن آشکارا بیانگر وقوع جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت علیه صلح است که در اساسنامه دیوان کیفری بین‏‌المللی قید شده و فعالیت دیوان نیز در جهت رسیدگی به این جنایات توسط اشخاص از جمله مقامات دولتی است. جدول زیر آخرین آمارهایی است که دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» در پایان ماه جولای 2015 از بحران یمن منتشر کرده است: (Unicef, 22 July-28 July 2015)

راهبرد انصارالله برای مقابله با تحرکات اخیر عربستان سعودی

الف: استقرار در مناطق مرزی با عربستان

واقعیت این است که جنگ عربستان علیه یمن، جنگی نامتقارن است. عربستان سعودی یکی از قدرت‌‏های منطقه‏‌ای است که بودجه نظامی آن طی یک دهه از سال 2004 تا 2014 تا 280 درصد رشد داشته و از 29 میلیارد دلار به 81 میلیارد دلار افزایش یافته است. عربستان در سال 2014 با بودجه نظامی 81 میلیارد دلاری پس از آمریکا، روسیه و چین، چهارمین کشور برتر در این زمینه بوده است. عربستان سعودی از اکتبر 2010 تا اکتبر 2014 مجموعاً بیش از 90 میلیارد دلار تنها از آمریکا تسلیحات نظامی خریداری کرده است. (سایت اشراف، 6/5/1394) این در حالی است که انصارالله یمن به‌عنوان یک جنبش و نه دولت محسوب می‌‏شود که به لحاظ امکانات نظامی در شرایط بسیار نابرابری با عربستان قرار دارد. بر این اساس، از همان نخستین روزهای جنگ عربستان علیه یمن، انصارالله و هم‏پیمانان آن با درک واقع‏بینانه از محذورات خود، بر آسیب رساندن به عربستان در مناطق مرزی با این کشور مستقر شده و همچنان نیز به این راهبرد ادامه می‏دهند. از این‏رو، استان مرزی جیزان کانون اصلی هدف موشک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار دارد. نکته مهم این است که هرگاه حملات موشکی نیروهای انصارالله و ارتش یمن در مناطق مرزی عربستان شدت پیدا کرد تانک‌ها و نیروهای سعودی از بیم هدف قرار گرفتن مجبور به عقب‌نشینی شدند. این اتفاق در سال 2010 نیز پس از حمله عربستان به مواضع انصارالله در یمن رخ داده بود و انصارالله به استان‌‏های مرزی عربستان نفوذ پیدا کرده و حتی تا 15 کیلومتر وارد خاک عربستان شده بودند. همین آسیب‏‌پذیری عربستان در مناطق مرزی به‌عنوان یکی از دلایل مهمی است که سبب شد آل سعود تاکنون از وارد شدن به جنگ زمینی علیه یمن خودداری کند.

ب: مواضع و سخنرانی‏های عبدالملک الحوثی

یکی دیگر از راهبردهای انصارالله برای مقابله با عربستان به‌خصوص مقابله با جنگ تبلیغاتی آن، سخنرانی‏‌های عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله است. مواضع رهبر انصارالله در خصوص جنگ عربستان علیه یمن را می‏توان در سه محور «مثلث شرارت»، «جنگ نیابتی» و «مقاومت» مطرح کرد. عبدالملک حوثی، آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی را سه ضلع اصلی جنگ علیه یمن و «محور شرارت» می‏داند. رهبر جنبش انصارالله یمن معتقد است که جنگ عربستان علیه یمن از نوع جنگ‏های نیابتی در منطقه است. وی در یکی از سخنرانی‏های خود در اواخر جولای ضمن معرفی عربستان به‌عنوان ابزار دیگران، در این خصوص بیان کرد که: «عربستان از خود طرحی ندارد بلکه این بار نیز همچون همیشه طرح‏های آمریکا و اسرائیل را پیاده می‏کند و به ایفای نقش خود به‌عنوان آلت دست دیگران می‏‌پردازد.» عبدالملک حوثی راهکار مقابله با این محور شرارت و جنگ نیابتی را نیز در «مقاومت» عنوان می‏کند. وی در این خصوص نیز بارها تأکید کرد که «مقاومت گزینه راهبردی ملت یمن است و جایگزین چنین گزینه‌‏ای جز ذلت، خضوع در برابر زور، خجالت و لگدمال شدن ملت یمن نخواهد بود... ملت یمن به‌حکم ارزش‏ها و مبادی اصیل خود ذلت را نخواهد پذیرفت. آن‌ها امکانات زیادی دارند و مجهز هستند اما ملت یمن فقط به خدا اعتماد و توکل دارد. مظلومیت یمنی‏‌ها از آفتاب آشکارتر است.»

این مواضع عبدالملک حوثی ضمن اینکه راهبرد عربستان در تحریک جمعیت یمن علیه انصارالله را ناکام گذاشت بلکه سبب حمایت بیشتر مردم از انصارالله به‌عنوان گروهی که از تمامیت ارضی یمن دفاع می‏کند، شده است. ساکنان مناطق مختلف یمن ضمن حمایت از راهبرد مقاومت انصارالله و گروه‏‌های همسو در مقابل تجاوز آل سعود، با برگزاری تظاهرات، از یک‌سو سکوت جامعه جهانی و سازمان ملل در قبال اقدام‎های غیرقانونی عربستان ضد یمن و محاصره ظالمانه این کشور را محکوم و از سوی دیگر از آل سعود به‌عنوان دشمن امت عرب و اسلام و هم‎دست اسرائیل در اشغال سرزمین‌های فلسطینی یاد می‏کنند. درواقع، میان نگاه مردم یمن به جنگ عربستان و راهبرد عبدالملک حوثی پیوستگی سیاسی و برداشت مشترک از این جنایت وجود دارد و هر دو این جنگ را از نوع جنگ نیابتی در منطقه می‏دانند.

یکی دیگر از راهبردهای انصارالله برای مقابله با عربستان به‌خصوص مقابله با جنگ تبلیغاتی آن، سخنرانی‏های عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله است.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد یکی از بازیگران اصلی بحران کنونی یمن است که تلاش زیادی انجام می‏دهد تا نقش خود را در قالب میانجی‏گری میان دو طرف ایفا کند اما تاکنون در انجام این نقش موفقیتی نداشته است. «جمال بن عمر» و «اسماعیل ولد شیخ احمد» دو فرستاده سازمان ملل در بحران یمن هستند. جمال بن عمر، دیپلمات کهنه‏‌کار تونسی، در مواضع خود از حمله عربستان به یمن انتقاد و عنوان کرد عربستان زمانی به یمن حمله کرد که گروه‏‌های سیاسی یمنی در مراحل نهایی مذاکره قرار داشتند. با استعفای جمال بن عمر از سمت خود، اسماعیل ولد شیخ احمد جایگزین وی شد که وی نیز تلاش برای برگزاری مذاکرات یمنی- یمنی را در اولویت خود قرار داد که تاکنون وی نیز موفقیتی نداشته است. علت اصلی ناکامی سازمان ملل در میانجی‏گری برای انجام مذاکرات سازنده در این است که از یک‌سو، سازمان ملل واقعیت‏‌های سیاسی کنونی یمن را در نظر نمی‏‌گیرد و از سوی دیگر عربستان سعودی تلاش می‏کند شکست در میدان نظامی را با پیروزی در قالب مذاکرات جبران کند.

نتیجه

عربستان از روز 26 مارس 2015 به یمن حمله کرد و این حمله پنجمین ماه خود را سپری می‏کند. جنبش انصارالله و هم‏پیمانان وی از جمله ارتش یمن ضمن استقرار در مناطق مرزی با عربستان و متمرکز کردن حملات خود بر این مناطق، راهبرد مقاومت در برابر حملات عربستان را در پیش گرفته‏اند. عبدالملک حوثی این جنگ را جنگی نیابتی عنوان کرد که عربستان به‌عنوان ابزار آمریکا و اسرائیل در منطقه انجام می‏دهد. میان این مواضع رهبر جنبش انصارالله و بخش زیادی از مردم یمن نیز همسویی وجود دارد. سازمان ملل متحد به‌عنوان ضلع دیگر دخیل در بحران یمن، باوجود ناکامی‏‌هایی که تاکنون برای کاهش این بحران داشته، طرحی ‏ ارائه کرده است که به نظر نمی‏‌رسد تأثیر چندانی بر این بحرانی- که به اذعان یونیسف، کودکان از قربانیان اصلی آن هستند- داشته باشد.

گزینه نفوذ، نقشه جدید آمریکا

آمریکایی‌ها در فضای بعد از جمع‌بندی وین، همچنین دو موضوع مهم دیگر را نیز مورد پیگیری قرار داده‌اند، نخست تلاش برای گره‌زدن مسائل منطقه‌ای به جمع‌بندی وین، و دوم نفوذ در منطقه و تلاش برای تغییر رفتار ایران در منطقه.

خبرگزاری فارس: گزینه نفوذ، نقشه جدید آمریکا                

در یک برآورد از رویه‌ی غرب و به‌خصوص مقامات آمریکایی، برخی از لایه‌های پنهان اهداف غرب از مذاکره با ایران بیشتر مشهود می‌شود. همان‌طور که جمهوری اسلامی برای مذاکره، اهدافی را تعیین کرده بود، غرب به رهبری آمریکا نیز اهدافی را برای مدیریت جمهوری اسلامی و مهار آن مد نظر قرار داده بود که جلوگیری از «استقلال کشور به‌عنوان یکی از شاخص‌های انقلاب»، «تقویت شبکه‌ی حامیان غرب در ایران و ایجاد دودستگی در جامعه‌ی ایران»، «جلوگیری از نفوذ بین‌المللی ایران»، «جلوگیری از تبدیل شدن ایران به‌عنوان یک الگوی جدید نظام سیاسی»، از جمله‌ی آن‌ها است.

با اندک تأملی در رفتار و گفتار مقامات آمریکایی بعد از جمع‌بندی وین، به‌وضوح می‌توان این موضوع را مشاهده کرد که نگاه آنان به گفت‌وگوی با ایران، چیزی فراتر از صرفا مذاکرات هسته‌ای است. در حقیقت همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، مذاکرات هسته‌ای، ماهیت ژئوپلتیک و جهانی دارد. آن‌چنان‌که رهبر انقلاب نیز در بیانات خود در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام، با اشاره به بستن راه نفوذ آمریکایی‌ها فرمودند:

«آ‌ن‌ها به خیال خودشان، در این جریان مذاکرات هسته‌ای -این توافقی که حالا نه در اینجا هنوز تکلیفش معلوم است، نه در آمریکا... نیّت آن‌ها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آنها را، نه حضور سیاسی آنها را، نه نفوذ فرهنگی آنها را؛ با همه‌ی توان -که این توان هم بحمدالله امروز توان زیادی است- مقابله خواهیم کرد؛ اجازه نخواهیم داد. در منطقه هم همین‌جور؛ در منطقه هم آن‌ها می‌خواهند نفوذ ایجاد کنند؛ حضور برای خودشان دست‌وپا کنند و اهداف خودشان را در منطقه دنبال کنند.»

 اندیشکده‌ی «مرکز امنیت آمریکای جدید» در گزارش اخیر خود صراحتا به این موضوع اشاره می‌کند که ایالات متحده می‌بایست از فضای به‌وجودآمده از مذاکرات هسته‌ای با ایران استفاده کرده و شبکه‌ی حامیان غرب در ایران را فعال کند تا از این طریق، تغییرات سیاسی- فرهنگی در ایران به‌وجود آورد. این همان موضوعی است که می‌توان در گفتار دولتمردان آمریکایی از جمله باراک اوباما و جان کری نیز مشاهده کرد.

 نخست؛ تلاش برای نفوذ در سیاست‌های داخلی ایران

اندیشکده‌ی «مرکز امنیت آمریکای جدید» در گزارش اخیر خود صراحتا به این موضوع اشاره می‌کند که ایالات متحده می‌بایست از فضای به‌وجودآمده از مذاکرات هسته‌ای با ایران استفاده کرده و شبکه‌ی حامیان غرب در ایران را فعال کند تا از این طریق، تغییرات سیاسی- فرهنگی در ایران به‌وجود آورد. این همان موضوعی است که می‌توان در گفتار دولتمردان آمریکایی از جمله باراک اوباما و جان کری نیز مشاهده کرد. بنابراین آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد فضایی برای نفوذ در عرصه‌ی سیاسی کشور و یا تغییر در روندهای سیاسی و تصمیم‌گیری کشور هستند. برای دستیابی به این هدف نیز از سیاست‌هایی چون ایجاد دودستگی یا دوگانه‌سازی استفاده می‌کنند. خطاب قرار دادن عده‌ای به عنوان «مستعد»1، «تجدیدنظرطلب»، «نسل جوان» در اظهارات اوباما، یا «جوانانی که آینده می‌خواهند»2، و همچنین قلمداد کردن مخالفین رابطه با آمریکا با عنوان «تندروها» در اظهارات جان کری3، از همین دست دوگانه‌سازی‌ها و ایجاد شکاف در جامعه‌ی ایران است.

نمود بارز و ترجمان این سیاست را نیز می‌توان در اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا چند روز بعد از مذاکرات وین، در 19 مردادماه (11 آگوست 2015) در مصاحبه با وب‌سایت مایک «Mic» مشاهده کرد. وی بیان داشت «در داخل ایران باید گذار صورت بگیرد، حتی اگر تدریجی باشد. گذاری که طی آن درک شود که شعار مرگ بر آمریکا و انکار هولوکاست توسط رهبران ایران، و تهدید اسرائیل به نابودی و دادن اسلحه به حزب‌الله، گروهی که در فهرست تروریستی قرار دارد، و کارهایی از این دست، از ایران، در چشم بخش اعظم جهانیان، کشوری طردشده می‌سازد.»4

باراک اوباما ادامه داد: «به شما قول می‌دهم در لحظه‌ای که رژیم ایران از این نوع گفتار و رفتار دست بردارد، بلافاصله در چشم جهانیان نفوذ و قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد. امید من این است که چنین اتفاقی بیفتد. چنین امری نیازمند تغییر در سیاست و رهبری ایران است. تغییر طرز فکر در زمینه رویکرد ایران به بقیه جهان و رویکردشان به کشورهایی مثل ایالات متحده.»5

جان کری در دوم مردادماه (24 ژولای 2015) در شورای روابط‌خارجی آمریکا در پاسخ به سؤال «ریچارد هاس» مبنی بر اینکه آیا شما معتقدید در این پانزده سال تغییر فاحشی در رفتار ایران صورت می‌گیرد، با اظهار اینکه آمریکا نسبت به آینده‌ی ایران حساب باز کرده بیان داشت «من نمی‌دانم تا 15 سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد جز اینکه می‌دانم اتفاقات زیادی در کشورها رخ خواهد داد.»

همچنین اظهارات جان کری در کمیته‌ی روابط‌خارجی سنا، اظهاراتی به‌طور خاص در جهت نیل به این نیات است. جان کری در دوم مردادماه (24 ژولای 2015) در شورای روابط‌خارجی آمریکا در پاسخ به سؤال «ریچارد هاس» مبنی بر اینکه آیا شما معتقدید در این پانزده سال تغییر فاحشی در رفتار ایران صورت می‌گیرد، با اظهار اینکه آمریکا نسبت به آینده‌ی ایران حساب باز کرده بیان داشت «من نمی‌دانم تا 15 سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد جز اینکه می‌دانم اتفاقات زیادی در کشورها رخ خواهد داد.»6

 دوم؛ تلاش برای تغییر رفتار ایران در قبال تحولات منطقه

آمریکایی‌ها در فضای بعد از جمع‌بندی وین، همچنین دو موضوع مهم دیگر را نیز مورد پیگیری قرار داده‌اند، نخست تلاش برای گره‌زدن مسائل منطقه‌ای به جمع‌بندی وین، و دوم نفوذ در منطقه و تلاش برای تغییر رفتار ایران در منطقه. بر  همین اساس باید گفت:

غربی‌ها و آمریکایی‌ها به شدت علاقه‌مندند تا ناامنی‌های منطقه‌ی غرب آسیا (که اتفاقا خود عامل به وجودآورنده‌ی آن‌ها محسوب می‌شوند) را به‌عنوان یکی از پیوست‌های این مذاکرات قلمداد کرده و توافق احتمالی را به خیال خود، به مثابه «اخذ مجوزها و تضمین‌های امنیتی ایران به آمریکا در قبال منطقه» نشان دهند. این همان گزاره‌ای است که طی روزهای اخیر به کرات توسط مقامات غربی، به‌خصوص مسئولین آمریکایی و انگلیسی بر آن اصرار شده است، به‌گونه‌ای که وزیرخارجه‌ی انگلیس، وزیرخارجه‌ی آمریکا و حتی رئیس‌جمهور این کشور نیز در روزهای اخیر بر آن پافشاری کرده‌اند.

برای مثال، فیلیپ هاموند، وزیرخارجه‌ی انگلیس در مصاحبه با شبکه سعودی الحدث طی اظهاراتی اظهار داشت: «روشن است که صداهایی در داخل ایران وجود دارد، اما ما امیدواریم که با بازگشت ایران به تعامل با جامعه بین‌الملل، با تبدیل شدن به بازیگری با نقش بیشتر در جامعه‌ی بین‌الملل، در این مسیر شاید رفتارش در منطقه را اصلاح کند.»7 وزیرخارجه‌ی آمریکا نیز در کنفرانس خبری مشترک خود در تاریخ 11 مرداد ماه با وزیرخارجه‌ی مصر (قبل از سفر به منطقه‌ی خلیج فارس) در بخشی از سخنان ضدایرانی خود اظهار داشت: «ایران در فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ی منطقه دست دارد.»8 همچنین وی بعد از اتمام جلسات با همتایان خود در حاشیه‌ی جنوبی خلیج فارس اظهار داشت: «وزرای شرکت‌کننده در این نشست بر این نکته اتحاد نظر دارند، زمانی که توافق هسته‌ای ایران اجرا شود به امنیت دراز مدت منطقه کمک می‌کند.»9

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در اظهاراتی بعد از مذاکرات وین بیان داشت: «ما خواستار تغییر در نگرش ایران در موضوعاتی مانند سوریه و یمن و تروریسم در منطقه و تغییر در رفتار (ایران) هستیم.»10

به‌همین دلیل رهبر انقلاب در بیانات خود در خطبه‌های نماز عید فطر، به این نکته اشاره کرده و فرمودند: «چه این متن تصویب بشود و چه نشود، ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید... نکته‌ی بعدی این است که با این مذاکرات و با متنی که تهیّه شده است، در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد. همان‌طور که بارها تکرار کردیم، ما با آمریکا در مورد مسائل گوناگون جهانی و منطقه‌ای مذاکره‌ای نداریم... سیاست‌های آمریکا در منطقه با سیاست‌های جمهوری اسلامی 180 درجه اختلاف دارد.»

از سویی دیگر، یکی دیگر از سیاست‌های غرب که در روزهای اخیر بیشتر رخ نمایانده، تلاش برای جلوگیری از «نفوذ منطقه‌ای ایران و تبدیل شدن این کشور به یک الگو در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی» است. آمریکایی‌ها به شدت از نفوذ منطقه‌ای گفتمان انقلاب اسلامی هراسناکند. برای جلوگیری از گسترش گفتمان انقلاب اسلامی، سناریوی «اختلاف‌افکنی» و «دوگانه‌سازی» را از دیر باز مد نظر قرار داده‌اند. از یک‌سو با ترویج دوگانه‌های برساخته‌ای چون «شیعه و سنی» یا «عرب و عجم»، یک جنگ مذهبی و قومیتی در منطقه راه انداخته‌اند و از دیگر سو غرب آسیا را بازار مصرف تسلیحات خود کرده و چرخ صنعت تسلیحاتی خود را بدین‌گونه می‌چرخانند.

در یک نگاه کلان، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت، آمریکایی‌ها به‌زعم خود به برخی از اهداف‌شان در منطقه رسیده باشند، اما نفوذ منطقه‌ای ایران در میان‌مدت و بلندمدت برای مقامات واشنگتن تبدیل به یک کابوس شده است. این همان موضوعی است که چندی پیش، نشریه‌ی آتلانتیک هم به آن اشاره کرده و چنین نوشته بود: « «حالا با گذشت این سال‌ها، روشن شده است که تحلیلگران جنگ‌طلب و توجیهاتی که آن‌ها شکل داده بودند، کاملا غلط بوده است. مداخله در عراق، دست آمریکا در برابر ایران را تقویت نکرد. بلکه، اهرمی ژئوپلیتیک در برابر ایالات متحده، در اختیار ایران قرار داد و حتی این کشور را قادر ساخت تا بدون آنکه بهایی بپردازد، جان نیروهای آمریکایی را بگیرد. همانطور که آسوشیتدپرس گزارش کرده، نفوذ ایران در منطقه به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. درسی که در زمینه سیاست خارجی باید از این موضوع گرفت، این نیست که جنگ‌طلب‌ها اشتباه می‌کردند، هرچند که می‌کردند. این هم نیست که قدرت گرفتن ایران، آمریکا را در معرض خطر قرار داده است... درسی که باید گرفت، این است که آمریکایی‌ها توان خود برای تدوین راهبردی کلان و پیش‌بینی نتایج مداخلات خارجی در گذر زمان را به میزان بسیار زیادی دست بالا گرفته‌اند.»

مرگ ملاعمر و آینده طالبان

اگر بخواهیم مرگ ملاعمر را با هر فرضیه‌ای که این روزها مطرح می‌شود بپذیریم، این نکته قابل کتمان نیست که بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از انتشار خبر مرگ ملاعمر سود می‌برند.

خبرگزاری فارس: مرگ ملاعمر و آینده طالبان                

اعلام خبر مرگ ملاعمر رهبر گروه طالبان (7 مرداد) و تأیید رسمی آن از سوی این گروه، پرسش‌های متعددی را دراین‌باره مطرح ساخته است. چرایی اعلام مرگ ملاعمر در شرایط فعلی، تأثیر مرگ او در فرایند مذاکرات صلح افغانستان، آرایش داخلی گروه طالبان پس از مرگ ملاعمر و نقش برخی از بازیگران منطقه‌ای در مدیریت اعلام این خبر، از جمله پرسش‌های قابل‌تأملی است که رسانه‌های گروهی در یک هفته گذشته آن را مطرح کرده‌اند. در نوشتار پیش رو به برخی از پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود.

به گفته رسانه‌های پاکستانی، اعلام خبر مرگ ملاعمر به‌صورت رسمی و برای اولین بار از سوی مقامات اسلام‌آباد منتشر شده و در اختیار مقامات افغانستان قرار گرفته است و به تبع آن نیز، دولت افغانستان و گروه طالبان آن را تأیید کردند. به اذعان رسانه‌های منطقه، ملاعمر دو سال و چهار ماه پیش در کراچی پاکستان از دنیا رفته است. اکنون این سؤال مطرح است که چرا مرگ ملاعمر بعد از دو سال منتشر شده است؟ در مقطع کنونی چه کسانی از مرگ ملاعمر سود می‌برند؟

الف) چه کسانی از مرگ ملاعمر سود می‌برند؟

1- در مهروموم‌های گذشته چندین بار مرگ ملاعمر در رسانه‌ها مطرح شده بود اما همواره این خبرها مورد تأیید قرار نگرفت. چراکه رهبر طالبان در قید حیات بودند؛ اما این بار خبر مرگ ملاعمر مورد تأیید دولت‌های پاکستان و افغانستان و گروه طالبان قرار گرفت؛ اما نکته قابل‌تأمل دراین‌باره اینکه خبر مرگ ملاعمر با اعلام مرگ اشخاصی مشهور و صاحب نفوذ در بخش‌هایی از پاکستان و افغانستان چون جلال‌الدین حقانی، ملک اسحاق، غلام رسول شاه و در نهایت عمر عبدالطیف معروف به لقمان نیز همزمان شد.

2- در هفته‌های اخیر خبر مرگ ملاعمر از سوی «محاذ فدایی» گروهی که اخیراً از گروه طالبان جدا شده، منتشر شد. گروه مذکور در سال 2013 زمانی که طالبان گفتگوی رسمی خود را با آمریکا خارج از افغانستان آغاز کرد به نشانه اعتراض از طالبان از این گروه جدا شدند. به گفته برخی رسانه‌های منطقه گروه «محاذ فدایی» ارتباط تنگاتنگی با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی پاکستان از جمله «آی اس آی» دارد.

3- خبر مرگ ملاعمر دو روز پیش از آغاز دور دوم گفتگوی‌های دولت افغانستان و گروه طالبان منتشرشده است. اعلام خبر مرگ ملاعمر در شرایطی منتشر شد که طالبان بر سر مکان دور دوم مذاکرات صلح با افغانستان، با دو لت پاکستان اختلاف نظر داشت. پیش از این برخی رسانه‌ها چین را محل دور دوم مذاکرات اعلام کرده بودند؛ اما در نهایت این مذاکرات قرار شد در اسلام‌آباد برگزار شود.

4- و نکته آخر این‌که خبر مرگ «ملاعمر» در شرایطی اعلام می‌شود که برخی کارشناسان انتشار این خبر را با دریافت بسته جدید حمایتی پاکستان از آمریکا- 336 میلیون دلار- قابل‌تأمل ارزیابی می‌کنند. به هر تقدیر آنچه مسلم است این‌که تاکنون خبر موثقی از دلایل اصلی مرگ ملاعمر اعلام نشده است. اگرچه اعلام خبر مرگ تأیید نشده جلال‌الدین حقانی، ملک اسحاق با مرگ ملاعمر نمی‌تواند تصادفی باشد. البته اگر در این میان، روایت اخیر سخنگوی «گروه محاذ فدایی» را درباره چگونگی مرگ ملاعمربپذیریم، کمک مالی جدید امریکا به پاکستان و انتخاب جانشین ملاعمر، می‌تواند ما را به تحلیل نزدیک‌تر به واقعیت نزدیک نماید.

ب) آینده گروه طالبان بعد از مرگ ملاعمر

سؤال دیگری که اکنون مطرح است اینکه با مرگ ملاعمر و انتخاب جانشین وی- ملا منصور- طالبان به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

بعد از انتشار خبر ملاعمر در 7 مرداد، گروه طالبان بلافاصله تشکیل جلسه دادند و «ملا محمد اختر منصور» را به‌عنوان رئیس جدید و «سراج‌الدین حقانی» و «هیبت الله آخوندزاده» را نیز به‌عنوان معاونان ملاعمر انتخاب کردند در این میان انتخاب «ملا منصور» به‌عنوان جانشین «ملاعمر» با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. برخی از اعضای برجسته گروه طالبان از انتخاب ملا منصور جانب‌داری کردند و بخشی دیگر نیز انتخاب ملا منصور را زیر سؤال بردند و با درک همین شرایط آینده گروه طالبان نامعلوم است و «انشعاب و یا فروپاشی» این گروه اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

*مخالفان ملا منصور چه کسانی هستند؟

اگرچه «ملا منصور» رئیس گروه طالبان روز شنبه چهار روز بعد از مرگ ملاعمر-11 مرداد- در اولین پیام صوتی 33 دقیقه‌ای خود تلاش کرد مشروعیت انتخاب خود را به مخالفانش ثابت کند، اما مخالفان وی همچنان انتصاب وی را غیر مشروع و به‌نوعی کودتا ارزیابی می‌کنند. چنین دیدگاهی در میان مخالفان ملاعمر در حالی است که به باور برخی آگاهان، مخالفان او افراد عادی نیستند:

1- سید طیب آغا

برجسته‌ترین فرد طالبان در این میان، «سید طیب آغا» است که در زمان حیات ملاعمر در سال 2011 هنگامی که کمیته سیاسی این گروه با ریاست «ملا آغاجان معتصم» گسترش یافت و تبدیل به دفتر سیاسی در قطر شد، مسئولیت این دفتر را به وی واگذار کردند. اولین مذاکرات طالبان با امریکا نیز در همین سال در آلمان شکل گرفت و قبل از شروع مذاکرات، وقتی «ملا برادر» معاون وقت «ملاعمر» پیشنهاد می‌کند که خوب است برای مذاکره با امریکا، فتوایی از شورای علمای طالبان اخذ شود، «ملاعمر» می‌گوید دفتر سیاسی مجاز است با آمریکایی‌ها مذاکره کند. اینک او به‌عنوان کسی که در رأس مهم‌ترین تشکیلات تصمیم‌گیری‌های سیاسی طالبان و یکی از افراد مورد اعتماد «ملاعمر» بود در صف مخالفان قرار گرفته است. او استعفانامه خود را تسلیم «ملا منصور» نکرد و با انتشار بیانیه‌ای به مطبوعات اعلام کرد که من دیگر سهمی در هرگونه تصمیم و بیانیه‌های امارت اسلامی طالبان نخواهم داشت.

برخی از کارشناسان بر این باورند که از آنجا که ملا منصور در سال‌های اخیر معاون ملاعمر بوده و در دو سال گذشته در محور مذاکرات صلح افغانستان قرار داشته، می‌تواند مسئولیت طالبان را بر دوش بکشد و مذاکرات صلح را نیز به پیش ببرد.

«طیب آغا» در بیانیه خود با ابراز تأسف از پنهان‌کاری در مرگ «ملاعمر» می‌افزاید: «رهبر جدید امارت اسلامی باید در سنگرها و در جمع فرماندهان و نظامیان طالبان انتخاب می‌شد و تعیین رهبر طالبان در خارج از افغانستان را دارای عواقب بدی می‌داند که استقلال خود را از دست داده و در تاریخ رسوا خواهد شد.»

2- ملا عبدالمنان نیازی

«ملا عبدالمنان نیازی» یکی دیگر از اعضای ارشد گروه طالبان نیز در مقابل رهبر جدید طالبان صف‌آرایی کرده و می‌گوید که در این انتخاب، همه نمایندگان طالبان حضور نداشته‌اند و به‌زودی با حضور سران و فرماندهان این گروه، رهبر جدیدی برای جانشینی ملاعمر انتخاب خواهد شد.

3- محمد یعقوب (پسر ملاعمر) و ملا عبدل منان (برادر ملاعمر)

4- ملا قیوم ذاکر، ملاحبیب الله، ملا حسن رحمانی، منصور دادالله

ملا قیوم ذاکر فرمانده عملیات نظامی طالبان، «ملاحبیب الله» عضو شورای کویته یا شورای اصلی طالبان و «ملا حسن رحمانی» استاندار قندهار در زمان حکومت طالبان و «منصور دادالله» فرمانده فعلی طالبان در جنوب افغانستان، محمد یعقوب پسر ملاعمر و ملا عبل منا برادر ملاعمر از برجسته‌ترین اعضای دیگر طالبان هستند که ریاست ملامنصور بر این گروه را نپذیرفته‌اند. «دادالله» یکی از فرماندهان مشهور طالبان می‌گوید از «ملا محمد یعقوب» پسر «ملاعمر» رهبر پیشین طالبان حمایت خواهد کرد و «ملا منصور» که در یک جمع 100 تا 150 نفری انتخاب شده است، مورد قبول بیشتر اعضای این گروه نیست. اکنون این پرسش مطرح است که با توجه به مخالفت‌های اعضای برجسته گروه طالبان از انتخاب ملا منصور به‌عنوان رهبر جدید طالبان، این گروه در آینده به چه سمتی سوق پیدا خواهد کرد؟

*سه فرضیه درباره آینده گروه طالبان

کارشناسان سه فرضیه درباره آینده طالبان پس از مرگ ملاعمر و انتخاب ملا منصور مطرح می‌سازند:

1- ادامه حیات طالبان (خوش‌بینانه)

برخی از کارشناسان بر این باورند که از آنجا که ملا منصور در سال‌های اخیر معاون ملاعمر بوده و در دو سال گذشته در محور مذاکرات صلح افغانستان قرار داشته، می‌تواند مسئولیت طالبان را بر دوش بکشد و مذاکرات صلح را نیز به پیش ببرد. این کارشناسان به ارتباطات خوب ملا منصور با بازیگران منطقه‌ای از جمله پاکستان نیز اشاره می‌کنند و تأکید می‌کنند که وی می‌تواند با کمترین چالش هدایت طالبان را در دست بگیرد.

2- مرگ ملاعمر؛ مرگ طالبان (بدبینانه)

عده‌ای دیگر از تحلیلگران معتقدند که با مرگ ملاعمر، طالبان نیز به سرنوشت ملاعمر دچار خواهد شد، چرا که با مرگ ملاعمر اختلافات در این گروه و بازیگران مؤثر آن بالا خواهد گرفت و همین عامل باعث فروپاشی آن خواهد شد. صرف‌نظر از این موضوع کسانی که در 2 سال گذشته مدیریت خبر مرگ ملاعمر را بر عهده داشتند امروز نیز مثل اعلام خبر مرگ ملاعمر، به نوعی در صدد حذف بازی گروه طالبان در تحولات منطقه از جمله در افغانستان و پاکستان خواهند بود.

3- انشعاب در گروه طالبان

برخی دیگر از کارشناسان این‌طور تحلیل می‌کنند که با مرگ ملاعمر آنچه که بیشتر محتمل به نظر می‌رسد موضوع انشعاب و ریزش در طالبان است. از آنجا که برخی از رهبران طالبان با انتخاب ملا منصور مخالف هستند و برخی نیز از انتخاب وی حمایت و جانب‌داری کردند، پیش‌بینی می‌شود گروه طالبان در کوتاه‌مدت مسیر انشعاب و تجزیه را تجربه نماید و به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم شود. در چنین شرایطی این فرض متحمل است که بازیگران منطقه‌ای نیز از این شرایط در جهت منافع خود بهره‌برداری نمایند.

با درک چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که با مرگ ملاعمر و انتخاب جانشین وی، آیا مذاکرات دولت افغانستان و گروه طالبان به نتیجه خواهد رسید؟

ج آینده مذاکرات صلح بعد از ملاعمر

کارشناسان مسائل شبه‌قاره پس از مرگ ملاعمر درباره مذاکرات گروه طالبان و دولت افغانستان دو نظر متفاوت دارند. برخی به ازسرگیری مذاکرات دو طرف امیدوارند، بعضی‌ها هم آینده این مذاکرات را پس از مرگ ملاعمر تیره‌وتار می‌بینند:

1- نگاه بدبینانه

به اعتقاد این دسته از کارشناسان از آنجا که بعد از مرگ ملاعمر به‌اصطلاح شیرازه گروه طالبان از هم پاشیده، امکان مذاکرات صلح وجود ندارد چرا که:

الف) برای هر مذاکراتی، وجود «رئیس یا رهبر» واحد شرط لازم است و این موضوعی است که بعد از ملاعمر، وجود خارجی ندارد. چرا که انتخاب ملامنصور به محل اختلاف‌نظر اعضای طالبان تبدیل شده است.

ب) و نکته دوم اینکه برای هر مذاکراتی «اتحاد» حرف اول را می‌زند که اکنون با انتخاب ملا منصور، در گروه طالبان دیده نمی‌شود. با این شرایط این امکان وجود ندارد که در کوتاه‌مدت مذاکرات صلح افغانستان از سر گرفته شود.

2- نگاه خوش‌بینانه

به باور نگارنده مقاله و اکثر کارشناسان سیاسی، به چند علت این امکان وجود دارد که در کوتاه‌مدت دور دوم مذاکرات صلح افغانستان برگزار شود:

الف) به گفته رسانه‌های منطقه «ملاعمر» دو سال و چهار ماه پیش مرده است و در این مدت «ملا منصور»  که از حدود 5 سال پیش «معاونت ملاعمر» را بر عهده داشته، عملا رهبری گروه طالبان را بر عهده داشته است.

عده‌ای دیگر از تحلیلگران معتقدند که با مرگ ملاعمر، طالبان نیز به سرنوشت ملاعمر دچار خواهد شد، چرا که با مرگ ملاعمر اختلافات در این گروه و بازیگران مؤثر آن بالا خواهد گرفت و همین عامل باعث فروپاشی آن خواهد شد.

ب) ملا منصور در جریان تحرکات اخیر دیپلماتیک یعنی گفتگوهای صلح افغانستان، بیشترین نقش را در گروه طالبان بر عهده داشته است چرا که وی معاون ملاعمر بوده و در 2 سال گذشته- با مرگ اعلام نشده «ملاعمر»- در واقع از فرایند صلح مطلع بوده است و با موافقت وی مذاکرات پیش رفته است.

ج) به اذعان اکثر رسانه‌های پاکستان و افغانستان، ملا منصور با نهادهای اطلاعاتی منطقه به‌خصوص پاکستان ارتباط نزدیک دارد. در دو سال و نیم گذشته وی با هماهنگی نهادهای اطلاعاتی پاکستان، از انتشار خبر مرگ ملاعمر رهبر طالبان صرف‌نظر کردند. به گفته سخنگوی «محاذ فدایی»، هم پاکستان و هم گروه طالبان از مرگ ملاعمر با خبر بودند و در واقع، اعلام زمان خبر مرگ ملاعمر بدون هماهنگی و مدیریت وی امکان‌پذیر نبوده است.

د) دور اول مذاکرات صلح دولت افغانستان و گروه طالبان در 15 تیرماه در پاکستان برگزار شد. نکته مهم در این دور از مذاکرات این بود که نمایندگانی از دولت امریکا و چین نیز در این دور از مذاکرات حضور داشتند و این به این معنی است که اولاً این مذاکرات به‌صورت رسمی بوده و دوم این‌که این مذاکرات مورد پذیرش دولت‌های واشنگتن و پکن است. نماینده ویژه امریکا در امور پاکستان و افغانستان بعد از مرگ ملاعمر، با سفر غیرمنتظره به کابل، به مقامات افغانستان تأکید کرد که مرگ ملاعمر بهترین فرصت برای ادامه مذاکرات صلح است.

ه) و نکته پایانی در این باره اینکه، مذاکرات صلح افغانستان بعد از مدت کوتاهی- انسجام در داخل گروه طالبان- با ایفای نقش دولت پاکستان و با محوریت دولت اسلام‌آباد از سرگرفته خواهد شد. به اعتقاد رسانه‌های افغان، گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان بدون ایفای نقش مثبت مقامات پاکستانی به سرانجام نخواهد رسید. با درک این شرایط، مذاکرات دور دوم صلح افغانستان در آینده‌ای نزدیک با نقش‌آفرینی اسلام‌آباد از سر گرفته خواهد شد.

محوریت اسلام‌آباد در دور دوم مذاکرات صلح افغانستان

تحلیلگرانی که تحولات سیاسی شبه‌قاره هند به‌ویژه تحولات افغانستان و پاکستان را دنبال می‌کنند بر این موضوع متفق‌القولند که مذاکرات صلح افغانستان بدون ایفای نقش اسلام‌آباد به نتیجه نخواهد رسید. اما این کارشناسان در دلایل همکاری و مشارکت اسلام‌آباد در مقوله صلح افغانستان با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند:

الف) ایفای نقش پاکستان در مذاکرات «با اجبار خارجی»

برخی از کارشناسان بر این باورند که بازیگران غربی در منطقه به‌ویژه آمریکا و انگلیس، دولت پاکستان را تحت فشار قرار داده تا در فرایند صلح افغانستان نقش مثبتی ایفا نماید. در غیر این صورت بازیگران غربی تهدید کردند که در صورتی که پاکستان در این زمینه با سیاست‌های کشورهای غربی همراهی نکند، مورد تحریم مالی و سیاسی این کشورها قرار خواهند گرفت. به همین دلیل مقامات پاکستان با «جبر» تن به این همکاری داده است و گزینه دیگری در این باره ندارد. چراکه این کشورها تهدید کردند حمایت‌های مالی خود را از اسلام‌آباد قطع خواهند کرد.

ب) مشارکت پاکستان در مذاکرات «با انتخاب داخلی»

به اعتقاد اکثر کار شناسان و نگارنده مقاله، مشارکت اسلام‌آباد در تحولات افغانستان نه از روی جبرگرایانه است بلکه اتخاذ این سیاست از سوی پاکستان یک نگاه «انتخابی» است و بر اساس اولویت‌ها و منافع سیاسی- امنیتی صورت می‌گیرد. چراکه:

 

1- «افغانستان» عمق استراتژیک سیاست خارجی «پاکستان» محسوب می‌شود.

2- «هند» رقیب دیرین «پاکستان» در تحولات افغانستان به شمار می‌رود.

3- اسلام‌آباد همیشه درصدد روی کار آمدن دولتی در افغانستان است که همسو با منافع پاکستان باشد.

4- به اعتقاد تحلیلگران، در 14 سال گذشته، سیاست پاکستان در افغانستان دوگانه بوده و فشارهای خارجی نتوانست پاکستان را از این مسیر خارج سازد.

 

5- به باور رسانه‌های افغان، اسلام‌آباد از بیشتر گروه‌های افراطی در افغانستان حمایت می‌کند و در واقع نگاه ابزاری به این گروها دارد.

6- ملاعمر از زمان حمله آمریکا به افغانستان تا مرگش، با حمایت نهادهای اطلاعاتی پاکستان در داخل این کشور مخفی شده بود.

7- بعد از حدود 14 سال از حضور نیروهای غربی، این بهترین فرصت برای مقامات پاکستانی است که با خروج 130 هزار از نیروهای خارجی، جای پای خود را مجدداً در خاک افغانستان سفت نماید.

8- و کلام آخر اینکه، الآن که نیروهای غربی از خاک افغانستان خارج شدند، الآن بهترین فرصت است تا از طریق گفتگوها، گروه‌های همسو با خود را –گروه‌های رادیکال- در قدرت سهیم و شریک سازد. به هر تقدیر، به‌اصطلاح وقت برداشت محصول پس از 14 سال برای مقامات پاکستانی فراهم شده است و در این شرایط با اختیار و نه اجبار در مذاکرات صلح افغانستان مشارکت می‌کند. و دور از ذهن نیست در فاصله‌ای نه‌چندان دور، میزبانی دور دوم مذاکرات صلح افغانستان را بر عهده گیرد. ارائه این تحلیل در حالی است که دور اول مذاکرات صلح افغانستان نیز با محوریت اسلام‌آباد برگزار شد. این تحلیل در شرایطی است که با توجه به مرگ ملاعمر و عدم انسجام در میان گروه طالبان، دولت افغانستان برای پی گیری مذاکرات دور دوم صلح افغانستان به «پدر معنوی طالبان» یعنی «سمیع الحق» متوصل شده است آن هم در شرایطی که طالبان بعد از مرگ ملاعمر، فعالیت‌های تروریستی خود را در کابل و قندوز افغانستان از سرگرفته است.

*سناریوهای دور دوم مذاکرات صلح افغانستان

به اعتقاد اغلب کارشناسان سیاسی دور دوم مذاکرات صلح افغانستان در آینده‌ای نزدیک از سر گرفته خواهد شد. کارشناسان با درک شرایط حاکم در منطقه، چند سناریو را درباره «دور دوم مذاکرات افغانستان» مطرح می‌سازند:

1- سناریوی اول

برخی‌ها بر این باورند که گروه طالبان با رهبر جدید خود- ملامنصور- دور دوم مذاکرات خود را با نقش‌آفرینی پاکستان از سر می‌گیرد. اگر این اتفاق بیفتد معنی‌اش این است که ملامنصور توانسته است با دادن انسجام به گروه‌های طالبان، مشروعیت خود را به دست آورد. البته این مطلوب اسلام‌آباد نیز خواهد بود چراکه ملا منصور با توجه به ارتباط قویی که با «آی.اس.ای» دارد، هرگونه موفقیت ملا منصور- یکی از مهره‌های خود- موفقیت نهادهای امنیتی پاکستان هم محسوب می‌شود. این موضوع از این منظر اهمیت دارد که قبل از اینکه دور اول مذاکرات صلح افغانستان آغاز شود، مقام‌های امنیتی- اطلاعاتی پاکستان با نگارش پیامی به «ملا منصور»- پیش از انتخاب شدن به جانشینی ملاعمر- در افغانستان، از ملا منصور سه خواسته را مطالبه کرده بودند:

الف) در مدت یک ماه، جنگ علیه دولت افغانستان را متوقف کنید.

ب) توافقنامه امنیتی پاکستان- افغانستان را بپذیرد (این توافقنامه، به‌نوعی به رسمیت شناختن خط مرزی دیوراند محسوب می‌شود)

ج) مذاکرات صلح با دولت افغانستان را تحت سرپرستی «پاکستان» آغاز کند.

با مرگ ملاعمر آنچه که بیشتر محتمل به نظر می‌رسد موضوع انشعاب و ریزش در طالبان است. از آنجا که برخی از رهبران طالبان با انتخاب ملا منصور مخالف هستند و برخی نیز از انتخاب وی حمایت و جانب‌داری کردند، پیش‌بینی می‌شود گروه طالبان در کوتاه‌مدت مسیر انشعاب و تجزیه را تجربه نماید و به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم شود.

2- سناریوی دوم

در صورتی که «ملا منصور» رهبر جدید گروه طالبان نتواند گروه‌های طالبان را گرد خود جمع نماید، این امکان متصور است که گروه طالبان بعد از مرگ ملاعمر دچار انشعاب داخلی شود. وبر این اساس، امکان مذاکرات صلح افغانستان نیز به دلیل «عدم انسجام داخلی و فقدان رهبری واحد»، از سر گرفته نشود. در چنین شرایطی، این امکان وجود دارد که برخی از رهبران گروه طالبان به داعش بپیوندند. در ماه‌های اخیر این موضوع در افغانستان و پاکستان قوت گرفته است که داعش با اتکا به دو عنصر «مواد مخدر و فقر در افغانستان» روزبه‌روز به فعالیت‌های خود در این کشور افزوده است تا آنجا که برخی از گروهای افغانی- حکمتیار- در هفته‌های اخیر به‌موازات فعالیت‌های این گروه در بخش‌های مختلف افغانستان حمایت خود را از داعش اعلام کردند.(البته این امر تکذیب شد) پررنگ شدن حضور داعش در افغانستان در حالی است که، برخی از کارشناسان بر این باورند که بازیگران خارجی شبه‌قاره هند-پاکستان و افغانستان- سناریویی را در این منطقه پیگیری می‌کنند که با حذف و ترور لایه اول رهبران گروه‌های افراطی در این منطقه، بستر برای انشعاب در این گروه‌ها و درنهایت پیوستن آن‌ها به جریان داعش را در افغانستان فراهم می‌سازند. اگر این فرض را بپذیریم حذف ملاعمر، حقانی، ملک اسحاق، غلام رسول شاه و در نهایت «عمر عبدالطیف» در این چارچوب صورت گرفته است.

 

*چه کسانی از حضور داعش در افغانستان و پاکستان سود می‌برند؟

به موازات تلاش‌های دیپلماتیک در خاورمیانه برای حل بحران سوریه و ... در منطقه، عده‌ای از تحلیلگران معتقدند که کشورهای غربی با تغییر جغرافیای فعالیت داعش در منطقه، در تلاشند با پیوند دادن «داعش خاورمیانه‌ای» و «داعش شبه‌قاره‌ای» در افغانستان و پاکستان، کارویژه جدیدی را به آن‌ها محول سازند. در حال حاضر پیوند این دو گروه را در منطقه، گروهی با عنوان «محاذ فدایی» بر عهده دارد. محاذ فدایی گروهی است که خبر مرگ «ملاعمر» و «استعفای سید طیب آغاز» رئیس دفتر سیاسی پیشین طالبان را قبل از همه در رسانه منتشر ساخت. به گفته رسانه‌های افغان این گروه پیوندهای عمیقی با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی پاکستان دارد. «محاذ فدایی» این روزها به دنبال تشکیل «هسته داعش» در افغانستان است. نکته جالب‌تر اینکه در این میان، رسانه‌های گروهی غرب همان‌طور که از ظهور داعش در عراق و سوریه حمایت کردند، اکنون از «محاذ فدایی» حمایت می‌کنند. حمایت و جانب‌داری کشورهای غربی از حضور داعش در افغانستان و پاکستان این فرضیه را پررنگ ساخته که کشورهای غربی- امریکا- با همکاری نهادهای اطلاعاتی پاکستان بسترهای لازم داعش در مرزهای چین و روسیه را فراهم می‌سازند.

*نتیجه‌گیری

به هر تقدیر آنچه مسلم است اینکه، خبر مرگ ملاعمر در شرایط کنونی برای بازیگران منطقه، خبر مهمی محسوب می‌شود. مرگ ملاعمر را با هر فرضیه‌ای که این روزها مطرح می‌شود بپذیریم، این نکته قابل کتمان نیست که بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از انتشار خبر مرگ ملاعمر سود می‌برند. مرگ ملاعمر باعث می‌شود که گروه طالبان در تقلیل‌گرایانه‌ترین تحلیل به سمت انشعاب پیش رود. با شکاف در میان رهبران گروه طالبان، این امکان وجود دارد که داعش گروهی که این روزها همه نیروهای مستعد و رانده شده را در منطقه جذب می‌کند، از در اختیار قرار گرفتن آن‌ها دریغ نورزد. در کنار این موضوع باراک اوباما می‌تواند ادعا نماید که بعد از کشتن اسامه بن‌لادن رهبر القاعده، دومین فرد خطرناک منطقه را نیز شکار کرده است و این موضوع از این منظر می‌تواند مستمسک دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده امریکا باشد. پاکستان هم که در 14 سال گذشته متهم به حمایت از گروه‌های رادیکال افغانستان بوده است، می‌تواند با استناد به اعلام خبر مرگ ملاعمر- اولین کشور- به این موضوع تأکید نماید که در مبارزه با تروریسم دوگانه عمل نمی‌کند. در چنین شرایطی این امکان وجود دارد بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای با حمایت از داعش- گروهی که این روزها کارکرد مقابله و تضعیف مخالفان کشورهای غربی را در منطقه بر عهده دارد- مأموریت جدیدی را با کنار زدن گروه طالبان در افغانستان بر عهده بگیرد. البته این موضوع قابل پیش‌بینی است که در آینده نزدیک مذاکرات صلح افغانستان با حمایت همین بازیگران از سر گرفته شود. در این میان گروه طالبان هم که این روزها حذف رهبران آن‌ها در دستور کار قدرت‌های منطقه قرارگرفته است، شاید برای اثبات و جلوگیری از حذف خود، تحرکاتی را در افغانستان و پاکستان دوباره انجام دهد-اقدامات تروریستی اخیر طالبان در کابل و قندوز در این تحلیل می‌گنجد.

  فرهاد همتی/ کارشناس مسائل بین‌الملل

منبع: تبیین

یک خبر انتظامی

سرپرست بخشداری زیدون خبر داد
زحمی‌ شدن مامور نیروی انتظامی در درگیری با قاچاقچی در سردشت

سرپرست بخشداری زیدون گفت: مامور نیروی انتظامی سردشت زیدون در درگیری با یک قاچاقچی زخمی شد.

خبرگزاری فارس: زحمی‌ شدن مامور نیروی انتظامی در درگیری با قاچاقچی در سردشت                

سید ذبیح‌الله فرخنده‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سردشت زیدون از زخمی شدن یک مامور فداکار نیروی انتظامی در درگیری با یک قاچاقچی خبر داد و اظهار کرد: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر پاسگاه انتظامی درونک بخش زیدون با اجرای طرح کنترل محورهای مواصلاتی و برخورد با سوداگران مرگ در محور سردشت ‌ـ امیدیه، یک دستگاه خودرو پژو با یک نفر سرنشین مشکوک شده و آن را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پلیس پاسگاه انتظامی درونک نیز پس از مظنون شدن به یک دستگاه خودروی سواری پژو بلافاصله خودرو را متوقف و به بازرسی از آن پرداختند که موفق به کشف 25 کیلو مواد مخدر از نوع حشیش شدند.

سرپرست بخشداری زیدون اضافه کرد: متاسفانه در حین جست‌‌وجوی ماشین راننده سواری به صورت ماهرانه وسیله نقلیه را روشن و از دست مامورین نیروی انتظامی گریخت.

فرخنده‌زاده ادامه داد: در همین حین مامور نیروی انتظامی با فداکاری و ازخودگذشتگی خود را از درون ماشین همراه با مواد به بیرون پرتاب می‌کند که در این حادثه هر دو پای مامور نیروی انتظامی به شدت آسیب می‌بیند.

وی، جانفشانی مامور ناجا به نام رضا اسدی زارعی در دفاع از امنیت و آرامش مردم را قابل تقدیر دانست و گفت: نکته حائز اهمیت در این حادثه این است که ماموران نیروی انتظامی برای اینکه مواد مخدر کشف شده توسط راننده از بین نرود، جانفشانی کرد.

سرپرست بخشداری زیدون در پایان بیان کرد: این سوداگر مرگ و قاچاقچی مواد مخدر پس از تشکیل پرونده به منظور سیر مراحل قانونی راهی مراجع قضایی شد.

اخبار ورزش یاستان

یک پای مدیریت آبی‌ها قطع شد
استعفای «علی طرفی» از استقلال اهواز

عضو هیئت‌ مدیره استقلال اهواز از سمت خود در این باشگاه استعفا کرد.

خبرگزاری فارس: استعفای «علی طرفی» از استقلال اهواز                

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، «علی طرفی» عضو هیئت‌مدیره باشگاه استقلال اهواز صبح امروز از سمت خود استعفا کرد.

وی که به عنوان نایب‌رئیس هیئت فوتبال استان خوزستان نیز انجام وظیفه می‌کند، از گفتن دلیل استعفای خود ممانعت کرد.

طرفی در همین ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: به دلیل حساسیت اوضاع تیم استقلال اهواز در حال حاضر صلاح نیست در خصوص این موضوع صحبت کنم.وی ضمن عذرخواهی از هواداران این باشگاه افزود: مواردی را در این باشگاه مشاهده کردم که تصمیم بر جدایی از باشگاه را گرفتم، برای این تیم و هوادارانش آرزوی توفیق دارم و در آینده در این خصوص سخن خواهم گفت.

مسابقات کاراته قهرمانی بانوان کشور در شوش برگزار شد

شوش - ایرنا - مسابقات کاراته قهرمانی بانوان کشور که به مدت دو روز به میزبانی شهرستان شوش در استان خوزستان جریان داشت جمعه شب با معرفی نفرات برتر پایان یافت.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان شوش روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت:در این مسابقات که 29 مرداد ماه در سالن یادگار امام شهر شوش آغاز شد ورزشکارانی از استانهای تهران ، مازندران ، گلستان ، کرمانشاه ، ایلام ، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و نیز خوزستان و آمل شرکت داشتند.
رشید هدایت خواه تعداد ورزشکاران شرکت کننده در این دوره از رقابت ها را 400 کاراته کا و 19 داور عنوان کرد و افزود:این مسابقات در رده سنی نونهالان ، نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان و در دو بخش کاتا و کومیته برگزار شد.
رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان شوش گفت:تعدادی ورزشکار نونهال پسر زیر 12 سال نیز به صورت جشنواره در این مسابقات حضور داشتند.
در پایان این رقابت ها تیم خوزستان با کسب 37 طلا ، 38 نقره و 62 برنز اول شد ، تیم مازندران باکسب 27 نشان طلا به مقام دوم رسید و تیم گلستان نیز با کسب 7 نشان طلا مقام سوم را از آن خود کرد.
حسین زالی پور با چهار سال سن و امیر عطا مقدم با پنجسال سن با کسب مدال طلای به عنوان خردسال ترین ورزشکار مسابقات مورد تجلیل قرار گرفتند.
حبیبه حیدری با 36 سال سن و کسب مدال طلا به عنوان مسن ترین ورزشکار شرکت کننده در این رقابت ها شناخته شد.
نفرات اول تا سوم این مسابقات آذرماه به مسابقات آسیایی در هندوستان اعزام می شوند.
این مسابقات 29 و 30 مردادماه در سالن یادگار امام (ره) شهرستان شوش برگزار شد.

مدیر عامل تیم صنعت نفت آبادان:از شانس های نخست صعود به لیگ برتر هستیم

آبادان-ایرنا- مدیر عامل موسسه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان گفت:تیم فوتبال نفت آبادان مدعی صعود به لیگ برتر فوتبال بوده و از شانس های نخست صعود به لیگ برتر برخوردار است.

به گزارش ایرنا علی عیسی زاده شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های محلی آبادان، گفت:تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در لیگ دسته 1 بیش از پیش به حمایت همه جانبه هوادارن، مسئولان و مطبوعات نیاز دارد و امیدواریم این حمایت ها تداوم یابد.
وی اظهار داشت:هدف تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در این فصل، صعود به لیگ برتر است اما به طور یقین این موفقیت بدون حامیان امکانپذیر نیست.
مدیر عامل موسسه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان، شرایط این تیم را قابل قبول توصیف کرد و گفت:این تیم، نسبت به فصل گذشته تیم بهتری است و کادر فنی نیز برای جذب بازیکنان از اختیارات بیشتری برخوردار می باشد.
عیسی زاده تصریح کرد:صنعت نفت در این فصل از مدعیان جدی قهرمانی است اما نمی توانیم قول صد درصد صعود به هواداران بدهیم.
وی با بیان نقش مطبوعات در روند رو به رشد تیم صنعت نفت افزود:مطبوعات از ارکان اصلی صنعت نفت می باشند ولی انتظار داریم همانگونه که اشکالات تیم بروز داده می شود نکات مثبت نیز بیان شود.
مدیر عامل موسسه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان توجه به تیم های پایه ای و بازیکن سازی را از نکات مثبت این موسسه خواند و گفت:بر تیم های پایه ای برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت داریم تا در آینده ای نزدیک این باشگاه همانند گذشته به کارخانه بازیکن سازی و قطب فوتبال ایران تبدیل شود.
عیسی زاده اظهار داشت:فوتبال، یک صنعت است و در روند رو به رشد اقتصاد یک کشور یا شهر می تواند نقش انکار ناپذیر داشته باشد.
وی افزود:در آبادان فوتبال باشگاهی به شکل منظم برگزار نمی شود و حتی شاهد برگزار نشدن رقابت های محله ای هستیم و با شرایط فعلی نمی توانیم در تیم صنعت نفت از بازیکنان بومی استفاده کنیم.
مدیر عامل موسسه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان گفت: ما ابتدا باید امکانات سخت افزاری و زمین تمرین را مهیا کنیم و سپس به دنبال بومی گرایی در صنعت نفت باشیم.
وی تصریح کرد:با نگاه به تیم های خوزستانی حاضر در لیگ برتر و لیگ 1، صنعت نفت آبادان بومی ترین تیم این استان می باشد که بیش از 10 بازیکن بومی را در خود دارد.
مدیر عامل موسسه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان با بیان بودجه این موسسه گفت:این موسسه بودجه ای از خود ندارد و با حمایت پالایشگاه آبادان در رقابت های مختلف کشور حاضر می شود، ولی به دنبال استقلال مالی و اقدام برای درآمدزایی می باشد.
وی افزود: این باشگاه در یک سال آینده سه زمین چمن طبیعی، دو زمین چمن مصنوعی را در کنار سه مهمانسرا احداث کرده و با به سرانجام رسیدن این پروژه ها فوتبال آبادان دچار تغییر و تحول اساسی خواهد شد.
عیسی زاده با اشاره به بودجه 110 میلیارد ریالی فصل گذشته موسسه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان اظهار داشت:کل بودجه فصل گذشته این موسسه نزدیک به 110 میلیارد ریال برای تمامی تیم های بزرگسالان، نوین و پایه ای بود که برخی این بودجه را بیشتر عنوان کردند و سقف قرارداد بازیکنان نیز دو میلیارد و 900 میلیون ریال بود.
مدیر عامل صنعت نفت آبادان گفت:طی فصل گذشته 72 میلیارد ریال بدهی باشگاه از سال 1386 تا سال 92 تسویه و مالیات بازیکنان و کادر فنی و اعضای باشگاه نیز به اداره دارایی پرداخت شد و شاید تنها باشگاهی در ایران باشیم که بدهی نداریم.
عیسی زاده افزود: برای فصل جدید هنوز مقدار بودجه از سوی پالایشگاه آبادان به اعلام نشده ولی با این شرایط با بازیکنان قرارداد منعقد کردیم.
وی تصریح کرد:صورتحساب های باشگاه در اسناد موجود است و در صورت درخواست، قابل ارائه می باشد.
در پایان این نشست خبری اصحاب رسانه از پروژه های زیرساختی در دست اجرای باشگاه صنعت نفت شامل سالن فیزیوتراپی ورزشی، پروژه خوابگاه جدید ولیعصر (عج)، ساختمان اداری جدید باشگاه صنعت نفت، هتل بازیکنان و میهمانان، مهمانسرای جدید، طرح احداث سه زمین چمن دیدن کردند.
تیم فوتبال صنعت نفت آبادان روز دوشنبه هفته گذشته در نخستین هفته رقابت های لیگ دسته اول با دو گل میهمانش ایرانجوان بوشهر را شکست داد.

بختیاری زاده: ما بازی را ازپیش باخته بودیم

اهواز- ایرنا - سرمربی تیم فوتبال استقلال اهوازگفت : ما امروز بازی را نباختیم بلکه از پیش بازنده این دیدار بودیم .

تیم فوتبال استقلال اهواز جمعه شب در هفته چهارم لیگ برتر باشگاه های ایران در ورزشگاه غدیر اهواز با نتیجه دو بر یک مغلوب تیم فوتبال استقلال تهران شد.
سیاوش بختیاری زاده در پایان این بازی در نشست خبری اظهارداشت: ورزشگاه اول ما ورزشگاه تختی بود ، وخواهان انجام این بازی در این ورزشگاه بودیم اما سازمان لیگ مانع شد که بازی در ورزشگاه تختی انجام شود.
وی اظهارداشت: اگرمی گویم ازپیش بازنده این بازی بودیم به همین خاطر است چرا که اگر بازی در ورزشگاه تختی برگزار می شد تماشاگران بیشتری ما را حمایت می کردند.
بختیاری زاده با اظهار رضایت از عملکرد بازیکنانش گفت : من امروز سه بازیکن جوان و بومی را برای اولین بار به میدان فرستادم که بازی خوبی از خود نشان دادند.
وی گفت: این رویه را ادامه خواهم داد تا جاییکه یک تیم بومی در زمین داشته باشیم .
سرمربی تیم فوتبال استقلال اهواز با انتقاد از عملکرد داور گفت : اخراج نظری از زمین درست نبود بلکه کس دیگری خطا کرده بود که داور با نشان دادن کارت دوم به این بازیکن او را به اشتباه از زمین اخراج کرد.
وی دراین مورد اظهارداشت: کمک داور ابتدا خطا را به نفع تیم ما گرفت اما باشنیدن سوت داور جهت پرچم خود را تغییر داد.
سرمربی تیم استقلال اهواز گفت : این مساله باعث شد تیم ما گل دوم را دریافت کند .

مظلومی : تاکتیک ما درنیمه اول کنترل بازی بود

اهواز- ایرنا - سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران گفت : تاکتیک ما در نیمه اول دربرابر تیم استقلال اهواز بدلیل گرمای زیاد، کنترل بازی بود.

تیم فوتبال استقلال تهران جمعه شب درجریان هفته چهارم لیگ برتر باشگاه های ایران در ورزشگاه غدیراهواز با نتیجه دو بریک تیم استقلال اهواز راشکست داد.
به گزارش ایرنا پرویز مظلومی که درخاتمه این بازی درکنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود گفت: دو تیم دراین گرمای شدید یک بازی خوب و تماشایی را به نمایش گذاشتند.
وی با تقدیر ازبازیکنان تیمش اظهارداشت : درنیمه اول هدف ما کنترل بازی بود که بچه های ما بخوبی ازعهده این کار برآمدند.
مظلومی گفت : درنیمه دوم با انجام تعویضهای خود تاکتیک منطقی وقابل قبولی را به اجرا گذاشتیم که حاصل آن دوگلی بود که بدست آوردیم .
وی افزود : دراین نیمه بازی سراسر هجومی را به نمایش گذاشتیم بطوری که توپ و زمین در اختیار ما بود.
سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران گفت : البته تیم حریف هم درنیمه اول صاحب موقعیت گل شد که به بار ننشست .
وی در خصوص داوری گفت : من بنا ندارم که در این خصوص صحبت کنم اگرچه در سه بازی گذشته ما مسایلی وجود داشت .
سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران درمورد تیم استقلال اهواز گفت : استقلال اهواز تیم خوب وریشه داری است اگر چه ضعفهایی دارد که باپد برطرف کند.
وی درمورد تعطیلی لیگ بعد از هفته پنجم بخاطر تیم ملی اظهارداشت : این فرصت خوبی است که تیمها می توانند مشکلات خود را برطرف کنند.

 

  • تیم فوتسال حفاری در برابر تیم یاسین پیشرو قم مغلوب شد

    اهواز- ایرنا- تیم فوتسال ملی حفاری در ادامه مسابقات لیگ برتر باشگاه های ایران ودرجریان هفته ششم این دیدارها درخانه در برابر تیم فوتسال یاسین پیشرو قم مغلوب شد.

    به گزارش ایرنا دراین مسابقه که عصرجمعه درسالن شهرک نفت اهواز برگزار شد تیم فوتسال ملی حفاری با نتیجه سه بر یک مسابقه را به تیم یاسین پیشرو قم واگذار کرد.نیمه نخست این دیدار یک بر یک تمام شده بود.این مسابقه را علیرضا عبدالغنی ، حامد حدیدی ، مهدی حقوقی و عبدالرحیم محمدی قضاوت کردند.
    تیم فوتسال ملی حفاری با این شکست در امتیاز هشت باقی ماند.


    اخبار روز استان

    زلزله پنج بار دزفول و اندیمشک را لرزاند

    دزفول - ایرنا - شهرهای دزفول و اندیمشک در شمال استان خوزستان روز جمعه پنج بار لرزید.

    به گزارش ایرنا به نقل از مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران چهار زمین لرزه با شدت های 1.9 تا 2.2 درجه در مقیاس ریشتر شهر دزفول را به لرزه در آورد.
    این زمین لرزه ها در ساعات 11:08 دقیقه ، 11:27 دقیقه ، 11:54 دقیقه و 12:02 دقیقه روز جمعه در عمق 10 و 12 کیلومتری زمین ثبت شده است.
    موقعیت این زمین لرزه ها ۳۲.۴۱ شمالی و ۴۸.۳۹ شرقی ، ۳۲.۴۲ شمالی و ۴۸.۴۱ شرقی
    ، ۳۲.۳۷ شمالی و ۴۸.۲۸ شرقی اعلام شده است.
    در ساعت 7:14 دقیقه صبح جمعه نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۲.۹ در موقعیت ۳۲.۴۶ شمالی و ۴۸.۳۱ شرقی در عمق ۱۰ کیلومتری در اندیمشک ثبت گردیده است.
    این زمین لرزه در پنج کیلومتری اندیمشک ،13 کیلومتری دزفول و 25 کیلومتری حسینیه به وقوع پیوسته است.
    گزارشی از خسارات احتمالی این زمین لرزه ها تاکنون دریافت نشده است.

    اخبار حوادث جاده ای استان

    در 48 ساعت گذشته/

    تصادف در جاده های خوزستان سه کشته و 15 مصدوم بر جای گذاشت

    اهواز - ایرنا - مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان گفت: در 48 ساعت گذشته، تصادف در جاده های خوزستان، سه کشته و 15 مصدوم بر جای گذاشت.

    رضا رفیعی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اثر برخورد موتورسیکلت و وانت پیکان در روز جمعه در محور آغاجری - بهبهان (کیلومتر 15) در ساعت یک و 30 دقیقه دو نفر کشته شدند.
    وی افزود: همچنین به دلیل واژگونی یک دستگاه خودروی سمند در روز پنجشنبه در محل بزرگراه اندیمشک - پل زال، کیلومتر 10 در ساعت 19 و 30 دقیقه هفت نفر مصدوم شدند.
    رفیعی ادامه داد: واژگونی یک دستگاه خودروی سمند دیگر در ساعت 14 و 10 دقیقه روز پنجشنبه در محور اهواز - آبادان، روستای ام الغزلان یک کشته و سه مصدوم بر جای گذاشت.
    مسوول روابط عمومی مرکزمدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان
    گفت: واژگونی یک دستگاه خودروی پژو 405 در محور اهواز - اندیمشک (الهایی مقابل سیلو) در ساعت چهار و 10 دقیقه روز پنجشنبه نیز پنج مصدوم بر جای گذاشت.
    وی گفت: مصدومان توسط ماموران امدادی اورژانس 115 به مراکز درمانی منتقل شدند.

    این روستا در دل آسمان است

    روستای فیل‌بند از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران ایران به دلیل قرار گرفتن در بالاترین نقطه در استان گویی در دل آسمان است و بر فراز ابر ها قرار دارد به نحوی که اغلب روزها ابر ها همچون دریایی آبی و آرام تا بی کرانه ها چشم را می نوازد و خیره می کند و به همین دلیل معروف به بام مازندران است.


    گزارش تصویری: روستایی در آسمان
     


    فیل‌بند از چشمه های کوچک و بزرگ متعددی بهره مند است چشمه کوچک موسوم به لار دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. گفته می شود که وجود فلوئور کافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمش تاثیر بسزایی گذاشته است.


     گزارش تصویری: روستایی در آسمان
     

    تنها مسیری که به فیل‌بند ختم می‌شود، مسیر فرعی چلاو در جاده هراز است که از روستای ییلاقی سنگچال هم می گذرد. البته مسیر های مالرو و خاکی نیز در بندپی شرقی برای رسیدن به این روستا وجود دارد.
     
    روستای فیل‌بند در جنوب غربی شهرستان بابل و در بخش بندپی غربی، از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی، نیراسم و پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ چال ختم می‌شود.


    گزارش تصویری: روستایی در آسمان

     
     
    باشگاه خبرنگاران

    گزارش یک حادثه

    بامداد امروز
    تصادف در جاده آغاجاری منجر به فوت 2 نفر شد

    برخورد دو دستگاه وانت پیکان و موتورسیکلت در آغاجاری دو کشته بر جای گذاشت.

    خبرگزاری فارس: تصادف در جاده آغاجاری منجر به فوت 2 نفر شد                

    به گزارش خبرگزاری فارس از آغاجاری، بر اثر برخورد دو دستگاه وانت پیکان و موتورسیکلت در 12 کیلومتری جاده آغاجاری دو نفر در کنار رودخانه مارون فوت کردند.

    این دو جوان حدود 20 تا 22 ساله به نام‌های «سعید یونگانی» و «امین امیدی» بعد از آب تنی هنگامی که با وسیله نقلیه موتورسیکلت خود از کنار رودخانه مارون وارد جاده اصلی می‌شدند با یک دستگاه وانت پیکان تصادف کرده و به‌علت شدت تصادف و جراحات وارده از ناحیه سر در دم فوت می‌کنند.

    نبود استخر در شهر، عدم وجود علائم هشدار دهنده جاده‌ای و نبود روشنایی در اطراف پل مارون، از جمله مشکلات مکرر ساکنان این منطقه است که معمولا منجر به بروز حوادث جاده‌ای و غرق شدگی می‌شود.

    یادبود یک حادثه

    به بهانه دومین سال غرق شدن 12 نفر در دریاچه کارون 3
    اینجا «جاده و آب» بوی فراغ می‌دهد/ «حیرت مرگ» از کارون همیشه آرام!

    حدود دو سال از غرق شدن 12 نفر در آب دریاچه سد کارون 3 می‌گذرد، حادثه‌ای که موجب سیاه‌پوش شدن یک دیار شد.

    خبرگزاری فارس: اینجا «جاده و آب» بوی فراغ می‌دهد/ «حیرت مرگ» از کارون همیشه آرام!                

    به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، حدود دو سال از غرق شدن 12 نفر در آب دریاچه سد کارون 3 می‌گذرد، حادثه‌ای که موجب سیاه‌پوش شدن یک شهرستان و دیار شد.

    حادثه‌ای شوم که بر اثر از بین رفتن جاده‌های روستایی منطقه به‌دلیل آبگیری سد و عدم جایگزینی جاده آسفالته و حتی خاکی در منطقه روستایی گرفتار شده در آب دریاچه به وقوع پیوست و کام بسیاری از خانواده‌ها را تا سالیان بعد تلخ و دل‌ها متاثر از اندوه بی‌پایان این واقعه کرد.

    سال‌ها از آبگیری سد و نیروگاه کارون 3 در شهرستان ایذه می‌گذرد و هموطنان و اهالی این مناطق زیر آب رفته همچنان قربانی سد و دریاچه هستند، مردمانی که تنها خواسته دیروز و امروزشان از سدسازان، جایگزین کردن یک جاده مناسب و بازگشتن جاده‌های از دست رفته منطقه محل سکونتشان است.

    امروز پس از گذشتن دو سال از آن حادثه، مردمان شیوند، غریبی‌ها، سادات حسینی و... همچنان مسافران در معرض خطر آب دریاچه هستند، جاده‌ای با چند هزار میلیون مترمکعب و یا بیشتر از آب کارون که تنها محل اتصالشان به شهر ایذه و دهدز است و همچنان برای این مردم یک خطر محسوب شده و همیشه ترس از وقوع یک حادثه دیگر، کام مسافران این مسیر آبی را از یک سفر چند ساعته در بارج‌های آب نیرو تلخ می‌کند.

    گرفتاری مردمان دیار یاد شده در دریاچه از یک‌سو و قطعی روزانه آب مردمان جزیره‌های اطراف این دریاچه و کل مجموعه شهرستان از سوی دیگر از عمده دل مشغولی‌های مردمان دریاچه کارون است.

    مشکلات جاده‌های روستایی شهرستان، به‌ویژه مناطق گرفتار شده اطراف دریاچه سد کارون 3 نمونه‌ای از مشکلات موجود نداشتن جاده سالم و مناسب در شهرستان است که بارها مسافران و اهالی ایذه را به‌کام مرگ کشانده و داغ‌های ابدی را در دل بازماندگان این حوادث شوم بر جای گذاشته است.

    شهرستان ایذه به‌ دلیل قرار گرفتن در یکی از بزرگترین محورهای ترانزیتی کشور؛ همواره پذیرای سیل عظیمی از ورود و خروج تریلرهای باربری، مسافران و اتوبوس‌های مسافربری خوزستان به استان‌های مرکزی کشور بوده و به‌ عنوان یک شاهراه حیاتی، سرزمین خوزستان را به فلات مرکزی ایران اتصال می‌دهد و به‌ همین دلیل و با توجه به ترافیک سنگین جاده‌ای در بسیاری از روزهای سال شاهد حوادث جبران ناپذیر برای عابران هستیم.

    عابران و مسافران راه‌های کوهستانی شهرستان ایذه همواره با ترس و احتمال رخ‌ دادن یک حادثه جبران ناپذیر دل را به جاده می‌زنند، چه‌بسا وقایع تلخی همانند کاروان دانش‌آموزی راهیان نور شهرستان بروجن که در منطقه دهدز واژگون شد و مرگ بیش از 24 نفر دانش‌آموز دل هر ایرانی و فرد انسان‌دوستی را به‌درد آورد.

    با این همه اتفاقات بازهم این جاده سودای مرگ سر می‌دهد و کام بسیاری از مردم را به تلخی می‌کشاند و مشکلات آن همچنان به‌حال خود باقی مانده و مردم خوزستان همواره در انتظار یک جاده ایمن برون استانی در خاص‌ترین منطقه آب و هوایی استان خود هستند.

    *نبود اعتبارات دلیل عدم توسعه جاده‌ها در سال‌های اخیر بوده است

    نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایذه با اشاره به چهار بانده شدن جاده هفتگل، باغملک، ایذه و تا مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری در آینده نزدیک اظهار کرد: در سال‌های اخیر به‌ دلیل نبود اعتبار، ساخت جاده به‌صورت مقطعی صورت گرفت و عملیات برخی از نقاط آن آغاز شد.

    حجت‌الله درویش‌پور با بیان اینکه عملیات قسمتی از این جاده آغاز شده است افزود: قسمتی از آن در گذشته انجام شد و قسمتی نیز برای انجام شدن در آینده پیش بینی شده که طول 20 کیلومتر از این مسیر یعنی از غیزانیه به‌سمت هفتگل در مناقصه است و پس از انجام شدن مراحل واگذاری به پیمانکار کار احداث آن آغاز می‌شود.

    وی با اشاره به آغاز ساخت جاده سراسری قلعه‌تل تا پل هلایجان در ابتدای شهر ایذه پس از مشخص شدن پیمانکار خاطرنشان کرد: پروژه پهنای باند از پل‌های دو قوسی کارون 3 تا دهدز و بعد از دهدز تا سد کارون 4 نیز برای اجرا شدن در دست اقدام است و تا اواخر امسال اجرایی می‌شود.

    درویش‌پور اضافه کرد: در کنار افزایش باند و ترمیم جاده اصلی به‌دنبال کار یک بزرگ‌راه هستیم که موافقت آن صورت گرفت، ولی به‌دلیل کمبود اعتبارات باید سرمایه‌گذار بخش خصوصی ورود کند.

    وی با اشاره به ساخت راه‌آهن اهواز ـ ایذه ـ اصفهان گفت: این طرح جزو اولویت‌ها قرار دارد و در این راستا طرح مورد تایید دولت قرار گرفته، ولی به‌دلیل هزینه‌های بالای آن بودجه‌ای تا به امروز تخصیص نشده است.

    درویش‌پور با اشاره به راه‌های فرعی از جمله رامهرمز به میداوود و باغملک تصریح کرد: کار این جاده آغاز شده و بخش‌هایی از آن در حال انجام شدن است و در کنار این طرح جاده روستایی ایذه به شیوند از سمت سراک نیز در حال پیگیری بوده و به دنبال اجرایی شدن آن هستیم.

    نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در پایان با با بیان اینکه اگر چه کار پیشرفت راه‌ها در منطقه کند بوده ولی این کار انجام شدنی است گفت: ساخت پل روی آب دریاچه کارون باید 12 سال پیش صورت می‌گرفت و این کار انجام نشد ولی به هرحال کار ساخت آن آغاز شده و انتظار می‌رود تا دو سال آینده شاهد بهره برداری آن باشیم.

    *ساخت جاده روستاهای پشت سد جزو تعهدات وزارت نیرو بوده است

    معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با اشاره به راه‌های روستایی شهرستان اظهار کرد: پروژه‌های راهسازی منطقه در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبار به حالت نیمه کاره درآمد و در امسال نیز برای توسعه این راه‌ها تخصیص بودجه نداشته‌ایم.

    سید حسین میرشفیع افزود: پیمانکاران متعهد ساخت راه‌ها به سختی در حال کار هستند، ولی با این مسائل امسال به دنبال آن هستیم که تمام پروژه‌های ناتمام را تا اواخر امسال کامل کنیم.

    وی اشاره به ترمیم راه‌های روستایی شهرستان‌های ایذه و باغملک خاطرنشان کرد: برای ساخت و تکمیل جاده روستاهای پشت دریاچه سد از جمله شیوند، غریبی‌ها و سادات حسینی وزارت نیرو متعهد به انجام عملیات شده بود که پس از گذشت چند دوره ریاست جمهوری این کار انجام نشده است.

    ‌‌‌*کندی پروژه جاده شیوند به‌دلیل نبود اعتبارات

    مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی توجه به پاشنه زاگرس است، اظهار کرد: هدف بر این است که توسعه راه‌های روستایی بالا برده شود که شهرستان‌های ایذه و باغملک جز اصلی طرح توسعه پاشنه زاگرس به‌حساب می‌آیند.

    منوچهر رحمانی افزود: برای توسعه راه‌های روستایی 300 کیلومتر در نظر گرفته شد که برای اجرای امسال آن 50 کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.

    وی با بیان اینکه تنگناهای اقتصادی کمی پیشرفت کارها را با رکود مواجه کرده بود، خاطرنشان کرد: با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی مناطق روستایی در شهرستان برای رفع تنگناها مورد بازبینی قرار گرفت.

    رحمانی تصریح کرد: تلاش بر این است که با همکاری‌ها و تامین اعتبار بتوان مشکلات موجود را برطرف کرد.

    مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به چهار بانده شدن برخی از نقاط محور اهواز به ایذه اضافه کرد: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در این حوزه ساخت 120 کیلومتر آزادراه است که به‌دلیل کمبود اعتبارات در تنگنا بوده و در تلاش برای رفع گره و انجام کار هستیم.

    وی درباره ساخت پل و جاده در منطقه سادات حسینی نیز عنوان کرد: با توجه به وجود سد کارون 3 در این منطقه، وزارت نیرو برای احداث این پروژه در حال همکاری است و انتظار می‌رود که اواخر سال 95 افتتاح این پل صورت بگیرد.

    رحمانی در پایان با اشاره به ساخت جاده برای دسترسی به منطقه شیوند و غریبی‌ها گفت: ساخت جاده‌ای به طول 23 کیلومتر برای این منطقه پیش‌بینی شده و به‌دلیل کمبود اعتبار عملیات آن به کندی پیش می‌رود.

    به گزارش خبرگزاری فارس، با طرح‌های یاد شده برای منطقه و اقدام به اجرایی شدن آنها، حرکتی مفید برای روستائیان گرفتار در پشت آب‌های دیواره بتنی سد صورت خواهد گرفت و امید به مسافرت راحت به شهر ایذه تازه خواهد شد.

    در حال حاضر تنها راه ارتباطی مردمان روستاهای پشت سد همان بارج‌های روی دریاچه سد است که در ساعات مشخص شبانه روز مسیر 80 دقیقه‌ای به شیوند و غریبی‌ها را طی می‌کنند و در صورت رخ دادن یک اتفاق و نیاز اورژانسی به اعزام بیمار به مراکز درمانی شهرستان در ساعات غیر از حضور بارج مسافربری، خطرات گاها جبران ناپذیر را برای اهالی این مناطق در پی دارد.

    مردم این مناطق انتظار دارند که با پیگیری‌های صورت گرفته، هرچه زودتر در امتداد یک جاده استاندارد و منتهی به روستای اجدادیشان لذت آزاد شدن از سفر پرخطر آبی را لمس کنند.

    یک حاشیه ورزشی

    حاشیه های دیدار استقلال اهواز و استقلال

    از نکات جالب دیدار استقلالی‌های اهوازی و تهرانی می‌توان به اعتراض شدید تیم اهوازی نسبت به عملکرد داوری اکبریان اشاره کرد.
    به گزارش مشرق، دیدار تیم‌های استقلال تهران و استقلال اهواز با برتری دو بر یک تیم تهرانی به پایان رسید. حاشیه هایی از این دیدار را بخوانید:

    * سیاوش بختیاری‌زاده سرمربی استقلال اهواز بارها برای هدایت تیمش از محوطه فنی خارج شد که با تذکرات مکرر داور چهارم روبه‌رو شد.

    * در هر دو نیمه اول و دوم دقایقی اندک جهت استراحت بازیکنان به دلیل گرمای 47 درجه‌ای اهواز در نظر گرفته شد.

    * در دقیقه 46 این دیدار یک ضربه پنالتی برای استقلال تهران اعلام شد که با اعتراض شدید هواداران، بازیکنان و اعضای کادرفنی استقلال اهواز روبه‌رو شد. بعد از اینکه ابراهیمی نتوانست این توپ را گل کند اندک هواداران طرفدار استقلال اهواز، پرویز کریمی را مورد تشویق قرار دادند.

    * بعد از گلزنی کریمی برای استقلال، تقریبا همه نیمکت‌نشینان استقلال به علاوه مربیان این تیم برای خوشحالی به لب خط کناری زمین آمدند.

    * در دقیقه 90+1 این دیدار اسماعیل نظری بازیکن استقلال اهواز با دریافت کارت زرد دوم از زمین بازی اخراج شد. این اتفاق درحالی رخ داد که او و کادرفنی تیمش به شدت نسبت به داوری اعتراض داشتند. نظری در اعتراض‌هایش خطاب به اکبریان داور مسابقه می گفت او که او خطا نکرده و یکی دیگر از هم تیمی‌هایش باید به جای او کارت بگیرد و مدعی بود اکبریان او را با یکی از هم تیمی‌هایش اشتباه گرفته است.

    * بعد از گل استقلالی‌ها در دقیقه 90+2 بازی به مدت 8 دقیقه به دلیل مصدومیت پرویز کریمی دروازه‌بان استقلال اهواز متوقف شد. در این بین مرادی، ناظر بازی با اکبریان صحبت می‌کرد و بازیکنان استقلال اهواز هم اعتراضاتشان را نسبت به عملکرد اکبریان به او اعلام می‌کردند.

    * در زمانی‌که بازی متوقف بود، شاگردان مظلومی روی زمین دراز کشیده بودند که با توصیه پزشک استقلال از جایشان بلند شدند.

    * تعویض انصاری با مگویان احتمالا دیرهنگام‌ترین تعویض فصل جاری لقب بگیرد. این بازیکن در دقیقه 90+13 انجام شد.

    * پس از پایان این دیدار پرویز کریمی به عمران‌زاده درباره داوری این دیدار گلایه کرد و عمران زاده او را در آغوش گرفت و به او دلداری داد.

    * استقلالی‌ها در پایان بازی با توصیه مظلومی به سمت هوادارانشان رفتند و شادیشان را با آنها تقسیم کردند.
    منبع: ایسنا

    یک خبر از آبادان

    آتش‌سوزی در بازار اروند آبادن 

      

    علت آتش سوزی هنوز معلوم نیست و پس از مهار آتش مراحل کارشناسی برای شناسایی عوامل این حادثه انجام خواهد شد.
    ساعتی پیش بازار اروند واقع در جنب اداره گمرک آبادان دچار آتش سوزی شد.
    به گزارش مهر، شعله های آتش بسیار گسترده بوده و تا کنون ۱۰ غرفه این بازار در آتش سوخته است. تیم های آتش نشانی پالایشگاه آبادان و شهرداری این شهر در حال مهار آتش هستند.

    طبق گفته یکی از مأموران آتش نشانی حاضر در محل این حادثه تلفات جانی در بر نداشته و فقط خساراتی به غرفه ها و اجناس تجاری وارد شده است.
    علت آتش سوزی هنوز معلوم نیست و پس از مهار آتش مراحل کارشناسی برای شناسایی عوامل این حادثه انجام خواهد شد.

    این نیروی آتش نشانی از تخلیه لنج های نزدیک به این حادثه خبر داد و گفت: لنج های مستقر در نزدیکی این بازار به منظور جلوگیری از سرایت آتش از بازار به آنها به محض وقوع حریق دستور حرکت و ترک محل به آنها داده شد.
    به گزارش خبرنگار مهر بازار اروند زیر نظر سازمان منطقه آزاد اروند اداره می شود و در یک سوله جنب اروند رود واقع است.

    این بازار دارای غرفه هایی بوده که اجناس ته لنجی بدون گمرکی را ارائه می دهند و مدت یک سال بوده که در این منطقه افتتاح شده است.

    اخبار سیاسی روز

    خارجی

    5 کشته در حمله جمعه اسرائیل به سوریه
    وزیر دفاع اسرائیل: حکومت ایران تلاش می کند از طریف نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروهای همسو در سوریه و لبنان در منطقه جولان سوریه، جبهه جدیدی را علیه اسرائیل باز کند.اسرائیل، ایران را به عنوان عامل شلیک موشک روز پنجشنبه از خاک سوریه به اسرائیل متهم کرد.
    اسرائیل روز جمعه بخش هایی از خاک سوریه را مورد حمله قرار داد و اعلام کرد در این حمله، گروهی را مورد هدف قرار داد که روز پنجشنبه به خاک اسرائیل موشک شلیک کرده بود.
    به گزارش عصرایران به نقل از سایت شبکه الجزیره، تلویزیون رسمی سوریه اعلام کرد در حمله هوایی امروز جمعه اسرائیل به خاک سوریه، 5 نفر کشته شدند. در این حمله هوایی اسرائیل، یک دستگاه خودرو در منطقه جولان سوریه مورد هدف قرار گرفت.
    محل سقوط موشک های شلیک شده از خاک سوریه در اسرائیل در روز پنجشنبه

    وزیر دفاع اسرائیل: ایران عامل شلیک موشک از سوریه به اسرائیل است
    تلویزیون رسمی سوریه ادامه داد: "جنگنده های اشغالگر اسرائیلی یک دستگاه خودروی غیرنظامی را در روستای  الکوم واقع در حومه شهر قنیطره در جولان سوریه بمباران کردند. این حمله منجر به شهادت 5 غیرنظامی شد."براساس گزارش خبرنگار تلویزیون رسمی سوریه، این حمله به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در ساعت 10:30 صبح امروز جمعه انجام شد.
    ارتش اسرائیل هم با تایید این حمله اعلام کرد: در این عملیات یک دستگاه خودرو حامل شلیک کنندگان موشک از خاک سوریه به سمت اسرائیل مورد هدف قرار گرفت.

    محل سقوط موشک های شلیک شده از خاک سوریه در اسرائیل در روز پنجشنبه

     وزیر دفاع اسرائیل: ایران عامل شلیک موشک از سوریه به اسرائیل است
    گروه "دیده بان حقوق بشر سوریه"مستقر در انگلیس هم در گزارشی ضمن تایید حمله روز جمعه ارتش اسرائیل به خاک سوریه اعلام کرد در میان 5 کشته شده این حمله، دو نفر از نیروهای دفاع ملی حامی دولت سوریه هستند.حمله هوایی روز جمعه ارتش اسرائیل به خاک سوریه در حالی روی داد که روز پنجشنبه میان اسرائیل و سوریه تبادل آتش شد.
     در روز پنجشنبه، ابتدا موشک هایی از خاک سوریه به سمت اسرائیل شلیک شد و سپس ارتش اسرائیل مراکزی را  در خاک سوریه بمباران کرد.

    اسرائیل: کار ایران است


    مقامات اسرائیلی مدعی شده اند حملات موشکی روز پنجشنبه از خاک سوریه به سمت اسرائیل توسط گروه های فلسطینی مورد حمایت ایران انجام شده است.
    در حملات پنجشنبه ارتش اسرائیل به یک مرکز ارتش سوریه  یک سوری کشته  7 نفر دیگر زخمی شدند.
    یک منبع نظامی اسرائیلی اعلام کرد حملات روز جمعه اسرائیل به سوریه، اعضای گروه مسؤول شلیک موشک در روز پنجشنبه را مورد هدف قرار داد. تعداد این افراد بین 4 تا 5 نفر بود.این منبع اسرائیلی اضافه کرد: این افراد عضو گروه " جنبش جهاد اسلامی فلسطین" در سوریه هستند که تحت نظارت ایران فعالیت می کنند.
    ارتش اسرائیل روز پنجشنبه هم با انتشار بیانیه ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین را مسؤول شلیک موشک از خاک سوریه به سمت اسرائیل دانست و اعلام کرد: این گروه با دستور ایران اقدام می کند. اسرائیل، دولت سوریه را مسؤول شلیک این موشک ها می داند و هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.
    موشه یعلون  وزیر دفاع اسرائیل

    وزیر دفاع اسرائیل: ایران عامل شلیک موشک از سوریه به اسرائیل است
    موشه یعلون  وزیر دفاع اسرائیل هم ایران را در پشت پرده اقدام اعضای جهاد اسلامی در شلیک موشک از خاک سوریه به سمت اسرائیل در روز پنجشنبه دانست و گفت که ایران از گروه  جهاد اسلامی حمایت مالی و تسلیحاتی می کند.
    یعالون ادامه داد: حکومت ایران تلاش می کند از طریق نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروهای همسو در سوریه و لبنان در منطقه جولان سوریه، جبهه جدیدی را علیه اسرائیل باز کند.وزیر دفاع اسرائیل ادعا کرد: حمله موشکی پنجشنبه به اسرائیل از خاک سوریه، تنها مقدمه آن چیزی است که پس از توافق هسته ای روی خواهد داد. ایران بعد از توافق هسته ای می تواند پول و سلاح بیشتری را به گروه های تروریستی بدهد.

    نتانیاهو: یک افسر ایرانی پشت پرده شلیک موشک به اسرائیل است

     بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واکنش به تنش نظامی با سوریه گفت: این هفته گفته بودم هر کس ما را مورد هدف قرار دهد او را مورد هدف قرار می دهیم. این اتفاق روی داد. ارتش ما گروهی را که موشک  به سمت اسرائیل شلیک کردند و مراکز ارتش سوریه که اجازه این شلیک را دادند مورد هدف قرار دادند.
    وی افزود: ما مسؤول بالاگرفتن تنش نیستیم اما کشورهایی که برای در آغوش گرفتن ایران عجله می کنند باید بدانند که یک افسر ایرانی در پشت پرده شلیک موشک از سوریه به اسرائیل قرار دارند.در واکنش به این اتهام زنی ها، گروه جهاد اسلامی فلسطین انجام هرگونه عملیاتی را علیه اسرائیل تکذیب کرد .
    منطقه جولان سوریه در مرزهای مشترک با اسرائیل قرار دارد. هم اکنون بخش هایی از جولان سوریه در کنترل مخالفان مسلح دولت سوریه و بخش های دیگر این منطقه در دست ارتش سوریه است. این جزء معدود دفعاتی است که ارتش اسرائیل، به صورت رسمی حمله به خاک سوریه را برعهده می گیرد. در گذشته معمولا مقامات اسرائیلی به هنگام حمله به خاک سوریه، تنها سکوت می کردند یا منابع غیررسمی و مطبوعاتی خبر می دادند.
    ارتش اسرائیل در دو سال اخیر بارها حملات هوایی را علیه مراکز و افراد از جمله اعضای حزب الله لبنان در خط مرزی سوریه با اسرائیل انجام داده است. 
    کشته شدن نفر شماره 2 داعش در بمباران هوایی
    "حاجی معتز" در حمله هواپیمای بدون سرنشین متعلق به ائتلاف ضد داعش در نزدیکی شهر موصل عراق مورد هدف قرار گرفت و کشته شد.معاون خلیفه داعش و نفر شماره 2 این گروه در بمباران هوایی در شهر موصل عراق کشته شد. به گزارش عصرایران به نقل از رویترز،  کاخ سفید روز جمعه این خبر را تایید کرده است. 
    بنابراین گزارش "فاضل أحمد الحیالی" معروف به "حاجی معتز" روز سه‌شنبه در حمله هواپیمای بدون سرنشین متعلق به ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در نزدیکی شهر موصل عراق مورد هدف قرارگرفت و کشته شد. 

    کشته شدن نفر شماره 2 داعش در بمباران هوایی
    توافق ایران و آژانس برای "خودبازرسی": استفاده از بازرسان ایرانی برای مراکز حساس ایران
    کاخ سفید اعلام کرد به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از سایت های ایران اعتماد دارد.
    توافق ایران و آژانس برای براساس خبرهای غیررسمی و متن توافق محرمانه میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران، آژانس در بازرسی از مراکز حساس ایران، از بازرسان ایرانی استفاده خواهد کرد.

    به گزارش عصرایران ، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده براساس توافق محرمانه آژانس و ایران، آژانس به ایران اجازه می دهد از کارشناسان ایرانی برای بازرسی از مراکزی مانند پارچین (مجتمع حساس در نزدیکی تهران) استفاده کند. این بازرسی در رسانه های غربی به عنوان "خودبازرسی" توصیف شده است.
    آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در تیرماه گذشته "نقشه راه" را برای تحقیق درباره برنامه هسته ای ایران امضا کردند.
    امضای این نقشه راه همزمان با توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 انجام شد.براساس این توافق ها، صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تضمین می شود و در مقابل، تحریم ها علیه تهران برداشته می شود.

    حمایت کاخ سفید از خودبازرسی ایران

    کاخ سفید اعلام کرد به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از سایت های ایران اعتماد دارد.
    به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، این اظهار نظر کاخ سفید در واکنش به خبرهایی است که می گوید آژانس به ایران اجازه می دهد به وسیله کارشناسان ایرانی از مراکز مشکوک به انجام فعالیت های هسته ای بازرسی انجام دهد و به نوعی، ایران خودبازرسی داشته باشد.
    به نظر می رسد این خودبازرسی ها مربوط به بازرسی های آژانس از سایت های نظامی ایران باشد.
    کاخ سفید تاکید کرد که توافق امضا شده میان آژانس و تهران، جدای از بازرسی هایی است که به زودی آغاز خواهد شد.
    "نید برایس" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: توافق میان ایران و آژانس ویژه تحقیقات آژانس درباره فعالیت های قدیمی هسته ای ایران است.
    براساس توافق ایران و آژانس، تهران باید به صورت کامل از فعالیت های قبلی هسته ای اش گزارشی را برای آژانس اعلام کند.
    این مقام ارشد آمریکایی ادامه داد: به برنامه های فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بررسی وجود ابعاد نظامی در برنامه های سابق هسته ای ایران اعتماد داریم. این مسائل ممکن است مربوط به فعالیت های هسته ای ایران در بیش از یک دهه قبل بازگردد.
    وزیر خارجه انگلیس به تهران می آید/ بازگشایی سفارت انگلیس؛ یکشنبه 
    فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه آینده به ایران سفر می کند. قرار است در این سفر سفارت انگلیس در تهران نیز بازگشایی شود.وزیر خارجه انگلیس در سفر هفته آینده خود به تهران، سفارت این کشور را بازگشایی می کند.به گزارش عصرایران، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع  آگاه دیپلماتیک بریتانیایی نوشت: فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه آینده به ایران سفر می کند. قرار است در این سفر سفارت انگلیس در تهران بازگشایی شود.
    سفارت انگلیس در تهران چهار سال قبل (8 آذرماه 1390) در پی حمله شماری از معترضین و تصرف محدود سفارت و باغ سفارت انگلیس، تعطیل و دیپلمات های انگلیسی، ایران را ترک کردند. همزمان انگلیس، سفارت ایران در لندن را تعطیل و دیپلمات های ایرانی را اخراج کرد.
    سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران بعد از 14 سال/ بازگشایی سفارت انگلیس؛ یکشنبه
    بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به معنی عادی سازی روابط تهران - لندن است.وزیر خارجه انگلیس در سفر به تهران گروه کوچکی از بازرگانان را به همراه خود خواهد داشت.وزیر خارجه انگلیس قبل از این ابراز امیدواری کرده بود بعد از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، سفارت انگلیس در تهران بازگشایی شود.
    هنوز مشخص نیست چه کسی سفیر انگلیس در تهران خواهد شد اما انتظار می رود " آجی شارما " کاردار غیرمقیم فعلی انگلیس در تهران این سمت را برعهده بگیرد.یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه ایران سفر فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس به تهران و بازگشایی سفارت این کشور در ایران را تایید کرد.


    سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران بعد از 14 سال/ بازگشایی سفارت انگلیس؛ یکشنبه
    لاریجانی: قرار گرفتن در دالان تحریم ها، حسنی برای کشور نبود بلکه اشکال بود/ توافق، دستاورد خوبی بود
    "من نگاهم امیدوارکننده است / قطعنامه ای که اخیرا صادر شد قطعنامه های قبلی را از بین برد و این گام بزرگ حقوقی بود."
    علی لاریجانی گفت: شکستن تحریم های هسته ای کار بسیار مهمی بود که زمینه رشد سرمایه گذاری در کشور را فراهم می کند.

    به گزارش عصرایران، رئیس مجلس شوری اسلامی پنجشنبه 29 مردادماه در سفر به شیراز با تاکید بر اینکه مذاکرات را با درک درست و استراتژی روشن دنبال کردیم گفت: جلوی تحقیق و توسعه در موضوع هسته ای گرفته نخواهد شد.

    به نوشته خبرگزاری ایرنا، لاریجانی که در در جلسه شورای اداری استان فارس سخن می گفت ادامه داد: نظام ما درست تصمیم گرفت که در این مقطع مذاکرات هسته ای را به جد دنبال کند، البته در این زمینه اختلاف نظرهایی در کشور وجود داشت.

    لاریجانی: قرار گرفتن در دالان تحریم ها، حسنی برای کشور نبود بلکه اشکال بود/ توافق، دستاورد خوبی بود
    لاریجانی افزود: من در این راستا فرد بی اطلاعی نیستم، به این دلیل که در بیش از دو دهه گذشته وجهی از زندگی ما به این مسئله مربوط شده است.

    رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون در مجلس کمیسیون ویژه ای مسئول بررسی این سند است، اظهار داشت: بررسی این سند لازم است اما دو گونه می توان این سند را بررسی کرد، نخست اینکه در لابه لای این سند و ضمائم آن به دنبال این باشند که اگر نقطه ضعیفی وجود دارد، آن را درشت نمایی و نگرانی در جامعه ایجاد کنند، کما اینکه ما در برخی رسانه ها شاهد این موضوع هستیم.
    وی با بیان اینکه این گونه بررسی عیبی ندارد، ادامه داد: اما می توانیم به گونه ای دیگر به موضوع نگاه کنیم و آن این است که از این سند چه بهره ای می توان برای پیشرفت کشور برد و چگونه می توان نگرانی ها و مسائل مختلف را حل کرد.

    لاریجانی اضافه کرد: مسئله هسته ای فقط مربوط به یک هفته یا دو هفته نبود و این گونه نبود که ما غافلگیر شده باشیم بلکه به تعبیری دو سال این مذاکرات در این دولت و یک سال و اندی در دولت قبل پیگیری شد ولی این مذاکرات در این دولت با سرعت بیشتری به سرانجام رسید.

    در یک مذاکره سخت و چند جانبه ممکن است همه چیز صد در صد نباشد


    وی خاطرنشان کرد: ما با درک درست و با یک استراتژی روشن این مذاکرات را دنبال کردیم، این طور نبود که مسئولین کشور در عمل انجام شده قرار گرفته باشند.لاریجانی تاکید کرد: بر روی بندهای مختلف این سند بحث شد، اینکه چگونه منافع کشور را حفظ کنیم در این سند مورد تاکید قرار گرفت. مسئولان ما در این زمینه تلاش های خوبی کردند البته در یک مذاکره سخت و چند جانبه ممکن است همه چیز صد در صد نباشد اما سوال ما این است که چرا ما این راه را انتخاب کردیم؟
    رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مناقشه ما با غرب در موضوع هسته ای وجه فنی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی داشت که ما تمام این این موضوعات را در نظر گرفتیم و کلا این حرکت را یک حرکت قوام دار می دانم.

    قطعنامه اخیر، قطعنامه های قبلی را از بین برد


    لاریجانی با تاکید بر اینکه شکستن تحریم ها عمل بسیاری مهمی بود که تحقق یافت، اظهار داشت: قرار گرفتن در دالان تحریم ها حسنی برای کشور نبود بلکه اشکالی بود که باید رفع می کردیم، قطعنامه ای که اخیرا صادر شد قطعنامه های قبلی را از بین برد و این گام بزرگ حقوقی بود.

    وی اضافه کرد: قطعنامه های شورای امنیت، فضای بین المللی را برای همکاری با ایران پر ریسک کرده بود که این موضوع باعث شد سرمایه گذاری اندک شود و مبادلات تجاری سخت انجام گیرد.لاریجانی با تاکید بر اینکه توافق از نظر حقوقی دستاورد بسیار خوبی بود، گفت: در این موضوع از نظر فضای بین المللی فضای ساده تری برای کار با ایران فراهم شد.

    توافق، شرایط را برای ایران آسان کرد

    لاریجانی با بیان اینکه توافق، شرایط را برای ایران آسان کرد گفت: توافق هسته ای رویکردها را تغییر داد و همین موضوعات باعث شده که امروز رژیم صهیونیستی فریاد می زند، پول خرج می کند تا به هر نحوی توافق در کنگره آمریکا رد شود. این موضوع نشاندهنده نگرانی رژیم صهیونیستی است.
    وی گفت: ایران به خاطر داشتن شرایط ژئوپولتیک برجسته، نیروی انسانی و منابع طبیعی مختلف، قدرت پرش دارد که این دستاورد مهمی برای ما است.

    من نگاهم امیدوارکننده است


    رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امکان برقراری سرمایه گذاری برای ایران با این توافق فراهم خواهد شد گفت: من نگاهم به این موضوع امیدوارکننده است. راهی که ما با این توافق انتخاب کردیم راهی از سر دردمندی و دقت نظر بوده و ما نگاه به ابعاد مختلف موضوع داشته ایم.
    وی با طرح این پرسش که آیا این توافق جلوی پیشرفت فناوری در این بخش را می گیرد یا خیر، گفت: این دغدغه ای بودکه ما از ابتدا داشتیم و ما در این توافق به این موضع تاکید داشتیم که نباید جلوی فناوری ایران گرفته شود.
    لاریجانی افزود: اینکه در بندهایی بر IR6 و IR8 تاکید زیادی کردیم این به دلیل آن است این موضوعات مسئله اصلی ما برای توسعه در آینده است و ارزیابی ما این است که جلوی تحقیق و توسعه در موضوع هسته ای گرفته نخواهد شد.
    رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد موضوعات تسلیحاتی و امور دفاعی کشور گفت: ما از اول هم گفته بودیم که تحریم تسلیحاتی را نمی پذیریم و قبول نداریم.
    وی با بیان اینکه در قطعنامه 1929 تحریم تسلیحاتی وسیعی علیه ایران اعمال شد، افزود: کاری که تیم مذاکره کننده کرد، این بود که آن را زمان دار کردند و ضمنا یک تبصره به آن وارد کردند که اگر ایران در این فاصله زمانی پنج سال به تسلیحاتی نیاز داشت، باید از شورای امنیت مجوز بگیرد.
    رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید کسانی که در بحث هسته ای اشراف دارند دغدغه های مردم و جامعه رابا دقت درک کنند و به آنها توضیح دهند تا فضای جامعه آرام، امیدوار و رو به جلو حرکت کند. در شرایط امروز کشور با توفیقات پیش آمده باید فضای کسب و کار را تسهیل کنیم، البته برخی از مقررات دست و پا گیر بر سر راه سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار وجود دارد که باید مرتفع شود چرا که ما با توجه به بیکاری موجود در جامعه برای حل معضل باید تلاش کنیم.

    نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم

    لاریجانی با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف عمرانی و اشتغال به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم، گفت: کمیسیون ویژه ای در مجلس برای تسهیل مقررات کسب و کار و تسهیل سرمایه گذاری تشکیل شده است.
                  نانسی پلوسی: دموکرات ها به توافق هسته ای رای مثبت خواهند داد 
       پلوسی: من امیدوارم کار به جایی نکشد که رییس جمهور مجبور به استفاده از حق وتو شود اما در صورت وتوی رییس جمهور من اطمینان می دهم دموکرات ها از وتوی رییس جمهور محافظت خواهند کرد.رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد دموکرات ها در مجلس به میزانی رای دارند که حافظ رای وتوی اوباما در صورت رد توافق هسته ای از سوی  مخالفان باشد.
    به گزارش عصر ایران "نانسی پلوسی" رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا دیروز در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتد پرس با اشاره به این موضوع گفت اگر لازم باشد دموکرات های مجلس نمایندگان در جهت حفاظت از وتوی اوباما در صورت رد توافق هسته ای با ایران رای مثبت خواهند داد.
    دموکرات ها 146 کرسی در مجلس نمایندگان دارند و تا کنون بیش از 60 نفر از آنها با موضع گیری صریح اعلام کرده اند به این توافق رای مثبت می دهند.
    پلوسی در مصاحبه با آسوشیتدپرس از ارایه آمار دقیق موافقان و مخالفان توافق هسته ای در بین دموکرات های مجلس نمایندگان خودداری کرد اما گفت اگر همین امروز رای گیری شود دموکرات ها به این توافق رای مثبت خواهند داد.
    قرار است رای گیری نهایی درباره لایحه توافق هسته ای با ایران تا 17 سپتامبر ( 27 روز دیگر) انجام شود و نمایندگان دو مجلس نمایندگان و سنا (کنگره) در چارچوب قانون بازبینی توافق هسته ای با ایران، به توافق اخیرهسته ای با ایران رای خواهند داد.
    جمهوریخواهان کنگره به طور مطلق مخالف این توافق هستند اما برای عبور از سد وتوی اوباما نیازمند همراهی دیگر نمایندگان دموکرات هستند تا بتوانند دو سوم آرای کنگره را علیه این توافق به دست آورند.
    پلوسی گفت: من امیدوارم کار به جایی نکشد که رییس جمهور مجبور به استفاده از حق وتو شود اما در صورت وتوی رییس جمهور من اطمینان می دهم دموکرات ها با حمایت از این توافق ، از وتوی رییس جمهور محافظت خواهند کرد.
    ناظران کسب دو سوم آرای کنگره از سوی مخالفان توافق هسته ای را تقریبا غیر ممکن می دانند. این احتمالی است که حتی "میچ مک کانل" رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا نیز آن را بسیار بعید دانسته است.
    تصویب نهایی توافق هسته ای در سنای آمریکا نیازمند همراهی 34 سناتور است. این بدان معنی است که حتی اگر 10 سناتور دموکرات بر خلاف رویکرد حزبی شان به این توافق رای منفی بدهند ، عبور از سد وتوی اوباما برای مخالفان توافق ممکن نخواهد بود.
    دیروز (چهارشنبه) همچنین دو سناتور دیگر دموکرات موافقت خود با توافق هسته ای را آشکار کردند و با این اقدام آنها تعداد سناتورهای حامی توافق به 25 نفر افزایش یافت.
    در نقطه مقابل تا کنون 3 سناتور دموکرات نیز اعلام کرده اند به این توافق رای منفی خواهند داد.
    43 کرسی از 100 کرسی مجلس سنا در اختیار دموکرات هاست. برای عبور از وتوی اوباما باید 67 سناتور به توافق هسته ای رای منفی بدهند.

    حدیث گوهربار روز

    حدیث روز/ سه خصلتی که اگر نداشته باشی مسلمان نیستی 

       

    رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: سه چیز است که هر کس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ.
    مشرق- پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند:
    سه چیز است که هر کس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى رسول خدا! آنها کدامند؟ فرمودند: بردبارى که به وسیله آن جهالت نادان را دفع کند، اخلاق خوش که با آن در میان مردم زندگى کند و پارسایى که او را از نافرمانى خدا باز دارد.

    متن حدیث:

    ثَلَاثٌ مَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ فَلَیْسَ مِنِّی وَ لَا مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا هُنَّ قَالَ حِلْم‏ یَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجَاهِلِ وَ حُسْنُ خُلُقٍ یَعِیشُ بِهِ فِی النَّاسِ وَ وَرَعٌ یَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.


    «خصال، صفحه 145، حدیث 172»

    معارف اسلامی

    اولین قبری که بعد از ظهور شکافته می شود قبر کیست؟ 

       

    بشارت باد شما را به خدا قسم اگر این قوم ما را بکشند، ما نخستین کسانی هستیم که نزد پیامبرمان باز می گردیم و تا مدتی که خدا بخواهد توقف خواهیم کرد.
    به گزارش مشرق، امام صادق علیه السلام می فرماید: «اولین کسی که قبر او شکافته می شود و به سوی دنیا باز می گردد، حسین بن علی علیه السلام است.» و در جای دیگر می فرماید: اولین قبری که بعد از ظهور شکافته می شود قبر کیست؟

    «نخستین فردی که به دنیا باز می گردد، حسین بن علی است پس حکومت می کند تا وقتی که در اثر پیری ابروان او بر چشمانش می افتد.» که اشاره به طولانی بودن حکومت امام حسین در عصر رجعت است.جابر نیز از امام باقر علیه السلام نقل می کند که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، پیش از شهادتش، به تفصیل درمورد رجعت خود و یاران خود سخن گفت:

    «بشارت باد شما را به خدا قسم اگر این قوم ما را بکشند، ما نخستین کسانی هستیم که نزد پیامبرمان باز می گردیم و تا مدتی که خدا بخواهد توقف خواهیم کرد، آن گاه من اولین کسی هستم که قبرش شکافته می شود و ناگهان از قبر خارج می شوم، در حالی که امیر المؤمنین نیز از قبرش خارج شده و مهدی ما نیز قیام نموده است.»
    در این روایت، رجعت امام حسین و امیر المؤمنین علیهما السلام همزمان با قیام حضرت مهدی عج بیان شده است.
    در روایت دیگر امام صادق علیه السلام می فرماید: «امام حسین ـعلیه السلام همراه با شهدای کربلا و هفتاد پیامبر، بازگشت می نماید. رو می آورد به سوی دنیا امام حسین همراه با کسانی که با وی به قتل رسیده بودند و همراهی می کنند او را هفتاد پیامبری که با موسی بن عمران مبعوث شدند. آن وقت حضرت قائم انگشترش را به او می سپارد.»

    منبع: خبرایرانی

    بررسی حوتدث جاده ای در استان

    هندیجان - ماهشهر جاده حادثه‌خیز خوزستان

    خبرگزاری تسنیم: جاده هندیجان به ماهشهر یکی از جاده‌های پر رفت و آمد خوزستان است که روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین در آن تردد دارند اما تلفات هر روزه آن، این جاده را همواره خبرساز کرده است.

    به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرهندیجان، روزهای نخست اسفندماه که کم کم  همه خود را برای استقبال از بهار 1394 و سال نو  آماده می‌کردند، خبر دردناکی مبنی بر به وقوع پیوستن تصادفی مرگبار در جاده ماهشهر به هندیجان در رسانه‌ها منتشر می‌شود و تصاویر دلخراشی از آن دست به دست می‌چرخد که دل همه را جریحه‌‌‌دار می‌کند.

    در این تصادف که یک دستگاه وانت بار و یک سواری پژو 405 به هم برخورد می‌کنند 3 سرنشین پژو به طور کامل می‌سوزند و به دلیل سوختگی قابل شناسایی نیستند، یکی از سرنشینان وانت نیز کشته می‌شود و 2 نفر دیگر نیز با بدنی زخمی راهی بیمارستان می‌شوند.

    این خبر یکی از صدها خبری است که در رسانه‌ها از رخ دادن حادثه‌ای مرگبار در مسیر ماهشهر هندیجان منتشر می‌شود و نخستین و آخرین خبر نبود.

    فراز و نشیب‌های فراوان ساخت جاده

    منصور قمر، درباره جاده ماهشهر به هندیجان با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی این جاده در جمع خبرنگاران بیان کرد: ساخت این جاده یکی از دغدغه‌های مردم شهرستان است و ساخت این جاده یکی از اولویت‌های فرمانداری ماهشهر است.

    وی با اشاره به قدمت طولانی این پروژه افزود: پروژه احداث باند دوم جاده بندر ماهشهر به هندیجان بیش از 10 سال با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و تاکنون تکمیل نشده، این مسیر از جمله پروژه‌های ملی است که اعتبار آن از سوی وزارت راه و شهرسازی تأمین می‌شود و این امر مستلزم پیگیری‌های استانی و ملی خواهد بود.

    فرماندار ماهشهر عملیات اجرایی جاده بندر ماهشهر به بندر هندیجان را در دو بخش توصیف و عنوان کرد: تا کیلومتر 30 این مسیر جزو تعهد ماهشهر بوده و مابقی آن از تعهدات هندیجان است که تاکنون 11 کیلومتر از تعهد ماهشهر آسفالت شده و مورد استفاده هموطنان قرار گرفت.

    جاده‌ای با تصادفات بسیار و تلفات بالا

    احمد جعفری‌نسب، نیز در این باره گفت: جاده هندیجان  به ماهشهر از جاده‌های پر تردد استان به شمار می‌رود که هر روز شاهد رفت و آمد انواع خودروهای سبک و سنگین در آن هستیم، با توجه به بالا بودن تردد در این مسیر و تک بانده بودن آن هر از چند گاهی تصادفات شدید با تلفات جانی بسیار بالا را در آن شاهد هستیم.

    وی عنوان کرد: 2 بانده کردن این جاده خیلی ضروری است که برای انجام این کار رایزنی‌هایی با استاندار خوزستان انجام شده که دستور ویژه‌ای برای ساخت آن صادر کرده، همچنین در این زمینه با پیمانکار پروژه در هندیجان نیز صحبت شد که وعده داده، کار ساخت این جاده تا پایان سال انجام شود.

    وی گفت: 40 کیلومتر از مسیر هندیجان به ماهشهر در حوزه استحفاظی این شهرستان قرار دارد که ساخت باند دوم آن در حال انجام است و پیمانکار طرح برای اجرای آن قراردادی با کارخانه آسفالت این شهر منعقد کرده و پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

    همسطح‌سازی و شانه‌سازی جاده هندیجان

    در همین باره به سراغ رحیم عتیقی، رئیس اداره راه و شهرسازی ماهشهر می‌رویم که وی بیان کرد: 2 بانده کردن این مسیر در حال انجام است و زیرا جاده فعلی دو طرفه و مشکلات زیادی دارد، برنامه ریزی شده تا جاده جدید ساخته شود همسطح سازی و شانه سازی در این مسیر صورت ‌پذیرد.

    وی عرض فعلی مسیر ماهشهر به هندیجان را 7 متر عنوان می‌کند و بیان کرد: با انجام همسطح سازی و شانه سازی که از هفته گذشته آغاز شده از هر طرف 2.5 متر به عرض آن اضافه می‌شود که تاثیر به سزایی در کاهش تصادفات خواهد داشت.

    رئیس اداره راه و شهرسازی ماهشهر طول مسیر جاده هندیجان را 70 کیلومتر اعلام می‌کند و گفت: کار همسطح سازی و شانه سازی در اولویت‌های کاری ما قرار دارد.

    وی با بیان اینکه 28 کیلومتر از جاده ماهشهر هندیجان در حوزه این شهرستان قرار دارد، ادامه داد: 10 کیلومتر از این مسیر 4 بانده است و 10 کیلومتر دیگر آن نیز خاک ریزی و بیس گذاری شده و پیمانکار آن در حال انجام کار است که امیدواریم شهریور ماه به بهره برداری می‌رسد.

    پیشرفت 65 درصدی محور ماهشهر به هندیجان

    حبیب آقاجری با ارائه توضیحاتی در این زمینه گفت: 23 کیلومتر از جاده 50 کیلومتری ماهشهر هندیجان مشکلی ندارد ولی بقیه مسیر دچار مشکلاتی است.

    وی افزود: بازسازی جاده ماهشهر به هندیجان شاید از حدود 20 سال پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد، در زمانی که بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب شدم پیشرفت این پروژه حدود 15 درصد بوده است.

    نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به پیشرفت 65 درصدی این جاده اشاره می‌کند و افزود: آن طور که مسئولان راه و شهرسازی گفته‌اند این مسیر تا پایان امسال تکمیل خواهد شد و به بهره برداری می‌رسد.

    بهره‌برداری از محور هندیجان ماهشهر تا پایان امسال

    اما معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از تکمیل و چهار بانده کردن مسیر هندیجان تا ماهشهر تا پایان سال 1394 خبر می‌دهد و اجرای این پروژه را در قالب دو قرارداد یکی از هندیجان به سمت ماهشهر و دیگری از ماهشهر به سمت هندیجان عنوان می‌کند و متوسط پیشرفت فیزیکی آن را 70 درصد می‌داند.

    احمد خادمی همچنین اعتبار این پروژه را یک هزار و 600 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی اعلام کرد و معتقد است که در صورت تامین به موقع اعتبار مورد نیاز، این محور تا پایان امسال به طور کامل زیر بار ترافیکی می‌رود.

    به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، حالا باید منتظر بمانیم که وعده مسئولان در اجرای این طرح چه زمانی اجرا می‌شود تا دیگر از دست رفتن شهروندان در این جاده را نبینیم.

    یک خبر از اندیمشک

    فرماندار اندیمشک:

    شهرداری اندیمشک به دلیل کمبود منابع قادر به پرداخت حقوق کارگران نیست

    خبرگزاری تسنیم: فرماندار اندیمشک گفت: شهرداری اندیمشک به علت کمبود منابع مالی و بدهی معوقه امکان پرداخت هزینه های جاری خود در پرداخت حقوق کارکنان را ندارد.

    به گزارش خبرگزاری تسنیم از اندیمشک، حمیدرضا گودرزی  عصر امروز در نشست شورای اداری شهرستان اندیمشک در تالار خورشید، اظهار داشت: برخی از واحدهای تولیدی شهرستان در جهت رفع مشکلات خود نیازمند همکاری بانک‌ها در حوزه تأمین منابع مالی خود هستند.

    وی گفت: بانک‌ها با هدف تقویت شاخص های اقتصادی و با ارائه مناسب خدمات و تسهیلات مالی مانع تعطیلی واحدهای تولیدی اندیمشک شوند و زمینه افزایش ظرفیت و بستر شهرستان در بخش تولید و اقتصاد را فراهم کنند.

     وی افزود: اندیمشک در حوزه های مختلف شهری و عمرانی با کمبود و محرومیت مواجه است و توسعه خدمات در این حوزه تنها با روحیه پیگیری و توجه تمام بخش های اجرایی و خدماتی شهرستان در حوزه های مختلف شهری ممکن است.

    گودرزی بیان کرد: وجود مشکلات فراوان شهرداری اندیمشک روند خدمت رسانی این نهاد را با مشکلات متعدد مواجه کرده است.

    وی گفت: شهرداری اندیمشک به علت کمبود منابع مالی و بدهی معوقه امکان پرداخت هزینه های جاری خود در پرداخت حقوق کارکنان را ندارد که این معضل نیازمند توجه ویژه در مسیر رفع خود است.

    فرماندار اندیمشک عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی اندیمشک توسعه خدمات شهری را به نحوی مناسب مورد توجه قرار داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال شاهد افزایش خدمات شهری به مردم در حوزه‌های مختلف باشیم.

    یک گزارش تاسف بار

    مدیرکل محیط‌زیست خوزستان:

    ۷۰درصد تالاب هورالعظیم خشک شده است

    خبرگزاری تسنیم: مدیرکل محیط‌زیست خوزستان گفت: با توجه به کم آبی رودخانه کرخه به عنوان سرچشمه، ۷۰ درصد تالاب هورالعضیم خشک شده است.

    احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: وجود خشکی در تالاب هورالعظیم سبب به خطر افتادن زیست‌بوم خوزستان می‌شود.

    وی افزود: تالاب هورالعظیم بزرگترین تالاب خوزستان و یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور است و مسئولان مربوطه استانی و کشوری باید با اهتمام ویژه دراین‌باره وارد عمل شده و مانع از خشکی این تالاب شوند.

    مدیرکل محیط‌زیست خوزستان گفت: سرچشمه اصلی این تالاب رودخانه کرخه است که خود این رودخانه نیز وضعیت اسف‌باری به لحاظ کم‌آبی دارد.

    وی عنوان کرد: چند ماهی است که تالاب هورالعظیم در وضعیت هشدار قرار گرفته به همین دلیل باید اقدامات مفیدی هرچه سریعتر در راستای جلوگیری از خشکی این تالاب توسط مسئولان استانی و کشوری انجام شود.

    لاهیجان‌زاده اظهار داشت: طرح‌هایی برای انتقال آب رودخانه‌های درون استانی برای جلوگیری از خشکی این تالاب ارزشمند در حال مطالعه است و امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه مطلوب برسیم.

    وی افزود: با وجود اعلام محدودیت و نیز ممنوعیت کشت در برخی از نقاط حوضه آبی رودخانه کرخه کمک قابل ملاحظه‌ای به جلوگیری از خشکی رودخانه کرخه و تالاب هورالعظیم به سبب گرمای شدید هوا و کمبود ریزش‌های جوی نشده است.

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، با وجود اعلام کمبود آب و وضعیت هشدار حوضه‌های آبی استان خوزستان طرح انتقال آب با جدیت از سوی وزارت نیرو دنبال می‌شود.

    یک نکته از روانشناسی

     

    برای مذاکره موفق و موثر، فرد باید برای حفظ ارتباط کاری خوب با طرف مقابل مذاکره، مهارت‌های میان‌فردی را بداند. کسانیکه صبور بوده و می‌توانند بدون مجبور کردن دیگران آنها را به چیزی ترغیب کنند، می‌توانند در یک مذاکره سخت، فضایی مثبت ایجاد کنند.
    مهارت مذاکره معمولاً یکی از شرایط و توانایی‌هایی است که برای افراد جویای کار، امتیاز محسوب می‌شود. اما باید بدانید که توانایی مذاکره کردن نیاز به مجموعه‌ای از مهارت‌های میان‌فردی و ارتباطی دارد که برای گرفتن نتیجه موردنظر، در کنار هم استفاده شوند. موقعیت مذاکره زمانی اتفاق می‌افتد که دو طرف بر سر یک راه‌حل برای مشکل و یا هدف یک پروژه یا قرارداد توافق ندارند.

    مهارت لازم برای یک مذاکره موفق

    مذاکره موفق مستلزم این است که دو طرف نشسته، صحبت کرده و به توافقی برسند که برای هر دو طرف موردقبول باشد.

    تحلیل مشکلیک مذاکره‌کننده موفق باید توانایی تحلیل مشکل را داشته باشد تا بتواند منافع هر طرف مذاکره را تعیین کند. یک تحلیل مشکل تفصیلی می‌تواند مسئله، طرفین ذینفع و نتیجه نهایی را مشخص کند. بعنوان مثال، در یک مذاکره بین کارمندان و کارفرما، نقطه موردبحث می‌تواند حقوق و مزایای کارمندان باشد. مشخص کردن مشکلات برای هر دو طرف می‌تواند دست یافتن به مصالحه را آسان‌تر کند.

    آماده‌سازیقبل از شروع مذاکره، فرد باید خود را برای جلسه آماده کند. آماده‌سازی شامل تعیین هدف، زمینه کار و جایگزین‌هایی برای اهداف مشخص‌شده می‌شود. علاوه بر این، مذاکره‌کننده‌ها باید درمورد تاریخچه روابط بین دو طرف مطالعه کرده تا بتوانند نقاط مشترک را برای دست یافتن مذاکره به نتیجه بررسی کنند.

    گوش دادن فعال
    مذاکره‌کننده باید بتواند به صحبت‌های طرف مقابل فعالانه گوش کند. برای این منظور باید بتواند زبان بدن و ارتباط کلامی فرد را درک کند. گوش دادن به طرف مقابل خیلی مهم است تا بتوان نقاط قابل مصالحه را در طول مذاکره پیدا کرد. یک مذاکره‌کننده خوب به جای اینکه تمام وقت مذاکره را به حرف زدن درمورد نقاط مثبت نظرات خودش بگذراند، به حرف‌های طرف مقابل گوش می‌دهد.

    کنترل احساسی
    خیلی مهم است که مذاکره‌کننده توانایی کنترل احساسات خود را در طول مذاکره داشته باشد. بااینکه یک مذاکره طولانی ممکن است خسته‌کننده شود، اگر اجازه دهید کنترل احساساتتان از دستتان خارج شود، ممکن است نتایج تاسف‌باری رقم بخورد. بعنوان مثال، رئیسی که از جلو نرفتن مذاکره درمورد حقوق و مزایای کارمندان، خسته شده است، ممکن است برای پایان گرفتن مذاکره به چیزی بالاتر از میزان موردقبول برای سازمان رضایت دهد. از طرف دیگر، کارمندانی که به دنبال افزایش حقوق خود هستند، اگر احساسی برخورد کرده و با رئیس وارد مصالحه شوند و رویکرد همه چیز یا هیچ‌چیز را بپذیرند که ارتباط بین دو طرف را از بین می‌برد.

    ارتباط کلامیمذاکره‌‌کننده باید توانایی ارتباط واضح و موثر با طرف دیگر را حین مذاکره داشته باشد. اگر مذاکره‌کننده نتواند منظور خود را به روشنی مطرح کند، ممکن است ایجاد سوءتفاهم شود.

    همکاری و کار گروهی
    مذاکره کاری فردی نیست. کسانیکه می‌خواهند به خوبی مذاکره کنند باید مهارت کار کردن در گروه و ایجاد فضای همکاری در طول مذاکره را داشته باشند. دو طرف مذاکره باید با همکاری همدیگر به نتیجه موردنظر برسند.

    حل مشکل
    کسانیکه مهارت مذاکره کردن دارند، می‌توانند برای یک مشکل، راه‌حل‌های مختلف پیدا کنند. این افراد به جای اینکه فقط به فکر هدف نهایی خود برای مذاکره باشد، می‌تواند روی حل مشکل متمرکز شود که به نفع هر دو طرف مذاکره تمام خواهد شد.

    توانایی تصمیم‌گیری
    کسانیکه مهارت‌های مذاکره خوبی دارند می‌توانند در طول مذاکره قاطعانه عمل کنند. داشتن قطعیت برای رسیدن به مصالحه بین طرفین اهمیت زیادی دارد.

    مهارت‌های میان‌فردی
    برای مذاکره موفق و موثر، فرد باید برای حفظ ارتباط کاری خوب با طرف مقابل مذاکره، مهارت‌های میان‌فردی را بداند. کسانیکه صبور بوده و می‌توانند بدون مجبور کردن دیگران آنها را به چیزی ترغیب کنند، می‌توانند در یک مذاکره سخت، فضایی مثبت ایجاد کنند.

    اخلاق و اعتماد‌پذیریاستانداردهای اخلاقی و قابلیت‌اعتماد در فرد محیط را برای مذاکره مطمئن و مورداعتمادتر می‌کند. هر دو طرف مذاکره باید اعتماد کنند که طرف دیگر به قول و قرارهای خود عمل خواهد کرد. فرد باید برای اجرای وعده‌های خود بعد از رسیدن مذاکره به نتیجه، مهارت کافی داشته باشد.

    منبع: مردمان

    یک خبر از ماهشهر

    سرمایه گذار آلمانی برای ساخت نیروگاه بادی در ماهشهر، منتظر واگذاری زمین

    آبادان-ایرنا-مدیر دفتر مدیریت انرژی و مشاور سرمایه گذاری شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت:در صورت واگذاری زمین مناسب، سرمایه گذار ساخت نیروگاه بادی در شهرستان بندر ماهشهر، فعالیت خود را آغاز می کند.

    محسن ارفاق روز سه شنبه در حاشیه امضای قرارداد ساخت نیروگاه بادی 100 مگاواتی در منطقه آزاد اروند به ایرنا گفت:بر اساس برنامه ریزی و مذاکرات انجام شده، نیروگاه 200 مگاواتی بادی با مشارکت سرمایه گذار آلمانی در شهرستان بندر ماهشهر ساخته می شود.
    وی ادامه داد:مذاکرات اجرای این پروژه از سوی سرمایه گذار آلمانی، شرکت مجری و مسئولان شهرستان بندر ماهشهر انجام شده است و امیدواریم با فضای تعامل و همکاری بین بخشی موجود، مراحل بعدی اجرای کار نیز اجرایی شود.
    ارفاق با بیان تاکید وزارت نیرو مبنی بر گسترش تولید برق از انرژی های پاک، تصریح کرد:با توجه به توانمندی های استان خوزستان، ساخت نیروگاه های بادی و فتو ولتائیک در دستور کار شرکت برق منطقه ای خوزستان قرار گرفته است.
    مدیر دفتر مدیریت انرژی و مشاور سرمایه گذاری شرکت برق منطقه ای خوزستان در پایان سخنانش گفت:بر اساس برنامه هدفگذاری، با ساخت نیروگاه در منطقه آزاد اروند و بندر ماهشهر، 300 مگاوات برق با استفاده از انرژی باد در این استان تولید می شود.
    به گزارش ایرنا، قرارداد ساخت نخستین نیروگاه بادی 100 مگاواتی و 40 مگاواتی فتو ولتائیک (خورشیدی و حرارتی) با مشارکت سرمایه گذار آلمانی و بخش خصوصی در منطقه آزاد اروند روز سه شنبه در آیینی با حضور مسئولان امضا شد.

    واکنش مدیرعامل باشگاه به حضور بازیکنان فولاد در میهمانی شبانه

    مدیرعامل باشگاه فولادخوزستان درخصوص حضور بازیکنانی از این تیم در یک میهمانی شبانه و دستگیری یکی از این بازیکنان در حالتی نامتعادل، گفت: خودمان را ملزم می​دانیم که برابر چنین مواردی بایستیم.

    علیرضا اژدری​زاده در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهارکرد: به نظرم پرداختن به این موضوعات خیلی خوب و حرفه​ای نیست و ممکن است برای هر کسی در زندگی شخصی​اش مشکلی پیش بیاید ولی آیا برای آن‌ها هم رسانه​ای می​شود یا فقط قشر خاصی در مرکز توجه قرار می​گیرند؟ انتظار داشتیم که خیلی به این موضوع پرداخته نمی​شد و آبروی آن بازیکن حفظ می​شد.

    وی گفت: به هر حال آن‌چه که من توصیه می​کنم این است که افراد زندگی سالم داشته باشند تا هم در مقابل خود و هم جامعه سربلند باشند و بتوانند زندگی موفقی داشته باشند و مطمئنا فرد هر چقدر بتواند از خودش مراقبت کند، موفق​تر خواهد بود.

    مدیرعامل باشگاه فولادخوزستان با بیان این‌که باشگاه با چنین مواردی برخورد خواهد کرد، افزود: ما وظیفه خود می​دانیم که در مقابل چنین مواردی برخوردهای لازم را انجام دهیم. در هر صورت ما بخشی از جامعه هستیم و جامعه​مان نیز کاملا مخالف چنین مواردی است و ما هم خودمان را ملزم می​دانیم که برابر چنین مواردی بایستیم.

    وی تاکید کرد: از دوستان می​خواهم خیلی به این مسایل نپردازند، چرا که آبروی فرد در میان است. در هر صورت در حال حاضر هیچ چیزی معلوم نیست و بازیکن مورد نظر روز گذشته نیز سر تمرین تیم حاضر شد و قانون می​گوید تا زمانی که حکمی در خصوص کسی صادر نشده است، کسی حق ندارد نسبت به آن فرد زود قضاوت کند و اگر چیزی قطعی شد، ما هم با آن برخورد خواهیم کرد.

    اخبار سیاسی روز

    آمریکا: با بازرسی ازسایت های نظامی توسط کارشناسان ایرانی مشکلی نداریم
    سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درواکنش به خبر مطرح شده مبنی براینکه بازرسی ازسایت های نظامی ایران توسط کارشناسان و تجهیزات ایرانی انجام می شود، این موضوع را با اعتماد کامل به برنامه ریزی های تخصصی آژانس جهت انجام بازرسیها، بلامانع دانست.
    به گزارش مشرق، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزچهارشنبه، درواکنش به ادعای خبرنگاران مبنی براینکه، طبق توافقات صورت گرفته بین ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارشناسان ایرانی بازرسی ونمونه برداری درمورد ابعاد نظامی احتمالی گذشته برنامه هسته ای ایران درپارچین ودیگر سایت های نظامی درایران را با استفاده ازتجهیزات بومی برعهده خواهند داشت، بدون رد این ادعا اذعان داشت: ما با اعتماد به آژانس، نسبت به برنامه ریزی تخصصی آژانس جهت نحوه انجام بازرسی ها اطمینان کامل داریم.

    وی افزود : در نشست های توجیهی به عمل آمده با کنگره آمریکا ، اطمینان سازی لازم دراین مورد به آنها صورت گرفته است .
    سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: توافقات انجام شده بین آژانس و دیگر کشورها محرمانه است وبه این دلیل که حل ابعاد نظامی احتمالی ایران همواره در طی مذاکرات، مد نظر مذاکره کنندگان قرارداشته است، تیم های مذاکره کننده در مورد بازرسی های آژانس توجیه شده اند و ما نیز کنگره آمریکا را در این مورد توجیه کرده ایم.


    وی تصریح کرد : توافقات میان ایران وآژانس نیازی به تصویب توسط 5+1 نداشته است وتنها حل نگرانی ورسیدگی به ابعاد نظامی احتمالی ایران واطمینان ازصلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران، ازکانال آژانس به تصویب 5+1 رسیده است.

    جان کربی تصریح کرد: برداشته شدن تحریم ها پس از رفع نگرانی های آژانس ازابعاد نظامی احتمالی ایران امکان پذیر خواهد بود.


    سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارداشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران نیز همچون دیگر کشورهای جهان، توانایی لازم جهت رسیدگی وحل وفصل مسایل محوله را خواهد داشت.
    خبرنگار اسوشیتد پرس ادعا می کند، بخشی از پیش نویس توافقنامه بین ایران و آژانس که کنگره آمریکا همواره خواستار دستیابی به آن بوده است، را از طریق منبعی معتبر دیده است.
    این خبرگزاری ادعا می کند درمتن مشاهده شده که با توافقنامه واقعی تفاوت های زیادی نداشته است، بازرسی ها ازسایت های نظامی ایران همچون پارچین، توسط کارشناسان وتجهیزات ایرانی وبصورت محدود صورت خواهد گرفت.


    به نقل ازاین خبرگزاری، عکس وفیلم برداری ازمناطق مورد ظن آژانس نیز توسط پرسنل ایرانی صورت می گیرد وبازرسان علاوه برعدم اجازه ورود به پارچین برای نمونه برداری، امکان درخواست عکس و فیلم مربوط به اماکن حساس نظامی را نیز نخواهند داشت.
    منبع: ایرنا
    شبکه الحدث سعودی:

    سرگئی لاوروف در حالی با محمد جواد ظریف دیدار کرد که دو روز پیش از آن با چند هیئت از مخالفان سوریه دیدار کرده بود. لاوروف همچنین هفته گذشته با وزیر امور خارجه عربستان دیدار داشت. ظریف هم پیش از این به دمشق سفر و با بشار اسد درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه ، گفتگو کرده بود. سخنان لاوروف تکرار موضع گیری های قبلی روسیه بود.

    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    روس ها بین ایران و عربستان میانجی گری می کنند
    شبکه الحدث سعودی گزارش داد: روسیه برای میانجی گری بین عربستان و ایران به منظور دستیابی به راه حلی در سوریه تلاش می کند.
    به گزارش «انتخاب»، عبدالوهاب بدرخان، تحلیلگر مسائل سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره سفر وزیر امور خارجه ایران به روسیه گفت: به اعتقاد من مطرح شدن مجدد دستیابی به راه حلی سیاسی در سوریه، یادآور مراحلی در گذشته است که در آن اجرای بیانیه کنفرانس ژنو یک مطرح می شد. به نظر می رسد آمریکا بیش از گذشته اداره پرونده سوریه را به روسیه واگذار کرده است. مسکو روابط بهتری با عربستان سعودی در مقایسه با گذشته دارد و به همین علت می تواند در برقراری تماس همزمان با ایران و عربستان ایفای نقش کند.
    وی افزود: سرگئی لاوروف در حالی با محمد جواد ظریف دیدار کرد که دو روز پیش از آن با چند هیئت از مخالفان سوریه دیدار کرده بود. لاوروف همچنین هفته گذشته با وزیر امور خارجه عربستان دیدار داشت. ظریف هم پیش از این به دمشق سفر و با بشار اسد درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه ، گفتگو کرده بود. سخنان لاوروف تکرار موضع گیری های قبلی روسیه بود.
    بدرخان افزود: ایران و روسیه اتفاق نظر دارند هر نوع راه حلی در سوریه باید با مشارکت نظام این کشور و با باقی ماندن بشار اسد در قدرت باشد. تهران و مسکو تاکید دارند نظام بشار اسد در هر کنفرانسی برای حل بحران باید به عنوان دولت قانونی سوریه شرکت کند و در راهکار مورد نظر آنها نظام سوریه باید مخالفان را در دولت مشارکت دهد تا بحران حل شود. روسیه تلاش می کند نظر ایران را جلب کند، زیرا بدون همکاری تهران نمی تواند راه حلی را به نظام سوریه تحمیل کند. هنوز طرح جدی برای حل بحران سوریه مطرح نشده است.وی درباره نگرانی روسیه از ادعای نزدیک شدن ایران به غرب خاطر نشان کرد: اگر گشایشی در روابط اقتصادی ایران با اروپا و آمریکا ایجاد شود، روسیه موضع گیری متفاوتی در برابر تهران خواهد داشت. روسیه و آمریکا توافق نظر دارند که باید برای حل بحران سوریه نظر ایران را جلب کرد. در شرایط کنونی مسکو می تواند بهترین نقش را ایفا کند. هنوز سخن گفتن درباره شکاف بین ایران و روسیه زود است، مسکو به نقش تهران در سوریه نیاز دارد.
    آمریکا خواب حضور در ایران را ببیند و ما سال 2025 المپیک کشورهای اسلامی را در بیت‌المقدس برگزار می‌کنیم.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    سردار نقدی: سال 2025 المپیک کشورهای اسلامی را در بیت‌المقدس برگزار می‌کنیم
    رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: آمریکا خواب حضور در ایران را ببیند و ما سال 2025 المپیک کشورهای اسلامی را در بیت‌المقدس برگزار می‌کنیم.
    به گزارش «انتخاب»، سردرا سرتیپ محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در همایش مشترک قرارگاه راهیان نور که در سالن شهید فهمیده بسیج مستضعفین برگزار شد اظهار داشت: آمریکا خواب حضور در ایران را ببیند و ما سال 2025 المپیک کشورهای اسلامی را در بیت‌المقدس برگزار می‌کنیم.
    وی ادامه داد: تکفیری‌ها پیاده‌نظام شیطان‌اند اما مقاومت در برابر آنها ایستادگی کرده و پیروز شده‌اند.
    رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: استکبار در خیال خام خود جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرده، حال آنکه یمنی‌ها اهل شهادت‌طلبی و ولایتمداری هستند.
    وی یادآور شد: مردم مظلوم یمن تنهای تنها در برابر استکبار ایستاده‌اند و با آل‌سعود مقابله می‌کنند و رزمندگان عراقی با صلابت تکریت را آزاد کردند و فلوجه و الرمادی را محاصره کردند و همه اینها درس‌هایی است که ما از شهدا می‌گیریم سردار نقدی گفت: اگر جمهوری اسلامی در حد خود بماند، محاصره و نابود خواهد شد و ما اجازه نفوذ آمریکا به کشور را نخواهیم داد.رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به جنایت‌های ایالات متحده آمریکا در منطقه و دنیا و استفاده از بمب اتم از سوی آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نژادپرست‌اند و با سیاه‌پوستان بدرفتاری می‌کنند.
    سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت تحریم‌های آمریکا علیه ایران مایه نگرانی روسیه نیست.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    لاوروف: در مورد تحویل S300 به ایران، به تحریم های امریکا اهمیتی نمی دهیم / تا پایان 2015، S300 به دست تهران می رسد
    ایتارتاس گزارش داد: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت تحریم‌های آمریکا علیه ایران مایه نگرانی روسیه نیست.

    به گزارش «انتخاب»، وی این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره احتمال ارتباط فروش سامانه موشکی اس300 به ایران با تحریم‌های آمریکا علیه این کشور عنوان کرد.لاوروف گفت: «تحریم‌های آمریکا مایه نگرانی ما نیست. ما فقط تعهدات بین‌المللی خود را ایفا می‌کنیم و این مساله در حوزه تصمیمات سازمان ملل است.»وی افزود: «همه تحریم‌های یک‌جانبه دیگر که با دورزدن شورای امنیت و با تخلف از قوانین بین‌المللی اعمال شده است برای ما اهمیتی ندارد.»
    وی گفت: «بگذارید همکاران آمریکایی ما این مساله را بررسی کنند. شاید برای آنها مفید باشد و به این نتیجه برسند که دیدگاه آنها با قانون بین‌الملل اختلاف بسیاری دارد.»
    ایران تا پایان سال میلادی اس300 را دریافت خواهد کرد     
    پایگاه خبری العهد به نقل از منبعی عالیرتبه در وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد پیش از پایان امسال (میلادی) سامانه های موشکی اس- سیصد در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.
    گزارش نیویورک تایمز از
    بنجامین هیولت، کاپیتان ناو هواپیمابر تئودور روزلت، به روزنامه "نیویورک تایمز" گفته است: «ماجرا کمی شبیه یک بازی است. زمانی‌که آنها بلند می‌شویم، ما هم بلند می‌شویم و نمی‌خواهیم آنها اطراف ناو ما بدون اسکورت بمانند.»
    رویارویی نیروهای دریایی ایران و آمریکا در اوائل مرداد / ایرانی ها سلاح‌های سنگین خود را به سوی هلیکوپتر امریکا نشانه گرفته بودند / جت های ایران مدام گشت می زنند تا هواپیماهای امریکا را زیر نظر داشته باشند

    نیویورک تایمز طی گزارشی مدعی شده که سوم مرداد ماه در خلیج عدن میان ارتش آمریکا و نیروهای مسلح ایران یک رویارویی رخ داده است.
    به گزارش «انتخاب»، این روزنامه نوشت: یک کشتی ایرانی به کشتی‌ای که یک هلیکوپتر ارتش آمریکا در حال فرود روی عرشه آن بوده، نزدیک شده و سلاح‌های سنگین خود را به سوی این هلیکوپتر نشانه گرفته است. در پی این حادثه، هلیکوپتر آمریکایی بار دیگر اوج گرفته تا مانع از تشدید تنش و بروز احتمالی درگیری شود.به گفته دریاسالار جان دبلیو میلر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، یک گروه روی عرشه کشتی ایرانی از تمام این حادثه که حدود یک دقیقه طول کشیده فیلم گرفته است.میلر در پاسخ به این پرسش که هلیکوپتر آمریکایی چطور متوجه فیلمبرداری شده، گفته است: «چون ما هم داشتیم از آنها فیلم می‌گرفتیم. ما ویدئویی از ویدئوی آنها داریم.»
    به گزارش شبکه خبری سی‌‌ان‌ان، این هلیکوپتر در حال فرود روی عرشه یک کشتی متعلق به یک کشور متحد آمریکا بوده که یک کشتی آمریکایی در خلیج عدن را همراهی می‌کرده است.این ماجرا تنها چند روز پس از توافق آمریکا و چهار کشور دیگر عضو شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان با ایران بر سر برنامه اتمی ایران رخ داده است."نیویورک تایمز" در این باره می‌نویسد که ارتش ایران و ارتش آمریکا به طور دائم یکدیگر را زیر نظر دارند.
    "اشپیگل آنلاین" از آن فراتر رفته و نوشته است که علی‌رغم توافق اتمی، "جاسوسی آشکار آمریکا و ایران از یکدیگر" بخشی از فعالیت‌های نظامی دو کشور است.به گزارش "نیویورک تایمز"، کشتی‌های آمریکایی به طور مرتب در امتداد مرز آبی ایران در حال گشت‌زنی هستند و با رادارهای خود کشتی‌های ایرانی‌ای را که از بنادر ایران خارج می‌‌شوند، کنترل می‌کنند.در مقابل، جت‌های جنگی ایران مدام در این منطقه گشت می‌زنند تا هواپیماهای آمریکایی را که در خلیج فارس در پرواز هستند، زیر نظر داشته باشند.
    بنجامین هیولت، کاپیتان ناو هواپیمابر تئودور روزلت، به روزنامه "نیویورک تایمز" گفته است: «ماجرا کمی شبیه یک بازی است. زمانی‌که آنها بلند می‌شویم، ما هم بلند می‌شویم و نمی‌خواهیم آنها اطراف ناو ما بدون اسکورت بمانند.»به نوشته "نیویورک تایمز"، حضور نیروی هوایی و دریایی آمریکا در امتداد سواحل ایران در شرایط کنونی از اهمیت بسیاری برخوردار است.رئیس‌‌جمهور آمریکا باید به هم‌پیمانان این کشور و البته به نمایندگان کنگره آمریکا نشان دهد که چشم از ایران برنمی‌دارد. نزدیک شدن آمریکا و ایران به یکدیگر در پی توافق اتمی منتقدان و مخالفان بسیاری در منطقه و در آمریکا دارد.
    آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار آقای رضا حاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران، مسؤولیت سفارت‌های دو کشور در تهران و استامبول را در شرایط حساس منطقه برای ایران و ترکیه مهم خواند و گفت: خیلی مشهود است که دستهایی در کارند تا روابط دو کشور مخدوش شود.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    سئوال سفیر ترکیه از آیت الله هاشمی: برنامه ایران برای همکاری با عربستان چیست؟ / آیت الله: در عمل ثابت کرده ایم هیچ مزاحمتی برای کشورهای منطقه نداریم؛ خواهان گسترش روابطیم

    آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار آقای رضا حاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران، مسؤولیت سفارت‌های دو کشور در تهران و استامبول را در شرایط حساس منطقه برای ایران و ترکیه مهم خواند و گفت: خیلی مشهود است که دستهایی در کارند تا روابط دو کشور مخدوش شود.
    به گزارش «انتخاب»، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی صبح امروز در دیدار آقای رضا حاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران، مسئولیت سفارت‌های دو کشور در تهران و استامبول را در شرایط حساس منطقه برای ایران و ترکیه مهم خواند و گفت: خیلی مشهود است که دست‌هایی در کارند تا روابط دو کشور مخدوش شود.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمله‌های اخیر به کامیون‌ها و خطوط گاز را هشداردهنده توصیف کرد و گفت: در این شرایط بعضی از رسانه‌های افراطی با اغراض نادرست، باعث تحریک احساسات می‌شوند و راه درست مقابله با این توطئه‌ها، رفت‌وآمدهای جدی مسئولان دو کشور است تا مواظبت کنند که روابط قدیمی و ریشه‌دار ایران و ترکیه مخدوش نشود.
    آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، نقش ایران و ترکیه را در ایجاد ثبات منطقه‌ای و تداوم آن بسیار مؤثر دانست و گفت: الحمدلله زمینه‌های همکاری‌های دو کشور وسیع است که می‌توانیم همکاری‌های بادوامی داشته باشیم.
    رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اتفاقات مربوط به انتخابات اخیر ترکیه و عدم تشکیل ائتلاف برای تشکیل دولت را نشانه خوبی ندانست و گفت: باید هوشیار باشید تا احزاب مهم ترکیه در اداره کشور جدّی باشند و مصالح ملی کشور در اولویت سیاست‌هایشان باشد.
    وی با ابراز امیدواری برای عبور ترکیه از اوضاع فعلی، گفت: مواظب باشید سموم این شرایط در جامعه شما رسوب نکند.
    هاشمی‌رفسنجانی، همزمانی این شرایط با تشدید پدیده شوم تروریسم در اطراف ترکیه را خطرناک توصیف کرد و گفت: بعید نیست که داعش در این مدت در ترکیه پناهگاه‌هایی برای خود درست کرده باشد.
    رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و صف‌بندی گروه‌های مخالف و موافق در کشورهای غربی و به خصوص آمریکا، گفت: اسرائیل و بعضی کشورهای منطقه هم به خاطر نگرانی‌های خود، از هر راهی برای کارشکنی اقدام می‌کنند.
    وی مسائل فلسطین، عراق و سوریه را تأسف‌بار خواند و گفت: اگر ایران و ترکیه هماهنگ عمل کنند، می‌توانند در همه این کشورها تأثیرات مثبت داشته باشند.آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رقابت ایران و ترکیه در مسائل منطقه‌ای را بی‌دلیل خواند و گفت: تجربه می‌گوید همکاری دو کشور باعث تقویت و تداوم امنیت داخلی دو کشور خواهد بود.
    رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با طبیعی خواندن اختلاف‌نظر کشورها در مسائل، گفت: هنر دیپلماسی مقایسه نفع و ضررهای موضع‌گیری‌ها و ترجیح منافع و مصالح پایدار بر موضوعات زودگذر است.
    وی در خصوص دلخوری‌های سیاسی اخیر، با تأکید بر اینکه «خودسرها نباید سیاست‌های رسمی دو کشور را مخدوش کنند»، گفت: علاجش آسان است که مسئولان با رفت‌وآمدها و تأکید بر همکاری‌ها، سیاست رسمی دو کشور را تقویت کنند.
    رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری سابق ایران، ترکیه و سوریه برای مهار زیاده‌خواهی حزب بعث در زمان صدام و تشکیل D8 از سوی اربکان را تجربه‌های بسیار موفق توصیف کرد و گفت: در این شرایط هم می‌توان با همان دلیل و منطق سیاسی همکاری‌ها را گسترش داد.
    هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به سؤال سفیر ترکیه که «برنامه ایران در شرایط جدید پس از توافق برای همکاری با کشورهای منطقه و به ویژه عربستان چیست؟»، گفت: ایران بارها اعلام کرد که در فضای احترام متقابل، خواستار گسترش روابط، مخصوصاً کشورهای مسلمان و به‌ویژه همسایگان است و در عمل هم ثابت کردیم هیچ مزاحمتی برای کشورهای منطقه نداریم و کشورها نباید فریب القائات صهیونیست‌ها را بخورند.
    رضا حاکان تکین نیز در این دیدار با بیان این نکته به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که «نامتان در تاریخ ایران به عنوان یک عالم دینی آگاه به مسایل روز جاودان است»، گفت: برای من و هر سفیری افتخار است که در دوره کاری خویش، با جناب‌عالی دیدار کنیم و برای چگونگی انجام کارها راهنمایی بگیریم.سفیر ترکیه به سفر رئیس‌جمهور کشور متبوع خود به ایران در فروردین 94 اشاره کرد و گفت: خیلی تمایل داشتند که با حضرت‌عالی دیدار کنند، چون یکی از رهبران شناخته شده در ترکیه هستید که احترام زیادی دارید، اما اوضاع داخلی و اتفاقات در کشورهای عراق و سوریه، برنامه‌هایشان را فشرده کرد و این توفیق از ایشان سلب شد.
    وی با تأکید بر ضرورت‌ همکاری ایران و ترکیه برای جلوگیری از گسترش ناامنی‌های منطقه، گفت: طبیعی است که در تمام موضوعات تفاوت دیدگاه داشته باشیم، اما رایزنی کشورها و قدرت‌های بزرگ در مسایل منطقه‌ای مهم است که در غیر این صورت راه را برای حضور و دخالت نیروهای خارجی باز می‌کنیم.
    آقای رضا حاکان تکین مخالفت‌های ترکیه با سیاست‌های انزوای ایران را دلیلی بر اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: به خاطر توافق هسته‌ای خیلی خوشحالیم و امیدواریم تمام تحریم‌ها برداشته شود.
    سفیر ترکیه، حصول توافق را ابتدای نقش‌آفرینی ایران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی توصیف کرد و گفت: اصلی‌ترین نیاز فعلی کشورهای منطقه ساختن اعتماد سابق است که به عللی از بین رفت و معتقدیم بدبینی‌های متقابل ایران و بعضی از کشورهای منطقه با گفت‌وگو حل می‌شود.
    وی اوضاع سوریه را یکی از عوامل مهم گسترش نا امنی در منطقه دانست و گفت: اتفاقات سه چهار سال گذشته در عراق و سوریه به خاطر 1200 کیلومتر مرز مشترک با آن دو کشور، بر روابط ما با دیگر کشورهاو حتی درامنیت داخلی ترکیه تأثیر گذار بود.
    وی با ابراز گلایه از تحریک رسانه‌ای بعضی از افراد در دو کشور برای القای اختلاف بین ایران و ترکیه، مخصوصاً در موضوع داعش، گفت: حمایت یک اقلیت محدود و تندرو از تروریست‌های داعش نباید به همه مردم تسرّی یابد، چون ایران و ترکیه بارها به طور رسمی اعلام کرده‌اند که از جنایات داعش متنفر هستند.سفیر ترکیه با تأکید بر تداوم مبارزه با همه گروه‌های تروریستی و به ویژه داعش، به اوضاع داخلی کشور خویش اشاره کرد و گفت: در شرایطی که نخست‌وزیر نتوانست برای تشکیل کابینه ائتلاف درست نماید، براساس قانون اساسی‌، رئیس‌جمهور باید اجازه تشکیل دولت را به دبیرکل یک حزب دیگر بدهد و یا انتخابات زودرس خواهیم داشت.
    وی با تأکید مجدد بر اولویت تداوم و گسترش روابط با ایران، گفت: این امر فقط سیاست حزب عدالت و توسعه نیست، بلکه سیاست اصولی نظام ترکیه است که براساس روابط تاریخی دو ملت شکل گرفته است.
    حمید بعیدی نژاد مسئول تیم فنی و کارشناسی هیات مذاکره کننده هسته ای ایران و مدیر کل سیاسی و خلع سلاح وزارت امور خارجه در گفتگو با "ماهنامه دیپلمات" از روند حل اختلافات میان ایران و گروه مقابل سخن گفت.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بعیدی نژاد: در لوزان 1 سریعا مذاکره را ترک کردیم / در طول مذاکرات، یکی از راه های تماس با تهران سیستم محرمانه تبادل اطلاعات در سفارت مان بود

    حمید بعیدی نژاد مسئول تیم فنی و کارشناسی هیات مذاکره کننده هسته ای ایران و مدیر کل سیاسی و خلع سلاح وزارت امور خارجه در گفتگو با "ماهنامه دیپلمات" از روند حل اختلافات میان ایران و گروه مقابل سخن گفت.
    به گزارش «انتخاب»، وی می گوید که در لوزان 1 ما سریعا مذاکرات را به دلیل درخواست های نامعقول طرف مقابل خاتمه دادیم.

    در ادامه برخی از مهم ترین محورهای گفت و گوی بعیدی نژاد می آید:
    گروه 1+5 در مذاکرات «لوزان1»  پیشنهاد مشخص خود در ارتباط با حل موضوع PMD را به اطلاع ما رساند. زمانی که دیدگاه آنها را درباره بحث PMD دریافت کردیم در همان جلسه به شدت با پیشنهاد آنها مخالفت کردیم.
    آنها درخواست کرده بودند که برای روشن شدن فعالیت های گذشته یکسری دسترسی هایی به تعدادی از تاسیسات از جمله برخی تاسیسات نظامی ایران داده شود و خواستار این بودند که با برخی متخصصین هسته ای نیز برای روشن شدن برخی موضوعات فنی مصاحبه انجام گیرد. ما در همان جلسه مخالفت خود را با این طرح اعلام کردیم و حتی پیشنهاد آنها را رسما تحویل نگرفتیم و اعلام کردیم که مبانی این پیشنهاد را به هیچ وجه قبول نداریم.در لوزان 1 سریعا مذاکره را ترک کردیم اما نه به طور مشخص به دلیل اختلاف بر سر بحث مربوط به پی ام دی. این یکی از موضوعات بسیار مهم مورد اختلاف میان طرفین بود، اما موضوعات خیلی مهم دیگری هم در قالب بحثهای هسته ای و هم در قالب بحث های تحریم ها وجود داشت.
    ضمیمه "یک" برجام شامل مباحث هسته ای است که اگر این ضمیمه را با ضمیمه ای که مد نظر کشورهای 1+5 بود و بر آن مبنا هم مذاکره می کردند مقایسه می کردیم کاملا معلوم می شد که آنچه که امروز در خصوص هسته ای به آن دست یافته ایم با آنچه که آنها انتظار داشتند چقدر فاصله دارد
    آمریکا به ما این تعهد را داده است که جلوی اجرای کلیه قوانین تحریمی در حوزه هسته ای را بگیرد. این تعهد برای تمام روسای جمهور بعدی آمریکا هم پابرجا باقی خواهد بود. در توافق تعهد هم به نام آقای اوباما نوشته نشده است. الان ایالات متحده آمریکا به ما این تعهد را داده است. این تعهد برای آمریکا و برای روسای جمهور بعدی آمریکا هم هست و نحوه ی اجرای آن را خود سیستم اجرایی آمریکا باید تعیین کند.
    یکی از حوزه های افتخار آمیز در توافق جامع، دستیابی کامل به برنامه تحقیق و توسعه خود است که ایران عملا با مقرارتی که در نظر گرفته شده به تمام برنامه های تحقیق و توسعه خود ادامه خواهد داد.ما از اول چون در خارج از ایران مذاکره میکردیم، برای حفظ اطلاعات محرمانه برنامه داشتیم. در حال حاضر در نمایندگی های سیاسی کشورمان در خارج از کشور سیستم ارسال تبادل اطلاعات با تهران داریم. نسبت به این سیستم اطمینان قابل ملاحظه ای وجود دارد که یکی از راه های تماس با تهران همین سیستم بود. اما خودمان را محدود به روش خاصی نکرده بودیم و بسته به شرایط از هر روشی که امکان پذیر بود استفاده می کردیم. ماهنامه دیپلمات به مدیرمسئولی سید صاحب صادقی و سردبیری کیهان برزگر اوایل این هفته منتشر شد.
    ایران اخیرا در اعتراض به سفر ماه گذشته خالد مشعل ، یکی از مقام های حماس به عربستان سعودی ، سفر از پیش برنامه ریزی شده اش را به تهران لغو کردند.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    آشتی ایران با محمود عباس، قهر با خالد مشعل / تهران سفیر غیر مقیم برای کشور فلسطین تعیین می کند

    روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی به نقل از مقام های تشکیلات خودگردان فلسطین از تعیین سفیر غیر مقیم ایران به کشور فلسطین خبر داد.به گزارش «انتخاب» ، جروزالم پست نوشت: « احمد مجدلانی ، یکی از مقام های تشکیلات خودگردان فلسطین در گفتگو با محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران ، درباره امکان تعیین سفیر ایران در امان به عنوان سفیر غیر مقیم تهران به کشور فلسطین بحث و تبادل نظر کرده است. خبرگزاری معان واقع در بیت الحم ، به نقل از احمد مجدلانی ، عضو کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت ؛ وی هفته گذشته در جریان سفرش به تهران این موضوع را با ظریف در میان گذاشته است. مجدلانی به ایران رفته بود تا راه های تقویت روابط بین تهران و تشکیلات خودگردان را پس از امضای توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی بررسی کند.
    وی افزود : گفتگوهایش در تهران حول سه محور قرار داشت. نخست تقویت روابط دوجانبه ، بحران در سوریه و مناقشه بین تشکیلات خودگردان و حماس. مجدلانی در این سفر ، نامه ای را از سوی محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان به حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران تحویل داد.وی گفت : دو طرف همچنین توافق کردند در صحنه بین المللی برای مقابله با زرادخانه هسته ای و سلاح های کشتار جمعی اسرائیل همکاری کنند. مجدلانی هفته گذشته اعلام کرد عباس قرار است در ماه نوامبر برای گفتگو درباره تقویت روابط دو طرف به ایران سفر کند. عباس آخرین بار در سال 2012 و برای شرکت در نشت کشورهای غیر متعهد به ایران سفر کرده بود. آشتی دوباره ی ایران و تشکیلات خودگردان در حالی اتفاق می افتد که گزارش هایی زیادی هست مبنی بر تیره شدن روابط بین تهران و حماس.
    بر اساس گزارش ها ، ایران اخیرا در اعتراض به سفر ماه گذشته خالد مشعل ، یکی از مقام های حماس به عربستان سعودی ، سفر از پیش برنامه ریزی شده اش را به تهران لغو کردند.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

    یک روزنامه‌نگار مطرح ایتالیایی که در ادامه‌ی طرح‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سوی رایزنی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا به ایران سفر کرده، همزمان با سفر دو وزیر این کشور به تهران پس از توافق هسته‌ای، در توصیفی مبلغانه درباره‌ی ایران، کشور ما را از منظر فرصت‌های اقتصادی تحلیل کرده است.

    مارچلّو ده انجلیس - Marcello De Angelis - روزنامه‌نگار متولد سال 1960 و اهل شهر رم، به‌مناسبت سفر اخیر وزیران ایتالیایی به ایران، که پس از توافق هسته‌ای واقع شد، مقاله‌ای در روزنامه‌ی لیبرو به چاپ رسانده که درباره ایران و تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران است. او همچنین در شبکه تلویزیونی RAI 1 در برنامه‌ای به‌نام il caffè di Rai1 شرکت و درباره روابط بین ایران و ایتالیا صحبت کرد. ضمن آن‌که مقاله‌ای دیگر درباره‌ی نقش پراهمیت ایران در مبارزه با داعش، برای روزنامه‌ی لیبرو نوشته است.

    انجلیس همچنین عضو انستیتوی شرق‌شناسی IPO و عضو انستیتوی مطالعاتی آفریقا و شرق ISMEO است. همچنین برخی از مهمترین فعالیت‌های روزنامه‌نگاری او به این شرح است: همکار مجله تاریخ هنر، همکار مجله منتشرشده از سوی تعاونی‌های زودبازده، همکار روزنامه کثیر‌الانتشار ایل تمپو، مدیر روزنامه Il Secolo d’Italia، مدیر ماهنامه سیاست، جوامع و فرهنگ، مدیر ماهنامه I Nostri cani، عضو هیئت تحریریه خارجه هفته‌نامه L’Italia Settimanale و همکار گروه انتشاراتی Travel News در لندن.

    این روزنامه‌نگار حرفه‌ای همچنین در مقطع‌هایی یکی از اعضای هیئت امنای انستیتوی مطالعاتی آفریقا و شرق ISMEO و رییس کمیسیون خاورمیانه وابسته به کمیته توافق دولت ایران و فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) بوده است. در شانزدهمین دوره مجلس سنا نیز به‌عنوان سناتور، عضو کمیسیون کشاورزی سنا بوده و درباره پرونده اورانیوم فقیرشده تحقیق می‌کرده است. عضویت در کمیسیون نظارت بر فعالیت‌های رادیو تلویزیون دولتی ایتالیا RAI از دیگر فعالیت‌های اوست که به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی تسلط دارد و کتاب‌های متعددی نیز تالیف کرده است.

    در مقاله‌ی اخیر او درباره‌ی ایران در "لیبرو" آمده است: چین، هند، آمریکا و آلمان از ما جلوتر هستند اما ایرانیان از آنها خوششان نمی‌آید. تحریم‌ها فقط به‌ضرر کشورهایی چون ایتالیا تمام شد. این نقدی است که از هر فردی که در ایران در پستی دولتی مشغول است، به گوش می‌رسد . این نقد را حتی کارن خانلری - نماینده جامعه مسیحیان ایران در مجلس شورای اسلامی - نیز تکرار می‌کند که شیفته آنتونیو گرمشی است و در کمیسیون آموزشی مجلس هم نقشی مهم دارد. در این جمله نه تنها مصلحت نظام نهفته است، بلکه دلیل احساسی هم با آن همراه است که همان خصوصیات عمیق هویت ایرانی است که به‌رغم حضور قوی دین در جامعه ولی تعصب ملی جایگاه خاص خود را در جامعه ایرانی حفظ کرده است. در کل، ایرانیان مردمی هستند که توانسته‌اند یک سرزمین خاص را در طول تاریخ بشریت بر روی کره خاکی تا به امروز محفوظ نگاه دارند.

    تحریم‌ها ایرانیان را خیلی آزار داد ولی آنان آنقدر غرور دارند که هیچ‌وقت شکایت نمی‌کنند، علی‌الخصوص به ایتالیایی‌ها. ایتالیا همیشه اولین شریک تجاری ایران بالاخص در دوران بعد از انقلاب اسلامی بوده است، بنابراین با هر کارآفرینی که صحبت می‌کنید، می‌گوید ایتالیا به‌خاطر تحریم‌های وضع شده علیه ایران، هفت میلیارد یورو درآمد حاصله از تجارت با ایران را در حالی از دست داد که با بحران اقتصادی درگیر بود.

    الان با امضای این برجام، ایتالیا در نظر دارد بخش اعظم بازار ایران را که از دست داده است، به‌دست آورد. از همین رو، امروز و فردا وزیران خارجه و اقتصاد ایتالیا در تهران هستند که ریاست یک هیئت از شرکت‌های تجاری را بر عهده دارند.

    متاسفانه در برخی از زمینه‌های تجاری، ایتالیا دیر رسید؛ چراکه چین و هند از وقت استفاده کرده و جاهای خالی را تصاحب کرده‌اند؛ مانند ساخت تاسیسات صنعتی و بنادر. ما حتی در زمینه‌های تکنولوژی هم موارد مهمی را از دست دادیم. تحریم‌ها، ایران را به سوی استفاده از منابع و سرمایه‌های ملی خود سوق داد؛ استفاده از مغزهایی که همه ساله از دانشگاه‌های این کشور فارغ‌التحصیل شده و شروع به کپی کردن تجهیزاتی می‌کنند که کشور به آن نیاز دارد؛ درست همانند کاری که ژاپنی‌ها، چینی‌ها و کره‌ای‌ها کردند. بازگشایی مسیرهای تجاری بین دو کشور برای ایتالیا بر اساس برآوردهای رسمی سالانه یک میلیارد یورو درآمد خواهد داشت. مطمئنا شرکت نفت ایتالیا به همراه دیگر صنایعی که در زمینه نفت و استخراج آن فعالیت می‌کنند، به ایران باز می‌گردند اما رقیبان دیگر مانند آلمان خیلی جلوتر هستند. آمریکایی‌ها در طول مدت تحریم‌ها مکانیسم خاصی را استفاده کردند؛ یعنی به کشورهایی که به جمع تحریم‌کنندگان نمی‌پیوستند مواردی را که ایران نیاز داشت تحویل می‌دادند تا آنها اجناس را به ایران بفروشند. انگلیسی‌ها که مورد تنفر آمریکایی‌ها نیز هستند بیکار ننشسته‌اند.

    این روزنامه‌نگار سرشناس ایتالیایی در ادامه مقاله خود آورده است: شرکت مشاوره‌یی Bhb Emissary که در آمریکا و انگلیس دفتر دارد، برای ماه سپتامبر، دور دوم همایش ایران و اروپا را در ژنو تهیه دیده است که شرکت‌ها را با هم مرتبط کند. دور اول آن سال گذشته در اوج تحریم‌ها در لندن برگزار شد. در سالهای اخیر ایران از چرخه امو مالی و بانکی جهان حذف شد. از فردا فرصتهای تجاری در این چرخه چند برابر خواهد شد؛ مانند امور بیمه. در جریان تحریمها 9.5 میلیارد دلار ایران از دارایی‌های بانکهای ایران در خارج بلوکه شد که الان آزاد شده و وارد چرخه بانکی می‌شوند که اشتهای خیلی ها را تحریک می‌کند. احتمالا بخشی از آن برای بازگرداندن وضعیت بحرانی بانکها و شرکتهای دولتی و خصوصی به حالت عادی به کار گرفته خواهد شد.

    ایران همچنان به سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و بازسازی ادامه می‌دهد. در نزدیکی تهران پارک فناوری پردیس افتتاح شده که مایل است به سیلیکون ولی ایران تبدیل شود. این مرکز در حال حاضر به صدها شرکت آسیایی، آفریقایی، جنوب آمریکا و حتی ایتالیایی خدمات ارائه می‌کند.

    مدیر روابط عمومی آن جوانی است به نام حامد نیاوند که در آرزوی میزبانی شرکتهای ایتالیایی است؛ چراکه شیفته توانایی‌ها و خلاقیت مردم است و این به قول ایرانی‌ها نقطه شباهت ایرانیان با ایتالیایی‌ها است. یکی از نکات مهم و جالب توجه این است که ایران برای 15 سال شرکتهای خارجی را که در ایران سرمایه‌گذاری کنند، از پرداخت مالیات معاف می‌دارد. بخش دیگر صنعت که بسیار اشتهاآور است، صنعت خودروسازی است که در اختیار شرکت بزرگ خودروسازی در ایران است که 58 هزار کارمند دارد و سالانه 4.5 میلیون دلار فروش دارد. تا چند سال پیش تحت امتیاز شرکتهایی مانند پژو، رنو خودروهای کوچک تولید می‌کرد و تحت امتیاز بنز، ماشنهای لوکس و شاسی‌بلند. به لطف تحریمها الان ده مدل خاص خود را تولید می‌کند و در حال ایجاد خط تولید خودروهای هیبریدی است. ناگفته نماند که فقط در پایتخت ایران روزانه دو هزار خودرو پلا ک می‌شود...

    منبع: ایسنا

    اخبار روز خوزستان

    تداوم شرجی و گرما در خوزستان/ بیماران و کودکان در خانه بمانند 

      

    مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: رطوبت زیاد باعث تعدیل دما می شود و در صورتی که شرجی اتفاق نمی افتاد دمای بیش از 50 درجه را شاهد بودیم.مدیرکل هواشناسی خوزستان از تداوم شرجی و دمای بالا در استان تا سه روز آینده خبر داد و گفت: با توجه به این وضعیت جوی توصیه می شود که بیماران قلبی تنفسی و کودکان حتی الامکان از منزل خارج نشوند.  
    کوروش بهادری در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: جریانات جنوبی باعث شده که بیشتر نقاط خوزستان با پدیده شرجی روبه رو باشد.
    وی افزود: صبح امروز رطوبت هوا در ماهشهر و شادگان به 92 درصد، اهواز 87 درصد، آبادان 86 درصد، دزفول 83 درصد و آغاجاری به 73 درصد رسیده است.
    بهادری اضافه کرد: آنچه جالب توجه است اینکه شهرهای شمالی و شرقی نیز با پدیده شرجی روبه رو بودند و شوشتر 75 درصد و بهبهان 77 درصد رطوبت داشت.
    وی گفت: پیش بینی می شود که جریانات گرم و مرطوب با شدت و ضعف تا سه روز آینده در استان ادامه داشته باشد.
    بهادری اظهار کرد: روز گذشته آبادان با حداکثر دمای 50 درجه سانتیگراد بیشترین دمای استان را داشت و حداکثر دمای اهواز نیز به 48 درجه سانتیگراد رسید و حداقل دمای هوا در استان صبح امروز در دهدز با 27 درجه سانتیگراد اتفاق افتاد.
    به گفته وی دمای هم اینک اهواز 36 درجه سانتیگراد و رطوبت 72 درصد است. مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: رطوبت زیاد باعث تعدیل دما می شود و در صورتی که شرجی اتفاق نمی افتاد دمای بیش از 50 درجه را شاهد بودیم. وی اضافه کرد: البته یکی از پارامترهای افزایش 'دمای احساسی' به نسبت 'دمای واقعی' میزان رطوبت است و رطوبت بالا باعث می شود دمای احساسی نیز بیشتر شود، به طوری که اکنون در اهواز مردم دمای بیش از 48 درجه را احساس می کنند.
    بهادری تاکید کرد: با توجه به وضعیت جوی استان توصیه می شود که بیماران قلبی تنفسی و کودکان حتی الامکان از منزل خارج نشوند.
    منبع: ایرنا

    اخبار روز خوزستان

    بیانیه شورای مشترک فعالان عرب خوزستان درباره ترانه "عرب کش" 

      

    در بیانه این شورا اضافه شده است: خوشبختانه اعتراضات و درخواست های فعالان عرب در موارد قبلی، مورد توجه و پیگیری جدی نهادهای فرهنگی و نظارتی قرار گرفت به نحوی که با عوامل تفرقه انگیز برخورد مناسب صورت گرفت و فعالیت آنان متوقف شد.
    در پی انتشار یک آهنگ حاوی اهانت به برادران عرب، شورای مشترک فعالان عرب خوزستان بیانیه ای صادر و ضمن تشکر از پیگیری نهادهای فرهنگی و نظارتی، در باره تحرکات تفرقه انگیز هشدار داد. 
     به گزارش ایرنا، بیانیه شورای مشترک فعالان عرب خوزستان از سه شنبه شب در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

    در این بیانیه آمده است: در حالی که بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، امسال به سال همدلی وهمزبانی ملت و دولت نامگذاری شده است، متاسفانه از روز گذشته شاهد تحرکات مشکوکی می باشیم که با نشر تولیدات اهانت آمیز به ظاهر فرهنگی و در قالب موسیقی، شعر و بازی، تحریک قومیت عرب را هدف قرار داده اند تا از این طریق همزیستی مسالمت آمیز اقوام را به چالش بکشانند.
    در بیانه این شورا اضافه شده است: خوشبختانه اعتراضات و درخواست های فعالان عرب در موارد قبلی، مورد توجه و پیگیری جدی نهادهای فرهنگی و نظارتی قرار گرفت به نحوی که با عوامل تفرقه انگیز برخورد مناسب صورت گرفت و فعالیت آنان متوقف شد.
    در ادامه این بیانیه آمده است: شورای مشترک ضمن تشکر از برخورد مناسب نهادهای ذیربط با عناصر تفرقه انگیز، درخواست می کند در زمینه تحرک اخیر نیز برخورد مناسب صورت گیرد به نحوی که از تکرار این گونه اعمال ضدفرهنگی جلوگیری شود.

    شورای مشترک فعالان عرب خوزستان از تمام آحاد مردم شریف خوزستان درخواست کرده است که مراقب فتنه انگیزی عناصرنژادپرست و قومگرایان افراطی باشند و اعتراضات خود را به شکل منطقی و از مجاری قانونی پیگیری کنند.
    در روزهای اخیر آهنگی موسوم به 'عرب کش' در اینترنت و شبکه های اجتماعی به شکل وسیع منتشر شد که اعتراض مردم عرب خوزستان و علمای این استان را به همراه داشت.
    آیت الله حیدری امام جمعه موقت اهواز و آیت الله کعبی نماینده مجلس خبرگان نیز در پی انتشار این موزیک واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.
    منبع: ایرنا

    ۴۰ نکته برای سرحال شدن پس از بیداری


     

    ۱- موسیقی گوش کنید. این کار انسان را سرحال و زندگی را درخشان و موفقیت آمیز می‌کند.
     
    ۲- افزودنی ها را دور بریزید. رنگ های مصنوعی و طعم دهنده های مصنوعی انرژی بدن را کم می‌کنند.
     
    ۳- با دهان باز خمیازه بکشید! این کار اکسیژن بیشتری به بدن می‌رساند و باعث سرحالی مغز می‌شود. نفس عمیق کشیدن نیز میزان هوشیاری شما را بالا می‌برد.
     
    ۴- دوش آب گرم بگیرید و سپس یک لیوان آب خنک بنوشید. این کار شما را کاملا هوشیار و سرحال می‌کند.
     
    ۵- دوشاخه ها را از پریز بکشید! جریان های الکتریکی باعث ایجاد خلل در ریتم طبیعی بدن می‌شود. قبل خواب دوشاخه وسایل برقی را از پریز بیرون بکشید.
     
    ۶- آب خنک بنوشید تا عضلات کم تحرک فعال شوند. کمی آب میوه نیز می‌توانید به آب خنکتان اضافه کنید تا انرژی بیشتری پیدا کنید.
     
    ۷- سر و ته شوید! این کار به افزایش حافظه و میزان هوشیاری کمک می‌کند. اگر نمیتوانید کاملا روی سر خود بایستید، بنشینید و یک دقیقه سرتان را بین زانوهایتان قرار دهید. سپس سر را به آرامی بالا بیاورید.
     
    ۸- مسواک بزنید. با خمیردندانی با رایحه پونه، سرحالی در صبح را احساس کنید! با جویدن آدامسی با طعم پونه نیز میتوانید بخشی از مغز را که مسئول هوشیاری است، تحریک کنید.
     
    ۹- سرتان را ماساژ دهید. این کار جریان خون به مغز را تحریک می‌کند. از نوک انگشتانتان استفاده کنید (نه ناخن)، از بالای سر شروع کنید، شقیقه ها و پیشانی را ماساژ دهید و در یک حرکت کمان شکل، اطراف گوش ها را نیز مورد لطف دستانتان قرار دهید.
     
    ۱۰- موز بخورید. این میوه حاوی فیبر و سه قند طبیعی ساکارز، گلوکز و فروکتوز است و منبع انرژی خوبی برای صبح ها محسوب می‌شود.
     
    ۱۱- جدا بخوابید. اگر همسرتان خروپف می‌کند در اتاقی دیگر بخوابید. البته راه حل اساسی برای حل این مشکل را نیز بیابید.
     
    ۱۲- مرتب باشید. تمیز و مرتب کردن وسایل خانه، لباس ها و حتی خودتان در ابتدای روز انرژی زیادی به شما می‌بخشد.
     
    ۱۳- گریپ فروت بو کنید! بو کردن این میوه هوشیاری را افزایش می‌دهد. از دیگر رایحه های انرژی زا میتوان بوی لیمو، اکالیپتوس و پونه را نام برد.
     
    ۱۴- میوه بخورید. زردآلو، سیب و گلابی میوه هایی هستند که چه تازه و چه خشک شده آنها سرشار از انرژی است.
     
    ۱۵- سبز از سیاه انرژی زا تر است! چای سبز کافئین کمتری دارد، انرژی بیشتری به بدن می‌دهد و باعث کاهش وزن می‌شود.
     
    ۱۶- بپر بپر کنید! طناب زدن، پریدن و دویدن به مدت تنها یک دقیقه خواب را از سرتان می‌پراند.
     
    ۱۷- سحرخیز باش تا کامروا شوی، حتی در روزهای تعطیل!! با زیاد خوابیدن در روزهای تعطیل برنامه خواب روزانه تان را به هم نزنید.
     
    ۱۸- معجزه لیمو! به محض بیدار شدن، یک لیوان آب لیمو شیرین بنوشید تا سوخت و ساز و انرژی بدن افزایش پیدا کند.
     
    ۱۹- از غلات لذت ببرید. این خوراکی سرشار از فیبر و کربوهیدرات است و انرژی بخش صبح های شما خواهد شد.
     
    ۲۰- یک اسپری آب در اتاق خود داشته باشید. یک بار اسپری کردن آب روی صورت سرحالتان خواهد کرد.
     
    ۲۱- از کمر بچرخید! چرخاندن بدن، فشار روی ستون فقرات را کاهش می‌دهد و هضم غذا را آسان می‌کند.
     
    ۲۲- شانه هایتان را بالا بیندازید. شانه های انعطاف ناپذیر مانع از گردش خون به مغز می‌شود. شانه هایتان را تا نزدیکی گوش ها بالا بیاورید، تا ده بشمارید و سپس با نفسی عمیق شانه ها را پایین بیاورید.
     
    ۲۳- به اتاق نور بپاشید! دوپامین، اندورفین و برخی مواد شیمیایی مغز در صورتی آزاد می‌شوند که شما در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. این کار تا ۵ ساعت به شما انرژی می‌دهد.
     
    ۲۴- به مدت یک دقیقه کف دستانتان را مالش دهید و تصور کنید که تمام اضطراب و استرس هایتان از نوک انگشتانتان بیرون می‌روند.
     
    ۲۵- قرمزته! به چیزی قرمز رنگ خیره شوید. قرمز باعث افزایش ترشح آدرنالین، ضربان قلب و فشار خون می‌شود.
     
    ۲۶- معجزه گل ها. زیبایی، رنگ و رایحه گل ها هرکسی را به هیجان می آورد. بوییدن یک گل شما را به سرعت سرحال می‌کند.
     
    ۲۷- آواز بخوانید. آواز خواندن نوعی افزایش دهنده انرژی کاملا طبیعی است. هرجا که توانستید آواز بخوانید یا حداقل زیر لب ترانه ای را زمزمه کنید.
     
    ۲۸- مانند تارزان ها! پایین تر از استخوان ترقوه و درست بالای قلبتان غده ای به نام تیموس وجود دارد. برخی از انرژی درمانگران اعتقاد دارند که ضربه های آرام و متوالی روی غده تیموس به افزایش انرژی کمک می‌کند.
     
    ۲۹- لامپ های اتاق را عوض کنید. در اتاق نشیمن یا اتاق کارتان از لامپ های "طیف کامل” استفاده کنید. این نور ها بیشترین شباهت به نور خورشید را دارند و در نتیجه چشم ها خسته نمی‌شوند.
     
    ۳۰- کشمش بخورید. کشمش منبع خوبی از "بور” و آهن است؛ به همین دلیل بدن را سرشار از انرژی می‌کند.
     
    ۳۱- میوه درخت کاج را بو کنید. روغن خوشبوی موجود در میوه های مخروطی کاج و صنوبر، باعث آزاد شدن آدرنالین در بدن می‌شود که به سرعت شما را سر حال می آورد.
     
    ۳۲- معجزه آب سرد. یک تکه پارچه پنبه ای را در آب سرد فرو ببرید و سپس دست و صورت خود را با آن بپوشانید. خواب به سرعت از شما دور می‌شود!
     
    ۳۳- گوش هایتان را ماساژ دهید. با سرانگشتان خود تمام قسمت های گوش را به مدت یک دقیقه ماساژ دهید تا گرم شدن آن، به نشانه جریان یافتن خون، را متوجه شوید. این کار باعث هوشیاری بیشتر شما می‌شود.
     
    ۳۴- به خودتان انرژی مثبت بدهید. صبح ها از تکرار جملات خسته کننده بپرهیزید و به جای آن از جملات دلگرم کننده استفاده کنید: امروز من سرشار از انرژی هستم و میخواهم در همه کارهایم موفق باشم.
     
    ۳۵- با تندتر راه رفتن به خود انرژی مضاعف دهید. در ابتدای صبح با کمی دویدن و یا حتی افزایش سرعت راه رفتن میتوانید انرژی بیشتری کسب کنید.
     
    ۳۶- ATP به بدن برسانید. این مولکول مسئول رساندن انرژی به سلول های شماست و در سبزیجات، غلات و به ویژه در تخمه کدو یافت می‌شود.
     
    ۳۷- عینک آفتابی بزنید زیرا نور شدید باعث آزار چشم ها می‌شود و ایجاد خستگی می کند.
     
    ۳۸- صبحانه را فراموش نکنید. یکی از مهمترین نکات برای نشاط در تمام روز، خوردن صبحانه ای مقوی شامل غلات و پروتئین است.
     
    ۳۹- صبح تان نورانی! بلافاصله بعد از بیدار شدن لامپ ها را روشن کنید و به هیچ وجه در تاریکی صبحانه نخورید. اگر ممکن است، چراغ خوابتان را روی ساعت بیداری تنظیم کنید تا به محض بیدار شدن با اتاقی نورانی مواجه شوید.
     
    ۴۰- قهوه بنوشید. قهوه ای سرشار از پروتئین (مانند کافه لاته)، بنیه و نیروی شما را افزایش داده و باعث بهبود تمرکزتان نیز می‌شود.

    منبع: زندگی مثبت

    معرفی بهترین مقاصد گردشگری غذایی

    هر مقصد  گردشگری غذایی ویژگی‌های منحصر به خودش را دارد، اما برخی کشورها در این میان برجسته‌ترند. معرفی تمامی مقاصد گردشگری که بهترین غذاها را دارند، در یک مقاله امکان‌پذیر نیست بنابراین تعداد معدودی از آن‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم...

     

    ایتالیا

    ریزوتو( Risotto)   و اسوبوکوهای (Ossobucco) میلان و فگاتو (Fegato)  ونیز زبانزد خاص و عام اند.  در کنار این‌ها از پاستاها، پنیرها، سبزیجات،ماهی‌های تازه، روغن‌ها و ژلاتو (Gelato) ایتالیایی (بستنی ایتالیایی) هم نمی‌توان به‌سادگی عبور کرد.

    Risotto

    Risotto

    Ossobucco

    Ossobucco

    Fegato

    Fegato

    Pasta

    Pasta

     

    پروونس فرانسه

    پروونس فرانسه یکی از بهترین سبک‌های آشپزی جهان را داراست. مردم محلی غذاهای این منطقه را، غذای خورشید و قلب (Cuisine du Soleil et du Coeur ) می‌نامند. خورشید به خاطر تازگی و طراوتی که مواد اولیه این غذاها از خورشید گرفته و قلب نماد دوست‌داشتنی بودن آن‌هاست. از سوپ ماهی بویابیاس(Bouillabaisse ) با طعم فوق‌العاده‌اش گرفته تا راتاتوی (ratatouille )ساده که بهترین نتیجه پخت سبزیجات به‌طور جداگانه و ترکیب آن‌هاست. سبک آشپزی فرانسوی یکی از بهترین سبک‌های آشپزی جهان است.

    Cheese

    Ratatouille

    Ratatouille

    Bouillabaisse

    Bouillabaisse

     

    نیویورک

    در نیویورک نه‌تنها می‌توانید برخی از غذاهای دیگر کشورها را بهتر از طعم اصلی‌شان تجربه کنید بلکه بسیاری دیگر از وعده‌های غذایی خاص نیویورک در جهان بی‌نظیر است. ساندویچ‌های بزرگ کوفته قلقلی دودی، ماهی‌دودی (Lox) و شیرینی‌های نیویورک را به‌سختی می‌توان در سایر نقاط دنیا یافت.

    Lox

    Lox

    meatballsub2

    dominique-ansel

     

    خاورمیانه

    غذاهای خاورمیانه‌ای از لبنان گرفته تا ترکیه و حتی یونان در همسایگی خاورمیانه، طرفداران بسیاری دارد. مزه (Mezze)، پیش‌غذاهای خوش‌طعم، انواع کباب و گوشت‌های گریل شده، سبزیجات تازه و غذاهایی با چاشنی زیره سبز از مشهورترین غذاهای این منطقه است. دلمه، هوموس(Hummus)، سالاد تبوله (Tabouleh)، باباقانوش (Baba ghanoush)و پنیر فتا از دیگر غذاهای دلپذیر مختص خاورمیانه است. علاوه بر این‌ها باقلوا و شیرینی‌های خاورمیانه‌ای طعمی به‌یادماندنی برایتان به همراه خواهند داشت.

    کباب سلطانی

    مزه

    مزه

    تبوله

    تبوله

    Baba Ghanoush

    Baba Ghanoush

     

    مکزیک

    مکزیک را به غذاهای خاص خودش می‌شناسند. از سس‌ها و کویچ(ceviche ) (ماهی خوابانده) که طعم شکلاتی دارند، تا ملخ سرخ‌شده در سیر و لیمو در منطقه واهاکا ( Oaxaca)، مردم هرکدام از نواحی مکزیک ذائقه خاص خودشان را دارند، شمالی‌ها بیشتر غذاهای گوشتی را می‌پسندند و مردم یوکتان(Yucatan) که غذاهای تند و پر ادویه حوزه دریای کارائیب را ترجیح می‌دهند.

    002 tex-mex-(1)

     

    تایلند

    غذاهای تایلندی مملو از طعم‌ها و ادویه‌های خاص هستند. در یک گاز از غذای تایلندی می‌توانید مزه‌های شیرین، ترش، تند و نمکی را همزمان تجربه کنید. همسایگی برمه، چین و مالزی باعث شده تا تایلند کشور ترکیب ذائقه‌ها و طعم‌های مختلف باشد.

    padthai Pad-Thai Thai-street-food

     

    ژاپن

    سوشی مشهورترین و محبوب‌ترین غذای ژاپنی است. غذاهای ژاپنی به‌خوبی برای مردم جهان شناخته‌شده‌اند و در جای‌جای جهان می‌توانید سوشی، تمپورا(Tempura)  یا استیک را سفارش دهید، اما هیچ کدام عطروطعم وطراورت سوشی های تازه سواحل ژاپن را نخواهند داشت.

    سوشی

    سوشی

    japanese-ramen img_3592b

    ساشیمی

    ساشیمی

    6076882995_f515eb5903_b

    بسیاری دیگر از کشورها هم غذاهای خارق‌العاده‌ای دارند: پرو یکی از مقصدهای گردشگری محبوب علاقه‌مندان به غذا است، در چین هزاران نوع وعده غذایی سرو می‌شود که حتی نام برخی از آن‌ها را هم نشنیده‌ایم، غذاهای حوزه دریای کارائیب عطروطعم خاص خودشان را دارند و خورشت لوبیا سیاه (Feijoada ) برزیلی، استیک‌های آرژانتینی، خورشت‌های گوشت و سبزیجات شمال آفریقا که در حرارت کم و در ظرف‌های سفالی طبخ می‌شوند(Tajines) هریک بهترین طعم ممکن را رقم می‌زنند.

    Feijoada

    Feijoada

    img_3504b

    بال کارائیبی

    بال کارائیبی

    maxresdefault

    به‌جز ایتالیا و فرانسه در سایر نقاط اروپا هم غذاهای شگفت‌انگیز بسیاری وجود دارد، تاپاس های معروف اسپانیایی و همچنین بهترین ژامبون‌های جهان را در اسپانیا پیدا می‌کنید و در اسکاندیناوی تجربه غذاهایی چون شاه‌ماهی ، کلم ترش (sauerkraut )، تورته زاخا( Sachertorte) ، گولاش (Goulash) (غذایی که با گوشت گاو یا گوساله و سبزیجات تهیه می‌شود) هیجان‌انگیز است.

    129112-960x720-burgis-sachertorte-eine-wienerische-variante

    Sachertorte

    Goulash

    گولاش

    Tapas

    تاپاس

     

    یک خبر از ایذه

    شورای شهر ایذه بعد از 80 روز تشکیل جلسه داد

    شورای اسلامی شهر ایذه بعد از گذشت 80 روز به‌ دلیل استعفای 6 تن از اعضا تشکیل جلسه داد.

    خبرگزاری فارس: شورای شهر ایذه بعد از 80 روز تشکیل جلسه داد                

    به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، شورای اسلامی این شهر بعد از گذشت 80 روز دوباره تشکیل جلسه داد و اعضای مستعفی در کنار پنج عضو موافق در جلسه حاضر شدند.

    در این نشست که با وساطت جمعی از افراد و مسئولان خیر تشکیل شد، تعدادی از این مسئولان حضور داشتند.

    این نشست که شامگاه چهارشنبه به پایان رسید، اعضای شورا با بیان دیدگاه‌ها درباره مشکلات و کاستی‌های موجود سخن گفتند.

    رئیس شورای اسلامی شهر ایذه در این نشست با اشاره به اینکه همه دلیل این استعفا را می‌دانند اظهار کرد: از زمان آغاز تا 17 ماه فعالیت به این نتیجه رسیدیم که بی‌برنامه در حال کار هستیم و شعارهای زمان تبلیغات عملی نشده و نتوانسته‌ایم در مقابل انتظارات مردم پاسخگو باشیم.

    هدایت‌الله سلحشور با بیان اینکه دو عامل باعث اتفاقات استعفای شورا بوده است افزود: بی‌توجهی‌های صورت گرفته به جایگاه شورا یکی از دلایل اصلی این دوری و دلزدگی بوده است.

    وی با اشاره به اینکه برای روی آوردن به مسئله استیضاح، تعداد افراد منتقد به حد نصاب نرسید گفت: در زمان حضور در شورا 547 مصوبه اجرا نشده داشته‌ایم که این موضوع باعث دل‌سردی شد و بعد از استعفا جلساتی در فرمانداری و استانداری تشکیل شد که بنابر این جلسات، پذیرفتیم که کار خود را دوباره آغاز کنیم.

    سلحشور اضافه کرد: برای آغاز دوباره کار نیز سیاست ما همان سیاست قبلی و استراتژی تفاوت کرده است؛ برای همکاری در صورتی موافق برنامه‌های اجرا شده هستیم که تغییرات را لمس کنیم.

    وی با اشاره به اینکه آنچه در حوزه شهرداری، کارمندان و شورا باید رعایت شود دوری از صحبت‌های حاشیه‌ای است تصریح کرد: برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد تا افرادی که به‌دنبال مطالبات مردمی هستند متهم نشوند.

    رئیس شورای اسلامی شهر ایذه با اشاره به اعضای موافق فعالیت‌های شهرداری در شورای شهر خاطرنشان کرد: ما این اعضا را در مقابل خود نمی‌دانیم و به‌دنبال آن هستیم تا در کنار هم موانع و مشکلات موجود را رفع کنیم.

    سلحشور با ابراز نارضایتی از برگزاری مناقصات انجام شده در شهرداری گفت: مناقصات انجام شده بدون هماهنگی و تصویب شورای شهر بوده و باید پیگیری شود تا روند قانونی آن در شورا طی شود.

    وی در پایان با بیان اینکه وضعیت موجود شهر جای انتقاد دارد تشریح کرد: توان مسئولان اجرایی در شهرداری بیشتر از این نیست و این موضوع باعث ادامه داشتن مشکل آسفالت، حمل زباله، افزایش ترافیک و ... شده است.

    معرفی خودرو روز ایران

     

    رونمایی از شاسی بلند ایران خودرو +عکس

     
     
      
     

    خودروی هایما 7 یک شاسی بلند جمع‌وجور با ظاهری شرقی است که به یک موتور 2.0 لیتری DVVT مجهز است. 

    حداکثر قدرت خروجی این موتور برابر با 167 اسب بخار و گشتاور آن 180 نیوتن بر متر دردور 4500 بوده و مصرف سوخت این خودرو طبق اطلاعات منتشر شده توسط کارخانه سازنده برابر با 8.8 لیتر در 100 کیلومتر می باشد.

    توان خورجی موتور این خودرو توسط یک گیربکس 5 سرعته تیپ ترونیک محصول هیوندای کره جنوبی به چرخها جلو منتقل می‌شود.

    تجهیزات رفاهی و ایمنی با استفاده از سیستم‌هایی نظیر ESP، کنترل و نمایش فشار باد تایرها، 4 سنسور رادار، فرمان بشکن و پشت‌سری‌های فعال، ارتفاع مناسب کف برای حرکت در خارج از جاده، فنربندی و تعلیق مناسب و طراحی خوب از نکات مثبت این خودرو به شمار می‌آیند.

    برای تأمین انرژی از موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری 16 سوپاپ با زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها استفاده شده است. این موتور از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی و یا اتوماتیک تنها می‌تواند چرخ‌های جلو را به گردش درآورد. 

    بیشینه نیروی تولیدی 147.5 اسب بخار در دور موتور 6000 است. گشتاور نیز در دور 4500 نهایتاً به 180 نیوتن متر می‌رسد. 



    خط تولید «هایما» + عکس

    خط تولید «هایما» + عکس

    خط تولید «هایما» + عکس

    خط تولید «هایما» + عکس

    خط تولید «هایما» + عکس

    خط تولید «هایما» + عکس

    خط تولید «هایما» + عکس

    خط تولید «هایما» + عکس