سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نشریه آمریکایی : انتخابات امسال آمریکا مایه مسرت ایران است

تقارن پخش سریال آمریکایی " هاوس آو کاردز" با انتخابات پرحاشیه ریاست جمهوری 2016 آمریکا توجه بسیاری از رسانه های وابسته به جریان تندرو در ایران را به خود جلب کرده است.
یک نویسنده آمریکایی نوشته است مسایل حاشیه ای انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا از سوی رسانه های ایرانی به شدت دنبال شده و اتهامات دو نامزد اصلی انتخابات به یکدیگر و نیز مطرح شدن شائبه تقلب در انتخابات در روزنامه ها و رسانه های ایرانی بازتاب داده می شود.
به گزارش عصر ایران خانم " رابین رایت " تحلیلگر و نویسنده مجله " نیویورکر" آمریکا با انتشار گزارشی در این باره نوشته است تقارن پخش فصل نخست از سریال آمریکایی " هاوس آو کاردز" تحت عنوان " خانه پوشالی " به مدت دو هفته - با دوبله فارسی - از یک شبکه تلویزیونن دولتی ایران همزمان با هفته های باقی مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نظر اتفاقی نمی آید.
سریال " هاوس آو کاردز "  پشت پرده کثیف سیاست بازی در داخل آمریکا را روایت می کند و تقارن این سریال  با انتخابات پرحاشیه ریاست جمهوری  امسال آمریکا می تواند سوژه ای جذاب برای بسیاری از رسانه های دولتی در ایران باشد. 
به نوشته رابین رایت این رسانه ها با اشاره به ماجرای سریال " هاوس آو کاردز" و جنجال های انتخاباتی ماه های گذشته در آمریکا با نگارش یادداشت ها و ارایه تحلیل هایی می گویند این سریال و حاشیه های پرحرف و حدیث دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا درباره سوابق رسوایی های جنسی و اخلاقی ، نشان می دهد فساد موجود در ساختار حاکمیت " شیطان بزرگ " بسیار بیشتر آن چیزی است که در دهه های گذشته بارها از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته بود.
رابین رایت می نویسد بسیاری از روزنامه های ایران به ویژه روزنامه های وابسته به جریان محافظه کار، کارتون هایی از کلینتون و ترامپ را در صفحه نخست خود منتشر کرده و انتخابات امسال را به تمسخر گرفته اند. در فردای مطرح شدن فایل صوتی و تصویری ترامپ که در سال 2005 سخنانی رکیک را درباره زنان مطرح می کرد، 19 روزنامه ایرانی با چاپ عکس ها و کاریکاتورهای این مساله را در صفحه نخست بازتاب داده بودند.
به نوشته رابین رایت همچنین اظهارات چند باره ترامپ درباره امکان و احتمال تقلب در انتخابات آمریکا به طور گسترده ای در رسانه های ایران به ویژه در رسانه های وابسته به جریان محافظه کار بازتاب داده شد. به نوشته این تحلیلگر آمریکایی شاید یک انگیزه قوی از پوشش دادن به این مساله انتقام از انتخابات پرحرف و حدیث ایران در سال 2009 (1388) باشد که متعاقب آن ناآرامی های گسترده ای در اعتراض به آنچه که تقلب و دستکاری در نتایج آرا خوانده می شد ، صورت گرفت.
نیویورکر می نویسد مقامات ایرانی درباره احتمال ریاست جمهوی هیلاری کلینتون سیگنال هایی " اطمینان بخش " و به طور همزمان " دلسرد کننده " می دهند. به نوشته این نویسنده آمریکایی ریاست جمهوری کلینتون از سویی به معنای تداوم " توافق هسته ای" است که ماحصل ماه ها و سال ها چانه زنی بین ایران و آمریکاست و از سوی دیگر با توجه به سخنان و مواضع هیلاری کلینتون در طول ناآرامی های متعاقب انتخابات ریاست جمهوری 2009 – 1388 – در ایران، مقامات ایرانی دل خوشی از او ندارند.
به نوشته رابین رایت رسانه های تندرو و اصلاح طلب تقریبا موضع یکسانی درباره دونالد ترامپ دارند و او را به شکل یک " دلقک " تصویر می کنند.
به نوشته نیویورکر از نظر ایران مهم ترین وجه اهمیت انتخابات امسال آمریکا سرنوشت توافق" برنامه جامع اقدام  مشترک " (برجام) در دولت پس از اوباماست. هفته نامه تجارت فردا اخیرا روی طرح جلد خود تصویری از دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را کار کره و این پرسش را مطرح کرده بود که : کدام یک از دو نامزد خطر بیشتری برای برجام دارند؟
بر اساس این گزارش اما تهدید ترامپ مبنی بر " به مذاکره گذاشتن دوباره توافق هسته ای با ایران " هوادارانی نیز در میان جریان محافظه کار مخالف برجام در داخل ایران یافته است؛ از جمله حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان با استقبال از این موضع ترامپ در در مصاحبه ای با یک خبرگزاری ایرانی گفته بود:" عاقلانه ترین شعار و برنامه ترامپ دیوانه، پاره کردن توافق هسته ای با ایران است."
وزارت خارجه ایران: تکذیب نقش ایران در حمله موشکی به ناو آمریکایی
بهتر آن است نظامیان آمریکایی به جای فرافکنی، مانع جنایات و خونریزی های بیشتر شده و به کشتار مردم بی دفاع و مظلوم یمن توسط همپیمانان خود خاتمه دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهارات منتسب به یک ژنرال نظامی آمریکایی در خصوص نقش احتمالی ایران در حمله موشکی به سمت ناوهای آمریکایی در دریای سرخ را داستانی تخیلی و خیال پردازانه، مشکوک و بی اساس خواند و آن را به شدت رد کرد.
به گزارش عصرایران، در اطلاعیه وزارت خارجه ایران آمده است: بهرام قاسمی گفته است که اظهارات ضد و نقیض و نامفهوم  مقامات آمریکایی در روزهای گذشته، اظهاراتی خلاف،  توام با سوء ظن و نابجاست که حاکی از سردرگمی آنان است.

وزارت خارجه ایران: تکذیب نقش ایران در حمله موشکی به ناو آمریکایی
وی یادآور شد:  همانگونه که پیش‌تر گفته‌ایم به نظر می‌رسد دولت آمریکا  باید به جد و بیش از آن‌چه تصور می‌کند مراقب اقدامات آنانی باشد که برای مدتی است در یک تجاوز وحشیانه و تحمیلی در  باتلاق جنگ یمن دست و پا می‌زنند و در یک تصور باطل برای نجات خود از ورطه این شکست مفتضحانه می‌خواهند با افزایش تنش و گسترش دامنه جنگ و خشونت،  دیگران را به صحنه جنگ بی حاصل یمن وارد نمایند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در پایان تاکید کرد: بهتر آن است نظامیان آمریکایی که با کمک مستقیم و غیر مستقیم خود به نیروهای ائتلاف در جنایات علیه مردم یمن نقش غیر قابل انکاری دارند به جای فرافکنی، مانع جنایات و خونریزی های بیشتر شده و به کشتار مردم بی دفاع و مظلوم یمن توسط همپیمانان خود خاتمه دهند.
نبرد موصل؛ حرکت دومینو علیه داعش
گرچه نبرد موصل از صبح روز دوشنبه ۲۶ مهر آغاز شد، اما شمارش معکوس این عملیات به طور دقیق بیش از چهار ماه پیش و در پی موفقیت عملیات آزادسازی فلوجه آغاز شده بود.

به گزارش مشرق، نبرد آزادسازی موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد، چهار روز پیش آغاز شد اما شمارش معکوس آغاز این عملیات در خردادماه امسال و پس از موفقیت عملیات بازپس گیری فلوجه آغاز شد.

موصل، بیش از دو سال در اشغال داعش

از زمانی که موصل واقع در 400 کیلومتری بغداد، سحرگاه  10 ژوئن 2014 (20 خرداد 93) به اشغال داعش در آمد تا این لحظه، نقشه مناطق تحت اشغال داعش در عراق کوچکتر شده است، زیرا از دو سال پیش که عراق با حمله داعش روبه رو شد و بخش های گسترده ای از خاک آن به اشغال این گروه در آمد تحولات میدانی مختلفی رخ داده است که حاصل آن آزادسازی مناطق مهمی از عراق از جمله الرمادی، هیت، فلوجه به اضافه بخش های گسترده ای از استان صلاح الدین بوده است.

در پی این تحولات که کفه ترازو را به نفع عراق تغییر داد، اکنون موصل با یک و نیم میلیون جمعیت آخرین پایگاه مهم داعش در عراق به شما می آید، در نتیجه آزادی آن، راه شکست نهایی داعش را هموارتر می کند.

نبرد موصل، مادر جنگ علیه داعش

از حدود چهار ماه پیش تا کنون بحث و بررسی های متعددی در خصوص عملیات آزادسازی موصل جریان داشت و محور آن بیشتر بر چگونگی آغاز این عملیات و نیروهای شرکت کننده در آن متمرکز بوده است.

با توجه به گستردگی نبرد موصل از آن تحت عنوان بزگترین عملیات نظامی علیه داعش و مادر جنگ علیه این گروه یاد می شود.

بحث بر سر مشارکت نیروهای پیشمرگه و الحشد الشعبی

مشارکت یا عدم مشارکت نیروهای پیشمرگه کُرد یکی از چالش های مربوط به عملیات نظامی موصل به شمار می آید و مسئولان عراقی چند ماه قبل اعلام کردند که نیروهای پیشمرگه کُرد در نبرد آزادسازی موصل مشارکت نخواهند داشت اما اکنون به نظر می رسد این نیروها با هماهنگی و توافق بغداد در مناطق از پیش تعیین شده حضور دارند و به نظر می رسد  بیانیه «مسعود بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق نیز در راستای همین هماهنگی ها باشد زیرا وی اعلام کرد نیروهای پیشمرگه بدون هیچ گونه گرایش های حزبی و قومی و تنها بر مبنای اهداف ملی در این عملیات حضور دارند.

اما مشارکت نیروهای الحشد الشعبی نیز بحث و جدل زیادی را به دنبال داشت تا جایی که برخی طرف های منطقه ای و پیش از همه عربستان و ترکیه مخالفت خود را با حضور این نیروها در نبرد موصل ابراز داشتند و حتی عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز مشارکت آنان در نبرد مزبور را فاجعه دانست و ترکیه نیز در مورد عواقب مشارکت این نیروها در عملیات موصل و ورود آنان به این شهر به اهالی آن هشدار داد.

الحشد الشعبی در واقع نیروهای بسیج مردمی از گروههای مختلف عراق هستند که برخی طرف های منطقه ای و بین المللی در تلاش هستند آن را یک گروه مشتکل از شیعیان معرفی کرده و به این ترتیب اینگونه القا کنند که الحشد الشعبی رویکردهای طایفه ای و مذهبی دارد.

در این میان الجبیر مخالفت خود را با هر گونه مشارکت الحشد الشعبی در نبرد آزادسازی موصل اعلام کرد و هشدار داد اگر این نیروها وارد این شهر که بسیار بزرگتر از فلوجه است، بشوند واکنش بسیار شدیدی در انتظار آنان خواهد بود.

رجب طیب اردوغان رئیس جهور ترکیه نیز تاکید کرد که کشورش از هیچ کس دستور نمی گیرد و از پایگاه بعشیقه بیرون نخواهد رفت. آنکارا همچنین سقف اظهارات خود را با هدف فراهم ساختن شرایط نقش آفرینی مستقیم در عملیات نینوا و مرکز آن موصل بالا برد واردوغان توصیه کرد برای پی بردن به رابطه کشورش با این منطقه و ساکنان ترکمن و عرب و نیز کُردها باید تاریخ مطالعه شود.

نقشه تبدیل نینوا و موصل به مناطق مستقل

ترکیه و عربستان در استان های غربی عراق نفوذ قابل توجهی دارند و در سال های گذشته توانسته اند ائتلاف های جدی در این مناطق تشکیل دهند که با تکیه بر برخی شخصیت های محلی و پیش از همه اثیل النجیفی و رافع العیساوی صورت گرفت؛ دو فردی که در تلاش برای تقویت نقشه های خود در نینوا و الانبار هستند.

در این شرایط آنکارا و ریاض در تلاش برای تبدیل نینوا و الانبار به مناطق مستقل شبیه اقلیم کردستان عراق هستند که از زمان نفوذ داعش در عراق مرزهای آن به میزان زیادی گسترده شده است.

نقشه آمریکا برای مرحله پس از آزادی موصل

در این میان  بغداد بیم دارد که همزمان با گسترش دامنه نبرد آزادسازی موصل، توطئه ها برای تقویت نقشه نفوذ در استان نینوا به ویژه از ناحیه واشنگتن افزایش یابد زیرا واشنگتن اکنون بر ترسیم نقشه شمال سوریه و عراق بر اساس اولویت های خود متمرکز شده است و به عنوان نمونه شرط « استقرار نیروهایی مشخص در داخل موصل بعداز آزادسازی» این شهر را مطرح کرده است.

به نظر می رسد آمریکایی ها قصد دارند پس از آزادسازی موصل کنترل این شهر را به یک نیروی شبه نظامی موسوم به الحشد الوطنی به فرماندهی اثیل النجیفی، استاندار معزول نینوا و همپیمانان عشایر آن واگذار کنند و جالب اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز پیشتر به این طرح واشنگتن اشاره کرده بود.

دغدغه‌های بغداد در نینوا و الانبار

به هر حال آنچه پیچیدگی تحولات کنونی شمال عراق را دو چندان می کند، اینکه بغداد از مهار اشتهای زیاده خواهانه اقلیم کردستان ناتوان است و با بلندپروازی های مهره ترکیه در عراق یا همان اثیل النجیفی و رافع العیساوی مبنی بر توسعه نینوا و الانبار به عنوان مناطق مستقل روبه رو است و از سوی دیگر عرب های اهل تسنن نیز با افزایش نقش و نفوذ نیروهای پیشمرگه کُرد در نینوا و موصل مخالف هستند.

در این میان تکاپوهای جاری برای تشکیل مناطق مستقل و اجرای نقشه تقسیم عراق به عنوان هشدار جدی مطرح است.

نخست وزیر عراق تکلیف را روشن کرد

در بحبوحه این بحث و جدل ها و مواضع طرف های مختلف از جمله عربستان، ترکیه و آمریکا، حیدر العبادی نخست وزیر عراق با اعلام اینکه عملیات آزادسازی موصل با مشارکت نیروهای ارتش و پلیس عراق در کنار نیروهای الحشد الشعبی و پیشمرگه های کُرد انجام می گیرد، هرگونه ابهام در این خصوص را از بین برد.

وی در عین حال تاکید کرد که به جز نیروهای ارتش و پلیس عراق هیچ گروه دیگری وارد شهر موصل نخواهد شد.

همچنین مسئولان عراق به صراحت اعلام کردند که هیچ نیروی خارجی در میدان نبرد حضور نخواهند داشت که این موضع در واقع پاسخی به مواضع ترکیه است که بر حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق و مشارکت در عملیات آزادسازی موصل پافشاری دارد.

خبرهای خوش از نبرد موصل

نبرد موصل هماهنگی بی سابقه بین تمام نیروهای عراقی شرکت کننده در این عملیات را به تصویر کشیده است به گونه ای که تنها دو روز پس از آغاز این عملیات بیش از 20روستا و 3 بخش و یک مرکز شهر تحت کنترل نیروهای عراقی درآمده است.

عملیات زمینی نیز از چهار محور در اطراف موصل جریان دارد و نبرد در  دو محور شرق و شمال شرقی با مشارکت فعال نیروهای پیشمرگه انجام می شود. محور جنوبی عملیات از سمت پایگاه «القیاره» به دست ارتش و پلیس عراق به اجرا درآمده و محور چهارم که همان محور غربی است با هماهنگی ارتش عراق و پیشمرگه ها اداره می شود که هدف آن جلوگیری از فرار داعش به داخل خاک سوریه است.

 
منبع: تسنیم

حدیث روز/ چهار نشانه بدبختی در کلام پیامبر اکرم(ص)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در کلامی گران بها چهار نشانه بدبختی و شقاوت انسان را بیان فرموده اند.
مشرق- پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمودند:

از نشانه ‏هاى بدبختى است: چشم بى ‏اشک، سختى و قساوت دل، حرص زدن زیاد در طلب روزى و پایدارى (اصرار) بر گناه.
 
 
 متن حدیث:
 
رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم:
مِن علاماتِ الشَّقاءِ: جُمُودُ العَینِ، وقَسوَةُ القَلبِ ، و شِدَّةُ الحِرصِ فی طَلَبِ الرِّزقِ، و الإصرارُ على الذَّنبِ.
 
 
 
"خصال، صفحه 243"

برترین تصاویر جهان در ۲۵ مهر ۹۵

تعویض چرخ های خودرو در مسابقات نسکار «کانزاس» آمریکا (AP)

نمایش سوارکاران در نمایش بین المللی اسب الجدیده مراکش (Reuters)

تزئین شهر به مناسبت جشنواره سالانه تفلیس گرجستان (EPA)

۱۵۰ بازیگر با لباس شخصیت های افسانه ای مسیر رودخانه سنت پترزبورگ را با تخته موج سواری طی کردند. (EPA)

بازی کودکان سوری نزدیک چادرهای خود در اردوگاه پناهندگان ترکیه (Reuters)

مسابقات پرواز با وینگ سوئیت در هونان چین (Reuters)

بازدید دانش آموزان با ماسک شخصیت های سیاسی از موزه منچستر انگلیس  (Reuters)

موتور سواری هنگام غروب آفتاب در مناطق روستایی میانمار (AP)

مردم فلسطین با اتوبوس از مرز مصر وارد جنوب نوار غزه می شوند. (AP)

مردی پرچم یک کلیسای تاریخی در صربستان را آماده می کند. (AP)

تجمع مردم برای خارج کردن سپرده ها از موسسه آرمان در بهبهان

اهواز - ایرنا - برای دومین روز متوالی تجمع گروهی زیادی از سپرده گذاران موسسه مالی آرمان در بهبهان برای خارج کردن سپرده های خود ادامه یافت.

به گزارش ایرنا تعداد زیادی از شهروندان بهبهان تقاضای خروج سپرده های خود از موسسه آرمان را داشته و از روز سه شنبه به شعبه این موسسه در بهبهان مراجعه کرده اند. تعداد مراجعان به حدی بوده که موجب مسدود شدن خیابان شده است. این تقاضای شهروندان در پی انتشار نامه اداره کل سازمان ها و بهبود روش های بانک ملت به تمامی شعب این بانک مبنی بر ممنوعیت ارائه خدمات بانکی به موسسه آرمان بوده است.
در این نامه که در فضای مجازی منتشر شده آمده است: گفته شده که موسسه اعتباری آرمان که متشکل از دو تعاونی وحدت و البرز ایرانیان است، فاقد مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستند.
در پی این تجمع موسسه آرمان هرگونه مشکل مالی و ممنوعیت مراودات بانکی را رد کرد.
حمیدرضا جهازی مدیر منطقه آرمان در جنوب غرب کشور در نامه ای به فرماندار بهبهان اعلام کرده که نام تعاونی اعتبار وحدت به طور سهوی و اشتباه در نامه درج شده و با پیگیری این موسسه قرار است اصلاح و حذف شود. در این نامه موسسه آرمان هر گونه مراوده مالی و پولی را با تعاونی البرز ایرانیان نیز رد کرده است.
همچنین روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهبهان چهارشنبه در سایت این فرمانداری پاسخ قلندر نژاد جانشین مدیر کل منطقه جنوب غرب کشور موسسه آرمان را منتشر کرده است.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهبهان، صبح چهارشنبه گزارش هایی از تجمع مردم در محل شعبه موسسه آرمان در بهبهان و تقاضای دریافت سپرده های خود از این شعبه به این فرمانداری رسید و تماس های متعددی از سوی شهروندان با فرمانداری پیرامون این موضوع گرفته شد. با پیگیری انجام شده مدیر کل منطقه جنوب غرب این موسسه با ارسال نامه توضیحات لازم را ارائه کرد. پس از آن با پیگیری فرماندار بهبهان و مدیران ارشد موسسه آرمان، بانک مرکزی در نامه شماره 95/192136 مورخ 16 شهریور به کلیه بانک ها و موسسات مالی دولتی و غیر دولتی ابلاغ کرد که محدودیت های در نظر گرفته شده برای ارائه خدمات بانکی، تنها در مورد تعاونی اعتباری البرز گستر ایرانیان بوده و شامل تعاونی اعتباری وحدت (موسسه ملی و اعتباری آرمان) نمی شود.
قلندرنژاد جانشین منطقه جنوب غرب موسسه آرمان با حضور در نشست شورای تامین بهبهان ضمن پاسخ به این شایعات گفت: در پی شکایت دادستان کرمانشاه از موسسه البرز گستر ایرانیان و بیان اینکه این موسسه مشکلاتی دارد و با توجه به اینکه موسسه آرمان دارای دو زیر مجموعه البرزگستر ایرانیان و وحدت است، بانک مرکزی نیز موسسه وحدت و البرز گستر ایرانیان را با هم در نامه ای آورده و محدودیت هایی را برای آنها اعمال کرد .
وی ادامه داد: با پیگیری انجام شده بانک مرکزی در نامه ای اعلام کرد که موسسه وحدت هیچگونه مشکلی ندارد و این محدودیت ها شامل موسسه البرز گستر ایرانیان است.
وی در خصوص مراجعه شهروندان بهبهان برای دریافت سرمایه های خود در این موسسه افزود: ما هیچ مشکلی برای پرداخت پول نداریم و هر کسی می تواند با مراجعه به موسسه پول های سپرده خود را دریافت کند فقط با توجه به حجم عظیم مشتریان و ازدحام جمعیت امروز مشکل پاسخگویی داشتیم زیرا کارکنان و متصدیان باجه روزانه می توانند پاسخ گوی تعداد محدودی باشند بنابراین به طور قطع در یکی دو روز نمی توانند پاسخگوی این تعداد مراجعه کننده بوده است.
وی این اطمینان را به همه مردم بهبهان داده که در هر زمان مراجعه کنند با کمال احترام به آنها پاسخ داده شود.
قلندر نژاد اظهار کرد: این موسسه هم اکنون در هیچ کجای خوزستان و کشور مشکلی ندارد و فعالیت عادی خود را دنبال می کند و امیدواریم مردم شهرستان بهبهان نیز با توجه به مستندات ارائه شده با آرامش و اعتماد اجازه دهند روال عادی کار موسسه دنبال شود چرا که موسسه هیچ مشکلی از نظر نقدینگی در خوزستان و کشور ندارد.
بر اساس این گزارش، موسسه آرمان، 21 درصد سود به سپرده ها پرداخت می کند.
برخی شنیده ها حاکیست فعالیت اصلی موسسه آرمان برج سازی و ساختمان سازی در تهران است.
با وجود پیگیری خبرنگار ایرنا مسئولان موسسه آرمان و فرماندار بهبهان به تماس ها پاسخ ندادند.

عامل قتل جوان 26 ساله در ساحل رودخانه کرخه دستگیر شد

            شوش - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب شوش گفت: فردی که یک جوان 26 ساله را در جریان درگیری در ساحل رودخانه کرخه به قتل رسانده بود دستگیر شد.

درگیری شبانه تعدادی جوان در ساحل رودخانه کرخه در شوش پنجشنبه گذشته به مرگ یک جوان 26 ساله و مصدوم شدن پنج نفر دیگر منجر شد.
در این درگیری که در مجاورت پل ناجیان شوش رخ داد تعدادی جوان از شهرهای شوش و اهواز به دلیل نامعلوم با سلاح سرد با هم درگیر شدند.
همچنین در این درگیری یکدستگاه خودروی پراید به آتش کشیده شد.
مصطفی نظری چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:با پیگیری به عمل آمده جوانی که با چاقو مرتکب قتل شده بود شناسایی و دستگیر شد.
وی اظهار کرد: در این رابطه چهار نفر نیز به عنوان عوامل اصلی درگیری دستگیر و روانه زندان شدند.
دادستان شوش افزود: این حادثه به صورت ویژه از سوی دستگاه قضایی و پلیس در دست بررسی و پیگیری قرار گرفت.
شهرستان شوش با 220 روستا و بیش از 200 هزار نفر جمعیت در شمال استان خوزستان واقع است.

نماینده اهواز در مجلس:خوزستان سرزمین قومیت هاست/سخن تفرقه انگیز بر زبان نیاوریم

اهواز - ایرنا - نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت:سیاسیون باید در کنار مردم باشند تا خوزستان را قوی کرده و به افرادی که آبادانی استان را نمی خواهند، بفهمانیم که با همه قومیت ها در استان خوزستان متحد هستیم.

جواد کاظم نسب الباجی شامگاه سه شنبه با حضور در شب موسیقی قومیت های مختلف خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:سخن نماینده مردم در مجلس با سیاسیون این است که مردم در کنار هم و با قومیت های مختلف در استان خوزستان با آرامش زندگی می کنند، لذا نباید سخن تفرقه انگیز بر زبان بیاوریم.
وی با تاکید بر دوری از تفرقه افکنی میان قومیت ها، افزود:برخی سیاسیون هنگامی که به میدان می آیند، سخنان قومیتی می زنند.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش با تجلیل از اقدام اداره کل میراث فرهنگی استان در برگزاری جشن خوزستانی ها در اهواز، گفت:جشن های اقوام، برنامه های خوبی هستند که نشان می دهد خوزستان، فرا استانی است و همه قومیت ها نظیر ' لر، عرب، بختیاری، ترک، دزفولی، شوشتری، قشقایی و بهبهانی' در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی می کنند.
عضو مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:برای داشتن خوزستان آبادتر ، باید به همه قومیت های استان، لباس و زبان آنها با دیده احترام برخورد کنیم.
کاظم نسب الباجی همچنین با بیان وضعیت میراث فرهنگی خوزستان، گفت:میراث فرهنگی جزوی از تاریخ یک ملت است، لذا باید آن را تقویت کرد و نمایندگان مردم در مجلس نیز در کنار مسئولان هستند تا مشکلات حل شود.
وی توضیح داد:برای تقویت و بازسازی بناهای تاریخی نیز با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت و گو شد، لذا باید در راستای افزایش آگاهی شهروندان نسبت به تاریخ خود اقدام کرد.
به گزارش ایرنا اجرای موسیقی زنده شهرهای خوزستان شامل ایذه، اندیکا، باوی، دزفول، آبادان، باغملک، خرمشهر، ماهشهر، دشت آزادگان، رامهرمز، شوش، اهواز، لالی، شادگان، شوشتر، اهواز، مسجدسلیمان، شیبان، بهبهان و اندیمشک در جشن خوزستانی ها از 29 شهریور تا 2 مهر ماه به مدت پنج شب از ساعت 17 تا 23 شب در نمایشگاه های بین المللی اهواز برگزار می شود.
7164/6125 *خبرنگار:عاطفه جوادی -انتشار دهنده:سیدبهادر حسینی*

مدیرعامل جدید پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر منصوب شد

آبادان - ایرنا - مهدی قارونی به عنوان مدیرعامل جدید پتروشیمی بو علی سینا منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر منصوب شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا درحمکی از سوی عادل نژاد سلیم مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، قارونی بعنوان مدیر عامل جدید شرکت پتروشیمی بوعلی سینا منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر منصوب شد.
پیش از این محمدرضا صاحب نسق مدیرعاملی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا را بر عهده داشت.
یکی از واحدهای مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی شهرستان بندر ماهشهر در روز چهارشنبه 17 تیر امسال دچار آتش سوزی شد که پس از سه روز این آتش مهار شد.
شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت 36 هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) واقع است.
این شرکت وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که سال 1377 تاسیس شد.
خوراک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که از کارخانجات NGL (1000/900 پازنان) و پتروشیمی امیرکبیر تامین می شود و طی فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می شود.
7104 / 6037
خبرنگار: مسعود گادار ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

پلیس فتا در خصوص اثرات مخرب شبکه های اجتماعی هشدار داد

اهواز - ایرنا - پلیس فتا خوزستان در خصوص 10 اثر منفی و غیرقابل جبران شبکه های اجتماعی بر زندگی انسان ها هشداری منتشر کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا در این اطلاعیه 10 اثر منفی به این شرح آمده است: 1-تعاملات فرد به فرد یا رو در رو را کاهش می دهد: با استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی نه تنها وقت کمتری برای گذراندن با افرادی خواهید داشت که به صورت فیزیکی در اطراف شما حضور دارند بلکه دوستان و اعضای خانواده تان زمانی که ببینند شما به دستگاه های الکترونیکی، موبایل و گدجت های تان بیش از آنها اهمیت می دهید از محبت شما ناامید شده و ناراحت خواهند شد. در نهایت هم افراد تمایل کمتری به صرف وقت و بودن در کنار شما خواهند داشت.
2- احساس نیاز به توجه را به شدت افزایش می دهد به این معنی که ارسال پست ها و استاتوس های غیرمفید و مبهم در فیس بوک به راحتی می تواند تبدیل به عادتی زننده و مخرب در زندگی افرادی شود که بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.
رقابت بی پایان برای به دست آوردن لایک بیشتر و کامنت های متعدد می تواند زندگی شما را به نابودی بکشاند.
3- توجه شما را از اهداف زندگی واقعی منحرف خواهد کرد به این معنی که درک این موضوع که توجه بیش از حد افراد به دنیای مجازی و هویت خود در شبکه های اجتماعی آنها را از رقابت در دنیای واقعی و رسیدن به اهداف مهم بازداشته بسیار آسان است. بیشتر جوانان به جای اینکه با تلاش و پشتکار مهارت های لازم برای رسیدن به اهداف عالی خود را کسب کنند ترجیح می دهند به فوق ستاره ای در دنیای مجازی و شبکه هایی از قبیل فیس بوک، توییتر و … شوند.
4- خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد یعنی با توجه به مطالعات اخیر افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده ای اعتیاد گونه دارند نسبت به افراد عادی احساسات منفی بیشتری از جمله افسردگی را تجربه می کنند. افرادی که قبلا سابقه ابتلا به افسردگی داشته اند بیش از دیگران در معرض خطر هستند. اگر فکر می کنید که غمگین شده اید یا کمی احساس افسردگی می کنید بهتر است به خود استراحتی بدهید و چند روز از شبکه های اجتماعی و دوستان مجازی خود فاصله بگیرید.
5- احتمال شکست روابط موجود در شبکه های اجتماعی بیش از روابطی ست که در دنیای واقعی داریم که از حسادت و غیرتی که در روابط موجود در شبکه های اجتماعی وجود دارد به ندرت نتیجه مثبتی حاصل می شود.
استفاده از شبکه های اجتماعی برای ایجاد روابط بیشتر و صمیمی تر گزینه ای آسان است اما بهتر است بدانید که این گزینه آسان می تواند خسارات غیر قابل جبرانی به روابط شما در دنیای واقعی بزند. مطالعات نشان می دهد زمانی که یکی از زوج ها بیش از حد درگیر یک شبکه اجتماعی مانند فیس بوک شود همسر او تمایل بیشتری برای نظارت و کنترل اعمال و رفتار او خواهد داشت که این موضوع می تواند منجر به بحث های طولانی و در نهایت مرگ رابطه شود.
6- استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی خلاقیت افراد را نابود می کند، طبق تجربه و به جرات می گویم که شبکه های اجتماعی آسان ترین راه برای توقف رشد یا کشتن فرآیند خلاقیت در انسان است.
تأثیرات منفی گشت وگذارهای بی هدف در شبکه های اجتماعی مانند زمانی است که شما از روی بی فکری و بدون برنامه خاصی به تماشای تلویزیون و برنامه های این جعبه جادویی بپردازید. اگر تصمیم گرفته اید که بهره وری خود را افزایش دهید و از وقت خود استفاده ای بهینه کنید تمام اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی را از همین امروز خاموش کنید.
7- قلدرهای فضای سایبری هنوز زنده و سرحال هستند چون مردم فکر می کنند در فضای مجازی هیچ محدودیتی وجود ندارد و به همین دلیل چیزهایی را که در زندگی واقعی به عنوان راز حفظ می کنند و کمتر بر زبان می آورند به آسانی در شبکه های اجتماعی بیان می کنند.
اگر شما جزو این قبیل افراد نیستید باز هم این احتمال وجود دارد که روزی برخی از مسائل خصوصی خود را با کاربران دیگر در میان بگذارید و اگر همین الآن هم بیان حرف های خصوصی تان برای دیگران در فضای مجازی یکی از عادت هایتان است بهتر است همین جا تمامش کنید. آن قدرها هم که فکر می کنید در اینترنت ناشناس نیستید. با وجود هکرها و کلاه برداران حرفه ای که در دنیای وب پرسه می زنند باید همیشه مراقب امنیت خود و اطلاعات محرمانه تان در شبکه های اجتماعی باشید.
8- مقایسه پیوسته خود با دیگران در شبکه های اجتماعی شما را به نابودی خواهد کشاند به صورتی که شخصیت های دیجیتالی افراد که در شبکه های اجتماعی وجود دارد به طرز چشمگیری با شخصیت و هویت واقعی آنها متفاوت است. پس از چند ماه درگیر شدن با این شبکه ها و مقایسه خود با افراد دیگر ممکن است فکر کنید که آنها از شما خیلی بهترند اما بهتر است این موضوع را همیشه به خاطر بسپارید که آنها هم مانند شما یک انسان هستند و درست مانند شما از نقاط ضعف و قوت مشخصی برخوردارند.
9- شبکه های اجتماعی افراد را به شدت بی خواب می کنند نوری که از صفحه نمایش دستگاه های الکترونیکی مختلف به چشمان شما ساطع می شود ذهن را فریب داده و به آن القا می کنند که الان وقت خواب نیست.
یکی از عوامل کلیدی برای برخورداری از سلامت جسمی و روانی کامل خواب کافی ست و عوارض بی خوابی مکرر بر هیچکس پوشیده نیست بنابراین بهتر است هنگام خواب گوشی خود را در اتاق دیگری بگذارید و آن را با خود به رختخواب نبرید.
10- حریم خصوصی شما را به خطر می اندازد، در بین شبکه های اجتماعی خرید و فروش اطلاعات افراد امری طبیعی ست و طبق افشاگری اخیر اسنودن دولت هایی نظیر آمریکا به تمام اطلاعات افراد از جمله آدرس ایمیل، تماس های شما در اسکایپ و … دسترسی دارد که این امر موجب کم رنگ شدن مفهومی به نام حریم خصوصی در فضای مجازی شده است بنابراین اگر هر چیزی را که به ذهنتان می رسد در شبکه های اجتماعی با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید باید بدانید که تنها به دولت ها و شبکه های اجتماعی کمک کرده اید که شما را راحت تر به دام بی اندازند.
در پایان ذکر این نکته ضروری ست که شبکه های اجتماعی در کنار این اثرات منفی و مخرب فواید بی نظیری برای پیشرفت و ترقی جوامع، سازمان ها و افراد نیز داشته است و انتخاب بعد مثبت یا منفی هر فناوری بر عهده خود کاربر است.
7148 / 6037
خبرنگار: هنا نیسی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

معاون دادستان اهواز: 50 کیلوگرم تریاک در اهواز کشف و ضبط شد

اهواز - ایرنا - معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: 50 کیلوگرم تریاک و هشت کیلوگرم مواد روان گردان در اهواز کشف و ضبط شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان، علی اصغر صادقی گندمانی اظهار کرد: با گزارشی که از سوی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خوزستان در خصوص فعالیت باند تهیه و توزیع مواد روان گردان به سرکردگی 'ج.چ' و همکاری وی با قاچاقچیان دریافت شد، اقدامات لازم برای شناسایی متهمان و دستگیری آنان آغاز شد.
وی افزود: پس از رهگیری و انجام کارهای اطلاعاتی توسط پلیس، قاچاقچیان در محل تحویل مواد روان گردان توسط ماموران غافلگیر و دستگیر شدند.
صادقی گندمانی گفت: متهمان به هویت 'ج.چ' و 'ع.س' به همراه هشت کیلوگرم مواد روان گردان شیشه دستگیر و با صدور قرار بازداشت موقت روانه شدند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز همچنین از کشف و ضبط 50 کیلوگرم تریاک در این شهرستان خبر داد و گفت: این محموله نیز پس از دریافت خبر توسط پلیس و تحقیقات و شناسایی خودروی حامل مواد مخدر، در یکی از مبادی شهرستان اهواز توقیف شد.
صادقی گندمانی افزود: در این رابطه نیز دو متهم به هویت 'ح.ن' و 'ه.د' دستگیر و با صدور قرار بازداشت، روانه زندان شدند.
7151 / 6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

برخورد مرگبار دو دستگاه موتور سیکلت در جاده کشت و صنعت شوشتر

شوشتر - ایرنا - برخورد مرگبار دو دستگاه موتور سیکلت در جاده کشت و صنعت شوشتر یک کشته و دو مصدوم برجای گذاشت.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی شوشتر سعید محمدخواه سرپرست فوریت های پزشکی شوشتر در این زمینه گفت: این حادثه حوالی ساعت 19:45دقیقه روز شنبه به وقوع پیوست که بلافاصله دو دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد.
وی افزود:در این حادثه یکی از موتورسواران در دم جان باخت و دو نفر دیگر به شدت مصدوم شدند.
وی ادامه داد:مصدومان به بیمارستان خاتم الانبیا شوشتر منتقل شدند و مراحل درمان آنها در حال انجام است.
علت این حادثه توسط کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است.
در سال جاری دهها مورد تصادف موتورسیکلت منجر به فوت در شهرهای شمالی خوزستان از جمله شوشتر ، شوش ، دزفول و اندیمشک گزارش شده است.
6065/7159 خبرنگار:ایمان صادقی حسنوند** انتشاردهنده:محمدرضا بنوره

شلیک گلوله، جان سربازی را در اهواز گرفت

اهواز - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان گفت: یک سرباز وظیفه در اهواز شنبه شب با گلوله ای که از اسلحه خود شلیک شد، جانش را از دست داد.

شهیار میرخشتی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این حادثه در ساعت 20:17 در قرارگاه فجر در ابتدای جاده اهواز ماهشهر در کانکس نگهبانی رخ داد.
وی افزود: دلیل این حادثه هنوز مشخص نشده است.
گفته می شود احتمالا این حادثه به صورت غیر عمد اتفاق افتاده است.
شهریور امسال نیز یک سرباز در پاسگاه انتظامی سویسه شهرستان کارون با اسلحه خود اقدام به خودکشی کرد.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری فرخ زاد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

تشدید پدیده شرجی از روز سه شنبه در خوزستان

اهواز – ایرنا – مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: پدیده شرجی در طول هفته خوزستان را در بر می گیرد اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه تشدید می شود.

کوروش بهادری شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رطوبت در این روزها به 80 تا 90 درصد می رسد که به دلیل جنوبی شدن جریانات جوی به ویژه در نوار ساحلی خوزستان وجود دارد.
وی افزود: از روز یکشنبه به دلیل وزش باد احتمال وقوع پدیده گرد و غبار محلی در بسیاری از نقاط خوزستان دور از انتظار نیست و از بعداز ظهر انتظار افزایش ابر نیز وجود دارد.
بهادری ادامه داد: در 24 ساعت گذشته اهواز، امیدیه و آغاجاری با 38 و ایذه با 11 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنک ترین نقاط استان گزارش شده است.
مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: دمای هوای روز شنبه اهواز بین 38 و 18 درجه سانتیگراد در نوسان است.
وی خاطرنشان کرد: دمای هوای نیز تا آخر هفته به تدریج تا یک درجه افزایش می یابد.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

پل نهم اهواز سال آینده به بهره برداری می رسد

اهواز - ایرنا- استاندارخوزستان گفت:پل نهم اهواز از پروژه های تاثیرگذار در کاهش ترافیک شهری است که قرار است در سال 96 به اتمام برسد اما این پل به تنهایی نمی تواند مشکل ترافیک را آنگونه که انتظار می رود برطرف سازد.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز یکشنبه درجلسه بررسی طرح های عمران شهری شهرستان اهواز در سرسرای استانداری افزود: به همین جهت احداث زیرگذر در منطقه زردشت اهواز می تواند نقش تکمیل کننده را برای پروژه پل نهم ایفا کند.
وی گفت: اگر این پروژه را پس از تکمیل پل نهم آغاز می کردیم مشکلات ترافیکی باز هم گریبانگیر این منطقه بود اما با برنامه ریزی صورت گرفته و زمان بندی مناسب این دو پروژه به صورت همزمان تکمیل شده و می توانند در کنار هم بخش عمده ای از مشکلات ترافیکی این منطقه را برطرف سازند.
استاندار خوزستان ادامه داد: اعتبار مورد نیاز پل زیرگذر زردشت را تامین خواهیم کرد و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد اما نیاز است که در این زمینه با دستگاه های مختلفی نظیر آب و برق، گاز و نفت هماهنگی لازم صورت گیرد.
وی همچنین درخصوص برنامه های پیش بینی شده برای احداث سه پل عابر پیاده بر روی رودخانه کارون در مقطع اهواز گفت: باتوجه به اینکه زندگی امروز ماشینی شده و میزان تحرک افراد نیز کاهش یافته نیاز است برای توسعه سلامت جامعه و ورزش همگانی بستر مناسب را برای شهروندان در فضاهای عمومی ایجاد کنیم.
شریعتی افزود: پیش از این شهرداری با احداث پل طبیعت در منطقه کیانپارس اهواز تحول خوبی در سطح این شهر ایجاد کرد و تاکنون به خوبی مورد استقبال عموم قرار گرفته است.
وی یادآور شد:در کشورهای توسعه یافته که دارای رودخانه هستند طرح های مختلفی در جهت توسعه ورزش همگانی و سلامت جامعه اجرا شده که نیاز است در سطح خوزستان نیز اجرای این پروژه ها در دستور کار قرار گیرد.
استاندار خوزستان گفت: یکی از مسائل اصلی دولت در برنامه ششم توسعه احیای رودخانه کارون بوده و نباید به طرح های مربوط به این رودخانه به صورت بخشی نگاه کنیم بلکه باید همگی در زمینه اجرای پروژه های شهری کوشا باشیم.
شهردار اهواز نیز گفت: از زمان آغاز بکار خود در شهرداری در سطح منطقه زردشت اهواز پروژه های مختلفی از قبیل پل عابر، زیرگذر، پارک، زمین ورزشی و فضای سبز اجرا کردیم و تنها پروژه باقی مانده زیرگذر است که اکنون در دستور کار قرار گرفته است.
سید خلف موسوی افزود: همچنین در زمینه ساخت مسجد و مرکز درمانی حدود 500 میلیارد ریال به این منطقه اختصاص داده شد که با احداث این پل روگذر تمامی پروژه های تعریف شده به اتمام خواهد رسید.
وی ادامه داد: استاندار خوزستان نیز از ابتدای کار بر توسعه خدمات شهری تاکید فراوان داشته و به همین جهت اجرای این پروژه روگذر در این منطقه در اولویت قرار گرفته است.
وی بیان کرد: این پروژه به اعتباری معادل 80 میلیارد ریال نیازمند است که استانداری خوزستان تامین اعتبار مورد نیاز آن را به صورت کامل برعهده گرفته است.
موسوی ادامه داد: پروژه روگذر زردشت جزو طرح های مطالعاتی طرح جامع ترافیکی خوزستان به شمار رفته و برنامه ریزی لازم در جهت آغاز بکار آن انجام شده است.
رئیس شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: یکی از مواردی که باید برای اجرای این پروژه ها در اهواز در نظر گرفته شود کارشناسی اعتبارات لازم است چرا که در گذشته پروژه هایی آغاز و در ادامه کار به دلیل نبود کارشناسی اعتبارات به مشکل جدی برخورده اند.
هوشنگ شیر مردی افزود: نصب تابلو روز شمار در این پروژه ها و سپردن کار به مجریان متخصص و توانمند یکی دیگر از الزامات برای اجرای هرچه بهتر این پروژه های شهری است.

**با اجرای هیچ پروژه ای در رودخانه کارون مخالفت نخواهد کرد
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: این سازمان با اجرای هیچ پروژه ای در رودخانه کارون مخالفت نخواهد کرد اما در این پروژه ها باید مسائل فنی به صورت کامل بررسی و اجرا شود.
محمدرضا شمسائی افزود: متاسفانه در برخی از پروژه ها این مسائل فنی رعایت نشده و سال های آینده مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد چرا که این پروژه ها در حریف رودخانه کارون احداث شده و با کوچکترین سیل صدمات زیادی را به بار می آورد.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: برخی از پروژه های اهواز مانند موزه آب و طرح جزیره سال ها است که به دلیل مشکل اعتباری متوقف شده و پیشنهاد می شود که پیش از اجرای هر پروژه جدیدی، وضعیت پروژه های نیمه تعطیل و تعطیل مشخص شود.
وی اظهار کرد: همچنین در زمینه توسعه بحث گردشگری ایجاد یک تله کابین به طول سه کیلومتر از پارک لاله اهواز تا پارک جزیره با اعتبار حدود 200 میلیارد ریال پیش بینی شده که تاثیر بسزایی در رونق گردشگری دارد.
دراین جلسه احداث سه پل عابرپیاده( پل طبیعت) بر روی رودخانه کارون، احداث پل زیرگذر در منطقه زردشت اهواز مصوب شد و قرار شد شهرداری اهواز، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و سازمان آب و برق استان در این خصوص هماهنگی لازم را صورت دهند.
یکی از این پل های عابر پیاده قرار است جنب کتابخانه مرکزی منطقه کیانپارس اهواز احداث شود و مطالعات لازم در این خصوص انجام شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد اما برنامه های مطالعاتی برای احداث دو پل عابرپیاده دیگر بر روی روخانه در دستور کار قرار گرفت.
عملیات اجرایی پروژه پل زیرگذر جانبازان منطقه زردشت نیز تا سه ماه آینده آغاز خواهد شد.
در این جلسه همچنین پروژه موزه آب اهواز که حدود 9 سال است بلاتکلیف مانده مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد این پروژه برای تکمیل به سازمان آب و برق خوزستان واگذار شود و این سازمان نیز در یک سال آینده این موزه را به بهره برداری برساند.
7152/ 6037
خبرنگار: محمد رضا خبازان ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام به مقام سومی آسیا دست یافت

آبادان - ایرنا - تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام با پیروزی بر تیم الاهلی امارات بر سکوی سومی رقابت های قهرمانی بسکتبال باشگاه های آسیا ایستاد.

به گزارش ایرنا دیدار رده بندی این مسابقات روز یکشنبه در کشور چین برگزار شد که در پایان تیم پتروشیمی بندر امام با نتیجه 100 بر 74 برابر الاهلی امارات به پیروزی رسید.
دو تیم در کوارتر نخست بازی پایاپایی ارائه دادند اما این تیم پتروشیمی بندر امام بود که توانست 18 بر 17 حریف اماراتی خود را از پیش رو بردارد.
در کوارتر دوم با نمایش خوب شاگردان مهران شاهین طبع آغاز شد هر چند که تیم الاهلی هم برای کسب امتیاز روی به پرتاب های سه امتیازی آورده بود اما فرصت طلبی بازیکنان پتروشیمی سبب شد این تیم در پایان این کوارتر با نتیجه 22 بر 18 پیروز شود تا نیمه نخست با نتیجه 40 بر 35 به سود نماینده ایران پایان یابد.
بازیکنان تیم پتروشیمی بندر امام کوارتر سوم را شاداب تر آغاز کردند و پرتاب های سه امتیازی بازیکنان این تیم براحتی وارد حلقه توری الاهلی امارات می شد و نماینده ایران توانست در پایان این کوارتر با نتیجه 31 بر 19 به برتری برسد.
در کوارتر چهارم هم بازی در کنترل تیم پتروشیمی بندر امام بود و این تیم توانست 29 بر 20 حریف اماراتی خود را شکست دهد.
دیدار پایانی رقابت های قهرمانی بسکتبال باشگاه های آسیا تا ساعتی دیگر بین نمایندگان چین و لبنان برگزار می شود.
7104 / 6037
**خبرنگار: مسعود گادار ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

مرگ یک سرباز در اهواز با شلیک اسلحه خودش

یک سرباز در اهواز به علت شلیک گلوله از اسلحه خود فوت کرد.
به گزارش مهر، ساعت ۲۰ و ۱۷ دقیقه دیروز شنبه یک سرباز بر اثر شلیک گلوله ای از اسلحه خود فوت کرد.
این اتفاق در قرارگاه فجر چهار شیر و در کانکس نگهبانی رخ داده و موضوع آن «خودزنی با اسلحه» عنوان شده است.

عکس/ شاهکار جدید مرسدس بنز

خودروساز آلمانی مرسدس بنز از محصول پرقدرت خود (C63 AMG Coupe) مدل 2017 رونمایی کرد.
منبع: NetCarShow

مادری که بخاطر زندگی، سنگ می‌شکند! +عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مادر فداکار رامهرمزی که به عنوان «مادر نمونه» کشور هم انتخاب شده است، از پستی و بلندی زندگی خود می‌گوید.

روزنامه «ایران» آورده است: هاج و واج مانده‌ایم. آخر مگر می‌شود؟ می‌پرسیم: مادر جان چگونه از پس چنین کار شاقی برمی‌آمدی؟ با لهجه غلیظش می‌گوید: باید مادر باشی تا بفهمی! می‌گوییم: مادر بودن و عشق مادری، درست؛ در روح بزرگت، در همت بی‌نظیرت و در ایمان بی‌تزلزلت شکی نیست؛ اما آخر برای یک زن ساعت‌ها کار شاق روزانه آن هم با یک پتک سنگین 20 کیلویی و خرد کردن سنگ سخت، کاری است فراتر از کارستان ... باز هم به همین جمله اکتفا می‌کند: مادر باید باشی تا بفهمی...

دست‌هایش هیچ شباهتی به دست‌های زن‌هایی که می‌بینیم و می شناسیم، ندارد؛ هرچند شکی نیست که اگر با چشم دل نگاه‌شان کنی، زیباترین دست‌های عالمند. دست‌هایی کار کرده با پینه‌های قدیمی، شیارهای عمیق و جای زخم‌های التیام یافته... گوش مردم منطقه سرگچ سال‌هاست که با صدای پتک و دیلم این زن عشایری آشناست؛ زنی که طی سالیان، هر روز خدا راهی معدنی در آن حوالی می‌شد تا نان زندگی خود و هفت فرزندش را در دل سنگ‌های سخت جست‌وجو کند. صدای شیرزنی که یک مادر بود و می‌دانست که چشمان زیادی به دست‌های او دوخته شده است. با قدرت تمام پتک را بر دل سنگ‌های کوه می‌کوبید و سنگ‌های سختی را که در برابر اراده این مادر تاب مقاومت نداشتند، به ناله وامی داشت.

به گفته خودش، سنگ‌ها را می‌شکست تا دل فرزندانش نشکند. وقتی مرد خانه به دلیل کهولت و از کارافتادگی زمینگیر شد، تصمیم گرفت هم مرد خانه باشد و هم زن. کوه‌های منطقه سرگچ در اطراف رامهرمز در خوزستان داغ تفتیده، از نزدیک شاهد ایثار و فداکاری‌های زنی بودند که چرخ زندگی را با ضربات سنگین پتک بر دل سنگ‌ها به گردش درمی‌آورد.

مریم نصیری‌زاده، «بانوی سنگ‌شکن» که از سوی «بنیاد فرهنگی - بین‌المللی مادر» به عنوان مادر نمونه کشور معرفی شد، در میان زنان و مردانی که ایستاده و او را تشویق می‌کردند، با چشمانی اشکبار لوح تقدیر را در دستان پینه بسته‌اش گرفت و با صدایی رسا گفت: من یک مادر هستم و همه مادران ایرانی برای آسایش فرزندانشان از همه چیز می‌گذرند.

کودکی گمشده

مریم نصیری‌زاده این روزها به نمادی از یک مادر فداکار تبدیل شده است. زنی که با مهر مادری سخت‌ترین سنگ‌ها را از دل کوه جدا می‌کرد و با فروش سنگ‌ها، زمینه تحصیل فرزندانش را فراهم می‌کرد. او که 44 بهار را پشت سر گذاشته است، از روزهایی گفت که تن به ازدواج با مردی داد که 45 سال از او بزرگ‌تر بود. با لهجه غلیظ اما دلنشین خود - که به سختی می‌فهمیم - می‌گوید: «دوران کودکی‌ام با یتیمی گذشت. وقتی 5 سال داشتم، پدرم از دنیا رفت و پس از ازدواج مجدد مادرم، به پسرعمویم سپرده شدم. زندگی عشایری ما در ییلاق و قشلاق سپری می‌شد و هر روز همراه با فرزندان پسرعمویم گوسفندان را به دشت و کوه می‌بردیم. از آنجایی که پسرعمویم زن و بچه داشت و به سختی می‌توانست هزینه‌های زندگی را تأمین کند، به ناچار در 13 سالگی تن به ازدواج دادم. یتیم بودم و آن روزها نمی‌توانستم مخالفت کنم. همسرم 45 سال از من بزرگتر بود و وقتی به خواستگاری‌ام آمد، بلافاصله مرا به او دادند. کودکی نکرده بودم و چیزی هم از زندگی نمی‌دانستم.»

او ادامه می‌دهد: «ما عشایرنشین کوه‌های زاگرس بودیم و همسرم دامداری می‌کرد. هر روز گوسفندان را آماده رفتن به دشت می‌کردم و بعد از انجام کارهای خانه، شیر آنها را می‌دوشیدم. وقتی دخترم به دنیا آمد، حس مادری را درک کردم. حسی که خودم سال‌ها از آن محروم بودم. در زندگی صاحب پنج پسر و دو دختر شدم و همه آرزوی من این بود که آنها درس بخوانند. همسرم در کنار دامداری کشاورزی هم می‌کرد و من با کیسه‌های برنج برای بچه‌ها کیف می‌دوختم تا بتوانند کتاب و دفترهایشان را در آن بگذارند. در بهار و تابستان به ییلاق و پاییز و زمستان به قشلاق کوچ می‌کردیم. زندگی راه خودش را می‌رفت که با زمین‌گیر شدن شوهرم، روزهای تلخ رسید و کام‌مان را زهر هلاهل کرد.»

سنگ‌ها تسلیم می‌شدند

این مادر نمونه می‌افزاید: «بچه‌ها برای تحصیل باید به روستای «رودزرد» می‌رفتند که کرایه هر نفر 200 تومن برای رفت و برگشت می‌شد و تأمین این پول برایمان خیلی سخت بود. او سخت‌ترین لحظه زندگی‌اش را  فروختن یکی دو کیلو برنجی را که در گوشه خانه داشته، برای تأمین کرایه ماشین فرزندش می‌داند و می‌گوید آن روز تصمیم گرفتم با دیلم و پتک به جنگ سنگ‌های سخت کوه بروم. 20سال قبل همسرم از کوه پرت شد و آسیب شدیدی دید. دیگر نمی‌توانست راه برود و زمینگیر شد. شرایط زندگی برای ما هر روز سخت‌تر می‌شد و تنها نگرانی من تأمین غذا و هزینه رفت و برگشت بچه‌ها به مدرسه بود. یک روز دخترم پیش من آمد و درخواست کرایه کرد اما پولی در بساط نداشتم، چندکیلویی برنج در خانه داشتیم که آنها را در پلاستیکی ریختم و به دخترم دادم و گفتم آنها را در روستا بفروش و با پولش، کرایه‌ات را حساب کن.»

او ادامه می‌دهد: «نمی‌دانستم چه کنم، فردا هم در پیش بود و دستان من خالی، آن شب تا صبح از شدت ناراحتی خوابم نبرد، بعد از نماز صبح همان طور که به بالا آمدن خورشید از کوه خیره شده بودم، فکری به سرم زد. صبح زود به روستا رفتم و با خرید پُتک و دیلم به دل کوه زدم تا با شکستن سنگ، پولی تهیه کنم. این آخرین راه من بود چون نمی‌توانستم شکسته شدن دل بچه‌هایم را ببینم. خودم هم باورم نمی‌کردم بتوانم پتک 20 کیلویی را بلند کنم و سنگ‌ها را بشکنم، اما در آن لحظات چهره معصوم بچه‌هایم مقابل چشمانم بود و با قدرت بیشتری می‌کوبیدم. با توکل به خدا توانستم روز اول نصف یک ماشین کامیون سنگ بشکنم و آنها را بار ماشین کنم. اولین پولی که گرفتم، 7 هزار تومان بود و با خوشحالی به چادر بازگشتم. از صبح فردا دوباره به کوه می‌رفتم و تا ظهر با پتک و دیلم سنگ‌ها را از دل کوه می‌کندم و آنها را می‌شکستم. وقتی آفتاب به بالای سرم می‌رسید، دوباره به چادر برمی‌گشتم و بساط ناهار را آماده می‌کردم. غذای بچه‌ها و همسرم را می‌دادم و دوباره به کوه باز می‌گشتم و تا غروب آفتاب سنگ می‌شکستم. با غروب خورشید باید برای بچه‌ها مادری می‌کردم و شام می‌پختم و بعد هم موقع خواب می‌رسید، برای بچه‌ها لالایی می‌گفتم. بیشتر شب‌ها از شدت درد دست‌هایم نمی‌توانستم بخوابم. اما سعی می‌کردم بچه‌ها متوجه این موضوع نشوند. دستانم زمخت شده بودند و نمی‌توانستم صورت بچه‌ها را نوازش کنم. بچه‌ها بزرگ‌تر شدند و گاهی اوقات رسول و سلیمان برای کمک همراهم به کوه می‌آمدند و با کمک آنها، سنگ‌ها را بار می‌زدیم. بارها بچه‌ها می‌خواستند تا کمک کنند اما نمی‌گذاشتم.»

مریم نصیری‌زاده می‌گوید: «یک چیز می‌خواستم و خواسته‌ام این بود که درس بخوانند و موفق بشوند و جواب زحمات مرا بدهند. هر روز سنگ‌های بیشتری می‌شکستم تا جایی که بعضی روزها حتی 2 تا 3 کامیون پر می‌کردم. گاهی اوقات سنگ از دل کوه جدا می‌شد و روی دستم می‌افتاد. دستم چند بار شکست اما نگذاشتم بچه‌ها متوجه شوند. برخی روزها کارگران معدن با تعجب کار کردن مرا نگاه می‌کردند و باور نداشتند یک زن بتواند این کار سخت را انجام بدهد.»

این مادر نمونه کشور سه سالی است که سنگ‌شکنی را کنار گذشته است و تنها دلخوشی این روزهایش بازی با تنها نوه‌اش راحله است. او این روزها به تنها آرزویش - که موفقیت فرزندانش است - فکر می‌کند. قاسم در دانشگاه شهید چمران اهواز تحصیل می‌کند و کاظم نیز در دانشگاه افسری مشغول تحصیل است. دخترها کنار او هستند و رسول و سلیمان نیز ازدواج کرده‌اند.

مریم نصیری‌زاده با بیان اینکه سه سالی است فرزندانش به او اجازه کار نمی‌دهند، گفت: آنها قدردان تلاش و زحمت من هستند و خوشحالم که با نان حلال آنها را بزرگ کرده‌ام. در تمام 14 سالی که سنگ شکستم، هیچ‌گاه از دستکش استفاده نکردم و بخشی از دیواره کوه را با همین دستانم شکستم. همسرم بینایی و شنوایی‌اش را از دست داده و من در کنار مادر، از او هم پرستاری می‌کنم. تنها سرپناه ما یک خانه گلی است که یک اتاق دارد و هر روز از پنجره آن به کوهستانی خیره می‌شوم که سنگ‌هایش زیر دستان من خرد شدند و اجازه ندادم کمر زندگی‌ام خم شود.

او فکرش را هم نمی‌کرد که روزی سراغش بیایند و به عنوان مادر نمونه انتخابش کنند؛ او گرچه از این اتفاق خوشحال  است اما شادی حقیقی‌اش را تنها هنگامی می‌داند که بتواند آسایش و موفقیت بچه‌هایش را به چشم ببیند.

پرخوری را با این روش جدید درمان کنید!

|
0 دیدگاه
overfed

محققان دانشگاه بوستون در مطالعات اخیر خود پرده از روش درمانی جدیدی علیه پرخوری برداشته اند که می تواند راه گشای بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی باشد.

مطالعات محققان بوستون نشان می دهد با فعال کردن گیرنده ای با نام Trace Amine-Associated Receptor ۱ (TAAR۱) که در سال ۲۰۰۱ میلادی کشف شد، می توان به کنترل و درمان پرخوری پرداخت.

بیش از ۱۵ میلیون امریکایی از پرخوری، اشتهای زیاد و چاقی بیش از حد رنج می برند. این افراد حجم زیادی از غذا را در مدت زمان کوتاهی مصرف کرده و کنترلی بر اشتهایشان نداشته و خود را بخاطر اشتهای زیاد مورد ملامت قرار می دهند. این مطالعه می تواند پنجره جدیدی رو به درمان چنین افرادی باشد.

محققان آزمایشات خود را بر افرادی که به اختلال پرخوری مبتلا بوده و عادت به خوردن خوراکی های شیرین و شکلات داشتند، انجام دادند. نتایج آزمایشات نشان داد که ترکیبی از گیرنده TAAR۱ و agonist RO۵۲۵۶۳۹۰ عادات پرخوری را کنترل می کنند.

آنتونیو فرگواد، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: « تحقیقات ما نشان می دهد که RO۵۲۵۶۳۹۰ قادر به محدود کردن اشتهای شخص نسبت به خوراکی های شیرین ، فست فودها و … است.»

آدام هاول در ادامه می گوید : « با استفاده از این گیرنده و کشف چنین عملکردی قادر خواهیم بود تا افرادی که به چنین اختلالاتی مبتلا هستند را درمان کنیم.»

خودکشی یک زن از روی پل رودخانه کارون در اهواز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون عملیات سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به این‎که ظهر شنبه، 24 مهرماه فردی مؤنث خود را از روی پل پنجم اهواز به قصد خودشکی به درون رودخانه کارون پرتاب کرد، گفت: تیم غواصی سازمان تاکنون موفق به یافتن جسد این فرد نشده‎اند.
به گزارش ایسنا، محمود کارکن‎روزبهانی در خصوص این حادثه اظهار کرد: ساعت 14:40 ظهر شنبه طی تماس اهالی محل، خبری مبنی بر پرتاب فردی مؤنث از روی پل پنجم اهواز به قصد خودکشی، به ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی اهواز اطلاع داده شد.
او در ادامه بیان کرد: پس از اطلاع از این حادثه، بی‎درنگ دو تیم غواصی شامل تیم ساحلی مستقر در زیر پل پنجم و تیم غواصی ایستگاه کیانپارس را به محل حادثه اعزام کردیم و علاوه بر این‎ها نیز یک تیم حریق آتش‎نشانی از ایستگاه مرکزی و یک تیم نیز از ایستگاه کیانپارس به محل اعزام شد تا چنانچه غواصان نیاز به کمک نیروی انسانی یا ابزارهایی چون طناب و غیره پیدا کردند، این افراد بتوانند یاری‎رسان باشند.
معاون عملیات سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با بیان این‎که براساس گفته شاهدان عینی، این فرد مؤنث حدود 32 سال سن داشته است، افزود: متاسفانه این زن به دلیل سنگینی به محض پرتاب خود مستقیماً به زیر آب رفت و دیگر بالا نیامد؛ باوجود این تیم عملیاتی حاضر در محل تا دو ساعت پس از حادثه نیز عملیات غواصی را جهت یافتن جسد ادامه دادند که متاسفانه موفق به پیدا کردن آن تا این لحظه نشدند.
وی ادامه داد: براساس تجارب قبلی ما در مواجهه با چنین حوادثی، می‎دانیم که آب رودخانه به اندازه‎ای جریان دارد که فرد غرق‎شده را در یک محل نگه نمی‎دارد و او را جابه‎جا می‎کند.
روزبهانی با اشاره به این‎که جست‎وجوها جهت یافتن این زن هم‌چنان ادامه دارد گفت: از آن‎جا که پس از حدود دو ساعت جست‌وجوی تیم غواصی، جسد مورد نظر کشف نشد و از طرفی نیز به غروب برخورد کردیم و براساس قوانین غواصی در تاریکی هوا نیز نمی‎توان عملیات انجام داد، ماموران عملیات را به صورت موقت متوقف کردند تا به یاری خدا از صبح با پاک‎سازی محل مجدداً جست‎وجوی خود را از سر گیرند.
او درباره انگیزه این فرد از این اقدام هم گفت: تا زمان پیدا شدن جسد، نمی‎توان هیچ‎گونه اظهار نظر قطعی درباره انگیزه این فرد از این اقدام و سایر موارد دیگر انجام داد و ان‌شاءالله پس از یافتن جسد تیم‎های کارشناسی موضوع را بررسی خواهند کرد.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی اهواز، احتمال یافتن جسد در روز یک‌شنبه را نیز ضعیف عنوان کرد و افزود: معمولا در چنین مواردی آب رودخانه، جسد را دو سه کیلومتر جابه جا می‎کند و پس از حدود چهار روز فرد متوفی براثر بادکردن بدن، روی آب می‎آید.

وی گفت: درصورتی که جسد در زیر آب به جایی گیر کرده باشد، قطعا غواصان آن را پیدا خواهند کرد.
روزبهانی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا از وجود جسد در آب اطمینان حاصل شده است نیز بیان کرد: بسیاری از اهالی حاضر در محل وی را هنگام ارتکاب این عمل دیده‎اند و پس از حادثه نیز ترافیک بسیار سنگینی روی پل ایجاد شد که این موارد صحت و سقم موضوع را تایید می‎کند؛ ضمن این‎که یک جفت دمپایی متعلق به این زن نیز روی پل وجود داشت که حاکی از آن بود که او پیش از پرتاب خود، دمپایی خود را از پای در آورده است.

اخبار سیاسی روز

«تهاجم فریبنده» سعودی ها در اروپا شکست خورد / ریاض می خواهد خود را «خیر» و ایران را «شر» معرفی کند، اما اروپایی ها این را باور نمی کنند  

به نظر میرسد در پی رای تاریخی اتحادیه اروپا به تحریم تسلیحاتی ریاض به دلیل نقض قوانین بین المللی حقوق بشر توسط ائتلاف سعودی در یمن , عربستان سیاست تملق را در برابر اروپا را در پیش گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ لوبلاگ نوشت: به نظر میرسد در پی رای تاریخی اتحادیه اروپا به تحریم تسلیحاتی ریاض به دلیل نقض قوانین بین المللی حقوق بشر توسط ائتلاف سعودی در یمن , عربستان سیاست تملق را در برابر اروپا را در پیش گرفته است.
به گزارش «انتخاب»؛ سفر محمد الجفری معاون رییس شورای عربستان سعودی در 11 اکتبر به مقصد کمیته امور خارجه اتحادیه اروپا دومین دیدار مقامات بلند پایه عربستان بعد از سفر عادل الجبیر به بروکسل طی سه ماه متوالی بوده است.
این علاقه جدید عربستان به برقراری روابط با اعضای اتحادیه اروپا با رشد انزوای نخبگان این کشورهمزمان شده است. افزایش سرخوردگی ریاض در پی پیگیری های دولت اوباما برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران و بی میلی آمریکا به دخالت در امور سوریه در جهت سرنگونی بشار اسد (هدف اصلی عربستان در درگیری های سوریه ) امر قابل توجهی است. مورد اخیر, با تصویب ماده "عدالت علیه حامیان تروریسم" در مجلس نمایندگان آمریکا که در پی آن دارایی های عربستان در آمریکا بلوکه میشود ثابت شد و همین مساله ضربه سختی به روابط ریاض و واشنگتن وارد کرد.
حتی از این هم نگران کننده تر، با ظهور پوپولیسم انزوا طلب آمریکا که تجسم آن دونالد ترامپ است تغییر ساختاری بلند مدتی در نگرش آمریکا به سیاست خارجی مداخله جویانه و متحدان سنتی این کشور صورت خواهد گرفت. دلیل اینکه آمریکاییها ارزش های متحدان قدیمی را روز به روز بیشتر زیر سوال میبرند تنها به خاطر ترامپ نیست. در واقع اوباما خودش نیز سعودی ها را بارها زیر سوال برده و مورد نقد قرار داده است. اوباما در مصاحبه اش با آتلانتیک" انتقادهایی به عربستان وارد کرد و همین امر اعتراض ترکی الفیصل یکی از ارکان دیپلماسی عربستان را در پی داشت. 
همه اینها با مشکلات مالی بی سابقه عربستان به واسطه کاهش قیمت های نفت همراه شده است. الجفری ضمن پذیرش مشکلات قابل توجه سعودی گفته است که عربستان دیگر یک کشور ثروتمند نیست و به شدت برای ذخایرش جهت رفع نیازهایش نقشه کشیده است.
 
در جست و جوی متحدان جدید

در این زمینه سعودی ها به طور طبیعی توجهشان را به جاهای دیگر برای یافتن متحدان جدید مبذول کرده اند. اتحادیه اروپا قطعا هدف جذابی است. اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین بلوک تجاری جهان و یک باشگاه ثروتمند و قدرتمند جاه طلبی هایی نیز نسبت به خاورمیانه دارد.
به عنوان مثال با توجه به عقب نشینی آمریکا از این منطقه بریتانیا و فرانسه تلاش میکنند که نقششان را در ایجاد امنیت منطقه افزایش دهند.
سخنگوی ریاض تاکید کرده که عربستان و اتحادیه اروپا منافع مشترکی در ایجاد ثبات خاورمیانه دارند. چرا که این مساله میتواند جریان حرکت پناهجویان به اروپا و تهدیدات احتمالی جامعه آزاد اروپا را کنترل کند.در ازای آن عربستان و کشورهای شورای همکاری های خلیج میتوانند فرصت های اقتصادی فراوانی را در اختیار اتحادیه اروپا قراردهند.
همان طور که دیدار اخیر الجفری در پارلمان اروپایی نشان داد, استانداردهای سعودی برای تعریف بحران خاورمیانه تجسمی از جنگ خیر و شر است و معرفی ایران به عنوان شر برای اعضای اتحادیه اروپا و نمایندگان پارلمان اروپایی متقاعد کننده نبوده است. بعد از گوش دادن به سلسله شکایت های تکراری الجفری از ایران برخی از نمایندگان پارلمان از او پرسیدند که سعودی برای کاهش تنش ها با ایران چه کار میتواند بکند؟ الجفری از پاسخ به این سوال قاصر بود و تنها به تشویق وترغیب اروپایی ها برای پایان دادن به حمایت هایشان از کشور حامی تروریسم یعنی ایران بسنده کرد.درضمن همان کمیته امور خارجی هفته گذشته  گزارش روابط ایران و اتحادیه اروپا در سال گذشته بعد از امضای توافق هسته ای را منتشر کرده بود و در این گزارش ایران و عربستان را به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و کار با یکدیگر جهت ایجاد ثبات در منطقه تشویق کرده بود.
در حقیقت این گزارش بر نقش ایران به عنوان یک بازیگر عمده و مهم منطقه ی صحه گذاشته بود. برخلاف کلیشه "سیاست های مخرب منطقه ای ایران" در این گزارش به تلاش های تهران جهت متوقف کردن داعش در عراق اشاره کرده بود. سیاست های منطقه ای ایران از دیدگاه نمایندگان پارلمان اروپایی به مراتب ازآنچه عربستان ترجیح میداد متعادل تر بود.

سد یمن

یمن یکی دیگر از برداشت های به شدت متفاوت عربستان است.مقامات سعودی تلاش میکنند که وجهه ائتلاف عربستانی و اقدامات این ائتلاف را برای ایجاد نظم و ثبات درمقابل تهدیدات ایران ضروری جلوه دهد. با این حال در مقابل این ادعاهای عربستان نمایندگان پارلمان اروپایی بر ادامه نقض قوانین حقوق بشرتوسط ائتلاف عربستان دریمن تاکید داشتند. این نگرانی آنها را بر آن داشت که در وهله اول تحریم تسلیحاتی را علیه عربستان تصویب کنند.
دیدار الجفری به او کمکی نکرد چرا که این دیدار چند روز بعد از گزارش زید رعد الحسین کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در خصوص کشتار ظالمانه ائتلاف در صنعا که منجر به کشته شدن 145 نفر و زخمی شدن 500 نفر شده بود صورت گرفت.
واکنش های بین المللی به این حمله ظالمانه به غیرنظامیان که بسیاری از مخالفان عربستان را نیز متحد کرد عربستان را گرفتار کرد. حتی متحدان کلیدی ریاض نظیر آمریکا و فرانسه نیز این حمله را محکوم کردند و خواستار بازرسی مستقل و بین المللی برای جرایم و جنایات جنگی رخ داده در صنعا شدند.
با توجه به واکنش های پر انرژی و سخت جامعه جهانی به این حادثه مقامات سعودی هیچ چاره ای نداشتند جز اینکه از این حادثه ابرازتاسف کنند . این ابراز تاسف نوعی اقرار به جرم بود. آنها همچنین قول یک بازرسی مشترک سعودی-آمریکایی را در این زمینه دادند.
در خلال دو ساعت مناظره بین الجفری و نمایندگان اروپایی , نمایندگان الجفری را با بیان نگرانی از بابت مسائل مختلفی نظیر حمایتهای سعودی از جبهه النصره و تامین مالی تروریست ها و نقش عربستان در تبلیغ و گسترش وهابیت در جهان و اقدامات تروریستی در اروپا و ادامه حبس رائف بدوی (مخالف عربستان و برنده جایزه ساخاروف در سال 2015) و تبعیض علیه زنان نظیر منع رانندگی زنان در موضع دفاعی قرار دادند.در پایان جلسه الجفری اعتراف کرد که این مناظره نیاز به ایجاد گفت و گو های صریح تر بین عربستان و اتحادیه اروپا را روشن کرده است. مخالفت با این نتیجه گیری سخت است. اما نقطه نظر اتحادیه اروپا در مورد سیاست های سعودی تغییر نخواهد کرد مگر اینکه در سیاست های عربستان تغییراتی صورت بگیرد.
همانطور که مقامات اروپایی بارها تاکید کرده اند و همان طور که استراتژی های جهانی جدید اتحادیه اروپا نشان میدهد منافع این اتحادیه در جنگ با تروریسم, ایجاد ثبات در خاورمیانه , مهار جریان مهاجرت و جذب فرصت های جدید اقتصادی است و این نیاز به همکاری با عربستان وایران به طور همزمان دارد.
گزارش بلومبرگ از پخش سریال امریکایی «خانه پوشالی» از تلویزیون ایران / صداوسیما می خواهد پشت پرده ترامپ و هیلاری را نشان دهد
مخاطبان ایرانی سریال خانه پوشالی با سویه‌های تازه‌ای از سیاست آمریکایی آشنا خواهند شد. پخش سریال خانه پوشالی در تلویزیون دولتی ایران بیانگر تمایل دست‌اندرکاران صدا و سیمای ایران برای نقد نظام سیاسی آمریکا و نمایش لابی‌گری‌ها و فساد سیاستمداران آمریکایی است.

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ بلومبرگ نوشت: مخاطبان ایرانی سریال خانه پوشالی با سویههای تازهای از سیاست آمریکایی آشنا خواهند شد. پخش سریال خانه پوشالی در تلویزیون دولتی ایران بیانگر تمایل دستاندرکاران صدا و سیمای ایران برای نقد نظام سیاسی آمریکا و نمایش لابیگریها و فساد سیاستمداران آمریکایی است. این سریال آمیختهای از واقعیت و تخیل نویسندگانش است اما به نوعی تداعیکننده رقابتهای انتخاباتی میان هیلاری کلینتون و ترامپ است.

به گزارش «انتخاب»؛ سریال خانه پوشالی در شبکه نمایش سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد. نکته جالب توجه این است که همزمان با پخش تبلیغات این سریال، مناظره انتخاباتی میان ترامپ و کلینتون به صورت زنده از شبکه خبر تلویزیون ملی ایران پخش شد که پیش از این سابقه نداشت. 

سیاستمداران ایرانی سالهاست که میگویند آمریکا بزرگترین دشمن ایران است. فؤاد ایزدی تحلیلگر سیاسی ایرانی منتقد آمریکا میگوید که آمریکاییها ظاهری شیک و تمیز دارند، آنها کراوات میزنند و کت و شلوارهای لوکس بر تن میکنند اما این زیباییها ظاهری است و در پشت آن، سیاستهایی خصمانه و پلید علیه ملتهای جهان در حال برنامهریزی است. وی از حامیان پخش این سریال است و اعتقاد دارد که پخش این سریال از تلویزیون دولتی ایران موجب میشود تا مردم بیشتر با این جزئیات پشت پرده سیاستمداران آمریکایی آشنا شوند.

شرکت سونی که حق پخش این مجموعه را در اختیار دارد هنوز در مورد پخش این سریال در ایران اظهار نظری نکرده است. اما به نظر میرسد که حق کپی رایت برای پخش این سریال در ایران صادر نشده و به صورت غیرقانونی دوبله و آماده نمایش شده است.

در ایران به نظر میرسد که اکثر مردم از پیروز شدن ترامپ در انتخابات استقبال نمیکنند. روزنامه جهان اقتصاد که یک نشریه اقتصادی در ایران است، با استقبال از رسوایی اخیر ترامپ و لو رفتن فایل صوتی او و اظهاراتش در مورد مسائل جنسی، تیتر زده بود که آیا این به معنای پایان ترامپ است؟

بسیاری از ایرانیان کلینتون را ترجیح میدهند چرا که به نظر آنها شر کمتری دارد. مردم ایران پس از توافق اتمی خواهان کمتر شدن تنشها با غرب هستند. یک پیرمرد ایرانی که راننده تاکسی بود گفت: من توی اخبار اون مرد با موهای بور رو دیدم که با خشونت و نفرت از جنگ حرف میزد. امیدوارم اون برنده انتخابات آمریکا نباشه چون به نظر میاد دیوونهست و هیچی درمورد ایران و مردمش نمیدونه.

سعید لیلاز، اقتصاددان معتقد است که هیچ کدام از کاندیداهای فعلی ریاست جمهوری آمریکا نمیتوانند توافق اتمی اوباما و ایران را بر هم بزنند اما در صورت پیروزی ترامپ تنشها میان ایالاتمتحده و ایران بیشتر خواهد شد. لیلاز میگوید پیروزی ترامپ میتواند موقعیت روحانی را در ایران تضعیف کند. او معتقد است که درصورت پیروزی تندروها در انتخابات آمریکا، تندروهای ایرانی نیز شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ایران پیدا خواهند کرد.

یک دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی در ایران به من گفت که اکثراً در ایران تصور میشود که دموکراتها از جمهوری خواهان بهتر هستند اما باید توجه داشت که اختلافات ایران و آمریکا بسیار عمیقتر از چنین مسائلی است و در ارتباط میان دو کشور تفاوتی میان این احزاب وجود ندارد.

فؤاد ایزدی تحلیلگر سیاسی میگوید:"وقتی ما در مورد سریال خانه پوشالی صحبت میکنیم منظورمان یک داستان خیالی نیست، این یک واقعیت موجود در آمریکاست که در برخوردهای میان ترامپ و کلینتون در رقابتهای چند ماه اخیرشان میتوان نمود آن را مشاهده کرد، این یک حقیقت است، یک حقیقت تلخ."

عادل الجبیر: ایران می داند برای برقراری رابطه با عربستان چه باید کند / تهران باید دست از دخالت در امور ما و متحدان مان بردارد

وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری با مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت ایران می‌داند که عربستان برای برقراری رابطه بین دو کشور چه می‌خواهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان بار دیگر ضمن حمله به ایران، اتهاماتی را به تهران وارد کرد.
به گزارش «انتخاب»، وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری با مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت ایران می‌داند که عربستان برای برقراری رابطه بین دو کشور چه می‌خواهد.
وی افزود: این خواسته شامل دست برداشتن ایران از دخالت در امور عربستان و متحدان این کشور است.
الجبیر اضافه کرد: ایرانی‌ها نباید فکر کنند هر کسی که پیرو مذهب تشیع بوده، تابع ایران است و آنها شهروندان کشورهایی هستند که در آن حضور دارند و هیچ ربطی به ایران ندارند.
سخنان الجبیر در حالی مطرح می شود که عربستان به دخالت در امور داخلی دیگر کشور ادامه می دهد و هر روز مردم بی گناه یمن را بمباران می کند.
ممانعت آمریکا از ورود 100 دانشجوی سعودی به این کشور
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با بحرانی شدن روابط واشینگتن و ریاض به دنبال تصویب قانون ضد سعودی اجرای عدالت در حق حامیان تروریسم"جاستا"، مقامات آمریکایی از ورود 100 دانشجوی سعودی به این کشور جلوگیری کردند.
هفته نامه "وطن" نوشت: محمد العیسی وابسته فرهنگی سعودی در سفارت این کشور در آمریکا، در واکنش فوری به این خبر اعلام کرد که تعداد این دانشجو ها 60 نفر بوده است و این تعداد به علت تمدید نکردن اقامت و مدارک مربوط به دانشگاه خود با مشکل مواجه شده اند.
بر اساس قانون اجرای عدالت در حق حامیان تروریسم که به جاستا (JASTA) معروف است بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا می‌توانند علیه عربستان سعودی به دلیل نقشی که در این واقعه تروریستی داشته است، شکایت کنند. ۱۵ تن از ۱۹ عامل این حمله تروریستی تبعه عربستان سعودی بودند. باراک اوباما رئیس جمهور امریکا این مصوبه را وتو کرده بود، اما نمایندگان کنگره آمریکا با رأی قاطع وتوی اوباما را رد کردند.
دولت عربستان سعودی هرگونه دخالت در واقعه تروریستی ۱۱ سپتامبر را رد کرده و گفته هیچ حمایتی از عاملان این حادثه از سوی عربستان صورت نگرفته است. عربستان سعودی یکی از مهمترین متحدان آمریکا در خاورمیانه است و نقش مهمی نیز در بحران دو کشور سوریه و یمن ایفا می‌کند.
در عین حال عربستان همواره از سوی غرب به دلیل نقض حقوق بشر و حقوق زنان در قوانین داخلی‌اش مورد انتقاد است. همچنین ایدئولوژی تندروی وهابیت که بسیاری از تروریست‌ها دنباله‌روی آن هستند، باور دینی حاکم در عربستان سعودی است و به همین دلیل بسیاری تروریسم اسلامی را به ایدئولوژی حاکم در عربستان مرتبط می‌دانند. 
پیشنهاد روس‌ها برای اتصال بنادر هند از راه ایران به دریای خزر
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روسیه به هند پیشنهاد داده که بنادر این کشور از راه ایران به آب‌های دریای خزر و بنادر تجاری روسیه متصل شوند.

دنیس مانتوروف - وزیر صنعت و تجارت روسیه - در همایش روسیه و هند در بمبئی با اعلام این خبر گفت:  گسترش مسیرهای لجستیک در چارچوب کریدورهای "شمال - جنوب" از طریق بنادر ایران به بنادر روسیه در آستراخان بهترین گزینه برای گسترش مراودات اقتصادی است.

به گزارش وستی، کاهش زمان و هزینه حمل از ویژگی مهم کریدور شمال - جنوب است.  

کشورهای آسیایی و اروپایی می توانند در مسیر کریدور شمال - جنوب کالای خود را با سرعتی حدود دو برابر در مقایسه با مسیر کانال سوئز مبادله کنند. این امر با توجه به ایجاد کشورهای جدید در منطقه آسیای میانه و نیز شکل گیری بازارهای جدید جهانی در حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس، برای هر دو قاره آسیا و اروپا دارای اهمیت فراوانی است.

کریدور شمال - جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می گذرد. درحال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می رود. این کریدور که درحال حاضر از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل می شود.

در داخل خاک ایران کالاها بوسیله حمل و نقل جاده ای و یا ریلی به بنادر شمال کشور (بندر انزلی و بندر امیرآباد) انتقال می یابند و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل می شوند.

با تکمیل راه آهن قزوین ـ آستارا در قلمرو ایران ، امکان دسترسی جاده ای و ریلی به کشورهای منطقه قفقاز و روسیه نیز میسراست.

هزینه حمل کالاهای ترانزیتی میان کشورهای حوزه اقیانوس هند و شمال اروپا از طریق مسیر کریدور شمال - جنوب تا حدود ۳۰ درصد نسبت به مسیرهای سنتی موجود ارزانتر است و کشورهای جنوب شرقی آسیا، آسیای مرکزی، خاورمیانه، حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس و نیز شمال اروپا با پیوستن به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب که ازجمله کریدورهای چندوجهی است،‌ می توانند از مزایای آن در حمل و نقل سریع و ارزان کالاهایشان بین آسیا و اروپا استفاده کنند.

منبع: ایسنا
لابی عربستان در امریکا: باید با اسرائیل متحد شویم / برای مقابله با ایران باید به یکدیگر اعتماد کنیم
اولین بنیانگذار سازمان امورعمومی عربستان در ایالات متحده از سعودی درخواست ایجاد یک اتحاد مشترک با اسرائیل کرد.

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ میدل ایست آی نوشت: اولین بنیانگذار سازمان امورعمومی عربستان در ایالات متحده از سعودی درخواست ایجاد یک اتحاد مشترک با اسرائیل کرد.

به گزارش انتخاب؛ سلمان الانصاری رییس کمیته روابط عمومی آمریکایی عربستانی است که در ماه مارس امسال بنیان گذاشته شد.

روز سه شنبه انصاری در مطلبی در روزنامه آمریکایی "هیل" نوشت که اتحادی بین عربستان و اسرائیل میتواند به نفع خاورمیانه بزرگ و همچنین دارای منافع مشترک در همکاری های اقتصادی باشد.

اوکه یک شخصیت برجسته عربستانی است نزدیک به 100 هزار فالوئر در توییتر دارد و در گذشته نیز گفته بود که او این کمیته را برای بهبود درک مشترک عربستان و آمریکا تاسیس کرده است.

در بخش هایی از این اظهار نظر انصاری مدعی شده که عربستان واسرائیل هرگز هیچ رویارویی ای نداشتند و این میتواند درها را برروی روابط استراتژیک دو جانبه بین این دو مرکز قدرت منطقه ای بازکند.

او در این مقاله نوشته اینکه اسرائیل و عربستان طی 70 سال گذشته برای سیاست های خارجی متعادل و معقول متعهد شده اند و هرگز هیچ اقدام خصمانه و تحریک آمیزی علیه یکدیگر نداشته اند یک درک مشترک است.

او مدعی شده که اسرائیل ممکن است بتواند در برنامه های ولیعهد عربستان یعنی محمد بن سلمان توان همکاری کند.. او در سال جاری برنامه خروج وابستگی اقتصاد عربستان از درآمدهای نفی را که هم اکنون 90% درآمد دولت را تشکیل میدهد مطرح کرده است.

او گفته که محمد بن سلمان از نظر تحلیل گران سیاسی فردی عملگرا و با شخصیتی جنگنده میشناسند و همه این شاخص ها نشان میدهد که او آماده و علاقه مند به توسعه روابط واقع گرایانه با اسرائیل است.

انصاری همچنین در این روزنامه آمریکایی مدعی شده که روابط عمومی بین اسرائیل و عربستان ممکن است موضوع حساسی برای مردم در عربستان باشد چرا که اکثریت غالب مردم احتمالا با هر توافقی با اسرائیل قبل از حل و فصل مساله فلسطین مخالفند.

اما انصاری گفته صنعت موفق الماس و معدن و همچنین صنعت مهندسی آب میتواند برای برنامه های اقتصادی و نیاز های عربستان سودمند باشد.

او گفته که اسرائیل بی نهایت برای کمک به برنامه های جاه طلبانه شیرین سازی آب که بخش مهمی از اصلاحات اقتصادی مد نظر ولیعهد در افق 2030 است میتواند موثر و کمکی باشد.

انصاری مدعی شده که درشرایطی که هر دو طرف با تهدید ایران مواجه اند، دو طرف باید به یکدیگر اعتماد کنند.

حدیث روز/ 12 سفارش مهم امیرالمومنین(ع)

امام علی علیه السلام پس از ضربت ابن ملجم، در وصیت نامه خود، دوازده سفارش و دستور مهم را بیان فرموده اند.
مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه السلام:
شما را به ترس از خدا وصیت می‏کنم و وصیت می‏کنم که در طلب دنیا مباشید، هر
 چند، دنیا شما را طلب کند.
بر هر چه دنیایی است و آن را به دست نمی‏آورید یا از دست می‏دهید، اندوه مخورید.
 
سخن حق بگویید و برای پاداش آخرت کار کنید.

  ظالم را دشمن و مظلوم را یاور باشید.

  شما دو تن و همه فرزندان و خاندانم را و هر کس را که این نوشته به او می‏رسد، به ترس از خدا و انتظام کارها و آشتی با یکدیگر سفارش می‏کنم.
 
که از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) شنیدم که می‏گفت : آشتی با یکدیگر برتر است از یک سال نماز و روزه.
 
 خدا را ، خدا را ، درباره یتیمان . مباد آنها را روزی سیر نگه دارید و دیگر روز گرسنه و مباد که در نزد شما تباه شوند.

  خدا را ، خدا را ، درباره همسایگان، همسایگان، سفارش شده پیامبرتان ( صلی الله علیه و آله ) هستند.رسول الله ( صلی الله علیه و آله ) همواره درباره آنان سفارش می‏کرد.به گونه‏ای که گمان بردیم که برایشان میراث معین خواهد کرد.

  خدا را ، خدا را ، درباره قرآن، مباد که دیگران در عمل کردن به آن بر شما پیشی گیرند.

  خدا را ، خدا را ، درباره نماز ، که نماز ستون دین شماست.
 
خدا را ، خدا را ، درباره خانه پروردگارتان . مباد تا هستید آن را خالی بگذارید که اگر زیارت خانه خدا ترک شود، شما را در عذاب مهلت ندهند .

  خدا را،خدا را ، درباره جهاد به مال و جان و زبان خود در راه خدا.
 
بر شما باد پیوند با یکدیگر و بخشش به یکدیگر و زنهار از پشت کردن به یکدیگر و بریدن از یکدیگر.
 
امر به معروف و نهی از منکر را فرو مگذارید، که بدترین کسانتان بر شما سروری یابند و از آن پس، هر چه دعا کنید به اجابت نرسد.
 
 متن  حدیث:
 
و من وصیه له ع للحسن و الحسین ع لما ضربه ابن ملجم لعنه الله
  أُوصِیکُمَا بِتَقْوَی اَللَّهِ وَ أَلاَّ تَبْغِیَا اَلدُّنْیَا وَ إِنْ بَغَتْکُمَا وَ لاَ تَأْسَفَا عَلَی شَیْ‏ءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا وَ قُولاَ بِالْحَقِّ وَ اِعْمَلاَ لِلْأَجْرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اَللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلاَحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ص یَقُولُ صَلاَحُ ذَاتِ اَلْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّهِ اَلصَّلاَهِ وَ اَلصِّیَامِ اَللَّهَ اَللَّهَ فِی اَلْأَیْتَامِ فَلاَ تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لاَ یَضِیعُوا بِحَضْرَتِکُمْ وَ اَللَّهَ اَللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّهُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّی ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ وَ اَللَّهَ اَللَّهَ فِی اَلْقُرْآنِ لاَ یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ وَ اَللَّهَ اَللَّهَ فِی اَلصَّلاَهِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ وَ اَللَّهَ اَللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لاَ تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا وَ اَللَّهَ اَللَّهَ فِی اَلْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ اَلتَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ اَلتَّدَابُرَ وَ اَلتَّقَاطُعَ لاَ تَتْرُکُوا اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْیَ عَنِ اَلْمُنْکَر... .
 
 
"نهج البلاغه، نامه 47"

شبهای بین الحرمین


شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

شبهای بین الحرمین

سکته‌های قلبی و مغزی، در خوزستان بیش از دیگر مناطق کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بیماری‌های غیر واگیر به ویژه سکته‌های قلبی و سرطان در کشور گفت: علت بیش از 82 درصد از مرگ و میر، معلولیت و ناتوانی‌ها در کشور، بیماری‌های غیر واگیر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، و به نقل از وبدا، دکتر رضا ملک‌زاده اظهار کرد: به طور تقریبی 50 درصد بیماری‌های غیرواگیر در کشور ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی (بیماری‌های عروقی) است که 80 درصد این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: در شرایط کنونی کشور، می‌توان تا 50 درصد از وقوع این سکته‌ها پیشگیری کرد که این موضوع یکی از مهم‌ترین دستور کارهای وزارت بهداشت برای انجام کارهای پژوهشی ابتدا در مقیاس کوچک قرار دارد که هم‌اکنون در چند استان در دست انجام است.

ملک زاده ادامه داد: امید است در آینده نزدیک با اجرای برنامه ملی پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی در سطح کشور بتوان امید به زندگی را هم در بدو تولد و هم در مردان و زنان به بالای 80 سال افزایش داد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علت‌های اصلی وقوع سکته‌های قلبی و مغزی در ایران را چاقی، دیابت و بی‌تحرکی نام برد و گفت: یکی از شاخص‌هایی که به تازگی تعریف شده این است که ایرانی‌ها کمترین تحرک فیزیکی را نسبت به اغلب کشورهای دنیا دارند.

وی افزود: وضعیت بیماری‌های سکته‌های قلبی و مغزی در تمامی استان‌های کشور مشابه است و در این میان می‌توان گفت در برخی استان‌ها مانند قسمت‌هایی از جنوب استان فارس و خوزستان مقداری بیشتر از مناطق دیگر است.

ملک‌زاده اضافه کرد: علت اصلی بروز سکته‌های قلبی و مغزی در این استان‌ها چاقی، پرخوری و بی‌تحرکی و درصد کمی نیز جنبه ژنتیک اعلام شده است.

ایرانی‌ها نمک بیشتری مصرف می‌کنند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: مهم‌ترین علت بیماری‌های مزمن که در راس آنها سکته‌های قلبی و مغزی هستند، رژیم غذایی نامناسب است که اولین عامل خطر به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: رژیم غذایی در ایران به این صورت است که عمده مردم بیش از نیاز بدنی خود غذا مصرف می‌کنند و بر اساس آمارها، رقمی حدود 30 درصد از غذای مصرفی مردم را نان و برنج تشکیل می‌دهد.

ملک‌زاده افزود: تحرک، ورزش و فعالیت بدنی به دلیل گسترش زندگی ماشینی در مردم کم شده و این دو عامل به چاقی افراد منجر شده است و در نتیجه هم‌اکنون 67 درصد ایرانی‌ها چاق هستند و یا اضافه وزن دارند.

وی گفت: شیوع بیماری دیابت وضعیتی شتابان در کشور دارد به طوری که حدود 10 درصد مردم دیابت دارند که باید نسبت به مصرف دارو اقدام کنند. علاوه بر آن، حدود 25 درصد مردم ایران شرایطی دارند که امکان ابتلا به این بیماری در سال‌های آینده برای آنها وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با نگاهی به جمعیت ایرانیان بالای 55 سال نیز می‌توان گفت که نزدیک به 50 درصد آنان فشار خون دارند.

ملک‌زاده افزود: چربی خون در 40 درصد ایرانیان بالا است و مجموعه این عوامل، ریشه در تغذیه به ویژه مصرف نمک دارد؛ مصرف مجاز نمک 2.5 گرم در روز است و این در حالی است که ایرانیان حداقل 9 گرم نمک در روز مصرف می‌کنند و علت این‌که افراد در سن بالای 55 سال به فشار خون مبتلا می‌شوند، مصرف زیاد نمک است.

وی اضافه کرد: این عوامل اصلی است که افراد را مستعد به مرگ‌های زودرس قلبی می‌کند و 35 درصد سرطان‌ها نیز به علت چاقی و پرخوری است که برای رفع این معضلات، شیوه زندگی سالم از طریق رسانه‌های گروهی بیش از گذشته به مردم باید اطلاع رسانی شود.

مصرف تریاک و مواد مخدر از عوامل موثر ایجاد سرطان در ایران

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که در مورد سرطان با اطمینان باید گفت میزان شیوع سرطان در ایران از متوسط جهانی پایین‌تر است، افزود: در دنیا به ازای هر 100 هزار نفر 185 مورد سرطان اتفاق می‌افتد که این عدد در ایران 140 مورد است.

وی اظهار کرد: موضوع مهمی که وجود دارد، این است که جامعه ایران در حال پیر شدن است و هر چقدر سن افراد بالا می‌رود احتمال ابتلا به سرطان نیز بیشتر می‌شود.

ملک‌زاده افزود: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش سن در آینده شیوع سرطان در ایران افزایش خواهد یافت و برای پیشگیری باید آماده باشیم.

وی بیان کرد: 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و یکی از بهترین و موثرترین راه‌های پیشگیری از سرطان این است که افراد چاق نشوند زیرا 35 درصد سرطان‌ها با چاقی و پرخوری ارتباط دارد.

ملک‌زاده گفت: یکی از عوامل موثر در ایجاد سرطان در ایران مصرف تریاک و مواد مخدر است. انواع مواد مخدر به ویژه تریاک موجب ابتلا به سرطان می‌شود و مطالعه‌ای که در ایران شده مربوط به افرادی است که بالای 40 سال سن دارند و تریاک مصرف می‌کنند.

وی تصریح کرد: مصرف تریاک به صورت مستمر هفته‌ای سه بار میزان سرطان مری را 2.5 برابر، سرطان معده 3 برابر، سرطان لوزالمعده را 3.5 برابر، سرطان ریه 3 برابر و سرطان مثانه را 4 برابر می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در ایران در مردان سرطان معده و در زنان سرطان سینه شیوع بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: سرطان معده در استان‌های شمالغرب به ویژه استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و به ویژه اردبیل شیوع بیشتری دارد که 50 در 100 هزار نفر در مردان و 25 در 100 هزار نفر در زنان است.

تشییع و خاکسپاری شهید مسجدسلیمانی پس از 33 سال


اجتماعی  13:1:4 1395/07/20
957-13414-5 کد خبر

پیکر شهید عبدالغفور کاظمی که با گذشت 33 سال از شهادت به تازگی شناسایی شده است، در مسجدسلیمان تشییع شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، شهید عبدالغفور کاظمی از شهدای مسجدسلیمانی دوران دفاع مقدس، پس از گذشت 33 سال از شهادت به تازگی تفحص و شناسایی شده است.

مراسم وداع با پیکر شهید صبح امروز (20 مهر) همزمان با تاسوعای حسینی، در حسینیه سپاه این شهرستان برگزار و پس از آن پیکر شهید کاظمی از مصلای مسجدسلیمان تشییع و در قطعه شهدای منطقه کلگه این شهر خاکسپاری شد.

دومین گروه سفیران میراث فرهنگی خوزستان شناخته شدند

اهواز - ایرنا - آیین اهدای نشان دومین گروه سفیران میراث فرهنگی خوزستان با معرفی چهار سفیر با حضور جمعی از مسئولان شامگاه سه شنبه در هتل پارس اهواز برگزار شد.

به گزارش ایرنا در این آیین یک مستند ساز ایرانی که بخشی از مستند ایران گردی او مربوط به خوزستان است اظهار کرد: خوزستان به نوعی ایرانی در یک استان است چرا که قوم ها و لهجه های زیادی را در این استان می بینیم و بیشتر تنوع اقلیمی کشور در این استان است.
جواد قارایی افزود: از آنجا که این استان خیلی صنعتی شده همه ویژگی های آن فراموش شده و اگر این نگاه همچنان ادامه پیدا کند آن چه درخوزستان داریم از بین می‎رود.
این مستندساز بیان کرد: از هر قوم و اقلیتی هستید به خود ببالید و از فرهنگ، پوشش و زبان تان دفاع کنید.
سپس نخستین نشان سفیر فرهنگی به ساعد مشکی، گرافیست و عضو انجمن بین المللی طراحان گرافیک AGI اهدا شد.
*** کاش نفت و گاز خوزستان تمام شود
مشکی توضیح داد: آرزوی من برای خوزستان این است که ای کاش در همین لحظه نفت و گاز خوزستان تمام شود چرا که اگر نفت و گاز نبود شاید به این گنجینه بی پایانی که در استان خوزستان وجود دارد بیشتر توجه شود.
وی افزود: از گنجینه خوزستان می توان ده ها برابر فروش نفت که در صد سال گذشته جز بدبختی برای ما چیزی نداشته، درآمد و روابط خوبی با همه جهان داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه خوزستان میراث دار یک ایثار و فداکاری معاصر به نام هشت سال دفاع مقدس است گفت: خوزستان بدون شک نه فقط یک استان بلکه کشوری بزرگ از لحاظ میراث فرهنگی است.
این گرافیست بیان کرد: کجای جهان در سرزمینی به این اندازه سه اثر ثبت جهانی وجود دارد و ده ها اثر دیگر منتظر ثبت هستند؟ امیدوارم بتوانم سفیر خوبی برای خوزستان باشم.
پس از آن نشان دوم میراث به مصطفی مستور نویسنده خوزستانی اهدا شد.
*** خوزستان شعری با کلمات خشن اما لطیف
مستور در این آیین اظهار کرد: اگر بخواهم از کلماتی که پراکنده و ناهمگونند اما اشاراتی به تاریخ و فرهنگ و جغرافیا و زیستگاه ما دارند اشاره کنم شاید بتوان جغرافیای خوزستان را در چند کلمه مثل گرما، غبار، کارون، خرما، نخل، ماهی و نفت بیان کنم.
وی افزود: از تاریخ خوزستان در گذشته های دور سرخوشی و در گذشته های نزدیک جنگ، خون و اندوه به جای مانده است.
وی گفت: جامعه خوزستان جامعه ای سخاوتمند، ساده و سرشار از درستی، راستی، صمیمیت، مهر و البته محرومیت است.
این داستان نویس توضیح داد: از زیستن در خوزستان، لطافتی در متن خشونت حس می شود. ما خوزستانی ها با صدای بلند راست می گوییم و هیچ وقت با صدای آرام، زیبا و دلپذیردروغ نمی گوییم.
وی تاکید کرد: به نظر من خوزستان شعری است که با کلمات زمخت و خشن سروده شده اما شعری لطیف است و معنای دوست داشتنی و عاشقانه ای برای من دارد.
*** وقت آن رسیده که خود را با روند جهانی هم سو کنیم
در ادامه حافظ ناظری، خواننده و موسیقی‎دان، اظهار کرد: من خیلی با خوزستان آشنا نیستم اما آن طور که از صحبت های اطرفیان نتیجه گیری می شود خوزستان مهجور واقع شده و آن طور که لایق اش است به آن توجه نمی شود.
وی گفت: وقتی برای نخستین بار به شوشتر رفتم و سازه های آبی ـ تاریخی را دیدم حیران شدم و چه قدر حیف است که یک ایرانی از چنین میراث و عظمتی اطلاع ندارد برای همین خیلی به فکر فرو رفتم که کشورهای دنیا چیزی ندارند اما چه ها با آن می‎کنند و ما حتی از داشته هایمان هم مطلع نیستیم و این بسیار غمناک است.
این موسیقی دان افزود: اگر جامعه ای بخواهد هویتش را از دست بدهد کافی است از فرهنگش دور افتد آن هم فرهنگ کشوری مثل ما چرا که ما صادر کننده هواپیما و رایانه به دنیا نیستیم و اگر افتخاری داریم ادبیات و هنرمان است پس اگر از آن هم دور باشیم چیزی از ما باقی نخواهد ماند.
وی توضیح داد: متاسفانه در دنیا درباره ایران آن گونه که شایسته ‎اش است صحبت نمی شود و هنوز جهان آن قدر با ما آشنا نیست.
ناظری افزود: وقت آن فرا رسیده که خود را با یک روند جهانی هم سو کنیم چرا که ایران از بعضی حرکت های جهانی عقب افتاده است.
وی با تاکید بر اینکه کشور ایران هزاران سال پیش فرهنگ انسان دوستی و تمدن را به دنیا معرفی کرده است بیان کرد: دوست دارم پروژه ها و کارهایی نه فقط در حد داخلی بلکه در حد جهانی برای کشورم انجام دهم تا فرهنگ ایران بیشتر به دنیا معرفی شود.
این خواننده گفت: در این برهه مسئولان وظیفه دارند است که بیشتر و عمیق تر به معرفی کشور به دنیا فکر کنند.
وی اظهارکرد: یک سیاستمدار باید ساعت ها صحبت کنند و دولت ها باید برای معرفی خودشان میلیاردها دلار هزینه کنند، اما هنر قدرت و جادویی دارد که می توانند راه صد ساله را یک شبه طی کند.
در این آیین مسعود شجایی، فوتبالیست مطرح کشور، دیگر سفیر انتخاب شده برای میراث فرهنگی حضور نداشت.
در پایان گروه موسیقی صدف سیاه از آبادان به اجرای سه قطعه موسیقی بومی آبادان پرداخت.
گفتنی است نخستین آیین اهدای نشان میراث فرهنگی خوزستان خرداد 1395 در همین مکان با معرفی شهاب الدین عادل (عکاس، مستندساز ، پژوهشگر و استاد دانشگاه)، محسن چاووشی (خواننده پاپ)، محسن امیر یوسفی (کارگردان و مستندساز)، مهدی جعفری (مدیر فیلمبرداری، عکاس و فیلمساز) و ناصر پلنگی (هنرمند نقاش) برگزار شد.
7164/ 6037
خبرنگار: عاطفه جوادی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

هیات فرانسوی برای سرمایه گذاری در صنعت شکر با استاندار خوزستان دیدار کردند

اهواز – ایرنا – یک هیات فرانسوی با هدف سرمایه گذاری در صنعت شکرخوزستان عصر چهارشنبه با غلامرضا شریعتی استاندار این استان دیدار کردند.

به گزارش ایرنا استاندار خوزستان در حاشیه این دیدار به خبرنگاران گفت: هیات فرانسوی یک کنسرسیوم است که اقدامات و سرمایه گذاری آنها بیشتر در حوزه صنعت شکر و چغندر قند است.
شریعتی افزود: این هیات به عنوان یک کنسرسیوم بین المللی کارهای گسترده ای در کشورهای دنیا در تولید شکر و سطح زیر کشت شکر انجام داده است.
وی ادامه داد: این کنسرسیوم حدود یک میلیون هکتار زیر کشت شکر در دنیا دارد و از این بابت جزء رتبه های اولیه در تولید شکر درجهان محسوب می شوند.
شریعتی تصریح کرد: این هیات فرانسوی سه روز را برای دیدن و بررسی از زیرساخت های خوزستان، شرایط تولید شکر استان و کشت چغندر اختصاص دادند و تلاش ها و اطلاعات تکنسین های استان در حوزه های مختلف را مشاهده کردند.
استاندارخوزستان اضافه کرد: ما این هیات را به سرمایه گذاری در حوزه صنعت شکر دعوت کردیم و آمادگی داریم در این زمینه با آنها تعامل کنیم.
وی با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان گفت: از این سطح، الگوی کشت 50 هزار هکتار برای تولید چغندر است و برای این منظور نیاز به احداث پنج کارخانه قند داریم.
شریعتی اظهار کرد: در حال حاضر یک کارخانه قند در دزفول در حال بازسازی است و یک کارخانه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار است احداث کند که امشب تفاهمنامه آن امضا می شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: حداقل دو تا سه کارخانه قند دیگر برای استان لازم است واین هیات را برای سرمایه گذاری در این حوزه دعوت کردیم که این تعداد کارخانه را در این جا تاسیس کند.
وی با اشاره به اینکه این هیات فرانسوی با وجود پتانسیل ها در خوزستان می تواند در بخش یاد شده سرمایه گذاری کند افزود: وجود نیروی کار ارزان و با سواد و زمین های خوب و زیرساخت های خیلی خوب برای سرمایه گذاران جذبه دارد و امید است زمینه اشتغال مولد در استان فراهم شود.
مشاور اجرایی و سرمایه گذاری سازمان صنعت و معدن خوزستان نیز اظهار کرد: این تیم فرانسوی وضعیت سرمایه گذاری در خوزستان را با توجه به سابقه کشت چغندر و کارخانه در استان بررسی کردند و از وضعیت زمین ها و تجربه های نیروهای کارشناسی شگفت زده شدند.
مرتضی جاویدان تصریح کرد: سه شنبه شب جلسه تخصصی برای جمع بندی برگزار کردند و اطلاعاتی را برای تصمیم گیری هیات مدیره در اروپا انتقال دادند.
وی ادامه داد: نظر آنها برای سرمایه گذاری در ایران مثبت است و فقط باید شرایط مذاکرات بین المللی فراهم شود.
جاویدان گفت: طبق برنامه ریزی آنها می خواهند پنج تا 6 میلیون تن و یا حتی بالاتر شکر در جهان تولید کنند که برای افزایش حجم تولید نیاز به سرمایه گذاری دارند.
این هیات در سه روز سفر خود از شوش، میان آب، هفت تپه و قند درفول و مزارع زیرکشت آنها و کشت و صنعت شوشتر و راندمان تولید زمین های آن دیدن کردند.
3004/6064
خبرنگار: خاطره غفاری فرخ زاد- انتشار دهنده: محسن بهاروند

معارفه سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان به زمان دیگری موکول شد

اهواز – ایرنا – مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان گفت: نشست معارفه سرپرست جدید معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان که قرار بود روز دوشنبه برگزار شود به دلیل حضور نداشتن استاندار به زمان دیگری موکول شد.

هومن خورشید روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روز گذشته استاندار خوزستان برای تامین اعتبار طرح جامع آب و فاضلاب خوزستان نشستی را با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، محمدباقر نوبخت و وزیر نیرو برگزار کرد تا اعتبار لازم را تصویب نماید.
وی افزود: از آنجایی که این نشست به نتیجه نرسید ادامه آن به امروز موکول شد و اکنون در تلاش است تا بیشترین اعتبار را برای این طرح مهم کسب نماید.
مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان بیان کرد: به همین دلیل جلسه معارفه علی حسین حسین زاده سرپرست جدید معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان به روز دیگری موکول شد.
استاندار خوزستان دو روز پیش در حکمی علی حسین حسین زاده را به عنوان سرپرست جدید معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان منصوب و از تلاشهای فرج الله خبیر معاون سیاسی اجتماعی پیشین این استانداری قدردانی کرد.
7164
خبرنگار عاطفه جوادی** انتشار دهنده: محسن بهاروند

خوزستان از لحاظ فضای کسب و کار رتبه 15 کشور را داراست

اهواز – ایرنا – معاون بودجه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان گفت: مرکز پژوهش های مجلس رتبه خوزستان در فضای کسب و کار در کشور را رتبه 15 اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا مهر داد نیکو دوشنبه در ستاد سرمایه گذاری استان خوزستان در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: در این پژوهش 30 شاخص وجود دارد که بر اساس شاخص های این پژوهش رتبه کشوری خوزستان تعیین شد.
وی با اشاره به فراهم نمودن شرایط برای جذب سرمایه گذار به ویژه در بحث انرژی نو گفت: یک سرمایه گذار آلمانی آمادگی خود را برای تولید انرژی برق از منابع خورشیدی و بادی در خوزستان اعلام کرده است اما در واگذاری زمین به این سرمایه گذار مشکلاتی وجوددارد.
نیکو عنوان کرد: زمینی که برای فعالیت این سرمایه گذار در نظر گرفته شده در منطقه سویسه است که این زمین متعلق به اداره کل منابع طبیعی و برق منطقه ای استان است و در پرداخت اجاره به شرکت برق منطقه ای بر اساس نرخی که کارشناس دادگستری با مبلغ ماهانه 200 میلیون ریال تعیین کرده اختلاف دارند.
معاون بودجه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: شرکت شهرکهای صنعتی استان آمادگی واگذاری زمین به این سرمایه گذار را اعلام کرده است.
وی گفت: تلاش داریم تا کمترین نرخ پرداخت اجاره برای زمین به این سرمایه گذار تصویب شود تا راهی برای سرمایه گذاری بیشتر سرمایه گذاران در استان باشد.
نیکو اظهار کرد: 10 روز به دستگاه های مربوطه در استان مهلت داده شده است تا برای واگذاری زمین به این سرمایه گذار در بهترین شرایط اقدام کنند.
معاون بودجه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: به منظور فراهم کردن بهترین شرایط برای واگذاری زمین به سرمایه گذار مقرر شد شرایط واگذاری زمین به سرمایه گذار به صورت رقابتی در بین دستگاه های استان انجام شود.
7158/6064
خبرنگار: زینب فرحانی** انتشار دهنده: محسن بهاروند

قاتل زن 30 ساله ساکن شهر بندر امام خمینی (ره) دستگیر شد

            بندر ماهشهر - ایرنا - فرمانده انتظامی شهرستان بندر ماهشهر گفت:قاتلی که اوایل مهرماه زن 30 ساله ساکن شهر بندر امام خمینی (ره) را به شکل فجیع به قتل رسانده بود، در دام پلیس افتاد.

زن حدود 30 ساله چهارم مهرماه در منزل مسکونی خود در منطقه 57 دستگاه شهر بندر امام شهرستان بندر ماهشهر از سوی فردی ناشناس با 46 ضربه چاقو به قتل رسید.
سرهنگ جلیل زبیدی فرمانده انتظامی شهرستان بندر ماهشهر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قاتلی که اوایل مهرماه اقدام به قتل وحشیانه زنی در شهر بندر امام خمینی (ره) کرده بود با پیگیری و تحقیقات بخش جنایی پلیس آگاهی شهرستان ماهشهر دستگیر شد.
وی اظهار داشت: تحقیقات برای کشف نقاط تاریک این پرونده در دستور کار پلیس آگاهی ماهشهر قرار گرفت و سرنخ های خوبی نیز در این رابطه به دست آمد و شامگاه گذشته این قاتل در مخفیگاه خود به دام پلیس افتاد.
فرمانده انتظامی شهرستان ماهشهر گفت: در بازجویی های اولیه این قاتل انگیزه قتل را عنوان نکرد و تحقیقات پلیس برای علت انگیزه این قتل ادامه دارد.
شهر بندر امام خمینی (ره) در فاصله 15 کیلومتری مرکز شهرستان بندر ماهشهر قرار دارد.
7104/6125
خبرنگار:مسعود گادار * انتشار دهنده:سیدبهادر حسینی

نماینده آبادان:سدسازی ترکیه از عوامل خارجی بروز ریزگردهاست

آبادان - ایرنا - نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اجتماعی، سدسازی در کشور ترکیه را از مهم ترین عوامل بروز ریزگرد ها در منطقه به خصوص 18 استان ایران بیان کرد.

جلیل مختار شنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص معضل ریزگردها گفت:منشاء 90 درصد ریزگردها مربوط به کشور عربستان، عراق و سوریه است که علت افزایش ریزگردها در سوریه و عراق نیز اقدام ترکیه برای ساخت 20 سد اخیر به نام طرح 'گاپ 'است.
وی اظهار داشت:ذخیره هشت برابر آب دجله و فرات در این سدهاست که به طور حتم طی سال های آینده به عنوان یک کشور مهم در فروش و بورس آب در جهان مطرح خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش، کاهش ورود آب به دجله و فرات عراق را عامل ریزگردها به خوزستان خواند و افزود:در الانبار عراق این ریزگردها و گرد و غبار متصاعد شده و پس از مدتی در اهواز و آبادن انتشار می یابد.
مختار با یادآوری لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، افزود:در صورت تصویب این لایحه، تاثیر زیادی در مدیریت ریزگردها خواهد داشت زیرا با تصویب این لایحه، گرد و غبار و ریزگردها به عنوان آلودگی هوا محسوب می شود، در حالی که در گذشته محسوب نمی شد.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت:گذشته از این، ردیف های اعتباری ویژه در این لایحه در نظر گرفته شده و شرح وظایف به دستگاه هایی مانند وزارت جهادکشاورزی، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ می شود.
وی با بیان اینکه انجام سه اقدام مهم در لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در مقابله با ریزگردها موثر است، تصریح کرد:مالچ پاشی باید در شرح وظایف وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در این لایحه دیده شده و کشت نهال نیز باید در شرح وظایف دستگاه متولی در نظر گرفته شده و اعتبارات لازم به این منظور اختصاص داده شود.
مختار افزود: اقدام سوم بحث مدیریت آب است که در این رابطه وزارت نیرو باید مکلف شود سهم آب کشاورزی استان هایی که با گرد و غبار و ریزگردها درگیر هستند را افزایش دهد، زیرا قطع حقابه تالاب های هورالعظیم و شادگان و همچنین زمین های کشاورزی موجب تشدید ریزگردها در استان خوزستان شده است.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش تصریح کرد:امیدواریم با تصویب لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و همکاری دستگاه ها، بروز ریزگردها نیز کاهش یابد.
وی افزود:بر اساس مطالعات سازمان محیط زیست کشور،90 درصد از نقاط بروز ریزگردها در استان خوزستان است که علت آن آبگیری نکردن و ندادن حقابه هورالعظیم و تالاب شادگان است.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:در استان خوزستان 40 نقطه به عنوان منشا ریزگردها شناسایی شده که منشا اصلی آن، شمال، غرب و شرق اهواز و جاده ماهشهر به هندیجان می باشد.
وی گفت: در استان خوزستان 330 هزار هکتار زمین منشا ریزگردها است که برای مالچ پاشی و نهال کاری این اراضی نیاز به 30 هزار میلیارد ریال بودجه است و امیدواریم استان هایی که با این پدیده درگیر هستند به کمک استان خوزستان بیایند.
مختار در خصوص منشا ریزگردها در کشورهای همجوار نیز گفت:90 درصد ورود ریزگردها به کشور از سوی عراق، سوریه و عربستان است و دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص این مورد در جوامع بین المللی به تبادل نظر پرداخته است.
7104/6125
خبرنگار:مسعود گادار* انتشار دهنده:سیدبهادر حسینی

استاندار خوزستان:تاریخچه جندی شاپور،نخستین دانشگاه جهان در کتاب های درسی گنجانده شود

دزفول - ایرنا - استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت معرفی دانشگاه جندی شاپور به عنوان نخستین دانشگاه پزشکی دنیا گفت:تاریخچه این دانشگاه برای معرفی هرچه بهتر در کتاب های درسی گنجانده شود.

طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور دزفول ، نخستین نظام نامه آموزش عالی در 1800 سال پیش در دانشگاه جندی شاپور شکل گرفت.
نشست مشترک کمیته فرهنگ ، تمدن و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور دکتر علی اکبر ولایتی رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی جندی شاپور ، نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان کشوری و استانی شنبه شب با محور کنگره علمی جندی شاپور در تهران برگزار شد.
در این نشست مقرر شد کنگره علمی جندی شاپور در سطح بین المللی برگزار شود.
غلامرضا شریعتی شنبه شب در حاشیه نشست مشترک کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبرنگار ایرنا افزود:در این نشست راهکارهای معرفی این میراث تاریخی و نحوه اجرای برنامه های کنگره بررسی و تقسیم کار شد و مقرر گردید کمیته های مختلف علمی در این خصوص فعال شود.
وی با بیان اینکه تاکنون نسبت به محوطه باستانی جندی شاپور دزفول کم توجهی شده است افزود:در راستای معرفی هر چه بهتر این اثر ، پیشنهاد شده مطالب بیشتری در این خصوص در کتابهای درسی گنجانده شود که در صورت پذیرفته شدن در شورای برنامه ریزی آموزش و پرورش اجرا خواهد شد.
استاندار خوزستان گفت:برای حفظ محوطه جندی شاپور دزفول و جلوگیری از تخریب این اثر همچنین مصوب گردید در راستای معرفی ،توسعه و کارهای علمی طبق مقررات و قوانینی که وضع می شود برنامه ریزی شود و در این زمینه از ظرفیت مجلس شورای اسلامی استفاده شود.
وی بر ضرورت معرفی جندی شاپور در مقالات علمی تاکید کرد و گفت:دانشگاه های قدیمی دنیا کمتر از یکهزار سال از عمر آنها می گذرد ولی دانشگاه جندی شاپور دزفول با وجود اینکه 1800 سال قدمت دارد و قدیمی ترین دانشگاه پزشکی دنیا می باشد تاکنون مغفول مانده است که امیدواریم با برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور بتوانیم حقانیت قدمت این دانشگاه را در دنیا اثبات کنیم تا رسانه های فرهنگی دنیا اعتراف کنند که دانشگاه جندی شاپور قدیمی ترین میراث و دانشگاه دنیاست.
محمدرضا عصاری رئیس دانشگاه جندی شاپور دزفول نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص برگزاری کنگره جندی شاپور گفت:سایت فعلی جندی شاپور به وسعت 800 هکتار در مجاورت دزفول قرار گرفته که برای حفظ و صیانت از شهر دانشگاهی جندی شاپور که اکنون کشاورزی شده نیاز به عزم ملی است.
وی همچنین گزارشی از دستاوردهای علمی و آثار ترجمه شده و چاپ کتابهای آمده شده برای ارائه در روز کنگره و اقدامات اجرایی ارائه کرد.
در این نشست پیشنهاد شد حداقل 30 صفحه از مطالب کتاب تاریخ دبیرستان به تاریخ جندی شاپور اختصاص داده شود و کتابخانه علمی جندی شاپور به عنوان مرکز اسناد و دایره المعارف جندی شاپور شناسان در دانشگاه جندی شاپور تاسیس شود.
همچنین مقرر شد سازمان میراث فرهنگی نسبت به حفظ و صیانت از محوطه باستانی جندی شاپور با همکاری نهادهای فرهنگی و اجرایی کشور و استان اقدامی سریع انجام دهد.
ایجاد دبیرخانه دائمی جندی شاپور جهت هماهنگی و پیشبرد اقدامات علمی و اجرایی و تداوم بخشی به حفظ و صیانت از جندی شاپور و معرفی این گنجینه گرانب ها به مجامع علمی دنیا در دانشگاه جندی شاپور دزفول و نیز تاسیس سلامتکده طب جندی شاپور با رویکرد طب سنتی از دیگر مصوبات این نشست بود.
دانشگاه جندی شاپور دزفول در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
بقایای دانشگاه جندی شاپور به عنوان اولین دانشگاه تاریخ جهان در شمال خوزستان در دزفول واقع است.
شهر جندی شاپور یکی از نواحی هفتگانه خوزستان به شمار می رفت.
در دوره شاهپور دوم، جندی شاپور پایتخت دولت ساسانی و مرکز خوزستان شد.
در زمان شاهپور اول شهرهای گوناگونی تاسیس شد که نام یکی از این شهرها جندی شاپور یا گندی شاپور بود.
دانشگاه جندی شاپور از مهمترین مراکز آموزشی و تحقیقی دنیای آن زمان بود که تعداد زیادی دانشمند و پزشک در آن مشغول به تدریس، تحصیل و طبابت بودند.
در این مرکز علاوه بر کتب تالیف شده دانشمندان ایرانی بسیاری از کتاب های یونانی و هندی را به پهلوی ترجمه کرده و آنها را تعلیم می دادند.  
کنگره بین المللی جندی شاپور قرار است اواخر امسال در تهران و دزفول برگزار شود.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی **انتشار دهنده :محمدعلی فریدپناه

پرچم سرخ محرم تا قهوه ی تلخ موکب های خوزستان

اهواز - ایرنا - آیین های سنتی عزاداری سرور و سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در خوزستان فضایی خاص و رنگ و بویی ویژه به عزاداری های حسینی داده است.

خوزستان با وجود تنوع اقوام گوناگون از قبیل لر، عرب، دزفولی ، شوشتری و بختیاری هرکدام به شیوه و سنت مرسوم خود آیین باشکوه عزاداری ماه محرم و صفر را برگزار می کنند.
عزاداری های ماه محرم در خوزستان با وجود فرهنگ های متفاوت، اما همه به دنبال یک هدف واحد هستند؛ هدفی که ارادت خود را به ائمه اطهار به ویژه امام حسین (ع) و واقعه ی عاشورا نشان می دهد و در نگاه مخاطبان قابل تحسین و جذاب است.
در قوم عرب خوزستان عزاداران حسینی با برپایی موکب ها به استقبال ماه محرم می روند؛ در کنار این موکب ها با منقل های بزرگ و دله های قهوه از عزاداران و عابران پذیرایی می شود. در کنار موکب ها کودکان و نوجوانان با توزیع شیر و چای دارچین کمک خود را به نوعی با توزیع بین عابران و سرنشینان خودروهای عبوری نشان می دهند.
** رنگ بازار محرم
شور خرید و فروش شال مشکی زنانه، پیراهن، دشداشه و تیشرت های مشکی مزین به نام امام حسین (ع) در اندازه های گوناگون در این ماه از جمله جذابیت های محرم است که در بازارهای سنتی و بزرگ استان دیده می شود.
بازار « کهنه » دزفول همه ساله پیش از شروع محرم به استقبال این ماه می رود و محل عرضه اقلامی همچون سنج، دهل، دمام، پرچم و پارچه های مشکی و نیز شال در رنگ های مختلف برای تزیین علم های سنتی این شهر است.
بازار« کیان » از جمله بازارهای قدیمی شهر اهواز است که در ماه محرم رنگ زیبایی به خود می گیرد. در بازار کیان از دست فروش ها تا بساطی های میزی و چادری همه و همه با فروش دشداشه مشکی و چفیه و ثوب (لباس مشکی سنتی زنانه) و عود و بخور به استقبال ماه محرم می روند.
در گوشه هایی از بازار لوازم صوتی و شبیه خوانی و ادوات مورد نیاز آیین های عزاداری محرم عرضه می شود. جوان ها و کودکان هرکدام متناسب با نیاز خود سنج، دمام، طبل، زنجیر و موارد دیگر را تهیه و آماده می کنند.
بازار ها در این ماه رنگ و بویی ویژه به خود می گیرند . بازار «صخیریه»، «خزعلیه» در شرق اهواز از جمله بازار هایی است که همه ساله میزبان جوانان و عزادارانی است که به خرید چوب های بلند علم، منقل و دله های پذیرایی قهوه مراجعه می کنند.
** آیین عزاداری خوزستانی ها
آیین عزاداری در خوزستان به سبک های گوناگون و آیین آن منطقه برگزار می شود . جوانان عرب در شهرهای جنوبی خوزستان با سینه زنی به سبک «چلاب» و مداحی عربی درحسینیه ها و تکایا عزاداری می کنند. چلاب از جمله سینه زنی هایی است که در خوزستان مرسوم است. عزاداران دوش به دوش هم حلقه زده و با گرفتن دست چپ برکمر نفر کناری، پای راست را بالا برده و بر زمین و دست ها را به سینه می کوبند و فریاد « یا ابوحسین » سر می دهند.
زنان عرب نیز با بستن شیله های مشکی و پوشیدن ثوب های عربی با دعوت «ملایه» یا زنان مرثیه سرا روضه خوانی و سینه زنی می کنند. شیوه های گوناگونی در آیین سینه زنی ها دیده می شود که مرسوم ترین آن زنان دست ها را بر پای شان می کوبند و گاهی عزاداران دست راست را بر پا و دست چپ را بر پای چپ می کوبند. زنان عرب با ریتم های گوناگونی که ملایه می خواند و با سردادن « احو، احو» ملایه را همراهی می کنند و به صورت ضربدری دستها را بر سینه می کوبند که «رشگ» گفته می شود و سپس در انتها عباها را به کمر می بندند و «یزله» می کنند.
دزفول از جمله شهرهای مذهبی است که در محرم کوچه ها و خیابان ها را با پارچه های سیاه می پوشانند و تکیه ها برای عزاداری برپا می شود.
در این شهر برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا بر اساس یک سنت کهن مخصوص عزاداری قسمت هایی از شهر است؛ به لحاظ اختلاف نظری که بین اهالی دو منطقه به نام حیدرخانه و نعمت خانه این شهر بوده در حدود 50 سال پیش مسیر عزاداری به صورتی تعیین شده که دسته های مناطق نعمت خانه که به صحرا بدر مغربی و مشرقی معروف هستند، عصر تاسوعا به سمت محلات حیدرخانه حرکت کرده و در مسیر توسط اهالی و ساکنان این محلات مورد پذیرایی قرار می گیرند.
صبح روز عاشورا نیز همه هیات های عزادار به منطقه امامزاده رودبند دزفول رفته و عزاداری می کنند، و در عصر عاشورا نیز دسته های عزادار قسمت حیدرخانه به سمت محلات نعمت خانه یا صحرا بدر رفته و از سوی اهالی آن محلات با نذورات و ذبح گوسفند پذیرایی می شوند.
در بهبهان نیز آیین های عزاداری با آداب و رسوم سنتی و قدیمی خود حفظ شده است. در این ایام هر یک از افرادی که نذر دارند در دو هفته نخست ماه محرم تهیه و میان عزادارن توزیع می کنند، و دسته های عزاداری نیز در مساجد، بقاع متبرکه، حسینیه ها و تکایا عزاداری می کنند.
حلوای قالبی، کتلی بقل، شربت آبلیمو و بلبلِ دستی (نوعی نان که گاهی شیرین و گاهی ساده از آرد گندم و به صورت دایره ای و گرد تهیه می شود و با روغن حیوانی چرب می شود) از قدیمی ترین نذورات مردم بهبهان است.
در شوشتر، رامهرمز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان با برگزاری شبیه خوانی، ایام عزاداری را گرامی می دارند؛ بر تن کودکان لباس سبز می پوشانند و نوزادان را در گهواره هایی که به یاد حضرت علی اصغر(ع) با پارچه های سبز رنگ پوشانده شده، می گذارند؛ علم بلند می کنند و عزاداران به همراه دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به سوی زیارتگاه های شهر حرکت می کنند.

** نمایش های حماسی (تعزیه)
در این روزها جریان های عاشورا با شبیه خوانی و تعزیه به نمایش گذاشته می شود، حتی در مواردی که محرم در تابستان است شبیه خوان ها لباس های خود را بر تن کرده و گرما را به عشق مولایشان حسین (ع) تاب می آورند تا یاد و خاطره آن واقعه را زنده کنند. برگزاری نمایش و اجرای واقعه ی عاشورا میان مردم خوزستان حدود 200 سال است که مرسوم و قدمتی تاریخی دارد. شوش و دزفول و اهواز در شب های نخست محرم آماده برگزاری شبیه خوانی یا تعزیه می شوند. از میان این مناطق می توان به تعزیه ی منطقه ی لشگر آباد اهواز اشاره کرد.
اما نخستین شبیه خوانی عربی در مناطق عرب نشین که جلوه ای زیبا به این آیین بخشیده و از سالیان دور در خوزستان مرسوم است، در منطقه شمال شرق شهر شوش در شهر «حر» است که واقع عاشورا از صبح تا ظهر در محوطه وسیعی و با شرکت دهها نفر و بکارگیری دهها راس اسب و شتر در فضای وسیعی برای حاضران به تصویر کشیده می شود.
ویژگی این آیین ها در شهرها و روستاها، خود جوش بودن و مردمی بودن آنهاست. آیین های عزاداری، روضه خوانی و تعزیه که بطور سنتی از دیرباز در فرهنگ و قومیت های گوناگون خوزستان و با حضور اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان مرسوم بوده است.
7165/ 6037
خبرنگار : حمیدرضا ترابی فرد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

مردم خوزستان در تاسوعای حسینی سوگوارند

اهواز ـ ایرنا - امروز نهم محرم است و کربلا حال و هوای دیگری دارد؛ حسین (ع) و یارانش در کربلا در محاصره حرامیان قرار گرفته اند، و دشمنان قسم خورده حسین(ع) خوشحال از این اتفاق در این اندیشه بودند که پیام حسین و حسینیان برای همیشه فراموش می شود و دیگر نامی از آن ها باقی نخواهد ماند.

به گزارش ایرنا تاسوعا حسینی منتسب به نام قمر بنی هاشم، حضرت عباس (ع) است؛ دشمنان اسلام آب را به روی اهل بیت امام حسین(ع) و یاران او بسته بودند و روز سختی بر آنان گذشت.
در این روز در کنار همه شیعیان داغدار و سوگوار، مردم خوزستان نیز سیاه پوش و با تسلیت این روز به صاحب عزای این روز زیر لب 'آجرک ا... یا صاحب الزمان(عج)' را زمزمه می‎کنند.
در تاسوعای حسینی، جای جای ایران اسلامی از جمله خوزستان حال و هوای دیگری دارد؛ مردم ولایتمدار و دوستدار اهلبیت(ع) با به راه انداختن دسته جات عزاداری در این روز، بر غربت، مظلومیت سید و سالار شهیدان حسین بن علی(ع) اشک ماتم می ریزند.
از صبح تاسوعا در بسیاری از تکایا، مساجد، و هیات های مذهبی در اهواز و دیگر نقاط خوزستان صدای سینه زنان و زنجیر زنان حسینی به گوش می رسد و بسیاری از دسته های عزاداری نیز در حال حرکت در سطح شهرها هستند.
بسیاری دیگر به مناسبت این روز مشغول تهیه و توزیع نذری هستند تا این گونه ارادت خود را به سید الشهدا (ع) و یاران باوفایش ادا کنند.
در شب تاسوعا نیز در جای جای خوزستان پرچم عزای حسین(ع) برپا بود و قشرهای مختلف مردم تا پاسی از شب در مساجد، تکایا، حسینه ها و خیابان ها به سینه زنی و زنجیر زنی پرداختند.
حضور قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در این آیین ها چشمگیر بود.
7164 / 6037
خبرنگار: عاطفه جوادی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

سازمان منطقه آزاد اروند نقش خود را در خوزستان ایفا نمی‎کند

اهواز - ایرنا - رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت:از سازمان منطقه آزاد اروند گله‎مندیم و انتظار داریم همانطور که مدیریت ارشد استان، آنها را از اعتبارات استانی محروم نکرد، این سازمان نیز در تدوین برنامه ای استان نقش جدی ایفا کنند.

به گزارش ایرنا امید حاجتی روز دوشنبه در یازدهمین نشست اقتصاد مقاومتی استان خوزستان که با حضور مدیران دستگاه های اجرایی در استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: انتظار داریم همان گونه که مدیریت استان با منطقه آزاد شدن اروند، آنها را از سفره توزیع اعتبارات و امکانات استان خارج نکرد و همچنان در حوزه های مختلف حمایت های خودش را از مردم آبادان و خرمشهر انجام می دهد، سازمان منطقه آزاد اروند نیز در تدوین برنامه های ملی و استانی و همسویی و همکاری با مدیریت ارشد استان نقش خود را پررنگ و جدی ایفا کند.
وی افزود: متاسفانه در جلسه امروز حتی نماینده این سازمان نیز حضور پیدا نکرده است برای همین گزارش کامل و با جزییات این کار را به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور منعکس می کنیم که در نتیجه آن، سازمان منطقه آزاد اروند باید پاسخگوی همه مشکلات شهرستان باشد و این موضوع به صلاح استان و کشور نیست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان توضیح داد: اگر مناطق آزاد که قرار است باعث توسعه کشور شوند نتوانند در مرحله اول نقش و سهم خودشان را در توسعه استان خودشان بازی کنند چطور می خواهند نقش خود را در سطح ملی ایفا کنند.

***مزیت های استان خوزستان را نمی توان کنار گذاشت
وی با اشاره به نقش موثر مزیت های ویژه خوزستان در توسعه این استان ادامه داد: اگر نتوانیم به مزیت های استان خوزستان توجه داشته باشیم نمی توانیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.
حاجتی بیان کرد: مدیریت ارشد استان خوزستان و همه دستگاه های اجرایی باید برنامه ریزی کنند تا از همه ظرفیت های استان استفاده کنند و نمی توان ظرفیتی از استان را نادیده گرفت و کنار گذاشت چرا که در هر استانی مزیت های شاخصی داریم که اگر آن را جدا کنیم آن وقت مشکلات برای مدیریت استان می ماند و منافع آن مزیت ها به افراد خاصی می رسد.

***چهار شهرک کشاورزی به زودی کلنگ زنی می شود
وی بخش کشاورزی را یکی از بخش های مهم استان دانست و با اشاره به این که بخش عمده ای از شاغلان و فعالان اقتصادی استان در آن مشغول هستند توضیح داد: طرح 550 هزار هکتاری از موفق ترین پروژه های توانمندسازی کشور است چراکه عملیات اقتصادی که از قبل آن شکل می گیرد دو نتیجه شامل افزایش قیمت اراضی و بالابردن بازدهی در هکتار را در پی دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان توضیح داد: همسو با اجرای این طرح عظیم آبی ـ خاکی چند اتفاق اصلی را دنبال می کنیم که یکی از آن ها در دستور کار قرار دادن شهرک های کشاورزی است و تاکنون مطالعه روی چهار شهرک کشاورزی انجام شده و تامین اعتبار آن نیز پیگیری شده است.
وی گفت: به زودی عملیات اجرائی این طرحها آغاز می شود و در این راستا قرار است به عنوان مکمل صنایع نگهداری و تبادلی هم کنار آن ها ایجاد شود.
وی اظهار کرد: تحقق اهداف ما مستلزم همکاری های بین بخشی است و باید هر دستگاهی کمک کند و وظایفی هم سطح ملی و هم سطح استانی مشخص کند.

*** شیب صعودی تولیدات کشاورزی خوزستان نسبت به سال های قبل
در ادامه این نشست نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: در سال کشاورزی 93 و 94مقام نخست کشوری در تولید محصولات کشاوزان به میزان 14.5میلیون تن معادل 12درصد کل تولید کشور، مقام نخست کشوری در تولید زراعی و باغی به میزان 13.72 میلیون تن، مقام نخست کشوری خرید گندم به صورت پنج سال پیاپی، مقام نخست در تولیدات کشاورزی به میزان 6.7 میلیون تن را کسب کردیم.
کیخسرو چنگلوایی افزود: همچنین مقام اول گندم، کلزا، تولید بذر گندم، ذرت، مقام اول صادرات خرما با سهم بیش از 50 درصد، مقام اول تولید گل مریم با 29 میلیون شاخه گل، بالاترین رکورد عملکرد میگو بالغ بر 17تن در هکتار متعلق به استان خوزستان است.
وی بیان کرد: وضعیت تولیدات کشاورزی خوزستان در سال 90 تا 94شیب صعودی قابل توجهی با وجود خشکسالی و کاهش آورد رودخانه ها داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با تاکید بر این که 98 درصد تولیدات استان از اراضی آبی است بیان کرد: سطح زیر کشت چغندر در سال 91 و 92 صفر بود و سال 94 و 95 به 5480 هکتار رسید.
وی با مقایسه تولید کشاورزی در سه سال اخیر در دولت تدبیر و امید افزود: مجموعه تولیدات ما در سال 95 نسبت به سه سال گذشته 16.5 درصد افزایش داشته و میزان خرید گندم 93درصد افزایش داشته است.
چنگلوایی با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی توضیح داد: از جمله این اهداف می توان به افزایش تولید محصولات راهبردی، افزایش تولید داخلی نهاده های کشاورزی، تامین ذخایر راهبردی و تنظیم بازار، مثبت کردن تراز تجاری با توسعه صادرات و بهربرداری بهینه از منابع طبیعی اشاره کرد.
وی گفت: در حوزه کشاورزی دو برنامه از جمله ارتقای تولید ملی با 31پروژه و ارتقای بهره وری تدین شده است.
7164/6064
خبرنگار :عاطفه جوادی** انتشار دهنده:محسن بهاروند

فولاد اکسین به عنوان دومین صادرکننده بین شرکت های فولادی کشورمعرفی شد

اهواز- ایرنا- فولاد اکسین خوزستان بیشترین رشد صادرات را در6 ماه نخست سال جاری بین شرکت های فولادی استان به خود اختصاص داده و به عنوان دومین صادرکننده بین شرکت های فولادی کشورمعرفی شد.

عزیز قنواتی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار کرد: این شرکت با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع نیازمند به ورق های عریض فولادی و عملیات حرارتی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دریایی، ماشین سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور در سال 88 با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، تولید انبوه خود را آغاز کرد.
وی افزود: فولاد اکسین امروزه با تولید محصولات خاص در زمینه ابعاد (ورق عریض) و خواص مورد نظر مشتریان، در مسیر رشد و تعالی قدم بر داشته و در زمینه صادرات سیر صعودی را در پیش گرفته است.
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان تصریح کرد: این شرکت با بهره گیری از بیش از 95 درصد نیروی کار و مدیریت بومی توانست با وجود تحریم های خارجی و رکود صنعت فولاد ، در سال 1392 با راه اندازی کوره های عملیات حرارتی و تولید محصولات خاص عبور و تولید 650 هزار تن را تجربه کند.
وی ادامه داد: اگرچه این شرکت در سال 1393 به عنوان برترین شرکت فولاد کشور انتخاب شد اما افتخارات فرزندان خوزستان در فولاد اکسین به توسعه این شرکت و ثبت رکورد تولید در گیر و دار تحریم فولاد کشور ختم نشده و همچنان شاهد استقبال خوب از محصولات این شرکت در بازاهای خارجی هستیم.
قنواتی اظهار کرد: نخستین محموله محصولات شرکت فولاد اکسین خوزستان ابتدای سال جاری به قاره اروپا صادر و اکنون این شرکت بیشترین رشد صادرات را در 6 ماه اول سال جاری بین شرکت های فولادی استان کسب وعنوان دومین صادر کننده را بین شرکت های بزرگ فولادی کشور به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود باید بیشتراز همیشه به تولید داخل اعتماد و از آن حمایت کرد و این نیازمند همت همگانی است تا بتوانیم تولید داخلی را در مقابل محصولات خارجی اثبات کنیم.
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: در زمان حاضرکیفیت محصولات تولیدی شرکت فولاد اکسین بالاتر از مشابه خارجی آن بوده و قیمت تمام شده این محصولات با نوع خارجی آن ها برابری می کند.
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین همچنین گفت: تمامی محصولات این شرکت تحت استاندارد API آمریکا است اما با این وجود، تنوع بالای واردات نسبت به تولیدات داخلی و اعمال نشدن تعرفه های نامناسب برای جلوگیری از واردات همچنان یکی از دغدغه های ما بوده و امید است در این خصوص تمهیدات لازم از سوی مدیریت استان برای جلوگیری از واردات بی رویه اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر درخواست صادرات ماهانه پنج تن تولیدات را از کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس داریم، افزود: بیشترین صادرات ما معمولا کاربردهای ساختمانی دارند. در ارتباط با صادرات ورق های نفتی هم با کشور عراق مذاکراتی داشتیم.
شرکت فولاد اکسین تنها سازنده ورق های خاص فولادی( ورق عریض) برای استفاده درعملیات حرارتی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دریایی، ماشین سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشورفعالیت خود را آغاز کرد و در شش ماه نخست سال جاری در زمینه صادرات به عنوان دومین صادر کننده محصولات فولادی انتخاب شد.
7152/6064
خبرنگار: محمد رضا خبازان** انتشار دهنده: محسن بهاروند

رضا بوعذار نشان طلای مسابقات آسیایی خود را به خانواده شهید مدافع حرم اهدا کرد

اهواز - ایرنا- رضا بوعذار ملی پوش خوزستانی تیم دو و میدانی جانبازان و معلولان کشور نشان طلای آسیایی خود را در آیینی با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استان درشب تاسوعای حسینی به خانواده شهید رضا عادلی شهید مدافع حرم اهدا کرد.

به گزارش ایرنا رضا بوعذار دوشنبه شب در این آیین در جمع خبرنگاران گفت: شهدای مدافع حرم برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) و برقراری امنیت در مرزهای کشور جان خود را نثار کردند و این کمترین کاری است که ما ورزشکاران می توانیم به پاس ارج نهادن به مقام شامخ این شهدا انجام دهیم.
وی افزود: شهدای والامقام میهن اسلامی در جبهه های حق علیه باطل و دفاع از حرم اهل بیت(ع) از آرمان ها نظام اسلامی دفاع کردند و قدردانی از خانواده های آنها وظیفه ای است که همه ما به ویژه جامعه ورزش برعهده داریم.
دارنده مدال طلای مسابقات آسیا ادامه داد: پیش از این نیز در سال های گذشته نشان های آسیایی و جهانی خود را به خانواده های سردار علی هاشمی و سردار حمید تقوی اهدا کردم و در این روز این مدال طلای آسیا را به خانواده شهید رضا عادلی شهید مدافع حرم اهدا کردم.
رضا بوعذار قهرمان دو و میدانی آسیا پارسال نیز با حضور در منزل شهید مدافع حرم سید حمید تقوی فر، نشان نقره بازی های آسیایی دو و میدانی سرعت ماکائو چین در سال 2006 را به مادر این شهید سرافراز و مدافع حرم اهل بیت(ع) اهدا کرد.
نشان نقره آسیایی اردن در سال 2007، نشان نقره جوانان آسیا در سال 2006، نشان برنز بازی های آسیایی چین در سال 2007، طلا و نقره مسابقات آسیایی تهران در سال 2010، نشان نقره ستارگان آسیا در هند در سال 2011، نشان نقره جایزه بزرگ آسیایی تایلند در سال 2008، دو نشان برنز مسابقات غرب آسیا در حلب سوریه در سال 2011 و آخرین آن طلای داخل سالن مسابقات آسیایی چین از جمله افتخارات رضا بوعذار در سطوح ملی،منطقه ای و جهانی است.
7152/ 6037
خبرنگار: محمد رضا خبازان ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

انتهای پیام /*

هر پرس قیمه عاشورا چقدر هزینه دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نذری ها در این روزها به هر خانه ای راهی می یابد ؛ هیات های بزرگ عزاداری شب های گذشته و شب های پیش رو با پخت غذا و اعطای نذری به عزاداران حسینی ، سنتی دیرینه را به جای می آورند .

محبوب ترین نذری هیات ها این روزها ، خورش قیمه است اما با این حال در سال های اخیر خورش قرمه سبزی و زرشک پلو و مرغ و عدس پلو نیز راهی به دیگ های بزرگ هیات های عزاداری راه یافته اند .  

سنت نذری دادن سنتی دیرینه و محبوب در میان ایرانیانی است که بخش عمده ای از نذری هایشان را در ماه های محرم و سفر، آن هم در شب های امام حسین و یارانش و ایام رحلت پیامبر اکرم ادا می کنند . اقدامی که با مشارکت بسیاری از مردم همراه است و می توان از این مراسم به عنوان مردمی ترین مراسم اطعام و اکرام یاد کرد . 

 بسیاری از صاحبان هیات ها هنوز معتقدند خورش قیمه هنوز مجبوب ترین و جا افتاده ترین نذری ایام عزاداری است از این رو هنوز هیات های قدیمی تهران، پخت خورش قیمه را برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در دستور کار دارند .  توریست های خارجی از شیوه اعطای غذا در روزهای محرم شگفت زده شده اند و برخی از آنها معتقدند در این روزها کسی در ایران سر گرسنه بر بالین نخواهد گذاشت .

هر چند اخبار اعلامی از سوی بنکداران و فروشندگان مواد غذایی حکایت از افزایش 20 تا 30 درصدی خرید مواد غذایی، خصوصا گوشت و برنج و لپه و سایر حبوبات دارد اما بررسی ها نشان می دهد پخت غذا در آشپرخانه های ایرانی در این روزها کمتر شده و مردم در جمع هایی مثال زدنی و در هیات ها غذایشان را صرف می کنند . این گزارش هزینه تهیه خوش قیمه ، محبوب ترین و پرتعدادترین غذایی که در این روزها در هیات های سراسر ایران پخت می شود را نشان می دهد . قیمت هر پرس پلو و خورش قیمه معمولی با کیفیت متوسط  در آشپزخانه های تهیه غذا در روزهای معمولی حدود 8 تا 12 هزار تومان است . 

 در بهترین رستوران ها که منوهای گران قیمت تری را به مشتریان عرضه می کنند نیز قیمت هر پرس خورش بالاتر از 25 هزار تومان نیست اما به دلیل افزایش قابل توجه تقاضا در این روزها ، برخی آشپزخانه های تهیه غذا ، هزینه فروش هر پرس خورش قیمه را کاهش داده اند . کمترین قیمت در حدود 6 هزار تومان و بیشترین در حدود 10 هزار تومان از سوی شرکت های تهیه غذا و رستوران ها اعلام شده است .  

با این حال از آنجا که پخت غذا خود مراسم و مناسکی دارد و شمار داوطلبان برای مشارکت در امر تهیه نذری بسیار بالاست، اغلب هیات ها ترجیح می دهند راسا نسبت به پخت غذا و مشارکت در ثواب تهیه آن برای عزاداران حسینی برآیند .  مواد اصلی مورد نیاز برای پخت خورش قیمت ، برنج، گوشت، لپه، روغن، پیاز ، سیب زمینی و چاشنی هایی چون رب و زردچوبه است .

  خریدها برای پخت غذا اغلب به صورت انبوه و فله ای اتفاق می افتد . در برخی هیات ها تنها از برنج و لپه ایرانی برای پخت خورش استفاده می شود .

بررسی ها نشان می دهد قیمت هر کیلو برنج ایرانی مورد استفاده هیات ها در حدود 7800 تومان است . هر کیلو لپه ایرانی نیز بین 6500 تا 7 هزار تومان فروخته می شود .

قربانی کردن گوسفند و استفاده از گوشت آن در تهیه غذا برای هیات های عزاداری نیز از جمله رسوماتی است که طرفداران زیادی دارد اما با این حال هر کیلو گوشت گوسفندی در بازار به قیمتی در حدود 35 هزار تومان فروخته می شود .

قیمت هر بطری یک لیتری روغن مایع در حدود 4500 تومان و بهای هر کیلو سیب زمینی و پیاز بین 900 تا هزار تومان است .

لیمو عمانی چاشنی خورش قیمه، در بسته های 20 هزار تومانی به بازار عرضه می شود . این بسته ها 900 گرم وزن دارند . برخی از زعفران نیز برای مزه دار کردن خورش استفاده می کنند .

هر مثقال زعفران در حال حاضر 35 هزار تومان فروخته می شود . بررسی ها نشان می دهد برای پخت خورش قیمه برای 100 نفر به 15 کیلوگرم برنج، 3.5کیلوگرم لپه،7 کیلوگرم گوشت ،7 کیلوگرم سیب زمینی،10کیلوگرم روغن توامان برای خورش و برنج ،  نزدیک به 3 کیلوگرم رب گوجه فرنگی ،7 کیلوگرم پیاز،1 مثقال زعفران ، یک کیلوگرم لیموعمانی نیاز است .

 به این ترتیب مواد اصلی پخت قیمه برای صد نفر هزینه های بین 450 تا 470 هزار تومان دارد . هزینه های تهیه ظرف و چاشنی هایی چون نمک ، زردچوبه و ... نیز در حدود 100 هزار تومان برآورد می شود .

به این ترتیب هر پرس خورش قیمه در هیات ها حدود 5 هزار تا 5500 تومان آب می خورد . این هزینه با مشارکت گسترده مردم در این سنت حسنه تامین می شود و همین استقبال نیز سبب پایداری آن شده است .

چرا «مختارنامه» از سریال «امام علی» قوی‌تر است؟

رضا رویگری، بازیگر شخصیت کیان ایرانی در مجموعه «مختارنامه»، دیالوگ‌نویسی داود میرباقری را یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت او دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رضا رویگری تا به امروز در نقش‌های مختلفی جلوی دوربین رفته است، اما یکی از شخصیت‌های به یادماندنی که در سال‌های اخیر با بازی او دیده شده، شاهزاده کیان ایرانی در مجموعه «مختارنامه» بوده است. «مختارنامه» ساخته داود میرباقری یک مجموعه الف ویژه تلویزیون بود که به زندگی و قیام مختار ثقفی می‌‌پرداخت. این سریال در ۴۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای از شبکه یک سیما پخش شد و پس از پایان یافتن پخش نخست، در این سال‌ها بارها به مناسبت‌های مختلف از دیگر شبکههای صداوسیما نیز روی آنتن رفته است. به بهانه بازپخش این سریال، خاطرات رضا رویگری از «مختارنامه» را مرور کردیم.

همیشه به کارهای میرباقری علاقه داشته‌ام

شاهزاده کیان ایرانی یکی از نقش های اصلی و محوری سریال «مختارنامه» بود. پیشنهاد بازی در این نقش از طرف خود داوود میرباقری به من داده شد. همان ابتدای کار، خود میرباقری برای سپردنش به من تماس گرفت و توضیحاتی درباره کلیت سریال به من داد و درباره جزئیات نقش هم با هم گپ و گفتی داشتیم. او برایم از کیان هم گفت و اینکه قرار است در قصه چه نقشی داشته باشد. البته من خودم هم از آنجایی که همیشه به تاریخ علاقه داشتم، اطلاعاتی درباره این شخصیت تاریخی به دست آورده بودم. کیان که در تاریخ به اسم کیسان ابو عمره شناخته می شود از شاهزاده های ایرانی بوده که بخش زیادی از فتوحات مختار توسط او انجام شده است و در تاریخ هم از او به عنوان یک ایرانی دلاور نام برده می‌شود.

بعد از صحبت‌هایی که با میرباقری داشتیم، من برای تست گریم رفتم و قرار بود که کار شروع شود اما با شش هفت ماه تاخیر از زمان مورد انتظار کار کلید خورد و بعد هم که فیلمبرداری کار حدود هفت سال طول کشید. البته از آنجایی که حجم کار و تعداد بازیگرانی که در کل کار حضور داشتند، بالا بود من در تمام آن هفت هشت سال همیشه درگیر پروژه نبودم و به صورت مقطعی بازی داشتم.

من همیشه به کارهای میرباقری علاقه داشته‌ام و یکی از مخاطبان ساخته‌های او هستم. حتی اگر در سریال‌های تاریخی‌اش بازی نکنم هم باز از سبک کارها و نوشته های او خوشم می آید. اتفاقا یادم می‌آید همان زمان این حرف‌ها را به خود میرباقری هم گفتم. 



دیالوگ هایی که سریال را متفاوت کرد

فکر می‌کنید چرا «مختارنامه» هنوز هم بعد از چند سال جذاب است و همه شبکه‌ها در مناسبت‌های مذهبی آن را پخش می‌کنند، چون یکی از ویژگی‌های این سریال متن آن است. میر باقری خودش متن این کار را بازنویسی کرده بود و من واقعا از زیبایی‌های آن لذت بردم. یادم می‌آید زمانی که سریال پخش می‌شد مخاطبان از شنیدن دیالوگ‌های جذاب این سریال به وجد می‌آمدند. شاید جالب باشد بگویم یکی از دلایلی که من کارهای میرباقری را می‌پسندم متن‌ها و دیالوگ‌های جذاب آن‌هاست. شاید همین ویژگی دیالوگ‌های او باشد که این «مختارنامه» را از سایر کارهای تاریخی متمایز کرد. من معتقدم قصه در هر کاری جایگاه خودش را دارد، اما این دیالوگ‌هاست که کار را متفاوت و برجسته می‌کند و میرباقری این کار را به خوبی بلد است و در «مختارنامه» این کار را به خوبی انجام داد.

«مختارنامه» از «امام علی» قوی تر است

«مختارنامه» ویژگی‌هایی زیادی داشت تا به یک سریال خوب و ماندگار تبدیل شود، یکی از امتیازهای بصری که داشت، دکور بی‌نظیرش بود که توسط محسن شاه‌ابراهیمی طراحی شده بود. یادم می‌آید روزهایی که سر تصویربرداری می‌رفتم از دیدن دکور عظیمی که برای این سریال ساخته شده بود لذت می‌بردم. زمانی که این سریال پخش شد خیلی‌ها گفتند این اثر میرباقری متمایز با سایر کارهایش است، من نیز با آنها هم عقیده بودم و «مختارنامه» را یکی از بهترین ساخته‌های میرباقری می‌دانم. به قول یکی از دوستان که در سریال «امام علی» هم بازی کرده بود، آن سریال به خاطر داستان زیبای زندگی امام علی مورد توجه قرار گرفت، اما به لحاظ تکنیکی خواهیم دید که «مختارنامه» کاری به مراتب قوی‌تر است.

هر روز منتظر متن‌هایم بودم

من سر همه کارهایم با انرژی و انگیزه زیاد می‌روم، البته حالا که نسبت به قبل به خاطر بیماری‌ام کم کار شده‌ام، اما این ویژگی‌ام بود که با انرژی سر کار حاضر شوم. در «مختارنامه» هر روز که سر صحنه منتظر بودم تا متن کار را به دستم بدهند و من هم آن را با علاقه و اشتیاق بخوانم و تمرین کنم. در طول چند سالی که با میرباقری کارکردم هر روزش برایم مثل یک کار جدید بود. متن قوی، قدرت کارگردانی و نوع دکوپاژ میرباقری ازعواملی است که علاوه بر ویژگی‌های اخلاقی‌اش او را برای من به عنوان یک کارگردان متمایز می‌کند.

اخبار سیاسی روز

آیا ریاست جمهوری دونالد ترامپ می تواند به نفع ایران تمام شود؟

کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در مناظره 26سپتامبر رودرروی هم ایران را یکی از مهمترین ارکان سیاست خارجی خود تعریف کردند . در خلال مناظره ، ترامپ، کلینتون را به واسطه سالهایی که به عنوان وزیر خارجه فعالیت کرده بود به چالش کشید و گفت تو آغاز گر توافق هسته ای بودی.

آیا ریاست جمهوری دونالد ترامپ می تواند به نفع ایران تمام شود؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در مناظره 26سپتامبر رودرروی هم ایران را یکی از مهمترین ارکان سیاست خارجی خود تعریف کردند . در خلال مناظره ، ترامپ، کلینتون را به واسطه سالهایی که به عنوان وزیر خارجه فعالیت کرده بود به چالش کشید و گفت تو آغاز گر توافق هسته ای بودی.

به گزارش «انتخاب»؛ او گفت: جالب اینجاست که شما با کشوری سر و کار داشتید که در حال سقوط بود. تحریم ها راه نفس آنها را بسته بود .اما حالا آنها در واقع به زودی به یک قدرت عمده در برخی موارد تبدیل خواهند شد .

بانوی اول اسبق آمریکا از توافق هسته ای دفاع کرد و گفت : زمانی که من وزیر امور خارجه شدم ایران چند هفته تا بمب هسته ای فاصله داشت. من یک سال صرف کردم و اجماعی شامل روسیه و چین علیه ایران تشکیل دادم تا نظام تحریم ها را علیه این کشور پیاده کنند . و با این روش ما آنها را پای میز مذاکره آوردیم. جانشین من جان کری و باراک اوباما بدون شلیک حتی یک گلوله موفق به توافق هسته ای با ایران و عقب نشینی این کشور از برنامه های هسته ای اش شدند.

به صحبت های چند ماه گذشته ترامپ و کلینتون در باره ایران دقت کنید. هردو در مناظره ها یا در سخنرانی های ستاد انتخاباتی شان بحث ایران را بارها مطرح کرده اند . این روشن شده که هردو طرف نسبت به ایران تا حدودی نرم تر صحبت میکننند. اما کدام یک برای ایرانی ها گزینه بهتری است ؟

ناصر هادیان استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران به المانیتور گفته که در وهله اول ترامپ بدترین گزینه برای ایران است چرا که او دائما از پاره کردن برجام صحبت میکند .

او گفته ترامپ ایران را تهدید میکند و از تخریب منافع ملی آمریکا در اثر توافق هسته ای و نیاز به حمله و نابودی قایق های ایرانی در خلیج فارس حرف میزند . اما اگر بهتر نگاه کنیم ترامپ میتواند مشروعیت سیاسی آمریکا را در جامعه جهانی از بین ببرد و این میتواند به نفع ایران باشد .

امروز شما بسیاری از جمهوری خواهان بلند پایه را میبینید که امیدوارند کلینتون رای بیاورد چرا که در مقایسه با ترامپ، کلینتون انتخاب عاقلانه تری در جامعه آمریکا و فضای بین المللی است.

اما چطور یک نفر میتواند ترامپ را در حالی که همواره حرف از تهدید برجام میزند گزینه بهتری تصور کند ؟ در سخنرانی 21 جولای در همایش جمهوری خواهان او توافق هسته ای را یکی از بدترین توافق ها در تاریخ آمریکا خواند.

آیا ترامپ واقعا میتواند توافق هسته ای را نادیده بگیرد؟ در ماه ژوئن کاخ سفید به این نکته تاکید کرد که هیچ کس اعم از کاندیداهای احتمالی نمیتوانند توافق هسته ای را پاره کنند .

جواد ظریف وزیر خارجه ایران این موقعیت را با حضورش در کمیته روابط خارجی سنای فرانسه محکم کرد و گفت که برجام یک توافق بین ایران و آمریکا نبوده است.

محمد رضا تخشید رئیس دانشکده علوم سیاسی و حقوق دانشگاه تهران گفته بود که ما باید بین اظهار نظر های کاندیداها در دوران انتخابات و اظهارات آنها در دوران ریاست جمهوری تفکیک قائل شویم. برخی از این صحبت ها را نباید زیاد جدی گرفت . اما این روشن است که ترامپ شخصیت پیش بینی پذیری ندارد و این ویژگی او میتواند هم به نفع ایرانی ها باشد هم به ضرر آنها.

او ادامه داده و گفته این درحالی است که کلینتون به میراث اوباما متعهد است و اما همچنان به تحریم های جدید علیه ایران در مساله موشکی معتقد است. اما این تحریم ها نمیتواند ناقض برجام باشد . من همچنین معتقدم که کلینتون هرکاری که بتواند برای حفظ برجام خواهد کرد.

هادیان گفته که شانس کلینتون برای پیروزی بیشتر از ترامپ است . کلینتون از اوباما نسبت به ایران و برجام سخت گیر تر است. عباس مالکی معاون وزیر امور خارجه سابق ایران نیز در مصاحبه ای گفته که کلینتون درمورد ایران چندان چیزی نمیداند و هیچ علاقه ای هم به اینکه درمورد ایران چیزی بداند ندارد این طبیعی است که در چنین شرایطی نتواند تعریف جامعی از ایران ارائه کند. این درحالی است که جان کری در عوض ایران را میشناخت.

سفیر سابق ایران در آلمان حسین موسویان در دانشگاه پرینستون گفته بود که کلینتون خواهان بدترین تحریم ها علیه ایران در زمان وزارتش بوده است. با این حال او مایل به ادامه مسیر و سیاست های اوباماست. جمهوری خواهان همواره دشمنی بیشتری با ایران داشته اند

همان طور که میبینید هیچ اجماعی میان ایرانی ها در مورد اینکه کلینتون را ترجیح میدهند یا ترامپ وجود ندارد . ایرانی ها معتقدند کری نقش موثری در ایجاد برجام در مقایسه با کلینتون داشته است. آتها معقدند که کلینتون از میراث اوباما حفاظت خواهد کرد.

همین ابهامات در مورد ترامپ نیز وجود دارد. برخی از ایرانی ها معتقدند که تهدیدهای او علیه برجام جدی نیست. چرا که سیاست خارجی آمریکا بازیچه منافع و دخالت های هر کسی نیست و از طرفی ترامپ به دنبال تجارت است و از این جهت میتواند گزینه خوبی برای ایران باشد. دیگران اظهار میکنند که او اجماع بین المللی علیه ایران را از بین میبرد.

با این حال کسانی که در ایران تهدیدهای ترامپ علیه ایران را جدی میگیرند نیز کم نیستند. آنها معتقدند که جمهوری خواهان در صورت پیروزی تهدیدی برای توافق هسته ای خواهند بود.

وزیر ارشاد در استانه استعفا؟

طی روزهای گذشته اخبار مختلفی در مورد استعفای وزیر ارشاد منتشر شده است که البته همواره از سوی سخنگوی این وزارتخانه تکذیب شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر ارشاد در استانه استعفا؟

طی روزهای گذشته اخبار مختلفی در مورد استعفای وزیر ارشاد منتشر شده است که البته همواره از سوی سخنگوی این وزارتخانه تکذیب شده است. 

اما خبرنگار سیاسی پایگاه خبری "انتخاب" گزارش داد، احتمال استعفای جنتی در روزهای اخیر افزایش یافته است. 

براساس اخبار رسیده به "انتخاب"، عصر امروز جلسه ی فوق العاده معاونین وزارت ارشاد تشکیل شده و جنتی در این جلسه، از احتمال استعفای خود سخن گفته است. 

جنتی به جز انکه با معاونین خود در این زمینه مشورت کرده، موضوع احتمال استعفای خود را با برخی اعضای خانواده اش نیز مطرح کرده است. 

از سوی دیگر، منابع مطلع به "انتخاب" گفته اند، یکی از دلایلی که احتمال تصمیم جنتی را تقویت کرده، عدم حضور وی در سفر اخیر رییس جمهور به تایلند بوده است؛ سفری که پیش از انجام، نام جنتی در میان همراهان رییس جمهور دیده می شده است. 

طی روزهای اخیر، مخالفین و منتقدین دولت درصدد القای اختلاف میان رییس جمهور و وزیر ارشاد بوده اند؛ اختلافی که به زعم مخالفین دولت، علتش "تضاد مواضع وزیر و رییس جمهور بر سر موضوع کنسرت" و همینطور "اصرار سخنگوی ارشاد بر مواضع متفاوت با دولت" بوده است.

معاون امنیتی وزیر کشور:

یش‌بینی می‌کنیم تروریست‌ها تمهیداتی را برای ایام عزاداری درنظر داشته‌ باشند / مردم توزیع کنندگان غذاهای نذری را بشناسند / موارد مشکوک را گزارش دهید

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور از تشدید تدابیر امنیتی و اطلاعاتی برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) در سراسر کشور و به‌خصوص کلان‌شهرها خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور از تشدید تدابیر امنیتی و اطلاعاتی برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) در سراسر کشور و به‌خصوص کلان‌شهرها خبر داد.

به گزارش «انتخاب»، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) درخصوص تدابیر امنیتی اندیشیده شده برای برگزاری مراسم‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در تهران، گفت:‌ ما در ارتباط با تأمین امنیت این ایام از سنوات گذشته تجربیات متعددی را در سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط داشته‌ایم که به‌صورت گسترده از مرزها تا مرکز کشور اعمال می‌شد.

به نوشته تسنیم، ذوالفقاری افزود: امسال با توجه به وضعیت ناآرام منطقه، پیش‌بینی می‌کنیم تروریست‌ها و تکفیری‌ها تمهیداتی را برای این‌گونه مناسبت‌ها درنظر داشته‌ باشند و همچنین با توجه به شکست‌هایی که آنها در کشورهای درگیر خورده‌اند برآورد اطلاعاتی نشان می‌دهد که ممکن است دست به اقدامات ایذایی بیشتری بزنند، از این جهت ایجاب می‌کند که نسبت به گذشته اقدامات اطلاعاتی، امنیتی و نظامی را هم بازنگری و هم آنها را تشدید کنیم تا کنترل بیشتری بر فعالیت‌های آنها صورت بگیرد.

** ابلاغ دستورالعمل تأمین امنیت مراسمات مذهبی برای اولین بار در شورای امنیت کشور

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان این مطلب که بر این اساس با همکاری دستگاه‌های عضو شورای امنیت ملی دستورالعملی را تهیه کرده و در این شورا تصویب و ابلاغ شد، تصریح کرد: بر این اساس وظایفی برای همه شوراهای تأمین استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور تعیین شده که بر این اساس باید طرح‌های بخشی را آماده کنند تا امنیت کامل مراسم عزاداری‌ها تأمین شود.

ذوالفقاری ادامه داد: هم نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه که در مناطق مرزی هستند و هم نیروهای بسیج در سراسر کشور به‌ویژه نیروی انتظامی که بار اصلی تأمین نظم و امنیت تاسوعا و عاشورا بر دوش آنان است و همچنین وزارت اطلاعات در بخش اشراف اطلاعاتی بر گروه‌های تروریستی و تکفیری برنامه‌های گسترده‌ای را تدارک دیدند و همه آنان یا اجرایی شده و یا در حال اجرا شدن هستند.

به‌گفته معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، جامعه اطلاعاتی اعم از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، اطلاعات نیروی انتظامی و سایر بخش‌های اطلاعاتی در نیروهای مسلح همه در حوزه‌های مختلف نظارت و کار خود را انجام می‌دهند و برنامه‌ریزی کرده‌اند تا با اشراف اطلاعاتی از هرگونه اقدام ایذایی در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی جلوگیری شود.

# تشدید مراقبت‌های مرزری

ذوالفقاری بر همین اساس از تشدید اقدامات امنیتی در مرزهای کشور خبر داد و افزود:  نیروهای مرزبانی و سپاه و ارتش که در مرزهای کشور حضور دارند اقدامات خود را تشدید کرده‌اند و برخی معابر و مناطقی که در شرایط عادی کمتر روی آن کنترل بود، الآن همان مناطق را تحت پوشش و کنترل دقیق قرار داده‌اند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اظهار داشت: کنار این موضوع ما به همکاری مردم نیز توجه داریم، مخصوصاً بین هیئات مذهبی افرادی تعیین شده‌اند و مورد آموزش قرار گرفته‌اند تا در تأمین نظم و امنیت به نیروهای تأمین‌کننده از جمله نیروی انتظامی کمک‌رسانی کنند، علاوه بر ‌آن نیز آنها باید هرگونه موارد مشکوک در مسیرهای حرکتی هیئت‌ها را به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی گزارش دهند.

وی تصریح کرد:  نیروهای بسیج، نیروهای انتظامی و نظامی و دستگاه اطلاعاتی به‌صورت قوی و کامل از چندی قبل کار تأمین امنیت را شروع کرده‌اند و در روزهای آتی برنامه‌های تدارک دیده‌شده نیز تشدید خواهد شد تا ان‌شاءالله هیچ‌گونه مشکلی در تأمین امنیت مراسم‌ها پیش نیاید.

# گزارش برخی مواردهای مشکوک به نهادهای اطلاعاتی

ذوالفقاری در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون گزارش مشکوکی در ایام محرم به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ارائه شده است، گفت: مواردی را داشته‌ایم که گزارش شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند اما پس از بررسی نتیجه گرفتیم که مشکل خاصی نبوده است.

وی اضافه کرد: از آحاد مردم و افرادی که در مراسم‌های مذهبی عاشورا و تاسوعا شرکت می‌کنند درخواست می‌کنیم تا هرگونه موارد مشکوک را به 110 اطلاع دهند، همچنین مردم با کلانتری‌های محل و مسئولانی که در هیئت‌ها تعیین شده‌اند نهایت همکاری و هماهنگی را داشته باشند.

معاون امنیتی وزارت کشور در پایان خاطرنشان کرد: تأکید ویژه‌ای می‌کنم که مردم به‌روی استفاده از نذورات توجه کافی و لازم را داشته باشند. مردم عزیز کشورمان حتماً بدانند و بشناسند کسانی را که کار پخت غذا را انجام می‌دهند، مراقبت‌کنند و مواظب باشند که زمانی که غذا را دریافت می‌کنند توزیع‌کنندگان غذا را بشناسند تا از این جهت مسمومیت و مشکل دیگری پیش نیاید.

# کنترل کلی مراسم‌ تاسوعا و عاشورا توسط بالگردها

ذوالفقاری در پایان اظهار داشت: دستگاه‌های اطلاعاتی برای بررسی کلی و پایش مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی ممکن است از بالگرد نیز استفاده کنند.
گزارش رویترز از موفقیت رویکرد روس ها در خاورمیانه؛
دو سال پیش نیروهای روسیه غیر از پایگاه دریایی شان در سوریه هیچ حضور نظامی آشکاری در خاک آن کشور نداشتند، اما امروز جت های جنگی و موشک های مسکو بر فراز سوریه و عراق در حال پرواز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پوتین چطور نقطه ضعف را به مرکز قدرت تبدیل می کند؟

رویترز نوشت: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نشان داده است که چطور نقطه ضعف را به مرکز قدرت تبدیل می کند.

به گزارش «انتخاب»، دو سال پیش نیروهای روسیه غیر از پایگاه دریایی شان در سوریه هیچ حضور نظامی آشکاری در خاک آن کشور نداشتند، اما امروز جت های جنگی و موشک های مسکو بر فراز سوریه و عراق در حال پرواز است.

روابط روسیه با ترکیه بعد از یک دوره تنش رو به گرمی گذاشته و پوتین روابط نزدیک خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را هم حفظ کرده است.

چرا مسکو بهتر از واشنگتن توانسته است منافع اش در خاورمیانه را به پیش ببرد؟ پاسخ در انعطاف پذیری استراتژیک روسیه است.

پوتین افراطگرایی سنی را خطری برای منطقه و روسیه می بیند. ائتلاف مسکو با ایران و سوریه و عراق باعث نشده که روس ها روابط تجاری خود با کشورهای سنی عرب منطقه را جدی پیگیری نکنند.

پوتین از خودمختاری اش در خاور میانه لذت می‌برد. او اجازه نمی‌دهد متحدانش بر سیاست های روسیه سایه انداخته یا اعمال نفوذ کنند. اسراییل، سوریه و کشورهای عرب منطقه خلیج فارس، می‌دانند اهرم فشار محدودی در برابر مسکو دارند و از این رو با احتیاط با پوتین تعامل می‌کنند.

تا زمانی که روسیه رویکردی فرصت طلبانه را در منطقه در پیش گرفته است، واشنگتن دشوار می‌تواند با مسکو برخورد کند.
چرا امریکا دیگر به سعودی ها علاقه نشان نمی دهد؟ / ادامه سیاست اوباما در کاخ سفید یعنی چرخش استراتژیک به سمت ایران
درست مانند سایر روابط دراز مدت آمریکا با کشورهای خاورمیانه ، رابطه واشنگتن و ریاض هیچ ارتباطی با آمارهای مربوط به حقوق بشر و دموکراسی در این کشور ندارد . اتحاد این دو بیش از هر چیز به دو فاکتور مهم بستگی دارد : منابع طبیعی و ثبات منطقه ای.

چرا امریکا دیگر به سعودی ها علاقه نشان نمی دهد؟ / ادامه سیاست اوباما در کاخ سفید یعنی چرخش استراتژیک به سمت ایران

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ لوبلاگ نوشت: تبلیغات انتخاباتی و مناظره های کاندیداهای انتخاباتی آمریکا بر سیاست های خاورمیانه ای آنها در قبال داعش تمرکز دارد .

به گزارش «انتخاب»؛ در دوره جدید مناظره ها در عوض بر چالشهای سیاسی دیگر در خاورمیانه تمرکز خواهد داشت .  روابط ویژه آمریکا و سعودی ، عراق ، تونس و مصر.

درست مانند سایر روابط دراز مدت آمریکا با کشورهای خاورمیانه ، رابطه واشنگتن و ریاض هیچ ارتباطی با آمارهای مربوط به حقوق بشر و دموکراسی در این کشور ندارد . اتحاد این دو بیش از هر چیز به دو فاکتور مهم بستگی دارد : منابع طبیعی و ثبات منطقه ای.

علاوه بر این همان طور که سعودی متولی حرمین شریفین است برای آمریکا این کشور یگانه متولی منابع مقدس است : نفت

نقش عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده سوخت های فسیلی به علاوه تاثیر سیاسی و فرهنگی این کشور بر شش کشور دیگر عضو اوپک سبب شده دوستی با این کشور برای قدرتهای بزرگ حائز اهمیت و ارزشمند باشد.

دوم اینکه در دوران جنگ سرد ، حفظ تعادل بین متحدان غرب نظیر عربستان سعودی و ترکیه و متحدان شوروی نظیر ایران و سوریه برای سیاست های آمریکا در منطقه نقش حیاتی داشت.

همپیمانی با کشورهای غیر متعهد نظیر مصر و ارسال فوری نیرو برای کمک با افرادی نظیر صدام حسین علیه ایران روشی بود که برای مهار شوروی در منطقه مورد علاقه بلوک غرب بود.

در این زمینه نگه داشتن عربستان به عنوان یک نیروی نیابتی غرب در جهان عرب تصمیم سیاسی ساده ای بود . بدون حمایت های آمریکا از عربستان این کشور ممکن بود به دامان شوروی پناه ببرد.

از این گذشته عربستان هیچ روابط رسمی ای با اسرائیل نداشت و برخلاف مصر بعد از نشست کمپ دیوید، عربستان هیچ گاه از نیروهایش علیه اسرائیل استفاده نکرد و همین امر عربستان را برای واشنگتن قابل قبول تر میکرد .

دولت باراک اوباما در سیاست های اسلاف خود در دروغ گفتن در خصوص روابط با عربستان تجدید نظر کرد . او این پیش فرض دیپلماتیک را که او و سعودی ها سیاست خارجی یکسانی را در منطقه دنبال میکنند کم اهمیت می شمارد.

یکی از مهمترین مثال ها در این زمینه رویکرد جدید او در امضای توافق هسته ای با ایران بوده است . البته او همه اقدامات عربستان را نفی نکرده است. او از دخالت های عربستان در یمن حمایت میکند . 

از زمان درگذشت ملک عبدالله در سال 2015 و روی کار آمدن ملک سلمان و وزیر دفاع او محمد بن سلمان رقابت های آشکار عربستان با ایران آغاز شد که با تقابل با گروه های شیعه در خاورمیانه همراه بود.

رهبران کنونی عربستان امروز تصمیم گرفته اند گروه های سنی افراطی منطقه را حمایت کنند.

اوایل سال عربستان سعودی تامین مالی ارتش لبنان را در مقابل نفوذ حزب الله در این کشور موقتا متوقف کرد . با توجه به حضور حوثی ها در یمن به نیابت از ایران، عربستان نیز در این کشور دخالت کرد و بارها به دلیل جرایم جنگی علیه غیر نظامیان متهم شد.

در مقابل این حرکت عربستان, ایران نیز از حماس و حزب الله حمایت مالی میکند. ایران در مقابله با رشد داعش در عراق و سوریه نیز نقش مهمی بازی کرده و در این راه نیز گاها با منافع آمریکا هم سو شده است . با این حال گسترش نقش ایران در یمن قابل بحث است. با این وجود نهاد های اطلاعاتی آلمان عربستان را به مداخلات تحریک آمیز در منطقه متهم کرده اند.

در دو هفته گذشته ، کنگره آمریکا در تضاد با عربستان قوانینی را تصویب کرد . این قوانین به دلیل افشای نقش بالقوه عربستان در حادثه یازده سپتامبر و نقص حقوق بشر در این کشور بود.

این قانون از سد وتوی اوباما نیز گذشت و به خانواده قربانیان یازده سپتامبر اجازه میدهد دولت عربستان را به دلیل ایفای نقش در حادثه یازده سپتامبر مورد شکایت قرار دهند . همزمان کنگره فروش 1.15 میلیارد دلاری اسلحه و تانک نظامی به ریاض را نیز متوقف کرده است.

در دنیای بعد از جنگ سرد منافع ریاض و واشنگتن روز به روز از هم فاصله بیشتری میگیرد . اوباما یک شخصیت چرخشی دارد. او مذاکرات با ایران را انجام داد و به سرانجام رساند.

دولت بعدی بعد باید با دنیای بعد از بهار عرب و پسا برجام سر کند . اگر هدف و نه ایدیولوژی دلیل اصلی روابط سابق عربستان و آمریکا بود در نتیجه در فضای جدید منطقه این کشور باید به دنبال دلایل و منطق های جدید برای این روابط باشد.

اولین توجیه برای روابط ریاض واشنگتن سیاست نفت است که بی شک همچنان اهمیت بالایی دارد . با این حال سرانه مصرف نفت خارجی آمریکا دائما رو به کاهش است و در سال 2014 به کمتر از سرانه سال 1994 رسیده است .

این کاهش وابستگی به نفت خارجی اهمیت آن را برای اقتصاد این کشور کم کرده و فضای بیشتری برای پیگیری روند واگرایی با عربستان در اختیار این کشور قرار میدهد.

دومین توجیه حفظ ثبات منطقه است. این منطقه تنها زمانی از نظر سیاسی ثبات خواهد داشت که از تغییرات به دور باشد. در دوران جنگ سرد غرب با حضور دیکتاتورهای عربی موافق بود و به حفظ موقعیت آنها با اجرای سیاست حفظ وضع موجود کمک میکرد چرا که حضور آنها پیش بینی پذیری منطقه را بالا میبرد

در خاورمیانه جدید جایی که سوریه، عراق، لبنان، لیبی و یمن هیچ دولت مرکزی موثری که بتواند سرزمینشان را کنترل کند ندارند ، حفظ وضع موجود به معنای حفظ خشونت و ممانعت از سقوط دولت های این چنینی است.

لازم به ذکر است که جنگ داخلی سوریه به روسیه اجازه داده تا جای پایش را در منطقه محکم تر کند

اگر دولت بعدی امریکا سیاست آزاد سازی خاورمیانه از دیدگاه عربستان محوری و طرز تفکر جنگ سردی را ادامه دهد، کاخ سفید خواهد فهمید که توانایی بیشتری در انجام چرخش استراتژیک به سمت ایران، ارتقا وضعیت حقوق بشر در منطقه و مقابله موثر با افراط گرایی دینی و سیاسی در خاومیانه خواهد داشت.