سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

عیدتان مبارک

 

اعمال عید نوروز؛
ای برگرداننده دل‌ها و دیده‏‌ها، حال ما را نیکوترین حال بگردان
اجتماعی  14:30:6 1391/12/29

9112-25214-5 کد خبر
 

"یا مقلب القلوب و الابصار

یا مدبراللیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال

حول حالنا الی احسن الحال"

عید نوروز یا همان تحول طبیعت و حلول بهار و پایان زمستان در واقع عید همه بشریت و تمامی انسان‌هاست که پیام آن دارای شمول و گستره‌ای به وسعت هستی است، چرا که تحول در مسیر زندگی و رهایی از زمستان و تاریکی برای رسیدن به سعادت و روشنایی هم وظیفه یک انسان است و هم خواسته او.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) عید نوروز، از جمله اعیادی است که قدمتی دیرین و گستره‌ای وسیع دارد. ملت‌های گوناگون از جمله ایرانیان، از عهد باستان تا به حال این مراسم را با آداب و رسومی خاص برگزار می‌کنند. این سنت حسنه که با حلول بهار و نو شدن طبیعت همزمان شده آداب و رسوم زیبایی در دل خود دارد که مورد توجه و سفارش آئین مقدس اسلام بوده است.

دید و بازدید و صله ارحام، عیادت مریضان، دستگیری از فقرا و مستمندان، ذکر و توجه قلبی و لسانی به خداوند متعال و توسل به اهل البیت(ع)و... از جمله سنت‌ها و آداب و رسومی هستند که در سال نو در میان مردم ما رایج‌اند.

اعمال عید نوروز

در کتاب مفاتیح‌الجنان برای این روز انجام اعمالی البته مستحبی ذکر شده است، از جمله این اعمال، نماز عید نوروز است که نمازی است همراه با قرائت سوره حمد و سوره‌های قدر، کافرون، توحید، فلق و ناس و بسیار شبیه به نمازی است که ضمن آداب و اعمال روز جمعه و روز عید غدیر خم وارد شده است.

اما اعمال عید نوروز چنان که امام صادق علیه السّلام به معلّی بن خنیس تعلیم داده، به این شرح است: چون روز نوروز شود غسل کن و پاکیزه‌‏ترین‏ جامه‏‌های خود را بپوش و به بهترین بوها خویشتن را خوشبو گردان و در آن روز روزه بدار و چون از نماز پیشین و پسین«ظهر و عصر»و نافله‏‌های آن دو فارغ گشتی چهار رکعت نماز بخوان، هر دو رکعت به یک سلام، پس از رکعت اول بعد از سوره حمد 10 مرتبه سوره قدر و در رکعت دوّم بعد از سوره حمد 10 مرتبه سوره کافرون و در رکعت سوم بعد از سوره حمد 10 مرتبه سوره توحید و در رکعت چهارم بعد از سوره حمد 10مرتبه سوره فلق و ناس را بخوان و پس از نماز بر سجده‏ شکر رفته و این دعا را بخوان:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ عَلَی جَمِیعِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ صَلِّ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّی لا أَشْکُرَ أَحَدا غَیْرَکَ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّی فَلا یَغِیبَنَّ عَنِّی عَوْنُکَ وَ حِفْظُکَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَلا تُفْقِدْنِی عَوْنَکَ عَلَیْهِ حَتَّی لا أَتَکَلَّفَ مَا لا أَحْتَاجُ إِلَیْهِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَام.

خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست آن‏ جانشینان پسندیده و بر تمام پیامبران و رسولانت، با برترین درودهایت و ایشان را برکت ده به برترین برکت‌هایت و درود فرست بر جان‌ها و تن‌هایشان‏، خدایا بر محمّد و خاندان محمّد برکت ده و به ما در این روز برکت ده که آن را برتری و کرامت و شرافت دادی، و مرتبه‏‌اش را بزرگ نمودی. خدایا به من برکت ده، در آنچه به من نعمت دادی، تا احدی را جز تو سپاس نگویم و در روزی‌ام بر من وسعت ده، ای صاحب بزرگی و بزرگواری. خدایا هر آنچه از من غایب شده باک نیست مبادا کمک و نگهداری‌ات‏ از من غایب گردد و هرچه را گم کرده‏‌ام، یاری‌ات را بر آن از من گم مساز تا در آنچه به آن نیازمند نیستم، خود را بر زحمت‏ نیفکنم، ای صاحب بزرگی و بزرگواری.

در کتاب‌های غیر مشهور روایت کرده‌‏اند: در وقت تحویل سال این‏ دعا را بسیار بخوانند که بعضی به تعداد 366 مرتبه گفته‏‌اند:

یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ، حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

ای گرداننده حول و احوال بگردان حال ما را به‏ نیکوترین حال

و به روایت دیگر:

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّل الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

ای برگرداننده دل‌ها و دیده‏‌ها، ای مدبر شب و روز ای‏ برگرداننده حول و احوال بگردان حال ما را به‏ نیکوترین حال

یادها و یادبودها در تاریخ

 

 

به بهانه 29 اسفند
بومی‌سازی و خودباوری از مظاهر ملی شدن صنعت نفت
اقتصادی  13:15:39 1391/12/28

9112-19574-5 کد خبر

 

صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1329 هجری شمسی ملی شد؛ با تحقق این اتفاق باید شرایطی بر این صنعت حاکم و دستاوردهایی از ملی شدن صنعت نفت مشاهده می‌شد. برخی کارشناسان و متخصصان معتقدند که هنوز صنعت نفت ملی نشده و برای تحقق آن باید تلاش بیشتری کرد. اما ملی شدن یک صنعت به چه معناست و چگونه می‌توان به ملی شدن صنعت نفت پی‌برد و چه شاخص‌هایی نشان‌دهنده این ملی شدن است؟! آیا ملی شدن این صنعت به نفع ما بوده است؟

عبدالکریم گیم، عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌خوزستان، در پاسخ به این سوال گفت: صنعت نفت ملی شده است و اقدامات انجام شده در این صنعت از سال‌های گذشته تاکنون از نمودهای این ملی شدن است.

وی افزود: وقتی واقعه و نهضت ملی شدن صنعت نفت اتفاق افتاد ما شاهد قطع دست ایادی بیگانه به‌خصوص حاکمیت دولت انگلیس از این صنعت بودیم. دولت انگلیس از اوایل قرن 20 با کشف اولین چاه نفت در منطقه مسجدسلیمان سیطره تمام و کمالی خود را بر منابع نفت و گاز گسترده کرده بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت ادامه‌داد: با قیام 29 اسفند ملت ایران برای اولین‌بار توانست منافع ملی خودش را از چنگ اجانب خارج و صنعت نفت را ملی کند و  این اقدام نوعی فرهنگی جهادی و خودباوری را در کل منطقه یعنی منطقه خاورمیانه ایجاد کرد؛ بنابراین یکی از مظاهر و آثار مثبت ملی شدن صنعت نفت این بود که ملت ایران به خودباوری برسد و بتواند با دولت‌های استعماری در صنعت نفت به مصاف بپردازد و در این نبرد نابرابر موفق شود.

گیم گفت: این اتفاق نشان داد که وقتی مردم خودباور به همراه روحانیت به دنبال اتحاد ملی باشند، می‌توانند با ایمان دینی و ملی با قدرت‌های بزرگ استعماری درگیر شوند.

وی تصریح‌کرد: وقتی ملت ایران با تحریم فروش نفت مواجه شد توانست از طریق صادرات غیرنفتی و اتکا به منابع غیرنفتی و توسعه بخش‌های دیگری همچون بخش کشاورزی اقتصاد خود را نگه دارد و با وجود عدم آمادگی برای اداره صنعت نفت در آن زمان دولت و ملت ایران توانست که این صنعت را به خوبی بچرخاند.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت افزود: از آثار و تبعات خارجی ملی شدن صنعت نفت این بود که برای ملت‌هایی منطقه، ملت ایران یک الگو شد و دیدیم که در سال 1956 جمال‌عبدالناصر، رییس جمهور وقت مصر با تاسی از این حرکت ملت ایران، کانال سوئز را ملی اعلام کرد در تعقیب ملی شدن کانال سوئز کشورهای استعماری به مصر حمله کردند اما با مقاومت و حمایت مردم، دست‌ اشغالگران از خاک این کشور قطع شد. بارها خود رهبران مصری این را اعلام کرده‌اند که ما با تاسی از نهضت ملی شدن صنعت نفت توانستیم این اقدام را انجام دهیم و کانال سوئز که در دست استعمارگران بود را در اختیار خود قرار دهیم.

گیم عنوان‌کرد: در فرهنگ قراردادهای نفتی قراردادهای مختلفی وجود دارد یکی از این قراردادها به این صورت است که کشور دارنده منابع نفتی، قسمتی یا تمام امتیاز تولید وعملیات بهره‌برداری از حوزه‌های نفتی خود را در اختیار شرکت‌های نفتی چند ملیتی قرار می‌دهد که این شرکت‌ها بدون رعایت موازین فنی و بهره‌برداری صیانتی و منافع کشور میزبان، اقدام به فعالیت و بهره‌برداری می‌کنند اما با ملی شدن صنعت نفت، دست این شرکت‌ها از کشورمان کوتاه شد.

وی گفت: اما مقصود از ملی شدن صنعت نفت چیست؟ مقصود از ملی شدن صنعت نفت این است که اولا حاکمیت ملی بر منافع و منابع نفت و گاز وجود داشته باشد که در حال حاضر صد درصد این مساله محقق شده است و ما تنها کشور در دنیا هستیم که مخازن نفتی آن چه در سطح مشترک و داخلی تحت‌ حاکمیت کشور و دولت جمهوری اسلامی است و هرگونه قرارداد جدید که منجر به برداشت نفت شود با تصویب وزارت نفت انجام می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت افزود: یکی دیگر از مظاهر ملی شدن صنعت نفت این است که این صنعت بومی‌سازی شود؛ به عنوان مثال در صنعت‌ حفاری ایران قبل از انقلاب حتی‌ امکان ساخت یک قطعه وجود نداشت اما در حال حاضر با کمک کارشناسان و طراحان داخلی بیش از 18 هزار قطعه مورد نیاز این صنعت بومی‌سازی شده و در داخل ساخت و طراحی می‌شود.

گیم بیان‌کرد: در حال حاضر به مرحله‌ای از رشد و بالندگی دست یافته‌ایم که خدمات فنی به کشورهای نفت‌خیز صادر می‌کنیم؛ به این معنا که نیروی انسانی متخصص و برجسته به خارج از کشور فرستاده می‌شوند. حفاران ایران در دنیا بهترین حفاران شناخته می‌شوند زیرا حفاری در چاه‌های سخت داخل کشور را تجربه کرده‌اند.

وی ادامه‌داد: بنابراین انجام اقدامات بنیادی، وجود منابع انسانی در صنعت نفت و ساخت قطعات و بومی‌سازی، ساخت دکل حفاری و فعالیت در فازهای مختلف پارس جنوبی با وجود تحریم و فشارهای ناشی از آن، بخشی از اقدامات در صنعت نفت است و آیا این‌ها از آثار ملی شدن صنعت نفت نیست.

گیم خاطرنشان‌کرد: ما توانستیم از طریق ابتکار و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید میزان استخراج نفت را به میزان و درصد قابل قبولی بالا ببریم و ظرفیت بهره‌برداری را به صورت بهره‌برداری صیانتی افزایش دهیم و درصد منابع نفتی که بر اثر کمبود فشار گاز در زیر زمین باقی می‌ماند کاهش داده و آن‌ها را استخراج کنیم. به مدد همین ملی شدن صنعت نفت در حال حاضر گازی را که قبلا در آسمان‌ها می‌سوخت و باعث آلودگی طبیعت و محیط زیست می‌شد به خود چاه‌ها و مخازن بر می‌گردانیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت تصریح‌کرد: اگر صنعت ملی نمی‌شد مثل سابق غربی‌ها به ما اجازه ابتکار و هر نوع نوآوری و خلاقیت نمی‌دادند طبیعت استعمار این است که کشورهای میزبان را از رسیدن به تکنولوژی و پیشرفت منع کند. چه در زمینه منابع انسانی و چه در زمینه تکنولوژی و ساخت قطعات بسیار سنگین مورد نیاز صنعت نفت گام‌های بسیار مثبتی برداشته شده است. کارشناسان غربی همواره اعتراف می‌کنند که ما نمی‌توانیم با اقدامات تحریمی جلوی رشد و اعتلای صنعت صنعت نفت ایران را بگیریم زیرا با وجود تحریم‌ها این صنعت ملی یا به عبارتی بومی شده است.

وی یادآورشد: ابتکارات داخلی و حاکمیت ملی و خودباوری موجود در صنعت نفت ناشی از ملی شدن صنعت است و این پیشرفت‌ها ناشی از ملی شدن است. صنعت نفت ما در حال حاضر توسط مردم ما، تصمیم ما و اراده‌ ما اداره می‌شود و اگر غیر از این بود طبیعتا کشورهای استعمارگر دارای تکنولوژی برتر اجازه هیچ کاری را به ما نمی‌دادند.

کد خبرنگار: 17009

اخبار شهرداری اهواز

 

کتانباف: سیستم جامع نرم‌افزاری برای برخورد با فساد در شهرداری ایجاد می‌شود/در انتخابات آینده جانبداری نمی کنیم
اجتماعی  11:21:58 1391/12/29

9112-24714-5 کد خبر

RSS :: پرینت

 

شهردار اهواز از راه اندازی سیستم جامع نرم افزاری برای برخورد با فساد در شهرداری اهواز خبر داد و گفت که این سیستم تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، منصور کتانباف در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که روز گذشته (دوشنبه، 28 اسفند ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در شهر اهواز حتی اگر 20 سال دیگر هم کار شود، عقب ماندگی‌های این شهر جبران نخواهد شد. این شهر در هشت سال دفاع مقدس در حالی که شهرهای دیگر پیشرفت می‌کردند، نه تنها پیشرفتی نداشت، بلکه تخریب می‌شد و محل استقرار رزمندگان و جبهه جنگ بود.

وی افزود: در دوره هشت ساله سازندگی نیز در استان خوزستان با توجه به اینکه برخی از شهرهای دیگر استان کاملا تخریب شده بودند، بازسازی آن شهرها بر شهر اهواز اولویت داده می‌شد و سهم اهواز از این سازندگی‌ها بسیار اندک بود.

کتانباف تصریح کرد: پس از آن شاهد تنش‌ها در دوره سوم شورای شهر بودیم و در دوره چهار ساله تغییر مدیریت در شهرداری موجب شد که پیشرفت چندانی در شهر مشاهده نشود.

شهردار اهواز با بیان اینکه همیشه از ثروت و منابع ارزشمند استان صحبت می‌شود و انتظار می‌رود که توسعه شهر به دلیل منابع موجود در استان به سرعت صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در اهواز هم استفاده بسیاری از منابع نفتی انجام می‌شود و مشاغل بسیاری از طریق نفت در استان و اهواز به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم آمده است. برای اخذ عوارض مستقیم از نفت هم در حال پیگیری هستیم و این موضوع در دادگستری مطرح شده و در حال پیگیری است و این عوارض حتما وصول خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای تصدی مدیریت شهر اهواز، شهرداری هیچ‌گونه برنامه‌ای نداشته است و بدون برنامه پنج ساله و حتی یک ساله حرکت می‌کرد، گفت: در حال حاضر برنامه مدون پنج ساله و یک ساله در شهرداری اهواز تدوین شده و بر اساس این برنامه حرکت می‌شود؛ اگرچه این برنامه ممکن است اشکالاتی داشته باشد، ولی حرکت بر اساس برنامه، بسیار بهتر از نداشتن برنامه است.

کتانباف اظهار کرد: امروز در شهرداری اهواز تمام حقوق پرسنل به موقع پرداخت می‌شود و هیچ گونه تاخیری در پرداخت حقوق وجود ندارد. جلسات با نخبگان در شهرداری اهواز نیز به طور مرتب برگزار می‌شود و از نظرات و پیشنهادات اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان استفاده می‌شود.

شهردار اهواز عنوان کرد: اگر احداث پل کریدور، پل علوی، پل کیانشهر و 13 کیلومتر ساحل سازی پروژه‌های بزرگ تلقی نشود، پس به این کارها چه می‌گویند؟ پل کابلی الغدیر در دوره مدیریت قبلی کلنگ‌زنی شد، ولی در آن دوره 13 میلیارد تومان و در این دوره 14 میلیارد تومان برای تکمیل آن هزینه شد.

وی ادامه داد: در ابتدای تصدی مدیریت شهری شهر اهواز حتی از تعداد خانواده شهرداری هم آمار درستی در دست نبود و آمار مختلفی از تعداد پرسنل ارائه می‌شد؛ با تعدیل ساختار شهرداری مشخص شد که تنها پنج هزار و 774 نفر پرسنل شهرداری هستند و حدود 13 هزار پرسنل غیرمستقیم در شهرداری وجود داشت که این آمار پس از چند ماه پیگیری مشخص شد.

کتانباف افزود: درآمد شهرداری اهواز در سال 89 با کمک‌های دولت 177 میلیارد تومان و هزینه شهرداری در آن سال 214 میلیارد تومان بود. اکنون برای مدیریت درآمد و هزینه کارگروه‌های مدیریت تشکیل شده است.

شهردار اهواز با تاکید بر اینکه استخدام در شهرداری اهواز تنها زمانی که نیاز باشد انجام می‌شود، گفت: در این دوره مدیریت تاکنون حتی یک نفر در شهرداری اهواز استخدام نشده است و استخدام نکردن، جرم نیست. اگر هم قرار باشد استخدام انجام شود تنها بر اساس قانون خواهد بود. پیش از این، یک هزار و 300 نفر به صورت غیرقانونی استخدام شدند، ولی کسی این جرم را پیگیری نکرد.

وی تصریح کرد: سیستم جامع نرم‌افزاری شهرسازی شهرداری اهواز پس از 19 ماه تلاش در حال تکمیل است و سیستم‌های جامع مالی و عمرانی نیز تدوین شده و مستقر و نهادینه خواهند شد. با تکمیل این سیستم‌ها از بروز فساد در شهرداری جلوگیری می‌شود و می‌توان با فساد اداری برخورد کرد.

شهردار اهواز در تشریح اقدامات انجام شده در دوره مدیریت شهر، اظهار کرد: پیش از این تنها 16 هکتار از پارک 42 هکتاری اهواز آماده بود و این پارک اکنون تکمیل شده است. همچنین 200 هکتار پارک محله‌ای و منطقه‌ای احداث شده است. 20 بازار تره‌بار در محلات شهر در حال احداث است و جمع‌آوری بازار کیان نیز اقدام بسیار مهم و بزرگی است که تنها همین اقدام هم می‌تواند برای این دوره مدیریت کافی باشد. مطالعات طرح اضافه کردن 2 لاین به پل سوم نیز انجام شده است و در سال آینده اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری متولی دفع آب‌های سطحی است،‌ گفت: بیش از 100 نقطه بحرانی در اهواز مشخص شد و در بارندگی سال جاری این نقاط ساماندهی شدند. در بودجه سال 92 نیز حدود هشت میلیارد تومان برای دفع آب‌های سطحی در نظر گرفته شده است.

کتانباف ادامه داد: در ساحل سازی‌ها اقدامات بسیار گسترده‌ای انجام شد که حد فاصل پل سوم تا پارک شهروند نیز به این پروژه اضافه خواهد شد.

شهردار اهواز با اشاره به اینکه انتخابات شوراهای شهر و ریاست جمهوری پیش رو است، تصریح کرد: شهرداری اهواز در این انتخابات هیچ‌گونه جانبداری ندارد و با نصب بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر،‌ در صورت قانونی بودن، مخالفت نخواهد کرد.

وی افزود: خوشبختانه مسیر حرکت شهرداری اهواز رو به جلو بوده و بیش از 98 درصد درآمدهای شهرداری محقق شده است. از بودجه سال 92 نیز از حدود 700 میلیارد تومان بودجه مصوب حدود 230 میلیارد تومان در بخش جاری و مابقی عمرانی خواهد بود. برنامه سال آینده شهرداری هم مصوب و ابلاغ و خط و مسیر آن مشخص شده است و هر چه سریع‌تر به سمت اجرا خواهیم رفت.

یک خبر از شهرداری اهواز

 

پل پیاده راه طبیعت در اهوازافتتاح شد

اهواز-پل پیاده راه طبیعت روز دوشنبه طی مراسمی با حضور ˈمنصور کتانبافˈ شهردار اهواز و جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی در اهواز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این پل که دو سوی دو بوستان ساحلی غرب و شرق کارون در منطقه کیانپارس را به هم متصل می کند چشم انداز بسیار زیبایی برای گذر شهروندان از رودخانه کارون پدید آورده است.

شهردار اهواز در مراسم افتتاح این پل گفت: در اوایل دهه 60یک پل فلزی برای تامین آب از شرق رودخانه کارون به غرب به طول 480متر احداث شد که بجز انتقال آب کاربری دیگری برای شهر نداشت . در این راستا سازمان زیباسازی مطالعاتی در زمینه اضافه کردن کاربری به این پل علاوه بر کاربری موجود آن در سال 1390 انجام داد که نتیجه آن در سال 1391 تغییر کاربری پل انتقال خط تولید آب به پل پیاده روی طبیعت شد.

کتانباف افزود:این طرح علاوه بر اهمیت و تاثیر بسیار زیاد بر روی زیبایی شهر ، بر روحیه و نشاط مردم و عابرین پیاده نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی گفت: این پل زیبا به طول 500متر و عرض پنج متر مورد استفاده عموم مردم و میهمانان و مسافران نوروزی خواهدبود.

بنا به این گزارش عملیات اجرایی این پل از آبان ماه امسال شد.

این پل نخستین پل ویژه عابرین پیاده در اهواز است که بر روی رودخانه کارون طراحی و طراحی شده است.ک/2

معرفی اماکن تاریخی و میراث فرهنگی خوزستان

 

جاذبه های گردشگری دزفول4/ پل تاریخی دزفول؛نماد ملی اقتدار ایرانیان

دزفول -پل تاریخی دزفول (پل قدیم )مهمترین و ممتاز ترین اثر تاریخی دزفول است که بنای آن به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والریانوس امپراطور روم و چندین هزار سرباز رومی در سال 263 میلادی ساخته شد 

.

به گزارش ایرنا در تاریخچه پل قدیم دزفول آمده است:در زمان شاپور اول ساسانی، امپراطور روم به ایران حمله کرده و شکست سختی خوردو متعهد شد غرامت خسارت وارده به ایران را بپردازد، اما به رغم انعقاد پیمان صلح ، در سال 260 میلادی امپراتور والریان به ایران لشکر کشی کرد و شکست سختی خورد و به اسارت شاپور درآمد.

این بار رومی ها علاوه بر تعهد برای پرداخت خسارت وارده به ایران مجبور شدند نیروی کار مورد نیاز ایران را تامین کنند لذا مقرر شد اسیران رومی به میزان هزینه ای که جنگ برای سپاه ایران داشته در پروژه های عمرانی مشارکت کنند.

پل سازی در آن زمان یکی از پروژه های مهم در ایران و به ویژه در خوزستان بود. بند میزان، پل شوشتر، پل دزفول از ساخته های آن زمان است که اسیران رومی نیروی کار آن بودند و البته طراحی و محاسبات فنی آنها توسط معماران ایران انجام شد.

پل قدیم اسامی مختلفی در گذشته داشته از جمله جندی شاپور، روناش، شادروان، دیز و یکی از مهمترین اسامی آن اندامش بوده است.

پل تاریخی دزفول در میانه راه جندی شاپور و شوش بنا شده و در کنار آن دژی مستحکم ساخته شده بود تا از تخریب و تصرف راهزنان در امان بماند.

در خصوص ضرورت احداث این پل آمده است :شاپور اول تصمیم گرفت شاهراه عظیم کشور را به وسیله پل ممکن نماید و سه پل مهم یکی در شوشتر، یکی در دزفول بر روی رود دز و دیگری را بر روی رود کرخه بنا نمود.

همچنین در رابطه با اهداف احداث پل قدیم دزفول ذکر شده که این پل به منظور سهولت عبور لشکریان از رودخانه احداث شده ضمن اینکه پایه های پل را به صورت بند یا سد ساختند تا بتوانند سطح آب رودخانه را بالا برده و نهرهای واقع در سواحل چپ و راست رودخانه را پر آب سازند.

بنای پای پل از سنگ های بزرگ ماسه ای اطراف شوشتر تامین شده و با بست های فلزی به هم متصل شده اند.

رومن گریشمن باستان شناس و شرق شناس در خصوص پل قدیم دزفول گفته است : ایرانی ها نیازی به علم مهندسی رومی ها نداشتند بلکه وجود کارگران و اسرای رومی تنها دلیل به کار گرفتن آن ها در ساخت این بل بوده است.

ملات به کار رفته در ساخت این پل ساروج است.

مرمت پل در دوره های مختلف :

اولین مرمت پل در قرن چهارم هجری و دوره دیلمیان صورت گرفت . پروفسور پوپ قدیمی ترین تعمیر پل قدیم دزفول را مربوط به زمان عضدالدوله دیلمی که از سال 338 تا 372 هجری سلطنت نموده است می داند.

در دوره ی صفویه و قاجار عرض پل برای سهولت رفت و آمد تعریض شد.

به دلیل اهمیت این سازه ارزشمند و تاریخی در 15 فروردین ماه سال 1310 پل دزفول به شماره 84 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید همچنین بر روی پول ملی عکس پل قدیم دزفول چاپ شد که نمونه این اسکناس ها در حال حاضر در موزه بانک ملی ایران نگهداری می شود.

اهمیت ارتباطی پل قدیم سبب گردید تا در سال 1316 به شکل فعلی آن مرمت و احیا گردد.

در تابستان سال 1390 شهرداری دزفول برای حفظ این اثر ارزشمند باستانی کاربری پل از حالت سواره رو به پل عابر پیاده و گردشگری تبدیل کرد تا این پل برای همیشه به عنوان اثری گرانقدر از میراث گذشته حفظ و ثبت گردد.

پل باستانی دزفول در کنار آسیابهای آبی و موزه آب از جمله جاذبه های گردشگری دزفول بوده که در ایام نوروز هزاران مسافر از سراسر کشور از آن دیدن می کنند.648/

گزارش و عکس از : محمد آذرکیش

معرفی اماکن تاریخی و میراث فرهنگی خوزستان

 

تنوع چشمگیر جاذبه های طبیعی در استان زرخیز خوزستان
 
 
اهواز-خبرگزاری مهر: سواحل زیبای خلیج فارس، باتلاق‌ها، نیزارها، جلگه‌های پست و گرم، اقلیم متفاوت، تالاب ها و دریاچه های متعدد؛ تضاد آشکاری را در محدوده‌ استان خوزستان به وجودآورده به طوری که موجب غنا و تنوع چشم گیر جاذبه های طبیعی در این منطقه شده است.

استان خوزستان، در جنوب غربی ایران از غرب با کشور عراق، از شمال با استان لرستان و ایلام، از شرق با استان های چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و از جنوب با استان بو شهر و خلیج فارس همسایه است. مرکز این استان، ‌شهرستان اهواز است.

استان خوزستان که یکی از مهم ترین و با ارزش ترین مناطق ایران است از جاذبه های کم نظیر گردشگری در زمینه های طبیعی، تاریخی، معماری، اجتماعی و فرهنگی برخوردار است.

سواحل زیبای خلیج فارس در جنوب و کوه‌های بلند و برف‌گیر در شمال و خاور جلگه‌ پست و گرم، چشم‌انداز و اقلیم‌های متفاوتی در چهار سوی استان خوزستان فراهم آورده و یکی از زیباترین مناطق طبیعی ایران را رقم زده است. خوزستان یکی از باستانی ترین و تمدن خیزترین ناحیه های جهان بوده و جزو کهن ترین سرزمین های متمدن بشری محسوب می شود.

هر یک از شهرستان های این استان در برگیرنده بناهای تاریخی و معماری شگفت آوری هستند که نمایان گر تمدن و هنر مردمان این سرزمین در گذشته های دور است. بناهای منحصر به فردی از دوره های مختلف تاریخی در این ناحیه باقی مانده که از با ارزش ترین میراث های تاریخی ایران و جهان به شمار می روند.

آفتاب دل نشین، آب فراوان، خاک مرغوب و مردمانی سخت کوش سبب شده اند که این منطقه یکی از پرحاصل ترین نقاط ایران شده و لقب زرخیز را از آن خود نماید. سواحل زیبای خلیج فارس، باتلاق‌ها، نیزارها، جلگه‌های پست و گرم، اقلیم متفاوت، تالاب ها و دریاچه های متعدد؛ تضاد آشکاری را در محدوده‌ استان خوزستان به وجودآورده و موجب غنا و تنوع چشم گیر جاذبه های طبیعی در این منطقه شده است.

همچنین خوزستان هستی و عظمت خود را به رودخانه های متعددی که در این سرزمین جاری اند، مدیون است. جریان ۵ رودخانه بزرگ از جمله کارون، دز، کرخه در میان این سرزمین از سویی و قرارگیری سرزمین خوزستان در حاشیه خلیج فارس از سوی دیگر، مناسب ترین موقعیت را برای خوزستان فراهم آورده است.

کارون تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران، با جلوه های بالای جهانگردی به عنوان معروف ترین رودخانه در جغرافیا، ادبیات و تاریخ ایران در محدوده این استان جاری است. کرخه به عنوان یکی از چهار منطقه طبیعی کشور شناخته شده است که از نظر زیست محیطی ارزش فراوانی دارد. بر اثر تنوع آب و هوا و نوع خاک، برخی از مناطق خوزستان را جنگل‌های تنک و بوته‌زار، درختچه‌ و درختان پوشانیده است.

خلیج فارس نیز با بیش از 200 نوع ماهی از نظر تنوع و ذخیره پروتئین از بهترین و کم نظیرترین ذخایر حیات وحش کشور به حساب می‌آید. چشم انداز زندگی انواع پرندگان دریایی در سواحل، تالاب ها و بیشه زارهای این منطقه؛ مناظر بدیع و کم نظیری را به وجود آورده اند.

تالاب شادگان

تالاب دیدنی شادگان با مساحتی بالغ بر 400 هزار هکتار دارد و از رودخانه‌های جراحی و کارون همچنین جزر و مد خلیج فارس تغذیه می‌کند. این تالاب از شمال به شادگان و خور دورق و از جنوب به رودخانه بهمن شیر آبادان و از غرب به داخوبن و از شرق به آبهای خورموسی محدود می‌شود.

نقش این تالاب در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی منطقه بسیار مهم است. این تالاب به عنوان پناهگاه بین‌المللی حیات وحش شادگان منطقه حفاظت شده محسوب می‌شود.

پوشش گیاهی درون تالاب چراگاه و منبع تأمین علوفه دام 132 روستای اطراف است. دو گونه از دوزیستان و پنج گونه از خزندگان و حدود 154 گونه پرنده در این تالاب زندگی می‌کنند. از مهمترین پرندگان می‌توان به پلیکان زرد، فلامینگو و سبز قبای هندی اشاره کرد. 36 گونه نیز در این تالاب زندگی می‌کنند.

تالاب شادگان 38 درصد تالابهای بین‌المللی ایران و 66 درصد تالابهای جهان را تشکیل می‌دهد. تالاب شادگان از لحاظ رتبه‌های ثبت شده در یونسکو در گذشته در رتبه پنجم جهانی قرار داشتن ولی متأسفانه به علت ورود آلاینده‌های صنعتی به این تالاب و دخل و تصرفات مصنوعی در اکوسیستم آن، مرتبه بین‌المللی آن تا رده بیست ‌و دوم نزول کرد.

این استان همچنین از تاریخی غنی برخوردار است.

قلعه سلاسل شوشتر

قلعه سلاسل که در اثر جنگهای متمادی و حوادثی چون سیل و زلزله بکلی ویران شده است در خیابان شریعتی در بخش غربی شهر روی یک بلندی مشرف بر رودخانه شطیط در مرکز تقسیم آب مجموعه آبشارهای شوشتر قرار دارد. قلعه سلاسل دژی است بسیار بزرگ دارای حیاط ها، سربازخانه ها، طویله ها، حمام ها، شبستان ها، برج ها، باغچه ها، قورخانه، نقاره خانه، آشپزخانه، قاپی های متعدد و حوض های بزرگ، حصار و خندق که اکنون بیشتر آن ویران و ساختمانها بر هم ریخته شده است.

شکل قلعه بیضی غیر منظم و جایش بسیار با صفا روی قطعه سنگی مشرف بر رود کارون واقع شده است. در درون قلعه فضاهای مختلفی قرار داشته و اکنون شواهدی از این گونه فضاها از جمله دروازه ها، شوادون ها، بقایایی از ساختمان ها و حوضچه ها و تنبوشه های سفالی انتقال آب و باغچه ها موجود است.

قلعه دارای استحکامات عالی و چندین طبقه بوده که دارای ابعاد گوناگون بوده و در ساخت آنها از ماسه سنگ، آجر و ساروج و خشت استفاده شده و حیاط های متعدد قلعه بوسیله قلوه سنگ فرش شده بود که اکنون بقایای از آنها نیز موجود است. شواهد نشان می‌دهد که زندگی بطور مداوم از دوران ساسانی تا دوران معاصر در این قلعه جریان داشته ‌است اما متون تاریخی آن را به دوران هخامنشی نسبت می‌دهند.

طبق اسناد تاریخی قلعه سلاسل دولت نشین بوده که بصورت محصور در دل خود فضاهای مختلفی را جای داده است. با توجه به موقعیت قرارگیری و وجود منابع آبی در آن، محلی مناسب برای مقاومت در برابر هجوم دشمنان بوده است. برخی می گویند در قرن چهارم هجری شخصی بنام سلاسل اقدام به مرمت این کهن دژ نموده است و نام او بر قلعه ماندگار شده است. این بنای تاریخی که به شماره 1117 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قلعه شوش

در سال 1897 میلادی"ژان ماری ژاک دومورگان" برای تحقیق و اکتشاف به شوش آمد و دولت فرانسه را متقاعد کرد محلی امن و مناسب برای هیات باستان شناسی فرانسه در شوش ایجاد کند. به همین منظور بلندترین نقطه تپه های شوش یعنی اکروپل برای این منظور انتخاب و قلعه ای با یک طرح قرون وسطایی اروپا بر فراز آن ساخته شد.

ساختمان این قلعه که با نظارت حاج مصطفی دزفولی و با مصالح محلی از جمله خشت بنا شد، تا سال 1912 میلادی به انجام رسید. قلعه باستانی شوش از مصالح تپه باستانی شوش توسط باستان‌شناسان فرانسوی ساخته شده در ساختار این بنا، آجر کتیبه‌هایی از کلیه آثار باستانی در شهر شوش از جمله چغازنبیل دیده می‌شود. این قلعه بسیار زیبا یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی در ایران است که با هنر‌مندی تمام روی تپه باستانی شوش و در کنار کاخ آکروپل ساخته شده است.

پلان قلعه ذوزنقه شکل است که قاعده کوچک آن در سمت شمال واقع شده است. دور تا دور آن را راهرویی احاطه کرده وردیف اتاقهایی به سمت حیاط، برگرد آن قرار گرفته اند. بنا بر این گزارش، قلعه آکروپل یا شوش روى بلندترین نقطه شهر شوش بنا شده و شباهت بسیار زیادى به زندان باستیل فرانسه دارد.

این قلعه با استفاده از آجرهاى به دست آمده از کاخ داریوش و تعدادى از آجرهاى منقوش به خط میخى چغازنبیل، به دست استادان دزفولى بنا شده است. تقسیم بندی کلی قلعه با دو حیاط و فضاهای پیرامون این حیاط شکل می گیرد. قلعه دارای سه ورودی است که یکی از آنها در حال حاضر مسدود می باشد.

حمام کرناسیان

قدمت حمام کرناسیان دزفول به دوره زندیه بر می گردد. این حمام در شمالی ترین بخش بافت کهن دزفول (محله کرناسیان) قرار گرفته است. این محله در ابتدا محل زندگی عشایر کوههای کرناس (در شمال دزفول) بوده است. این حمام افزون بر کرناسیان به نام های حمام نور و حمام حاج نصیر نیز شناخته شده است.

معمار این حمام، استاد معزی بوده است. این بنا با مساحت حدود 900 متر شامل دو بخش مردانه و زنانه بوده که هر کدام از فضاها، از دالان ورودی، سر بینه، گرمخانه و سرویس های بهداشتی، تشکیل شده است. میاندر راهروی ارتباطی بین فضای سرد (سربینه) و فضای گرم (گرمخانه) است که هم سبب جلوگیری از به هدر رفتن گرمای موجود در گرمخانه شده و هم از ورود مستقیم افراد به فضای بیرون و مواجه شدن با هوای سرد جلوگیری می کرده است.

رفت و آمد در بخش زنانه برای ایجاد محدودیت، از پشت بام و از راه پلکان صورت می گرفته که ورودی آن در کوچه کنار (بخش خاوری) بوده است. فضای داخلی آن دارای پیچ و خم زیادتری نسبت به فضای مردانه بوده تا ورود افراد بیگانه (مردان) به بخش گرمخانه دشوارتر و با درنگ بیشتر انجام شود. این سازه یکی از حمام های بزرگ شهر به شما می رفته و مورد استفاده همگان بوده است. فضاهای بخش مردانه 600 متر مربع و بخش زنانه 300 متر مربع می باشد

کاروانسرا و ساباط المعین التجار اهواز

این کاروانسرا کنار پل سفید و در بافت قدیمی اهواز قرار گرفته است و در زمانی که کار کشتیرانی تجاری در رود کارون از خرمشهر به اهواز و بالعکس رونق یافته، شخصی به نام معین التجار این کاروانسرا و ساباط را بنا نمود. ناصرالدین شاه قاجار در سال 1306 هجری قمری به منظور پیشرفت کار بازرگانی، کارون جنوبی را که از اهواز تا به دریا راه داشت برای کشتی رانی بیگانگان آزاد ساخت.

برادران لینچ که بازرگانانی انگلیسی بودند جزو نخستین کسانی هستند که کشتی های تجاری خویش را در قسمت جنوبی کارون به کارون به کار انداختند و در این منطقه که دهکده ای بیش نبود و قومی از اعراب به نام کعبیان در آن می زیستند، مکان هایی برای اسکان کارکنان و غلامان خود ساختند.

غلامان هندی با دستارهایی بر سر و لکاته هایی پیچیده به دور کمر، با جثه ای نحیف و پاهای برهنه، صندوق ها و بسته های کشتی اربابان خود را بر کمرگاه سنگی ساحل بندر ناصری می نشاندند تا بازرگانان شوشتری، دزفولی، اصفهانی و تجار دیگر شهرها که هر کدام خانه یا کوشکی در آن منطقه پر رونق تجاری برای خود فراهم کرده بودند، آن کالا را بخرند و متاع خود را اگر انگلیسی ها خریدار باشند، بفروش برسانند.

با ورود کشتی ها برادران لینچ به کارون، بازار تجارت و داد و ستد خارجی آنقدر رونق گرفت که شخصی به نام حاج معین التجار بازار و کاروانسرا در این منطقه بنا ساخت و برای حمل کالای کشتی در سوی کمره سنگی بندر ناصری خط آهن نصب کرد و یک واگن بر روی آن به راه انداخت.

کول فرح

در هفت کیلو‌متری جنوب شرق ایذه قرار دارد. در این منطقه شش مجموعه نگارکند سنگی و صخره‌ای شناسایی شده است. کتیبه‌ای به خط عیلامی در دیواره شمالی تنگه، پیکره‌ای از فرمانروای کول فرح و تعداد دیگری سنگ نگاره که شامل گسترده‌ترین نگار کند صخره‌ای ایران نیز می‌شود، در این محوطه قرار گرفته‌اند. در تصویر سنگی این نیایشگاه بیش از 400 نفر در حال نیایش دیده می‌شوند. به گفته کارشناسان در این تصاویر نخستین نگاه بشر به مذهب و آئین شکل گرفته است. حمل خدایان‌‌‌‌‌‌، قربانی کردن و اجرای موسیقی از دیگر صحنه‌های بکر این سنگ ‌نگاره ‌هاست.

اشکفت سلمان

بزرگترین خط نوشته میخی ایلام‌ نو  نیایشگاه تاریشا یا اشکفت سلمان، بزرگترین خط نوشته میخی ایلام‌ نو را در خود جا داده است. در اشکفت سلمان چهار نقش برجسته وجود دارد که دو تای آن داخل غار و دو تای دیگر در خارج از غار دیده می شود.

بزرگ ترین نوشته خط میخی از دوره ایلامی در این غار موجود است که از زمان شاهک عیلامی، شاه بومی آیا پیریا آیاتم، به جای مانده و همچنین برای نخستین بار حضور مصور زن، دوشادوش مرد در نقش برجسته های این غار دیده شده است. در نقوش، «هوهین»، همسر و خواهر شاهک، در یک مراسم آیینی شرکت کرده و کاهن بزرگ در جلوی آنها به چشم می خورد.

این نشانه ها مشخص می کند اشکفت سلمان نیایشگاه «تاریشا» بوده و غار دیگری در کنار این اشکفت در دوره ایلخانی به مکانی مقدس تبدیل شده و رو به روی آن ساخت و سازه های مذهبی شکل گرفته است.

یک تحلیل سیاسی

 

منافع اسرائیل در قفقاز و تأثیر آن بر روابط ایران و جمهوری آذربایجان

خبرگزاری فارس: اسرائیل می کوشد ایران را خطری برای جمهوری آذربایجان نشان دهد و با استفاده از این سیاست،جمهوری آذربایجان را برای همکاری گسترده تر با خود همراه سازد. این در شرایطی است که ایران همواره حامی جمهوری آذربایجان از لحاظ سیاسی و اقتصادی بوده است.

خبرگزاری فارس: منافع اسرائیل در قفقاز و تأثیر آن بر روابط ایران و جمهوری آذربایجان

مقدمه

کیت بریکوئلت در 23 مهرماه 91 در مقاله ای در خبرگزاری اسوشیتدپرس، و ساندی تایمز در لندن نوشت که اسرائیل هواپیماهای بدون سرنشین (پهباد) خود را در جمهوری آذربایجان در وضعیت آماده باش مستقر کرده است تا بتواند موشک های ایران را قبل از شلیک به سمت اسرائیل، مورد هدف قرار بدهد. به نوشته این روزنامه، اسرائیل خود را برای مقابله با حمله پیش دستانه از سوی ایران آماده می کند.

مقامات اسرائیلی می گویند در صورت حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران، این کشور حملات موشکی را علیه اسرائیل انجام خواهد داد که در این صورت می توان از هواپیماهای بدون سرنشین مستقر در جمهوری آذربایجان برای نابودی این موشک ها قبل از شلیک آنها استفاده کرد. ساندی تایمز ادامه می دهد اسرائیل هواپیماهای بدون سرنشین از نوع "ایتان" را در خاک جمهوری آذربایجان ، همسایه شمال غربی ایران مستقر کرده است. این هواپیماها می توانند 13 دقیقه قبل از عملیاتی شدن حمله موشکی ایران علیه اسرائیل، هشدار بدهند. این نوع از هواپیماهای بدون سرنشین از توانایی حمل بمب های تنی و پرواز مستمر به مدت 24 ساعت برخوردارند.

انتشار مطالب بالا نشان می دهد که جمهوری آذربایجان و اسرائیل دارای همکاری نزدیک امنیتی و تسلیحاتی هستند. رسانه های خارجی بارها درباره فعالیت های اطلاعاتی ، امنیتی اسرائیل علیه ایران از طریق خاک جمهوری آذربایجان مطالبی را منتشر کرده اند، صدق این مسئله می تواند چالش های سیاسی و امنیتی زیادی را برای ایران  در پی داشته باشد و ماهیت روابط ایران و جمهوری آذربایجان را تحت تأثیر قرار دهد. در این نوشته اهداف و منافع اسرائیل در قفقاز و رابطه آن با جمهوری آذربایجان و در نهایت تأثیر این روابط بر ماهیت روابط ایران و جمهوری آذربایجان مورد تحلیل و تبیین واقع می شود.

اهداف و منافع اسرائیل در قفقاز

اسرائیل از بازیگران منطقه ای است که استراتژی درازمدت خود را بر نفوذ اقتصادی و سیاسی در منطقه خاورمیانه جدید شامل ترکیه، پاکستان، کشورهای عرب خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز استوار ساخته است . پیشینه روابط اسرائیل با منطقه در سه دوره تاریخی مجزا قابل بررسی است:

1) نقش برجسته اتحاد شوروی در شکست نیروهای هیتلر در جریان جنگ جهانی دوم که یک حکومت ضد یهودی بود، کمک های موثر این کشور در برپایی رژیم اسرائیل در سال های 8-1947، شناسایی این دولت از سوی اتحاد شوروی در سال 1948، با وجود بازتابهای نظام دو قطبی در نیمه دوم قرن بیستم برای اسرائیل غیر قابل چشم پوشی بوده است. پس از این  جهت گیری های مثبت، دورانی طولانی از رودررویی اتحاد شوروی با اسرائیل در حمایت از دولت های عربی در خاورمیانه آغاز شد.

هدف سیاسی اصلی اسرائیل در منطقه ممانعت از گسترش نفوذ ایران در جمهوری‌های شوروی سابق بوده است. اسرائیل با توجه به نزدیکی آذربایجان به ایران نگاهی استراتژیک به توسعه حوزه نفوذ خود در جمهوری آذربایجان داشته و این امر را با برنامه ای دقیق و فارغ از تبلیغات در حال پیشبرد دارد.

برای رهبران اتحاد شوروی که در چارچوب نظریه رویارویی مستمر و تقابل آشتی ناپذیر دو اردوگاه سرمایه داری و سوسیالیسم، به رهبری آمریکا و شوروی به جهان می نگریستند، اسرائیل از عوامل نظام سرمایه داری در منطقه خاورمیانه به حساب می آمد. در دوران جنگ سرد و تقسیم جهان به اردوگاه های متخاصم، روابط اتحاد شوروی و اسرائیل نیز در این چارچوب شکل می گرفت.

در حالی که سوریه، عراق، مصر و نیز سازمان آزادی بخش فلسطین مورد پشتیبانی جدی اتحاد شوروی قرار داشتند، آمریکا و کشورهای غربی تقویت اسرائیل را هدف قرار داده بودند. اسرائیل نیز بطور متقابل نقش موثری در سازمان دادن مخالفت ها علیه اتحاد شوروی در خصوص نقض حقوق بشر، به ویژه مسائل یهودی ها در این کشور ایفا می کرد. به این ترتیب با تشدید اختلاف های میان شرق و غرب، روابط اسرائیل با اتحاد شوروی نیز دستخوش تحول گردید.

2) دومین دوره از روی کار آمدن گورباچف تا زمان فروپاشی شوروی ادامه داشته است. گورباچف در مسائل بین المللی، بیشتر برای افزایش ارتباطات و تجارت با غرب تلاش کرد. رفع عقب ماندگی تکنولوژیک برای رهبران اتحاد شوروی، دگرگونی در روابط با جهان صنعتی را به یک ضرورت فوری تبدیل کرده بود.

سیاست خارجی جدید اتحاد شوروی در این زمینه با هدف آرامش و ثبات بخشیدن به روابط اتحاد شوروی با جهان سرمایه داری، به ویژه آمریکا، برای تحقق اهداف بازسازی اقتصادی مورد تأکید بود. گورباچف بر این اساس ایدئولوژی را از سیاست خارجی اتحاد شوروی کنار گذاشت. این مسئله بهبودی روابط شوروی و اسرائیل را در پی داشت. 

3) سومین مرحله با فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری های مشترک المنافع آغاز شد. در این دوره اسرائیل به عنوان یکی از رقبای با نفوذ وارد صحنه رقابت منطقه ای شد.

اهداف و انگیزه ای که موجب شده است تا اسرائیل در میدان و عرصه رقابت بر سر نفوذ در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز تلاش کند عبارت است از:

1) ترس از دسترسی مخالفان اسرائیل در خاورمیانه به سلاح ها و فن آوری هسته ای؛ بطوری که «موساد» و «سیا» به دقت حرکت های متخصصان انرژی هسته ای دولت های منطقه را زیر نظر دارند،

2) سرنوشت یهودیان منطقه؛ یکی از انگیزه های اسرائیل برای برقراری روابط با کشورهای منطقه، ایجاد شبکه های لازم در این کشورها برای خارج کردن یهودیان از منطقه در شرایط اضطراری است.

3)توسعه پیوند های اقتصادی؛ گسترش روابط اقتصادی با کشورهای منطقه بویژه در بخش کشاورزی، آبیاری، مدیریت، آب و کشت پنبه در سرلوحه اقدامات اسرائیل در منطقه قرار دارد. اسرائیل می کوشد از مجرای روابط اقتصادی و تجارت، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را توسعه داده و به تدریج عمق استراتژیک خود را در منطقه افزایش دهد.

4) تلاش برای جلب همکاری جمهوری های منطقه در مجامع بین المللی؛ در این زمینه جلب حمایت کشورهای منطقه در سازمان های بین المللی برای کاهش فشار علیه اسرائیل و رفع بحران مشروعیت بین المللی آن، جلوگیری از تشکیل جبهه ضد اسرائیلی در منطقه، گسترش سطح تماس با کشورهای اسلامی و تأمین مواضع دیپلماتیک یکنواخت کشورهای منطقه در مورد مناقشه اعراب و اسرائیل و فرایند صلح خاورمیانه.

جمهوری آذربایجان به خاطر داشتن  اشتراک های فراوان با ایران و علاقه و ارادت مردم این سرزمین به ایران، به شدت اسرائیل را نگران ساخته است. از این رو هرگاه گامی برای گسترش مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان برداشته می شود محفل های وابسته به اسرائیل در جمهوری آذربایجان تلاش می کنند که با تبلیغات منفی در مناسبات دو کشور خلل ایجاد کنند.

5) تحکیم بیشتر روابط با آمریکا از طریق تحکیم پیوند با کشورهای منطقه و عمل کردن به عنوان سرپل؛ روابط آمریکا و اسرائیل از دید برخی از صاحبنظران گمان می رفت با حذف رقیب دوران جنگ سرد آمریکا، از نظر نظامی- سیاسی زیر سوال رود، نه تنها خللی وارد نیامده است، بلکه با شکل گیری روابط اسرائیل با جمهوری های منطقه در بستر خاورمیانه بزرگ، اهمیت اسرائیل برای آمریکا به عنوان متحد استراتژیک قوت بیشتری یافته است.

6) افزایش سرمایه گذاری اقتصادی در منطقه با هدف به دست گرفتن نبض اقتصادی منطقه، کوتاه کردن دست روسیه و تأثیرگذاری بر اقتصاد منطقه، جایگزینی تجار یهودی به جای تجار ایرانی و محدود کردن فعالیت های اقتصادی ایران  و حضور در مرزهای شمالی این کشور.

7) جلوگیری از پیوستن کشورهای مسلمان منطقه به گروه بندی اسلامی در برابر اسرائیل در مجامع جهانی و منطقه ای، افزایش مشروعیت جهانی و منطقه ای با برقراری روابط سیاسی با کشورهای مسلمان منطقه.

روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان

تلاش اسرائیل برای حضور در جمهوری آذربایجان به  قبل از فروپاشی شوروی باز می گردد. در این راستا در سال 1990 انجمن دوستی جمهوری آذربایجان-رژیم صهیونیستی ایجاد شد. از همان زمان و از طریق این انجمن، یهودی های جمهوری آذربایجان با جوامع یهودیان آمریکا و رژیم صهیونیستی روابط نزدیکی دارند. روسای جوامع یهودیان جمهوری آذربایجان بارها با روسای شش سازمان پیشروی یهودی آمریکا ملاقات کرده اند.

اسرائیل یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال جمهوری آذربایجان را پس از فروپاشی شوروی به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک با آن برقرار کرد. اکثریت جمعیت جمهوری آذربایجان را مسلمانان تشکیل می دهند؛ ولی نظام غیردینی (سکولار) را پذیرفته است. جمهوری آذربایجان از معدود کشورهای مسلمان غیر عرب است که با دولت یهودی اسرائیل، روابط نزدیک و دیپلماتیک برقرار کرده است. روابط این دو کشور بر پایه منافع اقتصادی و استراتژیک متقابل و پیوندهای فرهنگی بنیان گذاشته شده است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اول، جامعه بزرگ یهودی در جمهوری آذربایجان وجود دارند و شمار زیادی از یهودیان شوروی که به اسرائیل مهاجرت کردند، از جمهوری آذربایجان بودند. مذهب یهودی نیز در جمهوری آذربایجان از آزادی عمل برخوردار است. در طول جنگ جهانی دوم جمهوری آذربایجان پناهگاهی برای یهودیان کشورهای دیگر بود.

دوم، مدتی پس از فروپاشی شوروی، باکو در پی تثبیت استقلال اقتصادی و سیاسی خود از مسکو بود؛ تجربه اسرائیل در کشاورزی، مدیریت منابع آب، آموزش پزشکی و صنایعی با تکنولوژی بسیار پیشرفته جذاب به نظر می رسید. علاوه بر این روابط نزدیک با اسرائیل، سرآغاز روابط نزدیک با اروپا و ایالات متحده محسوب می شود.

سوم، ملاحظه های امنیتی نقش اصلی را در نزدیکی روابط دو کشور ایفا کرده است. شرکت های اسرائیلی، مهمات و تجهیزات مهم نظامی را برای جمهوری آذربایجان که علاقمند به ایجاد و نوسازی نیروهای ارتش خود هستند؛ عرضه کرده است. اسرائیل همچنین در رابطه با جنگ افزار های اتمی که قزاقستان از عصر شوروی به ارث برده است؛ نگران است.

با توجه به اینکه ظرفیت تولید هیدروکربن جمهوری آذربایجان در حال افزایش است این ملاحظه های استراتژیکی با نیاز اسرائیل به وارد کردن نفت و گاز طبیعی، بیشتر تقویت شده است. از زمان استقلال، غرب محوری رویکرد خارجی جمهوری آذربایجان، که باعث جذب بیشتر سرمایه گذاری های خارجی شده است بیشتر از سایر قدرت های منطقه بوده است. استقبال از شرکت های انرژی بین المللی به توسعه وسیع تولیدات هیدروکربنی کشور منجر شده است.

از سال 1997 تا 2007 نفت تولیدی باکو بیش از 4 برابر شده است. وابستگی اسرائیل به منابع هیدروکربنی دریای خزر نیز دو برابر شده است. میزان قابل توجهی از نیاز نفت اسرائیل از طریق جمهوری آذربایجان تأمین می شود. دولت فعلی جمهوری آذربایجان سعی می کند در کنار تثبیت موقعیت خود در جهان اسلام و برخورداری از حمایت های سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی، روابط نزدیک خود را با اروپا و ایالات متحده آمریکا حفظ کند و برای این منظور نیاز به حمایت اسرائیل دارد. 

دولت فعلی جمهوری آذربایجان سعی می کند در کنار تثبیت موقعیت خود در جهان اسلام و برخورداری از حمایت های سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی، روابط نزدیک خود را با اروپا و ایالات متحده آمریکا حفظ کند و برای این منظور نیاز به حمایت اسرائیل دارد.

سیاست های اسرائیل در برابر جمهوری آذربایجان به روشنی بیانگر استراتژی نوین آن است. اسرائیل در چارچوب سیاست های کلان خود بر اساس محور اتحاد ترکیه-اسرائیل، حمایت خود را از جمهوری آذربایجان دریغ نداشته است. از همین رو جمهوری آذربایجان در بین جمهوری های منطقه از بهترین روابط با اسرائیل برخوردار است. بر اساس تحلیلی از آژانس خبرگزاری توران، «اسرائیل در جمهوری آذربایجان به عنوان شریک بالقوه شناخته می شود»

همکاری های امنیتی اسرائیل و جمهوری آذربایجان بطور ویژه در اوت 1995، با سفر هیأتی از کارشناسان امنیتی رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان برای آموزش نیروهای امنیتی این کشور افزایش یافت. این روابط با سفر 29 اوت 1997 نخست وزیر وقت اسرائیل به جمهوری آذربایجان گسترش یافت. در ادامه، گروه پارلمانی به اصطلاح دوستی مشترک اسرائیل، آمریکا و جمهوری آذربایجان اواخر سال 1999 تشکیل شد.

در شرایط فعلی نیز مجله فارین پولیسی در خبری مدعی شده که آذربایجان پایگاه‌های خود را در جهت پشتیبانی جنگنده‌های اسرائیلی برای اقداماتی همچون تجسس و حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در اختیار این رژیم قرار می‌‌دهد. این مجله همچنین مدعی شده که اسرائیل یکی از پایگاه‌های این جمهوری را نیز خریداری کرده است.

این خبر و اخبار منتشره دیگری همچون انعقاد قرارداد نظامی بین رژیم اسرائیل و آذربایجان به میزان تقریبی 6/1 میلیارد دلار نشان از وجود روابط گسترده نظامی بین آذربایجان و اسرائیل دارد. جمهوری آذربایجان همواره امیدوار بوده است که با گسترش مناسبات با اسرائیل، ضمن افزایش سرمایه گذاری شرکت های اسرائیلی در جمهوری آذربایجان از کمک های مالی تل آویو نیز بهره مند شود.

از لحاظ سیاسی نیز به زعم دولت جمهوری آذربایجان، گسترش مناسبات با اسرائیل نه تنها زمینه ساز همگرایی بیشتر باکو با غرب است، بلکه زمینه را برای فشار بیشتر به ارمنستان در مناقشه قره باغ فراهم می سازد. البته دولت ارمنستان نیز همواره در این مورد ابراز نگرانی کرده اند. برای نمونه روبرت شوگاریان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان، گفته است که اسرائیل، جمهوری آذربایجان و ترکیه درصدد ایجاد اتحاد سه گانه ای در منطقه هستند که می تواند با منافع ارمنستان در تضاد باشد.

نقش هویت بخش اسرائیل در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان

یکی از مهمترین دلایل تلاش اسرائیل برای نفوذ بیشتر در جمهوری آذربایجان را می توان وجود مرز طولانی و منحصر به فرد جمهوری آذربایجان با ایران به عنوان کشوری که تل آویو بارها آن را مهمترین دشمن اسرائیل عنوان کرده است، دانست. جمهوری آذربایجان به خاطر داشتن  اشتراک های فراوان با ایران و علاقه و ارادت مردم این سرزمین به ایران، به شدت اسرائیل را نگران ساخته است.

از این رو هرگاه گامی برای گسترش مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان برداشته می شود محفل های وابسته به اسرائیل در جمهوری آذربایجان تلاش می کنند که با تبلیغات منفی در مناسبات دو کشور خلل ایجاد کنند. این موضوع در سفر سال 2004  سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری وقت ایران به باکو و هم در سفر سال 2005 الهام علی اف، رئیس جمهور دولت جمهوری آذربایجان به تهران قابل لمس بود.

سیاست ایران ستیزی در جمهوری آذربایجان و تخریب وجهه ایران در جمهوری آذربایجان و طرح مسائلی نظیر اتحاد آذربایجان شمالی و جنوبی با حمایت های مالی و معنوی رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان صورت می گیرد. جمهوری اسلامی ایران به دلیل پیوندها و امتیازهای تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی که با منطقه آسیای مرکزی و قفقاز دارد، برای حضور در منطقه از موقعیت مناسبی برخوردار است. طبیعی است حضور همه جانبه ایران در منطقه به عنوان اصلی ترین کشور مخالف اسرائیل، وزنه را به سود جبهه ضد اسرائیلی در منطقه تغییر می دهد. در نتیجه، مقابله با حضور ایران در منطقه یکی از اهداف امنیتی تنش زای اسرائیل در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی است.

حضور همه جانبه ایران در منطقه به عنوان اصلی ترین کشور مخالف اسرائیل، وزنه را به سود جبهه ضد اسرائیلی در منطقه تغییر می دهد. در نتیجه، مقابله با حضور ایران در منطقه یکی از اهداف امنیتی تنش زای اسرائیل در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی است.

اسرائیل می کوشد ایران را خطری برای جمهوری آذربایجان نشان دهد و با استفاده از این سیاست، جمهوری آذربایجان را برای همکاری گسترده تر با خود همراه سازد. این در شرایطی است که ایران همواره حامی جمهوری آذربایجان بوده و حمایت های سیاسی تهران از باکو در مجامع بین المللی و نیز کمک های اقتصادی ایران به جمهوری آذربایجان چه در چارچوب کمیته امداد و چه خارج از آن قابل توجه است. گفته می شود، اسرائیل برای تبلیغات ضد ایرانی حتی مطبوعاتی را در باکو اجاره می کند و با پرداخت مبلغ قابل توجهی پول، آنها را به انتشار اخبار کذب علیه ایران ترغیب می کند. هدف اسرائیل از این اقدام، تحریک افکار عمومی علیه ایران است.

از مهمترین اهداف اسرائیل در جمهوری آذربایجان، تلاش برای مقابله با گسترش اسلام گرایی است. جمهوری آذربایجان به دلیل شرایط تاریخی و فرهنگی، بستر مناسبی برای رشد گرایش های اسلام گرایانه است. از آنجا که اسرائیل رشد جریان های اسلامی را در هر نقطه از جهان مخالف موجودیت و حیات خویش می داند؛ و گسترش رابطه با ایران را عامل رشد بنیادگرایی اسلامی در جمهوری آذربایجان می داند؛ به ایجاد خلل در راه توسعه روابط دو کشور می پردازد. در مجموع به دلیل هویت متضاد و تعارض منافع استراتژیک میان ایران و اسرائیل، رابطه جمهوری آذربایجان با اسرائیل، به امنیتی شدن رابطه ایران و جمهوری آذربایجان کمک کرده است.  

نتیجه

از زمان سقوط شوروی، دولت اسرائیل در ابتکار سیاسی مهم و عظیمی برای گسترش و حفظ روابط حسنه با جمهوری‌های سابق شوروی در آسیای مرکز و قفقاز درگیر شده است. سیاست استراتژیک اسرائیل در منطقه در جهت پیشبرد اهداف و منافع سیاست خارجی تاریخی تل آویو گام برداشته است. هدف سیاسی اصلی اسرائیل در منطقه ممانعت از گسترش نفوذ ایران در جمهوری‌های شوروی سابق بوده است.

اسرائیل با توجه به نزدیکی آذربایجان به ایران نگاهی استراتژیک به توسعه حوزه نفوذ خود در جمهوری آذربایجان داشته و این امر را با برنامه ای دقیق و فارغ از تبلیغات در حال پیشبرد دارد. این در شرایطی است که روند فزاینده گسترش حضور رژیم صهیونیستی در گستره‌های اجتماعی، اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی آذربایجان رفته رفته ابعاد جدیدی می‌یابد.

یکی از اهدافی که به طور جدی در دستور کار رژیم صهیونیستی در ارتباط با جمهوری آذربایجان قرار گرفته است اقدام به «لابی‌سازی» است که در این فرآیند مراحل زیر در حال اجراست:

سازماندهی یهودیان داخل جمهوری آذربایجان، متشکل کردن یهودیان ترکی الاصل مهاجرت کرده به سرزمین های اشغالی و ایجاد پیوند میان آنها و به تبع آن ایجاد سازمانی بزرگتر.

طی تلاش های گذشته این رژیم موفق شده تا یهودیان ترک مهاجر به سرزمین های اشغالی را در قالب «مجمع جهانی اسرائیل-آذربایجان» سازماندهی کرده و زمینه عملیاتی یک سلسله اقدام ها و برنامه های دیگر را در جمهوری آذربایجان فراهم سازد. در کل به دلیل تضاد استراتژیک میان ایران و اسرائیل، حضور گسترده این رژیم در جمهوری آذربایجان، به تشدید نگرش امنیتی ایران و جمهوری آذربایجان نسبت به هم،  دامن زده است و به نظر می رسد با توجه به تداوم همکاری اسرائیل و جمهوری آذربایجان در حوزه های مختلف نظامی و امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، نگرش امنیتی ایران و جمهوری آذربایجان نسبت به هم تداوم داشته باشد. 

منابع و مأخذ

1.کولایی، الهه(1381)، "توسعه روابط فدراسیون روسیه و اسرائیل (با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران)"، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 57، صص 56-11.9

2.کولایی، الهه(1380)، اتحاد شوروی از تکوین تا فروپاشی، چاپ سوم، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.

3.افشردی، محمد حسین (1381)، ژئوپولیتیک قفقاز وسیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، انتشارات دوره عالی جنگ

4.Bahgat, Gawdat(2010),” Israels Energy Security: the Caspian Sea and the Middle East”, Israel Affairs, Routledge, vol. 16, No. 3, 406-415.                       5.Bulent, Aras(1998), “Post-Cold War Relation: Israels Strategy in  Azerbahjan and Central Asia”, Middle East Policy, Vol. 7, No. 4, p.69.                               

قاسم اصولی / داشجوی دکتری روابط بین الملل

معرفی اماکن تاریخی و میراث فرهنگی خوزستان

 

جاده اهواز را که به سمت خرمشهر می‌گیری و می‌روی، ایستگاه حسینیه را که پشت سر می‌گذاری و وارد جاده شهید کاظمی می‌شوی، بوی پیراهن رزمندگان "رمضان" به مشامت می‌رسد. 



"پاسگاه زید" ازجمله مناطق عملیاتی دفاع مقدس در خوزستان است که تاکنون کمتر معرفی شده و از رشادت‌های رزمندگان در این منطقه کمتر شنیده‌ایم.
پاسگاه زید در دوران دفاع مقدس به پاسگاه گارد مرزی عراق تبدیل شد و رزمندگان اسلام در جریان عملیات رمضان این پاسگاه را از چنگ دشمن بعثی درآوردند و تا روزهای پایانی جنگ از آن را حفظ کردند. منطقه زید و ایستگاه حسینیه از محورهای مهم هجوم دشمن به خوزستان بود و بعثی‌ها برای دستیابی به جاده اهواز_خرمشهر به این منطقه نیاز داشتند. همچنین این منطقه یکی از محورهای مهم در عملیات‌های بزرگی مانند بیت‌المقدس و کربلای 4 و 5 بوده است.
زید، پاسگاهی مرزی است و در حد فاصل منطقه کوشک و شلمچه قرار دارد و در سال‌های جنگ همیشه ازجمله محورهای اصلی تهاجم دشمن به خاک کشور بود. به واسطه جاده بین‌المللی‌ای که تا پیش از انقلاب در کنار این پاسگاه وجود داشت، تهاجم از این مسیر به سادگی صورت گرفت و نیروهای عراقی، خود را به سه‌راه حسینیه رساندند و به طرف خرمشهر هجوم آوردند.
پاسگاه زید با دلاوری‌های رزمندگان در عملیات رمضان آزاد شد، عملیاتی که در ماه رمضان و در تیرماه گرم و سوزان سال 61 انجام شد. رزمندگان اسلام از زید گذشتند، ولی موانع صعب‌العبور و ترفندهای جدید دشمن موجب شد مواضع ما در خاک دشمن تثبیت نشود و آخرین خط دفاعی در همین پاسگاه شکل بگیرد. پاسگاهی که شهدای آن تشنه بودند و خیلی از آن‌ها در موانع و خاکریزهای مثلثی جا ماندند. با وجود این که نتوانستیم مواضع خود در خاک دشمن را تثبیت کنیم، ولی رزمنده‌ها در این عملیات، چه سوار بر موتور و چه پیاده آن‌قدر تانک‌های دشمن را منهدم کردند که عملیات رمضان به "شکار تانک" معروف شد.
در این عملیات رزمندگان لشکر 41 ثارالله در سه محور از همین نقطه به عراقی‌ها حمله کردند. در یکی از محورها خط دشمن را شکسته و از آن عبور کردند. در محور میانی، جنگ سختی درگرفت و نیروهای ایرانی و عراقی در جنگی تن به تن درگیر شدند. در محور سوم، بچه‌ها در میدان مین گرفتار شدند و نتوانستند به خط دشمن برسند و تعدادی از آن‌ها اسیر شدند و تعدادی نیز از همین نقطه پرکشیدند.
بار دیگر در سال 62 پاسگاه زید، یکی از محورهای حمله به دشمن در عملیات "خیبر" بود که این‌بار هم از این محور موفق به کسب نتیجه نشدیم. از آن زمان به بعد پاسگاه زید خط پدافندی شد و تا پایان جنگ دیگر حرکت قابل توجهی در این منطقه صورت نگرفت. عراق باز هم از همین منطقه به کشور حمله کرد.
"رمضان" عملیات بسیار سختی بود که در روزهای گرم تابستان جنوب انجام شد و در جریان این عملیات بسیاری از رزمندگان، لب‌تشنه شهید شدند. 12 شهید گمنام این عملیات در تقاطع جاده شهید شاه‌حسینی و دژ جمهوری به خاک سپرده‌اند و در سال 85 نیز به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر مزار این شهیدان یادمانی ایجاد شد.
ایستگاه حسینیه و کانال پرورش ماهی در نزدیکی پاسگاه زید قرار دارند. ایستگاه راه‌آهن حسینیه در حدفاصل شهرهای اهواز و خرمشهر قرار داشت و پیش از جنگ تحمیلی ساختمان‌ها و تاسیسات فراوانی در اطراف آن قرار داشت. این ایستگاه در سه‌راهی مشهور به حسینیه قرار داشت و حدود 35 کیلومتر با خرمشهر فاصله داشت. در روزهای ابتدای جنگ، حسینیه از محورهای مهم و اصلی هجوم بعثی‌ها بود. کانال مصنوعی پرورش ماهی نیز که آن هم در نزدیکی پاسگاه زید قرار داشت، در سال 1350 ساخته شد و 30 کیلومتر طول و یک‌ کیلومتر عرض داشت و آب نهر کتیبان به درون آن پمپاژ می‌شد. در سال‌های جنگ اطرافش پر از میدان‌های مین و موانع مختلف بود و اطراف کانال تعداد زیادی تیربار کار گذاشته شده بود.
مرجع / ایسنا
 
بخش های سردشت و شهیون در شمال شهرستان دزفول با کوههای مرتفع و طبیعت زیبا و منحصر بفرد آماده پذیرایی از طبیعت دوستان و گردشگران نوروزی است.



در این روزها آبشارها ، دشت،چشمه سارها و ارتفاعات کوهستانی شمال دزفول با سر سبزی و جوشش خود گردشگران را به سوی خود فرا می خوانند.

طبیعت بکر سالند کوه و زرد کوه و هفت تنان ، انسان را با قدرت لایتناهی پروردگار آشنا ساخته و دل هر انسانی را به تپش وا می دارد.

جاده مارپیچ و باریک سردشت و شهیون نه تنها از حضور گردشگران جلوگیری نمی کند بلکه با زیبایی خود این مسافران طبیعت را به سوی خود فرا می خواند.

بقعه ˈ احمد بن فداله ˈ از آرامگاه های شاخص شمال دزفول در150 کیلومتری سردشت است که مقبره آن هنوز از سنگ و ساروج های چند قرن پیش بوده وهیچ تعمیر و تغییری در بنای آن صورت نگرفته است.

ˈشوی ˈ بزرگترین و زیباترین آبشار ایران زمین است که در شمال شهرستان دزفول واقع شده که پس از بیرون آمدن از غار، از گردنه ای بلند به پایین سرازیر می شود. ارتفاع این آبشار ۱۰۰ متر و عرض آن ۴۰ متر است.

آب این آبشار با گذر از کوه ها و دره ها به سمت دزفول سرازیر می شود.

پوشش گیاهی اطراف این آبشار، از درختانی چون بید ، انجیر ، مو ، افرا، کیکم و بلوط بوده و بر دیواره های این آبشار گیاه ˈ سیاه وشان ˈ و سایر گیاهان آب دوست روییده است.

در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری دیده می شود که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می شود.

پرتوهای روح افزای آفتاب از فراز کوه های قد کشیده سردشت و شهیون ، دزفول را به زیباترین دامنه زاگرس تبدیل کرده است.

دره های شگفت ، رودها و آبشارهای طرب انگیز ، غـارهای بی نظیر ، کوه های سر به فلک کشیده ، اقلیم های متنوع آب و هوایی ، همجواری دیدنی کوه و دشت ، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی ، صداقت فرهنگ و هنر و چشم اندازهای بدیع شهرستان دزفول سرزمین رنگ ها را به شاهکار خلقت ایران تبدیل کرده است.

گردشگران و طبیعت دوستان در سفر به کوهساران و عبور از جاده های سبز و مارپیچ ارتفاعات دزفول ، میزبان سفره های گشوده ، صفا و یکرنگی عشایر غیور این منطقه بوده و ناشناخته های گردشگری این دیار را با دیدگان خود لمس می کنند.

بخشدار سردشت دزفول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از بسیج امکانات در استقبال از بهار و مهمانان نوروز خبر می دهد و می افزاید: با تشکیل ستاد نوروزی ، تمهیدات ویژه ای در جهت خدمت بی منت به مهمانان نوروزی در نظر گرفته شده است.

ˈ بهروز مهدی زاده ˈ گفت: آموزش و پرورش سردشت ، مدارسی را بمنظور اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته و امنیت و رفاه اجتماعی این مکان ها را تامین می کند.

وی عشایر را از مهمان نوازترین مردمان عنوان کرد و افزود: در روستاهای بخش سردشت ، دهیاران موظف شده اند تا این جلوه مهمان نوازی را در منطقه سردشت پر رنگ تر و ملموس تر کنند.

بخشدار سردشت دزفول در خصوص روستاهای هدف گردشگری این بخش اظهار داشت: روستاهای بوالحسن و گاومیر بعنوان روستاهای هدف گردشگری بخش سردشت شناخته شده و مجوز آنها از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و و گردشگری کشور اخذ شده است.

وی افزود: دفاتر خدماتی و گردشگری دزفول ، طبیعت دوستان و گردشگران را در قالب تورهای بوالحسن ، هفت تنان و طبیعت گردی در ایام نوروز به این منطقه زیبا می آورند تا از نزدیک شاهد زیبایی ها و شگفتی های این منطقه باشند.

مهدی زاده در خصوص آنتن دهی تلفن همراه در بخش سردشت گفت: پوشش همراه اول در حال پیگیری است و بواسطه آن مشکل آنتن دهی در تمام نقاط کور این بخش رفع می شود.

وی به دریافت مجوز سه محیط بانی از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در بخش سردشت اشاره کرد و افزود: با پیگیری هایی که صورت گرفته در آینده نزدیک یک پارک طبیعت که به نوعی در استان خوزستان منحصر به فرد است در این بخش احداث می شود.

بخشدار سردشت اظهار داشت: بخش کوهستانی سردشت با ویژگی های طبیعی منحصر بفرد و کوه های مرتفع از ظرفیت خوبی برای ورزش کوهنوردی و کوهپیمایی برخوردار است.

وی به احداث دو سد شیرین آب و سردشت اشاره کرد و افزود: احداث این دو سد در دستور کار دولت قرار گرفته و مقدمات کار چون راهسازی و تملک زمین های آن در دست انجام است.
 
 
 
رئیس روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت: نخستین چاه نفت خاورمیانه در تعطیلات نوروزی آماده بازدید میهمانان و علاقه‌مندان به تاریخچه صنعت است.
 
شمس جواب‌ور اظهار کرد: با توجه به ثمر رسیدن نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران در 104 سال پیش در مسجدسلیمان، تأسیسات استخراج نفت سوژه مناسبی به ‌منظور بازدید میهمانان نوروزی و علاقمندان به آشنایی با نحوه تولید نفت است.

وی با اشاره به بازدید همه ساله گروه‌های راهیان نور و دانشجویان از این تأسیسات خاطرنشان کرد: وجود تأسیسات با عمر نزدیک به 100 سال در این شهر فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان و دانشجویان است تا با تاریخ صنعت اول کشور آشنا شوند.

رئیس روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تصریح کرد: در این راستا و با هماهنگی‌های انجام شده، بازدید میهمانان و علاقه‌مندان از تأسیسات اولین شهر نفتی خاورمیانه و ایران از دکل و تأسیسات چاه شماره یک از ساعت هفت صبح تا 20 هر روز امکان‌پذیر است.

وی با برشمردن دیگر جاذبه‌های صنعت نفت برای بازدیدکنندگان عنوان کرد: وجود اولین چاه گازی پیچ و مهره‌ای خاورمیانه مشهور به چاه ژوراسیک اولین نیروگاه برق خاورمیانه در منطقه «تمبی»، آثار بر جای مانده از اولین راه‌آهن کشور و چشمه‌های خودجوش نفت در منطقه «سی برنج» از دیگر نقاطی است که می‌تواند مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گیرد.

جواب‌ور ادامه داد: تلاش همه مدیران، رؤسا و کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان بر این مبناست تا بازدید میهمانان و شهروندان با خاطراتی خوش و به یاد ماندنی همراه باشد.

شایان ذکر است؛ اولین چاه نفت خاورمیانه و ایران در پنجم خردادماه 1287 خورشیدی در عمق 360 متری در مسجدسلیمان به ثمر رسید، متعاقب به ثمر رسیدن آن، بسیاری از امکانات رفاهی کشور و خاورمیانه برای اولین‌بار در این شهر ایجاد شد.

اولین راه‌آهن، اولین جاده آسفالته، اولین سیستم آب شرب 24 ساعته، اولین شبکه جمع‌آوری فاضلاب، اولین استادیوم فوتبال، اولین باشگاه گلف، اولین سالن آمفی تئاتر، اولین باشگاه بیلیارد، اولین باشگاه بولینگ، اولین زمین تنیس، اولین نیروگاه برق، اولین پالایشگاه نفت و بسیاری دیگر از جمله این امکانات است.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به ‌عنوان وسیع‌ترین و قدیمی‌ترین تولیدکننده نفت و گاز کشور، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی نفت ایران، وظیفه استخراج و تولید نفت و گاز در منطقه‌ای با وسعت بیش از 27 هزار کیلومتر مربع را با اولویت صیانت از این نعمت خدادادی برای نسل‌های آینده برعهده دارد.

شهر مسجدسلیمان در 125 کیلومتری شمال شرقی اهواز و در کوهپایه‌های کوه‌های زاگرس و در مجاورت رودخانه خروشان کارون بنا شده و به‌ واسطه وجود رودخانه‌های متعدد فصلی دارای بهاری سرسبز همراه با رویش گل‌های رنگارنگ و هوایی لطیف و  فرح‌بخش است و در این فصل 10ها هزار نفر از هموطنان برای سپری کردن تعطیلات نوروزی این منطقه را برمی‌گزینند.

مرجع / فـارس

اخبار روز خوزستان

 

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان گفت: در این استان 900 نفر از فرزندان شهدا هم اکنون فاقد شغل هستند که مقدمات اشتغال آنها فراهم شده است.

جاسم صفات با اشاره به تعداد فرزندان بیکار شهدا در استان اظهار کرد: حدود 900 نفر از فرزندان خانواده شهدا هم اکنون فاقد شغل هستند که در برنامه ریزی های صورت گرفته این مشکل آنها مرتفع شد.

صفات در خبری خوش برای این افراد گفت: تا پایان سال 1392 همه فرزندان بیکار شهدا دارای شغل مناسب خواهند شد و این امر مستلزم این است که دستگاه های اجرایی استان در این خصوص با بنیاد شهید همکاری مناسبی داشته باشند.

صفات گفت: دولت مجوز استخدام این 900 نفر را در کل کشور صادر کرده و حدود سه ماه است که بر روی این موضوع در حال فعالیت هستیم.

وی با بیان اینکه بخشی از استخدام این افزاد در فرایند تعامل با سازمانهای مختلف حل شده است، توضیح داد: اخیرا سازمان توزیع برق حدود 70 نفر را درخواست کرده است.

صفات یادآور شد: بسیاری از دستگاه های دیگر نیز درخواستهای خود را ارسال کرده اند که به مرور افراد بیکار را به آنها معرفی می کنیم.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: به غیر از شرکت نفت و برهی شرکتهای تابع نیرو، باقی استخدامی ها در استان انجام می گیرند.

به گفته وی، تاکنون بهترین همکاری را شرکت فولاد خوزستان با بنیاد شهید استان داشته که بیشترین استخدامی فرزندان شهید در این شرکت صورت گرفته است.

صفات در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: به جرات می توان گفت بنیاد شهید و امور ایثارگران هم اکنون یک دستگاه پویا، فعال و توانمندی است که دارای چارچوب و قوانین مشخص است.

وی با اشاره به آمار خانواده های تحت پوشش گفت: در استان خوزستان 17 هزار و 600 پرونده شهید را داریم. جانبازان بالای 25 درصدی که برای آنها پرونده تشکیل شده نیز بیش از 34 هزار نفر هستند.
 
سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان همچنین گفت: تعداد پرونده های جانبازان زیر 25 درصد نیز 22 هزار و 600 نفر هستند. سه هزار پرونده آزادگان نیز در این بنیاد وجود دارد.
 
به گفته وی، خوزستان از نظر تعداد پرونده های تحت پوشش، استان خوزستان در کشور پنجم است اما اگر این آمار به نسبت جمعیت در نظر گرفته شود، خوزستان رتبه نخست را خواهد داشت.

صفات با اشاره به تعامل سازمان ها، اداره ها و... با این بنیاد گفت: روسای ادارات و مسئولان تعامل خوبی با بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتند.

به گفته وی، این تعامل از این جهت که اکثر مسئولان اگر ایثارگر نباشند، رزمنده هستند و اگر رزمنده نبودند به نوعی با این ارگانها مرتبط هستند. به همین خاطر به موضوع بنیاد شهید اهتمام می ورزند.
 
صفات افزود: البته با توجه به پتانسیل موجود در استان قطعا انتظار ما از سازمانهای درون استان بیشتر است. انتظار می رود شرکتها در بحث یادواره های شهدا به مساجد توجه بیشتری بکنند. به خصوص مساجد مناطق کوت عبدالله، زرگان، ملاشیه و... .

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همچنین یادآور شد: طبق قانون، برگزاری یادواره ها بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است اما بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این زمینه همواره مساعدت می کند.

صفات گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران برای یادواره ها هیچگونه اعتباری دریافت نمی کند اما همواره سعی در کمک به برپایی هر چه باشکوه تر یادواره ها کرده ایم.
 
بنیاد شهید و امور ایثارگران یک نهاد غیر دولتی که تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری است. بنیاد شهید انقلاب اسلامی در ۲۲ اسفند ۱۳۵۸، بر اساس فرمان امام  خمینی که شامل ۱۰ بند بود برای رسیدگی به وضعیت خانواده‌های شهدا و همچنین رسیدگی به امور معلولان و آسیب دیدگان انقلاب اسلامی تشکیل شد

یک گزارش تاریخی- فرهنگی

 

نوروز باستانی در کدام کشورها رسمیت دارد؟
عید نوروز، جشنی با ریشه ۳ هزار ساله ایرانی
کد مطلب : 9854
 
 
گروه جامعه: سازمان ملل متحد در ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۰ (۴ اسفند ۸۸) سرانجام ۲۱ مارس را به عنوان روز بین‌المللی نوروز در تقویم خود ثبت کرد تا جشن سال نوی بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا به صورت رسمی جهانی شود.
عید نوروز، جشنی با ریشه ۳ هزار ساله ایرانی
با قطعنامه سازمان ملل همه کشورهای عضو این سازمان موظف شدن د که در تقویم های رسمی شان روز۲۱ مارس را به عنوان نوروز ثبت کنند. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد توصیف شده‌است. در ایران و افغانستان نوروز آغاز سال جدید محسوب می‌شود. غیر از ایران که تعطیلات رسمی و غیر رسمی نوروز در آن بیشتر از هر کشور دیگری است اما کشورهای دیگری هم هستند که نوروز هر چند در آنها آغاز سال نو نیست اما برای آن تعطیلات رسمی دارند.

افغانستان
نوروز در افغانستان، همچون ایران، آغاز سال نو بوده و روز ۲۱ مارس در این کشور تعطیل است. در بلخ و مرکز آن مزار شریف جشن نوروز با شکوه خاصی و معمولاً به مدت دو هفته برگزار می‌شود. افغان‌ها مراسم‌ها و جشن‌های مختلفی مانند جشن گل سرخ برای سال نو دارند. جشن گل سرخ (میله گل سرخ) یک جشن خاص است که در مزار شریف در ۴۰ روز اول سال و به مناسبت روییدن گل‌های سرخ برگزار می‌شود.در طول این ۴۰ روز مردم از همه جا برای حضور در این جشن به مزار شریف می‌آیند. جشن دهقان یکی دیگر از مراسم‌هایی است که در روز اول سال با حضور مقام‌های بلندپایه دولتی برگزار می‌شود. در افغانستان مردم به جای هفت سین ،هفت میوه دارند. هفت میوه چیزی شبیه به سالاد میوه است که از هفت نوع میوه خشک (کشمش، سنجد، پسته، فندق، قیسی و گردو یا آلو) مختلف تشکیل شده است.

آذربایجان

در این کشور نوروز بزرگترین و باشکوه‌ترین جشن مردم به حساب می‌آید. درجمهوری آذربایجان نوروز بر اساس تاریخ شمسی جشن گرفته می‌شود. اگر سالی کبیسه باشد روز ۲۲ مارس به عنوان روز عید جشن گرفته می شود. در این کشور به صورت رسمی همانند ایران از ۲۹ اسفند تا ۴ فروردین (۲۰ مارس تا ۲۴ مارس) تعطیل است اما معمولاً دولت چند روز به این تعطیلات اضافه می‌کند.
ترکمنستان: در مجموع ۴ روز از ۲۰ تا ۲۳ مارس در این کشور برای جشن نوروز تعطیل است. در ترکمنستان طبق رسم قدیم و جدید دوبار در سال جشن نو گرفته می‌شود. یکی از این جشن‌ها با استناد به تقویم میلادی که به تایید سازمان ملل رسیده به عنوان جشن بین‌المللی (سال نو) شناخته می‌شود و دیگری برگزاری عید نوروز به نشانهٔ احیای دوبارهٔ آداب و رسوم دیرینه مردم ترکمنستان است. مردم ترکمنستان دراین ایام با پختن غذاهای معروف نوروزی مثل نوروز کجه، نوروز بامه، سمنی (سمنو) نوروز را جشن می‌گیرند. مسابقات اسب دوانی، کشتی، پرش برای گرفتن دستمال از بلندی، خروس جنگی، شاخ زنی میش ها هم از مراسم نوروز در این کشور است.

تاجیکستان

مانند ترکمستان در این کشور هم از ۲۰ تا ۲۳ مارس تعطیل است. مردم تاجیکستان به ویژه بدخشانیان تاجیک در ایام عید نوروز خانه را به اصطلاح پاک کرده و خانه تکانی می‌کنند. جشن نوروز برای مردم تاجیکستان به عنوان رمز دوستی و زنده شدن کل موجودات است و به نام خیدیر ایام یعنی جشن بزرگ معروف است. یکی از غذاهای معروف تاجیکستان در نوروز باج است. در این غذا کله پاچه گوسفند را با گندم می‌پزند.


قزاقستان

مردم این کشور ۴ روز تعطیلی از ۲۱ تا ۲۴ مارس دارند. در شب سال تحویل صاحبخانه دو شمع در بالای خانه‌اش که حسابی آن را تمیز کرده روشن می‌کند. مردم قزاقستان اعتقاد دارند که تمیز بودن خانه در آغاز سال نو باعث می‌شود افراد آن خانه دچار بیماری و بدبختی نشوند. پختن غذایی به نام نوروز گوژه (کوژه = آش) که تهیه آن به معنی وداع با زمستان و غذاهای زمستانی است و از هفت نوع ماده غذایی تهیه می‌شود در این ایام جزو آیین و رسوم مردم این کشور است.


ازبکستان

مردم این کشور برای نوروز یک روز تعطیلی در ۲۱ مارس دارند. مراسم ویژه‌ای به مناسبت نوروز در ازبکستان برگزار می‌شود. مردم این کشور در نوروز اگر رنجشی از هم دارند،یکدیگر را می‌بخشند. مراسم ویژه نوروز با حضور مقام‌های ارشد دولتی در میدان پارک مرکزی شهر تاشکند برگزار می‌شود.

آلبانی

۲۲ مارس در این کشور برای برگزاری جشن ملی نوروز تعطیل است. سلطان نوروز به عنوان یک جشن ملی هر ساله با شکوه برگزار می شود. باشکوه ترین مراسم در تکیه اصلی بکتاشی‌ها در تیراناست و صبح روز بیست و دوم مارس، مردم در باغ تکیه جمع می شوند.

کوزوو

در این کشور هم ۲۱ مارس تعطیل است و مانند آلبانی جشن سلطان نوروز در این کشور برگزار می‌شود. در ابتدای این جشن به احترام کشته‌شدگان جنگ کوزوو یک دقیقه سکوت می‌شود.

مناطق کردنشین عراق و ترکیه


در منطقه خودمختار کردستان عراق روز ۲۱ مارس به صورت رسمی تعطیل است اما این تعطیلی در مناطق دیگر غیر رسمی است. کردهای عراق در نوروز رسم دارند که اگر کسی در طول سال عزیزش را از دست داده باشد، در خانه خود می‌ماند و اقوام و دوستانش برای به اصطلاح ابلاغ جای خالی عزیز از دست رفته‌اش ،به دیدن وی می‌آیند. دولت ترکیه در راستای اصلاحا برای ورود به اتحادیه اروپا از چند سال پیش نوروز را به صورت رسمی پذیرفته است. در اساسنامه جدید آموزش‌و پرورش ترکیه، عید نوروز به عنوان عید رسمی این کشور پذیرفته شده و به مراکز آموزشی ابلاغ شده که جشن‌هایی برای بزرگداشت این عید برگزار شود. در شهرهای جنوب شرقی ترکیه مانند دیاربکر، اورفا، ماراش، و مرسین، نوروز مراسم باشکوهی دارد.

تاریخ خوزستان

 

صنعت ملی نفت ایران 63 ساله شد

با فرا رسیدن 29 اسفند ماه، صنعت نفت ایران شصت و سومین سالگرد ملی شدن خود را جشن می‌گیرد تا با گذشت 103 سال از اکتشاف طلای سیاه در چاه‌های مسجد سلیمان، نفت کماکان نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد ایران دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از گذشت شصت و دو سال از روز ملی شدن صنعت نفت همچنان صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور نامیده شده و سهم بزرگی از درآمد کشور حاصل از استخراج و صادرات طلای سیاه است.

اگر چه در سال‌های اخیر بارها و بارها در مناسبت‌های مختلف و مراسم‌های افتتاح برخی پروژه‌های بزرگ از سوی مسئولان تاکید شده که "هم‌ اکنون، صنعت نفت واقعا ملی شده است" یا با اشاره به لزوم بومی‌سازی تکنولوژی‌های وارداتی و قطع وابستگی کامل به کشورهای دیگر، ملی شدن واقعی صنعت نفت را منوط به خودکفایی کامل در مراحل مختلف این صنعت می‌دانند ولی به هر حال صنعت نفت در روز 29 اسفند 1329 خورشیدی برای نخستین بار از استثمار کشورهای بیگانه به ویژه انگلیس خارج و ملی شد.

نگاهی بر ملی شدن صنعت نفت ایران

به دنبال تحولات سیاسی ـ اقتصادی جهان پس از جنگ جهانی دوم و تغییر شرایط قراردادهای نفتی در جهان، در ایران نیز زمزمه‌های لزوم تجدید نظر در امتیازات اعطا شده اوج گرفت. تا آن زمان قرارداد 1312 که میراث دار قرارداد نفتی دارسی به حساب می‌آمد، سرنوشت نفت ایران را رقم می‌زد و براساس آن انگلستان بر روند استخراج و تولید از منابع هیدروکربوری ایران حاکم بود، اما با اصل تقسیم منافع (50 ـ 50) که پس از جنگ در اکثر کشورهای خاورمیانه مد نظر قرار گرفت، تداوم چنان شرایطی برای ایرانیان قابل قبول نبود.

آنچه قوانین جدید پس از جنگ را از نظام و قوانین پیشین متمایز می‌ساخت، کنترل کشورها بر منافع نفتی خود نبود، بلکه باتوجه به دو قطبی شدن جهان، بلوک غرب برای حفظ منطقه نفوذ خود ناچار بود امکان تجدید نظر در معاهدات پیشین را فراهم سازد، به این معنی که کشورهای صاحب منابع به ظاهر می‌توانستند با تسلط بر ذخایر نفتی خود و تقسیم عادلانه منافع با شرکت‌های خارجی و البته غربی، قرارداد امضا کنند.

بازار پر رونق واگذاری امتیازهای نفتی

سابقه قراردادهای نفتی ایران به سال 1250 خورشیدی باز می‌گردد. در آن زمان ناصر‌الدین شاه امتیاز بهره‌برداری از معادن نفت را به "بارون جولیوس دو رویتر" به مدت 70 سال واگذار کرد. در ماده یازدهم قرارداد، پترول نیز که در آن زمان به نفت اطلاق می‌شد، در ردیف واگذاری زغال‌سنگ، آهن، مس و سرب قرار گرفته بود.

درسال 1281 مظفرالدین شاه (شاه وقت ایران) امتیاز اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فروش نفت در سراسر کشور به جز پنج ایالت شمالی آذربایجان، گیلان، مازندران، گرگان و خراسان را به مدت 60 سال به ویلیام ناکس دارسی، انگلیسی واگذار کرد.

بر اساس ماده 10 قرارداد دارسی که حاکم بر روابط شرکت نفت و دولت مرکزی ایران بود، شرکت ایران و انگلیس باید حدود 16 درصد از منافع خالص نفت را به عنوان حق امتیاز به دولت ایران پرداخت می‌کرد، اما انگیلسی‌ها حتی حاضر به پرداخت این مبلغ ناچیز هم نشدند و از ابتدای فعالیت شرکت نفت انگلیس و ایران، همواره کشمکش بر سر محاسبه سود خالص و حق امتیاز وجود داشت. این موضوع بیشتر به شفاف نبودن حساب‌ها و ناتوانی ماموران دولتی ایران از فهم اطلاعات مالی شرکت ناشی می‌شد.

پس از اشغال ایران توسط انگلیس و شوروی سابق و پس از آن آمریکا در جنگ جهانی دوم، رقابت استعمارگران بر سر منافع به‌ویژه نفت تشدید شد، ولی دولت انگلستان به منظور حفظ سلطه‌اش بر نفت جنوب و جلوگیری از استیفای حقوق ملت ایران با مقامات وقت کشورمان وارد مذاکره شد تا قراردادی را به تصویب برساند که در این راستا قرارداد 1933 را مورد تایید و تاکید قرار داد.
 
در پی الحاق به قرارداد 1933 که به قرارداد "گس- گلشاییان" مشهور شد، مخالفت‌ها و اعتراض‌های شدیدی از سوی برخی از نمایندگان، سران و افراد آگاه اجتماع را در پی داشت. به طوری که آیت الله کاشانی نیز اعلامیه شدید اللحنی علیه شرکت نفت صادر کرد و در آن خواستار لغو امتیاز این شرکت در ایران شد.

مجلس شانزدهم در20 بهمن 1328 آغاز به کار کرد و دولت وقت آن زمان به دلیل عدم رای اعتماد در 27 اسفند ماه همین سال ساقط شد و علی منصور به خواست سفارت انگلیس بر شاه تحمیل و مامور تشکیل کابینه شد.

وقتی ملی کردن صنعت نفت خیانت بزرگ شمرده می‌شد

پس از به وجود آمدن زمزمه‌هایی در مجلس درمورد ملی شدن صنعت نفت، رزم آرا - نخست وزیر وقت ایران - در جلسه خصوصی مجلس شرکت کرد و به شدت علیه ملی شدن نفت، سخن گفت و ملی کردن صنعت نفت را خیانتی بزرگ دانست.

در آن زمان نهضت مردمی به همراه برخی از نمایندگان مجلس و فداییان اسلام برای ملی شدن نفت تلاش کردند. در نهایت رزم آرا توسط فداییان اسلام از بین رفت و از طرف دیگر، نتیجه‌ کمیسیون نفت این ‌شد که قرارداد الحاقی گس گلشاییان باطل شود و نتیجه پیشنهاد جایگزین آن در روز 29 اسفند ماه سال 1329 که به تصویب مجلس رسید، این شد که صنعت نفت در سراسر ایران ملی اعلام شود.

پس از به نخست وزیری رسیدن مصدق در اردیبهشت 1330، اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت در سرلوحه برنامه دولت قرار گرفت. با تصویب این قانون شرکت سابق نفت ایران و انگلیس خلع ید و صنعت نفت ایران ملی اعلام شد.

دولت بریتانیا آبروی خود را در خطر دید. پس از آن که تمام تلاش‌ها و ابتکارات سیاسی و دیپلماتیک ناکام ماند، لندن به این نتیجه رسید که تنها چاره کار خارج شدن مصدق از صحنه است. دولت بریتانیا توانست دوایت دیوید آیزنهاور - رییس جمهور آمریکا - و دولت او را هم قانع کند که اگر دولت مصدق سرنگون نشود، ایران به مرکز کمونیسم تبدیل خواهد شد. کودتایی توسط دفتر مرکزی اطلاعات آمریکا (سی.آی.ای) و همتای بریتانیایی‌اش (MI6) طرح‌ریزی شد.

اولین طرح کودتا شکست خورد و شاه ایران را ترک کرد، اما روز 28 مرداد دولت مصدق ساقط شد و شاه تاج و تخت خود را باز یافت.

متعاقب کودتای ننگین 28 مرداد 1332 و انعقاد قرارداد تحمیلی 1333 با کنسرسیومی متشکل از 16 شرکت نفت اروپایی و آمریکایی، صدور نفت توسط آن شرکت‌ها آغاز و عملاً قانون ملی شدن صنعت نفت نادیده گرفته شد. پس از این واقعه باز مردم ایران حضور خواهران نفتی شامل (بریتیش پترولیوم کمپانی لیمیتد، شل پترولیوم ان.وی، گلف اویل کورپوریشن، موبیل اویل کورپوریشن، استاندارد اویل کمپانی اوکالیفرنیا، تکزاکو این کورپوریتد، کمپانی فرانسزد پترول) و تشکیل کنسرسیومی جدید را در تاریخ هفتم آبان ماه 1333 شاهد بودند.

شرکت‌های گروه ایریکن نیز در نهم اردیبهشت 1344 به کنسرسیوم ملحق شدند. شرکت‌های عضو کنسرسیوم نفت ایران دو شرکت به نام‌های "شرکت سهامی اکتشاف و تولید نفت ایران " و "شرکت سهامی تصفیه نفت ایران" تشکیل دادند که در کل " شرکت‌های عامل نفت ایران " نامیده ‌شدند.

کمیسیون مخصوص نفت چه بود؟

در مسیر ملی شدن صنعت نفت، کمیسیون مخصوص نفت متشکل از 18 عضو بود که پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را در اسفند 1329 به مجلس ارائه کرد .کمیسیون مخصوص نفت یا کمیسیون نفت در اول تیر ماه سال 1329 (در دوره شانزدهم مجلس شورای ملی ایران ) برای رسیدگی به لایحه نفت (معروف به قرار داد الحاقی گس –گلشائیان) تشکیل شد.

این کمیسیون پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را در اسفند 1329 به مجلس ارائه داد که در آ ن دکتر مصدق، دکتر علوی، ناصر ذوالفقاری، جواد گنجه‌ای، فقیه زاده، اللهیار صالح، حسین مکی، خسرو  قشقایی، سرتیپ‌زاده، جمال امامی، جواد عامری، دکتر نصرت‌الله قاسمی، حائری‌زاده، عبدالرحمت فرامرزی، دکتر محمدعلی هدایتی، دکتر شایگان، میر سید علی بهبهانی و پالیزی عضویت داشتند.

متن پیشنهادی و قانون تصویب شده ملی شدن صنعت نفت

قانون ملی شدن صنعت نفت در واقع پیشنهادی بود که با امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت در مجلس شورای ملی ،روز 17 اسفند 1329 به مجلس ارائه شد. متن پیشنهادی و تصویب شده این قانون به شرح زیر است :

«به نام سعادت ملت ایران و به منظور کمک به تامین صلح جهانی، به امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می نمائیم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شود یعنی تمام عملیات اکتشاف ،استخراج و بهره برداری در دست دولت قرارگیرد.» مجلس سنا نیز این پیشنهاد را در 29 اسفند 1329تصویب کرد و نفت ایران به طور رسمی ملی شد.

این واقعه هر اندازه که برای ملت ایران نشانه پیروزی و استقلال بود، برای دولت بریتانیا، علامت از دست دادن منافع گسترده این کشور استعماری بر منافع نفتی خاورمیانه بود و لندن‌نشینان بیم آن داشتند که به عنوان الگویی از سوی سایر کشورهای تحت سلطه انگلستان مورد استقبال قرار گیرد.
 
از این رو دولت مزبور درصدد برآمد برای استیلای مجدد خود بر منابع نفتی ایران، آشکارا با نهضت ملی شدن نفت مخالفت کند، بنابراین در قالب یادداشت‌هایی، مخالفت مستقیم خود را با اراده مردم ایران اعلام کرد. دولت ایران نیز در مقابل دریافت این یادداشت‌ها، بر اعمال حق حاکمیت خود اصرار ورزید و دولت انگلستان را به عدم مداخله در امور کشور فرا خواند.

با این وجود پس از گذشت 62سال از تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در ایران، همچنان فشارهای بین‌المللی برای مقابله با استقلال ایران ادامه دارد؛ اگرچه تلاش آنها به نتیجه نرسیده و شرکت‌های ایرانی با رشد مطلوبی پیشرفت کرده‌اند.

هم‌اکنون بیش از 70 درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت توسط سازندگان ایرانی ساخته می‌شود و برنامه‌ریزی شده تا با افزایش توان نیروهای متخصص ایرانی، این رقم در پایان برنامه پنجم توسعه به بیش از 90 درصد افزایش پیدا کند.  

اخبار اقتصادی خوزستان

 

هر اونس طلا امروز، 28 اسفند‌ماه یک‌‌هزار و 605 دلار در بازارهای جهانی معامله شد که نسبت به روزهای گذشته 13 هزار تومان افزایش داشته است.
قیمت سکه طرح‌قدیم و جدید به یک‌‌‌میلیون و 340 هزار تومان رسید که هر کدام نسبت به روزهای‌ گذشته 10 هزار تومان افزایش یافت.
طبق نرخ اعلامی اتحادیه ‌طلا و جواهرات اهواز، هر عدد نیم‌سکه با قیمت 705 هزار تومان و هر عدد ربع‌سکه بهار آزادی با قیمت 420 هزار تومان به‌ فروش رسید که نیم‌سکه نسبت به روزهای‌گذشته 25 هزار تومان و ربع‌سکه با 5 هزار تومان افزایش در بازار عرضه شد. هر عدد سکه یک گرمی نیز 310 هزار تومان ‌فروخته شد که قیمت آن نسبت به روزهای گذشته 10 هزار تومان افزایش داشت.
همچنین قیمت هر گرم طلای خام 133هزار تومان و قیمت پایه فروش طلا 149 هزار و 800 تومان است.

مرجع / ایسنا

یک افتخار فرهنگی برای خوزستان

 

دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه نخست نخبگان کشور را در جشنواره هنر شیراز از آن خود کرد.

ˈحسین دیناروندˈ دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی ورودی سال 1389 این دانشگاه، در جشنواره هنر شیراز که از سوی بنیاد ملی نخبگان برگزار شد رتبه نخست را در بخش داستان کوتاه کسب کرد.

وی پیش از این نیز رتبه نخست یازدهمین دوره جشنواره خوارزمی را در رشته ادبیات کسب کرده و اکنون قصد شرکت در جشنواره بین المللی فارابی را دارد.
مرجع / ایرنا

مجموعه اخبار از شهرستانهای خوزستان

 

دادستان عمومی و انقلاب لالی از دستگیری متهم به قتل در این شهرستان خبر داد.

سیدقادر موسوی اظهار کرد:چند روز پیش و به دنبال یک فقره درگیری با چاقو بین دو نوجوان، یک نفر از آنان مجروح شد که پس از انتقال به بیمارستان مسجدسلیمان فوت کرد.
وی ادامه داد:بلافاصله اقدامات به منظور شناسایی و دستگیری متهم صورت گرفت و طی صحبت با نزدیکان متهم، وی خود را معرفی کرد که پس از تفهیم اتهام، با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، روانه زندان گردید و پرونده به دادگاه کیفری استان ارسال شد.
موسوی گفت:باتوجه به جوّ عشایری حاکم بر منطقه و احتمال تعرض به خانواده قاتل، تدابیر لازم از طریق گشت‌زنی به طور مرتب و برگزاری جلسات با بزرگان طایفه، انجام شده است.
 
 
رییس دادگاه عمومی بخش بندر امام خمینی (ره)از صدور حکم برای یکی از کیف قاپ‌های این شهرستان خبر داد.

میرزایی‌فر گفت: در راستای مبارزه قاطع و بی‌امان با اخلال‌گران نظم و امنیت عمومی، اجتماعی و روانی شهروندان و به دنبال وصول شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر آزار و اذیت و کیف‌قاپی از سوی موتورسوار ناشناس در سطح شهر، دستورات لازم برای شناسایی و دستگیری متهم صادر شد.
وی ادامه داد:با پیگیری‌های به عمل آمده و تحقیقات جامع پلیس، هویت متهم شناسایی و پس از صدور دستور قضایی برای ورود به محل اختفای وی، متهم به هویت ح.الف دستگیر شد که پس از شناسایی از سوی یکی از متهمان، به ارتکاب اعمال مجرمانه خود اعتراف کرد.
میرزایی‌فر گفت: پس از برگزاری مراحل دادرسی، متهم به تحمل پنج سال حبس تعزیری، 74 ضربه شلاق و رد عین اموال مسروقه محکوم شد.
 
 
 
شرکت حریر خوزستان در هفت تپه روز یکشنبه دچار آتش سوزی شد.

این آتش سوزی حوالی ساعت 15 روزگذشته در سالن تولید و انبار زیر زمین این شرکت به وقوع پیوسته است.

شدت این آتش سوزی به حدی است که علاوه بر اعزام نیروهای آتش نشانی و امدادی از شهرستان شوش ، از شهرستان دزفول نیز برای مهار آتش در خواست کمک شده است.

وزش باد موجب گسترش این آتش سوزی شده است.

شرکت حریر خوزستان در آتش سوزی مرداد ماه سال 1389 نیز دچار خسارات مالی سنگینی شد.

شرکت حریر خوزستان در هفت تپه یکی از مهمترین تولیدکنندگان کاغذ بهداشتی در ایران در 25 کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.

سه نفر از کارگران شرکت حریر خوزستان در حادثه آتش سوزی مصدوم شدند

سه نفر از کارگران شرکت حریر خوزستان در حادثه آتش سوزی دچار گاز گرفتگی شده و به بیمارستان منتقل شدند.

در این حادثه آتش سوزی که ساعت 15 روز یکشنبه در انبار تولید این شرکت رخ داده ، مقادیر زیادی مواد اولیه و حریر کاغذ آتش گرفت.

نیروهای اورژانس و امدادی حاضر در محل حادثه مصدومان این آتش سوزی را که بر استنشاق دود غلیظ دچار خفگی و تنگی نفس شده بودند به بیمارستان نظام مافی شوش منتقل کردند.

کارگران این شرکت علت آتش سوزی را اتصال سیم برق عنوان کردند.

رضا تهرانی مدیر کارخانه شرکت حریر خوزستان هر گونه اظهار نظر در خصوص این حادثه و میزان خسارت وارده را به بعد از بررسی کارشناسی موکول کرد.

اخبار انتصابات در خوزستان

 

جلسه تودیع و معارفه رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شوش برگزار شد.

مهندس سعیدی‌نیا، فرماندار شوش، از زحمات هشت ساله فاطمه دیناروند تقدیر و تشکر کرد و عملکرد چند ساله ریاست وی را در نهاد کتابخانه‌های این شهرستان بسیار خوب دانست.

وی بیان کرد: در زمان تصدی وی شهرستان شوش به 16 کتابخانه مجهز و در زمینه شاخص‌های مربوط به کتابخوانی جزو شهرستان‌های برتر بود و در این زمینه دارای کارنامه قابل قبولی در بین شهرستان‌های دیگر می‌باشد. همچنین در زمینه اهدا زمین برای کتابخانه‌ جزو شهرستان‌های پیشرو در سطح استان می‌باشیم.

سعیدی‌نیا خاطرنشان کرد: با توجه به این که شهرستان شوش به لحاظ وسعت و پراکندگی جمعیت دارای پنج شهر است و در سال آینده نیز 2 شهر دیگر به شهرستان افزوده خواهد شد باید تلاش بیشتری را در جهت افزایش کتابخانه‌های عمومی در این مناطق انجام دهیم. در پایان این جلسه رضا جوروند به عنوان رییس جدید کتاب‌خانه‌های عمومی شوش منصوب شد.
 
 
 
در مراسمی سیدعیسی مونسی‌فر به‌عنوان فرمانده جدید حوزه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان آغاجاری معرفی و از زحمات احسان راوند فرمانده قبلی ناحیه مقاومت این شهرستان تقدیر و تشکر کرد.

رضا رضایی فاضل در آیین تودیع و معارفه فرماندهان قدیم و جدید حوزه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان آغاجاری که با حضور مسئولان محلی در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: مسئولان باید جریان شناس باشند و در راستای خدمت مضاعف به شهروندان مسائل مملکت را به خوبی بررسی و شناسایی کنند.

وی افزود: اگر مردم از عملکرد مسئولان رضایت داشته باشند دیگر جای هیچ نگرانی نیست در غیر اینصورت باید بدانیم در انجام وظایفمان قصور کرده‌ایم.

فرماندار آغاجاری خاطرنشان کرد: در مملکتی خدمت می‌کنیم که دارای مردمی قدرشناس است و صحت این ادعا را می‌توان از حضور این مردم در صحنه‌های مختلف نظیر راهپیمایی 22 بهمن امسال به خوبی اثبات کرد.

وی در پایان این مراسم سیدعیسی مونسی‌فر را به‌عنوان فرمانده جدید حوزه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان آغاجاری معرفی و از زحمات احسان راوند فرمانده قبلی ناحیه مقاومت این شهرستان تقدیر و تشکر کرد.

 
 
در حکمی از سوی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ابراهیم پیرامون به عنوان مدیرعامل جدید شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان منصوب شد.
 
در این حکم از زحمات و تلاش‌های مهندس سید‌کمال موسوی که در شرف بازنشستگی هستند، قدردانی کرد.
 
پیرامون از کارشناسان مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است و پیش از این سرپرستی پروژه‌های مطالعات میادین گروه آغاجاری را عهده‌دار بود.
 
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، یکی از شرکت‌های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که راهبری میدان‌های نفت و گاز در شمال استان خوزستان را به عهده دارد و به طور میانگین 145 هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند.
مرجع / فـارس
 
در حکمی از سوی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، عبدالمهدی مجتهدی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت پیراحفاری ایران منصوب شد.
 
حمید بورد در حکمی از سوی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از زحمات و تلاش‌های غلامحسین دشتی‌پور؛ مدیرعامل پیشین و مهران کاویانی سرپرست این شرکت قدردانی کرد.
 
مجتهدی دانش آموخته مهندسی شیمی گرایش پالایش نفت است و مدیرعاملی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون از سوابق وی محسوب می‌شود.
 
غلامحسین دشتی‌پور، مدیرعامل پیشین شرکت پیراحفاری نیز به عنوان مدیرامو فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب منصوب شده است.
 
شرکت پیراحفاری ایران یکی از شرکت‌های فنی و تخصصی زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که از طریق تعمیر و تکمیل چاه‌ها نقش مهمی در استمرار تولید نفت و گاز دارد.
 
گستره عملیات این شرکت به طور عمده حوزه فعالیت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های بهره‌بردار تابع این شرکت است و در مواقع ضروری به شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز تابع آن نیز خدمات فنی ارائه می‌کند.

اخبار شهرستان اندیمشک

 

رییس سابق شورای شهر باشکایت نماینده سابق خوزستان به زندان افتاد

 

علیرضا زمانی راد رزمنده دوران دفاع مقدس و فعال سیاسی و فرهنگی دزفول و رئیس کمیته پیگیری های ویژه شورای اسلامی شهر دزفول (رئیس سابق شورای اسلامی شهر دزفول) ، ظهر امروز و در پی شکایت سید احمد آوایی نماینده دو دوره پیشین مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و تایید محکومیت وی در دادگاه ، روانه زندان شد .

به گزارش روناش، وی در زمان نمایندگی آوایی در نطق پیش از دستور شورای شهر بر علیه عملکرد این نماینده و مطالب منتشره در نشریه متعلق به دفتر وی سخنانی ایراد نموده بود .

زمانی راد طی گفت و گویی با وبلاگ پلاک دزفول وابسته به انصار حزب الله این شهرستان مدعی شده بود که اعتراض بنده به آقای آوایی در دفاع از روحانیت و برخی مطالب نشریه نماینده که تحت عنوان ویژه نامه "افشاگری” منتشر می شد ، بود ؛ در آن نشریه چهره روحانیت در اذهان عمومی مخدوش شد ، این سخنان من ذره ای در دفاع از منافع شخصی و یا ملاحظات سیاسی نبوده است معتقدم دفاع بنده دفاع از ارزشها بود و گرنه با شخص آوایی اختلاف حساب شخصی نداشتم.
 
 
 
در آستانه سال نو نمایشگاه و جشنواره اقوام و عشایر زاگرس نشین روز دوشنبه در محل بوستان بزرگ اندیمشک برپا شد.
 
دبیر این جشنواره دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی آداب و رسوم عشایر ساکن در استان های زاگرس نشین و نیز اجرای برنامه های متنوع فرهنگی به مناسبت نوروز عنوان کرد.
 
ˈذبیح اله ستوده ˈ افزود:در این جشنوراه که به مدت یک هفته برپاست اقوام و عشایر استانهای خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، فارس و چهارمحال و بختیاری آداب و سنن خود را معرفی و به نمایش می گذارند.
 
وی افزود:برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات ، اجرای موسیقی محلی،شاهنامه خوانی و نیز جشنواره غذاهای سنتی از جمله برنامه های این جشنواره است.
 
جشنواره اقوام زاگرس نشین توسط اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری و شهرداری اندیمشک برپا شده است. 

اخبار انتظامی خوزستان

 

پلیس هیچ‌گاه با تخلیه هیجان جوانان مخالف نیست و در عین حال آن را بهانه‌ای برای ایجاد فضایی شاد، می‌داند که البته این امر باید با نظارت و کنترل دقیق خانواده‌ها باشد تا نگرانی و تجربه تلخی را رقم نزند.

نیروی انتظامی در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد که در کنار مردم و در مقابل اوباشگران، به استقبال آخرین چهارشنبه سال 91 می‌رود.

به گزارش ایسنا،در بخش‌هایی از این اطلاعیه آمده است که پلیس هیچ‌گاه با تخلیه هیجان جوانان مخالف نیست و در عین حال آن را بهانه‌ای برای ایجاد فضایی شاد می‌داند که البته این امر باید با نظارت و کنترل دقیق خانواده‌ها باشد تا نگرانی و تجربه تلخی را رقم نزند.همچنین نیروی انتظامی برای از بین بردن دغدغه خانواده‌ها، همانند سال‌های گذشته با تجمعات، مزاحمت برای مردم، اوباشگری، رفتارهای ناپسند و خطرآفرین، ایجاد راهبندان، سد معبر، مزاحمت و پرتاب موادمحترقه و آتش‌زا، اختلال در نظم و امنیت عمومی و ... برخورد قاطع و جدی می‌کند.

متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

" حمد و سپاس بی‌پایان خداوندی را که بر ما منت گذاشت و توفیق خدمت به ملت شهید پرور و خداجوی ایران اسلامی را نصیبمان کرد.

خوشبختانه طی چند سال اخیر با هوشمندی و مراقبت خانواده‌ها و همچنین فعالیت‌های نیروی انتظامی که همواره در کنار مردم قرار دارد، سوانح و حوادث چهارشنبه آخرسال که رسم دیرین ایرانیان است، کاهش داشته و انشاالله این روند در سال جاری نیز ادامه پیدا کند.

نیروی انتظامی همواره خواستار توجه جدی خانواده‌ها بر امر پیشگیری از بروز حوادث هولناک است، چراکه کوچکترین حادثه باعث تلخکامی و از بین رفتن شادی عید باستانی می‌شود.

پلیس هیچ‌گاه با تخلیه هیجان جوانان مخالف نیست و در عین حال آن را بهانه‌ای برای ایجاد فضایی شاد، می‌داند که البته این امر باید با نظارت و کنترل دقیق خانواده‌ها باشد تا نگرانی و تجربه تلخی را رقم نزند.

نگاه نیروی انتظامی به چهارشنبه آخرسال، نگاه اجتماعی است و به هیچ عنوان نگاه امنیتی ندارد؛ تنها خط قرمز پلیس بستن خیابان، میادین، ایجاد مزاحمت و اعمال خارج از دایره عرف و قانون برای شهروندان است.

نیروی انتظامی برای از بین بردن دغدغه خانواده‌ها، همانند سال‌های گذشته با تجمعات، مزاحمت برای مردم، اوباشگری، رفتارهای ناپسند و خطرآفرین، ایجاد راهبندان، سد معبر، مزاحمت و پرتاب موادمحترقه و آتش‌زا، اختلال در نظم و امنیت عمومی و ... برخورد قاطع و جدی می‌کند، چرا که ایجاد امنیت مطالبه بحق آحاد مردم از متولیان برقراری نظم است.

نیروی انتظامی امیدوار است با هوشیاری خانواده‌ها، همراهی همه مردم و نظارت پلیس، چهارشنبه آخرسال کم حادثه و بی‌خطر پشت سر گذاشته شود."

اخبار ورزشی خوزستان

 

 

شکست نفت آبادان در دیدار خانگی  

تیم فوتبال نفت آبادان در دیدار خانگی مغلوب سایپا شد.از ساعت 16 و همزمان با سه دیدار دیگر، سایپا در آبادان به مصاف نفت رفت و در پایان موفق شد با سه گل میزبانش را شکست دهد.

سایپا با این پیروزی 39 امتیازی شد و به رده دهم جدول صعود کرد. نفت آبادان هم با 19 امتیاز همچنان در رده هفدهم جدول قرار دارد.

بهداشت و سلامتی

  

ازدواج نکردن باعث آلزایمر می‌شود

 

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: ژنتیک، دیابت و فشار خون طولانی و کنترل نشده،افسردگی‌های طولانی، ضربات مکرر به سر، کشیدن سیگار و ازدواج نکردن می‌توانند در ایجاد آلزایمر مؤثر باشند.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، سید مسعود نبوی اظهار داشت: آلزایمر از بین رفتن تدریجی خصوصیات و توانایی‌های شناختی فرد مثل حافظه، تکلم، قدرت قضاوت، توانایی شناخت و تشخیص در یک فرد است.

عضو هیئت مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران گفت: بر اثرابتلا به آلزایمر، فرد این توانایی‌ها را در طول زمان به تدریج از دست می‌دهد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: ژنتیک نقش مهمی در ابتلای افراد به آلزایمر دارد.

نبوی گفت: دیابت و فشار خون طولانی و کنترل نشده نیز می‌تواند در ایجاد آلزایمر مؤثر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد افزود: عوامل محیطی نیز در بروز آلزایمر مؤثرند از جمله افسردگی‌های طولانی، ضربات مکرر به سر و کشیدن سیگار نیز می‌تواند به این بیماری منجر شود.

رئیس بخش نورولوژی بیمارستان مصطفی خمینی ادامه داد: ازدواج نکردن به مدت طولانی نیز می‌تواند زمینه بروز آلزایمر را فراهم سازد.

وی سن ابتلابه آلزایمر را از 60 سالگی به بالا دانست و گفت: در سن 90 سالگی تا40 درصد افراد مبتلا به آلزایمر می‌شوند.

نبوی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر تأثیر آلومینیوم در ابتلا به آلزایمر گفت: ارتباط آلومینیوم با آلزایمر بحث تازه‌ای نیست اما بحث آلومینیوم خیلی شایع نیست چرا که هنوز دلایل علمی در افزایش یا شدت بخشی آلومینیوم در بیماری آلزایمر مطرح یا رد نشده است اما آلومینیوم به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در آلزایمر شناخته شده است.
 
یک روانپزشک گفت: میزان خواب در افراد،متفاوت است. میزان 6 تا 8 ساعت خواب برای افراد جوان طبیعی است , اگر از 6 ساعت کمتر شود نشانه اختلال خواب است و اگر از 9 ساعت بیشتر شود نشانه افسردگی است.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، سید هادی معتمدی اظهارداشت: میزان خواب در افراد مختلف متفاوت است. میزان خواب در کودکان و نوزادان 17 تا 18 ساعت در روز طبیعی تلقی می‌شود و در رده سنی 11 تا 18 سال حدود 8 تا 10 ساعت نیز طبیعی است.

این روانپزشک میزان خواب در افراد مسن و بالاتر از 70-75 سال را غیر از نیم تا یک ساعت چرت روزانه ،حدود 8 ساعت مناسب دانست.

معتمدی افزود: در سنین جوانی و میانسالی میزان خواب افراد به شرایط کار و فعالیت اجتماعی آنان بستگی دارد و حتی بین افراد شاغل و بازنشسته نیز می‌تواند متفاوت باشد.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: میزان 6 تا 8 ساعت خواب در شبانروز برای این افراد مناسب و طبیعی است که اگر از 6 ساعت کمتر شود نشانه اختلال در خواب و مشکلات اعصاب و روان است و اگر از 9 ساعت هم بیشتر شود نشانه افسردگی است.

این روانپزشک گفت: البته خوابی را که ما در نظر می‌گیریم خواب راحت و یکنواخت، بدون بلند شدن از خواب به هر دلیل حتی به به دلیل داشتن دردهای مختلف مثل سردرد ،کمردرد...است.

وی افزود: حتی پرخوری و اختلالات تغذیه‌ای می‌تواند بر خواب افراد تأثیر بگذارد.

معتمدی ادامه داد: خواب روزانه خواب نیست بلکه دوره‌ کوتاهی است که چرت نامیده می‌شود که بیشتر از یک ساعت آن توصیه نمی‌شود چرا که فرد را دچار خستگی می کند.

وی افزود: خواب کامل حدود 90 تا 110 دقیقه به طول می‌انجامد که90 درصد آن خواب دیدن نیست اما خواب روزانه سراسر ماجرا است.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کمبود خواب را اختلال و علائمی از بیماری روانی یا یک علت گسترده دیگر دانست و گفت: اگر فردی نتواند در شب به راحتی بخوابد دچار خستگی روزانه شده و علائم افسردگی و اضطراب درفرد بروز می‌کند و حتی ممکن است به کاهش حافظه درفرد بینجامد.

این روانپزشک، زیاد خوابیدن را نیز نشانه افسردگی دانست و گفت: پرخوابی دوره‌ای در ایام عادت ماهانه زنان زمینه افسردگی آنها را نشان می‌دهد که علائم خستگی، کسل بودن و پرخاشگری نیز دلیل وجود این زمینه است.

 

عطر ترکیبی از روغن های ضروری معطر یا ترکیب های آروماتیک ثابت کننده و محلول هاست و برای معطر کردن بدن استفاده می شود. معمولا ترکیب های اصلی عطر یا به صورت مصنوعی ساخته یا از منابع گیاهی یا حیوانی استخراج می شود.
افکارنیوز: عطر زدن هم فوت و فنی دارد، آن را با ما یاد بگیرید.

فراموش نکنید در انتخاب عطر، فرمول نهایی به شامه قوی شما و درک صحیح از شرایط و مد بستگی دارد و چون عطری که انتخاب می کنید در برقراری ارتباط با دیگران موثر است، باید در انتخاب آن دقت و توجه داشته باشید.

بعضی افراد دوست دارند عطر بزنند اما بعد از استفاده از آن، احساس رضایت نمی کنند. این موضوع دلایل مختلفی دارد زیرا عطرزدن هم فوت و فن های خاص خود را دارد و اگر از بوی عطری که دیگران می زنند خوشتان می آید، اما وقتی خودتان عطر می زنید راضی نیستید، شاید نکته های مهم در مورد استفاده از عطر را نمی دانید....

عطر ترکیبی از روغن های ضروری معطر یا ترکیب های آروماتیک ثابت کننده و محلول هاست و برای معطر کردن بدن استفاده می شود. معمولا ترکیب های اصلی عطر یا به صورت مصنوعی ساخته یا از منابع گیاهی یا حیوانی استخراج می شود.

داستان عطر از اوایل تمدن بشری و عهد باستان شروع می شود اما عطرهای مدرن و صناعی از قرن ۱۹ به بعد، پا به میدان رقابت با عطرهای طبیعی و سنتی گذاشتند.

جالب این است که بدانید عطرهای اولیه در مصر، روم و ایران باستان ریشه دارند.

چگونه عطر مخصوص خودمان را انتخاب کنیم؟

انتخاب عطر، نشانه و نماد وضعیت کلی شخصیت آدم هاست. عطر افرادی که اصول عطرزدن را بلد هستند، به نوعی مثل امضای آنهاست. اگر شما هم چنین تمایلی دارید، باید مراحلی را بگذرانید تا عطر مناسبی انتخاب کنید.

اولین گام، درک و شناخت نوع عطرهایی است که با شخصیت شما تناسبی ندارند و اصلا با موقعیت و مشخصات ظاهری تان، هماهنگ نیستند. با این شناخت می توانید عطرهایی انتخاب کنید که شخصیت شما را کامل تر کنند نه اینکه با خصوصیات شخصی تان منافات داشته باشند. مثلا اگر شخصیتی آرام و ملایم دارید، استفاده از عطرهای تند با بوهای ماندگار، اصلا با روحیاتتان سازگار نیست و اطرافیان را در برخورد با شما گیج و سردرگم می کند!

مرحله اساسی دیگر این است که عطرها و رایحه هایی که دوست ندارید، کنار بگذارید و تحت هیچ شرایطی حاضر نشوید از آنها استفاده کنید. اگر واقعا عطری را دوست ندارید یا بهتر است بگوییم اگر از ته دل، عاشق عطری که انتخاب می کنید، نیستید، هیچ وقت نمی توانید عطر اصلی یا همان عطر امضایی خودتان را پیدا کنید. اگر عطری که انتخاب کرده اید هیچ تاثیر مثبتی روی خودتان ندارد، پس استفاده از آن اصلا توصیه نمی شود. عطر شما باید قبل از همه روی خودتان تاثیر عمیق و مثبت داشته باشد.
سومین مرحله که بسیار مهم و در انتخاب عطر امضایی قابل اهمیت است، این است که عطری انتخاب کنید که در زمره عطرها و مارک های شناخته شده در صنعت عطرسازی باشد، بنابراین از آزمون و خطا برای انتخاب عطر استفاده نکنید و به عطرهایی اعتماد کنید که معتبر باشند.
منظور از عطر امضایی و هویتی این نیست که تا آخر عمر فقط از یک یا دو عطر خاص استفاده کنید، بلکه باید در طول زندگی با توجه به شرایط و دوران خاص، عطر انتخاب کنید.
فراموش نکنید در انتخاب عطر، فرمول نهایی به شامه قوی شما و درک صحیح از شرایط و مد بستگی دارد و چون عطری که انتخاب می کنید در برقراری ارتباط با دیگران موثر است، باید در انتخاب آن دقت و توجه داشته باشید. اگر بوی عطرتان دیگران را آزار دهد، مطمئن باشید به مشکل برمی خورید.
عطری انتخاب کنید که با رایحه طبیعی پوست بدنتان هماهنگ باشد. عطر انتخابی شما هر چه باشد، باید آنقدر لطیف و نافذ باشد که به «حریم خصوصی» دیگران تجاوز نکند و در عین حال به قدر کافی دلنشین باشد که دیگران را در اطراف شما نگه دارد. عطر باید شخصیت شما را بالا ببرد و در کل بر آراستگی عمومی شما بیفزاید.
اگر پوست شما خشک است، باید بیشتر عطر بزنید زیرا چربی روی پوست یا خشک بودن آن می تواند رایحه عطر را افزایش یا کاهش دهد. وقتی هوا سرد است نیز باید بیشتر عطر بزنید. چون هوای سرد، رایحه عطر را تضعیف می کند. وقتی می خواهید عطر جدیدی بخرید به اینکه روی بدن دیگری چه بویی می دهد، اکتفا نکنید بلکه روی پوست خودتان آن را امتحان کنید. پوست هر فرد در مورد رایحه های مختلف، واکنش های مختلفی نشان می دهد و اثر عطر در همه یکسان نیست.
در طول یک سال، فقط از یک عطر استفاده نکنید. در فصل های مختلف، عطرهای متفاوتی بزنید تا ببینید کدام یک در هوای گرم و سرد، بهترین تاثیر را دارند. درجه حرارت هوا روی شدت رایحه عطر تاثیر دارد.
اگر اینترنتی عطری انتخاب می کنید، فقط به دلیل معروف بودن یا تبلیغاتی که نشان می دهد مثلا کدام هنرپیشه یا شخصیت معروف از آن استفاده می کند، عطر نخرید بلکه به شرایط خودتان توجه کنید.

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

وزیر کشور و معاون نخست وزیر کویت از بسته شد پرونده شبکه جاسوسی ایرانی در این کشور خبر داد. به گزارش شفاف به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، " احمد الحمود الصباح " در اظهاراتی اعلام کرد: پرونده شبکه جاسوسی ایرانی وابسته به سپاه پاسداران که در اواخر 2010 کشف شده بود برای همیشه در کویت بسته شد. وی افزود: این پرونده برای همیشه بسته شد. ایران برای ما یک کشور همسایه و قابل احترام است. این احترام متقابل است و ایران هم همین رفتار را نسبت به ما دارد. این در حالی است که پیش از این کوبت حکم حبس ابد و اعدام برای چهار نفر از متهمان این پرونده صادر کرده بود. مقامات امنیتی کویت حدود دو سال پیش از کشف یک شبکه جاسوسی متعلق به ایران و وابسته به سپاه در خاک این کشور خبر دادند. مقامات امنیتی کویت همچنین اعلام کردند که تعدادی تاجر کویتی به این شبکه برای اجرای ماموریت های خود در رصد پایگاه های امنیتی و نظامی کویت کمک کرده اند. بعد از کشف این شبکه مقامات امنیتی کویت اعلام کردند که افرادی با تابعیت کشورهای عربی در انتقال اطلاعات به مقامات ایرانی دست داشته اند. ایران بعد از انتشار خبر کشف شبکه جاسوسی در کویت این ادعا را کاملا رد کرد و آن را اتهاماتی نادرست خواند. متهمان این پونده هفت نفر بودند که بیشتر آنها دارای تابعیت ایرانی بودند. دادگاه کویت در اگوست 2010 برای چهار نفر از این افراد احکام حبس ابد تا اعدام و برای سه نفر دیگر حکم برائت صادر کرد. تابعیت برخی از اعضای این شبکه سوری، کویتی و دومینیکانی اعلام شده بود.

چهار پرده از اغتشاشاتی که تذکر رهبری و مراجع را به دنبال داشت

از تیرماه سال 88 تا همین بهمن سال 91 چهار مورد اغتشاش بوده که واکنش رهبری و مراجع را برانگیخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: «کسانی که راه می افتند و شعار می دهند اگر واقعاً حزب اللهی و مؤمن هستند بدانند که این کارها به ضرر کشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنایی به این حرفها ندارند که حسابشان جداست». این بخشی از هشدار جدی رهبر معظم انقلاب به تندوری هایی بود که یکی از نمونه آن ها در 22 بهمن سال 91 در قم رخ داد. اما اغتشاشات دیگری هم نظیر آن بود که روحانیت و علما را به واکنش واداشت.


پرده اول؛ قم، تیرماه 88


چهارسال پیش دقیقا در چنین روزی قاسم روانبخش دبیر سیاسی نشریه پرتو  و از اعضای هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی مثل سال 84 ندای حمایت از احمدی نژاد سرداده ودر گفت وگویی با خبرگزاری ایلنا وقتی در مقابل این پرسش قرار گرفته بود که در دولت نهم به رغم وجود بهانه هایی مانند اظهارات مشایی کفن پوشان قم حضور نداشته اند از درایت کفن پوشان سخن به میان آورده و گفته بود که «کفن پوشان قم عاقل هستند و می دانند در کجا باید کفن بپوشند. البته بخشی از کفن‌ها را برای دوم خردادی ها گذاشته اند،زمانی که به خدا، پیغمبر، حضرت زهرا(س)، ائمه معصومین و امام زمان(عج) توهین شود، باید کفن پوشید. اما زمانی که مشایی از دوستی با مردم اسرائیل حرف می زند آنها کفن نمی پوشند». تیرماه سال 88 نتایج انتخابات مشخص شده بود، محمود احمدی نژاد آن سخنرانی معروف بعد ازانتخاباتش در میدان ولیعصر را انجام داده بود که قاسم روانبخش بانی و لیدر یک راهپیمایی در حمایت از احمدی نژاد شد که مقابل دفتر جامعه مدرسین برگزار شد. عنوان این راهپیمایی هم «راهپیمایی بیعت با رهبری» گذاشته شد.شعار علیه آیت الله جوادی آملی و نیز حمل پلاکاردهایی با مضمون " مابهشت بدون احمدی نژاد نمی رویم" از مشخصات این راهپیمایی بود.


"

چند روز بعد آیت الله استادی به تندی از قاسم روانبخش در راه اندازی این راهپیمایی انتقاد کرد و با اشاره به جایگاه و قداست حوزه علمیه گفت :« حوزه علمیه قم یک حوزه ای است که شورا، مدیریت، جامعه مدرسین، مراجع و... دارد و نمی شود هر فردی از هر گوشه ای از حوزه بلند شود و با سخنان بیهوده فکر کند دارد از رهبر حمایت می کند.» وی گفت؛ «انجام این کارهای خودسرانه نه تنها خدمت نبوده بلکه خیانت است» آیت الله استادی گفت که انتخابات در قم به خوبی و با حضور پرشور مردم برگزار شد و پس از آن نیزهیچ گونه اعتراضی نشد، اما بعد از سه روز یک طلبه بیان می کند که ما می خواهیم راهپیمایی برگزار کنیم.» وی افزود؛ «حوزه، استاندار، معاون استاندار، دفتر مقام معظم رهبری در قم و... مخالف برگزاری این راهپیمایی بودند اما این روحانی به حرف هیچ کس گوش نکرد و کار خود را انجام داد، چرا این روحانی با احساسات پاک مردم و طلاب بازی کرد؟ چرا هیچ دستگاهی نیست که با او برخورد کند؟» وی از افرادی که در این راهپیمایی شرکت کرده بودند خواست تا استغفار کنند. آیت الله استادی در همان خطبه ها اعلام کرد که تا ابتدای ماه محرم سکوت خواهد کرد و البته تجویز پزشکان را علت خودداری اش از هر نوع سخنرانی عنوان کرد.


چند ماه بعد هم آیت الله جوادی آملی آخرین خطبه خود در نماز جمعه قم را ایراد کرد و با ذکر وظایف امام جمعه گفت که خداوند فرموده است که اگرمردم مشکلی داشتند، به نماز پناه برده و مشکل خود را برطرف کنند، مردم صدها مشکل دارند که باید این را امام جمعه بیان کند و اگر بیان کرد و مشکل مردم رفع شد، نشانه این است که خوب بیان کرده اما اگر مشکل مردم رفع نشد، امام جمعه نتوانسته است مطلب را خوب بیان کند.اگر در اقامه نمازجمعه، بنده این مشکل نیز بوده است از همگان عذرخواهی می‌کنم.

 

پرده دوم؛ تهران، خرداد 89


«مخلص آقای رئیس هم هستیم! نوبت شما هم می‌شود! من همه شما را دوست دارم و نوکر همه شما هم هستم». معلوم نشد که «آقای رئیس» مورد خطاب محمود احمدی نژاد در سخنرانی سال 90 در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب که بود، اما هر چه بود محمود احمدی نژاد فکر نمی کرد که یکسال بعد از حادثه سال 89 که با طولانی شدن سخنانش، مجال سخنرانی از سید حسن خمینی را گرفته بود و بعد از پایان سخنانش هم در قامت یک مجری برآمد و به حضار گفت که «اینک توجه شما را به سخنان رهبری جلب می کنم»! در همان مخمصه ای گیر کند که برای نوه امام در آن سال پیش آمده بود. بعد از این نشانه هایی که احمدی نژاد داد، جمعی که از بامداد همان روز در بخش خاصی از محل برگزاری مراسم تجمع کرده بودند در میانه سخنرانی یادگار امام شعار دادند و نه حرمت حرم امام را نگه داشتند و نه حرمت یادگار امام را.


آیات عظام صافی گلپایگانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، راستی کاشانی،محمد محمدی گیلانی، مظاهری، مبشر کاشانی، محمد جواد فاضل لنکرانی از اهانت صورت گرفته به یادگار امام گلایه کرده و ناراحتی خود را از این موضوع ابراز داشتند. با وجود واکنش رهبر معظم انقلاب در همان جلسه و علما و مراجع تقلید به این هتک حرمت، حمیدرسایی در یادداشتی به دیدار مرتضی آقاتهرانی دبیر کل فعلی جبهه پایداری با سید حسن خمینی بعد از این اتفاقات اشاره کرد و با رد گزارش سایت جماران از این دیدار نوشت که دیدارآقا تهرانی با سید حسن خمینی نه برای ابراز تاسف از این اتفاقات که برای نصیحت سید حسن خمینی صورت گرفته است. سایت رجانیوز نیز با حذف نام خمینی از عنوان یادگار امام او را سید حسن مصطفوی خطاب کرد و به دفاع از اتفاقات پیش آمده پرداخت. این سایت البته روز قبل از این اتفاق در تیتریک خود شعارهایی را منتشر کرد که فردا توسط اخلالگران مراسم 14 خرداد سر داده شد.


پرده سوم، تهران، آذر 90


آذر ماه سال 90، جمعی از دانشجویان و تشکل های سیاسی در سالگرد ترور یکی از دانشمندان هسته ای کشورمان روبروی سفارت انگلیس در خیابان فردوسی تجمع کردند. این تجمع نهایتا به ورود به سفارت انگلیس و در ادامه قطع روابط ایران و بریتانیا منجر شد.

در آن تجمع حمید رسایی در جمع تحصن کننندگان حضور پیدا کرد و گفت که امثال این سفیر بی‌ادب و نامحترم که برای آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها چاپلوسی می‌کنند باید بدانند که فرزندان خمینی در دهان آنها می‌زنند

.

او در این تجمع خطاب به کارکنان سفارت انگلیس گفت که شاید شما لباس انگلیسی پوشیده باشید اما هویت آمریکایی دارید. سایمون گس سفیر انگلیس نیست بلکه سفیر آمریکا است او امروز بیانیه‌ای در مورد حقوق بشر در ایران داده است این مایه تعجب و تاسف است تو حقوق بشر را به ما یاداور می‌کنی ما به شما می‌گوییم شما در کشورتان همجنس بازی را قانون می‌کنید که هیچ حیوانی آنها را انجام نمی‌دهد ، خجالت بکش

.

رسایی ادامه داد:‌آقای گس تو آنقدر فهم و شعور نداری که چه زمان باید موضوع حقوق بشر را علیه کشوری علم کنی زمانی که دانشجویان را قتل عام می‌کنید و رسانه‌های خودتان از جمله بی‌بی‌سی در این زمینه سکوت مطلق کرده است یاد حقوق بشر در ایران می‌افتید حقوق بشر شما این است؟


اگرچه مواضع خصمانه و مداخله جویانه سفیر انگلیس علیه کشورمان، جوانان و دانشجویان را به شدت خشمگین کرده بود اما در همان ایام برخی رسانه ها ورود به سفارت انگلیس و برخی اقدامات احساسی را ناشی از سخنان آتشین رسایی به عنوان یک مقام رسمی قلمداد کردند.


"

 تقریبا 7 ماه بعد از این اتفاقات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان با ایشان تلویحا به اتفاقات آذرماه سال 90 اشاره کرده و کنترل احساسات و پرهیز از تصمیم گیری در اوج احساسات را ضروری دانستند و افزودند: حضور تشکلهای دانشجویی در 2-3 سال اخیر در مسائل مختلف اجتماعی – سیاسی فعالانه و قابل تقدیر بوده است اما در همین سالها مواردی وجود دارد که براساس احساسات پاک و مقدس دانشجویان، تشکلها تصمیماتی گرفته و اقداماتی انجام داده اند که صحیح نبوده است چرا که تصمیم باید بر مطالعه موشکافانه و دقیق متکی باشد نه بر احساسات.

رهبر انقلاب به عنوان مثال برای روشن شدن مرز آرمانگرایی و احساسات با اشاره به مخالفت بنیانی نظام با مجموعه های استبدادی منطقه خاطرنشان کردند: با وجود مواضع کاملاً روشن نظام در این زمینه، نباید با کار دیپلماسی سنتی و متعارف مخالفت شود.


پرده چهارم، قم؛ 22 بهمن سال 91


علی لاریجانی در جلسه علنی یکشنبه 15 بهمن سال 91- جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه و اجتماعی-  در مواجهه با اقدام تخریبی رئیس جمهور به پاسخ برخواسته و در نهایت به رئیس جمهور اجازه صحبت نداده و او را با این جمله بدرقه کرده بود: «به سلامت...شما در یک جلسه علنی شئونات نظام جمهوری اسلامی را رعایت نکردید». درباره حادثه آن روز مجلس رهبر معظم انقلاب این جملات را استفاده کردند:  در این ماجرا متأسفانه رئیس یک قوه به استناد یک اتهام ثابت نشده و حتی مطرح نشده در دادگاه، دو قوه دیگر یعنی مجلس و قوه قضائیه را متهم ساخت که کاری بد، ‌غلط، نامناسب،‌ خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق بود. ایشان خاطرنشان کردند: دفاع رئیس محترم مجلس هم قدری زیاده‌روی بود و لزومی نداشت

.

قبل از این بیانات اما اتفاقی که در قم رخ داد، برگی دیگری بر  تندروی های جریان خاصی در کشور افزود. علی لاریجانی که حرم حضرت معصومه (س) در حال سخنرانی بود، با شعار عده ای خاص مواجه شد که قصد برهم زدن سخنرانی وی را داشتند. در ادامه هم با پرتاپ کفش و مهر موفق شدند لاریجانی را از ادامه سخنرانی بازدارند.


"


چندهفته بعد از این حادثه یکی از سایت های خبری، با انتشار مستندی، به تطبیق چهره های اغتشاشگران حادثه 22 بهمن قم، با افرادی که در سلسله نشست های جبهه پایداری حضور پیدا کرده بودند، پرداخت.


"

اخباری از تذکر یکی از مسئولان عالی رتبه به مرتضی آقا تهرانی دبیر کل جبهه پایداری در این باره حکایت می کرد. اقا تهرانی وقتی با سوال خبرنگار مهر مواجه شد که آیا شمادر خصوص اتفاقات روز 22 بهمن شهر قم تذکری دریافت کرده اید؟ گفت: شما چه کار داری! این موضوع سری بوده و جلسه علنی نبوده است.

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا به شما توصیه شده است در خصوص حوادث 22 بهمن قم که در آن به ساحت مقدس حرم حضرت معصومه(س) اهانت شده و توهین هایی نیز به رئیس مجلس شورای اسلامی انجام گرفت موضع گیری کنید؟ گفت: من بنا ندارم مطلبی که تنها به من گفته اند را بگویم.


28 بهمن ماه رهبر معظم انقلاب با انتقاد صریح و شدید از اقدام اخیر برخی افراد در بر هم زدن مجلس سخنرانی رئیس مجلس در قم افزودند: اینکه عده ای برخی را ضدولایت و ضد بصیرت بنامند و شعار بدهند نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف این کارها هستم که قبلاً هم نظیر آن در مرقد مطهر حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذکر دادم جلوی این کارها را بگیرند.


رهبر انقلاب افزودند: کسانی که راه می افتند و شعار می دهند اگر واقعاً حزب اللهی و مؤمن هستند بدانند که این کارها به ضرر کشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنایی به این حرفها ندارند که حسابشان جداست.

سیاست‌بازان نمی‌توانند حق انتخاب را از مردم بگیرند
احمدی‌نژاد: اتفاقات بزرگی در راه است
کد مطلب : 9861
 
گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد گفت: انتخابات حق ملت است و ملت انتخاب خود را انجام خواهد داد و هیچ کس، حتی سیاست‌بازانی که قصد دارند به هر قیمتی رقبای خود را حذف کنند، حق ندارند این حق را از ملت بگیرند.
احمدی‌نژاد: اتفاقات بزرگی در راه است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد امروز (دوشنبه) در نشست استانداران سراسر کشور با قدردانی از تلاش های آنان در طول سال جاری، با تاکید مجدد بر ضرورت و اهمیت کار برای خدا و خدمت به مردم، گفت: کار برای خدا نقطه افتراق موحدان با غیر موحدان است. کار برای خدا ماندگار، ارزشمند و کمال آفرین است. رییس جمهور اظهار داشت: کار برای غیر خدا فاقد ارزش، کسالت آور و مشمئز کننده است و در مقابل اگر کارها برای خدا باشد، رشد دهنده بوده و خستگی در آن معنایی ندارد. اگر کار برای خدا انجام شود توان و انرژی ای که خدا به انسان داده در مسیر سنت های الهی قرار می گیرد و رشد یابنده و تعالی بخش می شود.

وی با بیان اینکه عده ای سال ۹۱ را سال سختی توصیف می کنند، اظهار داشت: در سال ۹۱ فشار زیادی به ملت آمد و دشمنان و بدخواهان داخلی و خارجی در تفاهمی شاید نانوشته‌، بسیج شدند‌ که ملت ایران را از پای درآورند و جالب اینکه با ادعا و شعار دفاع از حقوق ملت فشار وارد می‌کنند اما هدف هر دو آنها ضربه زدن به مردم است.

رییس جمهور گفت: اینکه عده ای در راه باطل مسابقه سقوط به راه انداخته اند، ناراحت کننده است. وی با بیان اینکه امروز در مسیر رسیدن به قله نورانی قرار داریم، گفت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب آرمانی، الهی و مکتبی است و برای جابجایی در قدرت اتفاق نیفتاده است، انقلاب اسلامی ایجاد شد که زودتر به یک حکومت جهانی برسیم و برای این کار باید شاخص های حکومت جهانی از جمله ایمان، پاکی عدالت طلبی، صلح خواهی، مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم را تقویت کنیم. احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: اگر به حوادثی که در جهان در حال وقوع است، نگاه عمیقی داشته باشیم، همه این حوادث در جهت زدودن موانع از مسیر رسیدن انسان به هدفی متعالی و زیباست و از یک جهت همه این حوادث جز زیبایی چیزی نیست.

رییس جمهور تصریح کرد: اتفاقات بزرگی در جهت تحقق و استقرار آرمانها و اهداف نظام اسلامی در راه است و عناصر مانع در این راه تکاپو و دست و پا زدن های آخر خود را انجام می دهند. بخشی از مناسباتی که با گروه بندی، دسته بندی و قدرت طلبی در کشور شکل گرفت به پایان راه رسیده و و به فضل الهی از ساحت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی پاک خواهد شد. همه باید مراقب باشند و قدر فرصت خدمت گذاری را بدانند چرا که معلوم نیست فرصت ها تکرار شود، بیشترین زیان و خسارت از آن کسی است که فرصت های امروز را به امید فرصت های محتمل فردا از دست بدهد. بدون تردید راه و آرمان نورانی انقلاب اسلامی با قدرت و قوت بیشتر ادامه خواهد داشت.

رییس جمهور گفت: خدای متعال مسیری برای کمال و سعادت انسان و برقراری حکومت جهانی ترسیم کرده و کسانی که با محاسبات مادی اهداف و منافع شخصی و گروهی را دنبال می کنند بسیار کوچکتر از آن هستند که بتوانند در مسیر الهی مانع تراشی کنند چرا که قلب ها و اندیشه های توده های مردم در دست خداست و ما به این موضوع ایمان داریم و از این منظر هر چه اتفاق می افتد زیبا و خوشایند است.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه طرح های دولت برای عمران و آبادانی کشور و رفاه مردم در بخش های مختلف به خوبی در حال اجراست، توجه به مسکن مهر و تلاش برای ایجاد تعادل و کاهش هزینه ها در این زمینه را مورد تاکید قرار داد. رییس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم توجه به طرح های توسعه کشاورزی گفت: انتظار این است که همه استانداران توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند چرا که این یک اقدام مبنایی و اصولی بوده و منابعی که به آن اختصاص یافته است باید به توسعه کشاورزی و افزایش تولیدات پایه ای کشور بینجامد.

احمدی‌نژاد همچنین به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات حق ملت است و ملت انتخاب خود را انجام خواهد داد و هیچ کس، حتی سیاست بازانی که قصد دارند به هر قیمتی رقبای خود را حذف کنند، حق ندارند این حق را از ملت بگیرند. وی تاکید کرد: همه باید توجه داشته باشند که کسی حق ندارد علیه هیچ یک از آحاد ملت، توهین، افترا و تهمت بزند و این کار خلاف شرع، قانون و نقطه مقابل حرکت انقلاب و خیانت به ملت است و ملت هرگز چنین اجازه ای را به کسی نخواهد داد، چون انتخابات متعلق به ملت است. اراده مردم تعیین کننده است و بدون تردید انتخابات پرشکوه و روی کار آمدن رییس جمهوری با رای بالا، همه معادلات را حتی در سطح جهان تغییر خواهد داد.

احمدی‌نژاد افزود: امروز چشم جهانیان به ایران است که چگونه از این راه عبور خواهد کرد. دولت به دنبال ایجاد فضای سالم برای برگزاری انتخابات باشکوه در کشور است و بدون تردید هر کس غیر از این فکر کند، ضرر کرده و دنیا و آخرت خود را از دست می دهد. هیچ مسئول اجرایی در بدنه دولت حق ندارد علیه فردی مطلبی بیان کند و در عرصه انتخابات دولت صرفا امانتدار مردم بوده و به دنبال رعایت احترام کامل و رعایت قانون برای همه است. احمدی‌نژاد گفت: اتفاقات درخشانی به نفع اهداف متعالی در راه است و یقین داریم که اراده الهی جاری خواهد شد؛ امروز همه به دنبال عدالت، توحید، عشق و حکومت جهانی و عزت هستند و این عین پیروزی است.

اخبار استانداری خوزستان

 

استاندار خوزستان:
توسعه بندر آبادان از مهر ماه 92 / نمایندگان آبادان افزایش بودجه عمرانی شهر را پیگیری کنند 

خبرگزاری فارس: استاندار خوزستان گفت: توسعه بندر بزرگ آبادان تا 300 هکتار در حال پیگیری بوده که اجرای عملیات آن از ابتدای مهرماه سال آینده آغاز می‌شود.

خبرگزاری فارس: توسعه بندر آبادان از مهر ماه 92 / نمایندگان آبادان افزایش بودجه عمرانی شهر را پیگیری کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، سیدجعفر حجازی ظهر امروز در مراسم افتتاح پل کابلی امام رضا(ع) آبادان اظهار کرد: افتتاح پل کابلی امام رضا(ع) آبادان هدیه کوچکی‌ست که امروز به مردم این شهرستان داده شده است.

وی افزود: امیدواریم با تعامل و حمایت مضاعف مسئولان بتوان آبادان و خرمشهری را که مردم آن در گذشته از رفاه مطلوبی برخوردار بودند را به جایگاه اصلی‌شان رساند.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: آبادان با تقدیم 4 هزار و 200 شهید به نظام و انقلاب در هشت سال دفاع مقدس حق و لیاقتش بیشتر از این است.

* تزریق اعتبارات بازسازی

وی اضافه کرد: همه می‌دانند که پرونده بازسازی مناطق جنگ‌زده در سال 1378 بسته شد و با وجود اینکه هنوز این مناطق با کم و کاستی‌های بسیاری روبه‌رو بودند اما دیگر اعتباری در این خصوص به مناطق تعلق نگرفت.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: این مناطق همچنان با مشکلات فاضلاب، زیرساختی و ... مواجه هستند و با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته همچنان در محرومیت به سر می‌برند.

وی همچنین عنوان کرد: در سال‌های 82، 83 بار دیگر منابعی برای بازسازی مناطق جنگ‌زده تزریق و در این شهرستان‌ها سرازیر شد.

حجازی ادامه داد: در سفر دوم هیئت دولت اعتبار 220 میلیارد تومانی به خوزستان اختصاص یافت که 150 میلیارد تومان به منظور اعتبارات توسعه‌ای و 70 میلیارد تومان آن برای عمران مناطق غرب شوش، دشت آزادگان، آبادان و خرمشهر اختصاص یافت که البته بخش قابل توجهی از این شهرها رنگ و رویی جدید پیدا کرد.

وی افزود: با تزریق این اعتبارات آماده سازی بیش از 800 هکتار از مناطق رها شده، ساماندهی معابر اصلی و خیابان‌ها، روشنایی برق، وضعیت بهبود آب شرب و بسیاری از تحولات در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: از سال 88 به بعد نیز با تزریق بخش دیگری از اعتبارات توانستیم چهره شهرها و روستاهای این استان را تغییر داده و در راستای عمران و آبادانی هر چه بیشتر شهرستان آبادان گام برداریم.

وی با بیان اینکه امروز با اختصاص اعتبار کم دولت به استان مطمئنا وضعیت رسیدگی به این شهر نیز تقلیل می‌یابد، گفت: از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و سایر مسئولان امر این شهرستان انتظار می‌رود در راستای اختصاص بودجه مضاعف به این منطقه در مجلس اقدام کنند.

حجازی اضافه کرد: سالانه فقط 25 میلیارد تومان به شهرستان آبادان از سوی استانداری اختصاص می‌یافت و امسال اگر این میزان طبق تعهد دولت به 20 میلیارد تومان کاهش یابد چگونه می‌توان در این شهر دست به اجرای پروژه‌های عمرانی زد.

*تجهیز منابع و درآمدزایی با مشارکت بخش خصوصی

وی همچنین عنوان کرد: علاوه بر این اعتبارات باید مسئولان شهری در راستای تجهیز منابع و درآمدزایی مضاعف در شهرستان اقدامات مضاعف‌تری ارائه و محقق کنند.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در همین راستا می‌توان از مشارکت بخش خصوصی نیز بهره برد و با توسعه منابع از فرآیند دوران بازسازی عبور کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فاضلاب شهرستان آبادان بیان کرد: با کنده کاری‌های مداوم در شهرستان آبادان مردم این منطقه هنوز فکر می‌کنند در یک کارگاه زندگی می‌کنند و همین امر مشکلات ریز و درشتی را برای آنها ایجاد کرده است.

حجازی ادامه داد: نباید با حفاری و کنده کاری‌های زیرساختی در این شهرستان فضای زندگی را برای مردم سخت‌تر کرد می‌توان پله به پله پیش رفت و منطقه به منطقه مشکل فاضلاب را مرتفع ساخت.

* 60 میلیارد تومان اعتبار پروژه فاضلاب آبادان/ پایان طرح تا سال 92

وی اظهار کرد: تعهد 900 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای فاضلاب خوزستان در نظر گرفته شده که از این میزان 300 میلیارد تومان آن به فروش رسیده و بخش اعظم این اعتبار مربوط به فاضلاب شهرستان آبادان بوده است.

به گفته حجازی، شهرستان آبادان 60 میلیارد تومان از اعتبار اوراق مشارکت خوزستان را به خود اختصاص داده و این، بیشترین میزان در بین شهرهای استان است.

استاندار خوزستان ادامه داد: در نظر داریم تا سال 92 فاضلاب شهرستان آبادان را به سرانجام برسانیم و تا آن زمان اعتبار و هزینه برای انجام فضای سبز و آسفالت در این شهرستان دوباره کاری‌ست.

* ساحل سازی بهمنشیر و کارون

وی افزود: ساحل سازی بهمنشیر و کارون را در اهواز و خرمشهر در دستور کار داریم و اوراق مشارکت این طرح به زودی به فروش گذاشته می‌شود.

حجازی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری آبادان باید در راستای عمران و آبادانی این منطقه چون پروژه پل کابلی امام رضا(ع) گام‌های متعالی بردارند، گفت: آبادان دارای ظرفیت است

اخبار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

 

نماینده مردم آبادان در مجلس:
بودجه 50 میلیارد تومانی رئیس جمهور به آبادان در هاله‌ای از ابهام است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: از استاندار می‌خواهیم تغییر اعتبار تخصیص داده شده به شهرستان آبادان از 20 میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان را پیگیری کنند زیرا این امر همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

خبرگزاری فارس: بودجه 50 میلیارد تومانی رئیس جمهور به آبادان در هاله‌ای از ابهام است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، جواد سعدون‌زاده ظهر امروز در مراسم افتتاح پل کابلی امام رضا(ع) آبادان اظهار کرد: پروژه پل کابلی امام رضا(ع)، کاری بسیار بزرگ و ماندگار است.

وی افزود: این پروژه برای همیشه در تاریخ آبادان به یادگار می‌ماند و نشان دهنده آن است می‌توان گام‌های بسیار بزرگ‌تر و متعالی‌تری را در مدت زمان کم به اجرا گذاشت.

* ایجاد درآمدزایی در شهر

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر فردی که برای عمران و آبادی این شهر گامی هر چند کوچک بردارد دستش را می‌بوسیم و همیشه قدردان آن هستیم.

وی اضافه کرد: با ورود امام جمعه جدید آبادان به این شهر روحی نو از تکاپو و بالندگی وارد منطقه که در این راستا از وجود پربرکت این بزرگوار نیز تقدیر و تشکر می‌کنم.

سعدون‌زاده خاطرنشان کرد: اعطای جلوه‌های زیبایی به شهر آبادان خوب است اما مردم این منطقه بیش از هر چیز دیگری نیاز به درآمدزایی دارند.

* تقویت بنیه اقتصادی شهروندان

وی با بیان اینکه اگر در کنار اجرای این پروژه‌ها بتوان درآمدزایی مطلوبی را برای شهروندان ایجاد کرد، عنوان کرد: باید بنیه اقتصادی مردم شهر را تقویت کرد و تنها در این صورت است که می‌توان آنها را در آستانه تشکیل دولت جدید و انتخابات آماده و دلگرم کرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از استاندار خوزستان می‌خواهیم همچنین بحث زمین‌های تانک فارم را پیگیری کرده تا هر چه سریع‌تر زمینه انتقال آنها صورت گیرد.

وی ادامه داد: همچنین از استاندار می‌خواهیم موضوع تغییر اعتبار تخصیص داده شده به شهرستان آبادان از 20 میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان را پیگیری کنند زیرا این امر همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و بلاتکلیف است.

*کاهش سهمیه 12 درصدی سوخت شناورهای صیادی

سعدون‌زاده در پایان گفت: همچنین بحث کاهش سهمیه 12 درصدی سوخت شناورهای صیادی در منطقه دغدغه و نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده که امیدواریم با تعامل مسئولان به سرانجام رسیده و مرتفع شود.

اخبار انتظامی استان

 

فرمانده انتظامی خوزستان خبر داد
کاهش ۶ درصدی جرائم خشن در خوزستان/اختصاص 286 ‌تیم گشت پلیس در جاده‌ها

خبرگزاری فارس: فرمانده انتظامی خوزستان گفت: در حوزه جرایم سازمان یافته، مسلحانه و خشن با وجود شرایط بد اقتصادی حاکم بر جامعه، در سال جاری شاهد کاهش شش درصدی در وقوع جرایم نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

خبرگزاری فارس: کاهش ۶ درصدی جرائم خشن در خوزستان/اختصاص 286 ‌تیم گشت پلیس در جاده‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سردار محمد رضا اسحاقی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: دستگاه‌های مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای ایجاد امنیت در استان تلاش کردند و همچنین اطلاع‌رسانی سبک‌های زندگی و برنامه‌های مختلف نیروی انتظامی توسط رسانه‌ها به مردم در این امر دخیل بوده است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها حلقه اتصال بین مردم و مسئولان هستند تصریح کرد: مردم فهیم خوزستان هم با همراهی کمک کردند شرایط خوب و قابل قبولی از نظر امنیتی به وجود آید.

*کاهش 16 درصدی تلفات رانندگی

فرمانده انتظامی خوزستان با اشاره به اینکه در حوزه ترافیکی خوزستان نتایج خوبی کسب کرده است خاطر نشان کرد: در کاهش تلفات رانندگی و اصلاح رانندگی، خوزستان جزو سه استان بر‌تر کشور قرار گرفت.

به گفته وی در تلفات رانندگی کاهش 16 درصدی در سطح استان داشته‌ایم و این رتبه را باید برای سال آینده حفظ کنیم.

وی در زمینه جرایم سازمان یافته و مسلحانه اذعان داشت: در سال جاری شاهد کاهش شش درصدی در وقوع جرایم نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

286 تیم گشت راهور و پلیس راه در ایام نوروز

اسحاقی با اشاره به اینکه جمعیت دانش‌آموزان در قالب کاروان‌های راهیان نور از اواخر مهر ماه به منظور زیارت یادمان‌های دفاع مقدس به استان رفت و آمد دارند عنوان کرد: در روزهای پایانی سال ورود کاروان‌های راهیان نور به استان مانند سال‌های گذشته افزایش داشته است و به منظور ایجاد امنیت و تردد بهتر برای آن‌ها، با معتمدان روستاهای مسیر تردد و سران عشایر تبادل نظرهایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه هدف ما ایجاد ترافیکی ایمن و سفری مطمئن برای هموطنان است عنوان کرد: با تشدید اقدامات کنترلی در حوزه ترافیک در محورهای اصلی و فرعی استان و درون شهر‌ها در ایام نوروز، 286 تیم گشت پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه خوزستان در سطح راه‌ها و معابر شهری فعالیت می‌کنند؛ این تیم‌ها از 25 اسفندماه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و 80 تیم گشتی در استان فعالیت می‌کنند گفت: در حوزه انتظامی نیز 100 تیم گشت خودرویی و موتوری در مسیرهای عبور مسافران در طول جاده‌ها و معابر شهری و نقاطی که مسافران اسکان موقت می‌شوند؛ به تیم‌های موجود اضافه شده است.

*بازداشت متخلفان چهارشنبه سوری تا 17 فروردین

فرمانده انتظامی خوزستان توضیح داد: با مدیریت مردم بازار فروش مواد محترقه قفل شد و این امر تاثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی را در این زمینه نشان می‌دهد.

وی همچنین اضافه کرد: اگر کسی موجب ایجاد رعب و وحشت در مردم و ایجاد ترافیک شود تا 17 فروردین ماه در بازداشت به سر می‌برد و در روز هفدهم پرونده او به دادسرا فرستاده می‌شود.

*افزایش سرقت از طلا فروشی‌های حاشیه شهر

اسحاقی با بیان اینکه سرقت از طلا فروشی‌های حاشیه شهر در 6 ماهه دوم سال افزایش داشته است خاطر نشان کرد: بسیاری از طلافروشی‌هایی که مورد سرقت قرار گرفته‌اند، در حاشیه‌های شهر بوده و تاییدیه‌ای از پلیس ندارند که صلاحیت وجود این طلا فروشی را در چنین مکانی تایید کند و در این زمینه باید صنف طلا فروشان ساماندهی شود و از نظر مکانی بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

*سیستم نظارت تصویری بر کنترل ترافیک

فرمانده انتظامی خوزستان با بیان به اینکه باید از فناوری در حوزه کنترل ترافیک استفاده کرد ادامه داد: از سیستم نظارت تصویری که متمرکز بر کنترل ترافیک است در خیابان‌های داخل شهر استفاده می‌کنیم و این مکانیزم در اهواز دایر است و درحال توسعه به شهر‌های دیگر می‌باشد.

وی افزود: کسانی که در هنگام رانندگی تخطی می‌کنند فیلم آن‌ها ثبت و ضبط می‌شود و در قالب پیامک برای راننده خاطی ارسال می‌شود.

مجموعه اخبار ورزشی خوزستان

هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال کشور/
شکست سنگین نفت آبادان مقابل سایپا‌/طلایی‌پوشان تحقیر شدند

خبرگزاری فارس: در هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال کشور نفت آبادان میزبان سایپا بود که این دیدار در پایان با حساب سه بر صفر به سود نارنجی‌پوشان کرجی به پایان رسید.

خبرگزاری فارس: شکست سنگین نفت آبادان مقابل سایپا‌/طلایی‌پوشان تحقیر شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، در چارچوب هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال کشور صنعت نفت آبادان با نتیجه سه بر صفر مغلوب مهمان خود سایپا البرز شد و یک گام دیگر به سقوط به لیگ دسته یک نزدیک شد.

قضاوت این دیدار بر عهده غلام‌رضا جباری بود و رسول فروغی و مهدی ناصحی وی را در امر قضاوت یاری نمودند.

جباری در این دیدار هشت بار از کارت زرد خود استفاده کرد که در این بین سهم یاران طلایی پوش آبادانی پنج اخطار بود، همچنین داور این دیدار عباس مرداسی از نفت آبادان را در دقیقه 57 از زمین بازی اخراج کرد.

گل‌های سایپا را در این دیدار حامد شیری 32 و محسن ارزانی 72 و سعید دقیقی 83 به ثمر ساندند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نفت آبادان بااین شکست 19 امتیازه باقی ماند و در رده هفدهم جدول رده بندی مسابقات باقی ماند.

حواشی دیدار صنعت نفت و سایپا البرز
چراغ سبز طلایی‌پوشان به لیگ یک/ اشک تقوی در آمد

خبرگزاری فارس: بازی تیم‌های نفت آبادان و سایپا در هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال کشور با حواشی همراه بود.

خبرگزاری فارس: چراغ سبز طلایی‌پوشان به لیگ یک/ اشک تقوی در آمد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، دیدار امروز تیم‌های صنعت نفت آبادان و سایپا البرز از هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال کشور با حواشی جالبی همراه بود.

* حبیب دهقانی دروازه‌بان صنعت نفت با وجود عدم مصدومیت در لیست هجده نفره این تیم قرار نگرفته بود.

* همچنین محمد لامی نژاد بازیکن جوان و آینده دار نفتی‌ها پس از مدت‌ها در ترکیب تیم صنعت نفت آبادان قرار گرفت و بازی قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشت.

* با وجود اعلام رایگان بودن تماشای مسابقه تعداد تماشاگران در ابتدای این دیدار به زحمت به 2000 نفر می‌رسید که تا پایان این دیدار نیز تعداد چشم‌گیری بر آنها افزوده نشد.

* گل اول این دیدار روی یک ضربه ایستگاهی و از فاصله 35 متری به زیبایی توسط حامد شیری در دقیقه32 وارد دروازه نفت آبادان شد، همچنین گل دوم و سوم سایپا بر روی تعلل مدافعان زرد پوش توسط محسن ارزانی "72 و سعید دقیقی"83 به ثمر رسید.

*پس از گل‌های تیم سایپا تماشاگران آبادانی در اقدامی عجیب تیم سایپا را تشویق کرده و بازیکنان صنعت نفت را بی غیرت خواندند.

*در پایان این دیدار و پس از کنفرانس خبری این دیدار، سید مجتبی تقوی سرمربی آبادانی تیم سایپا با چشمانی غم‌بار سالن کنفرانس ورزشگاه تختی را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، تیم صنعت نفت آبادان در چارچوب هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال کشور میزبان تیم سایپا البرز بود که در این دیدار با حساب سه بر صفر مغلوب مهمان خود شد و با این شکست طلایی‌پوشان تقریباً لیگ یکی شدند.

سرمربی تیم فوتسال بانوان صنعت نفت آبادان:
4 فوتسالیست آبادانی به تیم ملی بانوان دعوت شدند

خبرگزاری فارس: سرمربی تیم فوتسال بانوان صنعت نفت آبادان گفت: چهار فوتسالیست آبادانی به تیم ملی بانوان دعوت شدند.

خبرگزاری فارس: 4 فوتسالیست آبادانی به تیم ملی بانوان دعوت شدند

رز جدیدی زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس در آبادان، در خصوص دیدار تیمش در برابر کاسپین قزوین اظهار کرد: با وجود دریافت دو گل در 10 دقیقه ابتدایی این دیدار بازیکنان به خود آمده و در ادامه هشت بار دروازه این تیم را باز کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اضافه شدن دو بازیکن چمنی تیم قزوینی به تیم فوتسال این باشگاه پیش‌بینی بازی سختی را می‌کردیم و همین‌گونه نیز شد اما بازیکنان تیم صنعت نفت کار بزرگی را به ثمر نشانده و پیروز این میدان شدند.

جدیدی زاده اضافه کرد: غیبت دو بازیکن اصلی ما که به دلیل مصدومیت در این دیدار حاضر نبودند کار ما را بسیار سخت کرده بود و برای بازی آینده نیز در برابر پرسپولیس تهران، زینب آلبوعلی را در اختیار نخواهیم داشت.

سرمربی بانوان طلایی پوش آبادانی تصریح کرد: همچنین در بازی آینده ما در برابر پرسپولیس تهران پگاه عبیدی را به علت سه اخطاره شدن در اختیار نخواهیم داشت.

وی افزود: وجود سالن خوب و با کیفیت دانشکده نفت آرامشی را به تیم داد تا موفق شدیم در این دیدار سخت به پیروزی برسیم و از طرف مجموعه تیم از همکاری‌های مسئولان دانشکده نفت سپاسگزارم.

رز جدیدی زاده با اعلام خبر دعوت مجدد بازیکنان تیم فوتسال صنعت نفت به تیم ملی گفت: از هفت بازیکنی که به اردوی تیم ملی دعوت شدند چهار بازیکن مجددا به اردوی این تیم دعوت شدند و باید در اردوی آماده سازی این تیم شرکت کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از مسئولان باشگاه صنعت نفت آبادان ، امور ورزش شرکت پالایش نفت آبادان و مسئول و پرسنل سالن دانشکده نفت به خاطر سالنی که در اختیار تیم فوتسال این باشگاه قرار دادند قدردانی می‌کنیم.

گزارش اداره هوا شناسی خوزستان

 

مدیر کل حوادث غیرمترقبه خوزستان هشدار داد
بارش باران همراه با رعد و برق در استان/ کاهش محسوس دما از فردا در خوزستان 

خبرگزاری فارس: مدیر کل حوادث غیرمترقبه خوزستان درباره بارش باران‌های رگباری و رعد و برق‌های شدید در مناطق کوهستانی و دشتی این استان هشدار داد.

خبرگزاری فارس: بارش باران همراه با رعد و برق در استان/ کاهش محسوس دما از فردا در خوزستان

محمدرضا آملازاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: بارش باران در شهرهای خوزستان از ابتدای روز دوشنبه پیش‌بینی شده است و احتمال دارد این بارندگی‌ها در شهرهای شمالی استان تقویت شده‌تر باشند.

وی با اشاره به اینکه بارش باران در شمال خوزستان بیشتر خواهد بود، افزود: در شهرهای اندیمشک، شوش، شوشتر، دزفول، لالی، مسجدسلیمان و گتوند باران‌های قابل توجهی پیش‌بینی شده است.

*رعد و برق و افت محسوس دما در روزهای منتهی به نوروز

مدیر کل حوادث غیرمترقبه خوزستان اظهار کرد: در روزهای منتهی به نوروز باران‌های روز دوشنبه باعث افت محسوس دما در استان خواهد شد و امیدواریم از دمای گرم استان خوزستان در روزهای گذشته کاسته شود.

آملازاده با اشاره به اینکه رعد و برق در سامانه بارشی وارد شده در خوزستان زیاد است، تاکید کرد: عشایر و کسانی که به هر دلیلی به مناطق خارج از شهر تردد می‌کنند درباره رعد و برق و وزش باد شدید در روزهای دوشنبه و سه شنبه شرایط ایمنی را رعایت کنند.

وی افزود: هشدارهای لازم به فرمانداری‌های خوزستان درباره رعایت مسائل امینی و احتمال بروز خسارت‌هایی به تاسیسات زیربنایی استان داده شده است و امیدواریم در این باره مشکل خاصی پیش نیاید. 

یک خبر تاسف برانگیز

 

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان گفت: در این استان 900 نفر از فرزندان شهدا هم اکنون فاقد شغل هستند که مقدمات اشتغال آنها فراهم شده است.

جاسم صفات ضمن با اشاره به تعداد فرزندان بیکار شهدا در استان اظهار کرد: حدود 900 نفر از فرزندان خانواده شهدا هم اکنون فاقد شغل هستند که در برنامه ریزی های صورت گرفته این مشکل آنها مرتفع شد.

صفات در خبری خوش برای این افراد گفت: تا پایان سال 1392 همه فرزندان بیکار شهدا دارای شغل مناسب خواهند شد و این امر مستلزم این است که دستگاه های اجرایی استان در این خصوص با بنیاد شهید همکاری مناسبی داشته باشند.

صفات گفت: دولت مجوز استخدام این 900 نفر را در کل کشور صادر کرده و حدود سه ماه است که بر روی این موضوع در حال فعالیت هستیم.

وی با بیان اینکه بخشی از استخدام این افزاد در فرایند تعامل با سازمانهای مختلف حل شده است، توضیح داد: اخیرا سازمان توزیع برق حدود 70 نفر را درخواست کرده است.

صفات یادآور شد: بسیاری از دستگاه های دیگر نیز درخواستهای خود را ارسال کرده اند که به مرور افراد بیکار را به آنها معرفی می کنیم.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: به غیر از شرکت نفت و برهی شرکتهای تابع نیرو، باقی استخدامی ها در استان انجام می گیرند.

به گفته وی، تاکنون بهترین همکاری را شرکت فولاد خوزستان با بنیاد شهید استان داشته که بیشترین استخدامی فرزندان شهید در این شرکت صورت گرفته است.

صفات در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: به جرات می توان گفت بنیاد شهید و امور ایثارگران هم اکنون یک دستگاه پویا، فعال و توانمندی است که دارای چارچوب و قوانین مشخص است.

وی با اشاره به آمار خانواده های تحت پوشش گفت: در استان خوزستان 17 هزار و 600 پرونده شهید را داریم. جانبازان بالای 25 درصدی که برای آنها پرونده تشکیل شده نیز بیش از 34 هزار نفر هستند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان همچنین گفت: تعداد پرونده های جانبازان زیر 25 درصد نیز 22 هزار و 600 نفر هستند. سه هزار پرونده آزادگان نیز در این بنیاد وجود دارد.

به گفته وی، خوزستان از نظر تعداد پرونده های تحت پوشش، استان خوزستان در کشور پنجم است اما اگر این آمار به نسبت جمعیت در نظر گرفته شود، خوزستان رتبه نخست را خواهد داشت.

صفات با اشاره به تعامل سازمان ها، اداره ها و... با این بنیاد گفت: روسای ادارات و مسئولان تعامل خوبی با بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتند.

به گفته وی، این تعامل از این جهت که اکثر مسئولان اگر ایثارگر نباشند، رزمنده هستند و اگر رزمنده نبودند به نوعی با این ارگانها مرتبط هستند. به همین خاطر به موضوع بنیاد شهید اهتمام می ورزند.

صفات افزود: البته با توجه به پتانسیل موجود در استان قطعا انتظار ما از سازمانهای درون استان بیشتر است. انتظار می رود شرکتها در بحث یادواره های شهدا به مساجد توجه بیشتری بکنند. به خصوص مساجد مناطق کوت عبدالله، زرگان، ملاشیه و... .

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همچنین یادآور شد: طبق قانون، برگزاری یادواره ها بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است اما بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این زمینه همواره مساعدت می کند.

صفات گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران برای یادواره ها هیچگونه اعتباری دریافت نمی کند اما همواره سعی در کمک به برپایی هر چه باشکوه تر یادواره ها کرده ایم.

به گزارش مهر، بنیاد شهید و امور ایثارگران یک نهاد غیر دولتی که تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری است. بنیاد شهید انقلاب اسلامی در ۲۲ اسفند ۱۳۵۸، بر اساس فرمان امام خمینی که شامل ۱۰ بند بود برای رسیدگی به وضعیت خانواده‌های شهدا و همچنین رسیدگی به امور معلولان و آسیب دیدگان انقلاب اسلامی تشکیل شد.

مرجع / مـهـر

اخبار اقتصادی استان

 

حقوق کارگری، عیدی کارمندی؛
پس از این اتفاق دستگاه های مجری این طرح با ارسال بخش نامه هایی به ادرات تابعه خود فرم هایی را توزیع کردند که از آنها خواسته شده در صورتی که این دسته از کارکنان از قراردادی شدن پشیمان شده اند برای بازگشتن به همان شکل پیمانکاری این فرم ها را پر نمایند. این حرکت در واقع نیت واقعی را از برنامه قراردادی کردن نشان می دهد در حالی که دولت می توانست نسبت به تغییر نوع پرداخت حقوق و مزایا به کارگران اقدام کنند این افراد که تنها درآمدشان همین حقوق حداقلی است را برسر دو راهی پذیرش این وضعیت حقوقی و یا نیروی پیمانکار شدن قرار داده اند
خوزنیوز/ میثم برون: کم نیستند طرح هایی از دولت کنونی که با ایجاد موج های روانی و تبلیغات پر سروصدا و با شعار حمایت از طبقات مستضعف و ضعیف جامعه کلید خوردند ولی پس از اجرا و رسیدن به مراحل بازده ای مشخص شد که تنها هدف دولت از اجرای این برنامه ها، اهداف تبلیغاتی و روانی بوده است. یکی از این نمونه طرح ها، تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قراردادی در دستگاه های دولتی بود که در ظاهر با هدف کمک به کارگران صورت گرفت ولی اکنون خلاف آن در حال اثبات شدن است.

به گزارش خوزنیوز، طرح تبدیل وضعیت کارگران و کارمندانی که از طریق پیمانکاران نیروهای انسانی در دستگاه های دولتی مشغول به کار بودند مصوبه ای بود که در پایان سال گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید و با این مصوبه به کارگیری نیروی انسانی از طریق پیمانکاران تامین نیرو برای دستگاه های دولتی ممنوع شد و این دستگاه ها موظف شدند تا به صورت مستقیم با نیروهای خود قرارداد منعقد نمایند. اتفاقی که تنها در بعضی از دستگاه ها و آن هم به طور ناقص انجام شد.

در هر برنامه با همه ضعف ها و نواقصی که داشت به اجرا درآمد و افرادی که شانس قراردادی شدن را با هر ضابطه و یا رابطه ای داشتند تبدیل وضعیت شدند با امید به اینکه حقوقشان بیشتر خواهد شد و به طبع آن مزایایی را نیز دریافت خواهند کرد تا در آینده ای نزدیک نیز طعم خوش رسمی شدن را نیز بچشند اما گویی روند اجرای این مصوبه از سوی دولت از پیش طراحی شده بود و با گذشت یک سال از اجرای آن دلیل عدم اجرای آن از سوی دولت های قبلی به وضوح قابل فهم شده است.

این گروه از کارکنان دولت از زمان قراردادی شدن نسبت به وضعیت قبلی خود در طول این یک سال حقوق کمتری دریافت می کردند و هیچ گونه مزایایی به واسطه قراردادی شدن به آنها پرداخت نمی شد و در زمان پرداخت عیدی و پاداش به جای پرداخت حداقل دو پایه حقوق بر اساس قانون کار با آنها مشابه کارکنان رسمی و با تابعیت از قانون خدمات کشوری برخورد شد و 402.500 تومان عیدی دریافت کردند! برابر ماده واحده نحوه پرداخت عیدی و پاداش به کارکنان دولت مصوب 20/10/74 و دادنامه شماره 428-429 مورخ 05/10/91 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری میزان عیدی و پاداش پایان سال تمامی کارکنان دستگاه های دولتی یکسان و برابر مصوبه اعلامی دولت در پایان هر سال می باشد که در واقع با ضرب نمودن پایه سنواتی هر سال در ضریب ثابتی به دست می آید ولی با توجه به اینکه کارکنان و بخصوص کارگران شاغل در این دستگاه ها بر اساس قانون کار حقوق دریافت می نمایند منع قانونی برای پرداخت دو پایه حقوق به عنوان عیدی و پاداش به این گروه وجود ندارد ولی دستگاه های دولتی از ماده واحده گفته شده استفاده کردند که جفا در حق آنهاست که حقوق کارگری باشد و عیدی و پاداش که یکی از جمله معدود امتیازات کارگری بر کارمندی است را شبیه کارمندان رسمی دریافت نمایند. اما چرا این طرح را باید از سوی دولت یک طرح برنامه ریزی شده دانست!؟

پس از این اتفاق دستگاه های مجری این طرح با ارسال بخش نامه هایی به ادرات تابعه خود فرم هایی را توزیع کردند که از آنها خواسته شده در صورتی که این دسته از کارکنان از قراردادی شدن پشیمان شده اند برای بازگشتن به همان شکل پیمانکاری این فرم ها را پر نمایند. این حرکت در واقع نیت واقعی را از برنامه قراردادی کردن نشان می دهد در حالی که دولت می توانست نسبت به تغییر نوع پرداخت حقوق و مزایا به کارگران اقدام کنند این افراد که تنها درآمدشان همین حقوق حداقلی است را برسر دو راهی پذیرش این وضعیت حقوقی و یا نیروی پیمانکار شدن قرار داده اند.  

یک خبر ادبی

 

علی فاطمی، نویسنده اهوازی ساکن اصفهان، توانست برای چهارمین بار پیاپی برای بردن جایزه ادبی طهران کاندید شود.


این نویسنده این بار با داستان "رو به ساحل" به عنوان یکی از کاندید‌های نهایی معرفی شد.
این نویسند پیش از این یک بار در بهار سال 1391 توانسته بود در جایزه ادبی طهران به عنوان بهترین نویسنده فصل معرفی شود.
علی فاطمی همچنین در زمستان سال 1390 و بهار و تابستان و پاییز سال 1391 کاندید این جایزه شده است.
مرجع / ایسنا 

اخبار استانداری خوزستان

 

خیلی از قول‌هایی که برخی نماینده‌ها می‌دهند، غیر واقعی است و فضا را طوری آماده می‌کنند که مردم فکر می‌کنند همه کار‌ها در دست نماینده است / نماینده مسئولیت اجرایی ندارد، لذا اگر کاری هم بخواهد انجام دهد، نامه‌ای به ما خواهد نوشت
سیدجعفر حجازی ، استاندار خوزستان

استاندار خوزستان

یک خبر از اهواز

 

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز
اگر سری به محله" منبع آب" در اهواز بزنید نخستین تصاویری که به یکباره شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، خانه هایی است که در کمرکش کوه رو به صعود هستند. بی آنکه زمان سقوطی برای آن ها پیش بینی شده باشد / گفت: نگاه کن آنجا!...... کوه چه ترک بزرگی خورده است؟.....ما از این ترک می ترسیم و می دانیم بالاخره امروز یا فردا می افتدروی سرمان! / از زنی که چهره سبزه و سوخته اش حکایت درد و رنج داشت، پرسیدم: بچه هایتان از اینجا نمی افتند؟ پاسخ داد: این صحنه ها هر روز اتفاق می افتد!
خوزنیوز / غلامرضا فروغی نیا : اگر سری به محله" منبع آب" در اهواز بزنید نخستین تصاویری که به یکباره شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، خانه هایی است که در کمرکش کوه رو به صعود هستند. بی آنکه زمان سقوطی برای آن ها پیش بینی شده باشد.

به اتفاق برخی از اصحاب رسانه در یک روز جمعه ظهر، ماشین را در یکی از کوچه پس کوچه های تنگ منبع آب پارک کردیم تا با پای پیاده تصاویر پیشاروی خود را بخوبی لمس کنیم و از دست ندهیم. در یک سو و در تیررس نگاه مان، سه نفر مشغول بنایی و ساختن اتاقکی در پرتگاه بلندی بودند. بی آنکه وجود ما برای آنها اهمیتی داشته باشد. دوربین را به سوی آنها گرفتیم و عکس ها یکی پس از دیگری ثبت شدند.

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز
کمی آن سوتر خانه ای در یافتیم که قاچ قاچ ترک های ایجاد شده بر روی دیواره بلوکی آن پیام فرو ریختن را می داد. اما احتمالاً در انتظار است تا روزی با فرو ریختن خویش فاجعه ای را نوید و چند مسئول را طعمه خود قرار دهد. البته حالا می توانستی آن را ببینی که هست و لابد چند نفر نیز در پشت آن دیوار و سقف خوابیده و یا مشغول زندگی هستند.

به فراست افتادم تا از کوچه تنگی که کنارمان بود، بگذرم و به خانه های بالا دست، برسم.پله هایی با شیب تند که از روی هر یک از آنها افتادن، می توانست تو را به بیمارستان بکشاند و حتماً دستی و یا سری یا حداقل پای شکسته ای را وبال تو بسازد.

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

از زنی که چهره سبزه و سوخته اش حکایت درد و رنج داشت، پرسیدم: بچه هایتان از اینجا نمی افتند؟ در جوابم گویی امری عادی را به پرسش درآورده ام، لبخند تلخی در سیمایش نمایان شد.پاسخ داد: این صحنه ها هر روز اتفاق می افتد!

بنظر می رسد تعدادی از ساکنین کنجکاو شده اند و این را با نگاهشان در می یابیم. به نزدیکشان رسیدیم. خود را خبرنگار معرفی کردیم. پرسیدند: برای انتخابات بازدید می کنید؟ تعجب کردیم! اما بابت این پرسش به آنها حق می دهیم. با لهجه محلی بختیاری که صحبت کردیم، بیشتر اعتماد کردند و شروع کردند به بیان دردها. اینکه شبها از ترس فرو ریختن کوه خواب ندارند. اینکه وقتی باران می آید و همه از آمدن آن در شهر شادند، آنها از ترس تا صبح خواب به چشم ندارند و اینکه آب از بالا که فرو می ریزد بدنبال راهی برای برون رفت ،لاجرم از سقف و دیواره های اتاقک های آنها سر در می آرود.تعجب ما زمانی بیشتر می شود که در می یابیم این آلونک ها خرید و فروش هم می شوند. یکی از آنها رقم 9 میلیون تومان را برای فروش به ما پیشنهاد داد!

در این اثنا مرد جا افتاده ای دستم را گرفت و گفت: بیا یک چیز را نشانت بدهم! گفتم:کجا؟ ارتفاعی با شیب تندتری را با انگشت، اشاره رفت. گفتم: تا آنجا رفتن را می ترسم. گفت: نترس!... اما من می ترسیدم و نرفتم . صخره بلند و سنگینی را در بالا دست خانه اش نشانه رفت که زیرش خالی شده و به مرور خرده شده بود . گفت: نگاه کن آنجا!...... کوه چه ترک بزرگی خورده است؟.....ما از این ترک می ترسیم و می دانیم بالاخره امروز یا فردا می افتدروی سرمان!

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز
کمی دقت کردم، دیدم بر بالای همان صخره ترک خورده خانه ای بلوکی بنا شده که هیچ پی ای ندارد و صرفاً بلوکها روی صخره بالا رفته اند.

در حالیکه دیش های ماهواره را بر بالای پشت بام ها می دیدیم و برایمان عجیب نبود، دیدن دیوارهای تازه ساخته شده با مصالحی که معلوم است عمر چندانی از تولید آنها نگذشته، حیرت ما را مضاعف ساخته است. تصور اینکه اینجا در زیر نگاه مسئولین ومامورین شهرداری چگونه دکل های بالابر مصالح برپاست، سوالی است که یقیناً هر کسی می تواند از خود داشته باشد : براستی اینها وسائلی قابل رؤیت هستند و یا در زمانی که باید آنها را دید می توان چشم ها را بست و آنها را ندید!

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

حالا به کوچه ای رسیده ایم که فاصله اش از دیواره کوهی که دائماً در حال تراشیده شدن است حدود یک متر می شود. آب و فاضلاب در زیر پایمان جاری است . بالاجبار از توی آن می زنیم و به انتهای گره خورده کوه می رسیم. در آنجا پله آهنی گذاشته شده که شیب تندی دارد . بالاجبار وقتی از آن بالا می روم خود را سفت می گیرم تا تعادل ام را حفظ کرده باشم. در بالای آخرین پله به روی پشت بام برخی از خانه ها وارد می شویم .عده ای نشسته اند و دیدن قیافه های غریبه هائی مثل ما برایشان تازه گی دارد.

در این ارتفاع می توان خانه های زیرین را مثل لانه های کندوی عسل شبیه دانست که تو در تو یکدیگر را تحمل کرده اند. سرنوشت همه آنها به نوعی بهم گره خورده است. در جایی که ما ایستاده ایم دیگر کوه تمام شده اما این فقط یک جهت کوه است و رشته ای است که از هر سو می توان آن را به تصویر درآورد. آنچه که نقطه مشترک این رشته است آدم هایی است که هر یک بیل و کلنگ بر دوش دارند و در گوشه ای مصالحی را آماده کرده اند تا در اندک زمانی که مأمورین شهرداری حضور ندارند، سرپناهی برای خود بسازند.سرپناهی که «ایمنی» در آن کلمه ای بی معناست.

بنظر می رسد این تصاویر برای مأمورین هم عادی شده باشد. وقتی چند روز از عمرهر خانه تراشیده بر روی کوه و یا در دل آن ،گذشت، شهرداری آن را تحمل می کند. این را زمان به اثبات رسانده . اهالی هم می دانند و به زبان هم می آورند.

چنانچه بر همین منوال است که حالا محله منبع آب اهواز، انتظار ساکنین تازه از راه رسیده ای را می کشد.... بر روی صخره های ترک خورده هم می توان جایی برای تازه واردین یافت. اینجا همه از حادثه ای که می آید، می گویند .انتظارش را دارند کی؟......معلوم نیست!

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز
منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

منبع آب؛ جزیره ای محروم در قلب کلانشهر اهواز

معرفی میراث و مناطق گردشگری در استان

 

مسؤول موزه مردم‌شناسی دزفول از اجرای موسیقی زنده در موزه مردم‌شناسی کرناسیون به مناسبت نوروز خبر داد. علی‌رضا قلمبران اظهار کرد: ‌ما برای اجرای این برنامه از اعضای انجمن موسیقی دزفول کمک گرفتیم.
وی افزود: اجرای این برنامه از 25 اسفند 91 تا سوم فروردین 92 است.

قلمبران بیان کرد: در اجرای این برنامه از سازهایی همچون تار، تنبک، کمانچه، سه تار، سنتور، دف و غیره استفاده می‌شود و هدف این برنامه نشان داده موسیقی محلی دزفول به نام "چهار مقوم" است.
مرجع / ایسنا
چشمه‌های جوشان قیر رامهرمز در جوار رودخانه ماماتین چشم‌انداز بسیار زیبایی را به وجود آورده است.

هنگامی که این چشمه‌ها فوران می‌کنند در بستر رودخانه قرار می‌گیرند که همین امر موجب ظاهر شدن رنگین ‌کمانی بسیار زیبا در رودخانه می‌شود.

این رنگین ‌کمان به مرور تغییر رنگ می‌دهد و باعث ایجاد صحنه‌هایی منحصر بفرد در سطح رودخانه می‌شود.

به باور اساطیری مردم رامهرمز این چشمه‌ها خون اژدهایانی است که در جنگ با اسفندیار رویین‌ تن به هلاکت رسیده‌اند. هخامنشیان نیز در گذشته از این چشمه‌های قیر ظروف خود را می‌ساختند.

نزدیک به همین چشمه‌های قیر کوره‌هایی وجود دارد که از دوره‌های بسیار قدیم به جا مانده‌اند و کاملاً سالم هستند. این کوره‌ها مخصوص تفکیک قیر از آب و املاح بود.
مرجع / ایسنا

دژ محمدعلی ‌خان؛ فرصتی بکر و زیبا

ـــعضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی دزفول گفت: "دژ محمدعلی ‌خان" (ممدعلی ‌خان) یکی از جاذبه‌های دیدنی و زیبایی است که در فاصله 65 کیلومتری شمال شهر دزفول قرار دارد.

http://files.khouznews.ir/images/1391/misc/1391/12/61739.jpg


محمد آذرکیش بیان کرد: قله آن با ارتفاع ۱۵۵۰ متر به موازات کوه هفت تنان و شانه به شانه آن می‌باشد.
وی در مورد نام این دژ توضیح داد: گفته شده در زمان رضا شاه که برنامه سرکوبی خان‌ها وجود داشت محمدعلی خان به این دژ طبیعی که هیچ راه نفوذی نداشت پناه برد و به همین دلیل به این نام مشهور شد.
آذرکیش خاطرنشان کرد: برای رفتن به این دژ و منطقه زیبای اطراف آن در جاده "سردشت" بعد از روستای "گوروی" به سمت جاده فرعی روستای "ابوالحسن" از جاده اصلی منحرف شده و بعد از گذشتن از روستاهای "لب سفید" و "ابوالحسن" این دژ زیبا خودنمایی می‌کند.
او با اشاره به جاذبه‌های طبیعی اطراف این دژ ادامه داد: در دامنه این دژ آبشاری بسیاری زیبا وجود. همچنین به خاطر گیاهان کمیاب پایین دژ منطقه اطراف آن حفاظت شده است.
این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: این منطقه بکر و زیبا فرصتی مناسب برای راه‌پیمایی گروهی در طبیعت است. همچنین از آذر تا اردیبهشت ماه می‌تواند یکی از انتخاب‌های مناسب برای علاقه‌مندان به گردشگری طبیعت باشد.

مرجع / ایسنا 

یک خبر از رامشیر

 

در واپسین روزهای سال 1391 شهرستان رامشیر شاهد حوادث تاسف باری است که کام مردم را در ایام پایانی سال بسیار تلخ کرده است.

به گزارش رامشیر پانا، در اواسط اسفند جاری بود که در یک درگیری فامیلی بر سر تقسیم آب، یک نفر به ضرب گلوله کشته شد.

به فاصله کمتر از یک روز، کودکی پنج ساله در یکی از چاه های فاضلابی که درب آن به سرقت رفته بود سقوط کرد و جان سپرد.

و اما در همین هفته جاری، فاجعه به اوج می رسد. مردم ماشینی سقوط کرده درون کانال آب را می بینند و پس از مدتی جسد یک زن را از آن خارج می کنند. دو روز بعد جسد راننده ماشین را نیز در حوالی محل سقوط ماشین، در آب پیدا می کنند. و یک روز بعد...

موتور سیکلتی با سرعت از کنار جوانی می گذرد و این سرعت، اعتراض جوان را به همراه می آورد؛ همین اعتراض، موتور سوار را که از قضا او هم جوانی 18 ساله است را از موتور پیاده می کند. بدون هیچ مقدمه ای خنجری از جیب بیرون می آید قلب جوان معترض را می شکافد...

شاید نکته مشترک در برخی این حوادث اسفناک، سادگی انگیزه های جرم و یا حادثه باشد؛ بویژه در دو قتلی که شاید باورش برای شنونده کمی سخت بیفتد اما حقیقت، غیر قابل گریز است...
 

یک خبر از دزفول

 

روناش نوشت:
شنیده ها حاکیست یکی از مسئولین ارشد شهرستان دزفول ، مصرانه به دنبال آوردن فرمانداری به نام "م” از یکی از شهرستان های استان لرستان برای دزفول می باشد .

برخی منابع به صورت سربسته از قطعی شدن این حکم خبر داده ، و برخی دیگر نیز این حکم را در شرف قطعی شدن خوانده اند .

شایان ذکر است : فرمانداری دزفول از اواخر سال ۱۳۸۷ از سوی وزارت کشور به عنوان فرمانداری ویژه معرفی شده و از ابتدای سال ۱۳۸۸ این ابلاغ اجرایی گردیده است ، و بر طبق قانون سکاندار این فرمانداری نیز باید معاون استاندار و فرماندار ویژه باشد . ولی دزفول در این چند سال تنها یک نفر را با عنوان کامل "معاون استاندار و فرماندار ویژه” به خود دیده است .

اخبار اجتماعی

 

لذت اوج گرفتن بر هلال کارون

    پل کارون در اهواز تنها برای تردد خودرو نیست بلکه کاربریهای مختلفی نیز دارد، عده ای بر روی هلال پل حرکت می کنند تا تمدد اعصاب کرده باشند و عده ای دیگر لذت اوج گرفتن بر هلال کارون را تجربه می کنند.

    سه شنبه ، 24 بهمن 1391 ، 14:12

    به گزارش شوشان به نقل از مهر، زیر هلال پل کارون و در کنار پیر مرد ماهی گیر نشسته بودم، خیره به هلال ماه که در نزدیکی ابرهای غلیظ و برفی شکل جا گرفته بود. غرق در رویا و خاطرات کودکیم بودم که صدای پسر رهگذری رشته افکارم را برید. ناگهان فریاد زنان گفت: اون، اون بالا رو ببینید.

    ماهی گیر که بر روی ریسمان نازکش تمرکز کرده بود نگاهی به بالا انداخت و گفت:«ای آقا این که عادیه، جوونا که هر چند وقت بار میرن اون بالا». پسری که فریاد می زد و ماهیگیر هر دو به پل کارون اشاره کردند. با دست بالای هلال پل را نشان می دادند. به پل نگاه کردم. تمام زوایایش را زیر و رو کردم تا ببینم پسر و ماهیگیر به چه چیزی اشاره می کنند.

    ناگهان نگاهم بر بالای پل دوخته شد. پسر جوانی را دیدم که با پای لنگانش بالای پل رفته و هلال پل را از این سر تا آن سر قدم زنان طی می کرد. جذاب، خیره کننده اما دلهره آور بود. نور تیز آفتاب اشک چشمان را در می آورد و نمی توانستم خوب نگاه کنم.

    تقلا کردم و پاهای پسر را آویزان از یکی از میله های بالای پل دیدم. خیال کردم قصد خود کشی دارد یا شاید هم میان میله های پل گرفتار شده باشد. اما من کاملا در اشتباه بودم. آن جوان ماجراجو مشغول آکروبات بازی بود. به سرعت دوربینم را در آوردم و شروع کردم عکس گرفتن. همه نگاه ها به او و کارهایش دوخته شده بود. برخی هم که با نیم نگاه و حالت بی اعتنایی از کنارش می گذشتند، انگار از این صحنه ها زیاد دیده بودند.

    همینطور که مشغول دیدن حرکات پسر بالای پل بودم نگاهی به اطراف کردم. پیرمرد ماهی گیر مشغول ماهی گیریش شد. کمی آن طرف تر پسر و دختر جوانی هم مشغول گپ و گفت بودند. انگار این موضوع فقط برای من جالب بود. پیرمرد با چشمانی میشی، موهای سفید و ریشهای بهم ریخته نگاهم کرد و گفت: جوانان زیادی از این کارها می کنند، همین یکی دو سال پیش بود که یکی از اون بالا افتاد و فوت کرد.

    مجدد بالای پل را نگاه کردم. پسر در حال پائین آمدن از پل بود. دقیقا بالای سرمان رسیده بود، باید عقب تر می رفتم تا راحت تر بتوانم او را ببینم. به محض پائین آمدن دو جوان سراغش آمدند و با تندی با او برخورد کردند. نفهمیدم برای چه؟ از کنار پله های جنب رستوران خیام که محل پاتوق همه جوانان قدیمی اهواز بود گذشتم. سریع خودم را بالای پل رساندم. به ابتدای پل می رسم. خبری از پسر نبود. اطرافم را نگاه کردم. گویا آن دو جوان پسر را با خودشان برده بودند.

    به طرف میدان شهدا نگاه کردم و جمعیتی را از دور دیدم. خودم را به آنها رساندم. در کنارشان ایستادم. گویا در حال بازجویی از پسر بودند. یکی از جوانانی که در حال سیم جیم کردن پسر بود به من گفت: شما اینجا کاری داری؟ گفتم خواستم چند سئوال بپرسم. دستم را گرفت و به کناری برد. گفت بفرما بپرس. از او درباره این پسرجوان و افراد دیگری که بالای پل می روند پرسیدم. او گفت: اکثر اینها معتاد هستند، قرصهای روانگردان مصرف می کنند و بالای پل می روند. برخی نیز مشکل خانوادگی دارند و می گویند برای آرام شدن اعصابشان بالای پل می رویم.

    بعد از اینکه چند سئوال از پسر پرسیدند، رهایش کردند. پسر ناراحت به سمت پل برگشت. گویا پل او را به سمت خودش جذب می کند. به دنبالش رفتم. بعد از سلام کردن در مورد بالا رفتنش از پل پرسیدم. اسمش احمد بود. احمد گیج می زد و با نگاهی حق به جانب می گفت: «آخه اینها چکار من دارند؟ برای چی نمیگذارن برم بالای پل، حق ندارند جلوی من را بگیرند».

    دلش پر بود و باز گفت: «من همیشه بالای پل می روم. خیلی برام لذت بخشه، مخصوصا عصرها که مرغابی ها هم بالا و اطراف پل فلزی پرواز می کنند». از او پرسیدم چه روزهایی برای بالا رفتن لذت دارد؟ گفت: اگر بدانی بالا رفتن از پل در ایام عید چه لذتی دارد. در تعطیلات عید وقتی مسافرها می آیند و اهواز شلوغ می‌شود، بالا رفتن از پل برای مسافرها جالب و دیدنی است. برای همین در آن ایام و مخصوصا روز 13بدر که کسی هم به ما گیر نمی دهد بیشتر مشتاقم که بالا بروم.

    احمد باز هم با ناراحتی گفت: «صبر کن 13 بدر برسه. میرم بالا و اگر کسی می تونه جلو من رو بگیرد، با دوستانم می رویم بالا و ساعت ها بالا می مونیم». در میان صحبتش مرتب به پل نگاه می کرد. به سراغ نگبان کنار پل رفت. نگهبان با بی سیمی در دست کنار اتاقکش ایستاده بود. احمد به او گفت: «همش تقصیر تو است. برای چی اطلاع میدی که من رفتم اون بالا؟» نگهبان با آرامی به او گفت: «ببین پسر تو جوانی و من برای خودت می گویم، دست از این کار بردار».

    احمد گفت: «من بلدم چطور برم بالا و بیام پایین و تا حالا چندین بار رفتم بالا و آمدم و هیچ مشکلی باریم پیش نیامده». احمد به نگهبان می گفت: «می خواهم دوباره بروم بالا». ظاهرا چیزی بالای پل جا گذاشته بود. احمد به نگهبان گفت: «من از این قسمت هلال پل بالا می روم و از آن سر پائین می آیم و به سمت خانه مان می روم». اما نگهبان جلوی او را گرفت و نگذاشت به بالای پل برود. احمد از حرفهای نگهبان عصبی شده رو برگرداند و لنگان لنگان از کنار پیاده روی پل به سمت ساحل شرقی روانه شد.

    منبه : مهر / قاسم منصور آل کثیر 

    اخبار شهرداری اهواز

     

    همه باید در مبارزه با زمین خواری به کمک شهرداری بیایند  

    اختصاصی شوشان: شهردار اهواز با تاکید بر برخورد قانونی با پدیده زمین خواری گفت: مالکیت فردی نمی تواند بهانه ای برای ساخت و ساز غیر قانونی باشد.منصور کتانباف نصب با بیان این مطلب اظهارکرد: باید هشیار باشیم، مراقبت کنیم ، زمین خواری نشود و به فرمایش مقام معظم رهبری که تاکید بر همه فرمایش های قبلی شان بود باغات و فضای سبز اطراف شهرها به تاراج نرود درختان قطع نشوند زمین خواران سوء استفاده نکنند.

    وی افزود: از چند ماه پیش درگیر این قضیه هستیم و از دیشب تا به حال با آنها درگیر هستیم و شهرداری بنا بر مثل معروف یک دست صدا ندارد به تنهایی قادر به کار نیست و دستگاه های قضایی، امنیتی، جهاد کشاورزی، فرمانداری، مدیران استانی و شهری واقعاً تلاش دارند که این اتفاق نیفتد.

    کتانباف در پاسخ به این پرسش که چگونه انشعاب برق به این ساکنین واگذار شده اظهار کرد: متاسفانه چنین اتفاقی رخ داده و مسئولان مرتبط نباید اجازه می دادند چنین اتفاقی رخ دهد، زمین که کارایی آن کشاورزی است امکان دارد به آن برق برای مصرف کشاورزی داده شود اما نباید به آنها مجوز ساخت و ساز وتفکیک داده شود و یا انشعاب برق واگذار شود چرا که در غیر این صورت تبدیل به منطقه ی حاشیه ای در کنار شهر اهواز می شود وبعد درحسرت اقدام به موقع می مانیم.

    شهردار اهواز اضافه کرد: شما بگوئید مسئولین برسید به داد این فرمایش مقام معظم رهبری نگذارید چند آدم سود جو از غفلت دیگران استفاده کنند.

    وی خاطرنشان کرد: همین الان وقت آن است که همه برای مبارزه با این پدیده زشت بسیج شوند و در صورت صدور حکم از جانب مقام قضایی شهرداری اهواز بلا فاصله اقدام به تخریب ساخت و ساز های صورت گرفته می کند ودر این راه به کمک نیروی انتظامی نیازمند هستیم .

    کتانباف نصب تصریح کرد: امروز به همین دلیل این مساله را به خبرنگاران و اهالی رسانه اعلام عمومی کردیم تا عمومی شود و از سایه خارج گردند. کتانباف با اشاره به فرمایش های رهبری اظهار کرد: بیانات دیروز رهبری برای ما به منزله اتمام حجت است ایشان تا کی بر این مساله تاکید کنند تا کی حواسمان باید پرت باشد باید دقت کنیم وارد این موضوع شویم و فضای سبزمان را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که ساخت و ساز های غیر مجاز در زمین های کشاورزی صورت گیرد.

    شهردار اهواز با اشاره به ادعای مالکیت توسط اهالی منطقه مذکور خاطرنشان کرد: مالکیت فردی افراد محترم است اما این دلیل نمی شود که بخواهند با سوءاستفاده از این مالکیت کاربری زمین تغییر دهند و با توجه به قانون تغییر کاربری زمین بدون دریافت مجوز های قانونی از نهاد های مربوطه غیر قانونی و موجب پیگرد قانونی است.

    عضو شورای اداری استان خوزستان افزود : عمق فاجعه انقدر زیاد است که باعث شده است رهبری خود شخصاً وارد میدان شوند واین موضوع یک شهر نیست و ورود رهبری به چنین مساله ای نشان دهنده ی مدنی شدن است. این اتفاق در کل کشور رخ داده است و اهواز هم از این قاعده مستثنی نیست. خبرنگاران باید تظلم خواهی کنند و موضوع را به شدت پیگیری کنند نخلستان های اهواز شناسنامه این شهر هستند.

    شهردار اهواز تصریح کرد: تاکید می کنم که این مساله را طوری خبر رسانی کنیم که دستگاه های مرتبط تقصیر را به گردن هم نیاندازند و شما باید قضیه را طوری مدیریت کنید که همه حساس شوند. که این اتفاق نیافتد و در حالی که انداختن تقصیر به گردن هم هیچ مشکلی را حل نمی کند و باعث می شود سود جویان از این آب گل آلود ماهی بگیرند هدف ما از این کار اطلاع رسانی به مردم است که نخلستان های اهواز متعلق به شماهاست و این نخلستان ها باید همچنان نخلستان بمانند چرا که وجود آنها موجب جلوگیری از بروز پدیده هایی مثل ریز گرد ها و رفع آلودگی هوا می شود .

    به اعتقاد من ارزش این نخلستان ها حتی از پارک ها بیشتر است. و در آخر افزود: اگر مالکین حق زمین ها را بدهند متقبل می شویم زمین به آنها بدهیم .

    گفتنی است که ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه کوی معین زاده توسط کارشناسان دادگستری محکوم و طی نامه نگاری هایی که با شهرداران گذشته و اعضای شورای شهر سابق صورت پذیرفت همگی این اتفاق نظر را داشتند که این ساخت و سازها غیرقانونی بوده و باید جلوی آن گرفته شود. اما همچنان ساخت و ساز در این منطقه به صورت شبانه صورت می گیرد.

    اخبار انتصابات در استان

     

    انتصاب مدیر آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز  

     

    اختصاصی شوشان: سید محسن موسوی به عنوان مدیر آموزش وپرورش ناحیه چهار اهواز معرفی شد.

    به گزارش شوشان، معاون پشتیبانی آموزش وپرورش خوزستان درآیین معارفه موسوی طی سخنانی باتقدیر و سپاس از تلاش های فردوس پناه مدیر پیشین این ناحیه گفت: معلم امانتداری است که انسان امانت اوست و امانتداری دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت به او سپرده شده است.

    سیروس خدادادی از همکاران فرهنگی خواست تا با همدلی و همراهی همدیگر در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز تحول بنیادین الهام گرفته از مبانی اسلامی بکوشند.وی خاطرنشان کرد:هدف گذاری های انجام شده و روش های مدون دراین سند فرزندان ایران اسلامی را به قله های سرافرازی و افتخار سوق خواهد داد. معاون پشتیبانی آموزش و پرورش خوزستان از تلاش های عبدالجلیل فردوس پناه تقدیر کرد و گفت : وی از جمله فرهنگیان متعهد، دلسوز و امانتداری است که در این مدت در راه پیشبرد اهداف آموزش و پرورش و تربیت دینی فرزندان این خطه از ایران اسلامی تلاش و کوشش های فراوانی نموده است.در این برنامه سید محسن موسوی به عنوان مدیر آموزش وپرورش ناحیه چهار اهواز معرفی و از تلاش های عبدالجلیل فردوس پناه تقدیر شد. 

     

    برادر شکر خدا موسوی مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز شد

    مراسم تودیع و معارفه مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز با حضور مسئولان استانی در سالن اجتماعات این مدیریت برگزار شد. خدادادی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در این مراسم اظهار داشت: فعالیت هایی که یک مدیر انجام می دهد همیشه در ذهن مردم می ماند و مردم به عنوان داوران جامعه عملکرد مدیران را زیر نظر قرار گرفته و آن را ارزیابی می کنند.وی با اشاره به لزوم تقوا به عنوان اصل اجتناب ناپذیر مدیریت گفت: مدیران ما با تقواپیشگی و مجهز نمودن خود به سلاح تقوا به پیش می روند و تقوا را به عنوان یک اصل اجتناب ناپذیر از مدیریت سرلوحه کار خود قرار می دهند و افتخارشان این است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش می کنند. در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات علی سیاهپوش مدیر سابق آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز؛ سید بهادر موسوی به عنوان مدیر جدید این ناحیه منصوب شد. گفتنی است سید بهادر موسوی اخوی سیدشکرخداموسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی است.

    اخبار انتظامی استان

     

    وی در ادامه گفت: ماموران در بازرسی از این خودرو 20 تن سیم برق فشار قوی سرقتی را کشف ضبط کردند و در این رابطه 2 نفر دستگیر شدند.جانشین فرماندهی انتظامی استان خوزستان از کشف 20 تن سیم برق فشار قوی سرقتی در این استان خبر داد.

    به گزارش باشگاه خبرنگاران، سرهنگ"عبدلله نظر پور" در تشریح جزئیات این خبر گفت: در پی کسب خبر مبنی بر عبور یک دستگاه کامیون مشکوک به حمل اموال سرقتی از شهرستان اهواز به طرف استان اصفهان، موضوع بلافاصله در دستور کار ماموران انتظامی شهرستان ایذه قرار گرفت.

    این مقام انتظامی بیان داشت: بلافاصله اکیپی از ماموران پلیس آگاهی این شهرستان با همکاری ماموران ایست و بازرسی هلایجان شهرستان ایذه اقدام به کنترل محورهای مواصلاتی و خودرو های عبوری نمودند.
    جانشین انتظامی استان خوزستان افزود: ماموران انتظامی در حین بازرسی از خودروهای عبوری به یکدستگاه کامیون مشکوک شده، که به راننده دستور توقف دادند که راننده بدون توجه به دستور پلیس به مسیر خود ادامه داد، که درنهایت پس از تعقیب و مراقبت کامیون مذکور متوقف شد.

    وی در ادامه گفت: ماموران در بازرسی از این خودرو 20 تن سیم برق فشار قوی سرقتی را کشف ضبط کردند و در این رابطه 2 نفر دستگیر شدند.سرهنگ نظر پور افزود: متهمان در بازجویی های فنی پلیس به انتقال سیم برق سرقتی به استان اصفهان اعتراف کردند.
    در خاتمه سرهنگ نظر پور خاطر نشان کرد: متهمان پس از تشکیل پرونده راهی مراجع قضایی شدند.
    دادستان عمومی و انقلاب مسجدسلیمان از دستگیری سارقان حرفه ای در این شهرستان خبر داد.

    محمد معینی اظهار کرد: با پیگیری دادیار شعبه سوم دادسرای مسجدسلیمان و پلیس آگاهی این شهرستان، دو نفر از سارقان حرفه‌ای به هویت الف.د و م.د دستگیر شدند.
    وی با بیان این‌که دستگیرشدگان ساکن شهرستان اندیمشک و از سارقان سابقه‌دار هستند، ادامه داد: متهمان به ارتکاب هشت فقره سرقت وجه نقد از داخل خودرو اعتراف کردند.
    معینی گفت: شگرد متهمان در ارتکاب به سرقت به این شکل بوده که با حضور در بانک‌ها، افرادی که اقدام به اخذ وجه نقد از بانک و قرار دادن آن در داخل خودرو می‌کردند را تعقیب و در فرصت مناسب، هنگامی که مالباخته خودرو را ترک می‌کرد، اقدام به شکستن شیشه‌های وسیله نقلیه و سرقت وجه نقد می‌کردند، سپس به شهرستان محل سکونت خود بر می‌گشتند.
    وی اظهار کرد: متهمان با صدور قرار بازداشت روانه زندان شدند و پرونده در مرحله تحقیقات قرار دارد.
    مرجع / ایسنا
    دادستان عمومی و انقلاب بهبهان از دستگیری چهار نفر از اعضای باند توزیع مواد مخدر در این شهرستان خبر داد.

    احمدعلی خزایی اظهار داشت: با انجام کار اطلاعاتی مستمر، چهار نفر از فروشندگان مواد مخدر در سطح شهرستان بهبهان دستگیر شدند.
    وی ادامه داد: متهمان به هویت غ.ق، و.س، پ.ع و ع.ب با خرید مواد مخدر از شهرستان‌های اهواز و امیدیه و استقرار در اماکن مختلف شهرستان بهبهان، اقدام به فروش این مواد به جوانان می‌کردند.
    خزایی گفت: از دستگیرشدگان، مقادیری مواد مخدر از نوع شیشه، ترازوی توزین و همچنین آلات استعمال مواد مخدر کشف وضبط شد.
    وی افزود: همچنین دستگیرشدگان به همکاری با برخی از فروشندگان مواد مخدر در شهرستان‌های اهواز و امیدیه اقرار کردند که تلاش برای دستگیری این متهمان ادامه دارد.
    مرجع / ایسنا

    اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

     

    پیشنهاد ایران به آمریکا در مذاکرات مخفی: معاوضه ی اعضای القاعده با اعضای منافقین

    ایران در اواسط سال ۲۰۰۲ و در حالی که برخی رهبران القاعده در این کشور بازداشت بودند، به آمریکا پیشنهاد معاوضه ی اعضای القاعده را با تروریست های گروهک منافقین داده است، اما آمریکا حاضر به انجام این کار نشد!
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

    شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا مدعی شد ایران در اواسط سال ۲۰۰۲ و در حالی که برخی رهبران القاعده در این کشور بازداشت بودند، به آمریکا پیشنهاد معاوضه ی اعضای القاعده را با تروریست های گروهک منافقین داده است، اما آمریکا حاضر به انجام این کار نشد!

    به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.ir ؛ در گزارشی که در وب‌سایت این شبکه آمریکایی منتشر شده، آمده است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا،( سیا) در آن زمان درمورد تحویل گرفتن افراد القاعده از ایران با دولت ایران به طور مخفی مذاکره کرد.

    یک مقام آمریکایی به این شبکه تلویزیونی گفته که وقتی ایرانیان پیشنهاد معاوضه ی اعضای القاعده بااعضای منافقین را دادند، کار را خراب کردند!

    وی در توجیه این ادعای خود می گوید: ایرانی‌ها به ما گفتند "ما تنها زمانی حاضر به مذاکره هستیم که شما در مورد مجاهدین خلق کاری بکنید" و بهترین گزینه این بود که ما قید مجاهدین خلق را بزنیم.

    این مقام آمریکایی بدون اشاره به جنایات این سازمان تروریستی علیه مردم ایران اضافه می کند: اما یک نفر باید خیلی آدم بدی باشد که این اراد را به ایران تحویل دهد!

    البته این فرد در ادامه دلیل این دلسوزی آمریکا برای اعضای منافقین را لو می دهد . او می گوید: دلیل دیگر مخالفت آمریکا با این مسئله این بود که وزارت دفاع آمریکا در دوران جرج بوش تصور می‌کرد که می‌تواند از مجاهدین خلق علیه ایران استفاده کند!

    رهبران القاعده، در بازداشت خانگی در ایران

    جرج تنت، رئیس وقت سازمان سیا نیز در کتاب خاطرات خود به این مذاکرات پنهانی آمریکا و ایران اشاره کرده و آورده است: «اواسط سال ۲۰۰۲ متوجه شدیم که بخشی از بدنه رهبری القاعده به ایران نقل مکان کرده‌اند. این مسئله که بسیار مشکل‌ساز شده بود، به صبحت‌های مقدماتی با ایران و در نهایت مذاکرات رو در رو با مقام‌های ایران در بازه زمانی دسامبر ۲۰۰۲ تا اوایل سال ۲۰۰۳ ختم شد.»

    در ادامه این خاطرات آمده است: «اگرچه ایرانیان با درخواست ما مبنی بر استرداد این افراد به کشورهای خود موافقت نکردند، در نهایت رهبران القاعده در ایران در حبس خانگی نگهداری شدند.»

    جواد ظریف، نماینده وقت ایران در سازمان ملل نیز سال ۲۰۰۷ در گفت‌و‌گو با ان‌بی‌سی برگزاری این مذاکرات پنهانی را تأیید کرده بود.

    همچنین دیوید فیلیپس، پروفسور دانشگاه کلمبیا، سال ۲۰۰۶ در کتاب خود «باخت در عراق: افتضاح بازسازی پس از جنگ» از جواد ظریف نقل قول کرده است که ایران گفته بود تنها زمانی حاضر به تحویل اعضای القاعده به آمریکا یا دولت‌های دیگر خواهد شد که واشینگتن نیز در مقابل رهبران ارشد مجاهدین خلق را به ایران تحویل دهد.

    رفتن بی موقع چاوز؛ چه بر سر روابط تهران - کاراکاس می آید؟

    درگذشت رییس جمهور ونزوئلا به انبوهی از ابهامات درباره آینده سیاسی و به ویژه رویکرد آتی این کشور در عرصه سیاست خارجی دامن زده که از زوایای مختلف برای جمهوری اسلامی ایران، کشوری فرسنگ ها دورتر از منطقه آمریکای لایتن حائز اهمیت است.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

    خبرگزاری روسی ریانوستی با اشاره به درگذشت چاوز، به بررسی آینده روابط ایران و ونزوئلا پرداخته است.

    به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این خبرگزاری نوشت: درگذشت رییس جمهور کشور نفت خیز و ثروتمند ونزوئلا به انبوهی از ابهامات درباره آینده سیاسی و به ویژه رویکرد آتی این کشور در عرصه سیاست خارجی دامن زده که از زوایای مختلف برای جمهوری اسلامی ایران، کشوری فرسنگ ها دورتر از منطقه آمریکای لایتن حائز اهمیت است.

    رفتن بی موقع چاوز و میراث وی

    "هوگو رافائل چاوز فریاس" رییس جمهور چپگرا و انقلابی مسلک ونزوئلا روز پنجم مارس در سن 58 سالگی و بعد از چهارده سال ریاست جمهوری و دو سال مبارزه بی وقفه با بیماری سرطان درگذشت. حکومت در سه دوره ریاست جمهوری چاوز تنها در اختیار حزب "سوسیالیست بولیواری" وی بود، دورانی که کاراکاس با اخراج شرکت های بین المللی نفتی تلاش کرد صنعت نفت خود را ملی کرده و با همگرایی با کشورهای دیگر نفت خیز مانند جمهوری اسلامی قیمت این محصول استراتژیک را افزایش دهد.

    علیرغم آنکه این سوسیالیست دو آتشه از سوی بسیاری از ونزوئلایی ها به ویژه افراد طبقه پایین به عنوان یک قهرمان ملی شناخته می شود، کارنامه ای از سوء مدیریت و تورم را در طول حکومت چهارده ساله اش به میراث گذاشته و دولت بعدی وارث تورمی 34 درصدی خواهد بود. سیاست های این سوسیالیست چپگرا در عمل باعث دو قطبی شدن عرصه اجتماعی ونزوئلا شده است، به گونه ای که در انتخابات ریاست جمهوری ژانویه، 55 درصد به چاوز و 45 درصد دیگر که عمدتا از طبقه مرفه و متوسط ونزوئلا بودند به "انریکه کاپریلس" رقیبش از ائتلاف مخالفان رای دادند.

    با این حال به نظر نمی رسد "نیکلاس مادورو" کفیل ریاست جمهوری و نامزد حزب حاکم برای انتخابات آتی ریاست جمهوری در 14 آوریل، مشکل چندانی برای پیروزی بر "انریکه کاپریلس" داشته باشد. وی که اعلام کرده سیاست های رییس جمهور فقید را دنبال خواهد کرد، می تواند از فضای احساسی ناشی از درگذشت "چاوز محبوب" استفاده کند. ولی در عین حال باید پذیرفت که این راننده اتوبوس پیشین، فاقد نیروی توانایی شخصی چاوز برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی و خارجی است.

    همچنین بسیاری از تحلیلگران علت اصلی اخراج وابسته نظامی و یک دیپلمات آمریکایی از سفارت این کشور در کاراکاس، پیش از اعلام خبر رسمی فوت هوگو چاوز را نگرانی نیکلاس مادورو و متحدان رییس جمهور فقید از احتمال کودتای نظامی در این کشور می دانند.

    اتحاد ایران و ونزوئلا علیه آمریکا

    رییس جمهور فقید ونزوئلا بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در سال 1998 میلادی، تلاش کرد تا سیاست خارجی مستقلانه ای را در منطقه آمریکای لاتین و درست در نقطه مقابل واشنگتن دنبال کند و باید گفت که تاحدود بسیار زیادی در این راه موفق بود.

    هوگو چاوز و سیدمحمد خاتمی رییس جمهور اصلاح طلب جمهوری اسلامی ایران که سیاست خارجی تنش زدایی را با غرب در پیش گرفته بود، پایه روابط نزدیک بین تهران و کارکاس را ریختند، زیرا در آن سال ها قیمت نفت به دلیل بحران مالی و اقتصادی در منطقه آسیای جنوب شرقی به شدت کاهش یافته و به حدود هشت تا ده دلار در بشکه رسیده بود. تهران و کاراکاس در آن سال ها به عنوان اعضای غیرعرب سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک - OPEC) تلاش داشتند تا علاوه بر جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت های نفت، در جهت افزایش بهای این فرآورده استراتژیک اقدام کنند. اما اوج رابطه دو کشور پس از سال 2005 میلادی و جانشین شدن "محمود احمدی نژاد" به جای سیدمحمد خاتمی بود.

    این دو رییس جمهور جنجالی و مخالف با سیاست های کاخ سفید علاوه بر اینکه دوستان نزدیکی بودند، اهداف مشترکی مانند مقابله با امپریالیسم آمریکا، جهان چند قطبی و تغییر در ساختار سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت را دنبال می کردند. نزدیکی روابط تهران و کارکاس به اندازه ای بود که یکبار "نیکولا سارکوزی" رییس جمهور اسبق فرانسه خواستار میانجی گری ونزوئلا در مذاکرات جمهوری اسلامی و گروه "1+5" شد.

    بسیاری از کشورهای غربی به ویژه آمریکا مدعی هستند که جمهوری اسلامی با کمک ونزوئلا، تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا را نقض کرده و از آنها عبور می کند.

    همچنین گفته می شود که رییس جمهور سابق ونزوئلا نقشی مهم در دستیابی تهران و بوئنوس آیرس به تفاهم نامه ای برای تشکیل یک کمیته حقیقت یاب به منظور پایان دادن به مساله انفجار مرکز همیاری یهودیان آرژانتین در سال 1994 میلادی داشته است.

    در سال 2012 میلادی شایعاتی در برخی از رسانه ها از جمله روزنامه اسپانیایی "ال پاییس" مطرح شد مبنی بر اینکه ونزوئلا یکی از جنگنده های F-16 آمریکایی را که از اسپانیا خریداری کرده بود، در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده است. بر اساس همین دلایل بود که کنگره آمریکا در روز 14 دسامبر سال 2012 میلادی قانونی با عنوان "تدوین استراتژی سیاسی و دیپلماتیک برای مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران در آمریکای لاتین و کانادا" تصویب کرد که براساس آن وزارت خارجه این کشور می بایست در مدت 180 روز گزارشی از روند همکاری های تهران با کشور های منطقه آمریکای لاتین تهیه کند.

    حال نه تنها قرار است در آوریل انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا برگزار شود، بلکه انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز در ژوئن سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. به جای چاوز و احمدی نژاد دو فرد دیگر در راس امور قرار خواهند گرفت، افرادی که ممکن است بنا به دلایل مختلف سیاست های گذشته را دنبال نکنند. ونزوئلا نیاز به ترمیم شکاف اجتماعی و اقتصادی خود دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل تحریم های یکجانبه و بین المللی ناشی از فعالیت های جنجال برانگیز هسته ای اش تحت شدیدترین فشارهاست.

    "رامین مهمانپرست" سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، یک روز بعد از درگذشت این متحد مهم تهران، تاکید کرد چشم انداز توسعه روابط دو کشور "روشن" بوده و تغییری در آن رخ نخواهد داد. با این حال بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اعتقاد دارند ونزوئلا بعد از چاوز به تدریج بسیاری از رویکردهای خود را به ویژه در حوزه سیاست خارجی تغییر خواهد داد.

    در صورتی که ونزوئلا رویکردهای خود را تغییر دهد، حتی این اگر تغییر رویکرد به تدریج و با سرعت کم رخ دهد، می تواند عاملی برای نگرانی در حکومت های چپگرای منطقه آمریکای لاتین مانند کوبا، اکوادور، بولیوی، نیکاراگوئه و آرژانتین باشد که از دلارهای نفتی این کشور به آنها کمک می شد. همچنین این امر می تواند ضربه ای برای جمهوری اسلامی و جنبش حزب الله لبنان باشد.

    آیا چاوز بازخواهد گشت؟

    محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران که در طول دو دوره حکومت خود و در پاسخ به 9 سفر هوگو چاوز به تهران، 9 بار به کاراکاس سفر کرده است، در متن پیام تسلیت خود ادعا کرد که دوست و متحد نزدیکش مسموم شده است. وی همچنین هوگو چاوز را با افراد مقدسی مقایسه کرد که بنا بر اعتقاد مسلمانان شیعه مذهب قرار است در آخر الزمان به همراه ناجی موعود آنها به زمین بازگردند. بسیاری از روحانیون و سیاسیون به این اقدام رییس جمهور واکنش نشان دادند. آیت الله محمد یزدی روحانی تندرو، با نفوذ و رییس اسبق قوه قضاییه ایران خواستار واکنش مدرسه های مذهبی و روحانیون به این پیام رییس جمهور شد و از وی خواست در مسائلی که نسبت به آن آگاهی و علم لازم را ندارد، اظهار نظر نکند.

    احمدی نژاد که تنها رییس دولت یک کشور اسلامی در مراسم تشییع جنازه چاوز بود، در اقدامی که بحث های زیادی در جامعه ایران برانگیخت، روز درگذشت متحد نزدیکش را عزای عمومی اعلام کرد. دو سال پیش و در زمان آخرین سفر هوگو چاوز به تهران، وی به منظور شفا گرفتن از زیارتگاه "علی ابن موسی الرضا" امام هشتم شیعیان جهان در شهر مشهد در شمال شرقی ایران بازدید کرد که این مساله به دلیل آنکه غیرمسلمانان نمی توانند وارد اماکن مقدس مسلمانان شوند، با واکنش های تند روحانیون و محافظه کاران ایرانی روبه رو شده بود.

    همچنین نحوه همدردی رییس جمهور جنجالی ایران با مادر هوگو چاوز از سوی احمدی نژاد و بوسه هایش بر تابوت چاوز، به بحث های بیشتری در جامعه ایرانی دامن زد و بسیاری از شخصیت های سیاسی و روزنامه های ایرانی به انتقاد از نحوه رفتار احمدی نژاد پرداختند. زیرا یک مرد مسلمان نمی تواند دست به بدن زن نامحرم بزند.

    بسیاری از افراد اما هنوز نمی دانند چرا محمود احمدی نژاد که از معتقدان سرسخت به بازگشت مهدی موعود ناجی مسلمانان است، هوگو چاوز را فردی موحد خوانده که به همراه وی و عیسی مسیح برای برپایی عدالت در جهان بازخواهد گشت؟

    ادعای جدید اسرائیل:

    تشکیل ارتش برای دفاع از دولت بشار اسد توسط ایران!/ حتی اگر سوریه هم سقوط کند، این ارتش از منافع ایران در منطقه دفاع می کند

    در تازه ترین ورژن از ادعاها در مورد فعالیت های نظامی ایران در سوریه، یک مقام نظامی رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران برای کمک به دولت سوریه و حفظ نفوذ خود در این کشور در صورت سقوط آن یک نیروی مسلح پنجاه هزار نفره تشکیل داده‌ است.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    در تازه ترین ورژن از ادعاها در مورد فعالیت های نظامی ایران در سوریه، یک مقام نظامی رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران برای کمک به دولت سوریه و حفظ نفوذ خود در این کشور در صورت سقوط آن یک نیروی مسلح پنجاه هزار نفره تشکیل داده‌ است.

    به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.ir به نقل از گاردین ؛ ژنرال اویو کوچاوی مدعی است که ایران قصد دارد نفرات این نیروی شبه‌ نظامی را که توسط گروه حزب‌الله آموزش داده می‌شود دو برابر کند.
    ژنرال اویو کوچاوی ادعا کرد که از ماه ژوئن سال گذشته ایران با کمک گروه حزب‌الله در حال ساختن یک نیروی شبه‌نظامی پنجاه هزار نفره بوده که حتی در صورت سقوط دولت سوریه از منافع و سیاست‌های ایران در منطقه دفاع خواهد کرد.
    به گفته وی، این نیروی شبه‌نظامی که «ارتش مردمی یا ارتش خلق» نامیده می‌شود در آینده نزدیک قرار است به صد هزار نفر افزایش یابد. این درحالیست که ایران همواره کمک نظامی به دولت سوریه را رد کرده است.

    خطر آمریکایی، 4 میلیون سال در مرز ایران و عراق / آمریکاییها از ما برای تجارب اورانیومی استفاده کردند

    در ابتدای جنگ خلیج فارس 300 تن بمب اورانیومی به سمت عراق پرتاب شد و این مقدار در ادامه به 1100 تن رسید و در 2003 این مقدار به 2200 تن افزایش یافت که آثار آن کم شدن نوزادان پسر در مقابل دختر؛کودکان ناقص الخلقه و ظهور برخی آنفلونزاهای جدید در عراق بود.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    کارشناسان و متخصصان از خطرات بقایای جنگ و تاثیر آن بر نسلهای آینده و کشورهای همسایه گفتند.

    به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.ir ؛ در همایشی در عراق، "مثنی محمود شاکر" استاد دانشگاه بغداد و دبیر کل انجمن بیماریهای مشترک عراق و "آیسن کمال" مدرس دانشکده پرستاری و عضو چند انجمن بهداشتی و تعدادی از علاقه مندان به موضوع حضور داشتند.

    این همایشی که همزمان با سالروز حمله شیمیایی به شهر حلبچه برگزار میشد با نمایش دادن تعدادی عکس از این فاجعه توسط "آیسن کمال" شروع شد و در ادامه از نسل کشی از طریق بمباران شیمیایی و تاثیر آن بر نسلهای آینده این شهر مظلوم گفت.

    در ادامه "مثنی محمود شاکر" با ارایه ارقام و اعداد از خطرات بقایای جنگهای عراق گفت و اعلام کرد برخلاف آنچه آمریکا اعلام کرده هم اکنون بیش از 35 هزار تن اورانیوم تخلیه شده در خاک عراق وجود دارد در حالیکه آمریکا آنرا 5 هزار تن اعلام کرده است.

    وی افزود: آمریکاییها از تعدادی شرکتهای آمریکایی و جهانی خواستند تا 311 مکان آلوده در اکثر مناطق عراق من جمله نجف و صحرای شمالی را از اورانیوم پاکسازی کنند.

    وی با تعریف آلودگی رادیواکتیوی و مکانیزمی که عنصر اورانیوم بوسیه آن بر روی انسان و محیط زیست تاثیر میگذارد و با اشاره به تغییرات فیزیکی که در بدن رخ می دهد و منجر به سرطان میشود؛گفت: اورانیوم 4 میلیون سال در زمین باقی می ماند.

    وی در ادامه افزود: در ابتدای جنگ خلیج فارس 300 تن بمب اورانیومی به سمت عراق پرتاب شد و این مقدار در ادامه به 1100 تن رسید و در 2003 این مقدار به 2200 تن افزایش یافت که آثار آن کم شدن نوزادان پسر در مقابل دختر؛کودکان ناقص الخلقه و ظهور برخی آنفلونزاهای جدید در عراق بود.

    وی گفت: در مناطق جنوبی عراق و همچنین نزدیک مرزهای ایران و عربستان،کانتینرهایی مملو از اورانیوم و اماکن آزمایشهای فاجعه بار بر روی حیوانات یافتیم؛به عقیده من آمریکاییها از ما برای تجارب اورانیومی خود استفاده کرده اند.

    وی گفت: تلاشهای وزارت محیط زیست برای رهایی از بقایای جنگ بی نتیجه بود؛کشورهای صنعتی برای رهایی از مواد زائد اتمی آنها را در کانتینرهای سیمانی با قطر 1 متر قرار میدهند و بعنوان زباله اتمی و در مقابل پول به کشورهای فقیر ارسال میکنند.

    وی افزود: رهایی از این مواد میلیاردها دلار برای عراق هزینه خواهد داشت اما سلامت هموطنان و نسلهای آینده بیشتر از این مبالغ ارزش دارد؛وی با اشاره به روشهای رهایی از این مواد گفت: دفن مواد اتمی در عمق 10 متر و در اماکن بتونی ضخیم و ویران کرد منازل آلوده و دفن آنها در همین عمق؛از راههای متداول رهایی از این مواد است.

    "آیسن کمال" نیز در مورد رابطه انسان و محیط زیست گفت: راهکار اگر درست نباشد انسان با خطرات بزرگی روبرو میشود،دولت وظیفه دارد سلامت هموطنان را تامین کند اما هم اکنون وظیفه مشکلتری دارد و آن هم تامین سلامت هموطنان در زمینی مملو از اورانیوم میباشد ضمن اینکه در بیمارستانهای عراق نیز به سلامت اهمیت چندانی نمیدهند.

    وی افزود: مسئله ای که عراق با آن روبرو شد را هیچکدام از کشورهای همسایه و حتی مادران و کودکانشان تجربه نکرده اند،مواد رادیواکتیو که در سال 1991 بخصوص در جنوب عراق استفاده شد معادل 7 بمب اتمی بود.

    وی گفت: حالتهای ابتلا به سرطان و مرگ و میر حاصل از آن در سالهای 1991 الی 2000 حدود 19 برابر شده بود و از سال 2003 به بعد ابتدا 4 برابر و سپس 6 برابر سالهای قبل شد؛ساکنان از وسایل آلوده و در اماکن آلوده استفاده میکنند ضمن اینکه 30 محل که در معرض رادیواکتیو بوده اند را یافته ایم؛همچنین در سماوه اماکنی که اسلحه های آلوده در آنجا ترک شده بود را یافتیم ضمن اینکه در بصره نیز 8 مکان که تانکها و نفربرهای آلوده در آنجا ترک شده بودند را شناسایی کردیم.

    وی ادامه داد: در ذی قار و پس از سال 2003 نسبت آلودگی رادیواکتیوی 60 برابر شده ضمن اینکه میزان ابتلا به انواع سرطانها نیز افزایش یافته است؛در سماوه و نینوی گردانهای توپخانه ارتش عراق با اورانیوم تخلیه شده؛بمباران هوایی شدند.در پایان همایش نیز حاضران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

    بیاد برادران شهیدم

     

    شما گمنام شدید؛ اما در هر اذانی که بر مناره‌های مساجد طنین‌انداز می‌شود، رد‌پایی از ایثار و فداکاری شماست و هر نوروز که از راه می‌رسد، می‌دانیم که شادی و طراوت این روز‌هایمان، مرهون آن وفاداری و خلوص و جانفشانی شماست.
    باز هم پنجشنبه‌ای دیگر؛ آن هم در آستانه فرارسیدن سال نو. در این روز، شایسته است باز هم یادی کنیم از شهدای گمنامی که شهرت را در غربت و نام و نشان را در بی‌نشانی به دست آوردند.

    امروز باز فرصتی است تا با آن‌ها زمزمه کنیم:

    ای عزیزان گمنام

    چراغ‌های پر فروغید. را را به گمشدگان دریای پر تلاطم دنیا نشان می‌دهید. اهل دنیا را به ساحل امن هدایت فرا می‌خوانید. نور امید را بر دل کشتی شکستگان اقیانوس معرفت می‌تابانید.

    شما شهدای گمنام این‌گونه‌اید.

    شما دنیا و اهل آن را لایق ندانستید که حتی وجود خاکی خود را در بازار آن سودا کنید. شما هر چه کردید، برای خدا بود و خدا بهترین خریدار کالای وجودتان شد. پروردگار در این تجارت، لقای خویش را به شما ارزانی داشت و فرمود: به بهشت در‌آیید‌ و خداوند جسم و جانتان را با هم خریداری نمود.

    شما عزیزان گمنام اگر در زمین بی‌نشان و نام هستید، اما در نزد اهل آسمان شناخته شده‌اید که: مجهولون فی الارض و معروفون فی السما.

    باید برای شناخت شما آسمانی شد. نگاه آسمانی داشت و با واژه‌هایی از جنس آسمان از شما نوشت. باید از ورطه خاک، بیرون رفت و با شما تا ملکوت رهسپار شد.

    برادران خوبم‌

    یادش به خیر؛ دیر زمانی نبود که عطر دل‌انگیز جهاد و شهادت، مشام جان‌ها را جلا می‌داد. با نوای کاروان بار دل را می‌بستیم و با قافله‌ای که عزم کربلا داشت، راهی می‌شدیم.
    چه روزگار زیبایی بود. هیچ کس خود را دنیایی نمی‌دید. همه خود را مسافر و دنیا را مسافرخانه می‌دیدند. پس از آن و تا همین سال‌های اخیر، کاروان‌های نور، پیکر‌های شما را در این سرزمین عبور می‌دادند و دل‌ها آسمانی می‌شد.
    شما محو عشق بودید و جان‌ها در حسرت مقام شما بودند.
    شما ثابت کردید که گمنامی یک اتصال است نه انفصال؛ اتصال به عالم بالا و جدا شدن از تمام تعلقات مادی.
    شما به ما فهماندید که گمنامی یک انتخاب است، نه یک اتفاق؛ انتخاب یک روش که در این انتخاب کوثر قرآن حضرت زهرا (س) الگویی برای همه شهدای گمنام این سرزمین فاطمی است.
    ای دوستان با وفای انقلاب

    شما گمنام شدید، ولی هر کدامتان پرچم افتخار و سربلندی این سرزمین مقدس است.
    شما گمنام شدید اما در هر اذانی که بر مناره‌های مساجد طنین انداز می‌شود، رد‌پایی از ایثار و فداکاری شماست و هر نوروز که از راه می‌رسد، می‌دانیم که شادی و طراوت این روز‌هایمان مرهون آن وفاداری و خلوص و جانفشانی شماست.

    در این روز‌ها که در آستانه سال جدید هستیم، بر ارواح مطهرتان درود می‌فرستیم و به ایمان و از خود گذشتگی‌هایتان تعظیم می‌کنیم و همراه مردم مسلمان و قدر‌شناس ایران اسلامی نام و یادتتان را گرامی می‌داریم.

    یک گزارش نگران کننده

     

    مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به مصرف سالانه 60 میلیارد نخ سیگار در کشور، گفت:این شرکت گام خود را برای تامین نیاز داخل و بازارهای منطقه برداشته است.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،ˈمعصوم نجفیان ˈ اضافه کرد: هنوز نتوانسته ایم از امکانات، منابع و نیروی انسانی به خوبی استفاده کنیم و به راحتی بازار بیش از 2 هزار میلیاردی تومانی سیگار را در اختیار رقبا قرار داده ایم.

    وی تصریح کرد: داشتن امکانات، منابع و نیروی انسانی و همچنین ظرفیت ها و توانمندی های موجود، جای هیچ گونه بهانه ای را برای برای ما باز نمی گذارد که کم کاری خود را توجیه نماییم.

    مدیرعامل دخانیات با بیان اینکه صنعت خاکستری دخانیات امروزه در جهان در صدر برنامه اقتصادی کشورهای پیشرفته قرار دارد و این امر در کشورمان نیز نیازمند حمایت مسئولین است، تصریح کرد : نباید چشم خود را بر واقعیت بازار مصرف کشور بست زیرا با نگاه غیر کارشناسانه به صنعت دخانیات، نه تنها زمینه نابودی این صنعت را فراهم کرده و باعث بیکاری و از بین رفتن اشتغال بیش از80 هزار نفر در کشور خواهیم بود.

    وی با بیان اینکه بخش کشاورزی صنعت دخانیات باید فعال تر عمل کند، تاکید کرد: با توجه به نیاز داخل به توتون و اهتمام در عدم خروج ارز از کشور، شرکت دخانیات ایران 6 هزار هکتار اراضی تحت کشت توتون با تولید حدود 10 هزار تن در استان های گلستان، مازندران، گیلان، کردستان و آذربایجانغربی و یک هزار و 100 هکتار اراضی برای کشت تنباکو در استان های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مرکزی و بوشهر را در اختیار دارد که این رقم باید افزایش یابد.

    به گزارش شرکت دخانیات ایران ، وی تصریح کرد : افزود: در حال حاضر سالانه بیش از 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که از مجموع 30 هزار تن توتون مورد نیاز، تنها 10 هزار تن در داخل کشور تولید می شود.