سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی اماکن تاریخی و میراث فرهنگی خوزستان

 

جاذبه های گردشگری دزفول4/ پل تاریخی دزفول؛نماد ملی اقتدار ایرانیان

دزفول -پل تاریخی دزفول (پل قدیم )مهمترین و ممتاز ترین اثر تاریخی دزفول است که بنای آن به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والریانوس امپراطور روم و چندین هزار سرباز رومی در سال 263 میلادی ساخته شد 

.

به گزارش ایرنا در تاریخچه پل قدیم دزفول آمده است:در زمان شاپور اول ساسانی، امپراطور روم به ایران حمله کرده و شکست سختی خوردو متعهد شد غرامت خسارت وارده به ایران را بپردازد، اما به رغم انعقاد پیمان صلح ، در سال 260 میلادی امپراتور والریان به ایران لشکر کشی کرد و شکست سختی خورد و به اسارت شاپور درآمد.

این بار رومی ها علاوه بر تعهد برای پرداخت خسارت وارده به ایران مجبور شدند نیروی کار مورد نیاز ایران را تامین کنند لذا مقرر شد اسیران رومی به میزان هزینه ای که جنگ برای سپاه ایران داشته در پروژه های عمرانی مشارکت کنند.

پل سازی در آن زمان یکی از پروژه های مهم در ایران و به ویژه در خوزستان بود. بند میزان، پل شوشتر، پل دزفول از ساخته های آن زمان است که اسیران رومی نیروی کار آن بودند و البته طراحی و محاسبات فنی آنها توسط معماران ایران انجام شد.

پل قدیم اسامی مختلفی در گذشته داشته از جمله جندی شاپور، روناش، شادروان، دیز و یکی از مهمترین اسامی آن اندامش بوده است.

پل تاریخی دزفول در میانه راه جندی شاپور و شوش بنا شده و در کنار آن دژی مستحکم ساخته شده بود تا از تخریب و تصرف راهزنان در امان بماند.

در خصوص ضرورت احداث این پل آمده است :شاپور اول تصمیم گرفت شاهراه عظیم کشور را به وسیله پل ممکن نماید و سه پل مهم یکی در شوشتر، یکی در دزفول بر روی رود دز و دیگری را بر روی رود کرخه بنا نمود.

همچنین در رابطه با اهداف احداث پل قدیم دزفول ذکر شده که این پل به منظور سهولت عبور لشکریان از رودخانه احداث شده ضمن اینکه پایه های پل را به صورت بند یا سد ساختند تا بتوانند سطح آب رودخانه را بالا برده و نهرهای واقع در سواحل چپ و راست رودخانه را پر آب سازند.

بنای پای پل از سنگ های بزرگ ماسه ای اطراف شوشتر تامین شده و با بست های فلزی به هم متصل شده اند.

رومن گریشمن باستان شناس و شرق شناس در خصوص پل قدیم دزفول گفته است : ایرانی ها نیازی به علم مهندسی رومی ها نداشتند بلکه وجود کارگران و اسرای رومی تنها دلیل به کار گرفتن آن ها در ساخت این بل بوده است.

ملات به کار رفته در ساخت این پل ساروج است.

مرمت پل در دوره های مختلف :

اولین مرمت پل در قرن چهارم هجری و دوره دیلمیان صورت گرفت . پروفسور پوپ قدیمی ترین تعمیر پل قدیم دزفول را مربوط به زمان عضدالدوله دیلمی که از سال 338 تا 372 هجری سلطنت نموده است می داند.

در دوره ی صفویه و قاجار عرض پل برای سهولت رفت و آمد تعریض شد.

به دلیل اهمیت این سازه ارزشمند و تاریخی در 15 فروردین ماه سال 1310 پل دزفول به شماره 84 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید همچنین بر روی پول ملی عکس پل قدیم دزفول چاپ شد که نمونه این اسکناس ها در حال حاضر در موزه بانک ملی ایران نگهداری می شود.

اهمیت ارتباطی پل قدیم سبب گردید تا در سال 1316 به شکل فعلی آن مرمت و احیا گردد.

در تابستان سال 1390 شهرداری دزفول برای حفظ این اثر ارزشمند باستانی کاربری پل از حالت سواره رو به پل عابر پیاده و گردشگری تبدیل کرد تا این پل برای همیشه به عنوان اثری گرانقدر از میراث گذشته حفظ و ثبت گردد.

پل باستانی دزفول در کنار آسیابهای آبی و موزه آب از جمله جاذبه های گردشگری دزفول بوده که در ایام نوروز هزاران مسافر از سراسر کشور از آن دیدن می کنند.648/

گزارش و عکس از : محمد آذرکیش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد