سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از اندیمشک

 

خط و نشان شهرداری اندیمشک برای ادارات دولتی/ سریال پلمپ ادارات دولتی در اندیمشک ادامه دارد

این روزها که طاقت شهرداری اندیمشک از بدهکاری های ادارت این شهرستان طاق شده است با پملپ کردن ادارات بدهکار برای همه خط و نشان کشیده است.
 این روزها که طاقت شهرداری اندیمشک از بدهکاری های ادارت این شهرستان طاق شده است با پملپ کردن ادارات بدهکار برای همه خط و نشان کشیده است

در همین رابطه سرپرست شهرداری اندیمشک گفت:این شهرداری بیش از 54 میلیارد ریال مطالبات معوقه از ادارات مختلف شهرستان دارد.

ˈماشالله شکیباˈ اظهار داشت:این مطالبات از بانک ملی شعبه آذرمهر ، بانک ملی شعبه بازار ، شرکت نفت، شرکت بوتان گاز،محیط زیست، و شرکت تراورس بتنی می باشد.

وی افزود:بخشی دیگر از این مطالبات مربوط به تعاونی مصرف راه آهن،تعاونی مصرف کارکنان راه آهن،راه آهن زاگرس،بیمارستان امام علی (ع) ،فنی و حرفه ای ،ترمینال نظامی و ایستگاه برق می باشد که تاکنون وصول نشده است.

شکیبا بدهی این شهرداری به پیمانکاران ،کارکنان و سایر ارگان ها را افزون بر 190 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:تلاش جدی برای وصول این مطالبات از سوی شهرداری اندیمشک آغاز شده است.

اولین قربانی اداره پست بود

آغاز این تلاش جدی با پلمپ اداره پست اندیمشک آغاز می شود تا به دلیل بدهی های خود دادستان این حکم را صادر کند

فرماندار اندیمشک  در خصوص علت پلمپ اداره پست این شهرستان گفت:اداره پست حدود یک میلیارد ریال به شهرداری بدهی دارد که به دلیل عدم پرداخت و در پی شکایت شهرداری از این اداره به دستور دادستان پلمپ شد.

خداداد محمدی افزود:از بدهی مذکور حدود سیصد میلیون ریال از سوی اداره پست به شهرداری اندیمشک پرداخت شده است تا در نهایت چند روز بعد اداره پست مجددا آغاز به کار کرد

 حکم تخریب ساختمان بانک ملی شعبه راه آهن را داریم

اما  شهرداری  بیکار ننشست و این بار سراغ  بانک ملی شعبه راه آهن اندیمشک رفت تا به همه نشان دهد برای وصول طلبش با کسی شوخی ندارد

بانک ملی شعبه راه آهن بابت عوارض ساخت و ساز 900 میلیون ریال به شهرداری بدهکار بود و  تا آن روز اقدامی برای پرداخت بدهی های خود نکرده بود

حتی ˈماشاءاله شکیباˈ سرپرست شهرداری اندیمشک از تخریب این ساختنان خبر داد و گفت:شهرداری اندیمشک پیش از این حکم تخریب ساختمان بانک ملی شعبه راه آهن را از مراجع قضایی گرفته بود.

بانک ملی شعبه راه آهن اندیمشک پس از چند ساعت پلمپ از سوی شهرداری با دخالت فرماندار مجددا بازگشایی شد.

به دنبال پلمپ این شعبه ، با نصب پارچه نوشته ای مبنی بر عدم تفاهم شهرداری و ناحیه راه آهن مبنی بر پرداخت عوارض ساختمانی از مشتریان بانک در خواست شده بود امور بانکی خود را از طریق سایر شعب بانک ملی در اندیمشک پیگیری کنند.

 و حالا  شرکت تعاونی کارکنان راه آهن ...


اما قصه به اینجا ختم نشد و همین امروز صبح شهرداری اندیمشک ، شرکت تعاونی کارکنان راه آهن هم  را پلمپ کرد

سرپرست شهرداری اندیمشک در این رابطه اظهار کرد:این شرکت تعاونی افزون بر 5/4 میلیارد ریال بابت ساخت و ساز به شهرداری بدهکار است.

ˈماشالله شکیباˈ تصریح کرد::این شهرداری بیش از 54 میلیارد ریال از ادارت مختلف اندیمشک طلبکار می باشد که در صورت دریافت این مبلغ بخشی از مشکلات شهرداری اندیمشک که با بحران مالی و بدهی 190 میلیاردی مواجه است مرتفع خواهد شد.

به گفته وی این بدهی ها مربوط به عوارض ساخت و ساز است که برخی ادارات علیرغم تذکرات جدی شهرداری آن را پرداخت نکرده اند.

یک خبر تاسف آور

 

پای آوارگان سد گتوندبه طنز خنده بازار هم باز شد 

برنامه طنز خنده بازار که بیان کننده مسائل اجتماعی و روز جامعه می باشد در برنامه دیشب خود مورخه ۲۸/۰۷/۹۲ به بیان مشکلات ناشی از احداث سد گتوند به صورتی طنز پرداخت .

.

به گزارش نذیرنیوز به نقل از  لالی نیوز در این برنامه موضوع به زیر آب رفتن روستاهای حاشیه سد گتوند ، شوری آب پشت سد با بیانی سرگرم کننده مطرح و اهمیت این مسئله و معضلی که گریبانگیر بخش زیادی از روستاهای شهرستان لالی و مسجدسلیمان بوده بیش از پیش آشکار شد تا شاید نگاه ها به مردم این مناطق کمی مسئولانه تر و دلسوزانه تر صورت گیرد .

از مهمترین مسائلی که در این طنز چند دقیقه ای برجسته می نمود موضوعاتی همچون غرق شدن زمین های کشاورزی روستائیان واقع در پشت این سد و به تبع آن بیکاری مردم این روستاها ، خرید زمین های روستائیان با بهایی بسیار پایین از سوی مسئولان سد ، شوری آب رودخانه پشت سد ( کارون ) و مشکلات ایجاد شده در بخش کشاورزی بود .

گفتنی است سد گتوند که چندین سال از افتتاح آن می گذرد با به زیر آب بردن روستاهای زیادی در شهرستان های لالی و مسجد سلیمان و مجاورت با معدن بزرگی از کوه های نمک از چندین سال قبل همواره اعتراضات و حرف و حدیث های فراوانی ( در بین مردم و کارشناسان محیطی ) را به دنبال خود دیده است که نه تنها به آن ها وقعی نهاده نشد بلکه با هزینه های بیشتری تمام تلاش ها در احداث این پروژه بزرگ بالاخره اجرایی شد .

یک خبر از آبادان

 

تکذیب خبر قتل 15 کودک و نوجوان در آبادان
اجتماعی  15:38:26 1392/07/30

927-19114-5 کد خبر
 

در پی انتشار اخباری مبنی بر قتل و خوردن 15 کودک توسط یک متهم به قتل در آبادان این موضوع توسط معاون اجتماعی پلیس‌آگاهی تکذیب شد.

سرهنگ اندرز چمنی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد انتشار خبری مبنی بر قتل و خوردن گوشت 15 کودک و نوجوان که یک مرد مدعی این عمل بوده است، گفت: پلیس آگاهی ناجا این خبر را تایید نمی‌کند.

وی در مورد اظهارات این متهم نیز گفت: سلامت روان این مرد باید بررسی شود.

اخبار کشاورزی خوزستان

 

رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستانی گفت: دلالان همزمان با برداشت برنج وارد بازار شده و با خریداری این محصول با قیمت‌های پایین اقدام به غارت برنجکاران خوزستانی کرده‌اند.

مسعود اسدی عنوان‌کرد: هم اکنون برداشت شلتوک از سطح 100 هزار هکتار، هکتار اراضی زیر کشت آغاز شده که عمده این محصول رقم عنبر نجفی است.

وی افزود: طبق آنالیزهای انجام شده ارزش نهایی هر کیلوگرم شلتوک رقم عنبر نجفی 3300 تومان است، در حالی که واحدهای برنجکوبی این محصول را با قیمت 1000 تومان تا 1200 تومان از برنجکاران خریداری می‌کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستانی بیان‌کرد: متأسفانه واحدهای برنجکوبی و برخی تجار دلال جهت پایین نگه داشتن قیمت شالی با هم تبانی کرده‌اند و این محصول را با قیمت پایین از برنجکار خریداری می‌کنند. این اقدام فاجعه و ضرر بزرگی برای بخش کشاورزی است و چنانچه از این تخلفات جلوگیری نشود قطعاً کشاورزان دچار خسارات شدیدی خواهند شد.

اسدی بیان‌کرد: علت موفقیت این افراد سودجو این است که کشاورز پس از پایان برداشت باید بلافاصله محصول خود را به واحدهای شالی‌کوبی تحویل دهد، زیرا شالی را نمی‌توان به مدت طولانی نگه داشت زیرا فاسد می‌شود. بنابراین دلالان چون متوجه شدند که برنجکاران ناچارند برنج را به محض برداشت به واحدهای شالی کوبی تحویل دهند و از این فرصت سوء استفاده کردند.

وی اظهارکرد: در شرایط فعلی 2 راهکار برای حل این بحران وجود دارد. استانداری و سازمان جهاد کشاورزی باید وارد عمل شود. همچنین از سازمان تعاون روستایی انتظار داریم هرچه سریعتر به خریداری برنج با نرخ مصوب اقدام کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان اهواز خاطرنشان‌کرد: از طرفی سازمان امور مالیاتی نیز باید وارد این جریان شود و نباید نسبت به دلالان سودجود که سودهای هنگفتی را از طریق خریداری برنج به‌جیب می‌زنند بی‌تفاوت باشند.

اسدی ادامه‌داد: از سازمان امور مالیاتی استان انتظار داریم با اطلاعاتی که از میزان تولید و عرضه برنج در اختیار آن‌ها می‌گذاریم از دلالان برنج مالیات اخذ کند.

وی یادآورشد: از سوی دیگر برخی از واحدهای برنجکوبی پروانه کسب ندارند و طبق قانون باید پلمپ شوند اما متأسفانه اقدامی جهت جلوگیری از فعالیت این واحدها نمی‌شود. این اقدام غیرقانون واحدهای برنجکوبی و دلالان تجارت نیست، بلکه سرقت آشکار از کشاورزان است.  

اخبار مرکز استان (اهواز)

 

عبدالحسن مقتدایی امروز در نخستین روز کاری خود به عنوان استاندار خوزستان، طی بازدید از شهرستان کارون در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما زمانی می توانیم در مدیریت استانی مانند خوزستان موفق باشیم که در کنار اجرای برنامه پنج ساله و برنامه های ویژه ای که برای استان دیده شده است، از امکانات و سرمایه های موجود و سازمان های متولی استفاده کرده و طرح های فوری برای توسعه همه جانبه خوزستان برنامه ریزی و اجرا کنیم.

وی افزود: هنر ما باید در اجرای اینگونه طرح های فوریتی در جهت توسعه استان باشد. نگاه ما به آینده این است که بتوانیم به فراخور نیازهای استان اصلاحاتی در بودجه انجام دهیم.
استاندار خوزستان بیان کرد: استان خوزستان همه چیز دارد و باید بتوان با مدیریتی صحیح از امکانات و ظرفیت های موجود در استان استفاده کرد.
وی از خیابان های شهر کوت عبدالله بازدید و همچنین با امام جمعه و فرماندار این شهرستان نیز دیدار کرد و در جریان روند اجرای پروژه ها در این شهرستان قرار گرفت. مقتدایی همچنین صبح امروز به صورت سرزده از منطقه حصیرآباد اهواز بازدید کرده است.

اخبار سیاسی روز خوزستان

 

وزیر کشور:
خوزستان پر خیر و برکت است و به راحتی می توان سرمایه گذار خارجی را وارد استان کرد. برای جذب سرمایه گذار باید چهره استان را زیبا و دلفریب و امنیت استان را بالا نشان دهیم تا سرمایه گذار وارد استان شود. خوزستان می تواند معین چهار استان شود
وزیر کشور با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت ها در توسعه خوزستان، گفت: موضوع توسعه استان خوزستان را به عنوان یک پروژه ویژه دنبال می کنیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان اظهار کرد: زمانی که دولت ها تغییر می کنند، رویکردها و نگاه ها مبتنی بر آراء مردم می شود و مردم نیز متناسب با آن جهت گیری، انتظار تغییر دارند؛ ولی این تغییر نشان از ضعف مدیران نیست، بلکه ناشی از تفاوت در نوع نگاه است.


وی با اشاره به مدیریت 6 ساله حجازی در استان خوزستان، افزود: از تلاش های آقای حجازی در بیش از 6 سال فعالیت در خوزستان تشکر می کنیم. قرار بر این بود که از ایشان در استانی دیگر به عنوان استاندار استفاده کنیم و در صحبت هایی نیز که در گذشته با هم داشته ایم به ایشان تاکید کردم که در مجموعه وزارت کشور بمانند، ولی ایشان صادقانه گفت که قصد خروج از استان را ندارد و امیدواریم در مجموعه دانشگاهی موفق باشد. در جریان تعیین استاندار جدید خوزستان نیز تلاش ها و مشورت های بسیاری صورت گرفت و در این زمینه بسیاری از نمایندگان و همچنین آیت الله موسوی جزایری بسیار کمک کردند و پس از مطرح شدن گزینه های متعدد، بر روی آقای مقتدایی اجماع حاصل شد. آقای مقتدایی نیز در ابتدا از پذیرش این مسئولیت پرهیز داشت و سرانجام پس از اصرار فراوان، قبول مسئولیت کرد. اعضای ستاد دکتر روحانی در استان خوزستان نیز در این زمینه و در روند انتخاب استاندار جدید بسیار کمک کردند.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم رعایت اعتدال در همه امور، تصریح کرد: اعتدال در همه حوزه ها، از جمله اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی و دیگر حوزه ها، یک خط مشی و روش است و عقل و شرع و دل و فطرت نیز اعتدال را قبول دارند. امر پسندیده اعتدال را باید با جدیت در دولت عملیاتی کنیم و با توجه به اینکه در گذشته از عصبانیت ها و خشونت ها لطمه خورده ایم، اکنون باید تلاش کنیم که اعتدال در کشور نهادینه شود. استاندار جدید خوزستان نیز قطعا بر مساله اعتدال در استان تاکید خواهد داشت و شخص استاندار مظهر اعتدال در استان است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: استاندار جدید خوزستان باید با مشی و منش اعتدال، نیروهایی باسابقه و پاکدست و پاکدامن را برای استان انتخاب کند و در روند انتخاب نیز حزب و گروه سیاسی واقعا مهم نیست، مهم این است که افرادی که در راس مدیریت اجرایی استان خوزستان قرار می گیرند، افرادی دلسوز و پاکدست باشند. البته اصل به جابه جایی مدیران نیست، بلکه ارزیابی خواهد شد و افرادی که ویژگی های لازم را دارند به کار گرفته می شوند.

وی اظهار کرد: مردم ولی نعمت ما هستند و باید در عمل از مردم قدردانی کنیم؛ بهترین نوع قدردانی از مردم نیز این است که آنها را در همه امور مشارکت دهیم. مسئولان باید به صورت جدی به مردم مراجعه کنند و از آنها کمک بخواهند.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم رعایت قانون در همه سطوح، گفت: نزدیک ترین و بهترین مسیر برای اجرای عدالت، قانون است و قانون معیار و میزان حرکت ماست. همه افراد جامعه باید در پناه قانون احساس امنیت و عدالت داشته باشند و هیچ کس نباید در کشور احساس تبعیض کند.

وزیر کشور افزود: از دهه 40 تاکنون عادت کرده ایم که در کشور بر مبنای اقتصاد نفتی زندگی کنیم؛ در سال های بعد از پیروزی انقلاب نیز نتوانستیم از نفت مستقل شویم. در حال حاضر شرایطی بر کشور حاکم شده که در صورت تدام این شرایط، ولو به رفع تحریم ها، در حوزه منابع مالی گشایشی جدی ایجاد نمی شود. در حوزه اقتصادی شاید سهولتی در تبادل کالا ایجاد شود، ولی رفع تحریم ها نیز گشایشی در منابع مالی ایجاد نمی کند. بسترها و ظرفیت ها در استان بسیار خوب است و با اقداماتی که در این استان انجام شده، از دل خاکستر جنگ موفقیت های بسیاری روییده است.

وی تاکید کرد: منابع موجود در استان باید در سه حوزه تقویت شوند؛ نخست تجهیز منابع است. در حال حاضر گردش مالی خوزستان بیش از 12 هزار میلیارد تومان است و سهم استان از یارانه ها نیز بیش از 2500 میلیارد تومان است. باید تلاش شود که این رقم سهم یارانه وارد چرخه اقتصادی استان شود. طبیعی است که اگر تضمین کنیم که به جای سود بانکی 20 درصد، سود 30 درصد می دهیم به شرطی که مردم در بخش صنعت سرمایه گذاری کنند، قطعا همه موافق خواهند بود.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی در استان خوزستان، گفت: استان خوزستان پر خیر و برکت است و به راحتی می توان سرمایه گذار خارجی را وارد استان کرد. برای جذب سرمایه گذار باید چهره استان را زیبا و دلفریب و امنیت استان را بالا نشان دهیم تا سرمایه گذار وارد استان شود. خوزستان می تواند معین چهار استان شود.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری افزود: رهبری در این دیدار از استان خوزستان پرسیدند و بنده به ایشان اطمینان دادم که در انتخاب استاندار جدید مشورت های لازم انجام شده است و احساس کردم که ایشان آرامش پیدا کردند. استان خوزستان از جمله استان های مدنظر وزارت کشور است و توسعه استان خوزستان را به عنوان یک پروژه ویژه دنبال می کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه خوزستان موتور محرکه کشور است، تصریح کرد: این استان 1500 میلیارد تومان تعهد مالیات دارد که می توان این میزان را به 3 هزار میلیارد تومان نیز رساند، به شرط اینکه به همین میزان نیز دولت در این استان هزینه کند.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف در کشور، گفت: در حال حاضر در حوزه مصرف زیاده روی داریم و باید در همه امور نهضتی در استان پیاده شود و تصمیم بگیریم که میزان مصرف 20 درصد کاهش یابد. همچنین باید در بحث افزایش بهره وری نیز خود را تقویت کنیم، زیرا در این حوزه به شدت ضعیف هستیم. در حال حاضر قیمت تمام شده پروژه های ما بسیار زیاد است و زمان انجام پروژه ها نیز دو برابر استاندارد است، این در حالی است که کیفیت محصول پایین است.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت سیاسی افزود: وزارت کشور و استانداری، حزب یا گروه سیاسی نیستند؛ تاکید در این مجموعه بر مردم است و اکنون نیز که استانداری جدید مدیریت استان را بر عهده گرفته است و مدیری است که فرزند همین استان است همه باید کمک کنیم که با ثبات قدم و استواری بتواند کار کند و این تعامل، موجب هم افزایی شود.
مرجع / ایسنا
 
 
در حال حاضر 23 درصد صنایع کشور، یعنی چیزی در حدود یک چهارم صنایع کشور، در استان خوزستان است؛ با وجود همه این فرصت ها، هنوز هم آسیب هایی در استان وجود دارد و با توجه به سرمایه ها و فرصت هایی که در استان وجود دارد انشاالله بر مشکلات پیروز شویم
نماینده ولی فقیه در خوزستان با تاکید بر لزوم توجه به احیاء استان خوزستان و استفاده از ظرفیت های موجود در استان، گفت: همه باید به استاندار جدید کمک کنیم تا با استفاده از ظرفیت ها و فرصت ها، بر مشکلات غلبه کنیم.

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان  ضمن تبریک دهه ولایت، اظهار کرد: این جلسه برای تقدیر و تشکر از مسئولی خدمتگذار برپا شده که در طول سالیانی که در استان خوزستان مسئولیت را بر عهده داشته، مجدانه تلاش کرده است.


وی با تشکر از تلاش های استاندار پیشین استان خوزستان، افزود: دکتر حجازی در بیش از 6 سال که مسئولیت مدیریت ارشد استان را بر عهده داشت، در زمینه های مختلف تلاش هایی شبانه روزی داشت و در بسیاری مواقع تا پاسی از شب به دنبال حل مسایل و مشکلات بود و جلسات کاری پی در پی و طاقت فرسایی را برای حل مشکلات اداره می کرد؛ الحمدالله تلاش های ایشان در این سال ها نتایج بسیاری را نیز به دنبال داشته و به عنوان نمونه، تعداد زیادی شهرستان در این سال ها در استان مصوب شد که بسیاری از آنها نیز جزء مناطق محروم استان بودند. این مناطق پیش از این از امکانات بهره کافی را نبرده بودند و در نتیجه شهرستان شدن، امکانات خوبی در اختیار این مناطق قرار گرفت.

آیت الله موسوی جزایری تصریح کرد: دکتر حجازی عنایت ویژه ای به مسایل فرهنگی و دینی داشت و بسیاری از مسایل بدون اینکه از سوی بنده و یا دیگر روحانیون مطرح شود و یا برای اجرای کاری اصرار شود، از سوی ایشان مجدانه پیگیری می شدند. از جمله کارهایی که در این سال ها به خوبی در استان انجام شد، تاسیس مصلای بزرگ شهر اهواز است که بعد از تهران و تبریز، بزرگترین مصلای کشور محسوب می شود و آقای حجازی در این زمینه بسیار تلاش کرد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اقداماتی که در بخش توسعه و تاسیس حوزه های علمیه انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این بخش در سال های گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و در حال حاضر حوزه های علمیه استان و به ویژه حوزه علمیه اهواز در سطح کشور به عنوان الگو مطرح هستند. روزی که تاسیس حوزه علمیه در استان آغاز شد، تنها 20 طلبه در این حوزه ها وجود داشت و در حال حاضر بیش از 5 هزار طلبه و همچنین بیش از 5 هزار طلبه خواهر در حوزه های استان مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به موقعیت ویژه استان خوزستان، ادامه داد: استان خوزستان از چند جهت قطب است؛ از نظر آب و برق، تولیدات نفتی، بنادر و کشاورزی و بسیاری موارد دیگر، خوزستان ظرفیت های بسیاری دارد و در کشور به عنوان قطب مطرح است. در بحث آب نیز امیدواریم اتفاقات بدی برای استان پیش نیاید. مقام معظم رهبری در سفری که در سال 75 به استان داشتند، طرحی را در بخش کشاورزی مطرح فرمودند که این طرح 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی را در بر می گیرد و با وجود اینکه این طرح هنوز تکمیل نشده، خوزستان در بخش کشاورزی قطب کشور است.

آیت الله موسوی جزایری گفت: در حال حاضر 23 درصد صنایع کشور، یعنی چیزی در حدود یک چهارم صنایع کشور، در استان خوزستان است؛ با وجود همه این فرصت ها، هنوز هم آسیب هایی در استان وجود دارد و با توجه به سرمایه ها و فرصت هایی که در استان وجود دارد انشاالله بر مشکلات پیروز شویم. ولو با نرمش قهرمانانه و یا دیپلماسی اسلامی بتوانیم کمک هایی را از دیگران بگیریم، ولی اعتماد و امیدمان باید به خدا باشد و خود تلاش کنیم. اگر امکانات و فرصت های موجود در استان های کشور یکی یکی فعال شوند، مجموعه کشور فعال خواهد شد.

وی با اشاره به انتخاب عبدالحسن مقتدایی به عنوان استاندار جدید خوزستان، افزود: دکتر حجازی در 6 سال گذشته زحمات طاقت فرسایی را متحمل شد و قطعا وی اکنون خوشحال است که آقای مقتدایی برای خوزستان انتخاب شده است؛ استاندار جدید نیز باید از توانمندی های آقای حجازی به عنوان دایره المعارفی از استان خوزستان استفاده کند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تاکید بر اینکه احیاء خوزستان، احیاء کشور است، اظهار کرد: حل مشکلات، کار شبانه روزی و تدبیر نیاز دارد و انشاالله همه به استاندار جدید کمک کنیم.

در این جلسه که جمع زیادی از مدیران ارشد استان، فرماندهان نظامی و انتظامی، روحانیون و دانشگاهیان حضور داشتند، حکم استاندار جدید خوزستان از سوی وزیر کشور به عبدالحسن مقتدایی اهدا و از زحمات بیش از 6 ساله سیدجعفر حجازی تقدیر شد.
مرجع / ایسنا
 
 
عبدالحسن مقتدایی؛ استاندار خوزستان:
انتقال آب یک مساله اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و لازم است کارشناسی شود و باید مواظب باشیم و نگذاریم که این مسئله امنیتی شود / قرار نیست اگر کسی در نقطه ای از این کشور مسئولیتی را بر عهده گرفت تنها به نفع منطقه خودش تصمیم بگیرد. اقوامی که از شمال تا جنوب استان با زبان ها و قومیت های مختلف در کنار کارون زندگی می کنند، تاکنون کوچکترین تعارضی با هم نداشته اند و این انسجام و وحدت در کنار کارون ایجاد شده است

استاندار جدید خوزستان با انتقاد از طرح انتقال آب از سرچشمه های کارون، گفت: انتقال آب یک مساله اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و لازم است کارشناسی شود و باید مواظب باشیم و نگذاریم که این مسئله امنیتی شود.

عبدالحسن مقتدایی در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم انجام کار عمرانی در استان خوزستان، اظهار کرد: علاقمندی بنده به کار عمرانی است، زیرا اگر کار عمرانی خوب در استان انجام شود، معضلات دیگر مانند اشتغال، ازدواج، مسایل مالی و دیگر مشکلات نیز حل می شوند و استان رونق می گیرد.


وی افزود: در سال های گذشته کارهای بسیاری در مناطق محروم و دورافتاده استان انجام شده و از این به بعد نیز پروژه ها پیگیری خواهند شد. دولت جدیدی که بر سر کار می آید، باید به کارهایی که در گذشته انجام شده چیزی بیفزاید و اگر مجموعه ای وقت خود را صرف انتقاد از عملکرد گذشته کند، یعنی ضعف هایی دارد. نباید وقت خود را هدر بدهیم و از ضعف های گذشته انتقاد کنیم، بلکه باید از قدرت خود بگوییم.

مقتدایی با تشکر از زحمات استاندار پیشین استان، تصریح کرد: درون استان تصمیم گیری بر عهده شورای برنامه ریزی و شخص استاندار است. تجربه قبلی مدیریت من نشان می دهد که من اختیاراتم را هیچ کس به اشتراک نگذاشته ام و با کسی به اشتراک هم نگذاشته ام و از اختیاراتم در مقابل مسئولیتی که داشتم نهایت استفاده را کردم. خوزستان استانی دارای تنوع افکار و قومیت است که البته این تنوع فرصت است، نه تهدید. بهترین جلوه سمفونی وحدت را می توان در طول هزار کیلومتری کارون مشاهده کرد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: جماعتی که در اطراف رودخانه کارون، از شمال تا جنوب خوزستان دور هم جمع شده اند، در طول تاریخ فرهنگی منسجم و بدون انقطاع داشته اند. متاسفانه در برخی موارد در برنامه نویسی و تهیه اسناد اشکال هایی وارد است و تعارضاتی را شاهدیم. به عنوان مثال زمانی که بحث سدسازی بر روی رودخانه کارون مطرح می شود و 4 سد و 6 نیروگاه را با آن همه هزینه احداث می کنیم، باید به فکر آب لازم برای کشاورزی باشیم. اجرای طرح 800 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان به آب نیاز دارد و در این شرایط آیا برداشت آب از سرچشمه های کارون تعارض در سرمایه گذاری نیست؟

وی با بیان اینکه با برداشت آب از سرچشمه های کارون قطعا این 6 نیروگاهی که در خوزستان ساخته شده از چرخه خارج می شوند، ادامه داد: قرار نیست اگر کسی در نقطه ای از این کشور مسئولیتی را بر عهده گرفت تنها به نفع منطقه خودش تصمیم بگیرد. موضوع انتقال آب از سرچشمه های کارون موضوعی اجتماعی و اقتصادی است. اقوامی که از شمال تا جنوب استان با زبان ها و قومیت های مختلف در کنار کارون زندگی می کنند، تاکنون کوچکترین تعارضی با هم نداشته اند و این انسجام و وحدت در کنار کارون ایجاد شده است؛ اگر کارون از سرچشمه خشک شد، بسیاری از روستاها آسیب می بینند و پایین دست رودخانه نیز از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه می شود.

مقتدایی گفت: در گذشته قرار بر این بود که در سال 256 مترمکعب آب از سرچشمه کارون برداشته شود؛ سپس با تغییرات سیاسی که در مرکز انجام شد، قرار شد که این میزان به یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب برسد و بعد این طرح مدتی متوقف شد. اکنون شواهد نشان می دهد که تونلی که در حال احداث است، برای همین میزان بیش از یک میلیارد است و توصیه می کنیم آقایان این طرح را کارشناسی کنند.

وی تاکید کرد: موضوع انتقال آب کارون موضوعی اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و باید کارشناسی شود و باید مواظب باشیم و نگذاریم که این مسئله امنیتی شود.

به گزارش ایسنا، استاندار جدید خوزستان در ادامه با اشاره به مسئولیت خود در استان خوزستان در سال های 77 تا 80، خود را "مقتدایی ورژن 2" نامید و افزود: همه باید در کنار هم تلاش کنیم تا فرصت خدمت از دست نرود و وقت خود را تنها با جلسات هدر ندهیم.

اخبار استانداری خوزستان

 

جلسه تودیع سید جعفر حجازی، استاندار سابق خوزستان و معارفه عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور برگزار شد
خوزنیوز: جلسه معارفه استاندار جدید خوزستان عصر امروز در استانداری خوزستان برگزار شد.

جلسه تودیع سید جعفر حجازی، استاندار سابق خوزستان و معارفه عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور برگزار شد.

استاندار خوزستان معارفه شد / حجازی بالاخره سابق شد

استاندار خوزستان معارفه شد / حجازی بالاخره سابق شد

استاندار خوزستان معارفه شد / حجازی بالاخره سابق شد
در این مراسم که با حضور وزیر کشور، نماینده ولی فقیه در استان ، نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استان خوزستان برگزار شد، آیت الله موسوی جزایری، سعدون زاده؛ رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان، سید جعفر حجازی؛ استاندار سابق خوزستان، رحمانی فضلی، وزیر کشور و عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان سخنرانی کردند.

اخبار تکمیلی متغاقبا ارسال خواهد شد.

اخبار روز خوزستان

 

بسیاری از مدیران خوزستان را رسم بر این شده است که در طول دوران مدیریت در راه حفظ منافع مردم، کسوت سکوت اختیار کرده و از بیان هرگونه انتقاد و اعتراض به تصمیماتی که در مرکز گرفته می شود و تاثیرات نامناسبی بر مردم استان دارد، پرهیز می کنند. اما همین که به روزهای پایانی مدیریت می رسند به ناگاه صندوقچه اسرار و انتقادات و ... آنها باز شده و آنچه که سالها مردم خوزستان مایل به شنیدن آنها از دهان آنها بوده اند، ظرف چند روز بیان می شود
خوزنیوز: بسیاری از مدیران خوزستان را رسم بر این شده است که در طول دوران مدیریت در راه حفظ منافع مردم، کسوت سکوت اختیار کرده و از بیان هرگونه انتقاد و اعتراض به تصمیماتی که در مرکز گرفته می شود و تاثیرات نامناسبی بر مردم استان دارد، پرهیز می کنند. اما همین که به روزهای پایانی مدیریت می رسند به ناگاه صندوقچه اسرار و انتقادات و ... آنها باز شده و آنچه که سالها مردم خوزستان مایل به شنیدن آنها از دهان آنها بوده اند، ظرف چند روز بیان می شود.

داستان مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، جدای از بقیه این نوع مدیران نیست. رضانیا این روزها که دیگر وضعیت کارون و انتقال آب نقل هر محفلی در استان شده است و تغییرات مدیریتی در آن سازمان محتمل و بلکه قطعی می نماید، به صحنه می آید و در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا سخنانی بس شجاعانه و کارشناسی می فرماید که شما را به خواندن آنها توصیه می کنیم:


مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر این‌که در جلسات داخلی وزارت نیرو خطرات انتقال آب کارون را گوشزد کرده‌ایم گفت:‌ اگر انتقال آب برای مصارف غیر از شرب باشد اصلا جایز نیست.

علیرضا رضانیا با اشاره به این‌که پیش از این مقداری آب از کارون از طریق تونل‌های کوهرنگ منتقل شده است گفت:‌در حال حاضر نیز بحث‌هایی جدیدی مطرح شده و ما در جلسات داخلی وزارت نیرو خطرات را گوشزد کرده ایم.
 
وی افزود: انتقال آب بیش از حد معمول برای شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سدهایی که در دست اجرا داریم مشکلاتی را ایجاد می‌کند که همه موارد را بیان کرد‌ه‌ایم.
 
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر شرایط خاص رودخانه کارون و بحث کیفیت آب در خوزستان، گفت: در خوزستان نیاز به آب فراوان است چرا که این منطقه از لحاظ آب، خاک و دما شرایط خاصی دارد و مشابه آن در کشور نیست.بنابراین اگر آب برای مصارف غیر شرب بخواهند انتقال دهند قابل قبول نیست.
 
رضایی‌نیا با اشاره به این‌که طرح بهشت‌آباد نیز یکی از طرح‌هایی است که دنبال می‌شود گفت:‌استان اصفهان به شدت دنبال اجرای طرح بهشت‌آباد است و ما در جلسات کارشناسی در مورد آن با وزارت نیرو بحث کرده‌ایم.
 
طرح بهشت‌آباد یکی از طرح‌هایی است که مربوط به انتقال آب از چهار محال و بختیاری به اصفهان است. این طرح بزرگ شامل احداث تونل بهشت‌آباد است که با ظرفیت انتقال سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب، آب را به فلات مرکزی منتقل می‌کند.
 
طرح بهشت‌آباد در نهایت در میان مخالفت کارشناسان، مسئولان، نمایندگان و مهم‌تر از همه افکار عمومی استان‌های خوزستان و چهار محال و بختیاری، در آستانه استیضاح نامجو وزیر نیرو و با فشار مسئولان و نمایندگان استان‌های مرکز کشور، به ویژه اصفهان، در شورای عالی آب تصویب شد.
 
در آن زمان وزارت نیرو اعلام کرد که در هفته دولت در سال ۱۳۹۰ طرح بهشت آباد کلنگ زنی می‌شود در حالی که پروژه مورد انتقاد سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان مدیریت منابع آب ایران بود.
 
هدف اصلی طرح، توسعه کشاورزی است و با اجرای طرح بهشت‌آباد آب صنعت و کشاورزی اصفهان، یزد و کرمان تا ۲۰ سال آینده تامین می‌شود.
 
وی در مورد میزان آبی که از کارون منتقل می‌شود گفت: تاکنون عدد و رقمی مطرح نشده و زیر بار میزان خاصی هم نرفته‌ایم؛ فقط بحث‌های کارشناسی درجلسات به صورت شفاهی و کتبی مطرح شده است.
 
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: مردم خوزستان نیاز به‌ آب دارند و مسئله حیات مردم مطرح است.
 
رضانیا در مورد وضعیت آب کارون نیز ، اظهار کرد: براساس پیش بینی‌ها میزان بارش کمتر از حد نرمال خواهد بود واین مسئله برای ما نگرانی ایجاد کرده است ولی تلاش می کنیم شرایط را مدیریت کنیم.
 
مدت‌ها است که مسئله انتقال آب کارون به زاینده رود برای تامین آب اصفهان، کرمان و یزد مطرح است و این درحالی است که در سال جاری نیز ایران با خشکسالی شدیدتر دست و پنجه نرم می‌کند؛ درحال حاضر نیز خوزستان مخالف و اصفهان در انتظار انتقال آب است.  

اخبار سیاسی روز

 

 

معادلات این روزهای سوریه چه می‌گوید؛
چند عامل اساسی معادلات سوریه را به نفع حکومت بشار اسد تغییر داد. یک اینکه مردم سوریه در برابر کشتار و ترورهای بیرحمانه تروریست‌های سوریه احساس ناامنی کردند و از آینده تحولات سوریه و اینکه سوریه به دست تروریست‌های سوری بیفتد بیمناک شدند. مردم کردستان سوریه در این روند با توجه به دیدگاه منفی که به ترکیه دارند نیز با حکومت بشار اسد همراه شدند.
گروه سیاسی «فردا»؛ اوضاع کنونی سوریه بخوبی نشان می‌دهد که ورق در این کشور برگشته است و ارتش سوریه در بسیاری از مراحل توانسته برتری خود را نسبت به تروریست‌ها نشان دهد. البته مساله مهم در این زمینه چرخش بعضا 180 درجه‌ای ارتش آزاد و برخی از تروریست‌ها نسبت به دشمن اصلی خود یعنی بشار اسد است.

سایت اینترنتی النشره در گزارشی در این رابطه نوشته است: «پس از اینکه حمله نظامی با سکانداری آمریکا به سوریه ناکام ماند و محافل بین‌المللی روی باز به دمشق نشان دادند، معادله‌ها در تمام سطوح تغییر کرد، مخالفان سوری احساس کردند که آخرین فرصت را برای حمله به نظام از دست داده‌اند و بدین ترتیب پایبند به مشارکت در ژنو ۲ شدند، اما تک‌روی‌ها و دودستگی‌ها میان گروه‌های مسلح به حدی رسید که ارتش آزاد، "دولت اسلامی عراق و شام” و جبهه النصره به عنوان دو گروه وابسته به القاعده رو در روی هم ایستادند. افراد آگاه بر این باورند که اختلاف‌ها از رویکرد شخصی این گروه‌ها پا فراتر گذاشته و به تنش در میان کشورهای حامی گروه‌های مخالف انجامیده است.

روزنامه السفیر به نقل از یک منبع ارتش آزاد نوشت: گردان هایی که فرماندهی آن را افسرانی جدا شده از نظام در مناطق قلمون، الغوطه و حمص برعهده دارند در سایه درگیری های بین این گردان ها با گروه های جهادی طی یک سال اخیر تصمیم گرفته اند که در موضع گیری خود علیه نظام بشار اسد تجدید نظر کنند.

گروه های جهادی داعش و جبهه النصره، اعضای این گردان های مسلح را تهدید کرده‌اند در صورتی که به گروه های جهادی ملحق نشوند کشته خواهند شد.

این منبع ارتش آزاد افزود: از سال گذشته دیدارهایی بین ارتش آزاد با یک افسر ارتش سوریه برگزار شده است تا به دور از هر گونه دخالت خارجی به راه حل سوری-سوری دست یابند.

بیش از 600 افسری که از ارتش سوریه جدا شده بودند آمادگی خود را برای راه حل داخلی و تبدیل شدن به پلیس محلی در مناطق مختلف سوریه اعلام کرده اند.

تغییر صحنه نبرد سوریه از جنگ نظامی به میز مذاکرات

با این اوصاف به نظر می‌رسد پیش از برگزاری نشست ‍ژنو مساله سوریه تا حدود زیادی به نفع حکومت بشار اسد حل و فصل شود و سوریه با دست پر وارد مذاکرات ژنو شود.

چند عامل اساسی معادلات سوریه را به نفع حکومت بشار اسد تغییر داد. یک اینکه مردم سوریه در برابر کشتار و ترورهای بیرحمانه تروریست‌های سوریه احساس ناامنی کردند و از آینده تحولات سوریه و اینکه سوریه به دست تروریست‌های سوری بیفتد بیمناک شدند. مردم کردستان سوریه در این روند با توجه به دیدگاه منفی که به ترکیه دارند نیز با حکومت بشار اسد همراه شدند.

اپوزیسیون سوریه که اغلب خارج نشین هستند مانند «برهان غلیون» و «جرج صبرا» در میان مردم سوریه جایگاه خاصی ندارند و به شکلی که مطرح می‌شود در وقایع سوریه تاثیرگذار نیستند. از این نظر سوری‌ها امروز بیشتر از همه به بشار اسد اعتماد دارد و همین اعتماد سبب شده است که در مقابل معارضین و تروریست‌های تکفیری بیاستند.

سیاست ایران در سوریه نیز نقش مهمی در تحولات داخلی این کشور داشته است. استواری ایران در حمایت از حکومت سوریه در برابر تروریست‌های تکفیری به اطمینان خاطر مردم نسبت به حکومت بشار اسد افزوده است. البته معادلات سوریه که به صحنه جدال قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده است امروز ثمره خود را داده و باز هم استرات‍ژی مقاومت توانسته است دشمن غربی را مغلوب کند.

البته به نظر می‌رسد روند معادلات سوریه از صحنه جنگ به میز مذاکره کشیده شود و مذاکرات ژنو نیز به نوعی بازی قدرت دیگری در حیطه نبرد دیپلماتیک است که ایران نیز قطعا یک سر این بازی است و به عنوان یک مهره مطرح در این معادلات به حساب می آید. البته روند دیپلماتیک شدن موضوع سوریه خود یک پیروزی دیگر برای جناح مدافع سوریه است؛ چراکه از اوائل امر این جناح حامی بود که اصرار داشت باید سلاح‌ها را کنار گذاشت و در روند یک راه حل سیاسی مساله سوریه را بررسی کرد. در این روند نیز کافه‌نشینانی چون اپوزیسیون سوریه با توجه به شکست‌هایی که خوردند و از سوی دیگر عدم هماهنگی و یکپارچگی چندان در معادلات دیپلماتیک سوریه نمی گنجند و این حکومت سوریه است که به همراه قدرت‌های منطقه‌ای مثل ایران و روسیه و چین به عنوان قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این بازی در مقابل کشورهای مخالف حکومت سوریه قرار می‌گیرند.

معادلات سوریه درواقع نقشی مستقیمی بر تغییرات منطقه‌ای دارد و در این زمینه باید گفت که خط‌‌کشی‌هایی که پیش از این در خاورمیانه بر اساس منافع امریکا صورت گرفته بود امروز برهم خورده است و ‍ژنو می‌تواند تغییراتی در این خط‌کشی‌های بین المللی ایجاد کند.

خانم کاندالیزا رایس، وزیر سابق امور خارجه آمریکا، در تابستان ۲۰۰۶ در بیروت و در توصیف جنگ ۳۳ روزه اعلام کرد که این ها ناشی از درد زایمان خاورمیانه جدید است و باید این دردها را تحمل کنیم تا خاورمیانه ی جدید زاده شود. حال موجودی که از معادلات سوریه زاده می‌شود نوید بخش یک خاورمیانه جدید ورای تفکرات آمریکا است.

برندگان و بازندگان بین المللی معادلات سوریه

بازندگان:‌

ترکیه:‌ قطعا یکی از بزرگترین شکست خوردگان معادلات سوریه کشور همسایه این کشور ترکیه است. ترک‌ها که حامی دسته اول اخوان المسلمین است نه تنها در سوریه بلکه در مصر از شریک خود رودست خورد و قافیه را در سوریه به ایران و در مصر به عربستان باخت. مردم ترکیه نیز با توجه به اینکه اغلب مردم سوریه علوی هستند و اقدامات دولت اردوغان سبب شد علوی‌های بیشتری در سوریه کشته شوند به مقدار بسیار زیادی در زمینه سیاست خارجی نسبت به اقدامات دولت این کشور معترض هستند و گاها جرقه این اعتراضات در پارک‌ها و معابر عمومی ترکیه زده می‌شود.

عربستان:‌عربستان سعودی و قطر نیز از دو جهت هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ مالی در سوریه شکست خوردند. این موضوع که آل سعود حامی دست اول تروریست‌های تکفیری در سوریه، عراق و سایر نقاط جهان است ضربه غیر قابل جبرانی بر وجهه این کشور وارد ساخته است. عربستان که خود را ام القرای جهان اسلام قلمداد می‌کند. امروز به « مادر ترور» در جهان بدل شده است و همه بر این موضوع که ماشین جوجه کشی تروریست‌های تکفیری توسط عربستان تغذیه می شود، توافق نظر دارند. کشوری که به جای آبادانی به نابودی دستاوردهای کشورهای اسلامی دیگر برای اثبات برتری خود می‌اندیشد.

امریکا:‌ امریکا نیز در معادلات سوریه بیش از هر چیز وجهه خود را باخت. تهدیدات نظامی آمریکا علیه سوریه که با عقب‌نشینی مضحک این کشور همراه شد، درواقع وجهه این کشور را به مقدار بسیار زیادی از بین برد. آمریکایی‌ها پس از این تهدیدات دچار مشکلات داخلی بی‌سابقه‌ای شدند که بعد از شکست مفتضحانه در سوریه ضربه جبران ناپذیری به حیثیت سیاسی و بین المللی این کشور وارد کرد. از این نظر آمریکایی ها امروز دچار بحران داخلی شده‌اند و همین موضوع سبب شده است راضی به حضور ایران برای حل معادلات سوریه در مذاکرات ژنو شوند.

برندگان؛

ایران:‌ ایران اما در این روند با توجه به سیاست راهبردی ثابتی که دارد توانست پس از جنگ 33 و 22 روزه شکست مفتضحانه‌ای را به آمریکایی‌ها و غرب تحمیل کند. شاید این روزها این مساله که پشت هر شکست در خاورمیانه ایرانی‌ها ایستاده اند به عنوان ضرب المثلی در آمریکا تبدیل شده باشد که صحت آن را تا به اینجا در هر قدم اثبات شده است و البته همین موضوع سبب شود که آمریکا بیشتر برای حل مشکلاتش‌ در خاورمیانه به ایران و احیای روابط با آن بیاندیشد.

روسیه و چین:‌ این دو کشور قدرتمند، بخصوص روسیه توانستند در خاورمیانه به هژمونی آمریکا پایان دهند. اتحاد استراتژیک این دو کشور در جریان سوریه و وتو قطعنامه‌ها به طور همزمان در شورای امنیت توسط این دو کشور نوید ایجاد بلوک شرقی جدید در برابر غرب را می‌دهد. شاید بتوان گفت که بحران سوریه یک جنگ جهانی نیابتی بود که بلوک شرق توانسته تا به اینجا شکست سنگینی به طرف مقابل وارد کند. روسیه توانست سوریه را حفظ کند و این موضوع سبب می‌شود که روسیه و پوتین بیشتر به آینده در مقابله با آمریکا امیدوار باشند و دیگر توسط آمریکایی‌ها با عنوان تمسخرآمیز «شاگرد تنبل» خطاب نشوند.

البته باید ادامه معادلات سوریه را بر روی میز مذاکرات ‍ژنو دنبال کرد اما قطعا پیروزی‌هایی که نسیب ملت سوریه و حامیان این کشور در مقابل تروریست‌ها و حامیان آنها شد می‌تواند تاثیر بسزایی در شکل گیری توافقات در این مذاکرات داشته باشد.
 
همه آنچه که باید در مورد بندر بن سلطان بدانید
ایران از عربستان خواسته برای حسن نیت جهت پیشبرد امور، بندر بن سلطان را از سمت رئیس سازمان اطلاعات این کشور بردارد، چرا که وی مسبب همه قتل‌ها، ویرانی‌ها و خون‌هایی است که در منطقه ریخته می‌شود. با توجه به نقش مخرب عربستان در منطقه، شامل مسلح کردن گروه‌های تروریستی در عراق، سوریه و لبنان، حمایت از گروه‌های تروریستی در ایران، لزوم برکناری بندر بن سلطان برای شروعی دوباره در روابط تهران ـ ریاض ضروری به نظر می‌رسد...
سرویس سیاسی«فردا»: "بندر بن سلطان" نامی است که این روزها در صحنه بین الملل خصوصا در حوادث و معادلات منطقه بسیار به گوش می رسد. شاهزاده بن بندر سلطان در واقع پس از مرگ پدرش یعنی «شاهزاده سلطان بن عبد العزیز»، ولی‌عهد و وزیر دفاع اسبق سعودی پس از اینکه سال‌ها به عنوان سفیر عربستان سعودی در واشنگتن انجام وظیفه می‌کرد، دوباره به ریاض بازگشت و مسئولیت ریاست شورای ملی عربستان را برعهده گرفت تا در زمان ایفای نقش خود در این سمت نفوذ امنیتی عربستان را در بسیاری از کشورهای منطقه توسعه دهد.

عربستان سعودی که از جمله فتنه انگیزان و عاملان حوادث جاری در سوریه و حامی اصلی تروریست های مسلح در این کشور است با روی کار آوردن بندر بن سلطان که دارای تجارب بسیار در عملیات های اطلاعاتی و امنیتی و تروریستی می خواست روند جریان سازی در سوریه و حمایت از تروریست های سوری را تشدید کند. از جمله برنامه های دیگر بندر بن سلطان در عرصه سیاست خارجی به حاشیه راندن ایران و تلاش برای کاهش نفوذ کشورمان در منطقه است. اما بندر بن سلطان کیست و چه برنامه ای برای منطقه دارد؟

بندربن سلطان بن عبدالعزیز، در تاریخ دوم مارس ۱۹۴۹ در شهر طائف به ‏دنیا آمد. پدرش سلطان بن عبدالعزیز بود اما اولین تماس وی با پدرش زمانی رخ داد که او هشت ساله بود. انزوای بندر چند سال بعد از آن و در هنگام فوت ملک عبدالعزیز پایان یافت وتصمیم گرفته شد او به همراه مادرش با مادر بزرگ پدری اش، " حصه بن عبدالعزیز" در قصر زندگی کنند. بندر در ۱۹۷۲ میلادی با" حیفا بنت فیصل" ازدواج کرد که او برایش هشت فرزند چهار پسر و چهار دختر بدنیا آورد.
 
بندر برای تحصیلات به کالج نیروی هوایی سلطنتی" کرانول" در انگلستان رفت. او سپس دوره ‏های آموزش تکمیلی را در" پایگاه نیروی هوایی مکسول" و" کالج صنعتی نیروهای مسلح" فرا گرفت.




او به مدت ۱۷ سال در نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی خدمت کرد و به درجه ستوانی نایل شد. او خلبانی کارآزموده است و با هواپیماهای جنگنده مختلفی پرواز کرده است. دوران زندگی نظامی بندر بن سلطان در سال ۱۹۷۷ و پس از آنکه جت وی در هنگام فرود دچار سانحه شد و کمرش تحت عمل جراحی قرار گرفت، پایان یافت. پس از آن بندر از مدرسه مطالعات عالی بین المللی پل نیتز دانشگاه جان هاپکینگز آمریکا فوق لیسانس سیاست عمومی بین المللی گرفت. شایان ذکر است در سال ۲۰۰۱ دانشگاه هاروارد دکترای افتخاری حقوق خود را به بندر بن سلطان اعطاء کرد.

بندر به کشیدن سیگارهای برگ مشهور بوده و معمولا لباس های مارک دار اروپایی پوشیده و به خواندن تاریخ آمریکا و عبارات مصطلح زبان انگلیسی در آمریکا علاقمند است. در واشنگتن بندر مشهور به برگزاری میهمانی ها و نوشیدن الکل بود. در میانه دهه ۹۰ میلادی، بندر بن سلطان برای مدتی از بیماری افسردگی رنج می برد.
 
اموال و دارایی ها

او معمولا با هواپیمای شخصی ایرباس ۳۴۰ خود مسافرت می کند. بندر مالک" گلیمپتون پارک" در آکسفوردشایر است. چند ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بندر به ایالت آسپن رفت جایی که یک عمارت بزرگ با ۳۲ اتاق خواب دارد. او زمین این عمارت را در سال ۱۹۸۹ خرید و در سال ۱۹۹۱ ساختمان آن را ساخت.
 
در ۱۲ جولای ۲۰۰۶ گزارش شد که شاهزاده بندر قصد دارد عمارت ۵۶ هزار متر مربعی خود در آسپن کلرادو را به قیمت ۱۳۵ میلیون دلار بفروشد. این خانه ییلاقی که" حلا رنچ" نامیده می شود از کاخ سفید بزرگتر است و بر فراز یک تپه قرار دارد. در دسامبر ۲۰۰۷ م، گزارش شد ساختمان پذیرایی این عمارت به قیمت ۳۶.۵ میلیون دلار فروخته شده است. دلیل فروختن عمارت اینگونه اعلام شد که بندر به اندازه ای سرگرم امور کاری خود است که نمی تواند از این عمارت استفاده کند.
 
در نهایت بندر باقی مانده این عمارت را به قیمت ۴۹ میلیون دلار به شرکت" استاروود موانتن رنچ" در ژ‍وئن ۲۰۱۲ فروخت. همچنین در سال ۱۹۹۰ م، بندر مقدار نامعلومی اعتبار برای ساخت مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه آکسفورد اهداء کرد.
 
دوران سیاسی

دوران فعالیت‏های دیپلماتیک بندر از سال ۱۹۷۸ آغاز شد. او به عنوان فرستاده شخصی پادشاه عربستان موفق شد تا با لابی در کنگره ایالات متحده امریکا، مجوز فروش جنگنده های F-۱۵ s را بدست بیاورد.

ملک فهد، او را به عنوان فرستاده ویژه خود نزد کارتر رییس جمهور امریکا منصوب کرد و به او اجازه داد تا به صورت مستقل از سفیر عربستان در امریکا فعالیت کند. او در دوران سفارتش در امریکا با پنج رییس جمهور، ده وزیر امور خارجه، یازده مشاور امنیت ملی، شانزده دوره کنگره و مطبوعات امریکایی سروکار داشته است. این امر باعث نفوذ فوق العلاده بندر در امریکا شد. بندر برای نزدیک به سه دهه چهره لابی عربستان سعودی در امریکا بود. در زمان ریاست جمهوری ریگان، پس از آنکه امریکا با یکی از درخواست های خرید تسلیحاتی عربستان مخالفت کرد، او مقدمات انتقال موشک های میان برد با قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را از چین فراهم کرد. این موضوع باعث خشم سازمان اطلاعات مرکزی امریکا- سیا- و وزارت امور خارجه این کشور شد.
 
 
انتصاب به عنوان دبیرکل شورای امنیت ملی عربستان سعودی

در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۰۵ بندر بنا به" دلایل شخصی" از سمت خود به عنوان سفیر عربستان در امریکا استعفا داد. بندر بن سلطان در تاریخ ۱۶ اکتبر سال ۲۰۰۵م از سوی ملک عبدالله به عنوان دبیرکل شورای امنیت ملی عربستان سعودی منصوب شد. این انتصاب تا چهار سال بعد در تاریخ سوم دسامبر ۲۰۰۹ ادامه یافت.

بندر پس از آنکه از سمت سفیری عربستان سعودی در واشنگتن استعفا داد در سال۲۰۰۶ با مقامات امریکایی ملاقات کرد. به عبارت دیگر، بندر در سِمت جدید به ملاقات های خصوصی خود با برخی از مقامات امریکایی ادامه می داد.

در تاریخ ۲۵ ژانویه سال ۲۰۰۷ عربستان سعودی بندر را برای مذاکره درباره بحران لبنان به ایران فرستاد. وی حتی با برخی از رهبران حزب الله که برای مراسم سالانه حج تمتع به مکه دعوت شده بودند، گفتگوهایی داشت.
 
کمک به اسرائیل برای ترور عماد مغنیه 

المنار در گزارشی در سال ۲۰۰۶ خبری از دیدار محرمانه بین ایهود اولمرت نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی و بندر بن سلطان آل سعود، سفیر سابق عربستان در واشنگتن در هتلی در بخش غربی قدس فاش کرده بود که این دیدار در اوج حملات اسراییل به خاک لبنان و مبارزات حزب الله صورت گرفت.

در این دیدار بندر بن سلطان به اولمرت پیشنهاد داده بود هر چقدر پول برای تأمین هزینه جنگ علیه حزب الله می خواهد می دهد اما جنگ علیه حزب الله را تا سرنگونی این حزب مقاومت متوقف نکند.
 


بندر بن سلطان پس از آن سرزمین های اشغالی را ترک کرد تا ماموریتی را که اسراییل برعهده وی گذاشته بود آغاز کند و این ماموریت جمع آوری اطلاعات درباره فرمانده نظامی حزب الله با نام عماد مغنیه بود. بندر بن سلطان عناصری سعودی و غیرسعودی و همچنین شبه نظامیان وابسته به سعد الحریری، رهبر جریان المستقبل و" سمیر جعجع" ، رهبر حزب نیروهای لبنانی موسوم به فالانژیست ها را به خدمت گرفته بود و اسراییل را در جریان اطلاعات درباره عماد مغنیه قرار می داد؛ اطلاعاتی که به اسراییل در ترور مغنیه در خاک سوریه کمک شایانی کرد.
 
اعترافات بندر بن سلطان از پشت پرده ترور مغنیه و رفیق حریری

امیر بندر بن سلطان که بطور ناشناس وارد فرودگاه دمشق شده و در آنجا بازداشت شده بود، اعتراف کرد که عربستان، عامل ترور مغنیه بوده و عاملان ترور حریری را می شناسد و هم اکنون وی درصدد براندازی نظام بشار اسد است.

در دمشق از شاهزاده و همراهانش بازجویی به عمل می آید و برای اینکه بعدها امکان نفی اعترافات وجود نداشته باشد، بشکل صوتی و تصویری اعترافات ضبط می شود. اعترافات پرده از اسرار روابط امریکا و عربستان درباره لبنان و دادگاه بین المللی و ترور حریری به صورت مشروح و به همراه نام ها و تاریخ ها بود.
 
بندر در اعترافات خود به موارد بسیاری درباره ترور رفیق حریری و اینکه چه کسانی و چه سرویس ها و سازمان هایی در پس از این حادثه قرار داشتند و توافقنامه های امنیتی میان چهار سرویس اطلاعاتی و امنیتی و سیا درباره براندازی نظام اسد و دستیابی به توافق با معارضان سوری و فراتر از آن تجیهز معارضان سوری و انواع سلاح ها و ایجاد آشوب و بلوا و فتنه و کشتن غیرنظامیان سوری و کمک مالی و تسلیحاتی امریکایی ها و برخی از سرویس های امنیتی به معارضان اشاره کرده بود.
 
توافقات بین دمشق و ریاض

پس از مطلع شدن ، ریاض از دمشق می خواهد که بازجویی از بندر بن سلطان و اعترافات وی منتشر و اشاره ای به عربستان و متحدانش در قضیه ترور عماد مغنیه و دیگر موارد نشود.
 
ریاض نیز در مقابل متعهد می شد، انگشت اتهام به سوی دمشق برداشته و عرصه لبنان به دمشق سپرده شود تا سوریه هرگونه صلاح بداند با آن برخورد کند و زمینه را بر ای تشکیل دولت وحدت ملی لبنان با شرایط مورد نظر حزب الله فراهم کند. چند هفته نگذشت که پادشاه عربستان در سفری دو روزه و رسمی به دمشق می رود و درپی آن دولت لبنان تشکیل شده و روابط سوریه و لبنان به حالت عادی بازمی گردد.
 
 مهره رژیم صهیونیستی

عربستان همسو با سیاست های غرب سعی کرده به عادی سازی روند سازش با رژیم صهیونیستی بپردازد و به رغم شعار حمایت از آرمان فلسطین، حقوق مسلم ملت فلسطین را نایده بگیرد. مناسبات پنهانی آل سعود و مقامات اسراییلی که از دیرباز ورد زبان ها بوده با نقش آفرینی بندر بن سلطان رنگ و بویی دیگر گرفت. 

بندر در راضی کردن سریع عربستان برای موافقت با شرکت در مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی نقش اساسی داشته است. وی زمینه را برای ورود به مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی که گام اول در عادی سازی روابط بین عربستان و اسرائیل محسوب می شود را فراهم کرده است. به عنوان مثال در کنفرانس مادرید که برای بررسی و در صورت امکان خاموش کردن آتش انتفاضه اول فلسطین منعقد شد، به رغم اینکه عربستان قرار نبود حاضر شود و تصمیم بر این بود که عبدالله بشاره، نماینده شورای همکاری خلیج فارس در آن شرکت کند، بندر به نمایندگی از عربستان حاضر شد. حضور بندر در این نشست همه اعضای شرکت کننده از جمله رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد.
 
ارتباط بندر با انگلیس

بندر در پیشبرد مذاکرات قرارداد تسلیحاتی "یمامه” انگلیس با عربستان سعودی در سال ۱۹۸۵ کمک بسیاری کرد. قرارداد ۸۰ میلیارد دلاری یمامه انگلیس شامل فروش بیش از ۱۰۰ کلاهک هسته ای انگلیس به عربستان می شود.

انگلیس پس از امضای قرارداد برای دلالی در این قرارداد، مبلغ ۲ میلیارد دلار به حساب سفارت عربستان سعودی واریز کرد که البته بندر مبالغ واریزی انگلیس را برای استفاده های شخصی به کار برد.
 
بندر طراح و مجری اقدامات تروریستی منطقه
 
از سال ۲۰۰۵ به بعد می توان بندر بن سلطان را مجری تمامی طرح های تروریستی در منطقه دانست که زیر نظر ریاض دنبال شده است، اغراق نیست اگر بگوییم که تمامی گروه های تروریست سلفی در منطقه تحت اشراف مستقیم وی فعالیت می کنند. گفته می شود وی حتی انتصاب های مختلف در سازمان هایی نظیر القاعده را نیز مستقیما بر عهده دارد.
 
بندر نماینده دولت وهابی عربستان

" انیس نقاش" تحلیلگر مسایل منطقه، اختلاف افکنی میان شیعه و سنی را یکی از مهم ترین اولویت های بندر در حمایت از گروهک های تروریستی در منطقه دانست و تاکید کرد که وی به نمایندگی از دولت وهابی عربستان سعی دارد تا ریشه های مقاومت شیعی را خشکانده و مانع از گسترش نفوذ مقاومت منطقه در این کشور شود.
 
بندر بن سلطان و مقابله با موج بیداری اسلامی

با آغاز موج بیداری اسلامی در کشورهای عربی و به خطر افتادن منافع و موجودیت حاکمیت ریاض در سایه انقلاب های عربی، بندر به عنوان مهره اصلی مقابله با این موج مردمی انتخاب شد، وی فعالیت های گسترده ای را در راه مقابله با این روند دنبال کرد و البته در این راستا مانند سایر رویکردهای قبل به صورت کامل سناریوهای غرب را در تحولات منطقه دنبال می کرد، عمده دخالت های عربستان سعودی در موج انقلاب های مردمی بویژه در مصر، یمن و بحرین و همچنین دست داشتن این کشور در بروز ناآرامی و بحران در سوریه از سیاست های بندر بن سلطان است. نقش بندر بن سلطان زمانی در تحولات بیداری اسلامی پررنگ تر شد که غرب به این نتیجه رسید که تنها با جریان های انحرافی و افراط گرای اسلامی است که می تواند با موج بیداری اسلامی به مقابله بپردازد.
 
سوریه، عرصه فعالیت های تروریستی بندر

از جمله برنامه‌هایی که مد نظر شاهزاده بندر بن سلطان بوده، برافروختن آتش جنگ و فتنه در سوریه است، به همین دلیل وقتی پروژه ناآرامی‌ها و بحران در سوریه کلید خورد، حمایت مالی از معارضان سوری و به ویژه گروه‌‌های تروریستی را سرلوحه کار خود قرار داد و پس از اینکه آمریکا اعلام کرد که اقدام به حمایت تسلیحاتی از گروه‌های مسلح در سوریه خواهد کرد، عربستان سعودی مسئولیت ارسال سلاح‌های پیشرفته و جدید را برای معارضان سوری برعهده گرفت و در این راه قراردادهای تسلیحاتی را با چندین کشور منعقد کرد تا پس از آنکه این تسلیحات به ترکیه ارسال شدند، از آنجا در اختیار گروه‌های تروریستی قرار گیرد و تمام این اقدامات بر این اساس صورت می‌گرفت که گزارش‌های اطلاعاتی از سرنگونی نظام سوریه ظرف 6 ماه سخن می‌گفتند.

هدف بندر بن سلطان سرنگونی نظام سوریه بود، تا به این طریق ائتلاف ایران – سوریه را در هم شکسته و از طریق آن حزب الله را در جنوب لبنان محصور کند و به این طریق حزب الله توان هیچ‌گونه حرکتی در برابر اکثریت اهل تسننی که به 18 میلیون نفر در سوریه و نیم میلیون نفر در لبنان می‌رسد، را نداشته باشد.

به این ترتیب بندر بن سلطان مسلح کردن گروه‌های اهل تسنن در لبنان را آغاز کرد و تمام توجه خود را بر این متمرکز کرد تا با حمایت از «ولید جنبلاط» و «سمیر جعجع» هم پیمانان «سعد الحریری» رهبر جریان 14 مارس لبنان بتوانند بر عرصه سیاسی لبنان تسلط پیدا کنند و اجازه ندهند، حزب الله به تنهایی حاکم بلامنازع بر عرصه سیاسی این کشور باشد.

بندر بن سلطان سلاح‌های عربستان سعودی که در میان آنها موشک‌های قابل حمل انفرادی و ضد هواپیما مشاهده می‌شدند، را در اختیار گروه‌های مسلح در سوریه گذاشت و این موضوع بسیار خطرناکی بود، چون احتمال رسیدن آنها به دست القاعده و طرف‌های دیگر هم پیمان با القاعده مانند «جبهه النصره» نیز وجود داشت، اما این برای این شاهزاده سعودی مهم نبود، آنچه برایش مهم می‌نمود، شکست ارتش سوریه بود.

در همین راستا بندر بن سلطان موفق شد تا با تحریک اعضای کنگره آمریکا و تشکیل یک لابی بزرگ واشنگتن را به حمایت نظامی از گروه‌های مسلح راضی کند. همچنین توانست موافقت فرانسه و انگلیس را جهت به دست گرفتن نظارت بر  تسلیم سلاح به گروه‌های تروریستی در سوریه را از طریق مرزهای ترکیه واردن جلب کند. به گفته یکی از نزدیکان «بندر بن سلطان» وی برای ترغیب و تشویق مقامات سیاسی امنیتی آمریکا در حمله نظامی به سوریه، مبلغ ۷۰ میلیون دلار به صورت مستقیم هزینه کرده است.

اما اقدام آمریکا در عقب‌نشینی از تهدیدهای شدیداللحن علیه سوریه و در پیش گرفتن روند دیپلماتیک ابتکار روسیه در حل مشکل سوریه به مذاق بندر بن سلطان رئیس دستگاه‌های جاسوسی عربستان سعودی خوش نیامده است. وی که در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به وی نیز تاکید کرده بود که راهکار حل مسایل در سوریه تنها نظامی است، از روند تحولات اوضاع منطقه خشمگین است.
 
بندر معتقد است که دیپلماسی ایران و ترس از حزب الله لبنان عامل اصلی توقف حمله آمریکا به سوریه بوده و روسیه نیز در این راستا از روند دیپلماتیک حمایت کرده است؛ بندر در همین راستا می‌خواهد با تمامی ابزارهای ممکن و راههای موجود از آنها انتقام بگیرد.
 
بندر دبیرکل آژانس اطلاعاتی عربستان سعودی

بندر بن سلطان در تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۱۲ از سوی ملک عبدالله به عنوان دبیرکل آژانس اطلاعاتی عربستان سعودی منصوب و جانشین مقرن بن عبدالعزیز برادر پادشاه شد.

شاهزاده" بندر بن سلطان" ، جاسوس ۶۱ ساله و دیپلمات کهنه کار سعودی و مذاکره کننده ارشد رژیم آل سعود با آمریکا و رژیم صهیونیستی، همزمان با" اوج گیری انقلاب مردمی در مناطق شرقی و مرکزی عربستان" ؛ از سوی شاه این رژیم، با حفظ سمت" دبیری شورای عالی امنیت ملی" سعودی، به سمت ریاست" سازمان استخبارات" این کشور نیز منصوب شد. شاه سعودی با این اقدام نشان داد که همچنان به دنبال ضربه زدن به موج بیداری اسلامی در کشورهای عربی برای جلوگیری از انتقال این موج به عربستان سعودی است. البته گفته می شود انتخاب بندر بن سلطان به ریاست سازمان اطلاعات این کشور زیر فشار و به دستور کاخ سفید بوده است.
 
از سوی دیگر در صورت مرگ عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی با تمایل شدیدی که بندر به افزایش قدرت دارد و با در دست داشتن دو بازوی امنیتی در عربستان که همان شورای امنیت ملی و سازمان اطلاعات این کشور است، به راحتی می تواند با اجرای کودتایی نرم تحت حمایت آمریکا و اروپا، سلمان بن عبدالعزیز را سومین ولیعهد ناکام سعودی لقب دهد و خود به جای عبدالله بر تخت پادشاهی بنشیند.
 
 
بندر و دشمنی با ایران و محور مقاومت

عربستان سعودی که جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین رقیب منطقه ای خود می داند، تلاش می کند تا با طرح مقوله «ایران هراسی» احساس تهدید از جانب ایران را در سطح منطقه گسترش داده و با تأکید بر قومیت عربی و اختلافات مذهبی، بر شکاف میان ایران و کشورهای عربی دامن بزند. از نگاه عربستان ایران متهم به صدور انقلاب و تلاش برای سرنگونی دولت های منطقه، ایجاد هسته های خفته در کشورهای عربی، گسترش تشیع در بین اهل سنت، و بالاخره دستیابی به سلاح هسته ای است. عربستان همسو با غرب سعی می کند ایران را به عنوان تهدید اصلی کشورهای منطقه، جایگزین رژیم صهیونیستی کند.

با این حال عربستان در فضای دیپلماسی، این موضوع را القا می کند که قائل به مناسبات حسنه و مایل به همکاری با جمهوری اسلامی ایران است. این گرایش پس از پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم افزایش یافته است.

چندی پیش در حاشیه انتشار اخباری درباره سفر روحانی به عربستان، برخی سایت‌ها از دلایل لغو این سفر هم نوشتند. در این مقطع باز نام بندر بن سلطان به میان آمد.سایت‌های خبری نوشتند: «منابع آگاه عربی در این زمینه معتقدند ‌که شرط بسیار سنگین ایران برای سعودی‌ها، عامل اصلی انجام نشدن چنین سفری است. این منابع تأکید کرده‌اند ایران از عربستان خواسته برای حسن نیت جهت پیشبرد امور، بندر بن سلطان را از سمت رئیس سازمان اطلاعات این کشور بردارد، چرا که وی مسبب همه قتل‌ها، ویرانی‌ها و خون‌هایی است که در منطقه ریخته می‌شود. با توجه به نقش مخرب عربستان در منطقه، شامل مسلح کردن گروه‌های تروریستی در عراق، سوریه و لبنان، حمایت از گروه‌های تروریستی در ایران، لزوم برکناری بندر بن سلطان برای شروعی دوباره در روابط تهران ـ ریاض ضروری به نظر می‌رسد و این مسأله برای ایران به عنوان ابرقدرت منطقه و کشوری که در تلاش برای ثبات در منطقه است، ‌اهمیت دارد.»

بعد از تماس تلفنی که روحانی و اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا داشتند الخبرپرس گزارش داد؛ «بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی که طرحهای وی در سوریه با تلاشهای دیپلماتیک بین‌المللی روسیه و ایران به بن بست رسیده، هرگز خواهان بهبود روابط میان ایران و آمریکا نیست و از تماس تلفنی اخیر اوباما با روحانی که به درخواست رئیس جمهور آمریکا انجام شده بود، خرسند نیست.

در این میان خبری هم از حضور این شخصیت مرموز در ایران منتشر شد که بلافاصله تکذیب شد. ادعا شده بود در این سفر که به صورت مخفیانه انجام شده است بندر بن سلطان درخواست ملاقات با برخی مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته است اما این درخواست رد شده است. این خبر از سوی یک منبع مطلع در سفارت ایران در عربستان تکذیب شد .

اما همانگونه که گفته شد بندر بن سلطان مهره ای آمریکایی- صهیونیستی است که ماموریت یافته اهداف براندازانه آنان را در منطقه اجرا کند. نزدیکی بندر با لابیهای صهیونیستی و نومحافظه کاران افراطی در آمریکا موجب شده تا وی خصومتی دیرینه از ایران و محور مقاومت در منطقه داشته و از هیچ تلاشی برای متوقف کردن جریان مقاومت در منطقه فروگذار نکند. حال باید دید بندر بن سلطان که یک سر و گردن از سایر شاهزاده های تن پرور سعودی زیرک تر بوده و ارتباطات و ابزارهای گسترده ای دارد می تواند به نیات براندازانه خود در منطقه دست یابد یا خود نیز اسیر جریان بیداری منطقه شده و مانند گذشته در اجرای بسیاری از طرحهای خود ناکام خواهد ماند.
 
سعداله زارعی در گفتگو با «فردا»
نکته ای که وجود دارد این است که سوریه علی رغم بحرانی که با آن درگیر است اما زندگی با امورات جاری در این کشور دستخوش بحران و مسئله نیست. اینکه دولت سوریه در طی ماه های گذشته موفق شده ارتباطات خارجی را هم گسترش دهد تا حدی ضریب امنیتی سوریه را بالا برده و امنیت پایتخت تا حد زیادی تامین شده است و حومه دمشق نیز پاکسازی شده است.
سرویس سیاسی «فردا»: یک کارشناس امور بین الملل با اشاره به آرامش نسبی در سوریه اظهار کرد: در ارتباط با سوریه مدتی است که تحولات به صورت خطی استمرار دارد یعنی تحول عمده ای در مسئله ایجاد نشده و به نظر نمی آید به زودی هم ایجاد شود. در واقع وضع فعلی تبدیل به وضع با ثبات در سوریه شده است.

سعداله زارعی در گفتگو با «فردا» با بیان اینکه تحولات در سوریه قابل تجزیه وتحلیل است گفت: اینکه در حومه دمشق اتفاقاتی رخ داده این اتفاقات عمده نیستند و از فرم حوادث خارج نیستند. اینها اتفاقاتی است که در چارچوب حوادث قابل تجزیه و تحلیل است. 

وی در ادامه افزود: نکته ای که وجود دارد این است که سوریه علی رغم بحرانی که با آن درگیر است اما زندگی با امورات جاری در این کشور دستخوش بحران و مسئله نیست. اینکه دولت سوریه در طی ماه های گذشته موفق شده ارتباطات خارجی را هم گسترش دهد تا حدی ضریب امنیتی سوریه را بالا برده و امنیت پایتخت تا حد زیادی تامین شده است و حومه دمشق نیز پاکسازی شده است.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: محاصره دارویی و تسلیجاتی محاصره ای است که ارتش علیه گروه های تروریستی ایجاد کرده است نه اینکه تروریست ها این وضعیت را دمشق تامین کرده باشند. در حال حاضر در دمشق فعالیت های جاری مانند هر پایتخت دیگر در منطقه در آن جریان دارد. 

زارعی با مقایسه وضعیت دمشق در طی یکسال گذشته اظهار کرد: اگر وضع دمشق را با یک سال پیش مقایسه کنید می بینید روند امور بسیار بهتر شده است به عنوان مثال در یکسال گذشته فرودگاه دمشق حالت نیمه تعطیل داشت الان به عنوان یک فرودگاه بین المللی در کانون رفت و آمدها حتی کشوهای اروپایی و عربی و اسیایی برقرار است اینها نشان دهنده این است که وضعیت سوریه به نسبت گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: طی ماه های گذشته تحولات سوریه فرم خطی پیدا کرده و فراز و نشیب آن کم بوده است این وضعیت ممکن است طی شش ماه آینده هم استمرار پیدا کند. در این وضعیت جدید از یک طرف مخالفین هیچ موقعیت جدیدی به دست نیاورند نه توانستند در داخل انسجامی پیدا کنند و نه در بیرون. حمایت های بین المللی از مبارزه نیز نسبت به گذشته کم شده است. ترک ها، قطری ها از حمایت تروریستها عقب نشینی داشتند و در محیط داخلی نیز دولت طبیعتا تمایل کمتری به برخوردهای و عملیات های نظامی گسترده دارد و این نشان از ارامش نسبی است.

وی در پایان گفت: پیش بینی اینکه در ماه های آینده در سوریه تحول بزرگی رخ دهد آسان نیست اگرچه هیچ احتمالی را نمی شود از نظر دور نگه داشت.

 

پیشنهاد ایران شامل گام ها و اجزایی است که هنوز اطلاعاتی از آن منتشر نشده و آنچه تاکنون به بیرون درز کرده بیشتر روایتی ناقص و گاه تحریف شده از این پیشنهاد است.به عقیده این کارشناسان البته پیشنهاد ایران در مجموع به همان موضوعاتی اشاره می کند که رسانه ها درباره آن بحث می کنند اما آنچه اهمیت دارد جزئیات موضوع است که...
سرویس سیاسی«فردا»: برخی منابع مطلع می گویند با وجود انتشار اخبار متعدد در منابع غربی درباره جزئیات پیشنهاد ایران به 1+5 در ژنو هیچ کدام از این گزارش ها پیشنهاد ایران را به طور کامل توصیف نمی کند و در واقع می توان گفت که پیشنهاد ایران به 1+5 همچنان محرمانه مانده است.ایران و گروه 1+5 در مذاکرات ژنو 4 توافق کردند که متن مذاکرات بویژه چارچوب پیشنهادی ایران به گروه 1+5 محرمانه باقی بماند.

بر پایه خبر ایران هسته ای، پس از این مذاکرات، منابع متعدد غربی از جمله پایگاه اینترنتی دبکا فایل، روزنامه هاآرتص، وب سایت المانیتور و روزنامه هاآرتص با انتشار جزئیاتی ادعا کردند که به پیشنهاد ایران دست یافته و بخش هایی از آن را منتشر کرده اند.این در حالی است که پیگیری ها نشان می دهد که آنچه دقیقا می توان آن را پیشنهاد ایران به 1+5 خواند در واقع هنوز علنی نشده و 1+5 آن را محرمانه نگه داشته است.

کارشناسان می گویند پیشنهاد ایران شامل گام ها و اجزایی است که هنوز اطلاعاتی از آن منتشر نشده و آنچه تاکنون به بیرون درز کرده بیشتر روایتی ناقص و گاه تحریف شده از این پیشنهاد است.به عقیده این کارشناسان البته پیشنهاد ایران در مجموع به همان موضوعاتی اشاره می کند که رسانه ها درباره آن بحث می کنند اما آنچه اهمیت دارد جزئیات موضوع است که همچنان محرمانه مانده است.تحلیلگران در تهران می گویند این بدان معناست که 1+5 در حال جدی پیشنهاد ایران است و حتی صهیونیست ها هم مجوز آن را که فرآیند را به طور کامل به شکست بکشانند پیدا نکرده اند.

ایران و 1+5 هفته آینده در یک نشست کارشناسی درباره جزئیات طرح ایران مذاکره خواهند کرد.

اخبار روز خوزستان

 

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از منابع آب رودخانه کارون را از برنامه های سازمان عنوان کرد و گفت: از زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق زیست محیطی خوزستانی ها ایجاد شده حمایت می کنیم .

معصومه ابتکار در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص موضع سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اعتراض شماری از دوستداران محیط زیست که با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون در اهواز، مخالفت خود را با انتقال آب این رودخانه به مناطق مرکزی ایران اعلام کردند اظهار داشت: این اقدام نشان می دهد مردم اهواز نسبت به وضعیت زیست محیطی شهر بسیار نگرانند که البته با توجه به وضعیت ریزگردها و رودخانه کارون دراین استان این نگرانی کاملاً بجاست.
 
وی افزود: امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی و مطالعه کافی اثراتی که این انتقال بر مبداء می گذارد انجام شود زیرا در غیر اینصورت اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی برای استان خوزستان و رودخانه ارزشمند کارون به بار خواهد اورد.
 
ابتکار تصریح کرد: البته حفاظت از کیفیت و منابع و سرچشمه های کارون در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و مردم اهواز مطمئن باشند که سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد حقوق زیست محیطی خوزستانی ها نادیده گرفته شود.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: حمایت از اعتراض به حق مردم خوزستان را وظیفه خود می دانیم و این زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق مردم تشکیل شده باید مسئولان محیط زیست را همراه خود بدانند.
 

کارون تمام دلخوشی خوزستانی هاست 

 
بنابراین گزارش روز چهارشنبه گذشته، دوستداران محیط زیست در ساحل غربی رود کارون حلقه ای نمادین از انسان ها تشکیل دادند تا اعتراض خود را به انتقال آب سرشاخه های کارون به استان های مرکزی ایران اعلام کنند.
 
در این برنامه تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست از شهرهای مختلف خوزستان از جمله رامهرمز، آبادان، خرمشهر، مسجد سلیمان، دشت آزادگان، شادگان و... شرکت کرده بودند.
 
حاضرین در این زنجیره انسانی با اشاره به وضعیت کنونی رودخانه کارون که عمق آن در بعضی نقاط شهر اهواز به کمتر از یک متر رسیده و ریشه بسیاری از بیماریها در این استان شده خواستار پیگیری جدی فعالان محیط زیست خوزستان در این مورد شد.
 
شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی همچنین از رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری ویژه و سریع برای رفع مشکل کم آبی کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های این رودخانه به استان های دیگر شدند.
 
شرکت کنندکان در این مراسم تمام دلخوشی خوزستانی ها را رودخانه کارون عنوان کردند: با خروج آب باقی مانده در کارون از خوزستان جز بیابان چیزی باقی نمی ماند و مردم استان که در حال حاضر در بسیاری از شهرها از آب شرب شور استفاده می کنند از آن هم محروم خواهند شد و این حق خوزستانیها نیست.

اخبار شورای شهر اهواز

 

کمک 50میلیونی برای خرید خودرو به اعضای شورا

خرید خودروی 50 میلیونی از جیب مردم اهواز


گروه جامعه- رسانه‌ها: روزنامه جمهوری اسلامی، نوشت: شورای شهر اهواز در یک مصوبه عجیب برای رفاه حال اعضای شورای شهر با اکثریت آراء در صحن غیرعلنی، کمک 500 میلیون ریالی به هر عضو برای خرید یک دستگاه خودرو تحت عنوان وام خرید خودرو را تصویب کرده است.
این شورا که به اصول‌گرایی! مشهور است 21 عضو دارد. نکته جالب توجه در این مورد این است که بعضی از اعضای شورای شهر در گذشته به دلیل نداشتن وسیله نقلیه پیاده طی طریق می‌کردند! نکته جالب تر اینکه برخی از اعضای شورا کسانی هستند که برای کسب آراء شهروندان اهوازی هزینه‌های کلانی انجام داده بودند. اعلام این خبر در خوزستان موجب ناراحتی و عکس العمل منفی وسیعی بین شهروندان اهوازی شده و نقل محافل آنها گشته است. همه می‌گویند چرا این بذل و بخشش‌ها از جیب مردم صورت می‌گیرد؟

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

توهین مذاکره‌کننده ارشد آمریکا به مردم ایران؛
خانم شرمن با بیان اینکه ما به دنبال حذف تحریم‌های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می‌دهیم برای از بین بردن نگرانی‌های ما، مدتی "استراحت" کند، در توهینی علنی به مردم کشورمان ادعا کرد که فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است.
گروه سیاسی مشرق – در حالی که مسؤولان دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و بدون انحراف از مسیر صلح‌آمیز هسته‌ای به دنبال رفع نگرانی غیرمنطقی و غیر معقول غرب هستند و تا جایی پیش می‌روند که بعد از 34 سال با رئیس جمهور آمریکا به صورت تلفنی مذاکره می‌کنند ولی مسؤولان آمریکایی چنین نگرشی نسبت به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ندارند و در کنار بی‌اعتمادی نسبت به حق قطعی کشور، اعتمادی نسبت به ایران و ایرانیان ندارند.

وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا، نفر سوم سیاست خارجی آمریکا و عضو ارشد مذاکره‌کننده آمریکایی در گروه 1+5، در اظهاراتی در کمیته سیاست خارجی سنا که در روزنامه آمریکایی "لس‌آنجلس تایمز" بازتاب یافته است، به صراحت و بدون هیچ سانسوری، تفکر و نگرش دولت آمریکا درباره مردم ایران را بازگو می‌کند.

شرمن در توهینی علنی به مردم ایران که در رسانه‌ها دیده نشد، اعلام می‌کند که ما به دنبال حذف تحریم‌های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می‌دهیم برای از بین بردن نگرانی‌های ما، مدتی "استراحت" کند.

شرمن در ادامه می‌گوید: ما به طور دقیق رفتار تیم مذاکره‌کننده ایرانی را زیر نظر می‌گیرم و بعد از مذاکرات درباره روش‌ها و تحریم‌های بعدی بحث خواهیم کرد.

مذاکره‌کننده عضو ارشد آمریکا در 1+5 می‌گوید: فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است.


سؤال این است که چگونه می‌شود به مسؤولان و سیاست‌های آمریکایی اعتماد کرد؟ آیا آمریکا با حسن نیت به دنبال مذاکره و رابطه با ایران است؟ آیا فریب، نیرنگ، بخشی از رفتار نهادینه‌شده در خوی آمریکاییان نیست؟

به نظر می‌رسد مسؤولان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید جواب گستاخی مقام آمریکایی را هر چه سریع‌تر، قاطعانه و با اقتدار بدهند و با استفاده از افکار عمومی و نفرت عمومی مردم ایران در 13 آبان به مقام‌های آمریکایی نشان دهند که ایران و ایرانی هیچ سابقه خوبی از نیرنگ، فریب و خوی وحشی‌گری آمریکایی‌ها در این 34 سال نداشته و نخواهد داشت.

 

صادرات نفت ایران به چین در ماه سپتامبر گذشته نسبت به ماه قبل از آن (آگوست) نیز به رقم 436 هزار و 300 بشکه در روز رسید و افزایش 9 درصدی را ثبت کرد.
صادرات نفت ایران به چین در ماه سپتامبر گذشته 24 درصد افزایش یافت.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، گزارش های رسمی گمرگ چین نشان می دهد چین در ماه سپتامبر گذشته، روزانه 475 هزار و 521 بشکه از ایران نفت خام وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی (2012) بیانگر افزایش 24 درصدی است.

صادرات نفت ایران به چین در ماه سپتامبر گذشته نسبت به ماه قبل از آن (آگوست) نیز به رقم 436 هزار و 300 بشکه در روز رسید و افزایش 9 درصدی را ثبت کرد.

در بخش دیگری از گزارش گمرک چین نیز آمده است: چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران در 9 ماه نخست اول سال جاری میلادی (2013) به میزان 16.01 میلیون تن معادل 428 هزار و 160 بشکه از ایران نفت وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی تاییدکننده افزایش 1.4 درصدی است.

چین بزرگترین واردکننده نفت و دومین مصرف کننده نفت خام جهان است.ایران هم اکنون روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام صادر می کند.
ایران در سال های پیش حدود 2.5 میلیون بشکه نفت خام صادر می کرد اما تحت فشارها و تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا، این رقم به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافت.تحت فشارهای تحریم های آمریکا، ایران نمی تواند تمامی پول صادرات نفت خود را به دلار یا یورو دریافت کند.

 

نخست وزیر اسرائیل درباره فروپاشی سامانه تحریم ها علیه ایران نیز هشدار داد و گفت: هر گونه توافق جزئی با ایران، تهدیدی است که می تواند سامانه تحریم های بین المللی علیه ایران را در آستانه فروپاشی قرار می دهد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت فشارها علیه ایران همچنان باید باقی بماند.

به گزارش هشت صبح به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو که در نشست هفتگی کابینه اسرائیل سخن می گفت افزود: هنگامی که عملکردی نمی بینیم و تنها شاهد حرف هستیم پس باید فشارها علیه تهران ادامه و حتی افزایش یابد.

وی ادامه داد: هر چقدر فشارها علیه ایران افزایش یابد؛فرصت ها برای تعطیلی برنامه هسته ای ایران افزایش می یابد.

نخست وزیر اسرائیل درباره فروپاشی سامانه تحریم ها علیه ایران نیز هشدار داد و گفت: هر گونه توافق جزئی با ایران، تهدیدی است که می تواند سامانه تحریم های بین المللی علیه ایران را در آستانه فروپاشی قرار می دهد.

او همچنین در اظهارات توهین آمیزی حکومت ایران را "یاقی" توصیف کرد و گفت نباید به چنین حکومتی مشروعیت داد.

از سوی دیگر، هیاتی از اسرائیل به واشنگتن سفر می کند تا از آخرین تحولات در مذاکرات میان گروه 1+5 و ایران درباره برنامه هسته ای اش آگاه شود.

این سفر در راستای دیدارهای دوره ای میان مقامات رسمی اسرائیل و آمریکا انجام می شود که هر شش ماه یک بار برای تقویت روابط میان دوطرف برگزار می شود.

منابع آگاه گفته اند این سفر با هدف کسب اطلاع اسرائیل از مسیر مذاکرات اخیر ایران و 1+5  در ژنو انجام می شود.

"یوفال اشتاینیتز" وزیر امور استراتژیک اسرائیل به همراه تیمی از مسؤولان دستگاه جاسوسی و دو وزارتخانه خارجه و دفاع این رژیم در این هیات اسرائیلی اعزامی به واشنگتن حضور دارند.

دفتر وزیر استراتژیک اسرائیل، دیدارهای این هیات در واشنگتن را "راهبردی " توصیف کرده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز قبل از این گفته بود تل آویو به صورت جداگانه از طریق آمریکا و هیات هایی از انگلیس، آلمان وفرانسه از محتوای مذاکرات اخیر میان ایران و گروه 1+5 در ژنو مطلع شده است.
ایران و گروه 1+5 در هفته های اخیر مذاکرات 2 روزه ای را در ژنو برگزار کردند.
گروه 1+5 متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، فرانسه ، چین و روسیه) به همراه آلمان در چند سال اخیر سلسله مذاکراتی را با ایران با موضوع برنامه هسته ای این کشور انجام می دهد.

 

 

رییس جمهوری روسیه و نخست وزیر هند روز دوشنبه در بیانیه مشترکی بر حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، در این بیانیه که در پایان مذاکرات ولادیمیر پوتین و مانموهان سینگ در کاخ کرملین امضا شد، آمده است: طرف های روس و هندی حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای مطابق با تعهدات بین المللی این کشور را به رسمیت می شناسند.سران روسیه و هند در بیانیه مشترک خود همچنین از ایران دعوت کرده اند با سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیشتر همکاری کند.پوتین و سینگ همچنین در بیانیه خود بر حمایت از حل و فصل جامع و نهایی وضعیت برنامه هسته ای ایران از راههای سیاسی-دیپلماتیک و مذاکره تاکید کردند.
 
 فرمانده نیروی هوایی روسیه در دیدار با فرمانده نیروی هوافضای سپاه، توانمندی های سپاه را بسیار بزرگ و جلوتر از زمان توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سپاه سرلشکر خلبان ویکتورنیکولایویچ بوندارف فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه در دیدار با سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضا سپاه پاسداران در محل ستاد فرماندهی این نیرو با اشاره به توانمندی ها و ظرفیت های سپاه پاسداران اظهار داشت: نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران ظرفیت های بسیار بزرگی دارد و به توانمندی های بسیار بزرگ و چشمگیری رسیده است.
 
وی افزود: آنچه من امروز مشاهده کردم نمایانگر این موضوع است که سپاه خیلی جلوتر از زمان قدم برداشته است.
 
سردار سرتیپ پاسدار امیر علی حاجی زاده نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات انجام شده با فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه اظهار داشت: موضوعات مورد علاقه طرفین به خوبی در این نشست مورد بحث قرار گرفت که نتیجه مذاکرات بسیار خوب ارزیابی می شود.
 
وی با اشاره به اهدای یک نمونه واقعی از پهپاد اسکن ایگل ساخت سپاه پاسداران به روسیه افزود: پهپاد ساخته شده توسط سپاه نماد بخشی از توانمندی فنی و تکنیکی ایران اسلامی است که امروز یک نمونه واقعی از آنرا به عنوان هدیه به سرلشکر ویکتورنیکولایویچ بوندارف و مردم روسیه تقدیم کردیم.
 
همچنین در این دیدار فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک حلقه فیلم مربوط به رصد هوایی و دریایی تجهیزات و شناورهای نیروهای فرامنطقه ای در خلیج فارس را جهت اهدا به وزیر دفاع روسیه به ویکتور نیکولایویچ بوندارف فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه تقدیم کرد.
 

عملیات "تروریستی" عامل اطلاعاتی ایران در سریال NCIS؛

وقتی سریال آمریکایی "مرگ بر ایران" سر می‌دهد

 

رئیس سازمان اطلاعاتی رژیم اسرائیل به‌طور مشکوک به قتل می‌رسد؛ قتلی که شواهد، آن را به

شخصی به نام آرش کاظمی که یک ایرانی است ربط می‌دهد. همچنین قهرمان اصلی داستان یعنی سرهنگ گیبز مأموریت می‌یابد برای پیگیری قتل افسری جوان که در ایران ماموریت داشته است به ایران سفر کند.
گروه جنگ نرم مشرق - طی سال‌های گذشته و با پیشرفت‌هایی که در زمینه‌ هسته‌ای برای ایران به وجود آمده،سیل عظیمی از فیلم‌ها و سریال‌های غربی موضوع خود را به ایران و برنامه‌های هسته‌ای ایران اختصاص داده‌اند.

سریال‌ها و فیلم‌هایی که هر روز و هر ساعت با بمباران مخاطبان خود به ایران هراسی در غرب دامن می‌زنند. از جمله­  این سریال‌ها، مجموعه­ پر مخاطب NCIS (Naval Criminal Investigative Service) می­ باشد؛ سریالی که به عنوان یکی از پر ببینده ترین سریال­های آمریکایی در ژانر جنایی و با محوریت سرویس تحقیقات جنایی نیروی دریایی ایالات متحده NCIS بوده و تولید آن از سال 2003 میلادی شروع شده است.

این سریال به عنوان مجموعه­ ای که تمامی مراحل ساخت و پخش آن توسط شبکه‌ی CBS آمریکا صورت گرفته و در حال حاضر فصل یازدهم آن توسط این شبکه پخش می‌شود، تاکنون موفق به دریافت جایزه‌های مختلفی شده است که از جمله آنها می‌توان به سه بار کاندیداتوری برای دریافت جایزه‌ی امی (Primetime Emmys) اشاره کرد که این خود گویای قدرتمندی این سریال برای جذب مخاطب است.

سریال NCIS تاکنون بیش از 20 میلیون ببینده در داخل آمریکا داشته است و توسط 41 کشور نیز پخش شده است به گونه‌ای که طبق نظرسنجی‌ها این سریال یکی از پر مخاطب‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌ها در میان این 41 کشور بوده است.

از این رو این سریال را می‌توان به عنوان یک سریال تأثیرگذار در نظر گرفت که توانایی ایجاد عقیده‌ و تبیین رویکرد مردم بیش از 41 کشور جهان را برخوردار و افکار و عقاید ایشان را با ضریب نفوذ خود تحت شعاع خود قرار داده است.

عمق نفوذ این سریال در جوامع غربی به نحوی بوده است که اکنون بعد از گذشت بیش از ده سال از شروع به پخش آن، نسخه‌های فرعی متعددی از این سریال توسط شبکه‌های مختلف ساخته و عرضه شده است که از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به سریال NCIS: Los Angeles اشاره نمود.

اگر چه این دست سریال‌ها و مینی سریال­های فرعی خط مشی مشابه با سریال اصلی را دنبال می‌کنند، اما کثرت حضور و دفعات ساخت و نوع و گونه­ های مختلف آن نشاندهنده ضریب نفوذ و رغبت عمومی و مخاطب پذیر بودن آن  در جامعه است.
داستان سریال تلویزیونی NCIS درباره گروهی متخصص و حرفه‌ای از نمایندگان ویژه است که بازجویی‌ها و پژوهش‌های جنایی را در درون نیروی دریایی ایالات‌متحده و سازمان‌های وابسته به تفنگداران دریایی ایالات‌متحده مدیریت می‌کنند.
این سریال نیز همانند بسیاری دیگر از سریال‌های آمریکایی یک قهرمان اصلی دارد که دیگر شخصیت‌های سریال حول شخصیت وی شکل‌گرفته و به نمایش گذاشته می‌شوند. مأمور ویژه گیبز شخصی خون سرد و آرام است که گذشته‌ مرموز و مبهمی دارد. مردی با تدبیر که سرپرستی گروه NCIS را به عهده دارد.
اما شخصیت قابل تامل از اعضای تیم NCIS دختر جوانی به نام زیوا دیوید است.

زیوا دیوید به عنوان فردی که اصالتا جاسوس سرویس اطلاعاتی اسرائیل "موساد" بوده علقه ­ ویژه ای به یهود داشته و پدرش نیز رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل معرفی می­ شود.

نقش زیوا دیوید در NCIS در راستای دکترین یهود تعریف می­ شود؛ مبتنی بر دکترین دفاعی یهود اصالت با تهدید است. بنابراین یهودیان همواره با نشان دادن تصویری آسیب خورده از خود این‌گونه به جهانیان القا می‌کنند که قوم و نژاد یهود در معرض تهدید و هجمه هستند.

قسمت دوازدهم از فصل دهم این سریال مانند بسیاری دیگر از قسمت‌های آن دارای عنوانی عبری است؛ نام این قسمت شیوا (Shiva) نام دارد.

شیوا (שבעה) در زمان عبری به معنی هفت روز خانه‌نشینی و عزاداری برای تازه در گذشتگان در فرهنگ یهودی می‌باشد؛ به این ترتیب شخص عزادار هفت روز را این‌گونه به عزاداری خانواده‌ی خود می‌پردازد.

در خط داستانی این قسمت شاهد آن هستیم که رئیس سازمان اطلاعاتی اسرائیل که در اصل پدر زیوا دیوید نیز می باشد به شکل مشکوکی به قتل می‌رسد؛ قتلی که شواهد آن را به شخصی به نام آرش کریمی که فردی ایرانی است ربط می‌دهد.

اکنون زیوا دیوید که پیش از این تمام اعضای خانواده اش به قتل رسیده بودند با به قتل رسیدن پدرش، آخرین عضو خانواده‌ خود را نیز از دست می دهد.به این ترتیب در قسمت دوازدهم از فصل دهم این سریال زیوا یوید از یک سو به دنبال گرفتن انتقام از ایرانی­ ها  به عنوان عامل به قتل رسیدن پدرش است و از سوی دیگر عزادار از دست دادن خانواده‌اش می‌باشد.

شیوا (שבעה) از این جهت به عنوان نام این قسمت برگزیده شده است که به مخاطب آن حس همیشه در مخاطره بودن قوم یهود و یهودیان را القا کند.

حسی که به علت استفاده از کاراکتر های ایرانی در این سریال به عنوان گروه معارض یهودیان به وضوح قابل مشاهده و قضاوت مخاطب را در جهت دهی پیکان این مخاطرات به سمت ایران نشانه می­ رود.

از آنجا که در یونان قدیم زن را گایا می خواندن زیرا زن را نماد سرزمین و عقیده می‌دانستند و همچنین در اسلام نیز این قاعده مطرح است به صورتی که در کتاب مقدس مسلمانان قران و در آیه 223 سوره‌ی مبارکه بقره بیان می‌شود نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ یعنی زنان شما کشتزار شمایند؛ از این جهت در سینمای جهان زن را نماد عقیده‌ یک جریان و معرف یک سرزمین می‌دانند.
بر این اساس زیوا دیوید به عنوان شخصی که به کمک ایالات متحده آمده و همراه با نیروهای متخصص آمریکایی به حل و فصل معماهای جنایی می‌پردازد، معرف عقیده صهیونیستی است که به آغوش فرهنگ آمریکایی پناه برده است و برای بقای خود با آن همراه  می‌شود.

در سری مجموعه NCIS هموراه مسلمانان به شکل عام و ایرانیان به شکل خاص مورد اتهام قرار می‌گیرند این اتهامات گاهی شکل و بوی انفرادی به خود می‌گیرد به گونه‌ای که گروهی از مسلمانان مسئول حمله‌ تروریستی معرفی می‌شوند و گاه این اتهامات معطوف به یک دولت یا سازمان اسلامی و حتی ایران می‌گردد.

این‌گونه است که سریال NCIS تلاش می‌کند با به تصویر کشیدن اسلامی تروریستی در جهان پیام این دین الهی را که مبارزه با استکبار و حمایت از مظلومین جهان است زیر سؤال ببرد و این‌گونه به افکار عمومی جهان القا کند که بیداد خواهی ایرانیان در جهان بر ضد استعمارگری و جنایات اسرائیل یک حرکت ظالمانه و تروریستی است.

از سوی دیگر تلاش یهود بین الملل آن است که اقدامات ترورسیتی و جنایات اسرائیل را در ذهن مخاطب به عنوان یک اقدام دفاع از خود برای قومی که همواره در تهدید است القا کند.

همسو با این سیاست‌ها اگر چه پیش از این در فصل چهارم از سریال NCIS: Los Angeles شاهد مطرح‌شدن این دست اتهامات درباره‌ غیر صلح‌آمیز بودن و مشکوک بودن برنامه‌های هسته‌ی ایران بوده‌ایم اما با این همه در فصل یازدهم از سریال NCIS و در قسمت اول آن که اخیراً از شبکه‌ی CBS آمریکا پخش شده، شاهد تکرار اتهامات دروغین به ایران و نشان دادن تصویری مخدوش از ایران اسلامی می­ باشیم.

با این همه تلاش سریال NCIS و به طور کل رسانه‌های غربی تنها محدود به معرفی ایران به عنوان یک خطر هسته ­ا‌ی و عامل تروریسم برای جهان نمی‌شود، بلکه این رسانه‌ها در کنار این جوسازی‌ها تلاش می‌کنند تصویری عقب‌افتاده را از ایران به نمایش بگذارند.

در قسمت یکم از فصل یازدهم سریال NCIS قهرمان اصلی داستان یعنی سرهنگ گیبز مأموریت می‌یابد در پوشش مأمور DOD برای پیگیری قتل افسری جوان که در ایران ماموریت داشته است و اکنون بعد از به قتل رسیدن، سر جداشده‌ وی برای امریکا فرستاده شده است، به ایران سفر کند.


در این میان فارغ از داستان‌پردازی تکراری در مورد متهم ساختن ایران به موضوعات هسته­ ای و تروریسم، نکته‌ی حائز اهمیت تصویری است که این رسانه‌ها از ایران نشان می‌دهند؛ تصویری که نشان‌دهنده‌ دو موضوع اساسی در تفکر رسانه‌های آمریکا است:

نخست آن که رسانه‌های امریکا به دیده‌ وحشت به پیشرفت‌های روزافزون ایران می‌نگرند و برای فرار از وحشت خود و همچنین برای اغوای مخاطب غربی اقدام به نمایش در آوردن تصویری مخدوش از ایران می‌کنند.

و دوم آن که این رسانه‌ها می‌کوشند با عقب‌مانده نشان دادن ایران اسلامی این ترس را در مخاطب خود ایجاد کنند که حتی اگر از طرف ایران و مقامات ایرانی مطرح شود که ایران به دنبال انرژی صلح‌آمیز هسته‌ی است، این شک در دل مخاطب به وجود آید که آیا با این سطح عقب‌افتادگی و ناامنی در ایران می‌شود به این کشور اعتماد کرد تا به فناوری هسته‌ای دست پیدا کند؟

جوزف نای در کتاب قدرت نرم (Soft Power) در تشریح جنگ نرم می‌نویسد: « وقتی بتوانی دیگران را وادار کنی ایده هایت را بپذیرند و آنچه را بخواهند که تو می خواهی، در این صورت مجبور نخواهی بود برای هم جهت کردن آنها با خود، هزینه زیادی صرف سیاست هویج و چماق کنید. اغوا همیشه مؤثرتر از اکراه است و ارزش های زیادی مانند دموکراسی، حقوق بشر و فرصت های فردی وجود دارند که به شدت اغواکننده اند»

حدیث روز

 

اگر خداوند از علماء عهد و پیمان نگرفته بود که برابر شکم بارگی ستمگران، و گرسنگی مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهایش می‎ساختم، و آخر خلافت را به کاسه اوّل آن سیراب می‌‏کردم، آنگاه می‌دیدید که دنیای شما نزد من از آب بینی بزغاله‌‏ای بی ارزش‏تر است.
مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه السلام در بخشی از خطبه خود درباره خلافت فرمودند: سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید، اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود، و یاران حجّت را بر من تمام نمی‏کردند، و اگر خداوند از علماء عهد و پیمان نگرفته بود که برابر شکم بارگی ستمگران، و گرسنگی مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهایش می‏ساختم، و آخر خلافت را به کاسه اوّل آن سیراب می‏کردم، آنگاه می‏دیدید که دنیای شما نزد من از آب بینی بزغاله‏ ای بی ارزش‏تر است.

گفته اند:در اینجا مردی از أهالی عراق بلند شد و نامه ‏ای به دست امام علیه السّلام داد و امام علیه السّلام آن را مطالعه می فرمود، گفته شد، مسایلی در آن بود که می‏بایست جواب می‏داد.وقتی خواندن نامه به پایان رسید، ابن عباس گفت یا امیر المؤمنین چه خوب بود سخن را از همان جا که قطع شد آغاز می‏کردید امام علیه السّلام فرمود:هرگز ای پسر عباس، شعله‏ ای از آتش دل بود، زبانه کشید و فرو نشست، ابن عباس می‏گوید، به خدا سوگند بر هیچ گفتاری مانند قطع شدن سخن امام علیه السّلام این گونه اندوهناک نشدم، که امام نتوانست تا آنجا که دوست دارد به سخن ادامه دهد.

متن حدیث:


أَمَا وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أن لا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَیْتُمْ دُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِی مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ

قَالُوا وَ قَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ السَّوَادِ عِنْدَ بُلُوغِهِ إِلَى هَذَا الْمَوْضِعِ مِنْ خُطْبَتِهِ فَنَاوَلَهُ کِتَاباً فَأَقْبَلَ یَنْظُرُ فِیهِ (فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ قِرَاءَتِهِ) قَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَوِ اطردت مقالتک مِنْ حَیْثُ أَفْضَیْتَ فَقَالَ هَیْهَاتَ یَا ابْنَ عَبَّاسٍ تِلْکَ شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّتْ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَوَاللَّهِ مَا أَسَفْتُ عَلَى کَلَامٍ قَطُّ کَأَسَفِی عَلَى هَذَا الْکَلَامِ أن لا یَکُونَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام بَلَغَ مِنْهُ حَیْثُ أَرَادَ.
«نهج البلاغه،خطبه3»

یک خبر از دزفول

 

شهرداراهواز مواظب باشدبا گفتار خود، شرمنده ی عظمت دزفول و شهدایش نشود

به گزارش دزنا ۲۴″ سید خلف موسوی شهردارتازه نفس اهواز درنطقی اعلام کرد درحال پیگیری ثبت اهواز به عنوان پایتخت مقاومت ایران هستم  دراین راستا لازم دیدیم چند نکته رابه او یاداور شویم .

در مورد صحبت هایی که راجع به نامگذاری شهر اهواز به عنوان پایتخت مقاومت ایران اسلامی بیان کرده اید قبل از پیگیری های شما از طریق مرکز، چند سئوال مطرح است که لطفا به آنها پاسخ دهید.

۱ – بفرمایید در طول دفاع مقدس برای چه شهری جهت حماسه سازی های رزمندگان و خانواده های مظلومش لوح تقدیر صادر شده است؟ سردار سرلشکر فیروز آبادی طی یک مراسم خاص از طرف دولت به کدام شهر تقدیم کرده است؟

۲ – بفرمایید در طول دفاع مقدس چه شهری آماج بیشترین موشک های دوربرد و زمین به زمین با طول ۱۲ و نه و سه متر قرار گرفته است؟ به طوری که در شهر، تقریبا هیچ جای سالمی برایش باقی نمانده بود؟ (۱۷۶ موشک اسکات بی، که اکثرا با طول دوازده متر و وزن ۵۰۰ کیلوگرم مواد منفجره بوده است)

۳ – بفرمایید کدام شهر در طول دفاع مقدس با وجود بیشترین حملات موشکی و به شهادت رسیدن خیل عزیزان و خانواده های مظلومش، از شهر خارج نشدند و همیشه حامی بی نظیر رزمندگان اسلام بودند؟

۴ – بفرمایید خانواده های آریان پور با ۲۳ شهید، سید عطاری با ۱۱ شهید، خوشروانی با ۱۰ شهید و مفقود، بهبود ۸ شهید، بهرک ۸ شهید، بابا خان زاده هشت شهید، زاده شیر۷ شهید،سعادتی نسب ۵ شهید، سبز علی حسن نژاد ۶ شهید، سازش ۸ شهید، خلف نوره ۸ شهید، شجاعی ۵ شهید، پیرمند ۸ شهید و ده ها خانواده ی دیگر که نامشان خاطرم نیست و در این نوشتار شرمنده ی همه ی آنها شده ام، از کدام شهر هستند؟ آیا شما چنین سابقه ای در سایر شهرها سراغ دارید؟ آیا می دانید که بعد از این همه ماتم و مصیبت برای این خانواده ها با کمال تعجب باز در شهر ماندند و مقاومت کردند؟ آیا جایی به عنوان نمونه سراغ دارید؟

۵ – بفرمایید:چرا هنگام حملات موشکی، الف، همیشه این شهر بود؟ چرا این شهر برای صدام جنایتکار این همه مهم بود؟ مگر این شهر با او چه کرده بود؟ چرا جاهایی دیگر این قدر مورد نفرت او نبود و یا کمتر بود؟

۶ – بفرمایید کدام شهر است که در ابتدای جنگ، خود یک لشکر را تشکیل داد(به قول سرلشکر شهید احمد سوداگر). مگر جمعیت این شهر در زمان دفاع مقدس چند هزار نفر بوده است؟ چند درصد جوانان برومند این شهر رزمنده بوده اند؟ آیا نمونه ای سراغ دارید؟

۷ – بفرمایید کدام شهر است که در ابتدای جنگ، در حالی که مزدوران عراقی در چند کیلومتری او مستقر بوده اند، علاوه بر صف کشی در مقابل متجاوزان در مرزهای خود، مابقی نیروهایش در خرمشهر، سوسنگرد، بستان و…. جان فشانی کرده و ده ها شهید و مجروح و جانباز تقدیم اسلام و ایران عزیز کرده است؟

۸ – بفرمایید کدام شهر است که تمام خانواده هایش صدرصد در گیر جنگ بوده و اکثر منازل بر اثر انواع بمباران، توپخانه، خمپاره و موشک مورد حمله و ویرانی بوده است و طبیعتا می بایستی تمام آنها از شهر مهاجرت می کردند، چرا این همه، گردان رزمی و مکانیزه تحویل جنگ بدهد به طوری که در تمام عملیات های مهم و سرنوشت ساز بچه های دزفول خط شکن و یا حداقل بسیار سرنوشت ساز بوده اند؟ باز می گویم نسبت جمعیت را ببینید؟ و سئوال مهمتر این که چرا دزفول با وجود این همه حملات وحشیانه تا آخر جنگ در خانه ها و منازل، تلفات انسانی داشته است؟ دلیل این تلفات جانی، تا آخر جنگ چه بوده است؟ آیا جایی را به عنوان نمونه می توانید بگویید؟

۸ – بفرمایید آیا پیر و مراد این شهر را می شناسید که در طول دوران حیاتش در جنگ هرگز شهر را ترک نکرد و دائم حرفش این بود که: من هرگز این شهر را ترک نمی کنم و می گفت: من خاک پای رزمندگان را طوطیای چشمانم می کنم. عظمت حضرت آیه الله قاضی را که فراموش نکرده اید؟

۹ – بفرمایید کدام شهر ۱۵۰۰۰۰ هزار نفری است(کم و بیش در زمان جنگ) که ۲۶۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است؟ نسبت شهدا به جمعیت را محاسبه بفرمایید؟ به چه نتیجه ای می رسید؟

آقای سید خلف موسوی، نمونه هایی که نوشته ام، مشت نمونه خروار است. این ها برخی از موارد انتخاب پایتخت مقاومت ایران اسلامی است. کمی منصف باشید. شما خوب می دانید که منظور من کدام شهر است؟ بله، شهر زخم خورده از آماج حملات وحشیانه و ناجوانمردانه ی صدام، شهر ۲۶۰۰ شهید و پایتخت مقاومت ایران.

دزفول قهرمان را می گویم

 

ازدحام مردم دزفول جهت امدادرسانی به مصدومان حادثه ی موشکی در کوران تهدیدات موشکی عراق

شما که این شهر را خوب می شناسید. چرا خود را به غفلت می زنید. افتخارات دزفول در تاریخ دفاع مقدس همیشه برجسته و نورانی است و با این نامهربانی ها هم پاک نمی شود. یکی از بزرگان شهر می فرمود: من ایامی را در دزفول دیده ام که: در یک روز، به دزفول موشک زده در همان زمان اجساد را از زیر آوار خارج می کردند و از سوی دیگر تشییع و خاک سپاری می کردند در همان روز تشییع و دفن جنازه ی شهدای رزمنده های جبهه بوده و در همان روز هم اعزام نیرو از کنار خرابه های موشکی به جبهه های جنگ داشته ایم. این صحنه را برای خود خوب مجسم کنید، در کجای ایران، مانند دزفول را سراغ دارید که این چنین صحنه ی حماسی را خلق کند؟

ابتدا این نوشتار بخوانید و سپس با گفتار خود، شرمنده ی عظمت این شهر و شهدایش نشوید.

ناصر آیرمی

سایت:

اخبار روز خوزستان

 

دیدار وزیر کشور با نماینده ولی فقیه در خوزستان
سیاسی  16:8:21 1392/07/29

 

927-1373-5 کد خبر

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، که برای شرکت در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان به اهواز سفر کرده است، با حضور در بیت نماینده ولی فقیه در استان، با ایشان دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان -  در این دیدار آیت الله محمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان، با تبریک  دهه ولایت، اظهارداشت: خدا را شکر که با حماسه بزرگ ملت رئیس جمهوری عالم، مجاهد و خدمتگزار انتخاب شد و پس از آن هیأت دولتی خوب بر سر کار آمد و امیدوارم با عنایت خدا مسائل و مشکلات کشور هرچه زودتر حل شود و از آنجایی که نیت‌ها خیر است، یقین داریم که پیروزی نصیب آن ها می شود و با عنایت به رهنمودهای ولی امر مسلمین مشکلات کشور حل خواهد شد.

وی با ابراز قدردانی از زحمات دکتر حجازی در زمان مسئولیتش به عنوان استاندار خوزستان، افزود: ایشان در استان بسیار خدمت کردند؛ از جمله ویژگی های مدیریتی دکتر حجازی این بود که شناخت و احاطه کاملی نسبت به استان داشت و  با پیگیری‌های شبانه روزی به دنبال حل مشکلات استان بود.

آیت الله موسوی جزایری گفت: خوزستان استانی پهناور و پرجمعیت است و با توجه به اینکه این استان قطب کشاورزی و مرکز تولیدات نفت است و با وجود اقوام مختلف و مرزی بودن آن، اداره اش با مشکلات زیادی همراه است. با انتخاب مقتدایی دکتر حجازی دیگر نباید نگرانی داشته باشد و علاوه بر استراحت می تواند با انتقال تجربیات خود، به آقای مقتدایی کمک کند.

نماینده ولی فقیه در استان ضمن تبریک به استاندار جدید، ادامه داد: در روند انتخاب آقای مقتدایی با اینجانب نیز مشورت شد و ما هم موید ایشان بودیم و با توجه به توانایی های مختلف ایشان، امیدواریم وی هم با موفقیت از عهده کار برآید. با توجه به شرایط موجود در کشور همه افراد از طیف ها و گروه های مختلف باید برای حل مشکلات به مسئولان کمک کنند و امیدواریم با شرایط خوبی که در استان است، مشکلات موجود در استان نیز با تلاش همگانی حل شود.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان -  همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیرکشور، در این دیدار با قدردانی از رهنمودهای پدرانه آیت الله موسوی جزایری در مسیر انتخاب استاندار خوزستان، به دیدار 2 روز پیش خود با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: رهبری در این دیدار از استان خوزستان پرسیدند و تاکید بسیاری بر حل مشکلات این استان داشتند.

 

وزیر کشور گفت: تلاش می شود با مجموعه فعالیت های خالصانه و شبانه روزی و در راه رضای خدا، به گونه ای عمل شود که خوزستان در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

 

رحمانی فضلی همچنین با قدردانی از زحمات استاندار قبلی خوزستان، ادامه داد: بنده با دکتر حجازی دوستی قدیمی دارم و به وی پیشنهاد مدیریت استان دیگری داده شد ولی ایشان گفتند که از خوزستان خارج نمی شوند و انشالله در جریان کارها به آقای مقتدایی کمک می کنند.

اخبار ورزشی خوزستان

 

درخواست فدراسیون فوتبال از مدیرعامل باشگاه فولادخوزستان
ورزشی  10:5:26 1392/07/29

927-25181-5 کد خبر
 

نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال گفت: از مدیرعامل باشگاه فولادخوزستان خواسته ایم که در بخش فوتبال بانوان هم سرمایه‌گذاری کند.

 فریده شجاعی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهار کرد: همان طور که می‌دانید خوزستان استانی فوتبال پرور و فوتبال خیز از نظر مدیریت است و در این جا دیدگاه‌ها نیز نسبت به بخش بانوان مثبت است و خوشبختانه تیم های فوتبال و فوتسال خوبی را هم داشته است.

 وی افزود: خوزستان در گذشته تیم فوتبال وحدت خوزستان را داشت که به استقلال جنوب دزفول تغییر نام پیدا کرد و متاسفانه درنهایت منحل شد. به هر حال این موضوع به خاطر مشکلاتی که باشگاه‌ها دارند و عدم امکانات و حمایت‌های لازم به وجود می‌آید.

 نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال بیان کرد: خوشبختانه فوتسال بانوان خوزستان با کمک باشگاه ملی حفاری و صنعت نفت آبادان سال گذشته در لیگ برتر توانست به عنوان‌های قهرمانی و چهارمی دست پیدا کند که این جای بسیار خوشحالی دارد و نشان می‌دهد که در این استان به فوتسال بسیار توجه می‌شود.

 وی با بیان این که درصدد راه‌اندازی فوتبال بانوان در خوزستان هستیم، گفت: نگاه مثبت گرشاسبی (مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان) و عامری گلستان (رییس هیات فوتبال استان) باعث پیگیری ما و مینا بارانی (نایب رییس هیات فوتبال خوزستان) در این زمینه شده است که امیدواریم این موضوع شدنی شود و بتوانیم فوتبال را در این جا راه‌اندازی کنیم.

 شجاعی افزود: تاج هم باتوجه به امکانات بسیار خوب باشگاه فولادخوزستان با دهکردی (مدیرعامل این باشگاه) صحبتی درخصوص راه‌اندازی فوتبال بانوان داشته و از وی خواسته است که بخشی را هم به بانوان اختصاص دهد.

 وی عنوان کرد: باتوجه به این که در این جا پتانسیل‌های بالایی وجود دارد، اگر اجبار شود که باشگاه‌های پول داری مانند فولادخوزستان، از بخش بانوان حمایت کنند، فوتبال بانوان هم به زودی در این جا راه‌اندازی می‌شود.

 نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال با اشاره به برگزاری مجمع این فدراسیون در ششم آبان ماه گفت: قرار شده است در این مجمع تاج (رییس سازمان لیگ فوتبال) به صورت جدی درخصوص بخش بانوان با مدیران باشگاه ها صحبت کند تا آن ها در این بخش نیز همکاری و سرمایه‌گذاری کنند.

 وی بیان کرد: به هر حال امیدواریم این اتفاق بیفتد و خوزستان هم در بخش بانوان تیم فوتبال داشته باشد؛ چرا که پتانسیل این استان بالا است. خوزستان تیم های خوبی در بخش آقایان دارد و امیدواریم که در بخش بانوان هم سرمایه‌گذاری کند.

 شجاعی در ادامه درباره برنامه‌های پیش رو تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال بانوان توضیح داد: تیم ملی فوتبال در حال آماده شدن برای حضور در مسابقات سال آینده این چوان است؛ البته اگر بتوانیم مجوز شرکت در این مسابقات را به دست آوریم. همچنین تیم‌های رده‌های سنی مختلف فوتبال و فوتسال مان برای شرکت در رقابت‌های برون مرزی، آمادگی کامل دارند و تیم‌های‌مان در اردو به سر می‌برند.

 وی ادامه داد: در بخش داخلی نیز لیگ‌های مان شامل دسته یک، دو، سه و برتر فوتبال و فوتسال فعال هستند و زیر نظر خانم علیپور، مسوول برگزاری مسابقات، انجام می‌شوند. همچنین لیگ فوتسال بانوان از 17 آبان‌ماه آغاز خواهد شد.

 

 

کلاس مربیگری دوچرخه سواری برپا می شود
ورزشی  12:20:25 1392/07/29

927-25581-5 کد خبر
 

علاقه مندان به شرکت در کلاس عملی مربیگری درجه سه دوچرخه سواری می توانند در این کلاس ثبت نام کنند.

 

خضیر حیاتی، رییس هیات دوچرخه سواری استان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهار کرد: این کلاس مخصوص آقایان و خانم ها است و از شرایط ثبت نام آن داشتن حداقل مدرک دیپلم و آشنایی با رشته دوچرخه سواری است.

 وی با بیان این که هزینه ورودی این کلاس 50 هزار تومان است، گفت: علاقه مندان برای ثبت نام می توانند حداکثر تا دهم آبان ماه به پیست دوچرخه سواری خوزستان واقع در منطقه سلطان منش اهواز، جنب استخر آزادی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز با شماره تلفن 09166150448 (خضیر حیاتی) تماس بگیرند. رییس هیات دوچرخه سواری خوزستان بیان کرد: این کلاس در شهرستان بهبهان برگزار می شود اما زمان آن هنوز مشخص نشده است.

 

 

اعزام تیم تکواندو خوزستان به مسابقات کشوری جام سفیر
ورزشی  13:17:45 1392/07/29

927-25681-5 کد خبر
 

تیم تکواندو خوزستان به مسابقات کشوری جام سفیر که چهارشنبه (اول آبان ماه) برگزار می شود، اعزام خواهد شد.

 

حسن محمدزاده، دبیر هیات تکواندو استان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهارکرد: این رقابت ها در چهار وزن المپیکی در تهران برگزار می‌شود و  فکر می کنم تیم‌های بیشتر استان‌ها در آن شرکت کنند.

 وی افزود: آمادگی تیم خوب است، بازیکنان از شرایط خیلی خوبی برخوردارند، تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته اند و در لیگ یک نیز حضور دارند. تیم استان سه‌شنبه به تهران اعزام می‌شود. محمدزاده بیان‌کرد: در وزن 58 کیلوگرم مهدی سالمی، 68 کیلوگرم مجتبی دیناروند، 80 کیلوگرم علی ساعدی فر و 80+ کیلوگرم علیرضا حیدری، نفرات اعزامی تیم استان به این رقابت‌ها هستند.

 

حضور تیم فوتبال‌دستی خوزستان در مسابقات قهرمانی کشور
ورزشی  13:28:46 1392/07/29

927-25881-5 کد خبر
 

تیم فوتبال دستی خوزستان با هفت ورزشکار به مسابقات قهرمانی کشور اعزام می شود.

 مهرداد چراغی، مسوول کمیته فوتبال‌دستی هیات انجمن‌های ورزشی استان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌خوزستان اظهارکرد: تمام استان‌ها رقیب ما هستند؛ زیرا ما تازه وارد این رشته ورزشی شده‌ایم و علاوه بر آن میز استاندارد هم در استان نداریم.

 وی بیان‌کرد: خودم به همراه سینا خیطان، احمد گل، محسن مرادی، کوروش باقری، قاسم منعمی‌اهوازی و افشین وحیدی هفت نماینده خوزستان در این رقابت‌ها هستیم.

 چراغی افزود: همیشه برای کسب مقام در این رقابت‌ها شرکت کرده‌ایم ولی تا زمانی که میز استاندارد نداشته باشیم، نباید انتظار کسب مقام داشت. اولین باری که در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کردیم در دور اول باختیم اما در سری دوم یک دور و در سری سوم سه دور بالا آمدیم و امیدوارم در این سری از این رقابت ها نتیجه بهتری بگیریم.  

وی ادامه‌داد: تمام استان ها میز استاندارد دارند و ما هم اگر چهار میز داشتیم، می توانستیم میزبانی این مسابقات را بگیریم. با یک هزینه 15، 16 میلیون تومانی می‌توان چهار، پنج میز خوب و استاندارد تهیه کرد و در این صورت قول می‌دهم که نفرات استان جزو 32 نفر برتر کشور باشند.

 مسوول کمیته فوتبال‌دستی هیات انجمن‌های ورزشی خوزستان خاطرنشان‌کرد: این رقابت ها دوم و سوم آبان‌ماه در شیراز و به صورت یک و دونفره انجام می شود و خوزستان در هر دو بخش این رقابت ها حضور پیدا خواهد کرد.

 

 

فرکی: محرومیت یک جلسه‌ای پریرا را پیگیری می‌کنیم/گزارشگر بازی با تراکتور تمام ایران را زیر سوال برد
ورزشی  15:1:0 1392/07/29

927-25981-5 کد خبر
 

سرمربی تیم فوتبال فولادخوزستان می گوید مطمئنا بخش حقوقی باشگاه، محرومیت یک جلسه ای لوسیانو پریرا را پیگیری خواهد کرد.

 

حسین فرکی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان درباره محرومیت یک جلسه ای و جریمه نقدی دو میلیون تومانی پریرا به دلیل حرکتی که پس از به ثمر رساندن گل در دیدار برابر تراکتورسازی انجام داد، اظهار کرد: به هر حال این تصمیم کمیته انضباطی است و باتوجه به این که بخشی از این موضوع به ما هم مربوط می باشد، پیگیر این موضوع هستیم و باید از حق مان دفاع کنیم.

 وی افزود: مطمئنا بخش حقوقی باشگاه فولادخوزستان این موضوع را پیگیری خواهد کرد و انشاالله نتیجه آن را اعلام می کنیم. البته اگر بخواهیم به رای کمیته انضباطی احترام بگذاریم، بحث جداگانه ای می باشد ولی اگر بخواهیم این حرکت را با حرکت های خیلی بدتری که از سوی برخی بازیکنان در ورزشگاه های کشور اتفاق افتاده است، مقایسه کنیم فکر می کنم کاری به آن شکل انجام نشده است که بازیکن تیم ما یک جلسه محروم شود.

 سرمربی تیم فوتبال فولادخوزستان بیان کرد: من خودم این حرکت پریرا را یک حرکت غیرعمد می دانم. البته نمی خواهم بگویم که این کار او درست بود ولی به هر حال مواردی غیرقابل پیش بینی است و در این خصوص عمدی در کار نبوده است. من در کنفرانس پس از بازی با تراکتور عذرخواهی هم کردم و خود پریرا نیز بابت این کارش عذرخواهی کرد.

 وی عنوان کرد: به هر حال باید این موضوع را پذیرفت و این اتفاقی بود که خود ما هم دوست نداشتیم، بیفتد. پریرا نمی دانست که این کار در ایران ایراد دارد، در حالی که در فرهنگ آن ها این نوع شادی کردن وجود دارد و حتی نمونه این شادی ها در فوتبال خودمان هم اتفاق افتاده است.

 فرکی افزود: اعتراض بیشتر روی بخشی است که پریرا توپ را به سمت تماشاگران پرتاب کرد ولی واقعیت این است که این موضوع اتفاق افتاده و ما هم بابت آن عذرخواهی کردیم. البته به نظرم نباید این کار پریرا بهانه ای شود که خود بازی را زیر سوال ببرند.

 وی در ادامه درباره نحوه گزارش، گزارشگر دیدار فولاد و تراکتورسازی هم گفت: متاسفم به خاطر این کم تجربگی که از جانب گزارشگر این بازی شاهد بودیم و به نظرم این نوع گزارش ها، گزارشگرهای قابل و شایسته رسانه ما را زیر سوال می برد.

 سرمربی تیم فوتبال فولادخوزستان خاطر نشان کرد: به هر حال او با این نحوه گزارش، همه را زیر سوال برد. این گزارشگر خودش را هم زیر سوال برد و به نظرم نباید گزارش کردن یک مسابقه به این شکل باشد و همان طور که گفتم واقعا کم تجربگی از سوی این گزارشگر، در گزارشش مشخص بود.

 وی ادامه داد: به نظرم اگر بخواهیم حرکت این گزارشگر را با حرکت بازیکن خودمان مقایسه کنیم، این گزارشگر باید به خاطر نحوه گزارشش اخراج شود. پریرا حرکتی را در ورزشگاه انجام داد که ممکن است توهینی به هوادارانی باشد که در آن جا حضور داشتند ولی این گزارشگر تریبونی را در دست داشت و در واقع با این نحوه گزارش، تمام ایران را زیر سوال برد.

 فرکی در ادامه درباره تاخیر در رسیدن اعضای تیم به اهواز پس از دیدار با تراکتورسازی گفت: متاسفانه من امروز به اهواز رسیدم و تعدادی از بازیکنانم دیروز و تعداد دیگری دو روز پیش رسیدند. به هر حال بخشی از این موضوع مربوط به نا به سامانی های ورزش ما است و بخش دیگر آن هم مربوط به پروازهایی است که تیم ها دارند. در هر صورت ما از امروز تمرینات مان را برای دیدار با استقلال تهران آغاز می کنیم.

 

 

تست دوپینگ وزنه‌بردار خوزستانی مثبت اعلام شد
ورزشی  15:53:56 1392/07/29

927-26381-5 کد خبر
 

فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری با اعلام اسامی دو وزنه‌بردار دوپینگی ایران که یکی از آن‌ها یاسین باقری، وزنه‌بردار خوزستانی است، به صورت رسمی اعلام کرد هر دوی این وزنه‌برداران برای دو سال محروم شدند.

 

دکتر اونگار در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، اعلام کرد: یاسین باقری و سهراب مرادی، دو وزنه‌بردار ایرانی هستند که دوپینگ‌شان مثبت اعلام شده و هر دو برای دو سال از حضور در رقابت‌های جهانی محروم شده‌اند. این موضوع مدتی است به فدراسیون ملی اعلام شده و آن‌ها در جریان هستند.

 وی ادامه داد: این نمونه‌ها در رقابت‌های قهرمانی آسیا در قزاقستان گرفته شده است. در تست یاسین باقری ماده آنابولیک استروئید و در تست سهراب مرادی ماده متانون یافت شده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون ملی ایران درخواست آنالیز نمونه دوم را داده است یا خیر؟ گفت: ما به فدراسیون اعلام کردیم که آیا می‌خواهید نمونه دوم آنالیز شود که آن‌ها جوابی به ما ندادند؛ بنابراین دوپینگ آن‌ها مثبت اعلام شده و هر دو به مدت دو سال از حضور در رقابت‌های ورزشی محروم شده‌اند.

 

نمایشگاه دستاوردهای هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خوزستان برپا می‌شود
ورزشی  15:5
:54 1392/07/29

927-26081-5 کد خبر
 

نمایشگاه دستاوردهای هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خوزستان به مناسبت هفته تربیت بدنی، روز جمعه (سوم آبان ماه) در ورزشگاه غدیر اهواز برگزار می شود.

 حسین عباسی، دبیر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهار کرد: کمیته های رالی، کلاسیک، موتور ریس و موتورکراس در این نمایشگاه به نمایش و تمرینات خود می پردازند و مردم می توانند از ساعت هفت تا 9 شب از فعالیت آن ها بازدید کنند. وی افزود: علاوه بر این تعدادی از خودروهای کلاسیک در این نمایشگاه به نمایش در می آیند که فکر می کنم برای مردم جالب باشد. عباسی همچنین خبر داد: برنامه دیگرمان در هفته تربیت بدنی مراسم کلنگ زنی پیست دائمی موتورکراس اهواز است که قرار است با همکاری شهرداری منطقه 2 احداث شود.

 

برگزاری مسابقات انتخابی فوتبال ساحلی خوزستان/آخرین مهلت ثبت‌نام، دوم آبان
ورزشی  15:20:24 1392/07/29

927-26181-5 کد خبر
 

تیم‌های علاقه‌مند به شرکت در رقابت های انتخابی فوتبال ساحلی خوزستان می‌توانند ثبت‌نام کنند.

علی شریفات، مسوول کمیته فوتبال ساحلی هیات فوتبال استان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهار کرد: باتوجه به نزدیک شدن به شروع مسابقات انتخابی  استان، تیم های خوزستانی می توانند برای ثبت نام در این مسابقات به هیات فوتبال خوزستان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: هزینه ورودی تیم ها برای شرکت در این رقابت ها، 300 هزار تومان است و هر تیم باید شامل 10 بازیکن باشد. همچنین تیم‌ها باید حداکثر تا روز پنج‌شنبه (دوم آبان‌ماه) برای ثبت‌نام اقدام کنند.

مسول کمیته فوتبال ساحلی هیات فوتبال خوزستان بیان کرد: تاکنون تیم‌های شهید پرویز اهواز، نانوش آبادان، طلوع اهواز، شهرداری اروند کنار، هیات فوتبال شوش، خلیج‌فارس هندیجان، دهیاران اروند کنار، پاسارگاد رامشیر و بیمارستان شفای اهواز برای شرکت در این رقابت ها ثبت‌نام کرده‌اند.

سرمربی تیم فوتبال نفت آبادان: فشار زیادی را تحمل می‌کنیم
ورزشی  15:39:50 1392/07/29

927-26281-5 کد خبر
 

سرمربی تیم فوتبال نفت آبادان گفت: تیم خوب است اما نتایجی که تاکنون کسب کرده ایم راضی‌کننده نیست.

 

ابراهیم قاسم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان اظهار کرد: تیم خوب است اما متاسفانه نتایجی که کسب کرده ایم راضی‌کننده نیست. در تمام بازی هایی که تاکنون انجام داده ایم، به جز بازی با تیم سیاه جامگان، مستحق برد بوده ایم و موقعیت های زیادی داشتیم.

 وی درخصوص حمایت مدیرعامل باشگاه از او گفت: طبیعی است که یک مدیرعامل از مربی‌اش دفاع کند. البته حق طبیعی باشگاه هم است که هر زمانی احساس کرد نیاز به تغییر دارد، آن را عملی کند و دست آن در این زمینه باز خواهد بود و می تواند مربی و یا هر سمت دیگری را در باشگاه جابه‌جا کند.

 سرمربی تیم فوتبال نفت آبادان با اشاره به سخت بودن همه بازی ها، درباره بازی روز چهارشنبه با تیم گیتی‌پسند بیان کرد: نوع بازی ما، روند رو به رشدی داشته است و در هر بازی بهتر از دیدار قبل از آن بوده ایم اما هیچ وقت امتیازی به بازی خوب داده نمی شود. ما امیدوار هستیم که در این بازی از حداکثر موقعیت‌های‌مان استفاده کنیم و بتوانیم بازی را ببریم. به عقیده من برای خارج شدن از این شرایط، نیاز به یک برد داریم.

 وی درباره بازی با تیم استقلال اهواز در دیدار گذشته بیان کرد: ما همیشه به بازیکنان می‌گوییم که اوایل و اواخر نیمه اول و دوم حساس ترین زمان‌های بازی است؛ در این بازی هم عملکرد خوب و موقعیت‌های زیادی داشتیم که منجر به گل نشدند. به دلیل این که فشار زیادی روی بازیکنان‌مان است، تمرکز بازی را از دست دادیم و در دقایق آخر، گل خوردیم. متاسفانه به دلیل این که بردی نداشته ایم، بازیکنانم فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

اخبار روز خوزستان

 

وزیر کشور وارد اهواز شد
سیاسی  14:19:27 1392/07/29

927-1173-5 کد خبر
 

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، دقایقی پیش همراه با عبدالحسن مقتدایی استاندار جدید خوزستان، وارد فرودگاه اهواز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان -  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، که برای شرکت در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان به اهواز سفر کرده است، دقایقی پیش وارد فرودگاه این شهرستان شد.

عبدالحسن مقتدایی که از امروز مدیریت ارشد استان را برعهده می گیرد، وی را همراهی می کند.

جمعی از مسئولان استان و شهرستان اهواز برای استقبال از وزیر کشور و استاندار جدید خوزستان در فرودگاه حاضر هستند.

اخبار سیاسی روز خوزستان

 

شیرهای نهفته» خوزستان کلیدی برای رفع موانع در سطح کشور 

امروز پس از شش سال ثبات در مدیریت عالی استان خوزستان، عبدالحسن مقتدایی سکان استانداری را از سیدجعفر حجازی تحویل می‌گیرد که امیدواریم با تقویت نیروهایی همچون حجازی، یا به قول مقتدایی «شیرهای نهفته» در خوزستان در آینده‌ای نه چندان دور از تجربیات ارزشمند آنان برای رفع موانع در سطح کشور بهره برد.

خبرگزاری فارس: «شیرهای نهفته» خوزستان کلیدی برای رفع موانع در سطح کشور 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، از همان ابتدای حضور سیدجعفر حجازی در راس استانداری خوزستان حرف و حدیث‌ها در خصوص رفتن وی وجود داشت  اما آنچه که اتفاق افتاد رکورد شکنی ثبات در عالی‌ترین مقام دولت در استان خوزستان است. ثباتی که در این شش سال باعث وجود آرامش نسبی در همه بخش‌ها به ویژه در بعد اقتصادی، امنیتی و حتی سیاسی استان شد.

امروز عبدالحسن مقتدایی در حالی قرار است سکان مدیریت ارشد استان را از حجازی تحویل بگیرد که وی در پایان دوران مدیریت کوتاه خود در استانداری خوزستان فشارهای بسیار زیادی از سوی نمایندگان مجلس ششم که اتفاقاً از لحاظ دیدگاه سیاسی از طیف فکری وی بودند، در خصوص رفتن از مدیریت استان بود به طوری که مقتدایی در یکی از سخنرانی‌ها و حتی گفت‌و‌گوی رسانه‌ای خود در آن روزها با انتقاد از بی‌مهری به مدیران بومی در استان گفته بود: در استان‌های دیگر گربه‌هایشان را شیر معرفی می‌کنند اما در خوزستان متاسفانه شیرها را به گربه!.

سید جعفر حجازی در شش سال حضور خود کارنامه پر فراز و نشیبی را ارائه کرد.

اما آنچه که مهم است حتی منتقدان مدیریت وی اذعان دارند شش سال مدیریت حجازی در استانداری خوزستان اگر هیچ نتیجه‌ای نداشته است اما آرامش و امنیت موجود در استان یکی از مهم‌ترین دستاورد ثبات در مدیریت ارشد استان بوده است.

تلاش جدی حجازی در بخش اقتصادی به ویژه برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و رشد اقتصادی و تجاری استان تا حدود زیادی برآورد شد.

رشد چشمگیر صنعتی و تجاری در استان خوزستان چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکار کند اگر چه تا رسیدن به شرایط ایده‌آل با توجه به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های فراوان استان خوزستان در بخش‌های متنوع اقتصادی فاصله زیادی وجود دارد.

خوزستان در زمان مدیریت حجازی در بخش کشاورزی نیز تا حدود زیادی موفق بوده است به طوری که امروز این استان زرخیز در تولید انواع محصولات کشاورزی از استان‌های دیگر پیشی گرفته است.

سفرهای متعدد حجازی به شهرهای مختلف استان در قالب سفرهای درون استانی برای بررسی و رسیدگی به مشکلات مختلف هر یک از شهرستان‌ها با حضور مدیران کل مرتبط یکی دیگر از نقاط مثبت در کارنامه شش ساله وی به شمار می‌آید.

حجازی با وجود سردی روابط برخی از نمایندگان با وی در این اوخر اما در طول مدیریت خود توانست همراهی نمایندگان مجلس را در سه دوره فعالیت مجلس را با استانداری جذب کند.

به هر حال با وجود توفیقاتی که سیدجعفر حجازی در مدیریت نسبتاً طولانی خود در استانداری خوزستان کسب کرد اما در برخی از زمینه‌ها نیز با وجود تلاش‌های صورت گرفته نتوانست آنها را به سرانجام برساند.

شاید بتوان مهم‌ترین ناکامی‌های حجازی را در این مدت، عدم همکاری بانک‌های عامل استان برای اختصاص تسهیلات بیشتر به سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف اقتصادی، عدم تحقق جدی سرمایه‌گذارهای خارجی در استان خوزستان با وجود برگزاری نشست‌های متعدد در داخل و خارج به دلیل تحریم‌ها، انتقادها از برخی پروژه‌های غیرکارشناسی در زمینه انتقال آب از استان خوزستان و احداث سدهایی همچون سد سئوال‌برانگیز گتوند و مشکلات عدیده کشاورزان و مردم برای تامین آب مورد نیاز خود است.

استان خوزستان همچنین در زمینه استفاده از مدیران با در نظر گرفتن شایسته‌سالاری در این مدت نیز تا حدودی با مشکل مواجه بوده به طوری که عدم تحقق برخی برنامه‌های دولت در استان را در ضعف جدی برخی مدیران ارشد استان به دلیل عدم توانایی در لابی‌گری در وزارت‌خانه‌های خود برای جذب امکانات و اعتبارات بیشتر و همچنین رفع موانع و مشکلات در استان خوزستان دانست.

به هر حال بررسی و تجزیه و تحلیل موفقیت‌ها و ناکامی‌ها نیازمند یک تحقیق و پژوهش جامع و دقیق است تا خدای نکرده از پیش‌داوری غیرکارشناسی جلوگیری شود.

اما آنچه که مهم است آن است که حضور نسبتاً طولانی سیدجعفر حجازی در راس مدیریت ارشد استان از وی به عنوان یک سرمایه گرانبها ساخته است که نباید از بهره‌گیری از تجربه‌های تلخ و شیرین وی در استان و حتی کشور با دیده تردید نگاه کرد.

امیدواریم که با تقویت نیروهایی همچون حجازی، یا به قول مقتدایی «شیرهای نهفته» در استان خوزستان در آینده‌ای نه چندان دور بتوان از تجربیات ارزشمند آنان برای رفع موانع استان در سطح کشور بهره برد. 

اخبار میراث فرهنگی خوزستان

 

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان اعلام کرد:

یگان حفاظت خوزستان برای مقابله با حفاران غیر مجاز تجهیز می‌شود  

پس از حفاری‌های گسترده استان خوزستان مدیر کل میراث فرهنگی این استان اعلام کرد که یگان حفاظت از آثار تاریخی به‌سرعت تجهیز می‌شود. طبق گفته این مسئول تجهیز یگان حفاظت از آثار تاریخی تاکنون بی‌سابقه بوده و برای نخستین بار در خوزستان صورت می‌گیرد.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پس از تخریب‌های گسترده و حفاری‌های غیرمجاز سودجویان اشیاء عتیقه بالاخره یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی تجهیز شد.
 
 «افشین حیدری» مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان اعلام کرد: تجهیز یگان حفاظت از آثار تاریخی خوزستان یکی از اولویت‌هایی است که برای حفاظت از آثار در مبارزه با سودجویان ضروری است و باید کوشید تا در این زمینه گامی اساسی برداشته شود.
 
وی با اشاره به تنگناهای یگان حفاظت از آثار تاریخی خوزستان خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی یگان حفاظت در استان خوزستان از نظر خودرویی در تنگناست و تنها یک خودرو دارد ولی در تلاش هستیم تا با افزایش 500 درصدی امکانات و تجهیزات  موتوری در بخش خودرو و تجهیز یگان حفاظت در سایر شهرهای خوزستان گامی موثر در این بخش برداریم.
 
حیدری تاکید کرد: برای این تجهیز اعتبار ویچه‌ای در نظر گرفته شده است و باید تلاش کرد تا این اقدامات در اسرع وقت به نتیجه برسد.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: باید کوشید تا مبارزه با سودجویان در این بخش بازدارنده باشد و در این بخش 5خودروی جدید برای یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان خریداری می‌شود و این در تاریخ یگان حفاظت خوزستان بی‌سابقه است.
حیدری تاکید کرد: خوزستان آثار تاریخی بسیار زیادی دارد و بسیاری از آثار تاریخی خوزستان در معرض دید مردم و روباز هستند و حفاظت از این آثار در استان کاری دشواری است.
 
وی خاطر نشان کرد: وجود تپه‌های متعدد باستانی در خوزستان حفاری غیرمجاز را تشدید می‌کند و مبارزه با این نوع حفاری‌ها نیازمند اعتبار و امکانات است. 

یک خبر از دزفول

 

کهن‌ترین سند دریانوردی جهان در دزفول

دزفول یکی از قدیمی‌ترین سرزمین‌هایی است که هویتی کاملاً ایرانی دارد و از نظر باستان‌شناسی، تاریخی، معماری، جاذبه‌های گردشگری ، زیست‌گاه‌های طبیعی و موقعیت کشاورزی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. کشف مُهری گلی در منطقه چغامیش، حکایت از کهن‌ترین سند دریانوردی جهان دارد.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ استان پهناور خوزستان  در جنوب غربی ایران واقع شده است و دزفول بزرگترین شهرستان بعد از اهواز محسوب می‌شود که در شمال این استان قرار دارد.شهرستان دزفول از شمال به استان لرستان، از جنوب به شوش و شوشتر، از شرق به شوشتر، گتوند و لالی  و از غرب به شوش و اندیمشک محدود می شود. شهر دزفول  150 کیلومتر  با اهواز و 721 کیلومتر با تهران  فاصله  دارد .
این شهرستان دارای آثار باستانی ارزشمندی است که به عنوان اثر ملّی به ثبت رسیده‌اند:
 
تپه‌های باستانی چغامیش دزفول
 
این منطقه در جنوب شرقی شهر دزفول واقع شده و بر اساس شواهد باستان‌شناسی، قدمت این منطقه به پیش از اختراع خط می‌رسد . این تپه‌ها تمدن چند هزار سال پیش از میلاد مسیح تا شکوفایی تمدن شوش را در دل خود جای داده‌اند . باستان‌شناسان دانشگاه شیکاگو در کاوش‌هایی که در این منطقه انجام دادند، آثار باارزشی کشف کردند. اوّلین و قدیمی‌ترین خشت‌های پخته در عصر پیدایش خط در این منطقه یافت شده است که چغامیش دزفول را به عنوان اوّلین مرکز خط در ایران زمین معرفی می‌کند .  
همچنین کشف مُهری گلی در منطقه چغامیش ،کهن‌ترین سند دریانوردی جهان  را نشان می‌دهد .
 
سند ارزشمند دیگری که از این ناحیه به دست آمد، یک لوح  مربوط به تاریخ موسیقی است که مربوط به هزاره  چهارم قبل از میلاد است و تصاویری از اجرای موسیقی را نشان می دهد . به دلیل اهمیت تاریخی این منطقه ، باستان شناسان‌دزفول  را  « شهری از سپیده دم تاریخ »  نامیده‌اند .
 

تپّه های باستانی چغامیش با شماره 487 در سال 1344 به ثبت ملّی رسیده‌اند .
 
دانشگاه  باستانی « جندی شاپور »
 
شهر باستانی جندی‌شاپور، در دوازده کیلومتری دزفول در محدوده روستای اسلام آباد واقع شده است . اولین دانشگاه جهان به دستور شاپور اوّل ساسانی در 1700 سال پیش در این شهر  تأسیس شد که در  عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود و رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن جا تدریس می‌شد .
 
آثار برجای مانده ی این شهر  در 24 شهریور 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملّی  به ثبت رسید .
 
  پل باستانی دزفول
 
 قدیمی‌ترین پل استوار جهان و مربوط به دوره ساسانیان است . شاپور اوّل دستور ساخت این  پل را داد و چون اُسرای رومی سازندگان این پل بودند ، به « پل رومی » نیز معروف شد . این پل حدود 18 قرن است که استوار ایستاده است . در زمان ساسانیان ، برای حفاظت از پل قلعه‌ای در کنار آن  بنا شد که فضای پیرامون آن قلعه به نام « محلّه قلعه » معروف  شد .
 

دژپل - نام قدیم دزفول - به دلیل انتساب به این پل و قلعه  نامگذاری شده بود که به دلیل اهمیت ارتباطی این پل در دوران دیلمیان ، صفویان ، قاجار و پهلوی  مرمت و بهسازی شده است .
 این بنای با ارزش در 15 دی ماه 1310  به شماره 84 در آثار ملّی به ثبت رسید.
 
مسجد جامع دزفول
 
این مسجد،  قدیمی ترین مسجد دزفول است که  در مرکز شهر قرار دارد و  یادگاری گرانبها از قرون اوّلیه اسلامی ( احتمالاً قرن سوّم ) است . معماری این مسجد از اصول کاخ ایوان کرخه ، الگوبرداری شده است ایوان شرقی از بناهای دوران صفویه است . مرمت و گسترش بخش هایی از مسجد ، در دوران صفویه و قاجار صورت گرفت. سبک معماری، شبستان، ستون‌های سنگی، آجرکاری و گچ بری‌های چشمگیر، این مکان را در جایگاه میراث فرهنگی ایران قرار داده است . این مسجد در 12 اسفندماه 1315  با شماره 287 در آثار ملّی به ثبت رسید .  
 
 آرامگاه یعقوب لیث صفاری
 
آرامگاه یعقوب لیث صفاری، سردار و اولین شهریار ایرانی پس از اسلام، در دوازده کیلومتری شرق دزفول واقع شده است. در محوطه آرامگاه بازمانده‌های شهر باستانی جندی شاپور دیده می‌شوند. آرامگاه با گنبدی مضرس شکل ساخته شده است . شهرت یعقوب لیث در رسمیت دادن زبان فارسی و احیای هویت ایرانی،  در نیمه اوّل قرن سوم هجری است .
 

دزفول شهر سازه های آبی است، قدیمی ترین سیفون جهان در دوره ساسانی، قدیمی ترین سیستم آبرسانی رودخانه ای جهان و آسیاب‌های آبی در دزفول ، آثار تاریخی ارزشمندی هستند که قابلیت ثبت جهانی را دارند.
 
رودخانه « دز » با جلوه ای خیره کننده ، یکی از بی نظیر ترین نمادهای طبیعی ملی است که از میان شهر دزفول عبور می‌کند و تفریحگاه های ساحلی زیبایی را در مسیر خود ایجاد کرده است .
آبشار شِوی ( shevi ) در شمال دزفول با ارتفاع 85 متر و عرض 70 متر ، بزرگترین آبشار خاورمیانه است که یکی  از زیباترین مناظر طبیعی ایران محسوب می شود. همچنین پارک جنگلی ملّی دز تنها بازمانده جنگل های نیمه گرمسیری است که در جنوب دزفول قرار دارد . این جنگل زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است .
 
روستای سنگی لیوس، در شمال شهرستان ، با بافت سنگی یکپارچه چند صد سال قدمت و معماری بی نظیر شکوه همزیستی با طبیعت را به نمایش  می‌گذارد و روستای گردشگری پامنار با داشتن قلعه ی شاداب ( بزرگترین  قلعه طبیعی کشور )  و دریاچه شهیون  یکی از زیباترین دریاچه های  جهان ، از نظر گردشگری در کشور کم نظیر است .
 
دزفول یکی از قطب های مهم کشاورزی ایران است .خاک حاصلخیز و آب کافی شرایط مناسبی را برای کشت مرکبات ، صیفی جات و گل و گیاه  فراهم کرده است . مرکبات دزفول بخصوص پرتقال  از سالمترین و مرغوب ترین نوع مرکبات کشور محسوب می شوند . دزفول از نظر تولید گل های رز  و   مریم در کشور  بالاترین رتبه  را  داراست . بخش عمده ای از تولیدات گل دزفول به سایر  استان ها و خارج از کشور  صادر می شوند .
 
بافت تاریخی دزفول شامل خانه‌ها ، مساجد ، ساباط ها ، حمام ها و گذرگاه های قدیمی است که از نظر معماری یکی از ارزشمندترین بافت های تاریخی کشور است و تا کنون بیش از یک صد  اثر ملی از آن به ثبت رسیده است.  بافت آجری با  معماری اصیل ایرانی و تزئینات زیبا ، دزفول را به « موزه آجری ایران» معروف کرده است .
 

صنایع دستی دزفول با قدمتی بس طولانی و پشتوانه ای غنی ، ذوق و اصالت ایرانی را به نمایش می‌گذارد . دزفول در سه رشته خراطی، کپوبافی و ورشوسازی، در کشور موقعیت ممتازی دارد. هنرمندان دزفول در رشته ی خراطی موفق به دریافت مُهر اصالت از سازمان جهانی یونسکو شده‌اند.
 
همچنین در زمینه کپوبافی و ورشوسازی نیز  با ارائه ی محصولاتی متنوع این شهرستان را به قطب مهمی از این صنایع تبدیل ساخته‌اند .
 
بقعه سبز قبا ـ آستانه متبرکه ی سبزقبا (برادر تنی امام رضا علیه السلام)  یکی از مهمترین زیارتگاه های ایران است . این زیارتگاه مانند حرم حضرت معصومه در قم و شاه چراغ در شیراز ، دارای جاذبه های مذهبی و فرهنگی است  که می تواند به عنوان چهارمین حرم معنوی کشور معرفی می‌شود .
 

شخصیت‌های نامدار دزفول ـ خاتم الفقهاء والمجتهدین شیخ مرتضی انصاری دزفولی، بنیانگذار فقه و اصول جعفری، اولین مرجع شیعیان در دنیای اسلام است که از عالمان بزرگ دزفول است . همچنین شاعران توانمندی چون ناهیدی و کاشف دزفولی نیز از بزرگان فرهنگ و ادب این سرزمین هستند که سروده هایی به زبان محلّی از آنها به جا مانده است.  
  
قلم نی دزفول - یکی از کالاهای مهم تجاری است که از سیصد سال قبل در دزفول کشت می‌شود و به عنوان مرغوب ترین قلم نی در سطح ملّی و جهانی شناخته می‌شود . قلم نی دزفول در گذشته به کشورهای مثل ترکیه و چین صادر می شد و اکنون نیز به اغلب شهرهای ایران صادر می شود .
 
دزفول با اینکه قابلیت یک شهر ملی را دارد اما متأسفانه تاکنون به‌گونه‌ای شایسته معرفی نشده است. در وسایل ارتباط جمعی ، کتاب های درسی، مطبوعات  و تورهای گردشگری  نامی از دزفول نیست. شهری که  ظرفیت‌های تاریخی، هنری و طبیعی آن می تواند جاذبه های گردشگری فراوانی را ایجاد کند و در نهایت  شهری که می تواند به رونق اقتصادی  کشور کمک کند.
 

به‌طوری که با وجود پنج هزار هکتار باغات کشت مرکبات این شهرستان هنوز نتوانسته مرکبات خود را با بسته بندی استاندارد به بازارهای جهانی صادر کند .
 
این درحالی است که مدیران و مسؤلین محلی و کشوری با شناخت ومعرفی جایگاه ملی دزفول و اجرای سیاست‌های صحیح می‌توانند در جهت شکوفایی ظرفیت های آن گام های مؤثری در جهت آبادانی این منطقه بردارند .
  
عکس و گزارش از محمد آذرکیش

گزارشی از آلودگی آبهای سطحی در خوزستان

 

هشدار محیط زیست خوزستان به وزارت نیرو؛
معضل انتقال آب شور سد گتوند بایدهرچه سریعترتعیین تکلیف شود
 
اهواز-مدیر کل سازمان محیط زیست استان خوزستان ضمن هشدار به وزارت نیرو و شرکت آب و نیرو(متولی ساخت سد گتوند) در خصوص وضعیت انتقال آب شور سد گتوند خواستار تعیین تکلیف و تسریع در اجرای این پروژه ،پیش از شروع بارندگی های فصلی در خوزستان شد.
 
احمد رضا لاهیجان زاده دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:در صورت تعلل در اجرای پروژه انتقال آب شور سد گتوند،با شروع فصل پاییز و بارندگی های فصلی در دریاچه سد، شاهد اتفاقات ناگوار درسد و شوری بیشتر آب خروجی گتوند خواهیم بود .
وی با بیان اینکه دولت باید از لحاظ تامین اعتبار از طرح انتقال آب شور سد گتوند حمایت کند گفت: شوری آب سد گتوند که حاصل انحلال گنبد های نمکی موجود در بستر سد است ،از زمان آبگیری مشکلاتی را برای رودخانه کارون به وجود آورده و کشاورزی و محیط زیست استان را دچار مشکل کرده است.
لاهیجان زاده با بیان اینکه یکی از راهکارهای ارایه شده برای حل این مشکل انتقال آب شور سد به شرکت های پترشیمی ماهشهر است بیان داشت: این طرح قرار است از طریق خطوط لوله اجرا و آب شور به پتروشیمی منتقل شود.
وی گفت: همچنین یکی از طرح های دیگر برای کاهش تاثیرات نمک موجود ، انتقال آب شور به خلیج فارس است که به دلایلی همچنان به تعویق افتاده است.
لاهیجان زاده گفت: آنچه مسلم است طرح انتقال آب شور سد گتوند که در ابتدای سال جاری نیز موجب افزایش شوری آب رودخانه کارون شده بود، با کندی پیش می رود .
مدیر کل محیط زیست خوزستان اظهار داشت:از دست دادن زمان و تعلل در اجرای پروژه انتقال آب شور سد گتوند می تواند به ضرر این پروژه ، رودخانه کارون ، کشاورزی و محیط زیست استان خوزستان باشد.
وی گفت: از جمله مشکلات عدم اجرای این طرح تامین اعتبار است که بهتر آن است دولت و وزارت نیرو هرچه سریعتر اعتبارات لازم را فراهم کنند.
گفته می شود وزارت نیرو تنها قادر به تامین 10 درصد از اعتبار طرح انتقال آب شور سد گتوند است و باقی اعتبارات باید از طرف دولت تعین شود

آیین زندگی

 

توصیـه های چهل گانـه برای داشتـن خانـواده ای بی نظیـرگروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


 

1. در هر شرایطی آرامش خانواده را حفظ کنید.
۲.
سعی کنید غیر از روابط خانوادگی، دوست، همکار، همکلاسی، مشاور و حامی برای یکدیگر باشید.

۳.
بیماری، درد یا ناراحتی خود را پنهان نکنید.
۴.
روز را با دعای کوتاه شروع کنید.

۵.
القاب خوب و جدید برای یکدیگر انتخاب کنید.
۶.
حدافل هفته ای یک بار تمام اعضای خانواده به مناسبتی دور هم جمع شده، دستان یکدیگر را بگیرد و تک تک با صدای بلند برای همدیگر دعا کنید.

۷.
افسانه ها و داستان های کهن سرزمین مادرتان را با یکدیگر بخوانید و یا برای هم تعریف کنید.
۸.
حداقل هر سه ماه یکبار مهمان عزیز خانه خود باشید.

۹.
ماجراهای دوران کودکی خود را برای فرزندانتان تعریف کنید.
۱۰.
حداقل یک وعده غذای روزانه را در کنار یکدیگر باشید.

۱۱.
حداقل هر ۲ ماه یک بار یک فیلم با اعضای خانواده ببینید.
۱۲.
کمک های اولیه را یاد بگیرد تا در شرایط ضروری بتوانید جان فردی از خانواده خود را نجات دهید.

۱۳.
خیلی ها صمیمیت را با بی ادبی اشتباه می گیرند. فراموش نکنید هر چه باهم صمیمانه و دوستانه تر باشید احترام یکدیگر را بیشتر دارید.
۱۴.
همیشه یکدیگر را به خوردن غذاهای سالم و خام تشویق کنید.

۱۵.
یکدیگر را همان گونه که هستید با تمام ویژگی های جسمانی و روانی بپذیرید.
۱۶.
همه اعضای خانواده نحوه درست استفاده از اینترنت را یاد بگیرید.

۱۷.
تمام اعضای خانواده را تحت پوشش بیمه درمانی و بیمه عمر قرار دهید.
۱۸.
سنجش بینایی و شنوایی را بطور منظم انجام دهید.

۱۹.
هرگز یکدیگر را تهدید نکنید.
۲۰.
به دنبال کشف نهفته در بین خانواده باشید.

۲۱.
روز مادر وپدر را با زیبایی هرچه تمامتر جشن بگیرید.

۲۲.
نسبت به همسایه ها مهربان باشید و حقوق آنها را رعایت کنید.

۲۳.
حداقل سالی یکبار با اعضای خانواده به زادگاه پدری و مادر خود بروید.

۲۴.
وقتی بزرگی وارد خانه میشود جلوی او بلند شوید و این عمل را به اعضای خانواده یاد بدهید.

۲۵.
به مناسبت های مختلف دسته جمعی به فروشگاه های خیریه بروید و از آنجا خرید کنید.
۲۶.
سعی کنید هدایای خود را با خانواده سهیم شوید.

۲۷.
هرچندوقت یکبار آلبوم خانوادگیتان را نگاه کنید.
۲۸.
هرگز از نقاط ضعف یکدیگر استفاده نکنید.

۲۹.
درباره باورها و عقاید مذهبی خود با یکدیگر گفت و گو کنید.
۳۰.
به یکدیگر کتاب هدیه بدهید.

۳۱.
به تیم های ورزشی مورد علاقه یکدیگر احترام بگذارید.
۳۲.
در بازی های خانوادگی تقلب نکنید.

۳۳.
با تشکر از یکدیگر فرهنگ سپاسگذاری را ترویج دهید.
۳۴.
از صحنه های خوب و به یاد ماندنی خود عکس بگیرید.

۳۵.
هرگز بازی های کامپیوتری خشن نگیرید.
۳۶.
یکدیگر را تشویق کنید تا خودشان باشند نه نسخه ای از دیگران.

۳۷.
استفاده درست را از آب، برق، گاز، تلفن را جدی بگیرید.
۳۸.
در شب یلدا و امثال آن تمام افراد خانواده دور هم جمع شوید.

۳۹.
شب هایی که برق می رود شمع روشن کنید و به شعر خوانی بپردازید.
۴۰.
قوانین ویژه ای برای خانواده تان وضع کنید و نسبت به آنها پیمان ببندیم. مثلا :

الف. در پذیرایی از مهمان، همه با هم همکاری داشته باشید.
ب. صبح ها همه با خوشرویی به یکدیگر سلام کنید.
ج. پدر و مادر، باید تاخیر خود را به سایر اعضای خانواده اطلاع دهند.

اخبار انتصابات در خوزستان

 

با حضور مسئولان
شهردار شوش معارفه شد

طی مراسمی با حضور مسئولان شهردار جدید شهر شوش معارفه شد.

 

پس از رای‌گیری در صحن علنی شورای شهر
کرمی‌نژاد شهردار دزفول شد

پس از دو بار رای‌گیری در صحن علنی شورای شهر، شهردار دزفول تعیین شد و کرمی‌نژاد با هفت رای موافق شهردار دزفول شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از دزفول، عصر امروز جلسه شورای شهر دزفول برای تعیین شهردار تشکیل شد تا از بین چهار گزینه مطرح شده برای این سمت، شهردار دزفول انتخاب شود.بین چهار گزینه مطرح به نام‌های محمدرضا کرمی‌نژاد، محمدعلی دوایی‌فر، محمدهلاکویی و سعید باب‌المراد ابتدا رای‌گیری شد و از بین این گزینه‌ها کرمی‌نژاد و دوایی‌فر به دور دوم انتخابات راه پیدا کردند.پس از آن رای‌گیری برای انتخاب شهردار دزفول انجام شد و دوایی‌فر شش رای و کرمی‌نژاد نیز هفت رای کسب کرد و به این ترتیب دوایی‌فر پس از شش سال حضور در سمت شهرداری دزفول این سمت را به کرمی‌نژاد تحویل داد.قرار شد تا زمان صدور حکم شهردار دزفول مدیرعامل سازمان عمران شهرداری دزفول به سمت سرپرست شهرداری دزفول گماشته شود.
 به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، ظهر امروز مراسم تودیع و معارفه شهردار جدید شوش در تالار نیایش برگزار شد.در این مراسم که مدیرکل امور روستایی و شهری استان خوزستان و جمعی از مسئولان شهری حضور داشتند علی قربانی تودیع و یوسف زمانی معارفه شد.به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، در این مراسم لوح یادبودی از طرف مدیرکل امور روستایی استان خوزستان به یوسف زمانی که پیش از این سمت بخشدار مرکزی شوش را بر عهده داشت، اهدا شد. 

یک افتخار ورزشی برای خوزستان

 

در مسابقات نونهالان کشوری
نونهال پینگ‌پنگ‌باز رامهرمزی پدیده کشور شد 

رئیس هیئت پینگ پنگ رامهرمز گفت: فرناز اسکندری نونهال رامهرمزی، پدیده مسابقات پینگ پنگ کشوری شد.

شهرام قاسمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامهرمز اظهار کرد: فرناز اسکندری نونهال 10 ساله رامهرمزی به مربی‌گری فرجام زمانی در مسابقات کشوری پینگ‌پنگ نونهالان که در همدان برگزار شد توانست رتبه سوم این دوره از مسابقات را کسب کند.

وی تصریح کرد: با توجه به بازی خوبی که فرناز اسکندری در این دوره از مسابقات از خود نشان داد به عنوان پدیده این دوره از مسابقات نیز شناخته شد.

رئیس هیئت پینگ پنگ رامهرمز افزود: اسکندری در مسابقات خردسالان استان نیز توانست مقام سومی دیگری را از آن خود کند.

قاسمی در ادامه گفت: آرمین دوانی 9 ساله، یکی دیگر از نونهالان رامهرمزی توانست رتبه ششم مسابقات استانی را که در اهواز برگزار شد کسب کند و به مسابقات کشوری که در قم برگزار خواهد شد راه یافت.

رئیس هیئت پینگ پنگ رامهرمز در پایان ضمن درخواست از مسئولان از آنان خواست تا هیئت‌های ورزشی به‌ویژه نونهالان و نوجوانان را برای شرکت در مسابقات یاری کند.

اخبار شهرداری اهواز

 

چرا شهردار اهواز هنوز معارفه نشده است؟
اجتماعی  13:36:43 1392/07/28

927-17614-5 کد خبر
 

سخنگوی شورای شهر اهواز خبر داد: امکان دارد معارفه شهردار جدید اهواز همین چهارشنبه برگزار شود.

مریم ابریشم‌کار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهار کرد: مشکلی که مانع از قطعی شدن زمان معارفه سید خلف موسوی شده است، نبود سالن مناسب برای این مراسم است.

وی ادامه داد: سالن شهرداری برای جای دهی مسئولان و خبرنگاران کوچک است و به دنبال سالنی با فضای بیشتر برای برگزاری مراسم معارفه هستیم.

این عضو شورای شهر اهواز گفت: در صورت تامین سالن، مراسم معارفه شهردار اهواز در روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

اخبار مرکز استان (اهواز)

 

انفجارهای گاز ناشی از بی‌احتیاطی ساکنان بوده است/مشکل از لوله کشی گاز نیست
اجتماعی  13:48:35 1392/07/28

927-17814-5 کد خبر

 

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز با اشاره به تعدد انفجارهای گاز خانگی و صدمات آن به واحدهای مسکونی در سطح شهر گفت: لوله‌های گاز اهواز کاملا سالم بوده و انفجارها ناشی از فرسودگی لوله‌ها نیست.

 

احمد باورساد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهار کرد: لوله‌های گاز اهواز علیرغم قدیمی بودن، کاملا ایمنی ساخته شده‌اند.

 

وی توضیح داد: لوله‌های گاز شهری وقتی که در شهر کشیده می‌شوند و در زیر زمین قرار می‌گیرند به وسیله چسب‌های راپید چسب می‌شوند تا هیچگونه راهی برای خوردگی لوله وجود نداشته باشد.

 

این عضو شورای شهر اهواز در مقایسه لوله های آب و گاز شهر اهواز تصریح کرد: درست است که هم لوله‌های آب و هم لوله­های گاز شهر اهواز قدیمی هستند ولی نکته اینجاست که لوله‌های گاز به دلیل حساسیتی که در ساخت آنها وجود دارد بر اساس استاندارد تعبیه شده و برخلاف لوله‌های آب شهر اهواز دچار فرسودگی نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: انفجارهایی که در اهواز اتفاق افتاده همگی ناشی از بی‌احتیاطی ساکنان بوده است.

 

باورساد عنوان کرد: هنگامی که گاز از طریق شرکت گاز و یا خود ساکنان منزل قطع می‌شود پس از وصل دوباره آن، گاز جریان پیدا کرده و تراکم آن در محیط بالا می‌رود که در صورت ایمن نبودن وسایل گازسوز منزل با یک جرقه کوچک حتی در حد روشن و خاموش شدن ترموستات یخچال، انفجار رخ می‌دهد.

 

وی افزود: انفجار ساختمان شهرداری منطقه 2 در سال گذشته نیز ناشی از عیب لوله گاز خود ساختمان شهرداری و سیستم اتصالات داخلی بود.

تصاویر روز رسانه ها

 

یک تصویر یک دنیا پیام

 

ش نشانی آبادان 1335 (عکس)

حدیث روز

 

شهادت می دهم که‏ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همه آنچه را خدا درباره تو نازل کرد به مردم رساند،و امر خدا را درباره تو با صداى بلند اعلام کرد، و بر امّتش حتمى بودن طاعت و ولایتت‏ را واجب نمود، و بیعت تو را بر عهده آنان نهاد.
مشرق- زیارتى است که به سندهاى معتبر از حضرت هادى علیه السّلام نقل شده است، و با آن، حضرت امیرمؤمنان علیه‌السّلام را در روز غدیر در سالى که معتصم آن حضرت را طلبیده بود، زیارت کردند، بخشی از آن به این شرح است:

سلام بر تو اى دین معتدل خدا و راه راستش، سلام بر تو اى‏ خبر بزرگى که آنها در آن اختلاف کردند، و از آن بازخواست می‌شوند. سلام بر تو اى امیر مؤمنان، به خدا ایمان آوردى،درحالی که همه شرک می ورزیدند، و حق را تصدیق گفتى وقتى که آنان را تکذیب می نمودند و جهاد کردى و آنان از جهاد عقب‏ نشینى می کردند.
خدا را عبادت کردى،درحالیکه خالص نمودی براى او دین را، صبر کردى و به حساب‏ خدا گذاشتى، تا مرگ تو را در رسید، آگاه باشید لعنت خدا بر ستمکاران.(الا لعنت الله علی الظالمین)
سلام بر تو اى آقاى مسلمانان‏ و رئیس دین و پیشواى اهل تقوا،و مقتداى سپید رویان و رحمت و برکات خدا بر تو باد.
شهادت می دهم که تویى برادر رسول خدا جانشین و وارث علمش، و امین او بر قانونش، و جانشین او در امّتش، و اوّل کسی‏ که به خدا ایمان آورد، و آنچه را بر پیامبرش نازل شده بود تصدیق کرد.
و شهادت می دهم که‏ آن حضرت همه آنچه را خدا درباره تو نازل کرد به مردم رساند،و امر خدا را درباره تو با صداى بلند اعلام کرد، و بر امّتش حتمى بودن طاعت و ولایتت‏ را واجب نمود، و بیعت تو را بر عهدّ آنان نهاد،و حضرتت را نسبت به مؤمنان سزاوارتر از خودشان قرار داد،چنان‏که‏ خدا خود او را اینچنین قرار داد،سپس پیامبر اسلام خدا را بر مردم شاهد گرفت و فرمود: آیا من آن نیستم که رساندم. همه گفتند: به خدا آرى.پس فرمود: خدایا گواه باش،و تو براى گواهى و حاکمیت بین بندگان بسى.
پس خدا لعنت کند منکر ولایتت را بعد از اقرار، و شکننده پیمانت را پس از پیمان بستن، و شهادت می دهم که‏ تو به عهد خداى تعالى وفا کردى،و خداى تعالى وفا کننده به عهد خویش براى توست،و هرکس به آن پیمانى که با خدا بسته وفا کند،خدا پاداش بزرگى به او خواهد داد....


متن حدیث:


السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دِینَ اللَّهِ الْقَوِیمَ وَ صِرَاطَهُ الْمُسْتَقِیمَ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبَأُ الْعَظِیمُ الَّذِی هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ وَ عَنْهُ یُسْأَلُونَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ آمَنْتَ بِاللَّهِ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ وَ صَدَّقْتَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ مُکَذِّبُونَ وَ جَاهَدْتَ [فِی اللَّهِ‏] وَ هُمْ مُحْجِمُونَ [مُجْمِحُونَ‏] وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا لَهُ الدِّینَ صَابِرا مُحْتَسِبا حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ.
 
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَیِّدَ الْمُسْلِمِینَ وَ یَعْسُوبَ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِمَامَ الْمُتَّقِینَ وَ قَائِدَ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ أَشْهَدُ أَنَّکَ أَخُو رَسُولِ اللَّهِ وَ وَصِیُّهُ وَ وَارِثُ عِلْمِهِ وَ أَمِینُهُ عَلَى شَرْعِهِ وَ خَلِیفَتُهُ فِی أُمَّتِهِ،
وَ أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ صَدَّقَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَى نَبِیِّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّهُ قَدْ بَلَّغَ عَنِ اللَّهِ مَا أَنْزَلَهُ فِیکَ فَصَدَعَ بِأَمْرِهِ وَ أَوْجَبَ عَلَى أُمَّتِهِ فَرْضَ طَاعَتِکَ وَ وِلایَتِکَ وَ عَقَدَ عَلَیْهِمُ الْبَیْعَةَ لَکَ وَ جَعَلَکَ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ کَذَلِکَ

ثُمَّ أَشْهَدَ اللَّهَ تَعَالَى عَلَیْهِمْ فَقَالَ أَ لَسْتُ قَدْ بَلَّغْتُ فَقَالُوا اللَّهُمَّ بَلَى فَقَالَ اللَّهُمَّ اشْهَدْ وَ کَفَى بِکَ شَهِیدا وَ حَاکِما بَیْنَ الْعِبَادِ فَلَعَنَ اللَّهُ جَاحِدَ وِلایَتِکَ بَعْدَ الْإِقْرَارِ وَ نَاکِثَ عَهْدِکَ بَعْدَ الْمِیثَاقِ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ تَعَالَى وَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى مُوفٍ لَکَ بِعَهْدِهِ وَ مَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهِ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْرا عَظِیما ....


«سیدبن طاووس درکتاب "مصباح الزیارت"- شیخ عباس قمی در کتاب" مفاتیح الجنان"»

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

با چه کسی مواجهیم؟
«وندی شرمن»، مجری سیاست مهار ایران در مذاکرات هسته‌ای

شرمن، زن لاغراندام موخاکستری بلندقامتی که اکنون مسئول مذاکره هسته‌ای با ایران است، از مسیری نامعمول به این مرحله رسیده است. وی اکنون معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکاست که رده سوم در مقامات سیاسی وزارت مزبور محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس: «وندی شرمن»، مجری سیاست مهار ایران در مذاکرات هسته‌ای 

به گزارش فارس، سازه‌انگاران می‌گویند که کشورها با هویت خود به تعامل در محیط بین‌المللی می‌پردازند. اگر این گفته را بپذیریم، «وندی شرمن» نماد هویت آمریکایی در مواجهه با موضوع هسته‌ای ایران است.

برای ما ایرانی‌ها که اکنون در حال مذاکره برای احقاق حقوق هسته‌ای خود و همچنین رهایی از تحریم‌های ضدایرانی غرب هستیم، بدیهی است که شناخت نماد هویت حریف خالی از فایده نیست.

شرمن در یک کلام نماد یک «سیاستمدار و دیپلمات پیچیده» است. در این گزارش هدف این است که مخاطبان فارس با این شخصیت ظاهرا آرام آمریکایی بیشتر آشنا شوند.

به تعبیر نشریه فارین پالیسی، شرمن، زن لاغراندام موخاکستری بلندقامتی که اکنون مسئول مذاکره هسته‌ای با ایران است، از مسیری نامعمول به این مرحله رسیده است. وی اکنون معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکاست و که رده سوم در مقامات سیاسی وزارت مزبور محسوب می‌شود.

شرمن از عرصه کار حزبی و اجتماعی پای به عرصه دیپلماسی نهاده و حتی در مریلند مسئول اداره رفاه کودکان و برخی سازمان‌های خیریه دیگر هم بوده است.

ورود خانم شرمن به وزارت خارجه آمریکا در دوران وزارت «مادلین آلبرایت» رخ داد. وی سمت مشاوره آلبرایت را برعهده داشت و حتی پس از خروج آلبرایت از وزارت نیز تا مدتی برای رئیس سابقش کار می‌کرد.

در سال 2008 و در زمانی که باراک اوباما و هیلاری کلینتون برای کاندیداتوری نهایی حزب دموکرات با یکدیگر رقابت می‌کردند، شرمن در اردوگاه کلینتون بود و مشاور سیاست خارجی او محسوب می‌شد. همین سابقه باعث شد که هیلاری کلینتون شرمن را در سال 2011 به وزارت امور خارجه بازگرداند و سمت معاون سیاسی را به وی اعطا نماید، سمتی که هم‌اکنون هم دارد.

* حوزه وظایف شرمن در وزارت خارجه

معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا مدیریت مسائل سیاسی دوجانبه و منطقه‌ای ایالات متحده را به عهده دارد. وی دفاتر آفریقا، آسیای شرقی و اقیانوسیه، اروپا و اوراسیا، آسیای مرکزی و جنوبی، نیمکره غربی و سازمان‌های بین‌المللی را برعهده دارد.

دبیران ادارات و دفاتر جغرافیایی هم به معاون سیاسی مشاوره ارائه کرده و ماموریت‌های دیپلماتیک را در حوزه‌های جغرافیایی خود مدیریت می‌کنند. دفتر سازمان‌های بین‌المللی هم که زیر نظر معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا کار می‌کند، امور مربوط به دولت آمریکا را در حوزه سازمان ملل متحد و سازمان‌های تابعه آن در اختیار دارد. همچنین سازمان‌های دیگر بین‌المللی نیز در حوزه اختیارات و وظایف این دفتر هستند.

به این ترتیب، شرمن عملا بسیاری از تعاملات وزارت امور خارجه آمریکا در حوزه سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی را مدیریت کرده و حتی بخش زیادی از فعالیت‌های سفارت‌خانه‌های آمریکا نیز زیر نظر اوست.

* دربازکن هسته‌ای آمریکا

وندی شرمن در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، مشاور او در خصوص کره شمالی بود. شرمن در حوزه مذاکرات هسته‌ای کاملا با تجربه و خبره است. برخی منابع توافق هسته‌ای 1997 بین کره شمالی و ایالات متحده را به شرمن نسبت می‌دهند، توافقی که اگرچه باقی نماند اما به شرمن شهرت «درباز کن وزارت خارجه» را داد.

به عبارت دیگر، شرمن دیپلاماتی است که کاملا با مسائل هسته‌ای آشناست و سابقه دست‌یابی به توافق را در این حوزه نیز دارد و شاید از معدود دیپلمات‌های خاص آمریکایی باشد که در این حوزه توانایی خود را نشان داده است.

اظهارنظرهای خانم شرمن در خصوص رهبر سابق کره شمالی، «کیم جونگ ایل» هم در نوع خود جالب بود. حاکم سابق کره شمالی از نظر شرمن فردی باهوش، با قابلیت و کاملا مطمئن است. او نه دیوانه است و نه از نظر روانی دچار پریشانی است اما حس می‌کند که خیلی قدرتمند است.»

در دوران سال‌های 1997 تا 2001 که شرمن مسئولیت امور کره شمالی را بر عهده داشت، روابط بین پیونگ یانگ و واشنگتن از تنش کمتری برخوردار بود. شرمن بعدها ضمن انتقاد جدی از سیاست‌های دولت بوش در قبال کره شمالی، این باور را طرح کرد که سیاست‌های بوش بود که کره شمالی را به سمت تولید سلاح هسته‌ای پیش برد.

به‌نظر می‌رسد شرمن در این چهار سال بیشتر سیاست مدارا را با کره شمالی در پیش گرفته بود. از نظر او دولت اوباما باید خسارتی را تحمل می‌کرد که دولت بوش با رفتار خود برایش باقی گذاشته بود: «یک کره شمالی صاحب سلاح هسته‌ای که ممکن است تسلیحات خود را در اختیار دیگران بگذارد.»

* «مهار»، سیاست شرمن در قبال ایران

به‌طور کلی سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران را باید «سیاست مهار» دانست. این سیاست از نوعی الگوی «نورئالیستی تهاجمی» پیروی می‌کند که معتقد است ایران باید در سه حوزه هسته‌ای، نظامی و اقتصادی مهار شده و به توفیقات جدی دست نیابد. این بخشی از سیاست مرشایمری واشنگتن است که باید آن را در چارچوب «کنترل حریف» (Check Aggressor) مورد بررسی قرار داد.

شرمن هم طی سال‌های اخیر نشان داده است که از همین رویکرد پیروی می‌کند. دقیقا در دوران شرمن است که سیاست تحریم‌های جدی یک‌جانبه علیه ایران آغاز می‌شود. البته بعید است که شرمن به‌تنهایی طراح این پروژه بوده باشد اما بی‌شک یکی از طراحان و مجریان آن می‌تواند باشد.

بر این اساس، به‌عکس کره شمالی، رفتار با ایران در دوران شرمن نه‌تنها همراه با مدارا نبوده بلکه همراه با سیاست‌های تند مهارکننده از جمله تحریم‌های بی‌رحمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است. شرمن هرچه در خصوص پیونگ‌یانگ سیاست به خرج داد، علیه ایران در اردوگاه خشونت‌طلبان واقع شد.

تخصص شرمن به زعم خودش در بازداشتن کشورها از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است، این سیاست در خصوص کره شمالی با نوعی مدارا همراه گشته اما در خصوص ایران همراه با تندترین تحریم‌های تاریخ است. برای شرمن فرقی ندارد که ایران بارها اعلام کرده که قصد تولید سلاح ندارد و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا هم این موضوع را تایید می‌کنند. نگاه شرمن تابع نگاه کلی ایالات متحده در قبال ایران و مطلقا رئالیستی است، آن هم از نوع تهاجمی. بر اساس این نوع از نگاه شرمن هرگز به ایران اعتماد نمی‌کند کمااینکه اوباما نیز به ایران اعتماد نخواهد کرد.

شاید از همین رو باشد که محمدجواد ظریف از همان روزهای بدوی حضورش در وزارت خارجه به طرف غربی توصیه می‌کند که نگاه مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر را کنار گذارد. مفهوم بازی با حاصل جمع صفر، یکی از مفاهیم معرف رئالیسم است. ظریف می‌داند که با این نوع نگاه آمریکایی‌ها اعتمادسازی عملا بی‌معناست اما تصور اینکه کاخ سفید و کنگره سرانجام این نگاه را کنار می‌گذارند، قدری دور از ذهن است.

 

 

جروسالم پست نوشت: وزیر خارجه ترکیه ظاهرا برخی از اتهاماتی که به رئیس دستگاه اطلاعاتی کشورش وارد شده را تایید کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
جروسالم پست طی گزارشی تحت عنوان "وزیر خارجه ترکیه: رئیس سازمان اطلاعاتی ما با لو دادن جاسوسان اسرائیل به وظیفه ی خود عمل می کند" نوشت: وزیر خارجه ترکیه ظاهرا برخی از اتهاماتی که به رئیس دستگاه اطلاعاتی کشورش وارد شده را تایید کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، احمد داوداغلو وزیر خارجه ترکیه طی مصاحبه ای در شب جمعه اظهار داشت: وقتی به مقالات نگاه می کنیم، می بینیم که هاکان فیدان متهم به راه اندازی دستگاه اطلاعاتی مستقل و عدم اجازه به دیگر سازمان های اطلاعاتی برای فعالیت در ترکیه می شود. در واقع او را مقصر می دانند چراکه به مسئولیت و وظیفه خود عمل می کند..

وال استریت ژورنال روز جمعه نیز گزارش داد که فیدان اسلام گرایان سوریه را تسلیح می کند.

همچنین یک مقام ارشد امریکا گفت که فیدان اطلاعات حساسی که طی سه سال اخیر توسط امریکا و اسرائیل جمع اوری شده را به ایران داده است.

داود اغلو گفت که اتهhمات وارده به فیدان متنافض است چراکه او متهم به حمایت از ایران و دشمنان این کشور در سوریه است.

وی افزود: ترکیه کشوری نیست که سازمان های اطلاعاتی دیگر بتوانند در آن عملیات انجام دهند. من نمی گویم این ادعاها حقیقت دارد اما بالاخره سازمان اطلاعاتی در جهت منافع کشور حرکت می کند.

روزنامه حریت روز شنبه گزاش داد که انکارا تل اویو را عامل تبلیغات علیه رئیس سازمان اطلاعاتی ترکیه می داند.

یک منبع اطلاعاتی ترکیه گفت: این کمپین رسانه ای را نوعی حمله تلقی می کنیم و ممکن است اسرائیلی ها پشت آن باشند.
 
سلفیه؛ از تکفیر تا تروریسم؛
ایجاد یک حکومت مطلق فرقه‌ای که هدف آن تبلیغ وهابیت و انتشار آن با قوه قهریه و شمشیر است به‌روشنی در نوشته‌ها و نشانه‌های موجود در پرچم عربستان سعودی نمایان است. آنها عبارت « لا اله الا الله محمد رسول الله» را نوشته و زیر این عبارت تصویر شمشیر را کشیده و به وضوح نشان می دهند که دعوت به دین آنها تنها از طریق شمشیر ممکن است.
گروه بین‌الملل مشرق - مورخان میان مرحله تشکیل حکومت که با پیامبر اکرم (ص) در شهر مدینه منوره شروع شد و با حکومت خلفای راشدین تا پایان ولایت علی بن ابی طالب (ع) تداوم یافت و مرحله سقوط و گرایش به سمت استبداد و فسادی که قرین موج تاریک فقه فکری بود و دست نشاندگان دربارها بر آن سلطه داشتند، تفاوت قائل می شوند. کسانی که به تسلیم و حقارت چشم دوخته و مروج تفکر « صبر در برابر ظلم» به همراه تمایلی سرکش برای مهجور کردن قرآن کریم و گرایش به احادیث و روایات هستند و روایات را متناسب با اقتضای زمان و مکان و نیازهای حکام و سلاطین بسط و اشاعه می دهند، این ها ریشه های نظریه تکفیری است.

این مورخان درباره احکام صادره در خصوص تکفیر نیز تاکید می کنند که هیچ کس نمی تواند، ادعای مالکیت ایمان را داشته باشد، همانطور که نمی تواند دیگران را تکفیر کند و تنها خداوند متعال با ترازوی عدل و داد خود کافر و غیر کافر را از هم تمیز می دهد. همانگونه که به راحتی و با استناد و استدلال از قرآن کریم بر ادعاهای مخالفین و تکفیریان خط بطلان می کشند.

در خصوص حکم جهاد نیز این مورخان با استناد به قرآن و سنت میان دو نوع جهاد یعنی جهاد با نفس و جهاد با طرف مقابل تفاوت قائل می شوند و بر این دو که تلاش در راه خدا بدون تکفیر دیگری است، تاکید می کنند، موضوعی که منجر به خونریزی و فتنه انگیزی و اشاعه ترس و وحشت و نابودی پایه های اسلام می شود.

و درحالی که مسلمانان باید ایمان را در دوست داشتن، علم و عمل به آن به شمار آورند، هم اکنون جریانی همانند سلفی آن را در تکفیر دیگر گروه‌ها و فرقه‌های اسلامی خلاصه کرده‌اند که رهاورد آن وضعیت فعلی سوریه است: میدان وسیع و ناآرام که در آن سران استعمارگر صهیونیست و غرب، سران و حکام حقیر عرب و برخی مسلمان نماها و انسان های ساده را در مخمصه انداخته اند؛‌ انسان هایی که فتواهای جهادی و وعده بهشت و حوریان آنها را فریب می دهد و استعمارگران برای یک هدف تلاش می کنند و آن ناکام گذاشتن انتظارات سران عرب و تخریب بافت و زیر ساخت های اجتماعی برای رژیم ها و زیر پا گذاشتن وجدان بعد از پشت کردن به وطناست؛ آنها دیروز در عراق در راستای اجرای طرح سایکس پیکو جدید و خدمت به آرمان های صهیونیستی و استعمار به موفقیت رسیدند بنابراین هیچ ایرادی ندارد که آن در پوشش دین باشد؛‌ چرا که چرخیدن بر حول محور دین آسان است و توانایی آنها را در عمل حفظ می کند.

این مطلب تلاش می کند به تاریخ آمیخته با واقعیت ها و حقایق زندگی جریان سلفی و به تبیین چگونگی شکل گیری پدیده سلفی گری در عصر جدید بپردازد و تلاقی آن را با پروژه های انزجار بر انگیز استعمار یعنی صهیونیسم و سایس پیکو جدید مورد بررسی قرار می دهد.

به طور کلی امروز سلفیان به آنچه که نسبت به محمد بن عبدالوهاب ( 1703- 1792میلادی) وهابیت نامیده می شود، منتسب هستند.


عبدالوهاب در سرزمین نجد در جزیره العرب ( منطقه ای که امروز به نام عربستان شناخته می شود) به دنیا آمد، وی با تاثیر پذیری از فقهای پیشین خود امثال ابن تیمیه، ابن قیم جوزیه و ابن حزیمه نیشابوری دین جدیدی را به وجود آورد که در میان پیروانش اشاعه یافت، مبانی این دین جدید به شرح ذیل است:

1.    تشبیه خداوند به مخلوقش، اینکه خداوند جسمی است که به آسمان صعود کرده و به زمین فرود نمی آید. به خاطر این دیدگاه پیروان آن «المجسمه» نامیده می شدند. این تفکر از مفاهیم کتاب التوحید ابن خزیمه نیشابوری تاثیر پذیرفته است، وی در کتاب خود مدعی شده است که خداوند دارای روح، چهره، دو چشم، دو گوش، دو دست در طرف راست، انگشتان، کف دست و دو پا است.

نویسنده کتاب در یک خوانش بسیار سطحی و احمقانه و خالی از هرگونه تدبر و اندیشه در آیات قرآن کریم این برداشت ها را از قرآن می کند و نمی داند که مقصود خداوند متعال از ذکر به عنوان مثال دست (ید) در قرآن کریم و نسبت دادن آن به خود همانطور که به خلق خود نسبت می دهد، قدرت، توان و فرمانروایی است؛ از این رو تنها بعد از تدبر، تعقل و تعمق در آیه « یدالله فوق ایدیهم» ( فتح 4) می فهمیم که منظور از «ید» قدرت، توان و فرمانروایی و شوکت خدا بالاتر از توان شما قرار دارد.

تعامل و ارتباط با سخن خداوند متعال نیازمند دوری از سطحی نگری و تمرکز بر ظاهر واژگان و تدبر و تعمق با تکیه بر روش علمی است که در اینجا مجال شرح تفصیلی آن وجود ندارد؛ ولی باید گفت که هر لفظی از الفاظ قرآن کریم در بردارنده چندین معنی اندرونی است که تنها انسان هایی با سرشت پاک و خردهایی آزاد آن را درک می کنند؛ اما کسانی که خرد خود را رها کرده و روح و روان خود را در مفاهیم سطحی حبس کرده اند همان گمراهانی هستند که در تاریکی غوطه ور شده اند. برخی عناوین و فصول کتاب التوحید با تعبیر فخذ بنی شروع می شود و این نشان می دهد که سطح فکر آنها چقدر پایین و فهم آنها از قرآن کریم چقدر ساده و سطحی و توانایی آنها در درک مفاهیم بسیار پایین است.


-    «باب اثبات صفت وجه برای خداوند متعال که او را با صفات الجلال و الاکرام توصیف کرده است» و هر فرد جاهلی می داند که منظور از لفظ «الوجه» در قرآن کریم همان جهت، سمت و سو و هدف است.

-    « باب ذکر تصویر پرودگار بلندمرتبه و ویژگی جلال و عظمت صورت خداوند عز و جل».

-    « باب ذکر ویژگی چشم های خداوند عز و جل» هر فرد جاهلی می داند که اگر لفظ « العین» در قرآن کریم به الله اضافه شده باشد بر حسب حرف مضاف البته مقصود از آن متفاوت است، اگر حرف « علی» باشد منظور تحت نظارت و اشراف است، همانند قول خداوند متعال: « و القیت علیک محبه منی و لتُصنع علی عینی» (طه39) مقصود از این آیه این است که تحت نظارت و اشراف من آن را ایجاد کنی و اگر حرف مضاف « ب» باشد منظور از آن کمک و یاری است، همانند: « واصنع الفلک بأعیننا» ( هود 37) مقصود از آن این است که کشتی را بساز، همانا از طرف ما کمک ها و مساعداتی را دریافت خواهی کرد.

-    « باب اثبات صفت داشتن دست برای آفریدگار یکتا و بیان اینکه خداوند متعال دارای دو دست است همانطور که در کتاب آسمانی خود قرآن از آن خبر داده است: «أنه خلق آدم بیدیه» پیش از این ما معنای واژه «الید» در قرآن کریم را توضیح دادیم.

-    « باب ذکر دلیل بر اینکه خداوند متعال دارای دو دست است که هر دو آن در سمت راست قرار دارد و خالق یکتا دارای دست در سمت چپ نیست.»

-    « باب ذکر اینکه خداوند تبارک و تعالی آسمان ها و زمین و آنچه که بر روی آن دو قرار دارد را بر روی انگشتان خود نگه داری می کند.»
کسی که در برابر آن تسلیم شده و آن را شرط ایمان قرار دهد از گمراهی نجات پیدا می کند و توانایی جستجو در قوانین طبیعت و اسرار هستی را برای استفاده از آن و کشف آیات و نشانه های خداوند متعال در افق ها را دارد؟!

-    « باب ذکر صفت داشتن « پا » برای خداوند متعال».

-    « باب ذکر صفت مستولی گشتن خالق یکتا بر عرش خود هر زمان که بخواهد».

2.    اینکه جسم شمردن خداوند متعال از شروط ایمان است و هر کس در برابر این تفکر سر تسلیم فرود نیاورد کافر شمرده شده و قتل، سلب دارایی و به بردگی گرفتن خانواده اش جایز است.

3.    تخریب ضریح مقبره ها به این بهانه که این اقدام مساوی با بت پرستی است. حرام دانستن توسل و استغاثه به رسول خدا و پیامبران و اولیای صالح خداوند و صدورحکم تکفیر و جایز دانستن قتل کسی که به این امر مبادرت می ورزد.

4.    اعتقاد وهابی ها بر اینکه آنها فرقه نجات دهنده هستند و هرکس جز آنها یا کافر است یا مشرک و یا گمراه و در صورت مخالفت و عدم اطاعت از آنها خون فرد مخالف مباح است. خداوند متعال در این مورد و در آیات متعدد می فرماید: « لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشید من الغی» ( بقره 256) و یا « فمن شاء فلیؤمن ومن شاء فلیکفر» ( کهف 29) و « أفأنت تُکرِه الناس حتی یکونوا مؤمنین» ( یونس 99).

آنچه که بدان دعوت می کردند دین تفصیلی برای جنبش سیاسی به رهبری محمد بن سعود که تنها هدف وی قدرت بود؛ به همین خاطر ریاض الصیداوی اندیشمند معاصر بر استفاده از عنوان « وهابیت سعودی» به خاطر ارتباط میان جنبش دینی محمد بن عبدالوهاب با جنبش سیاسی محمد بن سعود پافشاری می کند.


5.    ایجاد یک حکومت مطلق دینی که هدف آن تبلیغ وهابیت و انتشار آن با قوه قهریه و شمشیر است و آن به روشنی در نوشته ها و نشانه های موجود در پرچم عربستان سعودی نمایان است. آنها عبارت « لا اله الا الله محمد رسول الله» را نوشته و زیر این عبارت تصویر شمشیر را کشیده و به وضوح نشان می دهند که دعوت به دین آنها تنها از طریق شمشیر ممکن است. آنها نمی دانند که خداوند متعال لفظ شمشیر را حتی یک بار در قرآن کریم ذکر نکرده است و هرگز به پیامبرخویش به استفاده از شمشیر و هر گونه قوه قهریه دیگر جهت نشر دعوتش دستور نداده است؛ چرا که وی بی نیاز از چنین ابزارهایی است و « لو شاء ربک لآمن مَن فی الأرض کلهم جمیعاً» ( یونس 99) و « لو شاء الله لجعلکم أمّه واحده» ( نحل 93) تا آنها به رشد و هدایت خویش بازگشته و قلب های مهربان را جایگزین شمشیر کنند و مصداقی برای سخن بر حقش باشندکه می فرماید: « ولو کنتَ فظّا غلیظ القلب لأنفضُّوا من حولک» ( آل عمران 159) و « ادعُ الی سبیل ربّک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جدلّهم بالتی هی أحسن» ( نحل 125). آیا تصویر قلبی مهربان و لطیف بهتر و مقدم تر از تصویر شمشیر، سرنیزه و منجنیق نیست؟!.. آیا با محبت و دوستی، خداوند رحمان مورد عبادت بندگانش قرار نمی گیرد؟! معاذ الله از اینکه خداوند ما را به لبه شمشیر فرا خوانده باشد .. آبا آل سعود و پیروان عبدالوهاب و سلفیان نمی خواهند از خواب غفلت بیدار شده و تقوای الهی پیشه کنند؟

جنبش سلفی - وهابی سعودی هر گونه برنامه اقتصادی و اجتماعی را از خود دور کرده است و هیچ بهره ای از آن ندارد؛ چرا که بر این باور است که اصلاح عقیده به تنهایی ضامن اصلاح دیگر امور نیز است و موارد ذیل در نشر و گسترش افکار این جنبش سهیم است:

-    اموال و ثروت های فراوانی که عربستان و دیگر ممالیک و امیران نفت و گاز این دوره را به سمت بذل و بخشش های فراوان سوق داده است، مسئله ای که به افتتاح تعداد بی شماری از شبکه های ماهواره ای برای ترویج و نشر افکار تکفیری و سلفی به خصوص در مصر کمک کرده و تبدیل به منبع کسب ثروت های هنگفت شده است. ثروت هایی که امپراطوران و اربابان تبلیغ آن را در انحصار خود درآورده و افزایش چشمگیر بودجه باعث شده است که هر مدعی تبلیغی برای خود شبکه ماهواره ای افتتاح کند و آمار این شبکه ها به ده ها مورد برسد.

-    حاشیه آزادی که در نتیجه سقوط سران رژیم های استبدادی و فساد در کشورهای عربی به وجود آمده است.


-    صهیونیسم جهانی و قدرت های استعماری غرب به ویژه آمریکا در سایه پیمان مقدسش با نظام های قرون وسطایی کشورهای نفت خیز عربی، در تعامل با پرونده سلفی وهابی گاهی سیاست اغماض و چشم پوشی و گاهی سیاست حمایت مالی و پشتیبانی را در پیش می گیرد. شواهد جنگ افعانستان که « مجاهدین» افغانی و عرب و دیگران برای شکست هیمنه اتحاد جاهیر شوروی بعد از اشغال آن در سال 1979 وارد آن شدند، همچنان در ذهن مردم زنده است. حمله آمریکا به افغانستان در چارچوب تلاش برنامه ریزی شده جهانی برای مبارزه با تروریسم بود، از این رو علیه جنگ گروهک القاعده و طالبان شروع شد.

آمریکا و همپیمانان غربی اش و صهیونیسم جهانی و آنهایی که پیوند مقدس با آنها دارند در صدد تکرار تاریخ و  رخدادهای آن هستند؛ چرا که در آن برکت و نتایج خوبی برای آنها نهفته است. تجربه تفکر جهادی سلفی که در افغانستان و بوسنی و هرزگووین رخ داد، در مالی تکرار شد و امروز در میدان هایی جدیدی (مصر و سوریه) که منبع تهدید برای رژیم صهیونیستی و ثبات و امنیت آن و مانعی بزرگ در برابر استعمار اراضی جهت تحقق اسرائیل بزرگ یعنی از رود نیل تا رود فرات به شمار می روند، در حال تکرار شدن است و  خالی از لطف نیست که لیبی و تونس نیز به آنها اضافه شود، تونس که به عنوان نماد انقلاب های عربی بود تهدیدی برای منافع مثلت مذکور است و کشورهای دیگر نیز در لیست انتظار قرار دارند.


از عجایب روزگار این است که معاهده سایکس پیکو ( توافق محرمانه میان مارک سایکس دیپلمات و نظامی انگلیس به عنوان نماینده این کشور و فرانسوا جرج پیکو دیپلمات فرانسوی به عنوان نماینده فرانسه و سیرگئی سازانوف دیپلمات به عنوان نماینده روسیه تزاری در سال 1916 بود که طبق این توافقنامه مناطقی که تحت عنوان هلال سبز شناخته می شود میان انگلیس و فرانسه تقسیم می شود، این مناطق شامل عراق، سوریه، لبنان، اردن، کویت و فلسطین است )  تا این لحظه روزی هزار بار تکرار می شود. اگر دیروز سایکس و پیکو در تقسیم جغرافیایی هلال سبز موفق شدند ( همانطور که همکاران آن دو در تقسیم سایر بلاد عرب در مشرق و مغرب موفق شدند) سایکس و پیکوی امروز متاسفانه با سرمایه، نفت، گاز، رسانه و شهروندان ناقص العقل و دارای افکار بیمار – افرادی که من نسبت به آنها حس دلسوزی و شفقت دارم و آنها قربانی بازی های کثیفی هستند که معادلات آن را افرادی طراحی می کنند که جیب هایشان از دلالی نفت و گاز پر است-  کشورهای عربی در صدد تقسیمات مجدد جغرافیایی هستند. 


در حال حاضر عراق در آستانه تقسیم به سه کشور کوچک ( کشوری در شمال برای کردها، دیگری در مرکز برای عرب های سنی و سومین کشور برای عرب های شیعه در جنوب) است. کشور لیبی نیز همین روال را طی می کند و آنها در صدد تقسیم آن به سه کشور کوچک هستند. امروز مسئله خطرناک تر تجزیه جغرافیایی کشورها نیست بلکه تفرقه افکنی و ایجاد اختلاف در دلهاست. این خطرناکترین مسئله است چرا که باعث ایجاد تفرقه و جدایی میان دو برادر، دو همسر و والدین از فرزندان می شود، با این بهانه که این کافر است، آن یکی شیعه و دیگری سنی. گویی که هر کدام از آنها جن زده شده اند. خداوندا با رحمت واسعه خود هر چه سریعتر حافظه جوانان، پیران و علما را به آنها بازگردان.

خداوندا! بدون تردید هرکس مورد رحمت تو قرار نگیرد هلاک خواهد شد و بی شک خداوند هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه آنها در خودشان تغییری ایجاد کنند ( ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسم) .. و این سخن سر دراز دارد...

اخبار استانداری خوزستان

 

فردا با حضور وزیر کشور،
مراسم معارفه استاندار خوزستان برگزار می شود
سیاسی  13:55:14 1392/07/28

927-973-5 کد خبر

 

مراسم معارفه استاندار خوزستان فردا با حضور وزیر کشور برگزار می شود.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خوزستان - مراسم تودیع سیدجعفر حجازی و معارفه عبدالحسین مقتدایی به عنوان استاندار خوزستان ساعت 15 فردا، دوشنبه (29 مهرماه) با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، در محل استانداری برگزار می شود.

 حجازی از آذرماه 86 به مدت 6 سال استاندار خوزستان بود. مقتدایی نیز پیش از این، از سال 77 تا 80 استانداری خوزستان را تجربه کرده است. نماینده مردم آبادان در دوره های سوم و چهارم مجلس، استاندار هرمزگان و مشاور عالی مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران را می توان از دیگر سوابق اجرایی مقتدایی برشمرد.

اخبار ورزشی خوزستان

 

کفاشیان خبرداد: برنامه‌ریزی فدراسیون برای سفر کی‌روش به خوزستان
ورزشی  15:45:30 1392/07/28

927-24881-5 کد خبر
 

رییس فدراسیون فوتبال گفت: در برنامه فدراسیون است که کی روش سفری به خوزستان داشته باشد.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، علی کفاشیان در حاشیه مراسم تجلیل از ورزشکاران و قهرمانان باشگاه ملی حفاری که شب گذشته(27 مهرماه) در تالار ملی حفاری اهواز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت ملی حفاری ایران یکی از شرکت هایی است که در ورزش و به ویژه درفوتبال و فوتسال فعالیت خوبی دارد و امسال از فوتسال بانوان این باشگاه، شش ملی پوش در تیم ملی داشتیم که تیم ملی هم توانست در بازی های آسیایی به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند.

 

وی افزود: به هر حال به نظرم فعالیت های شرکت ملی حفاری در کشور جزو بهترین فعالیت های ورزشی می باشد که این موضوع می تواند به تیم های ملی کمک کند. ما هم آماده کمک به خوزستان که مهد فوتبال کشور است، هستیم.

 

رییس فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که باتوجه به مشخص شدن سرگروه های جام جهانی 2014 فکر می کنید بهتر است ایران با کدام تیم ها هم گروه شود؟ گفت: ما با هر تیمی که هم گروه شویم، جزو بهترین تیم دنیا می باشد و در هر صورت ما باید تیم ملی مان را قوی کنیم تا بتوانیم مقابل تمام تیم ها بایستیم.

 

وی هم چنین درباره وضعیت رسیدگی به مشکلی که بین علی دایی و محسن قهرمانی به وجود آمده است، عنوان کرد: این موضوع به جای خاصی نرسیده است و ما در حال تحقیقات هستیم و به نظرم این نوع مسایلی که پیش می آید، جو را به هم می ریزد و به فضای ورزشی لطمه می زند و ما نباید به این مسایل دامن بزنیم. به نظرم اگر چنین مسایلی در فوتبال پیش بیاید، باید مخفی شود. قطعا این مسایل پیگیری خواهد شد و از چشم مان دور نخواهد ماند. مطمئن باشید کسانی هم که بخواهند در فوتبال تبانی کنند، با آن ها برخورد خواهیم کرد.

 

کفاشیان بیان کرد: به هر حال این مسایل در فوتبال کشور وجود دارد که البته درصد آن بسیار کم است. به نظرم این مسایل باتوجه به حجم بزرگ فعالیت فوتبال، کم است. این مسایل از نظر ما حل شده است. شکایتی در این خصوص شده است و یک گروه تحقیق در فدراسیون در حال کار کردن روی این موضوع هستند و هنوز هم مدرک مستندی به دست مان نرسیده است که بتوانیم در این زمینه تصمیم گیری کنیم. به هر حال زمانی که نتایج تحقیقات مان مشخص شد، می توانیم تصمیم گیری کنیم. ما عجله ای برای این مسایل نداریم و کار باید روال طبیعی خود را دنبال کند و پیش رود. در هر صورت امیدوارم این نوع مسایل کمتر در فوتبال کشور اتفاق بیفتد.

 

وی همچنین درباره درگیری لفظی که بین حجت الاسلام و المسلمین علیپور و قلعه نویی به وجود آمده است، گفت: به نظرم اصلا به صلاح ورزش کشور نیست که این مسایل را رسانه ای کنند و این مسایل مربوط به ما در فدراسیون است.

 

رییس فدراسیون فوتبال در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که باتوجه به این که قرار است برخی از دارایی هایی ایران در بانک های آمریکایی آزاد شود، آیا شامل آن پولی که فیفا در اختیار فدراسیون ایران قرار داده است هم خواهد شد؟ عنوان کرد: بله و امیدوار هستیم که این پول هر چه زودتر آزاد شود و علاوه بر این که مسایل کلی ما حل شود، بتوانیم باتوجه به این که تحریم های ورزشی هم برداشته شده است، این پول را خرج جوانان و نوجوانان مان کنیم. مبلغ این پول یک میلیون دلار است.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که باتوجه به این که کی روش از بازیکنان دو ملیتی بسیار استفاده می کند، آیا این موضوع باعث بی انگیزگی بازیکنان لیگ ما نخواهد شد؟ گفت: به هر حال ما باید بین المللی فکر  کنیم. این بازیکنان ایرانی که در خارج از ایران هستند، شناسنامه، تابعیت و ریشه ایرانی دارند و ما از این سرمایه ها هم استفاده می کنیم.

 

کفاشیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که آیا فدراسیون نسبت به اعتراض رسمی باشگاه فولادخوزستان به لیست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی ترتیب اثری خواهد داد یا خیر؟ اظهار کرد: در برنامه ما است که همراه با کی روش سفری به خوزستان داشته باشیم تا او از نزدیک از باشگاه و امکانات خوزستان دیدن کند تا بتوانیم برنامه ریزی های لازم را برای حضور تیم ملی در این جا و برگزاری  بازی های دوستانه ای که ممکن است در غدیر داشته باشیم، انجام دهیم. مطمئن باشید کی روش در برنامه های خود عجله نمی کند و نمایشی هم کار نمی کند؛ او تمام این موارد را زیر نظر دارد و خواهید دید از بهترین های باشگاه فولاد هم به تیم ملی دعوت خواهد کرد. کی روش بازی های لیگ را دقیقا زیر نظر دارد.

 

 

پایان هفته اول لیگ برتر تنیس کشور/نماینده خوزستانی دست خالی برگشت
ورزشی  15:11:21 1392/07/28

927-24781-5 کد خبر

 

هفته اول مسابقات لیگ برتر تنیس کشور در ارومیه به پایان رسید و تیم مناطق نفت خیز جنوب که به عنوان نماینده خوزستان در این رقابت ها حضور دارد، نتوانست از شش بازی خود امتیازی بگیرد.

 

پدرام اختردانش، سرپرست تیم مناطق نفت خیز جنوب در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهار کرد: در دور اول این مسابقات که 26 مهرماه به پایان رسید، شش بازی با سایر تیم های حاضر در لیگ انجام دادیم که هر شش بازی را هم واگذار کردیم. تیم ها بسیار سطح بالا هستند و از بازیکنان ملی پوش و یا خارجی استفاده می کنند ولی ما یک تیم بومی بودیم.

 وی افزود: بازیکنان تیم تلاش شان را کردند و در روزهای دوم و سوم به مراتب بهتر شدند و درکل تجربه خوبی برای بازیکنان بود. یکی از بازیکنان مان پا به پای برترین های لیگ بازی کرد و عملکرد خوبی داشت. به هر حال امیدوارم در هفته های بعد نتایج بهتری بگیریم.

 وی گفت: دست مان برای جذب بازیکن بسته است و فقط می توانیم از فرزندان کارکنان وزارت نفت در تیم مان استفاده کنیم. با تهران هماهنگ کرده ایم که اگر چنین بازیکنی در تهران وجود دارد، وی را معرفی و جذب کنیم.

 سرپرست تیم تنیس مناطق نفت خیز جنوب عنوان کرد: هفته دوم مسابقات لیگ از 11 آبان ماه به مدت یک هفته در تهران برگزار می شود و باتوجه به این که بازیکنان مان با لیگ آشنا شده اند، فکر می کنم نتایج بهتری در این دوره از مسابقات بگیریم.

 

 

برترین تکواندوکاران نوجوان خوزستان مشخص شدند
ورزشی  14:12:42 1392/07/28

927-24581-5 کد خبر
 

مسابقات انتخابی تکواندو نوجوانان خوزستان روز جمعه (26 مهرماه) در خانه تکواندو اهواز برگزار شد و نفرات برتر هر وزن معرفی شدند.

 

حسن محمدزاده، دبیر هیات تکواندو استان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهارکرد: این رقابت ها در 10 وزن برگزار شد و از سطح خوبی برخوردار بود ولی جا دارد هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی بهتر شود.

 

وی بیان کرد: در وزن 45- کیلوگرم مهدی سویلمی، محمد هادی سویلمی و فرید شریفی، در وزن 48- کیلوگرم ابوالفضل کعبی، رضا عسگری فر و یاسین رستگار، در وزن 51 کیلوگرم آرمین شجاعی، حسین زاده علی و مهزیار بارانی، در وزن 55 کیلوگرم محمد شرفی، محمد سعید بنی طالب و کسری آذرباد و در وزن 59- کیلوگرم میعاد امیری بیرگانی، امیر حسین سهرابی و امیر طاهری اول تا سوم شدند.

 محمدزاده ادامه داد: همچنین مسعود حمدانی، امین کاظمی و رضا عامری در وزن 63 کیلوگرم، معین لواف، سامان ساعدی فر و مصطفی سید حسن پور در وزن 68 کیلوگرم، محمد امین ارزانی، آریانا مکوندی و سید حامد شریفی در وزن 73 کیلوگرم، حمزه مقدم، حسین بخشی کهنگی و رضا رز در وزن 78 کیلوگرم و احمدرضا اسکندری گله، کیومرث قاسم پور و حافظ قاطع در وزن 78+ کیلوگرم نفرات برتر اوزان خود شدند.

 وی گفت: در صورت مشخص شدن برنامه فدراسیون برای برگزاری مسابقات قهرمانی کشور، اردوی انتخابی تیم استان را تشکیل می دهیم و از نفرات اول تا سوم این رقابت‌ها برای حضور در آن دعوت خواهیم کرد.

 

 

معرفی تیم های برتر مسابقات طناب کشی بانوان خوزستان
ورزشی  13:56:50 1392/07/28

927-24481-5 کد خبر

 

مسابقات طناب کشی قهرمانی بانوان خوزستان به مناسبت هفته تربیت بدنی برگزار شد و تیم های برتر آن معرفی شدند.

 فرشاد بهمن، مسوول کمیته طناب کشی هیات انجمن های ورزشی استان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهارکرد: باتوجه به این که این رقابت ها با تعداد تیم های بیشتری نسبت به سال های گذشته برگزار شد، از سطح بالاتری برخوردار بود.

 وی افزود: این رقابت ها پنج شنبه (25 مهرماه) با شرکت 13 تیم در اهواز برگزار شد و درنهایت تیم های اهواز، ماهشهر و سوسنگرد اول تا سوم شدند.

 مسوول کمیته طناب کشی هیات انجمن های ورزشی خوزستان ادامه داد: تیم اول این مسابقات به رقابت های قهرمانی کشور اعزام خواهد شد.

 

 

عنوان پنجمی تیم فوتبال هفت نفره خوزستان در رقابت های کشوری
ورزشی  13:46:42 1392/07/28

927-24381-5 کد خبر
 

تیم فوتبال هفت نفره قطع عضو خوزستان به عنوان پنجمی رقابت های قهرمانی کشور رسید.

 به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، این مسابقات روز پنج شنبه (25 مهرماه) در زنجان به پایان رسید که در این رقابت ها تیم خوزستان در بین هشت تیم به عنوان پنجمی دست پیدا کرد.

 همچنین تیم های کرمانشاه، زنجان و شیراز به ترتیب به مقام های اول تا سوم دست پیدا کردند.

 عباس حریزی، گلشن ربیعی، فرحان شرفی، صلاح دین زرگانی، رحیم لازم پور، یحیی جلالی، یوسف نیسی، علی عبودی، حمید ویسی، علی سامری، محمود مجدم، احمد طرفاوی، اعضای تیم خوزستان را در این رقابت ها تشکیل دادند.

 

تاج: ورزشگاه غدیر اهواز درجه A آسیا را کسب کرد
ورزشی  11:45:41 1392/07/28

927-23881-5 کد خبر
 

رییس سازمان لیگ فوتبال گفت: در بازدید اخیر نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا، ورزشگاه 50 هزار نفری غدیر اهواز درجه A آسیا را کسب کرد.  

 به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، مهدی تاج در مراسم تجلیل از ورزشکاران و قهرمانان باشگاه ملی‌حفاری که شب گذشته (27 مهرماه) در تالار ملی حفاری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: فوتبال ویژگی های خاص خود را دارد و امروز بسیاری از صفحات روزنامه ها و برنامه های تلویزیونی به وسیله فوتبال پوشش داده می شود.

 وی با بیان این که شش هزار مسابقه فوتبال در قالب لیگ های دسته یک، دو و سه کشور را برگزار می کنیم، افزود: به هر حال باتوجه به این موضوع، بسیاری از وقت مردم را فوتبال پر می کند و شاید نزدیک به 200، 300 هزار جوان را به واسطه این فوتبال در هفته به ورزشگاه می‌کشانیم.

 رییس سازمان لیگ فوتبال خاطر نشان کرد: به هر حال نسبت به گستردگی‌ای که در فوتبال وجود دارد و باتوجه به شش هزار مسابقه ای که برگزار می کنیم، ما نزدیک به 18 هزار داور نیاز داریم که ممکن است بین این همه گستردگی، حاشیه و مسایل خاص فوتبال هم باشد.

 وی عنوان کرد: به هر حال به نظرم باتوجه به این گستردگی، میزان تخلف بسیار ناچیز است و سطح آن در حدی نیست که به آن پرداخته شود. موضوع دیگری هم که باید به آن اشاره کنم مربوط به میزان توانمندی عرصه فوتبال کشور است.

 تاج بیان کرد: خوشبختانه در بازدیدی که نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا از ورزشگاه های ما داشتند، 12 ورزشگاه ما A آسیا را گرفتند و به نظرم این آمار بسیار عالی است. هم چنین ورزشگاه غدیر اهواز که به کمک مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان، رییس هیات فوتبال استان و باشگاه فولاد خوزستان آماده شد، در بازدید اخیر نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا درجه A را گرفت.

 وی ادامه داد: این 12 ورزشگاه کشور توانمندی بسیار خوبی در فوتبال کشور است که فکر می کنم در آسیا هم جزو بهترین ها باشیم و نمایندگان AFC هم گفتند که اگر در جایگاه اول نباشید، در مکان دوم قرار دارید.

 رییس سازمان لیگ فوتبال در ادامه درباره تیم های ملی کشور هم گفت: در این عرصه هم فکر نمی کنم هیچ دوره ای مانند اکنون بوده باشد که هم زمان تیم های ملی فوتبال بزرگسالان و نوجوانان و فوتبال و فوتسال ساحلی ما مجوز حضور در جام جهانی را گرفته باشند. ضمن این که فوتسال بانوان مان هم در آسیا دوم شده باشد که این موضوع تقدیر مقام معظم رهبری را هم به دنبال داشت. به نظرم این عملکرد جای تقدیر و تشکر از کفاشیان و مجموعه فدراسیون فوتبال را دارد چرا که این رویدادها، هم زمان و طی یک سال اتفاق افتاده است.

 وی در پایان هم اظهار کرد: از مسوولان فوتبال خوزستان و فوتسال شرکت ملی حفاری تشکر می کنم و امیدوارم بتوانیم رونق بیشتری در حوزه فوتسال داشته باشیم. وقتی روز گذشته از باشگاه فولاد خوزستان هم دیدن کردم، واقعا امیدوار شدم. در این باشگاه هم زمان نزدیک به 10 تیم تمرین می کردند. به نظرم بازیکن‌سازی در خوزستان راه افتاد است که حتما حاصل آن در آینده مشخص خواهد شد.

اخبار ورزشی خوزستان

 

کفاشیان خبرداد: برنامه‌ریزی فدراسیون برای سفر کی‌روش به خوزستان
ورزشی  15:45:30 1392/07/28

927-24881-5 کد خبر
 

رییس فدراسیون فوتبال گفت: در برنامه فدراسیون است که کی روش سفری به خوزستان داشته باشد.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، علی کفاشیان در حاشیه مراسم تجلیل از ورزشکاران و قهرمانان باشگاه ملی حفاری که شب گذشته(27 مهرماه) در تالار ملی حفاری اهواز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت ملی حفاری ایران یکی از شرکت هایی است که در ورزش و به ویژه درفوتبال و فوتسال فعالیت خوبی دارد و امسال از فوتسال بانوان این باشگاه، شش ملی پوش در تیم ملی داشتیم که تیم ملی هم توانست در بازی های آسیایی به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند.

 

وی افزود: به هر حال به نظرم فعالیت های شرکت ملی حفاری در کشور جزو بهترین فعالیت های ورزشی می باشد که این موضوع می تواند به تیم های ملی کمک کند. ما هم آماده کمک به خوزستان که مهد فوتبال کشور است، هستیم.

 

رییس فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که باتوجه به مشخص شدن سرگروه های جام جهانی 2014 فکر می کنید بهتر است ایران با کدام تیم ها هم گروه شود؟ گفت: ما با هر تیمی که هم گروه شویم، جزو بهترین تیم دنیا می باشد و در هر صورت ما باید تیم ملی مان را قوی کنیم تا بتوانیم مقابل تمام تیم ها بایستیم.

 

وی هم چنین درباره وضعیت رسیدگی به مشکلی که بین علی دایی و محسن قهرمانی به وجود آمده است، عنوان کرد: این موضوع به جای خاصی نرسیده است و ما در حال تحقیقات هستیم و به نظرم این نوع مسایلی که پیش می آید، جو را به هم می ریزد و به فضای ورزشی لطمه می زند و ما نباید به این مسایل دامن بزنیم. به نظرم اگر چنین مسایلی در فوتبال پیش بیاید، باید مخفی شود. قطعا این مسایل پیگیری خواهد شد و از چشم مان دور نخواهد ماند. مطمئن باشید کسانی هم که بخواهند در فوتبال تبانی کنند، با آن ها برخورد خواهیم کرد.

 

کفاشیان بیان کرد: به هر حال این مسایل در فوتبال کشور وجود دارد که البته درصد آن بسیار کم است. به نظرم این مسایل باتوجه به حجم بزرگ فعالیت فوتبال، کم است. این مسایل از نظر ما حل شده است. شکایتی در این خصوص شده است و یک گروه تحقیق در فدراسیون در حال کار کردن روی این موضوع هستند و هنوز هم مدرک مستندی به دست مان نرسیده است که بتوانیم در این زمینه تصمیم گیری کنیم. به هر حال زمانی که نتایج تحقیقات مان مشخص شد، می توانیم تصمیم گیری کنیم. ما عجله ای برای این مسایل نداریم و کار باید روال طبیعی خود را دنبال کند و پیش رود. در هر صورت امیدوارم این نوع مسایل کمتر در فوتبال کشور اتفاق بیفتد.

 

وی همچنین درباره درگیری لفظی که بین حجت الاسلام و المسلمین علیپور و قلعه نویی به وجود آمده است، گفت: به نظرم اصلا به صلاح ورزش کشور نیست که این مسایل را رسانه ای کنند و این مسایل مربوط به ما در فدراسیون است.

 

رییس فدراسیون فوتبال در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که باتوجه به این که قرار است برخی از دارایی هایی ایران در بانک های آمریکایی آزاد شود، آیا شامل آن پولی که فیفا در اختیار فدراسیون ایران قرار داده است هم خواهد شد؟ عنوان کرد: بله و امیدوار هستیم که این پول هر چه زودتر آزاد شود و علاوه بر این که مسایل کلی ما حل شود، بتوانیم باتوجه به این که تحریم های ورزشی هم برداشته شده است، این پول را خرج جوانان و نوجوانان مان کنیم. مبلغ این پول یک میلیون دلار است.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که باتوجه به این که کی روش از بازیکنان دو ملیتی بسیار استفاده می کند، آیا این موضوع باعث بی انگیزگی بازیکنان لیگ ما نخواهد شد؟ گفت: به هر حال ما باید بین المللی فکر  کنیم. این بازیکنان ایرانی که در خارج از ایران هستند، شناسنامه، تابعیت و ریشه ایرانی دارند و ما از این سرمایه ها هم استفاده می کنیم.

 

کفاشیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که آیا فدراسیون نسبت به اعتراض رسمی باشگاه فولادخوزستان به لیست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی ترتیب اثری خواهد داد یا خیر؟ اظهار کرد: در برنامه ما است که همراه با کی روش سفری به خوزستان داشته باشیم تا او از نزدیک از باشگاه و امکانات خوزستان دیدن کند تا بتوانیم برنامه ریزی های لازم را برای حضور تیم ملی در این جا و برگزاری  بازی های دوستانه ای که ممکن است در غدیر داشته باشیم، انجام دهیم. مطمئن باشید کی روش در برنامه های خود عجله نمی کند و نمایشی هم کار نمی کند؛ او تمام این موارد را زیر نظر دارد و خواهید دید از بهترین های باشگاه فولاد هم به تیم ملی دعوت خواهد کرد. کی روش بازی های لیگ را دقیقا زیر نظر دارد.

 

 

پایان هفته اول لیگ برتر تنیس کشور/نماینده خوزستانی دست خالی برگشت
ورزشی  15:11:21 1392/07/28

927-24781-5 کد خبر

 

هفته اول مسابقات لیگ برتر تنیس کشور در ارومیه به پایان رسید و تیم مناطق نفت خیز جنوب که به عنوان نماینده خوزستان در این رقابت ها حضور دارد، نتوانست از شش بازی خود امتیازی بگیرد.

 

پدرام اختردانش، سرپرست تیم مناطق نفت خیز جنوب در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهار کرد: در دور اول این مسابقات که 26 مهرماه به پایان رسید، شش بازی با سایر تیم های حاضر در لیگ انجام دادیم که هر شش بازی را هم واگذار کردیم. تیم ها بسیار سطح بالا هستند و از بازیکنان ملی پوش و یا خارجی استفاده می کنند ولی ما یک تیم بومی بودیم.

 وی افزود: بازیکنان تیم تلاش شان را کردند و در روزهای دوم و سوم به مراتب بهتر شدند و درکل تجربه خوبی برای بازیکنان بود. یکی از بازیکنان مان پا به پای برترین های لیگ بازی کرد و عملکرد خوبی داشت. به هر حال امیدوارم در هفته های بعد نتایج بهتری بگیریم.

 وی گفت: دست مان برای جذب بازیکن بسته است و فقط می توانیم از فرزندان کارکنان وزارت نفت در تیم مان استفاده کنیم. با تهران هماهنگ کرده ایم که اگر چنین بازیکنی در تهران وجود دارد، وی را معرفی و جذب کنیم.

 سرپرست تیم تنیس مناطق نفت خیز جنوب عنوان کرد: هفته دوم مسابقات لیگ از 11 آبان ماه به مدت یک هفته در تهران برگزار می شود و باتوجه به این که بازیکنان مان با لیگ آشنا شده اند، فکر می کنم نتایج بهتری در این دوره از مسابقات بگیریم.

 

 

برترین تکواندوکاران نوجوان خوزستان مشخص شدند
ورزشی  14:12:42 1392/07/28

927-24581-5 کد خبر
 

مسابقات انتخابی تکواندو نوجوانان خوزستان روز جمعه (26 مهرماه) در خانه تکواندو اهواز برگزار شد و نفرات برتر هر وزن معرفی شدند.

 

حسن محمدزاده، دبیر هیات تکواندو استان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهارکرد: این رقابت ها در 10 وزن برگزار شد و از سطح خوبی برخوردار بود ولی جا دارد هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی بهتر شود.

 

وی بیان کرد: در وزن 45- کیلوگرم مهدی سویلمی، محمد هادی سویلمی و فرید شریفی، در وزن 48- کیلوگرم ابوالفضل کعبی، رضا عسگری فر و یاسین رستگار، در وزن 51 کیلوگرم آرمین شجاعی، حسین زاده علی و مهزیار بارانی، در وزن 55 کیلوگرم محمد شرفی، محمد سعید بنی طالب و کسری آذرباد و در وزن 59- کیلوگرم میعاد امیری بیرگانی، امیر حسین سهرابی و امیر طاهری اول تا سوم شدند.

 محمدزاده ادامه داد: همچنین مسعود حمدانی، امین کاظمی و رضا عامری در وزن 63 کیلوگرم، معین لواف، سامان ساعدی فر و مصطفی سید حسن پور در وزن 68 کیلوگرم، محمد امین ارزانی، آریانا مکوندی و سید حامد شریفی در وزن 73 کیلوگرم، حمزه مقدم، حسین بخشی کهنگی و رضا رز در وزن 78 کیلوگرم و احمدرضا اسکندری گله، کیومرث قاسم پور و حافظ قاطع در وزن 78+ کیلوگرم نفرات برتر اوزان خود شدند.

 وی گفت: در صورت مشخص شدن برنامه فدراسیون برای برگزاری مسابقات قهرمانی کشور، اردوی انتخابی تیم استان را تشکیل می دهیم و از نفرات اول تا سوم این رقابت‌ها برای حضور در آن دعوت خواهیم کرد.

 

 

معرفی تیم های برتر مسابقات طناب کشی بانوان خوزستان
ورزشی  13:56:50 1392/07/28

927-24481-5 کد خبر

 

مسابقات طناب کشی قهرمانی بانوان خوزستان به مناسبت هفته تربیت بدنی برگزار شد و تیم های برتر آن معرفی شدند.

 فرشاد بهمن، مسوول کمیته طناب کشی هیات انجمن های ورزشی استان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهارکرد: باتوجه به این که این رقابت ها با تعداد تیم های بیشتری نسبت به سال های گذشته برگزار شد، از سطح بالاتری برخوردار بود.

 وی افزود: این رقابت ها پنج شنبه (25 مهرماه) با شرکت 13 تیم در اهواز برگزار شد و درنهایت تیم های اهواز، ماهشهر و سوسنگرد اول تا سوم شدند.

 مسوول کمیته طناب کشی هیات انجمن های ورزشی خوزستان ادامه داد: تیم اول این مسابقات به رقابت های قهرمانی کشور اعزام خواهد شد.

 

 

عنوان پنجمی تیم فوتبال هفت نفره خوزستان در رقابت های کشوری
ورزشی  13:46:42 1392/07/28

927-24381-5 کد خبر
 

تیم فوتبال هفت نفره قطع عضو خوزستان به عنوان پنجمی رقابت های قهرمانی کشور رسید.

 به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، این مسابقات روز پنج شنبه (25 مهرماه) در زنجان به پایان رسید که در این رقابت ها تیم خوزستان در بین هشت تیم به عنوان پنجمی دست پیدا کرد.

 همچنین تیم های کرمانشاه، زنجان و شیراز به ترتیب به مقام های اول تا سوم دست پیدا کردند.

 عباس حریزی، گلشن ربیعی، فرحان شرفی، صلاح دین زرگانی، رحیم لازم پور، یحیی جلالی، یوسف نیسی، علی عبودی، حمید ویسی، علی سامری، محمود مجدم، احمد طرفاوی، اعضای تیم خوزستان را در این رقابت ها تشکیل دادند.

 

تاج: ورزشگاه غدیر اهواز درجه A آسیا را کسب کرد
ورزشی  11:45:41 1392/07/28

927-23881-5 کد خبر
 

رییس سازمان لیگ فوتبال گفت: در بازدید اخیر نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا، ورزشگاه 50 هزار نفری غدیر اهواز درجه A آسیا را کسب کرد.  

 به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، مهدی تاج در مراسم تجلیل از ورزشکاران و قهرمانان باشگاه ملی‌حفاری که شب گذشته (27 مهرماه) در تالار ملی حفاری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: فوتبال ویژگی های خاص خود را دارد و امروز بسیاری از صفحات روزنامه ها و برنامه های تلویزیونی به وسیله فوتبال پوشش داده می شود.

 وی با بیان این که شش هزار مسابقه فوتبال در قالب لیگ های دسته یک، دو و سه کشور را برگزار می کنیم، افزود: به هر حال باتوجه به این موضوع، بسیاری از وقت مردم را فوتبال پر می کند و شاید نزدیک به 200، 300 هزار جوان را به واسطه این فوتبال در هفته به ورزشگاه می‌کشانیم.

 رییس سازمان لیگ فوتبال خاطر نشان کرد: به هر حال نسبت به گستردگی‌ای که در فوتبال وجود دارد و باتوجه به شش هزار مسابقه ای که برگزار می کنیم، ما نزدیک به 18 هزار داور نیاز داریم که ممکن است بین این همه گستردگی، حاشیه و مسایل خاص فوتبال هم باشد.

 وی عنوان کرد: به هر حال به نظرم باتوجه به این گستردگی، میزان تخلف بسیار ناچیز است و سطح آن در حدی نیست که به آن پرداخته شود. موضوع دیگری هم که باید به آن اشاره کنم مربوط به میزان توانمندی عرصه فوتبال کشور است.

 تاج بیان کرد: خوشبختانه در بازدیدی که نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا از ورزشگاه های ما داشتند، 12 ورزشگاه ما A آسیا را گرفتند و به نظرم این آمار بسیار عالی است. هم چنین ورزشگاه غدیر اهواز که به کمک مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان، رییس هیات فوتبال استان و باشگاه فولاد خوزستان آماده شد، در بازدید اخیر نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا درجه A را گرفت.

 وی ادامه داد: این 12 ورزشگاه کشور توانمندی بسیار خوبی در فوتبال کشور است که فکر می کنم در آسیا هم جزو بهترین ها باشیم و نمایندگان AFC هم گفتند که اگر در جایگاه اول نباشید، در مکان دوم قرار دارید.

 رییس سازمان لیگ فوتبال در ادامه درباره تیم های ملی کشور هم گفت: در این عرصه هم فکر نمی کنم هیچ دوره ای مانند اکنون بوده باشد که هم زمان تیم های ملی فوتبال بزرگسالان و نوجوانان و فوتبال و فوتسال ساحلی ما مجوز حضور در جام جهانی را گرفته باشند. ضمن این که فوتسال بانوان مان هم در آسیا دوم شده باشد که این موضوع تقدیر مقام معظم رهبری را هم به دنبال داشت. به نظرم این عملکرد جای تقدیر و تشکر از کفاشیان و مجموعه فدراسیون فوتبال را دارد چرا که این رویدادها، هم زمان و طی یک سال اتفاق افتاده است.

 وی در پایان هم اظهار کرد: از مسوولان فوتبال خوزستان و فوتسال شرکت ملی حفاری تشکر می کنم و امیدوارم بتوانیم رونق بیشتری در حوزه فوتسال داشته باشیم. وقتی روز گذشته از باشگاه فولاد خوزستان هم دیدن کردم، واقعا امیدوار شدم. در این باشگاه هم زمان نزدیک به 10 تیم تمرین می کردند. به نظرم بازیکن‌سازی در خوزستان راه افتاد است که حتما حاصل آن در آینده مشخص خواهد شد.

اخبار شورای شهر اهواز

 

سخنگوی شورای شهر اهواز:پرداخت وام ۵۰میلیونی خرید خودرو به اعضا شورا به نفع شهرداری است! 

 

عضو شورای شهر اهواز گفت: تهیه خودرو به همراه یک راننده برای اعضای شورای شهر از وظایف شهرداری است به همین منظور دادن وام خرید خودرو به اعضا این شورا به نفع شهرداری است.

 مریم ابریشم کار  تصویب دریافت وام خودرو به اعضای شورای شهر را تایید و اظهار کرد: اعضای شورای شهر به واسطه نوع فعالیت شان باید به صورت مداوم در محله های مختلف شهر اهواز تردد داشته باشند.
وی افزود: اعضای شورای شهر برای رسیدگی و پیگیری مشکلات مردم در سطح شهر نیازمند حضور مداوم در محلات مختلف هستند به همین منظور شهرداری اهواز باید چند دستگاه خودرو به همراه راننده برای اعضا در نظر بگیرد که البته این کار هزینه های جانبی زیادی را در بر می گیرد.
ابریشم کار با بیان اینکه، دریافت وام خودرو برای اعضا شورای شهر برای شهرداری اهواز مناسب تر است، عنوان کرد: در این صورت علاوه بر اینکه این وام به شهرداری برگردانده می شود همه هزینه های جانبی از جمله تعمیر و استهلاک ماشین و همچنین پرداخت حقوق راننده بر عهده اعضا شورای شهر قرار می گیرد.
سخنگوی شورای شهر اهواز با اشاره بر نامشخص بودن مبلغ وام خرید خودرو تا کنون اظهار کرد: در صورت دریافت وام خرید خودرو برای اعضای شورای شهر، سند خودرو تا پرداخت کامل وام در اختیار شهرداری قرار می گیرد.
وی همچنین در خصوص اعتراض فرمانداری اهواز مبنی بر غیر قانونی بودن این کار تصریح کرد: انجام این کار مختص شورای شهر اهواز نیست بلکه در سایر نقاط کشور نیز به وقوع پیوسته است.
ابریشم کار ادمه داد: اگر فرمانداری اهواز دلایلی درست و صحیحی مبنی بر برای غیر قانونی بودن این کار ارائه دهد، اعضای شورای شهر با کمال احترام آن را می پذیرند.
منبع:مهر

تصاویر روز رسانه ها

 

گزارش یک ناهنجاری اجتماعی

 

آنجا مردم فقط در رستوران ها و فست فود ها تفریح می کنند!

با اینکه مراکز خرید بسیاری در اهواز داریم اما الگو های گرفته شده از این مراکز در سایر شهرها به خوبی در اهواز اجرا نشده اند و این قضیه با توجه به قدرت و توانایی های موجود در استان واقعا تاسف بار است.

شوشان/ هدیه جاسم پور در روزنامه کارون نوشت: بدون شک تفریح،بخشی اجتناب ناپذیر و مهم در زندگی هر انسانی محسوب می شود چراکه نیاز به تفریح در اوقات فراغت نیازی طبیعی و فطری است و باید در طول عمر براورده شده و لذت و نشاط به ارمغان بیاورد و هر چه انسان کارها و فعالیت های سنگین تری در طول روز داشته باشد احتیاج به تفریح در او شدید تر احساس شده و به این صورت است که آدمی نیروی تازه همراه با نشاطی نوین بدست می اورد و آمادگی بیشتری برای کار و فعالیت مجدد کسب می کند.

جامعه امروز به وسایل تفریح نیاز دارد،بدیهی است که،تنها،شناخت تفریح سالم از ناسالم،نمی تواند یک اجتماع را اصلاح کند،پس لازم است که راه صحیح سرگرمی از راه خطرناک ان تشخیص داده شده و به دیگران آموزش داده شود،پس باید برای این مهم کوشید تا وسایلی را که موجب تفریح سالم نیستند حذف و راه های تفریح به صورت سالم را معرفی کنیم و وسایل انرا مهیا سازیم تا اجتماعمان به بالندگی برسد،چراکه افراد همیشه باید از دسترسی به عوامل خطر،که شیوه های نادرستی را به جای شیوه های درست و مفید معرفی می کنند به دور باشند تا راه کامیابی با استفاده از شیوه های صحیح و با توسل به شیوه های صحیح به رویشان گشوده شود.

حال، شهروندان کلانشهر اهواز برای گریز از انواع مصایب و آلودگی های زندگی شهری به دنبال مفری هستند تا ساعتی آرامش بیابند اما با تعداد بسیار محدودی،محیط فرهنگی که بتوان ساعات خوشی را برای گذران اوقات فراغت در انجا گذراند،مواجه می شوند،محیط هایی که به هیچ وجه کافی و راضی کننده نیستندو این تراژدی ایی است که همیشه گریبان شهر اهواز را گرفته و هیچ گاه حاضر به رها کردن آن نیست. کافی است بخواهبد برای آخر هفته خود برنامه ریزی کنید تا به جایی بروید و از خانه بیرون بیایید تا اوقات خوشی را سپری کرده و برای یک هفته جدید آماده شوید،باید خود را برای درگیر شدن با ترافیکی که شهر اهواز را اخیرا،مخصوصا در روزهای تعطیل،با خود مواجه گردانیده همچنین شلوغی زجر آور اماکن عمومی مثل پارک ها (مخصوصا کنار ساحل ) و نیز ازدحام بیش از حد رستوران ها و فست فود ها، آماده کنید.

تا چند وقت پیش به بازار رفتن و خرید کردن جزو تفریحات مردم اهواز محسوب می شد و مردم اهواز مثل مردم سایر مناطق به خیابان نادری که مرکز اصلی خرید این شهر می باشد می رفتند و در ضمن خرید،تفریح نیز می کردند،اما امروز این شیوه تفریح را نیز باید از خاطر برد، چرا که آن خیابان،حالا دیگر نه تنها شبیه بازار نیست، بلکه بیشتر شبیه به بیابان با صحرایی بی آب و علف شده، خیابان نادری این مهم را مدیون پروژه ناتمام راه های زیر زمینی است که نه تنها راهی برای اهوازی ها ایجاد نکرده بلکه راههای سابق را نیز مسدود کرده است.در واقع در آن هنگام که به فکر ساخت بودیم و این مهم را به قیمت نابودی فضای سبز و قطع درختان تمام کردیم هرگز به این معضل نمی اندیشیدیم که چه فضایی را برای زندگی طبیعی شهروندان باقی خواهیم گذاشت.کما اینکه هنوز هم در این اندیشه نیستیم. شهروندان اهوازی خاطرات خوش خود را در بازدید از مراکز خرید و مراکز تفریحی شیراز، مشهد،اصفهان و تهران به ثبت می رسانند و این در حالی است که کلان شهر خودشان آنقدر توان مندی و پتانسیل دارد که امکاناتی بسیار بهتر از موارد مذکور را داشته باشد و لی متاسفانه شهروندان به هنگام ورود به این کلان شهر عظیم دچار یاس و ناامیدی می شوند.

با اینکه مراکز خرید بسیاری در اهواز داریم اما الگو های گرفته شده از این مراکز در سایر شهرها به خوبی در اهواز اجرا نشده اند و این قضیه با توجه به قدرت و توانایی های موجود در استان واقعا تاسف بار است.

این در حالی است که اهواز شهری است با پتانسیل های فراوان فرهنگی،اقتصادی وهنری.از آنجا که اصولا تفریح باید یک وسیله برای تقویت قوای روحی و جسمی باشد و موجب نشاط روان گردد،پس نه تنها جنبه سرگرمی دارد بلکه عاملی است برای تامین سلامت جسم و روان، در نتیجه بی توجهی به این مساله مهم و حیاتی،خطرات فراوانی را به همراه خواهد داشت،چراکه اگر وسایل تفریح سالم به قدر احتیاج در دسترس نباشد چه بسا افراد به راههای زیان باری برای گذران اوقات فراغت کشانده شوند.دولت ها موظفند زمینه را برای بهره مندی خانواده ها و افراد از تفریحات سالم فراهم سازند به صورتی که هزینه زیادی به خانوارها تحمیل نگردد،به عنوان مثال :وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،امکانات بسیاری را در فرهنگ سرا ها ایجاد کند و کانون های جهان گردی ،امکانات گردشگری بیشتر با هزینه کمتر را برای مردم فراهم کنند،در کل نهادهای متولی باید با ایجاد برنامه های بلند مدت هزینه را از جامعه بگیرند و دوباره به جامعه بازگردانند تا مردم و از همه مهم تر نسل جوان با شیوه های درستی سرگرم شده و به بالندگی برسند.

یک گزارش زیبا و خواندنی

 

گزارشی از سکونتگاه باستانی مردم حاشیه نشین رودخانه دز
می گفت هرکسی از این چشمه آب بخورد عاشق می شود. به همین دلیل به آن چشمه، چشمونی می گفتند. مردم روایت کرده اند که این روحانی از کنار این چشمه نوری را در آسمان دیده است."
شوشان/ مجتبی گهستونی : چندی پیش با همراهی دوستانی که از تهران آمده بودند تا خوزستان را از نظر ویژگی های گردشگری و میراثی مورد توجه قرار بدهند راهی سفر چهار روزه ای در سطح خوزستان شدیم.

یکی از مناطقی که من به آنها پیشنهاد دادم تا به آن سفر کنند روستای پامنار منطقه شهیون در شمال دزفول است که نزدیک به چهل خانوار و بیش از 250 نفر خانوار دارد.

منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب با مساحت حدود 5000 هکتار در 40 کیلومتری شمال شهرستان دزفول واقع است که در بخش شهیون با ارتفاع 700 الی 800 متر از سطح دریا از ضلع غربی مشرف به دریاچه سد دز و از شمال به روستاهای اسلام آباد، پامنار و از جنوب به رودخانه دز و از شرق به روستاهای بیشه بزان و بازارگه منتهی می گردد. روستاهای حاشیه منطقه هم پامنار، بیشه بزان و بازارگه نام دارند.

جدا از ویژگی های خود روستا و مجاورت آن با دریاچه سد دز، به بازدید از قلعه (دژ) شاداب پرداختیم که تا اوایل دهه 60 خورشیدی همچنان ساکنانی در منزل گاههای خود داشت.

تاریخچه این قلعه تاریخی را به دوران ساسانی نسبت می دهند. اما عده ای دیگر معتقدند که در دوران حکومت ایلامیان از این دژ به نحو مفیدی استفاده می شده است چرا که انسان مکانی امن را در کنار رودخانه برای سکونت انتخاب می کرده است.

وسعت کوهی که این قلعه بر آن قرار گرفته و همچنین جای مناسب آن که اشراف کامل به منطقه دارد و قرار گیری اش در کنار رودخانه دز (به نظر راویلنسون این رود کوپراتس نام دارد) و وجود زمین های حاصلخیز دیگر دلایل قانع کننده اهمیت این قلعه است.

ما در پی آن بودیم تا برای دست یافتن جواب پرسش های خود در این منطقه پی جویی کنیم که آیا این دژ با آوان در پایین دست دز، سیماش در شمال آن، آنزان در شرق خود ارتباطی داشته است.

عمده پوشش گیاهی منطقه به صورت مرتعی است ولی تک درختان و درختچه های بادام کوهی، کنار، رملیک، جاز (بنگله)، انجیر و گز و پده در منطقه دیده می شود.



در این ماجرا صنعلی شهی زاده یکی از ساکنان روستای گردشگری "پامنار" میزبان و همراه ما بود. صنعلی شهی زاده متولد 1320 در جایی به دنیا آمد که امروز زیر دریاچه سد دز است و اسم منطقه "شها" و اسم روستا پامنار بود که البته الان پامنار در بالا دست سد ایجاد شده است که در آنجا ساکن می باشم.

شهی زاده در طول مسیر با عبور از هر مکانی که برای او خاطره های بسیار به همراه دارد می گوید: "زمانی که جایگاه ما را هنوز آب نگرفته بود تقریبا سن من کم بود. ساخت سد که در سال 1335 شروع شد در سال 41 بهره برداری رسید. ما آن موقع گوسفند داشتیم. برادرم در سد سرپرست (فورمند) کارگاهی بود و تعدادی هم زیر دست داشت."

او در ادامه به کوچ اجباری خود از روستای قدیمی شان که به زیر آب رفت اشاره می کند و می گوید: "دقیقا در سال 1341 به پامنار فعلی آمدیم. سال 1344 هم ازدواج کردم. آن موقع با برادرم گوسفند مشارکتی داشتیم. چند سالی در هفت تپه و کاغذ پارس نقاش ساختمان بودم و سه مانده به انقلاب از آنجا بیرون آمدم و کارهای متفرقه انجام می دادم."

شهی زاده می گوید که از سال 1328 زمستان ها بنوارمان (نشیمنگاه) قلعه شاداب بود که "کلاوه" نام داشت. که بخش استقرارگاه برای خود تعیین حدود داشت که بابا بزرگمان آن را از فردی ایلخان خریداری کرد.

او به یاد دارد که تا سال 1360 افرادی از جمله برادر خودش در قلعه شاداب زندگی می کردند.


شهی زاده یادآور می شود که در قلعه شاداب 7 طایفه مثل شهایی، کایدگپ، کاید خورده، نرکی، پاپی، تختایی و چمایی با هم زندگی می کردند که سالکنان این منطقه هفت لنگ هستند.

این مرد ساکن پامنار که خود و خانواده اش از فعالان عرصه گردشگری و صنایع دستی هستند از کپوبافان و حصیربافان چیره دست منطقه محسوب می شود که او این هنر را از زنان که صنایع دستی می بافتند یاد گرفته است.

او برای بازدید از قلعه شاداب ما را از مسیری دست ساز در دل کوه که نشان از هیبت و عظمت کوه بود ما را عبور داد. برای ورود به درون قلعه حتما باید کلید به همراه داشته باشی.

قلعه شاداب از یک ورودی بیشتر برخوردار نیست که درِ آن قفل است و فقط برای ساکنان باز می شود. با عبور از دروازه قلعه و طی کردن مسیری دالانی به سطح کوه رسیدیم. اولین جایی که نظرمان را جلب کرد دره ها و کوه ها و مزارعی بود که در پائین کوه شاداب دیه می شد. کنارستانی را دیدیم که به آن "چاکه کنارستان" می گویند.

در بازدیدمان از قلعه شاداب اشکفت هایی زیادی را دیدیم که هر کدام به یک خانواده تعلق داشت. مثل اشکفت نثارمحل که هم نگهداری آذوقه در آن صورت می گرفت و هم محل دیده بانی بود. هرچه در قلعه تاریخی طبیعی شاداب پیش می رفتیم و از آن بالا کوهها و دره های بسیار در زیر پایمان بود با اشکفت های دیگری هم مثل کلاوه، برگه مو، اسفندیاری، چویل سون (متعلق به طایفه تختایی و چمایی)، برگ چوک ( نرکی ها)، برگ فردی (کاید گپ)، گرمحل (پاپی و کاید خورده) و... مواجه شدیم.

در اشکفت "آسیابادی" با پنجره ای مواجه شدیم که از آن طریق باد بسیار خنکی به داخل اشکفت می زید. من و همراهانم که گرممان شده بود در مقابل این پنجره ایستادیم تا خنکای هوا شادابمان کند که در اینباره صنعلی شهی زاده از این محفظه به عنوان "آسیابادی" نام می برند و اظهار داشت: "در این اشکفت دهلیزی را در آوردند که آسیابی چوبی کار می کرد. شدت باد پره های آسیاب را به حرکت در می آورد و غلات را آرد می کرد به همین دلیل اینجا را آسیا بادی می گفتند."

از شهی زاده درباره اشتغال و درآمد مردم ساکن در قلعه و ارتباط آنها با سایر روستاها و شهرها پرسیدم که گفت: "مردم در مواقع ضروری رفت و آمد داشتند و از اینجا سدر (ختمی)، بادام کوهی، زغال به دزفول می بردند و می فروختند."

در طول مسیر و بازدید از بخش های مختلف قلعه با دیواره ای آجری مواجه شدم که در اولین بازدیدم در سال 1389 ابوطالب شهی زاده فرزند صنعلی شهی زاده از این مکان به عنوان آب انبار نام برد که در اینباره صنعلی شهی زاده بیان کرد: "همان طور که خودتان می بینید از دل کوه آب خارج می شود که ساکان قدمی این قلعه با ساخت دیواره تشکیل آب انبار داده بودند که هم چنان آثارش موجود است."

از وی درباره سایر منابع آبی قلعه شاداب پرسیدم و او گفت: "چشمه های متعددی در این محل وجود داشته و دارد که یکی از این چشمه ها آقا میرزا نام دارد. چشمه های دیگر هم هان دیفه، برگ مو، سه کار، کول دیفه، تم گاوها و...نم دارند."

از صنعلی شهی زاده خواستم که داستان چشمه چشمونی که داستان عاشقانه دارد را برایم تعریف کند که در این باره گفت: "یک روحانی داشتیم به نام ملا اسد الله که قبل از تولد من فوت کرد. می گفت هرکسی از این چشمه آب بخورد عاشق می شود. به همین دلیل به آن چشمه، چشمونی می گفتند. مردم روایت کرده اند که این روحانی از کنار این چشمه نوری را در آسمان دیده است."

البته این قلعه داستان های دیگری هم دارد که از جمله آن می توان به افسانه سروگل، فلک ناز، خورشید آفرید، اغتشان شاه اشاره کرد که شهی زاده درباره اینها گفت: "من هم از زبان پدران و مادران خود اسم اینها را شنیده بودم که می گفتند اینجا محل حکومت سرو گل، فلک ناز، خورشید آفرید، اغتشان شاه بوده است که احتمالا تاریخ آنها به پیش از اسلام برمی گردد."

مردم ساکن در این قلعه تاریخی و طبیعی از زندگی ساده ای برخوردار بودند و خود تولید کننده و در نهایت کننده بودند. در نهایت مابقی محصول مازادشان را می فروختند تا امرار معاشی هم داشته باشند.

آنان در مقابل سختی ها و ناملایمات طبیعی مقاوم بودند و در نهایت برای در مواقع ضروری داروهایی از گیاهان محلی تهیه کرده و برای مرهم درد خود استفاده می کردند. صنعلی شهی زاده در این باره به مشاهدات خود اشاره می کند و می گوید: "زمان های قبل یک نفر که چمشش درد می کرد از درختی به نام "زرو" شیره ای استخراج می کردند که خشکش کرده و می ساییدند و قندیهم در آن حل می شد و به چشم بیمار می زدند و خوب می شد. یا اینکه خودم از کوه به پایین افتاده بودم و چند ساعت در بیهوشی بودم "تی" و "پنبه" را با هم می سوختند و با روغن حیوانی قاطعی کردند و مرهم درست می کردند و به سرم مالندند که بعد از مدتی خوب شد."

البته یادم نمی رود که خود در سفر قبلی ام به پامنار هنگامی که پایم پیچ خورد همسر صنعلی شهی زاده مرهمی از روغن حیوانی و خرمای گرم آماده کرد و بر روی پای ورم شده بستند که فردای آن روز در به کلی برطرف شد. صنعلی شهی زاده در این باره یادآور شد: "اگر پایی هم زخم نبود می توان نمک و آرد هم قاطی کرده و به پای فرد بمالیم تا ورم را بخواباند."

البته شهی زاده به خاطره دیگری از مداوای فردی که صدایش قطع شده بود اشاره کرد و گفت: "طبیب گفت خروسی برایم بیاورید. سر خروس را در دهن آن مرد گذاشتند و طبیب دو بار به پشت خروس زد و خروس جیغ زد. بعد صدای فرد بالا آمد. طبیب گفت به همین دلیل این فرد خروسک گرفته است."

تماشای قلعه شاداب پامنار بخش شیهون دزفول فرصتی استثنایی است که گردشگران نباید آن را از دست بدهند چون این قلعه در سال های اخیر، به منظور حفاظت بیشتر و احیای گونه های جانوری، منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: قلعه شاداب از آثار ارزشمند تاریخی و طبیعی بخش شهیون دزفول محسوب می شود و تمام تلاش ما حفاظت از آن است.

فرهاد قلی نژاد، هدف از اعمال ممنوعیت شکار و صید در منطقه قلعه شاداب را ارتقای توان احیاء جمعیت حیات وحش و افزایش تعداد گونه ها و جلوگیری از انقراض در زیستگاه ارزشمند یاد شده عنوان کرد و افزود: این منطقه بدلیل داشتن شرایط زیستگاهی مطلوب نظیر آب فراوان، غذا، پناه جانور، وسعت و دست نخوردگی طبیعت و وجود گونه های مختلف پرندگان و پستانداران بویژه پازن (بز کوهی) تحت حفاظت قرار گرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با اشاره به ساخت و نصب تابلوهای هشدار دهنده و معرفی منطقه، کنترل درب ورودی قلعه شاداب و جمع آوری سیم های حفاظ مسیر این شکارگاه گفت: ساخت پاسگاه محیط بانی قلعه شاداب از دیگر اقدامات انجام شده توسط اداره حفاظت محیط زیست دزفول در منطقه است.

وی اولویت کاری اداره حفاظت محیط زیست دزفول در سال 92 را ارتقای سطح منطقه قلعه شاداب از شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده عنوان کرد و اظهار داشت: منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب علاوه بر غنای زیستی بدلیل وجود دریاچه سد دز و روستاهای گردشگری پامنار و پاقلعه یکی از جاذبه های مهم گردشگری استان خوزستان می باشد.

گونه شاخص منطقه کل و بز است که از جمعیت بسیار خوبی برخوردار است و سایر گونه هایی که در منطقه زیست می کنند پلنگ، گرگ، کفتار، روباه، شغال، گربه وحشی، خرگوش، خرچنگ، شنگ (سگ آبی)، خارپشت، انواع خفاش می باشد. شاخص پرندگان منطقه که بیشترین جمعیت در منطقه را دارد کبک و تیهو است پس از آن می توان به کبوتر چاهی، کمرکولی، بلدرچین، سهره طلایی اشاره کرد. در روی دریاچه سد دز میتوان پرندگان آبزی و کنار آبزی را مشاهده کرد که به صورت مهاجر در بعضی قسمت هــای دریاچه دیده می شوند.

در خصوص خزندگان، دوزیستان و بی مهرگان منطقه تا کنون مطالعه ای صورت نگرفته ولی می توان انواع مارها، مارمولک ها، لاک پشت خزری، انواع کپور ماهیان، وزغ ها و قورباغه ها را مشاهده کرد.

به طور کلی وحوش منطقه در صورتی که مورد حفاظت و حراست جدی قرار گیرد با توجه به پتانسیل های منطقه پیش بینی می شود طی یک دوره 5 ساله ضمن ترمیم آسیب های وارده به جمعیت حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه استعداد و توان آن را دارد که به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.

کوه قلعه شاداب در بخش شهیون در شمال شهرستان دزفول یکی از کوه های زاگرس میانی خوزستان است که بدلیل شرایط زیستگاهی مطلوب، زیستگاه پرندگان و جانوران مهمی چون کبک ، تیهو ، بزکوهی (پازن )، گرگ، شغال ، روباه و انواع ماهیان بومی آب شیرین می باشد.

یک گزارش اقتصادی

 

مشیری گفت: من نمی دانم نگاه به آینده داشته باشم یا به این گذشته سرتاسر مساله دار بپردازم؟ این سوالی است که اسماعیل زمانی، چریک سابقی که حالا مدیرعامل منطقه آزاد اروند شده هم باید از خود بپرسد.
شوشان: افشاگری روز گذشته مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم در مورد تخلفات مالی و رانت خواری ها در دوره مدیریت های گذشته منطقه مذکور، به طور طبیعی نگاه ها در آبادان و خرمشهر را متوجه منطقه آزاد اروند کرده است. این سوال در محافل رسانه ای مطرح می شود که آیا مدیرعامل جدید منطقه آزاد اروند هم اقدام مشابهی خواهد کرد؟ آیا پرده از تخلفات و رانت خوری های احتمالی در هشت سال گذشته خواهد برداشت و یا آنکه در صورت وجود چنین تخلفاتی، مهر محرمانه بر پرونده آنها خواهد زد و صدایش را درنخواهد آورد.

سازمان منطقه آزاد اروند در هشت سالی که از عمرش می گذرد از عدم ثبات مدیریت لطمه دیده اما کسی در خصوص اینکه جایجایی مکرر مدیران می توانسته محمل بروز تخلفات در سازمان شده باشد سخنی نگفته است. همچنین شایعاتی که در مورد واگذاری زمین به اشخاص و نهادها، اعطای مجوزهای خاص و قراردادهای مناقصه وجود داشته با پاسخ روشنی مواجه نشده اند.
افشاگری مدیرعامل منطقه آزاد قشم می تواند مسیر شنیدن حرف های تازه مدیران جدید منطقه آزاد اروند در این خصوص را هموار کند. حتی شیوه اجرایی مدیران قشم در کشف تخلفات جالب توجه است زیرا آنها تیمی از کارشناسان خبره برای کشف تخلفات احتمالی تشکیل داده بود. بنابراین انتظار از مدیران جدید منطقه آزاد اروند نیز اینست که راه شفاف سازی مسائل این سازمان را در پیش گیرند. تسویه حساب با گذشته می تواند شروعی مناسب برای سازمانی باشد که هشت سال بی ثمر را به زعم اکثریت شهروندان آبادانی و خرمشهری گذرانده است و الا بار مسائل هشت سال گذشته به دوش مدیران جدید هم تحمیل خواهد شد.

در قشم چه گذشت؟

مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم اما به گونه ای روشمند به تسویه حساب با گذشته پرداخت. به نوشته روزنامه اعتماد تیم مدیریتی جدید مستقر در سازمان منطقه آزاد قشم که خود را مصمم به بررسی کارشناسی شرایط این منطقه می دانست، در ارزیابی های خود از کشف مستنداتی دال بر اعمال تخلفات اقتصادی گسترده در این منطقه خبر داد. بخش عمده این تخلفات در قالب واگذاری زمین های منطقه به افرادی مشخص بوده که از بعد مالی حجمی وسیع را شامل می شود.مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم که از زمان تصدی وی بر سازمان این منطقه بیش از سه هفته نمی گذرد از کشف فساد و تخلفات گسترده اقتصادی در دل این جزیره خبر داد: تخلفاتی که توسط جریان های مشخص در طول دوره مدیریت های قبلی در سازمان این منطقه آزاد صورت گرفته است.شهریار مشیری که به گفته خود از زمان حضورش در این منطقه با همراهی یک تیم کارشناسی از تهران و بندرعباس، مستنداتی مبنی بر فساد اقتصادی در این منطقه دست یافته است، در توضیح تخلفات کشف شده به «اعتماد» می گوید: در واقع طی سال های اخیر در این منطقه یک مافیای سردرگم اقتصادی شکل گرفته که به صورت گسترده به غارت اموال منطقه پرداخته است. طبق برآوردهای صورت گرفته اوج این تخلفات مربوط به دوره ماقبل از مدیریت پیشین منطقه قشم بوده است.وی توضیح می دهد: غالب تخلفات در حوزه خرید و فروش زمین های منطقه بوده است. براین اساس بخش وسیعی از اراضی این جزیره با زد و بندی و بستن قراردادهای ترکمن چای به صورت تقسیطی به افرادی فروخته شده اما در ازای آن پولی به حساب سازمان منطقه آزاد واریز نشده است.مشیری با تاکید بر اینکه متن این قراردادها بسیار هوشمندانه منعقد شده است، افزود: افرادی را که زمین به نام آنها واگذار شده، شناسایی کردیم اما برآوردها بر آن است که مالکان واقعی این افراد نبوده و اشخاص دیگری هستند که به دنبال شناسایی آنها هستیم. ما پرونده این تخلفات را پس از پیگیری گسترده به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ارسال می کنیم تا آنها از طریق قوه قضاییه آنها را پیگیری کنند.

کشف چک های وصول نشده

مشیری اخیرا در شورای اداری این شهرستان نیز به سوء جریان های فراوان در این منطقه اشاره کرده و گفته بود: اگر می دانستم که اوضاع سازمان منطقه آزاد قشم چنین است، هرگز این مسوولیت را نمی پذیرفتم.به گفته وی، متاسفانه بسیاری از کسانی که در قشم به عنوان سرمایه گذار وارد ساخت وسازها شدند در واقع دلال بودند و مصداق عینی تروریست اقتصادی هستند. مشیری گلایه کرد که متاسفانه دستگاه های نظارتی در این مدت در قشم کاری انجام ندادند و حقوق مردم قشم، استان هرمزگان و ایران در این میان پایمال شد.این مقام به آنچه سایر فسادهای اقتصادی در قشم نامید، اشاره کرد و به نحوه اخذ تسهیلات کلان از بانک های منطقه آزاد قشم پرداخت و گفت: افرادی با گرفتن موافقت اصولی و برگ مبایعه نامه مبادرت به اخذ تسهیلات کلان کرده اند و تاکنون افزون بر چهار گونی چک وصول نشده در این ارتباط کشف شده است.
مانوردریایی برای گرفتن وام
رییس
هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم به یک سناریو و صحنه سازی برای اخذ تسهیلات میلیاردی از بانک های منطقه آزاد قشم اشاره کرد و گفت: فردی برای خریدن شش فروند کشتی با یک بانک وارد مذاکره شد و با برگزاری مانور کشتی ها در دریا و قبولاندن تصویب گرفتن وام به کارشناس بانک، افزون بر 50 میلیون دلار تسهیلات گرفت ولی بعد ادعا کرد که کشتی ها دزدیده شده است.مشیری گفت: کشتی مگر دوچرخه است که به این راحتی دزدیده شود؟ کارخانه های سازنده کشتی، سریال کشتی ها را دارند و درصورت سرقت یک کشتی، سریال آن اعلام می شود، ولی هیچ گونه گزارشی از سرقت این شش فروند کشتی وجود ندارد.وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت بودجه یی سازمان منطقه آزاد قشم پرداخت و گفت: درحال حاضر در صندوق این سازمان که یک هزار و 200 نفر پرسنل دارد، یک ریال پول موجود نیست در حالی که هزینه ماهانه این سازمان افزون بر 200 میلیارد ریال بوده است.وی همچنین از بخشیده شدن یک ساختمان چهار طبقه همراه با 100 میلیارد ریال به یکی از افراد که سابقا دارای مقام در مناطق آزاد بوده از سوی منطقه آزاد قشم سخن گفت.مشیری گفت: من نمی دانم نگاه به آینده داشته باشم یا به این گذشته سرتاسر مساله دار بپردازم؟

این سوالی است که اسماعیل زمانی، چریک سابقی که حالا مدیرعامل منطقه آزاد اروند شده هم باید از خود بپرسد!

منبع: فیدوس