سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز خوزستان

 

شیرهای نهفته» خوزستان کلیدی برای رفع موانع در سطح کشور 

امروز پس از شش سال ثبات در مدیریت عالی استان خوزستان، عبدالحسن مقتدایی سکان استانداری را از سیدجعفر حجازی تحویل می‌گیرد که امیدواریم با تقویت نیروهایی همچون حجازی، یا به قول مقتدایی «شیرهای نهفته» در خوزستان در آینده‌ای نه چندان دور از تجربیات ارزشمند آنان برای رفع موانع در سطح کشور بهره برد.

خبرگزاری فارس: «شیرهای نهفته» خوزستان کلیدی برای رفع موانع در سطح کشور 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، از همان ابتدای حضور سیدجعفر حجازی در راس استانداری خوزستان حرف و حدیث‌ها در خصوص رفتن وی وجود داشت  اما آنچه که اتفاق افتاد رکورد شکنی ثبات در عالی‌ترین مقام دولت در استان خوزستان است. ثباتی که در این شش سال باعث وجود آرامش نسبی در همه بخش‌ها به ویژه در بعد اقتصادی، امنیتی و حتی سیاسی استان شد.

امروز عبدالحسن مقتدایی در حالی قرار است سکان مدیریت ارشد استان را از حجازی تحویل بگیرد که وی در پایان دوران مدیریت کوتاه خود در استانداری خوزستان فشارهای بسیار زیادی از سوی نمایندگان مجلس ششم که اتفاقاً از لحاظ دیدگاه سیاسی از طیف فکری وی بودند، در خصوص رفتن از مدیریت استان بود به طوری که مقتدایی در یکی از سخنرانی‌ها و حتی گفت‌و‌گوی رسانه‌ای خود در آن روزها با انتقاد از بی‌مهری به مدیران بومی در استان گفته بود: در استان‌های دیگر گربه‌هایشان را شیر معرفی می‌کنند اما در خوزستان متاسفانه شیرها را به گربه!.

سید جعفر حجازی در شش سال حضور خود کارنامه پر فراز و نشیبی را ارائه کرد.

اما آنچه که مهم است حتی منتقدان مدیریت وی اذعان دارند شش سال مدیریت حجازی در استانداری خوزستان اگر هیچ نتیجه‌ای نداشته است اما آرامش و امنیت موجود در استان یکی از مهم‌ترین دستاورد ثبات در مدیریت ارشد استان بوده است.

تلاش جدی حجازی در بخش اقتصادی به ویژه برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و رشد اقتصادی و تجاری استان تا حدود زیادی برآورد شد.

رشد چشمگیر صنعتی و تجاری در استان خوزستان چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکار کند اگر چه تا رسیدن به شرایط ایده‌آل با توجه به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های فراوان استان خوزستان در بخش‌های متنوع اقتصادی فاصله زیادی وجود دارد.

خوزستان در زمان مدیریت حجازی در بخش کشاورزی نیز تا حدود زیادی موفق بوده است به طوری که امروز این استان زرخیز در تولید انواع محصولات کشاورزی از استان‌های دیگر پیشی گرفته است.

سفرهای متعدد حجازی به شهرهای مختلف استان در قالب سفرهای درون استانی برای بررسی و رسیدگی به مشکلات مختلف هر یک از شهرستان‌ها با حضور مدیران کل مرتبط یکی دیگر از نقاط مثبت در کارنامه شش ساله وی به شمار می‌آید.

حجازی با وجود سردی روابط برخی از نمایندگان با وی در این اوخر اما در طول مدیریت خود توانست همراهی نمایندگان مجلس را در سه دوره فعالیت مجلس را با استانداری جذب کند.

به هر حال با وجود توفیقاتی که سیدجعفر حجازی در مدیریت نسبتاً طولانی خود در استانداری خوزستان کسب کرد اما در برخی از زمینه‌ها نیز با وجود تلاش‌های صورت گرفته نتوانست آنها را به سرانجام برساند.

شاید بتوان مهم‌ترین ناکامی‌های حجازی را در این مدت، عدم همکاری بانک‌های عامل استان برای اختصاص تسهیلات بیشتر به سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف اقتصادی، عدم تحقق جدی سرمایه‌گذارهای خارجی در استان خوزستان با وجود برگزاری نشست‌های متعدد در داخل و خارج به دلیل تحریم‌ها، انتقادها از برخی پروژه‌های غیرکارشناسی در زمینه انتقال آب از استان خوزستان و احداث سدهایی همچون سد سئوال‌برانگیز گتوند و مشکلات عدیده کشاورزان و مردم برای تامین آب مورد نیاز خود است.

استان خوزستان همچنین در زمینه استفاده از مدیران با در نظر گرفتن شایسته‌سالاری در این مدت نیز تا حدودی با مشکل مواجه بوده به طوری که عدم تحقق برخی برنامه‌های دولت در استان را در ضعف جدی برخی مدیران ارشد استان به دلیل عدم توانایی در لابی‌گری در وزارت‌خانه‌های خود برای جذب امکانات و اعتبارات بیشتر و همچنین رفع موانع و مشکلات در استان خوزستان دانست.

به هر حال بررسی و تجزیه و تحلیل موفقیت‌ها و ناکامی‌ها نیازمند یک تحقیق و پژوهش جامع و دقیق است تا خدای نکرده از پیش‌داوری غیرکارشناسی جلوگیری شود.

اما آنچه که مهم است آن است که حضور نسبتاً طولانی سیدجعفر حجازی در راس مدیریت ارشد استان از وی به عنوان یک سرمایه گرانبها ساخته است که نباید از بهره‌گیری از تجربه‌های تلخ و شیرین وی در استان و حتی کشور با دیده تردید نگاه کرد.

امیدواریم که با تقویت نیروهایی همچون حجازی، یا به قول مقتدایی «شیرهای نهفته» در استان خوزستان در آینده‌ای نه چندان دور بتوان از تجربیات ارزشمند آنان برای رفع موانع استان در سطح کشور بهره برد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد