سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

عکس/ تخریب یک بنای تاریخی در خوزستان

حمام قدیمی شهر نفت سفید که قدمت آن به دوران قاجاریه می‌رسد به علت عدم توجه در حال تخریب است. این حمام توسط مرحوم استاد معتمدی ساخته شد و به دو بخش حمام زنانه و مردانه تقسیم می‌شد. نفت سفید در ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل و ۵۵ کیلومتری اهواز در استان خوزستان قرار دارد که در سال ۱۹۳۸ میلادی مصادف با ۱۳۱۷ خورشیدی اولین میدان عظیم نفتی در آن کشف شد.

دیدنی‌های امروز؛ از هفدهمین شنبه اعتراضات در فرانسه تا تظاهرات روز جهانی مقابله با نژاد پرستی

تجمع اصحاب رسانه در بیرون محوطه دادگاه "برنتون ترنت". این تروریست 28 ساله روز جمعه با حمله مسلحانه به 2 مسجد در شهر "کریس‌چرچ"، 49 نفر از مسلمانان نمازگزار را کشت و 40 نفر دیگر را زخمی کرد./ زوما
تجمع اصحاب رسانه در بیرون محوطه دادگاه
"بتو اورورک" نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا در حال سخنرانی در تجمع گروهی از هوادارانش در شهر "واترلو" ایالت "آیوا" آمریکا
حضور "بتو اورورک" نامزد دموکرات انتخابات 2020 آمریکا در مسابقه دو 5 کیلومتری به مناسبت روز جشن "سنت پاتریک"/ ایالت "آیوا " آمریکا
حضور
"سلفی" گرفتن "ایلهان عمر" نماینده مسلمان کنگره آمریکا با گروهی از مردم حوزه انتخابیه خود در تجمعی علیه نژاد پرستی و محکومیت حمله تروریستی و نژاد پرستانه "جمعه سیاه" به 2 مسجد در نیوزیلند./ شهر "بلومینگتون" ایالات "مینه‌سوتا" آمریکا/ زوما
هفدهمین شنبه اعتراضات جنبش "جلیقه زردها" علیه حکومت "امانوئل ماکرون" رییس جمهوری فرانسه/ "پاریس" و "لیل"/ زوما
هفدهمین شنبه اعتراضات جنبش
تظاهرات کنندگان ضد حکومتی موسوم به "جلیقه زردها" در فرانسه دیروز در هفدهمین شنبه اعتراضات خود در شهرهای مختلف فرانسه، در شهر پاریس برای در امان ماندن از گاز اشک‌آور پلیس، اقدام به آتش زدن صندلی‌های یک رستوران کردند.
تظاهرات کنندگان ضد حکومتی موسوم به
تظاهرات در محکومیت حمله تروریستی "جمعه سیاه" نیوزیلند در شهر استانبول ترکیه
تظاهرات در محکومیت حمله تروریستی
درگیری دو گروه ونزوئلایی‌های موافق و مخالف حکومت "نیکولاس مادورو" در نزدیکی کاخ سفید در واشنگتن. گروهی از حامیان حکومت ونزوئلا در نزدیکی کاخ سفید علیه آنچه که مداخلات گسترده دولت ایالات متحده آمریکا در امور داخلی ونزوئلا می‌خوانند، تجمع برپا کردند و در مقابل گروهی از ونزوئلایی‌های تبعیدی سیاسی و مخالف حکومت ونزوئلا ، با آنها وارد درگیری لفظی شدند.
درگیری دو گروه ونزوئلایی‌های موافق و مخالف حکومت
جشنواره سالانه روز "سنت پاتریک" در شهر "دوبلین" ایرلند
جشنواره سالانه روز
کارگاه تولید چرم در شهر "داکا " بنگلادش
کارگاه تولید چرم در شهر
در حاشیه تظاهرات علیه نژادپرستی در مرکز شهر نیویورک آمریکا. دیروز – شنبه 16 مارس 2019 و 25 اسفند 97 - روز جهانی مبارزه با تبعیض نژادی بود و به همین مناسبت در شهرهای مختلف جهان تظاهرات و تجمعاتی بر ضد تبعیض نژادی برگزار شد.
در حاشیه تظاهرات علیه نژادپرستی در مرکز شهر نیویورک آمریکا. دیروز – شنبه 16 مارس 2019 و 25 اسفند 97 - روز جهانی مبارزه با تبعیض نژادی بود و به همین مناسبت در شهرهای مختلف جهان تظاهرات و تجمعاتی بر ضد تبعیض نژادی برگزار شد.
گل گذاشتن مردم شهر "کریس چرچ " نیوزیلند در مقابل مرکز اسلامی در این شهر برای ابراز همدردی با جامعه مسلمانان به خاطر حمله تروریستی روز "جمعه سیاه" علیه نمازگزاران جمعه در این شهر/SNPA
گل گذاشتن مردم شهر

انتشار عکس های جدید از مرزبانان اسیر ایرانی

    این گروهک تروریستی همچنین مدعی شد که از بعد از آزادی ۵ تن از مرزبانان ربوده شده تاکنون هیچ اقدامی از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مذاکره با آنها انجام نشده است.   

 عکس های جدیدی از مرزبانان اسیر ایران در شرق ایران منتشر شد.

به گزارش عصرایران به نقل از ایسنا، گروه تروریستی موسوم به جیش العدل مدعی شد که مرزبانان ربوده شده در هنگ مرزی میرجاوه بعد از ۵ ماه با خانواده خود تماس تلفنی گرفته‌اند.

  گروهک تروریستی موسوم به «جیش العدل» با انتشار ویدئو و بیانیه‌ای مدعی شد که سربازان ربوده شده در میرجاوه با خانواده‌های خود تماس برقرار کرده‌اند.

این گروهک تروریستی همچنین مدعی شد که از بعد از آزادی ۵ تن از مرزبانان ربوده شده تاکنون هیچ اقدامی از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مذاکره با آنها انجام نشده است.

جیش العدل: مرزبانان ربوده شده با خانواده‌هایشان تماس گرفته‌اند

به گزارش ایسنا، بامداد سه‌شنبه ۲۴ مهرماه و در پی خیانت عوامل نفوذی، ۱۲ تن از مرزبانان و بسیجیان بومی در هنگ مرزی «میرجاوه» در جنوب شرق کشور از سوی گروهک تروریستی جیش العدل ربوده شدند.

یکم آذر ماه روابط عمومی نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از آزادی و بازگشت ۵ تن از مرزبانان ربوده شده توسط این گروهک تروریستی به کشور خبر داد. در این اطلاعیه نیروی زمینی سپاه پاسداران با تأکید بر ادامه تلاش‌ها و رایزنی‌ها برای آزادی سایر مرزبانان ربوده شده و بازگشت آنان به میهن عزیز اسلامی، از همکاری دستگاه‌های ذیربط و نیز صبر و شکیبایی خانواده‌های مرزبانان قدردانی کرد.

گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل در آخرین اقدام کینه توزانه خود در تاریخ ۲۴ بهمن اقدام به حمله انتحاری به اتوبوس حامل رزمندگان اسلام در جاده خاش - زاهدان کرد؛ در پی این حادثه تروریستی جمعی از پاسداران به شهادت رسیدند و تعدادی نیز مجروح شدند.

جزئیات جالب از ساخت ورزشگاه فولاد آره‌نا

فولاد آره نا

ورزشگاه اختصاصی و با شکوه فولاد خوزستان که در بازی این تیم مقابل سپاهان مورد بهره برداری قرار گرفت، از ورزشگاه سایر کشورها از جمله مونیخ الگوبرداری شده است.

به گزارش مشرق، صرف‌نظر از تمام نتایجی که در هفته بیست و دوم لیگ برتر رقم خورد، یک اتفاق ویژه در شهر اهواز رخ داد و از ورزشگاه اختصاصی فولاد خوزستان رونمایی شد. این ورزشگاه برای بازی فولاد خوزستان با سپاهان برای اولین بار به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت تا خوزستان و ایران صاحب یک ورزشگاه مدرن و شیک شود.

بیشتر بخوانید:

فولاد آره‌نا رسماً افتتاح شد

مسعود رضائیان یکی از مدیران عامل پیشین باشگاه فولاد خوزستان که بخشی از دوران مدیریتش با طراحی و ساخت این مجموعه ورزشی همزمان شده بود، جزئیات بیشتری از این ورزشگاه ارائه داد. به گفته رضائیان، در طراحی این ورزشگاه، استادیوم مونیخ آلمان بیش از سایر استادیوم‌ها مدنظر بوده است و همچنین ساخت یک هتل هفت ستاره هم در این مجموعه پیش بینی شده که شاید در آینده این اتفاق رخ بدهد.

مشروح گفتگوی رضائیان در ادامه می‌آید:

دست همه بابت ساخت این ورزشگاه درد نکند
به همه مردم ایران بابت افتتاح این مجموعه باشکوه تبریک می گویم. این ورزشگاه یک سرمایه‌ای است که به سرمایه‌های ورزش ایران اضافه شده است. دست همه درد نکند به خصوص مدیران عامل شرکت فولاد. هر کسی آمد و رفت این پروژه را رها نکرد و امانت را تا روز آخر به مقصد رساند.

اعزام مهندس مشاور به امارات، ترکیه و آلمان
زمانی که بنده در باشگاه فولاد بودم این ورزشگاه در مرحله طراحی بود. چند مهندس مشاور به کشورهای ترکیه، آلمان و امارات اعزام شدند تا از ورزشگاه‌های این کشورها الگو بگیرند. آن موقع تاکید روی ورزشگاه مونیخ بود و اینکه اگر بشود ترکیبی از ورزشگاه‌های این کشورها در خوزستان پیاده کنیم. تمام مدیران باید در این فرآیند کار می‌کردند. یک ریل گذاری صورت گرفته بود و همه موظف بودند همه روی آن ریل حرکت کنند شاید فراز و نشیب‌هایی وجود داشت اما در نهایت این مجموعه به بار نشست.

ساخت هتل هفت ستاره با هدف جذب باشگاه‌های اروپایی
این یک مجموعه کامل است که هم زمین‌های چمن دارد و هم مجموعه ورزش‌های آبی. مجموعه چمن و ورزش‌های آبی ما زودتر ساخته شد و اگر بهره برداری از این استادیوم کمی به تأخیر افتاد به دلیل مشکلات پارکینگ بود. آنچه از این مجموعه باقی مانده است و در طرح اولیه دیده شده، ساخت یک هتل هفت ستاره است. این هتل با هدف درآمدزایی و جذب باشگاه‌های اروپایی برای برپایی اردوهای تدارکاتی پیش بینی شده بود. در واقع این هتل در کنار کمپ و خود ورزشگاه اصلی پیش بینی شده تا تیم‌هایی که برای بازی یا برپایی اردو به خوزستان می آیند با یک شرایط ویژه مواجه باشند. اگر این هتل کامل شود حتی می‌توان از آن به عنوان محل زندگی فوتبالیست‌های خود باشگاه فولاد هم استفاده کرد.

مدیران فولاد دنبال این بودند از دیگران متفاوت باشند
فکر می‌کنم از سال ۸۴ یا ۸۵ بود که بحث طراحی ورزشگاه فولاد و انتخاب مشاوران آغاز شد. نگاه مدیران ارشد فولاد این بود که متفاوت از دیگران باشند. فولاد طی سال‌های گذشته در سازمان دهی، زیرساخت‌ها و استعدادیابی از دیگر باشگاه‌ها متفاوت بوده است و حتی در بحث قهرمانی هم دو بار به این عنوان رسیده است.

وقتی ساخت استادیوم فولاد شروع شد ورزشگاه غدیر نیمه تمام بود
اینکه می‌گویند چرا با وجود ورزشگاه غدیر، فولاد دست به ساخت ورزشگاه اختصاصی زده است توضیحاتی دارد. زمانی که ما ساخت ورزشگاه اختصاصی را آغاز کردیم، استادیوم غدیر به این شکل وجود نداشت و نیمه تمام بود، بنابراین مدیران فولاد تصمیم گرفتند خودشان یک استادیوم اختصاصی داشته باشند. این استادیوم حالا اولین استادیوم باشکوه ایران است که ویژگی‌های خاص خودش را دارد.

بازدید شبانه مدیرعامل فولاد از ورزشگاه در حال ساخت
می‌خواهم از آقای نجم السادات اسم بیاورم که اگر از او یاد نکنم جفا کرده ام. او یکی از مدیران شرکت فولاد بود که حتی گاهی ساعت ۲ یا ۳ بامداد برای بازدید از مراحل ساخت، به ورزشگاه می‌رفت. به خاطر گرمای شدید در اهواز در طول روز عملیات بتن ریزی امکان پذیر نبود و باید شب این کار صورت می‌گرفت. آقای نجم السادات آنقدر پای کار بود که حتی شبانه به ورزشگاه سر می‌زد که ببیند آیا شیفت شب سر کارش است یا خیر. دست همه درد نکند. همه مدیران یاری کردند که این ورزشگاه ساخته شد. شاید یک نفر می‌توانست بیاید بگوید من این مجموعه را نمی‌خواهم و جلوی ساخت آن را بگیرد اما خوشبختانه اینطور نشد.

مجموعه فولاد با لاماسیا قابل مقایسه است
این مجموعه فولاد در ابعاد و اندازه‌های خودش می‌تواند با «لاماسیای» اسپانیا قابل مقایسه باشد. ما باید بیشتر کار کنیم و نگاه بلندمدت‌تری به آینده فوتبال داشته باشیم. خوشبختانه این نگاه در مدیران ارشد فولاد به ارث رسیده و خوزستان می‌تواند در آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

منبع: مهر

عکس/ نمایی زیبا از ورزشگاه فولاد آره‌نا

ورزشگاه فولاد

نمایی زیبا از ورزشگاه اختصاصی تیم فوتبال فولاد خوزستان، مجموعه فولاد با ٦ زمین چمن، سالن تکنیک، استخر، سالن بدنسازی و ... از جمله کاملترین مجموعه های ورزشی ایران است.

ورزشگاه اختصاصی فولاد خوزستان

این نشانه‌ها در خواب را جدی بگیرید

خوابیدن نمایه

برخی کارها در هنگام خواب نشان دهنده وجود مشکل‌ در جسم و روان افراد است که شناسایی زودهنگام آن‌ها بر روند درمان تاثیر خواهد داشت.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی میل، یک روز کاری در زمان خواب بدن انسان به تجزیه تحلیل عملکرد روزانه، ترمیم آسیب‌ها، بازسازی سلول‌های حافظه و مواردی از این دست می‌پردازد و در این بین تمامی مشکلات سلامت انسان از افسردگی گرفته تا سردرد و دندان درد می‌توانند بر کیفیت خواب افراد اثر بگذارند.

خواب به اندازه، کافی و عمیق برای حفظ سلامت بدن انسان بسیار مفید و برخی کارهای غیرعادی در هنگام خواب نشان دهنده وجود مشکل در سلامت جسم و روان افراد است؛ از این رو کارشناسان توصیه می‌کنند در صورت مشاهده چنین اختلالاتی به متخصص مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید:

خاصیت جالب نارنگی



از جمله شایع‌ترین مشکل‌ها در زمان خواب، خروپف یا همان آپنه تنفسی است؛ این مشکل می‌تواند در درازمدت سبب بی‌خوابی، بدخوابی، کاهش تمرکز در زمان بیداری، پرخاشگری و خشونت، افت توان حافظه، افزایش وزن، بالارفتن فشارخون و بروز سکته مغزی و حمله قلبی در افراد خواهد شد.

کنترل وزن، معاینه مسیرهای تنفسی به وسیله متخصص و انجام راهکارهای درمانی توصیه شده می‌تواند این مشکل را در شما برطرف کند.

دیدن کابوس‌های ترسناک هنگام شب، نشان دهنده وجود اشکال در سلامت روان شما و برگرفته از مشکلاتی است که ذهن شما را درگیر کرده‌اند.

استرس، افسردگی، ترس، مشکلات مالی و مواردی از این دست نیز می‌توانند خود را به شکل کابوس‌های شبانه در خواب شما نشان دهد؛ اگر تمایل دارید شب‌ها خوابی آرام همراه با رویا ببینید، استرس و نگرانی را در خود مهار کرده، مصرف مواد خوراکی سالم و سبک در وعده شام را افزایش دهید، همچنین تنظیم درجه حرارت اتاق خواب، نوشیدن دمنوش‌های آرام بخش، انجام ورزش‌هایی، چون یوگا و مدیتیشن نیز به ایجاد خوابی آرام در شما منجر خواهد شد.

دندان قروچه در خواب یا گزدیدن زبان نیز می‌تواند نشانه استرس، آپنه انسدادی یا حتی وجود عفونت دندانی باشد و توصیه می‌شود به متخصص مراجعه کنید.

گرفتگی عضله‌ها در زمان بیداری از خواب به‌ویژه گرفتگی عضله‌های پا ممکن است نشان دهنده کمبود منیزیم در بدن باشد؛ کمبود این ماده معدنی به استرس زیاد و برهم خوردن تعادل الکترولیتی در بدن منجر خواهد شد، ‌در این بین مصرف مکمل‌های درمانی حاوی منیزیم زیر نظر پزشک دربازه زمانی استاندارد، انجام ورزش و اصلاح رژیم خوراکی می‌تواند این مشکل را برطرف کند، ‌لازم به ذکر است منیزم سبب آرام سازی سیستم عصبی بدن و رفع استرس و اضطراب در انسان می‌شود.

شب ادراری یا نیاز به دفع ادرار و بیدارشدن از خواب به این دلیل نیز می‌تواند دلایل پزشکی مختلفی داشته باشد. شب ادراری به ویژه درکودکان شایع است و بیشتر دلایلی، چون استرس و ترس کودک، مصرف مواد نوشیدنی بلافاصله پیش از خواب یا حتی مشکل‌های سلامت مثانه و دفع ناقص ادرار می‌تواند در بروز آن اثرگذار باشد.

افراد بزرگسالی که پیش ازخواب دفع ادرار انجام داده و به دلیل فشارمثانه از خواب بیدار می‌شوند احتمال دارد مبتلا به بیماری دیابت باشند.

مصرف مواد نوشیدنی پیش ازخواب به ویژه کافئین یا چای، همچنین قرارداشتن نمک به میزان فراوان در رژیم خوراکی می‌تواند سبب تحریک مثانه و تکرر ادرار شود.

برخی افراد نیز به دلیل مشغله‌های فکری فراوان در طول روز، استرس دارند و به نوعی بی خوابی مزمن دچارمی شوند که این دسته از افراد باید از کار با وسایل الکترونیکی دارای صفحه نمایش با نور آبی، چون تلفن همراه و رایانه دو ساعت پیش از خواب خودداری کنند، استفاده از عود با رایحه اسطوخدوس می‌تواند سبب آرامش و خواب آلودگی درآن‌ها شود. نوشیدن چای بابونه نیز برای رفع استرس و نگرانی بسیار اثربخش است.
 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ظهور در کلام امام جواد(ع) خطاب به عبدالعظیم حسنی

امام زمان ؛ نمایه

امام جواد(ع) معارفی از ظهور را خطاب به عبدالعظیم حسنی(ع) بیان فرمود.

به گزارش مشرق، مهدویت اصلی‎ترین معارف الهی است که خداوند متعال وعده تحقق آن را در قرآن کریم بارها با مفاهیم مختلف بیان کرده است و بهترین خوبان بشر یعنی انبیاء و رسل (ع) و بر فراز رسولان (ع)، اولوالعزم من‌الرسل را در مسیر تحقق آن قرار داده است. مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند: «مسأله مهدویت یک مسأله اصلی است؛ جزو اصلی‌ترین معارف الهی است … همان چیزی است که همه انبیاء، همه‌ بعثتها برای خاطر آن آمدند». (بیانات در ۱۸/‏۰۴/‏۹۰‬

از این جهت از رایج‌ترین تفکرات عصر پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) مربوط به مهدویت بود. صدور احادیث فراوانی از رسول گرامی اسلام (ص) و سایر اهل‌بیت (ع) درباره کیفیت ولادت امام زمان (عج)، وقایع عصر غیبت، فتنه‌های آخرالزمان و معرفی کیفیت عصر ظهور حجم زیادی از معارف مهدوی را در بین مردم رواج داده بود تا حدی که موضوع مهدویت و ظهور نقل مجالس آن زمان بود.

این مسئله در عصر امام جواد (ع) با توجه به نزدیکی با عصر ولادت امام مهدی (عج) به اوج خود رسیده بود. علاوه بر عباسیان که خود داعیه‌داران مهدویت دروغین بودند و در این مسیر تلاش‌های خصمانه‌ای به خرج دادند، فرقه‌های دیگری نیز بر این ادعا بودند. واقفیه مهمترین انحراف بعد از شهادت امام هفتم (ع) بود که به بهانه باور نداشتن به درگذشت امام کاظم‌ علیه‌السلام بر اعتقاد به امامت یا مهدویت آن حضرت شکل گرفت. و به عبارتی، باور به مهدویّت یا قائمیت امام کاظم سبب پیدایش انحراف در شیعه شد و کسانی بدون امام و در واقع سر در گم رها شدند و امام رضا علیه‌السلام در وصف آنان اینگونه فرمود: «یَعِیشُونَ حَیَارَی وَ یَمُوتُونَ‏ زَنَادِقَةً؛ در حیرت زندگی می‏‌کنند و نهایت در حال کفر می‏‌میرند.»

در چنین شرایطی هر یک از اهل‌بیت (ع) به تبیین معارف مهدویت می‌پرداختند تا شیعیان هم‌عصر و همچنین نسل‌های بعدی را از خطر انحراف رهایی بخشند. به عنوان نمونه امام جواد (ع) با توجه به فضای فتنه‌گونه آن دوران در بحث مهدیان دروغین، معارفی از ظهور را خطاب به عبدالعظیم حسنی (ع) فرمودند. متن روایت را در ادامه می‌خوانید.

عبدالعظیم حسنی (ع) می‌گوید بر مولای خود امام جواد علیه‌السلام وارد شدم و می‏‌خواستم از قائم پرسش کنم که آیا مهدی هم اوست یا غیر او؟ امام آغاز سخن کرد و فرمود:

ای ابو القاسم قائم ما همان مهدی است کسی که باید در غیبتش او را انتظار کشند و در ظهورش او را فرمان برند و او سومین از فرزندان من است؛ یَا أَبَا الْقَاسِمِ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِیُّ الَّذِی یَجِبُ أَنْ یُنْتَظَرَ فِی غَیْبَتِهِ وَ یُطَاعَ فِی ظُهُورِهِ وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِی.

سوگند به کسی که محمد را به نبوّت مبعوث فرمود و ما را به امامت مخصوص کرد، اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد خداوند آن روز را طولانی کند تا در آن قیام‏ کند و زمین را پر از عدل و داد نماید همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد؛ وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً ص بِالنُّبُوَّةِ وَ خَصَّنَا بِالْإِمَامَةِ إِنَّهُ لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّی یَخْرُجَ فِیهِ فَیَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً.

و خدای تعالی امر او را در یک شب اصلاح‏ فرماید چنان که امر موسای کلیم‌الله را اصلاح فرمود، او رفت تا برای خانواده‌‏اش شعله‏‌ای آتش بیاورد اما چون برگشت او رسول و پیامبر بود؛ وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَیُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِی لَیْلَةٍ کَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ کَلِیمِهِ مُوسَی ع إِذْ ذَهَبَ لِیَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِی‏. (کمال الدین و تمام النعمة، ج ‏۲، ص ۳۷۷)

منبع: تسنیم

اخبار ویژه روزنامه‌ها

ادعای جدید موساد در مورد نیروگاه فردو/ سخنان مهم «مرد نامرئی» مذاکرات/ یک دلار هزینه؛ هزار دلار برگشت

اخبارویژه

نیروی دریایی سپاه پاسداران پس از یک هفته رصد اطلاعاتی، بیش از یک میلون لیتر سوخت قاچاق را در سواحل خلیج فارس ضبط کرد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

زیرساخت‌های تجارت ۲۰ میلیارددلاری میان ایران و عراق فراهم شده است


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: تجارت ۲۰ میلیارد دلاری میان دو کشور قابل دسترس است.


یحیی آل‌اسحاق به روزنامه آرمان گفت: ما از ابتدای سال ۹۷ تاکنون حدود هشت‌میلیارد دلار کالا به عراق صادر کرده‌ایم. همچنین بیش از سه میلیارد دلار نیز در بخش نفت، گاز، برق و انرژی صادرات داشته‌ایم که این رقم، میزان صادرات ما تا پایان سال جاری را قطعاً به ۱۲ میلیارد دلار می‌رساند. پیش‌بینی افزایش صادرات تا ۲۰ میلیارد دلار در سال‌های آینده نیز غیرمحتمل و دور از دسترس نیست.

زیرا در همه این حوزه‌ها و موارد دیگری از قبیل خدمات فنی‌ومهندسی، حتماً زمینه‌های زیادی وجود دارد؛ به ویژه با وجود کارهای زیربنایی انجام شده و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و امکانات و تسهیلاتی که در روابط بانکی ایجاد شده است این امر قابل دسترسی است. در روابط بانکی مبنا را بر ریال و دینار قرار دادیم که بسیاری از مشکلات، این‌گونه حل شد.

نرخ را هم برمبنای سنا درنظر گرفتیم که کمک خواهد کرد علایق دوکشور برای حل باقیمانده مسائل بروکراتیک در حوزه استاندارد، گمرک، ثبات مقررات و روادید مشهود است. بحث روادید را که مذاکره کردیم و حل شده است و برای مردم عادی رایگان می‌شود و گردشگری سلامت، سیاحتی و زیارتی بهتر خواهد شد. در حوزه گردشگری سلامت، بالای شش‌میلیون گردشگر از هر دوطرف وجود دارد و افزایش آن قطعاً محتمل است.


وی می‌افزاید: ما اکنون عمدتاً صادرکننده هستیم اما باتوجه به تعاملاتی که قرار است در منطقه شکل بگیرد، مقداری از نیازهایمان را می‌توانیم از طریق عراق از کشورهای دیگر وارد کنیم. برخی مقررات در زمینه ترانزیت کالا در عراق وجود دارد که اگر آنها رفع شوند حجم بسیارخوبی از نیازهای ما از این طریق ممکن می‌شود. به ویژه اگر خطوط ریلی شلمچه را بتوانیم نهایی کنیم، راه‌آهن ما می‌تواند به سوریه و اردن نیز متصل شود که منافع خوبی دارد. در زمینه‌های نفت و گاز و پتروشیمی و دیگر مسائل، زمینه برای یک کار بسیار بزرگتر از ۲۰ میلیارد دلار نیز خارج از ذهن نیست.

دیر فهمیدید که منتقدان دلسوزند و حرف حساب دارند


روزنامه اعتماد از قول معاون اول رئیس‌جمهور نوشت: دولت، منتقدان خود را دلسوز می‌داند.


جهانگیری گفته است: دولت منتقدان خود را دلسوز می‌داند و با دیده احترام نظرات آنها را به منظور رفع اشکالات به کار خواهد گرفت.»


معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: «آن چیزی که نگران کننده است تخریب دولت در شرایط جنگ اقتصادی است؛ تخریب روحیه و تهدید مدیران دولت در این شرایط ناشایست و نادرست است.»


این اظهارات در حالی است که برخی دولتمردان و مشخصاً آقای روحانی در طول پنج سال گذشته، تمام منتقدان- و حتی صاحب‌نظران حقوقی و اقتصادی و نقتی و… که دغدغه‌های کارشناسی محض داشتند- را با توپخانه افترا و اتهام و اهانت نواختند و عناوینی مانند «مزدور، بی‌شناسنامه، بی‌سواد، ترسو، افراطی، جیب‌بر، مستضعف فکری، متوهم، بزدل، کاسب تحریم، فاسد، عقب مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری و...) را نثار آنها کردند و اگر یک درصد هم مانند امروز آقای جهانگیری، خوش‌بینی به خرج می‌دادند تصور می‌کردند که منتقدان دلسوزند و شاید حرف حساب داشته باشند، کشور را به چاله برجام و اعتماد به آمریکا و اروپا و پنج سال فرصت‌سوزی، و تضعیف اقتصاد ملی و وابسته کردن همه چیز به برجام نمی‌نداختند.

هیل: قدرت تهاجمی ارتش سایبری ایران نگران کننده است


محافل رسانه‌ای آمریکایی از تبدیل ایران به قدرت سایبری و نفوذ در سیستم‌های سیاسی و امینی آن رژیم نگران شده‌اند.


سایت هیل وابسته به کنگره در این باره نوشت: هکرهای ایرانی در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، در برخی از نخستین عملیات‌های خود در جنگ‌های سایبری، موسسات مالی ایالات متحده را با ده‌ها میلیون دلار سرمایه و همچنین عملیات تجاری سعودی آرامکو را به صورت آفلاین هک کردند. بر اساس یک گزارش جدید که از سوی مایکروسافت منتشر شد، طی دو سال گذشته، هکرهای ایرانی بیش از ۲۰۰ شرکت را هک کرده‌اند و این خطر روز به روز در حال افزایش است.


کارشناسان از رشد بیش از حد سریع توانایی ایران در اجرای عملیات قابل سایبری تا اندازه زیادی شگفت‌زده شده‌اند. در سال ۲۰۱۷ نیز عملیات مشابه‌ای نسبت به پارلمان انگلیس انجام شد. در این حمله، هکرها با شناسایی حساب‌های دارای کلمه عبور ضعیف و بدون احراز هویت دو عامل، ده‌ها حساب ایمیل متعلق به قانونگذاران را هک کردند.


در ارزیابی تهدید جهانی سالانه خود، انجمن اطلاعات آمریکا اذعان کرد هکرهای ایرانی فعلاً تنها قادر به ایجاد اثرات مخرب موقت هستند. با این حال، ارزیابی همچنین هشدار داد ایران از تکنیک‌های پیچیده سایبری استفاده می‌کند و تلاش می‌کند توانایی‌های خود را بهبود ببخشد.


گزارش اتحادیه اروپا در ماه ژانویه منتشر شد و نتیجه گرفت که ایران احتمالاً به زودی تبدیل به یک قدرت سایبری خواهد شد.


اظهارات اخیر دولت ایالات متحده و اسرائیل جزئیات بیشتری در مورد این تهدید ارائه داده است. در ماه گذشته، وزارت دادگستری ادعا کرد که یک شهروند آمریکایی و چهار کارمند دولت ایالات متحده و ماموران اطلاعاتی مورد هدف قرار گرفتند.


در همین حال، رئیس ارشد امور سایبری ارتش اسرائیل در مورد قابلیت‌های سایبری ایران هشدار داد. سرهنگ دوم نوام شوار به اسرائیل هیوم گفت یکی از اولین رویدادهای عملیاتی او تشخیص و پیشگیری از تلاش برای نفوذ سیستم هشدار موشکی گنبد آهنین اسرائیل است. با خاموش کردن سیستم هشدار موشک، هکرها می‌توانند هشدارهای کاذب را فعال کنند. حتی بدتر از آنکه وقتی سیستم راکت‌های دریافتی را شناسایی کرد، هکرها می‌توانند مانع از فعال شدن آژیر شوند.


مسلماً تحلیلگران نباید توانایی‌های ایران را دست‌کم بگیرند. در حال حاضر اگرچه ایران قدرت برتر سایبری نیست و هنوز با کشورهای بزرگ این حوزه فاصله دارد اما شرایط نشان می‌دهد که این کشور به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های برتر سایبری در جهان است.


مشابه همین گزارش هیل را بنیاد آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» منتشر و تصریح کرده که ما توانایی ارتش سایبری ایران را دست کم گرفته‌ایم. ایران از تکنیک‌های پیچیده حمله و نفوذ سایبری استفاده می‌کند و تلاش می‌کند به زیرساخت‌های آمریکا هجوم برد.

لاکروا: ایرانی‌ها دیگر به اروپا اعتماد ندارند


یک روزنامه فرانسوی با اشاره به لیست هم‌اندازی‌های اروپا درباره تعهدات برجامی، نوشت: ایرانی‌ها از انفعال اروپایی‌ها ناامید شده‌اند.


روزنامه لاکروا نوشت: اروپا از نگاه ایرانی‌ها دیگر، شریک قابل اعتماد نیست. صاحب یک شرکت در تهران با اشاره به اینستکس گفت: این، یک سیستم داد و ستد تحقیرآمیز است انگار که به صد سال پیش بازگشته‌ایم.


وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن ماه گذشته اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران با عنوان «ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» به ثبت رسمی رسیده و در گام نخست، تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، پس از خروج واشنگتن در اوایل ماه مه سال ۲۰۱۸ از معاهده هسته‌ای شرکت‌های اروپایی از ایران خارج شدند.


ایرباس در سال ۲۰۱۶ قراردادی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار با ایران‌ایر برای فروش ۱۱۸ فروند هواپیمای مسافری امضاء کرد اما زیر تعهد خود زد. قرارداد با پژو نیز به همین سرنوشت دچار شد.


از طرف مقامات ایرانی امروز تمایل به سمت کشورهای آسیایی بیشتر است. رهبر عالی ایران، به طور عمومی اعلام کرده است که ایران دیگر نمی‌تواند به اروپا اعتماد کند.

دولت به تولید مسکن و اخذ مالیات از خانه‌های خالی اهتمام کند

روزنامه‌های همسو با دولت می‌گویند دولت به نقش خود در تعدیل بازار مسکن عمل نمی‌کند و باید به جای حرف و تعارف، اقدام عملی در این زمینه انجام دهد.

روزنامه همشهری در این زمینه و در یادداشتی با عنوان «بر مبلغ افزا» نوشت؛ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: دولت تدبیر و امید برای حل مشکل مسکن اراده قاطع داشته و شتاب‌گیری ساخت‌وساز مسکن در اولویت سیاستگذاری آن قرار دارد. البته‌اشاره اسلامی به شتاب‌گیری ساخت مسکن برخاسته از برنامه وزارتخانه متبوعش برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال آینده است که البته هنوز جزئیات آن مشخص نیست و در بهترین حالت فقط نیمی از نیاز سالانه کشور به تولید مسکن را پوشش می‌دهد. فارغ از تمام این ماجراها، رئیس‌جمهور در جریان سفر به استان هرمزگان ابراز امیدواری کرد مشکل حاشیه‌نشینی در شهرهای این استان به مدد برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید و سهم هرمزگان از این برنامه برطرف شود. حالا هم وزیر راه در جریان سفر به سیرجان از حل مشکل مسکن این شهرستان از محل سهمی که از این ۴۰۰ هزار واحد دارد خبر داده است بی‌آنکه توجهی به بی‌اثر بودن ساخت این تعداد محدود از مسکن در برابر کسری چندمیلیونی مسکن کشور داشته باشد. از وزیر راه و شهرسازی که فعلاً در برنامه‌ریزی و اظهارنظر ثابت کرده جزو دغدغه‌مندان رفع مشکل مسکن است انتظار می‌رود به اتکای برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بسنده نکند و در شرایطی که سونامی ریزش خانه‌اولی‌ها، به چالش اصلی صندوق پس‌انداز مسکن یکم تبدیل شده، به‌دنبال راهکاری برای خارج کردن بازار مسکن از بن‌بست رکود باشد. خدمتی که وزیر راه می‌تواند از طریق فراهم کردن بستر موردنیاز برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی مسکن به این حوزه داشته باشد به‌مراتب بیش از اثرگذاری کمک به ساخت تعداد محدودی واحد مسکونی است.

در همین حال روزنامه آرمان نیز نوشت:

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور در بخش مسکن و شهرسازی، اعتبارات امور مسکن، عمران شهری و روستایی با اعتبار ۳۸ هزار و۴۹۴ میلیارد ریال، نسبت به بودجه سال ۹۷، کاهش ۳/۳ درصدی داشته است. همچنین در مقایسه فصول زیرمجموعه امور مسکن در این لایحه مشاهده می‌شود که فصل مسکن با اعتبار ۱۳۷۸ میلیارد ریال، ۱۱/۹ درصد نسبت به لایحه بودجه ۹۷ کاهش یافته است. براساس این گزارش، امور مسکن و عمران شهری و روستایی یک درصد از لایحه بودجه عمومی دولت را در بر می‌گیرد که نشان می‌دهد سهم آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از لحاظ حجم منابع نیز ۱/۱۹ درصد تنزل کرده است؛ اما نکته آنجاست که این برنامه کاهشی بودجه در بخش مسکن، با توجه به سیاست‌های وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش تولید مسکن و راهگشایی دولت در این بخش، تطابقی با اهداف اعلامی نداشته باشد. وزیر راه و شهرسازی پیش از این از تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و تولید ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ و حمایت از تولید خبر داده بود، اما برخی ارقام بودجه‌ای مسکن در سال آینده و نیز گزارش عملکرد بودجه ۹۷، افق روشنی را پیش‌روی بازار مسکن ترسیم نمی‌کند.

کارشناسان بر این باورند که دولت می‌تواند با توجه به تورم افزایشی در سال آینده، از طریق مدیریت منابع زمین در اختیار خود، سرمایه‌های سرگردان یا رانده‌شده از بخش تولید مسکن را جذب کرده و زمین را برای تولید در اختیار آنها قرار دهد.

این روزنامه همچنین غفلت از بافت‌های فرسوده را یادآور شد و در عین حال نوشت: یکی دیگر از نکاتی که سبب ایجاد فضای ناسالم در بازار معاملات شده، خرید و فروش املاک با هدف کسب سود یا همان معاملات سفته‌بازانه است و از آنجا که این معاملات تنها با هدف افزایش سود صورت می‌گیرد سبب‌ساز افزایش‌های غیرمنطقی مسکن شده و خود تورم‌زاست. از همین‌رو طرحی در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود با عنوان «مالیات بر عایدی سرمایه املاک و مسکن». مالیات بر عایدی مسکن در حقیقت یکی از پایه‌های مالیاتی و از اجزای مالیات بر عایدی سرمایه است که در بسیاری از کشورها نیز اجرایی شده است. این مالیات در حقیقت بر تفاضل قیمت خرید و فروش مسکن و رشد قیمت آن وضع می‌شود و به این ترتیب درصدی از این سود رشد به‌عنوان مالیات بر عایدی اخذ می‌شود. افزایش کاذب قیمت‌ها با ایجاد موج‌های اقتصادی جلوگیری کرده و دست سوداگران را از بازار مسکن کوتاه کند.

برگزاری جلسات دو شورای عالی معطل روحانی

برگزاری جلسات دو شورای مهم تصمیم‌گیر، معطل رئیس‌جمهور است.

این خبر را روزنامه صبح نو منتشر کرد و نوشت: آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برگزار نشد. با گذشت دو ماه از انتصاب سیدسعید رضا عاملی به عنوان دبیر شورا از سوی رئیس‌جمهور و معرفی وی در جلسه شورا، دیگر هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده و طبیعتاً شورا هیچ مصوبه‌ای هم نداشته است. سؤال این است؛ چرا شورایی به این مهمی که سکان فرهنگ انقلابی و انقلاب فرهنگی ما را به دست گرفته و ترکیب آن متشکل از بزرگان سیاسی و فکری کشور است به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است؟

طبق ماده ۵ آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی «جلسات شورای عالی حداقل هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود.»؛ همان طور که گفته شد آخرین جلسه این شورا روز ۱۱ دی‌ماه؛ یعنی دو ماه پیش تشکیل شده است که آن هم جلسه انتخاب دبیر شورا بوده و به طور معمول بحثی جدی درباره مسائل کلان فرهنگی صورت نگرفته است.

جالب اینجاست که شورای عالی فضای مجازی هم یک ماه و اندی است که برگزار نشده است. به گزارش پایگاه شورای عالی فضای مجازی آخرین جلسه این شورا در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۶ برگزار شده که در این جلسه شماری از مهم‌ترین مسائل جاری در حوزه فضای مجازی از جمله نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور که در جلسه پیشین این شورا بررسی آن آغاز شده بود، مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و ادامه آن به جلسه بعدی شورا موکول شد؛ جلسه‌ای که تاکنون تشکیل نشده است. عدم تشکیل شورای عالی فضای مجازی، در مصاحبه‌ای که روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان با آقای امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی انجام داده تایید شده، اما او از بیان علت این موضوع خودداری کرده است.

یکی از بهانه‌های برگزار نشدن جلسات شوراها می‌تواند مشغله رئیس‌جمهوری (که همان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است) باشد. در حالی که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی دو نایب رئیس دارد که می‌توانند بدون حضور رئیس‌جمهوری جلسات را تشکیل دهند؛ رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه. جست‌وجوها نشان می‌دهد که در دوره رئیس‌جمهوری کنونی تاکنون جلسه‌ای با ریاست رؤسای قوای مقننه و قضائیه تشکیل نشده است.

ضمناً درباره شورای عالی فضای مجازی هم همین مورد صادق است. در ماده ۵ آیین‌نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی آمده است: «جلسات شورای عالی با حضور اکثریت مطلق اعضای شورا و به ریاست رئیس شورا و در غیاب ایشان، رئیس مجلس شورای اسلامی و یا رئیس قوه قضائیه رسمیت می‌یابد.»

صبح نو در پایان با اشاره به عدم تحمل مواضع مخالف و منتقد از سوی رئیس‌جمهور می‌نویسد: گویا بعضی مسئولان، مباحث فرهنگی را فقط محدود به سخنرانی‌های رأی‌آور درباره حجاب و توییتر و تلگرام و کنسرت می‌دانند و حالا با حربه‌های گوناگونی مانند بستن دهان منتقدان، اجرا نکردن مصوبات قانونی، تعطیل کردن جلسات، عدم شرکت در جلسات و… شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به شورای عالی انسداد فرهنگی شده است. شورای عالی فضای مجازی هم که بناست سیاست‌گذار «زندگی دوم» ایرانیان باشد، به دعوای تلگرامی تقلیل پیدا کرده است و با سستی و تعطیلی همراه شده است.

ایران

حکم خلع لباس حسن‌آقامیری اجرا شد

خبر اول اینکه، حسن آقامیری، روحانی سرشناس در شبکه اجتماعی اینستاگرام از اجرای حکم خلع لباس خود خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، او نوشت: با تماس دادگاه ویژه روحانیت قم به اجرای احکام دادگاه مراجعه کردم، به نیابت از دادگاه ویژه‌ تهران حکم خلع لباس دائم و دو سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال به من ابلاغ شد و در کمال تعجب قاضی اجرای احکام گفت: به ما نیابت دادند تا همین جا حکم رو اجرا کنیم! گفتم یعنی باید الان لباسم رو دربیارم، گفت: بله اینجور به ما نیابت دادند! گفتم ماشین من جلوی در دادسراست میرم و توی ماشین عمامه رو برمی‌دارم گفت: نه همین جا باید لباس روحانیت رو دربیارید! گفتم شما هر چیزی که بهتون نیابت بدند انجام می‌دید؟ خودتون فکر نمی‌کنید که این کار درست هست یا نه؟ گفت: نیابت هر جور باشه عمل می‌کنم من مجبور شدم جلوی چشم مراجعه کنندگان لباسم رو دربیارم و دست بگیرم و از دادگاه خارج بشم!

دفاع نماینده لبنان از ایران در مراکش

خبر دیگر اینکه، نشست بین‌المجالس اسلامی در مراکش در غیاب ایران صحنه رویارویی شرکت‌کنندگان بر سر موضوع ایران بود. از جمله جایی که عبدالله آل الشیخ، رئیس مجلس شورای سعودی و امل القبیسی، رئیس مجلس ملی امارات، اصرار کردند که در بیانیه پایانی، دخالت ایران در سوریه و مسائل جهان عرب و همچنین سه جزیره ایرانی، جای بگیرد. علاوه بر اینکه درخواست کردند بندهای مربوط به اهمیت توافق هسته‌ای ایران و ستایش تلاش‌های ترکیه، ایران و روسیه برای متوقف کردن آتش جنگ در سوریه و محکومیت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، حذف شود.

به گزارش انتخاب، آن طور که «الاخبار» گزارش داده، زمانی که حماده (نماینده لبنان) نسبت به این گونه موضعگیری‌ها اعتراض کرد، آل الشیخ، نماینده عربستان او را خطاب قرار داده و گفت: «آیا تو نماینده لبنان هستی یا ایران؟» در ادامه، مناقشه اوج گرفت و حماده پاسخ داد: «تو به چه حقی اینجا حضور داری در حالی که در کشورتان پارلمان منتخبی ندارید؟!» گفته شده پس از این موضوع میان نماینده عربستان و لبنان درگیری لفظی ایجاد شد و هیأت لبنانی از نشست خارج شد. علاوه بر این، الاخبار نوشته است که هیأت لبنانی نام «رژیم اشغالگر قدس، اسرائیل» را از هر جایی که در بیانیه پایانی به چشم می‌خورد، خط زده و عبارت «رژیم غاصب صهیونیستی» را به جای آن آورد، بدون اینکه اجازه بدهد نام «اسرائیل» در بیانیه باقی بماند.

ادعای هک تلفن رقیب نتانیاهو توسط ایران

دست آخر اینکه، خبرگزاری هاآرتص مدعی شد که ایران به گوشی رئیس سابق ارتش رژیم صهیونیستی و رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی آتی این رژیم نفوذ کرده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری هاآرتص به نقل از شبکه ۱۲ کانال اسرائیل مدعی شده است که دستگاه اطلاعاتی ایران گوشی بنی گنتز، رئیس سابق ارتش رژیم صهیونیستی و رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی آتی این رژیم را هک کرده است.

آرمان

اختلاف‌نظر درباره پرونده محیط زیستی‌ها

شنیده شد که محمدرضا عارف در مورد پرونده فعالین بازداشتی محیط زیستی گفت: در این پرونده یک اختلاف نظر جدی وجود دارد؛ یک بخش نهاد امنیتی می‌گوید این‌ها قطعاً جاسوس هستند، بخش دیگر می‌گوید این‌ها جاسوس نیستند. امیدواریم مسأله در دادگاه حل شود و فعالان محیط زیستی آزاد شوند.

بهزاد نبوی: فعالیتی در اینستاگرام ندارم

شنیده شد که بهزاد نبوی اعلام کرد که هیچ صفحه‌ای در اینستاگرام نداشته و در این شبکه مجازی فعالیتی ندارد. این فعال سیاسی اظهار کرد: صفحه‌ای که با نام بهزاد نبوی از روز گذشته در اینستاگرام فعال شده است، هیچ ارتباطی با من ندارد. وی ادامه داد: فعالیتی در اینستاگرام ندارم. در صفحه‌ای که ایجاد کرده‌اند، مطالبی علیه من انتشار می‌یابد.

بازداشت یک زن روس در گلستان

شنیده شد که فرمانده هنگ مرزی اترک گلستان تأیید کرد که یک زن تبعه کشور روسیه در ناحیه مرزی شهرستان گنبد کاووس دستگیر شده است. این زن ۲۸ ساله روسی بنام «آناس تازیا» با رفتار مشکوک همراه مرد ایرانی در حاشیه تالاب «آلاگ» واقع در ناحیه مرزی گنبد دستگیر شد و برابر بررسی به عمل آمده روادید مندرج در گذرنامه وی مخدوش است.

انتقاد تند مجری تلویزیون از جشنواره جام جم

شنیده شد که محمد نظری مجری تلویزیون درباره اتفاقات رخ داده در مراسم اختتامیه جشنواره «جام جم» و اظهارات محمدرضا گلزار گفت: سینما قبل از محمدرضا گلزار وجود داشته و پس از او نیز وجود خواهد داشت، تلویزیون نیز همینطور است، قبل از گلزار تلویزیون بود و با نبود او نابود نخواهد شد. اگر واقعاً منظورش این است که با آمدن او به تلویزیون مخاطبان این رسانه بیشتر شده باید بگویم که سخت در اشتباه است و این برای او توهمی بیش نیست.

یک دلار هزینه؛ هزار دلار برگشت

شنیده شد که تحلیل حسن عباسی در برنامه عصر شبکه افق از سفر اخیر روحانی به عراق و اعطای نشان ویژه ذوالفقار به سردار سلیمانی گفت: ژنرال دوستاره ما، ژنرال ماتیس چهارستاره و برنامه ۷ تریلیون دلاری آمریکا را شکست داد. اگر قاسم سلیمانی و مدافعان حرم نبودند، امروز این سفر روحانی به عراق نبود. پیام این قرارداد ۱۴ میلیارد دلاری با عراق به همه کسانی که می‌گفتند ایران پول‌هایش را در منطقه خرج می‌کند این است: هر یک دلاری که جمهوری اسلامی در عرصه نظامی هزینه کرده، هزار دلار برگشت دارد.

کشف یک میلیون لیتر سوخت قاچاق

شنیده شد که نیروی دریایی سپاه پاسداران پس از یک هفته رصد اطلاعاتی، بیش از یک میلون لیتر سوخت قاچاق را در سواحل خلیج فارس ضبط کرد. این محموله سوخت از دو کشتی سوخت رسان و ۵ یدک کش بزرگ کشف شد و ۵۶ نفر نیز بازداشت شدند. فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه نیز در این رابطه گفته است: این قاچاقچیان در شبکه‌ای سازمان یافته فعالیت می‌کردند به گونه‌ای که قایق‌های کوچک و یدک کش‌ها سوخت‌های قاچاق را به کشتی‌های سوخت رسان انتقال می‌دادند و این کشتی‌ها نیز سوخت را در میان کشتی‌های بزرگ و بنادر مختلف توزیع می‌کردند. به گفته وی شناسایی مقصد اصلی سوخت‌های قاچاق درحال بررسی است.

سخنان مهم «مرد نامرئی» مذاکرات

شنیده شد که «ویلیام جوزف برنز» (بیل برنز) قائم مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا که بابت نقشش در راه‌اندازی کانال مخفیانه مذاکره با ایران «مرد پشت‌پرده» یا «مرد نامرئی» مذاکرات هسته‌ای لقب گرفته، درباره تبعات منفی اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای بر روی نظام تحریم‌های آمریکا هشدار داده است. برنز به وجود دیدگاه‌های مختلف در دولت فعلی آمریکا در بحث راهبردها در قبال ایران اشاره کرد و گفت: جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) هیچ‌گاه علاقه‌اش به تغییر نظام ایران را پنهان نکرده است. فکر می‌کنم خود رئیس‌جمهور طرفدار مداخله‌جویی در خاورمیانه نیست؛ بنابراین درباره اینکه او با به کارگیری لفاظی‌های خصمانه و هیاهو درباره ایران به دنبال درگیری نظامی است تردیدهای زیادی دارم.

ادعای جدید موساد در مورد نیروگاه فردو

شنیده شد که اورشلیم پست به نقل از یک اندیشکده که به فایل‌های سری موساد دسترسی داشته مدعی شده است که نیروگاه فردو ایران، قدمت بیشتری از آنچه که اعلام شده، دارد. به گزارش اورشلیم پست، مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی رژیم صهیونیستی که به قابل‌های سری موساد دسترسی داشته، مدعی شده است که نیروگاه هسته‌ای فردو ایران پیشتر از آنچه که اعلام شده، تأسیس گشته است. این مؤسسه با استناد به اسناد و عکس‌هایی که به ادعای موساد در ژانویه سال ۲۰۱۸ از ایران استخراج کرده است، گزارش داده که نیروگاه فردو دست کم پنج سال پیش از زمان اعلام شده تأسیس شده است. ایران اعلام کرده که تأسیس این نیروگاه به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردد.

ممنوعیت بوئینگ ۷۳۷ مکس در آسمان ایران

شنیده شد که پس از وقوع دو مورد سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در پنج ماه گذشته در اندونزی و اتیوپی و با مطرح شدن وجود ‌مشکلات فنی در طراحی این نوع هواپیما، پرواز این هواپیما در آسمان بسیاری از کشورها و حتی آمریکا به عنوان سازنده این هواپیما نیز ممنوع شد. بسیاری از کشورها با صدور اطلاعیه‌های هوانوردی، پرواز بوئینگ مکس را از آسمان خود ممنوع اعلام کردند. سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز پرواز بوئینگ مکس را از آسمان ایران ممنوع کرد. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره گفت: نوتم (اطلاعیه هوانوردی) ممنوعیت عبور هواپیمای بوئینگ مکس از آسمان ایران نیز نظیر دیگر کشورها صادر شده است. به گفته رضا جعفرزاده، کمپانی سازنده بوئینگ هم پیش از این پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام کرد.

اجرای حکم خلع لباس‌آقامیری

شنیده شد که حسن آقامیری روحانی سرشناس در شبکه اجتماعی اینستاگرام از اجرای حکم خلع لباس خود خبر داد. او که ظاهراً از شکل اجرای این حکم گلایه دارد، در پستی از اجرای این حکم در همان لحظه و در دادگاه روحانیت انتقاد کرد. خبرآنلاین نوشت؛ با تماس دادگاه ویژه روحانیت قم به اجرای احکام دادگاه مراجعه کردم، به نیابت از دادگاه ویژه‌ تهران حکم خلع لباس دائم و دو سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال به من ابلاغ شد، و در کمال تعجب قاضی اجرای احکام گفت: به ما نیابت دادند تا همین جا حکم رو اجرا کنیم! گفتم یعنی باید الان لباسم رو در بیارم، گفت: بله اینجور به ما نیابت دادند! گفتم ماشین من جلوی درب دادسراست میرم و توی ماشین عمامه رو برمی دارم گفت: نه همینجا باید لباس روحانیت رو در بیارید! گفتم شما هر چیزی که بهتون نیابت بدند انجام می‌دید خودتون فکر نمی‌کنید که این کار درست هست یا نه؟ گفت: نیابت هر جور باشه عمل میکنم من مجبور شدم جلوی چشم مراجعه کنندگان لباسم رو در بیارم و دست بگیرم و از دادگاه خارج بشم!

روی سلاح تروریست نیوزلندی چه نوشته شده بود؟

بر روی سلاح تروریست نیوزیلندی چه عباراتی نوشته شده بود؟

آنتون لوندین پیترسون: قاتل دو کودک مهاجر در سوئد.

اسکندر بک: فرمانده آلبانی که علیه دولت عثمانی شورش کرد.

الکساندر بیسونت: قاتل شش مسلمان در مسجدی در کانادا در سال ۲۰۱۷ میلادی.

مارک آنتونیو براگادینو: فرمانده وینیسیایی که عهدنامه با عثمانی را شکست و اسرای عثمانی را کشت.

شارل مارتل: فرمانده ارتش فرانکی ها که در نبرد بلاط الشهدا ارتش مسلمانان را شکست داد.

منبع: کانال لبانیران

هیل: قدرت تهاجمی ارتش سایبری ایران نگران کننده است

سایبری نمایه

محافل رسانه‌ای آمریکایی از تبدیل ایران به قدرت سایبری و نفوذ در سیستم‌های سیاسی و امینی آن رژیم نگران شده‌اند.

به گزارش مشرق، وبسایت هیل وابسته به کنگره در این باره نوشت:  هکرهای ایرانی در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، در برخی از نخستین عملیات‌های خود در جنگ‌های سایبری، موسسات مالی ایالات متحده را با ده‌ها میلیون دلار سرمایه و همچنین عملیات تجاری سعودی آرامکو را به صورت آفلاین هک کردند. بر اساس یک گزارش جدید که از سوی مایکروسافت منتشر شد، طی دو سال گذشته، هکرهای ایرانی بیش از ۲۰۰ شرکت را هک کرده‌اند و این خطر روز به روز در حال افزایش است.

 کارشناسان از رشد بیش از حد سریع توانایی ایران در اجرای عملیات قابل سایبری تا اندازه زیادی شگفت‌زده شده‌اند. در سال ۲۰۱۷ نیز عملیات مشابه‌ای نسبت به پارلمان انگلیس انجام شد. در این حمله، هکرها با شناسایی حساب‌های دارای کلمه عبور ضعیف و بدون احراز هویت دو عامل، ده‌ها حساب ایمیل متعلق به قانونگذاران را هک کردند.

در ارزیابی تهدید جهانی سالانه خود، انجمن اطلاعات آمریکا اذعان کرد هکرهای ایرانی فعلا تنها قادر به ایجاد اثرات مخرب موقت هستند. با این حال، ارزیابی همچنین هشدار داد ایران از تکنیک‌های پیچیده سایبری استفاده می‌کند و تلاش می‌کند توانایی‌های خود را بهبود ببخشد.

گزارش اتحادیه اروپا در ماه ژانویه منتشر شد و نتیجه گرفت که ایران احتمالا به زودی تبدیل به یک قدرت سایبری خواهد شد.

 اظهارات اخیر دولت ایالات متحده و اسرائیل جزئیات بیشتری در مورد این تهدید ارائه داده است. در ماه گذشته، وزارت دادگستری ادعا کرد که یک شهروند آمریکایی و چهار کارمند دولت ایالات متحده و ماموران اطلاعاتی مورد هدف قرار گرفتند.

در همین حال، رئیس ارشد امور سایبری ارتش اسرائیل در مورد قابلیت‌های سایبری ایران هشدار داد. سرهنگ دوم نوام شوار به اسرائیل هیوم گفت یکی از اولین رویدادهای عملیاتی او تشخیص و پیشگیری از تلاش برای نفوذ سیستم هشدار موشکی گنبد آهنین اسرائیل است.

با خاموش کردن سیستم هشدار موشک، هکرها می‌توانند هشدارهای کاذب را فعال کنند. حتی بدتر از آنکه وقتی سیستم راکت‌های دریافتی را شناسایی کرد، هکرها می‌توانند مانع از فعال شدن آژیر شوند.

مسلما تحلیلگران نباید توانایی‌های ایران را دست‌کم بگیرند. در حال حاضر اگرچه ایران قدرت برتر سایبری نیست و هنوز با کشورهای بزرگ این حوزه فاصله دارد اما شرایط نشان می‌دهد که این کشور به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های برتر سایبری در جهان است.

مشابه همین گزارش هیل را بنیاد آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» منتشر و تصریح کرده که ما توانایی ارتش سایبری ایران را دست کم گرفته‌ایم. ایران از تکنیک‌های پیچیده حمله و نفوذ سایبری استفاده می‌کند و تلاش می‌کند به زیرساخت‌های آمریکا هجوم برد.

منبع: کیهان

دیدنی‌های امروز؛ از حمله تروریستی نیوزیلند تا تظاهرات بزرگ مخالفان در الجزایر

ممانعت پلیس نیوزیلند از ورود شهروندان به مناطق تیراندازی شده در شهر "کریس چرچ"
ممانعت پلیس نیوزیلند از ورود شهروندان به مناطق تیراندازی شده در شهر
انتقال مصدومان حمله تروریستی دیروز نیوزیلند به بیمارستان
انتقال مصدومان حمله تروریستی دیروز نیوزیلند به بیمارستان
نشست خبری "جسیندا آردرن" نخست وزیر نیوزیلند پس از حمله تروریستی روز جمعه به دو مسجد در شهر " کریس چرچ"/ شینهوا
نشست خبری
تظاهرات دانش‌آموزان و دانشجویان با شعار ضرورت حرکت جدی‌تر دولتمردان جهان برای جلوگیری از تاثیرات بیشتر تغییرات اقلیمی
تظاهرات دانش‌آموزان و دانشجویان با شعار ضرورت حرکت جدی‌تر دولتمردان جهان برای جلوگیری از تاثیرات بیشتر تغییرات اقلیمی
نیمه افراشته کردن پرچم نیوزیلند از سوی کارکنان سفارت این کشور در لندن پس از حمله تروریستی روز جمعه به دو مسجد در این کشور
نیمه افراشته کردن پرچم نیوزیلند از سوی کارکنان سفارت این کشور در لندن پس از حمله تروریستی روز جمعه به دو مسجد در این کشور
دیدار نخست وزیر یونان و رییس جمهوری بولیوی در آتن/ شینهوا
دیدار نخست وزیر یونان و رییس جمهوری بولیوی در آتن/ شینهوا
تظاهرات پس از نماز جمعه شهر داکا بنگلادش در محکومیت حمله تروریستی به مساجد در نیوزیلند/ "نور فوتو"
تظاهرات پس از نماز جمعه شهر داکا بنگلادش در محکومیت حمله تروریستی به مساجد در نیوزیلند/
تظاهرات بزرگ مخالفان در اعتراض به "عبدالعزیز بوتفلیقه" رییس جمهوری الجزایر در شهر "الجزیره"/ خبرگزاری آلمان
تظاهرات بزرگ مخالفان در اعتراض به
محل مورد اصابت حمله هوایی اسراییل به باریکه غزه/APA
محل مورد اصابت حمله هوایی اسراییل به باریکه غزه/APA
تقدیم گل به مسلمانان نمازگزار – جمعه- مسجد پارک فینزبوری لندن برای ابراز همدردی با آنها به خاطر حمله تروریستی به نمازگزاران جمعه در نیوزیلند/PA
تقدیم گل به مسلمانان نمازگزار – جمعه- مسجد پارک فینزبوری لندن برای ابراز همدردی با آنها به خاطر حمله تروریستی به نمازگزاران جمعه در نیوزیلند/PA
"جرمی کوربین" رهبر حزب کارگر بریتانیا به نشانه ابراز همدردی با نیوزیلند به خاطر حمله تروریستی روز جمعه به دو مسجد در این کشور، دسته گلی برای سفارت نیوزیلند در لندن برده است.
ایزدی‌های عراق در مراسم سالگرد قتل عام صدها تن از هم کیشانشان از سوی "داعش" در روستای "کوجو" در منطقه "سنجار" در شمال عراق/ خبرگزاری فرانسه
ایزدی‌های عراق در مراسم سالگرد قتل عام صدها تن از هم کیشانشان از سوی
شلیک راکت فضایی سایوز روسی با فضانوردان روسی و آمریکایی به فضا از پایگاه فضایی "بایکونور" قزاقستان/ آسوشیتدپرس
شلیک راکت فضایی سایوز روسی با فضانوردان روسی و آمریکایی به فضا از پایگاه فضایی
دیروز – جمعه - خطوط مترو شهر کاراکاس ونزوئلا پس از بیش از یک هفته تعطیلی دوباره آغاز به کار کرد. مترو کاراکاس به دلیل بحران قطعی برق تعطیل شده بود. دولت ونزوئلا، ایالات متحده آمریکا را به حمله سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود از جمله شبکه توزیع برق این کشور متهم کرده است./ ایتارتاس
دیروز – جمعه - خطوط مترو شهر کاراکاس ونزوئلا پس از بیش از یک هفته تعطیلی دوباره آغاز به کار کرد. مترو کاراکاس به دلیل بحران قطعی برق تعطیل شده بود. دولت ونزوئلا، ایالات متحده آمریکا را به حمله سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود از جمله شبکه توزیع برق این کشور متهم کرده است./ ایتارتاس
"مُچ انداختن" دو نوجوان مهاجر سوری که هردو، یک پایشان را در جنگ داخلی سوریه از دست داده‌اند. بیمارستان خصوصی جراحی‌های پروتزی "کویت" در شهر استانبول ترکیه/ خبرگزاری آناتولی
عکس گرفتن زیر شکوفه‌های گیلاس در پارکی در شهر "نانجینگ" چین/ رویترز
عکس گرفتن زیر شکوفه‌های گیلاس در پارکی در شهر

درباره زندگی روی آب...

تالاب بین‌المللی شادگان با وسعت 450 هزار هکتار و اکوسیستمی گسترده در جنوب شهر شادگان واقع شده است و طبق مصوبه کنوانسیون رامسر جزو 24 تالاب بین‌المللی جهان محسوب می‌شود.

مردم روستاهای شادگان معیشت خود را از طریق صیادی و دامداری در کنار این تالاب می‌گذرانند. تالاب شادگان علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی، فرصتی برای گردشگری است.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، به علت خشکسالی‌های پی در پی و  عدم تامین حق‌آبه تالاب شادگان، این تالاب امسال تقریبا "خشک" شد. در تابستان 97 تنها ورودی آب به تالاب شادگان، زهاب‌های صنعتی بود. با بارش‌های سیلابی زمستان، علاقمندان محیط زیست تصور کردند که وضعیت این تالاب بهبود یافته است اما این سکه روی دیگری نیز دارد.

بعد از بارش‌های مطلوب امسال و مهاجرت پرندگان مهاجر زمستان‌گذر به تالاب شادگان، حالا این تالاب دیدنی است.

برای رسیدن به تالاب شادگان باید در مسیر اهواز - آبادان حرکت کرد. پس از طی کردن حدود 50 کیلومتر به روستای دارخوین می‌رسید و پس از آن باید مسیری حدود 10 کیلومتری را به سمت شادگان طی کرد تا به تالاب شادگان رسید.

"صراخیه"، روستای کوچکی در حاشیه تالاب، نخستین ورودی تالاب بین‌المللی شادگان است. وقتی به نزدیکی روستای صراخیه می‌رسید اولین چیزی که می‌بینید زنان ماهی‌فروشی هستند که زیر سایبان‌های حصیری نشسته و ماهی و خرما و محصولات روستایشان را می‌فروشند. در ورودی تالاب شادگان یک "مضیف" هم هست، مضیف مهمانخانه محلی است که روستاییان از نی و شاخه‌های درختان نخل می‌سازند. با توجه به حجم دوست‌داران محیط زیست و گردشگرانی که به تالاب شادگان سر می‌زنند، ورودی تالاب به توسعه نیاز دارد و لازم است جذاب‌تر شود. کمی جلوتر در سمت چپ پارکینگ، ایستگاه قایق سواری وجود دارد.

همان ابتدای تالاب، در اسکله صراخیه سوار قایق می‌شوید و خانه‌های روستاییان را در دو طرف آبراه می‌بینید؛ در واقع تالاب، زندگی‌بخش این خانه‌ها است. مردم این روستاها در کنار خانه‌های خود دامداری می‌کنند. اردک‌ها و مرغابی‌ها نیز در گوشه و کنار حیاط‌ خانه‌ها و حاشیه تالاب می‌گردند.

فضای تالاب شادگان آرام و دنج است و می‌توان از طبیعت لذت برد. در قسمت‌هایی از تالاب قایق‌های صیادی را می‌بینید که وسیله امرار معاش مردم روستا هستند.

در کنار زیبایی‌های تالاب زباله‌های روستاییان، حفظ محیط زیست و پاکیزگی منطقه و حاشیه تالاب، هم ضروری به نظر می‌رسد. علاوه بر آن، خشکی قسمت‌هایی از تالاب نیز دل هر دوست‌دار طبیعتی را به درد می آورد.

علی‌رغم بارش‌های سیلابی امسال و زیر آب رفتن برخی شهرهای خوزستان، هنوز وضعیت آبگیری تالاب شادگان مطلوب نیست.

زندگی، ماهیگیری، تالاب‌نشینی

جمال فرصایه‌اصل یکی از ساکنین روستای صراخیه است. وی درباره وضعیت زندگی در تالاب گفت: زمانی که آب تالاب شادگان از رودخانه جراحی تامین می‌شد، دام هایمان برای آب‌تنی به تالاب می‌رفتند و ما نیز ماهیگیری می‌کردیم اما از زمانی که آب تالاب شور شد دام‌ها را در خانه‌هایمان نگهداری می‌کنیم. زندگی سخت شده است زیرا حتی علوفه و غذای مورد نیاز دام‌ها گران شده است و مجبوریم همین که دام کمی بزرگ شد آن را بفروشیم.

وی ادامه داد: تالاب در تابستان امسال تقریبا خشک شد. حالا هم هنوز جنوب تالاب خشک است. در زمستان از زمانی که وضعیت آبگیری بهتر شده، ماهیگیری می‌کنیم اما نمی‌توانیم دامداری خوبی داشته باشیم زیرا محصولات دام‌ها را هم ارزان می‌خرند. در واقع منبع امرار معاش ما، ماهیگیری ایست اما چون آب تالاب شور است ماهی‌ها نیز کم شده‌اند.

فرصایه گفت: الان هم که تعداد ماهی‌های تالاب بیشتر شده است، صید غیرمجاز با الکتروشوکر مردم روستا را اذیت می‌کند. شکارچیان متخلف با الکتروشوکر در یک روز، تعداد زیادی ماهی صید می‌کنند. سازمان محیط زیست آنها را دستگیر می‌کند اما به سرعت آزاد می‌شوند و جریمه بازدارنده‌ای برای این متخلفان در نظر گرفته نمی‌شود. صید ماهی با الکتروشوکر از زاد و ولد ماهی جلوگیری می‌کند. باید در این زمینه به ما کمک شود.

وقتی اهالی به فکر رفتن از تالاب افتادند

مطیر حدادی یکی دیگر از اهالی روستای صراخیه هم درباره اوضاع ماهیگیری تالاب‌نشینان گفت: مردمی که دام دارند، دامداری می‌کنند اما امرار معاش دیگر ساکنین این روستا از طریق صید ماهی است. تالاب شادگان در تابستان به مدت دو ماه خشک شد و اهالی تالاب بیکار بودند و مجبور شدند برای تامین معیشت خود به کارهای دیگر در بیرون از تالاب شادگان مشغول شوند. تنوع ماهی‌های تالاب شادگان هم بسیار کم شده بود اما حالا وضعیت کمی بهتر شده است.

وی ادامه داد: کسانی که دامداری می‌کنند هم زندگی سختی دارند زیرا علوفه دام‌ها گران شده است. شوری آب هم بر محصولات دام‌ها تاثیرگذار است. زمانی که آبی در تالاب نمانده بود، همه اهالی صراخیه داشتند فکر می‌کردند که اینجا نمانند و از تالاب بروند.

پیچیدن صدای الکتروشوکرها در شب تالاب

ناصر شاملی یکی دیگر از اهالی روستای صراخیه نیز اظهار کرد: خشکی تالاب موجب کم شدن تعداد ماهی‌ها شد و آب تالاب هم کم و شور بود. از طرف دیگر چند سالی می‌شود که پرندگان مهاجر هم به تالاب شادگان مهاجرت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: پوشش گیاهی تالاب شادگان که برای تامین علوفه دام‌ها استفاده می‌کردیم نیز به علت خشکی تالاب کم شد و مجبور به خرید سبوس شدیم که برای ما به صرفه نیست.

شاملی گفت: زندگی ما تنها ماهیگیری و دامداری است و کاری جز این مشاغل نداریم اما کسانی که با الکتروشوکر صید می‌کنند زندگی ما را بسیار تحت تاثیر قرار داده‌اند و هر شب صدای دستگاه‌های آنها را می شنویم.

تالاب شادگان، پهنه‌‌ای هماهنگ از آب شیرین و شور و لب‌شور

رحیم مجدمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان، در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: تالاب شادگان بیش از 400 هزار هکتار وسعت دارد که بیش از 327 هزار هکتار از این مساحت، به عنوان پناهگاه حیات وحش تعیین شده است.

وی افزود: این تالاب دارای آب‌های شیرین، شور و لب‌شور است که این تنوع نوع آب از خواص منحصر به فرد تالاب شادگان به شمار می آید. همچنین این تالاب 110 گونه گیاهی دارد که نی، جگن، لویی و علف شور گونه‌های گیاهی شاخص آن محسوب می‌شوند. 154 گونه جانوری در این تالاب شناسایی شده‌اند که فلامینگو، پلیکان، اردک مرمری، اکراس آفریقایی و طاووس گونه‌های شاخص پرندگان تالاب شادگان هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به منابع آبی تالاب شادگان، گفت: حدود 90 درصد آب شیرین تالاب شادگان از رودخانه جراحی تامین می‌شود. همچنین آب‌های حاصل از سرریز کوپال در بخش غیزانیه، زهاب‌های صنایع و سرریز نهرهای بحره، مارد و سلمان در زمان پرآبی در فصل زمستان از دیگر منابع آبی تالاب شادگان محسوب می‌شوند.

چه شد که تالاب خشک شد؟

مجدمی در خصوص وضعیت آبگیری تالاب شادگان، تصریح کرد: در چند سال اخیر به علت کاهش نزولات جوی و پایین آمدن سطح آب در پشت سدها، رودخانه جراحی تقریبا در بیشتر ماه‌های سال خشک بود و از آنجا که 90 درصد آب تالاب شادگان از این رودخانه تامین می‌شود، تالاب خشک شد اما با بارندگی‌های مطلوب امسال چندین بار سیلاب وارد رودخانه جراحی شد و اکنون مقداری از آب تالاب شادگان تامین شده است.

وی با بیان اینکه هنوز آب مورد نیاز تالاب شادگان تامین نشده است، افزود: تقریبا اکنون همه سطح تالاب شاگان آبگیری شده است به گونه‌ای که در برخی مناطق تالاب 10 سانتی‌متر و در برخی مناطق دیگر حدود نیم متر آب وجود دارد اما برای تامین آب این تالاب باید از سد مارون و رودخانه کارون آب به تالاب شادگان تزریق شود. اکنون میزان آب موجود در تالاب شادگان متوسط است و هنوز رضایت‌بخش نیست و بیشتر مناطق تالاب هنوز کم‌آب هستند.

مجدمی بیان کرد: در فصل زمستان آب تبخیر نمی‌شود اما در فصل تابستان که میزان تبخیر بالا است، بیشتر مناطق تالاب خشک می‌شوند بنابراین این تالاب نیازمند ورودی آب بیشتری است.

قرار است آب از کارون به تالاب بیاید

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با بیان اینکه آب باید به صورت همیشگی و مستمر وارد تالاب شادگان شود، گفت: مقرر شده بود که سازمان حفاظت محیط زیست در قالب پروژه‌ای آب را از رودخانه کارون به تالاب شادگان منتقل کند تا غرب و قسمتی از جنوب این تالاب آبگیری شود که احتمالا این پروژه به زودی افتتاح شود.

وی با اشاره به وضعیت مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب شادگان، بیان کرد: به علت اینکه در زمان مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب شادگان، آب  تالاب کم و شور بود اکثر پرندگان به سمت تالاب هورالعظیم که آب شیرینی دارد، مهاجرت کردند و اکنون پرندگان کمی در این تالاب هستند. امسال ماندگاری پرندگان در این تالاب کمتر از سال گذشته بود زیرا پرندگان آب شیرین را می‌پسندند.

مجدمی در خصوص علت وجود آلودگی در تالاب بین‌المللی شادگان، عنوان کرد: این زباله‌ها توسط گردشگران یا اهالی روستا در تالاب ریخته می‌شود. جمع‌آوری زباله از وظایف دهیاری است و سازمان حفاظت محیط زیست تنها تذکر می‌دهد. همچنین آلودگی صنعتی ناشی از پساب و زهاب نیشکر که وارد تالاب شادگان می‌شود، تنها شوری دارد اما برخی اوقات ملاس نیز وارد تالاب می‌شود که موجب خفگی ماهی‌ها می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به فعالیت صیادان غیرمجاز در تالاب و صید با الکتروشکر، گفت: در قسمت شمال تالاب که از آب زهاب نیشکر تامین می‌شود، نیزار وجود دارد و متخلفانی که اقدام به صید با الکتروشوکر می‌کنند با قایق در میان نیزارهای تالاب متواری می‌شوند. بیشتر این افراد مجهز به سلاح جنگی هستند. البته چندین نفر از آنها را دستگیر کرده‌ایم.

وی بیان کرد:  یک بار که با متخلفین تالاب درگیر شدیم به من تیراندازی شد. با وجود این شرایط نیز از ما محیط‌بانان حمایت کافی نمی‌شود. به ما اسلحه می‌دهند اما حتی اگر برای دفاع از جان خودمان تیراندازی کنیم، از ما حمایت لازم نمی‌شود.

بارندگی بی‌سابقه یک سو، خشکی تالاب شادگان یک سو

با توجه به بارندگی‌های اخیر خوزستان که موجب به راه افتادن سیلاب در برخی مناطق شد، این تصور ایجاد شد که حالا حال تالاب‌ها و رودخانه‌ها خوب می‌شود اما مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نظر دیگری دارد.

کیامرث حاجی‌زاده در یکی از جلسات ستاد مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بارندگی‌های اخیر، گفت: امسال خوزستان بارش‌های مطلوبی داشت به طوری که خوزستان از نظر میانگین بارندگی در سال آبی جدید دومین استان کشور به شمار می‌آید اما اینکه سیل دارد رودخانه "دز" را می‌برد و روستاها هنوز آب ندارند، پسندیده نیست.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، در همین جلسه نیز در خصوص بارندگی‌های اخیر خوزستان، گفت: اکنون همه دریچه‌ها به سمت عراق باز است و حدود 200 مترمکعب بر ثانیه آب شیرین در حال وارد شدن به قسمت عراقی تالاب هورالعظیم است.

وی با اشاره به نهر بحره، گفت: نباید بگذاریم سیلاب رخ دهد اما هر ساله تالاب شادگان و نخیلات این شهرستان نیز با مشکل مواجه باشند. برای رهاسازی آب از نهر بحره به تالاب شادگان نیازمند ایستگاه پمپاژ هستیم و آب با دبی 400 متر را نیز می‌توانیم وارد تالاب شادگان کنیم اما اکنون ایستگاه پمپاژ شیلات و جهاد نصر فعال نیستند تا از این فرصت برای رهاسازی آب به تالاب شادگان استفاده شود.

بعد از چند روز بارندگی سیلابی، خوزستانی‌ها برای تالاب‌ها خوشحال بودند و در دور و نزدیک هم همه فکر می‌کنند که اکنون تالاب‌های خوزستان پرآب شده‌اند اما می‌توان گفت که این تصورها کاملا درست نیست. شاید در ذهن بسیاری این سوال پیش بیاید که چرا برخی از مناطق خوزستان را سیلاب می‌برد اما هنوز تالاب شادگان تشنه است؟

گزارش از خبرنگار ایسنا: دلال آلبوشهبازی

افتتاح فولاد آره‌نا صوری بود؟

در حالی باشگاه فولاد از ورزشگاه اختصاصی خود با حضور معاون اول رییس جمهور رونمایی کرد که در حال حاضر قصد ندارد از حریفان خود در این ورزشگاه میزبانی کند.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، ورزشگاه اختصاصی و پیشرفته فولاد، 22 آبان‌ماه با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر ورزش و جوانان افتتاح شد تا با شروع نیم‌فصل دوم لیگ برتر، بازی‌های خانگی این تیم در این ورزشگاه برگزار شود اما باشگاه فولاد همچنان قصد دارد دیدارهای خود را در غدیر برگزار کند.
 
سعید فتاحی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ نیز در ‌حاشیه مراسم افتتاح ورزشگاه فولاد آره‌نا اعلام کرده بود که دیدار فولاد برابر پرسپولیس در هفته هفدهم لیگ ‌برتر، بازی افتتاحیه ورزشگاه اختصاصی باشگاه فولاد است. اما بعدا اعلام شد که این باشگاه برای نیم‌فصل دوم نیز به دلیل آماده نبودن پارکینگ ورزشگاه قصد دارد نه تنها این بازی، بلکه دیگر دیدارهای خانگی خود را در ورزشگاه غدیر میزبانی کند.

سوال این است که چرا مسوولان شرکت و باشگاه فولاد در حالی که هنوز پارکینگ‌های ورزشگاه اختصاصی‌شان آماده نشده بود، اصرار به افتتاح این ورزشگاه داشتند؟ این مسوولان خوب می‌دانستند که جاده دسترسی به ورزشگاه، ترانزیتی است و روزانه صدها تریلی در این جاده تردد می‌کند و ممکن است به دلیل نبود پارکینگ، حادثه‌ساز نیز شود.

همچنین باتوجه به این‌که جاده دسترسی به این ورزشگاه پر از سنگ و کلوخ است، تماشاگرنماها و آن‌هایی که به دنبال حواشی هستند، می‌توانند این سنگ و کلوخ‌ها را با خود به درون ورزشگاه برده و از آن‌ها برای برهم زدن شرایط بازی استفاده کنند؛ موردی که بارها در ورزشگاه‌های غدیر و تختی اهواز رخ داد و منجر به رقم خوردن اتفاقات تلخی شد.

علاوه بر آماده نبودن پارکینگ‌‌های این ورزشگاه می‌توان به وضعیت نه چندان مناسب چمن این ورزشگاه نیز اشاره کرد که طی ماه‌های اخیر دو بار کاشته شده است.

امروز نیز مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان از مخالفت این اداره‌کل نسبت به برگزاری دیدار فولاد و پرسپولیس در ورزشگاه غدیر اهواز خبر داد؛ بر این اساس فولادی‌ها باید در ورزشگاه اختصاصی خود از شاگردان برانکو پذیرایی کنند که باتوجه به آماده نبودن پارکینگ این ورزشگاه، پس فولاد باید زمین دوم خود را برای انجام این مسابقه معرفی کند و از آن‌جا که ورزشگاه تختی اهواز هم شرایط میزبانی از این بازی مهم را ندارد، پس شاگردان قطبی باید در آبادان یا شهرستانی دیگر به مصاف پرسپولیس بروند، شرایطی که اصلا به نفع این تیم نخواهد بود.

حال این سوال مهم مطرح می‌‌شود که آیا افتتاح ورزشگاه فولاد آره‌نا آن هم با حضور آن همه مسوول مهم کشوری در اهواز، صوری بود؟ موردی که اگر به اثبات برسد، توهین به هوادارانی است که تماشای بازی‌های تیم مورد علاقه‌شان از این ورزشگاه، کمترین حق آن‌ها است.

نکته مهم دیگر این است که باتوجه به این‌که در سال‌های اخیر، فولاد آن فولاد با جسارت سال‌های قبل نبوده است، شاید اکنون انجام بازی‌های‌اش در این ورزشگاه اختصاصی، کمک حال آن‌ها و باعث آشتی هواداران شود و شاید فصل دیگر تا این حد به کار این تیم نیاید.

گاهی لازم است مسوولان بیشتر از آن‌که به فکر پر کردن رزومه کاری خود باشند، به دنبال کار با اندیشه و تدبیر باشند تا این‌چنین مشکلاتی پیش نیاد و پروژه‌ای که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده است، بدون استفاده نماند و زخمی بر پیکره این ورزش نشود.

یادداشت از پریسا زنگنه‌منش - ایسنا خوزستان

خوزستان، شمال باران، جنوب خاک

اداره‌کل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش‌بینی بارندگی، وزش بادهای قابل ملاحظه و وقوع گرد و  غبار اخطاریه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، در اخطاریه شماره 28 امروز (22اسفندماه) اداره‌کل هواشناسی خوزستان آمده است: " با تقویت سامانه بارش‌زا از اواسط روز پنجشنبه تا اواخر روز جمعه هفته جاری شاهد بارش باران، رعد و برق، تگرگ، وزش بادهای قابل ملاحظه، تندبادهای لحظه‌ای و بارش برف در ارتفاعات خواهیم بود.

بیشترین حجم بارش‌ها در مناطق شمال و شمال شرق خوزستان پیش‌بینی می‌شود و به علت رگباری بودن بارش‌ها آبگرفتگی معابر در این مناطق مورد انتظار است.

بارندگی به صورت نقطه‌ای در سایر نقاط خوزستان پیش بینی می‌شود. همچنین در این مدت خلیج فارس مواج و طوفانی است.

در اواسط روز پنجشنبه هفته جاری نیز کاهش دید افقی ناشی از گرد و غبار محلی برای ساعاتی در مناطق جنوب غرب و مرکز استان دور از انتظار نیست."

احتمال افزایش آمار غرق‌شدگی در خوزستان

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به پر آبی رودخانه‌های خوزستان و شنای مسافران و شهروندان در این اماکن، گفت: از سال 93 تا سال 95 خوزستان رکورددار مغروقین در کشور بود و آمار مغروقین خوزستان حتی از استان‌های شمالی بالاتر بوده است که با توجه به بارندگی‌های امسال منتظر اتفاقات ناگوار هستیم.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، محمدصادق کریمی‌کیا در شورای سلامت خوزستان که امروز (22 اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان در حوزه ایجاد نشاط اجتماعی پیشگام بوده است. در سال جاری برنامه‌ریزی جهت برگزاری هفته‌های فرهنگی در چند شهرستان خوزستان انجام شد که نخستین هفته فرهنگی در ایذه و آخرین هفته فرهنگی در اهواز برگزار شد.

وی افزود: نیازمند برنامه‌ریزی هستیم تا نشاط اجتماعی و برنامه‌های آن برای همه آحاد شهروندان در حوزه‌های مختلف اجرا شوند. بنابراین باید دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا رویدادهایی در همه زمینه‌ها داشته باشیم اما هنوز برخی دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های مدونی جهت اجرای برنامه‌های نشاطی ندارند. در این ایام سال می‌توانیم در اهواز رویدادهای فرهنگی و اجتماعی خوبی رقم بزنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به ارتباط نشاط اجتماعی و سلامت، گفت: باید این رویدادها در همه نقاط شهری ایجاد شوند زیرا در مناطق کم‌برخوردار فضای محیطی برای بازی کودکان و یا زنان نداریم که این موضوع ارتباط مستقیم با سلامت دارد.

کریمی‌کیا با اشاره به مرگ و میر ناشی از غرق‌شدگی در خوزستان، گفت: یکی از مخاطرات سال گذشته مرگ و میر ناشی از غرق‌شدگی در خوزستان بوده است. هیچ استانی به میزان خوزستان رودخانه، دریاچه پشت سد و یا کانال آبیاری ندارد که متاسفانه از سال 93 تا سال 95 رکورددار مغروقین در کشور بوده‌ایم و آمار مغروقین خوزستان حتی از استان‌های شمالی بالاتر بوده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان اظهار کرد: در سال‌های 95 تا 96 سالانه 140 نفر بر اثر غرق‌شدگی در خوزستان کشته می‌شدند اما با اقدامات انجام شده و خشکسالی  که رخ داد، تعداد مغروقین در سال 96  از 140 به 100 نفر  در سال کاهش یافت اما با توجه به بارندگی‌های امسال منتظر اتفاقات ناگوار هستیم.

وی افزود: در حال حاضر قایق‌هایی در برخی محل‌های تفرج‌گاهی وجود دارند که به علت عدم رعایت استاندارد و ایمنی اتفاقاتی برای آنان رخ می‌دهد. همچنین از زمان تأسیس پل کابلی بر رودخانه کارون در محدوده شهرستان شوشتر تاکنون 15 نفر زیر این پل غرق شده‌اند.

کریمی‌کیا اظهر کرد: گناه مسافران نوروزی خارج از استان چیست که نمی‌دانند در این مکان خطر غرق‌شدگی وجود دارد؟ باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شود. اکنون زیر پل کابلی شوشتر تابلوهایی نصب شده و اطلاع‌رسانی انجام شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در رودخانه‌های خوزستان هر مکانی قابل شنا کردن نیست که باید این اماکن به مردم و مسافران اطلاع داده شود. در برخی نقاط نیز رودخانه‌ها باید ساماندهی و بهسازی انجام و یا ممنوعیت ورود اعمال شود.

وی افزود: در دزفول و گتوند شاهد چند سقوط خودرو و سرنشینان خودروها به کانال آب بوده‌ایم که سازمان آب و برق دیه پرداخت کرده است اما چرا قبل از پرداخت دیه از این اتفاق پیشگیری نشده است؟ باید اقدامات ایمنی در چنین مکان‌هایی انجام و محل‌های خطر شناسایی شوند.

کریمی‌کیا با بیان اینکه ایمن‌سازی رودخانه‌ها و نصب چند تابلو کار سختی نیست، گفت: برخی کانال‌های آبیاری و کشاورزی از وسط شهرها می‌گذرند که در حمیدیه چنین وضعیتی وجود دارد و بارها اتفاقاتی در آن رخ داده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در سال جاری در حوزه کیفیت آب رخ داد، گفت: در سال آینده باید برای مناطق روستایی و وضعیت آب شرب پلن اجرایی داشته باشیم. در سال گذشته آب نبود اما اکنون آب وجود دارد و بهانه از دست‌مان خارج شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به وضعیت جوی سال جاری و استقبال مهمانان نوروزی از سفر به خوزستان، گفت: چندین سال دچار وقوع ریزگرد بودیم اما امسال فضا و جو مناسبی ایجاد شده است که نباید این فضا با عدم رعایت مسائل بهداشتی جریحه‌دار شود. با توجه به حجم مسافران نوروزی در سال جاری، باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. همچنین در حال حاضر اقامت در خوزستان مشکل دارد که باید سال آینده این مشکلات رفع شوند.

کاهش 20 درصدی جرائم خشن در خوزستان

فرمانده انتظامی خوزستان از کاهش 20 درصدی جرائم خشن در خوزستان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، سردار حیدر عباس زاده با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی پلیس خوزستان مبارزه با جرائم خشن است، اظهار کرد: با تلاش ماموران پلیس در سطح خوزستان با برنامه ریزی، اقدامات اطلاعاتی، تخصصی، توجه به شناسایی و دستگیری عاملان جرائم خشن، شاهد کاهش 20 درصدی جرائم خشن خوزستان در سال جاری نسبت به سال گذشته هستیم. این کاهش در حالی است که در دو دهه گذشته هیچ سالی مولفه های جرائم خشن کاهش نداشته است.

وی با اشاره به اینکه کشفیات جرائم خشن در سال جاری نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش داشته است، گفت: مبارزه پلیس با جرائم خشن ادامه دارد و موضع پلیس در قبال عاملان و مجرمان جرائم خشن منفعلانه نبوده و با جدیت مقابله خواهد کرد.

عباس زاده از کشف 98 درصد از کل جرائم خشن رخ داده در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین با تلاش مضاعف مأموران نیروی انتظامی خوزستان، 90 درصد از سرقت های مسلحانه و آدم ربایی کشف شده اند که این عملکرد با حمایت و پشتیبانی مردم خوب استان و مسئولان خوزستان محقق شده است.

فرمانده انتظامی خوزستان خاطرنشان کرد: مقابله پلیس خوزستان با افراد شرور و بر هم زنندگان نظم و امنیت عمومی همچنان با قوت بیش از پیش ادامه دارد.

آره‌‌نا؛ خوش یمن برای قطبی؟

در هفته بیست و دوم لیگ برتر فوتبال کشور، نفت مسجدسلیمان به مصاف سایپا می‌رود، فولاد میزبان سپاهان است و استقلال خوزستان و نفت آبادان به ترتیب رو در روی تیم‌های ذوب آهن و پیکان قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، هفته بیست و دوم لیگ برتر فوتبال کشور از روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود که در همین روز نفت‌مسجدسلیمان به مصاف سایپا می‌رود، فولاد روز جمعه میزبان سپاهان است و استقلال خوزستان و نفت آبادان روز یکشنبه به ترتیب رو در روی تیم‌های ذوب آهن و پیکان قرار می‌گیرند.

نفت‌مسجدسلیمان – سایپا

تیم نفت مسجدسلیمان که هفته گذشته علی‌رغم ارائه نمایشی خوب، نتیجه را به استقلال تهران واگذار کرد تا در جدول رده‌بندی به رده چهاردهم سقوط کند، این هفته برای بهبود وضعیت خود در جدول به برد خانگی برابر سایپا نیاز مبرم دارد.

اگرچه رده فعلی نفت، مردم مسجدسلیمان را نگران کرده ولی مرزبان همچنان معتقد است که این تیم در لیگ برتر می‌ماند و سقوط نمی‌کند و شاید برد در دیدار برابر سایپا بتواند مرزبان را یک گام به تحقق وعده‌ای که داده است، نزدیک‌تر کند.

نفت از ساعت 16 روز پنج‌شنبه در ورزشگاه شهیدبهنام محمدی مسجدسلیمان برگزار می‌شود.

فولاد – سپاهان

باشگاه فولاد که به اعتقاد اهالی فوتبال از حرفه‌ای‌ترین باشگاه‌های ایران محسوب می‌شود و در پرورش استعدادهای ناب فوتبالی نیز اقدامات شایانی داشته است، چند ماه پیش نیز از ورزشگاه اختصاصی و مدرن خود رونمایی کرد تا یک گام دیگر به سوی حرفه‌ای‌تر شدن بردارد. اگرچه از آن زمان تا کنون به دلایلی در این ورزشگاه بازی‌های فولاد برگزار نشد اما بالاخره پای قطبی و شاگردانش برای انجام یک بازی رسمی آن هم برابر سپاهان به این ورزشگاه باز شد.

باتوجه به نتایج هفته‌‌های اخیر فولاد در لیگ برتر، خوزستانی‌ها بسیار امیدوارند که فولاد آره‌نا خوش‌یمن بوده و این تیم پس از سه هفته شکست متوالی به برد برسد. انجام این بازی در این ورزشگاه می‌تواند به فولاد برای ارائه نمایش بهتر و بازی هجومی‌تر برابر حریفان کمک شایانی کند. البته قطبی خوب می‌داند این هفته بازی سخت و درگیرانه‌ای با تیم خوب سپاهان که امسال برای قهرمانی بسته شده و هزینه بسیاری برای این هدف  داشته است، خواهد داشت.

همیشه نتایج دیدارهای فولاد و سپاهان که رقبای قدیمی نیز محسوب می‌شوند، برای مسوولان این دو باشگاه و همچنین هواداران آن از اهیمت بسیاری برخوردار بوده است و همین باعث می‌شود که مردم خوزستان در اولین بازی سرخ‌پوشان خوزستانی در فولاد آره‌نا شاهد یک دیدار جذاب و پر هیجان باشند.

شاگردان قطبی از ساعت 15 روز جمعه در ورزشگاه فولاد آره‌نا میزبان تیم سپاهان هستند.

ذوب آهن – استقلال خوزستان

استقلال خوزستان که این فصل یکی از بدترین‌های حضورهای آن در لیگ برتر کشور بوده است و اکنون در قعر جدول رده‌بندی قرار دارد، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های سقوط به لیگ یک محسوب می‌شود، هرچند که مسوولان این باشگاه  معتقدند که هنوز کار برای این تیم تمام نشده است و استقلال در لیگ می‌ماند.

آبی‌پوشان که پس از جدایی بوستانی توسط مربیان تیم، خود را برای رویارویی با حریفان آماده می‌‌کنند این هفته نیز باید در یک بازی سخت و حیاتی به مصاف ذوب آهن می‌رود. دیداری که نتیجه آن شاید بتواند استقلالی ها را کمی به بقا امیدوار کند.

استقلال خوزستان از ساعت 16:30 روز یکشنبه میهمان تیم ذوب آهن است.

پیکان – نفت آبادان

نفت آبادان که در حال حاضر بیشترین تساوی را در لیگ برتر دارد و با 20 امتیاز در رده دوازدهم جدول رده‌بندی جای گرفته است برای صعود در جدول رده‌بندی، در صورت لغزش رقبا به برد مقابل پبکان که با آمدن فرکی تحول خوبی در آن رخ داده است، نیاز دارد.

نفت که در حال حاضر رقابت تنگاتنگی با رقبای بالاسری خود دارد، شاید قرار گرفتن در رده تک رقمی مهمترین هدف آبادانی‌ها در لیگ برتر باشد؛ هدفی که برای رسیدن به آن باید بتواند گام‌های بهتری تا روز پایانی مسابقات بردارد.

شاگردان سرجیو از ساعت 16:30 روز یکشنبه در دیداری خارج از خانه رو در روی تیم پیکان قرار می‌گیرد.

انفجار خط لوله گاز برومی


عکس  12:15:32 1397/12/23
9712-5582-5 کد خبر
 این گزارش حاوی تصاویر دلخراش است.

انفجار در خط لوله گاز در آزادراه اهواز به ماهشهر،  9:55 امروز (23 اسفندماه) اتفاق افتاد.  خط لوله ۲۰ اینچ گاز کریت کمپ اهواز خط لوله ۲۰ اینچ انتقالی گاز به کارخانه گاز و گاز مایع ۸۰۰  در منطقه کریت کمپ اهواز دچار آتش‌سوزی شد.

عکس: رضا روزبهانی سلیمانی - ایسنا خوزستان

انتهای پیام

سه معاون فرمانداری اهواز و بخشدار غیزانیه منصوب شدند

                                        به دنبال انتشار گزارش خبرگزاری فارس در خصوص بلاتکلیفی فرمانداری اهواز در دوسال گذشته و صندلی‌های خالی آن، عالمی نیسی سرپرست فرمانداری با انتصاب سه معاون و بخشدار غیزانیه، یکی از انتقادات مطرح شده در گزارش را رفع کرد.                                    

سه معاون فرمانداری اهواز و بخشدار غیزانیه منصوب شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به دنبال انتشار گزارش «بلاتکلیفی اهواز دو ساله شد / رفع چالش‌ها در انتظار تعیین فرماندار توانمند » در خبرگزاری فارس، چند انتصاب همزمان در فرمانداری اهواز در کمتر از ۲۴ ساعت صورت گرفت.

جمال عالمی نیسی سرپرست فرمانداری اهواز که با توجه به تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از دریافت حکم فرمانداری بازمانده است، اخیرا به علت طولانی‌شدن مدت سرپرستی و عملکرد وی مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفته است.

 در کمتر از ۲۴ ساعت از انتشار گزارش خبرگزاری فارس، امروز چهارشنبه سرپرست فرمانداری اهواز با انتصاب بخشدار غیزانیه و ۳ معاون خود، یکی از انتقادات مطرح شده در خصوص صندلی‌های خالی فرمانداری را رفع کرد.

بر این اساس، سید مجید صالحی به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار، لطیف حیائی اهوازی معاون برنامه ریزی فرماندار، عسکر مولائی کتکی سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان اهواز منصوب شدند.

همچنین رسول ساکی به عنوان بخشدار غیزانیه منصوب شد تا این بخشداری مهم بعد از چند ماه بخشدار جدید خود را بشناسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، درحالی دو سال از عزل فرماندار اهواز می‌گذرد که عالمی نیسی سرپرست فعلی از ابتدای تصدی سرپرستی در تیرماه امسال تاکنون از انتصاب معاونان خود عاجز بود و به علت محدودیت‌های قانونی و عملکرد ضعیف وی، بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های اهواز متوقف و یا پیشرفت چندانی ندارند.

بلاتکلیفی اهواز دو ساله شد / رفع چالش‌ها در انتظار تعیین فرماندار توانمند

                                        درحالی دو سال از عزل فرماندار اهواز می‌گذرد که عالمی نیسی سرپرست فعلی از عهده انتصاب بخشدار و معاونان خود نیز عاجز است و به علت محدودیت‌های قانونی و ضعف مدیریتی وی بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های اهواز متوقف و یا پیشرفت چندانی ندارد.                                    

بلاتکلیفی اهواز دو ساله شد / رفع چالش‌ها در انتظار تعیین فرماندار توانمند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، دو سال قبل در چنین روزی، غلامرضا شریعتی با برکناری اسماعیل ارزانی از سمت فرمانداری اهواز، نبی الله خون میرزایی مدیرکل شیلات خوزستان را با حفظ سمت، به‌عنوان سرپرست فرمانداری منصوب کرد.

خون میرزایی در طول 16 ماهی که سرپرستی فرمانداری را عهده دار بود به علت طولانی شدن مدت سرپرستی و تصدی همزمان یک منصب دیگر، مورد انتقاد گروه‌ها و جریانات مختلف قرار گرفت تا جایی که وزیر کشور نیز در این خصوص به استانداری خوزستان تذکر داد.

اسماعیل جبار زاده معاون سیاسی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت که از شریعتی خواسته است تا در انتخاب فرماندار سرعت عمل داشته باشد زیرا سرپرست فرمانداری محدودیت‌هایی دارد و به همین دلیل استانداری باید این کار (انتخاب فرماندار) را انجام دهد.

در ادامه استاندار خوزستان در چهارم تیرماه امسال با فشار افکار عمومی و تذکر وزارت کشور، خون میرزایی را عزل و معاون خود جمال عالمی نیسی را به‌عنوان سرپرست منصوب کرد.

با انتصاب عالمی نیسی، انتظار می‌رفت که استاندار خوزستان بتواند در مهلت قانونی، حکم فرمانداری او را از وزارت کشور اخذ کند اما با گذشت بیش از 259 روز هنوز هم فرمانداری اهواز بلاتکلیف است.

این در حالی است که طبق ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، تصدی موقت پست سازمان مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بیش از چهار ماه مجاز نیست. در این ماده آمده است که « در موارد ضروری با تشخیص مقام مسئول مافوق، تصدی موقت پست سازمان مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا برای حداکثر چهار ماه مجاز است».

حکم عالمی نیسی و قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

با طولانی شدن دوره سرپرستی عالمی نیسی در فرمانداری اهواز، این سوال مطرح شد که آیا وی صلاحیت لازم برای فرمانداری را ندارند یا به دلیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگی است که ظاهرا برداشت‌های متفاوتی از قانون می‌شود.

چندی قبل معاون سیاسی استاندار خوزستان در این باره به فارس گفت: تفسیر‌های متفاوتی از قانون منع به کارگیری بازنشستگان وجود دارد و تا زمانی که تکلیف افراد در این قانون مشخص نشود، وضعیت فرمانداری اهواز مشخص نخواهد شد.

اکنون با گذشت 259 روز، به نظر می‌رسد عالمی نیسی که ۳۳سال سابقه دارد، قصد کناره گیری ندارد و مشخص نیست شهرستان اهواز با چالش‌های متعدد خود تا چه زمانی باید بدون فرماندار باقی بماند.

رفع چالش‌های اهواز در انتظار تعیین فرمانداری توانمند

محدودیت‌های سرپرست فرمانداری و ضعف مدیریتی وی موجب شده تا برنامه‌ها و کارها در اهواز در زمینه‌های مختلف به سرانجام نرسد و یا با سرعت لاکپشتی پیش روند.

چند طرح و پروژه حیاتی شهر اهواز مانند پل نهم کارون، طرح بازآفرینی شهری، کمربند سبز، جمع‌آوری متکدیان و معتادان متجاهر، تکمیل رینگ و رفع گره‌های کور ترافیکی به حال خود رها شده‌اند و به همکاری و هماهنگی بین بخشی ادارات و ارگان‌های مختلف نیازمند هستند که بدون داشتن یک فرماندار توانمند امیدی به آغاز یا تکمیل آنها نمی‌رود.

همچنین به دلیل آنکه بخش قابل توجهی از منازل مردم در مناطق کم برخوردار اهواز فاقد سند است، عوارض کمتری به شهرداری می‌دهند و فرماندار باید در جهت رفع این مشکل گام بردارد.

این مسئله از این جهت مهم است که شهرداری‌ها طبق قانون خود را تنها موظف به ارائه خدمات به مناطقی می‌دانند که عوارض خود را به شهرداری می‌پردازند و اگر هم خدماتی ارائه کنند، آن را فراتر از تکالیف شهرداری و در جهت کنترل تبعات اجتماعی محرومیت عنوان می‌کنند.

همچنین مردم مناطق مختلف اهواز از تیراندازی‌های شبانه با انگیزه‌های مختلف به تنگ آمده‌اند که از فرماندار به عنوان رئیس شورای تأمین شهرستان انتظار می‌رود در خصوص ارتقای امنیت عمومی مردم نقش خود را ایفا کند.

صندلی‌های خالی فرمانداری

عالمی نیسی که در روزهای نخستین تصدی سرپرستی، از تریبون‌های مختلف بر ضرورت تقویت جایگاه فرمانداری اهواز و بازگردانی اختیارات قانونی به فرماندار تأکید می‌کرد، تاکنون از عهده انتصاب بخشدار و معاون خود نیز برنیامده و شنیده‌ها از دخالت مجموعه استانداری در امور مربوط به فرمانداری و از جمله انتصاب مدیر روابط عمومی خبر می‌دهند.

علاوه بر معاونت عمرانی که در سه سال گذشته خالی بوده، معاون برنامه‌ریزی فرماندار نیز تعیین نشده که به بلاتکلیفی فرمانداری و جلسات آن دامن زده است تا جایی که بسیاری از مدیران ادارات و خبرنگاران رغبتی به حضور در جلسات ندارند.

عالمی نیسی همچنین در ماه‌های گذشته از عهده انتصاب بخشدار غیزانیه نیز عاجز بوده است و بخشی که وجود چاه‌های متعدد نفت آن را به یکی از بخشداری‌های مهم استان تبدیل کرده، سکانداری جهت برون‌رفت از محرومیت خود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهرستان اهواز مرکز استان خوزستان و دارای جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر است که تعیین سکانداری توانمند برای بهره‌گیری از منابع و ظرفیت‌های فراوان شهر جهت رفع مشکلات و چالش‌های مهم آن حائز اهمیت است.

آموزش‌وپرورش خوزستان در قعر رتبه‌بندی کشوری

5 سال از مدیریت تقی زاده به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان می‌گذرد و در این مدت انتقادات زیادی به عملکرد او وارد است.                                    

آموزش‌وپرورش خوزستان در قعر رتبه‌بندی کشوری

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، آذر 92 بود که محمد تقی‌زاده متصدی پست ریاست آموزش‌وپرورش شد کسی که پیش از عنوان مدیرکلی، سابقه معاونت آموزش‌وپرورش خوزستان و ریاست آموزش‌وپرورش شهرستان شوشتر را در کارنامه داشت.

اکنون 5 سال از مدیریت تقی زاده در این جایگاه می‌گذرد و در این مدت انتقادات زیادی به عملکرد او وارد است هرچند منتقدین آموزش و پرورش در این مدت در راهروهای دادگاه‌ها در تردد بودند اما از هجم انتقادات کاسته نشد.

رتبه آموزش و پروش استان در قعر جدول قرار دارد

علی حسین حسین زاده معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان می‌گوید: رتبه‌بندی اعلام‌شده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش نشان می‌دهد که آموزش‌وپرورش خوزستان ازلحاظ آموزشی در سه سال اخیر در قعر جدول قرار دارد.

وی می‌افزاید: رتبه آخر آموزش‌وپرورش به‌رغم همه تمهیدات و کمک‌های صورت پذیرفته هیچ تغییری به لحاظ آموزشی در آموزش‌وپرورش استان اتفاق نیفتاده، این مسئله علت‌های مختلفی ازجمله عدم توجه به حوزه آموزش و نیز پرداختن به مسائل حاشیه‌ای دارد و همین امر باعث شده به حوزه آموزش در خوزستان ضربه وارد شود.

انتقادات و ایرادهایی که معاون سیاسی و اجتماعی استاندار به آموزش‌وپرورش استان وارد کرده است سبب شده تا وی 6 ماه اخیر را در شورای آموزش‌وپرورش شرکت نکند.

چگونه کسی هم مدیر آموزش و تعلیم باشد و هم کارگزار سیاست

احمد عامری، معلم بازنشسته آموزش‌وپرورش، نداشتن برنامه و طرح را از علت‌های مهم ناکارآمدی آموزش و پروش استان عنوان می‌کند و می‌گوید: مگر می‌شود معلم و مسؤول آموزش هم معلم باشد هم تاجر وبازاری؛ هم مدیر تعلیم و تربیت باشد هم پیمانکار و یا مقاطعه‌کار، مدیر تعلیم و تربیت باشد و هم کارگزار سیاست؛ مجموع این عوامل و این تناقض‌ها سبب عقب‌ماندگی استان شده است.

وی می‌افزاید: تا زمانی که آموزش‌وپرورش استان تابعی از سیاست گروه‌ و به‌ اصطلاح  احزاب باشد ما رشد و پیشرفت در حوزه آموزشی را نخواهیم دید چراکه شایسته‌سالاری حاکم نیست؛ من برنامه‌ریزی برای برون‌رفت از این وضعیت نمی‌بینم؛ آقایان مسؤول فعلی زمانی که اداره کل را تحویل گرفتند ما رتبه ۲۶ را در کشور داشتیم و اکنون پس از 5 سال نه‌ تنها رشدی نداشتیم بلکه آموزش‌وپرورش ما پس‌روی هم کرده است.

جذب 3 هزار نیروی حق‌التدریس بدون آموزش و تجربه تدریس

این معلم بازنشسته بیان می‌کند: اکنون آموزش‌وپرورش در رتبه آخر کشور قرارگرفته است؛ سریال تغییرات در آموزش‌وپرورش استان به نحوی است که مدیران ادارات و مدارس امنیت شغلی ندارند تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند، دخالت نمایندگان مجلس در امور آموزش‌وپرورش استان فعالیت این دستگاه را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی با اشاره به جذب 3 هزار نیروی حق‌التدریس بدون گذراندن دوره آموزشی که اکثراً به سفارش مسؤولان صورت گرفت، می‌گوید: حل مشکل بیکاری نیروهای جذب‌شده به چه قیمتی باید تمام بشود؟

مناطق حاشیه‌ای فضای آموزشی مناسب ندارد

یک معلم که نمی خواست نامش فاش شود گفت: مسؤولان آموزش‌وپرورش آن‌قدر بر طبل کنکور کوبیدند که همه امکانات به آن سمت هدایت شد؛ مقاطع مهم و حساس ابتدایی فراموش شد، برای راهنمایی (متوسطه اول) هیچ برنامه‌ای نیست و رؤوسای ادارات برای اینکه چند دانش‌آموز در رشته پزشکی پذیرفته شدند برای یکدیگر قیافه می‌گیرند و رشته‌های علوم انسانی، فنی‌وحرفه‌ای، و حتی ریاضی عملاً از صحنه خارج شدند.

وی بیان می‌کند: مناطق حاشیه از فضای آموزشی مناسب، معلم متخصص و امکانات آموزشی، ورزشی و تربیتی محروم هستند؛ مدارس حاشیه آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه و سالن ورزشی ندارد؛ سرباز معلمان به مناطق روستایی و حاشیه اعزام می‌شوند و برخی سرباز معلم‌ها برای اینکه تابستان نیابند همه را خرداد قبول می‌کنند.

حدود دو سال است که آموزش‌وپرورش خوزستان با برجسته کردن رتبه استان در بحث پیش‌دبستانی افکار عمومی را از مباحث اصلی مانند بالا رفتن آمار ترک تحصیلی در شهرها، رتبه آخر استان در بحث تعلیم و تربیت، پایین آمدن کیفیت آموزش، به سمت دیگری جهت می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، با استناد سالنامه آماری منتشرشده از سوی مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش و بر اساس‌نامه‌های رسمی رتبه خوزستان در مردود قطعی در تمام مقاطع آموزشی رتبه 31 قرار دارد.

پیکر پاک ۱۱۵ شهید دفاع مقدس شنبه از بندر خرمشهر وارد کشور می‌شود

                                        رئیس کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: پیکر ۱۱۵ شهید دفاع مقدس از طریق بندر خرمشهر وارد کشور می‌شود.                                    

پیکر پاک ۱۱۵ شهید دفاع مقدس شنبه از بندر خرمشهر وارد کشور می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سردار سیدمحمد باقرزاده با بیان اینکه امروز آخرین روز کاری جستجوی شهدا در سال ۹۷ بود، اظهار کرد: تا آخرین ساعت کاری امروز، تعداد ۱۰۰ شهید تفحص شده به ۱۱۵ شهید رسید که تا چند روز دیگر وارد وطن خواهند شد.

وی عنوان کرد: امروز به صورت رسمی دوره کاری سال ۹۷ به اتمام رسید و در سال جدید نیز مجددا عملیات تفحص پیکر مطهر شهدا آغاز خواهد شد.

رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: این ۱۱۵ شهید دوران دفاع مقدس مربوط به عملیات‌های رمضان، محرم، کربلای‌۵، کربلای‌۸ و تک دشمن هستند.

سردار باقرزاده عنوان کرد: در حال حاضر پیکر مطهر این ۱۱۵ شهید در منطقه زبیر عراق هستند و دوستان عراقی در حال آماده کردن مقدمات عملیات انتقال شهدا به ایران هستند.

وی افزود: شنبه ۲۵ اسفندماه ساعت ۱۰ صبح پیکر این شهدا از طریق مرز آبی و اسکله بندر خرمشهر با استقبال مردم و عشایر غیور به ویژه عشایر لرستان وارد کشور می‌شود.

رئیس کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: پیکر مطهر شهدا برای زیارت زائران راهیان‌نور در معراج شهدای اهواز قرار خواهد گرفت و سپس برای شناسایی به تهران منتقل خواهند شد.

دیوارهای حفاظتی مقابل بیت امام جمعه سابق اهواز جمع‌آوری شد

                                        دیوارهای بتنی مقابل بیت آیت الله موسوی جزایری امام جمعه اهواز به دستور وی جمع‌آوری شد.                                    

دیوارهای حفاظتی مقابل بیت امام جمعه سابق اهواز جمع‌آوری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، دیوارهای بتنی مقابل بیت آیت الله موسوی جزایری امام جمعه اهواز جمع آوری شدند.

این دیوارها از مهرماه امسال در مقابل بیت امام جمعه اهواز به منظور تامین حفاظت از این محل نصب شده بود.

جمعه گذشته نیز نرده‌های حائل بین مردم و مسوولان در صفوف نماز جمعه جمع‌آوری شده بود.

آیت الله موسوی جزایری، چندی پیش از سمت امام جمعه اهواز استعفا داده و گفته می‌شود حجت الاسلام موسوی فرد امام جمعه فعلی خرمشهر جایگزین وی خواهد شد. موسوی فرد نیز در آخرین نماز خود در خرمشهر از مردم این شهرستان خداحافظی و طلب حلالیت کرده بود.

حضور آیت‌الله رئیسی در یادمان شهدای هویزه تکذیب شد

                                         امروز برخی از کانال‌های اطلاع‌رسان از حضور آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه در یادمان شهدای هویزه خبر دادند، بر اساس پیگیری خبرنگار فارس این خبر تکذیب شد.                                    

حضور آیت‌الله رئیسی در یادمان شهدای هویزه تکذیب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، امروز برخی از خبرگزاری‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسان از حضور آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه در یادمان شهدای هویزه خبر دادند.

بر اساس پیگیری خبرنگار فارس این خبر تکذیب شد و آیت‌الله رئیسی در یادمان هویزه حضور پیدا نکرده است.

گفتنی است که آیت‌الله رئیسی سال ۹۵ سخنران روز ملی راهیان‌نور در جنوب کشور بود، که به اشتباه خبر و عکس آن امروز در برخی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های مجازی منعکس شد.

تصاویری جدید از آتش‌سوزی در خط لوله گاز در برومی

                                        تصاویری جدید از محل انفجار لوله‌های گاز در مسیر آزادراه اهواز به ماهشهر را ببینید.                                    

تصاویری جدید از آتش‌سوزی در خط لوله گاز در برومی

 

شعار حیا کن، رها کن علیه مرزبان/ سرمربی نفت مسجدسلیمان در رختکن حبس شد

                                        تعدادی از هواداران نفت مسجدسلیمان بعد از شکست تیمشان مقابل سایپا علیه مرزبان شعار دادند.                                    

شعار حیا کن، رها کن علیه مرزبان/ سرمربی نفت مسجدسلیمان در رختکن حبس شد

به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از شکست یک بر صفر خانگی نفت مسجد سلیمان در دقایق پایانی مقابل سایپا تعدادی از تماشاگران که از این نتیجه ناراضی بودند با شعار «حیا کن، رها کن» علیه مرزبان، خواستار برکناری او شدند. آنها در ادامه به سمت رختکن سایپا آمدند و علی دایی سرمربی حریف را مورد تشویق قرار دادند.

* علیرضا مرزبان که در پایان مسابقه همراه با بازیکنانش به رختکن رفته بود؛ موفق به خروج از رختکن برای حضور در کنفرانس خبری بعد از بازی نشد. تعداد زیادی از هواداران و لیدرهای تیم پشت درب رختکن صف کشیده بودند که به نوعی مانع خروج مرزبان شدند.

نشتی و فرسودگی لوله‌ها علت حادثه اهواز بود

                                        مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: آتش‌سوزی خط لوله در برومی به علت نشتی گاز ناشی از فرسودگی خط لوله اتفاق افتاد.                                    

نشتی و فرسودگی لوله‌ها علت حادثه اهواز بود

کیامرث حاجی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در رابطه با انفجار خط لوله گاز در منطقه برومی اهواز اظهار کرد: این حادثه به علت نشتی در لوله‌های گاز ناشی از فرسودگی خط لوله اتفاق افتاد.

وی بابیان اینکه چند دستگاه خودروی عبوری به علت حرارت ناشی از آتش‌سوزی دچار حریق شدند، گفت: کشته‌شدگان شامل 2 نفر از خودروی سمند، 2 نفر از خودروی بونکر گزارش شد؛ اتوبوس مسیر اهواز -کرمان تلفات جانی نداشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: مصدومین به بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز منتقل شدند و عملیات اطفای کامل تا ساعاتی دیگر به پایان می‌رسد.

تردد در مسیر آزادراه اهواز به بندرماهشهر جریان دارد

                                        رئیس پلیس‌راه خوزستان گفت: مسیر اهواز به بندرماهشهر از هر دو طرف باز است و خودروها درحال تردد هستند.                                    

تردد در مسیر آزادراه اهواز به بندرماهشهر جریان دارد

رضا دولتشاهی رئیس پلیس‌راه خوزستان دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: حادثه انفجار خط لوله گاز در کیلومتر 8 مسیر اهواز به بندرماهشهر رخ داد که در این حادثه یک دستگاه اتوبوس و چندین خودرو سواری دچار حریق شدند.

رئیس پلیس‌راه خوزستان عنوان کرد: اتوبوس حادثه دیده مربوط به مسیر کرمان اهواز است.

وی افزود: مسیر اهواز به بندرماهشهر از هر دو طرف باز است و خودروها درحال تردد هستند.

هلند دانشجویان ایرانی را تحت نظارت قرار می‌دهد

.

دولت هلند اعلام کرد با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به «فناوری‌های حساس»، دانشجویان و محققین ایرانی فعال در هلند را تحت نظارت شدیدتری قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، دولت هلند روز پنج‌شنبه در اقدامی تبعیض‌آمیز از افزایش محدودیت و نظارت اعمال‌شده بر دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در این کشور به بهانه مقابله با برنامه موشکی ایران خبر داد.

در بیانیه هیأت دولت هلند که با عنوان «افزایش نظارت بر دانشجویان و محققین کشورهای با ریسک بالا» منتشر شده، ابتدا به تأکید هلند بر لزوم دسترسی همه به اطلاعات و دانش اشاره شده، اما سپس عنوان شده است که «بعضی اوقات سیستم گشوده ما با اهمیت امنیت ملی و بین‌المللی در تضاد است. در برخی از موارد به دلیل ریسک انتقال ناخواسته اطلاعات، دسترسی برخی افراد به دانش خوشایند نیست. مسئله انتقال فناوری، در اتحادیه اروپا نیز به صورت فزاینده‌ای در معرض توجه قرار گرفته است.»

این بیانیه سپس به همین بهانه اعلام کرده است که دولت هلند با همکاری دیگر نهادهای این کشور از این پس نظارت خود بر دانشجویان کشورهای «با ریسک بالا» را تشدید می‌کند تا از انتقال فناوری‌های حساس به این کشورها جلوگیری کند.

دولت هلند با اشاره به اینکه تا پیش از این دانشجویان اهل کره شمالی را به دلیل تحریم‌های سازمان ملل متحد تحت نظارت داشته و از پذیرش آن‌ها در برخی رشته‌های حساس جلوگیری می‌کرده، در بیانیه خود می‌افزاید: «علاوه بر این، دولت می‌خواهد دانشجویان و محققین دیگر کشورهای با ریسک بالا را نیز با دقت بیشتری رصد کند. به دلیل موارد اخیر و این واقعیت که دولت به شکلی فزاینده از برنامه در حال گسترش موشک‌های بالستیک ایران نگران است، به تشدید نظارت بر دانشجویان و محققینی که ممکن است با برنامه موشک‌های بالستیک ایران ارتباطی داشته باشند، اولویت می‌دهد.»

آمستردام در توجیه این اقدام خود به قوانین تحریمی شماره ۲۰۱۲/۲۶۷ اتحادیه اروپا علیه ایران استناد کرده که انتقال فناوری‌های قابل استفاده در برنامه موشکی به ایران را ممنوع کرده است. با وجود اینکه در متن این قانون تحریمی به محدودیت‌های تحصیلی اشاره‌ای نشده، اما هلند از کمیسیون اروپا خواسته تفسیری مکتوب از این قانون تحریمی تهیه کند. این بیانیه، قانون تحریمی اتحادیه اروپا را «نقطه آغازی» برای نظارت بر دانشجویان و محققین فعال در زمینه رشته‌هایی دانسته که ممکن است به برنامه موشک‌های بالستیک ایران مرتبط باشد.

دولت هلند برای اجرای این برنامه قصد دارد یک کارگروه ویژه تشکیل داده و دانشجویان و محققین ایرانی در رشته‌های خاص را تحت نظارت قرار دهد. همچنین در سال تحصیلی آینده نیز در پذیرش دانشجویان ایرانی نظارت بیشتری اعمال می‌شود.

هلند خرداد ماه امسال هم دو دیپلمات ایرانی را با ادعای نقش‌آفرینی آن‌ها در قتل «محمدرضا صمدی کلاهی» عامل انفجار ۷ تیر ۱۳۶۰ در ساختمان مرکزی حزب جمهوری اسلامی، از این کشور اخراج کرد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که اسناد دادگاه هلند نشان می‌دهد کلاهی در سال ۲۰۱۵ توسط اعضای یک باند بزهکار کشته شده است. دادستان هلند در جریان برگزاری دادگاه به صراحت اعلام کرده که هیچ مدرکی دال بر مشارکت ایران در این قتل وجود ندارد.

در واکنش به این اقدام هلند، ایران هم بهمن ماه دو «دیپلمات» هلندی را اخراج کرد و هلند هم در پاسخ، سفیر خود را برای مشورت به آمستردام فراخواند.

پس از این تحولات، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخراج «دیپلمات‌های» هلندی را در راستای «عمل متقابل» توصیف کرد و گفت: «در پی اتهامات بی اساس دولت هلند به دو دیپلمات ایرانی و اخراج ایشان از آن کشور، موضوع عمل متقابل در دستور کار مراجع ذیربط قرار گرفته و پس از بررسی‌های همه جانبه در شورای عالی امنیت ملی، نهایتاً تصمیم به اخراج دو نفر از دیپلمات‌های هلندی در تهران گرفته شد.»

منبع: فارس

جلسه اضطراری بررسی حریق لوله‌های گاز اهواز

انفجار لوله گاز در جاده اهواز ماهشهر

جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران با موضوع نشت میعانات گازی و آتش سوزی در منطقه برومی اهواز و مسائل و مشکلات در خطوط توزیع برق و اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم در این خصوص برگزار شد.

به گزارش مشرق، جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران با موضوع نشت میعانات گازی و آتش سوزی در منطقه برومی اهواز و مسائل و مشکلات در خطوط توزیع برق و اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم در این خصوص در سالن جلسات مدیریت بحران خوزستان برگزار شد.

شهیار میرخشتی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان خوزستان اظهار داشت: براساس آخرین آمار حادثه حریق ۶ نفر به بیمارستان سوختگی طالقانی و ۳ نفر نیز به بیمارستان امیرالمومنین (ع) اعزام شدند و ۴ نفر نیز شامل یک خانم، کودک و دو مرد بزرگسال فوت کردند.

سرهنگ منصور جمشیدی رئیس پلیس راه خوزستان گفت: به نظر بنده از خودروی سواری سمند جرقه و آتش سوزی ایجاد و باعث حریق دیگر خودروها شده است. لطف خدا بوده که شاهد افزایش حریق نبودیم.

رئیس پلیس راه خوزستان عدم افزایش گستره حریق و تلفات را لطف خدا برشمرد و ادامه داد: برای بازگشایی مسیر و در هنگام حریق نزدیک به ۸ اکیپ به منطقه اعزام شدند.

حجت بهمئی، نماینده جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به اعزام ده تیم واکنش سریع توسط هلال احمر خوزستان، اظهار داشت: ۲۰ امدادگر، ۵ آمبولانس و سه خودروهای پشتیبانی اعزام شد.

وی با گله مندی از مردم حاضر در صحنه و اقدام آنها مبنی بر فیلمبرداری این وضعیت، بیان کرد: باید نسب به آموزش اقدامات لازم انجام شود. ۱۰۰ نقطه بحران در امتداد گاز با توجه به فرسودگی لوله ها وجود دارد.

نماینده جمیعت هلال احمر خوزستان با اشاره به این‌که احتمال حریق در نقاط دیگر و آینده نیز وجود دارد، ادامه داد: باتوجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده و در برخی نقاط نیز سکونتگاه هایی ایجاد شده است.


علی تراب‌پور مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اهواز با اشاره به افزایش آمار مرگ و میر براثر آتش و حریق بیان کرد: حادثه راس ساعت ۹:۵۵ دقیقه به سازمان اطلاع رسانی شد و بلافاصله از ایستگاه بلوار فنی و حرفه ای سپیدار خودروها اعزام و راس ساعت ۱۰:۱۰ در صحنه حاضر شدند.

وی با اشاره به اعزام ۶ دستگاه خودروی آتش‌نشانی بیان کرد: راس ساعت ۱۲:۱۴ عملیات خاموش سازی حریق به اتمام رسید. خوشبختانه کار تخصصی آتش‌نشانی به خوبی انجام شد.

علی صفی خانی نماینده شرکت نفت گفت: نزدیک به ساعت ۹:۴۵ از شرکت کارون تماسی با مرکز مبنی بر حریق یک خط لوله انجام شد که عمر آن مربوط به ۴۰ سال پیش است.

وی با اشاره به این‌که علت حادثه در دست بررسی و کمیته های برای این امر تشکیل شده است، بیان کرد: براساس شواهد نشت گاز ایجاد و به سمت جاده منتشر و قطعه ای به متر یک متر لوله از خط جدا شده است. از نخستین اقدامات انجام شده باز کردن خط به سمت فلر بود که منجر به خاموش شدن سریع حریق شد.

وی با اشاره به ایجاد ابر گازی بر روی جاده اظهار داشت: مسئله قطعی ترکیدگی خط و شدت شعله نیز باعث سوختگی ماشین‌ها شده است. بر اساس بررسی‌های اولیه فرسودگی باعث این حریق نشده بلکه پارگی لوله در طول مسیر منجر به این اتفاق شده است.

منبع: تسنیم

انفجار خط لوله گاز اهواز امنیتی نبود

انفجار لوله گاز در جاده اهواز ماهشهر

دادستان اهواز گفت: پرونده قضایی در رابطه با انفجار لوله گاز در جاده اهواز ماهشهر تشکیل شده است.

به گزارش مشرق، حسینی پویا دادستان اهواز با تاکید بر اینکه حادثه انفجار لوله گاز جاده اهواز ماهشهر امنیتی نبوده است گفت: پرونده قضایی در این رابطه تشکیل شده است.

وی افزود: از همان ابتدای وقوع حادثه بازپرس ویژه در محل حضور داشته است.

حسینی اضافه کرد: با دعوت از کارشناس علت وقوع حادثه در حال بررسی است که آیا قصوری صورت گرفته است یا خیر؟

وی همچنین گفت: اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام می‌شود.

صبح امروز بر اثر نشتی در لوله انتقال میعانات گازی شرکت مناطق نفتی جنوب در کنار جاده قدیم اهواز، خودروهای عبوری دچار حریق شد و تاکنون ۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۸ نفر مصدوم شدند.

توطئه آمریکائی در ونزوئلا و لزوم دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی

ونزوئلا

ونزوئلا یکی از کشورهایی است که می‌تواند سیاستهای نفتی ایالات متحده را خنثی کند. بنابراین منافع حیاتی آمریکا ایجاب می‌کند که افراد مخالف در راس امور ونزوئلا قرار نگیرند.

به گزارش مشرق، جمهوری بولیواری ونزوئلا با اندیشه استقلال‌طلبانه «هوگو چاوز» که به‌وضوح با سوسیالیسم قرابت داشت، از دهه ۲۰۰۰ میلادی به مدار تقابل با ایالات متحده آمریکا وارد شده است. هوگو چاوز پس از روی کار آمدن ساختار اقتصادی ونزوئلا را تغییر داد به خصوص نقش دولت را در سازمان کشورهای صادرکننده نفت افزایش داد و مدیران آمریکایی شرکت نفت را اخراج کرد. آمریکا سیاستهای چاوز و سپس مادورو را در تضاد با منافع خود ارزیابی کرد وتلاشها و هزینه‌های زیادی را در ۲۰ سال اخیر برای سرنگونی آنها انجام داد.
بویژه از سال ۲۰۱۶ و با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا به‌عنوان رئیس‌جمهور، که سیاست خارجی آمریکا از حزم‌اندیشی به سیاست تهاجمی یکسره تهاجم و تکیه بر ابزارهای فشار به‌جای نهادهای بین‌المللی تغییر یافته، پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران، توافق موشکی با روسیه و توافق آب و هوایی پاریس این بار نوبت به ونزوئلای مادورو به سراغ ونزوئلای مادورو رفته است.

کار دولت ترامپ با ونزوئلا اکنون تا به آن‌جا پیش رفته که از فردی به‌نام «خوان گوایدو» به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا حمایت کند و حتی از ارتش ونزوئلا بخواهد تا به گوایدو بپیوندد!
اما یکی از نکات مهم در این توطئه آمریکایی را باید در سیاستهای نفتی این کشور علیه حکومتهای مستقل و مخالف امپریالیسم و هژمونی آمریکا در جهان نظیر جمهوری اسلامی ایران جست‌وجو کرد. کشور ونزوئلا با داشتن ۲۹۷ میلیارد بشکه که چیزی حدود ۱۹ درصد کل ذخایر نفت جهان می‌شود، بیشترین ذخایر نفت را دراختیار دارد و یکی ازکشورهای مهم تعیین‌کننده قیمت نفت است. در حالی که سهم آمریکا از ذخایر نفت جهان کمتر از یک ونیم درصد است. با توجه به این مسئله ونزوئلا یکی از کشورهایی است که می‌تواند سیاستهای نفتی ایالات متحده را خنثی کند. بنابراین منافع حیاتی آمریکا ایجاب می‌کند که افراد مخالف در راس امور ونزوئلا قرار نگیرند.

بیشتر بخوانید:


این موضوع از آنجا اهمیت می‌یابد که شانه‌هایی از تصمیم دولت ترامپ برای افزایش فشارها بر ایران با پایان یافتن موعد ۶ماهه معافیت از تحریم‌ها در حال ظهور است. در هفته‌های گذشته برخی خبرها نشان داد که کاخ سفید همچنان رسیدن به ادعای توقف صادرات نفت ایران را با جدیت دنبال می‌کند که افزایش فشارها بر اوپک برای افزایش تولید از جمله آن است. ترامپ طی روزهای گذشته در توییتی اوپک را خطاب قرار داد و نسبت به افزایش قیمت‌ها به اعضای این سازمان هشدار داد. این موضوع نشان می‌دهد ترامپ در تلاش است که با افزایش فشارها عرضه را افزایش دهد تا تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیه ایران بعد از پایان موعد معافیت‌ها با هزینه کمتری برای دولت او همراه شود. نشانه دیگر نیز تصمیم کاخ‌سفید برای آزادسازی ۶میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا در ماه مه و همزمان با پایان معافیت‌ها از تحریم خرید نفت ایران است.

در این میان وزارت انرژی آمریکا هم اعلام کرده است ۶ میلیون بشکه از سه مرکز ذخیره‌سازی استراتژیک نفت‌خام خود را در ماه مه روانه بازار خواهد کرد. عرضه نفت خام از ذخایر استراتژیک درست همزمان با پایان معافیت شش ماهه خریداران نفت ایران انجام می‌شود و این گمانه را مطرح کرده که در راستای افزایش عرضه به بازار و جایگزینی نفت ایران خواهد بود. در واقع آزادسازی ذخایر استراتژیک خود یکی از نشانه‌های تصمیم آمریکا برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها با پایان معافیت‌های ۶ماهه است.

در چنین شرایطی اگر آمریکا در سیاست مداخله‌جویانه خود در یک کشور مهم اوپک مانند ونزوئلا موفق شود، علاوه‌بر آنکه قدرت انرژی جهان را در دست خواهد گرفت، این روند را در سایر کشورها ادامه می‌دهد. از این رو تحولات ونزوئلا باید با حساسیت ویژه و دیپلماسی فعال از سوی جمهوری اسلامی ایران دنبال شود.

ایران و ونزوئلا از جمله کشورهای بنیانگذار اوپک بوده که در حوزه مسائل نفتی شریک و هم نظر هستند. این روابط در سال‌های اخیر در همسویی مواضع سیاسی نیز موثر بوده است. همچنین آنها روابط اقتصادی خوبی در زمینه کالاهای غیرنفتی داشتند که البته در چند سال اخیر بنا به دلایلی روند نزولی داشته است.

در شرایطی که آمریکا در صدد دخالت در یکی از کشورهای نفت‌خیز دنیا صرفاً به خاطر منابع آن است، اگر این هیولای زخمی رو به افول بخواهد با زور در کشورهای مستقل ورود کند، برای کل جامعه بین‌المللی خطرناک است و ایران باید با دیپلماسی فعال مانع موفقیت واشینگتن در این سیاست شود. در این راستا رویکرد مشترک با کشورهایی مانند ترکیه، روسیه و تا حدی چین در مقابل این هجمه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نکته دیگر اینکه طی روزهای گذشته دبیرکل اوپک اعلام کرده بود این گروه نگران است تحریم‌های آمریکا علیه دو عضو موسس اوپک یعنی ایران و ونزوئلا، تلاش‌های این گروه برای متعادل کردن مجدد و حفظ ثبات بازار را پیچیده کنند. این برای نخستین بار است که دبیرکل اوپک نسبت به تحریم اعضای این سازمان توسط آمریکا واکنش نشان می‌دهد و این مسئله را عامل اختلال در بازار نفت عنوان می‌کند. این موضع‌گیری بی‌سابقه بود، زیرا با وجود اینکه سران هر دو کشور ایران و ونزوئلا زمانی که با تحریم‌های آمریکا مواجه شدند به اوپک نامه نوشتند و خواستار موضع‌گیری این سازمان شدند، اوپک با این استدلال که وارد مسائل سیاسی نمی‌شود، از موضع‌گیری اجتناب کرد. به عقیده کارشناسان اوپک به این دلیل تصمیم به موضع‌گیری علیه تحریم اعضای خود گرفته است که اکنون که مشخص شده است یکی از اهداف آمریکا از این تحریم‌ها، بهره‌برداری حداکثری این کشور از شرایط و کاهش سهم و نفوذ اوپک بر بازار نفت است. موضع‌گیری کوتاه محمد بارکیندو علیه تحریم ایران و ونزوئلا با جدال لفظی اوپک و ترامپ که رئیس‌جمهور آمریکا هفته پیش آن را کلید زد همزمان شده است.

طی چند روز گذشته هم وزیر نفت نیجریه، یکی دیگر از اعضای اوپک نیز ضمن اعتراض به تحریم بنیانگذاران این گروه (ایران و ونزوئلا) تاکید کرد که اوپک برای دفاع از بازار، باید کمی مقتدرتر و مصمم‌تر باشد. چنین امری نشان می‌دهد فضای شکل گرفته در اوپک به نفع سیاستهای نفتی آمریکا علیه بنیانگذاران این گروه نیست و مسئولان امر باید با استفاده از این فرصت و فضای پیش آمده، ضمن رایزنی با سایر اعضای اوپک و هشدار نسبت به مخاطرات سیاستهای آمریکا، آنها را به اتخاذ مواضع محکم و قاطع‌تر در جهت منافع اعضای این گروه نفتی ترغیب و تشویق کنند.
منبع: کیهان

نگاهی متفاوت به نبرد هوایی در همسایگی ایران

/

عاقبت تلخ اعتماد 25 ساله ارتش هندوستان به طراحی فرانسوی و موتور آمریکایی/ از جنگنده «تجاس» الهام بگیریم یا عبرت؟! +عکس

تجاس

با اینکه فرانسوی ها طراحی، روسیه آزمایش بخشی از تسلیحات، اسراییل رادار و غلاف هدفگیری و آمریکا موتور را در اختیار هندوستان قرار دادند اما هیچ وقت "تجاس"، جنگنده مورد اطمینان یک ارتش واقعی نشد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پس از بروز درگیری مرزی بین هند و پاکستان و نحوه مواجهه ارتش هندوستان برابر پاکستان چه در بحث نتایج حمله تلافی جویانه درون کشور همسایه و چه رزم هوایی بین دو طرف که در نهایت به سرنگونی میگ ۲۱ هندی و اسیر شدن خلبان آن انجامید، انتقادات زیادی نسبت به سیستم فرماندهی، استفاده از جنگنده مناسب و عدم مدرن سازی ارتش این کشور مطرح شد در حالی که کشور هندوستان از هر نظر بخصوص از جهت آمار و ارقام تجهیزات هوایی بر پاکستان برتری کامل دارد.

علی رغم موارد مهمی چون برتری هندوستان از جهت تعداد جنگنده‌ها و نیروهای رزمی، قدرت اقتصادی، روابط خارجی و جایگاه علمی و صنعتی این کشور شاهد بودیم که این بار هند بود که در بسیاری از موارد قابل مقایسه، در این رویارویی شکست خورد. ریشه یابی کامل آنکه چرا این حوادث رخ داده کاری بسیار طولانی خواهد بود اما در این مجال قصد داریم دو برنامه شبیه به هم در هند و پاکستان را با هم مقایسه کرده و به شما تصویری کلی از واقعیت‌ها را ارائه کنیم.

تجاس؛ بیش از سه دهه تلاش بی نتیجه

هر دو کشور درگیر در نبرد اخیر، طی سالهای گذشته سراغ پروژه تولید جنگنده در داخل کشور رفتند و بر این اساس، جنگنده "تجاس" حاصل تلاش های هند برای توسعه یک جنگنده سبک وزن بومی بود که استارت آن به نوعی از دهه ۱۹۶۰ میلادی زده شد. مشکلات زیاد در حوزه فناوری در آن دوران، هند را از رسیدن به یک طرح جامع دور کرد. در نهایت طرح نهایی و الزامات آن در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی آماده شده و پروژه موسوم به تجاس، عملاً کلید خورد. هندی ها در ابتدا به دنبال توسعه یک جنگنده واقعاً بومی بودند و حتی در این میان به توسعه یک موتور جت هندی نیز دست زدند. این موتور در جریان آزمایش های ارتفاع بالا که با کمک روسیه انجام شد نتایج لازم را بدست نیاورده و در نهایت هم هندی ها موتور اف ۴۰۴ ساخت شرکت جنرال الکترونیک آمریکا را انتخاب کردند.

بیشتر بخوانیم:

جزییات لشکرکشی بزرگ مُهاراجه‌ها به پاکستان / از آواکس تا اسکادران میراژ به میدان آمدند

اما به دلایلی که در ادامه خواهیم پرداخت، هر مرحله که هندی ها پیش رفتند با مشکلات بیشتری رو به رو می شدند و البته نکته تعجب برانگیز اینجاست که در این پروژه روسیه، آمریکا، فرانسه و رژیم صهیونیستی، هند را به اشکال مختلف کمک کردند. فرانسوی ها در بحث طراحی اولیه هندی ها را کمک کردند. روسیه در بحث آزمایش موتور و تامین بخشی از تسلیحات، اسراییلی ها رادار و غلاف هدفگیری را تامین کرده و آمریکایی ها نیز موتور را در اختیار هندوستان قرار دادند. در حقیقت جمعی از بزرگان هوانوردی جهان در این برنامه به هند کمک کردند و جالب اینجاست که از زمان اولین پرواز این جنگنده در ژانویه ۲۰۰۱ میلادی تا به الان، با احتساب نمونه های غیر عملیاتی و پیش نمونه های آزمایشی، در کل فقط ۳۲ فروند تجاس تولید شده است!

اسراییل در این پروژه رادار مدل EL/M-2032 و غلاف هدف گیری لایتنینگ را تامین کرده، روسیه تسلیحاتی مثل توپ GSh-23 و موشک آر ۷۳ را آورده و کمک های فرانسه و آمریکا نیز که در بالا مشخص شده است. این جنگنده تک موتوره ۱ میلیارد دلار در بخش توسعه هزینه برده و قیمت هر فروند از آن نیز به بسته به مدل بین ۲۵ الی ۶۰ میلیون دلار برآورد می شود.

این جنگنده برای استفاده روی ناوهای هواپیمابر هندی نیز پیشنهاد داده شده بود ولی در نهایت محاسبات نشان داد که این پرنده، وزن بیشتر از حد نیاز برای عملیات از روی ناو هواپیمابر را دارد. نکته جالب اینجاست که این جنگنده با وجود همه کمک های بین المللی در بحث طراحی و حتی قطعات اصلی، در مسئله تعمیر و نگهداری هم به نسبت برخی از هم کلاس های خود یک کابوس برای یگان های تعمیر و نگهداری محسوب می شود چراکه یک جنگنده تجاس به ازای هر یک ساعت پرواز، نیاز به ۲۰ ساعت اقدامات تعمیر و نگهداری دارد. این اعداد برای جنگنده سوئدی گریپن حدود ۶ ساعت و برای اف ۱۶ آمریکایی ۳.۵ ساعت است.

تجاس در مقایسه با این دو جنگنده در بحث های دیگری مثل ماندگاری در هوا و میزان مهمات قابل حمل نیز در حد پایین تری قرار می گیرد. تجاس می تواند نزدیک به ۱ ساعت ماندگاری در هنگام پرواز داشته باشد در حالی که گریپن سوئدی ۳ و اف ۱۶ حدود ۴ ساعت است. میزان حمل مهمات نیز در این پرنده ۳ تن است در حالی که در رقیب سوئدی ۶ و رقیب آمریکایی می تواند تا ۷ تن مهمات حمل کند.

کارشناسان روی این مسئله تاکید دارند که بخشی از این نتایج سوال برانگیز، در نتیجه بوکراسی عجیب و غریب و البته فساد بسیار گسترده در نیروهای مسلح و سیستم صنایع دفاعی و وزارت دفاع این کشور نهفته است. تقریباً خرید هر نوع سلاحی در این کشور چه داخلی و چه خارجی مدتی بسیار بیشتر از حد استاندارد طول کشیده و همیشه با افزایش هزینه رو به رو بوده است. در نهایت هم این کشور با ارتشی با سلاح هایی بسیار مختلف در یک کلاس رو به رو شده که در نهایت هم در روز حادثه توان استفاده درست از آنها را ندارد.

به عنوان مثال، طرح بزرگ هند برای خرید ۱۲۶ فروند جنگنده میان وزن به بن بست رسید، اخیراً قرارداد این کشور برای خرید ۳۶ فروند جنگنده رافال فرانسوی و بحث های مربوط به رشوه خواری و عدم شفافیت درباره جزییات آن تبدیل به توپی شده که سیاسیون هندی به زمین یکدیگر پرتاب می کنند.

نکته دیگر نیز در خصوص مشخص شدن نتایج یک اعتماد نابجا به کشورهای دیگر است در حالی که در داخل کشور هندوستان، شرکت ها و متخصصان فراوانی وجود دارند که برای صنایع کشورهای مهم جهان، محصولات فناورانه و با استاندارد بالا تولید می کنند اما نگاه مسئولان دولتی و نظامی آن به خارج از مرزها بویژه غرب باعث شده تا پروژه ای همچون ساخت یک جنگنده، علی رغم گرفتن کمک از آمریکا و اروپا و اسرائیل، به نتیجه نرسد. به نظر می رسد اروپایی ها و آمریکایی ها نیز با علم به وجود چنین مشکلاتی در طراحی و محاسبه و سپس ساخت، صرفاً به کسب درآمد از ارتش هندوستان فکر کرده اند و هم در این پروژه سود مناسبی به جیب زده و هم در نگاهی آینده نگرانه تر، هندی ها را از ساخت جنگنده پشیمان کردند تا دوباره روی به خرید محصول بیاورند و چه بازاری بزرگتر از کشور ۷۲ ملت.

جی اف ۱۷؛ نشانی از یک مدیریت صحیح

اما از سوی دیگر، پروژه جی اف ۱۷ در حقیقت حاصل یک سری حوادث تاریخی بود که در نهایت باعث نزدیک شدن چین و پاکستان به هم شد. جنگنده تک سرنشین و تک موتوره JF-17 محصول مشترک صنایع نظامی چین و پاکستان بوده که به منظور جایگزینی ناوگان قدیمی جنگنده های میگ ۱۹، اف ۷ و میراژ ۳ نیروی هوایی پاکستان طراحی و ساخته شد.

تاریخچه اصلی این طرح به دهه ۱۹۸۰ میلادی باز می گردد؛ زمانی که چین قصد داشت تا با کمک شرکت گرومن آمریکا دست به طراحی و ساخت یک جنگنده بزند اما این طرح به علت مشکلات مالی و سیاسی بین طرفین لغو شد. در این شرایط، پاکستان به عنوان شریک جدید وارد طرح شد و قراردادی به ارزش ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای بدست آوردن ۲۵۰ فروند هواپیما برای نیروی هوایی پاکستان به امضاء رسید. مبلغ توسعه کل این برنامه نظامی ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

موتور این جنگنده RD-93 روسی است که سرعتی مناسب را برای این جنگنده فراهم می کند. رادار این هواپیما یک رادار چینی مدل KLJ-7 بوده که توانایی شناسایی و تعقیب همزمان ۱۰ هدف در بردهای فراتر از میدان دید را داراست. همچنین این هواپیما با سیستم های جنگ الکترونیک ساخت چین مجهز شده است.

JF-17 قابلیت حمل ۳۷۰۰ کیلوگرم مهمات را داراست که از جمله این مهمات می توان به موشکهای هوا به هوای چینی SD-10 و موشکهای هدایت گرمایی PL-5 و طیف وسیعی از بمبهای غیر هدایت شونده و مهمات هدایت لیزری و ماهواره ای اشاره کرد. موشک های ضد کشتی و ضد رادار نیز از جمله تسلیحات قابل نصب بر روی این هواپیما است. برد این هواپیما در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر و سقف پروازی آن ۱۵۲۴۰ متر می باشد. مدل موسوم به بلوک ۳ این هواپیما نیز مجهز به رادار آرایه فازی فعال و البته سیستم رهگیری و کشف هدف فروسرخ خواهد بود. بر اساس اخبار موجود توسعه مدل بلوک ۳ در حال حاضر تمام شده و چین به همراه پاکستان آماده تولید مدل جدید می شوند.

جی اف ۱۷ نیروی هوایی میانمار

پاکستانی ها در دهه ۱۹۹۰ میلادی با علم به کمبود منابع مالی و البته تحریم تسلیحاتی از طرف آمریکا به دنبال یک شریک جدید رفته و یک پرنده ارزان قیمت را به سرعت با کمک چین توسعه دادند. تابستان ۱۹۹۹ میلادی زمانی بود که قرارداد بین دو طرف برای توسعه این جنگنده امضاء شد و اولین پرواز در آگوست ۲۰۰۳ میلادی به انجام رسید. تا به امروز بالای ۱۰۰ فروند از این جنگنده تولید شده و میانمار نیز به عنوان اولین مشتری صادراتی ۱۶ پرنده از این مدل را سفارش داده که تا به الان ۶ فروند از آن را تحویل گرفته است. نیجریه نیز ۳ فروند از این جنگنده را سفارش داده است تا سود مناسبی نیز از این شراکت به دست تولیدکنندگانش برسد. اخبار درباره عملکرد جی اف ۱۷ در جنگ اخیر بسیار مبهم و نا مشخص است ولی برخی ادعا می کنند که میگ ۲۱ هندی توسط این جنگنده ساقط شده اگر چه که احتمال قوی تر مربوط به جنگنده اف ۱۶ پاکستانی است.

البته همچنان ارتش پاکستان در برخی بخش ها، از کمک ها و مشاوره های ارتش آمریکا استفاده می کند و نباید چنین موضوعی را کتمان کرد اما نشان داده با شناخت نیازهای خود و انتخاب شریک مطمئن تر، هم نیاز خود را تامین می کند و هم به صادرات محصول می رسد. موضوعی که هندوستان به رغم داشتن شرایط بهتر روی کاغذ، در اجرای آن ناتوان است.

چنین مصداقی نشان می‌دهد داشتن پول بیشتر یا دسترسی‌های بین المللی بهتر و بالاتر با وجود همه نکات مثبت درون خود، کافی نخواهد بود تاجایی که در داخل، یک مدیریت صحیح و اجرای متعهدانه وجود نداشته باشد. تربیت نیروی انسانی و مدیرانی لایق مسئله ای است که پاکستان را با وجود مشکلات بسیار زیاد، در این عرصه موفق کرده تا بتواند در برابر همسایه بسیار قوی تر خود با قدرت ایستادگی و حتی در صحنه نظامی و بین المللی، او را وادار به سکوت و صلح کند. این نیروی انسانی و فکر درست در مواجهه با مشاوره ها و پیشنهادهای ظاهراً چشمگیر غربی بود که موفق شد با حداقل هزینه، حداکثر فایده را برای ارتش پاکستان به وجود بیاورد و آنها را تبدیل به مثال مناسب در اتخاب نوع همکاری با کشوری دیگر و تولید محصول مورد نیاز کند.

آمریکا برای معامله با ایران شرط گذاشت

تحریم ایران

برخی منابع دیپلماتیک آمریکایی گفته‌اند، واشنگتن احتمالا به شرط کاهش خرید، معافیت تحریمی واردکنندگان نفت ایران را تمدید خواهد کرد.

به گزارش مشرق، در پی ناکامی واشنگتن در «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» دو منبع مطلع امروز (پنجشنبه) اعلام کردند، آمریکا در نظر دارد از ماه می (اردیبهشت ماه) صادرات نفت ایران را حدود ۲۰ درصد کاهش داده و به زیر یک میلیون بشکه در روز برساند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، این منابع مطلع همچنین تأکید کردند که واشنگتن قصد دارد این هدف را با درخواست از کشورهایی که از ایران نفت خریداری می‌کنند، برای کاهش واردات نفت از ایران محقق سازد و به آنها نیز وعده خواهد داد که با اجرای این درخواست از تحریم‌های آمریکا معاف خواهند بود.

بر اساس این گزارش، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد تا در نهایت صادرات نفت ایران را متوقف کند و با این کار منابع اصلی درآمدی ایران را هدف گرفته است.

بنا بر این گزارش، آمریکا احتمالا معافیت‌های تحریمی برای اکثر کشورهایی که از ایران نفت خریداری می‌کنند از جمله چین و هند را در ازای پایبندی به کاهش واردات به زیر یک میلیون بشکه در روز تمدید خواهد کرد. و این در شرایط فعلی به معنای کاهش ۲۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزان فعلی خواهد بود. در حال حاضر صادرات نفت ایران روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز است.

یکی از منابع رویترز تأکید کرد، «هدف در حال حاضر کاهش صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز است»، ضمن اینکه دولت ترامپ نگران فشار برای قطع کامل صادرات نفت ایران در کوتاه مدت است و این نگرانی از این بابت است که مبادا این کار منجر به افزایش قیمت جهانی نفت شود.

این منابع تصریح کردند، واشنگتن ممکن است معافیت‌های تحریمی برخی کشورهایی که در این مدت اخیر از ایران نفت خریداری نکرده‌اند را نیز لغو کند.

بنا بر این گزارش، آمریکا در ماه نوامبر تحریم‌ها علیه ایران را اجرایی کرد و این تحریم‌ها ظاهرا در این مدت میزان صادرات نفت ایران را نصف کرده است. در همان زمان معافیت‌هایی برای برخی کشورها در نظر گرفته شد تا ظرف مدت زمان ۶ ماه میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند. این معافیت‌ها قرار است هر ۶ ماه تمدید شود.

یکی از منابع رویترز تأکید کرده، «به صفر رساندن صادرات نفت ایران بسیار دشوار است. قیمت حدودا ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت برنت، حد نهایی قیمتی است که دولت ترامپ در نظر گرفته است».

البته قیمت نفت در روز چهارشنبه به بشکه‌ای ۶۷ دلار و ۵۵ سنت رسید.

هر دو منفع رویترز گفته‌اند که در جلسه توجیهی دولت ترامپ در خصوص این موضوع حضور داشته‌اند اما اجازه ندارند تا علنی درباره آن صحبت کنند و به همین دلیل خواسته‌اند تا نامشان فاش نشود.

بنا به گفته آنها، در شرایطی که صحبت‌های اخیر درباره معافیت‌ها روی کاهش صادرات نفت ایران متمرکز بوده اما دولت آمریکا به این موضوع نیز پایبند است که در برهه‌ای از زمان در آینده، به هر حال این صادرات را به صورت کامل متوقف کند.

«برایان هوک» نماینده وزیر وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز روز گذشته در کنفرانسی در هیوستون آمریکا گفته بود که واشنگتن طرح‌های خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را دنبال می‌کند.

وی تأکید کرد: «ترامپ به صورت کاملا شفاف اعلام کرده که ما باید کمپینی برای اعمال حدنهایت فشار اقتصادی بر ایران داشته باشیم اما در عین حال نیز نمی‌خواهد تا این مسئله به بازار نفت شوک وارد کند».

یک سخنگوی اداره انرژی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره حجم جدیدی که برای وارد کنندگان نفت ایران در نظر گرفته شده خودداری کرد، اما مقامات آمریکایی به طور مداوم در حال ارزیابی واکنش بازارهای جهانی نفت برای مشخص کردن شیوه‌هایی که باید در قبال معافیت‌های تحریمی‌ ایران در نظر بگیرند، هستند.

چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تاینوان، ترکیه، ایتالیا و یونان، کشورهایی بودند که در ماه نوامبر همزمان با اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران، از معافیت تحریمی برای وارد کردن نفت از این کشور برخوردار شده بودند.

منابع رویترز گفته‌اند که این هشت کشور به صورت جداگانه در حال انجام گفت‌وگوهایی دوجانبه درباره معافیت‌های تحریمی هستند و دولت آمریکا در نظر دارد احتمالا درخواست‌های ایتالیا، یونان و تایوان را به دلیل اینکه در این چند ماه گذشته از معافیت‌های خود استفاده نکرده‌اند، رد کند.

پیش از این «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران گفته بود که یونان و ایتالیا در این مدت از ایران نفت خریداری نکرده‌اند.

منابع رویترز همچنین گفته‌اند که هند، چین و ترکیه در حال حاضر به گفت‌وگوهای خود با دولت آمریکا برای تمدید معافیت‌های تحریمی ادامه می‌دهند و احتمالا واشنگتن معافیت‌های آنها را تمدید خواهد کرد، با این حال، آمریکا سخت در تلاش است تا متحدان خود نظیر ژاپن و کره جنوبی را متقاعد کند که واردات نفت از ایران را کاهش دهند.

منبع: فارس

حدیث روز/ امام علی(ع): شادی مومن در چهره او و اندوهش پنهان است

امام علی (ع)

امام علی علیه السلام فرمودند: شادی مؤمن در چهره او، و اندوه وی در دلش پنهان است، سینه اش از هر چیزی فراخ تر ، و نفس او از هر چیزی خوارتر است.

مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه السلام:

شادی مؤمن در چهره او، و اندوه وی در دلش پنهان است، سینه اش از هر چیزی فراخ‌تر، و نفس او از هر چیزی خوارتر است.

برتری جویی را زشت، و ریاکاری را دشمن می‌شمارد، اندوه او طولانی، و همت او بلند است.

سکوتش فراوان، و وقت او با کار گرفته است، شکر گزار و شکیبا و ژرف اندیش است.

از کسی در خواست ندارد و نرم خو و فروتن است، نفس او از سنگ خارا سخت‌تر اما در دینداری از بنده خوارتر است.

متن حدیث:

قَالَ [علیه السلام] فِی صِفَةِ الْمُؤْمِنِ الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ أَوْسَعُ شَیْ‏ءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَیْ‏ءٍ نَفْساً یَکْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ یَشْنَأُ السُّمْعَةَ طَوِیلٌ غَمُّهُ بَعِیدٌ هَمُّهُ کَثِیرٌ صَمْتُهُ مَشْغُولٌ وَقْتُهُ شَکُورٌ صَبُورٌ مَغْمُورٌ بِفِکْرَتِهِ ضَنِینٌ بِخَلَّتِهِ سَهْلُ الْخَلِیقَةِ لَیِّنُ الْعَرِیکَةِ نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ.

"نهج البلاغه، حکمت ۳۳۳"

دیدنی‌های امروز؛ از آدمک‌ ترامپ و بن‌سلمان تا گردباد شدید در آلاباما آمریکا

مرد هندو در لباس خدای "شیوا" در حال اجرای آتش‌بازی در جشنواره‌ای در الله‌آباد هندوستان
مرد هندو در لباس خدای
آیین پاک کردن روح با آب‌تنی در آب در جشنواره "ملاستی" در ساحل جزیره بالی اندونزی
آیین پاک کردن روح با آب‌تنی در آب در جشنواره
اجرای سرود ملی ونزوئلا از سوی "خوان گوآیدو" رهبر اپوزیسیون ونزوئلا پس از بازگشت به فرودگاه بین‌المللی "سیمون بولیوار" در ونزوئلا/ خبرگزاری آلمان
اجرای سرود ملی ونزوئلا از سوی
"دمیتری مدودف" نخست وزیر روسیه در داخل لیموزین و پس از ورود به شهر "صوفیه" پایتخت بلغارستان در یک سفر رسمی
آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال اسپانیا
آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال اسپانیا
ویرانی خانه‌ها در اثر گردباد در ایالت آلاباما آمریکا
ویرانی خانه‌ها در اثر گردباد در ایالت آلاباما آمریکا
کارناوال خیابانی سالانه در کلن آلمان/ خبرگزاری آلمان
کارناوال خیابانی سالانه در کلن آلمان/ خبرگزاری آلمان
بازی کودکان غزه در خیابان‌های تنگ اردوگاه "جبالیا"/SOPA
بازی کودکان غزه در خیابان‌های تنگ اردوگاه
خالی کردن محموله کمک‌های غذایی سازمان ملل به مردم غزه
خالی کردن محموله کمک‌های غذایی سازمان ملل به مردم غزه
شیر دادن به مجسمه خدای "شیوا" در معبدی در سرینگر کشمیر/SOPA
شیر دادن به مجسمه خدای
کارناوال خیابانی در دوسلدورف آلمان/ خبرگزاری آلمان
کارناوال خیابانی در دوسلدورف آلمان/ خبرگزاری آلمان
آدمک های دونالد ترامپ و محمد بن سلمان در کارناوال خیابانی "دوسلدورف" آلمان/ خبرگزاری آلمان
آدمک های دونالد ترامپ و محمد بن سلمان در کارناوال خیابانی

سرمایه گذاری 50 هزارمیلیارد ریالی در 5 شهرستان خوزستان

 وزیر نیرو گفت: حدود 50 هزار میلیارد ریال در شهرستان های رامهرمز، رامشیر، ایذه ، مسجد سلیمان و اهواز در خوزستان برای طرح های وزارت نیرو سرمایه گذاری صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا رضا اردکانیان روز سه شنبه درحاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی زیرساخت های نیروگاه سیکل ترکیبی ساینا رامهرمز در جمع خبرنگاران بیان کرد: حجم پروژه های آب و برق در خوزستان وسیع است که بدون حمایت و تعامل دستگاه های اجرایی این استان این پروژه ها با سرعت پیش نمی رود.

وی افزود:امید است عملیات اجرایی پروژه نیروگاه رامهرمز نیز با حل مسایل فاینانس، مطابق با برنامه پیش بینی شده انجام شود چرا که این پروژه نقش مهمی در تامین نیاز شبکه و پایداری برق این منطقه دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین یک نیروگاه کلاس f با بیش از 900 مگاوات ظرفیت در اهواز احداث می شود که از پیشرفته ترین نیروگاه های گازی جهان است.

وی گفت: عملیات اجرایی سد تراز شهرستان لالی در خوزستان که کار آن امروز آغاز شد نیز تامین کننده نیاز آب شرب و کشاورزی شهرستان لالی است.

اردکانیان گفت: اتمام مرحله نهایی پل سه بلوطک ایذه نیز که نقش مهمی در تامین مسیر مطمئن برای تردد اهالی و گردشگران این منطقه دارد.

وزیر نیرو گفت: امروز 999 پروژه آب و برق در خوزستان با 360 هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که امید می رود از این ظرفیت ها بتوانیم به خوبی برای رونق اقتصاد کشور استفاده کنیم.

عملیات آماده سازی زیر ساخت های نیروگاه سیکل ترکیبی ساینا رامهرمز روز سه شنبه با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استانی و محلی آغاز شد.

نیروگاه سیکل ترکیبی رامهرمز در کیلومتر 60 جاده رامهرمز به اهواز در استان خوزستان به مدت سه سال احداث خواهد شد.

دیدنی‌های امروز؛ از آدمک‌ ترامپ و بن‌سلمان تا گردباد شدید در آلاباما آمریکا

مرد هندو در لباس خدای "شیوا" در حال اجرای آتش‌بازی در جشنواره‌ای در الله‌آباد هندوستان
مرد هندو در لباس خدای
آیین پاک کردن روح با آب‌تنی در آب در جشنواره "ملاستی" در ساحل جزیره بالی اندونزی
آیین پاک کردن روح با آب‌تنی در آب در جشنواره
اجرای سرود ملی ونزوئلا از سوی "خوان گوآیدو" رهبر اپوزیسیون ونزوئلا پس از بازگشت به فرودگاه بین‌المللی "سیمون بولیوار" در ونزوئلا/ خبرگزاری آلمان
اجرای سرود ملی ونزوئلا از سوی
"دمیتری مدودف" نخست وزیر روسیه در داخل لیموزین و پس از ورود به شهر "صوفیه" پایتخت بلغارستان در یک سفر رسمی
آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال اسپانیا
آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال اسپانیا
ویرانی خانه‌ها در اثر گردباد در ایالت آلاباما آمریکا
ویرانی خانه‌ها در اثر گردباد در ایالت آلاباما آمریکا
کارناوال خیابانی سالانه در کلن آلمان/ خبرگزاری آلمان
کارناوال خیابانی سالانه در کلن آلمان/ خبرگزاری آلمان
بازی کودکان غزه در خیابان‌های تنگ اردوگاه "جبالیا"/SOPA
بازی کودکان غزه در خیابان‌های تنگ اردوگاه
خالی کردن محموله کمک‌های غذایی سازمان ملل به مردم غزه
خالی کردن محموله کمک‌های غذایی سازمان ملل به مردم غزه
شیر دادن به مجسمه خدای "شیوا" در معبدی در سرینگر کشمیر/SOPA
شیر دادن به مجسمه خدای
کارناوال خیابانی در دوسلدورف آلمان/ خبرگزاری آلمان
کارناوال خیابانی در دوسلدورف آلمان/ خبرگزاری آلمان
آدمک های دونالد ترامپ و محمد بن سلمان در کارناوال خیابانی "دوسلدورف" آلمان/ خبرگزاری آلمان
آدمک های دونالد ترامپ و محمد بن سلمان در کارناوال خیابانی

مرسدس بنزی که فقط 750 دستگاه از آن ساخته می شود (+عکس)

این رودستر قدرت خود را از یک موتور 4 لیتری توئین توربوی V8 با توان 557 اسب‌بخار دریافت می‌کند که با یک سامانه انتقال قدرت دو کلاچه 7 سرعته هماهنگ است.   

مرسدس AMG GT با خودروی GT R رودستر در حال گسترش محصولات خود است.

به گزار ش گروه خودروی عصر ایران به نقل از "موتور1"، نسخه روباز کوپه مدل بالا رودستر GT R دارای سقف نرم سه لایه آلومینیومی، منیزیم و استیل است. روکش آینه‌ها مشکی برافق انتخاب شده و روی چرخ‌های 19 و 20 اینچی شاهد کالیپرهای زرد رنگ هستیم.

رودستر GT R  بنز با بیشینه  سرعت 317 کیلومتر/ 750 دستگاه از این خودرو ساخته می‌شود

رودستر GT R  بنز با بیشینه  سرعت 317 کیلومتر/ 750 دستگاه از این خودرو ساخته می‌شود

درون کابین این خودروهای آشنای دیگر خودروهای لوکس بنز با همان صفحه پشت آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و یک صفحه 10.25 اینچی اطلاعات و سرگرمی و لایه‌های فیبر کربن مشکی دیده می‌شود.

این خودرو همچنین با تریم چرم مشکی ناپا روی صندلی‌های پرفورمنس AMG و شماره‌ای مجزا روی کنسول مرکزی دیده می‌شود. این شماره‌ها سیستم گرمایش- سرمایش صندلی‌ها را نتظیم می‌کنند.

رودستر GT R  بنز با بیشینه  سرعت 317 کیلومتر/ 750 دستگاه از این خودرو ساخته می‌شود

رودستر GT R  بنز با بیشینه  سرعت 317 کیلومتر/ 750 دستگاه از این خودرو ساخته می‌شود

این رودستر قدرت خود را از یک موتور 4 لیتری توئین توربوی V8  با توان 557 اسب‌بخار دریافت می‌کند که با یک سامانه انتقال قدرت دو کلاچه 7 سرعته هماهنگ است و می‌تواند خودرو را 3.6 ثانیه به شتاب صفر تا 100 کیلومتر رسانده و بیشینه سرعت 317 کیلومتر را  برایش  رقم بزند.

رودستر GT R  بنز با بیشینه  سرعت 317 کیلومتر/ 750 دستگاه از این خودرو ساخته می‌شود

رودستر GT R  بنز با بیشینه  سرعت 317 کیلومتر/ 750 دستگاه از این خودرو ساخته می‌شود

تنها 750 نسخه از این خودرو در جهان ساخته می‌شود، هنوز قیمت قطعی آن مشخص نشده است.

کلنگ احداث سد تراز لالی به زمین زده شد

با حضور وزیر نیرو، کلنگ احداث سد تراز لالی در این شهرستان به زمین زده شد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، امروز 14 اسفندماه با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو کلنگ احداث سد تراز لالی در این شهرستان به زمین زده شد.

اعتبار اولیه احداث سد تراز لالی، 65 میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین زمان بهره برداری از بخش اول این طرح، 36 ماه پس از انعقاد قرارداد خواهد بود.

براساس طراحی های انجام گرفته در این سد، وسعت دریاچه آن 238 هکتار، طول دریاچه 5.5 کیلومتر، حجم مخزن 38 میلیون متر مکعب، ارتفاع سد از پی 57 متر و عرض تاج سد 6 متر خواهد بود. این سد از نوع بتونی غلطکی است و به منظور تامین آب شرب و کشاورزی مناطق تحت پوشش احداث خواهد شد.

این سد روی رودخانه هرکش در شهرستان لالی احداث خواهد شد و برآورد کل اعتبار مورد نیاز اجرای آن 133 میلیارد تومان است.