سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مقصد بعدی تروریست‌های داعش کجاست؟ +عکس

داعش در افغانستان

با توجه به بسته شدن پرونده گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، کشورهای حامی داعش به دنبال مقصد مناسب برای انتقال تروریست‌ها هستند؛ در این بین افغانستان گزینه مناسبی برای غربی‌ها محسوب می‌شود.

سرویس جهان مشرق - با توجه به بسته شدن پرونده گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و با توجه به اینکه کشورهای غربی و آمریکایی همچنان به دنبال بهره‌برداری از تروریست های این گروه هستند، از مدت‌ها پیش بحث جستجوی مناطق جدید برای ادامه فعالیت‌های جنایت‌کارانه داعش مطرح شده است.

روند مبارزات در سوریه و عراق در حالی دنبال می‌شود که بسیاری از تحلیلگران معتقدند ریشه کن شدن داعش نیازمند فعالیت‌های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی فراگیر در کنار مبارزات نظامی است تا علاوه بر نابودی شاکله این گروه تروریستی ، فرهنگ تروریستی و تکفیری داعش نیز به بن بست برسد، ایجاد چنین سیستمی نیازمند همکاری مشترک جهانی و همسویی کامل کشورهای منطقه است که در حال حاضر چنین رویکردی قابل مشاهده نیست.

سیگنال‌های موجود نشان می‌دهد که با پایان گرفتن فعالیت‌های داعش در عراق و سوریه ، افغانستان به ‌عنوان خاستگاه اصلی گسترش تروریسم داعشی در منطقه انتخاب شده است. در این رابطه زلمای خلیل زاد سفیر سابق آمریکا در کابل اعلام کرد که داعش در صدد کنترل بر مناطق زیادی از افغانستان است که در شرایط کنونی تحت نفوذ دولت مرکزی قرار ندارد.

مواضع شخصیت‌های افغان در مورد همکاری آمریکا با داعش

روشن شدن سیاست جدید آمریکا در قبال افغانستان خشم بسیاری از مقامات این کشور را برانگیخته است. حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان در سخنانی در چهاردهمین دوره کنفرانس بین المللی والدای در شهر سوچی روسیه گفت که سیاست آمریکا در افغانستان ناموفق است و باعث بروز افراط‌گرایی و رادیکالیسم در این کشور می‌شود. وی افزود که داعش در افغانستان زیر نظر آمریکایی‌ها با تسلط کامل آنها بر فضای شرقی این کشور پدید آمده است.

اظهارات کرزی بعد از آن مطرح شد که 43 نظامی افغان در حمله انتحاری به پایگاه نظامی در شهر قندهار که جنبش طالبان مسئولیت آن را برعهده گرفت ، کشته شدند.

تعدادی از اعضای پارلمان و مجلس سنای افغانستان نیز با انتقاد از معیارهای دوگانه آمریکا در برخورد با تروریسم می گویند در شرایطی که نیروهای آمریکایی حملات نظامی بر ضد طالبان در مناطق شمالی افغانستان انجام می‌دهند، اما به رهبران داعش اجازه تحرک آزادانه و اجرای عملیات تروریستی خود در این مناطق را می‌دهند.

عبدالله قرلق نماینده ایالت قندوز در مجلس سنای افغانستان در این رابطه گفت که نیروهای آمریکایی هر از چند گاهی عناصر طالبان را هدف قرار می‌دهند ، اما در عین حال از تحرکات عناصر داعش چشم‌پوشی کرده و به آنها اجازه اجرای عملیات تروریستی در این ایالت و مناطق دیگر در شمال افغانستان از جمله قوش تپه و درزاب در ایالت جوزجان را می دهند.

پیش از این نیز تعدادی از نمایندگان ایالت‌های شرقی افغانستان در مجلس سنای این کشور و از جمله نماینده ایالت ننگرهار، آمریکا را به حمایت از داعش برای انجام اقدامات تروریستی در این ایالت‌ها متهم کرده بودند.

اعضای مجلس سنای افغانستان همچنین اعلام کردند که نزدیکان ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش اخیراً به افغانستان منتقل شده است. عبدالرحمن رحمانی نماینده ایالت برخی در مجلس می‌گوید که با وجود شایعاتی که در این رابطه مطرح شده ، اما هنوز بغدادی نمرده است. در همین راستا گرچه چندی پیش شهر الرقه به عنوان کانون استقرار تروریست های داعش و پایتخت خودخوانده داعش در سوریه به دست نیروهای کرد و ائتلاف آمریکایی افتاد، اما هیچ خبری از سرنوشت هیچ یک از سران ارشد داعش در جریان سقوط این شهر منتشر نشد.

«غلام جیلانی زواک» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان با انتقاد از سیاست دوگانه آمریکا در سرکوب طالبان و دادن آزادی مانور به داعش گفت، آمریکا نمی تواند از طالبان ضد چین و روسیه استفاده کند، بنابراین با تقویت داعش در صدد است که آنان را با کمک پاکستان به سمت مناطق نزدیک مرز چین و روسیه بفرستد.

روسیه نیز چندین بار دولت آمریکا را به حمایت از داعش متهم کرده و اعلام کرده که بالگردهای آمریکایی تجهیزات جنگی  و لوجستیک برای این گروه تروریستی در افغانستان جابجا می کنند.

افزایش دامنه اقدامات تروریستی در افغانستان

در راستای همین طرح و برنامه ها است که میزان خشونت و عملیات تروریستی طی هفته های اخیر در افغانستان بالا گرفته است. ماه گذشته برای مردم افغانستان ماه خونینی بود و حدود 200 نفر در حملات علیه نظامیان و مردم شیعه و سنی کشته شدند. درتازه‌ترین مورد، دست‌کم ۱۵ دانشجوی آکادمی نظامی در کابل جانشان را از دست دادند. جمعه دو هفته پیش هم در دو مسجد شیعی و سنی در کابل و غور، نزدیک به 80 نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. داعش طی یک سال گذشته به 8 مسجد در افغانستان حمله کرده که دو بار از این حملات سهم مسجد امام زمان در کابل بوده است. در این 8 حمله بالغ بر 200 نفر جان خود را از دست داده اند.

در زیر به مجموعه ای از عملیات تروریستی بزرگ دو سال اخیر که زمزمه های حضور داعش در افغانستان مطرح شده، اشاره می کنیم. طبعا این آمار جدا از صدها عملیات ریز و درشت دیگری است که جان هزاران نفر از مردم این کشور را گرفته است.

الف: 2016

-           1 فوریه 2016: انفجاری قوی در نزدیکی ساختمان مجلس نمایندگان در کابل رخ داد. بر اساس گزارش رسانه ها یک تروریست در لباس پلیس قصد انجام عملیات انتحاری را داشت که توسط پلیس شناسایی شد، اما پیش از دستگیری خود را منفجر کرد که در نتیجه آن 20 نفر کشته و 29 نفر دیگر زخمی شدند.

-          19 آوریل 2016:‌ دو انفجار در مرکز کابل رخ داد که در نتیجه در این حملات تروریستی 64 تن کشته و 347 تن دیگر زخمی شدند.

-           در 21 نوامبر یک مسجد در جاده فیض محمد کاتب در دارالامان کابل مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در آن 32 نفر کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند..

-          در 23 جولای سه بمب گذار انتحاری حملات انتحاری را انجام دادند که در نتیجه آن 80 نفر کشته و بیش از 231 نفر زخمی شدند.

-          در 5 سپتامبر دو بمب گذار انتحاری خود را در نزدیکی ساختمان وزارت دفاع در کابل منفجر کردند، که در نتیجه این حملات چندین مقام ارشد امنیتی از جمله زمان احمدزی معاون ریاست امنیت ملی کشته شدند. در این حملات انتحاری 41 نفر کشته و 110 تن دیگر زخمی شدند.

-          در روز 11 اکتبر سه تروریست انتحاری به زیارتگاه "سخی" حمله و به زائران شلیک کردند. یکی از آنها نیز خود را در میان زائران منفجر کرد که در نتیجه این حمله 18 نفر شهید شدند.

-           در شب 10 نوامبر تروریست های طالبان با استفاده از یک خودرو مین گذاری شده به کنسولگری آلمان در مزار شریف حمله کردند که در جریان آن شش نفر کشته و بیش از 120 نفر دیگر زخمی شدند.

پادگان داعش در افغانستان

ب: 2017

-            در روز 10 ژانویه چندین انفجار در برابر ساختمان مجلس نمایندگان در کابل رخ داد که در نتیجه این حملات تروریستی 51 قربانی شدند.

-          روز 8 مارس چهار تروریست داعشی با حمله به یک درمانگاه نظامی در نزدیکی سفارت آمریکا 49 نفر را کشته و 76 تن دیگر را زخمی کردند.

-          صبح روز سه شنبه 31 می در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری و ساختمان سفارتخانه های خارجی یک انفجار قدرتمند رخ داد که در آن بیش از 150 نفر کشته و بیش از 300 نفر دیگر زخمی شدند.

-          در 24 جولای یک بمب گذار انتحاری با منفجر کردن خود در نزدیکی خانه محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان 35 نفر را کشته و دست کم 42 نفر دیگر را زخمی نمود.

-          در 25 اگوست چندین تروریست داعشی به مسجد امام زمان در کابل یورش برده و با به شهادت رساندن نگهبانان این مسجد وارد ساختمان این مسجد شده و خود را منفجر دادند که در نتیجه این حمله بیش از 30 نفر شهید و بیش از 80 نفر دیگر زخمی شدند.

-           در 18 اکتوبر در منطقه میوند ولایت قندهار، طالبان با انفجار دو خودروی بمب گذاری شده در یک پایگاه نظامیان ارتش افغانستان یورش برده و خودروها را منفجر کردند که در نتیجه آن بیش از 43 نیروی نظامی دولت افغانستان به شهادت رسیدند.

-          20 اکتبر حمله به دو مسجد شیعیان و اهل تسنن در شهر کابل و غور به شهادت حدود 80 نفر منجر شد.

موج نفرت از آمریکا و داعش در افغانستان

تطابق بسیاری از اطلاعات موجود نشان از فعالیت مشترک داعش و نیروهای آمریکایی برای بی ثباتی در افغانستان خبر می دهد. به همین علت است که ملت افغانستان و رهبران دینی و ملی این کشور ابدا به وعده‌های دولت آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم اعتماد ندارند و سیاست دوگانه این کشور در تعامل با این پرونده را محکوم می‌کنند.

علاوه بر اینکه آمریکا طی سال‌های گذشته به بهانه مبارزه با تروریسم و هدف قرار دادن مواضع طالبان در افغانستان به ویژه در شمال این کشور بسیاری از شهروندان بی گناه افغان را با هواپیماهای بدون سرنوشین به خاک و خون کشیده و خسارت‌های زیادی در میان نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان ایجاد کرده است.

طرح و برنامه های آمریکا در افغانستان و هوشیاری مردم این کشور باعث افزایش نفرت عمومی از آمریکایی ها شده و می تواند در آینده دامنه های جرقه ای را روشن کند که به چنبره نظامیان آمریکایی در این کشور پایان دهد.آنچه که در این شرایط حساس از مسئولان افغانستان خواسته می شود، این است که با وحدت و هم دلی و ترجیح منافع ملی به تمایلات شخصی و حزبی، بیشترین پتانسیل خود را در مبارزه با گروه های تروریستی داعش و طالبان مورد استفاده قرار دهند و پس از نزدیک به دو دهه، در پیشبرد کشور به ساحل امنیت و آرامش سهیم باشند.

روحانیون تاثیرگذار دینی نیز می توانند با الهام از الگوی عراق در تشکیل الحشد الشعبی، ضمن فراخوان مردم برای  عضویت در گروه های ملی و مستقل، علاوه بر مبارزه و ریشه کن کردن گروه های تروریستی، به مانع بزرگی در برابر حضور نظامی نیروهای آمریکا در منطقه تبدیل شوند.

عکس/ حال و هوای امروز اهواز

حال و هوای امروز اهواز

گردوخاک اداره‌های اهواز را تعطیل کرد. میزان گردوغبار ۳۸ برابر حد مجاز است.

اهمیت راهبردی آزاد سازی شهر «بوکمال»/ چگونه خط قرمز صهیونیست‌ها شکسته شد؟

البوکمال

آزادسازی بوکمال نمود عملی تحقق شاهراه ارتباطی زمینی بین عناصر محور مقاومت است که رژیم صهیونیستی آن را جزو خطوط قرمز خود برشمرده و اعلام کرده بود که برای جلوگیری از این اتفاق ممکن است وارد عرصه شود.

سرویس جهان مشرق - آزادسازی شهر بوکمال در سوریه از مهم‌ترین نقاط عطف در مرحله پایانی مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه است. آزادی بوکمال به عنوان یکی از آخرین مراکز استقرار داعش در سوریه همزمان با آزاد سازی شهر راوه به عنوان آخرین منطقه مسکونی تحت کنترل داعش در عراق بشارت دهنده وعده های محور مقاومت از جمله سید حسن نصرالله و سردار قاسم سلیمانی در مورد ریشه کن شدن داعش پیش از آغاز سال جدید میلادی است. شکست داعش در بوکمال به معنی شکست این گروه تروریستی در سوریه است. داعش 98 درصد خاک تحت اشغال خود در سوریه را رها کرده و هم اکنون فقط بر بخش هایی از مناطق مرزی این کشور و عراق مسلط است.

شهر بوکمال یکی از سه شهر بزرگ استان بیابانی دیرالزور و مهم ترین و آخرین پایگاه داعش در سوریه بود، لذا از لحاظ راهبردی، به قدری اهمیت دارد که آمریکا، داعش و دمشق برای تسلط بر آن با هم رقابت داشتند. داعش نیز برای حفظ شریان حیانی خود در این شهر به شدت طی دو ماه گذشته در برابر حملات دولت سوریه مقاومت می کرد. گفته می شود دست کم 2 هزار نفر از نیروهای داعش طی همین مقاومت سرسختانه جان خود را از دست دادند.

در اثر پیروزی نیروهای مقاومت در این شهر، می توان گفت پروژه داعش به عنوان یک جریان ضد اسلامی با پوسته سلفیت تکفیری جهت ایجاد خلافت موسوم به اسلامی به پایان خود رسیده است و آنچه که از داعش طی ماههای آینده باقی می ماند، عملیات های تروریستی به صورت انفرادی در مناطق مختلف سوریه و عراق خواهد بود که این موضوع نیز در سایه اشراف اطلاعاتی ارتش سوریه و عراق قابل پیشگیری است.

نقطه اهمیت دیگر این پیروزی راهبردی از این منظر است که محدودیت تأثیرگذاری مستقیم رژیم صهیونیستی در تحولات میدانی در عرصه سوریه را نشان داد، این در حالی بود که تحلیلگران و سیاست‌مداران ارشد این رژیم ایجاد مسیر ارتباطی زمینی بین ایران و سوریه از طریق عراق را خط قرمز خود در تحولات میدانی منطقه توصیف کرده بودند.

شهر بوکمال نقطه ارتباطی بین بغداد و دمشق و از اولین مناطقی است که در سال 2012 از کنترل دولت سوریه خارج شده و داعش در آن مستقر شد.رژیم صهیونیستی از طریق فشار به دولت دونالد ترامپ تلاش کرد این کشور را برای مقابله سخت‌افزاری جهت جلوگیری از ایجاد این شاهراه حیاتی برای محور مقاومت تحریک کند، اما آمریکا نیز در شرایطی قرار ندارد که بتواند جلوی این موفقیت را بگیرد.

آزادسازی شهر بوکمال نمود عملی تحقق شاهراه ارتباطی زمینی بین عناصر مختلف محور مقاومت است که رژیم صهیونیستی آن را جزو خطوط قرمز خود برشمرده و اعلام کرده بود که برای جلوگیری از این اتفاق ممکن است مستقیما وارد عرصه شود. این تحول راهبردی پیامدهای مهمی در روند درگیری موجود در منطقه خواهد داشت.  این موضوع را گزارش منتشر شده از سوی "آکادمی مطالعات امنیت داخلی تل‌آویو" مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد که ایجاد این پل زمینی بین ایران و دولت سوریه و حزب الله از طریق عراق تهدید موجودیتی نهفته ای برای اسرائیل به شمار می‌رود.

در زمانی که تصمیم‌سازان سیاسی و امنیتی تل‌آویو به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی‌توانند روی امکان سقوط بشار اسد و روی کار آمدن دولتی دست نشانده در سوریه حساب کنند ، مجموعه‌ای از خط قرمزها را برای مهار پیامدهای ناشی از پیروزی محور مقاومت در هجمه جهانی ضد سوریه ترسیم کردند. رژیم صهیونیستی در کنار این خطوط قرمز خواستار تشکیل منطقه بی‌طرف تا عمق  60 کیلومتری منطقه جولان اشغالی شد و مدعی شد که اجازه تقویت نفوذ و موجودیت ایران در سوریه و ایجاد پایگاه‌های نظامی ایران در اراضی سوریه را نمی‌دهد.

آزاد سازی بو کمال، عرض اندام رژیم صهیونیستی را ناکام گذاشت، تل آویو از همان ابتدا نسبت به محدودیت گزینه‌های خود در تقابل با پیروزی‌های محور مقاومت اطلاع داشت، اما با بزرگنمایی قدرت خود، سعی در مهار نتایج این پیروزی ها داشت.

کارشناسان اسرائیلی اعتقاد دارند که ایجاد این پل استراتژیک در خط دفاعی مقدم و بازدارنده ایرانی ها در برابر اسرائیل می‌تواند نگرانی‌های رژیم صهیونیستی در زمینه حضور نظامی مستقیم ایران در عرصه سوریه را افزایش داده و خطوط امدادی این کشور را تقویت کند. آنها اعلام کرده بودند که در صورتی که جلوی این روند گرفته نشود، تهدیدی موجودیتی برای رژیم صهیونیستی به وجود خواهد آمد. علاوه بر این که این اتفاق می‌تواند تأثیر مستقیمی بر افزایش نفوذ و قدرت حزب‌الله در عرصه لبنان و منطقه داشته باشد.

به همین علت است که عربستان سعودی برای منحرف کردن دستاوردهای محور مقاومت تلاش‌های خود را برای ایجاد تزلزل در عرصه سیاسی لبنان به کار گرفته و بر اساس منافع رژیم صهیونیستی تلاش دارد فتنه داخلی در این کشور ایجاد کند تا شاید بتواند زمینه را برای تکمیل طرح های آمریکا در مرحله بعد از داعش مهیا کند.

اهمیت درگیری های بوکمال تا حدی بود که رسانه‌های عرب‌زبان از جمله شبکه المیادین گزارش دادند که سردار سلیمانی شخصا فرماندهی عملیات آزادسازی این شهر را بر عهده داشته است. تصاویر منتتشر شده در زمینه حضور سردار سلیمانی در شهر نیز موید این مطلب است. آزاد سازی بوکمال گرچه ده روز قبل اعلام شد، اما اعلام این آزاد سازی ابعادی تاکتیکی داشت و حمله داعش به بخش هایی از آن به همراه عقب نشینی نیروهای ارتش باعث شده بود تا شهر مجددا در اشغال تروریست ها قرار گیرد.

تصاویری از پاکسازی بوکمال

در حال حاضر در شرق سوریه دو نیروی مستقل وجود دارد که به دنبال مبارزه با داعش است. یکی از این نیروها ارتش سوریه و متحدانش است و در طرف مقابل آمریکا به همراه نیروهای دموکراتیک کرد قرار دارند که سعی دارند با آزاد سازی مناطق تحت سلطه داعش واقعیت سیاسی جدیدی را به مردم منطقه تحمیل کرده و تجزیه دولت مرکزی را در دستور کار قرار دهند. سرعت پیشروی ارتش سوریه و نیروهای متحد این کشور و فروپاشی داعش در بوکمال نشانه ای از این رقابت بود و علاوه بر این نشان دهنده تجربه بالایی است که محور مقاومت در روند 6 ساله مبارزه با تروریسم در منطقه به دست آورده است.

یکی از رهبران میدانی محور جنوب بوکمال با اشاره به مانع‌تراشی های آمریکا در روند آزادسازی این شهر گفت که تجهیزات ارتباطی نیروهای مقاومت با پارازیت های گسترده مواجه شده و آمریکایی‌ها تلاش کردند جلوی پرواز هواپیماها در منطقه را بگیرند. اما نیروهای مقاومت موفق شدند در این شرایط شهر را آزاد کنند. نیروهای مقاومت پیش از این نیز در آزاد سازی شهر خناصر با چنین شرایطی در زمینه قطع بی سیم ها مواجه شده بودند و در آن زمان نیز موفق شدند بر پایه تاکتیک مدیریت مجزای گروه ها ، این شهر را آزاد کنند. این موضوع نشان دهنده هماهنگی بالای نیروهای مشارکت کننده در این عملیات است. به همین علت بود که نیروهای مقاومت و اتاق عملیات متحدان ارتش سوریه، این جنگ را آخرین جنگ‌ها در روند مبارزه با داعش در سوریه و مهم‌ترین جنگ ها ضد پروژه آمریکایی در سوریه توصیف می کنند.

بازگشت کمالوند به آبادان

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان پس ازچند روز غیبت به تمرینات تیمش بازگشت.

به گزارش سرویس ورزشی خبرگزاری فارس استان خوزستان از آبادان، فراز کمالوند پس از اینکه اعلام کرده بود از سرمربیگری تیم صنعت نفت آبادان برای همیشه کناره‌گیری کرده است، به تمرینات این تیم بازگشت.

این مربی شب گذشته با استقبال مدیران صنعت نفت وارد آبادان شد و با بازیکنان تیمش دیدار و گفت‌وگو کرد.

کمالوند از امروز تمرینات تیمش را برای دیدار با سپاهان پیگیری خواهد کرد.

در چند روز گذشته هیات مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان صحبت‌هایی را برای مهیا کردن شرایط بازگشت وی به آبادان باین مربی صورت داده بود و گویا با کمالوند برای ادامه کارش در آبادان به توافق رسیده شده است.

شهردار آبادان معارفه می‌شود

مراسم تودیع و معارفه شهرداران جدید و قدیم آبادان امروز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس استان خوزستان از آبادان،  پس از تایید حکم حسین حمیدپور به عنوان شهردار آبادان، وی امروز سما معارفه و کار خود را در این ارگان اغاز خواهد کرد.

مراسم تودیع و معارفه سرپرست پیشین و شهردار جدید آبادان بعدازظهر امروز در محل فرمانداری ویژه شهرستان آبادان برگزار خواهد شد.

حسین حمیدپور با کسب هشت رای از مجموع 9 عضو شورای اسلامی شهر آبادان، در تاریخ 23 شهرویورماه سال جاری به عنوان شهردار آبادان انتخاب شد.

آغاز نبرد کشتی‌گیر ایذه‌ای در مسابقات امیدهای جهان

رقابت کشتی‌گیر ایذه‌ای تیم ملی امید کشورمان در مسابقات جهانی ساعتی دیگر آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس خوزستان از ایذه، مسابقات جهانی کشتی فرنگی امیدهای جهان از صبح امروز در کشور لهستان آغاز شد و نمایندگان کشورمان در این مسابقات به مصاف حریفان خود رفته و می‌روند.

پیام بویری کشتی‌گیر ایذه ای وزن 75 کیلوگرم تیم ملی کشورمان که در این‌دوره از مسابقات از شانس بالایی برای کسب مدال طلا برخوردار است تا پس از مدت‌ها مصدومیت یک شروع رویایی را تجربه کند در مسابقه نخست خود با قرعه استراحت رو به‌رو شد.

وی در دیدار دوم خود به مصاف نیلیپیوک کشتی‌گیر لهستانی می‌رود و در صورت پیروزی در این دیدار برای راه یابی به مرحله نیمه نهایی با پیروز دیدار کشتی‌گیر ایتالیایی و دانمارکی به رقابت خواهد پرداخت.

بارش باران پاییزی در شمال خوزستان

امروز اهواز در ریزگردها مدفون شده و شهرستان‌های شوش، دزفول و اندیمشک شاهد بارش باران پاییزی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، آسمان اهواز در پیش از ظهر امروز شکلاتی است و بر این شهر خاک می‌بارد؛ این در حالی است که شهرستان‌های شمال خوزستان شاهد بارش باران به همراه وزش باد هستند.

بارندگی که پیش از ظهر روز سه شنبه در شهرهای دزفول ، شوش و اندیمشک آغاز شده است خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان دیم کار را که از شروع فصل پاییز تاکنون در انتظار بارش باران برای کشت گندم دیم می باشند را به دنبال داشته است.

براساس اعلام سازمان هواشناسی، سامانه بارشی پنجشنبه از منطقه خارج می‌شود و اواخر هفته با کاهش قابل ملاحظه حدودا چهار درجه‌ای دمای هوا مواجه خواهیم بود.

کابوس زمین‌لرزه در خوزستان

وضعیت آسیب‌پذیری خوزستان و خطر نسبی بالای زلزله، دغدغه همیشگی مردمی است که در نبود برنامه‌ریزی گرفتار کابوسی ترسناک از ویرانگری یک زلزله احتمالی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، سرزمین ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن بر روی کمربند جهانی زلزله در طول تاریخ همواره زمین لرزه‌های بزرگ و خسارت باری را شاهد بوده است.

خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ منابع تاریخ همواره از وقوع زمین‌لرزه‌هایی شدید و ویرانگر در نقاط مختلف این استان حکایت دارند؛ زمین‌لرزه‌هایی که حتی به مدفون شدن انسان‌ها و متروکه شدن شهرها و روستاها منجر شده بود.

در طول هزاره جدید نیز زمین‌لرزه‌هایی در این استان رخ داد که موجب خسارت‌هایی برای جامعه انسانی شد؛ آمار زلزله‌های کشور نشان می‌دهد که از سال 1972 تا 1990، مجموعاً 12 رخداد زلزله قوی در استان خوزستان ثبت شده است.

*ویرانی روستاها و مدفون شدن مردم

در سال 840 میلادی در جریان زمین‌لرزه ویرانگر در اهواز، خانه‌ها و مسجد جامع این شهر ویران شد، تپه مشرف به اهواز شکاف برداشت و مردم مردم مجبور به ترک شهر شدند.

در سال 1052 میلادی نیز زمین‌لرزه ویرانگری ارجان و منطقه پیرامون اهواز را لرزاند و باعث فروریختن باروها و فروافتادن کنگره‌های دژها شد؛ زمین‌لرزه به حدی بود که در سراسر خوزستان حس شد و در جریان آن روستاهای بسیاری از ایذه و منطقه پیرامون بهبهان ویران شد.

همچنین براساس گزارش‌های منتشر شده در پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور، در سال 1085 میلادی زمین‌لرزه‌ای ارجان و مناطق پیرامون آنرا لرزاند و باعث مدفون شدن مردم و احشام در زیر آوار ویرانی‌ها و کشته شدن تعداد بسیار از اهالی آن شد.

اما شدیدترین این زمین‌لرزه‌ها با قدرت ۶ و ۳ دهم ریشتر در سال 1979 در شهرستان‌های ایذه و مسجدسلیمان به وقوع پیوست؛ در جریان این زلزله شدید، 76 نفر کشته و تعداد زیادی مجروح شدند.

*صدای زنگ خطر به گوش می‌رسد

در حال حاضر نیز با توسعه صنایع و شهرنشینی و افزایش ساخت و ساز، احداث سدهای آبی و وجود هزاران خانه‌ و مدرسه تخریبی و گلی خطر آسیب‌پذیری استان پس از وقوع احتمالی زلزله بیش از پیش خوزستانی‌ها را تهدید می‌کند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان، خوزستان به علت برخی کارهای غیرکارشناسی و دست‌بردهای انسان‌ها در محیط‌ زیست با بحران‌های زیادی مواجه شده است.

کیامرث حاجی‌زاده همچنین به نقش فعالیت‌های نفتی در احتمال وقوع زلزله اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: علاوه بر آلودگی ناشی از فعالیت‌های نفتی، زمانی که نفت از چاه‌ها استخراج می‌شود زلزله ایجاد می‌شود و فلرهای نفتی نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.

این گفته‌ها در حالی است که در ماه‌های اخیر زمین‌لرزه‌هایی حتی به وسعت 5 ریشتر در این استان ثبت شده است، در جریان زلزله 4 و شش دهم ریشتری در شوش، دیوار برخی خانه‌ها در بخش مرزی فتح‌المبین ترک برداشت و تعدادی را نیز مصدوم کرد.

صبح دوشنبه 29 آبان سال جاری نیز زمین لرزه ای با شدت 4،1 ریشتر، منطقه سالند در بخش سردشت دزفول در خوزستان را لرزاند و اهالی منطقه را به وحشت انداخت.

*خطر نسبی بالای زلزله در اهواز

در کنار عوامل انسانی همچون استخراج نفت، وضعیت زلزله خیزی استان خوزستان از لحاظ علم زمین‌شناسی نیز چندان آرام به نظر نمی‌رسد.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در این ارتباط می گوید: بر اساس نقشه پهنه بندی خطر نسبی زلزله در ایران، اهواز با ۱.۴ میلیون جمعیت، از جمله کلان‌شهرهایی است که در رده خطر نسبی بالای زلزله قرار دارد.

مهدی زارع ادامه می‌دهد: این آمار نشان می‌دهد که ریسک زلزله در ایران به ویژه در مورد شهرهای مهم و اصلی ایران همچون اهواز، بالاست؛ به این معنی که علاوه بر بالا بودن سطح خطر، با توجه به میزان در معرض بودن جمعیت زیاد و آسیب پذیری بالا در شهر های ایران، ریسک زلزله متاسفانه در شهر های بزرگ ایران بالاست.

با وجود کانون‌های گسل زاگرس در محدوده استان خوزستان، هر چند مدت یک‌بار در برخی نقاط این استان زمین‌لرزه‌هایی با قدرت چهار ریشتر رخ می‌دهد.

* ناآرامی بستر سکونت انسان در خوزستان شرایطی واقعی است

«سید علی آقا نباتی»، استاد دانشگاه در حوزه زمین‌شناسی در کتاب خود با عنوان «زمین شناسی ایران» در این ارتباط می‌نویسد: عموم زلزله‌های زاگرس چین خورده بزرگایی کمتر از 7 ریشتر دارند و به ندرت بزرگی آنها از این حد بالاتر می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: زمین لرزه‌های زاگرس کم عمق‌اند، هرچند که عمق برخی زلزله‌ها تا حدود 60 کیلومتر است ولی بیشتر آنها در ژرفای حدود 30 کیلومتر متمرکزند؛ بیشتر زلزله‌های زاگرس در زیر رسوبات چین‌خورده رخ می‌دهد و زمین لرزه‌های مربوط به زیر پوسته قاره‌ای ‌تقریباً وجود ندارد».

همچنین از نظر کارشناسان « میزان ناآرامی در همه‌ جای استان یکسان نیست اما تکرر وقوع زلزله در سطح خوزستان و وجود گسله‌های فعال متعدد در استان نشان می‌دهد که ناآرامی بستر سکونت انسان در خوزستان شرایطی واقعی است و زندگی در این شرایط نیازمند تمهیدات خاصی است».

براین اساس، کارشناسان معتقدندکه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، آگاه‌سازی مردم و آمادگی نیروهای امدادی از تمهیدات موثر در کاهش ضرر و زیان زلزله است.

* سقف‌های کهنه و لزوم نوسازی بافت فرسوده

وجود 6 هزار هکتار بافت فرسوده در بستر ناآرام خوزستان، باعث شده است تا اگر زلزله‌‌ای قوی این استان را تکان دهد، به دنبال آن فاجعه‌ای انسانی نیز، خوزستان را در بربگیرد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بافت‌های فرسوده این استان در برابر بلایای طبیعی، بحران‌آفرین هستند؛ از نظر «محمدسعید ایزدی»، شناسایی این بافت‌های فرسوده، تدوین برنامه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در نقاط هدف و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت با توجه به اینکه افراد کم‌درآمد در این نقاط زندگی می‌کنند از جمله تمهیداتی است که می‌توان در زمینه نوسازی این بافت فرسوده انجام داد.

سازمان عمران و بهسازی وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری‌ها و اداره کل میراث فرهنگی، از جمله سازمان‌های متولی ساماندهی بافت فرسوده به شمار می‌روند؛ شیوه مداخله در این بافت‌ها نیز با توجه به شرایط مختلف، شامل بهسازی، بازسازی و نوسازی است.

این در حالی است که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان، چهار شهرستان آبادان، اهواز، ماهشهر و مسجد سلیمان را دارای بیشترین حجم بافت فرسوده عنوان می‌کند و می‌گوید: خوزستان در استفاده از ظرفیت ملی احیای بافت‌های فرسوده شهرها دارای عقب‌افتادگی جدی است.

*لزوم کاهش زمان طلایی کمک به مصدومان

آموزش‌های اسکان اضطراری، امداد و نجات و آواربرداری و تشکیل تیم‌های حمایت روانی از جمله آموزش‌های امدادرسانی برای بعد از وقوع زلزله است که براساس آنها می‌توان زمان طلایی کمک به مصدومان زلزله را به حداقل کاهش داد.

مدیر کل مدیریت بحران در این ارتباط با تاکید بر ضرور آگاه‌سازی مردم، می‌گوید: در این شرایط اگر نتوانیم بحران‌های خوزستان را کنترل کنیم قطعا مشکلاتی به بار خواهد آمد.

کیامرث حاجی‌زاده در ادامه می‌افزاید: هشتم آذر مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس خوزستان برگزار می‌شود، برگزاری اینگونه مانورها در مناطق محروم موجب می‌شود مسئولان از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار بگیرند.

*کمبود تجهیزات برای امدادرسانی

در این میان نائب رئیس مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که شرایط تجهیزات امدادی به لحاظ کمیت و کیفیت در خوزستان قابل قبول نیست.

سید راضی نوری به خبرنگار فارس می‌گوید: حادثه خبر نمی‌دهد و هر لحظه ممکن است هر نقطه از استان با وقوع زلزله مواجه شویم و مدیریت این مسئله بستگی به ما دارد که چگونه می‌توانیم در بستر ناآرام مدیریت کنیم که آسیب کمتری ببینیم؛ به عبارتی دیگر ستاد بحران باید برای مقابله با بحران پبش بینی‌ها‌ی لازم را با توجه به امکانات موجود انجام دهد.

وی  با بیان اینکه خوزستان باید در اولویت ارتقاء تجهیزات و امکانات امدادرسانی گذاشته شود، یادآور می‌شود: برای مدیریت و مقابله با اینگونه بحران‌ها و حوادث، در استان خوزستان با چالش کمبود تجهیزات و امکانات رو به رو هستیم، این مسئله در وقوع سیل سال 95، و پدیده ریزگردها و حتی آتشسوزی‌های محلی به خوبی قابل لمس بوده است.

نوری با تاکید بر ضرورت پیش بینی، پیشگیری و آماده سازی برای مواجهه با چنین حوادثی، تصریح می‌کند: در این ارتباط صنایع استان که با اقداماتی همچون استخراج نفت، سدسازی و ... تنها به تغییر تعادل محیط زیست منجر می‌شوند باید به افزایش تجهیزات امدادی و مدیریت بحران استان بیش از پیش کمک کنند.

بر اساس این گزارش، قرار گرفتن در کانون گسل‌های زاگرس، وجود هزاران هکتار بافت فرسوده، احداث سدهای آبی و خطر شکسته شدن آن در زلزله‌هایی با قدرت تخریبی بالا، کمبود تجهیزات امدادی، پراکندگی روستاها و نبود زیرساخت‌های اورژانسی و پیشینه ستاد بحران استان در مقابله با حوادثی همچون سیل و ریزگرد باعث شده تا مردم خوزستان زنگ خطر را بیش از پیش احساس کنند.

-------------------------------

نویسنده: عارف شریفی صرخه

مدارس دشت آزادگان تعطیل شدند

مدیر آموزش و پرورش دشت آزادگان گفت: با توجه به غلظت بالای گرد و غبار، مدارس دشت آزادگان در تمام مقاطع در نوبت عصر تعطیل هستند.

سید جاسم نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان اظهار کرد: با توجه به شدت گرد و غبار با اعلام فرمانداری شهرستان، مدارس و مراکز آموزشی دشت آزادگان در تمام مقاطع در نوبت عصر تعطیل اعلام شدند.

گرد و غبار اهواز تا عصر امروز می‌ماند

مدیرکل هواشناسی خوزستان از رفع پدیده گرد و غبار در اهواز تا ساعات آینده خبر داد.
 
کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار در اهواز از صبح امروز اظهار کرد: با وجود پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش فراگیر در کلیه نقاط استان از امروز، به دلیل فعال شدن کانون فوق بحرانی جنوب و جنوب شرق اهواز، ذرات گرد و غبار مانع بارش باران شدند.
 
وی ادامه داد: البته در حال حاضر بارش نم نم باران در نقاطی از اهواز آغاز و دید افقی بهبود یافته و به حدود 500 متر رسیده است و انتظار داریم به تدریج با شدت گرفتن بارندگی در اهواز از غلظت گرد و غبار تا ساعات آینده کاسته شود.
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: پدیده گرد و غبار در اهواز حداکثر تا عصر امروز ادامه دارد. پیش از این بارش با حجم بیش از30 میلی‌متر برای اهواز پیش‌بینی کرده بودیم که به علت وقوع پدیده گرد و غبار، بارندگی در این حجم محقق نمی‌شود اما قطعا بارش باران را در اهواز خواهیم داشت.
 
بهادری عنوان کرد: در حال حاضر در اکثر شهرهای خوزستان شاهد بارندگی هستیم. حجم بارش‌ها در برخی نقاط موجب آبگرفتگی معابر شده است.
 
وی ادامه داد: حجم بارندگی‌ها در آغاجاری 22 میلی‌متر، در دزفول 11 میلی‌متر، در بستان 11 میلی‌متر، در شوشتر 15 میلی‌متر، در بهبهان 12 میلی‌متر، در هندیجان 15 میلی‌متر، در لالی 11 میلی‌متر و در شوش 16 میلی‌متر گزارش شده است.
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: بارش‌ها همچنان ادامه دارند و از شهرهایی مانند خرمشهر و آبادان نیز بارش باران گزارش شده است. این بارش‌ها تا روز پنجشنبه در خوزستان تداوم خواهند داشت.

رقیق کردن خون به روشی طبیعی

ویتامین E در طیف گسترده ای از مواد غذایی از جمله بادام، غلات کامل، دانه های آفتابگردان، تخم مرغ، دانه های خوراکی، و مغزهای خوراکی یافت می شود. این ماده مغذی نشان داده است که از تشکیل لخته های خون پیشگیری می کند و احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد.

بدن انسان از طریق فرآیند لخته شدن خون می تواند جریان خون را متوقف کند، که در موارد مواجهه با جراحتی شدید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما لخته شدن خون می تواند موجب مشکلات سلامت جدی نیز شود، مانند زمانی که یک لخته خون به عامل یک حمله قلبی یا سکته مغزی تبدیل می شود.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "اکتیو بیت"، برای پیشگیری از بروز چنین رویدادهایی به رقیق کننده های خون نیاز است، که می توانند برای کمک به احیای جریان خون در بخش های مهم بدن و پیشگیری از آسیب جدی ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی استفاده شوند. برای رقیق کردن خون، بسیاری از پزشکان برای بیماران خود داروهای قوی تجویز می کنند، اما رقیق کننده های خون طبیعی بسیاری نیز وجود دارند که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

سیر

رقیق کردن خون به روشی طبیعی 

جدا از کاربردهایی آشپزی و بهبود عطر و طعم غذا، سیر می تواند برای سلامت انسان نیز مفید باشد. این ماده غذایی توانایی جلوگیری یا محدود کردن تجمع پلاکت ها، یکی از مراحل اولیه در تشکیل لخته خون، را دارد.

این که سیر در مقادیر اندک توانایی پیشگیری از یک حمله قلبی یا سکته مغزی ناشی از لخته خون را دارد یا خیر نامشخص است. با این وجود، در مقادیر زیاد - همانند زمانی که به شکل مکمل مصرف می شود - سیر ممکن است در کمک به محدود کردن تجمع پلاکت ها نقش داشته باشد. به طور خلاصه، اگر در موقعیتی قرار دارید که لخته های خون ممکن است زمینه ساز یک مشکل سلامت شوند، گنجاندن سیر در رژیم غذایی ایده خوبی محسوب می شود.

روغن ماهی

رقیق کردن خون به روشی طبیعی 

احتمالا درباره فواید سلامت روغن ماهی چیزهای مختلفی را شنیده اید. روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 است که در بسیاری از انواع ماهی، مانند سالمون، یافت می شود و نشان داده است که به تقویت عملکرد مغز و پیشگیری از مشکلات سلامت جدی، مانند سکته مغزی، کمک می کند.

اما اسیدهای چرب امگا-3 به واسطه پیشگیری از تشکیل موادی که تجمع پلاکت ها را تشویق می کنند، می توانند برای رقیق کردن خون نیز مفید باشند. برای افرادی که در معرض خطر لخته های خون قرار دارند، این ویژگی روغن ماهی را به گزینه ای ارزشمند در رژیم غذایی تبدیل می کند. البته برای بهره‌مندی از فواید اسیدهای چرب امگا-3 نیازی نیست تنها طرفدار مصرف ماهی باشید و می توانید آنها را در غالب مکمل نیز دریافت کنید.

ویتامین E

رقیق کردن خون به روشی طبیعی 

ویتامین ها از جمله مواد مغذی مورد نیاز برای بدن انسان هستند. این مواد مغذی را باید به میزان کافی از رژیم غذایی خود یا مصرف مکمل ها دریافت کنید تا بدن از فواید آنها بهره‌مند شود.  

به عنوان مثال، ویتامین E در طیف گسترده ای از مواد غذایی از جمله بادام، غلات کامل، دانه های آفتابگردان، تخم مرغ، دانه های خوراکی، و مغزهای خوراکی یافت می شود. این ماده مغذی نشان داده است که از تشکیل لخته های خون پیشگیری می کند و احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد.

گیاهان دارویی حاوی کومارین

رقیق کردن خون به روشی طبیعی 

داروهای بسیاری برای کمک به پیشگیری یا درمان مشکلات سلامت جدی، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی در دسترس هستند. اما آیا می دانید بسیاری از این داروها از چه چیزی سرچشمه می گیرند؟ شاید موجب شگفتی شما شود اگر بدانید برخی از این داروها مانند وارفارین، که برای کمک به پیشگیری از تشکیل لخته خون شکل گرفته اند، از گیاهان دارویی تهیه شده اند.

در حقیقت، وارفارین حاوی ترکیبی به نام کومارین است که در گیاهانی مانند ریشه آنجلیکا، گل آرنیکا، بادیان رومی، بابونه، شنبلیله، ریشه شیرین بیان، جعفری و شبدر قرمز یافت می شود. اگر یک داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کنید، مصرف این گیاهان دارویی ممکن است مشکل آفرین باشد. از این رو، پیش از افزودن آنها به رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

زنجبیل

رقیق کردن خون به روشی طبیعی 

احتمالا شنیده اید که زنجبیل می تواند التهاب گوارشی را کاهش دهد و به بهبود ناراحتی معده یا سوء هاضمه کمک کند، اما آیا می دانستید این ماده غذایی می تواند به رقیق کردن خون نیز کمک کند؟ زنجبیل حاوی سالیسیلات، یک نوع اسید که در برخی گیاهان یافت می شود، است. در حقیقت، اسید سالیسیلیک نام فنی برای آسپرین است، که می تواند به کاهش التهاب در بدن انسان کمک کند و ممکن است در پیشگیری از سکته مغزی موثر باشد.

زنجبیل به صورت تازه، ادویه یا چای در دسترس است و از این رو گنجاندن آن به صورت منظم در رژیم غذایی روزانه دشوار نیست. تنها پیش از استفاده از زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید تا این ماده غذایی با داروهای تجویزی برای شما تداخل ایجاد نکند.

آووکادو

رقیق کردن خون به روشی طبیعی 

آووکادو به دو روش می تواند از شکل گیری لخته های خون پیشگیری کند: نخست، این ماده غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 است، که نشان داده اند تجمع پلاکت ها و تشکیل لخته های خون را محدود می کنند. دوم، آووکادو همانند زنجبیل حاوی سالیسیلات است، که این ماده نیز نشان داده است احتمال تشکیل لخته های خون را کاهش می دهد.

آووکادو نیز به راحتی قابل خریداری است و می توانید آن را به شکل های مختلف در رژیم غذایی خود جای دهید. پیش از مصرف با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا از عدم تداخل با داروهای رقیق کننده خون که ممکن است برای شما تجویز شده باشند، اطمینان حاصل شود.

پیکر شهید کایدخورده از فرودگاه آبادان به خوزستان بازمی‌گردد

پیکر شهید "عارف کایدخورده" از شهدای مدافع حرم خوزستانی، امشب از طریق فرودگاه آبادان به خوزستان بازمی‌گردد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، مراسم استقبال پیکر شهید عارف کایدخورده از شهدای مدافع حرم خوزستانی ساعت ۲۰:۰۰ امشب از فرودگاه بین‌المللی آبادان انجام خواهد شد.

پس از مراسم استقبال، پیکر شهید به ناحیه مقاومت بسیج سپاه آبادان منتقل و در این محل مراسم شبی با شهید برگزار می‌شود.

پیکر شهید کایدخورده فردا چهارشنبه جهت برگزاری مراسم تشییع به شهرستان دزفول انتقال خواهد یافت.

چرا فعالیت کانون فوق بحرانی گرد و غبار اهواز قابل پیش‌بینی نیست؟

مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص علت عدم پیش‌بینی گرد و غبار امروز اهواز گفت: این پدیده قابل پیش‌بینی نبود.
 
کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، در واکنش به انتقادات نسبت به عملکرد اداره‌کل هواشناسی خوزستان در عدم پیش‌بینی گرد و غبار اهواز اظهار کرد: ما این پدیده را از قبل پیش‌بینی نکرده بودیم زیرا فعالیت این کانون قابل پیش‌بینی نیست.
 
وی ادامه داد: منشاء این پدیده، کانون فوق بحرانی و حاد گرد و خاک در 20 کیلومتری جنوب اهواز است. هیچ مدلی این کانون را نشان نمی‌دهد.
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: گام‌های زمانی و مکانی مدل‌های ما بالای 100 کیلومتر را نشان می‌دهند و هیچ مدلی وجود ندارد که یک کانون گرد و غبار را با این فاصله نزدیک از اهواز به ما نشان دهد.
 
وی با اشاره به سرعت تاثیرپذیری اهواز از این کانون فوق بحرانی گرد و خاک افزود: با هر وزش باد نسبتا شدید بر فراز این کانون، به فاصله 10 تا 20 دقیقه گرد و غبار به اهواز می‌رسد.
 
بهادری گفت: باید دستگاه‌های سنجنده لیدار (LIDAR) که 2.5 میلیارد تومان قیمت دارد در این کانون‌ها نصب شود تا به محض فعال شدن این کانون، متوجه آن شویم.
 

شدت باد موجب قطعی موقت برق در برخی مناطق اهواز شده است

معاون دیسپاچینگ و بهره‌برداری شرکت توزیع برق اهواز گفت:  گرد و خاک تاکنون هیچ تاثیری بر روی شبکه برق اهواز نگذاشته است اما شدت باد باعث شده در برخی از مناطق شاهد قطعی برق موقت به دلیل برخورد شاخ و برگ درختان با شبکه برق باشیم که پس از مدت زمان کوتاهی برق آن مناطق وارد مدار شد.

سعید آقایی در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: با توجه به شدت بادی که در اهواز وجود دارد ممکن است در اثر برخورد درختان به شبکه برق، شاهد اتصال کوتاه و قطعی موقت برق باشیم اما نیروهای توزیع برق اهواز با حضور در موقعیت مورد نظر مشکل را حل و برق را وارد مدار می‌کنند.

وی افزود: گرد و خاک شدیدی که در حال حاضر در اهواز رخ داده است هنوز شبکه را متاثر از خود نکرده است اما اگر این گرد و خاک با بارندگی همراه شود، ممکن است شبکه با مشکلاتی مواجه شود اما در حال حاضر وضعیت شبکه عادی است.

معاون دیسپاچینگ و بهره‌برداری شرکت توزیع برق اهواز تصریح کرد: قطعی‌های برقی که امروز در برخی از مناطق رخ داده به دلیل برخورد شاخ و برگ درختان با شبکه برق بوده که پس از 10 تا 15 دقیقه برق آن مناطق مجددا وصل شده است. با توجه به اینکه کلیدهای گازی در طول شبکه نصب شده است در اثر برخورد با شبکه این کلیدهای گازی قطع و مجددا وارد می‌شوند.

آقایی ادامه داد: امروز تنها در یک مورد بر اثر وزش باد شدید در منطقه شهرک برق اهواز، یک دستگاه ترانس برق سقوط کرد که که نیروهای توزیع برق در حال تعمیر و وارد مدار کردن این ترانس در منطقه هستند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای توزیع برق اهواز در حالت آماده‌باش کامل هستند تا در صورت بروز هرگونه مشکل در شبکه به سرعت در محل حضور پیدا کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

تکرار بحران گرد و غبار سال گذشته اهواز قابل قبول نیست

نماینده اهواز با اشاره به عدم پیش‌بینی گرد و غبار امروز اهواز و عدم اخذ تمهیدات لازم قبل از وقوع این پدیده گفت: از ماه‌ها قبل به مسئولان کشوری و استانی هشدار داریم که بحران سال گذشته خوزستان و قطعی آب و برق و وسایل ارتباطی در پی وقوع گرد و غبار شدید به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
 
جواد کاظم‌نسب الباجی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، ضمن انتقاد از عدم پیش‌بینی گرد و غبار امروز اهواز از سوی هواشناسی و همچنین عدم انجام هماهنگی‌های لازم توسط مدیریت بحران و تاخیر در اعلام تعطیلی مدارس و ادارات اظهار کرد: متاسفانه امروز دانش‌آموزان اهواز در هوای بسیار آلوده در مدرسه بودند و مجبور شدند در این هوا به خانه بازگردند. در حالی که در چنین هوایی دانش‌آموزان باید در منازل بمانند.
 
وی ادامه داد: شهروندان اهوازی صبح امروز در محل کار خود بودند که گرد و غبار شهر را فرا گرفت. واقعا از عدم پیش‌بینی این پدیده از سوی هواشناسی متعجب شدم. همچنین عدم انجام هماهنگی‌ها و تمهیدات لازم از سوی مدیریت بحران استان تعجب‌آور است و باید این دو دستگاه جواب قانع‌کننده بدهند.
 
نماینده اهواز افزود: قطعا پیگیر ناهماهنگی‌هایی که امروز در بحث پدیده گرد و غبار داشتیم، خواهم شد. هیچ بهانه‌ای هم قابل قبول نیست. در این هوا حداقل دانش‌آموزان باید از منازل خود خارج نشوند.
 
کاظم‌نسب الباجی با اشاره به بحران زمستان سال گذشته خوزستان عنوان کرد: از ماه‌ها قبل به مسئولان کشوری و استانی هشدار داریم که بحران سال گذشته خوزستان و قطعی آب و برق و وسایل ارتباطی در پی وقوع گرد و غبار شدید به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
 
وی ادامه داد: صراحتا می‌گویم که اگر اتفاقات زمستان سال قبل تکرار شود، مقصر مسئولان هستند زیرا فرصت کافی برای انجام اقدامات پیشگیرانه لازم را در اختیار داشتند. حدود یک سال از آن اتفاقات گذشته است و هیچ بهانه‌ای دیگر از سوی ما و مردم پذیرفته نمی‌شود.

تعداد خودروهای درگیر در تصادف محور اهواز - رامشیر مشخص نیست

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از کشته شدن تاکنون سه نفر در حادثه تصادف زنجیره‌ای محور اهواز – رامشیر خبر داد.
 
دکتر شهیار میرخشتی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: در حادثه تصادف زنجیره‌ای میان بیش از پنج دستگاه خودرو که حوالی ساعت 12 امروز (30 آبان‌ماه) در محور اهواز – رامشیر قبل از غیزانیه کوچک رخ داد، تاکنون سه نفر کشته و دو نفر مصدوم شده‌اند.
 
وی ادامه داد: یکی از این مصدومین در حال حاضر به بیمارستان تأمین اجتماعی اهواز منتقل شده و مصدوم دیگر در حال اعزام به اهواز است و احتمال دارد تعداد مصدومان این حادثه افزایش یابد.
 
میرخشتی بیان کرد: در حال حاضر عوامل فوریت‌های پزشکی در محل حادثه حضور دارند.
 
وی بیان کرد: تعداد دقیق خودروهای درگیر در این حادثه مشخص نیست اما حدود هشت یا نه دستگاه خودرو حادثه‌دیده در محل وجود دارد.

تاکنون 2 کشته و 3 مجروح در تصادف زنجیره‌ای محور اهواز - رامشیر

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از وقوع تصادف زنجیره‌ای و برخورد چندین دستگاه خودرو در محور اهواز - رامشیر خبر داد.
 
مقصود حق‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: این حادثه ساعت 12:04 در محور اهواز – رامشیر قبل از غیزانیه کوچک رخ داده است و در جریان آن، 10 دستگاه خودروی سواری و دو دستگاه تریلر با بار لوله به صورت زنجیره‌ای با یکدیگر برخورد کرده‌اند.  
 
وی افزود: در حال حاضر چندین تیم امداد و نجات از سازمان آتش‌نشانی اهواز به محل حادثه اعزام شده‌اند، ولی تاکنون از تعداد کشته‌ها و مصدومان آمار دقیقی در دست نیست.
 
مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با بیان اینکه گرد و غبار شدید و کاهش قدرت دید، برخورد خودروهای عبوری را افزایش داده است، گفت: همچنان تلاش برای نجات افراد صدمه‌دیده این حادثه ادامه دارد.
 
حق‌شناس بیان کرد: تاکنون دو کشته و سه مجروح از میان آهن‌پاره‌های خودروها خارج و تحویل اورژانس شده است.

لغو 4 پرواز به دلیل گرد و خاک شدید در اهواز

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان از لغو چهار پرواز ورودی و خروجی فرودگاه بین‌المللی اهواز خبر داد و گفت: به دلیل اینکه دید افقی در فرودگاه اهواز به 100 متر رسیده است، برخی از پروازها لغو و تعدادی نیز تا اطلاع ثانوی تاخیر دارند.

محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: از ساعت 10 صبح امروز دید افقی در فرودگاه بین‌المللی اهواز به 100 متر رسید و این مساله باعث شد چهار پرواز ورودی و خروجی فرودگاه اهواز لغو و دو پرواز نیز تا اطلاع ثانوی تاخیر داشته باشند.

وی افزود: پرواز تهران – اهواز- تهران با شماره‌های 6246 و 6245 هواپیمایی "تابان" که قرار بود صبح امروز انجام شود به دلیل شرایط بد آب و هوایی کنسل شد. همچنین پرواز شماره 5640 هواپیمایی "آتا" از اهواز به مقصد مشهد تا اطلاع ثانوی تاخیر دارد.

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان تصریح کرد: پرواز 3827 هواپیمایی آسمان از اهواز به مقصد شیراز نیز به دلیل بدی شرایط جوی لغو شد و پرواز 4563 هواپیمایی "ماهان" از اهواز به مقصد شیراز و سپس کرمان نیز تا اطلاع ثانوی تاخیر دارد.

رضایی عنوان کرد: پرواز 271 "ایران ایر" که از بندرعباس قرار بود وارد اهواز شود، صبح امروز به دلیل شرایط بد هوا و گرد و خاک شدید وارد تهران شد و قرار است در ساعت 18 و با هشت ساعت تاخیر به اهواز وارد شده و مسافران خود را از اهواز به تهران منتقل کند.

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان خاطرنشان کرد: پرواز 2575 هواپیمایی "نفت" از اهواز به مقصد لاوان و پرواز 2550هواپیمایی "نفت" از مبدا خارک به اهواز نیز کنسل شد.

پوتین خسته از قدرت کناره گیری می کند؟!

سه منبع مختلف به روزنامه "ایندپندنت" گفته اند پوتین در پاییز گذشته به حلقه نزدیک افراد کابینه اش دستور داده گزینه های خروج او از قدرت را بررسی کنند.

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی اختصاصی به نقل از برخی منابع سیاسی در روسیه از خستگی "ولادیمیر پوتین" و احتمال عدم شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری مارس سال آینده این کشور، خبر داده است.

به گزارش عصر ایران، روزنامه "ایندپندنت" بریتانیا با انتشار گزارشی به نقل از برخی منابع دولتی و سیاسی در روسیه از عدم تمایل ولادیمیر پوتین برای شرکت در انتخابات 4 ماه آینده در این کشور خبر داده است؛ با این حال به نوشته این گزاش پوتین هر چند هم شخصا خواهان کناره گیری از قدرت باشد اما شرایط خاص سیستم سیاسی روسیه به او این اجازه را نخواهد داد که به آسانی از هسته ای اصلی قدرت بیرون برود، چون همه چیز روسیه در دو دهه گذشته به وجود او وابسته شده است.

بر اساس این گزارش اما برخی منابع در روسیه با اشاره به عدم تمایل و انگیزه شخصی پوتین برای حفظ موقعیت کنونی اش در کرملین، دلیل این امر را خستگی پوتین و قصد او برای کناره گیری از قدرت اعلام کرده اند.

در حالی که بر اساس نظر سنجی ها پوتین احتمالا در انتخابات آتی بین 60 تا 70 درصد آرای عمومی را کسب خواهد کرد و برای یک دوره 6 ساله دیگر در کرملین باقی خواند ماند، اما به نوشته ایندپندنت رییس جمهور روسیه با وجودی که کمتر از 5 ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده هنوز اعلام نامزدی نکرده و این در حالی است که در انتخابات پیشین (2012) او 6 ماه پیش از موعد اعلام نامزدی کرده بود.

پوتین خسته از قدرت کناره گیری می کند!؟

گفتنی است پوتین از سال 2000 رییس جمهور روسیه است. او پس از اینکه دو دوره 4 ساله را تا 2008 در ریاست جمهوری ماند با توجه به منع قانونی در سال 2008 مجبور شد دوست و رییس دفتر سابقش "دمیتری مدودف" را برای یک دوره 4 ساله به کرملین بفرستد و خود به پست نخست وزیری برود.

در سال 2012 و پس از طی یک دوره 4 ساله، پوتین بار دیگر اعلام نامزدی کرد و با تغییر قانون اساسی دوره ریاست جمهوری را به دو دوره 6 ساله افزایش داد. او هم اینک می تواند برای یک دوره 6 ساله دیگر – تا سال 2024- در کاخ کرملین بماند.

هنوز در جبهه احزاب مخالف حکومت روسیه اجماعی برای حمایت از یک نامزد ائتلافی به دست نیامده و چشم انداز روشنی نیز برای رسیدن به چنین اجماعی وجود ندارد.

گمانه زنی ها درباره حضور یا عدم حضور پوتین به زمان اعلام نامزدی او و نیز اعلام نامزدی مستقل یا حزبی او (حزب روسیه واحد) بستگی دارد. بسیاری انتظار دارند پوتین حداکثر تا میانه های ماه دسامبر برای شرکت در انتخابات پیش‌رو اعلام نامزدی کند؛ همچنین هنوز مشخص نیست پوتین از چه جایگاهی – حزبی یا مستقل- برای حضور در انتخابات آتی اعلام نامزدی کند.

برخی نیز معتقدند عدم نامزدی زودهنگام پوتین به او این اجازه را می دهد که از حملات احزاب مخالف در امان بوده و زمان کمتری برای حمله به پوتین در اختیار احزاب و گروه های مخالف باشد.

"گلب پاولوفسکی" مشاور پیشین کرملین و رییس کنونی بنیاد "سیاست موثر" به ایندپندنت گفته است: انتخابات آتی، کمپین انتقال روسیه به دوره پس از ولادیمیر پوتین است.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، حلقه درونی یاران اطراف پوتین به طور جدی خواهان ادامه حضور او در منصب ریاست جمهوری هستند و نیاز آنها به پوتین بیش از نیاز پوتین به آنهاست.

به گفته پاولوفسکی: در فردای روسیه بدون پوتین، سوال اصلی مردان سابق حلقه درونی قدرت پوتین این خواهد بود که سرنخ جریان پول از کجا می آید؟

سه منبع مختلف به ایندپندت گفته اند پوتین پاییز سال 2016 قصد کناره گیری از ریاست جمهوری را داشته و به افرادی خاص در کابینه ماموریت داده تا سناریوهای مختلف خروج او از قدرت را بررسی کنند.

یکی از این سناریوها برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه دسامبر بوده است. سناریوی دیگر اصلاح قانون اساسی و انتقال اختیارات اجرایی رییس جمهور به یک نهاد آکادمیک معاونت ریاست جمهوری همانند نهاد " پولیتبورو " در اتحاد جماهیر شوروری سابق است. این سناریو با توجه به سخت تر شدن سیاست احتمالی روسیه در صورت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری 2016 پیش بینی شده بود اما پیروزی غیر منتظره ترامپ در انتخابات سال گذشته اوضاع را دگرگون کرد.

اما همچنان چالش اساسی این است که چه کسی می تواند جای خالی پوتین را در عرصه سیاست و قدرت در روسیه پر کند.

بسیاری معتقدند چنین فرد دومی وجود ندارد و سیستم کنونی روسیه تا حدود زیادی یک سیستم فردی با محوریت پوتین است که در صورت خروج او از عرصه، کل سیستم به هم خواهد ریخت.

چالش کنونی روسیه رقابت شدید و عدم اجماع باندهای قدرت در این کشور در صورت خروج پوتین از قدرت است.

همه گروه های رقیب به احتمال بسیار زیاد روی یک گزینه واحد برای جانشینی پوتین موافقت نخواهند کرد. پوتین در دو دهه گذشته جایگاه بی بدیلی در عرصه سیاست و قدرت در روسیه پیدا کرده و همین امر مساله خروج احتمالی او از هسته اصلی قدرت را بسیار پرچالش کرده است.

به نوشته ایندپندنت بیشتر مصاحبه شوندگان به این روزنامه گفته اند از نظر آنها روسیه در آستانه یک بحران سیاسی عمده قرار دارد چون از نظر آنها سیستم سیاسی کنونی فرسوده شده و در لبه عصر تغییرات عمده " تلو تلو" می خورد.

"والری سولووی" مورخ روسیه به ایندپندنت گفته است: آخرین باری که چنین وضعیتی را احساس کردم سال های پایانی اتحاد جماهیر شوروی بود و نگران کننده تر اینکه افرادی که آن دوران را از نزدیک حس کرده اند می گویند شرایط دقیقا مشابه آن دوران است."

دیدنی های امروز

ساخت نمونه های اولیه دیوار مرزی جدید بین آمریکا و مکزیک – سان‌دیه‌گو کالیفرنیا
ساخت نمونه های اولیه دیوار مرزی جدید بین آمریکا و مکزیک – سان‌دیه‌گو کالیفرنیا
دیدار رییس جمهور غنا با نخست وزیر بریتانیا در مقر نخست وزیری در لندن
دیدار رییس جمهور غنا با نخست وزیر بریتانیا در مقر نخست وزیری در لندن
چهل و پنجمین روز جهانی "سلام" در مدرسه ای در چین
چهل و پنجمین روز جهانی
رونمایی از مجسمه ای با عنوان " ماسک غم و اندوه" اثر یک هنرمند روس و به یاد قربانیان سرکوب حکومت اتحاد جماهیر شوروی سابق در شهر سوردولوسک روسیه/ عکس:ایتارتاس
رونمایی از مجسمه ای با عنوان
ادای احترام وزیر امور خارجه روسیه به مقبره سرباز گمنام در باکو
ادای احترام وزیر امور خارجه روسیه به مقبره سرباز گمنام در باکو
مسابقات دوچرخه سواری در شیب شهری در شهر مدلین کلمبیا
مسابقات دوچرخه سواری در شیب شهری در شهر مدلین کلمبیا
یک آموزش دهنده فیل در شهر کوچی هند در جریان یک جشنواره و در حال به صف کردن فیل ها در معبد
یک آموزش دهنده فیل در شهر کوچی هند در جریان یک جشنواره و در حال به صف کردن فیل ها در معبد
مسابقات دو ماراتون در شهر گینگدائو چین
مسابقات دو ماراتون در شهر گینگدائو چین
اردوگاه پناهجویان مسلمان میانماری در بنگلادش
اردوگاه پناهجویان مسلمان میانماری در بنگلادش
تظاهرات حامیان رهبر مخالفان حکومت کنیا در شهر نایروبی
تظاهرات حامیان رهبر مخالفان حکومت کنیا در شهر نایروبی
گردهمایی آتش نشانان شهر بارسلونا در اعتراض به بازداشت رهبران جدایی طلب از سوی دولت اسپانیا
گردهمایی آتش نشانان شهر بارسلونا در اعتراض به بازداشت رهبران جدایی طلب از سوی دولت اسپانیا
سیل در باندونگ اندونزی
سیل در باندونگ اندونزی
مراسم اهدای مدال افتخار به سگ نظامی آموزش دیده بریتانیایی به خاطر اقداماتش در افغانستان
مراسم اهدای مدال افتخار به سگ نظامی آموزش دیده بریتانیایی به خاطر اقداماتش در افغانستان
دیدار ترامپ با اعضای تیم والیبال مردان ایالت اوهایو آمریکا در کاخ سفید
دیدار ترامپ با اعضای تیم والیبال مردان ایالت اوهایو آمریکا در کاخ سفید

پایان داعش و آغاز دور جدید خصومت های منطقه ای

با وجود شکست داعش در عراق و سوریه دورنمای منطقه روزهای با ثبات و آرامی را نوید نمی دهد و منطقه آبستن رقابت های خصومت آمیز و تنش آلود است که برداشته شدن عامل داعش حتی می تواند آنها را تشدید کند.

عصر ایران؛ مازیار آقازادهکار گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه به پایان رسید و این گروه تروریستی پس از نزدیک به 4 سال از اعلام خلافت خودخوانده در شهر رقه سوریه، دیگر پایگاه شهری مهمی در دو کشور بی ثبات عراق و سوریه ندارد.

با آزادسازی شهر بوکمال سوریه از اشغال داعش آخرین میخ ها بر تابوت شبکه دولتی داعش کوبیده شد، هر چند این گروه همچنان می تواند با هسته های خود در مناطق مختلف دنیا از جمله در خاورمیانه و اروپا هراس افکنی کرده و عملیات تروریستی انجام دهد.

اما با مضمحل شدن موجودیت "دولت تروریستی" داعش دیگر این گروه قلمرو خاصی در منطقه ندارد.

مبارزه با داعش در 3 سال گذشته از هوا و زمین در جریان بود و این گروه که شهرهایی در سوریه و عراق را به اشغال خود در آورده بود سنگر به سنگر مجبور به عقب نشینی از مواضع خود شد.

در 3 سال گذشته ائتلافی تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش شکل گرفته بود که این ائتلاف بیشتر تمرکز خود را به حملات هوایی به مواضع داعش و نیز حمایت از برخی گروه ها به ویژه گروه های کرد سوری و عراقی برای مبارزه با این گروه تروریستی قرار داده بود.

پایان داعش و آغاز دور جدید خصومت های منطقه ای

دولت روسیه نیز در 2 سال گذشته و همزمان با آغاز مداخله نظامی خود در سوریه به صورت هوایی و موشکی مواضع داعش را در سوریه بمباران کرده و در تضعیف این گروه تروریستی نقش مهمی ایفا کرده بود.

بخش مهم‌تر دیگر مبارزه با داعش نبرد با این گروه تروریستی در روی زمین بود که در این کار نیروهای ارتش و مردمی عراق در کنار گروه های مسلح کُرد نقش اصلی را ایفا کردند.

روی زمین این نیروهای ارتش و حشد الشعبی عراق و نیروهای دولتی سوریه و البته نیروهای سپاه پاسداران وحزب الله لبنان بودند که با تروریست‌های داعش جنگیدند و خسارات زیادی به این گروه تروریستی وارد کرده و خود نیز متحمل خسارات – جانی – زیادی شدند و البته این گروه تروریستی را سنگر به سنگر از شهرهای عراق و سوریه – تکریت، آمرلی، سنجار، موصل، تلعفر و... – بیرون کردند.

حالا و در حالی که گروه داعش به صورت کامل از شهرهای عراق و سوریه بیرون ریخته شده رقابت جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است.

دو محور ایران و روسیه از سویی و محور غرب و برخی کشورهای عربی منطقه به رهبری آمریکا تلاش دارند در جغرافیای جدید در حال شکل گیری نقش و نفوذ خود را پررنگ تر از گذشته کنند.

هر دو محور بر این باورند که نقش آنها در پیروزی بر داعش پررنگ تر بوده است و دستاورد شکست داعش را بیشتر برای خود می دانند؛ فارغ از اینکه کار مبارزه با داعش به عنوان یک دشمن مشترک نتیجه یک همکاری نانوشته و بدون قرارداد بین هر دو محور رقیب بود اما آیا در فردای بدون حضور موثر داعش، منطقه خاورمیانه روی ثبات و آرامش را خواهد دید؟

پایان داعش و آغاز رقابت های پرتنش منطقه ای

شکست داعش و محروم شدن این گروه از داشتن "موجودیت نقشه ای و قلمرویی" از خاورمیانه، خبر خوبی است اما با نگاهی به جبهه بندی های کنونی در منطقه چشم انداز روشنی در پیش رو نیست و سهل است که حتی پایان داعش را آغاز دور جدیدی از رقابت های منطقه ای به شدت تنش آلود بدانیم.

منطقه آبستن حوادث بسیاری است و در گوشه – گوشه آن نشانه های جنگ سرد روسیه و آمریکا به عنوان دو قدرت مداخله گر و ایران و عربستان سعودی به عنوان دو قدرت منطقه ای آشکار است.

1- آینده سوریه : دومین سفر بشار اسد رییس جمهور سوریه به روسیه همزمان با اعلام شکست داعش در سوریه و دیدار او با ولادیمیر پوتین – در شهر بندری سوچی-  و تاکید دو رهبر بر ضرورت انتقال از دوره مبارزه نظامی با تروریست ها به دوره راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه، با وجودی که روی کاغذ و در ژست های دیپلماتیک، امیدوار‌کننده به نظر می رسد اما بدون تردید اسد در 6 سال گذشته دوست و دشمن حکومت خود در سوریه را شناخته و دیگر به گروه های مخالف مسلح تحت حمایت غرب و عربستان هیچ اعتمادی ندارد و بسیار بعید است که راضی شود از کیک قدرت حکمرانی خود بر سوریه ذره ای هم به مخالفانش بدهد.

اسد به خوبی می داند اگر دست حمایت های همه جانیه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله و به طور اخص روسیه نبود امروز در جایگاه ریاست جمهوری سوریه قرار نداشت و شاید همچون لویی شانزدهم – پادشاه فرانسه در دوران انقلاب فرانسه – خود و همسر و یا حتی فرزندانش به دست مخالفان مسلح اعدام شده و یا اینک در گوشه ای از دنیا در تبعید زندگی می کردند.

اسد می داند که همه کشورهای عربی منطقه در کنار ترکیه و بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا از جان و دل و با تمام قوا برای خلع او از قدرت به صحنه آمده و با تسلیح مخالفان مسلح و گسیل کردن هزاران مخالف مسلح و تروریست به داخل خاک سوریه تلاش داشتند او را از اریکه قدرت ساقط کنند، و این تنها حمایت های جمهوری اسلامی ایران و حزب الله در کنار روسیه بود که مانع عملی شدن این خواسته شد.

بنابراین در شرایط کنونی او دلیلی برای امتیاز دادن به طرف های مقابل خود در سوریه نمی بیند مگر اینکه با صلاحدید روس ها و در معامله ای که شاید در آینده بین واشنگتن و مسکو صورت بگیرد او  مجبور شود به صلاحدید کرملین و بنا به مقتضیات یک دادوستد دیپلماتیک از موضع خود عقب بنشیند.

2- جبهه جدید تقابل بین ایران و اسراییل: مساله مهم دیگر که بی ارتباط با سوریه نیست مساله احتمال تشدید تقابل بین اسراییل و ایران در جبهه سوریه است. مقامات تل آویو در ماه های گذشته بارها نسبت به احتمال ایجاد پایگاه نظامی جدید  از سوی ایران در سوریه هشدار داده و تاکید کرده اند که اجازه استفاده از سوریه به عنوان پایگاهی برای ایران را نخواهند داد. این موضوع بالقوه می تواند در ماه های آتی بر دامنه تنش های منطقه ای بیفزاید.

3- تنش های زیر جِلد عراق: داعش از شهرهای عراق بیرون رفت اما این کشور هنوز یک کشور باثبات و آرام محسوب نمی شود و حتی از نظر بسیاری از ناظران آبستن تنش های جدید به ویژه در رابطه با دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق است.

 با وجودی که مساله همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق در شرایط کنونی با عقب نشینی نسبی سیاستمداران کرد و دولت اربیل به نفع دولت مرکزی بغداد رفع و رجوع شد اما این مساله و بحران در ماه ها و سال های آتی به طور عمیقی بر ثبات سیاسی در عراق سایه افکن خواهد شد.

رابطه اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق آبستن تنش های جدی است و با احتمال دخالت دولت های پیرامونی در این بحران آتش تنش آن ممکن است به وسعت گسترده تری برسد.

4- شمشیر از رو بسته سعودی ها برای ایران: دولت عربستان سعودی به قول معروف " به سیم آخر زده است " و در همه جبهه ها و با همه توان درپی ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران و عقب راندن ایران از حوزه های نفوذ منطقه ای است.

برای این کار سعودی ها حتی حاضرند روی بسیاری از داشته های خود قمار کنند. علاقه به رویارویی با ایران تبدیل به سودایی بی حساب و کتاب و غیر منطقی شده و هر روز چشمه ای جدید می آفریند.

جنگ سرد بین سعودی و ایران می تواند مهم ترین خطر آتی برای ثبات منطقه باشد. این جنگ سرد هم اینک از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا بحرین و یمن در جریان است و ولیعهد جوان سعودی می کوشد با آزمودن راه های پرخطر، جمهوری اسلامی ایران را در موضع تدافعی قرار دهد و نکته اینکه دولت سعودی در بسیاری از تلاش های دو سال گذشته خود علیه ایران ناکام مانده و نتایج مطلوب و مورد نظر را کسب نکرده است که نمونه اخیر آن ماجرای استعفای مشکوک "سعد حریری" نخست وزیر مستعفی لبنان در ریاض و حواشی و پیامدهای مرتبط به آن در دو هفته گذشته بوده است که به گمان غالب ناظران منطقه ای و بین المللی دولت سعودی با تلاش برای استعفای حریری دست به یک قمار سیاسی زده و در این قمار شکست بزرگی متحمل شده و دستاورد این قمار بی حساب سعودی ها به جیب گروه حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران رفته است.

5- بلاتکلیفی ترکیه : دولت ترکیه با وجودی که بیش از یک سالی است که در مواضع سابق خود در قبال سوریه و تحولات منطقه چرخشی اساسی داده و به سمت محور ایران و روسیه متمایل شده اما دولتمردان آنکارا به طور سنتی عضو محور غرب و ناتو محسوب شده و هر آن احتمال چرخشی جدید در مواضع آنکارا می رود.

ترک ها ملاحظه جدی وضعیت کردها در سوریه و عراق را دارند و به محض خلاص شدن از این ملاحظه و کسب اطمینان از امنیت ملی شان در این رابطه، می توانند چرخش کنند.

هم اینک دولت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان به طور جدی نسبت به آمریکا ظنین بوده و از نیات واشنگتن برای این کشور و آینده منطقه بیمناک اند.

از نظر دولتمردان ترکیه کشورهای اروپایی و آمریکا صداقت لازم را در رابطه با آنکارا ندارند و از پشت خنجر می زنند.

کودتای نافرجام 18 ماه پیش در ترکیه و اقامت "فتح الله گولن " در آمریکا و عدم استرداد این روحانی در تبعید خودخواسته در آمریکا به ترکیه، بر تردید های دولت اردوغان نسبت به اهداف آمریکا افزوده است.

از سوی دیگر در جریان رزمایش اخیر ناتو در نروژ نیز استفاده از تصاویر اردوغان و آتاترک به عنوان اهداف فرضی دشمن و سیبل حمله بر تیرگی روابط ترکیه با غرب افزوده است؛ با این حال ترکیه همان طور که در سال های گذشته نشان داده سیاست خارجی منسجم و مشخصی ندارد و بارها تغییر خط و جهت داده است ولی در شرایط کنونی این کشور بسیار نسبت به غرب ( اتحادیه اروپا و آمریکا) بدگمان بوده و خود را در معادلات منطقه ای به محور روسیه – ایران چسبانده است.

در جمع بندی بحث باید به این نکته تاکید دوباره داشت که با وجود شکست داعش در خاورمیانه نه کار این گروه به طور کامل تمام شده فرض می شود و نه اینکه تنش های منطقه ای عمیق بین بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای چشم انداز روشنی را فراروی آن قرار می دهد؛به نحوی که به ظن بسیار قوی شکست داعش آغاز یک دوره جدید از خصومت ها و تنش های منطقه ای برای پر کردن خلاهای کنونی و رقابت تثبیت حضور قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در نقاط مواجه با بی ثباتی خواهد شد.

 

سردار رحیم صفوی: تا سال ۲۰۳۰ «آل‌سعود» وجود نخواهد داشت

سردار صفوی گفت: بر اساس گزارش مطالعاتی که چند سال قبل توسط امریکا با عنوان جهان تا سال ۲۰۳۰ منتشر شد تا سال ۲۰۳۰ رژیمی با عنوان آل سعود در خاورمیانه وجود نخواهد داشت و در این گزارش احتمال تجزیه عربستان را هم داده‌اند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: بر اساس گزارش مطالعاتی که چند سال قبل توسط امریکا با عنوان جهان تا سال ۲۰۳۰ منتشر شد تا سال ۲۰۳۰ رژیمی با عنوان آل سعود در خاورمیانه وجود نخواهد داشت و در این گزارش احتمال تجزیه عربستان را هم داده‌اند.

به گزارش عصرایران به نقل از ایسنا، سردار صفوی در همایش بسیجیان مرکز مقاومت بسیج سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: مبنای بسیج بر اساس نظر جهادی پایه ریزی شده است ، جهاد فرهنگی ،‌جهاد علمی ،‌جهاد دفاعی و امنیتی ، جهاد سازندگی و همه این جهاد ها در راه خدا و فی سبیل الله و با حداقل هزینه و با حداکثر بهره بود و تماما به نفع مردم و مستضعفان اتفاق افتاد.

وی افزود: کارکردها و عظمت حماسه های بسیج در طول ۴۰ سال گذشته در ایران بر کسی پوشیده نیست و در یک جمله بایستی گفت اگر تفکر بسیجی و فداکاریها و رشادتهای بسیجیان نبود ایران هم نبود.

صفوی اضافه کرد: تفکر بسیجی از حوزه جغرافیایی ایران به منطقه غرب اسیا منتشر شده است و در سال ۶۲ جوانان و شیعیان لبنان مقاومت اسلامی لبنان یا حزب الله را با کمک سرداران بزرگی همچون حاج احمد متوسلیان شکل دادند و هم اکنون نیز پس از ۳۴ سال ،‌عملکرد این تشکل قدرتمند یعنی حزب الله لبنان را در مقابله با رژیم صهیونیستی و ایجاد ارامش و امنیت برای مردم لبنان مشاهده می کنید.

وی با اشاره به سخنان رهبر شجاع حزب الله لبنان در پاسخ به بیانیه وزرا خارجه اتحادیه عرب گفت: حقیقتا این ننگ بزرگی است برای برخی از دولتهای عربی که نوکر دلارهای عربستان سعودی باشند و حزب الله را تروریست بنامند.

دستیار و مشاور فرمانده کل قوا با اشاره به پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت در سوریه گفت: این قدرت بسیج مردمی سوریه بود که با مستشاران نظامی ایران بیش از ۷۰ هزار نیروی بسیجی سوریه را در کنار ارتش سوریه برای مقابله و آزاد سازی مناطق اشغال شده همچون حلب، دیرالزور و رقه و دیروز آزاد سازی بوکمال ، آخرین منطقه استقرار داعشی ها به پیروزی رساند.

وی اضافه کرد: این تفکر بسیجی به سوریه رفت و به کمک دولت و ملت و ارتش سوریه باعث شکست ائتلاف آمریکایی و صهیونیستی سعودی شد.

صفوی افزود: تفکر بسیجی و تجربه بسیج در ایران توسط نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده دلاور آن سرلشکر حاج قاسم سلیمانی بنا به در خواست دولت عراق به عراق رفت و بیش از بیست تیپ حشد الشعبی عراق را تشکیل داد و باعث نجات بغداد ، سامرا و موصل و اربیل و همچنین خنثی شدن توطئه تجزیه شمال عراق و تصرف مناطق نفتی کرکوک تا مرز ترکیه شد.

وی گفت: این تفکر بسیجی رژیم صهیونیستی را برای همیشه در ایجاد یک فتنه جدید در منطقه شکست داد.

صفوی اضافه کرد: تفکر بسیجی در یمن نیروهای مردمی و جهادی شمال یمن یعنی حوثی ها را شکل داد که حوثی ها با کمک مکتب جهاد و مقاومت به مقابله با تجاوز پادشاهی سعودی و قتل عام مردم بی گناه یمن پرداخته اند.

وی ادامه داد: میلیونها کودک یمنی در معرض بیماری وبا و مرگ ناشی از بیماری و کمبود غذا بسر می برند ، چرا اجلاس وزراء اتحادیه عرب یک حکم در محکومیت این همه قساوت و جنایت عربستان سعودی نداده است و سکوت مرگبار کرده است.

صفوی با اشاره به گزارش مطالعاتی امریکائیها و انتشار آن گفت: بر اساس گزارش مطالعاتی که چند سال قبل توسط امریکا با عنوان جهان تا سال ۲۰۳۰ منتشر شد تا سال ۲۰۳۰ رژیمی با عنوان آل سعود در خاورمیانه وجود نخواهد داشت و در این گزارش احتمال تجزیه عربستان را هم داده‌اند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: همه ما مسلمین نسبت به تمامیت سرزمین حجاز و دفاع ازمکه و مدینه متفق القول هستیم، لیکن این آمریکائیها و صهیونیستها هستند که می خواهند حاکمان سعودی را با اعمال مستبدانه خودشان و با ظلم و تجاوز و توطئه خودشان به سمت نابودی بکشانند.

منبع: ایسنا

ادعای جدید آمریکا: ایران، "ریال یمن" جعل می‌کند

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود بدون ارائه مدرکی، مدعی شده 2 فرد و 4 شرکت تحریم شده شبکه جعل اسکناس وابسته به سپاه هستند!

وزارت خزانه داری آمریکا ایران را به جعل اسکناس در یمن متهم کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا ایران را متهم کرده است که شبکه جعل اسکناس در یمن ایجاد کرده ومبالغ زیادی از پول یمن (ریال یمنی) را منتشر کرده است.

در همین ارتباط، وزارت خزانه داری آمریکا، دو نفر به نام های محمود سیف و رضا حیدری و 4 شرکت را به اتهام جعل اسکناس پول رسمی یمن (ریال) در فهرست تحریم های خود قرار داد.

ادعای جدید آمریکا: ایران،

این اقدام پس از آن صورت گرفته که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ماه گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حامی تروریسم معرفی کرد و به وزارت خزانه داری آمریکا دستور داد تحریم های تازه ای را برای محدود کردن دسترسی آن به منابع مالی وضع کند.

این در حالی است که سپاه پاسداران در مبارزه با گروه های تروریستی و در راس آنها داعش، نقش پررنگی داشته است.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود بدون ارائه مدرکی، مدعی شده 2 فرد و 4 شرکت تحریم شده شبکه جعل اسکناس وابسته به سپاه هستند!

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده: "این شبکه محدودیت های صادراتی اتحادیه اروپا را برای انتقال تجهیزات لازم جعل اسکناس دور می زده است."

براساس این ادعا  تاسیسات چاپ شرکت "پردازش تصویر رایان" متعلق به شرکت "تجارت الماس مبین" است که "رضا حیدری" مدیرعامل این شرکت مسؤول خریداری تجهیزات و مواد لازم برای جعل "ریال" یمن بوده است.

گردو غبار خوزستان را فراگرفت/ تعطیلی مدارس برخی شهرها

خبرگزاری فارس: گردو غبار خوزستان را فراگرفت/ تعطیلی مدارس برخی شهرها

بنابر اعلام ستاد مدیریت بحران خوزستان، افزایش شدید گرد و غبار در سطح استان سبب تعطیلی مدارس برخی شهرستان‌های استان در نوبت بعداز ظهر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس خوزستان از اهواز، افزایش ریزگردها در استان خوزستان باعث تعطیلی مدارس برخی از شهرستان‌های این استان شد.

کیامرث حاجی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اهواز با اشاره به شدت گرد و غبار اظهار کرد: مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه‌های شهرهای اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در نوبت بعد از ظهر تعطیل است.

وی افزود: فعلا تصمیمی در خصوص تعطیلی سازمان‌ها و ادارات گرفته نشده است.

اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان همچنین اعلام کرد به‌جز شهرهای نامبرده مدارس دیگر شهرستان‌های استان در نوبت بعداز ظهر تعطیل نیست.

پیش از این سازمان هواشناسی استان وقوع باران شدید و بستن معابر را پیش‌بینی کرده بود.

بنابر اعلام ستاد مدیریت بحران مدارس شهرهای اهواز، باوی و حمیدیه در نوبت عصر تعطیل شد؛ میزان غلظت گرد و خاک در هوای اهواز چند برابر حد مجاز است.

پیام سرلشکر سلیمانی به محضر مقام معظم رهبری

پایان سیطره شجره خبیثه داعش را اعلام و این پیروزی بزرگ را به حضرتعالی و جهان اسلام تبریک می‌گویم

خبرگزاری فارس: پایان سیطره شجره خبیثه داعش را اعلام و این پیروزی بزرگ را به حضرتعالی و جهان اسلام تبریک می‌گویم

فرمانده نیروی قدس سپاه در پیامی به محضر مقام معظم رهبری با اعلام پایان سیطره شجره خبیثه داعش، رهبری حکیمانه ایشان و پایداری ملت، دولت، ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه و مجاهدین و شهدای مدافع حرم از دیگر کشورهای اسلامی را عامل پیروزی جبهه مقاومت دانست.

به گزارش گروه امنیتی-دفاعی خبرگزاری فارس، در پی پیروزی تاریخ ساز جبهه مقاومت اسلامی عراق و سوریه بر فتنه تروریسم تکفیری و پایان یافتن سیطره داعش که با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی - صهیونیستی در «ابوکمال» رقم خورد؛ سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیام مهمی به محضر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) منتشر کرد

متن پیام به این شرح است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

انّافَتَحنا لَکَ فتحاً مُبینا

محضر مبارک رهبر عزیز و شجاع انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله العالی

سلام علیکم 

شش سال قبل فتنه‌ای خطرناک شبیه فتنه‌های زمان امیرالمؤمنین (علیه السلام) که فرصت و حلاوت درک حقیقی اسلام ناب محمدی (ص) را از مسلمانان سلب نمود این بار پیچیده و آغشته به سمّ صهیونیسم و استکبار همچون طوفانی ویرانگر، عالم اسلامی را درنوردید. 

این فتنه خطرناک و مسموم با هدف آتش افروزی وسیع در عالم اسلامی و درگیر نمودن مسلمانان با یکدیگر، توسط دشمنان اسلام ایجاد گردید. حرکت خبیثانه ای که تحت نام "حکومت اسلامی عراق و شام" در همان ماه های اولیه موفق شد با اغفال دهها هزار جوان مسلمان دو کشور ، بسیار اثر گذار و سرنوشت ساز عالم اسلامی "عراق" و "سوریه" را دچار بحران بسیار خطرناکی کند و صد ها هزار کیلومتر مربع از اراضی این کشورها را همراه با هزاران روستا، شهر و مراکز مهم استانی به تصرف درآورد و هزاران کارگاه و کارخانه و زیرساخت های مهم این کشور ها از جمله، راهها، پل ها، پالایشگاهها، چاهها و خطوط نفت و گاز و نیروگاه های برق و موارد دیگری از این نوع را تخریب نمودند و شهرهای مهمی همراه با آثار گران بهای تاریخی و تمدن ملی آنها را  با بمب گذاری از بین برده و یا سوزاندند. 

اگر چه آمار خسارت های وارده قابل احصاء نیست اما بررسی های اولیه حاکی از پانصد میلیارد دلار می‌باشد. 

در این حادثه، جنایات بسیار دردناکی که غیر قابل نمایش است رخ داد؛ از جمله: سربریدن کودکان یا پوست کندن زنده زنده مردان در مقابل خانواده‌های خود، به اسارت گرفتن دختران و زن های بی گناه و تجاوز به آنان، سوزاندن زنده زنده افراد و ذبح دسته جمعی صدها جوان. 

مردم مسلمان این کشورها متحیر از این طوفان مسموم, بخشی گرفتار خنجرهای برنده جنایتکاران تکفیری گردیدند و میلیون ها نفر دیگر خانه و کاشانه خود را رها کرده و آواره شهرها و کشورهای دیگر شدند. 

در این فتنه سیاه، هزاران مسجد و مراکز مقدس مسلمانان تخریب و یا ویران گردید و بعضاً مسجد را به همراه امام جماعت و نماز گزاران آن با هم منفجر نمودند. 

بیش از شش هزار جوان فریب خورده به نام دفاع از اسلام به صورت انتحاری با خودروهای پر از مواد منفجره خود را در میادین، مساجد، مدارس، حتی بیمارستانها و مراکز عمومی مسلمان ها منفجر کردند؛ که در نتیجه این اعمال جنایتکارانه ده ها هزار مرد، زن و کودک بی گناه به شهادت رسیدند.  

تمامی این جنایت ها بنا به اعتراف عالی ترین مقام رسمی آمریکا که هم اکنون ریاست جمهوری این کشور را بر عهده دارد توسط رهبران و سازمان های مرتبط با آمریکا طراحی و اجرا گردیده است کما اینکه همچنان این روش توسط رهبران کنونی آمریکا در حال طراحی و اجرا است. 

آنچه پس از لطف خداوند سبحان و عنایت خاص رسول معظم اسلام (صل الله علیه و آله) و اهل بیت گرانقدرش باعث شکست این توطئه سیاه و خطرناک گردید، رهبری خردمندانه و هدایت های حکیمانه حضرت مستطاب عالی و مرجع عالیقدر حضرت آیت العظمی سیستانی بود که موجب بسیج کلیه امکانات برای مقابله با این طوفان مسموم گردید. 

یقیناً پایداری دولت های عراق و سوریه و پایمردی ارتش ها و جوانان این دو کشور خصوصاً حشدالشعبی مقدس و دیگر جوانان مسلمان سایر کشورها با حضور مقتدرانه و محوری حزب الله به رهبری سید پر افتخار آن، جناب سید حسن نصرالله (حفظه الله تعالی )نقش تعیین کننده ای در به شکست کشاندن این حادثه خطرناک داشتند. 

قطعاً نقش ارزشمند ملت و دولت خدمتگذار جمهوری اسلامی خصوصاً ریاست محترم جمهوری اسلامی، مجلس، وزارت دفاع و سازمان های نظامی و انتظامی و امنیتی کشورمان در حمایت از دولت ها و ملت های کشورهای فوق الذکر قابل تقدیر است. 

حقیر به عنوان سرباز مکلف شده از جانب حضرتعالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال آخرین قلعه داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی – صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می کنم و به نمایندگی از کلیه فرماندهان و مجاهدین گمنام این صحنه و هزاران شهید و جانباز مدافع حرم ایرانی، عراقی، سوریه ای، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی که برای دفاع از جان و نوامیس مسلمانان و مقدسات آنان جان خود را فدا کردند این پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت ساز را به حضرت عالی و ملت بزرگوار ایران اسلامی و ملت های مظلوم عراق و سوریه و دیگر مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می نمایم و پیشانی شکر را در مقابل پیشگاه خداوند قادر متعال به شکرانه این پیروزی بزرگ بر زمین می ساییم. 

وَ مَا النَّصرالّا مِن عِندِالله العَزِیزِ الحَکِیم

فرزند و سربازتان

قاسم سلیمانی

حدیث روز/ سخن امام رضا(ع) درباره ایامی که پیام‌آور مرگ است

حدیث روز

امام رضا علیه السلام: ایام پیری، پیام آور مرگ است. در زمان پیری انسان خردمند، پند می‌پذیرد.

مشرق- امام رضا علیه السلام فرمودند:
ایام پیری، پیام آور مرگ است. در زمان پیری انسان خردمند، پند می‌پذیرد و سرانجام جوانی به آخر می‌رسد؛ ولی انسان نمی‌داند که جایگاهش چگونه خواهد بود و من نمی‌بینم که هر کس به جایگاه حقیقی خود باز گردد.

متن حدیث:

قالَ الرِّضا(ع): نَعَی نَفسی اِلَی نَفسِی المَشیبُ وَ عِندَ الشَّیبِ یَتَّعظُ اللَّبیتُ فَقَد وَلّی الشَّبابُ اِلی مَداهُ، فَلَسْتَ اَری مَواضِعَهُ یَوَبُ؛



«عیون اخبارالرضا علیه السلام - ج2 - ص178 »

وصیتنامه مفقود شده آیت الله هاشمی کجاست؟

«این سند مهم ‌اکنون معلوم نیست کجا و در دست چه کسی است. خانواده هاشمی از فاطمه که بی‌پروا سخن می‌گوید گرفته تا محسن که به گفته علیزاده‌ طباطبایی صلاح نمی‌داند هر حرفی بزند، هر یک به نحوی تایید می‌کنند که وصیتنامه‌ای در کار است و مشتاقند بدانند در آن چند برگ چه نوشته شده است. این وصیتنامه حتی اگر پر رمز و راز و حاوی اسرار مهم نظام هم نبوده باشد اکنون با گم‌ شدن یا پیدا نشدن خود، اهمیتی دوچندان یافته است.»

روزنامه اعتماد نوشت:‌ «هنوز نتوانسته‌ایم وصیتنامه اصلی ایشان را که خبر داریم نوشته و در جایی گذاشته بود، پیدا کنیم.» این را یاسر هاشمی در مورد وصیتنامه پدر می‌گوید؛ پدری که از اثرگذارترین چهره‌های جمهوری اسلامی ایران بوده و حتما خودش نیز به اندازه دیگران می‌دانسته وصیتنامه‌‌اش چقدر مورد توجه قرار خواهد گرفت. اما وصیتنامه‌ای در کار نیست. حداقل هنوز و در حالی که کمتر از یک ماه به سالگرد درگذشت او باقی است، پیدا نشده است. اعضای خانواده نیز اطلاع دقیقی ندارند. گذشت یازده ماه و پیدا نشدن وصیتنامه حتی بی‌پرواترین اعضای خانواده یعنی دخترها را نیز محافظه‌کار کرده است. آن قدر که فائزه همه حرف‌هایش در مورد فوت پدر و وصیتنامه او را با قید «قطعی نمی‌گویم» بیان کند.

مادر خانواده که در سال‌های اخیر هر بار اظهار نظر کرده جنجال‌آفرین بوده نیز در این مورد سکوت کرده است. مهدی در زندان است و یاسر تازگی‌ها در این باره سخن می‌گوید. نمونه‌اش همین مصاحبه اخیر با ایسنا که در آن وجود وصیتنامه را تایید کرده است. محسن که حالا رییس شورای شهر تهران است و به گفته علیزاده‌ طباطبایی، وکیل خانواده، مناسبت‌ترین فرد برای اظهار نظر در این باره است، باز هم با احتیاط حرف می‌زند. او در پاسخ به «اعتماد» اصرار می‌کند که موضوع را از خود یاسر بپرسید. همچنین معتقد است که احتمالا سوءتفاهمی در کار است و برادرش نیز منظورش وجود وصیتنامه جدید و گم شدن آن نبوده است.

ننوشتن وصیتنامه باورپذیر نیست

باورش سخت است که آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی یعنی همان کسی که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عهده داشت، روزی که از دنیا برود را تصور نکرده باشد. مگر می‌شود که او حتی برای فرزندان و اعضای خانواده خود توصیه یا سفارشی نداشته باشد؟ اینها به کنار. مگر می‌شود او مثل هر فرد متدین دیگری لازم نداند در مورد دیون و اموال خود چند خط بنویسد؟ هر چقدر هم که مرگ ناگهانی و در یک بعدازظهر زمستانی در استخر سراغ او آمده باشد، باز هم پذیرفتنی نیست که وصیتنامه‌ای نوشته نشده باشد؛ چرا که او در دهه ۷۰ وقتی که بیست سال جوان‌تر بود نیز وصیتنامه نوشته است.

همان وصیتنامه‌ای که بعد فوت او قرائت شد. دلیل دیگری برای این که سخت بتوان نوشته نشدن وصیتنامه را باور کرد، این است آیت‌الله هاشمی سال‌های سال خاطرات خود را می‌نوشت. همین نظم و دقت در ثبت وقایع و اتفاقات روز از او چهره‌ سیاسی متفاوتی ساخت. اظهارات اخیر وکیل خانواده هاشمی نیز ناظر بر همین نکته است. او ضمن تاکید بر این که حتما آقای هاشمی وصیتنامه‌ای داشته است، به اعتماد‌آنلاین می‌گوید: «آقای هاشمی با هوشیاری‌ای که داشتند قطعا توصیه‌هایی برای مردم داشته‌اند اما من فکر می‌کنم وصیتنامه آقای هاشمی همان خطبه آخر نماز جمعه‌شان بود. آن، بهترین وصیتنامه بود.»

وی طوری حرف می‌زند که گویا از کل ماجرا خبر دارد و نمی‌خواهد بگوید. علیزاده طباطبایی با خوشبینی به این که چیزی گم نمی‌شود، می‌گوید: «در این رابطه آن چه صلاح است گفته شود محسن می‌گوید و آن چه محسن نگوید حتما صلاح نیست که کس دیگری در این زمینه حرفی بزند.»
آن چه صلاح نیست گفته شود

وکیل خانواده هاشمی در حالی ترجیح می‌دهد بدون اجازه موکلان خود سخن نگوید که اعضای این خانواده بارها طی ماه‌های گذشته مفقود شدن وصیتنامه را مورد اشاره قرار داده‌اند. اول از همه همین محسن هاشمی بود که در برنامه «حالا خورشید» از قدیمی بودن وصیتنامه گشوده شده سخن گفت و اظهار کرد: «ممکن است وصیتنامه دیگری هم باشد که هنوز آن را پیدا نکردیم.»

فاطمه هاشمی در این ماجرا از همه صریح‌تر سخن گفت. او قبل از همه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که پدرش سه، چهار سال قبل وصیتنامه خود را به روز کرده است. او حتی گفت: «همان موقعی که پدرم فوت شدند، آقایان آمدند و هر چه بود و نبود را با خودشان برداشتند و بردند.» او خبر مفقود شدن برخی اسناد و مدارک پدر را همان وقت اعلام کرد و هنوز هم سر حرف خود مانده است. نزدیک به یک سال است که فاطمه هاشمی از مدارک گم‌ شده می‌گوید و هیچ نهادی پاسخگو نیست. این اظهارات دختر هاشمی حتی تکذیب هم نشده است لذا انتظار برای شفاف شدن این موضوع ادامه دارد. همان طور که انتظار برای رفع ابهام‌های دیگر درباره آیت‌الله هاشمی ادامه دارد.

این ابهام را نیز فرزندان هاشمی طرح کرده‌اند. در نتیجه طرح این ابهام‌ها بود که بنا شد شورای عالی امنیت ملی مسئول بررسی دقیق و جامع علت فوت آیت‌الله شود. این خبر را نیز فروردین ماه امسال محسن هاشمی داده بود. اکنون هشت ماه گذشته و هنوز خبری از گزارش مورد اشاره نیست. به گفته فرزندان هاشمی این شورا گزارش‌ خود را به صورت شفاهی به آنها اعلام کرده است اما هنوز اطلاع‌رسانی رسمی و دقیقی در این باره نشده است.
وصیتنامه کجاست؟

سوال اینجاست که اگر وصیتنامه‌ای نوشته شده باشد، غیر از خانه کجا می‌توانست باشد. به طور معمول افراد وصیتنامه خود را به دست وکیل یا فرد امینی به امانت می‌گذارند تا بعد از مرگ و زمانی که داغ خانواده کمی سرد شد، برای‌شان بخواند. چنین فردی در زندگی آیت‌الله هاشمی نبوده است؟ فردی که قادر باشد پیش از پلمب دفتر «حاج‌ آقا» در مجمع، اسناد و مدارک او را به دست اهلش برساند؟ به نظر نمی‌رسد که پیدا کردن چنین فردی در زندگی مرحوم هاشمی کار سختی باشد. هر آشنای قدیمی که در قلب او جا داشته باشد، می‌تواند چنین مسئولیتی را به عهده گرفته باشد.

شاید خانواده هاشمی یا نزدیکان دیگر او بتوانند فهرستی از افراد با این مختصات تهیه کنند اما وصیتنامه پیش هیچکدام نیست. همین موضوع نیز ثابت می‌کند که وصیتنامه گم شده است زیرا اصلا منطقی نیست اگر تصور کنیم مرحوم هاشمی وصیتنامه خود را جایی گذاشته یا به فردی داده باشد که این قدر از ذهن خانواده و نزدیکان هاشمی دور باشد. از خانواده و نزدیکان که بگذریم، به جست‌وجوهای نهادهای حاکمیتی می‌رسیم. مگر می‌شود که آنها از پس پیدا کردن یک وصیتنامه بر‌نیایند؟ اصلا اگر قرار بود محل وصیتنامه این قدر محرمانه باشد که پیدا نشود، چرا نوشته شد؟

اهمیت سیاسی وصیتنامه

احتمالا گم شدن هیچ وصیتنامه دیگری این قدر جار و جنجال به پا نمی‌کند؛ چرا که هیچ‌کس آیت‌الله هاشمی نیست. نقش و جایگاه او در تاریخ جمهوری اسلامی سبب می‌شود که همه بخواهند بدانند در سال‌ها و شاید ماه‌های آخر عمر خود به چه فکر می‌کرده و نگران چه مسائلی بوده است. این وصیتنامه قطعا سیاسی است و سیر تغییرات آیت‌الله هاشمی بر اهمیت آن می‌افزاید. وصیتنامه او در حقیقت فصل آخر از کتاب خاطراتش است و یک سند مهم در تاریخ معاصر کشور به حساب می‌آید. این سند مهم ‌اکنون معلوم نیست کجا و در دست چه کسی است. خانواده هاشمی از فاطمه که بی‌پروا سخن می‌گوید گرفته تا محسن که به گفته علیزاده‌ طباطبایی صلاح نمی‌داند هر حرفی بزند، هر یک به نحوی تایید می‌کنند که وصیتنامه‌ای در کار است و مشتاقند بدانند در آن چند برگ چه نوشته شده است. این وصیتنامه حتی اگر پر رمز و راز و حاوی اسرار مهم نظام هم نبوده باشد اکنون با گم‌ شدن یا پیدا نشدن خود، اهمیتی دوچندان یافته است.»

دیدنی های امروز

"سافاری پارک" شهر پریموریا در روسیه
تظاهرات هزاران نفری در شهر هراره پایتخت زیمبابوه در حمایت از اقدام ارتش برای کودتا علیه دولت رابرت موگابه
تظاهرات هزاران نفری در شهر هراره پایتخت زیمبابوه در حمایت از اقدام ارتش برای کودتا علیه دولت رابرت موگابه
زن بودایی در معبدی در شهر یانگون میانمار
زن بودایی در معبدی در شهر یانگون میانمار
خروج از غار ساحلی در سواحل نیوزیلند
خروج از غار ساحلی در سواحل نیوزیلند
غذا دادن به مرغان دریایی روی رود یامونا در صبح مه گرفته شهر دهلی نو
غذا دادن به مرغان دریایی روی رود یامونا در صبح مه گرفته شهر دهلی نو
دستفروشی کنار ریل راه آهن – کلکته
دستفروشی کنار ریل راه آهن – کلکته
جمع کردن هیزم در اردوگاه پناهجویان مسلمان میانماری در بنگلادش
جمع کردن هیزم در اردوگاه پناهجویان مسلمان میانماری در بنگلادش
کتابخانه بزرگ شهر تیانجین چین
کتابخانه بزرگ شهر تیانجین چین
انتقال کاه با قایق- کشمیر
انتقال کاه با قایق- کشمیر
رونمایی از 1 دلاری های جدید چاپ شده در آمریکا در مراسمی با حضور وزیر خزانه داری و همسرش- واشنگتن/عکس: آسوشیتدپرس
رونمایی از 1 دلاری های جدید چاپ شده در آمریکا در مراسمی با حضور وزیر خزانه داری و همسرش- واشنگتن/عکس: آسوشیتدپرس
پرش چترباز آمریکایی در جریان رزمایشی در ایالت نوادا آمریکا
پرش چترباز آمریکایی در جریان رزمایشی در ایالت نوادا آمریکا
ایستگاه مرکزی قطار در شهر پیونگ یانگ کره شمالی
ایستگاه مرکزی قطار در شهر پیونگ یانگ کره شمالی
پرتاب راکت دلتا 2 حامل ماهواره جدید هواشناسی از یک پایگاه فضایی در کالیفرنیا آمریکا
پرتاب راکت دلتا 2 حامل ماهواره جدید هواشناسی از یک پایگاه فضایی در کالیفرنیا آمریکا
تظاهرات بر ضد سلاح های هسته ای در شهر برلین آلمان
تظاهرات بر ضد سلاح های هسته ای در شهر برلین آلمان
جشنواره بین المللی بالن در مکزیک
جشنواره بین المللی بالن در مکزیک
بدون شرح
بدون شرح

آب آناناس برای مقابله با سرفه

بروملین موجود در آب آناناس می تواند برای تسکین سرفه های ناشی از مشکلات سینوسی مفید باشد. بروملین به عنوان یک ضد حساسیت، ضد احتقان، و ضد التهاب طبیعی عمل می کند.

آناناس میوه ای خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است که فواید سلامت بسیاری را ارائه می کند. اما زمانی که موضوع سرفه و شربت های ضد سرفه بدون نسخه مطرح می شود، آیا آب آناناس می تواند درمان طبیعی بهتری برای تسکین این شرایط باشد؟

آب آناناس برای مقابله با سرفه 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "داکترز هلث پرس" آب آناناس ممکن است برای درمان گلو درد و سرفه شما مفید باشد. پژوهش ها نشان داده اند که آب آناناس می تواند پنج برابر موثرتر از شربت سرفه عمل کند. آنزیمی به نام بروملین در آناناس عامل کلیدی در این زمینه محسوب می شود.

چرا آب آناناس در درمان سرفه موثر است؟

آب آناناس ممکن است به درمان سرفه پایدار، زمانی که دلیل این شرایط یک بیماری جدی مانند سینه پهلو نیست، کمک کند. برای مقابله با سرفه خفیف استفاده از آب آناناس ممکن است ایده خوبی باشد.

مواد مغذی کلیدی در آب آناناس وجود دارند که ممکن است به تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه کمک کنند. بروملین یکی از این مواد است، که به طور خاص برای سرفه مفید در نظر گرفته می شود. بروملین آنزیمی کلیدی در آناناس است که از ویژگی ضد التهابی قوی سود می برد و می تواند به طور بالقوه به درمان مشکلات تنفسی، از جمله آسم و آلرژی ها، کمک کند. ویژگی های موکولیتیک (خلط آور) در بروملین به تجزیه و دفع مخاط در سینوس ها یا ریه ها کمک می کنند.

ویتامین C موجود در آناناس نیز به طور معمول برای کاهش سرفه، علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگی به کار گرفته می شود.

اما آب آناناس چگونه به تسکین سرفه کمک می کند؟ در ادامه با برخی روش ها که این نوشیدنی ممکن است به تسکین سرفه کمک کند، بیشتر آشنا می شویم.

شرایط آلرژیک تنفسی

آب آناناس و بروملین به واسطه کمک به تسکین انواع مختلفی از شرایط آلرژیک تنفسی از جمله بیماری های مسیرهای هوایی آلرژیک، آسم آلرژیک، آسم برونشی، و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) شناخته شده هستند. تمام این بیماری ها می توانند موجب خس خس سینه و سرفه شدید شوند. آب آناناس ممکن است با تجزیه مخاط و دفع آن به بهبود این شرایط کمک کند.

مطالعه ای که در سال 2015 در نشریه International Journal of Scientific and Research Publications منتشر شد، نشان داد که آب آناناس می تواند به طور قابل توجهی وضعیت بیماران مبتلا به آسم برونشی را بهبود ببخشد.

مطالعه ای دیگر نشان داده است که بروملین حساسیت آلرژیک را در موش های مبتلا به آسم کاهش می دهد.

مطالعه ای که در سال 2010 توسط پژوهشگران هندی انجام شد نیز نشان داد که آب آناناس می تواند بخشی از درمانی موثر برای بیماری سل باشد. در این مطالعه ترکیب آب آناناس، فلفل، نمک، و عسل علائم سرفه را پنج برابر سریع‌تر از شربت های سرفه بدون نسخه کاهش داد.

التهاب سینوس

بروملین موجود در آب آناناس می تواند برای تسکین سرفه های ناشی از مشکلات سینوسی نیز مفید باشد. بروملین به عنوان یک ضد حساسیت، ضد احتقان، و ضد التهاب طبیعی عمل می کند.

بروملین ممکن است سرفه و مخاط بینی مرتبط با التهاب سینوس، مانند رینوسینوزیت، را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف 600 میلی گرم بروملین در روز به مدت سه ماه می تواند به کاهش سینوزیت مزمن کمک کند.

آب آناناس برای مقابله با سرفه 

آب آناناس به عنوان درمانی برای سرفه

تهیه آب آناناس از میوه تازه بهترین گزینه برای مقابله با سرفه و سرماخوردگی است. در ادامه با چند دستور العمل آناناسی که به راحتی در خانه می توانید آنها را آماده کنید، بیشتر آشنا می شویم.

دستورالعمل آب آناناس و زنجبیل

زنجبیل ترکیب خوبی را با آناناس تشکیل می دهد. زنجبیل به عنوان یک گیاه دارویی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن انسان مشهور است و به واسطه ماده فعال جینجرول موجود در آن گزینه خوبی برای تقویت عملکرد تنفسی محسوب می شود.

مواد تشکیل دهنده:

نصف یک آناناس اندازه متوسط

نیم اینچ (1.2 سانتیمتر) از ریشه تازه زنجبیل

روش تهیه:

آناناس را به تکه های کوچک خرد کنید. با استفاده از یک دستگاه آبمیوه گیری آب آناناس و زنجبیل را بگیرید. همچنین، شما می توانید آناناس، زنجبیل و یک فنجان آب تصفیه شده را در یک دستگاه مخلوط کن ریخته و تا زمانی که به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند به مخلوط کردن ادامه دهید.

دستورالعمل نوشیدنی سرکوب کننده سرفه آناناس

در این روش چندین گیاه دارویی و ماده غذایی ضد التهاب با یکدیگر ترکیب می شوند، که از آن جمله می توان به آب لیمو، آب آناناس، زنجبیل، عسل خام، نمک دریایی و فلفل کاین اشاره کرد. این ترکیب ممکن است حتی موثرتر از برخی شربت های سرفه بدون نسخه عمل کند.

مواد تشکیل دهنده:

یک آناناس اندازه متوسط

آب یک لیموی تازه

یک قاشق چایخوری زنجبیل ریز خرد شده یا یک تکه دو اینچی (پنج سانتیمتری) از زنجبیل

یک قاشق غذاخوری عسل خام

یک چهارم قاشق چایخوری فلفل کاین

یک چهارم قاشق چایخوری نمک دریایی

روش تهیه:

آناناس، لیمو، و زنجبیل را با استفاده از یک دستگاه آبمیوه گیری سرعت پایین آب بگیرید.

سپس، عسل، فلفل کاین و نمک دریایی را به این نوشیدنی اضافه کنید. برای کسب بهترین نتایج دو یا سه بار در روز یک چهارم فنجان از این نوشیدنی مصرف کنید.

به جای گرفتن آب زنجبیل می توانید آن را ریز خرد کرده و به دیگر مواد تشکیل دهنده اضافه کنید.

دستورالعمل آب آناناس و عسل  

به جای استفاده از چندین ماده تشکیل دهنده، شما می توانید آب آناناس را با عسل ترکیب کنید.

مواد تشکیل دهنده:

یک قاشق غذاخوری عسل خام

نصف فنجان آب آناناس گرم

روش تهیه:

عسل و آب آناناس را با یکدیگر ترکیب کنید. گرم کردن آب آناناس به حل شدن سریع‌تر و یکدست عسل در آن کمک می کند.

آب آناناس برای مقابله با سرفه 

دستورالعمل بستنی یخی آناناس و توت فرنگی

بستنی یخی روشی جالب برای تسکین شرایط بد گلو است. تهیه آن نیز آسان است. آناناس و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک می کند.

مواد تشکیل دهنده:

سه چهارم فنجان آب آناناس

دو فنجان توت فرنگی خرد شده

یک فنجان آناناس خرد شده

روش تهیه:

آب آناناس، توت فرنگی های خرد شده، و آناناس خرد شده را در یک دستگاه مخلوط کن سرعت بالا ریخته و با یکدیگر ترکیب کنید.

این ترکیب را در قالب بستنی یخی ریخته و اجازه دهید حداقل برای سه ساعت در فریزر باقی بماند تا بستنی خود را بگیرد.

دستورالعمل آب پرتقال، آناناس و هویج

هویج، آناناس، و پرتقال ترکیب خوبی به عنوان یک نوشیدنی برای مقابله با سرفه هستند. تهیه این نوشیدنی نیز به زمان زیادی نیاز ندارد.

مواد تشکیل دهنده:

سه عد هویج اندازه متوسط

نصف یک آناناس کوچک و رسیده، خرد شده

یک عدد پرتقال بزرگ، پوست کنده شده و خرد شده

مقداری اسفناج (به اندازه سه مشت) در صورت تمایل

روش تهیه:

با استفاده از دستگاه آبمیوه گیری آب آناناس، هویج و پرتقال را بگیرید. در صورت استفاده از اسفناج آب آن را نیز بگیرید. این نوشیدنی را بلافاصله مصرف کنید.

دستورالعمل آب آناناس سبز ضد التهابی

با استفاده از این نوشیدنی مقوی که حاوی آناناس و سبزیجات است می توانید به خوبی با سرفه مقابله کنید. این نوشیدنی ضد التهاب می تواند آنچه را بدن برای مقابله با سرفه یا سرماخوردگی نیاز دارد، تامین کند.

مواد تشکیل دهنده:

چهار ساقه کرفس

نصف یک خیار

یک فنجان آناناس

نصف یک سیب سبز

یک فنجان اسفناج

یک عدد لیمو

یک تکه یک اینچی (2.5 سانتیمتر) زنجبیل

روش تهیه:

آب تمام مواد تشکیل دهنده را با استفاده از یک دستگاه آبمیوه گیری بگیرید. به آرامی این نوشیدنی را هم زده و بلافاصله مصرف کنید.

آب آناناس برای مقابله با سرفه 

دستور العمل اسموتی آناناس و هلو

به جای گرفتن آب، شما می توانید آناناس را با میوه ها و سبزیجات دیگر ترکیب کنید و یک اسموتی تهیه کنید.

مواد تشکیل دهنده:

10 برگ کلم کیل یا دو فنجان اسفناج

دو عدد خرما

یک فنجان آناناس منجمد

نصف فنجان توت فرنگی منجمد

یک فنجان هلو منجمد

یک فنجان آب تصفیه شده

روش تهیه:

تمام مواد تشکیل دهنده را در یک دستگاه مخلوط کن ترکیب کنید تا بافتی یکدست شکل بگیرد.

نکات مهمی که باید به خاطر داشته باشید

آب آناناس برای سرفه و سرماخوردگی خوب است؛ با این وجود، چند نکته کلیدی را هنگام استفاده از آن باید به خاطر داشته باشید.

برای مقابله با سرفه و سرماخوردگی همواره از آب آناناس تازه به جای آب آناناس کنسروی استفاده کنید. آب آناناس کنسروی یا پاستوریزه فاقد بروملین کافی برای تاثیرگذاری بر سرفه یا سرماخوردگی است. همچنین، آب آناناس کنسوری می تواند حاوی قند افزوده شده باشد.

همچنین، به خاطر داشته باشید که دوزهای بیش از اندازه زیاد ویتامین C ممکن است موجب حالت تهوع، اسهال، استفراغ، درد شکمی، سوزش سر دل، بی خوابی، و سردرد شود. آناناس از محتوای بسیار بالای ویتامین C سود می برد و از این رو باید به این نکته توجه داشت.

بروملین موجود در آناناس ممکن است با برخی داروها، ازجمله داروهای ضد افسردگی، رقیق کننده های خون و داروهای بی خوابی، تداخل ایجاد کند. از این رو، پیش از مصرف آب آناناس برای سرفه و سرماخوردگی، به ویژه اگر این داروها را مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

آناناس را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد، اما به دلیل این که روند رسیدن آنها پس از چیدن از درخت متوقف می شود، به سرعت نیز فاسد می شود. پس از برش زدن آناناس بهتر است آن را بلافاصله استفاده کنید. آناناس را پس از برش زدن می توانید در ظروف مناسب که هوا به آن نفوذ نمی کند، برای دو تا پنج روز در یخچال نیز نگهداری کنید. اما احتمال تغییر عطر و طعم آناناس وجود دارد.

گزارشی از ۳ زبان رایج بین داعشی‌ها

گزارش منتشر شده از سوی موسسه‌ای روسی فاش کرد، زبان روسی پس از زبان‌های عربی و انگلیسی در رتبه سوم رایج‌ترین زبان‌ها میان داعشی‌ها قرار داشته و روس‌ها حدود هشت درصد از داعشی‌ها را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، الکساندر سوخارنکو، مدیر موسسه روسی پژوهش درباره چالش‌ها و خطرات جدیدی که متوجه امنیت ملی روسیه است و نیز نویسنده گزارشی با عنوان "زبان روسی، زبان دوم داعشی‌ها" اظهار داشت: موسسه اقتصاد و صلح استرالیا شاخص دیگری از تروریسم جهانی و دسته‌بندی‌ها را در سطح کشورها ارائه کرد و شاخص‌های این موسسه بر چهار عامل تعداد کل حملات تروریستی در کشور، مجموع تعداد قربانیان اقدامات تروریستی، تعداد قربانیان و نیز میزان خسارات وارد شده به کشور استوار هستند.

سوخارنکو با اشاره به اینکه روسیه در رتبه سی و سوم و میان آمریکا و چاد قرار گرفته است، گفت: داعش وحشی‌ترین گروه تروریستی است، به طوری که اعضای این گروه تروریستی در سطح جهان بیش از ۹۱۰۰ تن را به قتل رسانده‌اند که بیشتر آنها در عراق کشته شده‌اند و این میزان تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

مدیر این موسسه افزود: روس‌ها حدود هشت درصد از اعضای داعش را تشکیل می‌دهند و زبان روسی پس از عربی و انگلیسی در رتبه دوم زبان‌های رائج میان داعشی‌ها قرار دارد.

به گفته نویسنده این مقاله، گزارش دیگری که از سوی مرکز صوفان (SC) با عنوان "فراتر از خلافت، شبه نظامیان خارجی و خطرات بازگشت آنان" منتشر شده، می‌گوید، ۳۴۰۰ روس در صفوف داعش فعالیت دارند و پس از آنها عربستان در جایگاه دوم قرار دارد به طوری که از این کشور ۳۲۰۰ تن عضو داعش شده‌اند، اردن نیز با ۳۰۰۰ عضو در جایگاه سوم و در ادامه تونس با ۲۹۰۰ عضو و فرانسه با ۱۹۰۰ عضو در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

طبق گزارش مرکز صوفان، این کشورها باید نسبت به خطرات بازگشت شهروندانشان از عراق و سوریه پس از طرد داعش از آنجا هوشیار باشند، تاکنون ۴۰۰ داعشی به روسیه، ۷۶۰ داعشی یه عربستان، ۲۵۰ داعشی به اردن، ۲۷۱ داعشی به فرانسه و ۸۰۰ تن دیگر از آنها به تونس بازگشته‌اند.

در پایان این گزارش تاکید شده، گرچه بازگشت داعشی‌ها به کشورهایشان تاکنون موجب افزایش تعداد حملات تروریستی در این کشورها نشده اما این امر احتمالا در آینده رخ خواهد داد.

منبع: ایسنا

عراق در نشست ضد ایرانی قاهره شرکت می‌کند

 

سخنگوی وزارت خارجه عراق ضمن تکذیب خبر مخالفت عراق با نشست وزرای خارجه عرب در قاهره گفت: عراق مشارکت فعالی در این نشست خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت‌وگو با روسیاالیوم گفت: عراق در نشست اتحادیه عرب که قرار است امروز (یکشنبه) در قاهره برگزار شود شرکت خواهد کرد و نماینده آن نزار الخیر، معاون وزیر خارجه عراق خواهد بود.

وی در ادامه ضمن تکذیب خبر مخالفت ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق با نشست وزرای خارجه عرب در قاهره که قرار است در آن بیانیه‌ای علیه ایران صادر شود گفت: سیاست عراق بر پایه اصل حل بحران، عدم تنش و گفت‌وگو است.

انصارالله یمن اخیرا فرودگاه بین المللی ملک خالد ریاض را مورد هدف موشکی قرار دادند و مقامات سعودی ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کردند که با واکنش شدید مقامات کشورمان مواجه شدند.

در پی این حمله عربستان سعودی از وزرای خارجه تمام کشورهای عربی دعوت کرد تا یک نشست فوری و غیرمعمول به منظور مقابله با آنچه دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی خواند در قاهره برگزار کنند که این درخواست عربستان از همان ابتدا مورد استقبال بحرین، امارات و رئیس اتحادیه عرب قرار گرفت.

در این میان وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی با ارسال نامه‌ای به اتحادیه عرب عدم مشارکت خود در این نشست را اعلام کرد.

حضور مقام معظم رهبری در مناطق زلزله‌زده

رهبر انقلاب، به صورت سرزده و به منظور سرکشی و دیدار با مردم در مناطق زلزله زده غرب کشور حاضر شدند.

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب ساعاتی قبل، به صورت سرزده و به منظور سرکشی و دیدار با مردم در مناطق زلزله‌زده غرب کشور حاضر شدند.

منبع: ایسنا

کاخ سفید: توافق ترامپ و مکرون برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران و حزب‌الله

اوضاع سوریه و لبنان موضوع محوری گفت‌وگوی تلفنی رهبران آمریکا و فرانسه بوده است.

کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، همتای فرانسوی او در تماسی تلفنی درباره لزوم مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ ایران و حزب‌الله لبنان اتفاق نظر داشته‌اند.

به گزارش عصرایران به نقل از دویچه وله، طبق اعلام کاخ سفید اوضاع سوریه و لبنان موضوع محوری گفت‌وگوی تلفنی رهبران آمریکا و فرانسه بوده است. ترامپ و مکرون در مورد ضرورت همکاری با هم‌پیمانان‌شان نیز توافق داشته‌اند.

مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز شنبه همچنین با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تماسی تلفنی داشت. کاخ الیزه در این رابطه اعلام کرد که رئیس جمهور فرانسه در این گفت‌وگوها به اوضاع منطقه و راه‌های ممکن برای ایجاد و تقویت ثبات در خاورمیانه پرداخته است.

خبر اتفاق نظر مکرون و ترامپ پس از آن اعلام شد که سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان به فرانسه سفر کرد و با رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو داشت.

حریری روز شنبه، چهارم نوامبر در حین سفرش به عربستان سعودی به‌طور غیرمنتظره از مقام خود کناره‌گیری کرده بود. میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان که از متحدان حزب‌الله محسوب می‌شود، هنوز استفعای سعد حریری را نپذیرفته است.

اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه سعودی در نشست اتحادیه عرب

 
وزیر خارجه سعودی در سخنان خود در نشست اتحادیه عرب، اظهارات ضد ایرانی خود را تکرار کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در سخنان خود در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب، با تکرار اتهامات خود علیه ایران گفت: دلیل حضور در این نشست این است که ما خطر موشک‌های ایران را درک کرده‌ایم.

وی مدعی شد: موشک بالستیکی که به ریاض شلیک شد، بیانگر تجاوزهای ایران از طریق حوثی‌ها است.

الجبیر در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود افزود: ما باید برای جلوگیری از سیاست‌های خصمانه ایران، مسئولیت پذیر باشیم.

وزیر خارجه سعودی گفت: رفتارهای خصمانه ایران باعث شده است که جامعه بین‌الملل ایران را اولین کشور حامی تروریسم در جهان اعلام کند.

وی افزود: ایران سیاست ترور دیپلمات‌ها و روی کار آوردن مزدوران خود در منطقه مانند حوثی‌ها و حزب‌الله را در پیش گرفته است.

الجبیر گفت: باید تصمیم قاطعانه‌ای برای مقابله با تجاوزهای ایران به امنیت ملی عربی گرفته شود.

نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب به درخواست عربستان سعودی و با موافقت امارات، بحرین، کویت و به منظور مقابله با آنچه که «دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی» خوانده می‌شود، برگزار شده است.

آیا هواپیماهای ایران را به دیگری فروختند؟

از دی ماه سال گذشته که قرارداد ایران ایر با شرکت هواپیماساز ایرباس نهایی شد تا امروز این شرکت ایرانی سه فروند هواپیمای جدید تحویل گرفته و مذاکرات برای نهایی کردن فاینانس و ورود هواپیماهای بعدی در جریان است، موضوعی که در طول روزهای گذشته شایعاتی جدید را به خود دیده است.

به گزارش ایسنا، طبق قراردادی که میان ایران ایر و ایرباس بسته شده، ۸۵ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای ورود ۱۰۰ فروند ایرباس خریداری شده باید از طریق فاینانس تامین شود و ۱۵ درصد باقی مانده را طرف ایرانی پرداخت کند.

ایران ایر در طول ماه های ابتدایی عقد این قرارداد با فراهم کردن مبلغ پیش پرداخت در نظر گرفته شده، ۳ هواپیمای جدید خود را تحویل گرفت و برنامه ریزی دقیق برای تحویل هواپیماهای بعدی در سال های آینده را در دستور کار قرارداد.

در طول ماه های گذشته ایران با استراتژی دقیقی که طبق گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با توجه به منافع ملی پیگیری شده است موضوعات مربوط به قرارداد فاینانس را پیگیری کرد و صحبت های جدید فخریه کاشان در گفت و گو با ایسنا نشان می دهد این مذاکرات در مراحل پایانی خود قرار دارد.

در این شرایط در طول روزهای گذشته گمانه زنی هایی مطرح شد مبنی بر اینکه با توجه به نهایی نشدن فاینانس ایران ایر، ایرباس هواپیماهای ساخته شده برای ایران ایر را به دیگر ایرلاین ها فروخته است و تکلیف هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران مشخص نیست.

هرچند این مسئله با تکذیب رسمی قائم مقام آخوندی مواجه شد، اما جدای از آن دو اصل محرز در صنعت هوایی جهان نشان می دهد این خبر از ابتدا مبنای درستی ندارد.

از یک سو شرکت های سازنده هواپیما از ابتدا ساخت یک فروند هواپیمای مسافرتی جدید را به نام یک شرکت خاص کلید نمی زنند و تنها در جزییات کابین یا انتخاب هایی مانند رنگ و جنس صندلی که در مراحل پایانی کار اضافه می شوند، شرکت ها نظرات خود را نهایی می کنند. از این رو فروختن هواپیمایی که برای ایران ایر ساخته شده به دیگر شرکت های هواپیمایی ممکن نیست.

از سوی دیگر تحویل نهایی هواپیما به شرکت سفارش دهنده منوط به نهایی شدن بحث های مالی هواپیماست و همانطور که ایرباس تحویل شده به ایران ایر در ابتدا از سوی شرکت دیگری سفارش داده شده بود و به ایران رسید، ایران ایر نیز هواپیماهای سفارشی خود را از دست نمی دهد، بلکه به محض نهایی شدن قرارداد فاینانس و جابجایی پول، طبق برنامه زمان بندی شده ابتدایی هواپیماهای ایران تحویل می شود. موضوعی که با توجه به اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره نهایی شدن مذاکرات فاینانس، به نظر می رسد در آینده نزدیک به مرحله اجرا خواهد رسید.

منبع: ایسنا

مخالفت لبنان با بیانیه اتحادیه عرب

«جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان مخالفت کشورش را با بیانیه اتحادیه عرب به دلیل «تروریست» خواندن حزب الله اعلام و تاکید کرد که حزب الله جزیی اساسی از ملت لبنان است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، باسیل در تماس تلفنی با تعدادی از وزیران خارجه عرب اعتراض خود را اعلام کرد.

وی بر موضع ثابت لبنان در پی گیری سیاست بی طرفی تاکید کرد و گفت: لبنان مخالف دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر است همانطور که با دخالت در امور داخلی خود نیز مخالفت می کند.

باسیل هرگونه تجاوز به کشورهای عربی را محکوم کرد.

وزیر خارجه لبنان در حالی درباره بیانیه نشست اتحادیه عرب موضع گرفته که خود در این نشست حاضر نشد.

بر اساس برخی گزارش ها رایزنی های باسیل با برخی از وزیران خارجه عرب باعث حذف آن بخش از بیانیه شده که دولت لبنان را مسئول اقدامات حزب الله در منطقه می دانست.

نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه در قاهره به درخواست عربستان سعودی و در پی حملات موشکی یمن به ریاض برگزار شد.
عربستان سعودی ایران و حزب الله لبنان را مسئول حملات موشکی یمن به عربستان می داند.

بیانیه اتحادیه عرب که به نظر می رسد با فشار عربستان سعودی نوشته شده، حاوی عبارت ها و اتهام های تندی علیه ایران و حزب الله است.
عربستان سعودی حدود دو سال و نیم است که علیه یمن می جنگد و این کشور را هدف بمباران های گسترده قرار می دهد.

منبع: ایرنا

ادعای المیادین:سردار سلیمانی شخصا فرماندهی عملیات البوکمال سوریه را برعهده داشت

یک رسانه عربی مدعی شد که فرمانده سپاه قدس ایران شخصا فرماندهی نبرد آزادسازی شهر البوکمال سوریه را برعهده داشته است.

به گزارش ایسنا، المیادین اعلام کرد که ارتش سوریه به همراه هم پیمانانش در محور مقاومت یعنی سپاه ایران، حزب الله، فاطمیون، زینبیون و حیدریون امروز یکشنبه توانستند بیش از ۸۰ درصد از شهر البوکمال سوریه را از دست داعش آزادکنند و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران شخصا فرماندهی این عملیات را برعهده داشت.

به گزارش ایسنا، مرکز فرماندهی نُجَباء در سوریه چند روز پیش نیز از حضور سرزده سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس در جمع رزمندگان این گروه مقاومت در شهر مرزی البوکمال خبر داد.

بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب

بیانیه نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب که به در خواست عربستان سعودی تشکیل شده بود صادر شد که محتوای تمام ضد ایرانی دارد.

به گزارش فارس، در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب که از زبان «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب خوانده شد، ایران به دخالت و نا امن‌سازی در منطقه متهم شد.

به گزارش شبکه العربیه، ابو الغیط در این بیانیه گفت: سخنان خصمانه و تنش‌آفرین ایران را محکوم می‌کنیم و دخالت‌های ایران موجب بی ثباتی در یمن شده است و ایران تمامی فرصت‌ها برای اعتماد‌سازی در جهان عرب را از دست داده است.

این بیانیه مدعی شد که ائتلاف سعودی یک کشتی ایرانی حامل سلاح برای حوثی‌های یمن را توقیف کرده است و موشکی که ریاض را هدف قرار داد ساخت ایران بود.

ابوالغیط تأکید کرد: نشست وزرای خارجه عربی هر گونه دست اندازی به امنیت عربستان سعودی را رد می‌کند و ایران از شبه نظامیان مسلح در چند کشور عربی حمایت می‌کند.

دبیر کل اتحادیه عرب با بیان اینکه زمان خلاصی منطقه از خشونت و فرقه‌گرای فرا رسیده مدعی شد که تهدیدات ایران تمامی خطوط قرمز را رد کرده و ایران تلاش دارد تا خنجری بر پهلوی عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس باشد.

در بخش‌های پایانی این بیانیه ایران به در پیش گرفتن سیاست فرقه‌گرایی متهم شده که با توافق هسته‌ای قدرت یافته است.

آداب شب و روز اول ربیع

ماه ربیع الاول همانگونه که از نامش مشخص است، بهار دیگر ماه‌های سال است؛ که در این گزارش شما را با اعمال شب و روز اول ماه ربیع الاول آشنا خواهید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از پشت سر گذاشتن ماه های غم و اندوه و عزاداری سیدالشهدا (ع)، ماه ربیع‌الاول به معنای بهار اول، از جمله ماه‌های پربرکتی است که هر روز و یا شب آن مبارک و پر فضیلت است.

ماه ربیع الاول مانند دیگر ایام سال ماه پربرکتی است که رحمت واسعه خداوند در این ماه گسترده شده و زیباترین نور‌ها و مخفی‌ترین اسرار در آن پی ریزی شده است

اولین شب از ربیع الاول به نام «لیلة المبیت» مزیّن است، چرا که در سال سیزدهم بعثت، رسول خدا (صلى الله علیه وآله) از مکّه به قصد هجرت به سوى مدینه، از شهر خارج شدند و در «غار ثور» پنهان گردیدند و امیرمومنان على (علیه السلام) براى اغفال دشمنان، فداکارانه در بستر رسول خدا (صلى الله علیه وآله) خوابیدند.

در این شب بزرگ آیه شریفه «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبادِ»؛ بعضى از مردمِ (با ایمان و فداکار) جان خود را در برابر خشنودى خدا مى فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است» (۱) در حقّ آن حضرت (ع) نازل شد. (۲)

سال هجرت رسول خدا (صلى الله علیه وآله) مبدأ تاریخ مسلمانان است و تحوّلى عظیم در جهان اسلام روى داد. از این روی از جمله اعمال این ماه را می توان روزه گرفتن به شکرانه سلامتی پیامبر اعظم و امیرمۆمنان از گزند کفار و مشرکان در اول ربیع‌‏الاول و خواندن زیارت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) در این روز است.