سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تصاویر منتخب نیروی هوایی آمریکا در یک هفته

کد خبر: ۸۲۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵ 20 August 2018

تصاویر منتخب نیروی هوایی آمریکا در یک هفته

کد خبر: ۸۲۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵ 20 August 2018

درگذشت برادر شهیدان شمخانی، نماد پرهیز از تجمل‌گرایی

این اتفاق در نوع خود دارای چند پیام مشخص است؛ نخست اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی به جای برگزاری مراسم‌ معمول برای برادرش ـ که با حضور سیلی مسئولین همراه می‌شود و گاهی عملاً کل کشور در یک مجلس ختم جمع می‌شوند ـ ترجیح داده، مراسم در شهر خودش (اهواز) و بدون هرگونه تشریفاتی برگزار شود...
کد خبر: ۸۲۶۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷ 20 August 2018

رفتار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره فوت برادرش ـ که بر خلاف رویه مرسوم در فضای سیاسی کشور است ـ در نوع خود یک الگو به شمار می رود که باید رواج یابد؛ اما شمخانی حتی مانع از انعکاس گسترده این مسأله از طریق امکانات دولتی شد؛ رویکردی که پیام‌های مهمی برای کارگزاران کشور به همراه دارد که اگر مورد توجه واقع شود، در افزایش اعتماد عمومی به مسئولان نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»؛ هادی شمخانی، برادر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و شهیدان محمد و حمید شمخانی، به تازگی درگذشت. او که از کارشناسان برجسته و متخصص در حوزه نفت بود، سابقه حضور در جبهه‌های جنگ را داشت و پس از فوت او، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی پیامی درگذشت برادر دریابان شمخانی را تسلیت گفتند اما خبری از برگزاری مراسم تشییع و ختم با حضور مسئولان کشور نبود؛ اتفاقی که پرسش‌هایی با خود به دنبال داشت.

در این میان، یک روایت تکان دهنده از این ماجرا پرده برداشت. احسان گل‌محمدی، فعال رسانه‌ای در یادداشتی در خصوص دیدار غیرمنتظره شب گذشته خود با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در فرودگاه مهرآباد نوشت: «دیشب (شنبه ۲۷ مردادماه) نزدیک اذان مغرب در سالن انتظار فرودگاه مهرآباد تهران، دریابان شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی را دیدم. تنها بود، نه محافظی و نه خدم و حشمی. گوشه‌ای نشسته بود و سر در قرآن کوچکی داشت. فرصت خوبی بود تا سرکی به عالم خلوتش بکشم. سلام کردم، سرش را بالا آورد و همین طور که جواب سلامم را می‌داد، نم دور چشم هایش را با دستمال پارچه‌ای سفیدی گرفت. شمخانی همیشه نبود، به زور لبخند می‌زد... پیراهن مشکی و چهره گرفته اش خبر از حزنی عمیق داشت... طاقت نیاوردم و از دلیل سیاه پوشیدنش پرسیدم... درفراق برادر، عزادار بود؛ برادری که بعدا متوجه شدم از مهندسان برجسته صنایع نفت بوده و در واپسین ساعات پنجشنبه گذشته از دنیا رفته.... اما چرا من به عنوان یک خبرنگار تا شامگاه شنبه هیچ خبری در رسانه‌ها از آن ندیدم؟ به عنوان یک خبرنگار کمی شرمنده شدم که شاید درگیری مستمر من در پیگیری اخبار سیاسی و اجتماعی و ... موجب بی توجهی به این خبر شده باشد، اما توضیحات شمخانی ابهام را مرتفع کرد: «با وجود این همه اخبار مهمی که در مورد شرایط اقتصادی کشور و تلاش دشمنان برای لطمه زدن به وضعیت اجتماعی و معیشتی مردم وجود دارد، عدم انتشار خبر فوت برادر من خیلی مهم است؟»

شمخانی عازم اهواز بود برای شرکت در مراسم تشییع و تدفین برادر. پس چرا با دو روز تأخیر؟! سؤالم را این گونه پاسخ داد: «خانواده اشتباه کردند و منتظر حضور من شدند».

قبلا شنیده بودم که این فرمانده پرافتخار سال‌های دفاع مقدس در زمان شهادت دو برادرش که با فاصله حدود یک سال در عملیات‌ مختلف به شهادت رسیده بودند حاضر به ترک منطقه عملیاتی و حضور در مراسم تشییع و تدفین آن‌ها نشده بود، اما حالا چرا؟

پاسخش به شدت شرمنده ام کرد:«مگه الان در جنگ نیستیم؟»

از تاریخ مراسم تهران پرسیدم که گفت: «فرصتی برای برگزاری مراسم در تهران نداریم، ان شاالله مراسم اصلی را برادران شهیدش در روضه رضوان برگزار خواهند کرد».

وقتی که دست هایم را برای خداحافظی می‌فشرد گرمایی از امید و اشتیاق همه وجودم را فراگرفت. در ایامی که چی چی نیوز‌های داخلی و خارجی با راه اندازی هشتگ‌های مختلف به دنبال ایجاد شبهه در زندگی و وضعیت خانواده و فرزندان مسئولین کشور هستند، روبه رو شدن با مردان بزرگی که در کوره سوزان انقلاب و دفاع مقدس آبدیده شدند و هنوز هم با ایثار و ازخودگذشتگی به دنبال اعتلای کشور و خدمت صادقانه به مردم هستند، جان را از عطر سحرآمیز مجاهدان و سنگر نشینان واقعی لبریز می‌کند.

چندی قبل که شمخانی برای سخنرانی در مراسمی با نام نشست رسانه در سالن همایش‌های صداوسیما حاضر شده بود دست اندرکاران برنامه، مصاحبه کوتاهی از 38 سال قبل که او فرمانده سپاه خوزستان بود، پخش کردند که صحبت‌های آرمان خواهانه اش جمع حاضر را بخ شدت تحت تأثیر قرار داد. شمخانی بعد از پخش این مصاحبه به پشت تریبون رفت و با بغضی فرو خورده گفت: «آن زمان این درجه‌ها و عناوین وزیر و وکیل را نداشتیم. تشریفات و محافظ و تردد از پاویون فرودگاه را نداشتیم. اما اصولی داشتیم که می‌توانستیم به راحتی با مردم حرف بزنیم. باید برگردیم به جنس قبلی‌مان. البته بسیار سخت است. بسیار سخت».

این اتفاق در نوع خود دارای چند پیام مشخص است؛ نخست اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی به جای برگزاری مراسم‌ معمول برای برادرش ـ که با حضور سیلی مسئولین همراه می‌شود و گاهی عملاً کل کشور در یک مجلس ختم جمع می‌شوند ـ ترجیح داده، مراسم در شهر خودش (اهواز) و بدون هرگونه تشریفاتی برگزار شود.

بر اساس اطلاع خبرنگار «تابناک»، در مراسم ختم برادر دریادار شمخانی که به واسطه استقبال گسترده مردم برای قدردانی از خانواده شهیدپرور شمخانی در مصلای اهواز برگزار شد، بر خلاف رویه معمول، خبری از گیت‌های امنیتی و بازرسی‌های معمول نبود و مراسم تشییع و ترحیم در سادگی کامل برگزار شد. شمخانی اجازه تعطیلی اداره یا استفاده از امکانات دولتی برای مراسم برادرش را نیز نداد و حتی درباره تبلیغ و اطلاع رسانی وسیع درباره این مراسم نیز تأکید کرده بود لازم نیست از این امکانات برای من استفاده شخصی شود.

نوع برخورد شمخانی برای حضور در این مراسم در عدم استفاده از پاویون، تیم امنیتی گسترده مرسوم برای مسئولان پیشین نیز حکایت از آن دارد که اصرار او برای کاهش تیم‌های حفاظتی در ایران هرچند با مقاومت برخی مسئولین مواجه شد، دست کم دبیر شورای عالی امنیت ملی که عالی ترین مقام امنیتی پس از رئیس جمهور است، در این زمینه خود در خط مقدم عمل قرار دارد.

به تعبیر دقیق‌تر، شمخانی این پیام را به وضوح داد که حتی استان‌هایی نظیر خوزستان که جزو اهداف دشمن برای ناامن‌سازی بوده‌اند نیز امروز از چنان امنیتی برخوردارند که عالی‌ترین مقامات بدون تیم حفاظت ویژه و ملاحظات امنیتی نظیر استقرار تیم چک و خنثی یا گیت در آنها حضور مداوم داشت و نگران اقدامات مخرب نبود. در واقع اقدام شمخانی فراتر از یک رویه شخصی و تأثیرگذار بر فضای امنیتی بخشی از کشور بوده و هر که این نوع رفت و آمد دبیر شورای عالی امنیت ملی را در انظار ببیند، به درستی احساس اطمینان می‌کند کشور از سطح بالایی از امنیت برخوردار است.

حتماً همین روحیه باعث شده تا شمخانی به عنوان چهره مقبول در خوزستان همراه با لبخندهای جنوبی‌های خونگرم مواجه شود و مردم خوزستان در روزهای سخت او را در آغوش گرم خود بگیرند و مراسم ختمی با این شیوه اطلاع‌رسانی محدود، با سیل عظیم جمعیت که برای مراسم این برادر شهید همراه شود. ای کاش روحیه‌ای که در این یادگار دوران دفاع مقدس مشهود است، بیش از پیش در رفتار مسئولان نمایان بود و بدین ترتیب مردم حس بهتری در مواجهه با مسئولانشان داشتند.

رئیس ارتش اسرائیل: عربستان دشمن ما نمی‌شود

                                                 گادی آیزنکوت،‌ رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که، توافق کاملی بین اسرائیل و دولت عربستان وجود دارد مبنی بر اینکه عربستان هیچ وقت دشمن اسرائیل نباشد.مدت‌هاست رابطه پنهانی عربستان و اسرائیل نقل محافل خبری است اما هیچ یک از مقامات سعودی رسما از این موضوع سخن به میان نمی‌آورند.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی از توافق کامل بین اسرائیل و دولت ریاض خبر داد.

العهد لبنان گزارش داد، گادی آیزنکوت،‌ رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اظهار داشت، توافق کاملی بین اسرائیل و دولت عربستان وجود دارد مبنی بر اینکه عربستان هیچ وقت دشمن اسرائیل نباشد.

پیشتر شخصیت‌های اسرائیلی نظیر یسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات جاسوسی رژیم صهیونیستی ضمن درخواست علنی از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای دعوت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای سفر به عربستان اعلام کرده بودند: تل‌آویو می‌تواند در مقابل عادی سازی روابط پیشنهاد مشارکت امنیتی و اطلاعاتی را به عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس بدهد.

مدت‌هاست رابطه پنهانی عربستان و اسرائیل نقل محافل خبری است اما هیچ یک از مقامات سعودی رسما از این موضوع سخن به میان نمی‌آورند.

سوت قطار شهری در اهواز به صدا در می آید

سوت قطار شهری در اهواز به صدا در می آید

اهواز - مدیرکل راه آهن جنوب گفت: یک دستگاه قطار از فردا میان ایستگاه های قدس، اهواز، کارون و میان دشت کار جابه جایی مسافران را انجام می دهد.

عبدالکریم درویش زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات راه اندازی قطار در محدوده شهری اهواز اظهار کرد: ظرفیت این ریل باس ۳۲۰ نفر است و مسافران را در ایستگاه های قدس، اهواز، کارون و میان دشت جابه جا می کند.

وی افزود: این قطار از ساعت هشت صبح تا ۱۹ عصر کار جابجایی مسافران را در طول مسیرهای مذکور را انجام که تلاش می شود تا این کار در طول هفته صورت بگیرد.

مدیرکل راه آهن جنوب تصریح کرد: احتمال دارد که از این قطار در روزهای پنج شنبه و جمعه به عنوان قطار شهری استفاده شود.

درویش زاده بیان کرد: سیاست و برنامه  راه آهن جنوب افزایش ظرفیت قطارهای مسافری شهری و ارائه خدمات به مسافران، آسایش و ایمنی آنها است.

وی ادامه داد: در این راستا نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل و شبکه خطوط ریلی در محور جنوب از سال های گذشته در دستور کار ما قرار داشته است.

مدیرکل راه آهن جنوب بیان کرد: با توجه به تقاضای سفر در محور جنوب و بر اساس برنامه های راه آهن کشور افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی در محور جنوب مورد توجه ما قرار دارد.

وی در پایان عنوان کرد: حمل و نقل ریلی یک هفتم حمل و نقل جاده ای سوخت مصرف می کند و ایمن ترین نوع حمل و نقل در دنیا محسوب می شود.

شهردار اهواز باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشد

شهردار اهواز باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشد

اهواز - عضو شورای شهر اهواز گفت: شهردار اهواز باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مازیار جهانبخشی ظهر امروز در چهل و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: اول مرداد ماه سال جاری طی نامه ای از شهردار اهواز طرح سوال کردم و سه روز بعد پیرو همان نامه، رئیس شورای شهر اهواز نامه‌ای را به دفتر شهردار ارسال کرد.

وی افزود: طبق ماده ۸۳ قانون شوراها چنانچه یک یا چند نفر از اعضاء شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس‌شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود که در این‌صورت رئیس شورا سؤال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده ‌شورا و پاسخ به سؤال است؛ ‌چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع مجدداً به صورت استیضاح که‌حداقل به امضای یک سوم اعضاء شورا رسیده باشد، ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: در این ماده عنوان تذکر به صورت روشن ذکر شده است. نطق های پیش از دستور برخی اعضای شورای شهر اهواز به گونه ای تذکر به عملکرد شهردار هستند. ضمن اینکه در چند جلسه با حضور اعضا و شهردار، این تذکرها داده شد.

عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: طرح سوال در خصوص عملکرد شهردار وظیفه قانونی شورای شهر است و شهردار باید در صحن علنی شورا حضور یافته و پاسخ سئوال های مطرح شده را بدهد.

وی با بیان اینکه ما تعهد دادیم و قسم یاد کردیم که حافظ منافع مردم باشیم، گفت: روزی که آقای کتانباف را به عنوان شهردار اهواز انتخاب کردیم تمام این موارد به وی تذکر داده شد و ایشان هم با علم به مشکلات موجود در شهر اهواز، سکان داری شهرداری را پذیرفت تا نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.

جهانبخشی بیان کرد: باید پذیرفت شهردار اهواز عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است. چرا شهردار برای پاسخگویی در صحن علنی شورا حضور پیدا نمی کند؟ یکسال از عمر شورا گذشته است و شهردار باید در خصوص عملکرد خود پاسخگو باشد.

این عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: علی رغم اینکه انتقادهایی به شورا و شهرداری دوره قبل وارد است، باید گفت عملکرد بهتری نسبت به شهرداری این دوره داشتند.

وی گفت: چرا هنوز برنامه ای برای ورودی های شهر اهواز اجرا نشده و تنها مباحث مالی مطرح می شود؟ سال هاست از جنگ تحمیلی می گذرد اما هرکجا مشکل داریم یا مسئول بی مسئولی داریم به جنگ ربط می دهیم.

شهردار باید پاسخگوی سوال های اعضاء باشد

همچنین در این جلسه مهران باباپور دیگر عضو شورای شهر اهواز گفت: رئیس شورای شهر در مساله طرح سوال از شهردار باید جانب شورا را بگیرد.

وی افزود: اقای جهانبخش درخواست سوال از شهردار را داشت و اگر نقصی به این سئوال‌ها بود باید رئیس شورا این نواقص را اصلاح می‌کرد.

باباپور بیان کرد: شهردار باید به شورا پاسخ سوال ها را می‌داد در این صورت شان شورا حفظ می‌شد.

عضو شورای شهر اهواز گفت: شهرداری که از شورا جدا شود از مردم جدا شده است. شورا و شهردار مکمل هم هستند و باید در یک راستا عمل کنند.

شهردار اهواز باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشد

شهردار اهواز باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشد

اهواز - عضو شورای شهر اهواز گفت: شهردار اهواز باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مازیار جهانبخشی ظهر امروز در چهل و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: اول مرداد ماه سال جاری طی نامه ای از شهردار اهواز طرح سوال کردم و سه روز بعد پیرو همان نامه، رئیس شورای شهر اهواز نامه‌ای را به دفتر شهردار ارسال کرد.

وی افزود: طبق ماده ۸۳ قانون شوراها چنانچه یک یا چند نفر از اعضاء شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس‌شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود که در این‌صورت رئیس شورا سؤال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده ‌شورا و پاسخ به سؤال است؛ ‌چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع مجدداً به صورت استیضاح که‌حداقل به امضای یک سوم اعضاء شورا رسیده باشد، ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: در این ماده عنوان تذکر به صورت روشن ذکر شده است. نطق های پیش از دستور برخی اعضای شورای شهر اهواز به گونه ای تذکر به عملکرد شهردار هستند. ضمن اینکه در چند جلسه با حضور اعضا و شهردار، این تذکرها داده شد.

عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: طرح سوال در خصوص عملکرد شهردار وظیفه قانونی شورای شهر است و شهردار باید در صحن علنی شورا حضور یافته و پاسخ سئوال های مطرح شده را بدهد.

وی با بیان اینکه ما تعهد دادیم و قسم یاد کردیم که حافظ منافع مردم باشیم، گفت: روزی که آقای کتانباف را به عنوان شهردار اهواز انتخاب کردیم تمام این موارد به وی تذکر داده شد و ایشان هم با علم به مشکلات موجود در شهر اهواز، سکان داری شهرداری را پذیرفت تا نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.

جهانبخشی بیان کرد: باید پذیرفت شهردار اهواز عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است. چرا شهردار برای پاسخگویی در صحن علنی شورا حضور پیدا نمی کند؟ یکسال از عمر شورا گذشته است و شهردار باید در خصوص عملکرد خود پاسخگو باشد.

این عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: علی رغم اینکه انتقادهایی به شورا و شهرداری دوره قبل وارد است، باید گفت عملکرد بهتری نسبت به شهرداری این دوره داشتند.

وی گفت: چرا هنوز برنامه ای برای ورودی های شهر اهواز اجرا نشده و تنها مباحث مالی مطرح می شود؟ سال هاست از جنگ تحمیلی می گذرد اما هرکجا مشکل داریم یا مسئول بی مسئولی داریم به جنگ ربط می دهیم.

شهردار باید پاسخگوی سوال های اعضاء باشد

همچنین در این جلسه مهران باباپور دیگر عضو شورای شهر اهواز گفت: رئیس شورای شهر در مساله طرح سوال از شهردار باید جانب شورا را بگیرد.

وی افزود: اقای جهانبخش درخواست سوال از شهردار را داشت و اگر نقصی به این سئوال‌ها بود باید رئیس شورا این نواقص را اصلاح می‌کرد.

باباپور بیان کرد: شهردار باید به شورا پاسخ سوال ها را می‌داد در این صورت شان شورا حفظ می‌شد.

عضو شورای شهر اهواز گفت: شهرداری که از شورا جدا شود از مردم جدا شده است. شورا و شهردار مکمل هم هستند و باید در یک راستا عمل کنند.

کارشکنی برای حمل ریلی بار از مرزهای خرمشهر

کارشکنی برای حمل ریلی بار از مرزهای خرمشهر

خرمشهر - مدیر راه آهن خرمشهر گفت: با وجود فراهم بودن امکان حمل ریلی بار در مرزهای خرمشهر و انعقاد قرارداد با لوکوموتیو، تاکنون یک لوکومویتو بار هم از مرزهای خرمشهر جابه جابه جا نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین فارسیان شامگاه گذشته در حاشیه شورای اداری خرمشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  میلیاردها ریال برای احداث زیرساخت های ریلی در خرمشهر هزینه شده است اما با وجود جذب بار توسط راه آهن، تاکنون یک واگن بار با لوکوموتیو از مرزهای خرمشهر جابه جا نشده است.

وی افزود: از طریق حمل ریلی می توان روزانه هزاران بار به وسیله شبکه ریلی سراسری به عمق کشور و حتی خارج کشور جابه جا کرد و با توجه به هزینه تمام شده حمل ریلی در مقایسه با حمل جاده ای، این تمایل نیز وجود دارد اما تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است.

توقف دو هفته بار ۳۳۰۰ تنی شکر

مدیر پایانه راه آهن خرمشهر در ادامه از توقف دو هفته ای بار شکر متقاضی حمل ریلی در بندر خرمشهر خبر داد و اظهار کرد: سه هزار و ۳۰۰ تن بار شکر وارداتی که از ارزاق مردم است و قرار است از طریق خط ریلی به سیرجان منتقل شود با وجود وعده مساعد مدیرکل گمرک خرمشهر پس از گذشت دو هفته هنوز در انبارهای بندر خرمشهر دپو شده و ترخیص نشده است.

وی افزود: پیش بینی حمل بار با واگن دیده شده و با صاحبان واگن ها نیز برای حمل این بار قرارداد منعقد، جلسات متعددی و در خصوص ترخیص و حمل ریلی بار از بندرخرمشهر با مدیرکل گمرک خرمشهر برگزار شده است و وی نیز  ابراز تمایل کرده اما تاکنون اقدام موثری در این راستا انجام نشده است.

فارسیان با بیان اینکه در رابطه با ترخیص این بار از سوی گمرک خرمشهر سنگ اندازی می شود، گفت: زیر ساخت های لازم برای حمل و جابه جابه جایی بار در بندر خرمشهر فراهم شده است و تنها نیازمند به روز رسانی است و این تعلل می تواند بخاطر رانت در حمل جاده ای باشد.

وی در ادامه با تاکید بر به صرفه بودن ترانزیت بار از طریق حمل ریلی به توسعه زیرساخت های راه آهن در کشور اشاره کرد و گفت: خط راه آهن در ایران از سال۱۳۱۲ احداث شده و اتصال سراسری دارد و امروزه می توان هر میزان بار را جذب و به نقاط مختلف شمال و جنوب از جمله بندر عباس، آستارا و سرخس و کشورهای ارمنستان، آذربایجان و مرز ترکیه ترانزیت کرد.

کارگران گروه ملی اهواز خواستار دریافت حقوق معوق خود شدند

کارگران گروه ملی اهواز خواستار دریافت حقوق معوق خود شدند

اهواز - کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز برای چندین بار متوالی در روزهای اخیر خواستار دریافت حقوق معوق خود شدند.

به گزارش خبرنگار مهر،  کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز برای چندین بار متوالی در هفته اخیر خواستار دریافت حقوق معوق خود شدند.

تغییر مالکیت کارخانه و انتقال از بخش خصوصی به بانک ملی بارقه‌ای از امید در دل کارگران این واحد صنعتی، روشن کرده‌ بود و کارگران امید بسیاری برای پرداخت حقوق معوق خود داشتند اما بانک ملی نیز نتوانست، حق سنوات و مزایای کارگران که از سال گذشته پرداخت نشده بود را پرداخت کند.

در همین راستا اردیبهشت ماه سال جاری معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان در این خصوص گفته بود: مصوبه‌ای در ستاد تسهیل کشور برای گروه ملی فولاد ایران درنظر گرفته شده تا ۵۰ میلیارد تومان برای سرمایه در گردش این کارخانه، از سوی بانک ملی به گروه ملی فولاد ایران ضمانت نامه داده شود تا بتواند مواد مصرفی مورد نیاز را تامین کند.

سید علی بحرینی مقدم عنوان کرده بود: این ۵۰ میلیارد تومان در ستاد تسهیل ملی مصوب شده است و مسئولان گروه ملی باید پیگیری کرده و ضمانت نامه را از بانک ملی دریافت کنند تا از آن به عنوان سرمایه در گردش استفاده و خط تولید کارخانه فعال شود.

اما بر اساس گفته کارگران معترض نه تنها خط تولید کارخانه در ماه های اخیر به راه نیافته بلکه هیچ گونه خبری در خصوص پرداخت معوقات آنها نیز به گوش نمی رسد.

حال ناخوش گاومیش داران اهواز

بزرگترین جمعیت گاومیش داران در مرکز استان خوزستان منطقه گاومیش آباد میباشد که با تقسیمات جدید شهری به شهرستان کارون تغییر نام داده است . پرورش گاومیش حرفه ای است که از پدرانشان به ارث برده‌اند. گاومیش‌داران عمدتا در حاشیه رودخانه‌ها سکونت دارند زیرا ماهیت زندگی گاومیش به آب وابسته است یعنی علاوه بر شرب باید چند ساعتی از روز در آب باشد. با وقوع پدیده کم آبی در استان و خشک شدن برخی رودخانه‌ها آب به پایین دست نرسیده و گاومیش داران با مشکل تامین آب مواجه شده‌اند به طوری که تعدادی از آن‌ها اقدام به فروش گاومیش‌های خود که به عنوان ارث اجدادی از آن یاد می‌کنند، کردند. تامین خوراک دام از دیگر مشکلات گاومیش‌داران است. مشکل تامین علوفه نیز به کم آبی بر می‌گردد در شرایطی که رودخانه‌ها خشک باشد زمینی سبز نمی‌شود ونمی‌توان از آن برای چرای دام استفاده کرد و قیمت علوفه بسیار بالا است و درآمدهای حاصل از گاومیش داری کفاف این قیمت را نمی‌دهد.

  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز
  • گاومیش داری میراث رو به فراموشی در اهواز

ادعای رویترز درباره استفاده چین از نفت‌کش‌های ایرانی

                                                 رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از چهار منبع آگاه نوشت شرکتهای چینی خریدار نفت ایران از این پس برای انتقال محموله‌های خود از نفت‌کش‌های شرکت ملی نفت‌کش ایران (NITC) استفاده می‌کنند.شرکت‌های «نفت خام ژوهان ژنروگ» و «گروه سینوپک» چین به عنوان بزرگترین پالایشگاه‌های آسیا، بندی در قراردادهای بلندمدت خود با شرکت ملی نفت ایران اضافه کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد از نفت‌کش‌های ایرانی استفاده کنند.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رویترز در گزارشی نوشت شرکتهای چینی خریدار نفت ایران برای انتقال محموله‌های خود از نفت‌کشهای ایرانی استفاده خواهند کرد.

رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از چهار منبع آگاه نوشت شرکتهای چینی خریدار نفت ایران از این پس برای انتقال محموله‌های خود از نفت‌کش‌های شرکت ملی نفت‌کش ایران (NITC) استفاده می‌کنند.

به نوشته رویترز شرکت‌های «نفت خام ژوهان ژنروگ» و «گروه سینوپک» چین به عنوان بزرگترین پالایشگاه‌های آسیا، بندی در قراردادهای بلندمدت خود با شرکت ملی نفت ایران اضافه کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد از نفت‌کش‌های ایرانی استفاده کنند.

رویترز همچنین این اقدام شرکتهای نفتی چین، بزرگترین خریدار نفت ایران، را تمایل پکن به حفظ جریان خرید نفت تهران علی‌‎رغم تحریمهای آمریکا می‌داند.

ادعای رویترز درباره استفاده چین از نفت‌کش‌های ایرانی

آمریکا 18 اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده برگردانده می‌شوند.

طی هفته‌های گذشته دونالد ترامپ و مقامات ارشد آمریکا تهدید کردند با فشار به کشورهای دیگر صادرات نفت ایران را پس از اواسط آبان‌ماه (زمان برگشت تحریم‌ها) به صفر می‌رساند. این اظهارات مقامات آمریکا با واکنش قاطعانه و فوری مقامات ارشد سیاسی و نظامی کشورمان روبر شد.

وب‌سایت «بلومبرگ» 12 مرداد گزارش داد دولت چین درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت ایران را رد کرده است. بلومبرگ این خبر را به نقل از دو مقام آمریکایی آگاه به موضوع اعلام کرد. به گفته این دو مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود آمریکا سرانجام موفق نشد مقامات چین را به توقف واردات نفت ایران ترغیب کند.

این مقامات آمریکایی که عضو تیم مذاکره‌کننده دولت این کشور برای ترغیب چین به توقف واردات نفت ایران بوده‌اند می‌گویند: این اقدام چین ضربه‌ای به تلاشهای دولت دونالد ترامپ برای منزوی‌کردن جمهوری اسلامی ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای با این کشور است.

آیا تقارن تشکیل «گروه اقدام ایران» با سالگرد کودتای ۲۸ مرداد، واقعا اتفاقی است؟

                                                 در روز پنج شنبه، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، از ایجاد « گروه اقدام ایران» برای هماهنگ سازی سیاست آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در پی خروج آمریکا از برجام خبر داد. برایان هوک که از سوی پومئو به عنوان رئیس گروه اقدام ایران مطرح شد، تمامی گمانه زنی ها در مورد زمان ایجاد این گروه که با سالگرد کودتا مصادف است و آن را به عنوان تلاشی برای تغییر نظام در نظر گرفته اند رد کرد و گفت که این زمان بندی اتفاقی است.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا تقارن تشکیل «گروه اقدام ایران» با سالگرد کودتای ۲۸ مرداد، واقعا اتفاقی است؟

آتلانتیک در گزارشی به قلم KRISHNADEV CALAMUR نوشت: شصت و پنج سال پیش در این هفته، محمد مصدق که در طی یک فرایند دموکراتیک نخست وزیر ایران بود، با یک کودتای سازماندهی شده از سوی سازمان سیا سرنگون شد. هدف این کودتا افزایش قدرت محمدرضا شاه پهلوی بود.

به گزارش «انتخاب»، آتلانتیک ادامه داد: در روز پنج شنبه، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، از ایجاد « گروه اقدام ایران» برای هماهنگ سازی سیاست آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در پی خروج آمریکا از برجام خبر داد.  برایان هوک که از سوی پومئو به عنوان  رئیس گروه اقدام ایران مطرح شد، تمامی گمانه زنی ها در مورد زمان ایجاد این گروه که با سالگرد کودتا مصادف است و آن را به عنوان تلاشی برای تغییر نظام در نظر گرفته اند رد کرد و گفت که این زمان بندی اتفاقی است.

باربارا اسلاوین مدیر طرح آینده ایران در شورای آتلانتیک و منتقد سیاست دولت ترامپ گفت: « این فقط یک نمونه از سیاست ناهنجار دولت ترامپ علیه ایران است» پومپئو با اعلام ایجاد این گروه گفت: « گروه اقدام ایران مسئول هدایت، بازبینی و هماهنگی تمامی جنبه های فعالیت های مرتبط با ایران خواهد بود.» وی تصریح کرد که این گروه مستقیما به او گزارش خواهد داد. برایان هوک از ذکر نام هر یک از اعضای این گروه خودداری کرد و تنها گفت: « ما فقط یک تیم هستیم که به زودی درباره آن صحبت خواهد شد»

برایان هوک گفت که تمرکز این گروه بیشتر بر خواسته های دوازده گانه مایک پمپئو از ایران است که در یک سخنرانی در ماه می مطرح کرده بود. وی افزود که بیشتر بر مسئله « سلاح هسته ای، تروریسم و بازگشت شهروندان آمریکایی» تمرکز خواهد داشت. در این سخنرانی، مایک پمپئو هشدار داد که اگر تهران به خواسته های آمریکا تبعیت نکند با « فشار مالی بی سابقه ناشی از شدیدترین تحریم های تاریخ» روبرو خواهد شد.

باربارا اسلاوین گفت: « هدف اصلی این سیاست، تضعیف ایران در مقابل عربستان و اسرائیل و به طور کلی در منطقه است. در واقع ما تنها در جهت تامین خواسته های آن ها حرکت می کنیم.» با این وجود غیرممکن است اتفاق خاصی رخ دهد زیرا که ایران همانند سعودی ها و امارات ، منطقه را به عنوان بخشی از حوزه نفوذ خوذ قلمداد می کند.

دولت ترامپ و حامیانش برجام را توافق کاملی در نظر نمی گرفتند و معتقد بودند که برنامه موشک بالستیک ایران، حمایت از گروه های شبه نظامی و مداخله این کشوردر سیاست های منطقه ای را پوشش نمی دهد. اما حامیان این توافق نامه بر این عقیده اند که این توافق تنها یک جنبه از رفتار ایران در برنامه هسته ای را پوشش می دهد و استدلال می کردند که این توافق می تواند به نقطه عطفی برای مذاکرات در مورد مسائل دیگر تبدیل شود. ( منتقدان برجام معتقدند که توافق هسته ای صرفا دستیابی ایران به سلاح هسته ای را به تعویق می اندازد در حالی که حامیان برجام این ادعا را رد می کنند.)

دولت ترامپ در ابتدا گفته که او بدون هیچ پیش شرطی برای گفتگو با ایران آماده است، اما مقامات دولت وی برای مذاکره با ایران شروط تعیین می کنند – اگر جمهوری اسلامی سیاست های خود در زمینه مداخله نظامی و سیاسی در سوریه، یمن، لبنان و برنامه موشک بالستیک و سابقه بد حقوق بشری را تغییردهد خواهان مذاکره با ایران هستند - در این میان ایرانی ها اعلام کرده اند که هیچ علاقه ای به انجام این کار ندارند.

برایان هوک در روز پنج شنبه گفت: « اگر رژیم ایران تعهد خود بر ایجاد تغییر بنیادین در رفتار خود نشان دهد، پرزیدنت ترامپ آماده مذاکره برای دستیابی به راه حل است. اما لغو تحریم ها، بازسازی روابط دیپلماتیک و تجاری کامل و همکاری اقتصادی با آمریکا تنها زمانی آغاز می شود که ما ببینیم  که رژیم ایران در تغییر رفتارش جدی است.»

اما مقامات ایرانی بر این تاکید دارند که آن ها با آمریکا مذاکره نخواهند کرد.

باربارا اسلاوین گفت : «هر کسی اندک اطلاعی در مورد ایران داشته باشد ، هیچ راهی وجود ندارد که دولت ایران در این شرایط از مذاکره با آمریکا استقبال کند.» سایر اعضای برجام همراه با ایران در این توافق باقی مانده اند اما آن ها تصریح می کنند که پس از خروج بزرگترین شرکت های غربی  به دلیل تهدید تحریم های آمریکا، دیگر مزایای اقتصادی که تحت مفاد برجام وعده داده شده تحقق پیدا نخواهد کرد.

سایر اعضای توافق هسته ای بر حفظ برجام تاکید دارند اما تامین مزایای اقتصادی و سیاسی به ایران محدود خواهد بود به این دلیل که تنها شرکت هایی که در معرض بازار آمریکا نیستند و تحت محدودیت معاملات دلار آمریکا قرار ندارند می توانند در تجارت با ایران تحریم های آمریکا را دور بزنند.

آزمون واقعی اثربخشی اقدامات آمریکا ماه نوامبر است که تجارت سودآور نفت ایران مورد هدف تحریم های آمریکاست. باربارا اسلاوین در مورد تلاش های دولت ترامپ گفت: « آن ها به سرتاسر جهان سفر می کنند و کشورهای دیگر را به قطع یا حذف خرید نفت از ایران مجبور می کنند و در این زمینه با موفقیت هایی همراه بوده اند. » وی افزود: « اما تعدادی از کشورها، قصد خود را برای ادامه خرید نفت از ایران نشان داده اند.» این کشورها شامل چین، هند و ترکیه است.

برایان هوک می گوید که ایالات متحده آمریکا درخواست معافیت برخی از کشورهایی که درصدد کاهش واردات نفت از ایران بر اساس مورد به مورد هستند را بررسی می کند. اما تصریح کرد: « ما آماده ایم تا تحریم های ثانویه را علیه دولت هایی که به تجارت با ایران ادامه می دهند تحمیل کنیم. »

ریال و لیر زیر آتش دلار / این معرکه به کجا می‌رسد؟

                                                 دشمنی مشترک آمریکا با ترکیه و ایران، محمد جواد ظریف را بر آن داشت تا اعلام کند پس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ترکیه، ایران در کنار این کشور می‌ایستد. پیش از این، ایران و ترکیه تصمیم به تکیه بر ارز‌های ملی خود به جای دلار، گرفته بودند و با وجود داشتن اختلاف در مورد برخی مسائل منطقه ای، ترکیه قصد دارد همکاری خود با ایران را افزایش داده و حجم مبادلات تجاری اش با ایران را به ۱۰ میلیارد دلار برساند.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از تحریم آمریکا، عراق ایران را تنها گذاشت اما قطر در کنار ترکیه ایستاد / حمایت اقتصادی روسیه از ایران محدود است / اتحاد ایران و ترکیه در برابر تحریم‌های آمریکا با ریال و لیره

نجاح محمد علی در القدس العربی نوشت: دشمنی مشترک آمریکا با ترکیه و ایران، محمد جواد ظریف را بر آن داشت تا اعلام کند پس از تحریمهای جدید آمریکا علیه ترکیه، ایران در کنار این کشور می ایستد. پیش از این، ایران و ترکیه تصمیم به تکیه بر ارزهای ملی خود به جای دلار، گرفته بودند و با وجود داشتن اختلاف در مورد برخی مسائل منطقه ای، ترکیه قصد دارد همکاری خود با ایران را افزایش داده و حجم مبادلات تجاری اش با ایران را به 10 میلیارد دلار برساند، بویژه انکه ترکیه به خرید گاز ایران نیز ادامه می دهد و همین مساله باعث شده است ایرانی ها موضع ترکیه در مورد مخالفت با اجرای تحریمهای آمریکا علیه ایران را قطعی بدانند.

به گزارش انتخاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: تحریمهای ترامپ می تواند روسیه، ایران، ترکیه و چین را بر آن دارد تا اولویت هایشان را بر اساس همکاری تجاری و اقتصادی، به دور از هر گونه اختلافات سیاسی، ترتیب دهند. در همین راستا، ایران، ترکیه، چین و روسیه در مورد معامله با ارزهای ملی توافق کرده اند.

روسیه فرصتهای کمی برای کمک به ایران دارد، به این دلیل که حجم مبادلات تجاری سالیانه آن با ایران، تنها به دو میلیارد دلار می رسد، در حالی که مبادلات تجاری ایران و چین 30 میلیارد دلار در سال است. روسیه تنها در برخی زمینه ها می تواند به ایران کمک کند، نه همه زمینه،برای مثال، صادرات آهن از روسیه به ایران، ممنوع است و حمایت اقتصادی روسیه از ایران محدودیت هایی دارد، اما شاهد حمایت سیاسی مسکو از تهران هستیم.

بنابراین، فرصتهای همکاری ایران و ترکیه گسترده تر است، همانطور که ترکیه در دوره تحریمهای بین المللی که متوجه ایران بود، کمکهای زیادی به این کشور کرد.

خوانشی از طبیعت همکاری ایران و ترکیه در سایه اجماع اروپایی ها در مورد حمایت از توافق هسته ای با ایران و حفظ استقرار ترکیه، نشان می دهد قدرت اقتصادی آمریکا در سایه پایداری ترکیه، تسلیم ناپذیری ایران در برابر خواسته های ترامپ و بی توجهی روسیه به تحریمها، به حاشیه رفته است. همین مساله، امکان جمع شدن این دولتها در زیر یک چتر، بر پایه شراکتی مفید را تقویت می کند.

در حالی که قطر مواضع مثبتی در قبال ترکیه اتخاذ کرده و پس از ایستادگی ترکیه در کنار آن در جریان بحرانی که با عربستان و امارات داشت، 15میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه تزریق کرد تا از لیره حمایت کند، عراق، ایران را تنها گذاشت و حیدر العبادی از پایبندی به تحریمهای آمریکا علیه ایران سخن گفت.

علاوه بر تکیه ایران بر شراکت با ترکیه و تا حدی چین، روسیه و اتحادیه اروپا برای مقابله با تاثیرات تحریمها، رهبر جمهوری اسلامی طرح خود در مورد اقتصاد غیر نفتی را مطرح می کند که متکی بر افزایش تولیدات داخلی، بهبود آموزش و پیشرفتهای صنعتی و تکنولوژیک است.

پایان مسابقات قهرمانی شطرنج خوزستان

رقابت‌های قهرمانی شطرنج خوزستان در رده‌های سنی زیر 12، 14، 16 و 18 سال برگزار شد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، مسابقات رده‌سنی زیر 12 سال از 27 تا 29 مردادماه با حضور 37 شرکت‌کننده در هفت دور به روش سوییس در خانه شطرنج اهواز برگزار شد که در پایان محمدمهدی قربانی، آرتا آهن‌کوب و اوریا شکیبایی‌یکتا هر سه از اهواز به ترتیب عناوین اول تا سوم را به دست آوردند.

همچنین مسابقات رده‌سنی زیر 14 سال با حضور 28 شطرنج‌باز در پنج دور و به روش سوئیس به انجام رسید که در پایان ابوالفضل یزدانی‌مونکی و امیر عبدی هر دو از اهواز به ترتیب اول و دوم شدند و سینا فرهانی از خرمشهر عنوان سوم را به دست آورد.

در پایان مسابقات رده سنی زیر 16 سال نیز که با حضور 11 نفر و در پنج دور به روش سوئیس برگزار شد، علیرضا بساق‌زاده از اهواز به قهرمانی رسید، حامد قاضی از خرمشهر نایب‌قهرمان شد و کیارش دلیر از اهواز رده سوم را به خود اختصاص داد.

همچنین مسابقات رده‌سنی زیر 18 سال با حضور شش شرکت‌کننده در پنج دور و به روش دوره‌ای به انجام رسید که در پایان محمد میاح‌پور از اهواز، بنیامین جلیلیان از خرمشهر و علیرضا یزدانی‌مونکی از اهواز به ترتیب در رده‌های اول تا سوم جای گرفتند.

تشییع پیکر شهید "عادل الهایی" در ملاثانی


عکس  14:12:34 1397/05/30
975-6182-5 کد خبر

پیکر مطهر "عادل الهایی بچایی"  از ماموران نیروی انتظامی خوزستان که روز شنبه در شهر شیبان از توابع شهرستان باوی، در حین ماموریت به شهادت رسید، صبح امروز سه شنبه (30 مردادماه) تشیع و خاکسپاری شد.


عکس: علیرضا محمدی - ایسنا خوزستان


انتهای پیام

نمی‌گذاریم به تماشاگران خوزستانی توهین شود

/فروش بلیت الکترونیک از نیم‌فصل دوم

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: اجازه نمی‌دهیم هیچ کسی به تماشاگران خوزستانی توهین کند، البته مردم خوزستان هم باید مراقب باشند که تماشاگرنماها راهی به ورزشگاه‌ نداشته باشند و به گونه‌ای رفتار شود که این عده افکار دروغ را به جامعه القا نکنند.

افشین حیدری در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، در پاسخ به این سوال که اقدامات برای فروش بلیت الکترونیکی بازی‌های لیگ برتر فوتبال در خوزستان به کجا رسید؟ اظهاکرد: از نیم‌فصل دوم بلیت‌ها به صورت الکترونیکی به فروش می‌رسد و تمام تلاش‌مان این است که این موضوع در ورزشگاه‌های غدیر، فولاد آرنا، شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان و ورزشگاه تختی آبادان به انجام برسد اما حتما این موضوع در ورزشگاه غدیر اهواز اجرایی می‌شود

وی بیان کرد: صندلی‌های ورزشگاه غدیر شماره‌گذاری خواهند شد و در این راستا با شرکت مربوطه مذاکرات لازم را داشته‌ایم و برای این موضوع به صورت استانی و ملی، تامین اعتبار هم شده است. همچنین کار بازسازی ورزشگاه غدیر آغاز شده است و ما به یک پیمانکار اکتفا نکردیم و کارها بین چند پیمانکار تقسیم شده است. باید بگویم از نیم‌فصل دوم چهره این ورزشگاه متفاوت با گذشته خواهد بود.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: همچنین در تلاش هستیم تا ورزشگاه‌های‌مان به یک مرکز فرهنگی تبدیل شوند و موضوعات اخلاقی در ورزشگاه‌ها رعایت شود. متاسفانه برخی تماشاگرنما‌ها به دنبال لطمه زدن به اسم و اعتبار خوزستان هستند که البته باید بدانند ورزشگاه‌های این استان، مکانی برای این رفتارهای ناشایست و غیراخلاقی نیست.

وی افزود: همچنین اگر در ورزشگاه‌های دیگر نسبت به هواداران خوزستان بی‌حرمتی شود، موضوع را پیگیری می‌کنیم. بی‌حرمتی‌های اخیر را هم از سوی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در حال پیگیری هستیم. همچنین دو روز پیش جلسه‌ای در وزارت ورزش با حضور اعضای فدراسیون فوتبال و مسوولان این وزارتخانه داشتیم که در این زمینه بحث و تبادل نظر شد و در خصوص دغدغه مردم خوزستان در راستای حفظ حریم و حرمت اقوام و پیشگیری از توهین و اختلاف بین اقوامی که سرمایه کشور هستند، پیشنهادات خوبی داده شد.

حیدری بیان کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ کسی به تماشاگران خوزستانی توهین کند، البته مردم خوزستان هم باید مراقب باشند که تماشاگرنماها راهی به ورزشگاه‌ نداشته باشند و به گونه‌ای رفتار شود که این عده افکار دروغ را به جامعه القا نکنند.

وی خاطرنشان‌کرد: در راستای حمایت از تماشاگران خوزستانی تاکیدات لازم صورت گرفته است و ما هم به جدیت پیگیر کسانی که رفتار نامناسب با تماشاگران خوزستانی داشته باشند، هستیم. خوزستان در فوتبال ایران سهم عمده‌ای دارد و فدراسیون نیز این موضوع را می‌داند و همیشه در تصمیم‌گیری‌های خود نظر خوزستان را هم لحاظ می‌کند و این بسیار با اهمیت است.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: مردم خوزستان نیز باید بدانند که متولیان ورزش و مقام عالی استان قطعا پیگیر موضوعات اخیر و بی‌حرمتی به تماشاگران خوزستانی هستند و تحت هیچ شرایطی در خصوص حریم و حرمت تماشاگران خوزستانی کوتاه نمی‌آیند. درخواست من از تماشاگران خوزستانی هم این است که هنگام حضور در ورزشگاه‌ها به بیانیه‌ها و شیطنت‌هایی که از طریق فضای مجازی منتشر می‌شود، توجه نکنند و انتظار داریم با توجه به این‌که خوزستان فرهنگی با قدمت دارد، همچنان برای تمام کشور الگو باشیم.

وی تاکید کرد: طی دو سه روز گذشته مکاتبات خوبی با فدراسیون فوتبال صورت گرفته است و جلسات خوبی داشته‌ایم و درخواست‌مان این بود که کمیته انضباطی به این موضوع ورود و با خاطیان برخورد کند. همچنین درخواشت داشتیم که باشگاه‌ها را ملزم کند که لیدرهای آن‌ها تمامی موارد را رعایت کنند. در این راستا روز گذشته جلسه‌ای با ریاست وزیر ورزش و با حضور مسوولان فدراسیون فوتبال و مدیران کل استان‌هایی که در لیگ برتر تیم دارند و همچنین مسوولان امنیتی برگزار شد و در خصوص پیشگیری از ایجاد فضای دور از اخلاق در ورزشگاه‌ها به صحبت پرداختیم.

سرپرست فرمانداری آبادان منصوب شد

سید زین العابدین موسوی سرپرست فرمانداری ویژه آبادان شد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، امروز 30 مردادماه سرپرست فرمانداری ویژه آبادان منصوب شد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان طی حکمی سید زین العابدین موسوی را به عنوان سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان آبادان منصوب کرد.

پیش از این عزیزالله شهبازی به عنوان فرماندار ویژه آبادان فعالیت می‌کرد. وی اکنون به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز فعالیت می کند.

خوزستانی‌ها از خونگرم‌ترین هواداران ایران هستند

کاپیتان تیم فولاد خوزستان گفت: فولاد روند خوب خود را آغاز کرده و تیم‌مان هفته به هفته بهتر می‌شود.

ایوب والی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: در بازی با پرسپولیس کل تیم شرایط خوبی نداشت و شاید بتوان گفت هیچ‌کدام از بازیکنان بازی خوبی ارائه ندادند و همه اشتباهاتی داشتیم که منجر به این شد که بازی را واگذار کنیم.

وی افزود: در بازی نفت مسجدسلیمان شرایط‌مان بهتر شد و بیشتر تلاش کردیم و باتوجه به شکست سنگینی که مقابل پرسپولیس داشتیم، نتیجه مساوی برابر نفت نتیجه بدی نبود و بازی بهتری ارائه دادیم.

کاپیتان تیم فولاد خوزستان گفت: فکر می‌کنم از ابتدای فصل تا امروز، بهترین بازی فولاد را در نیمه دوم بازی با نساجی دیدیم و در همه پست‌ها واقعا خوب بودیم. هم در خط هجوم خوب حمله کردیم و هم در دفاع فرصت‌های چندانی به حریف ندادیم و بعد از سه هفته و نیم، یعنی سه بازی اول و نیمه اول بازی با نساجی، توانستیم یک فوتبال خوب و زیبا را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: تیم ما باتوجه به بازیکنانی که جذب شده پتانسیل موفقیت را دارد و فکر می‌کنم هفته به هفته شرایط ما بهتر می‌شود و بازی‌های بهتری از فولاد می‌بینیم. امیدوارم روند خوبی که آغاز کرده‌ایم در برابر استقلال نیز ادامه پیدا کند و بتوانیم نتیجه خوبی در این بازی بگیریم.

ایوب والی اظهار کرد: استقلال بازی قبل خود را علیرغم بازی خوبی که انجام داد، واگذار کرد و قطعا این بازی برای برد به میدان می‌آید اما ما نیز می‌دانیم کار سختی در آزادی داریم و برای کسب نتیجه خواهیم جنگید.

کاپیتان فولاد درباره هواداران و فضای ورزشگاه‌ها نیز، بیان کرد: خوزستانی‌ها از خونگرم‌ترین مردم و هواداران ایران هستند و رفتارهایی هم که بعضاً توسط یک عده محدود در ورزشگاه‌ دیده می‌شود و گاهی خوب هم نیستند، مختص ورزشگاه غدیر نیست و تقریبا در همه شهرها اتفاق می‌افتد. در خود ورزشگاه آزادی نیز که بازی‌های ملی ما هم در آن انجام می‌شود شاهد اتفاقات ناپسند بوده‌ایم.

وی افزود: امیدوارم فدراسیون و مسئولان، تدابیری را در نظر بگیرند که دیگر شاهد درگیری روی سکوها و اتفاقات و مسائلی که مانع آرامش بازیکن، خبرنگار و حتی خود هواداران می‌شود، نباشیم.

مراسم باشکوه تشییع پیکر «شهید الهایی» برگزار شد

پیکر شهید امنیت «عادل الهایی بچایی» صبح امروز در میان حضور خیل مردم شهیدپرور شهر ملاثانی تشییع شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مراسم تشییع پیکر شهید عرصه نظم و امنیت «عادل الهایی بچایی» صبح امروز در میان حضور خیل مردم شهیدپرور شهر ملاثانی و شهرستان باوی برگزار شد.

این مراسم با حضور چشمگیر مردم شهیدپرور خوزستان، جمعی از مسئولان استانی و فرماندهان نظامی همراه بود تا بار دیگر خوزستانی‌ها نشان دهند در تأسی به فرهنگ شهادت پیشتاز هستند و پیکر این شهید والا مقام از محل بلوار معلم تا گلزار شهدای این شهرستان تشییع شد.

گفتنی است استوار یکم «عادل الهایی بچایی» جمعی کلانتری ۳۲شیبان شهرستان باوی ساعت ۲۳ روز ۲۷ مردادماه در حین گشت‌زنی، از فاصله دور در شهر شیبان مورد شلیک تیر سلاح شکاری قرار گرفت و به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد تا بدین ترتیب شهید راه امنیت لقب بگیرد.

پیش از این نیز فرمانده انتظامی شهرستان باوی دو روز پیش از دستگیری 3 مظنون این حادثه و ادامه تحقیقات پلیس خبر داده بود

«تنگه ابوقریب» ما را به خودباوری عمومی می‌رساند

خبرگزاری فارس: «تنگه ابوقریب» ما را به خودباوری عمومی می‌رساند

یک منتقد سینمای ایران معتقد است: پیشنهادی که بهرام توکلی در «تنگه ابوقریب» می‌دهد، این است که ما می‌توانیم مفاهیم و ارزش‌های شرقی و اینجایی خودمان را در یک حرکت همدلانه اجتماعی، در کنار یکدیگر تجربه کنیم و به خودباوری عمومی برسیم.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، بیش از ۱۰ روز از اکران فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» می‌گذرد. فیلم که در سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر عنوان بهترین فیلم را دریافت کرد و در همین روزهای آغازین اکران نیز مورد توجه مخاطبان سینمای ایران قرار گرفت. 

این فیلم از نظر بسیاری از متخصصان عرصه سینما، یک نوآوری در گونه فیلم‌های سینمایی ایران به حساب می‌آید و از همین رو نمی‌توان آن را با استانداردهای سینمای ایران قیاس کرد. 

جواد طوسی منتقد سینمای ایران به تازگی یادداشت کوتاهی درباره فیلم سینمایی«تنگه ابوقریب» تازه‌ترین ساخته بهرام توکلی، در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» نمونه متفاوتی از سینمای جنگ و دفاع مقدس ما است؛ با توجه به آن عقبه و پیشینه تاریخی که به عنوان مهم‌ترین ژانر سینمایی بعد از انقلاب کشورمان داشته است. جدا از حضور غافلگیرکننده بهرام توکلی در چنین ژانری و با توجه به سابقه کاریش، موفقیت این فیلمساز در اجرای مطلوب و ایده‌آل آن مضمون و دستمایه تاریخی خودش می‌تواند خیلی درخور اعتنا و ستایش باشد؛ چرا که من معتقدم در ادامه آثاری از زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور مثل «سفر به چذابه»، «هیوا» و «مزرعه پدری»، فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» بدون این که بخواهم اغراق کنم از استانداردهای سینمای ما پا فراتر گذاشته و می‌تواند مخاطب را در آن موقعیت مخاطره‌آمیز رزمندگان در روزهای آخر جنگ قرار دهد.

نتیجه و حس روانشناسانه چنین اجرا و نمایشی، همذات پنداری تماشاگر با آن حضور تجمع‌یافته قهرمانانه منتخب بهرام توکلی است. ما با یک نمونه متفاوت و استثنایی در «تنگه ابوقریب» سروکار داریم؛ چون برخلاف اکثر قریب به اتفاق فیلم‌های دفاع مقدسی ما که خود را محدود و مقید به یک شمایل منفرد قهرمانانه می‌کنند، ما در این فیلم قهرمان را در یک نمایش و حضور تجمع یافته می‌بینیم و در نهایت در این جمع به یک فرد می‌رسیم به نام «علی» که بر اساس نگاه ناظر تاریخی خودش و مشاهدات واقع‌بینانه‌ای که در این مسیر و طی طریق داشته، به یک آگاهی و رشد زودرس در شخصیت فردی و اجتماعی خودش می‌رسد و چنین دورنما و افق دید می‌تواند پیشنهادی باشد برای نسل‌های بعدی جامعه فعلی ما که به دلایل مختلف از آن حضور آرمانی و از آن جلوه‌گاه کنش‌مندانه دور افتاده‌اند و در یک موقعیت به شدت منفعلانه افتاده‌اند.

از این جهت فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» یک حس، یک همدلی و همراهی به موقع و در عین حال تاریخی را به جامعه جدا افتاده ما تزریق می‌کند. از طرفی دیگر «تنگه ابوقریب» می‌تواند تلنگری به موقع باشد برای روح خسته و از توان‌افتاده یک ایرانی که ریشه در این خاک دارد و او را به یک گذشته نه چندان دور پرغرور و افتخارانگیز بیاورد. از یک جنبه مهم ما در «تنگه ابوقریب» مقوله رفاقت را در یک حضور و یک مناسبت اجتماعی می‌بینیم؛ یعنی اگر ما بخواهیم برای رفاقت، تعریفی ساده، دمِ دستی و محله‌ای قائل شویم، پیشنهادی که بهرام توکلی در فیلم «تنگه ابوقریب» می‌دهد، این است که ما می‌توانیم مفاهیم و ارزش‌های شرقی و اینجایی خودمان را در یک حرکت همدلانه اجتماعی، در کنار یکدیگر تجربه کنیم و به یک خودباوری عمومی برسیم.

نگاهی به تسلیحاتی که ناوهای هواپیمابر را غرق می‌کند

خبرگزاری فارس: نگاهی به  تسلیحاتی که ناوهای هواپیمابر را غرق می‌کند

نشنال اینترست ضمن نام بردن از تسلیحات ضدناو و اشاره به موشک‌های بالستیک، نوشت که ریسک استفاده از ناو هواپیمابر در جنگی واقعی به قدری بالاست که شاید هیچ‌گاه وارد میدان نبرد نشود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مقاله‌ای به بررسی نقاط ضعف و معرفی دشمنان اصلی ناوهای هواپیمابر و دلائل ناکارآمد بودن آن در جنگ‌های جدی پرداخته است.

در ابتدای این مقاله از ناوهای هواپیمابر به عنوان ارزشمندترین دارایی نیروهای دریایی از دهه ۴۰ یاد شده و در ادامه آمده: «اما از همان ابتدای عمر ناوهای هواپیمابر، نیروهای دریایی مشغول طرح‌ریزی برای شکست این سلاح بوده‌اند».

نشنال اینترست به پیشرفت علم و تأثیر آن بر کارآمد بودن ناوهای هواپیمابر و البته کشنده‌تر شدن زهر دشمنان ناوها هم پرداخته و نوشته که «برخی معتقدند که توازن فن‌آوری نظامی به صورت بازگشت‌ناپذیری، به نفع دشمنان ناوها تغییر یافته و این امر در وهله اول، مرهون نوآوری‌های نظامی روسیه و چین است».

در این مقاله به تاریخچه مقابله نیروهای دریایی با ناوهای هواپیمابر هم پرداخته شده و از غرق ناو انگلیسی «کوریجس» در سال ۱۹۳۹ توسط زیردریایی روسی U-۲۹ و ناو ژاپنی شینانو در سال ۱۹۴۴ توسط زیردریایی آمریکایی «آرچر فیش» به عنوان دو مثال مشهور یاد شده است.

در ادامه از دیگر دشمنان ناوهای هواپیمابر نام آورده شده و به اثر تخریبی اژدرها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک اشاره شده است.

آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۵ تحقیقات محرمانه‌ای بر روی یک ناو از رده‌خارج به نام «یو اس اس آمریکا» انجام دادند؛ نتیجه این تحقیقات و میزان استفاده از بمب‌های زیرآبی علیه این ناو هیچ‌گاه منتشر نشد اما آمریکایی‌ها در آخر اعلام کردند که کشتی آسیب جدی دید ولی غرق نشد.

نشنال اینترست در پاسخ به این اعلام ارتش آمریکا نوشته: «هیچ‌کس نمی‌داند که یک ناو هواپیمابر آمریکایی، پیش از غرق شدن، ضربات چند اژدر مدرن را تاب می‌آورد؟».

دشمن بعدی ناوها، موشک‌های کروز است و این بار هم آلمان‌ها پیش‌گام بوده‌اند و در سال ۱۹۴۳، با یک بمب دارای امکان هدایت دقیق، رزمناو ایتالیایی «روما» را غرق کرده‌اند. شوروی سابق طی سال‌های جنگ سرد، این سلاح مخوف را توسعه داد و موشک‌های کروز ضدکشتی‌ای تولید کرد که از روی سطوح مختلف مانند قایق‌های گشت‌زنی و حتی از بمب‌افکن‌های راهبردی شلیک می‌شد.

چین و روسیه در دو دهه اخیر هم رقابت شدیدی برای ساخت موشک‌های کروز ضدکشتی داشته‌ و موشک‌هایی ساخته‌اند که با مقطع راداری بسیار کم، با سرعت بالا در ارتفاع پایین پرواز می‌کند و می‌تواند ضرباتی مهلک بر پیکر ناوهای هواپیمابر بزند.


موشک بالستیک ضدکشتی خلیج‌فارس

 

نشنال اینترست در ادامه از موشک‌های بالستیک ضدکشتی با عنوان «مهم‌ترین پیشرفت در عرصه فن‌آوری نابود کردن ناوهای هواپیمابر» یاد کرده و از موشک چینی DF-۲۱ به عنوان سلاحی نام برده که با داشتن توانایی تغییر مسیر در آخرین لحظات فرود، می‌تواند با سرعتی بالا از میان سدهای دفاعی ناوهای هواپیمابر بگذرد و ضربات سهمگینی به این سلاح پیچیده دریایی بزند.

این نشریه آمریکایی در ارزیابی قدرت تخریب DF-۲۱ در صورت برخورد به یک ناو هواپیمابر نوشته: «همان انرژی جنبشی موجود در این موشک (بدون درنظر گرفتن قدرت تخریبی مواد منفجره موجود در موشک) می‌تواند ضربه‌ای ویران‌کننده به باند روی عرشه ناو بزند و حتی اگر ناو را غرق نکند، آن را از کار بیندازد».

آخرین سلاح ضدناو از نظر نشنال اینترست، از درون خود ناو متولد شده و چیزی نیست جز هزینه بالای آن؛ یک ناو هواپیمابر بدون درنظر گرفتن قیمت جنگنده‌ها و تسلیحات پدافندی که بر روی آن قرار می‌گیرد، ۱۳ میلیارد دلار قیمت دارد.

نشنال اینترست در انتها نتیجه‌گیری کرده که «تسلیحات ضدناو و هزینه‌ای که این شناورها به خودی خود ایجاد می‌کند، باعث ایجاد احتیاط در خصوص روش استفاده از این سلاح می‌شود. در صورت بروز درگیری، دریاسالاهاری آمریکایی و رئیس‌جمهور این کشور شاید به قدری از آسیب‌پذیر بودن ناوهای هواپیمابر بیم داشته باشند که به صورت قاطع و موثر از آنها استفاده نکنند؛ ارزش مادی عجیب و غریب ناوهای هواپیمابر شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف آنها باشد».

احتمال فروش یک ناو موشک انداز روسی به ایران

یک شرکت صنایع دفاعی روسیه گفته است انتظار دارد یک ناو پیشرفته جدید را به ایران صادر کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «الکساندر شلیاختنکو» مدیرعامل شرکت طراحی صنایع دفاعی «آلماز» روسیه گفته است تولیدکنندگان ناو موشکی کلاس «کاراکورت» که تحت پروژه شماره 22800 در نیروی دریایی روسیه در حال تولید است، امیدوارند که چند کشور از جمله ایران برای خرید این ناوها اعلام آمادگی کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، وی در ادامه گفت، انتظار می‌رود که درخواست‌های قابل توجهی از جانب شرکای قدیمی ما در حوزه صنایع دفاعی و نظامی مطرح شود.

رئیس این شرکت دفاعی روسیه همچنین تصریح کرد، «کشورهایی که انتظار داریم درخواست‌هایی برای خرید این ناوها داشته باشند، عبارتند از کشورهای حوزه آسیا-اقیانوسیه شامل ویتنام، چین، هند و همچنین اندونزی، الجزایر، ایران و چند کشور دیگر».

بر اساس این گزارش، یکی از شرکت‌های پیمانکار تولید کننده این نوع ناوها قرار است سه نسخه صادراتی این کلاس ناو موشک‌انداز را در نمایشگاه فنی و نظامی بین‌المللی «ارتش-2018» به نمایش بگذارد.

این نمایشگاه نظامی در تاریخ 21 تا 26 آگوست (30 مرداد تا 4 شهریور ماه) در مسکو برگزار میشود.

بنا بر این گزارش، یکی از نسخه‌های آماده شده این ناوها برای این نمایشگاه بین‌المللی نظامی، به سامانه موشکی «Pantsyr-ME» مجهز شده است. این ناوها عمدتا به موشک‌های کروز «کالیبر» مجهز هستند.

این ناو حدود 30 گره بر ثانیه سرعت دارد و می‌تواند حدود 800 تن را جابه‌جا کند.

روزی که توبه آدم (ع) قبول شد

عرفه

بنا به فرموده امام سجاد(ع) این روز روزی است که در آن درهای رحمت الهی باز بوده و خداوند عطای خود را بر مردم گسترانیده و بر همگان تفضّل فرموده است.

به گزارش مشرق، عرفه روز نیایش با خداست. در آیه ۷۷ سوره فرقان آمده است «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُم» یعنی بگو پروردگارم به شما توجه نمی‌کرد اگر دعاهایتان نبود.

امیرالمومنین علی(ع) چهار شرط برای اجابت دعا را اینگونه بیان می‌فرمایند «لِلدُّعَاءِ شُرُوطٌ أَرْبَعَهٌ الْأَوَّلُ إِحْضَارُ النِّیَّهِ وَ الثَّانِی إِخْلَاصُ السَّرِیرَهِ وَ الثَّالِثُ مَعْرِفَهُ الْمَسْئُولِ وَ الرَّابِعُ الْإِنْصَافُ فِی الْمَسْأَلَه.» اول توجه کامل به خدا؛ دوم سرشت با اخلاص؛  سوم شناختن خدا؛ چهارم انصاف در سؤال‏. یعنی بقیه را هم در نظر بگیریم. لذا همه چیز را نباید برای خودمان دعا کنیم.

بیشتر بخوانید:

شب و روز عرفه چه اعمالی دارد؟

روز عرفه، روزی است که خداوند توبه داوود و آدم (ع) را قبول فرمود. در عظمت و بزرگی روز عرفه و قبولی توبه در آن، همین روایت بس که امام صادق(ع) فرمود: من لم یغفر له فی شهر رمضان لم یغفر له الی قابل الّا ان یشهد عرفه؛ کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، برای او بخششی، (در مواقع دیگر سال) نخواهد بود جز اینکه در عرفه حاضر باشد

روز عرفه، روزی است که خداوند توبه داوود و آدم (ع) را قبول فرمود. در عظمت و بزرگی روز عرفه و قبولی توبه در آن، همین روایت بس که امام صادق(ع) فرمود: من لم یغفر له فی شهر رمضان لم یغفر له الی قابل الّا ان یشهد عرفه؛ کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، برای او بخششی، (در مواقع دیگر سال) نخواهد بود جز اینکه در عرفه حاضر باشد.

روایتی از رسول خدا(ص) آمده است که فرمودند در ذی الحجه شبی است که آن سیّد شبهاست و در این شب خدای تعالی توبه داوود را قبول کرد و آن شب عرفه است. هر که در این شب عملی از عبادات و... انجام دهد، مزد صد و هفتاد سال عبادت به او می دهند و دعایش را مستجاب کنند.

یکی از فرصت های مهم در روز عرفه، که بسیار مورد تأکید ائمه معصومین و بزرگان دین قرار گرفته است، فرصت دعا و مسئلت از خداوند است. بنا به فرموده امام سجاد(ع) این روز روزی است که در آن درهای رحمت الهی باز بوده و خداوند عطای خود را بر مردم گسترانیده و بر همگان تفضّل فرموده است، به همین خاطر توبه در آن مقبول و دعا به اجابت خواهد رسید.

در روایتی آمده است که امام سجاد(ع) در روز عرفه مردان و زنانی را دید که گدایی می کنند فرمود «هؤلاء شرار خلق اللّه، الناس مقبلون علی اللّه و هم مقبلون علی النّاس» اینها بدترین خلق خدا هستند (زیرا رحمت خداوند در این روز را نادیده گرفتند همانا) مردم به خدا روی می آورند و آنها روی به مردم می آورند.

به خاطر اهمیت دادن به دعاست که در این روز دعاهای بسیاری از اهل بیت عصمت و طهارت وارد شده است که همگی نشان از جلب رضایت و مغفرت پروردگار و طلب توبه از درگاه ذات کبریایی او دارند.

روز عرفه هرچند بعنوان روز عید معروف نیست اما مانند عید است. چون خداوند در این روز ضیافت عام دارد و بندگان را به ستایش و ثناگویی خود فراخوانده و نوید بخشش و آمرزش عمومی و برآورده شدن حاجات را داده است. چنین روزی قطعا از ایام برگزیده‌ الهی است.

دعا و تضرع به درگاه خداوند از مهمترین اعمال این روز است. دعای عرفه آنقدر اهمیت دارد که در وصفش آمده: «روزه‌ داری در روز عرفه با تمام فضیلت کم‌نظیری که دارد، اگر موجب ضعف یا بی‌حالی در دعا گردد، کراهت دارد و بعضی آن را جایز نمی‌دانند.» اهمّیت دعا در این روز به قدری است که سید بن طاووس در اقبال، حدیثی از امام باقر(ع) نقل فرموده مبنی بر اینکه چنانچه روزه داری در این روز سبب ضعف از دعا شود باید این روز را افطار کرد.

در روایات ائمه معصومین دو عامل برای جلب رحمت پروردگار ذکر شده است و آن عمل و دعاست. اهل عمل از باب عدل خدا وارد شده و به اجر خود می‌رسند، اما اهل دعا از باب فضل وارد شده و مشمول رحمت حق می‌شوند. دعا، باب وسیعی است که به سبب رحمت و کرم نامتناهی پروردگار به روی بندگان باز شده است.

اگر انسان دریابد که وجودش تماما فقر است و همواره نیازمند خداست، هرآنچه دارد و ندارد را از خدا می‌داند و می‌خواهد. آنگاه به سوی او حرکت می‌کند و دعا و عرض نیاز را شعار خود قرار می‌دهد.

اما اگر معتقد نباشد که وجودش نیازمند خداست، متکبر است و تکبر او را از عبادت بازمی‌دارد. خداوند هم متکبران را وعده‌ی دوزخ داده است. «پروردگار شما گفت: بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، براستی کسانی که در عبادت من تکبر نمایند، بزودی با خواری و ذلت وارد جهنم خواهند شد.» [غافر/٦٠]

در قرآن کریم، دعا بعنوان معیار ارزش انسان و ملاک توجه خداوند به او بیان شده است. «بگو اگر دعایتان نبود، پروردگارم هیچ اعتنایی به شما نداشت.» [فرقان/۷۷] از دیدگاه قرآن، سرپیچی از دعا استکبار است و دعای همراه با تضرع و فروتنی، بیانگر مراتب بندگی به پیشگاه خداوند است.

دعای عرفه بیان شیوا و روشنی از دلدادگی بنده به خدا، تقرب به درگاه او، کسب معرفت و تکامل عبودیت است

یکی از شیوه‌های دسته‌بندی ادعیه، تقسیم آنها براساس محتوی و مفاهیمی است که در متون دعا وجود دارد. یکی درخواست حوائج دنیا و آخرت است مانند «ربّنا آتِنا فی الدّنیا حَسَنة و فی الآخرة حَسَنة»، دوم اقرار به گناهان و طلب آمرزش مانند دعای کمیل یا دعای ابوحمزه ثمالی است و سوم شناساندن حضرت حق و معرفت نسبت به اوست. از جمله این ادعیه، دعای عرفه است که بیان شیوا و روشنی از دلدادگی بنده به خدا، تقرب به درگاه او، کسب معرفت و تکامل عبودیت است.

دانستن این نکته ضروری است که مناجات روز عرفه فقط مختص امام حسین نبوده و سایر معصومین نیز در این روز مناجات خاص داشته‌اند. از رسول اکرم، از سیدالشهداء (دعای معروف عرفه)، از امام زین العابدین، از امام جعفرصادق و از حضرت امام رضا علیهم السلام، ادعیه‌ای خاص روز عرفه نقل شده است.

حجت الاسلام سید حسین مومنی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد فضیلت های روز عرفه گفت: از دستوراتی که برای سالک وجود دارد شکر و استغفار است. از رهگذر شکر و استغفار انسان می تواند به درجات بالای سلوکی دست پیدا کند. اما چگونه انسان می تواند به این مقام برسد که شاکر حقیقی و مستغفر حقیقی باشد؟

وی ادامه داد: از رهگذر محاسبه است که انسان می تواند به این رتبه برسد. امام رضا فرمودند «من حاسب نفسه ربح ومن غفل عنها خسر» اگر کسی محاسبه نفس کند سود می کند و اگر کسی اهل محاسبه نفس نبود ضرر می کند. در جای دیگر حضرت می فرماید اگر کسی اهل محاسبه نباشد از ما نیست. محاسبه انسان را واقع بین می کند. روز عرفه روز محاسبه است.

وی افزود: امروز دستور داریم زیر آسمان دو رکعت نماز بخوانیم و سر را بر سجده گذاشته و اعتراف به گناه بکنیم. آنقدر نزد خدا پسندیده است که عبدش سر سجده فرود بیاورد و به گناهانش اعتراف کند. در خانه احدی اجازه اعتراف نداریم جز در خانه خدا.

این کارشناس دینی گفت: از رهگذر محاسبه انسان به استغفار حقیقی می رسد و اینگونه خواهیم دید که خدا قلم عفو بر گناهان ما می کشد. فقط انکسار نیاز دارد که در خانه خدا سر به سجده بگذاریم و بگوییم «رب انی مغلوب فانتصر» خدایا من زمین خوردم دستم را بگیر.

وی افزود: در چند زمینه باید اهل محاسبه باشیم. محاسبه در امر واجبات اولین محاسبه است. بسیاری از مشکلاتی که در زندگی سر راه ما قرار می گیرد بخاطر عدم اعتنا به واجبات است. اگر انسان نسبت به امر واجب مثلا نماز بی اعتنا باشد آفت هایی متوجه او می شود.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) به پیامبر عرض کردند اگر کسی نماز را سبک بشمارد چه چیزی عایدش می شود و چه عقوبتی متوجه اوست؟ پیامبر فرمودند شش عقوبت در دنیا، سه عقوبت لحظه جان دادن، سه عقوبت در قبر و سه عقوبت در قیامت متوجه کسی است که نماز را سبک بشمارد.

این کارشناس دینی گفت: انسانی که بی توجه نسبت به نماز باشد برکت از عمر و روزی اش می رود. هر عمل خیری انجام دهد از او پذیرفته نیست چون نماز ملاک پذیرفته شدن اعمال است. خدا نور صالحین را از چهره او می گیرد. دعای چنین انسانی مستجاب نمی شود و دعای دیگران هم در حق او مستجاب نمی شود.

سید حسین مومنی ادامه داد: مورد دوم محاسبه در امر محرمات است. مورد سوم محاسبه در امر مستحبات است. مورد چهارم محاسبه در امر ولی خداست. ما چقدر دغدغه امام زمان را داریم؟

وی افزود: در آداب دعا هم نسبت به زمان و هم نسبت به مکان و هم نسبت به الفاظ دعا تاکید شده است. زمانی که در آن قرار گرفته ایم زمان بسیار مهم برای دعا کردن است و وعده استجابت نسبت به آن داده شده است. کلماتی که می خواهیم بر زبان جاری کنیم، کلماتی است که از لسان سیدالشهدا جاری شده که مرحوم محدث قمی بیان کرده اند که حضرت اشک می ریخت و این دعا را می خواندند.

در لغت دعا به این معنی است که «الدُّعاءُ ان تُمیل الشیءَ الیکَ بِصوتٍ و کلامٍ یکونُ منک» یعنی انسان با صدا و با کلمات، شخصی را متوجه و متمایل به خود بکند

وی گفت: در لغت دعا به این معنی است که «الدُّعاءُ ان تُمیل الشیءَ الیکَ بِصوتٍ و کلامٍ یکونُ منک» یعنی انسان با صدا و با کلمات، شخصی را متوجه و متمایل به خود بکند. این ریشه لغوی دعاست. علامه طباطبایی در جلد دوم تفسیر المیزان اینچنین بیان کرده اند که دعا توجه دادن مدعو است به داعی.

این کارشناس دینی اظهار داشت: انسان مدعو را به خود متوجه کند برای جلب منفعت یا دفع ضرر. علامه می فرماید درخواست از مدعو هدف دعاست نه خود دعا. ما یک دعاکردن داریم و یک غایت و هدف از دعا داریم. غایت و هدف دعا این است که انسان درخواستی را مطرح می کند. بر اساس این بیان علامه طباطبایی دعا توجه دادن خداست به خود. در این لحظات هر جور که می توانیم باید توجه خدا را به خود جلب بکنیم.

وی ادامه داد: هیچ چیز مثل اقرار و اعتراف به گناه در این لحظات توصیه نشده است. این لحظات لحظاتی است که با گریه و تضرع و اشک و خواندن الفاظ دعا، انسان باید خدا را متوجه خود بکند. به همین دلیل در حقیقت دعا این مطلب بیان شده است که از جنود عقل است.

وی افزود: عقل انسان به انسان می گوید که تو نیازمندی پس باید دست تو در مقابل یک بی نیاز و کمال مطلق دراز شود. دست نباید در مقابل اغیار که مثل خودم نیازمند و محتاج اند دراز شود. این وعده قرآن است که می فرماید «ادعونی استجب لکم» و می فرماید اگر استکبار بورزید و از من چیزی نخواهید رحمت خود را از شما برمی گردانم. هیچ چیز مثل انکسار دل به مصائب سیدالشهدا در روز عرفه نمی تواند انسان را ترفیع درجه و مقام دهد.

وی گفت: امیرالمومنین فرمودند «ثلاث لایضرّ معهنّ شی­ء: الدّعاء عند الکرب و الاستغفار عند الذّنب و الشّکر عند النّعمة» یعنی وجود سه چیز است که با وجود آن ضرری متوجه انسان نمی‏ گردد: دعا به هنگام سختی، استغفار موقع گناه و شکر به هنگام نعمت.

سید حسین مومنی ادامه داد: پیامبر فرمود «افزعوا الی اللّه‏ فی حوائجکم و الجئوا الیه فی مُلّمّاتکم و تضرّعوا الیه و ادعوه فانّ الدّعاء مُخ العبادة» یعنی در حوایج خویش از خدا استغاثه نمائید، در شداید زندگی به پناه خدا بروید و به درگاه او تضرّع کنید و او را بخوانید، چه آنکه دعا مغز عبادت است.

وی افزود: امام صادق فرمودند که شیطان سراغ کسی نمی آید که اهل دعا کردن باشد. روایت می فرماید دعا قلب مرده را بیدار و زنده می کند. پیامبر به انس ابن مالک فرمود که زیاد دعا کن چراکه دعا قضای حتمی و قطعی را برمی گرداند.

وی گفت: روز عرفه روز معرفت و شناخت است. انسان باید در این روز نسبت به سه مسئله دقت داشته باشد. زمینه و بستر استجابت دعا در این روز کاملا فراهم است و امکان اینکه انسان به این سه مسئله برسد وجود دارد. یکی معرفت نسبت به خداست. در این روز انسان می تواند با نگاه وجود مقدس امام معصوم در طریق بندگی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: خدا بر کل شی قادر است و همه چیز در ید قدرت اوست و باید معرفت و شناخت نسبت به این امر پیدا کنیم که او برای ما مهربان و دلسوز است. لذا در روز عرفه باید بخواهیم که به معرفت نسبت به خدا برسیم.

این واعظ دینی افزود: دومین مطلبی که باید نسبت به آن شناخت پیدا کنیم عبد بودن ماست. باید عجر نسبت به خدا داشته باشم. باید بدانیم که ما عبد هستیم و بدون نگاه خدا فاقد ارزش و اعتبار هستیم. در دعاهایی که در طواف خانه خدا خوانده می شود داریم که الهی البیت بیتک و الحرم حرمک و العبد عبدک، خدایا خانه خانه توست و حرم حرم تو است و من هم بنده تو هستم. لذا باید بدانیم که جز خدا، کسی چیزی به ما نمی دهد.

وی ادامه داد: تمام اعتبار و ارزش ما به بندگی خداست. روز عرفه باید بندگی ما امضا شود. باید بفهمیم عبد هستیم و محتاجیم و باید ذره ای امید به غیر خدا نداشته باشیم.

حجت الاسلام مومنی در پایان گفت: سومین مطلب شناخت راه و طرقی است که انسان می تواند از آن به در خانه خدا برسد. دعا قرب می آورد. روایتی می فرماید اگر می خواهید نزد خدا عزیز شوید پیوسته دست به دعا بردارید و دعا کنید. اگر می خواهید نزد مردم عزیز شوید هیچگاه از مردم چیزی طلب نکنید. خدا تمام زندگی ما را تامین می کند به شرط اینکه عبد باشیم.

منبع: مهر

دیدنی های امروز

قطارهای به شدت پرازدحام همزمان با سفرهای تعطیلات عید قربان در ایستگاه قطار شهر داکا بنگلادش
قطارهای به شدت پرازدحام همزمان با سفرهای تعطیلات عید قربان در ایستگاه قطار شهر داکا بنگلادش
بازار فروش احشام عید قربان در باریکه غزه و کابل افغانستان/ رویترز
بازار فروش احشام عید قربان در باریکه غزه و کابل افغانستان/ رویترز
تظاهرات علیه کم آبی و عدم توزیع آب آشامیدنی در شهر والنسیا ونزوئلا
تظاهرات علیه کم آبی و عدم توزیع آب آشامیدنی در شهر والنسیا ونزوئلا
دیدار مادر 92 ساله اهل کره جنوبی با فرزند 71 ساله ساکن کره شمالی در منطقه مرزی/ یونهاپ
دیدار مادر 92 ساله اهل کره جنوبی با فرزند 71 ساله ساکن کره شمالی در منطقه مرزی/ یونهاپ
جشنواره سالانه " شین می" در روستای "یین تان" چین
جشنواره سالانه
مسابقه شمارش سریع پول بین کارمندان بانک در شهر نانتونگ چین
مسابقه شمارش سریع پول بین کارمندان بانک در شهر نانتونگ چین
عذرخواهی 4 بسکتبالیست خطاکار اخراج شده از بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی در جریان یک نشست خبری در شهر توکیو
عذرخواهی 4 بسکتبالیست خطاکار اخراج شده از بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی در جریان یک نشست خبری در شهر توکیو
تمرین رژه روز استقلال اوکراین در شهر کی‌یف/ رویترز
تمرین رژه روز استقلال اوکراین در شهر کی‌یف/ رویترز
اجتماع هزاران زائر در عرفات مکه/ EPA
اجتماع هزاران زائر در عرفات مکه/ EPA
بستن در دفتر شرکت فولکس واگن در بریتانیا از سوی فعالان محیط زیست در اعتراض به آلودگی هوای ناشی از تولید خودروهای دیزلی این شرکت
بستن در دفتر شرکت فولکس واگن در بریتانیا از سوی فعالان محیط زیست در اعتراض به آلودگی هوای ناشی از  تولید خودروهای دیزلی این شرکت
مهاجران ونزوئلایی در مرز اکوادور/ خبرگزاری فرانسه
مهاجران ونزوئلایی در مرز اکوادور/ خبرگزاری فرانسه
نزاع دو اسب بر سر قلمرو در جنوب فرانسه/ عکس روز وب سایت " نشنال جئوگرافی"
نزاع دو اسب بر سر قلمرو در جنوب فرانسه/ عکس روز وب سایت

رونمایی از اولین جنگنده ایرانی (+عکس)

این هواپیما در دو نوع تک کابین و دوکابین قابل تولید بوده که نوع دو کابینه علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبان در مرحله پیشرفته نیز کاربرد دارد.   

اولین جنگنده بومی پیشرفته مجهز به سامانه های اویونیک و کنترل آتش بومی نسل 4 با نام کوثر با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از فارس، در آستانه 31 مرداد ماه روز صنعت دفاعی، حسن روحانی رئیس جمهور برای رونمایی از برخی طرح ها و دستاوردهای صنعت دفاعی در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع حاضر شد و از اولین جنگنده رزمی و آموزشی بومی مجهز به سامانه های اویونیک و کنترل آتش بومی نسل 4 با نام کوثر رونمایی کرد.

بهره گیری از معماری یکپارچه پیشرفته و اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل 4، بهره گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه روی مقابل خلبان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره گیری از رادار پیشرفته و چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن دقت کشف اهداف و تهدیدات و بهره گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند از مهمترین ویژگی های این جنگنده است.

در ادامه این مراسم، این هواپیما با دستور حسن روحانی رئیس جمهور پرواز کرد.

رونمایی از اولین جنگنده ایرانی (+عکس)

این هواپیما در دو نوع تک کابین و دوکابین قابل تولید بوده که نوع دو کابینه علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبان در مرحله پیشرفته نیز کاربرد دارد.

بنا بر این گزارش، ساخت جنگنده کوثر، ایران را در زمره معدود کشورهای دارای فناوری طراحی و ساخت جنگنده با سامانه های اویونیک و کنترل آتش نسل 4 قرار می دهد.

توتال رسما خروج از ایران را اعلام کرد

توتال

توتال امروز طی بیانیه‌ای رسماً خروج از پروژه چندین میلیارد دلاری توسعه میدان گاز پارس جنوبی را تایید و اعلام کرد اگر شرکت سینوپک چین بخواهد می‌تواند این پروژه را ادامه دهد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، شرکت فرانسوی توتال امروز اعلام کرد پیش‌تر و پس از آنکه نظر آمریکا را برای گرفتن معافیت تحریمی نتوانستیم جلب کنیم به مقامات ایرانی درباره خروج از پروژه چندین میلیارد دلاری گاز پارس جنوبی اطلاع داده بودیم.

توتال امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگرچه درباره آینده و شرایط شرکت چینی سینوپک به ما اطلاعی نداده‌اند اما همچنانکه قبلاً هم گفته بودیم این شرکت دولتی چین در صورت تمایل حق ادامه این پروژه را دارد.

به گزارش فارس امروز زنگنه وزیر نفت ایران هم درباره آخرین وضعیت قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: توتال به صورت رسمی قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرده است.

وزیر نفت درباره جایگزینی شرکت فرانسوی توتال در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر فرایند جایگزینی شرکت دیگر در حال انجام است

ترامپ: آماده دیدار با روحانی هستم اما پا پیش نمی گذارم

    ترامپ در مصاحبه دیروز خود با رویترز بار دیگر ضمن تکرار تمایل خود برای مذاکره با ایران، مذاکره با ایران را موضوعی کم اهمیت جلوه داد که منوط به اراده طرف ایرانی است.   

دونالد ترامپ بار دیگر بر آمادگی خود برای دیدار با حسن روحانی هر زمانی که همتای ایرانی او مایل باشد، تاکید کرد.

به گزارش عصرایران، ترامپ در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رویترز، با تاکید بر اینکه این دیدار منوط به خواست همتای ایرانی اوست، تاکید کرد هر وقت که روحانی بخواهد این دیدار انجام می‌شود و اگر هم نخواهد، برای او اهمیتی ندارد.

ترامپ گفت تا کنون از طرف دولت آمریکا هیچ تماسی با ایران برای انجام مذاکره مستقیم صورت نگرفته است.

مصاحبه روز دوشنبه رویترز با ترامپ در کاخ سفید/عکس: لی میلیس/ رویترز

ترامپ: آماده دیدار با روحانی هستم اما پا پیش نمی گذارم

مقامات ایرانی در هفته‌های گذشته اصرارهای لفظی ترامپ به مذاکره بدون قید و شرط با ایران را یک جنگ روانی و اقدامی تبلیغاتی دانسته‌اند. مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند سیاست فشار و تحریم همزمان با اعلام تمایل برای مذاکره مستقیم همخوانی ندارد و ایالات متحده آمریکا باید برای اثبات صداقت خود در مذاکره با ایران، از سیاست فشار و تحریم دست بردارد.

ترامپ پیشتر نیز بارها بر مذاکره بدون قید و شرط با ایران تاکید کرده است.

رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه دیروز خود با رویترز درباره طیف وسیعی از مسایل داخلی و خارجی آمریکا از جمله پرونده نفوذ روسیه در انتخابات 2016 آمریکا، رابطه با روسیه، چین و ترکیه، ابراز تمایل برای مذاکره دوباره با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و انتخابات در پیش روی میاندوره‌ای کنگره اظهار نظر کرد.

حدیث روز/ حاجتهای کوچک به دست همان کسی است که حاجتهای بزرگ به دست اوست

حدیث روز

امام صادق علیه‌السلام در کلامی گهربار به ضرورت دعا کردن سفارش نموده و فرموده‌اند با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیک نمی‌شوید.

مشرق- امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:

شما را سفارش می کنم به دعا کردن، زیرا با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیک نمی شوید و دعا کردن برای هیچ امر کوچکی را، به خاطر کوچک بودنش رها نکنید، زیرا حاجتهای کوچک نیز به دست همان کسی است که حاجتهای بزرگ به دست اوست.

متن حدیث: 

عَنْ سَیْفٍ اَلتَّمَّارِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: عَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّکُمْ لاَ تَقَرَّبُونَ بِمِثْلِهِ وَ لاَ تَتْرُکُوا صَغِیرَةً لِصِغَرِهَا أَنْ تَدْعُوا بِهَا إِنَّ صَاحِبَ اَلصِّغَارِ هُوَ صَاحِبُ اَلْکِبَارِ.

«اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۴۶۷»

بازدید هیأت سرمایه‌گذار استرالیایی از خرمشهر

خبرگزاری فارس: بازدید هیأت سرمایه‌گذار استرالیایی از خرمشهر

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: هیئت سرمایه‌گذار استرالیایی از تجهیزات و زیرساخت‌های بندر خرمشهر بازدید کرد و از نزدیک با ظرفیت‌های بندر خرمشهر آشنا شد.

محمد محسنی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر، با تأکید بر اینکه هیئت سرمایه‌گذار استرالیایی از تجهیزات و زیرساخت‌های بندر خرمشهر بازدید کرد، اظهار کرد: این هیئت سرمایه‌گذاری از نزدیک با ظرفیت و توانمندی‌های بندر خرمشهر آشنا شد.

وی افزود: این هیئت همچنین در نشست بررسی راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی خرمشهر در سازمان منطقه آزاد اروند حضور پیدا کرد.

مدیرکل اداره بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: برای تأمین گوشت مورد نیاز شهروندان، کشتارگاه صنعتی در شهرستان به بهره‌برداری خواهد رسید و علت بازدید هیئت سرمایه‌گذار استرالیایی از مجتمع بندری خرمشهر برای امکان‌سنجی واردات احشام از استرالیا به بندر خرمشهر بود.

محسنی عنوان کرد: امیدواریم که علاوه بر وارد کردن احشام از طریق بندر خرمشهر امکان صادرات فرآورده‌های گوشتی از بندر خرمشهر به کشورهای منطقه میسر شود

شرکت آب خوزستان: 5 شهر خوزستان صاحب تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب می شوند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از موافقتنامه طرح های فاینانس احداث تصفیه خانه های مدرن فاضلاب در پنج شهر دیگر خوزستان خبر داد.

صادق حقیقی پور در گفتگو با مهر با اشاره به اجرای تصفیه خانه‌های فاضلاب از محل فاینانس در شهرهای ایذه، اندیمشک، شوش، بهبهان و بستان اظهار کرد: این طرح توسط یک شرکت بین المللی ایرانی و با جذب سرمایه گذار چینی اجرایی می شود.

وی افزود: افق طرح های فاینانس فاضلاب مدرن در این پنج شهر خوزستان تا افق طرح ١٤٢٥ پیش بینی شده است.

حقیقی پور عنوان کرد: این تصفیه خانه ها از جدید ترین نوع تصفیه فاضلاب هستند که نقش مهمی برای ارتقای شاخص های بهداشتی و زیست محیطی در این پنج شهر خواهد داشت.

وی با اشاره به استفاده بهینه از پساب فاضلاب تصریح کرد: با توجه به کمبود آب در کشور، حفاظت از منابع آبی لازم است تا نسبت به بازچرخانی پساب فاضلاب شهری برای مصارف مختلف از قبیل صنعت و کشاورزی داشته باشیم.

مدیر عامل آبفای خوزستان حفاظت از محیط زیست و حرکت در مسیر سازگاری با کم آبی را از سیاست های مهم آبفای استان برشمرد.

وی همچنین گفت: این پروژه ها به روش EPCF با دعوت سرمایه گذاران خارجی به مناقصه گذاشته شد که یکی از شرکت های بین المللی ایرانی با یک سرمایه گذار چینی برنده این مناقصه شد که توافق اجرایی این پروژه امضاء و بین طرفین مبادله شد.

حقیقی پور با اشاره به اعتبار پروژه فاینانس پنج طرح تصریح کرد: این طرح ها با اعتبار ٥٣ میلیون یورو در پنج شهر بهبهان، اندیمشک، ایذه، بستان و شوش آغاز می شود و حدود ١٣ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان مبلغ ریالی نیز برای بهره برداری دو ساله بعد از تکمیل طرح نیز در نظر گرفته شده است.

کوفی عنان درگذشت

کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد در 80 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، کوفی عنان امروز شنبه در سن ۸۰ سالگی در کشورش غنا پس از سپری کردن یک دوره کوتاه بیماری درگذشت.

وی که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ به عنوان هفتمین دبیرکل سازمان ملل فعالیت کرد، اخیرا به عنوان رییس کمیسیون مسئول رسیدگی به بحران میانمار فعال بود و پیش از آن هم نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بود که کاری از پیش نبرد و جای خود را به استفان دی‌میستورا واگذار کرد.

در سال ۲۰۱۶ بنیاد کوفی عنان و دفتر مشاوره دولتی به درخواست آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار یک کمیسیون مشورتی را برای ایالت راخین میانمار بنا نهاد. این کمیسیون یک نهاد ملی بود و اکثر اعضای آن از میانمار بودند. وظیفه اصلی آن بررسی چالش‌های پیچیده ایالت راخین و ارائه پیشنهادات برای برطرف کردن این چالش‌ها عنوان شده بود.

عنان هم‌چنین موفق شده بود جایزه صلح نوبل را به دلیل فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ به خود اختصاص دهد.

 

کوفی عنان درگذشت

آمریکا نیروهای نظامی خود را در عراق نگه می‌دارد

ایالات متحده آمریکا می‌گوید همچنان در عراق باقی می‌ماند.

یک فرمانده نظامی ایالات متحده روز یکشنبه گفت: «ما همچنان برای بازسازی مناطقی که تحت کنترل داعش بوده در عراق می‌مانیم.

کلنل شان رایان که یکی از سخنگویان ائتلاف بین‌المللی آمریکا علیه داعش است، روز یکشنبه گفت: «ما نیروهای خود را تا زمانی که احساس کنیم حضور آنها لازم است، در عراق نگه می‌داریم. دلیل اصلی ادامه حضور ما در عراق پس از شکست داعش، ادامه اقدامات تثبیت کننده‌ در عراق است.»

این فرمانده آمریکایی ائتلاف علیه داعش که در یک کنفرانس خبری در ابوظبی (امارات) سخن می‌گفت، افزود: «ما همچنان باید برای اقدامات تثبیت کننده و جلوگیری از خطر بازگشت داعش در عراق بمانیم.»

رایان کاهش تعداد نیروهای نظامی آمریکایی در عراق را به اضافه شدن نیروهای نظامی دیگر کشورهای عضو ناتو وابسته دانست و افزود: «در حال حاضر ما ۵۲۰۰ نیروی نظامی در عراق داریم. اما اینکه چه تعداد از این افراد ممکن است کاهش یابد، به اضافه شدن نیروهای نظامی دیگر اعضای ناتو بستگی دارد.»

دبیر کل ناتو در ماه فوریه موافقت کرده بود که یک ماموریت بزرگتر برای آموزش و مشاوره جهت ایجاد ثبات در عراق در نظر گرفته شود. این تصمیم بعد از درخواست ایالات متحده آمریکا از دیگر اعضای این سازمان برای تخصیص کمک‌های بیشتر در جهت ایجاد ثبات در عراق و سه سال بعد از شکل گیری ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش در این کشور صورت گرفت.

دولت عراق در ماه دسامبر و درست ۵ ماه پس از آزادسازی موصل، رسما اعلام کرد که توانسته در نبرد با داعش به پیروزی برسد.

گفتنی است ایالات متحده آمریکا همچنین ۲ هزار سرباز هم در سوریه دارد که عمدتا در امتداد مرز با عراق به شبه نظامیان عموما کُرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» کمک می‌کنند. نیروهای داعش کماکان حضور پر رنگی در مناطق شمالی و شرقی سوریه دارند.

پیش از هجوم گسترده داعش در سال ۲۰۱۴ به عراق، ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۱، سربازان امریکایی پس از خروج از عراق، وارد خاک کویت شدند. به این ترتیب، ایالات متحده امریکا ماموریت نظامی خود در عراق را بعد از ۹ سال پایان داد. تنها ۱۵۷ سرباز آمریکایی برای آموزش سربازان عراقی در این کشور باقی مانده بودند.

اما ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ با تصمیم اشتون کارتر، وزیر دفاع وقت آمریکا، نزدیک به ۲۰۰ نیروی ویژه ارتش این کشور برای آنچه «کمک به ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد برای مبارزه با داعش» نامیده شد وارد عراق شدند و این تعداد به مرور زمان افزایش یافته است و به مرز ۵هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است.

بیانیه مشترک نتانیاهو و بولتون علیه ایران

نتانیاهو و بولتون در دیدار مشترک با یکدیگر بیانیه مشترکی علیه ایران صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از ورود جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی با وی دیدار کرد.

دو نفر در بیانیه مشترک خود اعلام کردند: ما درباره چگونگی متوقف ساختن پیشرفتهای موشکی و و هسته‌ای ایران گفتگو خواهیم کرد.

پیش از این جان بولتون در توییتی خبر ورود خود را به اراضی اشغالی اعلام کرد و هدف سفر خود را دیدار با نخست وزیر و سایر مقامات اسرائیلی اعلام کرد: «منتظر دیدار با نتانیاهو، نخست وزیر و مقامات دیگری هستم که قرار است امروز آغاز شوند تا در آنها دغدغه‌های دوجانبه و شماری از موضوعات امنیت ملی را مورد بحث قرار دهیم.»

روسیه فناوری جنگنده نسل پنجم خود را به هند می دهد

رئیس شرکت هواپیماسازی روسیه به شبکه یک این کشور گفته است که مسکو می خواهد در طرحی مشترک با هند، جنگنده نسل پنجم تولید و آمادگی دارد داده های خود را در این زمینه به هندی ها منتقل کند.

به گزارش ایرنا، «یوری سلیوسار» افزود: روسیه و هند آماده همکاری هستند و مذاکرات برای ساخت جنگنده نسل پنجم میان مقامات دو کشور در جریان است.

سلیوسار در واکنش به این پرسش که به نظر می رسد هندی ها به دنبال جایگزینی طرح دیگری هستند؟، افزود: اینطور نیست، دهلی نو از این پروژه خارج نشده اما پرسش های بسیاری برای آنها ایجاد شده است که روسیه به آنها پاسخ های قانع کننده ای داد.

این مقام شرکت هواپیماسازی روسیه با بیان اینکه این شرکت آماده انتقال اطلاعات خود به هندی ها است، مدعی شد که هیچ کشور دیگری این آمادگی را ندارد.

سلیوسار تصریح کرد: هند نه تنها خریدار هواپیماهای ما است بلکه مجوز تولید آنها را نیز دریافت خواهد کرد و امیدواریم در نهایت شاهد شکل گیری یک طرح مشترک در ساخت جنگنده های نسل پنجم توسط دو کشور باشیم.

جنگنده های نسل پنجم هواپیماهای چند منظوره و پنهان کار محسوب می شوند که تغییرات چشم گیری در سامانه های کنترل پرواز آنها ایجاد شده و مجهز به سامانه های هوشمندی هستند که وظایف خلبان در طول پرواز را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهند.

پیش بینی دنیس راس: ایران و آمریکا در نهایت با میانجیگری پوتین، توافق می کنند

    دنیس راس مدعی شده ایران و آمریکا در سال 2019 با میانجیگری پوتین به پای میز مذاکره خواهند رفت و توافقی جدید خواهند کرد/ سابقه تاریخی نشان می دهد هر وقت حکومت ایران فشار واقعی را احساس کند، در نهایت رفتار خود را تغییر داده و موضع نرم تری در پیش خواهد گرفت.   

دنیس راس دیپلمات سابق و عضو شورای روابط خارجی آمریکا با نگارش مقاله ای در "فارن پالسی" – نشریه وابسته به شورای روابط خارجی آمریکا- پیش بینی کرده ایران و آمریکا علی رغم جنگ لفظی اخیر در نهایت با میانجیگری ولادیمیر پوتین به پای میز مذاکره خواهند رفت و توافق خواهند کرد.

به گزارش عصرایران راس در این مقاله تاکید کرده: دو دیدگاه درباره آینده وجود دارد و نظرحامیان برجام این است که ایران هرگز برای تغییر برجام با دولت ترامپ مذاکره نخواهد کرد اما مخالفان برجام معتقدند که تصمیم ترامپ برای خروج از برجام منجر به یک توافق بهتر خواهد شد.

پیش بینی دنیس راس: ایران و آمریکا در نهایت با میانجیگری پوتین، توافق می کنند

دنیس راس با اشاره به اینکه ترامپ خود معتقد است که توافق بهتر با ایران امکان پذیر است و اخیرا نیز پیشنهاد گفتگوی بدون پیش شرط  با ایران را مطرح  کرده است، نوشت: به نظر او حامیان ترامپ استدلال بهتری دارند و سابقه تاریخی و قواعد پویایی سیاسی ثابت می کند که موضع ایران در مورد بی اعتنایی به مذاکرات عاقبت نرم خواهد شد و کاملا می توان تصور کرد که آمریکا و ایران به یک توافق دیگری برسند.

دنیس راس با تاکید بر اینکه فشارهای ترامپ علیه ایران به دو دلیل  همانند فشارهای حداکثری این کشور علیه کره شمالی نیست، می نویسد اختلافات آمریکا و متحدان به ویژه اروپا در مورد برجام و نیز بیم از افزایش قیمت نفت که می تواند حتی با وجود تحریم های نفتی، مانع سقوط زیاد در درآمد نفتی ایران شود، مانع تشدید فشارهای فزاینده علیه ایران است، اما با این حال حتی پیش از اعمال تحریم های همه جانبه آمریکا، اقتصاد ایران رو به وخامت می رفت و در برخی شهرهای ایران اعتراضات واعتصاباتی روی داده است.

دنیس راس در ادامه مدعی شده سابقه تاریخی نشان می دهد هر وقت حکومت ایران فشار واقعی را احساس کند، در نهایت رفتار خود را تغییر داده و موضع نرم تری در پیش خواهد گرفت.

راس با اشاره به اینکه احتمالا تمایل تهران در این مرحله بر مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا باشد تاکید می کند از نظر تهران ممکن است مذاکره مستقیم به معنای تسلیم در برابر آمریکا باشد.

او سپس مدعی شده این بار بر خلاف برجام ممکن است ولادیمیر پوتین نقشی محوری در کشاندن ایران و آمریکا به پای میز مذاکره داشته باشد. پوتین ممکن است در اوایل سال 2019 پیشنهادهایی برای مصالحه با ایران برای ترامپ داشته باشد . این پیشنهادها می تواند شامل تغییر برخی مفاد برجام در جهت خواسته های ترامپ مثل  افزایش دوره زمانی " بند غروب" از میزان  کنونی (تا سال 2025) تا سال 2045 و نیز اعمال محدودیت های بیشتر روی غنی سازی در ازای برداشته شدن همه تحریم های هسته ای و غیرهسته ای آمریکا، باشد.

حدیث روز/ سخن امام علی(ع) درباره آرزوی شهادت

حدیث روز

امام علی علیه السلام در سخنی ارزشمند رسیدن به فیض شهادت را سعادتی عظیم و برتری مجاهدان راه خدا را بیان فرموده‌اند.

مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه السلام: خداوند برای گروهی کشته شدن و برای گروهی دیگر مرگ را مقـرّر نموده و هـرکدام به اجـل معین خـود آنسان که او مقدّر کرده است می رسند، پس خوشا به حال مجاهدان راه خدا و کشتگان راه اطاعت او.

متن حدیث: 

قالَ اَمْیرُ الْمُؤمِنین علیه السلام: اِنَّ اللّهَ کَتَبَ الْقَتْلَ عَلی قَوْمٍ وَ الْمَوْتَ عَلی آخَرینَ وَ کُلٌّ آتِیَةٌ مَنِیَّتُهُ کَما کَتَبَ اللّهُ لَهُ ، فَطُوبی لِلْمُجاهِدینَ فی سَبیلِ اللّهِ وَ الْمَقْتُولینَ فی طاعَتِهِ.

«نهج السعاده، جلد۲، صفحه ۱۰۷»

ساخت مدرسه در خوزستان با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان از ساخت مدارس در استان خوزستان با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان و تشکل‌های مردم‌نهاد بین‌المللی خبر داد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، حمید سیلاوی اظهار کرد: اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان برای اولین بار برنامه احداث مدارس با مشارکت کمیساریای عالی در امور پناهندگان سازمان ملل و تشکل‌های مردم‌نهاد بین‌المللی در استان خوزستان را پیگیری و اجرا می‌کند.

وی گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا می‌توان به احداث مدرسه 5 کلاسه در گتوند در سال گذشته و آغاز احداث مدرسه 5 کلاسه دیگر در منطقه کوی مندلی اهواز در سال جاری اشاره کرد.

سیلاوی اظهار کرد: مدرسه 5 کلاسه احداثی در شهرستان گتوند با اعتبار 4 میلیارد ریال طی سال گذشته تکمیل و با مشارکت اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس استان خوزستان کلیه تجهیزات و لوازم آموزشی مورد نیاز آن تأمین شد و به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: جهت جذب و استفاده از این اعتبارات که با پیگیری مستمر این اداره‌کل و با موافقت وزارت کشور و کمیساریای عالی سازمان ملل صورت گرفت، علاوه بر دو مدرسه مذکور اعتبار احداث مدرسه 12 کلاسه دیگری برای سال 2019 مصوب گردیده و مقرر شده که این کار با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز خوزستان و اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس استان خوزستان در سال آینده میلادی صورت پذیرد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان ادامه داد: علاوه بر بحث احداث مدارس مشارکتی با نهادهای مردم‌نهاد بین‌المللی، موضوع تجهیز مدارس نیز از محل همین اعتبارات در دستور کار این اداره‌کل قرار داشته است که در همین راستا تجهیزات و لوازم مورد نیاز از جمله کولر گازی، میز و صندلی، نیمکت، کیت‌های آموزشی، سیستم‌های کامل رایانه، چاپگر و لوازم تحریر برای مدارس و دانش‌آموزان تهیه و در اختیار مدارس دارای دانش‌آموزان اتباع خارجی قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 2600 دانش‌آموز اتباع خارجی مقیم خوزستان در مدارس استان خوزستان و در مقاطع سه‌گانه در حال تحصیل هستند.

اعضای جدید هیات مدیره انجمن موسیقی خوزستان معرفی شدند

معاون هنری سینمایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از معرفی اعضای جدید هیات مدیره انجمن موسیقی استان خوزستان خبر داد. 

به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، ناصر چنانی گفت: در جلسه‌ای که با هیات امنای انجمن موسیقی ایران برگزار شد سوابق و مشخصات ارسالی بررسی شد و اعضای جدید هیات مدیره انجمن موسیقی استان خوزستان معرفی شدند. 

وی افزود: اعضای هیات مدیره انجمن موسیقی استان طی جلسه‌ای که با حضور محمد جوروند، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، برگزار شد معرفی شدند. 

چنانی با اشاره به این که این احکام برای مدت یک سال است گفت: در اولین جلسه رییس انجمن موسیقی استان با اخذ اکثریت آرا انتخاب و طی جلسه‌ای معرفی خواهد شد. 

معاون هنری سینمایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: عارف قادری‌نژاد، دانیال منفردی، وحید وحیدپور و کاظم پوره اعضای جدید هیات مدیره انجمن موسیقی استان خوزستان را تشکیل می‌دهند.

رشد 25 درصدی سفر دریایی بندر خرمشهر به کویت

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد 25 درصدی سفر دریایی بندر خرمشهر به کشور کویت از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، محمد محسنی اظهار کرد: طی پنج ماهه نخست سال جاری تردد بیش از 9 هزار و 206 مسافر در مسیر دریایی بندر خرمشهر به کشور کویت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: این میزان مسافر در قالب 144 سفر دریایی تردد داشته‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال از رشد 75 درصدی برخوردار است.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: کشتی مسافری "نگین" از نوع کاتاماران با ظرفیت 235 مسافر در روزهای یکشنبه و چهارشنبه از کویت به بندر خرمشهر و در روزهای دوشنبه و پنج شنبه از بندر خرمشهر به کویت مسافران را جابه‌جا می‌کند.

محسنی در خصوص پایانه مسافری دریایی خلیج فارس بندر خرمشهر اظهار کرد: این پایانه با وسعت 6 هزار متر مربع، مجهز به امکانات پیشرفته و ظرفیت خدمات رسانی به 1200 مسافر در روز از سال 86 تا کنون در بندر خرمشهر راه‌اندازی شده است.

به گفته وی خط مسافری دریایی بندر خرمشهر به کویت پیش از جنگ تحمیلی در بندر خرمشهر فعال بوده و با شروع دوران بازسازی از سال 73 توسط یک فروند کشتی با ظرفیت 250 مسافر مجددا راه‌اندازی شد و فعالیت آن تاکنون بدون وقفه ادامه داشته است.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر نرخ مناسب سفر دریایی نسبت به سفر هوایی، بالا بودن ضریب ایمنی حمل و نقل دریایی و بهره‌مندی از جذابیت‌های گردشگری دریایی را از جمله مزایای این نوع سفر عنوان کرد.

درخشش خوزستانی‌ها در مسابقات ووشو کشور

ورزشکاران آقا و خانم خوزستان به ترتیب در رقابت‌های نان‌چوان و چاچوان ووشو کشور موفق به کسب مدال شدند.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، مسابقات نان‌چوان ووشو آقایان کشور از 24 تا 26 مردادماه با حضور 500 ورزشکار از 17 استان به میزبانی فارس برگزار شد.

در پایان این مسابقات که در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار شد، خوزستان به هفت طلا، پنج نقره و پنج برنز دست پیدا کرد.

همچنین شانزدهمین دوره مسابقات چاچوان ووشو بانوان کشور از 24 مردادماه به مدت سه روز در یزد برگزار شد که تیم خوزستان عنوان نایب‌قهرمانی رسید.

تیم یزد به قهرمانی رسید و اصفهان در رده سوم قرار گرفت. همچنین خراسان جنوبی کاپ اخلاق را به دست آورد.