سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش اداره هواشناسی استان

دمای هوای‌ خوزستان به ۵۰ درجه هم می رسد

هواشناسی افزایش دما

شناسهٔ خبر: 2783245 -
اهواز ـ مدیرکل هواشناسی‌ خوزستان از پیش بینی‌ افزایش دمای‌ هوای به ۵۰ درجه برای‌ این استان خبر داد.

کوروش بهادری‌ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این هفته، استان خوزستان شاهد روند افزایش دما خواهد بود. پیش بینی‌ می‌ کنیم دمای‌ هوای‌ این استان از ۴۵ درجه سانتیگراد به ۴۹ تا ۵۰ درجه افزایش یابد.

وی‌ افزود: بعدازظهر ها وزش باد همراه با غبار محلی‌ دور از انتظار نخواهد بود و به صورت کلی‌ تا پایان هفته هوایی‌ صاف و همراه با وزش باد پیش بینی‌ می‌ شود.

مدیرکل هواشناسی‌ خوزستان تصریح کرد:‌ برای‌ امروز هوایی‌ صاف در بعضی‌ ساعات توأم با وزش باد قابل ملاحظه و در نوار غربی‌ و مرکزی‌ احتمال برخاستن گرد و غبار محلی‌ پیش بینی‌ می‌ شود.

بهادری‌ در پایان گفت: برای‌ روزهای‌ پنجشنبه و جمعه هوایی‌ صاف تا کمی‌ ابری‌ همراه با وزش باد و غبار محلی‌ پیش بینی‌ می‌ شود.

یک خبر انتظامی از اهواز

اغلب نزاع‌های خیابانی اهواز به دلیل نبود پارکینگ رخ می‌دهد

پارکینگ

شناسهٔ خبر: 2783889 -
اهواز - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان از آمار بالای رخ داد نزاع‌های خیابانی به دلیل نبود پارکینگ در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ عادل مجدمی پیش از ظهر امروز یکشنبه در شورای ترافیک خوزستان عنوان کرد: بسیاری از جرائم رخ داده در نقاط پرتردد و شلوغ شهر به دلیل نبود پارکینگ اتفاق می‌افتد.

وی افزود: حل معضل کمبود پارکینگ در شهر اهواز و سایر شهرستان‌های استان به‌طور حتم تأثیر مستقیمی بر آمار جرائم مختلفی همچون نزاع‌های خیابانی خواهد گذاشت.

مجدمی با اشاره به شناسایی گره‌های ترافیکی و ظرفیت‌های موجود در ادارات و مراکز آموزشی به‌منظور استفاده پارکینگ خودروها در نقاط پرتردد شهر اهواز گفت: تاکنون ۱۱ نقطه در منطقه کیانپارس شناسایی شده و ظرف چند روز آینده ظرفیت‌های موجود در سایر مناطق همچون زیتون کارمندی و هسته مرکزی شهر (خیابان سلمان فارسی) شناسایی خواهند شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان اظهار کرد: آموزش فرهنگ صحیح رانندگی در دهیاری‌های استان برای اولین بار در کشور انجام‌شده است به‌گونه‌ای که تا کنون بیش از هزار و ۳۰۰ دهیار در این طرح آموزش دیده‌اند.

وی با اشاره به لزوم اجرای طرح ترافیکی در شهر اهواز گفت: برای جلوگیری از تشدید معضل ترافیک در نقاط پرتردد شهر اهواز، می‌توان به‌صورت کوتاه‌مدت اجازه ساخت و ساز به مجتمع‌های جدید نداد. با این کار می‌توان از تبدیل واحدهای مسکونی به مطب‌های پزشکی جلوگیری کرد.

یک خبر از آبادان

ماجرای خروج شش عضوشورای آبادان از جلسه/ استعفای شهردار ناکام ماند

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی شورای  شهر آبادان
شناسهٔ خبر: 2784012 -
آبادان - رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر آبادان گفت: مطرح شدن استعفای شهردار برخلاف موضوع جلسه، باعث خروج شش عضو شورا از جلسه شد.

خلیل جنامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در جلسه صبح یکشنبه که با موضوع بررسی لوایح و راس ساعت ۱۱ برگزار شد، ناگهان جاسم ثامری، یکی از اعضای شورا، نامه‌ای باز کرد و گفت نامه استعفای شهردار آبادان است.

وی افزود: با توجه به خلاف دستور جلسه بررسی لوایح، رئیس شورا ختم جلسه را اعلام کرد و من به همراه برخی اعضا از جلسه خارج شدم و ختم جلسه اعلام شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر آبادان ادامه داد: پس از خروج شش عضو شورا، هفت نفر دیگر در جلسه حضور داشتند که متأسفانه بدون حضور رئیس و نایب رئیس شورا و برخلاف قانون، بند استعفای شهردار آبادان را به موضوع جلسه اضافه کردند.

جنامی تصریح کرد: با توجه به مسائل پیش‌آمده در جلسه امروز، رئیس شورا این موضوع را به‌صورت مکتوب به فرماندار آبادان اعلام و ختم جلسه را تا تصویب لوایح تا بند ششم با حضور ریاست و نیابت شورا اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود رضا شیرازی شهردار آبادان به‌منظور شرکت در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا کرده است ولی برخی اعضای شورا اعلام کرده‌اند تا مشخص شدن معوقه‌ها و مطالبات شهرداری با این استعفا موافقت نمی‌کنند.

یک خبر از خرمشهر

خرمشهر همچنان شهردار ندارد/ کسی شهر را خرم نمی کند

خرمشهر
شناسهٔ خبر: 2783756 -
خرمشهر – تعیین نشدن شهردار از سوی شورای اسلامی شهر خرمشهر در سه ماه اخیر مشکلی به مشکلات عدیده خرمشهر افزوده است چراکه بین اعضای شورای شهر اختلاف جدی در این خصوص وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سه ماه از سال جدید می‌گذرد ولی مدیریت شهری خرمشهر کماکان بدون شهردار اداره می‌شود. جریان از آنجا آغاز شد که پس از استعفای محمد حویزاوی از سمت شهرداری خرمشهر، عزیز ساعدی معاون وی به‌طور موقت زمام امور شهرداری خرمشهر را به عهده گرفت.

این در حالی است که شورای اسلامی شهر خرمشهر در این مدت حواشی بی‌سابقه‌ای به خود دیده است که مردم خرمشهر را حیران از جریان‌های نامعلوم کرده است. از غیبت مکرر چهار عضو شورا گرفته تا سوزاندن در خانه یکی از اعضای شورا و همچنین بحث و جدل در گروه‌های واتساپی و در نهایت ورود و هشدارهای فرماندار خرمشهر و تعیین ضرب العجل یک هفته‌ای برای انتخاب شهردار، همه و همه حواشی بود که درنهایت منجر به تعیین و انتخاب شهردار خرمشهر نشد.

سلب عضویت اعضای شورا

امام جمعه خرمشهر در خطبه‌های نماز جمعه هفته‌ای که گذشت با اشاره به اینکه انتخاب شهردار خرمشهر به بن‌بست رسیده است، گفت: در حالی که انتظار می‌رفت که مشکل انتخاب شهردار با ورود مسئولان حل شود ولی برخی منافعشان در گرو گزینه موردنظر خود در شهرداری است.

حجت‌الاسلام سید نبی موسوی افزود: تردید نکنید که تنها منافع شخصی مانع انتخاب شهردار خرمشهر شده است.

وی ادامه داد: بارها گفته‌ام؛ شورای شهر چند فرد توانمند را بیاورند و شهرداری را به شخصی واگذار کنند که توان ایجاد تحول در شهر را داشته باشد اما با این صحبت‌ها بنده را متهم به حمایت از شخص خاصی می‌کنند.

امام‌جمعه خرمشهر خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر افزود: از رئیس شورای شهر می‌خواهیم این چند فردی که در جلسات انتخاب شهردار ایجاد اخلال و غیبت کرده‌اند را فورا به شورای حل اختلاف استانداری معرفی و سلب عضویت این افراد انجام شود.

بیش از اینها از فرماندار انتظار داشتیم

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر در گفتگو با خبرنگار مهر از انتظار بیشتر خود از فرماندار خرمشهر در قبال برخورد جدی با اعضای غایب خبر می‌دهد.

علی بندری عنوان کرد: در جلسه روز ۱۱ خردادماه سال جاری که فرماندار خرمشهر تمامی اعضای شورای اسلامی شهر خرمشهر را در اتاق خود فراخواند، انتظار داشتم ضرب العجل انتخاب شهردار را مطرح کند نه ارجاع گزارش‌های جلسات به شورای حل اختلاف استان.

وی افزود: بعد از یک هفته از مهلت فرماندار خرمشهر شاهد بودیم که متأسفانه کماکان چهار عضو غایب مجددا غیبت کرده و حاضر به رسیدن به نتیجه‌ای واحد که همان انتخاب شهردار باشد، نشدند.

بندری تصریح کرد: پس از یک هفته، گزارش‌های به شورای حل اختلاف استان از سوی فرماندار منعکس شد ولی انتظار برخورد جدی‌تر از سوی فرماندار با اعضای غایب داشتیم.

وی، انجام مراحل کارشناسی کردن وضعیت شورای شهر خرمشهر در شورای حل اختلاف استان را بلندمدت و به ضرر وضعیت کنونی خرمشهر دانست و افزود: بدون شک رسیدگی به پرونده شورای شهر خرمشهر ماه‌ها به طول خواهد انجامید و تا آن وقت خرمشهر باید در همین وضعیت بلاتکلیفی به سر ببرد.

دستانی خارج از شورا مسبب اصلی ایجاد حواشی

رئیس شورای شهر خرمشهر در جواب سؤال خبرنگار مهر که آیا امکان دارد گروه یا اشخاص خاصی بیرون از شورا مسبب این مشکلات باشند را رد نکرد و گفت: بدون شک اعضای غایب، توسط گروه‌های فشار خارج از شورا خط می‌گیرند و منافع خاص خود را دنبال می‌کنند.

علی بندری عنوان کرد: فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر نماینده دولت در شهرستان است و این اختیارات را کاملاً دارد تا برخوردی جدی با بی‌قانونی در شهر شود ولی متأسفانه مشاهده کردیم که فرماندار از تمامی اختیارات خود برای این جریان استفاده نکرد و با دادن مهلت یک‌هفته‌ای آن‌هم جهت ارجاع گزارش‌های به شورای حل اختلاف استان اکتفا کرد.

وی به تلاش خود در جهت اقناع فرماندار و معاونان وی برای ختم به خیر کردن این معضل در شهر خبر داد و افزود: در روزهای گذشته ملاقاتی با معاونان فرماندار خرمشهر در فرمانداری این شهر داشتم و جزئیات و دغدغه‌های خود و دیگر اعضای شورا را منتقل کردم و خواستار حل سریع این موضوع از خود خرمشهر شدم.

رئیس شورای شهر خرمشهر در جواب سئوال خبرنگار مهر که پرسیده بود دلیل اصلی غیبت چهار عضو شورا چه چیزی است، افزود: دو گزینه تصدی کرسی شهرداری خرمشهر باهم رقابت دارند و گزینه‌ای که شانس کمتری در این میان دارد را این چهار عضو شورا حمایت می‌کنند و می‌دانند در صورت شرکت خود در یک جلسه گزینه موردنظر آنها رأی کافی را کسب نمی‌کند.

بندری با اعلام این خبر که در شورا کماکان برای معرفی گزینه‌های دیگر از سوی اعضای غایب باز است، گفت: شورای اسلامی شهر خرمشهر آماده حضور گزینه‌های متعدد برای انتخاب شخص اصلح برای شهرداری خرمشهر است.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی مردم خرمشهر بعد از ۳۳ سال از آزادسازی این شهر شاهد خرابی‌های به جا مانده از جنگ تحمیلی و همچنین اوضاع نابسامان شهرشان هستند همیشه به دنبال این جواب بوده‌اند که ریشه اصلی تمامی این مشکلات در شهر چیست؟ چرا که همانند دیگر شهرهای کشور و شاید هم بیشتر، اعتبارات لازم از سوی مسئولان کشوری به خرمشهر در طی این مهر و موم‌ها تزریق شده ولی وضعیت شهر کماکان مثل گذشته است هر چند شاید امروز مردم خرمشهر با دیدن این اوضاع به جواب چندین ساله خود رسیدند.

گزارش: مهدی بحرانی پور 

 

توصیه های ایمنی و بهداشتی

چند توصیه سلامتی مهم درباره کولرهای آبی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


رطوبت و آلودگی پوشال های کولر، شرایط مناسبی برای رشد انواع میکروب ها و قارچ ها است و بسیاری از آلرژی ها و یا سرماخوردگی هایی مداوم در تابستان به دلیل عدم تعویض سالانه پوشال کولرها می باشد. قارچ هایی مانند آسپرژیلوس می توانند بیماری زا باشند. البته افراد سالم و عادی معمولا دچار مشکل نمی شوند، ولی در مورد افرادی که دچار بیماری های ریوی هستند این قارچ ها ممکن است باعث بیماری شوند. از آنجا که پوشال، شرایط بروز بیماری را فراهم می کند، بهتر است هر سال پوشال ها تعویض شوند و در چند روز ابتدایی استفاده از کولر، در و پنجره ها باز گذاشته شوند. پوشال ها و دریچه های ورود هوای کولر در طول چند ماهی که از آن استفاده نشده، به شدت پر از گرد و خاک و ذرات معلق موجود در هوا شده و زمانی که شما کولر را راه می اندازید، تمام این گردوغبار را به درون منزل تان هدایت می کنید. به همین دلیل توصیه می شود پوشال های کولر سالیانه تعویض و دریچه های کولر هم تا حد امکان از وجود گردوغبار هوا پاک کنید. اگر این چند نکته را رعایت نکنید، به طور حتم باعث پخش گردوغبار زیادی در فضای خانه خواهید شد. این گردوغبار می توانند مشکلاتی را برای سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی، مخصوصا برای بچه ها، سالمندان یا افراد مبتلا به ناراحتی های تنفسی ایجاد کند.

برای پیشگیری از سرماخوردگی، زمانی که از محیط گرم بیرون وارد خانه می شوید، بلافاصله کولر را روشن نکنید و یا حداقل در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیرید. در ضمن بهتر است برای پیشگیری از ورود گردوغبارهای آلرژی زا به درون منزل هنگام راه اندازی کولر، دریچه های کولر را یک به یک باز کنید و قبل از باز کردن آنها هم یک دستمال کاملا مرطوب را (در حالی که ماسک مناسبی روی دهان و بینی تان گذاشته اید) جلوی دهانه خروجی هوای کولر بگیرید تا گردوغبار به جای ورود به منزل، به آن دستمال مرطوب بچسبند و وارد فضا نشوند. یکی از راه های پیشگیری از ورود گردوغبار بیش از اندازه در طول پاییز و زمستان به درون دریچه های کولر این است که یک کاور ضخیم مثلا از جنس برزنت، برای کولر تهیه کنید و در طول فصل هایی که از این وسیله استفاده نمی کنید، کاور را روی آن بکشید.
کولر و سرماخوردگی در تابستان

اگرچه سرما به تنهایی نمی تواند سرماخوردگی ایجاد کند، اما تغییر دما می تواند زمینه را برای ایجاد عفونت فراهم کند. به همین خاطر بهتر است برای پیشگیری از سرماخوردگی، زمانی که از محیط گرم بیرون وارد خانه می شویم، بلافاصله کولر را روشن نکنیم و یا حداقل در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیریم و از این قبیل تغییر دماهای ناگهانی پرهیز کنیم. نکته آخر هم درباره چیلرها و کولرهای گازی است. از آنجا که میزان رطوبت موجود در این دستگاه ها بسیار کم است، تنها مشکل مطرح شده در مورد آن ها هم همان مشکلات مربوط به روزهای ابتدایی راه اندازی شان است، یعنی مصرف کنندگان این خنک کننده ها هم باید شرایط بهداشتی مناسبی را هنگام راه اندازی آنها در آغاز فصل رعایت کنند تا با کمترین ورود و پخش گردوخاک به درون منزل مواجه شوند. در نهایت اینکه پایین بودن میزان رطوبت این دستگاه ها باعث می شود که بحث انتقال قارچ ها به وسیله آنها چندان مطرح نباشد.
مهم ترین توصیه بهداشتی

همانطور که گفته شد، بهتر است پوشال ها هر سال تعویض شوند، اما اگر به هر دلیلی نتوانستید پوشال های کولر را تعویض کنید، بهترین راه برای خلاص شدن از باکتری های رشد کرده در پوشال ها این است که محلولی شامل ۱۰ درصد پرکلرین و ۹۰ درصد آب درست کنید و در کف کولر بریزید. سپس پمپ آب را روشن کنید تا پوشال ها حسابی با محلول کلرین و آب خیس بخورند. بعد از چند دقیقه پمپ آب را خاموش کنید و آب کولر را تخلیه کرده، آب تمیز در کفی کولر بریزید و دو مرتبه پمپ آب را روشن کنید تا پوشال ها تمیز شوند. استفاده از کولرهای آبی در شرایط آب و هوایی با رطوبت نسبی مناسب (۴۰ تا ۶۰ درصد) قابل توصیه است. کولر آبی دمای محیط داخلی منزل یا محیط کار را به ۲۶ یا ۲۸ درجه سانتیگراد می رساند.
توصیه های ایمنی

تعداد حوادثی که هنگام تعمیر کولر و یا تعویض پوشال های کولرهای آبی ثبت شده، کم نیست. کم نیستند آنهایی که با برق و نکات فنی دیگر آشنایی کامل داشته اند، اما در اثر برق گرفتگی ناشی از نشت برق کولر، جان خود را از دست داده اند. مهم ترین توصیه ایمنی، کمک گرفتن از افراد متخصص و تعمیرکاران مجاز و مجرب است. همچنین لازم است افراد بدون قطع جریان برق به تعمیر کولر و یا تعویض پوشال های آن دست نزنند و در صورتی که احیانا این کار انجام شد، باید با فازمتر بدنه کولر را لمس کنید و مطمئن شوید که برق ندارد.
- استفاده از دستکش عایق و لاستیک عایق در زیر پا، شما را در برابر برق گرفتگی محافظت می کند.
- سیم های فرسوده را که عایق آنها از بین رفته است، تعویض کنید و به بستن چسب برق دور آنها اکتفا نکنید.
- پس از آنکه کار تعمیرات به اتمام رسید، دوباره بدنه کولر را با فازمتر لمس کنید و مطمئن شوید که بدنه آن برق ندارد.
- اگر هنگام روشن کردن پمپ آب کولر، صدای آب و یا بوی رطوبت را حس نکردید، سریع آن را خاموش کرده و با رعایت نکات ایمنی، پمپ را چک کنید. احتمال اینکه اتصالات آن شل شده باشد یا عمرش به پایان رسیده باشد، وجود دارد. با خرید یک پمپ جدید و نصب آن، کولرتان را مجددا راه اندازی کنید.
- اگر صدای کولر شما بیش از اندازه است، بهتر است نگاهی به وضعیت تسمه کولر و پولی ها بیندازید. ممکن است کارایی تسمه افت پیدا کرده و یا فرسوده و شل شده باشد یا لازم باشد پیچ پولی ها را محکم کنید.
- در هنگام نصب اولیه کولر نیز باید دقت شود تا از دودکش های بخاری و لوله های مربوط به سرویس های بهداشتی دور باشد.
- بدنه کولر حتما باید روی یک چهارپایه فلزی با ارتفاع ۳۰ سانتی متر قرار بگیرد و دقت شود پایه های فلزی طوری باشند که در آسفالت پشت بام فرو نروند. این چهارپایه باید کاملا تراز باشد تا از لرزش آن جلوگیری شود.

یک گزارش نگران کننده

با احداث سد بختیاری 200 اثر تاریخی زیر آب می رود

دزفول - ایرنا - سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری شهرستان دزفول گفت:با احداث سد بختیاری بیش از 200 اثر تاریخی در حد فاصل استانهای لرستان و خوزرستان زیر آب می رود.

سد بختیاری یکی از طرح های در دست اجرای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران می باشد که بر روی رودخانه بختیاری از سرشاخه های رود دز احداث خواهد شد.

این سد در زمان تکمیل، بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان خواهد بود.

یعقوب زلقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:بین 100 تا 150 غار ، هشت قبرستان تاریخی ، کوره آجر پزی ، آسیاب ، پل و نقوش حکاکی شده برجسته در محدوده آبگیری سد بختیاری واقع اند که با آبگیری این سد به زیر آب خواهند رفت.

وی با اشاره به اینکه برخی از این آثار مربوط به دوره فراپارینه سنگی و متعلق به 18 هزار سال پیش می باشند گفت:این آثار تاکنون یکبار کاوش شده اند که نیاز به کاوش دوباره دارند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول ضمن تاکید بر ضرورت حفظ این بناهای تاریخی منحصر بفرد افزود:این آثار در بخش انتهایی سد بختیاری واقع شده و در صورتیکه حجم آبگیری این سد کاهش یابد امکان نجات بخشی بناهای تاریخی وجود دارد.

وی گفت:این پیشنهاد از سوی اداره میراث فرهنگی دزفول به سازمان میراث فرهنگی و سازمان آب و برق ارایه شده و در دست پیگیری است.

سدبختیاری که اکنون عملیات اجرایی آن متوقف شده در 60 کیلومتری جنوب خرم آباد واقع شده و 315 متر ارتفاع داشته و حجم آبگیری آن پنج میلیارد متر مکعب می باشد.

این سد حدود 50 کیلومتری خط مستقیم بالادست سد دز واقع است.

یک گزارش تاسف بار

در20 سال گذشته/

مدیرکل شیلات خوزستان: تولید آبزیان این استان به یک سوم کاهش یافته است

اهواز- ایرنا- مدیرکل شیلات خوزستان نسبت به کاهش ذخایر آبزیان این استان هشدار داد و گفت: تولید آبزیان در 20 سال گذشته در خوزستان به یک سوم رسیده است.

سید رحیم مغینمی روز یکشنبه در گفت وگوبا ایرنا اظهار کرد: تولید آبزیان در سال های گذشته در تالاب ها و رودخانه های خوزستان بسیار خوب بود به طوری که همه نیاز این استان از منابع طبیعی تامین می شد و آبزی پروری نداشتیم.

وی افزود: در سال 74 بیش از 30 هزار تن صید از منابع آبی خوزستان بدست آمد اما اکنون این میزان به 10 هزار تن کاهش یافته است.

مغینمی تولید سالانه آبزیان را در خوزستان 105 هزار تن عنوان کرد که 50هزار تن از این مقدار از دریا و بقیه از مزارع پرورش ماهی استحصال می شود.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه کاهش ذخایر طبیعی و دریاها دلایل مختلفی دارد، افزود: صید بی رویه و استفاده از روش های غیرمجاز در دریا، تالاب و رودخانه ها از جمله این عوامل است،ضمن اینکه دستکاری تالاب ها با احداث خاکریزها و دژها باعث شده رودخانه ها و انشعابات فرعی که هورالعظیم را تغذیه می کردند اکنون خشک شوند.

وی افزایش شوری آب را در منابع طبیعی یکی دیگر از عوامل کاهش ذخایر آبزیان دانست و اظهار کرد: بالا رفتن شوری آب، اکوسیستم را برای آبزیان آب شیرین دچار اختلال کرده به طور مثال در رودخانه کارون به ویژه در پایین دست آن، شوری آب بسیار بالا رفته و تولید آبزیان کاهش یافته است.

به گفته وی، کمی آب در تالاب هایی مانند شادگان و هورالعظیم، موجب شوری آب شده، و تکثیر و پرورش ماهیان را مختل کرده است؛ از سوی دیگر پساب های شور طرح توسعه نیشکر نیز اکوسیستم تالاب شادگان را تغییر داده و امکان تغذیه و رشد ماهیان را با اختلال روبه رو کرده است.

مغینمی آلودگی منابع آبی را از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر کاهش آبزیان عنوان کرد و گفت: توسعه شرکت های نفت و پتروشیمی و تخلیه فاضلاب های صنعتی به تالاب ها و رودخانه ها و سواحل دریا و خورها، به عنوان ذخایر، محل تخم ریزی و پرورش، و مراکز تغذیه آنها آسیب جدی وارد کرده است.

وی اظهارکرد: نتیجه این عوامل این است که با وجود بالا رفتن تلاش صید اما تولید آبزیان از دریا در خوزستان در 15 سال گذشته در حدود 48 هزار تن ثابت مانده که نشانه خوبی نیست.

مغینمی افزود: در افق برنامه نیز حداکثر تولید 50 هزار تن پیش بینی شده به این معنی که باید برای حفظ ذخیره فعلی برنامه ریزی شود.

وی تاکید کرد: با همکاری کشورهای همسایه باید برای بازسازی ذخایر، فعال شدن یگان حفاظت آبزیان، پیشگیری و مهار آلودگی ها و برخورد با منابع آلاینده اقدامات لازم انجام شود.

جمعیت صیادی خوزستان 40 هزار نفر است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این بخش فعالیت می کنند. به دلیل معضل بیکاری در مناطق ساحلی تلاش صید در این نقاط بیشتر شده است.

تصاویر فوق العاده از بزرگ‌ترین کشتی مسافربری جهان

بزرگترین کشتی مسافربری کروز جهان (Allure of the seas) با نام "ساحر دریاها" به تازگی در آمریکا قابلیت بهره برداری را پیدا کرده و به آب انداخته شده است. بر اساس گزارش شبکه دریایی، شرکت کشتیرانی مسافربری رویال کارائیب، مالک کشتی Allure of the Seas به عنوان بزرگ‌ترین کشتی مسافربری جهان است. کشتی مذکور هشتمین کشتی مسافربری شرکت رویال کارائیب است.
دام گلداشتاین، مدیر اجرایی شرکت کشتیرانی رویال کارائیب در مورد Allure of the seas می گوید: این کشتی دارای ویژگی‌های یکسان با خواهر خوانده خود Oasis of the Seas بوده اما در برخی جهات نیز نسبت به واحه دریاها از امکانات و سرگرمی‌های بیشتری برخوردار است. طول این کشتی تقریباً با طول سه و نیم زمین فوتبال برابر است. ارتفاع این کشتی ۵,۱۱ برابر بلندتر از هواپیمای جت بوئینگ ۷۴۷ است.
وی خاطر نشان کرد: دیوارهای صخره نوردی، سالن‌های اسکیت روی یخ و شبیه سازی برای ورزش موج سواری از جمله امکاناتی است که برای اولین بار در این کشتی به بهره‌برداری رسیده و تاکنون در هیچ کشتی مسافری قرار نداشته اند. این کشتی که از 500هزار بخش مجزا ساخته شده است، دارای 17 عرشه است. این کشتی با حدود 2500 نفری که بعنوان کارکنان و خدمه در آن مشغول بکار هستند ظرفیت حمل 5400 مسافر را داراست.
کشتی مذکور که از خواهر خواننده خود، کشتی Oasis of the Seas دقیقا پنج سانتیمتر بزرگ‌تر است، هم اکنون در آب‌های فلوریدا مستقر است و به زودی اولین تور مسافرتی خود را آغاز خواهد کرد. در ادامه ایمیل تصاویری از قسمت های مختلف این غول عظیم الجثه دریاها را مشاهده خواهید کرد که دست کمی از یک شهر مدرن و مجلل ندارد ...  

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

تصاویر روز رسانه های استانی

بازار عبدالحمید
عکس  13:15:4 1394/03/31
943-5982-5 کد خبر
.

انتهای پیام

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

بازار عبدالحمید / عکس: مژگان عبود زاده - ایسنا

یک خبر اقتصادی

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان سیمان خوزستان گفت: صادرات سیمان استان به علت بالا رفتن قیمت دلار در عراق و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، از 6 روز گذشته متوقف شده است.

سید صادق سواعدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: پیش بینی ما پیش از ماه مبارک رمضان این بود که طبق روال هر سال صادرات سیمان و مصالح ساختمانی به عراق کاهش یابد اما افزایش ناگهانی نرخ دلار در عراق صادرکنندگان ما را غافلگیر کرد.

وی با بیان اینکه پیش از این روزانه تا 600 کامیون سیمان به عراق صادر می‌شد، افزود: قیمت دلار در کشور عراق به حدی بالا رفته که نه تنها سیمان و مصالح ساختمانی بلکه صادرات بسیاری از کالاهای دیگر نیز محدود شده است.

سواعدی تصریح کرد: واردات کالا در عراق با نرخ کنونی دلار به صرفه نیست و کلیه تجار این کشور فعلا کالایی وارد نمی کنند؛ البته دولت عراق تعهد داده تا قیمت دلار را کاهش دهد و در دو روز اخیر نیز مقداری قیمت دلار کمتر شده است.

اخبار ورزشی خوزستان

مهاجم فصل گذشته تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان با باشگاه فولاد به توافق رسید.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، حسین مالکی طی جلسه‌ای که با علیرضا اژدری‌زاده، سرپرست باشگاه فولادخوزستان داشت، با این باشگاه به توافق رسید.

مالکی که فصل گذشته در تیم نفت مسجدسلیمان توپ می‌زد، به مدت یک فصل به عضویت تیم فولادخوزستان درآمد.

رقابت​های قهرمانی دوچرخه​سواری جوانان کشور با کسب دو مدال طلا توسط ورزشکار خوزستانی به پایان رسید.

خضیر حیاتی، دبیر هیات دوچرخه​سواری استان در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: این مسابقات از روز پنج​شنبه (28 خرداد) به مدت سه روز در مواد پیست و به میزبانی تهران برگزار شد.وی گفت: تیم دوچرخه​سواری استان در این دوره از رقابت​ها با ترکیب رضا رشنو، رضا دیناروند و علیرضا دیناروند حضور یافت که در پایان رضا رشنو در ماده‌های کایرین و 200 متر موفق به کسب دو نشان طلا شد.

دبیر هیات دوچرخه​سواری استان در پایان درخصوص سطح مسابقات خاطرنشان‌کرد: با توجه به این‌که رقابت​ها در ماه رمضان و در ساعات شب برگزار می​شد و علی‌رغم این‌که برگزاری این مسابقات در چنین زمانی از شبانه​روز بود و کمی برای ورزشکاران ناشناخته بود، مسابقات در سطح خوبی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این دوره از مسابقات ۵۰ دوچرخه‌سوار در قالب ۱۸ تیم از سراسر کشور در رشته‌های ۲۰۰ متر، ۳۰۰۰ متر، اسکرچ، کایرین، تیم‌اسپرینت و دور امتیازی به رقابت پرداختند. در این دروه از رقابت‌ها تیم یزد قهرمان، البرز نایب‌قهرمان و کرمان سوم شد. خوزستان هم در جایگاه هفتم این رقابت‌ها قرار گرفت.

تالوکاران خوزستانی برای حضور در مسابقات جهانی به اردوی تیم‌ملی دعوت شدند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اردوی آماده​سازی تیم‌ملی ووشو از فردا (دوشنبه) به مدت دو هفته در تهران برگزار می​شود.رضا خلف​زاده و فرشاد عربی، ورزشکاران خوزستانی دعوت شده به این اردو هستند.تیم‌ملی ووشو ایران خود را به منظور حضور در رقابت​های قهرمانی بزرگسالان جهان که آبان ماه در جاکارتای اندونزی برگزار می​شود، آماده می‌کند.

تیم فوتسال ملی‌حفاری با سرمربی فصل گذشته تیم ماهان تندیس قم به توافق رسید.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، باشگاه ملی‌حفاری برای فصل جدید لیگ برتر فوتسال کشور با محسن حسن​زاده به توافق رسید و قرارداد منعقد کرد. این باشگاه با محمد شجری، ملی‌پوش فصل گذشته شهرداری ساوه نیز قرارداد امضا کرد. گفته می​شود، فرهاد توکلی و فرید نمازی، بازیکنان سابق ملی‌حفاری نیز قصد بازگشت به این تیم را دارند.

ماتیاس چاگو و مهدی بدرلو در لیگ پانزدهم نیز فولاد را همراهی خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، هافبک کامرونی فولاد صبح امروز (یکشنبه) با حضور در دفتر سرپرست باشگاه و حاصل شدن توافق، برای یک فصل دیگر در این تیم ماندنی شد.

مهدی بدرلو نیز امروز با حضور در باشگاه فولادخوزستان، قراردادش را به مدت یک فصل دیگر تمدید کرد.این مدافع فولاد، در لیگ پیش رو سومین فصل حضورش در این تیم را تجربه خواهد کرد.

باشگاه فولاد پیش از این هم با مساریچ، مدافع اهل کرواسی خود به توافق رسیده بود.

مهاجم فصل گذشته تیم فوتبال استقلال خوزستان گفت: فولاد جزو گزینه‌‌های انتخابی من برای لیگ پانزدهم است ولی گزینه اصلی​ام نیست که بخواهم درباره آن تصمیم بگیرم.

مهدی مومنی در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، درباره این که با استقلال خوزستان برای ادامه همکاری مذاکراتی داشته است یا خیر؟ اظهارکرد: هنوز مذاکراتی صورت نگرفته است و نمی‌دانم وضعیت باشگاه به چه صورت است و آیا اصلا بانک‌ ملی قصد تیم​داری دارد یا خیر. هنوز وضعیت مدیریت و کادرفنی تیم هم مشخص نیست.

وی خاطرنشان‌کرد: در استقلال خوزستان از نظر مدیریت باشگاه و کادرفنی تیم، دوران فوتبالی خیلی خوبی داشتم. این باشگاه باعث پیشرفت من شد و از نظر مالی نیز برای من، باشگاه بسیار خوبی بود.

بازیکن فصل گذشته تیم فوتبال استقلال خوزستان افزود: به هر حال شرایط باید فراهم شود تا این باشگاه، یک تیم خوب ببندد و اگر شرایط خیلی خوب شود‏، می​توان با این تیم همکاری کرد و من هم بسیار علاقه‌مند به این کار هستم.

وی با بیان این‌که از سه چهار تیم پیشنهاد دارم، گفت: باید شرایط به صورتی شود که یک تصمیم خیلی خوب برای فصل آینده‌ بگیرم و به تیم خوبی بروم که برای پیشرفت فوتبالم خوب باشد و آقای کی​روش من را ببیند. ملی‌پوش شدن برای من مهم است.

مومنی درباره مذاکرات باشگاه فولادخوزستان با وی، عنوان‌کرد: این تیم از نیم​فصل دوم فصل گذشته با من صحبت​هایی برای فصل جاری داشت که البته جدی نبود. بعد از آن هم تماس​هایی با من گرفته شد و دوست داشتند که بنشینیم و با یکدیگر مذاکره کنیم و همان‌طور که گفتم شرایط به صورتی است که باید بتوانم تصمیم خوبی بگیرم.

وی بیان‌کرد: به هر حال از سوی کادرفنی فولاد با من تماس​هایی گرفته شده است ولی هنوز با یکدیگر مذاکره و صحبت جدی نداشته​ایم. هنوز چیزی مشخص نیست و من باید به تیمی بروم که در دید سرمربی تیم‌ملی باشم.

مهاجم فصل گذشته تیم فوتبال استقلال خوزستان گفت: شرایط مالی فولادخوزستان کمی به هم ریخته است و اگر شرایط به صورتی باشد که تیم را برای قهرمانی و رده​های بالای جدول ببندند و شرایط خوب شود، فولاد هم جزو گزینه‌‌های انتخابی من است ولی هنوز گزینه اصلی من نیست که بخواهم درباره آن تصمیم بگیرم.

وی درباره زمان مشخص شدن تیم آینده‌اش برای لیگ پانزدهم، عنوان‌کرد: به هر حال من چند پیشنهاد دیگر هم دارم و طی هفته آینده وضعیتم مشخص خواهد شد.

مومنی در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد در فوتبال خوزستان بمانید؟ گفت: ماندن من در این‌جا 50 – 50 است.

میثم بائو‏، محمدرضا مهدوی و میلاد ربانی‌فر با باشگاه استقلال خوزستان تسویه​حساب کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- بائو‏، مهدوی و ربانی‌فر امروز (یکشنبه) با حضور در باشگاه استقلال خوزستان، با دریافت مطالبات فصل 94 - 93 خود، با این باشگاه تسویه حساب کردند.

قرارداد این سه بازیکن با باشگاه استقلال خوزستان برای یک فصل بود.

یک مربی والیبال با اشاره به وضعیت بد این رشته در خوزستان، راه برون‌رفت والیبال استان از شرایط فعلی را ساماندهی در ساختار انسانی هیات دانست.

ایرج شیرعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، درباره وضعیت این رشته در استان، اظهارکرد: در حال حاضر شرایط والیبال استان خوب نیست؛ طی سال‌های گذشته در سوپر لیگ آقایان و بانوان تیمی نداشته‌ایم و متاسفانه روند به صورتی بوده که اگر تیمی هم داشته‌ایم به صورت فصلی، آن هم برای یکی دو سال بوده است.

وی با اشاره به حضور نماینده ماهشهر به عنوان یکی از نمایندگان استان در لیگ دسته یک کشور، افزود: سال گذشته نماینده ماهشهر با راهنمایی‌های اشتباه هیات در لیگ دسته یک کشور شرکت کرد و برای این حضور نیز 8، 9 بازیکن و یک مربی خارج از استان جذب کرد که در نهایت هم نتوانست از مرحله مقدماتی به مرحله بعد راه پیدا کند.

*وجود تیم‌های محدود و نتیجه‌گرا در والیبال استان

این مربی خوزستانی خاطرنشان‌کرد: اگر به بسکتبال خوزستان نگاه کنید، بازیکنان درجه دو و سه استان هم در لیگ‌های کشوری فعالیت می‌کنند، چرا که در سوپر لیگ، لیگ دسته یک و دسته دو تیم‌های ما فعالیت دارند و بازیکن خوب از بسکتبال خوزستان بیرون نمی‌ماند، ولی در والیبال این‌گونه نیست و تعداد تیم‌های استان محدود هستند و آن تیم‌ها هم بیشتر نتیجه‌گرا هستند تا این که آینده‌نگر باشند.

*حضور افراد غیرتخصصی در راس هیات

وی با بیان این‌که این موضوع نشان می‌دهد که از سوی هیات استان و اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان پشتیبانی خوبی نسبت به والیبال نمی‌شود، گفت: به نظرم حضور افراد غیرتخصصی در راس هیات که زحمت نکشیده‌اند و استخوان خوردکرده این ورزش نیستند، در به وجود آمدن این وضعیت تاثیرگذار است. بارها گفته‌ام در استانی که برای فوتبال آن بیش از 50 میلیارد تومان هزینه می‌شود، چرا باید مدیریت والیبال‌مان این قدر ضعیف باشد که نتوانیم 2 میلیارد تومان برای این رشته هزینه کنیم. به نظر من با همین مبلغ، می‌توانیم جزو پنج، شش تیم برتر ایران باشیم.

*ضعف در مدیریت منابع مالی

شیرعلی بیان‌کرد: چطور در بسکتبال می‌توانیم چند میلیارد تومان خرج یک تیم کنیم ولی در والیبال نه؟ این نشان می‌دهد منابع مالی وجود دارد ولی مدیریت ضعیف است و ما در والیبال نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. حتی برای یک تیم لیگ یکی‌مان نمی‌توانیم رایزنی کنیم تا پول‌های ورزشکارانی که جذب می‌کنیم را به موقع پرداخت کنیم. هدف آقای کیانی‌زاده، مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان از انتخاب روسای هیات‌ها چیست؟ مگر جز این است که هیات‌های استان بازوان اداره‌کل ورزش و جوانان هستند؟

*عدم اعتقاد هیات استان به مشارکت و مشورت

وی خاطرنشان‌کرد: در مدتی که هیات فعلی والیبال آمده است، به جز یک دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان استان، سایر رقابت‌های آن به سرانجام نرسیده است. می‌گویند کار هیات تیم‌داری نیست و آیا کار آن برنامه‌ریزی هم نیست؟ باید بگویم هیات استان به مشارکت، مشورت و خرد جمعی اعتقاد ندارد و یک نفر آن‌جا نشسته است و خودش برنامه می‌دهد و تغییر می‌دهد و اصلا نظر کارشناس و پیشکسوت این رشته را نمی‌خواهد. هیات استان هیچ جلسه‌ای جهت تبادل فکری با مربیان استان هم نداشته است.

این مربی والیبال خوزستان گفت: هیات استان حتی در برنامه‌ریزی مسابقات به باشگاه‌های استان که حمایت‌کننده هستند هم احترام نمی‌گذارد که جلسه‌ای بگذارد و به آن‌ها بگوید که این مسابقات قرار است به چه نحوی برگزار شود. به نظر من والیبال خوزستان طی این سال‌ها هیچ پیشرفتی نداشته است و برای اثبات این حرف می‌توان لیست چهار سال گذشته تیم‌های پایه تیم‌ملی را نگاه کرد.

وی بیان‌‌کرد: وقتی وارد فدراسیون والیبال شوید، چشم‌انداز فدراسیون وجود دارد و بعد بر اساس آن، عملکرد بررسی می‌شود و اگر دیدند که به اهداف مشخص شده نرسیدند، بررسی می‌کنند که دلیل چه بوده است. حال شما از هیات والیبال استان یک برگه از اهداف کوتاه‌مدتش را بخواهید و برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت آن بماند.

*ضربه خوردن والیبال استان طی دو دوره مدیریت

شیرعلی گفت: من در نامه‌ای به خود آقای پارسافر، رییس هیات والیبال استان هم گفته‌ام که در ورزش مشکلات و چالش‌های بسیاری داریم و به او توصیه کردم که با توجه به این‌که شما به عنوان این که یک کارمند بانک هستید و وارد عرصه والیبال شده‌اید، از نظر مدیریتی و شرعی ببینید که این جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اید حق شما است یا خیر؟ چرا که فردی که می‌خواهد وارد جایگاهی شود وقتی وجدان، تجربه و عملش می‌گوید که نمی‌تواند کمک کند و ممکن است ناموفق بودن او به ضرر عده‌ای تمام شود، نباید وارد آن عرصه شود. ما چهار پنج سال در زمان هیات قبلی بی‌برنامه بودیم و جوانان‌مان ضربه خوردند و اکنون هم در هیات فعلی سه سال است که وضعیت‌مان این گونه است؛ یعنی نسلی به این رشته آمدند و به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند و رفتند. ما با این آقایان هیچ مشکلی نداریم و فقط می‌گوییم باید از تجربیات دیگر مربیان هم استفاده می‌کردید.

*اشکال در ساختار انسانی هیات والیبال خوزستان

وی عنوان‌کرد: اگر به فدراسیون نگاه کنید، متوجه می‌شوید که آقای داورزنی، افراد عام را در سمت‌های مختلف فدراسیون قرار نداده است. داورزنی مدیریت می‌کند اما باید ساختار انسانی هیات والیبال خوزستان را دید؛ ساختار انسانی هیات والیبال استان علاوه بر این‌که از لحاظ فنی مشکل دارد، از نظر عملی و تجربه مدیریت ورزشی هم با مشکل مواجه است.

*وجود ضعف در رده‌های پایه

این کارشناس درباره این‌که چرا خوزستان به جز محمد موسوی و مصطفی شریفات نتوانسته است، بازیکن دیگری به تیم‌ملی معرفی کند؟ گفت: علت این است که ما در رده‌های سنی پایه دچار ضعف هستیم و وقتی پایه‌سازی خوبی صورت نگیرد، وضعیت به این صورت است؛ ما وقتی می‌خواهیم در رده سنی پایه کار کنیم باید از قویترین مربیان استفاده کنیم و اگر هدف از کار کردن فقط به دست آوردن منابع مالی باشد، نتیجه این می‌شود که اکنون شاهد آن هستیم. من بارها به این آقایان گفته‌ام شما یک قدم بردارید و من به عنوان یک مربی پنج قدم برمی‌دارم.

*لزوم حرکت به سمت عملی کار کردن

وی راه برون رفت والیبال استان از شرایط فعلی را ساماندهی در ساختار انسانی هیات دانست و عنوان‌کرد: آقایانی که در هیات هستند، ممکن است در شغل دیگری موفق باشند و به نظرم نشان هم داده‌اند که نمی‌توانند در این رشته موفق باشند. برای رشد یک رشته فقط نمی‌توان گفت که فلانی آدم خوبی است چرا که داشتن تخصص و برنامه‌ریزی هم خیلی مهم است. به هر حال پس از درست کردن ساختار انسانی باید به شکل عملی کار، روی بیاوریم و جستجو کنیم که اگر مازندران و ارومیه در این رشته مازندران و ارومیه شده‌اند، به چه علت بوده است و فقط مدعی کار کردن نباشیم، بلکه به دنبال روند عملی کار باشیم.

*تعامل کم هیات با فدراسیون

شیرعلی خاطرنشان‌کرد: هیات استان یکسری کلاس‌های داوری و مربیگری درجه دو و سه برگزار می‌کند و بعد خودشان به عنوان افرادی که والیبالی نیستند، بارها به من گفته‌اند که متوجه شده‌ایم که سطح آموزش کلاس‌ها پایین بوده است. دلیل اصلی این‌که سطح این کلاس‌ها پایین است هم این است که تعامل و ارتباطات هیات با فدراسیون خوب نیست وگرنه می‌توان بهترین مدرس‌ها را برای این کلاس‌ها به این جا آورد. طی سال‌های گذشته نام و نشانی از هرمزگان در والیبال کشور نمی‌دیدیم ولی با تعامل خوبی که با فدراسیون برقرار کردند، اگر رییس هیات این استان با فدراسیون تماس بگیرد، فدراسیون برای یک کلاس درجه سه آن‌ها، یک مدرس که فقط تخصص آن آموزش کلاس‌های بین‌المللی است را به آن استان می‌فرستد که این به تعامل خوب این استان برمی‌گردد.

*عدم برنامه‌ریزی در هیات استان

وی افزود: از دلایل عدم پیشرفت استان ما این است که علاوه بر این‌که در باشگاه‌داری و بخش پایه موفق نبوده‌ایم در بخش آموزش هم خوب کار نکرده‌ایم و تمام این‌ها به این برمی‌گردد که ما برنامه‌ریزی نداریم. خود من به عنوان یک مربی باید نگاهم این باشد که مربی تیم‌ملی ایران شوم و اگر فقط به این فکر کنم که در استان خودم بهترین باشم، پیشرفت نمی‌کنم. هیات استان نباید به این فکر کند که مسابقات داخلی برگزار کند و چهار عکس و فیلم بگیرد و بعد به اداره‌کل ورزش و جوانان بگوید که هیات استان فعال است، بلکه فعال بودن زمانی است که به طور مثال ما در بین 32 نفر تیم‌ملی جوانان، چهار خوزستانی داشته باشیم. مگر استان ما استعداد ندارد؟ چگونه موسوی و شریفات را داشتیم، پس ما خیلی استعداد خوب داریم.شیرعلی بیان‌کرد: ما زمانی علی پروین را به عنوان رییس هیات استان داشتیم و اگر همه از پروین یاد می‌کنند به این دلیل است که همه طرفدار عملکرد وی هستند. در زمان پروین ما مسابقات بسیاری را در خوزستان میزبانی می‌کردیم و آن زمان ما هفت هشت بازیکن دعوت شده به اردوی تیم‌‌ملی جوانان داشتیم و شریفات، موسوی و محمدی هم متعلق به دوران پروین هستند. در زمان ریاست او، آقای ایوان مربی استعدادیاب تیم‌های ملی که خدمات بسیاری به والیبال ایران داشت، به این‌جا آورده شد تا سطح مربیان استان را ارتقا دهد.

وی با بیان این‌‌که یکی از نیازهای والیبال استان حضور یک تیم در سوپرلیگ کشور است، عنوان‌کرد: وقتی یک تیم در لیگ برتر داشته باشیم، به دنبال آن نوجوانان و جوانان استان بازی‌ها را می‌بینند و تشویق می‌شوند.

این مربی خوزستانی با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای این رشته، گفت: یک خانه والیبال داریم که در حال ساخت است و به نظرم اگر مدیریت ورزش ما قوی بود باید تاکنون این خانه به بهره‌برداری می‌رسید و به نظرم راه‌اندازی این خانه والیبال خیلی خوب است. البته بازهم می‌گویم به شرطی که ساختار انسانی هیات درست باشد. به هر حال اگر منابع مالی خوبی موجود باشد ولی ساختار انسانی خوبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم استفاده بهینه را داشته باشیم. یک سال در لیگ برتر فوتبال ایران تیمی به نام استیل آذین آمد و تمام ستاره‌های ایران را هم خریداری کرد ولی به دلیل عدم مدیریت خوب، سقوط کرد و بعد هم که دیگر نام و نشانی از آن باقی نماند. پس مدیریت، بر منابع مالی ارجحیت دارد. در والیبال هم اگر مدیریت‌مان خوب باشد، می توانیم منابع مالی را جذب کنیم.

*ضربه فوتبال به تمام رشته‌های استان

وی خاطرنشان‌کرد: استان ما یک استان فوتبالی است و اگر یک تیم فوتبال منحل شود، به خاطر برخی مسایل همه؛ از نماینده استان گرفته تا استاندار، فرماندار و مدیرکل ورزش و جوانان به دنبال آن مشکل می‌روند ولی وقتی یک تیم والیبال منحل می‌شود، اصلا خبری در این زمینه نمی‌شنوید. به نظرم فوتبال به تمام رشته‌های استان ضربه زده است.

*وضعیت نامناسب شهرستان‌های استان

شیرعلی درباره وضعیت والیبال در شهرستان‌های استان نیز عنوان‌کرد: متاسفانه شرایط در شهرستان‌ها هم خوب نیست و بیشتر مربیان شهرستانی از روی دلسوزی و اشتیاقی که دارند، کار می‌کنند. مربیان زحمت‌کشی در شهرستان‌ها داریم ولی اصلا کسی نیست که یک خط به آن‌ها کار علمی یاد دهد و حتی یک همایش هم جهت ارتقا آن‌ها برگزار نمی‌کنند. متاسفانه شهرستان‌های ما وضعیت خوبی ندارند.وی بیان‌کرد: در هر صورت عدم ساختار انسانی مناسب، عدم فعالیت در بخش پایه، فعال نبودن باشگاه‌ها، عدم برگزاری مسابقات منظم در بخش پایه و عدم موفقیت در برگزاری کلاس‌های آموزشی و برگزاری همایش‌ها و جلسات تبادل نظر، باعث عدم پیشرفت والیبال استان شده است در حالی که ما پتانسیل لازم برای پیشرفت را داریم.

*لزوم بررسی عملکرد هیات‌ها از سوی اداره‌کل ورزش

این مربی والیبال گفت: به نظرم اداره‌‌کل ورزش و جوانان استان باید جلساتی بگذارد و عملکرد هیات‌ها را نقد و بررسی کند و نتیجه این‌که کسی نمی‌پرسد چرا عملکرد به این صورت بوده است، این می‌شود که وضعیت به این‌گونه باشد. به نظر من کسی که دلش برای جوانان استان بسوزد، اگر غیر از این عمل کند، خیانت کرده است چرا که مگر جوانان این استان چه گناهی کرده‌اند؟

توصیه‌های طلایی به پشت‌میزنشین‌ها

توصیه‌های طلایی به پشت‌میزنشین‌ها

بیماری‌های قلبی, عوارض پشت میزنشینی

 

شاید شما هم مثل خیلی‌ها فکر می‌کنید پشت میز‌نشینی، کار با رایانه و لپ‌تاپ و به عبارتی زندگی کارمندی یکی از بهترین مشاغل دنیاست، چرا که هزار و یک مزیت دارد؛ مثلا این‌که به دلیل فعالیت‌های بدنی سخت دچار خستگی‌های مزمن نمی‌شوید، یا این‌که مجبور نیستید در گرما و سرما در معرض آسیب‌های محیطی قرار بگیرید، اما بد نیست بدانید آسیب‌های زیادی سلامت پشت‌میزنشین‌ها را تهدید می‌کند.

از آنجا که افراد پشت‌میزنشین ساعت‌های طولانی روی صندلی می‌نشینند، بشدت در معرض آسیب‌های ستون فقرات، کمر و گردن قرار می‌گیرند که معمولا هم به علت نشستن‌های نامناسب و غیراصولی ایجاد می‌شود.

در واقع هر فرد با توجه به قد و شرایط بدنش به میز و صندلی خاصی نیاز دارد و باید تناسب میز و صندلی را از نظر ارتفاع و تسلط بر میز‌کار تنظیم کند، به طوری که در حالت نشسته، آرنج به صورت خم شده و با زاویه 90 درجه و ساعد موازی و همسطح با میز قرار گیرد.

همچنین هر فردی که پشت میزش می‌نشیند باید یک زیرپایی داشته باشد تا مجبور به خم کردن بدنش نشود و در حالی که آرنجش روی میز قرار دارد، به کارهایش برسد. برای کاهش احتمال بروز آرتروز گردن هم لبه بالایی مانیتور باید همسطح چشم‌ها باشد.

 

آمارها چه می‌گویند؟
اگر روزانه بیش از شش هفت ساعت برای انجام کارهایتان مجبور به نشستن پشت میز هستید، شک نداشته باشید که سلامت‌تان در خطر است و ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف را در خودتان بالا می‌برید.

حتما می‌پرسیدچطور چنین چیزی امکان دارد؟ بد نیست بدانید یکی از مهم‌ترین تهدیداتی که پشت‌میزنشینی برای شما ایجاد می‌کند کاهش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن و بروز اضافه وزن و چاقی است، چون نه‌تنها به دلیل نشستن و نداشتن فعالیت بدنی، کالری نمی‌سوزانید، بلکه برای سرگرمی و کنترل اشتها سراغ تنقلات پرخطر و چاق‌کننده مثل چیپس و پفک می‌روید و به چربی‌های انباشته بدنتان اضافه می‌کنید.

همچنین بر اساس بررسی‌های اخیر محققان، نشستن‌های طولانی‌مدت تا 64 درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. تحلیل ستون فقرات، فشارهای بیش از حد بر استخوان‌های گردن، کمر و لگن و بسیاری دیگر از ناهنجاری‌های اسکلتی، غضروفی و عضلانی هم از دیگر عوارض پشت‌میزنشینی‌های طولانی‌مدت است.

 

درمان آرتروز گردن, اضافه وزن و چاقی

نشستن‌های نامناسب و غیراصولی باعث آسیب به ستون فقرات میشود.

 

بیماری‌های مرتبط با پشت میزنشینی
چاقی ناشی از پشت میزنشینی از جمله عواملی است که نه‌تنها زمینه ابتلا به دیابت نوع دوم را فراهم می‌کند، بلکه با افزایش حجم چربی بدن، سیستم گردش خون و هورمون‌های بدن هم دچار اختلال می‌شوند.
در عین حال، افزایش فشار خون از شایع‌ترین عوارض چاقی به حساب می‌آید و زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی، کلیوی، سکته و... است.

 

کمردرد و پشت‌میزنشینی
یکی از مهم‌ترین آسیب‌های پشت‌میزنشینی ضعف‌های عضلانی ماهیچه‌هاست که با گذشت زمان به کمردردهای دردناک و مزمن و درد گردن و شانه‌ها منجر می‌شود. حتی به گفته این فیزیوتراپیست، عادت بد نشستن پشت میز باعث می‌شود تا مدام احساس قلنج کنید و شکستن قلنج کمر و گردن گاهی اوقات آسیب‌های شدید اسکلتی را در پی دارد.

 

از هموروئید تا پوکی استخوان و سرطان
کم نیستند افراد پشت میزنشینی که از بیماری هموروئید (بواسیر) رنج می‌برند و برای رفع آن مدام از پمادهای مخصوص استفاده می‌کنند، در حالی که مشکل از جای دیگری آب می‌خورد و تنها با افزایش فعالیت بدنی می‌توان برای همیشه از شر هموروئید و درد و سوزش ناشی از آن خلاص شد. حتی این پشت‌میزنشینی برای خانم‌ها هم عواقب خوبی ندارد، چرا که به گفته برخی از پژوهشگران، به ازای هر سال پشت میز‌نشینی و بی‌تحرکی، یک درصد از بافت توده‌های استخوانی از بین می‌رود و این به معنی شروع بیماری پوکی استخوان است.

در این میان ثابت شده است خانم‌های چاق پشت میزنشین بیش از افرادی که اندام متناسبی دارند و پرتحرک هستند در معرض سرطان پستان، رحم، تخمدان و کیسه صفرا قرار دارند. البته باید گفت بی‌تحرکی در آقایان هم ابتلا به سرطان‌های کولون، رکتوم و حتی سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

 

پشت‌میزنشینی, کمردرد،خستگی‌های مزمن

 

توصیه‌های طلایی به پشت‌میزنشین‌ها
با توجه به عوارض و بیماری‌هایی که پشت میزنشینی به همراه دارد باید برای حفظ سلامت‌تان دست به تغییرات بزنید؛ تغییرات بسیار ساده‌ای که جانتان را نجات خواهد داد.

 

1. همیشه بعد از یک ساعت کار از پشت میزتان بلند شوید و این را هر ساعت تکرار کنید. مثلا اگر شما در روز هشت ساعت پشت میز می‌نشینید باید هشت بار به مدت ده دقیقه از جای خود بلند شده و حرکات ورزشی و کششی انجام دهید.

 

2. اگر از دسته افرادی هستید که بیش از حد پشت رایانه می‌نشینید سعی کنید تا می‌توانید صفحه نمایش رایانه را روبه‌روی چشم‌هایتان قرار دهید و سر و گردنتان را به حالت خنثی، به‌طوری‌که به جلو و عقب خم نشوند، نگه دارید. برای نگاه به صفحه نمایش‌های کوچک هم خم نشوید و سرتان را جلو نبرید، تا می‌توانید اندازه قلم نوشتاری‌تان را بزرگ کنید تا براحتی دیده شود و موس و صفحه‌کلید را نزدیک خودتان قرار دهید تا بدنتان خم نشود و دست‌ها دور از بدن قرار نگیرند.

 

3. ارتفاع میز را اصولی تنظیم کنید تا آرنج و شانه‌های شما بتوانند آزاد و شل قرار بگیرند و مچ دست‌های شما خم نشوند.


4. شما با انقباض‌ عضلات شکم، با رساندن یک زانو به سینه و با کشش کمر، عضلات کمرتان را تقویت کنید. پاروزدن در حالت نشسته را هم فراموش نکنید و با بالا آوردن شانه‌ها، کشیدن تنه و پایین آوردن آن، تاب دادن تنه، جلو آوردن چانه و تمرین‌های گردن و چرخش گردن از گردن‌درد جلوگیری کنید. همچنین شنای سوئدی انجام دهید، چون این حرکت ورزشی باعث تقویت فیله‌های کمر و پیشگیری از کمردرد می‌شود.

 

5. بعضی مواقع در همان حالت پشت میز نشستن هم می‌توانید به سلامت‌تان کمک کنید. مثلا با یک دست از پشت گردن، آرنج دست مخالف را گرفته و بکشید، انگشتان دست‌هایتان را در هم گره بزنید و آنها را در زاویه‌ای 90 درجه به سمت جلوی قفسه سینه‌تان بکشید و جمع کنید. در عین حال همان‌طور که روی صندلی نشسته‌اید سعی کنید روزی 20 تا 30 مرتبه با نوک انگشتان دست، شست پاها‌یتان را لمس کنید.

اخبار سیاسی روز

ویکی لیکس افشا کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد، درحال انتشار بیش از ٥٠٠‌هزار سند دیپلماتیک عربستان‌سعودی در اینترنت است؛ اقدامی که بازگوکننده افشاگری مشهورش درخصوص اسناد وزارت امور خارجه آمریکا در ‌سال ٢٠١٠ میلادی است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای گفت، تاکنون حدود ٦٠‌هزار فایل را در اینترنت منتشر کرده که اکثر آنها به زبان عربی هستند.

درحال حاضر هیچ راهی برای تأیید اعتبار این اسناد وجود ندارد اما ویکی‌لیکس سابقه برجسته‌ای در افشای حجم وسیعی از اسناد و مدارک دولتی دارد. بسیاری از این اسناد و مدارک دارای سربرگ سبز که نشانه «پادشاهی عربستان‌سعودی» یا «وزارت امور خارجه» است، هستند.

برخی از آنها «فوری» یا «محرمانه» هستند. دست‌کم یکی از آنها مربوط به سفارت عربستان‌سعودی در واشنگتن است. اگر این اسناد و مدارک اصلی و معتبر باشند، نگاهی اجمالی به فعالیت‌های داخلی پادشاهی مبهم و پیچیده عربستان‌سعودی خواهد داشت. این اسناد و مدارک همچنین رقابت منطقه‌ای طولانی‌ مدت ریاض با ایران، حمایت عربستان از مخالفان سوری و دولت مصر و همچنین مخالفتش با تحقق توافقنامه بین‌المللی درخصوص برنامه اتمی تهران را آشکار خواهد ساخت.

اگرچه پیش از این نیز شنیده شده بود که عربستان‌سعودی از آمریکا خواسته است تا به ایران حمله کند و از ایران با عنوان توهین‌آمیز «سر مار» یاد کرده و خواستار له کردن سر مار شده بود اما این بار ویکی‌لیکس اسناد جدیدی منتشر کرده که نشان می‌دهد تنها عربستان‌سعودی نبوده که حمله به ایران را خواستار شده بود.

براساس اسناد ویکی‌لیکس کشورهای امارات، بحرین و اردن نیز تقاضاهای مشابهی را از آمریکا مطرح کرده بودند.

برای مثال در اسناد جدید منتشر شده از سوی ویکی‌لیکس آمده است که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان، از آمریکا درخواست کرده بود برای نابودی تأسیسات اتمی، به ایران حمله کند. در این اسناد به «توصیه‌های پیاپی» پادشاه عربستان «به ایالات متحده برای حمله به ایران جهت پایان دادن به برنامه جنگ‌افزارهای اتمی» اشاره شده است. برپایه این اسناد، پادشاه عربستان درخواست حمله به ایران را در جریان دیدار ماه آوریل‌ سال ۲۰۰۸، با رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهایی آمریکایی در عراق مطرح ساخته است.

اسناد فاش شده نشان می‌دهد که سفیر عربستان در ایران راهکارهایی را برای کمک به تغییر نظام در ایران، به ریاض پیشنهاد داده است. سفیر عربستان در این سند ادعا می‌کند که «بالا بودن نرخ بیکاری و تورم در ایران و آنچه او آن را «رشد فساد و پارتی‌بازی در طبقه میانی و بالای دولت ایران»، خواند سبب انتشار حس ناامیدی در میان شهروند ایرانی شده و در نتیجه تمایل زیادی به تغییر دولت و نظام دارد.

سفیر عربستان می‌افزاید: از طریق استفاده از وسایل ارتباط جمعی که اشتباهات و مشکلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران را بزرگ‌نمایی کند، می‌توان اهداف دلخواه را محقق کرد. در کنار این عوامل می‌توان از دخالت‌های خارجی ایران در عراق و سوریه و لبنان و یمن و خلیج‌فارس نیز استفاده کرد. سفیر سعودی در ادامه استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و عربی‌زبان که مخاطبش مردم عرب جنوب و غرب ایران است، را در کنار اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر پیشنهاد می‌کند و می‌گوید که علاوه بر این ابزارها می‌توان از روزنامه و مجلات فارسی‌زبان استفاده کرد و آنان را در اینترنت قرار داد تا ساده‌تر در دسترس مردم ایران باشد.

سفیر سعودی در ادامه بدون اشاره به منافقین، از آنچه معارضان و مخالفان خارج‌نشین ایران است نام می‌برد و می‌گوید که «باید اعضایی از معارضان ایران در خارج را حمایت کرد و با آنان هماهنگی   و آنان را تشویق کرد تا تصویر شکنجه‌هایی که نظام ایران علیه ملت و مردم دیگر در منطقه انجام می‌دهد، بارز کرد». او در ادامه می‌گوید، درنهایت   با هماهنگی میان تلاش‌ها و متحد کردن اقدامات چند کشور در منطقه برای مقابله با توسعه نفوذ ایران، باید درباره آنچه ایران در منطقه انجام می‌دهد، آگاهی‌بخشی کرد.

بر پایه یکی دیگر از یادداشت‌های منتشر شده، حمدبن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، نیز، از آمریکایی‌ها خواسته است به هر طریق موردنیاز به برنامه اتمی ایران پایان داده شود.

برپایه این یادداشت، پادشاه بحرین به ژنرال پترائوس گفته است که ایران «منشا بسیاری از مشکلات در عراق و افغانستان است» این یادداشت که منتسب به سفیر آمریکا در بحرین است و در نوامبر ‌سال ۲۰۰۹ نوشته شده، می‌افزاید: پادشاه بحرین «به شدت معتقد بود که برای پایان دادن به برنامه اتمی آنها (ایرانی‌ها) با هر وسیله مورد نیاز، اقدام شود» پادشاه بحرین طبق این یادداشت می‌گوید: «این برنامه باید متوقف شود. خطر این‌که بگذاریم این برنامه جلوتر برود بیشتر از خطر متوقف کردن آن است.»

منبع : شهروند
موفقیت هایی که داعش به دست آورده است عمدتا نتیجه برخورداری از منابع مالی قابل توجه، ظرفیت های نظامی بالا و استعداد این گروه در بهره برداری از نارضایتی های مشروع جوامع محلی بر ضد رژیمهای حاکم در کشور بی ثبات و پرهرج و مرج عراق و کشور جنگزده و ناامن سوریه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
داعش با منابعی که دارد، تا چه موقع، به حیاتش ادامه می دهد؟

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم سارا حسین از بیروت نوشت کارشناسان و تحلیلگران می گویند شواهد و قراین نشان می دهد که گروه افراط گرای مسلح داعش که یک سال پیش در مناطق مرزی سوریه و عراق تشکیل خلافت داد، با تکیه بر منابع مالی و ظرفیت های نظامی خود توان آن را دارد که سالها به حیات خود ادامه دهد.

به گزارش انتخاب ؛ خلافت تازه تاسیس داعش که ابوبکر البغدادی هدایت آن را بر عهده دارد، بدون تردید پس از یک سال موفقیت و توسعه، در ماههای اخیر متحمل شکست هایی هم شده است.

حملات هوایی ائتلاف بین المللی ضدداعش به فرماندهی آمریکا و حملات زمینی ارتش عراق که از حمایت پیشمرگه های کرد یا شبه نظامیان شیعه برخوردار است، ستیزه جویان داعش را در ماههای اخیر مجبور کرده است در برخی جبهه های نبرد از جمله کوبانی و تل ابیض در سوریه و تکریت در عراق عقب نشینی کند. با این حال این سازمان افراط گرای مسلح در دیگر مناطق به پیروزی های چشمگیری دست یافته و به عنوان مثال موفق شده است کنترل شهر باستانی تدمر ( پالمیرا) در صحرای سوریه را به دست گیرد یا شهر رمادی را که مرکز گسترده ترین استان عراق است، تصرف کند.

ائتلاف چندملیتی ضدداعش به فرماندهی آمریکا در عراق نیز که اوت گذشته حملات هوایی خود را آغاز کرد، پیروزیهای چندانی در مبارزه با داعش کسب نکرده است و نیروهای نظامی عراق که در مقابله با تهاجم گسترده و سریع تابستان گذشته داعش بسیار ضعیف ظاهر شدند، فقط موفق شده اند کنترل شهر تکریت در شمال بغداد را از چنگ داعش خارج کنند. در سوریه نیز که در همسایگی عراق واقع شده است، گروه افراط گرای داعش همچنان کنترل بخشهای وسیعی از این کشور را در دست دارد و عملیات هوایی ائتلاف چندملیتی ضدداعش فقط این امکان را به کردهای شهر کوبانی داد که ستیزه جویان داعش را از این منطقه بیرون کنند.

حسن حسن، کارشناس چاتام هاوس Chatham House ، می گوید: گروه داعش درست مثل یک گروه چریکی عمل می کند: ممکن است در یک منطقه و یک جبهه تضعیف شود اما در نقطه دیگر و در میدان دیگر قدرت می گیرد به همین علت می توان گفت که این گروه در آینده نیز به حیات خود ادامه خواهد داد.

این کارشناس افزود: شاید مرزهای خلافت داعش که بیست و هشتم ژوئن سال دو هزار و چهارده در مناطق تحت اشغال این گروه در مرزهای مشترک سوریه و عراق تشکیل شد، هر از گاهی دچار تغییر و نوسان شود اما شرایط این گروه به گونه ای است که به عقیده من دست کم تا یک دهه دیگر توانایی ادامه حیات را خواهد داشت.

طی ماههای اخیر حملات هوایی متعددی توسط ائتلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا بر ضد مواضع افراط گرایان در سوریه و عراق انجام شده و به ادعای مقامات این ائتلاف هزاران تن از ستیزه جویان داعش در این حملات کشته شده اند. به موازات این حملات، حملات زمینی نیز توسط نیروهای نظامی و امنیتی عراق با حمایت پیشمرگه های کرد عراقی و شبه نظامیان شیعه و قبایل سنی بر ضد این گروه ادامه دارد با این حال هیچ نشانه ای وجود ندارد دال بر این که داعش ضعیف تر از گذشته شده است.

چارلز لیستر Charles Lister، کارشناس مرکز بروکینگ دوحه Brooking Doha Centre، می گوید : اندیشه ایجاد یک خلافت، بدون تردید در اذهان شمار زیادی از طرفداران داعش در سراسر جهان باقی خواهد ماند.

موفقیت هایی که داعش به دست آورده است عمدتا نتیجه برخورداری از منابع مالی قابل توجه، ظرفیت های نظامی بالا و استعداد این گروه در بهره برداری از نارضایتی های مشروع جوامع محلی بر ضد رژیمهای حاکم در کشور بی ثبات و پرهرج و مرج عراق و کشور جنگزده و ناامن سوریه است.

پاتریک جانستون Patrick Johnston، تحلیلگر سیاسی در گروه تجزیه و تحلیل راند کورپوریشن Rand Corporation ، می گوید: داعش ثروتمندترین گروه تروریستی فعال در جهان است که درآمدهای آن در هفته نزدیک به دو میلیون دلار است.

بدون تردید حملات هوایی ائتلاف بین المللی ضدداعش بر ضد میدانهای نفتی تحت کنترل این گروه و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، درآمدهای داعش را کاهش داده است اما سرکرده های داعش راههای دیگری برای جبران این ضرر و زیانها پیدا کرده اند.

جانستون می افزاید: داعش برای جبران این وضعیت، به ترفندهای دیگری از جمله زورگیری، جمع آوری مالیات و فروش اموالی که در فتوحات خود به آنها دست می یابد، روی آورده است. در عرصه نظامی، داعش از تجارب بنیانگذاران و ارکان اصلی خود بهره می برد که اکثرشان از افسران پیشین و اعضای سابق سرویسهای امنیتی رژیم صدام، دیکتاتور سابق عراق هستند که آمریکایی ها پس از اشغال عراق، آنها را کنار گذاشتند.

این گروه از افسران سابق عراقی تجربه هشت سال جنگ با ایران را دارند. کارشناسان بر این عقیده هستند که گروه ستیزه جوی داعش مشکل پول، تسلیحات یا جذب نیرو ندارد و در یک سال گذشته نشان داده که در بهره برداری از رقابت های موجود میان شیعیان و سنی ها بسیار ماهر است. مقامات دولت عراق آشکارا اذعان کرده اند که شمار ستیزه جویان خارجی که در صفوف داعش حضور دارند، نه تنها کاهش نیافته بلکه روز به روز در حال افزایش است.

داعش همچنین از توانایی بالایی در جذب ستیزه جویان به ویژه در کشورهای خارجی برخوردار است. این گروه در مبارزات خود می تواند روی ذخایر قابل توجه تسلیحات و مهمات سبک یا سنگین از قبیل توپخانه، تانک، خودروهای زرهی و سلاحهای ضدتانک که از ارتش عراق غنیمت گرفته است، حساب کند.

لیستر بر این عقیده است که گروه داعش پیوسته تلاش می کند در میدان جنگ به پیروزیهای بیشتری دست پیدا کند و به این ترتیب سلاحها و مهمات جنگی بیشتری به دست آورد.

حسن حسن نیز افزود داعش که علاوه بر غنایم جنگی، در بازار سیاه نیز به خرید تسلیحات و مهمات مورد نیاز خود اقدام می کند، درست مثل یک ارتش کوچک از سلاحهای آموزشی و امکانات عملیاتی لازم برخوردار است.

کارشناسان بر این عقیده اند که ائتلاف بین المللی ضدداعش به فرماندهی آمریکا به رغم موفقیت های نه چندان چشمگیری که کسب کرده است، به علت نداشتن نیروهای زمینی و به ویژه نیروهای اطلاعاتی در جبهه نبرد با داعش، در این مبارزه از میدان عمل گسترده ای برخوردار نیست.

جانستون می گوید گروه داعش مبارزه خود را برای توسعه مناطق تحت سیطره اش بر روی مناطقی متمرکز کرده است که نیروهای نظامی و امنیتی آنها به علت جنگ تضعیف شده اند. داعش پس از تصرف یک منطقه، تشکیلات اداری خاص خود را در آن جا برقرار می کند و نیروهای پلیس خود را در آنجا به کار می گمارد. افراط گرایان داعش در برخورد با ساکنان مناطقی که اشغال می کنند، از سیاست هویچ و چماق استفاده می کنند. از یک طرف با اجرای اعدامهای خشونت بار در انظار عمومی، ترس و وحشت در میان مردم ایجاد می کنند و از طرفی با ایجاد ثبات نسبی در این مناطق برخی خدمات عمومی رایگان از جمله خدمات درمانی و آموزشی به ساکنان آنها ارائه می کنند.

حسن حسن می افزاید: مردم این مناطق از خشونت ها و اعدامهای داعش بیم دارند اما برخی به روش زمامداری داعش اعتماد دارند و در عین حال گزینه جایگزین دیگری نیز در این زمینه نمی بینند.

در واقع نبود جایگزین یکی از کلیدهای موفقیت داعش در عراق و سوریه بوده است که جوامع سنی مذهب آن احساس می کنند توسط شیعیان که قدرت را در دست دارند، طرد شده اند. در سوریه شورشیان که بر ضد رژیم بشار اسد، رئیس جمهور این کشور قیام کرده اند عمدتا برخاسته از اکثریت جامعه سنی این کشور هستند و در عراق نیز جامعه سنی ها دولت را به سیاست ها و رفتار تبعیض آمیز بر ضد این فرقه متهم می کنند.

لیستر ابراز اطمینان می کند تا زمانی که این وضعیت در سوریه و عراق ادامه دارد، داعش از حمایت غیرملموس غیرنظامیان برخوردار خواهد بود. بنابراین یک راه حل واقعی برای فائق آمدن بر داعش این است که اختلافات موجود در جامعه که داعش آنها را تشدید و از آنها بهره برداری می کند، برطرف شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: مخالفان توافق هسته‌ای، دو دسته هستند؛ عده‌ای به دلیل منافع مادی با پایان یافتن تحریم‌ها و بسته شدن این پرونده مخالفند و عده‌ای دیگر بسته شدن این پرونده را به زیان خود در انتخابات اسفند ماه سال جاری می‌دانند که مجلس دهم را شکل می‌دهد و ترکیب آن مجلس می‌تواند در مثبت یا منفی بودن آینده سیاسی آنها نقش داشته باشد. علاوه بر این، نتایج انتخابات اسفند ماه، علامت روشنی نیز در مورد اینکه دولت رئیس‌جمهور روحانی 4 ساله خواهد بود یا 8 ساله به دست خواهد داد. مخالفان، حتی همین 4 سال را نیز به سختی و از روی ناچاری تحمل می‌کنند، چه رسد به اینکه این دولت معتدل قرار باشد 4 سال دیگر هم ادامه یابد.

دسته اول که کاسبان تحریم هستند، نسبت به منافع مادی خود نگاهی واقع بینانه دارند. آنها می‌دانند که ادامه وضعیت کنونی به نفع اقتصاد کشور و به نفع اقشار مستضعف جامعه نیست ولی چون برای جیب خودشان مفید است هر کاری از دستشان بر آید برای جلوگیری از امضاء توافق نامه انجام می‌دهند. این روش را مردم نمی‌پسندند و کاسبان تحریم نیز می‌دانند که در مقابل مردم قرار دارند و افکار عمومی طرفدار پایان یافتن این ماجرا و رسیدن مذاکرات به یک توافق خوب است، با اینحال مصلحت جیب خود را بر منافع مردم ترجیح می‌دهند. واقعیت هم همین است که تا تحریم‌ها برقرارند سود سرشار جیب‌های کاسبان تحریم نیز برقرار است.

اما دسته دوم، که نظر خود را به انتخابات اسفند ماه گره زده‌اند، دچار اشتباه بزرگی شده‌اند. قصور آنها اینست که اگر دولت روحانی موفق شود با 1+5 توافق نامه امضا کند و تحریم‌ها را بر دارد و به اقتصاد رونقی ببخشد، مردم در انتخابات اسفند ماه به طرفداران دولت رای خواهند داد و مجلس دهم به زیان مخالفان دولت شکل خواهد گرفت. نتیجه‌ای که صاحبان این تحلیل می‌گیرند اینست که باید مانع امضاء توافق هسته‌ای شوند تا انتخابات به زیان دولت رقم بخورد و مجلس دهم در اختیار مخالفان دولت قرار گیرد. این تحلیل هر چند ظاهری مقبول دارد ولی با واقعیت منطبق نیست، زیرا کارشکنی‌های مخالفان دولت اکنون بقدری آشکار است که مردم درصورتی که توافق نامه هسته‌ای امضاء نشود نیز به مخالفان دولت رای نخواهند داد چون آنها را مقصر خواهند دانست. بنابر این، مخالفان سیاسی توافق هسته‌ای در هر حال زیان خواهند دید و به صلاح آنهاست که دست از مخالفت و کارشکنی بردارند و به مصالح کشور و منافع مردم فکر کنند.

مصالح کشور و منافع مردم اکنون اقتضا دارد گروه مذاکره کننده ایرانی به صورت همه‌جانبه مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند با قدرت و قوت و برخورداری از پشتوانه عمومی ملت، با دست بالا مذاکره کند و با دست پر به کشور برگردد. برخلاف تمایل افرادی که درصدد سوء استفاده از تجمع میلیونی مردم تهران در بدرقه شهدای غواص و گمنام برآمدند و تلاش کردند وانمود نمایند حضور مردم در این مراسم نوعی مخالفت با دولت و مذاکره کنندگان است، این حضور دارای این پیام روشن بود که دولت و مذاکره کنندگان با قدرت و صلابت در خط مذاکرات به پیش بروند تا در چارچوب منافع ملی به یک توافق خوب برسند. توافق خوب از نظر مردم توافقی است که در آن تمام خطوط قرمز اعلام شده توسط رهبری و دولت رعایت شده باشد و با حفظ کلیه دستاوردهای هسته‌ای، تمام تحریم‌ها لغو شوند و راه‌ها بر هرگونه سوءاستفاده دشمن بسته باشد.

این، خواسته عموم مردم ایران است و اگر مخالفت‌های کاسبکارانه و سیاست آلود کنار گذاشته شوند، قطعاً به این خواسته خواهیم رسید.

بی بی سی فارسیِ سعودی!

وطن امروز نوشت: با افشای خبر اختصاص بودجه ویژه از سوی پادشاه عربستان برای گسترش فعالیت‌های تبلیغی برای آل‌سعود در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی، بررسی روند خبری شبکه بی‌بی‌سی فارسی (BBCPersian) در مسائل مربوط به خاورمیانه حکایت از آن دارد که بخشی از مواهب ملوکانه سعودی نصیب این شبکه شده است. در این گزارش گوشه‌ای از مستندات مربوط به تلاش بی‌بی‌سی برای جلب رضایت آل‌سعود جهت دریافت هدایای نقدی منتشر می‌شود تا مشخص شود چگونه بی‌بی‌سی فارسی- که در طول چند دهه گذشته به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار جاسوسی دستگاه امنیتی انگلیس مورد استفاده بوده است- امروز در جایگاه تبلیغاتی یک حکومت دیکتاتوری قرار گرفته است!
۱- همراهی با آل‌سعود، مقالات صبا و عبارات مجعول
مواضع ضدایرانی شبکه بی‌بی‌سی فارسی اگرچه در گزارش‌ها و برنامه‌های این شبکه به طور مستمر قابل مشاهده است اما این شبکه در مواقعی با اعلام موضع صریح در قبال ایران دشمنی خود را با مردم، تاریخ و هویت ایران آشکار می‌کند. تلاش بی‌بی‌سی در راستای جلب رضایت آل‌سعود در تحریف نام تاریخی خلیج‌فارس و ترویج نام جعلی برای آن بارها با اعتراضات گسترده ایرانیان مواجه شده که نمونه بارزی از آن برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مرکزی این شبکه است.  صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی در نگارش مقاله‌هایش برای بخش‌های دیگر بی‌بی‌سی از واژه جعلی استفاده می‌کند؛ مثلا وی مقاله‌ای در سایت بی‌بی‌سی انگلیسی نوشته که در آن از عبارت «Gulf» برای خلیج‌فارس استفاده کرده است.
مقاله صادق صبا با واژه جعلی در بی‌بی‌سی: صادق صبا سال گذشته در توجیه استفاده از عبارت‌های جعلی برای خلیج همیشه فارس، با توهین آشکار به شعور مخاطبان منتقد این شبکه، گفته بود: «حدود ۴۰-۳۰ سال پیش در بریتانیا بعد از اینکه کشورهای عربی اسم خلیج‌فارس را عوض کردند و گفتند خ ل ی ج در کل بریتانیا رسانه‌ها از این عنوان استفاده کردند که در انگلیسی می‌گویند «The Gulf». احتمال زیاد فشارهای کشورهای عربی موجب این کار شده است!»
صادق صبا اما توضیح نداد چگونه کشورهایی که تا چندی پیش جزو مستعمرات انگلیس محسوب می‌شدند توانسته‌اند دولت انگلیس را تحت فشار قرار دهند! و بالاخره اینکه از سر اجبار و فشار کشورهای عربی از عناوین جعلی استفاده می‌کنند یا به خاطر دلارهای نفتی؟!
 ۲- چرا بی‌بی‌سی حوثی‌ها را شورشی می‌نامد؟
حمایت بی‌بی‌سی فارسی از گروه‌های تروریستی همواره به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی این مجموعه در حال اجراست اما نکته قابل توجه در این میان توجیه این شبکه برای عدم اطلاق کلمه «تروریست» به این گروه‌ها به بهانه عدم وجود کلمه مناسب با آن در زبان فارسی است!
«صادق صبا» که مدیریت بی‌بی‌سی را در لندن برعهده دارد، در جواب به سوال جدی مخاطبان درباره دلیل عدم استفاده از کلماتی که ماهیت واقعی گروه‌های تروریستی همچون «داعش» را به مخاطبان نشان دهد از زبان فارسی ایراد گرفته و طی سخنانی این مساله را ناشی از ضعف واژگانی در زبان فارسی دانست(!)
۳- حمایت تسلیحانی آل‌سعود از داعش و پشتیبانی رسانه‌ای بی‌بی‌سی
با گذشت ۳ سال از حضور داعش در بخشی از خاک سوریه و عراق نقش آل‌سعود در شکل‌گیری و ادامه حیات این گروهک خطرناک تروریستی با حمایت‌های گسترده مالی و تسلیحاتی، برای همگان آشکار شده و در این راستا بی‌بی‌سی فارسی نیز از هیچ‌گونه تلاشی برای تطهیر چهره جنایتکار این تروریست‌ها کوتاهی نکرده است.این شبکه اصرار دارد اخبار مربوط به داعش را در قالب کلماتی همچون «دولت اسلامی عراق و شام»، «پیکارجویان» و... پوشش داده و برای مخاطبان این سوال جدی را پدید آورده که چرا در یک‌سال گذشته به تروریست‌های داعش که بدترین جنایات ممکن را علیه مردم بی‌دفاع انجام می‌دهند عنوان «تروریست» را اطلاق نمی‌کند؟
اما پس از اعتراض مخاطبان بی‌بی‌سی به چشم‌پوشی این شبکه از جنایات داعش و نیز عدم اطلاق عنوان «تروریست» بر آنها، بالاخره «صادق صبا» رئیس این شبکه تلویزیونی در برنامه‌ای با اشاره به اعتراض‌های مخاطبان خود گفت: «ما موظف نیستیم روی گروه‌ها و جریانات، ارزشگذاری کنیم و چون این گروهک خود را دولت اسلامی‌ می‌نامد، ما هم از همان واژه برای آنها استفاده می‌کنیم». همچنین «لیلی ابوالحسنی» یکی از سردبیران بی‌بی‌سی نیز در جواب اعتراض مخاطبان به این جعل عنوان گفته بود: «اگر یکی از مسؤولان رسمی‌کشورها این گروه‌ها را تروریست بنامند ما نیز از این عنوان استفاده می‌کنیم». با وجود اینکه مقامات رسمی‌ عراق و سوریه مدت‌هاست عنوان تروریست را برای این گروه‌ها به کار می‌برند اما این شبکه همچنان از اطلاق عنوان «تروریست» برای داعش خودداری کرده و تلاش دارد با حمایت رسانه‌ای از گروه‌های تروریستی که به واسطه سیاست‌های تفرقه‌افکنانه و توسعه‌طلبانه آل‌سعود به وجود آمده‌اند روابط حسنه خود را با دربار آل‌سعود حفظ کند و همچنان از مواهب مالی آن بهره‌مند باشد.
 ۴ - حمایت بی‌بی‌سی از داعش صدای مردم و مسؤولان عراق را درآورد
گسترش داعش در عراق نیز محور دیگری از فعالیت‌های بی‌بی‌سی در راستای همکاری با آل‌سعود طی سالیان اخیر بوده است. این گروه تروریستی که با حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان به وجود آمده است، در طول مدت انجام جنایات خود از حمایت کامل شبکه بی‌بی‌سی فارسی برخوردار بوده به نحوی که موجب شد «قاسم عطا» سخنگوی دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، این شبکه را به انتشار گزارش‌های ساختگی و دروغ‌پراکنی متهم و از این شبکه بخواهد در سیاست‌های رسانه‌ای خود در قبال عراق بازنگری کند و در ادامه اعتراضات مسؤولان عراقی، «خضیر الخزاعی» معاون رئیس‌جمهور عراق نیز در دیدار سفیر لندن در این کشور، خواستار بازنگری انگلیس در سیاست‌های بی‌بی‌سی در قبال تحولات عراق شد. چندی پس از سخنان سخنگوی نیروهای مسلح عراق، شمار کثیری از عراقی‌های مقیم لندن با برپایی تظاهرات در برابر مقر بی‌بی‌سی، اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های این شبکه در قبال تحولات عراق ابراز کرده و با در دست داشتن پرچم‌های عراق خواستار توقف حمایت و جانبداری بی‌بی‌سی از تروریست‌ها شدند.
 ۵- حمله عربستان به یمن و باز هم حمایت بی‌بی‌سی از اقدامات آل‌سعود!
در حالی که کشتار ناجوانمردانه زنان و کودکان یمنی توسط جنگنده‌های آل‌سعود در ۳ ماه گذشته اعتراض بسیاری از مردم جهان را برانگیخته است اما بی‌بی‌سی فارسی اینجا هم به کمک آل‌سعود آمده و تلاش دارد جنایت بی‌سابقه رژیم آل‌سعود علیه مردم یک کشور دیگر را در راستای دفاع عربستان از تمامیت ارضی خود معرفی کند!
در این میان به‌رغم حضور مردم یمن در جبهه مبارزه با حملات آل‌سعود و کشته شدن تعداد زیادی از اهل سنت در حملات هوایی این رژیم، بی‌بی‌سی فارسی با معرفی گروه الحوثی به‌عنوان «شورشیان یمن» حملات عربستان را به دلیل عدم تبعیت این گروه مقاومت از دولت دست‌نشانده عربستان در این کشور معرفی می‌کند!
این شبکه ضمن نادیده گرفتن پروتکل ادعایی بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی در انعکاس بی‌طرفانه وقایع جهانی با استفاده از ترفندهایی چون: محدود کردن مبارزان یمنی به حوثی‌ها، حوثی‌ها اقلیتی از شیعیان یمن، نگرانی منطقه‌ای از قدرت حوثی‌ها، حمایت آمریکا و قدرت‌های خارجی از ریاض، همراهی مجامع جهانی با عربستان و... به شکل تامل‌برانگیزی از روز نخست، حمایت از تهاجم هوایی ریاض به صنعا را در دستور کار خود قرار داده و براساس میل ریاض بیشتر برنامه‌هایش به تبلیغ دیدگاه‌های مهاجمان عربستانی اختصاص یافته است. این شبکه با چشم‌پوشی از کشتار روزانه زنان و کودکان در حملات جنگنده‌های رژیم آل‌سعود به مناطق مسکونی همواره اعلام می‌کند «حملات جنگنده‌های عربستان‌سعودی به مواضع گروه الحوثی است!»
 ۶- بی‌بی‌سی: شیعیان عربستان برای کسب حقوق بیشتر زیاده‌خواهی می‌کنند
سرکوب و کشتار شیعیان عربستان در سال‌های اخیر همواره به‌عنوان یک سیاست ثابت در میان حکام آل‌سعود پیگیری می‌شود و در این میان بی‌بی‌سی فارسی در هماهنگی کامل با حکومت آل‌سعود، معترضان به وضعیت موجود در مناطق شیعه‌نشین عربستان را «شورشی» و اقدامات آنها را در راستای دستیابی به «حقوق بیشتر» معرفی کرده و به‌رغم اعتراض نهادهای بین‌المللی به رفتار آل‌سعود، مدعی می‌شود مدارکی برای اعتراضات شیعیان عربستان وجود ندارد و فقط از سوی خود شیعیان ادعاهایی همچون «تبعیض» و «شهروند درجه دوم بودن» مطرح می‌شود!
 ۷- چشم‌پوشی از سرکوب مردم بحرین توسط آل‌سعود
با آغاز اعتراضات مردمی در یمن علیه حکومت آل‌خلیفه، عربستان در مداخله‌ای آشکار با اعزام ماموران امنیتی خود به این کشور، اقدام به سرکوب معترضان کرد که در این ماجرا باز هم بی‌بی‌سی فارسی برای توجیه جنایات آل‌سعود، معترضان بحرینی را «مخالفان دولت» معرفی کرد که برای به دست آوردن «امتیازات بیشتر» و «اختیارات بیشتر» اقدام به راهپیمایی علیه دولت می‌کنند! جانبداری از جنایات آل‌سعود و آل‌خلیفه و نحوه پوشش اخبار مربوط به بحرین توسط بی‌بی‌سی فارسی حتی موجب اعتراض اندیشکده گلوبال ریسرچ شد. این اندیشکده در گزارشی که روی سایت اینترنتی خود منتشر کرد، بی‌بی‌سی را رسانه‌ای مغرض دانست و ادعای مسؤولان آن مبنی بر «بی‌طرف بودن» را رد کرد و نوشت: «با بررسی خبرها و نظرهای منتشره توسط بی‌بی‌سی در فاصله ۲۹ مه تا ۲۱ ژوئن، بی‌طرفی ادعایی این وسیله ارتباط جمعی را دروغ یافته‌ایم. خبرها و نظرها درباره سوریه و لیبی را با خبرها و نظرها که درباره بحرین انتشار داده است، با یکدیگر مقایسه کرده و به این نتیجه دست یافتیم که بی‌بی‌سی در این بازه زمانی ۵۷ مطلب درباره سوریه پخش کرده است اما در همان دوره، درباره بحرین، تنها ۱۲ مطلب پخش کرده است. از این ۱۲ مطلب، تنها ۴ مطلب به جنبش مردم بحرین مربوط می‌شود و واقعیت این است که بی‌بی‌سی فارسی مبلغ سیاست خارجی انگلستان است و در تبلیغ، تبعیض بسیار به کار می‌برد. نه بی‌طرف که با طرف است. خط استقلال و آزادی را تا بخواهی سانسور می‌کند. سرکوبگری‌های وحشیانه دروغ نیست و این امر که این وحشیگری‌ها را قوای سعودی در بحرین می‌کنند».
۸- پروژه مشترک بی‌بی‌سی و آل‌سعود در مهاباد
با فروکش کردن اغتشاش مهاباد، بی‌بی‌سی انگلیسی در گزارشی که روی تارنمای اینترنتی خود منتشر کرد، با اشاره به نقش عربستان‌سعودی در پخش شایعات منجر به اغتشاش در مهاباد نوشت: «به سرعت کلیدواژه «ایران در آتش» در توئیتر گسترش پیدا کرد. صدها هزار پیام توئیتری با استفاده از این عبارت فرستاده شد اما نکته اینجا بود که بیشتر آنها به زبان رسمی ایران (فارسی) نبود بلکه به عربی نوشته شده و در اولین روزی که این کلیدواژه [#ایران_تشتعل #ایران_تحترق] گسترش پیدا کرد، بیش از یک‌سوم پیام‌های توئیتر از خاک عربستان‌سعودی فرستاده شده بود».اما نکته قابل توجه در ماجرای اغتشاشات مهاباد که بی‌بی‌سی انگلیسی تلاش کرده است آن را پنهان کند، نقش بخش فارسی‌زبان این شبکه در هدایت این شورش بوده است. بی‌بی‌سی فارسی اگرچه همیشه مدعی است تا اطمینان نیافتن قطعی از منابع رسمی اقدام به اطلاع‌رسانی یا پوشش اخبار نمی‌کند اما در این حادثه با تهیه چندین گزارش تلویزیونی و قرار دادن خبر روی سایت شبکه نقش هدایت آشوب را برعهده گرفته و حتی کارشناس این شبکه آتش زدن هتل توسط آشوبگران را «اقدامی در راستای دسترسی به دموکراسی» معرفی کرد!
در پایان لازم به ذکر است این مستندات تنها بخشی از ابعاد مختلف نقش بی‌بی‌سی فارسی به‌عنوان جاده صاف‌کن توجیه اقدامات غیرانسانی و جنایات آل‌سعود علیه مردم منطقه بوده است. در آینده اسناد دیگری از چگونگی اجاره آنتن این شبکه به دربار سعودی منتشر خواهد شد.

معرفی تکنولوژی روز

با انواع تلویزیون‌ها آشنا شوید

ال.ای.دی، ال.سی.دی و پلاسما انواع اصلی تلویزیون‌های موجود در فروشگاه‌ها به‌شمار می‌روند و همه آنها نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. تلویزیون‌های ال.ای.دی، جدیدترین نوع تلویزیون به‌شمار می‌روند و نسبت به ال.سی.دی و پلاسما نیز قیمت بیشتری دارند. این تلویزیون‌ها در بیشتر موارد فوق‌العاده باریک هستند و انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند، اما همانند بسیاری از تلویزیون‌های مدرن با صفحات تخت، کیفیت صدای نامطلوبی دارند.
 

 

تلویزیون‌های پلاسما گزینه‌ دیگری هستند که کیفیت تصویر آنها بسیار خوب است، بویژه نقاط تیره و مشکی رنگ در آنها از عمق تیرگی عالی برخوردار است، اما این تلویزیون‌ها مصرف انرژی بالایی دارند. تلویزیون‌های ال.سی.دی نیز بزرگ خاندان گزینه‌های اشاره شده به‌شمار می‌روند و در بیشتر موارد نیز ارزان‌ترین نوع تلویزیون‌های موجود در بازار هستند. این تلویزیون‌ها کم‌کم جای خود را به انواع ال.ای.دی می‌دهند و رو به افول هستند.

 

تلویزیون‌های ال.سی.دی

تلویزیون‌های دارای صفحه‌ نمایش کریستال مایع (Liquid crystal display) به‌دلیل فناوری به‌کار رفته در صفحه‌نمایش خود به LCD معروفند. در این تلویزیون‌ها نور از پشت صفحه‌نمایش به سلول‌های رنگی بسیار کوچک کریستال مایع تابیده شده و سیگنال‌های کنترل‌کننده هر سلول، اجازه می‌دهند مقادیر مختلفی از رنگ‌ها ایجاد و تصویر نهایی ساخته شود.

امروزه این تلویزیون‌ها با وجود پیشرفت سریع نسل جدید خود یعنی تلویزیون‌های ال.ای.دی، کمتر در بازار یافت می‌شوند و شرکت‌های سازنده تلویزیون نیز فقط به ساخت اندازه‌های کوچک آنها اقدام می‌کنند، زیرا هنوز افرادی وجود دارند که باتوجه به محدودیت بودجه دنبال گزینه‌های ارزانقیمت و کوچک هستند.

 

تلویزیون‌های ال.ای.دی

لامپ‌های ال.ای.دی یا به عبارت دقیق‌تر دیودهای ساطع‌کننده نور (light-emitting diodes) مدت زیادی است که در دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما استفاده از این دیودها در طراحی نمایشگر تلویزیون، فناوری نسبتا جدیدی است. تلویزیون‌های ال.ای.دی از همان فناوری استاندارد ال.سی.دی برای ایجاد تصویر کمک می‌گیرند (به این تلویزیون‌ها ال.سی.دی با پنل ال.ای.دی نیز گفته می‌شود).

یک تفاوت بسیار بزرگ در این تلویزیون‌ها وجود دارد و آن این‌که لامپ‌های انگشت‌شماری که برای ایجاد نور تصویر زمینه در ال.سی.دی‌ها کاربرد داشتند، با تعداد زیادی از ال.ای.دی‌های کوچک جایگزین شده‌اند. همین تغییر بظاهر کوچک اما بسیار با اهمیت، موجب شده تا تلویزیون‌های ال.ای.دی نسبت به همتایان خود بسیار نازک‌تر شوند و مصرف انرژی بسیار کمی نیز داشته باشند.

 

انواع تلویزیون‌های ال.ای.دی

تلویزیون‌های ال.ای.دی به دو نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند:

روشنایی از کنار(Edge-lit LED) : در این مدل‌ها، دیودهای ساطع‌کننده نور در اطراف صفحه‌نمایش قرار می‌گیرند که این نحوه قرارگیری موجب می‌شود صفحه‌نمایش‌های فوق‌العاده باریکی ایجاد شود. این مدل‌ها ابتدا با مشکلات زیادی همچون توازن نداشتن نور صفحه‌نمایش و رنگ‌های تکه‌تکه شده مواجه بودند، اما امروزه با پیشرفت‌هایی که روی این فناوری صورت گرفته بسیاری از این مشکلات رفع شده و کیفیت تصویر در این مدل‌ها بهبود یافته است. البته شاید هنوز هم مدل‌های قدیمی این فناوری با وجود همین مشکلات در بازار وجود داشته باشند.

روشنایی از پشت(Back-lit LED) : در این مدل‌ها که از آنها با نام نور مستقیم نیز یاد می‌شود، دیودهای ساطع‌کننده نور، سراسر پشت صفحه‌نمایش را در برگرفته و نور را به‌طور مستقیم می‌تابانند. این مدل‌ها به باریکی مدل روشنایی از کنار نیستند، اما شفافیت و روشنایی تصویر در آنها بسیار بیشتر است.

 

تکنیک کاهش نور

فناوری کاهش نور یا همانDimming ابتدا به‌عنوان یک تکنیک در مدل‌های روشنایی از پشت به‌کار گرفته می‌شد تا با کاهش نور در نقاطی از تلویزیون که نیاز به ایجاد تصویری تیره یا مشکی بود، تصاویر با کیفیت بهتر و عمق تیرگی بیشتری تولید شود. این غنی‌سازی عمق تصاویر تیره، موجب می‌شد تصاویر به رنگ روشن نیز جلوه بیشتری از خود نشان داده و در نهایت کیفیت تصویر بهتری از تلویزیون دریافت شود. اکنون تولیدکنندگان تلویزیون به راه‌حل مشابهی برای ترکیب این فناوری در تلویزیون‌های روشنایی از لبه نیز دست‌یافته و این مدل‌ها را با کیفیت تصویر مشابه روانه بازار می‌کنند.

 

تلویزیون‌های پلاسما

تلویزیون‌های پلاسما از نظر نحوه عملکرد و فناوری کاملا با انواع ال.سی.دی و ال.ای.دی تفاوت دارند. صفحه‌نمایش پلاسما از سلول‌های کوچک گاز فشرده شده بین دو ورق شیشه‌ای تشکیل شده که هرکدام از این سلول‌ها همچون یک لوله کوتاه فلئورسنت، به کمک نور ماورای بنفش ساطع شده، لکه‌های رنگی قرمز، سبز و آبی را تشکیل می‌دهند. این نقاط رنگی آنقدر روی صفحه ایجاد می‌شود تا تصویر نهایی شکل بگیرد.

 

پلاسما؛ محبوب علاقه‌مندان سینمای خانگی

دوستداران سینمای خانگی عقیده دارند تلویزیون‌های پلاسما همچنان از تلویزیون‌های ال.ای.دی بهتر هستند و رنگ‌های تیره را عمیق‌تر و رنگ‌های دیگر را نیز طبیعی‌تر به‌نمایش در می‌آورند. به زعم این کاربران تلویزیون‌های پلاسما بهترین گزینه برای دریافت تصاویری با کیفیت و جذاب به‌شمار می‌روند، اما نظر کارشناسان این است که سال‌های اخیر با پیشرفت‌های صورت گرفته در انواع ال.ای.دی، تفاوت خاصی میان کیفیت تصویر در این مدل‌ها وجود ندارد و با توجه به میزان مصرف انرژی بسیار زیاد انواع پلاسما، این تلویزیون‌ها جزو گزینه‌های پرهزینه قرار می‌گیرند.

یکی از تولیدکنندگان بزرگ تلویزیون‌های پلاسما شرکت پاناسونیک است که اکنون تصمیم به کاهش و حتی توقف تولید محصولات پلاسمای خود گرفته است. این تصمیم نشان‌دهنده پایان عمر تلویزیون‌های پلاسما در آینده‌ نزدیک و جایگزین کردن ال.ای.دی و حتی فناوری‌های جدیدتر است.

 

کیفیت صدای ضعیف

اگر از تلویزیون مدرن خود انتظار صدای نسبتا بلند دارید، باید شما را ناامید کنیم، زیرا تلویزیون‌های مدرن امروزی برخلاف پیشرفت‌های زیادی که در صفحه‌نمایش آنها حاصل شده، با ضعف در اسپیکرها مواجه هستند. درواقع هرچه صفحه‌نمایش تلویزیون‌‌ها باریک‌تر شود، فضای موردنیاز برای استفاده از اسپیکرهای داخلی کاهش می‌یابد و این کمبود فضا موجب می‌شود اسپیکرها همچنان از ضعف کیفیت صدا برخوردار باشند.

باتوجه به روند کند پیشرفت در اسپیکرهای داخلی تلویزیون‌ها، پیشنهاد می‌کنیم برای رفع این مشکل از سینماهای خانگی و اسپیکرهای جانبی کمک بگیرید.

 

مصرف انرژی

پیشتر نیز به مصرف انرژی در انواع مدل‌های ذکرشده اشاره کردیم. همان‌طور که متوجه شده‌اید ال.ای.دی کمترین میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد و در مقابل نیز پلاسما بیشترین میزان مصرف انرژی را دارد. در یک بررسی ساده روی تلویزیون 24 اینچ در هر سه مدل ال.ای.دی، ال.سی.دی و پلاسما، مصرف انرژی به ترتیب 64 وات، 107 وات و 195 وات مشاهده شد. پس چنانچه قصد دارید تلویزیون پلاسما بخرید، فراموش نکنید برق مصرفی تلویزیون در هر قبض شما مبلغی سه‌ برابر را (نسبت به تلویزیون ال.ای.دی) به خود اختصاص می‌دهد.

 

تلویزیون‌های او.ال.ای.دی

فناوری جدیدی که در حال ورود به عرصه‌ رقابت با ال.ای.دی، ال.سی.دی و پلاسماست، او.ال.ای.دی (OLED) نام دارد. این فناوری، نسل آینده تلویزیون‌ها به‌شمار می‌رود که کیفیت تصویر 4K را نیز برای شما فراهم می‌کند.

او.ال.ای.دی مخفف عبارت Organic light - emitting diode است و تصویری شفاف‌تر، حرکتی روان‌تر و عمق تیرگی بیشتر با رنگ‌های طبیعی‌تر را برای شما به ‌نمایش در می‌آورد. این مدل نسبت به ال.ای.دی‌های روشنایی از پشت، ضخامت کمتری دارد و در حال حاضر بسیاری از برندهای مطرح سازنده تلویزیون، درحال توسعه تلویزیون‌های خود با این فناوری هستند.

در تلویزیون‌‌های او.ال.ای.دی هریک از دیود‌های نوری ارگانیک به‌طور کاملا مستقل خاموش و روشن می‌شوند که این استقلال مزایای بی‌شماری دارد:

1 ـ همچون تلویزیون‌های ال.سی.دی مجهز به پنل پشتی یا کناری ال.ای‌.دی، تابش نور از دیودهای نوری به دیودهای همجوار وجود ندارد و رنگ‌ها بسیار طبیعی‌تر دیده می‌شوند.

2 ـ برای ایجاد رنگ سیاه، دیود خاموش می‌شود و تیرگی محض، در بخش موردنظر ایجاد می‌شود که این عمل عمق رنگ مشکی عالی و نسبت کنتراست تصویر بالایی را به‌وجود می‌آورد.

3 ـ صفحات نمایش از نوع دیود نوری ارگانیک بسیار نازک‌‌تر از انواع ال.سی‌.دی با پنل ال.ای.دی هستند و این صفحات، قابلیت استفاده به‌صورت خمیده را نیز دارند. به‌دلیل استقلال دیودها در خاموش و روشن شدن و تابش نور از هر دیود، مشاهده‌ تصویر از زوایای مختلف بدون تغییر در کیفیت امکان‌پذیر است.

منبع: جام جم کلیک

هشدار بهداشتی

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
کرم «سم مار Snake active» فاقد مجوز وزارت بهداشت است

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از غیرمجاز بودن کرم «سم مار با نشان تجاری Snake active»، ساخت کشور اسپانیا خبر داد.

خبرگزاری فارس: کرم «سم مار Snake active» فاقد مجوز وزارت بهداشت است                

حسین برزگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: کرم سم مار با نشان تجاری Snake active، با ادعای خاصیت ضد چروک ساخت کشور اسپانیا فاقد مجوز از وزارت بهداشت است.

وی اضافه کرد: این فرآورده آرایشی از طریق فروشگاه اینترنتی و تلفنی تبلیغ و به فروش می‌رسد که مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: شهروندان در صورت مشاهده، موارد تخلف را به صورت تلفنی با شماره 322323523 ـ 061 به واحد رسیدگی و پیگیری شکایات معاونت غذا و داروی خوزستان اطلاع دهند.

اخبار سیاسی روز

یکی از اسناد فاش شده توسط ارتش سایبری یمن نشان می‌دهد که عربستان سعودی به دنبال راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی به نام «هندیجان» برای سیاه‌نمایی‌ و فرافکنی علیه جمهوری اسلامی بوده است.

کد خبر: ۵۱۰۶۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶ - 21 June 2015
یکی از اسناد فاش شده توسط ارتش سایبری یمن نشان می‌دهد که عربستان سعودی به دنبال راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی به نام «هندیجان» برای سیاه‌نمایی‌ و فرافکنی علیه جمهوری اسلامی بوده است.
یکی از صدها هزار سند افشا شده از وزارت خارجه، کشور و دفاع عربستان توسط «ارتش سایبری یمن» که ماه «می» گذشته، یک نسخه از کل اسناد فاش شده را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد، نشان می‌دهد که ریاض در صدد راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی به زبان‌های فارسی و انگلیسی برای هدف قرار دادن ایرانیان و شیعیان در منطقه خلیج فارس بود.
این سند که از حمایت مطلق «سعود الفیصل» وزیر خارجه سابق عربستان سعودی از راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی با نام پیشنهادی «هندیجان» حکایت دارد، قرار بود از بحرین و به دو زبان فارسی و انگلیسی پخش شود.

در این سند به وجه تسمیه این شبکه ضد ایرانی نیز اشاره و گفته شده است که «هندیجان» نام شهری در استان خوزستان ایران است.هندیجان (هندیگان، اندیگان) یکی از شهرهای تاریخی ایران با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال، در جنوب شرقی استان خوزستان و در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر ماهشهر و در شمال خلیج فارس است.

اسنادی که ارتش سایبری یمن 22 می (1 خرداد) در اختیار خبرگزاری فارس و سپس بخشی از آن را در اختیار سایت ویکی‌لیکس قرار داده است، شامل پیامها، نامه‌ها و گزارش‌های محرمانه سفارتخانه‌های عربستان سعودی در سرتاسر دنیا، وزارت خارجه، کشور و اطلاعات این کشور است.
بر اساس این گزارش، سعود الفیصل در تاریخ 25 مارس 2012 در نامه‌ای به دیوان پادشاهی عطف به طرح پیشنهادی راه‌اندازی شبکه هندیجان، می‌نویسد: حمایت خود کامل از (طرح) وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی را اعلام می‌کنم و (معتقدم که) رویکردش باید شیعیان را در منطقه خلیج (فارس) مورد هدف قرار دهد.

در این سند هدف از راه‌اندازی شبکه «هندیجان» را «رویارویی با سیاست‌های خصمانه رسانه‌ای و اخبار غلط شبکه‌های ایرانی علیه شورای همکاری خلیج فارس» اعلام شده است.
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با تشریح آخرین وضعیت بازگشت غول‌های نفتی آمریکا به ایران، اعلام کرد: رفت و آمد هیات‌های نفتی اروپایی به تهران شتاب گرفته است.
کد خبر: ۵۱۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵ - 21 June 2015
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با تشریح آخرین وضعیت بازگشت غول‌های نفتی آمریکا به ایران، اعلام کرد: رفت و آمد هیات‌های نفتی اروپایی به تهران شتاب گرفته است.

سیدمهدی حسینی در گفتگو با مهر با اشاره به روند رو به توسعه و شتاب مذاکره با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت و گاز جهان به منظور معرفی ویژگی‌های نسل جدید قراردادهای توسعه صنعت نفت کشور، گفت: همزمان با روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 مذاکرات با شرکت های بزرگ نفتی جهان هم شتاب گرفته است.
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با اعلام اینکه اکثر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و نفتی جهان برای مشارکت و سرمایه گذاری در طرح‌های صنایع نفت و گاز ایران در صورت لغو کامل تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: تاکنون مذاکره با نزدیک به 30 شرکت بزرگ اروپایی و آسیایی به منظور مشارکت در فرصت‌های جدید سرمایه گذاری صنعت نفت و گاز ایران در طول چند ماه گذشته انجام شده است.
این مقام مسئول با خودداری از ذکر نام شرکت‌های بزرگ نفتی جهان که برای مشارکت در پروژه‌های صنعت نفت اعلام آمادگی کرده اند، بیان کرد: برندهای بزرگی برای حضور در صنعت نفت ایران اعلام آمادگی و اظهار تمایل کرده اند.وی در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکراتی هم با شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا همچون شورون، کنکو فیلیپس و اکسون موبیل و سایر شرکت‌های نفتی آمریکایی برای بازگشت به صنعت نفت ایران انجام گرفته است؟ بیان کرد: از نظر دولت ایران هیچ گونه محدودیتی برای سرمایه گذاری شرکت‌های نفتی آمریکایی در کشور وجود ندارد.

حسینی با یادآوری اینکه شرکت‌های آمریکایی برای حضور در پروژه‌های صنعت نفت و گاز ایران با مشکلات حقوقی در داخل کشور خودشان روبرو هستند، اظهارداشت: بر این اساس غیبت شرکت‌های نفتی آمریکا در ایران به معنای عدم علاقه‌مندی آنها در صنعت نفت ایران نیست.
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با بیان اینکه در صورتی که محدودیت‌های دولت آمریکا برداشته شود شرکت‌های آمریکایی به دنبال حضور و مشارکت در پروژه ها و طرح‌های صنایع نفت و گاز ایران هستند، تاکید کرد: با این وجود تاکنون به صورت مستقیم مذاکره ای توسط ایران با شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا انجام نگرفته است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تاکنون ایران شرکت های بزرگ نفتی آمریکا را تحریم نکرده است، یادآور شد: غیبت آمریکایی ها در پروژه‌های بزرگ نفت و گازی ایران صرفا به دلیل محدودیت های دولت آمریکا بوده است.

وی با اعلام اینکه فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت نفت و گاز ایران برای شرکت های اروپایی و آمریکایی دارای جذابیت بالای اقتصادی است، گفت: در طول چند ماه گذشته چندین هیات بزرگ کارشناسی از شرکت‌های اروپایی و آسیایی در قالب گروه های هشت تا 10 نفره به تهران سفر کرده و مذاکرات فنی و قراردادی را با ایران آغاز کرده اند.
حسینی در پایان با بیان اینکه تمامی شرکت‌های بزرگ اروپایی و امریکایی  برای مشارکت نفتی با ایران در انتظار لغو کامل تحریم‌ها هستند، خاظرنشان کرد: فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران به زودی و به طور رسمی به سرمایه گذاران بین‌المللی و خارجی معرفی خواهد شد.
براساس اسناد فاش شده در پایگاه ویکی‌لیکس؛
مکاتبات سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس منتشر شد نشان می دهد این کشور زندانیان را برای جنگیدن به سوریه اعزام می‌کرده است.
کد خبر: ۵۱۰۵۲۰
-
مکاتبات سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس منتشر شد نشان می دهد این کشور زندانیان را برای جنگیدن به سوریه اعزام می‌کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، بر اساس یکی از اسناد فاش شده در ویکی لیکس، رژیم آل سعود نخستین طرفی بود که جنگجویان عرب و خارجی را که در زندان های عربستان زندانی بودند به سوریه اعزام کرده است.

گزارشگر شبکه العالم گفت: این اسناد با صراحت به دخالتهای عربستان در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه اشاره می کند. یک سند بسیار سری شامل درخواست وزارت امور خارجه عربستان از سفارت این کشور در قاهره برای جلوگیری از رسیدن نامزدان اسلام خواه از جمله محمد مرسی به قدرت در مصر است. یکی از اسناد بسیاری سری هم نامه وزارت کشور عربستان به سرلشکر سعود الثنیان است که به عفو صدها نفر از متهمان در پرونده های قتل و تجاوز از اتباع دیگر کشورها در برابر اعزام آنها به آنچه جهاد در سوریه می خواند اشاره می کند و از اختصاص مستمری ماهانه برای خانواده های این افراد خبر می دهد.

از جمله اسناد فاش شده مجوز وزارت کشور عربستان به اتباع این کشور برای ازدواج با دختران نوجوان سوری است که خانواده خود را در درگیریها در این کشور از دست داده‌اند.
بسیاری در پس تغییرات عمیق در ساختار حکومت سعودی، توطئه و تردید‌های زیادی را می‌بینند. اکنون نیز عده زیادی در حال گمانه‌زنی درباره آینده تغییرات در عربستان هستند. آیا ملک سلمان تغییرات بیشتری در ساختار قدرت سعودی را در دستور کار دارد؟ قربانی بعدی احتمالا آخرین بازمانده خانواده شاه پیشین عربستان است!
کد خبر: ۵۱۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹ - 20 June 2015
نزدیک به پنج ماه از رسیدن ملک سلمان به پادشاهی عربستان سعودی گذشته و ساختار قدرت در این کشور، دچار تغییرات عمیقی شده است. در این مدت، شاهزاده مقرن ـ که پیش از این به ‌ولیعهدی انتخاب شده بود ـ کنار گذاشته‌ و محمد بن نایف جانشین وی شده است. سعود الفیصل، قدیمی‌ترین وزیر خارجه معاصر جهان جای خود را به عادل جبیر داده است؛ با ایجاد دو کمیته مخصوص، مسائل دفاعی و اقتصادی از مسیری متفاوت اداره می‌شود.

به گزارش «تابناک»، به نقل از المانیتور، از همه اینها مهم‌تر برکشیدن محمد بن سلمان پسر 29 ساله پادشاه سعودی و سپردن وزارت دفاع و فرماندهی حمله به یمن به وی است. این تغییرات به معنای یک تغییر نسلی در عربستان است. در دوره نسل قبلی پادشاهان سعودی، این کشور با استفاده از سیل درآمدهای نفتی از کشوری فقیر به غول بازار نفت تبدیل شد، ولی نسل جدید شاهزاده‌هایی هستند که غالبا در ناز و نعمت بزرگ شده‌اند.

بسیاری در پس تغییرات عمیق در ساختار حکومت سعودی، توطئه و تردید‌های زیادی را می‌بینند. اکنون نیز عده زیادی در حال گمانه‌زنی درباره آینده تغییرات در عربستان هستند. آیا ملک سلمان تغییرات بیشتری در ساختار قدرت سعودی را در دستور کار دارد؟

در دیگر کشورهای عربی، بسیاری بر این باورند که قربانی بعدی این تغییرات متعب بن عبدالله، فرزند شاه قبلی عربستان و رئیس گارد ملی عربستان سعودی (SANG) است که گارد تحت امر وی، یا تغییر سازماندهی خواهد داشت و یا اینکه زیرمجموعه وزارت دفاع قرار خواهد گرفت.

از سال 1962 که شاهزاده عبدالله به فرماندهی SANG رسید، تاکنون این گارد حیاط خلوت عبدالله و فرزندان وی بوده است. وی شخصا تا سال 2010 فرماندهی این گارد را بر عهده داشت و سپس آن را به فرزندش متعب سپرد.

این گارد همواره از ارتش عربستان و وزارت دفاع مستقل بوده است. این گارد تاکنون نقش حافظ امنیت پادشاهی در برابر احتمال کودتا و یا شورش داخلی را بازی کرده ‌و در اطراف پایتخت، استان مهم و نفت‌خیز الشرقیه و نیز در مراکز حساس به کار گرفته شده است. سربازان همین گارد بودند که به بحرین رفتند تا اعتراضات اکثریت به اقلیت حاکم را سرکوب کنند.

این گارد از سال 1975 تحت آموزش آمریکا بوده و از تجهیزات مناسبی برخوردار است. گارد همچنین بر سیستم شبه‌نظامیان قبیله‌ای نظارت دارد تا از وفاداری آنها به خاندان سلطنتی اطمینان‌ باشد؛ کادر آموزش‌دیده این گارد از یکصد هزار نفر تشکیل شده است.

متعب 63 ساله که دومین فرزند عبدالله است، در بیروت و جده تحصیل کرده ‌و سپس به آکادمی سلطنتی ساندهرست در انگلیس رفته است. او همچنین پیش از شروع دوره طولانی کار در این گارد مدتی در کالج نظامی ملک خالد تحصیل کرده است. او در سال 2013 به سمت وزیر گارد ملی انتخاب شد. این وزارت به تازگی تأسیس شده بود تا به متعب جایگاه و پرستیژ بیشتری داده شود. برادر متعب، یعنی شاهزاده مشعل هم تا ابتدای امسال حاکم مکه بود. دیگر برادر وی شاهزاده ترکی هم حاکم ریاض بود ولی ملک سلمان در ژانویه امسال هر دو برادر را از کار برکنار کرده است.

سلمان در ماه‌های گذشته تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی متعددی گرفته است. این تصمیمات با تغییر جایگاه برخی از مقامات دوره عبدالله باعث رضایت برخی شاهزادگان سعودی شده، ولی کنار گذاشتن آخرین فرزند شاه سابق می‌تواند پرهزینه باشد، زیرا شاخه‌ای از خاندان سعودی که به دلیل کنار گذاشته شدن اعضای آن، جایگاه خود را از دست داده در معرض کنار گذاشته شدن بیشتر قرار خواهد گرفت. در عین حال، شاهزادگانی هستند که بعد از مرگ عبدالله جایگاه خود را از دست داده و از این بابت ناراضی هستند؛ ضمن اینکه تغییر در ساختار نظامی در زمانی که هنوز جنگ در یمن به پایان نرسیده است، می‌تواند با برداشت‌های متفاوتی همراه شود.

المانیتور در حالی این تحلیل را منتشر کرده است که تغییرات در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی سعودی از پیش از مرگ ملک عبدالله و به ویژه در نتیجه نوع رفتار برخی از مقامات سعودی در قبال تحولات عراق و سوریه آغاز شده بود. در فروردین ماه سال گذشته، بندر بن سلطان رئیس دستگاه امنیت ملی عربستان سعودی از مسئولیت خود برکنار شد. این برکناری تا حد زیادی در نتیجه نوع تعامل دستگاه امنیتی سعودی با گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق و به ویژه داعش، خطرات قابل پیش‌بینی این گروه‌ها برای آینده عربستان و تبعات سیاست بندر بن سلطان در سرنگونی حکومت سوریه به هر قیمتی بود.

یک خبر از دزفول

قدیمی ترین رئیس اداره دزفول برکنار شد / تودیع و معارفه انجام شد !

 

به گزارش خبرنگار «روناش» ، قدیمی ترین رئیس اداره شهرستان دزفول پس از ۱۴ سال برکنار شد و بعد از ظهر امروز نیز مراسم تودیع وی بدون حضور خودش در محل فرمانداری ویژه دزفول و با حضور «هوشمند صفایی» مدیر کل تعاون ، کار و […]

به گزارش خبرنگار «روناش» ، قدیمی ترین رئیس اداره شهرستان دزفول پس از ۱۴ سال برکنار شد و بعد از ظهر امروز نیز مراسم تودیع وی بدون حضور خودش در محل فرمانداری ویژه دزفول و با حضور «هوشمند صفایی» مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خوزستان انجام پذیرفت .

در این مراسم ، «کوروش نوروزی» رئیس سابق اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مسجد سلیمان که قریب به ۴ ماه پیش برکنار شده بود بعنوان سرپرست این اداره در دزفول طی حکمی از سوی صفایی منصوب شد . نوروزی از فرزندان شهرستان ایذه می باشد .

اما «خسرو کیارسی» رئیس سابق اداره تعاون دزفول که به دلیل آسیب دیدگی در این مراسم شرکت نکرده بود ، از روسای با سابقه شهرستان دزفول بوده که ۱۴ سال تصدی این اداره را از پیش از ادغام تا کنون بر عهده داشته است .

بنا به گفته برخی منابع مطلع ، مدیرکل تعاون خوزستان از زمان انتصاب خودش در این سمت هیچ گونه سفری را به دزفول نداشته است و تنها در روز دوم خرداد همراه با علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به این شهرستان آمد و در آن تاریخ هم در اداره ی تعاون دزفول پای نگذاشت !

دلیل برکناری کیارسی هنوز مشخص نیست و اخبار تکمیلی متعاقبا از طریق همین رسانه اعلام خواهد شد …

یک خبر از شوشتر

حمله به کاروان یک کاندیدای اصلاح طلب مجلس در شوشتر/ خودروی یکی از همراهان احمد پیکری مورد حمله قرار گرفت +تصاویر

 

خورنا در یک اتفاق ناگوار خودروی یکی از همراهان کاروان احمد پیکری از کاندیدای احتمالی و اصلاح طلب مجلس دهم در حوزه انتخابیه شوشتر و گتوند مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت .

 

4 5 6 7

یک خبر از آبادان

شهردار آبادان استعفایش را پس میگیرد؟!

 

خورنا – بنا به اخبار موثقی که از شورای شهر آبادان شنیده شد شیرازی شهردار آبادان در نظر دارد طی فردا یا پس فردا کتبا استعفای خود را پس گرفته و به کار خود ادامه بدهد.

به گزارش خورنا به نقل از نیوز آبادان، در همین رابطه طی تماسی با دکتر عیدانی رییس شورای شهر آبادان از صحت و سقم این خبر جویا شدیم که گفتگوی زیر را ملاحظه می فرمایید:

ـ آقای عیدانی آیا شما بعنوان رییس شورای اسلامی شهر آبادان خبر مربوط به پس گرفتن استعفای آقای شیرازی را تایید می فرمایید؟

ـ با سلام به شهروندان عزیز آبادانی و شما در نیوزآبادان ؛ سید فیاض موسوی رییس شورای شهرستان و عضو شورای شهر آبادان در حضور من و آقای شهبازی فرماندار محترم اعلام کرد شهردار از،استعفایش منصرف شده . بنده هم گفتم مکتوب به شورا وصول نشده ،و صرفا پیامی از سوی خانم سمیرا کردی زاده دیگر عضو شورا که گفته به هیچ وجه دیگر موافق رفتن شهردار نیستم .

ـ پس این احتمال وجود دارد؟

ـمن هم فکر می کنم همین طور باشد.

ـ آیا فردا یکشنبه جلسه فوق العاده بررسی استعفای شهردار برگزار می شود؟

ـما فردا ساعت ۱۱ جلسه داریم اما فوق العاده نیست و جلسه ی عادی شوراست.

ـ اگر شیرازی انصراف خود را از استعفایی که تقدیم شورا کرده بود اعلام کند چه اتفاقی می افتد؟

ـ اتفاقی خاصی رخ نمی دهد و ایشان به کارشان ادامه می دهد ضمن این که اگر شهردار باقی بماند نفع آن برای شهر بیشتره و شهرداری هم از حاشیه سیاسی و برخی کیسه بدستان و افراد سود جو که بدنبال ایجاد چنین شرایطی بودند نجات می یابد.

ـ شنیده بودیم طرحی برای استیضاح ایشان داشته اید.

ـ کار و برنامه ما که به صلاح نظام و شهر و مردم ما است بدون تاثیر از هیچ طیف سیاسی و نظر احساسی دنبال می شود ،والبته بعضی ها که شرایط را بر وفق مراد نمی بینند در فضای مجازی فقط ذهن شما عزیزان را مشغول می کنند .

ـ سوال منو پاسخ ندادید. آیا در صورت ادامه کار آقای شیرازی ؛ طرح استیضاح با توجه به ابهامات مالی که از سوی دکتر جنامی رسانه ای شده بود برقرار خواهد بود؟

ـ استیضاح حق قانونی است و برای کسی که از مسیر انجام درست وظیفه اش خارج می شود باید اجر شود و ممکن است نتیجه نگیرد چون نیاز به اجماع نظر دارد.

ـ از اینکه پاسخگو بودید تشکر می کنم.

– بنده هم از شما و دوستان رسانه ای قدردانی می کنم که با جدیت و حساسیت موضوعات شهر را پیگیری می کنید و این نکته را هم یادآور می شوم که گر استدلال و منطق و مشاوره درستی ازجو عمومی شهر و نخبگان به شخص شهردار محترم منتقل می شود بهتر است همراه تدبر و تعقل و راستی آزمایی باشد و تصمیم بگیرد .چون ایشان همیشه چه برای شهردار شدن و چه برای مجلس رفتن می گویند عده کثیری ازمردم می خواهند وی در کسوت نمایندگی شهر باشد و  دیگر آن که  ما بر اساس نامه ی استعفای ایشان که خطاب به بنده اعلام کرده اند سرپرست مشخص شده و ۱۳ نفر نیز ظاهرا توافق دارند مگر آن که فردا و فرداها دیدگاه ها عوض بشود.

اخبار بورس استان

معامله بیش از 8 میلیون سهم در بورس خوزستان
اقتصادی  14:31:3 1394/03/30
943-17374-5 کد خبر
خبر آرشیوی

طی 5 روز کاری هفته گذشته در بورس منطقه‌ای خوزستان تعداد 8 میلیون و 396 هزار سهم به ارزش بیش از 19 میلیارد و 536 میلیون ریال معامله شد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، از این تعداد معامله  59 درصد مربوط به خرید سهام و 41 درصد مربوط به فروش سهام بوده که توسط 13 ایستگاه معاملاتی به انجام رسیده‌ و 62 کد سهامداری در هفته گذشته ایجاد شده است. 

از کل معاملات انجام شده سهام شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ایران خودرو دیزل و حفاری شمال به ترتیب بیشترین ارزش ریالی معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. 

 همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته گذشته در تالار بورس منطقه‌ای خوزستان، توسط کارگزاری امین سهم  و کارگزاری آگاه به دست آمده است.

اخبار روز خوزستان

معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرد
مصوبه دولت درخصوص تاسیس فرمانداری ویژه در خرمشهر
سیاسی  10:39:2 1394/03/31
943-2073-5 کد خبر

بر اساس مصوبه هیات وزیران، وزارت کشور موظف شد در شهرستان خرمشهر نسبت به دایر نمودن فرمانداری ویژه اقدام کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبررگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن مصوبه هیات وزیران به شرح زیر است:

»وزارت کشور موظف است در شهرستان خرمشهر نسبت به دایر نمودن فرمانداری ویژه اقدام نماید«.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را در تاریخ 21 خردادماه 1394 برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد

دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان

دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان

**بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏** اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ و أوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ و سِتْرِکَ یا أبْصَرَ النّاظرین

خدایا نیرومندم نما در آن روز به بپا داشتن فرمانت، و بچشان در آن شیرینی یادت را، و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت، به کرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت و پرده پوشی خودت، ای بیناترین بینایان.

هشدار غذایی

یک هشدار جدی درباره حلیمیک متخصص بهداشت مواد غذایی تاکید کرد: هنگام خرید حلیم برای افطار در ماه رمضان، حتماً توجه داشته باشید که فروشنده آن را در ظروف یک بار مصرف طلقی نریزد. برای خرید با خود ظرف شیشه‌ای یا قابلمه فلزی ببرید و در صورت اضافه آمدن حلیم، از مصرف مجدد آن طی ساعات بعدی جداً خودداری کنید.

دکتر آراسب دباغ‌مقدم گفت: یکی از غذاهای پرطرفدار در ایام ماه مبارک رمضان حلیم است که توصیه می‌شود برای خرید آن حتماً به ظاهر مغازه یا رستوران، بهداشت کارکنان و داشتن کارت مجوز بهداشت و... توجه شود. از آنجا که اغلب برای فرد روزه‌دار سخت است که خودش حلیم را آماده کند، این غذا را برای افطار خود و خانواده‌اش از بیرون تهیه می‌کند ولی باید توجه داشته باشد که حین خرید، حلیم در ظروف یک‌بارمصرف طلقی ریخته نشود. بهتر است برای خرید حلیم ظروف شیشه‌ای یا قابلمه همراه خود داشت چراکه ظروف یک‌بارمصرف تلقی، برای حلیم که بیش از 45 درجه سانتی‌گراد دما دارد مناسب نیست و بهترین نوع ظروف برای نگهداری مواد غذایی داغ مثل حلیم و آش ظروف یک‌بارمصرف ساخته‌شده از گرانول پلی‌پروپیلن است.

وی با تأکید بر اینکه اگر حلیم برای چند ساعت یا چند روز بماند مواد نشاسته‌ای آن غیر قابل هضم و نشاسته آن به نشاسته مقاوم تبدیل می‌شود و به دنبال آن ناراحتی‌های گوارشی را در پی دارد، گفت: «حلیم را باید در حجم کم خرید تا روزانه مصرف شود و از نگهداری آن در دمای محیط بیش از دو ساعت و یخچال و فریزر اجتناب شود.»

این متخصص بهداشت مواد غذایی توضیح داد: «برخی از افراد عادت دارند، حلیم را تهیه و در فریزر نگه دارند تا برای دفعات بعدی گرم و مصرف کنند در حالی که ترکیبات نشاسته موجود در حلیم وقتی سرد می‌شود، اصطلاحاً رتروگرید شده و با افزودن مقداری آب برای گرم شدن مجدد غذا، نشاسته به حالت فولوکوله درمی‌آید. به عبارت ساده‌تر از نظر پیوندهای شیمیایی تغییراتی در آن ایجاد می‌شود که هضم آن برای دستگاه گوارش آسان نیست بنابراین تأکید می‌شود که حلیم حتماً تازه مصرف شود.»

به گفته دباغ‌مقدم، روغنی هم که برای پخت حلیم استفاده می‌شود باید تازه باشد و به هیچ وجه تحت حرارت قرار نگیرد و در فضای باز در شرایط گرما نگهداری نشود چون روغن اکسید می‌شود و می‌تواند برای بدن و به‌خصوص کبد آسیب‌رسان باشد. استفاده از روغن جامد هم برای طبخ این غذا به دلیل ترکیبات موجود در آن که نقش مؤثری در بروز بیماری‌های قلبی-عروقی دارد، توصیه نمی‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در پایان با تأکید بر اینکه حلیم را فقط از واحدهای صنفی مجاز به عرضه حلیم خریداری کنید، خاطرنشان کرد: «در ایام ماه رمضان گاه افرادی که ارتباطی با واحدهای صنفی حلیم‌فروشان ندارند، دیگ حلیم را برپا می‌کنند و در محل‌های غیربهداشتی حلیم‌های غیربهداشتی و بی‌کیفیت طبخ و آن را توزیع می‌کنند که خریداری از این مکان‌ها توصیه نمی‌شود و حتماً از واحدهای صنفی مجاز حلیم را خریداری کنید.»
منبع: سلامانه
جذب ویتامین های بدن با افزایش سن بسیار کم می شود از این رو مصرف تخم بلدرچین به افراد بالای ۴۰ سال، برای بالا بردن مواد معدنی و ویتامین های بدن و جلوگیری از کارافتادگی زودرس و پیشگیری از سرطان توصیه می شود. تخم بلدرچین در افراد پیر و مسن سبب تجدید قوای از دست رفته خواهد شد.
۹ خاصیت جالب تخم بلدرچینتخم بلدرچین یک بمب ویتامینی و تغذیه‌ای است! اگر در بین مواد غذایی به دنبال ماده‌ای باارزش و سالم هستید، توصیه می‌کنیم تخم بلدرچین مصرف کنید. خواص و فواید استفاده و مصرف آن در ادامه مطلب توضیح داده شده است.

تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ، ۵ برابر فسفر، ۷ برابر آهن، ۶ برابر ویتامین B۱۲ و ۱۵ برابر ویتامین B۲ دارد (هرچند اندازه یک تخم مرغ حدود ۵ برابر تخم بلدرچین است).

تخم بلدرچین منبع غنی اسید چرب امگا ۳ است که برای تقویت هوش و حافظه بسیار مفید است.

کلسترول در تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ بسیار کمتر است.

گفته شده که چون بلدرچین در برابر بیماری‌های مختلف بسیار مقاوم‌تر از مرغ است، پرورش آن بدون استفاده از دارو و آنتی بیوتیک انجام می‌شود، بنابراین گوشت و تخم بلدرچین محصولی کاملاً ارگانیک و سالم است که ذخیره داروئی مضری برای مصرف کننده در بافت خود ندارند.

۹ خاصیت تخم بلدرچین

۱- تخم بلدرچین باعث ایجاد متابولیسم بهینه در سلولهای بدن می‌شود و بهترین نوع پروتئین و چربی را دارد.

۲- تخم بلدرچین برای با هوش شدن جنین در دوران بارداری بسیار مؤثر است.

۳- تخم بلدرچین موجب بهبود اشتها در اطفال کم اشتها شده ومناسب برای سنین رشد کودکان ونوجوانان است.

۴- تخم بلدرچین به تنظیم سیکل خواب کمک میکند.

۵- تخم بلدرچین سبب افزایش مقاومت کلی بدن میشود.

۶-تخم بلدرچین در تنظیم سیستم عصبی، قلبی و گوارشی و درمان بیماری تشنج مؤثر است.

۷-تخم بلدرچین برای افراد مسن بسیار مفید است و سبب استحکام عضلات و استخوان‌ها میشود.

۸- تخم بلدرچین سبب بهبود میل و توان جنسی میشود.

۹- تخم بلدرچین حساسیت ایجاد نمیکند.

جنبه‌های دارویی و درمانی تخم بلدرچین


۱- تخم بلدرچین برای درمان بیماری‌های کبدی، کلیوی، کم خونی، آسم، سل، ناتوانی جنسی، استرس و بازسازی بدن پس از جراحی یا زایمان توصیه میشود.

۲-مصرف تخم بلدرچین در مادران شیرده باعث منظم شدن سیستم عصبی، قلبی و گوارشی بدن و افزایش شیر میشود.

۳-مصرف تخم بلدرچین به دلیل حجم کم و میزان بالای پروتئین آن برای ورزشکاران بخصوص بدنسازان عزیز توصیه میشود.

۴- تخم بلدرچین به دلیل کامل بودن و نداشتن هیچ تأثیر سوئی بر شیر خواران به عنوان بهترین مکمل دوران شیردهی توصیه میشود.

۵- ماسک سفیده تخم بلدرچین همراه عسل (برای پوستهای چرب و زرده با عسل برای پوستهای خشک) باعث طراوت و شادابی و رفع چین و چروک و لکههای پوست میشود.

فواید تخم بلدرچین برای افراد میانسال و بالای ۴۰ سال


جذب ویتامین های بدن با افزایش سن بسیار کم می شود از این رو مصرف تخم بلدرچین به افراد بالای ۴۰ سال، برای بالا بردن مواد معدنی و ویتامین های بدن و جلوگیری از کارافتادگی زودرس و پیشگیری از سرطان توصیه می شود.
تخم بلدرچین در افراد پیر و مسن سبب تجدید قوای از دست رفته خواهد شد. در چین و ژاپن، بچه‌ها هر روز قبل از رفتن به مدرسه یک تخم بلدرچین می‌خورند.
منبع: بیتوته

اخبار سیاسی روز

همچنین این توافق نظر وجود دارد که حملات هوایی علیه تاسیسات هسته ای ایران تاثیر محدودی در روند هسته ای شدن این کشور خواهد داشت. این حملات هوایی تنها هسته ای شدن ایران را برای چند سال به تاخیر می اندازد.

یک سایت آمریکایی نوشت تنها راه برای بازداشتن ایران از هسته ای شدن، اشغال نظامی این کشور است که البته این موضوع ساده و آسان نیست.
به گزار ش عصرایران، سایت آمریکایی نشنال انتریست نوشت: هیچ چیزی نمی تواند مانع از توسعه توانمندی های هسته ای ایران و دست یابی اش به بمب اتمی شود به جز حمله به ایران و اشغال این کشور است. در این صورت ممکن است آمریکا در ایران به حکومت غیر هسته ای دست یابد. همچنین حمایت گسترده ای از منع ایران از هسته ای شدن وجود دارد.
همچنین این توافق نظر وجود دارد که حملات هوایی علیه تاسیسات هسته ای ایران تاثیر محدودی در روند هسته ای شدن این کشور خواهد داشت. این حملات هوایی تنها هسته ای شدن ایران را برای چند سال به تاخیر می اندازد. ایران بعد از این حملات می تواند تاسیسات خود را از نو بسازد.اشغال نظامی ایران تنها فرضیه ای است که می تواند ایران را از هسته ای شدن منع کند. این صحیح است که آمریکا از افغانستان و عراق خسته است اما هزینه جنگ ایران به سادگی آنچه که در عراق و افغانستان می گذرد نیست زیرا تهران می تواند هزینه جنگ علیه ارتش آمریکا را افزایش بدهد حتی قبل از آغاز تهاجم.علاوه بر این، مرزهای جغرافیایی ایران شبیه قلعه ای است که از سه طرف در محاصره کوهستان قرار دارد؛ وضعیتی که باعث شده حمله زمینی و اشغال این کشور غیرممکن شود. تنها می توان یک منطقه ایران را اشغال کرد که در این صورت هم به شکست کشاندن تهران ممکن نخواهد بود.
در یی از این اسناد که از سفارت عربستان در تهران به وزارت امور خارجه عربستان ارسال شده مدعی شده است تهران و واشنگتن پیام های معاشقه آمیزی را از طریق یک واسط ترک ردوبدل می کنند.
وب سایت افشاگر ویکی لیکس در تازه ترین افشاگری خود 60 هزار سند محرمانه وزارت امور خارجه عربستان را منتشر کرده و وعده داده تا هفته آینده 440 هزار سند دیگر عربستان را منتشر خواهد کرد.اسناد محرمانه ویکی لیکس علیه عربستان حاوی چه اطلاعاتی است؟

به گزارش عصر ایران ویکی لیکس روز جمعه همزمان با سومین سالگرد پناه گرفتن جولیان آسانژ مدیر خود در سفارت اکوادور در لندن با انتشار اسنادی محرمانه از مکاتبات وزارت امور خارجه عربستان ، سیاست های خارجی و داخلی این کشور محافظه کار عربی خاورمیان را در کانون توجهات رسانه های جهانی قرار داده است.

حجم این اسناد به قدری زیاد است که هنوز تیم های کاری خبرگزاری آسوشیتد پرس که ظاهرا تنها خبرگزاری است که به این اسناد دسترسی دارد، در حال مطالعه و ترجمه این اسناد دولتی عربستان هستند.

وزارت امور خارجه عربستان هنوز به طور رسمی نسبت به انتشار این اسناد واکنش نشان نداده اما  حساب توییتری منتسب به وزارت امور خارجه عربستان با جعلی خواندن این اسناد از شهروندان عربستانی خواسته شده به این اخبار توجه نشان ندهند و آنها را بازنشر ندهند.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست ویکی لیکس از چه طریقی به این حجم از اسناد و اطلاعات محرمانه عربستان دسترسی پیدا کرده است اما وب سایت ویکی لیکس گفته است در سومین سالگرد گریختن آسانژ به سفارت اکوادور در لندن این اسناد را منتشر می کند.

موضوعات زیادی در میان این اسناد به چشم می خورد که مهم ترین محورهای آنها به شرح زیر است:

1- نگرانی زیاد عربستان از توافق هسته ای با ایران

2- نگرانی حاکمان ریاض از نزدیکی و عادی شدن روابط ایران و آمریکا و تماس های پیدا و پنهان تهران – واشنگتن . در یی از این اسناد که از سفارت عربستان در تهران به وزارت امور خارجه عربستان ارسال شده مدعی شده است تهران و واشنگتن پیام های معاشقه آمیزی را از طریق یک واسط ترک ردوبدل می کنند.

3- تلاش و هزینه بسیار زیاد عربستان برای مقابله با سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران

4- تلاش عربستان برای حمایت  از گروه ها و چهره های اپوزیسیون ایران

5- درخواست صدور گواهی فوت اسامه بن لادن از سوی فرزندش عبدالله بن اسامه از سفارت آمریکا در ریاض و پاسخ رسمی سرکنسول آمریکا در ریاض به فرزند اسامه بن لادن. این دیپلمات آمریکایی در پاسخ نوشته است که ایالات متحده آمریکا غالبا در عملیات های فوق سری برای کشتن سرگردگان گروه های تروریستی به خانواده های آنها گواهی فوت نمی دهد اما اسناد و اظهارات و شهادت مقامات اطلاعاتی و نظامی آمریکا در دادگاه برای مطالعه در اختیار پسر اسامه بن لادن قرار داده شده است.

6- کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای بیرون آوردن حسنی مبارک و انتقال او به یک کشور دیگر پس از سرنگونی حکومت او در مصر، حاضر به پرداخت 10 میلیارد دلار به حکومت محمد مرسی شده بودند.

7- متهم کردن دولت امارات به همکاری با ایران و روسیه برای دور زدن تحریم ها

8- ولخرجی های گسترده شاهزادگان سعودی . تنها در یک مورد از این اسناد که مربوط به سال 2009 است از سفارت عربستان در سوییس خواسته شده تا صورت حساب 1.5 میلیون فرانک ولخرجی های همسر یکی از شاهزادگان را که به دلیل بالا بودن مجبور شده از هتل محل اقامت خود بگریزد را پیگیری کرده و پرداخت کند. این بدهی مجموع هزینه اقامت در هتل و استفاده از خدمات شرکت " گولدن لیموزین" در شهر ژنو بوده است.

9- در یکی از این اسناد که متعلق به سال 2012 است، ادعا شده که جنگنده های ایرانی نیروهای سودان جنوبی را بمباران کرده اند.
در برخی دیگر از کشورها، دیدگاه ها نسبت به ایران بر اساس تقسیم بندهای قومی و مذهبی متغیر بوده است؛ به عنوان مثال، دیدگاه مساعد نسبت به ایران در میان شیعیان لبنان 95 درصد، میان مسیحیان این کشور 29 درصد و میان سنی‌های لبنان تنها 5 درصد است.
هرچند دیدگاه مردم یک کشور نسبت به کشور دیگر، اساساً عاملی تعیین کننده در جهت‌دهی سیاست خارجی دولت‌ها نیست، ‌می تواند بیانگر مجموعه ای از روندهای سیاسی و اجتماعی در کشور نخست باشد. نظرسنجی اخیر مؤسسه «پیو» درباره رویکرد مردم 40 کشور درباره ایران، دربردارنده نکات جالب توجهی در این زمینه است.

به گزارش «تابناک»، مؤسسه افکارسنجی بین المللی «پیو» در پایگاه اینترنتی خود، نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده که درباره تصویر مردم کشورهای مختلف از ایران انجام گرفته است. در این نظرسنجی که در فاصله 25 مارس تا 27 می 2015 در 40 کشور انجام شده، 45435 نفر شرکت کرده و به پرسش‌های مربوطه پاسخ داده اند. نتایج نظرسنجی‌ در قالب دو طیف دیدگاه ‌«مساعد» و «نامساعد» نسبت به ایران طبقه بندی شده و درصد مربوط به هر یک از این دو طیف مورد اشاره قرار گرفته است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، بیشترین دیدگاه منفی نسبت به ایران، در میان ساکنین سرزمین های اشغالی قابل مشاهده است که در آن، 92 درصد دارای دیدگاه نامساعد و تنها 5 درصد دارای دیدگاه مساعد نسبت به ایران هستند. پس از آن، اسپانیا با 7 درصد و اردن با 8 درصد، کمترین دیدگاه مساعد را نسبت به ایران دارند.

در سمت مقابل طیف، پاکستان قرار دارد که با 57 درصد دیدگاه مساعد در مقابل 16 درصد دیدگاه مساعد، مثبت ترین نگرش را نسب به ایران در میان 40 کشور مورد سنجش داراست. غنا با 44 درصد دیدگاه مساعد در مقابل 36 درصد نامساعد، از این منظر در جایگاه دوم قرار دارد.

اما در میان تمام اطلاعات مربوط به این نظرسنجی، آمار مربوط به فلسطین از همه جالب‌تر به نظر می رسد، زیرا بر اساس این آمار، 57 درصد ساکنین سرزمین های فلسطینی نسبت به ایران دیدگاهی نامساعد دارند و تنها 34 درصد دارای دیدگاهی مساعد به ایران هستند. به عبارت دیگر، رویکرد منفی نسبت به ایران در میان فلسطینی ها، حتی از کشورهایی چون ویتنام، فیلیپین، پرو، سنگال و اتیوپی که ارتباط چندانی با ایران ندارند نیز بیشتر است!
گفتنی است، در برخی دیگر از کشورها، دیدگاه ها نسبت به ایران بر اساس تقسیم بندهای قومی و مذهبی متغیر بوده است؛ به عنوان مثال، دیدگاه مساعد نسبت به ایران در میان شیعیان لبنان 95 درصد، میان مسیحیان این کشور 29 درصد و میان سنی‌های لبنان تنها 5 درصد است.منبع: تابناک
انتظار می‌رود توافقی که به لغو تحریم‌های ایران بینجامد باعث سرازیر شدن سرمایه‌گذاری خارجی در میادین نفت و گاز ایران شود که بسیاری از آنها پیر بوده و به تکنیک‌های مدرن تولید که شرکت‌های نفتی غربی در اختیار دارند، احتیاج دارد.
ایران آماده پیشنهاد قرار‌داد‌های نفتی بلند‌مدت و سودآورتر به شرکتهای نفت و گاز بین‌المللی است، اما انتظار مشارکت اساسی این شرکت‌ها با شرکت‌های ایرانی را دارد که نشان دهنده نحوه تلاش ایران برای حذب میلیارد‌ها دلار سرمایه‌ خارجی در بخش انرژی پس از توافق احتمالی هسته‌ای است.

به گزارش ایسنا به نقل از وال استریت ژورنال، علی کاردر نایب رییس سرمایه‌گذاری و مالی شرکت ملی نفت ایران می‌گوید، براساس این قرار‌داد که ایران درباره آن با شرکت‌های خارجی مذاکره کرده اما جزییات آن منتشر نشده است، تهران به شرکت‌های خارجی در ازای افزایش تولید سهم بیشتری پرداخت خواهد کرد و مدت قرارداد طولانی تر خواهد بود و سرمایه‌گذاری مشترک از مراحل اولیه توسعه میادین را مورد تشویق قرار خواهد گرفت.

انتظار می‌رود این شرکتها همچنین فناوری و تخصص مدیریتی بیشتری را با شرکای ایرانی تبادل کند.

کاردور افزود: آنها برای تولید بیشتر و انتقال فناوری انگیزه خواهند داشت.

در شرایطی که ایران و شش قدرت جهانی در حال نزدیک‌ شدن به توافقی هستند که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را لغو خواهد کرد، توجه روی ذخایر نفت و گاز ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان به حساب می‌آید متمرکز شده است.

طرفین که اوایل امسال به یک تفاهم هسته‌ای دست یافته‌اند سی‌ام ژوئن را به عنوان ضرب‌الاجل حصول توافق نهایی تعیین کرده‌اند.

انتظار می‌رود توافقی که به لغو تحریم‌های ایران بینجامد باعث سرازیر شدن سرمایه‌گذاری خارجی در میادین نفت و گاز ایران شود که بسیاری از آنها پیر بوده و به تکنیک‌های مدرن تولید که شرکت‌های نفتی غربی در اختیار دارند، احتیاج دارد.

امیر زمانی‌نیا از معاونان ارشد وزیر نفت که پنج ماه پیش تیم مذاکرات هسته‌ای را برای نظارت روی تعاملات وزارت نفت با شرکت‌های نفتی خارجی ترک کرد، گفت: بخش انرژی ایران در شش سال آینده دستکم به 185 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی احتیاج دارد.

شرکتهای بزرگ نفتی آمریکایی پس از انقلاب اسلامی ایران را ترک کردند. این شرکت‌ها هرگز به ایران باز نگشتند اما تولید‌کنندگان اروپایی نظیر استات اویل نروژ، توتال فرانسه و اِنی ایتالیا تا سال 2010 از ایران خارج نشدند. تحریم‌های غرب باعث کاهش صادرات نفت ایران و کاهش تولید نفت این کشور به کمتر از سه میلیون بشکه در روز شد.

همزمان با پیشرفت اخیر مذاکرات هسته‌ای مقامات ایران و مقامات اجرایی شرکت نفت با تعدادی از روسای شرکت‌های خارجی برای مذاکره درباره مفاد قرار‌داد‌های حضور مجدد در ایران دیدار کرده‌اند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هدایت تلاش‌ها برای اصلاح قرار‌داد‌های نفتی سابق را که ایران زمانی بر امضای آنها با شرکتهای خارجی اصرار داشت، برعهده داشته است. قرار‌داد‌های قبلی مالکیت ذخایر و منابع ایران را به شرکت‌های خارجی نمی‌دهد و سود شرکت‌های خارجی از افزایش تولید را در سطح محدودی نگه می‌دارد.

کلودیو دسکالزی مدیرعامل شرکت نفت انی ایتالیا اخیرا اعلام کرد: شرکت وی و دیگران بدون بهبود مفاد قرار‌داد‌ها به ایران باز نخواهند گشت.

دسکالزی در نشست سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت(اوپک) گفت: ما پول زیادی را از دست دادیم و شرایط قرار‌دادها باید تغییر کند.

کاردور گفت: قرار‌داد‌های جدید که برای 34 تا 74 میدان نفتی ارائه خواهند شد می‌تواند به مدت طول عمر یک میدان(حداکثر 30 سال) ادامه پیدا کنند و براساس آن پرداخت‌ها ارتباط مستقیمی با میزان تولید خواهد داشت.

وی افزود: وزارت نفت شراکت با شرکت‌های ایرانی را در مراحل اولیه توسعه میادین تشویق خواهد کرد. مدت قرار‌دادهای قبلی شش سال بود و اغلب شامل همکاریهای محلی در مراحل توسعه میدان نمی‌شد.

کاردور گفت: وزارت نفت انتظار دارد مذاکرات با شرکت‌های خارجی پس از لغو تحریم‌ها شش ماه طول بکشد.

در همین حال وی افزود: شرکت ملی نفت ایران در حال بررسی زمان مورد نیاز برای از سرگیری فعالیت چاههایی است که از زمان نصف شدن صادرات تعطیل شده‌اند. این بررسی‌ها باعث شده که زنگنه اخیرا تاکید کند ایران ظرف شش ماه می‌تواند تولید نفت خود را روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد.

کاردور گفت: در نهایت ممکن است ایران برای پروژه‌های پیچیده و سخت حتی قرار‌داد‌هایی موسوم به مشارکت در تولید را پیشنهاد دهد که در ایران بسیار سروصدا کرده‌اند، چرا که به شرکتهای خارجی اجازه می‌دهد مالکیت بخشی از نفت تولیدی را برای فروش پیدا کنند. این پروژه ها می‌تواند شامل چاههای موجود در آبهای عمیق در دریای خزر و یا برخی میادین پیر که افزایش تولید در آنها به فناوری ویژه نیاز دارد، باشد.

زمانی‌نیا خاطرنشان کرد: وزارت نفت منتظر مشخص‌ شدن وضعیت گفتگوهای هسته‌ای قبل از انتشار جزییات مدل قرار‌داد‌ها با شرکت‌های خارجی است.

وی گفت: این مدل از قرار‌داد‌ها هنوز به موافقت کابینه دولت نیاز دارد، اما به موافقت مجلس نیازی نیست.

وی افزود: این قرار‌دادها طوری تنظیم شده که به ضرر طرفی نباشد و در عین حال برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد. ایران انتظار دارد شرکت‌های بین‌المللی با شرکت‌های خدماتی ایران سرمایه گذاری مشترک انجام دهند، خط لوله احداث کنند و ساخت و اداره دکلهای حفاری را برعهده بگیرند. ما انتظار داریم شرکای ایرانی سهم منطقی داشته باشند.منبع: ایسنا
فوربس می نویسد ورود دوباره ایران به بازار جهانی نفت دیگر تولید کنندگان عمده از جمله عربستان را واخواهد داشت تا به منظور حفظ سهم خود از بازار، سیاست های کنونی عرضه خود را تشدید کند.
نشریه فوربس با ارایه تحلیلی از آینده قیمت نفت در بازارهای جهانی می نویسد در صورت برداشته شدن تحریم های ایران پس از توافق نهایی هسته ای قیمت نفت بیش از میزان کنونی کاهش خواهد یافت.فوربس: با برداشته شدن تحریم های ایران قیمت نفت کاهش بیشتری می یابد

به گزارش عصر ایران  این گزارش تاکید می کند توافق هسته ای با ایران شکاف موجود بین عرضه و تقاضا را در بازار جهانی نفت از وضعیت فعلی نیز بیشتر می کند.

هم اکنون در بازار جهانی نفت عرضه بیش از تقاضا است و قیمت نفت در یک سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 45 درصد افت داشته است.

همچنین در سال 2014 در حالی که 1.6 میلیون بشکه در روز مازاد عرضه (نسبت به سال 2013) بوده  اما در بخش تقاضا تنها 700 هزار بشکه رشد تقاضا داشته ایم و این بدان معناست که عرضه نفت 900 هزار بشکه در روز بیش از تقاضا رشد کرده است.

فوربس می نویسد در صورت توافق نهایی هسته ای با ایران ، این کشور می تواند 30 میلیون بشکه نفت در اختیار خود را سریعا به معرض فروش بگذارد اما این میزان تاثیر پایداری بر قیمت جهانی نفت نخواهد داشت چون مصرف روزانه نفت در جهان بیش از 90 میلیون بشکه است.

 فوربس می نویسد تاثیر اصلی رفع تحریم های ایران در آینده میان مدت و بلند مدت بازار جهانی نفت بیشتر خواهد بود. این انتظار منطقی است که ایران در ظرف مدتی بین 8 تا 12 ماه 1 میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت خود بیفزاید. این 1 میلیون بشکه تنها می تواند با بهره برداری از چاه های تعطیل ایران نیز محقق شود.

به نوشته فوربس تولید این حجم از نفت در روز (1 میلیون بشکه) هم اکنون به اندازه یک چهارم نفت مصرفی اقتصاد در حال ظهور هند است که یکی از مشتریان کلیدی نفت خام ایران است.

به نوشته فوربس با ورود نفت ایران به بازار، رقابت میان تولید کنندگان نفت از جمله ایران و عربستان بر سر بازارها تشدید خواهد شد و برای به دست گرفتن بازارهای نفت مساله ارایه تخفیف و یا بستن قراردادهای بلند مدت با شرکت های وارد کننده خارجی تشدید خواهد شد واین مساله سقف عرضه را بیش از حد کنونی بالا خواهد برد. 

فوربس می نویسد ورود دوباره ایران به بازار جهانی نفت دیگر تولید کنندگان عمده از جمله عربستان را واخواهد داشت تا به منظور حفظ سهم خود از بازار، سیاست های کنونی عرضه خود را تشدید کند.

بر اساس پیش بینی این گزارش متوسط قیمت نفت برنت در سال 2015  در حدود 63 دلار خواهد بود و با ظرفیت کنونی تولید نفت و رشد عرضه و تقاضا در بازار جهانی پیش بینی می شود قیمت نفت در بازارهای جهانی در سال 2021 به حدود 93 دلار در هر بشکه برسد.

بهداشت رمضان

از سردرد رمضان بیشتر بدانید

تراز: در صورتیکه سابقه سردرد قبل از ماه مبارک رمضان وجود نداشته باشدو سر درد تنها در اثر روزه‌داری این ماه ایجاد شود، این نوع سردرد را سردرد رمضان می نامند.

به گزارش تراز ، محسن خوش‌نیت فوق تخصص غدد درون ریز گفت: در صورتیکه سابقه سردرد قبل از ماه مبارک رمضان وجودنداشته باشد و سردرد تنها در اثر روزه‌داری این ماه رخ دهد، این نوع سردرد را سردرد رمضان می‌نامند.

وی راجع به علل افزایش بروز سردرد در ماه رمضان گفت: گرسنگی و افت قند خون، کاهش و یا قطع مصرف چای و قهوه، تغییر زمان خواب و بیداری، خواب ناکافی کاهش مصرف تنباکو و سیگار از جمله عوامل افزایش بروز سردرد در ماه رمضان است.

وی اظهار داشت، با کنترل هر یک از موارد فوق می‌توان احتمال سردرد در ماه رمضان را کاهش داد.

وی راجع به علائم سردرد رمضان گفت: در این سردرد به صورت دو طرفه ضربان دار، در ناحیه‌ی پیشانی  و با شدت خفیف تا متوسط است که بیشتر در زمان بعد از ظهر و اوایل شب رخ می‌دهد و یک تا دو ساعت طول می‌کشد و علائم معمول سردردهای میگرنی مانند تهوع و درخشش نور دیده نمی‌شود.

وی راجع به پیشگیری از این نوع سردردها افزود: درطول یک الی دو هفته قبل از ماه رمضان به صورت تدریجی مصرف چای، قهوه و سیگار را کاهش دهید.

وی در پایان گفت: چای سبز و بدون کافئین ممکن است جایگزین خوبی برای این موارد باشد.

تصاویر زیبا از حیوانات

هشداربهداشتی

اگر از سرطان می ترسید بخوانید

 

بسیاری آن را با یک سرماخوردگی یا آلرژی اشتباه بگیرند. خلط خونی، درد سینه، درد استخوانی و زخمی شدن ناخن ها از دیگر علائم این بیماری است. بعد از آن زخم در بدن پخش می شود.ت رک سیگار یک گام بزرگ برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

 

http://mj3.persianfun.info/img/94/3/Cancer/553750_776.jpg
 


حلقه اطرافیان دخانی خود را در نظر بگیرید. خواهید دید که در بین آنها دو گروه قابل تشخیص اند؛ سیگاری نوع یک (سیگاری تیر) و سیگاری نوع دو. هر دو گروه هم در معرض کشنده ترین بیماری قرن یعنی سرطان ریه قرار دارند، آمارها می گوید هر 10 دقیقه یک نفر در ایران بر اثر مصرف سیگار می میرد. با وجود این کمتر کسی از کسانی که چهارشنبه هفته گذشته از خیابان «مقصود بیگ» و از جلوی شهر کتاب «فرشته» گذشتند، نسبت به کمپین اطلاع رسانی درباره «سرطان ریه» کنجکاوی نشان دادند.

اعضای «خیریه دهش پور» که تشکلی مردمی و قدیمی برای کم کردن آلام مبتلایان به سرطان است، اعتقاد دارند بسیاری فکر می کردند کمپین اطلاع رسانی درباره این بیماری برای جمع آوری پول است درصورتی که این برنامه به گفته «شهرناز بهزادی» مدیر روابط عمومی دهش پور تنها با هدف اطلاع رسانی عمومی درباره انواع سرطان هاست: «دهش پور با کمک مردم و خیرین اداره می شود و برای جمع آوری کمک ها، بازارچه های خیریه برگزار می کند وکمپین های اطلاع رسانی فقط با هدف آشنایی برای پیشگیری از ابتلای افراد به سرطان های مختلف است.»

اما آیا واقعاً ترس از پرداخت پول تنها دلیلی است که کمپین اطلاع رسانی درباره یکی از مهلک ترین سرطان ها چنین سوت و کور برگزار شد؟ آمارها می گوید که سالانه 50 هزار نفر در ایران به خاطر مصرف دخیانیات جان خود را از دست می دهند با وجود این برخی گزارش ها مدعی شده اند که میانگین سن مصرف دخانیات در کشور به سال های نوجوانی رسیده است!

ایده کمپین اطلاع رسانی در خیابان ها و مکان های عمومی را شادان رزاقی که دانشجوی رشته پزشکی است به انجمن خیریه دهش پور می دهد و انجمن هم می پذیرد. هرچند نقطه و مکانی که برای اطلاع رسانی در نظر گرفته شده خیلی هم در دید نیست و شاید اگر در مکانی عمومی تر برگزار می شد، توجه افراد بیشتری را به خود جلب می کرد. به گفته او این کمپین، چهارمین کمپین بعد از سرطان دهانه رحم، پستان و پروستات است. او بیش از هرچیزی هدف کمپین های اطلاع رسانی را پیشگیری از ابتلا به سرطان می داند.

به گفته او درست در زمانی که تعداد مبتلایان به سرطان ریه در کشوری مثل امریکا رو به کاهش نهاده، این بیماری در ایران سیر صعودی داشته و همین مسأله اطلاع رسانی درباره آن را به یکی از ضروریات روز جامعه ایرانی تبدیل کرده است! عطیه خورسند، رزیدنت پاتولوژی هم سرطان ریه را کشنده ترین سرطان در دنیا می داند. او البته یک خبر خوب هم دارد.

این سرطان جزو قابل پیشگیری ترین سرطان ها در جهان است. بیماری که وقتی بر جان و جسم بیمار سایه می افکند فقط تا 15 درصد شانس زنده ماندن را برای او باقی می گذارد. همین است که او و دوستان جوانش تصمیم گرفته اند که اطلاع رسانی را در رأس برنامه خود در خیریه دهش پور قرار دهند.

90 درصد سرطان ریه ناشی از پک های سیگار است. افراد سیگاری زیادی چهارشنبه گذشته از جلوی شهرکتاب گذشتند و در حالی که دود سیگار را به هوا می دادند متوجه پلاکارد و بادکنک های آبی که به دنبال هوای سالم برای آنها بود نشدند یا اگر دیدند توجهی نکردند، تا باز این سؤال پیش بیاید که چرا افراد بدون هیچ واهمه ای با هر پک سیگار به مرگ بوسه می زند.

سیگاری نوع دوم!

دانشجویان پزشکی حاضر در شهر کتاب فرشته نکته دیگری را هم یادآوری می کنند. کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان ریه دارند 2 تا 3 برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به این سرطان هستند. سرطان ریه خیلی دیر خود را نشان می دهد گاهی تا 4 سال هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهد. زمانی خود را نشان می دهد که بخش های زیادی از بدن را فراگرفته باشد. بعد از آن است که سرفه های مداوم به جان بیمار می افتد.

ممکن است بسیاری آن را با یک سرماخوردگی یا آلرژی اشتباه بگیرند. خلط خونی، درد سینه، درد استخوانی و زخمی شدن ناخن ها از دیگر علائم این بیماری است. بعد از آن زخم در بدن پخش می شود. این بیماری سنین بین 40 تا 60 سال را درگیر می کند. ترک سیگار یک گام بزرگ برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است. به گفته خورسند کسانی که پیش از میانسالی سیگار را ترک می کنند تا 90 درصد خود را از دست سرطان ریه نجات داده اند. این بیماری در مراحل اولیه به درمان جواب می دهد.

شیمی درمانی و پرتودرمانی موفقیت کمتری دارد. براساس تحقیقات ازدواج با یک فرد سیگاری هم می تواند ابتدای مسیری باشد که به سرطان ریه منتهی می شود! به گفته خورسند اگر کسی با فردی سیگاری ازدواج کند بین 20 تا 30 درصد احتمال دارد که به سرطان ریه مبتلا شود. این فرد و وابستگان سببی و نسبی آن که در یک فضا زندگی می کنند به اصطلاح «سیگاری نوع دوم» محسوب می شوند. همچنین هر 15 سیگار که کشیده می شود یک «ژن» در بدن جهش پیدا می کند و به سمت سرطانی شدن می رود.

نگار حجتی کارشناس ارشد علوم تغذیه هم از دیگر کسانی که امروز به کمپین آمده تا از تغذیه و سرطان سخن بگویند. چند خانم جوان دور او جمع شده اند. چند خانمی که البته به قصد شهر کتاب آمده اند و با اصرار اعضای انجمن پای حرف های این کارشناس می ایستند. حجتی مرگ 30درصد از مبتلایان به سرطان را به دلیل سوءتغذیه می داند. همین حرف های او نشان می دهد که یک تغذیه سالم تا چقدر می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان را تحت تأثیر قرار دهد. البته تغذیه در پیشگیری از سرطان هم مؤثر است: «بیان بعضی از ژن ها تحت تأثیر تغذیه است. اگر این بیان اشتباه شود به سلول های سرطانی منجر می شود.»

 

http://mj3.persianfun.info/img/94/3/Cancer/553751_964.jpg
 


کدام منطقه اورانیوم خیز است

رکسانا خوش خلق هم دانشجوی پزشکی است. او هم سرش خلوت است. انگار هیچ یک از افرادی که امروز مسیرشان به خیابان مقصودبیگ خورده، کوچکترین سؤالی درباره سرطانی که به گفته خوش خلق سالانه یک میلیون و 370هزار نفر را در جهان به کام مرگ می فرستد، ندارد. شاید خیلی هم نباید تعجب کرد وقتی بی محابا با هر پک سیگار مرگ دسته جمعی خانواده را رقم می زنیم! او یک نکته قابل توجه را یادآوری می کند. حساسیت جامعه روی سرطان سینه که یک سوم مرگ و میرهای سرطان ریه را دارد بیشتر از این سرطان است.

به اعتقاد خوش خلق اطلاع رسانی درباره سرطان سینه بیشتر از سرطان ریه است و شاید همین مسأله به کاهش این سرطان در کشور منجر شده است. آنقدر که سیگار مرگ را به جان جوامع انسانی می اندازد آلودگی هوا نقش ندارد. در نهایت نقش آن 10 درصد شود. همه اش زیر سر پول هایی است که صرف خرید نخ هایی می شود که تار و پود زندگی را می شکافند. سیگاری هایی که 5 سال از ترک سیگارشان گذشته باشه 50درصد سایه سیاه سرطان ریه را از سرخود کم کرده اند. افراد بعد از ده سال ترک سیگار به نقطه ای می رسند که انگار هرگز دودی نبوده اند.

دودهایی که جان خانواده ها را می گیرد

سیگار کشیدن فقط به ابتلای یک فرد به سرطان منجر نمی شود، اعضای خانواده را درگیر می کند. خانواده ای که با هر درد و رنج عزیزشان صد بار می میرند و زنده می شوند اما بحران به همین جا ختم نمی شود. هزینه های سرسام آور بیماری، بسیاری از خانواده ها را وارد بن بست درد می کند. خیریه دهش پور یکی از خیریه هایی است که هدفش کمک به چنین بیمارانی است. بیمارانی که به گفته بهزادی قیمت یک آمپول برخی از آنها 60 میلیون تومان می شود.

این خیریه از سال 74 در بخش رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان شهدای تجریش آغاز به کار کرد. خیریه ای که با کمک های مردمی که در قالب بازارچه ها، قلک شکانی ها، برگزاری کنسرت ها و اکران فیلم ها جمع آوری می شود به بیماران کمک می کند.

دهش پور برای بیماران شهرستانی یک «نقاهتگاه» دارد که به گفته بهزادی بیمار با یک همراه می تواند در زمان درمان در آن ساکن شود. این نقاهتگاه امکان پذیرایی از 80 بیمار را همزمان دارد، هرچند که متقاضیان آن بیش از این عدد است. از سوی دیگر ساختمان آن تا به امروز سه بار تعمیر شده است. خیریه دهش پور برای بازسازی و گسترش وسعت آن نیاز به کمک خیرین دارد.

به گفته بهزادی هر بیمار می تواند در طول درمان خود از خدماتی چون محل خواب، وعده های غذایی، میان وعده، بسته های بهداشتی، شرکت در مراسم گوناگون و کلاس های آموزشی و مفرح به صورت رایگان استفاده کند. او می گوید: «تمامی مراجعه کنندگان بخش های رادیوتراپی و آنکولوژی، شیمی درمانی و بستری نیز تغذیه رایگان دریافت می کنند.»

تغذیه رایگان بیماران به گفته او براساس نظرات مشاوران و متخصصان تغذیه و با کمک گروهی از بانوان داوطلب آماده و توزیع می شود. همچنین، در زمینه تغذیه مناسب به صورت انفرادی به مراجعه کنندگان، مشاوره تخصصی داده می شود. میان وعده ای که شامل نان سبوس دار، میوه های فصل بویژه موز، هندوانه و سیب، پنیر کم چرب، شیر روزانه، گردو، خرما و عرقیجات طبیعی به صورت شربت هایی مانند نعنا، بهار نارنج و بید مشک است. نیکوکاران نیز می توانند نذورات و کمک های خود را به این واحد اهدا کنند.

یک گزارش اقتصادی

هشت میلیون و 396 هزار سهم در هفته گذشته در بورس خوزستان معامله شد

اهواز- ایرنا- در پنج روز کاری هفته گذشته هشت میلیون و 396 هزار سهم به ارزش بیش از19 میلیارد و 536 میلیون ریال در بورس منطقه ای خوزستان مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش شنبه ایرنا به نقل از بورس منطقه ای خوزستان از این میزان 59 درصد مربوط به خرید سهام و 41 درصد مربوط به فروش سهام بود که توسط 13 ایستگاه معاملاتی انجام و 62 کد سهامداری در ایجاد شد.

همچنین از کل معاملات انجام شده در تالار بورس منطقه ای خوزستان سهام شرکت های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ایران خودرو دیزل و حفاری شمال به ترتیب بیشترین ارزش ریالی معاملات را به خود اختصاص دادند.

بیشترین ارزش معاملات هفته گذشته نیز توسط کارگزاری امین سهم و کارگزاری آگاه ایجاد شد.

گزارش از انتقال آب از استان

رییس سازمان محیط زیست: هنوز با اجرای طرح های انتقال آب کارون موافقت نکرده ایم

اهواز- ایرنا- رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان هنوز هیچ موافقتی با اجرای طرح های انتقال آب از رودخانه کارون نکرده است.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه در پنجمین سفر خود به خوزستان ، در نشست خبری در مهمانسرای استانداری خوزستان در اهواز، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست هنوز هیچ موافقتی با اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون نکرده و در جایی هم که موافقت کردیم برای تامین آب شرب بوده است.

وی افزود: در طرح های انتقال آب میان حوضه ای اولویت با تامین آب شرب در تمام نقاط کشور است.

ابتکار با بیان اینکه مصرف آب در همه کشور اعم از خوزستان و اصفهان باید مدیریت شود، تاکید کرد: نیازهای شرب استانداردهای تعریف شده ای دارد و نمی توان به بهانه آب شرب، آب را برای کشاورزی انتقال داد.

وی گفت: برای طرح هایی که به رودخانه کارون آسیب وارد کند مجوزهای زیست محیطی صادر نمی شود.

وی با تاکید بر مدیریت جامع منابع آب در تمام رودخانه ها اعم از کارون، کرخه و زاینده رود، افزود: حفاظت از کارون و بازنگری طرح های حوضه این رودخانه و احیای تالاب ها از برنامه های شورای عالی آب است.

وی درباره مجوز آبگیری سد گتوند اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در زمان آبگیری اعلام کرده بود که آبگیری این سد به صلاح نیست و مجوز آن را صادر نکرده بود اما با دستورات مقامات در دولت قبل این سد آبگیری شده است.

وی همچنین در پاسخ به اینکه موضع سازمان محیط زیست درباره طرح های فاقد ارزیابی زیست محیطی اعم از بندرتجاری شادگان، طرح های گردشگری آبی، توسعه نیروگاه رامین و طرح های انتقال آب که در خوزستان در حال اجرا هستند چیست، اظهار کرد: در دولت یازدهم کمیسیون ماده 215 در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بسیار جدی است؛ بر این اساس اعتبارات مربوط به طرح های عمرانی منوط به تایید ارزیابی های زیست محیطی است.

وی تاکید کرد: در این دوره هیچ طرحی بدون مجوز زیست محیطی اجازه فعالیت نداشته و طرح های فاقد مجوز تا زمان اتمام ارزیابی متوقف شده اند.

وی اضافه کرد: در فرآیند ارزیابی طرح های عمرانی بازنگری شده و با کمک مشاوران علمی و دانشگاهی امکان تاثیرگذاری در توقف طرح ها تا زمان اصلاح و بهبود به وجود آمده است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه همه طرح ها باید پیوست زیست محیطی داشته باشد گفت: اجازه نمی دهیم طرح ها بدون توجه به ارزیابی زیست محیطی و نتایج آن عملیاتی شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ارزش خدمات زیست محیطی هر هکتار از اراضی تالاب هورالعظیم 15 هزار دلار است.

وی با اشاره به بازدید خود از تالاب هورالعظیم اظهارکرد: در دولت گذشته با ایجاد حوضچه خارج از ضوابط محیط زیست توسط وزارت نفت مانع از آبگیری تمام این تالاب شده بودند که با گشودن دریچه های حوضچه شماره دو به سه، بخش هایی از تالاب احیا شده است.

وی ارزش های هورالعظیم را یادآور شد و اظهار کرد: این تالاب نعمت بزرگ خوزستان و جاذبه گردشگری کم نظیر آن است.

وی اضافه کرد: هیاتی از سوی دولت و با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست هم اکنون در اجلاس کنوانسیون رامسر در اروگوئه به سر می برد تا کارگروهی مرتبط با هورالعظیم برگزار کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: مدیریت این تالاب با همکاری و حمایت بین المللی اجرا شود.



*آب تنی در هورالعظیم

پنجمین سفر رییس سازمان محیط زیست به خوزستان سه شنبه برای پیگیری مصوبات هیات دولت در مقابله با گرد و غبار انجام شد. معصومه ابتکار در این سفر از تالاب هورالعظیم دیدن کرد. کارگروه گرد و غبار و احیای تالاب ها و شورای حفاظت کیفی کارون و کارگروه مقابله با آلودگی هوای اهواز با حضور پنج تن از معاونان وزارتخانه های نفت، نیرو، بهداشت، جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و رییس سازمان هواشناسی از برنامه های سفر وی به خوزستان بود.

صبح سه شنبه در بازدید از هورالعظیم قایق حامل معصومه ابتکار و تعدادی از مسوولان کشوری و استانی دچار سانحه و در تالاب واژگون شد. البته در این حادثه به کسی آسیب نرسید.

ابتکار در جلسه کارگروه آلودگی هوا و احیای تالاب ها درباره واژگونی قایق در تالاب هورالعظیم به شوخی گفت: بازدید امروز از هورالعظیم هوایی، دریایی و زیردریایی بود و این اتفاقات لازم است تا خلوص نیت مدیران نشان داده شود.

گزارش آلودگی آبهای سطحی استان

مدیرکل محیط زیست خوزستان: سد گتوند موجب شور شدن اراضی حاصلخیز خوزستان شده است

اهواز- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سد گتوند علیا باعث شور شدن تدریجی اراضی حاصلخیز جلگه خوزستان شده است.

به گزارش ایرنا، احمدرضا لاهیجان زاده عصر روز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و کارگروه مقابله با آلودگی هوا که با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مهمانسرای استانداری خوزستان تشکیل شد اظهار کرد: شوری (EC) آب رودخانه کارون در بالادست و خروجی سد گتوند پیش از آبگیری سد گتوند 700 واحد بود که پس از آبگیری به یک هزار و 350 واحد افزایش یافته است.

وی تاثیر سد گتوند بر کیفیت رودخانه کارون را بیش از سایر آلاینده های مسیر دانست و گفت: منکر ورود منابع آلاینده در طول مسیر کارون نیستیم اما سد گتوند به دلیل اینکه در بالادست رودخانه و شیرین ترین قسمت آن قرار دارد و ورودی به جلگه خوزستان به شمار می رود تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به سایر آلاینده ها دارد و به تدریج اراضی کشاورزی خوزستان را شور می کند.

سد گتوندعلیا بلندترین سد خاکی کشور و آخرین سد احداثی روی رودخانه کارون است که در 10 کیلومتری شهر گتوند قرار دارد. با انحلال نمک های سازند نمکی موسوم به گچساران که در مخزن این سد قرار گرفته، میلیاردها مترمکعب از آب کارون شور شده است.

لاهیجان زاده در ادامه با انتقاد از اجرایی نشدن طرح تصفیه فاضلاب شهرها اظهار کرد: در حالی که صنایع بزرگ خوزستان و بخشی از زه آب های کشاورزی ساماندهی شده، فاضلاب های شهری همچنان به کارون تخلیه می شود.

وی همچنین با اشاره به محقق نشدن طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت) اظهار کرد: این طرح قرار بود در نوروز امسال به بهره برداری برسد.

به گفته وی، هم اکنون 12 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در 20 کیلومتری اهواز سوزانده می شود که در صورت اجرای طرح آماک 60 درصد از مشکلات آلودگی هوا مرتفع می شود.



*تاخیر در ساخت شش تصفیه خانه فاضلاب

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز در این نشست اجرای شش تصفیه خانه فاضلاب شهرهای مسیر رودخانه کارون را خواستار شد.

احمد سیاحی تخصیص اعتبارات مورد نیاز برنامه جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون را ضروری دانست و گفت: در اوایل دهه 80 قرار بود هشت تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای مسیر کارون احداث شود اما تاکنون فقط تصفیه خانه های فاضلاب شوشتر و دزفول اجرا شده است.

وی افزود: وزیر نیرو وعده کرده تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز امسال به بهره برداری برسد.

سیاحی همچنین با اشاره به ارزش اقتصادی رودخانه کارون اظهار کرد: شش سد بزرگ با ظرفیت 20 میلیارد مترمکعب بر روی این رودخانه ساخته شده که ظرفیت تولید حدود هشت هزار مگاوات برق را دارند.

وی با بیان اینکه کارون آب مورد نیاز پنج نیروگاه حرارتی و سیکل ترکیبی، اراضی کشاورزی، نخلستان ها و 9 طرح کشت و صنعت نیشکر و صنعت نفت را تامین می کند، گفت: 40 هزار تن شیلات، 26 میلیون تن محصولات پتروشیمی و پنج میلیون تن محصولات فولادی و مهم تر از همه آب شرب بیش از چهار میلیون نفر جمعیت خوزستان از منابع این رودخانه تامین می شود.



*انتقال آب را نمی پذیریم

مشاور استاندار خوزستان در امور آب نیز در ادامه این نشست با انتقاد از اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون، بر مدیریت صحیح منابع این رودخانه تاکید کرد.

مهدی قمشی گفت: کاهش آب این رودخانه به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش آورد کارون قابل توجیه است اما مشکلاتی را که مربوط به مدیریت منابع آب و تخصیص های نابه جاست، نمی پذیریم.

وی با بیان اینکه کارون هم مشکل کمی دارد و هم کیفی، اظهار کرد: اکنون مصرف در حوضه کارون بیش از 80 درصد است که این مساله فاجعه ای است که نخستین آسیب آن متوجه محیط زیست می شود.

عضو هیات علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره به حساسیت خوزستانی ها نسبت به طرح های انتقال آب از کارون به اصفهان، شفاف سازی نسبت به این طرح ها را به منظور جلوگیری از شایعات و نگرانی های اجتماعی، خواستار شد.

وی با تاکید بر اینکه استان اصفهان مشکل آب شرب ندارد، افزود: دولت بابت انتقال هر مترمکعب آب به اصفهان حدود هشت هزار ریال باید هزینه کند این در حالیست که اصفهان تا چندین سال آینده نیز مشکل آب شرب نخواهد داشت.

قمشی تاکید کرد: ما نمی خواهیم به استان های دیگر فشاری وارد شود اما نباید لطمه ای به حقوق حقابه داران اصلی وارد شود و در توسعه باید بهره وری مدنظر قرار گیرد.

استاد نمونه کشور همچنین با بیان اینکه در مورد سهم خوزستان از رودخانه کرخه نیز اجحاف شده گفت: در حوضه این رودخانه 63 درصد بارندگی اتفاق افتاده اما ورودی کرخه به خوزستان 17 درصد سال های نرمال است که این مساله با سرمایه گذاری های سد و طرح های کشاورزی در خوزستان منافات دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه هیاتی از معاونان وزرا صبح سه شنبه به خوزستان سفر کرد. بازدید از هورالعظیم، کارگروه گرد و غبار و احیای تالاب ها و شورای حفاظت کیفی کارون و کارگروه مقابله با آلودگی هوای اهواز برنامه های سفر یک روزه وی به خوزستان بود.

یک افتخار علمی برای خوزستان

10 نفر از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز به مرحله نهایی المپیاد علمی کشور راه یافتند

اهواز - ایرنا - رییس گروه استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز از راهیابی 10نفر از دانشجویان این دانشگاه به مرحله نهایی المپیاد علمی کشور خبر داد.

به گزارش چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی این دانشگاه، دکتر محمد رضا سیاهپوش، اظهار کرد: این تعداد دانشجو در بیستمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور (غیرمتمرکز) که مرحله نخست آن در اردیبهشت امسال در این دانشگاه برگزار شد، به مرحله نهایی راه یافتند.

وی افزود: المپیاد علمی دانشجویی در رشته های آمار، ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، ژنتیک، میکروبیولوژی، شیمی محض و کاربردی، علوم تربیتی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی رایانه حقوق، اقتصاد، ادبیات فارسی و کشاورزی برگزار شد.

سیاهپوش ادامه داد: احمد امیری در رشته مهندسی رایانه ، زهرا دلاوری در رشته علوم تربیتی، سید عظیم هاشمی در رشته فیزیک، شیرین بهروزی نژاد در رشته حقوق، علی بهرامی در رشته مهندسی مکانیک، محمد دره بالایی در رشته آمار کاربردها، مسعود محمدی فارسانی در رشته زیست شناسی،نوش آفرین شانه در رشته زیست شناسی، هاشم مراونه در رشته زراعت و اصلاح نباتات و علی مزرعه در رشته فیزیک دانشجویان دانشگاه شهید چمران هستند که به مرحله نهایی المپیاد علمی کشور راه یافته اند.

وی گفت: مرحله نهایی این المپیاد در روزهای 15 و 16 مرداد در تهران برگزار می شود و دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز که به این المپیاد راه یافته اند، می توانند از راهنمایی اساتید این دانشگاه جهت حضور در المپیاد استفاده کنند.

وی ادامه داد:دانشجویان رتبه های اول تا سوم المپیادهای دانشجویی در صورت قبولی در دوره دکتری یا دکتری تخصصی می توانند از بورس تحصیلی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده کرده و برابر استفاده از بورس تحصیلی به وزارت مربوطه تعهد خدمت دهند.

سیاهپوش اظهار کرد: همچنین دانشجویان رتبه های اول تا سوم المپیادهای دانشجویی در طول تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی می توانند برای ارایه مقاله در اجلاس های خارجی از تسهیلاتی که از سوی وزارت مربوطه تأمین می شود، استفاده کنند.

وی گفت:رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی کشور می توانند بدون شرکت در آزمون کارشناسی ارشد متناسب با تعداد داوطلب و ظرفیت هر رشته محل در دفترچه شماره دو کارشناسی ارشد، با معرفی مرکز المپیاد سازمان سنجش ،مستقیم توسط دانشگاه ها پذیرفته شوند.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1375 تاکنون 19 دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزارشده است.

هشدار بهداشتی

پارکینسون، دومین بیماری شایع تحلیل برنده سیستم عصبی

اهواز - ایرنا - یک پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) گفت: بیماری پارکینسون پس از بیماری آلزایمر، دومین بیماری شایع تحلیل برنده سیستم عصبی در انسان محسوب می شود.

دکتر سید احسان محمدیانی نژاد چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این بیماری، بخشی از سیستم عصبی با عنوان جسم سیاه دچار تخریب و تحلیل پیش رونده می شود.

وی افزود: مغز بیماران مبتلا به پارکینسون در تولید ماده دوپامین که توسط جسم سیاه مغز تولید شده دچار اشکال می شود به صورتی که وقتی این ماده 60 درصد کاهش یابد علایم بیماری ظاهر می شود.

دکتر محمدیانی نژاد با اشاره به اینکه دلیل این بیماری مانند بسیاری از بیماری های تحلیل برنده سیستم عصبی به درستی شناخته نشده ادامه داد: برخی پزشکان معتقدند عواملی مانند رویارویی با برخی از سموم یا فلزات سنگین ممکن است در ایجاد بیماری نقش داشته باشند.

عضو هیات علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همچنین ضربه های مغزی مکرر و طولانی می تواند منجر به بیماری پارکینسون شود که به عنوان مثال بوکسورها را می توان نام برد.

وی در خصوص علایم حرکتی بیماری افزود: علایم بیماری از یک طرف بدن شروع شده و پس از مدتی به سمت دیگر گسترش می یابد که لرزش در اندامها به ویژه در دستها از جمله علایم اصلی این بیماری است به صورتی که لرزش در حالت استراحت و بی تحرکی بیشتر نمایان است.

دکتر محمدیانی نژاد افزود: کندی در حرکات از دیگر علایم است به گونه ای که کارهایی را که قبلا در زمان کوتاهتری انجام می شد با ابتلا به بیماری در زمان طولانی تری انجام می شود.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) اظهار کرد: به عبارت دیگر تعداد و دامنه حرکات فرد مبتلا کم می شود.

وی ادامه داد: کاهش تعداد پلک زدن در دقیقه نیز از جمله دیگر علایم بیماری است چون یک فرد طبیعی بین 12 تا 20 بار در دقیقه پلک می زند در حالی که فرد مبتلا به بیماری پارکینسون کمتر از 12 بار در دقیقه می تواند این کار را انجام دهد.

وی گفت: سفتی در اندام ها، قامت خمیده در هنگام راه رفتن، تمایل به افتادن، توقف ناگهانی در هنگام راه رفتن یا چرخیدن و اختلال در حفظ ریفلکس های وضعیتی و تعادلی از جمله دیگر علایم این بیماری است.

وی به علایم رفتاری و غیر حرکتی پارکینسون اشاره کرد و افزود: تعریق زیاد، چرب شدن پوست، ترشح بیش از حد بزاق، افسردگی، توهم و هذیان و اختلالات رفتاری از جمله این علایم به شمار می رود.

وی در خصوص درمان این بیماری اظهار کرد: هر چند بیماری پارکینسون ریشه کن نمی شود اما با درمان دارویی برای سالیان طولانی می توان به کاهش قابل ملاحظه علایم بیماری و نیز افزایش کیفیت زندگی بیماران کمک کرد.

دکتر محمدیانی نژاد گفت: امروزه درمان های دارویی متعددی در دسترس است که با افزایش سطح ماده دوپامین مغز منجر به بهبودی علایم حرکتی و غیر حرکتی بیماران می شود.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: فعالیت فیزیکی منظم روزانه شامل ورزش های هوازی به مدت حداقل یک ساعت در روز می تواند تا حد زیادی به بهبودی این بیماران و افزایش کیفیت زندگی منجر شود.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از بیماران مبتلا و خانواده های آنها فقط بر روی درمان دارویی متمرکز می شوند و از نقش درمان های فیزیکی و توانبخشی و فعالیت جسمی و ذهنی مستمر و مفید غفلت می کنند.

دکتر محمدیانی نژاد اظهار کرد: درمان های جراحی در بیماران مبتلا به پارکینسون مزمن و مقاوم به درمان های طبی نیز کاربرد دارد و بر خلاف تمایل برخی بیماران به عنوان اقدام نخست تلقی نمی شود.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: تا زمانی که بیمار به درمان دارویی پاسخ خوبی می دهد به عمل جراحی نیازی ندارد.

اخبار ورزشی خوزستان

استقبال ورزش دوستان خرمشهری از قهرمان مسابقات کارگری جهان

آبادان-ایرنا-احمد رضا خنفری ورزشکار خرمشهری دارنده مقام قهرمانی رقابت های کارگری جهان مورد استقبال مسوولان و ورزش دوستان این شهرستان قرار گرفت.

به گزارش ایرنا خنفری در رقابت های قهرمانی کارگری جهان در کشور ایتالیا، در رشته دو و میدانی صاحب یک مدال طلا و یک مدال نقره شد.
این ورزشکار خرمشهری در رشته دو و میدانی 400 متر با مانع مقام قهرمانی را کسب کرد و در رشته دو و میدانی 400 متر به مدال نقره دست یافت.
خنفری پس از بازگشت از این مسابقات در فرودگاه آیت الله جمی آبادان مورد استقبال جمعی از مسوولان و ورزش دوستان خرمشهری قرار گرفت.
این ملی پوش خرمشهری سابقه قهرمانی در مسابقات کشوری و بین المللی را دارد.
نخستین دوره رقابت های قهرمانی کارگری جهان به میزبانی کشور ایتالیا برگزار شد.

ابن قاسم از سرپرستی تیم فوتبال فولاد خوزستان کناره گیری کرد

اهواز- ایرنا - حسین ابن قاسم که مدت هشت سال در تیم فوتبال فولاد خوزستان عنوان سرپرستی این تیم را درجریان مسابقات لیگ برتر باشگاه های ایران به عهده داشت، با تغییر مدیریت تیم فولاد، از این تیم کناره گیری کرد.

وی روزچهارشنبه به ایرنا اظهاکرد: در نشستی که با علیرضا اژدری زاده سرپرست جدید باشگاه فولاد خوزستان داشتم، با توجه به اینکه دیدگاه های ما با هم همخوانی نداشت، تصمیم گرفتم که دیگر در این سمت نباشم.
ابن قاسم با آرزوی موفقیت برای مدیرت جدید و باشگاه فولاد خوزستان گفت: با توجه به اینکه از کارکنان شرکت فولاد هستم، به سرکار اولم باز می گردم.

فوتسال لیگ دسته 1 بانوان/پیروزی هایلی تهران بر شهرداری دزفول

دزفول-ایرنا-دیدار دو تیم هایلی تهران و شهرداری دزفول در ادامه رقابت های فوتسال لیگ دسته یک بانوان کشور با پیروزی تیم میهمان خاتمه یافت.

به گزارش ایرنا در این دیدار که صبح چهارشنبه در سالن سرپوشیده مجموعه ورزشی شهید مجدیان دزفول برگزار شد تیم فوتسال بانوان هایلی تهران موفق شد با نتیجه 3 بر 2 تیم میزبان را شکست دهد.

سیده محمود قبله زاده مربی تیم فوتسال شهرداری دزفول گفت:این بازی در آخرین دور از سری مسابقات فوتسال بانوان لیگ دسته یک کشور برگزار گردید.
وی افزود: برای تیم شهرداری دزفول لیلا اله یاری در دقایق 15 و 38 بازی توانست دو گل را وارد دروازه تیم هایلی تهران کند.

در دقیقه سوم بازی نیز سمیه عیدیان از تیم شهرداری دزفول با دریافت کارت قرمز از زمین بازی اخراج شد.
گل های تیم هایلی تهران در دقایق 3 ، 18 و 38 بازی به ثمر رسید.

با برگزاری این سری از مسابقات تیم شهرداری دزفول با 9 امتیاز در رده هفتم جدول قرار گرفت و تیم هایلی تهران با 11 امتیاز در رده دوم قرار گرفت.
تیم آراد کرمان نیز در رده نخست جدول مسابقات لیگ دسته یک بانوان قرار دارد.

معاون باشگاه فولاد:مطالبات بازیکنان تیم فولاد هفته آینده پرداخت می شود

اهواز- ایرنا - معاون فرهنگی باشگاه فولاد خوزستان گفت : مطالبات فصل گذشته بازیکنان تیم فوتبال این باشگاه در آینده نزدیک و تا هفته آینده پرداخت می شود.

به گزارش ایرنا اسماعیل عسکریان پنجشنبه شب در نشست توجیهی بازیکنان تیم فوتبال باشگاه فولاد خوزستان با بیان اینکه این باشگاه از نظر بودجه مشکلی ندارد افزود:متناسب با نیاز بودجه در اختیار این باشگاه قرار می گیرد لذا بازیکنان دغدغه ای نداشته باشند.

وی از تلاش اعضای مستعفی هیات مدیره قبلی باشگاه فولاد که زحمات زیادی برای موفقیت های این باشگاه کشیدند قدردانی کرد.

در این نشست که در محل باشگاه فولاد خوزستان برگزار شد سرمربی این تیم به تشریح برنامه های کاری خود برای فصل پیش رو پرداخت.

دراگان اسکوچیچ اظهارداشت:بازیکنان باشگاه فولاد همانطور که درفصل گذشته به رغم وجود مشکلات شخصیت و توانایی خودرا در جریان لیگ بروز دادند ،انتظار آن است که درمسابقات آینده نیز چنین باشند.

وی افزود:برای همه آنانی که در جمع ما می مانند و آنان که از ما جدا می شوند آرزوی موفقیت می کنم.

تمرینات تیم فوتبال فولاد خوزستان قرار است از جمعه شب در اهواز شروع شود.

تمرینات بازیکنان تیم فولاد خوزستان برای لیگ برتر پانزدهم شروع شد

اهواز- ایرنا - تمرینات بازیکنان تیم فوتبال فولاد خوزستان برای لیگ برتر پانزدهم از جمعه شب زیر نظر دراکان اسکوچیچ سرمربی این تیم در زمین اختصاصی فولاد در اهواز شروع شد.

به گزارش ایرنا این تمرینات تا روز ششم تیرماه آینده دراهواز ادامه خواهد داشت و بعد از آن نخستین اردوی تدارکاتی بازیکنان تیم فوتبال فولاد خوزستان در کردان کرج به مدت هشت روز برگزار می شود.

اسکوچیچ در برنامه ارایه داده به مسوولان باشگاه فولاد خوزستان همچنین یک اردوی تدارکاتی در ترکیه برای آماده سازی بازیکنان خود در نظر گرفته است.

تیم فوتبال فولاد خوزستان در لیگ برتر گذشته به رغم مشکلات پیش آمده از نظر بازیکن توانست با تفاضل گل کمتر نسبت به تیم ذوب آهن اصفهان درمکان پنجم جدول لیگ برتر قرارگیرد.

10 خوزستانی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی فراخوانده شدند

اهواز- ایرنا - 9 کشتی گیر و یک مربی به اردوی آمادگی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران که از روز شنبه ( فردا ) درخانه کشتی شماره یک تهران تشکیل می شود فراخوانده شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از مسوول روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان این کشتی گیران از سوی شورای فنی تیم ملی کشتی فرنگی به این اردو فراخوانده شدند.

عبدالمحمد پاپی ،مهدی زیدوند ،رامین طاهری سعید عبدولی ، رسول گرمسیری ، پیام بویری،

حبیب الله اخلاقی ، مجتبی کریم فر و سیدمصطفی صالحی زاده از استان خوزستان در اردوی آمادگی تیم ملی شرکت می کنند.

همچنین عبدالکریم کاکاحاجی به عنوان مربی در این اردو انجام وظیفه خواهد کرد.

پیام حاجی نجف افزود : این اردو مدت 10 روز در تهران ادامه دارد.

خرمشهر، گزینه برگزاری مسابقات آسیایی سنگ نوردی 2016

آبادان- ایرنا-رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران از برگزاری مسابقات آسیایی سنگ نوردی جوانان و نوجوانان و بزرگسالان در سال 2016 به میزبانی ایران خبر داد و گفت:خرمشهر به عنوان یکی از گزینه های مورد نظر برای برگزاری این مسابقات در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، رضا زارع چهارشنبه در حاشیه بازدید از مجموعه ورزشی شهید جهان آرا شهر خرمشهر در جمع خبرنگاران رسانه ها گفت:برای برگزاری این مسابقات باید، زیرساخت های این مسابقات به نحو شایسته فراهم شود.

وی با بیان اینکه شهر برگزاری مسابقات تاکنون مشخص نشده است، گفت:شهرهای زیادی در خصوص برگزاری این مسابقات اعلام آمادگی کرده اند، ولی در نظر است تا این مسابقات در شهری برگزار شود که علاوه بر ارائه حس حماسی، خاطره خوبی نیز در ذهن شرکت کنندگان باقی بگذارد و خرمشهر نیز از شهرستان های مورد نظر است.

زارع همچنین با بیان اهداف سفر خود به خرمشهر گفت:برگزاری چند دوره مسابقات سنگ نوردی ملی و بین المللی در استان خوزستان از برنامه های این فدراسیون است و این سفر نیز به منظور ارزیابی زیرساخت های شهرستان های استان انجام شده است.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی تاکید کرد: امیدواریم با کمک اداره ورزش خرمشهر و حمایت سازمان منطقه آزاد اروند، زیرساخت فراهم شده و خرمشهر به عنوان گزینه برگزاری مسابقات آسیایی معرفی شود.

این مسئول گفت:خرمشهر با داشتن زیرساخت های مناسب و قرار گرفتن در محدوده سازمان منطقه آزاد اروند، از توانمندی لازم برای برگزاری این مسابقات برخوردار است.

مدیرکل ورزش خوزستان :اعطای مجوز یک درصد اعتبارات ادارات به ورزش باعث بهبود ورزش می شود

اهواز- ایرنا - مدیرکل ورزش وجوانان خوزستان گفت: با مجوزی که مجلس به سازمانها برای صرف یک درصد بودجه خود دراه ورزش داده است وضع ورزش کشور در سال 94بهبود خواهد یافت .

فرامز کیانی زاده بعدازظهر سه شنبه در نسشت خبری اظهارداشت : اگرچه قبلا سازمانها مکلف بودند که یک درصد بودجه خود را در زمینه ورزش هزینه کنند، اما طی چندسال گذشته جلوی این مساله گرفته شد.

وی اضافه کرد : این مساله باعث شد که چرخ ورزش همانند گذشته بخوبی نچرخد ، اما نمایندگان مجلس از امسال به سازمانها مجوز دادند که درصورت تمایل می توانند یک درصد بودجه خودرا در امرورزش هزینه کنند .

کیانی زاده گفت : با توجه به اینکه در استان خوزستان سازمانهای توانمند زیادی وجود دارد ، ما با حمایت استاندارخوزستان می توانیم ازاین امر درجهت رشد ورزش قدمهای خوبی برداریم .

وی درادامه به موفقیتها وفعالیت ورزش خوزستان در سطح داخلی وخارجی اشاره کرد و گفت: ورزشکاران ما درسال گذشته موفق شدند درمسابقات کشوری 678مدال کسب کنند که این تعداد نسبت به سال قبل از آن 116 مدال بیشتر است.

مدیرکل ورزش وجوانان خوزستان اظهارداشت: ورزشکاران خوزستان در سال 93 درمسابقات آسیایی 31 مدال طلا ، 14 مدال نقره و 18 مدال برنز بدست آوردند .

مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان اظهارداشت : ورزشکاران خوزستان در سال گذشته از مسابقات جهانی شش مدال طلا ،چهار نقره و10 مدال برنز بدست آوردند .

وی گفت: اگرچه درسال گذشته ازنظر بودجه محدویت داشتیم ولی با کمک استاندار و تعامل دستگاه ها توانستیم موفقیتهای درخور توجهی در امرورزش بدست آوریم .

کیانی زاده افزود: درسال گذشته علاوه بر تشکیل پارلمان ورزش این استان وشورای ورزش درشهرستانها برای پیشبرد ورزش منطقه ،توانستیم برنامه تجلیل ازمدال آوران میدانهای خارجی را بجای سالی یکبار ، هرسه ماه یکبار انجام دهیم .

وی درتوجیه این مساله گفت : درجریان تجلیل سالانه امکان داشت که نام قهرمانی ازقلم بیفتد اما با اینکار نام کسی ازیاد نمی رود.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در راستای دادن بودجه به هیاتهای ورزشی این استان درسال 93 گفت : ما موفق شدیم دراین سال 60 تا 100 درصد هیاتهای خودرا ازبابت هزینه تامین کنیم .

وی راه اندازی مجدد پایگاه قهرمانی و استعداد یابی، اداره ورزش وجوانان اهواز، برگزاری مجامع برخی هیاتها وهمچنین درمانگاه پزشکی ورزشی را در ورزشگاه تختی اهواز را از دیگر فعالیتهای این اداره کل عنوان کرد.

کیانی زاده درخاتمه به برنامه های این اداره کل درسال جاری اشاره کرد وگفت : هدف کلی ما درسال 94 رفع نقاط ضعف موجود و تقویت مثبت ورزش استان می باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از اسکوچیچ خواست کارش را ادامه دهد

اهواز- ایرنا- مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان خواست که با علاقمندی کارش را ادامه دهد.

به گزارش ایرنا طبق شنیده ها در نشستی که دوشنبه در دفتر عبدالمجید شریفی مدیر عامل این شرکت در اهواز برگزارشد، وی از دراگان اسکوچیچ خواست که با علاقمندی وظایف خود را در باشگاه فولاد انجام دهد.

بنا به این گزارش در این نشست که عباس بابازاده و حبیب اله رضایی دو عضو هیات مدیره باشگاه و اژدری زاده مدیرعامل تیم فوتبال فولاد نوین شرکت داشتند در مورد مسایل جاری این باشگاه صحبت شد.

گفته می شود که تا معرفی مدیرعامل جدید باشگاه فولاد خوزستان علیرضا اژدری زاده به عنوان سرپرست در این باشگاه انجام وظیفه خواهد

کرد.

خبرنگار ایرنا قصد داشت با اسکوچیچ درخصوص این جلسه گفت وگو کند اما وی اعلام کرد در دو روز آینده نظر خودم را اعلام خواهم کرد.

وی که یکشنبه از کشورش کرواسی وارد اهواز شد با باشگاه فولاد خوزستان برای دو فصل آینده قرارداد دارد.

یک خبر از استانداری خوزستان

استاندارخوزستان: استعفای دو نفر از مدیران استانداری پذیرفته شد

اهواز- ایرنا- استاندار خوزستان گفت: استعفای دو مدیر این استانداری پذیرفته شد و استعفای یک نفر آنان در حال بررسی است.

عبدالحسن مقتدایی روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: معاون پشتیبانی و تامین منابع استانداری، مدیر کل امور بانوان استانداری و مدیر کل سیاسی و انتخابات برای شرکت در انتخابات آتی مجلس از سمت خود استعفا داده اند.

وی اضافه کرد: با استعفای معاون پشتیبانی استانداری و نیز مدیر کل امور بانوان استانداری موافقت شد اما هنوز با استعفای محسن اورکی مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری خوزستان موافقت نشده است.

استاندار خوزستان افزود: چنانچه نفر جایگزین مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری مشخص شود با استعفای وی نیز موافقت خواهد کرد.

وی در خصوص صدور حکم سه فرماندار جدید شهرستانهای باغملک، لالی و ایذه نیز گفت: ابلاغ این فرمانداران توسط وزیر کشور صادر شده و احتمالا فردا با حضور معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان معارفه می شوند.

استان خوزستان دارای 27 شهرستان و 18 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است .

آخرین فرصت استعفای مدیران از سمت خود برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی 27 خرداد ماه جاری بوده است.

یک خبر از اهواز

  • آیا بلاتکلیفی دو ساله تعیین مرز اهواز و کارون پایان می گیرد؟

    اهواز- ایرنا- مرز بین اهواز و کارون پس از گذشت بیش از دو سال از تبدیل کارون به شهرستان مستقل، و جدا شدن از اهواز، قرار است تا یک ماه آینده ابلاغ شود.

    به گزارش ایرنا، منطقه پنج شهرداری اهواز ، بهمن سال 91 در سفر یک روزه رییس دولت دهم به خوزستان از شهر اهواز تفکیک و به شهرستان کارون تبدیل شد.

    کوت عبداله و روستاهای استیشن، خزامی، درویش آباد، شریعتی یک، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی آباد، شهرستان کوت عبداله را تشکیل می دهند.

    شهرستان کارون با مساحتی بالغ بر پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از 200 هزار نفر بر اساس مصوبه، قرار شد با مرکزیت 'کوت عبداله' و دو شهر 'کنعان' و 'ربیع' و بخش های مرکزی و 'سویسه' تاسیس شود.

    اما مشکل از آنجا آغاز شد که این شهرستان بدون طی کردن روال معمول وزارت کشور تاسیس شد و محدوده این شهرستان با اهواز با گذشت بیش از دو سال هنوز مورد ابهام و اختلاف است. علاوه بر این، مصوبه تاسیس دو شهر «کنعان» و «ربیع» نیز هنوز از سوی وزارت کشور ابلاغ نشده است.

    به این مشکل باید این مساله را اضافه کرد که شهرستان کارون تا پیش از استقلال، بخش بزرگی از حاشیه شهر اهواز و یک منطقه محروم و بدون زیرساخت عمرانی کافی در حوزه آب و برق و فاضلاب و بهداشت بود.



    *مصوبه مبهم نیست

    معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در این باره می گوید: از نظر ما محدوده شهرستان کارون و شهرهای کوت عبداله و اهواز بر اساس مصوبه وزارت کشور و تقسیمات کشوری، بطور کامل مشخص است و هیچ ابهامی در این زمینه نداریم ولی شورای شهر کارون درخواست تجدیدنظر در محدوده این دو شهر و الحاق مناطقی را به شهر کوت عبداله دارد.

    فرج اله خبیر اظهار می کند: در زمان استاندار سابق اظهار نظرهایی درباره تغییر مرز دو شهرستان طرح شد که به ظاهر مبنای عمل قرار گرفته، و هم اکنون مناطقی در اختیار شهرداری کوت عبداله هست که طبق مصوبه دولت جزو شهرستان کارون نیست و تقاضای الحاق آن به کارون را مطرح کرده اند.

    وی با بیان اینکه تکلیف مرز این دو شهرستان تا یک ماه آینده مشخص می شود می افزاید: وزارت کشور پس از بررسی کارشناسی درخواست ها آن را تصویب و در هیات دولت طرح می کند که در صورت پذیرش قابل اجرا خواهد بود.

    خبیر همچنین شایعه لغو مصوبه وزارت کشور درباره جداسازی و تاسیس شهرستان کارون را رد می کند و می گوید: مشکلی از بابت تاسیس این شهرستان وجود ندارد و این شهرستان با شهر کوت عبداله و بخش های مرکزی و سویسه تاسیس شده که البته مجوز تاسیس شهرهای 'کنعان' و 'ربیع' در این شهرستان هنوز از سوی وزارت کشور صادر نشده، زیرا از مدتی قبل، پیشنهادات تقسیمات کشوری تا زمان اصلاح قانون متوقف مانده اند.



    *مهدیس نصف می شود

    معاون عمرانی فرماندار اهواز نیز می گوید: بر اساس مصوبه دولت امتداد پل ششم اهواز مرز دو شهرستان اهواز و کارون تعیین شده است.

    هدایت اله زارع زاده با بیان اینکه مهلت اصلاحیه مصوبه تا یک ماه پس از تصویب بوده، می افزاید: شهرستان کارون از 9 روستا تشکیل شده که در اصلاحیه، الحاق شکاره یک و دو و اسلام آباد شرق و غرب نیز درخواست شده است؛ همچنین قرار بود که بخش های ساخته شده و مسکونی کوی مهدیس جزو اهواز و بخش کشاورزی و نخیلات این منطقه جزو شهرستان کارون در نظر گرفته شود.

    به گفته وی، ملاک عمل شهرداری ها هم اکنون اصلاحیه و ابلاغ شفاهی استاندار سابق است.



    * ابهام شورای شهر اهواز در مورد مرز تعیین شده

    شهرداری و شوراهای اسلامی دو شهر اما در مورد مرز تعیین شده در مصوبه اتفاق نظر ندارند.

    رییس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر اهواز می گوید: شورای اهواز هنوز درباره این مصوبه ابهام دارد به همین دلیل از وزارت کشور استعلام و درخواست کرده که نقشه ها را ارسال کند.

    حسین حیدری می افزاید: بین شهرداری های اهواز و کوت عبداله درباره محدوده این شهرها اختلاف نظرهایی هم در شرق و هم در غرب اتوبان آیت اله بهبهانی وجود دارد به طور مثال شهرداری کوت عبداله مناطق بیشتری را طلب کرده و هم اکنون نیز تابلوی ورودی این شهر را بیش از محدوده تعیین شده و در پیچ بهشت آباد قرار داده است.

    وی اظهار می کند: اختلاف در مرز این دو شهرستان هم در خدمات رسانی به شهروندان و هم در اخذ عوارض ایجاد مشکل کرده است.



    *همه مشکلات کارون

    سخنگوی شورای شهر کارون نیز معتقد است: تعیین نشدن محدوده این شهرستان، مشکلات بسیاری را بوجود آورده که مهمترین آنها نحوه خدمات دهی به شهروندان است.

    حمید نواصر با بیان اینکه دستگاه های خدمات رسان هنوز نمی دانند که تا چه مناطقی را باید پاسخگو باشند، می افزاید: به طور مثال اداره بهداشت شهرستان کارون به دلیل بلاتکلیفی نمی تواند تمام محدوده شهرستان را خدمات بدهد و تعدادی از مناطق از خدمات بهداشتی محروم هستند.

    وی تعیین محدوده کارون را به نفع همه به ویژه شهرداری های اهواز و کوت عبداله می داند و اظهار می کند: اکنون شهرداری کوت عبداله به کوی مهدیس خدمات می دهد اما تا زمان نهایی نشدن محدوده مشخص نخواهد شد که مسوولیت کدام محلات به عهده این شهرداری است، علاوه بر خدمات دهی، مالکیت املاک و صدور مجوز ساخت و ساز و عوارض نیز از جمله مواردی است که اکنون بلاتکلیف است و تنها با تعیین محدوده مشکل شان حل می شود.



    *کوت عبداله یکسان با منطقه شش اهواز

    شهردار کوت عبداله تنها مسوولی است که معتقد است مشخص نشدن مرز دو شهرستان مشکل خاصی در این شهرستان و خدمات رسانی ایجاد نکرده است.

    محمد عبیاوی با بیان اینکه شهرداری کوت عبداله در حد و اندازه منطقه شش اهواز به شهروندانش خدمات می دهد، می افزاید: تفکیک نشدن حریم اهواز و کوت عبداله اگر هم مشکلی ایجاد کرده برای شهرداری نبوده بلکه سایر دستگاه های خدمات رسان مانند آب و فاضلاب، مخابرات و گاز با مشکلاتی روبه روهستند.

    وی با بیان اینکه طرح جامع شهر در حال تدوین است، اظهار می کند: مصوبه دولت، پیشنهادی بوده که هم اکنون در حال بررسی و کارشناسی توسط چند مشاور است که قرار است تا ماه آینده تعیین تکلیف شود.

    به گفته وی، کوی مهدیس هم اکنون زیر پوشش شهرداری کوت عبداله است اما در آینده نیمی از این منطقه زیر پوشش ما و بقیه به اهواز ملحق می شود.

    عبیاوی با بیان اینکه پارسال 35 خیابان این شهرستان را آسفالت کرده ایم، می افزاید: این مناطق فرقی ندارد که زیرپوشش شهرداری کوت عبداله باشند یا اهواز و در هر صورت شهروندانی که عوارض می دهند، خدمات خود را از شهرداری دریافت می کنند.

    شهردار کوت عبداله همچنین درباره انتقادها نسبت به نحوه محاسبه و دریافت عوارض از شهروندان کوت عبداله می گوید: شهر کوت عبداله یک شهر درجه سه است که اتوبوس، تاکسی، پارک و جمع آوری مکانیزه زباله ندارد و شهرداری نیز بر همین اساس عوارض سالانه را نه تنها کاهش نداده بلکه تخفیفاتی نیز در بخش های مختلف قایل شده است.



    * شهروندان کوی مهدیس شاکی از نبود خدمات

    رضا یکی از ساکنان کوی مهدیس اما اظهارات شهردار را تایید نمی کند.

    وی در این باره می گوید: اهالی این منطقه حتی قیمت واقعی املاک و خانه های خود را هم نمی دانند؛ چون هنوز معلوم نیست جزو اهواز هستند و یا بخشی از شهرستان کارون.

    این شهروند اظهار می کند: با وجود اینکه منازل سازمانی آب و فاضلاب، نیروی انتظامی، نورد، شرکت نفت، آموزش و پرورش، امور زندان ها و جانبازان در کوی مهدیس قرار دارند اما هنوز پاسخ مشخصی در این چند سال دریافت نکردیم و هنوز بلاتکلیف هستیم.

    رضا با انتقاد از خدمات شهری کوی مهدیس می افزاید: این منطقه هیچ خدماتی از شهرداری نمی گیرد؛ خیابان ها نظافت نمی شود و زباله های خانه ها نیز در زمین های خالی تخلیه می شود؛ هنوز معلوم نیست شهرداری اهواز باید به ما خدمات بدهد و یا کارون.

    به گفته وی، حیوانات موذی و گله های سگ های ولگرد نیز تمام منطقه را پر کرده اند و تاکنون بارها برای اهالی مشکل ساز شده اند.

    رضا تصریح می کند: بلاتکلیفی در حد و مرز اهواز و کارون باعث شده سایر دستگاه های خدمات رسان هم از تعهد خود نسبت به این منطقه شانه خالی کنند به طور مثال این منطقه از لوله کشی گاز محروم است، شرکت برق شبکه ها را تقویت نکرده که باعث انفجار ترانس ها و قطع برق طولانی مدت در منطقه و رواج پدیده برق غیرمجاز شود؛ شرکت آب و فاضلاب نیز شبکه فاضلاب را احداث نکرده که باعث سرریز شدن فاضلاب آلوده در خیابان ها و نفوذ آن به منازل مسکونی شده است.

    گزارش از نادره وائلی زاده

    اخبار سیاسی روز

    درخواست بن‌سلمان از پوتین برای میانجیگری نزد ایران 

       

    "مجتهد" فعال رسانه‌ای مشهور عربستانی در تازه‌ترین نوشته خود در توییتر درباره سفر اخیر محمد بن سلمان به روسیه اظهارات مهمی مطرح کرد.به گزارش مشرق، مجتهد که به دلیل ارائه اطلاعات دقیق از پشت پردۀ خاندان حاکم گمان می رود از شاهزاده های سعودی باشد، در توییتر نوشت: محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و وزیر دفاع عربستان به روسیه رفت تا بتواند از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برای قانع کردن ایرانی ها و انصارالله به منظور موافقت با آتش بس بدون عذرخواهی عربستان، کمک بگیرد.
    مجتهد افزود: روسیه هم این کار را نخواهد کرد، مگر در برابر افزایش قیمت نفت و امضای توافقنامه تسلیحاتی که قبلا توسط عربستان متوقف شده بود و نیز اجرای توافقنامه فروش سلاح به مصر با پول عربستان که قبلا متوقف شده بود.
    وی در ادامه نوشت: قرارداد فروش نفت عربستان به روسیه بیش از 10 میلیارد دلار است و در زمان ملک عبدالله به مراحل پایانی خود رسیده بود، اما در زمان ملک سلمان بر اثر فشار آمریکایی ها متوقف شد.
    مجتهد درباره قرارداد فروش اسلحه روسیه به مصر هم نوشت: این قرارداد به ارزش 7 میلیارد دلار در زمان ملک عبدالله تقریبا نهایی شده بود، اما در چند ماه گذشته متوقف گردید.
    مجتهد دشوارترین مرحله را افزایش قیمت نفت همراه با کاهش تولید نفت توسط عربستان می داند که با هدف زیر فشار گذاشتن ایران برای امضای تفاهمنامه هسته ای و وادار کردن روسیه به خروج از اوکراین انجام شد.
    وی می نویسد: اقتصاد عربستان تحمل کاهش تولید به دلیل افزایش هزینه ها را ندارد و طی 4 ماه اول سال جاری کسری بودجه به یک چهارم تریلیون دلار رسیده است.
    مجتهد می افزاید: پس از افزایش تولید نفت عربستان، بازارهای نفتی اشباع شدند و بازگشت قیمت ها به حالت قبلی جز با کاهش چشمگیر تولید توسط عربستان (دست کم 3 میلیون بشکه در روز) ممکن نخواهد بود.
    منبع: العالم

    ویکی لیکس فاش کرد:
    اسناد ویکیلیکس نشان می‌دهد که کمک‌های به ظاهر انسان دوستانه عربستان سعودی به کشورهای مختلف با اهداف مغرضانه و عمدتا برای تقویت دشمنی با ایران به کشورهای مختلف پرداخت می‌شود.
    کمک عربستان به سیل‌زدگان تایلند با هدف دشمنی با ایران!گروه بین‌الملل مشرق - براساس یکی از اسناد منتشر شده عربستان سعودی از سوی سایت اینترنتی ویکیلیکس، قائم‌مقام وزارت کشور عربستان در امور اقتصادی و فرهنگی با ارسال نامه‌ای برای وزیر کشور با اشاره به درخواست دولت تایلند جهت ارسال کمک برای آسیب‌دیدگان ناشی از سیل در این کشور که 15 کشته و صدها مفقود به جای گذاشته بود، خواستار موافقت وزیر کشور با ارسال کمک‌های مالی برای دولت تایلند جهت کمک به مسلمانان آسیب‌دیده این کشور شد.
     
    نکته قابل توجه در ارائه کمک‌ها این است که قائم‌مقام وزارت کشور در این نامه با اشاره به درخواست سفارت عربستان سعودی در تایلند می نویسد که این کمک‌ها می‌تواند تاثیر تبلیغاتی مثبتی در میان مسلمانان تایلند داشته و به ادعای این نامه عرصه را بر تلاش های دولت ایران جهت انتشار تشیع در مناطق مسلمان‌نشین این کشور تنگ کند.
     
    تاریخ قید شده در این نامه اول جمادی الولی سال 1423 هجری قمری است. 

    کمک عربستان به سیل‌زدگان تایلند با هدف دشمنی با ایران!

    کشف انبار بزرگ سلاح داعش در شرق عراق 

       

    منابع امنیتی عراق از کشف یک انبار بزرگ سلاح متعلق به تروریست های داعش در شرق این کشور خبر دادند.
    به گزارش مشرق، خبرگزاری شین هوا، منابع امنیتی عراق از کشف یک انبار بزرگ سلاح متعلق به تروریست های داعش در شرق این کشور خبر دادند .
    سرتیپ جاسم السعدی فرمانده پلیس استان دیاله در  شرق عراق گفت ماموران  امنیتی پس از کسب  اطلاع از وجود یک انبار بزرگ و مخفی تسلیحات داعش در محله وادی ثلاب نزدیک منطقه امام ویس در 70 کیلومتری شمال شرق بعقوبه به منطقه حمله و انبار سلاح را کشف و  همه سلاح های آن را ضبط کردند.
    السعدی افزود ماموران امنیتی در این انبار بزرگ مقادیر زیادی سلاح  و حدود  300 بمب کشف کردند .
    در همین حال یک منبع امنیتی در استان دیاله گفت مهاجمان مسلح ناشناس یک غیر نظامی را نزدیک شهرک کنعان در 20 کیلومتری شرق  بعقوبه  به قتل رساندند و از محل متواری شدند. یک مامور پلیس نیز به ضرب گلوله افراد ناشناس نزدیک شهرک بنی سعد در جنوب غرب بعقوبه  زخمی شد.

    رابرت پری بررسی می‌کند؛
    در حالی‌که دیپلمات‌های ایرانی و 1+5 در حال مذاکره برای حصول به نتیجه پس از یک دهه گفتگوی هسته‌ای هستند، شبکه‌های قدرتمند مالی حجم وسیعی از زمان و انرژی را صرف جلوگیری از حمایت عمومی از مذاکرات در آمریکا می‌کنند.
    گروه بین‌الملل مشرق- در یکی از تبلیغ‌های تلویزیونی اخیر در آمریکا، یک ون در حال عبور از یکی از شهرهای این کشور نشان داده می‌شود. با روشن کردن رادیو، سخن‌های اخطارآمیز سناتور "لیندسی گراهام" و "بنیامین نتانیاهو" مبنی بر خطرات یک ایران هسته‌ای به گوش راننده می‌خورد. وی بلافاصله به داخل یک پارکینگ طبقاتی می‌رود، وارد طبقه دوم می‌شود و به صفحه رادیو خیره می‌گردد: "در صورت عدم تأیید کنگره، هیچ توافق هسته‌ای با ایران شکل نخواهد گرفت."

    در حالی‌که دیپلمات‌های ایرانی و 1+5 در حال مذاکره برای حصول به نتیجه پس از یک دهه گفتگوی هسته‌ای هستند، شبکه‌های قدرتمند مالی همچون "طرح امنیتی آمریکا" حجم وسیعی از زمان و انرژی را صرف جلوگیری از حمایت عمومی از مذاکرات در آمریکا می‌کنند. این اتاق‌های فکر، گروه‌های اهداف مشخص، و متخصصین رسانه اقدام به ترویج مجموعه‌ای از روایت‌های جنجالی با هدف ایجاد مانع بر سر این فرایند دیپلماتیک کردند. آنها به جای ارائه حقایق، ترس‌زایی می‌کنند. اما افراد و گروه‌های کلیدی که این اهداف را دنبال می‌کنند، چه کسانی هستند؟ در این گزارش عده‌ای از این افراد را معرفی خواهیم کرد.

    شبکه‌های دارای روابط مشترک

    این شبکه‌ها دارای چهره دو حزبی هستند اما ایده‌های ضد ایرانی آنها از یک آبشخور واحد تغذیه می‌شود که سردمداران آن حامی حمله به عراق و دیگر فضاحت‌های خارجی طی 15 سال اخیر بودند. آنها در همکاری نزدیک با یکدیگر قرار دارند و معمولا توسط یک حامی مالی حمایت می‌شوند.

    این افراد دولت آمریکا را به سوی بمباران ایران سوق می‌دهند +فیلم و تصاویر
    نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دنبال جلب حمایت مالی "شلدون آلسون" هستند

    چهار مولتی‌میلیاردر به نام‌های "شلدون ادلسون"، "پل سینگر"، "برنارد مارکوس"، و "ست کلارمن" آرایشی از چند گروه را به جهت رویارویی بی‌محابا با ایران رهبری می‌کنند. این آرایش عبارتست از بنیاد دفاع از دموکراسی، موسسه سرمایه‌گذاری آمریکا و موسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن. گروه‌های دیگر که هسته این شبکه را شکل می‌دهند شامل موسسه هادسون، طرح ابتکاری سیاست خارجی، گروه‌های تندروی حامی اسرائیل همچون کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل، ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه، کمیته اضطرارات اسرائیل، پروژه اسرائیلی، و موسسه یهودی امور امنیت ملی هستند. چند مورد از این گروه‌ها نیز از سوی بنیادهای راستگرا مانند "بنیاد لیند و هری برادلی" و "بنیادهای اسکایف" حمایت می‌شوند که میلیون‌ها دلار صرف سیاست‌های افراط‌گرایانه می‌کنند.

    سناتورهای تندرو

    این گروه‌ها در کنار هم، پروژه اتاق اکو (انتقال اطلاعات و باورها به سیستم محصور) را جلو می‌برند. آنها، دارای ارتباطات ضد ایرانی و ساختار لابی‌گری هستند که در دالان‌های قدرت واشنگتن به خصوص کنگره نفوذ عجیبی دارد. یکی از ذی‌نفع‌ترین افراد این شبکه، سناتور "تام کاتن" است که ایران‌ستیزی او شهره دهر است. دیگر سناتورهای مرتبط با این شبکه شامل همکاران کاتن یعنی لیندسی گراهام، مارک کرک، کلی آیوت، و جان مک‌کین است.

    این افراد دولت آمریکا را به سوی بمباران ایران سوق می‌دهند +فیلم و تصاویر
    "پل سینگر" از میلیاردرهایی است که جنگ‌طلبان آمریکایی را حمایت مالی می‌کند

    این افراد دولت آمریکا را به سوی بمباران ایران سوق می‌دهند +فیلم و تصاویر
    "برنارد مارکوس" از حامیان مالی ضدایرانی است که حمایت‌های خود را علنی اعلام نمی‌کند

    موفقیت سال پیش کاتن برای ورود به سنا، مرهون کمک‌های عظیم مالی گروهی است که لابی ضد ایران را هدایت می‌کنند. "کمیته اضطرارات اسرائیل بیل کریستول" که یک میلیون دلار صرف کمپین کاتن کرد؛ آدلسون، سینگر، کلارمان، و جان بولتون (نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و یک نظامی قسم‌خورده علیه ایران) که آنها هم کمک شایانی به کاتن کردند.

    در حالی که بسیاری از سیاستمداران و صاحب‌نظران معتقدند که راه دیگری هم برای توافق با ایران به غیر از روش مورد نظر اوباما وجود دارد، کاتن کلا معتقد به گفتگو با ایران نیست. او خواستار پایان مذاکرات و اعمال تحریم‌های جدید و پاسخ "نه" کنگره به توافق هسته‌ای شده است.

    شبکه قدرتمند لابی اسرائیل در تلاش برای عدم تحقق صلح هسته‌ای
    "تام کاتن" خود در جنگ‌های عراق و افغانستان حضور داشته است

    این افراد دولت آمریکا را به سوی بمباران ایران سوق می‌دهند +فیلم و تصاویر
    "ست کلارمن" یکی دیگر از سرمایه‌داران و حامیان طرفداران جنگ با ایران در آمریکاست

    ژنرال‌های اتاق فکر

    دانه‌درشت‌های دنیای اتاق فکر مانند "مایکل دوران" از موسسه هادسون، "مارک دوبوویتز" و "کلیفورد می" از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، تظاهر به اعتقاد بر اصل "معامله بهتر" با ایران می‌کنند اما خواننده فهیم و عاقل به زودی می‌فهمد که اتفاقا تمایل آنها به تشویق آمریکا برای مواجهه با ایران است. "دوران" که پیشتر خاورمیانه را یک "عارضه" خوانده و تنها راه درمان آن را گزینه نظامی دانسته بود، حالا (در چرخشی نمایشی) در این ایام، تبدیل به حامی رویکرد اوباما در گفتگوی هسته‌ای شده و معتقد است که این رویکرد از ایران یک "دوست و شریک" می‌سازد.

    وی در ماه آوریل بود که با مورد انتقاد قرار دادن سیاست دولت اوباما، با توسل بر واژگان سیاسی، تنش‌زدایی با ایران را موجب "عدم تعادل و معکوس شدن نتیجه دلخواه" دانست. او در مطلب خود اینچنین ابراز داشت: "این مذاکرات مربوط به کنترل سلاح (هسته‌ای) که توسط اوباما پیش می‌رود، نظم "صفحات زمین‌ساختاری" خاورمیانه را بهم ریخته است، و حتی جابجایی چند اینچی صفحات زمین‌ساختاری در نقشه و ساختار یک شهر تاثیر می‌گذارد."

    این افراد دولت آمریکا را به سوی بمباران ایران سوق می‌دهند +فیلم و تصاویر
    "مارک دوبوویتز" عضو اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها

    این افراد دولت آمریکا را به سوی بمباران ایران سوق می‌دهند +فیلم و تصاویر
    "کلیفورد می" عضو اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها

    "دوران" همچنین معتقد است که گزینه‌های بسیار دیگر به جای چیزی که آن را "اولتیماتوم اوباما برای برنامه هسته‌ای" می‌خواند، وجود دارد. وی در ماه آوریل، در گفتگو با شبکه "واکس" گفت: "اگر رهبر ایران را در مقابل دو راهی "یا برنامه هسته‌ای یا تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی" قرار می‌دادیم، مجبور می‌شد که قبل از تصمیم‌گیری بیش‌تر فکر کند."

    بنابراین، جمله "دوران" نشان‌دهنده جنگ با تحریم بیشتر است. حالا اینکه چگونه است که او با وجود رژیم شکننده تحریم‌های فعلی و جبهه مخالف با نظر وی در گروه 1+5 اینگونه تز می‌دهد، جای سوال دارد. شاید دارد به نفع روسیه کار می‌کند؟ وی، این را هم می‌داند که صرفنظر از آسیب‌پذیری جامعه ایران تحت تحریم، این تحریم‌ها نتوانسته‌اند موجب بازداری این کشور از غنی‌سازی اورانیوم یا محاسبات استراتژیک بنیادینش شوند.

    شبکه قدرتمند لابی اسرائیل در تلاش برای عدم تحقق صلح هسته‌ای
    "مایکل دوران" عضو مؤسسه هادسون از دانه‌درشت‌های اندیشکده‌های آمریکایی است

    این موعظه‌های "دوران" را می‌توان روش کار منتقدین توافق با ایران دانست. کلیفورد می رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی، بر این اعتقاد است که اوباما با در حال پذیرش معامله‌ای است که برای آمریکا و غرب بسیار خطرناک و البته برای اسرائیل وحشتناک‌تر است. او همچنین پای را فراتر گذاشته و با شور بیشتری ایران را متهم به ادامه برنامه هسته‌ای خود کرده و مدعی است که این کشور بمب در اختیار القاعده (که البته یک سازمان سنی مذهب و عملا دشمن قسم‌خورده ایران است) قرار می‌دهد. مارک دوبوویتز به عنوان مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی، دائما در رسانه‌ها و در مقابل کنگره که به دنبال ایجاد خلل در مذاکرات است حاضر می‌شود. او به چهارچوب مورد توافق بین ایران و 1+5 صفت "عملا ناقص" را اطلاق کرده و هیچ ابایی هم از پیشنهاد دادن یک توافق تجربی ندارد.

    وی در مطلب مشترک خود با "رول مارک گرشت" (ایران‌ستیز معروف) در مجله وال‌استریت می‌آورد: "منتقدین آقای اوباما در جزئیات فنی چارچوب توافقات گم شده‌اند." اما بحث نهایی بر سر جای خود است: آیا بهتر نیست که با تهدید به جنگ، به یک توافق مطلوب برسید و یا اینکه در صورت تخطی ایران در برنامه هسته‌ای به این کشور حمله کنید؟

    این افراد دولت آمریکا را به سوی بمباران ایران سوق می‌دهند +فیلم و تصاویر
    "رول مارک گرشت" ظاهراً پیشنهاد ترور قاسم سلیمانی را مطرح کرده است

    اولویت‌های جمهوری‌خواهان

    با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، کاندیداهای جمهوری‌خواه در تلاش هستند تا با پوزه مالیدن و دم تکان دادن برای جنگ‌طلبان سیاست این کشور، کمک‌های آنها را به سمت خود جذب کنند. شلدون آدلسون که حمایت بی‌دریغش از جمهوری‌خواهان و بحث سیاست خارجی کمپین‌های آنان تحت نظر وی بوده، یکی از افراد آماده و درجه یک نامزدهای انتخابی است. گرامی‌داشت سالیانه وی که توسط ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه (که معروف به گل سر سبد آدلسون است) در لاس وگاس برگزار شد، نشان از بده و بستان مشفقانه جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات آینده دارد. در این بحبوحه، رقابت برای جذب نظر آدلسون، نامزدهای انتخاباتی را وارد بازی پرتنشی کرده است.

    مثلا همین "جب بوش" آینده‌نگر به دلیل انتصاب "جیمز بیکر" (وزیر خارجه سابق که مورد علاقه و حمایت نومحافظه‌کاران و از آنها نیست) در تیم سیاست خارجه‌اش، از خوان نعمت آدلسون محروم ماند. کمی پس از آن، آدلسون به خاطر خدماتی که جورج دابلیو بوش در اسرائیل و خاورمیانه انجام داد، او را مقام و عزت بخشید. همین امر موجب شد بوش جوان اظهار نماید که باید به روش برادر در حرف‌شنوی در مورد خاورمیانه تأسی کرد و این برای نماینده جناح آزاد از حمایت آدلسون خیلی جالب نبود. بعدها، فرماندار سابق فلوریدا اذعان کرد که مجوز جنگ عراق را بوش داده است و حتی چیزی را که الان ما می‌دانیم، می‌دانسته است.

    این افراد دولت آمریکا را به سوی بمباران ایران سوق می‌دهند +فیلم و تصاویر
    "جب بوش" برادر "جورج بوش" از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا

    یک بار "ژوآن والش" (مافیای لاس‌وگاس) از طرف آدلسون گفت: "ما بزرگ‌ترین مشکل جورج بوش (برادرش) را از سر راه برداشتیم و او را تبدیل به یک سرمایه برای خودمان کردیم." "مارکو روبیو" سناتور فلوریدایی مشتاق به شرکت در انتخابات که از منتقدین سرسخت سیاست اوباما در قبال ایران و کوبا بوده، پیوسته مورد حمایت مالی آدلسون و سینگر قرار داشته است. گزارش اخیر "پولیتیکو" به ما می‌گوید که این سناتور همان مهره پیشتاز شلدون آدلسون برای نیل به هدف اصلیش است.

    دیدگاه استراتژیک ناکام

    شکی نیست که تمامی سازمان‌ها، گروه‌ها، و افراد معرفی شده فوق از حامیان حمله آمریکا به عراق بودند. از خلال فعالیت‌هایشان به راستی می‌توان پی برد که اولین اولویت و استراتژی آنها نسبت به خطرات موجود در خاورمیانه، گزینه نظامی است. در پرونده مذاکرات هسته‌ای نشان داده شد که حتی اگر دیپلماسی اوباما بهترین رویکرد برای نیل به مقصود عالی و در برگیرنده اهداف آمریکا باشد، باز این افراد به دنبال جنگ با ایران هستند.

    شبکه قدرتمند لابی اسرائیل در تلاش برای عدم تحقق صلح هسته‌ای
    حتی اگر دیپلماسی بهترین راه برای آمریکا باشد، باز هم جنگ‌طلبان کار خود را می‌کنند

    اگر آن‌چنان که "جان لوئیز گادیس" گفت استراتژی "نیل به اهداف مطلوب از طریق مؤثرترین استفاده از ابزار در دسترس" باشد، و هدف غایی نظامی‌گری این افراد تشدید امنیت ملی آمریکا باشد، باید گفت که استراتژی آنها شکستی بی‌پایان را در پیش گرفته است. مثلا همین فضاحت حمله به عراق که این افراد بانی آن بودند، به قیمت کشته شدن هزاران بی‌گناه، تضعیف موقعیت آمریکا در منطقه را به دنبال داشت. از طرفی، همین جنگ موجب تقویت موقعیت ایران در منطقه شد. و حالا همین اشتباه را می‌خواهند با جنگ دیگری علیه ایران تصحیح کنند. مذاکره و توافق با ایران، نه تنها فرصت جلوگیری از یک جنگ فاجعه‌آمیز در خاورمیانه را به دست می‌دهند، که علاوه بر آن می‌توان درها را گشود و با این کشور بر سر نقاط مشترکی چون عراق و افغانستان تبادل نظر و همکاری داشت.

    این جنگ‌طلبان خوش‌نشین با محکوم کردن سیاست اوباما در قبال ایران، فقط آتش جنگی بزرگ را شعله‌ور می‌کنند که نه تنها جان و زندگی مردم خاورمیانه را به نابودی می‌کشد بلکه در نتیجه آن شاهد مرگ حجم وسیعی از سربازان آمریکایی خواهیم بود، پول بی‌زبان مالیات‌دهندگان حیف خواهد شد، و به نظاره افول جایگاه آمریکا در آینده خواهیم نشست.

    حدیث گوهربار روز

    حدیث روز/ یازده فایده افطار با آب در کلام امام صادق(ع) 

       

    امام صادق(ع): پیامبر(ص)مى‏‌فرمود: آب، معده و کَبِد را تمیز مى‏‌کند، دهان را خوش‏بو مى‏‌کند، دندان‌‏ها را محکم مى‏‌سازد، چشم را قدرت مى‏‌دهد و دیده را جلا مى‏‌بخشد.
    مشرق- امام جعفر صادق علیه‌‏السلام فرمودند:
    پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله)، به هنگام روزه گشودن، با حلوا افطار مى‌‏کرد. اگر حلوا نبود، با شکرینه‏‌اى دیگر یا چند دانه خرما، و اگر آن نیز نبود، با آبِ خالى. مى‏‌فرمود: آب، معده و کَبِد را تمیز مى‏‌کند، دهان را خوش‏بو مى‏‌کند، دندان‌‏ها را محکم مى‏‌سازد، چشم را قدرت مى‏‌دهد و دیده را جلا مى‏‌بخشد، گناهان را از انسان می‌شوید، رگ‏هاى برآشفته و تلخه تحریک شده را فرو مى‏‌نشانَد، بلغم را از میان مى‏‌بَرَد ، حرارت را از معده برمى‏‌دارد، و سردرد را نیز از میان مى‏‌بَرَد.

    متن حدیث:

    الإمام الصادق علیه‏‌السلام:
    کانَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم إذا أفطَرَ بَدَأَ بِحَلواءَ یُفطِرُ عَلَیها ؛ فَإِن لَم یَجِد فَسُکَّرَةٍ أو تَمَراتٍ، فَإِذا أعوَزَ ذلِکَ کُلَّهُ فَماءٍ فاتِرٍ. وکانَ یَقولُ: یُنَقِّی المَعِدَةَ والکَبِدَ، ویُطَیِّبُ النَّکهَةَ وَالفَمَ، ویُقَوِّی الأَضراسَ، ویُقَوِّی الحَدَقَ و یَجلُو النّاظِرَ، و یَغسِلُ الذُّنوبَ غَسلاً، و یُسَکِّنُ العُروقَ الهائِجَةَ و المِرَّةَ الغالِبَةَ، و یَقطَعُ البَلغَمَ، و یُطفِئُ الحَرارَةَ عَنِ المَعِدَةِ، و یَذهَبُ بِالصُّداعِ.




    «اصول کافى، ج4،ص153 -دانش نامه احادیث پزشکی، ج1،ص545»

    رمضان و تغذیه


     

    روزه داری در فصل گرما

    کارشناسان تغذیه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به روزه داران توصیه می کنند، نوشیدنی های سنتی مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی، کاسنی، سکنجبین و بیدمشک می تواند به کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان کمک کند.

    کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه گفت: روزه داری در فصل گرما بدن را دچار کم آبی می کند، آب بدن مهمترین عاملی است که می تواند برای روزه داران باعث مشکلات زیادی شود و حتی جان فرد را به خطر اندازد.

    دکتر نسرین حاج سید جوادی فاصله بین افطار تا سحر را بهترین زمان برای جبران آب بدن خواند که می توان از نوشیدنی های سنتی، چای کمرنگ ، انواع میوه های تابستانی و آب میوه های طبیعی و کم شیرین استفاده کرد. وی اظهار کرد: راهکارهایی را متخصصان تغذیه به روزه داران برای جبران کم آبی بدن توصیه می کنند به شرح زیر است:

     

    فاصله بین افطار تا سحر بهترین زمان برای جبران آب بدن

    حاج سید جوادی با بیان اینکه بین افطار تا سحر روزه داران می توانند از نوشیدنی های سنتی، چای کمرنگ، آب میوه های طبیعی و انواع میوه های تابستانی استفاده کنند، گفت:چای به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است، اما چای به دلیل مدر بودن باعث می شود مقدار بیشتری از آب بدن دفع شود. وی یاد آور شد: هنگام افطار بهتر است که از شیر ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون، خاصیت سم زدایی نیز دارند. حاج سید جوادی توصیه کرد :یکی از راههای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان مصرف میوه و سبزی فراوان است که علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، به دلیل داشتن فیبر، سرعت حرکت مواد غذایی را کاهش داده وسبب می شود احساس گرسنگی نیز دیرتر فعال شود. وی ادامه داد: مصرف میوه و سبزی سبب رفع مشکل یبوست نیز می شود. سبزی ها مانند کاهو، خیار، کرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می دارند باعث استمرار و تداوم آبرسانی به بدن می شوند و مصرف سالاد کاهو به خصوص در وعده سحر توصیه می شود.

     

    پرهیز از نوشیدن آب یخ

    حاج سید جوادی افزود: زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی شود. وی توصیه کرد: هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی های ولرم استفاده کرد.

     

    رفع تشنگی با نوشیدنی های سنتی

    کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه به برخی از نوشیدنی های مناسب برای فصل گرما و ماه رمضان اشاره کرد و گفت:خانواده ها بهتر است این شربت ها و نوشیدنی ها را تهیه و پس از افطار به تدریج و مورد استفاده قرار دهند.

     

    شربت آبلیمو

    وی به شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی های سنتی رایج اشاره کرد و افزود:شربت آبلیمو کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.

     

    شربت خاکشیر و تخم شربتی

    وی اظهار کرد شربت خاکشیر و تخم شربتی خنک کننده و ضد عطش هستند و می توانند آب را درون دانه های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کند. بهتر است آنها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

     

    کاسنی

    کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه گفت:دربین عرقیات سنتی، فقط کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می شود نوشیدنی هایی مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد.

     

    شربت سکنجبین

    وی توصیه کرد، شربت سکنجبین به تنهایی یا با اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می تواند به رفع عطش کمک کند و بهتر است این ترکیب را تهیه و برای کاهش تشنگی آن را نوشید.

     

    دم کرده نعناع

    حاج سید جوادی ادامه داد:دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد. وی توضیح داد: تهیه و مصرف شربت نعناع نیز رفع تشنگی بسیار مفید است. برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. جوشاندن شکر و آب به نسبت دو به یک و افزودن مقداری عرق نعناع و آب لیمو ترش که باید به صورت خنک مصرف شود. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می کند.

     

    دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات

    وی یاد آور شد، دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود.

     

    شربت تمبر هندی با عسل

    حاج سید جوادی اظهار کرد:خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود.

     

    مخلوط زردآلوی تازه همراه با عسل

    کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه افزود :مخلوط زرد آلوی تازه همراه عسل نیز مناسب جهت رفع عطش و برای سنگینی معده می توان استفاده کرد. وی توصیه کرد که می توان به جای یک عدد میوه، نصف تا یک لیوان آب میوه مصرف کرد،البته بهتر است آبمیوه طبیعی باشد. مخلوط میوه ها با شیر مانند شیر موز یا توت فرنگی نیز از نظر تغذیه بسیار با ارزش است.

     

    آیین زندگی

    عادت های دهگانه زوج های واقعا خوشبخت

     

     
     


    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

    آیا شما هم زوج های خوشبختی در اطرافتان دارید که همیشه انگار تازه با هم آشنا شده اند و به نظر می رسد که از هر لحظه با هم بودن لذت می برند؟ چه طور ممکن است بعد از این همه مدت با هم زندگی کردن و این همه فشار و استرسی که زندگی روزمره و مسائل خانوادگی به انسان وارد می کنند آنها همچنان بتوانند رابطه خود را به خوبی روزهای اول حفظ کنند؟ اینکار شاید برای بعضی ها عجیب بنظر برسد ولی در حقیقت ممکن است. در اینجا ده عادت زوج های واقعا خوشبخت به شما معرفی شده اند ...

    1. آنها از همراهی یکدیگر لذت می برند

    این که با یکدیگر مانند دوستانی واقعی و صمیمی باشید نیاز به تلاش بسیاری دارد. وقتی آنقدر زیاد با هم بوده اید که حس می کنید تمام عمرتان را در کنار یکدیگر گذرانده اید خیلی راحت حضور یکدیگر را ندیده می گیرید. در مورد علایقتان، اتفاقاتی که طی روز برایتان می افتد و افرادی که می شناسید یا هر چیز دیگری که با بهترین دوستتان مورد بحث قرار می دهید با هم صحبت کنید.

    2. آنها از تکرار فرار می کنند

    رایطه شما نباید مثل یک برنامه تنظیم شده باشد. آیا هر روز سر ساعت مقرری با هم تماس می گیرید؟ هر شب همان کارهای تکراری را انجام می دهید؟ اگر این طور است در برنامه تان تغییر ایجاد کنید. زندگی شما به عنوان یک زوج نباید قابل پیش بینی باشد. انسان هیچ گاه از هیچ چیزی که مثل یک برنامه غیر قابل تغییر باشد لذت نمی برد. همدیگر را با کارهای غافلگیر کننده و جالب خوشحال کنید.

    3. آنها علایق مشترکشان را پیدا می کنند

    این که از انجام دادن کاری با یکدیگر لذت ببرید بسیار مهم است. مطمئنا شما از تمام سرگرمی های یکدیگر لذت نمی برید و این که زمانی را برای خودتان و سرگرمی هایتان کنار بگذارید برای رابطه بسیار مفید هم می تواند باشد. اما باید فعالیت هایی را پیدا کنید که هر دوی شما از انجام آنها به عنوان یک زوج لذت ببرید. از امتحان رستوران های مختلف گرفته تا دوچرخه سواری شبانه یا تماشای سریال هایی که هر دوی شما دوست دارید، هر چیزی که برای هردوی شما جالب است را انجام دهید.

    4. آنها الکی غر نمی زنند

    زوج های خوشبخت کارهای مثبتی که شریک زندگیشان انجام می دهد را مورد تأکید قرار می دهند. آنها به طور مداوم اشتباهات همدیگر را زیر ذره بین قرار نمی دهند، غر نمی زنند و از هم انتقاد نمی کنند. اگر چیزی شما را خیلی اذیت می کند در مورد آن با همسرتان صحبت کنید. اما این که بخواهید تمام مدت برای هر چیز کوچکی غر بزنید اصلا کار خوبی نیست و ناراحت کردن شما اهمیت خود را برای طرف مقابلتان از دست می دهد.

    5. آنها بوسیدن همدیگر هنگام خداحافظی و گفتن دوستت دارم را فراموش نمی کنند

    انجام برخی کارهای کوچک و تکراری که شاید به نظر بعضی ها لوس بیاید بسیار ضروری هستند. صبح ها قبل از این که بروید سر کار همدیگر را ببوسید و بگویید دوستت دارم. بعد از ظهر ها هم بعد از یک روز طولانی کاری همین کار را انجام دهید. این کار را با میل و رغبت انجام دهید و خواهید دید که با انجام این کار و با به اشتراک گذاشتن احساساتتان علاقه بیشتری به یکدیگر پیدا می کنید. وقتی روزتان را با کاری مثبت شروع کنید روزی خوب در پیش خواهید داشت.

    گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

    6. آنها همدیگر را فراموش نمی کنند

    مگر می شود کسی که داری هر روز با او زندگی می کنی را فراموش کنی؟! بله! این اتفاق به سادگی می افتد. در دنیای دیوانه ما خیلی ساده درگیری های روزانه باعث می شوند همدیگر را فراموش کنیم. یادتان است روزهای اول آشنایی چقدر برای دیدن همدیگر ذوق داشتید؟ حالا چه چیزی مانع این احساس شده است؟ برای یکدیگر وقت بگذارید و برای شاد کردن طرف مقابلتان هرچند با کاری کوچک تلاش کنید. خدا را شکر کنید که کسی را دوست دارید و او هم شما را دوست دارد.

    7. آنها با هم بیرون می روند

    قرار گذاشتن با یکدیگر ضروری است. درست مثل اوایل آشنایی با هم در خارج از منزل قرار بگذارید و برای تمام شب برنامه ریزی کنید. این کار باعث می شود برای بهتر شدن رابطه تان و لذت بردن از همراهی یکدیگر تلاش کنید. حتی اگر به نظرتان مسخره بیاید این که حسابی به خودتان برسید و بیرون از خانه با همسرتان قرار بگذارید رابطه شما را قوی می کند و حس خوشبختی را در شما زنده می کند. وقتی برای زنده نگه داشتن آتش عشق تلاش کنید، در راه خوشبختی قدم بر می دارید.

    8. آنها همزمان و با هم به رختخواب می روند

    یادتان است اوایل ازدواجتان هیچ وقت بعد از این که همسرتان می رفت بخوابد شما پای تلویزیون نمی نشستید؟ این کار برای دوام زندگی زناشویی از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی که با هم به رختخواب می روید حتی اگر رابطه جنسی در کار نباشد هم اطمینان می یابید که با هم و در کنار هم هستید. با هم خوابیدن نشان می دهد که شما دارید روزتان را با هم به پایان می رسانید.

    9. آنها یکدیگر را لمس می کنند

    کارهای کوچکی مثل این که دست همدیگر را بگیرید، یکدیگر را در آغوش بکشید یا دست دور شانه هم بیندازید احساس نزدیکی را بین شما زیاد کرده و یکی از عوامل مهم یک زندگی موفق زناشویی هستند. وقتی سال ها در کنار هم باشید خیلی راحت ممکن است نزدیکی و صمیمیت بین شما از بین برود. وقتی دست در دست هم در خیابان قدم می زنید به همدیگر و به همینطور به دیگران این پیام را منتقل می کنید که شما خوشبخت هستید.

    10. آنها تلفن همراهشان را کنار می گذارند

    زوج های خوشبخت وقتی در کنار همدیگر هستند تلفن هایشان را کنار می گذارند و تمام توجهشان را بر روی یکدیگر متمرکز می کنند. بیشتر پیام هایی که روی وایبر و واتساپ و امثال آنها می گیرید ضروری نیستند و عکس های اینستاگرام هم فرار نخواهند کرد. وقتی حواستان به گوشی هایتان باشد تنها جسمتان در کنار یکدیگر است و احساس با هم بودن نمی کنید. برای این که از زمانی که با هم هستید لذت ببرید تلفن های همراهتان را کنار بگذارید.


    برگرفته از برترین ها - ترجمه از نگین فانی نام
     

    اخبار سیاسی روز

    گزارش جروسالم پست از

    رژیم صهیونیستی تلاش می کند در فرصت باقی مانده از ضرب الاجل توافق هسته ای بر محتوای تعدادی از بندهای این توافق اعمال نفوذ کند و لحن توافق را تغییر دهد.

    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    جروسالم پست نوشت: رژیم صهیونیستی تلاش می کند در فرصت باقی مانده از ضرب الاجل توافق هسته ای بر محتوای تعدادی از بندهای این توافق اعمال نفوذ کند و لحن توافق را تغییر دهد.

    به گزارش «انتخاب»، با وجود بحران در روابط میان کاخ سفید و اسرائیل، تل آویو همچنان به تلاش های خود برای اعمال نفوذ در توافق هسته ای ادامه می دهد.

    به نوشته روزنامه صهیونیسیتی جروزالم پست ، دو هفته قبل از اتمام ضرب الاجل سی ام ژوئن برای توافق بین قدرت های دنیا و ایران، اسرائیل همچنان از موضع خود در این باره عقب نشینی نکرده است. برهمین اساس هفته گذشته هیئتی از مقامات ارشد اسرائیل به ریاست یوسی کوهن مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به واشنگتن سفر کرد. این سفر به عنوان « آخرین تلاش» اسرائیل برای تاثیر گذاشتن بر توافق هسته ای توصیف شد.

    در رشته دیدارهایی که این هیئت اسرائیلی برای دیدار با مقامات آمریکایی برنامه ریزی کرده است، درباره مذاکرات ایران بحث می شود. آنها تلاش خواهند کرد در فرصت باقی مانده در محتوای تعدادی از بندهای این توافق اعمال نفوذ کنند و لحن توافق را تغییر دهند و حتی تلاش نمایند زمان امضای این توافق را به تاخیر اندازند.

    یک دیپلمات ارشد غربی در نیویورک در گفتگو با روزنامه اسرائیلی معاریو گفت: « ضرب الاجل تعیین شده وحی منزل نیست. با این حال شانس اسرائیلی ها برای تغییر بسیار در بندهای توافق که قرار است در هفته های آینده نهایی شود، بسیار اندک است».

    اسرائیل در پافشاری بر تلاش هایش برای مداخله در توافق هسته ای با ایران، به طور کامل بحران اعتماد بین نتانیاهو و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را نادیده گرفته است.

    اسرائیل نشان داده است برخلاف موضوع ایران، زمانی که موضوع روابط میان اوباما و نتانیاهو مطرح می شود، تقریبا تلاش ها برای بهبود روابط و اعتمادسازی میان دو رهبر را کنار گذاشته است. به نظر می رسد اسرائیل هیچ تلاشی برای کاهش شکاف ها میان کاخ سفید و نخست وزیر انجام نمی دهد. به نظر می رسد نتانیاهو تصمیم گرفته است صرف انرژی برای احیای روابط با رئیس جمهور آمریکا که دوره ریاست جمهوری اش یک سال و نیم دیگر پایان خواهد یافت، وقت تلف کردن است.
    اگر طرز تفکر نتانیاهو چنین باشد، وی در اشتباه است زیرا در حالی که روابط میان اوباما و نتانیاهو نادیده گرفته شده است اما نگرانی اسرائیل از چیزی که به عنوان توافق بد با ایران توصیف می شود، باعث شده است روابط بیشتری میان کارکنان ارشد کاخ سفید و مقامات ارشد شورای امنیت ملی اسرائیل برقرار شود.

    این نگرانی همچنین همکاری و روابط کاری میان سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما و یوسی کوهن مشاور امنیت ملی نتانیاهو را تقویت کرده است. این کانال روابط میان دو کشور مثبت و مفید و کاملا در تضاد با روابط اوباما و نتانیاهو است که بر پایه تردید و بی اعتمادی است.
    همکاری نزدیک رایس و کوهن پدیده ای شناخته شده در میان روزنامه نگاران و تحلیلگران در واشنگتن تبدیل شده است. کوهن به هیچ وجه خود را به کارکنان کاخ سفید تحمیل نمی کند. بر عکس، وی میهمانی دعوت شده و خواستنی است. در سفر اخیر کوهن به واشنگتن، رایس از او برای ضیافت شام دعوت کرد تا مذاکره ای رو در رو داشته باشند که به منزله دوستی بسیار زیاد مشاور امنیت اوباما است.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    سرانجام هویت هکر الکترونیکی گروه تروریستی داعش که صفحات شخصی فرماندهان ارتش امریکا را هک کرده بود، شناسایی شد.

    به گزارش العالم، سرانجام هویت متهم اصلی چندین مورد هک الکترونیکی صفحات شخصی فرماندهی ارتش مرکزی امریکا در سایتهای تویتر و یوتیوب و هک صفحات شخصی اشخاص مشهور شناسایی شد.

    روزنامه انگلیسی دیلی میل نوشت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد که این شخص «جنید حسین» مشهور به «ابو حسین انگلیسی»، متخصص در زمینه هک الکترونیکی است. وی اهل شهر بیرمنگام انگلیس است و در سال 2012 به دنبال سرقت اطلاعات شخصی از اینترنت بازداشت شده بود.

    مقامات امریکایی گفته اند که جنید در چند فقره هک الکترونیکی صفحات فرماندهی ستاد مرکزی امریکا در تویتر و یوتیوب و افشای اطلاعات مربوط به یکصد سرباز امریکایی و نیز دعوت به حمله در اوهایو و مینسوتا و کلورادو دست داشته است.

    جنید مغز الکترونیک داعش به حساب می آید. وی به هدف آموزش عملیات تجسس و هک حسابهای بانکی شخصیتهای مشهور و انتقال موجودی آنها به حسابهای ویژه حمایت از داعش، به عناصر این گروهک به سوریه رفت.

    علاوه بر اینها «ابو حسین انگلیسی» توانست همسر خود سالی جونز 45 ساله را که یک خواننده انگلیسی بود متقاعد کند که به همراه پسر ده ساله شان به داعش در سوریه پیوسته و فرماندهی گردان زنانه الخنسا را که یکی از خشن ترین گردانهای داعش است بر عهده بگیرد.
    اموال مردم، گرفتن مالیات‌های سنگین اجباری، فروش نفت، باج‌گیری، قاچاق اعضای بدن، فروش آثار باستانی و... ماهانه چندین میلیون دلار درآمد کسب کرده و از این درآمد برای جذب نیروهای بیشتر برای عملیات تروریستی از سراسر دنیا استفاده می‌کند.


    منبع:صبحانه
    حیله!
    سخنان ۲ روز پیش جان کری در این باره که آمریکا دیگر حل و فصل کامل موضوع PMD را یک پیش‌شرط برای حصول توافق نهایی و تعدیل تحریم‌ها نمی‌داند، سوء‌تفاهم‌های زیادی ایجاد کرده است.

    سرویس بین الملل فردا: سخنان ۲ روز پیش جان کری در این باره که آمریکا دیگر حل و فصل کامل موضوع PMD را یک پیش‌شرط برای حصول توافق نهایی و تعدیل تحریم‌ها نمی‌داند، سوء‌تفاهم‌های زیادی ایجاد کرده است. برخی خوش‌بینانه این سخن وزیر خارجه آمریکا را به معنای پایان مساله PMD پس از ۱۰ سال دانسته و  برخی دیگر خبر از کوتاه آمدن آمریکا در این باره داده‌اند. عجله در تفسیرهای خوش‌بینانه از  این اظهارات، بیش از هر چیز نشان‌دهنده آن است که با وجود گذشت بیش از ۲ سال از مذاکرات، هنوز یک درک واقع‌بینانه و استاندارد از استراتژی آمریکا در این مذاکرات حاصل نشده و همچنان هیجانات ژورنالیستی در کنار تلاش برای تبدیل معامله‌ای که وزیر خارجه هم معتقد است «سوت و کف زدن ندارد» به یک جشن سیاسی، با هدف بهره‌برداری‌های سیاست داخلی، بر اتخاذ رویکردهای استراتژیک غلبه دارد. خوش‌بینی به آمریکا و شوق توافق به هر قیمت همراه با عدم درک راهبرد کلان آمریکا در مذاکرات هسته‌ای و پیچیدگی‌های دستورکار اطلاعاتی آمریکایی‌ها علیه برنامه‌های امنیت ملی ایران (از جمله برنامه هسته‌ای)، ترکیب و نتیجه‌‌اش این شده است که چرخش‌های تاکتیکی کاملا قابل پیش‌بینی آمریکایی‌ها برخی را به سرعت هیجان‌زده می‌کند و به نواختن مارش پیروزی وامی‌دارد.

    یکی از سوال‌هایی که در این ۲ سال همواره مطرح بوده و هرگز پاسخی راضی‌کننده بدان داده نشده، این است که کدام بخش از مواضع آمریکا در این مذاکرات کاملا واقعی است و باید جدی گرفته شود و کدام بخش، صرفا با هدف چانه‌زنی و افزایش امتیازگیری از ایران مطرح شده است و می‌توان منتظر تعدیل آن در نقاط عطف مذاکرات باقی ماند؟ به دلایلی که این نوشته جای بحث از آن نیست، من دیری است معتقدم اصلی‌ترین مطالبات آمریکا در این مذاکرات که بنابر یک دستور کار اطلاعاتی پیچیده در پی تحقق آنها بوده - و در این کار موفق هم شده – مشتمل بر 3 موضوع بنیادین و فوق‌العاده مهم است و جز اینها، هرچه آمریکایی‌ها در مذاکرات گفته‌اند یا از این پس خواهند گفت، صرفا با هدف چانه‌زنی است و تیم مذاکره‌کننده ایران می‌تواند مطمئن باشد که در دقیقه 90 و پس از اتمام ظرفیت‌های چانه‌زنی، از آن کوتاه خواهند آمد. از قضا، یکی از مهم‌ترین وظایف تیم مذاکره‌کننده شناسایی همین هدف‌های بنیادین در مذاکرات و جلوگیری از تحقق آنها بوده که شوربختانه می‌توان به تفصیل استدلال کرد در آن شکست خورده است.

    به طور بسیار خلاصه، هدفگذاری پنهان یا به تعبیری خطوط قرمز واقعی آمریکا در مذاکرات شامل موارد زیر است:

    1- رسیدن مواد هسته‌ای ایران به زیر جرم موثر

    2- متوقف کردن برنامه تحقیق و توسعه واقعی روی سانتریفیوژهای پیشرفته

    3- استقرار یک رژیم دسترسی و بازرسی ویژه در ایران

    غیر از این موارد، همه آنچه آمریکایی‌ها درباره نطنز، فردو، اراک، تحریم‌ها و حتی PMD گفته‌اند، با هدف چانه‌زنی و افزودن بر حجم امتیازهای درخواستی از ایران بوده و برای مذاکره‌کنندگان آمریکایی ارزش راهبردی نداشته است. علت هم این است که برای تحقق استراتژی اصلی آمریکا در این مذاکرات که در یک جمله می‌توان آن را به شکل «گرفتن توان پاسخ هسته‌ای به فشارهای آینده از ایران» توصیف کرد، دقیقا همین موارد کفایت می‌کند و با فرض اینکه این امتیازها به غرب داده شود، دیگر حتی وجود هزاران ماشین در فردو یا تداوم کار رآکتور آب سنگین اراک یا هر مساله دیگری از این نوع، برای آمریکایی‌ها مهم نخواهد بود. در واقع تراژدی این مذاکرات در اینجاست که آمریکا هم هدف‌های بنیادین خود را محقق کرده، هم در حوزه‌های غیر بنیادین ایران امتیازهای کلیدی و حداکثری گرفته و هم به واگذاری حداقل مقدار امتیاز ممکن بسنده کرده است و با وجود همه اینها تیم ایرانی اصرار دارد نام این فرآیند را برد- برد بگذارد.

    هدف این نوشته، مستند کردن این ارزیابی نیست، این کار را بزودی در جای دیگری انجام خواهم داد و در آنجا روشن خواهد شد که اگر تیم مذاکره‌کننده یک درک درست از اولویت‌های مذاکراتی و هدف‌های پنهان آمریکا در مذاکرات می‌داشت، هم درمی‌یافت که کجا باید مقاومت کند و کجا متصلب باشد و هم اینکه حداقل در مواردی که برای غرب ارزش راهبردی ندارد، می‌توانست امتیازهای کمتری بدهد و مابه‌ازاهای بسیار بزرگ‌تری از آمریکا دریافت کند.

    با این وعده که در زمانی کوتاه این بحث را تکمیل خواهیم کرد، اجازه بدهید به مساله PMD و سخنان جان کری در این باره بازگردیم. در ظاهر، این یک پیروزی برای ایران است که آمریکا لیست 23 نفره افراد و فهرست 2 گزینه‌ای مکان‌های مورد درخواست خود برای مصاحبه و دسترسی را تعدیل کرده و از درخواست برای حل و فصل کاملPMD قبل از توافق نهایی کوتاه آمده باشد.
    اما اگر دقیق شویم موضوع در واقع برعکس است و آمریکایی‌ها همچون همیشه از یک مطالبه حداکثری –که از روز اول هم می‌دانستند محقق‌شدنی نیست و اساسا مطرح نکرده بودند که محقق شود- کوتاه آمده‌اند تا هدف بزرگ‌تری را محقق کنند. در یک جمله، هدف بزرگ‌تر برای آمریکا «استقرار یک رژیم دسترسی و بازرسی فراپروتکلی در ایران» و پل  زدن از موضوع هسته‌ای به حوزه نظامی و امنیتی متعارف ایران به بهانه PMD طی مدت زمانی حداقل به میزان یک دهه است.

    اصلی‌ترین اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که آمریکا پیش شرط دسترسی به مکان‌ها و افراد نظامی ایران را تعدیل کرده تا در عوض ایران را وادار به پذیرش رژیم دسترسی و بازرسی مدنظر خود کند و این رژیم از قضا یکی از مهم‌ترین وظایفی که دارد تمرکز روی PMD به مدت چندین سال - به تعبیر آمانو- است. اجازه بدهید قبل از ادامه این بحث و برای اینکه مساله روشن‌تر شود، عبارات کری را دقیق‌تر مطالعه کنیم. یکی از مهم‌ترین جملاتی که او در بوستون گفته این است که آمریکا به این دلیل اصراری بر دریافت دسترسی‌های فراپروتکلی از ایران قبل از حصول توافق ندارد که اساسا مطمئن است ایران زمانی در گذشته برنامه ساخت سلاح هسته‌ای داشته و در نتیجه بازرسی‌هایی را که هدف از آن اثبات این موضوع باشد ضروری نمی‌داند. این جمله بسیار مهمی است. کسانی که با ادبیات کاری ایران و آژانس آشنا هستند می‌دانند آژانس درباره رسیدگی به PMD یک فرآیند 7 مرحله‌ای را مدنظر دارد که در واقع آن‌طور که دیوید آلبرایت و موسسه علوم و امنیت بین‌المللی زمانی توصیه کرده بودند معنایی جز تکرار  تجربه آفریقای‌جنوبی در ایران نخواهد داشت و این جمله کری کمک موثری به تحقق آن فرآیند خواهد کرد:

    1- استقرار رژیم بازرسی ویژه فراپروتکلی در ایران به مدت نامحدود

    2- جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با PMD (که در واقع تمام حوزه‌های نظامی متعارف ایران بویژه برنامه موشکی را در بر می‌گیرد.)

    3- رسیدن به یک تصویر کامل از PMD

    4- ارزیابی میزان اعتبار این تصویر (آژانس پیشاپیش و قبل از کامل شدن تصویر خود حکم را صادر کرده و گفته است اسناد PMD را روی هم رفته معتبر می‌داند.)

    5- اجرای پروتکل به مدت حداقل یک دهه به منظور راستی‌آزمایی توقف PMD در ایران و گروگان نگه داشتن بخشی از تحریم‌ها در این مدت

    6- ارائه یک ارزیابی از ماهیت برنامه هسته‌ای ایران پس از حدود 10 سال از اجرای پروتکل و تعیین تکلیف مساله ماهیت

    7- ارزیابی پی‌درپی این نتیجه‌گیری هر سال یک بار

    تنها کاری که کری کرده این است که می‌گوید اولا PMD همین حالا هم معتبر است – و این چیزی است که آژانس قبلا تایید کرده- و ثانیا فرآیند رسیدگی به آن می‌تواند به مرحله مابعد توافق موکول شود.

    بسیار مهم است که توجه کنیم معنای رسیدگی در اینجا چیست.
     
    رسیدگی در اینجا دقیقا منطبق با همان فرآیندی است که آژانس طراحی کرده - و اساسا 1+5، PMD را مساله‌ای میان ایران و آژانس می‌داند- الا اینکه مطابق آنچه کری گفته مراحل 2 و 3 آن می‌تواند سریع‌تر طی شود و آژانس باید بیشتر وقت خود را صرف راستی‌آزمایی توقف PMD در ایران از طریق اجرای سختگیرانه یک رژیم بازرسی فراپروتکلی کند تا اینکه در پی اثبات اصل انجام آن زمانی در گذشته باشد.

    نتیجه موضوع ساده است:

    1- آمریکا می‌خواهد کوتاه آمدن از دسترسی‌های ما‌قبل توافق را ابزاری برای تحمیل یک رژیم دسترسی و بازرسی ویژه و فراپروتکلی به ایران کند که مبانی آن در لوزان پایه‌گذاری شده اما اخیرا ایران مقاومت‌هایی را در مقابل آن آغاز کرده بود. اگر فرض کنیم - و این فرض براساس اطلاعات موجود کاملا دقیق است- هدف اصلی آمریکا در مذاکرات کنونی حفظ چارچوب لوزان است، این تغییر تاکتیک کاملا موجه است. در واقع آمریکایی‌ها می‌گویند اگر شما نمی‌توانید قبل از توافق با چنین دسترسی‌هایی موافقت کنید، می‌توان این کار را به بعد از توافق موکول کرد به این شرط که استقرار یک رژیم بازرسی ویژه در ایران را بپذیرید.

    2- به این ترتیب، آمریکا بدون اینکه هیچ تعهدی در زمینه بستن PMD به ایران داده باشد (توجه کنید که مدالیته‌ای در این باره میان ایران و آژانس توافق نشده است) رسیدگی به این مساله را به یک فرآیند بلندمدت و فرسایشی تبدیل می‌کند و به بهانه آن، خواستار دسترسی به نهانخانه نظامی و امنیتی ایران آن هم نه یک بار و دو بار، بلکه برای سال‌ها خواهد شد. پیش فرض آمریکایی‌ها این است که پس از آنکه توافق امضا شد، ایران برای حفاظت از توافق هم که شده در مقابل درخواست‌های آژانس مقاومت چندانی نخواهد کرد.

    3- دستور کار آژانس در 10 سال آینده در واقع شامل 3 مساله بسیار خطرناک خواهد بود که در هم تنیده شده و امنیت ملی ایران را به نحو بی‌سابقه‌ای در مخاطره قرار خواهد داد:

    اول- راستی‌آزمایی توافق انجام شده که به دلیل عدم هرگونه رژیم توافق شده در این باره، به سرعت منجر به سرازیر شدن انبوهی از درخواست‌های کاملا سلیقه‌ای و دلبخواهی از سوی آژانس به سمت ایران خواهد شد. در ادبیات آژانس چیزی به نام راستی‌آزمایی تعلیق وجود ندارد. وقتی بناست آژانس تعلیق یک سلسله فعالیت‌ها را در ایران راستی‌آزمایی کند، عملا این دبیرخانه آژانس و بلکه بازرس اعزام شده به ایران است که باید روند این کار را طراحی کند و تجربه سال‌های 82 تا 84 به ما می‌گوید بدعتی به نام راستی‌آزمایی تعلیق سر از ناکجاآباد در خواهد آورد که درخواست‌هایی مانند نصب دوربین در تاسیسات نظامی تنها یکی از ویژگی‌های آن است. یک نکته بسیار مهم در اینجا این است که مطالعه ادبیات خلع سلاحی آمریکا در سطوح رسمی و نیمه رسمی تردیدی باقی نمی‌گذارد که آمریکایی‌ها مکانیسم راستی‌آزمایی توافق از سوی آژانس را به نحوه همکاری ایران درباره PMD گره زده‌اند. اساسا یکی از استدلال‌های پربسامد از سوی کسانی مانند دیوید آلبرایت و اولی هاینونن در این سال‌ها این بوده است که تا زمانی که PMD حل نشود نمی‌توان یک نظام راستی‌آزمایی مطمئن برای توافق طراحی کرد، چرا که هرگز نمی‌توان فهمید ایران در کدام تاسیسات مخفی در حال نقض توافق است! نتیجه این است که اگر ایران در مرحله مابعد توافق درباره PMD با آژانس همکاری نکند، آمریکا می‌تواند پایبندی ایران را به برجام هم انکار کند!

    دوم- راستی‌آزمایی توقف PMD در ایران مستلزم دسترسی‌هایی بالاتر از رژیم بازرسی‌های آنسکام و آنموویک در عراق به هر تاسیسات مشکوک در ایران است.

    سوم- رسیدگی به مسائلی که احتمالا در آینده پیش خواهد آمد. در این تردیدی نیست که رسیدگی به PMD آنگونه که آژانس در پی آن است به خلق انبوهی  از مسائل جدید و رشد درخواست اطلاعات بیشتر از ایران براساس الگوی یک تصاعد هندپسی خواهد انجامید. تجربه پاسخ به مساله EBW از سوی ایران و طرح 20 سوال جدید از سوی آژانس، کاملا این امر را تایید می‌کند. اگر توجه کنیم که دبیرخانه آژانس بیش از آمریکا تحت سیطره اسرائیل است، این نگرانی صدچندان خواهد شد.

    4- و مهم‌تر از همه، به این ترتیب، نه فقط آمریکا احتمالا موفق به گنجاندن رژیم دسترسی و بازرسی مدنظر خود در متن توافق می‌شود، بلکه نوعی سپر حفاظتی برای تحریم‌ها هم به وجود می‌آورد. هم بخشی از تحریم‌ها را تا زمان حل PMD حتی تعلیق نخواهد کرد و هم مکانیسم بازگشت‌پذیری تحریم‌های تعلیق شده را بشدت تقویت می‌کند.

    5- و در نهایت اینکه با حفظ PMD، آمریکا بهانه‌ای خواهد داشت که فرآیند گذار از تعلیق به لغو را به آینده نامعلوم در آینده ارجاع بدهد. پیش از این اطلاعات معتبری وجود داشت که نشان می‌داد آمریکا لغو تحریم‌ها به معنای برچیدن زیرساخت قانونی آن را به 3 چیز مشروط کرده است:

    اول- اجرای بلند‌مدت پروتکل در ایران

    دوم- حل و فصل کامل PMD

    سوم- اثبات اینکه برنامه موشکی ایران بخشی از یک برنامه پرتاب کلاهک هسته‌ای نیست.
    با روند فعلی، آمریکا به این هدف خود هم خواهد رسید.

    اجازه بدهید جمع‌بندی کنیم. با شیوه مذاکراتی که تیم ایرانی در پیش گرفته و راهبردی که آمریکایی‌ها موفق به اجرای اجزای کلیدی آن شده‌اند:

    1- بهانه‌جویی‌ها، سندسازی‌ها و اتهام‌زنی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران در مرحله ما بعد توافق، تشدید اگر نشود، قطعا متوقف نخواهد شد.

    2- رژیم دسترسی و بازرسی که پس  از توافق در ایران مستقر خواهد شد دیگر پرونده‌های امنیت ملی ایران را مین‌گذاری می‌کند و بحران‌های اطلاعاتی و امنیتی بی‌سابقه‌ای برای ایران به وجود خواهد آورد.

    3- در صورتی که پروژه آمریکا برای تغییر معادله سیاست داخلی در ایران ظرف سال‌های پس از توافق به نتیجه برسد، این رژیم دسترسی و بازرسی، ایران را در حالی که ضعیف شده و توان بازدارندگی و پاسخ‌دهی خود را هم از دست داده در کام جنگی دیگر فروخواهد برد.

    4- آمریکایی‌ها امکان‌های منحصر به فردی در اختیار خواهند داشت تا تحریم‌هایی را که زیرساخت قانونی آنها را هم حفظ کرده‌اند، به سرعت و به بهانه‌های دیگر احیا کنند. روزی که تحریم‌ها به بهانه‌های دیگر احیا خواهد شد، ایران دیگر چیزی به نام برنامه هسته‌ای در اختیار نخواهد داشت که به این فشارهای جدید پاسخی از جنس برنامه هسته‌ای بدهد. تحت آن شرایط است که با یک محیط داخلی دستکاری شده و برنامه هسته‌ای از دست رفته، آمریکا تغییر محاسبات ایران در دیگر حوزه‌های امنیت ملی‌اش، بویژه برنامه ژئوپلیتیک را به انتظار خواهد نشست.

    چاره کار ساده است. ایران نباید نه پیش و نه پس از توافق، هیچ رژیم بازرسی را که هدف آن حل و فصل PMD باشد، بپذیرد. یکی از اصلی‌ترین پیش‌شرط‌های یک توافق خوب که در آن ایران خواه‌ناخواه امتیازهایی خواهد داد، این است که آمریکا بپذیرد پرونده جعلی به نام PMD برای همیشه بسته شود. این کار دشواری نیست به شرط اینکه شجاعت و اراده سیاسی لازم برای آن وجود داشته باشد.


    منبع: وطن امروز
    ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در مسجد موصل خود را قریشی نامید و چندی بعد شجره‌ نامه‌ای منتسب به وی منتشر شد که در آن تلاش شد، ثابت شود که او یک قریشی است. البته ریشه این ادعاها را باید در حدیثی از اهل سنت دانست که می‌گوید «الائمة من قریش».
     فارس: شجره نامه مربوط به ابوبکر البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش از سوی رسانه‌های وابسته به این گروه منتشر شده که در آن ادعا شده وی از قبیله قریش و از نوادگان اهل بیت می‌باشد.

    تیرماه سال 93 بود که ابوبکر البغدادی با حضور در یکی از مساجد شهر موصل خود را خلیفه مسلمین خواند.


    خطبه خوانی ابوبکر البغدادی در مسجد موصل

    وی در این سخنرانی خود را «ابراهیم» معرفی کرده و در حالیکه عبا و عمامه‌ای سیاه بر تن داشت خطبه می‌خواند.

    البغدادی در بخشی از سخنان خود که حدود 15 دقیقه به طول انجامید، مدعی شد که «ما فرمان یافته‌ایم برای برپایی دین، با دشمنان خدا بجنگیم و این کار جز با نیرو و قدرت محقق نمی‌شود...».


    شجره نامه منتسب به خلیفه داعش

    چند ماه بعد (مرداد ماه 93) سید حسن نصر الله دبیر کل جنبش مقاومت اسلامی لبنان در مصاحبه با روزنامه «الاخبار» لبنان در پاسخ به سوالی درباره خطبه خوانی ابوبکر البغدادی در موصل و ادعای قریشی و سید بودن وی گفت: سیاست او این نبود که در رسانه‌ها ظاهر شود. ولی فکر می‌کنم ظاهر شد تا یک مشکل فقهی را حل کند. زمانیکه که داعش خلافت او را اعلام کرد، بحثی در جهان اسلام بین علمای اهل سنت درگرفت که چطور می‌توانیم با کسی بیعت کنیم که اسمش را نمی‌دانیم، شخصش را نمی‌شناسیم و هیچ اطلاعات و داده‌ای درباره‌‌اش در دست نداریم، چون بیعت با شخص مجهول جایز نیست و باید با شخص معلوم و شناخته شده بیعت کنیم. در نتیجه البغدادی مجبور شد که خودش را نشان دهد تا از حال مجهول تبدیل به معلوم و شناخته‌شده شود و باب بیعت باز شود، این درباره‌ این حرکتش.

    اما در مورد نسبش که می‌گوید قریشی است، دلیلش این است که حدیثی وجود دارد که می‌گوید «الائمة من قریش» یعنی پیشوایان از قریش‌اند. به حسب نظر مذاهب فقهی [اهل سنت] خلیفه باید از قریش باشد در حالیکه امیر یک کشور، مثلاً پادشاه یا امیر یا رئیس‌جمهور، را خلیفه‌ مسلمانان حساب نمی‌کنند. می‌گویند خلیفه‌ مسلمانان باید قریشی باشد و از آنجا که طرح ابوبکر البغدادی، طرح خلافت است باید به آنها بگوید قریشی است تا بیعت با او صحیح باشد. او می‌‌خواهد بگوید قریشی است، از طریق نسبش که به اهل بیت می‌رسد [که آنان نیز خود قریشی‌اند] چون موضوع اهل بیت نزد شیعیان و اهل سنت اثری بارز دارد. اهل سنت محبت و احترام نسبت به اهل بیت دارند و در این موضوع بحثی نیست. عموم اهل سنت محب اهل بیت علیهم السلام هستند و به آنان احترام می‌گذارند و میزان این محبت از کشوری تا کشور دیگر متفاوت است. بر همین مبنا ابوبکر البغدادی می‌گوید من قریشی و از خاندان اهل بیت هستم.
    این ادعاها البته در بین اهل سنت ریشه دار است زیرا آنها نیز به وجود یک منجی معتقد هستند و آنها نیز همانند شیعیان او را مهدی می‌نامند. در همین خصوص باید گفت که 33 سال پیش و همزمان با نخستین روز سال 1400هجری قمری یکصد مرد مسلح کعبه را تصرف کردند و عده‌ای را به گروگان گرفتند. رهبر ایدئولوژیک و نیروی محرکه تسخیر مسجد کعبه، «جهیمان ابن سیف العتیبی» بود. موضوعات اصلی قیام جهیمان که مبنی بر واجب بودن سرنگونی فرمانروایان فاسد بود، طی اشغال مسجد کعبه از طریق بلندگو اعلام شد.

    پس از بستن 48 دروازه حرم، محمد بن عبدالله قحطانی، داماد جهیمان در مقابل انبوه زائران ادعای مهدویت کرد. ملک خالد یک شورا مرکب از علما تشکیل داد و از آنها خواست فتوای تجویز حمله و تصرف مجدد حرم را صادر کنند. طی جنگ‌هایی که درگرفت، قحطانی، کشته شد و جهیمان به همراه 62 نفر از همراهانش دستگیر و اعدام شدند.

    امروز نیز گویا ابوبکر البغدادی با استفاده از همان شیوه و سوء استفاده از اعتقادات اهل سنت دست به راه اندازی گروهی تروریست زده تا با استفاده از آنها و نیز ادعاهای دینی درباره نسب خود، حکومت موهوم خود را پایه ریزی کند.
              
    رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند: «مسئله‌ هسته‌ای به ‌صورت یک گره در آمده است، این، راه‌حل‌هایی دارد، آن راه‌حل‌ها متوقف به تقویت درونی ماست. اگر این تقویت در درون انجام بگیرد، آن کار آسان خواهد شد.»

     به گزارش مشرق، رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند: «مسئله‌ هسته‌ای به ‌صورت یک گره در آمده است، این، راه‌حل‌هایی دارد، آن راه‌حل‌ها متوقف به تقویت درونی ماست. اگر این تقویت در درون انجام بگیرد، آن کار آسان خواهد شد.» در یادداشت زیر که در سایت دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده سعی شده است تا این موضوع مورد واکاوی و تحلیل قرار بگیرد.

    بیش از یک دهه است که موضوع هسته‌ای ایران به عنوان یک چالش بین‌المللی از سوی رسانه‌ها و دولت‌های غربی به افکار عمومی جهان معرفی شده است. در طول این سال‌ها، پرونده‌ هسته‌ای ایران با افت ‌و خیزهای مختلفی مواجه بوده است. در اوایل دهه 80 شمسی حتی توافقی میان ایران و سه کشور اروپایی انجام شد، اما دیری نپایید که آن توافق به دلیل زیاده‌خواهی‌های طرف غربی منحل شد و باز هم پرونده‌ هسته‌ای به خانه اول خود بازگشت.

    در طول مذاکرات دو سال اخیر نیز سطح توقعات غرب و مخصوصا آمریکا تا بدان‌جا افزایش یافت که در آستانه «مذاکرات لوزان»، رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار مواضع قبلی خود اذعان کرد که ایران می‌بایست برای رسیدن به توافق، «امتیازات» بیشتری بدهد! حتی گفت‌وگوهای 9 روزه‌ لوزان هم نتوانست چاره کار شود و رئیس‌جمهور آمریکا، بلافاصله بعد از اعلام بیانیه‌ مطبوعاتی مذاکرات، جلوی دوربین رفت و با اشاره به اینکه به ایران «اعتمادی» ندارد و هرگونه توافقی صرفا بر مبنای «راستی‌آزمایی» است گفت: «ایران با محدودیت شدید در برنامه‌ خود مواجه خواهد شد و ایران همچنین با بیشترین بازرسی‌های شدید و سرزده و رژیم شفافیت موافقت کرد که هرگز در هیچ برنامه‌ هسته‌ای در تاریخ درباره آن مذاکره نشد. بنابراین این توافق براساس اعتماد نیست بلکه براساس راستی‌آزمایی بی‌سابقه است.»

    با این توضیحات سؤالی که مطرح می‌شود این است که گره پرونده هسته‌ای ایران کجاست و چگونه باز خواهد شد؟ ایران می‌بایست چه تدبیر و سیاستی به ‌منظور رسیدن به بهترین راه‌حل اتخاذ کند؟ چاره کار در چیست؟

    به نظر می‌رسد حل مسئله هسته‌ای و باز شدن گره آن، در گرو فهم «دقیق»، «همه‌جانبه» و از «همه ابعاد آن» - و نه صرفا تمرکز بر مسئله هسته‌ای- است. برای فهم، تحلیل و اتخاذ بهترین راه‌حل می‌بایست به همه «زمینه‌ها» و «پیش‌زمینه‌ها»ی  به‌وجودآورنده‌ یک «رخداد» توجه کرد. بنابراین باید فراتر از هسته‌ای و یا بهتر بگوییم مبتنی بر یک «نگاه کلان» به این مسئله نگریست و ابعاد و زوایای آن را مشخص کرد. از این زاویه، اگرچه می‌توان موضوعات مختلفی را بیان کرد اما در ذیل به دو موضوع اشاره می‌شود:

    یکم. از حیث نسبت‌های چهارگانه منطق (نسب اربع)، نسبت میان ایران و آمریکا از جنس «تباین» است. این دو کشور، حتی در موضوعات مشترک، از حیث «نظر» (ماهیت، اندیشه و ایدئولوژی) و «عمل» (اقدامات، راهبردها و تاکتیک‌ها) در تقابل با هم قرار دارند. این همان موضوعی است که رهبر انقلاب چندی پیش در در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام، از آن با عنوان تقابل «گفتمان نوین اسلامی» در برابر «گفتمان جاهلیت مدرن» یاد کرده و فرمودند: «چشمان تیزبین ملّت‌ها می‌تواند تشخیص بدهد؛ می‌تواند این دو گفتمان را در مقابل هم ببیند. این دو گفتمان با هم آشتی نمی‌کنند، این دو گفتمان به هم نزدیک نمی‌شوند؛ نمی‌توانند آشتی کنند. یک گفتمان گفتمان ظلم و ستیزه‌گری با مظلومان و ملّت‌ها است؛ یک گفتمان گفتمان حمایت از مظلومان و مقابله‌ با ظالمان است؛ اینها چطور می‌توانند دست به هم بدهند؟ چطور می‌توانند به هم نزدیک بشوند؟»

    به همین علت اساسا رهبر انقلاب به مذاکره‌ با آمریکا خوشبین نیستند. البته این عدم خوشبینی، نه دیدگاهی برخاسته از شرایط سال‌های اخیر، بلکه مبتنی بر یک «نگاه معرفتی و گفتمانی» و البته برخاسته از «تجربه تاریخی» ملت ایران است. 24 سال پیش، در نخستین سال‌های رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در سال‌هایی که تازه بحث رابطه‌ ایران و آمریکا داغ شده بود، ایشان به همین مسئله اشاره کرده و چنین گفتند: «مرتب از رئیس‌جمهور آمریکا سؤال مى‌کنند که نظر شما راجع به روابط با جمهورى اسلامى چیست؛ او هم مى‌گوید ما جداً اصرار داریم که روابطمان را با ایران حسنه کنیم! این حرف، یک حرف غیرصادقانه است. بله، با جمهورى اسلامىِ اسمى، با جمهورى اسلامى‌اى که از ارزش‌ها و هدف‌هاى اسلامى صرف‌نظر کند، با جمهورى اسلامى‌اى که دیگر اسمش یک دروغ خواهد بود، آمریکایی‌ها حاضرند آشتى کنند و همکارى نمایند؛ اما با جمهورى اسلامى‌اى که ارزش‌هاى اسلامى را به‌صورت حیاتى‌ترین خواسته‌هاى خود در دست بفشرد و از آن صرف‌نظر نکند، دلشان صاف نیست و نخواهد شد.» درست در همین سال‌ها بود که بیل کلینتون، میز ریاست جمهوری ایالات متحده را بر عهده داشت و اتفاقا در دوره‌ای که برخی از افراد و جریان‌های سیاسی داخلی، خوش‌باورانه صحبت از سرگیری روابط ایران و آمریکا می‌کردند، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی جدید بر ایران آغاز شد. در دوران همین رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا بود که سیاست «مهار دوجانبه» به اجرا در آمد. دو سال بعد، کلینتون کلیه شرکت‌های آمریکایی را از مبادله  اقتصادی با ایران منع کرد. بعد از آن نیز قانون «داماتو» و قانون «تحریم ایران و لیبی» به تصویب رسید. هدف  از اجرای همه این قوانین و طرح‌ها، جلوگیری از افزایش قدرت اقتصادی و سیاسی ایران بود، آن‌چنان‌که رهبر انقلاب در دیدار 29 بهمن‌ماه 93 چنین فرمودند:
    «از بعد از تمام شدن جنگ، یعنی از سال 67 که هشت سال دفاع مقدّس تمام شد، یک برنامه‌ریزیِ عمومیِ قدرت‌های استکباری وجود داشت برای اینکه نگذارند ایران اسلامی تبدیل بشود به یک قدرت اثرگذار اقتصادی در منطقه؛ سعی کردند، روی این کار کردند. خب، جنگ که تمام شد، ما شروع کردیم به برنامه‌ریزی برای مسائل اقتصادی و پیشرفت‌ها؛ مشغول برنامه‌ریزی شدیم؛ اینها فهمیدند که اگر جلوی ایران را نگیرند، اگر چنان‌چه اخلالگری نکنند، دخالت نکنند، مزاحمت نکنند، ایران اسلامی با توانایی‌های خود - که آن روز سایه وجود شریف امام بزرگوار هم بر سر ما بود و حیات مبارک ایشان ادامه داشت - با تکیه‌ به اسلام، با تکیه‌ به مردم، تبدیل خواهد شد به یک قطب اقتصادی منطقه‌ای و روی اقتصاد منطقه و اقتصاد بین‌الملل اثر خواهد گذاشت، [لذا] برنامه‌ریزی شد برای اینکه نگذارند.»

    دوم. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین هدف مقامات آمریکایی از مذاکرات با ایران، «تغییر رفتار» ایران است نه مسئله‌ هسته‌ای. بنابراین پرونده هسته‌ای «فرع» است و تغییر رفتار ایران «اصل». پس آمریکایی‌ها دنبال توافقی هستند که از طریق آن بتوانند رفتار ایران را تغییر دهند. توماس فریدمن، نویسنده معروف «نیویورک تایمز» نیز در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرد و گفت: «به نظر من با توافقی که اوباما با ایران بر سر مسئله هسته‌ای انجام می‌دهد امکان این تغییر در داخل ایران فراهم می‌شود. البته من نمی‌خواهم در این خصوص پیشگویی انجام دهم اما دست کم این امکان وجود دارد که با این توافق، مشارکت ایران در مسائل جهانی بیشتر شود و در نتیجه آن تغییراتی در داخل ایران رخ دهد.»

    به همین دلیل و مواردی از همین دست است که آمریکا به مذاکرات با ایران نیاز دارد. اولا آنکه اوباما یکی از معدود رؤسای‌جمهوری است که تاکنون از خود «میراث» بر جای نگذاشته است و حال، به سرانجام رساندن توافق هسته‌ای با ایران، می‌تواند بهترین میراث اوباما در سال پایانی دولت وی باشد. ثانیا اینکه آمریکا گزینه دیگری غیراز «مذاکره» ندارد. حمله  نظامی به‌عنوان آلترناتیو مذاکره، تنها گزینه محتمل دیگر آمریکا است که با توجه به بحران‌های عدیده‌ای که در حال حاضر آمریکا گریبانگیر آنها است، و نیز با توجه به برآوردهای واقع‌بینانه‌ای که آمریکایی‌ها از توان نظامی و دفاعی ایران دارند، کاملا غیرمعقول و هزینه‌زا است. کمااینکه باراک اوباما سال گذشته، در سخنرانی خود در دانشکده نظامی وست‌پوینت به این نکته اشاره کرد که راهبرد جدید آمریکا، پرهیز از «مداخله‌ مستقیم» (یعنی درگیری نظامی) در سایر کشورها و استفاده از بازیگران نیابتی و منطقه‌ای است.

    راهکار جایگزین برای حل مسئله

    تا اینجا مشخص شد که گره پرونده هسته‌ای ایران در کجاست، حال باید به این پرسش پاسخ داد که پس چاره کار چیست؟
    می‌دانیم که هدف اصلی از مذاکرات، لغو همه‌ تحریم‌ها و به تبع آن گشایش اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم است. اما گفته‌اند و درست هم گفته‌اند که در عالم سیاست نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد چید. سیاستمدار چیره و زبردست آن کسی است که برای حل یک «مسئله»، چندین «راه‌حل» داشته باشند. حال اگر بپذیریم که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مسئله‌ حال کشور، اقتصاد است، به نتیجه رسیدن مذاکرات، صرفا یکی از راه‌حل‌ها (آن هم به اذعای کارشناسان، نه چندان مهم) برای حل این مشکل است. اما حل مشکلات اقتصادی کشور راه‌حل‌های دیگری هم دارد که اتفاقا در دسترس‌تر و سهل‌الوصول‌تر از به نتیجه رسیدن توافقات و دل بستن به «نقطه‌های خیالی» است. «مقاوم‌سازی اقتصاد» و «ساخت مستحکم درون»، مهم‌ترین راهکارهای مطمئن و کارآمد است که می‌تواند به‌عنوان آلترناتیو توافق هسته‌ای نقش ایفا کند.

    چندی پیش، روزنامه «لس آنجلس تایمز» در گزارشی به همین موضوع پرداخت و اشاره کرد: «این درست است که تحریم‌های تحمیلی واشنگتن، اروپا و شورای امنیت سازمان ملل در رساندن ایران به میز مذاکره نقش حیاتی داشته‌اند، اما این به آن معنا نیست که فشار اقتصادی و مالی به اندازه کافی قدرتمند است که تهران را مجبور به یک توافق کند. ایران از کاهش فروش نفت، کاهش ارزش پول، کسری بودجه و محدودیت‌های بانکی و مالی در حال صدمه دیدن است. اما ظرفیت ایران برای مقاومت در برابر درد اقتصادی و مشارکت در آنچه رهبر عالی ایران آن را «اقتصاد مقاومتی» می‌خواند- مقاومت در برابر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی خارجی-  بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما تصور کنیم.»

    به نظر می‌رسد یکی از دلایل انتخاب هوشمندانه شعار سال به نام «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» از سوی رهبر انقلاب برای پیش‌برد این اهداف باشد. شرایطی که در آن دولت و ملت در کنار هم، بستر لازم برای «قوی شدن» هرچه بیشتر کشور را فراهم کنند.