سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش آلودگی آبهای سطحی استان

مدیرکل محیط زیست خوزستان: سد گتوند موجب شور شدن اراضی حاصلخیز خوزستان شده است

اهواز- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سد گتوند علیا باعث شور شدن تدریجی اراضی حاصلخیز جلگه خوزستان شده است.

به گزارش ایرنا، احمدرضا لاهیجان زاده عصر روز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و کارگروه مقابله با آلودگی هوا که با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مهمانسرای استانداری خوزستان تشکیل شد اظهار کرد: شوری (EC) آب رودخانه کارون در بالادست و خروجی سد گتوند پیش از آبگیری سد گتوند 700 واحد بود که پس از آبگیری به یک هزار و 350 واحد افزایش یافته است.

وی تاثیر سد گتوند بر کیفیت رودخانه کارون را بیش از سایر آلاینده های مسیر دانست و گفت: منکر ورود منابع آلاینده در طول مسیر کارون نیستیم اما سد گتوند به دلیل اینکه در بالادست رودخانه و شیرین ترین قسمت آن قرار دارد و ورودی به جلگه خوزستان به شمار می رود تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به سایر آلاینده ها دارد و به تدریج اراضی کشاورزی خوزستان را شور می کند.

سد گتوندعلیا بلندترین سد خاکی کشور و آخرین سد احداثی روی رودخانه کارون است که در 10 کیلومتری شهر گتوند قرار دارد. با انحلال نمک های سازند نمکی موسوم به گچساران که در مخزن این سد قرار گرفته، میلیاردها مترمکعب از آب کارون شور شده است.

لاهیجان زاده در ادامه با انتقاد از اجرایی نشدن طرح تصفیه فاضلاب شهرها اظهار کرد: در حالی که صنایع بزرگ خوزستان و بخشی از زه آب های کشاورزی ساماندهی شده، فاضلاب های شهری همچنان به کارون تخلیه می شود.

وی همچنین با اشاره به محقق نشدن طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت) اظهار کرد: این طرح قرار بود در نوروز امسال به بهره برداری برسد.

به گفته وی، هم اکنون 12 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در 20 کیلومتری اهواز سوزانده می شود که در صورت اجرای طرح آماک 60 درصد از مشکلات آلودگی هوا مرتفع می شود.



*تاخیر در ساخت شش تصفیه خانه فاضلاب

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز در این نشست اجرای شش تصفیه خانه فاضلاب شهرهای مسیر رودخانه کارون را خواستار شد.

احمد سیاحی تخصیص اعتبارات مورد نیاز برنامه جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون را ضروری دانست و گفت: در اوایل دهه 80 قرار بود هشت تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای مسیر کارون احداث شود اما تاکنون فقط تصفیه خانه های فاضلاب شوشتر و دزفول اجرا شده است.

وی افزود: وزیر نیرو وعده کرده تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز امسال به بهره برداری برسد.

سیاحی همچنین با اشاره به ارزش اقتصادی رودخانه کارون اظهار کرد: شش سد بزرگ با ظرفیت 20 میلیارد مترمکعب بر روی این رودخانه ساخته شده که ظرفیت تولید حدود هشت هزار مگاوات برق را دارند.

وی با بیان اینکه کارون آب مورد نیاز پنج نیروگاه حرارتی و سیکل ترکیبی، اراضی کشاورزی، نخلستان ها و 9 طرح کشت و صنعت نیشکر و صنعت نفت را تامین می کند، گفت: 40 هزار تن شیلات، 26 میلیون تن محصولات پتروشیمی و پنج میلیون تن محصولات فولادی و مهم تر از همه آب شرب بیش از چهار میلیون نفر جمعیت خوزستان از منابع این رودخانه تامین می شود.



*انتقال آب را نمی پذیریم

مشاور استاندار خوزستان در امور آب نیز در ادامه این نشست با انتقاد از اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون، بر مدیریت صحیح منابع این رودخانه تاکید کرد.

مهدی قمشی گفت: کاهش آب این رودخانه به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش آورد کارون قابل توجیه است اما مشکلاتی را که مربوط به مدیریت منابع آب و تخصیص های نابه جاست، نمی پذیریم.

وی با بیان اینکه کارون هم مشکل کمی دارد و هم کیفی، اظهار کرد: اکنون مصرف در حوضه کارون بیش از 80 درصد است که این مساله فاجعه ای است که نخستین آسیب آن متوجه محیط زیست می شود.

عضو هیات علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره به حساسیت خوزستانی ها نسبت به طرح های انتقال آب از کارون به اصفهان، شفاف سازی نسبت به این طرح ها را به منظور جلوگیری از شایعات و نگرانی های اجتماعی، خواستار شد.

وی با تاکید بر اینکه استان اصفهان مشکل آب شرب ندارد، افزود: دولت بابت انتقال هر مترمکعب آب به اصفهان حدود هشت هزار ریال باید هزینه کند این در حالیست که اصفهان تا چندین سال آینده نیز مشکل آب شرب نخواهد داشت.

قمشی تاکید کرد: ما نمی خواهیم به استان های دیگر فشاری وارد شود اما نباید لطمه ای به حقوق حقابه داران اصلی وارد شود و در توسعه باید بهره وری مدنظر قرار گیرد.

استاد نمونه کشور همچنین با بیان اینکه در مورد سهم خوزستان از رودخانه کرخه نیز اجحاف شده گفت: در حوضه این رودخانه 63 درصد بارندگی اتفاق افتاده اما ورودی کرخه به خوزستان 17 درصد سال های نرمال است که این مساله با سرمایه گذاری های سد و طرح های کشاورزی در خوزستان منافات دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه هیاتی از معاونان وزرا صبح سه شنبه به خوزستان سفر کرد. بازدید از هورالعظیم، کارگروه گرد و غبار و احیای تالاب ها و شورای حفاظت کیفی کارون و کارگروه مقابله با آلودگی هوای اهواز برنامه های سفر یک روزه وی به خوزستان بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد