سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تصاویر گرافیکی ویژه ماه محرم

 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
]
 
 
 
 
 
 
 

اکسیرهای جوانی را بشناسید

انسان از همان آغاز خلقت دنبال اکسیر جوانی است تا هم عمر زیادتری داشته باشد و هم روی زیباتری. البته هنوز این فرمول و اکسیر جوانی را کسی پیدا نکرده اما متخصصان تغذیه راه چاره‌ای پیدا کرده‌اند تا خیلی هم ناامید نباشید. آنها معتقدند مصرف بعضی غذا‌ها در رژیم روزانه دست کمی از اکسیر جوانی ندارد. این یافته شگفتی‌آور همه را تحت تاثیر خود قرار داده است. 

دکتر جاشوا زچنیر، عضو یک گروه تحقیقاتی می‌گوید: مواد غذایی مقوی، مواد معدنی و اسید‌های چرب به‌عنوان آنتی اکسیدان برای محافظت از بدن شما در مقابل تنش‌های محیطی است. حالا آماده باشید تا معجزه‌های خوراکی را به شما معرفی کنیم.  این 11 خوراکی نمونه‌ای از این اکسیر جوانی و سلامت است. 


هندوانه به جای ضدآفتاب 
 هندوانه قرمز خوشمزه، منبعی قوی از آنتی‌‌اکسیدان کاروتن است که لیکوپن نامیده می‌شود.

این آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن حرکت کرده و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی در بدن هستند که می‌توانند آسیب زیادی به ما وارد کنند. ترکیب هندوانه و گوجه‌فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان است و رنگ قرمز در این دو میوه باعث می‌شود تا از آسیب اشعه UV روی پوست جلوگیری شود. محققان بر این باورند هندوانه حاوی فیتوکمیکال نیز هست. مقادیر فیتوکمیکال موجود در این میوه 40درصد بیشتر از گوجه فرنگی خام است که برابر می‌شود با SPF30 بنابراین استفاده روزانه از این میوه قرمزرنگ نقش کرم‌های ضدآفتاب را نیز ایفا می‌کند. 

زندگی شیرین با لیموترش
ویتامین C مهم‌ترین ویتامین برای زنان است. اول اینکه این ویتامین آنتی‌اکسیدان است، به همین دلیل مصرف آن خطر ابتلا به سرطان را تاحد زیادی کاهش می‌دهد و دوم اینکه این ویتامین باعث شادابی پوست می‌شود؛ خوردن میوه‌های حاوی ویتامین C می‌تواند خستگی پوست را از بین ببرد و روند پیری سلول‌های پوست را به تعویق بیندازد. 

انار دشمن چین و چروک
این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C است که مصرف  آن در دوران میانسالی، خطر ابتلای پوست به خشکی یا چین و چروک را به‌شدت کاهش می‌دهد. از طرفی انارکمک‌کننده خوبی برای بازسازی کلاژن‌های پوست است.

آب بنوشید
تعجب نکنید؛ آب بهترین نوشیدنی ممکن برای تنظیم عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن است؛ به این دلیل که تمام فعالیت‌های متابولیک بدن در محیط آبی انجام می‌شود. از طرفی نوشیدن آب به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. با دریافت آب کافی، وزن متعادل شده و پوست لطافت و شادابی‌اش را از دست نمی‌دهد. بنابراین نوشیدن روزانه هشت لیوان آب یا خوردن میوه‌های آبدار ضروری است. بهتر است میوه‌های آبداری که انتخاب می‌کنید شیرین باشند تا به این ترتیب میزان قند خون نیز کنترل شود؛ بنابراین در فصل گرما بهترین نوشیدنی آب و سپس میوه‌های آبدار است. 

آووکادو مرطوب‌کننده عالی
این میوه سرشار از اسید اولئیک، اسید لینولئیک و همچنین اسید چرب امگا9 است که به حفظ رطوبت پوست و نرم نگه داشتن آن کمک می‌کند. آووکادو، تقویت‌کننده بدن بوده و در درمان بی‌خوابی موثر است.

قهوه برای پوست‌های شاد
صبح چشمان‌تان را با قهوه باز کنید. کافی است یک فنجان قهوه را صبح به صبح نوش جان کنید تا پوستی شاد داشته باشید. نوشیدن 4 فنجان قهوه در روز 20درصد خطر ابتلا به سرطان را کم می‌کند. محققان دریافته‌اند قهوه تاثیر زیادی بر جوان‌سازی دارد، همچنین از ملانوم بدخیم نیز جلو‌گیری می‌کند.

تخم‌مرغ برای رشد ناخن‌ها
تخم‌مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است. ارزش بیولوژیکی پروتئین در تخم‌مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات غنی‌تر است. پروتئین تخم‌مرغ دارای تمامی اسیدآمینه‌های ضروری برای سلامت بدن است. تخم‌مرغ منبع خوبی از بیوتین است که یک ویتامین پیچیده از خانواده ویتامین‌های B است و بلوک‌های ساختمانی از پروتئین‌ها را شامل می‌شود. رشد ناخن‌ها بنا به مصرف پروتئین بستگی دارد و می‌توان گفت تخم‌مرغ عامل اصلی رشد آنهاست. بنابراین کمبود این ماده غذایی باعث می‌شود تا ناخن‌های نرم یا ترک‌خورده‌ای داشته باشید. 

طالبی برای سلول‌های پوست
طالبی یکی از بهترین منابع ویتامینA و مملو از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامینA می‌شود. طالبی شیرین، روی تنظیم رشد سلول‌های پوست و حتی لایه بیرون آن تاثیر زیادی دارد؛ همچنین این میوه سرشار از ویتامین A ، در بهبود بینایی موثر است. برای اینکه پوست بدن شفافی داشته باشید طالبی را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید.

رنگ و روی خوب با کلم‌پیچ
کلم، حاوی مواد مغذی و ویتامین k است. این ویتامین کمک می‌کند خون لخته نشود؛ همچنین خوردن کلم‌پیچ برای تیرگی دور چشم‌ها نیز مفید است و سایه‌های مرده دور چشم را از بین می‌برد. سطح ناکافی از آهن در رژیم غذایی باعث می‌شود شما رنگ‌پریده به نظر برسید؛ پس اگر می‌خواهید همیشه رنگ و روی خوبی داشته باشید، کلم‌پیچ را فراموش نکنید. 

آجیل‌ها دوست شما هستند
این خوراکی‌ها سرشار از چربی‌های تک غیراشباعی هستند؛ بنابراین مصرف آنها میزان چربی‌های چنداشباعی تجمع‌یافته در بدن را کاهش می‌دهد. به این ترتیب این چربی‌ها در دیواره رگ‌ها رسوب نکرده و باعث بروز سکته قلبی نمی‌شوند. از طرفی با از بین رفتن چربی‌های اضافی، مشکل اضافه وزن نیز برطرف می‌شود. 


گردو؛ غذای مغز
دکتر لیپمن می‌گوید: اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین E در گردو وجود دارد. گردو را به نام «غذای مغز» نیز می‌نامند و این فقط به‌خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان در آن است. برای درست عمل کردن مغز، به امگا ۳ نیاز داریم. گرچه فواید زیادی در آجیل پنهان است، بعضی‌ها به گمان اینکه آجیل باعث افزایش وزن می‌شود، از خوردن گردو و دیگر آجیل‌ها امتناع می‌کنند. ولی ثابت شده، افرادی که حداقل دو بار در هفته آجیل مصرف می‌کنند، احتمال افزایش وزن‌شان به‌مراتب کمتر از آنهایی است که اصلا آجیل مصرف نمی‌کنند. گردو، بهترین منبع منگنز و مس است. مطالعات نشان می‌دهد همه ما در روز به 4/1 فنجان گردو نیاز داریم. 

 
 
مجله سیب سبز

آپارتمان رویایی به سبک بنز

آپارتمان رویایی به روایت مرسدس ‌بنز! (+عکس)

کمبود فضا در این آپارتمان ها، با استفاده از استایل جبران شده است.

مرسدس و گروه مهمانداری فریزرز در زمینه ساخت یک سری از آپارتمان‌های کرایه‌ای لوکس با یکدیگر همکاری کرده‌اند. در این پروژه که با نام «زندگی مرسدس‌بنز در فریزر» شناخته می‌شود، اولین سری ۶ تایی از آپارتمان‌ها قرار است در نوامبر سال جاری میلادی در شهر لندن بازگشایی شوند. هر کدام از این آپارتمان‌ها مساحتی تقریباً برابر ۱۰۰ متر مربع دارند.
 
 کمبود فضا در این آپارتمان ها، با استفاده از استایل جبران شده است.


طراحان مرسدس بنز مبلمان، لوازم، چراغ های روشنایی و رنگ اتاق ها را انتخاب کرده اند.

همچنین وسایلی مانند یک چلچراغ کریستال «اِسواروسکی» به شکل S، یک سیستم صوتی فراگیر «برمستر» و یک پیکره «دیواره سیاه جادویی»، یادآور خطوط طراحی خودرو، به چشم می خورند.


گوردن واگنر، رئیس بخش طراحی مرسدس در این رابطه می گوید: تمام عناصر دکوراسیون، مشخصه هایی از طراحی مرسدس را در خود دارند. قطعات مفهومی با کمان های افراطی خود با خطوطی جاری در پیکره مبلمان همراه می شوند و به شکلی نامحسوس، به صورت یک کالبد ارگانیک در می آیند. 

در عین حال، تکنولوژی های خلاقانه سرگرمی و رسانه ای، تجربه ای چند جانبه در اختیار قرار می دهند. طراحان مرسدس بنز به خوبی از عهده ایجاد تزئینات و فضای حاکم بر یک خودروی مرسدس در یک آپارتمان خدماتی لوکس برآمده اند. هدف آنها ایجاد حسّ خاص مرسدس بنز برای مهمانان بوده است.


اخبار سیاسی روز

   9نکته درباره نامه رهبری به رئیس جمهور درباره "برجام"

در بند 4 و 5 نامه رهبری، دو اهرم ایران برای حل سریع تر pmd ، مورد توجه قرار گرفته است، بدین معنی که اگر طرف مقابل می خواهد در موضوع آب سنگین اراک و اورانیوم غنی شده به اهداف خود برسد، باید پرونده pmd را ببندد.
 عصر ایران - مقام معظم رهبری در نامه ای به رئیس جمهور، نقشه راه کشور در اجرای "برجام" را تبیین و آن را تأیید کردند. در این باره نقاط زیر قابل توجه است:

 1 - تشکر رهبر انقلاب از همه کسانی که به نحوی درگیر این پرونده بودند، از تیم مذاکرات گرفته تا منتقدان و از مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی گرفته تا رسانه ها و نیز تأیید برجام توسط عالی ترین مقام کشور، می تواند مقدمه ای برای وفاق ملی در خصوص برجام باشد. در واقع ، باید از این پس، به جای پرداختن به این که برجام خوب است یا بد ، به اجرای آن در چارچوبی که توافق شده است همت گمارد.
 
2 - طرف های ایران در مذاکرات هسته ای، اساساً قابل اعتماد نیستند. این بی اعتمادی، البته یک موضوع عمومی در روابط بین الملل است و اساس روابط کشورها ، نه بر مبنای اعتماد که بر محور منافع ملی و اخذ تضمین های متقابل است.

9 نکته درباره نامه رهبری به رئیس جمهور درباره
در این میان کشورهایی مانند آمریکا در دهه های اخیر، سوء رابطه را پیگیری کرده و با اقداماتی مانند تجهیز کشورهای مخالف ایران (مانند تسلیح عربستان)، سرنگونی هواپیمای مسافری ایران، تحریم های یکجانبه علیه ایران و ... بی اعتمادی را تشدید کرده اند و باید با احتیاط بیشتری با آنها رفتار کرد. این نکته ای است که در نامه رهبری بدان تصریح شده است.
 
 3 - این جمله رهبری نیز قابل تأمل جدی است:
 
"این مجموعه‌ی پر حجم کار و تلاش و فکر در مسأله‌ ای که گمان می‌رود از جمله‌ی مسائل به یاد ماندنی و عبرت‌آموز جمهوری اسلامی باشد، در خور تقدیر و مایه‌ی خرسندی است."
 
فارغ از قدردانی مجدد رهبری از تلاشگران پرونده هسته ای، کلمه "عبرت آموز" می تواند بار معنایی خاصی داشته باشد و اشارتی تلقی گردد به این نقض احتمالی برجام توسط طرف های مقابل.
بدین معنا که همه نظام و مردم ایران برای تفاهم با 1+5 پای کار آمدند و حتی از برخی حقوق خود نیز گذشتند ولی طرف های مقابل نهایتاً زیاده خواهی کردند و برجام شکست خورد.
اگر این اتفاق بیفتد، عبرتی تاریخی خواهد بود که نوع نگاه ایران و ایرانی ها به کشورهای طرف مقابل را دستکم برای دهه های متوالی تغییر خواهد داد. هر چند که امیدواریم نقض عهد نشود و مشکلات، طبق توافق حل شوند.
 
بند اول و دوم نامه رهبری چنین است:
 
« اولاً: از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرایی شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌های ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرف‌های مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور امریکــا و اتحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها است. در اعلام اتحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور امریکا باید تصریح شود که این تحریم‌ها به‌کلی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریم‌ها باقی خواهد ماند، به منزله‌ی نقض برجام است.
 
ثانیاً: در سراسر دوره‌ی 8 ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه‌ی مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند. »
 
آنچه در این دو بند آمده ، خلاصه دغدغه ملت ایران درباره تحریم هاست. مردم ایران سال ها مذاکرات طولانی و به تعبیر رهبری، ملال آور را تحمل کردند که نهایتاً تحریم ها لغو شود.
حال اگر تحریم ها پا برجا بمانند یا ابتدا لغو و سپس با بهانه های دیگر اعمال شوند، نقض غرض شده است.
 
در هر معامله ای ، قاعدتاً طرفی دست پیش را دارد که طلبکار باشد. در این دو بند هم از این قاعده نانوشته استفاده شده است دال بر این که این ایران است که از این پس رفتار طرف مقابل را بررسی و در صورت مشاهده نقض عهد، تعهدی به برجام نخواهد داشت.
به بیان دیگر ، تا کنون، 1+5 می گفت که اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، چه می شود و الان ایران در عالی ترین سطح حکومتی، از همین ادبیات برای گفت و گو با طرف مذاکرات استفاده می کند.

قطعاً اگر ایران برنامه های هسته ای خود را از سر بگیرد، شرایط برای اقتصاد کشور به واسطه اقدامات تحریمی بعدی، سخت خواهد شد ولی این سختی داخلی، مشکل طرف های مقابل را حل نمی کند چرا که در چنان وضعی، حتی امکان جابجایی خط قرمزهای هسته ای ایران بر اساس شرایط جدید دور از انتظار نخواهد بود.
قطعاً امریکا و هم پیمانانش تمایلی به تغییر شگرف در موازنه قدرت در خاورمیانه ندارند و لذا به نفع شان است که از در تعامل سازنده با ایران وارد شوند و سلاح تحریم را غلاف کنند.
 
بندهای سوم تا پنجم نامه چنین اند:
« ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس پایان پرونده‌ موضوعات حال و گذشته (pmd) را اعلام نماید.
 
رابعاً: اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ی اراک با حفظ هویت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ی طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.
 
خامساً: معامله‌ی اورانیوم غنی‌ شده‌ی موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن در این‌ باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور باید به‌ تدریج و در دفعات متعدد باشد. »
 
این سه بند ناشی از دو نگرانی جدی است:
 - یکی از دغدغه های مهم در خصوص برجام این بوده که پرونده‌ موضوعات حال و گذشته موسوم به pmd ، تا مدتی طولانی مفتوح بماند و گزارش نهایی حل و فصل مسائل ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای به تعویق بیفتد و تحریم ها همچنان باقی بمانند.
 
در بند 4 و 5 نامه رهبری، دو اهرم ایران برای حل سریع تر pmd ، مورد توجه قرار گرفته است، بدین معنی که اگر طرف مقابل می خواهد در موضوع آب سنگین اراک و اورانیوم غنی شده به اهداف خود برسد، باید پرونده pmd را ببندد.
 
- نکته دیگر که باز به بی اعتمادی ساختاری در روابط بین المللی مربوط می شود، تصریح به این است که هر گونه اقدامی در مجتمع اراک و نیز معامله اورانیوم غنی شده در برابر کیک زرد، باید با قرارداد جداگانه و اخذ تضامین لازمه باشد.

اگر قرار باشد که بازطراحی اراک به سرنوشت نیروگاه اتمی بوشهر دچار شود و ده ها سال به طول انجامد که باز هم نقض غرض است.
بدعهدی روس ها در ماجرای بوشهر و متعاقباً اس - 300 ها، عبرتی است که باید از این پس در تمام تعاملات بین المللی ایران مد نظر قرار گیرد.
 
4 - بندهای 6 و 7 نامه نیز ناظر به آینده برنامه هسته ای ایران در دوران پسابرجام است چرا که قرار نیست کشور ایران تا ابد در فرایند اجرای برجام باقی بماند و باید از همین الان مقدمات لازم برای ادامه برنامه های هسته ای ایران فراهم باشد.
 
5 - بند 8 نیز ناظر به یک اصل حقوقی است که اگر در تفسیر قانون یا قراردادی اختلافی پیش بیاید باید به متن مذاکرات رجوع کرد. کما این که در ایران هم برای تفسیر قانون اساسی ، شورای نگهبان باید به متن مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی مراجعه کند.
 
6 - واگذاری مسؤولیت تعیین هیأت پیگیری برجام به شورای عالی امنیت ملی، از نقاط قوت این نامه است چرا که برجام را در موقعیتی فراقوه ای قرار می دهد و بر دعواهای احتمالی دولت و مجلس و جناح ها خط رد می کشد. این موضوع به ویژه باید مد نظر جریان هایی باشد بیش از بقیه، بر ولایتمداری تأکید دارند.

 7 - نکته بعدی در نامه، که یادآور عبرت واردات بی رویه کالا در دوران افزایش قیمت نفت در دولت نهم است، انذار به جلوگیری از تکرار وضع مشابه است چرا که بیم آن می رود با لغو تحریم ها، ایران تبدیل به بازار کالاهای خارجی شود و اقتصاد و تولید ملی آسیب جدی ببیند.
 
همچنین تأکید همزمان بر لزوم رفع تحریم ها - که دروازه تعاملات ایران با جهان را می گشاید - و توجه به توانمندی های داخلی، نشانه این است که نظام بر " ترکیب تعامل با جهان و تکیه بر داخل" باورمند است.
 
8 - منع واردات مواد مصرفی از آمریکا نیز حاوی این نکته است که در آینده روابط اقتصادی ایران و آمریکا، کشورمان نقش بازار مصرفی را ایفا نخواهد کرد بلکه تعاملات اقتصادی ایران و آمریکا در حوزه های جدی تری مانند کالاهای واسطه ای و سرمایه ای، سرمایه گذاری، توسعه میدان های نفتی و نظایر این ها می تواند شکل بگیرد.
 
9 - تصریح رهبر انقلاب به این که مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره برجام با لحاظ موارد مذکور در نامه "تأیید می شود" ، یادآور این جمله علی لاریجانی است که چند روز پیش در جواب منتقدانش گفته بود: پرونده هسته ای، پرونده من نیست ، پرونده رهبری است.

اینک رهبری با تأیید برجام با نکات مذکور در نامه ، سخن رئیس مجلس را عملاً تأیید کرده و با شجاعت و صراحت، مسؤولیت این مرحله خطیر از تاریخ را بر عهده گرفته اند و بر همگان است که در این مسیر، نظام را همراهی کنند تا ایران بتواند بار دیگر از ظرفیت های عظیم جهانی و توانمندی های داخلی، برای رسیدن به جایگاهی که استحقاقش را دارد، بهره مند شود.انتظار می رود با این نامه ، روند اجرای برجام، هم سرعت لازم را پیدا کند و هم دقیق تر و فارغ از نقض عهد عملیاتی شود.
رییس جمهوری در نامه ای به رهبرمعظم انقلاب:
دولت جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات و الزامات حضرت مستطاب عالی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام خواهد نمود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس جمهوری در نامه ای به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تقدیر از هدایتها و حمایتهای مستمر ایشان و صبر و مقاومت و پشتیبانی های تحسین برانگیز ملت بزرگ ایران و همکاری دلسوزانه رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی امنیت ملی برای یاری دولت در تحقق خواست بزرگ مردم ایران، تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات و الزامات حضرت مستطاب عالی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام خواهد نمود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در نامه افزوده است:انجام تعهدات طرف مقابل با هوشیاری کامل رصد و تصمیم مقنضی برای واکنش متناسب در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ خواهد شد. اطمینان دارم که با عنایت الهی و توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) و با همدلی و انسجام ملی، اجرای برجام و فضای مثبت جهانی ناشی از آن، موجبات اقتدار روزافزون ایران اسلامی، تأمین منافع مردم و رشد و شکوفایی و پیشرفت همه‌جانبه کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی را فراهم خواهد آورد.

متن نامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)

با سلام و تحیات وافره،

احتراماً، نامه تاریخی 29/7/1394 حضرتعالی در تأیید مصوبه جلسه 634 شورای عالی امنیت ملی، موجب خشنودی ملت بزرگ ایران و دلگرمی خادمان مردم در دولت گردید. خداوند بزرگ را شاکرم که به فضل و عنایت او در آستانه ایام شهادت اسوه مقاومت، حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) و فرزندان و یاران باوفایش، صفحه‌ای مهم از تاریخ انقلاب اسلامی ایران ورق خورد و ملت دلاور و سرفراز ایران با رهبری هوشمندانه حضرتعالی از یکی از خطیرترین گردنه‌های صعب‌العبور، با افتخار و سربلندی، و با دستی پر از تأمین حقوق و منافع خود در برنامه هسته‌ای، عبور کرد.

مهر تأیید جنابعالی بر ثمرۀ تلاش دولت و دست‌اندرکاران مذاکره، در کنار الزاماتی که مقرر فرموده‌اید و نیز اصولی که در طول مذاکرات دشوار و افتخارآفرین، مورد تأکید حضرتعالی بود و همواره مورد توجه ویژه اینجانب و گروه مذاکره‌کننده بوده و خواهد بود، آغازگر فصلی نوین در حرکت رو به تعالی جمهوری اسلامی ایران است.

به برکت ایستادگی قهرمانانه ملت ایران، مجاهدت دانشمندان و به‌ویژه شهدای گرانقدر هسته‌ای و تلاش شبانه‌روزی فرزندان شما در دولت و گروه مذاکره‌کننده، شش قدرت جهانی به ناکارآمدی تهدید، تحریم و تحمیل بر مردم ایران و نمایندگانشان اذعان نمودند، سیاست‌های اعلام شده خود مبنی بر تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران و تداوم فشارها و تحریم‌های ظالمانه را کنار گذاشتند و مذاکره از موضع برابر بر مبنای احترام متقابل و شناسایی حقوق ملت ایران را پذیرفتند. در حالی‌که تنها دو سال قبل در فضای تنش‌آلود افزایش روزانه تهدید، تحریم و فشار، حتی تصور چنین دستاوردهایی برای بسیاری ناممکن بود، اکنون به جرأت می توان گفت که:

1- پروژه صهیونیستی هراس‌افکنی و امنیتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران شکست خورده، عقلانیت، صلح‌خواهی و مقاومت مردم، رهبری و دولت جمهوری اسلامی ایران مورد اذعان همگان قرار گرفته و نقش ایران به‌عنوان یک کشور عمده تأمین‌کننده ثبات و امنیت در سطح منطقه و جهان تثبیت شده است. اقتدار و صلابت ایران در همآوردی با قدرت‌های جهانی باعث تقویت خودباوری و نشاط فزاینده مقاومت اسلامی و متحدین منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران گردیده و نگرانی بدخواهان به‌ویژه رژیم صهیونیستی را ـ که پس از چندین سال مصونیت ناشی از توفیق پروژه ایران‌هراسی، برای اولین بار در دهه‌های اخیر شاهد ناکامی و شکست لابی خود در آمریکا و اروپا بود ـ به‌دنبال داشته است.

2- خواسته راهبردی ملت ایران و رهبری در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به‌عنوان حقی مسلم اکنون محقق شده و برنامه هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی و رآکتور آب سنگین، به‌عنوان یک برنامه صلح‌آمیز با ابعاد تجاری و صنعتی مورد شناسایی جهانیان و حتی سردمداران مخالفت با این برنامه صلح‌آمیز قرار گرفته و برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل، غنی‌سازیِ یکی از کشورهای غیرعضو دائم ، صراحتاً مورد پذیرش شورای امنیت سازمان ملل متحد واقع شده است. ممنوعیت هر گونه همکاری با ایران، به تشویق مشارکت جهانی در حوزه فنّاوری های پیشرفته تبدیل شده و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت صاحب فنّاوری مورد احترام قرار گرفته است.

3- پرونده هسته‌ای ایران، که آن‌را به ناحق به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌الملل معرفی کرده بودند، از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شده و شورای امنیت به تغییری بنیادین در رویکرد خود نسبت به برنامه هسته‌ای ایران اذعان نموده است. برای اولین بار ، شش قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت از طریق مذاکره و بدون آن‌که لحظه‌ای اجرا کرده باشیم، یک جا لغو گردیده اند و رویکرد «برد ـ برد» برجام به‌عنوان الگوی حل مسالمت‌آمیز معضلات پیچیده جهانی ، مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.

4- تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، تجاری و مالی بین‌المللی و یا یک‌جانبه‌ای که توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار شده بود، رفع گردیدند. ساختار تحریم‌ها و فضای روانی جهانی که هر گونه تعامل اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را پرهزینه و در برخی موارد غیرممکن ساخته و بار گران و طاقت‌فرسایی بر دوش اقتصاد کشور و معیشت مردم تحمیل کرده بود، از هم پاشید. در تاریخ 26 مهرماه 1394 یعنی روز تصویب، رئیس جمهور آمریکا و شورای وزیران اتحادیه اروپا به‌صورت کتبی و رسمی برچیده شدن تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی ظالمانه و غیرقانونی خود را در چارچوب تعهداتشان در برجام اعلام نموده و آن‌را به‌عنوان سند قانونی در روزنامه‌های رسمی خود منتشر کردند. با رفع تحریم‌ها، اقتصاد ایران فصل جدیدی را آغاز خواهد کرد که با اتکاء به سرمایه عظیم انسانی و ظرفیت‌های طبیعی، اجتماعی و سیاسی خود، در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به رشد مغفول‌ماندۀ سند چشم‌انداز بیست ساله دست یابد و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران در تحقق جامعه سالم، برخوردار و عادلانه را تحقق بخشد.

اینک که این مسیر پر چالش ، عزتمندانه به فرجام رسیده است ، لازم می دانم از صبر و مقاومت و پشتیبانی های تحسین برانگیز ملت بزرگ ایران ، هدایتها و حمایتهای مستمر حضرتعالی و همکاری دلسوزانه رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضاء محترم شورای عالی امنیت ملی که دولت را در تحقق این خواست بزرگ مردم یاری دادند صمیمانه تشکر نمایم.

دولت جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات و الزامات حضرت مستطاب عالی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام خواهد نمود. انجام تعهدات طرف مقابل با هوشیاری کامل رصد و تصمیم مقتضی برای واکنش متناسب در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ خواهد شد. اطمینان دارم که با عنایت الهی و توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) و با همدلی و انسجام ملی، اجرای برجام و فضای مثبت جهانی ناشی از آن، موجبات اقتدار روزافزون ایران اسلامی، تأمین منافع مردم و رشد و شکوفایی و پیشرفت همه‌جانبه کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی را فراهم خواهد آورد. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.                              

 

                                                                                 حسن روحانی

                                                                           رییس جمهوری اسلامی ایران
جزئیاتی از نحوه پرواز مخفیانه بشار اسد از لاذقیه به مسکو 
   اسد از پایگاه هوایی لاذقیه سوریه به سمت مسکو حرکت کرده و در همین پایگاه نیز پیاده شده است. کل سفر نیز شبانه انجام شد و کارکنان ریاست جمهوری سوریه، هیچگاه غیبت اسد را حس نکردند.
 بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو کرد. این یک اتفاق عادی نبود چرا که اسد برای اولین بار در 5 سال گذشته از کشورش خارج می شد و نکته مهم این که تا اعلام رسمی خبر، هیچ کس از آن مطلع نبود.جزئیاتی از نحوه پرواز مخفیانه اسد از لاذقیه به مسکو

به گزارش عصر ایران، بشار اسد در این سفر از مسیر پروازی معمول دمشق تا مسکو استفاده نکرد بلکه از هواپیمای حامل وی مجبور شد برای خودداری از عبور از آسمان ترکیه، از مسیر جایگزین یعنی آسمان عراق، ایران و دریای خزر استفاده کند.
همچنین این نگرانی وجود داشت در صورت عبور از مسیری غیر از ایران و عراق، هواپیمای حامل بشار اسد مجبور به فرود شده و این سفر با اختلال روبه رو شود.
قبل از این هم جنگنده ها و هواپیماهای نظامی ترابری روسیه نیز برای پرواز به سمت سوریه، از مسیر ایران و عراق عبور می کردند. بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای سفر به مسکو از یک فروند هواپیمای نیروی هوایی روسیه استفاده کرد تا هر گونه اقدام اختلالی احتمالی خنثی شود. این هواپیمای ترابری ارتش روسیه با همراهی جنگنده های سوخو از دمشق راهی مسکو شد و در بازگشت نیز همین شیوه استفاده شد.
همچنین برخی گمانه زنی ها حاکی است ارتش روسیه تصمیم گرفت جنگنده های خود را برای محافظت از بشار اسد به کار بگیرد. هر چند که روسی بودن هواپیما، احتمال این خطر را کاهش می داد. در صورتی که سوخوها نیز هواپیمای اسد را اسکورت کرده باشند، قاعدتاً در طول مسیر سوختگیری هوایی نیز انجام شده است.
تنها مسکو، دمشق و تهران از این پرواز مطلع بودند. حتی مقامات عراقی نیز از چنین اتفاقی آگاه نبودند اما عبور یک فروند هواپیمای ترابری روسیه و سوخوها به آنها اعلام شده بود.مقامات ایرانی از این پرواز اطلاع داشتند و در مسیر انتقال بشار اسد نیز اقدامات لازم برای جلوگیری از هر اتفاق غیرمترقبه به کار گرفتند.
حتی در سوریه نیز شمار معدودی از مقامات خبر داشتند.در طول انجام این سفر نیز نیروی هوایی سوریه و روسیه تلاش کردند مانع از بسته شدن احتمالی آسمان سوریه در مقابل هواپیمای حامل بشار اسد شوند. هم اکنون آسمان سوریه در کنترل نیروی هوایی روسیه و ائتلافی از کشورهای غربی و عربی به رهبری آمریکاست.
دیدار اسد با پوتین در کرملین (عکس)

برخی منابع روسی می گویند که اسد از پایگاه هوایی لاذقیه سوریه به سمت مسکو حرکت کرده و در همین پایگاه نیز پیاده شده است. کل سفر نیز شبانه انجام شد و کارکنان ریاست جمهوری سوریه، هیچگاه غیبت اسد را حس نکردند. اسد بلافاصله بعد از رسیدن به مسکو به دیدار پوتین رفت و بعد از دیدار نیز بدون درنگ به فرودگاه برگشت و راهی لاذقیه شد.در تمام مدت سفر، ارتش سوریه در آماده باش ویژه به سر می برد بی آن که بدانند علت این آماده باش چه بوده است.
این نخستین سفر خارجی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در 5 سال اخیر است و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار بود. در صورتی که این سفر با اختلال یا مشکل خارجی روبه رو می شد می توانست یک آبروریزی بزرگ را برای مسکو به دنبال داشته باشد به همین دلیل انجام این سفر از ابتدا تا انتهای آن برای مقامات روسیه بسیار مهم بود.نکته مهم در این سفر این بود که خبر آن ، تنها وقتی رسانه ای شد که اسد از مسکو برگشت. این امر نشان دهنده سطح عالی حفاظت اطلاعات در روسیه و مسکو هست. همچنین خروج ولو کوتاه اسد از سوریه ، آن هم در اوج درگیری ها نشان می دهد که وضعیت وی تثبیت شده است.


ویکی لیکس ایمیل محرمانه رئیس سازمان سیا در مورد ایران را منتشر کرد:
کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق که از احترام و خوش نامی گسترده ای در سراسر منطقه برخوردار است، یک نامزد ایده آل به عنوان فرستاده رئیس جمهور در امور ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران، بازیگر اصلی دهه های اتی صحنه های جهانی / امپراتوری کوروش کبیر ذهنیت نفوذ در بخش زیادی از سرزمین ها را در میان ایرانی ها به وجود آورده / شیعه هویت ایرانی را مستحکم تر کرده است
اسپوتنیک نوشت: جان برنان، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در یادداشتی مربوط به سال 2007 نوشته بود که رئیس جمهور بعدی آمریکا باید با ایران درباره همه مسائل، و نه فقط موضوع هسته ای مذاکره کند.
به گزارش «انتخاب»، این یادداشت از جمله اسنادی است که در پی انتشار متن رایانامه های شخصی جان برنان در پایگاه اینترنتی ویکیلیکس، افشا شده است. به موجب این یادداشت، برنان سال 2007 پیش از آن که ریاست سیا را بر عهده بگیرد خواستار مذاکره رئیس جمهور بعدی آمریکا با ایران درباره همه مسائل شده بود.در این یادداشت آمده است: « گفتگوی مستقیم آمریکا با ایران... نباید محدود باشد، چرا که طیف گسترده ای از مسائل مربوط به ایران که بیش از همه مورد نگرانی است - مشارکت در تروریسم و حمایت از گروههای «افراط گرا» و فعالیت های مربوط به تولید و گسترش تسلیحات هسته ای، و بلندپروازیهای منطقه ای در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند.»بنا بر اعلام ویکیلیکس، این یادداشت موسوم به «معمای ایران» به هجدهم نوامبر 2007 باز می گردد، و در حساب کاربری شخصی AOL.com برنان بوده است. وی در این یادداشت به رئیس جمهور بعدی آمریکا - که باراک اوباما شد- توصیه کرد ابتکار عمل را به دست گیرد و با ایران درباره طیف گسترده ای از مسائل مذاکره کند.
در ادامه این یادداشت آمده است: «چارچوبی فراگیر برای تبادل نظر درباره این مسائل لازم است.»
اوباما بلافاصله پس از تصدی سمت ریاست جمهوری، برنان را که پیشتر در دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو. بوش ریاست مرکز ملی مبارزه با تروریسم را بر عهده داشت، به سمت مشاور خود در امور مبارزه با تروریسم و امنیت داخلی منصوب کرد.
برنان بعداً در سال 2013 به جای دیوید پترائوس، به سمت رئیس سیا منصوب شد.
اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری خود سیاست کاملاً متفاوتی را در قبال ایران اتخاذ کرد و توانست با انجام مذاکرات موفقیت آمیز به توافق هسته ای با این کشور دست یابد، اما درباره دیگر مسائل بین دو کشور مذاکره نشد.
برنان در یادداشت سال 2007 خود همچنین به رئیس جمهور بعدی آمریکا توصیه کرده بود یک فرستاده ریاست جمهوری برای ایران منصوب کند. در این یادداشت آمده است: « کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق که از احترام و خوش نامی گسترده ای در سراسر منطقه برخوردار است، یک نامزد ایده آل به عنوان فرستاده رئیس جمهور در امور ایران است.»به موجب متن این یادداشت، برنان افراد دیگری همچون ال گور، معاون رئیس جمهور سابق، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین، و تونی لیک و برنت اسکوکرافت Scowcroft مشاوران پیشین امنیت ملی آمریکا را برای این سمت پیشنهاد کرده بود.
در بخشی از رایانامه برنان در مورد ایران آمده است: ایران در دهه های آتی به بازیگر اصلی در صحنه های جهانی بدل خواهد شد و اقدامات و رفتار آن تاثیری بزرگ و طولانی بر منافع بلند مدت و کوتاه مدت و بسیاری از مسائل مختلف جهانی و منطقه ای خواهد داشت.در بخش دیگری آمده است: قدمت امپراتوری گسترده ایران در زمان کوروش کبیر که از جنوب غربی اسیا، به اسیای مرکزی و مصر می رسید، ذهنیت نفوذ در گستره وسیعی از سرزمین های خارجی را در میان ایرانی ها به وجود آورده است. هویت ایرانی با ظهور عناصر هویتی شیعی مستحکم تر و قدرتمندتر شد، سبب شده رهبران این کشور خود را به عنوان محافظان عقاید شیعه در مقابل اعراب سنی و دیگر معارضان قلمداد کنند. ویکیلیس روز چهارشنبه اسناد و مطالب موجود در صندوق الکترونیک برنان را منتشر و اعلام کرد در روزهای آینده اسناد بیشتری را از این صندوق الکترونیک افشا خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جک استراو وزیر اسبق امور خارجه در پی سفر به کهن شهر یزد در پیامی اعلام کرد: امنیت در ایران، مخصوصا یزد بسیار بالاست.
در پیام وی آمده است: خاطره سه روز اقامت در هتل باغ مشیرالممالک یزد و بازدید از جاذبه های منحصر به فرد یزد ، تفت و میبد دیدنی بود.این سفرهمراه با مهمانوازی ایرانی و اسایش با حس امنیت بالا بود.این سفر بدون تشریفات و با این کیفیت ،چراغ سبزی است برای سفر گردشگران به ایران اسلامی.
وی همچنین در دفتر یادبود هتل تاریخی مشیر و باغ تاریخی نمیر تفت چنین نوشت:
همسرم، دوستانم، من شب فوق العاده ای را در باغ نمیر تفت گذراندیم. ما مجذوب کیفیت و نوع بازسازی شدیم که باعث زیبا شدن این مکان گشته است. غذایی که در اینجا خوردیم بهترین غذایی بود که در ایران خورده بودیم، ما یزد را دوست داریم.
ما از اقامتمان در هتل تاریخی مشیرالممالک یزد لذت برده ایم. کارکنان هتل خیلی دوست داشتنی و کمک کننده هستند. غذا خوب هست. بالاتر از همه اینها هتل زیباست همراه با باغ ایرانی مفرح که تسکین دهنده اعصاب و ارتقا دهنده روح است.منبع: تابناک
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آقای رکن‌آبادی در حالی که در قید حیات بوده، با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آقای رکن‌آبادی در حالی که در قید حیات بوده، با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده است.
به گزارش «انتخاب»، علاءالدین بروجردی با اشاره به نشست فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست در خصوص منا با حضور اوحدی و قشقاوی گفت: گزارشی که در این نشست مطرح شد،  مشخص شد غضنفر رکن آبادی در جریان حادثه منا توسط آمبولانس عربستانی به بیمارستان منتقل شد.
نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس شواهد، شاهدان عینی این ماجرا، ایشان را در حالی که در قید حیات بودند، با آمبولانسی به بیمارستان منتقل شده  اما بعد از این ماجرا خبر موثقی از وضعیت او وجود ندارد.
به نوشته خانه ملت، وی اظهار داشت: دولت عربستان در مقابل تمام مفقودین ایرانی مسئول است. اما با توجه به جایگاه سیاسی رکن آبادی در کشور و سابقه شان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در لبنان، دولت آل سعود باید به طور ویژه در خصوص وضعیت رکن آبادی پاسخگو باشد و مسئولیت را به جد بپذیرد.بروجردی با رد فرضیه شهادت رکن آبادی گفت: تا زمانی که دولت عربستان نتواند این فرضیه را ثابت کند و یا پیکر رکن آبادی را تحویل دهد، فرضیه ربایش او به عنوان فرضیه امنیتی قویا قابل پیگیر است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین در حال حاضر فرض شهادت ایشان پذیرفته نیست مگر عکس آن ثابت شود.
نامه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان: آزمایش موشکی ایران، ناقض تحریم سال 2010 شورای امنیت است
قطعنامه شورای امنیت درباره برجام تمامی تحریم های سابق شورای امنیت را لغو می کند اما این قطعنامه هنوز اجرایی نشده است.
آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه درنامه ای به کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کردند اقداماتی را علیه آزمایش موشکی اخیر ایران در پیش بگیرد. این کشورها می گویند این آزمایش موشکی ناقض قطعنامه های شورای امنیت است.

به گزارش عصرایران، این 4 کشور می گویند آزمایش اخیر موشک بالستیک ایران به نام عماد نقض کننده مفاد قطعنامه 1929 شورای امنیت (تصویب شده در تاریخ 9 ژوئن 2010 - 19 خرداد 1389) است.

ایران به تازگی موشک بالستیکی میان برد به نام "عماد" را آزمایش کرد.

رویترز نوشت: این 4 کشور در نامه ای ضمن اعلام جزئیات آزمایش موشک بالستیک اخیر ایران (موشک عماد) گفتند که این موشک می تواند کلاهک هسته ای حمل کند.

آزمایش موشک بالستیک عماد ایران

نامه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان: آزمایش موشکی ایران، ناقض تحریم سال 1389 شورای امنیت است
شورای امنیت پس از توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 قطعنامه ای به شماره 2231 تصویب کرد که تمامی تحریم های سابق شورای امنیت را لغو می کند اما محتوای این قطعنامه جدید در چند ماه آینده اجرایی خواهد شد.

در نامه 4 کشور آمده است: اطمینان داریم اطلاعات اعلام شده در این نامه به کمیته تحریم ایران، در بررسی موضوع آزمایش موشکی ایران و اتخاذ اقدامات مناسب برای پاسخ به نقض قطعنامه های شورای امنیت کمک خواهد کرد.  
 
منابع دیپلماتیک می گویند در صورتی که کمیته تحریم تشخیص دهد آزمایش موشکی ایران تحریم های شورای امنیت را نقض کرده باشد؛ ممکن است افراد یا سازمان های دیگری از ایران را به فهرست سیاه تحریم اضافه کند.

این دیپلمات ها اضافه کردند: روسیه و چین که مخالف اعمال تحریم  علیه برنامه موشکی ایران هستند مانع از چنین اقداماتی خواهند شد.
 
خانم "سامنتا پاور" سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه ای در روز چهارشنبه گفت: آمریکا از شورای امنیت خواهد خواست به صورت تاثیرگذار با هر گونه نقض تصمیمات شورای امنیت در آینده، واکنش نشان دهد. او گفت: اجرای کامل و جدی همکه اقدامات سازمان ملل متحد بسیار مهم است.

رویترز در خبر دیگری هم نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع آزمایش موشکی اخیر ایران را بررسی می کند. این بررسی با درخواست آمریکا انجام خواهد شد.

آمریکا می گوید این آزمایش موشکی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می کند.

خانم "سامنتا پاور" گفته بود: آمریکا به این نتیجه دست یافت که موشک بالستیک میان برد آزمایش شده توسط ایران می تواند کلاهک بمب اتمی حمل کند.

رویترز ادامه داد: شماری از دیپلمات ها گفتند که کمیته تحریم های ایران در سازمان ملل متحد تصمیم خواهد گرفت که آیا موشک شلیک شده ایران قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت تصویب شده در سال 2010 را نقض کرده است یا خیر؟

قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت تصویب شده در سال 2010 میلادی، ایران را از انجام فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک اتمی منع می کند.

قطعنامه 1929 شورای امنیت تا زمان اجرایی شدن قطعنامه جدید این شورا درباره ایران یعنی قطعنامه شماره 2231 ( تصویب شده بعد از برجام) اعتبار دارد.
 
ایران گفته است که موشک بالستیک عماد ناقض قطعنامه شورای امنیت نیست.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته بود: موشک عماد برای حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده است.
 

رسوم غیرعادی چینی‌ها و تعجب گردشگران


 
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


هر کشوری فرهنگ و رسوم خاص خود را دارد. بنابراین لازم است افراد پیش از سفر به هر کشوری اطلاعاتی راجع به آداب و رسوم مردم آنجا به دست بیاورند تا رفتار آنها مبادی آداب کشور مقصد باشد و به رسوم آنها بی‌احترامی نکنند. در این ایمیل به آداب و رسوم مردم چین می‌پردازیم که دانستن آنها برای کسانی که قصد سفر به این کشور را دارند، لازم است.
1. چاپستیک را عمودی در ظرف غذاقرار نمی‌دهند
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
 

هرگز چاپستیک را به شکل عمودی داخل کاسه برنج نگذارید؛ این موضوع برای چینی‌ها ناخوشایند است، زیرا یادآور مراسمی است که برای مردگانشان برگزار می‌کنند. اگر هنگام صحبت کردن عادت به تکان دادن دست‌هایتان دارید، چاپستیک را زمین گذاشته و بعد دست‌ها را تکان دهید.
۲. باد گلو نشانه سپاسگزاری است

بادگلو زدن در چین نشانه سپاسگزاری و رضایت از غذا و درود بر سرآشپز است؛ بنابراین اگر سر میز شام چنین اتفاقی افتاد، تعجب نکنید.
۳. فنجان‌های چای را مدام پر می‌کنند
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
 

این رسم با نام "پرکردن چای" معروف است. میزبان به‌طور متناوب، فنجان خالی‌شده چای را پر می‌کند و شخصی که فنجانش پر می‌شود به‌رسم تشکر، ضربه آرامی به میز می‌زند.
۴. از پذیرفتن هدیه چندین بار امتناع می‌شود؛ سپس پذیرفته می‌شود
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net
 

اگر هدیه‌ای دادید و پذیرفته نشد، ناراحت نشوید چون این‌یک رسم معمول در چین است. اغلب اوقات سه بار امتناع می‌شود اما گاهی هم به سه بار نمی‌رسد. به‌طورکلی انتظار می‌رود که برای بار اول پذیرفته نشود حتی اگر شخص مایل به دریافت آن باشد اما بعد از چند بار تعارف، قبول خواهد کرد.
۵. تف کردن امری عادی است

اگر در خیابان یا اماکن عمومی فردی را درحال تف کردن دیدید، تعجب نکنید؛ اگرچه مردم چین سعی می‌کنند کمتر چنین عملی انجام دهند ولی کار بی‌ادبانه‌ای محسوب نمی‌شود، حتی اگر داخل وسایط نقلیه عمومی یا منزل باشد.
۶. پلیس به‌جای سگ‌ نگهبان، از غاز استفاده می‌کند
 

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org
 

در نقاطی مانند ایالت سین کیانگ (Xinjiang)، عاملان اجرای قانون از غازهای اهلی استفاده می‌کنند. طبق گفته مقامات چین، غازها دارای دید قوی، صدای بلند و حالت تهاجمی هستند که می‌توانند به‌جای سگ‌های نگهبان به کار گرفته شوند.
۷. اشاره کردن امری بی‌ادبانه است

در بعضی مناطق اطراف تبت مثل Jiuzhaiguo و مکان‌هایی که تبتی‌ها ساکن هستند، اشاره کردن عملی ناشایست است. به‌جای اشاره با انگشت، با کل دست که کف آن به سمت بالا و انگشتان صاف است، اشاره می‌شود.
۸. تعارف به‌راحتی پذیرفته نمی‌شود

رد کردن تعارف در چین امری عادی است چون راحت پذیرفتن آن، نشانه غرور است.
۹. انعام دادن توهین‌آمیز است
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
 

معمولاً در اکثر شهرهای دنیا انعام دادن در رستوران رایج است اما در چین این عمل، غیرضروری و حتی گاهی توهین‌آمیز است. فقط در فعالیت‌های مربوط به تور و هتل انعام داده می‌شود.
۱۰. افراد بومی از گردشگران درخواست می‌کنند تا با آن‌ها عکس بگیرند

گاهی اوقات در اماکن عمومی چینی‌ها از شما می‌خواهند تا باهم عکس بگیرید؛ اغلب برای جبران، از شما می‌پرسند که آیا تمایل دارید با آن‌ها عکس بگیرید.
۱۱. از ماسک در ساحل استفاده می‌کنند
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
 

معمولا چینی‌ها را با چهره‌ای رنگ‌پریده می‌بینیم، اما پوشیدن ماسک کامل چهره، روند نسبتاً جدیدی در ساحل‌های این کشور است. در سال ۲۰۰۴ این ماسک که از پوست در برابر آفتاب و نیش عروس دریایی محافظت می‌کند ساخته شد و در ساحل شهر چینگدائو (Qingdao) مورداستفاده قرار گرفت. این ماسک در بین خانم‌های چینی هم متداول شده است.
۱۲. مردم در خیابان‌ها چرت می‌زنند
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
 

چرت زدن در چین رایج است. معمولا مردمی را می‌بینید که در قطار، اتوبوس، ماشین یا اماکن غیرمعمول خوابیده‌اند. این عمل به‌قدری شناخته‌ شده است که وب‌سایت www.sleepingchinese.com به عکس‌های خوابیدن مردم چین در اماکن غیرمعمول اختصاص‌یافته است.


منبع:businessinsider
 

دانستنی‌های جالب و تاریخی در مورد پنیر

انسان از چه زمانی با پنیر آشنا شد؟ چند نوع پنیر در دنیا ساخته شده؟ گران‌ترین پنیر دنیا کدام است؟ کدام بانک پنیر را به عنوان ضمانت برای دادن وام می‌پذیرد؟ در این ایمیل سفری تصویری داریم به دنیای پنیر و اطلاعاتی که شاید نمی‌دانستیم.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پنیر یکی از گونه‌های لبنیات است که بطور گستره‌ای در اکثر نقاط جهان مصرف می‌شود. پنیر از دلمه شدن شیر تهیه می‌شود. برای ساختن پنیر، شیر از طریق کشت باکتری‌ها ترش (اسیدی) می‌شود، سپس با اضافه شدن آنزیم (مایه پنیر) یا جایگزینی مانند اسید استیک یا سرکه، شیری اسیدی دلمه می‌شود. اما انسان‌ در تاریخ خود از چه زمانی با پنیر آشنا شد؟
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


دانشمندان بر این باورند که انسان‌های اولیه احتمالا بعد از شکار نوزاد حیوانات علف‌خوار با شیر دلمه شده در معده آن‌ها برخورد و آن را مصرف کرده‌اند. با اهلی شدن حیواناتی چون بز، گوسفند و گاو در فاصله زمانی ۱۰ تا ۸ هزار سال قبل از میلاد مقدار شیر بیشتر از نیاز در اختیار انسان‌ها قرار گرفت که آن‌ها تلاش کردند این شیر را در معده حیوانات و یا ظروف مختلفی نگهداری کنند که ترش و دلمه شده است.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


باستان‌شناسان در شهر کویاوا واقع در لهستان بقایای ظرف سفالین مربوط به ۵ هزار و پانصد سال قبل از میلاد یافته‌‌اند که آزمایش‌ها نشان می‌دهد از آن به عنوان آبکش ‌برای تهیه پنیر استفاده شده است. (عکس: قطعه‌ای از آبکش سفالین مربوط به ۲هزار تا هزار و هفتصد‌سال قبل از میلاد نیز در تپه فرآون‌برگ در شهر کلهایم (Kelheim) آلمان پیدا شده که از آن برای تهیه پنیر استفاده می‌شده و در موزه نگهداری می‌شود)
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


جالب اینکه انسان‌ها از پنج هزار سال قبل از میلاد همزمان در بسیاری از نقاط دنیا با تکنیک و فن تهیه پنیر آشنا بوده‌اند. آثار بسیاری از تهیه پنیر در بین‌النهرین، آسیای صغیر، منطقه دریای سیاه و مصر. قدیمی‌ترین تصاویر و دست‌نوشته‌ خط میخی در مورد تهیه پنیر در بین‌‌النهرین کشف شده که مربوط به ۳ هزار سال قبل از میلاد است.
 


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


باستان‌شناسان چینی جسد مومیایی شده این زن را کشف کردند که در کنار گردن او قطعه‌ای پنیر دیده می‌شد. تحقیقات آزمایشگاهی در آلمان نشان داد که از عمر این مومیایی و پنیر همراهش ۴ هزار سال می‌گذرد.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در یونان هم تولید و استفاده از پنیر رایج بوده است. هومر، شاعر یونانی (عکس مجسمه) در سروده دهم اودیسه که در اواخر قرن ۸ پیش از میلاد نگاشته شده به تاثیر نیروبخش پنیر اشاره می‌کند. اولین تلاش علمی‌سازی کار با شیر و تولید پنیر هم آنطور که از منابع بدست آمده برمی‌آید، در حدود سه ونیم قرن قبل از میلاد توسط ارسطو، فیلسوف یونانی صورت گرفته است.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


یکی از نتایج جنگ‌های بین رم و آتن تسخیر مناطق و گرفتن اسرای یونانی از سوی رمی‌ها بود که بدین وسیله فن پنیرسازی به ایتالیای امروزین راه یافت. سربازان رم در راه فتح اروپا از کشمش، زیتون و پنیر به‌عنوان آذوقه استفاده می‌کردند و بدین ترتیب پنیر به سراسر این قاره راه یافت. جالب اینکه برای نخستین بار در آشپزخانه رمی‌ها بود که از پنیر در پخت نان و شیرینی و همچنین انواع سالاد استفاده شد.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در قرون وسطی تقریبا در تمامی صومعه‌ها پنیر نیز تولید می‌شد. از آنجایی که ساکنان صومعه‌ها و راهبان در مورد نوع کارشان گزارش کامل تهیه می‌کردند می‌توان حتی سال تولید بسیاری از انواع پنیرها را در این گزارش‌ها دید. برای مثال پنیر گودا (عکس از بازار پنیرفروشان آلکمار در هلند) در سال هزار و ۱۸۴ میلادی در منطقه گودا واقع در غرب هلند تولید شده است.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تاکنون تولید پنج هزار نوع پنیر از شیر حیواناتی چون گاو، بز، گوسفند، گاومیش، شتر، گوزن شمالی و دیگر حیوانات در جهان شناخته شده است. اما باید دانست که از شیر خوک نمی‌توان پنیر تولید کرد، زیرا میزان کازئین (فسفو پروتئین) موجود در آن بسیار پائین است.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گران‌ترین پنیر دنیا از شیر خر بالکان که تنها بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ راس باقی مانده از این نژاد در یک منطقه سیبری زندگی می‌کنند، تولید می‌شود. پنیر این خر کیلویی هزار یورو قیمت دارد.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پنیر را می‌توان بر منبای میزان رطوبت یا میزان چربی آن تقسیم‌بندی کرد. پنیر با رطوبت کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد دارای درصدهای متفاوتی آب است. پنیر برای رسیدن نباید زیر ۶۰ درصد رطوبت هوا انبار شود زیرا سریعا خشک می‌شود. برای مثال پنیر رکفور فرانسوی (عکس) برای رسیدن در غارهایی در کوهستان انبار می‌شوند که دارای ۹۵درصد رطوبت هستند.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


در منطقه املیا رومانیا، واقع در شمال مرکزی ایتالیا که شهر بولونیا مرکز آن است، یک بانک با نام "کردیتو امیلیانو" (Credito Emiliano) از سال ۱۹۵۳ میلادی پنیر پارمیجانو (پارمسان یا پارمیزان) را به عنوان ضمانت برای پرداخت وام قبول می‌کند. این بانک انبارهایی با گنجایش ۴۴۰ هزار حلقه پنیر پارمیزان با تهویه مطبوع، نگهبان و کنترل ویدیویی دارد.
 


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


پنج کشور بزرگ تولید کننده پنیر در جهان طبق آمار سال ۲۰۱۱، آمریکا با ۵ میلیون و ۱۶۱ هزار تن، آلمان با ۲ میلیون و ۴۶ هزار تن، فرانسه با یک میلیون و ۹۳۱ هزار تن، ایتالیا با یک میلیون و ۱۳۲ هزار تن و هلند با ۷۵۴ هزار تن هستند. جالب اینکه مصر با ۶۴۴ هزار تن در رتبه هفتم تولید پنیر در دنیا قرار دارد.
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


از بزرگترین صادرکنندگان پنیر در دنیا فرانسه و آلمان، هلند، ایتالیا و دانمارک هستند. آلمان در سال ۲۰۱۴ بار دیگر با افزایش صادرات خود موفق شد یک میلیون و ۱۸۷ هزار تن پنیر به دنیا صادر کند. (عکس: پنیر فرانسوی در یک سوپرمارکت روسیه)
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در برآورد مربوط به سال ۲۰۰۹، یونانی‌ها با مصرف سرانه بیش از ۳۱ کیلو پنیر در سال رکورد مصرف را در اختیار داشتند. فرانسه با ۲۶ کیلو، ایسلند با ۲۵ کیلو، آلمان با بیش از ۲۲ کیلو و سوئیس با بیش از ۲۱ کیلو در رتبه‌های بعدی مصرف پنیر قرار دارند. (عکس: سالاد یونانی با پنیر)
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در رقابت‌های جهانی پنیر که سال ۲۰۱۴ در ویسکانسن آمریکا برگزار شد، پنیر سوئیسی "امنتالر" که از شیر خام تهیه می‌شود، با کسب ۹۷ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز از سوی هیئت داوران به عنوان بهترین پنیر برای این سال انتخاب شد.
 

 

خادمان حسینی در ایام محرم

در جلسات عزاداری، عده ای به نام خادم الحسین سعی در فراهم کردن آسایش و راحتی مهمانان امام حسین(ع)، برای استفاده بهتر از آموزه های این مجالس دارند. گروهی از خادمان حسینی، اهالی آبدارخانه های هیئت ها هستند ...
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

 

موضوع: آیا میـدانستیـد کـه ...


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


آیا میـدانستیـد کـه
سرو ابرکوه با ۴۸۰۰ سال قدمت دومین درخت کهنسال در جهان و یکی از آثار طبیعی ملی ایران است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال به دلیل ایجاد سم بوتولینوم، خطرناک است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
لیفن آلوده‌ترین شهر دنیا، در استان شانشی چین واقع شده ‌است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
مبتلایان به بیماری ژنتیکی نشانگان داون حدود ۳۲ تا ۳۵ سال عمر می‌کنند ؟
آیا میـدانستیـد کـه
زهرا نعمتی تنها زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در سطح بازی‌های جهانی المپیک و پارالمپیک شده است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
بیمارستان نجمیه به عنوان نخستین بیمارستان مدرن تهران توسط نجم‌السلطنه مادر دکتر مصدق بنیان نهاده شد ؟
آیا میـدانستیـد کـه
حدس گلدباخ یکی از قدیمی‌ترین مسئله‌های حل نشدهٔ ریاضی است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
در ایران حدود ۸۰۰۰ گونهٔ گیاهی موجود است که از این تعداد ۲۳۰۰ گونه جزو گیاهان معطر و دارویی هستند ؟
آیا میـدانستیـد کـه
کاخ صاحبقرانیه محل زندگی ناصرالدین‌شاه قاجار و دفتر مخصوص محمدرضا پهلوی بوده است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
خط راه‌آهن حجاز که از دمشق تا مدینه از طریق گذشتن از سرزمین حجاز امتداد داشت، زمان سفر حج را از ۴۰ روز به ۵ روز کاهش می‌داد ؟

آیا میـدانستیـد کـه
ایران بزرگترین صادرکنندهٔ کتیرا در جهان است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
حضرت امام علی (ع) خطبه‌ای دارند که فاقد حرف الف است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
از ۷ پادشاه آل سعود که تاکنون بر عربستان سعودی حکومت کرده‌اند، ۶ پادشاه پایانی برادر هستند ؟
آیا میـدانستیـد کـه
در خلال دوران طلایی اسلام بیش از ۶۰ بیمارستان در بغداد و ۳۳ بیمارستان در قاهره ساخته شد ؟
آیا میـدانستیـد کـه
چشم انسان قادر به تشخیص ۹۰۰ میلیون رنگ می‌باشد ؟
آیا میـدانستیـد کـه
آبشار لاتون بلندترین آبشار ایران است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
ادوارد هشتم برای ازدواج با زن مورد علاقه‌اش از پادشاهی کناره‌گیری کرد ؟
آیا میـدانستیـد کـه
زنبور از بوی عرق بدش می آید و به کسی که بدنش بو بدهد یا عطر زده باشد حمله می کند ؟
آیا میـدانستیـد کـه
پیشگیری اضطراری از بارداری حداکثر تا ۵ روز پس از رابطهٔ جنسی امکان‌پذیر است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
چین بیشتر از هر کشوری همسایه دارد، چین با ۱۳ کشور هم مرز است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
مادر و همسر گراهام بل، مخترع تلفن، هر دو ناشنوا بودند ؟
آیا میـدانستیـد کـه
در سال 1380 تعداد گوسفندان زلاندنو 44 میلیون راس اعلام شد در حالی که جمعیت این کشور 4 میلیون نفر بود ؟
آیا میـدانستیـد کـه
شلوغ ترین مکان دنیا کندوی زنبور عسل است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
در حال حاضر 6 میلیون اختراع در جهان وجود دارد که ادیسون با 1094 اختراع رکورد دار است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
موشهای صحرایی سالانه یک سوم ذخایر غذایی جهان را نابودمی سازند ؟
آیا میـدانستیـد کـه
موریانه ها قادرند تا ۲ روز زیر آب زنده بمانند ؟
آیا میـدانستیـد کـه
خوردن کاهو مانع ریزش و سفید شدن موها می گردد ؟
آیا میـدانستیـد کـه
دویست میلیون موجود زنده روی زمین وجود دارد که انسان یکی از آنها است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
دکتر حسابی تنها دانشجوی ایرانی انیشتین بود ؟
آیا میـدانستیـد کـه
خورشید در مدار کهکشان شیری با سرعت ۹۰۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکند ؟
آیا میـدانستیـد کـه
کبد انسان در ۳۰۰ تا ۵۰۰ روز نو میشود، یعنی اینکه از سلولهای جدیدی برخوردار میشود ؟
آیا میـدانستیـد کـه
داوینچی همزمان با یک دست می نوشت و با یک دست نقاشی می کرد ؟
آیا میـدانستیـد کـه
آب دریا بهترین ماسک برای صورت انسان است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
قلب انسان بطور متوسط ۱۰۰ هزار بار در سال میتپد ؟
آیا میـدانستیـد کـه
قویترین ماهیچه و سریع ترین عضله بدن انسان زبان اوست ؟
آیا میـدانستیـد کـه
مرد در قیاس با زن مى‌تواند حروف ریزترى را بخواند ولی شنوایى زن بهتر از مرد است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
خورشید کوچکترین ستاره دنیا است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
فرشته ها با سرعت نور حرکت میکنند و زمان بر آنها کند میشود ؟
آیا میـدانستیـد کـه
گربه ها معمولا ۶۶٪ از عمر خود را صرف خواب میکنند ؟
آیا میـدانستیـد کـه
ملت آمریکا بطور میانگین روزانه ۷۳ هزار مترمربع پیتزا می خورند ؟
آیا میـدانستیـد کـه
چشم های شترمرغ از مغزش بزرگتر است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
تنها قسمت بدن که خون ندارد قرنیه چشم است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
اگر تمام کرات منظومه شمسی را با هم جمع کنیم و سپس آن را دو برابر کنیم باز هم به اندازه حجم کره مشتری نمی شود ؟

آیا میـدانستیـد کـه
وسعت کره ماه به اندازه قاره استرالیاست ؟
آیا میـدانستیـد کـه
هر چشم مگس از 10 هزار عدسی تشکیل شده است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
قدرت بینایی جغد ۸۲ برابر قدرت دید انسان است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
فیل تنها حیوانی است که نمی تواند بپرد ؟
آیا میـدانستیـد کـه
تابلوی نقاش و مدلش پیکاسو با ارزش ۱۰۰ میلیون دلار اکنون در موزهٔ هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود ؟
آیا میـدانستیـد کـه
فلوید مایوِدِر، مشت‌زن آمریکایی پردرآمدترین ورزشکار جهان است ؟
آیا میـدانستیـد کـه
یکی از دلایل رشد و شکوفایی اروپا در قرون وسطی، بهره‌گیری آنان از کتاب‌های دوران طلایی اسلام بود ؟
آیا میـدانستیـد کـه
خوردن سیب هنگام صبح شما را بیش از چایی سرزنده و شاداب می کند ؟
 

تصاویری از جشنواره بالون های عظیم و رنگارنگ

جشنواره بین المللی بالون ها، بزرگترین جشنواره بالون های هوای گرم در آمریکاست. این جشنواره که از سال 1972 همه ساله رونق دارد، ماه اکتبر امسال در منطقه آلبوکرکه آمریکا برگزار شد که در آن صدها بالون رنگارنگ، در شکل های مختلف به پرواز درآمدند. امسال ۷۵۰ بالون از ۱۶ کشور در این جشنواره شرکت داشتند که تصاویر آن را در ادامه ایمیل می بینید.
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

 

       




  

گشت و گذری در دنیای خودرو

تسلا شرکتی فوق العاده است و اگر روزی قادر به خرید محصولاتش گشتید، با ویژگی های حیرت انگیز بسیار جالبی رو به رو خواهید شد.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از دیجیاتو، خودروهای تسلا، زمانی که شب هنگام آن را در پارکینگ خانه هر کاربر قرار می گیرند به شکل خودکار به سیستم وای-فای متصل می گردند و تسلا به همین طریق، بروز رسانی های تازه برای بخش نرم افزاری اتومبیل را انجام می دهد.

به همین شکل است که صبح هنگام، زمانی که استفاده کنندگان از این خودرو به سراغ اتومبیل خود می روند و آن را روشن می کنند، با ویژگی های جدیدی رو به رو می شوند که در نمایشگر اصلی خودرو برایشان به تصویر کشیده خواهد شد؛ ویژگی هایی که صرفا از طریق یک بروز رسانی OTA انجام می شوند.

هفته گذشته اما، صاحبان تسلا یک روز صبح که از خواب بیدار شدند، به پارکینگ خانه شان رفتند و اتومبیل خود را روشن کردند و با قابلیت حیرت انگیز جدیدی رو به رو گشتند. خودروی آنها، وارد عصر جدیدی شده بود و می توانست بدون نیاز به دخالت مستقیم راننده انسانی، به حرکت بپردازند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به ویژگی Autopilot که به تازگی در خودروهای تسلا Model S و Model X در دسترس کاربران قرار گرفته است.

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم که خودروهای تسلا، هنوز برای رانندگی کاملا خودکار مسیر درازی را در پیش دارند اما در پنج شنبه هفته گذشته، ۲۳ مهر ماه، صرفا توسط یک بروز رسانی نرم افزاری که به شکل خودکار انجام شد، اتومبیل های سری Model S و Model X قادر به رانندگی خودکار شدند. نسخه نرم افزار یاد شده، Version 7.0 است.

بروز رسانی های نرم افزاری در صنعت خودروسازی در چنین وسعتی، کاملا جدید هستند و کمپانی تسلا را می توان یکی از پیشتازان چنین امری دانست. گویی این شرکت در حال بروز رسانی کردن یک موبایل جدید و افزودن قابلیت های تازه به آن است. در آخرین نسخه نرم افزاری، قابلیتی اضافه شده به نام Autosteer یا فرمان خودکار که به کاربر این اتومبیل اجازه می دهد بدون کنترل کامل فرمان بتواند به رانندگی بپردازند.

0403_tesla_630x420

خودرو، از طریق سنسورهای فراصوت و تمرکز بر خطوطی که در جاده ها کشیده شده اند، سعی می کند تعادل مناسبی با جاده کسب کند و بر همین اساس، در بین خطوط به رانندگی مشغول شود. در این حالت و زمانی که کاربر، Autosteer را فعال کرده باشد، خودرو به راحتی می تواند در ترافیک، ماشین رو به رو را تشخیص داده و در هنگام نزدیک شدن به آن، سرعت را کاهش دهد. خودرو در چنین شرایطی، قادر است به راحتی خط خود در جاده را نیز تغییر دهد که البته این امر، بستگی به تشخیص سنسورها از محیط اطراف کاربر خواهد داشت.

در شهرهای بزرگ، Autosteer می تواند یک ویژگی بسیار مفید باشد چرا که در ترافیک، دیگر نیازی به هدایت کامل اتومبیل ندارید. این سیستم البته هنوز نقص های بسیار زیادی دارد و برای تبدیل شدن به یک سیستم ناوبری کاملا خودکار نیز راه بسیار زیادی را باید طی کند. اکنون برای مثال خودروهای تسلا قادر به شناخت علامت و نشانه های ترافیکی نیستند و حتی نمی توانند به شناسایی عملکرد چراغ قرمزها بپردازند. البته در اتوبان و بزرگراه ها، ترافیک به شکل قابل پیشبینی تری پیش می رود اما در خیابان های شهری رانندگی در ترافیک اندکی دشوار تر است.

بر همین اساس، تسلا به کاربران اتومبیل هایش پیشنهاد می کند که بهتر است همواره حداقل یک دست خود را روی فرمان قرار دهند تا در صورت لزوم، بتوانند کنترل را به سرعت در دست گیرند. در صورتی که دست خود را روی فرمان قرار ندهید، پس از چند دقیقه زنگ هشداری برایتان نواخته خواهد شد و از شما درخواست می گردد فرمان را حتما در دست بگیرید. لازم به ذکر است که اتومبیل های سری ۷ ساخته شده از سوی BMW نیز به یک دستیار رانندگی مجهز هستند اما به شما اجازه می دهند صرفا ۱۵ ثانیه دست خود را از روی فرمان بردارید.

تسلا تنها شرکتی نیست که در زمینه توسعه اتومبیل های خودران فعالیت دارد. اکنون تویوتا، نیسان، جنرال موتورز، بنز و حتی گوگل هم به شکل آشکار در حال توسعه خودروهای بدون نیاز به راننده شان هستند و انتظار می رود شاهد عرضه گسترده چنین خودروهایی تا سال ۲۰۲۰ به بازار باشیم.

img_2476-w600

آقای ایلان ماسک، پیش از عرضه عمومی ویژگی Autopilot برای خودروهای تسلا، کنفرانسی برگزار کرد و اذعان داشت که از نسخه اول نرم افزار خودروهای این شرکت، در فکر ارائه این قابلیت به کاربران بوده است. حالا هم که این اتفاق رخ داده، استفاده کنندگان از این سیستم بهتر است کاملا مراقب خودروی خود باشند چرا که هنوز این سیستم آنطور که باید و شاید کامل نیست و شاید اشتباهاتی از آن سر زند.

در این میان باید اشاره داشت که کاربر به انتخاب خود می تواند Autopilot را فعال و یا غیر فعال کند. ماسک گفت که در صورت فعال کردن این سیستم، گویی یک راننده بسیار محتاط کنترل خودرو را در دست گرفته است. وی همچنین خبر می دهد که این سیستم می تواند علامت و نشانه های بکار رفته در جاده ها را نیز تشخیص دهد ولی نکته در این است که خود نشانه ها باید به شکلی کاملا واضح در جاده نصب شده باشند. در نتیجه اگر هوا بارانی باشد و یا یکی از علامت های نصب شده، به نوعی خوانا نباشد، خودرو به راحتی قادر به شناسایی آن نخواهد بود. این مشکل در ترافیک های شدید نیز به وجود می آید چرا که گاهی خودروهای دیگر که با فاصله غیر معمول به اتومبیل تسلا نزدیک شده اند، به خودرو اجازه دیدن علامت ها را نخواهند داد.

Tesla-Autopilot-740x425-w600

ایلان ماسک باور دارد که راه افتادن آرام خودروهای مدل S در ترافیک با سیستم ناوبری خودکار، بسیار عالی عمل می کند و این همان موردیست که هنگام رانندگی با یک خودروی معمولی، ترافیک را بیش از همیشه آزار دهنده می کند. ماسک می گوید: «این بخش به حدی عالی عمل می کند که می توانید به راحتی حتی دست خود را هم از فرمان بردارید و به هوش مصنوعی خودرو اعتماد کنید، هر چند که این کار را توصیه نمی کنیم. این سیستم همچنین عابرین پیاده را نیز تشخیص می دهد و امیدوار هستیم که به آنها برخورد نکند!»

به طور کلی، تسلا می گوید که ریسک فعال کردن سیستم ناوبری خودکار، در شرایط فعلی اندکی بالاست و این قابلیت هنوز در حالت بتا قرار دارد، با این حال، افرادی که مایل باشند می توانند آن را امتحان کنند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که همه خودروهای توسعه یافته از سوی تسلا، [چه مدل های قدیمی این سازنده که از ناوبری خودکار برخوردار نیستند و چه مدل های جدیدی که از این ویژگی پشتیبانی می کنند] دارای سنسورهای خاصی هستند که اطلاعات نحوه رانندگی کاربر را به سوی سازنده ارسال می نمایند، البته اگر صاحب خودرو در ابتدا چنین اجازه ای را صادر کند.

unpluggedperformancetesla-w600

در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ هزار خودروی مدل اس که در جهان فروش رفته اند، این ویژگی را فعال نموده اند و به شکل روزانه، حدود ۱.۹ میلیون کیلیومتر رانندگی با این خودروها به ثبت می رسد. چنین داده هایی، به شکل رمزگذاری شده و بدون فاش شدن نام صاحب خودرو، به سوی تسلا فرستاده می شوند و این شرکت نیز از همین داده ها برای ساخت نقشه های خود که در سیستم ناوبری خودکار مورد استفاده قرار می گیرند بهره می برد. تسلا البته به وسیله یادگیری ماشینی در پی ساخت نقشه هایی وسیع از مکان های مختلف است که اکنون نمونه ای از آنها در سیستم Autopilot بکار رفته.

ماسک می گوید: «هر راننده، در نقش یک تعلیم دهنده به سیستم رانندگی خودکار تسلا ظاهر خواهد شد و کمک شایان ذکری به رشد این سیستم خواهد کرد. Autopilot با گذشت زمان، رشد بسیار مناسبی می کند که بخش گسترده ای از این ارتقا، مربوط به نحوه تعامل رانندگان با آن خواهد بود.»

ایلان ماسک خبر می دهد که در نسخه ۷٫۱ از نرم افزار خودروهای تسلا، قابلیت پارک خودکار به شکل پیشرفته تر از پیش اعمال خواهد شد. برای مثال، خودرو محل پارکش در خانه شما را خواهد شناخت و می تواند در جایگاه مناسب، خودش را پارک کند.

نکته منفی اینجاست که خریداران اولیه Model S از رانندگی خودکار محروم خواهند بود که این موضوع، به علت عدم وجود برخی سنسورها در نسل های قدیمی تر است. ایلان ماسک خبر داد که حدود ۶۰ هزار خودروی Model S این شرکت قابلیت بروز رسانی شدن به نسخه هفتم و دریافت سیستم ناوبری خودکار را خواهند داشت. این در حالیست که همه Model X ها که از روزهای گذشته فروششان آغاز گشت می توانند بروز رسانی یاد شده را دریافت کنند.

image0013 (1)

در نمونه های جدیدتر، Model S و Model X، تعداد ۱۲ سنسور فراصوت تعبیه شده که به شکل ۳۶۰ درجه، می توانند فضای ۵ متری پیرامون خودرو را مورد آنالیز قرار دهند. در بخش جلویی علاوه بر سنسورها، یک رادار و یک دوربین نیز تعبیه شده است.

همانطور که گفتیم، این داده ها از طرف خودرو به سوی تسلا ارسال می شوند تا این سازنده بتواند Autopilot را با بهبودهای بسیاری مواجه نماید. در واقع اساس و پایه چنین سیستمی از همان داده های ارسالی کاربران شکل گرفته است.

نیاز به سنسورهای بیشتر در آینده الزامی است

ایلان ماسک خبر می دهد که در حال حاضر، با ۱۲ سنسور، رادار و دوربینی که در خودروهای کنونی قرار گرفته اند، Autopilot می تواند عملکردی مناسب داشته باشد اما شاید در آینده و زمانی که تکنولوژی های فراگیرتری در این صنعت ابداع شوند، خودروهای کنونی نتوانند به آپدیت های بعدی دست یابند که علت این مسئله، عملکرد ضعیف سنسورهای فعلی در برابر تکنولوژی های آینده است.

Tesla-Autopilot-explained--740x393-w600

ماسک در همین رابطه می گوید: «اکنون برای اینکه یک خودرو به شکل کامل بدون نیاز به کمک راننده بتواند به حرکت درآید، نیاز به دوربین های ۳۶۰ درجه و همچنین سنسورهای بیشتری دارد. برخی سخت افزارهای کامپیوتری را نیز نباید نادیده گرفت. با داشتن چنین ابزارهایی است که یک خودرو می تواند در باران، مه و برف نیز به راحتی کار خودش را دنبال کند.»

خودروهای کاملا مستقل، سه سال دیگر از راه می رسند

ایلان ماسک می گوید که سیستم فعلی اکنون بیشتر در حد یک دستیار برای رانندگان ظاهر شده و برای دستیابی به خودرویی که بتواند کاملا مستقل از کاربر عمل کند، باید سه سال صبر کرد: «از لحاظ تکنولوژیک، سه سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم چنین خودرویی را توسعه دهیم. شاید هم کمی زودتر.»

او البته در مورد خودرویی صحبت می کرد که بتواند بدون لمس شدن فرمان، از نقطه ای به نقطه دیگر نقل مکان کند؛ آن هم با امنیت بسیار بالا. وی البته خبر می دهد که قانون گذاران و رگولاتوری ها نیز در افزایش این مقطع زمانی، نقش تاثیر گذاری خواهند داشت: «رگولاتوری ها نیاز دارند نحوه کارکرد این سیستم ها را به شکل کامل مورد آزمایش قرار دهند و همین موضوع اندکی وقتگیر است.»

press01autopilotdash-w600

نکته جالب دیگری که آقای ماسک به آن اشاره دارد، تیم توسعه دهنده و سازنده نرم افزار Autopilot است. وی می گوید: «نرم افزار، مبحث شگفت انگیزی است چراکه با یک تیم کوچک، می توانید کارهای بزرگی انجام دهید. تقریبا ۵۰ نفر این نرم افزار را آماده سازی کرده اند. این در حالیست که حدود ۱۰۰ نفر از مهندسان هم مشغول بهینه سازی بخش سخت افزاری بکار رفته در خودروها بوده اند.»

صرفا ۱۵۰ نفر از مهندسان تسلا روی پروژه Autopilot مشغول به کار بوده و توانسته اند چنین سیستمی را به مرحله فعلی اش برسانند.

تسلا Model S های قدیمی تر را به Autopilot تجهیز نخواهد کرد

tesla-model-s-rhd-2014-0011-w600

تسلا حدود ۴۰ هزار Model S را به فروش رسانده که دارای سنسورهای لازم برای فعال شدن قابلیت Autopilot نیستند. روی کاغذ، تجهیز این تعداد خودرو به سنسورهای مورد نیاز و دریافت هزینه، کار چندان پیچیده و غیر ممکنی نیست اما در حال حاضر شرکت یاد شده هیچ برنامه ای برای انجام این کار و بروز رسانی خودروهای قدیمی تر ندارد.

ایلان ماسک در همین رابطه خاطر نشان می کند: «بروز رسانی مدل های قدیمی، امری پیچیده بوده و نیاز به تغییر سیستم های زیادی است. حتی بخشی از سیم کشی خودرو نیز باید تغییر کند. به هر حال اگر در آینده راهی منطقی برای بروز رسانی خودروهای قدیمی تر پیدا کنیم، حتما آپدیت آنها را انجام خواهیم داد.»

با این حال خودروهای قدیمی تر باز هم نیازمند نصب برخی سنسورهای فراصوت و رادار جلو خواهند بود.


با نگاهی به مسیر پیش رو، می توان دید که Autopilot تسلا آینده ای روشن در برابر خود خواهد داشت. اکنون البته نمی توانید در هنگامی که کنترل خودرو را در دست ندارید، بخوابید، بنوشید و یا با موبایل خود به کار بپردازید اما Autopilot کاملا مستقل نیز در آینده نه چندان دور از راه خواهد رسید.

الگوریتم های یادگیری ماشینی که از داده های ارسالی توسط خودروهای کاربران تغذیه می کنند، به سرعت در حال انجام کار خود هستند و می خواهند هوش مصنوعی به کار رفته در سیستم این خودرو را دست خوش تحولی عظیم نمایند.

تسلا از داده هایی که از طریق خودروهایش به دست می آورد، در حال تهیه نقشه های با جزییات بسیار بالا برای ناوگان خودرانش است. اکنون برخی تحلیلگران حتی گمانه زنی می کنند که تسلا بعدا این نقشه ها را به فروش هم خواهد رساند. 

تسلا از داده هایی که از طریق خودروهایش به دست می آورد، در حال تهیه نقشه های با جزییات بسیار بالا برای هدایت ناوگان خودرانش است.

کم پیش آمده اشخاصی در صنعت خودرو سازی ظاهر شوند و بتوانند همانند آقای ماسک، تاثیر گذار بوده و فرهنگ سازی کنند. زمانی که ۱۲ سال پیش، در سال ۲۰۰۳، تسلا با هدف توسعه اتومبیل های الکتریکی، هوشمند و در نهایت خودران کار خود را آغاز کرد، کمپانی های بزرگ دیگر چندان این ایده ها را جدی نگرفته بودند.

با تلاش های ایلان ماسک بود که این صنعت به خود آمد و همه در فکر رقابت بر سر تحول خودروها افتادند و تصمیم به ساخت محصولاتی الکتریکی و هوشمند گرفتند. پیش از این بزرگان دره سیلیکون به وب سایت ها، گجت ها و سخت افزارهایشان افتخار می کردند اما حالا این قدرتمندان، به لطف تاثیر گذاری ماسک بر همین صنعت، همه در پی ساخت خودرویی هوشمند برآمده اند و می خواهد در این رقابت پیشتاز باشند. بی شک صنعت خودرو سازی نیازمند «ایلان ماسک» های بیشتری است؛ شخصی که رقابت تازه ای را در «سیلیکون ولی» رقم زد، رقابتی که مشخصا به نفع خریداران خودروهای جدید خواهد بود.

منبع: دیجیاتو

گلگشتی در آموزه های عاشورایی امام حسین (علیه السلام)؛

زندگی امام حسین (علیه السلام) نیز در برهه های گوناگونش، برای جویندگان راه حق و حقیقت، سراسر، آکنده از نکته ها و درس های فراوانی است. درس هایی که درک و آموختنش، زندگی هر انسانی را دگرگون کرده و آن را در مسیر رشد و تعالی رهنمون می سازد.

چگونه اوضاع را به نفع خود دگرگون کنیمگروه تربیت اسلامی: بخش های مختلف زندگی اهل بیت (علیهم السلام) برای همه علاقمندان و شیعیان آنها الگو و اسوه ای حسنه است. الگوهای رفتاری که با سرمشق قراردادن آنها می توان در لحظات حساس، دست به انتخاب هایی صحیح زد.

زندگی امام حسین (علیه السلام) نیز در برهه های گوناگونش، چه در دوران همراهی با امیرالمومنین علی (علیه السلام)، چه در دوران امامت امام حسن (علیه السلام)، چه در دوران امامت ده ساله ایشان در زمان معاویه و چه پس از مرگ معاویه تا وقوع حادثه عاشورا، برای جویندگان راه حق و حقیقت، سراسر، آکنده از نکته ها و درس های فراوانی است. درس هایی که درک و آموختنش، زندگی هر انسانی را دگرگون کرده و آن را در مسیر رشد و تعالی رهنمون می سازد.

به گزارش بولتن نیوز، این درس ها علاوه بر آنکه زندگی فردی را تحت الشعاع خود قرار می دهد، حرکت های اجتماعی و نوع زندگی عمومی جامعه را نیز دچار تحول و دگرگونی کرده و آن را در مسیری صحیح که موجب بلوغ و بالندگی عمومی جامعه می شود، رهنمون می سازد.

یکی از این درس های بی نظیر که در زندگی این حضرت دیده می شود، موضوع رعایت تقوای الهی است.

تقوا بزرگترین توصیه خداوند متعال به مومنین و رعایت و متصف شدن به آن، مایه عاقبت به خیری و کمال است. فرجام خیر از آنِ اهل تقواست و آدمی جز به تقوا به بالاترین درجات رشد خود نائل نمی شود. در مقابل نیز، بی تقوایی در دنیا و آخرت، فرجامی شوم و ناگوار به همراه خواهد داشت.

بی شک یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل وقوع فاجعه کربلا به دست کوفیان، دوری این جماعت از فضیلت تقوا که شاخص ترین فضیلت ها برای مومنین است، می باشد. در کنار همه دلایل وقوع این فاجعه بزرگ، آنچه که در اصل موجب بروز این واقعه دلخراش و جانسوز شد، به دوری عاملان این جنایت از فضیلت تقوا باز می گردد.

تقوا همان حفظ کردن روح و دین از آفات است. آفاتی که به جان دین انسان می افتند و آن را از درون تهی می کنند. این آفت زدگی روح و تهی شدن وجود کوفیان نیز در حادثه کربلا به وضوح مشاهده می شود. آنجا که کوفیان هر یک به دلیل و طمعی، کمر به قتل فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می بندند، و در این راه از هیچ جنایتی ـ حتی نسبت به کودکان و بدن های مطهرـ ابا نمی کنند، همه به خاطر نبود تقوا و از بین رفتن این فضیلت و فریضه الهی است.

امام حسین (علیه السلام) در روایتی پیرامون تقوا و اثرات آن می فرمایند: «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقَاهُ أَنْ یُحَوِّلَهُ عَمَّا یَکْرَهُ إِلَى مَا یُحِبُّ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ. (1)

شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم؛ زیرا خداوند برای کسی که تقوای الهی داشته باشد، ضمانت کرده که حالش را از آنچه ناخوش دارد به آنچه که دوست می‏دارد دگرگون سازد و از آنجا که گمان ندارد، روزیش دهد.»

امام حسین(علیه السلام) در این روایت با توصیه مومنین به رعایت و حفظ تقوای الهی، به نتایج خوش آن اشاره فرموده و دگرگونی اوضاع و احوال روزگار به نفع بندگان باتقوا را یکی از نتایج فضیلت تقوا بر می شمارند.

در گیر و دارهای زندگی روزمره و در برخوردهای اجتماعی مومنین و اهل تقوا با آنها که رنگی از این فضیلت در خود ندارند، ممکن است که مدتی غلبه با اهل دنیا باشد، اما اگر مومنین رعایت تقوا را فراموش نکرده و رفتار و گفتار و اعمال خود را بر اساس قطب نمای تقوا تنظیم نمایند، قطعا اوضاع دگرگون شده و کامیابی با اهل تقوا خواهد بود.

چگونه اوضاع را به نفع خود دگرگون کنیماگر کمی در حوادث قیام امام حسین (علیه السلام) به ویژه به رخدادهای روز عاشورا دقت کنیم، به خوبی این موضوع را درک خواهیم کرد. در عصر خونبار عاشورا، پیروزی ظاهری از آنِ لشکر باطل شد، اما تنها، مدتی کوتاه لازم بود که اوضاع و احوال دگرگون شده و تا همیشه تاریخ، همه انسانها ـ نه تنها شیعیان و مومنین که همه انسانها ـ فریاد پیروزی و کامیابی امام حسین (علیه السلام) و یارانش را سر دهند و این حاصل نمی شد جز به فضیلت تقوا.

این تقوا و پرهیز و دوری از گناه است که می تواند محبت به خاندان آل الله به ویژه وجود نازنین حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) را به محبتی سازنده و سپس به معرفتی بی نظیر تبدیل سازد و دقیقا همین محبت است که حرارتی در قلوب مومنین می آفریند که هیچگاه به سردی نخواهد گرائید و همین حرارت برخواسته از محبت و تقواست که در بزنگاه های انتخاب، به کار آدمی آمده و او را در تشخیص صف حق و باطل از هم یاری می کند و همین انتخاب هاست که زمینه ساز عاقبت به خیری انسان می شود.

کربلائیان در کنار همه شاخصه های برجسته اخلاقی و رفتاری که در خود دارند، متّصف به تقوای الهی و پرهیز از معاصی و گناهانند و همین ویژگی است که آنها را در صف کربلائیان قرار داده است. آنهایی تاب همراهی با سید الشهداء (علیه السلام) را دارند که همرنگ او باشند و اینانند که از گردنه های صعب فتنه به سلامت عبور کرده و تا آخر، پا به رکاب امام خویش می مانند.

امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) در توقیع شریفی خطاب به شیخ مفید (ره) در این زمینه چنین می فرمایند: مَنِ اتَّقَى رَبَّهُ مِنْ إِخْوَانِکَ فِی الدِّینِ وَ أَخْرَجَ مِمَّا عَلَیْهِ إِلَى مُسْتَحِقِّیهِ کَانَ آمِناً مِنَ الْفِتْنَةِ الْمُبْطِلَةِ وَ مِحَنِهَا الْمُظْلِمَةِ الْمُضِلَّةِ... (2) ما به تو اطمینان می‏دهیم که هر کس از برادران دینیت، تقوای الهی را رعایت کند و آنچه را به گردن دارد به صاحبان حق برساند، در فتنه‏ نابود کننده و گرفتاریهای تیره و تار و گمراهگرانه، در امان خواهد بود.

این روزها که روزهای حزن و عزاداری برای سیدالشهدا (علیه السلام)، خاندان و یاران باوفایشان است، فرصت مناسبی است که در کنار عزاداری برای آن حضرت، پیرامون نکته های فراوان زندگی ایشان و نیز توصیه ها و فرمایشات گران بهایشان کمی بیندیشیم و در راه تحقق آنها در زندگی روزانه خود تلاش نماییم که بی شک با اتصاف به خواسته ها و توصیه های آن حضرت، مشابهت بیشتری بین خود و امام (علیه السلام) ایجاد نموده و این مشابهت هاست که ما را به رضایت و خوشنودی آنها نزدیک خواهد ساخت.

منابع:

1ـ تحف العقول، ص 240.

2ـ الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏2، ص: 499.

شاسی بلندهای برتر

 

لندرور دیسکاوری II مدل ۲۰۰۴

در سال ۲۰۰۴ لندرور دیسکاوری یکی از بهترین مدل‌ها در بین هواداران آفرود بود. در زیر کاپوت آن یک موتور ۴.۶ لیتری قرار داشت و یک قفل دیفرانسیل مرکزی، برخورداری از دید خوب و همچنین قابلیت حمل بار بسیار عالی ازجمله ویژگی‌های برتر دیسکاور II در بین دیگر 4×4 ها بود. بدون اضافه کردن وسایل اضافی و ارتقا، قابلیت آفرود آن بسیار بالاتر از دیگر خودروهای آفرود آن زمان بود، و از طراحی ظاهری کلاسیک لندرور بهره می‌برد

2004 Land Rover Discovery

2004 Land Rover Discovery


ازجمله نکات منفی دیسکاوری II برخورداری از مسافت پیموده شده بسیارکم با یک‌بار سوخت‌گیری است و مالک آن باید پیش از آفرود به فکر تهیه یک باک اضافی برای آن باشد

Land Rover Discovery II

Land Rover Discovery II

Land Rover Discovery II

Land Rover Discovery II

 تویوتا فوررانر ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸


نسل چهارم تویوتا فوررانر بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ تولید شد و یکی از بهترین نسخه‌های آفرود از SUV‌ های تولیدشده این شرکت است. این خودرو کمی کوچک‌تر از سری ۱۰۰ تویوتا هست و با موتور ۴.۷ لیتر فروخته می‌شد، موتور V8 آن برای آفرود فوق‌العاده است. در مدل نهایی آن، از لاستیک‌های استوک استفاده‌شده است که فوررانر نسل ۴ را برتر از نسل‌های قبل می‌کرد

Toyota 4Runner 1997

Toyota 4Runner 1997


این شاسی‌بلند ازنظر راحتی و فضای داخلی رتبه عالی را در رتبه‌بندی SUV های مدرن قابل‌اطمینان کسب کرده است. همه این ویژگی‌ها باعث شده هیچ‌چیز نتواند مانع پیشروی فوررانر در خارج از جاده شود

  • Toyota 4Runner offroad
  • Toyota 4Runner 01

۱۱. مرسدس بنز G500 از سال ۱۹۷۹

مرسدس بنز G500 و یا G-Wagen، یک 4×4 SUV لوکس است که در اصل به‌عنوان یک وسیله نقلیه نظامی و به پیشنهاد محمدرضا پهلوی که در آن زمان سهامدار عمده مرسدس بنز بود توسعه یافت و توسط شرکت Magna Steyr در اتریش ساخته (مونتاژ) می‌شود. این خودرو با استایل جعبه مانند خود در بین علاقه‌مندان آفرود به خوبی شناخته‌شده است و یکی از معدود وسایل نقلیه آفرود هست که از ویژگی سه قفل دیفرانسیل متفاوت برخوردار است

Mercedes Benz G500

Mercedes Benz G500

Mercedes Benz G500

Mercedes Benz G500


کلاس G یکی از اصیل‌ترین مدل‌های مرسدس است که بیش از ۳۵ سال از ورود آن به خط تولید این شرکت می‌گذرد G-Wagen شامل همه امکاناتی که علاقه‌مندان آفرود به آن نیاز دارند بود و پس از خروج از کارخانه می‌شود مستقیما با آن به دشت و کوه سفر کرد و موانع را یکی‌یکی پشت سر گذاشت.

Mercedes Benz G500

Mercedes Benz G500


برخی از ویژگی‌های آن محورهای قدرتمند، قابلیت حمل بار عالی و رانندگی سرگرم‌کننده است. مصرف سوخت آن نسبتاً کم است، اما هزینه سرویس و تعمیر آن زیاد می‌باشد.

Mercedes Benz G500 Interior

Mercedes Benz G500 Interior

 تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷


تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۷ تولید می‌شد و یکی دیگر از خودروهای فوق‌العاده برای آفرود است. این شرکت در طول تولید آن بهبودهای قابل‌توجهی بر روی موتور FZJ80 آن انجام داد و حتی مصرف سوخت آن را هم کاهش داد. این خودرو مجهز به یک موتور ۴.۷ لیتری V8 هست و بسته به انتخاب خریدار، با گیربکس دستی یا خودکار عرضه می‌شد. سری ۱۰۰ فاقد محور قدرتمند بود که گاهی اوقات مشکل‌آفرین بود، اما عملکرد موتور FZJ80 در هر شرایط عالی بود. تویوتا همچنین بهبود قابل‌توجهی بر روی ترمز سری ۱۰۰ انجام داد، و این مدل به‌عنوان یک وسیله نقلیه بسیار قابل‌اعتماد و بادوام ارزیابی‌شده است

Toyota Land Cruiser 100 Series

Toyota Land Cruiser 100 Series

Toyota Land Cruiser 100 Series

Toyota Land Cruiser 100 Series


این SUV برای کسانی که از رانندگی در جاده هم لذت می‌برند، مناسب بود زیرا در سرعت‌های بالای ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، مشکلی در کنترل آن به وجود نمی‌آید و پیدا کردن مدل‌هایی از آن با کارکرد بیش از ۴۵۰ کیلومتر غیرمعمول نیست

Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser

 تویوتا تاکوما ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸


تویوتا تاکوما نسل ۱.۵ و نسل ۲ مدل‌های تولیدشده بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۸ جز بهترین وسایل نقلیه آفرود هستند که تابه‌حال تولیدشده است. این پیکاپ از یک طراحی ساده برخوردار هست و از ویژگی‌های آن ارائه عملکرد قوی، قابلیت اطمینان، و ارزش خرید بالا می‌باشد. تاکوما در هنگام داشتن اضافه‌بار شرمنده نخواهد شد، و در بین سایر پیکاپ‌های آفرود از مصرف سوخت مناسب و معقولی بهره‌مند است

Toyota Tacoma 2007

Toyota Tacoma 2007

Toyota Tacoma 2007

Toyota Tacoma 2007


تعلیق استوک در قسمت عقب کمی ضعیف است و بسیاری از صاحبان تاکوما برای بهبود عملکرد در آفرود، تعلیق آن را ارتقا می‌دهند. علاوه بر این، کیفیت داخل کابین در مقایسه با هم رده‌هایش ضعیف است، بنابراین برای کسانی که دوست دارند کابین مجهزی داشته باشند، مناسب نیست.

Toyota Tacoma

Toyota Tacoma

 لندروور رنجروور اسپورت ۲۰۱۵


برای کسانی که اهل آفرود هستند رنجروور یک نام کاملاً آشناست، رنجروور اسپورت یک SUV سایز متوسط است و برخلاف ظاهرش آفرود کار قهاری است. رنجروور اسپورت از قابلیت‌های بسیار عالی برای آفرود، کابین بزرگ، و سواری نرم برخوردار است

2014 range rover sport

2014 range rover sport


این خودرو از یک موتور V6 سوپر شارژ قدرت می‌گیرد، اما برای کسانی که قدرت بیشتر می‌خواهند دو موتور مختلف سوپر شارژ V8 هم در دسترس است. اسپورت به‌صورت استاندارد با گیربکس هشت سرعته خودکار عرضه می‌شود و مصرف سوخت آن ۱۶.۶ لیتر در شهر و ۱۲.۸ در بزرگراه است که برای چنین خودرویی در کل مناسب و معقول می‌باشد.

2014 range rover sport

2014 range rover sport

2014 range rover sport

2014 range rover sport

 مرسدس بنز G63 آ ام گ 6×6


مرسدس بنز مدت طولانی است که به‌عنوان یک شرکت خودروسازی متعهد با محصولات فوق‌العاده باکیفیت و بادوام، به رسمیت شناخته‌شده و طبیعتاً این موضوع در مورد خودروهای آفرود آن‌هم صدق می‌کند

Mercedes-Benz G63 AMG 6x6

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6


مدل G63 آ ام گ 6×6 قدرتمندترین و بی‌نظیرترین وسیله نقلیه آفرود هست که تاکنون در سراسر جهان ساخته شده است. در زیر کاپوت این هیولا یک موتور ۵.۵ لیتری V8 تویین توربو قرارگرفته که توان ۵۳۶ اسب بخار گشتاور ۷۶۰ نیوتن متر را با خود به همراه دارد و بااتصال به یک جعبه‌دنده ۷ سرعته 7G-tronic تمام قدرتش را به هر ۶ چرخ منتقل می‌کند که برای مقابله با موانع عظیم طبیعی مانند تپه‌های شنی، سخره‌های خشن، دره‌های بزرگ و دریاچه‌ها بیش‌ازحد کافی است. نسبت دنده پایین آن اجازه می‌دهد تا کشش قابل‌توجهی برای عبور از موانع داشته باشد، به‌علاوه این‌که پنج تنظیمات مختلف برای انعطاف‌پذیری وجود دارد و میزان باد تایرها بر اساس شرایط قابل تنظیم است

Mercedes-Benz G63 AMG 6x6

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6

G63 AMG
ابعاد  6×6 شامل ۵۸۷۵ میلی‌متر طول، ۲۱۱۰ میلی‌متر عرض و ۲۲۱۰ میلی‌متر ارتفاع، است و از فاصله ۴۶۰ میلی‌متری از زمین و عمق گذر ۱۰۰۰ میلی‌متر برخوردار است. قطر چرخ‌ها ۳۷ اینچ، فاصله بین دو محور (محور جلو تا انتها محور دوم عقب) ۴۱۹۶ میلی‌متر و وزن آن ۳۷۷۵ کیلوگرم است. آ ام گ 6×6 می‌تواند در عرض ۶ ثانیه به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد و حداکثر سرعت هم به ۱۶۰ کیلومتر محدودشده است

Mercedes-Benz G63 AMG 6x6

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6

Mercedes-Benz G63 AMG 6x6

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6


گردوغبار امروز خوزستان مقطعی است

گرد و غبار شدید در خوزستان

شناسهٔ خبر: 2948038 -
اهواز ـ مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفت: گردوغبار امروز شهرهای خوزستان، مقطعی و گذرا است.

هاشم بالدی در گفتگو با خبرنگار اهواز در خصوص پدیده گردوغباری که امروز هوای برخی شهرهای خوزستان را تحت تأثیر قرار دارد، اظهار کرد: تغییر جریانات در استان را طی چند روز اخیر شاهد بودیم.

وی افزود: با این تغییرات جوی در آسمان استان، در نقاط شمالی رگبار و رعدوبرق رخ داد.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی برای مناطق مرکزی و جنوبی استان پدیده گردوغبار پیش‌بینی‌شده بود.

بالدی بیان کرد: گردوغبار امروز گذرا و مقطعی است.

وی در ارتباط با میزان غلظت گردوغبار گفت: امروز میزان غلظت گردوغبار در اهواز یک هزار و ۳۵ و در سوسنگرد نیز یک هزار و ۶۰۲ است.

برترین تصاویر جهان در ۲۹ مهر ۹۴

برترین تصاویر
تصاویر امروز را با موضوعات تظاهرات مردم فلسطین، جشنواره سنتی در نپال، مراسم تشییع جنازه یکی از شهدای عراقی و خلاقیت در مهد کودک چینی خواهید دید.    

تظاهرات مردم فلسطین در حمایت از مبارزه علیه رژیم صهیونیستی (Reuters)

مردی برای شرکت در جشنواره سنتی نپال آماده می‌ شود (Getty)

مراسم تشییع جنازه یکی از رزمنده های عراقی که در جنگ با داعش به شهادت رسیده است (AFP)

بازی یک هنرمند خیابانی با حباب (AP)

رئیس جمهور چین و ملکه انگلیس در کالسکه سلطنتی (AP)

فروش ریسه های گل در بازار کلکته هند (Reuters)

عکاسی از شفق قطبی در اسکاتلند (telegraph)

طراحی خلاقانه پشت بام یک مهد کودک در «شیان» چین (Reuters)

مردان انگلیسی سوار بر دوچرخه های قدیمی در لندن  (PA)

آتش سوزی جنگل های جنوب سوماترا در اندونزی (Reuters)

دختران فلسطینی برای مبارزان سنگ جمع می کنند. (AP)

ببر های باغ وحش شهر «سوژو» در چین (Xinhua)

مانور نظامی در ایتالیا (Reuters)

مهاجران با پلاستیک خود را در مقابل باران حفظ  می‌کنند (AP)

بمناسبت ایام عاشورا

شمرهایی که برای امام حسین(ع) گریه کردند 

   

پوشیدن لباس شمر و ظاهر شدن در هیبت منفورترین و ملعون ترین شخصیت های تاریخ دلی می خواهد که فقط از عهده بعضی آدمها برمی آید. آدمهایی که به گفته خودشان بارها در لباس شمر برای امام حسین (ع) گریه کرده اند.
به گزارش مشرق، از دیرباز «تعزیه خوانی» و تماشای آن میان ما ایرانیان به عنوان یک مراسم عزاداری محبوب بوده است و حتی در زمانی که برگزاری آن ممنوع بود همواره در کوچه پس کوچه های شهر با قوت ادامه پیدا کرد. تعزیه خوان ها نیز همواره به نقش شان شهره می شدند و شمرخوان ها شاید تا پایان عمرشان این اسم رویشان باقی می ماند. به همین بهانه و با نزدیک شدن به روزهای اوج عزاداری اباعبدالله سراغ چند «مخالف خوان» قدیمی رفتیم تا از حال و هوای تعزیه و خاطراتشان از سالها «اشقیاخوانی» و حاضر شدن در لباس شمر بپرسیم.

مرتضی صفاریان ۸۲ ساله

شاید معروف ترین شمرخوان حال حاضر کشور «مرتضی صفاریان» باشد. شبیه خوانی که از ۵ سالگی کارش را آغاز کرده و حالا در ۸۲ سالگی همچنان روی صحنه های تعزیه فعال است. با او زمانی حرف می زنیم که فقط ۱۰ دقیقه فرصت دارد تا دوباره لباس سرخ اشقیا را بپوشد و روی صحنه برود.

دوست داشتم مخالف خوان باشم

از ۵ سالگی تعزیه می خواندم. وقتی هم سنم از خواندن شبیه سکینه و قاسم و علی اکبر گذشت به مخالف خوانی علاقه مند شدم. از پوشیدن کلاه خود و پرتاب خنجرها خوشم می آمد. بچه هم که بودم با چادر مادرم بازی می کردم و ادای مخالف خوانی در می آوردم تا الان که ۸۲ سال دارم هنوز مخالف می خوانم. البته سنم الان بیشتر شده و تخت می خوانم. یعنی نقش یزید و معاویه را دارم.

فکر می کرد من واقعا شمرم

۱۲ سال پیش در قسمتی از تعزیه که یزید از شمر می خواهد که سر امام حسین را بیاورد. داشتم به یک سمتی حرکت می کردم که یک نفر در جمعیت با چوب دستی به من حمله کرد. من چون از پدرم شنیده بودم که گاهی مردم احساساتی می شوند و ممکن است به سمت مخالف خوان ها بیایند آماده بودم و جلویش را گرفتم. بعد آن بنده خدا گفت حرکات شما به گونه ای بود که من واقعا فکر می کردم شما شمری و داری سر امام حسین را پیش یزید می برید.

در صحنه بازار شام گریه ام گرفت

ما اگرچه مخالف خوانیم ولی خودمان هم منقلب می شویم. مثلا من وقتی نقش جوانمرد قصاب را بازی می کنم واقعا منقلب می شوم. سر صحنه های شمرو قتلگاه و یا وقتی نقش حارث قاتل طفلان مسلم را بازی می کنم هم حسابی منقلب می شوم. دیروز هم جایی نقش شمر را در صحنه بازار شام بازی کردم که دست بچه ها را بسته بودند و من مثلا با ترکه ای که داشتم باید بچه ها را می زدم و آنها گریه می کردند. واقعا نتوانستم کلامم را شروع کنم و تحت تاثیر احساسات مردم و آن صحنه خودم هم گریه ام گرفت.

روضه وداع امام حسین و حضرت زینب بسیار سخت است

حرمله منفورترین شخصیت کربلاست. یکبار هم نقش حرمله را در برنامه که در نیویورک داشتیم بازی کردم. اما روضع وداع اباعبدالله و حضرت زینب برایم سخت ترین روضه است. در تعزیه صحنه ای است که شمر در شام گزارش کربلا را به یزید می دهد و طرز کشته شدن ها را تعریف می کند. بازی کردن شمر در این صحنه و مرور اتفاقات کربلا هم یکی دیگر از مشکلات کار است.

 

علی سعیدی۴۹ ساله

علی سعیدی متولد ۱۳۴۵ است و سابقه کار نمایشی و بازیگری دارد. از ۲۸ سالگی به تعزیه روی آورده است و به گفته خودش چون صدای بم و شاید چهره خشنی دارد اشقیا خوان شده است و تا به حال بیشتری نقشی که بازی کرده « شمر» بوده است. برای همین کلی خاطره دارد.

پیرزنی گفت تو مسلمان نیستی؟

در تعزیه صحنه ای دارد که وقتی حارث طفلان مسلم را پیدا نمی کند خسته به خانه می آید و از زنش غذا می خواهد. آن روز در تعزیه غذا آماده نبود. یک جعبه خرما گوشه صحنه بود. من که نقش حارث را بازی می کردم در اجرا به آن خرما اشاره کردم و ایشان آورد. یک خانم مسنی از تماشاگران که خرما را آورده بود بعد از تعزیه زد به سینه من و گفت: «من خرما را آوردم که مسلمان ها بخورند. تو چرا خوردی؟» یکبار هم شمر بودم و صحنه ای که حضرت علی اکبر را به شهادت می رسد، یک مقدار درگیری دارد. وقتی تعزیه تمام شد و برای لباس عوض کردن رفته بودم که یک پیرمردی شروع کرد به کتک زدن من. بعد فهمیدم آن پیرمرد پسرش جوان بوده که در جنگ شهید شده است.

روضه رقیه سخت ترین روزه کربلاست

ماهم مسلمان و شیعه هستیم حتما گاهی تحت تاثیر قرار می گیریم. در صحنه قتلگاه امام حسین که من نقش شمر را بازی می کردم. آنقدر فضا سنگین بود که من منقلب شده بودم. باید به قتلگاه می رفتم اما آنقدر حالم بهم ریخته بود که اصلا نمی توانستم این کار را انجام دهم. واقعا صحنه تکان دهنده ای بود.به نظر من حرمله منفورترین شخصیت کربلا است. این نانجیب با اهل بیت چه کارها که کرد. آنهایی که خودشان بچه یا نوه کوچک دارد بیشتر این موضوع را می رود. هنوز هم که گاهی نقش حرمله را بازی می کنم ونقش شبیه امام شبیه علی اصغر را می آورد چقدر سخت است. دیگر صحنه ای که آزارم می دهد وفات حضرت رقیه در شام است که واقعا آزار دهنده است. سنگین ترین نقش برای من یزید در بازار شام است. نقش شمر هم سنگین است. چون باید یک دور دیگر وقایع کربلا را شرح دهیم و آنجا که یزید می گوید که سرها را بیاورید واقعا اجرایش برای یک شبیه خوان سخت است.اما از انبیاء روضه حضرت فاطمه بسیار مرا منقلب می کند و در روضه کربلا روضه حضرت رقیه واقعا برایم سخت است.

 

حسین حیدری ۴۲ ساله

آقای حیدری متولد ۵۲ است و از دوران کودکی در شهرش تفرش که مهد تعزیه است تعزیه خوانی را آغاز کرده است و ۲۲ سال است که به صورت حرفه ای تعزیه می خواند. حالا پسرش نیز راه پدر را ادامه داده و به گفته پدرش یکی از بهترین بچه خوان های کشور است. با آقای حیدری در حالی حرف زدیم که در اجرای روز قبلش زمین خورده بود و کتفش دچار در رفته بود.

یک بار با چوب دنبالم کردند

بیشتر از بقیه شمر را بازی کردم. کتک نخورده ام اما چندسال پیش که در شهر خودمان بازی می کردم یک نفر با چوب دنبالم کرد. اما اشقیا خوانی در زمان قدیم طوری بود که مسن ها آنقدر احساساتی می شدند و بهم می ریختند که به سمت شبیه خوان ها حمله می کردند. اما الان اینطور نیست. خب آن موقع ها تلویزیون نبود. تنها نمایشی که می دیدند همین تعزیه بود و چون اعتقاداتشان خیلی قوی بود اینطور بروز می کرد.

به حضرت عباس ارادت ویژه ای دارم

در تعزیه زمان اجرای شهادت حضرت ابولفضل هنگام ضربه زدن به سر آقا و صحنه های قتلگاه واقعا احساساتی می شوم و گریه می کنم. ما شبیه خوانی  شمر را می کنیم اما حسین دوست هستیم. اصلا به عشق امام حسین است که لباس شمر را می پوشیم. درست است شمر سرامام را جدا کرد اما حرمله واقعا منفورترین شخصیت کربلا است. بدترین شخصیت است چون مستقیم هم به جنگ نیامد و فقط به قلب امام حسین، چشم عباس و گلوی علی اصغر تیراندازی کرد.من در روضه حضرت ابوالفضل خیلی گریه ام می گیرد. اصلا ارادت ویژه ای به حضرت عباس دارم.

یک نفر در تعزیه شفا گرفت

یکبار در فرهنگسرای بهمن تعزیه می خواندیم یک خانمی آمد که سرطان خون داشت آن شب خیلی گریه کرد. بعد برای آزمایش که رفته بود و گفتند که خوب شده و شفا گرفته است. بعدها خیلی برای مصاحبه و گزارش سراغش رفتند. این بهترین خاطره ام از تعزیه شد.

منبع: مهر

روش‌های شناسایی و مقابله با فرقه‌های انحرافی

پدیده فرقه‌های عرفانی، به عنوان آفتی مهم فرا روی نظام اسلامی است که نیازمند بازپژوهی و آسیب‌شناسی عمیق و همه جانبه و گسترده است و جا دارد چهره‌ها و نهادهای فرهنگی با روش‌های علمی و آماری به تبیین زوایای مختلف آن همت گمارند.

به گزارش مشرق، فرقه و فرقه‌گرایی یکی از معضلاتی است که طی سال‌های اخیر در کشور ما در حال رشد و گسترش بوده است. فرقه‌ها، گروه‌هایی هستند که با فاصله گرفتن از اعتقادات رایج و مرسوم در یک جامعه به تدریج به انزوا کشیده می‌شوند و ماهیت خویش را در جدایی از جامعه تعریف می‌کنند.

در چند دهه اخیر مهم ترین جریانی که چالش جدی برای نظام استبداد جهانی ایجاد کرده، جریان معنویت‌گرایی و بازگشت به دین براساس مدل اسلام اهل بیت(ع) است. در مقابل این جریان فرقه‌های عرفانی با هدف مدل‌سازی برای جلوگیری ازگسترش معنویت در غرب و مقابله با دین و دین‌گرایی و ایجاد جریان موازی در مواجهه با مدل جمهوری اسلامی بوجود آمده‌اند. در واقع این فرقه‌ها وظیفه دارند تاروند وضعیت سلطه‌گرایانه غرب را تداوم داده و گفتمان سلطه پذیرانه در حیات طبیعی معاصر جهت مقابله با اسلام ناب محمدی(ص) را استمرار دهند.

پدیده فرقه‌های عرفانی، به عنوان آفتی مهم فرا روی نظام اسلامی است که نیازمند بازپژوهی و آسیب‌شناسی عمیق و همه جانبه و گسترده است و جا دارد چهره‌ها و نهادهای فرهنگی با روش‌های علمی و آماری به تبیین زوایای مختلف آن همت گمارند.

فرقه چیست؟

فرقه در لغت، به معنای طایفه، گروه و دسته‌های جدا شده ‌از مردم می‌باشد. فرقه در اصطلاح از معانی و تعریف‌های مختلفی برخوردار است که برخی از آنها را بازگو می‌کنیم:

تعریف اول

«نیبوهر»، فرقه را تشکیلاتی با شرایط معین و خاص می‌داند که معمولا به جریان مخالف جامعه گرایش دارد. به تعبیر دیگر فرقه واژه‌ای است که بر گروه یا حزبی دلالت می‌کند که نظریات و پیشوای مشترکی دارند.

تعریف دوم

این واژه در زبان فرانسه در آغاز به گروهی از افراد اطلاق می‌شد که اعلام می‌کردند از آیینی خاص پیروی می‌کنند، اما بعداً معانی محدودتری یافت:
1. تجمع خاص اشخاصی که به آیینی گرویده‌اند ولی توسط همگان به رسمیت شناخته نشده و در نهادهای اساسی جامعه قرار نگرفته‌اند.
2. گروهی که به عمد خود را از جمعی وسیع و اصلی و یا سلسله اندیشه‌ها و باورهایی خاص، جدا ساخته‌اند. در این معنا، فرقه در برابر «سازمان دینی» قرار می‌گیرد.
3. در معنای اصولی فرقه انقطاع و یا دست کم طرد از یک آیین است که آن آیین از نظر جامعه شناختی تباه گشته و از نظر انسانی منحط شناخته شده است.
تعریف سوم
امروزه در فرهنگ سیاسی غرب برای فرقه، واژه (‏Sect‏)(1) را به کار می‌برند و برای مسلک از عبارت (‏Cult‏) استفاده می‌کنند. در فرهنگ لغت آکسفورد برای واژه (Cult)‎ تعبیری از شیفتگی و وفاداری نسبت به یک فرد آمده است. این واژه از دهه 1960 میلادی وارد ادبیات غرب شد. امروزه نیز ما با پدیده ‏(Cult)‎‏ درکشور خویش مواجهیم.(2)

تعریف چهارم

«مارگارت تالر سینگر» در کتاب فرقه‌ها در میان ما به عبارت «روابط فرقه‌ای» برای بیان دقیق‌تر عملکردهایی که در یک فرقه در حال جریان است اشاره نموده است. روابط فرقه‌ای عبارت است از روابطی که در آن یک فرد آگاهانه افراد دیگر را (با استفاده از روشهایی) وادار می‌کند تا به طور کامل یا نسبتاً کامل در خصوص همه تصمیمات مهم زندگی وابسته به او باشند و به این پیروان اعتقادی اینطور القا می‌نمایند که او دارای استعداد، نبوغ یا دانش ویژه‌ای است.(3)

در کل می‌توان اینگونه بیان کرد که اساساً منشاء ایجاد فرقه‌ها از کثرت‌گرایی است و درک متفاوت از باورهاست که افراد را به سمت فرقه‌ها سوق می‌دهد. فرقه، واژه‌ای از ماده فرق به معنای جداشدن و گسستن است و به عبارت دیگر فرقه‌ها برای فاصله گرفتن توده‌ای از مردم با عقاید مشترک از باورهای اساسی جامعه است.

بررسی سه فاکتوررهبر(نقش و نحوه عملکردآن در فرقه)، ساختار(روابط بین رهبر فرقه، با پیروان و مریدان) و بازسازی فکری(برنامه‌های خاص مجاب کردن استثماری و راهکاری فریب افراد جهت جذب و ورود در فرقه) به ما اجازه می‌دهد تا طبیعت فرقه‌ای یک گروه باوضعیت معین آن را فارغ از سیستم اعتقادیش ارزیابی کنیم و در نتیجه با شناخت این سه فاکتور درک و فهم ما نسبت به این موضوع گسترش پیدا خواهد کرد.

انواع فرقه‌ها

بعد از رنسانس و شروع اصلاحات در غرب، دنیا شاهد بروز و ظهور جنبش‌ها و فرقه‌های جدیدی بود؛ که می‌کوشیدند اذهان توده‌های مردم را به خود جذب نمایند. فشار نامعقول چندصدساله کلیسا در قرون وسطا به نام دین و توحید این فرصت را به فرقه های التقاطی میداد تا با توجیه افکار عمومی آنچه باعث رهایی از کلیسا بود را به عنوان مسلک اعتقادی خود معرفی کرده و ظاهر آن را برای مخاطباتش بیاراید ولو اینکه به طور کامل خداوند را نفی کنند!

اینان انسان وعقل انسانی را میزان همه چیز اعلام کرده و توجهی به قدرت خداوندی نداشتند و این همه به علت ناکامی و تاریکی برنامه ها و اعمال کلیسا بود که به کل خداوند را خشن و دین را ناکامل معرفی میکرد. برخی از این جنبش‌ها با دعوت به معنویت و وعده‌های فریبنده‌ای همچون ملاقات با خدا، تجربه مکاشفه عرفانی، کسب آرامش فکری و روحی، درک بی‌واسطه خداوند، ورود به عوالم معنوی، رسیدن به جهانی سرشار از عشق و صلح و دوستی و رسیدن به حقیقت و مانند آن سعی می‌کردند تا هوادار جذب کنند.

از آنجا که برخی از این فرقه ها منشأ شرقی و برخی منشأ غربی دارند آنها را به دودسته شرقی و غربی تقسیم می نماییم، البته دسته‌بندی و تقسیم بندی‌های گوناگونی توسط محققان و جامعه شناسان انجامشده است که در انتهای بحث به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

فرقه‌های شرقی مانند: «اوشو»، «دالائی لاما»، «سای بابا»، «رام الله» که غالبا معتقدند فرد با هرنوع دین و عقیده می تواند از آنها پیروی نماید. آنان با این ترفند انحرافی در صددند تا تعصب دینی افراد تحریک نگردد و به حسب ظاهر در کنار دین، تعالیم فرقه ای را به آنان القا نمایند، به گونه ای که گاه خود افراد هم متوجه نشوند که مسائل جدیدی را به اعتقادات آنها وارد کرده‌اند. گرچه عدم مخالفت علنی با ادیان آسمانی و رسمی از بار منفی این فرقه‌ها می‌کاهد ولی نوع تعلیمات آنان به حسب واقع می‌تواند سبب کم رنگ شدن تعالیم ادیان آسمانی گردد و به تدریج آموزه‌های دینی را کنار بزند. به عنوان مثال اعتقاد به آموزه‌هایی همچون تناسخ(اعتقاد رایج در فرق صوفی) باعث ایجاد عقاید متضادی با اصول اسلامی گردیده و معاد و حیات اخروی را زیر سوال می‌برد.

فرقه‌های غربی نیز که منشأ غربی دارند، گاه از ابزارهایی چون مواد مخدرِ روان گردان و توهم‌زا در جهت رسیدن به تجربه‌های باطنی و درونی استفاده می‌کنند. برخی از آنها نیز می‌کوشند از طریق ترویج اباحی‌گری و عرفان سکولار مخاطبانشان را جذب نمایند. در خصوص دسته‌بندی فرقه‌ها چهار دیدگاه متفاوت وجود دارد:

دیدگاه اول

اولین دیدگاه معتقد است که فرقه‌ها رویکردهای مختلفی را در رفتار با سایر اعضاء جامعه در پیش می‌گیرند، «یینگر» در تحقیق خود به سال 1957 سه نوع فرقه را معرفی می‌کند:
1. فرقه‌های پذیرشی که اصول استقلالی فردی را در بر می‌گیرند که نمونه آن جریان «آکسفورد» است.
2. فرقه‌های تجاوزگر که جامعه موجود را نمی‌پذیرند و علیه آن قیام می‌کنند که نمونه آن «آناباپتیست» است.
3. فرقه‌های کناره‌گیر و طفره رونده که با فلسفه بدبینی همراه بوده و بر زندگی جدیدی تأکید دارند که نمونه آن گروه‌های مقدس در ایالات متحده می‌باشد.

دیدگاه دوم

«ویلسون» نیز انواع فرقه‌ها را به طور گسترده مطالعه کرده و نتایج مطالعات خود را به صورت کتب و مقالاتی ارائه داده است، وی ابتدا فرقه‌ها رابه چهار دسته و در نهایت به هفت دسته تقسیم کرده که دسته‌های چهارگانه آن عبارتند از:
1. فرقه‌های تغییری و تبدیلی: فعالیت‌های چنین فرقه‌ای بر تبلیغ مسیحیت متمرکز است و اعتقاداتی مبنی‌ بر تغییر کتاب مقدس دارند، نمونه این فرقه‌ها «رستگاری» و «پنتکستال» هستند.
2. فرقه‌های انقلابی: از انواع این فرقه‌ها می‌توان فرقه یهودی بنی‌اسرائیل و «کریستادلفیان» را نام برد.
3. فرقه‌های درون‌گرا یا پرهیزگار: دست کشیدن از دنیا و بی‌علاقگی نسبت به تبلیغ مسیحیت، از رفتارهای این فرقه هاست که نمونه آن‌ها را می‌توان در جامعه «امانا» و برخی از گروه‌های «هاینس» (4) یافت.
4. فرقه‌های عرفانی: نمونه‌های این فرقه‌ها در مسیحیت وجود دارند.

دیدگاه سوم

این دسته‌بندی مشتمل بر فرقه‌های مذهبی، اقتصادی، خودیاری و مشاوره‌ای و سیاسی است.
1. مذهبی: آنها از تکنیک‌های کنترل ذهنی استفاده می‌کنند و نه چیزی که به آن اعتقاد دارند.
2. اقتصادی: فرقه‌هایی که اساسشان بر درآمدهای اقتصادیست، این فرقه‌ها به «فرقه های طمع» شهرت دارند.
3. خودیاری و مشاوره: فرقه‌هایی که از «خود یاری» یا مشاوره یا خود ارتقایی به عنوان اساس کارشان استفاده می‌کنند، آنها اغلب تجار و شرکت های تجاری را هدف قرار می‌دهند. این دست فرقه‌ها با ارائه دوره‌ها یا سمینار‌هایی ادعا میکنند شما یا کارکنانتان به این وسیله در کارتان موفق‌تر خواهید بود.
4. سیاسی: مانند قدرت‌طلبان سفید و سیاه، تروریست‌ها، گروه‌های شورشی و سایرین که به‌ طور معمول از یک فرم کنترل ذهن برای جذب و تسلط بر اعضای خود استفاده می‌نمایند.

دیدگاه چهارم

1. دینی: اعتقادات جزمی را پیشنهاد می‌کنند.
2. عرفانی: شهود، وحدت و فنا را در ارتباط با ارزش‌های عالی جهان‌بینی خود پیش می‌کشند.
3. اخلاقی: صرفاً توصیه‌های رفتاری ارائه می‌دهند.
4. روانشناختی: در تلاش‌اند تا مشکلات روانی مثل اضطراب، افسردگی، بی‌معنایی و سایر گرفتاری‌های روان‌شناختی پیروان خود را برطرف کنند.
5. فراروانشناختی: برای دست‌یابی به نیروها و تجربه پدیده‌های خارق‌العاده می‌کوشند.(5)

همانطور که دیدیم از دیدگاه‌های گوناگون می‌توان دسته‌بندی‌های متنوعی را برای فرقه‌ها ذکر کرد. این دسته‌بندی‌ها می‌توانند براساس نوع فعالیت، هدف فرقه یا چگونگی شکل‌گیری و... انجام گیرند. علاوه بر دسته‌بندی‌های ذکر شده، دانشمندان دسته‌بندی‌های دیگری هم ذکر کرده‌اند که از جمله می‌توان به دسته‌بندی هفده قسمتی «گوردون ملتون» یا دسته‌بندی پنج قسمتی «جرج کریسایدز» اشاره کرد.
توضیح اینکه برخی از دسته‌بندی‌ها و انواع فرق بر حسب اقتضای جوامع و اختصاصی آن جامعه بوده و کمتر قابل تعمیم هستند.

اهداف فرقه‌های نوظهور

1.مقابله با گسترش معنویت دینی

استکبار جهانی و نظام ظلمانیِ سلطه‌طلب به خوبی دریافته است تنها راه مبارزه با نظام‌ اسلامی همان مبارزه فرهنگی و اتخاذ راهبرد فرهنگی است. از این رو با ایجاد تردیدهای فرهنگی و با همه ابزار می‌کوشند تا معنویت و باورهای دینی مردم مسلمان را در معرض آماج حملات خود قرار دهند. در این راهبرد شیطانی هدف اصلی تهاجم دشمن، اسلام و باورهای دینی و معنویت آسمانی است.

دشمنان به خوبی دریافته اند که غنای فرهنگی و معنوی تنها در اسلام ناب محمدی(ص) است که می‌تواند مژده سعادتمندی و رستگاری را به بشریت بدهد و دشمنان بشریت را به وادی ناامیدی بکشاند. از این رو از راه‌های گوناگون به مقابله با معنویت اسلامی برخواسته‌اند، همانطور که همفر جاسوس بریتانیا در خاورمیانه، در اعترافات خود بیان نموده است.

2.مقابله با اسلام و نظام اسلامی

از محورهای مهم اهداف فرقه‌های نوظهور، اسلام ستیزی و مقابله با نظام اسلامی است. دعوت به اباحه‌گری و بی بندوباری، مخالفت با جایگاه انبیاء و برگزیدگان الهی و اهانت به آموزه‌های دینی، تنها بخشی از عملکرد این فرقه هاست.

از سوی دیگر از آنجا که کشور عزیزمان ایران، کانون شکل‌گیری نظام اسلامی و پرچمدار شیعیان جهان اسلام است، همواره هدف حملات دشمنان قرار گرفته است. مقام معظم رهبری در این رابطه می‌فرمایند: «امروز، دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی به خاطر اسلام است. آنها با اسلام دشمن هستند که بر جمهوری اسلامی فشار وارد می‌کنند، آنها با زنده شدن قرآن دشمن هستند که با ملت ایران دشمنی می‌کنند و همه [باید] برای مقابله با دشمنان اسلام خود را آماده کنند. ما ملت ایران از این حقیقت به خود می‌بالیم که به خاطر خدا و به خاطر قرآن مورد کینه و عداوت مستکبران عالم قرار گرفته ایم، والله که امریکا از هیچ چیز ملت ایران به قدر مسلمان بودن و پای‌بند بودن به اسلام ناب محمدی(ص) ناراحت نیست.»

مخالفت با اسلام و نظام اسلامی، سابقه دیرینه دارد و دشمن همواره کوشیده با همه توان و ابزار و امکانات خود در برابر این حرکت الهی و اسلامی ایستادگی نماید. علت این رویه دشمن نیز ترس آنان از اسلام است. امام امت(ره) در این باره می‌فرمایند: «اینها از اسلام می‌ترسند، اینها قدرت اسلام را درک کردند. امروز غرب و شرق به خوبی می‌دانند که تنها نیرویی که می‌تواند آنان را از صحنه خارج کند اسلام است. فهمیدند در مقابل اسلام ابرقدرت‌ها نمی‌توانند بایستند. آنها(غرب و شرق) در این چند سال انقلاب اسلامیِ ایران ضربات سختی از اسلام خورده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که به هر وسیله ممکن آن را در ایران که مرکز اسلام ناب محمدی(ص) است نابود کنند.

شیوه های فرقه‌های نوظهور

1. اباحه‌گری و ابتذال

یکی از راه‌کارهای اساسی دشمن در القای معنویت‌های نوظهور و کاذب، اباحه‌گری و ترویج بی‌‌بندوباری است. آنان برای اجرای این امر از ابزارهای فرهنگی چون کتاب، فیلم، سایت‌ها، شبکه‌ها و ماهواره‌ها بهره می‌گیرند و می‌کوشند فضای جوامع را چنان غبارآلود سازند که تشنگان معنویت واقعی قدرت تشخیص را از دست داده و نتوانند سراب را از آب تشخیص دهند.

2.ترویج جادوگری

ریشه‌های شکل گیری سحر و جادوگری نوین و مدرن به سده‌های 16 و 17 میلادی برمی‌گردد که نشان می‌دهد مدیریت صهیونیستی و کابالایی نقش مهمی در ترویج جادوگری و سحر تابه حال داشته است.
ترویج سحر و جادوگری از راهکارهای جذب افراد است که امروز توسط رهبران این فرقه‌ها انجام می‌گیرد. آنان همواره کوشیده‌اند با چشم‌بندی، تردستی و جادوگری علاوه برساختن یک چهره مقدس و خداپرستانه برای خود، پیروانی را جذب و به سمت معنویت‌های کاذب سوق دهند که در بین این مباحث جایی برای تعالیم آسمانی وجود ندارد.

3. ترویج عرفان سکولار

در عرفان‌های کاذب به جای رسیدن به حقیقت، انسان راه شیطان و اصحاب شیطان را می‌پیماید و این آغاز انحراف بزرگ‌تر است. این رویکردها عموماً در خصایص رهبران فرقه‌های انحرافی قابل مشاهده است. در عرفان‌های سکولار به جای دعوت به خدا، تسلیم بیقید و شرط بودن در برابر رهبر فرقه مطرح می‌شود که این خود آغاز انحراف بزرگتر است.

4. هویت زدایی

هویت واقعی آدمی در پرتو ارتباط با خداوند شکل می‌گیرد و پس از تثبیت هویت دینی، رفتارهای فردی و اجتماعی براساس آرمان‌ها و هدف‌های دینی صورت می‌پذیرد. انسان در جهان‌بینی الهی جایگاهی والا داشته و جانشین و خلیفه الهی در روی زمین است و می‌داند از کجا آمده، در کجاهست و به کجا می‌رود.

بدیهی است که هویت‌زدایی در پرتو از بین بردن ارتباط‌های معنوی و الهی انسان با فراهم نمودن شرایط و فضاهایی که در آن اثری از ارتباط با خدا و آموزه‌های دینی یافت نشود، انجام می‌گیرد.

رهبران و عناصر وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتیِ غرب به نام معنویت و عرفان به میدان آمده‌اند، البته با این تفاوت که معنویت القایی آنان کاذب و سکولار بوده و به جای هویت‌زایی، هویت‌زدایی می‌کنند.

روشنگری درباره فرقه‌های انحرافی

هدایت تمام نقشه‌ها و ترفندها بخصوص فرقه‌سازهای امروز به دست شبکه‌های صهیونیستی است که بر تمام عالم احاطه دارند

به موازات حرکت انقلاب اسلامی، دشمنان نیز برای نابودی اسلام و انقلاب اسلامی هم پیمان شدند و راه آن را از بین بردن این معنویت اصیل دانسته و کوشیدند با القای معنویت دروغین، معنویت اصیل را زیر سوال ببرند. بنابراین باید برای حفظ تقویت این معنویت اصیل بر بصیرت خود بیافزاییم و آمادگی لازم را در جهت مقابله با کید دشمنان داشته باشیم

مصون‌سازی

1. توجه به علل شگل‌گیری فرقه‌ها

اصولا شکل‌گیری فرقه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که به نوعی با وضع موجود آن جامعه مخالف باشند و این مخالفت می‌تواند در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی و... باشد.
مشخصه فرقه‌ها این است که بعضا از دل گروه‌های بزرگتری بیرون آمده‌اند و خود را نماینده یک تفکر خاص دینی می‌دانند.

2. شست‌و‌شوی مغزی کار مهم فرقه‌های انحرافی

سران فرقه‌ها پیروان خود را به نوعی شست‌و‌شوی مغزی می‌دهند که نتیجه معمول این حرکت ایجاد غفلت پیروان از اسرار درون فرقه و نیز سبب گرایش مضاعف آنها به سمت تشکیلات درون فرقه می‌گردد.
روند شست‌و‌شوی مغزی درون فرقه‌ها به آرامی و تدریجی صورت میگیرد که در این روند تلاش می‌شود فرد جهان‌بینی خود را عوض نموده و به شرایطی که فرقه برای او در نظر گرفته تن دهد. همچنین فرقه‌ها تلاش می‌کنند افراد را از همه نظر وابسته به تشکیلات نمایند به صورتی که تمامی اعمال و رفتار فرد در طی روز کنترل شده و منطبق با برنامه و مورد رضایت سران و رهبران فرقه انجام می‌گیرد.

سرانجام مغزشویی و تبعیت محض افراد در مقابل دام‌های فرقه‌ها و گروه‌های مذهبی، منجر به ایجاد هویت جدید درون فرقه‌ای گشته که با ایجاد این روحیه، فرد از خانواده و محیط اطراف خود جدا شده و تمامی امور ریز و درشت خودش را به تشکیلات درون فرقه واگذار می‌نماید

3. جذب افراداز طریق فضای مجازی و سایت‌


امروزه تبلیغ در فضاهای مجازی توسط فرقه‌ها و گروه‌های انحرافی به یکی از شیوه‌های موثرِ جذب آن ها تبدیل شده است. در این پروسه افراد نا آگاه با حضور در چت روم‌ها و فضاهای ارتباطی و با در اختیار قرار دادن مشخصات و راه‌های ارتباطی خود، موجب می‌شوند که افراد ناشناس در چهره‌ای موجه اما با اهدافی شوم و پلید به راحتی با آنها ارتباط برقرار نمایند. این شیوه مدتی است که به عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های جذب در گروه‌های انحرافی مطرح شده است.

4. توجه به وجوه مشترک فرقه‌ها

فرقه‌های نوظهور با وجود تقابل و تضادهایی که ممکن است باهم داشته باشند، اما از وجوهی مشترک (انسان‌محور، ضد معاد و تناسخ‌گرا، شریعت‌ستیز، انزواطلبی، عقل‌ستیز، کرامت محور)نیز بهره می‌برند که این وجوه نوعی آسیب برای دین‌گرایی افراد جامعه و مقابله با نظام جمهوری اسلامی است. در صورت عدم توجه به این آسیب‌ها ممکن است که این فرقه ها تبدیل به جبهه معارض دین مبین اسلام و انقلاب عزیزمان گردند.

برخی از وجوه مشترک فرقه‌های انحرافی

1. عموم این فرقه‌ها ریشه در آن سوی مرزها داشته به گونه‌ای که به صورت پنهانی مورد حمایت سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی بیگانگان هستند.

2. فرقه‌ها برخلاف ادعای ظاهریشان که مدعی‌اند افراد بدون تغییر دین می‌توانند پیرو فرقه هم باشند، ولی پس از جذب و آشنائی افراد به فرقه‌ها، آنان را مجاب به تغییر دین خود کرده و اعتقادات فرقه را به عنوان یکی از ارکان ایدئولوژی القاء میکنند.

3. اختلاط جنسیتی که یکی از دام‌های فرق انحرافی می‌باشد، می‌رود تا مرز بین شرم و حیا و عفت پاکدامنی افراد را از بین ببرد. ازدواج معنوی افراد(جنس مخالف) با یکدیگر و ابراز محبت و احساسات شدیدی که بعضا منجر به فساد اخلاقی می‌گردد یکی از عوارض این عوام‌فریبی ها است. این پروسه که از سوی سران فرقه‌هاتعریف شده، از جذابیت بالایی برخوردار است که باعث تداوم و وابستگی افراد در فرقه و گروه می‌شود.بسیاری از اعضای جدید با ورود در این نوع مجالس و پارتی‌ها که در آنها هیچ محدودیتی برای رابطه برقرار نمودن با جنس مخالف وجود ندارند، جذب فرقه و القائات شیطانی آنها می‌گردند.

4. فرقه‌ها در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران موضع خصمانه داشته و افراد را نسبت به نظام ایران بدبین می‌کنند. آنها در پروسه‌ای هماهنگ شده افراد را مجاب می‌نمایند تا درجبهه‌ای مقابل نظام مقدس ایران قرار گیرند. البته دست‌های پنهان صهیونیسم و حمایت استکبار جهانی از این فرقه‌ها به خوبی برای مردم عزیزمان آشکار است.

تکنیک‌های فرقه‌ها برای جذب

1. تشکیل جلسات پرجلوه که موجب فشار روانی بر گروه می‌گردد. در این روش فشاری کنترل شده بر گروه وارد می‌شود تا گروه هرچه زودتر تابع شرایط جدیدی گردد که به دنبال پیروی از دستورات فرقه می‌باشد.

2. فشار بی‌وقفه و شدید روحی بر افراد که با تماس‌های مکرر و یا حضور در محل تحصیل، کار یا زندگی، بر آنها وارد می‌کنند تا آنها را در شرایطی جدید وارد نمایند که از نظر روحی متقاعد حضور در فرقه شوند.

3. در این روش افراد جدیدالورود در فرقه در معرض بمباران عشق و محبت قرار می‌گیرند و زمانیکه فرد برای اولین بار در یکی از مراسمات گروهی فرقه‌ها شرکت می‌کند، وی را به شدت مورد محبت، عشق و علاقه بی‌بدیل خود قرار می‌دهند تا در این بین افراد مشخص شده‌ای را به عنوان دوستان و همراهان وی معرفی کنند. فرقه‌ها سعی دارند از این طریق فرد جدیدالورود را همراهی و متقاعد نمایند تا عضو فرقه شود و از دستورات بزرگ فرقه تبعیت نماید.

4. ترس و ارعاب؛ فرقه‌های انحرافی با ابزار ترس و ارعاب می‌کوشند تا نیروهای خود را حفظ کنند. القا کردن این مسئله که اگر با رهبر فرقه مخالفت شود مخالفت با خدا خواهد بود، تاثیرات عمیقی را در روح آنها ایجاد می‌کند، این وضعیت آنان را از سرپیچی فرقه باز می‌دارد.

روش‌های اعمال نفوذ رهبران فرق

1. نشان کردن و جذب افراد ساده لوح.
2. گفتن دروغ‌های بزرگ برای ماندگاری پیروان و جذب افراد در درون فرقه به گروندگان!
3. اخاذی پنهان از پیروان.
4. پنهان‌کاری روابط خود با هواداران.
5. وادار نمودن مریدان به انجام روش‌های خرافی و غیراخلاقی.
6. تعبیر خواب‌های مریدان به شکل دلخواه و غیراصولی.
7. تفسیر به رای و تاویل آیات و احادیث و متون مقدس برای جذب مریدان.
8. تکفیر اشخاصی که با عقاید آنها مخالفت می‌کنند.
9. مسافرت اردویی برای تاثیرگذاری بیشتر بر مریدان برای انتخاب زوج معرفتی.
10. تعیین وظیفه و دادن ماموریت به مریدان.
وجه مشترک رهبران فرقه‌های انحرافی
1. ادعای مشاهده یا ارتباط با عوامل غیب و ملکوت.
2. ادعای پیامبری و نبوت و یا امامت نوعی.
3. ادعای داشتن شعور کیهانی، علوم باطنی و داشتن انرژی عوالم هستی.
4. ادعای طالع بینی، ستاره شناسی و... .
5. ادعای رفع حاجات و مشکلات دیگران با دادن انواع طلسم یا دستورالعمل‌های خاص.
6. ادعای موثر بودن اذکار و اوراد خاصی که با روش‌های مخصوص القا می‌گردد.
7. ادعای پیشگویی و آینده‌نگری.
8. ادعای انرژی‌درمانی.
عوامل گرایش به فرقه‌های انحرافی
1. وجود روحیه تکثرگرایی و تنوع‌طلبی.
2. ایجاد فضای جهانی‌سازی و جهانی‌شدن.
3. ادعای صلح کل و پیام دوستی و صلح و صفا.
4. رشدمهاجرت‌ها، سفرها و ارتباطات مختلف در قالب گروه‌های فرهنگی و هنری.
5. تبلیغات گسترده ماهواره‌ای.
6. رشد وبلاگ‌ها و چت‌روم‌ها با گرایش به فرقه‌های انحرافی.
7. عدم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی به هنگام از سوی کارشناسان فرهنگی حوزوی و دانشگاهی.
8. چهره شدن عوامل مذهبی و فرقه‌گرا با عنوان شخصیت‌های عرفانی و مقام‌های معنوی و قائل شدن مقام برای این مدعیان تا حد الوهیت.
9. ورود ادبیات بیگانه در قالب ترجمه کتاب‌های وارداتی.
10. انتشارات و دسترسی آسان به کتاب‌ها و موضوعاتی با مضامین عرفان‌های شرقی، سرخپوستی، و عدم نظارت صحیح بر این جریان‌های فکری منحرف.
11. انتشار نشریاتی با موضوعات انحرافی به وسیله عوامل مدعی و فرقه‌گرا.
12. بی‌توجهی به جریان‌سازی دشمنان اسلام و تشیع در قالب تشکیل گروه‌های نو و دین بدون مذهب.
13. ورود اندیشه‌‌های فلسفی همچون اومانیسم، سکولاریسم و... بدون توجه به فرهنگ دینی و اسلامی کشور.(6)

منبع: دیده‌بان

پیش‌بینی وقوع گرد و خاک در نیمه دوم سال در خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از پیش‌بینی وقوع پدیده گرد و خاک در نیمه دوم سال جاری در استان خوزستان خبر داد.
 

هاشم بالدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، اداره‌کل هواشناسی خوزستان در خصوص پدیده سرمایشی، سرمازدگی و سرمای بیش از حد و وقوع سیلاب و همچنین وقوع پدیده گرد و خاک در نیمه دوم سال جاری به مدیریت بحران استان هشدار داده است.

وی افزود: این هشدارها به شهرداران و دیگر مسئولان مربوط منتقل شده و اقداماتی که باید در هنگام وقوع شرایط جوی خاص مانند گرد و غبار انجام شود نیز اعلام شده است. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: تغییرات جوی، فشار و توده کم‌فشار و پرفشار منجر به جریانات هوا می‌شود و از سوی دیگر، به دلیل وجود کانون‌های گرد و غبار در استان خوزستان، چه کانون‌هایی که از قبل وجود داشته و چه کانون‌هایی که تازه هستند، وقوع پدیده گرد و خاک در نیمه دوم سال جاری در استان خوزستان پیش‌بینی شده است.

بالدی با اشاره به اقدامات لازم هنگام وقوع گرد و غبار گفت: دستورالعملی جهت تعطیلی مدارس در مقاطع مختلف و ادارات، هنگام وقوع گرد و غبار در استان خوزستان تدوین شده است. 

وی عنوان کرد: همچنین در زمینه افزایش تجهیزات بیمارستانی، اورژانس و هماهنگی لازم اطلاع‌رسانی بین هواشناسی، محیط زیست، مدیریت بحران و واحد اورژانس و بهداشت نیز اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: در این جهت، ستاد بحران شهرداری‌ها با توجه به تدوین و ابلاغ آن، در تمام شهرهای استان خوزستان تشکیل شده است. 

بالدی با اشاره به شناسایی کانون‌های گرد و غبار اظهار کرد: مطالعات اولیه جهت شناسایی کانون‌های گرد و خاک صورت گرفته و گزارش آن نیز آماده شده که اولین جلسه مربوط به آن، هفته گذشته با حضور دکتر شعاعی، دبیر ملی ستاد مبارزه با گرد و غبار کشور برگزار و مقرر شد جمع‌بندی‌ها و دیدگاه‌های مربوط به گزارش شناسایی کانون‌های گرد و غبار استان خوزستان برای ویرایش گزارش اولیه به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شود.

بالدی ادامه داد: اقدام بعدی پس از شناسایی کانون‌های گرد و غبار، عملیاتی کردن نحوه مقابله با کانون‌های گرد و غبار و پیشگیری از گسترش آن در استان خوزستان با بیابان‌زدایی، نهال‌کاری، مالچ‌پاشی و غیره است.

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد


دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

دیدار تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی
ارسال خبر به دوستان

مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز


انتهای پیام


مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

مراسم عزاداری حسینی کودکان در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

حواشی دیدار تیم های استقلال اهواز و پدیده

دیدار تیم های استقلال اهواز و پدیده مشهد از هفته نهم مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور با حاشیه هایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- این دیدار از ساعت 17 امروز (چهارشنبه) در ورزشگاه تختی اهواز برگزار شد.

*پیش از آغاز بازی علی حنطه، سرمربی آبی پوشان اهوازی که سابقه مربیگری در تیم های مشهدی را دارد به سمت نیمکت پدیده رفت و برخورد گرمی با کادرفنی حریف داشت.

*معدود تماشاگران حاضر در ورزشگاه نیز که با تغییر کادرفنی استقلال اهواز، امید بسیاری به متحول شدن این تیم داشتند در ابتدای بازی این تیم را به شدت با شعار "استقلال با غیرت" مورد تشویق قرار دادند.

*عادل کلاه کج، هافبک محروم استقلال اهواز نیز از جایگا ویژه نظاره گر این بازی بود.

*طالب ریکانی، فرزاد آشوبی و سعید سالارزاده که با دلایل مختلفی، مدتی در تمرینات این تیم حاضر نبودند در این بازی در ترکیب ثابت قرار گرفتند.

*در دقیقه 37 یونس شاکری برای پدیده گلزنی کرد و دو دقیقه بعد نیز سعید سالارزداه گل تساوی را برای استقلالی ها به ثمر رساند تا نیمه نخست با تساوی یک بر یک به پایان برسد.

*سید شریف حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس شواری اسلامی نیز با حضور در جایگاه ویژه از نزدیک نظاره گر این دیدار بود.

*در آغاز نیمه دوم مسابقه، نماینده فدراسیون نسبت به نور ورزشگاه تختی معترض شد و از مسوولان ورزشگاه خواست تا پروژکتورهای خاموش را روشن کنند که پس از روشن شدن آن ها ورزشگاه پرنور شد.

*در دقیقه 60 بازی یک ضربه کرنر نصیب بازیکنان پدیده شد که محسن یوسفی این ضربه را در شلوغی جلوی دروازه یا یک بغل پای آرام وارد دروازه استقلال کرد.

 

*دو دقیقه بعد بازهم محسن یوسفی و این بار با ضربه دیدنی از پشت محوطه جریمه، دروازه شاگردان حنطه را فرو ریخت تا ضمن دو گله کردن خود، تیمش را با حساب 3 بر یک پیش انداخته باشد.

*در دقیقه 64 بازی نیز در یک فعل و انفعال در محوطه جریمه پدیده، توپ به دست مدافع این تیم برخورد کرد که فغانی، قاضی این دیدار آن را ضربه پنالتی اعلام کرد و این ضربه را فرزدا آشوبی توانست وارد دروازه روشنگر گلر پدیده مشهد کند.

*نزدیک به 500 تماشاگر نظاره گر این بازی بودند.

*این دیدار در نهایت با حساب 3 بر 2 به سود شاگردان رضا مهاجری به پایان رسید.


خبرنگار: 17035

اخبار ورزشی خوزستان

دیدار تیم های استقلال خوزستان و استقلال تهران با نتیجه تساوی به پایان رسید و فولاد هم برابر صبا تن به شکست داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، آبی پوشان خوزستانی از ساعت 16:45 امروز (چهارشنبه) در ورزشگاه آزادی میهمان استقلال تهران بودند که این بازی با نتیجه یک بر یک به پایاین رسید و دو تیم به تقسیم امتیازات رضایت دادند.

در این بازی عقیل کعبی در نیمه نخست استقلال خوزستان را پیش انداخت، ولی در هیمن نیمه پروپیچ گل تساوی را وارد دروازه فرناندو خسوس کرد.

استقلال خوزستان در حالی که می تواست با پیروزی در این دیدار صدرنشین شود با این تساوی 16 امتیازی شد و بدون تغییر نسبت به هفته های قبل در همان رده سوم باقی ماند.

در دیگر دیدار این هفته نیز فولادی ها میهمان صبا قم بودند که این بازی با حساب 2 بر یک به سود شاگردان علی دایی به پایان رسید.

تک گل فولاد را ساسان انصاری در دقیقه 22 به ثمر رساند و برای صبا در این دیدار امیرحسین صادقی در دقیقه 64 و محمدقاضی در دقیقه 82 گلزنی کردند.

فولاد بازهم باخت تا همچنان با 3 امتیاز در قعر جدول جای داشته باشد.

سرمربی استقلال خوزستان می‌گوید از کسب یک امتیاز مقابل استقلال تهران خوشحال است. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالله ویسی بعد از تساوی تیمش برابر استقلال تهران اظهار کرد: هر دو تیم امروز استرس داشتند. هر و تیم برای برد بازی کردند و امیدوارم که بازی های بعدی در صدر جدول تماشاگر پسندتر باشد. امیدوارم روند نباختن های ما همچنان ادامه دار باشد. یک امتیاز هم برای ما خوب بود. وی در پاسخ به سوالی درباره داوری گفت: داوری خوب بود. امیدوارم همیشه بازی ها این گونه داوری شود. سرمربی استقلال خوزستان در ادامه با اشاره به بازی، گفت: در این دیدار هیچ کدام از دو تیم دفاعی بازی نکردند و به این دلیل می گویم بازی زیبا بود که فرصت های خوبی برای هر دو تیم ایجاد شد.

سرمربی تیم فوتبال استقلال اهواز بازی تیمش مقابل پدیده را قابل ستایش دانست و گفت: مسوولیت این باخت بر عهده من است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، علی حنطه در نشست خبری پس از بازی پدیده مشهد، اظهار کرد: من دو روز است به این تیم آمده‌ام، فقط کاری که می‌توانستم انجام دهم این است که باخت 5 بر صفر جلوی راه‌آهن را از ذهن بازیکنان دور کنم. ما تنها یک جلسه تمرین داشتیم، با وجود این حق‌مان اصلا باخت نبود. خوب بازی کردیم، ولی به بازی خوب امتیاز نمی‌دهند. 

وی با بیان این که شرایط تیمش برای این بازی مناسب نبود، ادامه داد: از قضا سه بازی سنگین در این شرایط به پست ما خورده است، ولی این که در این بازی پا به پای پدیده بازی خوبی کردیم، جای امیدواری داشت. شاید اگر تک‌ به تک‌هایمان گل می شد، اتفاقات دیگری رخ می‌داد. نسبت به بازیکنانی که داریم از بازی و تیم راضی هستم. مسوولیت باخت نیز بر عهده من است. 

سرمربی آبی پوشان اهوازی درباره برنامه‌اش برای آینده این تیم، عنوان کرد: در ابتدا باید مشکلات بازیکنان را حل کنیم و 10 تا 15 درصد پول آن‌ها را بدهیم و تا فردا هم سعی می‌کنیم این مساله را عملی کنیم. دوم این که باید برای 9 بازیکنی که به دلایلی در چند بازی اخیر نبودند، فکری کنیم. سعی می کنیم یک بازی ساز و یک بازیکن هدف خارجی را بگیریم تا بتوانیم بازی زیبا، همراه با گل زدن را وارد تیم کنیم. 

وی در پایان و در پاسخ به سوال ایسنا درباره کادر فنی این تیم نیز گفت: با آقای ابراهیم تهامی ادامه می‌دهیم. آقای خاچاطوریان را هم با نظر مستقیم خودم در تیم نگه داشتیم، ضمن این که یک مربی دروازه‌بان نیز به زودی به تیم اضافه خواهیم کرد.

سرمربی تیم فوتبال پدیده مشهد با بیان این که تیمش برابر استقلال اهواز، بازی سختی را پشت سر گذاشت، ابراز امیدواری کرد که تیمش روند رو به رشد را ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، رضا مهاجری در نشست خبری پس از دیدار با استقلال اهواز، اظهار کرد: خوشحالم به شهری آمدم که سه سال از بهترین سال‌های عمرم را در آن و تیم استقلال اهواز گذراندم. بازی امروز با توجه به اتفاقاتی که برای تیم استقلال اهواز رخ داده بود و همچنین شرایط بازی گذشته ما برابر استقلال، بازی سختی بود ولی در نهایت خوشحال هستم که بازی را بردیم. در این بازی سه گل زدیم ولی بیلان گل خورده‌مان خوب نبود. در مجموع امیدوارم روند روبه رشدمان را ادامه دهیم چرا که بازیکنان تیمم لیاقت این را دارند. 

سرمربی تیم فوتبال پدیده مشهد افزود: به تیم استقلال اهواز هم تبریک می‌گویم و امیدوارم که با تغییر کادرفنی و آمدن علی حنطه، اتفاقاتی برای این تیم بیفتد که در نهایت به نفع فوتبال خوزستان باشد. 

وی عنوان کرد: در این بازی در نیمه اول خوب نبودیم، ولی در نیمه دوم توانستیم با تغییراتی که انجام دادیم از فضاهای ایجاد شده، استفاده کنیم و به گل برسیم.

قائم‌مقام باشگاه استقلال خوزستان پس از تساوی استقلال خوزستان برابر استقلال تهران از پرداخت پاداش به اعضای تیمش خبر داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی پورکیانی پس از تساوی این تیم برابر استقلال تهران در هفته نهم لیگ برتر فوتبال، اظهارکرد: می‌توانستیم برنده بازی باشیم اما در فوتبال حوادث هستند که نتیجه را تعیین می‌کنند. استقلال هم تیم قدرتمندی بود که بازیکنان ما برابرش مردانه بازی کردند. 

وی همچنین گفت: طبق آیین‌نامه از قبل تعیین شده به اعضای تیم پاداش می‌دهیم. بالاخره تساوی برابر استقلال در تهران حتما پاداش دارد.

یم‌های ملی‌حفاری و پالایش نفت آبادان در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان کشور برابر حریفان خود به برتری رسیدند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، این هفته از مسابقات، امروز (چهارشنبه) برگزار شد و ملی‌حفاری مدافع عنوان قهرمانی در دیداری پرگل با حساب 14 بر صفر میزبان خود  استقلال جنوب بندرعباس را در هم کوبید.در دیگر دیدار این هفته نیز پالایش نفت آبادان  با حساب 3 بر 2 از سد میمهان خود ابر سنگ سارینا بابل گذشت.

تیم‌های پتروشمی بندرامام و نفت آبادان در هفته نخست لیگ برتر بسکتبال ایران برابر حریفان خود به رقابت می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در هفته نخست این رقابت‌ها، نفت‌ آبادان از ساعت 16 روز پنج‌شنبه (هفتم آبان‌ماه) میهمان دانشگاه آزاد، نایب‌قهرمان فصل گذشته است.پتروشیمی بندرامام نیز در همین روز با هدایت مهران شاهین‌طبع در خانه خود پذیرای ثامن مشهد است.لیگ برتر بسکتبال ایران با شرکت 10 تیم پیگیری خواهد شد.

تیم نفت مسجدسلیمان برای شرکت در لیگ برتر و تیم شهدا اهواز برای حضور در لیگ یک جودو کشور اعلام آمادگی کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، جلسه هماهنگی برگزاری لیگ دسته یک و لیگ برتر کشور روز گذشته (سه‌شنبه) در محل سازمان لیگ جودو کشور برگزار شد و نمایندگان تیم‌ها نیز حضور داشتند. 

9 تیم برای حضور در لیگ برتر و 14 تیم برای شرکت در لیگ دسته یک اعلام آمادگی کرده‌اند و تیم‌های نفت مسجدسلیمان و شهدا اهواز به ترتیب نمایندگان خوزستان در لیگ برتر و دسته یک کشور هستند. لیگ‌های برتر و دسته یک کشور‏، قرار است اوایل آذرماه طی پنج هفته به صورت رفت و برگشت برگزار شود.

 

زندگی ارزش غصه خوردن ندارد...


 

z4 (1)

پیش از آنکه سقراط را محاکمه کنند از وی پرسیدند:

بزرگترین آرزویی که در دل داری چیست؟

پاسخ داد: بزرگترین آرزوی من این است که

به بالاترین مکان آتن صعود کنم و با صدای بلند به مردم بگویم:

ای دوستان چرا با این حرص و ولع بهترین و عزیزترین سال های زندگی خود را

به جمع ثروت و سیم و طلا می گذرانید،

در حالیکه آنگونه که باید و شاید در تعلیم و تربیت اطفالتان

که مجبور خواهید شد ثروت خود را برای آنها باقی بگذارید،

همت نمی گمارید؟!

.

.

.

z4 (2)
 

در هیاهوی زندگی دریافتم ؛

چه بسیار دویدن ها،که فقط پاهایم را از من گرفت

در حالی که گویی ایستاده بودم ،

چه بسیار غصه ها،که فقط باعث سپیدی موهایم شد

در حالی که قصه ای کودکانه بیش نبود ،

دریافتم،کسی هست که اگر بخواهد “می شود”

و اگر نخواهد “نمی شود”

به همین سادگی …

کاش نه میدویدم و نه غصه می خوردم

فقط او را می خواندم و بس …

.

.

z4 (3)
 

دلم برای باغچه میسوزد

کسی به فکر گلها نیست

کسی به فکر ماهیها نیست

کسی نمیخواهد باور کند که باغچه دارد میمیرد

که قلب باغچه در زیر آفتاب ورم کرده است

که ذهن باغچه دارد آرام آرام

از خاطرات سبز تهی می شود …

.

.

z4 (4)
 

تا حالا شده از خودمون بپرسیم که

قیمت یک روز زندگی چنده؟

پوستر تمام رخ ماه قیمتش چنده؟

چرا آبونماه اکسیژن هوا رو پرداخت نمیکنیم؟

قیمت یک ساعت روشنایی خورشید چنده؟

قیمت یک دست سالم چنده؟

یک چشم بی عیب چقدر می ارزه؟

قیمت یک سلامتی فابریک چنده؟

اینا همه لطفه …

همه نعمته که ما به حساب حق و حقوق خودمون میذاریم

تا اونجا که اگه صاحبش بخواد میتونه همه رو آنی ازمون پس بگیره

قدر خودت رو بدون و لطف دوستان و اطرافیانت رو هم دست کم نگیر …

به زندگیت ایمان داشته باش تا بشه تموم قشنگیای دنیا مال تو …

.

.

z4 (5)
 

یاد بگیریم آسان بگیریم و از زندگی لـــذّت ببریم ‌؛

خود را رها کنید و به اشتباهات خود بخندید ،

زندگی ارزش غصه خوردن برای اشتباهات گذشته را ندارد.

به یک لبخند ، یک بوسه ، یک نگاه از روی عشق ایمان داشته باشید.

« جدی بگیرید چیزهای ساده را برای خوشبختی »
 

 

اخبار و تحلیلهای سیاسی روز

جانشین خمینی شگفتی آفریده است 

   

«رهبری آیت‌الله خامنه‌ای همه را در داخل و خارج ایران شگفت‌زده کرد. ایران امروز با اعتماد به نفس بیشتری پیش می‌رود.»
به گزارش مشرق، این تحلیل را سرکیس نعوم روزنامه‌نگار معروف لبنانی در روزنامه النهار منتشر کرد. وی که چندی پیش سفری به تهران داشته در گزارشی نوشت: از همان ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی ایران، شخصیت‌های خارجی به ویژه کسانی که از کشورهای عربی و اسلامی به ایران سفر می‌کردند، متوجه می‌شدند که مقامات جمهوری اسلامی ایران تلاش دارند آنها را قانع کنند که برنامه دینی، سیاسی و ایدئولوژیک آنها پیروز خواهد شد و توان لازم را برای تحقق بخشیدن به آن دارند. و دیگر این که ایران در نهایت به قدرتی بزرگ نه فقط در منطقه بلکه در سطح جهان تبدیل خواهد شد و می‌تواند کشورهای مستضعف جهان سوم را زیر چتر خود گرفته و در جهان تک‌قطبی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، هدایت محور جهانی مقابل ایالات متحده آمریکا را برعهده گیرد.
در ادامه این گزارش آمده است: بیشتر کسانی که به ایران سفر می‌کردند با شنیدن سخنان مقامات ایرانی قانع می‌شدند چرا که اولا به اصل ایدئولوژی ایران ایمان داشتند، دوم این که با چشمان خود دیده بودند ایران چطور توانست حمله عراق در زمان صدام حسین را که از پشتیبانی گسترده آمریکا و کشورهای عربی برخوردار بود به عنوان اولین چالش پیش‌روی خود پشت‌سر بگذارد. دلیل سوم هم این بود که این نظام نوپا توانست برنامه بلندپروازانه‌ای را در سطح منطقه مطرح کرده و تا حد زیادی آن را به مرحله اجرا درآورد.
وی ادامه می‌دهد: البته حوادث خشونت‌بار و نظامی که از اواخر سال 2010 در منطقه روی داد تردیدهای زیادی را در خصوص ادامه اجرای کامل و صددرصد این برنامه و تکمیل آن ایجاد کرد. از همین رو این باور در بعضی‌ها ایجاد شد  که ایران احتمالا از برنامه گسترده چند بعدی خود دست کشیده و به برخورداری از نقش مهم منطقه‌ای اکتفا خواهد کرد و آن را جایگزین برنامه بلندپروازانه می‌کند. اگرچه برخی از شخصیت‌ها از ایران دیدن کرده و از نزدیک در جریان تلاش‌های همه‌جانبه ایران قرار می‌گرفتند اما این باور در آنها ایجاد نشد که اهداف بلندپروازانه ایران به طور کامل قابل تحقق است.
امروز چطور؟ کسانی که این روزها از ایران دیدن می‌کنند به ویژه آنهایی که از نزدیک با اوضاع پیچیده و دشوار منطقه و رویدادها و اختلاف‌های موجود بین کشورهای منطقه در خصوص سیاست‌های بین‌المللی آشنا هستند، نتایج واقع‌بینانه‌ای استنتاج می‌کنند.
ایران که قبلا اعتماد به نفس خود را از ایمان کامل به ایدئولوژی کسب می‌کرد و از طرفداری توده‌های مردم در داخل ایران و حتی در کشورهای اسلامی خرسند بود امروز به دنبال کسب موفقیت‌ها و دستاوردها، احساس آسودگی و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است.
نعوم با اشاره به دستاوردهای هسته‌ای ایران و حفظ آن با وجود فشارهای غرب می‌افزاید: از دستاوردهای دیگر ایران این است که با وجود چالش‌های متعدد با دنیا و تحریم‌های بین‌المللی، اروپایی و آمریکایی، توانست تمام تلاش خود را صرف بازسازی زیرساخت‌های شهری و اقتصادی ساخته و قدرت نظامی بسیار مهمی را بنا کند. کسانی که امروز به تهران سفر می‌کنند، با مشاهده ساختمان‌ها، خیابان‌ها، میدان،ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، پل‌ها و زیرگذرها، احساس می‌کنند به پایتخت جدیدی از ایران سفر کرده‌‌اند. البته بدان معنا نیست که ایران توانسته است همه مشکلات اقتصادی خود را حل کند.
سرکیس نعوم افزود: زمانی که آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب و ولی‌فقیه جانشین امام‌خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی شدند خیلی‌ها تصور می‌کردند با یک فرد معمولی و عادی روبه‌رو هستند. نگرانی‌هایی هم وجود داشت. با وجود همه تصورات، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، برخورد بسیار حکیمانه‌ای با مشکلات داشتند و همگان را شگفت‌زده کردند.این روزنامه‌نگار، تثبیت دموکراسی و انتخابات در ایران و ایجاد رفاه نسبی را از جمله دستاوردهای جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: فعالیت و نقش‌آفرینی بدون محدودیت زنان در جامعه که نیمی از جمعیت ایران می‌باشند از دستاوردهای دیگر نظام جمهوری اسلامی می‌باشد.
منبع: کیهان
تحلیلی بر نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور؛
برجام تنها راه و روش نفوذ در کشور نیست و قطعا در ادامه راه، آمریکا تلاش زیادی برای نفوذ فرهنگی و سیاسی در کشور ما خواهد داشت و مسؤولان و مردم باید به تلاش‌های آینده غرب توجه خاصی داشته باشند و راه‌های خنثی‌سازی این نفوذها را به‌خوبی شناسایی کنند و راه‌حل‌هایی برای این جنگ فرهنگی به کار بگیرند.‌
این فرمان 9‌ماده‌ای جامعه را به سمت آرامش می‌بردگروه سیاسی مشرق- برجام یکی از مهم‌ترین توافق‌های بین‌المللی است که دارای نکات و ظرایف فراوانی است. این توافق پس از بررسی قانونی در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و با تأیید توسط مقام معظم رهبری به صورت مشروط پذیرفته شد و روند قانونی آن به اتمام رسید. نامه‌ای که مقام معظم رهبری خطاب به رییس جمهور نوشتند حاوی نکات بسیار دقیقی است که در ادامه برخی از آنها را مرور خواهیم کرد.

1- از تمامی کسانی که دوره فشرده دوساله مذاکرات هسته‌ای را با جدیت دنبال و به هر طریقی به پیشبرد این روند کمک کردند، باید تشکر کرد. در این دوره، تیم مذاکره‌کننده سعی در نشان دادن نقاط مثبت برجام داشت و منتقدین نیز نقاط ضعف این توافق را برجسته می‌کردند، اما کمیسیون ویژه برجام در مجلس توانست با بررسی مستدل و منطقی، گزارش کاملی از پیامدها و نتایج برجام منتشر کند. این کمیسیون پس از 40 روز بررسی کارشناسانه و استفاده از مشاوران باسابقه و مذاکره‌کنندگان قبلی و فعلی این گزارش را تهیه کرد و رییس و اعضای این کمیسیون تلاش زیادی برای تبیین دقیق نقاط ضعف و قوت برجام داشتند.

2- نکاتی که توسط مقام معظم رهبری خطاب به رییس جمهور مطرح شده، نکات جدیدی نیستند. ایشان از شروع مذاکرات این نکات و خطوط قرمز را مطرح کرده بودند و همواره بر این نکات تأکید داشتند. لغو تحریم‌های اروپا و آمریکا، عدم تصویب تحریم‌های جدید، حل شدن مسئله PMD و عدم ارائه گزارش‌های دوپهلو از سوی آژانس، حفظ آب سنگین اراک، تبادل اروانیوم غنی‌شده، برنامه‌ریزی برای رسیدن به 190 هزار سو و تحقیق و توسعه هشت بندی است که رهبری مجددا بر آن تأکید کرده‌اند. ایشان در سخنرانی‌های دو سال گذشته بارها این مسائل را مطرح کرده بودند و این نشان می‌دهد که ایشان امر جدیدی را مطرح نکرده‌اند.

تنها دو نکته جدید در میان نامه رهبر انقلاب به چشم می‌خورد که آن دو نکته نیز با توجه به بی‌اعتمادی به آمریکا مطرح شده است؛ نکته اول مربوط به تفسیر از برجام است؛ باید توجه داشت که هنوز سه ماه بیشتر از برجام نگذشته که مقامات آمریکایی می‌خواهند تفسیرهای عجیب و غریب خود را به ایران و دیگر کشورها القا کنند و بر این تفاسیر اشتباه خود نیز اصرار دارند و رهبری در این حوزه با یک برنامه بسیار دقیق و عالی این ترفند آمریکایی‌ها را خنثی کرده‌اند و آن‌هم مرجع بودن مذاکرات در هنگام ابهام در یک مسئله است؛ یعنی، اگر در هنگام اجرای یکی از بندهای برجام اگر ابهامی پیش بیاید، نباید به تفسیر آمریکا مراجعه کرد و تنها متن مذاکرات و حرفی که آمریکایی‌ها و تیم مذاکره‌کننده ما در مذاکرات زده‌اند، ملاک است نه تفسیرهای بعدی. نکته دیگر مشخص کردن هیئتی برای نظارت بر اجرای برجام است که وظایف و اعضای این هیئت از سوی شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌شود.

3- خطاب نامه مقام معظم رهبری به حجت الاسلام حسن روحانی است و در دو سال گذشته وزارت خارجه مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را بر عهده داشته است و می‌توان گفت که وظیفه اصلی اجرای برجام و رفع نقاط ضعف این توافق بر عهده دولت است. در نهایت باید گفت که دولت باید بیشترین تلاش را در اجرای دقیق نکاتی که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند، از خود نشان بدهد و تلاش کند که هرچه بیشتر منافع ملی کشور را محقق کند.

4- امت حزب‌الله، دلسوزان و منتقدین باید توجه داشته باشند که نامه مقام معظم به رییس جمهور به عنوان فصل‌الخطاب در مسئله برجام تلقی می‌شود و پس از این نامه بایستی هر فرد و نهادی به خوبی وظایف خود را انجام دهد و دولت نیز باید نقاط ضعف و قوت این توافق را در هنگام اجرا در نظر بگیرد. منتقدین نیز بایستی به نکاتی که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند، توجه ویژه‌ای داشته باشند و آن را به عنوان معیار و تراز در نظر بگیرند و اجرای این نکات را از دولت طلب کنند و به حاشیه‌های برجام کمتر مراجعه کرده و رئوس مطالبی که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند را به عنوان نکات اصلی در جامعه مطرح کنند.

5- یکی از مباحث کلانی که طی ماه‌های اخیر مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند بحث نفوذ دشمن و راه‌های این نفوذ است. ایشان در سخنرانی در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه در تاریخ 15/7/1394 با اشاره به مذاکرات اخیر هسته‌ای فرمودند: «در این مذاکرات، طرف مقابل، تلاش داشت، از هر فرصتی برای نفوذ استفاده کند و حرکتی بر خلاف منافع ملی کشور انجام دهد، البته مذاکره کنندگان ایرانی، حواسشان جمع بود، اما بالاخره آمریکایی‌ها در جاهایی فرصت پیدا کردند.»  ایشان در سخنان دیگری در تاریخ 25/6/1394 می‌فرمایند: «نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است و پیامدهای سنگینی دارد اما نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن، خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب آن باشند.»  این دو فراز از بیانات ایشان نشان می‌دهد که نفوذ سیاسی و فرهنگی بسیار مهم است و در مذاکرات اخیر نیز نفوذهایی هر چند کم از طریق دشمنان در کشور ما اتفاق افتاده است، اما باید توجه داشت که برجام تنها راه و روش نفوذ در کشور نیست و قطعا در ادامه راه، آمریکا تلاش زیادی برای نفوذ فرهنگی و سیاسی در کشور ما خواهد داشت و مسئولین و مردم باید به تلاش‌های آینده آمریکا توجه زیادی داشته باشند و راه‌های خنثی‌سازی این نفوذها را به خوبی شناسایی کنند و راه‌حل‌هایی برای این جنگ فرهنگی به کار بگیرند.‌

6- بیشترین تلاش مقام معظم رهبری و دیگر مسئولین این است که برجام با کمترین هزینه به اجرا درآید و بیشترین منافع ملی برای کشور به دست آید. بر همین اساس، باید رسانه‌ها و افراد صاحب‌قلم به این نکته توجه داشته باشند که در جامعه دوقطبی ایجاد نکنند و طوری وانمود نکنند که میان مسئولین شکافی وجود دارد. رسانه‌های منتقد نیز باید توجه داشته باشند که باید بیشتر نقاط قوت برجام را مطرح کرده و دولت را در اجرای هر چه بهتر این توافق یاری دهند و سعی کنند کشور در آرامشی مثال‌زدنی به سمت اجرای برجام حرکت کند.
با نفوذ به شیوه آلمانی آشنا شوید؛
ژرمن‌ها با اهداف خاص به تهران آمدند و کنفرانسی امنیتی را که آشکارا با سیاست‌های ایران در تناقض است، در تهران برگزار کردند. کارشناسان، حضور آلمان‌ها در ایران را بخشی از پروژه نفوذ غرب می‌دانند زیرا حضور آلمان‌ها حساسیت کمتری نسبت به حضور آمریکا و انگلیس ایجاد می‌کند.
وقتی در قلب تهران سیاست‌های غرب و آمریکا پیگیری می‌َشود/ کنفرانسی مرموز با اهدافی متناقض با جمهوری اسلامی
گروه سیاسی مشرق – ایران همواره در خاورمیانه پرتلاطم و طوفانی به‌عنوان جزیره ثبات شناخته می‌شود و این موضوع نیز به مدد قدرت نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی محقق شده است. اینکه خاورمیانه به چه سبب به انبار باروتی تبدیل‌شده که هرچند روز یک‌بار به طور شدید منفجر می‌شود، نیز به‌خوبی قابل‌تشخیص است. کشورهای غربی با توجه به منابع انرژی و همچنین استراتژیک بودن این نقطه مهم جهانی معادلات را به‌گونه‌ای رقم‌زده‌اند که بتوانند از آب گل‌آلود ماهی خود را بگیرند و متأسفانه در این امر برخی از کشورهای مرتجع منطقه نیز دست در دست غرب گذاشته و در آتش‌افروزی‌های خاورمیانه شریک تجاری آمریکا و غرب شده‌اند.

محیط خاورمیانه بسیاری از کشورهای دنیا که دارای قدرت و ثروت هستند و می‌خواهند مانور قدرت دهند را به خود جلب می‌کند. به‌غیراز آمریکا برخی از کشورهای اروپایی نظیر آلمان نیز سودای حضور مستمر در خاورمیانه به‌واسطه برخی از کشورها را دارد. در این میان بعد از توافق هسته‌ای و به‌ظاهر بهبود ارتباطات ایران و کشورهای اروپایی و غربی، برخی از کشورها برای تأمین منافع خود به کشورمان نزدیک شده‌اند و در قالب هیئت‌های مختلف با اهداف سیاسی و اقتصادی متعدد به ایران سفر می‌کنند و گاه کنفرانس‌ها و نشست‌های تجاری و سیاسی، امنیتی در کشورمان با حضور غربی‌ها برگزار می‌شود.

اخیراً کنفرانسی در تهران با حضور وزیر خارجه آلمان برگزار شد که در نوع خود بسیار جالب‌توجه بود. برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران این سؤال را به وجود می‌آورد که ژرمن‌ها در کشورمان به دنبال چه اهدافی بودند که کنفرانس خود را به تهران آوردند.

کنفرانس امنیتی "مونیخ" که ضلع سوم مثلث ماسونی "داووس" (اقتصادی) و "بیلدربرگ" (سیاسی) به شمار می‌آید در سال ۱۹۶۲ توسط ادوارد هاینریش فن کلایست اشمنتسین، نظامی معروف آلمانی بنیان گذاشته شد، یکی از کنفرانس‌های معروف جهان است که صرفاً مختص به اظهار نظر و رایزنی‌های سیاسی و نظامی است و تصمیمی در آن گرفته نمی‌شود اما اهمیت زیادی در جهان بین‌الملل پیدا کرده و به "داووس امنیتی" شهرت یافته است. مخالفان این کنفرانس آن را کنفرانس «ناامنی» می‌خوانند چراکه همواره امنیت در این کنفراس حول منافع غرب تعبیر و تعریف می شود و دولتمردان آلمانی نیز آن را ظرفیتی برای مطرح کردن این کشور قلمداد می‌کنند.کنفرانس امنیتی مونیخ از این نظر فرصتی برای گسترش ارتباطات به‌ویژه در سطح امنیتی و باز شدن پای آلمان در کشورهای هدف است. ازاین‌روست که شاهد آن هستیم که بلافاصله بعد از پایان مذاکرات هسته‌ای آلمان‌ها در ایران حضور می‌یابند. به نظر بسیاری از کارشناسان آلمان در این حیطه وظیفه خاصی برای خود تعریف کرده بود که در یک پکیج بین‌المللی و ائتلافی با کشورهای غربی می‌گنجد. [1]

البته این موضوع سابقه دیرینه دارد و به این چند سال اخیر بازنمی‌گردد. در همین راستا "یوآخیم گاوک" (gauk) رئیس‌جمهور آلمان در سخنرانی خود به مناسبت روز ملی آلمان در سال 2013 و همچنین در کنفرانس امنیتی مونیخ در 2014 گفت: «آلمان باید برای به دست آوردن چارچوب مقررات جهانی و شکل دادن به آن مصممانه‌تر در سیاست جهانی شرکت کند.»[]

وقتی در قلب تهران سیاست‌های غرب و آمریکا پیگیری می‌َشود/ کنفرانسی مرموز با اهدافی متناقض با جمهوری اسلامیاشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، سومین مقام آلمانی است که پس از حصول توافق هسته‌ای در ماه جولای، به ایران آمده است. از اظهار نظرهای اشتان مایر و مسئولان کنفرانس مربوطه هدف اصلی برگزاری این کنفرانس در ایران به‌خوبی آشکار می‌شود.

سایت دویچه‌وله فارسی در این باره می‌نویسد اشتان مایر، وزیر خارجه آلمان روز شنبه (۱۷ اکتبر) با سه هدف وارد ایران شده است. آشتی میان مقتدرترین کشورهای اسلامی منطقه برای هموار کردن زمینه صلح و آشتی در سوریه و یمن، گفت‌وگو پیرامون به جریان انداختن توافق هسته‌ای، و تحکیم روابط کشورش با ایرانمیانجی‌گری میان ایران و عربستان به ظاهر یکی از مباحثی است که آلمان‌ها در ایران دنبال می‌کردند. آلمان‌ها مدعی بودند که می‌توانند میانه ایران و عربستان بگیرند. اشتان‌مایر بعد از سفر به ایران راهی عربستان شد اما عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان در کنفرانس مشترک خبری در سخنانی گستاخانه مدعی شد ایران سوریه را اشغال کرده است.[3]

البته مشکل اصلی در این زمینه عدم هماهنگی سیاست‌های ایران در سوریه با سعودی‌ها و ژرمن‌هاست اما معلوم نیست آلمان‌ها با وجود اینکه به خوبی از سیاست ایران کلی ایران در این زمینه با خبر بودند به چه سبب و به چه امید منافع خود در سوریه را در ایران دنبال کردند؟

اشتان‌مایر بعد از دیدار با پادشاه عربستان از تلاش ناکام خود در این عرصه سخن گفت و بیان داشت که شکاف ایران و عربستان بسیار عمیق است و کاری از دست آلمان در این زمینه ساخته نیست.[4] جالب اینجاست که کسی از آلمان‌ها نخواسته بود که در این زمینه اقدامی کنند اما به نظر می‌رسد این کشور در پی نفوذ سیاسی در خاورمیانه سعی دارد برای خود نقش‌آفرینی و سناریوسازی کند.

به گفته برخی از کارشناسان حضور آلمان‌ها در ایران بخشی از پروژه نفوذ غربی به ایران است. چراکه حضور آلمان‌ها حساسیت کمتری از حضور آمریکا و انگلیس در ایران ایجاد می‌کند و آلمان‌ها نیز با توجه به استراتژی گسترش نفوذ خود در کشورهای مختلف از این موضوع استقبال می‌کنند.

جالب اینجاست که در خصوص سوریه نیز مقامات شرکت‌کننده در کنفرانس برخلاف سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند که در آن نماینده سوریه و روسیه به عنوان دو کشور تاثیرگذار حضور نداشتند و اشتان مایر در قبل تهران مدعی شد که راه حل خروج بحران سوریه کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت در این کشور است.[5]

وقتی در قلب تهران سیاست‌های غرب و آمریکا پیگیری می‌َشود/ کنفرانسی مرموز با اهدافی متناقض با جمهوری اسلامیآلمان‌ها با هدف دخالت در امور سوریه به نمایندگی از اتحادیه اروپا پا به تهران گذاشتند و ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، خواهان استراتژی‌ای برای سوریه شد که "گزینه‌های عملی نظامی قابل‌اعتمادی" را در برگیرد. البته به‌زعم آلمان‌ها گزینه نظامی قابل‌اعتماد گزینه‌ای است که منافع آن‌ها را در بربگیرد، هرچند که این کشور با ائتلافی که با آمریکایی‌ها داشتند هیچ کار خاصی درزمینهٔ مبارزه با تروریسم در سوریه انجام ندادند.جالب اینجاست که آلمان‌ها بسیار علاقمند بودند که ایران را وارد این ائتلاف شکست خورده کنند اما در این عرصه نیز ناکام ماندند. [6]از همین روست که ایشینگر از یکه‌تازی روسیه در سوریه انتقاد می‌کند.[7]

به هر جهت این سئوال بسیار مهم در خصوص تحرکات آلمانی‌ها در تهران بوجود می‌آید که دستاوردهای برگزاری چنین کنفرانسی که ظرفیت نفوذ غرب از طریف آلمان را در کشورمان ایجاد کرد چه بود؟ مشخص است که آلمانی‌ها با اهداف خاصی به تهران آمدند و کنفرانس امنیتی خود را که به طور واضح با سیاست‌های ایران در تناقض است برگزار کردند. به نظر می‌رسد در این زمینه نیز یک حفره سیاسی آنهم از سوی دولت و وزارتخارجه ایجاد شده که آلمان‌ها از این طریق نفوذ کرده‌اند و با قدم زدن در تهران سعی برآوردن منافع خود کردند. جالب اینجاست این موضوع در شرایطی در ایران اتفاق می‌افتد که روسیه در حال عملیات شدید نظامی در سوریه است و با توجه به اینکه ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریست همراستا شده‌اند برگزاری این کنفرانس بر خلاف منافع ملی دو کشور درگیر در سوریه یک بی‌سلیقگی و بی‌تدبیری درحوزه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید تلقی می‌شود که ظرفیت‌های مختلفی را آنهم در پایتخت کشورمان در اختیار طرف مقابل قرار داده است.

گزارش مشرق از آینده داعش در یمن؛
القاعده و داعش در یمن مورد حمایت آل‌سعودند و ریاض به نام حمایت از نیروهای یمنی، به آنها پول و مهمات می‌دهد اما جالب اینجاست که این تروریست‌های تکفیری در طول تاریخ نشان داده‌اند که فرزندان خلفی برای اربابان خود نیستند و در نهایت به اربابان‌شان هم خیانت می‌کنند.
همکاری مستقیم آل‌سعود با داعش و القاعده در یمن/ نفتی که دو دستی تقدیم القاعده شد +نقشه
گروه بین‌الملل مشرق - هجوم ارتش عربستان سعودی به یمن دوباره توجهات را به سوی گروه القاعده یمن جلب کرد، گروهی که سابقه چند ده ساله در این کشور دارد و این روزها دوباره در یمن قدرت گرفته، به گونه ای که القاعده حتی کنترل برخی از مناطق این کشور را به صورت علنی به عهده گرفته است.از ابتدای هجوم عربستان سعودی به یمن، سعودی ها ضمن همکاری با القاعده سعی کرده اند که با پوشاندن هویت این گروه تکفیری، وجود آن را در یمن انکار کنند. "مشرق" در این گزارش به وضعیت گذشته، امروز و آینده القاعده و نیز داعش در یمن پرداخته است.

ظهور مدارس وهابی در یمن
فعالیت جریان وهابی در یمن سابقه ای چند ده ساله دارد و شروع آن به دهه شصت میلادی می رسد. عربستان سعودی پس از فروپاشی نظام حکومت امامان زیدی در یمن در سال 1962 شروع به تاسیس مدارس وهابی در یمن کرد. این مدارس برای مقابله با جریان تشیع در مناطق مختلف یمن از جمله استان صعده مرکز اصلی شیعیان یمن تاسیس شد و این مدارس بستر لازم برای نیروگیری القاعده در یمن را فراهم کرد.
جریان های وهابی یمن در دهه هشتاد میلادی هزاران تن از جوانان این کشور را به بهانه مقابله با نیروهای اتحاد شوروی روانه افغانستان کردند که بسیاری از این افراد بعدها به القاعده پیوستند و هسته های این گروه تروریستی را در یمن ایجاد کردند.

اسامه بن لادن و یمن
یمن زادگاه اصلی خاندان اسامه بن لادن سرکرده سابق گروه القاعده است
، به همین دلیل رهبر سابق القاعده از همان ابتدای تاسیس این گروه تروریستی در دهه نود به یمن توجه ویژه ای داشت.

همکاری مستقیم آل‌سعود با داعش و القاعده در یمن/ نفتی که دو دستی تقدیم القاعده شد +نقشه
فعالیت شاخه یمنی القاعده از سال های پایانی دهه نود آغاز شد، اما فعالیت های میدانی این گروه در یمن غالبا به حملات کوچک به اهداف غربی همچون ناو آمریکایی «کول» در سال 2000 در خلیج عدن یا حمله به سفارت آمریکا در صنعا در سال 2008 منحصر بود و القاعده از یمن بیشتر به عنوان مکانی برای پشتیانی حملات این گروه تکفیری درکشورهای دیگر استفاده می کرد.در سال 2009 میلادی دو شاخه یمنی و عربستانی القاعده با هم ادغام شدند و گروه القاعده فی الجزیره العرب را تاسیس کردند که مرکز آن در یمن قرار داشت، اما رهبران اصلی آن عمدتا تبعه عربستان بودند.

حکومت القاعده در جنوب یمن
در سال 2011 و همزمان با انقلاب یمن، القاعده گروه جدیدی را به نام انصارالشریعه در جنوب این کشور تشکیل داد، گروهی که با اشغال مناطق به دنبال اقامه شریعت موردنظر القاعده بود. گروه انصارالشریعه با سوء استفاده از ضعف دولت مرکزی در آن زمان توانست که استان «ابین» در جنوب یمن را اشغال کند، اما عمر امارت القاعده در آن استان چندان زیاد نبود و ارتش یمن و نیروهای مردمی این کشور پس از چند ماهی القاعده را از این استان بیرون کردند.
با وجود اخراج القاعده از استان ابین، درگیری بین این گروه تکفیری و نیروهای نظامی یمن در سال های بعد ادامه پیدا کرد، اما القاعده دیگر مجال برپایی امارت اسلامی در جنوب یمن را پیدا نکرد و به محض استقرار در یک منطقه هدف حملات ارتش یمن قرار می گرفت.


همکاری مستقیم آل‌سعود با داعش و القاعده در یمن/ نفتی که دو دستی تقدیم القاعده شد +نقشه
اشغال استان نفت خیر یمن به دست القاعده
هجوم عربستان به یمن، فرصت جدیدی برای القاعده بود تا دوباره در جنوب یمن فعالیت خودش را گسترش دهد، تروریست های القاعده در واقع به عنوان پیاده نظام عربستان در این جنگ بودند و پس از حملات هوایی عربستان به مواضع ارتش یمن و نیروهای مردمی این کشور، به این مواضع حمله می کردند و سعی در گسترش مناطق تحت سیطره خود داشتند.
نیروهای القاعده چند روز پس از شروع هجوم عربستان به یمن، با خیانت استاندار وقت استان «حضرالموت» یمن و برخی از فرماندهان نظامی این استان که به «عبدربه منصور» رئیس جمهور فراری یمن وفادار بودند، توانستند که بدون درگیری مناطق گسترده ای از این استان مهم از جمله شهر «المکلا» مرکز آن را به اشغال خود دربیاورند.استان حضرالموت بزرگترین استان یمن است که تقریبا یک سوم مساحت این کشور را تشکیل می دهد و در این استان چاه های نفت زیادی وجود دارد که امروز فروش نفت این چاه به منبع درآمدی برای القاعده تبدیل شده است. همچنین پیش از این وجود مناطق کوهستانی زیاد در استان حضرالموت زمینه را برای ایجاد اردوگاه های آموزشی و پایگاه های نظامی القاعده در مناطق مختلف استان حضرالموت را فراهم کرده بود.
گروه انصارالشریعه پس از اشغال استان حضرالموت شروع به غارت اداره ها، بانک های دولتی و پایگاه های ارتش یمن کرد و با برپایی یک امارت اسلامی دست به قتل و جنایت به نام اجرای شریعت زد، اقداماتی که صدای مردم این استان را درآورد و سبب شد که مردم بارها با برگزاری تظاهرات خواستار خارج شدن نیروهای القاعده از این استان شوند.

همکاری مستقیم آل‌سعود با داعش و القاعده در یمن/ نفتی که دو دستی تقدیم القاعده شد +نقشه
ظهور داعش در یمن
در سال های اخیر با قدرت پیدا کردن داعش در عراق و سوریه، تعدادی از نیروهای القاعده یمن با جدا شدن از این گروه، با ابوبکر البغدادی سرکرده داعش بیعت کردند و شاخه یمنی داعش را وجود آوردند، گروهی که فعالیت های تروریستی آن بیشتر در جنوب یمن و صنعا پایتخت این کشور متمرکز است و پس از هجوم عربستان به یمن، فعالیتش شکل علنی به خود گرفت.داعش در یمن در مرحله تربیت نیرو است، کمپ های آموزشی این گروه در مناطق مختلف جنوب یمن افتتاح شده و دسته های مختلفی از عناصر تکفیری در این اردوگاه ها آموزش می بینند.این گروه تروریستی هم اکنون صرفا به یک سری عملیات های ایذایی و انتحاری می پردازد، عملیات هایی که بیشتر در صنعا پایتخت یمن صورت می گیرد و مساجد صنعا هدف اصلی عملیات های انتحاری داعش هستند.
اما در آینده نزدیک باید در انتظار ظهور علنی داعش در شهرهای مختلف جنوب یمن با پرچم این گروه تروریستی باشیم، کما اینکه هم اکنون هم نیروهای داعش با پرچم این گروه تروریستی در مناطق مختلف جنوب یمن حضور دارند و حتی در برخی از شهرها مراسم رژه علنی برگزار کردند.


القاعده و داعش؛ متحدان امروز عربستان در یمن / در حال ویرایش

جنگ القاعده و داعش در یمن
از یک سال پیش درگیری بین  القاعده و داعش در مناطق مختلف دنیا به خصوص در سوریه و اخیر افغانستان شروع شده که هزاران تن از نیروهای تکفیری در این درگیری ها به هلاکت رسیدند، القاعده، داعش را یک گروهی خوارج گونه می داند که زیر فرمان رهبر القاعده نمی رود، به همین دلیل با این گروه درگیر شده است.درگیری های القاعده و داعش در یمن هنوز آغاز نشده است، اما به نظر می رسد که با توجه به گسترش حضور داعش در یمن که باعث کاهش نفوذ القاعده در این کشور می شود، درگیری ها بین القاعده و داعش دیر یا زود آغاز شود، درگیری هایی که خونین بار خواهد بود.

آل سعود؛ حامی اصلی تکفیری ها در یمن
رژیم عربستان سعودی خود را از یکی از دشمنان گروه های تروریستی به خصوص القاعده و داعش می داند که به مبارزه با این گروه های تروریستی می پردازد،  اما این رژیم در حمله خود به یمن اعلام کرد که به دنبال مبارزه با القاعده در این کشور نیست، با وجودی که مناطق اصلی حضور القاعده یمن در مجاورت مرزهای مشترک عربستان با یمن قرار دارد.
القاعده و داعش در یمن مورد حمایت عربستان است و این کشور به نام حمایت از نیروهای یمنی به این گروه ها پول، سلاح و مهمات می دهد، اما این گروه های تکفیری در طول تاریخ نشان دادند که فرزندان خلفی برای اربابان منطقه ای خود نیستند و در نهایت به اربابانشان خیانت می کنند.


همکاری مستقیم آل‌سعود با داعش و القاعده در یمن/ نفتی که دو دستی تقدیم القاعده شد +نقشه

جنگ داخلی مزدوران در یمن
تاکنون درگیری های زیادی بین القاعده و داعش از یک سو و گروه های مسلح دیگر همچون گروه های تجزیه طلب جنوب یمن و طرافداران عبدربه منصور رئیس جمهوری فراری رخ داده، این گروه ها گرچه در هدف مبارزه با ارتش یمن و حرکت انصارالله متحد هستند، اما در بین خودشان اختلافات زیادی دارند که این اختلافات به درگیری های مسلحانه منجر می شود.
سیاست مشترک داعش در مناطق مختلف دنیا این است که پس از حضور در منطقه ای، با بین بردن گروه های مختلف، خود کنترل آن منطقه را به دست می گیرد و حکومت خود را تشکیل می دهد، به همین دلیل داعش حتی اگر با گروه یا جریانی هم متحد شود، دیر یا زود به هر حال به آن گروه خیانت می کند و آن گروه را از بین می برد.

آینده داعش در یمن
براساس مطالب ذکرشده می توان گفت که در آینده نزدیک باید در انتظار رشد جریان داعش در جنوب یمن و ظهور امارت های داعشی در این منطقه از یمن باشیم، اتفاقی که البته با جنگ های خونین بین القاعده یمن و گروه های تجزیه طلب جنوب یمنی و طرافداران رئیس جمهوری فراری از یک سو و داعش رخ خواهد داد و رویای عربستان برای بازگشت عبدربه منصور و دولت فراری اش به یمن از طریق حمایت از القاعده را نقش بر آب خواهد کرد.


مذاکره داعش و جبهه‌النصره برای ادغام و تشکیل ائتلاف علیه ارتش سوریه 
    وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره در حال بررسی ائتلاف علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هستند.

 به گزارش مشرق، «ایگور کوناشنکو»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه از نشست‌هایی بین عناصر گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصثره برای ائتلاف علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خبر داد. خبرگزاری اینترفکس روسیه با اعلام این خبر از قول سخنگوی وزیر دفاع این کشور افزود اطلاعات گردآوری شده توسط نهادهای اطلاعاتی مسکو نشان می‌دهد دو گروه تروریستی یاد شده مذاکراتی را برای بررسی ادغامشان و قرار گرفتن در جبهه‌ای واحد علیه نیروهای ارتش سوریه برگزار کرده‌اند. 

 «کوناشنکو»، روز چهارشنبه گفت چندین واحد فرماندهی جبهه‌النصره و داعش در این گفت‌وگوها حضور داشته‌اند. وزارت دفاع روسیه بر این باور است که این مذاکرات با هدف تشکیل ائتلافی جهت جلوگیری از حمله ارتش سوریه به گروه‌های تروریستی انجام شده است. گروه تروریستی «جبهه‌النصره» که با القاعده اعلام بیعت کرده اوایل سال 2012، یک سال بعد از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه تشکیل شد و در ابتدا با داعش همکاری کرد. اما در سال 2013 دو گروه از یکدیگر جدا شده و درگیری مسلحانه با یکدیگر را آغاز کردند.منبع: فارس

11 سناتور دموکرات، خواستار پاسخ واشنگتن به آزمایش موشکی ایران شدند 

   

11 سناتور ارشد از هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار پاسخ یکجانبه واشنگتن به آزمایش موشک «عماد» توسط ایران شدند.
 به گزارش مشرق، یازده سناتور ارشد دموکرات، با ارسال نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا خواستار پاسخ یکجانبه واشنگتن به آزمایش موشکی ایران شدند.
به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، سناتورهای آمریکایی در نامه یاد شده از آزمایش موشک «عماد» که یکشنبه هفته گذشته انجام شد ابراز «نگرانی عمیق» کرده و از دولت آمریکا خواسته‌اند در قبال رفتارهایی از ایران که نقض «برجام» قلمداد می‌شود، سیاست «عدم تحمل» را به کار بگیرند.
«سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه (24 مهرماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن بعد از بررسی اطلاعات موجود، آزمایش موشکی ایران را نقض آشکار قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند.مقام‌های آمریکایی به رغم این تأکید کرده‌اند آزمایش موشک «عماد»، برجام را نقض نکرده است.  موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است روز یکشنبه (19 مهرماه) با موفقیت آزمایش شد. «عماد» نخستین موشک دوربرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.جروزالم‌پست اضافه کرد 9 نفر از 11 سناتور امضاکننده نامه جدید به کری جزو نمایندگانی بوده‌اند که با رأی مثبت به «برجام» در مجلس سنا، از دیپلماسی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران حمایت کرده‌اند.منبع: فارس

سیدالشهدا(ع) چند زخم در بدن داشت

سیدالشهدا(ع) چند زخم در بدن داشت 

   

گزارش‌ها درباره تعداد زخم‌های پیکر سیدالشهدا(ع) آن‌قدر متعدد و متفاوت است که به سهولت نمی‌توان یکی را ترجیح داد و حتی جمع بین برخی از آنها ممکن نیست. با این حال به نظر می‌رسد تعداد جراحات بیش از یکصد زخم بوده است.

 به گزارش مشرق، یکی از آسیب‌های مهم در عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)،‌ بیان توصیفات اغراق‌آمیز و غلو درباره آمار و ارقام حادثه عاشوراست. به همین منظور، با استناد به کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا»‌ (زیر نظر حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی) برخی از این آمارها را بررسی می‌کنیم:

* تعداد زخم‌های بدن امام

مورخان تعداد زخم‌ها و جراحاتی را که بر پیکر پاک امام وارد شده است، گوناگون نقل کرده‌اند:

1- از امام صادق(ع) نقل شده که تعداد جراحت‌های امام حسین(ع) 33 زخم نیزه و 34 ضربه شمشیر بده است. در روایت دیگری از ایشان، 33 زخم نیزه و 44 زخم شمشیر و تیر و در روایت سوم از امام صادق(ع) بیش از هفتاد ضربه شمشیر ذکر شده است.

2- در روایتی از امام باقر(ع) تعداد جراحات وارده بیش از 320 زخم و در خبر دیگری از آن حضرت، 63 ضربه شمشیر و نیزه و تیر نقل شده است.

3- در روایتی از امام سجاد(ع) تعداد جراحات، 40 ضربه شمشیر و زخم نیزه نقل شده است.

4- برخی منابع بیش از 110 زخم (در اثر اصابت تیر، نیزه و ضربه شمشیر در بدن) یا پارگی در لباس حضرت گزارش کرده‌اند.

5- برخی دیگر، 120 ضربه شمشیر و 6 زخم ناشی از اصابت سنگ نوشته‌اند.

6- ابن‌سعد 33 زخم نوشته است.

7- علی‌بن‌محمد علوی (عمری) و ابن‌عتبه (828ق) 70 زخم نوشته‌اند.

8- سید بن طاووس برای امام هنگامی که مبارزه می‌کردY 72 زخم و بعد از شهادت امام نزدیک به 180 زخم نیزه، تیر، شمشیر و سنگ گزارش کرده است.

چنانکه ملاحظه می‌شود، گزارش‌ها در این زمینه، آن‌قدر متعدد و متفاوت است که به‌سهولت نمی‌توان یکی را ترجیح داد و حتی جمع بین برخی از آنها ممکن نیست. با این حال به نظر می‌رسد تعداد جراحات بیش از 100 زخم بوده است. چه‌بسا برخی از این ارقام هم تنها ناظر به کثرت جراحات امام باشد، نه ذکر آمار دقیق؛ چنان‌که در برخی گزارش‌ها آمده است که آن‌قدر تیر بر بدن امام اصابت کرده بود که بدنش پوشیده از تیر شده بود.

* آمار تازندگان اسب بر بدن امام

برخی از منابع، تنها ماجرای اسب تازاندن دشمنان بر بدن مطهر امام را نقل کرده‌اند؛ بدون آنکه به تعداد آن افراد اشاره‌ای بکنند؛ اما در بسیاری از منابع آمده که 10 نفر مأمور این کار بوده‌اند. البته بلعمی، این آمار را 20 نفر ثبت کرده است.

منبع: فارس

چگونه با امام حسین(ع) محشور شویم

چگونه با امام حسین(ع) محشور شویم 

   

اگر کسی می‌خواهد با سیدالشهدا(ع) محشور شود باید از زندگی‌اش مراقبت کند؛ ما نمی‌توانیم «نبی» بشویم اما می‌توانیم جزو صدیقین، شهدا و صالحین شویم. شهدا نه به معنای شهید راه خدا، این شهدا یعنی شاهدان.

 به گزارش مشرق، با فرارسیدن مناسبت‌های مذهبی، وقایع و حوادثی که ریشه در دین مبین اسلام دارند سؤالات فراوانی به ذهن عموم شیعیان و دوستداران ساحت مقدس اهل بیت علیهم‌السلام خطور می‌کند.

آیت‌الله محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق به برخی از این پرسش‌ها پاسخ داده است:

* آیا ماه محرم قبل از واقعه عاشورا ماه حزن بوده است؟

دهه اول محرم، دهه عزای حضرت حسین علیه‌السلام است و این زمان را ائمه اطهار علیهم‌السلام مشخص نموده‌اند و خود نیز در همین زمان عزاداری کرده‌اند. در کتاب مفاتیح‌الجنان این روایت از حضرت رضا(ع) نقل شده است که حضرت می‌فرمود: چون ماه محرم داخل می‌شد پدر مرا کسی خندان نمی‌دید و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب می‌شد تا روز دهم. چون روز عاشورا می‌رسید آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و می‌فرمود امروز، روزی است که حضرت حسین(ع) شهید شده است.

* صحیح‌ترین مقتل حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که امروز در دسترس ما است، کدام مقتل است؟

یکی از صحیح‌ترین مقاتلی که اکنون در دست ما است کتاب «نفس المهموم» تألیف شیخ عباس قمی(ره) و با ترجمه آیت‌الله شعرانی است.

* چگونه در آخرت با امام حسین(ع) محشور شویم؟

اگر کسی می‌خواهد با سیدالشهدا(ع) محشور شود باید از زندگی‌اش مراقبت کند؛ ما نمی‌توانیم «نبی» بشویم اما می‌توانیم جزو صدیقین، شهدا و صالحین شویم. شهدا نه به معنای شهید راه خدا، این شهدا یعنی شاهدان.

درباره پیامبر وامامان علیهم‌السلام قرآن کریم می‌فرماید: شما هر عملی که می‌خواهید انجام دهید،‌ فکر نکنید که این عملتان تمام می‌شود بلکه این عمل شما را خداوند، رسول اکرم(ص) و مؤمنان می‌بینند.

در رساله‌های علما آمده است که جزو بهترین راه‌های تقرب به خدا عزاداری امام حسین علیه‌السلام است؛ اگر این عزاداری‌های ما قبول شود ذخیره بزرگی برای آخرتمان است. اگر خداوند را اطاعت کنید با انبیا، صدیقین و شهدا و صالحین محشور می‌شوید.

اینها در آخرت دوستان شما می‌شوند. اگر معصیت کنیم این بزرگان ما را دوست ندارند و ما از چشمشان می‌افتیم.

* آیا تصاویری که منسوب به اهل بیت (ع) صحت دارند؟

همه عکس‌های منسوب، فقط منسوب هستند و هیچ‌گونه اطمینانی به صحت آن‌ها وجود ندارد.

* آیا مکان‌های که اکنون به عنوان قتلگاه، خیمه‌گاه و سایر مقامات ساخته شده‌اند، واقعاً صحیح‌اند؟

شاید مکان قتلگاه، با واقعیت نسبتی داشته باشد، اما مورخان در مورد خیمه‌گاه اختلاف دارند. برخی مکان‌ فعلی خیمه‌گاه را صحیح و طبق واقع می‌دانند و برخی معتقدند که محل کنونی، صرفاً نمادین است و هیچ دلیلی بر صحت آن وجود ندارد. در مورد سایر مقامات نیز گفته می‌شود نمادی از واقعیت گمشده در تاریخ هستند؛ البته صرفِ نسبتی که با آن واقعیات دارند مورد احترامند.

منبع: فارس

السلام علیک یااباعبدالله (ع)

  1. پاداش اندوه در روز عاشورا چیست؟
 
هر کس که عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد...
پاداش اندوه در روز عاشورا چیست؟
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

قال الرّضا علیه السّلام :
مَنْ کانَ یَوْمُ عاشورا یَوْمَ مُصیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکائِهِ جَعَلَ اللّهُ عَزّوَجَلّ یَوْمَ القیامَةِ یَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ.

ترجمه: امام رضا علیه السّلام فرمود:
هر کس که عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را براى او روز
شادى و سرور قرار مى دهد.

همه ی خواص هسته ی انگور برای بدن

 


 

حتماً شما هم افراد زیادی را می شناسید که هنگام خوردن انگور هسته ی آن را خارج می کنند. چون جویدن آن حالت ناخوشایندی برای اکثر افراد دارد. اما شاید باورتان نشود زمانی که دارید با سماجت تلاش می کنید هسته ی انگور را خارج کنید در واقع یک گنجینه را دور می اندازید. همین هسته های کوچک و سفت و اعصاب خرد کن به حفظ جوانی، سلامت، زیبایی و حتی تناسب اندام شما کمک می کنند. البته خواص هسته ی انگور به همین جا ختم نمی شود. در این مطلب شما را با گوشه ای از خواص این هسته های به ظاهر بی ارزش آشنا می کنیم.

 

هسته انگور برای مقابله با آلودگی
شاید کمی عجیب به نظر برسد اما نتایج پژوهش ها نشان می دهند که هسته ی انگور نه تنها ما را در برابر آلودگی ها حفظ می کنند بلکه تأثیر منفی دخانیات را نیز تا حد زیادی کاهش می دهند. اگر در شهرهای بزرگ و در میان آلودگی هوا زندگی می کنید و یا جزو سیگاری های غیرفعال (افراد غیرسیگاری که در معرض دود سیگار قرار دارند) یا فول استرس هستید حتماً انگور میل کنید و هسته های آن ‌ها را درنیاورید.


هسته ی انگور گنجینه ی آنتی اکسیدان
هسته ی انگور سرشار از آنتی اکسیدان از جمله اسید فنول ها، توکوفرول و پروانتوسیانیدین است که برای سلامتی بدن غوغا می کنند. این آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و باعث تقویت بافت ‌ها و ارگان ها می شوند. خواص آنتی اکسیدانی، ویتامین ها ی C و E و بتاکاورتن موجود در هسته ی انگور به مدت 3 روز در بدن فعال می شوند و با عناصر مضر و آسیب رسان مقابله می کنند.

 

هسته ی انگور برای تحریک و تصفیه ی خون
هسته ی انگور باعث تحریک جریان خون می شود. این کار مانع از ترومبوز (تشکیل لخته ی خون) شده و فشارخون را کنترل می کند. فلاوونوئیدها که جزو دیگر ترکیبات هسته ی انگور هستند باعث تقویت رگ‌ های خونی و تصفیه ی خون از بقایای داروها و دیگر عناصر مضر می شود. این ترکیبات همچنین برای افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند مفید است.


هسته ی انگور برای داشتن موهایی سالم تر
هسته ی انگور برای سلامت موها نیز مفید است چون باعث تقویت و مقابله با ریزش مو می شود. ترکیبات موجود در هسته ی انگور به تحریک جریان خون کمک کرده و خون را در مویرگ‌ ها نیز به جریان در می آورند. این مسئله نیز باعث تغذیه ی سلول‌ های پوست سر شده و از ریزش مو جلوگیری می شود.

 

هسته انگور  باعث تقویت و مقابله با ریزش مو می شود

 

هسته ی انگور: ضدباکتری و ضدالتهاب
هسته ی انگور به طور موثری با التهاب ها و عفونت های بدن مقابله می کند. به همین دلیل برای افرادی که دچار مشکلاتی مانند آرتریت، درماتیت، مشکلات پوست، سینوزیت، گاستریت، ورم معده و عفونت ادراری هستند مفید است. ترکیبات موجود در هسته ی انگور باعث تمیزی روده ها می شود.

 

هسته ی انگور مفید برای بینایی
هسته ی انگور دوست چشم ‌ها است به خاطر اینکه حاوی میزان قابل توجهی ویتامین E می باشد. این هسته های سرسخت برای کاهش خستگی چشم ‌ها که به دلیل چشم دوختن به صفحه ی رایانه یا تلویزیون و یا مطالعه ی زیاد بروز می کند موثر است. هسته ی انگور همچنین برای مقابله با بیماری های چشمی ناشی از دیابت مفید است.


هسته ی انگور: ضدسرطان
خواص آنتی اکسیدانی هسته ی انگور از آن یک مکمل طبیعی برای مقابله با برخی از انواع سرطان ها ساخته است. این ترکیبات باعث پیشگیری از سرطان های پوست، پروستات و سینه می شوند.


هسته ی انگور برای پوست
مصرف هسته ی انگور باعث جوانی و سلامت هر چه بیشتر پوست می شود. این هسته ها حاوی کلاژن و رسوراترول است؛ ترکیباتی که با پیری سلول‌ های پوستی و بروز چین و چروک مقابله می کند. باید بدانید که اکثر کرم ‌های موجود حاوی هسته ی انگور (به منظور کاهش آکنه و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست) هستند. ترکیبات موجود در این دانه ها ترشح کلاژن را فعال کرده و پوست را محکم، مرطوب کرده و به تقویت موها و مقابله با آکنه ها نیز کمک می کنند. 

 

 مصرف هسته ی انگور باعث جوانی و سلامت هر چه بیشتر پوست می شود

 

  روش مصرف هسته ی انگور
برای برخورداری از خواص هسته ی انگور لازم است که در گام اول انگور را درسته و با هسته میل کنید.
با این حال برای بهره مندی بیشتر از خواص آن راه‌ های دیگری نیز وجود دارد. عصاره یا کپسول های هسته ی انگور نیز وجود دارد. اگر می خواهید صرفاً با مصرف انگور درسته از خواص هسته ی انگور بهره ببرید حتماً میوه را به خوبی شستشو دهید. اگر به میوه های ارگانیک دسترسی دارید از آن‌ ها استفاده کنید.
همچنین می توانید هسته ی انگور را خارج کرده بشویید و خشک کنید. آن‌ ها را آسیاب کرده و یا به صورت درسته در اسموتی ها یا آب میوه های خانگی بریزید. اگر هسته ی انگور را به همراه انگور درسته مصرف می کنید حتماً آن را به خوبی بجویید تا راحت تر هضم شوند.
اگر مکمل آن را مصرف می کنید توصیه می شود روزانه 300 گرم مصرف شود. تاکنون هیچ عارضه ی جانبی خاصی برای مصرف هسته ی انگور گزارش نشده است.
توصیه می کنیم اگر داروی خاصی مصرف می کنید و یا از بیماری خاصی رنج می برید قبل از تهیه و مصرف هر نوع مکملی با پزشک مشورت کنید. 

تصاویر زیبا ازخودروهای دوسالانه بین‌المللی فرانکفورت

دوسالانه بین‌المللی فرانکفورت (IAA) که هر دو سال یک‌بار در شهر فرانکفورت آلمان برگزار می‌شود اگر نگوییم بهترین است بی‌شک بین پنج نمایشگاه برتر خودرو دنیا قرار می‌گیرد. تمرکز این رویداد بزرگ روی به‌روزترین تولیدات خودروسازان، تیونرها، تولیدکنندگان لوازم جانبی و تازه‌ترین مسائل و اخبار مربوط به دنیای ماشین است.شصت و ششمین دوره این گردهمایی عظیم و باشکوه خودرویی امسال در تاریخ ۱۵ سپتامبر درب‌های خود را به روی رسانه‌ها و افراد خاص باز کرد و دو روز بعد در تاریخ ۱۷ سپتامبر نیز بازدید عمومی آغاز شد. امسال حدود ۱,۰۰۰ شرکت‌کننده از ۴۰ کشور دنیا حضور دارند تا به مدت ۱۰ روز آخرین دستاوردهای خود را به جهان مخابره کنند. شعار این دوره “Mobility Connects” به معنی ارتباطات پویا است و اشاره به توجه خاص روی فناوری رانندگی خودکار در کنار استفاده از انرژی الکتریکی و سایر فناوری‌های سبز دارد.

بیش‌تر از ۶۰ خودرو به صورت تولید انبوه و کانسپت تا کنون در این نمایشگاه معرفی شده است و در ادامه نیم نگاهی به این خودروهای تازه معرفی شده خواهیم داشت.با ما همراه باشید.

 

Abarath 595 Yamaha Racing

Abarath 595 Yamaha Racing

ماشینی کوچک و جمع‌ و جور با قدرت ۱۴۰ تا ۱۶۰ اسب‌بخار که توسط تیم مسابقه‌ای یاماها بهینه سازی شده است.

 

Alfa Romeo Giulia QV

ALFA-ROMEO-GIULIA-IAA-0

یک پر سرعت انگلیسی که در پیست نوربرینگ توانسته با به دست آوردن عدد ۷:۳۹، رقیبانی همچون بی‌ام‌و M4 را پشت سر بگذارد.

 

Alpina D3 فیس‌لیفت

BMW-Alpina-D3-Biturbo-0

 

Artega

ARTEGA

بعد از ورشکستی این شرکت در سال ۲۰۱۲، دوباره Artega بازگشته تا خودرویی ۳۰۰ اسب بخاری معرفی کند.

 

Aston Martin Rapide S

2016-Aston-Martin-Rapide-S-0

این ماشین مدل ارتقا یافته Rapide S به شمار می‌آید.

 

Aston Martin DB9 GT Bond

Aston-Martin-DB9-GT-Bond-Edition-0

بعد از دهه‌ها هنوز استون مارتین انتخاب جیمزباند است و به پاس این وفاداری، این شرکت از نسخه ویژه GT bond رونمایی کرد که تنها ۱۵۰ مدل از آن ساخته خواهد شد.

 

Audi A3 E-Tron

audi-a3-e-tron-iaa-livepics-8

این هیبریدی تنها ۱.۶ لیتر در هر صد کیلومتر می‌سوزاند و تولید گازهای گلخانه‌ای بسیار کمی دارد.

 

Audi A4

Audi-A4-0

آئودی معتقد است که نسل جدید خودرو را معرفی کرده ولی این ماشین جدید، چندان چیز بیش‌تری به نسبت یک فیس لیفت ارائه نمی‌کند و مهم‌ترین تغییر، کاهش ۱۲۰ کیلوگرمی وزن آن است.

 

Audi S4

audi-s4-official-frankfurt-17

باز همان داستان قبلی نیز صادق است. موتور ۳ لیتری با قدرت ۳۵۴ اسب بخار از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین به شمار می‌آید.

 

Audi A8 L Security

Audi-A8-L-Security-0

یک دژ محکم و لوکس برای پولدارانی که نگران حمله‌های تفنگی هستند.

 

Audi S8 Plus

Audi S8 plus

 

Audi SQ5 Plus

Audi-SQ5-Plus

 

Bentley Bentayga

Bentley-Frankfurt

سریع‌ترین و لوکس‌ترین شاسی بلند جهان که پیش‌نمایش آن را روزهای پیش مطالعه کردیم.

 

BMW 225xe PHEV

BMW-225xe-100

 

BMW 3-Series فیس لیفت

2016-BMW-3-Series-LCI3

فیس‌ لیفت سری ۳ بی‌ام‌و که با چراغ‌های روشنایی در روز جدید و موتورهای جدید به میدان آمده است.

 

BMW 330e PHEV

bmw-330e-iaa2015-livepics-16

 

BMW 7-Series

bmw-7-series-iaa2015-livepics-20

لوکس‌ترین خودروی بی‌ام‌و که با تکنولوژی‌های زیادی همراه شده و قصد رقابت با اس کلاس مرسدس بنز را دارد.

 

BMW M3

2016-BMW-M3-255

 

BMW M6 Competition

BMW-M6-Competition-Edition-0

 

BMW X1

BMW-X1-1755

شاسی بلند جدید بی‌‌ام‌و با طراحی جدید که قرار است آغاز کننده طرح‌های جدید SUVهای بی ام و باشد.

 

Dacia Duster 2016

Dacia-Duster-Edition-2016-0

نسخه ارتقا یافته داستر که چهره‌ای جذاب و مدرن‌تر دارد.

 

DS4 Crossback

DS-4-Crossback-0

خودروی جدید برند لوکس سیتروئن و پژو که برای بهترین بودن معرفی شده است.

 

Ferrari 488 Spider

Ferrari-488-GTB

 

Fiat 500 فیس لیفت

fiat 500

 

Fiat Ducato 4×۴ Expedition

fiatducato000

 

Ford Edge Euro-Spec

Ford-Edge-0

 

Ford Ranger فیس لیفت

Ford-Ranger-Wildtrack-2015-0

وانت مخصوص بازار اروپا که چهره‌ای مدرن و کابینی با کیفیت دارد.

 

Ford Focus RS

Focus-RS70

نسخه ویژه فورد فوکوس با شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۴.۷ ثانیه که سریع‌ترین مدل فوکوس به مشار می‌آید.

 

Geely SUV

Geely-SUV-teaser-photos-0

جیلی با کمک ولوو توانسته که کیفیت خودروهایش را به مقدار زیادی افزایش بدهد و ماشین‌هایی با استانداردهای اروپایی به بازار عرضه کند.

 

Hyundai i20 Active

HYUNDAI-i20-ACTIVE-0

کراس اور کوچک هیوندای که با موتوری ۱ و ۱.۴ لیتری عرضه خواهد شد.

 

Hyundai Santa Fe فیس لیفت

hyundai santafe

پرچمدار شاسی بلندهای هیوندای که بهبودهای رو به رشدی داشته است.

 

Hyundai Sonata فیس لیفت

2016-sonata_face-lift

 

Infiniti Q30

Infiniti-Q30-14

این ماشین، یک هاچ‌بک لوکس به شمار می‌رود که به موتورهای قدرتمندی نیز مجهز شده است.

 

Infiniti QX70 Ultimate

Infiniti-QX70-Ultimate-0

 

Jaguar F-Pace

Jaguar-F-Pace

اولین شاسی بلند جگوار که بعد از مدت‌ها معرفی شد.

 

Jeep Cherokee Renegade Specials

jeep-night-eagles-5

 

Kia Cee’d  فیس لیفت

Kia-Cee'd-0

 

Kia Optima فیس لیفت

kia-optima-gt-iaa-livepics-11

سدان محبوب کیا که برای سال ۲۰۱۶ به روز رسانی شده و در کنار آن از پرقدرت‌ترین اپتیما نیز رونمایی شده است.

 

Kia Sportage

Kia-Sportage-650

چهارمین نسل کراس‌اور کیا که با چهره‌ای جدید و کیفیت قطعات داخلی بالا به میدان خواهد آمد.

 

Lamborghini Aventador SV Roadster

lambo-aventador-sv-roadster-livepics-5

ماشینی فوق‌العاده از لامبورگینی با سقف متحرک که وزن کمتری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد.

 

Lamborghini Huracan Spyder

Lamborghini-Huracan-8Spyder-8

باز هم یک لامبورگینی با سقف متحرک که کمی کندتر از بقیه اوراکان‌ها است ولی می‌تواند طی ۱۷ ثانیه سقفش را باز و بسته کند.

 

Lexus GS فیس لیفت

2016-Lexus-GS-200t-0

 

Lexus RX

2016-Lexus-IAA-6

 

Mansory S63 Coupe Black Edition

mansory-s63-coupe-blackseries-1000ps-3

یک ماشین با چهره و قدرت فوق‌العاده با تیونینگ منصوری که ۱۰۰۰ اسب‌بخار شگفت‌انگیز را تولید می‌کند.

 

Mansory Lamborghini Huracan

MANSORY-Lamborghini-TOROFEO

 

Mercedes A-Class فیس لیفت

2016-Mercedes-Benz-A-Class-0

 

Mercedes-AMG C63 Coupe

merc-c-coupe-amg-iaa15-livepics-12

بعد از ماه‌ها تیزرهای مرسدس، بالاخره از پرقدرت‌ترین و اسپرت‌ترین نسخه C کلاس رونمایی شد تا به رقابت با M4 بپردازد.

 

Mercedes S-Class Cabriolet

Mercedes-Benz-S-Class-Cabriolet-0

ششمین عضو خانواده S کلاس توسط مرسدس معرفی شد تا کسانی که یک ماشین لوکس و اسپرت بدون سقف را همزمان می‌خواهند، یدون پاسخ نمانند.

 

Nissan Leaf

Nissan-Leaf-2016MY-0

مدل جدید ماشین برقی نیسان با موتور و باتری‌های جدید که برد ۲۵۰ کیلومتری با یک بار شارژ دارد.

 

Nissan Micra

Nissan Micra

 

Nissan Navara NP300

Nissan Navara NP300

 

Opel Astra

Opel -Astra

نسخه جدید آسترا که ۲۰۰ کیلوگرم به نسبت نسل قبل سبک‌تر شده است.

 

Peugeot 308 GTi

Peugeot 308 GTi

مدل جدید ۳۰۸ که شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۶ ثانیه‌ای دارد.

 

Porsche 911

Porsche-911

۹۱۱ جدید با چراغ‌ها و در صندوق‌ عقب جدید، به همراه چند تغییر فنی در زیر کاپوت برای سال ۲۰۱۶ معرفی شده است.

 

Renault Megane

Renault Megane

 

Renault Talisman Saloon

rg-frankfurt-renault-talisman-1_653

 

Rolls Royce Dawn

Rolls-Royce-Dawn-0

یکی از لوکس‌ترین خودروهای جهان با سقفی جدا شدنی آمده تا لقب جذاب‌ترین خودروی رولز رویز را نیز با خود همراه کند.

 

Seat Leon Cupra

Seat Leon Cupra

هاچ بک پر قدرت سیات با شتاب ۵.۷ ثانیه‌ای ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت که با تغییرات ظاهری به نسبت مدل قبل نیز همراه شده است.

 

Suzuki Vitara S

Suzuki Vitara S

این ماشین نسخه اسپرت‌تر ویتارا است که با موتوری ۱.۴ لیتری، قدرت ۱۳۸ اسب‌ بخاری تولید می‌کند.

 

Toyota Hilux

Toyota Hilux

 

Toyota Prius

Toyota Prius

مدل جدید ماشین هیبریدی تویوتا که طراحی پویاتری نسبت به نسل قبل دارد و بزرگ‌تر نیز شده است.

 

Toyota RAV4 Hybrid

Toyota RAV4 Hybrid

با یک موتور بنزینی ۲.۵ لیتری و یک موتور الکتریک،‌ ۱۹۴ اسب‌ بخار به چرخ‌های این ماشین منتقل می‌شود که در ۸.۷ ثانیه می‌تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

 

Toyota Yaris

Toyota Yaris

تویوتا در فرانکفورت از دو تریم جدید یاریس رونمایی کرده که در داخل و خارج با تغییراتی روبرو بوده‌اند.

 

VW T6

VW T6

ون ترنسپورتر جدید فولکس واگن که حالا ۶۵ سال عمر دارد و نسخه جدید آن با شروع قیمت ۲۳ هزار دلار و موتور دیزلی عرضه می‌شود.

 

VW Caddy Alltrack

VW Caddy Alltrack

مینی‌ون فولکس واگن که در دو مدل حمل مسافر و حمل بار معرفی شده است.

 

VW Golf Cabriolet MY

VW Golf Cabriolet MY

مدل بهبود یافته کابریولت با طراحی داخلی و خارجی جدیدتر که با موتورهای جدیدی به فروش خواهد رسید.

 

VW Tiguan

VW Tiguan

کراس اور جدید این شرکت که در همه بخش‌ها به نسبت مدل قبلی بهتر است. 

بازی استقلال اهواز و پدیده رایگان اعلام شد

دیدار خانگی استقلال اهواز برابر پدیده مشهد از هفته نهم رقابت‌های لیگ برتر کشور، رایگان اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، استقلال اهواز از ساعت 17 عصر امروز (چهارشنبه) در ورزشگاه تختی اهواز رو در روی پدیده مشهد قرار می‌گیرد که تماشای این بازی با تصمیم مسئولان این باشگاه رایگان شد

استقلال اهواز در حال حاضر با 5 امتیاز در رده پانزدهم جدول جای دارد.
خبرنگار: 17028

آمریکایی‌ها در شوش

یک گروه از باستان‌شناسان آمریکایی که برای حضور در پنجمین همایش «باستان‌شناسان جوان» همراه با عباس علی‌زاده به ایران سفر کرده بودند در چند روز گذشته از محوطه‌ باستانی شوش و جندی شاپور و... بازدید کردند. 

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، نخستین روزهای شهریور ماه امسال بود که یک دعوت به کار با عنوان فراخوان «پروژه کاوش و پژوهش در شوش» بصورت ایمیل بین باستان‌شناسان ایرانی و حتی خارجی چرخید تا عباس علیزاده، باستان‌شناس ایرانی که سال‌ها در دانشگاه شیکاگو درس خوانده و تدریس و کار کرده بود، بتواند سرپرستی هیات کاوش در «شوش» را به دست گیرد. 

ماموریتی که نیازمند یک تیم کاوش برای این پروژه بود؛ به همین دلیل در آن فراخوان از همه همکاران باستان‌شناس و پژوهشگران دعوت شد تا با ارائه چکیده‌ای از نوع همکاری و اهمیت کاوش در شوش، در پیشبرد هدف‌های نظری و عملی «پروژه کاوش و پژوهش در شوش»، همراه با ارائه کارنامه فعالیت‌های آکادمیک و میدانی،‌ آمادگی خود را اعلام کنند. 

حتی سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در آن زمان با تایید این اقدام علی‌زاده در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره‌ی وجود چنین فراخوانی اظهار کرده بود: از این قضیه اطلاع دارم، ما به آقای علیزاده پیشنهاد کردیم که سرپرستی هیأت کاوش در شوش را به عهده بگیرد و او اکنون در حال جمع کردن کارشناسان و باستان‌شناسانی است که می‌توانند به وی در این زمینه کمک کنند. 

وی با تأکید بر اینکه «عباس علی‌زاده از نظر بُنیه علمی صلاحیت لازم در این زمینه را دارد، افزود: به همین دلیل از او خواسته‌ایم تا سرپرستی هیات کاوش در این محوطه را بر عهده داشته باشد»، در پاسخ به این پرسش که آیا اعلام این فراخوان قرار است در آینده و برای مطالعه و کاوش در سایت‌های باستان‌شناسی دیگر نیز انجام شود، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: چون این باستان‌شناس در ایران حضور ندارد و شرایطش با باستان‌شناسی که در ایران حضور دارد و دیگر باستان‌شناسان را می‌شناسد متفاوت است، به او اجازه‌ی این کار داده شده است. در واقع او باستان‌شناسان دیگر در ایران که پیش از این، روی محوطه‌ی شوش کار کرده‌اند، نمی‌شناسد تا بتواند با آن‌ها گفت‌وگو کند. بنابراین قرار نیست انتشار فراخوان همیشگی و برای هر کاوشی باشد. 

در طول چند روز گذشته و پس از پایان آن همایش سه روزه که در دانشگاه تهران برگزار شد، «گیل استاین، رئیس موسسه شرق‌شناسی آمریکا، «ایمیلی لوییس هامر»، «جوزف ویلیام له‌نر»، «ایوان آندرس کارلسون»، «دانالد اسکایت وایت کامپ» و «ریچارد ارنست» که دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان باستان‌شناسی هستند به همراه علیزاده از شوش، دزفول، غرب کرخه و شوشتر بازدید کردند؛ بازدیدی که به نظر می‌رسد رایزنی‌هایی را برای ادامه‌ی حضور آن‌ها در ایران و محوطه‌ی شوش و چه بسا کاوش در این محوطه‌ی تاریخی دارد. 

حال باید دید آیا عباس علی‌زاده که سال‌ها است در خارج از ایران به فعالیت باستان‌شناسی مشغول است، همچنان علاقه دارد حرفه‌ خود را با تیم‌های بین‌المللی در ایران هم ادامه دهد؟ یا فرصتی هم به دانشجویان ایرانی برای کار در این محوطه‌ جهانی ایران می‌دهد. 

از سویی این پرسش مطرح است که با توجه به وجود دانشکده‌های باستان‌شناسی در دانشگاه‌هایی مانند تهران، مدرس و دانشگاه‌های آزاد، حضور باستان‌شناسان پایگاه جهانی شوش، پژوهشکده باستان‌شناسی و باستان‌شناسان پیشکسوت که کارنامه درخشانی در شوش و سایر نقاط خوزستان داشته‌اند، محدوده فعالیت مرکز پژوهشی بین‌المللی شوش کجاست؟ آیا قرار است شوش و خوزستان مانند «زمان گیرشمن» و فرانسویان به یک شخص و مرکز خاص سپرده شود تا با اختیارات تام هرجا که امکان و تمایل داشت کلنگ بزند و حفاری کند؟ 

قرار است چه کسی رییس این مرکز را انتخاب کند؟ آیا این یک مرکز مستقل جدا از سازمان میراث فرهنگی است یا زیر نظر رییس جمهور یا شورای عالی میراث فرهنگی خواهد بود؟ نحوه آموزش در این مرکز چگونه است و چه کسی این روش را تأیید می‌کند؟ حوزه فعالیت این مرکز چیست؟ چه شخص یا اشخاصی از آن حمایت می‌کنند؟ آیا این جا زیر مجموعه موسسه شیکاگو یا شعبه‌ای ایرانی یا خاورمیانه‌ای دانشگاه شیکاگو خواهد شد؟

از سویی بر اساس نامه ارسالی از سویی مدیرکل امور پایگاه‌ها در پاسخ به درخواست رییس پایگاه جهانی شوش و تأیید همکاری با گروه اعزامی به سرپرستی علی‌زاده این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به سبقه باستان‌شناسی این گروه و محوطه‌های مورد بازدید که محوطه‌های باستانی هستند، چرا امور پایگاه‌های کشور که زیر نظر معاونت میراث فرهنگی محمد حسن طالبیان است به این درخواست پاسخ داده و چرا این درخواست از حمیده چوبک، رییس پژوهشکده باستان‌شناسی و سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه سامزمان میراث فرهنگی و گردشگری نشده است؟ آیا این موسسه‌ ورای پژوهشکده و پژوهشگاه فعالیت خواهد کرد؟ اینها پرسش‌هایی است که پاسخ‌شان همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و پیگری‌های رسانه‌ای تا کنون امکان پاسخ‌گویی به پرسش‌ها را از حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی فراهم نکرده است.

جعبه سیاه ' پالایشگاه نفت امیدیه

پایگاه خبری تحلیلی امید نیوز:جعبه سیاه ' پالایشگاه نفت امیدیه ' کی رمزگشایی می شود

پایگاه خبری تحلیلی امید نیوز روز چهارشنبه مطلبی با عنوان 'جعبه سیاه ' پالایشگاه نفت امیدیه ' کی رمزگشایی می شود را بدون ذکر نام نویسنده منتشر کرد.

سال 1386 سید جعفر حجازی استاندار خوزستان با اعلام خبر راه اندازی پالایشگاه نفت امیدیه در چهار سال آینده موجی از شادی و امید را در دل شهروندان محروم امیدیه و آغاجاری انداخت اما غافل از اینکه این موضوع بیشتر به یک دلخوشی شبیه بود تا یک واقعیت!
شهری که خود نقطه ثقل انرژی استان و به خصوص سرمایه استراتژیک نفت است اکنون خود نه ظرفیت فرآوری دارد و نه سیستم سرمایه گذاری برای ایجاد شهرک صنعتی و یا ایجاد اشتغال در زمینه انرژی !؟
در صورت راه اندازی این پالایشگاه نفت در فاز یک خودفقط چیزی حدود 180 هزار بشکه در شبانه روز ظرفیت خواهد داشت که در فاز دوم نیز به همین میزان به آن افزوده خواهد شد، تولیدات پالایشگاه بنزین معمولی و سوپر ، بنزین هواپیما ، گازوئیل ، نفت سفید و بقیه هیدروکربورهای سنگین خواهد بود.
محل احداث سایت پالایشگاه در زمینی به مساحت 500 هکتار در کیلومتر 7 اتوبان امیدیه به ماهشهر واقع است.که مطالعات زیست محیطی پالایشگاه هم توسط تیم آقای دکتر جعفرزاده به پایان رسیده و مطالعات شرکت مهندسین مشاور دزآب ، رودخانه جراحی در فاصله 48 کیلومتری را برای تامین آب مصرفی مشخص نموده است.. این پروژه با سرمایه گذاری اولیه شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین شروع به کار نموده است و از دیگر ویژگیهای بارز آن می توان به نکات زیر اشاره کرد:
فاصله 40 کیلومتری تا بندر بزرگ صادراتی امام خمینی
فاصله 500 متری تا اتوبان امیدیه به ماهشهر
فاصله 500 متری تا خط انتقال برق 400 کیلوات سراسری
فاصله صفر تا خط انتقال گاز (واقع در مرز سایت پالایشگاه)
فاصله 9 کیلومتری با نقطه تحویل نفت خام (تلمبه خانه های شماره 1و 2 امیدیه)
فاصله 3 کیلومتری تا فرودگاه فعال امیدیه (آغاجاری)
ویژگی منحصر بفرد زمین سایت 500 هکتاری با حداکثر اختلاف تراز توپوگرافی کمتر از یک متر
واقعیت این است که بیکاری در دو شهر امیدیه و آغاجاری بیداد می کند و در این خصوص حتی دولت نیز نمی تواند این امر را کتمان کند یا اینکه ادعا کند که در این مدت بیکاری در این دوشهر را کاهش داده است که مستندات و مشاهدات موجود حاکی از شدت یافتن بیکاری در شرایط کنونی با وجود همه شعارهای کاهش نرخ بیکاری است.
همین بیکاری لجام گسیخته در این دو شهر بود که دولت با احداث و ساخت پالایشگاه نفت موافقت کرد تا شاید در صورت راه اندازی این پالایشگاه بتوان کورسوی امیدی برای از پادرآوردن غول بیکاری در دو شهر امیدیه و آغاجاری یافت.
اما امروز از این همه وعده و وعید فقط یک تابلو رنگ رو رفته در محل احداث این پالایشگاه بر جای مانده و باید دید آیا این تابلو بالاخره بر جای می ماند یا اینکه نه بزودی رنگ و رخساری عوض می کند و برای چندین سال آینده و وعده های دیگر در همین نقطه نصب خواهد بود.
براستی چه شده است که آغاجاری و امیدیه خود مخزن و منبع تامین انرژی در کشور هستند اما مانند سایر شهرستان های استان خوزستان از داشتن ظرفیت ها و سیستم های فرآوری و سرمایه گذاری محروم هستند این مسئله نشانه چیست ؟
از قضا فرماندار امیدیه که در برنامه ریزی های هندسی و عمرانی ید طولایی دارد در همان ابتدای مسئولیت خود از برآورد و تایید شرایط لازم جهت تامین خوراک این پالایشگاه سخن گفت و در نشستی با عوامل این پایگاه خبری از راه اندازی قریب الوقوع فاز اول این پالایشگاه در امیدیه خبر داد اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
6037/6064

مشکل متروی اهواز

  • بی پولی و اعتصاب کارگری ادامه ساخت متروی اهواز را متوقف کرد

    اهواز- ایرنا- مجری طرح قطارشهری اهواز گفت: ادامه طرح قطار شهری اهواز به دلیل مشکلات مالی و اعتصاب کارگران متوقف شده است.

    سیدناجی محبت چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: کارگران متروی اهواز از 10 مهر امسال در اعتراض به دریافت نشدن حقوق عقب افتاده هفت ماه گذشته خود ، دست از کار کشیدند.
    وی تعداد کارکنان پروژه قطارشهری اهواز را یک هزار و 300 نفر عنوان کرد و گفت: 100 نفر از کارگران خرداد امسال به دلیل تعطیل شدن برخی از جبهه های کاری از کار اخراج شدند.
    محبت اضافه کرد: با توجه به اصرار کارفرما مبنی فعال بودن فاز نخست (ایستگاه فرودگاه تا مصلا) و توقف سایر قسمت ها، ناچار هستیم 300 نفر دیگر از کارگران را نیز اخراج کنیم.
    وی هزینه های ماهانه کارگاه مترو و حقوق کارکنان را 20 میلیارد ریال دانست و افزود: به واسطه دریافت نکردن پول، مقدار زیادی تعهدات کارگری ایجاد شده به همین دلیل 10 روز پیش از طریق اداره کار فهرست کارکنان را به کارفرما ارجاع دادیم تا بر اساس قانون اجازه داده شود 120 میلیارد ریال از مطالبات ما کسر و به عنوان حقوق کارکنان پرداخت شود.
    مجری طرح قطارشهری اهواز گفت: بزرگترین و پرافتخارترین کار مهندسی کشور با عبور از زیر رودخانه کارون قرار است در اهواز رقم بخورد و ما از نیمه شهریور عملیات آن را آغاز کرده ایم اما هم اکنون فعالیت دستگاه های تونل زنی(TBM) برای تعمیر و رفع نقص متوقف شده تا برای عبور ایمن آمادگی داشته باشیم که این کار سه هزار میلیارد ریال هزینه نیاز دارد.
    وی اضافه کرد: سایر قسمت های طرح نیز به دلیل اعتصاب کارگران متوقف است.
    محبت با تاکید بر مشکلات مالی این پروژه، اظهار کرد: از دی ماه پارسال تاکنون صورت وضعیت تعدیل قرارداد (مابه التفاوت نرخ سازمان مدیریت با نرخ قرارداد) رسیدگی و پرداخت نشده است.
    به گفته وی رقم تعدیل از دی پارسال تاکنون بیش از 460 میلیارد ریال است.
    وی با بیان اینکه از اردیبهشت تاکنون نیز هیچگونه اعتباری از کارفرما دریافت نکردیم تصریح کرد: صورت وضعیت کار در ماه های تیر، مرداد و شهریور نه تنها رسیدگی نشده بلکه عودت داده شده است این در حالی است که بر اساس شرایط عمومی پیمان، صورت وضعیت می تواند صفر یا منفی باشد اما نمی تواند عودت داده شود.
    محبت با اشاره به اینکه مساله تعدیل با گذشت بیش از چهار سال هنوز حل نشده است تصریح کرد: اعتبارات این طرح برای سال جاری تاکنون به ما به طور رسمی ابلاغ نشده است تا بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
    وی در حالی علت تاخیر در پرداخت حقوق کارگران را مشکلات مالی پروژه عنوان می کند که دو روز پیش عباس هلاکویی عامل قطارشهری اهواز و کارفرمای این طرح گفته است که هیچ مشکل مالی برای پرداخت پول به پیمانکار ندارد اما معتقد است که تعداد کارگران متروی اهواز 450 نفر است و این مساله باید با نظر کمیسیون کارگری حل شود.
    کارگران متروی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود تاکنون بیش از 11 نوبت اعتصاب کرده اند و این اعتراض ها در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده است.
    مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 27 درصد پیشرفت دارد.
    آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان امسال اعلام شده و قرار بود فاز نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد.
    نارضایتی مسئولان استان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که در ماه های اخیر معاون عمرانی استاندار خوزستان به عنوان رییس هیات مدیره قطارشهری اهواز و مدیرعامل این طرح، پیمانکار را به خلع ید تهدید کردند.

    *مترو در انتظار کارگروه
    محبت همچنین با بیان اینکه همه مسئولان استانی و کارفرما برای رفع مشکلات مترو تلاش کرده اند افزود: به دلیل اینکه نگران مناسبات با کارفرما بودم تاکنون با رسانه ها صحبت نکرده ام اما با توجه به اینکه بخشی از زوایای مسائل مغفول مانده برای تکمیل اطلاعات افکار عمومی مصاحبه می کنم.
    وی با اشاره به سفر مرداد ماه خندان دل معاون عمرانی وزیرکشور به خوزستان و بازدید از پروژه متروی اهواز گفت: در این سفر وعده داده شد کارگروهی از نمایندگان پیمانکار و کارفرما و شهرداری برای رفع موانع و مشکلات مترو تشکیل شود اما با وجودی که نمایندگان را معرفی کردیم این کارگروه تشکیل نشده است.
    محبت با تاکید بر اینکه هیچ پیمانکاری از طولانی شدن پروژه سود نمی برد تصریح کرد: نحوه مدیریت مالی پروژه دارای مشکل است و در شرایط فعلی که پولی در اختیار نداریم نه می توانیم مصالح مورد نیاز پروژه را بخریم و نه حقوق کارگران را پرداخت کنیم بنابراین ادامه کار با مشکل مواجه شده و لازم است مسئولان استان چاره ای بیندیشند.
    وی در ادامه درباره ادعای کارفرما مبنی بر رعایت نشدن صداقت در ارائه فهرست کارکنان طرح قطارشهری اهواز، تصریح کرد: مستندات پرداخت ها و فهرست بیمه کارکنان در ماه های گذشته موجود است که در صورت نیاز می توانیم آن را برای اثبات ادعای خود ارائه کنیم و هر جا مغایرتی وجود داشته باشد پاسخگو هستیم از سوی دیگر بر اساس قانون این پول از مطالبات پیمانکار کسر می شود و ارتباطی به کارفرما ندارد.

    *باز هم وعده هشت ماهه
    مجری قطارشهری اهواز همچنین گفت: در صورت تحقق تعهدات کارفرما گام نخست را ظرف هشت ماه تحویل می دهیم.
    وی درباره محقق نشدن وعده بهره برداری از گام نخست متروی اهواز در آبان ماه امسال اظهار کرد: با کارفرما توافق هایی برای راه اندازی مرحله نخست در آبان امسال صورت گرفته بود اما تعهدات آنها عملی نشد به همین دلیل ما نیز نتوانستیم طرح را بر اساس برنامه به پیش ببریم.
    محبت با بیان اینکه صورت جلسه برای طرفین قرارداد است افزود: به طور مثال قرار بود 240 میلیارد ریال برای اجرای کار پرداخت شود ولی فقط بخشی از این پول پرداخت شد که آن هم به موقع نبود.
    وی با تاکید بر مشکلات مالی پروژه اظهار کرد: ما تمایلی به طولانی شدن طرح قطار شهری نداریم اما به دلیل بی پولی اکنون کارمان به فروش ضایعات و ماشین آلات رسیده تا آبروی طرح را حفظ کنیم.
    محبت تصریح کرد: حیات این پروژه در خطر است و مسئولان باید هرچه سریع تر بیایند و ما را از بلاتکلیفی درآوردند و به ادعاهای ما رسیدگی کنند.
    وی افزود: تاکنون دو هزار میلیارد ریال از اعتبارات پیمانکار برای پیشرفت پروژه هزینه کرده ایم به امید اینکه به ادعاهای ما رسیدگی شود اما تاکنون قدمی برای رفع این مشکل برداشته نشده است.
    این مقام مسئول اظهار کرد: مهمترین علت طولانی شدن پروژه و تاخیر در راه اندازی مترو مربوط به ظرفیت های قراردادی و یکی از تبعات آن مشکلات و بن بست مالی کنونی است که خارج از اختیار پیمانکار و کارفرماست البته کارفرما می تواند با ارجاع یا تعیین مرجع مربوطه مشکل قرارداد را حل کند.
    مجری متروی اهواز در ادامه درباره 'خلع ید' پیمانکار از طرح اظهار کرد: خلع ید یا خاتمه قرارداد از اختیارات کارفرمایی است ولی ما به عنوان پیمانکار به ادامه کار و اتمام طرح تمایل داریم و معتقد هستیم که مشکلات قابل حل است وبا رفع آنها می توان کار را به اتمام رساند.
    وی با بیان اینکه شرکت کیسون 14 پروژه در سایر نقاط جهان و کشور دارد افزود: با وجودی که شرایط اقتصادی کشور به همه طرح ها فشار آورده اما هیچ کدام از آنها مشکلات متروی اهواز را ندارد و مشابه این مسائل در هیچیک از آنها وجود ندارد.
    7151/6065

    انتهای پیام /*

    واژگونی خودرو در محور ماهشهر - شادگان

    واژگونی خودرو در محور ماهشهر - شادگان دو کشته و یک مصدوم برجای گذاشت

    اهواز - ایرنا - مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی خوزستان گفت: واژگونی یک دستگاه خودروی تاکسی پژو در محور ماهشهر - شادگان (ورودی سربندر) در روز چهارشنبه دو کشته و یک مصدوم برجای گذاشت.

    رضا رفیعی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تصادف در ساعت 9:22 دقیقه صبح اتفاق افتاد و نیروهای امدادی اورژانس 115 برای امداد رسانی در محل حادثه حضور یافتند.وی افزود: ماموران امدادی فرد مصدوم را توسط آمبولانس به یکی از مراکز درمانی ماهشهر انتقال دادند.
    علت بروز این حادثه در دست بررسی است.سرعت غیرمطمئنه ، توجه نکردن به جلو ، واژگونی ، سبقت غیرمجاز و خواب آلودگی از عوامل اصلی تصادفات جاده ای است.
    در نیمه نخست سال جاری ، تصادفات رانندگی منجر به فوت در جاده های خوزستان روند کاهشی داشته است.

    زمستان خوزستان خاکی است یا بارانی؟

     مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از پیش‌بینی وقوع پدیده گرد و خاک در نیمه دوم سال جاری در استان خوزستان خبر داد.

    هاشم بالدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، اداره‌کل هواشناسی خوزستان در خصوص پدیده سرمایشی، سرمازدگی و سرمای بیش از حد و وقوع سیلاب و همچنین وقوع پدیده گرد و خاک در نیمه دوم سال جاری به مدیریت بحران استان هشدار داده است.

    وی افزود: این هشدارها به شهرداران و دیگر مسئولان مربوط منتقل شده و اقداماتی که باید در هنگام وقوع شرایط جوی خاص مانند گرد و غبار انجام شود نیز اعلام شده است.

    مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: تغییرات جوی، فشار و توده کم‌فشار و پرفشار منجر به جریانات هوا می‌شود. از سوی دیگر به دلیل وجود کانون‌های گرد و غبار در استان خوزستان، چه کانون‌هایی که از قبل وجود داشته و چه کانون‌هایی که تازه هستند، وقوع پدیده گرد و خاک در نیمه دوم سال جاری در استان خوزستان پیش‌بینی شده است.

    بالدی با اشاره به اقدامات لازم هنگام وقوع گرد و غبار گفت: دستورالعملی جهت تعطیلی مدارس در مقاطع مختلف و اداره‌ها، هنگام وقوع گرد و غبار در استان خوزستان تدوین شده است. همچنین در زمینه افزایش تجهیزات بیمارستانی، اورژانس و هماهنگی لازم اطلاع‌رسانی بین هواشناسی، محیط زیست، مدیریت بحران و واحد اورژانس و بهداشت نیز اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. در این جهت، ستاد بحران شهرداری‌ها با توجه به تدوین و ابلاغ آن، در تمام شهرهای استان خوزستان تشکیل شده است.

    بالدی با اشاره به شناسایی کانون‌های گرد و غبار اظهار کرد: مطالعات اولیه جهت شناسایی کانون‌های گرد و خاک صورت گرفته و گزارش آن نیز آماده شده که اولین جلسه مربوط به آن، هفته گذشته با حضور دکتر شعاعی، دبیر ملی ستاد مبارزه با گرد و غبار کشور برگزار شد. نتیجه گرفته شد جمع بندی‌ها و دیدگاه‌های مربوط به گزارش شناسایی کانون‌های گرد و غبار استان خوزستان برای ویرایش گزارش اولیه به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شود.

    وی افزود: اقدام بعدی پس از شناسایی کانون‌های گرد و غبار، عملیاتی کردن نحوه مقابله با کانون‌های گرد و غبار و پیشگیری از گسترش آن در استان خوزستان با بیابان‌زدایی، نهال‌کاری و مالچ‌پاشی است.
    منبع: ایسنا

    تصاویر روز رسانه ها

    یک فیلبان در یک مرکز تفریحی در میانمار یک فیلبان در یک مرکز تفریحی در میانمار

    کودکان سوری در حال بازی در ویرانه های جنگ در حومه دمشق
    کودکان سوری در حال بازی در ویرانه های جنگ در حومه دمشق
    دختران فلسطینی در حال عبور از موانع امنیتی سربازان اسراییل برای رفتن به مدرسه – قدس شرقی
    دختران فلسطینی در حال عبور از موانع امنیتی سربازان اسراییل برای رفتن به مدرسه – قدس شرقی
    جشنواره دورگا پوجا در کلکلته هند
    جشنواره دورگا پوجا در کلکلته هند
    کلیسای جامع شهر کلن آلمان
    کلیسای جامع شهر کلن آلمان
    خالد پناهجوی 35 ساله سوری که به آلمان رسیده است در حال نشان دادن عکس سلفی خود به هنگام عبور از دریای اژه
    خالد پناهجوی 35 ساله سوری که به آلمان رسیده است در حال نشان دادن عکس سلفی خود به هنگام عبور از دریای اژه
    دانش آموزان جزیره پکانبارو در اندونزی به خاطر دود ناشی از آتش سوزی جنگل های مجاور ماسک زده اند
    دانش آموزان جزیره پکانبارو در اندونزی به خاطر دود ناشی از آتش سوزی جنگل های مجاور ماسک زده اند
    بیش از 600 پناهجوی آفریقایی تبار پس از رسیدن به ایتالیا
    بیش از 600 پناهجوی آفریقایی تبار پس از رسیدن به ایتالیا
    توفان در فلوریدا آمریکا
    توفان در فلوریدا آمریکا
    تظاهرات ضد اسراییلی در مقابل دفتر صلیب سرخ در غزه
    تظاهرات ضد اسراییلی در مقابل دفتر صلیب سرخ در غزه
    ببر سیبری باغ وحش شهر سوژو چین در حال بازی با توله اش
    ببر سیبری باغ وحش شهر سوژو چین در حال بازی با توله اش
    توفان و سیل در فیلیپین
    توفان و سیل در فیلیپین
    برداشت زیتون از باغات غزه
    برداشت زیتون از باغات غزه
    تمرین دسته جمعی ورزش تای چی در شهر جیانگشو چین
    تمرین دسته جمعی ورزش تای چی در شهر جیانگشو چین

    اخبار سیاسی روز

    کرملین: اسد به مسکو سفر کرده است


    کاخ کرملین در بیانیه‌ای از سفر «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه به مسکو و دیدار با رئیس جمهور روسیه خبر داد.
    به گزارش فارس، کاخ کرملین امروز چهارشنبه، سه هفته پس از آغاز حملات هوایی روسیه به تروریست‌ها در سوریه از سفر بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه به مسکو خبر داد.بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتینک، بشار اسد روز گذشته (سه‌شنبه) به مسکو سفر و با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار کرده است.
    «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز چهارشنبه اعلام کرد که پوتین و اسد مسائل مربوط به حملات هوایی روسیه به سوریه را مورد بحث قرار دادند.
    وی تأکید کرد: طبیعتا مسائل مربوط به حملات علیه نیروهای تروریستی، مسائل مربوط به ادامه پشتیبانی هوایی روسیه از اقدامات تهاجمی نیروهای مسلح ارتش سوریه از موضوعات مورد بحث میان سران دو کشور بود.
    به نوشته اسپوتنیک، این دیدار طولانی بوده و پوتین به بشار اسد گفته است که «ما آماده‌ایم هر کاری که میتوانیم برای مقابله با تروریسم انجام دهیم».
    رئیس جمهوری روسیه گفته است که «نه مسکو تنها در زمینه اقدام نظامی بلکه در زمینه روند سیاسی نیز هرکاری لازم باشد انجام خواهد داد».
    سیدعلی موجانی در گفتگو با فرارو بررسی کرد
    فرارو- یک دیپلمات پیشین وزارت خارجه در بیان راهکاری عملی برای تغییر سیاست های خصمانه عربستان علیه ایران گفت: «باید سعی شود با جامعه عربستان ارتباط عمیق و موثری برقرار کرد. لذا باید دیپلماسی عمومی ایران نسبت به عربستان فعال شود تا آنها بتوانند نیات و اهداف ما را به صورت صحیح بشناسند. ما صرفا نباید به بیانات سیاسی و خطاب قرار دادن دولت ها اکتفا کنیم بلکه باید با جوامع آنها ارتباط برقرار کنیم.»
    در حالی که یکی از اهداف سفر اشتاین مایر به ایران و سپس عربستان میانجی گری وی میان این دو کشور مهم در منطقه خاورمیانه عنوان شده بود، سخنان وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود نشان داد اشتاین مایر در این هدف خود موفق نبوده است. عادل الجبیر ضمن تکرار ادعاهای واهی علیه ایران تهدید کرد که ریاض حتی آماده مقابله نظامی با اقدامات ایران است. محمدجواد ظریف چند روز پیش با بیان اینکه «تلاش عربستان برای حذف ایران از منطقه باعث خونریزی و دامن زدن به درگیری می‌شود»، خواستار پایان دادن به این روند شده بود.
    در واکنشی به این سخنان، جبیر مدعی شد که «وقتی عربستان سعودی و مردمش هدف حملات مداوم ایران قرار دارند، داشتن روابط مثبت سخت است.»

    چرا عربستان سیاستی خصمانه علیه ایران اتخاذ کرده است؟ ایران باید چه سیاستی در قبال عربستان در پیش گیرد؟
    سید علی موجانی مدیرکل سابق اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت خارجه و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با فرارو گفت: «برجام عاملی است که تیرگی روابط ایران و عربستان را تشدید کرده اما مسلما تنها عامل در این تیرگی روابط نیست.»
    وی ادامه داد: «ترتیبات امنیتی و سیاسی منطقه خاورمیانه حدودا از سه سال پیش تغییر کرده و نقش قدرت های درون منطقه با توجه به ظرفیت هایی که برای برخی از آنها فراهم شده تغییر کرده و طبعا مسئولیت های این کشورها نسبت به گذشته دگرگون شده و لذا دوره فعلی را باید دوره گذار تلقی کرد.»وی افزود: «در چند سال اخیر یک بحران اساسی در منطقه نیز رخ داده که آن مسئله اعاده خلافت و تشکیل داعش است. این اعاده خلافت به منزله از بین رفتن تمام اشکال سیستم حکومت در دنیای اهل سنت تلقی می شود.»
    این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: «لذا اساس حکومت ها و دولت های خاندانی و سنتی منطقه از درون با چالش های اساسی مواجه است و طبعا در چنین شرایطی برای حفظ انسجام داخلی بیان یک تهدید خارجی و تحریک افکار عمومی می تواند در پیش گرفته شود تا از پاسخ به خواسته ها و نیازهایی که در این جوامع برای سالیان متمادی سرکوب شده یا مورد توجه قرار نگرفته است اجتناب گردد.»
    وی ادامه داد: «این شرایط باعث شده ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار و مسئولیت پذیر در منطقه به عنوان یک هدف مورد توجه قرار بگیرد و اظهاراتی علیه آن صورت بگیرد که بخشی از آنها اظهار نگرانی شدید از مسئولیت های ایران در منطقه و بخشی دیگر تشدید شرایط برای حفظ انسجام داخلی یا حفظ شرایط امنیتی است که در این کشورها وجود دارد.»
    وی افزود: «مجموع این شرایط و همچنین رفتار عصبیت گونه ای که به طور تاریخی در این منطقه هر از چندگاهی در سخنان و رفتار رهبران برخی از این کشورها بروز می کند در بروز رفتار غیردوستانه عربستان نسبت به ایران نقش دارد.»
    موجانی در پاسخ به این سوال که ایران در این شرایط باید چه سیاستی را برای تنظیم روابط خود با عربستان در پیش بگیرد؟، گفت: «ایران کشوری مسئولیت پذیر است و از سوی دیگر هیچگاه به دنبال تغییر جغرافیای سیاسی منطقه و یا ایجاد تزلزل در شرایط امنیتی و ثبات منطقه نبوده است.»
    وی ادامه داد: «در طول دو قرن گذشته کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس از جمله عمان برای سه مرحله و بحرین یکی دو مرحله از ایران درخواست اعزام نیرو کردند تا بتوانند مشکلات امنیتی خود را رفع کنند و ایران حتی بعد از اعزام نیرو و کمک به دولت آن کشور هیچگاه چشمداشتی به خاک یا حاکمیت آن کشورها نداشته است.»
    وی افزود: «لذا در حوزه روابط با این منطقه، ایران با این پیش زمینه مسائل را دنبال می کند و طبعا نیاز دارد که به کشورهای همسایه خود احساس آرامش و تسکین بدهد و تاکید کند که هیچگاه هیچ تهدیدی از سوی ایران علیه آنها مطرح نبوده است که البته این جملات بارها از سوی ایران تکرار شده است.»
    این دیپلمات پیشین ایران اظهار کرد: «این سیاست ایران در واقع حفظ شرایط موجود است که باید با دقت بیان تا به درستی از سوی طرف مقابل شنیده شود و استمرار داشته باشد تا نیروهایی که در این کشورها هستند و نقش سازنده دارند و درک درستی از ایران و شرایط منطقه ای دارند مجالی برای حضور و بروز داشته باشند و اجازه ندهند عواملی که فرصت طلب بوده و در درگیرهای داخلی قصد پیگیری منافع خود را دارند تنها سخنگوی این کشورها باشند و سیاست های منطقه ای این کشورها را نمایندگی کنند.»
    وی افزود: «بخش هایی از حاکمیت عربستان می دانند ایران نقطه اتکای آنها با منطقه است و حاضر نیستند با ایجاد تنش و درگیری این ظرفیت را از دست بدهند و کشور خود و منطقه را درگیر بحران غیرضرور کنند.»
    موجانی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از زبان قدرت و انجام مانورهای نظامی در منطقه خلیج فارس می تواند پیام مناسبی به عربستان برای تغییر رفتار و سیاست های خود باشد؟، گفت: «ظرفیت نظامی ما و انجام مانور در خلیج فارس ضرورتا نمی تواند به معنای پیام برای عربستان باشد؛ چراکه هدف هر کشوری از انجام مانور نظامی کسب یا افزایش آمادگی نظامی خود برای دفاع می باشد.»
    وی ادامه داد: «ما در منطقه ای حضور داریم که قدرت های فرامنطقه ای به آن چشمداشت دارند و به آن وارد شدند. امروز دشمن اصلی ما در منطقه قدرت های فرامنطقه ای هستند که در منطقه حضور دارند و ثبات منطقه را با روش های مختلف از بین می برند. مشکل اصلی ما گروههای مافیایی و عناصر مخربی هستند که امنیت منطقه را زایل کرده اند.»
    موجانی در پاسخ به این سوال که چه راهکار عملی و موثری را می توان برای تغییر سیاست های خصمانه عربستان علیه ایران به کار گرفت؟، گفت: «باید سعی شود با جامعه عربستان ارتباط عمیق و موثری برقرار کرد. لذا باید دیپلماسی عمومی ایران نسبت به عربستان فعال شود تا آنها بتوانند نیات و اهداف ما را به صورت صحیح بشناسند. ما صرفا نباید به بیانات سیاسی و خطاب قرار دادن دولت ها اکتفا کنیم بلکه باید با جوامع آنها ارتباط برقرار کنیم.»

    1. عربستان سعودی 4 کشتی جنگی از آمریکا می‌خرد/ قیمت: 11 میلیارد دلار
    این 4 فروند کشتی جنگی تقریبا کوچک اما تندرو اند و قادر به مانور و حرکت آسان در آب های کم عمق هستند.
    عربستان سعودی 4 کشتی جنگی از آمریکا می خرد/ قیمت: 11 میلیارد دلار
    یک منبع آمریکایی اعلام کرد که دولت آمریکا با فروش 4 فروند کشتی جنگی به قیمت 11 میلیارد دلار به عربستان سعودی موافقت کرده است.
    به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی برای به روز سازی ناوگان نیروی دریایی خود به ویژه در شرایط افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس و ادامه جنگ در یمن تلاش می کند.نیروی دریایی ارتش عربستان سعودی به دو ناوگان شرقی (خلیج فارس) و غربی (دریای سرخ) تقسیم می شود. قبل از این نیز رسانه های خارجی از مذاکرات ریاض و واشنگتن برای نوسازی ناوگان نیروی دریایی عربستان سعودی خبر داده بودند.
    نیروی دریایی ارتش عربستان سعودی هم اکنون در جنگ یمن در آب های دریای سرخ و خلیج عدن مشارکت دارد.این 4 فروند کشتی جنگی تقریبا کوچک اما تندرو اند و قادر به مانور و حرکت آسان در آب های کم عمق هستند. این نوع از کشتی های جنگی می توانند دهها موشک ضدهوایی و موشک های ضدکشتی حمل کنند .  آژانس دفاع، امنیت و همکاری آمریکا به عنوان اداره مسؤول فروش خارجی تسلیحات در دولت آمریکا اعلام کرد: همچنان کنگره آمریکا باید با فروش این تسلیحات به عربستان سعودی موافقت کند و سپس این فروش اجرایی می شود.  
    این آژانس اضافه کرد: این معامله به بهبود امنیت شریک منطقه ای و استراتژیک آمریکا منجر می شود. کشوری که قدرت مهمی برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در خاورمیانه به شمار می رود. جزئیات زیادی درباره این کشتی های جنگی اعلام نشده است اما گفته شده این کشتی ها برای نیروی دریایی آمریکا ساخته شده بود اما هم اکنون به عربستان سعودی فروخته خواهند شد.
    شمارش معکوس برای بازگشایی سفارت کانادا در تهران
    نکته جالب دیگر درباره انتخابات کانادا راه‌یابی دو ایرانی‌تبار به پارلمان است. «مجید جوهری» و «علی احساسی» در زمره نمایندگانی هستند که از حزب لیبرال به پارلمان راه یافته‌اند
    شمارش معکوس برای بازگشایی سفارت کانادا در تهرانبا پیروزی حزب لیبرال در انتخابات پارلمانی کانادا و تغییر دولت در این کشور احتمال بازگشایی سفارت کانادا در تهران ( و متعاقب آن سفارت ایران در پایتخت کانادا) بیش از هر زمان دیگری قوت گرفته است.
    به گزارش عصرایران، استیون هارپر نخست وزیر وقت کانادا در سپتامبر 2012 دستور قطع روابط سیاسی اوتاوا با تهران را صادر کرد  و پس از روی کار آمدن دولت روحانی در تهران نیز علاقه‌ای به تجدید رابطه نشان نداد.
    او حتی پس از توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و اعلام تمایل دولت روحانی به تعامل با همه کشورها گفته بود: «ما مایل نیستیم هیچ بخشی از توافق برای عادی شدن روابط ایران با غرب باشیم».
    اکنون اما استیون هارپر کنار رفته و «جاستین ترودو» مامور تشکیل دولت جدید شده است. با  توجه به این که حزب لیبرال، قدیمی‌ترین حزب سیاسی در کانادا به حساب می‌آید و پدر ترودو نیز نخست وزیر بوده سیاست های این حزب قابل پیش بینی است و قطعا نوع روابط کانادا با ایران تغییر خواهد کرد.هر چند با گشایش سفارت بریتانیا در تهران انتظار می‌رفت روند بهبود روابط با دولت کانادا نیز آغاز شود اما هارپر علاقه ای نشان نمی‌داد و همه منتظر انتخابات بودند و حالا همان اتفاق مورد نظر رخ داده است.
    نکته جالب دیگر درباره انتخابات پارلمانی کانادا راه‌یابی دو ایرانی‌تبار به پارلمان است. «مجید جوهری» و «علی احساسی» در زمره نمایندگانی هستند که از حزب لیبرال به پارلمان راه یافته‌اند و البته یک پارسی زبان دیگر را نیز می توان اضافه کرد: مریم منصف سیاست‌مدار افغان تبار.
    دولت کانادا پس از قطع رابطه با تهران از دیپلمات‌های ایرانی نیز خواست این کشور را ترک کنند و سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوتاوا نیز به حال تعطیل درآمد و در اطلاعیه‌ای که بر روی درِ ورودی سفارتخانه نصب شد این نکته آمد که این تصمیم دولت کانادا بوده است. حضور گسترده و متفاوت ایرانیان مقیم کانادا در انتخابات اخیر را می توان با همین انگیزه نیز دانست که با کنار  رفتن حزب محافظه کار و روی کار آمدن حزب لیبرال سفارتخانه ها در دو پایتخت دوباره باز و فعال شوند هر چند حضور نامزدهای ایرانی تبار نیز در این اقبال موثر بوده است.

    آیا آمریکا از ایران می‌خواهد سپاه را منزوی کند؟

    بر اساس اطلاعیه‌ وزارت امور خارجه آمریکا اصل تحریم‌ها باقی و همانند گذشته حتی بعد از روز اجرا برای نهادها و افرادی که لیست تحریمی قرار دارند مثل سپاه پاسداران، جاری است. در نتیجه همکاری با یک نهاد تحریمی مصداق تخلف از تحریم‌ها را داشته و اگر وزارت خزانه‌داری آمریکا تشخیص دهد که از تحریم‌ها تخلف شده، اجازه تنبیه و یا حتی تحریم کردن متخلف را داراست.
    به گزارش فارس، روز یکشنبه اوباما دردستوری که به وزارت‌خانه‌های مرتبط با تحریم ایران داد، خواستار انجام مقدمات لازم برای عمل به تعهدات آمریکا در برجام شد. یکی از این وزارت‌خانه‌ها، وزارت خارجه آمریکا بود.
    وزارت خارجه آمریکا نیز اطلاعیه‌ای برای استفاده از حق صرف نظر کردن یا همان waiver منتشر کرده است، که کامل‌ترین و مستند‌ترین متن برای توقف تحریم‌هاست. این متن برای طرف ایرانی بسیار اهمیت دارد چرا که مبنای انجام تعهدات آمریکاست و بررسی با دقت آن کار ضروری از سوی وزارت خارجه به عنوان متولی اجرای برجام می‌باشد.
    بررسی این متن نشان می‌دهد که ابهام بسیار جدی در نحوه توقف و گستره توقف تحریم‌های آمریکا وجود دارد. این ابهام نگرانی جدی در موضوع کارآمدی برداشتن تحریم‌ها و از آن مهم‌تر بازگشت تحریم‌ها ایجاد می‌کند.

    باقی‌ماندن ساختار تحریم‌ها

    بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا تمامی تحریم‌هایی که آمریکا متعهد به توقف آنها شده بود، تنها برای افراد و نهادهایی برداشته می‌شود که در SDN List نباشند (Specially Designated Nationals List) و برای افراد و نهادهایی که در این لیست هستند، تحریم‌ها تغییری نخواهد کرد.
    این مساله ۱۸ مرتبه در این اطلاعیه مورد تاکید قرار گرفته است و در هر بند که تحریم‌های مشخص شده در برجام را توضیح داده، تاکید کرده است که این توقف شامل افراد و نهادهایی که در لیست تحریم آمریکا (SDN List) هستند نمی‌شود.

    در تصویر زیر بخشی از این اطلاعیه آمده است که قسمت هایلایت شده مرتبط با همین موضوع است.
    نتیجه ابتدایی از این اطلاعیه این است که تحریم‌ها در واقع برداشته نمی‌شوند بلکه افراد و نهادهای مصداق تحریم کاهش می‌یابند. این نوع برداشتن تحریم‌ها حتی همان توقف موقت هم نیست و تنها کاهش مصادیق است که البته بسیار سریع قابل بازگشت است. پس آمریکا ساختار تحریم‌های خود را کاملا حفظ کرده است.

    بازگشت تحریم‌ها بدون نقض توافق

    اما احتمال دارد برخی بگویند باقی ماندن ساختار تحریم خیلی اهمیت ندارد و همینکه مصادیق اعمال تحریم‌ها کاهش یابد مقصود حاصل می‌شود. چرا که بر اساس برجام قرار است افراد و نهادهای مشخص شده در پیوست ۳ از ضمیمه دوم، در روز اجرا از لیست تحریم‌ها خارج شوند و در نتیجه نباید نگران چیزی بود.اما با کمی دقت و بررسی بیشتر مشخص می‌شود که این مساله مشکلی بسیار بزرگ برای ایران به وجود خواهد آورد و زمینه بازگشت قانونی تحریم‌های برداشته شده خواهد شد.
    با نگاهی دقیقتر به پیوست ۳ از ضمیمه دوم و نیز بررسی لیست اصلی تحریم‌ آمریکا (SDN List) مشخص می‌شود که افراد و نهادهایی که قرار است از لیست تحریمی خارج شوند، تمامی افراد و نهادهایی نیستند که در لیست تحریمی آمریکا (SDN List) قرار دارند و آنهایی که در لیست تحریمی باقی‌ می‌مانند افراد و نهادهای مهم و قابل توجهی هستند.
    برای مثال قرارگاه خاتم الانبیا از جمله نهادهایی است که قرار نیست از لیست تحریمی خارج شود. این قرارگاه به خصوص درسال های اخیر نقش مهمی در پروژه‌های عمرانی و نفت و گاز ایران داشته است. کافی است سری به سایت این قرارگاه زده و حجم و گستره فعالیت‌های این قرارگاه را مشاهده کرد. حضور در فازهای پارس جنوبی، در بالادستی صنعت نفت، پالایشگاهی،‌ راه‌سازی و پل سازی و ... نشان دهنده گستردگی فعالیت‌های این قرارگاه است. (سایت قرارگاه خاتم الانبیا)

    بنیاد تعاون سپاه نیز همانند قرارگاه خاتم الانبیا در تحریم‌ها باقی خواهد ماند. نمونه دیگر در دانشگاه‌ها، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، امام حسین (ع) و بقیه الله است. این دانشگاه‌ها نیز در لیست تحریمی آمریکا باقی خواهند ماند. از میان بانک‌ها نیز دو بانک انصار و بانک مهر باقی می‌مانند.
    همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از نهادهای مهم باقی مانده در لیست تحریمی است.
    پس مشاهده می‌شود که این نهادها از رفع تحریم‌های صورت گرفته بهره نخواهند برد. اما سوال این است که آیا همکاری با این نهادها سبب تحریم شدن آن نهاد خواهد شد؟
    بر اساس اطلاعیه‌ای که منتشر شده است، اصل تحریم‌ها باقی و همانند گذشته حتی بعد از روز اجرا برای نهادها و افرادی که لیست تحریمی قرار دارند، جاری است. در نتیجه همکاری با یک نهاد تحریمی مصداق تخلف از تحریم‌ها را داشته و اگر وزارت خزانه‌داری آمریکا تشخیص دهد که از تحریم‌ها تخلف شده، اجازه تنبیه و یا حتی تحریم کردن متخلف را داراست.

    در گذشته نیز بخش مهمی از دلایل تحریم بانک‌ها مختلف ایرانی و حتی بانک مرکزی ایران، دور زدن تحریم‌ها و تخلف از قوانین مالی آمریکا (که تحریم‌های بانکی بخشی از این قوانین محسوب می‌شوند) یعنی پولشویی بوده است. اینکه بانک مرکزی ایران به عنوان یک نهاد پولشو شناخته می‌شود به دلیل انجام فعالیت‌های بانکی به منظور برطرف کردن نیاز بانک‌های تحریم شده است.
    پس خطر اصلی بازگشت نهادها و بانک‌هایی است که قرار است در روز اجرا از لیست تحریمی آمریکا خارج شوند.
    این همان کلامی است که آدام ژوبین در مجلس سنای آمریکا درباره اش صحبت کرد. او که جانشین دیوید کوهن شده است گفت: «ما به صراحت به سران ایران اعلام کرده ایم که اگر ببینیم هریک از بانک‎هایی که از فهرست تحریم‎ها خارج می شوند به حمایت از حزب الله و نیروی قدس و فعالیتهای غیرقانونی بالستیک ایران مبادرت کنند، بار دیگر این بانک‎ها در فهرست تحریم‎ها قرار خواهند گرفت»
    در نتیجه آمریکا بهانه لازم برای بازگشت تحریم‌ها را همیشه در اختیار دارد بدون آنکه برجام را نقض کرده باشد. راهی که باقی می‌ماند منزوی کردن نهادهای باقی مانده در لیست تحریمی آمریکا در داخل کشور است که به طور قطع هیچ کس در ایران آن را اجرا نخواهد کرد.

    تصاویر ماشین بی ام و M2

    ماشین بی ام و M2

    گروه عکس: بی ام و M2 کوپه مدل 2016 ساخت کشور آلمان است.
     
    ۰

    تصاویر ماشین بی ام و M2

    ماشین بی ام و M2

    گروه عکس: بی ام و M2 کوپه مدل 2016 ساخت کشور آلمان است.
     
    ۰

    خودرو لکسوس GS F مدل ۲۰۱۶

     
    ۱
    داغ کنید

     مرجع :بازار خبر


     

    یک خبر از آبادان

    نائب رئیس نابینایان خوزستان:انجمن نابینایان آبادان به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد

    اهواز- ایرنا- نائب رئیس انجمن نابینایان خوزستان گفت: شعبه انجمن نابینایان آبادان با داشتن 700 عضو روشن دل به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد.

    میثم طریفی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در استان خوزستان حدود 9 هزار نابینا وجود دارد که حدود 700 نفر آنها در اهواز و 700 نفر نیز در آبادان هستند.
    وی با بیان اینکه نداشتن مکان مهمترین مشکل انجمن نابینایان در شهرستان های مختلف استان است، افزود: انجمن نابینایان خوزستان در یک مکان رهن و اجاره ای مستقر است که به دلیل مشکلات مالی و نداشتن مکان همواره در معرض تعطیلی قرار داریم.
    طریفی گفت: در استان خوزستان دو شعبه انجمن در شهرستان های امیدیه و آغاجاری فعال هستند و شعبه رامشیر با تامین اعتبار نیز فعال خواهد شد.
    نائب رئیس انجمن نابینایان خوزستان بیان کرد: در انجمن به دلیل نداشتن اعتبارات کافی نمی توانیم خدمات خاصی به اعضای انجمن ارائه دهیم که تنها در برگزاری مراسم و جشن ها و معاینه رایگان اعضا با همکاری برخی پزشکان، فعالیت می کنیم.
    وی با بیان اینکه اشتغال از مهمترین مشکلات اعضای انجمن است، گفت: برخی اعضا با مدرک کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد بیکار هستند و نمی توان اقدامی برای اشتغال آنها کرد.