سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خرمشهر هنوز شبیه شهرهای جنگ‌زده‌است

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی توسعه خوزستان ۲۰ سال از استانهای همطرازش عقب افتاد، اظهار کرد: متاسفانه هنوز زمانی که به خرمشهر وارد می‌شوید؛ احساس می‌کنید که این شهر هنوز جنگ زده‌است.
کد خبر: ۵۳۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱ - 22 September 2015
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی توسعه خوزستان ۲۰ سال از استانهای همطرازش عقب افتاد، اظهار کرد: متاسفانه هنوز زمانی که به خرمشهر وارد می‌شوید؛ احساس می‌کنید که این شهر هنوز جنگ زده‌است.

سیدشکرخدا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت استان خوزستان پس از گذشت ۲۷ سال از پایان جنگ تحمیلی گفت: استان خوزستان بیشترین خسارات را در دوران دفاع مقدس نسبت به دیگر استان‌ها دید که علت آن وقوع ۸۰ درصد جنگ در خوزستان بود.

 نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جنگ تحمیلی سبب شد که زیرساخت‌هایی مانند پالایشگاه آبادان، لوله‌های نفت و خانه‌های مردم در خرمشهر و سوسنگرد و بستان در این منطقه از بین برود و علاوه بر همه این‌ها ۶۰۰ الی ۷۰۰ روستا نیز در این استان از بین رفت.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی خسارات جبران‌ناپذیر روحی نیز به مردم خوزستان وارد شده است، افزود: مردم این استان به طور مرتب در طی این ۸ سال زیر بمب و موشک بودند و حتی نه تنها رزمندگان این استان در خط مقدم ‌جنگیدند، بلکه خانواده‌شان نیز زیر بمب و موشک قرار داشتند، بنابراین بار سنگینی بر روی دوش مردم خوزستان قرار داشت.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه اکنون شاهدیم که آنطور که باید و شاید خرابی‌های جنگ در خوزستان جبران نشده است، البته این گونه نیست که کاری نشده باشد، اما هنوز زمانی که وارد خرمشهر، اهواز یا آبادان می‌شوید، برداشت‌تان این است که وارد شهرهای جنگ‌زده شده‌اید، یعنی آنقدر خرابی‌ها باقی مانده که این مساله به خوبی مشهود است.

موسوی افزود: به نظر من نظام جمهوری اسلامی و نه دولت‌ها که تنها چند سالی بر سر کار هستند، باید فکر اساسی به حال خوزستان بکنند و حداقل خرابی‌های به بار آمده را جبران کنند. خوزستان به دلیل  جنگ ۲۰ سال از غافله توسعه استان‌های هم‌طراز خود مانند اصفهان، فارس، آذربایجان غربی و خراسان رضوی عقب ماند.

وی توضیح داد: در زمان جنگ استان‌های هم‌طراز خوزستان از خطرات دور بودند و مسئولان توانستند که در آن‌ها سازندگی کنند، اما امکان هیچ سازندگی در آن زمان در خوزستان نبود و بعد از جنگ هم در دوران سازندگی تنها خانه‌هایی که تخریب شده بودند، مجددا ساخته شد و هیچ کار جدیدی در این استان رخ نداد، بنابراین مسئولان کشور باید هزینه ویژه‌ای را برای توسعه خوزستان در نظر بگیرند.

نماینده مردم خوزستان با اشاره به وعده‌های رئیس جمهور پیشین در خصوص آباد کردن خرمشهر و حل مشکلات این شهر که خسارات زیادی را در دوران دفاع مقدس متحمل شد، گفت: در دولت قبل رئیس جمهور وعده‌های مختلفی داد، اما هیچ اتفاقی رخ نداد و خرمشهر باز هم آباد نشد و‌‌ همان خراب‌شهر ماند. نه تنها خرمشهر بلکه شهرهای دیگر همچون آبادان، سوسنگرد و اهواز نیز همین وضعیت را دارند و عقب ماندند، بنابراین امیدواریم که در آینده مشکلات این شهر‌ها که خسارات زیادی را در آن دوران متحمل شده‌اند، هر چه سریع‌تر برطرف شود.

اخبار سیاسی روز

کمیسیون برجام توافق هسته ای را به طور مشروط تایید می کند

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با اشاره به ارائه گزارش این کمیسیون در مورد توافق هسته‌ای در هفته آینده گفت که کمیسیون ویژه، برجام را نه تأیید و نه رد می کند بلکه آن را تأیید مشروط می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کمیسیون برجام توافق هسته ای را به طور مشروط تایید می کند
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با اشاره به ارائه گزارش این کمیسیون در مورد توافق هسته‌ای در هفته آینده گفت که کمیسیون ویژه، برجام را نه تأیید و نه رد می کند بلکه آن را تأیید مشروط می‌کند.
به گزارش «انتخاب»، سیدحسین نقوی در گفت‌وگویی اظهار کرد: کمیسیون ویژه باید طبق آیین‌نامه فقط گزارش بدهد که این گزارش سه بخش مقدمه، محتوا و پیشنهادات دارد و ما در محتوا موضوعات امنیتی، سیاسی ،اقتصادی و حقوقی و فنی تخصصی را به صورت بخش به بخش بررسی می‌کنیم و گزارش می‌دهیم و در انتهای هر بخش نقاط قوت و ضعف برجام را در مورد آن موضوع مطرح خواهیم کرد.به نوشته ایسنا، وی اضافه کرد: در پیشنهادات نیز کمیسیون ویژه طرحی را پیشنهاد می‌دهد که بر اساس آن اجرای برجام در چارچوب خطوط قرمز نظام قرار گیرد. با این روش ما نه برجام را رد و نه آن را تأیید می‌کنیم بلکه آن را تأیید مشروط خواهیم کرد.سخنگوی کمیسیون برجام در پایان گفت که گزارش این کمیسیون در مورد برجام هفته آینده به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.
ایهود باراک، وزیر جنگ سابق اسرائیل:
وزیر جنگ سابق اسرائیل گفت که ایالات متحده باید ابزار و تجهیزات لازم برای حمله به ایران را در اختیار این رژیم قرار دهد.
امریکا تسلیحاتی به ما دهد که بتوانیم با آن به ایران حمله کنیم / باید کنفرانسی منطقه ای با حضور اسرائیل و عربستان علیه ایران برگزار دهیم

روزنامه هاآرتص نوشت: وزیر جنگ سابق اسرائیل گفت که ایالات متحده باید ابزار و تجهیزات لازم برای حمله به ایران را در اختیار این رژیم قرار دهد.
به گزارش «انتخاب»، ایهود باراک با حضور در سمیناری در دانشگاه هاروارد گفت: از آمریکا انتظار داریم که به ما تسلیحاتی را دهد که بتوانیم با آن به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنیم.
ایهود باراک افزود: آمریکا متعهد به حفظ برتری نظامی اسرائیل در برابر همسایگانش است و ضروری ترین کار از سر گیری روابط کاری بین دفتر نخست وزیر و کاخ سفید است.دو طرف باید پشت درهای بسته جلسه تشکیل دهند و اطمینان یابند که اگر ایران در صدد تقلب برآید ، شناسایی می شود.
او گفت که آمریکا و اسرائیل باید تشکیل جلسه دهند و نوع تخلف و نقض عمده از سوی ایران را تعریف کنند، آنها باید مشخص کنند که چه پاسخی می دهند و کدام تخلف احیای تحریم را در بر خواهد داشت.چنین روابط دوجانبه ای مستلزم سطح بالایی از اعتماد و دوستی دوجانبه است.
باراک همچنین پیشنهاد کرد که آمریکا یک کنفرانس منطقه ای با حضور اسرائیل ، عربستان سعودی ، اردن و کشورهای خلیج فارس و ترکیه برگزار کند و جنگ با تندروها و تلاش ها برای قدرت یافتن ایران در منطقه را هماهنگ کند.

اجرای توافق ایران قطعی شده، اما مخالفان هنوز قصد ندارند ساکت بنشینند

سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، برگزاری مجموعه ای از جلسات استماع را آغاز کرده است که موضوع آنها نقش و راهبرد آمریکا در خاور میانه است. در این جلسات، پیامدهای توافق هسته ای ایران نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اجرای توافق ایران قطعی شده، اما مخالفان هنوز قصد ندارند ساکت بنشینند

آسوشیتدپرس نوشت: توافق هسته ای ایران را باید تمام شده دانست، اما مخالفان این توافق هنوز قصد ندارند ساکت بنشینند.

به گزارش «انتخاب»، مهلت 60 روزه کنگره آمریکا برای بررسی این توافق به پایان رسیده است و هفته گذشته، وزارت امور خارجه آمریکا کلیات طرح خود را برای اجرای این موافقتنامه که هدف جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای را پیگیری می کند، اعلام کرد.

کنگره آمریکا آمادگی تصویب قانونی را دارد که به واسطه آن، تحریم های اعمال شده علیه ایران ابقا شود یا بر عکس، این موافقتنامه حکیم و تقویت شود.

سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، برگزاری مجموعه ای از جلسات استماع را آغاز کرده است که موضوع آنها نقش و راهبرد آمریکا در خاور میانه است. در این جلسات، پیامدهای توافق هسته ای ایران نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

کورکر که سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی است و از مخالفان این توافق شمرده می شود در این باره گفت: «این بررسی ها، مدتی طول می کشد. این مساله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این قانون، پیچیده خواهد بود.»

کورکر که با مخالفت دموکرات ها روبرو است افزود: «بیایید با این مساله روبرو شویم. فرصت داریم تا این موضوع را یک بار امتحان کنیم.»

پس از آنکه دموکرات های سنا در کنار یکدیگر قرار گرفتند و مانع تصویب قطعنامه کنگره علیه توافق هسته ای ایران شدند، جمهوریخواهان شکست بزرگی را تجربه کردند. وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد اوباما در تاریخ هجدهم ماه اکتبر، صدور مجوز لغو تحریم های ایران را آغاز خواهد کرد تا بدین ترتیب، در صورتی که تهران به تعهدات خود مبنی بر محدود کردن برنامه هسته ای عمل کند، آمریکا نیز آمادگی لغو این تحریم ها را داشته باشد.

در صورتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی به این نتیجه برسد که ایران به تعهدات هسته ای اصلی خود پایبند بوده است، آنگاه تحریم های اعمال شده توسط آمریکا، سازمان ملل متحد و اروپا علیه بخش های انرژی، مالی، کشتیرانی، خودروسازی و سایر بخش های ایران لغو خواهد شد.

یکی از موارد مورد بحث و گفتگو در کنگره آمریکا، مربوط به تقویت نظارت بر پایبندی ایران به توافق هسته ای است. بر اساس یک اقدام دیگر نیز «لایحه تحریم های ایران» بار دیگر اجرایی خواهد شد این قانون در سال 1996 به تصویب رسید و هدف آن وارد آوردن فشار به شرکت های خارجی برای جلوگیری از سرمایه گذاری آنها در صنایع نفت و گاز ایران بود. این قانون از آن زمان به بعد، گسترده تر شده است.

«کریس کنز» سناتور دموکرات ایالت دلاویر در سخنرانی روز پنجشنبه گذشته خود در موسسه صلح بین المللی کارنگی در این باره گفت: «هر چند ممکن است مهلت بازنگری کنگره به پایان رسیده باشد، اکنون فعالیت های واقعی آغاز می شود.»

وی در این باره گفت: جلوگیری از ایران و باز داشتن آن از تقلب باید یک اولویت باشد و حتی «تقلب حاشیه ای و شانه خالی کردن های مبهم از توافق» توسط ایران باید به سختی و شدت پاسخ داده شود.وی افزود: «ایران نباید هیچ تردیدی داشته باشد که آن لحظه ای که توافق را نقض کند، درد ناشی از تحریم های همه جامعه بین المللی را احساس خواهد کرد.»

وی همچنین خواهان آن است که آمریکا، توانایی اسرائیل را برای حمله به اهداف ایرانی ارتقا دهد؛ دسترسی اسرائیل را به توپخانه و هواپیماهای لازم برای بازدارندگی در مقابل حمله ایران را تضمین کند؛ امکان فروش هواپیماهای «اف - 35» بیشتر را برای اسرائیل فراهم کند؛ و تامین مالی بیشتری را برای طیف سامانه های ضد راکت و دفاع موشکی اسرائیل فراهم کند.«کنز» در این باره گفت به منظور ایجاد ثبات بیشتر در منطقه با توجه به این توافق، آمریکا باید توانایی کشورهای حاشیه خلیج (فارس) را برای مقابله با تهدیدهای ایران افزایش دهد.

«باب منندز» سناتور ایالت نیو جرسی که یکی از چهار سناتور دموکرات مخالف با توافق هسته ای ایران شمرده می شود نیز از کنگره می خواهد «لایحه تحریم های ایران» را تجدید کند تا بدین ترتیب، «این موضوع تضمین شود که ما گزینه بازگشت سریع را به شکلی موثر در اختیار داشته باشیم.»
«ریچارد بلومنتال » سناتور دموکرات ایالت کنکتیکت اعلام کرد به همراه «بن کاردین» سناتور ایالت مریلند و چهره شاخص دموکرات ها در کمیته روابط خارجی سنا، قانونی را پیشنهاد خواهد کرد که موضوع آن پراختن به برخی از نواقص توافق هسته ای ایران خواهد بود.بلومنتال و کاردین هر دو یهودی هستند و از حوزه های انتخابیه خود تحت فشار زیادی قرار داشتند. در پایان، بلومنتال از این توافق حمایت و کاردین با آن مخالفت کرد.
بلومنتال در این باره گفت وی و کاردین این قانون را پیشنهاد خواهند کرد تا بدین ترتیب، راهی موثر برای بازگرداندن تحریم ها در صورت تقلب ایران فراهم کنند و همچنین پیروی دقیق و سختگیرانه ایران را از توافق تضمین کنند. به گفته وی، از دیگر مزایای این قانون افزایش کمک های امنیتی به اسرائیل خواهد بود که از جمله آن می توان به برگزاری رزمایش های آموزشی مشترک جدید و همچنین آموزش خلبان های اسرائیلی برای به پرواز در آوردن بمب افکن های دور پرواز اشاره کرد.اما فراتر از همه این بحث و جدل ها، این واقعیت وجود دارد که زمانی که رئیس جمهور بعدی آمریکا 16 ماه دیگر وارد دفتر رئیس جمهور شود، آیا این توافق همچنان پایدار خواهد بود یا نه.
«تد کروز»، «اسکات واکر»، و «مایک هاکبی» نامزدهای بالقوه جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همگی وعده داده اند این توافق را لغو کنند. سناتور «لیندسی گراهام» در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا وی اجازه حمله علیه تاسیسات هسته ای ایران را خواهد داد یا نه، گفت: «اگر به این باور برسم که آنها (ایرانی ها) در تلاش برای گریز ناگهانی و دستیابی به بمب (هسته ای) هستند، قطعا این اجازه را خواهم داد. و مهمترین مسئله نیز همین است: آنها می دانند من اگر مجبور باشم، چنین کاری را خواهم کرد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام‌های آمریکایی با تایید اخبار منتشر شده از تحرکات نظامی روسیه در سوریه گفتند که مسکو 28 جنگنده در سوریه مستقر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ واشنگتن در هفته‌های اخیر نگرانی فزاینده خود را بابت اقدامات حمایتی روسیه از بشار اسد،‌ رییس جمهوری سوریه ابراز داشته و هشدار داده که حمایت نظامی از دولت دمشق تنها باعث مخدوش شدن اقدامات برای برقراری صلح در سوریه می‌شود.
کارشناسان می‌گویند که این حضور گسترده نظامی احتمالا مقدمه‌ای برای انجام اقدام مستقیم از سوی مسکو است.
یکی از مقام‌های آمریکایی که خواست نامش فاش نشود،‌ گفت: 28 جنگنده و بمب افکن در یک پایگاه هوایی در لاذقیه واقع در غرب سوریه مستقر شده‌اند.
یکی دیگر از مقام های دولت واشنگتن نیز که خواست نامش فاش نشود، این تعداد جنگنده و بمب افکن را در سوریه تایید کرد و افزود: حدود 20 هلیکوپتر ضربتی و ترابری نیز در این پایگاه مستقر شده است.مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که روسیه پهپادهایی را هم بر فراز سوریه به پرواز درآورده اما به جزئیات بیشتر اشاره‌ای نکردند.
به گفته مقام های آمریکایی، روسیه 12 جنگنده سوخو-24، 12 جنگنده سوخو-25 و چهار جت جنگنده برتری هوایی"فلانکر" (سوخو 27) را به سوریه فرستاده است.
جفری وایت، تحلیلگر در موسسه "سیاست آسیای نزدیک" در واشنگتن گفت: آنها بیکار نمی‌نشینند تا از یک پایگاه هوایی دفاع کنند بلکه آمده‌اند که کاری انجام دهند. استفاده از این جنگنده ها توسط روسیه با هدف نشان دادن قدرت نظامی خارج از لاذقیه است.
مسکو مدت‌هاست که از یک حربه دیپلماتیک برای پیوستن ائتلاف غرب و قدرت‌های منطقه‌ای به یک ائتلاف جدید برای مقابله با داعش استفاده می‌کند.
اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز روز جمعه در جریان گفت و گو با سرگئی شویگو، همتای روس خود توقف 18 ماهه روابط نظامی دو کشور را که به واسطه خشم ناتو از نقش مسکو در بحران اوکراین به وجود آمده بود، از میان برد.این دو توافق کردند تا به مذاکرات ادامه دهند.منبع: ایسنا
فایننشال تایمز:
کمپانی های فرانسوی هشدار داده اند که مواضع سرسختانه دولت شان در مذاکرات با ایران می تواند به شانس حضورشان در تهران پس از لغو تحریم ها ضربه بزند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لابی مشهور فرانسه در ایران / «پاریس عقب افتاده است؛ آمریکایی ها و آلمانی ها در آستانه عبور از دروازهای تهران هستند»

فایننشال تایمز نوشت : کمپانی های فرانسوی هشدار داده اند که مواضع سرسختانه دولت شان در مذاکرات با ایران می تواند به شانس حضورشان در تهران پس از لغو تحریم ها ضربه بزند.

به گزارش «انتخاب»، اعضای مدف- گروه اصلی لابی تجاری فرانسه - به منظور بهبود روابط اکنون در هیئتی متشکل از وزیران و نمایندگان حدود صد و پنجاه شرکت از جمله توتال در ایران بسر می برند.

کارلوس تاوارس رئیس اجرایی شرکت پژو - سیتروئن که قصد دارد بازگشتی قاطع به ایران داشته باشد گفت :« این موضع بسیار سختگیرانه ، موجب بوجود آمدن طرز تفکری منفی در برابر فرانسه و هر آنچه مانند شرکت ما فرانسه را نمایندگی کند شده است.»

فرانسه پیش از آنکه توافق هسته ای پیشتر در این ماه بدست بیاید ، سختگیرترین کشور در این مذاکرات بود.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ماه ژوئیه گفته بود موضع سختگیرانه کشورش به شرکتهای داخلی برای بهره برداری از اقتصاد چهارصد میلیارد دلاری ایران لطمه ای وارد نمی کند.

در عین حال به عقیده تیبو دو سیلگای معاون رئیس مدف که ریاست هیئت فرانسوی را در اختیار دارد فرانسه از بقیه کشورها عقب افتاده است و باید حوزه های فعالیتی را که از دست داده است دوباره بدست آورد.

وی پیش از سفر به ایران گفت :« این دیدار از ایران بسیار مهم است . باید پیشنهادهایی مطرح شود که بعد محلی قوی داشته و از لحاظ قیمت رقابتی باشد. آمریکایی ها و آلمانی ها در آستانه ورود به دروازده های ایران هستند. چینی ها و کره ای ها در ایران حضور دارند.»

برترین تصاویر جهان در ۳۱ شهریور ۹۴

برترین تصاویر

شناسهٔ خبر: 2922128 -
تصاویر امروز را با موضوعات بی خانمان‌ها در آمریکا، مسابقات قایقرانی در چین، حاشیه بازی فوتبال در پرتغال و آمادگی برای عید قربان در افغانستان را خواهید دید.

برترین تصاویر

یک بی خانمان کنار مجسمه «بی خانمان» واشنگتن  (uol)

برترین تصاویر

عکاسی از کهکشان راه شیری در آسمان انگلیس (BNPS)

برترین تصاویر

جشن تولد ۳۰ سالگی برای مسن‌ترین پاندای جهان در چین  (Asianewsphoto)

برترین تصاویر

طرفداران تیم «پورتو» در ورزشگاه شهر پورتو  «پرتغال» (AFP)

برترین تصاویر

مسابقه قایقرانی قایق های اژدها در چین (Corbis)

برترین تصاویر

نصب و چیدمان مجسمه قربانیان کودتای سال ۱۹۷۲ در «فیلیپین» (Barcroft)

برترین تصاویر

منظره طلوع آفتاب در «تورنتو» کانادا  (telegraph)

برترین تصاویر

کافه ای در «کوالالامپور» مالزی (Getty)

برترین تصاویر

فصل پاییز در «ویرجیانا» (PA)

برترین تصاویر

مسلمانان افغانستان برای روز عید قربان آماده می‌شوند  (csmonitor)

برترین تصاویر

انتظار مهاجران آفریقایی در «مسینا» ایتالیا (AP)

برترین تصاویر

مردم ژاپن به مناسبت روز «احترام به سالمندان» با دمبل های چوبی ورزش می‌کنند (Reuters)

برترین تصاویر

سیل موجب آواره شدن مردم «کادونا» نیجریه شد  (Reuters)

برترین تصاویر

آموزش دانشجویان دانشگاه نظامی «پکن» (ChinaDaily)

اخبار ورزشی استان

تیم فوتبال فولاد خوزستان یک مهاجم خارجی جذب کرد

اهواز- ایرنا- تیم فوتبال فولاد خوزستان برای رفع مشکل گلزنی خود یک مهاجم خارجی با ملیت کامرون جذب کرد .

مدیر روابط عمومی باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان روزشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت:این بازیکن که 'دوژ کوه ماها' نام دارد و 32سال است امروز با حضور در دفترمدیرعامل این باشگاه برای حضور در تیم فوتبال باشگاه فولاد خوزستان تا پایان فصل لیگ برتر ایران قرار داد امضاء کرد.
محمد احرام باف افزود : این بازیکن پیش ازاین درلیگ های آلمان ، یونان ،بلژیک ،مجارستان وترکیه توپ زده است .
گفتنی است : این بازیکن که ساکن بلژیک است درحال حاضربازیکن آزاد محسوب می شود

برگزاری مسابقات مینی بسکتبال زیرگروه کشور در دزفول

دزفول - ایرنا - مرحله نیمه نهایی مسابقات مینی بسکتبال زیر گروه کشور با حضور چهار استان عصر شنبه در دزفول آغاز شد.

به گزارش ایرنا این مسابقات از عصر شنبه با حضور استانهای خوزستان ، اصفهان ، زنجان و هرمزگان در سالن سرپوشیده ورزشگاه شهید مجدیان دزفول آغاز شده و تا روز دوشنبه 30 شهریور ماه ادامه دارند.
امین صفربنا مسئول روابط عمومی هیات بسکتبال شهرستان دزفول به ایرنا گفت:در دیدار نخست این مسابقات اصفهان با نتیجه 48 بر 40 هرمزگاه را شکست داد.
وی افزود:در دیگر مسابقه تیم خوزستان توانست با نتیجه 67 بر 39 تیم زنجان را شکست دهد.
روز یکشنبه نیز دو دیدار بین تیم های اصفهان و زنجان و نیز خوزستان و هرمزگان برگزار می شود.
صفر بنا افزود:در پایان این مسابقات دو تیم به مرحله فینال مسابقات مینی بسکتبال کشور راه پیدا می کنند.

کسب چهار مقام ملی توسط تیم قایقرانی دزفول

دزفول - ایرنا - سرپرست اداره ورزش و جوانان دزفول گفت:تیم قایقرانی دزفول در مسابقات قهرمانی کشور به چهار مقام دست یافت.

ابراهیم نصیری یکشنبه به ایرنا گفت:تیم قایقرانی دزفول که به نمایندگی از استان خوزستان در مسابقات قهرمانی کشور یادوراه شهدای غواص شرکت کرده بود دو نشان نقره و دو نشان برنز کسب کرد.وی افزود:در این مسابقات که به میزبانی تهران برگزار گردید تیم دزفول نماینده استان خوزستان در رده سنی نوجوانان با درخشش قایقرانان دزفولی موفق به کسب مقام سوم کشور شد.نصیری همچنین از اعزام مهسا کهنسال قایقران ارزنده دزفولی به مسابقات انتخابی تیم ملی به میزبانی تهران خبر داد.

پرورش اندام ، ورزشی که با اقبال عمومی روبرو شده است

دزفول - ایرنا - پرورش اندام و بدنسازی همچنین پرس سینه از جمله رشته های ورزشی است که بسیاری از جوانان و نوجوانان به عشق داشتن اندامی متناسب و عضلاتی برجسته به این ورزش روی آورده اند.

به گزارش ایرنا بیش از 40 باشگاه ورزشی فعال در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پرس سینه در دزفول وجود دارد ضمن اینکه بالغ بر یکهزار نفر در رده های سنی مختلف به صورت حرفه ای و نیمه حرفه ای به این ورزش می پردازند.
کسب عناوین مختلف ملی ، آسیایی و جهانی در رشته پرس سینه قدرتی از سوی ورزشکاران دزفول بیانگر ظرفیت بالای این رشته ورزشی در این شهرستان می باشد.
شکرالله علی پور ساکت پیشسکوت مسابقات پرس سینه در وزن 74 کیلوگرم نیز که سابقه پنج سال فعالیت در این رشته را دارد و تاکنون مقام نخست مسابقات شهرستانی و مقام چهارم مسابقات کشوری را کسب کرده است خواستار برگزاری مسابقات بین باشگاههای شهرستان شد و گفت:برگزاری این مسابقات باید با حمایت بیشتری همراه باشد ضمن اینکه خرابی سامانه سرمایشی سالن مسابقات گواه کم توجهی مسوولان ذیربط نسبت به این رشته ورزشی است.
وی افزود:هیچ گونه توجهی به ورزش پرس سینه نمی شود لذا برای پیشبرد اهداف این رشته باید به بخش خصوصی واگذار شود تا ورزشکاران از نظر امکانات تامین شوند.
علی استقامت که سابقه 23 سال فعالیت در این رشته را دارد و تاکنون سه مقام جهانی کسب کرده گفت:در رده پیشکسوتان در مجازستان سوم شدم ضمن اینکه در رده بزرگسالان در کشور مکزیک نیز مقام ششم جهان را کسب کردم و در آمریکا در وزن 100 کیلوگرم پنجم شدم.
وی که در حال تمرین برای حضور در مسابقات حرفه ای کیش می باشد از مسوولان ذیربط به دلیل حمایت نکردن از ورزشکاران حرفه ای در این رشته انتقاد کرد و افزود:تاکنون در سه دوره از مسابقات جهانی با هزینه خود شرکت کرده ام به طوریکه هزینه رفت و آمد به مکزیک و آمریکا 300 میلیون ریال شد ضمن اینکه به رغم کسب مقام های جهانی استقبال و تشویقی از من صورت نگرفت.
مهدی محمدوند نژاد از ورزشکاران باشگاه ستارگان دزفول که هشت سال سابقه فعالیت در این رشته را دارد برگزاری مسابقات شهرستانی بین ورزشکاران رشته پرس سینه را خواستار شد.
به گفته رییس هیات بدنسازی و پرورش اندام دزفول این هیات ورزشی با 9 سال سابقه، در رشته پرس سینه قدرتی تاکنون عناوین مختلف استانی ، کشوری و جهانی کسب کرده است.
عظیم منزویان با اشاره به اینکه 150 نفر در دزفول به صورت حرفه ای به ورزش پرورش اندام می پردازند افزود:در رشته پرس سینه نیز بیش از 300 نفر فعال هستند که بصورت و تخصصی فعالیت می کنند ضمن اینکه بیش از 100 نفر نیز بصورت حرفه ای به این رشته می پردازند.
وی با اشاره به اینکه بیش از 300 نفر نیز بصورت نیمه حرفه ای در رشته پرس سینه دزفول فعالیت می کنند گفت:حدود 40 باشگاه در شهرستان دزفول وجود دارد که اکثر آنها در رشته پرس سینه فعال هستند.
رییس هیات بدنسازی دزفول اظهار کرد:با توجه به اینکه رشته پرس سینه موجب افزایش قدرت عضلات بدن می شود علاقه مندان در سنین مختلف از نوجوان تا بزرگسال و پیشکسوت نیز به این رشته روی آورده اند به گونه ای که در بخش پیشکسوتان در دزفول شاهد حضور ورزشکارانی با سن بالای 70 سال هستیم که بعضا سابقه قهرمانی آسیا را نیز دارند.
وی به مشکلات ورزشکاران بدنساز ، پرورش اندام و پرس سینه اشاره کرده و با بیان اینکه اکثر این مشکلات از طریق فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام قابل حل است افزود: بیشترین مشکل این ورزش در دزفول کمبود اعتبار برای اعزام ورزشکاران به مسابقات جهانی است.
منزویان افزود:ورزشکارانی چون علی استقامت با پنج عنوان جهانی برای شرکت در مسابقات جهانی ناچار است با 300 میلیون ریال با هزینه شخصی در این مسابقات شرکت کند و هیات پرورش اندام خوزستان نیز کمک مالی به این قهرمانان صاحب نام نمی کند.
وی از مسوولان وزارت ورزش و هیات بدنسازی استان خوزستان خواست اعتباری برای این رشته تصویب کرده و با پرداخت جوایز نقدی ورزشکاران مدال آور آسیایی را تشویق کنند تا این ورزشکاران با انگیزه بیشتر در این مسابقات شرکت کنند.
مسابقات پرس سینه قدرتی با لوازم (IPF) و پرس سینه بدون وسایل (RAW) با حضور 134ورزشکار در دزفول برگزار شد.
نایب رییس هیات پرورش اندام دزفول گفت:این مسابقات با حضور 134 ورزشکار از 14 باشگاه ورزشی دزفول در رده های سنی نوجوانان ، جوانان ، بزرگسالان و پیشکسوتان برگزار شد ضمن اینکه کم سن ترین فرد شرکت کننده در این مسابقات 16 سال و مسن ترین آنها 73 سال سن داشت.
سامان پناهی منش افزود:در رده سنی نوجوانان در بخش مسابقات بدون لوازم (RAW) باشگاه داداشی صفی آباد با کسب 67 امتیاز موفق به کسب مقام نخست شد و باشگاه آشیل با کسب 57 امتیاز و باشگاه پوریای ولی با 45 امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند.
وی افزود:در رده سنی جوانان در بخش مسابقات بدنسازی پرس سینه بدون لوازم باشگاه داداشی صفی آباد با کسب 69 امتیاز اول،باشگاه پوریای ولی با کسب 41 امتیاز دوم و باشگاه ستارگان با کسب 32 امتیاز سوم شد.
پناهی گفت:در رده سنی بزرگسالان در بخش بدون لوازم نیز باشگاه پوریای ولی با کسب 61 امتیاز اول،باشگاه ستارگان با کسب 41 امتیاز دوم و باشگاه کیان با کسب 30 امتیاز سوم شد.
در رده سنی نوجوانان در بخش پرس سینه با لوازم (IPF) باشگاه انرژی با کسب 72 امتیاز اول ،باشگاه ناهیدی با کسب 54 امتیاز دوم و باشگاه رحیم با کسب 53 امتیاز سوم شد ضمن اینکه در رده سنی جوانان در بخش پرس سینه با لوازم ،باشگاه ناهیدی با کسب 64 امتیاز مقام نخست،باشگاه انرژی با کسب 59 امتیاز دوم و باشگاه سلطان با کسب 57 امتیاز عنوان سوم را کسب کرد.
در رده سنی بزرگسالان در بخش پرس سینه با لوازم نیز باشگاه سلطان با کسب 63 امتیاز اول و باشگاه ناهیدی با کسب 57 امتیاز دوم شد.
در رده سنی پیشکسوتان در بخش پرس سینه با لوازم نیز باشگاه ناهیدی با کسب 45 امتیاز موفق به کسب مقام اول و باشگاه سامان با کسب 21 امتیاز موفق به کسب مقام دوم شد.
/

رییس هیات جودو خوزستان :این استان فاقد تاتامی رسمی برای مسابقات است

اهواز- ایرنا - رییس هیات جودو خوزستان گفت : به رغم اینکه این استان درتمام رده های سنی تیمهای جودو دارای ملی پوش است ولی فاقد یک تاتامی (تشک ) برای مسابقات رسمی است.

به گزارش ایرنا عارف هاشمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی اظهارداشت : به همین علت این هیات نمی تواند برگزار کننده مسابقات درسطح کشوری وبین المللی باشد.
وی باشاره به اینکه وسایل ورزشهای رزمی ازجمله تاتامی گران است گفت : از استاندار ورزش دوست خوزستان انتظارداریم همانند دیگر ورزشها ازجودو حمایت کرده و اعتبار مورد نیاز را برای این منظور در اختیار هیات جودو قرار دهد.
هاشمی افزود : قیمت یک تاتامی آموزشی 150کیلویی 180 میلیون ریال ونمونه 200 کیلویی و مسابقه ای آن 200 میلیون ریال است.
رییس هیات جودو خوزستان با اشاره به اینکه طی امسال ازسوی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان مبلغ 40 میلیون ریال دراختیار این هیات قرارداده شده است گفت : برای حضور قوی در لیگ کشور حد اقل به 600 میلیون ریال دیگر اعتبار نیاز داریم.
وی بابیان اینکه درشش ماهه اول امسال ورزشکاران جودوکارخوزستان در مسابقات کشوری صاحب موفقیتهای خوبی در رده های سنی مختلف شدند اظهارداشت : این امر سبب شد تا 12 نفر از آنان به عضویت تیم ملی درآیند.
هاشمی درادامه گفت : از 17 ماه قبل که به عنوان رییس هیات انتخاب شده ام چند هیات را در استان از جمله در شهرستانهای باوی ،اهواز وشوشتر فعال کردیم که این برنامه تا فعال کردن دیگر شهرستانهای خوزستان ادامه خواهد داشت .
وی اظهارداشت : براساس برنامه ای که تدوین کرده ایم درشش ماهه دوم امسال علاوه بر انجام برنامه مسابقات ،کار درزمینه امور آموزشی از جمله کلاسهای داوری ومربیگری را جهت تقویت این ورزش انجام خواهیم داد.
وی همچنین گفت : دراین راستا نخستین مدرسه جودو با یاد بود شهید علی هاشمی از چندی قبل در زادگاه این شهید درشهرستان باوی شروع به کار کرد.
رییس هیات جودو خوزستان با اشاره به اینکه برای رشد ورزش جودو خوزستان نیازمند همکاری پیشکسوتان این ورزش درخوزستان هستیم گفت: تا کنون چندین بار از پیشکسوتان این ورزش دعوت به همکاری کرده ام .
مریم شیرآلی زاده نایب رییس هیات جودو خوزستان نیز در این نشست با تشریح برنامه های این هیات درامور بانوان گفت: به منظور موفقیت بانوان جودو کار استان در رده نونهالان وسایل رایگان برای تمرین جود به علاقمندان اعطا شد.
وی از بانوان فعال در ورزش جودو استان خواست در این زمینه همچون گذشته کوشا وفعال ظاهرشوند.
7160/6064

 

یک خبر از هویزه

دود غلیظ ناشی از آتش سوزی در هورالعظیم، شهرستان هویزه را فراگرفت

اهواز - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه، از آتش سوزی دو هزار هکتار از تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: دود غلیظ ناشی از آتش سوزی بخش عراقی هورالعظیم، شهرستان هویزه را فرا گرفته است.

موسی مدحجی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: آتش سوزی در هورالعظیم از ظهر پنجشنبه شروع شده است.
وی افزود: محل آتش سوزی قرینه حوضچه شماره دو هورالعظیم در بخش عراقی آن است اما به دلیل جهت باد شمال شرق به جنوب غرب دود ناشی از این آتش سوزی، شهر هویزه و روستاهای جنوب آن را فراگرفته است.
مدحجی اضافه کرد: تصاویر ماهواره ای آتش سوزی در حدود دو هزار هکتار از تالاب هورالعظیم را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: مشابه این آتش سوزی در سال های 80 تا 81 نیز اتفاق افتاده است.
مدحجی علت آتش سوزی را خشکسالی شدید تالاب عنوان کرد و گفت: خاموش کردن حریق با این وسعت در عمق تالاب نیاز به امکانات زیادی دارد و بسیار دشوار و بلکه غیرممکن است.
وی با انتقاد از وزارت نیرو به دلیل تامین نکردن سهمیه آب موردنیاز تالاب اظهار کرد: وزارت نیرو همیشه از کم آبی سد کرخه و خشکسالی شدید در حوضه رودخانه کرخه گزارش می دهد اما صحبتی از سد سیمره (در استان ایلام و بالادست کرخه) که در این شرایط در حال آبگیری است به میان نمی آورد.
این مقام مسول تصریح کرد: دریاچه سد سیمره اکنون سه هزار هکتار وسعت دارد و حداقل 900 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد.
به گفته وی، بخش های ایرانی و عراقی تالاب هورالعظیم یک اکوسیستم یکپارچه را تشکیل می دهد.
مدحجی ادامه داد: یکی از دو دریاچه در بخش عراقی تالاب نیز اکنون خشک شده است.
وی با بیان اینکه 70 درصد تالاب خشک شده است، گفت: سطح آب حوضچه های 1 و 2 تالاب که پیشتر آبدار بوده اند، به دلیل تبخیر شدید و کاهش ورودی آب، به شدت کاهش یافته و به حداقل ممکن رسیده و در بعضی نقاط به کلی خشک شده است.
تالاب هورالعظیم یکی از بااهمیت ترین تالاب های خاورمیانه است که در جنوب غربی کشور قرار دارد. یک سوم این تالاب مرزی در ایران و دو سوم آن در عراق است.
از ابتدای امسال هورالعظیم چندین نوبت دچار آتش سوزی شده که آخرین مورد آن هفتم شهریور بوده که 9 نقطه از بخش ایرانی دچار حریق شد.
هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است که برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال 2002 خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشورهای ایران و عراق هشدار داد.
این تالاب در پی خشکسالی 80 درصدی در رودخانه کرخه و آبگیری سد سیمره در بالادست این رودخانه در ایلام، همچنین عملیات اکتشاف نفت با چالش روبه رو است.
هورالعظیم مهمترین فیلتر در مقابل ریزگردها شناخته شده و خشک شدن آن باعث ایجاد کانون های گرد و غبار شده است.
7151/6068

یک خبر هنری از شوشتر

  • راه اندازی کارگاه نساجی نخستین گام احیای این هنر کهن در شوشتر

    اهواز- ایرنا - شوشتر از شهرهایی کهن ایران است که در کنار آثار و بناهای تاریخی و معروفش، هنرها و صنایع دستی آن نیز از جایگاه ویژه ای در میان صنایع دستی ایران برخوردار است.

    به گزارش ایرنا پارچه ارزشمند دیبا که شهره ای جهانی در دوران خود داشته در این شهر و توسط استادان بافنده این شهر تهیه و آذین بخش خانه خدا بوده و به جهت تحفه ای ارزشمند به دورترین نقاط عالم فرستاده می شد.
    روزگاری نه چندان دور در کوچه پس کوچه های شهر شوشتر کارگاه های مختلف بافندگی و به ویژه نساجی وجود داشته که بسیاری از آنها یا به دست فراموشی سپرده شده و یا در آستانه فراموشی هستند.
    اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر به منظور پاسداشت هنر گذشتگان و همچنین احیای برخی از این هنرها با همکاری کارگروه احیای صنایع دستی فراموش شده وابسته به آن اداره اقدام به راه اندازی کارگاه بافندگی ملافه، لنگ، چفیه و مغنا در سرای افضل بازارچه صنایع دستی شوشتر کرده است.
    این کارگاه هم اکنون در سرای افضل فعال و در نظر است که به منظور احیای این رشته های ارزشمند کلاس های آموزشی برای علاقه مندان برگزار شود.
    در این کار از دانش استادان حاج رجبعلی فروزان زاده، حاج محمد قماشباف، استاد پنبه دانه، فرخی نیا و برگ ریزان استفاده شود.
    مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کارگروهی در خصوص راه اندازی هنرهای بافندگی و نساجی از اوایل امسال فعال شد که کارگاه نمدمالی و نساجی از این جمله است.
    محمدعلی چهارمحالی افزود: پس از راه اندازی کارگاه نمدمالی وارد بحث راه اندازی کارگاه نساجی ملافه، لنگ ، چفیه و مغنا شدیم که این اقدام برای احیای هنرهای از یاد رفته است.
    وی گفت: کارگاه نساجی ملافه، لنگ، چفیه و مغنا پس از چند ماه آزمون و خطا اکنون کار خود را آغاز کرد و به زودی جذب هنرجو در این رشته ها انجام می شود.
    چهارمحالی اضافه کرد: پس از این کارگاه پیگیر راه اندازی کارگاه عبابافی خواهیم بود که برای این امر نیز با تهیه نخ عبا فعالیت آن شروع می شود.
    وی بیان کرد: در این فصل نخ عبا به راحتی یافت نمی شود با تهیه نخ عبا این کار نیز دوباره آغاز و کارگاه آن راه اندازی می شود.
    مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: در فاز نخست مشکلات نساجی و بافندگی ملافه، لنگ، چفیه و مغنا رفع می شود و در مرحله بعد با شناخت ذائقه مردم ترویج می شود.
    چهارمحالی با بیان اینکه در صنایع دستی شوشتر رشته های خوب و کارآمدی داریم خاطرنشان کرد: پس از احیا وارد ذائقه امروزی مردم می شویم و این صنایع دستی را ترویج می دهیم.
    وی گفت: صنایع دستی شوشتر در گذشته استقبال بسیاری داشت اما امروزه به فراموشی سپرده شده که باید احیا شود.
    مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر تصریح کرد: صادرات وسیعی از صنایع دستی شوشتر به استان های کشور و حتی کشورهای خارجی صورت می گرفت که پرده خانه خدا نیز در این شهر ساخته می شد.
    7148/6065

    رژه نیروهای مسلح در اهواز


    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رژه نیروهای مسلح در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا
    ارسال خبر به دوستان

    چند پاراگراف از خوزستان و جنگ...

    هر جای ایرانیم، در شبهای آرام، زیر آسمان امن شهر، این چند پاراگراف را گاهی به یاد بیاوریم. خوزستان در این پاراگرافها دینش را ادا کرد. خوزستان غمگین. خوزستان دلخون.

    خرمشهر. 31 شهریور 59

    سیداحمد و بقیه نشسته اند توی خانه، از تلویزیون فیلم می بینند، صدای هواپیما می آید، انفجار و بمباران، می دوند بیرون، از لای شاخه های نخلهای ردیف جاده خاکی دود انفجار را از طرفهای مرز می بینند، پچ پچ هایی که این چند وقت در شهر دهان به دهان می گشت درست بود، صدام حمله کرد.

    آن روز، اولین روز از هشت سال جنگزدگی آنها بود و روزهای در به دری که هشت سال طول کشید.

    آبادان. 2 مهر 59

    معلمها در ساختمان آموزش و پرورش جلسه گرفته اند که ببینند باید چه کار کنند، کسی سر راست نمی گوید جنگ شده یا چی. شهر را می زنند. با توپخانه و هواپیما. زیر این حمله های هوایی و بمباران، باید مدرسه ها را تعطیل کنند یا بمانند؟ معلمها دارند فکرهایشان را روی هم می گذارند، هر چه باشد جان بچه های مردم دست آنها است. آن جلسه هیچ وقت تمام نشد، همه معلمهای آن جلسه زیر تلی از خاک و آجر و پاره آهن دل نگران بچه های آبادان دفن شدند. حمله هوایی 2 مهر، ساختمان آموزش و پرورش آبادان را هم هدف گرفت.

    فرداش عمو موسی، از زیر آتش باران جاده آبادان گذشت تا برود جنازه پسر برادرش را از آبادان بیاورد بیرون. گودرز، معلم 24 ساله ای بود که در شهر مانده بود تا تکلیف مدرسه ها روشن شود. خانواده دو روز پیش از آبادان رفته بودند.

    عمو موسی سالهای سال بعد، یک روز گفت: "آن روز توی جاده آبادان می راندم، جنازه گودرز صندلی عقب بود، خودم گودرز را بزرگ کرده بودم، آن روز جگرم سوخت."

    آبادان. همان روزهای اول مهر 59

    ایران چشم به راه مانده است. همه دارند از شهر می روند، محمد گفته بود: "می روم بنزین پیدا کنم، از توی خانه تکان نخورید تا برگردم، آن وقت می رویم اهواز". ولی دو روز است از محمد خبری نیست. دیوارها می لرزند، دارند کوچه را می زنند، ایران یاسمین چند ماهه را به سینه فشار می دهد، اگر محمد نیاید چی؟ ایران برای بار هزارم می آید دم در حیاط تا ته کوچه را نگاه می کند، دود و خاک و شیون است. همسایه ها دارند فرار می کنند، یاسمین گریه می کند. ماشین همسایه یک جای خالی داشت. ایران در خانه را بست و سوار شد.

    محمد هرگز پیدا نشد.

    ایران به پای یاسمین سال خورد.

    خرمشهر. 4 آبان 59

    سقوط.

    دزفول. 28 آذر 61

    عصر بود. یک عصر آرام. بعد همه چیز به هم ریخت. این بار بمباران نبود. اولش کسی نفهمید این دیگر چی بود. اولین موشکهای جنگ به یک منطقه مسکونی خورد. 62 همسایه کنار هم خاک شدند. هر چند از روزهای اول جنگ شهرها زیر آتش توپخانه عراق بودند ولی آن روز دو موشک زمین به زمین دزفول را زیر و رو کرد.

    دزفول بیشترین موشک را در جنگ خورد. 174 تا. صد و هفتاد و چهار تا موشک.

    بهبهان. 4 آبان 62

    مدرسه راهنمایی پیروز. بچه ها سر کلاس نشسته اند. بچه ها، با کله های گرد کچل و بانمکشان، پسربچه های دهه شصتی. موشک به کلاس خورد. همه بچه ها کشته شدند.

    اهواز. تابستان 64

    ملیحه یکی یکی بچه ها را از خواب بیدار می کند. سفره انداخته. نان و پنیر گذاشته. چای ریخته. بچه ها دور سفره نشسته اند. معصومه را بیدار نکرده است، معصومه دو ساله توی اتاق آخری خوابیده. آژیر قرمز می زنند. بچه ها به حیاط می دوند. ملیحه در چارچوب در وحشت زده آسمان را نگاه می کند. بمب به پشت خانه می خورد. سقف اتاق آخری فرو می ریزد. ملیحه و بچه های زخمی و بیهوش را به بیمارستان می برند. همسایه ها تن بی جان معصومه دو ساله را از زیر خاک و آجر اتاق آخری می کشند بیرون.

    ملیحه هنوز چهار تا بچه دیگر دارد ولی داغ معصومه به دلش مانده است، انگار که همان یکی را داشت.

    فکه. 10 اردیبهشت 65

    عملیات والفجر مقدماتی لو رفت. عراق حمله کرد. فکه را گرفت. بچه ها گیر افتادند. همان جا روی خاک بیابانی فکه از تشنگی جان دادند، همان جا جا ماندند...

    خاک فکه سوز دارد. هنوز دارد از تشنگی می سوزد.

    مسجدسلیمان. پاییز 65

    نسرین مادر نداشت. نامادری داشت. این را به همکلاسی جفت دستی اش گفته بود. آن روز که نفتون را موشک زدند، نسرین داشت از خانه خودشان می رفت خانه پدربزرگش. فرداش نسرین نیامد مدرسه. همکلاسیش از صحبتهای معلمها شنید که تکه های بدن نسرین را از توی خیابان جمع کرده اند.

    جای نسرین روی نیمکت کلاس اول دبستان یک دسته گل گذاشتند. همکلاسیش هنوز گاهی جلو چشمش می بیند که دارند تکه های بدن نسرین را از خیابان جمع می کنند.

    اندیمشک. 4 آذر 65

    طولانی ترین بمباران هوایی در جهان بعد از جنگ جهانی دوم. 54 هواپیمای عراقی، به مدت یک ساعت و 45 دقیقه بی وقفه شهر را بمباران کردند. وقتی داشتند از آسمان اندیمشک می رفتند پشت سرشان روی زمین 300 کشته و 500 زخمی توی خاک و خون به جا مانده بود.

    اهواز. شب 31 شهریور 1394

    من نشسته ام ناخنهای خواهرم را لاک می زنم. کولر گازی جیر جیر می کند. چای ریخته ایم با کلوچه دزفولی. یعنی میخواهم بگویم همه چی امن و امان. برنامه خندوانه می بینیم. جانبازهای اعصاب و روان جنگ را آورده اند. به ضرب قرص های آرامبخش نشسته اند و دست می زنند. شاید حتی ندانند دارند دست می زنند یا دارند می خندند. جناب خان می خواند: چه خوبه بعد مرگم هله والا بگویند، نهنگی مرده و هله دریا شورن...

    اشکهای شور ما، من و خواهرم، می ریزد پایین...

    تنظیم از: افسانه باورصاد، خبرنگار ایسنای خوزستان

    تصاویر روز رسانه ها

    تماشای نیویورک سیتی از زاویه‌ای دیگر

        
     

    تماشای مناظر اطراف از زاویه‌ای متفاوت، همواره جالب توجه و غافلگیر کننده بوده است. جایی که دنیایی متفاوت، جایگزین مناظری می‌شود که هر روز در مقابل چشمان‌مان رژه رفته و تازگی و جذابیت خود را از دست داده‌اند. عکاسی نیویورکی  در قالب تصاویر هوایی، چشم‌اندازی متفاوت را از این شهر به نمایش گذارده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

     
     عکاس نیویورکی جِفری میلستاین (Jeffry milstein)، را می‌توان یک عاشق خستگی ناپذیر هنر عکاسی هوایی دانست. او که متولد لس انجلس است در سال 1968 در رشته‌ی معماری از دانشگاه برکلی فارغ‌التحصیل شد. اما او خیلی زود جذب دنیای عکاسی شده و دوربین به دست به ثبت تصاویر خیره‌کننده و جالب توجه پرداخت.

    جفری میلستاین

    او در ابتدا  به سراغ عکاسی هوایی از هواپیماها  رفت. در همین رابطه و در سال 2011 مجموعه ای از آثارش  تحت عنوان "AirCraft: The Jet as Art" در موزه‌ی اِسمیت سونیَن به نمایش درآمد. او در طول دوران کار حرفه‌ای خود به موضوعات مختلفی علاقه نشان داده است که از آن جمله می‌توان به عکاسی هوایی از نیویورک سیتی، لس آنجلس و اسکله‌های بارگیری اشاره کرد.

    عکاسی هوایی جفری میلستاین

    او  در مجموعه عکس‌های خود، الگوهای هندسی متفاوت و دیدنی را از منظری دیگر به نمایش گذارده است. مناظری که قطعاً از روی زمین آن قدرها به چشم نیامده و از نظر پنهان هستند. برای ثبت این تصاویر، این عکاس ماجراجو با هلیکوپتر بر فراز شهر پرواز کرده و معلق میان آسمان و زمین، این مناظر را شکار کرده است.

    عکاسی هوایی از میامی، جفری میلستاین

    او در مورد این تجربه‌ی شگفت‌انگیز چنین می‌گوید:

    بالاتر از سطح زمین و در ارتفاع هزار تا دو هزار پایی، همه چیز متفاوت شده و رنگ عوض می‌کند. اکنون دورنمایی تماشایی پیش چشم انسان گشوده شده که از سطح زمین قابل درک و تشخیص نیست. در این ارتفاع در عین اینکه یک گستره‌ی وسیع در مقابل شما قرار گرفته، جزئیات نیز به روشنی قابل مشاهده بوده و معماری سازه‌های آشنا از منظر و زاویه‌ای دیگر به نمایش درمی‌آِیند. در اینجا شما الگوهای متعددی را مشاهده می‌کنید که همواره در مقابل دیدگان شما قرار داشتند. فقط اکنون شما اندکی از زمین فاصله گرفته و از زاویه و پرسپکتیوی متفاوت به آنها می‌نگرید. این تجربه در نوع خود هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است.

    در نهایت با تماشای این مجموعه، شما نیز با دنیای الگوهای هندسی و نظم شهری مواجه می‌شوید. نظمی که در اطراف ما جریان دارد، اما از سطح خیابان به خوبی قابل مشاهده نیست. در عین حال این تصاویر بازدید کنندگان مشتاق را از صرف هزینه برای تماشای نیویورک از آسمان نجات می‌دهد.

    در ادامه به تماشای گوشه‌ای از آثار ثبت شده‌ی این عکاس خواهیم نشست.

    تصاویر هوایی نیویورک سیتی

    تصاویر هوایی نیویورک سیتی

    تصاویر هوایی نیویورک سیتی

    تصاویر هوایی نیویورک سیتی

    تصاویر هوایی نیویورک سیتی

    تصاویر هوایی نیویورک سیتی

    تصاویر هوایی نیویورک سیتی

    تصاویر هوایی نیویورک سیتی

    تصاویر هوایی نیویورک سیتی

    تصاویر هوایی نیویورک سیتی

    تصاویر هوایی نیویورک سیتی

    آثاراین عکاس در روزنامه و مجلات معتبر متعددی به چاپ رسیده که از آن جمله می‌توان به دِیلی میل (DailyMail)، فورچون (Fortune)، تایم، لس اَنجلس تایمز، سن فرنسیسکو کرونیکل و "Wired" اشاره کرد.
    امیدوارم شما نیز از تماشای این تصاویر لذت برده باشید.

     

    کعرفی یک خودرو مدرن

    عصر ایران - لوتوس اورا مدل 2010 ساخت کشور انگلیس است.

    بررسی مشکلات جوانان

    وقتی موسیقی را هم از جوانان گرفته‌اید!
    چرا گله‌مندید جوانان قلیانی و سیگاری‌ شده‌اند؟
    کد مطلب : 90915
    چه خوب می‌شود؛ یکی از افرادی که خواهان تفکیک جنسیتی در مکان‌های عمومی از کنسرت‌ها تا دانشگاه‌ها و کمرنگ شدن حضور خانواده ایرانی در یک مکان واحد است با آمار مشخص بیان کند به چه میزان این کار می‌تواند بر گسترش دینداری و نفوذ دین در زندگی مردم اثر کند.
    چرا گله‌مندید جوانان قلیانی و سیگاری‌ شده‌اند؟
    رضا اصغری‌حسنی

    گروه مقالات: شاید بیان فشارهای روز افزون بر روی مسئولان وزارت ارشاد در جهت لغو کنسرت‌ها تکرار مکررات و ملال آور است ولی کار به جایی رسیده است که حتی در شهرهایی چون قزوین هم دلواپسان، خواهان لغو و یا تفکیک جنسیتی کنسرتها شده‌اند. چون اجرای مراسمهای این چنینی در چشم آقایان لهو و لعب و مفسده آمیز و حرام اندر حرام است و چه مظلومانه، اسلام را در برابر خواسته به حق و قانونی مردم قرار داده‌اند...

    از دیدگاه برادران وخواهران دلواپس، منکر بزرگ در این مملکت تنها رنگ و شادیست. هرکجا قدری امکان دارد اسباب تفنن و تفریح برای ملت فراهم شود آنان سر می‌رسند تا گوشزد کنند دین از نگاهشان تنها غم و سیاهی و زمختیست. در زمانی که این مردم خسته از انواع فشارهای اقتصادی، می خواهند کمی رهایی یابند و به کنسرتی با انواع محدودیتهای ریز و درشت می‌روند تازه باید صدای گوش خراش عده ای هوچی گر نازپرورده را بشنوند تا همان چند ساعت آسودگی و شاید شادی را با ایجاد رعب و وحشت در کامشان تلخ کنند.

    روزی نیست، در این مملکت تقریبا 80 میلیونی فریاد ملتهب و خشن جماعتی چند صد نفری در شهری به گوش نرسد که خواهان محدودیتی جدید خارج از قانون برای کل آن شهر چند هزار یا چند صد هزارنفری هستند اقلیتی که فی الواقع دریافته اند؛ سند ایران به نام آنهاست و دیگران تنها از صدقه سر آنان در این دیار روزگار می‌گذرانند پس هر چه اینان گفتند ملت باید انجام دهد. یکی از جدیدترین اعتراضات دلواپسان عزیز جداسازی جنسیتی در کنسرتهاست. موضوعی به غایت مضحک این است که پدر خانواده ای به همراه همسر محترم و دختر و پسر نوجوانش در شبی که باید شاد و قطعا خاطره انگیز باشد هرکدام در سویی از سالن بنشینند و یا زوج جوانی که هنوز پشتشان زیر فشارهای کمرشکن زندگی خم نشده است و دوران آغازین زندگی مشترکشان باید همراه با خوشی و تفریح باشد حتی اجازه ندارند در کنسرتی که از همه طرف دوربین‌ها و ماموران گشت ارشاد بر آن نظارت دارند شبی احساسی را داشته باشند.

    ظاهرا معترضین عزیز هیچ اعتقادی به آمارها و نظرات علمی اعلام شده کارشناسان ندارند که یکی از بزرگترین معضلات جامعه را نبود شادی برای تخلیه و تسکین فشارهای روانی می‌دانند و پیرویش یکی از دلایلی که 23 درصد مردم ایران دچار بیماری‌های روانی هستند را نبود شادی می‌دانند. شاید بیان این اعتراض برای قدری خنده و تفریح ملت مفید است اما چه کنیم که در ایران هر مضحکه ای ظرفیت اجرایی شدنش را دارد. در تمام کشورها مرسوم است؛ برای دانشجویانشان برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی می‌گذارند تا دانشگاه تبدیل به فضای علمی ملال آور نشود و این درست است در هر کشوری با توجه به هنجارهای فرهنگی و مذهبی آن ملت این برنامه‌ها برگزار می‌شود و قاعدتا قرار نیست ما به شیوه کشورهای اروپایی و آمریکایی کنسرت‌های موسیقی در دانشگاه‌ها برگزار کنیم اما این بهتر نیست که دانشجویان با نظارت مسئولان دانشگاه در برنامه‌های هنری و دیگر فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند تا هم تمرینی برای مواجه درست و مطابق با عرف و شرع در ارتباط با جنس مخالف باشد و نیز بهانه ای برای خالی کردن انرژیشان باشد و در عوض آن در پارتی‌های مختلط زیرزمینی که هیچ نظارتی بر آن نیست شرکت نکنند. مطلوب است طرفداران وجود فضای تماما علمی در دانشگاه‌ها توجه کنند که 30 درصد دانشجویان پسر و 12 درصد دانشجویان دختر در دانشگاه‌های دولتی سیگار و قلیان مصرف می‌کنند و تقریبا 70 درصد دانشجویان از کمبود امکانات تفریحی در دانشگاه‌ها ناراضیند.

    چه خوب می‌شود؛ یکی از افرادی که خواهان تفکیک جنسیتی در مکان‌های عمومی از کنسرت‌ها تا دانشگاه‌ها و کمرنگ شدن حضور خانواده ایرانی در یک مکان واحد است با آمار مشخص بیان کند به چه میزان این کار می‌تواند بر گسترش دینداری و نفوذ دین در زندگی مردم اثر کند. 37 سال است، استادیوم‌های ورزشی فوتبال در ایران حضور زنی را ندیده است. به جاست، یکی از آن مسئولان مسبب این کار حاضر به توضیح شود.

    خوردن حق نیمی از جمعیت ایران و بیرون کردن خانواده‌ها از استادیوم، چقدر توانست بر ایجاد فضای مذهبی در خانواده‌ها وبه ویژه ورزشگاه‌ها کمک کند اما در گذشته و حال شاهد بودیم و هستیم، زنان و دختران ایرانی به جای آنکه همراه با حجاب در کنار همسر، پدر و برادر خود و حتی پسر خود داخل ورزشگاه شوند موی کوتاه می‌کنند و لباس پسرانه می‌پوشند در جمعی مردانه با فضایی پر از الفاظ به شدت رکیک و شاید اعمال قبیح بازی را تماشا می‌کنند. آیا منع حضور زنان باعث شد که تماشاگران با فرهنگ شوند و فضایی مذهبی در ورزشگاه به وجود آید و ورزشگاه هایمان لیاقت لقب فرهنگی را داشته باشند و یا بالعکس سبب ایجاد فضای به شدت مردانه و به تبع اوباشیگری و منفی نشد طوری که حتی برخی مردان هم شرم دارند و گاها احساس نا امنی برای رفتن به ورزشگاه‌ها می‌کنند.

    دلواپسان و قشریون بر اساس چه آماری می‌توانند ادعا کنند؛ تمام مشکلات ایران، بی حجابی زنان و برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح از فیلم تا موسیقی است و اصولا اقدامات آنان توانسته تا چه درصدی، علاقه و اجرای آموزه‌های دینی را در مردم و به ویژه جوانان افزایش دهد!؟ اگر ملاک عمل مخالفان بدحجابی و تفکیک جنسیتی نهی از منکر در جامعه اسلامی است بر چه اصل و قاعده ای تا به اکنون یکی از برادران و خواهران عزیز معترض کنسرتها در مقابل سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش، بهداشت، علوم، دادگستری و هر نهاد مرتبط دیگری بیرق شان را بلند نکرده اند و فریاد هیهات و وا اسلاما سر نداده اند که چه نشسته اید، سن اعتیاد و فحشاء به13 سالگی رسیده است؛ آمار زنان کارتن خواب و کودکان خیابانی به شدت بالا رفته، آمار بیکاری زنان سرپرست خانوار نگران کننده است و خطر کشیدن آنها به تن فروشی و دیگر مفاسد زیاد است هر روز بر جمعیت زندان‌هایمان افزوده می‌شود، وجودفساد‌ها و اختلاس‌های مالی در این مملکت اسلامی، رکورد‌های دست نیافتنی در جهان به نام ایران باقی گذاشته است و آیا مشکلات زیست محیطی از آلودگی شهرها و مبارزه با پرونده‌های زمین خواری را نیز در لیست اعتراض خود قرار داده‌اند.

    مشخص و مبرهن است عده قلیلی که در این زمان به هر بهانه ای مقابل محل برگزاری کنسرتها و در مقابل ساختمان وزارت ارشاد تجمع می‌کنند خواسته یا ناخواسته نه از درد دین بلکه آلت دست دیگرانی هستند که در دوران هشت ساله یک دستی دولت و مجلس اصولگرا با وجود بودن همین دست برنامه‌های تفریحی و فرهنگی خاموش بودند برای تجدید قوا و در انتظار دورانی چون حال تا با فشار غیر قانونی، دولت برآمده از رای اکثریت را شرمنده رای دهندگانش کند.

    در مقطعی که وجود معضلات بسیار از افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج، بیکاری، اعتیاد و رکود اقتصادی، ایران هرچه بیشتر نیاز به ایجاد امید با برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح در جهت افزایش میزان همبستگی افراد یک خانواده را دارد، باید امیدوار بود؛ عمل غلطی که مانع حضور خانواده‌ها در ورزشگاه شد و با ساخت فضای خشن و اوباشیگری موجب شد؛ این مکان دیگر مناسب برای خانواده‌ها نباشد و حالا به جایی رسیده‌ایم که مسئولان انتظامی و ورزشی دم از نبود امنیت روانی و فیزیکی برای حضور زنان و خانواده‌ها می‌زنند، بار دیگر در ارتباط با یکی از انگشت شمار فرصت‌های تفریحی خانواده‌ها تکرار نشود و شاهد نباشیم که کنسرت‌های موسیقی هم محل جولان اوباش قرار گیرد.


    ۶۸

    اخبار سیاسی روز

    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

    رئیس سازمان انرژی اتمی دیدارش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خوب برشمرد با بیان اینکه آمانو با رضایت کامل تهران را ترک کرد و افزود: امیدواریم بحث فعالیت‌های گذشته و حال ایران تا ۱۵ دسامبر بسته شود.
     
    علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بعدازظهر امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم ختم برادر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص اظهارات سخنگوی سازمان انرژی درباره نمونه برداری از سایت پارچین توسط متخصصان ایرانی و اظهارات آمانو درباره نظارت آژانس بر نمونه گیری عنوان کرد: ما و آژانس نقشه راهی تفاهم کرده‌ و طبق آن عمل کرده‌ایم. به جزییات که وارد شویم در فرصت مناسب جزییات آن را ارائه خواهیم داد.

    وی درباره سفر آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران با بیان اینکه دیدار و ملاقات بسیار خوبی با آمانو داشتیم، اظهار داشت: آقای آمانو با اعضای کمیسیون برجام ملاقات خوبی داشت و طرفین از این دیدار اظهار رضایت کردند که نتیجه آن نیز اعلام شد.

    رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آقای آمانو با رضایت کامل تهران را ترک کرد و امیدواریم بحث فعالیت‌های گذشته و حال ایران تا ۱۵ دسامبر بسته شود.

    صالحی درباره اینکه آیا به نیویورک سفر خواهید کرد؟ با بیان اینکه دوستان هستند، گفت: به اندازه کافی در اینجا کار دارم و به نیویورک نمی‌روم.
    منبع: فارس

    روحانی:
    رییس جمهوری با اشاره به اینکه "آمریکا اشتباهات فراوانی در قبال ایران داشته که باید این اشتباهات را جبران کند"، تصریح کرد: مردم ایران به سیاستهای دولت آمریکا اعتماد نداشته و ندارند لذا برای رسیدن به اعتماد نیازمند زمان طولانی هستیم، اما اجرای دقیق تعهدات بر مبنای توافق هسته ای می تواند حرکت در مسیر اعتماد را تقویت کند.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    برنامه ای برای دیدار با اوباما نداریم؛ قدم‌های دیگری باید برداشته شود تا به این مرحله برسیم / آمریکایی‌ها می‌توانند برای سرمایه‌گذاری به ایران بیایند

    رییس جمهوری با اشاره به اینکه "آمریکا اشتباهات فراوانی در قبال ایران داشته که باید این اشتباهات را جبران کند"، تصریح کرد: مردم ایران به سیاستهای دولت آمریکا اعتماد نداشته و ندارند لذا برای رسیدن به اعتماد نیازمند زمان طولانی هستیم، اما اجرای دقیق تعهدات بر مبنای توافق هسته ای می تواند حرکت در مسیر اعتماد را تقویت کند.

    به گزارش «انتخاب» ،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی"سی بی اس" آمریکا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره دیدار احتمالی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت که ما برنامه‌ای برای این دیدار نداریم و فکر می‌کنم خیلی قدم‌های دیگری باید برداشته شود تا به این مرحله برسد.

    متن گفت و گوی "استیو کرافت" مجری برنامه "60 دقیقه" شبکه تلویزیونی CBSآمریکا با رییس جمهوری به این شرح است:

    از این فرصتی که پیش آمده تا راجع به موضوعاتی که در شرایط فعلی جهان هم برای منطقه ما و هم برای کل جهان اهمیت دارد، گفت و گو کنیم، خوشحالم. فکر می کنم صلح، امنیت و ثبات مهم‌ترین اهدافی است که همگان خواهان آن هستند و زمینه‌ای برای پیشرفت و توسعه خواهد بود که به نفع همه بشریت است.

    در ابتدای مذاکرات به نقل از جنابعالی اعلام شد که این قدم اول و مهم برای بهبود روابط دو کشور است. آن زمان خیلی خوشبین نبودید که این مذاکرات موفقیت آمیز باشد، اما به توافق رسیدید، اکنون نظرتان چیست؟

    توافق بسیار سختی بود، پیچ و خم‌های بسیار زیادی داشت. در مذاکراتی که نمایندگان 7 کشور با هم، راجع به مسایلی که برای دو طرف بسیار اهمیت دارد صحبت می‌کنند، پیش بینی اینکه آیا مذاکرات در نهایت به توفیق دست پیدا می‌کند یا نه،خیلی آسان نیست اما من هیچ‌وقت نسبت به مذاکرات بدبین نبودم و همیشه می‌گفتم که خوش‌بینی شاید زیاد نباشد اما بدبینی هم درست نیست و باید همه تلاش خود را برای دستیابی به موفقیت، بکار بگیریم.

    اولین گام موفقی که در توافق موقت ژنو برداشتیم، معنایش این بود که این راه گرچه سخت است، اما راه درستی است و می‌تواند ما را به اهدافمان برساند. امروز خوشحالم که قدم‌های بسیار مهمی در این زمینه برداشتیم و در حال برداشتن گام‌های نهایی هستیم.

    با این توافق به چه چیزی دست پیدا کردید؟

    خود توافق بسیار مهم بود. آنهم در یک مسأله بسیار مهمی ، یک طرف توافق یعنی ایران کاری را انجام می‌داد و آن را برای توسعه خودش لازم می‌دانست و طرف دیگر نسبت به همان اقدام بدبین بود و احساس می‌کرد که ممکن است تهدیدی برای صلح و امنیت باشد. بنابراین فاصله بین دو طرف بسیار زیاد بود.

    خود به دست آمدن تفاهم و توافق یعنی یک موفقیت بزرگ برای دو طرف. آنچه ما به دست آوردیم در واقع اهدافی بود که از روز اول آن را دنبال می‌کردیم و آن اینکه بتوانیم بدون مشکل فعالیت هسته ای صلح‌آمیز خود را داشته باشیم. تحریم‌ها برداشته شود و قطعنامه‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران بوده، لغو شوند.

    همانطور که مستحضر هستید در داخل امریکا حزب جمهوریخواه و متحد آمریکا یعنی اسراییل، به این توافق حمله کردند و اسراییل این توافق را یک اشتباه تاریخی خواند. آیا شما متعجب شدید که چنین بحث های داغ و تند و تیزی درخصوص این توافق در آمریکا انجام شده است؟

    قابل پیش بینی بود که یک مسأله به این مهمی نمی‌تواند بدون مخالف باشد اما بعضی از تعبیرات ممکن است مطرح شود که ناخوشایند باشند و شما را متعجب کند. به هر حال عده‌ای مخالف بودند و هنوز هم مخالف هستند، بعضی‌ها شاید به دلیل اینکه نمی‌خواستند حزب رقیبشان در آمریکا پیروز شود، بعضی‌ها هم دلایل دیگری برای مخالفت داشتند. اصولاً مخالفین توافق منطقشان قوی نبود.

    دلیلش این است که کشورهایی که به این توافق نظر مثبت دارند، اکثریت قاطع کشورهای جهان هستند و مخالفین به یک رژیم و عده ای در آمریکا محدود شده است. البته در میان کشورها هم ممکن است بعضی از دسته‌جات و احزاب، مخالف آن باشند، اما دولت‌های جهان همه با هم به این توافق خوش‌آمد گفتند.

    مخالفین گفتند که آمریکا خیلی مصالحه کرده و از ایران چیز خاصی نگرفته، آمریکا قرار است تحریم ها را بردارد و 15 سال محدودیت روی برنامه های هسته ای ایران باقی بماند و بعد از آن ایران آزاد است تا یک بمب اتمی بسازد و آن موقع منابع بیشتری در مقایسه با امروز خواهد داشت. نظرتان در این خصوص چییست؟ و فکر می کنید این سخنان دقیق است و ایران چه چیزی از دست داده و چه امتیازاتی برای رسیدن به این توافق داده است؟

    اگر کشوری می‌خواست با امکانات فنی که دارد به بمب اتم دست پیدا کند این توافق،توافق بسیار بدی برای آن کشور بود چرا که این توافق از همه طرف برای رسیدن به بمب اتم محدودیت‌هایی را به وجود می‌آورد.

    اما اگر کشوری از ابتدا به دنبال فناوری صلح‌آمیز بوده، هیچ ضرری نکرده است. ما می‌خواستیم این اتهام نادرست که ایران دنبال سلاح اتمی است، زدوده و برطرف شود و همه دنیا بفهمند که تصمیم و هدف ایران یک فعالیت صلح‌آمیز است.

    به نظر من روشن است کشوری که ان‌پی‌تی را می‌پذیرد و عضو پادمان است و درهای خود را روی بازرسین باز کرده، دنبال سلاح اتمی نیست و از آن بالاتر ایران در سال‌های 2003 تا 2005 به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کرد.

    ساخت سلاح اتمی با عضویت در پادمان و پروتکل، هیچ معنایی نخواهد داشت. بنابراین روشن است که ما در این توافق محدودیت‌هایی برای یک دوره زمانی پذیرفتیم، به دلیل اینکه اعتماد بیشتری در منطقه و جهان بوجود بیاید.

    ما در این قدمی که برداشتیم، ضرر نخواهیم کرد. چون ما به فعالیت خودمان در تحقیق و توسعه ادامه می‌دهیم، اصل غنی‌سازی در ایران از طرف جهان پذیرفته شده، قطعنامه‌هایی که علیه ما بوده لغو شده و تحریم‌ها نیز برداشته می‌شود. بنابراین در مجموع این توافق یک توافق برد – برد است. هم به نفع ماست و هم به نفع کشورهایی که با ما مذاکره کردند.

    ایجاد اعتماد بین دو کشوری که مدت ها با هم دشمن بوده اند دشوار است. شما چطور می خواهید ذهنیت مردم آمریکا را بویژه با توجه به گزارش های آژانس بین المللی درباره ایران، تغییر دهید؟

    بین ایران و آمریکا اعتمادی وجود نداشته و امروز هم وجود ندارد و این مسأله روشنی است. مردم ایران به سیاست‌های دولت آمریکا اعتمادی ندارند و به اعمال و اقدامات دولت آمریکا در سال‌های طولانی گذشته معترض هستند و در آمریکا هم برخی ممکن است نسبت به ایران اعتماد کامل نداشته باشند.

    اما نسبت به موردی که شما مطرح کردید، به هر حال آژانس بازرسی‌های فراوانی را از سال 2003 تا 2005 انجام داد، مخصوصاً از زمانی که در سال 2003 ایران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه پذیرفت و قبول کرد. بعد از صدها ساعت بازرسی و گزارش‌های متعدد، در قطعنامه شورای حکام در نوامبر 2004 به صراحت آمد که فعالیت ایران هیچگونه انحرافی نداشته و آنچه مهم است اینکه کشوری از مسیر صلح‌آمیز خودش منحرف نشده باشد، ولو اینکه آژانس ایراداتی را نسبت به فعالیت آن کشور داشته باشد.

    اما نهایت امر مهم بود که آژانس گفت که هیچگونه انحرافی دیده نشده است. در تمام گزارشات آژانس در طول 12 سال گذشته ،همواره آژانس گفته در سایت‌های اعلام شده هیچگونه انحرافی را مشاهده نکرده است.

    این همه گزارش آژانس باید برای افرادی که بی‌طرف هستند کاملاً اعتمادآفرین باشد.اگر دولتی یا کشوری می‌خواست دنبال سلاح اتمی برود راه‌های دیگری برای این کار وجود داشت. ضمن اینکه ایران کشوری است که در طول 200 سال گذشته سابقه تجاوز به هیچ کشوری را ندارد و ایران خود قربانی سلاح کشتار جمعی و شیمیایی است.

    آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2011 اعلام کرده که ایران آزمایشاتی با مواد انفجاری با قدرت بالا داشته واین نشان داد که گویا برنامه ایران در سال 2003 کاملا صلح آمیز نبوده است؟

    رییس‌ جمهوری: ایران با آژانس توافق کردند که این ابهام را به حل و فصل نهایی برسانند. آژانس سوالاتی در این زمینه دارد که ما در حال گفتگو با آژانس برای پاسخ به این سوالات هستیم.

    در ایران هم توافق،مخالفان خاص خودش را دارد. نظر شما درخصوص این مخالفت ها چیست و آیا تشابهی بین مخالفت هایی که در ایران و آمریکا انجام می شود، می بینید؟

    تشابه وجود دارد. به هر حال در آمریکا عده‌ای با این توافق مخالف هستند و در ایران هم این توافق مخالفانی دارد و این طبیعی است. چرا که مخالفان همیشه حداکثر را نگاه می‌کنند حال انکه در یک توافق هیچ طرف به حداکثر نمی‌رسد. همواره باید دو طرف از آن حداکثر یک مقدار کوتاه بیایند تا به توافق برسند.

    بنابراین هر کسی که دنبال حداکثر نتیجه است، می‌بیند کشورش به آن حداکثر نرسیده و اعتراض می‌کند. اما مهم نتیجه این توافق است. نتیجه این توافق به نفع همه و به نفع دو طرف است. به دلیل اینکه درباره یک موضوع بسیار پیچیده و حساس توانستیم پای میز مذاکره به تفاهم و توافق برسیم و بتوانیم جلوی سوء ظن‌ها را بگیریم و اولین گام را در مسیر اعتماد برداریم.

    البته برای دستیابی به اعتماد بین ایران و آمریکا، نیاز به زمان طولانی و فراوانی وجود دارد تا دو کشور به اعتماد برسند. اما مهم این است که از یک نقطه‌ای شروع کنیم و این نقطه، نقطه‌ای بوده که ما آغاز کردیم. در اجرای دقیق این توافق می‌توانیم قدم های بیشتری را برای اعتماد برداریم.

    برخی از مخالفین توافق در ایران نهادهای قدرتمند هستند، برای مثال سپاه پاسداران با این توافق مخالفت کرده است. شما با این مخالفان چطور کنار می آیید؟

    ما همه در کشور یک چارچوب دموکراتیک را پذیرفته و قبول کرده ایم. هر نهادی طبق قانون اساسی اختیاراتی دارد و با آن اختیارات پیش خواهد رفت. زمانی که نهادهای مسئول در ایران توافق را بپذیرند، همه تسلیم آن نهادها خواهند بود.

    اما قبل از آنکه در یک موضوعی، نهاد مربوطه تصمیم نهایی را بگیرد، روشن است که عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق خواهند بود و نظرات خودشان را اعلام می‌کنند اما در نهایت بعد از آنکه توافق مورد تأیید نهادهای مسئول قرار گرفت همه تسلیم آن خواهند بود.

    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به آن توافقی که مورد تأیید نهادهای مسئول قرار بگیرد، احترام خواهد گذاشت.

    رهبر جمهوری اسلامی ایران از این مذاکرات حمایت کرد اما این توافق بخصوص را مورد حمایت قرار نداده اند؟

    اصل مذاکرات را مقام معظم رهبری تأیید کردند. بارها هم گفتند که من مذاکرات را قبول دارم که دو طرف با هم مذاکره کنند. توافق موقت ژنو با موافقت ایشان اجرا شد. امروز هم تصمیم نهایی را نسبت به این توافق به نهادهای مسئول واگذار کرده اند. بنابراین آن زمانی که نهادهای مسئول در تصمیم نهایی خودشان این توافق را بپذیرند، معنایش آن است که مقام معظم رهبری هم آن را قبول دارند و تأیید خواهند کرد.

    آیت الله خامنه ای گفتند که این توافق باید بسیار دقیق مورد بررسی قرار بگیرد و از مجلس خواسته اند که اینکار را انجام دهد به نظر شما امکان دارد که مجلس ایران این توافق را رد کند؟

    مجلس فعلاً در کمیسیون ویژه‌ای که برای این کار تشکیل داده این توافق را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین یک نهاد مهم دیگر به نام شورای عالی امنیت ملی این توافق را مورد رسیدگی و بررسی قرار می‌دهد و این 2 نهاد نظرات خودشان را اعلام خواهند کرد. مهم این است که هر 2 نهاد در این تصمیم‌گیری طبق قانون و در چارچوب مقرراتی که دارند بررسی این توافق را ادامه بدهند. به نظر من هر دو نهاد در هفته‌های پیش رو به تصمیم نهایی خواهند رسید.

    فکر می کنید این تصمیم، تصمیمی مثبت برای توافق خواهد بود؟

    به هر حال اکثریت مردم ما در نظرسنجی‌ها نسبت به این توافق نظر مثبت دارند و معمولاً نهادهایی مثل مجلس و شورای عالی امنیت ملی از نظرات عموم مردم فاصله ندارند و در همان مسیر حرکت می‌کنند.

    فکر می کنید که این توافق وتو شود؟

    ما سیستمی به نام وتو به آن صورتی که شما در کنگره آمریکا دارید، نداریم. به هر حال شورای عالی امنیت ملی و یا مجلس شورای اسلامی یک چیزی را بررسی، رد و یا تصویب می‌کنند. مجلس شورای اسلامی موضوعی را که مورد بررسی قرار می‌دهد و با رأی گیری معلوم می‌شود نظر نهایی‌اش چیست.

    به نظر می رسد در پارلمان مباحث بسیار داغی مطرح خواهد شد و فکر می کنید احتمال دارد که مجلس شورای اسلامی این توافق را رد کند؟

    هر احتمالی وجود دارد اما به اعتقاد من منطق آنهایی که موافق توافق هستند، منطقی بسیار قوی است.

    در هفته های گذشته هر دوطرف این موفقیت ها را زیر سوال برده اند و از زمانی که این توافق انجام شده، شعار مرگ بر امریکا و اسراییل سر داده می شود و آیت الله خامنه ای هم هنوز آمریکا را شیطان بزرگ خطاب می کند. آیا به نظر شما امریکا هنوز شیطان بزرگ است؟

    تخاصمی بین ایران و آمریکا از زمان دولت مصدق تا امروز وجود داشته که مدت زمان بسیار مدیدی است. این اختلاف، فاصله و بی‌اعتمادی به زودی از بین نخواهد رفت. مهم این است که ما به کدام سمت قدم برمی‌داریم؛ به سمت تشدید این تخاصم و یا به سمت کاهش این تخاصم. دولت من از ابتدا اعلام کرده که می‌خواهیم با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم و با کشورهایی که تنش و تخاصم بوده، می‌خواهیم این تنش و تخاصم را کاهش دهیم. من فکر می‌کنم ما اولین قدم‌ها را برای کاهش این تخاصم برداشتیم.

    فکر می کنید که آمریکا شیطان بزرگ است؟

    شیطان در اصطلاح دینی ما به آن قدرتی گفته می شود که دیگری را فریب می‌دهد و حرف‌هایش حرف‌های دقیق و منطبق با واقعیت نیست. آنچه می‌توانم بگویم آمریکا نسبت به ایران اشتباهات فراوانی در گذشته داشته که باید این اشتباهات را جبران کند.

    سخت است برای بسیاری از امریکایی ها که اوباما توافقی را با ایران به عنوان کشوری امضا کرده که شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل سر می دهد. شما چطور توضیح می دهید و آیا این ها به خاطر مسایل داخلی در ایران است و آمریکایی ها باید چگونه این شعارها را تفسیر کنند؟

    این شعاری که داده می‌شود، شعار علیه مردم آمریکا نیست، مردم ما به مردم آمریکا احترام می‌گذارند. مردم ایران در پی جنگ با هیچ کشوری نیستند، اما در عین حال اگر سیاست‌های دولت آمریکا علیه منافع مردم بوده ، طبیعی است که ملت ما در برابر این مسأله حساسیت به خرج دهند.

    در انقلاب اسلامی که مردم علیه شاه قیام کردند، آمریکا به شدت از شاه حمایت کرد و تا آخرین لحظات می‌خواست شاه را حفظ کند و حتی می‌خواست شرایطی پیش بیاید که شاه را برگرداند. در جنگ هشت ساله آمریکایی‌ها مخصوصاً در سال‌های آخر جنگ از صدام حمایت کردند. مردم اینها را فراموش نمی‌کنند و از یاد نمی‌برند.

    ما نمی‌توانیم گذشته را فراموش کنیم اما در عین حال نگاه ما باید به آینده باشد منطق ما این است که اگر با کشور و یا دولتی در دورانی هرچند طولانی تخاصم داشتیم، می‌توانیم برای آینده بهتر فکر و برنامه‌ریزی کنیم. من فکر می‌کنم این مذاکرات بین ایران و آمریکا و 5 کشور دیگر بسیار مهم بود و تفاهم و توافقی که انجام گرفت معنایش این بود که ما قادریم مسایل مهم را با مذاکره و با منطق حل و فصل کنیم.

    مرگ بر آمریکا یک مفهوم ساده است و جای هیچ تفسیری به جا نمی گذارد و شعاری آشتی جویانه نیست. فکر می کنید روزی برسد که در نتیجه این توافق، چنین شعارهایی داده نشود؟

    من اگر بخواهم به تاریخ همین سی و چند سال بعد از انقلاب اسلامی اشاره کنم، در یک دورانی بود که شعار مرگ بر آمریکا خیلی شدید بود، در سال‌های اول انقلاب یعنی سال 1979 و سال 1980. بعد در یک دورانی این شعار کمرنگ شد و دو مرتبه این شعار در یک مقطعی شروع شد. این معنایش این است که همه چیز وابسته به خود آمریکاست، اگر آمریکا تخاصم را کنار بگذارد و اگر حسن نیت را آغاز کند و اگر گذشته را جبران کند، شرایط آینده میان ایران و آمریکا عوض خواهد شد.

    ایران و آمریکا توافقی برای برداشته شدن تحریم ها امضا کردند. اثر این توافق را در آینده چگونه می بینید؟

    هنوز که عمل نشده. فعلاً باید مسأله از کنگره عبور کند و تمام شود تا مسأله رفع تحریم‌ها شروع شود. البته شما می‌دانید تحریم‌ها فقط در زمینه هسته‌ای برداشته می‌شود. آمریکا‌یی‌ها تحریم‌های دیگری دارند که آن تحریم‌ها باقی می‌ماند. ما کلاً با تحریم مخالف هستیم. تحریم راه درستی نیست. تحریم زبان تهدید و فشار است، اگر این زبان را باید کنار بگذاریم و با زبان احترام با هم صحبت کنیم آن وقت شرایط حتماً عوض خواهد شد.

    یک سری موانع وجود دارد و اختلافاتی باقی خواهد ماند که آیا ایران به آژانس اجازه بازررسی از مکان های حساس را می دهد؟ شما فکر می کنید ایران و آمریکا به این توافق تا چه اندازه متعهد هستند؟

    به هر حال دو طرف که در طول 2 سال مذاکره و چانه زنی کردند و روی کلمه به کلمه و خط به خط این توافق با هم بحث کردند و بعد از 2 سال شبانه‌روزی، به توافق رسیدند معنایش این است که اراده سیاسی دارند که این توافق را اجرایی و عملیاتی کنند. من از طرف ایران می‌توانم بگویم که ما هر تعهدی را که در تاریخ گذشته امضا و اعلام کردیم، نسبت به آن پایبند بودیم.

    حتی در قراردادهای اقتصادی‌مان شما اگر نگاه کنید با هر کشوری اگر قراردادی داشتیم ما آن قرارداد را اجرا کردیم. در سایر معاهدات بین‌المللی و بین دو کشور، ما پایبند به قرارداد خودمان بودیم، در این توافق هم اینچنین خواهد بود. ایران به این توافق و به تعهدات خود عمل خواهد کرد و با آژانس در چارچوب پادمان و بعدها در چارچوب پروتکل الحاقی عمل خواهد کرد و آژانس در چارچوب معاهدات بین‌المللی می‌تواند در ایران بازرسی‌های خود را انجام دهد.

    مخالفت هایی در هر دو طرف وجود و احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد و حتی جمهوری خواهان گفته اند که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع خواهد شد. آیا این باعث خواهد شد که توافق شکسته شود و ایران آمادگی دارد همچنان در مسیر توافق باقی بماند؟

    توافق دو طرف دارد. ما به همه بندهای این توافق متعهد هستیم تا زمانی که طرف مقابل ما هم متعهد باشد و به توافق عمل کند. اگر بخواهد توافق توسط طرف مقابل شکسته شود، طبیعی است که توافق یکطرفه معنا و مفهومی نخواهد داشت. تا زمانی که آمریکا و سایر طرف قراردادهای ما یعنی 5 کشور دیگر متعهد باشند به این قرارداد ما هم به این قرارداد متعهد خواهیم بود. شکستن این توافق به نفع کسی نیست و به ضرر همه خواهد بود و ادامه این توافق به نفع همه است.

    آیا ممکن است که این توافق از سوی آمریکا به خطر بیفتد ولی نه ضرورتا سایر کشورها؟

    اگر همه ما به منافع مشترکمان فکر کنیم چه در آمریکا و ایران و چه در سایر کشورهای دیگر معنایش این است که بایذ به این توافق احترام بگذاریم. این توافق به سادگی به دست نیامده این توافق با تلاش‌ها و شجاعت فراوان از سوی دو طرف به دست آمده و این توافق را نباید از دست بدهیم اما به هر حال در دنیای سیاست هر احتمالی وجود دارد.

    ما خودمان را برای انواع احتمالات آماده کردیم، البته بعد از اجرای این توافق هر مقدار روابط ما با کشورهای مختلف در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قوی‌تر شود، احتمال شکسته شدن این توافق به همان نسبت ضعیف‌تر خواهد شد. ما باید در ماه‌های اولیه مراقبت بیشتری بکنیم و اگر از ماه‌های اولیه عبور کنیم به نظرم پایه‌های این توافق روز به روز محکم‌تر خواهد شد.

    فکر می کنید که سطح اعتماد بین ایران و آمریکا به خاطر این توافق بهبود پیدا کرده است؟

    در حال حاضر دو طرف یک قدم به پیش گذاشتیم. دو طرف موارد مورد اختلاف را مطرح کردیم، موارد بی‌اعتمادی در زمینه مسأله هسته‌ای را به گفتگو گذاشتیم و در نهایت روی یک متنی به تفاهم و توافق رسیدیم. این به معنای یک گام بزرگ است.

    فکر می کنید این گام سطح اعتماد را بهبود بخشیده است؟

    نسبت به قبل بهتر شده اما معنایش این نیست که همه اختلافاتی که داریم حل شده باشد و یا همه بی‌اعتمادی‌ها برطرف شده باشد. در یک موضوع و در یک مسأله ما توانستیم بر مشکل فائق شویم.

    یک سری مباحثی در داخل و خارج ایران و آمریکا هست که توافق هسته‌ای می‌تواند کاتالیزوری باشد برای همکاری مشترک بین دو کشور. یکی از این زمینه‌ها مبارزه با داعش است و هم ایران و هم آمریکا این گروه را مرگبار می‌دانند. فکر می‌کنید فضایی برای همکاری یا رایزنی در این زمینه و مبارزه با داعش وجود دارد؟

    خیلی زمینه‌ها وجود دارد که در آن زمینه‌ها ممکن است اهداف مشترک یا منافع مشترک وجود داشته باشد. اما مهم این است که در همین توافق هسته‌ای ما در مقام عمل ببینیم دو طرف چگونه عمل خواهند کرد، نحوه عمل ایران و آمریکا نشان خواهد داد که ما در اجرای موضوعی که به تفاهم و توافق رسیدیم تا چه حد جدی و پایبند هستیم.

    البته زمینه‌های دیگری در آینده وجود خواهد داشت، مهم این است که در این قدم اول بتوانیم جای پایمان را محکم بکنیم و دقیقاً‌ به این توافق به خوبی عمل کنیم، به خوبی عمل شدن به این توافق فضای جدیدی را بوجود خواهد آورد.

    گفتید که تمایل دارید با هر کشور درخصوص پایان خونریزی های سوریه صحبت کنید. فکر می کنید یک راه حل عملی برای بحران سوریه چیست؟

    در یک کشوری که بخش بزرگی از این کشور توسط تروریست‌ها اشغال شده و در داخل این کشور خونریزی جریان دارد، میلیون‌ها نفر از مردم این کشور آواره شدند، چطور امکان‌پذیر است با تروریست‌ها بجنگیم بدون اینکه از دولت آن کشور پشتیبانی و به آن کمک کنیم. آیا امکان‌پذیر است که ما دولت آن کشور را تضعیف بکنیم و همزمان بگوییم ما با تروریست‌ها می‌جنگیم؟

    هر مقدار ارتش و دولت سوریه تضعیف شود، معنایش این است که زمینه پیش‌روی برای گروه‌های تروریستی و از جمله داعش فراهم شده است. بنابراین این متضاد و متناقض است که از یک طرف بگوییم با گروه‌های تروریستی مخالفیم و از طرف دیگر بگوییم دولت فعلی هم نباید بماند. مگر بدون اینکه آن دولت بماند ما می‌توانیم با تروریست‌ها مبارزه کنیم.

    البته بعد از اینکه با تروریزم مبارزه شد و یک فضای امنی بوجود آمد، آن وقت زمان آن است که بگوییم درباره قانون اساسی و یا حکومت آینده بحث و صحبت شود و گروه‌های موافق و مخالف پای میز مذاکره بنشینند. اما در شرایط خونریزی و در شرایط اشغال کشور چه راهی وجود دارد؟ آنهایی که می‌گویند ما می‌خواهیم داعش را از بین ببریم و حکومت سوریه را تضعیف کنیم، نادانسته و یا دانسته حرف‌های متضاد و متناقض به زبان جاری می کنند.

    شما در کمپین انتخاباتی خود گفتید که می خواهید درها را بر روی ایران باز کنید، تحریم ها را لغو کنید، آبادانی و رفاه به ایران بیاورید و ایران را به جایگاه خود برسانید. اما به نظر بخشی از وعده های شما تحقق پیدا نکرد. مثل آزادی بیان و آزادی دو رهبر اپوزیسیون که مدتی است در حصر هستند و یا دسترسی های بیشتر به اینترنت. فکر می کنید این پیروزی شما باعث خواهد شد که بتوانید دستور کاری خود را به جلو ببرید؟

    من فکر می‌کنم در زمان دو ساله‌ای که از دولت من گذشته، نسبت به وعده‌هایی که دادم تا حد زیادی موفق بودم و به آن وعده‌ها عمل کردم. البته معنایش این نیست که به صد درصد آنچه گفته‌ام عمل شده اما در همه زمینه‌ها قدم‌های مثبتی برداشته شده است. امروز ما در روابط با کشورهای دیگر فضای نویی را احساس می‌کنیم. ما با دولت‌های مختلف با کشورهای مختلف روابط نزدیک‌تری پیدا کرده‌ایم و علاقمند هستیم با سایر کشورهایی هم که روابط ما صمیمی‌ نیست به سمت روابط بهتر حرکت بکنیم.

    در زمینه مسایل سیاسی و اجتماعی نیز امروز فضای دانشگاه‌های ما نسبت به دو سال پیش به مراتب آزادتر، بهتر و با نشاط ‌تر است در مناسبت‌های مختلف در دانشگاه‌ها، جلسات مختلف، اجتماعات بزرگ به پا می‌شود، احزاب مختلف، تفکرات مختلف نطق‌های خودشان را ایراد می‌کنند و حرف‌های خودشان را می‌زنند. در روزنامه‌ها و رسانه‌ها آزادی بیشتری نسبت به گذشته احساس می‌شود و همین‌طور ما در زمینه فضای مجازی و اینترنت امروز پهنای باند ما نسبت به دو سال پیش، بیش از 3 برابر شده است.

    بنابراین فضا کاملاً نسبت به گذشته تغییر کرده. البته برخی از امور است که در اختیار دولت نیست در اختیار قوه قضاییه است، قوه قضائیه ما طبق قانون اساسی مستقل است اما در عین حال مواردی را که دولت بتواند کاری را انجام دهد، در آن زمینه در حد امکانات و اختیارات قانونی خودش اقدام خواهد کرد.

    برخی کسانی که تابعیت دو گانه دارند مثل جیسون رضاییان در زندان هستند. بسیاری مخالف این قضیه هستند. گویا صحبت هایی هم برای تبادل زندانیان بوده. شما در این ارتباط اظهار نظری می کنید؟

    به طور کلی می‌توانم بگویم راجع به مسایل انسانی ما باید خارج از بحث‌های سیاسی قدم برداریم. به نفع همه آنهایی که امروز در زندان هستند و یا تحت تعقیب هستند تا جایی که امکان‌پذیر باشد.

    ایرانیانی که در آمریکا در زندان هستند، ایرانیانی داریم که تحت تعقیب هستند، بیشتر آنها هم به اتهام اینکه تحریم را دور زدند و شما می‌دانید که ما از اول تحریم را غلط و نادرست می‌دانستیم و تشویق می‌کردیم همه را که تحریم را دور بزنند.

    چون کار را کار غلط و ضد انسانی می‌دانستیم. بنابراین همه آن زندانیان را بی‌گناه می‌دانیم و زندانی کردن آنان را نادرست می‌دانیم. ما تلاش خودمان را از لحاظ انسانی و در حد توان انجام می‌دهیم. انتظار داریم که دولت آمریکا هم تلاش خودش را برای آزادی زندانیان انجام دهد.

    شما از تبادل زندانیان حمایت می کنید؟

    من خیلی این کلمه تبادل را نمی‌پسندم. ولی باید از لحاظ انسانی اگر می‌توانیم قدمی برداریم. طرف آمریکایی هم باید قدم خودش را بردارد.

    هتل های شما مملو از اروپایی هایی است که بدنبال تجارت با ایران پس از لغو تحریم ها هستند. آینده ایران را چگونه می بینید؟ آیا به نظرتان سرمایه گذاران آمریکایی هم باید به ایران چشم بدوزند؟

    چرا که نه. آنها هم می توانند به ایران بیایند. به نظر من این فضایی که وجود دارد که آمریکایی‌ها در ایران سرمایه و تکنولوژی خودشان را نیاورند، نادرست است. فضای ایران برای هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها و هم دیگران باز است برای اینکه به ایران بیایند و بتوانیم با هم فعالیت‌های اقتصادی داشته باشیم.

    البته ما امروز بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی هستیم تا تجارت. همین‌طور که می‌دانید گروه‌های فراوان از کشورهای مختلف اروپایی به ایران آمدند و در حال حاضر هم گروه‌هایی در ایران هستند.

    آمریکایی‌ها هم می‌توانند برای سرمایه‌گذاری و تبادل تکنولوژی به ایران بیایند و اتفاقاً‌ یکی از راه‌هایی که آن بی‌اعتمادی کاهش پیدا کند تقویت روابط اقتصادی مخصوصاً بین بخش‌های خصوصی است. می‌دانید که ما در ایران اقتصاد را قدم به قدم به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار می‌کنیم، بخش خصوصی ما و بخش خصوصی آمریکا اگر با هم در سرمایه‌گذاری و فناوری تبادل داشته باشند، می‌تواند فضا را مناسب کند و اتفاقاً توافق هسته‌ای ما را هم پایدارتر می‌کند.

    هر مقدار این روابط، روابط نزدیک‌تری باشد حتی در بخش توریسم. اگر مردم آمریکا به ایران بیایند برای دیدن آثار باستانی و طبیعت و مردم ایران هم به آمریکا بروند برای دیدن آمریکا، این می‌تواند دیوار بی‌اعتمادی را کوتاه و شرایط را برای آینده بهتر کند.

    آیا قصد دارید با رییس جمهوری اوباما در نیویورک آمریکا ملاقات کنید؟

    ما برنامه‌ای برای این کار نداریم. فکر می‌کنم خیلی قدم‌های دیگری باید برداشته شود تا به این مرحله برسیم.

    تماس تلفنی چطور؟

    نیازی نبوده که تلفنی با یکدیگر صحبت کنیم. یکبار نیاز بود که آقای اوباما تماس گرفتند و تلفنی با هم صحبت کردیم.

    دوباره نمی خواهید این کار را انجام دهید؟ آیا احتمالش هست که ملاقاتی باشد؟

    مهم این است که ما باید برای اجرای این توافق بسیار مهم تلاش کنیم و باید اقداماتی که به نفع منافع دو طرف است، انجام دهیم. اگر ما گام های مثبتی را برداریم، شرایط برای آینده عوض خواهد شد.

    خیلی ممنون از وقتی که به این مصاحبه اختصاص دادید.

    خیلی متشکر.

    کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه آلمان و امریکا؛
    همزمان معتقدم که این همه هفته مذاکره، ارزشش را داشت. با نگاه به این مذاکرات من در اینجا یکبار دیگر می خواهم از تلاشهای کری آنهم نه تنها بخاطر مشارکت در این مذاکرات بلکه بخاطر انضباط آهنی اش تشکر کنم. این مذاکرات در پایان، نتیجه بخش بود.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    اشتاین مایر: این همه هفته مذاکره با ایران، ارزشش را داشت / نمی دانم توافق ایران می تواند به یک نقطه عطف تاریخی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود یا خیر؟ / کری: کار اجرای توافق تازه شروع شده است

    فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان با شرکت در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور جان کری، همتای آمریکایی اش در برلین اظهار داشت: آقایان و خانم های گرامی از توجهتان سپاسگزارم و همراه با شما به ورود همتای آمریکایی ام به برلین خوشامد می گوییم. در سال جاری میلادی ما زمان زیادی را با هم گذراندیم؛ آنهم وقتی که ما در مذاکرات (اتمی ایران) در لوزان یا وین همانند یک خانواده با هم زندگی می کردیم.

    به گزارش «انتخاب»، وی افزود: همزمان معتقدم که این همه هفته مذاکره، ارزشش را داشت. با نگاه به این مذاکرات من در اینجا یکبار دیگر می خواهم از تلاشهای کری آنهم نه تنها بخاطر مشارکت در این مذاکرات بلکه بخاطر انضباط آهنی اش تشکر کنم. این مذاکرات در پایان، نتیجه بخش بود.

    وزیر خارجه آلمان گفت: من فکر می کنم که هیچکس به اندازه ما از این نتیجه خرسند نباشد؛ چون بالاخره ماموریت ما در این مذاکرات به پایان رسید.

    اشتاین مایر گفت: مذاکرات وین برای ما لحظه مهمی بودند؛ آنهم نه بدان خاطر که ما را بطور طولانی مدت به فکر فرو بردند بلکه بدین سبب که پس از امضای (توافقنامه) وین همه شرکای و طرفهای مذاکراتی، دیگر می دانستند که این ، لحظه ای تاریخی است. اما آنچه که ما نمی دانستیم و طبعا تا این زمان نیز نمی دانیم آن است که آیا این"لحظه تاریخی" می تواند به یک نقطه عطف تاریخی در منطقه خاورمیانه نیز تبدیل شود یا خیر؟

    وزیر خارجه آلمان در ادامه کنفرانس مشترک خبری با حضور جان کری، همتای آمریکایی در برلین گفت: ما باید ببینیم که آیا می توانیم آنچه را که برای منطقه خاورمیانه می خواهیم و آرزو می کنیم ترسیم کنیم؟ باید بگویم که با توافق وین ، چشم انداز جدیدی در این زمینه بوجود آمده است.

    اکنون ما در مرحله ای هستیم که باید این توافق را راستی آزمایی کنیم و ببینیم که آیا تمامی طرفهای مذاکره کننده ، بویژه ایران ، تعهداتشان را انجام می دهند؟ اما امروز فقط ایران و توافقنامه اش نبوده اند که ما را به خود مشغول کردند. چون وقتی به این منطقه نگاه می کنیم متوجه می شویم که همچنان خاورمیانه، جای کار دارد و آن، مساله سوریه است.

    جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود گفت کار توافق با ایران تمام شده نیست و از بسیاری جهات، این کار تازه شروع شده است.

    جان کری ضمن تقدیر از همکاری های آلمان در گفتگوها با ایران گفت هر چند که مدت زمان بسیار زیادی را در این خصوص صرف کردیم، ولی نتایج آن بسیار برای جهان اهمیت دارد.

    وی گفت اکنون همه ما در خصوص اجرای (توافق) بسیار هوشیار هستیم و کسی قرار نیست با این تصور که کار انجام شده است، موضوع را نادیده بگیرد. کار هنوز تمام نشده است، کار از بسیاری از جهات، شروع شده است.

    وزیر امور خارجه آمریکا گفت من نیز مانند رئیس جمهور اوباما، از شراکت با آلمان بسیار تقدیر و ابراز خرسندی می کنیم.

    در نشست آمانو و نمایندگان کمیسیون ویژه برجام چه گذشت؟ / مدیرکل آژانس: من یک دیپلماتم و از سئوالات نمایندگان ناراحت نمی شوم

    شخصا استقبال می کنم تا این تعاملات بین ما باشد از سال 2009 بنده سمت مدیرکلی را بر عهده گرفته ام و اولویت اول خود را حل مسئله هسته ای ایران از طریق دیپلماسی قرار دادم چرا که به این روش اعتقاد دارم.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
     مدیرکل آژانس بین المللی هسته ای در کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: آژانس به مسائل محرمانه احترام می گذارد چرا که آن را جدی تلقی می کند. ما رژیمی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه داریم که به آن پایبند هستیم و آن را جدی می دانیم.

     به گزارش «انتخاب»، یوکیا آمانو با حضور در مجلس شورای اسلامی در نشستی بااعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: خوشحالم چنین فرصتی در اختیار من قرار گرفت تا در خدمت نمایندگان مجلس ایران باشم. فرصت پیش آمده برای تعامل در مسئله مهم هسته ای بسیار مهم است چرا که ما نیازمند گفتگو با هم هستیم.

    مدیرکل آژانس بین المللی هسته ای اظهار داشت: قبل از اینکه افتخار حضور در مجلس ایران را داشته باشم در 3 ماه گذشته 2 بار با حسن روحانی رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ملاقات های متعددی داشته ام همچنین با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ظرف مدت یک هفته 2 بار ملاقات کردم.

    به نوشته خانه ملت، وی با بیان اینکه تمام این ملاقات ها را در مسیر گفتگوی سازنده می داند گفت: شخصا استقبال می کنم تا این تعاملات بین ما باشد از سال 2009 بنده سمت مدیرکلی را بر عهده گرفته ام و اولویت اول خود را حل مسئله هسته ای ایران از طریق دیپلماسی قرار دادم چرا که به این روش اعتقاد دارم.

    آمانو تاکید کرد: از 6 سال گذشته اکنون بهترین فرصت پیش آمده تا بتوانیم مسئله هسته ای ایران را حل و فصل کنیم با همکاری کامل ایران می توان اعتماد جامعه بین الملل را نسبت به مقاصد صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را جلب کرد.

    تاریخچه همکاری ایران و آژانس بسیار طولانی است

    مدیرکل آژانس بین المللی هسته ای با تأکید بر اینکه آژانس یک سازمان مستقل و فنی است اظهار داشت: آژانس نقش حیاتی در چالش پیش رو ایفا خواهد کرد چرا که ما از نیروهای متخصص برخورداریم و می توانیم وظایف خود را به درستی انجام دهیم.

    وی با تأکید بر اینکه تاریخچه همکاری ایران و آژانس بسیار طولانی است گفت: تاریخچه فعالیت های سازمانی و همکاری ایران و آژانس به دهه 70 میلادی بر می گردد.

    آمانو با بیان اینکه از برجام استقبال می کند گفت: در ماه جولای بین ایران و گروه 1+5 توافق حاصل شد و ماه گذشته شورای حکام بنده را مسئول انجام فعالیت های مرتبط با آن انتخاب کرد مسئولیت من در زمینه راستی آزمایی خواهد بود که مطمئنم با همکاری ایران می توان این وظیفه را به درستی انجام داد و توافقی که 20 ماه بر سر آن گفتگو شد را به سرانجام برسانیم.

    وی تأکید کرد: ما با ایران بر سر یک نقشه راه توافق کردیم نقشه راهی که تا الان قدم های چشم گیری در آن برداشته شده است این نقشه راه بسیار محکم است و برنامه زمان بندی خود را دارد و قرار است در آن مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس را تا پایان سال میلادی به اتمام برسانند.

    آمانو تاکید کرد که این پروسه بی پایان نیست و قرار است این پرونده تا پایان سال میلادی بسته شود.

     آژانس به مسائل محرمانه احترام می گذارد /اجرای پروتکل الحاقی درباره ایران بدون هیچ تبعیضی خواهد بود

    مدیرکل آژانس بین المللی هسته ای اظهار داشت: آژانس به مسائل محرمانه احترام می گذارد چرا که آن را جدی تلقی می کند. ما رژیمی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه داریم که به آن پایبند هستیم و آن را جدی می دانیم.

    آمانو با بیان اینکه طبق برجام ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد گفت: این اقدام از طرف ما مثبت تلقی خواهد شد و کمک می کند تا اثبات ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران محقق شود.

    وی عنوان کرد: باید متذکر شوم که بیش از 120 کشور در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا می کند و ما این موضوع را در قبال ایران بدون هیچ تبعیض یا مورد ویژه و استثنایی اجرا خواهیم کرد.

    عدم حل مساله سوخت 20درصد رآکتور تهران ارتباطی با آژانس نداشت

    آمانو با بیان اینکه آژانس یک نهاد مستقل، فنی و بی طرف است گفت: ما به اساسنامه توافق پادمانی متعهد هستیم و شخصا به همکاری با ایران در راستای ایجاد اعتماد بین المللی در خصوص برنامه هسته ای پایبند هستیم.

    دبیرکل آژانس بین المللی هسته ای در خصوص سوخت 20 درصد راکتور تهران گفت: در آن سال تلاش خود را برای تسهیل این موضوع انجام داد اما متأسفانه این توافق به موقع حاصل نشد و نتوانستیم از این طریق با کمک کشورهای دیگر موضوع را حل و فصل کنیم باید تاکید کنم که کشورهای دیگر موافقت نکردند و این موضوع ارتباطی با آژانس ندارد امیدوار هستم بعد از توافق اجرایی این کار در راستای همکاری های فنی صورت بگیرد.

    پارلمان ایران دارای استقلال و اختیارات ویژه است

    در نشست امروز حسین نجابت عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: در اینجا باید یادآوری کنم که ساختار سیاسی ایران با دیگر کشورها متفاوت است، به طوری که مجلس ایران مستقل بوده و تشکیلات حزبی در کشور وجود ندارد که تابع دولت باشد. از طرف دیگر پارلمان جمهوری اسلامی نظرات مستقل و وظایف و اختیارات ویژه‌ای دارد که در تصویب قوانین حرف اول و آخر را می‌زند.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: علت این مسئله این است که ما نمایندگان مردم ایران هستیم و افکار عمومی برای ما مهم بوده و باید این امور را ساماندهی کنیم تا برنامه‌ها پیش برود.

    وی خطاب به آمانو تصریح کرد: جنابعالی اشاره کردید که حاضرید در رابطه با نقش آژانس درباره ایران بحث جدی داشته باشید؛ از این‌رو دوستان ما در این جلسه مطالبی را با صراحت عرض خواهند کرد و بنده بابت صراحت و خارج بودن مطالب از ضوابط دیپلماتیک پیش از بیان آنها، از شما عذرخواهی می‌کنم.

    مردم ایران آژانس را به جای یک بنگاه فنی، یک بنگاه سیاسی می‌دانند

    در ادامه این نشست سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام با خیرمقدم به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: از تلاش‌های شما و تیم مذاکره‌کننده کشورمان برای رسیدن به نقطه مشترک درباره برجام تشکر می‌کنیم.

    وی ادامه داد: در سال‌های قبل مجموعه اطلاعاتی از سوی یک گروه تروریستی که ماهیت آن برای همه کشورهای غربی و منطقه شناخته شده است، منتشر شد. خوب است بدانید که این گروه تروریستی تاکنون 16 هزار نفر از مردم ایران را ترور کرده‌‌اند اما اطلاعات منتشر شده از سوی آنها موجب بروز اختلافات میان ایران و آژانس شد، پس از آن این موضوع موجب شد یک دوره سوالات میان آژانس و ایران مطرح شود. البته ابتدا سوالات یک‌موردی بود اما پس از گذشت یک سال 6 سوال مطرح شد که ایران به همه آنها پاسخ داد.

    نقوی حسینی افزود: شرط ایران برای پاسخگویی به این سوالات این بود که سوال اول از سوی آژانس ارائه شده و ما آن را پاسخ بدهیم، سپس سوالات بعدی به همین گونه مطرح شوند، از این‌رو جمهوری اسلامی به هر 6 سوال به صورت جداگانه پاسخ داد و آژانس اعلام کرد که از پاسخ‌های ایران قانع شده است. اما مشکلات همچنان باقی ماند. از این‌رو ما این مسئله را یک موضوع طراحی شده و سیاسی می‌دانیم.

    سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: مردم ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به جای یک بنگاه فنی و تخصصی، یک بنگاه سیاسی می‌دانند، بنابراین انتظار داریم که به اختلافات پایان داده شود، زیرا ما عضو ان‌پی‌تی هستیم و انتظار داریم که به این مسائل پایان داده شود.

    گزینه توقف اجرای پروتکل الحاقی همواره روی میز مجلس ایران است

    در ادامه این نشست، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با خیرمقدم به آمانو خطاب به وی گفت: دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا پس از برجام نیز دیوار بلندی است و همچنان شاهدیم ادبیات دولتمردان آمریکا، تهدید ایران و اعلام گزینه‌های مختلف روی میز است که این موضوع نشان‌دهنده سیاست‌های خصمانه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.

    وی ادامه داد: ما به هیچ وجه علاقه‌مند نیستیم که این سایه بی‌اعتمادی بر روی آژانس هم قرار داشته باشد. البته در تاریخچه همکاری‌های میان ایران و آژانس می‌بینیم که برخی اطلاعات جمهوری اسلامی که باید در بایگانی‌های آژانس محرمانه باقی بماند، سر از نشریات آمریکایی درآورد، این در حالی است که همکاری‌های ایران و آژانس، همکاری‌های صمیمانه‌ای بوده است.

    بروجردی تصریح کرد: در مقطع فعلی اگر آمریکایی‌ها در بحث برجام قواعد بازی را برهم زده و سوءاستفاده کنند، قطعاً نمایندگان پارلمان ایران به‌عنوان منتخبان مردم تصمیمات مناسبی را درخصوص این تخلفات خواهند گرفت. البته در گذشته نیز زمانی که دولت ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کرد، ما در مجلس دولت را مکلف به توقف اجرای این پروتکل کردیم و این گزینه همواره روی میز مجلس قرار دارد.

    عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: امیدوارم اجرای برجام به گونه‌ای باشد که مجلس ناگزیر به استفاده از ابزارهای خود برای کاهش با آژانس نشود.

    برخی کارکنان سابق آژانس اطلاعات محرمانه کشورها را در رسانه‌ها نشر می‌دهند

    در ادامه مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس با خیرمقدم به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نگرانی جدی کشورهای عضو آژانس نشر اطلاعات محرمانه است، از طرف دیگر شنیده‌ایم که آژانس از کارکنان خود تعهد گرفته که اطلاعات محرمانه هیچ کشوری از این بخش‌ها درز نکرده و خارج نشود، اما تجربه نشان داده که اطلاعات محرمانه از این آژانس به بیرون نشر یافته است.

    وی خطاب به یوکیا آمانو تصریح کرد: برخی از همکاران شما که از سازمان خارج شده‌اند، اطلاعات محرمانه دیگر کشورها را در قالب نگارش مقاله، مصاحبه و گزارش در رسانه‌ها نشر داده‌اند. به طور مثال وقتی مقالات معاون مدیرکل آژانس را در رسانه‌های بین‌المللی دنبال می‌کنیم، می‌بینیم که این مقالات شامل اطلاعات محرمانه سایر کشورهای عضو آژانس است.

    بذرپاش ادامه داد: همچنین در نوامبر 2011 گزارش 64 پاراگرافی درخصوص مسائل پی‌ام‌دی ایران از سوی آژانس تهیه شد، اما در حالی که این گزارش باید به دست مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌رسید، این اقدام صورت نگرفت  و پیش از تحویل به ایران، این گزارش در رسانه‌های غربی منتشر شده و در اختیار 5 کشور عضو دائم شورای امنیت قرار گرفت.

    وی افزود: پس از آن 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد نسبت به این اقدام خلاف مقررات آژانس اعتراض کردند و شما نیز آن اعتراض را پذیرفتید. این در حالی است که اگر این جو ایجاد نمی‌شد، تاکنون مسئله پی‌ام‌دی ایران خاتمه یافته بود و هم‌اکنون شاهد باز بودن پرونده ایران نبودیم. از این‌رو موضوع بی‌اعتمادی ملت ایران نسبت به آژانس از این مسائل نشأت می‌گیرد.

    در این نشست، حسین نجابت گفت: مردم ایران بر این باورند که ترور دانشمندان هسته‌ای کشورشان، به علت درز اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای ایران از سوی اشخاصی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

    ترور دانشمندان ایران زخم عمیقی را در دل دانشگاهیان گذاشته است

    همچنین در نشست امروز، محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام ضمن خوشامدگویی به آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من از جانب جامعه دانشگاهیان ایران اعلام می‌کنم که ما به آژانس و عملکردش بی‌اعتماد هستیم، زیرا.

    وی با اشاره به انجام تعهدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی ایران افزود: براساس مواد 4 و 5 آژانس مکلف است که به توسعه علم و فناوری در حوزه صلح‌آمیز هسته‌ای کمک کند، اما آژانس درعمل نشان داده که همیشه مانع تحقیق و توسعه ایران بوده و حتی اجازه تحصیل به دانشجویان ایرانی را نمی‌داده است، همچنین شاهد بودیم که آژانس حتی دانشمندان ما را رصد و تحت تعقیب قرار داده است.

    رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی مسئولیت راستی‌آزمایی در بحث برجام برعهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، تصریح کرد: تجربه نشان داده که نمی‌توان در این حوزه به آژانس اعتماد کرد. به طور مثال زمانی که قرار بود در این رابطه تفاهمی صورت گیرد، آمریکایی‌ها مداخله کرده و مانع این توافق شدند.

    زاهدی خطاب به آمانو گفت: در این رابطه رئیس سابق انرژی اتمی ایران به شما گفته بود که بیایید این پرونده را ظرف 5 سال حل کنیم و حتی معاون شما اعلام کرد که 5 هفته در این رابطه کافی است، اما آژانس این کار را انجام نداد.

    تصویب پروتکل الحاقی در مجلس به نحوه عملکرد آژانس در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بستگی دارد

    در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس با خیرمقدم به یوکیا آمانو گفت: گزارشات آژانس تا امروز درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با یک تضاد درونی روبرو است، زیرا آژانس ضمن اظهار بر عدم انحراف فعالیت هسته‌ای از سوی ایران به گونه‌ای گزارش  خود را به پایان می‌رساند که انگار ایران اراده‌ای بر شفاف‌سازی در این حوزه ندارد.

    عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به طور حتم بررسی و تصویب پروتکل الحاقی در مجلس به نحوه عملکرد آژانس در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بستگی دارد. از این‌رو عملکرد آژانس می‌تواند نقش مهمی در بررسی پروتکل الحاقی در مجلس داشته باشد. البته شما گفتید که تا پایان سال میلادی موضوع هسته‌ای ایران را نهایی می‌کنید.

    ابوترابی‌فرد افزود: قطعاً نگاه دوگانه آژانس به مسائل جهانی بی‌اعتمادی‌ها را افزایش می‌دهد، زیرا زمانی که بر ایران برای شفاف‌سازی فعالیت هسته‌ای خود فشارهای بسیاری وارد می‌شد، در این شرایط مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطع‌نامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را رد کرد.

    وی ادامه داد: براساس آمار این رژیم دارای 80 کلاهک هسته‌ای و براساس آمار دیگر دارای 200 کلاهک هسته‌ای است. این نگاه دوگانه درخصوص رد کردن نظارت بر فعالیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی و فشار بر ایران درباره شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود،‌ نکته تاریک و سیاهی در کارنامه آژانس است.

     یوکیا آمانو با حضور در جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام در پاسخ به سوالات اعضای این کمیسیون گفت: من یک دیپلمات هستم اما از شنیدن سوالات شما ناراحت نشدم و حتی از آن استقبال می کنم چرا که کمک می کند تا چیزی که در ذهن شما را بهتر بشناسم.

    وی ادامه داد: شما نظرات خود را دارید و من هم نظرات خود را و اکنون که نقطه نظرات شما را می شنوم باعث می شود تا بهتر شما را درک کنم.

    دبیرکل آژانس بین المللی هسته ای با بیان اینکه تمام صحبت های نمایندگان را نت برداری کرده است گفت: تلاش من این است به تمام سوالات شما پاسخ دهم اما اگر چیزی جا ماند یادآوری کنید با این حال موضوعی که بارها در صحبت های شما تکرار شد مسئله ترور دانشمندان شما بود.

    هیچگونه دخالتی از طرف آژانس در خصوص ترور دانشمندان هسته ای ایران وجود ندارد

    آمانو با تأکید بر اینکه هیچگونه دخالتی از طرف آژانس در خصوص ترور دانشمندان هسته ای ایران وجود ندارد اظهار داشت: این مسئله به هیچ وجه مورد علاقه آژانس بین المللی نبوده است و می خواهم ضمن اینکه تأکید کنم این مسئله ارتباطی به آژانس ندارد "نه"صریحی به این مسئله بگویم.

    وی ادامه داد: شخصا علاقه ای به ترور هسته ای ندارم و در هیچ یک از پادمان، اساسنامه و شورای حکام جایی برای ترور هسته ای وجود ندارد شخصا مخالف هرگونه خشونت و اعمال زور هستم تنها وظیفه من راستی آزمایی فعالیت های هسته ای است.

     دبیرکل آژانس بین المللی هسته ای با اشاره به گفتگو با عباسی ادامه داد: در این گفتگو تأکید داشتم که هیچ ارتباطی بین آژانس و ترورها وجود ندارد و اگر اطلاعات و سندی در این زمینه دارید ارائه دهید اما آنها اطلاعاتی ارائه نکردند.

    آمانو با تأکید بر اینکه وظیفه او در مسئله ترور هسته ای نیست گفت: این روزها به قدری درگیر هستم و باید مسئله برجام و کمک به دیگر کشورها در زمینه هسته ای در اولویت برنامه من است بنابراین مسئله ترور در هیچ کجای وظایف کاری من قرار ندارد.

    وی با اشاره به حفاظت اطلاعات محرمانه اظهار داشت: ما در این مسئله بسیار جدی هستیم یک رژیم رعایت محرمانگی را داریم که به آن پایبند هستیم به کارکنان خود آموزش های لازم در این خصوص می دهیم و همیشه که با آنها صحبت می کنم متذکر می شوم مهمترین وظیفه ما حفاظت اطلاعاتی است.

    افشای اطلاعات ممکن است از منابع مختلف به کشورهای عضو داده شده باشد

    آمانو ادامه داد: با این حال من نمی توانم ادعا کنم که صد در صد در این زمینه موفق بوده ایم و یا کارمان را درست انجام می دهیم متأسفانه گاهی اوقات ممکن است کارکنان ارشدی باشند که اشتباهات جزئی در این زمینه مرتکب شوند اما در دوران ریاست من مشکلات جدی در این زمینه وجود نداشته است.

    دبیرکل آژانس بین المللی هسته ای اظهار داشت: ممکن است قبل از اینکه کشورها گزارشاتی را دریافت کنند اطلاعات گزارش چند روز قبل در رسانه ها منتشر شود ما این مسئله را جدی می گیریم اگر احساس کنیم این کار به صورت جدی اتفاق افتاده است آن را پیگیری می کنیم اگر کسی در این زمینه تخلفی انجام داده باشد با آن برخورد می کنیم ضمن اینکه افشای اطلاعات ممکن است از منابع مختلف به کشورهای عضو داده شده باشد و آنها وسوسه شده باشند اطلاعات را در اختیار رسانه ها قرار دهند.

    وی با بیان اینکه نباید در زمینه درز اطلاعات قضاوت عجولانه ای داشته باشیم گفت: ممکن است از منابع دیگری اطلاعات درز کرده باشد اما من این اطمینان را به شما می دهم که به حفاظت اطلاعاتی اعتقاد داریم و آموزش های لازم به کارکنان آژانس داده شده است.

    آمانو با بیان اینکه متعهد هستم از اطلاعات حفاظت کنیم ادامه داد: در عین حال وظیفه دارم اطلاعات ضروری را در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار دهم و نباید حفاظت از اطلاعات را با قرار دادن اطلاعات ضروری در اختیار کشورهای عضو یکی بدانیم.

    وی توضیح داد: منظور از ارائه اطلاعات محرمانه به کشورها این است که گزارش های محرمانه برای تمام کشورها ارائه شود.

    تشریح امانو درباره دوران مذارکات سال 2007 و نقل قول وی به سعید جلیلی

    دبیرکل آژانس بین المللی هسته ای با اشاره به برنامه کاری سال 2007 گفت: این برنامه از نظر من یک پروسه بی پایان بود و برنامه مناسبی نبوداما نقشه راهی که اکنون داریم به مراتب بهتر از برنامه گذشته است و چارچوب بهتری دارد چرا که پروسه بی پایانی ندارد و قرار است تا پایان سال میلادی پرونده را مخدومه اعلام کنیم.

    آمانو افزود: البته رویکرد ساختارمندی که داشتیم حدود 2 سال آن را اجرا کردیم و به برخی اهداف نزدیک شدیم زمانی که با آقای جلیلی صحبت می کردم گفتم حفره هایی وجود دارد و ضمن اینکه ممکن است دولت ها تغییر کنند و برنامه به نتیجه نرسد آن صحبت ها و آن رویکردهای ساختارمند به ما کمک کرد تا به این نقشه راه برسیم.

    وی با اشاره به همکاری های فنی آژانس و ایران و استفاده از انرژی هسته ای گفت: شعار ما این است که اتم باید در خدمت صلح و توسعه باشد در گذشته به خاطر قطعنامه های شورای امنیت همکاری هایی از این دست بین ایران و آژانس صورت نگرفت و این همکاری ها محدود شد و ما امیدواریم در آینده دیگر شاهد این روند نباشیم و شاهد همکاری های مفید و موثر بین ایران و آژانس باشیم که این خواست شخص بنده نیز هست.

    اعتماد یک شبه حاصل نمی شود

    دبیرکل آژانس بین المللی هسته ای تاکید کرد: ما کاملا با آن تروریسم مخالفیم، با ترور دانشمندان هسته ای مخالفیم و این جایی در برنامه فعالیت های آژانس ندارد. همچنین محافظت از اطلاعات محرمانه بسیار برای ما مهم است برای این کار یک رژیم خاص طراحی کرده ایم و آموزش های لازم به کارکنان داده شده است.

    آمانو ادامه داد: مسئله دیگر همکاری های فنی با ایران انجام خواهیم داد. می خواهم بگویم اعتماد یک شبه به به دست نمی آید و لازمه آن این است که با یکدیگر تعامل متقابل داشته باشیم.

    مقایسه محمدمهدی زاهدی درباره فعالیت هسته ای ایران و اسرائیل

    محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام سوال کرد: آیا می توان تاریخ دقیقی برای آغاز راستی آزمایی ها که قرار است از طرف آژانس بین المللی هسته ای صورت گیرد اعلام کرد. آمانو در پاسخ به این سوال گفت  این موضوع بستگی به خود ایران دارد .

    همچنین وحید احمدی عنوان کرد: این سوال در بین مردم وجود دارد که عضویت در NPTبرای ایران چه سود و منفعتی داشت چرا که کشورهایی که عضو NPTنیستند مانندا اسرائیل راحت تر توانسته اند کارهای خود را پیش ببرند اما ایران حتی نتوانست فعالیت خود را به راحتی ادامه دهد.

    آمانو گفت: این سوال بسیار سخت است من که کار راستی آزمایی را بر عهده دارم نمی توانم به راحتی به آن پاسخ دهم.

    حقیقت پور: ما دیپلمات نیستیم آقای آمانو، انقلابی هستیم

    منصور حقیقت پور با بیان اینکه آمانو خود را یک دیپلمات معرفی کرد گفت: ایشان پاسخ های سیاسی به سوالات نمایندگان دادند افرادی که در مقابل شما نشستند دیپلمات نیستند بلکه انقلابی هستند.

    وی ادامه داد: می خواهم سوال من را براساس مسائل دیپلماتیک پاسخ ندهید بلکه با تفکر راستگویی جواب دهید شما چند ماه گذشته بر پایه نیاز آمریکا اعلام کردید که ایران یک اقدام غیر قانونی در مریوان انجام داده است می خواهم که شما در این باره بیشتر توضیح دهید.

    آمانو در پاسخ به این سوال گفت: در این باره در ضمایم سال 2011 توضیح دادیم حرف من این است که اطلاعاتی به دست ما رسید و ما از شما خواستیم به ما توضیحاتی در خصوص مریوان ارائه کنید ما در این باره نتیجه گیری نکردیم.

    مکالمه آمانو و حقیقت پور درباره گزارش های آژانس بر پایه اطلاعات اثبات نشده

    نماینده مردم اردبیل اظهار داشت: چطور ممکن است که آژانس به عنوان یک سازمان بین المللی مستقل بر پایه اطلاعاتی که صحت آن اثبات نشده است گزارشی ارائه می‌کند.

    آمانو تاکید کرد: ما اطلاعات زیادی از منابع مختلف کسب می‌کنیم، می‌خواهم بگویم که منابع ما باز است اما پس از کسب اطلاعات نتیجه‌گیری نمی‌کنیم بلکه خدمت شما می‌آییم و اطلاعات را عنوان می‌کنیم تا شما به ما توضیح دهید این فرآیند تا پایان سال میلادی جاری به پایان خواهد رسید.

    درخواست رییس کمیسیون برجام برای برخورد فنی آژانس با پرونده هسته ای/ انتظار داریم آژانس نسبت به حفظ مسائل دفاعی و امنیت ایران حساس باشد

    علیرضا زاکانی در بخش پایانی این نشست با بیان اینکه 5 درخواست از دبیرکل آژانس بین المللی هسته ای دارد، گفت: از شما می‌خواهیم برخورد فنی، شفاف و غیر سیاسی با موضوع فناوری هسته‌ای ایران داشته باشید، همچنین حل مسائل گذشته و بسته شدن پرونده‌های سیاسی علیه ایران را پیگیری کنید.

    وی همچنین ادامه داد: حفظ دستاوردهای هسته ای و امانتداری از اطلاعاتی که از ایران به دست آژانس می‌رسد، از دیگر درخواست‌های ما است. همچنین می‌خواهیم به پیشرفت ایران در حوزه‌های هسته ای کمک شود، این انتظار جدی ما از عضو ارشد آژانس بین المللی است.

    زاکانی با تاکید بر اینکه نسبت به خلع سلاح کشتار جمعی در جهان اقدام شود، از آمانو خواست که این کار از غرب آسیا و شمال آفریقا آغاز شود.

    رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام اظهار داشت: ما نسبت به حفظ مسائل دفاعی و امنیت ایران و همچنین حفظ جایگاه، موقعیت و عزت ایران اسلامی حساس هستیم و می‌خواهیم این حساسیت را شما به عنوان خط قرمز در نظر بگیرید.

    هشدار بهداشتی

    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

    معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو ضمن اعلام نام یکی از شرکت‌های متخلف تولید آب معدنی از مردم خواست از مصرف آب معدنی دماوند پرهیز کنند و تاکید کرد: این شرکت به دلیل عدم توجه به رفع آلودگی میکروبی و توقف تولید با حکم قضایی مورد پیگرد قانونی است.

    دیناروند در خصوص تخلف شرکت آب معدنی دماوند که منجر به صدور حکم قضایی و پلمپ این شرکت شد، گفت: علی رغم اینکه شرکت تخلفش را پذیرفته بود و باید تولید و توزیع تا رفع نقایص متوقف می‌شد، متاسفانه علاوه بر عدم توجه به دستور پلمپ و عدم فعالیت، شرکت آب معدنی دماوند به تخلف خود ادامه داد و اقدام به توزیع محصولات غیر سالم خود در بازار کرده است.

    دیناروند تاکید کرد: تخلف دیگر این شرکت علاوه بر عدم توجه به دستور پلمپ و جلوگیری از تولید و توزیع مجدد محصول در بازار، توزیع آب معدنی‌ها با تاریخ تولید قدیمی و قبل از دستور پلمپ در بازار بوده که هم اکنون با توجه به دو تخلف مهم صورت گرفته دستگاه‌ها قضایی نیز حکم صادر کرده و شرکت تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

    معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه علت دستور پلمپ شرکت آب معدنی آلودگی میکروبی بوده، تاکید کرد: بر اساس ارزیابی‌های سازمان غذا و دارو و پس از اعلام عمومی در خصوص تخلف تعدادی از شرکت‌های آب معدنی به شرکت آب معدنی دماوند نیز دستور توقف تولید و پلمپ داده شد که متاسفانه در بازدید مجدد بازرسان سازمان برای کسب اطمینان خاطر از عدم تولید و توزیع تا رفع نقایص و برطرف کردن آلودگی میکروبی متوجه شدیم شرکت به تولید محصول و تخلف دیگری در تغییر تاریخ تولید آب معدنی‌ها دست زده است.

    وی گفت: هم اکنون شرکت آب معدنی دماوند به دلیل تخلفات پیاپی با حکم قضایی مجدد پلمپ و تولیدش متوقف شده و تحت پیگرد قانونی است.

    منبع: ایسنا

    بمناسبت ایام شهادت امام محمدباقر (ع)

    *حجت الاسلام هادی سروش

    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    دوران غیبت حضرت بقیة الله (عج) با وجود نقطه تمرکزی بنام «سختی دینداری» که در سرتاسر دوران غیبت سیطره دارد امّا از جهت شرائط، دروان متغیری نیز می­باشد که برای ثبات قدم در مسیر ولایت اهل بیت (ع) مجموع سیره ائمه (ع) در طول 250 سال حضور آنان در عرصه اجتماع و سیاست الگوی مناسبی برای شیعیان واقعی خواهد بودتا بتوانند براساس الگوی سیره و رفتاری ائمه (ع) راه صحیح را یافته و تاسی نمایند.
     
    سیره حضرت باقر (ع) در تحقق غنای فقهی و کلامی

    روزگار زندگی و امامت امام باقر (ع) روزگار «فقر دینی» بوده بگونه­ای که چندی قبل از امامت آنحضرت وقتی ابن عباس در مسجد جامعه بصره در پایان ماه رمضان سخن از زکات فطره به میان می­آورد مسلمین از معنا و مفهوم آن بی اطلاع بودند!.

    امام باقر (ع) با توجه به درگیری­های بنی امیه و تازه کار بودن بنی عباس توانست از تأسیس یک حوزه قوی علمیه بهره­مند شود و احکام فقهی شریعت و مبانی متقن کلامی اسلام را به خوبی تبیین سازد.
     
    حضرت باقرالعلوم در عین توجه عمیق به شریعت و مذهب و ترویج و تبیین آن، لکن از پیدایش آسیب های احتمالی و رفع آن آسیب ها غافل نبود
    .
     عناصر مخرّب مذهب و تمهیدات امام باقر (ع)
     
    آسیب­های وارده یا محتمل الورود در عصر امامت امام باقر (ع) که عصر شکوفائی فقاهت و دانش دینی بوده، سه عنصر مخرّب می­باشد:
    الف) کاسبان ولایت
    ب) زهد فروشان
    ج) مدعیان مبارزه .
     
    کاسبان ولایت

    قبل از ورود شایسته است متذکر شویم ،این اصطلاح و نام برگرفته از تعبیر "المستاکل بنا" میباشد  که در روایات متعدد و معتبر نام برده شده است.(ر.ک:بحار65/153)
     
    کاسبان ولایت همان افرادی هستند که در زبان و ظاهر «مدعی ولایتمداری» هستند امّا در واقع هیچ شباهتی به «اهل ولایت» ندارند. از این روست تعبیر «لیس منّا» یعنی «اینان از ما نیستند». در فرهنگ حدیثی، جای مهمی بخود اختصاص داده است، همان طوری که تعبیر «المستأکل بنا» که همان «کاسبان ولایت­اند» جای خود را دارد.

    امام باقر (ع) در مواجه به این منحرفان از مسیر اصیل ولایت، تلاش مؤثری رااعمال فرمودند که آنچه در این زمینه بسیار قابل توجه است این است که خطر انحرافی این گروه را در مرحله نخست به خواص از اصحابش گوشزد فرموده ، تا هم خویش را در امنیت از این آسیب قرار دهند و هم مراقب دیگر شیعیان باشند .

    روایت مهم امام اقر (ع) به جابر بن یزید الجعفی در این راستاست :‏
    یَا جَابِرُ :
    أیَکْتَفِی مَنِ انْتَحَلَ‏ التَّشَیُّعَ‏ أَنْ یَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ .........
    فَقَالَ یَا جَابِرُ لَا تَذْهَبَنَّ بِکَ الْمَذَاهِب ....
     
    اى جابر! آیا کسى که ادعاء تشیع میکند، او را بس است که از محبت ما خانواده دم زند؟ بخدا شیعه ما نیست، جز آنکه از خدا پروا کند و او را اطاعت نماید
    ای جابر مبادا مقهور صداهای مختلف و مدعی شوی......
     
    و در مرحله بعد اراده خودرا در جهت تبیین اوصاف شیعیان واقعی قرار دادند :
     
    وَ مَا کَانُوا یُعْرَفُونَ یَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ وَ کَثْرَةِ ذِکْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَیْنِ وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِیرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْکَنَةِ وَ الْغَارِمِینَ وَ الْأَیْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ کَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَیْرٍ وَ کَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِی الْأَشْیَاءِ ..... (کافی2/74)‏
    اى جابر!

    ایشان شناخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بسیارى یاد خداو روزه و نماز و نیکى بپدر و مادر و مراعات همسایگان فقیر و مستمند و قرضداران و یتیمان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نیکى آنها، و آنها امانت نگهدار فامیل خویش باشند.
     
     
    و در روایت دیگری فرمودند:
    «شیعتنا اهل الورع و الاجتهاد و اهل الوفاء و الامنه و اهل الزهد و العبادة و اصحاب احدی و محسنین رکعة فی اللیلة و النهار، یزکون اموالهم و یحجون البیت و یجتبون الحرام»
    (ر.ک صفات الشیعه، شیخ صدوق/ 162)

    شیعه واقعی اهل اطاعت الهی و تقوی و تلاش بوده و در مورد وظائف شرعی عبادی مثل نمازهای واجب و مستحبی و وظائف شرعی مالی مثل پرداخت زکات و خمس و نیز وظائف اخلاقی مثل ادای امانت و وفای به عهد از هیچ یک مسئولیت­های خود شانه خالی نمی­کند.
     
    خلاصه بین «مدعی یا کاسب ولایت» و «ولایتمدار واقعی» تفاوت بسیار است که امام باقر (ع) مدعی و کاسب ولایت را به «المستأکل بنا» یعنی سودجویانی که منافع مورد نظر خود را در مسیر نام اهل بیت دنبال می­کنند، معرفی فرمود و چهره معنوی شیعیان واقعی را به:

    «شیعتنا من شیعنّا و اتّبع آثارنا و اقتدی باعمالنا» (بحار 68/154)
    یعنی کسانی که در اعمال و رفتار از اهل بیت الگو می­گیرند و به تمام سخنان آنان توجه لازم را دارند، ترسیم فرمود.

    زهد فروشان
    گروه دیگری که چه بسا در جبهه خودی باعث تأسف و رنج امام باقر (ع) بوده­اند زهد فروشانی بودند که حق استفاده از مواهب مادی را برای ائمه (ع) به هیچ عنوان قائل نبودند و بعد از عیب جوئی در صورت تخلّف از دیدگان غلط­شان آماده اعتراض  و جو سازی و تخریب می شدند .
     
    نمونه اول:
    حکم بن عیینه از این گروه است که وقتی وارد بر حضرت باقر (ع) شد و دید امام در یک منزل زیبا و دارای اثاثیه چشم گیری است، گر چه لب به اعتراض نگشوده بود امّا در قلبش قابل قبول نبود که امام باقر (ع) در شرائط نسبتا مناسبی قرار داشته باشد و امام (ع) که از خطورات قلبی او  کاملا مطلع بودزوایای اعتراض او را مشاهده کرد بدون دفع وقت این آیه را تلاوت فرمود:
    «من حرّم الله زینة الله التی اخرج لعباده..»

    که حضرت (ع) با تلاوت این آیه تفکر زهد فروشانه را تخطئه و ابطال نمود که به چه دلیل عقلی و یا شرعی می توان نعمتهای زیبائی که خداوند متعال که برای بهره جستن بندگانش  فراهم آورده را حکم به عدم جواز در استفاده از آنها را صادر کرد؟! و در مرحله بعد هم سیره معاش و ظاهر زندگی خود را تشریح نمود که این خانه و وسائل نو آن منزل همسر من است که به تازگی به تزویج من در آمده. (ر.ک کافی 6/446)
     
    نمونه دیگر:
    محمد بن منکدر که خود از حفّاظ قرآن بوده و وقتی دید در شدت گرما امام باقر (ع) با تمام توان به کار کشاورزی مشغول است آمد که امام را موعظه کند و ایشان را از توجه به دنیا و منافع دنیوی برحذر دارد که باز هم امام نیّت او را خواند و فرمود:

    اگر در این حال مرگ را ملاقات کنم در حال عبادت به ملاقات الهی رفته­ام. (ر.ک کافی 5/73)
     
    واقعیت این است که  زهدفروشان و مدعیان ساده زیستی و شعار دهندگان بی رغبتی به دنیاکه خود دارای نمره قابل قبولی در عرصه مجاهده نفسانی نیستند دائما برای تخریب و خارج کردن رقیب از میدان، شعار ساده زیستی را به رخ جامعه میکشند و رقیب را به "سرمایه دار " و "مرفه" و... معرفی میکنند .

    چه زیبا حضرت باقرالعلوم (ع) این گروه منحرف و زیاده طلب را دنباله روهای «خوارج» معرفی فرمود و بعد در یک کلام زیبا خوارج را مورد معرفی قرار داد به این بیان که ، خوارج کسانی بودند که با دید تنگی عالم و آدم را نظاره کرده و به سبب جهالت خویش ، کار را بر خود مشکل کردند:
    «ان الخوارج ضیقوا علی انفسهم بجهالتهم ...».

    (فقیه 1/83)
    عجبا !
    تنگ نظران و زهد فروشانی مانند خوارج از خوردن انگور بر سر درختی که از دیوار باغ گذشته بود و به کوچه متمایل بود پرهیز می­کردند و بر خورنده آن معترض بودند در حالیکه کاملا بر اساس "حق المار" در فقه جایز شمرده شده ، امّا از پاره کردن شکم یک زن نامحرم و بیرون آوردن جنین او ابائی نداشتند .
    و امروز هم، هم کیشان آنان حرف از "نان و خرما" و خوابیدن روی زیلو و موکت  می­زنند و رقیب را متهم به دنیازدگی و رفاه زدگی میکنند ، امّا خود در تضییع حقوق مالی و آبروئی و جانی شهروندان یا اقداماتی دارند و یا لب فرو می­بندند!!
     
    آیا این چنین انحرافاتی نباید «غُصه­های جانسوز» امام باقر (ع) را به دنبال داشته باشد؟!
     
    ستیزه نمائی و ادعای مبارزه

    انحراف دیگری که در زمان آن حضرت رخ داد و امام دلی پر درد داشته و ردپای غُصه های امام باقر (ع) در کلمات آن حضرت قابل شناسائی است ادعای جنگ و مبارزه و قیام بر علیه دشمن است.

    امام باقر (ع) خود کسی است که به جهت مبارزات عاقلانه سیاسی­اش طعم تبعید و زندان و احضار وحصر را چشیده (ر.ک: شرح نهج البلاغه حدیدی ج11 / 44 و اختصاص / 261 و کافی 1/183 و 1/478 و بحار 46 / 306) و نیز یاران خود را از همکاری با دستگاه و حکومت برحذر می­دارد (ر.ک: رجال کشی / 202) امّا حاضر به ورود یا تأیید مبارزات کور و بی فائده با دشمن نیست.

    تندروی­ها و موضع گیری­های محاسبه ناشده برخی از شیعیان بودکه به شکل قیام نفس زکیه و برادرش ابراهیم و نیز شهید فخ در آمد و مهم این است همه ی این مبارزات و قیامها ناموفق ماند.

    و ضربه سهمگین تر این تندروی های مبارزاتی این شد که جوامع شیعی از پرتو نور علوم و معارف حضرت باقر (ع) جا ماند و در «فقه» گرایش به ابوحنیفه و در «کلام»  گرایش به معتزله پیدا کرد.
     
    این غصه ­هاست که امام باقر (ع) را در شرائطی قرار می­دهد که به صراحت بفرماید:
    التقیه دینی و دین آبائی و لادین لمن لا تقیه له. (دعائم الاسلام 1/95).
     

    یک خبر از ماهشهر

           

    دادستان ماهشهر خبر داد
    کشف و توقیف کشتی ربوده شده «اوشن فلورایت»/ دستگیری 7 دزد دریایی در آب‌های خلیج فارس

    دادستان عمومی و انقلاب ماهشهر از کشف و توقیف کشتی ربوده شده «اوشن فلورایت» در آب‌های خلیج فارس و دستگیری هفت دزد دریایی این کشتی خبر داد.

    خبرگزاری فارس: کشف و توقیف کشتی ربوده شده «اوشن فلورایت»/ دستگیری 7 دزد دریایی در آب‌های خلیج فارس                

    به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر به نقل از روابط عمومی دادگستری این شهرستان، علیرضا آقاجری اظهار کرد: کشتی ربوده شده «اوشن فلورایت» که از بندر فاو کشور عراق به سمت کویت در حال تردد بود توقیف و هفت نفر از متهمان پرونده ربایش این کشتی دستگیر و با قرار وثیقه روانه زندان شدند.

    وی افزود: این کشتی در مالکیت کشور سنگاپور و تحت اجاره کشور عراق بود که در مسیر تردد به سمت کشور کویت، توسط دزدان دریایی ربوده و کلیه خدمه آن به آب انداخته شده بودند.

    دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندر ماهشهر ادامه داد: خدمه این کشتی توسط گارد ساحلی کویت نجات پیدا کردند که پس از گزارش به اداره بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، کشتی مذکور توسط نیروی دریایی منطقه سوم سپاه امام حسین(ع) در منطقه خور موسی کشف و توقیف شد.

    آقاجری خاطرنشان کرد: هفت متهم این پرونده دستگیر و با قرارهای تأمین کیفری به زندان فرستاده شدند.

    وی در پایان متذکر شد: با تلاش دستگاه قضایی کشتی صحیح و سالم به کشور عراق تحویل و پرونده نیز با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری دو شهرستان بندر ماهشهر ارسال شده است.

    از «کمپین جاده مرگ» تا «طومار نویسی به مجلس»

           

    فارس گزارش می‌دهد
    از «کمپین جاده مرگ» تا «طومار نویسی به مجلس»

    تصادفات و مشکلات محور خوزستان به‌ویژه در مسیرهای ارتباطی اهواز، باغملک، ایذه به اصفهان این روزها کار را به فضای مجازی و طومارنویسی کشانده است.

    خبرگزاری فارس: از «کمپین جاده مرگ» تا «طومار نویسی به مجلس»                

    به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، سال‌هاست که محور خوزستان به استان اصفهان به‌عنوان شاهراه اصلی اقتصادی کشور و متصل کننده این استان به استان‌های مرکزی است و با این وجود، همواره نبود جاده استاندارد یکی از معضلات و عامل اصلی به‌وجود آمدن خطرات جبران ناپذیر شده است.

    بارها تصادفات و وقایع مختلف موجب گرفته شدن جان بسیاری از هموطنانمان در این جاده و به‌ویژه مسیر پرپیچ خم ایذه به اصفهان و باغملک به هفتگل شده است.

    با آنکه این محور همواره یکی از پر‌خبرترین محورها در بخش حوادث بوده ولی تاکنون جز اندک تغییرات هیچ‌گونه اقدامی برای عریض کردن آن صورت نگرفته و کار بسیار اساسی که باید موجب افزایش امنیت مسافران این مسیر شود به اعتبارات و کمبود آن گره خورده است.

    با وجود اینکه در دو ماه گذشته اخبار خوشحال کننده‌ای از بازسازی این محور به گوش می‌رسد اما پایان ساخت و تکمیل آن برای اهالی شهرهای در مسیر و مسافران این جاده به یک بی‌قراری تبدیل شده است و همواره این مردم در انتظار ساخت هرچه سریع‌تر یک جاده مناسب و ایمن هستند.

    تصادفات مکرر در طول سال، کشته شدن چندین نفر از دانش‌آموزان کاروان راهیان نور و به‌ وجود آمدن حوادث جاده‌ای در این محور برای بسیاری از خانواده‌ها جزو عمده‌ترین حوادث این جاده بوده که آن‌را به جاده مرگ تبدیل کرده است.

    تعدادی از ساکنان شهرهای ایذه، باغملک، هفتگل و... با تشکیل گروه‌های متعدد در فضای مجازی و با نام کمپین‌های جاده مرگ اقداماتی در جهت درخواست‌های خود از مسئولان و رساندن نیازهای خود برای رفع مشکلات جاده‌ای این مناطق انجام دادند و جمع‌آوری طومار توسط اهالی منطقه یکی از اقداماتی بود که بعد از طی کردن مراحل قانونی توسط این کمپین‌ها به‌وقوع پیوست.

    *طومار به‌ همراه 300 درخواست برای نمایندگان مجلس ارسال می‌شود

    یکی از فعالان این طرح در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با اشاره به‌ دلایل تشکیل این کمپین اظهار کرد: به‌ واسطه حوادث دلخراش و مرگ‌باری که در طول مسیر جاده اهواز تا دهدز اتفاق می‌افتد در یکی از گروه‌های مجازی که تشکیل شده از تعدادی افراد فرهیخته بود، پیرامون این حوادث بحث می‌شد مرا به این مسیر کار فرهنگی کشاند.

    قاسم زمانی افزود: چند روز پیش در مسیر اهواز به هفتگل شاهد سانحه‌ای بسیار دلخراش از برخورد یک دستگاه پراید با کامیون بودم که بر اثر تصادف و سپس آتش گرفتن پراید پنج نفر از همتبارانمان در آتش سوختند که این صحنه آن‌قدر مرا تحت تاثیر قرار داده بود که شرح آن واقعه را به‌همراه پیشنهاد تشکیل کمپین به دوستان ارائه کردم.

    وی ادامه داد: ارائه این پیشنهاد با استقبال جمعی از فعالان عرصه‌های فرهنگی مواجه شد و «کمپین جاده مرگ» با هدف قانع کردن مسئولان به چهار بانده کردن و تفکیک مسیر رفت و برگشت از سه راه غیزانیه تا دهدز تشکیل شد.

    زمانی با اشاره به اینکه هسته اولیه کمپین از دل یک گروه مجازی که فعالیت فرهنگی داشت تشکیل شد خاطرنشان کرد: چون هدف، یک هدف مقدس و انسانی بود حمایت همه جانبه از سوی تمام اقشار را به‌دنبال داشت و استقبال از آن برای ما خیلی فراتر از تصورمان بود.

    وی با بیان اینکه این کمپین برای گروهی از بانوان نیز تشکیل شده است تصریح کرد: به‌ علت گسترده شدن کمپین نیاز به تشکیل‌ گروهی با عنوان «مدیران کمپین جاده مرگ» احساس می‌شد که این گروه تشکیل شد که اکثر اعضای فعال آن از چهره‌های علمی و سیاسی منطقه بوده و افرادی توانمند هستند.

    این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه در راستای اهداف این کمپین اقدامات بسیار خوبی انجام شده تشریح کرد: برگزاری جلسه در اهواز و باغملک برای رسیدن به راهکارهایی که بتواند ما را در رسیدن به‌هدف یاری کند، تماس با مسئولان محلی و استانی و جلب حمایت آنها، تدوین و انتشار منشور کمپین، نامه سرگشاده به استاندار، انجام مصاحبه با رسانه‌ها، تشکیل جلسه با دادستان و امام جمعه باغملک و اخذ موافقت آنها با ادامه حیات کمپین تا حاصل شدن نتیجه، جلب حمایت تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و تماس با ائمه جمعه شهرهای منطقه برای پرداختن به موضوع جاده مرگ در خطبه‌های نماز جمعه را از عمده برنامه‌های صورت گرفته دانست.

    *امضای طومار توسط 12 هزار نفر از اهالی

    زمانی تهیه طومار برای ارائه به مجلس شورای اسلامی را از دیگر برنامه‌های این کمپین خواند و یادآور شد: این طومار توسط 12 هزار نفر از اهالی شهرهای ایذه، باغملک، هفتگل، میداود، دهدز و قلعه‌تل امضا شد و در این حرکت حمایت‌های فرمانداران، ائمه جمعه و دادستان‌ها نیز قابل تقدیر است.

    وی با اشاره به اقداماتی که قرار است در آینده انجام شود عنوان کرد: بردن طومار به صحن علنی مجلس شورای اسلامی، نگارش 300 نامه به تمام نمایندگان مجلس برای رسیدگی به «جاده مرگ»، تهیه کلیپ از این جاده که در صورت موافقت سیمای استان از شبکه استانی پخش شود؛ از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ادامه این طرح تا به نتیجه رسیدن آن است.

    زمانی با اشاره به اینکه مهمترین خواسته کمپین از نمایندگان و مسئولان کشور چهار بانده کردن و جداسازی مسیر رفت و برگشت این محور ارتباطی است گفت: متن طومار نیز بر همین اساس تنظیم شده است که امضا کنندگان اصلی آن نیز مسئولان محلی، مدیران کمپین، شورای اسلامی و نخبگان علمی و سیاسی شهرهای هدف بودند.

    این فعال اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر طومار تکمیل شده و آماده ارائه به مجلس شورای اسلامی است که تا پایان شهریورماه جاری و اوایل مهرماه امسال توسط چند نفر از مدیران کمپین به مجلس برده می‌شود و امید بسیار داریم که واکنش مجلس به خواست عمومی مردم خطه زاگرس مناسب و مثبت باشد زیرا عواید آن شامل کل مردم ایران و هرکسی که از این جاده تردد می‌کند نیز می‌شود.

    وی با بیان اینکه نمایندگان با اتکا به این مطالبه عمومی، دولت را موظف کرده که بدون فوت وقت عملیات اجرایی را آغاز کند اظهار کرد: به نمایندگی بیش از 500 هزار نفر مردمی که در محدوده این مسیر زندگی می‌کنند از دولت می‌خواهم که بر اساس وظیفه ذاتی خود و به پیروی از کلام نور که برای جان انسان‌ها تا آن اندازه حرمت قائل است که نجات یک نفر را مساوی نجات تمام انسان‌ها میداند، هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح و ایمن‌سازی این مسیر اقدام کنند، زیرا هر روز که بگذرد خانواده‌های بیشتری داغدار این جاده مرگ‌آفرین می‌شوند.

    یک خبر از شادگان

           

    نماینده مقیم سازمان ملل در ایران:
    خطر عصبانیت محیط زیست، ما را تهدید می‌کند / همکاری سازمان ملل و ایران برای کنترل قاچاق

    نماینده مقیم سازمان ملل در ایران گفت: ما با خطری با عنوان عصبانیت محیط زیست از ما مواجه هستیم که باید برایش چاره‌اندیشی کرد.

    خبرگزاری فارس: خطر عصبانیت محیط زیست، ما را تهدید می‌کند / همکاری سازمان ملل و ایران برای کنترل قاچاق                

    به گزارش خبرگزاری فارس از شادگان، گری لوئیس امشب پس از بازدید خود و هیئتی از سفرای چند کشور اروپایی در فرمانداری شادگان در سخنانی با اشاره به سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق اظهار کرد: ما به عنوان جامعه بین‌المللی بخشی از درد و رنج بازماندگان جنگ را درک کرده‌ایم و سالروز آغاز شدن این واقعه را گرامی می‌داریم.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: من در حال حاضر 53 سال سن دارم و 20 ساله بودم که با پدید آمدن جنگ ایران و عراق با نام شهرهای خرمشهر، آبادان، شلمچه و فاو آشنا شدم و با وجودی که آنها را ندیده بودم اثر عمیقی بر روی من داشتند.

    نماینده مقیم سازمان ملل در ایران تصریح کرد: جنگ آثار مخرب زیادی دارد که بخشی از همین تخریب‌ها شامل محیط زیست می‌شود.

    وی با اشاره به نزدیکی نقطه شروع جنگ ایران و عراق به خرمشهر ادامه داد: در نزدیکی تالاب بین‌المللی شادگان جنگ بزرگی رخ داده به طوری که تمام افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند یکی از افراد خانواده و یا نزدیکان خود را از دست داده‌اند و خاطره تلخ جنگ در ذهن یا بدن خیلی از بازماندگان همچون آسیب دیدگان بمباران‌های شیمیایی هنوز باقی است.

    لوئیس گفت: با وجود پایان جنگ هم اکنون با خطر جدیدی مواجه هستیم و آن خطر عصبانیت محیط زیست از ما و تهدید جدی آن است.

    وی افزود: در حال حاضر برخی مناطق مهم ایران همچون دریاچه‌های ارومیه و هامون وضعیت نامطلوب و بحرانی دارند که بایستی برای احیا مجدد آنها چاره‌اندیشی شود.

    نماینده مقیم سازمان ملل در ایران اظهار داشت: تنها راه برای جلوگیری از تخریب منابع محیط زیست پیشگیری است به همین دلیل در 10 سال گذشته باهمکاری دولت ایران و سازمان‌های بین‌المللی در تالاب بین‌المللی شادگان به دنبال پیدا کردن یک راه حل برای پیشگیری از نابودی آن بودیم.

    وی گفت: اجرای برنامه حفاظت از تالاب شادگان برای احیا و صیانت از آن بسیار مهم است که برای محقق کردن آن علاوه بر جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد، دولت نیز باید همکاری جدی داشته باشد.

    وی با هشدار نسبت به وجود آلاینده‌هایی در مسیر ورودی آب به تالاب شادگان، ورود پساب‌های صنایع، طرح توسعه نیشکر و شیلات را بسیار دردناک و از عوال در خطر انداختن آن عنوان کرد.

    نماینده مقیم سازمان ملل در ایران در ادامه در خصوص تشابه خطر نابودی محیط زیست با بحث خطر قاچاق مواد مخدر گفت: سازمان ملل متحد علاوه بر بحث محیط زیست تاکنون همکاری جدی با ایران در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر داشته و این همکاری‌ها به شکل جدی نیز ادامه خواهد داشت

    گزارش یک حادثه

    رئیس هلال احمر ایذه:
    جسد جوان غرق شده در آب کارون پس از 3 روز پیدا شد

    رئیس هلال احمر ایذه گفت: جسد جوان غرق شده در آب کارون بخش سوسن پس از 3 روز گشت نیروهای امدادی پیدا و از آب خارج شد.

    خبرگزاری فارس: جسد جوان غرق شده در آب کارون پس از 3 روز پیدا شد                

    کورش مهرزادگان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با  اشاره به پیدا شدن و خارج کردن جسد جوان غرق شده در  آب کارون اظهار کرد: پس از سه روز گشت برای پیدا کردن جسد جوان غرق شده در آب کارون در محل بخش سوسن، جسد وی از آب خارج شد.

    وی با اشاره به اینکه بعد از رخ‌دادن این حادثه تیم‌های امدادی به منطقه اعزام شد افزود: به‌دلیل اینکه این جوان در منطقه‌ای خطرناک که آب با فشار و حجم زیاد جریان دارد غرق شده بود کار پیدا کردن جسد با سختی مواجه شد و سه روز طول کشید.

    رئیس هلال احمر ایذه اضافه کرد: جسد «جمشید خسروی» پس از گذشت این مدت زمان، کیلومترها دورتر از محل غرق شدن و در محلی نزدیکی منطقه کارتا و امامزاده سلطان ابراهیم(ع) با کمک‌های اهالی منطقه خارج شد و توسط نیروها و آمبولانس هلال احمر به سردخانه‌ای در ایذه منتقل شد.

    مهرزادگان با اشاره به اینکه چند روز از رخ دادن این حادثه می‌گذرد گفت: این جوان برای شنا به منطقه‌ای در اطراف پل روستای «سرراه» که جز خطرناک‌ترین نقاط رود کارون در بخش سوسن است رفته بود که در آب غرق شد و جان خود را از دست داد.

    وی با هشدار به کسانی که قصد شنا و آب‌تنی در آب کارون و رودخانه‌های جاری در منطقه را دارند خاطرنشان کرد: بارها در رسانه‌ها از محل‌های خطرناک بخش سوسن که برای فعالیت و تفریحات آبی جان هر فردی را تهدید می‌کند اطلاع‌رسانی شد، ولی متاسفانه نه توسط دهیاری‌ها علایم هشدار دهنده‌ای در این مکان‌ها نصب شد و نه مردم نسبت به این موضوع و اتفاقات قبلی توجهی داشتند.

    مهرزادگان در پایان یادآور شد: «روستای ثریا» و «پل سرراه» دو نقطه‌ای هستند که همواره بیشتر حوادث غرق‌شدگی منطقه سوسن در آن به وقوع پیوسته و علاوه بر هشدارهایی که از جانب نیروهای امدادی داده می‌شود، همکاری و توجه ساکنان این منطق برای جلوگیری از این قبیل حوادث را می‌طلبد

    یک خبر از استانداری خوزستان

    معاون استاندار خوزستان خبر داد
    رفع تنگناهای تالاب‌ها؛ نقطه هدف نخستین گردهمایی حامیان تالاب‌ها در خوزستان

    معاون عمرانی استانداری خوزستان از رفع تنگناهای تالاب‌ها در کشور به‌ عنوان نقطه هدف برگزاری نخستین گردهمایی حامیان تالاب‌های ایران در این استان خبر داد.

    خبرگزاری فارس: رفع تنگناهای تالاب‌ها؛ نقطه هدف نخستین گردهمایی حامیان تالاب‌ها در خوزستان                

    احمد سیاحی در حاشیه نخستین گردهمایی حامیان بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران که با حضور سفرا و نمایندگان کشورهای اروپایی برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: این نشست به‌ منظور بررسی چالش‌ها و مشکلات تالاب‌های ایران به ویژه این استان و معرفی ظرفیت‌های گردشگری خوزستان برگزار شد.

    وی افزود: استان خوزستان با 64 هزار کیلومتر مربع مساحت و 4.5 میلیون جمعیت، به‌عنوان پنجمین استان در بین 31 استان کشور جای گرفته است.

    معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: خوزستان دارای 76 شهر و 4 هزار و 58 روستاست و پنج رودخانه کشور در خوزستان جاری است، در این استان همچنین پنج تالاب که دو تالاب شادگان و هورالعظیم بین المللی بوده، قرار دارد.

    سیاحی اضافه کرد: تالاب هورالعظیم دارای مساحت 320 هزار هکتاری‌ است که 120 هزار هکتار آن در ایران واقع شده است.

    وی تصریح کرد: این استان را پایتخت اقتصادی ایران می‌دانند به همین دلیل به‌ دنبال ایجاد فضایی برای ارتباطات ایران و کشورهای اروپایی هستیم زیرا این ظرفیت‌ها می‌تواند برای خوزستان فرصت مناسبی از لحاظ اقتصادی مهیا کند.

    معاون عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: در خوزستان با توجه به فرصت‌های طلایی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده در استان، در زمینه نفت و گاز، پتروشیمی، تامین آب شرب، فولاد، موضوعات توریسم و گردشگری و آثار باستانی می‌توان به ظرفیت‌های بی‌نظیری دست یافت.

    سیاحی گفت: خوزستان حدود 120 کیلومتر مرز دریایی دارد و برخورداری از ساحل و نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس، قابلیت‌های استراتژیکی ارزشمندی را برای استان رقم زده است.

    وی اضافه کرد: خوزستان با برخورداری از پنج فرودگاه و پنج بندر می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای کشورهای اروپایی در ایران باشد.

    معاون عمرانی استانداری خوزستان در پایان بیان کرد: امید داریم با توجه به ظرفیت‌های استان و برگزاری نخستین گردهمایی حامیان تالاب‌های ایران در خوزستان شاهد رفع تنگناهای تالاب‌ها در کشور باشیم.

    یک خبر از دزفول

    فرماندار ویژه دزفول : برج طاووس بی شک یکی از بزرگترین پروژه هایی است که در دزفول به همت سرمایه گذاران بخش خارجی به نتیجه خواهید رسید، با رفع مشکلات طی 3 ماه آینده عملیات اجرایی این طرح در دزفول آغاز خواهد شد.

    پس از 4 سال تاخیرات و مشکلات تحریمی، حقوقی و مالی دوباره شاهد اجرای عملیاتی برج طاووس در دزفول خواهیم بود و بدون شک به نتیجه رسیدن این پروژه می تواند دیدگاه ها به نوع سرمایه گذاری در خوزستان را تغییر دهد، خوزستانی که از هر لحاظ آماده و بکر برای انواع سرمایه گذاری ها در تمامی بخش ها است و اگر مشکلات تحریم برطرف شود بسیاری از سرمایه گذاران خارجی می توانند با آمدن به خوزستان و دیدن و بررسی ظرفیت های استان به سرمایه گذاری های بزرگی روی آورند و علاوه بر سود سرشاری که نصیبشان می شود هزاران نفر خوزستان را هم صاحب شغل کنند.

     از این رو نشستی با حضور مسئولین شهرستان دزفول و سرمایه گذاران که شامل یک هیات تجاری خارجی می شوند در دزفول برگزار شد. در ابتدای این نشست مشترک حبیب اله آصفی معاون استاندار و فرماندار ویژه دزفول گفت: در این نشست مشترک هیات تجاری خارجی ضمن دیدار از مناطق مختلف دزفول با ظرفیت های سرمایه گذاری در این شهرستان آشنا شد.

     وی با اشاره به پتانسیل بالای شهرستان دزفول در زمینه بازرگانی ، گردشگری و نیز کشاورزی و صنایع وابسته اظهار کرد: دزفول با پیشینه ای تاریخی قطب بازرگانی شمال استان خوزستان بوده و بخش عمده ای از تجارت بازرگانی شمال خوزستان در دزفول انجام می شود.

    فرماندار دزفول به ظرفیت های بی شمار بخش کشاورزی دزفول از جمله تولید 100 میلیون شاخه گل و صادرات گل به کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت:بیش از چهار میلیون تن تولیدات کشاورزی شمال استان خوزستان از طریق دزفول به بازارهای سراسر کشور و نیز کشور عراق صادر می شود که این خود ظرفیت بالایی برای فعالیت های تجاری و بازرگانی خارجی است. 

    آصفی به ظرفیت های گردشگری شهرستان دزفول نیز اشاره کرد و گفت:زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری در شهرستان دزفول به ویژه در زمینه گردشگری فراهم بوده و از سرمایه گذاران در این شهرستان حمایت می شود.

    وی ادامه داد: برج طاووس بی شک یکی از بزرگترین پروژه هایی است که در دزفول به همت سرمایه گذاران بخش خارجی به نتیجه خواهید رسید، اما عمده مشکل بحث تحریم ها بوده و انشاء الله در صورت توافق نهایی و رفع مشکلات طی 3 ماه آینده عملیات اجرایی این طرح در دزفول آغاز خواهد شد.

    آصفی بیان داشت: یکی از عمده مشکلات سرمایه گذاران این است که باید ابتدا با بانک های طرف خود در کشورهای مختلف به نتیجه برسند و بعد این مهم به تائید بانک مرکزی ما برسد و تضمین منابع از سوی بانک مرکزی و امنیت آن تامین شود و اگر این مهم به نتیجه برسد قطعا کارها به سرعت به سمت ساخت و بهره برداری این طرح خواهد رسید.

     فرماندار دزفول گفت: مجتمع فوق با رقمی بالغ بر 200 میلیون دلار در دزفول احداث می شود که شامل بخش های مختلف می باشد و می تواند بسیاری از بخش های تولیدی دزفول را در بازار خود جای دهد و قطعا این سرمایه گذاری کل استان و استانهای همجوار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

     آصفی تصریح کرد: در رسیدن به نتیجه این طرح دولت وظیفه قانونی دارد و یک گروه از شهرداری پیگیر این مهم است و تاکنون تحریم ها اجازه ندادن که پروژه فوق به نتیجه برسد، اما اکنون با پیگیری های فراوان از سوی ما و شهرداری و البته گروه دزفولی که در تهران هستند در تلاشیم که بدون ایراد و مشکل این طرح به نتیجه برسد.

     وی گفت: طی یک سال گذشته در شهر دزفول 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است که می تواند تحول عظیمی در زمینه اقتصادی و اشتغالزایی بوجود اورد، مثلا در زمینه فولاد اکنون با پیشرفت 45 درصدی مواجه هستیم و انشاء الله تا فروردین ماه به تولید میلگرد خواهیم رسید و همچنین در زمینه لوله سازی 1200 میلیارد تومان، در زمینه نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی که 2 مورد می باشد هر کدام 1300 میلیارد تومان در کارخانه قند دزفول 800 میلیارد تومان، توسعه ظرفیت کارخانه دزفول را در دستور کار داریم، توسعه کارخانه خمیر مایه دزفول، کارخانه ریز مغزی ها و یک طرح 2000 راسی گاومیش با کمک سپاه و ... که انشاء الله به زودی به نتیجه برسند.

    فرماندار دزفول گفت: سرمایه گذاران خارجی برای اتمام طرح طاووس قول 4 ساله داده اند ولی با توجه به قوانین کشورهای مختلف و تصمیماتی که آنجا گرفته می شود این مدت را برای به ثمر رسیدن طرح داده اند که من مطمئنم با توجه به توان مالی این شرکت ها طرح می تواند ظرف 5/2 سال به نتیجه برسد، همچنین اینکه به این هیات تجاری 5 تا 6 طرح دیگر را هم پیشنهاد داده ایم و منتظریم تا بعد از بررسی های صورت گرفته توسط آنها و اینکه این هیات 3 ماه دیگر به دزفول می آیند به نتیجه برسند که یکی از این اتفاقات می تواند بحث صادرات کالاهای غیرنفتی مثل سبزیجات دزفول باشد که بسیار پرطرفدار است و متاسفانه تاکنون بدلیل کارشکنی هایی که صورت گرفته بوده به نتیجه نرسیده بود. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در دزفول با توجه به ظرفیت های فراوانی که وجود دارد شاهد سرمایه گذاری و شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی باشیم.

    رحمان صدرایی فر رئیس هیئت مدیره شرکت طاووس جهان افزود: این پروژه در سال 1391 استارت خورد و در طراحی اولیه مورد تائید فایناس خارجی قرار نگرفت و بعد از طراحی مجدد که تحت نظارت سرمایه گذار خارجی بود مورد تایید شهرداری قرار گرفت که متاسفانه دچار مشکلات جانبی (مجوزات لازم) قرار گرفت و پس از دوبار تغییرات در طراحی نهایتاً به تصویب شهرداری و مسئولین مربوطه رسید که پس از طراحی معماری و نقشه های فاز یک متاسفانه از طرف پایگاه چهارم شکاری دزفول به علت ارتفاع برج در حریم هوایی بودن، ممنوعیت ساخت آن را در ارتفاع اعلام کرد که پس از رایزنی ها و توقف حدود دو سال در عملیات پروژه نهایتاً با همت مسئولین شهری اعم از فرماندار ، نماینده ، شهردار و شورای محترم شهر و دیگر مسئولین محترم موانع از سر راه برداشته شد و طراحی و معماری جدید مورد تایید مسئولین شهری و سرمایه گذار خارجی قرار گرفت که منجر به جلسه اخیر شد .

    این جلسه در دو مرحله که در فرمانداری محترم ویژه دزفول و شهرداری محترم دزفول با حضور اعضای محترم شورا و رئیس شورا تشکیل گردید و پس از مذاکرات ، بحث و تبادل نظر توافقات لازم صورت گرفت و مقرر شد که ظرف مدت سه ماه مراحل شروع عملیات اجرایی صورت پذیرد و در فاصله مدت سه ماهه کلیه مجوزات لازم سرمایه گذاری ، مجوزات ساخت و تایید نقشه ها و صدور پروانه ساخت صورت پذیرد. این طرح که بالغ بر 250 میلیون دلار هزینه ساخت دارد با قبول پرداخت 200 میلیون دلار سرمایه گذار خارجی و مابقی توسط شرکت طاووس جهان در طول ساخت پروژه تامین و پرداخت گردد.

    این پروژه با توجه به اشتغالزایی بیش از 10.000 نفر در طول ساخت و 3.000 هزار نفر در زمان بهره برداری بطور ثابت را ایجاد خواهد کرد و در امر تجارت ، تفریحی ، گردشگری و درمانی که از مدرنترین و جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا استفاده خواهد شد قطعا تغییر در دیدگاه سرمایه گذاری در استان خوزستان ایجاد خواهد کرد. با توجه به معماری زیبا و سه برج مشابه بعنوان یک سمبل در استان خوزستان و ایران به یادگار خواهد ماند در ضمن سالن اجتماعات 1300 نفری این مجتمع می تواند در این استان و استانهای همجوار منحصر بفرد باشد. 

    در پایان ضمن تشکر و قدردانی از همه مسئولین استانی و شهری و عذرخواهی از همه مردم شریف و شهیدپرور و مقاوم دزفول بعلت تاخیرات امیدواریم با همت همه جانبه بتوانیم تاخیرات را در سرعت عمل آینده تا حدودی جبران کنیم انشااله









    اخبار سیاسی روز

    بازدید آمانو از پارچین

    مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه سفر یک روزه خود به ایران، به عنوان میهمان جمهوری اسلامی، یک بازدید تشریفاتی نیز از پارچین به عمل آورد.
    بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی عصر امروز در گفت و گو با ایرنا افزود : یوکیا آمانو در این بازدید، از برخی نقاط کارگاهی این مجموعه که ادعاهای واهی در خصوص آنها مطرح بود، بویژه روند تعمیر و بازسازی جاده دسترسی به سد ماملو در جوار پارچین که در اثر بارندگی های اخیر نشست کرده است نیز دیدن کرد .
    وی اضافه کرد: آمانو در طول سفر یک روزه خود علاوه بر دیدار با رئیس جمهور با میزبان خود ، دکتر علی اکبر صالحی نیز ملاقات کرد.همچنین با توجه به در خواست نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ترتیبات لازم برای حضور آقای آمانو در جلسه کمسیون برجام در محل مجلس پیش بینی گردید.به گفته کمالوندی، در نشست کمیسیون برجام طرفین بحث و تبادل نظر عمدتاً انتقادی ،مفید و سازنده ای داشتند و در طول دیدارهای صورت گرفته آخرین وضعیت برنامه اقدام مشترک (برجام) و نیز نقشه راه ، توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس مورد بررسی واقع شد.مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در راس هیاتی به دعوت دکتر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی ای ایران به تهران سفر کرد .
    تکذیب پیوستن افغان‌ها به داعش از راه ایران
    معاون انتظامی وزیر کشور، توضیحاتی را در خصوص تحرکات "پ ک ک " در شمال غرب کشور، تامین امنیت زائران در ایام اربعین، چگونگی اعتبارات مرزها و انسداد آن و دلایل ورود افغان‌ها به کشورمان ارائه کرد.به گزارش ایسنا دکتر حسین ذوالفقاری در حاشیه مراسم یادبود پدر فرمانده نیروی انتظامی که بعدازظهر امروز 29 شهریور ماه در مهدیه تهران برگزار شد، درباره این که گفته می‌شود، برخی از افغان‌ها برای پیوستن به داعش وارد کشور ما می‌شوند؟، گفت: چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و افغا‌ن‌هایی که وارد کشور می‌شوند یا برای کار به کشورمان می‌آیند یا قصد ورود به کشورهای اروپایی را دارند که به طور کلی می‌توان گفت بیش از 99 درصد این افراد برای یافتن کار و مهاجرت وارد کشور می‌شوند و چنین موضوعی به هیچ عنوان صحیح نیست.ذوالفقاری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اعتبارات انسداد مرز و تحقق آن خاطرنشان کرد: امسال 127میلیارد تومان برای انسداد مرزها پیش‌بینی شده بود که در حال حاضر در اختیار قراردادن 50 درصد آن موافقت‌های لازم انجام شده و به زودی رقم آن واگذار خواهد شد.وی درباره آخرین وضعیت انسداد مرزها نیز خاطر نشان کرد: انسداد مرزها همچنان ادامه دارد و در بخش‌هایی نیز با همکاری ناجا و سپاه پاسداران عملیات راه‌کشی و انسداد در حال انجام است.
    تامین امنیت زائران در اربعین بر عهده پلیس است
    معاون انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره فعالیت قرارگاه اربعین و آخرین تمهیدات در این خصوص گفت:‌ در اربعین امسال تنها وظیفه تامین امنیت زائران را بر عهده داریم و مابقی کارها بر عهده سازمان حج و زیارت است.وی افزود: ما اعلام آمادگی کردیم که امنیت را بر عهده بگیریم و حتی این پیشنهاد نیز مطرح شد که استانداران ما در ایام اربعین هر کدام مسئولیت بخشی از مناطق عراق را نیز در برعهده بگیرد، ولی در نهایت این وظیفه به سازمان حج و زیارت محول شده است.ذوالفقاری درباره چگونگی ورود به کشور عراق و اخذ ویزا گفت: متقاضیان برای سفر به عراق می‌بایست ثبت نام کرده و نسبت به دریافت ویزای خود اقدام کنند.
    نگرانی از بابت پ ک ک وجود ندارد
    وی درباره فعالیت گروهک تروریستی "پ ک ک" در مرزهای شمال غرب کشورمان اظهار کرد: با "پ ک ک" در گذشته درگیری‌های جزئی وجود داشت، اما در حال حاضر نگرانی از این بابت وجود ندارد.
    تبلیغات خیابانی علیه مقامات ایرانی در واشنگتن + عکس 
       
    گروه «پروژه اسرائیل» بیلبوردی با عنوان «ایران هنوز عزم نابودی آمریکا را دارد» را در خیابان‌های واشنگتن و در نزدیکی ساختمان کاخ سفید و کنگره نصب کرده که در آن تصاویر مقامات ارشد جمهوری اسلامی که خواستار نابودی آمریکا بودند، نقش بسته است.

    گروه جنگ نرم مشرق - گروه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در آمریکا در روزهای اخیر با هدف تحت فشار قرار دادن دولت و کنگره آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران، از همه نوع ابزارهای تبلیغی علیه این توافق استفاده می‌کنند؛ از دادن آگهی در روزنامه‌های پرتیراژ تا نصب بنر و بیلبوردهای خیابانی.nر یک نمونه از این اقدامات، یک گروه صهیونیستی در آمریکا بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ علیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی ساختمان‌های کنگره و کاخ سفید در خیابان‌های واشنگتن نصب کرده‌ است.این گروه صهیونیستی که «پروژه اسرائیل» نام دارد، همچنین دو آگهی تمام‌صفحه در روزنامه‌های پرتیراژ آمریکا یعنی «نیویورک‌ تایمز» و «واشنگتن پست» منتشر کرده‌ که محتوای آنها هشدار نسبت به تبعات توافق هسته‌ای ایران است.

    در بیلبوردی که این گروه در خیابان‌های واشنگتن و در نزدیکی ساختمان کاخ سفید و کنگره نصب کرده، حضرت امام خمینی (ره)، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) به عنوان مقامات ارشد جمهوری اسلامی طی سه دهه اخیر معرفی شده‌اند که خواستار نابودی آمریکا بوده‌اند.

    تبلیغات خیابانی علیه رفسنجانی و احمدی‌نژاد در خیابان‌های واشنگتن + عکس /// در حال ویرایش

    گروه «پروژه اسرائیل»، بیلبوردی در نزدیکی ساختمان کاخ سفید و کنگره با تصاویر مقامات ارشد جمهوری اسلامی که خواستار نابودی آمریکا بوده‌اند، نصب کرده است

    عنوان اصلی این بیلبورد «ایران هنوز عزم نابودی آمریکا را دارد» است. در زیر این عنوان، تصویر حضرت امام خمینی (ره)، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) درج شده که به ترتیب زیر تصاویر آنها سال‌های 1979، 1995، 2005 و 2015 درج شده است که احتمالا منظور از این سال‌ها، زمان اظهارنظر صریح آنها علیه آمریکا بوده است. همچنین در ادامه این تصاویر، سال 2025 نیز درج شده و بالای آن ذکر شده که «ایران طی 10 سال آینده پس از آن که محدودیت‌های هسته‌ای تمام شد، چه خواهد کرد؟»گروه «پروژه اسرائیل» مدعی است که توانسته در شبکه‌های اجتماعی کمپینی 20 میلیون نفری علیه توافق هسته‌ای با ایران ایجاد کند.پروژه اسرائیل» که در سال 2002 تأسیس شد، یک سازمان هواداری مستقر در واشنگتن و بیت‌المقدس است که هدفش اطلاع‌رسانی درباره رژیم صهیونیستی و خاورمیانه و ایجاد یک «وجهه عمومی مثبت‌تر» برای این رژیم است. فعالیت‌های «پروژه اسرائیل» عبارت‌اند از انتشار دیدگاه‌ها، صدور هشدار، انتشار سخنان سخنرانان و سخنگویان، تهیه بروشورهای روابط عمومی برای سخنگویان رژیم صهیونیستی، سفارش نظرسنجی‌های عمومی، و پخش تبلیغات تلویزیونی علیه ایران است.«پروژه اسرائیل» از ارتباطات سیاسی خوبی برخوردار است. هیئت مشاوران این سازمان در اواسط سال 2014 تقریباً دوازده نفر از اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا را شامل می‌شد.

    پیروزی شیر نفت بر دموکراسی؛
    در یکی از کتب مدرسه ای که موج ایران ستیزی در آن به صورت بی سابقه ای دیده می شود، کتاب «آتا یوردو» است که در پایه پنجم دبستان تدریس می شود. در این کتاب با استفاده از تعابیری چون قاتل و خون آشام به معرفی ایران پرداخته است.
    گروه بین‌الملل مشرق - اندر وصف حکایات بی مهری های دولت لائیک جمهوری آذربایجان با مخالفین داخلی و همسایگان خویش قصه به درازا می انجامد اما ذکر گوشه ای از این حکایات مفید سخن است. ظاهرا رفتارهای بی قاعده، اصلی اساسی در این کشور به شمار می رود و بر کسی جای تعجب نیست که حامیان حرف حق پشت میله های زندان قرار می گیرند. در این فضایی که نیاز به تصویرپردازی ندارد، به تازگی معروف ترین مدافع حقوق بشر به هشت سال زندان محکوم شده است.

    هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
    لیلا یونس رئیس موسسه صلح و دموکراسی جمهوری آذربایجان که معروف ترین مدافع حقوق بشر در این کشور محسوب می شود به فساد مالی متهم شده است؛ حکمی جنجالی که بیانگر واقعیت هایی جنجالی در کشور جمهوری آذربایجان است. لیلا یونس اولین نمونه ای نیست که به خاطر یک حکم ساختگی محکوم به مجازات می شود، معمولا همه مخالفین این کشور سرنوشتی این چنین دارند.
     
    هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
    هشت سال زندان برای لیلا یونس و همسرش عارف یونس
    از سال ۲۰۱۰ در پی ممنوعیت حجاب، دوره جدیدی از سرکوب ها علیه معترضان شروع شده است که لیلا یونس نیز از معترضان جدی این اتفاق بوده است و به همین جهت وی و همسرش عارف یونس دیگر مدافع حقوق بشر و موسسه آن ها در طول این مدت بارها تحت فشار نهادهای حکومتی این کشور قرار گرفته اند.
     
    هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
    سرکوب!!

    لیلا یونس در حالی محکوم به فساد مالی شده است که وی بارها از مقامات دولتی و در راس آن ها الهام علی اف به خاطر فساد مالی انتقاد کرده است. در این بین دفاع  حزب اسلام جمهوری آذربایجان از خانم لیلا یونس جالب توجه است؛ چرا که اولا بیانگر این امر است که جریان اسلامی این کشور از حرکت های آزادی خواهانه حمایت می کند، ثانیا حرکت راستین خانم لیلا یونس و محکومیت نهادهای دولتی به خوبی استنباط می شود.
    گر چه سازمان عفو بین ‌الملل اخیرا اقدامات دولت آذربایجان در قبال شهروندان خویش مبنی بر آزار روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و مخالفان سیاسی را محکوم کرده است اما ذخایر انرژی این کشور و سود کشورهای غربی از این ذخایر پوششی بر این اقدامات است.
     
    هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
    سرکوب گری ‌ها در آذربایجان
    خانم «ان کاستنوس- سن» از سازمان عفو بین ‌الملل تاکید کرده است: «از تابستان گذشته شاهد تشدید سرکوب گری ‌ها در آذربایجان بوده ‌ایم. تعدادی از مدافعان حقوق بشر و فعالان اجتماعی آذربایجان بدون هیچ اتهامی بازداشت شده و بعد از چندین ماه هیچ محکمه ‌ای برای آن ها برگزار نشده است. برای برخی از این افراد بازداشت شده نیز حبس ‌های هفت تا هشت ساله تعیین شده است.» پارلمان آلمان نیز با تصویب قطعنامه ‌ای خواستار آزادی فعالان سیاسی به زندان افتاده در جمهوری آذربایجان شده است.
    اما دولت این کشور با تاکید بر این که افراد به زندان افتاده، زندانیان سیاسی نیستند، گفته است که این اقدام پارلمان آلمان به منظور بدنام کردن جمهوری آذربایجان صورت گرفته است. (1) بنابراین سرکوب گری های دولت آذربایجان بر کسی پوشیده نیست اما در این کشور نفت بر دموکراسی پیروز شده است. شیر نفتی که به سوی غربی ها باز می شود، سرکوب گری های این کشور فاسد را شست و شو می دهد. نفت آذربایجان کار ویژه دوگانه دارد؛ سود برای غرب، شویندگی برای آذربایجان.

     هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
    تامین هزینه های سفر تعدادی از نمایندگان کنگره توسط شرکت نفت آذربایجان

    نفت این کشور یکی از مهم ترین دلایل بر حضور غرب در این کشور است که هم اکنون در خدمت غربی ها قرار گرفته است. چند ماه پیش روزنامه واشنگتن پست در گزارشی افشا کرد که شرکت نفت کشور آذربایجان در سال ۲۰۱۳ هزینه سفر تعدادی از نمایندگان کنگره برای شرکت در کنفرانسی در باکو را عهده دار بود. این گزارش محرمانه پرده از یک حقیقتی بر می دارد که سرنخی بر اقدامات غیر قانونی این کشور به شمار می رود.
     
    هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
    اعلام اعتصاب غذای زندانیان سیاسی قبل از برگزاری المپیک اروپا در باکو

    چنین فضایی باعث می شود که قبل از برگزاری المپیک اروپا در باکو زندانیان سیاسی این کشور با اعلام اعتصاب غذا، برگزاری چنین مسابقاتی در آذربایجان را کاری احمقانه بخوانند؛ چرا که در این کشور افراد با افترا بازداشت می شوند و محاکم قضایی وابستگی کامل به نهادهای حکومتی دارند. واژه «محکمه» واژه ای خنده دار برای مردم این سرزمین است؛ چرا که حکم ها آماده است و کسی در این محاکم معطل نمی شوند. «یا با ما یا بر ما» خلاصه حکم ها است؛ در نتیجه حکم به راحتی به دست می آید.هراس دولت لائیک آذربایجان از تحصیل طلاب علوم دینی این کشور در کشورهای خارجی نیز در چارچوب این واقعیت قرار دارد که دولت مردان این کشور از مردم مسلمان کشور خویش به جهت اطلاع از حقایق دینی نگران هستند.

    هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
    هراس از حقایق دینی

    به گفته رئیس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان «دین صرفا امور معنوی نیست بلکه امری ایدئولوژیک است»؛ لذا دولت این کشور از ترس انتقال مفاهیم حقیقی دینی، افرادی را مجاز به رهبری برنامه های دینی می دانند که در این کشور تحصیل کرده باشند. بدین ترتیب افرادی که در ایران و سایر کشورهای اسلامی به فراگیری علوم دینی پرداخته اند، مجاز به هدایت برنامه های دینی در آذربایجان نیستند.
    در چنین فضایی است که دستگیری کارشناسان الهیات به اتهام اقدام علیه دولت در این کشور قابل مشاهده است. حاج جیحون جعفراف و الشن مصطفی اوغلو از جمله این افراد است که در دو سال گذشته هر یک به 4 ماه حبس محکوم شدند.
     
    هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
    غفلت ریشه کن!!

    در مقابل وهابیان از سال۱۹۹۷ پایگاه هایی در آذربایجان تاسیس کرده و با ساخت و نفوذ در مساجد به تبلیغ عقاید خود می پردازند. مسجد ابوبکر، بزرگ ‌ترین مسجد وهابی در آذربایجان، با کمک مالی یکی از بنیادهای خیریه کویتی در سال ۱۹۹۸ در باکو احداث شد و با جدی شدن خطر گسترش وهابیت در آذربایجان خانواده‌های آذری نسبت به این مسجد حساسیت پیدا کرده و نهایتا این مسجد تعطیل شد. (2) اکثریت بیش از 80 درصدی شیعه در این کشور سدی در برابر نفوذ عقاید منحرف در این کشور است اما نقش دولت لائیک آن در عدم دسترسی مردم به حقایق دینی نیز پررنگ است و تاثیر چنین دولتی از تاثیرات عقاید منحرف کم تر نیست.
        
    هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
    تحریفات و توصیفات ایران ستیزانه

    بی مهری و حتی فراتر از آن عناد صرفا در مورد دین نیست، بلکه در مورد همسایگانی مثل ایران نیز دیده می شود؛ به طوری که در کتب درسی و آثار تاریخی تحریفات تاریخی و توصیفاتی ایران ستیزانه قابل مشاهده است. نمونه ای از تحریفات تاریخی در تابلویی در بالای قبر ابوالفضل ائلچی بیگ رئیس جمهور سابق جمهوری آذربایجان دیده می شود که قسمت های وسیعی از ایران ذیل نقشه آذربایجان واحد فرضی تصویر شده است.
    تحریفات تاریخی در کتب نگاشته شده در جمهوری آذربایجان را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد؛ کتاب هایی که محققین خارجی به سفارش دولت جمهوری آذربایجان نگاشته اند، مانند کتاب «الهام سیمای یک رئیس جمهور» که گرائوم ویلسون آن را نگاشته است و در فصل نخست این کتاب تحریف های آشکاری دیده می شود؛ کتاب هایی که توسط سران هیئت حاکمه این جمهوری نگاشته شده است، مانند چند کتاب اخیر رامیز مهدی اف دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری آذربایجان که حتی در کتاب اخیر خود، دولت افشاریه را که اکثریت مطلق تاریخ نگاران در ایرانی بودن آن شکی ندارند، دولتی ترک معرفی می کند که ایران را تحت سیطره خود گرفته است و دسته سوم کتاب هایی که برای تدریس در مدارس و دانشگاه های آذربایجان تالیف شده است.(3)

    در یکی از کتب مدرسه ای که موج ایران ستیزی در آن به صورت بی سابقه ای دیده می شود، کتاب «آتا یوردو» است که در پایه پنجم دبستان تدریس می شود. در این کتاب با استفاده از تعابیری چون قاتل و خون آشام به معرفی ایران پرداخته است. همچنین در این کتاب نقشه ای فرضی از آذربایجان واحد تصویر شده است که بخش هایی از خاک ایران، روسیه، عراق، ترکیه و گرجستان را شامل می شود.
    چنین نمونه هایی عنصر ضدیت با ایران و نقض حاکمیت تمامیت ارضی را نشان می دهد. دستگیری شرکت کنندگان در تظاهرات روز قدس نیز از نمونه های دیگر مخالفت این کشور با سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.
    جمهوری آذربایجان در سطح جهان به عنوان یکی از فاسدترین کشورها معروف شده است و با چنگ زدن به تاریخ و تمدن کشورهای همجوار سعی در ساختن بنای تاریخی خویش دارد. بنابراین شاهد تحریفات تاریخی این کشور در قبال برخی از همسایگان اش هستیم.
     
    هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
    همراهی با جنایتکاران
    در مقابل همراهی آذربایجان با کشورهای جنایت کاری مثل عربستان و رژیم منحوس صهیونیستی نیز به صورت آشکاری انجام می شود. سفر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به عربستان در اوج حملات این رژیم فاسد به یمن بیانگر چه نکته ای است؛ سفری که با اعتراض احزاب اسلام گرا از جمله حزب اسلام آذربایجان رو به رو بوده است. در چنین فضایی که عربستان مرتکب این جنایات علیه مردم مظلوم یمن شده است، امکان برگزاری تجمع های اعتراضی در محکومیت اقدامات عربستان در این کشور وجود ندارد.

    در نهایت می توان ادعا کرد که سیاست تمام عیار آذربایجان چیزی کم نگذاشته است؛ چه در سیاست داخلی و چه در عرصه خارجی شاهد هنرنمایی های این همسایه شمالی هستیم. معروف است که می گویند «دوستی مثل تو از هزار دشمن کفایت می کند.» چنین مثلی گویای حرف مردم این دیار و همسایگانی مثل ایران در قبال سیاست های دولت آذربایجان است.
    رفتارهای خارج از اصول بین المللی دولت آذربایجان در قبال شهروندان و همسایگان خود بیانگر چه واقعیت هایی در این کشور است؟ سود چنین سیاستی جیب چه کسی را پر می کند؟ آیا کسی دیگر غیر از دولت مردان این کشور و حامیان غربی آن ها از این سیاست ها نفع می برند؟

    منابع:
    (1) http://monitor.shafaqna.com/FA/IR/813256
    (2) http://aztpo.com/Azerbaijan/Desc.asp?id=2749&id2=101000&id5=3
    (3) http://ccsi.ir/prthxxnz.23nzvdftt2.html
    جنازه فرزندحاکم دبی تشییع شد +تصاویر
    جنازه فرزند حاکم دبی که گفته می شود در حمله موشک نیروهای یمنی در مأرب کشته شده عصر دیروز در دبی تشییع شد.
    به گزارش مشرق، مراسم تشییع جنازه فرزند حاکم دبی که براساس گزارش بسیاری از رسانه‌ها در استان مأرب یمن و بر اثر حمله موشکی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی کشته شد روز گذشته در دبی برگزار شد.

    مراسم خواندن نماز میت بر جنازه «راشد بن محمد» پسر «راشد آل مکتوم» حاکم دبی عصر دیروز در مسجد زعبیل برگزار و پس از آن در قبرستان ‌ام هریر دبی دفن شد.

    رسانه‌های اماراتی علت مرگ راشد بن محمد را سکته قلبی عنوان کرده‌اند اما برخلاف این ادعا منابع یمنی تأیید کرده‌اند که وی در قالب گردانی از سربازان در مأرب بود و به همراه شمار زیادی از مهاجمان و مزدوران دو شب قبل در حمله موشکی نیروهای ارتش و کمیته‌ های مردمی یمن کشته شده است.

    دولت امارات در پی مرگ پسر ارشد حاکم دبی سه روز عزای عمومی اعلام کرده است و دستور داده شده تا پرچم‌های این کشور در ادارات و نهادهای دولتی نیمه برافراشته شود.

    خبر مرگ پسر حاکم دبی بر اثر سکته قلبی یک دروغ برای فریب افکار عمومی در امارات است که علیه خاندان حاکم در امارات قیام کرده‌اند و خواستار عقب نشینی نیروهای اماراتی از یمن و توقف اعزام اماراتی‌ها برای جنگ به یمن هستند.

    نیروهای اماراتی شرکت کننده در حمله به یمن متحمل تلفات سنگینی شده‌اند که به اذعان اماراتی‌ها در تازه‌ترین تلفات 52 سرباز و افسر اماراتی در منطقه صافر در مأرب بر اثر اصابت موشک بالستیک توچکا کشته شدند.

    درهمین حال پایگاه خبری الاتحاد پرس یمن نوشت امارات تصمیم گرفته است سربازان وظیفه خود را از یمن خارج کند که این تصمیم باعث غافلگیری نیروهای ائتلاف اشغالگر عربی در یمن شده است.

    الاتحاد پرس یمن به نقل از میدل ایست آی در گزارشی افزود اقدام امارات به اعزام «سرباز وظیفه» به یمن باعث شوک و خشم خانواده‌های آنان شده است زیرا دولت امارات جوانان را به یک منطقه جنگی اعزام می‌کند که اولاً دوران سربازی خود را سپری می‌کنند دوم آنکه تجربه جنگی ندارند.

    برخی پایگاه‌های خبری محلی در امارات اعلام کردند فرمان بازگرداندن سربازان وظیفه اماراتی از یمن طی ساعات آینده صادر خواهد شد و به هیچ وجه سرباز وظیفه به یمن اعزام نخواهد شد. شمار نیروهای اعزامی امارات به یمن بیش از 1500 نفر اعلام شده است.




    منبع: ابنا
    «
    کنیون» قادر است تمامی بنادر آمریکا را نابود کند 
       
    مقام‌های پنتاگون از راهبردهای جدید تهاجمی روسیه و ساخت زیردریایی بدون شرنشین که توانایی حمله به شهرهای ساحلی را آمریکا دارد، خبر دادند.
    به گزارش مشرق، آن‌طور که مقام‌های پنتاگون گفته‌اند روسیه در تدارک ساخت زیر دریایی بدون سرنشین قادر به حملات گسترده هسته‌ای علیه شهرهای ساحلی و اسکله‌های آمریکا است.
    وبگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» چندی قبل با اشاره به این موضوع نوشت: این زیر دریایی بدون سرنشین یا (UUV) هنگامی که عملیاتی شود قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای کلاس مگاتن خواهد بود که می‌تواند بنادر مهم محل استقرار زیردریایی‌های آمریکا مجهز به موشک هسته‌ای را از جمله کینگز بی و پیوجیت ساوند در شمال غربی ایالت واشنگتن مورد هدف قرار دهد.
    بر اساس این گزارش، جزییات این زیر دریایی بدون سرنشین روس‌ها به طور سری در اختیار دولت آمریکا قرار گرفته است. البته پنتاگون با رمز گذاری بر این زیر دریایی بدون سرنشین نام آن‌را «کنیون» (Kanyon) نام گذاری کرده که اشاره به تسلیحات روسی به کار رفته در این زیر دریایی است.
    گفته می‌شود ساخت زیر دریایی بدون سرنشین از سوی روسیه حکایت از راهبردهای تهاجمی نوین سازی این بخش تحت نظر «ولادیمیر پوتین» دارد.
    مقام‌های مطلع پنتاگون گفتند که زیردریایی تهاجمی کنیون با قدرت کامل  و مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای است و در صورت شلیک خسارت‌های گسترده‌ای را در مناطق وسیع ایجاد می‌کند. حجم تی‌ان‌تی این زیردریایی ده‌ها مگاتن است و هر مگاتن برابر با یک میلیون تن تی ان تی می‌باشد.
    مقام‌های پنتاگون که به دلیل حساس بودن این موضوع از افشای نامشان خودداری کردند، در ادامه عنوان داشتند کلاهک‌های این زیردریایی از نظر توان موشکی «منفجر کننده شهر‌ها» یا (city busters) نام دارند و برای نابودی کامل مناطق شهری طراحی شده‌اند. جنگ افزار کلاس مگاتن این زیر دریایی می‌تواند اسکله‌ها و مناطق ساحلی را با خاک یکسان کند.یکی از مقام‌های پنتاگون در این زمینه گفت: «البته این زیردریایی هنوز در مرحله آزمایشی قرار نگرفته اما نوعی زیردریایی بدون سرنشین با سرعت بالا و قادر به حرکت تا مسافت‌های طولانی است.»
    این وبگاه آمریکایی در ادامه نوشت: سران روسیه در جولای سال جاری راهبرد جدید دریایی خود و ساخت زیر دریایی نوین را اعلام کردند و بر اساس این دکترین روسیه در پی توسعه و استفاده از فن‌آوری‌های نوین  منجمله زیردریایی‌های جدید بدون سرنشین بر خواهد آمد.
    زیر دریایی کنیون موجب نگرانی‌های طراحان راهبردی پنتاگون شده به طوری‌که وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که به شدت فعالیت‌های روسیه در ساخت کشتی‌های تحقیقاتی را زیر نظر دارد.
    گفته می‌شود زرادخانه کلاهک‌های مگاتنی روسیه شامل 5 موشک «اس اس _ 18» (SS-18) مجهز به کلاهک‌های 20 مگاتنی است و قبلا نیز کلاهک‌های 5 مگاتنی را در موشک‌های «اس اس _ 19» (SS-19) مستقر کرده بود. مسکو پیشتر بزرگترین جنگ افزار هسته‌ای را که 150 مگاتنی بوده و به آن «تزار بمب» (Tsar Bomba) می‌گویند را ساخته بود.
    «جک کاراولی» تحلیلگر سابق سیا در امور روسیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق در این زمینه گفت: «انفجار کلاهک کلاس مگاتن خسارت‌های فاجعه باری را علیه  تاسیسات دریایی آمریکا، اروپا و شهرهای ساحلی آن‌ها برجا می‌گذارد.»

    حدیث گوهربار روز

    با امر به معروف و نهى از منکر راه‌ها امن مى‌گردد و درآمدها حلال مى‌شود و حقوق پایمال شده، به صاحبانش بر مى‌گردد.
    مشرق- امام محمد باقر علیه‌السلام فرمودند: امر به معروف و نهى از منکر راه و روش پیامبران و شیوه صالحان است. و واجب بزرگى است که واجبات دیگر با آن بر پا مى‌شوند، راه‌ها امن مى‌گردد و درآمدها حلال مى‌شود و حقوق پایمال شده، به صاحبانش بر مى‌گردد، زمین آباد مى‌شود و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مى‌شود و کارها سامان مى‌پذیرد.
    متن حدیث:

    .. اِنَّ الاَْمْرَ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْىَ عَنِ الْمُنـکَرِ سَبیلُ الاَْنْبیاءِ وَ مِنْهاجُالصُّلَحاءِ ، فَریضَةٌ عَظیمَةٌ بِها تُقامُ الْفَرائِضُ ، وَ تَاْمَنُ الْمَذاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکاسِبُ ، وَ تُرَدُّالْمَظالِمُ وَ تَعْمُرُ الاَْرْضُ ، وَ ینْتَصِفُ مِنَ الاَْعداءِ وَ یَسْتَقیمُ الاَْمْرُ... .


    «اصول کافی، جلد5، صفحه 56»

    رییس بهداشت شرق اهواز نسبت به شیوع 'التور' در این شهرستان هشدار داد

    رییس بهداشت شرق اهواز نسبت به شیوع 'التور' در این شهرستان هشدار داد

     رییس مرکز بهداشت شرق اهواز، نسبت به احتمال شیوع بیماری 'التور' همزمان با فرارسیدن پیک دوم این بیماری و آغاز سال تحصیلی در شهرستان اهواز هشدار داد.

    به گزارش ایرنا مهرداد شریفی شنبه در شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان اهواز که در سالن جلسات فرمانداری تشکیل شد، اظهار کرد: با فرارسیدن فصل پاییز وارد پیک دوم بیماری 'التور' در استان می شویم و در صورت بی توجهی به بهداشت به ویژه بهداشت مدارس، ممکن است با شیوع این بیماری مواجه شویم.
    شریفی گفت: امسال 200 هزار دانش آموز در شرق و غرب اهواز به مدرسه می روند و اگر در پیک نخست بیماری التور در تابستان تدابیری اندیشیده نشده باشد در پیک دوم این بیماری در پاییز بامشکل مواجه می شویم.
    وی رعایت نکردن مسایل بهداشتی را تهدیدی برای شیوع التور در اهواز دانست و اظهارامیدواری کرد: پیک دوم این بیماری در شهرستان به سلامت گذرانده شود.
    سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز جمع آوری فروشندگان دوره گرد مواد غذایی در اطراف مدارس را خواستار شد و تاکید کرد: رفع نواقص بهداشتی مدارس از جمله آهک پاشی فاضلاب ها، گندزدایی آب مخازن، ساماندهی سرویس های بهداشتی و استفاده از مایع دستشویی از مواردی است که باید مورد توجه مسولان آموزش و پرورش قرار گیرد، در غیر اینصورت بیماری التور شایع می شود و این بیماری می تواند همه افراد را درگیر کند.
    شریفی همچنین از نحوه توزیع شیر در مدارس اهواز انتقاد کرد و افزود: میلیاردها تومان برای توزیع شیر در مدارس صورت می گیرد اما هدف نهایی این برنامه حاصل نشده است زیرا شرایط نگهداری شیر نامناسب است و شیر در مدارس به موقع به دست دانش آموزان نمی رسد.
    وی در ادامه وضعیت بهداشتی میدان میوه و تره بار اهواز را نامناسب دانست و اظهار کرد: فاضلاب این محل به صورت غیربهداشتی در پشت غرفه ها دفع می شود و سرریز آن در محوطه نیز فضای بسیار آلوده ایجاد کرده است.
    معاون خدمات شهری شهردار اهواز نیز در این نشست گفت: با وجود مشکل فاضلاب در تمام مناطق اهواز اما شرکت آب و فاضلاب پولی برای ساماندهی آن ندارد.
    عظیم شمخانی افزود: سال هاست که فاضلاب اهواز، در تمامی محله ها، حتی در مناطق برخوردار و مرفه با مشکل مواجه است و شهرداری با وجودی که وظیفه ای برای حل این مشکل ندارد اما منهول برداری و لایروبی در برخی مناطق را انجام داده است.
    وی با اشاره به اینکه همکاری همه برای برخورد با دستفروشان ضروری است افزود: دستفروشان و اغذیه فروشان مشکل بهداشتی دارند به طور مثال هم اکنون فروشنده مبتلا به بیماری هپاتیت در حال عرضه ماهی است.
    شمخانی اضافه کرد: در آشفته بازار دستفروشی در هسته مرکزی شهر همه تخلف از جمله عرضه کالای قاچاق و مواد مخدر انجام می شود.
    وی با انتقاد از همکاری نکردن نیروی انتظامی با ماموران اجراییات شهرداری اظهار کرد: در سایر کلان شهرها پلیس راهور با عنوان سد معبر با دستفروشی مقابله می کند.
    شمخانی اضافه کرد: نیروی انتظامی برای همکاری در جمع آوری دستفروشان باید 68 نفر نیرو در اختیار شهرداری قرار دهد اما در طول شبانه روز تنها سه نفر به این کار اختصاص می دهد.
    وی همچنین از تعیین محلی نزدیکی مکان فعلی بازار دستفروشی در مرکز شهر برای ساماندهی آنها خبر داد و گفت: این طرح با استفاده از سازه های سبک قرار است در کوتاه مدت اجرا شود.
    معاون شهردار اهواز با بیان اینکه برای جمع آوری دستفروشان منتظر اعلام نظر شورای تامین شهرستان هستیم افزود: هفته گذشته در درگیری دستفروشان با ماموران شهرداری رییس واحد اجراییات و مامور نیروی انتظامی مضروب شدند این در حالیست که بازداشت سه نفر ضارب در این ماجرا به یک روز نرسید.
    به گفته وی، شهرداری آمادگی دارد در صورت امکان بخش اجراییات و مقابله با تخلفات شهری را به نیروی انتظامی واگذار کند.

    مدیر عامل جدید نیروگاه رامین اهواز منصوب شد

     

    مهندس محمودی بعنوان مدیرعامل جدید نیروگاه رامین اهواز منصوب شد طی حکمی از سوی مدیرعامل شرکت توانیر مهندس داوود محمودی بعنوان مدیرعامل جدید این نیروگاه انتصاب و از خدمات مهندس سیدعلیرضا موسوی که پیش از این در این سمت بوده است تقدیر شد.

    طی حکمی از سوی مهندس کردی مدیرعامل شرکت توانیر  مهندس محمودی بعنوان مدیرعامل جدید نیروگاه رامین اهواز منصوب شد 
    به گزارش روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز : در مراسمی که با حضور مهندس پیشاهنگ معاونت هماهنگی تولید شرکت توانیر و مدیران صنعت برق خوزستان برگزار شد طی حکمی از سوی مدیرعامل شرکت توانیر مهندس داوود محمودی بعنوان مدیرعامل جدید این نیروگاه انتصاب و از خدمات مهندس سیدعلیرضا موسوی که پیش از این در این سمت بوده است تقدیر شد. 
    در ابتدای این مراسم مهندس موسوی ضمن ارائه گزارشی جامع از اقدامات صورت گرفته طی زمان تصدی مدیریتش در نیروگاه رامین ، حفظ و پایداری واحدهای تولیدی و کسب افتخارات متعدد در عرصه های مختلف فنی -مهندسی ، فرهنگی و ورزشی را نتیجه همت و تلاش همه کارکنان این مجموعه دانست و حضور مهندس محمودی را فصلی نو و فرصتی ایده آل بمنظور تداوم همدلی ،کسب افتخارات و خدمت رسانی به مردم شریف و صنعت برق کشور دانست. 
    مهندس پیشاهنگ معاونت هماهنگی تولید شرکت توانیر نیز با اشاره به جایگاه نیروگاههای حراراتی که تولید بیش از 95% برق کشور را بعهده دارند اظهار داشت : استان خوزستان در بین چهار استان پرمصرف برق کشور است و تداوم تولید و پایداری واحدهای نیروگاه رامین برای صنعت برق بسیار حائز اهمیت است و هرگونه محدودیت تولید و مشکل در این نیروگاه ، چالشهای جدی در شبکه سراسری برق کشور ایجاد می کند. وی همچنین نیروی انسانی متخصص در صنعت برق را سرمایه ای پرارزش و پنهان برشمردند و ساخت و بازسازی قطعات و تجهیزات صنعتی توسط متخصصان این نیروگاه را نمونه بارزی از تجلی خودکفایی دانست و بر تقویت و تداوم این مسیر تاکید نمود . 
    در ادامه این مراسم نیز مهندس محمودی که پیش از این مدیرعامل شرکت تولید برق هرمزگان بوده است ، ارتقاء بهروری در بخشهای مختلف فنی و نیروی انسانی و همچنین حفظ و تقویت جایگاه نیروگاه رامین در صنعت برق کشور را ضروری و مهم دانست و به تشریح اهداف و برنامه های آتی خود در این نیروگاه پرداخت . 

    یک خبر ورزشی

    اردشیر شمس قهرمان ایرانی با لباس بختیاری روی سکوی قهرمانی رفت+عکس

    قهرمان پیشکسوت کشورمان با لباس محلی روی تحته رقابت‌ها رفت.اردشیر شمس وزنه‌بردار دسته 105 کیلویی کشورمان امروز موفق شد در حرکات یکضرب رده سنی 55 تا 59 سال با مهار وزنه 95 کیلویی در رده اول قرار بگیرد.
    وی در بار اول وزنه 90 کیلویی را به راحتی بالای سر برد. در بار دوم شمس موفق شد وزنه 95 کیلویی را مهار کند اما بار سوم در مهار وزنه 100 کیلویی ناکام ماند.
    در حرکات دوضرب نیز شمس ابتدا موفق شد وزنه‌های 110، 120 و 130 کیلویی را مهار کرده و با اقتدار قهرمان این دسته شود. 


    شمس در نهایت با مجموع 225 کیلوگرم قهرمان شد. وزنه‌برداران کشورهای فنلاند دوم و سوم شدند.

    نکته قابل توجه اینکه شمس هنگامی که قصد داشت روی سکوی قهرمانی برود با لباس محلی ایل بختیاری روی سکو رفت که این موضوع توجه همگان را به خود جلب کرده بود.
    همچنین حضور سایر وزنه‌برداران ایران زمانی که شمس مسابقه می‌داد، موجب شده بود تا وی از روحیه خوبی برخوردار شود. در پایان نیز نفرات کشورمان با حضور روی تخته مسابقات عکس یادگاری گرفتند.
    *هدایت و کوچ برخی وزنه‌برداران کشورهای خارجی توسط فرزندانشان از نکات جالب و قابل توجه برگزاری رقابت‌ها است.

    فارسی زبان دوم کشور شده است!

    فارسی زبان دوم کشور شده است!
    کد مطلب : 91122
    گروه فرهنگی: مجتبی ویسی می‌گوید: سهل‌انگاری در میان مترجمان و نویسندگان اپیدمی شده است اما در گذشته نگاه وسواسی وجود داشت.
    فارسی زبان دوم کشور شده است!
    این مترجم اظهار کرد: متاسفانه درصد اشتباه‌های زبانی بیشتر شده و فضای مجازی در این آسیب بسیار موثر بوده است. البته دلیل این اشتباه‌ها یکی دو تا نیست و ما ارزش لازم را به زبان فارسی نمی‌دهیم. امروزه زبان فارسی زبان دوم کشور شده است و مسعود خیام به درستی گفته که همه ما به‌زودی انگلیسی حرف می‌زنیم! او در ادامه بیان کرد: به حاشیه راندن زبان فارسی پروژه‌ای است که به‌سرعت انجام می‌شود و زبان فارسی گنجینه‌ای است که نادیده گرفته شده است. نهادهای تاثیرگذار هم آن را نادیده گرفته‌اند. به عنوان مثال در صدا و سیما که زبان در آن حضور مستقیم دارد، برنامه ادبی بسیار کم تولید می‌شود. برنامه‌سازی‌ها در حوزه ادبیات در باروری زبان موثر است. از سوی دیگر، آموزش و پرورش مثل سالیان قبل به کتابت‌، نحو و دستور زبان دقت کافی ندارد.

    ویسی با بیان اینکه امروزه در بین دانشگاهیان اشتباه‌های بچه‌گانه‌ای در نگارش کلمه‌ها دیده می‌شود، گفت: متاسفانه این افراد به وفور وجود دارند؛ افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند و سال‌ها با ادبیات در ارتباط بوده‌اند اما کلمات را اشتباه استفاده می‌کنند. گاهی تعجب‌آور است کسی که هفت هشت سال با ادبیات سر و کار داشته کلمه‌های ساده را اشتباه می‌نویسد یا به کار می‌برد. این شاعر درباره‌ اشتباه‌های رایج در کتاب‌ها نیز اظهار کرد: در کتاب‌هایی که چاپ می‌شود، سهل‌انگاری اپیدمی شده است. تا پنج سال پیش‌ چنین اشتباه‌هایی بسیار کم بود اما اکنون چنین اشتباه‌هایی زیاد به چشم می‌خورد. شاید عامل بیرونی دخیل است؛ به عنوان مثال ناشر برای کم‌کردن هزینه، ویراستاری را از روند تولید حذف می‌کند. البته این دلیل توجیه‌کننده‌ای نیست. ما باید به عاقبت زبان فارسی فکر کنیم. این اشتباه‌ها وجود دارد و روز به روز بیشتر می‌شود. در واقع امروز ادبیات به حاشیه رفته است.

    ویسی درباره‌ اهمیت رسانه در تصحیح اشتباه‌های زبانی گفت: رسانه‌ها که می‌توانند کاری کنند تا به ادبیات توجه بشود و وزن واقعی‌اش را به دست بیاورد آن را نادیده گرفته‌اند. من فکر نمی‌کنم ارشاد به تنهایی باید همه‌ کارها را انجام بدهد. اگر این اتفاق بیفتد مشکلات دیگری ایجاد می‌شود. مشکلات در زبان به عملکرد فردی بازمی‌گردد. اگر زمان بگذاریم و ریشه‌یابی‌ کنیم، به مسائل متفاوتی می‌رسیم.

    این مترجم و شاعر در تشریح میزان اشتباه در ترجمه بیان کرد: من به عنوان یک مترجم فکر می‌کنم خود مترجمان سهل‌گیرتر شده‌اند. مترجم باید بداند مسئول متن خود است. البته شاعران و نویسندگان نیز کم‌توجه شده‌اند. زمانی که من روزنامه‌نگار بودم، در صورت وجود اشتباه، سردبیر پیگیری می‌کرد و متن را به خبرنگار بازمی‌گرداند و همیشه نگاه وسواسانه وجود داشت اما الان در رسانه‌ها سهل‌انگاری رواج پیدا کرده است. او در پایان خاطرنشان کرد: افراد درگیر با زبان، تنها به ارشاد محدود نمی‌شوند. ما باید به زبان‌شناس‌ها و نظریات آنها توجه کنیم. باید این افراد را جمع کنیم و کار تصحیح اشتباه‌ها را از آنجا شروع کنیم. این روزها، زمانی که در فیس‌بوک اشتباه‌های بچه‌گانه اهل ادبیات را در جمله‌بندی می‌بینم، حرص می‌خورم.


    ۰

    یک خبر از دزفول

    فرمانده انتظامی شهرستان از دستگیری و اعتراف عامل قتل تیراندازی در شهر میانرود دزفول خبر داد.جسد مردی حدودا ۴۴ ساله که با شلیک گلوله از اسلحه جنگی به قتل رسیده بود حوالی شهر میانرود پیدا شد.
    در این تیراندازی فردی با هویت ک – ز از متهمان سابقه دار که متواری و تحت تعقیب نیروی انتظامی بود به قتل رسید.
    فرمانده انتظامی شهرستان دزفول روز شنبه به ایرنا گفت:در پی این حادثه چند نفر مظنون دستگیر شدند که یکی از آنان که فرزند مقتول می باشد اخیرا به قتل پدر خود اعتراف کرد.
    سرهنگ احمد چنداز افزود:قاتل با حدود ۲۵ سال سن به دلیل برخی مشکلات و اختلاف با پدرش وی را با شلیک گلوله به قتل رسانده بود.

    قالی بافی زنان عرب

    ناصر پسر فوزیه خانوم ناچار شده بود به درخواست‌های مکرر مادرش برای ازدواج چراغ سبز نشان دهد. مادر هم شروع کرده بود همه دختران روستا را به چشم خریدار دیدن.

    سرانگشتان حنایی دختران روستا که خبر از فعالیت و مهارتشان در سجادبافی (بافت قالی) می‌داد، مادر ناصر را به وجد می آورد. یاد نیم قرن پیش می‌افتاد که با چه شوق و ذوقی قالی (سجاد) می‌بافت و با هر گره‌ای که می‌زد، چه آرزوها که نمی‌کرد. در تمام سال‌هایی که فوزیه به یاد می آورد قالی‌بافی در روستای «صرخه» علاوه بر این که راهی برای امرار معاش بود، نشانه مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی به شمار می‌رفت.

    دختران جوانی که هنر سجاد‌‌بافی (بافت قالی) را از مادران خود آموخته بودند، قالی‌های زیبایی می‌بافتند و دختری که قالی زیباتر و بهتری می‌بافت خواستگاران بیشتری داشت، اما با ورود قالی‌های ماشینی به بازار، این هنر اندک اندک رو به فراموشی نهاد و از یک منبع درآمد برای خانواده‌ها به یک هنر تزئینی تبدیل شد.
     
    قالی بافی زنان عرب خوزستانی + تصاویر
    مضیف سجادها
     
    یک مجموعه‌دار و دوستدار میراث فرهنگی می گوید: زنان عرب خوزستان در طول تاریخ منطقه که به سده‌های قبل از اسلام نیز می‌رسد، قالی بافته‌اند. اگر چه این تولیدها طرح، اندازه، رنگ و سبک‌های مختلفی داشته اند، اما وجه تشابه همه آن‌ها در روایت سبک زندگی و محیط اطراف بافندگان است. «باریه» «سجاده»، «گلیم»، «نمد»، «ایزار» و «زولیه» از این تولیدات بافتنی هستند.

    «علی السالم» می‌افزاید: با توجه به درهم‌امیختگی زندگی مردم روستایی و طبیعت می‌توان در قالی‌های بافته شده در روستاهای صرخه و چنانه به وضوح دید که بافندگان نمادهای یک زندگی روستایی در طبیعت را در قالی‌هایشان به تصویر کشیده‌اند.

    حیواناتی چون آهو، شیر، گوزن، شتر و ماهی و وسایلی چون شمشیر، خنجر، داس و کوزه قالب تصاویر روی قالی‌های این منطقه را تشکیل می‌دهند. این شیوه روایتگری تا آن ‌جا پیش می‌رود که بافندگان گیاهان، رود‌ها و محیط زندگی خود را به تصویر کشیده‌اند.

     قالی های کشیده

    در مناطق شمالی و شمال شرقی خوزستان از جمله شوش، دزفول، شوشتر، اندیمشک و بخش هایی از ایلام این شیوه از قالی‌بافی به وفور دیده می‌شود. معروف‌ترین مناطق بافت قالی در خوزستان  چنانه و صرخه از روستاهای شوش هستند و سجادهایی که در این مناطق بافته می شد را «الصرخیه» و «الچنانیه» می خواندند.

    "علی السالم" درباره وسایل بافندگی می‌گوید: در دوره‌ای که قالی‌بافی هنوز به یک هنر لوکس و تزئینی تبدیل نشده بود، وسایل بافت قالی از ملزومات اساسی زندگی به شمار می‌رفت و در هر خانه «اهطار» (چارچوب)، «گطن» (پنبه)، «غزل» (صوف)، «مدگه» (شانه)، «وشیعه» (کاموا) و «العمیته» (کاموای بزرگ) وجود داشت تا زن صرخاوی یا چنانی بتواند قالی ببافد.

     با توجه به طبیعت رنگارنگ و بکر منطقه فراوانی و تنوع رنگ در قالی‌های بافت صرخه و چنانه به وضوح دیده می‌شود. معمولا قالی‌های عربی خوزستان بیشتر طولی بافته می‌شوند.
    قالی بافی زنان عرب خوزستانی + تصاویر

    زیرا در فرهنگ مردم عرب‌ خوزستان افراد در مضیف یا همان مهمان‌خانه در کنار هم می‌نشینند و پشت کردن به یکدیگر نکوهیده است.

    به همین دلیل است که قالی‌ها با عرض کم و طول زیاد بافته می‌شدند تا افراد در دو ردیف طولی رو در روی هم بنشینند. طول این قالی‌ها گاه به 2 متر و 80 سانتی متر نیز می‌رسد. جمع  و پهن کردن قالی‌ها نیز آسان‌تر است. هر سال پشم گوسفندان را با استفاده از وسیله‌ای به نام «زَوُ» جدا می کنند و به این کار «گِصاص» (قصاص) می‌گویند.

    معمولا از اواسط اسفند و بعد از زمستان گصاص شروع می شود و تا 40 روز بعد ادامه می‌یابد. پس از آن روستائیان پشم‌ها را با استفاده از حنا، گل بابونه، پوست انار و زردچوبه به رنگ‌های مورد نظر در می آوردند.
     
    کار کارستان گعید و شمکلی

    یک بافنده و فروشنده فرش که بخش زیادی از زندگی خود را در تولید انواع قالی‌ صرف کرده است، دلیل کم‌رنگ شدن بافندگی را آسیب های جنگ تحمیلی، آوارگی، رونق قالی ماشینی و مرگ یا کهولت سن زنانی که این هنر را سینه به سینه و نسل اندر نسل نگاه داشته بودند می‌داند.

    «جعفر چنانی» می افزاید: روستائیان تاروپود قالی‌ها را از پشم گوسفندان می‌بافتند و گاه مازاد پشم‌ها را می‌فروختند.

    من به اتفاق «گِعَیّد» و «شُمَکلِی» 2 نفر از مردهای روستای صرخیه قالی‌ها را از قبایل و مناطق اطراف جمع‌آوری می‌کردیم و به تاجری که «حاجی رحیم» نام داشت می‌فروختیم. او نیز آن ها را به عراق و از آن جا به امارات و عربستان سعودی صادر می‌کرد.

    وی درباره نام‌ها و نگاره‌های فرش‌های آن دوران می‌گوید: قدیم به برخی قالی‌ها «ام الصوانی»، «ابو العَمود» و در اطراف «دَچة‌العَبّاس» که یکی از روستاهای ایلام است، «ام الخَیل»، «ام البَنات» و «ام الزِلِم» گفته می‌شد و روی آن‌ها نقش‌هایی از قمه، خنجر، نیزه، سپر، آهو، گوسفند و بز دیده می‌شد.

    چنانی درباره اهمیت نگهداری و پاسداشت شیوه‌های بافت سنتی می‌گوید: برای نگاه داشتن صنعت و هنر بافندگی باید آن را به جوانان آموزش داد، همان‌گونه که در زمان قبل بسیاری از زنان این کار را انجام می دادند و ما می‌توانستیم «ابساط»، «بیت شعر» و دیگر تولیدات پشمی را تولید و صادر کنیم.

    نهادهای متولی از جمله سازمان‌های مرتبط با صنایع دستی و گردشگری و همچنین وزارت ارشاد و وزارت صنعت و معدن باید همت کنند و با ارائه راه‌حل‌های اقتصادی و بسته‌های حمایتی نگذارند چرخ تولید قالی در این منطقه از حرکت بایستد.
     
    قالی بافی زنان عرب خوزستانی + تصاویر
    سجاده ای برای آینده

    کارشناس گردشگری میراث فرهنگی و عضو بنیاد شوش‌شناسی می‌گوید: احیای آداب و رسوم تاریخی و فرهنگی می‌تواند نقش مستقیمی در کمک به اقتصاد داشته باشد.

    ایجاد اشتغال، درآمدزایی و فعالیت‌های اقتصادی دغدغه بسیاری از جوانان است که در قالب فعالیت‌های اقتصادی - فرهنگی می‌توان به این نیاز پاسخ صحیح داد. این کار علاوه بر سود اقتصادی مستقیم و تاثیر در احیای رسوم و سنت های فرهنگی دیرینه می‌تواند در کند کردن روند مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه‌نشینی آن ها تاثیر بگذارد.

    «حسن خسرجی» به نقش سازمان‌های مردم نهاد و تعاونی‌ها در حفظ و احیای موضوعات مرتبط با فرهنگ اشاره می‌کند.

    بستری برای گردشگری خارجی

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شوش درباره برنامه‌های این اداره برای احیای هنر قالی‌بافی می‌گوید: علاوه بر کارگاه‌‎های ساخت سفال، حصیر، نمد و قالی بافی در مرکز شهرستان در برخی روستاها از جمله «خماط» کارگاه‌های نمدبافی و قالی‌باقی برگزار می‌شود.

    برنامه‌هایی برای راه‌اندازی چنین کارگاه‌هایی در روستای «ابو غیثه» در نزدیکی زیگورات عیلامی نیز در دست اجراست.

    «سعید دیناروند» در ادامه می‌گوید: تورهای گردشگری با هدف آشنایی با صنعت قالی‌بافی می‌توانند علاوه بر رونق این هنر در منطقه و آشنا کردن گردشگران داخلی و خارجی، مشتریان بالقوه‌ای برای محصولات تولیدی پیدا کنند.

      او با اشاره به گشایش سیاسی به وجود آمده پس از توافق هسته‌ای می افزاید: فرصت طلایی حضور گردشگران خارجی در ایران را نباید از دست داد و می‌توان از آن برای یافتن بازارهای خارجی استفاده کرد و این هنر رو به فراموشی را به یک صنعت ارزآور تبدیل کرد.
     
    سرانگشتان حنایی
     
    فوزیه پس از یک روز پر کار به خانه بر می‌گردد. نوه هایش یاالله گویان وارد خانه می‌شوند و یک دار قالی جدید را در یکی از اتاق‌های خانه نصب می‌کنند و فوزیه در دلش می‌گوید: «خدا را شکر که هنر قالی‌بافی  در این خانه از بین نخواهد رفت.» ناصر که به خانه برمی‌گردد مادر با لبخند به استقبالش می‌رود.
    لبخند روی لب‌هایش خبر از این می‌دهد که عروس مورد نظر را یافته‌ است؛ عروسی با سرانگشتان حنایی.

    منبع : عصرایران

    یک خبر از بهبهان

    فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان از دستگیری یک سوداگر مرگ به همراه ۱۴۹ کیلو و ۹۵۰ گرم ماده مخدر تریاک در بهبهان خبر داد.

    سردار محمدرضا اسحاقی اعلام کرد: ماموران عملیات ویژه مبارزه با مواد مخدر خوزستان با انجام اقدامات اطلاعاتی از انتقال یک محموله مواد مخدر از استانهای جنوبی به خوزستان مطلع شده و موضوع را بلافاصله در دستور کار خود قرار دادند.

     وی افزود: ماموران عملیات ویژه مبارزه با مواد مخدر خوزستان با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان‌های امیدیه و بهبهان با مستقر شدن در محورهای مواصلاتی و کنترل خودروهای عبوری در مسیر شهر سردشت بهبهان به امیدیه، یک دستگاه خودروی پیکان وانت را شناسایی و متوقف کردند.

    فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان تصریح کرد: در این زمینه یک نفر سرنشین خودوری توقیف شده، دستگیر شد.

    سردار اسحاقی عنوان کرد: ماموران در بازرسی تخصصی از خودروی توقیف شده مقدار ۱۴۹ کیلو و ۹۵۰ گرم ماده مخدر از نوع تریاک را که به طرز ماهرانه‌ای در خودرو جاسازی شده بود، کشف کردند.

    وی در پایان اظهار کرد: سوداگر مرگ دستگیر شده پس از تشکیل پرونده به همراه مستندات به منظور سیر مراحل قانونی راهی مراجع قضایی شد.

    یک تحلیل اجتماعی

    ضرورت آسیب شناسی اقتصادی و اجتماعی آنچه در پتک گذشت؛

    اگر محرومیت، بیکاری، مشکلات اقتصادی و معیشتی در کلانشهرهایی چون تهران، مشهد، اهواز و... بازتاب خود را در افزایش جرم و جنایت، اعتیاد، طلاق، خودکشی و... نشان می دهد در مناطق عشایری و روستایی بازتاب خود را در حوادث این چنینی نشان می دهد

    مهدی مکارمی - شاید تاکنون کمتر نام روستای پتک جلالی را شنیده باشید. روستایی از توابع بخش میداوود شهرستان باغملک، در 150 کیلومتری اهواز، مرکز خوزستان که یکی از محرومترین مناطق روستایی در خوزستان و ایران به شمار می رود.جغرافیای «بهمئی» منطقه وسیعی از جنوب غربی ایران واقع در غرب استان کُهْگیلویه بویراحمد تا شرق استان خوزستان را در برمی گیرد که حدود آن از شمال به خط الرأس کوه کارون (غارون) در جنوب چهارمحال و بختیاری، از غرب به جانَکی گرمسیر و رامهرمز و از جنوب به بهبهان محدود می شود، اگرچه این ایل در برخی دیگر از مناطق ایران نیز حضور دارند.
    عمده این جغرافیا از مناطق محروم کشور به شمار می آید. این جغرافیا بویژه پس از مبارزات ضد رژیم پهلوی اول و دوم که در قیام های تاریخی 1316 و 1357 متبلور شد نام خود را در تاریخ مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران ثبت نمود و البته کینه رژیم سابق باعث محرومیت مضاعف مردم این مناطق شد.
       مردم این مناطق به صفا و صمیمیت، سادگی و بی پیرایگی و سختکوشی معروفند و البته در باورها و اعتقادات دینی بسیار راسخ هستند.
    در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن بسیاری از جوانان بهمئی به شهادت رسیدند و بسیاری از جوانان تحصیلکرده و نخبه را تربیت کرده اند.
    مناطق بهمئی نشین همواره از جمله مناطق محروم به لحاظ اقتصادی و معیشتی به شمار می رفته است. با این وجود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد خدمات شایان توجهی به این مناطق بوده ایم با این وجود بدلیل انباشت کمبودها و عقب افتادگی ها، این مناطق همچنان دارای محرومیت های بسیاری هستند. تنها زمینه درامدی آنها کشاورزی است.
    بیکاری، نامناسب بودن راههای ارتباطی، کمبود امکانات رفاهی و فقر اقتصادی باعث شده است تا نوعی توسعه نیافتگی اجتماعی و فرهنگی نیز در این مناطق به چشم بیاید.
    بی تردید هیچ شرایطی، توجیه و مجوزی برای اقدامات خلاف قانون و درگیری و تنش در مناطق عشایری و روستایی نیست و بزرگان و نخبگان و سران طوایف و سایر گروههای مرجع و موثر می بایست از بروز هر گونه رفتار و اقدامی که باعث تحمیل هزینه های بعضا جبران ناپذیر به مردمی که برادران و خواهران دینی و ایمانی و حتی ایلی آنها هستند جلوگیری کنند.
    اگرچه لازم است آسیب شناسی های لازم اجتماعی و فرهنگی برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابه انجام بشود اما نباید فراموش کرد که مشکلات اقتصادی و محرومیت هایی که در بسیاری از مناطق روستایی در شهرستان هایی همچون باغملک، رامهرمز و... وجود دارد باعث توسعه نیافتگی های اجتماعی و فرهنگی و عقب افتادن از قافله پیشرفت و توسعه متوازن اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شده است.متاسفانه شهرستان باغملک طی سال های گذشته بعنوان یکی از ده شهرستان محروم کشور شناخته شده است و چنین وضیعتی در دیگر روستاهای این شهرستان نیز دیده می شود.
      خشکسالی سال های اخیر نیز، بسیاری از مردم را تحت فشارهای اقتصادی و معیشتی قرار داده است

    درگیری های پتک؛ بازتاب مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه

    از سوی دیگر، ریشه حوادث اخیر را نمی توان در آداب و سنن فرهنگی و اجتماعی این اقوام و طوایف دانست چرا که اتفاقا در مقاطع مختلف شاهد نوعی اتحاد و همبستگی میان آنان بوده ایم که نمود تاریخی آن در قیام مردمی سال 1316 علیه رضا شاه بوده است.

    با این وجود، مشکلات اقتصادی و توسعه نیافتگی های اجتماعی، خشکسالی و... و پیامدهای این وضعیت باعث کاهش آستانه تحمل و صبر مردم و بالارفتن میزان ناهنجاریها می شود. نمودِ این وضعیت را در کلانشهرها نیز شاهدیم.

    اگر محرومیت، بیکاری، مشکلات اقتصادی و معیشتی در کلانشهرهایی چون تهران، مشهد، اهواز و... بازتاب خود را در افزایش جرم و جنایت، اعتیاد، طلاق، خودکشی و... نشان می دهد در مناطق عشایری و روستایی بازتاب خود را در حوادث این چنینی نشان می دهد.

    همچنانکه سابقه وقوع چنین حوادثی را در ازنای لرستان، رودبار کرمان، زاهدان، هرسین کرمانشاه، مناطق حاشیه و محروم اهواز و... وجود دارد. ضمن آنکه وجود چنین فضایی باعث اثرات منفی اجتماعی و فرهنگی در این گونه مناطق شده بگونه ای که بعضا در فضاهای انتخاباتی نیز خود را نشان می دهد که نمونه آن را در برخی درگیری های ادوار گذشته انتخابات در ایذه و باغملک نیز دیده بودیم.

    فراموش نکنیم این حادثه تلخ که منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر شد رفتاری جنون آمیز میان دو سه نفر که حاصل برخی بی تدبیری ها نیز بود و البته زمینه در درگیری چندماه قبل داشت.

    اگرچه آنچه پس از وقوع این رفتارهای جنون آمیز و جنایت آفرین بوقوع می پیوندد، باعث تبدیل شدن آن به نزاع های قومی و طایفه ای می شود، اما ریشه این حوادث، در واقع بازتاب همان شرایطی است که باعث وقوع ناهنجاریها و بزهکاریهایی در سایر شهرهای بزرگ و کوچک نیز می شود.

        از این رو در آسیب شناسی این اتفاقات تلخ، نباید آن را به انگیزه های قومی و طایفه ای ارتباط داد و صورت مساله را پاک کرد، هرچند بافت عشایری می تواند بعنوان یک مولفه تقویت کننده این فضاها شناخته شود.

    بی تردید رفع محرومیت ها و توسعه یافتگی اقتصادی، هم توسعه یافتگی اجتماعی و فرهنگی را بدنبال خواهد داشت و هم آستانه تحمل مردم را در برابر ناملایمات بالا خواهد برد و هم پیوندهای الفت و دوستی میان آنان را تقویت خواهد نمود.

    بر کسی پوشیده نیست هرچه وضع زندگی و معیشت این مردم بهتر شود، رشد و پیشرفت تحصیلی و علمی و فرهنگی جوانان این دیار، باعث ارتقای سطح تعاملات اجتماعی میان مردم خواهد شد. بر همین اساس می بایست به بهود این وضعیت کمک کرد. این رسالتی است که مسئولان و نخبگان بعهده دارند. 

    منبع: تابناک

    آمار دروغگویی ایرانیان افزایش یافت

          

    سونامی آسیبهای اجتماعی در ایران؛
    آمار دروغگویی ایرانیان افزایش یافت
    کد مطلب : 89764
    آمار دروغگویی ایرانیان افزایش یافت
    گروه جامعه: سایت انتخاب خبر در گزارشی نوشت: دروغگویی به عنوان یک نابهنجاری اجتماعی هرچند که از سوی دین، گناه بزرگ دانسته شده است و دروغگویان به عنوان دشمنان خدا شناخته شده اند، با این همه، دروغگویی به عنوان رفتار اجتماعی، بخشی از رفتارهای روزمره و زندگی اجتماعی ما را تشکیل می دهد. شگفت آن که همه ما می دانیم دروغ می گوییم، همه می دانیم، مردم دروغ می گویند، همه می دانند، ما دروغ می گوییم و بالاخره همه می دانند همه دروغ می گویند!

    می گویند که کورش کبیر هزاران سال پیش از خداوند خواست که ایران زمین را از دو مصیبت بزرگ ایمن بدارد؛ یکی خشکسالی بود و دیگری دروغ. اما دروغ، بیماری فرهنگی و اجتماعی امروز ایرانیان، در کشور رو به افزایش است. سایت انتخاب خبر در بخش نهم مجموعه گزارش هایی تحت عنوان «سونامی آسیب های اجتماعی، سال 95 دامن کشور را خواهد گرفت»، در گفتگو با غلامعباس توسلی، جامعه شناس به موضوع «دروغگویی ایرانیان» به عنوان یک آسیب اجتماعی و اخلاقی در کشور که متأسفانه دامنه آن امروز در حد گسترده در خانواده ها و حوزه های مختلف اجتماعی رواج یافته است، پرداخته است.

    دروغگویی اکنون در بین ایرانیان رایج است
    غلامعباس توسلی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر با بیان این که دروغگویی یک آسیب اجتماعی است که از طریق فرد و اجتماع، گسترش پیدا می کند، افزود: شایعه در جامعه ایران نیز نوع دیگری از دروغگویی است که می تواند به سرعت در کل جامعه منتشر شود. وی تأکید کرد: این مسئله یک ضعف برای جوامع از جمله جامعه ایران است. دروغگویی و شایعه پردازی، ضعف افرادی را نشان می دهد که با هدف پوشاندن معایب خود، از طریق بزرگ کردن، کوچک کردن و یا عوض کردن موضوعی، گفته های نادرست را به دیگران القاء می کنند.

    غلامعباس توسلیاین جامعه شناس با اشاره به این که دروغگویی اکنون ناشایست ترین اخلاقیاتی است که متأسفانه در بین ایرانیان رایج است، اظهار داشت: مردم نباید به شایعات و دروغ پردازی ها توجه کنند و صرفاً باید با کسب اعتماد و اطمینان، درپی راستگویی در جامعه باشند و از افرادی حرف شنوی داشته باشند که راستگویی و امانت داری جزو اخلاق ذاتی آنها است.

    وی تصریح کرد: تعداد دروغگویان در جامعه افزایش یافته است؛ البته باید توجه کرد که این آسیب اجتماعی در کل جهان وجود دارد، اما بر اساس شواهد موجود در جامعه، این آسیب اخلاقی و اجتماعی در ایران رو به افزایش است، و حتی امروزه در کشور، همچنین شعار، تهمت و افترا، شایعه پراکنی و غیبت افزایش یافته است که همگی زیر مجموعه دروغ در جامعه هستند.

    علت‌های رواج دروغگویی در ایران
    توسلی در تشریح علت‌های رواج دروغگویی در ایران گفت: افزایش میزان دروغگویی در جامعه، ناشی از سقوط اخلاقیات است و در ایران، این یک مسئله تاریخی است و حتی به وضوح با نگاهی به تاریخ کشور قابل درک است، و مسائلی که پیش از این در مقاطع تاریخی تحت عنوان قحطی و خشکسالی از آن یاد می شد، با دروغگویی و سقوط اخلاقیات فردی و اجتماعی مرتبط بوده است.

    این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: کشور ایران همچنین از لحاظ جغرافیایی در منطقه ای قرار دارد که محل عبور و گذر آسیا به اروپا است و همواره مورد تهاجم کشورهای مختلف مانند مغول ها، افغان ها و سایر اقوام و بیگانگان قرار داشته است و در هر کدام از دوره های تاریخی، فرهنگ و اخلاقیات فردی به نسل های بعدی منتقل می شده است، اما شکل آن به مرور تغییر یافته است.
    وی با بیان این که حتی در ایران وقتی کسی حرفی را به زبان می آورد و برای ادعای او، شاهدی را درخواست می کنند، می گوید این حرف را شنیده است و همین، یک دروغ بزرگی را در جامعه به وجود می آورد، خاطرنشان کرد: مردم در ایران همچنین بسیار خوش باور هستند، حتی دروغ ها در جامعه را به سرعت باور می کنند، به طوریکه دروغ گویی در حضور دیگران نیز اینگونه به راحتی رایج می شود.
    این جامعه شناس تصریح کرد: پدیده دروغگویی یک نارسایی اجتماعی است، بطوریکه حتی به صورت تاریخی تا به امروز عناوین دروغ از قبیل «دروغ فتنه انگیر» یا «دروغ مصلحت آمیز» در جامعه ایرانی مطرح می شده است و حتی افرادی نیز مانند سعدی و فردوسی در حکایات و اشعار خود، دروغ های مصلحت آمیز را تجویز کرده اند، در صورتیکه این قبیل مسائل، داستان ها و اسطوره هایی است که در زمان خود مطرح می شده است.

    توسلی، شیوه عملکرد حکومت ها در ایران را نیز یکی دیگر از علل رواج دروغگویی در جامعه دانست و گفت: عملکرد حکومت ها نیز در گسترش پدیده دروغگویی در جامعه، تأثیرگذار است. به طور طبیعی امروز در جامعه، سخن هایی به زبان می آید که هیچگونه ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد.

    این متخصص علوم رفتاری با تأکید بر این که اکنون مشکلات مردم در جامعه افزایش پیدا کرده است و مردم وقتی مشاهده می کنند که از طریق راستگویی نمی توانند در جهت رفع مشکلات خود موفق باشند، اقدام به دروغگویی می کنند، تصریح کرد: امروز به وضوح، این مسئله در مراجعه ارباب رجوع به ادارات و سازمان ها و حتی در سر کلاس های درس مدارس و مراکز آموزش عالی در نوع رفتار دانش آموزان و دانشجویان با معلمان و استادان دانشگاهی قابل تشخیص است.
    وی، یکی دیگر از علل رواج دروغگویی در جوامعی که دروغ در آن ها گسترش یافته است را حکومت ها و حاکمان جامعه دانست و گفت: دولت ها و علمای یک جامعه نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در این زمینه خواهند داشت و می توانند بسیاری امور را به بیراهه و یا انحراف سوق داده، و مردم نیز چنانچه پی به دروغگویی و انحراف حاکمان خود ببرند، این رفتار را نیز می توانند مانند حاکمان جامعه در رفتار خود نهادینه کنند و دروغ به اینگونه رایج و توسعه می یابد و این رفتار فرمانروایان جامعه است که می تواند به سطح افراد آن جامعه نیز تعمیم پیدا کند.

    شیوه های مقابله با کاهش آسیب اجتماعی اخلاقی دروغ در جامعه
    این جامعه شناس در ادامه به شیوه های مقابله با کاهش آسیب اجتماعی اخلاقی دروغ در کشور اشاره کرد و گفت: در این زمینه نباید ناامید شد، چون که با انجام کار فرهنگی در جامعه می توان میزان دروغگویی را در کشور کاهش داد. توسلی تأکید کرد: باور و اعتقاد به عقاید مذهبی و اخلاقیات دینی نیز که در آن ها دروغگویی مذمت شده است، تا حدود زیادی در کاهش میزان دروغگویی می تواند مؤثر باشد که متأسفانه با توجه به عدم توجه به دستورات دینی، مردم کشور را باید در جهت تمکین به دستورات دینی و قرآنی، تشویق به راستگویی کرد.
    غلامعباس توسلی با بیان این که مفاهیمی که در چند سال اخیر تحت عنوان توسعه جوامع اروپایی و غربی مطرح گردیده است، به دلیل اعتمادی بوده است که مردم به یکدیگر داشته اند، تصریح کرد: جامعه ایرانی نیاز است در آن فرهنگی پدیدار شود که با فسادهای مختلف از جمله دروغ، تهمت، افترا و غیبت مبارزه کند، چون این آسیب های اجتماعی موجب اخلال در روابط فردی و روابط درون اجتماع شده و این موضوع، انحطاط اخلاقیات جامعه را باعث می شود، به طوری که مردم دیگر نمی توانند به یکدیگر اعتماد کنند و مشکلات بعدی به وجود می آید.


    ۲۵

    اگر متأهل هستید، بخوانید:

    سواد عاطفی: رابطه همسران از این سه ضلع تشکیل شده است
    محمدرضا شعبانعلی
    - ما به زندگی با هم ادامه می‌دهیم اما به خاطر بچه‌ها.
    - ما خیلی یکدیگر را می‌فهمیم، اما همسران خوبی نیستیم!
    - درست است با هم اختلاف نظر داریم،‌ اما همه‌ی اینها حل می‌شود... .

    اینها نمونه‌هایی از جملاتی است که انسانها، برای بیان وضعیت رابطه‌ی عاطفی خود به کار می‌برند. بسیاری از ما، با شنیدن این جملات،‌ انبوهی از توصیه‌های از پیش آماده داریم که معمولاً بر اساس تجربیات قبلی مان و نه الزاماً مدل‌های علمی و کاربردی، شکل گرفته‌اند.

    شناخت مدل‌های علمی در حوزه‌ی روابط عاطفی، می تواند به شناخت بهتر وضعیت رابطه، تحلیل آن و تصمیم‌گیری‌های بهتر در مورد آن، منجر شود.

    بعضی مدل‌های علمی هستند که همیشه می‌توانند برای بیان و تحلیل رویدادهای اطراف ما مفید باشند. "نظریه انگیزش مازلو" نمونه‌ای از این مدل‌هاست. مدلی که بیش از شش دهه از مطرح شدن آن می‌گذرد و اگر چه ده‌ها مدل کامل‌تر و دقیق‌تر دیگر پس از آن مطرح شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند، هنوز اصطلاحات مطرح شده در مدل مازلو به کار گرفته می‌شود.

    هم‌ عرض مدل انگیزشی مازلو، برای تحلیل انگیزه‌‌های انسانها در رابطه‌های عاطفی، مدلی است که توسط روبرت اشترنبرگ پیشنهاد شده و طی سالهای اخیر، اگر چه شکل آن اصلاح و بهبود یافته اما کلیت آن همچنان ثابت است.

    اشترنبرگ برای هر رابطه عاطفی، سه ضلع تعریف می کند: ضلع اول صمیمت و نزدیکی است. بعدی را شور و شوق و ضلع سوم را تعهد و تصمیم‌ نام‌گذاری کرده است.


    بعد اول را می توان شامل حس نزدیکی، ارتباط و وجود یک پیوند ذهنی دانست.
    بعد دوم، شور و شوقی است که می‌تواند در اثر زیبایی یا جذابیت جنس مخالف یا برانگیختن احساسات و هیجانات شکل بگیرد.
    بعد سوم، می‌تواند ناشی از پایداری به قواعد و سنن اجتماعی باشد. یا ناشی از تصمیم یک‌طرفه یا دوطرفه که «فعلاً حفظ رابطه بهتر از رها کردن رابطه است».

    میزان عشق و محبتی که در یک رابطه وجود دارد بستگی به حاصل جمع این سه بعد دارد؛ اما طبیعی است که سهم هر یک از این سه بعد در طول زندگی تغییر می‌کند.

    شوق، ممکن است در اوائل یک رابطه، بسیار زیاد باشد. وقتی که زن یا مرد، با شنیدن صدای زنگ پیامک، ضربان قلبش تند‌تر می‌شود و لبخند بر لبانش می‌آید و برای ساعاتی کار بیشتر، انرژی می‌گیرد.
    این شوق ممکن است مدتی یا مدت ها بماند. ممکن هم هست به تدریج، آتش آن فروکش کند. حالا وقتی زن یا مرد، صدای زنگ پیامک را می‌شنود، آهی می‌کشد و لبخندی تلخ به اطرافیان می‌زند و موبایل را دورتر می‌گذارد تا به حرف‌هایش ادامه دهد.

    صمیمیت و نزدیکی هم، ثابت نمی‌ماند و کم و زیاد می‌شود. خاطرات مشترک، مسافرت‌های مشترک، سختی‌های ابتدای رابطه که زن و مرد در کنار یکدیگر پیموده‌اند، کتاب هایی که با هم خوانده‌اند، مهمانی‌هایی که با هم رفته‌اند، حرف‌هایی که پای سفره با یکدیگر رد و بدل کرده‌اند، همه و همه، پیوندی را می سازد که در ادبیات اشترنبرگ،«صمیمیت و نزدیکی» نامیده می‌شود.

    تعهد و تصمیم هم، تغییر می‌کنند. زمانی که فشارهای اجتماعی، جدایی در یک رابطه را منفی تلقی می‌کنند، سهم تعهد در یک رابطه بیشتر می‌شود: "با هم می‌مانیم، نه به دلیل اینکه شوق دیدار هم را داریم، یا خاطرات گذشته، پیوندی ناگسستنی بین ما برقرار کرده است. بلکه بیشتر به این دلیل که اگر با هم نمانیم، جامعه و فرهنگ، با انواع اهرم‌ها و ابزارها ما را تحت فشار قرار خواهند داد."

    تعهد ممکن است از جنس تصمیم هم باشد: "با هم می‌مانیم، چون فرزندمان کوچک است و زندگی با یکی از والدین برایش دردناک. ترجیح می‌دهیم که خودمان در کنار هم، ولو به سختی، زندگی کنیم. اما فرزندمان، سختی زندگی را تجربه نکند."

    تعهد می‌تواند ناشی از اخلاق هم باشد: "نه به جامعه کار دارم و نه به فرزند. من به او گفته‌ام که در کنارش می‌مانم و باید در کنارش بمانم."

    رابطه‌ی سالم، باید طعمی از هر سه مولفه را در خود داشته باشد. یکی کمتر و دیگری بیشتر؛ اما به هر حال هر سه مورد در کنار یکدیگر می‌توانند یک رابطه‌ی خوب را بسازند.

    به یاد داشته باشیم که این سه ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی رابطه، عموماً به یکدیگر تبدیل نمی‌شوند. وقتی که اطرافیان، به زن و شوهری که «شوق» و «صمیمیت» از رابطه‌شان رفته یا اصلاً هرگز نبوده، پیشنهاد می‌کنند «فرزند بیاورید» تا رابطه محکم شود، می‌خواهند حفره‌ای را که در دیوار رابطه در اثر نبود شوق و صمیمیت شکل گرفته، با سیمان «تعهد» پر کنند!


    وقتی دختر و پسری که چهره و دارایی‌های مادی یکدیگر را پسندیده‌اند و معتقدند که اختلاف نگرش، مسأله‌ای جدی نیست و در طول زمان حل می‌شود، می‌خواهند خلاء صمیمیت و نزدیکی فکری را با «شوق» پر کنند.

    وقتی شوقی وجود ندارد و دو طرف، هر روز با هم به گردش و مسافرت می‌روند یا مرد می‌گوید: همسرم زبانم را نمی‌فهمد. می‌خواهم در یک دوره‌ی آموزشی ثبت نامش کنم تا بهتر بتوانیم هم‌کلام شویم، می‌خواهد نبود شوق را با «خریدن هم‌کلامی و نزدیکی فکری» جبران کند.

    رابطه‌هایی که به جدایی و تنش و شکست منجر می‌شوند، همیشه به دلیل رویدادهای عجیب و اتفاق‌های بزرگ به این سرنوشت دچار نمی‌شوند. ما که به خوبی حتی در مورد غذا آموخته‌ایم که «طعم» را «ترکیب» می‌سازد و برای درست کردن املت در شرایطی که گوجه فرنگی نیست، افزودن تعداد تخم مرغ‌ها راهگشا نیست، در مورد روابط عاطفی، بارها و بارها، حکیمانه، به جای گوجه، تخم‌مرغ‌های دیگری را به غذا افزوده‌ایم و ساده دلانه نشسته‌ایم تا این نیمرو به املت تبدیل شود!

    بنابراین اگر رابطه شما با همسرتان دچار آسیب شده است، قبل از هر کاری بررسی کنید که کدام ضلع از اضلاع سه گانه از رابطه دچار مشکل است ، اگر این را بدانید، می توانید برای حل مسأله بر روی آن متمرکز شوید.


    حرف های اشترنبرگ از دهه‌ی هشتاد میلادی تا چند سال اخیر، در قالب هزاران صفحه کتاب و مقاله بوده است. آنچه اینجا گفتیم،‌ مقدمه‌ای بر مدل نگرش او به رابطه‌ است. در آینده می توان بسیار بیشتر در این خصوص نوشت و خواند... .

    معرفی خودرو های روز دنیا

    ماشین شورلت اس اس (عکس)

    عصر ایران - شورلت اس اس مدل 2016 ساخت کشور انگلیس است.

    هشدار پزشکی

    نداشتن خواب کافی و آرام در اثر آلودگی‌های صوتی موجود در محل زندگی در طول شبانه‌روز، باعث می‌شود افراد ساکن در این مناطق، تمایل کمتری به ورزش، پیاده‌روی و حتی فعالیت‌های فیزیکی روزانه از خود نشان بدهند و شانس ابتلا به افزایش وزن با کم‌تحرکی را در خود بالا ببرند.
    5 عامل عجیب چاقیبسیاری از ما می‌دانیم که پرخوری، تندخوری، پیروی از رژیم‌های چرب و پرکالری و کم‌تحرکی، جزو مهم‌ترین عوامل چاقی محسوب می‌شوند اما شاید خیلی‌ از ما تا به حال، درباره سایر عوامل تاثیرگذار بر چاقی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، چیزی نشنیده باشیم.

     65 درصد از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که چاقی، بیشتر از لاغری باعث مرگ‌ومیر آنها می‌شود. در حال حاضر، 44 درصد از موارد جهانی ابتلا به دیابت، 23 درصد از بیماری‌های ایسکمیک قلبی و 41-7 درصد از سرطان‌ها به‌طور مستقیم به افزایش وزن و چاقی ربط داده شده‌اند. بسیاری از ما می‌دانیم که پرخوری، تندخوری، پیروی از رژیم‌های چرب و پرکالری و کم‌تحرکی، جزو مهم‌ترین عوامل چاقی محسوب می‌شوند اما شاید خیلی‌ از ما تا به حال، درباره سایر عوامل تاثیرگذار بر چاقی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، چیزی نشنیده باشیم.

    1. آلودگی صوتی: محققان سوئدی دریافته‌اند که زندگی کردن در مناطقی که دارای آلودگی‌های صوتی شدید ناشی از ترافیک خودروها، رفت‌وآمد قطار و هواپیماست، احتمال ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی را افزایش می‌دهد. محققان، پیش از این دریافته بودند که زندگی در مکان‌های بیش از اندازه پرسروصدا، تاثیر مستقیمی بر افزایش اندازه دور کمر با ایجاد اختلال در خواب آرام شبانه دارد. نداشتن خواب کافی و آرام در اثر آلودگی‌های صوتی موجود در محل زندگی در طول شبانه‌روز، باعث می‌شود افراد ساکن در این مناطق، تمایل کمتری به ورزش، پیاده‌روی و حتی فعالیت‌های فیزیکی روزانه از خود نشان بدهند و شانس ابتلا به افزایش وزن با کم‌تحرکی را در خود بالا ببرند.
    نتیجه تحقیقی که در مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) به چاپ رسیده، نشان می‌دهد هر 5 دسی‌بل افزایش آلودگی صوتی در محل زندگی (سطح استاندارد آلودگی صوتی در محل زندگی حدود 45 دسی‌بل است) با بالا رفتن 2/0 سانتی‌متری اندازه دور کمر همراه خواهد بود.
    محققان سوئدی با اعلام اینکه افزایش آلودگی صوتی با ایجاد اختلال در خواب آرام شبانه، باعث برهم خوردن نظم ترشح هورمون استرس در بدن می‌شود، یادآور شدند این مساله علاوه بر ابتلا به افزایش وزن، تاثیر مستقیمی بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم خواهد داشت.

    2. آلودگی هوا: محققان آمریکایی دریافته‌اند آلودگی هوا با ایجاد اختلال در سیستم متابولیک بدن، شانس ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد. این محققان اعلام کرده‌اند آلودگی هوای ناشی از ترافیک می‌تواند به‌طور مستقیمی باعث افزایش نمایه توده بدنی یا BMI کودکان 11-5 ساله شود. از این رو، کودکانی که در مناطق آلوده شهری زندگی می‌کنند، با اختلال شدیدتری در سیستم متابولیک خود مواجه هستند و امکان چاق شدن آنها در زندگی آینده‌شان، بسیار بیشتر از کودکانی است که در مناطقی با آب و هوای سالم زندگی می‌کنند. این محققان بر این باورند که زندگی کودکان در مناطق آلوده شهری با افزایش 6/13 درصدی سالانه نمایه توده بدنی آنها همراه است. از طرف دیگر، نتایج تحقیقات گسترده‌ای هم نشان می‌دهند زندگی در مناطق آلوده شهری در دوران بارداری، شانس ابتلا به چاقی کودکان را تا 5 سالگی 79/1 درصد و تا 7 سالگی 26/2 درصد بالا می‌برد.

    3.سرماخوردگی: شاید برایتان جالب باشد که بدانید نوعی ویروس سرماخوردگی به نام «آدنوویروس 36» جزو عوامل ابتلا به چاقی در کودکان محسوب می‌شود. محققان با بررسی 124 کودک درگیر با آدنوویروس 36، به این نتیجه رسیده‌اند این ویروس، عامل چاقی 80 درصد این کودکان شده است. وزن این کودکان به‌طور متوسط حدود 23 کیلوگرم بیشتر از کودکان همسن خود بود که به این ویروس مبتلا نشده بودند.

    4. خوابیدن با چراغ روشن: محققان انگلیسی دریافته‌اند خوابیدن با چراغ روشن و نور زیاد در طول شب، شانس ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی را تا 50 درصد، به‌خصوص در کودکان، افزایش می‌دهد. روشن بودن فضای خواب در طول شب، باعث رسیدن پیام‌های نادرست به مغز و ایجاد تغییرهایی در سطح ترشح هورمون‌های مختلفی مانند ملاتونین و استرس می‌شود.
    از طرف دیگر، زمانی که ما با چراغ روشن و نور زیاد می‌خوابیم، مغزمان به اندازه کافی استراحت نمی‌کند و در نتیجه سعی می‌کند در طول روز، انرژی خود را از طریق مصرف غذاهای شیرین و چاق‌کننده، تامین کند.

    5. کم‌خوابی: وقتی ما کمتر از 7-6 ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابیم، ترشح هورمون کورتیزول که عامل تنظیم اشتها در بدنمان است، مختل می‌شود. از این رو، احساس گرسنگی و هوس به خوردن غذاهای چرب و شیرین، حتی هنگام سیری هم سراغمان می‌آید و این مساله، نتیجه‌ای جز افزایش وزن را برایمان به‌دنبال نخواهد داشت.

    منبع: هفته نامه سلامت

    اخبار ورزشی استان

    مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز با تایید استعفایش، گفت: من به چند دلیل خاص استعفا دادم.

    محمد ارشدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در خصوص استعفای خود از مدیرعاملی این باشگاه، اظهارکرد: بله من استعفا داده‌ام، البته هنوز مورد تایید آقای ملکی، مالک باشگاه قرار نگرفته است.

    وی در پاسخ به این سوال که علت استعفای‌تان چه بوده است؟ گفت: استعفای من چند دلیل خاص دارد که یکی از دلایل آن تاحدودی به مسایل مالی برمی‌گردد و یکی دیگر از دلایل هم این است که با توجه به این‌که من رییس کل جبهه اعتدال‌گرایان کشور هستم در خصوص بحث انتخابات کمی مشغله کاری دارم و با توجه به این‌که کارهای سیاسی وقت‌گیر هستند، خواستم با استعفای من از مدیرعاملی این باشگاه،‏ فضا برای کار فرد دیگری باز شود.

    ارشدی خاطرنشان‌کرد: تمام تلاشم را در این تیم کردم و کمک هم داشتم و البته افتخار می‌کنم برای مردم خوزستان هزینه کردم. متاسفانه هارمونی اصلی پولی و درآمدی در این باشگاه به وجود نیامده است. به هر حال هدف ما این است که هیچ ضربه‌ای به تیم وارد نشود ولی من مسیر سختی را برای باشگاه متصور هستم و امیدوارم که این باشگاه راه خود را با موفقیت طی کند. 

    وی بیان‌کرد: من همچنان عضو هیات مدیره باشگاه هستم و نسبت به مردم خوزستان عرق دارم. به هر حال هنوز استعفای من پذیرفته نشده است و اگر در نهایت هم پذیرفته شد‏ امیدوارم در جایی دیگر در خدمت مردم خوزستان باشم.

    بانوی شناگر خوزستانی رکورد ملی شنای مقاومتی را ارتقا داد.

    به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، مهناز کریمی توانست رکورد شنای مقاومتی کشور را با ثبت رکورد 320 کیلومتر و 760 متر در 14 ساعت شنای متوالی افزایش دهد. 

    این رکورد پیش از این در دست لیلا اصغری دیگر شناگر کشور بود که کریمی روز گذشته (شنبه) با رکوردی که به ثبت رساند توانست آن را ازآن خود کند.

    در ثبت این رکورد، هیات ثبت رکورد کشور و نمایندگان فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز حضور داشتند.

    ووشوکاران خوزستانی در روز دوم مسابقات بین‌المللی جام پارس، به یک مدال طلا و دو نشان نقره رسیدند. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، این رقابت‌ها از 28 شهریورماه با شرکت نمایندگان کشورهای گرجستان، سوئد، پاکستان، افغانستان، عراق، روسیه، آمریکا، هنگ‌کنگ، ترکمنستان، فیلیپین، ارمنستان، اندونزی، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ویتنام، هند و دو تیم از ایران به میزبانی تهران آغاز شد.در مسابقات فرم چیانگ‌شو که صبح امروز (یکشنبه) برگزار شد، رضا خلف‌زاده از پارس جنوبی که روز گذشته به مدال نقره رسیده بود، با امتیاز 9.41 به مقام قهرمانی دست پیدا کرد و بهروز بخشی‌زاده دیگر ووشوکار خوزستانی از تیم منتخب ایران با 9.16 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت. در فرم نن‌دائو نیز فرشاد عربی که روز گذشته در فرم نان‌چوان به عنوان نخست رسیده بود، با 9.49 امتیاز به مدال نقره فرم نن‌دائو دست یافت.

    زمان دیدار تیم‌های استقلال اهواز و گسترش فولاد تبریز از هفته هفتم رقابت‌های لیگ برتر کشور تغییر کرد.

    به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، طبق برنامه از پیش تعیین شده این دیدار قرار بود روز جمعه، سوم مهرماه در اهواز برگزار شود که باتوجه به درخواست تغییر زمان این بازی از سوی باشگاه گسترش فولاد تبریز به دلیل دیدار جام حذفی این تیم در روز دوشنبه، سی‌ام شهریورماه و با قبول این درخواست از سوی سازمان لیگ و باشگاه استقلال اهواز‏، زمان این بازی تغییر کرد.

    بر این اساس این دیدار روز شنبه، چهارم مهرماه از ساعت 17:30 در ورزشگاه تختی اهواز برگزار ‌می‌شود.

    مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز استعفا داد؟
    ورزشی  12:9:27 1394/06/29
    946-26881-5 کد خبر

    در حالی که خبر استعفای مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز در برخی رسانه‌ها مطرح شده است، قائم‌مقام باشگاه از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

    کارون یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: چه کسی این موضوع را گفته است و من تاکنون چنین چیزی نشنیده‌ام. وی گفت: امروز با آقای ملکی، مالک باشگاه در این خصوص صحبت می‌کنم تا خبر درست را اطلاع دهم.

    برترین دختران رقابت‌های آزاد و دسته برتر تنیس‌روی‌میز نوجوانان خوزستان شناخته شدند. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، این مسابقات روز جمعه، 27 شهریورماه در اهواز برگزار شد. در پایان این رقابت‌ها، مشکات بهمئی از اهواز بدون باخت عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد، فرناز اسکندری از رامهرمز دوم شد و آوا علیزاده از اهواز در جایگاه سوم قرار گرفت. نفرات برتر این مسابقات در رقابت‌های کشوری پیش‌رو شرکت خواهند کرد.

    تصاویر رسانه های استان


    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا

    رونمایی درب​های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در اهواز / عکس : محمد مهدی کمال - ایسنا
                                   

    یک انتصاب در استانداری خوزستان

    با حکم استاندار
    معاون اقتصادی استاندار خوزستان منصوب شد

    «مهرداد نیکو» به‌عنوان معاون جدید استاندار خوزستان در امور اقتصادی و بین‌المللی منصوب شد.

    خبرگزاری فارس: معاون اقتصادی استاندار خوزستان منصوب شد                

    به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، طی حکمی از سوی عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، مهرداد نیکو به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خوزستان منصوب شد.نیکو پیش از این معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بوده است.

    یک انتصاب ورزشی

    باحکم مدیرعامل باشگاه
    «داریوش هرمزی» سرمربی فولاد «ب» شد

    سرمربی جدید تیم فولاد «ب» خوزستان برای هدایت این تیم در لیگ دسته دو کشور انتخاب شد.

    خبرگزاری فارس: «داریوش هرمزی» سرمربی فولاد «ب» شد                

    به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، پس از جدایی سید کوروش موسوی از باشگاه فولاد و پیوستن به نساجی مازندران، «داریوش هرمزی» سرمربی فصل گذشته تیم امیدهای فولاد خوزستان وظیفه هدایت این تیم را بر عهده گرفت. 

    وی که با تیم امید فولاد خوزستان قهرمان لیگ بر‌تر امیدهای کشور شد، به عنوان سرمربی، تیم فولاد «ب» را در لیگ دسته دو کشور رهبری می‌کند. 

     هرمزی سابقه هدایت تیم‌های بزرگسالان دیهیم اهواز، نفت مسجدسلیمان و نفت امیدیه را در کارنامه خود دارد. 

    همچنین عنوان پرافتخار‌ترین سرمربی فوتبال امیدهای ایران، یک قهرمانی با فجرسپاسی شیراز، یک نایب قهرمانی با استقلال اهواز، یک قهرمانی و یک عنوان سوم با فولاد خوزستان، مقام‌هایی بوده که این مربی خوزستانی در لیگ بر‌تر امیدهای کشور کسب کرده است. 

    تعدادی از بازیکنانی که در دو سال گذشته در تیم امیدهای فولاد خوزستان زیر نظر هرمزی بازی می‌کردند، اکنون در ترکیب سه نماینده فوتبال خوزستان در لیگ بر‌تر توپ می‌زنند. 

    به گزارش خبرگزاری فارس، تیم فولاد نوین خوزستان پس از صعود مقتدرانه به لیگ بر‌تر فوتبال کشور، به دلیل منع قانونی موجود در فوتبال ایران مجبور به فروش امتیاز خود شد و سپس با تغییر نام به فولاد «ب» در فصل آینده لیگ دسته دوم فوتبال کشور حضور خواهد داشت. 

    انتهای پیام/72013

    گزارش یک حادثه

    سرعت بالا حادثه آفرید
    واژگونی خودروی پژو در کیلومتر 15 محور آبادان ـ ماهشهر

    واژگونی خودروی سواری پژو دارای سه سرنشین در کیلومتر 15 محور آبادان – ماهشهر حادثه آفرید.

    خبرگزاری فارس: واژگونی خودروی پژو در کیلومتر 15 محور آبادان ـ ماهشهر                

    به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، صبح امروز واژگونی خودروی سواری پژو دارای سه سرنشین در کیلومتر 15 محور آبادان – ماهشهر حادثه آفرید.

    رئیس جمعیت هلال‌احمر آبادان در همین ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: صبح امروز طی تماس تلفنی از اورژانس، حادثه خودروی سواری پژو گزارش شد.فرزاد‌ آلفونه افزود: این خودرو دارای سه سرنشین در کیلومتر 15 محور آبادان ـ ماهشهر بوده که بلافاصله بعد از گزارش اولیه، اکیپ امدادی جمعیت هلال احمر با هماهنگی EOC مرکز کنترل و هماهنگی جمعیت هلال احمر مستقر در استان خوزستان در محل حادثه حاضر شد و بعد از اقدامات اولیه و ارزیابی آغاز به اقدامات ثانویه کردند.وی اضافه کرد: دو نفر از حادثه دیدگان توسط پایگاه امداد و نجات بین شهری و یک مصدوم توسط اورژانس به مرکز درمانی شهید بهشتی آبادان انتقال داده شدند.رئیس جمعیت هلال‌احمر آبادان در پایان بیان کرد: علت حادثه، خستگی و خواب آلودگی راننده و انحراف از مسیر جاده توسط مأموران پلیس راه در محل حادثه اعلام شده است.