سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر هنری از شوشتر

  • راه اندازی کارگاه نساجی نخستین گام احیای این هنر کهن در شوشتر

    اهواز- ایرنا - شوشتر از شهرهایی کهن ایران است که در کنار آثار و بناهای تاریخی و معروفش، هنرها و صنایع دستی آن نیز از جایگاه ویژه ای در میان صنایع دستی ایران برخوردار است.

    به گزارش ایرنا پارچه ارزشمند دیبا که شهره ای جهانی در دوران خود داشته در این شهر و توسط استادان بافنده این شهر تهیه و آذین بخش خانه خدا بوده و به جهت تحفه ای ارزشمند به دورترین نقاط عالم فرستاده می شد.
    روزگاری نه چندان دور در کوچه پس کوچه های شهر شوشتر کارگاه های مختلف بافندگی و به ویژه نساجی وجود داشته که بسیاری از آنها یا به دست فراموشی سپرده شده و یا در آستانه فراموشی هستند.
    اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر به منظور پاسداشت هنر گذشتگان و همچنین احیای برخی از این هنرها با همکاری کارگروه احیای صنایع دستی فراموش شده وابسته به آن اداره اقدام به راه اندازی کارگاه بافندگی ملافه، لنگ، چفیه و مغنا در سرای افضل بازارچه صنایع دستی شوشتر کرده است.
    این کارگاه هم اکنون در سرای افضل فعال و در نظر است که به منظور احیای این رشته های ارزشمند کلاس های آموزشی برای علاقه مندان برگزار شود.
    در این کار از دانش استادان حاج رجبعلی فروزان زاده، حاج محمد قماشباف، استاد پنبه دانه، فرخی نیا و برگ ریزان استفاده شود.
    مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کارگروهی در خصوص راه اندازی هنرهای بافندگی و نساجی از اوایل امسال فعال شد که کارگاه نمدمالی و نساجی از این جمله است.
    محمدعلی چهارمحالی افزود: پس از راه اندازی کارگاه نمدمالی وارد بحث راه اندازی کارگاه نساجی ملافه، لنگ ، چفیه و مغنا شدیم که این اقدام برای احیای هنرهای از یاد رفته است.
    وی گفت: کارگاه نساجی ملافه، لنگ، چفیه و مغنا پس از چند ماه آزمون و خطا اکنون کار خود را آغاز کرد و به زودی جذب هنرجو در این رشته ها انجام می شود.
    چهارمحالی اضافه کرد: پس از این کارگاه پیگیر راه اندازی کارگاه عبابافی خواهیم بود که برای این امر نیز با تهیه نخ عبا فعالیت آن شروع می شود.
    وی بیان کرد: در این فصل نخ عبا به راحتی یافت نمی شود با تهیه نخ عبا این کار نیز دوباره آغاز و کارگاه آن راه اندازی می شود.
    مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: در فاز نخست مشکلات نساجی و بافندگی ملافه، لنگ، چفیه و مغنا رفع می شود و در مرحله بعد با شناخت ذائقه مردم ترویج می شود.
    چهارمحالی با بیان اینکه در صنایع دستی شوشتر رشته های خوب و کارآمدی داریم خاطرنشان کرد: پس از احیا وارد ذائقه امروزی مردم می شویم و این صنایع دستی را ترویج می دهیم.
    وی گفت: صنایع دستی شوشتر در گذشته استقبال بسیاری داشت اما امروزه به فراموشی سپرده شده که باید احیا شود.
    مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر تصریح کرد: صادرات وسیعی از صنایع دستی شوشتر به استان های کشور و حتی کشورهای خارجی صورت می گرفت که پرده خانه خدا نیز در این شهر ساخته می شد.
    7148/6065

    نظرات 0 + ارسال نظر
    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد