سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

کیسینجر: در دوره بسیار سختی هستیم

کد خبر: ۸۱۸۵۹۷          

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۲ 22 July 2018

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و مشاور امنیت ملی ریچارد نیکسون و جرالد فورد معتقد است که جهان امروز در دوره بسیار بسیار سختی به سر می‌برد.

به گزارش ایسنا، هنری کیسینجر در گفت‌وگو با فایننشیال تایم به اظهار نظر درباره موارد متعددی در روابط بین‌الملل پرداخته است. او که زمانی از بنیان‌گذاران ایده بهبود روابط ایالات متحده با چین و شوروی سابق بود، اکنون بر این باور است که چین و روسیه هر دو چالشی برای نظام جهانی مورد نظر آمریکا محسوب می‌شوند و این دو اغلب با یکدیگر هماهنگی دارند.

کیسینجر در این گفت‌وگو به نشست اخیر روسای جمهوری آمریکا و روسیه در هلسینکی پرداخت و اظهار کرد: این ملاقات باید برگزار می‌شد. سال‌هاست که از چنین ملاقاتی حمایت می‌کنم. امکان برگزاری چنین ملاقاتی از مدت‌ها پیش تحت تاثیر مسائل داخلی آمریکا به فرصتی از دست رفته تبدیل شده بود.

وی ادامه داد، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد روسیه این است که در تمامی نقاط در جهان که این کشور را تحت تاثیر قرار دهد، ورود پیدا کرده و فرصت ایجاد می‌کند.

کیسینجر در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که غرب حتی از سال‌ها پیش از الحاق کریمه به روسیه این فرض اشتباه را در سر داشته که می‌تواند نظام جهانی مبتنی بر چارچوب‌های غربی را اعمال کند. در همین راستا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز رویکردهای روسیه را به اشتباه تأویل کرده است.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و مشاور امنیت ملی ریچارد نیکسون و جرالد فورد، روسای جمهوری اسبق این کشور خاطرنشان کرد: اشتباهی که ناتو مرتکب شد این بود که فکر کرد تحولی تاریخی شکل گرفته که اوراسیا را فراخواهد گرفت و البته ناتو فهم درستی از این مسأله نداشت که چنین تحولی با پدیده‌ای کاملا متفاوت با ماهیت وستفالی مواجه خواهد شد.

کیسینجر در ادامه تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که پوتین کاراکتری شبیه به هیتلر باشد. او از دل داستایوفسکی بیرون می‌آید.

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود به رییس‌جمهوری فعلی کشورش پرداخت و اظهار کرد: نمی‌خواهم درباره ترامپ زیاد صحبت کنم زیرا چنین صحبتی مستلزم رویکردی منسجم‌تر است. به اعتقاد من ترامپ احتمالا از جمله شخصیت‌هایی در تاریخ است که در هیبت پایان‌دهنده به یک دوره و خاتمه‌بخش فضایی قدیمی عمل می‌کند. این لزوما به این معنا نیست که او این را می‌داند و یا به جایگزینی بهتر فکر می‌کند. این رویداد می‌تواند صرفا یک اتفاق باشد.

در میان رهبران جهان کسی توجه کیسینجر را چندان به خود جلب نمی‌کند؛ جز امانوئل ماکرون که وزیر امور خارجه پیشین آمریکا درباره او می‌گوید: هنوز نمی‌توانم بگویم که او موثر واقع شده زیرا به تازگی کارش را آغاز کرده اما من روش او را دوست دارم. در میان سایر رهبران اروپایی آنگلا مرکل رهبری محلی است. من شخصا به او علاقه دارم و به او احترام می‌گذارم اما او چهره‌ای ماورایی نیست.

این سیاستمدار کار کشته در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به زبیگنیو برژینسکی اشاره کرده و گفت: زمانی که او درگذشت، من نامه‌ای به همسرش نوشتم و به این موضوع اشاره کردم که هیچ درگذشتی به اندازه درگذشت برژینسکی مرا متأثر نکرد.

وی ادامه داد: برژینسکی در نسل من تقریبا بی‌همتا بود. ما هر دو ایده‌هایی در این باره داشتیم که نظام جهانی مسأله اصلی دوره ماست. چگونه می‌توانیم آن را ایجاد کنیم؟ ما در این باره ایده‌های متفاوتی داشتیم اما برای هر دوی ما این دغدغه وجود داشت که دیپلماسی به مرحله بالایی از نفوذ ارتقا پیدا کند.

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا همچنین بیان کرد: در دهه 40 میلادی رهبران اروپایی درک مشخصی از مسیر داشتند اما اکنون آنها عمدتا فقط می‌خواهند که از مسائل طفره بروند.

کیسینجر در این گفت‌وگو تصریح کرد، بر این باور است که چین در مسیر تحقق اهداف خود قرار دارد و در عین حال آمریکا در حال تبدیل شدن به جزیره‌ای ژئوپلیتیک است.

حدیث روز/ سخن امام رضا(ع) درباره آفرینش عرش، آب و فرشتگان

حدیث روز

او می توانست آنها را در یک چشم به هم زدن بیافریند، اما در شش روز آفرید، تا آنچه را از آسمان و زمین به تدریج می آفریند بر فرشتگان آشکار کند.

مشرق- امام رضا علیه السلام ـ درباره آیه « و او کسی است که آسمانها و زمین را در شش روز بیافرید و عرشش بر آب بود » ـ فرمودند:

خداوند تبارک و تعالی، پیش از آفریدن آسمانها و زمین، عرش و آب و فرشتگان را بیافرید و فرشتگان از وجود خود و عرش و آب به وجود خداوند عزّ و جلّ راه می بردند.

سپس عرش خود را بر روی آب قرار داد تا بدین گونه قدرت خویش را بر فرشتگان آشکار سازد و آنها بدانند که او بر هر کاری تواناست؛ آن گاه··· در حالی که بر عرش خویش استیلا داشت آسمانها و زمین را در شش روز خلق کرد .

او می توانست آنها را در یک چشم به هم زدن بیافریند، اما در شش روز آفرید، تا آنچه را از آسمان و زمین به تدریج می آفریند بر فرشتگان آشکار کند، تا از طریق پدید آمدن پدیده ها، اندک اندک به وجود خداوند متعال پی برند.

متن حدیث: 

إنَّ اللّه َ تبارکَ و تعالی خَلقَ العَرشَ و الماءَ و المَلائکَةَ قَبلَ خَلقِ السّماواتِ و الأرضِ ، و کانَتِ الملائکَةُ تَسْتَدِلُّ بأنْفُسِها و بالعَرشِ و الماءِ علی اللّه ِ عزّ و جلّ ، ثُمَّ جَعلَ عَرشَهُ علی الماءِ لیُظْهِرَ بذلکَ قُدْرَتَهُ للملائکةِ ، فَیَعلَمُوا أنَّهُ علی کُلِّ شیءٍ قدیرٌ ، ثُمَّ ··· خَلقَ السّماواتِ و الأرضَ فی سِتَّةِ أیّامٍ و هُو مُسْتَولٍ علی عَرشِهِ ، و کانَ قادِرا علی أنْ یَخْلُقَها فی طَرْفَةِ عَینٍ ، و لکنَّهُ عزّ و جلّ خَلقَها فی سِتَّةِ أیّامٍ لیُظْهِرَ للملائکةِ ما یَخْلُقُهُ مِنها شَیئا بَعدَ شَیءٍ ، و تَسْتَدِلَّ بحُدوثِ ما یَحْدُثُ علی اللّه ِ تعالی مَرّةً بعدَ مرّةٍ.

"سوره هود: ۷ - التوحید، جلد ۲، صفحه  ۳۲۰"

گرد و غبار عراقی به دزفول رسید

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: شدت آلودگی هوای دزفول ناشی از بروز پدیده گرد و غبار طی امروز شنبه، 30 تیرماه به 8 برابر حد مجاز رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فرهاد قلی نژاد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با اشاره به وقوع گردوغبار در این شهرستان بیان داشت: براساس پایش انجام شده میزان ذرات معلق در هوای دزفول در ساعت 12 ظهر امروز یک هزار و 200 میکروگرم بر مترمکعب ثبت شد که معادل 8 برابر حد مجاز است.

وی، منشا گرد و خاک را شکل گیری توده گرد و غبار در کشور عراق عنوان و تصریح کرد: منطقه شمال خوزستان تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته است.

براساس اعلام سازمان هواشناسی خوزستان، پدیده گرد و غبار از ظهر امروز شنبه در منطقه شمال خوزستان کاهش می یابد.

دیدنی های امروز

جشنواره "کمیک" در شهر "سان‌دیه‌گو" ایالت کالیفرنیا آمریکا
جشنواره
رژه ارتش به مناسبت روز استقلال کلمبیا در شهر بوگوتا
رژه ارتش به مناسبت روز استقلال کلمبیا در شهر بوگوتا
تظاهرات گروه های چپگرای ترکیه در سومین سالگرد انفجار انتحاری در گردهمایی جوانان در سوروج ترکیه/ استانبول
تظاهرات گروه های چپگرای ترکیه در سومین سالگرد انفجار انتحاری در گردهمایی جوانان در سوروج ترکیه/ استانبول
پدرو فرزند در تفریحات تابستانی در شهر گیندائو چین
پدرو فرزند در تفریحات تابستانی در شهر گیندائو چین
تظاهرات هفتگی ضد اسراییلی جوانان فلسطینی در مرز باریکه غزه و اسراییل/ خبرگزاری آلمان
تظاهرات هفتگی ضد اسراییلی جوانان فلسطینی در مرز باریکه غزه و اسراییل/ خبرگزاری آلمان
دیدار گروهی از فعالان جوان ایرلند شمالی با نخست وزیر بریتانیا / بلفاست
دیدار گروهی از فعالان جوان ایرلند شمالی با نخست وزیر بریتانیا / بلفاست
ولادیمیر پوتین در بازدید از استادیوم کالینینگراد روسیه/ ایتارتاس
ولادیمیر پوتین در بازدید از استادیوم کالینینگراد روسیه/ ایتارتاس
مسابقات دوچرخه سواری " تور دوفرانس" / فرانسه
مسابقات دوچرخه سواری
بازی در فواره پارکی در واشنگتن / خبرگزاری فرانسه
بازی در فواره پارکی در واشنگتن / خبرگزاری فرانسه
بازگشت شهروندان محاصره شده در دو روستای شیعه نشین فوعه و کفریا به مناطق تحت کنترل دولت سوریه در استان حلب / خبرگزاری فرانسه
بازگشت شهروندان محاصره شده در دو روستای شیعه نشین فوعه و کفریا به مناطق تحت کنترل دولت سوریه در استان حلب / خبرگزاری فرانسه
صدراعظم آلمان و سخنگوی او در نشست خبری سالانه در برلین / آسوشیتدپرس
صدراعظم آلمان و سخنگوی او در نشست خبری سالانه در برلین / آسوشیتدپرس
در حاشیه سفر رسمی رییس جمهوری چین به امارات متحده عربی/ ابوظبی / خبرگزاری فرانسه
در حاشیه سفر رسمی رییس جمهوری چین به امارات متحده عربی/ ابوظبی / خبرگزاری فرانسه
روستایی سیلزده در فیلیپین/ آسوشیتدپرس
روستایی سیلزده در فیلیپین/ آسوشیتدپرس

سفیر روسیه در تهران: هر آنچه در توان داریم را به کار می گیریم تا میان ایران و اسرائیل برخورد نظامی رخ ندهد

/ نمی توان تهران را تحت فشار گذاشت

جاگاریان در مصاحبه با روزنامه کامرسانت روسیه، ایران را «کشوری دوست» توصیف کرده که با روسیه برای حل بحران سوریه همکاری می‌کند و تاکید داشته که «نمی‌توان ایران را زیر فشار گذاشت».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لوون جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، در گفتگو با روزنامه کامرسانت اظهار داشت که روسیه «از هرچه که در توان دارد، برای جلوگیری از برخورد نظامی اسرائیل و ایران انجام می‌دهد».

به گزارش «انتخاب»؛ جاگاریان در این مصاحبه ایران را «کشوری دوست» توصیف کرده که با روسیه برای حل بحران سوریه همکاری می‌کند و تاکید داشته که «نمی‌توان ایران را زیر فشار گذاشت».

وی اظهار داشت: «ایران یک کشور پهناور با سیاست خارجی مستقل است که آن را تنها از راه اقناع می‌توان به همکاری تشویق کرد».

لازم به ذکر است که الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در امور سوریه، اخیرا به تهران سفر کرد تا مقامات ایرانی را در جریان نتایج نشست سران امریکا و روسیه قرار دهد.

چین و روسیه پشت پرده، از تحریم نفت ایران رضایت دارند

/ قصد پکن و مسکو، وابسته کردن ایران و ترکیه به خود است

افزایش قیمت نفت می‌تواند به نفع کشور‌های عربستان، روسیه و عراق باشد، به طور خاص کشور‌هایی که می‌توانند اصلی‌ترین گزینه برای جایگزینی نفت ایران باشند. ایران یکی از سه کشور بزرگ تولید کننده نفت اوپک است. با توجه به کاهش ۱.۵ میلیون بشکه صادرات نفت ایران در طی سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۵ م.، در صورت شکل گیری تحریم‌های جدید؛ میزان صادرات نفت ایران می‌تواند ۲۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین و روسیه پشت پرده، از تحریم نفت ایران رضایت دارند / قصد پکن و مسکو، وابسته کردن ایران و ترکیه به خود است

اویل پرایس نوشت: پس از خروج آمریکا از برجام، واشتگتن درصدد برآمد تا به متحدانش فشار وارد کند تا ۴ نوامبر به واردات نفت از ایران پایان دهند. در یک نشست توجیهی در ۲۶ ژوئن، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا هیچ گونه معافیتی ارائه نمی‌کند و اکنون آن‌ها در حال تنظیم یک جدول زمانی هستند. این اظهارات یک احساس اضطراری ایجاد کرد و منجر شد که قیمت نفت به بیش از ۳.۵ درصد افزایش پیدا کند. در این راستا بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در مصاحبه با سی ان ان. اقدامات پرزیدنت ترامپ را عامل اصلی افزایش قیمت نفت دانست.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این گزارش آمده است: در نهایت افزایش قیمت نفت می‌تواند به نفع کشور‌های عربستان، روسیه و عراق باشد، به طور خاص کشور‌هایی که می‌توانند اصلی‌ترین گزینه برای جایگزینی نفت ایران باشند. ایران یکی از سه کشور بزرگ تولید کننده نفت اوپک است. این کشور در سال ۲۰۱۸ در روز ۲.۷ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است. اما چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه به عنوان واردکنندگان اصلی نفت ایران به ترتیب ۲۷، ۱۶، ۱۰، ۷، ۱۰ درصد نفت خام از ایران وارد کرده اند. با توجه به کاهش ۱.۵ میلیون بشکه صادرات نفت ایران در طی سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۵ م.، در صورت شکل گیری تحریم‌های جدید؛ میزان صادرات نفت ایران می‌تواند ۲۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

کاهش تولید نفت ایران باعث خواهد شد که کشور‌های منطقه به دنبال تامین کنندگان دیگر برای پر کردن این خلا باشند. برای نمونه ممانعت از خرید نفت ایران باعث گرایش ترکیه به سمت روسیه خواهد شد. در سال ۲۰۱۷ م، ترکیه ۲۴.۹ میلیون تن نفت خام (تقریبا ۵۰ درصد) از ایران و بقیه آن را از کشور عراق، روسیه، کویت و عربستان وارد کرده است. عراق و عرضه کنندگان بالقوه دیگر می‌توانند نفت ایران را جایگزین کنند. اگر ترکیه به محدودیت‌های خواسته شده آمریکا تن دهد؛ روسیه در نهایت بیش از ۶۰ درصد نفت خام ترکیه را عرضه می‌کند و علاه بر این اکثریت گاز طبیعی این کشور را تامین خواهد کرد. هنگامی که ما این مسئله را با نقش روسیه در ساخت پروژه نیروگاه هسته‌ای آکویا توسط روس اتم را هم اضافه کنیم این می‌تواند باعث وابستگی ترکیه به روسیه شود. با توجه به این شرایط، نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه گفت: «تصمیمات اتخاذ شده از سوی آمریکا برای ما الزام آور نیست. البته ما از سازمان ملل و تصمیمات آن تبعیت خواهیم کرد. ما تنها از منافع ملی خود پیروی می‌کنیم.»

پیروز دیگر تحریم‌های آمریکا عربستان سعودی خواهد بود. (کاهش شدید فروش نفت ایران برای نمونه بیشتر از یک میلیون بشکه) به احتمال زیاد تولید نفت عربستان را افزایش خواهد داد. برای این بخش، کره جنوبی اعلام کرده که آن‌ها تا پایان جولای به واردات نفت خام از ایران پایان خواهند داد و تمام حمل و نقل را متوقف می‌کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، ایران چاره‌ای جز اقناع چین بزرگترین مشتری برای خرید بیشتر نفت ندارد و این امر می‌تواند منجر به یک رابطه نامتعادل بین دو کشور شود و ایران را به چین وابسته کند. این رابطه نابرابر می‌تواند برای چین مثبت باشد، زیرا که ممکن است آن را به عنوان بزرگترین خریدار نفت خام ایران تبدیل کند و در اقتصاد ایران به اهرم نفوذ قدرتمندی دست یابد.

20 درصد به نرخ کرایه نفت‌کش‌ها افزوده شده است/ نفت‌کش‌ها از میزان عوارض دریافتی گله‌مندند

رئیس انجمن صنفی رانندگان کامیون حمل فرآورده‌های نفتی اهواز و حومه با اشاره به افزایش میزان 20.2 درصد به نرخ کرایه نفت‌کش‌ها گفت: حدود 4.2 درصد از این میزان به‌عنوان حق بیمه از نفکش‌داران کسر می‌شود

مجاهد سلامت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به افزایش میزان 20.2 درصد به نرخ کرایه نفت‌کش‌ها گفت: حدود 4.2 درصد از این میزان به‌عنوان حق بیمه از نفکش‌داران کسر می‌شود؛ این در حالی است که راننده نفت‌کش بیمه خود را به‌صورت خویش‌فرمایی پرداخت می‌کند.

سلامت بابیان اینکه بیمه حدود 7 تا 8 درصد از نفت‌کش‌ها دریافت می‌کند، عنوان کرد: این شیوه دریافت حق بیمه شامل قراردادهای مقاطعه‌کار می‌شود درصورتی‌که قرارداد نفت‌کش‌ها نامحدود است و مقاطعه‌کار نیست.

وی با اشاره به ممنوع کردن رفت‌وآمد نفت‌کش‌ها در آزادراه جاده قدیم اهواز- ماهشهر بیان کرد: به بهانه خطرناک بودن این جاده را برای رفت‌وآمد نفت‌کش ممنوع کردند درصورتی‌که 2 سوم این جاده اتوبان است.

سلامت با ابراز گله‌مندی میزان عوارض دریافتی از نفت‌کش‌ها گفت: به‌جای اینکه عوارض نفت‌کش را کمتر از ناوگان دیگر بگیرند قیمت عوارض مدام در حال افزایش است؛ مقدار عوارض دریافتی از کمپرسی 18 هزار تومان است درحالی‌که نفت‌کش 4 هزار تومان پرداخت می‌کند.

وی افزود: حدود دو سال است شهرداری ماهشهر نیز با قرار دادن کیوسکی در کنار انبار نفت ماهشهر اقدام به گرفتن مبلغ 8 هزار تومان از هر نفت‌کش به‌عنوان عوارض جاده‌ای می‌کند.

سلامت گفت: این در حالی است؛ طبق حکم دیوان عدالت اداری هیچ شهرداری و شورای شهری حق گرفتن عوارض از ناوگان جاده‌ای ندارد.

کاهش دو تا سه درجه‌ای دمای هوای خوزستان

سرپرست هواشناسی خوزستان از کاهش دو تا سه درجه‌ای دمای هوای خوزستان در روزهای ابتدایی هفته جاری خبر داد.

محمد سبزه‌زاری ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: از امروز تا اواسط هفته  جاری، روند کاهش دما را در استان خواهیم داشت و دمای هوای اغلب نقاط خوزستان  2 الی 3 درجه خنک‌تر می شود.

وی افزود: طی امروز و فردا در ساعاتی از روز، به‌ویژه بعدازظهرها شاهد وزش بادهای نسبتاً شدید در برخی نقاط استان در پی آن کاهش دید و برخاستن گردوخاک موقت خواهیم بود. ضمن اینکه احتمال رشد ابر در  ارتفاعات نیمه شرقی استان وجود دارد.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان بیان کرد: در شبانه روز گذشته، شوش با 49 درجه و ایذه با 25 درجه سانتی‌گراد به‌ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان بوده‌اند و دمای هوای اهواز بین 33 تا 48 درجه سانتی‌گراد متغیر بوده است. 

مدرسه، رویا، رنج / روایتی تلخ از بی‌توجهی آموزش‌وپرورش خوزستان به مناطق محروم

باوجود تأکید مکرر مسئولان به ضرورت توسعه مناطق محروم، مدیران آموزش و پرورش خوزستان، توجه لازم را به این مقوله نداشته و ساکنان بسیاری از مناطق محروم شهر اهواز با مدارسی فاقد امکانات اولیه و نامطلوب روبه‌رو هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، این روزها یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها، انتخاب مدرسه مناسب و بعد از آن شرایط و ضوابط بعضاً سخت‌گیرانه ثبت‌نام در مدارس است؛ در این بین بیش از یک سوم جمعیت اهواز که در 20 محله کم‌برخوردار سکونت دارند، نسبت به سایر محلات و شهرها با مشکلات بیشتری برای تحصیل فرزندان خود مواجه هستند.

به نظر می‌رسد باوجود تأکید مکرر مسئولان به ضرورت توسعه مناطق محروم، مدیران آموزش و پرورش خوزستان به عنوان ارکان اساسی ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه، توجه لازم را به این مقوله نداشته و ساکنان بسیاری از مناطق محروم شهر اهواز با مدارسی فاقد امکانات اولیه و نامطلوب روبه‌رو هستند.

این درحالی است که یکی از معیارهای عدالت اجتماعی توزیع متوازن خدمات مختلف از جمله خدمات آموزشی در بین اقشار جامعه است، موضوعی که بسیاری از شهروندان اهوازی و خوزستانی نسبت به آن گلایه‌های جدی دارند.

در این بین وجود محدوده جغرافیایی برای هر مدرسه جهت ثبت نام دانش‌آموزان، مشکلات را دو چندان کرده و موجب سرخوردگی بسیاری از دانش آموزان و والدین آنها در مناطق محروم شده است. به علت عدم وجود مدارس در برخی از مناطق از یک سو و فقر یا حساسیت‌های فرهنگی برخی خانواده‌ها برای مخالفت با تحصیل دختران خود در مناطق دوردست از سوی دیگر، دختران دانش‌آموزی هستند که از تحصیل بازمی‌مانند.

 

دو قدم فاصله

نیسی یکی از اهالی کوی زویه اهواز است. او با اشاره به مشکلات خود برای ثبت نام فرزندش، می‌گوید: « منطقه ما فاقد مدارس مناسب است و اجازه ثبت نام فرزندان‌مان در مناطق مجاور را نیز نداریم. ما تنها دو قدم با کوی ملت فاصله داریم اما برای آنکه بخواهم فرزندم را در مدارس آنجا ثبت نام کنم، چند روزی است که به دنبال تهیه اجاره‌نامه غیرواقعی هستم تا آن را به‌ عنوان سند سکونت داخل محدوده جغرافیایی به مدرسه آنجا ارائه ‌کنم.»

وی اضافه می‌کند: «چطور می‌توانم فرزندم را به جایی ببرم که حتی سرویس بهداشتی مناسبی ندارد و اغلب معلمانی در آنجا تدریس می‌کنند که ضعیف هستند و یا پیشینه تدریس ندارند.»

وحشت دانش آموزان از مشاهده مار در مدرسه!

شورایار کوی سید خلف نیز با اشاره به کمبود سرانه آموزشی در این منطقه، می‌گوید: «تنها یک مدرسه ابتدایی و یک مدرسه فرسوده دخترانه برای دوره اول دبیرستان در منطقه سید خلف وجود دارد.»

رضا خالدیان ادامه می‌دهد: «مدرسه دخترانه حضرت ام‌البنین فاقد سیستم خنک کننده و سایر امکانات اولیه است و به‌ قدری قدیمی و نامناسب بوده که دانش‌آموزان آن بارها از مشاهده مار و خزنده‌های دیگر در آن، وحشت‌زده شدند؛ گزارش این اتفاقات در سازمان آتش‌نشانی وجود دارد.»

وی می‌افزاید: «از زمانی که من نیز محصل بودم، اجازه ثبت‌نام در مدارس برخوردار منطقه مجاور یعنی کیانپارس را نداشتیم و مجبور به تهیه اجاره نامه جعلی بودیم. این مشکل تا امروز هم وجود دارد.»

160 هزار تومان برای یک سال

پدر یکی از دانش‌آموزان مدرسه «شهید موافق» کوی کریشان نیز با انتقاد از ضعف شدید امکانات این مدرسه، می‌گوید: «وجود آب‌سردکن و سیستم‌ سرمایشی مناسب در شهر گرم‌سیری مانند اهواز بسیار ضروری است ولی فرزندان ما از آن‌هم محروم‌اند.»

وی با بیان اینکه تنها یک مدرسه در منطقه کریشان وجود دارد، عنوان می‌کند: «به دلیل مشکلات فراوان این مدرسه، معلمان توانمند کمتری در آن هستند و دانش‌آموزان نیز رغبتی به تحصیل در آن ندارند و در نتیجه میزان یادگیری آنها نیز بسیار کم است.»

وی با اشاره به ازدحام کلاس‌‌ها، می‌گوید: «یک نوبت این مدرسه حدوداً ۱۷۰ دانش‌آموز دارد و در نوبت دیگر آن هم، تعداد زیادی پسر و دختر با یکدیگر درس می‌خوانند.»

این شهروند کوی کریشان می‌افزاید: «هنگامی که در رابطه با مشکلات این مدرسه به مدیران آن مراجعه می‌کنیم، از کمبود منابع مالی می‌گویند؛ آنها دوسال قبل برای یک سال تحصیلی تنها ۱۶۰ هزار تومان دریافت کردند. با این پول کم معلوم است که نمی‌توانند برای مثال کولرها را تعمیر کنند.»

وی می‌گوید: «وقتی از شهر ما میلیون‌ها بشکه نفت تولید می‌شود و دارای ثروت‌های خدادادی بسیاری هستیم، چرا باید از امکانات اولیه مانند مدارس مناسب محروم باشیم؛ متأسفانه اگر هم امکاناتی باشد برای مناطق مرفه است.»

برای مدارس مناطق محروم بودجه نداریم

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در گفت‌وگو با فارس، وضعیت نامناسب مدارس در مناطق محروم را ناشی از کمبود منابع مالی می‌داند و اظهار می‌کند: «بودجه‌هایی که اختصاص داده می‌شود، معمولاً پاسخگوی فضاهای مورد نیاز ما نیست.»

محمد تقی‌زاده می‌افزاید: «در این رابطه در روزهای اخیر با معاون رئیس جمهور، وزیر و استاندار خوزستان رایزنی شده و برای توسعه فضاهای آموزشی در مناطق محروم همه چیز به تخصیص منابع مالی بستگی دارد.»

وی‌ بیان می‌کند: «تلاش ما بر این است که فاصله بین مناطق محروم و مناطق برخوردار را کم کنیم؛ زیرا معتقدیم همه فرزندان این سرزمین هستند و سهم مناطق محروم و دوزبانه و سایرین از منابع ملی باید یکسان باشد؛ هر خدمتی که در این زمینه انجام گیرد، در جهت ارتقای شاخص‌های عمومی ما است.»

افزایش آسیب‌های اجتماعی بر اثر کمبود سرانه آموزشی

آیت الله محسن حیدری آذرماه سال گذشته در حضور وزیر آموزش و پرورش، با انتقاد از سرانه کم آموزشی مناطق محروم، اظهار کرد: «مناطق محروم شهری و حاشیه نشین نسبت به مناطق برخوردار تقریباً از یک دوم مدارس برخوردار هستند با اینکه جمعیت آنها دوبرابر است. مردم استانی که ۸۵ درصد نفت کشور را تأمین می کند، انتظار رسیدگی ویژه را دارند؛ البته خیران هم همکاری خوبی برای مدرسه‌سازی دارند ولی انتظار می‌رود دولت نقش بیشتری در این زمینه ایفا کند.»

 نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان افزود: «در فضاهای آموزشی مشکلات جدی در خوزستان داریم به ویژه در مناطق محروم، حاشیه نشین و روستایی که بر اثر همین کمبودها، سطح فرهنگی عموماً پائین و آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی را در پی داشته  است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، عملکرد ضعیف  آموزش و پرورش خوزستان در ارائه خدمات و امکانات ضروری آموزشی و رفاهی از جمله فراهم ساختن محیطی مناسب برای آموزش مفید و کارآمد به ویژه در مناطق محروم، موجب کاهش سطح یادگیری دانش آموزان شده و چنانچه به هر ترتیب آنها تا آخرین مقطع تحصیلی نیز پیش بروند، این ضعف عملکرد به صورت نتایج نامطلوب و عدم قدرت رقابت در آزمون کنکور بروز خواهد کرد.

ثمره این مدیریت ضعیف و بدون تدبیر در آینده دانش‌آموزانی که در این فضای آموزشی رشد کرده‌اند، به‌صورت آسیب‌های شدید شغلی و معیشتی نمایان می‌شود و زمینه‌ساز ایجاد بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی در سطوح مختلف جامعه خواهد شد.

=================

گزارش از  احمد خنیفر

کمبود آب در خرمشهر ناشی از آبیاری کشتزارهای نیشکر است

خبرگزاری فارس: کمبود آب در خرمشهر ناشی از آبیاری کشتزارهای نیشکر است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دبی آب کارون ‌وقتی از اهواز می‌گذرد ۱۱۰ مترمکعب است و وقتی به خرمشهر می‌رسد به ۲۰ مترمکعب کاهش می‌یابد که ۹۰ مترمکعب صرف کشتزارهای ‌نیشکر‌ شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه سیمای استانی افق روشن خوزستان با اشاره به مشکل کمبود آب در خوزستان، اظهارداشت: دبی آب کارون ‌وقتی از اهواز می گذرد 110 مترمکعب است و وقتی به خرمشهر می رسد به 20مترمکعب می رسد، چرا که 90 مترمکعب صرف کشتزارهای ‌نیشکر‌ می‌شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه در دنیا به ازای هر هکتار کشت‌ نیشکر 10 تا 12 هزار لیتر آب مصرف می شود، اظهارداشت: این درحالی است که این نرخ در کشور ما 36 هزار لیتر آب است که نشان از مصرف بالا و ‌بهره‌وری پایین ما دارد.

وی با اشاره به کاهش پنجاه درصدی مصرف آب در مزارع دشت مغان و دشت قزوین با استفاده از اینترنت اشیا، تصریح کرد: فناوری اطلاعات هم ‌میزان مصرف آب را کاهش و‌ هم‌ میزان محصول را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به تفاهم با وزارت نیرو‌ برای هوشمندسازی شبکه توزیع سراسری برق در ‌کشور، خاطرنشان کرد: به‌ زودی با وزارت کشاورزی نیز در زمینه هوشمندسازی کشاورزی تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم.

آمار خودکشی در مسجدسلیمان نگران‌کننده است

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهر مسجدسلیمان چهره یک شهر را ندارد، گفت: در مسجدسلیمان آمار آسیب‌های اجتماعی بالا، آمار طلاق تکان‌دهنده و آمار خودکشی نگران‌کننده است.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، علی عسکر ظاهری در جلسه شورای اداری شهرستان مسجدسلیمان که امروز (30 تیرماه) با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در حدود سال 1366 در شهرستان مسجدسلیمان بنا بر این گذاشته‌ شد که به دلیل آلودگی نفت و گاز، پنج‌ هزار خانواده جابه‌جا شوند و به همین دلیل حدود 17 سال اجازه بازسازی در این شهر ندادند و شهر به یک مخروبه تبدیل شد.

وی افزود: دولت تصویب کرده برای تکمیل این جابه‌جابی 120 میلیارد تومان در اختیار راه و شهرسازی قرار دهد و در نهایت از یک هزار واحد مسکونی که از ارتش خریداری شد و پول زمین آن نیز به طور کامل داده نشده است، 500 واحد آماده و 500 واحد نیمه‌کاره رها شد.

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم نمی‌دانند چه ‌کسی باید پاسخگوی آنان باشد، گفت: شهرستانی که انتظار دارید اقتدار، نظم و امنیت داشته باشد یک ساختمان زندان، دادگستری، نیروی انتظامی و غیره ندارد.

ظاهری تصریح کرد: در خوزستان به طور میانگین 8 درصد مدارس نیاز به تخریب یا بازسازی دارند اما این رقم در مسجدسلیمان 58 درصد است.

وی عنوان کرد: 46 درصد روستاهای مسجدسلیمان با تانکر آبرسانی می‌شوند. این شهر چهره شهر ندارد و از امکانات تفریحی و ورزشی برخوردار نیست و این فضایی نیست که بتوان در آن زندگی کرد. جوانان ما به لیگ برتر فوتبال راه پیدا کردند اما یک زمین ورزشی ندارند.

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل در مجلس شورای اسلامی افزود: در شهر مسجدسلیمان آمار آسیب‌های اجتماعی بالا و آمار طلاق تکان‌دهنده و آمار خودکشی نگران‌کننده است.

ظاهری گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شد، 47 هزار هکتار از زمین های شمال خوزستان که بخش عمده‌ای از آن در این حوزه‌های انتخابی هستند، مجوز برداشت آب گرفتند اما اعتباری نداریم که بتوانیم که بتوانیم بستر لازم را مهیا و کشاورزی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اخذ مجوزهای نهایی فرودگاه مسجدسلیمان، گفت: برای فرودگاه مسجدسلیمان توجیه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی داریم. پتروشیمی مسجدسلیمان می‌تواند تولید و اشتغالزایی بالایی داشته باشد و پتروپالایش آن نیز می‌تواند 6 هزار فرصت شغلی ایجاد کند. اکنون مجوز حفاری مناطق جدید از دولت گرفته‌ شده که نیاز به تردد خط هوایی دارد.

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همچنین مجوز بیمارستان 22 بهمن مسجدسلیمان را گرفته‌ایم و انتظار کمک برای تشکیلات و تامین اعتبار آن را از سازمان برنامه و بودجه داریم.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته مجوز بیمارستان اندیکا نیز اخذ شده اما به دلیل عدم تامین اعتبار بلاتکلیف مانده است.

مسجدسلیمان از لحاظ مشکلات از گرفتارترین شهرهای ایران است

فرماندار مسجدسلیمان با بیان اینکه این شهرستان از لحاظ مشکلات یکی از گرفتارترین شهرهای ایران است، گفت: مسجدسلیمان تنها شهر با یکصد سال قدمت است که یک متر شبکه فاضلاب هم ندارد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، علیرضا گروئی در جلسه شورای اداری شهرستان مسجدسلیمان که امروز (30 تیرماه) با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: زمانی بسیاری از اولین‌های کشور در شهرستان مسجد سلیمان رخ می‌داد به طوری که که اولین فرودگاه کشور در این شهرستان ایجاد شده است.

وی افزود: حتی در همین شرایط فعلی مسجدسلیمان نقش و جایگاه مهمی در کشور و استان خوزستان دارد، از جمله تولید نفت، وجود دو سد مهم در اطراف آن و نقشی مهمی که در دفاع مقدس داشت.

فرماندار مسجدسلیمان ادامه داد: مردم این شهر در حالی که نرخ بیکاری آن در ابتدای سال 92 رقم 43.5 درصد بود، 74 درصد به دولت رای دادند و این در صدر جدول بوده است.

گروئی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم در کنار مردم باشیم و اعتماد نسبی آنان را داشته باشیم، عنوان کرد: شاید مسجدسلیمان از لحاظ مشکلات یکی از گرفتار ترین شهرهای ایران باشد اما مردم دولت را باور و همراهی کردند. ما سعی کردیم در مسیر رفع مشکلات گامهای درستی برداریم و بخشی از عقب‌ماندگی ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: مسجدسلیمان تنها شهر با یک صد سال قدمت است که یک متر شبکه فاضلاب هم ندارد. 58 درصد مدارس ما فرسوده‌‌اند و نیاز به بازسازی دارند. در حوزه آب وضع شاخصهای ما از نرم استانی عقب تر است و وضعیت راه‌ها نیز به همین شکل است.

در سهمیه آب آبادان از طرح غدیر اجحاف شده است

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: در سهمیه آبی که از طریق طرح غدیر به آبادان می‌رسد، به این شهرستان اجحاف شده است و این مساله باید پیگیری شود.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، جلیل مختار در جلسه ای که به منظور حل مشکلات آب شهرستان آبادان در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: پایداری آب لوله غدیر برای آبادان کم است و گاهی شاهدیم که ۹۰ هزار مترمکعب و نهایتا تا ۱۳۰ هزار مترمکعب ‌آب به آبادان می‌رسد. آبادان در مقایسه با سایر شهرها بزرگتر است و نسبت به سهمیه آبی که به آن می‌رسد، اجحاف شده است و استدعا داریم این موضوعات پیگیری شود.

وی افزود: ما حدود یک ماه پیش ۱۳ کیلومتر احداث خط لوله برای آب رسانی به روستاها مصوب کرده بودیم که متاسفانه به صورت جدی انجام نشده است و آبفای روستایی باید این مساله را به جد پیگیری کند. همچنین پروژه لوله ۱۰۰۰ حداقل هشت سال در زیر زمین بوده است و از حالا باید به دنبال تامین اعتبار برای تعویض این لوله‌ها باشیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خواهشمندیم وزارت نیرو و طرح توسعه نیشکر را مجاب کنید که قضیه رهاسازی و رساندن آب به پایین دست بهمنشیر و روستاهای آبادان را پیگیری کنند. با توجه به گرما و نیاز شدید نخلستان‌ها استدعا دارم در مردادماه اقدامات اولیه برای رهاسازی آب انجام شود تا این بحران را مدیریت کنیم.

مختار عنوان کرد: مشکل معارضین در اجرای طرح ها هنوز حل نشده است. آنها زمین‌های خود را در اختیار سازمان آب و برق قرار دادند اما متاسفانه تاکنون در خصوص پرداخت مطالبات املاک آنها کاری انجام نشده است. هیچکدام از کشاورزان آبادان سند رسمی ندارند و نمی‌توانیم به آنها کمک و خسارت آنان را پرداخت کنیم و باید این مشکل حل شود.

وی با اشاره به فرسودگی خط انتقال آب اروندکنار به آبادان در بخش روستایی، گفت: بنا شده این پنج هزار مترمکعب از طریق خط انتقال شهری منتقل شود و اروندکنار نیز از آب غدیر بهره‌مند شود. همچنین یک طرح مطالعاتی فوری جهت احداث بند بهمنشیر پایین دست نیاز است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر در شبکه‌های آب آبادان هدررفت آب ۴۰ درصد پیش بینی شده است یعنی بیش از نیاز مردم به هدر می‌رود و باید اصلاح شود تا از اتلاف آب جلوگیری شود. متاسفانه پیشرفت فیزیکی پروژه‌های فاضلاب در آبادان نیز بسیار کند است که باید پیگیری شود.

مختار گفت: باید در یک مدت زمان مشخص آب به نخیلات برسد تا به رشد مطلوب محصول برسند اما متاسفانه در این مدت شاهد کم آبی و عدم آبیاری هستیم که موجب از بین رفتن محصولات شده است. بیمه کشاورزی نیز تنها محصول را بیمه می‌کند و خود درخت را بیمه نمی‌کند.

غبار در راه اهواز

سرپرست اداره‌کل هواشناسی خوزستان با اشاره به وزش باد شدید در اکثر نقاط استان گفت: گرد و غبار از ظهر امروز اهواز را در بر می‌گیرد.

محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: پیرو اطلاعیه شماره 8 اداره‌کل هواشناسی خوزستان،  امروز (30 تیرماه)‌ وزش باد نسبتا شدید تا شدید همراه با تندباد لحظه‌ای در اکثر نقاط استان خوزستان موجب برخاستن گرد و خاک در قسمت‌هایی از شمال غرب، شمال و شمال شرق استان شده است.

وی افزود: همچنین ظهر امروز هوای اهواز و همچنین مناطقی از شرق خوزستان غبار آلود خواهد بود. 

سبزه‌زاری ادامه داد: وقوع گرد و خاک هم‌اکنون دید افقی را در شهرهای مسجدسلیمان به 1000، شوش 2000، دزفول 1700، گتوند 1000، شوشتر 800 و لالی به 3000 متر رسانده است.

سرپرست اداره‌کل هواشناسی خوزستان بیان کرد: بنا به پیش‌بینی این اداره‌کل با تضعیف الگوی تابستانه از بعد ازظهر امروز شاهد کاهش دما تا اواسط هفته در اکثر نقاط استان خوزستان خواهیم بود.

وقوع آتش‌سوزی در 19 هکتار از جنگل‌های پارک ملی کرخه در دو ماه گذشته

رئیس پارک ملی کرخه گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون حدود 19 هکتار از جنگل‌های پارک ملی کرخه و منطقه حفاظت‌شده این پارک طعمه حریق شده است.

محمد الوندی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، درخصوص میزان و وسعت آتش‌سوزی‌های مارک ملی کرخه اظهار کرد: از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری که با آغاز فصل گرما آتش‌سوزی‌ها در پارک ملی کرخه آغاز می‌شود تاکنون حدود 25 مورد ماموریت اطفای حریق انجام شده است که در برخی از این ماموریت‌ها آتش به جنگل سرایت نکرده بود.

وی افزود: حدود 10 ماموریت از مجموع ماموریت‌های انجام شده نیاز به اطفای حریق و زمان طولانی داشتند و در این آتش‌سوزی‌ها حدود 19 هکتار از جنگل‌های پارک ملی کرخه و منطقه حفاظت‌شده این پارک طعمه حریق شد.

رئیس پارک ملی کرخه تصریح کرد: پوشس گیاهی عمده مناطقی که دچار آتش‌سوزی شده، پده، گز و درختانی مثل کهورک بوده است.

الوندی عنوان کرد: سال گذشته در این بازه زمانی در 14 ماموریت آتش‌نشانی حدود 310 هکتار از جنگل‌های پارک ملی کرخه در آتش سوخت.

وی ادامه داد: امسال عملیات‌های اطفای حریق نسبت به سال گذشته کاهش چندانی نداشته است. با این حال وسعت آتش‌سوزی‌های سال گذشته بیشتر بود زیرا آتش‌سوزی در محلی که دسترسی به آسانی مقدور نبود، رخ می‌داد و همین امر موجب تاخیر در مهار آتش و زیاد شدن وسعت آتش‌سوزی می‌شد.

رئیس پارک ملی کرخه علت عمده این آتش‌سوزی‌ها را عمدی دانست و گفت: معمولا کشاورزان باقی‌مانده کاه و کلش مزارع را آتش می ‌نند و آتش از اراضی کشاورزی به جنگل سرایت می‌کند. همچنین برخی مواقع کشاورزان به دلیل اینکه پوشش گیاهی مزارعشان جنگلی و بسیار انبوه است و پناهگاه گراز شده و موجب وارد شدن خسارت به اراضی آنها می‌شود، به طور عمد اقدام به این آتش زدن مزارع می‌کنند.

خوزستان با 4 تیم در لیگ برتر بسکتبال کشور شرکت می‌کند

چهار تیم خوزستانی برای حضور در فصل جدید لیگ برتر یسکتبال کشور اعلام آمادگی کردند.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، طبق اعلام فدراسیون بسکتبال، 27 تیرماه آخرین زمان تعیین شده برای اعلام آمادگی باشگاه‌ها جهت حضور در لیگ برتر بود که پدافند رعد دزفول، نفت آبادان و پتروشیمی بندرامام از خوزستان به صورت کتبی برای شرکت در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کردند.

پارسا مشهد و شهرداری گرگان نیز دیگر تیم‌هایی هستند که به فدراسیون نامه زده‌اند و قرار است در مسابقات شرکت کنند.

همچین نفت امیدیه به صورت شفاهی برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کرده است که با انجام پروسه کارهای اداری، خوزستان چهار نماینده در فصل جدید لیگ برتر بسکتبال کشور خواهد داشت.

نکته قابل توجه این است که شهرداری تبریز و مهرام، قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ فصل گذشته اعلام آمادگی نکرده‌اند، البته فدراسیون اعلام کرده است که باشگاه‌های علاقه‌مند همچنان می‌توانند برای حضور در لیگ اعلام آمادگی کنند.

مشاهده یک گونه خرس قهوه‌ای کمیاب در مسجدسلیمان + عکس

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان از مشاهده یک گونه خرس قهوه‌ای کمیاب در مسجدسلیمان خبر داد.

وحید شالویی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان،  اظهار کرد: سه‌شنبه هفته گذشته طی ماموریتی که در اطراف دریاچه سد گتوند داشتیم، در منطقه لاروم مسجدسلیمان یک گونه خرس قهوه‌ای کمیاب مشاهده شد.

وی با بیان اینکه این گونه خرس قهوه‌ای، کمیاب و در خطر انقراض است، افزود: این حیوان گوشت‌خوار و گیاه‌خوار و در مجموع همه‌چیز خوار محسوب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان ادامه داد: با توجه به اینکه این خرس در منطقه‌ای مشاهده شده است که روستاییان کمتر در این منطقه حضور دارند، خطر چندانی این حیوان را تهدید نمی‌کند اما خرس‌های دیگری که در مسجدسلیمان مشاهده می‌شوند معمولا مورد شکار روستاییان قرار می‌گیرند تا خرس به دام‌هایشان حمله نکند.

شالویی بیان کرد: زیستگاه این خرس بیشتر در مناطق کوهستانی زاگرس است. یکی از مزایای خرس قهوه‌ای این است که این حیوان لاشه‌خوار است و لاشه‌های آلوده‌ای که در طبیعت وجود دارند را می‌خورد و از انتشار بیماری در طبیعت جلوگیری می‌کند.

«بغض شیرین» نویسنده خوزستانی برگزیده شد

داستان «بغض شیرین» نوشته لیلا سپهری در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی برگزیده شد. 

به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، این نویسنده اهل شهرستان بندر امام خمینی (ره) موفق شد با داستان خود رتبه دوم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی را از آن خود کند. 

سومین جشنواره تولید کتاب رضوی از سلسله برنامه‌های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی در استان چهار محال بختیاری به کار خود پایان داد. 

در اختتامیه این همایش که با حضور برگزیدگان این جشنواره در شهرکرد برگزار شد از منتخبان محورهای مختلف تجلیل شد. 

لیلا سپهری، نایب رییس انجمن شعر و ادبیات بندر امام و عضو فعال این انجمن ادبی، با داستان «بغض شیرین» از خوزستان، رتبه دوم این جشنواره را کسب کرد و جایزه نقدی به مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان و لوح تقدیر را از آن خود کرد.

12 مصدوم حاصل دو تصادف شبانه در خوزستان

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از مصدوم شدن 12 نفر در دو حادثه ترافیکی شب گذشته خبر داد.

دکتر شهیار میرخشتی در گفت‌وگو با ایسنا _ منطقه خوزستان، اظهار کرد: در حادثه برخورد پژو و پراید که ساعت 20:36 شب گذشته (29 تیرماه) در روستای پرچستان - شالو ایذه رخ داد، شش نفر مصدوم شدند.

وی افزود: مصدومان این حادثه توسط تکنسین‌های اورژانس 115 به بیمارستان شهدای ایذه انتقال یافتند.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان گفت: همچنین در تصادف دو خودرو ام وی ام و پراید که ساعت 21:14 شب گذشته (29 تیرماه) در پل منجیق باغملک رخ داد، شش نفر مصدوم شدند.

میرخشتی ادامه داد: مصدومان این حادثه توسط تکنسین‌های اورژانس 115 به بیمارستان طباطبایی باغملک انتقال یافتند و سپس سه مصدوم از این حادثه به بیمارستان گلستان منتقل شدند. یکی از این مصدومان نوجوان 16 ساله‌ای بود که دچار سوختگی شده بود اما به دلیل شدت جراحات به بیمارستان گلستان منتقل شد.

قهرمانی تیم ووشو خوزستان در مسابقات ساندا بانوان کشور

تیم خوزستان عنوان قهرمانی بخش ساندای مسابقات ووشو بانوان کشور را به دست آورد.

نوشین کیانی‌پور، مربی تیم ووشو بانوان استان در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهارکرد: این مسابقات پنجشنبه و جمعه در استان البرز برگزار شد که تیم ساندای خوزستان با کسب سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز، مقام اول را به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به نفرات مدال‌آور خوزستان در این رقابت‌ها، گفت: زینت قطرانی، شادی علیدادی و حدیث سعیدآخر به مدال طلا رسیدند، آیناز صفایی مدال نقره را به خود اختصاص داد و نسیم خسروی‌کاکش مدال برنز را به دست آورد.

مربی تیم ووشو بانوان خوزستان با بیان این‌که مسابقات در سطح خوبی برگزار شد و ووشوکاران خوبی در این دوره حضور داشتند، گفت: سانداکاران خوزستانی عملکرد بسیار خوبی داشتند و همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم، توانستند به مدال دست پیدا کنند. امیدوارم با حمایت از این سانداکاران در رویدادهای بعدی نیز موفق به کسب مدال و عنوان قهرمانی شویم.

تنها 44 درصد کلاس‌های درس در خوزستان ایمن هستند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با بیان اینکه 36 درصد کلاس‌های درس در استان خطرساز هستند، گفت: 27 تا 29 درصد مدارس استان به مقاوم‌سازی نیاز دارند و تنها 44 درصد کلاس‌های ما ایمن هستند.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، رضا رضایی در شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (شنبه، 30 تیرماه) در اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: سرانه استاندارد آموزشی و پرورشی در کشور 8.39 مترمربع است و متوسط این سرانه در کل کشور 5.18 مترمربع است که این عدد در خوزستان 4.83 مترمربع است.

وی افزود: خوزستان رتبه 23 را در بین 31 استان کشور از نظر سرانه آموزشی و پرورشی در این حوزه در اختیار دارد. در زمینه استحکام بنا وضعیت ما خوب نیست. 36 درصد کلاس‌های استان خطرساز هستند. 27 تا 29 درصد مدارس به مقاوم‌سازی نیاز دارند و تنها 44 درصد کلاس‌های ما در استان ایمن هستند و استحکام بنای لازم را دارند. در 15 منطقه از آموزش و پرورش استان بیش از 40 درصد مدارس خطرساز و تخریبی هستند. با این شرایط اگر زلزله‌ای در خوزستان اتفاق بیافتد، خسارات جبران‌ناپذیری رقم خواهد خورد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: بیش از 140 فضای آموزشی در استان وجود دارد که عمری بالای 50 سال دارند. هدف ما این است که فضایی ایجاد کنیم که دانش‌آموز بتواند در آن کلاس، درس بخواند. من به دنبال هوشمندسازی مدارس نیستم، هر چند که این کار نیز لازم است، اما حداقل در حوزه ما اولویت ایجاد یک فضای مناسب برای تحصیل است.

رضایی خاطرنشان‌کرد: خوزستان شرایط مناسب آب و هوایی ندارد. اغلب کلاس‌های درس در خوزستان، پنجره دو جداره ندارند و پنجره‌های کلاس‌ها فلزی هستند. زمانی‌که دانش‌آموزان به تحصیل مشغول هستند، در خوزستان اغلب با گرد و غبار روبرو هستیم. گاهی میزان گرد و غبار به درصدهایی هشداردهنده می‌رسد و مدارس تعطیل می‌شوند. گاهی نیز این اتفاق نمی‌افتد اما دانش‌آموزان این هوا را تنفس می‌کنند. دو جداره کردن پنجره کلاس‌ها یکی از اولویت‌های ما است.

وی گفت: موضوع دیگر سیستم‌های سرمایشی مدارس هستند. در طول سال در خوزستان، شاید تنها دو ماه دی و بهمن، کولرها خاموش می‌شوند و در مدارس نیز حدود هفت ماه از سیستم‌های سرمایشی استفاده می‌کنیم. حتی اگر میز و نیمکت نباشد، یک دانش‌آموز می‌تواند روی موکت بنشیند و درس بخواند اما با وجود شرایط آب و هوایی خوزستان، درس خواندن در هوای گرم بدون کولر ممکن نیست.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: امسال تنها توانستیم هزار کولر برای مدارس استان تامین کنیم. حداقل به 20 هزار کولر دیگر نیاز داریم. البته تخصیص اعتبارات ما در سال 96 نسبت به سال 95، بیش از صد درصد افزایش داشت اما این اعتبارات به صورت اسناد خزانه و برای سررسید 21 مهرماه سال 99 هستند. اگر به صورت نقدینگی کمک‌هایی به نوسازی مدارس شود، می‌توانیم پروژه‌های نیمه‌تمام را در استان تکمیل کنیم.

قرارداد 2 برزیلی فولاد در هیات فوتبال خوزستان ثبت شد

قرارداد بازیکنان برزیلی تیم فوتبال فولاد خوزستان و کاپیتان این تیم در هیات فوتبال استان ثبت شد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، امروز (شنبه) قرارداد وینیسیوس لوپز لایوریندو و وینیسیوس سیلوا سوارز و همچنین ایوب والی به صورت رسمی در هیات فوتبال خوزستان به ثبت رسید.

علاوه بر این دو بازیکن برزیلی پیش از این نیز پریرا به فولادخوزستان پیوسته بود. امسال فولاد با سه بازیکن برزیلی در لیگ برتر شرکت خواهد کرد.

زیبنده نیست خوزستان و مسجدسلیمان با وجود منابع، خراب باشند

استاندار خوزستان گفت: بسیاری از نقاط کشور از سرمایه‌ها و منابع خدادادی خوزستان و مسجدسلیمان بهره می‌برند و زیبنده نیست که استان خوزستان و شهرستان مسجدسلیمان خراب باشند.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی امروز (30 تیرماه) در شورای اداری مسجدسلیمان که با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که با همراهی سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می‌شود، بتوانیم کارهای اثرگذار و زیرساختی را در حوزه‌های مختلف استان خوزستان اجرایی کنیم.

وی افزود: باید شرایطی فراهم کنیم تا استانداردهای زندگی در خوزستان و به خصوص مسجدسلیمان رقم بخورد و مردم بتوانند با رفاه بیشتری امور خود را بگذرانند.

استاندار خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان مسجدسلیمان تصریح کرد: بسیاری از نقاط کشور از سرمایه‌ها و منابع خدادادی خوزستان و مسجدسلیمان بهره می‌برند و زیبنده نیست که استان خوزستان و شهرستان مسجدسلیمان خراب باشند.

شریعتی عنوان کرد: اگر عمران و آبادانی نقاط دیگر از محل منابع خدادادی خوزستان و مسجدسلیمان است، به معنای آن است که همه کشور در بهره‌گیری از منابع یکپارچه است و در این زمینه انتظار است که در حوزه‌های زیرساختی اقدامات مناسبی برای این منطقه نیز انجام شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در بحث راه‌های منتهی به مسجدسلیمان وجود دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه پتروشیمی مسجدسلیمان در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، تردد در محورهای این شهرستان بسیار افزایش پیدا خواهد کرد و در این زمینه نیاز به احداث راه‌های جدید است.

استاندار خوزستان گفت: احداث راه‌های جدید در مسجدسلیمان نیاز به اعتبار دارد و انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه در بحث هزینه‌ها کمک لازم را انجام دهد تا بتوانیم با سرعت بیشتری کار احداث جاده جدید مسجدسلیمان را پیش ببریم.

شریعتی عنوان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گرشگران در مسجدسلیمان وجود دارد در این زمینه می‌توانیم با توسعه گردشگری اشتغال بسیار خوبی برای جوانان این شهرستان مهیا کنیم.

وی ادامه داد: مناطقی در مسجدسلیمان وجود دارد که اگر زیرساخت‌های گردشگری برای آنها فراهم شود می‌توانیم شاهد ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در این شهرستان باشیم.

نمی‌توانیم بگوییم آب شرب خوزستان کاملا سالم است

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: هرچند شرکت آب و فاضلاب خوزستان اعلام می‌کند هیچکدام از نمونه‌های کارشناسان این شرکت نشانگر آلودگی در آب شرب نبوده‌اند، ولی نمونه‌برداری‌های کارشناسان مرکز بهداشت بیانگر آلودگی آب در مناطق مختلف است.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به وضعیت مطلوبیت میکروبی آب خوزستان و اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مبنی بر عدم وجود آلودگی در آب شرب اظهار کرد: هرچند شرکت آب و فاضلاب خوزستان اعلام می‌کند هیچکدام از نمونه‌های کارشناسان این شرکت نشانگر آلودگی در آب شرب نبوده‌اند، آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های کارشناسان مرکز بهداشت بیانگر آلودگی آب در مناطق مختلف خوزستان است و نمی‌توانییم بگوییم آب شرب خوزستان کاملا سالم است.

وی با اشاره به مسمویت 400 نفر از روستاییان بخش ابوالفارس رامهرمز و ابتلای بیش از 60 نفر از مردم شهر رفیع هویزه به بیماری‌های اسهال و اسهال خونی، گفت: مسمومیت روستاییان ابوالفارس و بیماری اسهالی شهر رفیع به دلیل آلودگی آب بوده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه میزان مطلوبیت آب از نظر میکروبی نسبت به سال گذشته بدتر شده است، گفت: آب شرب شهری شرق اهواز امسال از نظر میکروبی افت زیادی داشته است به طوری که در این فصل می‌بینیم عدم مطلوبیت میکروبی حتی به ۲۰ درصد رسیده است که وجود این مساله در مرکز شهر اهواز، یک بحران است. این در حالی است که شرایط مطلوبیت آب از نظر میکروبی در روستاهای خوزستان بدتر است.

سلمان‌زاده بیان کرد: مناطقی در خوزستان داریم که در این مناطق لوله‌کشی آب وجود ندارد و یا لوله‌کشی وجود دارد اما مردم از آب خام استفاده می‌کنند، بنابراین چطور می‌توانیم ادعا کنیم آب سالم است؟

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام مرکز بهداشت خوزستان 392 روستا با جمعیت بیش از 30 هزار نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز فاقد لوله‌کشی آب هستند و از این تعداد 263 روستا با بیش از 18 هزار نفر جمعیت فاقد متولی تامین‌کننده آب هستند.

بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان در سال تحصیلی جدید

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: علاوه بر کمبود حدود هفت هزار و 200 معلم در آموزش و پرورش با کمبود حدود هشت هزار نفر نیروی خدماتی و اداری نیز در آموزش و پرورش مواجه هستیم.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، محمد تقی‌زاده در شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (شنبه، 30 تیرماه) در اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: سال گذشته برای جبران کمبود معلم در استان نیروی حق‌التدریس جذب کردیم، در برخی کلاس‌ها یک معلم در طول روز در سه مدرسه تدریس می‌کرد. سال تحصیلی آینده، وضعیت ما بسیار بحرانی خواهد بود و هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، مگر اینکه از طرف پایتخت، فکری برای خوزستان شود.

وی افزود: از نظر آمار دانش‌آموزی در کشور، خوزستان پس از تهران و خراسان رضوی از نظر کمی رتبه سوم کشور را در اختیار دارد اما نیروی انسانی ما از نظر کمی، رتبه پنجم را در کشور دارد. با این اعداد می‌توان دید که شاخص معلم نسبت به دانش‌آموز در خوزستان نسبت به سایر استان‌ها چگونه است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به کمبود حدود هفت هزار و 200 معلم در سال تحصیلی جدید، گفت: در هفته با بیش از 200 ساعت کمبود نیروی خدماتی و اداری در آموزش و پرورش مواجه هستیم. یعنی علاوه بر کمبود معلم در آموزش و پرورش، با کمبود حدود هشت هزار نفر نیروی خدماتی و اداری نیز در آموزش و پرورش مواجه هستیم.

مسجدسلیمان غمگین و فرسوده، روان مردم را بهم ریخته است

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه شهری که پیاده‌رو نیز برای قدم زدن ندارد، چیزی جز افسردگی برای مردم نخواهد داشت، گفت: باید در درازمدت وضعیت بهداشت روان این منطقه را تغییر داد زیرا لابه ‌لای این فضاهای غمگین و فرسوده در مسجدسلیمان غیر از مشکلات بهداشت و روان برای مردم و خودکشی چیزی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، سعید نمکی امروز (30 تیرماه) در جلسه شورای اداری شهرستان مسجدسلیمان با اشاره به بازدید از بخش‌های مختلف این شهرستان، اظهار کرد: نتیجه بازدیدی که از مسجدسلیمان داشتم، چهره فرسوده و از هم گسیخته شهری است که امروز شاهد آن بودیم.

وی با بیان اینکه جای اندوه و شرمساری است که امروز شاهد به هم‌ریختگی چهره شهری هستیم که به عنوان شهر اولین‌ها در کشور از آن یاد می‌شود، افزود: در خصوص مسجدسلیمان دو شکل پیگیری را برای حل مشکلات اعمال خواهیم کرد، یکی پیگیری‌های عاجل و سریع و دیگری برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت برای حل مشکلات.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: در حوزه دستگاه‌های حاکمیتی شهرستان مانند نیروهای نظامی و انتظامی، دادگستری و امور زندان‌ها درصدد هستیم تا در اسرع وقت مجموعه هایی که این بخش‌ها در آن ها استقرار دارند، مرمت شوند.

نمکی عنوان کرد: در درازمدت نیز برای این بخش‌ها در شهرستان مسجدسلیمان تلاش خواهیم کرد تا مکان‌های مناسبی مستقر شوند. در این زمینه تلاش خواهیم کرد که مجموعه زندان‌ها در مسجدسلیمان از شهر خارج شود.

وی با اشاره به بخش بهداشت و درمان مسجدسلیمان ادامه داد: یک بیمارستان جدید در شهر ساخته شده است ولی میان بیمارستان قدیم و جدید فاصله زیادی وجود دارد و به دنبال آن هستیم بیمارستان قدیمی را نیز تجهیز کنیم تا بتواند به مردم خدمات اورژانس ارائه کند.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به مشکلات بخش بهزیستی این شهرستان گفت: قرار شد مرکز درمانی که در اختیار بهزیستی مسجدسلیمان است برآورد هزینه‌ای انجام دهد تا درصدی که از خانواده‌های بیماران اعصاب و روان دریافت می‌شود، از این پس توسط دولت پرداخت شود تا به خانواده‌ها هزینه‌ای تحمیل نشود.

نمکی ادامه داد: همچنین از این پس در مسجدسلیمان تمام مددجویان در نوبت سازمان بهزیستی شهرستان باید بر اساس قانون و ضابطه تحت پوشش قرار بگیرند و ما نیز منابع مالی مورد نیاز آنها را تامین خواهیم کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های درازمدت برای شهرستان مسجدسلیمان، گفت: باید در درازمدت بهداشت روان این منطقه را تغییر داد زیرا لابه‌لای این فضاهای غمگین و فرسوده در مسجدسلیمان غیر از مشکلات بهداشت و روان برای مردم و خودکشی چیزی وجود ندارد.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان کرد: باید برای دگرگونی فضای شهری مسجدسلیمان برنامه‌ریزی‌های درازمدتی انجام شود تا شاهد حل مشکلات این شهرستان در بخش‌های مختلف باشیم.

نمکی با بیان اینکه فضای شهری اثرات مستقیمی بر درون مردم دارد، تصریح کرد: شهری که پیاده‌رو برای قدم زدن ندارد، چیزی جز افسردگی برای مردم نخواهد داشت. دیوارهای مخروبه و فضاهای به هم ریخته شهر باعث به هم ریختن درونی مردم می‌شود.

وی افزود: باید برای اشتغال جوانان در منطقه کارهای جدی انجام شود. همچنین برای فضاهای فرهنگی و ورزشی مسجدسلیمان نیز اقداماتی عاجلی صورت بگیرد.

پیشنهاد اختصاص امتیاز فوق‌العاده برای معلمان خوزستانی

رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پدیده ریزگردها در خوزستان باعث شده است که معلمان این استان را ترک کنند؛ در این زمینه پیشنهاد شد که افزایش انگیزه‌ای به صورت فوق‌العاده یا خدمات رفاهی خاص در این منطقه برای معلمان در نظر گرفته شود و قرار شد آموزش و پرورش، طرح اولیه آن را تنظیم کرده و به ما ارائه دهد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، سعید طاهری در حاشیه شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (شنبه، 30 تیرماه) در اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سطح ملی در سال گذشته و امسال مجوز جذب حدود 17 هزار نیرو داده شد که 15 هزار نیرو به صورت آزاد و از طریق ماده 28 قانون جذب شدند.

وی افزود: آزمون استخدامی نیز برای این نیروها برگزار شده است. در حال حاضر این افراد در مراحل بعدی گزینش هستند و سهمیه نیز به خوزستان اختصاص داده شده است. 25 هزار مجوز جذب نیرو نیز ظرف چند روز گذشته در سازمان برنامه و بودجه تأیید شد که این نیروها باید از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شوند، البته لازم است زیرساخت‌هایی برای جذب این افراد در دانشگاه فراهم شود.

رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در بحث نیروی انسانی، استفاده از ماده 103 قانون خدمات کشوری بسیار حائز اهمیت است. معلم یک انباشت سرمایه انسانی است. باید برای حفظ، ارتقاء و افزایش انگیزه معلمی برای ادامه همکاری در سازمان آموزش و پرورش حداکثر همکاری را داشته باشیم. با خرید خدمات آموزشی، استفاده از خدمات بخش غیردولتی و... امیدواریم  این کمبود نیروی انسانی را جبران کنیم.

طاهری تصریح کرد: بحث نیروی انسانی بسیار بحث حساس و پیچیده‌ای است. وقتی در آموزش و پرورش، معلمان تقاضای بازنشستگی می‌دهند، شاید برای ادامه کار، انگیزه مالی ندارند. ما به عنوان سازمان برنامه و بودجه باید زیرساخت‌های لازم را برای افزایش انگیزه آن‌ها فراهم کنیم. در دیدارهایی که با معلمان داشتم متوجه شدم این انگیزه در معلمان وجود دارد. ماده 103 قانون خدمات کشوری در مجلس تصویب شده است و آن قانون باید ملاک کار باشد. البته باید دغدغه‌ها و انتظارات معلمان را نیز در نظر داشته باشیم تا از این سرمایه استفاده کنیم.

وی افزود: آموزش و پرورش شالوده کار توسعه در کشور است. معلمانی نیز که به سن بازنشستگی رسیده‌اند، بهترین نیروی انسانی کشور هستند. باید این سرمایه عظیم آموزش و پرورش را حفظ کنیم. هیچ جبر و اجباری برای ماندن معلمان وجود ندارد. اما وظیفه ما این است که انگیزه لازم را ایجاد کنیم که کسانی که توانایی ماندن در آموزش و پرورش را دارند، به کار خود ادامه دهند.

رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: سرانه فضای آموزشی در سه یا چهار استان کشور پایین است. یکی از این استان‌ها خوزستان است که نسبت به میانگین کشور سرانه فضای آموزشی پایینی دارد. این مسأله لزوم توجه در سطح ملی و استانی را نشان می‌دهد. در خوزستان 420 پروژه در حال اجرا است که به حدود 308 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

طاهری خاطرنشان‌کرد: همچنین قرار است تمام هزینه‌هایی که در این 420 پروژه از طریق دولت انجام شده، به عنوان آورده دولت محسوب شوند. به جای اینکه به دنبال اجرای پروژه جدید باشیم، باید به دنبال اتمام این پروژه‌ها در استان باشیم. در گذشته خیرین کارهای خود را انجام می‌دادند و منتظر بودند دولت سهم خود را انجام دهد، اما در این پروژه‌ها دولت سهم خود را انجام داده است. در سطح ملی نیز حتما به خوزستان توجه ویژه‌ای می‌شود.

وی در خصوص مهاجرت معلمان از خوزستان گفت: برخی از معلمان به دلایل متعدد از استان مهاجرت می‌کنند. پدیده ریزگردها در خوزستان نیز مزید بر علت شد تا معلمان استان را ترک کنند. در این زمینه پیشنهاد شد که افزایش انگیزه‌ای به صورت فوق‌العاده یا خدمات رفاهی خاص در این منطقه برای معلمان در نظر گرفته شود و قرار شد آموزش و پرورش، طرح اولیه آن را تنظیم کرده و به ما ارائه دهد.

بحرین جزئی از خاک عربستان شد!

امیرعبداللهیان

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عادل الجبیر وزیر امور خارجه این کشور در جریان یکی از مذاکرات به بنده گفت در مورد بحرین صحبت نکنیم، چون بحرین جزئی از خاک عربستان است.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در دوره سیاسی تشکیلاتی بانوی مومن انقلابی که با حضور دانشجویان دختر دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در هتل فرهیختگان واحد علوم تحقیقات تهران برگزار شد، گفت: درایت رهبر معظم انقلاب و کمک‌های ایران اجازه نداد داعش، عراق و سوریه قدرت را به دست بیاورد.


 وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی همان گونه که به سرنگونی داعش کمک کرد در کنار آن نیز به مطالبات مردم این کشور نیز توجه داشت، تصریح کرد: سعودی‌ها نسبت به مسئله بحرین بسیار گستاخ هستند به گونه‌ای که عادل الجبیر وزیر امور خارجه این کشور در جریان یکی از مذاکرات به بنده گفت در مورد بحرین صحبت نکنیم، چون بحرین جزئی از خاک عربستان است.
وی با اشاره به اینکه حکومت بحرین با این همه ظلمی که می‌کند، اما در این کشور هیچ کاره است و همه کاره سعودی‌ها هستند به گونه‌ای که تانک‌های عربستان در این کشور حضور دارند، افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به بحرین تغییر نکرده است.
وی افزود: اگر بخواهیم تصور کنیم که اروپایی‌ها در برجام به ما کمک خواهند کرد و بعد از خروج آمریکا از این توافق تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. خوشبختانه دولتمردان ما نیز به این جمع بندی رسیدند که باید فریادهای رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهند و الان دارند به این سمت می‌روند. واقعیت این است که تا الان اقتصاد مقاومت جلسات لوکسی بوده و خیلی به آن توجه نمی‌شده است.وی تصریح کرد: این گونه نیست که یک کشور بتواند پول‌های بلوکه شده را به ما تحویل بدهد، چون در سیستم خزانه داری آمریکا همه چیز مشخص است.
وی با بیان اینکه مسائلی که در خصوص درگیری‌های ایرانی – عربی مطرح می‌شود اشتباه است، تصریح کرد: امروز عربستان، عربستان بیست سال پیش نیست و هیاهویی که این کشور با اتکا به ترامپ می‌کند به خاطر این است که می‌خواهد بگوید من هم هستم.

آیا بندر متروکه پاکستان، دبی‌نشین‌ها را ورشکسته می‌کند

/ چرا امارات دست روی بندر «سقطری» یمن گذاشت؟ +نقشه

بندر گوادر

در سال ۲۰۱۵ چین در توافقی دوجانبه با پاکستان بندر گوادر را به مدت ۴۰ سال اجاره کرد. یک سال بعد چین اولین محموله‌های تجاری خود را از طریق بندر گوادر منتقل کرد تا به رؤیای خود جامه عمل بپوشاند.

سرویس جهان مشرق - بندر گوادر پاکستان در جنوب غربی این کشور قرار دارد.  این بندر  در نزدیکی تنگه هرمز و مشرف به دریای عمان و اقیانوس هند و در نزدیکی بندر مکران قرار دارد.  منطقه ای که یک سوم تجارت جهانی نفت از طریق آن انجام می‌شود. از سال ۱۹۷۷ گوادر تحت حاکمیت عمان قرار داشت، اما در سال ۱۹۵۸ به مالکیت پاکستان درآمد. این بندر تا سال ۲۰۰۲ بدون استفاده بود تا اینکه چین به دنبال پروژه‌ای برای تسلط بر این شاهراه آبی مهم  و استفاده حداکثری از آن افتاد. 

موقعیت جغرافیایی بندر گوادر

اهمیت این بندر این بود که در نزدیکی چین قرار داشت و چینی‌ها با عبور از عرض پاکستان می‌توانستند خیلی زود خود را به این بندر اقتصادی حیاتی برسانند.

چینی‌ها بویژه در منطقه شین جیانگ، این بندر را از سواحل شرقی خود نزدیکتر می‌دانستند، علاوه بر اینکه استفاده از آن، مسیر دریایی آنها را به بازار پر مصرف خاورمیانه هر چه بیشتر نزدیک می‌کرد. پاکستان نیز از اینکه بتواند این بندر متروک را به بندری برای لنگر انداختن کشتی‌های غول پیکر نفت‌کش و تجاری تبدیل کند، بدش نمی‌آمد. 

موقعیت بندر گوادر نسبت به چین و منطقه شین جیانگ

این معادلات باعث شد چین مسیری زمینی را در عرض پاکستان احداث کند تا خود را به گوادر برساند و از آنجا به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه دسترسی سریعتری داشته باشد. در سال ۲۰۱۳ چین در چارچوب تلاش برای تبدیل شدن به قدرت برتر اقتصادی در جهان، پروژه بزرگ خود را تحت عنوان کمربند واحد و مسیر واحد کلید زد. 

این پروژه شامل چند مسیر زمینی و دریایی بود که با همکاری ۶۸ دولت احداث می‌شد و هدف از آن رساندن کالاهای چینی به صورت مستقیم به اروپا و خاورمیانه بود. هزینه سرمایه‌گذاری سالیانه در این پروژه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار ارزیابی شد، اما با این وجود این پروژه می‌تواند کمربند زمینی و مسیری دریایی را ایجاد کند که چین را به شاهراه اقتصادی دنیا تبدیل کند. البته پروژه چین منحصر به بندر گوادر نشد و از ۶ مسیر اصلی تشکیل شده بود. این پروژه علاوه بر غرب آسیا شامل شمال اروپا و جنوب روسیه و شرق آسیا نیز می‌شد و تا سواحل دریای مدیترانه نیز پیش می‌رفت. طول این مسیر ۱۸ هزار کیلومتر بود و از ۹ کشور منطقه عبور می‌کرد. 

موقعیت بندر گوادر نسبت به چین و منطقه شین جیانگ

در سال ۲۰۱۵ چین در توافقی دوجانبه با پاکستان بندر گوادر را به مدت ۴۰ سال اجاره کرد. چین از آمادگی خود برای سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری در این منطقه برای احداث هتل‌ها و فرودگاه‌ها و احداث مسیرهای مواصلاتی و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز خود در این منطقه خبر داد. 

یک سال بعد چین اولین محموله‌های تجاری خود را از طریق بندر گوادر منتقل کرد تا به رؤیای خود جامه عمل بپوشاند. مسیر زمینی اقلیم شین جیانگ چین تا دریای عمان ۳۰۰۰ کیلومتر بود. 

** آیا گوادر، دبی را ورشکسته می‌کند؟

در طرف دیگر این معادله دبی قرار دارد که تلاش دارد خود را به یک مرکز جهانی بازرگانی و تجارت و گردشگری در دنیا تبدیل کند. البته این منطقه اقتصادی فاقد هرگونه منابع طبیعی است و اقتصاد خود ا بر روی بخش خدماتی بنا گذاشته است. دبی خدمات خود را از طریق بنادر بزرگ خود نظیر بندر راشد و منطقه جبل علی ارائه می‌دهد. این بدان معنا است که تا زمانی که کشتی‌های غول پیکر قصد عبور از دبی را داشته باشند، این بندر مهم منطقه ای در سلامت خواهد بود، اما اگر روزی این واقعیت تغییر کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

امارات به همین علت تلاش زیادی به کار بست تا بتواند جلوی پروژه چین و پاکستان را بگیرد. این تلاش‌ها در دو مسیر متفاوت دنبال شد. بخش اول حمایت از مخالفان پاکستان در برابر نواز شریف نخست‌وزیر این کشور بود.

همکاری استراتژیک چین و پاکستان

این تلاش‌ها در جولای سال ۲۰۱۷ به ثمر نشست. رسانه‌های وابسته به امارات  پرونده‌های گسترده‌ای را در رابطه با فساد مسئولان پاکستانی منتشر کردند. 

محور دوم تلاش‌های امارات، تلاش  برای ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای از  تمامی کشورهایی بود که بازنده این پروژه بزرگ اقتصادی بودند. در همین راستا امارات به دنبال ائتلاف با هند به عنوان دشمن سنتی پاکستان برآمد.

نارندا مودی نخست‌وزیر هند در همان سالِ امضای توافق مذکور میان پاکستان و چین به  امارات سفر کرد. این اولین سفر نخست وزیر هند به امارات از ۳۷ سال پیش تاکنون بود. 

هندی‌ها نیز پروژه گوادر را  در تناقض با امنیت ملی خود برآورد می‌کنند. علاوه بر اینکه آنها چین را دشمن سنتی خود می‌دانند و هر نوع دستاورد این کشور در ابعاد اقتصادی و تجاری را برای خود یک شکست قلمداد می‌کنند، باید گفت که این پروژه از منطقه مورد تنازع کشمیر عبور می کند و به این معنی است که کشمیر پس از این در ثبات وضعیت موجود، مورد حمایت چین قرار خواهد داشت. 

تشدید اختلاف چین و هند با رونق بندر گوادر

آمریکا نیز به عنوان بزرگترین رقیب تجاری چین در جهان که اولویت اصلی خود را مبارزه با فعالیت های اقتصادی این کشور و تسلط بر بازار تجارت و اقتصاد جهان قرار داده، با این پروژه مخالف بود. آمریکایی‌ها معتقد بودند این پروژه می‌تواند قواعد تجارت خاورمیانه را تا حد زیادی تغییر دهد.

در این میان قطر نیز خود را وارد این بازی کرد و ۱۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌های این مسیر را تامین کرد تا خود را وارد این رقابت منطقه‌ای کند. روسیه نیز از پروژه چین در بندر گوادر حمایت کرد.

مسکو این طرح را نقطه مثبت دیگری در افزایش روزافزون نفوذ خود در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه می‌داند. به این ترتیب بندر متروکه پاکستانی به یکی از نقاط عطف رقابت‌های بین‌المللی  برای نفوذ در منطقه و تثبیت حاکمیت در آن تبدیل شد.

با این وجود عمیق ترین نگرانی‌ها در این پروژه متعلق به امارات است که راه‌اندازی کامل بندر گوادر را به معنی  پایان کارکرد بندر دبی به عنوان یک مرکز تجارت جهانی برای خود می‌داند. کارشناسان معتقدند که روند  تحولات به همین صورت باشد تا ۱۰ سال آینده دبی به  بندری ورشکسته تبدیل خواهد شد و گوادر با تکیه‌ای که بر اقتصاد و صنعت بزرگ چین دارد، خود را به عنوان جایگزین این بندر تثبیت خواهد کرد.

نمایی از منطقه توریستی و اقتصادی دبی

** تلاش جایگزین امارات برای اشغال سقطری

برخی تحلیلگران اصرار امارات متحده عربی مبنی بر  اشغال بندر سقطری یمن را در رابطه با تلاش‌های بازدارنده برای جلوگیری از جایگزینی بندر گوادر و ورشکستگی دبی ارزیابی می کنند. 

دولت امارات با اشغال این بندر راهبردی تلاش دارد کنترل آبراهه باب المندب و ورودی و خروجی آن را به صورت کامل تحت کنترل خود قرار دهد و به این ترتیب تا حد قابل توجهی از اهمیت بندر گوادر  پاکستان برای انتقال کالاهای چینی به کشورهای اروپایی کاسته می‌شود. گرچه چین مسیرهای جایگزین را از شمال سوریه و از طریق مسیرهای مواصلاتی زمینی دارد، اما همواره مسیرهای دریایی از آسان ترین و امن‌ترین مسیرها برای انتقال کالاهای مختلف میان کشور به شمار رفته و اقبال فراوانی نسبت به آنها وجود دارد. 

موقعیت استراتژیک جزیره سقطری یمن

علاوه بر اینها امارات تلاش دارد در صورتی که نقش و موقعیت این بندر در نتیجه جایگزینی بندر گوادر کاهش پیدا کرد، سقطری را به عنوان رقیبی جدید در برابر این بندر پاکستانی مطرح کند.

جزیره سقطری مجمع‌ الجزایری است که در غرب اقیانوس هند، در دهانه تنگه عدن و بین دو قاره آسیا و آفریقا قرار دارد و بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر را در خود جای داده است. مجمع‌الجزایر سقطری، در برگیرنده جزیره‌های مرجانی «سقطرا، عبدالکوری، سمهه، درسه» و چندین جزیره کوچک‌تر است که روی هم رفته ۳.۶۲۵ کیلومتر مربع وسعت دارند.

جزایر سقطری، علاوه بر موقعیت راهبردی ژئوپلتیک خود، با جاذبه‌های طبیعی که دارد، می‌تواند یکی از مهم‌ترین مکان‌های توریستی در منطقه غرب و حتی در کل جهان باشد. البته این در صورتی است که صلح پایدار و طولانی مدت بر این جزیره حاکم شود که با توجه به تحولات منطقه‌ای این اتفاق بعید به نظر می رسد.

اشغال جزیره سقطری توسط اماراتی‌ها

** جمع بندی

آنچه که اهمیت راهبردی جزیره گوادر را در معادله‌های منطقه‌ای افزایش داده، موقعیت نظامی این بندر علاوه بر کارکردهای تجاری و بازرگانی آن است.

همانطور که گفته شد، بندر گوادر می‌تواند مسیرهای مواصلاتی امن میان چین و به تبع آن روسیه برای دسترسی به منطقه خاورمیانه فراهم کند. این موضوع برای دو کشور که نیم نگاهی به حضور نظامی خود برای حمایت از منافع اقتصادی در منطقه دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

چرا امارات دست روی بندر سقطری یمن گذاشت؟

علاوه بر اینها تکمیل پروژه مذکور می‌تواند با اهداف و برنامه‌های آمریکا و عربستان برای استفاده از بلوچستان پاکستان در مسیر اهداف ضد ایرانی با تقویت رویکردهای تروریستی و وهابی در تناقض باشد. مجموعه این عوامل باعث قطب‌بندی جدید در منطقه شده که تا حد زیادی ساختارهای مربوط به تقسیم بندی گذشته در مورد محور آمریکایی و متحدانش در برابر روسیه و چین و محور مقاومت را حفظ کرده است. رقابت در این عرصه، گرچه با ویترین اقتصادی دنبال می‌شود، اما قطعا اهداف نظامی در آن نادیده گرفته نخواهد شد.

تلاش آمریکا برای جلب همکاری ترکیه برای تحریم ایران

    ترکیه در دور سابق تحریم ها (پیش از برجام) یکی از مهم ترین تنفسگاه های ایران برای دور زدن تحریم ها بود.   

یک هیات آمریکایی روز جمعه (امروز) به منظور جلب همکاری دولت ترکیه برای اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، وارد آنکارا می‌شود.

به گزارش عصرایران به نقل از رسانه‌های ترکیه، این هیات که از هندوستان عازم ترکیه است، در نظر دارد در دیدار با مقامات آنکارا آنها را به همکاری برای اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، فرا بخواند.

دولت ترکیه پیشتر بارها اعلام کرده در تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مشارکت نکرده و به تجارت خود با ایران ادامه خواهد داد.

رهبری هیات آمریکایی را " مارشال بیلینگسی" معاون وزیر خزانه‌داری در امور تامین مالی تروریسم، بر عهده دارد. این هیات در چند روز گذشته در هندوستان با مقامات دهلی‌نو بر سر تحریم‌های نفتی و بانکی ایران چانه‌زنی کرده و هم اینک این تلاش ها را به پایتخت سیاسی ترکیه منتقل خواهد کرد.

تلاش آمریکا برای جلب همکاری ترکیه برای تحریم ایران

آمریکا هشدار داده وارد کنندگان نفت ایران باید از 4 نوامبر (13 آبان) واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند. با این حال مقامات آمریکا گفته‌اند درخواست معافیت کشورها و  شرکت‌ها از مجازات آمریکا را در صورت کاهش محسوس واردات نفت آنها از ایران تا 4 نوامبر، بررسی می‌کند.

هنوز با وجودی که بر اساس برخی گزارش‌ها سفارش خرید نفت برخی کشورها و شرکت‌ها برای هفته‌ها و ماه‌های آینده کاهش یافته و یا لغو شده، اما مشخص نیست مقامات آمریکا تا چه میزان موفق به اعمال تحریم کامل نفتی ایران باشند.

مقامات دولت ترکیه پیشتر بارها ضمن انتقاد از رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران و خروج یکجانبه آمریکا از این توافق بین‌المللی، ایران را کشور دوست و همسایه توصیف کرده و به ادامه همکاری‌ها و تجارت دوجانبه با ایران تاکید کرده‌اند. دولت آنکارا گفته که فقط خود را موظف به اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه کشورها می‌داند.

با این حال به گمان برخی ناظران آینده همکاری آنکارا در تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به میزان جدیت واشنگتن در اعمال مجازات شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه و نیز پیچیدگی روابط دوجانبه آنکارا – واشنگتن بستگی خواهد داست. آمریکا و ترکیه اختلافاتی جدی در مورد برخی پرونده‌ها در روابط دوجانبه دارند که ممکن است پرونده تحریم‌های یکجانبه علیه ایران یکی از ابزارهای سازش و یا حتی چالش بیشتر بین دو کشور باشد.

ترکیه در دور سابق تحریم‌ها (1390-91) یکی از مهم‌ترین کشورهایی بود که در دور زدن تحریم‌ها مورد استفاده ایران قرار گرفت و حتی از "رضا ضراب" تاجر ایرانی – ترک تحت محاکمه در آمریکا به عنوان "جعبه سیاه" چگونگی دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران نام برده می‌شود.

حدیث روز/ کلام امام رضا(ع) در روزی که تمام اموال خود را به فقرا بخشید

امام رضا(ع)

امام رضا علیه السلام در روزی که اموال خود را به فقرا بخشید در پاسخ به سهل بن فضل فرمودند هرگز خسارت نشمار آنچه را که به عنوان اجر (الهی) و یا کرم و بخشش داده‏‌ای.

مشرق- امام رضا‏‌ علیه‌ السلام زمانی که در خراسان بودند، در روز عرفه‏ ای تمام اموال خود را به فقرا انفاق نمود. «فضل‏ بن سهل» به او اعتراض کرد و عرضه داشت: این خسارت و زیان است. 
حضرت در جواب فرمود: بَلْ هُوَ الْمَغْنَمُ لَا تَعُدَنَّ مَغْرَماً مَا ابْتَغَیتَ بِهِ أَجْراً وَ کَرَما؛ بلکه مفید و سود آور است، هرگز خسارت نشمار آنچه را که به عنوان اجر (الهی) و یا کرم و بخشش داده ‏ای.

متن حدیث: 

وَ فَرَّقَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ بِخُرَاسَانَ مَالَهُ کُلَّهُ فِی یَوْمِ عَرَفَةَ فَقَالَ لَهُ اَلْفَضْلُ بْنُ سَهْلٍ إِنَّ هَذَا لَمَغْرَمٌ فَقَالَ بَلْ هُوَ اَلْمَغْنَمُ لاَ تَعُدَنَّ مَغْرَماً مَا اِبْتَغَیْتَ بِهِ أَجْراً وَ کَرَماً.

«مناقب، جلد ۴، صفحه ۳۶۱- بحارالانوار، جلد ۴۹، صفحه ۱۰۰»

اگر آب به ایذه و باغملک نرسد 50 درصد جمعیت کوچ می کنند

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرزندان مسئولین کشوری نباید جایی باشند که به آن کشور "دشمن" می‌گوییم، گفت: اگر تا سه سال و نیم دیگر آب از طریق رودخانه کارون به شهرستان های ایذه و باغملک نرسد حداقل ۵۰ درصد جمعیت این مناطق باید کوچ کنند.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، هدایت‌الله خادمی در شواری اداری شهرستان باغملک که امروز 28 تیرماه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت ایذه و باغمک از نظر زیرساختی یکسان است و در ۴۰ سال گذشته نگاه چندانی به این مناطق نشده است.

وی افزود: باغملک ۴۰ سال پیش معروف به داشتن مردمانی شاد بود و شاید وضعیت بهداشتی و درمانی آن زمان نیز بهتر از امروز بود. دولت‌های مختلف برای این شهرستان کاری نکردند و توزیع متوازن وجود نداشت اما دولت فعلی در دو سال گذشته برای این منطقه اقدامات خوبی انجام داد و کارهای اساسی منطقه را که در ۴۰ سال انجام نشده بود شروع کرد که جای تقدیر دارد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها ساخت جاده است که اکنون بزرگترین پروژه راهسازی ایران در این منطقه در حال انجام است. ساخت بیمارستان باغملک نیز در همین دولت آغاز شده است.

خادمی با اشاره به مشکلات تامین آب ایذه و باغملک تصریح کرد: اگر تا سه سال و نیم دیگر آب از طریق رودخانه کارون به شهرستان های ایذه و باغملک نرسد حداقل ۵۰ درصد جمعیت این مناطق باید کوچ کنند. ما در ایذه ۳۵۰ متر حفاری کردیم و به آب نرسیدیم.

وی عنوان کرد: اگر از ایذه و باغملک چند کیلومتر فاصله بگیریم آنتن‌دهی موبایل دچار مشکل می‌شود. روستاهای ما نیز نه تلفن ثابت و نه موبایل دارند. اینترنت و تلفن کالاهای پرمصرفی هستند که درآمد زیادی برای کشور دارند اما مردم ما محرومند و این محرومیت مشکل ایجاد می‌کنند. یکی از این مشکلات عدم امکان دسترسی به اطلاعات است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم انتخاب مدیران کارآمد، گفت: اداره یک شهرستان نیاز به منابع انسانی، چارت، و منابع مالی دارد تا اگر مشکلی وجود دارد اصلاح شود اما ما این را نداریم. ما انقلاب کردیم و جنگیدیم و انتظار داریم افرادی که زیردست بخشدار هستند یک دهم او فعال باشند.

خادمی ادامه داد: فساد اقتصادی به همه جا راه پیدا کرده است. ما همه مشکلات را گردن آمریکا می‌اندازیم در حالی که ناکارآمدی از خودمان است و تمام دولت‌های 30 سال گذشته ناکارآمد بودند. در مملکتی که هشت درصد منابع دنیا و یک درصد مردم دنیا را داریم، دهه شصتی‌ها بی‌کارند.

وی افزود: ما ملتی هستیم که پیرو امام(ره) و مقام معظم رهبری هستند. مقام معظم رهبری می‌فرماید فساد اقتصادی یک بیماری است که اگر جلوی آن ‌را نگیریم به همه جا می زند و اکنون این اتفاق افتاده است. این تقصیر ما است و اصلا نباید انتظار داشته باشیم آمریکا به ما کمک کند. دشمن ترین کشور با آمریکا کشور چین است که بدون کمک آمریکا اقتصاد آن رشد بسیاری کرده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما اگر پیرو حکومت حضرت علی(ع) هستیم، فرزندان مسئولین کشوری نباید جایی باشند که به آن کشور دشمن می‌گوییم. برخی آقایان اکنون فرزندانشان اقامت آمریکا را دارند. اگر فرزند ترامپ به ایران بیاید ما او را به جرم جاسوسی دستگیر نمی‌کنیم؟ ترامپ اگر دیوانه بود کشورش رشد اقتصادی نداشت و اگر ما عاقل بودیم ما رشد اقتصادی داشتیم. امیدواریم مدیران ما پاک بمانند.

نیاز خوزستان به سیستم بی سیم و رادیویی فعال در حوزه مدیریت بحران

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تقریبا هر شش ساعت یک بحران در استان خوزستان اتفاق می افتد، گفت: مجموعه وزارت ارتباطات در استان خوزستان عضو اصلی ستاد بحران هستند و در همین خصوص خوزستان به یک سیستم بی سیم و رادیویی فعال نیاز دارد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، کیامرث حاجی زاده امروز (28 تیرماه) در جلسه شورای اداری شهرستان باغملک که با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات خوبی در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خوزستان انجام شده ولی واقعیت این است که به دلیل عقب ماندگی های خوزستان در بحث زیرساخت ها، این بخش نیز دچار عقب افتادگی شده است.

وی افزود: هر چه در خوزستان وجود دارد مربوط به شهرهای نفتی است که قبل از انقلاب به وجود آمدند و در زمان جنگ نیز بیشتر این امکانات از بین رفتند و بقیه امکانات نیز پس از آن دچار فرسایش شدند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: کارهایی که در گذشته در خوزستان در بحث زیرساخت های ارتباطات که شاکله اصلی توسعه هستند، انجام شده به صورت مسکنی بوده است. امروز در کشورهای توسعه یافته می بینیم آن چیزی که سرمایه گذاری را به دنبال دارد، بحث توسعه زیرساخت ها در بخش ارتباطات و فناوری است.

حاجی زاده با اشاره به حوادث و بحران هایی که در خوزستان وجود دارد، گفت: نقاط کوری در جاده ها و مناطق کوهستانی به ویژه مناطق زاگرس نشین و شهرهای ایذه و باغملک در استان خوزستان وجود دارد و باید به حل مشکلات این نقاط توجه کرد.

وی افزود: منطقه امامزاده عبدالله باغملک منطقه ای زیارتی ـ سیاحتی است و در روزهای تعطیل بیش از 20 هزار نفر برای زیارت و تفریح به این منطقه سفر می کنند اما با توجه به شرایط پوشش اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه دستگاه های POS (کارتخوان) مغازه های این منطقه گردشگری کار نمی کند و سیستم مالی آنجا مختل است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: زائران و گردشگرانی که قصد خرید از مغازه داران را دارند با توجه به شرایط منطقه دچار مشکل می شوند.

حاجی زاده اظهار کرد: در بحث جاده پرحادثه ترین جاده استان خوزستان را در مسیر هفتکل، ایذه و دهدز داریم که بدون اعتبار است و استاندار خوزستان با استفاده از اختیارات خودش ریسک کرده و دستور داده با تمام توان اجرای حل مشکلات این محور آغاز شود.

وی بیان کرد: در این جاده های مرگ تصادفات زیادی نیز داریم و برای خبررسانی به نیروهای امدادی مشکلاتی برای مردم ایجاد می شود و برخی مواقع به دلیل نرسیدن به موقع امدادگران بسیاری از مصدومان جان خود را از دست داده اند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادانه داد: اکثر اپراتورهای تلفن همراه در روستاهای منطقه دهدز آنتن دهی ندارند و در بخش هایی نیز که آنتن دارند، آنتن دهی بسیار ناقص است.

حاجی زاده گفت: تنها آزادراه خوزستان، آزاد راه خلیج فارس است اما حدود 40 کیلومتر از این مسیر بدون آنتن دهی است و نیاز است نسبت به حل مشکل آنتن دهی این جاده اقدام شود.

وی اظهار کرد: در بحث زیرساخت ها در خصوص بحث آنتن دهی تلفن های همراه، همراه اول و ایرانسل نیز در استان خوزستان مشکلاتی داریم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه خوزستان تنها استانی است که دائم البحران شده و تقریبا هر شش ساعت یک بحران در استان خوزستان اتفاق می افتد، تصریح کرد: مجموعه وزارت ارتباطات در استان خوزستان عضو اصلی ستاد بحران هستند و در همین خصوص خوزستان به یک سیستم بی سیم و رادیویی فعال نیاز دارد.

حاجی زاده با بیان اینکه بهترین سالن مانیتورینگ بحران کشور در خوزستان راه اندازی خواهد شد، اظهار کرد: سیستم مانیتورینگ و بی سیم جزو نیازهای اصلی این مرکز است. این سیستم به خصوص برای مناطق دارای بحران و همچنین حوزه زاگرس نیاز مهمی است.

مخالفت شورای شهر با استعفای شهردار اندیمشک

نایب رئیس شورای شهر اندیمشک گفت: در جلسه امشب شورای اسلامی شهر اندیمشک با استعفای شهردار اندیمشک مخالفت شد.

علی گل‌اندام امشب در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اندیمشک اظهار کرد: در جلسه امشب شورای اسلامی شهر اندیمشک با استعفای شهردار اندیمشک مخالفت شد.

 وی افزود: در این جلسه با رای ۷ رای شورا با استعفای شهردار مخالفت و از ایشان درخواست شد تا با قدرت همچنان به کار خود ادامه دهند.

نایب رئیس شورای شهر اندیمشک با اشاره به رضایت شورا از عملکرد شهردار، عنوان کرد: علت استعفای  وی مشکلات شخصی مطرح شده‌ بود.

وی بیان کرد: علت مخالفت با استعفای وی، نیاز هرچه بیشتر شهرداری به آرامش و هچنین اقدامات قابل قبول شهردار در مدت ۱۱ ماه فعالیت بوده است.

پیکر پاک ۷۵ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به اهواز منتقل شد

پیکر پاک و مطهر ۷۵ تن از شهدای تازه تفحص شده دوران هشت سال دفاع مقدس که پس سال ها غربت و بی نشانی به خاک وطن بازگشته بودند همزمان با دهه کرامت به اهواز منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پیکر پاک و مطهر ۷۵ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس که در خاک عراق تفحص شده بودند، امروز به اهواز منتقل شدند.

پیکر پاک این ۷۵ شهید گلگون کفن که پس از سال ها غربت و بی نشانی به وطن بازگشتند هم اکنون در معراج شهدای اهواز قرار دارند و برای عموم مردم امکان زیارت آنها وجود دارد.

معراج شهدای اهواز پادگان شهید علی محمودوند در سه راه خرمشهر کیلومتر ۲ جاده اندیمشک جنب شهرک شهید بهشتی ارتش قرار دارد.

پیکر پاک این شهدا روز گذشته از مرز بین المللی شلمچه در شهرستان خرمشهر در خوزستان به خاک پاک وطن بازگشت و مورد استقبال خانواده‌های شهدا، شیوخ قبایل عرب و جمعی از مردم ولایتمدار خوزستان و مسئولان کشوری و لشکری قرار گرفت.

پس از برگزاری آئین استقبال، پیکر مطهر ۷۵ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به بندر امام خمینی(ره) انتقال یافت تا این دیار را با قدوم خود متبرک کنند.

آئین استقبال و وداع با شهدای تازه تفحص شده دفاع مقدس در بندر امام خمینی(ره) نیز با حضور پرشور مردم این خطه انجام شد و با بدرقه مردم بندر ماهشهر و سربندر پیکر این ۷۵ پرستوی خونین بال به سمت اهواز روانه شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پیکر پاک این ۷۵ شهید والامقام که در عملیات های محرم، رمضان، کربلای ۴ و تک پشتیبانی والفجر ۸ به شهادت رسیده اند در مناطق علمیاتی زبیدات، کتیبان و جزیره بوارین تفحص شد.

استقرار هوای مرطوب و شرجی تا روز شنبه در خوزستان

سرپرست هواشناسی خوزستان از استقرار هوای مرطوب و شرجی تا روز شنبه در اغلب نقاط استان خوزستان خبر داد.

محمد سبزه‌زاری ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: طی امروز تا شنبه به علت استقرار الگوی تابستانه رخداد دمای ۴۹ درجه و بالاتر را در استان شاهد خواهیم بود. در نیمه جنوبی و بعضا مرکزی نیز با افزایش رطوبت، پدیده شرجی به علت جنوبی شدن جریانات رخ می‌دهد و در ارتفاعات شرقی و شمال شرقی استان نیز امکان رشد ابر وجود دارد.

وی افزود: طی فرداو اوایل هفته اینده وزش بادهای شدید در شمال غرب و به‌ویژه در نیمه غربی استان مورد انتظار است و ممکن است باعث برخواستن گرد و غبار محلی شود.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان بیان کرد: در شبانه روز گذشته، شوش با 46 درجه و ایذه با 24 درجه سانتی‌گراد به‌ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان بوده‌اند و دمای هوای اهواز بین 31 تا 45 درجه سانتی‌گراد متغیر بوده است. 

اختصاص 67/5 میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت در خوزستان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به منظور راه اندازی نسل پنجم در مناطق مختلف استان خوزستان 67/5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از باغملک، چهار طرح مخابراتی در شهرهای شمالی خوزستان امروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهرستان باغملک به بهره‌برداری رسید.

این چهار طرح مخابراتی با اعتباری بالغ بر 96 میلیارد تومان است و شامل تامین ارتباط روستاهای شمال استان خوزستان (USO)  با اعتبار 20 میلیارد تومان، نوسازی و توسعه سایت‌های همراه اول با اعتبار 67.5 میلیارد تومان، ایجاد سایت‌های جدید همراه اول با اعتبار 4.5 میلیارد تومان و نوسازی و بازسازی سیستم‌های انتقال و دیتا با اعتبار 96 میلیارد تومان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست شورای اداری باغملک با اشاره به اختصاص  مبلغ 20 میلیارد تومان  به‌منظور توسعه ارتباطی  95 روستای شمال استان خوزستان، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که درزمینه زیرساخت روستاهای شمال استان وجود داشت، تعداد روستاهایی که تحت پوشش ارتباطات قرار گرفتند، به 264 روستا رسید که اغلب در مناطق صعب‌العبور قرار دارند.

وی گفت: در برخی از مناطق راه انداری سایت‌های جدید ارتباطی یک نیاز اساسی بود به همین دلیل در قالب یک پروژه اپراتور همراه اول با اعتبار 4.5 میلیارد تومان راه‌اندازی و وارد مدار شد.

آذری جهرمی افزود: در کنار پروژه راه‌اندازی اپراتور همراه اول در مناطق شمالی استان در زمینه سیستم ارتقاء تکنولوژی نیز پروژه مصوب کردیم و نسل 4G با اعتبار 2.5 میلیارد تومان راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه کلیه مناطق جنوبی خوزستان تحت پوشش نسل سوم و چهارم اینترنت هستند، بیان کرد: تعداد 21 سایت برای نسل دوم، تعداد 43 سایت برای نسل چهارم و 55 سایت برای نسل پنجم در نظر گرفتیم.

آذری جهرمی گفت: به‌منظور راه‌اندازی نسل پنجم در مناطق مختلف استان خوزستان 67.5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه در خوزستان نزدیک به 67 درصد روستاها ارتباط مخابراتی مناسب دارند، عنوان کرد: تلاش داریم تا 33 درصد از روستاهای باقی مانده را نیز انجام دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در کشور و استان، مسائل و مشکلات مختلفی وجود دارد که ممکن است نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: در کنار این مسائل باید پیشرفته‌های کشور در حوزه راه، انرژی، ارتباطات، برق  و غیره را نیز ببینم.

لودگی آب رفیع در پس اصرار مرکز بهداشت و انکار آبفا

در حالی که مسئولان مرکز بهداشت خوزستان به‌عنوان متولیان بهداشت در استان معتقدند که آب رفیع آلوده است، مسئولان آب و فاضلاب خوزستان به‌عنوان متولیان تأمین و توزیع آب شرب بر انکار آلودگی آب اصرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اوایل تیرماه امسال بود که روستاییان بخش ابوافارس رامهرمز به دلیل مصرف آب آلوده دچار مسمومیت شدند و چند روزی را در مراکز درمانی گذراندند. پس از ابوالفارس این بار مردم رُفَیِع در شهرستان هویزه دچار مسمومیت شدند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در این باره می‌گوید: از چهارشنبه هفته گذشته در بررسی خانه به خانه مشخص شد 15مورد اسهال خونی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند لذا وضعیت طغیان برای رفیع اعلام شد. شکرالله سلمان‌زاده می‌افزاید: در 22 تیر پنج مورد،23 تیر 20 مورد، در روز بعد یک مورد، 25 تیرهشت مورد و 26 تیر 12 مورد بیمار مبتلا به اسهال خونی از نوع التهابی که عامل آن میکروبی بود به مراکز درمانی رفیع مراجعه کردند.

آب رفیع آلودگی میکروبی دارد

وی بیان می‌کند: در بررسی‌های اولیه شکستگی فاضلاب و کلر صفر در شبکه آب مشهود بود که با ادامه بررسی‌ها علاوه بر این موارد، آلودگی میکروبی نیز در آب پیدا شده است.

وی عنوان می‌کند: تعداد بیماران به تدریج افزایش پیدا کرده و براساس آخرین گزارش به 48 مورد رسیده است؛ موارد افزایشی به تدریج وجود دارد و اکثرا به غیر از سه یا چهار مورد به صورت سرپایی درمان شدند و مورد حاد و جدی وجود نداشت.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با انتقاد از برگزاری جلسات بی ثمر می‌افزاید: در این زمینه نشست‌ و جلسه برگزار می‌شود اما متاسفانه پیگیری‌های جدی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه آلودگی میکروبی در آب از نظر ما تهدید سلامت عمومی محسوب می‌شود، می‌‌گوید: به همین دلیل موضوع و ادله ما به دادستانی اعلام شد تا در صورت نیاز برخورد قضائی صورت گیرد.

سلمان زاده عنوان می‌کند: تذکرات کتبی متعدد درباره اتفاقات ابوالفارس رامهرمز و رفیع هویزه پیش از رخ دادن به آب و فاضلاب ارائه شده و امیدواریم که پیگیری صورت گیرد.

آب آلوده نیست

در حالی که رئیس مرکز بهداشت خوزستان به صورت قاطع از آلوده بودن آب رفیع صحبت می‌کند، مسئولان آبفا خوزستان نظر دیگری در این باره دارند. سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت آبفا خوزستان می‌گوید: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون هیچگونه آلودگی میکروبی در شبکه توزیع آب شهر رفیع گزارش نشده و با حضور مدیر کنترل کیفیت و بهداشت آب و کارشناسان آبفا استان در روزهای اخیر نظارت‌ها بر روند کلرزنی و توزیع آب در شبکه این شهر بیشتر شده است.

مهرداد قنواتی با بیان اینکه آب شبکه توزیع در رفیع سالم است، می‌افزاید: با حضور مدیر کنترل کیفیت و کارشناسان آبفا استان در شهر رفیع روزانه کلرسنجی و نمونه‌برداری میکروبی از آب این شهر انجام شده که نتایج آن دلالت بر بهداشتی بودن آب شرب دارد.

وی با بیان اینکه تا زمان عادی شدن شرایط نظارت‌ها با شدت ادامه خواهد داشت، ادامه می‌دهد: به مردم و مسئولان شهری اطمینان خاطر می‌دهیم که آب شرب مردم استان خوزستان همواره تحت نظارت و آزمایشات میکروبی، بیولوژیکی و شیمیایی قرار دارد و در صورت هرگونه آلودگی احتمالی بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفته و سریعا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که مسئولان مرکز بهداشت خوزستان به‌عنوان متولیان بهداشت در استان معتقدند که آب رفیع آلوده است، مسئولان آب و فاضلاب خوزستان به‌عنوان متولیان تأمین و توزیع آب شرب بر انکار آلودگی آب اصرار دارند و همین موضوع مسئله سلامت مردم رفیع را به گره کور تبدیل کرده است.

این اصرار و انکار در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان می‌گوید: در حال حاضر در هویزه به دلیل مشکلات کمی و کیفی آب موارد ابتلا به اسهال خونی را داریم. بنابراین باید راهکارهای علمی ارائه شوند و مسئولان بر اساس این راهکارها تصمیم گیری کنند.

با توجه به اینکه سلامت مردم رفیع به دلیل مصرف آب در خطر است باید خیلی سریع این موضوع شفاف شود که آب شرب منطقه سالم است یا خیر چرا که انکار آلودگی آب برای شانه خالی کردن از مسئولیت سبب پدید آمدن بحرانی جدید برای مردمی می‌شود که چند روزی است به دلیل آتش گرفتن تالاب‌های هورالعظیم از نفس کشیدن در هوای سالم هم محروم شده‌اند. قبول مسئولیت در زمینه آب آلوده یکی از موضوعاتی است که می‌تواند منجر به تصمیم گیری سریع برای حل مشکل ختم شود.

دیدنی های امروز

طوطی دم‌بلند آمریکای جنوبی در یک مرکز حیات وحش در کالیفرنیا آمریکا/عکس روز وب سایت " نشنال جئوگرافی"
طوطی دم‌بلند آمریکای جنوبی در یک مرکز حیات وحش در کالیفرنیا آمریکا/عکس روز وب سایت
شوخی‌های دستی "ژان کلود یونکر" رییس کمیسیون اروپا با کمیسیونرهای این اتحادیه/ بروکسل/ خبرگزاری فرانسه
شوخی‌های دستی
نخستین نشست خبری فوتبالیست‌های نوجوان نجات داده شده از غار در تایلند / شینهوا
نخستین نشست خبری فوتبالیست‌های نوجوان نجات داده شده از غار در تایلند / شینهوا
دختر نلسون ماندلا رهبر فقید جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی در مراسم یکصدمین سالگرد تولد پدرش در کلیسای جامع وست‌مینستر در لندن
دختر نلسون ماندلا رهبر فقید جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی در مراسم یکصدمین سالگرد تولد پدرش در کلیسای جامع وست‌مینستر در لندن
به کنترل گرفتن شهر "ماسایا " در نیکاراگوئه از سوی افراد مسلح حامی دولت / آسوشیتدپرس
به کنترل گرفتن شهر
تولید یک خودروی برقی جدید به نام " اِگو لایف" از سوی یک "استارت آپ" آلمانی در شهر آخن
تولید یک خودروی برقی جدید به نام
نشستن پرنده روی مجسمه " کاپیتان کوک" در ویتبی یورکشایر / بریتانیا
نشستن پرنده روی مجسمه
تمرین یوگا در حاشیه رود "یانگ تسه" در "ووهو" چین
تمرین یوگا در حاشیه رود
کارخانه تولید زغال چوب در باریکه غزه/ قدس نت
کارخانه تولید زغال چوب در باریکه غزه/ قدس نت
شنا در رودخانه‌ای در باختاپور نپال
شنا در رودخانه‌ای در باختاپور نپال
بانکی در شهر نانتونگ چین
بانکی در شهر نانتونگ چین
کولرهای برجی در شهر شنیان چین
کولرهای برجی در شهر شنیان چین
مسابقات دوچرخه سواری "تور دو فرانس"
مسابقات دوچرخه سواری

عکس روز نشنال جئوگرافیک

عکس روز نشنال جئوگرافیک

عکس روز نشنال جئوگرافیک از برداشت لاله در هلندرا مشاهده می کنید. کشاورزان هلندی سال گذشته حدود دو میلیارد پیاز لاله تولید کردند.