سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هفت بمب افکن برتر تاریخ

هفت بمب افکن برتر تاریخ

مجله تصویری سلاح پاسخی کامل به این پرسش که بهترین هواپیما های بمب افکن تولید شده در طول تاریخ کدام ها هستند، می تواند کمی چالش بر انگیز باشد. با این وجود اگر نگاهی دقیق به بمب افکن های مختلف داشته باشیم و ویژگی های هر کدام را به صورت مقایسه ای با دسته دیگر بررسی کنیم، به لیستی اجمالی و البته مستدل خواهیم رسید. در این بررسی فاکتور های مختلفی از جمله قدرت، سرعت، برد، فناوری و همچنین جنگ افزار های یک بمب افکن لحاظ شده اند. از این رو تمامی بمب افکن هایی که در ادامه معرفی می شوند، از هر نظر مرگبار و حرفه ای به شمار می آیند. لازم به ذکر است که تجزیه و تحلیل های فنی نیز در نظر گرفته شده است و گزینش تنها از میان بمب افکن هایی که رد حال حاضر وضعیت عملیاتی دارند خواهد بود. همان طور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، نامی از هواپیما های بمب افکن در دست طراحی و توسعه در لیست مذکور آورده نشده است.

شماره 1- نورثروپ گرومن بی-2 اسپیریت

نورثروپ گرومن بی-2 اسپیریت از بمب افکن های چند منظوره و رادار گریز شرکت نورثروپ و همچنین کمپانی بوئینگ است که گلوله سیلور سیاست آمریکا لقب دارد. هدف از تولید این بمب افکن استفاده از آن برای مقابله با تهدیداتی که از بالا ترین اولویت برخوردار هستند بوده است. این پرنده نظامی استراتژیک طی جنگ سرد طراحی شد و تمام مراحل توسعه آن با در نظر گرفتن شرایط امنیتی ویژه صورت گرفت. جالب است بدانید که به دلیل قیمت بالا فقط 20 فروند نورثروپ گرومن بی-2 اسپیریت توسط نیروی هوایی آمریکا به خدمت گرفته شده و هیچ گاه برای فروش به سایر کشور ها ارائه نشده است.

از نقطه نظر عملکردی نیز این بمب افکن استراتژیک قابلیت های ویژه ای در اختیار دارد. برای مثال می تواند حدود 18000 کیلوگرم محموله جنگی حمل کرده و بیش از 12000 کیلومتر بدون نیاز به سوخت گیری مجدد پرواز کند.

شماره 2- توپولف-160

مورد بعدی توپولف-160 بمب افکن استراتژیک مافوق صوت ساخت روسیه است که به منظور مقابله با مهم ترین پرنده های جنگی آمریکا طراحی و تولید شد. این بمب افکن قابلیت حمل بمب های هسته ای را دارد و از طرفی بزرگ ترین هواپیمای مافوق صوت مجهز به بال متغیر تولید شده در سراسر جهان به شمار می رود. گفته می شود از توپولف-160 با برد 14500 کیلومتر تاکنون تنها 39 فروند ساخته شده است. برخی منابع اعلام کرده اند که خود روسیه 16 فروند از این بمب افکن را به صورت رسمی در اختیار دارد.

شماره 3- راکول بی-1 لنسر

راکول بی-1 لنسر آمریکایی بمب افکنی چهار موتوره و مافوق صوت است که از حضور بال متحرک بهره مند بوده و در جایگاه سومین بمب افکن استراتژیک برتر دنیا قرار گرفته است. این پرنده در سال 1986 خدمت رسانی رسمی خود به آمریکا را آغاز کرد و اساسا با هدف جایگزینی با بی-52 ساخته شد. بی-1 لنسر قابلیت حمل داخلی 34000 کیلوگرم بمب و موشک را دارد و از این نظر نسبت به تمام بمب افکن های آمریکایی برتر است. مجموعا 100 فروند از این بمب افکن تولید شد و هم اکنون حدود 70 لنسر آماده خدمت رسانی در مواقع لزوم خواهد بود.

شماره 4- بوئینگ بی-52 استراتوفورترس

شماره چهارم لیست به بوئینگ بی-52 استراتوفورترس تعلق دارد. این پرنده یک بمب افکن راهبردی فرو صوت است که طی جنگ سرد به عنوان جایگزین بی-36 ساخته شد. از سال 1955 تاکنون نیز در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارد. از تمامی مدل های این بمب افکن در مجموع 744 فروند تولید شد و به دلیل عملکرد مناسب در کنار هزینه های پایین نگه داری، همچنان مورد استفاده واقع می شود. بوئینگ بی-52 استراتوفورترس بدون نیاز به سوخت گیری مجدد می تواند 18500 کیلومتر پرواز کند، از طرفی ظرفیت حمل 32000 کیلوگرم سلاح مختلف از موشک گرفته تا بمب های هدایت شونده را نیز دارد.

شماره 5- توپولف تو-95

توپولف تو-95 یکی دیگر از بمب های استراتژیک دوربرد است که توسط اتحاد جماهیر شوروی طراحی و تولید شد. بمب افکن در سال 1956 مجوز ورود به سرویس را دریافت کرده و هنوز هم از آن در شمار یکی از مهم ترین عناصر قدرت هوایی دور برد روسیه یاد می شود. توپولف تو-95 توانایی حمل 15000 کیلوگرم بار را داشته و می تواند 12500 کیلومتر بدون سوخت گیری مجدد پرواز کند. بیش از 500 فروند از این بمب افکن ساخته شده است و انتظار می رود که حداقل تا سال 2040 همچنان با موفقیت خدمت رسانی کند.

شماره 6- توپولف تو-22 ام

بمب افکن استراتژیک روسی دیگر توپولف تو-22 ام نام دارد. این پرنده که مجهز به موتور توربوفن کوزنتسف NK-25 است، ظرفیت بارگیری تا 24000 کیلوگرم را در اختیار دارد. بیش از 570 فروند هواپیما از انواع مدل های این بمب افکن تولید شده است که تو-22 ام 3 آخرین مدل آن است. حدود 90 فروند از آن ها نیز در خدمت نیروی هوایی روسیه در وضعیت فعال قرار دارد. لازم به ذکر است که نیروی دریایی هند هم از این بمب افکن استراتژیک استفاده می کند.

شماره 7- اچ 6

اچ 6 یک جت بمب افکن دو موتوره است که برای نیروی هوایی ارتش چین ساخته شد و می توان آن را نمونه ای زیر دست توپولف-16 روسی به شمار آورد. این بمب افکن توانایی حمل 9000 کیلوگرم محموله و همچنین قابلیت حمله هسته ای دارد.

 

خانه تکانی در راس هرم قدرت در عربستان / ولیهعدی محمد بن سلمان و معانی آن برای ایران

محمد بن سلمان فرزند شاه فعلی سعودی در عربستان، شب گذشته به عنوان ولیعهد این کشور و به شکل رسمی معرفی شد. وی که پیش از این نیز سمت وزارت دفاع در پادشاهی عربستان را بر عهده داشته است، اکنون به عنوان جانشین رسمی پدر خود و به جای محمد بن نایف قرار گرفته است. تحولی اساسی در راس هرم قدرت در عربستان سعودی که دست کم معانی بسیار مهمی برای ایران در پی خود دارد.

به گزارش «تابناک» پادشاه عربستان سعودی در حکمی حکومتی، محمد بن‌نایف را از ولایت‌عهدی برکنار و محمد بن ‌سلمان را که پیشتر جانشین ولیعهد بود، به عنوان ولیعهد تعیین کرد. پادشاه سعودی همچنین محمد بن‌ نایف را از تمامی مسؤولیت‌هایش از جمله ریاست شورای وزیران و وزارت کشور برکنار و عبدالعزیز بن‌سعود را به عنوان وزیر کشور جدید معرفی کرد. طبق حکم ملک سلمان، بن‌سلمان علاوه بر ولیعهدی و معاون نخست‌وزیر، همچنان تصدی وزارت دفاع را بر عهده خواهد گرفت.

این تغییر و تحول با توجه به سن و سال و ضعف جسمانی پادشاه فعلی عربستان سعودی اهمیت بسیار زیادی دارد. البته پیش از این نیز به خوبی میشد نفوذ و اثر گذاری محمد بن سلمان در سیاست داخلی و خارجی عربستان سعودی را دید اما رسمیت یافتن جانشینی او به عنوان ولیعهد، به جای پدر، مشروعیت بخشی اساسی به همه آن چیزی است که تا کنون در جریان بوده و بعد از این نیز احتمالا با قوت بسیار بیشتری ادامه خواهد یافت. به ویژه آنکه این تغییر و تحول برای ایران معانی بسیار زیادی در بر دارد.

خانه تکانی در راس هرم قدرت در عربستان / ولیعدی محمد بن سلمان چه معانی برای ایران دارد؟ 

این نکته ای مسلم است که امروزه سیاست خارجی عربستان سعودی بیشتر متمایل به تقابل و استفاده از گزینه های نظامی در هرجایی که مقدور باشد است. در واقع با توجه به اصول و قواعد، چیز زیادی در سیاست خارجی این کشور تغییر نکرده است اما آنچه تغییر کرده رهیافت و عملکرد سیاسی در واکنش و پاسخ به محیط متغیر، عصری در حال گذار در خاورمیانه، اتفاقات، خطرات و ریسک ها و توازن قوا، در خصوص تغییر بازیگران و نقش آنها و اهداف ایشان است.

بخش مهمی از تغییر و تحول در فرم سیاست خارجی عربستان سعودی بدون هیچ شکی ناشی از تفکرات و اعمال وزیر دفاع این کشور و ولیعهد جدید یعنی محمد بن سلمان است. وی در ماه می در یک مصاحبه قابل توجه بیان کرده بود که پیش از این سیاست خارجی عربستان سعودی مبتنی بر محافظه کاری، دوری از تقابل آشکار و اعمال نفوذ در پشت صحنه بوده است. سیاست خارجی که برای نشان دادن مخالفت با بازیگرانی که علیه ریاض مشغول هستند، تمایلی به نمایش قدرت ندارد. وی گفته بود که این سیاست در حال تغییر است.

این مانیفست محمد بن سلمان است که البته در مورد ایران نیز بسیار صادق است و شاید محوری ترین مصداق آن را بتوان ایران دانست. وی پیش از این در رابطه با احتمال گفتگو و تعامل با یاران گفته بود: چطور ممکن است ما با رژیمی که از ایدئولوژی افراطی برخوردار است و آن را در قانون اساسی خود و در خواست [امام] خمینی نهادینه کرده به درک متقابل برسیم؟ رژیمی که هدف نهایی اش گستردن مذهب خود در تمام جهان اسلام است تا روزی که موعود ظهور کند. ما چطور میتوانیم این رژیم را متقاعد کنیم؟

این سخنان تند و صریح علیه ایران تا قبل از این کمتر از سیاستمداران و هبران آل سعود شنیده شده بود. سخنانی که البته به همین جا ختم نشده و ادامه آن این است: ما به خوبی هشیار هستیم که از سوی ایران مورد هدف قرار گرفته ایم. رسیدن به قبله مسلمین هدف اصلی ایران است و ما تمام تلاش خود را میکنیم که جنگ در داخل مرزهای ایران باشد و نه در دل عربستان سعودی.

مخاطب این سخنان در آن مصاحبه نه مجری بوده است و نه سایر بینندگان. مخاطب این سخنان دقیقا ایران و رهبران و مقامات ایرانی بوده است. در تمام این مدت البته عربستان سعودی هیچ گاه داعیه آن را نداشته است که در مذاکرات و گفتگو با ایران را به کل بسته است اما تمامی این مذاکرات منوط به خلع سلاح ایران در منطقه بوده است، به این بهانه که ایران کشورهای عربی را تهدید میکند.

خانه تکانی در راس هرم قدرت در عربستان / ولیعدی محمد بن سلمان چه معانی برای ایران دارد؟ 

محمد بن سلمان 32 ساله جوان ترین وزیر دفاع در کل جهان بوده است و اکنون به عنوان ولیعهد شاه سعودی منصوب شده. از مدتها قبل وی را به عنوان قدرت مخفی و در سایه تخت پدری تلقی کرده اند. وی پیش از همه اینها مشاور پدر خود در امور اقتصادی بوده و مدتی را در کمیسیون صادرات عربستان سعودی فعالیت کرده است.

در سال 2009 زمانی که پدرش استاندار ریاض بود در سمت مشاوره وی وارد حوزه سیاست شد و این مقدمه ای بود برای دستیابی او به سمت ها و مقامات متعدد. بعد از مرگ عبدالعزیز و رسیدن سلمان به پادشاهی محمد در سال 2011 عملا معاون نخست وزیر و وزرات دفاع را تصدی کرد.

اولین و مهمترین اتفاق در دوره وزارت دفاع او «عملیات طوفان قاطع» بود که در واقع تجاوز عربستان و ائتلاف این کشور به خاک یمن را تعریف کرد. آنچه به شروع جنگ داخلی در یمن در سال 2015 منجر شد. همین عملیات نشان داد که چه شخصیت دیکتاتوری اکنون سیاست دفاعی و نظامی عربستان را در دست گرفته است: این عملیات بدون کمترین هماهنگی با نهادهای ذیربط از جمله گارد ملی عربستان سعودی صورت گرفت و در حالی که خود محمد بن سلمان در جزایر مالدیو بود و اشتون کارتر وزیر دفاع سابق آمریکا چندین روز برای دسترسی به وی و گفتگو در این مورد مشکل داشت!

در سال 2015 جیش الفتح که از بقایای القاعده با جببه النصره شکل گرفت، به دستور مستقیم محمد بن سلمان وارد صحنه جنگ سوریه شد و اکنون تبدیل به یکی از گروهک های تروریستی اصلی در این کشور شده است که البته تا حد زیادی از سوی نیروهای ایران و روسیه به حاشیه رانده شده.

در حالی که محمد جوان ماجراجویی های سیاست خارجی خود را با هیجان آغاز کرده بود پدر اما مقدمات به قدرت رساندن او را آغاز میکرد. در آوریل 2015 شوک بزرگ ملک سلمان به خاندان سعودی با ولیعهد کردن محمد بن نایف و معاونت محمد بن سلمان برای ولیعهدی وارد کرد. ماک سلمان به خوبی میدانست که این قدم اول برای جانشینی پسر بعد از پدر است.

امروز محمد 32 ساله به عنوان ولیعهد پدر منصوب شده و با توجه به ضعف جسمانی ملک سلمان دیر یا زود محمد تخت پادشاهی در عربستان سعودی را کنتلر خواهد کرد. هرچند بیان شد که هم اکنون نیز سیاست خارجی عربستان تا حد زیادی به واسطه افکار و اعمال محمد هدایت میشود، اما ولیعهد شدن وی سیگنال مهمی برای ایران است.

این امر به معنی آن است که بعد از این نیز – شاید برای طولانی مدت – سیاست خصمانه عربستان در قبال ایران شاید با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت. این که احتمالا تعارضات و درگیری ها در منطقه خاورمیانه شدت گرفته و بحران یمن و سوریه تا مدتها بعد راهکار سیاسی و مسالمت آمیز به خود نبیند.

ایران که از مدتی قبل در رادار عربستان قرار گرفته بود، اکنون به نظر در نوک مگسک قرار میگیرد و با توجه به سن و سال اندک محمد، میتوان انتظار داشت که دوره ای طولانی از تقابل های جدی میان ایران و عربستان را شاهد خواهیم بود. افزایش جنگ های نیابتی، تلاش برای نفوذ در داخل ایران، تلاش برای فشار منطقه ای و بین المللی بر ایران، نزدیکی با رژیم اسرائیل و همراهی با سیاست های این رزیم علیه ایران، تلاش برای نزدیکی به متحدان ایران از جمله روسیه و ... همگی سیاست هایی است که نمونه هایی از آن را از قبل در سیاست خارجی عربستان دیده ایم، اما همه اینها اکنون به عنوان سرفصل های سیاست خارجی خاندان آل سعود در برابر ایران نهادینه میشود.

دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد

 
ساخت ماسک های پاندا در کارخانه ای در شهر سایتاما ژاپن
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد

توزیع کمک های غذایی و مایحتاج ارسالی از سوی کویت میان مردم جنگ و قحطی زده یمن – صنعا
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد

تلاش آتش نشانان برای فرونشاندن شعله های آتش سوزی در جنگل – پرتغال
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد
 
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد 

جسد تروریستی که دیروز قصد داشت در نزدیکی کاخ الیزه پاریس اقدام به انجام حمله تروریستی کند
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد

پرواز نمایشی یک جنگنده رافائل در نخستین روز نمایشگاه سالانه هوایی در پاریس
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد

تمرین دسته جمعی یوگا از سوی دانش آموزان هندی – الله آباد
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد

حضور "ترزا می" نخست وزیر بریتانیا در مسجد "فینزبری" در شمال لندن پس از حمله تروریستی بامداد دوشنبه یک فرد ولزی به مسلمانان این مسجد
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد
 
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد 

استقبال صدها طرفدار از "جانی دپ" ستاره مشهور سینمای هالیوود آمریکا در فرودگاه بین المللی توکیو
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد

محله مسکونی راهب های بودایی تبتی موسوم به آکادمی "لارونگ گار" که مسکن 40 هزار راهب بودایی است – استان سیچوان چین
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد

آغاز مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با حضور "دیوید دیویس" وزیر برگزیت در کابینه انگلیس و "میشل بارنیه" نماینده اتحادیه اروپا – مقر اتحادیه اروپا در بروکسل
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد

مراسم افطاری شهروندان شهر دوما سوریه در منطقه تحت کنترل مخالفان مسلح در این شهر
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد
 
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد 

ادامه تظاهرات مخالفان حکومت ونزوئلا در شهر کاراکاس
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد

نیروهای نظامی کرد عضو "یگان های مدافع خلق" در استحکامات تظامی خود در اطراف شهر رقه سوریه
 
دیدنی‌های امروز؛ چهارشنبه 31 خرداد 


حدیث روز/ سه چیزی که برادران دینی در میان خود به آن نیاز دارند

حدیث روز

امام صادق علیه‌السلام در سخنی ارزشمند سه چیزی که برادران دینی در میان خود به آن نیاز دارند را بیان فرموده‌اند.

مشرق- امام جعفر صادق علیه‏‌السلام فرمودند:

برادران در میان خود به سه چیز نیازمندند که اگر به کار بندند دوستی بپاید و گرنه از یکدیگر جدا شوند و دشمن هم گردند. آن سه چیز اینهاست: انصاف با یکدیگر ، مهربانی با یکدیگر و حسد نبردن به هم.

متن حدیث:

 قال الصادق علیه‌السلام: تَحتاجُ الإخْوةُ فیما بَیْنَهُم إلی ثلاثةِ أشیاءَ، فإنِ استَعمَلُوها و إلاّ تَبایَنُوا و تَباغَضُوا، و هی: التَّناصُفُ ، و التَّراحُمُ ، و نَفْیُ الحَسَدِ.

" تحف العقول، صفحه ۳۲۲"

سالند و گتوند در استان خوزستان لرزیدند

زمین لرزه
شناسهٔ خبر: 4008926 -
اهواز - گتوند و سالند در استان خوزستان صبح امروز به علت وقوع زمین لرزه، تکان های نسبتا شدیدی را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، شبکه‌های لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران وقوع زمین لرزه گتوند به بزرگی۲.۴ ریشتر را در ساعت ۰۶:۱۱:۴۶ امروز ثبت کردند.

این زمین‌لرزه که در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد، در مختصات ۳۲.۳۵ درجه عرض شمالی و ۴۸.۸۱ درجه طول شرقی ثبت شده است. این زمین‌لرزه در ۱۲ کیلومتری گتوند، ۱۶ کیلومتری سالند و ۲۶ کیلومتری لالی در خوزستان رخ داد.

همچنین زمین‌لرزه دیگری به بزرگی ۳.۲ ریشتر در ساعت ۰۶:۱۳:۱۴ امروز (۲۹ خردادماه) سالند از توابع شهرستان دزفول را لرزاند. این زمین‌لرزه که در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد، در مختصات ۳۲.۴۷ درجه عرض شمالی و ۴۸.۹۶ درجه طول شرقی ثبت شده است.

این زمین‌لرزه در ۱۲ کیلومتری سالند، ۲۰ کیلومتری لالی و ۲۹ کیلومتری گتوند در استان خوزستان رخ داد.

تغییرات بی سابقه در ساختار قدرت عربستان سعودی

عربستان دوران محمد بن سلمان تفاوت های زیادی با عربستان دهه های گذشته خواهد داشت. این تفاوت ها از هم اکنون و در طی دو سال گذشته خود را به شکل آشکاری نمایان کرده است.

عصر ایران؛ مازیار آقازاده - پادشاه عربستان با تصمیم به ولایتهدی پسر 31 ساله اش نقطه عطفی جدی را در تاریخ سیاسی شبه جزیره عربستان و حکومت آل سعود رقم زده است.

"سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان امروز در سلسله احکامی تغییراتی را در مناصب حکومتی ایجاد کرد که مهم ترین آنها انتصاب فرزندش " محمد بن سلمان" 31 ساله به سمت ولایتعهدی و نیز برکناری "محمد بن نایف" ولیعهد سابق از مقام ولایتعهدی و وزارت کشور عربستان است.

محمد بن نایف یکی از چهره های امنیتی دولت سعودی محسوب می شود که روابط بسیار نزدیکی با دولت ایالات متحده آمریکا داشته است. رسانه های آمریکا از شوکه آور بودن تصمیم ملک سلمان خبر داده و این برکناری را از زاویه رابطه خوب محمد بن نایف با دولت واشنگتن مورد توجه قرار داده اند.

تغییرات بی سابقه در ساختار قدرت عربستان سعودی


محمد بن نایف در سال های گذشته و به ویژه پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا تبدیل به چهره ای بسیار محبوب برای آمریکایی ها از زاویه مقابله با گروه القاعده در داخل عربستان شده بود. آمریکایی ها او را شکارچی خوبی برای گرفتن و خنثی کردن طرح های تروریستی گروه القاعده در عربستان و حتی منطقه می دانستند.

حالا با برکناری او جوانی 31 ساله و فرزند خود پادشاه - و نه یکی از برادران  یا برادر زادگان او -  به انتظار جانشینی پدرش خواهد نشست. اقدامی که در 85 سال حکومت خاندان آل سعود در عربستان سابقه نداشته است.
6 پادشاه عربستان پس از درگذشت "عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل" موسس سلسله آل سعود ( "عبدالعزیز بن فیصل" در سال 1953 -1332-  درگذشت و فرزندش "سعود" به جای او نشست) به وصیت او به فرزندانش عمل کرده بودند.

 عبدالعزیز وصیت کرده بود فرزندانش پس از فوت او به صورت زنجیره ای و بر اساس سن و سال به مقام پادشاهی برسند. این وصیت او در عرضی کردن مقام ولایتعهدی در میان فرزندان ذکورش تا حدود زیادی در بیش از 6 دهه گذشته سبب انسجام ساختار سیاسی و جلوگیری از تفرقه و درگیری قدرت در درون خاندان حاکم شده بود.

با فرمان امروز پادشاه عربستان اما این سلسله جانشینی های عرضی در میان اولاد ذکور عبدالعزیز قطع شد و قدرت به واسطه جانشینی " محمد بن سلمان " به احتمال زیاد از این پس در طول خانواده سلمان بن عبدالعزیز منتقل خواهد شد.

البته پادشاه عربستان با انتصاب های پیشین خود در 2 سال پیش و همزمان با رسیدن به منصب پادشاهی برای این تغییر بزرگ قدرت در درون خاندان حاکم عربستان زمینه چینی کرده بود که از جمله مهم ترین این مقدمه چینی ها تبدیل پسرش به یک چهره حکومتی متنفذ از یک چهره ناشناخته در دفتر خودش در دوران ولایتعهدی بود.

تصمیم به انتصاب محمد بی تجربه و جوان به سمت هایی چون وزارت دفاع و جانشینی ولیعهد سابق (محمد بن نایف) یک زمینه چینی بود تا پسر خام و بی تجربه بتواند مشق سیاست و قدرت کند و جامعه جهانی نیز با چهره او آشنا شوند.

محمد بن سلمان در طول دو سال گذشته توانست با سفر به آمریکا و روسیه با روسای جمهور دو کشور دیدار و مذاکره کند و خود را به رهبران اصلی دنیا بشناساند. او در عین حال با ریاست بر طرح تحول اقتصادی بزرگ عربستان موسوم به " چشم انداز عربستان 2030" خود را به عنوان مدیری استراتژیک معرفی کرده است.

محمد بن سلمان

چرخش بی سابقه در ساختار قدرت عربستان سعودی
با این حال سابقه تصمیمات و اقدامات 2 سال گذشته او در مقام وزارت دفاع و یکی از اصلی ترین مقامات تنظیم کننده راهبردهای نظامی و امنیتی کشور عربستان، نشان از بی تجربگی و خامی او در اتخاذ برخی تصمیمات اشتباه است.

رویکرد جدید عربستان سعودی در پیش گرفتن یک سیاست تهاجمی عصبی در قبال ایران، حمله نظامی بدون نتیجه به یمن در 2 سال گذشته و نیز تصمیم بی سابقه به قطع همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی با دولت قطر را می توان از مصداق های تندروی کم سابقه دولت سعودی دانست که دهه هاست با مشی محافظه کاری و مصلحت سنجی حرکت کرده بوده است.

عربستان دوران محمد بن سلمان تفاوت های زیادی با عربستان دهه های گذشته خواهد داشت. این تفاوت ها از هم اکنون و در طی دو سال گذشته خود را به شکل آشکاری نمایان کرده است؛ چون از نظر بسیاری از ناظران هم اینک نیز فرزند جوان پادشاه عربستان نفوذ فوق العاده زیادی روی تصمیمات او دارد و در واقع اداره کننده اصلی تصمیمات و سیاست های دولت عربستان سعودی در دوره هفتمین پادشاه از سلسله آل سعود ( پادشاه سلمان) فرزند 31 ساله او "محمد بن سلمان" است که حالا با حکم پدر و رای مثبت "هیات بیعت" متنفذان دولت سعودی، به سمت ولیعهد مستقیم او انتخاب شده است؛ اقدامی که در تاریخ 85 ساله حکومت آل سعود در عربستان سابقه نداشته است.

خاموشیهای اهواز ریشه در کوتاهی گذشته دارد/از مردم عذرخواهی می کنم

غلامرضا شریعتی
شناسهٔ خبر: 4008970 -
اهواز - استاندار خوزستان گفت: بروز خاموشی چند روز اخیر برق اهواز به علت کوتاهی هایی است که در گذشته از سوی مسئولان متولی در استان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز در بازدید از تاسیسات آسیب دیده شرکت برق اهواز اظهار کرد: از شنبه شب گذشته بر اثر پرباری شبکه و افزایش دمای هوا، پست سپیدار اهواز دچار مشکل شد که این امر منجر به آتش سوزی کابل سوئیچ گیرنده شد که متاسفانه دیشب هم اتفاق افتاد و موجب شد همشریان دچار سختی و رنج شوند.

شریعتی بیان کرد: از اکنون باید برنامه ریزی اساسی بکنیم و از کارهای سطحی و مسکن وار و مقطعی پرهیز کنیم و کارهای زیرساختی انجام دهیم. 

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه شرکت برق منطقه ای برای تعدادی ایستگاه به زمین نیاز داشت، گفت: معاونت عمرانی استانداری سریعاً تشکیل جلسه داد و به جز دو نقطه که نتوانستیم تامین کنیم که تلاش می کنیم انشاالله آن دو نقطه را هم تامین کنیم بقیه نقاط که زمین مورد درخواست بود همه تامین شدند و مصوب کردیم راه و شهرسازی زمین ها را در اختیار برق منطقه ای قرار دهند. 

شریعتی تصریح کرد: اگر قبلا هم مانند مقطع فعلی استانداری برای این مسئله وقت می گذاشت و به دستگاه های اجرایی از جمله برق کمک می شد اکنون این مشکلات اخیر یا کمتر بود و یا اصلا به وجود نمی آمد و تاکید می کنم اتفاقات روی داده و مشکلات مربوط به خاموشی های گسترده اخیر ریشه در کوتاهی های چند سال اخیر دارد و مربوط به چند ماه گذشته نیست. 

استاندار خوزستان افزود: با وجودی که در بروز این وضعیت نقشی نداشتیم به عنوان نماینده عالی دولت در استان مسئولیت آن را به عهده می گیرم و از مردم عذرخواهی می کنم.

وی ادامه داد: شرکت برق در ۱۰ سال گذشته اقدامات غیر استاندارد انجام داده و پدافند غیرعامل در طرح های توسعه آن رعایت نشده است و وقتی چنین حادثه ای روی می دهد بخش عمده ای از شهروندان را دچار مشکل می کند و کم توجهی های مسئولان در چند سال اخیر موجب شد چنین مشکلاتی در مقطع فعلی بروز پیدا کند.  

شریعتی تصریح کرد: وقتی ایستگاه های برق ما بالای ۱۰۰ در صد زیر فشار باشد و با قدمت زیاد نتواند جوابگو باشد و ترانس های توزیع هم همین وضعیت را داشته باشند اول باید خود را مورد سئوال و نقد قرار دهیم و برای حق شهروندان طبق دستور رئیس جمهور که آئین حقوق شهروندی را اعلام کرد خود را مسئول می دانیم اما باید توجه داشت شرایط فعلی نتیجه کم کاری های سال های گذشته است. 

شریعتی اظهار کرد: امیدواریم با جلساتی که داشتیم برق منطقه ای در اسرع وقت زمین های منظور شده را تحویل بگیرند و تملک کند و ایستگاه ها سریعا زده شود و مشکلات رفع شود و انشاالله شبکه برق بادوام و ثبات بیشتری داشته باشیم تا خوزستان که به علت صنایع عمده بیشترین تولید و مصرف برق را دارد به علت گرما و وضعیت اقلیمی باید وضعیت باثبات تری داشته باشد. 

استاندار خوزستان یادآور شد: از وزارت نیرو خواستیم قسط خود را به بانک ها پرداخت کند تا ما بتوانیم از۱۸۰ میلیون یوروی بانک توسعه اسلامی که برای خوزستان در نظر گرفته شده ولی به علت بدهی شرکت برق منطقه ای بانک ها حاضر نیستند تضمین کنند، استفاده کنیم.

شریعتی افزود: معاونت وزارت نیرو پرداخت این بدهی را تقبل کرده است تا بتوانیم برای توسعه شبکه برق از این وام استفاده کنیم و ایستگاه های پست برق جدید در اهواز تاسیس شوند تا دوباره با چنین وضعیتی که متاسفانه برای بخشی از مردم اهواز به وجود آمد و این وضعیت به هیچ وجه قابل توجیه نیست مواجه نشویم 

شریعتی بیان کرد: از برق منطقه ای و شرکت توزیع برق خواستم برنامه ریزی و اقدام کنند و اگر هم مشکلی با وزارت نیرو داشتند و خواسته های آنان تامین نشد به بنده منتقل کنند تا من از طریق وزیر و سایر مقامات کشور پیگیری کنم تا نیازها تامین شود و شرایط پایداری از نظر شبکه برق برای مردم شریف اهواز که در شش ماه اخیر از خاموشی متاثر شدند ایجاد کنیم.

دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

"اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین."

خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده‌اى شنواترین شنوایان.

نمایش اشیای جوبحی رامهرمز در آلمان به نام جیرفت!

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز از بازگردانده نشدن گنجینه جوبجی به موزه این شهرستان اظهار گله‌مندی کرد و گفت که  اشیای جوبحی رامهرمز در آلمان به نام جیرفت در معرض تماشا قرار داده شده است.


منصور معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ـ منطقه خوزستان، اظهار کرد: اشیاء تاریخی مربوط به منطقه جوبجی نه تنها هنوز به رامهرمز بازنگشته‌اند بلکه طی چند روز گذشته از طریق تلویزیون مطلع شدم که نمایشگاهی در کشور آلمان برپا شده است که در این نمایشگاه اشیاء جیرفت و اشیاء زرین جوبجی رامهرمز در حالی به نمایش درآمده‌اند که هیچ نامی از رامهرمز برده نشده است و به این موضوع که این اشیاء متعلق به این شهر هستند در تلویزیون نیز اشاره‌ای نشد و تنها از جیرفت نام برده شد.


وی افزود: پس از این خبر، بنده شکواییه‌ای را به اداره‌کل میراث استان نوشتم و در این شکواییه تاکید کردم که این اشیاء دارای تاریخ و زادگاه هستند و صحیح نیست که در رسانه در قالب جیرفت معرفی شوند و اسمی از رامهرمز برده نشود.


مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای بازگرداندن گنجینه جوبجی به رامهرمز گفت: سال گذشته آقای اقبال محمدیان (نماینده رامهرمز در مجلس شورای اسلامی) پس از نشستی که با خانم زهرا احمدی‌پور (معاون رییس جمهور و رییس میراث فرهنگی) داشت، از طریق رسانه‌ها از امضای تفاهم‌نامه‌ای خبر داد که به واسطه آن قرار بود حداقل بخشی از این اشیاء به رامهرمز بازگردانده شود که متاسفانه هنوز این قول عملی نشده است.


وی ادامه داد: مردم رامهرمز بسیار مشتاق دیدن این اشیاء هستند و مدام گله‌مندند که چرا باید از دیدن اشیایی که متعلق به زادگاه خودشان است، محروم باشند!؟


معتمدی تصریح کرد: نمی‌شود در این خصوص به مردم دروغ گفت. آن چیزی که مشخص است این است که این اشیاء 6سال است که از رامهرمز به تهران منتقل شده‌اند و دیگر نمی‌توان بهانه‌ای مثل مطالعه روی اشیاء یا آماده نبودن موزه رامهرمز را آورد چون موزه رامهرمز آماده است اما حتی بخشی از این اشیاء به رامهرمز بازنگشته‌اند.


وی خاطرنشان کرد: زمانی که این اشیا کشف شدند به دلیل رسم‌الخط‌های مرموزی که روی آن‌ها وجود داشت برای مطالعه بیشتر و رمزگشایی توسط خط‌شناسان به تهران برده شدند. از طرفی، برخی از این اشیاء نیز به دلیل آن‌که 2800 سال زیر خاک بودند به آزمایشگاه پژوهشگاه باستان‌شناسی کشور برده شدند تا بازسازی و مرمت شوند که متاسفانه با گذشت 6 سال هیچ یک از آن‌ها به رامهرمز بازنگشتند.


مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز با بیان این‌که موزه رامهرمز کاملا آماده و مرمت شده است، عنوان کرد: دیگر نمی‌دانم چه بستری باید مهیا شود تا این گنجینه به رامهرمز منتقل شود؟ ما حتی خواستار این نیستیم که در حال حاضر تمام گنجینه به رامهرمز بازگردانده شود. با این همه، حتی بخشی از آن را نیز به ما بازنمی‌گردانند. قشر جوان رامهرمز برای بازگشت این گنجینه بسیار مشتاق است و من امیدوارم این گنجینه به زادگاه خود بازگردانده شود

بانک مهر اقتصاد ورشکسته نشده است/ با شایعه‌سازان برخورد شود

رئیس اداره امور شعب بانک مهر اقتصاد منطقه خوزستان در خصوص حضور مردم در برخی از شعب و دریافت سپرده‌های خود از این بانک، گفت: متاسفانه مدتی است شاهد شایعاتی در فضای مجازی علیه سیستم بانکی به‌ویژه بانک‌های خصوصی هستیم که باعث بی‌اعتمادی مردم به سیستم بانکی شده و اکثر بانک‌ها را درگیر پاسخگویی به این شایعات کرده که در این زمینه شایعه‌های مطرح‌شده درباره ورشکستگی بانک مهر اقتصاد کاملا رد و این مساله تکذیب می‌شود.

 

مسعود حاتم‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: مردم هر زمانی که پولشان را بخواهند بانک مهر اقتصاد بدون هیچ مشکلی سپرده آن‌ها را پرداخت خواهد کرد. در این زمینه بانک برای رفاه حال مشتریان تعداد کارکنان خود را افزایش داده است تا مردم برای دریافت سپرده خود در شعب زمانی کمتری معطل شوند.


وی با بیان این‌که باید با شایعه‌سازان که در فضای مجازی موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند برخورد شود، افزود: مردم خوزستان از موسسات مالی در روزهای اخیر زخم خورده‌اند و حق دارند که ترس داشته باشند زیرا با انتشار حجم وسیع شایعات، وضعیت سیستم بانکی ناامن نشان داده شده است.


رئیس اداره امور شعب بانک مهر اقتصاد منطقه خوزستان تصریح کرد: بانک مهر اقتصاد مشکلی برای خروج منابع ندارد. این بانک آن‌قدر توانا است که در این راستا کار خود را به‌راحتی انجام دهد. چند روزی است که مردم برای دریافت سپرده‌های خود به شعب مختلف استان مراجعه و بدون هیچ مشکلی سپرده خود را دریافت می‌کنند، فقط اگر مقداری در شعب معطل می‌شوند، به دلیل بالابودن جمعیت مردم است.


حاتم‌وند با توصیه به مردم که به شایعات مطرح‌شده گوش ندهند، عنوان کرد: این بانک  با تمام توان همچون گذشته آماده ارائه خدمات به مردم شریف استان است و شعب این بانک خللی در روند پرداخت سپرده‌ها ایجاد نمی‌کند، زیرا مردم ترسیده‌اند و نگران سرمایه‌های خود هستند و ما نیز در این زمینه به مردم حق می‌دهیم.


وی ادامه داد: فضای مجازی به‌شدت در حال تخریب شرایط و اوضاع بانک‌های خصوصی است که البته در این زمینه بانک مرکزی با صدور بیانیه‌ای روز گذشته اعلام کرد با کسانی که در فضای مجازی به شایعه‌پراکنی و تخریب وضعیت بانک‌ها می‌پردازند، برخورد خواهد کرد.


رئیس اداره امور شعب بانک مهر اقتصاد منطقه خوزستان بیان کرد: اگر جلوی این شایعات در فضای مجازی گرفته نشود، این وضعیت به سایر بانک‌ها نیز سرایت می‌کند. همان‌طور که به نسبت این اتفاق افتاده و با گسترش شایعات حتی بانک‌هایی که مردم فکر می‌کنند ایمن هستند نیز دچار این مساله می‌شوند.


حاتم‌وند با بیان این‌که بانک مهر اقتصاد 25 سال است که در کشور فعالیت می‌کند و پشتوانه بسیار قوی دارد، گفت: این بانک از نظر نقدینگی هیچ مشکلی ندارد و در کشور تنها 2 تا سه استان درگیر این مسایل و شایعات هستند و دیگر شعب در استان‌های دیگر با وضعیت عادی به کار خود ادامه می‌دهند.


وی گفت: ما اعتقاد داریم منابعی که در خوزستان جذب می‌شود باید در همین استان مصرف شود و بر همین اساس بانک مهر اقتصاد استان در سال 95، 37 هزار فقره تسهیلات در قالب‌های مختلف پرداخت کرده است. این بانک جزو بانک‌هایی است که بیشترین پرداخت تسهیلات را در سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف داشته و برگشت آن نیز به گونه‌ای است که هر شعبه به‌راحتی می‌تواند سپرده مردم را به آن‌ها بازگرداند.


رئیس اداره امور شعب بانک مهر اقتصاد منطقه خوزستان خاطرنشان کرد: با وجود این‌که ساعت کاری در استان به علت گرما تا ساعت 12 است، به شعب اعلام شده که تا زمانی که مشتری در شعبه حضور دارد، نسبت به پذیرفتن مشتری اقدام کنند.

مرمت آرامگاه یعقوب لیث در دزفول آغاز شد

            دزفول - ایرنا - مرمت بنای تاریخی یعقوب لیث صفاری با تجهیز کارگاه از سوی پیمانکار آغاز شد.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: افزون بر 2 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای مرمت آرامگاه تاریخی یعقوب لیث صفاری در دزفول تامین شده است.
یعقوب زلقی افزود:در این عملیات قسمت گنبد و پشت بام این آرامگاه تاریخی مرمت خواهد شد تا هنگام بارندگی رطوبت به درون بنا نفود نکند.
وی با بیان اینکه مشکلی برای تامین اعتبارات بیشتر به منظور مرمت این بنای تاریخی وجود ندارد گفت:بعد از این مرحله گچ اندود های درون بقعه برداشته می شود و ضریح و سنگ قبر آن نیز مرمت خواهد شد .
مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه ، تعویض درب و پنجره آهنین این بنا و استفاده از درب چوبی با محتوا و رنگ سنتی را از دیگر برنامه های مرمتی این بنای تاریخی برشمرد.وی ساماندهی محوطه آرامگاه ،نظافت و آجرفرش را از دیگر برنامه های مرمت دانست و گفت:پس از مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری مرمت ترانشه های کاوش محوطه جندی شاپور نیز انجام خواهد شد.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری اثری برجای مانده از دوره تیموریان است که در محوطه باستانی جندی شاپور در 10 کیلومتری شرق شهر دزفول و در جاده دزفول - شوشتر در روستای اسلام آباد واقع شده و به ثبت ملی رسیده است.
7278/6068

تحویل آثار کشف شده در محوطه جوبجی به میراث فرهنگی رامهرمز/کشف بقایای کودک هخامنشی

اهواز ـ ایرنا ـ سرپرست کاوش در محوطه جوبجی رامهرمز گفت: آثاری که در کاووش محوطه جوبجی به دست آمده را به میراث فرهنگی رامهرمز تحویل دادیم و فصل سوم کاووشها در این منطقه احتمالا در زمستان 96 آغاز می‌شود.

آرمان شیشه گر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این فصل از کاوشها به آثار معماری هخامنشی، گورستان اشکانی، دیواره های مربوط به عیلام نو، سفال مربوط به عیلامیانی و... رسیدیم .
وی بیان کرد فصل دوم کاووش ها از 28 اسفند 95 آغاز شد و تا 31 اردیبهشت 96 ادامه داشت این فصل از کاوش به منظور شناسایی آثار فرهنگی و معماری مرتبط با آرامگاه عیلام نو و نیز آثار فرهنگی سایر دوره ها، انجام گرفت و به کشف آثاری از دوره های اشکانی، هخامنشی، عیلام نو و عیلام میانی منجرشد.
سرپرست کاوش در محوطه جوبجی رامهرمز تاکید کرد: احتمالا فصل سوم این کاوش زمستان 96 آغاز می شود.
وی با تاکید براین که این کاوش بخش کوچکی از یک محوطه بسیار بزرگ است اظهار کرد: نکته ویؤه در این کاووش دربرگیری هرچهار دوره اشکانی، هخامنشی، ایلام نو و ایلام میانی در یک محدوده است.

***بقایای جمجمه و بالا تنه کودکی متعلق به دوره هخامنشی یا عیلام نو کشف شد
شیشه گر همچنین با اشاره به کشف بقایای جمجمه و بالا تنه یک کودک در این محوطه گفت: بقایای جمجمه و بالا تنه یک کودک با گوشواره ای مفرغی به گوش و دو ظرف سفالی بر بالای سر به همراه چند مهره عقیق و بدل چینی متعلق به دوره هخامنشی یا عیلام نو در کاوش محوطة باستانی جوبَجی، رامهرمز کشف شد .
وی با بیان این که کاوش فصل دوم محوطه جوبَجی- دهیور در بخشی از این محوطه، در حدود 50 متری جنوب شرقی آرامگاه عیلام نو انجام شد توضیح داد: این آرامگاه که در کاوش فصل نخست در سال 1386 آشکار شد ، متعلق به دو بانو از خاندان شاه شوتورنهونته پسر ایندَدَ از آخرین شاهان دوره عیلام نو(حدود 585 تا 539پیش از میلاد) بود.
عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی اظهار کرد: در این کاوش نخست دیوارهای سنگ چین منظم که دو فضای مستطیل شکل کوچک و یک فضای مستطیل بزرگ با زوایای گرد را تشکیل می دادند و بیشترین بلندای آن ها حدود 70 سانتی متر بود، به دست آمد.
وی وجود این سازه ها و بقایای دو تنور در دو اندازه با قطر تقریبی حدود 60 و 50 سانتی متر، دستاس ها و پاشنه در سنگی را نشان از استقرارهای کوچ رو در این محل دانست که ممکن است متعلق به دورة هخامنشی باشند.
شیشه گر با بیان اینکه بخشهایی از این لایه استقراری با تدفین های تابوتی دورة اشکانی که دارای حفاظی سنگ چین بودند آشفته شده بود تصریح کرد : حجم زیادی از سفالینه های مکشوفه در میان آوار این دو لایه استقراری سفال های دوره هخامنشی و اشکانی هستند که دلیل اختلاط آن ها حفر و ایجاد این گورهای دوره اشکانی درلایه زیستگاهی هخامنشی بوده است.
این باستان شناس نمونه هایی از سفالینه های هخامنشی را قابل توجه دانست و افزود: این تدفین ها نیز خود با خاکبرداری، جاده سازی و عبور ماشین آلات سنگین، آشفته و منهدم و از تابوت ها قطعات اندکی باقی بود و اسکلت ها نیز کاملاً از میان رفته بود.
وی گفت: در کنار سازه های سنگی، آثار دیوارهای خشتی که احتمالاً مربوط به دورة عیلام نو هستند و بخشی از آنها در بررسی محوطه از پیش شناسایی شده بود مرکب از خشت های حدود 35 در 35 سانتی متر و ضخامت حدود 10 سانتی متر به دست آمد.
به گفته سرپرست هیأت کاوش، از عرض دیوارها بین 4 تا 5 خشت و کمتر از 2 متر باقی مانده بود و بیشترین بلندای باقیمانده از دیوارها، شامل 8 رج خشت بود.
او با بیان اینکه آثار سقف مشاهده نشد و ممکن است در تخریب های امروزی با ماشین آلات سنگین از میان رفته باشد تصریح کرد :در غیر این صورت فرض وجود فضایی حیاط مانند پدید می آید و با تکیه بر فرض دوم، این فضاهای خشتی، چهاردیواریهایی را تشکیل می دهند که درازای هر ضلع ممکن است تا نزدیک 13 متر برسد.
این باستان شناس افزود: بقایای دیوارهای خشتی کاوش شده در این فصل، شامل بخشهایی از سه سازه چهار دیواری به هم پیوسته بود و آثار دیوارهای خشتی در سایر نقاط محوطه پراکنده و شناسایی شده و نقشه آثار کاوش شده در دست تهیه است.
وی با بیان اینکه حفرگورهای دوره اشکانی باعث تخریب بخشهایی از دیوارهای خشتی نیز شده است اظهار داشت: در محدوده کارگاه ها، تعداد زیادی چاله کاوش های غیرمجاز و زباله دان نیز باعث تخریب بیشتر این دیوارهای مملو از خاکستر و سفال ایجاد شده در طول زمان و حتی برخی مربوط به روزگار کنونی شده است .
شیشه گر بیان کرد: سیلاب های فصلی رودخانه و خاکبرداری مکرر ماشین آلات سنگین نیز به ویرانی بیشتر این فضای خشتی انجامیده است.
وی ادامه داد: بقایای جمجمه و بالاتنه یک کودک که 2 ظرف سفالی بر بالای سر و گوشواری مفرغی به گوش و چند مهره عقیق و بدل چینی به همراه داشت در کنار یکی از دیوارهای خشتی مدفون بود که احتمالاً متعلق به دوره هخامنشی یا عیلام نو بوده و تنها اسکلت قابل شناسایی در این کاوش است.
این باستان شناس تصریح کرد: در فضای باز میان چهار دیواری خشتی میانی، گمانه ای با اندازه 2 در 2 متر، ایجاد شد که حاوی سنگ های نسبتاً بزرگ رودخانه ای و مملو از سفالینه عیلام میانی بود.
وی توضیح داد: در عمق حدود 5/2 متری از سطح گمانه، سازه ای پدیدار شد که از نظر چیدمان شبیه به خشت بود، اما جنس آن ماسه ای بود و پنج رج آن مشخص شد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی اظهار کرد: با گسترش گمانه به اندازه های 3 در 6 متر، ردیفی از سنگهای بزرگ و توده ای از سنگهای ریز و درشت در کنار آن ها یافته شد که در اصل روی این سازه را می‌پوشانده است.
وی یادآور شد: با پایان یافتن زمان مجوز، کاوش این لایه فرهنگی به فصل سوم موکول شد.
فصل دوم کاوش محوطة باستانی جوبَجی، رامهرمز با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
7164/6002
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار دهنده : کبری آقازری

تفاهم‌نامه مطالعه میدان نفتی دارخوین با شرکت 'انی' ایتالیا امضا شد

            تهران- ایرنا- شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت انی (ENI) ایتالیا امروز (سه شنبه) صبح در تهران تفاهمنامه مطالعاتی توسعه میدان نفتی دارخوین و میدان گازی کیش را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این تفاهمنامه را «غلامرضا منوچهری» معاون شرکت ملی نفت و' آنتونیو ولا' معاون مدیرعامل بخش بالادستی شرکت انی ایتالیا امضا کردند.
بر اساس این تفاهمنامه، شرکت انی ایتالیا مطالعه میدان گازی کیش و فاز سوم میدان نفتی دارخوین را انجام می دهد.

**فاز سوم میدان نفتی دارخوین
طرح توسعه میدان نفتی دارخوین در فاز نخست با هدف دستیابی به تولید50 هزار بشکه نفت و تزریق 70 میلیون فوت مکعب گاز در روز و فاز دوم نیز با هدف دستیابی به تولید 110 هزار بشکه نفت و تزریق 210 میلیون فوت مکعب گاز در روز اجرایی شده است. این میدان در 30 کیلومتری شمال خرمشهر و 100 کیلومتری جنوب غربی اهواز، در امتداد جاده اهواز – خرمشهر قرار دارد.
براساس هدفگذاری‌ها، امکان افزایش روزانه بیش از 50 هزار بشکه به تولید نفت خام میدان دارخوین در قالب فاز سوم طرح توسعه این میدان وجود دارد.
براساس اعلام شرکت مهندسی و توسعه نفت، سرمایه مورد نیاز برای توسعه فاز سوم این میدان 2 میلیارد و 500 میلیون دلار است.
6125 دریافت کننده و انتشار:سیدبهادر حسینی

سرپرست فرمانداری اهواز: اتمام بازشماری 85 صندوق انتخابات شورای شهر اهواز

            اهواز - ایرنا - سرپرست فرمانداری اهواز گفت: بازشماری 85 صندوق آرای انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز به اتمام رسید.

نبی اله خون میرزایی چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به تصمیم هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر خوزستان مبنی بر بازشماری 85 صندوق رای در اهواز اظهار کرد: بازشماری این صندوق ها، سه شنبه شب، طبق مهلت قانونی 15 روزه به اتمام رسید.
وی افزود: بررسی و اعلام و تایید نتایج این انتخابات بر عهده هیات نظارت خوزستان است که در روزهای آینده انجام می شود.
بر اساس این گزارش، بازشماری 85 صندوق اخذ رای انتخابات شورای شهر اهواز از 24 خرداد آغاز شد.
اگر چه هنوز نتایج انتخابات اعلام نشده اما منابع غیررسمی گفته اند که نتایج انتخابات این دوره شورای شهر اهواز، پس از بازشماری این صندوق ها تغییری نکرده و فقط ترتیب تعدادی از منتخبان جابجا شده است.
پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا روز جمعه 29 اردیبهشت برگزار شد اما به دلیل اعتراض تعدادی از نامزدهای شورای اسلامی شهر اهواز نسبت به شمارش آرا و نحوه برگزاری انتخابات، پیش از این 92 صندوق بازشماری شده بود که تخلفاتی در آنها مشاهده شد.
هیات اجرایی انتخابات شورای شهر اهواز، پس از رسیدگی به اعتراض 229 نفر از نامزدها 11 خرداد خواستار بازشماری 85 صندوق دیگر شد.
فرمانداری اهواز 13 خرداد جاری تایید انتخابات شورای شهر اهواز را از سوی هیات نظارت شهرستان اعلام کرد.
با وجود پیگیری خبرنگار ایرنا تاکنون هیچکدام از اعضای هیات نظارت خوزستان درباره عملکرد این هیات پاسخگو نبوده است.
خادمی نماینده ایذه، ساعدی نماینده دشت آزادگان و مختار از نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر در خوزستان هستند.
شورای شهر اهواز 13 عضو دارد.
7151/ 6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

آیین تشییع و خاکسپاری شهید مدافع حرم در اهواز

آیین تشییع و خاکسپاری شهید مدافع حرم در اهواز

اهواز-ایرنا- آیین تشییع و خاکسپاری شهید حمید قنادپور شهید مدافع حرم باحضور جمعی از مسئولان و فرماندهان سپاه و اقشار مختلف مردم در اهواز برگزار شد.

31 خرداد 1396
11:14
عکس: محمدرضا خبازان
ID: 3471726
17 عکس
ارسال به دوستان

دمای هوا در هفت نقطه خوزستان به 48 درجه رسید/گرد و غبار تا فردا ادامه دارد

            اهواز - ایرنا - مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: در 24 ساعت گذشته دمای هوا در هفت نقطه خوزستان به 48 درجه سانتیگراد رسید.

کوروش بهادری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دمای هوا در این مدت از جمله اهواز، امیدیه، رامهرمز، شوشتر و گتوند و آغاجاری به 48 درجه سانتیگراد رسید و امروز هم ادامه این وضعیت پیش بینی می شود.
وی ادامه داد: در این مدت ایذه با 21 درجه سانتیگراد خنک ترین نقطه خوزستان گزارش شده است.
وی افزود: روز سه شنبه گرد و غبار با منشا کانون های داخلی، شعاع دید را در برخی شهرها کاهش داد و شعاع دید در رامهرمز 2 هزار متر، امیدیه یک هزار و 500 متر، اهواز یک هزار متر و آبادان 2 کیلومتر گزارش شده که پیش بینی می شود این وضعیت تا فردا ادامه داشته باشد.
بهادری ادامه داد: پیش از ظهر روز چهارشنبه شعاع دید در اهواز بین سه هزار و 500 تا چهار کیلومتر و رامهرمز و امیدیه پنج کیلومتر است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: روز سه شنبه سرعت باد در هندیجان، اهواز و بستان و آبادان و ماهشهر و شوشتر 50 تا 60 کیلومتر بر ساعت گزارش شده و پیش بینی می شود وزش باد به نسبت شدید در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ادامه داشته باشد.
3004 /6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

فرد داعشی دستگیر شده در ماهشهر عراقی بود

وی در کار تهیه مواد محترقه هم بود.

دادستان عمومی و انقلاب ماهشهر گفت: هویت فرد داعشی دستگیر شده در شهرستان ماهشهر مشخص شده و وی عراقی بود.  
به گزارش جنوب نیوز، علیرضا آقاجری در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: فرد داعشی دستگیر شده در شهرستان ماهشهر، یک عراقی بود که قصد یارگیری در میان مردم برای گروهک داعش را داشت.  
وی افزود: این فرد تروریست با عوامل انجام حادثه تروریستی ۱۲رمضان در تهران مرتبط بود. این فرد خانه ای در بندرامام خمینی(ره) کرایه کرده بود و قصد داشت در این منطقه به یارگیری برای گروه داعش اقدام کند. وی سه ماه در این خانه مستقر شده بود.  
آقاجری با بیان اینکه این فرد هم اکنون تحت بازجویی است، بیان کرد: وی در کار تهیه مواد محترقه هم بود.  
دادستان عمومی و انقلاب ماهشهر همچنین به آتش سوزی دو مسجد و حسینیه در این شهرستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این زمینه یک نفر دستگیر شده و به اقدامات خود در آتش زدن این اماکن اعتراف کرده است. این فرد تفکرات تکفیری داشت و هم اکنون حکم اعدام برای وی صادر شده است ولی حکم وی منتظر تائید از سوی مرکز است.

منبع: مهر

تصاویر/ سفرهای لوکس زیردریا در سال ۲۰۱۸

زیردریایی نیک Neyk زندگی لوکس را به اعماق دریاها برده است . این زیردریایی قادر است به عمق 500 متری نفوذ کند و مجهز به یک سالن مجهز، بوفه و کتابخانه است. نیک با ظاهر کوسه مانندش از یک موتور بی صدا بهره می‌برد و ظرفبت 20 مسافر را دارد. این زیردریایی اکنون در هلند در حال ساخت است و انتظار می رود نخستین نمونه آن در ژانویه 2018 عرضه شود.


زیردریایی لوکس در اعماق دریا

زیردریایی لوکس در اعماق دریا

زیردریایی لوکس در اعماق دریا

زیردریایی لوکس در اعماق دریا

زیردریایی لوکس در اعماق دریا

زیردریایی لوکس در اعماق دریا

زیردریایی لوکس در اعماق دریا

زیردریایی لوکس در اعماق دریا

زیردریایی لوکس در اعماق دریا

ماجرای یک درگیری خونین طایفه‌ای در باغملک خوزستان/ اختلاف بر سر ناموس یا زمین کشاورزی؟

خبر دیگری این دو طایفه حاکی از این بود که چندین روستا در این درگیری به‌طور کامل تخریب شده است.

هر کسی چیزی می‌گوید؛ یکی ادعا می‌کند درگیری بین دو طایفه «بهمئی» از بختیاری‌های شهر باغملک خوزستان، به خاطر چراندن گوسفندان یک طایفه در زمین‌های آن یکی طایفه است و دیگری می‌گوید اختلاف و کشت و کشتار یک دلیل بیشتر ندارد؛ مزاحمت ناموسی. بعضی هم نظرشان این است که اختلاف بر سر زمین کشاورزی منجر به خون و خون‌ریزی شده.

به گزارش جنوب نیوز، روزنامه «ایران» با انتشار بخش نخست گزارشی میدانی درباره دلایل، ریشه‌ها و قربانیان درگیری طایفه‌ای خونینی در شهرستان رامهرمز، در ادامه نوشت: هفته پیش خبر آمد که ٢٣ نفر از دو طایفه در روستای «پتک جلالی» به دلیل اختلافات طایفه‌ای کشته شده‌اند. ساعتی بعد خبر دیگری حاکی از این بود که چندین روستا در این درگیری به‌طور کامل تخریب شده، ولی پیگیری‌ها نشان داد حقیقت چیز دیگری است و این اخبار با چنین ابعادی، شایعه است.

برای پیگیری بیشتر ماجرا و بررسی یکی از ده‌ها اختلافات طایفه‌ای سراسر کشور وارد اهواز می‌شویم. هوای اول صبح آنقدر گرم و دم کرده است که خیس عرق می‌شویم. بگذریم از گرمای خوزستان و صبوری مردمش... توی پارکینگ فرودگاه چند راننده دورمان را می‌گیرند که آقایان کجا می‌روید و وقتی می‌گویم رامهرمز بلافاصله از مقابلمان پراکنده می‌شوند. انگار حرف نامربوطی زده باشیم! یکی‌شان که آفتاب‌سوخته‌تر از بقیه است و لهجه عربی دارد، مثل پدری دلسوز نصیحتمان می‌کند: «رامهرمز؟ می‌دانی رامهرمز کجاست؟ می‌دانی که به خاطر درگیری‌های طایفه‌ای امنیت ندارد؟ می‌دانی همین چند روز پیش یک نفر را کشتند و چند تا ماشین و موتور و خانه را آتش زدند؟ من که نمی‌روم، بقیه هم نمی‌روند، توصیه می‌کنم شما هم نروید. پسرم جانت را از سر راه که نیاورده‌ای! رامهرمز خط مقدم جنگ است، هر لحظه احتمال درگیری و تیراندازی هست، خوددانی!»

بعد از یک ربع سرگردانی، همان راننده دنبالمان می‌آید و سوارمان می‌کند و می‌پرسد برای چه به رامهرمز می‌رویم؟ می‌گویم خبرنگاریم و برای تهیه گزارش از درگیری‌های طایفه‌ای آمده‌ایم. او هم همان اطلاعاتی را دارد که توی شبکه‌های اجتماعی پخش شده، به اضافه اطلاعاتی که بومی‌ها از شرایط روستاها و درگیری‌ها دارند.

از اهواز تا رامهرمز ٨٠ کیلومتر است. یعنی یک ساعت و این یک ساعت را راننده یکسره از درگیری طایفه‌ای مناطق مختلف خوزستان می‌گوید. درگیری بین طایفه «محمدی» و «محمد موسایی» از ایل بختیاری‌ها یا درگیری چند سال پیش دو طایفه زرگانی و حمیدی که منجر به کشته شدن چند نفر از هر دو طایفه شد.

او میدان آزادی رامهرمز پیاده‌مان می‌کند و بلافاصله سر و ته می‌کند. گویی اتاقک راحت و خنک اتومبیل بدون هیچ ملاحظه‌ای پرتمان می‌کند وسط تنور داغ و در می‌رود. از آسمان آتش می‌بارد. پس از چند دقیقه سرگردانی در مرکز شهر، از شانس، ماشین دیگری جلوی پایمان می‌ایستد و چند دقیقه‌ای هم با او همراه می‌شویم. اهل همین شهر است. از او هم درباره اختلافات اهالی روستای پتک جلالی می‌پرسم و او ما را یکراست می‌برد به خیابان امام. می‌گوید: «این دو طایفه دو سال است که باهم درگیر هستند و خیلی به هم آسیب رسانده‌اند. مزارع و پمپ آب و خانه و ماشین همدیگر را از بین برده‌اند. همین چند روز پیش یکی از طایفه محمدی، صاحب این موتورسازی را که از محمد موسایی‌هاست، جلوی مغازه‌اش، یعنی همینجایی که ایستاده‌ایم، کشت. درحالی که بیچاره اصلاً در جریان درگیری‌ها هیچ نقشی نداشت. آن شب قیامتی شد، چند نفر از محمد موسایی‌ها برای جبران خونی که از آنها ریخته شده بود، چند خانه و ماشین از طایفه محمدی‌ها را به آتش کشیدند و به سمت همدیگر شلیک کردند.

مثل اینکه چند روز قبل از این قضیه، به دو مزار از هر دو طرف بی‌احترامی شده بود و سنگ‌های قبرشان را شکسته بودند و دلیل این قتل آخر هم سر همین موضوع بود. ولی شنیدم که بی‌احترامی به مزارها ربطی به هیچ‌کدامشان نداشته و گروه دیگری که قصد شعله‌ور کردن اختلافات بین این دو طایفه را داشته، دست به این کار زده بودند.»

همراه با او از محل آخرین درگیری به بهشت زهرا می‌رویم. او سنگ قبرهای شکسته شده از هر دو طایفه را نشان می‌دهد. یکی از مزارها در ضلع جنوب شرقی قبرستان و آن یکی که متعلق به شهردار سابق رامهرمز است، در ضلع شمال غربی است که روی هر دو مزار پارچه سبز رنگی انداخته‌اند که بی‌احترامی‌ها بیش از این عیان نباشد.

حضور ما که از لباس و لهجه‌مان معلوم است غریبه‌ایم نظر آنهایی را که برای فاتحه‌خوانی آمده‌اند جلب می‌کند. مرد ٧٠ ساله‌ای که او هم از طوایف بختیاری است و با کمک عصا راه می‌رود و گرمای ٥١ درجه به‌شدت کلافه‌اش کرده، بعد از اینکه متوجه می‌شود خبرنگارم، شروع می‌کند به گلایه کردن: «آخر چرا باید دو طایفه این‌طور به جان هم بیفتند؟ فرهنگ ضعیف و سنت غلط گذشته باید اصلاح شود. دیگر آن زمان نیست که با قشون‌کشی و اسلحه‌کشی بشود حق را گرفت. باید قانون آنقدر محکم و قاطع باشد که کسی جرأت اسلحه‌کشی نداشته باشد. بنویسید دولت باید با آنهایی که فتنه‌گری و شرارت می‌کنند برخورد کند. من دو پسر دارم که بیکارند، چرا؟ به خاطر اینکه کسی به ما کار نمی‌دهد، چون اسم ما بد در رفته.»

مقصد بعدی فرمانداری است. آنجا هم حرف از درگیری این دو طایفه است. کارمندان و ارباب رجوع از اینکه تا چه زمانی این اختلافات باقی خواهد ماند، حرف می‌زنند. سراغ فرماندار را می‌گیرم ولی او درگیر حل مشکل دیگری است. یکی از مسئولان ارشد فرمانداری که بر اساس ملاحظات امنیتی می‌خواهد اسمی از او در این گزارش برده نشود، پاسخگوی سؤالاتم می‌شود، او همه ماجرا را ریز به ریز می‌داند:

«اول مصاحبه باید نکته‌ای را بگویم که خیلی مهم است؛ قانون وقتی ضعیف باشد، مردم چنین مناطقی بسوی طایفه‌گری می‌روند و جامعه به شکل موزاییکی درمی‌آید و شکننده می‌شود مثل همین جریان که دو سال است به بزرگترین مشکل منطقه تبدیل شده. اما درباره درگیری‌های اخیر باید بگویم که از چند سال پیش، بین طایفه محمدی و محمد موسایی از ایل بهمئی در روستای پتک جلالی از توابع باغملک که باهم نسبت خویشاوندی هم دارند، اختلاف به وجود آمد و آنقدر ریشه دواند که باعث چنین حوادثی شد.

خردادماه سال ٩٤ بروز برخی اختلافات از جمله مزاحمت تلفنی، سرقت احشام و اعتراض به آبیاری زمین، منجر به نخستین درگیری شد و در روستا بین این دو طایفه سنگ‌پرانی شد و ده‌ها نفر بشدت مجروح شدند. این را هم باید بگویم که با توجه به مهارت آنها در سنگ‌اندازی، آثار جراحات و صدمات این درگیری بسیار شدید بود. متأسفانه دو روز بعد از این ماجرا، یکی از محمد موسایی‌ها به یکی از محمدی‌ها شلیک می‌کند و او را به‌شدت زخمی می‌کند. با توجه به اینکه می‌دانستیم این حادثه از سوی طایفه دیگر، بی‌جواب نخواهد ماند هیأت ١٢٠ نفره صلحی با حضور فرماندار رامهرمز و باغملک و رؤسای دادگستری و ائمه جمعه هر دو شهر و ریش‌سفیدان طایفه دیگر، تشکیل شد و بین آنها صلح برقرار کردیم و قرار شد هر دو طرف، مدارک پزشکی و احکام قضایی خود را برای دریافت دیه بیاورد و هر طرف دیه طرف مقابل را پرداخت کند.

عملاً ماجرا ختم به خیر شد ولی یکی از محمد موسایی‌ها از محمدی‌ها شکایت می‌کند و دستگاه قضایی برای یکی از آنها حکم جلب صادر می‌کند و برای چندمین‌بار آتش اختلاف شعله‌ور می‌شود و متأسفانه چند نفر از محمدی‌ها به مقابل خانه محمدموسایی‌ها می‌روند و آنها را به رگبار می‌بندند. نتیجه اینکه ٨ زن و مرد را به قتل می‌رسانند و در ادامه درگیری، یکی از خودشان هم کشته می‌شود.

سنتی بین ایلات هست که هر طایفه‌ای که خون می‌ریزد، باید خانه و زندگیش را بار کند و برای همیشه از آنجا برود. بعد از این قضیه بسیار دلخراش و ناراحت‌کننده، هیأت ٣٠٠ نفره متشکل از آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه خوزستان، آیت‌الله ملک‌زاده نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، بزرگان ایل بختیاری و بهمئی، شیوخ عرب‌زبان و بسیاری از سران استان، وارد عمل شد ولی بزرگان طایفه محمدموسایی عنوان کردند شرایط روحی طایفه‌شان مساعد نیست.

چندی پیش نزاع دیگری بین این دو طایفه در روستای «سرخار» رخ می‌دهد که یکی دیگر از محمدموسایی‌ها به قتل می‌رسد و طایفه مقتول برای جبران، در شهر «لیکک» یا همان «بهمئی» به اشتباه به جوانی شلیک می‌کنند و او را می‌کشند که معلوم می‌شود مقتول جزو طایفه شیخی‌هاست که با پادرمیانی بزرگان ایل، این طایفه دست به انتقام‌گیری نمی‌زنند.»

این مسئول آگاه همه این اتفاقات را از حفظ است و ساعت و تاریخ درگیری‌ها را هم دقیق می‌داند. تا اینجای مصاحبه ١٠ نفر را کشته‌اند و ده‌ها خانه و زمین کشاورزی از سوی هر دو طرف به آتش کشیده شده و عاملان قتل عام هم دستگیر شده‌اند و برای برخی از حاضران در درگیری نیز احکامی همچون زندان و تبعید به شهرستان «قروه» در کردستان صادر شده است.

این مسئول ادامه می‌دهد: «در ادامه دو نفر از محمد موسایی‌ها مقابل دادسرای رامهرمز بسوی چند نفر از محمدی‌ها شلیک می‌کنند و آنها را به قتل می‌رسانند و یکی از خودشان هم از سوی پلیس کشته می‌شود. آخرین قتل هم که مربوط به چند روز پیش است که مردجوانی از طایفه محمد موسایی به قتل می‌رسد و در مجموع تا این لحظه ١٠ محمد موسایی از سوی محمدی‌ها به قتل رسیده است، ٥ محمدی از سوی طایفه مقابل، یک محمد موسایی در درگیری با پلیس و یک نفر هم از طایفه شیخی که جمعاً می‌شود 17 نفر. براساس مدارک پزشکی قانونی نزدیک به ١٠٠ نفر نیز از ناحیه سر و صورت و دست و پا به‌شدت مجروح و عده‌ای نیز نقص عضو شده‌اند. البته باید گفت در واقع ٤٠٠ نفر در جریان این درگیری‌ها زخمی شده‌اند که بسیاری از آنها به پزشکی قانونی مراجعه نکرده‌اند.

اما مشکل فقط خون و خون‌ریزی نیست؛ کینه‌ورزی و انتقامجویی هر دو طایفه و خودسری برخی از جوانان که به حرف بزرگان خود گوش نمی‌دهند، اتفاقات دیگری را رقم می‌زند؛ به آتش کشیدن خانه‌های یکدیگر، سرقت احشام و آسیب زدن به آنها، آتش زدن زمین‌های کشاورزی، شلیک به ترانس‌های برق، از بین بردن تیرهای چراغ برق، از بین بردن چاه‌های آب، بستن جاده و حمله به همدیگر از جمله مشکلاتی است که در نهایت موجب شد که با دستور دادستان، طایفه‌های محمدموسایی و محمدی از روستاهای پتک‌جلالی، کل جهان، دره قیر و سرخار مجبور به کوچ شوند. این دستور برای حفظ جان خودشان و بازگشت آرامش خودشان است و برای نظارت به حسن اجرای آن، صدها پلیس و یگان ویژه در این مناطق حضور دارند.

ما برای ایجاد صلح و آرامش و خون‌بس، هیأت‌های صلح زیادی تشکیل دادیم و چیزی به موفقیت نمانده بود که گروه سومی با فتنه گری و تخریب چند سنگ مزار و شایعه پراکنی، این دوطایفه را به جان هم انداخت.»

درگیری این دو طایفه فقط محدود به گزارش‌های این مسئول نمی‌شود، چراکه برخی درگیری‌های دیگری هم بین آنها رخ داده که بیان آن از حوصله خواننده خارج است ولی نکته‌ای که عجیب به نظر می‌رسد، قطع کردن برق از سوی هر دو طایفه است که باعث رنجش اهالی روستاهای دیگر از جمله روستای «پتک بیگدلی» و بخش «ابوالفارس» شده یا اصرار بر آتش زدن خانه‌های خالی طرفین و گاه درگیری با نیروی انتظامی است.

پرسش اهالی رامهرمز و همه کسانی که با آنها گفت‌و‌گو می‌کنیم از مسئولان این است که چرا در اختیار افراد هر دو طایفه تفنگ هست و چرا قانون با شدت با آنها برخورد نمی‌کند؟ یکی از ایلاتی‌ها می‌گوید وقتی یکی از طایفه‌ای کشته می‌شود، طایفه مقتول می‌تواند تا ٤٨ ساعت به خانه و اموال طایفه قاتل آسیب برساند!

روزنامه ایران در پایان این بخش از گزارش، توضیح داده است که «در بخش دوم، مصاحبه با بزرگان این دو طایفه، بازدید میدانی از روستاهای آسیب‌دیده، بازداشتمان از سوی پلیس و تیراندازی افراد ناشناس به‌سوی خودروی‌مان را خواهید خواند.»

"گرما" ؛ قاتل این روزهای شبکه برق خوزستان

پلان 1
"گرما"، "شرجی"، "مصرف بالا"، "پیک بار" و... واژگانی هستند که هر فرد خوزستانی آنها را دهها بار شنیده و چشمانش هزاران بار دیده اند. این روزها هوای استان خوزستان سرشار از گرمی است ! این گرمی برای هیچکس دلپذیرنیست بلکه آزار دهنده و نامیمون است.

به گزارش جنوب نیوز، اینکه برق منزلتان در گرمای بیش از 50 درجه قطع شود چه مزه ای دارد؟ اینکه کودکان خردسان و افراد کهنسال در گرمای طاقت فرسای خوزستان چگونه دوام می آورند ؟ فقط خدا می داند؟ "گرما" ؛ قاتل این روزهای شبکه برق خوزستان است. به هیچ یک از تجهیزات رحم نمی کند. اصلاً معنی تَرحُم را نمی داند. او آمده تا بسوزاند، تا بشوراند مردمی را که به فکر همنوع خود نیستند و چندین کولر روشن می کنند و چندین لامپ پرمصرف، روشنایی بیهوده تولید می کنند. غافل از اینکه در منطقه ای کودکی در زیر شلاقِ گرما به خود می پیچد یا پیرمردی و پیرزنی از شدت گرما نفس هایشان به شمارش افتاده است.

پلان 2
من خوب می دانم قطع شدن برق آن هم در شب که همذات تاریکی است چقدر تلخ است ! کودکان استان من از تاریکی نمی ترسند گاهی وقت ها روشنایی، خود تاریکی است و دیروز و امروز همه ما خاموشی را تجربه کرده ایم . فردا نیز تجربه خواهیم کرد. سال گذشته آنقدر خاموشی دیده ایم که فریاد رهبرمان برای رسیدگی به وضع خوزستان ، هفت آسمان را شکافت.

مسئولان می گویند"مردم زیاد مصرف می کنند"، مردم می گویند "تحمل گرما در خوزستان غیرممکن است" . هر دو حق دارند اما اعتدال و صرفه جویی در دین ما بارها به آن اشاره و تاکید شده است. هزینه های صنعت برق بسیار سنگین است و برای تولید برق جهت سرمایش فقط یک کولر، باید دهها میلیون تومان هزینه کرد. که اگر صرفه جویی صورت بگیرد این هزینه را می توان صرف توسعه شبکه در مناطقی کرد که نیاز بیشتری دارند.

پلان 3
چاره نیست ؟ نمی توان که وطن را ترک کرد ! قدم به قدم این سرزمین بوی شهدا می دهد، اینجا سرزمین عشق است و نزدیکترین مسیر به کربلا . برای حل معضل گرما مسئولان راهکارهایی ارایه کرده اند: " کم کردن ساعت کار ادارات"، "تعطیلی روزهایی که گرما به 49 درجه می رسد" ، " خاموش کردن وسایل اضافی خانواده ها در ساعات پیک بار" ، "درخواست همکاری از صنایع برای عدم تولید"و... اینها و چیزهایی دیگر همه برای این است که لحظه ای خاموشی به هیچ یک از مشترکان اعمال نشود و همه بتوانند از برق برای روشنایی و سرمایش جهت مقابله با دیو ِگرما استفاده کنند و چه بهتر اصلاح روش های مصرف را از خودمان شروع کنیم . وقتی به خانه اقوام می رویم آنها را نیز ارشاد کنیم که وسایل اضافی را خاموش کنند و اینچنین می توانیم علاوه بر لذت بردن از زندگی بر شیطان یکه تاز تابستان های خوزستان غلبه کنیم.

پلان 4
وقتی گرما به تجهیزات صنعت برق فشار می آورد نه تنها تجهیزات آسیب نمی بینند بلکه فشار مسئولان نیز بالا می رود به طوری که کار به بیمارستان و بستری شدن می کشد و این است حکایت تلاش مردانی که دیده نمی شوند مگر وقتی کلیدی را برای روشنایی فشار می دهیم یا کنترلی برای روشن کردن کولری در دست می گیریم . اینها مردانی هستند که در صنعت برق خوزستان ماندند و مداوم برای پایداری شبکه برق خوزستان به تاسیسات برق که آنان را چون فرزندان خود می دانند، سرکشی می کنند و مرتب معاینه شان می کنند تا مبادا دچار ناراحتی و یا آسیبی شده باشند.

این حکایت مردانی که "استرس" و "فشار ناشی از بار مسئولیت" را آنقدر در سندان غیرت و مردانگی گداخته کرده اند که بی هیچ چشم داشتی شبانه روز از نزدیکترین تا دورترین نقاط استان کمر به خدمت مردمی بسته اند که لایق بهترین ها هستند و اینان خوب می دانند آنانی که در هشت سال دفاع مقدس جانانه از خوزستان دفاع و جانشان را در حفظ و پاسداری از این سرزمین مقدس فدا کرده اند، نظاره گره اعمال و رفتارشان هستند.
اینجا خوزستان است سرزمین مردانی که گرما را در آغوش گرفتند تا آتش آن دامن هموطنانشان را نگیرد.
 

حرفهای تکان‌ دهنده پسر ناخدای بوشهری

گرما و رطوبت کلافه‌کننده روز، اجازه رفتن به دریا و صید را به صیادان نمی‌دهد. به خاطر همین اغلب صیادان شب‌ها را برای صید انتخاب می‌کنند تا هوا خنک‌تر باشد.

جنوب نیوز- «هوا گرگ و میش بود که با جنازه پدرم به ساحل رسیدم. مادرم، برادرم، همسر و بچه‌هایم، همه فامیل همراه با ماموران کلانتری کنار دریا منتظرمان ایستاده بودند. همین که دیدم‌شان تعجب کردم؛ نمی‌دانستم چطور خبر‌دار شدند. انگار با گوشی بهشان زنگ زده بودم و فراموش کرده بودم. پدرم دیسک کمرش را سه بار عمل کرده بود و ماموران گارد عربستانی‌ها تیر را به کمرش زدند.»

فرهاد سیامر، پسر ناخدا سیامر آن شب تلخ و سیاه را همراه پدرش در قایق بود. همان شبی که نیروهای عربستان قایق موتوری کوچک‌شان را هفت بار با گلوله نشانه رفتند و پدرش را کشتند. فرهاد ٣٥ سالش است و دو فرزند دارد. او هم مانند پدر و تمام مردان بوشهری از سن کم به دریا می‌رفت تا برای خانواده‌اش روزی بیاورد.

٤ ساعت با جنازه پدر روی دریا زجر کشیدم/ مسوولان انتقام خون پدرم را بگیرند

درباره آن شب می‌گوید: «ساعت یازده شب بود. من و پدرم برای صید نزدیک چاه‌های نفت فروزان بودیم. همه صیادان آن منطقه را می‌شناسند و رفت و آمد به آنجا هیچ‌وقت خطری نداشته. حتی صیادان هندی و عربستانی هم می‌دانند که هیچ مرزی میان آب‌های ایران و عربستان به‌طور مشخص وجود ندارد. ساعت یازده شب بود. باد تندی می‌آمد و ما زیر نور آتش مشعل چاه‌های نفت فروزان مشغول صید بودیم. ناگهان قایق‌مان نقص فنی پیدا کرد و خاموش شد. هر کاری کردیم قایق استارت نمی‌زد. سیم‌های موتور اتصالی کرده بود و برق نمی‌رساند. من و پدرم ٤٥ دقیقه مشغول عیب‌یابی موتور قایق بودیم. پدرم سیم‌های داخل موتور را چند بار چک کرد و بالاخره اتصالش را برطرف کرد. کارمان نزدیک به ٤٥ دقیقه طول کشید. موتور که روشن شد و ما راه برگشت را پیش گرفتیم.

فریاد زدم پدرم را کشتید اما صدایم نمی‌شنیدند
٤ ساعت با جنازه پدر روی دریا زجر کشیدم/ مسوولان انتقام خون پدرم را بگیرندناگهان متوجه شدیم چند قایق از سمت شمال به طرف‌مان می‌آیند. صدای تیر شنیدیم. همین که خواستیم به سمت روشنایی‌های زیر نور چاه‌های نفت برویم تیراندازی رگباری شان شروع شد. نزدیک‌تر آمدند و ما را دیدند. از وسایل داخل قایق‌های‌مان خیلی زود متوجه شدند که ما صیاد هستیم. اما باز هم تیراندازی کردند. چند تا قایق هندی دیگر هم با ما آنجا بودند اما با آنها کاری نداشتند. به فاصله ٣٠ تا ٤٠ متری‌مان که رسیدند شلیک‌های‌شان شروع شد. صدای باد و امواج اجازه نمی‌داد فریاد بزنم و متوجه‌شان کنم ما صیادیم و قایق‌مان خراب شده. ٦ یا ٧ تیر به سمت ما شلیک کردند.

زیر تیرباران نمی‌دانستیم باید چه کار کنیم. من پدرم را بغل گرفته بودم و هر دو به کف قایق چسبیده بودیم. ناگهان صدای فریادش را در آغوشم شنیدم. پرسیدم چی شده؟ گفت: تیرخوردم. گفتم کجا؟ گفت کمرم تیر خورده. بغلش کردم و شروع کردم به فریاد زدن. کمی طول کشید تا آنها صدای فریادهای من را بشنوند و وقتی شنیدند دیگر دنبال من نیامدند. موتور قایق را روشن کردم تا جان خودم و پدرم را هر چه زودتر نجات دهم. زیر مشعل‌های چاه نفت که رسیدم مطمئن شدم دیگر قایق‌های عربستان دنبالم نیستند. بدن پدرم یخ کرده بود و صورتش مثل گچ سفید شده بود. نبضش را گرفتم، نمی‌زند. چند بار محکم تکانش دادم. هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌داد. نمی‌دانستم باید چه کار کنم. باورم نمی‌شد پدرم که تا همین چند لحظه پیش کنارم نشسته بود و موتور قایق را درست می‌کرد دیگر نفس نمی‌کشد.

ساعت یک بعد از نیمه شب بود و من باید ٤ ساعت راه را توی قایق با پدرم زجر می‌کشیدم. پدرم را جلوی چشم هایم کشتند و رفتند. نمی‌دانستم باید بروم خانه و به مادر و برادرم چه بگویم. با گوشی خودم با برادرم تماس گرفتم و گفتم بابا تیر خورده. بعد گوشی‌ام توی آب افتاد. من آن لحظه‌ها را یادم نمی‌آید. برادرم می‌گوید که زنگ زدم و خبر دادم. بهش گفتم من کی زنگ زدم برات؟ جلوی قاضی هم همین را گفتم. می‌گویند توی حال خودت نبودی اما زنگ زدی.»

شبی سخت روی آب‌های دریا
گرما و رطوبت کلافه‌کننده روز، اجازه رفتن به دریا و صید را به صیادان نمی‌دهد. به خاطر همین اغلب صیادان شب‌ها را برای صید انتخاب می‌کنند تا هوا خنک‌تر باشد. شغل و زندگی آنها وابسته به دریاست و اگر یک روز دست از کار بکشند قادر به تامین مایحتاج زندگی خود نخواهند بود. از طرفی گاهی دریا چنان توفانی می‌شود که تا روزهای متوالی صید خطرناک است.

                            گارد مرزبان سعودی در یکی از اسکله‌های این کشور

٤ ساعت با جنازه پدر روی دریا زجر کشیدم/ مسوولان انتقام خون پدرم را بگیرند

ناخدا سیامر یکی از این صیادها بود. صدای گریه‌ها و ضجه‌های همسرش از داخل خانه می‌آید. فرهاد با صدای لرزان می‌گوید: «مادرم خودش هم بیمار است و میان گریه‌هایش از حال می‌رود. از شبی که جنازه پدرم را آوردند حالش خراب است. آن روز وقتی جنازه را آوردند تا ساعت‌ها سرش را روی سینه پدرم گذاشته بود و گریه می‌کرد. دلش برای پدرم می‌سوزد. حتی نتوانستیم بیمه ازکارافتادگی‌اش را بگیریم. هر چه مدارک پزشکی‌اش را برای بیمه تامین اجتماعی فرستادیم بازنشسته‌اش نکردند. سه بار دیسک کمرش را عمل کرده بود اما باز هم حاضر نبود دست از صید بردارد. ما بهش می‌گفتیم تو بنشین توی خانه ما کار می‌کنیم و برای‌تان روزی می‌آوریم. اما قبول نمی‌کرد می‌گفت شما بچه مدرسه‌ای دارید. خرج‌تان زیاد است. اصلا قبول نمی‌کرد که توی خانه بنشیند. می‌گفت من می‌آیم و بیشتر ماهی بگیریم کمکی برای شما می‌شود.»

فرهاد از مهمان‌ها و مردم جنوب می‌گوید که از وقتی این اتفاق افتاده مهمان‌شان شده‌اند. صبح دیروز معاون استاندار به خانه‌شان رفت، عصر هم نماینده بوشهر در مجلس تا از آنها دلجویی کند.

                                      دیدار خدری نماینده بوشهر با خانواده سیامر

٤ ساعت با جنازه پدر روی دریا زجر کشیدم/ مسوولان انتقام خون پدرم را بگیرند

او درباره خواسته‌اش از مسوولان می‌گوید: «می‌خواهم انتقام خون پدرم را بگیرند. بارها قایق‌های صیادان عربستانی به سمت آب‌های ایران می‌آیند اما هیچ‌وقت به آنها شلیک نشده. کسی که با قایق موتوری و تور ماهیگیری به دریا می‌زند، صیاد است و برای رزق و روزی خانواده‌اش داخل دریاست. آنها این را می‌دانستند اما باز به سمت ما شلیک کردند.»

فرهاد دیگر قدرت ادامه گفت‌وگو ندارد. پشت سر هم بغضش را فرو می‌خورد و دوباره حرف‌هایش را ادامه می‌دهد.

پدرم زود پیر شد
صدای شیون و ضجه زن هایی که حتما همسر یا دختران ناخدا سیامر هستند از داخل خانه می‌آید. فرهاد می‌گوید: «پدرم ٥٢ سالش بود اما وقتی نگاهش می‌کردی انگار که ٧٠ سال داشت. مردهای جنوب زیر بار مشکلات زندگی زود پیر می‌شوند؛ پدر من هم یکی از همان‌ها بود و جانش را توی دریا از دست داد. اینقدر رفت دریا تا دریا جانش را گرفت.»
گفتگو: هدیه کیمیایی- اعتماد

راز مفقود شدن ۵ هزار کودک یمنی در بیمارستان‌های اسرائیل/ قلب یمنی‌ها در اروپا می‌تپد! +عکس

                    

کودکان یمنی

پس از ۶ دهه اکنون اسنادی به دست آمده که بخش‌هایی از راز مفقود شدن بیش از ۵ هزار کودک یمنی طی ۶ سال در بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی را آشکار و برملا می‌کند.

سرویس جهان مشرق - اواسط ماه ژوئن هر سال یادآور قضیه ای دردناک برای ۵۰ هزار یهودی یمن است که طی دهه ۴۰ و ۵۰ قرن گذشته به امید زندگی بهتر به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده، اما پس از اسکان داده شدن در اردوگاه های موقتی که «معبروت» خوانده می شد و به دلایل نا معلوم کودکان خود را از دست داده بودند.

قضیه مربوط به هزاران کودک یمنی است که با خانواده های اشان به محض پای گذاشتن در فرودگاه «تل آویو» که در آن زمان «لد» خوانده می شد و یا زندگی در اردوگاه هایی که به آنها اختصاص یافته بود، به بهانه های مختلف از جمله بیماری و چکاب و گرفتن آزمایش از خانواده ها جدا و بیمارستان ها سپرده می شدند، اما هیچ گاه عودت داده نمی شدند، بلکه اغلب چند روز بعد از جدایی خبر مرگ آنها بدون تحویل جسد یا آدرس محل خاکسپاری به خانواده های اشان داده می شد.
نکته عجیب تر آنکه حتی مسئولان وقت از صدور گواهی رسمی فوت برای این کودکان و دادن آن به خانواده های آنها امتناع می کردند. یکی از این یهودیان یمنی به نام «شلومو حتوخا» در صفحه فیس بوک خود داستان «شوشانا»، مادر بزرگش را نقل می کند که در سال ۱۹۴۹ میلادی از یمن به سرزمین های اشغالی مهاجرت می کند و اینکه وقتی در اردوگاه مهاجران بسر می برد، یکی از مسئولان اردوگاه نزد وی آمده و به بهانه چکاب و آزمایش های پزشکی کودکش را به یکی از بیمارستان ها می برند، در حالی که وعده باز گرداندن کودک در روز بعد را داده بودند.

اما وقتی فردای آن روز شوشانا برای اطلاع از حال فرزندش به بیمارستان مراجعه می کند، خبر مرگ فرزندش به وی داده می شود، بدون آنکه موفق به دیدن جنازه کودکش شود. فاجعه اصلی در سال ۱۹۵۳ میلادی رخ نمود، سالی که بالاترین آمار مفقودی در میان کودکان مهاجران یمنی را داشت و موجب اعتراض های شدید بسیاری از خانواده های مهاجر از جمله خانواده هایی که کودکان خود را از دست داده بودند، شده بود.

به گفته شلومو امروزه شاهد هستیم، افرادی یک باره با این حقیقت مواجه می شوند که فرزندان واقعی خانواده هایی که در آن رشد و نمو یافته اند، نیستند و در میان آنها، انگشت شماری هستند که از این شانس برخوردار بودند که خانواده های واقعی خود را بیابند.

نمونه ها در این خصوص بسیارند، به عنوان مثال «ساره ع» تعریف می کند، چگونه پرستار نوزادی که به دنیا آورده بود، را به وی نشان می دهد. یک نوزاد سه کیلو و نیمی که پس از به دنیا آمدن به وضوح صدای گریه اش را شنیده بود، اما پس از بیرون بردن وی از اتاق زایمان خبر فوتش را به وی می دهند و اصرارهای او برای دیدن کودک مرده اش راه به جایی نمی برد، همچنین «مریم الحدیف» در داستانی مشابه تاکید می کند، به چشم خود دیده که فرزندش زنده به دنیا آمده و برای دو روز به وی شیر داده بود، اما یک باره روز سوم در حالی که فرزندش در سلامتی کامل بسر می برد، خبر مرگش را برای مریم می آورند و در اقدامی مشابه از دیدن جسد نوزاد از سوی مادر امتناع می شود.

در تمام طول این سال ها اعتراض ها و شکایت های این مادران و هزاران مادر یمنی دیگر که کودکان خود را در اردوگاه ها و در چادرهای اشان گم کرده و از دست داده بودند، نه تنها راه به جایی نبرده بود، بلکه غالب این مادران به اختلال عقلی و انواع بیماری های روحی و روانی و توهمات ناشی از آن متهم شده بودند.

«ایگال یوسف»، شهردار سابق شهرک صهونیست نشین «روش هعاین» و نماینده خانواده هایی که کودکان خود را در این قضیه از دست داده بودند نیز در گفت و گو با رادیو ارتش اسرائیل گفته بود که به جست و جوی خود برای یافتن خواهرش که در کودکی وی را گم کرده بود، ادامه می دهد، به ویژه آنکه آخرین پیگیری های وی در وزارت داخلی آشکار ساخت که وی در قید حیات است. اما آدرسی که وزارت داخلی به وی داده بود، وجود خارجی نداشته است.

مهم تر از همه آنکه اگرچه از آن تاریخ تاکنون کابینه های وقت رژیم صهیونیستی سه کمیته حقیقت یاب - کمیته حقیقت یاب «بهلول – مینوکوفسکی» در سال ۱۹۶۷، کمیته حقیقت یاب «شلجی» در سال ۱۹۸۸ و کمیته حقیقت یاب «کوهن – کدمی» که در سال ۱۹۹۵ تشکیل شد و گزارش خود را در سال ۲۰۰۱ میلادی به کابینه وقت رژیم صهیونیستی ارائه داد - برای کشف خفایای این قضیه تشکیل داده بودند و هر یک از آنها از جمله کمیته حقیقت یاب «کوهن – کدمی» در گزارش خود ادعای ربوده شدن این کودکان را رد و  مستندات و دلایلی مبنی بر فوت آنها ارائه داده بودند، اما خانواده های آنها ضمن تکذیب این گزارش ها افشا کرده بودند که در مواردی از سوی مسئولان و مقامات ذیربط تهدید به سکوت و عدم ادامه اعتراض ها و پایان دادن به پیگیری شکایات خود شده بودند.

تحقیقات بعدی نشان می داد که طی فعالیت هریک از کمیته های حقیقت یاب بخشی از مستندات مربوط به این کودکان در بیمارستان ها محو و نابود شده بودند و یا اینکه گواهی های فوت جعلی متعددی در آرشیو این بیمارستان ها یافت شده بود، همچنین مدارک و مستنداتی یافت شده بود که نشان می داد، برخی خانواده های یهودی بدون طی کردن پروسه قانونی، به فرزندانی از این بیمارستان ها دست یافته بودند.

موضوع سوال برانگیز آن بود که چرا این کمیته ها از انتشار نتایج بازجویی و گواهی شاهدان عینی مانند «روت باروخ»، مسئول کودکان بی سرپرست اردوگاه های مهاجران یهودی در سرزمین های اشغالی و «آموس مانور»، رئیس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شاباک» امتناع کرده بودند، همچنین چرا کابینه های رژیم صهیونیستی روی اسناد و مدارک به دست آمده مُهر محرمانه و سری زده از انتشار آنها تا ۶۰ یا ۷۰ سال دیگر خودداری کرده بودند.

دسامبر سال گذشته میلادی کابینه رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که پس از ۶۰ سال در اقدامی بسیار مهم پس از لغو محرمانه و سری بودن، اقدام به انتشار حدود ۲۰۰ هزار سند از پرونده معروف به «قضیه کودکان یمنی» می کند، به این امید که به یکی از بزرگ ترین رسوایی اسرائیل که ۶ دهه دامنگیر آن بوده، پایان دهد و به این طریق خانواده هایی که کودکان خود را از دست داده و از سرنوشت آنها تاکنون بی اطلاع بوده اند، از حقیقت امر آگاه شوند، اما همان گونه که انتظار می رفت، این صرفا یک ادعا بود، چون بخش های مهمی از این اسناد هم چنان مهر محرمانه بر خود داشته و از انتشار منع شده بودند.

این موجب شد تا رسانه های رژیم صهیونیستی از جمله روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» و شبکه دو تلویزیون این رژیم هفته گذشته گزارشی درباره کودکان یمنی منتشر کنند که بُعد جدیدی از این قضیه را برملا می کرد. گزارشی که حتی رسانه های صهیونیستی ضمن اذعان به قبح و غیر انسانی بودن آن، در چندین جای گزارش، آن را به ظاهر محکوم کرده و عاملان آن را مورد انتقاد قرار داده بودند.

انجام آزمایش های پزشکی روی کودکان یمنی

گزارش روزنامه اسرائیل الیوم از «انجام برخی آزمایش های علمی و پزشکی روی این کودکان یمنی بدون اطلاع و کسب موافقت خانواده هایشان» پرده بر می دارد، آزمایش هایی که بر اساس اسناد به دست آمده موجب مرگ ده ها تن از این کودکان طی سال های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۴ میلادی شده بود. اگرچه به اعتقاد «نوریت کورین»، یکی از نمایندگان کنست این قضیه تا سال ۱۹۶۶ ادامه داشت و در پی آن بیش از ۵ هزار کودک یمنی مفقود شده اند.

اسرائیل الیوم تاکید می کند: برای اولین بار اسناد و گواهی شاهدانی را در اختیار دارد که ثابت می کند، این کودکان در قید حیات در معرض انواع آزمایش های پزشکی قرار گرفته اند که برای اولین بار در دنیا انجام می شده و آنها را به موش های آزمایشگاه های اسرائیل تبدیل کرده و موجب فوت دست کم چهار تن از آنها شده بود.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی برخی از این اسناد نشان می دهد که در این سال ها بیمارستان «رام بام» شهر «حیفا» شاهد ربوده شدن یک تن از این کودکان و به فرزند خواندگی گرفتن یکی دیگر از آنها توسط یکی از اعضای کادر پزشکی مسئول انجام آزمایش ها این بیمارستان بوده است.

این روزنامه با توضیح اینکه به عکس های منتشر نشده ای دست یافته که نشان دهنده بخشی از این آزمایش ها و نحوه انجام آنها روی این کودکان است، می افزاید: در بخشی از اسناد به دست آمده درباره این کودکان آمده است که چگونه پزشکان شیوه های درمانی جدید را روی آنها آزمایش می کردند و به عنوان مثال با تزریق وریدی و مستقیم پروتئین خشک، سرم و پلاسما خشک به چهار کودک یمنی که از سوء تغذیه رنج می بردند، موجب مرگ آنها شدند.

در این باره پیش تر «درورا نحمانی روت»، وکیل یکی از این خانواده های یمنی از دکتر «جرج مندل»، رئیس بیمارستان کودکان «روش هعاین» که در انجام آزمایش های پزشکی روی کودکان یمن مشارکت داشت، به عنوان یکی از متهمان این پرونده یاد می کند.

نحمانی روت در اثبات ادعای خود، به عنوان سند نامه ای از دکتر «کلمن یعقوب مان»، نائب رئیس بیمارستان کودکان «روش هعاین» ارائه می دهد که ۲۱ نوامبر سال ۱۹۴۹ برای دکتر مندل نوشته و در آن نتیجه آزمایش های انجام شده روی چهار کودک یمنی که منجر به مرگ آنها شده بود، را به اطلاع وی رسانده بود.

نحمانی روت تاکید می کند، دکتر مندل از جمله افرادی است که اسناد و اطلاعات دقیقی از این آزمایش ها در اختیار داشت، اما ۷ سال بعد از بیم برملا شدن ماهیت واقعی این آزمایش ها و اهداف نهفته در پس آنها، اقدام به از بین بردن تمامی آنها می کند.

در این راستا، شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز تصاویری از چندین کودک یمنی را منتشر می کند که نشان می دهد، آنها در معرض این آزمایش ها بوده اند. این عکس ها کودکان یمنی را در اتاق هایی شبیه آزمایشگاه های پزشکی و علمی در حالی برهنه به تصویر می کشد که روی بدن آنها مطالبی مربوط به نوع آزمایش انجام شده روی آنها نوشته شده بود، به عنوان مثال یکی از تصاویر نشان می دهد که روی شکم یکی از این کودکان واژه «طحال» نوشته شده که احتمالا بیانگر نوع آزمایش و نتیجه مورد نظر از آن روی طحال انسان بوده است.

اما بُعد بسیار خطرناک و ضد بشری این قضیه را «امیر یوحنا»، یکی از نمایندگان کنست افشا می کند. به گفته وی آنها در برابر شاهدانی از مهاجران یمنی قرار دارند که طی سال های مذکور از سوی برخی بیمارستان ها برای انجام آزمایش های مربوط به وضعیت سلامت قلب قرار داشته و شماری از آنها تحت این آزمایش ها بوده اند.

به گفته این نماینده کنست، نتیجه آزمایش های پزشکان روی قلب مهاجران یمنی نشان می داد که آنها دارای هیچ گونه ناراحتی و بیماری قلبی نبودند و این موجب شده بود، با تقاضاهای بسیار زیادی از سوی مراکز پزشکی و تحقیقاتی کشورهای غربی برای به دست آوردن قلب یمنی ها مواجه شوند، در نتیجه شماری از یمنی ها از جمله کودکان یمنی برای فروش قلب های اشان آن هم به مبالغ بسیار گزاف در این سال ها به شیوه ها و دلایل مختلف به قتل می رسند.

فراتر از کودکان یمن

اشتباه است، اگر تصور کنیم، این قضیه فقط کودکان مهاجران یمنی را در بر می گیرد، چون در این زمینه روزنامه صهیونیستی «معاریو» در گزارش مستندی از ربوده شدن صدها کودک از یهودیان مهاجر کشورهای شرق اروپا و بالکان طی همین دوره زمانی و در حوادثی مشابه خبر می دهد.

خانواده های یهودی که از لهستان، آلمان، رومانی، مجارستان، چک و اسلواکی مهاجرت کرده و در شهرک هایی چون دیمونا، کفار سابا، بیتح تکفا، قدس، تل آویو و حیفا در سرزمین های اشغالی ساکن شده بودند، طی این مدت یا یکی از فرزندان آنها مفقود شده بود و یا با خبر مرگ نوزادشان آن هم چند روز پس از تولد و در حالی که از سلامتی وی اطمینان کامل داشتند، مواجه شده بودند.

تحقیقات رسمی صورت گرفته نشان می دهد، طی سال های فوق الذکر دست کم ۲۱۰ کودک از مهاجران کشورهای اروپایی به شیوه های گفته شده، مفقوده شده اند.

جنایاتی که تا به امروز ادامه دارند

آنچه درباره انجام آزمایش های پزشکی روی کودکان مهاجران یمنی در این گزارش به آن اشاره شد، تنها به سال های گذشته یا کودکان یهودیان مهاجر محدود نمی شود، بلکه اسناد موجود ثابت می کند، این جنایات یکی از اصول و سیاست های ثابت کابینه های مختلف رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس این رژیم تاکنون بوده است.

آزمایش داروهای ناشناخته روی کودکان اسرای فلسطینی

در سال ۲۰۱۱ میلادی «حسان ششنیه»، یکی از مسئولان سازمان آزادیبخش فلسطین با بیان اینکه ۴۰۰ کودک فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی بسر می برند، افشا کرد که این کودکان صرف نظر از انواع آزارها و شکنجه هایی که در معرض آن قرار دارند، با جنایت ضد بشری آزمایش داروهای جدید و ناشناخته نیز مواجه هستند که تاکنون منجر به فوت شماری از آنها و یا فلج شدن و از کار افتادن بخشی از اعضای بدن آنها شده است.

کودکان تونس موش های آزمایشگاهی شرکت های داروسازی اسرائیل

افزون بر آن می توان به جنایت مشابه رژیم صهیونیستی روی کودکان تونسی اشاره کرد. «آیا قاتلان می توانند، داروساز باشند»، نام فیلم مستندی است که پرده از اقدام رژیم صهیونیستی در استفاده از کودکان تونسی جهت آزمایش داروهای جدید روی آنها بر می داشت.

«ایمان بن حسین»، کارگردان تونسی در فیلم مستند خود افشا می کند که انستیتو «پاستور» تونس و وزارت بهداشت این کشور با یکی از بزرگ ترین شرکت داروسازی رژیم صهیونیستی جهت آزمایش داروهای جدید این شرکت به ویژه داروی درمان بیماری «مانچیا» که از یک نوع پشه به بدن انسان منتقل می شود و موجب ضایعات پوستی غیر قابل ترمیم روی بدن انسان می شود و ۳ هزار نظامی آمریکایی شرکت کننده در اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی به آن مبتلا شده بودند، روی کودکان تونسی همکاری داشته اند.

إیمان بن حسین

این کارگردان تونسی تاکید می کند، مستندات مکتوب و گواهی شاهدان عینی نشان می دهد، این داروها از سال ۲۰۰۰ یعنی پیش از آغاز اقدام نظامی علیه عراق و براندازی رژیم بعث در این کشور تا  ۲۰۱۴ یعنی روی کودکان تونس آزمایش می شد و در قبال موافقت خانواده ها با آزمایش این داروها روی کودکان اشان ۵۰ دینار تونسی پرداخت می شد.

عمده این آزمایش ها روی کودکان منطقه «سیدی بو زید» در جنوب تونس با ایجاد خراش هایی روی پوست یا تزریق یک دارو و گرفتن خون از فرد انجام می شد. فیلم نشان می دهد، روی صورت افراد مورد آزمایش پس از دریافت دارو لکه های سیاه رنگی ظاهر می شود، در این مرحله بار دیگر از فرد خون گرفته و از وی خواسته می شود، از مرهمی که در اختیارش گذاشته شده، روی لکه ها و زخم های ایجاد شده در پی آن استفاده کند.

طرح پذیرش یک صد کودک سوری

ژوئن سال گذشته میلادی کابینه رژیم صهیونیستی از طرح پذیرش یک صد کودک پناهجوی سوری و دادن تابعیت این رژیم به آنها پس از انتقال این کودکان به سرزمین های اشغالی و یافتن خانواده هایی با ریشه های عربی – یهودی جهت پذیرفتن این کودکان به فرزند خواندگی خبر داد و اعلام کرد تا یافتن این خانواده ها و اعلام آمادگی آنها برای پذیرش این کودکان، آنها سه ماه اول راهی مدارس شبانه روزی می شوند تا در آنجا تحت آموزش های لازم قرار گیرند و پس از آن در نهادها و مراکز تربیتی وابسته به وزارت آموزش و تربیت اسرائیل نگهداری خواهند شد.

در پی درج این خبر، خبرگزاری «آسوشیتد پرس» در گزارشی ضمن یادآوری قضیه مفقود شدن هزاران کودک از خانواده های مهاجر یهودی که اغلب دارای ریشه های عربی و شرقی بودند، تاکید می کند: به نظر می رسد، کابینه رژیم صهیونیستی درصدد تکرار سناریو دهه چهل و پنجاه قرن گذشته این بار روی کودکان زیر ۱۸ سال سوری است، این در حالی است که پیش از این رژیم صهیونیستی تحت عنوان مداوای مجروحان معارض سوری، صدها تن از این مجروحان را در بیمارستان های خود پذیرش و بستری کرده بود، بی آنکه تاکنون کسی از سرنوشت آنها اطلاعی در دست داشته باشد.

در همین راستا، روزنامه صهونیستی «یدیعوت آحارانوت» سپتامبر گذشته گزارشی منتشر کرد که در آن آمده بود، مقامات این رژیم با همکاری و کمک سازمان یهودی – آمریکایی حقوق بشری «عملیاه» اقدام به انتقال کودکان سوری آسیب دیده از جنگ جاری در سوریه به بیمارستان های این رژیم و مداوای آنها در بیمارستان های صفد و نهاریا می کند.

یدیعوت آحارانوت با بیان اینکه این کودکان پس از مداوا و بهبودی در شهرک های صهیونیست نشین اسکان می یابند، یادآور می شود که تنها طی ماه آگوست سال گذشته میلادی سازمان عملیاه ۲۱ کودک سوری را از استان «قنیطره»، در جنوب سوریه سرزمین های اشغالی منتقل کرد و مقامات مسئول در ارتش اسرائیل آنها را در بیمارستان «زیف» شهر صفد جهت مداوا بستری کردند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی مشابه چنین عملیاتی توسط این سازمان که مقر آن در نیویورک قرار دارد، بار دیگر و با هماهنگی با ارتش اسرائیل تکرار شده و این بار کودکان سوری منتقل شده در بیمارستان شهر «نهاریا» بستری شده بودند. در این باره شیخ «عباس زکور»، نماینده سابق کنست رژیم صهیونیستی افشا کرد، مسئولان بیمارستان «الجلیل غربی» در نهاریا به دنبال یافتن خانواده هایی برای کودکان سوری زخمی انتقال یافته به این بیمارستان بودند.

شیخ زکور درباره هزینه های درمان و مداوای این مجروحان که زمانی بحث و جدل بسیاری در میان صهیونیست های ساکن سرزمین های اشغالی به راه انداخته بود، تاکید می کند که از مداوای این مجروحان سود کلانی نصیب تل آویو می شود، چون هزینه آنها را یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پرداخت می کند.

در این راستا، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی سال گذشته میلادی در سخنانی، تصریح کرده بود که از وزارت خارجه این رژیم خواسته، راه هایی برای انتقال کودکان و زنان سوری مجروح حلب به بیمارستان های این رژیم جهت مداوا بیابند.

همچنین پس از فاجعه بمباران شیمیایی شهر «خان شیخون» در استان ادلب که آمریکا نظام سوریه را به آن متهم کرده بود، تل آویو خواستار انتقال کودکان سوری آسیب دیده در جریان این حمله جهت مداوا در بیمارستان های این رژیم شده بود، این درخواست ها این شبهه را ایجاد می کند که احتمالا هدف صهیونیست ها از این اقدام بررسی آثار و نتایج بمب های شیمیایی به کار رفته در خان شیخون روی افراد آسیب دیده به ویژه کودکان بوده است.

همچنین روزنامه «الشروق» چاپ تونس گزارشی منتشر کرده که در آن افشا می کند، گروه تروریستی تکفیری «داعش» اقدام به فروش کودکان سوری و عراقی از طریق مافیای تجارت بشر و قاچاق انسان به رژیم صهیونیستی کرده است.

روزنامه الشروق با بیان اینکه این کودکان از طریق ترکیه به این شبکه های مافیا فروخته می شوند تا به سرزمین های اشغالی انتقال یابند، تاکید می کند، هر یک از این کودکان که همگی نوزادان شیره خوار بوده اند، به قیمت ده هزار دلار فروخته شده اند.

ارتش پاکستان: پهپاد ایرانی را سرنگون کردیم

روزنامه داون نیوز مدعی شد که نیروی هوایی ارتش پاکستان پهپاد ایرانی را که در نزدیکی مرزهای این کشور سرنگون کرد.
به گزارش مهر، نیروی هوایی ارتش پاکستان مدعی شد که یک پهپاد ایرانی که در نزدیکی مرزهای این کشور در حال گشت زنی بوده را در منطقه «پروم» واقع در شهر «پنجگور» ایالت «بلوچستان» این کشور مورد هدف قرار داده است.
بر اساس جزئیات لاشه این پهپاد برای بررسی های بیشتر در اختیار ارتش پاکستان قرار گرفته است.
در این گزارش اما به زمان دقیق ساقط کردن این پهپاد اشاره ای نشده است.
بنا به ادعای این منبع در ۲۴ ساعت گذشته این دومین پهپاد ایران است که ساقط می شود.
منبع: مهر

تغییر ناگهانی ولیعهد سعودی در بحران عربستان - قطر/ «محمد بن نایف» برکنار شد

محمد بن سلمان

پادشاه عربستان سعودی با صدور فرمانی، پسر ارشدش را به عنوان ولیعهد و جانشین خود تعیین کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از «واس»، «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در حکمی حکومتی، «محمد بن‌نایف» را از ولایت‌عهدی برکنار و «محمد بن‌سلمان» را که پیشتر جانشین ولیعهد بود، به عنوان ولیعهد تعیین کرد.

پادشاه سعودی همچنین محمد بن‌نایف را از تمامی مسؤولیت‌هایش از جمله ریاست شورای وزیران و وزارت کشور برکنار و «عبدالعزیز بن‌سعود» را به عنوان وزیر کشور جدید معرفی کرد.طبق حکم ملک سلمان، بن‌سلمان علاوه بر ولیعهدی و معاون نخست‌وزیر، همچنان تصدی وزارت دفاع را بر عهده خواهد گرفت.

این اولین بار در تاریخ عربستان است که حکومت از پدر به پسر منتقل می‌شود، از زمان تأسیس پادشاهی آل سعود، تخت و تاج از برادر به برادر منتقل می‌شده است. با توجه به اختلافات داخلی  آل سعود بعد از شکست های محمد بن سلمان در جنگ یمن، احتمال مخالفت با این تصمیم نیز وجود دارد.

سمت راست «محمد بن نایف» و سمت چپ «محمد بن سلمان»

بر اساس این خبر عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز وزارت کشور را بعد از محمد بن نایف برعهده خواهد داشت و بندر بن فیصل بن بندر بن عبدالعزیز معاون سازمان استخبارات (اطلاعات) عربستان شده است.

این خبر در حالی منتشر شده که عزل و نصب های اخیر پادشاه عربستان حاکی از تلاش او برای کم کردن دامنه قدرت محمد بن نایف ولیعهد این کشور بود. بعد از بحرانی که عربستان و امارات برای قطع روابط با قطر ایجاد کردند، مجتهد فعال و افشاگر توییتری در توییتی اعلام کرده بود که محمد بن سلمان با حمایت امارات به دنبال دست یابی به تاج و تخت پادشاهی در این کشور است به این ترتیب حالا محمد بن سلمان فقط یک مرحله با تبدیل شدن به شاه عربستان فاصله دارد.دو روز پیش «حمد المزروعی» معروف‌ترین وبلاگ‌نویس و فعال اماراتی نزدیک به محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی در یک توئیت نوشته بود: محمد بن سلمان پادشاه آینده عربستان است.

این توئیت فعال اماراتی تاکیدی روشن و صریح بر قریب‌الوقوع بودن سرنگونی امیر محمد بن‌نایف بود که فرض بر این بود پادشاه آینده باشد.

منبع: تسنیم

کشف ۲۸ هزار قبضه اسلحه و مهمات در کشور

مهمات

آمار کشف سلاح و مهمات طی ۲ ماه نخست امسال نشان می‌دهد در حالی بیش از ۲۸ هزار قبضه سلاح و مهمات در کشور کشف شده که این کشفیات به نسبت مدت مشابه سال قبل، رشد داشته است.

به گزارش مشرق، به استناد آمار تجمیعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستگاه‌هایی همچون نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و ... در دو ماهه ابتدایی امسال بالغ بر 28 هزار و 300 قبضه انواع اسلحه و مهمات در سراسر کشور کشف و ضبط شده است.

گزارشات به دست آمده نشان می‌دهد، این حجم از سلاح و مهمات ارزشی بالغ بر 14.5 میلیارد تومان دارند.

این در حالی است که کشفیات سلاح و مهمات در 2 ماهه نخست امسال نسبت به 2 ماهه ابتدایی سال 95 افزایش داشته و به نسبت مدت مشابه سال قبل، رشد 4.5 درصدی را از نظر تعداد و رشد 10 درصدی را از نظر ارزش ریالی این مهمات نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در 2 ماهه نخست سال 95 حدود 27 هزار قبضه سلاح و مهمات کشف شده بود.

منبع: تسنیم

تحلیل رسانه های غربی: احتمال رویارویی نظامی آمریکا و ایران در شرق سوریه

رسانه های آمریکایی و غربی با ارایه تحلیل هایی اوضاع در مناطق شرقی سوریه را خطرناک توصیف کرده و احتمال رویارویی آمریکا با ایران و روسیه را مورد توجه قرار داده اند.
رویدادهای هفته اخیر در مناطق شرقی سوریه توجه رسانه های آمریکایی و غربی را به دنبال داشته است.

به گزارش عصر ایران برخی رسانه های آمریکایی و غربی با ارایه تحلیل هایی اوضاع در مناطق شرقی سوریه را خطرناک توصیف کرده و احتمال رویارویی آمریکا با ایران و روسیه را مورد توجه قرار داده اند.
سی ان ان در تحلیلی نوشت: رویدادهای روزهای اخیر در سوریه خطر رویارویی نظامی بین آمریکا با ایران و روسیه را افزایش داده است.. دو اتفاق در روزهای گذشته ریسک احتمال رویارویی را بالا برده است. سرنگونی جنگنده سوخو 22 ارتش سوریه از سوی آمریکا و حمله موشکی اخیر ایران به شهر دیرالزور در شرق سوریه...

تحلیل رسانه های غربی: احتمال رویارویی نظامی آمریکا و ایران در شرق سوریه
این نخستین بار است که ایالات متحده آمریکا یک جنگنده متعلق به ارتش سوریه را هدف قرار داده است و پنجمین باری است که در دوره دولت دونالد ترامپ نیروهای آمریکایی نیروهای دولتی سوریه را مورد هدف قرار داده اند. هم اکنون نیروهای نظامی زیادی با فاصله کم در مناطق تحت اشغال داعش در شرق سوریه در مواضعی نزدیک به هم قرار گرفته اند و این مساله خطر رویارویی نظامی آنها را افزایش داده است.

فایننشال تایمز نیز با ارایه تحلیلی نوشت: تحرکات نظامی ماه گذشته در منطقه "الطنف" در مرز عراق و سوریه نشانه اولیه ای بود از اینکه نیروهای نظامی رقیب برای تصرف مناطق تحت اشغال داعش در شرق سوریه به سمت یک رویارویی نظامی با ابعاد و تبعات بیمن المللی می روند...
یکشنبه هفته جاری یک هواپیمای جنگنده آمریکایی یک فروند جنگنده سوخوی ارتش سوریه را در مناطق نزدیک به محل استقرار نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا – در اطراف رقه – سرنگون کرد. در همان روز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تلافی حملات تروریستی دو هفته پیش داعش در تهران، مقر این گروه تروریستی در شهر دیرالزور سوریه را با 6 موشک میانبرد هدف قرار داد.این نخستین حمله موشکی مستقیم ایران علیه داعش بود ، این حمله همچنین پیامی آشکار به ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی نیز بود.

تحلیل رسانه های غربی: احتمال رویارویی نظامی آمریکا و ایران در شرق سوریه
 در سوی دیگر دولت روسیه نیز که حامی دولت سوریه و متحد ایران است پس از سرنگونی جنگنده سوری از سوی آمریکا هشدار داده است هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در مناطق غرب رود فرات در سوریه را به عنوان یک هدف و تهدید بالقوه در نظر خواهد گرفت...
 ناظران و تحلیلگران معتقدند تجمع و تمرکز کنونی نیروهای رقیب در مناطق تحت اشغال داعش در شرق سوریه احتمال وقوع چنین رویارویی های نظامی را اجتاب ناپذیر کرده است...
" کریس هارمر" تحلیلگر ارشد در موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن معتقد است: در شرایط کنونی و مادامی که آمریکا از نیروهای نظامی کرد پشتیبانی کرده و برای گروه هایی چون " نیروهای دموکراتیک سوریه " (SDF) در صدد ایجاد قلمرو است، تشدید تنش بین واشنگتن و دولت دمشق اجتناب ناپذیر به نظرمی رسد چون دولت سوریه خود را ملزم به مقابله با طرح نظامی آمریکا در شرق سوریه می بیند و ایران نیز تلاش دارد پیش از ایالات متحده آمریکا و متحدان واشنگتن به مناطق مرزی بین عراق و سوریه تسلط یابد.
نشریه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی تحلیلی نوشت: نیروهای آمریکایی برای دومین بار در 12 روز گذشته یک پهپاد ساخت ایران متعلق به ارتش سوریه را در جنوب این کشور سرنگون کردند. این اقدام آمریکا نشانه ای دیگر از تشدید تنش احتمالی بین واشنگتن و تهران برای به کنترل درآوردن مناطق مرزی عراق و سوریه است...

تحلیل رسانه های غربی: احتمال رویارویی نظامی آمریکا و ایران در شرق سوریه
 در حالی که گروه تروریستی داعش در حال بیرون رانده شدن از قلمروهای اشغالی خود در شرق سوریه است همه نشانه ها حاکی از رقابت قدرت های منطقه ای و بین المللی برای پر کردن جای داعش در این مناطق است و در این راه احتمال تشدید تنش های نظامی بین قدرت های رقیب افزایش یافته است.وب سایت آمریکایی پولیتیکو نیز با ارایه تحلیلی در این باره نوشت: ترامپ نمی تواند بدون رویارویی با نقش و نفوذ مخرب! ایران در سوریه، گروه داعش را شکست دهد.

تحلیل رسانه های غربی: احتمال رویارویی نظامی آمریکا و ایران در شرق سوریه

دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد


بقایای ناشی از آتش سوزی جنگل در پرتغال
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد
 
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد 

پنجاه و دومین نمایشگاه بین المللی هوایی در پاریس
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد

ادای احترام و امضای دفتر یادبود مرگ هلموت کهل صدر اعظم اسبق آلمان از سوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد

نیروهای بلژیکی در حال بازسازی نبرد تاریخی " واترلو" که 202 سال پیش با شکست کامل ناپلئون بناپارت امپراتور وقت فرانسه خاتمه یافت
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد

شادمانی تیم اتومبیلرانی "هیبریدی" پورشه از قهرمانی در مسابقات اتومبیلرانی در فرانسه
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد

غارهای سنگ مرمر در وسط دریاچه "کاررا" در مرز آرژانتین و شیلی
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد

مسابقات دو استقامت در گل و لای در اسکاتلند
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد

تصویری از بخش حادثه دیده ناو جنگی فیتزجرالد آمریکا در تصادف با یک کشتی باربری ژاپنی در سواحل ژاپن. در این تصادف 7 ملوان نیروی دریایی آمریکا کشته شدند
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد

هنرمند اهل جمهوری چک ماکت شنی شهر زادگاه خود را در سواحل کشور اسپانیا درست کرده است
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد

یک زوج کره شمالی در حال قایقرانی در رود "تائه دونگ" در شهر پیونگ یانگ
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد

پیشروی تانک های ارتش عراق در خیابان های مناطق و محلات غرب شهر موصل
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد

ماکتی بر ضد ترامپ در رژه سالانه شورای هنرهای نمایشی در شهر سیاتل مرکز ایالت واشنگتن آمریکا
دیدنی‌های امروز؛ سه شنبه 30 خرداد

پرداخت مطالبات معوقه فروردین ماه کارکنان نیشکر هفت تپه

دزفول - ایرنا - قائم مقام مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه گفت: مطالبات معوقه کارکنان روز مزد، قراردادی و رسمی این شرکت مربوط به فروردین ماه امسال پرداخت شد.

تاخیر در پرداخت حقوق و مطالبات کارکنان و کارگران بخش های مختلف شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ،اعتراض آنان را به دنبال داشت.
سیامک افشار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:حقوق و مطالعات معوقه کارکنان این شرکت مربوط به فروردین ماه امسال از امروز سه شنبه به حساب آنان واریز شد.
وی اظهار کرد:علی الحساب حقوق بازنشستگان این شرکت مربوط به اسفندماه پارسال نیز به حساب آنها واریز شده است.
افشار گفت: تلاش مجموعه مدیریت بروز رسانی پرداخت حقوق و مطالبات کارکنان است و این مهم در تعامل مدیریت با کارکنان عملی خواهد شد.
کشت و صنعت هفت تپه ، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد و طبق اصل 44 قانون اساسی اواخر سال 1394 از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.
با واگذاری این شرکت به بخش خصوصی روند بازسازی ، توسعه و نیز راه اندازی کارخانه های جانبی از سوی بخش خصوصی آغاز شده و در دست اجراست.
حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی ، پیمانی ، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار می باشند.
شرکت نیشکر هفت تپه یکی از بزرگترین کارخانه های استان خوزستان بلکه کشور است که نقش مهمی در تولید ، اشتغال و کشاورزی منطقه دارد.

تحویل آثار کشف شده در محوطه جوبجی به میراث فرهنگی رامهرمز/کشف بقایای کودک هخامنشی

اهواز ـ ایرنا ـ سرپرست کاوش در محوطه جوبجی رامهرمز گفت: آثاری که در کاووش محوطه جوبجی به دست آمده را به میراث فرهنگی رامهرمز تحویل دادیم و فصل سوم کاووشها در این منطقه احتمالا در زمستان 96 آغاز می‌شود.

آرمان شیشه گر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این فصل از کاوشها به آثار معماری هخامنشی، گورستان اشکانی، دیواره های مربوط به عیلام نو، سفال مربوط به عیلامیانی و... رسیدیم .
وی بیان کرد فصل دوم کاووش ها از 28 اسفند 95 آغاز شد و تا 31 اردیبهشت 96 ادامه داشت این فصل از کاوش به منظور شناسایی آثار فرهنگی و معماری مرتبط با آرامگاه عیلام نو و نیز آثار فرهنگی سایر دوره ها، انجام گرفت و به کشف آثاری از دوره های اشکانی، هخامنشی، عیلام نو و عیلام میانی منجرشد.
سرپرست کاوش در محوطه جوبجی رامهرمز تاکید کرد: احتمالا فصل سوم این کاوش زمستان 96 آغاز می شود.
وی با تاکید براین که این کاوش بخش کوچکی از یک محوطه بسیار بزرگ است اظهار کرد: نکته ویؤه در این کاووش دربرگیری هرچهار دوره اشکانی، هخامنشی، ایلام نو و ایلام میانی در یک محدوده است.

***بقایای جمجمه و بالا تنه کودکی متعلق به دوره هخامنشی یا عیلام نو کشف شد
شیشه گر همچنین با اشاره به کشف بقایای جمجمه و بالا تنه یک کودک در این محوطه گفت: بقایای جمجمه و بالا تنه یک کودک با گوشواره ای مفرغی به گوش و دو ظرف سفالی بر بالای سر به همراه چند مهره عقیق و بدل چینی متعلق به دوره هخامنشی یا عیلام نو در کاوش محوطة باستانی جوبَجی، رامهرمز کشف شد .
وی با بیان این که کاوش فصل دوم محوطه جوبَجی- دهیور در بخشی از این محوطه، در حدود 50 متری جنوب شرقی آرامگاه عیلام نو انجام شد توضیح داد: این آرامگاه که در کاوش فصل نخست در سال 1386 آشکار شد ، متعلق به دو بانو از خاندان شاه شوتورنهونته پسر ایندَدَ از آخرین شاهان دوره عیلام نو(حدود 585 تا 539پیش از میلاد) بود.
عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی اظهار کرد: در این کاوش نخست دیوارهای سنگ چین منظم که دو فضای مستطیل شکل کوچک و یک فضای مستطیل بزرگ با زوایای گرد را تشکیل می دادند و بیشترین بلندای آن ها حدود 70 سانتی متر بود، به دست آمد.
وی وجود این سازه ها و بقایای دو تنور در دو اندازه با قطر تقریبی حدود 60 و 50 سانتی متر، دستاس ها و پاشنه در سنگی را نشان از استقرارهای کوچ رو در این محل دانست که ممکن است متعلق به دورة هخامنشی باشند.
شیشه گر با بیان اینکه بخشهایی از این لایه استقراری با تدفین های تابوتی دورة اشکانی که دارای حفاظی سنگ چین بودند آشفته شده بود تصریح کرد : حجم زیادی از سفالینه های مکشوفه در میان آوار این دو لایه استقراری سفال های دوره هخامنشی و اشکانی هستند که دلیل اختلاط آن ها حفر و ایجاد این گورهای دوره اشکانی درلایه زیستگاهی هخامنشی بوده است.
این باستان شناس نمونه هایی از سفالینه های هخامنشی را قابل توجه دانست و افزود: این تدفین ها نیز خود با خاکبرداری، جاده سازی و عبور ماشین آلات سنگین، آشفته و منهدم و از تابوت ها قطعات اندکی باقی بود و اسکلت ها نیز کاملاً از میان رفته بود.
وی گفت: در کنار سازه های سنگی، آثار دیوارهای خشتی که احتمالاً مربوط به دورة عیلام نو هستند و بخشی از آنها در بررسی محوطه از پیش شناسایی شده بود مرکب از خشت های حدود 35 در 35 سانتی متر و ضخامت حدود 10 سانتی متر به دست آمد.
به گفته سرپرست هیأت کاوش، از عرض دیوارها بین 4 تا 5 خشت و کمتر از 2 متر باقی مانده بود و بیشترین بلندای باقیمانده از دیوارها، شامل 8 رج خشت بود.
او با بیان اینکه آثار سقف مشاهده نشد و ممکن است در تخریب های امروزی با ماشین آلات سنگین از میان رفته باشد تصریح کرد :در غیر این صورت فرض وجود فضایی حیاط مانند پدید می آید و با تکیه بر فرض دوم، این فضاهای خشتی، چهاردیواریهایی را تشکیل می دهند که درازای هر ضلع ممکن است تا نزدیک 13 متر برسد.
این باستان شناس افزود: بقایای دیوارهای خشتی کاوش شده در این فصل، شامل بخشهایی از سه سازه چهار دیواری به هم پیوسته بود و آثار دیوارهای خشتی در سایر نقاط محوطه پراکنده و شناسایی شده و نقشه آثار کاوش شده در دست تهیه است.
وی با بیان اینکه حفرگورهای دوره اشکانی باعث تخریب بخشهایی از دیوارهای خشتی نیز شده است اظهار داشت: در محدوده کارگاه ها، تعداد زیادی چاله کاوش های غیرمجاز و زباله دان نیز باعث تخریب بیشتر این دیوارهای مملو از خاکستر و سفال ایجاد شده در طول زمان و حتی برخی مربوط به روزگار کنونی شده است .
شیشه گر بیان کرد: سیلاب های فصلی رودخانه و خاکبرداری مکرر ماشین آلات سنگین نیز به ویرانی بیشتر این فضای خشتی انجامیده است.
وی ادامه داد: بقایای جمجمه و بالاتنه یک کودک که 2 ظرف سفالی بر بالای سر و گوشواری مفرغی به گوش و چند مهره عقیق و بدل چینی به همراه داشت در کنار یکی از دیوارهای خشتی مدفون بود که احتمالاً متعلق به دوره هخامنشی یا عیلام نو بوده و تنها اسکلت قابل شناسایی در این کاوش است.
این باستان شناس تصریح کرد: در فضای باز میان چهار دیواری خشتی میانی، گمانه ای با اندازه 2 در 2 متر، ایجاد شد که حاوی سنگ های نسبتاً بزرگ رودخانه ای و مملو از سفالینه عیلام میانی بود.
وی توضیح داد: در عمق حدود 5/2 متری از سطح گمانه، سازه ای پدیدار شد که از نظر چیدمان شبیه به خشت بود، اما جنس آن ماسه ای بود و پنج رج آن مشخص شد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی اظهار کرد: با گسترش گمانه به اندازه های 3 در 6 متر، ردیفی از سنگهای بزرگ و توده ای از سنگهای ریز و درشت در کنار آن ها یافته شد که در اصل روی این سازه را می‌پوشانده است.
وی یادآور شد: با پایان یافتن زمان مجوز، کاوش این لایه فرهنگی به فصل سوم موکول شد.
فصل دوم کاوش محوطة باستانی جوبَجی، رامهرمز با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
7164/6002
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار دهنده : کبری آقازری

رئیس کل دادگستری خوزستان:سرقت جرم اول در استان/از سرمایه گذاری مشروع حمایت می کنیم

اهواز - ایرنا - رئیس کل دادگستری خوزستان وقوع سرقت را مهمترین جرم در استان بیان کرد و گفت: همه کسانی که در استان دست به سرقت زده اند بیکار بوده یا هیچ درآمدی نداشته اند که این خود نشان می دهد وقوع جرم با مسائل اقتصادی ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارد.

به گزارش ایرنا فرهاد افشارنیا روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه های گروهی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه در محل دادگستری خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان رتبه ششم کشوری را از نظر جرم سرقت در کشور دارد ، ضرب و حرج عمدی ، صدمات ناشی از حوادث رانندگی ، تهدید ، توهین ، مفقودی اشیاء و مدارک ، تخریب عمدی اموال ، کلاهبرداری ، مزاحمت تلفنی و خیانت در امانت بیشترین میزان جرائم و موارد حقوقی در استان عنوان کرد.
وی همچنین مطالبه وجه ، طلاق توافقی زوحین ، چک ، تامین خواسته ، مطالبه خسارات ناشی از دادرسی ، هزینه دادرسی ، مطالبه مهریه و درخواست خسارت در موضوع های مختلف را از اهم خواسته های مربوط به دعاوی حقوقی و مدنی مردم در محاکم قضایی استان بیان کرد.

*از سرمایه گذاری مشروع در استان حمایت می کنیم
رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه از سرمایه گذاری مشروع و مولد در استان حمایت می کنیم گفت:در همین راستا ، کمیته قضایی حمایت از سرمایه گذاری در دادگستری تشکیل شده که موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را مورد بررسی قرار داده و در مواردی نیز به مسائلی از قبیل بازپرداخت های وام های واحدهای تولیدی و رفع موانع ورود تجهیزات صنعتی واحدهای صنعتی را ورود می کند.
افشارنیا با بیان اینکه کمیته حمایت از سرمایه گذاری با دستور رئیس قوه قضائیه تشکیل شده افزود: هم اکنون این کمیته گام های اساسی برای رفع چالش های واحدهای تولیدی استان و جذب کسانی که تمایل دارند در بخش های مختلف استان سرمایه گذاری کنند برداشته است.
وی گفت: برای اینکه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان پا بگیرد و میزان آن افزایش پیدا کند باید موانع آن برداشته شود و کمیته حمایت از سرمایه گذاری نیز همه گونه حمایت های حقوقی قانونی از سرمایه گذاران به عمل می آورد.

* مبارزه با زمین خواری و بازپس گیری سه هزار و 56هکتار زمین از سودجویان
مقام ارشد قضایی استان خوزستان با اشاره به تشکیل شورای بیت المال در دستگاه قضایی استان ، از مبارزه جدی با پدیده زمین خواری و بازپس گیری سه هزار و 56هکتار زمین به ارزش 2 هزار و 273میلیارد ریال از سودجویان و دلالان خبر داد.
افشارنیا افزود:در سال 1395 حدود 429 پرونده زمین خواری در محاکم قضایی استان تشکیل و همه آنان منجر به صدور رای شده است.
وی بر عزم جدی دستگاه قضایی بر مبارزه با پدیده زمین خواری تاکید کرد و گفت: در این ارتباط 429نفر متهم به زمین خواری به محاکم قضایی استان معرفی شدند.
افشارنیا همچنین به برخورد با عوامل تغییر کاربری 25هکتار زمین در استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: هرگونه گزارش یا شکایتی در خصوص پدیده زمین خواری و تغییر کاربری اراضی استان از منابع طبیعی و جهاد کشاورزی دریافت شود بلافاصله دستور رسیدگی قضایی صادر می شود.

*ورود بیش از 560هزار پرونده به دستگاه قضایی خوزستان
رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: در سال گذشته 560هزار و 844پرونده وارده به واحدها و محاکم قضایی استان بوده است.
به گفته این مقام ارشد قضایی استان ، پرونده های وارده به محاکم قضایی استان در مقایسه با سال ماقبل آن هشت درصد افزایش داشته است در حالی که پرونده های مختومه 11 درصد افزایش داشته است.
افشار نیا در پاسخ به سوالی در خصوص شکایت برخی نهادها از خبرنگاران رسانه های استان در محاکم قضایی گفت: طبق قانون هیچ مصونیت قضایی برای افراد و احاد مردم وجود ندارد بجزء قضات ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، نمایندگان سیاسی دیگر کشورها که طبق قانون ، تشریفات خاص خود را دارد.
وی گفت: همه افراد اگر شکایتی از آنان صورت گیرد باید پاسخگوی مسئولیت های خود باشند و هیچ فرقی بین افراد یا صنف خاص وجود ندارد از این رو خبرنگاران نیز نمی توانند از این قاعده قانونی مستثنی باشند.

*موافق طرح تردد خودروهای اروندی در سطح خوزستان هستم
رئیس کل دادگستری خوزستان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که آیا مشکل قانونی و حقوقی در تردد خودروهای پلاک اروند در سطح کل استان وجود دارد گفت:طرح تردد خودروهای پلاک اروند در سطح خوزستان در شورای تامین استان که رئیس دادگستری یکی از اعضای این شوراست به تصویب رسیده و این مصوبه تاکنون با مخالفت شورای عالی امنیت ملی مواجه نبوده است.
وی با بیان اینکه رئیس دادگستری استان موافق اجرای این طرح بود و هم اکنون نیز بر رای خود پایبند است افزود:البته طبق قانون هر منطقه آزاد در کشور محدوده تردد خودرو دارد و این مقررات تابع سرزمین اصلی نیستند ولی با این حال بر اساس طرح توسعه پایدار استان که به استاندار اجاره می دهد از همه ظرفیت ها از جمله مناطق آزاد استفاده کند طرح تردد خودروهای پلاک اروند در شورای تامین به تصویب اعضاء رسید.
افشارنیا با بیان اینکه تداوم اجرای این طرح(تردد خودروهای پلاک اروند) به مصلحت استان است و تاکنون دستگاههایی نظیر اطلاعات ، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان با آن مخالفت نکرده اند افزود: البته استاندار سابق استان(مقتدایی) پس از احضار به یکی از شعب دادسرا ، توضیحات لازم را ارائه کرد و سپس حکم منع تعقیب برای وی صادر شد.
وی گفت: مردم خوزستان به دلیل شرایط سخت آب و هوایی و گرمای هشت ماهه در سال ، حق دارند از خودروهای مناسب و با ایمنی بالا استفاده کنند افزود: دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعتراض هایی به طرح تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان داشته اند ولی با این حال مردم می توانند با خیال راحت با خودروهای اروندی در سطح استان تردد کنند و گمرک نیز در ترخیص اینگونه خودروها منع قانونی نیز ندارد.

*تلاش برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد با کمک خیران
رئیس کل دادگستری خوزستان بر تلاش دستگاه قضایی برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد با کمک خیران استان خوزستان تاکید کرد.
افشار نیا که رئیس هیات امناء ستاد دیه خوزستان نیز است افزود: هم اکنون 300 زندانی بدهکار و جرائم غیرعمد نظیر عدم توان پرداخت مهریه و نفقه در استان وجود دارد که نیاز است 200میلیارد ریال برای آنان جمع آوری شود.
وی با بیان اینکه پارسال 60میلیارد ریال برای کمک به آزادی اینگونه زندانیان توسط خیران نیکوکار جمع آوری شد افزود: حدود یک هزار و 400خیر در استان وجود دارد که می توان برای پرداخت جرائم مالی زندانیان غیرعمد از آنان کمک و از آنان استمداد طلبید.
افشارنیا در بخش دیگری از سخنان خود به این موضوع نیز اشاره کرد که افراد زندانی باید قابلیت عفو و تخفیف مجازات داشته باشند افزود: مرخصی زندانیانی که جرائم خشن مرتکب شده اند مقدور نیست چون ممکن است آرامش و امنیت مردم را برهم بزنند.

*مفاسد اقتصادی در استان به فراخور میزان گردش نقدینگی بالا است
رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه گردش مالی بالای در استان وجود دارد و طبیعی است که انحراف آن نیز بیشتر باشد گفت: خوزستان پس از تهران بیشترین میزان نقدینگی و گردش مالی را دارد و از درآمد سرانه بالایی برخوردار است بنابراین باید قبول کرد در استانی که این حجم بالای پول وجود داشته باشد تخلفات و سوء استفاده هایی نیز صورت گیرد.
افشارنیا به میزان بالای سپرده گذاری مردم خوزستان در موسسه های مالی نیز که به تازگی با مشکلاتی رو به رو شده اند اشاره کرد و گفت: هر کدام از این موسسه های اعتباری 30هزار میلیارد ریال سپرده گذاری مردم خوزستان را جذب کرده اند که اگر این حجم سرمایه گذاری در تولید ، بورس ، صنایع ، اشتغال و رونق اقتصادی استان به کار گرفته می شد شاهد تحول خوب اقتصادی در استان می بودیم.
رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه کمیته ای برای جلوگیری و پیشگیری از مفاسد اقتصادی با حضور رئیس بازرسی ، اطلاعات ، رئیس دادگستری و دادستان اهواز تشکیل شده و کارهای خوبی در راستای صیانت از بیت المال صورت گرفته است افزود:در یکی از پرونده ها ، 44 میلیون یورو به دستگاه مربوطه بازگرداندیم و مانع هدر رفت پول بیت المال شدیم.
وی گفت: در مورد تصرف اراضی ملی نیز در یک پرونده موفق شدیم از 557هکتار زمین صیانت کنیم و در یک پرونده قاچاق سوخت به میزان 130میلیون لیتر ، چهار هزار میلیارد ریال جریمه صادر و به خزانه واریز شده است.

* به سلامت کاری ، مالی و اخلاقی قضات و کادر اداری دادگستری اطمینان داریم
رئیس کل دادگستری خوزستان در این نشست خبری با بیان اینکه به سلامت کاری ، مالی و اخلاقی قضات و کارکنان اداری دادگستری اطمینان داریم ببان کرد: تلاش شده اطمینان مردم به دستگاه قضایی افزایش یابد
و در این راستا از مولفه های نظارتی همچون حفاظت اطلاعات ، واحد ارزشیابی و نظارت و بازرسی دادگستری استفاده شده است.
وی گفت: با پیگیری های به عمل آمده 140نفر کارچاق کن که در سال های اخیر و در بیرون از تشکیلات دادگستری شناسایی و برای آنان تشکیل پرونده دهیم.

*شوراهای حل اختلاف خوزستان پیشگام در فرهنگ صلح و سازش
رئیس کل دادگستری خوزستان به عملکرد موفق شوراهای حل اختلاف استان که به صورت مردمی اداره می شود اشاره کرد و گفت:در سال 1395 حدود 134هزار و 330پرونده به شوراهای حل اختلاف استان ارجاع شده که از این تعداد 121هزار و 795فقره پرونده مختومه شده است.
افشارنیا با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف خوزستان در فرهنگ صلح و سازش پیشتاز هستند افزود: این شوراها با کمترین امکانات و توقعات ، کارهای بزرگی انجام داده اند و اگر این شوراها نبودند این حجم پرونده ها به محاکم قضایی استان ارجاع می شد.

*فعالیت 32حوزه قضایی در استان خوزستان
رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه 32 حوزه قضایی وظیفه ارائه خدمات قضایی به مردم خوزستان را برعهده دارند گفت: از این تعداد 27حوزهخ در سطح شهرها و بقیه در بخش ها فعال هستند ضمن آنکه دادکستری کارون که از اهواز منفک شده بزودی راه اندازی می شود.
افشارنیا با بیان اینکه خوزستان از استان های مهم کشور است و به لحاظ اهمیت اقتصادی بعداز تهران در صدر قرار دارد لزوم نگاه ویژه همه جانبه به آن را مورد تاکید قرار داد افزود: وجود بنادر بزرگ ، نفت و گاز ، پتروشیمی ، کشاورزی ، صنایع نیشکر و فولاد ، مرزهای آبی و زمینی و جاده های ترانزیتی و فرودگاههای بین المللی ، استان خوزستان را در ردیف استان های درجه یک کشور قرار داده است.
وی گفت: با وجود این همه منابع عظیم ، شاهد برخی محرومیت ها و توسعه نیافتگی ها ، نامهربانی ها و سطح رفاهی پائین مردم در استان هستیم و لازم است نماینده ولی فقیه در استان ، استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ، با تعامل و همراهی دیگر دستگاههای اجرایی زمینه را برای ایجاد تحول اساسی در استان فراهم کرده و دستگاه قضایی نیز در کنار آنان به این امر اهتمام ویژه خواهد داشت.

* دادگستری خوزستان با کمبود قضات و کادر اداری و پشتیبانی رو به رو است.
رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: 991 پست قضایی در دادگستری خوزستان تعریف شده ولی عملا 518قاضی را در اختیار داریم به عبارتی 48درصد پست های قضایی بلاتصدی است.
افشارنیا افزود: همچنین سه هزار و 62 پست کارمندی ، اداری و پشتیبانی در واحدهای قضایی کل استان تعریف شده ولی تنها یک هزار و 496نفر را در اختیار داریم که نشان از خالی بودن 63درصد پست های اداری دارد.
وی گفت: در برنامه ششم توسعه قرار است سالانه 800قاضی در کشور جذب شود که تلاش خواهد سهمی برای خوزستان در نظر گرفته شود.

* پرونده تخلفات مدیران شهرداری اهواز در مرحله رسیدگی است
رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه پرونده تخلفات مدیران شهرداری اهواز در مرحله رسیدگی است گفت: البته گزارش های مردمی و رسمی از تخلفات مالی کارکنان شهرداری با برخی پیمانکاران وجود دارد که احیانا' قراردادها و پروژه های صوری بوده است که همه اینها در حال رسیدگی است.
وی گفت: به موجب قانون ضابط جرائم اقتصادی ، اداره کل اطلاعات است و در این ارتباط نیز تعدادی از مدیران شهرداری و سازمان های تابعه در بازداشت بودند و تحقیقات انجام شده و هم اکنون در شرف ارسال به دادگاه است.
پیش تر دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفته بود 11مدیر شهرداری که سال گذشته به اتهام های مختلف نظیر اختلاس ، ارتشاء تو بانی در معاملات دولتی بازداشت شدند با قرار وثیقه آزاد شدند.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشار دهنده : کبری آقازری

سرعت باد در آبادان و خرمشهر به 55 کیلومتر برساعت رسید

            آبادان - ایرنا - گرد و غبار و وزش باد با سرعت 55 کیلومتر بر ساعت، ظهر روز سه شنبه آبادان و خرمشهر را در نوردید.

رئیس اداره هواشناسی آبادان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد:پیش بینی می شود سرعت باد در این مناطق تا 60 کیلومتر بر ساعت نیز برسد ضمن اینکه میزان دید افقی نیز پنج هزار متر برآورد شده است.
وی شرایط استاندارد دید افقی را 10کیلومتر اعلام کرد.
علی تابع الحجه گفت: پدیده وزش باد همراه با گرد و غباردر این شهرستان با شدت و ضعف تا روز پنجشنبه ادامه دارد.
به گزارش ایرنا وزش باد در خرمشهر باعث ساقط شدن تعدادی پایه برق در میدان پمپ بنزین این شهر شد و باعث قطع برق مناطق اطراف آن شد.
3015/ 6037
خبرنگار: عدنان جواهری ** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی

گرد و غبار و تندباد در برخی مناطق خوزستان

            آبادان - ایرنا - گرد و غبار و وزش باد با سرعت 55 کیلومتر بر ساعت، ظهر سه شنبه آبادان و خرمشهر را درنوردید.

رئیس اداره هواشناسی آبادان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: پیش بینی می شود سرعت باد در این مناطق تا 60 کیلومتر بر ساعت نیز برسد ضمن اینکه میزان دید افقی پنج کیلومتر برآورد شده است.
علی تابع الحجه، شرایط استاندارد دید افقی را 10کیلومتر اعلام کرد.
وی گفت: پدیده وزش باد همراه با گرد و غباردر این شهرستان با شدت و ضعف تا روز پنجشنبه ادامه دارد.
به گزارش ایرنا وزش باد در خرمشهر باعث سقوط تعدادی پایه برق در میدان پمپ بنزین این شهر و قطع برق مناطق اطراف آن شد.
گزارش دیگر ایرنا به نقل از مدیرکل هواشناسی خوزستان حاکیست: گرد و غبار از صبح سه شنبه برخی نقاط خوزستان را فرا گرفت و شعاع دید را کاهش داد.
کوروش بهادری اظهار کرد: شعاع دید در آبادان و بستان چهار کیلومتر و سرعت باد 50 کیلومتر بر ساعت است و احتمالا سرعت باد در برخی نقاط خوزستان به 70 کیلومتر بر ساعت می رسد.
وی افزود: گرد و غبار روز به افزایش است و پیش بینی می شود اهواز نیز تا بعداز ظهر درگیر این پدیده می شود.
بهادری ادامه داد: گرد و غبار با منشا کانون های داخلی برخی نقاط خوزستان به ویژه مرزی و مرکزی را فرا می گیرد و سه شنبه و چهارشنبه با شدت بیشتر و پنجشنبه با شدت کمتر ادامه دارد.
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در 24 ساعت گذشته آبادان و امیدیه با 47 درجه سانتیگراد گرمترین نقاط خوزستان گزارش شده و امروز ممکن است به 48 درجه نیز برسد.
وی اظهار کرد: ایذه در 24 ساعت گذشته با 22 درجه سانتیگراد خنک ترین نقطه خوزستان گزارش شده و حداکثر دمای هوای امروز اهواز 46 و فردا صبح حداقل 31 درجه سانتیگراد پیش بینی می شود.
3004/ / 3015/ 6037
خبرنگار: عدنان جواهری ، خاطره غفاری ** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی

رشد12درصدی مصرف بهاره برق در خوزستان، رکورد تابستانه را شکست

            تهران- ایرنا- مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان گفت: متوسط مصرف برق در سه ماه منتهی به خرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از 12 درصد رشد کرد؛ در حالی که پارسال این میزان نسبت به سال 1394، 4.5 درصد بود.

«محمود دشت بزرگ» امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ‌افزود: پیرو هشدارهای پیشین سازمان هواشناسی، از هفته گذشته با افزایش دما در خوزستان روبرو شدیم و در خردادماه دمای هوای بیش از 50 درجه سانتیگراد را تجربه کردیم.
وی ادامه داد: ارتباطی مستقیم بین افزایش دما و رشد بار در شبکه برق کشور وجود دارد؛ یعنی همزمان با گرم شدن هوا، مصرف نیز افزایش پیدا می کند، چون مشترکان از وسایل سرمایشی بیشتری استفاده می کنند.
مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان افزود: این شرایط باعث شد تجهیزات و ترانس های شبکه توزیع با تنش های باری روبرو شوند.
وی گفت: اکنون میزان بارگیری از توان تجهیزات بسیار بیشتر است؛ ما بیست و چهارم خردادماه از اوج مصرف پارسال که بیست و چهارم مردادماه ثبت شده بود عبور کردیم؛ یعنی 2ماه زودتر، از اوج مصرف پارسال عبور کردیم؛ این در شرایطی است که هنوز ماه های گرم تیر و مرداد را در پیش داریم.
دشت بزرگ اضافه کرد: شرایط کنونی نشانگر این است که سالی گرم را در پیش داریم و باید منتظر رشد بار در شبکه برق باشیم؛ البته ما تمهیدهای لازم را پیش بینی کرده ایم، تعمیر پیشگیرانه را انجام دادیم، همه گروه های تعمیراتی ما در حال آماده باش قرار دارند، به طور شبانه روزی وضعیت شبکه در حال پایش است و آمادگی داریم برق رسانی به مصرف کنندگان و مشترکان را ادامه دهیم.
وی گفت: اکنون در شبکه خاموشی نداریم و خاموشی آتی نیز پیش بینی نمی شود اما این امر با رعایت الگوی مصرف توسط مردم منافاتی ندارد.
مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان از مردم خواست در ساعت های 13 تا 17 از بکارگیری وسایل برقی پرمصرف بپرهیزند؛ از وسایل سرمایشی متعدد استفاده نکنند و استفاده از این وسایل را به صورت مجتمع و متمرکز انجام دهند.
دشت بزرگ افزود: به دنبال هماهنگی هایی که با ستاد مدیریت بحران داشتیم،‌ ساعت کار دستگاه های اجرایی و اداره ها تا ساعت 12 تعیین شد تا در زمان اوج مصرف، بار شرکت ها و اداری را نداشته باشیم و بتوانیم به سلامت از این مرحله عبور کنیم.
وی در مورد آثار منفی بارگیری زیاد از تجهیزات برق گفت:‌ اگر ترانس های برق که قلب تپنده شبکه به شمار می روند دچار مشکل شوند، بخش زیادی از شهر دچار خاموشی های بلندمدت می شود. تعمیر ترانس در یک روند زمانی طولانی را می طلبد و ممکن است مردم را به دردسر بیندازد؛ بنابراین بهتر است مردم بخشی از مصرف خود را مدیریت کنند تا چنین مشکلاتی در شبکه برق رخ ندهد.
مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان افزود: اکنون تجهیزات شبکه برق در شرایط پرباری قرار گرفته اند؛ میزان بارگیری از شبکه برق باید کمتر از 70 درصد باشد اما اکنون ما ترانس هایی داریم که در شرایط 100 درصد در حال بارگیری اند؛ این مساله روی عمر تجهیزات تاثیر منفی می گذارد و آنها را در معرض خرابی قرار می دهد.
وی همچنین به حادثه آتش سوزی در پست برق منطقه 200 سپیدار اشاره کرد و گفت: آن مشکل بلافاصله برطرف شد؛ نقاط آسیب دیده در حال ترمیم است و تا نیمه اول ماه آینده به صورت کامل رفع عیب می شود.
به گزارش ایرنا، بر اساس گرمای بیش از اندازه و افزایش مصرف برق در شنبه شب گذشته، در پست برق منطقه 200 مگاوات سپیدار اهواز آتش سوزی رخ داد و به دنبال آن، برق بیش از 16 نقطه کلانشهر اهواز و بخش هایی از شهرستان کارون قطع شد.
مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان در ادامه این گفت و گو اضافه کرد: اکنون شرایطی پایدار در استان خوزستان برقرار است و برق رسانی به مرکز و همه شهرهای استان به طور طبیعی و عادی ادامه دارد.
وی از مردم خواست از راه مدیریت مصرف با شرکت های برق همکاری کنند تا برق رسانی به مردم در تابستان امسال بدون وقفه انجام شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189*1961* مصاحبه: اسماعیل داودی* انتشار:‌مریم مسعود

آیا ترامپ در حال آماده سازی فضا برای جنگ با ایران است؟

نیروهای آمریکا بر نیروهای تحت حمایت ایزان دز سوریه سه بار در ماه های اخیر آتش گشوده اند. دردحالی که ناظران و مقامات سابق نگران افزایش تنش ها هستند به نظر میرسد این وضعیت میتواند به سادگی به یک درگیری برنامه ریزی نشده فزاینده تبدیل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ گاردین نوشت: نیروهای آمریکا بر نیروهای تحت حمایت ایزان دز سوریه سه بار در ماه های اخیر آتش گشوده اند. دردحالی که ناظران و مقامات سابق نگران افزایش تنش ها هستند به نظر میرسد این وضعیت میتواند به سادگی به یک درگیری برنامه ریزی نشده فزاینده تبدیل شود.

به گزارش انتخاب، سه اتفاق اخیر در نزدیکی مرز مشترک عراق و سوریه و اردن رخ داده است. در این منطقه ۱۵۹ نیروی آمریکایی که برای آموزش برخی گروه های مبارز با داعش اعزام شده اند حضور دارند. اقدام آمریکا با حمله هوایی دولت سوریه که یکی از اهداف این گروه های تحت حمایت آمریکا است پاسخ داده شد. رشته ای از حوادث نشان داده که صحرای شرقی سوریه تبدیل به عرصه رویارویی ایران و امریکا شده است.

چهارشنبه گذشته قایق های نیروی دریایی ایران به 800 متری ناوگان آمریکا در تنگه هرمز نزدیک شدند و نورافکنی را بر کشتی امریکایی و لیزری را بر روی هلیکوپتر این کشور انداختند.

چنین رویارویی هایی در تنگه هرمز، جدید نیست اما معنا دار است. دولت جدید آمریکا به دلایل مختلف با آشوب های متعددی دست به گریبان است اما برای مقابله با افزایش نفوذ ایران در منطقه، با اعراب خلیج فارس توافق دارد. با این حال در داخل امریکا در مورد استفاده از درجات مختلف زور و خطر اتفاق نظر وجود ندارد.

تماس های سطح بالا بین تهران و واشنگتن در دوره اوباما در دولت ترامپ قطع شده است. دوتالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی اظهارات ضد ایرانی زیادی را مطرح کرد. او مقصد نخستین سقر خارجی اش را عربستان تعیین کرد که رقیب منطقه ای ایران است.

ترامپ نقوذ ایران را در منطقه تهدیدی به اندازه داعش و القاعده می داند. زمانی که تهران مورد حمله تروریستی قرار گرفت رییس جمهوری آمریکا دولت ایران را مقصر دانست.

ترامپ تهدیداتش را در زمان انتخابات هنوز عملیاتی نکرده و توافق هسته ای را پاره نکرده اما به تلاش هایش از طریق جمهوری خواهان کنگره برای ایجاد تحریم های جدید علیه ایران و در خطر انداختن توافق هسته ای ادامه می دهد.

رابرت مالی یکی از مقامات ارشد دولت اوباما که در مذاکره هسته ای نیز حضور داشته گفته: سه تا از خطرناک ترین نقاط جهان یمن و منطقه ای بین قسمت شزقی سوریه و غرب عراق و صحن کنگره آمریکاست.

او گفته از یک سو ایران سعی میکند همه چیز را آرام کند و به اقدامات آمریکا واکنش شدید نشان ندهد و خود را به توافق هسته ای کاملا متعهد نشان دهد. اما از سوی دیگر دولت ترامپ تند رفتا می کند. 

دولت ترامپ میگوید که هنوز در سیاست هایش در قبال ایران تجدید نظر نکرده است اما رکس تیلرسون در جلسه هفته گذشته سنا گفته بود که ما از برخی عناصر در درون ایران که به جابه جایی صلح آمیز قدرت کمک میکند حمایت میکنیم. این سخنان خاطره کودتای سیاه مهندسی شده توسط آمریکا در سال 1332 را برای ایرانیان زنده کرده است.

نگرانی ها در بین متحدان آمریکا در خصوص مواضع ترامپ در قبال ایران در حال افزایش است . انها از اینکه این روند با به نتیجه رسیدن تحقیقات در زمینه رابطه ترامپ با روسیه خطرناک تر شود هم نگرانند.

جیمز ماتیس وزیر د فاع آمریکا یکی از دشمتان ایران است. به گفته ایان گلدنبرگ یکی از اعضای وزارت خارجه، به محض اینکه داعش نابود شود این مسامحه میان گروه های شیعه و گروه های تحت حمایت آمریکا از بین خواهد رفت و اوضاع خطرناک خواهد شد.

جنیفر کافارلا کارشناس موسسه مطالعات جنگ گفته: جنگ بعدی برای تسلط بر حوزه امنیتی پس از بازپس گیری موصل است. ایران هم اکنون نیز برای فاز بعدی خود را آماده کرده است و قدم هایی را برای پیروزی در فاز بعدی برداشته است. آمریکا هنوز در گیر داعش است و گویی این مساله را اولویت استراتژیک منطقه می داند.

تصمیم آمریکا ایجاد یک جبهه ضد داعش جدید در جنوب شرق صحرای سوریه و راه اندازی یک پاسگاه مرزی در التنف است و این چالش بزرگی برای اهداف ایران جهت کنترل کوریدور غرب به شرق تهران تا دمشق و لبنان است. این کوریدور از تنف میگدرد.

به گفته نیکولاس هیراس کارشناس منطقه در مرکز امنیت جدید آمریکا، به نظر میرسد ایرانی ها، اسد و شبه نظامیان شیعه در عراق به این نتیجه رسیده اند که به آمریکا اجازه ندهند این سرزمین ها را در سوریه داشته باشد.

تا امروز آمریکا جایگاه خود را با استقرار سامانه های موشکی هیمارس تقویت کرده است. اما روشن نیست آمریکا چقدر برای حفظ کنترل این جایگاه تلاش خواهد کرد. جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا زمانی که نیروهایش تحت حملات نیروهای نیابتی ایران در عراق قرار داشتند یکی از دشمنان ایران بود. او امروز در پست جدید خود، درگیری با داعش را در اولویت خود قرار داده است و به فکر مقابله با تهدیدات کره شمالی است.

فارین پالسی روز شنبه خبر داد که متیس در برابر اصرار مقامات امنیتی برای حمله به ایران با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

گلدنبرگ گفته: از صحبت ها با افراد دولت آمریکا که در این مساله فعال هستند به این نتیجه رسیده ام که هیچ تامل جدی ای بر روی مسایل مذکور که بسیار هم مهم هستند صورت نگرفته است. این چیزی است که من را میترساند.

گردش مالی بالا و حجم بالای ثروت از زمینه‌های ایجاد مفاسد اقتصادی در خوزستان است

/557هکتار زمین در حوزه زمین خواری توسط دستگاه قضا صیانت شد/تبادل محکومان با عراق انجام می‌شود
رئیس کل دادگستری خوزستان گردش مالی بالا و حجم بالای ثروت در خوزستان را یکی از زمینه‌های ایجاد مفاسد اقتصادی در استان عنوان کرد و گفت: طبیعی است در خوزستان میزان انحراف بیشتر از سایر استان‌ها باشد.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس خوزستان از اهوز، فرهاد افشار نیا، عصر امروز در نشست خبری  با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضائیه در محل سالن جلسات دادگستری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: دادگستری خوزستان در ۳۲ حوزه قضائی، شامل ۲۷ حوزه در سطح شهرستان، حوزه قضائی بخش‌ها و حوزه قضائیه شهرستان  کارون که با توجه به شهرستان شدن نیز باید تشکیل شود خدمات خود را ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت استان خوزستان و اینکه خوزستان به لحاظ اهمیت استان بعد از پایتخت به شمار می‌آید تصریح کرد: خوزستان به دلیل شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی جزو استان‌های مهم کشور است، و باید ویژه به آن توجه شود.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان با اشاره بیشترین میزان اراضی زیر کشت در خوزستان، منابع طبیعی، نفتی، گازی، پتروشیمی، صنعت فولاد، جاده‌های ترانزیتی، مرزهای آبی و خشکی، تنوع اقوام و معنویتی که در خوزستان به لحاظ جنگ تحمیلی و مشهد شهدای کشور معتقد هستم جایگاه نخست را در کشور دارد، اما به در حد نام خود به آن رسیدگی نشده است.

افشار نیا با اشاره به ظرفیت نمایندگان مجلس و وجود 18 کرسی مجلس از آن نمایندگان خوزستانی ابراز امید واری کرد: نمایندگان از این ظرفیت برای رفع محرومیت به کار گرفته و وزارتخانه‌ها را در این امر بسیج کنند.

وی با بیان اینکه  ۹۹۱ پست مصوب قضائی در دادگستری خوزستان  وجود دارد تاکید کرد: همه این پست‌ها باید پر باشد تا بتوانیم خدمات رسانی خوبی به مردم بدهیم این در حالی است که اکنون تنها 518 نفر این پست‌ها را پر کردند یعنی 52 درصد پست‌ها پر و ۴۲ درصد پست خالی است.

افشار نیاز با اشاره به وجود 3 هزار و ۶۲ پست مصوب اداری توضیح داد: برای هر قاضی سه تا چهار کارمند اداری به منظور  پیگیری و اجرای دستورات باید وجود داشته باشد در حالی که در خوزستان تنها  ۳۷ درصد تصدی گری در این حوزه را  داریم و ۶۳ درصد پست‌ها خالی است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵  خوزستان رتبه اول سرقت تعزیری را در بین سایر جرائم داشت، توضیح داد:  در تمامی استان‌ها سرقت تعزیری جزو جرم اول است، که دلیل آن نبود اشتغال، درآمد کافی و مشکلات معیشتی است.

افشارنیا در ادامه خوزستان را در رتبه پنجم یا ششم کشور برشمرد و متذکر شد: ضرب و جرح عمدی، صدمات ناشی از تصادفات رانندگی، تهدید، توهین، مفقودی اشیا، اموال و مدارک، تخریب عمدی اموال، کلاهبرداری، مزاحمت تلفنی و خیانت در امانت رتبه‌های دوم تا دهم جرائم استان را به خود اختصاص می‌دهند.

وی در مورد ۱۰ مورد اول دعاوی حقوقی و مدنی مردم خوزستان  عنوان کرد: مطالبات وجه، مطالبه خسارات ناشی از دادرسی، طلاق توافق، اعصار از پرداخت هزینه‌های دادرسی، مطالبه وجه چک، تأمین خواسته، اعصار از پرداخت محکومیتی، مطالبه مهریه، مطالبه خواسته تأخیر تعلیه و مطالبه خسارات مختلف  ۱۰ مورد اول دعاوی مردم هستند.

افشار نیا با اشاره به فرهنگ بسیار خوب خوزستانی‌ها در بحث صلح و سازش گفت:  خوزستان جزو پیشتازان تأسیس شورای حل و اختلاف است، تا آنجایی که شورای حل اختلاف کمک زیادی به دادگستری در برخی دعاوی کرده است.

وی تشریح کرد: در سال گذشته ۱۳۴ هزار و ۳۳۰ فقره پرونده به شورای حل و اختلاف ارجاع  شد، که از این تعداد ۱۲۱ هزار و ۷۹۵ پرونده با موفقیت مختومه شد، که از بین آنها تعداد ۲۸ هزار و ۸۷۴ پرونده به صورت مصالحه و مابقی توسط صدور رأی قاضی شورا مختومه شد.

افشار نیا یاد آور شد: با اشاره به فرهنگ مردم خوزستان در زمینه سازی برای صلح  میانگین مصالحه در کشور ۳۲ درصد اما در خوزستان بالاتر و ۳۵ درصد است.

وی توجه به سلامت کارکنان دادگستری  به منظور اعتماد سازی و جلب اطمینان مردم به دستگاه قضائی  را از جمله فعالیت‌های صیانت از دادگستری برشمرد و افزود: مدیریت حفاظت و اطلاعات دادگستری در کنار ارزشیابی و هیات نظارت فعالیت خوبی در این زمینه داشتند و افرادی را که خارج از محیط دادگستری وعده‌های واهی به مردم  داده بودند را شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شد.

افشارنیا گردش مالی بالا و حجم بالای ثروت در خوزستان را یکی از زمینه‌های ایجاد مفاسد اقتصادی در استان عنوان کرد و اظهار داشت: طبیعی است  در خوزستان میزان انحراف بیشتر از سایر استان‌ها باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل خوزستانی‌ها درآمد سرانه بالاتری نسبت به سایر استان‌ها دارند، مشکلات اخیری که مربوط به صندوق‌ها و موسسات مالی بود نشان داد، بیشترین سرمایه گذاری و تعداد شعب در خوزستان است.

افشار نیا با اشاره به سپرده سه هزار میلیارد تومانی برخی از مشتریان در موسسات مالی و اعتباری متذکر شد: وجود این میزان سپرده در موسسات مورد انتقاد است، چرا این سرمایه‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و یا کارآفرینی استفاده نشده است، و در بانک واریز کرده اند.

وی یادآور شد: با حضور اداره کل اطلاعات، بازرسی، دادگستری و دادستانی خوزستان کمیته‌ای را برای دریافت اخبار از دستگاه های اطلاعاتی ـ امنیتی و مردم با محوریت پیشگیری تشکیل داده شد، تا در صورت تخلف برخورد لازم با افراد خاطی و مدیران دستگاه‌ها انجام شود.

افشار نیا افزود: در این کمیته یکی از پرونده‌های مربوط به یکی از دستگاه‌ها بررسی شد، که با بررسی آن از هدر رفت 44 میلیون یورو از بیت المال جلوگیری شد، و به آن دستگاه کمک کردیم.

وی ادامه تصریح کرد: در حوزه زمین خواری حدود  ۵۵۷ هکتار زمین صیانت، و در پرونده‌ای دیگر که مربوط به قاچاق سوخت به میزان ۱۳۰ میلیون لیتر بود، جزای نقدی ۴۰۰ میلیون تومانی برای پرونده صادر شد.

افشار نیا با بیان اینکه در حوزه  معاونت پیشگیری از وقوع جرم فعالیت‌های گسترده‌ای انجام گرفته توضیح داد: به عنوان مثال: در مورد حادثه فوت کودک سه ساله در کانال فاضلاب، چنانچه از سوی دستگاه‌های متولی در این حوزه پیشگیری صورت می‌گرفت به طور حتم در پیشگیری از وقوع آن حادثه تأثیر زیادی داشت.

وی در رابطه با شورای بیت المال تشریح کرد:  ۴۲۹ فقره پرونده مربوط به اراضی ملی و منابع طبیعی است، منتهی به صدور حکم شد، و تعداد ۸۲۵ نفر در این پرونده متهم وجود داشت.

افشار نیا تاکید کرد: به منظور رونق سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران در خوزستان از سرمایه گذاری‌های مشروع حمایت و کمیته‌ای را برای این منظور تشکیل و مشکلات سرمایه گذاران  با واحدها و سازمان‌های دولتی را دنبال می‌کنیم.

وی در رابطه با تبال محکومان با عراق تاکید کرد:  از طریق مرز شلمچه تبادل محکومان انجام می‌شود و چنانچه کسی محکوم ایرانی در عراق سراغ دارد، به ما معرفی کند.

رئیس کل دادگستری خوزستان در پایان با اشاره به حمله تروریستی تهران و شایعاتی مبنی بر وجود برخی افراد منصوب به تروریست‌ها در خوزستان خاطر نشان کرد:  حادثه تروریستی تهران هیچ ارتباطی به خوزستان ندارد، اما به طور حتم استانی مانند خوزستان همیشه مورد طمع و توجه گروه‌های تروریستی است.

جزئیات دستگیری داعشی مرتبط با حوادث تروریستی تهران در ماهشهر

/عامل آتش‌سوزی مساجد و حسینیه‌های شهرک طالقانی به زودی اعدام می‌شود
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندر ماهشهر جزئیات جدیدی از دستگیری عامل تأمین تجهیزات تروریست‌های حادثه تهران را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، علیرضا آقاجری عصر امروز در نشست خبری اظهار کرد: فرد دستگیر شده مرتبط با عوامل حادثه تروریستی تهران تبعه عراق بود که از توسط تانکرهای عراقی حمل سوخت وارد کشور شده بود و چندین بار به بندر امام و کشور تردد داشته است.

وی ادامه داد: این فرد خانه‌ای نیز در بندر امام اجاره کرده بود و قریب 3 ماه در این شهر استقرار داشت و در این مدت آغاز به انجام شناسایی و یادگیری کرده بود. این داعشی دستگیر شده با تروریست‌های حادثه تهران ارتباط داشت و در زمینه تأمین تجهیزات و وسایل مورد نیاز آنها فعالیت می‌کرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندر ماهشهر با بیان اینکه این فرد دستگیر شده تحویل مراجع امنیتی استان شده است، افزود: اقدامات اطلاعاتی روی این فرد در حال انجام است.

آقاجری در ادامه به حادثه آتش‌سوزی مساجد و حسینیه‌های شهرک طالقانی در بهار و تابستان 93 اشاره کرد و گفت: متهم اصلی این حادثه همان سال دستگیر و در بازجویی‌های اولیه به آتش زدن دو مسجد و حسینیه اقرار کامل کرد. حکم اعدام این متهم صادر شده و مورد تأیید مراجع عالی قضایی نیز قرار گرفته است و منتظر اعلام زمان اجرای حکم هستیم. پیش‌بینی بنده این است که ظرف سه ماه آینده حکم اعدام این فرد اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: این متهم دارای تفکرات سلفی‌گری و تکفیری بود و با سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه ارتباط داشت.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندر ماهشهر در پایان یادآور شد: یک سوداگر مرگ نیز از شهرک طالقانی به جرم حمل 10 کیلوگرم شیشه در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می‌برد.

کارگران خوزستانی معیشت می‌خواهند

تجمعات اعتراضی کارگران در برخی صنایع و سازمان‌های خوزستان نشان می‌دهد که نیاز توجه بیشتر به معیشت کارگران در استان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، شرایط کارگران در صنایع استان را نگران‌کننده توصیف می‌کنند؛ فعالان حوزه کارگری همچنین می‌گویند: نیاز توجه بیشتر به معیشت کارگران در استان خوزستان وجود دارد.

این نگرانی به دلیل پرداخت نشدن مطالبات کارگران و تبدیل شدن به یک فرآیند تکراری در سالهای اخیر است؛ در چند هفته اخیر کارگران شهرداری‌های آبادان، اهواز، خرمشهر، نیشکر هفت‌تپه، گروه ملی صنعتی فولاد ایران با برپایی تجمع‌های اعتراضی، خواستار پرداخت حقوق معوقه خود از سوی کارگزاران و مسؤولان شدند.

رهبر معظم انقلاب با دیدگاهی جامع در خصوص ضرورت تکریم کارگران و ارزش نهادن به جایگاه این قشر موثر در کشورمان می‌فرمایند: « اگر قشر کارگر در یک کشوری برخوردار از رفاه بود، برخوردار از امید بود، برخوردار از امنیت شغلی بود، حرکت این کشور به سوی پیشرفت، آسان خواهد شد».

اما با وجود تأکید مقام معظم رهبری این قشر زحمت‌کش در خوزستان مورد تکریم قرار نمی‌گیرد؛ این مسئله را از تجمعات اعتراضی اخیر آنها می‌توان به سادگی فهمید.

 فعالان حوزه کارگری نیز در این ارتباط معتقدند که معیشت کارگران خوزستان مورد توجه مدیران صنایع و ادارات و مسؤولان مرتبط با جامعه کارگری قرار نمی‌گیرد؛ دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان می‌گوید: گوش شنوایی برای مطالبات و حقوق معوقه این قشر در استان وجود ندارد.

سید آقایار حسینی بر ضرورت ورود شخص استاندار برای برطرف کردن مشکلات کارگران استان تأکید می‌کند و می‌گوید: تا چه زمانی باید شاهد پرداخت نشدن حقوق کارگران استان باشیم و آنان را به حال خود رها کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، کارگران خوزستانی در گرمای 50 درجه در حالی مشغول فعالیت هستند که مهم‌ترین مشکل آنها امنیت نداشتن شغلی و در مرحله دوم پایین بودن سطح دستمزدها و تاخیر در پرداخت حقوق عنوان می‌شود.

گرمای 50 درجه و گرد و غبار نیز از مشکلات ویژه کارگران خوزستانی است که در این زمینه به نظر می‌رسد دولت هیچ امتیازی برای کارگران این مناطق در نظر نگرفته است.

قطر: شبکه الجزیره و روابط با ایران قابل مذاکره نیست

 محمد بن عبدالرحمان آل ثانی

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی گفت شبکه الجزیره و روابط بین دوحه و کشورهای منطقه از جمله ایران قابل مذاکره نیست.

به گزارش مشرق به نقل از گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از دوحه، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر امور خارجه قطر روز دوشنبه گفت: سیاست شبکه تلویزیونی الجزیره و روابط بین دوحه و کشورهای منطقه از جمله ایران از مسائل داخلی قطر است و قابل مذاکره نیست.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به این سوال که آیا دوحه حاضر است شبکه الجزیره را تعطیل کند، از ایران فاصله بگیرد یا به تامین مالی برخی گروه ها پایان دهد افزود: «آنها حق دارند ادعا کنند قطر در امورشان مداخله می کند. آنها حق دارند ادعا کنند قطر عاملی بی ثبات کننده برای امنیت جمعی کشورهای خلیج فارس است.

وی افزود: هیچکس حق ندارد در امور داخلی ما مداخله کند. شبکه الجزیره مسئله‌ای داخلی برای قطر است. سیاست خارجی قطر در مسائل منطقه ای، به مسائل داخلی این کشور مربوط می شود. ما درمورد امور داخلی خودمان مذاکره نخواهیم کرد.

عربستان سعودی، امارات عربی متحده ، بحرین و مصر پنجم ژوئن روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و هرگونه ارتباط با این کشور را متوقف کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نتانیاهو: اسرائیل در بشقاب شما، با غذای‌ تراریخته حضور دارد

 نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد صهیونیست‌ها با ابزار دستکاری ژنتیک در بشقاب غذای مردم حضور دارند.

به گزارش مشرق، سیطره یکصدساله صهیونیستها بر اقتصاد دانش‌بنیان، با احاطه بنیادهای پیشتاز دانشی صهیونیزم جهانی، مانند راکفلر و کارنگی مفصلاً در گزارش ویژه «ایران ؛ ایری ؛ راکفلر» ذیل پرونده «مزرعه پدری» در تسنیم، در حال بررسی است. این گزارش ویژه خصوصاً با شناسایی ابعاد جهانی این موضوع، سرنخهای نفوذ این جریان طی چهار دهه گذشته در کشاورزی ایران را نیز روشن می‌کند.

در همین راستا، فیلمی از سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، وجود دارد که در مجمع عمومی گذشته در سازمان ملل ایراد شده است. در این ویدئو، ایران محور سخنان نتانیاهو قرار گرفته است. او در بخشی از این سخنان از حضور این رژیم جعلی و صهیونیستها در «بشقاب غذای مردم» پرده برمی‌دارد.با توجه به عدم واردات مستقیم محصولات غذایی ایران از اسرائیل غاصب، حضور این رژیم در بشقاب مردم ایران از راههای زیر امکان‌پذیر است:واردات بذر؛ بخش اعظم بذر کشور ما وارداتی است که واردات بذر ناسالم غیرممکن نیست.

واردات مستقیم محصول؛ مانند روغن خوراکی که ۹۵ درصد آن وارداتی بوده و نقش عربستان سعودی در این موضوع بر کسی پوشیده نیست. (بخش اعظم این روغنها، تراریخته است.)

نفوذ در مرکز تولید و تصمیم‌گیری کشور؛ اسناد مهمی در این زمینه منتشر شده و در ادامه این گزارشها، منتشر خواهد شد.

منبع: تسنیم

حدیث روز/ سفارش امام علی(ع) درباره یاد مرگ

حدیث روز

بسیار به یاد مرگ باش و به یاد آنچه در آن افتی و پس از مرگ به سوی آن کشانده شوی، تا آن گاه که بر تو درآید، با تمام توان در برابرش آماده باشی.

مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه‏ السلام- به فرزند بزرگوارش امام حسن علیه ‏السلام- : فرزندم، بسیار به یاد مرگ باش و به یاد آنچه در آن می‌افتی و پس از مرگ به سوی آن کشانده می‌شوی، تا آن گاه که بر تو درآید، با تمام توان در برابرش آماده و کمر خود را برای آن بسته باشی، نه آن که ناگهان بر تو در آید و نَفَست را ببُرد .

متن حدیث:

امیر المؤمنین علیٌّ علیه السلام لابنهِ الحسنِ علیه‌‏السلام:یا بُنیَّ ، أکثِرْ مِن ذِکرِ المَوتِ، وذِکرِ ما تَهجُمُ علَیهِ وتُفضی بعدَ المَوتِ إلَیهِ ، حتّی یأتیَکَ وقد أخَذتَ مِنهُ حِذرَکَ وشَدَدتَ لَه أزرَکَ ، ولا یَأتیَکَ بَغتَةً فیَبهَرَکَ.

"بحارالانوار، جلد۷۷،صفحه۲۰۵- نهج البلاغه،نامه۳۱"