سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تصاویر: ۱۰۰ سلفی خنده‌دار از حیوانات!

سرویس عکس و فیلم فردا: هنر سلفی گرفتن اکنون به قلمرو حیوانات پا گذاشته است. از گروه بندی پیکرها در برابر دوربین گرفته تا ژست گرفتن و لبخند زدن، گاه همه چیز کاملا انسانی به نظر می‎رسد! نتیجه کار گرچه خنده‌دار و مضحک است اما گویی لحظات خصوصی موجوداتی از جنسی دیگر را در برابر دیدگان ما قرار می‌دهد.

در سلفی گرفتن از حیوانات ثبت عکس در لحظه لمس صفحه گوشی اتفاق می‌افتد و یا در مورد حیوانات عجیب‌تر از یک دستگاه حرکت سنج در نزدیک لنز استفاده می‌شود که تشخیص حرکن در نزدیکی لنز منجر به ثبت عکس می‌شود.

تصاویر سایت بوردپاندا از سلفی‌های حیوانات را در ادامه ببینید.

در حاشیه اهواز

روستای قلعه چنان در جنوب شرق اهواز و در کنار شرکت صنایع فولاد خوزستان است. در امتداد معابر روستا انباشت زباله‌ها که به منظره‌ای طبیعی برای ساکنان تبدیل شده، نظر را جلب می‌کند. در بسیاری از نقاط انباشت زباله موجب مسدود شدن فاضلاب و در نتیجه غیر بهداشتی شدن محیط و شیوع بیماری شده است.

عکس: فاطمه رحیماویان - ایسنا خوزستان

انتهای پیام

سهمیه مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی بلغارستان به خوزستان رسید

از سوی فدراسیون کشتی سهمیه حضور در رقابت های معتبر بین‌المللی کشتی فرنگی نیکولای پتروف بلغارستان به خوزستان داده شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با توجه به عملکرد موفق هیات کشتی استان در مسابقات قهرمانی کشور، فدراسیون نیز سهمیه حضور در مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی نیکولای پتروف بلغارستان را به خوزستان داد.

این مسابقات نیمه دوم فروردین ماه سال 1396 در شهر روس کشور بلغارستان برگزار خواهد شد و هیات کشتی خوزستان نیز رسما آمادگی خود را برای شرکت در این پیکارها اعلام کرد.

 هیات کشتی خوزستان قصد دارد با ترکیبی از کشتی‌گیران جوان و با تجربه خوزستانی در این رقابت‌ها شرکت کند.

حل مشکل برق کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان/ اعلام نتایج آزمون استخدامی

مدیر عامل کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان با اشاره به حل مشکل برق این کارخانه گفت:‌ با پیگیری‌های انجام‌شده نماینده ولی فقیه در خوزستان و مدیریت برق منطقه‌ای خوزستان سرانجام مشکل برق این کارخانه حل شد.

 

سید عباس حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد:‌ پروژه آلومینیوم کاوه خوزستان از شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است که کلنگ آن در بهمن ماه سال 93، به زمین زده شد و اکنون این پروژه با حمایت‌های صورت گرفته، در مراحل نهایی ساخت به سر می‌برد و تا ماه آینده مراحل ساخت پروژه به اتمام می‌رسد.

 

وی افزود: مشکلی که کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان در زمینه زیرساخت‌ها داشت، بحث برق کارخانه بود که چندین ماه درگیر آن بودیم و خوشبختانه با برگزاری جلساتی توسط آیت‌الله جزایری نماینده ولی فقیه در استان و با همکاری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان این مشکل بزرگ حل شد.

 

حسینی تصریح کرد: پس از بازدیدهای انجام‌شده از سایت کارخانه توسط مدیریت شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، سرانجام راهکاری برای حل مشکل برق کارخانه ارائه شد تا مشکل برق این کارخانه حل شود و کارخانه بتواند پس از اتمام مراحل ساخت، بدون مشکل به تولید بپردازد.

 

وی با بیان توصیه‌های انجام گرفته از سوی نماینده ولی فقیه استان مبنی بر جذب نیروی بومی و مسجدسلیمانی برای حل مشکل بیکاری و فقر در این منطقه گفت: در ارتباط با بحث استخدام، اولویت نیروهای جویای کار شهر مسجدسلیمان قرار داده شد و به منظور جذب عادلانه و شفاف، با برگزاری آزمونی از طریق سازمان سنجش اقدام به استخدام از میان مسجدسلیمانی‌ها شد.

 

مدیر عامل کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان خاطرنشان کرد: از شب گذشته کارنامه کسانی که در آزمون شرکت کرده بودند، بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته است تا هر کسی بتواند به صورت شفاف عملکرد خود را مشاهده کند و از نتیجه آزمون مطلع شود.

میثم دورقی به فولاد پیوست

بازیکن تیم فوتبال استقلال خوزستان با فولاد قرارداد بست.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ منطقه خوزستان،‌ میثم دورقی، هافبک نیم‌فصل اول تیم استقلال خوزستان، امروز (چهارشنبه) با حضور در باشگاه فولاد و پس از مذاکره با مدیرعامل این باشگاه، برای نیم‌فصل دوم لیگ برتر کشور با فولادی‌ها به توافق رسید.

فولاد پیش از این نیز با بختیار رحمانی قرارداد بسته بود.

شرکت نفت زیر بار پرداخت عوارض آلایندگی در اهواز نمی‌رود

عضو شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به امتناع صنایع و شرکت‌های آلاینده از جمله شرکت نفت از پرداخت عوارض آلایندگی گفت: استاندار خوزستان باید به این مساله ورود کرده و با تشکیل کارگروهی که دارای قدرت اجرایی است، صنایع را ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی و انجام تعهداتشان در زمینه کمربند سبز اهواز کند.

آذر زمانپور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان با اشاره به آلودگی هوای اهواز در بیشتر روزهای سال، اظهار کرد: ریزگردها، ریختن پسابهای بیمارستانی به رودخانه کارون و آلودگی ناشی از فعالیت صنایع آلاینده در اهواز، سلامتی مردم و به ویژه گروه های پرخطر را در معرض خطر قرار داده است.

وی با اشاره به امتناع صنایع آلاینده از پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری، تصریح کرد: شرکت‌های متمولی مانند شرکت نفت و صنایع فولاد علی رغم حجم بالای آلایندگی خود، زیر بار پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری نمی‌روند. در منطقه صنایع فولاد روی خیابان ها و حیاط  منازل  در تمام روزها، لایه سیاهی از دود قرار می گیرد که ناشی از فعالیت شرکت صنایع فولاد است. این لایه دود با ورود به بدن چه بلایی بر سر مردم و سلامت آنان خواهد آورد؟ با این وجود این شرکت حاضر به پرداخت عوارض آلایندگی نمی شود.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: شرکت متمول و بسیار گسترده ای مانند شرکت نفت که با فعالیت خود در اهواز همه روزه حجم زیادی از آلاینده های بسیار خطرناک را وارد هوای اهواز می‌کند، نه تنها حق و سهم مردم منطقه از بابت چاه های نفت را نمی دهد بلکه حتی حاضر به جبران خسارت زیست محیطی ناشی از فعالیتهای خود و پرداخت عوارض الایندگی نمی شود. این شرکت در بحث کمربند سبز اهواز تاکنون اقدام به کاشت حتی یک اصله درخت نیز نکرده است

زمانپور عنوان کرد: شهردای فاقد اختیار و حدود قانونی برای برخورد با صنایع آلاینده ای است که از پرداخت عوارض آلایندگی امتناع می کنند. به نظر می سد سازمان ها و نهادهای نظارتی و ذیربط مانند اداره کل حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور نیز در برخورد با صنایع متخلف و آلاینده تعلل می کنند.

وی با اشاره به آلایندگی شرکت الکل سازی رازی و شرکت کربن بلک بیان کرد: این دو شرکت با وجود حجم بالای آلاینده ای که تولید می کنند، در وسط و مرکز شهر استقرار دارند. جای سوال دارد که باتوجه به قوانین مبنی بر استقرار صنایع آلاینده در خارج از حریم شهری چرا سازمان های متولی مانند اداره کل حفاظت محیط زیست با این دو شرکت برخورد قانونی نمی کنند؟

عضو شورای شهر اهواز با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در این زمینه گفت: با وجود آلودگی زیاد هوای اهوازدر بیشتر روزهای سال، رسانه ملی تنها به موضوع آلودگی هوای پایتخت می پردازد و در روزهایی که نفس مردم اهواز به علل مختلف از جمله آتش سوزی مزارع نیشکر، پدیده ریزگردها و فعالیت صنایع آلاینده تنگ می‌شود، هیچ خبری از این وضعیت در تلویزیون منعکس نمی‌کند.

زمانپور عنوان اظهار کرد: شرکت نفت، گروه ملی فولاد، صنایع فولاد و ... حتی یک اصله درخت در طرح کمربند سبز اهواز نکاشته اند. باید این موضوع به صورت جدی پیگیری شود و با ورود شخص استاندار خوزستان کارگروهی دارای، قدرت اجرایی تشکیل شود تا از یک سو صنایع آلاینده ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی و انجام تعهدات در طرح کمربند سبز شوند و از سوی دیگر شرکتهایی مانند الکل سازی رازی و شرکت کربن بلک از مرکز شهر سریعا تخلیه و به خارج از شهر منتقل شوند.

عکاس ایسنا مورد حمله قرار گرفت

شب گذشته عکاس ایسنا مورد حمله دو سارق قرار گرفت و در جریان این حمله زخمی شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، شب گذشته(28 دی ماه) محمد آهنگر عکاس ایسنا خوزستان مورد حمله دو سارق قرار گرفت.

این دو سارق پس از وارد آوردن ضربات چاقو به این عکاس از او خواستند تا گوشی‌های موبایل و دوربینش را به آنها بدهد اما با مقاومت وی مواجه و بدون اینکه سرقتی انجام گیرد، از محل متواری شدند.

علی رغم اینکه جوان 29 ساله در شرایط بد جسمی به سر می برد، اورژانس با تاخیر یک ساعته در محل حادثه حاضر شد.

ریه محمد آهنگر دچار آسیب شده و باید به مدت دو هفته در بیمارستان بستری شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ این حادثه حوالی ساعت 21 شب گذشته در خیابان نادری نبش خیابان مولوی رخ داد و اکنون عکاس ایسنا در بیمارستان امام خمینی اهواز بستری است.

درخواست عراق برای جذب نیروی کار خوزستانی

vezarat-taavon2.jpg

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از تحقق 102 درصدی تعهد اشتغال استان در سال 95 خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سیدنور محمدپور در جلسه کارگروه اشتغال استان که 28 دی ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تعهد ایجاد اشتغال در استان در سال 95، 19 هزار و 137 شغل بوده است که تا امروز توانستهایم 19 هزار و 588 شغل را ایجاد کنیم و این مساله بیانگر ‌تحقق 102درصدی تعهد اشتغال در استان است.

 وی افزود: شرکت کوثران نوین که در استان بصره عراق فعالیت می‌کند، نامه‌ای به اداره کل تعاون خوزستان زده و در این نامه از ما درخواست 320 نیرو برای اشتغال در این شرکت در استان بصره عراق را کرده است و این مساله یک فرصت شغلی بسیار خوب ایجاد شده برای خوزستان است.

 محمدپور تصریح کرد: این اولین درخواستی است که از سوی عراق برای ما ارسال می شود و آن نیز پیروی جلساتی است که در سفر استاندار بصره به استان خوزستان انجام شد. همچنین حضور ما در نمایشگاه استان بصره و مذاکرات با اتاق صنایع بصره نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: امیدواریم این اولین و آخرین پیشنهاد نباشد که از سوی دولت عراق برای ایجاد اشتغال جوانان ارائه می شود و در این زمینه پیگیری خواهیم کرد تا بیشتر بتوانیم از این فرصت‌ها بهره بگیریم.

 محمدپور در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی برای مشاغل خانگی عنوان کرد: بانک ملی 100 درصد به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است، بانک صادرات 67درصد و بانک ملت توانسته به 57 درصد از تعهدات خود عمل کند و در این زمینه امیدواریم تا پایان سال این میزان به 100 درصد برسد.

 وی در خصوص سامانه رصد اشتغال افزود: تمام دستگاه‌ها به تعهدات اشتغال خود در استان عمل کرده‌اند و چیزی در حدود 19 هزار و 588 شغل در استان ایجاد شده و امیدواریم این میزان تا پایان سال نیز افزایش پیدا کند.

 محمدپور با اشاره به وجود 39 مرکز کاریابی در استان، اظهار کرد: با توجه به این تعداد کاریابی، هر متقاضی می‌تواند در تمام این مراکز ثبت نام کند؛ بنابراین با ایجاد یک سامانه هماهنگ می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم تا هر شخص با ثبت نام در یک کاریابی در کل سامانه شناخته شود.

 تحقق 70 درصدی تعهدات بانک‌ها در پرداخت وام قرض الحسنه کمیته امداد

 در ادامه این جلسه مرتضی موصلی، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تبصره 26 قانون بودجه کل کشور در سال 95، 15هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه به کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور اختصاص داده است که در این زمینه سهم استان خوزستان حدود 58 میلیارد تومان است.

 وی افزود: در مجموع حدود 70 درصد از تعهدات بانکی مربوط به تبصره 26 قانون بودجه کل کشور در استان توسط بانک‌ها پرداخت شده و در جهت ایجاد اشتغال به مصرف رسیده است و باید در این زمینه از همکاری بانک‌ها تشکر کرد.

پل ساسانی دزفول محتاج توجه مسئولین

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.

کد خبر: ۶۵۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴ 05 January 2017
امتیاز خبر: 84 از 100 تعداد رای دهندگان 2773

پهپاد مشاهده شده در آسمان تهران از چه نوعی بود؟

پرنده هدایت‌پذیر از دور یا به اختصار پَهپاد، وسیله هوایی بدون سرنشین و هدایت‌پذیر از راه دور است. که کنترل این پرنده یا از درون آن صورت می‌گیرد. و یا توسط فرد هدایت کننده.


پهپاد در آسمان تهران 
 
سرویس فناوری فردا: عصر امروز صدای شلیک گلوله‌های ضدهوایی در مناطق مرکزی تهران به گوش رسید. طبق اخبار منتشر شده در رسانه ها شلیک‌ها به سمت یک پهپاد در آسمان تهران و در منطقه پرواز ممنوع بود و مشخص نیست این پهپاد متعلق به کجا بوده است. (گزارش این اتفاق را اینجا بخوانید.)
 
پهپاد چیست؟
 
پرنده هدایت‌پذیر از دور یا به اختصار پَهپاد، وسیله هوایی بدون سرنشین و هدایت‌پذیر از راه دور است. کنترل پهپاد یا بدون استفاده از انسان در درون آن صورت می‌گیرد. یا یک فرد هدایت کننده و از راه دور مسیر دلخواهی برای این پهپاد درنظر می گیرد.  
 
پهپادها در حال حاضر در برنامه‌های نظامی که شامل جاسوسی، حملات انتحاری، حمله موشکی و بمباران می‌شود فعالیت می‌کنند. این هواپیماها همچنین در برنامه‌های غیرنظامی مانند عملیات امداد و نجات، خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها در جایی که پرواز برای خلبان خطر دارد، کنترل پلیس در ناآرامی‌ها و اغتشاشات، مرزبانی و شناسایی بیشتر حوادث غیرمترقبه طبیعی نیز استفاده می‌شوند.
 
در ادامه برخی از این پهپادها را معرفی می کنیم:
 
فانتوم ۱
 
ربات پرنده فانتوم ۱ را می توان اولین ربات پرنده حرفه‌ای جهت تصویربرداری هوایی معرفی کرد که توسط شرکت دجی روانه بازار شد. که البته این مدل در حال حاضر توسط شرکت دجی تولید نمی شود.
 
فانتوم ۱ دارای سیستم کنترل پرواز جهت پروازی نرم و پایدار است. به دلیل داشتن سیستم کنترل پرواز حرفه ای، پرواز این وسیله برای شخص پرواز دهنده کاری آسان و راحت است. فانتوم ۱ آماده پرواز همراه با یک رادیوکنترل، باتری ۲۲۰۰ میلی آمپری ۳ سل، ۸ عدد ملخ، شارژر مخصوص باتری و یک گیره ثابت جهت نصب دوربین گوپرو و دوربین‌های سایز کوچک روانه بازار شد.  
 
برد این پرنده به یک کیلومتر می رسد.
 
فانتوم ۲
 
طراحی فانتوم طوری صورت گرفت تا افرادی که در این زمینه کاملا بی‌تجربه هستند براحتی بتوانند از آن استفاده کنند.
 
 فانتوم 2
 
فانتوم 1 و فانتوم 2 که ظاهری شبیه به هم دارند
 
مدت زمان پرواز این پرنده در تهران، ۸دقیقه به همراه مانت و دوربین است.
 
در توضیحات این پهپاد نوشته شده که این پرنده مناسب برای افرادی ست که میخواهند کار با کوادروتورها و همچنین تصویربرداری هوایی را شروع کنند، اما به نظر می رسد که برای یک کاربرد حرفه ای  مناسب نبوده و باتوجه به محدودیت‌های موجود نمیتوان آن را توسعه داد.  
برد فانتوم ۲ به یک کیلومتر می رسد.
 
فانتوم ۳
 
مدتی بعد از فروش فانتوم ۲، شرکت DJIفانتوم ۳ را تولید و منتشر کرد.  
 
وزن کوادروتور فانتوم ۳ به همراه باتری و پروانه‌ها ۱۲۸۰ گرم است. اندازه قطر پرنده به همراه پروانه‌ها به  ۵۹۰ میلی متر می رسد. حداکثر سرعت این پرنده برای صعود ۵ متر بر ثانیه و حداکثر سرعت آن برای فرود ۳ متر بر ثانیه است. همچنین حداکثر سرعت فانتوم ۳ در حالت  عادی و بدون باد به ۱۶ متر بر ثانیه هم می رسد.
 
فانتوم 3 
 
فانتوم 3 که ظاهر آن شبیه به فانتوم 3 پرو است
 
دمای عملیاتی این دستگاه بین ۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد است. این پرنده دارای جی‌پی‌اس‌های قوی‌ای می باشد که ثابت بودن دستگاه در حین پرواز به کمک آنها از مزیت‌های آن به شما می رود.
 
گفتنی است که فانتوم ۳ با ۴ کیلومتر برد انتقال تصویر، فیلمبرداری و عکسبرداری می کند.  
 
فانتوم ۴
 
پس از آن شرکت سازنده این پهباد در یکم مارچ ۲۰۱۶ از فانتوم ۴ رونمایی کرد.  
 
کوادروتور فانتوم ۴ از نظر شکل ظاهری تفاوت زیادی با مدل‌های قبلی فانتوم ، نداشته و فقط کمی مرتب تر نسبت به مدل های  قبلی خود بود اما امکانات پیش رفته و دقیقی در آن طراحی شده است.
 
فانتوم 4 
 
فانتوم 4
 
افزایش برد رادیویی آن به ۵ کیلومتر،    قراردادن سنسور اولترا سونیک در جلوی آن و تعقیب هوشمندانه یک سوژه مورد نظر از قابلیت‌های جدید فانتوم ۴ است. همچنین تعریف نقاط در نقشه و پرواز بر روی آن نقاط، دور زدن به صورت دایره وار حول یک سوژه از دیگر توانایی‌های این پرنده به شمار می رود.
 
 سرعت پیمایش افقی این پرنده، ۲۰ متر بر ثانیه، سرعت عمودی آن ۶ متر بر ثانیه می باشد.
از طرفی سیستم ثبت دقیق اطلاعات پروازی فانتوم ۴،  به گونه‌ای است که تمامی اطلاعات پروازی اعم از سرعت ، مسافت ، نقاط جغرافیایی و همه را در خود ثبت و در لحظه منتقل می کند.
 
فانتوم ۴ پرو
 
پس از آن نوبت به رونمایی از فانتوم۴ پرو رسید . زمان پرواز این پرنده ۳۰ دقیقه است. محدوده کنترل آن به ۷ کیلومتر ارتقا یافت. سرعت آن به ۲۰ متر بر ثانیه رسید. و موانع ۴ جهته را نیز تشخیص می دهد.  
 
اینسپایر ۱ و ۲
 
اینسپایر ۱  یکی دیگر از پهپادهای حرفه‌ای است که قابلیت تصویربرداری هوایی دارد. حداکثر ارتفاع پرواز اینسپایر ۴۵۰۰ متر و حداکثر سرعت پرواز آن ۸۰ کیلومتر در ساعت است. برد کنترل این پهپاد به ۲ کیلومتر می رسد. این در حالی است که اینسپایر۱ در برابر بادهایی با سرعت ۳۶ کیلومتر بر ساعت نیز مقاوم است.  
 
اینسپایر۱ دارای چرخش ۳۶۰ درجه دوربین، سادگی کنترل، انتقال تصویر حدا و دوربین ۴ک دارد و جز گزینه‌های اصلی کاربران حرفه‌ای در انتخاب پرنده برای تصویربرداری هوایی بود.  
 
پهپاد مشاهده شده در آسمان تهران از چه نوعی بود؟ 
 
اینسپایر 1
 
و اما بعد ازتولید اینسپایر ۲، از شتاب فوق العاده از حالت سکون تا حرکت ۸۰ کیلومتر در ساعت و در ۹ ثانیه به حداکثر سرعت خود که ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت است، رونمایی شد.
 
 زمان پرواز اینسپایر ۲ نیز با کمک دو باتری افزایش یافته و به ۲۷ دقیقه رسیده است همچنین این پرنده با کمک تکنولوژی سلف‌هیتینگ می تواند در دماهای پایین هم به راحتی پرواز کند.
 
 اینسپایر 2
 
اینسپایر 2

چگونه معارضین سوری راضی به شرکت در مذاکرات «آستانه» شدند؟

در حالی که چند روز بیشتر به زمان اعلام شده برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان نمانده، بحث بر سر ترکیب گروه ها و همچنین کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات، همچنان داغ است. در همین راستا، سرانجام روز گذشته، شماری از گروه های معارض سوری تصمیم خود را برای شرکت در مذاکرات اعلام کردند؛ اما آن ها چگونه در نهایت به این تصمیم رسیدند؟

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، نمایندگان شماری از گروه های معارض سوری اعلام کردند، در مذاکرات صلح سوریه که قرار است اواخر ماه جاری میلادی در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شود، شرکت خواهند کرد. شواهد حاکی از آن است که فشارهای ترکیه بر این گروه ها – که اکثراً مورد حمایت خود آنکار نیز هستند – سبب شده سرانجام آن ها حضور در مذاکرات را بپذیرند.

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از یکی از اعضای گروه معارض می نویسد مذاکرات آستانه، پیش از هر چیز بر راه های تقویت و همچنین نظارت بر آتش بسی که از 30 دسامبر در سوریه برقرار شده، متمرکز خواهد بود. این اظهارات، همزمان با ادعای معارضین مبنی بر نقض گسترده آتش بس از سوی دولت سوریه و نیروهای متحدش مطرح می شود. معارضین مدعی هستند که در هشت استان از چهارده استان سوریه، نقض آتش بس از سوی ارتش رخ داده است.

در عین حال، باید اشاره کرد، برخی از مناطق که گروه تروریستی داعش در آن ها فعال است، از ابتدا نیز در شمول آتش بس نبوده است. افزون بر این، پیشروی گروه هایی از معارضین به سوی یک پایگاه نظامی ارتش سوریه، سبب وقوع درگیری هایی میان طرفین شد و همچنین گروه های مورد حمایت ترکیه از یک سو و گروه های کرد از سوی دیگر، در دو استان سوریه با داعش درگیر شدند.

در میانه این تحولات، نمایندگان گروه های معارض مسلح سوری طی چند روز اخیر در ترکیه حضور داشتند تا با مشورت مقامات این کشور، درباره حضور یا عدم حضور در نشست آستانه تصمیم گیری کنند. به گفته نمایندگان معارضین، ترکیه که خود یکی از پایه های اصلی برقراری آتش بس جاری در سوریه نیز هست، اصرار فراوانی به آغاز مذاکرات دارد.

ملهم اکیدی، از اعضای ارشد گروه های معارض، درباره مذاکرات آستانه اظهار داشته: «جلسات اولیه به منظور بررسی موارد نقض و اِعمال آتش بس خواهد بود». به گفته وی، گروه «کمیته عالی مذاکرات» که آخرین دور از مذاکرات قبلی سوریه در ژنو حضور داشت، حمایت و پشتیبانی تکنیکی هیأت معارضین را در نشست آستانه بر عهده خواهد داشت.

اسامه ابوزید، از اعضای «ارتش آزاد سوریه» نیز مدعی شده دور نخست مذاکرات که به مدت چهار روز طول خواهد کشید، صرفاً بر راه های نظارت بر موارد نقض آتش بس متمرکز خواهد بود. به گفته وی، مسکو وعده داده که موارد نقش آتش بس از سوی دولت سوریه و گروه های متحدش را تحت کنترل بگیرد.

ابوزید افزوده در صورتی که در دور نخست، ساز و کاری برای نظارت بر آتش بس یافت شود، آنگاه مرحله دوم مذاکرات آغاز خواهد شد. وی همچنین تهدید کرده: «در صورتی که روسیه پس از دور نخست به وعده های خود عمل نکند، روسیه، ایران و رژیم (دولت سوریه) عامل اصلی جنگ در سوریه خواهند بود». هم ابوزید و هم اکیدی مدعی شده اند، هرچند گروه تروریستی احرار الشام در مذاکرات آستانه شرکت نمی کند، حمایت خود را از اعزام هیأت معارضین به این مذاکرات اعلام کرده است.

گفتنی است، علاوه بر موضوع ترکیب هیأت شرکت کننده از سوی معارضین در مذاکرات آستانه، هنوز درباره حضور یا عدم حضور برخی از کشورها، از جمله آمریکا در این مذاکرات نیز ابهام وجود دارد. هرچند پیش از این عنوان شده بود که از آمریکا برای شرکت در مذاکرات دعوت شده و جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز از دولت بعدی آمریکا به رهبری ترامپ خواسته بود در این مذاکرات شرکت کند، روسیه روز گذشته دعوت از آمریکا برای این مذاکرات را تکذیب کرد.

یک منبع در مسکو به خبرگزاری «اینترفاکس» گفته که «روسیه، ایران و ترکیه به صورت جمعی در خصوص تصمیمات خود برای دعوت هر کس به مذاکرات آستانه، بیانیه خواهند داد». وزارت خارجه ایران هنوز در قبال حضور یا عدم حضور آمریکایی‌ها در مذاکرات صلح سوریه موضعی نگرفته و این حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی بود که چند روز پیش از مخالفت تهران با حضور عربستان در مذاکرات آستانه خبر داده بود.

منبع اینترفاکس برای شفاف‌تر شدن موضع روس‌ها در ادامه گفته:‌ «گفت و گو در خصوص فرمت مذاکرات هنوز به پایان نرسیده و با تمام قوا برای حل این موضوع تلاش می‌کنیم؛ بنابراین، انتشار هرگونه بیانیه‌ای در خصوص ترکیب شرکت‌کنندگان، بی‌ربط است».

از سوی دیگر، روز گذشته، وزارت خارجه روسیه از گفت وگوی وزیر خارجه این کشور و همتای ایرانی او درباره مذاکرات آستانه خبر داد. این وزارتخانه اعلام کرد، سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف بر نیاز به همکاری بیشتر در چهارچوب مذاکرات سوری ـ سوری در آستانه تأکید کردند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه، لاورروف این تماس تلفنی را با ظریف برقرار کرد و دو طرف ضمن رایزنی درباره سوریه، درباره مسائل دوجانبه تبادل نظر کردند. لاوروف پیش از این تماس تلفنی، با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود درباره آمادگی و تدارک برای مذاکرات آستانه درباره سوریه رایزنی کرده بود.

بازداشت یکی از مدیران فولادی خوزستان

یکی از مدیران فولادی خوزستان به دلیل بدهی معوقه 2 هزار و 600 میلیارد تومانی بازداشت شد.
به گزارش فارس از اهواز، اخبار رسیده ظهر امروز حکایت از بازداشت رئیس یکی از شرکت‌های فولادی اهواز دارد که به‌دلیل بدهی بانکی 2 هزار و 600 میلیارد تومانی بوده است.
یک منبع آگاه در این رابطه با تایید این خبر اظهار کرد: فرد یاد شده به دلیل این بدهی معوقه به وسیله بخش مبارزه با مفاسد اقتصادی اطلاعات سپاه بازداشت شده است.
وی هویت این فرد را «ر.د» عنوان کرد و افزود: وی به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های خود تحت تعقیب بوده و بازداشت وی صورت گرفت.
این فرد آگاه با اشاره به اینکه فرد بازداشت شده از بدهکاران بزرگ بانکی در کشور به حساب می‌آید تصریح کرد: چندین روز پیش نیز نماینده تهران در مجلس این فرد را به عنوان یکی از نزدیکان برادر رئیس جمهور معرفی کرده بود.
وی با اشاره به امتیازات فراوانی که این فرد از رابطه خود به‌دست آورد خاطرنشان کرد: وی با پرداخت کردن پول به برخی از افراد اقدام به کارهای غیر از تولید و اقدامات دلالی کرده است.

۵ بیماری که از طریق دندان‌ها مشخص می‌شوند!

«مشخص شده که ما باید بهداشت دهان و دندان و سلامت عمومی بدن را یکپارچه در نظر بگیریم.حفره دهان در واقع آینه‌ای از سایر نقاط بدن است.

۵ بیماری که از طریق دندان‌ها مشخص می‌شوند!

در نتیجه می‌توانیم از طریق معاینات عادی دندانپزشکی، مشکلات سلامتی دیگر را نیز تشخیص دهیم»؛ به عبارت دیگر، وضعیت لبخند شما، وضعیت سلامت سایر نقاط بدن را نشان می‌دهد. گاهی اوقات حتی قبل از این که علائم این بیماری‌ها ظاهر شود، می‌توانیم از طریق معاینه دهان متوجه این بیماری‌ها شویم.

در ادامه به ۵ بیماری که از طریق دندان و دهان نیز شناسایی می‌شوند، می‌پردازیم.

بیماری دیابت

دندان‌پزشک شما تنها به میزان سفیدی دندان شما اهمیت نمی‌دهد. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، تقریباً دوسوم دندان‌پزشکان اظهار داشتند به بیمارانی که التهاب لثه داشته‌اند، توصیه کرده‌اند که تست دیابت بدهند. چرا این تشخیص اهمیت دارد: دیابت نه تنها یک بیماری رایج است، بلکه علائمی نیز ندارد. بیشتر افراد دیابت دارند؛ اما نمی‌دانند. این یعنی استفاده از دندان‌پزشک به عنوان یکی دیگر از پزشکان خانوادگی خود، ایده زیرکانه‌ای است.

ارتباط میان دیابت و دندانپزشکی چیست؟ میزان بالای شکر خون ممکن است به سلامت دهان شما آسیب برساند، همان‌طور که مواد شیرین‌کننده یک قوطی نوشابه گازدار به دندان‌ها آسیب می‌رساند. این امر در نتیجه خشکی دهان روی می‌دهد که باعث افزایش پلاک‌ها شده و افرادی را که دیابت‌های کنترل‌شده ندارند، مستعد مبتلا به مشکلات دهان و دندان می‌کند.

دو نشانه رایج در دهان که نشان‌دهنده دیابت است عبارت است از: آبسه‌های متعدد در لثه و تنفس بدبو. در واقع این بو شبیه بوی یک میوه ترشیده و ناشی از ماده‌ای به نام کتون است.

بیماری‌های قلبی

دندان‌های شما میزان سلامتی قلبتان را نشان می‌دهد. طبق یک تحقیق که سال ۲۰۰۷ انجام شد، افرادی که بیماری‌های دندانی دارند، اغلب کسانی هستند که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها بیشتر است. در میان افرادی که هم بیماری قلبی و هم بیماری دندانی دارند، اگر بیماری دندانی درمان شود، بیماری قلبی به میزان زیادی بهبود می‌یابد.

زمانی که در دهان یک بیمار نگاه می‌کنید و یک التهاب مزمن می‌بینید، متوجه می‌شوید که بیمار دارای استرس در ساختار بدنی خود است.البته هیچ نشانه دهانی خاصی برای بیماری قلبی وجود ندارد؛ اما بیشتر بیماری‌های مزمن دندانی با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط دارند. علائم رایج عبارت‌اند از دندان شل، جابه‌جاشونده یا افتاده و عقب‌نشینی لثه.

زوال عقل

آیا دندان‌ها می‌توانند از دست دادن حافظه را نشان دهند؟ طبق یک تحقیق جدید در بریتانیا، از دست دادن دندان با زوال عقل ارتباط دارد. همچنین طبق یک تحقیق در سال ۲۰۱۲، افراد مسن‌تر که بهداشت دهانی ضعیفی دارند، ۷۶ درصد بیشتر دچار زوال عقل می‌شوند. این موضوع حوزه نسبتاً جدیدی در تحقیقات است؛ یعنی ارتباط بین این دو موضوع کاملاً مشخص نیست.

با این حال در یک تحقیق در سال ۲۰۱۳، یک باکتری مرتبط با عقب‌نشینی لثه در مغز افرادی که دچار زوال عقل هستند، کشف شد. این موضوع نشان می‌دهد که احتمالاً بیماری زوال عقل نقش مهمی در التهاب لثه و عقب‌نشینی لثه دارد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث نمی‌شود که دندان‌های شما فاسد گردند؛ اما دندان‌پزشک می‌تواند از طریق عکس ایکس ری استخوان‌های دهان مانند استخوان فک، پوکی استخوان را شناسایی کند.

یک استخوان سالم باید هم در بخش لبه‌ها و هم در داخل تراکم داشته باشد و اگر این‌طور نباشد، بیمار احتمالاً دچار پوکی استخوان است.در واقع، طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، ضخامت استخوان فک زنان یائسه با تراکم ستون فقراتشان یکسان بود. این یعنی دندان‌پزشک می‌تواند پوکی استخوان را شناسایی کند. پوکی استخوان معمولاً تا زمانی که شکستگی رخ نداده، تشخیص داده نمی‌شود.

بیماری برگشت اسید از معده

گاهی اوقات ممکن است سوزشی را در قسمت قفسه سینه خود احساس کنید؛ اما تأثیر آن در دهان بیشتر مشاهده می‌شود. اگر دچار بیماری بازگشت اسید از معده باشید، بالا آمدن اسید معده، مینای دندان‌ها را از بین می‌برد. این موضوع بیشتر در دندان‌های جلو مشاهده می‌شود. دندان‌ها در این حالت فرسایش می‌یابند و باریک‌تر می‌شوند. نباید این موضوع را نادیده بگیرید. یک نشانه دیگر برای این بیماری، احساس طعم ترشی در دهان است.

در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، محققان متوجه شدند نزدیک به یک‌سوم افراد بالغ که دچار فرسایش دندان هستند، دچار بیماری رفلکس معده هستند. به خاطر داشته باشید این فرسایش می‌تواند بدون ایجاد درد در قفسه سینه نیز ایجاد شود؛ به عبارت دیگر شما ممکن است دچار بیماری بازگشت اسید از معده باشید و ندانید؛ اما دندانپزشک می‌تواند این بیماری را شناسایی کند.

آماده‌سازی پلیس اسرائیل برای ظهور موعود آخر‌الزمان

هیچ‌ فردی تاریخ و ساعت دقیق ظهور موعود را نمی‌داند، اما مقامات پلیس اسرائیل بر این باورند که این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. به طوری که رونی الشیخ، رئیس پلیس اسرائیل اخیرا در یکی از جشن‌های یهودیان بر این نکته تاکید کرده است که این نیرو در حال آماده‌سازی کامل خود برای این واقعه است.


پلیس اسرائیل به طور فعال در حال آماده‌سازی خود برای ظهور موعود است

سرویس بین الملل فردا؛ مترجم سیدحسن روتن: در شرایطی که مسیحیان نظریه مربوط به بازگشت موعود و زندگی جاودانه او را مطرح می‌کنند، پلیس اسرائیل درصدد ایجاد آمادگی خود برای این مسئله است.

به گزارش پایگاه خبری ورلدنت دیلی، هیچ‌ فردی تاریخ و ساعت دقیق ظهور موعود را نمی‌داند، اما مقامات پلیس اسرائیل بر این باورند که این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. به طوری که رونی الشیخ، رئیس پلیس اسرائیل اخیرا در یکی از جشن‌های یهودیان بر این نکته تاکید کرده است که این نیرو در حال آماده‌سازی کامل خود برای این واقعه است.

وی در این‌باره گفته است: وقتی موعود بیاید، همه مردم می‌خواهند برای دیدن او بروند که این مسئله باعث شلوغی و ازدحام بیش از حد خواهد شد، بنابراین در چنین وضعیتی ما باید برای مدیریت با آن بسیار قوی و آماده باشیم. پلیس در حال بررسی اقدامات پیشگیرانه برای توجه بیشتر به سلامت و امنیت مردم در چنین وضعیتی است.

در عین حال در گزارش برخی از رسانه‌ها اینگونه مطرح شده است که الشیخ با صراحت بیشتری در این رابطه سخن گفته است: بدون شک شادی کردن و خدمت به خدا در چنین شرایطی باعث نزدیکی بیشتر میان ما خواهد شد و اگر خدا بخواهد به زودی ما فعالیت خود را در زمینه آماده‌سازی برای تامین امنیت مردم در صورت ظهور موعود آغاز خواهیم کرد.

از سوی دیگر خاخام‌های برجسته اسرائیلی نیز در سال‌های بر این مسئله صحه گذاشته‌اند که یهودیان باید آماده ظهور موعود باشند و حتی برخی از خاخام‌ها مدعی شده‌اند که ظهور موعود در صورت برطرف شدن اختلافات میان یهودیان و مسیحیان زودتر صورت خواهد گرفت.
از نظر مسیحیان اما ظهور موعود به معنای بازگشت دوباره عیسی مسیح است. جان مارکل، موسس سازمان درخت زیتون و نویسنده کتاب «گیرافتاده در جهنم هیتلر» در این‌باره می‌گوید: چیزی که حقیقتا باعث شگفتی و تعجب می‌شود، این است که چرا افرادی که به دین مسیحیت اعتقادی ندارند، بیش از معتقدان به این دین بر روی مسئله بازگشت مسیح و رستاخیز تمرکز کرده‌اند.

وی تصریح می‌کند: پیروان دین یهود بیش از مسیحیان مشتاق ظهور موعود هستند. مسلمانان نیز مشتاق ظهور مهدی، موعود خود هستند و این اشتیاق آنان بیش از مسیحیان و یهودیان است. این مسئله نشان می‌دهد که کلیساهای مسیحی مسئله ظهور موعود را به حاشیه رانده‌اند و آنطوری که باید به آن اهمیت نمی‌دهند و مسائلی مانند برگزاری سمینارهای مختلف درباره مسائل اقتصادی و ازدواج و درباره زمینه‌های مختلف دیگر برای آنان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مارکل در ادامه با اشاره به وجود نشانه‌های مختلف مبنی بر آماده‌سازی یهودیان برای ظهور موعود می‌افزاید: فکر نمی‌کنم مسیحیان کاری فراتر از پیش‌بینی ظهور موعود انجام دهند و به اعتقاد من مسیحیان بیش از پیش نسبت به این مسئله اشتیاق نشان دهند و به آن اهمیت دهند. در واقع تنها تغییر ایجادشده در کلیساهای اسرائیل در سال‌های اخیر این بوده است که از حمایت اسرائیل دست برداشته و به حمایت از فلسطین روی آورده‌اند. این در حالی است که پیش از این آن‌ها به اسرائیل و صهیونیسم وفادارتر بودند.

از سوی دیگر بیل کلود، مولف کتاب «ظهور عیسی: اختلافات کهن و جنگ برای روح آمریکا» نیز بر این باور است که بسیاری از یهودیان اسرائیل اعتقاد عمیقی دارند که ظهور مسیح نزدیک است و به زودی اتفاق خواهد افتاد: چندین سال پیش بود که تعدادی از خاخام‌های اسرائیلی گرد هم جمع شدند و اعلام کردند که اسرائیل وارد مرحله جدیدی درباره ظهور موعود به نام مرحله «بحران یعقوب» شده است.  این اصطلاح به معنای این است که زمانی که به دلیل ظهور موعود مشکلات یهودیان مانند زمان تولد مسیح افزایش می‌یابد، فرا رسیده است. در واقع اکنون که روابط با آمریکا نیز به خطر افتاده است، یهودیان اسرائیل احساس می‌کنند هیچ‌کسی به آنان کمک نخواهد کرد و آنان نمی‌توانند درباره این مسئله بر روی کمک سازمان ملل، آمریکا و یا هر کس دیگری حساب کنند.

وی ادامه می‌دهد: من احساس می‌کنم هر تلاشی که اکنون اسرائیلی‌ها در زمینه آماده‌سازی برای ظهور موعود انجام می‌دهند، نیازمند این است که آنان دیدگاه خود را نسبت به مسئله موعود و مسیح تغییر دهند. نکته جالب در این میان سخن عیسی است، سخنی که در کتاب مقدس آمده و مفهوم آن این است که یهودیان باید به این باور برسند تنها کسی که می‌تواند آنان را نجات دهد، مسیح است. تحولات اخیر در اسرائیل نشانه این است که بسیاری از آنان در حال رسیدن به این باور و اعتقاد هستند و دیگر هیچ‌کسی را جز مسیح یاور و منجی خود نمی‌دانند.

کلود که در کتاب خود درباره تغییر باورهای مردم آمریکا نسبت به موعود مسائل زیادی را مطرح کرده است، در ادامه تصریح می‌کند: اکنون زمان آن است که یهودیان نیز با مسیحیان هم‌صدا شوند و از خدا بخواهند که مسیح برای نجات آنان بیاید. زیرا هیچ انسان و یا هیچ حکومتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و آنان باید به مسیح اعتقاد پیدا کنند.

کارل گالوپس، که در کتاب جدید خود با عنوان «زمانی که شیرها می‌غرند» به مسئله روز رستاخیز و رسالت پرداخته است، در این‌باره می‌گوید: من از اینکه می‌بینم یهودیان هنوز به دنبال موعود هستند، غمگین می‌شوم. زیرا موعود هم‌اکنون ظهور کرده است. من البته فکر می‌کنم اعتقاد به این مسئله در حال گسترش در سرتاسر جهان است و مردم دنیا می‌دانند قرار است اتفاقی رخ دهد و شرایط برای رخ دادن آن در حال فراهم شدن است. اینکه این اتفاق ظهور موعود و یا بازگشت مسیح باشد، مشخص نیست، حتی برخی درباره مسئله احتمال بروز جنگ جهانی سوم، تشکیل ائتلافی علیه اسرائیل و یا آغاز دوره درد و رنج برای مردم دنیا سوال می‌کنند. این مسائل و مسائل دیگری از این قبیل در سرتاسر دنیا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که این روند می‌تواند به بروز بحث‌های مفیدی منجر شود.

گالوپس همچنین اعتقاد دارد: مسیحیان باید از بابت افزایش اعتقاد یهودیان به موعود و مسیح از جمله در اسرائیل، خرسند و خوشحال باشند. آمارها حاکی از افزایش این روند در میان یهودیان است و من فکر می‌کنم این مسئله می‌تواند به رستگاری بیشتر افراد در صورت ظهور موعود حقیقی منجر شود.

مارک بلیتز، کاشف پدیده ماه خونی در این‌باره می‌گوید: نباید به مسئله اختلاف میان مذاهب درباره زمان ظهور موعود بی‌اهمیت بود. اما در عین حال برخی از فرقه‌های مذهبی یهود یقینا باور دارند که اکنون زمان ظهور موعود است و آنان ادعا می‌کنند که این اعتقاد بسیاری از کشیشان مذهب ارتدوکس نیز هست.

از سوی دیگر بلیتز نسبت به این مسئله هشدار می‌دهد که باید به خاطر داشت خدا برنامه دقیقی برای مسئله ظهور موعود در نظر دارد و نظریه مسیحیان در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد و برای آن آماده‌سازی لازم انجام شود.

وی تصریح می‌کند: اعتقاد مسیحیان در قبال اسرائیل در شرایط کنونی بسیار مهم است. بسیاری از آنان احساس می‌کنند در صورت ظهور مسیح اسرائیل و یهودیان با یک نابودی وحشتناک مواجه خواهند شد. بنابراین نقشی که اسرائیل در زمینه فراهم کردن شرایط مناسب برای اجرای فرمان خدا در زمینه تامین زمینه‌های ظهور ایفا می‌کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مسئله‌ای که در انجیل به آن اشاره شده است.

ورود تیم خنثی کننده برای بازگشایی ابعاد انفجار شب گذشته در دزفول

سرهنگ علی الهامی
شناسهٔ خبر: 3878766 -
دزفول - فرمانده انتظامی دزفول از ورود یک تیم خنثی کننده برای بازگشایی ابعاد انفجار شب گذشته در یک انبار در دزفول خبر داد.

سرهنگ علی الهامی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شب گذشته حوالی ساعت ۲۰،  یک انبار ضایعات فلزی در کوی پیام نور دزفول منفجر شد. 

وی افزود: متاسفانه در این اتفاق که بر اثر انفجار یک شی مشکوک رخ داد، یک نوجوان ۱۷ ساله کشته شده و دو نفر دیگر دیگر نیز مصدوم شدند.

فرمانده نیروی انتظامی دزفول عنوان کرد: هرچند به گفته بسیاری امکان می رود که  این انفجار ناشی از انفجار ناگهانی مهمات فرسوده جنگی در این انباری باشد اما موضوع به دلیل پیچیده بودن دردستور کار مقامات امنیتی شهرستان قرار گرفت تا به صورت مشهود علت آن تعیین شود. 

سرهنگ الهامی ادامه داد: به همین دلیل برای بررسی ابعاد این حادثه یک تیم حرفه ای خنثی کننده از مرکز استان وارد دزفول شده اند تا جزئیات دقیق تری از علت و نحوه این انفجار ارائه کنند که قطعا با توجه به شایعات منتشر شده، نتیجه این بررسی ها اعلام خواهد شد.

به گزارش مهر، هر دو فرد دیگری که در این حادثه مجروح شدند از دیشب تاکنون در بیمارستان نبوی تحت درمان و مداوا هستند که دراین بین حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.

شکست سنگین پترو در آبادان/شاگردان سامری پیروز نبرد بزرگ بسکتبال

دیدار تیم های بسکتبال پالایش نفت آبادان و لوله ا.اس شیراز
شناسهٔ خبر: 3879092 -
آبادان- پتروشیمی بندر امام با باخت سنگین مقابل پالایش نفت آبادان به خانه برگشت تا شاگردان هماد سامری پیروز دیدار بزرگ بسکتبال باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، از هفته پانزدهم لیگ برتر کشور امروز دوشنبه ۲۷ دی ماه از ساعت عصر تیمهای پالایش نفت آبادان و پتروشیمی آبادان در محل سالن ۱۷ شهریور آبادان به مصاف یکدیگر رفتند.

دیدار دو تیم پر قدرت خوزستانی که از آن می توان به عنوان بازی خوزستانی ها نام برد از ابتدای آغاز بازی با شور و هیجان زیادی از سوی هواداران هر دو تیم همراه بود به نحوی که در دقیقه ۱۷، بازی برای دقایقی از سوی ناظر بازی متوقف شد.

کوارتر نخست این بازی با نتیجه ۲۰ بر ۱۳ به پالایش نفت به پایان رسید. کوارتر دوم بازی نیز با برتری ۲۲ بر ۱۴ به سود شاگردان هماد سامری به پایان رسید.

کوارتر سوم نیز با ارائه یک بازی برتر و با کسب نتیجه ۱۸ بر ۱۵ به سود نفتی ها خاتمه یافت. کوارتر چهارم و پایانی این دیدار با کسب امتیاز  ۲۳ بر  ۱۸ به سود پتروشیمی بندر امام خاتمه یافت اما این دیدار در نهایت با امتیاز ۷۸ بر ۶۵ به نفع پالایش نفت آبادان خاتمه یافت تا نفتی ها در دو بازی رفت و برگشت پتروشیمی صدر نشین را  شکست دهند.

 محمد دوست با همراهی محمد رضا صالحیان و فرشاد هاشمی قضاوت این دیدار را بر عهده  داشتند.

دستگاه های دولتی خوزستان نباید علیه هم اجرائیه صادر کنند

نشست خبری غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اصحاب رسانه
شناسهٔ خبر: 3879451 -
اهواز - استاندار خوزستان گفت: صدور اجرائیه حقوقی دستگاه های دولتی بر علیه هم اصلا کار صحیحی نیست و نباید این کار انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز در نشست شورای آموزش و پرورش خوستان اظهار کرد: اهمیت آموزش و پرورش برای کل استان است و باید اهتمام ویژه ای نسبت به آن داشت. ساعت ۹.۳۰ دقیقه پرواز به تهران دارم ولی به دلیل اهمیت این جلسه تصمیم گرفتم حداقل ۳۰ دقیقه از جلسه را حضور داشته باشم.

وی افزود: باید با برنامه ریزی های لازم از بار بدهی های شرکت برق خوزستان کاهش دهیم. در گذشته که اعتبارات استانی بود قدرت مانور و همکاری بیشتری داشتیم ولی امروزه چون اعتبارات ملی است کمتر قدرت مانور داریم.

شریعتی عنوان کرد: امر آموزش پایه و پایه تر است بنابراین باید نسبت به آن اهتمام ویژه تری داشته باشیم. البته برای حل مسئله بدهی های آموزش و پرورش خوزستان به شرکت برق باید با تعامل و همکاری بیشتری مسئله را حل کرد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: اجرائیه حقوقی سازمان های دولتی بر علیه هم اصلا کار صحیحی نیست و آن هم وقتی که آموزش و پرورش باشد. به هیچ وجه ممکن نباید برای آموزش و پرورش این کار را کرد چون همه ما بیشترین هزینه را برای دانش آموزان خود می کنیم ولی وقتی جمعی باشد از کمک ها دریغ می کنیم.

شریعتی بیان کرد: تمامی فرزندان این استان را باید فرزندان خود بدانیم و برای بهترین کیفیت های آموزشی باید هزینه کنیم. البته نباید حاشیه امنی برای مسئولان آموزش و پرورش در عدم اجرایی شدن تعهداتش شود ولی نباید به دانش آموزان در حال تحصیل کوچک ترین استرسی در زمینه قطع برق یا آب وارد شود.

وی بیان کرد: کمیته ای برای بررسی میزان بدهی آموزش و پرورش به شرکت برق منطقه ای تشکیل و بعد از به توافق رسیدن روی مبلغ نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این جلسه از تمامی اعضای شورا به مناسبت هفته شوراها با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.

جشن تحویل هواپیما در دیگر کشورها چگونه است؟

ورود نخستین ایرباس خریداری شده به مهرآباد
شناسهٔ خبر: 3877643 -
ورود اولین ایرباس A۳۲۱ به عنوان نخستین هواپیمای خریداری شده بعد ازتوافق هسته‌ای موجی از شور و شعف را بین دولتی‌ها ایجاد کرد تا برای این تازه وارد آسمان ایران سنگ تمام بگذارند.

مجله‌مهر: اولین ایرباس خریداری شده وارد خطوط هواپیمایی ایران شد. خبری که بیش از مردم دولتی‌ها را خوشحال کرد تا خوشامدگویی بزرگی با حضور مقامات دولتی برای این هواپیما برگزار کنند. حضور غیرمتعارف علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم تحویل هواپیمای ایرباس و در آغوش کشیدن صمیمانه «برژی فابریس» مدیرعامل اجرایی شرکت فرانسوی ایرباس از دیگر حواشی این جشن بود که در چند روز اخیر این ذوق‌زدگی‌ها تنها برای تحویل یک هواپیما، مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت. برگزاری مراسم هنگام تحویل گرفتن هواپیما در همه جای دنیا مرسوم است. اما این مراسم مرسوم در دیگر کشورها به چه شکل و با حضور چه کسانی و برگزار می‌شود؟

شرکت هواپیمایی قطر

در ژانویه ۲۰۱۵ شرکت هواپیمایی قطری برای تحویل دو هواپیمای A۳۵۰-۹۰۰ و یک A۳۸۰ مراسم باشکوهی برگزار کرد. این مراسم با حضور «فابریس برژی» مدیرعامل اجرایی شرکت ایرباس و مدیرعامل هواپیمایی قطری و رئیس سازمان هوافضای این کشور برگزار شد.

در این مراسم از ارکستر سمفونیک ملی نیز برای اجرا دعوت شد. اما جالب است بدانید قطری ها مشتری های پروپاقرص ایرباس هستند و تا دسامبر امسال تاکنون ۸۰ سفارش داشته اند که ۱۳ تای آن را تحویل گرفته اند.

شرکت هواپیمایی امارات

۱۰ ژانویه ۲۰۱۴ شرکت هواپیمایی امارات یکی از بزرگترین شرکتهای هواپیمایی جهان ۵۰ مین هواپیمای خود را از ایرباس تحویل گرفت. این مراسم با حضور «تیم کلارک» مدیرعامل اجرایی شرکت هواپیمایی امارات و مقامات این کشور برگزار شد.

این درحالی ست که اماراتی ها در سال ۲۰۱۲، هزارمین بوئینگ ۷۶۷ را از شرکت آمریکایی بوئینگ تحویل گرفتند. این هواپیما که تولید آن در سال ۱۹۸۲ آغاز شد بعد از ۳۰ سال به این شماره رسید و بوئینگی ها هزارمین هواپیمای محبوب خود را به این مشتری پولدار و دست به نقد خود فروختند. این مراسم با حضور کارکنان و مدیران هواپیمایی امارات برگزار شد.

شرکت هواپیمایی تای ایرویز تایلند

شرکت هواپیمای تای-ایرویز نیز در ماه ژوئن ۲۰۱۵ در مراسمی همزمان یک بوئینگ ۷۸۷ و ایرباس A۳۸۰-۸۰۰ تحویل گرفت.

پیش از برگزاری مراسم، یکی از راهبان بزرگ معبد در تایلند در جایگاه خاصی حاضر شد و با دست کشیدن بر نوک پیکان هواپیما دعای مخصوصی خواند. این مراسم با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، مدیر منابع انسانی و گروه فنی هواپیمایی برگزار شد.

شرکت هواپیمایی ایزی جت انگستان

در آوریل ۲۰۱۳، شرکت هواپیمایی بریتانیایی ایزی جت یکی از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی اروپا که به سفرهای خوب و ارزان قیمت شناخته می‌شود، ۲۵۰‌مین ایرباس خود را تحویل گرفت.

ایزی جت و ایرباس این مشارکت موفق را در هامبورگ جشن گرفتند. در این مراسم مدیرعامل شرکت ساخت موتور هواپیمایی CFM و چندی از مدیران ایرباس و هواپیمایی بریتانیا حضور داشتند.

شرکت هواپیمایی ایرلاینز سنگاپور

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ شرکت هواپیمایی ایرلاینز سنگاپور ۱۰هزارمین هواپیمای ساخته شده ایرباس را از این شرکت خرید و وارد خطور هواپیمایی خود کرد. این مراسم با حضور مدیرعامل خطوط هواپیمایی سنگاپور برگزار شد.

شرکت هواپیمایی آنا ژاپن

در سال ۲۰۱۱ شرکت هواپیمایی بوئینگ اولین هواپیمای ۷۶۷ خود را به بزرگترین شرکت هوایی ژاپن، آنا فروخت. این همکاری به قدری برای بوئینگی‌ها لذت بخش بود که مدیرعامل این شرکت آن را تاریخ‌ساز خواند.

در این مراسم از طرف ژاپنی‌ها تنها مدیرعامل آنا و صدها کارمند این شرکت حضور داشتند. بوئینگی‌ها یک کلید تشریفاتی هواپیما نیز به مدیرعامل آنا به عنوان هدیه داد.

اداره هشدار ملی گرد و خاک در خوزستان راه اندازی شد

گرد و غبار در اهواز
شناسهٔ خبر: 3880039 -
اهواز - مدیرکل هواشناسی استان خوزستان از راه اندازی اداره پایش و هشدار ملی گرد و خاک را در اداره کل هواشناسی خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، کوروش بهادری ظهر امروز سه شنبه در نشست کارگروه گرد و غبار استان خوزستان اظهار کرد: اداره پایش و هشدار ملی گرد و خاک را در اداره کل هواشناسی خوزستان راه اندازی کردیم. این مرکز پیش بینی ۱۰ روز آینده را انجام و گزارش آن را ارائه دهد. در زمینه گرد و  غبارها دو بخش پایش، پیش بینی هشدار و مقابله را داریم.

بهادری بیان کرد: نصب چهار دستگاه تلویزیون شهری را با توجه به دستور استاندار خوزستان در دستور کار داریم که برای نصب آن میدان دانشگاه چمران، میدان نمایشگاه کیانپارس، چهارراه پادادشهر و فلکه فرودگاه را پیشنهاد دادیم.

اختراع مالچ طبیعی

دکتر امید کشمیری، مخترع مالچ پاش mnf نیز در این جلسه گفت: در ارتباط با مالچ پاشی طبیعی mnf اظهار کرد: پس از هفت سال تحقیق، پژوهش و هزینه های سرسام آور برای اولین بار در دنیا به مالچ طبیعی mhf دست پیدا کردیم.

وی افزود: در اوایل سال ۹۳ بعد از اتمام کارهای تحقیقاتی خود، شروع به دریافت مستندات از پژوهشکده های معتبر کشور اقدام کردیم. بر اساس گزارش کارشناس منابع طبیعی این نوع مالچ دارای ویژگی های مختلفی از جمله مقاوم در برابر بادهای شدید، مقاوم در برابر عوامل جوی مثل سرما و گرما، باران، جذب ۱۰۰ درصد آب باران و انتقال آن به زمین های تحت پوشش، حفظ رطوبت خاک است.

کشمیری ادامه داد: این مالچ همچنین اجازه رویش دادن به گیاهان، بدون زیان برای گیاهان و جانداران، جذب کمتر گرما به دلیل داشتن رنگ روشن و هیچ گاه تبدیل به پودر نمی شود و عمر آن بالای پنج سال است.

وی با اشاره به اینکه در دو رنگ سفید و رسی قابلیت تولید را دارد، بیان کرد: هر یک کیلو مالچ این شکلی با هر نوع آبی حتی شور قابل پاشیدن است تا میزان مصرف آب آن را کاهش دهیم.

شروط عجیب و غریب ضمن عقد

ثبت ازدواج و طلاق
شناسهٔ خبر: 3878850 -
ازدواج جزو مواردی است که همیشه برای آن قوانین و شرایط خاصی وجود دارد؛ اما در کنار همه شروط قانونی، کم نیستند زوج هایی که برای شروع زندگی شرط های عجیب و غریب برای همدیگر می گذارند.

مجله مهرازدواج شاید یکی از فصل‌های مهم زندگی باشد. نقطه و ایستگاهی که قابلیت این را دارد تا آدم‌ها از طریق آن بتوانند تاریخ زندگی خودشان و طرف مقابل را به دو قسمت بعد از ازدواج و قبل از ازدواج تقسیم کنند. برای همین هم این رویداد بزرگ در زندگی آدم‌ها انقدر حائز اهمیت هست که پیش از برگزاری آن خود عروس و داماد و خانواده‌هایشان برای برگزاری مراسم ازدواج سلسله مراتب پر پیچ و خمی را پشت سر بگذارند. در کنار مسئله مهریه که همیشه جزو موارد بحث‌برانگیز و حساس در بین زوج‌های جوان بوده است. شروط ضمن عقد نیز جزو بخش‌هایی است که هر دو طرف پیش از ازدواج نسبت به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. اما در کنار شرط و شروط و حق و حقوق معمولی که زن و شوهر بر سر داشتن و نداشتن آن باهم به توافق می‌رسند، شروط عجیب و غریبی هم وجود دارد که بعضی از عروس و دامادها برای طرف مقابلشان در نظر می‌گیرند تا آن را به هیجان زودگذر پیوندشان سنجاق کنند. شروطی که در نگاه اول نه تنها عجیب و غریب‌اند که حتی غیرمعقول و غیر منطقی به نظر می‌رسند.«مهدی محمدی» عاقدی است که شاید خیلی هایمان او را به واسطه وبلاگ«خاطرات یک عاقد» بشناسیم. او در این گزارش برایمان درباره شروط عجیب و غریبی گفته است که دختران و پسران جوان حین خواندن خطبه عقد برای هم در نظر می‌گیرند.

هر چه خانم گفت آقا بگوید چشم

در کنار همه شرط‌های ضمن عقدی که به طور رسمی و قانونی برای ازدواج وجود دارد شرط هایی هم هرزگاهی وجود دارند که زن و شوهر برای یکدیگر لحاظ می‌کنند که شاید برای خیلی‌ها نه تنها تعجب‌آور باشد که حتی خنده دار هم به نظر برسد. اما عجیب‌تر از مطرح کردن این شرط‌های عجیب غریب تن دادن و پذیرفتن آنها توسط طرف مقابل است به نحوی که آقای«مهدی محمدی» درباره یکی از تجربه‌هایش می‌گوید:« در طول سال‌های فعالیتم یکی از عجیب و غریب‌ترین شروط ضمن عقدی که با آن مواجه بودم این بود که هرچه خانم در طول زندگی مشترک دستور بدهد آقا جز "چشم" نباید چیز دیگری بگوید. جالب اینجا بود که خود آقا هم از قبل این مورد را پذیرفته بود و با آن مشکلی نداشت.»

باید بین بچه هایمان تبعیض بگذاریم

مشکل و دردسرهایی که درباره این شروط عجیب و غریب وجود دارد فقط و فقط مختص زوج‌های جوان نیست اگر سری بین زوج‌های با تجربه هم بچرخانید می‌توانید شروط عجیب و غریب را ببینید.«یادم می‌آید که زوجی بودند که هردویشان ازدواج قبلی فرزند داشتند و حالا یکی از طرفین موقع خواندن خطبه عقد شرط کرده بود که فرزند همسرش به هیچ عنوان نباید حق زندگی کردن در یک خانه را با آنها داشته باشد و در عوض فرزند خودش نه تنها می‌تواند با آنها زندگی کند که حتی باید از تمام امکانات و حقوق لازم برخوردار باشد.»

فقط من باید صاحب‌خانه باشم

یکی از موضوعاتی که خانواده‌های زوج‌های جوان پیش از ازدواج با آن درگیر هستند صاحب خانه شدن عروس و داماد است این در حالی است که خیلی‌ها همیشه ملک و خانه را به عنوان مهریه لحاظ می‌کنند و حتی با هم توافق می‌کنند که در طول زندگی مشترک هرچه را که خریداری کردند با هم تقسیم کنند. اما یکی از موارد دردسرسازی که آقای محمدی از آن به عنوان شرط ضمن عقد یاد می‌کند این است که عروس خانم می‌خواهد که شخص داماد پیش پیش خانه و آپارتمانش را تماماً به نام او  بزند تا فقط خودش صاحب‌خانه باشد و آقای خانواده حق دخالتی در این زمینه نداشته باشد.

کسب اجازه از خانواده همسر

در کنار شرایطی که دو طرف در حین وصلت کردن برای یکدیگر لحاظ می‌کنند به طور معمول با شروطی و توافق‌هایی رو به رو هستیم که زن و شوهر صرفاً برای شخص خودشان در نظر می‌گیرند؛ اما گاه پیش می‌آید که این موارد فراتر می‌روند و پای خانواده‌های عروس و داماد را هم به میان می‌کشند.«یکی از مواردی که درباره کسب اجازه به خاطر می‌آورم متعلق به زوجی بود که خانم شرط کرده بود که شوهرش برای سفر کردن نه تنها از خودش که حتی از خانواده عروس هم باید اجازه می‌گرفت و در صورت موافقت آنها می‌توانست امکان سفر داشته باشد.»

تملک همه دارایی‌های همسر از بدو تولد

در کنار داشتن مهریه و توافق بر سر میزان آن یکی از بخش‌های دیگر شروط عجیب و غریبی که در هنگام عقد صورت می‌گیرد، توافق بر سر دارایی‌های زن و شوهر است تا جایی که هرزگاهی این کل کل کردن‌ها کار را به جایی می‌رساند که مراسم عقد و ازدواج رنگ بوی عقد قراردادهای مالی و تجاری به خودش می‌گیرد.« موردی داشتیم که موقع عقد شرط عروس این بود که آقای داماد همه دار و ندارش از ابتدای تولد تا به الآن را به نام او کند و داماد هم پذیرفته بود.»

ورود کلم به خانه ممنوع

مهدی محمدی می‌گوید یکی از رویکردهایی که در مواجهه با این شروط عجیب و غریب دارند این است که سعی می‌کنند با افراد منطقی صحبت کنند تا آنها را از گذاشتن شروط برای یکدیگر منصرف کنند اما باز با این حال کسانی هستند که از قبل خودشان به توافق رسیده‌اند و حاضر هستند شروط شخص مقابلشان را قبول کنند حتی اگر این شرط‌های جزو مواردی نباشد که بشود آن‌ها را ثبت کرد.«ما حتی در مورد خورد و خوراک هم شرط‌های عجیب داشته‌ایم مثلاً موردی بود که آقا از کلم بیزار بود و شرط کرده بود که خانم به هیج عنوان نباید در خانه و برای پخت و پز از کلم استفاده کند و از ما می‌خواست که حتماً این موضوع را در عقدنامه بنویسم.»

فرماندار سابق بندر ماهشهر درگذشت

خبرگزاری فارس: فرماندار سابق بندر ماهشهر درگذشت

فرماندار سابق شهرستان بندر ماهشهر بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، سیدجعفر طباطبایی فرماندار پیشین این شهرستان ساعتی پیش بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

طباطبایی از مردادماه سال 1392 به مدت 6 ماه عهده‌دار مسؤولیت فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر بود.

وی همچنین فرمانداری هندیجان و باغملک و معاونت فرمانداری آبادان را در کارنامه خود دارد.

مرحوم سید جعفر طباطبایی به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان نمازی شیراز بستری و در حال انجام مراحل شیمی‌درمانی بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، مرحوم طباطبایی دو روز پیش نیز دچار ایست قلبی شده بود که با تلاش تیم پزشکی مجدداً احیا و در نهایت ساعتی پیش جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

بامزه ترین اتفاقات خطرناک

اتفاقات عجیب، بامزه و یا خطرناکی را که در خیابان‌ها رخ داده‌اند را به روایت تصویر ببینید.
به گزارش شفاف، تصاویری که می‌بینید مربوط به اتفاقات خنده‌دار و یا خطرناکی هستند که در خیابان‌های شلوغ و خطرناک کشور چین رخ داده‌اند و در آن‌ها از خانواده 7 نفره‌ای که روی یک موتورسیکلت نشسته‌اند تا 5 هزار اردکی را که وسط خیابان هستند، می‌بینید.

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

اتفاقات عجیبی که در خیابان افتادند به روایت تصویر

گفتنی است؛ با بررسی‌هایی که سازمان سلامت جهانی در چین انجام داده است، گزارش داد که روزانه حدود 700 نفر در جاده‌های این کشور جان خود را از دست می‌دهند.

جزئیات مرخصی مهدی هاشمی به بهانه فوت پدرش

آیت الله هاشمی روز نوزدهم دی ماه جان به جان آفرین تسلیم کرد و از همان روز مهدی هاشمی برای شرکت در مراسم تدفین ایشان به مرخصی آمده است اما جالب است بداینم هر یک از محکومان به حبس در چنین شرایطی چقدر مرخصی دارند؟


خبرگزاری فارس:  19 دی ماه بود که خبر فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در رسانه‌ها منتشر شد.

پس از انتشار این خبر خانواده رفسنجانی بلافاصله با انتقال پیکر آیت‌الله به جماران، پذیرای همدردی مردم و مسئولان با این مصیبت شدند اما نکته قابل توجه این بود که در این بازه زمانی، مهدی هاشمی هم با گرفتن مرخصی از زندان خود را به جمع خانواده رساند و تا امروز هم که 11 روز از فوت آیت‌الله رفسنجانی می‌گذرد، در مرخصی به سر می‌برد.

اما سؤال اینجاست که در چنین شرایطی و زمانی که برای اقوام درجه یک متهم واقعه ناگواری همچون فوت رخ می‌دهد، قانون با چند روز مرخصی برای متهم موافقت کرده‌ است.

بر اساس تبصره 4 آیین نامه سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور کلیه محکومان به استثنای مشمولین ماده 221 در صورت ازدواج یا فوت یکی از بستگان درجه یک آن‌ها (پدر، مادر، فرزند، همسر، برادر، خواهر) بدون لحاظ شرایط مذکور در این ماده از یک نوبت مرخصی بهره‌مند می‌شوند.

حالا این سؤال مطرح می‌شود که عنوان «یک نوبت» که در آئین نامه سازمان زندان‌ها به آن اشاره شده شامل چند روز است؟

بر اساس ماده 520 آیین دادرسی کیفری محکومان می‌توانند در صورت رعایت ضوابط و مقررات زندان و مشارکت در برنامه‌های اصلاحی و تربیتی و کسب امتیازات لازم  پس از سپردن تأمین مناسب، ماهانه حداکثر سه روز از مرخصی برخوردار شوند.

در موارد بیماری حاد یا فوت بستگان نسبی و سببی درجه یک از طبقه اول یا همسر و یا ازدواج فرزندان، زندانی می‌تواند به تشخیص دادستان حداکثر تا 5 روز از مرخصی استفاده کند.

این در حالی است که در ماده 215 آیین نامه سازمان زندان‌ها در خصوص میزان مرخصی چنین آمده است:

الف ـ به محکومان حبس جرائم غیرعمدی و محکومانی که صرفاً به دلیل عدم پرداخت جزای نقدی، دیه و یا محکومیت‌های مالی غیرکیفری در زندان نگهداری می‌شوند در صورت کسب امتیازات لازم به ازای هر دو ماه، سه تا پنج روز مرخصی تشویقی اعطاء می‌‌شود.

‌ب ـ به محکومین سایر جرائم که امتیازات لازم را کسب کنند در صورت فقدان سابقه محکومیت در جرائم عمدی به ازای هر سه ماه و در صورت وجود سابقه محکومیت در جرائم عمدی به ازای هر چهار ماه، سه تا پنج روز مرخصی تشویقی اعطاء می‌‌شود.

‌ج ـ زنان سرپرست خانوار و مادران دارای فرزند کمتر از ده سال در صورت کسب امتیازات لازم و فقدان سابقه عمدی محکومیت به ازای هر دو ماه سه تا پنج روز مرخصی تشویقی اعطاء می‌شود.

‌د ـ کسب امتیاز بیشتر از سقف تعیین شده، موجب تمدید مرخصی تشویقی برای زندانیان محکوم در پایان هر دوره مرخصی خواهد بود. تعیین مدت تمدید مرخصی به عهده شورای طبقه‌بندی بوده و در هر صورت نباید این مدت بیشتر از سقف مرخصی در هر دوره باشد.

‌ه‍ ـ چنانچه فاصله محل سکونت زندانی تا محل تحمل کیفر وی بیش از صد کیلومتر باشد، به تشخیص شورای طبقه‌بندی و به تناسب فاصله راه بین یک تا چهار روز برای ایاب‌وذهاب به مدت مرخصی افزوده خواهد شد.

همچنین در ماده 225 این آیین نامه عنوان شده که مدت مرخصی زندانیان جزء مدت محکومیت آن‌ها محسوب شده، اما در صورت غیبت، ایام غیبت جزء مدت محکومیت احتساب نمی‌شود و چنانچه زندانی پس از اعطای مرخصی غیبت کند علاوه بر مجازات قانونی برای بار اول به مدت 6 ماه و برای بار دوم یک سال و برای نوبت سوم تا پایان مدت محکومیت از مرخصی محروم خواهد شد و در صورتی که زندانی پس از پایان مرخصی به زندان مراجعت نکند و توسط مأمورین دستگیر و تحویل زندان شود تا پایان مدت محکومیت از مرخصی محروم خواهد شد.

بر اساس ماده 228 آیین نامه سازمان زندان‌ها چنانچه زندانی در خاتمه مدت مرخصی به زندان مراجعه نکند، رئیس زندان باید ضمن اقدام لازم برای دستگیری زندانی و عودت وی به زندان مراتب غیبت را بلافاصله برای تشریفات مربوط به ضبط تأمین مأخوذه به مقام قضایی مربوط اعلام کند.

مقام قضایی ذیربط نیز باید نتیجه اقدامات مربوط به ضبط تأمین مأخوذه را برای درج در پرونده به زندان منعکس کند.

این در حالی است که یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس اظهار داشت: زمانی که یک متهم با اطلاع دستگاه‌های ذی‌ربط بیش از مدت مقرر در مرخصی به سر ببرد، این احتمال وجود دارد که مرخصی وی تمدید شده باشد.

توهین سایت آمازون به پرچم ایران

بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان با انتشار یک آگهی در سایت خود به پرچم جمهوری اسلامی ایران توهین کرد.

به گزارش شفاف،  سایت آمازون از بزرگترین و قدیمی ترین سایت های فروشگاهی در دنیاست .این سایت در کشور های مختلفی در اروپا، چین و آمریکا فعالیت می کند  که بزرگترین بخش این سایت در کشور آمریکا فعال است.
سایت آمازون به تازگی طی عملی تاسف بار  دست به فروش پادری  و  پد موس  با طرح  پرچم ایران کرده است.
این سایت پیش تر چنین عملی را با کشور هند انجام داد اما مدیران سایت به سرعت نسبت به این اقدام از دولت هند عذرخواهی کردند.



پرچم یا  درفش یا بیرق نماد یک گروه، سازمان، یا کشور است که بیشتر روی پارچه یا کاغذ به صورت رنگی درست می‌شود.

 در پرچم ایران، نشان جمهوری اسلامی که نام الله می باشد، در وسط پرچم قرار گرفته ، همچنین  شعار اسلامی «لا اله الا الله»  روی رنگ سفید پرچم قرار گرفته‌ و ۲۲ «الله اکبر» به رنگ سفید و به نشانه پیروزی انقلاب در روز ۲۲ بهمن در حاشیه پایین رنگ سبز و حاشیه بالای رنگ سرخ نوشته شده‌است.

 شایان ذکر است این سایت با این اقدام توهین بزرگی به نام مقدس خداوند و هویت ایران کرده است.

در برخی کشور ها محصولاتی سخیف تر از پادری با طرح پرچم کشورشان تولید می شود که نه تنها اعتراضی به آن ندارند بلکه افتخار هم می کنند اما در کشور های متمدن مثل ایران و هند این اتفاق یک توهین بزرگ به دین و کشور می باشد.




گفتنی است ؛ در کشور هند پس از اقدام تاسف بار سایت آمازون به پرچم این کشور ، وزارت خارجه هند این سایت را تهدید کرد که در نتیجه موجب حذف پرچم هند از این سایت شدند.

نماینده آبادان در مجلس:توسعه بزرگترین پالایشگاه ایران با کمک سرمایه گذاری خارجی

آبادان - ایرنا - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از اجرای فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان به عنوان پروژه بزرگ در استان یاد کرد و گفت:با عملیاتی شدن آن بزودی، چند هزار فرصت شغلی جدید برای جوانان ایجاد می شود.

عامر کعبی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با تشریح جزئیات گشایش ال‌سی برای اجرای فاز دوم گفت:پالایشگاه آبادان نیازمند توسعه با رویکرد به روز رسانی است و این پالایشگاه قدمت زیادی دارد، لذا ضروری است که تکنولوژی آن به روز شده و مطابق استانداردهای بین المللی در حوزه ی تولیدات نفتی باشد.
وی اضافه کرد:با پیگیری دولت، نمایندگان آیادان در مجلس شورای اسلامی و رایزنی با مسوولان وزارت نفت قرار شد که فاز دوم پالایشگاه آبادان با هدف توسعه کمی و کیفی محصولات و تنوع بیشتر در تولیدات در سال 96 عملیاتی شود.
کعبی افزود:با ورود به مرحله ی اجرایی این پروژه، در یک بازه 42 ماهه، به کارگیری نزدیک به هشت هزار نیروی جوان را شاهد خواهیم بود که می تواند بخشی از نیازهای شغلی و معیشتی جوانان آبادان، خرمشهر، مینوشهر، اروندکنار و چوئبده را برآورده سازد.
عضو مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:پالایشگاه آبادان نیازمند مشاغل تخصصی است که طی هماهنگی، جوانان جویای کار می توانند با مراجعه به سازمان فنی حرفه ای و دیگر مراکز حرفه آموزی نسبت به یادگیری تخصص های مورد نیاز اقدام کنند که جزئیات آن بزودی از سوی کمیته ای که زیر نظر فرماندار و با حضور نمایندگان تشکیل شده به اطلاع عموم مردم می رسد.
نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص مراجعه جوانان جویای کار به دفاتر کاریابی آبادان و پرداخت وجه ثبت نام، گفت:مراکز کاریابی بنا به وظیفه ذاتی خود عمل کرده اند و وجهی که دریافت کرده اند، ربطی به فاز 2 پالایشگاه آبادان نداشته و هزینه اخذ شده نیز، مبلغ مصوب این مراکز است که صورت گرفته است و بدون شک، در زمان مقرر از طریق مبادی قانونی نحوه ثبت نام اطلاع رسانی می شود.
به گزارش ایرنا ساخت پالایشگاه نفت آبادان، سال ۱۲۹۱ به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگترین پالایشگاه‌ دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه در روز بود.
این پالایشگاه تا سال ۱۹۷۳ به دست شرکت‌های نفتی خارجی اداره می‌شد تا این که در این سال به شرکت ملی نفت ایران تحویل شد.
پالایشگاه آبادان به وسیله خطوط لوله به چندین میدان نفتی و بندر ماهشهر متصل شده است. خط لوله‌ای هم از آبادان به سمت تهران می‌آید و سپس در طول مرزهای شمالی کشور از مشهد تا تبریز امتداد می‌یابد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز شامگاه سه شنبه 28 دیماه 1395 در آیین بهره برداری از موزه بنزین خانه آبادان با اعلام خبر تحقق بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری ایران در آبادان، گفت:به منظور توسعه پالایشگاه آبادان، سه میلیارد دلار سرمایه به این مجتمع تزریق می شود.
با انتشار اخباری مبنی بر آموزش و جذب حدود هشت هزار نیروی جدید در فاز دوم پالایشگاه آبادان، جوانان جویای کار طی روزهای گذشته به سمت دفتر نمایندگان مردم در مجلس و دفاتر کاریابی در منطقه آزاد اروند هجوم آوردند.
7104/6125 دریافت کننده خبر:مسعود گادار *** انتشار:سیدبهادر حسینی
کانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.

افزایش شمار پروازهای فرودگاه دزفول

دزفول - ایرنا - مسئول روابط عمومی فرودگاه دزفول گفت:سه پرواز رفت و برگشت از سوی شرکت هواپیمایی زاگرس به پروازهای فرودگاه دزفول اضافه شد.

محمد بخشی روز چهارشنبه به ایرنا افزود:جهت رفاه حال شهروندان دزفول و شهرهای اطراف سه پرواز شرکت هواپیمایی زاگرس به پروازهای فرودگاه دزفول به مقصد تهران اضافه شد.
وی افزود:این پروازها در روزهای شنبه ،سه شنبه و پنجشنبه از طریق فرودگاه دزفول انجام خواهد شد و فردا پنجشنبه نخستین پرواز این شرکت هواپیمایی انجام می شود.
مسئول روابط عمومی فرودگاه دزفول اضافه کرد:پرواز شماره 4039 ساعت پنج صبح شنبه هر هفته از تهران به مقصد دزفول انجام خواهد شد و بوئینگ MD ساعت 7:30 دقیقه با شماره پروازی 4038 از دزفول به مقصد تهران پرواز خواهد کرد.
وی افزود:همین پروازها در روزهای سه شنبه و پنجشنبه نیز تکرار خواهد شد و تا پایان اسفندماه ادامه خواهد داشت.
بخشی گفت:برای برقراری پروازهای کیش و مشهد از فرودگاه دزفول پیگیری شده ولی هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.
در هفته 20 پرواز رفت و برگشت از طریق فرودگاه دزفول انجام می شود.
فرودگاه دزفول تنها فرودگاه شمال استان خوزستان است.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

هشدار فرمانداری دزفول نسبت به نگهداری ضایعات جنگی

دزفول - ایرنا - فرمانداری دزفول نسبت به نگهداری و نیز خرید و فروش ضایعات جنگی در این شهرستان هشدار داد.

انفجار در انبار ضایعاتی در کوی پیام نور دزفول شامگاه یکشنبه 26 دیماه یک کشته و 2 مصدوم بر جای گذاشت.
در این انفجار نوجوانی 17 ساله جان باخت و 2 نفر دیگر مصدوم شدند.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری دزفول روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت:خرید و فروش ضایعات جنگی تخلف بوده و نیروهای انتظامی و امنیتی در صورت مشاهده با متخلفان برخورد جدی خواهند کرد.
امیر عیسی زاده ضمن هشدار به دست اندر کاران جمع آوری ضایعات فلزی در خصوص خرید و فروش ضایعات جنگی اظهار کرد:خرید و فروش ضایعات جنگی ممنوع می باشد و در صورت مشاهده نگهداری ضایعات و شناسایی آنها به طور قانونی و جدی با متخلفان برخورد می شود.
وی همچنین در خصوص اقدام کارشناسان تیم خنثی سازی که روز گذشته وارد دزفول شدند گفت:این تیم برای بررسی حادثه انفجار کوی پیام نور دزفول از اهواز وارد این شهرستان شده و با تجهیزات لازم اقدام به پاکسازی کامل محل انفجار کردند.
عیسی زاده با بیان اینکه انبار ضایعاتی محل انفجار در کوی پیام نور به طور کامل تخلیه و از مواد انفجاری فرسوده پاکسازی شده گفت:با پاکسازی انجام شده ، هیچ نوع مورد انفجاری شهروندان دزفولی را تهدید نمی کند.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

دیدنی های امروز

فروش مجسمه مومی "آبراهام لینکلن" در حراجی و بسته شدن سالن روسای جمهور در موزه شهر "گتیز بورگ" ایالت پنسیلوانیا آمریکا
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


حمل مجسمه مومی " زاخاری تیلور" یکی دیگر از روسای جمهور اسبق آمریکا از طرف یک خریدار در حراجی
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


"امانوئل ماکرون" یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در جریان یک سخنرانی در شهر لیل

دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه 


زخمی شدن یک نیروی مسلح مخالف حکومت سوریه در انفجار مین – منطقه الباب در شمال سوریه
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


اجتماع اعتراضی سیاه پوستان در مقابل برج ترامپ در منهتن نیویورک
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


سفر جنجالی رییس جمهور تایوان به کالیفرنیا آمریکا و اعتراض جمعی از شهروندان چینی تبار آمریکا به این سفر
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه

 

دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه 


آیین استقبال از سربازان تازه مستقر شده آمریکایی در لهستان
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


یک جشنواره آیینی در باختاپور نپال
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


آیین های روز کودک در تایلند – بانکوک
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


جشن سال نو چینی در کاتماندو نپال
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


حمله هوایی به بازاری در شهر ادلب سوریه
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


پارک ببرهای سیبریایی در شهر چانگچون در استان جیلین چین
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


بازار ماهی در منطقه اویغور چین
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


آیین گشایش سفارت فلسطین در واتیکان
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


مراسم دعا خوانی در حاشیه استقرار سیستم دفاع ضد موشکی اس 400 روسیه در شبه جزیره کریمه
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


خشک کردن ماهی در روستایی در چین
دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه


نبرد با داعش در شهر موصل عراق

دیدنی های امروز؛ دوشنبه 27 دی ماه

مستندنگاری محوطه باستانی جندی شاپور دزفول

اهواز - ایرنا - عملیات نقشه برداری و مستندنگاری محوطه باستانی جندی شاپور (گندی شاپور) دزفول آغاز شد.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این نخستین بار است که کار مستندنگاری محوطه باستانی جندی شاپور دزفول انجام می شود گفت:در این مستندنگاری تپه ها و بخش های مختلف محوطه باستانی مشخص شده و اطلاعات آنها ثبت و ضبط می شود.
یعقوب زلقی افزود: عملیات مستندنگاری جندی شاپور با همکاری گروهی از کارشناسان پایگاه جهانی چغازنبیل انجام می شود ضمن اینکه این طرح شامل تعیین موقعیت تپه های تاریخی و طرح مرمت آرامگاه یعقوب لیث می باشد.
وی همچنین از اجرای طرح نقشه برداری از محوطه باستانی جندی شاپور خبر داد و گفت:کار نقشه برداری از محوطه باستانی با مشارکت دانشگاه جندی شاپور دزفول آغاز شده و در حال اجراست.
وی افزود: یکی از مهمترین اولویت های محوطه های باستانی تهیه نقشه می باشد که در تکمیل مطالعات پایه و دیگر برنامه های میدانی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اقدامی ماندگار برای فعالیت های باستان شناسی در این منطقه در آینده است.
باستان شناسان ایرانی در نخستین کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول (گندی شاپور) در استان خوزستان به یافته های جدیدی دست یافتند.
نخستین کاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اعزامی یک تیم باستان شناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی از 18 دی آغاز شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
6068/ 6037
انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

کشف بیش از 2 میلیارد ریال برنج قاچاق در اندیمشک

اندیمشک - ایرنا - جانشین فرمانده انتظامی استان خوزستان گفت: با تلاش ماموران انتظامی ، سه دستگاه خودرو تریلر در اندیمشک حامل بیش از 60تن برنج خارجی به ارزش بیش از دو میلیارد ریال توقیف و محموله آن ضبط شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ سید محمد صالحی در این ارتباط توضیح داد:در راستای تشدید مقابله با قاچاق کالا و ارز و حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی، ماموران انتظامی ایست و بازرسی 'پل زال' حین کنترل خودروهای عبوری در محور اندیمشک - خرم آباد به سه دستگاه کامیون تریلر مشکوک شده و جهت بررسی بیشتر آنان را متوقف کردند.
وی افزود: در بازرسی از سه کامیون توقیفی، 60 تن و 200 کیلوگرم برنج قاچاق فاقد هرگونه مجوز گمرکی به ارزش دو میلیارد و 490 میلیون ریال کشف شد.
جانشین فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه در این ارتباط سه متهم دستگیر و کامیون های آنان نیز توقیف شده بیان کرد: مبارزه بی امان و خستگی ناپذیر پلیس استان با اخلال گران اقتصادی و قاچاقچیان کماکان ادامه دارد.
در سال جاری برنج ، چای ، وسایل خانگی و سرمایشی ، قطعات خودرو و لاستیک بیشترین حجم کشف محموله های قاچاق در خوزستان بوده است.
اغلب کالاهای قاچاق که به خوزستان سرازیر می شود از کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص امارات متحده عربی و کویت بارگیری می شود.
6065/6068
دریافت کننده:محمدرضا بنوره **انتشار:محمدعلی فریدپناه

چتر نیشکر بر سر اهواز/ وقتی زمستان 'خاکستری' می شود

اهواز - ایرنا - 'باهم به سوی هوای پاک' شعار امسال روز ملی هوای پاک است. این در حالی hست که عمده صنایع آلاینده اهواز، از جمله نیشکر، هنوز تمایلی برای همراه شدن با آرمان 'هوای پاک' ندارند.

29 دی، 'روز هوای پاک' در حالی دوباره فرا می رسد که کلانشهر اهواز هنوز نتوانسته، خود را از بند آلودگی ها برهاند.
مشعل های نفت و صنایع فولاد و کربن، همچنان دود مسموم خود را به حلق شهروندان فرو می کنند. ریزگرد و تنگی نفس های پائیزه نیز به قوت خود باقیست.
در این میان مردم اهواز و تعدادی از شهرها و روستاهای اطراف بار آلودگی دیگری را نیز به دوش می کشند که در کشور لنگه همتا ندارد: دود آتش زدن مزارع نیشکر.
80 هزار هکتار مزرعه نیشکر، در شمال و جنوب اهواز، بیش از 120 روز را طی ماه های مهر تا اردیبهشت، به 'دودسازی' می پردازند و هوای مطبوع ترین فصول این کلانشهر گرمسیر را به 'خاکستر' می نشانند.

* آتش نیشکری
بیش از همه روستاهای اطراف مزارع نیشکر است که از این دودسازی به ستوه آمده اند.
'أبوزاهد' یکی از اهالی روستای 'صوینعی' از توابع شهرستان باوی که در مجاورت واحد کشت و صنعت نیشکر دهخدا قرار دارد، با انتقاد از بی توجهی مدیران این شرکت به سلامتی و اعتراضات مردمی، می گوید: این واحد تقریبا هر روز اقدام به سوزاندن بخشی از مزارع خود می کند که در این زمان دود و خاکستر خانه ها و مزارع و مراتع ما را فرا می گیرد.
وی با بیان اینکه سوزاندن مزارع دهخدا از چهار سال پیش آغاز شده است، می افزاید: آنها برای سوزاندن زمان معینی ندارد و گاهی در طول روز سوزاندن مزارع ادامه دارد، آتش سوزی ها در این مدت نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است و امسال روزانه چندین بار با موج دود و خاکستر روبه رو می شویم.
ابوزاهد اظهار می کند: در زمان سوزاندن مزارع، زبانه های آتش را می توانیم از درون خانه های خود ببینیم، در این وقت نه می توانیم از خانه خود خارج شویم و نه می توانیم لباس یا وسایل خود را در حیاط قرار دهیم، از همه مهم تر سلامتی کودکان ما است که توسط این آلودگی تهدید می شود.
وی خواستار اقدام مسئولان استان برای توقف این آلودگی ها و احقاق حقوق مردم این منطقه می شود و تاکید می کند: در حال جمع آوری امضا از روستائیان این منطقه و اقدام قانونی علیه شرکت نیشکر هستیم.
محمد ناصری از ساکنان کوی ملت اهواز نیز می گوید: هر چند یک بار خانه ها و خیابان های این منطقه پر از دود و خاکستر مزارع نیشکر می شود و گاهی که سرعت باد بیشتر است این خاکسترها تا منطقه کیانپارس هم می رود، اما متاسفانه با وجود شکایت به اداره محیط زیست هنوز هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

* از سبز تا سیاه نیشکر
طرح توسعه نیشکر در قالب هفت واحد کشت و صنعت با وسعت 80 هزار هکتار از سال 69 در خوزستان به اجرا درآمد. این صنعت در ابتدا قرار بود 'صنعت سبز' باشد اما اکنون مزارع نیشکر در 6 ماهه فصل برداشت، به آتش کشیده می شود و در واقع برداشت به صورت سنتی 'برداشت سیاه' انجام می شود.
معاون کشاورزی شرکت توسعه کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی در توضیحاتی که به صورت کتبی ارائه کرده، می گوید: هم اکنون در 115 کشور جهان کشت و کار نیشکر انجام می شود و 85 درصد شکر تولیدی جهان از نیشکر است و زراعت نیشکر به عنوان گیاه خاص مناطق گرم و گرم مرطوب تنها در خوزستان در سطح تجارتی انجام می شود.
حسین آمیلی درباره دلیل انتخاب روش آتش زدن مزارع، توضیح می دهد: در بیشتر نقاط دنیا که امکان کشت و کار نیشکر وجود دارد به دلیل بالا بودن میزان بارندگی (1800-1200 میلیمتر) این گیاه به صورت دیم کشت می شود، از این رو عملکرد آن پائین است (حدود 70 تن در هکتار و کمتر) ولی در خوزستان به دلیل آنکه مزارع نیشکر آبیاری و کوددهی می شود، عملکرد به نسبت بالا است که این مساله موجب 'ورس شدن' مزارع (خوابیدن گیاه به دلیل بلندی و سنگینی نسبی آن) ‌شده و برداشت را مشکل می کند.
وی می افزاید: در برداشت دستی (سنتی) نیشکر، به ناچار همه مزارع به صورت 'سیاه' برداشت می شوند؛ یعنی مزارع را ابتدا آتش زده و سپس برداشت با قمه انجام می شود، ولی در برداشت ماشینی (برداشت سبز) برداشت مزارع سنگین ورس کرده بسیار مشکل بوده و با سختی فوق العاده و همراه با ضایعات (گاهی تا 25 درصد محصول) انجام می شود.
آمیلی اظهار می کند: چنانچه مزارع سنگین، آتش زده نشوند امکان ورود ماشین‌آلات برداشت به مزرعه وجود نخواهد داشت لذا آتش زدن آن امری اجتناب ناپذیر است؛ البته آتش زدن در شرایط خاص و حسب دستورالعمل فنی جهانی با عنوان 'مدیریت آتش' انجام می شود.
وی با بیان اینکه امروزه مدرن ترین و روزآمدترین ماشین‌ آلات قادر نیستند که مزارع سنگین را به صورت سبز و بدون ضایعات 25 درصدی برداشت کنند، می گوید: در برزیل که بزرگترین تولید کننده نیشکر جهان و متوسط عملکرد مزارع آن کمتر از 70 تن‌درهکتار است، قرار است برای سال 2025 برداشت به صورت سبز انجام شود.
آمیلی تاکید می کند: شرکت توسعه نیشکر با در اختیار داشتن 168 دستگاه از این نوع ماشین آلات برداشت، با همین مشکل روبه رو است و با دیدگاه های فنی و مدیریتی در جست وجوی راهکارهای اجرایی کاربردی است و در این راه از هیچ کوششی دریغ ندارد.
معاون شرکت توسعه نیشکر همچنین با اشاره به نگرانی های موجود درباره عوارض بهداشتی آتش زدن مزارع، می گوید: اگرچه برگ سوخته نیشکر شاید چندان چشم نواز نباشد و نبود آراستگی محیط را موجب شود، اما براساس یک تحقیق میدانی 35 ساله توسط یکی از دانشگاه های آمریکا در هاوایی (که مزارع آتش زده می شوند) نشان داده است که هیچگونه عوارض ریوی که حاکی از استنشاق هوای دود آلوده ناشی از آتش زدن مزارع نیشکر باشد ملاحظه نشده است بنابراین جای نگرانی از بابت سلامت، وجود ندارد و گواه بی بدیل آن ساکنان روستاهای همجوار کشت و صنعت های کارون و میان آب به ویژه هفت‌تپه است که 55 سال از فعالیت آن می گذرد.
وی با بیان اینکه بالانس یا تراز زیست محیطی گیاه نیشکر بسیار بالاست، توضیح می دهد: بر همین اساس هر هکتار زراعت نیشکر به طور متوسط 60 تن در سال دی اکسید کربن (CO2) از محیط جذب می کند و برای عمل فتوسنتز و ساخت مواد آلی گیاهی، حدود 40 تن اکسیژن به محیط پس می دهد؛ از سوی دیگر هر نفر در سال برای تنفس خود به طور متوسط به 200 کیلوگرم اکسیژن نیاز دارد و در این مدت حدود 180 کیلوگرم CO2 با بازدم خود به محیط پس می دهد، بنابراین 70 هزار هکتار مزارع کشت و صنعت نیشکر، سالانه اکسیژن مورد نیاز تنفس حدود 14 میلیون نفر را تامین کرده و‍‍ CO2 ناشی از بازدم بیش از 23 میلیون نفر را جذب می کند.
آمیلی با اشاره به اینکه در اثر سوختن یک هکتار زراعت نیشکر به طور متوسط حدود سه تن ‍‍ CO2 تولید و حدود 2 تن نیز اکسیژن مصرف می شود، می افزاید: مقایسه این آمار نشان می دهد جذب دی اکسید کربن نسبت به تولید آن، همچنین نسبت مصرف اکسیژن به تولید آن 'یک به بیست' است، به عبارتی 20 برابر دی اکسید کربن تولیدی در اثر سوختن نیشکر،‍‍ CO2 از محیط جذب می شود و 40 تن در سال اکسیژن توسط یک هکتار زراعت نیشکر تولید می شود.
وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش شرکت نیشکر 'برداشت سبز' از مزارع است، می گوید: در جلسه ای که اردیبهشت امسال با دادستان اهواز و با حضور اداره کل بازرسی، اداره کل حفاظت محیط زیست، معاونت بهداشت و درمان استان، مدیریت ستاد بحران استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و مدیران کشت و صنعت های هفتگانه این شرکت برگزار شد مقرر شد در کارگروهی راهکارهای برداشت سبز بررسی شود.
آمیلی اضافه می کند: در این کارگروه مقرر شد برای سال زراعی 96-95 در22 درصد مزارع برداشت سبز انجام شود و برای سال زراعی آتی (97-96) این سطح به 30 درصد افزایش یافته و نتایج عملی 2 ساله برای تصمیم گیری سال های آینده مورد تجزیه و تحلیل لازم قرار گرفته و درباره آن تصمیم گیری شود.

* زنگ خطر سلامتی
رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز اما تاکید می کند: دود ناشی از سوزاندن نیشکر برای سلامتی مضر بوده و استنشاق دود و ذرات، برای افراد مشکلات تنفسی ایجاد می کند به همین دلیل این مساله در شورای سلامت شهرستان و در جلسات مختلف مطرح شده است.
آرش یلالی با بیان اینکه مرکز بهداشت به همراه اداره کل حفاظت محیط زیست بیش از یک سال پیش پیگیری خود را در این زمینه آغاز کرده اند، می افزاید: شرکت نیشکر قرار بود جایگزینی برای روش سوزاندن مزارع معرفی کند، اما مشاهده شده که به جای اینکار به سوزاندن مزارع در روزهای تعطیل روی آورده اند تا امکان نظارت و مستندسازی را از متولیان بگیرد، غافل از اینکه ما هم در همین شهر زندگی می کنیم و دود و خاکستر ناشی از سوزاندن در خانه های خودمان قابل دیدن است.
وی تصریح می کند: به دلیل بی توجهی شرکت نیشکر به تذکرها و اخطارها، به دلیل تهدید سلامتی مردم علیه آنها پرونده قضایی تشکیل دادیم که این پرونده در حال رسیدگی است.

* فرجه بی انتها
براساس ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده 2 قانون جلوگیری از آلودگی هوا سوزاندن مزارع و کاه و کلش ممنوع است. شورای سلامت خوزستان نیز از سال 90 ممنوعیت آتش زدن مزارع را مصوب و شرکت توسعه نیشکر را موظف به 'برداشت سبز' کرده است.
از سوی دیگر طرح جامع کاهش آلودگی کلان شهر اهواز آتش زدن مزارع نیشکر و پسماندهای آن را یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای این کلان شهر برشمرده است. بر اساس این طرح که در سال 90 به تصویب رسیده، مقرر شده وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های مربوطه ازابتدای سال 91 به گونه‌ای برنامه ریزی کنند تا با بهره گیری از دستاوردهای نوین و فناوری‌های جدید از سوزاندن پسماندهای کشاورزی در مزارع نیشکر ممانعت شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز در همین رابطه با تاکید بر اینکه سوزاندن مزارع نیشکر و سرشاخه های آن، به هیچ وجه از نظر محیط زیست قابل قبول نیست، می گوید: انتشار گازهای گلخانه ای مونوکسید کربن و دی اکسید کربن و افزایش ذرات معلق در هوا مهمترین آلودگی هایی است که در اثر آتش زدن مزارع بوجود می آیند به همین دلیل از چند سال پیش، همه واحدهای شرکت توسعه نیشکر به عنوان صنایع آلاینده معرفی شده اند.
علی بنی عگبه می افزاید: مدیران نیشکر در جلسات دادگاه مدعی بودند که به دلیل تحریم ها نتوانسته اند ماشین آلات و تجهیرات مورد نیاز را خریداری کنند و برنامه سه ساله برای کاهش آلایندگی خود نیاز دارند.
وی تاکید می کند: درخواست ما برداشت سبز تا 60 درصد مزارع و کاهش دود و آلایندگی ناشی از سوزاندن مزارع و سرشاخه های نیشکر در سال جاری (1395) بود که پس از انتخاب تیم کارشناسی و بازدیدهای میدانی از واحدهای نیشکر و جلسات متعدد در دادگاه و بررسی همه جانبه مشکلات برداشت سبز و امکانات واحدهای نیشکر مقرر شد کهبرداشت سبز در سال زراعی 96-95 تا 22 درصد و در سال 97-96 تا 30 درصد انجام شود و در پایان فصل برداشت تیم کارشناسی و متخصصان نسبت به بررسی نتایج روند اجرای طرح برداشت سبز اقدام و گزارش کارشناسی خود را به مسئولان ارائه می دهند تا برنامه های تکمیلی تصویب و به واحدهای نیشکر ابلاغ شود.
این مقام مسئول اضافه می کند: از دیگر درخواست های ما این بود که برای واحد دهخدا مهلت کمتری در نظر گرفته شود زیرا این واحد به دلیل همجواری با مناطق مسکونی شهری و روستایی و شهر اهواز نارضایتی های زیادی ایجاد کرده است اما با این مساله موافقت نشد.
وی تصریح می کند: با وجود نامه نگاری و اخطار، گزارش هایی داشتیم که در زمان وارونگی هوا نیز شرکت نیشکر مزارع را آتش می زند که به طور قطع این گزارش ها در پرونده قضایی این صنعت لحاظ می شود.
بنی عگبه همچنین با اشاره به راهکارهایی برای برداشت سبز می گوید: در دنیا و در کشورهایی که نیشکر کشت می کنند، اقدامات زیادی برای کاهش روش سنتی سوزاندن مزارع انجام شده است که شرکت توسعه نیشکر می تواند از این تجارب جهانی استفاده کند، هم اکنون نیز شرکت نیشکر کارون شوشتر هشت دستگاه جدید برای برداشت سبز خریداری کرده و هشت دستگاه دیگر نیز در مرحله واردات است؛ علاوه بر این در واحدهای نیشکری دهخدا و میرزا کوچک خان و امیر کبیر طرح هایی برای استفاده از سرشاخه ها و باگاس نیشکر و تولید کود کمپوست در دست اجرا دارند.

* وقتی معادلات نیشکری در هم می ریزد
مهران افخمی محقق و کارشناس محیط زیست همچنین با اشاره به شکایت های مردمی از دود و خاکستر نیشکر می گوید: سوزاندن نیشکر پیش از برداشت نخستین بار در کشور استرالیا و در دهه 1940 میلادی به عنوان پاسخی به کمبود نیروی کار و شیوع پاره ای آفات معرفی شد که در دهه 80 میلادی برداشت سبز جایگزین آن شد، این بدان مفهوم است که کشوری که خود شروع کننده روش سوزاندن در حدود 70 سال قبل بوده از سال ها پیش به اشتباه بودن سوزاندن پی برده و اقدام به اصلاح روش و توقف سوزاندن کرده است.
وی اظهار می کند: در کلمبیا، برزیل، موریتانی و آرژانتین نیز روش سوزاندن تقریبا منسوخ شده و جای خود را به روش های نوین و برداشت سبز داده است، حتی کشورهایی که از جنبه های گوناگون وضعیت نامناسب تری نسبت به کشور ما در زمینه تکنولوژی های موجود و سیستم های در دسترس دارند مثل پاکستان، اقدام به اصلاح روش سوزاندن کرده اند.
افخمی تصریح می کند: دود ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر حاوی ذرات معلق بیشتر اسیدی و دارای ترکیبات نیترات های ثانویه، سولفات ها و ترکیبات آلی است که کودکان بیشترین تاثیرپذیری را از دود ناشی از آن دارند و این امر به دلیل توسعه نیافتگی کامل سیستم تنفسی آنهاست که به صورت اختلالات تنفسی اعم از انواع آسم، برونشیت و ... خود را نشان می دهد.
وی می افزاید: در هنگام سوزاندن مزارع نیشکر فرآیند سوختن کامل انجام نمی شود، به همین دلیل ترکیبات مختلف سمی ایجاد می شود که بخشی از آنها خواص سرطان زایی دارند و این مساله مدیریت این مشکل را ضروری می کند.
افخمی یکی از اقدامات مهم در مدیریت امر را تعریف زمان 'ممنوعیت آتش سوزی' می داند و می گوید: زمان ممنوعیت آتش سوزی مدت زمانی است که به دلیل شرایط اقلیمی و میزان دود سبب خواهد شد که دود به شکل مناسبی پخش نشده و آلودگی در منطقه اطراف محل آتش سوزی افزایش قابل ملاحظه ای یابد.
وی تصریح می کند: کارخانجات تولید شکر که صاحبان مزارع نیشکر هستند با سوزاندن محصول پیش از برداشت با کمتر کردن میزان مواد همراه محصول شامل برگ ها هزینه های برداشت، انتقال و عمل آوری را کاهش می دهند، ولی اگر به تبعات زیست محیطی سوزاندن مزارع توجه و کارخانجات در هزینه های آن سهیم شوند، در این امر تجدید نظر خواهند کرد.
این کارشناس می افزاید: نصب و تجهیز ایستگاه های پایش کیفیت هوا در اطراف مزارع نیشکر برای سنجش میزان پارامترهای کیفی از جمله ذرات معلق همچنین راه اندازی سامانه شکایات مردمی با اختصاص تلفن و ایمیل اختصاصی نیز می تواند از راهکارها باشد؛ به طور مثال در کشور آفریقای جنوبی 'سیستم پایدار مدیریت مزارع نیشکر' راه اندازی شده که مورد توافق دولت و اتحادیه مزارع نیشکر قرار گرفته است، از سوی دیگر باید توجه داشت که در صورت برداشت سبز و پرهیز از سوزاندن مزارع نیشکر بقایای باقیمانده منبع مناسبی برای تولید انرژی (به صورت مستقیم یا غیرمستقیم) هستند.
وی همچنین اظهار می کند: بزرگترین تولیدکنندگان نیشکر برزیل، هندوستان، چین، تایلند، پاکستان، مکزیک، فیلیپین، آمریکا، استرالیا، آرژانتین، اندونزی و کلمبیا هستند و به غیر از اینها گواتمالا، ویتنام، آفریقای جنوبی، کوبا، مصر، السالوادور، پرو و میانمار نیز جزو تولید کننده های اصلی نیشکر به شمار می آیند که نشان می دهد کشور ما جایگاه خاصی در سطح زیر کشت و میزان شکر تولیدی ندارد بنابراین وقتی کشورهای صاحب نام در خصوص تغییر الگوی برداشت محصول موفق بوده اند پس بالطبع ما هم قادر به این امر هستیم.
افخمی تاکید می کند: محاسبه دقیق خسارت ها و هزینه های زیست محیطی، بهداشتی، اجتماعی و امنیتی ناشی شرایط فعلی سوزاندن که به مردم خوزستان به ویژه کلان شهر اهواز وارد می شود، باعث خواهد شد که معادلات اقتصادی فعلی دگرگون شود.
وی می گوید: نکته قابل توجه دیگر امر 'سینرژی' یا 'هم بیشی' در محیط زیست است که با وجود مشکلات عدیده در کیفیت هوای استان مانند خروجی کارخانجات بزرگ، خودروها، پدیده گرد و غبار و خشکسالی عملا تاثیرات ناشی از سوزاندن، بیش از پیش شده و مسائل بغرنج تری را باعث می شود.
افخمی تصریح می کند: الزام شرکت توسعه نیشکر به انجام بررسی فنی لازم و اقدام برای تغییر روش کنونی به روش های کم ضررتر در یک بازه زمانی مشخص و با نظارت های فنی، راهکار ناگزیر برای حل این معضل است.

* سال های خاکستری
انتشار گازهای سمی و تشدید پدیده گازهای گلخانه ای تنها یک جنبه از اثرات مخرب آتش زدن مزارع نیشکر است. انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت خاک و در نتیجه افت محصول، از بین رفتن موجودات زنده محیط ، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری ها و خشکی، همچنین از بین رفتن زیستگاه های پرندگان از دیگر آُسیب هایی است که این روش برداشت به دنبال دارد.
مردم دلشان خوش است به حمایت قانون؛ مهلت دودسازان اما نامعلوم است. با این حال، نیشکر تا رسیدن به 'صنعت سبز' چند سال فاصله دارد؟

7151 / 6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

تک‌تیرانداز افسانه‌ای قاتل جان داعشی‌ها شد

تک تیراندازی که در موصل بلای جان داعشی ها شده است روزانه چندین تکفیری را به هلاکت می رساند.

به گزارش شفاف، موصل که هنوز داعشی ها در آن البته با نفرات کم فعال هستند تک تیراندازی افسانه ای را در مقابل خود می‌بینند. این تک تیرانداز شبانه روز در کمین تکفیری‌های داعشی‌ می‌نشیند و بلافاصله بس از رویت، انها را تنها با یک تیر به درک واصل می‌کند. 

هویت این تک تیرانداز هنوز مشخص نشده ولی وی با اسلحه خود شبانه روز تعداد زیادی از افراد متعلق به گروهک تروریستی داعش را مورد حمله قرار میدهد. در شهر موصل که از آن به عنوان پایتخت داعش در عراق یاد می‌کنند حضور یک تک تیرانداز ضربه مهلکی را بر روحیه اعضای داعش وارد آورده است چرا که هر لحظه امکان دارد خود هدف این تیرانداز افسانه‌ای شوند.

تک تیرانداز افسانه‌ای قاتل جان داعشی‌ها شد +تصاویر

تک تیرانداز افسانه‌ای قاتل جان داعشی‌ها شد +تصاویر

تک تیرانداز افسانه‌ای قاتل جان داعشی‌ها شد +تصاویر

دیدنی های امروز

"ریکشا" سواران – دوچرخه های مسافرکش – در دهلی در حال گرم کردن خود با آتش

 دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه


قوها در رودخانه ولتاوا در پراگ
دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه


بازدید از یک گالری هنری در تایوان
دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه


پرواز یک جغد در روستای "واسیلکوا" در بلاروس
دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه


یک خانه چادری بی خانمان ها در شهر دهلی هند
دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه


یک پسر بچه عراقی به منظور اطمینان دادن به نیروهای ارتش عراق از اینکه جلیقه انتحاری نپوشیده است پیراهن خود را بالا زده است- موصل
دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه


شادمانی "خالد علی" نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر و وکیل پرونده شکایت بابت اعطای دو جزیره مصر در دریای سرخ به دولت سعودی از حکم دادگاه عالی مصر به بازگردانده شدن این دو جزیره به مصر – مقابل دیوان عالی مصر در شهر قاهره
دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه


ساحل باریکه غزه
دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه


پوشاندن لباس گرم به احشام به دلیل سرمای طاقت فرسا – پریستینا کوزوو
دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه


تزیین و چراغانی معبدی در کوالالامپور مالزی به مناسبت سال نو چینی
دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه


برف بازی جوانان در شهر کی یف اوکراین
دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه


بدون شرح

دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه 

 

دیدنی های امروز؛ چهارشنبه 29 دی ماه

لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ۳ شرکت و یک بانک ایرانی

تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، دو شرکت دیگر و یک بانک ایرانی لغو شد. همزمان با سالگرد اجرایی شدن برجام، شورای اتحادیه اروپا با اصلاح مصوبات قبلی خود, تصمیم به لغو تحریم شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (اوپیک) گرفت .
 به گزارش ایسنا ، این شرکت که از سال ۲۰۱۲ در فهرست تحریم های اتحادیه اروپایی قرار گرفته بود، از روز ۲۸دی ۱۳۹۵ از تحریم خارج شد
 شرکت اوپیک یکی از زیرمجموعه‌های مهم صنعت نفت خصوصا در حوزه تامین مالی و سرمایه گذاری پروژه های کلان نفتی به شمار می آید که تحریم آن باعث محدود شدن ظرفیت ها و توانمندی های گسترده این شرکت در ارتقای صنعت نفت کشور شده بود.علاوه بر اوپیک, شرکت وست سان ترید (West Sun Trade) و شرکت نکا نوین (نیکسار نیرو)  که از سال ۲۰۱۱ تحت تحریم قرار گرفته بودند نیز از فهرست تحریم های اتحادیه خارج شدند.
همچنین بانک صادرات لندن نیز از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد.
منبع: ایسنا

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز خبر داد

آغاز دفن زباله در ارتفاع 15 متری مجتمع دفع سازمان مدیریت پسماند اهواز

خبرگزاری فارس: آغاز دفن زباله در ارتفاع 15 متری مجتمع دفع سازمان مدیریت پسماند اهواز

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز از آغاز دفن زباله در ارتفاع 15 متری خبر داد.

محمدامین طالقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: دفن زباله در ارتفاع 15 متری از سطح زمین در مجتمع دفع سازمان مدیریت پسماند به زودی آغاز می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نیاز دفن مهندسی بهداشتی پسماند شهری گفت: عملیات احداث دیوارهای رسی در لیفت دوم سلول اول که مدتها با مشکل مواجه بود، به زودی به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز افزود: دفن زباله در لیفت دوم این سلول به روش نیمه هوازی با هدف کاهش 60 درصدی گازهای گلخانه‌ای و کاهش استفاده از سطح زمین به زودی انجام می‌شود که به این ترتیب تا دو سال آینده جوابگوی پسماندهای تولیدی کلانشهر اهواز خواهد بود.

طالقانی در ادامه از اتمام عملیات ساخت دومین سلول دفن مهندسی بهداشتی در روزهای آینده خبر داد و گفت: این سلول قادر خواهد بود تا سه سال در لیفت اول پاسخگوی کلیه زباله های تولیدی کلانشهر اهواز و شهرهای حومه باشد.

وی در پایان با ابراز امیدواری از روند پیشرفت این دو پروژه گفت: با اتمام این پروژه‌ها تا 5 سال آینده بدون هیچ‌گونه مشکلی عملیات دفن مهندسی بهداشتی به روش فوکوئوکا انجام می‌شود.

دستگیری سارقان اشیاء عتیقه در رامهرمز

خبرگزاری فارس: دستگیری سارقان اشیاء عتیقه در رامهرمز

دادستان عمومی و انقلاب رامهرمز از دستگیری سارقان اشیاء عتیقه در این شهرستان خبر داد.

 علی‌رضا قاسمی نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامهرمز اظهار کرد: طی چند روز گذشته سه متهم که پس از حفاری قصد سرقت میراث فرهنگی را داشتند توسط مأموران نیروی انتظامی دستگیر شدند.

وی ادامه داد: با توجه به گزارش‌های واصله سه نفر در یک‌منزل شخصی در حال حفاری برای سرقت میراث فرهنگی بودند که با دستور دادستانی دستگیر و تحقیقات از این افراد در شعبه بازپرسی در حال انجام است.

دادستان رامهرمز تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید یکی از معضلات شهر رامهرمز با توجه به قدمت این شهرستان و وجود میراث گران‌بهای فرهنگی، حفاری برای یافتن اشیاء عتیقه است که متأسفانه پس از حفاری این اشیاء به قیمت‌های ناچیز در بازار سیاه فروخته می‌شوند.

وی افزود: مطابق قوانین کیفری هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع و جرم است، هرچند منتهی به کشف و یا به دست آوردن اشیاء عتیقه نیز نشود.

قاسمی‌نژاد در پایان به افرادی که حرفه خود را حفاری برای به دست آوردن و فروش اشیاء عتیقه قرار داده‌اند هشدار داد و گفت: طبق قانون با این‌گونه افراد برخورد خواهیم کرد و افرادی که به‌ویژه در محوطه‌های تاریخی و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی مرتکب چنین خلافی شوند به حداکثر مجازات محکوم خواهند شد.

معجزه سرکه سیب برای موی سر

اسیدیدته سرکه سیب به تغییر pH پوست سر کمک می کند و در پیشگیری از شوره سر نقش دارد.

سرکه سیب فواید سلامت و زیبایی بسیاری را ارائه می کند. می توانید این محصول معجزه آسای طبیعی را به عنوان یک پاک کننده مورد استفاده قرار دهید تا از موهایی درخشان، تمیز و سالم برخوردار شوید.

معجزه سرکه سیب برای موی سر

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "مدیکال دیلی"، شستشوی موها با سرکه سیب فواید مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود، اما نخست شاید این پرسش مطرح شود که چگونه باید از این ماده به عنوان یک پاک کننده مو استفاده کرد؟ وب سایت هافینگتون پست ترکیب یک واحد سرکه سیب با یک واحد آب را پیشنهاد می کند. پس از شستشوی موها با شامپو، این ترکیب را به موها اضافه کرده و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. سپس، پیش از آبکشی کامل اجازه دهید تا چند دقیقه به همین حالت باقی بماند تا به خوبی جذب پوست سر شود.

پیشگیری از شوره سر

اسیدیدته سرکه سیب به تغییر pH پوست سر کمک می کند و در پیشگیری از شوره سر نقش دارد.

درخشش مو

سرکه سیب موجب بسته شدن کوتیکول مو می شود که بازتاب نور از تارهای مو و درخشندگی آنها را موجب می شود.

نرم و صاف شدن مو

اسیدیته طبیعی سرکه به نرم و صاف کردن کوتیکول کمک می کند. این فرآیند موجب می شود تا گره ها و در هم پیچیدگی های مو راحت‌تر باز شوند و از این رو، شانه زدن یا برس کشیدن تسهیل می شود.

پاکسازی بقایای محصولات مو

بقایای چسبناک محصولات مو مانند ژل مو روی پوست سر می تواند به شکل گیری حالت بی روح و تخت رشته های مو منجر شود. سر خود را با سرکه سیب ماساژ داده و اجازه دهید سه دقیقه به همین حالت باقی بماند. سرکه سیب ساختار مولکولی کثیفی ها و حالت روغنی که روی سر شما باقی مانده است را از بین می برد.

تحریک رشد مو

سرکه سیب گردش خون به سمت فولیکول های مو را بهبود می بخشد که این شرایط رشد مو را تقویت می کند و پیشگیری از ریزش مو را به همراه دارد.

بازگشت بختیار به خانه

خبرگزاری فارس: بازگشت بختیار به خانه

بختیار رحمانی پس از فسخ قرارداد خود با باشگاه استقلال تهران رسما به تیم فولاد خوزستان پیوست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بختیار رحمانی کاپیتان جوان سال‌های نه‌چندان دور فولاد خوزستان که با این تیم به یکی از ستاره‌های فوتبال کشورمان تبدیل شد، پس از یک نیم فصل نا‌موفق در استقلال تهران بار دیگر به اهواز بازگشت.

جوان‌ترین کاپیتان تاریخ لیگ برتر فوتبال چند فصل پیش در پی مشکلات خدمت سربازی نتوانست این تیم را همراهی کند و برای سپری کردن دوره خدمت خود راهی تبریز شد و تراکتورسازی را همراهی کرد.

رحمانی که سال‌های حضورش در فولاد علاقه خود را نیز به استقلال نشان داده بود پس از پایان دوران حضور خود به جمع یاران علیرضا منصوریان پیوست ولی نتوانست آن‌گونه که رویای حضور در جمع تیم محبوب پایتخت را در سر می‌پروراند در ترکیب بدرخشد.

پس از به‌وجود آمدن مشکلات برای وی و نارضایتی از حضور خود در این باشگاه تهرانی، رحمانی بار دیگر راهی اهواز شد تا علاوه بر حضور دوباره خود در این تیم باعث خوشحالی بی‌وصف هواداران تیم محبوب خوزستان شود.

شاید با نگاهی به تجربه جدا شدن بازیکنان تیم‌های خوزستانی و پیوستن به تیم‌های استان‌های دیگر بتوانیم به این نتیجه برسیم که همواره تنها تیم‌های اصلی خود این بازیکنان توانسته‌اند وفای خود را ثابت کنند.

به هر حال حضور دوباره بخیتار رحمانی در فولاد در کنار خوشحالی مردم خوزستان می‌تواند زمینه‌ساز درخششی دوباره برای وی باشد.

قرار گرفتن رحمانی به عنوان بازیکن مکمل ساسان انصاری و اسماعیل شریفات در خط حمله می‌تواند خط حمله زهردارتری را در فولاد خوزستان تشکیل دهد و باید منتظر حضور این بازیکن در ترکیب فولادی‌ها باشیم.

دیدنی های امروز

"ریکشا" سواران – دوچرخه های مسافرکش – در دهلی در حال گرم کردن خود با آتش
قوها در رودخانه ولتاوا در پراگ
 قوها در رودخانه ولتاوا در پراگ
بازدید از یک گالری هنری در تایوان
بازدید از یک گالری هنری در تایوان
پرواز یک جغد در روستای "واسیلکوا" در بلاروس
پرواز یک جغد در روستای
یک خانه چادری بی خانمان ها در شهر دهلی هند
یک خانه چادری بی خانمان ها در شهر دهلی هند
یک پسر بچه عراقی به منظور اطمینان دادن به نیروهای ارتش عراق از اینکه جلیقه انتحاری نپوشیده است پیراهن خود را بالا زده است- موصل
یک پسر بچه عراقی به منظور اطمینان دادن به نیروهای ارتش عراق از اینکه جلیقه انتحاری نپوشیده است پیراهن خود را بالا زده است- موصل
شادمانی "خالد علی" نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر و وکیل پرونده شکایت بابت اعطای دو جزیره مصر در دریای سرخ به دولت سعودی از حکم دادگاه عالی مصر به بازگردانده شدن این دو جزیره به مصر – مقابل دیوان عالی مصر در شهر قاهره
شادمانی
ساحل باریکه غزه
ساحل باریکه غزه
پوشاندن لباس گرم به احشام به دلیل سرمای طاقت فرسا – پریستینا کوزوو
پوشاندن لباس گرم به احشام به دلیل سرمای طاقت فرسا – پریستینا کوزوو
تزیین و چراغانی معبدی در کوالالامپور مالزی به مناسبت سال نو چینی
تزیین و چراغانی معبدی در کوالالامپور مالزی به مناسبت سال نو چینی
برف بازی جوانان در شهر کی یف اوکراین
برف بازی جوانان در شهر کی یف اوکراین
بدون شرح
بدون شرح