سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مستندنگاری محوطه باستانی جندی شاپور دزفول

اهواز - ایرنا - عملیات نقشه برداری و مستندنگاری محوطه باستانی جندی شاپور (گندی شاپور) دزفول آغاز شد.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این نخستین بار است که کار مستندنگاری محوطه باستانی جندی شاپور دزفول انجام می شود گفت:در این مستندنگاری تپه ها و بخش های مختلف محوطه باستانی مشخص شده و اطلاعات آنها ثبت و ضبط می شود.
یعقوب زلقی افزود: عملیات مستندنگاری جندی شاپور با همکاری گروهی از کارشناسان پایگاه جهانی چغازنبیل انجام می شود ضمن اینکه این طرح شامل تعیین موقعیت تپه های تاریخی و طرح مرمت آرامگاه یعقوب لیث می باشد.
وی همچنین از اجرای طرح نقشه برداری از محوطه باستانی جندی شاپور خبر داد و گفت:کار نقشه برداری از محوطه باستانی با مشارکت دانشگاه جندی شاپور دزفول آغاز شده و در حال اجراست.
وی افزود: یکی از مهمترین اولویت های محوطه های باستانی تهیه نقشه می باشد که در تکمیل مطالعات پایه و دیگر برنامه های میدانی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اقدامی ماندگار برای فعالیت های باستان شناسی در این منطقه در آینده است.
باستان شناسان ایرانی در نخستین کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول (گندی شاپور) در استان خوزستان به یافته های جدیدی دست یافتند.
نخستین کاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اعزامی یک تیم باستان شناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی از 18 دی آغاز شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
6068/ 6037
انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد