سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اجتماعی

دل هایی به وسعت دریا

چند دقیقه با عصا سفیدان ...

اختصاصی شوشان : راه های هموار و ناهموار را می پیمایم، نزدیک می شوم، تنها چند قدمی را با حس عصا سفیدان می پیمایم، چند ثانیه طول نمی کشد، خیابان های ناهموار، گودال هایی که در قدم های دوم و سوم پایم را فرو خوردند توانم که دیگر جرئت ادامه راه را نداشت، چشم هایم را باز می کنم ، فاصله مانده تا انجمن را با سرعت بیش تری می روم.

آنجا که می رسم حس عجیبی دارم ، اولین بار است که می خواهم در محلی که حس و حالشان با اطرافیانم فرق میکند روبرو شوم. صدای زنگ در را می شنوند ، درب باز می شود ، خانه ویلایی قدیمی با یک درخت خرما در گوشه ای از آن ،سر و صدای زیادی هست، وارد می شوم.

آقای رحیم برقول مدیر عامل انجمن به استقبالم می آید، داخل می شوم بچه ها را معرفی می کند هر کدام مشغول کاری هستند، صدای ارکست از سویی و صدای دکلمه خوان از سویی دیگر و سلام هایی که تازه واردها می گویند و به جمع ما می پیوندند.

با خانم اسکندری رئیس هیئت مدیره آشنا می شوم و از اینکه من تنها میهمان ناخوانده این جشن هستم خوشحال می شوند. طبق رسم همیشگی من سوال و او جواب... در پس هر حرفش آهی می کشد و از خاطره هایی می گوید که بی فرهنگی و ترحم های مردمان زمانه در برابر نابینایان است. از پدری می گوید که ماشین آخرین سیستم را با افتخار به فرزندش تقدیم می کند و فرزند دیگر را به جرم نابینایی خالی دست و تنها به دیار کوچه و بازار می فرستد. از خانواده ای می گوید که فرزند نابینای خود را به جرم نابینایی محکوم به حبس در تاریکی اتاق کرده اند. از همشهریانی که بارها از او پرسیده اند"آیا نابینایان می توانند تحصیل کنند؟" آیا نابینایان می توانند ازدواج کنند؟" و به قول خودش تنها لبخندی از افسوس را می توانم نثارشان کنم. با لبخندی که شاید تنها دلخوشی روشندلان این خانه است از عشق و محبت خانواده هایی نیز می گوید که تفاوتی را در بینا و نابینا نمی بینند و آنها را یکسان ارج می نهند.

آری از سال هایی می گوید که در نقطه ثروت ایران درب های اتاق زیادی را برای تنها چند میز و صندلی کوبیده و بسته اند. و از روزهایی که نگاه های حقیر انسان های کوچک را با چشم دل دیده و در دریای دل غوطه ور ساخته اند.

از دوستانی گلایه می کند که بارها به جای قدردانی از زحماتی که خودجوش می کنند تنها حرفهایی ناروا را شنیده اند. و از مردمانی که جز ترحم بیجا احساسی به روشندلان ندارند.

وی می گوید: نابینایان در خوزستان با مشکلات زیادی مواجه هستند، سال هاست که نابینایی سرکار نرفته و بیکار هستند در صورتی که بیشتر بچه های انجمن کم بینا و نابینا لیسانس و فوق لیسانس دارند یا در حال تحصیل در دانشگاه هستند.

اسکندری ادامه می دهد: اگر مسئله اشتغال این افراد حل شود مشکلات دیگر آنها از جمله مسکن، ازدواج و ... نیز از بین می رود اما متاسفانه قانون سه درصد اشتغال در ادارات استان رعایت نمی شود و تا به حال به این مهم توجهی نشده است.

هیئت رئیسه انجمن نابینایان و کم بینایان استان با اشاره به اینکه دولت باید حمایت کننده انجمن های نابینایان و کم بینایان باشد خاطرنشان کرد: بارها با مسئولان بهزیستی در این باره صحبت کردم که ویژه نابینایان دولت باید عمل کند نه بخش خصوصی. اگر این انجمن ها به بخش خصوصی واگذار شوند خیلی از مسائل نادیده گرفته می شود، زیرا بخش خصوصی بیش تر به فکر سود است تا مسائل دیگر.

وی مجهز کردن دانشگاه های استان به سیستم نابینایان را از دیگر مواردی برشمرد که در استان باید به آنها توجه و تصریح کرد: اغلب دانشگاه های کشور مجهز به سایت کامپیوتری ویژه نابینایان در دانشگاه هستند اما با وجود پیگیری و درخواست های متعدد تاکنون کاری در این زمینه انجام نشده است و دانشجویان ما برای ارائه دادن پروژه ها و پایان نامه های خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

اسکندری افزود: در حال حاضر بیش از 35 دانشجو در رشته های روانشناسی، حقوق، تاریخ و ... در حال تحصیل هستند و گاها" مشاهده می شود که برخی خانواده ها توان مالی برای پرداخت هزینه های این افراد را ندارند.

وی با بیان اینکه معلولیت نابینایی از پرهزینه ترین معلولیت ها به شمار می رود گفت: افراد نابینا برای کارهای مختلف باید هزینه کنند این در حالی است که حمایت کننده ای ندارند. گاهی برای مطالعه کتاب های درسی باید کتاب 200 صفحه ای را 20 هزار تومان هزینه کنند تا فرد بینایی آن را بخواند و فایل صوتی آن را برای شب امتحان به او تحویل دهد.

هیئت مدیره انجمن نابینایان و کم بینایان خوزستان همچنین از نبود مکان ثابتی برای انجمن نیز سخن گفت و خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری های زیادی که کردیم نتوانستیم مکان ثابتی را از یکی از ادارات دولتی حتی به اندازه یک اتاق بگیریم و مجبور شدیم به کمک خیران انجمن این مکان را با مبلغ 21 میلیون و 500 هزار تومان رهن کنیم. اگر می توانستیم انجمن را با کمک دیگر ادارات راه اندازی کنیم این مبلغ را برای تجهیز و تکمیل کردن دیگر امکانات ویژه نابینایان اختصاص می دادیم.

شهین اسکندری در ادامه همچنین به برنامه های ویژه ای که در 7 ماهه اول سال جاری در این انجمن انجام شده اشاره کرد و گفت: افتتاح صندوق قرض الحسنه برای رفع مشکلات نابینایان و کم بینایان و افتتاح اولین شعبه انجمن در شهرستان های امیدیه و آغاجاری از جمله عملکرد های مهم این واحد به شمار میرود.

وی افزود: اعضای انجمن نابینایان و کم بینایان از سال گذشته تاکنون توانستند افتخاراتی را در زمینه های ورزشی ، قرآنی و ... کسب کنند که کسب مقام دوم جهانی شطرنج ، کسب مقام های اول و دوم گلبال پسران در دو دوره متوالی و کسب مقام های دوم کشوری و اول و دوم استانی در مسابقات قرآن از آن جمله اند.

چند ساعتی مانده تا پایان شب تولد عصاسفیدان. گفتگو تمام می شود و صدای موسیقی و آواز بلندتر ، مشتاقانه به سویش می روم دستان فرزاد با چه قدرتی از عشق سخن می گویند و صفحه کلید ارکست را زیر ورو می کنند، صدای دیگری که آواز پرنده بودنش را سر می دهد فضا را هیجانی تر می کند لحظاتی بعد یکی دیگر از موسیقی کاران انجمن به جمع آنها می پیوندد با شور و شوق خاصی سلام می کند و پدر که خستگی کیلومترها مسافت جاده آبادان-اهواز در چشمانش می شود را وادار به سرپا کردن ارکستش. لبخند پدر را می بینم که بر لبانش جاری است و به قول خودش باعث افتخار است که فرزندش این چنین می نوازد .

محمد رضا که از سه سالگی نابینا شده الان در سن 14 سالگی است و کلاس دوم راهنمایی با نمرات بالا، علاقه شدیدش به موسیقی او را نوازنده خوبی در ارکست کرده و علاقه اش به آهنگ های شاد دو چندان.زمان می گذرد و جشن آغاز می شود، حضور تک تک نابینایانی که از یک سالگی هستند تا 60 سالگی شور خاصی به فضا می دهد آن هم در جشنی کوچک و متفاوت از دیگر جشن ها اما با دل هایی به وسعت دریا. روشندلانی که معنای تاریکی را نمی فهمند اما به راحتی می توانند بر آن غلبه کنند. نابینایانی که با نگاه سخن نمی گویند اما با دست هایشان هزاران سخن ناگفته را به ما می آموزند، عصا سفیدانی که شاید در دنیای کوچک خودشان که نیمی از آن ، خط بریلشان و نیمی عصای سفیدشان است خدایی بزرگ دارند که دریایی از عظمت را به آنان بخشیده و تنها قطره ای از آن را به ما بینایان.

شوشان / فرزانه زیاقمی

اخبار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

قول وزیر نیرو برای تجدید نظر در طرح انتقال آب       

وزیر نیرو برای رفع مشکلات موجود در بخش آب خوزستان روز گذشته با نمایندگان استان جلسه‌ای چهار ساعته داشت و در این جلسه قول داده که در طرح بهشت آباد تجدید نظر کند

شوشان: نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نیرو قول داده که در طرح انتقال آب بهشت آباد کارون تجدید نظر کندبه گزارش پایگاه خبری شوشان به نقل از فارس، سید شکرخدا موسوی اظهار داشت: وزیر نیرو برای رفع مشکلات موجود در بخش آب خوزستان روز گذشته با نمایندگان استان جلسه‌ای چهار ساعته داشت و در این جلسه قول داده که در طرح بهشت آباد تجدید نظر کند.وی افزود: وزیر نیرو در این جلسه قرار شده است دو هفته دیگر نتیجه بررسی‌های خود را درباره تجدیدنظر در طرح بهشت آباد به مجمع نمایندگان خوزستان انتقال دهد.موسوی با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی غدیر خوزستان نیز سرعت خواهد گرفت، تاکید کرد: پروژه آبرسانی غدیر نیز باید سرعت بگیرد و به این دلیل وزیر نیرو موظف شد تا برای این پروژه تامین اعتبار کندرئیس مجمع نمایندگان خوزستان تاکید کرد: پروژه آبرسانی به شمال و شمال شرق خوزستان که از سال گذشته آغاز شده قرار شد تا با تامین اعتبار تسریع شود و قرارگاه خاتم نیز در این باره سرعت عمل بیشتری به پروژه بدهد.

این مسئول با اشاره به اینکه مشکل کانال‌های آب بر کشاورزی نیز در این جلسه بررسی شد، تاکید کرد: مشکل اجرا نشدن کانال‌های اصلی کشاورزی نیز در این جلسه مطرح شد و قرار شد تا این مشکل در اسرع وقت برطرف شود.وی اذعان داشت: اهتمام به اجرای طرح 80 هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری در خوزستان نیز از جمله مصوبات این جلسه بوده است.

اخبار فساد مالی و اداری در استان

اختلاس در سکوت ویژه

شوشان : اطلاع رسانی برخوردهای قضایی و امنیتی با مفاسد به خصوص در حوزه اقتصادی نقش مهمی در پیگیری از وقوع جرائم در جامعه داشته و نیز بر امیدواری شهروندان نسبت به آینده خواهد افزود.

چندی پیش خبری داشتیم مبنی بر بروز اختلاس در یکی از شرکت های تابعه وزارت نیرو در استان. اختلاسی که ابتدا چند میلیونی و سپس چندمیلیاردی شد. ابتدا پای یک نفر درگیر بود و در ادامه پای دیگران را به این موضوع باز کرد! در این زمینه سوالات بی شماری وجود دارد که متولیان امر می توانند با پاسخگویی به این سوالات از بروز شایعات مخرب جلوگیری کره و سطح اعتماد مردم را افزایش دهد و مثلن می گویند قبض ها دستکاری می شده و قبوض واهی صادر می گردیده. یا می گویند سطح برخورد با متخلفین از حدی بالا نرفته، و می پرسند نقش مدیریت عالی این شرکت در وقوع و پیشگیری از این اختلاس چه بوده است؟ مثلن می گویند در چنین شرایطی آیا نباید دست به جراحی زد؟ و ...

یک تحلیل سیاسی

طرح ترکیه و آمریکا برای آینده منافقین

کد خبر: ۲۷۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸
روزنامه لبنانی 'السفیر' با چاپ گزارشی از طرح آمریکایی - ترکی مبنی بر احداث پایگاه نظامی برای اعضای گروهک تروریستی مجاهدین خلق در مناطق مرزی لبنان و سوریه خبر داد.
به گزارش ایرنا از بیروت، السفیر تأکید کرد: هفته های گذشته نشست سه جانبه ای با میزبانی ترکیه با حضور 'بسام الدادا' مشاور سیاسی گروه موسوم به 'ارتش آزاد سوریه'، یکی از اعضای گروه 14 مارس لبنان و تعدادی از رهبران گروهک مجاهدین خلق تحت اشراف سفارت آمریکا در ترکیه برگزار شد.این روزنامه لبنانی با اشاره به بستن اردوگاه منافقین در خاک عراق به دنبال مذاکرات نهایی دولت عراق و سازمان ملل ادامه داد: در نشست ترکیه موضوع احداث پایگاهی برای استقرار اعضای گروهک مجاهدین خلق در مناطق مرزی لبنان و سوریه مورد تأیید قرار گرفت.این روزنامه با اشاره به سیر تبلیغات گمراه کننده مخالفان سوریه پیرامون دست داشتن حزب الله در بحران سوریه و همزمانی آن با موضوع احداث اردوگاه برای منافقین در مناطق مرزی لبنان و سوریه نوشت: گروههای مخالف نظام سوریه با به راه انداختن چینن تبلیغاتی به دنبال ایجاد اردوگاههایی در مناطق مرزی لبنان و سوریه با هدف رویارویی با حزب الله و ایران هستند؛ این درحالی است که مقامات بلندپایه لبنان بارها موضوع وجود نیروهای نظامی ایران در لبنان را تکذیب کرده اند.السفیر با اشاره به تلاش های گروههای تروریستی برای سیطره بر مناطق مرزی لبنان ادامه داد: هزاران تن از اعضای موسوم به ارتش آزاد سوریه در ساعت های اخیر به سوی مناطق مرزی لبنان به ویژه منطقه 'وادی خالد' فرار کرده و اقدام به سازماندهی نیروهایشان در مناطق مرزی لبنان و سوریه با هدف ایجاد هماهنگی با رهبران مخالفان در داخل سوریه کرده اند.
این روزنامه به نقل از یکی از شخصیت های بارز شمال لبنان که به نسخه ای از این گزارش دست یافته، تأکید کرد: اگر این طرح درست از آب در آید، در این صورت ما در برابر اجرای نقشه آمریکا و اسراییل در حمایت از درگیری های مذهبی و گسترش آشوب سازماندهی شده غرب در منطقه با هدف افرایش بی سابقه درگیری های دینی و مذهبی در منطقه قرار خواهیم گرفت و این امر حاکی از میزان شکست و سرخوردگی مخالفان سوریه در جذب گروههای مسلح تندرو سلفی از نقاط مختلف جهان از جمله چچن، افعانستان ،لیبی و کشورهای حوزه خلیج فارس و اردوگاه های فلسطینی در لبنان است.روزنامه لبنانی به نقل از منبع مذکور ادامه داد: اینک مخالفان سوریه با وجود صدها کیلومتر فاصله از ایران، به جذب اعضای سازمان منافقین که روابط آنها با دستگاههای امنیتی غربی و رژیم صهیونیستی آشکار است، روی آورده اند.السفیر با هشدار نسبت به درگیر کردن اطراف لبنانی در طرح مشترک و مشکوک آمریکا و ترکیه نوشت: اجرای این طرح ثبات و استقرار لبنان را مورد تهدید و خطر قرار خواهد داد.این روزنامه با اشاره به حمایت آمریکا از گروهک تروریستی مجاهدین خلق ادامه داد: سازمان مجاهدین خلق ابتدا در لیست سازمان های ترویستی دنیا قرار داشت ولی اخیرا آمریکا تحت فشار اعضای لابی صهیونیستی کنگره آمریکا، تصیمیم گرفت تا نام این سازمان را از لیست سازمان های تروریستی دنیا خارج کند.

** 700 عضو گروهک تروریستی مجاهدین خلق در انتظار جنگ علیه نظام سوریه

یک روزنامه لبنانی نوشت که 700 تن از عناصر گروهک تروریستی 'مجاهدین خلق' (منافقین) آماده دریافت چراغ سبز و رسیدن به توافق طرف های مختلف برای جنگیدن در کنار مخالفان نظام سوریه هستند. روزنامه لبنانی 'الدیار' هم با انتشار نشست‌ مشترک آمریکا و ترکیه درخصوص مساله مجاهدین خلق خبر نوشت: در این نشست شخصیت‌هایی از مسئولان لبنانی نیز حضور داشتند.موضوع اصلی این نشست‌ بررسی چگونگی انتقال عناصر منافقین از اردوگاه اشرف به مرز لبنان با سوریه بوده تا با توجه به تجربه نظامی این گروهک، برای آنها در نبرد علیه نظام سوریه نقشی در نظر گرفته شود.به نوشته این روزنامه، منابع آگاه گفته اند که مدتی پیش در استانبول توسط سفارت آمریکا در ترکیه نشستی برگزار شد که در آن 'بسام الدادا' از مخالفان نظام سوریه، 'عقاب صقر' از نمایندگان مجلس لبنان و نماینده‌ای از طرف 'مریم رجوی' به عنوان سخنگوی مجاهدین خلق حضور یافتند.در این نشست، شرکت کنندگان مسأله چگونگی انتقال عناصر گروهک تروریستی منافقین را برای حضور در نبردهای جاری در سوریه بررسی کردند.به نوشته الدیار، اجرایی شدن این نقشه اجرایی سیار خطرناک خواهد بوده و پیامدهای گسترده‌ای را برای لبنان و سوریه خواهد گذاشت؛ بویژه که این عناصر قرار است در حاشیه مرزی سوریه و لبنان مستقر شوند.این طرح در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از طرح‌های دیگر همانند ایجاد منطقه حائل و کم‌رنگ کردن نقش دستگاههای امنیتی در شمال لبنان به شکست انجامیده است.اما باید دانست که از دیگر سو 'نوری مالکی' نخست وزیر عراق تلاش فراوانی را برای بیرون راندن منافقین از عراق آغاز کرده و هم اکنون با همکاری سازمان ملل به این مهم می‌پردازد.

یک گزارش سیاسی

امضای قراداد خرید 18 جنگنده اف-16 میان عراق و آمریکا

خبرگزاری فارس: عراق در ادامه سیاست تقویت ارتش خود در نظر دارد 18 فروند جنگنده جدید از آمریکا خریداری کند.

خبرگزاری فارس: امضای قراداد خرید 18 جنگنده اف-16 میان عراق و آمریکا

به گزارش مانیتورینگ فارس به نقل از شبکه الجزیره، وزارت دفاع عراق اعلام کرد که دولت این کشور قرارداد جدیدی برای خرید 18 جنگنده‌ اف-16 با آمریکا امضا کرده است.

این هواپیماها قرار است در سال 2018 به عراق تحویل داده شوند و 18 هواپیمای جدید محموله دوم از قرارداد بغداد با واشنگتن برای خرید 36 جنگنده اف-16 است.

عراق اعلام کرده که این جنگنده‌ها برای بازسازی نیروی هوایی این کشور هستند و قرارداد این کشور با آمریکا علاوه بر اف-16 دربردارنده بالگردهای آپاچی و سیستم دفاع هوایی است.

ارزش قرارداد عراق و آمریکا برای خرید 18 اف-16 بیش از سه میلیارد دلار برآورد شده است.

عراق هفته گذشته نیز یک قرارداد تسلیحاتی با روسیه برای تقویت نیروی زمینی خود به امضا

یک گزارش سیاسی

جامعه اطلاعاتی اسرائیل را بهتر بشناسیم/بخش دوم

بازخوانی عملیات‌های موساد و شین‌بث به روایت وزارت اطلاعات

خبرگزاری فارس: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بخش دوم گزارش خود در خصوص جامعه اطلاعاتی غرب به معرفی سازمان های اطلاعاتی موساد و شین بت پرداخته است.

خبرگزاری فارس: بازخوانی عملیات‌های موساد و شین‌بث به روایت وزارت اطلاعات

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، پیش از این قسمت اول گزارش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران درباره جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی منتشر شد.

در قسمت دوم این گزارش بخش هایی دیگر از جامعه اطلاعاتی این رژیم که برای ترور و کشتار طراحی شده است، معرفی شده است.

1- موساد :

سازمان جاسوسی اسرائیل توسط رژیمی به‏وجود آمده است که با هیچ‏یک از خصوصیات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی محیط اطراف خود قابل تطبیق نیست و اسرائیل در منطقه خود صددرصد بیگانه است اما این بیگانگی و غربت که قاعدتاً برای هر نظام سیاسی، یک عامل منفی و بازدارنده تلقی می‏شود، هیچ‏گاه مانع روند رو به رشد و حرکت فراگیر موساد نشده است.

موساد یا سازمان زیرزمینی یهود، نام اختصاری یک عبارت 5 کلمه‏ای عبری است. موساد در حقیقت شکل تکامل یافته پلیس مخفی اسرائیل و نتیجه ادغام و ترکیب سازمان‏های مخفی و پراکنده‏ای ‏است که از ده‏ها سال پیش و اوائل جنگ جهانی دوم به نفع یهودیان و برعلیه مخالفان این نژاد فعالیت می‏کرده‏اند.‏

به‏وسیله‏ هاگانا یک سازمان سریِ ویژه تشکیل شد که دفتر اطلاعات موسوم به « شی» نام گرفت. در سال 1937 نیز هاگانا سازمان « موساد لیالیفی بیت» به معنی «دفتر مهاجرت» را تشکیل داد. این نخستین اسم این سازمان بود.

سازمان اطلاعات اسرائیل در سال 1951 وقتی که برای اولین بار به صورت رسمی اعلام موجودیت کرد، این اسم را به یدک کشید و شبکه‏های جاسوسی آن نیز از آن زمان موساد نامیده می‏شوند.

با توجه به تعدد سازمان‏های جاسوسی رژیم صهیونیستی، رهبری این رژیم تصمیم گرفت که سازمان ویژه‏ای ‏برای هماهنگی میان فعالیت‏های این سازمان‏ها ‏تأسیس کند. این سازمان « دژ مستحکم برای خدمت به اسرائیل» نام گرفت و مسئولیت تأسیس آن به روفین شیلواح واگذار شد. نامبرده کسی بود که پس از تشکیل موساد، رسماً ریاست آن را عهده دار شد.

با توجه به گزارشی که در سال 1996 منتشر شد، شمار کارکنان موساد به 1200 تا 1500 نفر از جمله 500 افسر می‏رسید و هرکدام از آن‏ها در سن 52 سالگی بازنشسته می‏شدند. موساد شبکه گسترده‏ای ‏از مزدوران در سراسر دنیا در اختیار دارد و هم اکنون بیش از 35 هزار عضو(20 هزار کارمند و بقیه موقتی) دارد.

از جمله عملیات های موساد می توان به این موارد اشاره کرد:

ربایش مسئول نازی سابق به نام «آدولف إیخمان» از آرژانتین. این عملیات سال 1960 رخ داد. او را به اسرائیل منتقل کردند و پس از محاکمه اعدام گردید. موساد توانست رهبر سازمان سپتامبر سیاه را ترور نماید. کما این‏که‏ این سرویس، رهبر جنبش اسلامی به نام فتحی شقاقی را نیز در اکتبر 1995 در مالتا ترور کرد. این عملیات‏ها ‏از جمله عملیات‏هایی ‏است که به عنوان موفقیت در پرونده موساد ثبت و ضبط گردیده است.

موساد دارای چند شاخه اصلی است که هرکدام از آن‏ها مأموریت خاصی دارد. می‏توان گفت که مأموریت این شاخه‏ها ‏به ترتیب ذیل است:

- جمع آوری اطلاعات

- دسته بندی داده‏ها

- بررسی و ارزیابی این اطلاعات

- نظارت و جاسوسی

- عضوگیری و اجرای عملیات در خارج از فلسطین از جمله قتل و تصفیه مخالفان

- بخش ویژه فیلم برداری، جعل، رمزیابی و دستگاه‏های ارتباطی

- بخش ویژه آموزش و برنامه ریزی و افزایش کارایی کارکنان موساد

- بخش ضداطلاعات و نفوذ نیروهای غیرخودی

بخش عملیات

بخش عملیات، مهم‏ترین ‏ شاخه موساد محسوب می‏شود و ماموریت آن سازمان‏دهی فعالیت جاسوسان و مزدوران این سازمان در گوشه و کنار جهان است.

هم‏چنین‏‏‏ یکی نیروی خارجی دیگر موسوم به « عل» به معنی عالی رتبه وجود دارد که کار آن جمع‏آوری اطلاعاتی از داخل آمریکا درباره کشورهای عربی است و سفرها و دیدارهای هیأت‏های سیاسی را کنترل می‏کند.

مهم‏ترین ‏و خطرناک‏ترین این یگان‏ها؛ ‏یگان « دوفدوفان» است. این یگان آموزش‏های نظامی و روانی مخصوصی می‏بینند و اعضای آن به قاتلانی حرفه‏ای ‏که کشتار و قتل نزد آنان بسیار آسان و مثل آب خوردن است، تبدیل می‏شوند.

موساد دارای یک کمیته دیگر موسوم به « وادات» است که کار آن هماهنگی سری با خارج و داخل اسرائیل می‏باشد و به‏صورت هفتگی نشستی برگزار می‏کند. رئیس وادات همان رئیس موساد است که همکارانش او را مامون صدا می‏کنند. اما اعضای کمیته وادات عبارتند از:

- مدیر سازمان اطلاعات نظامی موسوم به « امان»

- مدیر سازمان اطلاعات داخلی « شین بت»

- مدیر سازمان امنیت عمومی « شاباک»

- مدیر مرکز مطالعات و برنامه ریزی وزارت امور خارجه(این مرکز در زمینه جاسوسی سیاسی یا دیپلماتیک تخصص دارد).

- مدیر بخش عملیات ویژه پلیس موسوم به « ماتام»

- مشاوران خصوصی نخست وزیر در امور سیاسی، نظامی، امنیتی و مبارزه با تروریسم

شین بت(شاباک)

هنگام تأسیس دولت عبری تعداد مأموران اطلاعاتی و امنیتی آن 184 نفر بود. این افراد در آن زمان به دستور مقامات نظامی، یک یگان نظامی موسوم به « شین بت» وابسته به رژیم صهیونیستی تشکیل دادند. شین بت خلاصه کلمه « خدمت به امنیت» است. «یسر هرئیل» از زمان شکل گیری این سازمان تا سال 1952 رئیس آن بود. نامبرده بعدها به ریاست موساد هم رسید.

شین بت در دهه اول شکل گیری رژیم صهیونیستی مراقب تحرکات دشمنان حزب کار که تا سال1977 بر اسرائیل حکموت می‏کرد، بود. حزب کار در این سال‏های طولانی توانست شین بت را به یک سازمان اسطوره‏ای ‏برای حمایت از رژیم صهیونیستی در مقابل توطئه‏های داخلی و جاسوسان شوروی و فدائیان عرب که با پشت سر گذاشتن سیم‏های خاردار وارد سرزمین‏های اشغالی می‏شدند، تبدیل کند.

فعالیت‏های شین بت کاملاً سری بود و حتی مردم اسم رئیس آن را هم نمی‏‏‏‏دانستند و سال‏ها ‏تحت نظارت و مسئولیت‏‏‏ دفتر نخست وزیر فعالیت می‏کرد.

کلمه شین بت اندک اندک خود را به شاباک تغییر داد. شاباک به معنی امنیت عمومی یا شین بت عمومی است. بعد از رسوایی مأموران شاباک در پرونده « اتوبوس 300» در سال 1986 ، «آبراهام شالوم» رئیس آن استعفا داد.

3- یگان عرب نماها :

اولین عرب نمای عضو ارتش صهیونیستی « یسرائیل عبدو بن ‏یهودا» نام داشت که در ژوئن 1999 فوت کرد. وی پدر عرب نماها خوانده می‏شد. فعالیت‏های وی در فلسطین در جریان جنگ 1948 آغاز شد و یگان عرب نماها را فرماندهی نمود.

این یگان هم‏چنان به قوت خود به فعالیت‏هایش ادامه می‏دهد. قبل از این «یوسی میلمان» روزنامه نگار صهیونیست با انتشار گزارشی از فعالیت این یگان در میان عرب‏های اسرائیل پرده برداشت. وی در گزارش خود آورده بود که اعضای این یگان در روستاهای فلسطینی با معرفی خود به عنوان عرب زندگی و حتی با دختران فلسطینی نیز ازدواج می‏کنند.

اسحاق رابین وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در انتفاضه اول یگان ویژه موسوم به عرب نماها را تشکیل داد. این یگان شامل چهار بخش است:

- «دوفدوفان» برای فعالیت در کرانه باختری

- «شمشون» برای فعالیت در نوار غزه

مهم‏ترین و خطرناک‏ترین این یگان‏ها ‏یگان « دوفدوفان » است. این یگان آموزش‏های نظامی و روانی مخصوصی می‏بینند و اعضای آن به قاتلانی حرفه‏ای ‏که کشتار و قتل نزد آنان بسیار آسان و مثل آب خوردن است تبدیل می‏شوند.

این اشخاص لباس عربی به تن می‏کنند و در اصل دو نوع زندگی دارند: یکی زندگی طبیعی خود در میان یهودیان و دیگری زندگی در میان فلسطینیان و عرب‏ها. بدین وسیله باید لباس عربی بپوشند و لهجه‏ها ‏سرودها و آداب و رسوم عرب‏ها ‏را به دقت بیاموزند تا به راحتی بتوانند در درون جامعه فلسطینی نفوذ کنند و فلسطینیان آن‏ها ‏را شناسایی نکرده و حملاتشان را خنثی نکنند.

با توجه به گزارش‏های مختلف اسرائیل و با استناد به قرائن و شواهد موجود مهم‏ترین ماموریت و هدف این یگان‏ها ‏فعالیت گسترده در قلب مناطق مسکونی فلسطین و تحقق اهدافی است که عادتا یگان‏های نظامی قادر به دست‏یابی به آن‏ها ‏نیستند. کار این یگان‏ها ‏شناسایی و بازداشت افراد تحت تعقیب، رهبران و فعالان انتفاضه و ترور آن‏هاست. جمع آوری اطلاعات، فتنه انگیزی بر هم زدن اوضاع از دیگر وظایف این سازمان است.

- «گدعونیم» وابسته به یگان مرزبانان برای فعالیت گسترده در کرانه باختری

- بخش وابسته به پلیس صهیونیستی و دایره فعالیت آن منطقه قدس است.

امان

یکی از نهادهای سازمان اطلاعات اسرائیل است و از لحاظ اداری وابسته به فرماندهی ستاد مشترک ارتش صهیونیستی و تحت نظارت فرمانده این ستاد است. اما در کل مجری تصمیمات شورای عالی امنیت ملی رژیم صهیونیستی است. به عبارت دیگر، می‏توان گفت که این سازمان شبیه دایره اطلاعات نظامی و مشابه آن در ارتش‏های دنیاست.

کلمه امان مشتق از عبارت عبری « اغاف مودیعین» و معنی آن «دفتر اطلاعات و امنیت» است و مخصوص امنیت نیروهای مسلح و جمع آوری اطلاعات مهم نظامی و تاکتیکی و عملیاتی درباره نیروهای مسلح عربی و توان سیاسی و اقتصادی- که شاید بتوان برای کمک به نیروهای نظامی و پیشبُرد اهداف در عملیات‏ها ‏از آن استفاده کرده است.

امان با تجزیه و تحلیل این معلومات و اطلاعات، نتیجه را به اطلاع مقامات عالی رتبه می‏رساند. این سازمان در تدوین طرح‏های جنگی و هماهنگی با دیگر سازمان‏ها ‏نقشی فعال دارد و از افسران اطلاعاتی مستقر در مرزها و مناطق عملیاتی و افسران شناسایی- که از وسایل و ادوات ماهواره‏ای ‏صنعتی، بی‏سیم و سیستم‏های الکترونیکی برای شناسایی و نظارت هوایی، دریایی، زمینی استفاده می‏کنند- اطلاعات جمع آوری می‏کند.

این مربوط به مرزها بود، اما اطلاعات خارجی از طریق وابسته‏های نظامی امان و کارکنان آن در سفارتخانه‏های اسرائیل در دیگر کشورها به داخل ارسال می‏شود. هم‏چنین‏‏‏ شبکه‏های جاسوسی فعال در خارج از جمله سازمان اطلاعات وابسته به کشورهای هم پیمان اسرائیل اطلاعات نظامی را جمع آوری و نتیجه فعالیت‏های تجسسی خود را به امان در داخل فلسطین اشغالی ارسال می‏کنند.

امان دارای بخش‏های زیادی است:

- اطلاعات تاکتیکی

- اطلاعات زمینی

- اطلاعات هوایی

- اطلاعات دریایی

- بخش مخصوص انجام مطالعات راهبردی در مورد ارزیابی توان سیاسی و نظامی کشورهای عربی و مواضع سیاسی ‏آن‏ها

- بخش اطلاع رسانی که ارتباط تنگاتنگی با نمایندگان رسانه‏های خارجی (به‏ویژه خبرنگارانی که تحولات مربوط به جنگ را پوشش می‏دهند) در داخل اسرائیل دارد. این بخش بر هر مطلبی که به نقل از ارتش یا درباره ارتش صهیونیستی منتشر می‏شود، نظارت کامل دارد.

مهم‏ترین حادثه‏ای ‏که در این سازمان روی داد، پاک‏سازی نیروهای آن و انجام اقدامات لازم برای پیشرفت سازمان به دنبال عدم پیش بینی جنگ اکتبر 1973 بود. گفتنی است که امان در گزارش‏های خود به هیچ وجه جنگ اکتبر 1973 را پیش بینی نکرده بود.

کلمن

سازمان کِلمن نیز به جمع آوری اطلاعات فنی و علمی می‏پردازد که در اواسط دهه 1960 توسط «شیمون پرز» -زمانی که وزیر دفاع بود- ایجاد شد. این سازمان، افرادی را برای جمع آوری اطلاعات درباره تحولات علمی و فنی به خارج اعزام می‏کرد و فعالیت ‏آن‏ها ‏به ویژه روی سیستم‏های تسلیحات متمرکز بود. همین سازمان، اقدام به تعیین وابسته‏های علمی در سفارتخانه‏های رژیم صهیونیستی نمود.

گردان لافیه :

گردان لافیه از خطرناک‏ترین و وحشی‏ترین سازمان‏های جاسوسی و تروریستی اسرائیل است که به عملیات تصفیه و ترور و بازداشت فلسطینیان دست می‏زند. این سازمان در مناطق مسکونی فعالیت می‏کند و برای ترور مسئولان و رهبران مقاومت آموزش‏های ویژه‏ای ‏می‏بیند.

گردان لافیه به دستور شائول موفاز رئیس سابق ستاد مشترک ارتش صهیونیستی و وزیر جنگ کنونی اسرائیل و با هدف جایگزین کردن یگانهای نظامی به جای نیروهای ذخیره تشکیل شد. این اقدام در حالی صورت گرفت که ارتش صهیونیستی مجبور به استفاده از نیروهای احتیاط به مدت 25 روز در سال شد.

منابع صهیونیستی اعلام کرده‏اند که منطقه جنوب کوه الخلیل تنها در یک سال به فعالیت 18 گردان ذخیره در آن نیاز پیدا کرد ولی این تعداد به دنبال تمدید دوران خدمت نظامی نیروهای احتیاط به دوازده یگان ذخیره کاهش یافت.

همین منابع تاکید می‏کنند که میانگین هزینه خدمت روزانه هر نظامی احتیاطی 400 شیکل است و علی‏رغم کارایی و تجربه کافی نیروهای ذخیره اما شناخت آن‏ها ‏از منطقه به اندازه نیروهای نظامی مستقر در منطقه نیست.

این منابع افزودند که شیوه تشکیل این گردان مشابه گردان‏های عملیاتی ارتش صهیونیستی « نخشون، شمشون، دوخیفت و خروب» و گردان « نیتساح یهودا» (نظامیان وابسته به جریان مذهبی متعصب که در اردن مستقر هستند) است که حوزه فعالیت همیشگی ‏آن‏ها ‏اطراف شهرهای فلسطینی می‏باشد.

گروهبان «یهودا» فرمانده گردان لافیه می‏گوید: از چگونگی تشکیل گردان‏های قبلی تجارب زیادی کسب کردیم و گردان لافیه را به عنوان گردانی پیاده نظام و مخصوص اجرای عملیات‏های نظامی و امنیتی تشکیل دادیم. این گردان شبانگاه در ساعات خاصی که با شرایط منطقه و ساکنان آن مناسب باشد، وارد مناطق مسکونی می‏شود و به شکار طعمه‏های خود می‏پردازد.

فرماندهی این گردان‏ها ‏از میان گردان‏های پیاده نظام ارتش اسرائیل انتخاب می‏شود. به عنوان مثال «یهودا» فرمانده گردان، معاون فرمانده گردان 890 نیروهای چترباز و معاونش سلیم دروزی فرمانده سری گردان نخشون بود اما افسر گردان و افسران گروهان‏ها ‏از فارغ التحصیلان یگان‏های چترباز « ناحال» و «‏جولانی» هستند.

ستوان یکم « آسی » فرمانده گردان « الف» می‏گوید که برخی نظامیان خواستار عضویت در این گردان شده و برخی دیگر هم به این گردان‏ها ‏انتقال یافته‏اند.‏ باید دیگران را نیز قانع کرد که اهمیت این گردان کم‏تر ‏ از تیپ‏های نظامی نیست. وی می‏افزاید: به اطلاع ‏آن‏ها ‏رساندم که خودم شخصاً از گردان « گرانیت » آمدم و به عضویت این گردان جدید درآمدم چراکه می‏دانستم فعالیت آن با فعالیت تیپ پیاده نظام یکی است و تفاوتی ندارد.

یگان کماندویی اینترنتی اسرائیل

به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» در پی افزایش نفوذ و هک پایگاه‏های اینترنتی واقعا حساس و مهم دولتی و غیردولتی در رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم به تازگی یگان و واحد جدیدی را برای مقابله با حملات اینترنتی تشکیل داده است تا با استفاده از فن‏آوری‏های جدید از خطرات اینترنتی که مراکز حساس اسرائیل را تهدید می‏کند جلوگیری کنند و اجازه ندهند هکرها پایگاه‏ها و سایت‏های اینترنتی اسرائیلی‏ها ‏را هک و به ‏آن‏ها ‏نفوذ کنند.

ماموریت این واحد جدید جلوگیری از امکان هک شدن سیستم‏های رایانه‏ای ‏اسرائیل و پایگاه‏ها ‏و سایت‏های اینترنتی و هم‏چنین‏‏‏ رسانه‏های الکترونیکی آن است و از طرف دیگر حمله و هک کردن پایگاه‏هایی ‏است که منابع اسرائیلی از ‏آن‏ها ‏به عنوان خصم و دشمن یاد کردند و این همان چیزی است که باعث شد روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» از آن به عنوان «کماندوی اینترنتی» یاد کند.

روش‏های عملیاتی سازمان‏های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی

1-استراتژی‏ها :

راهبرد سازمان‏های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، حفظ و بقای این رژیم در منطقه است و روش‏های عملیاتی سازمان‏های اطلاعاتی دارای یک نوع تفکر خاصی است که به اندیشه‏های سیاسی و نظام سیاسی آن برمی‏گردد. رژیم صهیونیستی از یک تفکر خاص پیروی می‏نماید که حالت افراط گرایی و تهاجمی به دیگر نژادها و ملل دارد. تعدی و تجاوز به خاک دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه فلسطین اشغالی و جلوگیری از نفوذ به داخل خاک این رژیم و سرکوب و ایجاد رعب و وحشت در داخل علیه اعراب و غیر یهودیان از سیاست‏های این رژیم تاکنون بوده است. روش‏های عملیاتی نیز متأثر از سیاست داخلی و خارجی این رژیم می‏باشد و مشخصات ذیل را دارد:

1- افراط گرایی

2- مجرم دانستن دیگران و نژادپرستی

3- تجاوز کاری و تعدی به دیگران

4- تئوری نامحدود بودن قلمرو یهود

اگر نگاهی به گذشته این رژیم بی‏افکنیم در می‏یابیم که کلیه عملیات‏های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی ناشی از تفکرات فوق الذکر بوده است به طوری که این رژیم در منطقه خاورمیانه تا کنون دست به کشتار مردم بی‏گناه فلسطین، عملیات خرابکارانه علیه همسایگان خود و اقدام به ترس، ترور و وحشت در منطقه کرده و این اقدامات با هدایت سرویس های اطلاعاتی داخلی و خارجی، شین بت و موساد صورت گرفته است.

شیوه‏های اجرایی- عملیاتی:

شیوه‏های اجرایی سازمان‏های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی عبارتند از:

1- جمع آوری اطلاعات سیاسی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و... از کشورهای بین المللی و منطقه‏ای ‏عربی و غیرعربی در جهت منافع صهیونیست‏ها؛

2- استخدام جاسوسان خود در دیگر کشورها از طریق عناصر یهودی(این جاسوسان برای نفوذ در دولت‏های عربی یا کسب اطلاعات اقتصادی و صنعتی در کشورهای پیش‏رفته استخدام می‏شوند)؛

3 - حذف عناصر مخالف در دیگر کشورها و اعراب فلسطین اشغالی(در این ارتباط، سازمان‏های موساد و شین بت از بدو تأسیس رژیم صهیونیستی دست به عملیات‏های متعدد ترور علیه اعراب منطقه و فلسطین اشغالی زده‏اند.‏ شهید رنتیسی، شیخ احمد یاسین، عماد مغنیه، مرگ مشکوک یاسر عرفات و... نمونه‏های مختلفی است که ردپای موساد و شین بت به وضوح در آن دیده می‏شود)؛

4 - عملیات‏های نظامی و خرابکارانه علیه دیگر کشورها مثل جنگ‏های متعدد اعراب و رژیم صهیونیستی، جنگ علیه حزب ا... لبنان، حماس در فلسطین و علیه کشورهای اردن، سوریه، عراق، ایران و...؛

5 - پرداخت هزینه‏های زیاد برای تطمیع خبرچین‏هایی ‏که به طور موقت از ‏آن‏ها ‏استفاده می‏شود. (شکار این افراد، عموماً از اشخاص ناراضی دولت‏های متبوعشان است که غالباً نیز با آنان با حذف فیزیکی مواجه می‏شوند)؛

6 - استفاده از عناصر نفوذی جهت جمع آوری اطلاعات در جمعیت‏های مخالف رژیم صهیونیستی؛

7- دادن توصیه و طرح‏های عملیاتی و راهبردی به وزارت خارجه یا وزارت کشور برای سرکوبی مخالفان و پیشبُرد اهداف و منافع ملی رژیم صهیونیستی؛

8- استفاده از جنگ روانی

9- جذب نیرو برای تشکیلات اطلاعاتی که از ایدئولوژی صهیونیسم تبعیت دارند به طوری که اشرافیت اطلاعاتی موساد، بین المللی شود؛

10- نفوذ در کشورهای اسلامی از طریق اعزام مزدور جهت گسترش تفکر صهیونیستی و رواج اسلام با رویه تساهل و تسامح که عمدتاً از طریق رسانه‏ها ‏و اشخاص و نهادهای اقتصادی و سرمایه گذار صورت می‏پذیرد.

اخبار بازار طلا و بورس خوزستان

هر اونس طلا امروز، (27 مهرماه) یک‌‌هزار و 748 دلار در بازارهای جهانی معامله شد که نسبت به روزهای گذشته تغییری نداشته است.قیمت سکه طرح‌قدیم و جدید به یک میلیون 450 هزار تومان رسید که هر کدام 55 هزار تومان نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته‌اند.طبق نرخ اعلامی اتحادیه‌ طلا و جواهرات اهواز، هر عدد نیم‌سکه با قیمت 690 هزار تومان و هر عدد ربع‌سکه بهار آزادی با قیمت 345 هزار تومان به‌ فروش رسید که نیم‌سکه با 13 هزار تومان و ربع سکه با 3 هزار تومان افزایش قیمت، در بازار عرضه شدند.هر عدد سکه یک گرمی نیز با هزار تومان افزایش، به قیمت 172 هزار تومان ‌فروخته شد. همچنین قیمت هر گرم طلای خام 145هزار تومان و قیمت پایه فروش طلا 160 هزار و 500 تومان است.

گزارشی از وضعیت نامطلوب آب در اهواز

آیا مسئولین به فکر کیفیت آب شرب مردم اهواز هستند؟  

آیا مسؤلان خود حاضر هستند یک لیوان از آب شرب اهواز بخورند؟ مسئولین چه تدابیری برای مقابله با این مشکلات اندیشیده اند؟ این تدابیر چقدر عملی شده است؟! / عواملی که این روزها باعث نارضایتی از آب شرب اهواز شده است، شوری بیش از اندازه و همچنین بوی بسیار نامطبوعی که ازآب به مشام می رسد / خیلی وقت است که خانواده های اهوازی، به علت کیفیت پایین آب لوله کشی یا همان آب شرب مجبور هستند آب مورد نیاز خود را بصورت بشکه های چند لیتری...

خوزنیوز/ مریم شمسایی:
مدت زمان زیادی است که مردم کلان شهر اهواز با مشکلات عدیده ای برای آب آشامیدنی خود مواجه هستند، آب شرب اهواز بسیار نامطلوب است. خیلی وقت است که خانواده های اهوازی، به علت کیفیت پایین آب لوله کشی یا همان آب شرب مجبور هستند آب مورد نیاز خود را بصورت بشکه های چند لیتری از فروشندگان تهیه کنند و یا مجبور به تهیه و نصب دستگاه های تصفیه آب خانگی شده اند.

به گزارش خوزنیوز، رود خانه کارون تنها منبع تهیه آب شرب اهواز است، اما متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل عوامل طبیعی مثل گرد و غبار، خشکسالی و نیز عوامل غیر طبیعی مثل ورود فاضلاب های شهری، صنعتی، کشاورزی به کارون، باعث افزایش آلودگی آب کارون و به تبع آن کاهش کیفیت آب شرب شهر شده است.

عواملی که این روزها باعث نارضایتی از آب شرب اهواز شده است، شوری بیش از اندازه و همچنین بوی بسیار نامطبوعی که ازآب به مشام می رسد، این بوی مشمئز کننده زمانی به اوج خود می رسد که بدون اطلاع رسانی قبلی آب برخی مناطق اهواز برای چند ساعت قطع می شود! و زمانی که آب در لوله ها جریان پیدا می کند تا چندین ساعت وبوی آزار دهنده آب بیشتر از مواقع دیگر است.


ورود فاضلاب به رودخانه کارون

استاندارد‌ اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت این گونه است که میزان هدایت الکتریکی آب شرب باید 800میکر ماوس بر سانتی‌متر باشد، اگر این عدد بالاتر از 2000 باشد شوری آب حس می‌شود، ولی متاسفانه این رقم در آب کارون و در حقیقت آب شرب اهواز معادل (2500 تا 3000) است.
شوری و بوی نا مطبوع آب شرب اهواز میتواند عوامل داشته باشد، از جمله: خشکسالی وکاهش دبی آب کارون، ورود فاضلاب بدون تصفیه مناسب به رود خانه، کلر زنی به آب شهری که هرچند باعث از بین بردن میکروب ها می شود ولی به شوری آب نیز کمک می کند و نهایتا نبود سرمایه‌گذاری مناسب برای مجهز کردن تصفیه‌خانه های شهر به سیستم‌های جدید.

با این اوصاف رئیس شبکه بهداشت غرب اهواز در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است: به مردم این اطمینان را می دهیم که علیرغم بو وشوری، آب اهواز از نظر میکروبی سالم است و مراکز بهداشت شهری و روستایی غرب اهواز به دقت سلامت آب شرب را بررسی می کنند و در صورت پیش آمدن هر گونه مشکلی در اسرع وقت به مسؤلان گزارش می دهند. همچنین وی کلر زنی آب از سوی آبفا را قابل قبول دانسته و گفته است: که سلامت آب شرب اهواز از وظایف این سازمان است.


این در حالی است که با وجود نارضایتی در بین مردم بخاطر کیفیت بسیار پایین آب آشامیدنی، مسئولان استان و نیز نمایندگان شهر اهواز سکوت اختیار کرده اند و در مورد علل این بوی مشمئزه کننده و نیز شوری آب اهواز توضیحی نمی دهند.

شایان ذکر است که طرح عظیم آب رسانی غدیر که قرار است مشکل بی کیفیتی آب شهرهای خوزستان را حل کند در حال اجراست. هر چند که با وجود افتتاح این طرح در شهرهای آبادان و خرمشهر باز کیفیت آب در این شهرها مطلوب نیست و مردم مجبور به استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی هستند.

گفتنی است اهوازی ها در چند سال اخیر با مشکلات زیست محیطی فراوانی مواجه شده اند که بی شک زندگی در این کلان شهر را با مشکلات فراوانی مواجه کرده به گونه ای که در چند سال اخیر تقاضا برای مهاجرت از اهواز به سطح قابل توجهی رسیده است.

سخن گفتن از سایر مشکلات زیست محیطی اهواز خالی از لطف نیست، مدت زمانی است که هوای شهراهواز بوی مشمئزه کننده ای می دهد و مردم را وادار می کند درروزهای معدودی که هوای شهر پاک از ذرات گرد و خاک است نیز از ماسک استفاده کنند! به گفته برخی از کارشناسان منشا این بو الکل است که از ساقه های نیشکر متصاعد می شود، ولی شرکت توسعه نیشکر خوزستان هر گونه ارتباطی بین این شرکت و بوی هوا را رد می کند.

علاوه بر گرمای شدید اهواز و نبودن فضاهای تفریحی و فرهنگی در این شهر، پدیده گرد و غبار و بیماری های ناشی از آن یکی ازمهمترین عوامل برای مهاجرت مردم از این کلان شهر شده است. هرچند که مسولان وعده هایی برای حل این مشکل داده اند ولی به نظر نمی رسد که این پدیده تا چند سال آینده به طور کامل رفع شود.

ودر آخر در ذهن هر شهروند اهوازی این سوالات نقش می بیند که با وجود این که اهواز یکی از کلان شهرهای کشور است و در واقع یک استان درآمد زا برای کشورمحسوب می شود، چرا باید زندگی در این شهر آنقدر با مشکل همراه باشد؟ آیا مسؤلان خود حاضر هستند یک لیوان از آب شرب اهواز بخورند؟ مسئولین چه تدابیری برای مقابله با این مشکلات اندیشیده اند؟ این تدابیر چقدر عملی شده است؟!

یک خبر از شوشتر

حاشیه نگاری خبرنگار فارس

دادستانی شوشتر از برغمدی تا کاویانی

خبرگزاری فارس: عصر امروز دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوشتر معرفی شد و از زحمات دادستان پیشین شوشتر نیز تجلیل شد.

خبرگزاری فارس: دادستانی شوشتر از برغمدی تا کاویانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، عصر امروز امیر کاویانی به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوشتر معرفی شد و از تلاش‌های پنج ساله رضا برغمدی در این باره تجلیل شد که این مراسم با حاشیه‌های زیادی همراه بود.

*برنامه به دلیل انتظار برای حضور معاون رئیس کل دادگستری خوزستان با یک ساعت تاخیر آغاز شد و حجت‌الاسلام سعدی به دلیل جلسات مکرر با یک ساعت تاخیر به این جلسه رسید.

*تا پیش از آغاز برنامه رضا برغمدی دادستان پیشین شوشتر درب سالن فرهنگ شوشتر حضور داشت و مهمانان و دعوت شدگان را برای حضور در مراسم راهنمایی می‌کرد و به آن‌ها خوش آمد می‌گفت.

*حضور نهادهای نظامی و انتظامی اعم از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی شوشتر، تیپ مستقل 45 ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان شوشتر چشمگیر بود.

*اعضای شورای اداری شهرستان شوشتر حضوری فعال در این برنامه داشتند به نحوی که از دقایق ابتدایی مقرر شده در سالن فرهنگ شوشتر حضور داشتند.

*وجه مشترک سخنان همه سخنرانان این مراسم تجلیل از تلاش‌های بسیار زیاد دادستان پیشین شهرستان شوشتر بود و همگی از رضا برغمدی تشکر می‌کردند.

*حجت‌الاسلام سعید سعدی نیز در این مراسم به بیان خصوصیات قاضی و قضاوت پرداخت و وضعیت کمبود نیروی انسانی را در دادگستری خوزستان تشریح کرد.

*آخرین سخنران مراسم امیر کاویانی دادستان جدید شوشتر بود که با شجاعت تمام از سختگیری در برخورد با اراذل و اوباش خبر داد و از ضابطان قضایی خواست تا در چارچوب قانون در این باره برخوردی سریع و قاطع داشته باشند.

گزارش اداره هوا شناسی خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان خبر داد

آغاز بارش باران در خوزستان از امشب

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی خوزستان از آغاز بارش‌های پاییزی خوزستان از امشب خبر داد و گفت: کاهش محسوس دما در خوزستان دور از انتظار نیست.

خبرگزاری فارس: آغاز بارش باران در خوزستان از امشب

مسعود دهملایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: نقشه‌های هواشناسی خوزستان نشان از مستعد بودن شرایط جوی برای بارش باران دارد و به این دلیل این اداره کل اطلاعیه شماره 60 خود را نیز صادر کرده است.

وی افزود: با جنوبی شدن جریانات سطح زمین و تداوم آن تا حداقل اواسط هفته آینده و همزمان تشکیل و تقویت خط ناپایدار لایه میانی جو به شکل بسته و بریده و تشدید آن تا اواسط هفته آینده انتظار افزایش ابر و سپس شروع بارندگی از اواخر وقت امروز لغایت روز سه‌شنبه وجود دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بارش‌ها به صورت خفیف ولی در برخی مناطق مرتفع و کوهستانی قابل‌توجه خواهد بود و به این دلیل هشدارهای لازم به مردم داده شده است.

وی افزود: جنوبی شدن جریانات از اواخر روز گذشته آغاز شده و طی روز جاری تا اواسط هفته آینده نیز تداوم خواهد داشت و این شرایط در خوزستان ماندگار خواهد بود.

دهملایی تاکید کرد: در لایه میانی جو نیز خط ناپایدار نسبتا ضعیفی در امتداد دریای سرخ در حال تشکیل و تقویت است که با هماهنگی جریانات جنوبی و مرطوب سطح زمین انتظار ابرناکی، افزایش رطوبت و احتمال رگبارهایی را در استان فراهم می‌آورد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان تاکید کرد: آسمان استان صاف تا قسمتی ابری به تدریج با افزایش ابر و رطوبت و از اواخر وقت تا اواسط هفته آینده همراه با رگبارهای پراکنده و بعضا توام با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

دهملایی خاطرنشان کرد: وضعیت هوا، قسمتی تا نیمه ابری همراه با رگبار پراکنده و احتمال مه رقیق جهت باد، جنوب غربی تا جنوب شرقی سرعت باد، 15 تا 25 کیلومتر در ساعت و ماکزیمم سرعت باد، 45 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

وی تاکید کرد: در شبانه روز گذشته آبادان با 39 و ایذه با 12 درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط گزارش شده‌اند.

یک انتقاد وارده

آمبولانس‌هایی که در اهواز مسافرکشی می‌کنند!
اجتماعی 9:26:30 1391/07/27

917-26814-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رییس مرکز اورژانس خوزستان گفت: آمبولانس‌های خصوصی سرگردان در سطح شهر اهواز به معضل تبدیل شده و موجب شکایت‌های مردمی و پلیس شده‌اند. در هسته مرکزی شهر که تنها آمبولانس‌ها می‌توانند عبور و مرور داشته باشند این خودروهای بدون‌مجوز با استفاده از شکل و شمایل خود به نقل و انتقال کالا می‌پردازند.

دکتر اسدالله موسوی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: این آمبولانس‌ها خودروهایی هستند که تغییر کاربری داده و بدون هیچ‌گونه مجوز و بدون این‌که زیر نظر هیچ ارگانی باشند شروع به فعالیت کرده و بیمار، جسد، کالا و حتی مسافر جا به جا می‌کنند.

وی افزود: بیشتر این آمبولانس‌ها استاندارد نیستند و مشکلاتی دارند و به دلیل حمل و نقل هر چیزی از جمله اجساد، احتمال عفونی شدن این خودروها زیاد است.

موسوی تصریح کرد: آْمبولانس‌ها باید پس از حمل جسد به مدت 48 ساعت زیر اشعه UV قرار گیرند در حالی که صاحبان این خودروها اصولا تخصصی در این مورد نداشته و بدون هیچ اقدام بهداشتی پس از حمل جسد و بیمار، دوباره شروع به حمل و نقل می‌کنند.

وی افزود: بخش خصوصی امکانات مناسبی در زمینه حمل و نقل بیمار و جسد ندارد و افرادی که با این آمبولانس‌ها کار می‌کنند نیز علم و اطلاعات مورد نیاز را ندارند و همچنین بیش از تعرفه تعیین‌شده، هزینه دریافت می‌کنند.

رییس مرکز اورژانس خوزستان گفت: تردد این خودروها غیرقانونی بوده و مقام قضایی برای توقیف آنها وارد عمل شده است. اگر خودرو مورد نظر استاندارد باشد، صاحبان و رانندگان آموزش می‌بینند و زیر نظر شرکت‌های خاص که دارای پروانه فعالیت هستند مشغول به کار می‌شوند و در غیر این صورت خودرو توقیف می‌شود.

وی گفت: مردم در صورت نیاز به آمبولانس، از تماس با چنین خودروهایی خودداری کرده و تنها با شرکت‌هایی که مجوز فعالیت دارند تماس بگیرند که شماره این امبولانس‌های مجاز در مرکز 115 نیز ثبت شده است.

اخبار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

وزیر نیرو در جمع نمایندگان خوزستان حضور یافت
اقتصادی 12:55:2 1391/07/27

917-20474-5 کد خبر
RSS :: پرینت

وزیر نیرو در جریان سفر به اهواز، امروز (27 مهرماه) با استاندار و نمایندگان استان خوزستان دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، از ساعتی پیش نشستی با حضور وزیر نیرو، استاندار خوزستان و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی در محل سالن جلسات استانداری آغاز شده است.

گفته شده که قرار است در این نشست در خصوص مسایل مهم آب و انرژی مربوط به حوزه استان خوزستان بحث و گفت‌وگو شود.به گزارش ایسنای خوزستان، علی‌رغم اینکه از خبرنگاران رسانه‌های استان برای حضور در این جلسه دعوت شده بود و خبرنگاران در استانداری حضور یافتند، از ورود آنها به سالن جلسه جلوگیری شد. در صورت کسب اخبار مربوط به این نشست، مراتب به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.

اخبار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم خرمشهر در مجلس:
18 نماینده خوزستان خواهان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هستند

خبرگزاری فارس: نماینده مردم خرمشهر در مجلس گفت: به دلیل وجود مشکلاتی در بحث آبرسانی و کشاورزی همچنین عدم تحقق وعده‌های داده شده در این زمینه، 18 نماینده استان خوزستان خواهان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی شده‌اند.

خبرگزاری فارس: 18 نماینده خوزستان خواهان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هستند

عبدالله سامری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر در خصوص نشست امروز وزیر جهاد کشاورزی با 18 نماینده مردم در مجلس شهرهای استان خوزستان اظهار کرد: به دلیل وجود مشکلاتی در بحث آبرسانی و کشاورزی همچنین عدم تحقق وعده‌های داده شده در این زمینه، 18 نماینده استان خوزستان خواهان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی شده‌اند.

وی افزود: در همین راستا با توجه به مذاکرات صورت گرفته با نمایندگان نامبرده، مقرر شد که جلسه‌ای با حضور وزیر برگزار و در آن به تبیین مشکلات و مباحث مورد نظر پرداخته شود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این نشست قرار بود که در تهران برگزار شود اما نمایندگان موافقت نکرده و خواهان برگزاری جلسه در استان خوزستان شدند.

* وعده‌های وزیر زیر پا گذاشته شده است

وی که یکی از اصرار کنندگان بر استیضاح وزیر جهاد کشاورزی است، گفت: وزیر وعده‌های بسیاری در رابطه با بهبود آب شهرهای استان خوزستان داده بود که همه را زیر پا گذاشته و از یاد برده است.

سامری با بیان اینکه در جلسه امروز یک لیوان از آب لوله را روز میز وزیر قرار می‌دهم تا از وضعیت آب مصرفی مردم این استان مطلع شود، افزود: در صورتی‌که نشست امروز نتیجه و سرانجامی مشخص نداشته باشد، وزیر باید استیضاح شود.

وی همچنین عنوان کرد: اکر قرار باشد فرصتی برای اتمام و تحقق وعده‌های وزیر جهاد کشاورزی داده شود باید حداقل و کمترین باشد زیرا به اندازه کافی وقت هدر رفته است.

* در رابطه با مشکلات استان خوزستان با هیچ کسی تعارف و شوخی نداریم

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنا به دستور مقام معظم رهبری در سال 75 مقرر بود که در رابطه با 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی، آب تأمین شود که جهاد کشاورزی چنین امری را نیز محقق نکرد.

وی با اشاره به اینکه ما نمایندگان مجلس در برابر حق مردم سکوت نمی‌کنیم، تصریح کرد: در رابطه با معضلات و مشکلات پیش‌روی مردم و شهرهای استان خوزستان با هیچ کسی تعارف و شوخی نداریم، اگر هم تاکنون به آرامی و سازش کار را پیش برده‌ایم به دلیل نزدیکی به پایان عمر دولت دهم است.

* وزاری دولت اگر نمی‌توانند کار کنند شعار ندهند

سامری در ادامه خاطرنشان کرد: نباید با عدم پیگیری مشکلات مردم به‌ویژه در مناطق محروم، موجبات نارضایتی شهروندان را رقم شده و به‌دنبال آن به دشمنان نظام و انقلاب برای سوءاستفاده فرصت و سوژه دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه وزاری دولت اگر نمی‌توانند کار کنند شعار ندهند، گفت: شنیده شده که با انتشار خبر حضور وزیر جهاد کشاورزی در استان خوزستان، آب رودخانه کرخه روز گذشته باز شده تا مشکل در حال پیگیری کمتر مشاهده شود.

دنیای کامیپوتر و اینترنت

اینترنت اینجا زندگی می‌کند + تصاویر 

خبرگزاری فارس: فقط کمی اغراق کرده‌ایم اگر بگوییم که اینترنت اینجا بین این سیم‌ها و لوله های رنگارنگ زندگی می‌کند.

خبرگزاری فارس: اینترنت اینجا زندگی می‌کند + تصاویر

به گزارش سرویس خواندنی‌های خبرگزاری فارس، «کنیه ژو»ی عکاس فرصت این را داشته که به قلب یکی از محافظت شده‌ ترین «دیتا سنتر» های دنیا برود، جایی که می‌توان گفت اینترنت در آنجا زندگی می‌کند.

تصاویری که در زیر می‌بینید مربوط به «دیتا سنتر» شرکت گوگل است، در بین این لوله‌ها و سیم‌های رنگارنگ و نور چراق‌ها روزانه میلیون ایمیل، جستجوی اینترنت دانلود اطلاعات و ... انجام می‌شود.

البته شاید در این تصاویر از دیدن لوله های رنگارنگ تعجب کنید،‌ اما خنک نگه داشتن ده‌ها هزار سروری که در این ساختمان‌های عظیم وجود دارد به چنین تاسیستی نیاز دارد.

این سرورهای عظیم که بدون وقفه در تمام شبانه روز مشغول پردازش اطلاعات هستند از محافظت شده ترین مکان‌های گوگل به حساب می‌آیند و حتی بسیاری از کارمندان گوگل هم اجازه ورود به آنجا را ندارد، از این جهت شاید بتوان گفت که «ژو» از خوش شانس‌ترین عکاسانی بوده که به این مکان راه یافته است.

انتهای پیام/

اخبار مرکز استان

آمبولانس‌هایی که در اهواز مسافرکشی می‌کنند!
اجتماعی 9:26:30 1391/07/27
917-26814-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رییس مرکز اورژانس خوزستان گفت: آمبولانس‌های خصوصی سرگردان در سطح شهر اهواز به معضل تبدیل شده و موجب شکایت‌های مردمی و پلیس شده‌اند. در هسته مرکزی شهر که تنها آمبولانس‌ها می‌توانند عبور و مرور داشته باشند این خودروهای بدون‌مجوز با استفاده از شکل و شمایل خود به نقل و انتقال کالا می‌پردازند.

دکتر اسدالله موسوی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: این آمبولانس‌ها خودروهایی هستند که تغییر کاربری داده و بدون هیچ‌گونه مجوز و بدون این‌که زیر نظر هیچ ارگانی باشند شروع به فعالیت کرده و بیمار، جسد، کالا و حتی مسافر جا به جا می‌کنند.

وی افزود: بیشتر این آمبولانس‌ها استاندارد نیستند و مشکلاتی دارند و به دلیل حمل و نقل هر چیزی از جمله اجساد، احتمال عفونی شدن این خودروها زیاد است.

موسوی تصریح کرد: آْمبولانس‌ها باید پس از حمل جسد به مدت 48 ساعت زیر اشعه UV قرار گیرند در حالی که صاحبان این خودروها اصولا تخصصی در این مورد نداشته و بدون هیچ اقدام بهداشتی پس از حمل جسد و بیمار، دوباره شروع به حمل و نقل می‌کنند.

وی افزود: بخش خصوصی امکانات مناسبی در زمینه حمل و نقل بیمار و جسد ندارد و افرادی که با این آمبولانس‌ها کار می‌کنند نیز علم و اطلاعات مورد نیاز را ندارند و همچنین بیش از تعرفه تعیین‌شده، هزینه دریافت می‌کنند.

رییس مرکز اورژانس خوزستان گفت: تردد این خودروها غیرقانونی بوده و مقام قضایی برای توقیف آنها وارد عمل شده است. اگر خودرو مورد نظر استاندارد باشد، صاحبان و رانندگان آموزش می‌بینند و زیر نظر شرکت‌های خاص که دارای پروانه فعالیت هستند مشغول به کار می‌شوند و در غیر این صورت خودرو توقیف می‌شود.

وی گفت: مردم در صورت نیاز به آمبولانس، از تماس با چنین خودروهایی خودداری کرده و تنها با شرکت‌هایی که مجوز فعالیت دارند تماس بگیرند که شماره این امبولانس‌های مجاز در مرکز 115 نیز ثبت شده است.

اخبار مرکز استان

بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی تخلیه می‌شود؟
گل‌بهار: تخلیه بیمارستان به مردم چند استان صدمه می‌زند
اجتماعی 13:34:56 1391/07/27
917-27414-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رییس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز با بیان این‌که نباید اجازه داد که یک بحث حقوقی موجب آسیب دیدن مردم شود، گفت: بیمارستان تنها مجری کار درمان است و در مسایل حقوقی دخالتی نمی‌کند و اگر به دلیل بحث‌های حقوقی برای بیمارستان طالقانی اهواز اتفاقی رخ دهد، مردم خوزستان و استان‌های همجوار آسیب‌ می‌بینند.

مهران گل‌بهار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: بیمارستان طالقانی 50 سال پیش ساخته شد و پس از آن در سال 58 هلال احمر که مالکیت این بیمارستان را دارد، مکان بیمارستان را تا زمانی که در آن فعالیت درمانی انجام می‌شود به دانشگاه جندی شاپور اهواز واگذار کرد.

وی افزود: در دو سال اخیر اختلافاتی بین دانشگاه جندی شاپور و هلال احمر به وجود آمد و مایه تنش شد. هلال احمر نیز در حالی که فعالیت‌های درمانی کاملا تخصصی و فوق‌تخصصی در این بیمارستان انجام می‌شود، قصد دارد مکان آن را تصرف کند.

گل‌بهار گفت: بیمارستان طالقانی اهواز تنها بیمارستان تخصصی سوختگی در جنوب غرب کشور است که شش استان از فعالیت این بیمارستان بهره‌ می‌برند و روزانه حدود 100 بیمار سرپایی از شعاع 400 کیلومتری بیمارستان، از خدمات آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی نه تنها درمان عوارض ناشی از سوختگی را انجام می‌دهد بلکه دارای شش اتاق عمل برای ترمیم است که همه روزه در حال فعالیت هستند. این بیمارستان در یکی از استان‌های صنعتی کشور قرار دارد که دارای صنایع پتروشیمی، نفت و حفاری است و به طور متوسط هر ماه یک حادثه یا انفجار در این استان رخ می‌دهد که بیماران با 50 تا 100 درصد سوختگی به این بیمارستان ارجاع می‌شوند.

رییس بیمارستان طالقانی با بیان این‌که تا زمانی که در این مکان فعالیت درمانی ارایه می‌شود، هلال احمر اختیار تصرف آن را ندارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیمارستان طالقانی فعالیت‌های جراحی متنوعی ارائه می‌دهد که نسبت به گذشته غیرقابل مقایسه است. اکنون به دلیل ازدحام بیماران در این بیمارستان حتی از راهروهای بیمارستان نیز برای بستری بیماران استفاده می‌شود.

گل‌بهار گفت: هلال احمر با استناد به آیین‌نامه‌هایی که در دسترس دارد می‌تواند حکم تخلیه بیمارستان را از مراجع قضایی بگیرد ولی با توجه به این که این بیمارستان تنها بیمارستانی است که در جنوب غرب کشور فعالیت تخصصی و فوق‌تخصصی سوختگی انجام می‌دهد و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم و هزینه بالای درمان در استان‌های دیگر، باید در این تصمیم تجدید نظر شود.

اخبار روز خوزستان

وزیر نیرو در جمع نمایندگان خوزستان حضور یافت
اقتصادی 12:55:2 1391/07/27

917-20474-5 کد خبر
RSS :: پرینت

وزیر نیرو در جریان سفر به اهواز، امروز (27 مهرماه) با استاندار و نمایندگان استان خوزستان دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، از ساعتی پیش نشستی با حضور وزیر نیرو، استاندار خوزستان و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی در محل سالن جلسات استانداری آغاز شده است.

گفته شده که قرار است در این نشست در خصوص مسایل مهم آب و انرژی مربوط به حوزه استان خوزستان بحث و گفت‌وگو شود.به گزارش ایسنای خوزستان، علی‌رغم اینکه از خبرنگاران رسانه‌های استان برای حضور در این جلسه دعوت شده بود و خبرنگاران در استانداری حضور یافتند، از ورود آنها به سالن جلسه جلوگیری شد. در صورت کسب اخبار مربوط به این نشست، مراتب به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.

معارف اسلامی

ماه ذی الحجه آخرین ماه سال هجری قمری است و ماهی است بسیار پربرکت. بزرگان دین هنگامی که این ماه وارد می شد، اهمیت خاصی به ویژه در دهه اول این ماه به عبادت می دادند.

روه فرهنگی مشرق - ماه ذی الحجه آخرین ماه سال هجری قمری است و ماهی است بسیار پربرکت. بزرگان دین هنگامی که این ماه وارد می شد، اهمیت خاصی بویژه در دهه اول این ماه به عبادت می دادند.

در بعضی از روایات آمده است، شب های دهگانه ای که قرآن در سوره "والفجر ولیال عشر" به آن سوگند یاد کرده است، شب های دهه اول این ماه شریف است و این سوگند به خاطر عظمت آن است.

خداوند در سوره حج (آیه 28) ضمن بیان فریضه بزرگ ˈحجˈ سخن از ˈایام معلوماتˈ گفته است که مومنان باید در آن به یاد خدا باشند. یکی از تفسیرهای معروف ˈایام معلوماتˈ که در روایات نیز آمده است، 10 روز اول ماه ذی الحجه است.

در حدیثی از رسول خدا (ص) می خوانیم که عبادت و کار نیک در هیچ ایامی به اندازه این ایام (ده روز اول ماه ذی الحجه) فضیلت ندارد.

افزون بر اینها، هم صدا شدن با زوار خانه خدا در این ماه، و یاد و خاطره مراسم باشکوه حج و معنویت و برکات آن، حال و هوای دیگری به انسان می دهد بویژه برای کسانی که در سلک زوار سعادتمند خانه خدا قرار گرفته اند، یا با یاد و خاطره آنها همراهند.

وجود دو عید مهم اسلامی عید قربان (عید اضحی) و عید غدیر (عید ولایت) و روز ˈعرفهˈ و خاطره دعای عجیب و بسیار گرانبهای امام حسین (ع) در عرفات، شکوه و عظمت خاصی به این ماه بخشیده، و سزاوار است همه مومنان از فضای آکنده از معنویت این ماه غافل نشوند و در خودسازی و تهذیب نفس بکوشند.

* روز اول ماه

روز اول ذی الحجه روز ترویه است. (اولین روزی که حضرت ابراهیم در خواب دید که فرزندش را قربانی می کند و آنروز را تماما در اندیشه (ترویه ) بود که آیا این رویای صادقه بوده یا خیر؟)

روزه اش مستحب است و غسل هم از دیگر اعمالش است. از دیگر اعمال این روز است:

در روایتی از امام موسی بن جعفر (ع) نقل شده است که هر کس روز اول ماه ذی الحجه را روزه بگیرد، خداوند برای وی پاداش عظیمی را می نویسد.

مرحوم شیخ طوسی نیز بیان کرده است: مستحب است در این روز، نماز حضرت فاطمه(س) را بخواند و این نماز چهار رکعت است (هر دو رکعت به یک سلام) و همانند نماز حضرت امیرالمومنین (ع) است؛ در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره قل هو الله را بخواند و بعد از سلام تسبیح حضرت فاطمه (س) را بگوید.، آنگاه این دعا را بخواند: ˈسبحان ذی العز الشامخ المنیف، سبحان ذی الجلال الباذخ العظیم، سبحان ذی الملک الفاخر القدیم، سبحان من یری اثر النمله فی الصفا، سبحان من یری وقع الطیر فی الهواء، سبحان من هو هکذا و لا هکذا غیره.ˈ

منزه است خدای صاحب عزت بلند و والا منزه است صاحب شوکت مرتفع و بزرگ، منزه است صاحب فرمانروایی گرانمایه و دیرینه منزه است آن کس که بیند جای پای مور را بر

روی سنگ خارا، منزه است آن کس که بیند رد عبور پرنده را در هوا منزه است آن کس که فقط او چنین است و جز او چنین نیست.

همچنین نقل شده است که نیم ساعت قبل از ظهر، دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره قل هو الله و ده مرتبه آیه الکرسی و ده مرتبه سوره انا انزلناه را بخواند.

*******
در هر روز از دهه بخواند پنج دعایى را که حضرت جبرئیل براى حضرت عیسى علیه السلام از جانب حق تعالى هدیه آورده که در ایام این دهه بخواند و آن پنج دعا این است‏:

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ

گواهى مى‏دهم که نیست معبود حقى جز خداى که یگانه است و شریک ندارد مر او راست پادشاهى و ستایش او را سزد

بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ

و خوبى و نیکى به دست قدرت اوست و او بر هر چیزى تواناست

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ أَحَداً صَمَداً لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لاَ وَلَداً

گواهى مى‏ دهم که خدایى‏ جز ذات یگانه پروردگار نیست که شریک ندارد یکتا و بى‏ نیاز است همسر و فرزند نگیرد

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ‏

گواهى مى‏دهم که معبود حقى جز پروردگار یگانه نیست که شریک ندارد

أَحَداً صَمَداً لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ

یکتا و بى ‏نیاز است فرزند ندارد و فرزند نبوده و نباشد برایش همتا احدى

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ

گواهم که نیست معبود حقى جز خداى یگانه که شریک ندارد از اوست ملک و پادشاهى و ستایش و حمد مرا او راست

یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لاَ یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ

زنده کند و بمیراند و او زنده است نمیرد به دست اوست خیر و او بر هر چیز تواناست

حَسْبِیَ اللَّهُ وَ کَفَى سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ دَعَا لَیْسَ وَرَاءَ اللَّهِ مُنْتَهَى‏

بس است مر خدا را و کافى است شنود خدا از هر که دعا کند نیست وراء خدا نهایتى

أَشْهَدُ لِلَّهِ بِمَا دَعَا وَ أَنَّهُ بَرِی‏ءٌ مِمَّنْ تَبَرَّأَ وَ أَنَّ لِلَّهِ الْآخِرَةَ وَ الْأُولَى‏

گواهى دهم براى خدا بدان چه دعوت کرده و به اینکه بیزار است از هر که تبرى جوید و اینکه از خداست آخرت و دنیا.

پس حضرت عیسى علیه السلام ثواب بسیارى نقل کرده براى خواندن هر یک از این پنج دعا را صد مرتبه و دور نیست چنانکه علامه مجلسى رحمة الله علیه فرموده اگر کسى هر روز هر یک از این دعاها را ده مرتبه بخواند عمل به روایت کرده باشد و اگر هر روز هر یک را صد مرتبه بخواند بهتر خواهد بود.

برخی اعمال مشترک دهه اول ذی الحجه

امام صادق (ع) می فرماید: پدرم حضرت امام باقر (ع) به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذی الحجه، هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن:

خواندن دو رکعت نماز ما بین مغرب و عشا در تمام شبهاى این دهه در هر رکعت بعد از حمد بخواند یک مرتبه توحید و آیه‏

وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً

وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ‏

و وعده گذاشتیم با موسى سى شب و تمدیدش کردیم‏ده شب دیگر پس تمام شد میقات پروردگارش چهل شب، و موسى به برادرش هارون گفت جانشین من باش در قومم و مصلح باش و به راه مفسده جویان مرو.

اگر چنین کنی، در ثواب حاجیان، و اعمال حج آنها شریک می شوی.

همچنین در روایتی از امام موسی کاظم (ع) نقل شده است که هر کس 9 روز اول ذی الحجه را روزه بدارد، خداوند ثواب روزه تمام عمر را برای او می نویسد.

وقایع ذی الحجه

ازدواج حضرت فاطمه با امیرالمومنین علی (ع)، روز ششم ذیحجه سال دوم

شهادت امام محمدباقر(ع) ، روز هفتم ذیحجه سال ۱۱۴ قمری

ترویه و کوچ حاجیان از مکه

شهادت مسلم بن عقیل در سال ۵۹ قمری

انتصاب امیرالمومنین علی (ع) به جانشینی پیامبر (ص) و عید سعید غدیر، روز هجدهم سال دهم

قتل عثمان بن عفان خلیفه سوم، روز هجدهم سال ۳۵

مباهله پیامبر (ص)، روز بیست و چهارم

بیعت مردم با امام علی (ع) و تصدی خلافت ظاهری امام ، روز بیست و پنجم ذیحجه سال ۳۵ قمری

قتل عمر خطاب به دست ابولؤلؤ، روز بیست و نهم

روز نهم این ماه عرفه و روز دهم نیز روز عید قربان است.

التماس دعا


مناسبتهای ماه ذی الحجة

روز

مناسبت

روز اوّل

- ازدواج آسمانی حضرت علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها

- نزول آیه برائت (سال نهم هجرى)

آیه برائت رمزى ناگشوده از بزرگى على (ع) است. در چنین روزى پیامبر اعظم (ص) ابوبکر را با همراهى چهل نفر از مسلمانان روانه مکه ساخت تا در مراسم حج این آیات را بر مسلمانان تلاوت کند. ابوبکر عازم شد ولى هنوز به مکه نرسیده بود که جبرئیل امین مأموریتى دیگر را به پیامبر اعظم (ص) ابلاغ کرد و آن این بود که یا خود این کار را انجام دهد و یا کسى دیگر را به جانشینى از خود براى انجام این کار بفرستد، و ایشان امیر مؤمنان (ع) را براى انجام آن عازم مکه نمود.

روز چهارم

- آخرین حج پیامبر اعظم (ص) (سال دهم هجرى)
در چنین روزى پیامبر اعظم (ص) براى انجام واپسین حج وارد مکه شد و اعمال و مناسک حج را به انجام رسانید. در روز عرفه ایشان در سرزمین عرفات خطبه تاریخى خود مبنى بر حرمت خون و مال مسلمانان، کنار گذاشتن اختلافات جاهلى، پایبندى به امانت، حرمت ماه هاى حرام و... را ایراد فرمود.

روز پنجم

- غزوه سویق (سال دوم هجرى)
ابوسفیان دشمن سرسخت اسلام، عهدى شوم با خویش بسته بود؛ او با خود عهد کرده بود که تا انتقام کشتگان جنگ بدر را از مسلمانان نگیرد با همسر خود همبستر نشود. او در تب و تام انتقام مى سوخت و آرامش را تا لحظه بازپس گیرى خون بهاى کشتگان قبیله خود از پیروان محمد (ص) از خود دور کرده بود. از این رو به مدینه تاخت و نخلستان هاى اطراف مدینه را براى تشفّى خاطر خود به آتش کشید و کشاورزى بى دفاع از انصار مدینه را به شهادت رسانید. پیامبر اعظم (ص) مطلع شد و دستور دفاع در برابر تهاجم آنان را صادر فرمود و خود نیز پیشاپیش سپاه به سوى آنان حرکت کرد و آنان را تحت تعقیب قرار داد. آنان با شنیدن لشکرکشى پیامبر اعظم (ص) عرصه را تهى کرده و گریختند.

روز ششم

- غزوه بحران (سال سوم هجرى)
آوازه جنگ هاى کفر ستیزانه پیامبر اعظم (ص) در جزیرة العرب پیچیده بود. از سوى دیگر کفار به شدت تلاش مى کردند پیش از آنکه آوازه ایشان فراگیر و پایه هاى حکومت جهانى شان مستحکم تر شود بنیاد اسلام را برکنند. از این رو جمع بسیارى از مشرکان در منطقه بحران جمع شدند تا به مسلمانان حمله ور شوند. پیامبر اعظم (ص) عبدالله بن مکتوم را در مدینه جانشین خود کرد و با سپاه خود عازم منطقه شد، ولى دشمن با دیدن مسلمانان راسخ و تکبیرگوى ترسید و پا به فرار گذاشت و پیامبر اعظم (ص) نیز پس از ده روز به مدینه بازگشت.

روز هفتم

- شهادت امام باقر(ع) (سال صد و چهارده هجری)
آن حضرت در سال پنجاه و هفت هجری در مدینه به دنیا آمد و مادرش دختر امام حسن مجتبی(ع) بود. در سی و هشت سالگی پدر بزرگوارش امام سجاد(ع) به شهادت رسید و امامت به ایشان منتقل شد. در دوران آن حضرت که میان بنی‌امیه و بنی‌عباس برای غصب خلافت جنگ و درگیری بود، ایشان از این فرصت کمال استفاده را در جهت تربیت شاگرد و استحکام و گسترش تشیع و انقلاب فرهنگی نمود.

شب و روز نهم

- شب و روز عرفه :
این شب یکی از شب‌های بافضیلت است و کسی که این شب را به عبادت بپردازد اجر و ثواب صد و هفتاد سال عبادت را دارد. روز عرفه یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است و روزی است که خداوند سفره جود و احسان خود را برای بندگانش گسترده و شیطان را خوار و ذلیل کرده است.

شب و روز دهم

- اعلان برائت (سال نهم هجرى)
چشم ها به سوى على (ع) خیره شده بود و گوش ها در انتظار شنیدن پیام او بود. على (ع) بر بلنداى جمره عقبه ایستاد و با صدایى رسا، سیزده آیه از ابتداى سوره برائت را تلاوت نمود و اعلان داشت: بت پرستان حق ورود به مسجد الحرام را ندارند، طواف با بدن برهنه ممنوع است و از این پس هیچ بت پرستى حق شرکت در مراسم حج را ندارد و در نهایت اینکه هم پیمانان پیامبر اعظم (ص) تا مدتى که پیمان مقرر کرده است خون و مالشان محترم است، بقیه مشرکان نیز فقط چهار ماه مهلت دارند که یا اسلام بیاورند یا از این سرزمین بیرون روند، وگرنه جنگ، آخرین راه است.
- شب و روز عید قربان :
شب عید قربان یکی از چهار شبی است که احیای آن مستحب است و درهای آسمان در این شب به روی بندگان باز است. دعاهایی نیز برای این روز در کتب ادعیه وارد شده است.

روز سیزدهم

- پیمان عقبه دوم (سال سیزدهم بعثت)

آوازه رسول رحمت و مهرورزى سالیان سال بود که در جزیرة العرب طنین افکنده بود وهر روز بر تعداد گروندگان به آئین او بیشتر مى شد. این آوازه، چون کابوسى هولناک براى مشرکان قریش تبدیل شده بود. سال یازدهم بعثت در این ایام شش نفر از اهالى یثرب به دور از چشم قریشیان با پیامبر اعظم (ص) به طور مخفیانه ارتباط برقرار کردند و با او هم پیمان شدند. این رویداد نقطه عطفى در زمینه سازى هجرت پیامبر اعظم (ص) گردید.

یک سال از ملاقات مخفیانه گروه یثرب با پیامبر اعظم (ص) گذشت. آنان به طور ناشناس و با هیئت غیر مسلمان به مکه آمدند و به زیارت بت ها رفتند و به گونه ظاهرى در برابر آنان کرنش کردند تا مشرکان از جریان آگاه نشوند و به آنان مشکوک نگردند. پس به سوى پیامبر اعظم (ص) شتافته و در محلى به نام «عقبة» با پیامبر اعظم (ص) هم پیمان شدند. این پیمان به پیمان عقبه اول معروف شد.

یک سال دیگر از این جریان گذشت و در ذى حجة سال بعد، هفتاد و سه تن از مسلمانان یثرب که در بین آن ها دو زن نیز وجود داشت براى بستن میثاق الهى با پیامبر اعظم (ص) به سوى مکه به راه افتادند. مصعب بن عمیر از سوى ایشان دستور یافت تا محلى را براى ملاقات با برادران مسلمان یثربى هماهنگ کند. آنان موفق شدند در سرزمین منى با پیامبر اعظم (ص) دیدار و و در چنین روزی با ایشان بیعت نمایند. این پیمان به دومین پیمان عقبه مشهور شد که گامى بزرگ براى آغاز صدور رسالت پیامبر اعظم (ص) از مرزهاى مکه به سوى دیگر سرزمین ها قلمداد شد.

روز پانزدهم

- ولادت امام هادی(ع) (سال دویست و دوازده هجری)
پانزدهم ماه ذی حجه روز ولادت با سعادت امام علی‌النقی(ع) است. آن حضرت در سال دویست و دوازده هجری در مدینه به دنیا آمد. در هشت سالگی پدر بزرگوارش امام جواد(ع) به شهادت رسید و امامت به ایشان منتقل شد. امام هادی بعد از پدرش دو سال در دوره حکومت معتصم عباسی بود، سپس دوره‌های حکومت واثق، متوکل، منتصر، مستعین، معتز، و معتمد عباسی را نیز درک کردند. در میان حکام وقت، متوکل عباسی بیش از دیگران، آن حضرت را مورد اذیت و آزار قرار داد. او کینه و عداوتش نسبت به اهل بیت(ع) بیش از دیگران بود و چون برخلافت خود ترسید آن حضرت را از مدینه به بغداد احضار کرد. دوره امامت آن حضرت سی و چهار سال بود. چهارده سال آن را در مدینه و بیست سال در سامرا به سر بردند. تا این که در جمادی الاخر سال دویست و پنجاه و چهار هجری در چهل و دو سالگی به دست معتمد عباسی مسموم و در سامرا در خانه خودش دفن شد.

روز هجدهم

- عید غدیر(سال دهم هجرى)
ندایى بلند شد: آنان که جلوتر رفته اند باز گردند و آنان که عقب مانده اند سریع تر خود را برسانند. در کنار برکه اى در سرزمین غدیر خم، دستى دست دیگر را بالا برد و ندایى در گوش تاریخ پیچید: هر کس من مولاى اویم على (ع) مولاى اوست. پروردگارا! دوستانش را دوست بدار و دشمنانش را دشمن بدار و یارانش را یارى کن و کینه توزانش را خوار گردان.

هجدهم ماه ذی حجه روز عید غدیر است، روزی که خداوند در آن گناهان شصت ساله مومنان را می‌آمرزد و در این روز آزاد می‌کند دو برابر آنچه را که ماه رمضان از آتش جهنم آزاد کرده است. یک درهم انفاق در راه خدا در این روز معادل هزار درهم است. از امام صادق(ع) سوال شد: آیا برای مسلمانان عیدی جز جمعه و عید فطر و قربان وجود دارد؟ امام فرمود: ((بلی، عیدی که حرمتش از سایر اعیاد بیشتر است و آن عید غدیر است)).

روز بیست و چهارم

- روز مباهله (سال دهم هجرى)

آمده بودند تا با هیبت پوشالى و دعایى که از سقف خانه هاى گلى شان بالاتر نمى رفت عظمت آخرین فرستاده خدا را بشکنند. مسیحیان نجران با پیامبر اعظم (ص) به جدال برخاسته بودند، اما قرار گذاشته شد تا مباهله تکلیف را روشن سازد، اما هنوز دعایى و نفرینى در نگرفته بود که حریف از میدان به در رفت و اهل بیت عصمت پیامبر اعظم (ص) پیروز شدند.

- و نیز درچنین روزی حضرت علی(ع) انگشتر خود را در حال رکوع به سائل داد و این آیه در شان وی نازل شد: (انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون)

روز بیست و پنجم

- نزول آیات سوره دهر در شأن اهل بیت(ع)
در چنین روزی سوره هل اتی در شان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نازل شد. حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(ع) برای ادای نذرشان جهت شفای بیماری امام حسن و امام حسین(ع) سه روز روزه گرفتند. روز اول نزدیک غروب مسکینی در خانه آن حضرت را زد و اظهار گرسنگی کرد، آن بزرگواران غذای خود را به او دادند و خود با آب افطار کردند. روز دوم یتیمی و روز سوم اسیر در خواست کمک کردند و آن بزرگواران غذای خود را به آنها دادند و خود با آب افطار کردند. این آیه اشاره به این موضوع دارد: (ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا)

همچنین در این ماه اتفاقات زیر نیز رخ داده اند:

- صلح با هیئت اشجع ( سال پنجم هجرى)
نامش «مسعود بن رخیله» بود که در جنگ خندق شرکت جسته بود و در این جنگ فرماندهى افراد خود را به عهده داشت. او در چنین ایامى نزد پیامبر اعظم (ص) آمد و به همراهى بیش از هفتصد تن از یاران خود با ایشان معاهده صلح منعقد نمود. از آنجا که ایشان پیامبر رحمت و صلح بود این معاهده را پذیرفت و از اشتباهاتشان درگذشت. این معاهده در کوه سلع منعقد گردید.

- ازدواج پیامبر(ص) با میمونه (سال هفتم هجرى)
پیامبر اعظم (ص) عمرة القضاء را انجام داده و به مدینه بازگشته بود که میمونه خواهر ام الفضل که همسر عباس عموى پیامبر اعظم (ص) بود پیشنهادى به ایشان کرد. او خود گفته بود که حاضر است به طور افتخارى همسرى ایشان را قبول کند و به عقد بزرگ ترین فرستادگان نایل آید. ایشان نیز براى نزدیکى بیشتر بین دل هاى مردم و قبایلى که در آن روز مى زیستند این پیشنهاد را پذیرفت و میمونه به عقد ایشان درآمد.

- سریه ابن ابى العوجاء (سال هفتم هجرى)
سرسختى اعراب در کفر و نفاق مثال زدنى بود. هفت سال از هجرت و بیست سال از بعثت رسول خاتم «پیامبر اعظم (ص)» گذشته بود، اما همچنان برخى حاضر به سر فرود آوردن در پیشگاه خداى محمد (ص) نبودند. قبیله بنى سلیم از آن دسته بود. پیامبر اعظم (ص) ابن ابى العوجاء را براى مبارزه با آنان پیش فرستاد. جنگ سختى بین کفار بنى سلیم و آنان درگرفت و در جریان این جنگ تمامى سپاهیان اسلام به شهادت رسیدند و تنها خود ابن ابى العوجاء جان سالم به در برد و به مدینه بازگشت.

- سریه عبدالله بن ابى حدرد (سال هفتم هجرى)
پیامبر اعظم (ص) جمعى از مسلمانان را به این سریه فرستاد. در بین آنان مردى به نام محلّم بن جثامه حضور داشت. در جریان جنگ، او فردى از کفار به نام عامر بن اضبط را که اسلام آورده و شهادتین را بر زبان جارى ساخته بود، کشت. این آیه بر پیامبر اعظم (ص) نازل شد: «وَ لا تَقُولُوا لِمَن ألقى اِلَیکم السَّلام لَستَ مُسلما» (نساء / 94)
پیامبر(ص) از این رفتار او بسیار ناراحت و خشمگین شد و از او و این عملش بیزارى جُست.

اخبار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم خرمشهر در مجلس:
18 نماینده خوزستان خواهان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هستند

خبرگزاری فارس: نماینده مردم خرمشهر در مجلس گفت: به دلیل وجود مشکلاتی در بحث آبرسانی و کشاورزی همچنین عدم تحقق وعده‌های داده شده در این زمینه، 18 نماینده استان خوزستان خواهان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی شده‌اند.

خبرگزاری فارس: 18 نماینده خوزستان خواهان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هستند

عبدالله سامری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر در خصوص نشست امروز وزیر جهاد کشاورزی با 18 نماینده مردم در مجلس شهرهای استان خوزستان اظهار کرد: به دلیل وجود مشکلاتی در بحث آبرسانی و کشاورزی همچنین عدم تحقق وعده‌های داده شده در این زمینه، 18 نماینده استان خوزستان خواهان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی شده‌اند.

وی افزود: در همین راستا با توجه به مذاکرات صورت گرفته با نمایندگان نامبرده، مقرر شد که جلسه‌ای با حضور وزیر برگزار و در آن به تبیین مشکلات و مباحث مورد نظر پرداخته شود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این نشست قرار بود که در تهران برگزار شود اما نمایندگان موافقت نکرده و خواهان برگزاری جلسه در استان خوزستان شدند.

* وعده‌های وزیر زیر پا گذاشته شده است

وی که یکی از اصرار کنندگان بر استیضاح وزیر جهاد کشاورزی است، گفت: وزیر وعده‌های بسیاری در رابطه با بهبود آب شهرهای استان خوزستان داده بود که همه را زیر پا گذاشته و از یاد برده است.

سامری با بیان اینکه در جلسه امروز یک لیوان از آب لوله را روز میز وزیر قرار می‌دهم تا از وضعیت آب مصرفی مردم این استان مطلع شود، افزود: در صورتی‌که نشست امروز نتیجه و سرانجامی مشخص نداشته باشد، وزیر باید استیضاح شود.

وی همچنین عنوان کرد: اکر قرار باشد فرصتی برای اتمام و تحقق وعده‌های وزیر جهاد کشاورزی داده شود باید حداقل و کمترین باشد زیرا به اندازه کافی وقت هدر رفته است.

* در رابطه با مشکلات استان خوزستان با هیچ کسی تعارف و شوخی نداریم

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنا به دستور مقام معظم رهبری در سال 75 مقرر بود که در رابطه با 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی، آب تأمین شود که جهاد کشاورزی چنین امری را نیز محقق نکرد.

وی با اشاره به اینکه ما نمایندگان مجلس در برابر حق مردم سکوت نمی‌کنیم، تصریح کرد: در رابطه با معضلات و مشکلات پیش‌روی مردم و شهرهای استان خوزستان با هیچ کسی تعارف و شوخی نداریم، اگر هم تاکنون به آرامی و سازش کار را پیش برده‌ایم به دلیل نزدیکی به پایان عمر دولت دهم است.

* وزاری دولت اگر نمی‌توانند کار کنند شعار ندهند

سامری در ادامه خاطرنشان کرد: نباید با عدم پیگیری مشکلات مردم به‌ویژه در مناطق محروم، موجبات نارضایتی شهروندان را رقم شده و به‌دنبال آن به دشمنان نظام و انقلاب برای سوءاستفاده فرصت و سوژه دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه وزاری دولت اگر نمی‌توانند کار کنند شعار ندهند، گفت: شنیده شده که با انتشار خبر حضور وزیر جهاد کشاورزی در استان خوزستان، آب رودخانه کرخه روز گذشته باز شده تا مشکل در حال پیگیری کمتر مشاهده شود.

گزارش اداره هوا شناسی خوزستان

شرجی از فردا در خوزستان 

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی خوزستان از آغاز شرجی در خوزستان از فردا خبر داد و گفت: چنین رخدادی بی‌سابقه است.

خبرگزاری فارس: شرجی از فردا در خوزستان

مسعود دهملایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: نقشه‌های محاسباتی جریان و میدان باد، جنوبی شدن آن‌ها را از فردا نشان می‌دهند که نتیجتا انتظار افزایش مجدد رطوبت و وضعیت شرجی در استان و تداوم آن را حداقل تا روز یکشنبه آینده فراهم می‌کند.

وی افزود: در لایه میانی جو نیز خط ناپایدار ضعیفی از اواسط روز جمعه در امتداد دریای سرخ تشکیل خواهد شد که به همراه جریانات جنوبی رگبارهایی را به شکل پراکنده و خفیف در خوزستان در پی خواهد داشت.

دهملایی افزود: آسمان استان صاف گاهی تا قسمتی ابری بعضا همراه با غبار محلی و در بعضی ساعات توام با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی تاکید کرد: وضعیت هوا، صاف گاهی همراه با غبار جهت باد، شمال غربی تا جنوب غربی گاهی جنوب شرقی سرعت باد، 15 تا 25 کیلومتر در ساعت و ماکزیمم سرعت باد 30 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در شبانه روز گذشته اهواز، شادگان، آبادان و شوش با 39 و ایذه با 12 درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط گزارش شده‌اند.

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

قطع رابطه شرکت های چاپ اسکناس با ایران

مارک والاس، مدیر ارشد گروه «اتحاد علیه ایران اتمی» در تشریح کمپین جدید گروه به نیویورک تایمز گفته است که با افزایش میزان چاپ اسکناس، ایران می تواند آثار مصیبت بار تصمیم های سیاسی، سوء مدیریت اقتصادی و انزوای خود را از نظرها پنهان کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیویورک تایمز مدعی شد: شرکت های چاپ اسکناس با ایران قطع رابطه کرده اند .به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این روزنامه آمریکایی با ناباورانه توصیف کردن این اتفاق نوشته است: تحریم های غرب علیه ایران پیامدهای ناباورانه ای داشته که پیش از این ناشناخته بود و اکنون با کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای معتبر جهانی و افزایش تورم قیمت ها، آشکار شده است.
نیویورک تایمز می نویسد: دست کم سه کمپانی اروپایی که خدمات چاپ اسکناس را در اختیارایران قرار می دادند، روابط خود را با ایران قطع کرده اند.یکی از این کمپانی ها، «کونیگ و باوئر» در شهر وورتزبرگ آلمان است که می گوید به درخواست ایرانیان برای ارایه قیمت و شرکت در مناقصه فروش دستگاه های چاپ اسکناس های ریال پاسخ نداده است.نیویورک تایمز با اشاره به این که ایران به طور تاریخی از مشتریان صنایع چاپ اسکناس در اروپا به شمار می رود، اضافه کرده که گروه آمریکایی با تمرکز براین کمپانی ها،‌ بر آن بوده است تا هرچه بیشتر ایران را به انزوا بکشاند و بانک مرکزی ایران را از یک اقدام بنیادی در سیستم عملی اسکناس و به عبارتی چاپ آن محروم سازد.مارک والاس، مدیر ارشد گروه «اتحاد علیه ایران اتمی» در تشریح کمپین جدید گروه به نیویورک تایمز گفته است که با افزایش میزان چاپ اسکناس، ایران می تواند آثار مصیبت بار تصمیم های سیاسی، سوء مدیریت اقتصادی و انزوای خود را از نظرها پنهان کند.نیویورک تایمز اضافه می کند که همزمان با افزایش تورم و تحلیل رفتن قدرت خرید مردم، بانک مرکزی ایران باید میزان اسکناس در گردش را بالا ببرد که این امر خود موجب تورم لگام گسیخته و در نتیجه دور باطلی از افزایش قیمت ها و افزایش میزان پول در گردش می شود.محروم کردن بانک مرکزی ایران از توانایی افزایش پول در گردش، از حیث نظری و یا تئوریک، به بحران اقتصادی شتاب می دهد.

با این حال برخی از اقتصاددانان می گویند که تلاش برای محدود ساختن ریال در گردش ممکن است که پیامدهای ناخواسته داشته باشد. آنها به دو مورد تورم لگام گسیخته در یوگسلاوی پیشین به سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ و در زیمبابوه به سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی اشاره می کنند که در هر دو مورد، ارزش پول ملی و به همراه آن سیستم بانکی سقوط کرد و مردم در یوگسلاوی به واحد پولی روی آوردند که متکی به مارک آلمان بود و در زیمبابوه وابسته به دلار آمریکا. به این ترتیب چرخه تورم کلان پایان گرفت و اوضاع به حال عادی بازگشت

اخبار روز خوزستان

مدیرکل محیط زیست خوزستان خواستار شد: شعله‌های گاز اطراف اهواز خاموش شوند
اجتماعی 11:28:9 1391/07/19

917-18714-5 کد خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که گازهای گلخانه‌ای از عوامل مهم و تاثیرگزار در گرم شدن کره زمین است، گفت: ‌ کشورهایی که در تولید گازهای گلخانه‌ای تاثیر بیشتری دارند، تا سال 2020 باید 20 درصد گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند که ایران نیز جزو‌ 10 کشور نخست جهان در تولید گازهای گلخانه‌ای است. احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ ـ‌منطقه خوزستان ـ ‌اظهار کرد:‌ ایران با این‌که از نظر اقتصادی قابل مقایسه با کشورهای چین و آلمان نیست ولی از لحاظ تولید گازهای گلخانه‌ای هم رده این کشورها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب شرکت‌های کارون، مارون، آغاجاری، مسجدسلیمان و گچساران را تحت پوشش قرار می‌دهد که عمده این مناطق به استثنای بخش کوچکی که در کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد، در خوزستان واقع هستند و از میان این شرکت‌ها، شرکت نفت و گاز کارون درمحدوده شهر اهواز قرار دارد.وی با بیان این‌که‌ در استخراج نفت همراه با گاز ساده‌ترین روش، آتش‌زدن گاز همراه است که این کار توام با ایجاد آلودگی بسیار درمحیط زیست می‌شود، افزود: این کار تا سال گذشته در محدوده شهر اهواز انجام می‌شد؛ در آن زمان حدود 110 شعله آتش از شعاع 30 کیلومتری اهواز مشخص بود. لاهیجان‌زاده گفت:‌ با اجرای طرح آماک در برخی مناطق، بخش زیادی از شعله‌های آتش کنترل شد. در طرح آماک تمام گازهای همراه نفت به اجبار باید خارج ‌شوند. واحد عملیاتی این طرح در 20 کیلومتری محور اهواز _رامهرمز استقرار دارد و گازها را برای مصارفی مانند پتروشیمی، تصفیه و شیرین‌سازی می‌کند. این طرح که هم‌اکنون بیش از 90 درصد آن اجرایی شده است، باید تکمیل شود. با وجود اجرای این طرح، هنوز مقادیر زیادی گاز همراه نفت سوزانده و موجب آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود که باید برای جلوگیری از این آلودگی، شعله‌های اطراف اهواز خاموش شوند. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون جمع‌آوری گازهای همراه با نفت در اولویت برنامه‌های کاری شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب قرار دارد. برنامه‌های زیست محیطی پنج ساله شرکت نفت و گاز کارون که در آن همه مسائل زیست محیطی اعم از گازهای همراه با نفت در نظر گرفته شده، بالغ بر 400 میلیارد تومان است.

یک انتقاد وارده


گاف تصویری درس «دریاقلی» در کتاب ششم ابتدایی / آبادان کوه ندارد

خبرگزاری فارس: داستان «دریاقلی سورانی» در حالی پس از سال‌ها تاخیر از سال جدید تحصیلی وارد کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی شد که در تصویر این درس آبادان را شهری کوهستانی معرفی کرده که با واقعیت جغرافیایی این شهر همخوانی ندارد.

خبرگزاری فارس: گاف تصویری درس «دریاقلی» در کتاب ششم ابتدایی / آبادان کوه ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، داستان «دریاقلی سورانی» پس از سال‌ها تاخیر از سال جدید تحصیلی وارد کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی شد. داستانی که پایه ششمی‌ها در درس چهارده خود آن را خواهند خواند. شخصیتی که اگر چه در دهه 60 و بحبوحه جنگ افراد کمی از فداکاری وی اطلاع پیدا کردند اما با گذر زمان داستان فداکاری او زبان به زبان چرخید و به یکی از اسطوره‌های دفاع مقدس تبدیل شد.

وی جایگزین شخصیت‌های خیالی چون پطروس هلندی شد که سال‌ها در کتاب‌ها وجود داشت اما برخلاف عادت آمد و به گفته حبیب احمدزاده یکی از نویسندگان دفاع مقدس: «هنوز در کشور هلند هم کسی پطروس را نمی‌شناسد، ولی همه ما او را می‌شناسیم؛ راستی چرا هیچ‌وقت از خودمان نپرسیدیم چرا پطروس فداکار جای انگشتش یک چوب در سوراخ سد نگذاشت؟»

دریاقلی جوانی از اهالی آبادان و شغل او اوراق ‌فروشی بود و در گوشه‌ای از «کوی ذوالفقاری» آبادان و در گورستانی از اتومبیل‌های فرسوده زندگی می‌کرد.

در ماه‌های آغاز جنگ، آبادان در محاصره نیروهای دشمن بود. انگار تقدیر این بود که درست در آن زمان که لشگری از تانک‌ها و سربازان عراقی غافلگیرانه از رودخانه بهمن‌شیر گذشته و وارد آبادان شده بود، تنها دریاقلی متوجه حضور آنان شود و در آن شب پاییزی آبان ماه 1359 روی زین دوچرخه قراضه‌اش بنشیند و تا نفس دارد رکاب بزند؛ از میان چشمی دوربین‌های دیده‌بانان عراقی و قناسه به دست‌های ارتش عراق که تیرشان به خطا نمی‌رفت بگذرد و باز رکاب بزند تا این خبر را به مدافعان شهر برساند.

رسیدن دریاقلی همان و بنا شدن سد محکم نیروهای ایرانی برابر لشگر عراق همان؛ سدی از مقاومت که باعث شد دشمن به آن سوی بهمنشیر رانده شود.

آنهایی که روزهای آغازین جنگ ایران را تحلیل می‌کنند همه اعتراف می‌کنند که اگر دریاقلی جانش را پای رکاب زدن مداوم از بهمنشیر تا آبادان نگذاشته بود، آن لشگر عراقی شاید تا شیراز هم می‌رسید. می‌دانند که اگر او نبود آبادان با تلفاتی سنگین سقوط می‌کرد و باز پس گرفتنش نیازمند نبردهایی خونین‌تر و پرهزینه‌تر از فتح خرمشهر بود.

حالا باید بگوییم دریاقلی جان، ببخش که کمی دیر شد و 32 سال بعد از آن که جانت را گذاشتی پای رکاب، یادمان افتاد تو را اسطوره فداکاری کنیم، اما خب، می‌شود بیایی برای ما جای پطروس فداکار را پر کنی!

تا به حال داستان‌های زیادی در مورد این رویداد مهم تاریخی نوشته شده و چندین مستند و یک فیلم سینمایی هم از آن ساخته شده است. اما هنوز به رغم این تلاش‌ها این داستان وارد کتاب‌های درسی نشده بود.

محمدرضا ترکی محقق و استاد دانشگاه تهران که نوشته وی در مورد دریاقلی در متن کتاب درسی درج شده در مورد تأخیر در ورود این داستان به کتاب‌های درسی می‌گوید: « این شخصیت نقش بسیار جدی و مهمی در جنگ داشته ولی متأسفانه گمنام مانده است. متأسفانه از این مشکلات در کشور ما بسیار هستند و خیلی از مسائلی که اولویت دارند خیلی از وقت‌ها مغفول می‌مانند. این شهید تا چند سال پیش حتی یک قبر درست و حسابی هم نداشت. اینکه ما در کتاب‌های درسی خود در مورد این شهید چیزی بنویسیم کمترین کاری بوده که می‌توانستیم انجام بدهیم. من از چند سال پیش، پیشنهاد این کار را به وزیر فرهنگ و ارشاد دادم و حتی نامه‌ نگاری‌هایی را نیز انجام دادم اما از آنجا که داستان‌هایی که تاکنون در مورد وی نوشته شده بودند برای کتاب‌های درسی مناسب نبود، از این رو متن جدیدی را نوشتم...»

به هرحال جدا از این کار زیبا و ارزشمند وزارت آموزش و پرورش، متأسفانه گاف بزرگی در طراحی این داستان در متن کتاب درسی رخ داده که در نوع خود جالب توجه است! طراح محترم گویا فراموش کرده و یا کاملاً بی‌اطلاع بوده که جزیره آبادان فاقد هر نوع کوه و ارتفاعات قابل ذکری است و دریاقلی را در میان کوه‌ها به تصویر کشیده که در حال رکاب زدن است و تانک‌های دشمن در ذوالفقاری را نیز در میان کوه‌های بلند نشان داده در حالی که ذوالفقاری "کوی" است به معنای محله و برزن و نه "کوه" ! و پوشش کنار رودخانه بهمنشیر نیز نخلستان است...

البته اینگونه گاف‌ها بی سابقه نیست و سال گذشته نیز وزارت آموزش و پرورش کتاب درسی «جغرافیای استان‌ها» را چاپ کرده که در آن زندگینامه «ایرج افشار سیستانی» پژوهشگر که هنوز در قید حیات است آمده، اما در این کتاب اعلام شده که وی در سال 1389، فوت کرده است!

امیدواریم وزارت آموزش و پرورش در انتشار مطالب خود که به نوعی دارای تأثیرات ذهنی زیادی بر نسل جدید کشور دارد دقت بیشتری بکند و همچنین زمینه اصلاح اشتباهات شاید سهواً را نیز در کمترین زمان ممکن فراهم کند.

__________________

یادداشت از محمود تیلا

+ نوشته شده در چهارشنبه نوزدهم مهر 1391ساعت 22:52 توسط امیر رحمانی | نظر بدهید


اخبار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

  1. لایروبی بهمنشیر به کندی پیش می رود/ دستگاه لایروب مفقود شد
  1. آبادان - خبرگزاری مهر: نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند کند لایروبی رودخانه بهمنشیر این شهر گفت: برای این کار دو دستگاه لایروب خریداری شده بود که یکی از آنها مفقود شد.

محمد سعید انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رودخانه بهمنشیر آبادان پرآب ترین دهانه رود کارون و شاخه اصلی این رود است که در شمال جزیره آبادان قرار دارد، طول این رود 85 کیلومتر است و به خلیج ‌فارس می ریزد و نقش مهمی در توسعه و آبادانی شهر دارد.

  1. وی افزود: این رودخانه به علت های مختلف از جمله هشت سال جنگ تحمیلی مورد بی مهری و فراموشی قرار گرفته بود به همین دلیل بهدشت نیاز به لایروبی داشت که در این خصوص با پیگیری های صورت رفته، قرار شد بهمنشیر لایروبی شود و برای این کار دو دستگاه لایروب نیز خریداری شد.
انصاری عنوان کرد: باید برای لایروبی این رودخانه که آب شرب آبادان وسایر روستاهای این شهرستان را تامین می کند یک چاره اندیشی جدی صورت بگیرد زیرا اکنون لایروبی این رودخانه به کندی انجام می شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس نهم ضمن یادآوری اینکه شهرستان آبادان جزیره ‌ای است که دو طرف آن رودخانه قرار دارد، افزود: رودخانه بهمنشیر در سال های گذشته به دلیل کم آبی و عدم تردد و عدم لایروبی با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

وی با بیان اینکه زمان بازسازی شهر، لایروبی انجام شد اما نیمه کاره باقی ماند، گفت: در حال حاضر لایروب ضعیفی در رودخانه مستقر شده و آهسته در حال انجام عملیات لایروبی است اما نتیجه ای ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم گفت: در زمان بازسازی، دو دستگاه لایروب برای لایروبی رودخانه بهمنشیرخریداری شد که تنها یکی باقی مانده و دیگری معلوم نیست به چه سرانجامی دچار شده است.

وی ضمن انتقاد از مدیریت لایروبی رودخانه های منطقه گفت: رودخانه بهمنشیر آب آبادان و روستاهای اطراف را تامین می کند ضمن اینکه نیاز بخش کشاورزی را نیز باید مرتفع کند.

انصاری بیان کرد: در حال حاضر آبی که از کارون می آید در نقطه ای به نام مارد که در ۲۰ کیلومتری آبادان قرار دارد از طریق کانالی که کشیده شده به وسیله پمپاژ به رودخانه بهمنشیر به منظورآبیاری نخلها و مزارع ریخته می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم با بیان اینکه کم لطفی مسئولان به بهمنشیر مردم را گرفتار کرده، گفت: انتقال آب از بهمنشیر به اروند با مشکلات زیادی مواجه است.

گزارشی از آلودگی آب و هوای خوزستان

در هفتمین روز پاییز
رطوبت در خوزستان از 92 درصد فراتر رفت

خبرگزاری فارس: مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: رطوبت در شرایط کنونی در شهرهای خوزستان از مرز92 درصد فراتر رفته است.

مسعود دهملایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: حداکثر رطوبت استان خوزستان در شرایط کنونی 92 درصد است که برای روزهای نخست پاییز شرایط خاص و تعجب برانگیز است.وی با اشاره به شهرهای شرجی خوزستان در هفتمین روز پاییز خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی آبادان با 92 درصد، ماهشهر 91 و شادگان 90 درصد بیشترین میزان رطوبت نسبی را دارند.مدیر کل هواشناسی خوزستان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی دمای هوای استان پاییزی نیست، افزود: در شرایط کنونی دمای هوای استان خوزستان از متوسط پاییزی بسیار بالاتر و میانگین دمای شهرهای خوزستان بیش از 42.5 درجه سانتیگراد است.به گزارش خبرگزاری فارس، این نخستین سال در 10 سال گذشته است که در ایام پاییز شرجی 92 درصد در خوزستان تجربه می‌شود و این اتفاق در نوع خود نادر است.

7 روز از پاییز گذشت
مردم خوزستان از گرما به رودخانه‌ها پناه بردند

خبرگزاری فارس: عصر امروز مردم از گرمای 42 درجه به رودخانه‌های شهرهای شمالی خوزستان پناه برده و تن به آب خنک رودخانه ها سپردند.

خبرگزاری فارس: مردم خوزستان از گرما به رودخانه‌ها پناه بردند

به گزارش خبرگزاری فارس از شمالی خوزستان، به دلیل افزایش چشمگیر دمای هوا، گرمای 42 درجه و شرجی 92 درصد در شهرهای خوزستان مردم این استان در روزهای نخست پاییز به رودخانه‌ها پناه بردند.بر اساس این گزارش، مردم در شهرهای شمالی استان به ویژه شوشتر، شوش، دزفول، گتوند، مسجدسلیمان از گرمای شدید به رودخانه‌های دز، کرخه، شطیط، گرگر پناه برده و تن به خنکای امواج رودخانه ها سپردند.بر این اساس، حضور گسترده مردم در کنار رودخانه‌های شاخص به ویژه شهرهای شوشتر و دزفول بار دیگر مناظر مشابهی را در ایام تابستان تداعی می‌کند.عزیمت مردم از شهرهای اهواز، امیدیه، ماهشهر، هندیجان به شهرهای شمالی خوزستان به ویژه شوشتر و دزفول باعث شده است تا سواحل رودخانه‌های این دو شهر مملو از مسافر و گردشگر شود.در ساعات آتی باید شهرداری‌ها برای خدمات رسانی به ویژه خدمات ایمنی در کنار سواحل رودخانه بسیار هوشیار و کارا باشند چرا که در ایام تابستان سال‌جاری 35 نفر در خوزستان در رودخانه‌ها غرق شده اند.این نخستین سالی است که شرایط در هفته نخست پاییز از نظر دمایی و میزان رطوبت نسبی در خوزستان تا 42 درجه سانتیگراد و 92 درصد رطوبت می‌رسد.

اخبار عمرانی اهواز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: پروژه پل نهم اهواز در زمره پروژه‌های مهرماندگار قرار گرفته است و خردادماه سال آینده حداقل یک لاین از این پل به بهره‌برداری می‌رسد. مسعود یزدی اظهار کرد: با افتتاح کامل این پل پیش از مهرماه سال آینده، کاهش ترافیک اول مهر را شاهد خواهیم بود، همچنین مشکل ترافیک میدان چهارشیر و پل سوم رفع می‌شود. وی با تصریح این که پل هشتم در کاهش ترافیک شهر اهواز موثر بوده است، افزود: میزان تردد بر روی این پل افزایش یافته و در ساعات پرترافیک روز در بعد از ظهرها حدود 3 هزار وسیله نقلیه از دو سوی این پل در فاصله زمانی چهار ساعت تردد می‌کند. یزدی با بیان این‌که در سمت شمال شرق شهر اهواز و در امتداد خیابان فرشید دو در منطقه ملی‌راه با ساخت پلی دیگر کریدور جدیدی ایجاد شده، افزود: این پل موجب کاهش ترافیک به میزان بسیار زیاد در پل چهارشیر، میدان فرودگاه و بلوار پاسداران شده است. در فاز سه و فاز چهار کوی ملت نیز رانندگان به جای استفاده از بلوار پاسداران، با قرار گرفتن در این کریدور به سمت میدان نخل هدایت شده‌اند. البته هنوز در میدان‌های چهارشیر و نخل کماکان تراکم وسایل نقلیه مشاهده می‌شود. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: اول مهر امسال نسبت به سال‌های گذشته شاهد ترافیک کمتری بودیم که این میزان در سال‌ آینده نیز کاهش بیشتری خواهد داشت.
مرجع / ایسنا

بهداشت و سلامتی

10 میوه برتر که میتوانید سلامتی خود را با آنها تضمین کنید

قصد داریم بهترین میوه‌ها از نظر محتوی آنتی‌اکسیدان را به شما معرفی کنیم.

‌اگر قصد میوه خوردن دارید، بهتر است از بین پرفایده‌ترین میوه‌ها انتخاب کنید تا جسم و فکر بهتری داشته و پرانرژی‌تر شوید.

میوه‌ها علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه و مغذی هستند، با پایین آوردن احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، بیماری‌های قلبی، سکته و سرطان، به شما کمک می‌کنند احساس بهتر و عمر طولانی‌تری داشته باشید.

سالم‌ترین میوه‌ها با بالاترین محتوی آنتی‌اکسیدان

۱. سیب اگر با پوست خورده شود حاوی پکتین، ۵ گرم فیبر و مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌های فلاوونوئید است. فیبر سیب به پایین آوردن کلسترول کمک می‌کند. و فلاوونوئیدهای قدرتمند احتمال بیماری‌های قلبی، سکته و سرطان را کاهش می‌دهد. یک سیب متوسط چیزی درحدود ۸۰ کالری دارد.

۲. زرد‌آلو منبع بسیار خوبی از ویتامین A، C و E، پتاسیم، آهن و کاروتینوئیدها می‌باشد. لیکوپن موجود در زرد‌آلو به محافظت از چشم‌ها و جلوگیری از بیماری قلبی، اکسیداسیون کلسترول LDL و برخی سرطان‌ها -- مخصوصاً سرطان پوست-- کمک می‌کند. و فیبر موجود در زردآلو در برطرف کردن یبوست موثر است. بعلاوه اینکه یک زردآلو فقط ۱۹ کالری در خود دارد.

۳. موز منبعی عالی از پتاسیم است (حدود ۴۰۰ میلی‌گرم) که به پایین آوردن احتمال فشارخون بالا و سکته کمک کرده و نقش مهمی در عملکرد عضلات دارد. موز میوه‌ای خوشمزه و شیرین است که می‌تواند جایگزین خوبی برای قند بوده و منبع طبیعی عالی برای انرژی است. فیبر موجود در موز به بازگرداندن عملکرد روده‌ها کمک می‌کند. یک موز متوسط چیزی درحدود ۱۰۸ کالری در خود دارد.

۴. خانواده توت‌ها به مقدار بسیار بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مثل ویتامین C در خود دارد. تحقیقات مختلفی نشان می‌دهند که توت‌ها درمقابل بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان و بسیاری بیماری‌های دیگر محافظت خوبی به عمل می‌آورد.
تمشک آبی یکی از بهترین میوه‌های آنتی‌اکسیدانه به شمار می‌رود. درکنار سایر فوایدی که برای سلامتی دارد، به پیشگیری از فشاخون بالا، زوال قرنیه و تخریب مغز که موجب بیماری آلزایمر می‌شود، کمک می‌کند.
یک فنجان تمشک آبی ۸۱ کالری و ۴ گرم فیبر در خود دارد. یک فنجان شاه‌توت ۷۴ کالری و ۱۰ گرم فیبر در خود دارد. یک فنجان تمشک ۶۰ کالری و ۸ گرم فیبر و یک فنجان توت‌فرنگی ۵۰ کالری، ۴ گرم فیبر در خود دارد.

۵ طالبی سرشار از ویتامین C، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های کاروتینوئید هستند. طالبی به کاهش التهاب، پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی، بهبود ایمنی بدن و کمک به محافظت از پوست در نواحی که احتمال آفتاب‌زدگی زیاد است کمک می‌کند. یک نصف طالبی ۹۷ کالری و ۲ گرم فیبر دارد.

۶. گیلاس سرشار از آهن و فلاوونوئیدهای جنگنده با بیماری‌ها است. همچنین پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و E، فولات و کاروتیتوئیدهای محافظ قلب در خود دارد. گیلاس می‌تواند به طور قابل‌ملاحظه‌ای التهاب، دردهای آرتروزی، کلسترول بد و خطر سرطان را کاهش دهد. یک فنجان گیلاس ۸۸ کالری دارد.

۷. مرکبات بیشتر بخاطر مزه، آبدار بودن و محتوی بالای ویتامین C خود معروف هستند. اما منبع بسیار خوبی از فولات، فیبر و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و موادمعدنی نیز می‌باشند. مرکبات به پایین آوردن کلسترول، فشارخون و خطر برخی از انواع سرطان کمک می‌کند.
گریپ‌فروت صورتی یا قرمز -- نیمی از یک گریپ‌فروت فقط ۴۷ کالری دارد.
پرتقال ۵۰ تا ۷۰ میلی‌گرم ویتامین C در خود داشته و ۶۸ کالری است.
لیمو -- یک عدد لیمو حدود ۱۷ کالری دارد.

۸. کیوی بیشتر از دوبرابر از ویتامین C پرتقال را در خود دارد و همچنین منبعی عالی از منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های A و E می‌باشد. کیوی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد. یک عدد کیوی متوسط ۴۷ کالری و ۳ گرم فیبر دارد.

۹. پاپایا سرشار از ویتامین C، فولات، کاروتینوئیدها و آنزیم‌های گوارشی طبیعی است که به هضم پروتئین کمک می‌کند. یک فنجان پاپایا خردشده ۵۵ کالری دارد.

۱۰. انگور قرمز حاوی آهن، پتاسیم، فیبر و مقدار قابل‌توجهی آنتی‌اکسیدان‌های جنگنده با بیماری‌ها است. انگور قرمز منبع اصلی فلاوونو‌ئیدها، آنتوسیانین‌ها و رزوراتول می‌باشد که نشان داده است به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند. یک فنجان انگور قرمز ۶۰ کالری در خود دارد.

اخبار تهدیدات سایبری

روش رسمی VPN برای دورزدن فیلترینگ! / 30 درصد مردم VPN استفاده می کنند

رییس پلیس فتا از تدوین و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی کمیسیون ساماندهی فیلترینگ فضای مجازی به منظور صدور مجوز استفاده از فیلترشکن‌های (وی پی ان) مجاز در آینده نزدیک خبر داده است.

ایسنا؛ در بررسی وضعیت استفاده از وی پی ان در کشور ضمن تعریف وی پی ان مجاز و غیر مجاز در ایران نوشت: کمال هادیانفر- رییس پلیس فتا - چندی پیش از تدوین و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی کمیسیون ساماندهی فیلترینگ فضای مجازی به منظور صدور مجوز استفاده از فیلترشکن‌های (وی پی ان) مجاز و مسدود کردن فیلترشکن‌های غیرمجاز در آینده نزدیک خبر داده و در این باره گفته بود: سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و برخی شرکت‌ها مانند هواپیمایی از «وی پی ان»های قانونی به خاطر مسائل امنیتی و حفظ اطلاعات خود و مشتریان استفاده می‌کنند.

به گفته کارشناسان دلیل استفاده از وی پی ان در کشور بین کاربران ایرانی، سر زدن به شبکه های اجتماعی است.

به گفته مسوولان قضایی گاه بسیاری از کاربران فضای مجازی تنها به دلیل نیاز آنی و بدون بررسی عملکرد، این‌گونه نرم‌افزارها را روی رایانه خود نصب می‌کنند که ممکن است این نرم‌افزارها خود یک تروجان یا کلیدخوان باشند و اطلاعات مربوطه به نام عبور و کاربری افراد را در اختیار سرور خود قرار دهند. همچنین VPNها اطلاعات را به صورت کد شده منتقل می‌کنند که فرمول کد کردن آن تنها در اختیار سرور است و تضمینی وجود ندارد که سرور قبل از رسیدن اطلاعات به مقصد آن را بازخوانی نکرده باشد.

در این میان مقامات قضایی کشور با تاکید بر این نکته که حدود 20 تا 30 درصد از کاربران اینترنت کشور از VPN استفاده می‌کنند، استفاده از این نرم‌افزار را به دو بخش قانونی و غیرقانونی تقسیم کرده و رییس پلیس فتا با بیان این مطلب خاطرنشان کرده بود که باید بر وی پی ان‌های مجوزدار، نظارت شود و غیرمجازها مسدود شوند. اما در ارتباط با VPNهای مجاز هم گفته می‌شود برخی دستگاه‌ها در ساعات اداری روز پورت‌های وی پی ان را برای کارمندان خود بازگذاشته و با پایان ساعات اداری، استفاده از این پورت‌ها را غیرممکن می‌کنند.

(تنظیم کننده خبر: البته لازم به یادآوری است که بین وی پی ان و فیلتر شکن بعنوان دو مقوله فنی تفاوت وجود دارد و همین امر نشان می دهد کارشناسان تصمیم گیر که بحث امنیت را پیش می کشند خود وی پی ان بعنوان تونلی امن را نیز جزو ابزار نا امنی تعریف کرده اند و بحث ها از همین جا خلط شده است.)

اخبار انتصابات در استان

سرانجام پس از آن که نام بهنام مریدی برای انتصاب سمت مدیر کلی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان مطرح شد و شرایط لازم برای انتصاب ایشان فراهم گشت اما دیری نپایید که حکم وی به دلایل نا گفته ای برگشت خورد. در حال حاضر گزینه هایی دیگر در حال رایزنی برای کسب حکم مدیر کلی سازمان پر تنش میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان هستند. بسیاری از کسانی هم که صلاحیت لازم را برای کسب این سمت دارند به دلایلی همچون عمر کم دولت دهم حاضر به پذیرش این سمت نیستند. با این حال پرویز پور فرخی در گفت و گو با ایسنا با عنوان اینکه تغییر مدیر کل در هر اداره ای یک امر عادی است رضایت خود را از کناره گیری عنوان کرده است. حال باید منتظر بود که چه کسی بر مسند این اداره کل می نشیند.

انتصابات در در دانشگاه صنعت نفت ویژه

حجت الاسلام و المسلمین جعفر علوی‌کیا به عنوان سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت منصوب شد.طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، حجت الاسلام و المسلمین جعفر علوی‌کیا به سرپرستی دفتر نهاد در دانشگاه صنعت نفت منصوب شد.در این حکم، هماهنگی و برقراری ارتباط نزدیک و صمیمانه معنوی و فکری با مدیریت، اساتید، دانشجویان، تشکل‌های اسلامی و نهادهای فرهنگی دانشگاه از وظایف محوله به حجت‌الاسلام علوی‌کیا اعلام شده‌است.حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان برای سرپرست جدید نهاد در دانشگاه صنعت نفت در تبیین نظری اندیشه دینی و رشد فضائل اخلاقی و اعتلای بینش سیاسی دانشگاهیان این دانشگاه آرزوی توفیق کرده‌است.حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی‌کیا 6 سال حضور در نهاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز، چهار سال ریاست نهاد در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، 2 سال ریاست نهاد در دانشگاه کشاورزی رامین و یک سال حضور در معاونت امور دفاتر، اساتید و مبلغان نهاد نمایندگی در دانشگاه‌های کشور را در کارنامه خود دارد.

در باب شروع جنگ میلی

نخل‌های بی‌سر؛ یادگارهای حذف ناشدنی سال های جنگ
اجتماعی 12:13:14 1391/07/04

917-3414-5 کد خبر

دیگر آن سایه را ندارد و کرامتش زیر سوال رفته است، بخشندگی را از او سلب کرده‌اند و قامت ایستاده‌اش خجل مانده ولی سری ندارد که به زیر افکند. استوار، استوار، استوار؛ درس مقاومت را باید از تو آموخت، بزرگ شده‌ی این خاکی و مقاومت در رگ و ریشه‌ات جریان دارد. فکر می‌کردند سرت را ببرند خوار می‌شوی اما کور خوانده‌اند. چه عداوتی با تو داشته‌اند که اینگونه خصمانه و بی‌رحمانه بر تو هجوم آورده و سرت را از تن جدا کردند. برای اهالی خود مایه فخر و سرافرازی و نشانه مقاومت و پایداری هستی؛ به این پی برده‌اند و می‌خواستند با بریدن سرت عزت ما را از بین ببرند اما نگذاشتی و همچنان راست قامت باقی ماندی و عزتمان را حفظ کردی!

از چه شرمساری؟! ما به تو ایمان داریم. میوه‌ات را نه، دلت را می‌خواهیم، تو همیشه برای ما همان نخل مقاومت و درخت جنوبی هستی و باقی می‌مانی.

شاید دیگر طنابی بر تنه‌ات نیندازند و برای چیدن ثمره‌ات بالا نروند ولی تو حالا نماد چیزی دیگری هستی و صد چندان به قداست تو اضافه شده است. قداست سر بریده‌ات اجازه نمی‌دهد از تنه‌ات بالا رفت و پا بر دستان بزرگوارت نهاد. پس همان‌گونه که تاکنون بی‌سر به سر برده‌ای باقی بمان و تا همیشه نماد مقاومت و ایستادگی این مرز و بوم باش.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خوزستان- در جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق تنها نظامیان و مردم بی‌گناه و خانه‌ها و شهرها و کودکان را هدف نگرفت، بلکه به حیوانات زبان‌بسته و حتی درختان رحم نیاورد. خوزستان از دیرباز استان زرخیز و ثروتمندی بود ولی وجود چاه‌های نفت در این استان، دیگر مواهب طبیعی را در نظر کمتر کرده بود. نخل یکی از این موهبت‌ها است که قطب مهم اقتصادی استان را تشکیل می‌دهد. در این استان، پیش از جنگ تحمیلی کلکسیون نخل‌ها وجود داشت و همه انواع نخل در آن کشت می‌شد.

سرهنگ عبدالمجید عقیلی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان اظهار کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر جزء نقاط استراتژیک تولید خرما در کشور بوده‌اند که شمار زیادی از نخل‌های این منطقه در دوران جنگ بر اثر ضربات توپ‌ها و شلیک‌ها آسیب دیدند. بیشتر نخل‌های سربریده در این مناطق بر اثر گلوله‌باران‌های شدید زمینی و هوایی از بین رفته‌اند. در برخی مناطق اصابت گلوله، تنه‌های درختان را نیز از بین می‌برد، ولی در برخی دیگر تنها سر نخل می‌افتاد و تنه آن باقی می‌ماند.

وی با بیان این‌که در زمان جنگ تحمیلی در برخی نخلستان‌های خرمشهر و آبادان کل نخیلات براثر آتش ‌سوخت و از بین رفت، افزود: نیروهای عراقی برای وسعت دادن به دید تیر خود و مسلط شدن بر منطقه نخلستان‌ها را از بین می‌بردند، زیرا پوشش گیاهی و نخلستان‌ها ممانعت دید تیر به وجود می‌آورد.

عقیلی گفت: برخی نخل‌هایی که از اصابت گلوله و توپ سالم باقی مانده بودند نیز براثر بمباران‌های شیمیایی خشک شدند؛ ویژگی‌ نخل‌ نیز این است که پس از خشک شدن سر آن خشک می‌شود و بر اثر وزش باد می‌افتد و تنها تنه باقی می‌ماند که اصطلاح "نخل سربریده" به آن اطلاق می‌شود.

نمی‌دانم دشمن چگونه به صورت دسته جمعی سرهایشان را ‌برید و حتی یک نخل سالم باقی نگذاشت، تنه‌ها ایستاده می‌ماند و سر به باد می‌رفت؛ چه نقشه‌ها برای نخلستان‌ها کشیده بودند که این‌گونه دقیق عمل کردند.

سرتیپ مسعود بختیاری، بازنشسته نیروی زمینی ارتش، که از طراحان عملیات‌های بیت‌المقدس، فتح‌المبین، طریق القدس و رمضان بوده‌ است، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان اظهار کرد: در جنگ تحمیلی بسیاری از درختان و نخیلات در مناطق جنگی بر اثر هجوم هواپیماهای جنگنده و بی‌آبی خشک شدند. وی با بیان این‌که اصابت گلوله به نخل‌ها بیشتر به صورت اتفاقی بوده است، گفت: در جنگ کسی نخل‌ها را به تنهایی نشانه نمی‌گیرد و قصد دشمن از بین بردن همه شهر با همه نخل‌هایش بود. با از بین بردن شهر خود به خود اقتصاد آن منطقه نیز از بین می‌رود.

بختیاری با عنوان این که نشانه گرفتن تک‌تک نخل‌ها با توپ کار سختی است، افزود: برخی نخیلات نیز بر اثر ترک شهر برای مدت طولانی و بی‌آبی خشک شدند که براثر خشکی قسمت بالای درخت از بین رفت و به تدریج فرو ریخت.

این سرتیپ بازنشسته نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: نیروهای خودی نیز برای بمباران کردن دشمن بعضا با توپ و خمپاره درختانی را از بین می‌بردند که این بمباران‌ها بیشتر در مناطق شلمچه بود و براثر مبادلات آتش سر نخل‌ها نیز قطع می‌شد.

وی افزود: نخل‌ها به دلیل این‌که تنها در قسمت بالایی دارای پوشش گیاهی هستند و با فاصله از هم کاشته می شوند، حالت خفا و ‌پناهگاه‌ ایجاد نمی‌کنند، لذا دلیلی برای از بین بردن نخل‌ها توسط دشمن وجود ندارد.

قسمت اصلی و پنیرک نخل در قسمت بالایی درخت قرار دارد، در اصطلاح عامیانه به این قسمت قلب نخل می‌گویند و اگر قلب نخل آسیب ببیند درخت خشک می‌شود و به طور کلی از بین می‌رود. در سال‌های جنگ اصابت گلوله به قلب نخل آن را از بین می‌بُرد و بمباران شیمیایی نیز قلب آن را که جسمی ترد و شیری رنگ است، خشک می‌کرد.

ابراهیم داوری، مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای خوزستان اظهار کرد: پیش از جنگ تحمیلی خرمشهر از بزرگترین مراکز تولید نخل در کشور بود، در آن زمان حدود یک میلیون و 500 هزار اصله نخل در دهستان‌های جزیره مینو و شلمچه و غرب کارون در این شهرستان پراکنده بود. البته به دلیل از بین رفتن اسناد جهاد کشاورزی در جنگ تحمیلی آمار دقیق و متقنی از نخیلات خرمشهر پیش از جنگ وجود ندارد.وی افزود: پس از جنگ تحمیلی از تعداد حدود یک میلیون و 500 هزار اصله نخل تنها 130 هزار اصله باقی ماند که نخل‌های باقی مانده نیز آسیب‌دیده و ترکش خورده بودند. با احیای نخیلات خرمشهر هم‌اکنون 450 هزار اصله نخل‌ معادل 3 هزار و 720 هکتار نخیلات در این شهرستان وجود دارد.

داوری با بیان اینکه 99 درصد نخلیات خرمشهر در حال حاضر از نوع استعمران است، گفت: پیش از جنگ انواع مختلف نخل‌ها در خرمشهر وجود داشت ولی نوع استعمران غالب بود. انواع نخل دیری و گنطار و ارقام دیگر به دلیل محدود بودن از بین رفت و دیگر احیا نشد. مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر خاطرنشان کرد: همه نخیلات شلمچه در جنگ به طور کامل از بین رفت و جزیره مینو نیز بخش بسیار زیادی از نخلستان‌هایش را از دست داد، زیرا در این مناطق از اراضی خاک‌برداری و به عنوان سنگر استفاده شد.

وی افزود: پس ازپایان جنگ، این اراضی مامن ‌گرازها و حیوانات وحشی شد و احیای نخیلات در آن انجام نشد. جنگ موجب مهاجرت مردم خرمشهر و ترک اراضی کشاورزی و نخلستان‌ها شد که خشک شدن نخیلات را در پی داشت. برخی نخلستان‌ها نیز پس از بازگشت اهالی به دلیل اختلافات ارثی و تقسیم اراضی، دست‌نخورده باقی ماند و همتی برای احیای این نخلستان‌ها نشد و به تدریج از بین رفتند.داوری با اشاره به این‌که پس از جنگ کارهای زیادی در زمینه احیای نخلستان‌های خرمشهر انجام شد و بعضی نخیلات احیا شدند،‌ تصریح کرد: نخل‌هایی که سر آنها کامل از بین رفته باشد، قابل احیا نیستند زیرا قلب نخل در قسمت بالای آن است و با از بین رفتن سر نخل، از بین می‌رود. اگر قسمتی از نخل از بین رفته باشد، قابل احیا است ولی بیشتر نخل‌های سربریده قلب خود را از دست داده‌اند دیگر احیا نمی‌شوند.

جنگ تمام شد، مردم به دیار خود برگشتند، شهرها آباد شد ولی نخل‌های بی‌سر نخلستان‌های خوزستان‌ هنوز سربلند مانده‌اند و یادگار حذف ناشدنی سال‌های جنگند.

گزارش از خدیجه نیسی، خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان

اخبار آب و هوای استان

شرجی در راه است
اجتماعی 14:3:55 1391/07/04

917-3614-5 کد خبر

معاون اداره‌کل‌ هواشناسی خوزستان گفت: نقشه‌های هواشناسی، تضعیف زبانه‌های پرفشار جنب حاره‌ای در لایه میانی و همچنین سامانه کم‌فشار را در سطح زمین نشان می‌دهند، همچنین نقشه‌های خطوط جریان و میدان بادی، نشانگر جریانات جنوبی از فردا تا آخر هفته هستند.

علیرضا غلام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان _ اظهار کرد: اکنون ‌آسمان استان صاف همراه با غبار محلی توام با وزش باد است. وی افزود: برای حوزه‌ی خلیج‌فارس و شهرهای جنوبی خوزستان از جمله ماهشهر، هندیجان، ‌آبادان و اهواز افزایش رطوبت و وضعیت شرجی از فردا تا پایان هفته جاری پیش‌بینی می‌شود. غلام‌پور ادامه داد: دمای همین‌اینک اهواز 34 درجه سانتی‌گراد است که نسبت به روز گذشته یک درجه کاهش داشته است. در 24 ساعت گذشته ‌ایذه با 16 درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین و آبادان با 42 درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین شهرهای استان بوده‌اند. دمای اهواز نیز روز گذشته در گرمترین ساعات حداکثر 41 درجه سانتی‌گراد و در خنک‌ترین ساعات 23 درجه سانتی‌گراد بوده است. معاون اداره‌کل‌ هواشناسی خوزستان گفت: برای مهر ماه خوزستان انتظار بارندگی نداریم ولی از آبان ماه و آذر ماه بارندگی استان در حد نرمال خواهد بود.

اخبار برگزیده

رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران حج:
اظهار تنفر و خشم عمیق همه مسلمانان از جبهه استکبار باید درحج خود را نشان دهد
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در دیدار کارگزاران حج، با اشاره به اهانت انجام گرفته به پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) و تجلی عظمت شخصیت آن حضرت در چشم دوستداران و حتی دشمنان ، حج امسال را دارای موقعیتی خاص و متفاوت از سالهای گذشته ارزیابی و تأکید کردند: تبلور زیبا و عظیم اتحاد امت اسلامی بواسطه وجود مقدس خاتم الانبیاء (ص) و اظهار تنفر و خشم عمیق همه مسلمانان از جبهه استکبار ‌، باید در حج که مرکز تجمع مسلمانان از سراسر دنیا است، خود را نشان دهد و این، معنای واقعی برائت از مشرکین است.

حضرت آیت الله خامنه ای، اقدام مستکبران و عوامل آنها در اهانت به درگاه قدسی پیامبر رحمت، عزت و کرامت را نشان دهنده عمق دشمنی و بغض و کینه جبهه استکبار با پیامبر اسلام (ص) دانستند و افزودند: موضعی که سیاستمداران غربی در قبال این اهانت بزرگ، اتخاذ کردند، هیچ تفاوتی با موضع دشمنی نداشت.ایشان استمرار تبلور ارزشمند وحدت حول شخصیت عظیم نبی مکرم اسلام (ص) و ابراز تنفر از دشمنان ایشان را در حج، ضروری و مهم خواندند و تأکید کردند: برائت از مشرکین یعنی همه مسلمانان احساس کنند که در مقابل یک دشمن قرار دارند و از عمق وجود نسبت به او برائت بورزند.

سعید تاجیک هم راهی اوین شد

سعید تاجیک که به جرم توهین و استعمال الفاظ رکیک به ‌هاشمی رفسنجانی و ایجاد مزاحمت برای فائزه هاشمی به ۸ ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود برای گذراندن دوران محکومیت خود صبح امروز به زندان اوین منتقل شد.فائزه هاشمی دختر دوم هاشمی رفسنجانی نیز که از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران ‌به ۶ ماه حبس و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی محکوم شد‌ه بود شنبه به زندان اوین منتقل شد.


پاسخ‌های احمدی‌نژاد به خبرنگار CNN

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، در گفتگو با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت: هر حرکتی تحریک آمیزی که تفکرات مذهبی و عواطف مردم را آزرده کند، از نظر او محکوم است.وی تاکید کرد: مسائلی از این دست در شرایط انسانی باید حل و فصل شود و گفت که ایران هر گونه تندروی را محکوم می کند.
در ادامه پاسخ خود به این سوال، رئیس جمهوری ایران یک سوال مطرح کرد. او پرسید که چرا دنیا باید به گونه ای باشد که کسی به خودش اجازه دهد تا کشور "غنی و تاریخی و بزرگی مانند ایران را تهدید کند. آن هم با بهانه ها و برداشت های خودش."
احمدی‌نژاد همچنین گفت: صهیونیست‌ها بسیار ماجراجو هستند اما به ته خط رسیده اند و می خواهند برای خود فرصت درست کنند.از او درباره همجنسگرایی سوال شد، رئیس جمهوری ایران در پاسخ به این سوال، خود سوال دیگری مطرح کرد: "چه کسی گفته که اگر شما کار زشتی انجام می دهید و به آن اعتقاد دارید و بقیه رفتار شما را نمی پسندند، آن وقت بقیه آزادی شما را زیر سوال می برند؟"

دیدار احمدی‌نژاد با مدیران رسانه‌ای آمریکا

رئیس جمهور در دومین روز سفر خود به نیویورک امروز ضمن شرکت در اجلاس عالی رتبه حاکمیت قانون در مقر سازمان ملل و سخنرانی در آن، جلسه‌ای با نخبگان و مدیران رسانه‌ای آمریکا خواهد داشت و سپس با شبکه تلویزیونی PBS مصاحبه می‌کند.
محمود احمدی نژاد دیروز و در روز اول سفر خود با خبرنگاران شبکه های تلویزیونی CNN آمریکا، المیادین لبنان، NHK ژاپن و روزنامه واشنگتن پست مصاحبه کرد.

رییس جمهور در مصاحبه‌های روز گذشته خود به سوالات مختلف خبرنگاران رسانه های مذکور در خصوص مسائل گوناگون منطقه‌ای و بین المللی با محوریت جنبش عدم تعهد، ساختار و نظم نوین و مدیریت مشترک جهانی و مواضع و سیاست های جمهوری اسلامی ایران پیرامون موضوعات مختلف پاسخ داد.

طرح مجلس برای مقابله با یارانه ارزی

محمد سقایی در واکنش به طرح پرداخت یارانه ارزی از سوی دولت، گفت: طرحی در مجلس در حال تدوین بوده که تا امروز به امضای برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نیز رسیده است؛ تدوین این طرح در مقابل طرح جدید دولت برای پرداخت یارانه دو یا سه برابری به مردم از محل مابه‌التفاوت درآمدهای ارزی است.نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح مذکور که هم اکنون در اداره کل قوانین مجلس در حال چکش‌کاری بوده، درباره این است که کل درآمدهای ارزی به حساب ویژه‌ای واریز شود که نحوه هزینه آن نیز به روش خاصی برنامه‌ریزی شده است.

احمدی‌نژاد:آمادگی هر نوع تهدیدی را داریم

محمود احمدی‌نژاد بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با بان‌کی‌ مون دبیر کل سازمان ملل در مقر این سازمان، با بیان اینکه در نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران حرف دل ملت‌ها و دغدغه آنان مطرح شد، اظهار امیدواری کرد که به عنوان روسای دو سازمان بین‌المللی، همکاری‌های خوبی برای برقراری صلح و ثبات در جهان با یکدیگر داشته باشیم.رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم گسترش ارتباط پیوسته میان جنبش عدم تعهد و سازمان ملل متحد افزود: باید گام‌های مؤثری در راستای اصلاح ساختار سازمان ملل برای ایجاد چارچوبی دموکراتیک و عادلانه در این سازمان برداشته شود تا در آن مجمع عمومی و دبیر کل از اختیارات کافی برای اجرای ماموریت‌های خود بهره‌مند باشند.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود آمادگی کامل دارد، گفت: نباید کسی فریب صهیونیست‌ها را بخورد و باید شرایطی را که به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد روزانه سایر کشورها را تهدید به حمله نظامی کند، اصلاح شود و با توجه به مشکلات متعدد منطقه ما نباید مشکلات جدید ایجاد کرد.

بان‌کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز در این دیدار با تقدیر و تجلیل از جمهوری اسلامی ایران به خاطر برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران از برنامه‌ها و ملاقات‌های خود در حاشیه این اجلاس به نیکی یاد کرد و گفت: ملاقات بنده با رهبر معظم انقلاب اسلامی ملاقاتی ویژه و به یاد ماندنی بود.

واکنش هاشمی به بازداشت مهدی و فائزه : حاج آقا به این بحران‌‌ها عادت دارند

محسن هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی درباره نظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره بازداشت مهدی و فائزه هاشمی، گفت: ایشان می‌گویند، بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه های من با بچه مردم نیست.

وی افزود: نظر ایشان این است که نباید تبعیضی صورت بگیرد و باید بدون تبعیض با فرزندان ایشان برخورد شود.

محسن هاشمی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جویای حال مهدی و فائزه است، گفت: ایشان از بازداشت مهدی و فائزه نگران نیستند؛حاج آقا به این بحران‌‌ها عادت دارند.

حاشیه‌های اقامت احمدی‌نژاد در نیویورک

تجمع تعداد انگشت شماری از اعضای گروهک تروریستی منافقین مقابل محل اقامت رئیس‌جمهور در نیویورک از نکات حاشیه‌ای حضور هیئت ایرانی در مقر مجمع عمومی سازمان ملل است.امسال هم با استقرار رئیس‌جمهور و هیئت همراه وی در هتل تعیین‌شده در نیویورک، گروهی که بازماندگانش از عراق اخراج و برای اقامت در کشورهای دیگر سرگردان شده‌اند با پرداخت پول به شرکت‌های تبلیغاتی خواستار حمل پلاکاردهایی با مضمون توهین به رئیس‌جمهور کشورمان شده‌اند.

گفتنی است دو تن از افرادی که برای توهین به رئیس جمهور کشورمان پول دریافت کرده‌بودند در مصاحبه‌ای با خبرنگار ما به این کار اعتراف کرده و گفتند: ما یک کمپانی تبلیغاتی هستیم و برای هر شخص و یا نهادی تبلیغ می‌کنیم حتی اگر این تبلیغ با عقیده شخصی ما مغایرت داشته باشد.
نکته جالب این است که این صحبت‌ها وضعیت فعلی و آینده جوانان آمریکایی را نمایان می‌کند که در کشوری که دولتمردان آن مدعی قطب اقتصاد جهانی هستند، وضعیت حاکم بر آن سبب شده تا عده‌ای جوان آمریکایی به دلیل بیکاری و نداشتن شغل مجبور به پذیرش هر کاری حتی دریافت پول در ازای توهین به رئیس‌جمهور یک کشور شوند.

احتمال حضور خانم‌ها به عنوان کاندیدا

امیر خجسته اظهار کرد: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با قید یک فوریت و یا به صورت عادی تقدیم هیات رییسه می‌شود.وی در مورد تغییرات اعمال شده در قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت که عمده تغییرات در خصوص شرایط تحصیلی و سن کاندیدا‌ها است.
خجسته در پایان نیز این احتمال را داد که در این قانون شرایطی برای حضور خانم‌ها به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شود.

مهدی‌هاشمی بانظر بازپرس بازداشت شد

مهدی هاشمی که صبح امروز برای تفهیم اتهام راهی دادسرای امنیت (شهید مقدس) شده بود برای انجام مراحل بازپرسی به زندان اوین منتقل شد و بعد از بازپرسی با نظر بازپرس پرونده بازداشت شد.

پیش از این سید محمود علیزاده طباطبایی یکی از وکلای خانواده هاشمی گفته بود: براساس تبصره ماده 128 قانون آیین دادرسی کیفری اجازه حضور وکیل مدافع در هنگام بازجویی از متهم از اختیارات قانونی مسئولان قضایی است.


فائزه هاشمی نیز در شامگاه روز شنبه به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جهت اجرای حکم محکومیت خود بازداشت شد.به گزارش مشرق ، امروز با استناد به ده ها خبر و گزارش آشکار می توان اذعان داشت که مهدی هاشمی در عملیات فریب انگلیسی ها گرفتار شده است که تنها بخشی از آن را شب گذشته در استقرار دوربین های تلویزیونی بی بی سی در فرودگاه دبی و مصاحبه با مهدی هاشمی و سپس تکرار مداوم تصاویر، گزارش و تحلیل های مربوط به ورود مهدی هاشمی به تهران را می توان یادآور شد.

از یک هفته قبل، بی بی سی یا رسانه روباه پیر، آتش و تهیه خود را آغاز می کند. پس از سپری شدن سه سال از اقامت مهدی هاشمی در لندن، وی دیگر ظرفیتی برای التهاب و آشوب ندارد. مهدی باید در برهه ای حساس که می توان توماری از این حساسیت ها را به تصویر کشید، وارد تهران می شود.

دولت انگلیس تاکنون به مهدی هاشمی نه به عنوان یک فرد بلکه به عنوان یک سوژه و پروژه امنیتی و خرابکارانه نگاه کرده است و پس از اتمام تاریخ مصرفش در لندن ، با کمک و مساعدت برخی عوامل داخلی، وی را برای کلید زدن به توطئه ای پیچیده راهی پایتخت می کند.

عضو جبهه پایداری با بیان اینکه در شرایطی که در محدودیت ارزی هستیم رفتن هیئت 120 نفره به نیویورک هیچ ضرورتی نداشت، گفت: اینگونه رفتارها از رئیس جمهوری که شعار عدالت طلبی سر می دهد دور از انتظار است.

تجمع تعداد انگشت شماری از اعضای گروهک تروریستی منافقین مقابل محل اقامت رئیس‌جمهور در نیویورک از نکات حاشیه‌ای حضور هیأت ایرانی در مقر مجمع عمومی سازمان ملل است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این ظلم به انقلاب، نظام و کشور است که حق و حضور ایثارگران و رزمندگان را نادیده بگیریم و آنان را از صحنه‌های حساس کشور کنار بگذاریم.


در این که اصفهانیها مردمان حاضر جوابی هستند، حرفی نیست و از اهل ایران کمترکسی است که طعم زبان آنها را نچشیده باشد! و خوشمزه آن است که چه بسا این زهر زبان بقدری مطبوع و دلپذیر است که شنونده را نیز خوش می آید وخاطراتی برای او بیادگار میگذارد!


خانواده هاشمی و وکیلشان امروز در حالی با فائزه در اوین ملاقات کردند که او ترجمه کتابی را در زندان آغاز کرده است.

در حاشیه اولین روز حضور مهدی هاشمی در دادسرای امنیت فرصتی ایجاد شد تا خانواده هاشمی با فائزه هاشمی در زندان ملاقات کنند و این در حالی بود که پیش از آغاز بازجویی از مهدی هاشمی متنی از پیش نوشته شده توسط وکیلش در میان خبرنگاران پخش شد.

ماشین ترور دانشمندان عراقی در سوریه
در این عملیات قطعا از بهترین و نخبه ترین نیروهای تروریستی استفاده شده است و در این راستا کسی بهتر از وهابی های جهادگرا نمی تواند کارآیی داشت باشد، چرا که سطحی نگری و شدت تعصب این افراد آنها را وا می دارد که عملیات های اینچنینی را انجام دهند، مغزهای متفکر این عملیات ها که از عراق برگشته اند، از نزدیک عملیات مشابه در عراق را که منجر به قتل دانشمندان این کشور از هیئت صنایع نظامی عراق شده را دنبال کرده‌اند و الان نیز همین موضوع را علیه سوری ها به کار می گیرند.

خرید و فروش سلاح در عراق حرام شد

شماری از مراجع عراق برای جلوگیری از قاچاق سلاح به سوریه، خرید و فروش سلاح را حرام اعلام کردند.

ادغام سفارت خانه‌های کانادا و انگلستان
وزیر خارجه انگلیس اعلام کرده که هماهنگ ساختن ماموریت‌های دیپلماتیک موجب تقویت حضور انگلیس در عرصه‌های بین‌المللی خواهد شد.

پسر بارزانی از قمار در دبی تا قتل در ایتالیا
یک دادگاه ایتالیایی، پسر رئیس منطقه کردستان عراق را به اتهام قتل عمد یک دختر 19 ساله به حبس ابد محکوم کرد و همین امر دلیل اصلی سفر اخیر رئیس منطقه کردستان به رم بود.

عکس/هوگو چاوز مشغول نواختن گیتار



رایزنی صالحی و نبیل العربی در نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان با دبیرکل اتحادیه عرب در نیویورک درباره تحولات منطقه به خصوص سوریه بحث و رایزنی کردند.

کشف تونل یک کیلومتری در حمص

نیروهای امنیتی سوریه تونلی به طول بیش از یک کیلومتر را کشف کردند که گروهک‌های مسلح از آن برای نقل و انتقال سلاح و نیرو استفاده می‌کردند.

توصیه بان‌کی‌مون به احمدی نژاد در نیویورک

روزنامه الیوم السابع مصر امروز در گزارشی موضوع هسته ای ایران و تحولات سوریه را به عنوان اصلی ترین موضوعات گفتگوی دبیرکل سازمان ملل و رئیس جمهوری کشورمان در نیویورک دانست.

خالد مشعل کناره گیری می‌کند
منابع دیپلماتیک و سیاسی روز یکشنبه اعلام کردند خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس از چالش‌های سیاست خسته شده و به دنبال انتخاب مجدد به این سمت نیست.

مذاکرات صالحی برای ایرانیان ربوده شده
وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در نیویورک درباره آزادی ایرانیان ربوده شده در لیبی و سوریه و تلاش‌ها در این زمینه گفت‌‌وگو کردند.

اهانت به احمدی‌نژاد؛ ساعتی 15دلار!

در کشوری که دولتمردان آن مدعی رهبری و قطب اقتصاد جهانی هستند، وضعیت حاکم بر آن سبب شده تا عده ای جوان آمریکایی به دلیل بیکاری و نداشتن شغل مجبور به پذیرش هر کاری شوند،حتی به قیمت اهانت به رییس جمهوری یک کشور همچون ایران به بهای ساعتی 15 دلار.



قرضاوی به ایران دعوت شد
سفیر جمهوری اسلامی و رایزن فرهنگی ایران در قطر با یوسف قرضاوی دیدار کردند.

نتانیاهو از بان‌کی‌مون عذرخواهی کرد
نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دبیرکل سازمان ملل به دلیل افشاء جزئیات مکالمات تلفنی وی با خود درباره برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران عذرخواهی کرد.

افشای توافقات محرمانه آنکارا و تل آویو

منابع آگاه از توافق سری مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی طی چند سال اخیر پرده برداشتند که بر مبنای آن سران فعلی آنکارا مامور اجرای طرح تجزیه کشورهای عربی شده اند.

شهادت 13نفر در زندان‌های آل‌سعود
فعالان حقوقی عربستان سعودی با اعلام اینکه 13 نفر در اثر شکنجه در زندان‌های سعودی جان باخته‌اند، خواستار روشن شدن جزئیات و علل مرگ این افراد شدند.

تقدیر از مواضع‌ ایران در توقف‌خونریزی‌ها
شرکت‌کنندگان در کنفرانس «نجات ملی سوریه» ضمن حمایت از برگزاری چنین کنفرانس‌هایی تاکید کردند که تنها راه‌حل بحران سوریه گفت‌وگو و مذاکره است و در این راه باید پیش از هر اقدامی خشونت‌ها متوقف شود.



با خودسوزی یک جوان 21 ساله، امروز تعداد اسرائیلی‌هایی که در 3 ماه گذشته اقدام به خودسوزی کرده‌اند، به 14 نفر رسید.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت که تل‌آویو در پی اختلافات با باراک اوباما سفیر خود را در واشنگتن فراخواند.

تلویزیون رسمی سوریه، ساعاتی پیش در خبری از طرح جدید شاهزاده «بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود»، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی پرده برداشت.


دهها هزار نفر با برگزاری تظاهراتی در شهر انطاکیه ترکیه علیه اردوگاههای سلفی و القاعده در این منطقه، خشم خود را از سیاستهای ضد سوری اردوغان نشان دادند.


نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دبیرکل سازمان ملل به دلیل افشاء جزئیات مکالمات تلفنی وی با خود درباره برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران عذرخواهی کرد.

چند عکس جالب ببینید

تصاویر/ این روزهای خرمشهر

32 سال از آغاز جنگ در خرمشهر می گذرد اما هنوز زخم های جنگ بر در و دیوار این شهر تازه است.



























زخم‏هایی که کهنه نمی‏شوند


زخم‏هایی که کهنه نمی‏شوند

برچسب ها: خرمشهر ، زخم ، جنگ ، عکس

اخبار انتظامی استان

رئیس پلیس آگاهی خوزستان خبر داد
دستگیری سارقان چک 10 میلیارد ریالی در اهواز

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس آگاهی خوزستان از دستگیری دو نفر سارق چک به مبلغ 10 میلیارد و 700 میلیون ریال در شهرستان اهواز خبر داد.

خبرگزاری فارس: دستگیری سارقان چک 10 میلیارد ریالی در اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ حفیظ الله خواجوی اظهار داشت: در پی شکایت شخصی مبنی بر به سرقت رفتن یک فقره چک به مبلغ 10 میلیارد و 700 میلیون ریال که در قبال فروش زمینش دریافت کرده بود، پلیس آگاهی استان رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار داد.این مقام مسئول بیان داشت: مأموران پلیس آگاهی با انجام تحقیقات فنی و پلیسی توانستند افرادی را که در زمینه خرید و فروش زمین همکاری داشتند شناسایی کنند.وی افزود: مأموران پلیس در حین انجام تحقیقات پلیسی به دو نفر در این زمینه مشکوک شده و پس از شناسایی، آنها را در مخفیگاهشان در یکی از شهرهای استان، طی عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند که در بازجویی، متهمان به جرم خود اعتراف کردند. خواجوی بیان داشت: متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

اخبار اقتصادی استان

30 درصد کالاها از خوزستان به عراق یکسره حمل می شود

اهواز- خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان از حمل 30 درصد کالاهای صادراتی از استان به صورت یکسره به کشور عراق خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل عامری گلستان شامگاه دوشنبه در کارگروه صادرات غیرنفتی استان خوزستان با اشاره به مزایای حمل یکسره کالا اظهار کرد: در این راستا 30 کامیون برای حمل کالاهای فاسد شدنی اعلام آمادگی کرده اند.

وی همچنین با اشاره به آمادگی 240 کامیون دیگر برای اجرای حمل یکسره کالا به کشور عراق، گفت: شرایط لازم برای حمل یکسره کالا که از پنجم مهرماه در استان خوزستان آغاز می شود کاملا مهیا است.

عامری گلستان تصریح کرد: در ابتدای اجرای این طرح 30 درصد کالاهایی که در مرزهای شلمچه و چذابه به عراق صادر می شوند، به صورت حمل یکسره از مبدا تا مقصد جابجا خواهند شد.

وی با بیان اینکه با این روند 70 درصد بار همچنان به صورت سنتی معامله می شود، گفت: براین اساس این روند تاثیر منفی بر اشتغال در دو مرز نخواهد داشت.

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان در پاسخ به نگرانیهای ایجاد شده برای اشتغال در دو مرز چذابه و شلمچه پس از حمل یکسره کالا، تصریح کرد: روند اجرای حمل یکسره کالا به صورت تدریجی خواهد بود و تاثیری بر بیکاری در منطقه نخواهد داشت ضمن اینکه افراد در بخشهای جدید شاغل خواهند شد.

وی افزود: برای اجرای این طرح علاوه بر آمادگی کشور عراق، اکثر دستگاههای مرتبط استان خوزستان نیز اعلام آمادگی کرده اند و مشکلی در روند اجرای حمل یکسره کالا وجود ندارد.

اخبار انتصابات در استان

بهنام مریدی سکان میراث فرهنگی خوزستان را به دست گرفت

اهواز - خبرگزاری مهر: سرانجام شایعه ای که ماه هاست در خصوص جابه جایی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان دهان به دهان می چرخید، رنگ واقعیت به خود گرفت و بهنام مریدی ردای مدیرکلی میراث فرهنگی خوزستان به را به تن کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی پرویز پورفرخی حدود سه سال قبل از پشت میز تدریس در دبیرستانهای اهواز جدا شد تا نقش ناجی میراث فرهنگی غنی و البته مورد بی مهری قرار گرفته خوزستان را ایفا کند از همان ابتدا ، نگرانی هایی توام با تردیدهایی بزرگ در خصوص موفقیت وی به وجود آمد.

به هر حال پور فرخی بر مدیریت چالش برانگیز ترین اداره خوزستان تکیه زد و از همان ابتدا قصد داشت معلم وار مشکلات این بخش از خوزستان را حل و فصل کند ولی او خیلی زود فهمید میراث فرهنگی خوزستانی آنقدر مشکل و حاشیه دارد که رفع مشکلات آن به یک فرد متخصص نیاز دارد به خصوص اینکه در میانه های راه، استاندار خوزستان نیز به جدی ترن منتقد میراث فرهنگی استان تبدیل شد و این امر عرصه را بر پورفرخی تنگ تر از همیشه کرد.

انتقاد همیشگی رسانه ها از وضع میراث فرهنگی و گردشگری نیز مزید بر علت شد تا پورفرخی روزهای کابوس واری را در مدت سکانداری میراث فرهنگی خوزستان سپری کند تا اینکه دیروز خبر رسید حکم مدیرکلی میراث فرهنگی استان به نام، بهنام مریدی مدیرکل ثبت احوال استان خوزستان زده شده تا او بتواند روزهای خوشی را برای میراث فرهنگی خوزستان رقم بزند.

قضاوت در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت بهنام مریدی در میراث فرهنگی اکنون خیلی زود است ولی او به زودی خواهد فهمید که قدم در جاده ای سنگلاخ و صعب العبوری نهاده که پیش از این نمونه آن را در مدت زمان حضور در ثبت احوال استان و فرمانداری ماهشهر تجربه نکرده بود.

شاید بهتر بود بهنام مریدی که روز گذشته پیامکهای انتصابش به سمت جدید بین مدیران و اصحاب رسانه خوزستان دست به دست می شد، همانند ناصر حویزاوی که چندی قبل مدیریت بر اداره کل حج و زیارت استان خوزستان را به حضور در میراث فرهنگی ترجیح داد، عمل می کرد تا مدیریت حوزه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به فردی متخصص سپرده می شد.

بهنام مریدی مدیر کل فعلی ثبت احوال استان خوزستان که زیر مجموعه قوه قضائیه است در حالی به عنوان مدیر کل آینده میراث فرهنگی منصوب شد که او متولد ۱۳۴۸ و فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران است که از سال ۱۳۷۴ سمتهای اجرایی مختلفی در استان داشته است.
از جمله سمتهای مریدی می‌توان به جانشین رئیس شبکه توزیع آب اهواز، مدیر فاضلاب اهواز، مجری آب و فاضلاب آبادان، مدیر آب و فاضلاب دشت آزادگان، شهردار شوشتر، معاون مدیرکل نوسازی مدرسه های استان، فرماندار ماهشهر و ‌مشاور استاندار در بخش مسکن مهر اشاره کرد.

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

بر پایه گفته‌های یکی از مقامات ارشد آمریکایی، امروز گزارش محرمانه‌ای از سوی دولت اوباما در اختیار کنگره قرار می‌گیرد که حاوی اسنادی مبنی بر ارتباط شرکت ملی نفت ایران با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. در همین حال، رویترز گزارش داد که واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه سپتامبر از سر گرفته می‌شود و به میزان دویست هزار بشکه در روز خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرده است که دولت اوباما می‌خواهد امروز گزارشی مبنی بر ارتباط شرکت ملی نفت ایران با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را منتشر سازد.

بنا بر این گزارش، قرار است «تیموتی گیتنر»، وزیر دارایی آمریکا، گزارشی محرمانه از اسنادی مبنی بر اینکه شرکت ملی نفت ایران «عامل یا وابسته» به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، ارائه کند. این مقام آگاه که به دلیل سری بودن این گزارش، از آوردن نام خود خودداری کرده، به بلومبرگ گفته است که وزارت دارایی نتوانسته مستندات کافی برای ارتباط شرکت ملی نفت‌کش ایران ـ که نهاد اصلی برای حمل محموله‌های نفتی ایران است ـ با سپاه پاسداران برای تحریم این شرکت فراهم کند.
بر پایه این گزارش، گفته می‌شود که حتی با وجود مشخص ساختن ارتباط شرکت ملی نفت ایران با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هنوز کشورهایی که اقدام به کاهش واردات نفت از ایران کنند، می‌توانند به واردات از ایران ادامه دهند.
در این باره، کنگره آمریکا در دهم آگوست به دولت اوباما اعلام کرد که مشخص سازد آیا شرکت ملی نفت‌کش و شرکت ملی نفت ایران ارتباطی با حکومت ایران دارد یا خیر؟!
بنا بر اطلاعاتی که این مقام آگاه داده، وزارت دارایی آمریکا توانسته است ارتباط شرکت ملی نفت با سپاه را تأیید کند؛ اما در خصوص شرکت ملی نفت‌کش ایران خیر.

واردات نفت کره از سر گرفته می‌شود

در حالی ‌که واردات نفت کره جنوبی از ایران برای دو ماه متوقف بود و در ماه آگوست هیچ وارداتی از ایران انجام نگرفته، گفته می‌شود با ازسرگیری واردات کره جنوبی از ایران در ماه سپتامبر، روزانه دویست هزار بشکه نفت از ایران به مقصد کره جنوبی بارگیری شود. به گزارش رویترز، در همین حال و بر پایه آمار منتشره از شرکت ملی نفت کره، میزان کل واردات نفت کره جنوبی در ماه آگوست نسبت به مشابه سال گذشته، ۱۱.‌۲ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی‌ است که کره جنوبی پنجمین وارد کننده بزرگ نفت در جهان و یکی از چهار مشتری بزرگ نفتی ایران است.

بنا بر آمار شرکت ملی نفت کره در هشت ماهه نخست سال جاری، واردات نفت کره از ایران به میزان ۳۸.‌۷۷ میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به سال گذشته، ۳۲ درصد کاهش داشته است.
اما به رغم آنکه از آغاز ماه جولای، تحریم‌ها مانع از واردات نفت از ایران شده بود، آمار منتشره حاکی از آن است که در همین ماه، کره به میزان ۱۳۷ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز نفت از ایران بارگیری کرده که علت آن دیرکرد در فرستادن محموله‌های ماه ژوئن عنوان شده است.
همچنین ماه پیش، منابع آگاه در وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی اعلام کردند که پالایشگاه‌های این کشور، در صدند در ماه سپتامبر، روزانه دویست هزار بشکه و در مجموع یک ماه، شش میلیون بشکه نفت از ایران وارد کنند. از چهار پالایشگاه بزرگ کره جنوبی، هیوندای اویل بانک و اس کی انرژی اکنون از نفت وارداتی ایران استفاده می‌کنند. گفتنی است، بنا به گزارش مقامات اقتصادی کره، چهار میلیون بشکه نفت وارداتی از ایران در اختیار اس کی انرژی و دو میلیون از آن در اختیار هیوندایی اویل قرار خواهد گرفت.
گزارش ویژه مشرق/
از هندسه جدید سیاسی در جهان چه می­ دانید؟ جهان غرب چگونه هندسه سیاسی جهان را تغییر داد؟ مصادیق تغییرات هندسه سیاسی توسط دولت های غربی چیست؟ زایش بیداری اسلامی چگونه با خاورمیانه جدید قابل پیوند است؟ برای روشن شدن سوالات فوق با گزارش ویژه مشرق همراه شوید...
به گزارش مشرق، در پی تحولات دو سال گذشته و شروع دور جدیدی از تغییرات در شکل و شمایل کشورها، دولت ها و ذائقه مردم برای ایجاد فضای پیشرفت، عدالت و برابری در تمام قاره های جهان، متفکرین و صاحب نظران عرصه سیاست و اجتماع، به شکل گیری هندسه جدید سیاسی در جهان اشاره می کنند که به نظر می­رسد غرب آسیا (خاورمیانه) محور این تغییرات بوده و در حال گذر به سوی شکل دیگری نسبت به حالت فعلی آن است.

شروع بیداری اسلامی از آفریقا و گسترش آن به سمت مصر و غرب آسیا (خاورمیانه) یکی از مصادیق عینی شکل گیری هندسه جدید سیاسی در جهان است، سقوط دیکتاتورها و حاکمان مستبد دست نشانده جهان استکبار و استعمار در غرب آسیا، نفرت مردم سراسر جهان از دولتمردان آمریکایی، تنفر از سیاست­های جنگ طلبانه کشورهای غربی، خیزش مردم اروپا علیه سیاست های کشورهای غربی در عرصه اقتصاد و سیاست، جنبش اشغال وال استریت در آمریکا، دور شدن کشورهای آمریکای لاتین از رابطه با آمریکا و ... همه و همه مصادیقی از شکل گیری هندسه جدید سیاسی در اقصی نقاط مختلق جهان است که در حال پیشرفت و تحول است و همگی در حول یک محور و آن برقراری پیشرفت و عدالت در سایه برابری و خروج از سیطره استعمار و استکبار کشورهای مستبد غربی و دست نشانده است.

مقام معظم رهبری نیز با اشاره به تحولات اخیر در منطقه و دیگر نقاط مختلف جهان و همچنین افول قدرت آمریکا می­فرمایند: وضعیتى که امروز در دنیا هست، وضعیت تحول است. اوضاع جهان در حال تبدیل به یک شکل جدید و هندسهى جدید است. اگر بخواهیم در گذشتههاى نزدیک - مثلاً در حدود یکى دو قرن - نظیرى براى این پیدا کنیم، تقریباً شبیه اوضاعِ بعد از جنگ بینالملل اول، البته در جهت عکس آن است؛ آن روز هم هندسهى سیاسى و اقتصادى دنیا تغییر اساسى و بنیادى کرد. یا قبل از آن، در دورانى که اروپائىها استعمار را شروع کردند؛ یک وضعیت جدیدى در دنیا به وجود آمد، شکل عمومى دنیا عوض شد. تحولاتى که امروز مشاهده میشود، از این جنس است؛ جنس تغییر شکل عمومى دنیا؛ البته در جهت عکس آن دو مثالى که زدم؛ در جهت تبادل قدرت و توانائىهاى عمومى بین شرق و غرب، یا بین بخشى از ملتهاى دنیا با بخش دیگر. پیداست که به سوى تحولات تازهاى داریم پیش میرویم.[1]

در این نوشتار سعی بر آن است تا مصادیقی از تغییر هندسه سیاسی جهان در طول تاریخ را بیان کرده تا به دوران فعلی برسیم و بتوانیم تحلیل درستی از حوادث منطقه داشته باشیم.


شروع استعمار اروپا، اولین تغییر در هندسه سیاسی جهان

شروع استعمار کشورهای دیگر توسط دول اروپایی همچون، پرتغال، هلند، انگیس، فرانسه، اسپانیا و ... تقسیم جهان میان استعمارگران دور جدید از شروع تغییرات در نقشه سیاسی جهان بوده است؛ در این دوران کشورهای اروپایی بعد از جنگ های صلیبی و با استفاده از فرمان پاپ مسیحی، به دنبال کشورگشایی و چپاول کشورهای دیگر افتادند.موج اول استعمار با محوریت کشورهایی نظیر هلند، پرتغال و اسپانیا آغاز شد. هنوز در آمریکای لاتین، کشورهای بسیاری هستند که زبان رسمی آنها اسپانیولی یا پرتغالی است. پرتغالی‌ها حتی تا خلیج فارس هم پیش آمدند.

نقشه لشگرکشی پرتغال

استعمار موج اول بیشتر به دنبال مواد خام و یغمای ثروت‌های ملل دیگر بود و عموما کار خود را با قدرت نظامی پیش می‌برد. این استعمارگران نیامده بودند تا بمانند، آمده بودند تا چپاول کنند و ببرند؛ بنابراین برایشان تفاوتی نداشت که افکار عمومی جامعه مورد استعمار، چه در خصوص آنها می‌اندیشد.در این دوران، هنوز مفهومی به نام "تولید انبوه" در اقتصاد جهان شکل نگرفته بود، اما با اختراع ماشین بخار و در نتیجه انقلاب صنعتی، ماجرا فرق کرد.


تقسیم جهان به دو قسمت شرقی و غربی

پرتغال کشور کوچک ساحلی اروپا که از یک نیرو دریایی قدرتمند برخوردار بود ، جهانگشایی خود را از سال 1415 میلادی با اشغال بخشی از ساحل مراکش آغاز کرد، دریانوردان پرتغالی در اوایل قرن پانزدهم جزایر آزور واقع در اقیانوس اطلس را کشف کردند؛ این دریانوردان سواحل غربی افریقا را مورد اکتشاف قرار می دادند تا بلکه با دور زدن این قاره راهی به سوی هندوستان بیابند. آنها برای این که به مالکیت خود بر مناطق کشف شده مشروعیت ببخشند ، در سال1481 امتیازی را از پاپ وقت دریافت کردند که چون قصد مسیحی کردن ساکنان بی خبر از همه جای این نواحی را دارند، مالکیت مناطق کشف شده متعلق به پرتغال است؛ در این میان کریستف کلمب که تحت فرمان سلطنت اسپانیا بود، اقیانوس اطلس را پیمود و قاره آمریکا را کشف کردکه البته او تصور می کرد به هندوستان رسیده است.

نقشه تقسیم جهان به دو قسمت برای اسپانیا و پرتغال

در رم، پاپ الکساندر ششم بورجیا که اصلیت اسپانیایی داشت در 4 مه سال 1493 میلادی دو هفته پس از بازگشت کریستف کلمب، قانون سال 1481 را لغو کرد و برای جلوگیری از جنگ و خونریزی میان دو کشور مسیحی اسپانیا و پرتغال تصویب کرد که سرزمین های تازه‌ای که در غرب مجمع الجزایر آزور واقع شده اند، متعلق به اسپانیا و سرزمین های واقع در شرق این مجمع الجزایر متعلق به پرتغال هستند.

اما پرتغالی ها به این تصمیم اعتراض کردند زیرا سهم آنها به باریکه­ای از ساحل آفریقا محدود می­شد، سرانجام دو کشور برای اجتناب از جنگ مذاکراتی را آغاز کردند که منجر به امضای پیمان توردسییاس شد [2]

به این ترتیب درروز 7 ژوئن سال 1494 میلادی پیمان توردسییاس را امضا کردند. براساس این پیمان مرز قلمرو دو قدرت دریایی به 370 مایلی جزایر دماغه سبزمنتقل شد و تمام سرزمین­هایی که در غرب این مرز بود به مالکیت اسپانیا و سرزمین هایی که در شرق آن واقع شده بود به تملک پرتغال درآمد.[3]

پاپ الکساندر ششم بورجیا به نوبه خود این پیمان را تصویب کرد. دو کشور پرتغال و اسپانیا جهان آن روزگار را به استثنای قاره اروپا بین خود تقسیم کردند بی آنکه ساکنان این مناطق از این توافق دنیای مسحیت آگاه شوند.


شروع موج دوم استعمار یا همان استعمار کلاسیک

موج دوم استعمار پس از انقلاب صنعتی شروع شد و طلایه‌دار آن نیز «بریتانیا» بود. توجه به مفهوم انقلاب صنعتی در فهم این موج از استعمار ارزش به‌سزایی دارد؛ پس از انقلاب صنعتی، به مرور ماشین جای انسان را در محیط کارخانه‌ها گرفت. زمین‌داران و اشراف غربی، تبدیل به کارخانه‌دار شدند و رعیت روستایی هم تبدیل به کارگر کارخانه یا همان مفهومی که مارکس از آن به عنوان «پرولتر» یاد کرد.

به‌وجود آمدن تولید انبوه، باعث شد استعمارگران دیگر تنها به مواد خام نیازمند نباشند بلکه علاوه بر آن نیازمند بازار فروش هم باشند. این بازار فروش جایی نبود جز کشورهای مستعمره، یعنی همان جاهایی که مواد خام از آنها می‌آمد؛ به این ترتیب موج دوم استعمار شروع شد: «بردن مواد خام به قیمتی ناچیز و فروختن کالاهای تولید شده با همان مواد خام به صاحبان مواد خام با قیمتی گزاف!

در چنین شرایطی، استعمارگران دیگر وارد مستعمرات نمی‌شدند که یغما کنند و بروند، بلکه می‌آمدند تا یغما کنند و بمانند. برای این منظور باید حمایت حکام کشورهای مستعمره نیز از پدیده استعمار جلب می‌شد. از این پس، حکومت‌ها یا باید تحت‌الحمایه استعمارگران قرار می‌گرفتند، نظیر حکومت فاسد قاجاریه در ایران و یا باید به ضرب و زور تسلیم می‌شدند، نظیر آنچه در بندر شانگهای و با کشتی‌های توپ‌دار بر سر چینی‌ها آمد.

هندوستان از این پس به مثال عینی و کلاسیک یک مستعمره تبدیل شد و بریتانیا برای حفظ این مستعمره دست به هر جنایتی در جهان زد. دیدگاه مرکانتلیستی باعث می‌شد که دولت بریتانیا برای حمایت از شرکت‌های خصوصی انگلیسی نیز وارد میدان شود. شرکت هند شرقی ظاهرا شرکتی خصوصی بود اما مدیریت آن را دولت تعیین می‌کرد.

فقر تاثیر مستقیم استعمار بر مردم هندوستان


جنگ جهانی اول و تغییر هندسه سیاسی استعمار

این جنگ که تا وقوع جنگ جهانی دوم به جنگ بزرگ معروف بود جنگی بود که 14 کشور اروپایی «برای اولین بار هر پنج عضو کنسرت اروپا» و 35 کشور جهان در آن شرکت داشتند. از نظر نیروی انسانی نیز جنگی بی سابقه بود. در جنگ های بالکان 13 – 1912 که روسیه قریب 600 هزار سرباز بسیج کرده بود باعث حیرت جهان شد ولی در این جنگ تنها فرانسه با 40 میلیون نفر جمعیت 5/8 میلیون سرباز به جبهه اعزام نمود و آلمان 14 میلیون سرباز را تحت فرمان ارتش در آورد و روسیه به قدری سرباز به خدمت فراخواند که به تعداد آن ها اسلحه در اختیار نداشت. علاوه بر آن در این جنگ مناطق مسکونی و مراکز اقتصادی نیز هدف حملات نظامی قرار گرفت. میزان تلفات انسانی قریب ده میلیون نفر برآورد شده است.

چنان که می­دانیم محور اصلی جنگ بر مقابله متحدین و متفقین قرار داشت. وضع متفقین از نظر آماری با داشتن 240 میلیون نفر جمعیت و 196 هنگ پیاده و 34 هنگ سواره در مقابل 120 میلیون نفر جمعیت متحدین و 155 هنگ پیاده و 21 هنگ سواره آن ها مطلوب تر به نظر می رسید.

نقشه کشورهای درگیر و بی طرف در جنگ جهانی اول


آثار جنگ بر زندگی سیاسی اروپا

جنگ جهانی اول زندگی مردم اروپا را در تمامی ابعاد دست خوش تغییرات عمیقی ساخت و بر نظام سیاسی جهان نیز عمیقاً اثر گذاشت. میلیون ها کشته و میلیون ها زخمی و بی کار و قبل از هر چیز بیهودگی جنگ بر روان مردم اثر گذاشت و آن ها را نسبت به قیود اخلاقی بی اعتنا ساخت. روی آوری به سرگرمی های بی محتوا، رقص ها و موسیقی های بیگانه با فرهنگ آن ها «تانگو، جاز» و بالأخره زندگی مصرفی نشانه ی بی قیدی آن ها به امور اخلاقی و آداب دست و پا گیر اجتماعی بود. مشاکرت زنان در امور اجتماعی و استقلال اقتصادی آن ها نیز تأثیرات زیادی در روابط اجتماعی و خانوادگی بر جای نهاد.[4]


اثرات جنگ جهانی بر زندگی مردم

الف) تغییر نقشه سیاسی اروپا: آشکار ترین اثر جنگ در اروپا تغییر کلی نقشه ی سیاسی این قارده بود. کشورهای جدیدی از تجزیه امپراطوری های بزرگ مغلوب به وجود آمدند، چهار امپراطوری بزرگی که در سال 1914 مراکز ثقل قدرت به حساب می آمدند در سال 1920 از نقشه جهان محو شده بودند "آلمان، اطریش – مجارستان، روسیه و عثمانی" و در عوض دولت­های کوچک تری مثل یوگسلاوی، چکسلواکی، لهستان و فنلاند پا به عرصه ی وجود گذاشتند و کشورهایی مثل رومانی، ایتالیا توسعه بیشتری یافتند. از تجزیه امپراطوری عثمانی نیز کشورهای امروزی عربی غرب آسیا شکل گرفتند.

ب) تغییر رژیم های سیاسی: یکی دیگر از نتایج جنگ سقوط رژیم های اریستوکراتیک بود. یعنی علاوه بر زوال امپراطوری های بزرگ رژیم های امپراطوری نیز سقوط کردند و به جای آن رژیم های دموکراسی پا گرفتند. در واقع دومین موج قرن نوزدهم یعنی دموکراسی نیز که در آغاز به صورت لیبرالیسم ظهور کرد به پیروزی رسید. غیر از روسیه که در آن به جای استبداد رمانف ها دیکتاتوری پرولتاریا پا گرفت در سایر کشورهایی که با نظام امپراطوری اداره می شدند نظام های جمهوری مستقر گردید.[5]


ج) مشکلات سیاسی – اجتماعی: یکی از مهم ترین آثار جنگ که سبب تغییرات اساسی در اوضاع اجتماعی و سیاسی مردم اروپا شد بهم ریختن نظم اجتماعی سابق بود. اولاً قربانیان جنگ در تمام کشورها جزو فعال ترین اقشار جامعه بودند که خلاء آن همراه با گسیختگی ها و نابسامانی های اقتصادی، تعطیل کارخانجات، خرابی مزارع باعث فقر و بیکاری و نتیجتاً موجد آشوب ها و افراط گرایی های خطرناکی در جامعه می شد. آن چه این وضعیت را تشدید می نمود شکاف عمیقی بود که بین طبقات ثروتمند جدید که در طی جنگ بر ثروت خود افزوده بودند «مانند مزرعه داران بزرگ، کارخانه داران اسلحه، محتکران ...» از یک طرف و طبقاتی که دارای در آمد ثابت بودند «مانند کارمندان و بورژواهای کوچک...» و قدرت خرید آن ها به 25 درصد سابق تنزل کرده بود از طرف دیگر به وجود آمده بود. نمایش زندگی پر تجمل ثروتمندان جدید سبب نارضایی کارگران، دهقانان و رزمندگان سابق می شد. نابسامانی های اجتماعی – اتقصادی یا پاره ای مسایل دیگر از قبیل سنت شکنی ها نوعی اغتشاش فرهنگی و اجتماعی را نیز به وجود می آورد.[6]


جنگ سرد و رقابت میان دو ابرقدرت برای تغییرات جدید سیاسی

گرچه اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده در جنگ جهانی دوم در کنار یکدیگر می جنگیدند، اما سیستم سیاسی آنها کاملا مخالف یکدیگر بود. اتحاد جماهیر شوروی دولتی با سیاستهای کمونیستی بود که عمدتا توسط ژوزف استالین 1953- 1879 اداره و کنترل می شد. میلیونها شهروند شوروی در ارودگاههای کار اجباری در وضع فجیعی زندانی بودند ، اما در مقابل روسیه از کشوری درجه دوم در اروپا ، به قدرتی جهانی تبدیل گشت.[7]

ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در طی جنگ جهانی دوم با یکدیگر هم پیمان بودند، اما بعد از جنگ راهشان از هم جدا شد. در سال 1949 ایالات متحده پیمان ناتو را برای جلوگیری از گسترش کمونیسم شوروی تشکیل داد. دو ابر قدرت علاوه بر جنگهای واقعی در کره، ویتنام و افغانستان، با یکدیگر جنگ سرد تبلیغاتی، جاسوسی و تهدیدات نظامی نیز داشتند. وجود عامل بازدارنده سلاحهای هسته ای از درگیری نظامی مستقیم، پیشگیری می کرد. [8]

جنگ سرد اصطلاحی است که به دوره‌ای از تنش‌ها، کشمکش‌ها و رقابت‌ها در روابط ایالات متحده، شوروی و هم‌پیمانان آنها در طول دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ اطلاق می‌شود. اصطلاح جنگ سرد نخستین بار توسط روزنامه نگاران آمریکا در سال 1948 م برای توصیف رابطه خصمانه ایالات متحده و اتحاد شوروی برده شد.[9]

امضای توافق میان گورباچف و ریگان - معاهده تسلیحات هسته ای میانبرد (INF)


نتایج جنگ سرد میان دو ابرقدرت

اگرچه بعد از فروپاشی شوروی جنگ سرد میان دو قدرت بزرگ جهانی به صورت ظاهری پیان یافت لکن هندسه سیاسی جهان نسبت به قبل از پایان یافتن و بعد از پایان یافتن جنگ سرد به صورت کلی تغییر کرد و بسیاری از کشورهای نیمکره شرقی که زیر نظر اتحاد جماهیر شوروی بودند، از این اتحادیه جدا شده و استقلال پیدا کردند و هندسه جدید را به وجود آوردند.[10]

نقشه جهان - ناتو و سیستو

سیاست‌های آمریکا بعد از جنگ سرد و یازده سپتامبر

به دنبال شکست شوروی در رقابت تسلیحاتی، سیاسی و ... با ایالات متحده آمریکا، عملا سیاست خارجی امریکا به سمت یکجانبه گرایی و تک قطبی کردن نظام بین‌الملل به سوق پیدا کرد.

حادثه 11 سپتامبر راهبرد جدیدی در عرصه ی سیاست خارجی آمریکا ظهور یافت که به نوعی نوید دهنده عصر جدیدی در نظام بین الملل بوده است؛ در این دوره سردمداران و رهبران آمریکا فرصت مناسبی را به دست آوردند تا از رهگذر آن بتوانند در راستای دفاع از منافع خود، پیشبرد یک‌جانبه‌گرایی و دوری از جندجانبه ‌گرایی و شکل دهی هژمونی آمریکا بر جهان، راهبرد حمله پیش دستانه و جنگ پیش گیرانه را در پیش گیرند؛ در واقع حمله پیش‌دستانه نشان‌دهنده تحول اساسی در راهبرد سیاست خارجی آمریکا است که در منطق راهبردی این کشور را از بازدارندگی و ابهام راهبردی به جهت گیری روشن و شفاف پیش‌گیری و پیش‌دستی با تکیه بر حمله و تهاجم به اهداف تروریستی، سلاح‌های کشتار جمعی و دولت‌های سرکش (از نگاه آمریکا) سوق می‌دهد. حمله پیش‌دستانه و جنگ پیش‌گیرانه، عمده‌ترین راهبرد ایالات متحده برای پیشبرد اهداف خود در اوایل هزاره سوم میلادی به شمار می‌رود. این راهبرد متاثر از اندیشه‌های "لئواشتراوس" است که بهره گیری از قدرت نظامی را برای حفظ نظم یک ضرورت می دانست..[11]


افول سیاست‌ها و چهره بین‌المللی آمریکا در کنار بیداری اسلامی

بعد از شکست اتحاد جماهیر شوروی و روی کار آمدن آمریکا به عنوان قدرت سیاسی، این قدرت جهانی برای پر کردن خلا کمونیسم و شوروی، مبارزه با تروریزم جهانی و خطر بنیادگرایی اسلامی را با حادثه یازده سپتامبر عملی کرد و سیاست های جنگ طلبانه خود علیه کشورهای اسلامی به خصوص دو کشور افغانستان و عراق را با بهانه مبارزه با تهدید جهانی، تسلیحات میکروبی و ... عملی کرد، لکن بنابر اعتراف نظریه پردازان و کارشناسان روابط بین‌الملل، قدرت امریکا از یازده سپتامبر به بعد به دلیل سیاست های جنگ طلبانه و دخالت محور در امور دیگر کشورها، رو به افول قرار گرفت.

از سوی دیگرف با پیرزوی انقلاب اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا، اولین میخ بر تابوت قدرت های جهانی زده شد و با شکل گیری بیداری اسلامی در آفریقا و آسیا، عملا سیاست های امریکا با شکست روبرو شد و در این بین، نتیجه انقلاب اسلامی ایران به عنوان اولین انقلاب علیه استعمار و استکبار جهانی، بعد از سی و چند سال در بیداری اسلامی متجلی شد و توانست بساط دیکتاتورهای دست نشانده غربی را برچیند.

استعمارفرانو، تهدیدی برای تغییرات جدید سیاسی

در کنار تغییرات در هندسه سیاسی جهان، اگرچه نظام استکبار و استعمار از خیزش مردم و بیداری اسلامی ضربه خورده و شوکه شده است، لکن نظام استعمار عقب نشینی نکرده و به دنبال روشی نو برای شروع دوباره استعمار است.

استعمار فرانو تهدیدی است که انقلاب و خیزش مردمی و بیداری اسلامی را دنبال می کند و این بار نظام استعمار بدون حضور فیزیکی و بدون دست نشانده های مستبد و دیکتاتور، به صورت نرم با مردم ارتباط برقرار می کند و آنگونه که می خواهد روی افکار و عقاید مردم تأثیر گذاشته و مسیر خیزش های مردمی را به سمت اهداف خود تغییر می دهد.




منابع مأخذ




[1] - http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20729

[2] - http://www.ieg-ego.eu/en/threads/europe-and-the-world/colonialism-and-imperialism

[3] - http://www.slideshare.net/deanflandez/colonialism-in-southeast-asia-portugal-spain-dutch

[4] -Les Causes de la Premiere guerre mondiale. Op, cit, pp. 78 – 79

[5] - Serge Berstein / Pierre Milza, Histoire du Vinglimeme siecle: 1900 – 1939. Paris Hatier,1986 p. 61

[6] - برای اطلاع بیشتر ر. ک. بحران های قرن بیستم اثر پی یررونوون، ترجمه ی احمد میرفندرسکی، انتشارات دانشگاه ملی، 2537 جلد اول، ص 189 – 188.

[7] - Davis, Simon, and Joseph Smith. The A to Z of the Cold War (Scarecrow, 2005), encyclopedia focused on military aspects

[8] - http://www.osaarchivum.org/index.php?option=com_content&view=article&id=821&Itemid=872&lang=en

[9] - http://www.wilsoncenter.org/program/cold-war-international-history-project

[10] - http://www.globalresearch.ca/from-the-post-cold-war-to-the-post-9-11-era-did-9-11-really-change-everything/

[11] - http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/september-11-attacks/8753097/Post-911-America-has-become-the-land-of-the-fearful.html

اقدامات تروریستی موساد تنها به ترور مبارزان فلسطینی و لبنانی منحصر نمی‌شود، بلکه شامل جاسوسی و ترور در تمامی کشورهای جهان می‌شود.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نقش مهی در بروز فتنه های مذهبی در عراق و سودان و لبنان و مصر دارد؛ این سازمان از آغاز عملیات‌های خود در اوایل دهه 50 از قرن گذشته فعالیت‌های زیادی داشته است که به مهم‌ترین این فعالیت ها در منطقه اشاره می شود.

1- از بین بردن مخالفان اسرائیل و عضو گیری عناصر موثر در جهان عرب و دنیای خارج به نفع اسرائیل

2- از بین بردن رهبران فلسطینی، مانند ترور محمود المبحوح در یکی از هتل های دبی

3- ضربه به منافع اقتصادی و سیاسی کشورهای عربی

4- کسب هم دردی ملت های آفریقایی از طریق ایجاد تروریسم و افراط گرایی اسلامی

5- ایجاد شبکه های جاسوسی علیه آمریکا به منظور اطلاع پیش‌دستانه از مواضع آنها در قبال خاورمیانه یا سرقت جدیدترین تکنولوژی‌های آمریکایی در زمینه‌های تسلیحات و تجهیزات نظامی

6- جاسوسی در زمینه‌های اقتصادی و تصمیم‌های اقتصادی

7- از بین بردن دانشمندان هسته ای ایران

دو محور تحرکات موساد در خاورمیانه

موساد در خاورمیانه در دو محور فعالیت می‌کند محور اول در زمینه تفکر و برنامه ریزی است و اسرائیل در این راستا مراکز مطالعاتی خود را مأمور کرده تا در راستای ارزیابی اوضاع عربی و کشف نقاط ضعف آنها مطالعه و تحقیق کنند، تعداد این مراکز در دوره اخیر به بیش از 30 مرکز رسیده است، مهم ترین این مرکزها مرکز ژاوی در دانشگاه تل‌آویو به ریاست ژنرال آهارون یاریف، مرکز بگین- سادات وابسته به دانشگاه بار ایلان و مرکز آکادمی مطالعات امنیت ملی است.

این مراکز از سوی موسسات رسمی اسرائیل و همچنین موسسات مردمی و احزاب آن مورد حمایت نامحدودی قرار دارند، آنها از حمایت آمریکا نیز بهره مند هستند، چرا که در اغلب اوقات منافع آنها با هم مطابق است و هر دو به دنبال تجزیه منطقه عربی و ایجاد پروژه ای موسوم به خاورمیانه جدید هستند تا هویت فرهنگی و سیاسی و استراتژیک منطقه از آن گرفته شود.

محور دوم در راستای فعالیت‌های میدانی است، در این محور موساد با همکاری مراکز مطالعاتی، اطلاعات امنیتی و جاسوسی را از مواضع نظامی و امنیتی خطرناک برای اسرائیل جمع آوری می‌کند تا در درگیری های آینده از آن استفاده کند، آموزش جاسوسی و استفاده از جدیدترین تجهیزات تکنولوژیکی، کار گذاشتن تجهیزات تصویر برداری و سایر راههای جمع آوری اطلاعات از دیگر فعالیت‌های موساد در این راستا است، البته این فعالیت ها شامل بخش های اقتصادی و سرمایه گذاری و گردشگری و کشاورزی و صنعت نیز می شود و حتی بورس های مالی کشورهای عربی و فعالیت های بازرگانان آنها را نیز در بر می گیرد.

گزارش های امنیتی مصری در این راستا اعلام کرده اند که 86 درصد از جرم های قاچاق و جعل ارز کشورها از سوی اسرائیلی ها صورت می گیرد.

تخریب جامعه و ایجاد فساد اخلاقی، ترویج مواد مخدر و قاچاق انسان برای استفاده های جنسی از دیگر فعالیت‌های موساد است، این بخش نیز جزء جدایی ناپذیر راهبرد سیاست خارجی موساد به شمار می‌رود، آنهم در سایه کابینه راست گرای افراطی که در سرزمین های اشغالی وجود دارد و همواره به دنبال کشاندن فضا به درگیری های مسلحانه میان اعراب و اسرائیل است.

از بین بردن فعالیت‌های دیگر کشورها از جمله دیگر اقدامات موساد است، مجموعه اطلاعاتی که سازمان اطلاعات آمریکا در مورد سلاح‌های کشتار جمعی عراق در اختیار داشت و زمینه‌ساز حمله به این کشور شد، 870 سند بود که مشخص شد منبع 810 عدد از این سندها اسرائیل و موساد است، این نشان می‌دهد که اسرائیل به دنبال ایجاد جنگ در منطقه و خونریزی دیگران است، بدون اینکه سکه ای در این راه هزینه کرده و یا گلوله ای شلیک کند.

فعالیت‌های موساد در کشورهای دیگر

الف: ایران

جنگ الکترونیک: موساد از هجمه‌های الکترونیکی زیادی برای مانع‌تراشی در روند فعالیت های هسته ای ایران استفاده کرد، از جمله این اقدامات انتشار ویروس استاکس نت بود. این ویروس علاوه بر ایران در برخی دیگر از کشورها نیز منتشر شد و 100 هزار رایانه در جهان را مورد حمله قرار داد.

ترور دانشمندان هسته‌ای

موساد در عملیات ترور مسعود علی محمدی استاد فیزیک هسته‌ای در سال گذشته دست داشت، مجید شهریاری استاد فیزیک هسته ای نیز که عناوین علمی زیادی داشت و در تربیت نسل جدید دانشمندان هسته ای کشور نقش اساسی داشت از دیگر افرادی بود که به دست موساد ترور شد. به صورت همزمان فریدون عباس دوانی دانشمند دیگر هسته‌ای ایران نیز ترور شد که البته وی از این ترور جان سالم به در برد، کارشناسان مراکز مطالعاتی این دو ترور را تیر آخر مئیر داگان رئیس سابق موساد برای وداع از این سازمان تروریستی می دانند.

انقلاب های عربی

رفتار سیاسی موساد در قبال انقلاب های عربی به علت حجم بالای این انقلاب ها با تردید همراه بود، چرا که اداره امنیتی از اشراف بر حجم تغییرات انجام شده در زمان آنها ناتوان بودند، اما با این وجود موساد تحرکات سیاسی برای مقابله با این انقلاب ها انجام داد که عبارتند از:

- حمایت از معاهده‌های اسرائیل و بویژه معاهده کمپ دیوید با مصر

- جلوگیری از تبدیل شدن انقلاب‌ها به تحرکات دیپلماتیک بویژه در مصر. باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در دیدار سال گذشته خود در سازمان ملل طرح‌هایی را در راستای منافع آمریکا و اسرائیل در این کشور مطرح کردند و در همین راستا مذاکرات طولانی میان دو طرف به ریاست «عامی درور» رئیس شورای امنیت داخلی اسرائیل و تام دانیلون مشاور امنیت ملی آمریکا دنبال شد.

- ارتباط با کاربران اینترنتی عرب از طریق صفحات اجتماعی برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی آنها.

- اسرائیل با وجود فعالیت‌های سیاسی خود گروه های کاری را از طریق وزارت خارجه خود برای بررسی گزینه ها و فرصت های پیش روی اسرائیل ایجاد کرد، این کمیته ها به صورت جداگانه در محورهای شمال آفریقا شامل تونس و لیبی و مغرب و غرب خاورمیانه مانند مصر و اردن و سوریه فعالیت می کردند، گروه سومی نیز وضعیت اقلیت های کشورهای عربی مانند قبطی ها و کردها و امکان تقویت مناسبات با آنها را بررسی می کرد. محور سوم با توجه به تجربیات اسرائیل در این راستا خطرناک‌تر از دو محور سابق است.

- تاسیس کمیته ای برای بهبود چهره اسرائیل در میان کشورهای عربی که این رژیم را موافق تحول عربی به سوی دموکراسی معرفی کند، اما در اصل به دنبال عضو گیری برای خود و افزایش تناقض ها در میان ساختارهای تشکیلاتی دولت های جدید باشد.

- ترساندن مردم نسبت به خطرات اسلامگراها و تلاش برای منصرف کردن غرب از حمایت از انقلاب های عربی.

ارزیابی موساد از محیط استراتژیک انقلاب های عربی

موساد معتقد است که تحول بزرگ انقلاب‌های عربی در منطقه متغیرات استراتژیک زیر را به دنبال داشته است:

- ضعف نفوذ آمریکا تا حد از دست دادن کنترل اوضاع، واشنگتن در این راستا حتی موفق به حمایت از هم پیمانان خود نشد، چرا که به شکست های متوالی دچار شده و بحران اقتصادی نیز آن را آزار می‌داد.

- جنبش عربی قواعد قدیمی بازی در منطقه را که مبارک با سوء استفاده از جایگاه مصر نقش حافظ منافع آمریکا و صهیونیست ها را بازی می کرد، از هم پاشید.

- این خیزش عربی نقش جدید ملت ها در تعیین سرنوشت و رویکردهای سیاسی خود در منطقه را نشان داد و ثابت کرد که در آینده رژیم ها نمی توانند سیاست های خود را به صورت خودکامه دنبال کنند.

- محیط استراتژیک پیرامونی اسرائیل پیچیده شد و این رژیم هم پیمانان اساسی خود را از دست داد و به زمان آغاز تاسیس خود بازگشت.

- اسرائیل از نامشروع بودن در افکار عمومی غرب رنج می‌برد، این رژیم لغات اساسی گفتمان خود با غرب را از دست داده و دیگر به عنوان عرصه ای برای دموکراسی در منطقه یا قربانی اقدامات نژادپرستانه مطرح نیست.

- عوامل بالا محیط پیرامونی اسرائیل را پیچیده کرده و باعث لزوم تجدید نظر در تمامی قوانین بازی های سابق در عرصه های امنیتی، سیاسی و نظامی شده است.

- آری شابیت تحلیلگر اسرائیل درباره تاثیر انقلاب‌های عربی می‌نویسد: هنگامی که آمریکا و اروپا مبارک را دفن کردند، خود را نیز در میدان التحریر قاهره دفن کردند و باید بدانند که عصر تسلط غرب دیگر به سر آمده است.

فعالیت‌های موساد در تونس

تا همین اواخر کشورهای مغرب عربی زمین در اولویت‌های اطلاعاتی دشمن صهیونیستی قرار داشت، اما تحولات منطقه باعث شد تا موساد به مغرب عربی نیز توجه کند، به این ترتیب تعداد مزدوران موساد بعد از انقلاب مردمی در تونس افزایش پیدا کرده و آنها مدیریت موسسات خصوصی مانند آژانس های مسافرتی، رستوران‌ها و شرکت‌های تجاری و حتی فعالیت‌های فرهنگی شامل تبادل فرهنگ بین تونس با کشورهای اروپایی را در دست گرفته اند.

موساد در وزارت کشور تونس نیز نفوذ کرد و افرادی را در این مناصب مهم به کار گرفت تا پرونده‌هایی که برای آنها خطرناک است را از بین ببرند. اسرائیل برخی مزدوران را نیز در راستای منافع خود در کشورهای عربی دیگر در تونس به کار گرفت و البته بعید نیست که همین عناصر بتوانند فتنه داخلی و خشونت ها را در این کشور از چند جبهه ایجاد کنند.

فعالیت های موساد در مصر

معاهده سازش میان مصر و رژیم صهیونیستی از زمان موجودیت این رژیم یکی از بهترین جایزه ها برای اسرائیل به شمار می‌رفت، این معاهده مصر را از یک طرف درگیری با اسرائیل خارج کرد و آن را به کشوری منطقه ای تبدیل کرد که ارتباطی با مناسبات منطقه نداشت و حتی گاهی در راستای منافع اسرائیل کار می کرد.

فعالیت های موساد در مصر زیاد است، اما تازه‌ترین موضوعی که در این زمینه مطرح شده، کشف دکل هایی متعلق به شبکه تلفن همراه موبایل نیل است که اجازه شنود و ضبط مکالمات بین المللی مصری ها را به موساد می‌دهد.

نقش موساد در فتنه مذهبی در مصر: موساد تقریبا در تمامی دستگاه های امنیتی و سیاسی واقتصادی و اجتماعی مصر نفوذ کرده است، این خطرناک ترین اعتراف رئیس موساد بوده است. به این ترتیب است که نقش موساد در ایجاد فتنه داخلی و تلاش برای ضربه زدن به مناسبات مسلمانان و قبطی ها در این کشور و بین المللی کردن موضوع قبطی های مصر روشن می‌شود، موساد در همین راستا با مظلوم نمایی دروغین قبطی‌ها می‌کوشد از سویی آنها را تحریک کند و از سوی دیگر جامعه جهانی را به دخالت در مصر بکشاند.

هدف قرار دادن منافع منطقه ای و جهانی مصر: در این زمینه نیز می‌توان به اعتراف رئیس موساد اشاره کرد که گفته است که سیاست موساد در راستای آفریقا و آب ها و سودان و تجزیه آن در راستای از بین بردن محیط هماهنگ با منافع مصر است، یعنی طرح اسرائیل این است که مصر را از محیط پیرامونی خود خالی کند و آن را از داخل ویران نماید.

موساد پیشتر سعی می کرد تا نقش مصر را در پرونده های منطقه ای بویژه موضوع فلسطین تقویت کند، این موضوع حتی در پرونده تبادل گلعاد شالیت نیز قابل مشاهده بود، اسرائیل به دنبال ایجاد شکاف بین مصر با حماس و حزب الله لبنان بود، موضع قاهره در زمان مبارک در قبال حوادث غزه نیز مشخص بود، وی دیوار فولادی را در مرزهای خود با غزه می ساخت و از مرزهای اسرائیل حمایت می کرد و به اسرائیل در حمله به مرزها اجازه تحرک می‌داد، این ها مواضع ذلیلانه‌ای بود ک مصر در زمان حسنی مبارک در قبال اسرائیل اتخاذ کرده بود.

عادی سازی روابط ملت مصر با اسرائیل: مشخص است که اسرائیل به دنبال رضایت ملت مصر نیست، چرا که پیشتر رضایت اینها را با رضایت حسنی مبارک معاوضه کرده بود.

دست داشتن موساد در تولید فیلم موهن: دست داشتن شخصیت های صهیونیستی و یهودی در تولید فیلم موهن علیه پیامبر اسلام ثابت شده است، همچنین عده‌ای از قبطی‌های مصری که در آمریکا مهاجر هستند نیز در این پروژه دست داشتند. موریس صادق و عصمت زقلمه دو تن از این عناصر هستند که با هدف تخریب اسلام و مسیحیت دست به این کار زدند.

نقش موساد در لیبی

بی ثباتی ها و خشونت های کنونی در لیبی را می توان عاملی برای اثبات وجود موساد در این کشور دانست، علاوه بر اینها واقعیت هایی وجود دارد که نشان می دهد اسرائیل به دنبال تجزیه لیبی و تقسیم آن به کشورهای کوچکی است که تسلط بر آن آسان باشد، نقش موساد در اتفاقات الکفره و حمایت اسرائیل از جنبش موسوم به جنبش آزادیبخش التبو و سایر مناطق لیبی مشهود است.

اولین گروه از عناصر اطلاعاتی اسرائیل که وارد بنغازی شدند، به عنوان روزنامه نگار به این شهر رفتند، آنها گذرنامه های فرانسوی داشتند و زیر نظر فردی به نام نسیم طرابلسی کار می کردند که از یهودیان تونسی مهاجر به اسرائیل است. این گروه کشف اماکن سلاح های شیمیایی و اورانیوم های لیبی را بر عهده داشتند که این کشور در راستای فعالیت‌های هسته‌ای خود خریداری کرده بود. این گروه ها بعدها حجیم تر شد و تعدادی از آنها به طرابلس پایتخت لیبی راه یافتند. مأموریت های این گروه در لیبی شامل موارد زیر است:

- تخریب انبارهای سلاح های شیمیایی لیبی

- انتقال اورانیوم غنی شده و ضعیف خریداری شده توسط قذافی به خارج از این کشور

- تخریب آزمایشگاه ها و مراکز هسته ای لیبی

- پیگیری عناصر وابسته به گروه های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی و حزب الله لبنان در این کشور

نقش موساد در یمن

اعلامیه علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن در مورد بازداشت یک گروه تروریستی اسرائیلی وابسته به سازمان جاسوسی این رژیم ماهیت نفوذ اسرائیل در این کشور را نشان می دهد، کشوری که مشخصه های خاص دینی و ملی و جغرافیایی دارد و اسرائیل می تواند از آن به عنوان عاملی برای تامین امنیت هوایی و دریایی خود استفاده کند.

نفوذ اطلاعاتی موساد در یمن از سالها پیش سابقه داشته است و ذهن مردم این کشور باروخ مرزاحی جاسوس مشهور اسرائیلی در یمن که در سال 1973 در بندر الحدید دستگیر شد را فراموش نخواهد کرد، او نقشه این بندر را با تمامی جزئیات آن بر پشت قایق کوچکی که از یکی از صیادان فقیر اجاره کرد، کشیده بود.

نقش موساد در سوریه

نقش موساد در سوریه در راستای موارد زیر است:

- نقش تخریبی که نیروهای ویژه اسرائیلی در داخل سوریه دنبال می‌کنند.

- ارائه پول نقد به مخالفان برای ارتکاب جنایات مختلف با عنوان مخالفان دولت یا ارتش آزاد سوریه.

- انفجار در دفتر امنیت ملی دمشق که تعدادی از سران سوریه در آن کشته شدند، از برنامه ریزی های موساد و هم پیمانان آن در داخل سوریه بود.

تمرکز صهیونیست ها در اوضاع سوریه از سه جنبه برخوردار است، اول آینده سیاسی دولت کنونی بشار اسد یا دولت اصلاحات احتمالی در آینده. دوم نقش ارتش عربی سوریه در اتفاقات منطقه، چرا که اسرائیل ارتش سوریه را ارتشی حرفه ای می داند که روح دشمنی با اسرائیل را در خود دارد و این برای اسرائیل خیلی مهم است. موضوع سوم از بین بردن ائتلاف های منطقه ای سوریه شامل لبنان، فلسطین و ایران و ... است.

فعالیت موساد در اردن

موساد در اردن نیز دخالت های آشکاری دارد، نمونه این اقدامات تجاوز به کارمندان سفارت اردن در تل‌آویو است، این اقدامات تحریک آمیز در راستای هجمه ای برنامه ریزی شده علیه اردن است، چرا که اسرائیل از نقش اردن در حمایت از آرمان فلسطین خشمگین است. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست اردن و سرزمین های اشغالی را دو همسایه ای می‌خواند که هیچ علاقه‌ای به هم ندارند.

نقش حمایتی اردن از آرمان فلسطین و همچنین هشدارهای این کشور به اسرائیلی‌ها به علت حفاریهای گسترده در زیر مسجد الاقصی باعث چالش در روابط اردن با رژیم صهیونیستی شده است، در سال 2004 نیز هنگامی که اردن موضوع دیوار نژاد‌پرستانه حایل را به دادگاه لاهه و مجمع عمومی سازمان ملل کشاند، رژیم صهیونیستی از این موضوع به شدت خشمگین شد.

نقش موساد در عراق:

اهداف و اشکال حضور موساد در عراق بر اساس طمع ورزی ها و منافع رژیم صهیونیستی در عراق متفاوت است، این فعالیت‌ها شامل بخش های اقتصادی و امنیتی و آثار باستانی و حتی آب ها و نفت و صنعت و تجارت و ساخت و ساز و کشاورزی و سایر بخش ها می شود، در واقع اسرائیلی ها می‌خواهند با این فعالیت ها مرزهای خود را در راستای طرح «از نیل تا فرات» تعریف کنند.

موساد همچنین نقش مهمی در تجزیه طایفه‌ای و مذهبی عراق داشته است، گزارش‌های اطلاعاتی نشان می دهد که واشنگتن و تل‌آویو با حمایت‌های نامحدود خود از کردهای عراق به دنبال ایجاد منطقه خودمختار کردها در اقلیم کردستان هستند و می‌خواهند آن را از عراق جدا کنند، آنها می خواهند عرب ها و آشوری ها و ترکمن‌های این مناطق اردنی در این راستا از اقلیم کوچ دهند. اقلیم کردستان عراق در صورت استقلال می‌تواند پناهگاهی برای تمامی تحرکات کردها در منطقه باشد.

در این راستا هیئتی از اعضای کنیست رژیم صهیونیستی شامل هفت نفر که دو نماینده کردی الاصل نیز در میان آنها بود، به بغداد و شمال عرق سفر کردند و دیدارهایی را با مسئولین حزب دموکراتیک کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی و مسئولین حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی برگزار کردند.

با وجودیکه کردها تنها 15 درصد از جمعیت عراق را شکل می دهند، اما نفوذ آنها و تحرکات سیاسی شان در سایه اعمال نفوذهای آمریکا و حمایت‌های اسرائیل نقش زیادی را در عرصه سیاسی عراق و پارلمان این کشور دارد و آنها تقریبا از دو برابر توان مردم شناختی خود بهره مند شده اند. این اقدام برای تجزیه عراق و ایجاد فتنه طایفه ای در این کشور بین شیعیان و سنی ها صورت گرفته است.

نقش موساد در فلسطین

اشغالگری اسرائیلی و سازمان موساد نقش مهمی در تخریب زیرساخت های فلسطین دارد، علاوه بر اینها این اشغالگری زیرساخت‌های اقتصادی و حتی اجتماعی فلسطینی‌ها را نیز تخریب کرده و در طول سی سال گذشته سعی کرده حتی محیط زیست فلسطین را نیز از بین ببرد. موساد همچنین نقش مهمی در تخریب وجهه جهانی فلسطینی ها ایفا کرده و با قدرت رسانه ای خود فعالیت های زیادی در این راستا انجام داده است.

نقش موساد در تجزیه سودان

مناسبات اسرائیل با رهبران جنبش جدایی طلب جنوب سودان از طریق کنسولگری اسرائیل در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی صورت می گرفت، در این راستا شرکت هایی به عنوان پوشش از این تماس‌ها استفاده می کردند و دینکا یکی از بزرگترین قبایل جنوب سودان را برای نفوذ در این منطقه انتخاب کردند، اسرائیل در راستای مناسبات خود با سودان جنوبی کمک های مالی و بهداشتی و تسلیحاتی زیادی به آنها کرده و روی اختلافات قبیله ای و افزایش شکاف آنها با سودانی ها کار کردند.

آنها با ایجاد جنبش های شورشی تسلیحات پیشرفته ای برای جدایی طلبان تامین کردند و حتی زمینه های حملات هوایی با جنگنده از سوی جدایی طلبان به موسسات دولتی سودان را نیز فراهم آوردند. کارشناسان اسرائیلی نیز در این راستا به سودان اعزام شده و فعالیت هایی در راهنمایی جدایی طلبان انجام می دادند.

به این ترتیب بود که موضوع جدایی سودان جنوبی از بخش شمالی آن محقق شد و اسرائیل از اولین رژیم هایی بود که سودان جنوبی را به رسمیت شناخت و مناسبات دیپلماتیک خود با این کشور تازه تاسیس را آغاز کرد.

این مقاله در پایان تاکید می کند که موساد عملیات های خود را تنها به تعقیب مبارزان و مجاهدان فلسطینی و لبنانی و ترور آنها معطوف نمی کند، بلکه در تمامی کشورهای عربی و جهان دست به نفوذ اطلاعاتی و جاسوسی و ترور زده و مزدورانی برای خود استخدام کرده است، مهم ترین علت های این اقدام نیز عادی سازی روابط با کشورهای عربی و اسلامی و استفاده از سفارت خانه های کشورهای اروپایی و مراکز اروپایی و مراکز خیریه و جمعیت های حقوق بشر در راستای منافع خود است.
در سال 1997 برای اولین بار نام سازمان منافقین (مجاهدین خلق) در فهرست سازمان های تروریستی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا قرار گرفت، هر چند در آن زمان برخی تلاش می کردند این اقدام آمریکا را نشانه صداقت این کشور در مبارزه با تروریسم معرفی کنند اما خیلی زود معلوم شد که این اقدام نیز مانند دیگر فعالیت های آمریکا فقط یک حرکت نمایشی برای پاسخ گویی به افکار عمومی بوده است.

به گزارش مشرق ، ایالات متحده در سناریویی بلند مدت قصد داشت ائتلافی جهانی تحت مبارزه با تروریسم را آغاز کند و در پس پرده این پروژه و با بهره گیری از ظرفیت همدستان اروپایی اش توجیهی برای لشگرکشی به منطقه استراتژیک خاورمیانه پیدا کند.

سال 2003 که نیروهای آمریکایی به عراق حمله کردند پس از ورود به خاک این کشور و در مواجهه با سازمان منافقین متوجه شدند با گروهی شبه نظامی روبه رو هستند که برای ادامه فعالیت و حیات در منطقه به شدت به حمایت ایالات متحده نیاز دارند و به ازای آن حاضر به ارائه هرگونه خدماتی نیز می باشد.

مقامات نظامی آمریکایی که در آن سالها در عراق و در ارتش آمریکا خدمت می کردند بعداً از همین واقعیت پرده برداشتند که سازمان منافقین به مانند یک ارتش خصوصی ظرفیت های بسیاری را در اختیار نیروهای آمریکایی قرار می داد.

آنها اذعان کردند که بسیاری از ماموریت های جنایتکارانه آمریکا که امکان استفاده از نیروهای آمریکایی و آشکار شدن دست آمریکا در آنها وجود نداشته به وسیله این گروه تروریست صورت می گرفته است.

منافقین حتی در پادگان اشرف به نیروهای القاعده آموزش عملیات انتحاری می دادند و در ناامن سازی عراق و ایجاد دعواهای خشونت بار فرقه ای و قومی که خواست آمریکا بود، کمکی شایانی کردند.

در مقابل، حمایت های آمریکا به این گروه هم به صورت حمایت های مالی صورت می گرفت و هم 9سال حضور نیروهای آمریکایی در عراق عاملی شد که حضور غیرقانونی منافقین در این کشور را تمدید کند.

البته حوزه همکاری های منافقین با آمریکا گسترده تر از عملیات های تروریستی صورت می گرفت و این موضوعی است که رسانه های غربی و برخی گزارش های دولتی ایالات متحده بارها به آن پرداخته اند.

پس از خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق، اخراج سازمان منافقین به عنوان درخواستی که از سوی ملت عراق پی گیری می شد، در اولویت دولت عراق قرار گرفت.

با این وجود مشغولیت های متعدد دولت که غالب آنها به موضوع امنیت این کشور مربوط می شد و یکی از دستاوردهای حضور نظامیان آمریکا در عراق به حساب می آمد، باعث شد که فرآیند اخراج منافقین با تاخیر روبه رو شود، این زمان دقیقاً مصادف بود با فعالیت های منافقین و صرف هزینه های کلان برای راه اندازی یک موج رسانه ای بر پایه مظلوم نمایی تا موجب ابقای این گروهک در عراق شده و موازی با آن نیز خروج از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا نیز پیگیری می شد.

زیرا منافقین که در جامعه جهانی به عنوان یک گروه تروریست شناخته می شدند امکان چندانی برای دفاع قانونی و پیگیری حقوقی پرونده خود در عراق را نداشتند و خواست دولت عراق نیز در منظر بین المللی یک حق قانونی بود که خروج تروریستها از خاک خود را پیگیری می کرد.

در همین رابطه تعدادی از مقامات رده بالای امریکایی به طور منظم در مراسم مختلف منافقین خلق سخنرانی می کردند که از میان آنها می توان به «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک و نامزد ریاست جمهوری آمریکا، «هاوارد دین»، مشاور سابق امنیت ملی اوباما، ژنرال «جیمز جونز» از فرماندهان نظامی و بلند پایه ارتش آمریکا و نماینده سابق پارلمان «لی همیلتون»، اشاره کرد.

نرخ معمول برای یک سخنرانی 10 دقیقه ای در چنین جلساتی بین 20 تا 40 هزار دلار بود و این سخنرانان به طور آشکار در صحبت های خود از سازمان منافقین نام برده و از آنها حمایت می کردند. این اقدامات آشکارا نشان از حمایت ایالات متحده و سیاستمداران این کشور از یک گروه تروریستی داشت.

به همه اینها اضافه کنید رفت و آمد آزادانه اعضای این سازمان در خاک آمریکا را که با قرارگیری نام این گروه در فهرست سازمان های تروریستی در تناقض است. به عبارت دیگر ایالات متحده از یک سو ادعا می کند که منافقین را به عنوان یک گروه تروریستی می شناسد و ازسوی دیگر به حضور تروریست ها در خاک خود و حتی حمایت سیاستمداران آمریکایی از آنها هیچ واکنشی نشان نمی دهد.

سال گذشته «سیمور هرش» روزنامه نگار مشهور آمریکایی با استناد به منابع اطلاعاتی آمریکا، تجهیز و آموزش نظامی و تروریستی گروهک منافقین توسط ارتش آمریکا و منابع اطلاعاتی اسرائیل را فاش کرد که در سال 2005 صورت گرفته است. این گزارش جنجالی که در مجله نیویورکر آمریکا به چاپ رسید اضافه کرد که این آموزش ها توسط وزارت دفاع آمریکا و به شکلی محرمانه در صحرای نوادای آمریکا صورت گرفته است. این مکان سایتی است که در 100 کیلومتری لاس وگاس در ایالت نوادا واقع شده و زمانی محل آزمایش های هسته ای بوده است.

هرش در گزارش خود آموزش ها را در زمینه مخابرات، استفاده از رمز، سلاح و تاکتیک های نظامی توصیف کرد و همچنین دلایل آن را استفاده از این نیروها در عملیات های تروریستی بنا به درخواست آمریکا دانست.

پس از این آموزش ها نیروهای منافقین از سوی موساد اسرائیل برای ترور دانشمندان هسته ای ایرانی به کار گمارده شدند. در این زمینه شبکه تلویزیونی «ان بی سی» به نقل از دو مقام آمریکایی گفت که دانشمندان ایرانی با حمایت و طراحی موساد سازمان اطلاعات اسرائیل و توسط سازمان مجاهدین خلق اجرا شده است.

در سال 2010 دادگاه تجدید نظر ناحیه کلمبیا (در ایالت کارولینای جنوبی) دادخواست سازمان منافقین را برای خروج از لیست تروریستی در دست بررسی قرار داد و در فرایند رسیدگی به این دادخواست یکی از سه قاضی پرونده، «کارن لی-کرفت هندرسون»، گفت که اسناد طبقه بندی شده بسیاری وجود دارد که بر مبنای آنها هنوز نام سازمان منافقین باید در لیست سازمان های تروریستی باقی بماند، اسنادی که نشان می دهد این گروه همچنان توانایی و قصد حضور در عملیاتهای تروریستی را حفظ کرده است.

همچنین در گزارش دیگری که ماه فوریه از سوی «ان بی سی» منتشر شد به نقل از یک مقام ایالات متحده که نامش افشا نشده فاش شد که سازمان منافقین خلق مسئول ترورهای اخیر دانشمندان هسته ای ایران بوده است.

سابقه فعالیت منافقین در موضوع هسته ای ایران نیز به ادعای این گروهک مبنی بر افشا سازی برنامه غنی سازی اتمی ایران باز می گردد که البته «محمد البرادعی» رئیس وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که موساد پشت افشای این اطلاعات است. در هر حال این موضوع نیز سندی بر استفاده از این گروه تروریست در خدمت سیاست های آمریکا و اسرائیل است.

همکاری های منافقین با آمریکا غیر از اقدامات تروریستی و نظامی ابعاد دیگری را نیز دنبال می کند که در حوزه تبلیغات رسانه ای و صرف هزینه های گزاف در صحنه جنگ نرم است. نمونه آن را می توان «کمیته سیاست ایران» به ریاست «ریموند تنتر» نام برد. این کمیته با هزینه منافقین اداره می شود و تنتر نیز یکی از حامیان قدیمی منافقین است که بابت مدیریت فعالیت های این موسسه از منافقین حقوق می گیرد.

کمیته سیاست ایران پیگیر سیاست های کلان دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی و تفکر حاکم بر انقلاب ایران است. آنها با صرف هزینه های گزاف به تولید فیلم های مستند و چاپ کتاب در حوزه اسلام هراسی و ایران هراسی با تکیه بر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران می پردازند. مستند «ایرانیوم»، فیلم سینمایی 300 و کتاب «واواک در خدمت آیت الله ها» نمونه هایی از سرمایه گذاری های گزاف این کمیته است.

تنتر در کنار این گونه فعالیت ها وظیفه دارد تا به دولت آمریکا بقبولاند که گزینه تحریم و گزینه نظامی در قبال جمهوری اسلامی ایران بی نتیجه خواهد بود و باید از منافقین به عنوان یک جایگزین دموکراتیک برای نظام ایران استفاده شود. وی پیشنهادش را تحت عنوان «گزینه سوم» معرفی می کند در حالی که نه به نفرت ملت ایران از این گروه تروریست اشاره ای دارد و نه به ماهیت غیر دموکراتیک و فرقه ای منافقین اشاره می کند.

التبه مطالب گفته شده فقط بخشی از همکاری منافقین با دولت آمریکا بود که انعکاس آن در رسانه های غربی منتشر شده است. با این وجود ایالات متحده آمریکا امروز حرف از خروج نام منافقین از فهرست سازمان های تروریستی می زند که در ظاهر قرار است بسیاری از محدودیت های موجود سر راه این گروهک را مرتفع سازد.

اما با نگاهی به سابقه فعالیت های منافقین از سال 1997 تاکنون به راحتی متوجه می شویم که حضور در فهرست تروریستی هیچگاه محدودیتی برای منافقین ایجاد نکرده است و فقط می توان اینگونه تحلیل کرد که خروج از این فهرست به آمریکا اجازه می دهد تا حمایت های خود از این گروه تروریست را به صورت آشکار به عملی سازد.

به بهانه دفاع مقدس

لزوم ایجاد "خانه های جنگ" در مناطق جنگی/ آثاری برای آیندگان

آبادان - خبرگزاری مهر: هر چند این روزها مخروبه های باقیمانده از دوران جنگ، چهره شهرهای آبادان و خرمشهر و سایر شهرهای درگیر در جنگ را ناپسند کرده ولی می توان با بهسازی و حفظ وضع موجود آنها، اماکن مذکور را برای معرفی دستاوردهای جنگ به آیندگان و گردشگری جنگ مورد استفاده قرار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آبادان و خرمشهر به عنوان دو کانون اصلی جنگ هشت ساله و نماد مقاومت مردم ایران در برابر دشمن متجاوز، بیشترین خرابیهای هشت سال جنگ را به خود دیدند به گونه ای که اکنون با گذشت بیش از دو دهه از پایان جنگ، هنوز آثار و خرابیهای جنگ در جای جای این شهرها دیده می شود و در اغلب موارد، چهره ای ناپسند به شهرهای جنگی بخشیده است.

حتی مشاهده شده برخی از این خانه ها به محل تلنبار شدن زباله ها، پاتوق معتادان و محل تجمع حیوانات تبدیل شده و این در حالی است که برخی از و شاید هم اغلب این خانه ها در وسط مناطق مسکونی و حتی برخی در مرکز شهر نیز هستند و این وضع باعث شده مردم شهرهای جنگی با نگرانی به این خانه های مخروبه نگاه کنند.
آثار جنگ در خرمشهر
دو سال قبل یکی از مسئولان شهر خرمشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد که 30 درصد ساختمانهای خرمشهر به صورت مخروبه های ناشی از جنگ رها شده اند که با کمی اغماض می توان گفت اکنون حدود 20 درصد این ساختمانها به همان شکل اولیه رها شده اند و به عبارتی مخروبه به حساب می آیند.

مشکل اصلی اغلب این خانه ها این است که مالکان آنها این شهرها را رها کرده اند و به دلایل مختلف قصد ندارند برای احیا و فروش این خانه ها، برای چند روز هم که شده به شهر و زادگاهشان برگردند تا این شهر را از این وضع سراسر مخروبه رها کنند. متاسفانه در این بین قاطعیتی هم از سوی مسئولان شهرهای جنگ زده برای مقابله جدی با این خانه های ویران، وجود ندارد.

البته مدتی قبل در خرمشهر، شهرداری قصد برخورد با این مناطق را داشت که با واکنش شدید مردم و حتی نماینده این شهر مواجه شد به گونه ای که اکنون از شهر خرمشهر خبر می رسد کار تصرف این مخروبه ها همچنان رها شده است. اما پاکسازی شهرهای جنگ زده از این مخروبه یک روی سکه است و این معادله روی دیگری هم دارد.
آثار جنگ باقی مانده بر خانه ها در خرمشهر
اگر بساط این خانه ها و ساختمانهای مخروبه برچیده شود به واقع نمادهای جنگ هشت ساله که در آن بسیاری از مردم ایران از سوی دشمن متجاوز به خاک و خون کشیده شدند و چه جوانانی برای حفظ این مملکت جان ارزشمند خود را تقدیم آبیاری درخت نوپای انقلاب کردند از بین می روند و مسافرانی که وارد این شهرها می شوند دیگر اثر و نمادی از این جنگ را در این شهرها نخواهند دید و به مسافران به خصوص راهیان نور حس و حال جنگ دست نمی دهد.

به هر حال این جنگ که دستاوردهای انکارناپذیری برای این کشور و نظام به همراه داشته باید به نسلهای جدید و آینده منتقل شود و پاک شدن نشانه های جنگ، بی شک هشت سال دفاع مقدس را برای آیندگان حقیقی غیرقابل ملموس معرفی خواهد کرد به همین دلیل انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نشانه های واقعی مثل خانه های گلوله باران شده نیاز دارد و این ساختمانها در شهرهای آبادان و خرمشهر هم اکنون وجود دارند ولی معلوم نیست چنین اماکنی برای چند سال دیگر نیز وجود خواهند داشت یا خیر.
آثار جنگ باقی مانده بر خانه ها در خرمشهر
اما در این باره یک فعال میراث فرهنگی در خوزستان به خبرنگار مهر می گوید: این خانه ها نمادی از هشت سال دفاع مقدس هستند که اتفاقا می توانند با بازسازی و رسیدگی به آنها زمینه راه اندازی تورهای گردشگری جنگ را به شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر فراهم کرد.

مجتبی گهستونی عنوان کرد: بخشی از مسافران و گردشگرانی که به خوزستان مسافرت می کنند وقتی می بینند که چطور این شهرها در زیر توپ قرار گرفته اند، متاثر می شوند ولی از سوی دیگر این سئوال در ذهنشان به وجود می آید که چرا مسئولان شهری به فکر توسعه این شهر و بازسازی این بناها نمی افتند.
دبیر انجمن تاریانا خوزستان اظهار می کند: چند سال پیش ساختمانی در منطقه انکس آبادان که به دلیل سازه بتنی بنا موج انفجار در پوششهای آن به خوبی مشهود است، مرمت شد و در سال 86 به عنوان یکی از آثار جنگی در فهرست ملی به ثبت رسید. این بنا که متعلق به اواخر دوره پهلوی اول است، به عنوان اقامتگاهی برای میهمانان خارجی شرکت نفت ساخته شده بود و مدتی پیش به عنوان یک فضای فرهنگی برای برگزاری جشنواره فیلمی در خوزستان انتخاب شد. برگزاری این برنامه در چنین ساختمانی باعث شد تا خاطره آن روز در یاد همه بماند.
وی ادامه می دهد: برخی از بناهای جنگ زده نیز که محل فیلمبرداری بوده اند، خاطره هایی را ثبت کرده اند و هر گردشگری می تواند از آنها بازدید کنند. اما برخی از بناها مانند مسجد جامع خرمشهر به دلیل اتفاقاتی که به خود دیده است مشهور هستند ولی متولیان آثار ترکشهای روی بدنه بیرونی آنها را مرمت کرده اند و باعث شده دیگر آن حس و فضای جنگ را نداشته باشند.
این فعال میراث فرهنگی در خوزستان همچنین گفت: فرهنگستان هنر می تواند برنامه پنجره ای رو به معماری را که پیش از این نیز در شوشتر برگزار کرده بود در خرمشهر برگزار کند تا به هدفمند کردن گردشگری جنگ و احیای خانه های زخم خورده این شهر کمک کند.

-------------------------------
علی نواصر

تاریخ شهر های خوزستان

بندر خرمشهر؛ از گذشته‌های دور تا امروز
اقتصادی 9:22:51 1391/07/03

917-2074-5 کد خبر

بندر خرمشهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بنادر ایران، در شمال غربی خلیج‌فارس و در جنوب غربی ایران و در همسایگی جنوب شرقی عراق در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون قرار دارد. این بندر با کشور عراق دارای مرز مشترک بوده و حلقه طلایی ارتباط تجاری کشور با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است.

به گزاش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، این بندر سابقه طولانی در تجارت دریایی داشته و ساخت و بهره‌برداری از اسکله‌های ویژه پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بندر خرمشهر از ابتدای سال 1300 شمسی شروع شده و این فعالیت‌ها در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن به اوج خود رسید.در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بندر خرمشهر با داشتن 20 اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور به‌حساب می‌آمد؛ به طوری که در سال 1356 چهار میلیون تن کالا از طریق این بندر به کشور وارد می‌شد.اما پس از وقوع جنگ، بخش زیادی از زیرساخت‌ها و تاسیسات این بندر خسارت دید؛ در حال حاضر کلیه زیرساخت‌های قبل از جنگ اعم از اسکله‌ها، انبارها و محوطه‌ها با هدف ارتقا و بهبود خدمات بندری و دریایی بازسازی شده و یا درحال بازسازی است.

*ضرورت بازسازی زیرساخت‌های بندری و دریایی

امسال بازسازی اسکله 8 و 9 در راستای بازسازی اسکله‌ها و زیرساخت‌ها در دستور کار بندر قرا گرفت که بازسازی اسکله 8 تمام و بازسازی اسکله 9 آغاز شده است. اسکله‌ها باید هر چند سال یکبار مورد بازسازی قرار گیرند. از پروژه‌های زیرساختی دیگر می‌توان به ساحل‌سازی بندرخرمشهر اشاره کرد. پیمانکار این پروژه نیز تا 2 ماه آینده مشخص می‌شود. ساخت برج کنترل دریایی با ارتفاع 34 متر نیز در دستور کار قرار دارد که فاز اول آن انجام شده و قرار است جایگزین برج فعلی و قدیمی بندر خواهد شد.مغروقه‌هایی از زمان جنگ در محدوده این بندر جای گرفته و وجود دارند که امسال 11 فروند مغروقه از آب خارج و شناورسازی شده و تاکنون تعداد مغروقه‌های خارج شده از آن به حدود 30 فروند می‌رسد. تعداد زیادی مغروقه از زمان جنگ در کارون وجود دارد که تعداد آن‌ها به بیش از 70 فروند می‌رسد.شناورسازی مغروقه‌ها از دیدگاه مسولان بندرخرمشهر کار پیچیده‌ای است و برای انجام آن از توان نیروهای بومی استفاده می‌شود. در حال حاضر شناورسازی مغروق‌های جنگی در سایر بنادر استان نیز توسط کارشناسان بندر انجام می‌شود.

*قرارگیری در قلب منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند

بندرخرمشهر در قلب منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند قرار دارد و با استقرار این بندر در این منطقه، شرایط برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بیش از پیش فراهم شده است.ارایه تسهیلات ویژه جهت انتقال کالاهای تولیدشده در منطقه به سرزمین اصلی، آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی، آزادی انتقال ارز به خارج از کشور بدون هیچ‌گونه محدودیت و تعیین معافیت‌های مالیاتی 15 ساله برای انجام فعالیت‌ها با قابلیت تمدید تا 30 سال از جمله مزیت‌های منطقه آزاد برای سرمایه‌گذاران است.از دیگر ویژگی‌های این بندر سرعت دسترسی به ناوگان ریلی و جاده‌های ترانزیت کشور و همچنین نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی آبادان است که جابه‌جایی و انتقال کالا را برای مقاصد داخلی و همچنین ترانزیت خارجی به مقصد کشورهای آسیای میانه، ترکیه، روسیه و عراق با ارزان‌ترین هزینه حمل ممکن و میسر می‌کند.

*ترمینال مسافری دریایی خلیج‌فارس

ترمینال مسافری دریایی خلیج‌فارس به عنوان یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین ترمینال‌های دریایی کشور و منطقه نقش عمده‌ای در توسعه مناسبات تجاری بندر با سایر بنادر منطقه و کشورهای حوزه عربی دارد. اگر چه ظرفیت اسمی این پایانه جابه‌جایی روزانه یک هزار نفر می‌باشد اما فعلا تنها یک مقصد خرمشهر- کویت و بالعکس در این بندر فعال است.از سوی دیگر قرار است به‌زودی امکان مسافرت دریایی به مقصد عتبات عالیات از طریق پایانه خلیج‌فارس بندرخرمشهر فراهم شود. در حال حاضر فعال‌کردن این مسیر توسط مسؤولان بندر در حال پیگیری است؛ البته برای ایجاد مسیرهای دریایی در خرمشهر به تامین زیرساخت‌های لازم در کشور مقصد نیاز است.بندرخرمشهر همچنین با بهره‌گیری از امکانات ویژه و نیز تعرفه‌های ارزان قیمت،‌ مناسب‌ترین بندر کشور در زمینه واردات و صادرات مجدد کالا محسوب می‌شود.

*بازسازی اساسی خطوط ریلی بندر

راه‌آهن سراسری ایران نیز از طریق اهواز به بندر خرمشهر متصل می‌شود. بندر خرمشهر با توجه به مشکلات موجود در ارسال کالا به عراق مناسب‌ترین گزینه برای ترانزیت کالا به این کشور می‌باشد. این بندر به دلیل نزدیکی به بنادر عراق و فاصله 15 کیلومتری تا گذرگاه مرزی شلمچه بندری منحصر به فرد است.به دلیل این‌که خطوط ریلی بندر خرمشهر فرسوده و قابل استفاده نیست، قرار است 2 خط ریلی یک کیلومتری به جای خطوط قدیمی ساخته شود. در حال حاضر خطوط قدیمی جمع‌آوری شده و با ساخت راه‌آهن جدید بندر خرمشهر به راه‌آهن سراسری وصل خواهد شد. بنابه پیش‌بینی‌ها این خط در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. با بازسازی خط ریلی جدید مشکلات گذشته ناشی از فرسودگی ریلی در زمینه ورود و خروج کالا برطرف می‌شود.

*بندر خرمشهر؛ چهارمین بندر کانتینری کشور

یکی از ظرفیت‌های مهم این بندر ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا از طریق کانتینر است. از سوی دیگر باید از موقعیت نزدیکی بندر به کشور عراق استفاده کنیم. نزدیکی به عراق پتانسیل مهمی برای بندر محسوب می‌شود که هنوز از آن به خوبی استفاده نشده است.بندر خرمشهر از نظر حمل کالا توسط کانتینر جایگاه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است. البته این بندر زمانی دومین بندر کانتینری کشور پس از بندر شهیدرجایی بود اما هم‌اکنون، دیگر استان‌های بندری به‌ویژه بوشهر به دلیل موقعیت و نزدیکی به بنادر امارات و دلایل دیگر، رشد فزاینده‌ای در زمینه مبادلات کانتینری داشته‌اند. هم‌اکنون کلیه عملیات کانتینری در بندر بوشهر به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود و سرعت انجام عملیات تخلیه و بارگیری و ویژگی پشتیبانی چندجانبه، آن را جزء بنادر استراتژیک کشور قرار داده است.

*توسعه صادرات از اهداف اصلی

صادرات برای کشور منافع ملی به‌دنبال دارد و موجب افزایش درآمدها می‌شود. به گفته مسؤولان بندر خرمشهر توسعه صادرات در اولویت فعالیت‌های بندری و دریایی قرار دارد. این بندر در حال حاضر با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و بنادر داخل کشور در ارتباط است.کشور عراق سالانه به 20 میلیون تن سیمان نیاز دارد. در حال حاضر توان صادرات سیمان از بندر خرمشهر به عراق حدود 600 هزار تن است و بنابه گفته مسؤولان بندر این میزان صادرات کم است. مسؤولان این بندر معتقدند با افزایش ظرفیت تولید سیمان در کشور و تولید آن متناسب با استانداردهای مورد نظر، کشور عراق می‌توان ظرفیت صادرات سیمان را افزایش داد.

*لایروبی اروندرود نیازمند عزمی بین‌المللی

لایروبی یکی از مهمترین نیازهای بندر است. در حال حاضر عمق آب اروندرود 4.2 متر است و کشتی‌ها در همین عمق تردد می‌کنند و این مساله همواره مشکل‌زا بوده است. آب اروند از چند حوزه آبی شامل دجله، فرات و کارون تامین می‌شود و نیاز به لایروبی دارد. این رودخانه بین‌المللی و مرزی مشترک میان ایران و عراق است و باید این پروژه با مشارکت و همکاری 2 جانبه طرفین عراقی و ایرانی اجرا شود.

هزینه انجام عملیات لایروبی بسیار زیاد است و اجرای آن عزمی بین‌المللی می‌خواهد؛ اگر چه از سالیان گذشته مساله لایروبی اروند مطرح شده اما با تمام پیگیری‌ها هنوز نتیجه‌ی دلخواه به‌دست نیامده است.در صورت انجام لایروبی، کشتی‌های بزرگتری می‌توانند وارد بندر شده و این امر به رونق بیشتر بندر کمک می‌کند. با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، کار مشترکی توسط طرفین عرافی و ایرانی تحت عنوان عملیات هیدروگرافی (آب‌نگاری) اروند در مدت 1.5 سال انجام شده است.همچنین برای لایروبی باید کمیته مشترکی تحت عنوان (سی‌وی‌سی) در خرمشهر و عراق تشکیل شود و این کمیته در زمان‌بندی مشخصی باید در 2 کشور تشکیل شوند. این کمیته عملیات لایروبی، تعمیر، سرویس و نگهداری چراغ‌های دریایی، عملیات تجسس و نجات، سرقت‌های دریایی و امنیت آب‌ها را کنترل و تامین می‌کند. تشکیل این کمیته در دست اقدام است و کارشناسان این بندر امیدوارند امسال راه‌اندازی شود، البته تمام اروند نیاز به لایروبی ندارد و نقاط مورد نظر در سطح بندر پراکنده هستند.

*بالابودن پتانسیل ساخت سکوهای دریایی

به دلیل پایین بودن ارتقاع جزر و مد در بندر خرمشهر پتانسیل بسیار خوبی در ساخت سکوهای دریایی وجود دارد. ارتفاع جزر و مد در بندر خرمشهر 1.2 متر یا کمتر است. این موضوع موجب می‌شود سکوها به راحتی ساخته و بارگیری شود. جزر و مد و تغییرات آب و هوایی در روند فعالیت بنادر دیگر اختلالاتی ایجاد می‌کند، در صورتی‌که در بندرخرمشهر این تغییرات تاثیر خاصی در روند فعالیت‌ها ندارد.از سوی دیگر ظرفیت‌های گردشگری، تفریحی و توریستی و زمین‌های وسیع پس‌کرانه بندر از دیگر ظرفیت‌های دست نخورده‌ای است که هنوز از آن‌ها استفاده نشده است. بندر خرمشهر از بندرهای با ظرفیت کشور بوده و هست که باید با برقراری تعامل هم‌جانبه ارگان‌ها در خرمشهر از ظرفیت‌های این بندر آن‌گونه که شایسته است، استفاده کرد.

بنادر و مرزهای دریایی کشور شاه‌راه توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای هم‌جوار محسوب می‌شوند. به دلیل اهمیت جایگاه بنادر لازم است مسؤولان متولی بیش از پیش به نیازها و چالش‌های پیش‌روی بنادر توجه کنند. با حل مشکلات و رفع تنگناها، بنادری که به دلیل این مشکلات از پیشرفت و جایگاه گذشته خود باز مانده‌اند، به جایگاه قبلی خود باز خواهند گشت.

گزارش از خبرنگار ایسنا، منطقه‌خوزستان؛ مونا چراغی

اخبار فرهنگی ، هنری و ادبی

«شیمبار» با صدای محمدعلی منجزی آمد
فرهنگی و هنری 15:13:39 1391/07/03

917-3680-5 کد خبر

آلبوم «شیمبار» (شیرین بهار) با صدای محمدعلی منجزی پس از پنج سال انتظار اول مهر 91 به بازار موسیقی آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستا‌ن آلبوم "شیمبار" (شیرین بهار) با گویش بختیاری خوانده شده و اولین کار محمدعلی منجزی در زمینه خوانندگی است.این آلبوم با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پس از پنج سال انتظار از یکم مهر 91 در سراسر کشور منتشر شد."آوای سپهر" شرکت پخش‌کننده آلبوم "شیمبار" (شیرین بهار) تهیه‌کنندگی این آلبوم را برعهده داشته است.شعر، آهنگ‌سازی و نوازندگی نی در این آلبوم را محمدعلی منجزی انجام داده است. خاطره نوروزی و سپیده هادیعلی‌جانون همخوانان او در اولین آلبومش هستند.حسین شکوفا (تنظیم، صدابردار و سنتور)، امین الماسی (تار و تارباس)، سید علی ابدی (نوازنده کمانچه)، مهران نیک منش (تمبک، دف و دهل)، محسن مالکی (ویولن ‌آ‌لتو) و موسی کایدخورده (نوازنده نی) کسانی هستند که در آلبوم "شیمبار" (شیرین بهار) با محمدعلی منجزی همکاری کرده‌اند.این آلبوم دارای هشت آهنگ است که تمامی آنها به گویش بختیاری هستند. شش قطعه از این آهنگ‌ها تصنیف و دوتای دیگر بدون کلام هستند.

موسیقی محلی دزفول ثبت ملی شدفرهنگی و هنری 10:7:58 1391/07/03

917-2680-5 کد خبر

یک کارشناس موسیقی گفت: در پنجمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار و میراث معنوی استان‌های کشور و به پیشنهاد یونسکو و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان موسیقی مقامی دزفول با عنوان «موسیقی 24 مقوم دزفول» ثبت ملی شد.

عبدالکریم پاک‌سیرت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: کارشناسی و جمع‌آوری تمام گوشه‌ها، تهیه فرم برای تحویل به هیات داوران و تهیه سی‌دی‌ها را همراه با آثار صوتی قدیمی به هیات داوران ارایه دادم تا موسیقی محلی دزفول به عنوان موسیقی‌ که دارای پیشینه و قدمت است ثبت ملی شود.وی افزود: پرویز پورفرخی (مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان) موسیقی مقامی دزفول را برای ثبت به سازمان میراث فرهنگی ارایه دادند و هیات داوران پس از بررسی اطلاعات و اسناد و آثار صوتی و اجرا و توضیحات اینجانب از میان 400 پرونده این پرونده را جزو 10 پرونده اول تایید و ثبت کردند.این کارشناس موسیقی خاطرنشان کرد: شهرهای منطقه پارس پتانسیل‌های فرهنگی و تاریخی فراوانی دارند که روی آن‌ها کار نشده است. قدمت موسیقی دزفول به قدمت مردم این شهر و جغرافیای این منطقه است.مدرس موسیقی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی تهران اظهار کرد: سال‌های سال است که ارکستر‌های بزرگ کشور از این موسیقی استفاده می‌کنند ولی اسمی از آن نمی‌برند. هر کس آمده از این پیکر قطعه‌ای برده و به نام خودش ثبت کرده است. در صورتی که این مقامات هم در این شهر و در این منطقه جغرافیایی (دزفول، شوشتر، شوش و غرب دزفول) به وجود آمده‌اند. پاک‌سیرت ادامه داد: موسیقی مقامی دزفول ارتباط بسیار قوی با موسیقی ادواری ایران دارد. در کتب جامع علمی موسیقی اسلام عنوانی به نام ادوار (دوره‌ها) داریم. این ادوار شامل 24 دوره هستند و از طرفی موسیقی دزفول از زمان‌های گذشته به موسیقی 24 مقوم یا 24 دستگاه معروف است. به همین دلیل است که موسیقی مقامی دزفول در پنجمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار و میراث معنوی استان‌های کشور با عنوان «موسیقی 24 مقوم دزفول» ثبت ملی شد.

با حمایت استانداری

دانشکده خبر اهواز صاحب خانه شد

خبرگزاری فارس: دانشکده خبر اهواز با حمایت استانداری خوزستان، بالاخره صاحب خانه شد.

خبرگزاری فارس: دانشکده خبر اهواز صاحب خانه شد

رئیس دانشکده خبر اهواز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مرکز استان از استقرار این دانشکده در ساختمان قدیم مرکز آموزش و پژوهش استانداری خوزستان خبر داد.

مجتبی احمدی افزود: با دستور ویژه استاندار و حمایت حسینی معاون سیاسی اجتماعی، وحیدی مشاور استاندار و جمال‌پور مدیرکل بازرسی این دانشکده توانست پس از چهار سال، در یک فضای مناسب مستقر شود.

وی ادامه داد: آماده‌سازی و تجهیز ساختمان قدیم مرکز آموزش و پژوهش استانداری خوزستان (واقع در خیابان 24 متری) به عنوان محل جدید دانشکده خبر نیز با کمک استانداری از شهریور ماه آغاز شد و در حال حاضر فضای مناسب اعم از کلاس‌ها، واحد اداری و آموزش برای حضور دانشجویان آماده‌سازی شده است.

احمدی با اشاره به استقرار دانشکده خبر اهواز در دانشگاه شهید چمران در دو سال گذشته اظهار کرد: این دانشگاه به عنوان دانشگاه مادر، دانشکده نوپای خبر را در این مدت حمایت کرد و هیچگونه وجهی برای این اقامت دو ساله دریافت نکرد.

به گزارش خبرنگار فارس، مرکز علمی کاربردی خبر اهواز در سال 87 تأسیس شد و یکی از مشکلات این مرکز در این مدت، نداشتن محل دائمی برای استقرار بود. این دانشکده در چهار سال گذشته مکان ثابتی نداشته و در مرکز آموزش استانداری، یادمان شهدای خرمشهر، مرکز آموزش مخابرات و دانشگاه شهید چمران اهواز استقرار یافته است.

* 120 ورودی جدید

رئیس دانشکده خبر اهواز همچنین از آغاز به تحصیل 120 دانشجوی کار‌شناسی در این دانشکده از مهر ماه خبر داد و گفت: این دانشجویان نخستین ورودی‌های مقطع کار‌شناسی هستند که در رشته‌های روابط عمومی ترمی، روابط عمومی پودمانی و امور فرهنگی پودمانی مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی افزود: با احتساب 270 دانشجوی کاردانی در رشته‌های خبرنگاری، روابط عمومی، عکاسی خبری و امور فرهنگی، شمار دانشجویان این دانشکده به حدود 400 نفر می‌رسد.

احمدی با اشاره به پذیرش جدید این دانشکده در شش گروه در مقطع کاردانی، بیان کرد: حدود 200 دانشجو در چهار رشته پذیرفته شوند.

وی همچنین گفت: چهار رشته جدید در مقطع کار‌شناسی شامل خبرنگاری با گرایش سیاسی، خبرنگاری با گرایش اقتصادی، روابط عمومی الکترونیک و مدیریت برنامه‌ریزی فرهنگی نیز مصوب و تأیید شده‌اند که پذیرش دانشجو در این رشته‌ها احتمالا در دی ماه انجام خواهد شد.

به گفته وی دانشکده خبر هم اکنون از حضور 20 نفر از اساتید که همگی دارای کد تأیید صلاحیت از دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند، بهره می‌برد.

احمدی در ادامه فارغ‌التحصیلان این دانشکده را در ارتقای فضای رسانه‌ای استان بسیار مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: هر چند ممکن است این تأثیر در بلندمدت خود را نشان دهد اما دانشکده خبر تلاش دارد در ارتقای سطح فرهنگی و رسانه‌ای استان نقش ایفا کند.

به گفته وی دانشجویان این دانشکده در جشنواره‌های برگزار شده در بخش عکس، فیلم، گزارش و مقاله موفق به کسب به مقام‌های استانی و کشوری شده‌اند.