سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

برترین تصاویر جهان

تصاویر امروز را با موضوعات پیرامون ترور سفیر روسیه در ترکیه، حمله تروریستی در آلمان، رقابت های جهانی اسکی در ایتالیا و یوزپلنگ های نژاد ایرانی داخل پارک ملی کنیا خواهید دید.

پسر هندی داخل یک شهربازی در بمبئی (EPA)

قاتل ترکیه ای بعد از ترور سفیر روسیه داخل یک گالری عکس در آنکارا (AP)

یوزپلنگ های نژاد ایرانی داخل پارک ملی «ماسایی مارا» کنیا (NATIONAL GEOGRAPHIC)

ساخت مجسمه مومی دونالد ترامپ در لندن (AP)

تفریح مردم سوئیس روی یک دریاچه یخ زده (theguardian)

12 کشته بر اثر ورود یک کامیون داخل بازار کریسمس در برلین آلمان (Reuters)

دانش آموزان چینی به دلیل آلودگی هوا داخل کلاس ورزش می‌کنند. (Reuters)

شکارچی چینی در حال آموزش عقاب شکاری خود (China Daily)

مردی در حال حمل بوت های سنتی در روسیه (Tass)

آوارگان عراقی که خانه های خود در موصل را از دست داده اند کنار آتش خود را گرم می کنند. (AP)

فانوس دریایی یخ زده کنار دریاچه میشیگان آمریکا (AP)

رقابت های جهانی اسکی در ایتالیا (Reuters)

اخبار سیاسی روز

شمخانی: ایران و روسیه یک قرارگاه مشترک در سوریه دارند

دبیر شورای عالی امنیت ملی ظهر امروز در یک نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران در ارتباط با آخرین تحولات سوریه و حلب و دیگر مسائل مرتبط با این موضوع پاسخ گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر شورای عالی امنیت ملی ظهر امروز در یک نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران در ارتباط با آخرین تحولات سوریه و حلب و دیگر مسائل مرتبط با این موضوع پاسخ گفت.

به گزارش انتخاب، علی شمخانی در مورد سفر اخیر نماینده پوتین به تهران و دیداری که وی با برخی از مقامات کشورمان از جمله وی داشته است، اظهار کرد: ما یک کار مشترک و مفصلی با برخی از کشورهای منطقه در موضوع مبارزه با تروریسم داریم. یک کار میدانی و دیپلماتیک که نیازمند انجام رایزنی‌ها و مشاوره جهت عبور از برخی از معضلات برای این همکاری‌ها هستیم.

وی گفت: سفر اخیر نماینده آقای پوتین به تهران نیز در همین چارچوب بود. ما یک قرارگاه مشترک در سوریه داریم که ایران در آن با کمک روسیه کار مستشاری جهت کمک به ارتش سوریه و نیروهای مقاومت انجام می‌دهد. یک کار مشترکی با محوریت عراق، سوریه، ایران و روسیه در جهت طراحی مبارزه با تروریسم در بعد نظامی داریم که برخی از حوادث از جمله استفاده از فضای هوایی ایران که صورت گرفت در همین چارچوب بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ایشان یکسری پیشنهاداتی را فراهم کرده بود که با توجه به شرایط جدید منطقه در بعد نظامی اقدامات خود را به شکل مناسب‌تری انجام دهیم و در بعد سیاسی و هماهنگی منطقه‌ای با حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی دولت سوریه ابعاد آینده تحولات سوریه را مورد بررسی قرار دهیم و در این ارتباط به یک توافقی رسیدیم و قرار شد در این چارچوب اقدامات خود را هماهنگ کنیم.
وی گفت: برخی از فرآیندهای اجرایی این مساله در نشست امروز مسکو بین سیاسیون سه کشور (ایران، ترکیه و روسیه) مورد بررسی قرار می‌گیرد تا یک کار مشترک در بعد نظامی با روسیه برای کمک به سوریه انجام شود.
شمخانی در ادامه نشست خود با خبرنگاران در مورد قطعنامه 2328 شورای امنیت سازمان ملل متحد که شب گذشته در ارتباط با سوریه تصویب شد، گفت: در این قطعنامه به دو موضوع اساسی توجهی نشده و یک جایگاهی نیز برای یک موضوع منفی در نظر گرفته شده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: در این قطعنامه در هیچ بندی در ارتباط با کمک به مردم سوریه و آواره‌های آن و مسائل مرتبط با مردم صحبتی نشده و از دیگر سو وظایف دولت سوریه نیز در این قطعنامه باز هم به عمد فراموش شده است.

وی بیان کرد: ما در این قطعنامه شاهد حمایت از خروج سالم مسلحین از این منطقه هستیم که در واقع آنها عامل اصلی تجزیه حلب هستند. امیدواریم این قطعنامه را مبنایی برای پشتیبانی مجدد از ارتش شکست خورده تروریست‌ها قرار ندهند.

شمخانی گفت: متاسفانه برخی از دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای استفاده از تروریسم را به عنوان اقدامی راهبردی در پیشبرد اهداف خود مدنظر قرار می‌دهند و این قطعنامه نیز انعکاس بخشی از دیدگاه‌های این تفکر است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حمایت شگفت‌آور غرب و متحدان منطقه‌ای آن از تروریست‌های شناسنامه‌دار که سابقه جنایت و اقدامات ضد بشری آنها کاملا در معرض نگاه و قضاوت افکار عمومی جهان است، اظهار کرد: این رفتار غیرقابل قبول غرب و برخی از کشورهای منطقه نشان می‌دهد که رویکرد بهره‌برداری ابزاری از تروریسم برای مقاصد سیاسی دارای ابعاد راهبردی بوده و مردم منطقه باید طی سال‌های آینده نیز هزینه‌های انسانی و اقتصادی این سیاست‌ها را بپردازند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اراده قاطع روسیه و ایران برای تداوم همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم و پشتیبانی از دولت قانونی سوریه، افزود: روسیه هم‌پیمان ما در جنگ با تروریسم بوده و در این عرصه در حوزه‌های سیاسی و نظامی به خوبی درخشیده است.
شمخانی افزود: علیرغم تلاش‌های گسترده دشمنان برای مخدوش نمودن این همکاری با درایت رهبران دو کشور هماهنگی‌های فیمابین در حد بسیار بالایی بوده که در کنار هزینه‌های انجام شده فرصت‌ها و موقعیت‌هایی را برای دو کشور ایجاد کرده است.
این خبر تکمیل می‌شود.
ترکیه: ترور سفیر روسیه کار گولن است / گولن رد کرد: قتل سفیر اقدام شنیعی بود
ساعاتی پس از کشتن شدن سفیر روسیه در ترکیه در یک سوءقصد در آنکارا، رویترز به نقل از یک مقام ارشد امنیتی از وجود «نشانه‌هایی قوی» از ارتباط میان عامل سوءقصد با شبکه گولن، خبر داد. فتح‌الله گولن در بیانیه این حادثه را محکوم کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ساعاتی پس از کشتن شدن سفیر روسیه در ترکیه در یک سوءقصد در آنکارا، رویترز به نقل از یک مقام ارشد امنیتی از وجود «نشانه‌هایی قوی» از ارتباط میان عامل سوءقصد با شبکه گولن، خبر داد. فتح‌الله گولن در بیانیه این حادثه را محکوم کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ یک مقام ارشد امنیتی که حاضر به افشای نام خود نشده، به رویترز گفته است که تحقیقاتی کنونی بر ارتباط میان عامل سوءقصد و شبکه گولن متمرکز است.

پس از حادثه ترور سفیر روسیه در آنکارا که شامگاه دوشنبه در جریان بازدید او از یک نمایشگاه هنری روی داد، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، عامل سوءقصد را یک عضو پلیس ضد شورش آنکارا معرفی کرد که دو سال و نیم در این نیرو عضویت داشته است.

گزارش شده در زمان سوءقصد، این عضو پلیس ضدشورش مشغول خدمت نبوده است.
ایده ارتباط میان ترور سفیر روسیه در آنکارا با شبکه گولن، نخستین بار ساعتی پس از این رویداد توسط شهردار آنکارا مطرح شد.
در این زمینه خبرگزاری فرانسه نوشت شهردار آنکارا که با اظهار نظرها و گمانه‌زنی‌هایی بحث‌برانگیز در توئیتر شناخته می‌شود، در صفحه توئیتر خود این فرضیه را مطرح کرده که «ممکن است این مأمور پلیس با گروه فتح‌الله گولن در ارتباط باشد».
با این حال خود گولن در واکنش به این حادثه، از آن به عنوان «تروری شنیع» یاد کرده و آن را محکوم کرده است.
گولن همچنین از دولت ترکیه خواسته است که همدستان عامل سوءقصد را شناسایی کند.
رویترز می‌نویسد که بیانیه گولن در این زمینه پس از آن صادر شد که مشاوران او اتهام مطرح شده در مورد وجود «نشانه‌های قوی» از ارتباط میان ضارب و شبکه گولن را رد کردند.
دولت ترکیه، گولن را در تبعید خودخواسته از سال ۱۹۹۹ در آمریکا به سر می‌برد، هدایت‌گر کودتای نافرجام تابستان امسال می‌داند و از آن زمان هزاران تن از نیروهای انتظامی، نظامی و قضایی را به ظن عضویت در شبکه او از کار برکنار یا بازداشت کرده است.
مقام‌های دولتی در ترکیه می‌گویند که گولن با هدف سرنگونی دولت، «شبکه‌ای موازی» را در نیروی پلیس، ارتش، دادگستری و بخش‌های خدمات عمومی ترکیه ایجاد کرده، اما این روحانی در تبعید این اتهامات را رد کرده است.
یک دیپلمات دیگر روسیه به قتل رسید
رسانه‌های محلی اعلام کردند، چند ساعت پس از انتشار خبر ترور سفیر روسیه در ترکیه، جسد یک دیپلمات دیگر روس نیز که به ضرب گلوله کشته شده بود، در خانه‌اش واقع در مسکو کشف شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک دیپلمات دیگر روسیه به قتل رسید

رسانه‌های محلی اعلام کردند، چند ساعت پس از انتشار خبر ترور سفیر روسیه در ترکیه، جسد یک دیپلمات دیگر روس نیز که به ضرب گلوله کشته شده بود، در خانه‌اش واقع در مسکو کشف شد.به گزارش انتخاب، به نوشته روزنامه میرر، جسد پتر پولشیکف، دیپلمات 56 ساله روسی در حالی که گلوله‌ای به سرش برخورد کرده بود در آپارتمانش واقع در مسکو پیدا شد. این تیراندازی ادعا شده درست چند ساعت پس از انتشار اخبار ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه صورت گرفت.
خبر قتل پولشیکف توسط شبکه تلویزیونی Ren TV گزارش شد و در آپارتمان این دیپلمات عالی رتبه دو پوکه و یک اسلحه نیز زیر روشویی سرویس بهداشتی کشف شده است.

جزئیات این رویداد هنوز مشخص نشده و پلیس در حال بررسی تمامی تئوری‌های ممکن درخصوص مرگ پولشیکف است. براساس گزارشات در زمان تیراندازی همسر این دیپلمات در آپارتمان حضور داشته اما حالش خوب است.گفته شده که پولشیکف یکی از مقامات ارشد در بخش آمریکای لاتین وزارت امور خارجه روسیه بوده است.
برخی گزارشات مدعی هستند که پولشیکف از وزارت امور خارجه خارج شده بود اما هنوز مشخص نیست که آیا در بخش‌های دیگر دولت مسکو خدمت می‌کرده یا خیر.
مقامات ایران به ترامپ خوشبین هستند؛ آنها معتقدند رئیس جمهور جدید آمریکا از سود معامله با ایران چشم پوشی نمی کند
مقامات ارشد دولت ایران می گویند که دونالد ترامپ خواهان بر هم زدن توافق اتمی نیست، از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران مدعی اند که ترامپ نه تنها توافق را بر هم نمی زند بلکه خواهان افزایش مبادلات تجاری با ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیفنس نیوز نوشت: مقامات ارشد دولت ایران می گویند که دونالد ترامپ خواهان بر هم زدن توافق اتمی نیست، از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران مدعی اند که ترامپ نه تنها توافق را بر هم نمی زند بلکه خواهان افزایش مبادلات تجاری با ایران است.

به گزارش «انتخاب»، نیکولا پیده، کارشناس امور ایران در موسسه مطالعات جهانی ایتالیا که اخیرا با دولت ایران برای شرکت در کنفرانسی به تهران رفته بود، معتقد است که مقامات ارشد ایران ازجمله رییس مجلس و وزیر امور خارجه، نسبت به پا بر جا بودن این توافق خوشبین هستند. 

پیده مدعی است که مقامات ایران معتقدند که ترامپ عملگراتر از آن است که از سود معامله با ایران چشم پوشی کند و بخواهد توافق را لغو کند اما از سوی دیگر مقامات ایرانی نگران هستند که جنگ طلبان آمریکایی بتوانند ترامپ را متقاعد کنند که جنگ با ایران منافع بیشتری خواهد داشت. 

حسین دهقان وزیر دفاع ایران گفته است که اگر دشمنان قصد شروع یک جنگ علیه ایران را داشته باشند، اسرائیل و کشورهای خلیج فارس نابود خواهند شد. 

پیده درمورد کنفرانس امنیت ایران که برای حضور در آن دعوت شده بود گفت: این کنفرانس نشان می دهد که برای اولین بار به فکر مقامات ارشد ایران رسیده است که با دشمنان منطقه ای خود گفت و گو کنند، این مسئله در چند سال اخیر تابو محسوب می شد. 

او گفت هدف اصلی این کنفرانس، ارسال پیام به عربستان سعودی برای شروع گفت و گو بر سر درگیری های منطقه ای است که دو کشور در سوریه و یمن در آن دخیل می باشند. او گفت: "ایرانی ها می خواهند یک کانال برای مذاکرات با سعودی ها ایجاد کنند.
با رای الکتورال ها، دونالد ترامپ رسما رئیس جمهور آمریکا شد
کالج الکترال آمریکا یا مجمع گزینندگان روز دوشنبه با برگزاری رای گیری ، رسما دونالد ترامپ را به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا برگزید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کالج الکترال آمریکا یا مجمع گزینندگان روز دوشنبه با برگزاری رای گیری ، رسما دونالد ترامپ را به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا برگزید.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، در این روز، علی رغم تلاش های برخی چهره های دموکرات برای متقاعد ساختن کالج های الکترال برای تغییر رای خود، نشانی از تغییر رای آرای الکترال به نفع کلینتون مشاهده نشد.

ان پی آر، رادیوی عمومی ملی عصر دوشنبه نوشت با آرای به دست آمده از مجمع گزینندگان، دونالد جی. ترامپ رسما به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شد. این انتخاب چهل روز بعد از انتخابات عمومی در آمریکا صورت می گیرد که در آن ترامپ با کسب ۳۰۶ رای الکترال، به رغم اینکه مجموعا حدود سه میلیون رای از کلینتون عقب بود، پیروز انتخابات شد.

روز دوشنبه اعضای مجمع گزینندگان یا کالج الکترال در پایتخت ایالت های خودشان جمع شدند و رسما برای رئیس جمهوری رای دادند.

شمارش آرا در روز دوشنبه پایان نگرفت و یک روز دیگر ادامه خواهد داشت اما به نوشته اسوشیتدپرس، ترامپ توانست ۲۷۰ رای حد نصاب را کسب کند.

سنت آرای الکترال

بر اساس قانون، مجمع گزینندگان اولین دوشنبه پس از دومین چهارشنبه ماه دسامبر، نمایندگان این مجمع در ایالتهای مربوطه خود گردهم می آیند و به پیروز انتخابات با رای خود، رسمیت می بخشند.

انتخابات آمریکا، به صورت ایالتی برگزار می شود، و پیروز هر ایالت رای مجمع گزییندگان آن ایالت را از آن خود می کند. تعداد این افراد در هر ایالت بر اساس مجموع نمایندگان شان در کنگره است. ۴۳۵ نماینده عضو مجلس نمایندگان، ۱۰۰ سناتور عضو سنا و سه نماینده برای شهر واشنگتن پایتخت آمریکا، مجموعا ۵۳۸ نفری هستند که در مجمع گزینندگان عضو هستند.

اعضای مجمع گزینندگان یا کالج الکترال این توانایی را دارند که رای خود را تغییر دهند، اما در طول تاریخ انتخابات آمریکا این امر بسیار نادر بوده است.

رای کالج الکترال عمدتا یک اقدام فرمالیته به شمار می رود اما امسال به دنبال شکست هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در رقابت با ترامپ از حزب جمهوریخواه این رای گیری شکل دیگری به خود گرفته است.

کلینتون علیرغم آن که دو میلیون و ۹۰۰ هزار رای بیش از ترامپ کسب کرد، اما طبق قانون اساسی آمریکا به دلیل شکست در تعداد آرای الکترال در انتخابات شکست خورد و همین موضوع سوژه اعتراض بسیاری از مخالفان ترامپ شد.

دموکرات هایی که رای عوض کردند

خبرگزاری اسوشیتدپرس می گوید که کالج الکترال در ایالت واشنگتن، در رای گیری روز دوشنبه به نفع ترامپ رای دادند. این مغایر با آرای عمومی این ایالت است که به کلینتون داده شده بود.

این اولین بار در چهار دهه گذشته است که گزینندگان این ایالت مغایر با رای عمومی عمل کرده اند. از میان دوازده کالج الکترال ایالت واشنگتن، هشت نفر به کلینتون رای دادند.

با اینکه در پایتخت برخی ایالت ها، حامیان کلینتون از اعضای جمهوریخواه کالج الکترال خواسته بودند که به جای ترامپ به کلینتون رای دهند، اسوشیتدپرس نوشت که بیشتر از جمهوریخواهان، دموکرات ها نظرشان را تغییر دادند. به نوشته این خبرگزاری چهار دموکرات به جای رای به کلینتون، به نامزدهای دیگر رای دادند در حالیکه تنها دو جمهوریخواه به ترامپ رای ندادند.

برت چیافالو، ۳۸ ساله از اورت ایالت واشنگتن یکی از سه نماینده ای بود که به جای رای به هیلاری کلینتون به کالین پاول، وزیر خارجه سابق آمریکا در زمان بوش جمهوریخواه رای داد. او در توجیه اقدام خود گفت معتقد است پاول می توانست رئیس جمهوری بهتری به نسبت ترامپ باشد.

دونالد ترامپ قرار است در تاریخ ۲۰ ژانویه سوگند ریاست جمهوری یاد کرده و رسما وارد کاخ سفید شود.

حکایت شب یلدا از زبان نجوم

کد خبر: ۶۴۹۸۳۲

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 20 December 2016
امتیاز خبر: 86 از 100 تعداد رای دهندگان 4758
مدیر انجمن نجوم اهواز با بیان اینکه امشب، خورشید در پایین ترین میل مداری خود در آسمان قرار می گیرد، گفت: امشب می توان تا صبحگاه اکثر اجرام آسمانی همچون خوشه پروین را رصد کرد.

به گزارش مهر، خسرو جعفری زاده با بیان اینکه زمین طی ۳۶۵ روز یک دور کامل به گرد خورشید می چرخد، اظهار داشت: محور زمین ۲۳ و نیم درجه نسبت به صفحه منظومه شمسی انحراف دارد و این انحراف دلیل اصلی بوجود آمدن فصل‌ها است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر محور زمین، کج نبود همیشه شمال زمین تاریک بود و آب و هوای مناطق مختلف زمین ثابت می ماند؛ انحراف مداری زمین باعث شده که در طول گردش خود به دور خورشید ۴ فصل را داشته باشیم.

این کارشناس نجوم با بیان اینکه زمین ۴ موقعیت اصلی در طول سال دارد، گفت: یک فروردین، یک تیر، یک مهر و یک دی ماه جزء اصلی تریین زمان های سال و موقعیت خورشید در آسمان هستند که تغییرات فصلی در آن روی می دهد. در واقع این زمانها اولین روزهای فصل های سال هستند.

جعفری زاده ادامه داد: این موضوع در تقویم ما ایرانی ها نشان می دهد که از دیر باز دقت نگارش تقویم در این منطقه تا چه حد دقیق و مهم بوده است.

به گفته وی، هندی ها هم از روی تقویم ایرانی تقویم خود را تنظیم کرده اند و در اصل ادامه راه تقویم شمسی ( خورشیدی ) است. تقویم های قمری و میلادی را ار نظر زمان و دقت به هیچ وجه نمی توان با تقویم خورشیدی مقایسه کرد.

وی افزود: یک فروردین روزی است که خورشید در آسمان به مکانی می رسد که آن را نقطه اعتدال بهاری می گویند؛ در این زمان میل و بعد خورشید صفر درجه است؛ همچنین در این زمان دقیقا خورشید از شرق طلوع و دقیقا در غرب غروب می کند.

وی با بیان اینکه همواره زمین به دور خورشید می چرخد و ما به ظاهر چرخش خورشید به دور زمین را می بینیم، خاطر نشان کرد: تقریبا ۳ ماه بعد از اول فروردین، یعنی در روز یک تیرماه است که خورشید در بالاترین میل مداری قرار می گیرد؛ در این روز خورشید در میل مداری ۲۳.۵ درجه شمالی قرار دارد و طولانی ترین روز و کوتاهترین شب برای زمین است. این روز برای زمین انقلاب تابستانی است.   

جعفری زاده خاطر نشان کرد: در یک مهر ماه خورشید از محور ۹۰ درجه شرق طلوع و از ۹۰ درجه غرب غروب می کند و در این زمان خورشید در نقطه اعتدال پاییزه قرار دارد.

شب یلدا از دیدگاه علم نجوم

وی با اشاره به اهمیت یلدا برای ایرانیان عنوان کرد: در این زمان، خورشید در پایین ترین میل مداری خودش که منفی ۲۳ و نیم درجه است می ایستد؛ و زمینیان شاهد کوتاهترین روز و طولانیترین شب هستند. به این روز انقلاب زمستانی نیز می گویند.
جعفری زاده خاطر نشان کرد: به همین دلیل خورشید در این تاریخ که همزمان با اولین شب فصل زمستان است مدت زمان کمتری در آسمان می ماند؛ در این زمان روز کوتاه تر و شب طولانی تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه تنها اختلاف زمان شب اول فصل زمستان یا شب یلدا، با ۲ شب قبل و بعد تنها یک دقیقه است، عنوان کرد: در همین راستاست که ایرانیان از دیرباز این شب را جشن می گرفتند.

رصد اکثر اجرام آسمان در شب یلدا


جعفری زاده در خصوص رصد دیگر اجرام آسمانی در اولین شب زمستان گفت: اولین سیاره ای که در آسمان جنوب غربی  خود را نشان می دهد سیاره زهره است؛ این سیاره از قدر منفی ۴ به صورت یک جسم بسیار  پرنور در آسمان دیده می شود.

وی ادامه داد: بعد از سیاره زهره و پایین تر از آن رنگ افق  کمی نارجی است ( البته بستگی به غبار و آلودگی هوای منطقه دارد )  و یکی دیگر از سیارات منظومه خورشیدی به نام عطارد قابل دیدن خواهد بود.

 
وی افزود: به میزان ۱۰ درجه بالاتر از سیاره زهره، سیاره مریخ را می توان به مانند یک ستاره قرمز رنگ با چشم غیر مسلح مشاهده کرد.

این کارشناس نجوم گفت: اگر یک ساعت بعد از غروب خورشید به سمت جنوب آسمان نگاه کنیم در بالای افق شرقی می توانیم خوشه پروین با تجمع ۷ ستاره را دید. با چشم غیر مسلح در شهرها تا ۶ ستاره از خوشه پروین قابل مشاهده خواهد بود.خوشه پروین تجمع ستاره ای کوچک آبی رنگ در بالای افق شرقی دیده می شود.

به گفته جعفری زاده، پایین تر از خوشه پروین، ستاره‌ای قرمز رنگ به نام چشم گاو یا ستاره الدبران قابل مشاهده است که صورت فلکی گاو ( ثور ) را می توان  در آن پیدا کرد.  بعد از آن در بالای افق شمال غربی  در حالتی به سمت جنوب بایستیم می توانیم ۳ ستاره نورانی و به رنگ آبی را به صورت مثلث رصد کنیم، که ستاره های دنب، نصرطایر و نصر واقع هستند.

وی افزود: تقریبا ۵ ساعت بعد از غروب خورشید اگر به سمت جنوب آسمان نگاه کنیم ستاره های زیادی را می بینیم؛ همچنین می توانیم صورت فلکی جبار را با چشم غیر مسلح رصد کنیم. پایین تر از آن پورنورترین ستاره آسمان شب به نام شباهنگ نیز دیده می شود.

جعفری زاده خاطر نشان کرد: نیمه شب ماه از افق شرقی طلوع  می کند. در این زمان ماه با درخشندگی ۶۲ و نیم درصد سوژه مناسبی برای رصدهای تلسکوپی است.

به گفته وی، بالاتر از ماه تک ستاره آبی رنگ قلب شیر وجود دارد که بعد از آن در ساعت یک و نیم بامداد از افق شرقی سیاره مشتری طلوع می کند که می توان چهار قمر آن را با ابزار رصدی مانند تلسکوپ و دوربین دوچشمی رصد کرد.

وی افزود: ساعت۷:۰۹:۴۰ خورشید طلوع می کند.

عملیات حفاری باعث آلودگی آب سه روستای حاشیه شهر اهواز شد

اهواز – ایرنا – سرپرست امور آبفا روستایی شهرستان کارون گفت: عملیات حفاری یک شرکت در شهرستان کارون باعث شکستگی کامل خط انتقال آب سه روستا « غزاویه کوچک، غزاویه بزرگ و قلعه حاج مزید » در روز دوشنبه شد.

آریا خاکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قطعی آب شرب روستاهای « غزاویه کوچک، غزاویه بزرگ و قلعه حاج مزید » که بر اثر عملیات حفاری آسیب دیده بود تعویض و اصلاح شد و با تعویض و اصلاح خط ، انتقال آب شرب سه روستای شهرستان کارون حل شد.
وی ادامه داد: عملیات تعویض و اصلاح این خط انتقال در مدت چهار ساعت و توسط گروه تعمیرات و بهره برداری امور آبفاروستایی شهرستان کارون انجام شد.
وی گفت: عملیات حفاری بدون کسب مجوز و استعلام انجام شده بود که باعث شد در هنگام عملیات شکستگی کامل خط انتقال هشت اینچ سه روستای غزاویه کوچک، غزاویه بزرگ و قلعه حاج مزید رخ بدهد.
سرپرست امور آبفاروستایی شهرستان کارون از آلودگی آب شرب و نارضایتی اهالی این روستاها بر اثر شکستگی خط انتقال نیز خبر داد و اظهار کرد: تعویض و اصلاح شبکه آب این سه روستا با خسارتی بالغ بر 40 میلیون ریال در کوتاهترین زمان برطرف شد.
گفته می شود این حفاری ناشی از فعالیت شرکت نفت بود و موجب شد تا برای ساعاتی آب لوله کشی این روستاها گل آلود شود.
روستاهای غزاویه کوچک، غزاویه بزرگ و قلعه حاج مزید دارای حدود یک هزار و 30 خانوار با جمعیتی بالغ بر چهار هزار و 200 نفر هستند.
7165/
خبرنگار:حمیدرضا ترابی فرد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

آزادی 4 تبعه کویتی بازداشت شده در ایران

یک نماینده پارلمان کویت از آزادی چهار تبعه کویتی که در شهر اهواز ایران به دلال امنیتی بازداشت شده بودند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «حمدان العازمی» نمانده پارلمان کویت اعلام کرد که چهار تبعه کویتی در ایران از زندان آزاد شده و به زودی به کویت خواهند رسید.

به نوشته روزنامه القبس کویت، او از وزارت خارجه، کنسولگری و سفیر کویت در ایران برای تلاش جهت آزادی این 4 کویتی تشکر کرد.

این روزنامه پیش از این درباره چرایی بازداشت این افراد به نقل از منابع آگاه کویتی نوشته بود که چهار تبعه کویتی به دلیل ورود به منطقه‌ای ممنوعه در ایران بازداشت شده‌اند؛ آن‌ها در تاریخ چهارم دسامبر از راه فرودگاه کویت به ایران سفر کردند و بر اساس اعلام ایران، به دلیل ورود به منطقه ممنوعه به هدف صید، در شهر اهواز بازداشت شده‌اند.

روز گذشته (یکشنبه) علیرضا عنایتی، سفیر ایران در کویت، گفته بود که مقامات ایرانی درصدد آزادی این چهار تبعه کویتی هستند.

او پیش از این برای ارائه توضیحات در این باره به وزارت خارجه کویت فراخوانده شده بود.

اخبار سیاسی روز

ترور سفیر روسیه در ترکیه چه پیامی برای ایران دارد؟

کد خبر: ۶۴۹۸۴۸

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹ 20 December 2016
امتیاز خبر: 89 از 100 تعداد رای دهندگان 26397
فردی که شب گذشته سفیر روسیه در ترکیه را به قتل رساند، از شهروندان ترک بود که بنا به گفته خودش پس از ترور سفیر، انتقام برادرانش (تروریست ها) در حلب را گرفته است. با وجود این اعتراف پس از قتل، مقامات ترک، در واکنش هایشان، مسیر دیگری را پیش گرفته اند!
 
به گزارش «تابناک»، مقامات روسیه و ترکیه، همزمان این ترور را به افراد یا گروه هایی نسبت داده اند که درصدد هستند روابط دو کشور را تخریب کنند؛ اما با وجود این هماهنگی در اظهار مواضع رسمی، هر دو کشور سناریوهای متفاوتی را در مورد قتل سفیر روسیه در ترکیه پیش گرفته اند. برای روس ها، این فرصت بهترین است، تا بتوانند با فعالیت در شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه ای را علیه ترویست های موجود در سوریه بگیرد و آنان را در حوزه بین المللی بیشتر در انزوا قرار دهد و ترکیه را هم در وضعیتی قرار دهد تا نتواند به صراحت در مجامع بین المللی از آنان حمایت کند. با این حال ترکیه هم سناریوی خاص خود را در این زمینه دنبال می کند.  
 
واکنش ترکیه هم در واقع ظاهری و باطنی داشته؛ ظاهرا سناریوی ترکیه، همان طور که در ساعات گذشته شاهد بوده ایم، مقصر جلوه دادن مخالفان اردوغان یعنی طرفداران گولن در این ترور است؛ بدین منظور که هم اتهام را از گروه های تروریستی مورد حمایت اردوغان در سوریه بزداید و همه بهانه جدیدی برای ایجاد فشار بین المللی برای گولن به دست آورد؛ اما در باطن این سناریو، احتمالا دولتمردان ترک، از این ترور، چندان ناراضی هم نباشند، چون پس از فشارهای رسانه ای که بر روسیه و ایران پس از آزادسازی حلب وارد کردند، اکنون این فرصت را دارند که به افکار عمومی اعلام کنند، این روسیه و ایران هستند که فضای منطقه را به سمت افراط گرایی برده اند و حتی مردم عادی را نیز علیه خود خشمگین کرده اند تا جایی که در روز روشن، سفیر این کشورها را ترور می کنند.  
 
اما پیام این ترور برای ایران چه می تواند باشد؟ اگر مواضع و تحولات ساعات گذشته مقامات سه کشور ایران، روسیه و ترکیه را کنار هم بگذاریم، شاید پیام این ترور برای ایران هم تا حدی روشن شود. پس از ترور سفیر روسیه، واکنش پوتین نشان داد که وی نمی خواهد در این باره با اردوغان وارد تنش جدیدی شود و حتی با عدم لغو دیدار سه جانبه ایران و روسیه و ترکیه ـ که بناست امروز در مسکو برگزار شود ـ نشان داد که می خواهد اوضاع سوریه را سر و سامان بدهد، بدون اینکه قتل سفیرش، این تلاش ها را تحت الشعاع قرار دهد.
 از این سو هم در تماسی که پوتین با رئیس جمهور ایران داشته، از وی خواسته است در اسرع وقت، مسأله سوریه را با همکاری به نتیجه برسانیم. شاید اکنون پوتین در موقعیتی قرار گرفته که همزمان می تواند از ایران و ترکیه بخواهد از سرسختی مواضع خود درباره سوریه بکاهند و خیلی سریع زمینه همکاری برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه را پایان دهند. روسیه حتما در جلسه امروز، از این ترور، برای نزدیک کردن مواضع ایران و ترکیه، در قبال سوریه، استفاده خواهد کرد. البته موضع ایران در حفظ خط مقاومت و دولت قانونی سوریه، خدشه ناپذیر است؛ اما هر فرایندی که ملت سوریه، نبوغ حکومت و حاکمانش را انتخاب کند، با موافقت ایران همراه خواهد شد.
جزئیات بیشتری از هویت مرت آلتینتاش ضارب سفیر روسیه / احتمال پیوند آلتینتاش با القاعده و جبهه النصره
کد خبر: ۶۴۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳ 20 December 2016
امتیاز خبر: 91 از 100 تعداد رای دهندگان 20982
بنا بر گزارش و جزئیات بیشتری که اکنون از ضارب و قاتل سفیر روسیه در آنکارا آندره کارلوف به دست آمده است، فرد مذکور با نام مولود مرت آلتینتاش 22 ساله که عضوی از نیروهای ویژه ضد شورش پلیس ترکیه نیز بوده، احتمالا پیوندهایی با القاعده داشته و عضوی از جبهه النصره در سوریه بوده است.

به گزارش «تابناک» شب گذشته آلتینتاش در حالی که سفیر روسیه در یک گالری عکس در آنکارا سخنرانی می کرد، وی را به ضرب گلوله از پای درآورد. گفته می شود، وی 5 بار به سفیر روسیه شلیک کرده است. بر اساس گفته های شاهدان عینی، وی بعد از ترور سفیر روسیه فریاد می زده است: ما در حلب می میریم، شما در اینجا می میرید! همچنین گفته شده که وی جملاتی به زبان عربی گفته که معنی آن این بوده است: ما قسم خورده ایم که به شهادت برسیم. ما نوادگان کسانی هستیم که حضرت محمد را برای جهاد حمایت کردند. این انتقام سوریه و حلب است.

وی همچنین گفته است: تا زمانی که آنها به امنیت نرسند، شما امنیت نخواهید داشت. فقط مرگ من را از این جا بیرون می برد.

جزئیات بیشتری از هویت مرت آلتینتاش ضارب سفیر روسیه / احتمالا پیوند آلتینتاش با القاعده و جبهه النصره

هنوز مشخص نیست، آیا وی به عنوان یکی از محافظان سفیر روسیه وارد گالری شده یا آنکه تنها به دلیل آنکه نگهبانان گالری وی را به عنوان یک پلیس شناسایی کرده اند، به وی اجازه ورود داده اند! شب گذشته، یکی از رسانه های محلی ترک، بیان کرده بود که مرت آلتینتاش از یک هفته قبل به عنوان عضوی از محافظان سفیر منصوب شده بود که این موضوع هنوز تأیید نشده است.

شهردار آنکارا تأیید کرده است که وی به عنوان یک افسر پلیس در آنکارا خدمت می کرده است؛ افسری که طی دو سال و نیم گذشته در نیروهای ویژه ضد شورش ترکیه بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری سی ان ان کلمات و عباراتی که آلتینتاش بعد از ترور سفیر بر زبان آورده مشابه شعارهایی است که القاعده و اعضای جبهه النصره سر می دهند. همچنین خبرگزاری رسمی ترکیه آناتولی بیان کرده که خانه و محل استقرار آلتینتاش در آیدین بازرسی و خواهر و مادر وی بازداشت شده اند. همچنین محل استقرار وی در آنکارا نیز مورد یورش پلیس قرار گرفته و هم خانه وی که او نیز یکی از افسران پلیس ضد شورش بوده است، دستگیر شده.

جزئیات بیشتری از هویت مرت آلتینتاش ضارب سفیر روسیه / احتمالا پیوند آلتینتاش با القاعده و جبهه النصره

احتمال پیوندهای این فرد با جبهه النصره در سوریه در حالی مطرح شده است که بر اساس آمار رسمی تا کنون بیش از 2 هزار افراطی در سوریه در حملات هوایی ارتش روسیه به هلاکت رسیده اند که بخش مهمی از آنها اعضای جبهه النصره بوده اند. طی 24 ساعت قبل از ترور سفیر روسیه، بخش اعظمی از بقایای این گروه در حلب از این شهر خارج شده بودند.
محمد الجولانی، سرکرده گروه جبهه النصره روسیه و شخص ولادیمیر پوتین را چندی پیش، مسئول شکست های این گروه و سایر شورشیان در حلب عنوان کرده و وعده انتقام داده بود. اما در حالی که آلتینتاش خود به هلاکت رسیده است، به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد هویت وی و این که آیا این اقدام با هماهنگی گروه یا افراد دیگر بوده یا انفرادی انجام شده است، کاری مشکل است. همچنین درک این نکته که القاعده تا کجا در ساختارهای رسمی و سیاسی کشورهایی مانند ترکیه نفوذ کرده نیز، قابل تخمین نیست.
اما آنچه مشخص است، اینکه اکنون در حالی که تروریست های القاعده و داعش به شدت در عراق و سوریه تحت فشار هستند، نیروهای آنها به شکل پراکنده در سایر کشورهای منطقه مشغول فعالیت های تروریستی شده اند. چندی پیش، یک کلیسا در قاهره توسط اعضای گروه داعش منفجر شد و نکته جالب آنکه اعضای این گروه برای مدتی در این شهر به بازرسی و طرح ریزی عملیات خود مشغول بوده، بدون آنکه از سوی نیروهای امنیتی شناسایی شوند. این عملیات از رقه در سوریه هدایت شده بود.
همچنین روز یکشنبه این هفته یک عملیات تروریستی از سوی داعش در اردن، منجر به کشته شدن 10 تن شد و روز بعد از آن، سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله یک افسر پلیس که به احتمال زیاد پیوندهایی با القاعده داشته، جان باخته است، حال آنکه در همان شب گذشته، یک کامیون در برلین، در بازاری که برای کریسمس برپا شده بود، وارد جمعیت انبوه شده و 12 نفر را کشته است؛ مشابه حمله ای که در تابستان در نیس فرانسه، 87 کشته بر جای گذاشت.
همه اینها نشان می دهد که داعش و تروریست ها اکنون با از دست دادن تمرکز سیاسی خود در سوریه و عراق به شکلی ویروس گونه در سراسر کشورهای منطقه در حال عملیات هستند و حتی تا قلب اروپا نیز پیش رفته اند. اگر موضوع پیوند این افسر پلیس با القاعده و جبهه النصره صحت داشته باشد، این تبعات بسیار سنگین روانی و سیاسی در ترکیه به همراه خواهد داشت.
ایران و ترکیه چگونه آینده خاورمیانه را تعیین می کنند؟
کد خبر: ۶۴۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶ 19 December 2016
امتیاز خبر: 91 از 100 تعداد رای دهندگان 12137

رقابت منطقه ای امروز میان ایران و ترکیه آخرین حلقه از یک بازی قدرت قدیمی است: چالشی بزرگ میان اجداد این دو کشور یعنی امپراطوری بیزانس و پارس بر سر کنترل بین النهرین. در حالی که این دو کشور دوره گذار خود از امپراطوری به دولت – ملت را پشت سر گذاشته اند، در عین حال به شکلی موفق توانسته اند صلح و ثبات بین خود را برای بیش از 200 سال پابرجا نگاه دارند.

به گزارش «تابناک» علی واعظ تحلیلگر ایران در گروه بحران بین المللی، طی مطلبی در نیویورک تایمز با اشاره به این موضوع بیان میکند: اکنون ایران و ترکیه در یک رقابت شدید منطقه ای قرار دارند که دلیل اصلی آن حضور به عنوان دو قدرت بزرگ شیعه و سنی در درگیری های فرقه ای در عراق و سوریه است. عدم توان دو کشور برای تطابق با یکدیگر در این زمینه میتواند منجر به نادیده گرفتن و یا بدتر از آن بر هم خوردن روابط قوی شکل گرفته طی دو دهه اخیر بین آنها باشد.

برای تعیین آینده خاورمیانه، تصمیم دو کشور برای چگونگی استفاده از قدرت خود و و این که آیا میتوانند بر تفاوت های میان نگرش خود فایق شوند، اهمیت بسیار اساسی دارد. اما پویایی های اخیر میان دو کشور حاکی از یک بی ثباتی بیشتر، و احتمال بالاتری برای رویارویی مستقیم میان دو کشور است.

مداخله نظامی ترکیه در عراق و سوریه در واقع بخشی واکنش به این برداشت است که ایران به سرعت در حال توسعه و گسترش حوزه نفوذ تاریخی خود است، به ویژه در حلب و موصل در مرزهای جنوبی ترکیه. این مسئله همچنین تلاشی برای جلوگیری از حزب اتحاد دموکراتیک کردستان PYD که مرتبط با حزب کارگران کردستان ترکیه PKK است، در راستای به دست آوردن حوزه و قلمرو بیشتر است.

سوءادراک خطرناک میان ایران و ترکیه و ضرورت پیشگیری از آن

شورشیان سوری که از سوی ترکیه مورد حمایت قرار دارند، اکنون در حال پیشروی به سمت جنوب هستند و موفق به بیرون راندن داعش از جرابلس و دبیق در نزدیکی های مرز ترکیه شده اند. اکنون این گروه نظامی در دروازه های الباب قرار دارند و آماده نبرد با داعش در این شهر شده اند. این شهر استراتژیک اکنون در دست داعش است اما غیر از ترکیه گروه های دیگری نیز خواهان تسلط بر آن هستند: PYD با حمایت آمریکا از شرق به آن نزدیک میشود و ارتش سوریه با حمایت ایران از جنوب.

شکاف بین ایران و ترکیه و نایبان آنها در منطقه در زمانی که اعتماد دوجانبه بین دو کشور به حداقل خود رسیده است به شدت و به شکلی هشدار دهنده افزایش یافته است.

تهران سیاست ترکیه در سوریه را به عنوان نوعی از نو عثمان گرایی در راستای تقویت سنی های طرفدار ترکیه تفسیر میکند. از سوی دیگر ایران ترکیه را به خاطر عدم ممانعت از ورود تروریست های افراطی به سوریه و عراق و در برخی موارد کمک های نظامی و مالی به آنها ملامت میکند.

در همین حال مقامات ترک بر این عقیده هستند که ایران به دنبال احیا کردن نمونه ای شیعی از امپراطوری پارس است. در ماه مارس 2015 اردوغان ایران را متهم کرد که در حال مبارزه با داعش در عراق است تا خود جای آن را بگیرد. همچنین ترکیه ایران را متهم میکند که با سیال کردن نیروهای مبارز شیعه از لبنان، عراق و افغانستان، به دنبال حمایت از حاکمیت علوی ها بر اکثریت سنی در این کشورها است. موضوعی که به نظر ترکیه منجر به افراطی شدن بیشتر سنی ها در این کشورها شده است.

در این رد و بدل کردن اتهامات، هر دو کشور دیگری را نسبت به نادیده گرفتن واقعیات سرزنش میکند، در حالی که هر دو کشور منافع و اهداف مشترکی نیز دارند – از بین بردن داعش و جلوگیری از قدرت گیری کردهای جدایی طلب در کشورهای خود و در منطقه. اما بدبینی عمیق این دو نسبت به نیات یکدیگر مانع از آن شده است تا به توافق و تراضی برسند که بر اساس آن تنش های کمتر و همکاری بیشتری میان دو کشور صورت گیرد.

برای از بین بردن این رقابت خطرناک و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع، ترکیه و ایران باید بر عدم اعتماد و بدبین به یکدیگر فایق شده و پا را فراتر از حل اختلافات و تفاوت های خود بگذارند و یکبار برای همیشه منفاع اساسی و دغدغه های امنیتی یکدیگر را شناسایی کنند.

در راستای این هدف، هر دو کشور باید اقدام به ایجاد کانالهایی در سطوح بالا برای مذاکره و رای زنی پیرامون موضوع عراق و سوریه کنند. آهنگ این گونه از مذاکرات تا امروز با مشکل همراه و کند بوده است: دیدارهای دوره ای کوتاه مدت – یک یا دو روزه – میان مقامات ارشد به همراه دوره ای طولانی از خلاء روابط دیپلماتیک میان دو کشور که اغلب با افزایش رویارویی های نیابتی همراه بوده است. رجب طیب اردوغان و رهبر ایران [حضرت آیت الله] علی خامنه ای باید اقدام به تعیین نمایندگانی با اختیارات بالا برای مدیریت کانال های دیپلماتیک میان دو کشور کنند.

سوءادراک خطرناک میان ایران و ترکیه و ضرورت پیشگیری از آن

فراتر از این هر دو کشور باید به دنبال راه هایی برای همکاری بیشتر و اعتماد سازی باشند، همچون به اشتراک گذاری اطلاعات برای مبارزه بهتر با دشمنان مشترک و جلوگیری از برخوردهای تصادفی و هماهنگی برای از بین بردن تنش ها در مواردی که حوزه نفوذ دو کشور با هم تلاقی دارد.

در میان همه کشورهایی که در سوریه در گیر جنگ هستند هیچ دو کشوری مانند ایران و ترکیه شرایط متناسبی برای هماهنگی و تطابق ندارند. به عنوان دو کشور بالغ با تاریخ طولانی در روابط صلح آمیز، این دو نباید بگذارند که بیش از این در یک آینده نامطمئن کشیده شوند. تنها با پیدا کردن زمینه های مشترک دو کشور میتوانند سهمی اساسی در یک منطقه با ثبات و امن داشته باشند. در غیر این صورت، تنها آلترناتیو رنج و بی نظمی و بی ثباتی بیشتر خواهد بود.

نگاهی به کاستی های تحلیل علی واعظ

نوشته علی واعظ در حالی که از یک دیدگاه مبتنی بر روانشناسی سیاسی در روابط بین الملل موضوع سوءادراک و اشتباه محاسباتی در روابط میان ایران و ترکیه را مد نظر قرار داده و بر اساس این منطق در پی آن است تا امکان و امتناع هماهنگی و انسجام رفتارهای امنیتی میان دو کشور در خاورمیانه را بررسی کند، مسائل و موضوعات بسیار جدی در روابط میان دو کشور در معادلات امنیتی در خاورمیانه را در نظر نیاورده است.

در حالی که از دیدگاه نویسنده، و با منطق تحلیلی وی میتوان قبول کرد که ایران و ترکیه بر اساس تصویر سازی که اکنون در پویش های دیپلماتیک و استراتژیک در منطقه از یک دیگر دارند، درگیر نوعی از رقابت سیاسی هستند که ابتنای آن بر سوء ادراک و اطلاعات غلط از یکدیگر است، اما نویسنده به درستی ماهیت و خاستگاه این سوءادراک را معرفی نکرده و بر روی آن متمرکز نشده است.به عبارت دیگر موضوع سوءادراک در روابط دو کشور موضوعی مربوط به یکسری از اتفاقات رقم خورده طی یک یا دو سال گذشته و یا حتی از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه نیست بلکه اساسا ادامه زنجیره اتفاقاتی است که شاید از یک دهه قبل شروع شده و به تنش های فعلی در روابط دو کشور ختم شده است. نشانه گیری و شناسایی این اتفاقات و این تسلسل تا رسیدن به اصل موضوع شاید بسیار مهمتر از پیشنهاد نویسنده برای ایجاد کانال های دیپلماتیک در سطوح بالا باشد.

از سوی دیگر آنچه کمتر مورد توجه نویسنده قرار گرفته است موضوع جناح بندی سیاسی دو کشور در منطقه و اهداف آنها است. در حالی که واعظ رقابت های ایران و ترکیه را در زمینه یک رقابت فرقه ای و مذهبی – سیاسی گنجانده است، واقعیت آن است که دستور کار سیاسی و امنیتی ایران در منطقه بسیار متفاوت از آن چیزی است که واعظ به عنوان مهمترین زمینه رقابتی دو کشور میبیند. ایران با توجه به مخاطرات امنیتی که در دورادور خود در خاورمیانه میبیند، هرگونه بی ثباتی در پیرامون خود را به عنوان یک تهدید امنیتی باالقوه برای خود تصور کرده و در برابر آن واکنش جدی نشان میدهد. این امر شاید تا حد زیادی ناشی از قدرت گیری گروه های افراطی سنی در منطقه در پیرامون ایران از شرق و غرب و جنوب است و ایران به عنوان تنها کشور بزرگ و قدرتمند شیعی در منطقه طبعا واکنش های اساسی به این نوع از افراط گرایی نشان میدهد.

در واقع هرچند رقابت های دو کشور – و نه حتی فقط بین ایران و ترکیه، بلکه بین ایران و عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس – دربر دارنده مایه های فرقه ای و مذهبی است، اما این رقابت ها بیش از آنکه ناشی از دغدغه های فرقه ای باشد، برآمده از معضله امنیتی است که ایران در برابر آن قرار دارد. سابقه رفتارهای امنیتی ایران در منطقه به خوبی نشان میدهد که هرگونه بی ثباتی سیاسی در کشورهای پیرامون خود را - اعم از سیاسی، قومی یا مذهبی و فرقه ای -عاملی موثر بر امنیت و ثبات خود تلقی کرده و در برابر آن واکنش نشان میدهد.

به عبارت دیگر اگر حتی ترکیه تصویر سازی و ادراکی منفی از ایران داشته باشد، اما رفتارهای ایران ناشی از ادراک منفی در خصوص هیچ کشوری به شکل خاص نیست، بلکه ایران شاید به شکل کلی تصویر سازی خاص خود از شرایط منطقه ای و پیرامون خود دارد. این موضوعی است که اغلب در این نحله از روانشاسی سیاسی در روابط بین الملل مورد توجه قرار نگرفته است. این که الزاما سوء ادراک همواره در مورد یک بازیگر نیست و میتواند مربوط به پویایی های امنیتی و شرایط خاص یک منطقه باشد.

نکته دیگری که از یاد نویسنده فراموش شده یا نخواسته به آن بپردازد این مساله است که نوع و ماهیت بازیگری ایران در عراق و سوریه به کل متفاوت از ترکیه است. در حالی که ایران هم در سوریه و هم در عراق – بر اساس آنچه پیش از این ذکر شد – به دنبال تقویت دولت مرکزی و جلوگیری از شکاف سیاسی است، اما ترکیه بازی خود را معطوف به حمایت از گروه هایی کرده است که اساسا در تقابل جدی با دولت مرکزی قرار دارند.

آنچه ایران در تضعیف دولت های مرکزی در منطقه – حتی در افغانستان نیز به همین ترتیب است – میبیند، تنها و تنها قدرت گیری گروه های افراطی همچون داعش است که نه تنها برای ایران بلکه حتی برای حامیان آنها نیز در آینده خطر آفرین هستند. بر همین اساس دستور کار ایران در سوریه و عراق به شکل کلی شامل حمایت از دولتهای مرکزی مقتدر و در عین حال حمایت از روندهای سیاسی برای اصلاح و بهبود شرایط در این کشورها است. برخلاف آمریکا، عربستان و ترکیه که مصرانه خواهان سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه بدون توجه به این نکته هستند که چه چیز قرار است جای آن را بگیرد.

ایران حتی در ماجرای کودتا در ترکیه در تابستان سال 2016 نیز با حمایت قوی خود از دولت رجیب طیب اردوغان – در حالی که دو کشور در اوج تنش بر سر سوریه بودند - به خوبی رهیافت اصلی خود در حمایت از دولت های قانونی و مستقر در منطقه را نشان داد. این همان رهیافتی است که ایران در سوریه و عراق و افغانستان نیز به دنبال آن است.

در نتیجه آنچه میتوان گفت این است که هرچند دیدگاه علی واعظ مبنی بر امکان تنش زدایی در روابط ایران و ترکیه با از میان بردن سوء ادراک در روابط دو کشور بر اساس پیش فرضهای تئوریک صحیح و منسجم است، اما مواردی مربوط به واقعیات منطقه ای و استراتژی کلان دو کشور بر سر این معادلات به خوبی در این تحلیل مد نظر واقع نشده است.

واقعیت آن است که در حال حاضر امکان بر سر همکاری دو کشور در منطقه فراهم است ولی بیش از آنکه نیاز دیپلماسی در سطوح بالا داشته باشد، نیازمند همگون سازی استراتژی امنیتی – سیاسی دو کشور و دستورکار منطقه ای آنها است. موضوعی که با توجه به واگرایی شدید منافع دو کشور در این زمینه، به راحتی آن چه علی واعظ تصور میکند در دسترس نیست.

نفت ایران وارد حیاط خلوت عربستان شد

ایران با فروش روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت به ۱۵ شرکت و پالایشگر اروپایی درحالی به رکورد جدیدی دست یافته که برای نخستین بار فروش نفت ایران به برخی از مشتریان سنتی عربستان در اروپا آغاز شده است.

به گزارش مهر، با امضای قراردادهای فروش نفت به بیش از ۱۵ شرکت و پالایشگر بزرگ اروپایی، رکورد صادرات نفت خام ایران به کشورهای قاره سبز در دوران پسابرجام شکسته شد.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون حجم صادرات نفت خام ایران به کشورهای اروپایی به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، گفت: این یک رکورد جدید فروش نفت خام به کشورهایی اروپایی در دوران پسابرجام به شمار می‌رود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون فروش نفت خام ایران به شرکت‌های اروپایی در قالب قراردادهای بلند مدت و تک محموله انجام می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی از یونان، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، اتریش، سوئیس، مجارستان، لهستان و روسیه اقدام به خرید نفت خام از ایران می‌کنند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره  به توافق اوپکی‌ها به منظور افزایش ۹۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران برای سال ۲۰۱۷ میلادی، تاکید کرد: در صورتی‌که بخشی از این افزایش تولید بخواهد روانه بازار شود امکان جذب مشتری برای آن وجود دارد و محدودیتی برای فروش نفت خام نداریم.

لیست مشتریان نفتی ایران در قاره سبز

به گزارش مهر، در شرایط فعلی شرکت ملی نفت ایران با ۶ شرکت بزرگ اروپایی شامل توتال فرانسه، ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا و توپراش ترکیه قراردادهای بلندمدت فروش نفت امضا کرده به طوری‌که به طور متوسط بیش از ۶۰ درصد فروش نفت به پالایشگران اروپایی از طریق قراردادهای بلندمدت انجام می‌شود.

از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون به طور متوسط روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت توسط توتال فرانسه، ۶۰ هزار بشکه توسط هلنیک پترولیوم یونان، ۳۰ تا ۶۵ هزار بشکه توسط ساراس ایتالیا، حدود ۸۰ هزار بشکه توسط لوک اویل روسیه، ۶۰ هزار بشکه توسط سپسای اسپانیا و حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت توسط توپراش ترکیه خریداری شده که پیش بینی می‌شود این روند برای سال ۲۰۱۷ میلادی هم ادامه یابد.

در کنار قراردادهای بلندمدت و یا یکساله فروش نفت ایران به این ۶ شرکت بزرگ نفتی اروپایی، شرکت ملی نفت ایران با ۹ شرکت نفتی دیگر اروپایی قراردادهای تک محموله نفت خام و یا میعانات گازی امضا کرده است.

تاکنون ایران با شرکت‌های «او ام وی» اتریش، انی ایتالیا، لوتوس و «پی کی ان اورلن» لهستان، «او ام ال» مجارستان، شل و برتیش پترلیوم انگلیس، ویتول سوئیس و رپسول اسپانیا قرارداد تک محموله فروش نفت خام سبک، سنگین و میعانات گازی امضا کرده است.

نکته قابل توجه برای فروش نفت خام ایران به شرکت‌های اروپایی آن است که نفت فروخته شده صرفا در پالایشگاه‌های این کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به طوری‌که برخی از محموله‌های نفت صادراتی ایران در پالایشگاه‌هایی در رومانی، آلمان، هلند، لیتوانی و ... پالایش و مورد مصرف قرار گرفته است.

علاوه بر این تاکنون ایران مذاکراتی با شرکت‌هایی همچون روس نفت، زابرژنفت روسیه و چند شرکت دیگر بلوک شرق اروپا برای امضای قراردادهای تک محموله و یا یکساله فروش نفت خام و یا میعانات گازی انجام داده است.

از سوی دیگر از کشورهایی همچون بلاروس، اوکراین، بوسنی، بلغارستان، کرواسی، آلبانی، اسلوونی، صربستان، جمهوری چک و ... هم به عنوان بازارهای جدید نفتی ایران در اروپا نام برده می شود و این احتمال دارد که برخی از محموله‌های فروخته شده نفت ایران به شرکت‌های معتبر در پالایشگاه‌های این کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.

لیست مهمترین مشتریان نفتی ایران در اروپا
 نام شرکت و یا پالایشگر نفتی میزان فروش نفت خام
 توتال فرانسه  ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز
 هلنیک پترولیوم یونان  ۶۰ هزار بشکه در روز
 ساراس ایتالیا  ۳۰ تا ۶۵ هزار بشکه در روز
 لوک اویل روسیه  ۸۰ تا ۱۱۰ هزار بشکه در روز
 سپسای اسپانیا  ۳۵ تا ۶۰ هزار بشکه در روز
 توپراش ترکیه  ۱۵۰ هزار بشکه در روز
 انی ایتالیا  یک محموله یک میلیون بشکه ای
 او ام وی اتریش  یک محموله یک میلیون بشکه ای
 لوتوس لهستان دو  محموله یک میلیون بشکه ای
 پی کی ان اورلن لهستان  یک محموله یک میلیون بشکه ای
 او ام ال مجارستان  یک محموله یک میلیون بشکه ای
 شل انگلیس  دو  محموله یک میلیون بشکه ای
 برتیش پترولیوم انگلیس  یک محموله یک میلیون بشکه ای
 ویتول سوئیس  یک محموله یک میلیون بشکه ای
 رپسول اسپانیا  یک محموله یک میلیون بشکه ای

ورود نفت ایران به حیاط خلوت عربستان

به گزارش مهر، برای نخستین بار در طول حدود یکساله گذشته تاکنون پای بشکه‌های نفت ایران به کشورهای بلوک شرق اروپا باز شد؛ بازاری که تا پیش از لغو تحریم‌های نفتی بین دو کشور عربستان سعودی و روسیه دست به دست می‌شد.

با این وجود، ایران موفق شده اخیرا با برخی از مشتریان سنتی شرکت آرامکوی عربستان سعودی و به عنوان نمونه «پی کی ان اورلن» لهستان قرارداد تک محموله فروش نفت امضا کند و حتی گفتگوهایی را به منظور امضای قراردادهای بلندمدت تر آغاز کرده است.

«پی کی ان اورلن» لهستان در کنار برخی از پالایشگران کشورهای حوزه بالکان از مشتریان سنتی نفت عربستان بوده و حتی برخی از تحلیلگران بازار از این کشورها به عنوان حیاط خلوت نفتی عربستان یاد می‌کنند که ایران در سال جاری میلادی موفق به جذب تعدادی از آنها شده است.

از سوی دیگر با توجه به توافق اخیر کشورهای عضو اوپک مبنی بر اعمال محدودیت تولید نفت از ابتدای ژانویه ۲۰۱۷ میلادی عملا برای ایران این بستر فراهم خواهد شد تا با استفاده از فرصت طلایی کاهش حدود ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت عربستان، ۳۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت روسیه و حدود ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت عراق جا را برای افزایش روزانه حدود ۹۰ هزار بشکه نفت خود در بازار بازتر کند.

فرزاد حافظی سرمربی تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان شد

مدیرعامل باشگاه مناطق‌نفت‌خیزجنوب از سپردن هدایت تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان پس از برکناری سهراب بختیاری‌زاده، به فرزاد حافظی خبر داد.

هدایت یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، ‌اظهار کرد: ‌با توجه به شرایط تیم و قرار داشتن تیم در رده های پایینی جدول تصمیم گرفتیم که به تیم شوکی وارد کنیم و بر این اساس تصمیم بر این شد که با سهراب بختیاری زاده قطع همکاری کنیم.

 

وی ادامه داد: به هر حال نمی توانستیم این همکاری را ادامه دهیم تا ببینیم در نیم فصل دوم شرایط به چه صورتی می شود، چرا که ممکن بود همکاری ادامه پیدا کند و شرایط تیم تغییر نکند که در آن مقطع و حضور در نیم فصل دوم شرایط برای تصمیم گیری سخت تر می شد.

مدیرعامل باشگاه مناطق نفت خیز جنوب بیان کرد: به هر حال اکنون نیم‌فصل است و یک فضا و زمانی وجود دارد که مربی جدید با تیم کار کند و با بازیکنان و مجموعه نیز آشنا شود. به هر حال در نیم‌فصل تیم ها در حال استراحت هستند و ما می توانیم از این فرصت جهت ریکاوری تیم استفاده کنیم و در نهایت تیم با شرایط خوبی در نیم فصل دوم حضور پیدا کند.

وی در خصوص انتخاب سرمربی جدید تیم نیز گفت:‌ با فرزاد حافظی که در گذشته نیز در این تیم کار کرده است و تجربه حضور در نفت مسجدسلیمان را دارد به جمع بندی رسیدیم و او را به عنوان سرمربی تیم انتخاب کردیم. او نفر بومی منطقه است و با توجه به تجربه حضورش در تیم به عنوان سرمربی انتخاب شد.

وی خاطرنشان کرد: ‌قطعا به دنبال این هستیم که تیم از این شرایط خارج شود و اگر به دنبال این مهم نبودیم این تغییرات را در تیم ایجاد نمی کردیم.

مدیرعامل باشگاه مناطق نفت خیز جنوب در پایان با قدردانی از زحمات سهراب بختیاری زاده، عنوان کرد: ‌امیدوارم او در تیم دیگری که هدایت آن را قبول می‌کند موفق باشد و برای او آرزوی موفقیت دارم.

ادامه بارش در خوزستان تا فردا/کاهش دما تا پایان هفته

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی خوزستان با اشاره به افت 3 تا 4 درجه‌ای دمای هوا تا پایان هفته جاری، گفت: انتظار می‌رود بارش‌ها تا فردا ادامه داشته باشند.

علیرضا غلام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ی خوزستان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی در لایه میانی جو نشانگر سطح ناپایداری است که بارندگی و ابرناکی گسترده از آثار این سطح ناپایداری هستند.

وی افزود: ‌انتظار می رود تا پایان روز جاری روند بارش‌ها ادامه داشته باشد؛ از فردا با عبور مجدد سامانه بارشی که روز گذشته وارد استان شده است، شاهد افت 3 تا 4 درجه‌ای دمای هوای در خوزستان تا آخر هفته جاری خواهیم بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی خوزستان تصریح کرد: ‌از اوایل هفته آینده مجددا یک سامانه بارشی نسبتاً قوی وارد استان خواهد شد که به‌صورت گسترده سطح استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

غلام‌پور افزود: بر اساس آخرین گزارشات در روز جاری بارندگی‌ها در آبادان 1.5 میلی‌متر، شادگان 1.4 میلی‌متر، دزفول 1.4 میلی‌متر و در اهواز 0.8 میلی‌متر ثبت شده است؛ میزان بارش در سایر شهرستان‌ها قابل ملاحظه نبوده است.

برای حفظ آیین‌های‌مان چه کرده‌ایم؟

اگر به برخی فروشگاه‌های محل عرضه محصولات فرهنگی سر بزنید و بخواهید محصولی را برای هدیه دادن به کودکان در شب چله به شما معرفی کنند، احتمالا چیز خاصی دستگیرتان نمی‌شود.
بیش از سه‌هزار سال است که آیین شب چله در ایران برگزار می‌شود. در گذشته، در چنین شبی به دیدن مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها که همه‌ی اعضای خانواده را دور هم جمع می‌کردند، می‌رفتند؛ بزرگانی که پاسداران فرهنگ خانواده بودند.

سفره‌ای که در این شب پهن می‌شد، نشان‌دهنده دهش، دوستی و به عبارتی جشن جمعی ایرانیان بود که همه را به دور آن دعوت می‌کردند.

اما این روزها به‌جز تجملاتی که به سفره‌های شب چله اضافه شده است، این نگرانی وجود دارد که از این فرهنگ و آیین فقط یک اسم باقی بماند.

خبرنگار ایسنا برای ارزیابی نوع و کیفیت محصولات فرهنگی که به این مناسبت عرضه می‌شوند، به برخی مراکز مانند شهر کتاب، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان (وابسته به آموزش و پرورش)، فروشگاه انتشارات سروش (وابسته به صداوسیما) و چند فروشگاه دیگر رفت، اما چیزی به‌جز انارهای سفالی که جزو صنایع دستی بودند، لیوان‌هایی با طرح شب چله، کتاب «قصه‌های شب‌های چله» و «جشن‌های ایرانی»، سی‌دی «این گوشه تا اون گوشه» شامل تصنیف‌های ایرانی برای کودکان که فقط یک قطعه از آن به شب چله اختصاص دارد و کاغذهای کادویی که روی آن‌ها هندوانه و انار نقش بسته است، پیدا نکرد. برخی از این مراکز هر آنچه را که روی آن‌ها، تصویری از هندوانه و انار بود، از جمله کتاب «مهمانی یلدا» را که روایتگر داستان تولد دختری به نام یلداست و ربطی به آیین شب چله ندارد، به‌عنوان محصولات این شب معرفی می‌کردند.  

البته در جمعه‌بازار تهران که هر هفته در پارکینگ پروانه (خیابان جمهوری) برپا می‌شود، برخی دانشجویان رشته‌ی هنر وسایلی را مانند قاشق و چنگال‌ یک‌بار مصرف و سیخ چوبی که روی آن‌ها را با انار و هندوانه تزیین شده بود، برای مراسم این روز ساخته بودند.

در مراسم دیگری مانند ولنتاین یا جشن کریسمس، ویترین بسیاری از مغازه‌ها با انواع محصولات فانتزی، از قلب گرفته تا درخت کریسمس پُر می‌شود. تنوع و جذابیت در ارائه محصولاتی که مرتبط با جشن‌های ولنتاین، هالووین یا کریسمس هستند و کمبود محصولات فرهنگی برای معرفی آیین‌های‌ ایرانی موجب می‌شود که حتی برخی ایرانی‌ها با فرا رسیدن سال نو میلادی، درخت کریسمس در خانه‌های‌شان بگذارند!

در این شرایط، بسیاری از کودکان و نوجوانان، شب چله را با نام «یلدا» که واژه‌ای سریانی است، می‌شناسند و بدون آن‌که اطلاع چندانی درباره فلسفه این آیین داشته باشند، بیشتر درباره خوراکی‌هایی این شب می‌گویند. همچنین اگر درباره کرسی و سفره شب چله بپرسید، شاید کمتر بدانند که سفره‌ی شب چله را داخل سینی‌های گرد مسی و روی کرسی می‌چیدند و مادربزرگ و پدربزرگ در کنار خانواده و دور کرسی قصه می‌گفتند.

در برخی مهد کودک‌ها و مدارس که نخستین مراکز برای آشنایی کودکان با جامعه و فرهنگ ایرانی هستند، آیین شب چله با گرفتن پولی از خانواده‌ها برگزار می‌شود؛ اما در نهایت، مراسم با توضیح مختصری درباره این آیین به پایان می‌رسد و بیشتر به گرفتن عکس یادگاری با لباس محلی، خوردن هندوانه، انار و آجیل شب چله و همچنین نقاشی همین میوه‌ها خلاصه می‌شود.

یکی از برگزارکنندگان این‌گونه جشن‌ها برای کودکان در موسسه‌ای خصوصی، درباره این‌که چقدر به برنامه‌های فرهنگی مثل نقالی، شاهنامه‌خوانی و معرفی این آیین می‌پردازند، به ایسنا گفت: بچه‌ها حوصله گوش کردن به توضیح‌ها در این‌باره را ندارند و دوست دارند بازی کنند، موسیقی گوش دهند و تنقلات بخورند. به همین دلیل ما برنامه‌ای را اجرا می‌کنیم که آن‌ها در کنار خانواده‌شان بتوانند چند ساعتی که در جشن ما شرکت می‌کنند، خوش بگذرانند.

او درباره هزینه ورودی این جشن‌ها برای هر نفر، گفت: معمولا این جشن‌ها را یک روز قبل یا بعد از روز جشن اصلی برگزار می‌کنیم و از هر نفر از اعضای خانواده ۵۰ هزار تومان می‌گیریم و معمولا فرزند و مادر در آن شرکت می‌کنند.

مجری برگزاری این مراسم درباره این‌که آیا جشن هالووین یا کریسمس هم برگزار می‌کنید؟ پاسخ داد: اتفاقا خانواده‌های ایرانی از جشن‌های هالووین و کریسمس بیشتر استقبال می‌کنند.

غفلت برخی مسوولان در زمینه برنامه‌ریزی برای تولید محصولات فرهنگی به‌مناسبت آیین‌های کشور موجب می‌شود مخاطبان، بویژه نسل جوان جذب فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای و متعاقب آن، جذب فرهنگ کشورهای دیگر شوند. در حالی که می‌توان با محصولات باکیفیت و جذاب فرهنگی، آیین‌های ملی و بومی را به نسل جدید معرفی و آن‌ها را ماندگار کرد. 
منبع: ایسنا

کلاهبردار و جاعل اسناد دولتی در رامهرمز دستگیر شد

خبرگزاری فارس: کلاهبردار و جاعل اسناد دولتی در رامهرمز دستگیر شد

فرمانده انتظامی رامهرمز از دستگیری کلاهبردار و جاعل اسناد دولتی در این شهر خبر داد.

حجت سفیدپوست امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامهرمز اظهار کرد: حفظ نظم و امنیت عمومی و برخورد با افرادی که مخل نظم و آرامش مردم هستند از وظایف نیروی انتظامی است و در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: با هوشیاری و تلاش‌های مأموران این نیرو یک فرد شیاد و جاعل اسناد دولتی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

فرمانده انتظامی رامهرمز تصریح کرد: این فرد به‌ دروغ و با منتصب کردن خود به دستگاه‌های حکومتی و دادن وعده اشتغال برای افراد بیکار از مردم اخاذی می‌کرد.

وی افزود: این فرد که از منزل وی تجهیزات جعل اسناد دولتی، دستبند، بی‌سیم و برخی لوازم دیگر به دست آمد با قرار وثیقه میلیاردی روانه زندان شد.

پوست در پایان گفت: مردم در مواجه با افراد شیاد و کلاهبردار تحت عناوین مختلف، مراقب باشند و فریب این‌گونه افراد را نخورند و هرگونه موارد مشکوک را سریعاً به نیروی انتظامی اطلاع دهند.

اخبار سیاسی روز

سفیر روسیه در ترکیه ترور شد (+ فیلم و عکس)/ مهاجم بعد از ترور فریاد زد: الله اکبر - انتقام مردم حلب را گرفتیم/ سفارت آمریکا بسته شد/ تماس تلفنی اردوغان - پوتین/ تعطیلی موقت سفارت ایران

آندره کارلوف" سفیر روسیه در آنکارا امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس در انکارا با عنوان "روسیه از نگاه ترک ها"، از سوی یک فرد مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفت.
سفیر روسیه در ترکیه امروز مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به دلیل شدت جراحات درگذشت.

به گزارش عصرایران ، "آندره کارلوف" سفیر روسیه در آنکارا امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس در انکارا با عنوان "روسیه از نگاه ترک ها"، از سوی یک فرد مسلح مورد حمله قرار گرفت و کشته شد.

 فرد مهاجم به سفیر نیز به ضرب گلوله پلیس ترکیه کشته شد.

خبرهای جدید: 

- مهاجم پس از ترور سفیر روسیه شعار الله اکبر سرداد و گفت که شما مردم حلب را می کشید و من انتقام آنها را می گیرم

- مهاجم شهروند ترکیه است

- وزارت خارجه روسیه: تایید خبر مرگ سفیر

- آمریکا و سازمان ملل محکوم کردند

- مهاجم با کارت شناسایی جعلی و به عنوان محافظ وارد نمایشگاه شده بود

- روسیه این اقدام را تروریستی توصیف کرد

- مهاجم بعد از ترور، فرار نکرد و درمقابل دوربین ها چند تیر شلیک کرد و فریاد زد: الله اکبر الله اکبر ، انتقام حلب را گرفتی

- یک نماینده پارلمان روسیه: با وجود حادثه ترور سفیر روسیه، نشست مشترک فردا سه شنبه  وزیران خارجه ایران، ترکیه و روسیه در مسکو برگزار می شود

- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ترور سفیر روسیه در ترکیه را به شدت محکوم کرد

ضارب سفیر روسیه "مرت آلتین تاش"  22 ساله که از افسران پلیس ترکیه بوده است 

- تیراندازی در نزدیکی سفارت آمریکا در ترکیه

- بسته شدن احتیاط آمیز سفارت آمریکا در آنکارا

- قاتل سفیر روسیه در آنکارا، عضو پلیس  ضدشورش ترکیه بود

- تماس تلفنی اردوغان - پوتین

- تعطیلی سفارت ایران در ترکیه

اطلاعیه سفارت ایران در ترکیه: ارائه کلیه خدمات کنسولی در سرکنسولگری های ایران در استانبول ، ترابوزان و ارزروم فردا سه شنبه تعطیل خواهد بود .
 از هموطنان گرامی درخواست دارد ازمراجعه به این اماکن خودداری نمایند / مهر
حمله یک کامیون به مردم در برلین آلمان/9 کشته و 50 زخمی (+عکس و فیلم)
حمله تروریستی یک دستگاه کامیون به بازار کریسمس برلین، 9 کشته و دستکم 50 زخمی برجای گذاشت.
یک کامیون با ورود به بازار کریسمس برلین پایتخت آلمان، جمعیت را در این بازار زیر گرفته است. گفته مى شود بر اثر این واقعه ۹ نفر کشته و حدود 50 نفر زخمی شده اند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، شامگاه دوشنبه در برلین کامیونی در یک مرکز گردشگری در نزدیکی کلیسای « گیدشتنیس» با سرعت وارد بازار کریسمس شد و به شدت با عابران برخورد کرد.

در این حادثه 9 تن کشته و دستکم 50 تن زخمی شدند. رسانه ها از افزایش تعداد مجروحان خبر می دهند.

این حادثه در بازار کریسمس «برایتشاید پلاتز» درخیابان «شارلوتنبرگ» روی داد.

جاده بوداپست در حال حاضر به طور کامل بسته شده و پلیس در حال پاک سازی بازار کریسمس است.

پلیس برلین تروریستی بودن این حمله را تایید کرده و بر اساس گزارش برخی از منابع راننده این کامیون اهل لهستان بوده و پس از این اقدام تروریستی از صحنه متواری شده است.

نیروهای پلیس تاکنون چندین مظنون را دستگیر کرده است.

پلیس برلین اعلام کرد در حال حاضر اطلاعات بیشتری از علت و جزییات این حادثه در دست نیست.

این در حالی است که بر اساس گزارش رسانه های آلمان راننده کامیون دستگیر و نفر دوم در صحنه حادثه کشته شده است.

استفن سایبرت سخنگوی آنگلا مرکل گفت: صدراعظم آلمان با اطلاع از این حادثه تروریستی با وزیر کشور و شهردار برلین تلفنی گفت و گو کرد.

آندریاس گایزل وزیر کشور آلمان پس از اطلاع از این حادثه گفت: وحشت زده و متاثر است.

وی افزود: ما هیچ چیز درباره پس زمینه این حادثه نمی دانیم.

وزیر کشور آلمان در ادامه اظهار کرد: در فکر خانواده های قربانیان است.

مایکل مولر شهردار برلین در خصوص این حادثه تروریستی اظهار کرد: وضعیت در حال حاضر تحت کنترل است.
وزیر اقتصاد: 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی در خارج از کشور داریم
مذاکرات برای حل مسأله هسته‌ای به بن‌بست رسیده بود که توسط دولت یازدهم از بن‌بست خارج شد به طوریکه در این عرصه به یک توافق مهم در عرصه روابط بین‌الملل رسیدیم.
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: باید جلوی برگشت تورم را بگیریم چرا که به هسته سخت تورم رسیده‌ایم و مبارزه با آن دشوار شده است.

به گزارش ایسنا، علی طیب‌نیا دوشنبه 29 آذر در مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و بزرگداشت شهادت دکتر محمد مفتح در شهرستان تویسرکان، اظهار کرد: وجه تمایز اساسی شهدای روحانی انقلاب اسلامی مانند شهیدان باهنر، مطهری و مفتح با سایر شهدا نقش‌آفرینی بی‌بدیل و به صورت توأمان آنها در دانشگاه و حوزه علمیه بود به طوریکه این شهدا با شخصیت چندوجهی خود در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، برای نسل فعال در جریان انقلاب و نسل حاضر الگویی برای پیروی هستند.

وی بازخوانی اندیشه و تفکرات شهدای روحانی را لازم و ضروری دانست و آن را عامل مهمی در کمک به حل و فصل مشکلات و معضلات امروز جامعه دانست و تصریح کرد: امروز جامعه نیازمند وحدت آحاد مردم به ویژه حوزه و دانشگاه برای عبور از شرایط خاص و سخت است و این امر جز با وحدت، همدلی و همکاری نزدیک حوزه و دانشگاه امکان‌پذیر نیست.

وی در توصیف شخصیت شهید مفتح اظهار کرد: بر ما و تمام دوستداران انقلاب واجب است با تأمل و تعمق بر شخصیت شهید مفتح گره‌های مشکل نسل امروز را برطرف کنیم. ایشان به عنوان یک عالم دینی در مسائل روز در دانشگاه حضوری پررنگ داشت و امروز جامعه ما به امثال شهید مفتح نیاز دارد که با فرهنگ دانشجویی انس داشته و علوم حوزوی را به خوبی فهم کرده باشد.

طیب‌نیا ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه بیش از چهار دهه دغدغه شهید مفتح بود و امروز به دغدغه‌ای جدی تبدیل شده که نشان می‌دهد موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است اما آن گونه که باید و شاید در کانون توجه قرار نگرفته است.

وی تأکید کرد: امروز نسل جوان بیش از گذشته پرسشگر و مطالبه‌گر است به طوریکه این نسل نیازمند پاسخ مبتنی بر آموزه‌های دینی است که این مهم بدون تعامل و وحدت حوزه و دانشگاه امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: شهید مفتح هم در دانشگاه و هم در حوزه علمیه مدارج علمی را در عالی‌ترین سطح خود پشت سر گذاشت و یک مجتهد به معنای واقعی بود. او یک سرمایه ارزشمند برای انقلاب بود که دشمنان انقلاب با ترور ایشان را از ما گرفت به طوریکه ترور نخستین حملات دشمنان به انقلاب بود.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: دشمن پس از ناکامی جنگ را بر ما تحمیل کرد تا از پیشرفت انقلاب جلوگیری کند البته مردم ما در مقابل تمام توطئه‌های دشمن ایستادند و از ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند اما بعد از ناکامی در این عرصه‌ها با تحمیل شدیدترین تحریم‌ها علیه کشور به جنگ اقتصادی روی آورد که مردم در پرتو صبر و بردباری، تبعیت از رهبری و با حمایت از دولت بر مشکلات ناشی از تحریم‌ها فائق آمدند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه دشمن به ناچار حق ملت ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای را به رسمیت شناخت و مجبور شد تحریم‌های ظالمانه و ناروا علیه ملت ایران را لغو کند، عنوان کرد: توسعه ظرفیت‌های ارتباطاتی و اطلاع‌رسانی و به طور خاص شبکه‌های ارتباطی مجازی که سهم غیرقابل‌انکاری در ارتباطات اجتماعی ما دارد، محل بحث‌ها، شبهات و چالش‌های جدید در زمینه مسائل روز جامعه شده است.

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه بخش مهمی از مسائل روز به مشکلات اقتصادی برمی‌گردد، اظهار کرد: اگر به کارکرد نظام بانکی کشور انتقاداتی وارد است، اگر درباره نابرابری‌ها و فاصله طبقاتی در کشور نگرانی‌های جدی وجود دارد، اگر فساد به دغدغه مهم تبدیل شده، اگر در باب فقر و رهایی مردم از آن و رسیدن به رفاهی شایسته سخن به میان می‌آید منظور یافتن راه‌حلی برای این مشکلات و چالش‌هاست که این مهم در گرو تلاش منسجم و متحد دو کانون اصلی فکری کشور یعنی حوزه و دانشگاه است.

وی عنوان کرد: فهم عمیق از دین و شناخت اصولی و درست معارف دینی و یافت الگوی مناسب توسعه مبتنی بر این آموزه‌ها وظیفه‌ای است که بر عهده حوزه و دانشگاه است و جزء این مسیر نمی‌توان مشکلات و مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در وهله اول وظیفه حوزه و دانشگاه تبیین مناسب مفاهیم دینی در حوزه اقتصاد و مسائل اجتماعی است، ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگر جامعه ما به کار و تلاش و کوشش برای تولید بیشتر احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه اسلام دین رهبانیت نیست، اگر چه می‌خواهد آخرت و معاد مردم را تأمین کند اما دنیا را مزرعه‌ای برای آخرت می‌داند، گفت: اسلام دین درست زندگی کردن و دین اجتماعی است که دستورالعمل زندگی در تمام حوزه‌ها از جمله مسائل اقتصادی را ارائه کرده است.

طیب‌نیا افزود: اگر جامعه‌ای در فقر زندگی کند و زندگی مردم به نحو مناسب و شایسته و با عزت تأمین نشود، نتیجه آن کفر است بنابراین باید به عنوان شرط لازم و البته نه کافی، به زندگی و معاش مردم بپردازیم.

وی تشریح مفاهیمی چون تلاش برای تولید بیشتر و تأمین زندگی مادی بر اساس کرامت و عزت را جزء آموزه‌های دینی دانست و گفت: جامعه ما در حوزه اقتصاد سال‌هاست به ناهنجاری‌های عمیق گرفتار شده که تلاش برای برون‌رفت از این مشکلات نیازمند پویایی و جهد صاحب‌نظران مختلف از حوزه و دانشگاه است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: انتظاری که در دهه‌های اخیر از حوزه‌های علمیه شکل گرفته، این است که با تأکید بر مبانی دینی و با لحاظ مقتضیات زمان احکام راستین اسلام را برای موضوعات مبتلابه جامعه استخراج کند که بدون شک این مهم نیاز به تبادل افکار و گفت‌وگوهای سازنده با دانشگاهیان دارد.

وی یادآور شد: ایده برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی مطرح‌شده از سوی مقام معظم رهبری به طور مرتب پیگیری می‌شود اما باید در هر دو کانون تفکر حوزه و دانشگاه با جدیت تمام عملیاتی شود.

طیب‌نیا با اشاره به تلاش دولت برای جایگزینی عقل و تدبیر به جای احساس و هیجان در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری عنوان کرد: تلاش کردیم با اتخاذ سیاست‌های خردمندانه و متکی بر محصولات فکری حوزه و دانشگاه، کشور را از بحران اقتصادی و سیاسی، نجات دهیم. دولت یازدهم با استفاده از نظرات نخبگان فکری و تجارب مدیریتی، تنش و بحران را در روابط سیاسی خارجی کاهش داد به طوریکه پروژه ایران‌هراسی دشمن با شکست مواجه شد و روابط خارجی ایران با کشورهای مختلف در حال گسترش است.

وزیر اقتصاد افزود: مذاکرات برای حل مسأله هسته‌ای به بن‌بست رسیده بود که توسط دولت یازدهم از بن‌بست خارج شد به طوریکه در این عرصه به یک توافق مهم در عرصه روابط بین‌الملل رسیدیم و با پایان تحریم‌ها، تولید و صادرات نفت خود را به قبل از تحریم‌ها بازگرداندیم در حالیکه تا قبل از برجام، اجازه صدور بیش از یک میلیون بشکه نفت را نداشتیم، حتی قرار بود بر این محدودیت اضافه شود اما در حال حاضر می‌توانیم دو برابر این میزان را صادر کنیم.

طیب‌نیا با تأکید بر اینکه نباید تلاطمات در بازارهای بین‌المللی و افزایش نرخ ارز را فراموش کرد، ادامه داد: خوشبختانه با پایان یافتن تحریم‌ها و اعمال سیاست‌های خردورزانه، بخشی از تنگناهای اقتصادی کشور به پایان رسید به طوریکه اقتصاد ایران در سال 95 همزمان رشد بالای اقتصادی و تورم یک رقمی را تجربه خواهد کرد و این در حالیست که وقتی دولت یازدهم اداره امور را به دست گرفت، رشد اقتصادی کشور منفی و تورم بیش از 40 درصد بود.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال رشد تولید در کشور به 7.4 درصد رسیده و نرخ تورم 8.6 درصد کاهش یافته، از وابستگی کشور به نفت انتقاد کرد و یادآور شد: با وجود تأکید مقام معظم رهبری بر کاهش و قطع وابستگی به نفت سیاست‌های به گونه‌ای بود که این وابستگی افزایش یافت.

وی عنوان کرد: دشمنان با دقت تمام در دانشگاه‌های خود مسائل داخلی کشور را تحلیل کرده و نقاط ضعف را شناسایی می‌کنند تا با استفاده از آن به کشور آسیب وارد کنند به طوریکه وقتی تحلیلگران گزارش دادند اقتصاد ایران به خارج وابسته شده است، تحریم‌ها بیشتر شد و فشار تحریم‌ها نیز بر درآمد نفتی و نظام بانکی ما بود بنابراین دشمن می‌خواست با ایجاد مشکل برای واردات تولید را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه سال 93 را با رشد مثبت سه درصد پشت سر گذاشتیم و تورم سیر نزولی داشت، اظهار کرد: دولت یازدهم در شرایط سخت و تحریم‌های شناخته شده تاریخ، رشد اقتصادی داشت و تورم را کاهش داد البته وضعیت مردم خوب نیست و زندگی مردم تحت فشار است اما برای ارزیابی کشور باید گذشته، حال و آینده و شرایط و قیود با یکدیگر درنظر گرفته شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سال گذشته بر این باور بودیم به رشد پنج یا 6 درصدی دست می‌یابیم، افزود: کمتر از مشکلات سخن گفتیم و سعی می‌کنیم مشکلات و محدودیت‌های موجود را عنوان نکنیم چرا که جز بحرانی کردن شرایط نتیجه‌ دیگری ندارد. قیمت نفت در نیمه نخست سال 93 با 105 دلار فروخته می‌شد اما در سال 94 به کمتر از 30 دلار رسید به طوریکه با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شدیم و همین امر درآمدهای نفتی کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

وی اضافه کرد: کاهش قیمت نفت در ایران منجر به دو نتیجه تشدید تورم و کاهش نرخ تولید شد به طوریکه در آن زمان می‌شد از ذخایر ارزی در خارج از کشور برای مدیریت این مشکل استفاده و یا نفت را پیش فروش کرد. در حال حاضر روی کاغذ 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی در خارج از کشور داریم این در حالیست که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اوراق قرضه را در بازارهای بین‌المللی منتشر می‌کنند و کسب درآمد دارند اما این امکان برای ایران وجود نداشت.

وزیر اقتصاد به تحمیل جنگ کاهش قیمت به کشور از سوی عربستان اشاره کرد که ضرر زیادی برای ایران به بار آورد چرا که آنها می‌خواستند مقاومت ایران را بشکنند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از پیش‌بینی‌ها در سال 95 جلوتر می‌رویم به طوریکه برای امسال رشد اقتصادی پنج درصدی هدفگذاری شده بود و از طرف دیگر باید جلوی برگشت تورم را بگیریم چرا که به هسته سخت تورم رسیده‌ایم و مبارزه با آن دشوار شده است.

طیب‌نیا افزود: به دنبال کاهش تورم از هشت درصد نبودیم چرا که ممکن است تبعات سنگینی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند. در سه ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 5.4 درصدی داشتیم که تابستان امسال به رشد اقتصادی 9.2 درصد دست یافتیم.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7.4 درصد بوده است، ادامه داد: اگر نرخ رشد هشت درصدی برای کشور درنظر گرفته شده امکان دست یافتن به آن وجود دارد.

وزیر اقتصاد عزت و کرامت ملی را در گرو اقتدار در تولید و ثروت دانست و با بیان اینکه رسیدن به رشد اقتصادی با همدلی و وحدت امکانپذیر است، بیان کرد: باید با این امر زمینه ایجاد زندگی بهتری را برای مردم رقم بزنیم چراکه آنها شایسته این موضوع هستند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای ورود سرمایه‌گذار به منظور سرمایه‌گذاری باید انگیزه ایجاد کرد.

محمدمهدی مفتح افزود: مهمترین وظیفه دولت در این‌باره فراهم کردن شرایط و امکانات است البته دولت نمی‌تواند و درست هم نیست سرمایه‌گذاری مستقل داشته باشد چرا که این کار با سیاستگذاری‌های اصل 44 مغایرت دارد اما باید امکان سرمایه‌گذاری را فراهم آورد.

وی ادامه داد: در قانون مالیات مستقیم و قانون احکام دائمی برنامه‌های کشور که مصوب می‌شود، شرایطی برای بحث معافیت مالیاتی برای واحدهای تولیدی در مناطق محروم را پیش‌بینی کردیم هر چند تویسرکان واحدهای صنعتی قابل توجهی ندارد.

مفتح با اشاره به اینکه تویسرکان در بسیاری از شاخص‌ها از دیگر شهرستان‌های استان عقب‌تر است، تصریح کرد: برای حل مشکلاتی چون بیکاری باید به تدریج همت گمارد که امیدواریم در مدت‌زمان کوتاهی این مشکل برطرف شود.

امام جمعه تویسرکان هم با اشاره به اینکه شناخت حضرت امام(ره) و سربازی رکاب ایشان هنر شهید مفتح بود، گفت: همایش شهید مفتح در تویسرکان امسال در دو بخش تخصصی و عمومی برگزار شد.

حجت‌الاسلام مرتضی موحدی به تک محصولی بودن تویسرکان اشاره کرد و گفت: چند سالیست گردوی تویسرکان دچار سرمازدگی شده که این امر خود سبب مشکل تولید و مواجهه با مشکلات در پرداخت تسهیلات می‌شود.

وی در پایان سخنانش خواستار بخش جریمه‌ها و تنفس در این زمینه برای مردم شهرستان شد.
سازمان ملل ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
قطعنامه تازه تصویب شده ایران را به استفاده از شکنجه، نرخ بالای اعدام، محدود کردن آزادی تجمعات، تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی متهم می‌کند.
اعضای مجلس عمومی سازمان ملل روز دوشنبه با بیان ادعاهای قبلی درباره حقوق بشر ایران قطعنامه‌ای را ضد این کشور به تصویب رساند.
به گزارش فارس، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه با تکرار اتهامات اثبات‌نشده بار دیگر ایران را به نقض حقوق بشر متحد کرد.
مصوبه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که کانادا حامی اصلی آن بود را با 85 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 63 رأی ممتنع به تصویب رساندند.
قطعنامه تازه تصویب شده ایران را به استفاده از شکنجه، نرخ بالای اعدام، محدود کردن آزادی تجمعات، تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی متهم می‌کند. تهران قبلاً ادعاهای کشورهای غربی در زمینه نقض حقوق بشر را رد و تأکید کرده که جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم سالار دینی است و براساس سیاست‌های اصولی و اساسی خود همواره و همیشه مخالف هرگونه تبعیض، بهره برداری ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر بوده است
سفارش اندیشکده آمریکایی به ترامپ: ناوگان هوایی ایران را فلج کنیم
یک اندیشکده آمریکایی به رییس جمهور منتخب این کشور توصیه کرده که وقت باقی‌مانده برای بیرون راندن ایران از سوریه را از دست ندهد و با تمرکز بر فلج کردن ناوگان هوایی ایران، کار را شروع کند.

به گزارش فارس، اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» در گزارشی به قلم «امانوئل اتولنگی» پیرامون فروش هواپیماهای جدید به ایران و اتهام‌ زنی در زمینه فعالیت نظامی شرکت‌های هوایی ایران نوشت:  ناوگان هوایی تجاری ایران در حال کمک به حکومت «بشار اسد» در سوریه است و بهتر بود که «اوباما» رییس جمهور کنونی آمریکا با تنبیه بخش هوایی ایران کاری می‌کرد که این کشور نتواند سلاح و نفرات خود را به حلب سوریه ارسال کند اما در عوض آن، فرمان فروش هواپیما به ایران را صادر کرد.

نویسنده در بخش دیگر این گزارش نوشت: واشنگتن به تردد نظامی هوایی ایران مشروعیت بخشیده و دولت «ترامپ» رییس جمهور منتخب باید در دو مورد که عبارتند از ابطال فروش هواپیما به ایران و اعمال جرایم سنگین بر شرکت‌هایی که با «ماهان ایر» همکاری دارند، تجدید نظر کند.

این نویسنده در ادامه شرکت ماهان را به حمل سلاح از برخی شهرهای ایران به سوریه برای تجهیز ارتش این کشور و نیروهای حزب‌الله متهم نموده و می‌نویسد: «در حالی‌که آشکار است هواپیمایی تجاری ایران مجرای اصلی جابجایی نظامی این کشور در منطقه است،نماینده شرکت هواپیماسازی «بوئینگ» با حضور در تهران قرارداد 16.6 میلیارد دلاری با ایران‌ایر را نهایی کرده و «ایر باس» دیگر سازنده معظم هواپیما در جهان نیز به زودی معامله بزرگتری با این کشور منعقد می‌نماید.»

این نویسنده با اتهام‌زنی‌های دیگر بر شرکت‌های هواپیمایی ایران، تلاش ایران برای داشتن ناوگان هوایی با 500 فروند هواپیما و نیز قرارداد با شرکت آلمانی «لوفت هانزا» برای تاسیس مرکز تعمیر هواپیما و تربیت مهندسین مکانیک برای رفع نیازهای ایران نوشت: «دولت ترامپ در وهله نخست باید به ماموران اطلاعاتی آمریکا دستور دهد  به ماهیت حمل و نقل هوایی ایران پی برده و هویت مسافران پروازهای ایران و سوریه را معین کنند.»

مأموریت دوم ترامپ از نظر این اندیشکده این است که «دولت جدید باید نمایندگان ویژه شرکت ماهان ایر در اروپا ،خلیج فارس و آسیا را شناسایی کند. با وجود تحریم‌های آمریکا، این شرکت هواپیمایی بعد از توافق اتمی فعالیت تجاری خود را گسترش داده و پرواز به آتن، کپنهاک، میلان و پاریس را بر برنامه خود افزوده و به دبی، هند، چین ، تایلند و مالزی نیز پرواز دارد. این شرکت متکی بر  مجموعه‌ای از ارائه دهندگان خدمات در تمامی مکان‌هایی است که به آنجا پرواز می‌کند و همگی تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کنند. پس باید بهای این کار پرداخت شود.»

در خاتمه این گزارش آمده است: «سرانجام فرودگاه‌هایی چون آبادان که محور پروازهای ماهان به سوریه است، باید تحریم شده و هواپیماهای خارجی نباید در آن‌جا فرود آیند. هنوز عقب راندن ایران در سوریه خیلی دیر نشده و در این مسیر نشانه گرفتن بخش هوایی ایران مکان مناسبی برای آغاز این کار است.»
منبع: فارس

روسیه تا چه زمانی پای بشار اسد و محور مقاومت می‌ایستد/ سه انگیزه پوتین برای حضور در معرکه سوریه

گزارش‌های متعددی از وجود تقریبا 2 تا 5 هزار تروریست در سوریه سخن می‌گویند که تابعیت روسی دارند و به عضویت داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در آمده اند. از دیدگاه روسیه گروه‌های تروریستی تنها منحصر به داعش نمی‌شوند.
پوتین تا چه زمانی پای بشار اسد و مقاومت می ایستد/سرویس جهان مشرق - روسیه تحت حاکمیت ولادیمیر پوتین تلاش دارد بخشی از نفوذ و نقش بین‌المللی خود را که در نتیجه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از دست داده بود، احیا کند. این کشور به دنبال استفاده از عدم تمایل آمریکا برای مداخله مستقیم در درگیری‌های منطقه است ، اما می‌داند که به سختی می‌تواند از خطوط قرمز آمریکا که خاورمیانه و منطقه را تحت نفوذ خود می‌داند، عبور کند.
 
به همین علت هم چنان سقف مداخله روسیه در سوریه و کشورهای دیگر با در نظرگرفتن این خطوط دنبال می‌شود و مسکو از هر نوع درگیری مستقیم با آمریکایی‌ها خودداری می‌کند. روسیه در همین چارچوب مناسبات سیاسی و اقتصادی و نظامی خود با ایران و ترکیه و سوریه و عراق و مصر و کشورهای دیگر را سامان‌دهی کرده است. احتمالاً نقش روسیه در منطقه در شرایطی بهتر قرار خواهد گرفت.
 
البته با وجود اینکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تمایل خود را برای همکاری با روسیه اعلام کرده است، اما ماهیت پراگماتیک و وابستگی وی به اردوگاه جمهوری‌خواهان باعث می‌شود که او در ابراز قدرت آمریکا و در دیکته سیاست‌های خود به دیگران سخت‌گیری بیشتری از خود نشان دهد.

مرکز مطالعاتی الزیتونه نوشت: روی کار آمدن پوتین در روسیه نقطه تحول اساسی در رویکردهای سیاسی این کشور ایجاد کرد. وی در سخنرانی سالیانه خود در مجلس قانون‌گذاری دوما در روسیه در سال 2005  به این موضوع اشاره کرد و گفت که فروپاشی جماهیر شوروی فاجعه ژئوپلیتیک بزرگی به شمار می‌رفت و غرب بعد از پایان جنگ سرد رفتار خوبی با روسیه نداشت و الان نیز وقتی تصور می کند روسیه به روند فروپاشی ادامه می دهد، در اشتباه است.

این توضیح برای تشریح بیشتر انگیزه‌ها و گرایش‌های روسیه در منطقه خاورمیانه و درک موقعیتی که روسیه می‌تواند در آن ایفا کند ضروری به نظر می‌رسد، موقعیتی که تنها منحصر به مداخله نظامی در سوریه نمی‌شود، حتی اگر بتوان این مداخله را یکی از محورهای اساسی این موقعیت برشمرد.
 
 روسیه تا چه زمانی پای بشار اسد و مقاومت می ایستد/ پوتین به دنبال اثبات چیست؟

اول: انگیزه‌های روسیه در خاورمیانه
از نظر اهمیت در سلسله هرمی سنتی سیاست خارجی روسیه در ابتدا می‌توان از خاورمیانه و سپس از آمریکا و اروپا و چین و دولت‌های آسیای شرقی نام برد.  از آنجا که مسکو رویکردهای خود را برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ جهانی مشخص کرده و می‌خواهد به دنیای تک قطبی پایان دهد، نمی‌تواند منطقه خاورمیانه را از لحاظ موقعیت جغرافیایی استثنایی و ثروت‌های طبیعی هنگفتی که در اختیار دارد نادیده بگیرد.
 
روسیه نابسامانی و هرج‌ومرج در منطقه خاورمیانه را فرصتی برای بازپس‌گیری مناطق تحت نفوذ خود می‌داند که بعد از فروپاشی جماهیر شوروی آن را از دست داده بود. به این ترتیب خاورمیانه به عنوان منطقه آزمایش توانمندی‌های روسیه در عرصه بین‌الملل به عنوان یک شریک اساسی و مؤثر مطرح است.

از این دیدگاه می‌توان تصور کرد که انگیزه‌های ژئوپلتیک یکی از انگیزه‌های اساسی برای توجه روسیه به منطقه عربی است. از همین خاستگاه است که مسکو شبکه مناسبات خود را در چارچوب مداخله نظامی در سوریه و ائتلاف با ایران و عقد قرارداد با ترکیه با وجود حفظ مناسبات خود با اسرائیل در دستور کار قرار داده و در عین حال به دنبال ایجاد مناسبات خوب با عراق و مصر و سایر دولت‌های حاشیه خلیج فارس است. این انگیزه مرتبط با امنیت ملی روسیه است.

طبعاً این تنها انگیزه روسیه به شمار نمی‌رود، علاوه آنچه که گفته شد ، رویکردهای اقتصادی با قدرت در زمینه مناسبات بین روسیه با ترکیه یا عراق و ایران خود را نشان می‌دهد.
تبادل تجاری بین روسیه و این کشورها در سطوح بالایی قرار دارد و مسکو به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر در این کشورها به ویژه در زمینه انرژی‌های جایگزین، نفت و گاز و قراردادهای تسلیحاتی است.

سومین هدف اساسی که در این زمینه قابل مشاهده است ، مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم است که تهدیدی برای امنیت داخلی روسیه به شمار می‌رود. گزارش‌های متعددی از وجود تقریبا 2 تا 5 هزار مبارز در سوریه سخن می گویند که تابعیتی روسی یا جمهوری‌های شوروی سابق دارند و به عضویت داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در آمده اند. از دیدگاه روسیه گروه‌های تروریستی تنها منحصر به داعش نمی‌شود ، بلکه سطح گسترده ای را دربرمی‌گیرد که شامل تمامی گروه‌های مسلح مبارزه کننده بر ضد دولت سوریه می‌شود.
 
 روسیه تا چه زمانی پای بشار اسد و مقاومت می ایستد/ پوتین به دنبال اثبات چیست؟

علاوه بر اینها گروه تروریستی داعش نقش تبلیغاتی قوی در سایت‌های اجتماعی روسی زبان دارد. ‌روس ها اعتقاد دارند که بروز افراط‌گرایی اسلامی باعث تقویت گرایش‌های جدایی‌طلبانه در داخل روسیه می‌شود و می‌تواند شکافی را ایجاد کند که غرب در تهدید امنیت داخلی روسیه از آن بهره‌برداری خواهد کرد، چرا که نسبت حضور مسلمانان در روسیه بالغ بر 17 درصد مجموع ساکنان این کشور است.

دوم: نحوه تحرکات روسیه
روسیه همواره در طول تاریخ، خود را به عنوان کشوری می‌بیند که حامل پیام های خاص ایدئولوژیک است. روس ها خود را به عنوان حامیان کلیسای ارتدوکس مطرح می‌کنند، همان طور که اتحاد جماهیر شوروی رسالت جهانی کمونیسم  را تبلیغ می‌کرد. این کشور در شرایط کنونی از لحاظ موقعیت پراگماتیک خود به دنبال تحقق منافع مشترک با دولت‌های منطقه و حفظ ثبات آنها بوده و می خواهد شبکه ای از مناسبات متوازن در تمامی کشورها برقرار کند.

روسیه از طریق تجربه‌ای که در زمینه انقلاب های صورت گرفته در محیط حیاتی خود در اوکراین و گرجستان با مواجه بوده است، معتقد است که انقلاب های عربی حتی اگر در ابتدا به صورت خودجوش شکل گرفت، در ادامه خودجوش نبوده و غرب موفق شد آن را مهار کرده و در خدمت اهداف و منافع خود به کار گیرد. مواضع آمریکا در قبال این انقلاب ها به حدی بود که راضی شد نزدیک‌ترین متحدان خود یعنی حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر را کنار بزند.  
 
روسیه تا چه زمانی پای بشار اسد و مقاومت می ایستد/ پوتین به دنبال اثبات چیست؟

ضربه بزرگی که روسیه دریافت کرد، مداخله ناتو در لیبی بود. رئیس‌جمهور روسیه در سپتامبر سال 2015 در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه انتقاد کرده و این کشور را مسئول هرج‌ومرج موجود در منطقه مذکور دانست.
وی تأکید کرد که شرایط کنونی خاورمیانه در نتیجه نادیده گرفته شدن شورای امنیت در اقدامات آمریکا و مداخله مستقیم در درگیری‌های مختلف است. وی تأکید کرد که همین شرایط باعث بروز پدیده داعش و شکل‌گیری بحران آوارگان گسیل شده به اروپا شد.

سوم: فرصت‌های روسیه در منطقه
1-      مداخله در سوریه: طبعاً نفوذ روسیه در سوریه محور اصلی نفوذ این کشور در منطقه بوده و مسکو از همان ابتدا اصرار داشت که مداخله مشروع در چارچوب توافق با نظام حاکم در سوریه داشته باشد که از سوی قوانین بین‌المللی نیز به رسمیت شناخته شود. برای اولین بار پس از پایان جنگ سرد مسکو در اقدامی پیش دستانه به  شکل مستقیم در بحران‌های بین‌المللی وارد عمل شد و با مداخله نظامی خود در این کشور موفق شد عقب‌نشینی نیروهای دولتی سوریه را متوقف کرده و ابتکار عمل را در اختیار آنها قرار دهد.
 
مسکو مانورهای نظامی واقعی در این کشور به راه انداخت و آمادگی نیروهای مسلح خود را مورد ارزیابی قرار داد و پایگاه دریایی مستحکم خود در منطقه طرطوس را حفظ کرد. مسکو همچنین پایگاه هوایی در منطقه حمیمیم در لاذقیه تاسیس کرده و سامانه دفاع موشکی پیشرفته اس 400 را در سوریه مستقر کرد و در عین حال نیروی زمینی خود را در باتلاق سوریه وارد نکرد. به این ترتیب می‌توان گفت که روسیه بخش عمده‌ای از اهداف خود در سوریه را محقق کرده و خود را عنوان یک بازیگر اساسی بین‌المللی که نادیده گرفتن آن غیرممکن است ، تثبیت کرد.  
روسیه تا چه زمانی پای بشار اسد و مقاومت می ایستد/ پوتین به دنبال اثبات چیست؟ 

دیدگاه‌های دولت روسیه  در قبال بحران سوریه را می‌توان در موارد زیر برشمرد:
-          هیچ دولتی حق مداخله در تغییر نظام حاکم در دولت دیگر یا تغییر مرزهای جغرافیایی آن را ندارد. روسیه موافق وحدت اراضی سوریه بوده و معتقد است که سرنوشت ملت سوریه را باید مردم این کشور بدون مداخله دیکته‌های خارجی مشخص کنند.

-          مسکو اولویت خود را مبارزه با گروه‌های افراط‌گرا براساس درجه‌بندی خود می داند و آن را منحصر به داعش و جبهه النصره نمی کند.

-          حل بحران سوریه بر اساس راه حل سیاسی امکان‌پذیر بوده و نمی‌توان این جنگ را به صورت نظامی حل و فصل کرد. لذا هدف از حمله نظامی روسیه ایجاد واقعیتی جدید و در ادامه دعوت گفتگوهای سیاسی است.

-          هدفی که دیپلماسی روسیه در سوریه دنبال می‌کند ، مشارکت در رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز به همراه آمریکا است، این چیزی است که آمریکا آن را برنمی‌تابد و نمی‌خواهد روسیه را به عنوان یک بازیگر بین‌المللی یا یک بازیگر فرامنطقه ای به رسمیت بشناسد.
2- ائتلاف با ایران: روسیه مناسبات بسیار مستحکمی با ایران در عرصه‌های مختلف برقرار کرده است. مداخله روسیه در سوریه بدون ایجاد پوشش زمینی از سوی ایران و نیروهای متحد این کشور ممکن نبود. باوجود تطابق منافع بین دو کشور،‌جوی از احتیاط در روابط آنها حکمفرما است. منافع ایران حضور بیشتر روسیه در درگیری‌های سوریه است ، درحالی‌که روسیه سعی دارد به حملات هوایی و عملیات نیروهای ویژه اکتفا کند.
 
با این اوضاع سطح قابل قبولی از هم‌گرایی و تطابق در تعامل موجود بین دو کشور نسبت به بحران سوریه و تقابل با سیاست‌های آمریکا در این کشور به وجود آمده است. روسیه توانمندی بالایی در تفاهم با ایران دارد، این کشور حق ایران در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد و در عین حال دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را رد می‌کند.
 
روسیه تا چه زمانی پای بشار اسد و مقاومت می ایستد/ پوتین به دنبال اثبات چیست؟ 

3- روسیه و توافق با ترکیه: دو کشور موفق شدند بحران بوجود آمده در نتیجه سقوط هواپیمای روسی را پشت سر گذاشته و با وجود اختلافات سیاسی اساسی بین دو کشور در زمینه اوضاع سوریه ، وارد مرحله همکاری‌های اقتصادی شوند. طی سال‌های اخیر آنکارا تلاش زیادی برای پروژه خود جهت ایجاد منطقه امن در مرزهای سوریه از خود نشان داد، این موضوع البته با مخالفت واشنگتن مواجه شد. مهم‌ترین محور مناسبات بین روسیه و ترکیه را می‌توان در ابعاد اقتصادی به ویژه در بخش‌های انرژی ، گاز، کشاورزی و ساخت و ساز دانست.

4- روابط با عراق: مسکو در نتیجه روابط خوبی که با ایران دارد مناسبات خوبی با عراق پیدا کرده و به دنبال دستیابی به قراردادهایی در ابعاد تسلیحاتی و انرژی با این کشور است. روسیه همچنین مناسبات تاریخی با احزاب کرد دارد.

5- فضای بی‌اعتمادی بین روسیه و عربستان: روابط بین عربستان و روسیه هرگز متمایز نبوده است و اختلافات زیادی در دیدگاه‌های دو طرف در رابطه با تعامل با پرونده‌های منطقه‌ای از جمله مناسبات با ایران ، آینده سوریه و حاکمیت موجود در این کشور وجود داشته است. علاوه بر این روسیه به تفکر وهابی با دیده تردید می نگرد و معتقد است که انتشار این تفکر در میان مسلمانان روسیه باعث تهدید امنیت ملی این کشور می‌شود. البته اخیراً تماس‌هایی بین دو طرف به وجود آمده است. روسیه درضمن این تماس‌ها به دنبال تفاهم با عربستان در زمینه قیمت نفت است. در سوی دیگر منافع عربستان در گرو متنوع‌سازی روابط خارجی است، به همین علت انتظار می‌رود تماس‌ها بین دو کشور همچنان ادامه پیدا کند.
6- بهبود مناسبات با مصر: مصر به لحاظ تاریخی قبل از پیوستن به آمریکا محور اصلی منافع ژئوپلیتیک اتحاد جماهیر شوروی در منطقه بوده است. روابط مصر و روسیه بعد از به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی در این کشور تا حد زیادی بهبود پیدا کرده است. ولادیمیر پوتین، السیسی را فردی می‌داند که قادر به بازگرداندن ثبات به بزرگ‌ترین کشور عربی است. مصر از طریق تأمین مالی عربستان سعودی موفق شده مجموعه‌ای از قراردادهای تسلیحاتی بزرگ با روسیه به امضا برساند، اقدامی که به نظر می‌رسد برای خرید مواضع مسکو صورت می‌گیرد، چرا که ارتش مصر به صورت اساسی در سطوح تجهیز و آموزشی به سلاح‌های آمریکایی وابسته است. اگر چه طی ماه های اخیر روابط مصر و عربستان تیره و تار شده و همین اختلاف روابط مصر را به روسیه و سوریه بهبود بخشیده است.
 
7- مناسبات روسیه و رژیم صهیونیستی: حدود یک پنجم ساکنان سرزمین‌های اشغالی به زبان روسی سخن می گویند. همچنین یهودیان نیز از حضور قابل توجهی در روسیه برخوردارند و مناسبات خوبی بین دو طرف در جریان است. البته روسیه توافق مطلقی با منافع اسرائیل ندارد و راهکار حل دو دولت را دنبال می کند. دیدگاه‌های دو طرف همچنین در رابطه با مواضع نسبت به ایران و حزب‌الله و حماس نیز متفاوت است.
 روسیه تا چه زمانی پای بشار اسد و مقاومت می ایستد/ پوتین به دنبال اثبات چیست؟

چهارم: چالش‌های فراروی قدرت روسیه
1-      منطقه خاورمیانه به شکل عمومی از زمان تقسیم بندی سنتی صورت گرفته در دوره جنگ سرد تحت نفوذ آمریکا قرار داشته است، با وجود تلاش‌های مستمر روسیه برای ایجاد رد پا و دایره نفوذ و ائتلاف های انجام شده در این منطقه، اما همچنان آمریکایی‌ها بزرگ‌ترین بازیگر این عرصه هستند و صرف‌نظر از نحوه مدیریت سیاست‌های آمریکا در منطقه از سوی دولت این کشور که نشان دهنده عقب‌نشینی نقش آمریکا است، اما همچنان تغییر اساسی در ماهیت این سیاست ایجاد نشده است.

2-      ضعف امکانات مالی روسیه به علت بحران گسترده مالی در این کشور و افت قیمت نفت و تحریم‌های اقتصادی اروپا یکی دیگر از چالش‌های فراروی روسیه در دوره اخیر است.

3-      احتمال گسترش پیدا کردن دامنه جنگ در سوریه چالش احتمالی دیگری فراروی روسیه است. در این شرایط ممکن است روسیه تحت تاثیر فرسایش شدید قرار گرفته و از این روند فرار کند. چرا که در این ‌صورت هزینه‌های بسیار بالایی خواهد پرداخت و این روند می‌تواند جنگ افغانستان را به یاد افکار عمومی روسیه بیاورد.

پنجم: سناریوهای آینده
تحرکات روسیه در منطقه می‌خواهد نشان دهد که مسکو به دنبال ایجاد چهره ای واقعی در منطقه‌ برای خود است که قدرت و تجربه کافی برای این کار را دارد و می‌تواند شریک قابل اعتماد و تأثیرگذار از طریق رفتارهای دوجانبه دیپلماتیک به شمار می‌رود. روسیه می‌خواهد خود را به‌عنوان یک قدرت بزرگ جهانی مطرح کند که آمادگی لازم برای مشارکت با تمامی کشورهای صاحب دیدگاه‌های مشترک با روسیه در رابطه با دنیای چند قطبی را دارد.
 
 روسیه تا چه زمانی پای بشار اسد و مقاومت می ایستد/ پوتین به دنبال اثبات چیست؟

در این رابطه دو سناریو مطرح است:

سناریوی اول: ادامه توسعه و افزایش نقش روسیه است:‌ شبکه متنوع مناسبات ایجاد شده با روسیه از ائتلاف‌های استراتژیک گرفته تا مناسبات اقتصادی ، رسیدن به این سناریو را تقویت می‌کند. مسکو در این رابطه از مجموعه تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای و مهارت خود در تعامل با حوادثی نظیر مداخله پیش دستانه در سوریه و جلوگیری از سقوط نظام حاکم در این کشور و مهار حادثه ساقط شدن هواپیمای مسافربری روسیه در صحرای سینا استفاده می‌کند.

سناریوی دوم ناظر بر کاهش نقش روسیه در تحولات منطقه‌ای است. این سناریو را می‌توان مرتبط با تحولات جاری در سوریه و قدرت و تمایل کشورهای حامی جریان‌های مخالف دولت سوریه در ایجاد تغییرات استراتژیک در عرصه میدانی دانست. البته همچنان نشانه‌های این رویکرد وجود ندارد. این در حالی است که رسیدن به سناریوی مذکور در گرو از بین رفتن ائتلاف بین ایران و روسیه است، این در حالی است که هیچ شاخصی مبنی بر اختلافات اساسی بین دو طرف نیز وجود ندارد.

دیدنی های امروز

شادمانی خلبانان زن نیروی هوایی ارتش هند در جشن فارغ التحصیلی
شادمانی خلبانان زن نیروی هوایی ارتش هند در جشن فارغ التحصیلی
گردهمایی مخالفان رییس جمهور کره جنوبی در یکی از میادین اصلی شهر سئول
گردهمایی مخالفان رییس جمهور کره جنوبی در یکی از میادین اصلی شهر سئول
تظاهرات حامیان پناهجویان در شهر رم ایتالیا
تظاهرات حامیان پناهجویان در شهر رم ایتالیا
تشییع پیکر یکی از شهدای فلسطینی که به ضرب گلوله پلیس اسراییل از پای درآمده است – روستایی در کرانه غربی رود اردن
تشییع پیکر یکی از شهدای فلسطینی که به ضرب گلوله پلیس اسراییل از پای درآمده است – روستایی در کرانه غربی رود اردن
دختران جوان در نقش "فرشتگان آسمانی" در جشن کریسمس در شهر اوستک جمهوری چک
دختران جوان در نقش
ساکنان بخش های شرقی شهر حلب (حلب قدیم) در انتظار خروج از این شهر
ساکنان بخش های شرقی شهر حلب (حلب قدیم) در انتظار خروج از این شهر
مسابقات دو خیریه به مناسبت کریسمس در شهر مادرید اسپانیا
مسابقات دو خیریه به مناسبت کریسمس در شهر مادرید اسپانیا
جشن کریسمس در شهر زاگرب کرواسی
جشن کریسمس در شهر زاگرب کرواسی
استقرار پلیس اطراف پارلمان لهستان همزمان با محاصره این بنا از سوی مخالفان قانون جدید محدودیت خبررسانی از پارلمان
استقرار پلیس اطراف پارلمان لهستان همزمان با محاصره این بنا از سوی مخالفان قانون جدید محدودیت خبررسانی از پارلمان
استقبال از دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا در ایالت آلاباما
استقبال از دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا در ایالت آلاباما
گورستانی در " دنور " آمریکا
گورستانی در
انفجار تروریستی در شهر قیصریه ترکیه
انفجار تروریستی در شهر قیصریه ترکیه
صبح سرد زمستانی در کشمیر
صبح سرد زمستانی در کشمیر
یک شکارچی قزاق در حال رها کردن عقاب – آلماتی
  
یک شکارچی قزاق در حال رها کردن عقاب – آلماتی

14 مدال رنگارنگ خوزستانی‌ها در مسابقات نن‌شائولین کشور


ورزشی  15:25:42 1395/09/29
959-31981-5 کد خبر

مسابقات قهرمانی سبک "ننشائولین" ووشو کشور با کسب 14 مدال برای ورزشکاران خوزستانی همراه بود.

محمدعلی عسکریفر، رییس کمیته ننشائولین استان در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، ‌اظهار کرد: ‌این رقابتها از چهارشنبه (24 آذرماه) به مدت چهار روز به میزبانی سمنان و با حضور 25 استان و شرکت 360 ووشوکار برگزار شد.

وی ادامه داد:‌ این رقابت‌ها در دو بخش تالو و ساندا و در چهار رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به انجام رسید و تیم نن‌شائولین استان نیز با 18 ورزشکار در مسابقات حضور یافت.

رییس کمیته نن‌شائولین خوزستان با اشاره به مدالآوران خوزستانی رقابت‌ها، گفت: ‌در بخش تالو، عباس علیاسحاقی در فرم "نان چوان "‌مدال طلای رقابت‌ها را بر گردن آویخت، میلاد آلبوغبیش در فرم "‌دائوشو" صاحب مدال نقره شد و علیرضا خاکسار در فرم‌"‌جینشو" ، حبیب آلبوغبیش در فرم "سنتی" و محمد شعبانی در فرم "گوئن شو" هر کدام یک نشان برنز کسب کردند.

وی گفت:‌ در بخش ساندا نیز رحیم غبیشاوی، عرفان بویری، ایرج محمدی، دانیال سلیمانی و محمدامین شکاری در وزن های 90، 60، 52، 48 و 60 کیلوگرم مدال طلا گرفتند، کمال آلبوعلی در وزن 80 کیلوگرم به مدال نقره دست یافت و مرتضی آلبوغبیش در وزن 75 کیلوگرم، ‌محمدمجتبی آتشین در وزن 52 کیلوگرم و مهدی بهادری در وزن 56 کیلوگرم هر کدام یک مدال برنز از این پیکارها دشت کردند.

عسکریفر خاطرنشان‌کرد‌: ماجد عسکریفر سرمربیگری تیم تالو و ابراهیم احمدپوری نیز هدایت تیم ساندا خوزستان را در این رقابت‌ها بر عهده داشتند.

ﭘﯿﮑﺮ مطهر یک ﺷﻬﯿﺪ حادثه ﺗﺮﻭﺭﯾﺴﺘﯽ ﺣﻠﻪ عراق در اهواز تشییع شد

اهواز - ایرنا - پیکر مطهر پنجاه و ششمین شهید حادثه تروریستی حله عراق صبح دوشنبه در اهواز تشییع و خاکسپاری شد.

به گزارش ایرنا پیکر پاک شهید ، ' عبدالرحیم نایب پور' با حضور جمعی از مردم اهواز و مسئولان از مقابل مسجد الغدیر اهواز به سمت گلزار بهشت آباد اهواز تشییع و در قطعه شهدای حله آرام گرفت.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: مرحله چهارم شناسایی شهدای حادثه تروریستی حله از طریق پزشکی قانونی صورت گرفت که هویت شهید نائب پور مشخص شد.
عبدالرضا فرجیان در گفت و گو با ایرنا افزود: شهید نایب پور از جانبازان 30 درصد خوزستان و از هفت شهید خانواده شناسایی شده حادثه ترورییستی حله عراق است.
وی اظهارکرد: یکشنبه شب آیین وداع با پیکر این شهید با حضور بازماندگان و جمعی از مسئولان، روحانیان در سالن آمفی تئاتر پزشک قانونی اهواز برگزار شد.
وی افزود: ستاد جستجو مفقودان حادثه تروریستی حله عراق همچنان درحال شناسایی و تجسس در کشور عراق است که با ارائه مدارک از طریق نیروی انتظامی، وزارت کشور،سازمان حج و زیارت و ادارات مربوطه به دنبال اثبات هویت شهدا و دیگر مفقودان ایرانی این حادثه هستند.
بر اساس این گزارش، در حادثه تروریستی پنجشنبه چهارم آذر در عراق بیش از 80 زائر اربعین به شهادت رسیدند که بیشتر آنها خوزستانی بودند.
سازمان پزشکی قانونی کشور پیش از این از شناسایی 57 نفر از شهدای حله خبر داده بود.
دهم آذر پیکر 37 نفر از شهدای حله در اهواز تشییع شدند. 26 نفر از آنها در اهواز، 10 نفر در حمیدیه و یک نفر در شادگان تدفین شدند.
پیکر هفت نفر از شهدای فاجعه حله نیز جمعه 12 آذر تشییع و خاکسپاری شد که در 2 نفر آنها در اهواز، 2 نفر در دزفول، یک نفر در شوش و 2 نفر در شادگان تشییع شدند.
2 نفر از شهدای این حادثه تروریستی که احراز هویت شده اند، از اتباع خارجی (یک نفر از کشور عراق و یک نفر از افغانستان) هستند.
هفت نفر از شهروندان خوزستانی در این حادثه تروریستی مفقودالاثر هستند که به گفته مسئولان احتمالا مفقود الجسد خواهند بود.
7165/ 6037
خبرنگار : حمیدرضاترابی فرد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

تنش در نشست علنی شورای شهر آبادان/شورا پاسخگوی بدهی 20 میلیارد ریالی به رستوران الیزه باشد

آبادان – ایرنا – نشست علنی شورای شهر آبادان با حضور محمد حویزاوی شهردار، پس از به تنش کشیده شدن و ترک نشست از سوی یکی از اعضای شورا بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش ایرنا نشست علنی شورای شهر آبادان که روز یکشنبه با حضور محمد حویزاوی شهردار برگزار شد به تنش و توهین کشیده شد.
در این نشست که قرار بود شهردار آبادان به 10 پرسش مطرح شده از سوی سه عضو شورای شهر، پاسخ دهد، کار به تنش و توهین کشیده شد.
حویزاوی شهردار آبادان با ارائه عملکرد خود در مدت زمان 75 روزه پذیرش مسئولیت از پاسخ به سئوالات اعضای شورای شهر طفره رفت و این موضوع، اعتراضاتی در نشست علنی را به هرماه داشت.
انتقاد و توهین 'یسری دریس' عضو شورای شهر آبادان به معترضان این نشست را به تنش و توهین کشاند.
***10 سئوال از شهردار
شجاع زویدات یکی از اعضای شورای شهر در این نشست گفت:طی دو ماه اخیر و در راستای مصلحت شهر، سکوت کردیم ولی تذکراتی در راستای عملکرد شهردار داشتیم اما این تذکرات به جایی نرسید و مجبور به طرح سئوال از شهردار شدیم.
وی اظهار داشت: قطع درختان از سوی شهردار بدون تصویب شورای شهر صورت گرفت که این مساله موج اعتراضات مردم را در پی داشت.
عضو شورای شهر آبادان گفت: شهردار اگر به دنبال تعریض خیابان ها بود می توانست از فضای پیاده روها استفاده کند و قطع درختان به نوعی کج سلیقگی بود.
زویدات افزود:متاسفانه شهردار زمان مناسبی را برای کشت نخل در بلوارها انتخاب نکرده زیرا کاشت نخل یا در اواسط مهرماه و یا اواخر اسفندماه باید صورت گیرد ولی شهردار در این زمینه از نظر کارشناسان استفاده نکرد.
وی اظهار داشت:شهردار سابقه طولانی در مدیریت شهر در شهرهای دیگر دارد، ولی تاکنون هیچ برنامه ای از وی به شورا ارسال نشده و طی این 75 روز فقط شاهد عریض شدن بلوارها و قطع درختان از سوی شهرداری بودیم.
عضو شورای اسلامی شهر آبادان گفت:رئیس شورای شهر آبادان دو بار از شهردار برای ارائه برنامه هایش دعوت کرد ولی شهردار، حاضر نشد در نشست شورا حضور یابد و شهرداری دچار سردرگمی شده است.
وی افزود: شورای شهر نمی داند نقشه راه چیست و شهر به کجا می رود و با این روند نمی توان آینده خوبی برای شهر ترسیم کرد.
زویدات اظهار داشت: تمامی پروژه ها در سطح شهر متوقف شده اند و پروژه های سال 94 و 95 بلاتکلیف باقی مانده است.
وی تصریح کرد: شهرداری منطقه 4 مورد تصویب شورای شهر قرار گرفت ولی از سوی وزارت کشور مورد تایید قرار نگرفت و انتخاب شهردار این منطقه غیر قانونی است و شهردار باید در این خصوص جواب قانع کننده ای داشته باشد.
عضور شورای شهر آبادان گفت: برای ایجاد پارک بانوان حدود 20 میلیارد ریال هزینه شد ولی در کمال تعجب شهردار بدون تصویب شورا این پارک را به مکان دیگری منتقل کرد و باید گفت محل جدید نیز از سوی واحد زیباسازی شهری و هم از نظر مسائل شهری دچار مشکل است.
زویدات گفت:شهردار در عزل و نصب های خود اشتباهاتی مرتکب شده زیرا از برخی افراد استفاده شده که امتحان خود را پس داده اند و بعضا بومی هم نیستند.
***سکونت شهردار در شهر دیگر
عبدالحسین مکوندی دیگر عضو شورای شهر آبادان نیز در این نشست گفت: شهردار پیشین آبادان در سال آخر مدیریتش عملکردی ضعیف داشت و این مساله باعث استیضاحش شد.
وی اظهار داشت: اعضای شورای شهر همانگونه که سکونت شهردار قبلی در شهر دیگر را یکی از دلایل استیضاحش اعلام کردند چرا در قبال شهردار فعلی سکوت اختیار کرده اند.
عضو شورای شهر آبادان گفت: خانواده شهردار فعلی در آبادان سکونت ندارد و باید این موضوع مورد بررسی شورا قرار گیرد.
مکوندی در ادامه سخنانش، قطع درختان در برخی خیابان های شهر را غیر قانونی عنوان کرد و گفت:طبق ماده 1 قانون شوراها درباره اصلاح و گسترش فضای سبز، جلوگیری از قطع درختان یا نابود کردن آن به هر طریق در میدان‌ها و مناطقی که شورای شهر مشخص کرده باشد ممنوع است در حالی‌که بسیاری از درختان بلوارها از سوی شهرداری از بین رفته‌ اند.
وی با اشاره به اجرای طرح شهردار محله نیز گفت:این طرح غیر قانونی است و این طرح قبل از اینکه اجرایی شود به مصوبه شورا نرسیدو بدون مشورت با شورای شهر انجام گرفت.
***بدهی 20 میلیارد ریالی شورای شهر به رستوران
محمد حویزاوی شهردار آبادان نیز در این نشست در بیان عملکرد خود طی مدت پذیرش مسئولیت شهرداری، گفت:شورای شهر بدهی 20 میلیارد ریالی به یکی از رستوران های شهر دارد که باید جوابگو باشد.
شهردار آبادان با بیان اینکه تصویب بودجه از سوی شورا برای یک پروژه به منزله برنامه و راهبرد است و نیازی به ارائه برنامه در قالب دست نوشته نیست، گفت:شهرداری، پیگیر ایجاد کمربند سبز شهری باوجود طرح آن در جلسه شورای راهبردی شهرستان در فرمانداری است.
حویزاوی افزود:در زمان تحویل شهرداری آبادان ۱۸۲ شرکت از شهرداری مطالبه داشت و به عنوان مثال میزان مطالبات یکی از آنها 870 میلیارد ریال بود.
به گفته وی تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ سرویس نخاله از مناطق حاشیه ای شهر جمع آوری شده است.
به گزارش ایرنا این نشست با تنش و توهین برخی حاضران در نشست نیمه تمام باقی ماند.
7104/6125 خبرنگار: مسعود گادار ** انتشار دهنده:سیدبهادر حسینی
کانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@

سالند خوزستان سه بار لرزید

دزفول - ایرنا - شهر سالند دزفول در شمال خوزستان از نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه تا ساعت 9 صبح شاهد 3 زمین لرزه بود.

به گزارش ایرنا از مرکز لرزه نگاری کشوری ساعت 3:18 دقیقه صبح دوشنبه زمین لرزه ای به بزرگی 3.2 ریشتر سالند خوزستان را لرزاند .
این زمین لرزه در عمق 8 کیلومتری زمین و در عرض جغرافیایی 32.470 درجه و طول جغرافیایی 48.925 درجه به وقوع پیوست .
زمین لرزه دیگری نیز در ساعت 8:18 صبح امروز به بزرگی 3.4 در مقیاس ریشتر در عمق10 کیلومتری زمین ،عرض جغرافیایی 32.444 درجه و طول جغرافیایی 48.892 درجه به وقوع پیوست.
همچنین در ساعت 9:01 صبح امروز زمین لرزه ای به بزرگی 2.9 ریشتر سالند را به لرزه درآورد .
این زمین لرزه نیز در عمق 20 کیلومتری زمین ،عرض جغرافیایی 32.455 و طول جغرافیایی 48.985 درجه اتفاق افتاد.
مسعود سخایی بخشدار سردشت دزفول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این زمین لرزه ها که زیر چهار ریشتر رخ داده اند هیچگونه خسارتی نداشته اند.
سالند مرکز بخش کوهستانی سردشت دزفول می باشد.
7278/6068خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

تحلیلی راهبردی از نقشه‌های اردوغان برای شمال سوریه

طبق گزارش منابع فرانسوی، در 31 اکتبر 2014، صالح مسلم مخفیانه به فرانسه رفت. او در کاخ الیزه با فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان دیدار کرد. صالح مسلم با آن دو توافقی امضاء کرد، پاریس و آنکارا خواستار ایجاد یک کشور مستقل در شمال سوریه بودند.

سرویس جهان مشرق - نخست وزیر ترکیه، بنعلی ییلدریم، چند روز پیش از سفر به مسکو بازگشت. قبلا، رجب طیب اردوغان، در بیانیه ای اعلام کرد که ترکیه به دنبال عضویت در پیمان همکاری شانگهای SCO است. پیشنهاد اصلاحیه ای در قانون اساسی ترکیه از سوی دولت به پارلمان ارایه شده تا کشور به سوی نظام ریاستی(با محوریت شخص اردوغان) حرکت کند.

این رویای قدیمیِ رجب طیب اردوغان است. اگر این اصلاحات انجام گیرد، پست نخست وزیری حذف می شود و رییس جمهور وزراء را تعیین خواهد کرد. در یک کلام، رییس جمهور ترکیه تبدیل به «سلطان» می شود.

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 

اظهارنظرها درباره این رویدادها، حتی با وجود این که استانبول در 10 دسامبر دوباره از خون پوشیده شد، فروکش نکرد. دو انفجار در مرکز شهر، نزدیک استادیوم فوتبال باشگاه بشیکتاش، 38 کشته به جای گذاشت. 30  نفر از آن ها نیروی امنیتی بودند. سازمان «شاهین های آزادی کردستان»، مسوولیت این انفجارها را به عهده گرفت.

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 
تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 

 این سازمان به دلیل عقاید افراطی حتی از مجموعه PKK هم کنار گذاشته شد. در نتیجه این حملات تروریستی در ترکیه، انگیزه ها و نفع برنده اصلی را می توان ردگیری کرد. توان بالقوه نیروهای مشخص برای آن که به طور روشمند، منافع و اهداف خود را اعمال کنند، به اثبات رسیده است. در نتیجه‌ی دو انفجار تروریستی، اعضای حزب طرفدار کردها، حزب دموکراتیک خلق ها، که دارای نماینده در پارلمان است، دستگیر شدند.

این آشوب خونینِ تازه، به دستاویزی برای «مجرم انگاری» مخالفان اردوغان تبدیل شده است که می خواهد قدرت خود را گسترش دهد. یک مساله کاملا روشن است: نیروهای بیرونی و درونی در تلاش برای بی ثبات سازی محیط سیاسی داخلی ترکیه از طریق ترور هستند. تا همین اواخر، ترکیه تصویر یک کشور با ثبات و موفق در توسعه را از خود نشان می داد. امروز اما امور جهتی کاملا متضاد یافته اند. پارلمان اروپا مذاکرات الحاق ترکیه را به اتحادیه متوقف کرده است. تهدیدات تحریم های اقتصادی به دلیل نقض حقوق بشر علیه ترکیه هم از بروکسل به گوش می رسد.

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 

در کل، اکنون در رسانه های جهان، تصویر ترکیه به عنوان کشوری که آبستن تغییرات جدی است، شکل گرفته است. این کشور در سال های اخیر، در مناقشات بین المللی جاری در سوریه و عراق به شدت فعال بوده است. اخیرا چه اتفاقی افتاده است؟ آنکارا در ماه های اخیر جهت منافع خود، روابط خود را با شماری از بازیگران منطقه ای و جهانی، در مناقشات غرب آسیا دوباره سازماندهی کرده است. او حتی دشمنی افراطی خود را با بشار اسد هم با دخیل کردن «فاکتور کُردی» تغییر داده است.

برای آن که عامل آشوب خونبار را در غرب آسیا معلوم کنیم و به این پازل پیچیده وضوح ببخشیم، ضروری است که خصلت های منطقه ای را که دلیل جنگ های متعدد در غرب آسیا بوده اند، برجسته سازیم. مرزهای کشورهای این منطقه(با استثنائاتی) توسط قدرت های متروپل پیشین(فرانسه و بریتانیا بعد از پیروزی در جنگ اول جهانی بر آلمان و عثمانی قرارداد سایکس-پیکو) به صورت دلبخواه تعیین شد. کشورهای غرب آسیا سال هاست که تلاش دارند جمعیت خود را به «ملت» تبدیل کنند. تنها ایران، مصر و سوریه در ملت سازی توفیق یافتند. بگذارید فقط بر «عامل کردی» در منطقه متمرکز شویم. بر اساس تصویر رسانه های جهانی، کردها آزادانه در عراق زندگی می کنند و به واسطه سیستم فدرالی که توسط ایالات متحده اعمال شد، از خودگردانی بهره مند هستند. در سوریه، کردها هم با بشار اسد علوی و هم داعش سنی می جنگند. ولی بیش از هر جای دیگری، در سالیان اخیر، کردها در ترکیه تحت ستم بوده اند. کردها فرهنگ یکسانی دارند، ولی گویش ها و تاریخ آن ها با هم تفاوت دارد. در دوران جنگ سرد، کردهای عراق طرفدار آمریکا بودند. کردهای ساکن ترکیه و سوریه از اتحاد شوروی طرفداری می کردند. در جریان جنگ داخلی در ترکیه در دهه 1980، صدها هزار کرد ترکیه ای با رهبر خود، عبدالله اوجالان، به سوریه گریختند. در سوریه آن ها تحت حمایت و سرپناه دولت سوریه قرار گرفتند. فراتر از این ها، در 2011 به آن ها شهروندی سوریه اعطاء شد.

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 
عبدالله اوجالان، رهبر PKK

تا 2012، فاکتور کردی چندان آشکار نبود. شروع ظهور آن پس از کنفرانس پاریس با شرکت گروه های جهادی موسوم به «دوستان سوریه» بود. همین گروه های مسلح جهادی(که برای براندازی دولت قانونی سوریه تلاش می کردند) بعدتر(جولای 2012) تحت عنوان «دموکرات ها»! توسط هماهنگ کننده وقت سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه، «نیکلای ملادِنوف»(دیپلمات بلغاری) به کنفرانس شهر «پراوتز» بلغارستان دعوت شدند. این مربوط به 2012 بود.

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 
تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 
دوستان سوریه؟!

 در آن مقطع همه گمان می بردند که دولت سوریه عنقریب سقوط خواهد کرد و یک«دولت اخوانی» تحت حمایت ترکیه و قطر در دمشق روی کار می آید و حیات بشار اسد هم به سان معمر قذافی به آخر خواهد رسید. در آن برهه، ترکیه به جمعیت ساکن در شمال سوریه اجازه داد وارد خاک این کشور شوند تا به اصطلاح از شوک های ناشی از «انقلاب مردمی» در امان بمانند!

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 
 
تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 

 در سپتامبر همان سال، «فیصل دالماز» از سوی مقامات ترکیه به عنوان «والی» پناهجویان سوری در خاک ترکیه منصوب شد. او که زیر نظر مستقیم نخست وزیر وقت، اردوغان، کار می کرد، مدیریت میلیاردها دلار پولی را به عهده داشت که از سوی دیکتاتوری های نفتی-گازی جنوب خلیج فارس برای به اصطلاح حمایت از پناهجویان سوریه به ترکیه سرازیر شده بود.

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 
فیصل دالماز

انگیزه آنکارا برای این حرکت ظاهرا «شریف» در آن زمان چندان روشن نبود. 4 سال قبل تر از آن، «کلی گرینهیل» Kelley Greenhil تحلیل گر نزدیک به نماینده وقت سازمان ملل در امور سوریه، سامانتا پاور، در یک نشریه آکادمیک، مقاله ای با این عنوان منتشر کرد: «مهاجرت راهبردی، به عنوان ابزاری برای جنگ»(جورنال جنگ داخلی، جلد 10، شماره 1، جولای 2008). این مقاله در میان کارشناسان منطقه غرب آسیا سر و صدا کرد. ترکیه برای سوری های پناهجو شهرک هایی ساخت، ولی اجازه اسکان ان ها را بلافاصله صادر نکرد. این شهرک های ساخته شده، متروک شدند. رویکرد ترکیه به پناهجویان سوری جالب بود.

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 
 
تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 

 انتخاب پناهجویان(برای نوع رفتار) بر مبنای عقاید سیاسی آنان انجام می گرفت. برخی از آن ها در اردوگاه ها نگه داشته شدند تا آموزش نظامی ببینند. بعدا ان ها را برای جنگ به سوریه می فرستادند. بقیه در جمعیت ترکیه ادغام شدند تا به عنوان کارگر ارزان به کار گرفته شوند. در شمال سوریه عمدتا مسیحیان، کردها و ترکمن ها باقی ماندند. ترکمن ها، آن طور که در جریان سرنگونی بمب افکن Tu-24 روسی آشکار شد، گروه گروه به سازمان فاشیستی «گرگ های خاکستری» پیوستند و همان ها بودند که خلبان روسی را کشتند و به طرز فجیعی جنازه او را به دنبال خودرو به خاک کشیدند.

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 
 
تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 
تروریست های ترکمن تحت حمایت ترکیه

دمشق، در جهت حفظ منافع سوریه، دسته های مسلح از مسیحیان و کردها ایجاد کرد تا خود از سکونتگاه های خود حفاظت کنند. کردهای سوریه به مدت دو سال تحت پرچم SAR(جمهوری عربی سوریه) می جنگیدند. ولی اوضاع تغییرات اساسی کرد. رهبر کردهای سوریه، «صالح مسلم»، به عبدالله اوجالان، بنیانگذار و رهبر PKK خیانت کرد و به آنکارا پیوند خورد. او تبدیل به یک «همدست» برای آنکارا شد. این در حالی بود که بیشتر خانواده او در دهه 1980 توسط دولت ترکیه کشته شده بودند.

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 
صالح مسلم

طبق گزارش منابع فرانسوی، در 31 اکتبر 2014، صالح مسلم مخفیانه به فرانسه رفت. او در کاخ الیزه با فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان دیدار کرد. صالح مسلم با ان دو توافقی امضاء کرد. پاریس و آنکارا خواستار ایجاد یک کشور مستقل در شمال سوریه بودند. قرار بود صالح مسلم رییس جمهور این کشور جدید باشد. در عوض، او می بایست کل منطقه را از مسیحیان «پاکسازی» کند.

این توافق بسیار شبیه چیزی بود که یک قرن قبل در امپراتوری عثمانی اتفاق افتاد. کردها به نفع «باب عالی»(دستگاه خلافت عثمانی) مسیحیان را کشتند. صالح مسلم قبول کرد که کردهای ترکیه را در قلمرو خود بپذیرد تا شاخه ترکیه ای PKK ایجاد شود. به نوبه خود، انکارا متعهد شد که سنی های گریخته از سوریه را اسکان دهد. این نقشه را احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه وقت ترکیه(که خود را کیسنجر غرب آسیا می دانست!) و آلن ژوپه وزیر خارجه وقت فرانسه، تدوین کردند. این نقشه پیش از جنگ ترکیه علیه معمر قذافی و رویدادهای سوریه در 2011 انجام گرفته بود. در 2013 این طرح توسط ایالات متحده تایید شد.

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟ 

«رابین رایت»، روزنامه نگار مشهور آمریکایی، در روزنامه نیویورک تایمز(28 سپتامبر 2013) نقشه کشور آینده موسوم به «سُنییِستان» Sunnistan را با تحلیل خود منتشر کرد(عنوان نقشه: چه گونه 5 کشور به 14 کشور تبدیل می شوند)، که بعدا به فاصله چند ماه تبدیل به «خلافت داعش» شد. ولی این نقشه کشور دیگری را هم به نام «کردستان» نشان می‌داد که در محدوده کردستان تاریخی قرار نداشت. این دو کشور در قلمروهای عراق و سوریه طراحی شده بودند که به کل شاخه جنوبی «کمربند اقتصادی جاده ابریشم جدید» را مسدود می کرد. قطعا این نقشه ها به راهبرد ژئو-اکونومیک چین آسیب می زد.

تحلیلی راهبردی از نقشه های اردوغان برای شمال سوریه/ بازی ترکیه با برگ «فاکتور کردی»/ ماجرای کشور «سُنیستان» چیست؟
 

حال روشن شده است که چرا پکن از نقش یک ناظر بی طرف در مناقشه سوریه بیرون آمد(و به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک در کنار دمشق قرار گرفت). البته این نقشه ها چیز جدیدی نیست. از زمان عبدالحمید دوم(آخرین خلیفه عثمانی)، حکومت ترک های جوان و پیمان لوزان(1923، پیمان حل و فصل مناقشات میان متفقین و متحدین در پی پایان جنگ اول جهانی) چنین نقشه ای وجود داشت. قرار بود ترکیه به کشوری سُنی تبدیل شود که هدایت دیگر کشورهای مسلمان سنی را هم بر عهده می گرفت. در آن زمان، «رافائل لِمکین»(وکیل لهستانی) با وضع واژه نسل کشی و تلاش در جهت تصویب معاهده جلوگیری از نسل کشی می خواست جلوی اجرای این نقشه را بگیرد. او با وضع این واژه طراحان و مجریان آن نقشه را رسوا کرد تا جان ارامنه و یونانی های ساکن در قلمروهای پیشین عثمانی را نجات دهد. امروز سنی ها عمدتا مخالف این طرح فرانسوی-ترکیه ای هستند.

ارمنی ها، به دلیل خاطره تاریخی قوی که دارند(از مساله ارامنه در امپراتوری عثمانی) لحظه ای در دفاع از همنژادان خود در سوریه درنگ نکردند. ارمنستانِ «فقیر» در حلب و شمال سوریه بی سر و صدا توفیقات زیادی در عملیات امدادرسانی به دست آورد. بنا بر اظهارات تحلیل گر روسی ارمنی تبار، سیمون باغداساروف، ایروان در کمال حزم و احتیاط حدود 10.000 ارمنی را از سوریه به کشور خود منتقل کرد و به آن ها پناه داد.

در جولای 2015، یک حمله تروریستی در شهر «سوروچ» ترکیه انجام گرفت که ساکنان آن را عمدتا کردها تشکیل می دهند. قربانیان چند ده نفر بودند. انفجار نزدیک مرکز فرهنگی این شهر که در مجاورت مرز سوریه قرار دارد، رخ داد و 27 کشته و ده ها زخمی به جا ماند. بیشتر کشته شدگان از کردها و علوی های حامی جمهوری عربی سوریه بودند. مقامات ترکیه ای اقدام خونبار را به داعش نسبت دادند. PKK اما دولت ترکیه را به سازماندهی این اقدام متهم کرد. به این صورت، توافق آتش بس میان پ کا کا و آنکارا که از 2009 برقرار بود، پایان یافت. به طور موازی، رساندن آذوقه و ملزومات به بخش های دقیقا مشخص شده ای از پناهجویان سوری از سوی آنکارا معلق شد. کسانی که حافظه پایداری دارند، به یاد می آورند که مقارن با همین برهه بود که آنکارا به شدت برای ایجاد یک منطقه «پرواز ممنوع» در شمال سوریه تلاش می کرد، یعنی منطقه ای که بخش اصلی طرح ترکیه برای مهاجرت مهندسی شده بود. برای برآوردن این مقصود، نخست وزیر بلغارستان، بویکو بوریسوف، بی آن که خود آگاه باشد، با زمینه چینی آنکارا به شدت در جهت ایجاد منطقه پرواز ممنوع فعال شد، طرحی که قرار بود با مشارکت کردهاف،ترکیب جمعیتی منطقه را تغییر دهد. البته، استدلالات مطرح شده برای اجرای نقشه، بسیار «انسانی» نمایانده می شد، ولی در پس ماجرا، نیّات شومی نهفته بود. در اکتبر 2015، نیروهای صالح مسلم به زور مسیحیان آشوری را برای یادگیری زبان کردی به مدرسه ها بردند. در ترکیه، نیروهای وابسته به اردوغان دفاتر 128 کمیته ملی حزب دموکراتیک خلق ها(وابسته به کردهای ترکیه) را تاراج کردند. رهبر این حزب، صلاح الدین دمیرتاش، همین اخیرا در ماه نوامبر بازداشت شده است.

مقامات ترکیه بیش از 300 بازارچه محلی کردها را تخریب و تاراج کردند. نیروهای ویژه امنیتی در ترکیه بیش از 2000 کرد ترکیه ای و کرد را از شهرهای سزار و سیلوپی در منطقه آناتولی تبعید کردند. همزمان رسانه ها درباره این رویدادهای خونین در این بخش از ترکیه سکوت پیشه کردند. تازه حالا برخی رسانه های غربی شروع به یادآوری این دو شهر ستم دیده کرده اند.

در مارچ 2016، یکی از رهبران پ کا کا، دوران کالکان، به مقامات آنکارا هشدار داد. او گفت که پاسخ به سرکوب کردها توسط ترکیه، منجر به «بهار کردی» در ترکیه خواهد شد. صالح مسلم، با حمایت مهره آمریکا در عراق، مسعود بارزانی، طرحی را برای سربازگیری از کردهای سوریه ارایه کرد تا پتانسیل نظامی تحت فرمان خود را افزایش دهد. در سپتامبر 2016، رییس جمهور ترکیه گفت که ترکیه به پناهجویان سوری که در ترکیه بمانند، شهروندی ترکیه می دهد، یعنی پناهجویانی که مخالف طرح تبدیل سوریه به یک کشور کاملا سنی نیستند. برای این دسته از پناهجویان سوری از 4 سال پیش خانه هایی ساخته شده است. ولی یک جای کار خراب شد. صالح مسلم میان جاه طلبی های شخصی خود و اراده اخوان المسلمین ترکیه گیر افتاد. او از آنکارا رویگردان شد. ترکیه هم حکم دستگیری او را صادر کرد.

اردوغان، بعد از ملاقات با دیبرکل ناتو در 8 سپتامبر 2016، گفت که در پیمان لوزان «بازنگری» خواهد کرد؛ قصد او این است که جزایر یونانی، شمال قبرس، بخشی از سوریه و بخشی از عراق را به ترکیه الحاق کند تا به اصطلاح به رویاهای نوعثمانی خود تا 2023 جامه عمل بپوشاند. آمریکایی ها در نوامبر، در پی دریافت تهدیدات تروریستی، شروع به خارج کردن خانواده هایشان از استانبول کردند. کمی بعد، در 10 دسامبر، مجموعه ای از انفجارها استانبول را درنوردید و جان های بسیاری را گرفت. متاسفانه، مسلم است که این اخرین آشوب خونین در ترکیه نخواهد بود.

نوشته: Boyan Chukov

منبع:

تصاویری بی نظیر و فوق العاده دیدنی از ویتنام پسندیدم

دره بی ای سی سان (BAC son valley) یک منطقه روستانشین در استان لانگ سون (Lang Son) واقع در شمال شرق کشور ویتام است.

جمعیت این منطقه 65 هزار و 73 نفر اعلام شده و شغل اصلی ساکنان آن کشاورزی است.

این دره سرسبز و باطراوت با مساحت 698 کیلومتر مربعی خود، همانند یک نقاشی شورانگیز و خارق العاده، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

سرسبزی خاص و خیره کننده این منطقه در کنار دریاچه های فراوان آن، باعث شده همه روزه توریست های بسیاری به این منطقه بروند تا از شاهکارهای زیبایی که طبیعت در آنجا رقم زده، بهره مند شوند.

هتل های این منطقه همواره پر از مسافر و گردشگر است، زیرا این اقامتگاه ها به امکانات و تجهیزات مدرن مجهز است.

در این منطقه همچنین رستوران های مناسبی نیز یافت می شود. بنابراین اگر قصد عزیمت به این نقطه زیبا را دارید، از بابت صرف غذاهای متنوع و لذیذ نگرانی به خود راه ندهید!

این منطقه در زمستان و تابستان مکان مناسبی برای تفریح، طبیعت گردی و گذران تعطیلات است.

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

دره «بی ای سی سان» در ویتنام

استقرار تیم 9 نفره جراحان پلاستیک در رامهرمز

خبرگزاری فارس: استقرار تیم 9 نفره جراحان پلاستیک در رامهرمز

سرپرست فرمانداری رامهرمز با اشاره به استقرار تیم 9 نفره جراحان پلاستیک در این شهرستان از حضور آنها تقدیر کرد.

علی بویری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامهرمز اظهار کرد: تیم جراحان پلاستیک کشور به سرپرستی عبدالجلیل کلانتر هرمزی از مفاخر ملی و پزشکی کشور از روز جمعه در بیمارستان مادر این شهرستان مستقرشده است.

وی ادامه داد: این تیم 9 نفره بزرگ‌ترین تیم جراحی پلاستیک کشور است که از اقصی نقاط استان و خارج از استان برای درمان به رامهرمز آمدند.

سرپرست فرمانداری رامهرمز تصریح کرد: بیماران دارای شکاف لب و کام توسط این تیم پزشکی مورد جراحی و درمان قرار می‌گیرند که یکی از بزرگ‌ترین خدمات پزشکی در این شهر در حال انجام است.

وی افزود: در این راستا همه امکانات شهرستان و پشتیبانی‌های لازم در حمایت از این تیم پزشکی بسیج شده تا آنان بتوانند به نحو احسن خدمات‌رسانی پزشکی خود را به افراد نیازمند که رایگان انجام می‌شود به عمل آوردند.

بویری تأکید کرد: رضایت اجتماعی ازاین‌گونه اقدامات باید سرلوحه کار مسؤولان بهداشتی و درمانی شهرستان قرار گیرد و در تقویت این حوزه کوشا باشند.

وی خاطرنشان کرد: تیم پزشکی عبدالجلیل کلانتر هرمزی با عمل نیک و انسانی خود و سفر به اقصی نقاط ایران سعی در درمان بیماران شکاف لب و کام را داشته‌اند که باید از این سرمایه‌های انسانی به نحو احسن تقدیر شود.

سرپرست فرمانداری رامهرمز در پایان گفت: امنیت، بهداشت و آموزش باعث توسعه منطقه‌ای خواهد شد و عدم پرداختن به هرکدام از این موارد باعث به وجود آمدن خلل دریکی از این زمینه‌ها می‌شود.

کمک 3 میلیارد تومانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به شهرداری رامهرمز

خبرگزاری فارس: کمک 3 میلیارد تومانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به شهرداری رامهرمز

شهردار رامهرمز گفت: قائم‌مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تقبل کرد سه میلیارد تومان برای تکمیل استخر سرپوشیده این شهر پرداخت کند.

سید عبدالحسین حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامهرمز اظهار کرد: در همایش شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که در کیش برگزار شد شهرداری این شهر به‌ صورت فعال شرکت کرد.

وی ادامه داد: در نمایشگاهی که در جوار این همایش برگزار شد این شهرداری با ایجاد غرفه فرصت‌های سرمایه‌گذاری، توانمندی‌های این شهر را در معرض دید شرکت‌کنندگان در همایش قرارداد.

شهردار رامهرمز تصریح کرد: در این همایش، رحمتی قائم‌مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و مدیرکل‌های سازمان مربوطه و هیات همراه از غرفه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری رامهرمز دیدن کردند.

وی افزود: قائم‌مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ضمن اعلام رضایت از عملکرد شهرداری رامهرمز تقبل کرد مبلغ 3 میلیارد تومان برای تکمیل استخر سرپوشیده شهرداری رامهرمز پرداخت کند.

حسینی همچنین گفت: در این همایش و نمایشگاه برپا شده با پنج گروه سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در رامهرمز مذاکره کردیم که نتایج مثبتی حاصل شد.

شهردار رامهرمز در پایان گفت: با شهردار کلان‌شهر تبریز در زمینهٔ حمل‌ونقل ترافیک شهری نیز وارد مذاکره شدیم که حاصل این مذاکره و دستاوردهای آن ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و شهر ایده‌آل بوده است.

درخشش رزمی‌کاران خوزستان در مسابقات جهانی هندوستان

خبرگزاری فارس: درخشش رزمی‌کاران خوزستان در مسابقات جهانی هندوستان

سرپرست تیم فدراسیون ورزش کارگری از درخشش رزمی‌کاران خوزستانی در مسابقات جهانی هندوستان خبر داد.

‎کاوه اقبال کیانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ماهشهر اظهار کرد: تیم ملی کیک‌بوکسینگ فدراسیون ورزش کارگری با اقتدار تمام موفق به کسب عنوان قهرمانی رشته کیک‌بوکسینگ در فستیوال جهانی ورزش‌های رزمی 2016 در کشور هند شد.

وی ادامه داد: فدراسیون کارگری در قالب دو تیم الف و ب آقایان و بانوان در مسابقات ورزش‌های رزمی هند شرکت کرد و موفق به کسب عنوان قهرمان مسابقات جهانی شد.

سرپرست تیم فدراسیون ورزش کارگری خاطرنشان کرد: تیم آقایان در بخش کیک بوکسینگ هفت مدال طلا، دو نقره و سه برنز و در بخش بانوان نیز چهار مدال طلا، یک نقره و یک برنز کسب کرد.

اقبال کیانی یادآور شد: مراسم افتتاحیه این مسابقات ٢١ آذرماه برگزار شد و رقابت‌ها نیز  از ٢٢ آذر لغایت ٢٤ آذر ادامه داشت که پس از ایران تیم‌های هند و ازبکستان به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: در این مسابقات که بنده کار سرپرستی و هومن رحیمی مدیریت فنی تیم را برعهده داشتیم، کادر فنی و بازیکنان خوزستانی با تلاش و اقتدار توانستند عناوین مختلفی را در رشته‌های

مختلف کسب کنند.

سرپرست تیم فدراسیون ورزش کارگری تصریح کرد: در این دوره از رقابت‌ها محمود امیری‌فر و افشین برازجانی مقام اول کیک‌بوکسینگ، قدرت‌الله انوشا و عزت‌الله انوشا مقام اول بادی‌کنتاکت، پوریا امیری مقام دوم بادی‌کنتاکت و محسن اکبری مقام اول کونگ‌فو (سمی کمپو) را به دست آوردند.

اقبال کیانی در پایان اضافه کرد: ورزشکاران افتخار آفرینمان پس از کسب مقام قهرمانی در بدو ورود به کشور به مشهد مقدس عزیمت کرده و به زیارت امام رضا (ع) مشرف شدند.

قهرمانی آبادان در رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی باشگاه‌های خوزستان

خبرگزاری فارس: قهرمانی آبادان در رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی باشگاه‌های خوزستان

در رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی باشگاه‌های استان خوزستان، تیم کشتی آبادان، کشتی خرمشهر و کشتی مسجد سلیمان به ترتیب بر روی سکوهای اول، دوم و سوم ایستادند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی باشگاه‌های استان خوزستان به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص)، امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت با میزبانی شهرستان خرمشهر برگزار شد و در نهایت با قهرمانی هیأت کشتی آبادان پایان یافت.در جریان این مسابقات 147 نوجوان کشتی‌گیر آزاد و 14 شهرستان شرکت کرده و در سالن شهید سید محمدعلی جهان‌آرا با یکدیگر به رقابت پرداختند.

پس از اولی هیأت کشتی آبادان، تیم‌های خرمشهر و مسجد سلیمان موفق به قرار گرفتن در رده‌های دوم و سوم شدند و به ترتیب مدال نقره و برنز را تصاحب کردند.

همچنین تیم بسیج ناحیه 4 اهواز با نظر و اعلام کمیته برگزاری رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی باشگاه‌های استان به عنوان تیم اخلاق معرفی شد.به گزارش خبرگزاری فارس، حسین قاسمی از هیأت کشتی مسجد سلیمان با درخشش خود در این رقابت‌ها، توسط کمیته برگزاری مسابقات به عنوان فنی‌ترین کشتی‌گیر این رقابت‌ها برگزیده شد.

ام‌الشهدای امیدیه دارفانی را وداع گفت

خبرگزاری فارس: ام‌الشهدای امیدیه دارفانی را وداع گفت

ام‌الشهدای امیدیه پس از تحمل رنج بیماری دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از امیدیه، ام‌الشهدای این شهرستان پس از تحمل رنج بیماری به فرزندان شهیدش پیوست.

مادر شهیدان سهراب، اسکندر و ظهراب آقاجری صبح امروز جان به جان آفرین تسلیم کرد.

موج جدید بارش‌ها در راه آسمان خوزستان

خبرگزاری فارس: موج جدید بارش‌ها در راه آسمان خوزستان

پیش‌بینی‌ها از ورود سامانه بارشی از روز دوشنبه به سطح استان خوزستان حکایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، با وجود سرد شدن هوا در این روز‌ها با نزدیک شدن به فصل زمستان احتمال کاهش دما در برخی از نقاط نسبت به حالت موجود هم وجود دارد.

با این وجود احتمال بارانی شدن آسمان در برخی از مناطق استان برای فردا وجود داشته و این بارش تا روز سه شنبه وجود داشته و این در حالی است که بارش‌ها گا‌ها به صورت خفیف و پراکنده خواهد بود.

بارش‌ها در سطح مناطق مرتفع کوهستانی به ویژه در شمال و شرق به صورت برف خواهد بود و احتمال اینکه کوه‌هایی مانند منگشت و آسماری نخستین برف امسال را بر قله‌های خود تجربه کنند وجود خواهد داشت.

روز سه شنبه با احتمال افزایش شدت وزش باد‌ها برخاستن گرد و خاک در قسمت‌های جنوبی و کاه شعاع دید تا 4 کیلومتر دور از انتظار نیست.

مرگ دسته جمعی غازهای تالاب میانگران ایذه

خبرگزاری فارس: مرگ دسته جمعی غازهای تالاب میانگران ایذه

گروهی از غازهای تالاب میانگران ایذه به صورت دسته جمعی جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، صبح امروز یکی از اخبار منتشره در این شهرستان از مرگ دسته جمعی غازهای تالاب میانگران ایذه حکایت می‌کرد و صحت آن توسط حامیان محیط زیست و حاضران در محل تالاب مورد تایید قرار گرفت.

پیگیری‌های کار‌شناسان محیط‌زیست شهرستان از صبح امروز برای بررسی دلیل آن آغاز شده است و نتیجه آن پس از انجام کار‌شناسی منتشر خواهد شد.

با این وجود، انجمن دوست داران محیط‌زیست و طبیعت شهرستان ایذه با انتشار مطلبی خطاب به مسؤولان بهداشتی شهرستان خواستار پیگیری و رسیدگی فوری به این مساله شد.در این متن آمده است: در صورت صحت خبر مرگ دسته جمعی پرندگان تالاب ایذه ضرورت دارد تا نمونه‌برداری برای تشخیص بیماری صورت بگیرد.در صورت ابتلای پرنده‌های تلف شده به بیماری آنفولانزای پرندگان، تدابیر آموزشی و آگاهی‌بخشی برای شهروندان ضروری است.

اخبار سیاسی روز

خروج همه تروریست ها از حلب

تا ساعت 24 به وقت محلی، همه تروریست های باقی مانده در شرق حلب از این شهر خارج شدند.
به گزارش مشرق به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، تا ساعت 24 به وقت محلی، همه تروریست های باقی مانده در شرق حلب از این شهر خارج شدند.
 خروج تروریست ها از پنج شنبه هفته گذشته آغاز و در چند نوبت با تعویق روبرو شد و در اجرای تعهداتشان تعلل کردند به طوری که زیر بار خروج مردم مظلوم فوعا و کفریا که یک سال و نیم است در محاصره شان در ادلب هستند نرفتند و حتی اتوبوس هایی که برای انتقالشان رفته بودند به آتش کشیدند.  در چند روز گذشته بیش از 8 هزار تروریست که در 1 ماه گذشته ضربه سنگینی از مقاومت سوریه خورده بودند از شرق حلب خارج شدند و برخی، خود را تسلیم ارتش کردند.  
خروج باقی مانده تروریست ها بدون تبادل با مردم فوعا و کفریا به دستور رئیس جمهور سوریه انجام شد تا بالاخره به سیطره 4 ساله تروریست‌ها در دومین استان بزرگ سوریه و مرکز فرماندهی و عملیات آنان پایان داده شود.
نشست مشترک وزیران خارجه و دفاع ایران، روسیه و ترکیه درباره حلب
 
نشست مشترک وزیران خارجه و دفاع ایران، روسیه و ترکیه درباره حلب
نشست مشترک وزیران خارجه و دفاع ایران، روسیه و ترکیه در مسکو برگزار می شود. موضوع این نشست وضعیت سوریه است. 

به گزارش عصرایران، قبل از این اعلام شده بود این نشست تنها با حضور وزیران خارجه سه کشور برگزار می شود اما امروز دوشنبه ایران از حضور وزیران دفاع در این نشست خبر داد.ایران و سوریه به شدت از دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می کنند. ترکیه هم در ماه های اخیر با تغییر در مواضع اش تلاش کرده با روسیه هماهنگی ها و رایزنی هایی داشته باشد.
در حال حاضر وضعیت شهر حلب سوریه باعث شده ترکیه رایزنی های گسترده ای با ایران و روسیه داشته باشد.در بیانیه وزارت دفاع ایران آمده است: به دنبال گفتگوی تلفنی روز شنبه وزرای دفاع ایران و روسیه پیرامون آخرین تحولات سوریه و اوضاع میدانی شهر حلب، نشست سه جانبه ای با حضور سردار دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، ژنرال سرگئی شویگو وزیر دفاع  روسیه و فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه فردا (سه شنبه) در مسکو برگزار می شود.سخنگوی وزارت خارجه ایران هم اعلام کرد: نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران ترکیه و روسیه فردا به ابتکار ایران در مسکو برگزار می‌شود.
انصراف "ایران ایر" از خرید ایرباس " ای 380 "
به نظر می رسد مسئولان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی پس از سبک – سنگین کردن های بسیار در نهایت به این نتیجه رسیده اند که خرید این هواپیمای غول پیکر مسافربری در شرایط کنونی چندان به صرفه نیست.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) دیروز در یک نشست خبری از نهایی شدن قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری ایرباس خبر داد، اما در کنار این خبر موضوعی را نیز اعلام کرد که شاید کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.
به گزارش عصر ایران "فرهاد پرورش" مدیر عامل "ایران ایر"  عصر دیروز (یکشنبه) در حاشیه نخستین نمایشگاه بین المللی راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته در محل مصلی تهران در جمع خبرنگاران گفت: "براساس برنامه ریزی های انجام شده قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای مسافری با شرکت ایرباس نهایی شده است و این شرکت تا سال 2017 هفت یا هشت فروند هواپیما تحویل ایران ایر می دهد."
او افزود: "نمایندگان ایرباس از هفته گذشته در ایران حضور دارند تا بتوانیم با بررسی تمام زوایای مهم این قرارداد را به امضا برسانیم."
اما نکته مهم اظهارات دیروز مدیر عامل ایران ایر : "هر چند ارزش اسمی قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس 25 میلیارد دلار اعلام شده و هواپیماهای 380 از این قرارداد حذف شده ، رقم قرارداد ما با ایرباس بیش از 10 میلیارد دلار نخواهد بود."
نکته قابل توجه در اظهارات مدیر عامل ایران ایر حذف نهایی نام بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان یعنی هواپیمای ایرباس مدل " A380" از لیست خرید ایران ایر است. 
پیشتر قرار بود 12 فروند از این هواپیمای غول پیکر مسافربری – دو طبقه – در لیست خرید باشد اما از زمستان سال گذشته موضوع احتمال لغو خرید این هواپیمای پهن پیکر و گران مطرح شده بود و حالا با اظهارات مدیر عامل ایران ایر ، لغو خرید این هواپیمای غول پیکر مسافربری ، قطعی شده است.

پشیمانی

استفاده از هواپیماهای پهن پیکر ایرباس "ای 380 " امکانات فرودگاهی خاصی را می طلبد و این هواپیمای مسافربری به دلیل بزرگی امکان فرود در هر فرودگاهی را ندارد.
به نظر می رسد مسئولان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی پس از سبک - سنگین کردن های بسیار در نهایت به این نتیجه رسیده اند که خرید این هواپیمای غول پیکر مسافربری در شرایط کنونی چندان به صرفه نیست.
گفتنی است مسئولان شرکت ایرباس از مدت ها پیش درباره کسادی بازار فروش هواپیمای "ای 380 " به صورت جسته و گریخته مطالبی گفته اند.
خبرگزاری بلومبرگ پس از مصاحبه دیروز مدیر عامل "ایران ایر" ، با انتشار گزارشی با اشاره به حذف خرید بزرگ ترین و پهن پیکر ترین هواپیمای مسافربری جهان از لیست درخواستی " ایران ایر" به کسادی بازار فروش این مدل هواپیمای مسافربری اشاره کرده و نوشته است: شرکت ایرباس حتی پیش از لغو خرید 12 فروند ایرباس " ای 380 " از سوی ایران، بیش از نیمی از قراردادهای اولیه خرید این مدل بزرگ از هواپیمای مسافربری را در مراحل بعدی مذاکره با خریداران از دست داده است.بر اساس این گزارش تولید این مدل هواپیما از یک فروند در ماه به نیم فروند در ماه برای سال 2018 کاهش یافته است.
به نوشته بلومبرگ : هم اکنون تنها خریدار عمده این مدل هواپیما شرکت هواپیمایی" امارات " است.
شاید بزرگی بیش از حد این هواپیمای مسافربری و عدم امکان فرود آن  در بسیاری از فرودگاه ها و از همه مهم تر ظرفیت بالای جابجایی مسافر این هواپیما و عدم امکان شرکت های هواپیمایی برای پر کردن آن با ظرفیت کامل مسافران ، خرید و استفاده از آن را در شرکت های هواپیمایی جهان از صرفه انداخته باشد.
با لغو خرید 12 فروند ایرباس مدل "ای 380"  و حذف نام آن از لیست قرارداد "ایران ایر" و ایرباس رقم کلی قرارداد خرید هواپیما از این شرکت فرانسوی به طور کلی تغییر کرده است و از رقم اولیه 27 میلیارد دلار برای خرید 118 فروند ایرباس در 4 مدل مختلف ، به گفته مدیر عامل ایران ایر به حدود  10 میلیارد دلار  برای 100 فروند هواپیما رسیده است. البته مدیر عامل "ایران ایر" توضیح بیشتری درباره این اختلاف فاحش در دو رقم اعلام شده قبلی و رقم جدید اعلام شده، ارایه نکرده است.
قرارداد اولیه خرید هواپیمای مسافربری از شرکت ایرباس فرانسه پس از انعقاد توافق هسته ای (برجام) بین ایران و گروه 1+5 و در حاشیه سفر سال گذشته  حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به پاریس منعقد شد.
ایران ایر: قرارداد خرید 100 هواپیمای ایرباس نهایی شد
ایرباس تا سال 2017 هفت یا هشت فروند هواپیما تحویل ایران ایر می دهد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای مسافری با شرکت ایرباس نهایی شده است و این شرکت تا سال 2017 هفت یا هشت فروند هواپیما تحویل ایران ایر می دهد.

به گزارش عصرایران به نقل از ایرنا، فرهاد پرورش عصر یکشنبه در حاشیه نخستین نمایشگاه بین المللی راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته در محل مصلی تهران در جمع خبرنگاران گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده شرکت سازنده هواپیمای ATR هشت فروند هواپیما را براساس قراردادی که آماده امضا شده به ایران ایر تحویل می دهد.

ایران ایر: قرارداد خرید 100 هواپیمای ایرباس نهایی شد

وی با اشاره به امضای قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از شرکت بوئینگ اظهار داشت: هر چند که این قرارداد هفته گذشته امضا شد اما بوئینگ نخستین هواپیمای خود را در آوریل 2018 به ایران ایر تحویل می دهد.
پرورش با بیان اینکه قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از شرکت ایرباس در مراحل نهایی شدن قرار دارد، گفت: نمایندگان ایرباس از هفته گذشته در ایران حضور دارند تا بتوانیم با بررسی تمام زوایای مهم این قرارداد را به امضا برسانیم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: هر چند ارزش اسمی قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس 25 میلیارد دلار اعلام شده و هواپیماهای 380 از این قرارداد حذف شده ، رقم قرارداد ما با ایرباس بیش از 10 میلیارد دلار نخواهد بود.

حدیث روز/ خداوند بندگان پرهیزگارِ نیکوکارِ گمنام را دوست دارد

رسول اکرم صلی الله علیه و اله در توصیف بندگان نیکوکار گمنام چهار نشانه برای آنها ذکر فرموده‌اند.
 مشرق- پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله فرمودند:

خداوند تعالى بندگان پرهیزگارِ نیکوکارِ گمنام را دوست دارد، کسانى که چون حاضرند، شناخته نمى‌شوند و آنگاه که غایب‌اند سراغشان را نمى‌گیرند، قلب هایشان چراغ هاى هدایت است. و از هر تیرگى و تاریکى نجات مى‌یابند.


متن حدیث:

رسول الله صلی الله علیه و آله: اِنَّ اللّه َ تَعالى یُحِبُّ الاَْتْقیاءَ الاَْبْرارَ الاَْخْفیاءَ الَّذینَ اِذا حَضَروا لَمْ یُعْرَفواوَ اِذا غابوا لَمْ یُفْتَقَدوا، قُلوبُهُمْ مَصابیحُ الْهُدى یَنْجونَ مِنْ کُل غَبْراءَ مُظْلِمَةٍ؛



«نثر الدّر، جلد 1، صفحه 156»

برخورد با نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در بازار کیان با سنگ کیلو و چاقو!

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ادامه برخورد با پرنده فروشی در بازارهای محلی گفت: به محض حضور یگان حفاظت در بازار کیان اهواز و اقدام برای کار اجرایی، فروشندگان از همه طرف هجوم می‌آورند و با سنگ کیلو و چاقو به نیروهای حفاظت محیط زیست حمله می‌کنند.

حسن آقا شیرمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به فروش پرندگان مهاجر شکار شده در بازارهای محلی اهواز و خوزستان اظهار کرد: بیشتر فروشندگان پرنده در بازار کیان اهواز، زنان مسنی هستند که برادر و همسر و افراد فامیل و طایفه آنان نیز در همان بازار مشغول به دستفروشی هستند و ماموران یگان حفاظت محیط زیست هنگام سرکشی و برخورد، با واکنش شدید این افراد روبه رو می‌شوند.

وی افزود: به محض حضور یگان حفاظت در بازار کیان و اقدام برای کار اجرایی، این افراد از طرف همه هجوم می‌آورند و با سنگ کیلو و چاقو به نیروهای حفاظت محیط زیست حمله می‌کنند.

آقا شیرمحمدی ادامه داد: با این وجود، یگان حفاظت باز هم جهت برخورد با پرنده‌فروشی در این بازار حضور می‌یابد؛ بارها به طریق مسالمت‌آمیز با دستفروشان صحبت کرده‌ایم و چند روزی اوضاع در کنترل بوده ولی دوباره بساط پرنده‌فروشی در این بازار به راه افتاده است.

وی گفت: این وضعیت نه تنها در اهواز بلکه در سطح استان خوزستان و مناطق تالابی و پرنده‌پذیر به چشم می‌خورد، به ویژه در سال جاری که جمعیت پرندگان مهاجر بسیار افزایش یافته است. این افزایش جمعیت نیز حاصل شرایط آب و هوایی و سرمای مناطق مبدا و همچنین انتخاب پرندگان و کوچ به سمت تالاب‌های خوزستان بوده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که امسال شکار پرنده با افزایش پرندگان مهاجر بسیار بیشتر شده است، اظهار کرد: سمت عراق در هورالعظیم نیز وضعیت به همین صورت است و در مناطقی از هور که در کشور عراق قرار دارد، به دلیل این‌که در آن مناطق به دلیل شرایط عراق از سوی مراجع زیست‌محیطی نظارت انجام نمی‌شود، شکار پرندگان حالت قتل‌عام گرفته است.

عیادت فولاد‌ی‌ها از جانبازان بیمارستان روانپزشکی بوستان اهواز

تعدادی از اعضای کادرفنی فولاد به همراه چند تن از بازیکنان این تیم با حضور در بیمارستان روانپزشکی بوستان اهواز از جانبازان عیادت کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان و به نقل از باشگاه فولاد، به مناسبت میلاد نبی اکرم (ص) و امام صادق (ع)امروز (شنبه)، حجت الاسلام بهالدینی عاملی، نعیم سعداوی، عزیز فریسات، منصور رنجبر، ایوب والی، وحید طالبلو، سروش سعیدی، ساسان انصاری و  عباس سامانی با حضور در بیمارستان روانپزشکی بوستان اهواز از جانبازان این بیمارستان عیادت کردند.

در این دیدار صمیمانه یکی از جانبازان خطاب به فولادی‌ها گفت: "ما به عنوان فرزند ایران وظیفه خودمان را انجام داده‌ایم و اکنون وظیفه شما است که اسلام و ایران اسلامی را سربلند کنید."

همچنین یکی دیگر از این جانبازان نیز عنوان کرد: "با تمامی شرایطی که داریم بازهم پیگیر ورزش استان و خصوصا باشگاه فولاد خوزستان هستیم و پیروزی‌های این تیم باعث شادی ما می‌شود."

از نکات جالب توجه این بازدید می‌توان به هنر این عزیزان در خلق آثار گران‌بهایی همچون مجسمه‌ها، تابلوهای نقاشی، منبت‌کاری و معرق‌کاری اشاره کرد که تمجید فولادمردان و بازدیدکنندگان را به همراه داشت.

لازم به ذکر است، جانبازان حاضر در این مرکز جزو مظلومترین ایثارگران به شمار می‌روند که با قدم نهادن در راه حفظ کشور به درجه بالای جانبازی نائل شده‌اند و نه تنها سلامتی جسم‌شان، بلکه سلامتی روحشان را در راه اسلام و میهن ایثار کرده‌اند.

انتقاد شورای همکاری خلیج فارس از سخنان مقامات ایرانی

الزیانی ادامه داد: ایران با تحریک قدرت های جهانی، امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.
 دبیر شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه ای گفت این سازمان از "اظهارات مقامات ایرانی علیه کشورهای جنوب خلیج فارس" انتقاد کرد.
انتقاد شورای همکاری خلیج فارس از سخنان مقامات ایرانی

به گزارش عصرایران به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای افزود این شورا اظهارات برخی مقامات ایرانی علیه کشورهای عضو شورای همکاری، کشورهای منطقه و جامعه بین المللی که در تناقض با عرف دیپلماتیک، مبانی حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورها براساس منشور سازمان ملل متحد است را رد می کند.

 6 کشور کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات و عمان عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مدعی شد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اتهامات و توهین های مقامات ایرانی را رد می کنند. مواضعی که واقعیت های سیاسی منفی
ایران را نشان داد. ایران به توهین به کشورهای عضو شورای همکای خلیج فارس و منطقه از جمله عربستان سعودی، بحرین، قطر و یمن و دخالت در امور داخلی شان و تهدید آنها ادامه می دهد.
الزیانی ادامه داد: ایران با تحریک قدرت های جهانی، امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد. 

انتقاد شورای همکاری خلیج فارس از سخنان مقامات ایرانی

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایران می خواهند در سیاست های منفی خود در منطقه تجدیدنظر کند که به اعتمادسازی و ایجاد روابط سازنده میان کشورها کمکی نمی کند.

او همچنین ادامه داد: از جامعه جهانی می خواهیم مسؤولیت هایش را برعهده بگیرد و ایران را از تهدید امنیت و صلح منطقه و آسیب زدن به منافع جهانی مرتبط با این منطقه حیاتی منع کند.

اولین «ایرباس» جدید در راه ایران +عکس

انتشار تصویری از یک فروند هواپیمای A۳۲۱ ایرباس از فرودگاه اختصاصی این شرکت در آلمان، گمانه زنی ها برای تحویل نخستین هواپیمای ایرباس به ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی تقویت شد.
به گزارش مشرق، «توبیاس گودات» عکاس صنعت هوایی تصویری از یک هواپیما ایرباس ۳۲۱ را منتشر کرده که بر روی آن مشخصات «ایران ایر» نقش بسته است.

این تصویر می تواند حاکی از تحویل قریب الوقوع اولین هواپیمای ایرباس به ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی باشد. همچنین شماره ثبت این هواپیما EN-IFA اعلام شده و در حال حاضر در فرودگاه خصوصی ایرباس با نام «فین کن وردر» در شهر «هامبورگ» آلمان است؛ این فرودگاه محل تست پرواز و تحویل هواپیماهای ایرباس است.

«گودات» این تصویر را دیروز در وب سایت «Flickr» منتشر کرد و همان روز هم خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد، مذاکرات ایرباس با ایران پیشرفت بیشتری داشته است.

 اولین «ایرباس» جدید در راه ایران +عکس

این در حالی است که خبرهای رسیده از منابع مختلف حاکی از آن است که ایرباس توافق خود را با ایران ایر طی دو هفته آینده نهایی خواهد کرد؛ در همین حال شرکت هواپیمایی آسمان هم به طور جداگانه برای اجاره ۷ هواپیما با یک شرکت به توافق رسیده است.

البته پیش از این مجله تخصصی هوانواردی «Aero Telegraph» آلمان در شماره چاپ هجدهم نوامبر، وجود این هواپیما را گزارش داده بود.

چند روز پیش بر روی بدنه این هواپیما به هنگام تست پرواز، نام «Colombian airline Avianca» نقش بسته بود که بعد از تست موفقیت آمیز پرواز، در روز چهاردهم دسامبر، به نام ایران ایر تغییر نام پیدا کرد.

به گزارش مجله «Aero Telegraph»، احتمالا هواپیماهای دیگری با نام «Avianca» ثبت شده اند و در یکی از آشیانه‌های ایرباس در اسپانیا وجود دارند که به نام ایران ایر تغییر خواهند کرد.

بر همین اساس، قرار است تحویل ۵۰ تا ۶۰ فروند از هواپیمای‌های ایرباس به ایران ایر به دنبال توافق خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از سوی ایران که در سفر رئیس جمهور به فرانسه در ژانویه صورت گرفت، در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی انجام پذیرد.



منبع: مهر

دستگیری 4 تبعه کویتی در اهواز به دلیل ورود به منطقه ممنوعه

خبرگزاری فارس: دستگیری 4 تبعه کویتی در اهواز به دلیل ورود به منطقه ممنوعه

چهار تبعه کویتی به دلیل ورود به منطقه ممنوعه در اهواز بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، خبرهای منتشر شده حکایت از دستگیری 4 تبعه کویتی در این استان دارد.

شنیده‌ها از آن حکایت دارد که این افراد به دلیل وارد شدن به منطقه ممنوعه‌ای در شهر اهواز بازداشت شده و این در حالی است که رسانه‌های کشور کویت این واقعه را صید عنوان می‌کنند.

مسؤولان کویتی در حال رایزنی برای آزاد کردن این افراد هستند.

مردم چشم انتظار نتایج رفت و آمد مسؤولان در استان هستند

خبرگزاری فارس: مردم چشم انتظار نتایج رفت و آمد مسؤولان در استان هستند

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: مردم چشم انتظار نتایج رفت و آمد مسؤولان در استان هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در حاشیه سفر معاون وزیر بهداشت به منظور بازدید سرزده از بیمارستان‌های استان، در نشست مشترکی با حضور جواد کاظمی‌نسب نماینده مردم اهواز در مجلس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی به بررسی مسائل و مشکلات بهداشتی و درمانی اهواز پرداختند.

در این نشست جواد کاظمی‌نسب با اشاره به وضعیت نابسامان مراکز درمانی اهواز اظهار کرد: وضعیت، امکانات و نیروی متخصص بیمارستان‌های اهواز متناسب با جمعیت و نیازهای مردم نیست و با توجه به بحران محیط زیستی در استان همچون ریزگرد‌ها و باران‌های اسیدی ضرورت ایجاب می‌کند ضمن توسعه مراکز درمانی نوع و شکل خدمات‌رسانی آنها نیز افزایش یابد.

وی افزود: تعامل صحیح با بیماران، نظارت بر عملکرد پزشکان و کارکنان درمانی و تکریم همراهان بیمار از جمله مطالبات مردم اهواز است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به نشست دو ماه پیش با وزیر بهداشت خواهان جامه عمل پوشاندن به وعده‌های وزارت مربوطه شد و تصریح کرد: انتظار می‌رود وعده‌های مسؤولان وزارت بهداشت به ویژه در خصوص توسعه بیمارستان سینا، ایجاد و راه‌اندازی بیمارستان تنفسی، تامین تجهیزات، امکانات و نیروی مورد نیاز بیمارستان‌های امام، طالقانی و شفا و کمک به بیمارستان‌های آپادانا و علامه کرمی در اسرع وقت تحقق و جامه عمل بپوشاند.

کاظمی‌نسب متذکر شد: مردم اهواز مدت‌ها چشم انتظار نتایج رفت و آمدهای مسؤولان به استان هستند.

وی توضیح داد: اکنون سه شهرستان باوی، حمیدیه و کارون با جمعیتی قریب به 300 هزار نفر، فاقد حداقل شاخص‌های بهداشتی و درمانی هستند که هیچ‌گاه پاسخگوی حتی کمک‌های اولیه در حوادث جاده‌ای نیست.

کاظمی‌نسب ادامه داد: ساکنان این مناطق برای انجام معاینات، آزمایشات و امور درمانی با طی کردن فاصله‌های 30 کیلومتری و تحمل مخاطرات جانی ناشی از تصادفات جاده‌ای به اهواز مراجعه می‌کنند.

وی تاسیس مرکز بیمار ـ بستر در شهرستان حمیدیه، احداث بیمارستان 100 تختخوابی در ملاثانی و توسعه و تجهیز بیمارستان سینا را جزء خواسته‌ها و مطالبات اصلی مردم این شهرستان‌ها برشمرد.

دیدنی های امروز

آکواریوم شهر سئول
آکواریوم شهر سئول
تظاهرات شهروندان ترکیه در اعتراض به وضعیت شهر حلب در حاشیه نماز جمعه در شهر آنکارا
تظاهرات شهروندان ترکیه در اعتراض به وضعیت شهر حلب در حاشیه نماز جمعه در شهر آنکارا
دیدار "خوان مانوئل سانتوس" رییس جمهور کلمبیا و برنده نوبل صلح 2016 با پاپ فرانسیس در واتیکان
دیدار
خروج تضمین شده مخالفان مسلح دولت سوریه و غیر نظامیان از بخش شرقی شهر حلب
خروج تضمین شده مخالفان مسلح دولت سوریه و غیر نظامیان از بخش شرقی شهر حلب
وضعیت آلودگی هوا در شهرهای چین
وضعیت آلودگی هوا در شهرهای چین
رییس جمهور روسیه در سفر به توکیو
رییس جمهور روسیه در سفر به توکیو
بازدید پوتین از موسسه جودو در توکیو. پوتین خود جودوکار است
بازدید پوتین از موسسه جودو در توکیو. پوتین خود جودوکار است
جشنواره زمستانی در منطقه مغولستان در شمال چین
جشنواره زمستانی در منطقه مغولستان در شمال چین
مسابقات اسب سواری در بریتانیا
مسابقات اسب سواری در بریتانیا
مسابقات جهانی اسکی پرش در اتریش
مسابقات جهانی اسکی پرش در اتریش
بدون شرح
بدون شرح

اخبار سیاسی روز

زمان نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه

وزرای امور خارجه ایران و روسیه در گفت‌وگویی تلفنی بر سر تغییر زمان نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو از ۷ دی ماه به ۳۰ آذر ماه، توافق کردند.
به گزارش مشرق، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه عصر امروز در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص آخرین تحولات بحران سوریه به‌ویژه منطقه حلب گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
در این تماس علاوه بر بررسی آخرین وضعیت سوریه و حلب، با توجه به روند تحولات جاری در سوریه توافق شد، زمان برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو از 7 دی ماه به سه‌شنبه این هفته 30 آذر تغییر یابد.
وزیر امور خارجه کشورمان از بعد از ظهر چهارشنبه رایزنی‌های خود با مقامات برخی از کشورها را آغاز کرد و در آن روز با وزرای خارجه ترکیه، روسیه و سوریه و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.رئیس دستگاه دیپلماسی در این گفت‌وگوها در خصوص اوضاع حلب و دیگر مناطق سوریه، آتش بس و نحوه کمک‌رسانی انسانی به مردم این کشور رایزنی و تبادل نظر کرد.
این گفت‌وگوهای تلفنی روز پنجشنبه نیز ادامه یافت و در این روز ظریف بارها با همتای ترکیه‌ای خود در خصوص تحولات حلب گفت‌وگو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های مستمری را صورت داد و طرح برگزاری نشست سه‌جانبه ایران،روسیه و ترکیه را مطرح کرد آنگونه که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه شب گذشته عنوان کرد: تلاش شد علاوه بر بکارگیری تمام مساعی جمیله برای یافتن راه‌کارهای اثربخش در روزهای اخیر، طرح نشست وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه، روسیه در مسکو برای 27 دسامبر، مطابق با 7 دی ماه نهایی شود.
حال با توجه به اوضاع حلب وزرای خارجه ایران و روسیه توافق کردند که این نشست زودتر از موعد مقرر برگزار شود.  
منبع: فارس

مصر مدعی توقیف یک قایق ایرانی در دریای سرخ شد

نیروهای مسلح مصر در بیانیه‌ای مدعی شد که یک کشتی کوچک ایرانی را در دریای سرخ توقیف کرده است.
به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری کویت، نیروهای مسلح مصر در بیانیه ای مدعی شد که یک کشتی کوچک ایرانی را در دریای سرخ توقیف کرده است.
این بیانیه مدعی شده است که مقداری مواد مخدر، تجهیزات مربوط به موبایل، پول ایرانی، پاکستانی و مقداری دلار و دیگر تجهیزات نیز در این قایق کشف کرده است.این بیانیه همچنین مدعی شده است که مقصد این قایق مصر بوده است.  
نیروهای مسلح مصر گفته است که 7 نفر را در این قایق بازداشت کرده است که تابعیتهای مختلف داشته اند. 4 نفر ایرانی، 2 نفر هندی و یک نفر پاکستانی بوده اند.
منبع: فارس

شکایت یک گروه حامی اسراییل از شرکت بوئینگ به خاطر فروش هواپیما به ایران

به گفته رییس گروه حقوقی " شورات هادین " این گروه توانسته تا کنون بیش از 200 میلیون دلار از اموال ایران در بانک های آمریکایی را بابت غرامت برای قربانیان تروریسم،توقیف کند.
یک گروه حقوقی حامی اسراییل از شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا به خاطر انعقاد قرارداد فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری به ایران شکایت کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس گروه حقوقی " شورات هادین " روز پنج شنبه اعلام کرد بابت قرارداد فروش 16.6 میلیارد دلار هواپیمای مسافربری بوئینگ به ایران ، از این شرکت آمریکایی به دادگاه فدرال ایالت ایلینوی در شهر شیکاگو شکایت کرده است. دفتر مرکزی شرکت بوئینگ در شهر شیکاگو است.شکایت یک گروه حامی اسراییل از شرکت بوئینگ به خاطر فروش هواپیما به ایران

این گروه حامی اسراییل پیشتر نیز شرکت بوئینگ را تهدید کرده بود در صورت انعقاد قرارداد با شرکت ایران ایر علیه این شرکت اقامه دعوا خواهد کرد.

این گروه در اقامه دعوای خود با طرح اتهام حمایت ایران از گروه های تروریستی در خاورمیانه با جمع آوردن خانواده های قربانیان آمریکایی و اسراییلی حملات تروریستی دهه اخیر خواهان دریافت غرامت برای آنها از مبلغ قرارداد بوئینگ با ایران شده است.
"نیتسانا دارشان" رییس گروه حقوقی " شورات هادین " که خود یک یهودی زاده ایران است، درباره شکایت این گروه حقوقی اعلام کرده است: " ما با شکایت خود پول هر 100 هواپیمایی را که قرار است با قرارداد اخیر به ایران فروخته شود بابت غرامت قربانیان حملات تروریستی خواهیم گرفت. اگر شرکت بوئینگ فکر می کند می تواند به سادگی با شرکتی که دولت ایران 60 درصد سهام آن را در اختیار دارد معامله کرده و برای تظاهر مبلغی هم بهابت کمک های بشردوستانه به موسسات کمک کند، ما حقیقت را به آنها نشان خواهیم داد."گروه حقوقی شورات هادین اعلام کرده است ، ایران باید پیش از خرید هواپیبماهای بوئینگ به "بازماندگان قربانیان تروریسم" که در حملات گروه های فلسطینی و لبنانی  تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران کشته شده اند، غرامت بپردازد.
به گفته دارشان، موسسه حقوقی تحت مدیریت او تا کنون موفق شده است از دادگاه های آمریکا حدود 2 میلیارد دلار احکام غرامت برای قربانیان تروریسم بگیرد و در این راستا تا کنون بیش از 200 میلیون دلار از اموال و دارایی های ایران در بانک های آمریکا را توقیف کرده است.به گفته این فعال حقوقی حامی اسراییل هم اکنون در دادگاه های آمریکا پرونده های شکایتی به ارزش کلی حدود 43 میلیارد دلار برای دریافت غرامت از دولت ایران در دست بررسی است.
13 تماس تلفنی میان ظریف و وزیر خارجه ترکیه در یک روز
روز جمعه همچنین گزارشی مبنی بر مکالمه تلفنی «اسحاق جهانگیری» با «بن‌علی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، منتشر شد که به مسئله بحران انسانی در حلب اختصاص داشت.
 منابع دیپلماتیک ترکیه می‌گویند که وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی خود در روز جمعه «۱۳ بار» در رابطه با تحولات حلب گفت‌وگو کرده‌ است.
به گزارش «اسکای‌نیوز»، یک منبع دیپلماتیک در ترکیه اعلام کرد، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از صبح روز جمعه (26 آذر) 13 بار با همتای ایرانی خود «محمد جواد ظریف» برای ارزیابی اوضاع شهر حلب سوریه، تلفنی گفت‌وگو کرده است.عملیات تخلیه حلب به دنبال آتش‌بسی که با میانجی‌گری ترکیه و روسیه شکل گرفت، از روز پنج‌شنبه آغاز شد، اما دولت سوریه این عملیات را از صبح جمعه به دلیل نقض بندهای توافق از سوی گروه‌های تروریستی، به حالت تعلیق درآورده است.در این شرایط در حالی‌که بیم فروپاشی توافق می‌رفت، ترکیه رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با تمام طرف‌های تأثیر گذار در عرصه سوریه، از جمله ایران، شدت بخشید.به گزارش تسنیم، به گفته یک منبع ترکیه‌ای، وزرای خارجه ترکیه و ایران از صبح جمعه 13 بار با یکدیگر مکالمه داشته‌اند.
روز جمعه همچنین گزارشی مبنی بر مکالمه تلفنی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور ایران، با «بن‌علی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، منتشر شد که به مسئله بحران انسانی در حلب اختصاص داشت.در همین حال، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه از همه طرف‌ها خواست به توافق آتش‌بس در حلب پایبند باشند تا زمینه خروج افراد از مناطق شرقی این شهر ادامه یابد.اردوغان در سلسله پیام‌هایی در توییتر نوشت: «از تمامی طرف‌ها و جامعه جهانی می‌خواهم به توافق آتش‌بس و حمایت از روند خروج ادامه دهند... آتش‌بسی که ترکیه درباره آن مذاکره کرده است و عملیات خروج از شرق حلب، آخرین امید غیرنظامیان بی‌گناه است.»
عربستان: اگر آمریکا تمایل داشته باشد مخالفتی با ماندن اسد نداریم
مسئولان بلند پایه عربستانی امروز خواهان شفافیت بیشتر در مواضع آمریکا هستند تا بتوانند بر اساس آن مواضع خود را اتخاذ کنند. آنها معتقدند که اگر آمریکا نظر خود را در خصوص اسد تغییر داده باشد باید این مساله را به ریاض ابلاغ کند و نباید ما را تنها بگذارد.منابع آگاه اعلام کردند که عربستان لزوما با باقی ماندن بشار اسد در قدرت مخالف نیست البته اگر این خواست آمریکا باشد.به گزارش ایسنا، منابع آگاه در گفت‌وگو با سایت خبری لبنان ۲۴ عنوان داشتند: مسئولان عربستانی در دیدار با مسئولان آمریکایی اعلام کردند که ریاض لزوما با باقی ماندن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت مخالف نیست به خصوص اینکه اگر این مساله خواسته آمریکا باشد.
این منابع در ادامه افزودند: مسئولان بلند پایه عربستانی امروز خواهان شفافیت بیشتر در مواضع آمریکا هستند تا بتوانند بر اساس آن مواضع خود را اتخاذ کنند. آنها معتقدند که اگر آمریکا نظر خود را در خصوص اسد تغییر داده باشد باید این مساله را به ریاض ابلاغ کند و نباید ما را تنها بگذارد.
منابع دیگری نیز اعلام کردند که مساله سوریه امروز اولویت مهم ریاض به شمار نمی‌آید عربستان منتظر مواضع ترکیه است چرا که این کشور دارای نفوذ زیادی در پرونده سوریه است.
۲ محموله نفتی ایران در انگلیس رفع توقیف شد
اخیرا با این شرکت انگلیسی به توافق رسیده و پیش بینی می شود در مدت زمان یک تا دو ماه آینده این دو دستگاه توربین نفتی وارد کشور شود.
یک مقام مسئول از رفع توقیف و آزادسازی دو محموله توربین‌های نفتی ایران توسط یک شرکت انگلیسی خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود به زودی این دو دستگاه توربین وارد ایران شود.به گزارش مهر،داریوش امیرسرداری گودرزی درباره جزئیات رفع توقیف و آزادسازی دو محوله توربین های صنعت نفت کشور در انگلیس، گفت: پیش از اعمال تحریم ها، دو دستگاه توربین یکی از مراکز انتقال نفت ایران برای انجام تعمیرات به انگلیس منتقل شده بود.
معاون مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با تاکید بر اینکه با لغو تحریم ها، مذاکرات با این شرکت انگلیسی برای آزادسازی توربین های نفتی آغاز شد، تصریح کرد: اخیرا با توافق انجام شده این دو دستگاه توربین های انتقال نفت وارد ایران خواهد شد و عملا رفع توقیف شده است.
این مقام مسئول در خصوص زمان بندی ورود توربین‌های نفتی به کشور هم توضیح داد: اخیرا با این شرکت انگلیسی به توافق رسیده و پیش بینی می شود در مدت زمان یک تا دو ماه آینده این دو دستگاه توربین نفتی وارد کشور شود.در همین حال علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت و معاون وزیر نفت هم اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به آزادسازی بخشی از پول‌های گازی بلوکه‌شده ایران در انگلیس اعلام کرده است: به زودی بخش باقی‌مانده این پول هم، از سوی شرکت بریتیش پترولیوم به طور کامل آزاد می‌شود.
به گزارش مهر، همزمان با آزادسازی محموله توربین‌های مراکز انتقال نفت ایران در انگلیس، اخیرا برخی از کالا و تجهیزات فازهای در دست ساخت پارس جنوبی هم توسط شرکت‌های آسیایی و اروپایی رفع توقیف شده است.
علیرضا عبادی مجری فازهای ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس اخیرا در گفتگو با مهر از رفع توقیف و آزادسازی کالاهای توقیف شده دو فاز پارس جنوبی ساخته اسپانیا و فرانسه خبر داده و گفته است: برخی مخازن سکوهای گازی یک شرکت ژاپنی هم رفع توقیف و وارد کشور شد.
از سوی دیگر مسئولان شرکت نفت و گاز پارس پیش از آزادسازی برخی از تجهیزات و کالاهای فازهای پارس جنوبی توسط زیمنس آلمان خبر داده و تاکید کرده بودند: توربوکمپرسورهای گازی ایران در امارات و اروپا رفع توقیف شده است.علاوه بر این مسئولان شرکت ملی نفت هم اعلام کرده‌اند: با لغو تحریم‌ها، سفارش گذاری «توربواکسپندرهای بازیافت اتان» در طرح‌های توسعه‌ای فازهای ١٩و ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی آغاز شده است.
آمانو به ایران می‌آید
ین اولین ملاقات آمانو با مقامات عالی رتبه ایران پس از انتخاب ترامپ و اقدام کنگره آمریکا در تمدید قانون 10 ساله ایسا است.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکشنبه هفته جاری برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر می کند.
به گزارش ایسنا، بر اساس بیانیه آژانس، ملاقات یوکیا آمانو در تهران بخشی از تعامل سطح بالا میان ایران و آژانس است. بر اساس این بیانیه، مدیرکل آژانس در تهران درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام گفت‌وگو می‌کند.
سفر از پیش اعلام نشده آمانو در حالی هفته جاری انجام می‌شود که از اجرای برجام حدود یک سال می‌گذرد.
همچنین این اولین ملاقات آمانو با مقامات عالی رتبه ایران پس از انتخاب ترامپ و اقدام کنگره آمریکا در تمدید قانون 10 ساله ایسا است.
هر چند این قانون بعد از تمدید با دستور وزیرخارجه این کشور در بخش‌هایی که برجام مشخص کرده است متوقف شده، با این حال تمدید آن از سوی ایران نقض برجام اعلام شد.ایران اخیرا در واکنش به تمدید قانون تحریم های (ایسا) اعلام کرده که ضمن پیگیری های حقوقی نقض صورت گرفته، سازمان انرژی اتمی با همراهی موسسات تحقیقاتی، مطالعات مربوط به ساخت پیشرانه‌های هسته‌ای و سوخت مورد نیاز آنها را دنبال کند.
ترامپ: در سوریه مناطق امن ایجاد می کنیم/ سخنگوی کاخ سفید احمق است
ترامپ همچنین سخنگوی کاخ سفید را احمق توصیف کرد و گفت: نمی دانم این مرد احمق جاش ارنست آیا با اوباما صحبت می کند. انتخاب یک سخنگو بسیار مهم است. ارنست بسیار رکیک صحبت می کند.ترامپ وعده داد در سوریه مناطق امن ایجاد خواهد کرد.به گزارش عصرایران به نقل از سایت شبکه آر تی روسیه، دونالد ترامپ رئیس منتخب آمریکا متعهد شد مناطق امن با هدف انسان دوستانه در سوریه ایجاد می کند. او همچنین از کشورهای جنوب خلیج فارس خواست از این طرح حمایت مالی کنند.
ترامپ در سخنرانی در جمع حامیانش در شهر هرشی در ایالت پنسیلوانیا گفت: این اقدام با هدف کمک به غیرنظامیان انجام خواهد شد تا آوارگان و پناهجویان در این مناطق مستقر شوند. او آنچه در سوریه می گذرد را بسیار تاسف اور توصیف کرد.
وی گفت: به دلیل تورم آمریکا نمی تواند از این طرح حمایت مالی کند بلکه از کشورهای جنوب خلیج فارس درخواست خواهد شد برای این طرح پول بپردازند.
ترامپ همچنین سخنگوی کاخ سفید را احمق توصیف کرد و گفت: نمی دانم این مرد احمق جاش ارنست آیا با اوباما صحبت می کند. انتخاب یک سخنگو بسیار مهم است. ارنست بسیار رکیک صحبت می کند.
وی گفت که ارنست در بیان مطالب ضعیف است او خبر مثبت را به شیوه ای می گوید انگار که خبر منفی است. مثلا ارنست می تواند خبر نابودی داعش را به عنوان خبر تاسف برانگیزی بیان کند . تناقض های زیادی میان سخنگوی کاخ سفید و اوباما وجود دارد تا جایی که می توان گفت  ارنست دستورات خود را از دیگری دریافت می کند.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گذشته ترامپ را به تشویق روسیه برای حملات سایبری به آمریکا به هنگام رقابت های انتخابات ریاست ایالات متحده متهم کرده بود.سخنگوی کا خ سفید همچنین مدعی وجود ارتباط مالی میان ترامپ و روسیه شده بود.

آغاز قریب‌الوقوع عملیات ارتش سوریه در حلب/عملیات خروج تروریست‌ها معلق شد

خبرگزاری فارس: آغاز قریب‌الوقوع عملیات ارتش سوریه در حلب/عملیات خروج تروریست‌ها معلق شد

تروریست‌ها امروز در راستای نقض آتش‌بس در حلب به سوی گذرگاه «الراموسه» تیراندازی کردند؛ اقدامی که سبب شد ارتش سوریه مجبور شود عملیات نظامی خود را برای آزادسازی مناطق اشغالی در حلب آغاز کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پس از اینکه تروریستها به سوی گذرگاه «الراموسه» تیراندازی کردند، منابع نظامی سوری این مسئله را نقض آتش بس اعلام کردند.

منابع فرماندهی نظامی سوریه اعلام کردند که نقض در گذرگاه الراموسه سبب شکست توافق و چه بسا آتش بس خواهد شد.

پس از این اقدام تروریستها، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش سوریه عملیات خود را برای بازپسگیری مناطق اشغالی تروریستها در شرق حلب ادامه خواهد داد.

وزارت دفاع روسیه همچنین خبر داد که تا پیش از تیراندازی تروریستها در الراموسه و توقف عملیات انتقال تروریستها از شرق حلب، 9500 نفر از مناطق تحت اشغال معارضان تروریست خارج شدند.

شبکه خبری «المیادین» نیز گزارش داد که پس از توقف عملیات خروج تروریستها، کاروانی که از این منطقه خارج شده بود به منطقه تحت اشغال تروریستها بازگشت. گفته می‌شود که در این کاروان بیش از 900 تروریست حضور داشتند.

یک منبع معارض نیز تأکید کرد که عملیات خروج تروریستها کما کان متوقف شده و تماسهایی با ترکیه در حال برقراری است تا عملیات خروج افراد زخمی و بیمار از فوعه و کفریا تسهیل شود.

منابع خبری اعلام کردند شنیده ها حاکی از این است که مذاکراتی برای اعاده اجرای توافق خروج تروریستها از حلب در حال انجام شدن است، ولی از طرفهای مذاکره کننده مطلبی درز نکرده است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز در یک نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران گفت که با روسیه در و ایران در حال مذاکره است تا مشکل حلب حل شود.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک منبع دولتی سوریه اعلام کرد که عملیات انتقال تروریستها در حلب به پایان نرسیده، بلکه به حالت تعلیق درآمده است.

اسکوا‌ش‌باز کویتی قهرمان مسابقات بین‌المللی اهواز شد

رقابت‌های بین المللی اسکواش در اهواز با قهرمانی ورزشکاری از کویت به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا ) منطقه خوزستان، فینال این رقابت ها دقایقی پیش به پایان رسید و عمار التمیمی از کویت در دیداری نزدیک و حساس موفق شد با حساب 3 بر 2 آگوست دوسوری از فرانسه را شکست دهد و به قهرمانی برسد.

این مسابقات از 21 آذرماه در اهواز با جایزه پنج هزار دلاری آغاز شده بود و امروز، جمعه به پایان رسید.

مراسم اختتامیه نیز دقایقی پیش برگزار شد و جام قهرمانی به برترین ها اهدا شد.

قراردادهای خرید کشتی مربوط به گذشته است/ لزوم تسریع قوه قضاییه در واگذاری گروه ملی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فضای بین المللی در بحث صنعت رو به بهبود است، گفت: امیدواریم بتوانیم ارتباط بهتری را با جهان داشته باشیم چراکه اگر بخواهیم صنعت و تولید توسعه پیدا کند، تعاملات فنی و بازرگانی و دادو ستد مالی لازم است که به تدریج در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، محمدرضا نعمت زاده امروز، 25 آذرماه در حاشیه سفر خود به خوزستان در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: خوشبختانه تعداد زیادی از بخش های خصوصی ایرانی با طرف های خارجی در بحث سرمایه گذاری مشترک به توافق رسیده اند و بیش از 70 مورد در این زمینه نهایی شده است که سرمایه گذاری آن ها بعضا آغاز شده و برخی از طرح ها تا اخر امسال به تولید خواهند رسید.

وی افزود: به نظرم موانع قانونی زیادی برای تولید در کشور وجود ندارد بلکه باید فضای کشور را فضای کار و تلاش کنیم و در این زمینه نمایندگان مجلس می توانند در ایجاد این فضای آرامش به ما کمک کنند. همچنین تلاش دولت این است که فضا را برای سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی در پسابرجام روان تر کند. 

نعمت زاده در خصوص بازدید از شهرک های صنعتی و صنایع استان عنوان کرد: افتتاح واحدها و بازدید از واحدهای صنعتی مثل کارخانه تولید شیرآلات مختلف نفت و گاز و کارخانه قند دزفول و بازسازی آن بعد از 13 سال توقف، بیانگر توان استان در این زمینه ها است.

وی ادامه داد: در اهواز پنج شهرک صنعتی داریم که تقریبا همه را بازدید کردیم و در هرکدام از این شهرکها پروژه هایی بازدید یا افتتاح شد و در این زمینه امیدواریم دوستان ما در شهرک صنعتی تلاش کنند و نیاز سرمایه گذاران و صنعتگران را تامین کنند. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در خصوص شهرک صنعتی شماره پنج اهواز نیز با تلاش های همکاران و استاندار بحث آب آن تامین شده و جاده موردنیاز این شهرک نیز تصویب شده که با سرعت انجام خواهد شد.
نعمت زاده در خصوص تعیین تکلیف گروه ملی فولاد ایران عنوان کرد: گروه ملی در اختیار قوه قضاییه است و مکاتبات و مذاکراتی انجام شده تا آن را هر چه زودتر تحویل بانک ملی بدهند زیرا بانک ملی از شرکای این شرکت و طلبکار بوده که راضی شده است بابت طلبش، کارخانه را تحویل بگیرد و در این زمینه باید قوه قضاییه تسریع کند.
نعمت زاده ادامه داد: ما چند ماه است که مساله گروه ملی فولاد را دنبال می کنیم و قرار شد رونوشت نامه هایی که به قوه قضاییه نوشته ایم را به استاندار تقدیم کنیم تا روند این کارخانه از طریق استان دنبال شود.
وی در خصوص اقدامات انجام گرفته در بحث موانع تولید عنوان کرد: از ابتدای دولت یازدهم در قالب مصوبات مختلف پیشنهاداتی را به دولت ارایه دادیم و در 35 مورد مصوبه دولت را گرفتیم تا تسهیلات ارائه و موانعی که در پیش روی صنعت است برداشته شود.
نعمت زاده افزود: خوشبختانه اغلب این مصوبات اجرایی شد و لایحه ای در 30 ماده تحت عنوان " قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر" تقدیم مجلس کردیم که در مجلس نیز مواردی به آن اضافه شد و به تصویب رسید و پس از آن به اجرا درآمد.وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برابر با قوانین کشور و سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید بر این است که از ظرفیت های داخلی حداکثر استفاده صورت گیرد.
وی در خصوص بحث کشتی سازی و توان تولیدکنندگان در این زمینه عنوان کرد: در سال 86 قرارداد خرید از خارج به صورت نقدی بسته شده است که در دوران تحریم ها کار خرید متوقف بود اما اکنون در فضای جدید ما خواستیم که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با طرف خارجی مذاکره و هم قرارداد را تعدیل کند و هم از خرید نقدی تبدیل به فاینانس شود و هم بحث ساخت داخل را در آن ببینند و این قرارداد جدیدی نبوده و قراردادهای امضا شده مربوط به دوره قبل است. 
نعمت زاده در خصوص جایگاه صنعت در برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: در کمیسیون تلفیق کارهای آن انجام شده است و دولت تا آنجایی که توانسته تلاش کرده تا جایگاه صنعت را به خوبی در آن در نظر بگیرد. هرچند ممکن است از نظر کارشناسی نواقصی وجود داشته باشد ولی در شرایط فعلی امیداواریم قانون خوبی باشد.
وی درباره صنعت سبز و توجه به ملاحظات زیست محیطی عنوان کرد: اصولا صنعت یک فعالیت قانونمند است و همانطور که کیفیت محصول مهم است وضعیت فرآیند تولید و ارتباط آن با جامعه و محیط هم دارای اهمیت است. شاید در بعضی موارد عده ای کوتاهی کنند اما صنعت به ذاته نه آلوده کننده و نه مزاحم است.

نعمت زاده ادامه داد: اگر مدیریتی که بر صنعت حاکم است بر اساس اصول کار کند مشکلی ندارد اما صنعت سبزی که امروز در دنیا مطرح است مقداری جلوتر از بحث آلایندگی ها است. مثلا فاکتورهایی مانند مصرف انرژی را به حداقل می رسانند و از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه برنامه وزارت صنعت برای خروج واحدهای تولیدی خوزستان از رکود چیست پاسخی نداد.