سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

زمان نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه

وزرای امور خارجه ایران و روسیه در گفت‌وگویی تلفنی بر سر تغییر زمان نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو از ۷ دی ماه به ۳۰ آذر ماه، توافق کردند.
به گزارش مشرق، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه عصر امروز در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص آخرین تحولات بحران سوریه به‌ویژه منطقه حلب گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
در این تماس علاوه بر بررسی آخرین وضعیت سوریه و حلب، با توجه به روند تحولات جاری در سوریه توافق شد، زمان برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو از 7 دی ماه به سه‌شنبه این هفته 30 آذر تغییر یابد.
وزیر امور خارجه کشورمان از بعد از ظهر چهارشنبه رایزنی‌های خود با مقامات برخی از کشورها را آغاز کرد و در آن روز با وزرای خارجه ترکیه، روسیه و سوریه و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.رئیس دستگاه دیپلماسی در این گفت‌وگوها در خصوص اوضاع حلب و دیگر مناطق سوریه، آتش بس و نحوه کمک‌رسانی انسانی به مردم این کشور رایزنی و تبادل نظر کرد.
این گفت‌وگوهای تلفنی روز پنجشنبه نیز ادامه یافت و در این روز ظریف بارها با همتای ترکیه‌ای خود در خصوص تحولات حلب گفت‌وگو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های مستمری را صورت داد و طرح برگزاری نشست سه‌جانبه ایران،روسیه و ترکیه را مطرح کرد آنگونه که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه شب گذشته عنوان کرد: تلاش شد علاوه بر بکارگیری تمام مساعی جمیله برای یافتن راه‌کارهای اثربخش در روزهای اخیر، طرح نشست وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه، روسیه در مسکو برای 27 دسامبر، مطابق با 7 دی ماه نهایی شود.
حال با توجه به اوضاع حلب وزرای خارجه ایران و روسیه توافق کردند که این نشست زودتر از موعد مقرر برگزار شود.  
منبع: فارس

مصر مدعی توقیف یک قایق ایرانی در دریای سرخ شد

نیروهای مسلح مصر در بیانیه‌ای مدعی شد که یک کشتی کوچک ایرانی را در دریای سرخ توقیف کرده است.
به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری کویت، نیروهای مسلح مصر در بیانیه ای مدعی شد که یک کشتی کوچک ایرانی را در دریای سرخ توقیف کرده است.
این بیانیه مدعی شده است که مقداری مواد مخدر، تجهیزات مربوط به موبایل، پول ایرانی، پاکستانی و مقداری دلار و دیگر تجهیزات نیز در این قایق کشف کرده است.این بیانیه همچنین مدعی شده است که مقصد این قایق مصر بوده است.  
نیروهای مسلح مصر گفته است که 7 نفر را در این قایق بازداشت کرده است که تابعیتهای مختلف داشته اند. 4 نفر ایرانی، 2 نفر هندی و یک نفر پاکستانی بوده اند.
منبع: فارس

شکایت یک گروه حامی اسراییل از شرکت بوئینگ به خاطر فروش هواپیما به ایران

به گفته رییس گروه حقوقی " شورات هادین " این گروه توانسته تا کنون بیش از 200 میلیون دلار از اموال ایران در بانک های آمریکایی را بابت غرامت برای قربانیان تروریسم،توقیف کند.
یک گروه حقوقی حامی اسراییل از شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا به خاطر انعقاد قرارداد فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری به ایران شکایت کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس گروه حقوقی " شورات هادین " روز پنج شنبه اعلام کرد بابت قرارداد فروش 16.6 میلیارد دلار هواپیمای مسافربری بوئینگ به ایران ، از این شرکت آمریکایی به دادگاه فدرال ایالت ایلینوی در شهر شیکاگو شکایت کرده است. دفتر مرکزی شرکت بوئینگ در شهر شیکاگو است.شکایت یک گروه حامی اسراییل از شرکت بوئینگ به خاطر فروش هواپیما به ایران

این گروه حامی اسراییل پیشتر نیز شرکت بوئینگ را تهدید کرده بود در صورت انعقاد قرارداد با شرکت ایران ایر علیه این شرکت اقامه دعوا خواهد کرد.

این گروه در اقامه دعوای خود با طرح اتهام حمایت ایران از گروه های تروریستی در خاورمیانه با جمع آوردن خانواده های قربانیان آمریکایی و اسراییلی حملات تروریستی دهه اخیر خواهان دریافت غرامت برای آنها از مبلغ قرارداد بوئینگ با ایران شده است.
"نیتسانا دارشان" رییس گروه حقوقی " شورات هادین " که خود یک یهودی زاده ایران است، درباره شکایت این گروه حقوقی اعلام کرده است: " ما با شکایت خود پول هر 100 هواپیمایی را که قرار است با قرارداد اخیر به ایران فروخته شود بابت غرامت قربانیان حملات تروریستی خواهیم گرفت. اگر شرکت بوئینگ فکر می کند می تواند به سادگی با شرکتی که دولت ایران 60 درصد سهام آن را در اختیار دارد معامله کرده و برای تظاهر مبلغی هم بهابت کمک های بشردوستانه به موسسات کمک کند، ما حقیقت را به آنها نشان خواهیم داد."گروه حقوقی شورات هادین اعلام کرده است ، ایران باید پیش از خرید هواپیبماهای بوئینگ به "بازماندگان قربانیان تروریسم" که در حملات گروه های فلسطینی و لبنانی  تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران کشته شده اند، غرامت بپردازد.
به گفته دارشان، موسسه حقوقی تحت مدیریت او تا کنون موفق شده است از دادگاه های آمریکا حدود 2 میلیارد دلار احکام غرامت برای قربانیان تروریسم بگیرد و در این راستا تا کنون بیش از 200 میلیون دلار از اموال و دارایی های ایران در بانک های آمریکا را توقیف کرده است.به گفته این فعال حقوقی حامی اسراییل هم اکنون در دادگاه های آمریکا پرونده های شکایتی به ارزش کلی حدود 43 میلیارد دلار برای دریافت غرامت از دولت ایران در دست بررسی است.
13 تماس تلفنی میان ظریف و وزیر خارجه ترکیه در یک روز
روز جمعه همچنین گزارشی مبنی بر مکالمه تلفنی «اسحاق جهانگیری» با «بن‌علی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، منتشر شد که به مسئله بحران انسانی در حلب اختصاص داشت.
 منابع دیپلماتیک ترکیه می‌گویند که وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی خود در روز جمعه «۱۳ بار» در رابطه با تحولات حلب گفت‌وگو کرده‌ است.
به گزارش «اسکای‌نیوز»، یک منبع دیپلماتیک در ترکیه اعلام کرد، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از صبح روز جمعه (26 آذر) 13 بار با همتای ایرانی خود «محمد جواد ظریف» برای ارزیابی اوضاع شهر حلب سوریه، تلفنی گفت‌وگو کرده است.عملیات تخلیه حلب به دنبال آتش‌بسی که با میانجی‌گری ترکیه و روسیه شکل گرفت، از روز پنج‌شنبه آغاز شد، اما دولت سوریه این عملیات را از صبح جمعه به دلیل نقض بندهای توافق از سوی گروه‌های تروریستی، به حالت تعلیق درآورده است.در این شرایط در حالی‌که بیم فروپاشی توافق می‌رفت، ترکیه رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با تمام طرف‌های تأثیر گذار در عرصه سوریه، از جمله ایران، شدت بخشید.به گزارش تسنیم، به گفته یک منبع ترکیه‌ای، وزرای خارجه ترکیه و ایران از صبح جمعه 13 بار با یکدیگر مکالمه داشته‌اند.
روز جمعه همچنین گزارشی مبنی بر مکالمه تلفنی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور ایران، با «بن‌علی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، منتشر شد که به مسئله بحران انسانی در حلب اختصاص داشت.در همین حال، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه از همه طرف‌ها خواست به توافق آتش‌بس در حلب پایبند باشند تا زمینه خروج افراد از مناطق شرقی این شهر ادامه یابد.اردوغان در سلسله پیام‌هایی در توییتر نوشت: «از تمامی طرف‌ها و جامعه جهانی می‌خواهم به توافق آتش‌بس و حمایت از روند خروج ادامه دهند... آتش‌بسی که ترکیه درباره آن مذاکره کرده است و عملیات خروج از شرق حلب، آخرین امید غیرنظامیان بی‌گناه است.»
عربستان: اگر آمریکا تمایل داشته باشد مخالفتی با ماندن اسد نداریم
مسئولان بلند پایه عربستانی امروز خواهان شفافیت بیشتر در مواضع آمریکا هستند تا بتوانند بر اساس آن مواضع خود را اتخاذ کنند. آنها معتقدند که اگر آمریکا نظر خود را در خصوص اسد تغییر داده باشد باید این مساله را به ریاض ابلاغ کند و نباید ما را تنها بگذارد.منابع آگاه اعلام کردند که عربستان لزوما با باقی ماندن بشار اسد در قدرت مخالف نیست البته اگر این خواست آمریکا باشد.به گزارش ایسنا، منابع آگاه در گفت‌وگو با سایت خبری لبنان ۲۴ عنوان داشتند: مسئولان عربستانی در دیدار با مسئولان آمریکایی اعلام کردند که ریاض لزوما با باقی ماندن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت مخالف نیست به خصوص اینکه اگر این مساله خواسته آمریکا باشد.
این منابع در ادامه افزودند: مسئولان بلند پایه عربستانی امروز خواهان شفافیت بیشتر در مواضع آمریکا هستند تا بتوانند بر اساس آن مواضع خود را اتخاذ کنند. آنها معتقدند که اگر آمریکا نظر خود را در خصوص اسد تغییر داده باشد باید این مساله را به ریاض ابلاغ کند و نباید ما را تنها بگذارد.
منابع دیگری نیز اعلام کردند که مساله سوریه امروز اولویت مهم ریاض به شمار نمی‌آید عربستان منتظر مواضع ترکیه است چرا که این کشور دارای نفوذ زیادی در پرونده سوریه است.
۲ محموله نفتی ایران در انگلیس رفع توقیف شد
اخیرا با این شرکت انگلیسی به توافق رسیده و پیش بینی می شود در مدت زمان یک تا دو ماه آینده این دو دستگاه توربین نفتی وارد کشور شود.
یک مقام مسئول از رفع توقیف و آزادسازی دو محموله توربین‌های نفتی ایران توسط یک شرکت انگلیسی خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود به زودی این دو دستگاه توربین وارد ایران شود.به گزارش مهر،داریوش امیرسرداری گودرزی درباره جزئیات رفع توقیف و آزادسازی دو محوله توربین های صنعت نفت کشور در انگلیس، گفت: پیش از اعمال تحریم ها، دو دستگاه توربین یکی از مراکز انتقال نفت ایران برای انجام تعمیرات به انگلیس منتقل شده بود.
معاون مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با تاکید بر اینکه با لغو تحریم ها، مذاکرات با این شرکت انگلیسی برای آزادسازی توربین های نفتی آغاز شد، تصریح کرد: اخیرا با توافق انجام شده این دو دستگاه توربین های انتقال نفت وارد ایران خواهد شد و عملا رفع توقیف شده است.
این مقام مسئول در خصوص زمان بندی ورود توربین‌های نفتی به کشور هم توضیح داد: اخیرا با این شرکت انگلیسی به توافق رسیده و پیش بینی می شود در مدت زمان یک تا دو ماه آینده این دو دستگاه توربین نفتی وارد کشور شود.در همین حال علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت و معاون وزیر نفت هم اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به آزادسازی بخشی از پول‌های گازی بلوکه‌شده ایران در انگلیس اعلام کرده است: به زودی بخش باقی‌مانده این پول هم، از سوی شرکت بریتیش پترولیوم به طور کامل آزاد می‌شود.
به گزارش مهر، همزمان با آزادسازی محموله توربین‌های مراکز انتقال نفت ایران در انگلیس، اخیرا برخی از کالا و تجهیزات فازهای در دست ساخت پارس جنوبی هم توسط شرکت‌های آسیایی و اروپایی رفع توقیف شده است.
علیرضا عبادی مجری فازهای ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس اخیرا در گفتگو با مهر از رفع توقیف و آزادسازی کالاهای توقیف شده دو فاز پارس جنوبی ساخته اسپانیا و فرانسه خبر داده و گفته است: برخی مخازن سکوهای گازی یک شرکت ژاپنی هم رفع توقیف و وارد کشور شد.
از سوی دیگر مسئولان شرکت نفت و گاز پارس پیش از آزادسازی برخی از تجهیزات و کالاهای فازهای پارس جنوبی توسط زیمنس آلمان خبر داده و تاکید کرده بودند: توربوکمپرسورهای گازی ایران در امارات و اروپا رفع توقیف شده است.علاوه بر این مسئولان شرکت ملی نفت هم اعلام کرده‌اند: با لغو تحریم‌ها، سفارش گذاری «توربواکسپندرهای بازیافت اتان» در طرح‌های توسعه‌ای فازهای ١٩و ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی آغاز شده است.
آمانو به ایران می‌آید
ین اولین ملاقات آمانو با مقامات عالی رتبه ایران پس از انتخاب ترامپ و اقدام کنگره آمریکا در تمدید قانون 10 ساله ایسا است.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکشنبه هفته جاری برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر می کند.
به گزارش ایسنا، بر اساس بیانیه آژانس، ملاقات یوکیا آمانو در تهران بخشی از تعامل سطح بالا میان ایران و آژانس است. بر اساس این بیانیه، مدیرکل آژانس در تهران درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام گفت‌وگو می‌کند.
سفر از پیش اعلام نشده آمانو در حالی هفته جاری انجام می‌شود که از اجرای برجام حدود یک سال می‌گذرد.
همچنین این اولین ملاقات آمانو با مقامات عالی رتبه ایران پس از انتخاب ترامپ و اقدام کنگره آمریکا در تمدید قانون 10 ساله ایسا است.
هر چند این قانون بعد از تمدید با دستور وزیرخارجه این کشور در بخش‌هایی که برجام مشخص کرده است متوقف شده، با این حال تمدید آن از سوی ایران نقض برجام اعلام شد.ایران اخیرا در واکنش به تمدید قانون تحریم های (ایسا) اعلام کرده که ضمن پیگیری های حقوقی نقض صورت گرفته، سازمان انرژی اتمی با همراهی موسسات تحقیقاتی، مطالعات مربوط به ساخت پیشرانه‌های هسته‌ای و سوخت مورد نیاز آنها را دنبال کند.
ترامپ: در سوریه مناطق امن ایجاد می کنیم/ سخنگوی کاخ سفید احمق است
ترامپ همچنین سخنگوی کاخ سفید را احمق توصیف کرد و گفت: نمی دانم این مرد احمق جاش ارنست آیا با اوباما صحبت می کند. انتخاب یک سخنگو بسیار مهم است. ارنست بسیار رکیک صحبت می کند.ترامپ وعده داد در سوریه مناطق امن ایجاد خواهد کرد.به گزارش عصرایران به نقل از سایت شبکه آر تی روسیه، دونالد ترامپ رئیس منتخب آمریکا متعهد شد مناطق امن با هدف انسان دوستانه در سوریه ایجاد می کند. او همچنین از کشورهای جنوب خلیج فارس خواست از این طرح حمایت مالی کنند.
ترامپ در سخنرانی در جمع حامیانش در شهر هرشی در ایالت پنسیلوانیا گفت: این اقدام با هدف کمک به غیرنظامیان انجام خواهد شد تا آوارگان و پناهجویان در این مناطق مستقر شوند. او آنچه در سوریه می گذرد را بسیار تاسف اور توصیف کرد.
وی گفت: به دلیل تورم آمریکا نمی تواند از این طرح حمایت مالی کند بلکه از کشورهای جنوب خلیج فارس درخواست خواهد شد برای این طرح پول بپردازند.
ترامپ همچنین سخنگوی کاخ سفید را احمق توصیف کرد و گفت: نمی دانم این مرد احمق جاش ارنست آیا با اوباما صحبت می کند. انتخاب یک سخنگو بسیار مهم است. ارنست بسیار رکیک صحبت می کند.
وی گفت که ارنست در بیان مطالب ضعیف است او خبر مثبت را به شیوه ای می گوید انگار که خبر منفی است. مثلا ارنست می تواند خبر نابودی داعش را به عنوان خبر تاسف برانگیزی بیان کند . تناقض های زیادی میان سخنگوی کاخ سفید و اوباما وجود دارد تا جایی که می توان گفت  ارنست دستورات خود را از دیگری دریافت می کند.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گذشته ترامپ را به تشویق روسیه برای حملات سایبری به آمریکا به هنگام رقابت های انتخابات ریاست ایالات متحده متهم کرده بود.سخنگوی کا خ سفید همچنین مدعی وجود ارتباط مالی میان ترامپ و روسیه شده بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد