سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از بهبهان

گزارش فارس به مناسبت سالروز سیل تلخ بهبهان
مرگ 13 نفر هم باعث گرفتن درس عبرت در بهبهان نشد

خبرگزاری فارس: با گذشت یک سال از حادثه تلخ سیل محور بهبهان به رامهرمز و اهواز هنوز علت آن برطرف نشده و با هر بارندگی نگرانی‌ها در خصوص تکرار حادثه افزایش می‌یابد.

خبرگزاری فارس: مرگ 13 نفر هم باعث گرفتن درس عبرت در بهبهان نشد 

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، یک سال پیش در چنین روزی بارش شدید باران و سهل‌انگاری برخی افراد باعث وقوع حادثه‌ای تلخ در محور بهبهان به رامهرمز و اهواز شد که جان 13 مسافر این محور را گرفت و عده‌ای را متحمل خسارت‌های مادی و معنوی بسیاری کرد.

در روزهای پایانی آبان سال گذشته بارندگی در شهر بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار شدید بود و این شهر را دچار سیل کرد، سیلی که فرماندار این شهر را مجبور به ارسال درخواست کمک از شهرهای اطراف از جمله بهبهان کرد.

در حالی که مسئولان بهبهان به فکر چگونگی یاری به بهمئی بودند، باران در این شهرستان شدید شد و در عرض چند ساعت و در مدت زمانی کوتاه 76 میلیمتر باران در منطقه بارید و محور بهبهان به اهواز به زیر آب رفت.

حجم آب به حدی بود که 15 کیلومتر از این محور در چند نقطه دچار حادثه شده و در برخی از قسمت‌ها، آب به ارتفاع دو متری سطح جاده رسید.

همین موضوع باعث معلق شدن خودروهای گرفتار شده در حادثه شده و تعدادی از آنان با جریان شدید آب به نقاطی با فاصله بسیار زیاد از جاده انداخته شدند و 20 خودروی سبک و سنگین نیز با جریان سیل از جاده خارج شده و در مزارع اطراف جاده رها شده بودند.

 

خودروی خسارت دیده ناشی از سیل بهبهان

 

خودروی مسافربری آسیب دیده ناشی از سیل بهبهان

روستاهای «آب‌امیری» و «چهل کنار» در آب محصور شده و ارتفاع آب سرازیر شده به روستای «دره‌نی» به حدود دو متر رسید.

* فرمانده نیروی انتظامی بهبهان فرشته نجات حادثه‌دیدگان شد

محسن تقی‌زاده که فرماندهی نیروی انتظامی بهبهان را بر عهده داشت با مشاهده رعد و برق‌های شدید و وزش باد به سمت جاده رفته و در هنگام وقوع سیل در منطقه حاضر شد و با درخواست از یک کامیون برای حرکت در مسیر و سوار کردن مردم گرفتار در خودروهای خود در کامیون، آنها به منطقه‌ای امن برده و جان آنان را نجات داد.

این در حالی است که اگر این فرد در منطقه حادثه نبوده و این اقدام حیاتی را انجام نمی‌داد، شمار قربانیان بسیار بیشتر از 13 تن خواهد بود.

* امدادگر داوطلب هلال احمر خود قربانی سیل شد

با اعلام وقوع حادثه در منطقه، نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در کوتاهترین زمان به محل اعزام می‌شوند، اما یکی از آمبولانس‌های این ارگان که به مناطق کم‌آب مسیر اعزام شده بود، به ناگاه با حجم بسیار زیاد آب روبرو شد و «محمود کاری» یکی از امدادگران این خودرو در جریان سیل قرار گرفته و جان خود را از دست داد که وی را به عنوان یک شهید معرفی کردند.

 

عکس «محمود کاری» امدادگر افتخاری در دست مردم

وی در زمره نیروهای داوطلب افتخاری جمعیت هلال احمر بهبهان و بازنشسته هوانیروز بود که در حال امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل جان خود را از دست داد.

* ستاد بحران بهبهان تقاضای بالگرد کرد/ شرایط بد جوی مانع رسیدن بالگرد به شهر است

با توجه به محصور شدن روستاهای منطقه در آب و مفقود شدن تعدادی از قربانیان، ستاد بحران بهبهان از هلال احمر استان تقاضای اعزام یک بالگرد کرد اما شرایط بد جوی مانع از رسیدن و فرود این بالگرد درخواستی در منطقه شد اما با بهتر شدن شرایط جوی، بالگردهای هلال احمر و شهر گچساران به بهبهان رسیده و در اختیار ستاد بحران قرار گرفتند.

* خسارت 55 میلیارد تومانی سیل به بخش‌های مختلف بهبهان

پس از بررسی‌های دستگاه‌های مختلف در خصوص خسارت‌های سیل به بهبهان، مشخص شد که این حادثه به شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات و بخش‌های کشاورزی و زیرساخت‌ها خسارات سنگینی را وارد کرده است، به گونه‌ای که تنها سه هزار هکتار از زمین‌های ذرت کشت شده در مسیر سیل به طور 100 درصد آسیب دیدند.

 

خسارت سیل به زمین‌های کشاورزی ذرت

 

به طور کامل از بین رفتن شانه راه در اثر سیل

با بررسی کامل خسارات، میزان آن بالغ بر 55 میلیارد تومان اعلام شد.

* سازوکار مدیریت بحران را در خوزستان نداریم

در جلسه ستاد بحران بهبهان که روز پس از حادثه تشکیل شد، غلامرضا اخوان‌صباغ، سرپرست وقت معاونت عمرانی استاندار خوزستان نیز حاضر شد و گفت: عمر زیادی از مدیریت بحران در کشور نگذشته و تنها سه تا چهار سال است که توسط هیئت دولت و مجلس راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این مدیریت هنوز سازوکار اصلی خود را نیافته است و ما نیز مدیرت بحران را در خوزستان نداریم.

* فرماندار بهبهان خواستار تجهیز اتاق‌های بحران دستگاه‌ها شد/ تصور چنین حجم‌ آبی را نمی‌کردیم

فرهاد باذلی‌محبوب در این جلسه ضمن تاکید بر رفع نقاط حادثه‌خیز برای جلوگیری از تکرار این حوادث، خواستار تجهیز اتاق‌های بحران دستگاه‌ها شد و گفت: از ساعات اولیه بارش باران ستاد بحران تشکیل شده و ما آماده ارائه کمک به شهر بهمئی بودیم اما هیچ یک پیش‌بینی چنین آبی را نمی‌کردیم.

وی با بیان اینکه وضعیت روستاها اسفناک است، تصریح کرد: در شب حادثه برای تامین حداقل‌ها نیز با مشکل مواجه بوده و اگر امکانات لازم را در اختیار داشتیم شاید می‌توانستیم افراد بیشتری را نجات دهیم و از این رو خواستار تجهیز اتاق‌های بحران در همه دستگاه‌ها هستیم.

* پیکر قربانیان سیل با حضور صدها بهبهانی تشییع شد

با یافتن اجساد قربانیان این حادثه، مراسم تشییع پیکر آنان در بهبهان تدارک دیده شد و با حضور صدها بهبهانی، مسئولان این شهر و خانواده‌های داغدار از میدان هلال احمر تا میدان غدیر برگزار شد.

 

تابوت قربانیان سیل در دستان مردم بهبهان

 

اقامه نماز میت بر قربانیان سیل به امامت امام جمعه بهبهان

با اقامه نماز میت به امامت حجت‌الاسلام عبدالرضا ابوعلی، امام جمعه بهبهان بر پیکر جان‌باختگان، تابوت‌ها بر دوش مردم قرار گرفته و به خانواده‌های آنان تحویل داده شد.

* چهار عامل اصلی وقوع سیل مرگبار محور بهبهان به رامهرمز و اهواز

میزان بارندگی در آن روز غیرمنتظره و زیاد بود اما چهار عامل اصلی در وقوع این حادثه تلخ بیشترین نقش را داشتند.

در هنگام عملیات خاکبرداری برای احداث پالایشگاه گاز بیدبلند دو بهبهان، اداره راه محل‌هایی را برای دپوی آنها معرفی می‌کند اما مسئولان امر، به این موضوع توجه نکرده وب رای کاهش هزینه‌های خود مسافت خاکبرداری تا خاکریزی، بارهای خود را در مسیل‌های منطقه خالی کرده و آنها را به طور کامل مسدود می‌کنند.

مسئولان راه برای عبور آب 14 دهانه پل تعبیه کرده‌اند اما پالایشگاه این دهانه‌ها را به یک کانال جدید که خود حفاری و ایجاد کرده، هدایت می‌کند که به این صورت نقش دهانه‌ها را از بین می‌برد و با سرازیر شدن حجم قابل توجه‌ای آب به این کانال و با توجه به ظرفیت کم آن، آب از کانال به روی جاده برگشت خورده و موجب جریان شدید آب با ارتفاع دو متر روی محور می‌شود.

منابع طبیعی نیز زمین‌هایی را در منطقه به کشاورزان تحویل داده است که این امر نیز باعث به هم خوردن مسیل‌های طبیعی شده است.

اما در محور تشان نیز که دچار حادثه شده است، پادگان بخردیان بهبهان در جلوی دهانه‌های پل اداره راه و ترابری، دیوارهایی را ایجاد و آن دهانه‌ها را ناکارآمد کرده است.

اینها عوامل اصلی و پررنگ وقوع این سیل مرگبار در محور بهبهان به رامهرمز و اهواز است که تاکنون نیز رفع نشده‌اند.

* رفع علت‌های وقوع سیل آسان است/ مرکز استان‌نشینان دست به کار شوند

اداره راه و ترابری بهبهان با بلدوزر خود برای حل این مشکل و باز کردن دهانه پل‌های خود اقدام می‌کند اما دست‌اندرکاران پالایشگاه گاز بیدبلند دو که خود از مسببین جان‌باختن تعدادی از هم‌وطنان هستند، با آنها برخورد کرده و اجازه این کار را نمی‌دهند.

به همین دلیل مسئولان راه و ترابری بهبهان موضوع را به مسئولان شهری و استان اعلام کرده تا آنها برای رفع این تهدید جدی و مشکل اساسی دست به کار شوند.

* باز آبان، باز باران، باز سیلاب، باز کشته/ از گذشته درس عبرت نگرفتیم

یک سال از این حادثه تلخ گذشت اما اقدام مناسبی برای رفع این مشکل نشد تا امسال بار دیگر و باز هم در آبان، سیلاب این محور را در نوردیده و یک نفر دیگر را به کام مرگ بکشاند.

در روزهای نخست آبان سال جاری، باران شدیدی در منطقه بارید و موجب وقوع سیلابی در محور بهبهان به اهواز شد که طی آن یک خودرو سواری پراید توسط جریان آب دچار حادثه شده و یکی از سرنشینان آن که 60 سال سن داشت، جان باخت.

پس از این حادثه بار دیگر فرماندار بهبهان ستاد بحران را نیازمند ساماندهی دانست، امری که از یک سال پیش تاکنون و با جان‌باختن 14 نفر در دو حادثه مشابه، صورت نگرفته است و نشان از درس عبرت نگرفتن مسئولان از گذشته است.

* تناقض‌گویی مسئولان و علامت سوال‌های فراوان

اما نکته قابل تامل در این موضوع گفته فرماندار بهبهان در خصوص عدم پیش‌بینی هواشناسی درباره این بارندگی است؛ باذلی محبوب چند ساعت پس از وقوع سیلاب در گفت‌وگو با فارس گفت: هواشناسی نیز پیش‌بینی چنین بارندگی را به ما اعلام نکرده و ما غافلگیر شدیم.

پس از پیگیری‌های فارس در این خصوص، مسئولان شهرداری بهبهان از ارسال نامه‌ای از سوی استانداری خوزستان مبنی بر هشدار در خصوص بارندگی شدید خبر دادند.

گفته‌هایی که با یکدیگر تناقض داشته و بیش از پیش ذهن مردم را درگیر درستی و اشتباه سخنان مسئولان شهر خود می‌کند.

حال این سوالات مطرح می‌شود که ‌آیا به جای تنها حرف زدن و هر بار گفتن از غافلگیر شدن، بهتر نیست دست به کار شد و مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کرد؟

آیا به راستی پالایشگاه بیدبلند دو می‌تواند هرکاری را که تمایل دارد انجام داده و جلوی حل مشکل را بگیرد و مسئولی نیز در برابر وی ایستادگی نکند؟

آیا جان مردم باید بازیچه اختلافات مسئولان باشد و با هر بارندگی، این جاده اصلی و مهم به زیر آب رفته و مسافران و خودروها در انتظار مرگ باشند؟

به راستی جان مردم باید به دلیل منفعت‌طلبی‌های پیمانکاران ساخت پالایشگاه بیدبلند دو به خطر افتاده و کسی اعتراضی نیز نکند؟

آیا انتقال یک دستگاه بلدوزر به منطقه و آزاد کردن مسیل‌ها و تصحیح مسیرهای عبور آب مانند گذشته آنقدر سخت و پچیده است که از عهده مسئولان شهری خارج بوده و نیازمند اقدام مدیران کل استانی با آن مشغله کاری است؟

* افزایش نگرانی مردم از تکرار سیلاب با هر بارندگی/ مسئولان آستین‌ها را بالا بزنند

در ابتدای فصل بارندگی در بهبهان قرار داریم و مردم این شهرستان با هر بار شنیدن خبر امکان بارندگی، به ناگاه به یاد حادثه‌های تلخ سال گذشته و امسال این محور افتاده و نگرانی آنان در خصوص تکرار حادثه افزایش می‌یابد، به خصوص اینکه شاهد تلاش خاصی در منطقه برای رفع علل حادثه نیستند.

از این رو شایسته است هر مسئولی که می‌تواند گامی در این خصوص بردارد، همت کرده و امنیت جانی مسافران و مردم این منطقه را مانند گذشته برقرار کند تا بار دیگر شاهد از بین رفتن انسانی دیگر و داغدار شدن خانواده‌هایی نباشیم.

این خواسته مردم بهبهان از مسئولان است زیرا به طور قطع و یقین مردم این شهر تحمل از دست دادن عزیزان خود را در حوادثی تکراری نخواهند داشت.

====================

گزارش و عکس: علیرضا شکری‌نسب

گزارش آب و هوای استان خوزستان

امتداد بارش‌ها تا عصر امروز/خوزستان جمعه و شنبه هم بارانی‌ است

 

رهیاب نیوز: مدیر کل هواشناسی خوزستان از امتداد بارش‌های باران در استان تا عصر امروز خبر داد و گفت: بارش‌های باران بعدی جمعه و شنبه خواهد بود.به گزارش رهیاب نیوز، مسعود دهملایی امروز در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: تداوم تاثیر خط ناپایدار لایه میانی، جو انتظار وقوع ناپایداری‌ها به شکل رگبارهای پراکنده و احتمال رعد و برق تا عصر امروز نیز وجود دارد.وی خاطر نشان کرد: با عبور سیستم باران‌زا از منطقه و غربی شدن جریانات سطح زمین به تدریج با آسمانی تا قسمتی ابری مواجه خواهیم شد.دهملایی تاکید کرد: آسمان استان قسمتی تا نیمه ابری گاهی تمام ابری همراه با رگبار پراکنده و وزش باد قابل‌ملاحظه و بعضا رعد و برق و از بعد از ظهر با کاهش ابر و ناپایداری پیش‌بینی می‌شود و انتظار بارندگی بعدی از عصر جمعه تا روز شنبه وجود دارد.مدیرکل هواشناسی خوزستان درباره وضعیت هوا در استان افزود: وضعیت هوا، نیمه ابری تا ابری همراه با رگبار و رعد و برق و مه جهت باد، شمال غربی گاهی جنوب شرقی سرعت باد، 20 تا 35 کیلومتر در ساعت و ماکزیمم سرعت باد 50 کیلومتر در ساعت خواهد بود.وی افزود: در شبانه روز گذشته آغاجاری و امیدیه با 27 و دهدز با 7 درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط گزارش شده‌اند

یک خبر از هفتکل

اختلاف در هیئت عزاداری/هر که صوتش بیش ، اجرش بیشتر!

رهیاب نیوز:سیستم های صوتی و طبل و صف های زنجیر زنی خود را در برابر دیگری به طرز خجالت آوری قرار داده و سعی می کنند با تحمیل صدای گروه خود بر آنها، قدرت شان را به نمایش گذاشته و اصطلاحا رقیب را از دور خارج کنند.

به گزارش خبرنگار رهیاب نیوز از هفتگل  چند سالی است اختلاف میان دسته جات عزاداری هفتکل به اوج خود رسیده است .
متاسفانه در شب های عزیزی که فرصتی برای احیای سنت های الهی و مذهبی است، رفتارهایی غلط از مسئولان برخی هیئت ها سرزده و مراسمات عزاداری را به حاشیه برده است.یکی از آنها ، باسابقه ترین هیئت هفتکل یعنی هیئت زنجیر زنی بازاریان است که پس از دو دسته گی  میان بزرگان آن، هر دو در یک محل و با فاصله بسیار کم ، سیستم های صوتی و طبل و صف های زنجیر زنی خود را در برابر دیگری به طرز خجالت آوری قرار داده و سعی می کنند با تحمیل صدای گروه خود بر آنها، قدرت شان را به نمایش گذاشته و اصطلاحا رقیب را از دور خارج کنند.

سازمان تبلیغات اسلامی و مسئول هیئت های مذهبی ، موضع منفعل و نا کارآمدی در این رابطه از خود نشان داده و در برابر این منکر اجتماعی بی خیال هستند.این بی تفاوتی باعث شده است بسیاری از جوانان و کودکان ، رفتارهایی را از عاشورا و محرم یاد بگیرند که مغایر با اهداف عالی حادثه عاشورا و قیام خونین کربلا ست و این خسارت بزرگی برای ما محسوب می شود.

البته سازمان محترم تبلیغات در مدیریت دیگر هیئت های عزاداری نیز عملکرد مناسبی نداشته است.به عنوان مثال در بسیاری از نقاط هفتکل ، در یک کوچه دو هیئت دقیقاً روبروی هم مجوز فعالیت گرفته اند  و هیچ کدام حاضر نیست صدای دیگری را بشنود و مردم بیچاره باید صداهای طبل و سنج و دمام آنان را بصورت در هم وبرهم و ناموزون تحمل کنند.به نظر شما این اتفاقات، به جز عدم مدیریت و برنامه ریزی هیئت های عزاداری ، دلیل دیگری دارد؟

یک تحلیل ورزشی

باشگاه‌داران آبادانی قید فوتبال را می‌زنند؟!
ورزشی  10:46:51 1391/08/30
918-26881-5 کد خبر
RSS :: پرینت

باشگاه‌داران آبادانی با حضور در هیات فوتبال این شهر خواستار رسیدگی به مشکلات‌شان شدند.

سعید حافظی، مدیر امور رسانه‌ای هیات فوتبال آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان اظهار‌کرد: روز شنبه (27 آبان‌ماه) باشگاه‌داران آبادانی با حضور در هیات فوتبال آبادان خواستار تشکیل جلسه اضطراری با اعضای هیات فوتبال این شهرستان شدند که عصر همان روز این جلسه برگزار شد و نمایندگان باشگاه‌داران ضمن بیان مشکلات موجود بر سر راه فعالیت تیم‌های فوتبالی آبادان، درخواست کردند که مظفر شاملی رییس هیات شهرستان برای رفع این مشکلات، پیگیر شود.

وی ادامه‌داد: باشگاه‌داران، اصلی‌ترین مشکلات خود را نبود زمین چمن و منابع مالی عنوان کردند و از مدیر و اعضای هیات مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان و مسوولان شهرستان در حالی که معتقد بودند که آن‌ها هیچ اقدامی را برای حمایت از باشگاه‌ها و آینده فوتبال در آبادان انجام نمی‌دهند، گلایه و اعلام کردند که در صورت رسیدگی نشدن به مشکلات‌شان، فعالیت تیم‌های‌ خود را متوقف کرده و قید فوتبال را می‌زنند.

مدیر امور رسانه‌ای هیات فوتبال آبادان بیان‌کرد: نتیجه این جلسه این شد که روز گذشته (29 آبان‌ماه) رییس هیات فوتبال آبادان به همراه رییس کانون باشگاه‌داران شهرستان، مدیرعامل باشگاه استقلال آبادان و خودم که امور رسانه‌ای هیات فوتبال آبادان هستم در فرمانداری آبادان با سیدولی‌الله موسوی معاون امور سیاسی فرماندار آبادان جلسه‌ای برگزار کردیم و مشکلات موجود بر سر راه فعالیت تیم‌های فوتبالی‌مان را به وی انعکاس دادیم.

وی افزود:  در این جلسه حاضران از موسوی خواستند ضمن پیگیری مطالبات هیات فوتبال آبادان از هیات فوتبال استان و فدراسیون، هر چه زودتر مشکل فقدان زمین چمن استاندارد را در این شهرستان رفع کند. موسوی نیز پس از شنیدن این مشکلات عنوان کرد که باید هر چه زودتر شورای ورزش در آبادان تشکیل و مشکلات موجود رفع شود.

حافظی بیان‌کرد: موسوی در این جلسه به پتانسل‌های ورزش آبادان در رشته‌های مختلف اشاره کرد و اذعان داشت که حیف است شهری با این همه استعداد از نبود ابتدایی‌ترین امکانات برای شکوفایی جوان‌هایش رنج ببرد. وی هم‌چنین گفت ضمن این‌که این مشکلات را با فرماندار در میان خواهم گذاشت، به طور جدی پیگیر تشکیل شورای ورزش آبادان خواهم بود.

وی خاطرنشان‌کرد: ما در آبادان پتانسیل‌هایی مانند منطقه آزاد اروند، شرکت‌ نفت ایرانول، شرکت‌ نفت پاسارگاد، اداره‌ بندر و دریانوردی، پتروشیمی و پالایشگاه را داریم ولی هم‌چنان از نظر حمایت‌نشدن دچار مشکل هستیم ضمن این‌که نباید فراموش کنیم که هر یک از این نام‌ها، برای اداره یک شهر بزرگ کافی است.

اخبار انتظامی استان

دستگیری 95 تبعه غیرمجاز در مرزهای خوزستان
اجتماعی  9:29:11 1391/08/30

918-29414-5 کد خبر

 

فرمانده مرزبانی استان خوزستان از دستگیری 95 تبعه غیرمجاز در این استان خبر داد. سردار حمید هداوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران  (ایسنا) در این باره گفت: ماموران مرزبانی استان خوزستان در 24 ساعت 95 تبعه غیرمجاز که قصد ورود به کشور را داشتند، در مرزهای خوزستان شناسایی و دستگیر کردند. وی با بیان اینکه این افراد به شکل غیرمجاز در حال ورود به کشور بوده‌اند، اظهارکرد: متهمان دستگیرشده پس از دستگیری و انتقال به مقر انتظامی برای ادامه روند رسیدگی به جرم، به مراجع‌قضایی معرفی شدند. فرمانده مرزبانی استان خوزستان با تاکید بر ضرورت رعایت قانون به هنگام تردد در مرز، گفت: طبیعی است که تردد در مرز تابع قوانینی است که در صورت عدم‌رعایت آن مرزبانان با قانون‌شکنان برخورد خواهند داشت

 

جمع‌آوری 7 هزار قلیان در اهواز
اجتماعی  13:41:24 1391/08/30

918-29814-5 کد خبر
 

فرماندار اهواز گفت: در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 7000 جام قلیان از سطح اماکن عمومی شهر اهواز جمع‌آوری شده است .به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) _منطقه خوزستان_ عبدالعزیز فدعمی اظهار کرد: با وجود مضرات استعمال قلیان و تهدیدی که برای سلامت عمومی ایجاد می‌کند سودجویی برخی افراد موجب شده که علی‌رغم جمع آوری مکرر قلیان‌ها از سطح پارک‌ها  و اماکن عمومی، دوباره اقدام به توزیع و عرضه قلیان کنند. وی افزود: علاوه بر جمع‌آوری و برخورد با توزیع‌کنندگان قلیان و عرضه‌کنندگان، مهمترین راه پیشگیری از رواج این پدیده، آگاه‌سازی شهروندان و خانواده‌ها از مضرات آن است.فرماندار اهواز تاکید کرد: در بسیاری از موارد استعمال قلیان موجب از بین رفتن قبح استعمال مواد دخانی می‌شود و علاوه بر مشکلات بهداشت و سلامت، عوارض اجتماعی نیز در پی دارد.وی گفت: جمع‌آوری قلیان و برخورد با عرضه‌کنندگان آن در امکان عمومی نباید به صورت مقطعی باشد و دستگاه‌های فرهنگی باید نقش پررنگ‌تری در زمینه فرهنگ‌سازی و اشاعه تفریح‌های سالم ایفا کنند.

 

دستگیری سارق سیم برق در دشت‌آزادگان
اجتماعی  13:56:46 1391/08/30

918-29914-5 کد خبر

  رییس دادگستری دشت‌آزادگان از کشف دو فقره سرقت سیم برق و دستگیری یک نفر در این زمینه خبر داد.به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) _منطقه خوزستان_ حمید عساکره اظهار کرد: به دنبال سرقت‌های مکرر سیم برق در این شهرستان، تحقیقات گسترده‌ای آغاز و یکی از سارقان به هویت ف.د شناسایی و دستگیر شد.وی افزود: در بازجویی‌های صورت گرفته از متهم، وی به ارتکاب دو فقره سرقت سیم برق به مقدار 60 متر از مسیر روستای سبهانیه، از توابع دشت‌آزادگان، و مقدار 60 متر از مسیر شهر سوسنگرد اعتراف کرد.عساکره گفت: متهم با قرار قانونی روانه زندان شد.


 

دستگیری سه توزیع‌کننده مواد مخدر در اهواز
اجتماعی  14:0:46 1391/08/30

918-30014-5 کد خبر

 معاون عمومی و انقلاب اهواز از دستگیری سه نفر از فروشندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در این شهرستان خبر داد.به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) _منطقه خوزستان_ فرزاد فرهادی‌راد اظهار کرد: به منظور برخورد با فروشندگان مواد مخدر و با اجرای بیست و سومین مرحله از طرح پاک‌سازی مناطق آلوده به این مواد، سه نفر از فروشندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر دستگیر شدند.وی افزود: این طرح‌ها با هماهنگی به عمل آمده با پلیس مبارزه با مواد مخدر خوزستان، در منطقه کوی مشعلی به اجرا درآمد و در بازرسی از هفت باب منزل مسکونی در این منطقه، سه نفر دستگیر و مقدار 17 گرم مواد مخدر، 20 تیر فشنگ شکاری و هفت دستگاه تجهیزات دریافت از ماهواره، کشف و ضبط شد.سرپرست مجتمع امور جنایی و انقلاب دادسرای اهواز ادامه داد: در این عملیات، یک باب منزل مسکونی نیز پلمپ شد.فرهادی‌راد با بیان این‌که این بازرسی‌ها با حضور عوامل کلانتری 22 شهرستان اهواز برگزار شد، گفت: دستگیرشدگان با قرار صادره، روانه زندان شدند.وی بیان کرد: عملیات مذکور بدون هیچ گونه خسارت جانی و مالی انجام شد.

اخبار روز خوزستان

نماینده ولی فقیه و استاندارخوزستان کشتارمردم غزه را محکوم کردند

اهواز-استاندار خوزستان و نماینده ولی فقیه دراستان سه شنبه با صدور پیام مشترکی حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به غزه وکشتارمردم بی دفاع این شهررا محکوم کردند.

دراین پیام که یک نسخه ان به ایرنا نمابرشده ، آمده است: ˈبار دیگر رژیم وحشی اشغالگر قدس در آستانه ماه محرم با حمله ددمنشانه به سرزمین مظلوم غزه ، خون صدها مسلمان بی دفاع را بر زمین ریخت و قلوب همه مسلمین را به درد آورد .

در ماجرای غم انگیز انسانی غزه ، سکوت مجامع بین المللی و بخصوص کشورهای مسلمان و بویژه دولت های عربی منطقه بسیار تأسف بار است و تأسف بیشتر این است که بجای مقابله با رژیم صهیونیستی تمام همت و توان خود را صرف مسلح نمودن تروریست های معارض سوریه نموده اند .

اشغالگران قدس که در جریان جنگ بیست و دو روزه با چشیدن طعم شکستی فضاحت بار ناتوانی خود را در مقابله با رزمندگان مسلمان مقاومت فلسطین و دلیر مردان شجاع حماس دریافته بودند با استیصال و زبونی کودکان و زنان بی دفاع غزه را هدف بمب ها و موشک های خود قرار دادند و صدها تن را به خاک و خون کشیدند ، غافل از اینکه در ماهی دست به چنین جنایتی زده اند که پیام روشن آن پیروزی خون بر شمشیر است .

این حملات وحشیانه قبل از اینکه صحنه نمایش قدرت باشد نشانه ضعف و اضمحلال است و بیانگر این حقیقت است که اسرائیل برای فرار از مرگ دست به خودکشی می زندˈ.

درادامه این پیام آمده است : ˈ صهیونیست های جنایتکار ، بهتر است قبل از فرا رسیدن روزی که صبر دنیا به سرآید و موج خشم و کینه ملت ها ، آنها را درهم پیچید ، بجای آدم کشی در سرزمین و خانه دیگران به ترور و تجاوز پایان دهند. مسلما ً دنیای بدون اسرائیل نوید بخش صلح و برادری و برابری خواهد بود . اسرائیل رفتنی است و فلسطین برای فلسطینیان باقی خواهد ماندˈ.

یک خبر از آبادان

 
گزارش فارس از حال و هوای محرم در مسجد قائم آبادان
طنین محرم خون می‌گریاند/ حضور امام جمعه بصره در بین عزاداران آبادانی

خبرگزاری فارس: مسجد قائم یا همان مسجد نو قدیم شهرستان آبادان که در خیابان امیری بنا شده چون دیگر مساجد و حسینیه‌های شهرستان آبادان در ماه محرم حال و هوایی عرفانی و خاص به خود می‌گیرد.

خبرگزاری فارس: طنین محرم خون می‌گریاند/ حضور امام جمعه بصره در بین عزاداران آبادانی 

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، خداوند سبحان در آیه دوم سوره عنکبوت می‌فرماید: «آیا مردم پنداشته‌اند که چون بگویند ایمان آوردیم رها شوند و دیگر آزمایش نشوند؟ آری دنیا معرض آزمون الهی است، انسانها در مدت معینی در این آزمون شرکت می‌کنند، جمعی مورد پذیرش قرار می‌گیرند و عده زیادتری نیز مردود می‌شوند، آنانی که با تلاش خستگی ناپذیر و کار مداوم خود را برای شرکت در آزمون الهی آماده می‌کنند پذیرفته شدگان و برندگان آزمون خواهند بود؛ شرایط آزمون در هر مکان و زمان متفاوت ولی عاشورا و کربلا حقیقتی است که در طول زمان تکرار می‌شود که همه مکان‌ها کربلا و همه روزها عاشورا است و آنانی که نتوانند آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون الهی پیدا کنند در زمره مردودین خواهند بود».

 

 

*مسجد قائم امروز، مسجد نو دیروز

مسجد قائم یا همان مسجد نو قدیم شهرستان آبادان در خیابان امیری این منطقه بنا شده است، این مسجد چون دیگر مساجد و حسینیه‌های شهرستان آبادان در ماه محرم حال و هوایی عرفانی و خاص به خود می‌گیرد و با سیل عظیم دوستداران اباعبدالله‌الحسین(ع) کربلا را برای کربلاییان به تصویر می‌کشد.

بسیاری از مراجعه کنندگان به این مسجد واقع در مرکز شهر، قشر جوان بوده و در خدمت‌رسانی به شهروندان و حاضران در مراسم‌های مختلف این مکان مقدس، بسیار پرتلاش و بی‌وقفه کار می‌کنند.

در این روزها که حال و هوای هیهات من‌الذله سراسر شهر را با صدای گرم سنج دمام (مراسم سنج دمام برای خبر کردن مردم برای انجام مراسم سینه‌زنی که به شکل خاصی انجام می‌شود) گرم‌تر می‌کند این مسجد نیز با سخنرانی در خصوص واقعه کربلا و امام حسین(ع) همچنین خانواده ایشان، مداحی و انجام مراسم سینه‌زنی، عطر و بوی خاصی به ماه محرم، ماه خون بر شمشیر می‌دهد.

 

*حضور امام جمعه بصره در بین نمازگزاران

امام جمعه بصره که برای بازدید از خانواده‌ خود و استشمام حال و هوای ماه محرم این منطقه به آبادان سفر کرده بود در دو شب گذشته برای اقامه نماز در مسجد قائم شهرستان آبادان حضور پیدا کرده و با سخنرانی و سپس مداحی، حاضران را به صدای گرم و دلنشین خود دعوت کرد.

وی در این مسجد تنها برای عبادت حاضر شد که با اصرار شهروندان و حاضران در این مکان مقدس حال و هوای کربلا را با زبان عربی و با لحن و بیانی بسیار شیوا و دلچسب برای اهل معرفت به تصویر کشید... گویی این ندا از جان برمی‌خاست که این‌چنین بر جان و دل نفوذ می‌کرد...

سخنرانی پرشوری در خصوص زندگی اباعبدالله‌الحسین(ع) و مداحی پرگدازی در به خون کشیدن کربلاییان، که گویی تاکنون نشنیده و ندیده‌ای!

در این میان مسجدیان نیز همراه با مداحی وی، آغاز به سینه‌زنی کرده و محفلی بی‌نظیر در شب پنجم ماه محرم خلق کردند که شاید برای این مکان با این‌ حال و هوا تکرار ناشدنی باشد... (با اینکه هر شب محرم عطر و طراوت خاص خود را دارد در عین حال هر لحظه برای خود ناب و تکرار ناشدنی ا‌ست).

 

*توزیع غذا بین نمازگزاران

در این مسجد، دهه نخست ماه محرم با پخت و پز و ادای نذور شهروندان همراه بوده و هر کسی بنا به وسع خود و آن نذری که داشته میزانی خشکبار از جمله حبوبات و برنج یا روغن و گوشت را در اختیار خادمان مسجد قرار می‌دهد تا برای پخت و توزیع بین مردم مورد استفاده قرار گیرد.

هیئت امنای این مسجد حدود 45 نفر بوده و همگی دستی در خیر و کمک به فقرا و نیازمندان دارند، این هیئت از افراد صاحب نام و منصب گرفته تا افراد عادی اما مؤمن و معتبر شهر تشکیل می‌شود، این افراد نیز خود بخش اعظمی از تهیه مواد اولیه غذای شب‌های محرم را در مسجد تأمین می‌کنند.

پخت و پزها در مسجد نو از صبح برای تهیه مواد اولیه غذا آغاز شده و تا غروب ادامه دارد، آشپزی غذاهای نذری مسجد به دست افرادی که دستی در آشپزی دارند (و البته مسجدیان) انجام می‌شود تا غذاها به بهترین شکل و طعم در اختیار شهروندان و حاضران در مسجد قرار گیرد.

در این مسجد هر شب یک نوع غذا پخت و توزیع می‌شود، پلو عدس، پلو و خورشت قیمه، استانبولی، پلو و خورشت سبزی و ... از غذاهایی بوده که از ابتدای دهه در این مکان مقدس پخته و بعد از اذان و اقامه نماز برای اطعام بین نمازگزاران توزیع شده است.

غذاهای تهیه و پخت شده به بیرون نمی‌رود و تنها افرادی که در مسجد حضور پیدا می‌کنند می‌توانند از نذری‌ها خورده و بهره ببرند.

 

*انجام مراسم سینه‌زنی

مسجد قائم با سخنرانی امام جماعت و مداحی، عزاداران حسینی را به سینه‌زنی دعوت کرده و این مراسم را تا 20 دقیقه و حداکثر نیم ساعت پابرجاست.

این مراسم هر شب ماه محرم در مسجد برپا بوده و شهروندان را با سوز و گداز واقعی ماه خون بر شمشیر، و عصیانی که بر امام حسین(ع) و خانواده‌اش در واقعه کربلا روا شد، آشنا می‌کند.

پس از اقامه نماز و صرف شام نیز امام جماعت آماده پاسخگویی به سؤالات شرعی و مورد ابهام شهروندان می‌شود که این امر با روی بسیار گشاده و پرحوصله امام جماعت، فضای عرفانی و معنوی مسجد را چندین برابر مضاعف می‌کند.

و اما

بسیار خوش منظر است وقتی مادران و پدرانی را می‌بینی که با حضور در این مسجد دست کودک دختر و یا پسر خود را گرفته و با لباس سبز بر تن کردن او، از همین سنین به او می‌آموزند شناخت اهل بیت و راه و رسم حسینی بودن را؛

چه زیبا و دلچسب است که دخترکی پنج ساله با دستان کوچک و نحیف خود با صدای مداحی روضه خوان و با نگاه به دستان مادرش، بر سینه زده و جملاتی را نیمه کاره با لغات آشنای خود ادا می‌کند؛ چه شیواست نوزادانی که به قول مادران و پدرانشان نذر آقا اباعبدالله‌الحسین(ع) بوده و در ماه محرم باید هر شب با پیشانی‌بند سبزی که نام حضرت بر آن حک شده در میان بوی اسپند و صدای هیهات من الذله عزاداران، چشمان اشک‌بار سوگواران و ناله‌های یا حسین یا حسین ملتمسان، دست به دست شوند...

________________

گزارش از مریم خبازی

اخبار فرهنگی . هنری . ادبی خوزستان

در تونس 2 فیلم مستند سازان اهوازی به نمایش درآمد 

خبرگزاری فارس: فیلم‌های «مدرسه ما» و «الرماد» ساخته دو کارگردان اهوازی در سینمای تونس اکران شدند.

خبرگزاری فارس: 2 فیلم مستند سازان اهوازی به نمایش درآمد 

حبیب باوی ساجد، کارگردان و نویسنده اهوازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: دو فیلم مستند ایرانی«مدرسه ما» ساخته رضا عبیات و مستند و «الرماد» در سینما «ابن رشیق» در تونس به نمایش در آمدند.

باوی ساجد افزود: این دو اثر مستند سینمای ایران با استقبال خوبی روبه رو شدند، همچنین سینماگران، علاقمندان و مسولان سینمایی ایران نیز در این مراسم حضور داشتند.

کارگردان و نویسنده اهوازی افزود: در حقیقت بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم «قرطاج» این فرصت را برای ما مهیا کرد تا بتوانیم با هنر یکدیگر آشنا شویم.

باوی ساجد با بیان اینکه قبل از اکران دو مستند، برای احترام به مردم فلسطین یک دقیقه سکوت حاکم شد، گفت: این حرکت انسانی مورد تشویق حضار قرار گرفت. پس از آن مستند «مدرسه ما» و«الرماد» به نمایش در آمدند که به همراه رضا عبیات، کارگردان و تصویر بردار فیلم «مدرسه ما» و حسین عباسی، منتقد و مترجم در جلسه پرسش و پاسخ حضور داشتند و به پرسش‌های حاضران پاسخ دادند.

وی همچنین گفت: «مدرسه ما» و«الرماد» تنها نمایندگان سینمای مستند ایرانی در بخش «روزنه های جدید» هستند.

به گزارش فارس، بیست وچارمین جشنواره بین المللی فیلم قرطاج 16 الی 24 نوامبر،27 آبان الی 7 آذر ماه امسال در کشورتونس برگزار می‌شود. همچنین مستند «مدرسه ما» اولین فیلم مستند رضا عبیات است که پیش از این به دلیل اعتراض نسبت به زمان پخش آن در جشنواره سینما حقیقت، این فیلم را از جشنواره خارج کرد.

«الرماد» ساخته حبیب باوی ساجد، پیش از این جایزه‌ انسانی بخش آیسسکو جشنواره بین‌المللی رشد، جایزه بهترین مستند جشنواره وارش، جایزه بهترین مستند جشنواره طلای سرخ و جایزه بهترین کارگردانی مستند از جشنواره ستایش را دریافت کرده بود.  

 

 

کشف قدیمی ترین ارکستر سمفونی جهان در دزفول 

به گزارش شبکه خبری دز(دز ان ان)، در کاوشی که در تپه “چغامیش” دزفول صورت گرفته است، سندی پنج هزار ساله به دست آمده است که کهن ترین همنوازی (ارکستر) جهان را در خود به یادگار دارد.
بنا بر این گزارش این باستان شناسان در مورد این تصویر گفته اند این نمونه های هنر تصویری با همه اهمیتی که از نظر حالت هنری و آگاهی ما به زندگی این دوران دارند، دارای ارزش هایی هستند بالاتر از آنچه که تصور می شود و اگر درست بگوییم سند نخستین دستاوردهای بشری هستند که ارزش جهانی داشته اند. یکی از این نمونه ها نخستین سندی است که بشر از موسیقی به شکل هنر سازمان یافته دارد، این تصویر یک گروه نوازنده را نشان می دهد که در واقع پیشرو ارکسترهای امروزی را مجسم می کند.
لوحه ای یافت شده در تپه چغامیش دزفول بر روی این تصویر چنگ بزرگی دیده می شود که پشت سر آن نیمرخ نوازنده ای زانو زده است. افزون بر چنگ نواز، نفر دومی دیده می شود که با دست های باز جلوی چیزی نیم دایره نشسته و طبل می نوازد.
نوازنده ی سوم دو چیز شاخ مانند به دست گرفته است. ما در آغاز می پنداشتیم قاشک باشد. ولی روی تکه دیگر به وضوح دیدیم که انتهای یکی از این شاخ­ها به دهان نوازنده می رسد. بی گمان نوازنده، یک آلت موسیقی بادی، که شاید بوق بوده، می نوازد. یکی دیگر هم به دست دارد. نفر چهارمی که دستش را به گونهها برده، درست همان حالت آوازخوان را دارد که بعدها در هنر مصری یافته شد و هنوز هم در خاورمیانه این حالت را می توان دید.
بنابراین در این تصویر با «ارکستری» روبرو هستیم که دارای سازهای زهی و ضربی و بادی است و خواننده ای با آواز آنان را همراهی می کند. تازه ارکستر گوشه ای از صحنه است. نوازندگان جز طبل زن، به سمت راست برگشته اند. برابر آن ها مردی روی بالشی نشسته و میزی در جلوی خود دارد که روی آن خوراکی ها و افشره هایی چیده اند و خدمتکاری مشغول پذیرایی است.
صحنه نمایشگر ضیافتی است همراه با موسیقی و احتمالا این ضیافت به آیین های دینی نیز بستگی داشته است.
باید چند نکته را نیز به این نوشتار افزود :نخست اینکه، در سمت چپ لوحه نشانی از بریدگی می بینیم، پس احتمالا سازهایی در طرفی که شکسته و اکنون وجود ندارد نیز وجود داشته است.
دیگر اینکه، این مراسم دینی نیست و بزرگی یا امیری را نشان می دهد که در حال رامش است.
نکته سوم آنکه، آنچه روبروی این مرد است “خوان”است که ایرانیان روی آن غذا و شراب می خورده اند و نوشیدن نیز پس از صرف غذا بوده چنان که در بیتی از فردوسی می خوانیم:
چونان خورده شد، خوان بیاراستند می رود و رامشگران خواستند
و این بیتی است که بارها در شاهنامه آمده است و اینک تصویر آن از پشت پرده های پنج هزار ساله روزگار بیرون می آید !
این تصویر یک راز بزرگ دیگر را نیز روشن می سازد و آن اینست که “چنگ”، سازی ایرانی است و چون در آن هنگام چنگ هفت وتری در ایران بوده پس نت های موسیقی به ترتیبی که امروزه در جهان شناخته شده است در ایران حداقل پنج هزار سال پیش مرتب شده است.
طبنا

یک خبر از دزفول

رئیس دانشکده علوم پزشکی دزفول خبر داد
استفاده از همه توان برای مداوای حادثه محور ایلام به خوزستان+تصاویر 

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده علوم پزشکی دزفول از به کارگیری همه توان بهداشتی برای مداوای مصدومان حادثه محور ایلام به خوزستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: استفاده از همه توان برای مداوای حادثه محور ایلام به خوزستان+تصاویر 

به گزارش خبرگزاری فارس از دزفول، عبدالرحیم صائمی شامگاه دوشنبه در عیادت از مصدومان حادثه شب گذشته در محور ایلام به خوزستان اظهار داشت: از همه توان خود برای مداوای حادثه دیدگان محور ایلام به خوزستان استفاده می‌کنیم.

 

وی با اشاره به نحوه مداوای این حادثه دیدگان افزود: در این حادثه 45 نفر مصدوم شده‌اند که 26 نفر به بیمارستان گنجویان دزفول و 17 نفر به بیمارستان امام علی(ع) اندیمشک منتقل شده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه برخی مصدومان به صورت سرپایی مداوا شده‌اند، خاطر نشان کرد: 12 نفر از مصدومان این حادثه به صورت سرپایی مداوا شده و از بیمارستان مرخص شده‌اند. صائمی تاکید کرد: در این حادثه 45 مصدوم و یک کشته وجود داشته است.به گزارش خبرگزاری فارس، این حادثه عصر روز یکشنبه حدود ساعت 18 و 10 دقیقه عصر رخ داده است. 

مجموعه اخبار ورزشی خوزستان

برنامه هفته هشتم لیگ برتر خوزستان اعلام شد

اهواز - خبرگزاری مهر: هئیت فوتبال استان خوزستان برنامه هفته هشتم لیگ برتر فوتبال این استان را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته هشتم این رقابتهای روزهای یکم و دوم آذر ماه راس ساعت 14 و 30 دقیقه در شهرهای مختلف استان خوزستان برگزار می شود.

نکته جالب توجه رقابتهای امسال این است که دو شهر مهم و فوتبال خیز استان خوزستان یعنی اهواز و آبادان هیچ نماینده ای در این رقاتبهای ندارند با وجود این، لیگ برتر امسال از گرمای خاصی برخوردار است.

برنامه کامل رقابت های هفته هشتم لیگ برتر فوتبال خوزستان به این شرح است:

چهارشنبه یکم آذرماهشاهین هندیجان - استقلال مسجدسلیمان در ورزشگاه تختی هندیجان
داوران:بغلانی-عنایت نجف وند-اسلام بهمئی-پیروز صفائیان

استقلال حمیدیه - استقلال شوشتر در ورزشگاه شهدا حمیدیه
داوران: محمد رامی- عظیم صفریان- احسان ثابت نام- علی محمدعلیپور

شاهین ماهشهر - جنوب سوسنگرد در ورزشگاه شهدا ماهشهر
داوران:امین قشقائی- رضاقیم- امین خضریان- علی عبدالهی

پرسپولیس ویس - یادآوران خرمشهر در ورزشگاه شهدا ویس
داوران:شایان مولایی- علی دشتی- رحیم کاوسی

میلاد دزفول - شیبان باوی در ورزشگاه مجدیان دزفول
داوران: سلمان شاهولی- علی موری- ایمان شاهولی

فرهنگ رامهرمز - استقلال ملاثانی درورزشگاه تختی رامهرمز
داوران: رضا قاسمی – رحیم حاجی پور- مازیار معتمدی نیا- احسان مکوندی

نفتون مسجدسلیمان - سپاهان ایذه در ورزشگاه نفت مسجدسلیمان
داوران: آلبومرادی- حمیدرستمی- فردین حسین زاده- داریوش خضری

پنجشنبه دوم آذرماه:استقلال رامهرمز - آنزان ایذه در ورزشگاه تختی رامهرمز
داوران: ضیدانی- پارسانژاد- مهدی گلزاری – عباس ظهیری

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

تا روز عاشورا در هشت بخش به معرفی دشمنان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خواهیم پرداخت. هر بخش، شامل زندگی‌نامه هشت تن از دشمنان سالار شهیدان و سرنوشت شوم آنهاست.
به گزارش مشرق، بخش اول و دوم این گزارش را در زیر بخوانید:

1 - ابن حوزه
عبدالله بن حوزه تمیمی، از هتاکان لشگر عمربن سعد در کربلا که مورد نفرین امام علیه السلام قرار گرفت. وی از قبیله بنی تمیم بود که نامش «ابن جوزه» در برخی نقل‌ها و «تیمی» هم آمده است.
روز عاشورا، آن زمان که لشگر بنی امیه به سپاه امام حسین علیه السلام حمله کرد، ابن حوزه، مقابل لشگر رفت و امام علیه السلام را چند بار با لحن بسیار تند و خشن صدا زد. حسین علیه السلام، در مرتبه آخر جلو آمد. و فرمود چه می خواهی؟ او گفت: ابشربالنار «بشارت باد ترا به آتش دوزخ»
امام علیه السلام فرمود: او کیست؟ گفتند: ابن حوزه تمیمی. آنحضرت گفت: دروغ گفتی من نزد پروردگارم می روم که مهربان است و شفاعتش پذیرفته؛
آنگاه حضرت، او را نفرین کرد و فرمود: خدایا او را به آتش دوزخ ببر.
ابن حوزه خشمگین شد و خواست اسبش را به طرف حضرت بجهاند که اسبش چموشی کرد. و او را از پشت خود انداخت، بطوری که پای چپش در رکاب بود و پای دیگرش واژگون که مسلم بن عوسجه یکی از اصحاب امام علیه السلام، بر وی تاخت و شمشیر به پای او زد و پایش از تن جدا شد. اسب همچنان می دوید و سر او را به هر سنگ و کلوخ و درختی کوبید تا مرد. و روحش به آتش دوزخ رفت.
سپس آن حیوان بر او بگردید و با سم آنقدر او را کوفت و پاره پاره کرد تا اینکه به جز دو پا چیزی از او نماند.

منابع:  
1- منتهی الامال   
2- نفس‌المهموم   
3- فرهنگ عاشورا


2 - ابوالجنوب کوفی
از عناصر خبیث و پلید لشگر عمربن سعد در کربلا که به امام حسین علیه السلام حمله کرد. نامش عبدالرحمن جعفی و القابش را، ابوالجنوب، ابوالخنوق و ابوالحتوف نیز گفته اند. او پهلوانی قوی و در شهر کوفه ساکن بود.
روز عاشورا سال 61 هـ.ق، جزو پیادگان لشگر عمر سعد و در کنار شمربن ذی الجوشن، صالح بن وهب یزنی، خولی و عده ای دیگر بود که با ترغیب و تحریص همدیگر، حسین بن علی علیه السلام را محاصره کردند. آنگاه که آنحضرت به میدان آمد و دشمن با تمام قوا به او حمله کرد. شمر به ابوالجنوب که کاملا به آلات جنگی مجهز بود گفت جلو برو به سراغش، گفت: «چرا خودت نمی روی؟ شمر به او گفت: با من اینگونه حرف می زنی و گستاخی می کنی؟ ابوالجنوب هم گفت: تو با من گستاخی می کنی؟ بعد به یکدیگر ناسزا گفتند و ابوالجنوب گفت: به خدا قسم؛ می خواهم اینک این نیزه را در چشم تو فرو کنم! شمر بازگشت و گفت: به خدا سوگند اگر بتوانم ترا به سزایت می رسانم. ابوالجنوب «لعنة الله علیه» با بقیه پیادگان نظام، به امام علیه السلام حمله کرده و محاصره اش نمودند و بعد به شهادت رساندند.

منابع:
1- نفس‌المهموم    
2- موسوعه الامام الحسین به نقل از: تاریخ طبری، انساب‌الاشاف، العبرات، محمودی و...


3 - ابوحرب سبیعی [سبیعی]
از مأموران و سواران لشگر عمر بن سعد.
نامش در مقاتل، عبدالله بن شهر، عبدالله بن سمیر، عبیدالله بن شمیر و عبدالله بن سخیر آمده است. مردی فاسق، لوده و شوخ و دلاور بود.
سعید بن قیس چند بار او را به خاطر جنایاتی که مرتکب شده بود در زندان حبس کرد. نقش او را در کربلا در شب عاشورا، به عنوان یک پاسبان از لشگر دشمن می بینیم که در اطراف خیمه های امام حسین علیه السلام و یارانش تجسس می کرد و با بقیه لشگر از دور و نزدیک مواظب بودند.
ضحاک بن عبدالله مشرقی روایت می کند که:
در شب عاشورا، امام علیه السلام و اصحابش تمام شب را به نماز و استغفار و دعا و تضرع به درگاه الهی مشغول بودند، گروهی از سواره نظام عمربن سعد نگهبانی می دادند و از کنار خیمه ها می گذشتند و مراقب ما بودند، همینکه حسین علیه السلام آیه 172 (آل عمران) را تلاوت کرد که: «و لایحسبن الذین کفروا انما نملی لهم ...؛ کسانی که کافر شدند خیال نکنند که مهلتی که به آنها می دهیم برایشان خوبست بلکه ... ما کان الله لیذر المؤمنین علی ما انتم علیه... آیه 173؛ خداوند هرگز مؤمنان را به حال کنونی وانمی گذارد، بلکه می خواهد پاکان را از ناپاکان جدا کند»، یکی از سواران لشگر دشمن که پاسبانی می کرد آیه را شنید و گفت: قسم به پروردگار کعبه که ما همان پاکان هستیم که از شما جدا شده ایم. ضحاک می گوید من او را شناختم، به «بریر بن خضیر» گفتم او را می شناسی؟ گفت: نه! گفتم (ابوحرب سبیعی عبدالله بن شهر) مردی لوده و هم دلاور است و بریر به او گفت: ای فاسق تو فکر می کنی که خدا ترا جزو پاکیزگان قرار داده است؟ ابا حرب گفت: تو کیستی؟ گفت: «بریربن خضیر» گفت: ای «بریر»، بر من سخت است که تو هلاک شوی؟ والله که هلاک شوی»
بریر گفت: ای اباحرب، آیا می توانی از گناهان بزرگی که مرتکب شده ای توبه کنی و به سوی خدا بازگردی؟ به خدا سوگند که ما پاکان هستیم و شما همگی پلید می باشید. ابوحرب گفت: «من هم به درستی حرف تو شهادت و گواهی می دهم». من گفتم: آیا این معرفت به حال تو سودی ندارد؟ گفت: قربانت بروم پس چه کسی ندیم یزید بن عذره ی عنزی از عنز بن وائل باشد او اکنون با من است. بریر به او گفت: خدا رأی تو را زشت گرداند که تو مردی سفیه و نادانی، و بازگشت. او نیز برفت. پاسبان ما آن شب، عروة بن قیس احمسی بود و سواران وی را سپرده بودند.

منابع:
موسوعة‌الامام الحسین به نقل از: تاریخ طبری، نفس‌المهموم، ترجمه ارشاد رسولی محلاتی، ناسخ‌التواریخ، مقتل الحسین مقرم


4 - ابو مرهم ازدی
از لشگریان عمر بن سعد و قاتل محمد فرزند مسلم بن عقیل.
مادر محمد کنیزی بود و پدرش حضرت مسلم که قبل از نهضت کربلا قیام کرد و با بی وفایی کوفیان روبرو شد و سپس دستگیر و به شهادت رسید.
در روز دهم محرم سال 61 هـ.ق که حسین بن علی علیه السلام با یزیدیان به جنگ پرداخت پس از اینکه عده ای از یارانش شهید شدند، بنی هاشم به صحنه آمدند. امام محمدباقر علیه السلام و برخی از مورخین گفته اند که:
بعد از شهادت عبدالله بن مسلم، فرزندان ابوطالب دسته جمعی به لشگر دشمن حمله کردند. حضرت سیدالشهداء علیه السلام که چنین دید، به ایشان فریاد زد: صبرا علی الموت یا بنی عمومتی ... ای عموزادگان من، صبر و مقاومت پیشه خود سازید و ...
هنوز از میدان برنگشته بود که در این حمله، محمد بن مسلم از بین آنها به زمین افتاد و به دست «ابومرهم ازدی» و «لقیط بن ایاس جهنی»، به شهادت رسید. ابن شهرآشوب، نام او را (ابومریم الازدی) و مجلسی در «جلاءالعیون» ابوجرهم اسدی گفته اند.

منابع:
1- منتهی‌الامال   
2- ابصار العین   
3- موسوعة‌‌الامام الحسین به نقل از: مقاتل الطالبین، اسرارالشهادة، بحارالانوار مجلسی


5 - اخنس بن مرثد حضرمی
از عناصر خبیث در لشکر عمر بن سعد در کربلا که عمامه امام حسین علیه السلام را ربود و جنایات دیگری نیز مرتکب شد.
نامش را (احبش بن مرثد بن علقمه حضرمی، احبش بن یزید، اخنس بن مرید)، هم گفته اند.
روز عاشورا سال 61 هـ.ق، بعد از شهادت حسین بن علی علیه السلام، لشگر کوفه به جهت غارت لباس های او، بر جسد مقدسش روی آوردند که «اخنس» ملعون عمامه آن حضرت را برداشت و به سرش بست. او بعدا به مرض «جذام» مبتلا شد اگرچه به روایتی، «جابربن یزید ازدی»، به این جنایت متهم است ولی اکثر مورخین، همین «اخنس» را سارق عمامه امام علیه السلام می دانند.
دیگر از جنایات او این که: چون امام حسین علیه السلام شهید شد، عمربن سعد (لعنه الله علیه) در بین لشگریانش ندا داد که: کیست که داوطلب شود تا بر بدن حسین با اسب بتازد؟ آن ملعون با چند نفر دیگر حاضر بر اینکار شدند.
اخنس آمد و با 9 نفر دیگر با اسب بر بدن آنحضرت تاختند و استخوان سینه و پشت و پهلوی مبارکش را شکستند. و بعدا نزد عبیدالله بن زیاد رفته و جایزه اندکی گرفتند. ابوعمرو زاهد می گوید: وقتی نسب آنها را دیدیم همگی حرامزاده بودند.

سرانجام شوم زندگی او:
به نقل از کتاب «نفس المهموم» و ناسخ التواریخ: مختار ثقفی در زمان قیام خودش به خونخواهی شهداء کربلا، نخست همین جماعت را آورد و دست ها و پاهایشان را با میخ های آهنین بر زمین بست و دستور داد تا با اسب های تازه نعل، آنقدر بر بدن پلیدشان تاختند تا گوشت و پوست و استخوانشان در هم کوبیده شده و هلاک گشتند.
در تاریخ طبری روایتی است که اخنس بعد از این جنایاتش، در جنگی ایستاده بود که تیری ناشناس به او خورد و قلبش شکافت و مرد. (لعنة الله علیه)

منابع:
1- نفس‌المهموم   
2- تاریخ طبری   
3- موسوعة الامام الحسین به نقل از: لهوف، الدمعة الساکبه، اعیان الشیعه، مناقب- ابن شهرآشوب   
4- بحارالانوار


6- ارزق [ازرق] بن حارث
از فرماندهان و پیروان عمربن سعد در کربلا. نام او را "ازرق بن حرب الصیداوی" نیز گویند. جنایتکاری که مانع یاری رساندن قبیله «بنی اسد» برای حسین بن علی علیه السلام شد.
چند روز قبل از عاشورای سال 61 هـ.ق در حماسه حسینی، آن زمانی که عبیدالله بن زیاد گروه گروه لشگری از دشمن به جنگ با حسین بن علی (ع) میفرستاد، حبیب بن مظاهر اسدی یکی از یاران آنحضرت که از قبیله بنی اسد بود، اجازه گرفت تا مردم آن قبیله را که در آن نزدیکی بودند به یاری طلبد. امام (ع) موافقت نمود!
حبیب بن مظاهر در دل شب نزد آنها رفت و گفت: آمده ام تا شما را به یاری پسر دختر پیغمبر خدا دعوت کنم. او را تنها نگذارید و یاریش کنید، عمربن سعد با لشگر بسیاری او را محاصره کرده است. چون مردان بنی اسد او را شناختند، هر یک بر دیگری سبقت گرفتند و اعلام آمادگی کردند بطوریکه 90 مرد جنگی بپاخاستند و با حبیب به قصد یاری حسین علیه السلام خارج شدند در این میان یک نفر منافق و جاسوس، خبر را به عمربن سعد رسانده و او بلافاصله ازرق، فرمانده خودش را با 400 نفر سوار به مقابله با بنی اسد فرستاد.
ازرق با سوارانش، در کنار رود فرات به آنها رسیده و راه را بر آنها گرفتند. در حالی که با امام علیه اسلام فاصله بسیار کمی داشتند، لذا جنگ سختی درگرفت و با هم به شدت برخورد کردند.
حبیب بر سر او فریاد زد: ای ازرق، وای بر تو. با ما چه کار داری. برای تو و برای ما اینکار شایسته نیست؛ بگذار دیگری غیر از تو، این شقاوت را بر گردن گیرد. ولی ازرق هیچ توجه نکرد و همچنان لشگرش را به ضرب و جنگ، تحریص و تحریک کرد. و از این رو مانع شد، تا آنها به یاری حسین بن علی (ع) و یارانش نیایند. و چون عده بنی اسد کم بود، نتوانستند مقاومت کنند و منهزم شده و به قبیله خود بازگشتند؛ و همان شب از جای خود کوچ کردند تا مبادا ابن سعد بر آنان شبانه حمله کند. حبیب بن مظاهر با زحمت و سختی تمام نزد امام بازگشت و جریان را گفت:
امام علیه السلام فرمود: لاحول و لا قوة الا بالله.

منابع:
1- بحارالانوار ج 44 ص 386  
2- نفس‌المهموم   
3- موسوعة‌الامام الحسین به نقل از: اسرالشهادة دربندی، مقتل الحسین خوارزمی و بحرالعلوم


7 - اسحاق بن حیوه [حیاه] حضرمی
از جنایتکاران لشگر عمر بن سعد در کربلا که لباس امام حسین علیه السلام را سرقت و جنایات دیگری هم مرتکب شد. نام پدرش را حریه، یحیی و حویه، نیز گفته اند.
روز عاشورا، پس از شهادت حسین بن علی علیه السلام، لشگر عمربن سعد به جهت غارت لباس های او بر جسد مقدسش حمله کردند. اسحاق بن حیوه، پیراهن آنحضرت را ربود و به سرقت برد و پوشید، در حالی که در آن پیراهن بیشتر از 110 سوراخ از تیر و نیزه و شمشیر بود. اگرچه این عدد را به اختلاف ذکر کرده اند.
اسحاق بعد از این قضیه به مرض پیسی مبتلا شد و موی سر و رویش ریخت. دیگر از جنایت این ملعون، آنکه وقتی امام حسین علیه السلام شهید شد، عمر بن سعد (لعنة الله علیه) در بین یارانش فریاد زد که: چه کسی داوطلب می شود که بر بدن حسین با اسب بتازد؟ او، (اسحاق حضرمی) با چند نفر دیگر حاضر بر اینکار شدند. آمد و با اسب خویش بر بدن امام علیه السلام تاخت، چندان که پشت و سینه آنحضرت درهم شکست؛ و بعد هم به اتفاق دیگر جانیان، نزد عبیدالله بن زیاد رفتند و جایزه اندکی از او گرفتند. ابوعمر زاهد می گوید: در نسب آنها دیدیم که همگی حرامزاده بودند.

سرانجام شوم زندگی او:
به نقل از «نفس المهموم»، مختار ثقفی در زمان خونخواهی شهداء کربلا، او و دوستانش را گرفت و دست و پایشان را به بندهای آهنین بست و دستور داد آنقدر اسب بر بدن آنها تاختند تا هلاک شدند.

منابع:
1- نفس‌المهموم   
2- تاریخ طبری   
3- لهوف   
4- الدمعه الساکبه (بهبهانی)   
5- اعیان الشیعه   
6- و به نقل بسیاری دیگر در موسوعه‌الامام الحسین (ع)   
7- منتهی‌الامال
8- فرهنگ عاشورا


8 - اسد بن مالک
از عناصر خبیث و قاتلین در کربلا، و سرسپردگان بنی امیه
نام او به گونه های مختلفی چون اسید بن مالک، و اسید بن مالک حضرمی، ذکر شده است. بعضی از مورخین چون «ابن شهرآشوب در مناقب» و سیدمحسن امین در «اعیان الشیعه» و قاضی نعمان او را شریک در قتل حضرت عبدالله فرزند مسلم بن عقیل (ع) با همدستی عمروبن صبیح صیداوی می دانند و در زیارت شهداء از ناحیه مقدسه امام زمان (ع) چنین آمده است:
السلام علی القتیل بن القتیل «عبدالله بن مسلم بن عقیل» و لعن الله قاتله عامر بن صعصعه و قیل اسد بن مالک، و امام زمان (ع)، او را لعنت کرده است.
اسید [اسد]، از جمله 10 نفری بود که بعد از شهادت حسین بن علی (ع)، بر بدن مبارک او با اسب تاختند و استخوان ها و سینه آن حضرت را درهم شکستند و چون نزد ابن زیاد ملعون رفتند، خواست اظهار خوش خدمتی کند و جایزه بگیرد، شعری به این مضمون خواند:
ما سینه حسین را درهم کوبیدیم بعد از آن که پشت او را لگدمال کردیم با اسبان قوی هیکل و تیزتاز!! (لعنة الله علیه)
ابن زیاد گفت: شما چه کسانی هستید؟ گفتند: ای امیر ما کسانی هستیم که نیکو خدمت کردیم. ابن زیاد وقعی بر ایشان نگذاشت و فرمان داد تا جایزه کمی به آنها دهند.
چون نسب این ده نفر را بررسی کردند، دیدند که همه حرامزاده و از اولاد زنا بودند.

سرانجام کار او:
زمانی که مختار ثقفی به خونخواهی حسین بن علی علیه السلام در سال 66 هـ.ق، قیام کرد، دستور داد دست و پای آنها را به میخ های آهنین بر زمین بکوبند و حکم داد تا بر بدن ایشان اسب تاختند تا هلاک شده و در زیر سم اسبان نابود گشتند. (ملهوف ص 182، بحارالانوار ج45 ص59)
قولی است مبنی بر اینکه او، همان اسید حضرمی (شوهر طوعه) کسی که در کوفه، حضرت مسلم بن عقیل (ع) را در خانه اش پناه داد و او (اسید حضرمی و به نقلی پسرش بلال) این خبر را به دارالاماره و حکومت وقت داد و مسلم (ع) دستگیر شد. اما ممکن است فقط یک تشابه اسمی باشد. «بهر حال منبع موثقی بر این قول یافت نشد.» آنچه مسلم است اینکه از قتله کربلا بوده و دست ناپاکش به خون پاکان آلوده گشته است.

منابع:
1- موسوعة الامام الحسین به نقل از: حدائق الوردیه، العبرات، و...   
2- نفس‌المهموم   
3- زیارت ناحیه مقدسه   
4- ترجمه ابصار العین
به گزارش مشرق، درادامه سلسله بخشهای معرفی دشمنان اباعبدالله الحسین(ع)، بخش دوم این گزارش را امروز می‌خوانید:

9 - اسماء خارجه

از اشراف و ثروتمندان کوفه و از بزرگان قبیله «قیس» بود.
منابع تاریخی او را به عنوان فردی بانفوذ و طرفدار بنی امیه نشان می دهد تا جائیکه او را صریحا (اموی الهوی) می گفتند.
جایگاه خاصی در دربار خلفاء عصر خودش داشت و جزو مقربان درگاه و مردان دلیر و سخاوتمند عرب به شمار می رفت و غالبا به عنوان عامل والی شهر، در حوادث مداخله می کرده است. پدرش خارجة بن حصن، از قبیله «بنی فزاره»، بعد از غزوه تبوک با بزرگان آن قبیله به خدمت پیامبر اسلام آمد.
عمویش عینیة بن حصن از بزرگان و دلیران عرب که در دشمنی با پیامبر اسلام مشهور بود، اما در فتح مکه نزد پیغمبر آمد و اسلام آورد. دخترش هند، همسر عبیدالله بن زیاد شد که بعدا با بشر بن مروان و سپس با حجاج بن یوسف ثقفی ازدواج کرد و این سبب شهرت او گردید.
خود او نیز از بستگان مادری «حسن مثنی» که فرزند امام مجتبی و داماد امام حسین (ع) است، بود. سال تولدش را می توان با توجه به قرائن، حدود سال دوم هـ.ق، گفت ولی از وقایع زندگیش تا سال 51 هجری قمری، یادی در تاریخ نشده است.
سال 51 هـ.ق در زمان معاویه، اسماء به درخواست «زیاد» و همراهی چند نفر از بزرگان کوفه به فتنه انگیزی و دشمنی «حجر بن عدی» (حجربن عدی از یاران باوفای علی بن ابیطالب (ع) بود که به دستور معاویه به همراه فرزند و یارانش به شهادت رسیدند) با خلیفه و حتی به کفر او گواهی داد و این موضوع در شهادت حجر و یارانش بدست معاویه دستاویز مؤثری داد.
زمانی که دخترش هند با «عبیدالله بن زیاد» که حاکم عراق بود ازدواج کرد، اسماء حکومت بصره را در دست داشت و این خود، جایگاه او و خانواده اش را در کوفه نشان می دهد. در شرح حوادث عراق در هنگام قیام حسین بن علی (ع)، کمتر به نام او برمی خوریم. هرچند که شیعه، او را در ردیف یاران عبیدالله بن زیاد و از عاملین حادثه کربلا و متهم به شرکت در قتل هانی بن عروه و مسلم بن عقیل می داند. اندکی از منابع، نامش را جزو دعوت کنندگان امام حسین (ع) به کوفه نیز ثبت کرده ولی بیشتر منابع تاریخ، حضورش را در کربلا تصریح نکرده اند.
به نقل تمام مورخین، سال 60 هـ.ق، در ماجرای دستگیری «هانی بن عروه مرادی»، او با همراهی «محمدبن اشعث» مأمور اینکار شد و بعد که به رفتار «ابن زیاد» با هانی اعتراض کرد، مورد تنبیه و مؤاخذه قرار گرفت. و این موضوع از حوادث نزدیک به واقعه کربلاست.
اسماء بن خارجه مدتها قبل از وقایع کربلا، مختار ثقفی را از مخالفت با «ابن زیاد» برحذر می داشت ولی مختار آنقدر از ابن زیاد بدگویی کرد تا بالاخره دستگیر و به دستور «ابن زیاد» زندانی شد.
بعد از شهادت حسین بن علی (ع) در روز عاشورا که اهل بیت و خانواده اش را اسیر کردند و حسن مثنی نیز دستگیر و اسیر شد. اسماء خارجه فزاری که از فامیل مادری اش بود، او را از میان اسیران بیرون آورد و گفت: به خدا قسم نمی گذارم که به فرزند «خوله» (خوله مادر حسن مثنی و هم قبیله اسماء بود) بدی و سختی برسد و عمربن سعد دستور داد که حسن را به او واگذارید.
بنابر نقل بعضی منابع، حسن جراحات بسیاری در بدنش بود که اسماء در کوفه آنها را مداوا کرد و بعد از بهبودی او را به شهر مدینه نزد خانواده اش برگرداند.
سال 67 هـ.ق که مختار ثقفی به خونخواهی امام حسین (ع) و شهداء کربلا قیام کرد و بر کوفه مسلط شد و عبدالله بن مطیع در «دارالاماره» شهر محاصره گردید. اسماء که جزو همراهانش بود، او را به امان خواهی از مختار برای خود و دیگر اشراف کوفه ترغیب کرد. در حمله از ارقه به شهر کوفه، او و شبث بن ربعی، ابراهیم بن اشتر را (ظاهرا در اثر حسادت)، از جنگ با خوارج بازداشتند.
مختار با توجه به این مسائل و روابط صمیمانه اسماء با عبیدالله بن زیاد، فرمان داد تا خانه او را خراب کنند و لذا او فرار کرد و به بادیه رفت و به بستگانش پیوست. در برخی نقل ها آمده که: او به شام رفت. به دستور مختار خانه او ویران شد.
بعد از پیروزی عبدالملک بن مروان (عبدالملک بن مروان بعد از مرگ یزید، حکومت شهر شام را در دست گرفت) بر مصعب بن زبیر (مصعب بن زبیر، برادر عبدالله زبیر و حاکم شهر بصره بود) و ورودش به شهر کوفه، اسماء خارجه به گماشتن «حمید بن حریث کلبی» بر اموال «بنی فزاره» اعتراض کرد و همین امر سبب جنگ میان «بنی قیس» و «بنی کلب» شد که به «یوم نبات قین» مشهور گشت. یکی از پسرانش بنام «عینیه» در این آشوبها شرکت داشت؛
برخی منابع، ملاقات هایی از اسماء با عبدالملک بن مروان را نقل کرده و در بعضی دیگر از منابع تاریخی، به حضور او در مجالس حجاج بن یوسف ثقفی اشاره شده است.
نام اسماء گاهی در شمار تابعان آمده که از علی بن ابیطالب (ع) و عبدالله مسعود، حدیث نقل کرده اند.
بعضی از مورخین نیز سخنان حکیمانه ای به او نسبت داده و «ابن ندیم» از کتابی بنام «اسماء بن خارجه الفزاری» نام برده که نوع مطالب آن اینک بر ما پوشیده است. عده ای از شعرا همچون «فرزدق» او را به بزرگ منشی ستوده و گشاده دستی و بخشندگی اش در کوفه شهرت داشت، آنچنان که حجاج بن یوسف بعد از مرگش، او را به نیکی یاد می کرد. از فرزندانش یکی «مالک بن اسماء» از بزرگان قوم خود بود که در زمان حجاج ثقفی مدتی حاکم شهر اصفهان گشت ولی به سبب خیانت در اموال، دستگیر و زندانی شد. دیگر «حسان بن اسماء» که به نقل طبری، او در دستگیری «هانی بن عروه» شرکت داشت پسر دیگرش «عینیه»، که در زمان قیام مختار، جزو سپاه عبیدالله بن زیاد بود. دختر او «هند»، که در مطالب گذشته، وصف او را کردیم. برخی ماخذ، «افلح بن مالک» را از نوادگانش می دانند که از بزرگان خراسان بوده و با «ابومسلم خراسانی» دوستی داشته است.
در تاریخ زمان مرگش اختلاف است.
از سال 66 هـ.ق، که مصادف با 685 میلادی تا سال 82 هـ.ق = 701 میلادی به اقوال مختلف گفته شده است.
نکته قابل توجه: نکته ای که باید گفته شود اینکه: همزمان با دوران او، «اسماءبن حارثه سلمی» از اصحاب رسول اکرم (ص)، متوفی سال 66 هـ.ق، و شخصیت دیگری بنام «اسماء بن حکم فزاری» که در جنگ صفین از یاران امام علی (ع) بوده و از آن حضرت روایت نقل کرده، زندگی می کردند، لذا بعید بنظر نمی آید که در پاره ای نکات که اشاره شد، نام این اسماء با دو نفر دیگر در منابع تاریخ، قبل و بعد از آن خلط شده باشد.

منابع:    

1- دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به نقل از: طبری، ابوالفرج اصفهانی، ابن عساکر، ابن ابی‌حاتم، جاحظ و بسیاری منبع دیگر.    

2- فرهنگ عاشورا    

3- نفس‌المهموم    

4- معارف و معاریف
 
10 - اسود بن خالد اودی [ازدی]
از جنایتکاران لشگر کوفه و عمربن سعد در کربلا!
از قبیله «بنی اود» بود و نامش را «اسود اوسی» نیز گویند.
روز عاشورا سال 61 هـ.ق بعد از این که کوفیان، حسین بن علی علیه السلام را به شهادت رساندند. جهت غارت لباس های او، به جسد مقدسش رو آوردند، در آن موقع، «اسود بن خالد» ملعون نعلین آن حضرت را ربود.
      
منابع:

1- نفس‌المهموم    

2- ابصار العین    

3- موسوعة‌الامام الحسین به نقل از: ترجمه لهوف فهری، بحارالانوار مجلسی، عوالم بحرانی، اسرارالشهادة دربندی، و منابع دیگر.    

4- ناسخ التواریخ


11 - بحدل [بجدل] بن سلیم کلبی
از عناصر خبیث لشگر عمربن سعد در کربلا!!
در عاشورا سال 61 هـ.ق که لشگر عمر سعد، حسین بن علی (ع) را شهید کردند، برای غارت اموال و لباس های او، بر جسد مقدسش حمله ور شدند که «بجدل بن سلیم، لعنة الله علیه» انگشت آن حضرت را با انگشترش برید و به سرقت برد. و این انگشتر، غیر از انگشتری رسول خدا بود که از ذخایر نبوت است.
مختار ثقفی وقتی به خونخواهی شهداء کربلا قیام کرد، بجدل را دستگیر نمود و دستور داد تا هر دو دست و پایش را قطع کردند و آنقدر در خون خود غلطید تا هلاک شد و مرد.
نکته: روایتی از «محمد بن مسلم از امام صادق (ع)» نقل شده که می گوید:
از امام صادق (ع) از انگشتر (خاتم) حسین بن علی (ع) پرسیدم که به دست که افتاد؟ و یادآور شدم که «من شنیدم در ضمن اموال دیگر به غارت رفته است».
حضرت فرمودند: «چنین نیست که گمان برده اند».
حسین (ع) به پسرش علی بن الحسین وصیت کرد و خاتم خود را در انگشت او کرد و کار امامت را به او سپرد. چنانچه رسول خدا (ص) با علی بن ابیطالب کرد و او با حسن و او با حسین (ع)، سپس این خاتم بعدا به پدر من از پدرش رسید و اکنون در نزد من و به من رسیده است. و من هر جمعه در دست می کنم و با آن نماز می خوانم. محمد بن مسلم می گوید: روز جمعه نزد او رفتم نماز می خواند. چون از نماز فارغ شد دست به سوی من دراز کرد، در انگشتش خاتمی دیدم که نقش نگینش چنین بود لااله الا الله عدة للقاءالله. حضرت فرمود: این خاتم جدم ابی عبدالله الحسین (ع) است. (1- ص 200 در نفس المهموم به نقل (شیخ صدوق) و (روضة الواعظین) 2- موسوعة الامام الحسین به نقل از ترجمه امالی، کمره ای)

منابع:    

1- نفس‌المهموم    

2- بحارالانوار ج 45    

3- موسوعة‌الامام الحسین    

4- منتهی‌الامال


12 - بحر بن کعب تمیمی

از سرسپردگان و عناصر خبیث لشگر عمر بن سعد در کربلا!
نامش را: ابحر بن کعب، ابجر بن کعب، بحر بن کعب بن عبیدالله [عبدالله] گفته اند. از قبیله «تیم بن ثعلبه بن عکابه» بود.
بسیاری از مقاتل، یکی از جنایات او را، شرکت در قتل حضرت عبدالله فرزند امام حسن مجتبی علیه السلام می دانند. آن زمانی که در روز عاشورا، اصحاب و یاران امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند و لشگر دشمن، آن حضرت را محاصره کرد، عبدالله که پسری نابالغ بود، (مورخین در مورد سن او اختلاف نظر دارند. برخی او را کودک و نابالغ و بعضی او را جوان گفته اند) از خیمه اش بیرون دوید و در میان لشگر دشمن خودش را کنار عمویش رساند.
حضرت زینب که نگران او شده بود دنبالش دوید تا از رفتنش جلوگیری کند و از آن سوی امام علیه السلام هم ندا داد که خواهرم زینب! عبدالله را نگاهدار تا به میدان نیاید و هدف تیر و تیغ سپاه عمر سعد نشود. ولی زینب سلام الله علیها، نتوانست او را منصرف کند!! عبدالله گفت: به خدا قسم از عمویم حسین علیه السلام، جدا نمی شوم.
همین زمان بود که «بحر بن کعب» با شمشیر بر حسین علیه السلام حمله کرد و عبدالله دستش را سپر آن حضرت نمود و گفت: ای فرزند زن ناپاک! آیا عمویم را می کشی؟
بحر شمشیرش ا فرود آورد و دست آن نوجوان را قطع نمود، به طوری که به پوست آویزان ماند. عبداله فریاد زد: یا ابتاه، یا عماه (ای پدر، ای عمو)، امام حسین (ع) او را گرفت و به سینه اش چسباند و برایش دعا و به دشمنانش نفرین کرد.
لحظاتی بعد، او بدست ملعونی دیگر بنام (حرمله) به شهادت رسید. (بعضی مقاتل، قاتل او را خود بحربن کعب و برخی شخص دیگری گفته اند)
جنایت دیگر او در روز عاشورا، بعد از شهادت سالار شهیدان (حسین بن علی علیه السلام) بود که با عده ای غارتگر به تمام لباس و اموال او هجوم بردند و این ملعون، سراویل (شلوار و جامه زیر) و لباس آنحضرت را از بدن مبارکش بیرون آورد و به سرقت برد و امام علیه السلام را برهنه کرد. در حالی که آنحضرت قبل از پوشیدن، آن لباس را پاره پاره کرده بود تا هیچکس به آن رغبت نکند. تمام مورخین گفته اند که بعد از این واقعه، هر دو دست بحر بن کعب، مبتلا به مرض شد، بطوریکه در تابستان که گرمای هوا شدت می کرد، هر دو دست او مانند چوب خشک می شد و در زمستان که سرما زیاد می شد، از آنها آب و خون (خونابه) می ریخت تا زمانی که به هلاکت رسید.
به روایتی از «نفس المهموم»، پاهای او فلج شد و از حرکت افتاد و او زمین گیر شد. گویند که «بنی السراویل»، عده ای در شام (سوریه) هستند و از آن جهت به این نام مشهورند که اجدادشان، شلوار و لباس امام حسین (ع) را به غارت بردند. (لعنة الله علیه)

منابع:

1- نفس‌المهموم    

2- ترجمه کامل ابن اثیر، خلیلی    

3- تاریخ طبری    

4- منتهی‌الامال    

5- ابصار العین    

6- موسوعه الامام الحسین به نقل از: عمادالدین طبری، کامل بهائی، لهوف، ارشاد و بسیاری منابع دیگر

13 - بدیل بن صریم (حریم)       
از قاتلان حضرت حبیب بن مظاهر اسدی و عناصر خبیث و جنایتکار تاریخ.
او از قبیله بنی تمیم و از بنی عقفان بود.

واقعه شهادت حبیب بن مظاهر
ظهر روز عاشورا سال 61 هـ.ق که حسین بن علی علیه السلام در سرزمین کربلا می خواست با یارانش نماز را به جا آورند و از سپاه کوفه مهلتی می خواست.
یکی از مردان سپاه دشمن به نام حصین بن تمیم [نمیر] گفت: نماز شما پذیرفته نیست. حبیب که از اصحاب خاص حسین علیه السلام بود در جوابش گفت: ای احمق نادان! گمان می کنی که نماز از آل رسول قبول نیست ولی از تو پذیرفته است. ناگهان حصین به حبیب حمله کرد و حبیب نیز به او حمله ور شد و ضربه ای بر صورت اسب آن ملعون زد که بر اثر آن، حصین بن تمیم از اسب به زمین افتاد عده ای از نیروهای سپاه کوفه با عجله آمدند و او را نجات دادند، حبیب جنگ سختی کرد و عده زیادی از دشمن را کشت و این بار، «بدیل بن صریم» بر حبیب بن مظاهر حمله نمود و شمشیر بر سر مبارکش زد که حبیب بر زمین افتاد. این واقعه از همین جا با کمی اختلاف نقل شده است برخی مورخین گویند که پس از ضربه شمشیر بدیل بن صریم، دیگر حبیب نتوانست از جا برخیزد و لذا یک مرد تمیمی دیگر سر مبارک او را از بدن جدا کرد.
بعضی مقاتل می نویسند که خود بدیل بن صریم، بعد از اینکه حبیب بن مظاهر بر زمین افتاد سرش را از بدن جدا نمود و آنرا بر گردن اسب خود آویزان کرد. (مجلسی، جلاء العیون)
و عده ای بر این باورند که: بعد از ضربت شمشیر بدیل بن صریم، یک مرد تمیمی دیگر با نیزه بر او حمله کرد و چون حبیب بن مظاهر خواست از زمین بلند شود بار دیگر حصین بن تمیم، با ضربه ای دیگر شمشیر به او زد و آن مرد تمیمی سر از بدن حبیب، جدا کرد. از این رو، همه متفق هستند که بدیل بن صریم، بدون شک از قاتلان حضرت حبیب بن مظاهر اسدی است.
پس از شهادت او، بین حصین بن تمیم و بدیل بن صریم، بحث زیادی درگرفت و هر کدام مدعی کشتن آن بزرگوار بودند و آخر الامر به این نتیجه رسیدند که حصین، سر او را گرفت و در لشگر بنی امیه جولان داد و بعد به بدیل بن صریم برگرداند تا او نزد ابن زیاد برد و جایزه بگیرد. و بدیل بعد از واقعه عاشورا، سر را به گردن اسب خود آویزان کرد و به کوفه آمد تا به قصر عبیدالله بن زیاد برد.
قاسم، فرزند حبیب بن مظاهر در کوفه، که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود با این صحنه روبرو شد مدتی به دنبال آن مرد کثیف می رفت تا سر پدر را از او مطالبه کند. بدیل گفت: که چرا از من جدا نمی شوی؟ قاسم گفت: این سر پدر من است. آن را به من بده تا دفنش کنم! بدیل گفت: ولی امیر راضی نخواهد شد و من امیدوارم که جایزه و انعام خوبی بگیرم.
قاسم گفت: امیدوارم که خدا به خاطر این جنابت، بدترین پاداش را بدهد، او همیشه در انتظار روزی بود تا قاتل پدرش را از صفحه روزگار برچیند و این امر بعد از چند سال در زمان مصعب بن زبیر که به جنگ با جمیرا (خمیرا) لشگر کشیده بود و آن مرد تمیمی در آن لشگر بود، اتفاق افتاد. قاسم بن حبیب توانست داخل اردوگاه مصعب شود و آنجا قاتل پدرش را دید و در نیمروزی، موقعی که قاتل در خیمه ای در خواب بود، او را با شمشیر به قتل رساند و هلاکش کرد.

منابع:

1- موسوعة الامام الحسین به نقل از الدمعة الساکبه، اسرار الشهادة، العوالم بحرانی، کامل ابن اثیر و...    

2- نفس‌المهموم    

3- فرهنگ عاشورا    

4- ابصارالعین    

5- منتهی الامال


14 - بشر بن خوط الهمدانی قانصی

قاتل حضرت جعفر بن عقیل از شهداء کربلا
وی از سرسپردگان عمربن سعد بود که سال 61 هـ.ق، در سرزمین کربلا حاضر و دستش به خون شهداء دیگر آلوده شد نامش به گونه های مختلفی چون: ابی اسماء بشر بن سوط قانصی و بشر بن سوط الهمدانی، بشر بن حویطر قانصی (قایضی)، بشر بن حوط القایضی و.... در تاریخ آمده است.
جعفر بن عقیل برادر مسلم بن عقیل و مادرش خوصاء یا (ام الثغر) دختر عامر از طایفه بنی کلاب است.
وی در روز عاشورا بعد از یکی از برادرانش به میدان جنگ با دشمن رفت و جنگید و عده ای را کشت و در آخر به دست «بشر بن خوط» به شهادت رسید.
برخی مقاتل گویند که جعفر بن عقیل به دست شخص دیگری شهید شده است.
بشر بن خوط همچنین در قتل عبدالرحمن فرزند دیگر عقیل شرکت داشته و با همدستی عثمان بن خالد جهنی آن حضرت را به شهادت رسانده و لباس های او را غارت کردند.
روایتی است که عبیدالله بن جعفر طیار، یکی دیگر از شهداء کربلا به دست بشر بن خوط قانصی، به شهادت رسیده است.

پایان زندگی!!
زمانیکه مختار ثقفی قیام کرد و به خونخواهی حسین بن علی علیه السلام و شهداء کربلا در سال 66 هـ.ق بپا خاست. «عبدالله بن کامل» یکی از نیروهای تحت امرش را به دنبال «بشر و همدستش عثمان بن خالد» فرستاد. ابن کامل با عده ای هنگام نماز عصر، نزدیک مسجدی در قبیله «بنی دهمان» رفت و به افراد آن قبیله گفت:
این دو نفر را برای من بیاورید که اگر اینکار نشود گناه همه قبیله تان از روز خلقت تا قیامت برگردن من باشد که شما را نکشم.
آنها گفتند: به ما مهلت بده تا آنان را نزد تو آوریم. عده ای سوار رفتند و بشر بن خوط و عثمان بن خالد را، در جبانه کوفه (میدان یا قبرستان) دیدند. هر دو نفر می خواستند به طرف جزیره (شمار عراق) فرار کنند که دستگیر شده و نزد «ابن کامل» آوردند. او به دستور مختار، گردن آنها را زد و جسدشان را در آتش سوزاند. «لعنة الله علیهم».
حضرت مهدی صاحب الزمان (عج) در زیارت شهداء کربلا از ناحیه مقدسه، به جعفر بن عقیل سلام و درود فرستاده و قاتلش را لعنت می فرماید:
السلام علی جعفر بن عقیل لعن الله قاتله و (رامیه) بشر بن خوط الهمدانی.
 
منابع:

1- نفس‌المهموم    

2- ابصار العین    

3- موسوعة‌الامام الحسین به نقل از: تاریخ طبری، العبرات، تذکرة‌الخواص و...    

4- منتهی‌الامال


15 - بکر یا بکیر بن حمران احمری

قاتل حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام
او از هواداران و طرفداران یزیدبن معاویه در زمان خلافت او بود. سال 60 هجری قمری در نهضت حسینی و قیام مسلم بن عقیل (نماینده امام حسین علیه السلام در کوفه)، وقتی می خواستند حضرت مسلم را دستگیر کنند، او در کوچه های شهر کوفه با مسلم برخورد و نبرد تن به تن کرد، شمشیر به دهان مسلم زد و لب او را ببرید، اگرچه حضرت مسلم نیز ضرباتی به او وارد و او را مجروح نمود. و زمانی که او خواست مأموریتش را از طرف عبیدالله بن زیاد برای کشتن مسلم انجام دهد، چون که قبلا مغلوب او شده و از مسلم ضربه کاری خورده بود، کینه مسلم را شدیدا به دل داشت. لذا به دستور ابن زیاد، مسلم بن عقیل را بالای دارالاماره برد و با 2 ضربت او را کشت و سر از بدنش جدا کرد و جسدش را به زمین انداخت.
بعد که عبیدالله از او پرسید، وقتی خواستی او را بکشی او چه می گفت: بکیر جواب داد: او تسبیح می گفت و استغفار می کرد و بر پیامبر و آل او درود می فرستاد و می گفت: خدایا میان ما و قومی که به ما دروغ گفتند و فریب دادند و نیرنگ زدند، داوری کن.
یک نقل در «روضة الشهداء» هست که روایت صحیح اینکه: پسر بکیربن عمران، مسلم را شهید کرده، سرش را نزد ابن زیاد برد و بدنش را از بالای قصر به زمین انداخت.

منابع:

1- ترجمه ارشاد: رسولی محلاتی    

2- ترجمه لهوف: فهری    

3- موسوعةالامام الحسین علیه السلام به نقل از چند منبع دیگر    

4- نفس المهموم


16- بلال بن اسید حضرمی «خضرمی» (بِلال بن اُسید حَضرمی «خَضرَمی»)

عامل دستگیری حضرت مسلم بن عقیل در قیام امام حسین علیه السلام.
پدرش: اسید حضرمی، از سر سپردگان و عناصر حکومت «عبیدالله بن زیاد».
مادرش: «طوعه» از زنان با ایمان و دوستدار اهل بیت پیامبر (ص) طوعه قبلا کنیزی بود که «اشعث بن قیس» او را آزاد کرد و بعد با اسید حضرمی ازدواج نمود و ثمره آن بلال بود.
سال 60 هـ.ق که حضرت مسلم بن عقیل برای بیعت مردم با حسین بن علی علیه السلام قیام کرد و از طرف آنحضرت به کوفه آمد و کوفیان را دعوت به این امر نمود، هزاران نفر در اول کار بیعت نمودند ولی خیلی زود آنها نسبت به مسلم بیوفایی کرده و او را تنها گذاشتند. شبی که او در کوچه های کوفه غریب و سرگردان راه می رفت به درب خانه «طوعه» رسید. وی منتظر و نگران پسرش، در کوچه ایستاده بود که مسلم بر او سلام کرده و پناه خواست و گفت: ای زن، مرا در این شهر خانه و خانواده ای نیست. آیا می توانی کار نیکی کنی و اجری ببری؟ طوعه او را به خانه آورد و مخفی کرد.
زمانیکه پسرش «بلال» به خانه آمد متوجه شد و با اصرار از مادرش مخفیگاه مسلم را جویا شد. مادر او را قسم داد، تا این راز را به کسی نگوید.
از آن طرف «ابن زیاد» اعلام کرده بود که هر کس مسلم را پیدا کند و بیاورد، برایش جایزه ای به مقدار دیه او یعنی هزار دینار، معین شده است. و «بلال» پسر طوعه، صبح زود به «دارالاماره» (دارالاماره، قصر حاکم کوفه «عبیدالله بن زیاد» بود. اندکی از منابع گفته اند که: اسید حضرمی (خضرمی)، این خبر را فاش کرده است) رفت و این خبر را به عبدالرحمان فرزند محمد بن اشعث داد که نزد مادرش پنهان شده است و عبدالرحمان توسط پدرش محمد این ماجرا را به «ابن زیاد» رساند و به اینصورت حضرت مسلم بن عقیل دستگیر شده و بعد به شهادت رسید.

منابع:

1- نفس المهموم    

2- موسوعه الامام الحسین    

3- فرهنگ عاشورا

منبع: سایت دائرة‌المعارف طهور

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

اصرار بر ایرانی بودن موشک های « فجر 5 » چرا؟!

باید به تبعات حقوقی و سیاسی این گونه تیتر زنی ها هم توجه داشت.هم اکنون دهها پرونده علیه کشورمان در محاکم آمریکا و اروپا وجود دارد که برخی از آنها حتی به مرحله صدور حکم رسیده و کشورمان محکوم به پرداخت میلیون ها دلار غرامت به یک یا چند بازمانده رویدادهایی مانند انفجار در فلسطین و لبنان شده است.

عصر ایران - به تیترهای زیر توجه کنید:

" پاسخ حماس به رژیم صهیونیستی با موشک های ایرانی فجر"
" تل آویو در شوک موشک های ایرانی حماس"
" موشک های ایرانی بالاخره به قلب تل آویو رسیدند"
"پیام اصابت موشک های ایرانی به تل آویو چیست ؟"
"سردرگمی مردم تل آویو از قدرت موشک های ایران"


این تیترها به همراه دهها تیتر گزارش خبری ، تحلیلی ، یادداشت ، مقاله و... در روزهای گذشته در برخی رسانه های کشورمان بازتاب داشته است و این در حالی است که دولت جمهوری اسلامی نه تنها تا کنون به طور رسمی نپذیرفته است که موشک های فجر 5 متعلق به ایران بوده و ایران آن را در اختیار گروه حماس قرار داده است ، بلکه آن را تکذیب هم کرده است.

حتی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اظهار نظری صریح اعلام کرده است که موشک های فجر 5 که حماس در روزهای گذشته به سمت شهرها و شهرک های اسراییل شلیک کرده ساخت و تولید ایران نبوده است.

در باب اینکه قطعا بسیاری از مردم که اصحاب رسانه نیز مستثنی از آن نیستند طرفدار مظلوم و منزجر از ظالم هستند (که در فقره اخیر مردم غزه و گروه حماس در زمره مظلوم و رژیم صهیونیستی مصداق بارز دولتی اشغالگر و ظالم است) شکی نیست و در این باب هر چند زدن تیترهای دهان پرکن و انقلابی ممکن است تسکینی هر چند موقت برای آرامش دل ها از جنایاتی باشد که ارتش اسراییل در نوازه غره مرتکب شده و می شود و ایرانی دانستن و خواندن موشک های فجر 5 ممکن است غرور آفرین و افتخار زا باشد اما باید توجه داشت که این کار دو آفت عمده دارد:

1- نخست اینکه ما با این کار خود عملا تلاش ها و رشادت های رزمندگان مقاومت در فلسطین را کوچک می کنیم و افتخار مقابله با اسراییل را یک جا به جیب خودمان واریز می کنیم!

2- باید به تبعات حقوقی و سیاسی این گونه تیتر زنی ها هم توجه داشت . هم اکنون دهها پرونده علیه کشورمان در محاکم آمریکا ، اروپا و دیگر کشورهای غربی وجود دارد که برخی از آنها حتی به مرحله صدور حکم رسیده و کشورمان محکوم به پرداخت دهها و گاه صدها میلیون دلار غرامت به یک یا چند بازمانده رویدادهایی مانند انفجار در فلسطین و لبنان شده است.

بهانه این احکام در بسیاری از موارد هم پیمانی و حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه هایی چون حزب الله لبنان و حماس فلسطین و دادن سلاح به آنها بوده است.
از این رو ، حتی اگر موشک های فجر 5 ، واقعاً هم از سوی ایران به حماس داده شده است ، در شرایط حاضر که خود نظام هم آن را تأیید نمی کند ، نیازی به بوق و کرنای رسانه ای ندارد ، زیرا اگر چه امروز این حماسه سرایی ها می تواند برایمان خوشایند باشد ولی تبعات حقوقی بعدی در نظام نابرابر جهان نیز می تواند مستند به همین اخبار برایمان شکل بگیرد. 
 
اعراب کشتی سلاح به سوریه می‌فرستند اما جرأت ارسال یک فشنگ به غزه را ندارند

خبرگزاری فارس: دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی با رد اظهارات یکی از وزیران کشورهای حاشیه خلیج فارس که اعراب را «گوسفند» توصیف کرده بود، گفت: برخی اعراب کشتی مملو از سلاح به سوریه می‌فرستند اما جرأت ارسال یک فشنگ به غزه را ندارند.

خبرگزاری فارس: اعراب کشتی سلاح به سوریه می‌فرستند اما جرأت ارسال یک فشنگ به غزه را ندارند 

به گزارش فارس،‌ «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان طی سخنانی به مناسبت پنجمین شب از شب های محرم به پایداری مقاومت فلسطین اشاره کرد و گفت: پایداری مقاومت در غزه و پایبندی آن به شرط‌هایی که گذاشته بود، سبب شد تا اسرائیل به دنبال آتش بس باشد تا اوضاع را به حالت قبل از ترور «احمد الجعبری» از فرماندهان گردان‌های قسام برساند اما مقاومت این راه‌حل را رد کرد.

موشک‌های غزه همچنان شلیک می‌شود و عمق اسرائیل را هدف می‌گیرد

وی در ادامه سخنان خود گفت: بانک اهداف اسرائیل [در حمله به غزه] به پایان رسیده یا در حال پایان یافتن است و اسرائیل در حال بمباران دوباره و سه باره اهداف گذشته است اما موشک‌ها همچنان از غزه شلیک می‌شود و عمق رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد.

دبیر کل حزب‌الله در ادامه سخنانش گفت اسرائیل روز گذشته بار دیگر به خوی وحشیانه خود بازگشت و تعداد زیادی از غیرنظامیان، کودکان و زنان را به خاک و خون کشاند.

وی گفت این اقدامات اسرائیل نشان از شکست عملیات نظامی در محقق نمودن اهدافش دارد و با این اقدام در تلاش برای تحت فشار قرار دادن مقاومت برای عقب نشینی از شروطش است.

سید حسن نصرالله افزود تجربه سال 2008 در غزه و تجربه لبنان، نشان داد که مقاومت، ملت و رهبرانش، از مرحله‌ای که امکان فشار بر آنها از طریق کشتار زنان و کودکان و همچنین فشار از طریق کشورهای دیگر دارد، عبور کرده‌ است.

انتقاد از موضع منفعلانه کشورهای عربی در قبال حمله به غزه

دبیر کل حزب‌الله لبنان از موضع کشورهای عربی در قبال حملات اسرائیل علیه غزه و همچنین بیانیه نشست وزارت امور خارجه کشورهای عربی که فقط به محکومیت اکتفا کرده بودند، انتقاد کرد.

وی گفت بیانیه سال 2012 اتحادیه عرب با بیانیه سال 2009 فقط در چند مورد اختلاف داشت که یکی از آن موارد، دعوت از تمامی کشورها در متوقف نمودن عادی سازی روابط با اسرائیل است.همچنین بیانیه وزیران امور خارجه اتحادیه عرب از کمیته طرح صلح عربی خواسته تا موضع کشورهای عربی درباره روند صلح را بازبینی کند.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود به سخنان یکی از وزیران امور خارجه کشورهای عربی در نشست اخیر اتحادیه عرب در قاهره اشاره کرد و گفت: این وزیر [اشاره سید حسن نصرالله به «حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر است] گفت ما نمی‌توانیم به فلسطینی‌ها امید بیش از آن چیزی که می‌توانیم انجام دهیم، بدهیم.

وی گفت: این وزیر عربی اذعان کرد که برخی از اعراب در محاصره علیه غزه مشارکت داشته‌اند اما سوالی که هم اکنون مطرح است، این است که چگونه این تسلیحات که شامل انواع موشک‌های گراد، فجر 5 و موشک‌های ضد تانک بوده، به غزه رسیده است.

نقش ایران و سوریه در حمایت از غزه کاملا مشهود است

دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: نقش ایران و سوریه در این موضوع کاملا قابل مشاهده است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد امروز رساندن تسلیحات به غزه و بازگشایی مرزها، از اوجب واجبات است.

یک وزیر عربی اعلام کرد اکثر اعراب «گوسفند» هستند

وی گفت: آن وزیر [ نخست وزیر قطر] اعلام کرده که اکثر عرب‌ها «گوسفند» هستند اما وی باید از جانب خودش حرف بزند. اکثر مردم در لبنان و فلسطین شیر و قهرمان هستند.

سید حسن نصرالله گفت: هر فردی باید از جانب خود حرف بزند و حق ندارد درباره اکثریت حرف بزند.

آینده منطقه آینده قهرمانان است نه آینده گوسفندان

وی گفت: بیش از 60 سال است که از درگیری اعراب با اسرائیل با وجود توطئه‌گری‌های برخی دولت‌های عربی می‌گذرد اما با این حال شاهد پایداری مقاومت بوده و فلسطین و قدس همچنان در قلب این مردم جای دارد و باقی خواهد ماند اما «گوسفندان» همانجا خواهند رفت که باید بروند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: آینده منطقه، آینده قهرمانان است نه آینده گوسفندان.

اعراب به غزه سلاح ارسال کنند

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنانش بر ضرورت پشتیبانی کشورهای عربی از غزه تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود کشورهای عربی به غزه سلاح ارسال کنند نه آنکه به عنوان میانجی بین اسرائیل و غزه عمل کنند.

کشورهای عربی نقش هلال احمر را برای غزه ایفا می‌کنند

سید حسن نصرالله گفت نقش کنونی کشورهای عربی در قبال حوادث غزه همانند هلال احمر بوده و این کشورها هیچ اراده و وجود سیاسی در این موضوع ندارند و همان نقشی که هلال احمر می‌تواند در کمک‌های دارویی، غذایی و مالی به غزه داشته باشد را دارند.

فایده کشورهای عربی برای غزه همانند تشییع‌کنندگان جنازه است

وی فایده کشورهای عربی برای غزه را به تشییع‌کنندگان جنازه تشبیه کرد.

دبیر کل حزب الله تاکید کرد اسلام واقعی آن است که کشورهای عربی به غزه سلاح ارسال کند و مرزهای خود را گشوده و اجازه رسیدن موشک‌های بیشتر به مقاومت کند.

اعراب جرات ارسال حتی یک فشنگ به غزه را ندارند

سید حسن نصرالله به اقدام کشورهای عربی در ارسال گسترده تسلیحات به کشورهای عربی اشاره کرد و گفت: اعراب کشتی پر از سلاح برای مخالفان سوریه ارسال می‌کنند اما جرأت ارسال حتی یک فشنگ به غزه را ندارند.

ایران، سوریه و حزب‌الله هرگز حمایت از غزه را متوقف نمی‌کنند

دبیر کل حزب الله لبنان در پایان سخنان خود تاکید کرد: «ایران»، «سوریه» و «حزب‌الله» هرگز حمایت از غزه و مردم را متوقف نخواهند کرد همانطور که طی سال‌های گذشته با آنها بوده‌ایم با آنها و در کنارشان باقی خواهیم ماند و این وظیفه دینی، ایمانی، ملی و انسانی ما است.  

 

 

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین می‌گوید همه سلاح‌های موجود در باریکه غزه، از فشنگ تا موشک ساخت ایران و متعلق به ایران است.
به گزارش مشرق به نقل از شبکه العالم، "زیاد نخاله" در گفتگو با شبکه المنار لبنان با بیان این موضوع‌ تاکید می‌کند؛ حتی سلاح‌هایی که جنبش حماس علیه دشمن اسرائیلی از آن استفاده می‌کند نیز ساخت ایران می‌باشد.
 
 وی در یک ارزیابی واقعی از تحولات اخیر در جنگ غزه می‌گوید: اسرائیلی‌ها خواستار آتش‌بس شدند چون نمی‌خواهند وارد نبرد زمینی در غزه شوند و هزینه بیشتری در این جنگ بدهند، ما به شکل کامل از توان نظامی اسرائیل برای حمله به غزه آگاهیم، پس حمله کنند و تجربه کنند، ما هم در این سمت نمی‌ترسیم، جوانان مقاومت دارای آمادگی بسیاری بیش از گذشته هستند.
 
 نخاله در ادامه حمله زمینی را تهدید اسرائیلی‌ها دانست و با بیان اینکه با وجود حملات اخیر به غزه دشمن نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند، گفت: مقاومت موفق شده که صید گرانبهایی به دست آورد و به قلب اسرائیل برسد و نخست‌وزیر و فرماندهان نظامی را به پناه‌گاه بفرستند. 
معاون رمضان شلح در مورد دیدگاه جهاد اسلامی در مورد آتش‌بس هم گفت: «مصر و جنبش حماس از ما برای آتش‌بس درخواست داشت و ما هم پاسخ دادیم که اسرائیل و مصر و حماس خواستار آرامش هستند، ما نیز به نوبه خود خواستار آتش‌بس هستیم اما آتش‌بسی که کرامت فلسطینی‌ها در آن باشد، تابع اصول و نه شرط ها بوده و به خصوص در راس آن آن برداشتن محاصره غزه، بازگشایی گذرگاه رفح، رفتار آدمی‌زاد با فلسطینی‌ها در فرودگاه‌ها نه اینکه در فرودگاه قاهره آنها بدون هیچ دلیلی بازداشت کنند و.... 
 وی در پایان در پاسخ به اتهامات رسانه‌ای و سیاسی که حملات مقاومت را اجرای سناریوی ایرانی می‌خواند – اشاره به رسانه‌های عربی – گفت: آیا ایران به اسرائیل گفت که احمد الجعبری را بکشید؟ چه کسی باعث بالاگرفتن تنش‌ها و شروع جنگ شد.... اسلحه‌ای که مقاومت با آن در حال جنگ است، حتی سلاحی که حماس در اختیار دارد از فشنگ تا موشک ساخت ایران است، حتی کارگاه محلی ساخت آنها نیز ایرانی است.  
 

یک گزارش اقتصادی

متوسط کل هزینه و درآمد سال 90 یک خانوار شهری خوزستانی به ترتیب 131 میلیون و 193 هزار ریال و 133 میلیون و 917 هزار ریال می‌باشد. هزینه و درآمد ماهانه خانوارها نیز به ترتیب 10 میلیون و 932 هزار ریال و 11 میلیون و 159 هزار ریال بوده است. این آمار نشان می‌دهد درآمد 62.6 درصد خانوارهای نمونه شهری کمتر از متوسط درآمد بوده است

طبق آمار منتشر شده از سوی اداره‌کل آمار و اطلاعات استانداری خوزستان متوسط کل هزینه و درآمد سال 90 یک خانوار شهری خوزستانی به ترتیب 131 میلیون و 193 هزار ریال و 133 میلیون و 917 هزار ریال می‌باشد. هزینه و درآمد ماهانه خانوارها نیز به ترتیب 10 میلیون و 932 هزار ریال و 11 میلیون و 159 هزار ریال بوده است. این آمار نشان می‌دهد درآمد 62.6 درصد خانوارهای نمونه شهری کمتر از متوسط درآمد بوده است.

همچنین متوسط کل هزینه و درآمد سالانه یک خانوار روستایی استان به ترتیب 87 میلیون و 332 هزار ریال و 90 میلیون و 187 هزار ریال است. هزینه و درآمد ماهانه نیز به ترتیب 7 میلیون و 227 هزار ریال و 7 میلیون و 515 هزار ریال بوده و نشان می‌دهد درآمد 63 درصد از خانوارهای نمونه روستایی کمتر از متوسط درآمد بوده است.
از سوی دیگر طبق این آمار درآمد 56 درصد خانوارهای نمونه شهری و 50.2 درصد خانوارهای نمونه روستایی در خوزستان کمتر از هزینه آن‌ها بوده است.
همچنین متوسط کل هزینه و درآمد سالانه یک خانوار شهری خوزستانی در سال‌ 90 نسبت به سال 89 به ترتیب 1/10 و 6/26 درصد افزایش یافته و از لحاظ درآمد سرانه در نقاط شهری و روستایی در سال‌گذشته به ترتیب در رتبه‌های 20 و 21 قرار گرفته است.
از سوی دیگر در سال 90 سهم هزینه‌های خوراکی و دخانی از هزینه کل خانوارهای شهری و روستایی خوزستان به ترتیب 4/32 و 44 درصد بوده است. بیشترین سهم از هزینه‌های خوراکی، در خانوارهای شهری به هزینه گوشت با 8/26 درصد و در خانوارهای روستایی به هزینه آرد، رشته و غلات، شامل برنج، گندم، ذرت و نان و فرآورده‌های آن با 4/25 درصد اختصاص داشته است.
همچنین سهم یارانه نقدی در درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال 90 به ترتیب 3/13 و 1/21 درصد بوده است.
مرجع / ایسنا

اخبار برگزیده

برخی از مهمترین اخبار امروز تاکنون به این شرح است:

در جلسه‌ احمدی‌نژاد با نمایندگان‌ چه‌ گذشت؟


فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد جلسه امروز نمایندگان مجلس با رئیس جمهور از تعامل دولت و مجلس خبر داد و گفت: خبرهای خوش اقتصادی در راه است.

حسینعلی حاجی با اشاره به جلسه یکشنبه شب تعدادی از نمایندگان مجلس با رئیس جمهور اظهار داشت: بیش از 130 نفر از نمایندگان طیف‌های مختلفی از جمله اصولگرایان در این نشست حضور داشتند. وی افزود: 33 نفر از نمایندگان برای سخنرانی ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد با قرعه‌کشی آیت‌الله آشتیانی نماینده قم، آیت‌الله ناصری نماینده بابل، کریمی قدوسی نماینده مشهد و سید مهدی هاشمی نماینده تهران سخنرانی کردند.
 
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: با توجه به صحبت‌ها و تبادل نظرها، عملاً سؤال از رئیس جمهور کاری بیهوده جلوه کرده است. حاجی گفت: خبرهای خوشی به یاری خدا در آینده در حوزه‌های ارزی و مسائل اقتصادی را شاهد خواهیم بود. 
وی اضافه کرد: اگر ده‌ها سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس پرسیده‌شود، قطعا به کیفیت این نوع جلسات تفاهمی نخواهد رسید.
 
 
احمدی‌نژاد گفت که با حضور من در مجلس وحدت خدشه‌دار نمی‌شود
 
همچنین حسین طلا عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در گفت‌وگو با فارس درباره این دیدار گفت: نشستی که امروز با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای هیئت دولت تشکیل شد، دو هدف اصلی و مهم داشت. وی افزود: هدف اول مطرح کردن سؤالات و ابهاماتی بود که دوستان نماینده مانند سایر نمایندگان داشتند. این ابهامات در خصوص موضوعات مختلف همچون گرانی‌ها، نرخ ارز و موضوعاتی از این دست همانند وضعیت اقتصاد، وضعیت اشتغال، وضعیت کارخانجات موضوعاتی بود که در جلسه مطرح شد. 
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: هدف دوم از برگزاری این جلسه به این نکته برمی‌گشت که وحدت به عنوان یک دستاورد بزرگ همواره برای نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است.
 
 طلا گفت: همدلی بین مسئولان یک نعمت بزرگ است و هدف از این جلسه این بود که فضای مجلس و دولت به سمت همدلی و هم‌افزایی بیشتر سوق داده شود. 
  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در این جلسه گفت: رییس جمهور نیز پس از پایان سخنان نمایندگان برای پاسخ دادن به ابهامات و سؤالات، در سخنان خود تنگناها و مشکلات موجود برای دولت را مطرح کرد. 
طلا گفت: رئیس جمهور با اشاره به فشارهای موجود بر کشور به این نکته اشاره کرد که دشمن به دنبال این است که از ما فضا را بگیرد و دولت به همین دلیل تمام سعی و تلاش خود را بر این مسئله گذاشته است که این فضا را متعادل کند. وی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از سخنان رئیس جمهور، افزود: در این جلسه رئیس جمهور مسائل و مشکلاتی را مطرح کرد و قرار شد تا در جلسه‌ای که در مجلس شورای اسلامی خواهند داشت، این مسائل و مشکلات را با جزییات بیشتری تشریح کنند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دوستان ما در این جلسه نگرانی‌هایی را درباره این که حضور رئیس جمهور سبب وارد شدن ضرباتی به بحث وحدت شود، را مطرح کردند که رییس جمهور  هم بر این مسئله تأکید کرد که چنین فضایی به هیچ عنوان ایجاد نمی‌شود. 
  ابر این گزارش نشست مشترک نمایندگان مجلس با رییس جمهور با حضور نزدیک به صدتن از نمایندگان مجلس و حضور وزرای اقتصاد، نفت، صنعت و نجارت، رییس کل بانک مرکزی و معاون پارلمانی رییس جمهور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.


اصابت‌ موشک فجر ۵ به‌ خانه مقام‌صهیونیست 


العالم: در حالی که بر اثر جنایات رژیم صهیونیستی ۸۱ نفر، از جمله شمار زیادی کودک و زنان فلسطینی، به شهادت رسیدند، ترکش‌های موشک فجر-۵ به منزل رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی برخورد کرد.  یک منبع پزشکی فلسطینی اعلام کرد: در حمله هوایی سحرگاه امروز (دوشنبه) رژیم صهیونیستی به محله الزیتون در شهر غزه ۴ نفر، از جمله یک کودک، شهید و ۲۵ نفر نیز زخمی شدند. که به این ترتیب، آمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به نوارغزه از چهارشنبه گذشته تاکنون به ۸۱ نفر رسید.  اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت دولت مردم فلسطین در غزه اعلام کرد: در این حمله، کودک ۵ ساله فلسطینی به نام محمد ابو زور به شهادت رسید. علاوه بر حمله به محله الزیتون، هواپیماهای رژیم صهیونیستی شب گذشته ساختمان پلیس شهر غزه را به طور کامل ویران کردند. همچنین ناوچه‌های رژیم صهیونیستی نیز شب گذشته اهدافی را در غزه هدف قرار دادند. در همین حال، خبرگزاری آلمان اعلام کرد که یک مسئول اسرائیلی پیش‌نویس طرح آتش بس با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را ارائه کرده است که شامل گشودن گذرگاه ها، لغو محاصره نوار غزه، متوقف کردن ترورهای مسئولان فلسطینی در برابر توقف شلیک موشک‌های مقاومت فلسطین است. از سوی دیگر، کانال هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی از اصابت ترکش‌های موشک فجر-۵ به منزل رئیس ستاد ارتش اسرائیل در منطقه «گوش‌دان» خبر داد.

مخفی‌شدن‌اسرائیلی‌ها در لوله‌فاضلاب/عکس

العالم: برخی شهرک‌نشینان و نظامیان اسرائیلی برای در امان ماندن از موشک‌های مقاومت در لوله‌های فاضلاب مخفی می‌شوند. رسوایی شکست سامانه های ضد موشک صهیونیست ها در رهگیری موشکهای مقاومت موجب شده است که اشغالگران برای مخفی کردن سربازان و شهرک نشینان از موشکهای مقاومت، در برخی نقاط اراضی اشغالی از لوله‌های فاضلاب استفاده کنند. تصاویر منتشر شده از نقاط مختلف در اراضی اشغالی حاکی است که نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست پس از به صدا در آمدن آژیر خطر، هراسان به سوی لوله های فاضلاب فرار می کنند.
 
این نخستین بار است که از چنین پناهگاهی برای مخفی کردن صهیونیست ها استفاده می شود. اشغالگران همواره پس از برگزاری مانوارهای پدافند غیرعامل، مدعی شده اند که بهترین و پیشرفته ترین پناهگاه ها را برای شهرک نشینان و نظامیان خود تدارک دیده اند. حملات رژیم صهیونیستی به غزه از چهارشنبه گذشته همچنان به صورت مستمر ادامه دارد بر اساس آخرین آمار بیش از 70 فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 700 نفر نیز مجروح شده‌اند.

کشف جسدحلق آویز قهرمان بوکس/عکس

فارس: جسد امیر علی حاتمی، قهرمان بوکس رده جوانان کشور دو شب پیش در باغی به صورت حلق آویز شده کشف شد. خسرو پور رئیس هیئت بوکس شهرستان نظر آباد گفت: امیر علی 16 ساله از قهرمانان کشور بوده و طی 2 سال گذشته در مسابقات رسمی باختی نداشته است.

 
وی ادامه داد: امیر علی صبح روز قبل از حادثه در تمرین حاضر شد و شرایط روحی و جسمانی مساعدی هم داشت. وی گفت: قرار بود عصر همان روز نیز در جلسه تمرین حضور یابد اما غیبت غیر منتظره او ما را نگران کرد و بعد از ساعاتی متوجه شدیم خود را در باغی کنار منزلشان در روستای ابراهیم بیگی حلق آویز کرده است. تحقیقات هنوز ادامه دارد و مشخص نیست امیر علی خودکشی کرده یا به قتل رسیده است.

یک گزارش غم انگیز

آبادان ـ ماهشهر؛ پروژه‌ای ملی که همچنان قربانی می‌گیرد

هنوز پسوند این جاده «مرگ» است!

 

شاید دیدن تصویر زیر، بهترین راه برای بیان دردی باشد که سال‌هاست در هنگام بدرقه مسافران جاده مرگ، به تن بستگان ایشان می‌نشیند؛ مقصد قندهار هم که باشد، نگرانی به سی و پنج کیلومتر از مسیر منحصر می‌شود؛‌‌ همان مسافتی که با پسوند «مرگ» می‌شناسندش.

به گزارش «تابناک»، محور ارتباطی ماهشهر ـ آبادان را جاده‌ای باریک و یک بانده شکل می‌دهد که به دلیل رخدادهای پرشمار در آن، از سوی بسیاری از مردم و مسئولان آن خطه، جاده مرگ لقب گرفته و بیش از بیست سال است که قرار است تعریض و امن شود، ولی هنوز این کار به پایان نرسیده تا همچنان اخبار ناخوشایندی از تصادفات منجر به فوت و جرح در آن مخابره شده و داغ مردم منطقه را تازه کند.

در هفته گذشته، دو رویداد تلخ در این جاده رخ داد؛ نخست برخورد یک دستگاه پراید و یک دستگاه پژو بود که منجر به جان باختن ده تن، از جمله سه کودک دو تا چهار ساله شد و به فاصله چند روز از این حادثه، تصادف مرگبار دیگری به وقوع پیوسته و چهار تن دیگر جان به جان آفرین تسلیم می‌کنند تا شمار قربانیان جاده مرگ به ۱۳۲۹ تن برسد.

گزارش پلیس در حادثه نخست، حکایت از انحراف به چپ یکی از رانندگان دارد و نا‌گفته پیداست که در تصادف دوم، نیز خطای راننده و سرپیچی از قوانین راهنمایی و رانندگی، بیشترین نقش را داشته است، ولی قطع به یقین باریک بودن راه هم نقش بسزایی در هر دو تصادف اخیر داشته است؛ نکته‌ای که سال‌ها پیش، مؤثر بودن آن در تصادفات رخ داده در این محور به اثبات رسیده است.

به عبارت بهتر، افزایش سریع شمار قربانیان تعریض نشدن جاده ماهشهر ـ آبادان، توجه همه را به نکته‌ای جلب کرده که بیش از بیست سال از کشف آن می‌گذرد، اما حتی دادن لقب «پروژه ملی» و اعتبار سنجی شدن در این راستا نیز منجر به تسریع در روند اجرای آن نشده تا جایی که اعلام پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه در اردیبهشت ۸۹ هم تضمینی برای پایان آن در پاییز ۹۱ ارائه نداده است تا همچنان راه ارتباطی بسیاری از مردمان جنوب خوزستان و حتی محور ترانزیتی و مبادلاتی ایشان، جاده‌ای باریک باشد که هر سبقت نسنجیده‌ای در آن، با رقم خوردن یک فاجعه مترادف می‌شود!

همین موضوع کافی است تا مسئولان و به ویژه نمایندگان آن خطه در مجلس، شدیدترین واکنش‌ها را نسبت به دیرکرد در پایان رساندن این پروژه ملی از خود نشان بدهند؛

جواد سعدون‌زاده، نماینده مردم آبادان در نشست علنی مجلس در اخطاری با استناد به اصل 19 قانون اساسی خطاب به رئیس مجلس گفت: وزارت راه و شهرسازی به رغم وعده‌هایی که به مردم آبادان داده، هنوز جاده آبادان ـ ماهشهر را به مرحله بهره‌برداری نرسانده است. شما [لاریجانی] باید در یک نامه شدیداللحن به وزیر راه و شهرسازی، نسبت به رخدادهای ناگوار جاده آبادان ـ ماهشهر اعتراض کنید.

سید ولی‌الله موسوی، معاون فرماندار آبادان گفت: پروژه تکمیل این جاده بین وزارت راه و وزارت نفت بخش شده که این دو وزارتخانه باید هر چه زودتر پروژه را تکمیل کنند؛ ناهماهنگی دو وزارتخانه، عامل تصادف اخیر است.

عبدالله تمیمی، نماینده مردم شادگان در مجلس با اشاره به تصادف اخیر در جاده آبادان ـ ماهشهر گفت: کارفرما، پیمانکار، مجری طرح، وزارت راه، وزارت نفت و استاندار خوزستان باید در ارتباط با عدم تکمیل پروژه این جاده بازخواست شوند.

عبدالله سامری، نماینده مردم خرمشهر در مجلس گفت: وزیر راه، مسئولان اجرایی خوزستان و همه عواملی که در اجرای این پروژه کوتاهی کرده‌اند، باید محاکمه و بازخواست شوند، که چرا نفت و گاز شهرهای آبادان، شادگان و ماهشهر را به یغما می‌برند و کمبودها را برای مردمان این شهرها به جای می‌گذارند؟ امروزه در شهرهای بزرگی همچون تهران با درآمدهای حاصل از نفت و گاز شهرهای استان خوزستان اتوبان‌ها و جاده‌های ارتباطی بین‌راهی را در کمتر از سه ماه می‌سازند، ولی نیمچه جاده آبادان ـ ماهشهر باید بلاتکلیف و نیمه کاره رها شود.

محمدسعید انصاری، نماینده آبادان گفت: این جاده به یک طلسم تبدیل شده و بیش از بیست سال است که مردم وعده تکمیل و افتتاح این جاده بسیار هموار را می‌شنوند، ولی در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد؛ دولت‌های سابق و حتی مدیران کنونی، سهل‌انگاری کردند و گذاشتند ده‌ها خون بیگناه در این راه کوتاه ریخته شود.


بدین ترتیب، همگی هجده نماینده استان خوزستان در نامه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی، به وی اخطار می‌دهند تا هم این وزیر و هم وزیر نفت به عنوان متولیان اجرای پروژه دستور همکاری صادر کنند؛ به این صورت که قاسمی، وزیر نفت با اختصاص ده میلیارد ریال و نیز سه هزار تن قیر برای تکمیل دو بانده کردن این مسیر موافقت می‌کند و نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی هم افزون بر اختصاص سی میلیارد ریال، از پیمانکار این پروژه می‌خواهد (!) که این طرح تا چهل روز آینده، تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد!

اما به ظاهر وقوع رخدادهای تلخ اخیر در جاده مرگ و داغی که این بار بر خانواده‌های خوزستانی تحمیل کرد، می‌تواند روی خوشی هم داشته باشد؛ سعی دوچندان نمایندگانی که تا دیروز نه به دیدار وزیر می‌رفتند تا پیگیر خواسته‌های مردم بوده و یا پروژه‌های‌‌ رها شده را پیگیر شوند، از یک سو و صدور دستور مساعدت و اختصاص بودجه به پروژه‌ای که در عین داشتن دو متولی بزرگ (وزاتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت)، پس از بیست سال هنوز افتتاح نشده، از سوی دیگر.

اما این بار ظاهرا ماجرا فرق کرده، چراکه به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان، محور ماهشهر ـ آبادان 80 درصد پیشرفت داشته و بنابراین، می‌توان تصور کرد که با اختصاص بودجه، قیر و سوخت به پیمانکار، تحقق وعده وزیر راه درباره بهره‌برداری از ده کیلومتر تا پانزدهم آذر ماه و مابقی مسیر در پانزدهم دی و پانزدهم بهمن کار چندان سختی نباشد!

جاده مرگ کجاست؟

محور ارتباطی آبادان ـ ماهشهر، جاده‌ای دو بانده (یک باند رفت و یک باند برگشت) با نزدیک ۸۴ کیلومتر طول است که نقش پیوند دهنده بسیاری از شهرهای منطقه به یکدیگر را داشته اما به رغم اینکه محور ترانزیتی نیز به شمار می‌رود، همچنان در حد و قواره سال‌های دور خود مانده و به تناسب آمار جان باختگان تصادفات رخ داده در آن، «مرگ» لقب گرفته است.

این در حالی است که بخشی از پروژه تعریض این محور در سا‌های گذشته به انجام رسیده است و مدتهاست با دو بانده شدن مسیر از ماهشهر تا سه راه شادگان، بخش خطرناک رفت و آمد در این جاده به سی و چند کیلومتر محدود شده است، اما شگفت‌ آن که عملیات ساخت همین مسافت کوتاه هم به رغم تعیین دو وزارتخانه به عنوان مجری طرح در سال ۸۵، همواره با مشکل تأمین نشدن بودجه روبه‌رو بوده و به گفته یکی از نمایندگان آبادان، قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز به ‌عنوان مجری کار، کوتاهی‌های زیادی در پیشبرد آن داشته است تا سرانجام از آغاز سال جاری، کار اجرایی پروژه کلا متوقف شود.

این در حالی که از مجموع ۱۳۲۹ جان باخته تصادفات این جاده، بیش از چهل تن آنان در یک سال اخیر و در همین محدوده سی و چند کیلومتری درگذشته‌اند و افزون بر ایشان، هفتاد مصدوم نیز حاصل تصادفات در این بخش از راه بوده است؛ آماری که فارغ از کم یا زیادی، از بعد روانی اثرات بسیاری در سطح استان می‌گذارد، چراکه هیچ توجیهی نخواهد داشت، پروژه‌ای که پیشینه آن به دولت ششم هم می‌رسد، هنوز بهره‌برداری نشده باشد!!



السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

ضریح جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا رسیده و قرار است جایگزین ضریح قبلی شود. ضریحی که مثل همه ضریح های قبلی این حرم مطهر، شش گوشه دارد.

با رسیدن ضریح جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا، شمارش معکوس برای نصب آن آغاز شده است. ضریحی که در طول 6 سال با طراحی استاد محمود فرشچیان و با دستان هنرمندان ایرانی ساخته شده است. این ضریح قرار است جایگزین ضریح فعلی  حرم امام حسین(ع) شود.

  از طلا و نقره ایرانی تا چوب میانماری

در ساخت ضریح جدید که مساحت پلان آن ۲۲٫۸۶متر مربع است، حدود 4.5 تن نقره خالص ، حدود 120 کیلوگرم طلای خالص ،600 کیلوگرم مس و حدود 400 کیلوگرم استیل و مقداری فلزات دیگر برای اتصالات ضریح به کار رفته است. وزن چوب های به کاررفته در ضریح مظهر حدود 5.5 تن است. این چوبها طبق شناسنامه روی آنها در سال 2003 از درخت ساج و جنگلهای کشور میانمار درجنوب آسیا تامین شده است. چوبی که بالاترین طول عمر و مقاومت را داراست. ضریح جدید در ابعاد ۵٫۰۴ در ۷٫۳۴ و با ارتفاع: ۴٫۴۹متر  ساخته شده و 20 پنجره هم دارد.

غیر از استاد محمود فرشچیان که طراحی ضریح به عهده اش بوده، افراد بسیاری نیز در کارگاه ساخت این ضریح مقدس فعالیت کرده اند.

خطاطی مفاهیم ضریح شامل سوره کریمه قرآن، احادیث حول محور سیدالشهدا(ع) ، اشعار ، اسماء جلاله و نام‌های مبارک معصومین(ع) و ... بر عهده استاد سید محمد حسینی موحد، از خطاطان بنام جهان اسلام بوده.کسی که تقریبا در تمام حرم های مطهر از جمله حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد و بارگاه امیرالمومنین(ع) در نجف، یادگاری از خط زیبایش را به جا گذاشته است. مهندسی ضریح نیز برعهده متخصصان عمران و معماری از جمله مهندس عبدالحمید توکلی بینا و مهندس مهدی خوش نژاد بوده است.

  وقتی کارکنان بانک مرکزی به گریه افتادند

«محمود پارچه باف» رئیس سابق ستاد عتبات عالیات و مدیر وقت پروژه ساخت ضریح امام حسین (ع) درباره ایده اولیه ساخت ضریح جدید می گوید:« شخصی به اسم حاج محمد دانش اولین بار این فکر به ذهنش رسوخ کرد تا ضریح امام حسین(ع) را بازسازی کنیم و ایشان ما را دور خود جمع و بر انجام این کار اصرار داشت.در اولین دیداری که برای آغاز کار با مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی داشتیم ایشان وقتی از موضوع با خبر شدند اشک ریختند و تاکید کردند ما شیعیان باید این کار را انجام دهیم.»

مدیر پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) با بیان اینکه اگر حمایت‌های آیت الله سیستانی و هماهنگی‌های ایشان با عتبه حسینی نبود این کار به سرانجام نمی‌رسید افزود: گروهی که برای خرید چوب ضریح، راهی بندر عباس شدند چوب را که متعلق به جنگل‌های برمه و صاحب آن یک تاجر سنی بود خریداری کردند که وقتی این فرد سنی مطلع شد که این چوب برای چه کاری قرار است مورد استفاده قرار گیرد استقبال کرد.

آن طور که پارچه باف می گوید: وقتی برای خرید نقره به خزانه بانک مرکزی رفتیم نقره‌های فراوانی در آنجا وجود داشت که کارکنان آنها تا وقتی فهمیدند این نقره برای چه کاری قرار است استفاده شود با چشمانی پر اشک خود را به نقره‌ها تبرک می‌کردند.

به گفته پارچه باف عنوان کرد: افراد زیادی بودند که می‌خواستند هزینه‌های ضریح را تقبل کنند اما در راستای تاکید مراجع تقلید که فرمودند بگذارید همه مردم در ساخت ضریح مشارکت داشته باشند.

  راز ضریح شش گوشه

اما چرا برخلاف ضریح و مرقد امان دیگر، ضریح مرقد مطهر سیدالشهدا(ع) شش گوشه ساخته شده است.

در این باره روایت های گوناگونی وجود دارد. اما مجموع این روایت ها و آن چه نزدیک تر به منطق به نظر می رسد، آن چیزی است که شیخ مفید(ره) در کتاب «الارشادات» آورده است. او در بخشی از این کتاب نام 17 نفر از شهدای بنی هاشم در روزعاشورا را ذکر کرده و  نوشته است:«آنان پایین پای آن حضرت در یک قبر (گودی بزرگ) دفن شدند و هیچ اثری از قبر آنان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در طرف پای امام ـ علیه السّلام ـ آنان را زیارت می‌کنند و علی بن الحسین ـ علیهم السّلام ـ (علی اکبر) از جملة آنان است.برخی گفته‌اند: محل دفن علی اکبر نسبت به قبر امام حسین ـ علیه السّلام ـ نزدیک‌ترین محل است.»

در بعضی از روایات دیگر از جمله کتاب «کامل الزیارات» جعفر بن محمد قمی هم آمده است: «امام سجاد ـ علیه السّلام ـ (با قدرت امامت و ولایت) به کربلا آمد و بنی‌اسد را سرگردان یافت، چون که میان سرها و بدن‌ها جدایی افتاده بود و آنها راهی برای شناخت نداشتند، امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ از تصمیم خود برای دفن شهیدان خبر داد، آن گاه به جانب جسم پدر رفت، با وی معانقه کرد و با صدای بلند گریست، سپس به سویی رفت و با کنار زدن مقداری کمی خاک قبری آماده ظاهر شد، به تنهایی پدر را در قبر گذاشت و فرمود: با من کسی هست که مرا کمک کند و بعد از هموار کردن قبر، روی آن نوشت: «هذا قبر الحسین بن علی بن ابی طالب الّذی قتلوه عطشاناً غریباً»؛ این قبر حسین بن علی بن ابی طالب است، آن حسینی که او را با لب تشنه و غریبانه کشتند. پس از فراغت از دفن پدر به سراغ عمویش عباس ـ علیه السّلام ـ رفت و آن بزرگوار را نیز به تنهایی به خاک سپرد. سپس به بنی‌اسد دستور داد تا دو حفره آماده کنند، در یکی از آنها بنی‌هاشم و در دیگری سایر شهیدان را به خاک سپردند، نزدیک‌ترین شهیدان به امام حسین ـ علیه السّلام ـ فرزندش علی اکبر ـ علیه السّلام ـ است؛ امام صادق ـ علیه السّلام ـ در اینباره به عبدالله بن حمّاد بصری فرموده است: امام حسین ـ علیه السّلام ـ را غریبانه کشتند، بر او می‌گرید کسی که او را زیارت کند غمگین می‌شود و کسی که نمی‌تواند او را زیارت کند دلش می‌سوزد برای کسی که قبر پسرش را در پایین پایش مشاهده کند.

بنابراین به نظر می رسد گوشه های اضافی ضریح مطهر امام حسین(ع) محل دفن پسر بزرگ ایشان یعنی حضرت علی اکبر(ع) باشد و محل دفن  نوزاد شش ماهه اباعبدالله الحسین(ع) یعنی علی اصغر(ع) نیز روی سینه پیکر مطهر امام حسین(ع) باشد.

اخبار انتظامی استان

هفت هزار قلیان از اماکن عمومی اهواز جمع آوری شد
اهواز - خبرگزاری مهر: فرماندار اهواز گفت: با همکاری شهرداری، مراکز بهداشتی و عوامل انتظامی در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر هفت هزار جام قلیان از سطح اماکن عمومی جمع آوری شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالعزیز فدعمی اظهار کرد: اگر چه مضرات استعمال قلیان و تهدیدی که برای سلامت عمومی ایجاد می کند اطلاع رسانی شده اما سودجویی برخی افراد موجب شده که با وجود جمع ‌آوری مکرر قلیانها از سطح پارکها و اماکن عمومی مجددا اقدام به توزیع و عرضه قلیان کنند.

وی افزود: علاوه بر جمع آوری و برخورد با توزیع کنندگان قلیان و عرضه کنندگان، مهمترین راه پیشگیری از رواج این پدیده، آگاه سازی شهروندان و خانواده ها از مضرات آن است.

فرماندار اهواز تاکید کرد: در بسیاری از موارد استعمال قلیان موجب از بین رفتن قبح استعمال مواد دخانی می شود و علاوه بر مشکلات بهداشت و سلامت، عوارض اجتماعی نیز در پی دارد.

وی تصریح کرد: جمع آوری قلیان و برخورد با عرضه کنندگان آن در امکان عمومی نباید به صورت مقطعی باشد و دستگاه های فرهنگی باید نقش پررنگ تری در فرهنگ سازی و اشاعه تفریحات سالم ایفا کنند.

یک افتخار ورزشی برای خوزستان

دانش آموزخرمشهری مقام اول مسابقات کاراته کشوررا کسب کرد

خرمشهر- دانش آموز خرمشهری مقام اول پیکارهای کاراته سبک کیوکوشین کشور را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا به نقل از روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش خرمشهر ˈستایش شیرانیˈ دانش آموز آموزشگاه پایه دوم ˈیاس فرهنگیانˈ در پیکارهای کیوکوشین کاراته قهرمانی بانوان کشور در وزن 25 کیلوگرم مدال طلای این وزن را کسب کرد.
این پیکارها با شرکت دانش آموزان کاراته کار کشور در تهران برگزار شد.

چرا باید اتفاق بیفتد؟

از دیالیز، پیوند و همه دردهای صف انتظار
اجتماعی  10:8:2 1391/08/29

918-28314-5 کد خبر

RSS :: پرینت

"سوزن‌هایی که توی رگ‌هایم می‌زنند کم کم دارد اذیتم می‌کند. نمی‌دانید چه زجری می‌کشم وقتی سه بار در هفته سوزن می‌زنم، بعد چند ساعت می‌خوابم روی تخت بیمارستان تا کارم تمام شود. وقتی کارم تمام می‌شود نگران دفعه بعدم.

 

دفعه بعدی که دوباره بیایم بخوابم روی این تخت،دفعه بعدی که بیایم انتظار بکشم تا تخت خالی شود. دفعه بعدی که دوباره سوزن دستم را سوراخ کند و بنشینم و به همه چیز فکر کنم. به روزهایی که قبلا داشتم و حالا ندارم. به روزهایی که می‌رفتم مدرسه و کلی سر به سر بچه ها می‌گذاشتم. به روزهایی که زندگی جور دیگری خودش را به من نشان می‌داد روزهایی که بابام مجبور نبود از کارش بزند و هفته‌ای سه بار من را بیاورد بیمارستان. روزهایی که حالم بد نمی‌شد و زندگی قشنگ بود."

زهرا فقط 14 سال دارد و حرف‌هایی می‌زند که شاید بچه‌های همسن و سال او فکرش را هم نکرده باشند. حرف‌هایی از جنس خودش. از زندگی سختی که توی این دو سال برایش ایجاد شده و ساختن با این زندگی برایش سخت است. راهی نیست. زهرا هم مثل بقیه زندگی می‌کرد ولی به خاطر یک بیماری عفونی کلیه‌هایش از کار می‌افتند و حالا مجبور است هفته‌ای سه بار دیالیز کند.

عده زیادی از بیماران کلیوی زیر نظر انجمن حمایت از بیماران کلیوی قرار می‌گیرند تا بتوانند اندکی از مشکلاتشان را کم کنند. از این میان، نزدیک به 90 نفر به امید این‌که بتوانند از بیماری مرگ مغزی کلیه دریافت کنند رفته‌اند بیمارستان گلستان و اسمشان را نوشته‌اند. حالا توی صف‌اند. صفی طولانی که معلوم نیست کی قرار است تمام شود.

مرکز اهدا عضو بیمارستان گلستان "امین عابدی" را معرفی کرد. گفتند مشکل دارد. هر دو کلیه امین از کار افتاده و خیلی اذیت می‌شود. خانواده امین پول ندارد بروند کلیه بخرند و مانده‌اند به انتظار اهدا. چند وقت است اسم امین در نوبت است. او پدر ندارد تا کمکش کند، فقط 10 سال دارد و این گونه با این بیماری درگیر است. امین همین اطراف خودمان در ملاشیه اهواز زندگی می‌کند. گفتند و گفتند و ما هم زنگ زدیم به شماره‌ای که داده بودند. اما امین گوشی را برنداشت. مادرش پشت خط بود.

گفتم لابد امین دستش بند بوده که جواب نداده، حتما مدرسه است. اما مادرش چیز دیگری گفت. گفت امین نیست، گفت اصلا دیگر نیست. امین دیگر توی این دنیای ما نیست. چند بار رفته دکتر و دارو برایش نوشته. با این حال باز هم تاثیری نداشته و این قدر مشکلات کلیه‌اش پیشروی کرده که دست آخر سکته مغزی کرده و فوت شده. همین چند وقت پیش. توی همین روزهایی که ما داشتیم به مشکلات مختلف زندگی‌مان فکر می‌کردیم، یکی همین نزدیکی‌ها جان داد. رفت آنجا که باید می‌رفت. حتما امین هم مثل همه بچه های ده دوازده ساله به آینده زیبا فکر می‌کرد. به هر چیزی فکر می‌کرد جز مرگ، جز رفتن.

حالا اسم امین دیگر از لیست انتظار پیوند در می‌آید. جا برای بیماران بعدی باز می‌شود. حالا دیگر خیلی اتفاق‌ها می‌افتد اما کودک یک خانواده برنمی‌گردد.

“محمد هاوندی” پسر دوازده ساله دزفولی است  که بابایش پیر است و از کار افتاده. مادرش نابینا است که خودش هم نیاز به مراقبت دارد، می‌ماند یک خواهر. زهرا همه تلاشش را برای برادرش می‌کند برای این که برادرش بتواند زندگی کند، نفس بکشد. ولی خواهر هم باید خرج دو بچه یتیمش را دربیاورد. هیچ پولی برای پیوند کلیه نمی‌ماند. حتی برای دیالیز هم مشکل هست. محمد هم توی صف طولانی پیوند کلیه بیمارستان گلستان است و معلوم نیست تا کی باید بماند.

امثال امین و محمد و زهرا توی ایران آنقدر زیاد است که اگر سال‌ها هم بنویسیم تمام نمی‌شود. کودکان به ظاهر کوچکی که دردهایی بی‌نهایت بزرگ را تحمل می‌کنند. پیشترها فکر می‌کردم که بیماری‌های کلیوی فقط برای افراد میانسال یا مسن رخ می‌دهد و نمی‌دانستم این تعداد کودک و نوجوان نیز به چنین بیماری‌های مزمنی دچار می‌شوند. شاید بد نباشد که بدانیم چه اتفاقی می‌افتد که کم سن و سال‌ها دچار چنین بیماری‌هایی می‌شوند.

دکتر سید سیف‌الله بلادی، فوق تخصص نفرولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، در این باره به خبرنگار اجتماعی ایسنا_منطقه خوزستان_ می‌گوید: "بیماری‌های نارسایی کلیوی شیوع بالایی دارند. علت عمده و اصلی ابتلا به نارسایی‌های کلیوی، دیابت و فشار خون بالا است. اگر افرادی که در معرض این بیماری‌ها هستند اندکی فعالیت خود را افزایش دهند و سبک تغذیه‌ای مناسبی داشته باشند تا حدود زیادی می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های کلیوی جلوگیری کنند.

بیماری‌های التهابی و کیستیک کلیه و سنگ‌های کلیوی از دیگر بیماری‌هایی هستند که می‌توانند موجب نارسایی کلیه شوند. برخی افراد نیز با سرماخوردگی‌های ساده دچار بیماری کلیوی می‌شوند. البته بیشتر سرماخوردگی‌ها بهبود می‌یابد ولی برخی افراد پس از بهبودی دوباره با همان عامل برخورد کرده و عفونت ایجاد شده و همین عفونت موجب این گونه بیماری‌ها می‌شود. به همین دلیل بهتر است به سرماخوردگی‌های ساده هم بیشتر رسیدگی شود.

مصرف بیش از حد داروها نیز عاملی است که می‌تواند بیماری‌های کلیوی را ایجاد کند. شاید خیلی هم مشخص نباشد که عامل این بیماری مصرف چنین داروهایی بوده است. متاسفانه مشکلی که با آن مواجه هستیم علاقه مردم به تجویز دارو توسط پزشک است و وقتی دارو ننویسد از پزشک راضی نمی‌شوند. برای این که از بیماری‌های کلیوی پیشگیری شود بهتر است تا حد امکان از مصرف داروهای خودسرانه جلوگیری شود.

نارسایی کلیه به دو دسته تقسیم می‌شود. در نارسایی حاد، فرد نمی‌تواند عمل پیوند کلیه را انجام دهد زیرا عامل ایجاد بیماری، کلیه جدید را نیز پس می‌زند و باید حتما عامل بیماری رفع شود. این نوع نارسایی، مرگ و میر بسیار بالایی دارد ولی در نارسایی مزمن که در درازمدت ایجاد می‌شود قابلیت پیوند کلیه وجود دارد.

افرادی که دچار نارسایی کلیه می‌شوند به مرور هر دو کلیه خود را از دست می‌دهند؛ کلیه نیز یک ارگان حیاتی در بدن است و از کار افتادن آن موجب مرگ فرد می‌شود.

از عوارض دیگر نارسایی کلیه می‌توان به نارسایی قلبی، ضایعات استخوانی و فشار خون بالا اشاره کرد. این افراد یا فوت می‌کنند و یا باید هفته‌ای سه بار دیالیز شوند و یا این که پیوند کلیه انجام دهند. دیالیز یک راه جایگزین است و هیچ‌گاه نمی تواند کار کلیه را انجام دهد بنابراین افرادی که مدت‌ها دیالیز می‌کنند نیز به تحلیل در در ارگان‌های بدن دچار شده و با عوارضی روبه‌رو می‌شوند.

پیوند کلیه بهترین راه برای رهایی از مشکلات نارسایی کلیوی است.البته افراد سالمند و کسانی که دچار بیماری‌های مزمن دیگر هستند نمی‌توانند پیوند کنند بنابراین باید با دیالیز بسازند. متاسفانه شرایط برای یافتن کسی که کلیه بدهد هم کار سختی است و بیمار مجبور است مشکلات زیادی را تحمل کند."

همه آنهایی که حالا روی تخت‌های دیالیز می‌خوابند و ساعت‌ها به دست‌های سوراخ شده‌شان نگاه می‌کنند یک روز سالم بوده‌اند و کار و زندگیشان را می‌کردند، مثل همه ما. یک بی‌احتیاطی کوچک و رعایت نکردن چند نکته بهداشتی برای مراقبت از بدن چنین مشکلاتی را برایشان ایجاد کرده است.

با پیشگیری به موقع از بیماری‌ها می‌شود دیگر این قدر زجر نکشید و توی صف‌های طولانی دیالیز و پیوند نماند؛ صف‌هایی همیشگی و بی‌پایان. راستی چرا این قدر صف پیوند از بیماران مرگ مغزی طولانی است؟

عباس چنانه، مدیر مرکز پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز، به خبرنگار ایسنای خوزستان می‌گوید: "در سال 91 به علت سوانح شدید رانندگی و موارد دیگر، 32 مورد مرگ مغزی در خوزستان گزارش شد اما متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های هماهنگ‌کننده‌های پیوند اعضا بیمارستان گلستان، خانواده‌ها به اهدا عضو رضایت ندادند. تنها سه خانواده در خرداد ماه و یک خانواده در آبان‌ماه به پیوند اعضا راضی شدند که کلیه‌ها و کبد این افراد به بیماران نیازمند اهدا شد.

سلسله مباحث طرح "آموزش و سلامت" با حضور مربیان دبیرستان‌های اهواز برگزار شده که بخشی از این همایش مربوط به فرهنگ‌سازی اهدا عضو در مدارس اهواز بود. در این مراسم تفاوت کما و مرگ مغزی تشریح شد و با ارایه بروشورهای آموزشی به آموزگاران اهواز برای گسترش و برنامه‌ریزی ارتقا فرهنگ اهدا از طریق مدارس اهواز برنامه‌ریزی شد.

 فرهنگ‌سازی اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در قالب طرح "آموزش و سلامت" ادامه خواهد یافت و معلمان آموزش پرورش اهواز مطالب آموخته شده را به دانش‌آموزان آموزش خواهند داد."

اگر اعضای هر کدام از افرادی که فقط امسال در خوزستان مرگ مغزی شده بود اهدا می‌شد، حالا 64 نفر از بیمارانی که در صف انتظارند، کلیه داشتند. حالا شاید امین زنده بود و در مدرسه درس می‌خواند. حالا شاید محمد هم یک کلیه سالم داشت که راحت زندگی کند و خواهرش این قدر دغدغه مشکلات برادر را نداشت. حالا شاید خیلی اتفاق‌های خوب در خوزستان می‌افتاد که نیفتاد.

گزارش از طیبه رفیعی، خبرنگار ایسنای خوزستان

اخبار کشاورزی خوزستان

بر اثر باران شدید تگرگ هفته‌گذشته در شوشتر؛
پنج میلیارد تومان از محصولات کشاورزی خسارت دید
اقتصادی  13:28:41 1391/08/29

918-21674-5 کد خبر

 

مدیر جهاد کشاورزی شوشتر گفت: بارش تگرگ آبان‌ماه به حدود یک هزار و 214 هکتار از محصولات ذرت، برنج، هندوانه و خربزه آسیب رساند که میزان پیش‌بینی شده آن حدود پنج میلیارد تومان است.

نادر پوررکنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، اظهارکرد: کشت پاییزه امسال در شوشتر شامل 40 هزار هکتار گندم آبی، 16 هزار هکتار گندم دیم، 2 هزار و 500 هکتار جو آبی و یک‌هزار هکتار جو دیم است. کشت کلزای آبی نیز در 2000 هکتار و کشت سیب‌زمینی در بیش از یک هزار هکتار انجام می‌شود.

وی افزود: محصول پیاز هم در حدود 100 هکتار، باقلا در 600 هکتار و دیگر صیفی‌جات در حدود 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان کشت می‌شود و به طور کلی پیش‌بینی کشت‌های پاییزه امسال حدود 69 هزار و 230 هکتار است. این مقدار نسبت به سال گذشته متغیر است و امکان کشت کلزای آبی تا 4 برابر نیز وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شوشتر با بیان این‌که استقبال کشاورزان از شبکه‌های آبیاری تحت‌فشار خوب و رضایت‌بخش بوده است، عنوان‌کرد: تاکنون برای اجرای حدود 2 هزار هکتار شبکه‌های آبیاری تحت‌فشار پرونده تشکیل شده که 700 هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است.

پوررکنی همچنین به آغاز برداشت ذرت دانه‌ای در سطح سه هزار و 860 هکتار اشاره‌کرد و گفت: کشاورزان شهرستان در حال حاضر با مشکل پایین بودن قیمت ذرت دانه‌ای روبه‌رو هستند، به طوری که هر کیلو ذرت 570 تومان به فروش می‌رسد.

وی یادآورشد: محصولات تابستانه از قبیل ذرت، لوبیا، ماش، برنج، کنجد، سویا و ذرت علوفه‌ای نیز در حال برداشت است.

اخبار روز خوزستان

آذر ماه آغاز می‌شود؛
غربالگری سرطان روده بزرگ در خوزستان
اجتماعی  12:32:59 1391/08/29
918-28614-5 کد خبر
RSS :: پرینت

کارشناس سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ(سرطان کولورکتال) از آذر ماه سال جاری در خوزستان اجرا خواهد شد.

دکتر شهرام ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) _منطقه خوزستان_ اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر به دست آمده و همچنین افزایش امید به زندگی و بالا رفتن میانگین سنی جمعیت ها، میزان بروز و شیوع بیماری‌های مزمن و غیرواگیر دایم رو به افزایش است به گونه‌ای که انتظار است تا سال 2020 میلادی بار بیماری های غیرواگیر از حدود 40 درصد فعلی به حدود 60 درصد برسد و 73 درصد کل مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های مزمن و غیرواگیر باشد.

 وی افزود: امروز میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران بعد از بیماری‌های قلبی_عروقی و حوادث و سوانح در رتبه سوم قرار دارد و همین مورد متولیان امر سلامت را وادار نموده دست به مداخله لازم بزنند.

 ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به این که سرطان کولورکتال، سرطانی با شیوع بالا و با احتمال مرگ و میر بالاست و شیوع آن رو به افزایش است  و همواره جزو 8 سرطان شایع خوزستان بوده، تشخیص زودرس این سرطان به عنوان برنامه استراتژیک مداخله‌ای توسط معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز و با همکاری اداره سرطان وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سرطان کولورکتال در صورت تشخیص به موقع (تشخیص در مراحل اولیه) و درمان مناسب تا 95 درصد درمان‌پذیر است. میزان بروز سرطان کولورکتال در کشورهایی که این برنامه در آنها اجرا گردیده تا حد زیادی کاسته شده است.

کارشناس سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: عوامل مختلفی زمینه را برای ابتلا به این نوع سرطان مهیا می‌سازد که از آن جمله عوامل تغذیه‌ای (مانند رژیم پرچرب و کم‌فیبر، گوشت قرمز و چاقی) است. همچنین مصرف سیگار و الکل، سابقه شخصی توده‌های روده،، زمینه‌های ارثی و ژنتیکی و نیز بیماری‌های التهابی روده در ابتلا به این نوع سرطان موثر است. میزان بروز سرطان روده بزرگ در سنین زیر 35 سال ناشایع اما با افزایش هر دهه سنی میزان بروز آن دو برابر می‌شود.

وی گفت: نکته حایز اهمیت این که هر چند این سرطان در بدن رشدی کند دارد اما چون عوارض آن دیر ظاهر می‌شود فرد متوجه بیماری خود نمی‌شود و بیماری زمانی علامت‌دار می‌شود که سرطان گسترش یافته و درمان دشوار می‌شود که با توجه به این مساله، اهمیت برنامه غربالگری بیش از پیش نمود می‌یابد .

وی ادامه داد: فاز نخست برنامه با بیماران سرطانی تشخیص داده شده و اجرای غربالگری در خانواده نزدیک آنان شروع خواهد شد، به این ترتیب که از بیمارانی که در سال‌های اخیر سرطان کولورکتال در آنها تشخیص داده شده دعوت می‌شود به همراه خانواده نزدیک خود مراجعه کنند. محل استقرار تیم اجرایی برنامه غربالگری سرطان کولورکتال واقع در بیمارستان گلستان اهواز خواهد بود که کلیه خدمات تشخیصی و درمانی در همین محل به مراجعه‌کنندگان ارایه خواهد شد.

ابراهیمی عنوان کرد: این طرح یک برنامه گسترده و بلندمدت است و نیازمند مشارکت سایر معاونت های دانشگاه به ویژه معاونت درمان و معاونت پژوهشی است که در این زمینه هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است و البته به منظور جلب مشارکت مردم استان در این برنامه حمایت‌های برون‌بخشی از جمله رسانه ملی و اصحاب رسانه و مطبوعات می‌تواند راه‌گشا باشد.

وی بیان کرد: این اولین برنامه مداخله‌ای در حوزه بیماری‌های غیرواگیر و سرطان‌ها در استان خوزستان است که در صورت اجرای مناسب آن با همکاری مردم برای مداخله در سایر سرطان‌های شایع از جمله سرطان سینه در زنان، سرطان پوست و سرطان پروستات در مردان راه باز می‌شود.

اخبار آب و هوای خوزستان

ادامه بارندگی در خوزستان، تا فردا
اجتماعی  11:8:43 1391/08/29

918-28514-5 کد خبر

 

معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان گفت: ادامه بارندگی‌ها تا روز سه‌شنبه برای سراسر استان پیش‌بینی می‌شود که در برخی نقاط بارندگی قابل‌ملاحظه خواهد بود.علی‌رضا غلام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ _منطقه خوزستان_ اظهار کرد: سیستم ناپایدار لایه میانی جو همراه با زبانه کم‌فشار جنوبی از اواخر وقت شب گذشته موجب بارندگی در بیشتر نقاط استان شد و انتظار است که این بارندگی‌ها تا فردا ادامه داشته باشد.

 وی افزود: ‌آسمان خوزستان تا فردا نیمه‌ابری تا ابری همراه با بارندگی، رعد و برق و باد قابل ملاحظه پیش‌بینی می‌شود. غلام‌پور میزان بارندگی شب گذشته تا ساعت 9:30 امروز در نقاط مختلف خوزستان را چنین گزارش کرد: دزفول 2.2، بستان 7.6 ، اهواز 2.2 ، آبادان 0.6 ، ایذه 0.7، شوشتر 0.5، حسینیه 4.1، و شوش4.6 میلی‌متر. وی گفت: پیش بینی می‌شود بارندگی فردا در نقاط شمالی و مرتفع خوزستان شدت بیشتری داشته باشد.

یک خبر از خرمشهر

خرمشهر فقط یک بیمارستان دارد/ کمبود پزشک و متخصص غوغا می کند
خرمشهر- خبرگزاری مهر: سرپرست شبکه بهداشت و درمان خرمشهر گفت: درآمدزایی بیمارستان ولیعصر خرمشهر به عنوان تنها بیمارستان فعال این شهرستان مناسب نبودده و به هیچ وجه جوابگوی هزینه های جاری آن نیست.

فرشید بهشتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بیمارستان ولیعصر 220 تخت داشته که از این تعداد 164 تخت آن فعال است. همچنین ماهانه حدود هزار تا یک هزار و 300 بستری و بین 400 تا 500 عمل جراحی در این بیمارستان انجام می گیرد.

بهشتی تصریح کرد: در زمان حاضر کمبود پزشک، جراح عمومی و متخصص و نبود تجهیزات پزشکی کافی در این شهر و بیمارستان غوغا می کند و مانع گسترده تر کردن فعالیتهای عمده این بیمارستان شده است.

وی با اشاره به کمبود پزشک متخصص زنان و زایمان، جراح عمومی، قلب و رادیولوژی یادآورشد: اخیرا یک متخصص زنان و زایمان به جمع پزشکان متخصص خرمشهر افزوده شده که انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور این مشکلات را به شکل کامل برطرف کنیم.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان خرمشهر از فعالیت 35 پزشک عمومی و 30 متخصص در این شهر خبر داد و ادامه داد: ارائه خدمات مطلوب به شهروندان اصلی ترین دغدغه کارکنان شبکه بهداشت و درمان خرمشهر است.

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان خرمشهر گفت: 13 مرکز بهداشتی و درمانی در خرمشهر فعال هستند که شش مرکز آن روستایی و مابقی شهری هستند.
 
بهشتی از 21 خانه بهداشت، آموزشکده بهروزی و ستاد مرکز بهداشت به عنوان سایر واحدهای زیر مجموعه شبکه بهداشت و درمان خرمشهر نام برد.

به گفته وی، پنج پایگاه فوریتهای پزشکی (سه تا جاده ای و دوشهری) و هشت آمبولانس نیز در جهت ارائه خدمات به شهروندان مهیا است.

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان خرمشهر  ابراز امیدواری کرد: تا با توجه به مستقل شدن دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آبادان کمبودها به حداقل برسد.

وی در پایان با اشاره به اورژانس بیمارستان ولیعصر خرمشهر گفت: هر چند که فضایی در این بیمارستان به عنوان اورژانس معرفی شد اما تا زمانی که تجهیزات کامل در اختیار نباشد این بخش افتتاح نشده محسوب می شود.

بهشتی افزود: در این خصوص قولهایی از سوی مسئولان مختلف داده شده و چنانچه اعتبار لازم تخصیص یابد با تجهیز کامل اورژانس آن را افتتاح می کنیم.

اخبار انتصابات استان

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری خوزستان منصوب شد
سیاسی  13:20:13 1391/08/29

918-4573-5 کد خبر

طی حکمی از سوی استاندار خوزستان، مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری خوزستان منصوب شد.به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، طی حکمی از سوی سیدجعفر حجازی، استاندار خوزستان، رضا نجاتی به سمت مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان منصوب شد. وی پیش از این معاون سیاسی فرماندار اهواز بود. همچنین صادق خلج و قدرت الله امانی پور به با حکم استاندار به ترتیب به عنوان معاون برنامه‌ریزی و معاون سیاسی فرمانداری اهواز منصوب شدند.

یک گزارش اقتصادی

فارس گزارش می‌دهد
چالش‌های زنجیره میگو در خوزستان

خبرگزاری فارس: در آستانه برداشت میگو در خوزستان تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان این محصول با چالش‌های فراوانی مواجه شده‌اند.

خبرگزاری فارس: چالش‌های زنجیره میگو در خوزستان 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، خوزستان یکی از استان‌های کشور است که قابلیت‌های زیادی در تولید و پرورش آبزیان به وی‍‍ژه میگو دارد. صنعت پرورش میگو در خوزستان از سال 71 در چوئبده آبادان با سطحی محدود آغاز شد و امروز بیش از 5 هزار هکتار از اراضی چوئبده به پرورش این آبزی اختصاص دارد.

شاید بسیاری فکر کنند که با توجه به مشکلات زیادی که در عرصه پرورش دهندگان آبزیان وجود دارد در سال‌جاری در تولید میگو دچار مشکل شده‌ایم اما نظر مدیرکل شیلات خوزستان در این باره متفاوت است چرا که می‌گوید: در سال جاری 93.5 درصد افزایش تولید در میگو محقق شده است.

رحیم مغینمی گفته بود: در سال‌جاری میگوی خوزستان رشد جهشی داشته و نسبت به سال گذشته بیش از 460 تن میگو تولید کرده‌ایم و با تلاش پرورش دهندگان گامی بسیار بلند برداشته شده است.

وی با اشاره به اقداماتی که برای حمایت از پرورش دهندگان میگو انجام شده است، می‌افزاید: در بخش بخشش سود جرائم پرورش دهندگان میگو قرار شده است تا سقف 70 درصد از سود جرائم دیرکرد پرورش دهندگان میگو بخشوده شود و در این باره نیز موافقت‌های لازم اخذ شده است.

*بازار میگو مشخص نیست

مشخص نبودن بازار میگو یکی از دلایلی است که پرورش‌دهندگان در این زمینه دچار مشکل شده‌اند. این معضلی است که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگوی خوزستان نیز به آن تایید می‌کند و می‌گوید: قیمت هرکیلو میگو در شرایط کنونی در بازار بین 8 هزار و 500 تومان تا 11 هزار تومان است اما قیمت واقعی این محصول بیش از این رقم است.

محمد معلم تاکید می‌کند: بازار میگو در خوزستان بسیار مبهم است و باید با حمایت بیشتر از سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این عرصه تلاش شود تا صادرات این تولیدات به خارج از کشور افزایش یابد تا سود بیشتری عاید تولید کننده شود.

وی با اشاره به کیفیت میگوی استان می‌گوید: در سال‌جاری کیفیت میگوی تولیدی خوزستان بسیار مطلوب و مرغوب شده است و این موفقیت تنها در سایه استفاده از روش‌های نوین پرورش میگو محقق شده است.

معلم خاطر نشان می‌کند: در تولید میگو در خوزستان اصلا مواد افزودنی و مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و به این دلیل سلامت میگوهای خوزستان کاملا تضمین شده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگوی خوزستان خاطر نشان می‌کند: در سال‌های گذشته اصلی‌ترین بیماری که میگوی خوزستان به آن مبتلا می‌شد سفیدک بود ولی در سال‌جاری به دلیل استفاده از نوع وانامی میگو که نسبت به بیماری‌ها بسیار مقاوم است مشکلات در این بخش به طور کلی برطرف شده است و این خود باعث شادی و سود بیشتر پرورش دهندگان میگو در خوزستان شده است.

*ارتقاء آموزش‌ها 

در سال‌های گذشته بیماری در میگوی خوزستان زیان‌های زیادی را به جای گذاشت و آبزی پروران خسارت زیادی متحمل شدند اما یکی از آبزی پروران خوزستانی در این باره می‌گوید: حمایت اصلی دولت از بخش میگو می‌تواند تنها با ارائه آموزش‌های موجود در این صنعت باشد و تقاضا داریم که در این باره با ما همکاری شود.

محمد ابراهیم شیحانی می‌افزاید: امهال در پرداخت سود تسهیلات آبزی پروران بسیار اقدام شایسته‌ای است ولی باید تلاش کرد تا با افزایش آموزش‌ها در این زمینه شرایط را برای سود و پرورش بهتر میگو در خوزستان فراهم کنند.

وی خاطر نشان می‌کند: در سال‌های گذشته بیماری سفیدک مشکلات زیادی برای آبزی پروران خوزستانی ایجاد کرد و خسارت میلیاردی به میگو پروران وارد شده است این درحال است که اگر اطلاعات و دانش روز پرورش دهندگان افزایش یابد، خسارت‌ها و مشکلات تولید آنها به حداقل می‌رسد.

شیحانی تاکید می‌کند: آبزی پروری در سال‌های گذشته شغلی بسیار پرخطر بود چرا که یک سال سفیدک همه دارایی آبزی پروران را نابود می‌کرد و در مقابل، یک سال سودی بسیار کلان به جیب آبزی پروران روانه می‌شد. از این رو باید تلاش کرد تا خطرپذیری سرمایه‌گذاری را در این صنعت کاهش داد تا شرایط برای حضور گسترده سرمایه‌ فراهم شود. 

* تکمیل زنجیره تولید میگو در خوزستان

شاید با بررسی معضلات سال‌های قبل بتوان به سودهای انباشته شده به دلیل عدم توانایی پرداخت تسهیلات در این بخش و بیماری‌های متعددی میگوها در مزارع اشاره کرد ولی از این بین می‌توان به نبود بازار مصرف در داخل و فراهم نبودن امکانات برای صادرات به خارج از مرزها و از طرفی نبود شرکت‌های بسته‌بندی استاندارد و فرآوری آن در سراسر خوزستان اشاره کرد که جا دارد تا این کارگروه به این مشکلات رسیدگی کند.

==============

گزارش: مجتبی نارنج پور

اخبار و گزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

اعراب منطقه روی تاریخ ایران برج می‌سازند+عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : برج‌ها عربده کشان از دل زمین بیرون می‌آیند. تاریخ در بندرعباس بلعیده می‌شود. سال‌هاست که شهر از زیر تیغ بلدوزها در امان نمانده و هر روز بیشتر از روز قبل با خود بیگانه می‌‌‎شود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از CHN، اهالی بندرعباس می‌گویند که بیشتر این ساخت و سازها را اعراب انجام می‌دهند، اعرابی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس به بندرعباس آمدند.مشاهدات هم گویای این است که این روند به دلیل سودآوری که دارد، بیشتر از سوی سرمایه گذاران عربی انجام می‌شود.
 
بافت تاریخی بندرعباس دارد از آخرین بازمانده های تاریخش تهی می شود
 نتیجه اما از بین رفتن تاریخ در بندرعباس است. از بین رفتن معماری، فرهنگ و سبک زندگی که در این شهر تاریخی جریان داشت و قرار بود که نسل به نسل دوام پیدا کند. با این وجود با کمک همسایگان خلیج فارس این انتقال فرهنگ و هویت سرانجام در دهه های 80 و 90 متوقف شده‌است.آن‌ هم معماری و فرهنگ شهری که ریشه در تاریخ دارد. گفته می‌شود، در زمان فرمانروایی داریوش بزرگ (بین 586 و 522 پیش از میلاد) فرمانده سلیاکوس به فرمان داریوش بزرگ از بندرعباس با کشتی به اکتشاف اقیانوس هند و دریای سرخ پرداخت. در زمانی که اسکندر، شاهنشاهی ایران را فتح می‌کرد، بندرعباس با نام هُرمیرزاد (Hormirzad) شناخته می‌شد.البته این شهر در محل فعلی نبود و شهر کوچکی در مسیر بندرعباس ـ میناب قرار داشت و مرکزیت اصلی بیشتر با جزیره هرمز بود.
 
بافت تاریخی یادمان هویت و تاریخی بود که امروز اعراب رویش برج می سازند
در سال 1622 میلادی شاه عباس توانست با کمک انگلیسی‌ها و توانمندی سردار ایرانی امام قلی خان دست پرتغالی‌ها را از این بندر کوتاه کند. به افتخار این پیروزی بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام داد. در تقسیمات فعلی کشوری شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان و یکی از مهم‌ترین مراکز راهبردی و بازرگانی ایران در جوار خلیج فارس و دریای عمان است.
 
مشکل تنها ضعف فرهنگی است
غلامحسین معماریان، استاد دانشگاه علم و صنعت که روی بافت‌های تاریخی مطالعات بسیاری داشته، درباره تخریب‌های اخیر در بافت تاریخی بندرعباس می گوید: «تخریب بافت تاریخی بندر عباس از 12 سال پیش آغاز شده است. امروز دیگر خانه‌های تاریخی سالم در این بافت کمتر پیدا می‌شود. اگر امروز بناهایی تخریب می‌شوند، جزو آخرین بازمانده‌های این بافت تاریخی محسوب می‌شوند.»به گفته او، بندرعباس جزو شهرهایی است که نسبت به سایر شهرهای جنوبی ایران، به دلیل بندر شهید رجایی توسعه بسیار سریعی داشت. این ساخت و سازها هم معمولا از مرکز شهر شروع می شوند، و خانه های قدیمی و هر چه در مرکز قرار می گیرد را نابود می‌کنند.
 
از بین رفتن بافت تاریخی تنها به دلیل ضعف فرهنگی مسئولان و مدیران مربوطه است
 
معماریان در پاسخ به این سوال که بیشتر این ساخت و سازها توسط اعراب صورت می‌گیرد و چرا اقدامات جدی برای متوقف شدن این افراد انجام نمی‌شود؟، می‌گوید: «این ساخت و سازها توسط هر سرمایه گذاری که انجام شود، مسئولان اصلی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری  هستند، آن‌ها باید اقدامات جدی برای ساماندهی شهر داشته باشند.»او بر این باور است که امروز اعتقاد حفاظت از آثار تاریخی اصلا در مدیران شهری جایگاهی ندارد و دغدغه آن‌ها نیست. مسئولان شهری، بناهای تاریخی را به عنوان مزاحم و مانع گسترش شهر می‌بینند. در واقع آن‌ها، میراث فرهنگی و ملی را درست در مقابل خودشان قرار می‌دهند.با این وجود، نبود نظارت‌های سازمان میراث فرهنگی هم نشان می‌دهد که در حفاظت از آثار تاریخی نتوانسته‌ تاثیرگذار واقع شود و وظیفه‌ای که به عهده دارد را درست انجام دهد.
 
انقطاع فرهنگی از همین جا آغاز می شود، از جایی که معماری بومی از یاد رفته و تمام سبک زندگی تحت تاثیر این معماری از یاد می رود
 
معماریان در این باره می‌گوید: «سازمان میراث فرهنگی قطعا کوتاهی‌هایی در این زمینه انجام داده است اما این سازمان توان آن را ندارد که بافت 300 هکتاری را حفظ کند. سازمان میراث فرهنگی تنها می‌تواند آثار تاریخی را معرفی کرده و برای ساماندهی و حفاظت از آن برنامه دهد اما نمی‌تواند که بسیاری از اقدامات شهری را انجام دهد. ساماندهی شهر به عهده شهرداری است و اگر شهرداری خود را در مقابل میراث ببیند. آنگاه چنین شرایطی در بافت های تاریخی دیده می‌شود.»او از اقدامات اخیر سازمان میراث فرهنگی در تعیین حریم 180 بافت تاریخی و محوطه به تازگی خبر می‌دهد و می‌گوید که امروز در حالی برای محوطه ها تعیین حریم می شود که تخریب بافت‎های تاریخی از سال‌ها قبل آغاز شده بود. روندی که دیگر نمی‌توان جلوی آن را گرفت.امروز نه تنها بافت تاریخی بندرعباس، بلکه دیگر خبری از بافت تاریخی شیراز، کرمان، قزوین، مشهد و حتی شهرهای کوچکی مانند هرند نیست. به نظر می‌رسد که هرگز صیانت از بافت تاریخی در طرح های تفضیلی دیده نشده و برای مسئولان مربوطه ارزشی نداشته است.این درحالی است که توسعه شهری با حفظ آثار تاریخی یکی از مهمترین اصل‌هایی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا اجرا شده است.معماریان از کشورهای ایتالیا، فرانسه، اتریش نام می‌برد که در آن‌ها روستا، کوچه و حتی کوچکترین بافت‌های تاریخی حفظ شده اند و این اصل حتی در مراکش و مصر هم اجرا شده است. اما در ایران به دلیل ضعف فرهنگی مسئولان و مدیران روز به روز بافت های تاریخی رو به تخریب بیشتر می‌روند. 
 
گزارش ویژه مشرق/

آیا پترائوس واقعا به دلیل رسوایی جنسی از سمت خود استعفا داد؟

در پس پرده ماجرای پترائوس چه حقایقی نهفته است؟ آیا رعایت اصول اخلاقی در بین مقامات آمریکایی امری پذیرفته شده است؟ چگونه در دولت اوباما که حامی سر سخت همجنس بازان است، یک مقام ارشد به دلیل عدم رعایت اصول اخلاقی، حذف می شود؟ برای یافتن پاسخ این پرسشها با گزارش ویژه مشرق همراه شوید.

گروه گزارش ویژه مشرق؛ از این پس، تاریخ نام ژنرال دیوید پترائوس رئیس مستعفی سیا را در کنار نام افرادی همچون موشه کاتساو (موسی قصاب) رئیس جمهور وقت اسرائیل، دومینیک استراوس کان، رئیس وقت صندوق بین المللی پول، آنتونی واینر، نماینده حزب دموکرات آمریکا، سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا و بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا خواهد آورد. کلکسیونی از نخبگان (؟!) غرب که نامشان با تجاوز و روابط جنسی خارج از محدوده ازدواج گره خورده است.

ژنرال دیوید پترائوس از ارشد ترین ژنرال های ۴ ستاره آمریکایی مشهور به "پادشاه دیوید" و "جناب منضبط" بود که چند روز پس از شروع دور دوم ریاست جمهوری اوباما طی بیانیه ای اعلام کرد که از رئیس جمهوری آمریکا تقاضا کرده تا با استعفای وی از ریاست سازمان سیا موافقت کند. او ظاهرا به دلیل رسوایی اخلاقی و رابطه اش با پائولا برادول از ریاست این سازمان کناره گیری کرد.

پترائوس کیست؟

پترائوس در سال 1987 مدرک دکتری خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرد و به عنوان استادیار روابط بین ‌المللی در آکادمی نظامی آمریکا مشغول به کار شد. او فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا از 13 اکتبر 2008 تا 30 ژوئن 2009 و نیز فرماندهی نیروهای چند ملیتی در عراق از فوریه 2007 تا سپتامبر 2008 را به عهده داشت. از 6 سپتامبر 2011 تا 9 نوامبر 2012 نیز به عنوان رئیس سازمان سیا خدمت کرد. پترائوس به دلیل کنترل انفجارها و بمب‌گذاری‌ ها در عراق و افغانستان احترام زیادی از سوی کاخ سفید کسب کرده بود.

همسر پترائوس هولی نولتون دختر ژنرال ویلیام نولتون است که یکی از افسران ارشد ارتش آمریکا و دانشکده نظامی وست پوینت بود. پترائوس و همسرش دارای دو فرزند پسر و دختر به نام های ” آن ” و ” استفان” هستند. هولی به عنوان مشاور مدیر امور کارکنان اداره حمایت مالی از مشتریان مشغول به کار است. استیو بویلان سخنگوی پیشین پترائوس اعلام کرده است که پترائوس به خطای خود کاملاَ واقف است و هولی نیز "از وضعیت کنونی بسیار ناخشنود است." بویلان همچنین به نقل از پترائوس گفته است که رابطه جنسی او با پائولا دو ماه پس از آنکه مدیریت سیا را به عهده گرفت شروع شد و چهار ماه قبل از استعفا پایان یافته است.

اوباما و پترائوس

پترائوس فردی جاه‌ طلب بود که روابط پر سابقه ای با نو محافظه‌کاران داشت. اوباما برای اولین بار در تاریخ آمریکا اختیار تشکیل و فرماندهی تیم‌ های عملیاتی ویژه را که تا آن زمان در دست پنتاگون و ستاد فرماندهی مشترک بود؛ به پترائوس داد. اوباما به زعم خود با انتساب پترائوس به ریاست سیا او را از نامزدی برای جمهوری‌ خواهان در انتخابات ریاست‌ جمهوری دور کرد. اوباما با انتخاب پترائوس به ریاست سازمان سیا می خواست این سازمان را در خصوص مسایل عملیاتی مبارزه با تروریسم نیز فعال تر نشان دهد. روابط اوباما با پترائوس دچار افت و خیزهایی بود. هنگام فرماندهی پترائوس بر نظامیان آمریکا و ناتو در افغانستان، او در مخالفت با تصمیم اوباما برای کاهش حضور نظامی در این کشور، تا مرز استعفا پیش رفت اما از این کار منصرف شد.

اوباما با بی توجهی مقطعی به اختلافاتش با ژنرال او را به ریاست سیا برگزید اما تخریب پترائوس به عنوان قهرمان جنگ عراق امتیازی برای اوباما محسوب می‌شد. جنگی که از سوی رقبای سیاسی او برپا شده بود. پترائوس همچنین به دلیل به کار گیری ظرفیت هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات های ارتش نیز مورد تقدیر اوباما قرار گرفته بود.


پائولا برادول

مامورین اف بی آی در خانه پائولا برادول

او در سال ۲۰۰۶ با دیوید پترائوس آشنا شده و بنا به گفته هفته‌ نامه اشپیگل پترائوس صدها ایمیل عاشقانه برای پائولای 40 ساله فرستاده است. پائولا برادول دانش آموخته دانشکده افسری وست پوینت است که ۱۵ سال سابقه خدمت در دانشکده افسری دارد. او برای تکمیل پایان نامه دکترای خود به تحقیق از نیروهای آمریکایی در افغانستان پرداخته و در آنجا با پترائوس همراه بوده است. پائولا در «نیویورک‌تایمز» و «بوستون گلوب» نیز فعالیت مطبوعاتی دارد.


اف بی آی به بازرسی از خانه پائولا پرداخت

او مدتی مدیر مرکز «جبسن» در مطالعات ضد ترور بوده است و اکنون در نیروهای ذخیره ارتش آمریکا درجه سرگردی دارد. پائولا برادول نویسنده کتاب بیوگرافی دیوید پترائوس است که در سال جاری میلادی به چاپ رسید. پائولا دو فرزند پسر دارد. همسرش اسکات برادول متخصص رادیولوژی در شهر شارلوت ایالت کارولینای شمالی آمریکا است. نیروهای اف بی آی شامگاه دوشنبه 12 نوامبر به تفتیش منزل پائولا پرداخته و مدارک و اسناد زیادی را از منزلش خارج کرده اند.

اف بی آی اسناد فراوانی را از خانه پائولا خارج کرده است

چگونگی کشف ماجرا

آنچه که تا زمان تنظیم این گزارش برملا شده است حاکی از این است که زنی به نام جیل کلی از دوستان خانوادگی پترائوس به دلیل دریافت ایمیل های تهدید آمیز از پائولا به اف بی آی شکایت می کند. اف بی آی در مسیر تحقیقات به رئیس سازمان سیا، پترائوس رسیده و به این نتیجه می رسد ایمیل های تهدید آمیز علیه کلی با پترائوس نیز مرتبط است. ایمیل ها از سوی پائولا برادول ارسال می شده که زندگی نامه پترائوس را نوشته است. با بررسی ایمیل های پترائوس مشخص می شود که او ظاهرا با بیوگرافی نویس خود علاوه بر ارتباط کاری ارتباط عاطفی و عشقی نیز داشته است و پترائوس پس از آگاهی از ارسال این ایمیل‌ها از سوی معشوقه‌اش به جیل به شدت متاثر شده و از پائولا خواسته است که از ادامه این کار دست بردارد.

این موضوع به اطلاع کنگره می رسد و سبب می شود رییس سیا استعفای خود را به اوباما ارایه کند ولی این استعفا برای تحت تاثیر قرار نگرفتن انتخابات، به پس از انتخابات موکول می شود. روابط نامشروع پترائوس با این زن از ماه اوت سال گذشته یعنی پس از بازنشستگی وی از نیروهای مسلح شروع شده و چند ماه قبل نیز به پایان رسیده است.


گسترش ابعاد ماجرا

گویا پائولا جیل را رقیب خود می‌ پنداشته و او را به تلاش برای اغفال پترائوس و تور کردن ژنرال متهم کرده و از او خواسته است که چشم از ژنرال بپوشد و پترائوس را به او وانهد. با گسترش تحقیقات مشخص شده است که خود جیل نیز با ژنرال دیگری از ارتش سر و سری دارد! درنتیجه پای جان آلن، فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان نیز به یک پرونده رسوایی جنسی باز شده و معلوم می شود در گرماگرم قتل و کشتار مردم عراق و افغانستان جبهه جنگ پر حرارت و داغ دیگری نیز در بین معشوقه های سران ارتش در جریان بوده است. بنا به خبرهای درز شده از محافل نظامی آمریکا جان آلن به طور "نامتناسب و نامعقول" اطلاعات خاصی را در اختیار جیل قرار داده که یکی از دوستان خانوادگی دیوید پترائوس است. حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار صفحه ایمیل میان جان آلن و جیل کلی رد و بدل شده که از سوی پنتاگون در حال بررسی می باشند. پس از برملا شدن این اطلاعات موضوع بسیار جدی تر شده و وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که نامزدی آلن به عنوان فرمانده بعدی نیروهایی اروپایی آمریکایی و نیروهای ناتو در اروپا تا زمان مشخص شدن حقایق به حالت تعلیق درمی‌ آید. جیل کلی 37 سال دارد و در «تامپا» ایالت «فلوریدا» زندگی می‌کند و در بخش روابط اجتماعی پایگاه نیروی هوایی فرماندهی مرکزی ارتش و فرماندهی نیروهای ویژه آمریکا در تامپا کار می‌کرده است


روابط نامشروع پترائوس از ماه  اوت سال گذشته  شروع شده و چند ماه قبل نیز به پایان رسیده است


تحلیل: به همین سادگی؟!

تحلیلگران کناره گیری دیوید پترائوس با رسوایی بزرگی در این حد را ضربه ای به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و مسئولان آن می دانند. حتی اگر روابط عاشقانه واقعیت هم داشته باشد باید دید که چرا نظام آمریکا حاضر به پرداختن چنین هزینه گزافی شده است؟! تحلیل های مختلفی برای این اتفاق ارائه شده که در زیر مرور می شود.

پشت پرده رسوایی جنسی چیست؟؟

تله جاسوسی

سی ان ان در گزارشی از احتمال افتادن پترائوس در تله جاسوسی خبر می دهد. ارتباط عشقی رئیس بزرگ ‌ترین سازمان جاسوسی جهان با زنی بیگانه فرصت خوبی برای سرویس ‌های جاسوسی ایجاد می کند. شاید پائولا مامور دسترسی به اطلاعات خاصی بوده است. شبکه های جاسوسی به همین نحو کار می کنند. افرادی را که به اطلاعات محرمانه دسترسی دارند هدف گرفته و با سوء استفاده از آنها اطلاعات لازم را به دست می آورند. استفاده از زنان برای این منظور به دفعات در تاریخ سرویس های جاسوسی دیده شده است.


عملکرد ضعیف سازمان سیا در لیبی

پترائوس در لیبی شرایطی را به وجود آورد که گروه های افراطی سفیر این کشور را در آنجا به قتل رساندند. حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در یازدهم سپتامبر سال جاری به کشته شدن چهار آمریکایی از جمله سفیر آمریکا در لیبی منجر شد. این ماجرا برای اوباما بسیار گران تمام شد و حتی سرنوشت انتخاباتی او را نیز ممکن بود تحت تاثیر قرار دهد. عملکرد سازمان سیا در جریان این حادثه به شدت مورد انتقاد بود.

بنا به تحلیل پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان آتلانتیکو ژنرال بدون شک هزینه شکست ناشی از حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی را می پردازد. در واقع اوباما برای برکناری کسی که موقعیت او را به خطر انداخته و از حمایت جمهوری خواهان نیز برخوردار است نمی توانسته از دیپلماسی های بین حزبی بهره بگیرد و راهی بهتر از شروع تحقیقاتی در مورد زندگی خصوصی پترائوس و دستاویز قرار دادن عاشقانه های او متصور نبوده است. به این ترتیب می توان گفت که ترکیب فشارهای کاخ سفید و تردید خود پترائوس برای اعتراف به اشتباهات سیا باعث این استعفا شده است.


شکست در سوریه

به اعتقاد تحلیلگر خبرگزاری الشرق الجدید: در دو سال اخیر کلینتون، رهبری جبهه سیاسی و دیپلماتیک برای بسیج کردن کشورهای متخاصم و پترائوس نیز طراحی راهبردهای جنگی علیه سوریه را عهده دار بوده است. پترائوس افسرانی را به ترکیه، عربستان سعودی و قطر اعزام کرد و معامله هایی نیز با اخوان ‌المسلمین ترتیب داد تا با کمک آمریکا در منطقه جنگ علیه سوریه را با موفقیت به پیش ببرد. اما چنین نشد و شکست برنامه های آمریکا در سوریه نیاز به ایجاد تغییر در سیاست های آمریکا را موجب شد و ژنرال بهای شکست برنامه های خود را با اجبار به استعفا پرداخت.


پائولا در افغانستان روابط گرمی با ژنرال داشت


پاکسازی در کاخ سفید

پایگاه کنسرسیوم نیوز معتقد است اوباما در آغاز دوره دوم ریاست جمهوری خود در حال پاکسازی کاخ سفید است و پترائوس در جریان این پاکسازی و برای بازتر شدن فضای مذاکره با ایران مجبور به استعفا شده است. دیوید پترائوس آخرین بازمانده نومحافظه‌کاران از دولت «جورج بوش» در اطراف اوباماست. با حذف او فضا برای اوباما برای پرداختن بیشتر به بحث مذاکره با ایران بازتر می شود. هم‌ راستایی خط فکری پترائوس با نومحافظه ‌کاران یکپارچگی دولت اوباما برای ابتکارات صلح‌آمیز را به خطر می‌انداخت. رابرت گیتس در اواسط سال 2011 کنار رفت؛ پترائوس اینگونه حذف شد و هیلاری کلینتون نیز که مدافع سیاست های گیتس و پترائوس بود؛ به زودی کناره‌گیری خواهد کرد.


پترائوس از وزنه های ارتش آمریکا بود


نفوذ زیاد در کنگره و نظامی کردن سازمان سیا

در نظریه ای دیگر مطرح شده است که چون پترائوس نفوذ بسیاری در کنگره داشت و سازمان سیا را نیز به شدت نظامی کرده بود اوباما از بابت او احساس خطر کرده و خواسته است پترائوس را مجبور به استعفا کند تا نفوذ بیشتری در سازمان سیا داشته و از عدم همکاری پترائوس با کنگره علیه برنامه های خود مطمئن شود. بی شک با استعفای پترائوس قدرت و آزادی عمل اوباما برای پیشبرد برنامه های خود فزونی می گیرد.


اطلاعات سری معشوقه

طبق مدارک محرمانه ای که از خانه پائولا به دست آمده گفته می شود که معشوقه پترائوس چیزهایی را می دانسته که نباید! پائولا ماه گذشته طی سخنانی در دانشگاه دنور اطلاعاتی را فاش کرده بود و گفته بود که سیا افرادی را در یک بازداشتگاه مخفی در بنغازی تحت بازداشت قرار داده بوده و حمله اخیر در بنغازی تلاشی برای آزاد کردن آن زندانیان بوده است. این ادعا که کنسولگری آمریکا در بنغازی محل حبس مخفیانه و غیرقانونی زندانیان لیبیایی بوده برای سیا گران تمام شد. شاید همین سخنرانی موجب جلب نظر سیستم امنیتی به چگونگی دستیابی برادول به این اطلاعات شده و در نهایت به کشف ماجرای غیر اخلاقی او با رئیس سازمان منجر شده است و برای جلوگیی از افتضاح بیشتر ژنرال مجبور به استعفا شده است.


پترائوس و ایران

پترائوس یک ایران ستیز بود. او در سال 2010 با مطرح کردن ادعای توهمی تلاش دستگاه اطلاعاتی ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا به مسیر مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی ضربه زد. طرفدار تشدید تحریم ها بر ایران بود و مدعی می شد که این تحریم ها بیشترین فشارها را به حکومت ایران وارد می کند. وی از افت ارزش ریال ایران ابراز رضایت می کرد و وضعیت کنونی بازار ایران را ناشی از تاثیرات تحریم های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه نفت و بانک مرکزی ایران دانست.


دخالت اسرائیل

بعید به نظر می رسد اسرائیل رابطه ای با رویدادی در این سطح در آمریکا نداشته باشد. پترائوس در سال 2010 در یکی از جلسات کنگره انتقاداتی را علیه اسرائیل ابراز کرده بود و گفته بود که مناقشات اسرائیل با همسایگانش و نیز عدم رضایت به مذاکرات صلح موجب افزایش تنفر از آمریکا شده و همین امر باعث شده تا تلفات نظامیان آمریکایی در افغانستان افزایش یابد. با انتشار این انتقادات ترس پترائوس را برداشته و تلاش کرد تا این اظهارات را رد کند و گفته ‌های خود را غیر رسمی جلوه دهد. شاید در دست گیری سکان سازمان مهمی مانند سیا توسط کسی که سابقه اظهارات ضد اسرائیلی دارد برای رژیم صهیونیستی گران آمده است. از سوی دیگر ممکن است اوباما متوجه تلاش پترائوس برای جلب اعتماد مجدد اسرائیل شده و با توجه به حمایت سران رژیم از رامنی، خود به طور مستقیم اقدام کرده و با رد کردن پترائوس سیاست ها و برنامه های خود را از اسرائیلی شدن هرچه بیشتر در امان نگه داشته است.


استفاده از کانال آلوده اطلاعاتی حتی برای رییس سیا هم تبعاتی سنگین داشت !


............................................................................
منابع و مآخذ:
http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/la-na-david-petraeus-through-the-years-pictures,0,5583377.photogallery
http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/la-na-060811political-sex-scandals,0,6617112.photogallery
http://www.latimes.com/news/politics/la-pn-john-allen-petraeus-jill-kelley-20121113,0,5237129.story
http://www.commondreams.org/view/2012/11/11
www.commondreams.org/view/2012/11/11-3
http://consortiumnews.com/2012/11/10/behind-petraeuss-resignation
http://edition.cnn.com/2012/11/12/us/petraeus-cia-resignation/index.html
http://edition.cnn.com/2012/11/12/us/petraeus-cia-resignation/index.html#1
http://www.reuters.com/article/2012/11/13/us-usa-petraeus-women-idUSBRE8AC04Y20121113
http://www.theweek.co.uk/us/petraeus-scandal/50110/david-petraeus-personality-cult-zipper-problem
http://bostonglobe.com/news/nation/2012/11/15/dianne-feinstein-david-petraeus-testify-benghazi-attacks/uy5ePCv4xy0uNl7mT07FAP/story.html
http://abcnews.go.com/Politics/start-voice-petraeus-affair-conspiracy-theory/story?id=17721737
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/9679498/David-Petraeus-FBIs-Agent-Shirtless-unmasked-as-Frederick-Humphries-II.html
http://www.nydailynews.com/news/national/petraeus-mistress-bombarded-whistleblower-emails-article-1.1201051
ایران همچنان قاطعانه با تغییر نظام حاکم مخالف است و مخالفتش هم درست است، برای اینکه بشار اسد امروز حامیان فراوانی در سوریه دارد. بنابراین نه جمهوری اسلامی چنین پیشنهادی خواهد داد و نه مردم سوریه این موضوع را می‌پذیرند.
 ایران همچنان قاطعانه با تغییر نظام حاکم مخالف است و مخالفتش هم درست است، برای اینکه بشار اسد امروز حامیان فراوانی در سوریه دارد. بنابراین نه جمهوری اسلامی چنین پیشنهادی خواهد داد و نه مردم سوریه این موضوع را می‌پذیرند.

 انتشار برخی تحلیل‌ها مبنی بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از طرح دولت انتقالی ترکیه به رهبری فاروق الشرع در سوریه، باعث ایجاد این شبهه شده است که «تهران با ترکیه وارد معامله شده است و همچون گذشته از دولت بشار اسد حمایت نمی‌کند.» از دیگر سو، خبرهایی نیز منتشر شده است که نشان می‌دهد غرب و به ویژه ترکیه، به دلیل برخی اشتباهات محاسباتی، از دخالت در تحولات سوریه به نوعی پشیمان شده‌اند و...

برای یافتن صحت و سقم چنین تحلیل‌هایی، به سراغ دکتر منوچهر محمدی، معاون وزیر خارجه‌ی دولت نهم رفتیم که حاصل این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

همان طور که مطلع هستید، تا امروز طرح‌های مختلفی برای حل‌وفصل مسئله‌ی سوریه ارائه شده است. در حالی که پیش از این جمهوری اسلامی بر حفظ قدرت بشار اسد تأکید داشت، به تازگی شنیده می‌شود که ایران بحث دولت انتقالی را پذیرفته است. تحلیل شما از این مسئله چیست؟

دولت انتقالی به معنای کناره‌گیری آقای بشار اسد نیست. ایشان همچنان به عنوان رئیس‌جمهور باقی خواهند ماند. آقای نوری مالکی نیز همین موضوع را مطرح کردند که با حضور آقای بشار اسد به عنوان رئیس‌جمهور، فردی مورد قبول طرفین، به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود. در واقع باید انتخاباتی برگزار گردد و همه به نتیجه‌ی آن تمکین کنند.

به نظر می‌رسد این موضوع مشابه چیزی است که تا امروز اتفاق افتاده است؛ بشار اسد نخست‌وزیر را برکنار می‌کند و همان ماجراهای قبلی تکرار می‌شوند.

تفاوت اینجاست که شاید این بار، گروه‌های مخالفی که دست به اسلحه برده‌اند نیز اسلحه را زمین بگذارند و در این انتخابات شرکت کنند. کسی که انتخاب می‌شود حتی ممکن است مخالف بشار اسد هم باشد. البته در مجموع من چندان به این طرح‌ها امید ندارم و معتقدم مشکل اصلی از آنجا نشئت می‌گیرد که دشمنان خارجی از جمله آمریکا، عربستان و کشورهای اروپایی، سرمایه‌گذاری کرده بودند تا بشار اسد از قدرت کنار برود. آن‌ها سرنگونی بشار اسد را برای خودشان پیروزی تعریف کرده‌اند و حتی اخیراً رضایت داده بودند که فاروق الشرع سر کار بیاید، فقط به این دلیل که سقوط اسد را به منزله‌ی پیروزی خودشان می‌دانند.

در واقع غربی‌ها هم می‌خواهند به نوعی خودشان را از این باتلاقی که درست کرده‌اند خلاص کنند. آن‌ها از ابتدا دچار اشتباهات مهمی شدند و بر موضوع نادرستی دست گذاشتند و محاسبات غلطی کردند.

اشتباه اول غرب این بود که تصور می‌کردند چون در دولت بشار مشکلاتی وجود دارد، می‌توانند زمینه‌ای فراهم کنند تا مردم به مخالفین بپیوندند.

اشتباه دوم آن‌ها این بود که فکر می‌کردند می‌توانند همه‌ی مخالفین را علیه بشار متحد کنند که این هم تحقق پیدا نکرد.

اشتباه سوم این بود که می‌خواستند با دادن امتیاز به چین و روسیه، این دو کشور را وادار به سکوت کنند، اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

اشتباه چهارم آن‌ها هم این بود که فکر می‌کردند چون دولت بشار اسد یک دولت علوی است، اهل سنت و مسیحیان در مقابل او خواهند ایستاد، اما کاملاً اشتباه می‌کردند و نه تنها چنین چیزی اتفاق نیفتاد، بلکه آن‌ها به سمت وحدت حرکت کردند.

اشتباه پنجم غربی‌ها این بود که فکر می‌کردند همان تنفری که در مصر و تونس نسبت به مبارک و بن‌علی هست، در سوریه هم وجود دارد، در حالی که این طور نبود.

هرچند دولت سوریه تا حدودی استبدادی بود، اما به رفاه مردم توجه داشت. برای مثال، در دولت اسد آموزش و بهداشت کاملاً مجانی است. ملتی که از این شرایط برخوردار هستند، هیچ وقت دولت را به خطر نمی‌اندازند، چون معلوم نیست دولت بعدی این سیستم رفاهی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

بنابراین دشمنان سوریه امروز فهمیده‌اند که سقوط بشار اسد غیرممکن است، اما به نوعی در باتلاق گیر کرده‌اند، چون اگر بپذیرند دولت بشار اسد باقی بماند، آبرویشان می‌رود.

در مورد ترکیه هم باید بگویم آن‌ها نیز اشتباه محاسباتی کردند و در واقع، فریب آمریکا را خوردند. ترکیه تصور می‌کرد وقتی آمریکا به این ماجرا ورود پیدا کند، سقوط بشار اسد قطعی است. آن‌ها با این تصور می‌خواستند در کنار برنده‌ی این ماجرا باشند، در حالی که محاسباتشان اشتباه بود و امروز آن‌ها نیز گرفتار شده‌اند.

ترکیه به این موضوع توجه نکرده بود که حدود 30 درصد از جمعیت ترکیه را علویان تشکیل می‌دهند. از سویی دیگر، کردها نیز جمعیت فوق‌العاده بالایی در این کشور دارند و با این اقدامات دولت ترکیه، حزب عدالت و توسعه حمایت‌های مردمی خود را از دست خواهد داد. بنابراین، امروز دولت ترکیه در پی این نیست که چگونه در این ماجرا پیروز شود، بلکه فقط می‌خواهد به نوعی خودش را از این منجلاب رها کند.

با این توضیحات، وضعیت توزیع قدرت در منطقه چطور خواهد شد؟ به نظر شما، آیا محور مقاومت و محور ارتجاع به همین شکل موجود باقی می‌مانند یا وضعیت تغییر خواهد کرد؟

با جریان بیداری اسلامی یقیناً محور ارتجاع ‌شکست سختی خورده است و علت اینکه این محور روی مسئله‌ی سوریه متمرکز شد، این بود که بتواند حداقل یک امتیاز مثبت بگیرد که چنین چیزی هم محقق نشد. بنابراین با توجه به وضعیت موجود، محور مقاومت مستحکم‌تر و محور ارتجاع سست‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. به این ترتیب، مسلمانان و اسلام‌گراها خاورمیانه‌ی جدید را در اختیار خواهند داشت.

آقای اردوغان در حاشیه‌ی اجلاس اکو در مورد ریاست دولت انتقالی به وسیله‌‌ی فاروق الشرع صحبت می‌کرد. در واقع آن‌ها به دنبال دولت انتقالی بدون بشار اسد هستند و در تحلیل‌ها گفته می‌شود به نوعی ایران بشار اسد را معامله کرده است.

من تصور نمی‌کنم این مطلب درست باشد، ولی معتقد هستم که جمهوری اسلامی همچنان قاطعانه با تغییر نظام حاکم مخالف است و مخالفتش هم درست است، برای اینکه بشار اسد امروز حامیان فراوانی در سوریه دارد و به عبارتی، برای مردم ثابت شده است که او قدرت ایستادگی و مقاومت در مقابل مخالفین و دشمنان را دارد. لذا من یقین دارم که حتی اگر بشار هم مایل به کناره‌گیری باشد، خود مردم چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهند.

مردم نزدیک به 20 ماه تحت رهبری‌های اصولی بشار اسد مقاومت کرده‌اند. بنابراین نه جمهوری اسلامی چنین پیشنهادی خواهد داد و نه مردم سوریه این موضوع را می‌پذیرند. ضمن اینکه بشار در جنگ 33 روزه‌ی حزب‌الله نقشی مؤثر داشت؛ همان طور که حافظ اسد در جنگ تحمیلی از ایران حمایت نمود و صادرات نفت عراق را با مشکل مواجه کرد. به اعتقاد من، اساساً ما در مسائلی که به اصول مربوط باشد، اهل معامله نیستیم.

یک افتخار برای خوزستان

انجمن سینمای جوان آبادان بر بام ایران نشست

آبادان- خبرگزاری مهر: مسئول انجمن سینمای جوان آبادان گفت: این انجمن موفق به کسب رتبه نخست جشنواره "بام ایران "شد.

مجید عیدان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: فیلم «پهن او» به کارگردانی سعید بریزی جوان آبادانی عضو این انجمن، توانست در این جشنواره حائز رتبه برتر شود.

وی افزود: فیلم داستان زندگی پیرمرد صیادی است که به شیوه سنتی اقدام به صیادی و برای خانواده اش امرار معاش می کند.عیدان عنوان کرد: این انجمن یکی از فعالترین انجمهای سینمایی استانها در کشور به شمار می رود که توانسته تعداد قابل توجهی فیلم ساز و مستند را آموزش دهد.وی افزود: اعضای این انجمن تاکنون افتخارات قابل توجهی نصیب این شهر کرده اند و بی شک این افتخارات درآینده نیز ادامه خواهد داشت.جشنواره بام ایران از 21 تا 25 آبان ماه امسال در شهرکرد برگزار شد.

تصاویری از زمین های ورزشی

گزارش تصویری/ دیدار تیم های فوتبال فولاد خوزستان و تراکتورسازی تبریز

اهواز - خبرگزاری مهر: دیدار دو تیم فولاد خوزستان و تراکتور سازی تبریز با نتیجه سه بر یک به سود فولاد در ورزشگاه تختی اهواز به پایان رسید

اخبار انتصابات در استان

تغییرات در استانداری خوزستان/ توژی مدیرکل بازرسی شد

اهواز - خبرگزاری مهر: با احکام سید جعفر حجازی استاندار خوزستان، این استانداری شاهد سه جابه جایی در سطح مدیران خود شد و محمود توژی از مدیران آموزش و پرورش استان به استانداری خوزستان نقل مکان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرانجام علی جمالپور پس از مدتها سرپرستی به عنوان مدیرکل حراست استانداری خوزستان منصوب شد و با مسئولیت سابق خود در اداره کل بازرسی، امور حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی استانداری خوزستان خداحافظی کرد.در همین حال، محمود توژی مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان با سمت خود در آموزش و پرورش خداحافظی کرد و با نقل مکان به استانداری خوزستان، سمت مدیرکل بازرسی، امور حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی استانداری را به دست گرفت و جانشین علی جمالپور شد.توژی پیش از مدیریت آموزش و پرورش عشایر استان، مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان را به عهده داشت.همچنین به دنبال انتصاب حمید قناعتی مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان و رئیس ستاد انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان قائم مقام و معاون برنامه ریزی و پشتیبانی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، استاندار خوزستان در حکمی رضا نجاتی معاون فرماندار اهواز به این سمت منصوب کرد.

یک انتقاد وارده

در برنامه های یادواره های شهدا، برخی اوقات برای بالابردن جذابیت برنامه(در ظاهر) از چهره های تلویزیونی و سینمایی استفاده می کنند.

نفس استفاده از این هنرمندان بدون عیب است اما به نظر می رسد تیتر کردن آنها در این جور برنامه ها صورت خوبی ندارد. چرا که آنقدر الگوهای قهرمانی و پهلوانی در میان شهدا داریم که می تواند برای مردم جذابیت داشته باشد.حال نظر شما چیست؟ آیا می توان به خاطر رسیدن به هدف(حصور مردم) از هر وسیله ای استفاده کرد؟ و آیا شهدا، جذابیت بیشتری برای مردم ندارند؟

مرجع / هفتکل نیوز


یک خبر از هفتکل

برای وام های زیر ده میلیون تومان تنها به یک ضامن معتبر نیاز است.این حرف آقای رئیس کل بانک مرکزی است که بارهای بار از رسانه های مختلف منتشر شد و مردم همه آن را شنیده اند.
به گزارش هفتکل نیوز، طبیعی است مردم هم انتظار دارند که وقتی دستوری از شخص اول یک مجموعه صادر می شود، تمامی زیر مجموعه موظف به اجرای آن باشند.در بیشتر بانک های کشور این بخشنامه نادیده گرفته شده و مردم را دچار سر درگمی کرده است. از بانک های دولتی گرفته تا موسسه های خصوصی و ... همه در اعطای وام، مشتریان خود را مورد بی مهری قرار می دهند.
همه بانک های هفتکل به جز یکی از آنها ، مشکلات زیادی پیش پای وام گیرنده به وجود می آورند و برای دادن یک وام زیر ده میلیون تومانی، غیر از دریافت یک سفته و چک و بعضاً گواهی کسر حقوق از شخص وام گیرنده، حضور دو ضامن معتبر و ارائه چک ضمانتی و ... از آنها را لازم اعلام کرده و در صورت فراهم نشدن این شرایط ، از اعطای تسهیلات به متقاضیان خودداری می کنند.چنانچه مسئولان نظارتی بخواهند می توانند بصورت تصادفی و سرزده از یکی از بانک های هفتکل بازدید کرده و پرونده تسهیلات اعطایی چند وقت اخیر را مشاهده کنند آن وقت خواهند دید به حرف های آقای بهمنی(رئیس کل) عمل نمی شود.

اخبار انتظامی استان

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: اعضای باند سارقان خودرو که با جعل پلاک خودروهای مسروقه در چند استان کشور، اقدام به فروش آنها می‌کردند، دستگیر شدند.احمد فاتحی اظهار داشت: در پی گزارش اداره آگاهی، مبنی بر معامله خودروهای سرقتی با پلاک جعلی در چند شهر استان و کشور، صدور دستور قضایی برای رسیدگی به این موضوع صادر شد.
وی ادامه داد: پس از آغاز تحقیقات، مشخص شد متهم به هویت ح.الف با همدستی فردی به هویت س.م پس از سرقت خودرو در شهرستان های اهواز، شیراز، ماهشهر و خرمشهر؛ با خرید خودروهای تصادفی و کم قیمت و جایگزینی و جعل شماره پلاک این خودروها با خودروهای سرقتی، آن ها را در بازار به فروش می‌رساندند.فاتحی افزود: در یک عملیات اطلاعاتی و پلیسی، متهمان دستگیر شدند و بیش از 9 خودرو از آنان کشف شد.وی با بیان این که متهم ح. الف به اتهام قتل در شهرستان بندر امام خمینی (ره) تحت تعقیب بود، گفت: متهمان به زندان اعزام شدند و با توجه به 30 مورد شکایت مشابه دیگر در این خصوص، تحقیقات برای شناسایی سایر مال‌باختگان و هم‌دستان احتمالی دستگیرشدگان ادامه دارد.

دستگیری مردی که با تقلید صدای زنانه، از مردان اخاذی می‌کرد

دادستان عمومی و انقلاب اندیکا گفت: فردی که با برقراری تماس تلفنی با شهروندان، اقدام به اخاذی از آنان می کرد، دستگیر شد.سیدابراهیم حجازی اظهار داشت: به دنبال اخبار، اطلاعات و شکایات رسیده به دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان مبنی بر وقوع یک فقره اخاذی؛ دستورات قضایی برای رسیدگی به این موضوع صادر و متهم شناسایی و دستگیر شد.وی ادامه داد: متهم با تقلید صدای زن و برقراری تماس با مردان این شهرستان، صدای آنان را ضبط می‌کرد و سپس با توجه به گفت‌وگوهای صورت گرفته و تهدید در خصوص پخش مکالمه ضبط شده، اقدام به اخاذی از آنان می‌کرد.حجازی با بیان این که متاسفانه یکی از این مکالمه‌ها در میان شهروندان توزیع شده است، گفت: باتوجه به اهمیت و حساسیت موضوع و بافت عشایری منطقه، برای جمع‌آوری سی‌دی های توزیع شده، دستورات لازم به پلیس اطلاعات و امنیت منطقه انتظامی اندیکا صادر شده است.وی اظهار داشت: متهم به ارتکاب جرم صورت گرفته اقرار کرده است و تلاش برای شناسایی سایر شکات، ادامه دارد.
دادستان عمومی و انقلاب لالی از وقوع چهار فقره نزاع دسته‌جمعی در مدت دو ماه در این شهرستان خبر داد.سید قادر موسوی اظهار داشت: پس از رسیدگی به پرونده متهمان این نزاع‌ها، بیش از 20 نفر از آنان با صدور کیفرخواست، روانه زندان شدند.وی با تقدیر از تلاش اعضای شورای حل اختلاف لالی، گفت: تعداد سه فقره از این نزاع‌ها با حضور اعضای این شورا منتهی به سازش شده است.موسوی با بیان این که علت عمده این نزاع ها، مساله زمین است، گفت: با راه‌اندازی اداره ثبت اسناد و املاک در این شهرستان، بخش زیادی از پرونده‌های ورودی به این دادگستری کاهش خواهد یافت.

اخبار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

نماینده اندیمشک در مجلس پس از آغاز مداحی حاج‌علی انسانی مداح اهل بیت(ع) در صحن علنی پارلمان، از حال رفت.
کد خبر: ۲۸۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۰


اخبار ورزشی خوزستان

 

 

هفته پانزدهم لیگ برتر فوتبال

تراکتورسازی مقابل فولاد شکست خورد

خبرگزاری فارس: تیم فوتبال فولاد خوزستان برابر تراکتورسازی به پیروزی رسید.

خبرگزاری فارس: تراکتورسازی مقابل فولاد شکست خورد

به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه هفته پانزدهم لیگ برتر تیم فوتبال فولاد خوزستان از ساعت 16:40 به مصاف تیم تراکتورسازی تبریز رفت که این بازی با نتیجه 3 بر 2 به سود فولاد به پایان رسید.وسیا پریرا در دقیقه 6، ایوب والی در دقیقه 8 و ایوب کلانتری در دقیقه 78 برای فولاد گلزنی کردند.گل‌های تراکتورسازی را فرزاد حاتمی در دقیقه 80 و احسان حاج صفی در دقیقه 90 به ثمر رساندند.یداالله جهانبازی داور مسابقه به محمد نصرتی و قاسم دهنوی از تراکتورسازی و ارشاد یوسفی، شهاب کرمی و اسماعیل شریفات از فولاد کارت زرد نشان داد.با این پیروزی فولاد خوزستان 23 امتیازی شد و تراکتورسازی 24 امتیازی باقی ماند.

یک خبر از رامهرمز

در بازرسی‌های اداره استاندارد خوزستان صورت گرفت
توقیف 435 گرم طلا در بازار رامهرمز

خبرگزاری فارس: کارشناس اداره امور آزمایشگاه‌های استاندارد خوزستان از کشف و توقیف 435 گرم طلای غیر استاندارد در شهرستان رامهرمز خبر داد.

خبرگزاری فارس: توقیف 435 گرم طلا در بازار رامهرمز 

داریوش احمد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: در بازرسی‌های به عمل آمده از واحدهای صنفی طلا در شهرستان رامهرمز توسط کارشناسان این اداره کل، 134 گرم طلای بدون نشان و کد شناسایی سازنده، شناسایی و توقیف شد. وی ادامه داد: همچنین 101 گرم طلا نیز به دلیل ناخوانا بودن کد شناسایی تخریب و به چرخه تولید عودت داده شد.کارشناس اداره امور آزمایشگاه‌های استاندارد خوزستان تصریح کرد: متأسفانه در حین این بازدیدها، برخی از طلافروشان واحدهای خود را تعطیل کردند‌ و از بازرسی این اداره کل ممانعت به عمل آوردند و این امر موجب تردید این اداره کل در خصوص عیار صحیح و مرغوبیت فلزات گرانبهای عرضه شده در بازار رامهرمز شده است.احمدزاده خاطرنشان کرد: این واحدهای صنفی به واحد حقوقی اداره استاندارد به منظور طی کردن مراحل قضایی معرفی شدند.کارشناس امور آزمایشگاه‌های اداره کل استاندارد خوزستان تصریح کرد: با وجود هشدارها و تذکرات این اداره کل برای پیشگیری از قاچاق طلای خارجی به واحدهای صنفی، هنوز عده زیادی از واحدهای طلافروش به فروش طلای قاچاق مبادرت می‌ورزند.احمد زاده طلا فروشان را به دلیل دقت نکردن به وجود کد شناسایی حک شده بر روی طلا در هنگام حویل از بنکداران مقصر دانست و تأکید کرد: تمام طلا فروشان استان موظف به هوشیاری و دقت کامل هنگام تحویل طلا از فروشنده‌های سیار هستند.وی افزود: در صورت مشاهده مصنوعات طلای فاقد کد شناسایی با طلا فروشان برخورد قانونی صورت می‌‌گیرد.

گزارش اداره هواشناسی از آب و هوای خوزستان

مدیر کل هواشناسی خوزستان خبر داد
بارش شدید باران از اواخر وقت فردا در خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیر کل هواشناسی خوزستان از بارش شدید باران از اواخر وقت فردا در خوزستان خبر داد و گفت: احتمال آبگرفتگی معابر و روان شدن سیلاب نیز وجود دارد.

خبرگزاری فارس: بارش شدید باران از اواخر وقت فردا در خوزستان 

مسعود دهملایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: بررسی نقشه‌های هواشناسی و  خروجی مدل‌های پیش‌بینی عددی هواشناسی خوزستان نشان دهنده‌ ورود سیستم بارش‌زایی از اواخر روز یکشنبه لغایت صبح روز سه شنبه در استان خوزستان است.

وی افزود: از اواخر وقت روز یکشنبه بارش باران و رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مواج شدن سواحل خلیج فارس به ویژه در روز دوشنبه وجود خواهد داشت.مدیر کل هواشناسی خوزستان  خاطر نشان کرد: در لایه میانی جو تا اوایل روز یکشنبه استان خوزستان در دامنه امواج پایدار قرار گرفته است و پس از آن خط ناپایدار لایه میانی جو سبب افزایش ابر و رگبار و رعد و برق و وزش باد در روز دوشنبه در استان می‌شود.

وی درباره شرایط جوی استان تاکید کرد: آسمان استان صاف تا کمی ابری همراه با مه رقیق صبحگاهی به ویژه در مناطق مرتفع استان و وزش باد همراه خواهد بود.

دهملایی خاطر نشان کرد: وضعیت هوا، صاف تا کمی ابری همراه با مه رقیق جهت باد، شمال غربی سرعت باد، 10 تا 30 کیلومتر در ساعت و ماکزیمم سرعت باد 35کیلومتر در ساعت خواهد بود.وی تاکید کرد: در شبانه روز گذشته آبادان با 25.3 و دهدز با 8.3 درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط گزارش شده‌اند.

معارف اسلامی

ثواب روضه و گریه بر سیدالشهدا(ع)
حدیثی که واجب است آن را با «آب طلا» نوشت

خبرگزاری فارس: امام صادق(ع) فرمود: آه‌های سوزان و اندوهناک برای مظلومیت ما «تسبیح»، اندوه برای امر ما «عبادت» و پوشاندن اسرار ما از بیگانگان «جهاد در راه خدا» است، همچنین فرمود: واجب است که این حدیث با آب طلا نوشته شود.

خبرگزاری فارس: حدیثی که واجب است آن را با «آب طلا» نوشت 

به گزارش خبرنگار «تکیه خبر» خبرگزاری فارس، همزمان با فرارسیدن محرم الحرام و ایام شهادت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، همه جا غرق در ماتم و عزای حسینی شده است از این رو هر فردی سعی می‌کند تا حداقل لحظاتی را به عزاداری برای مولایش حسین بن علی(ع) بپردازد.

کتاب «طوبای کربلا» شامل سخنان عارف و سالک طریق الهی، میرزا اسماعیل دولابی درخصوص عنایات امام حسین(ع) به اولیای خداست. یکی از مباحث این  کتاب به بیان ثواب روضه و گریه بر امام حسین(ع) پرداخته است که ما آن را برای عاشقان این امام همام بیان می‌کنیم.

روایات مختلفی درباره ثواب روضه و گریه بر امام حسین(ع) وجود دارد که به اختصار در ادامه می‌آید:

الف ـ شیخ جلیل، ابن قولویه قمی از ابن خارجه روایت کرده است: روزی خدمت امام صادق(ع) بودیم، از حضرت امام حسین(ع) یاد کردیم، امام صادق(ع) بسیار گریست، آن گاه فرمود: امام حسین(ع) فرمودند: من کشته گریه و زاری هستم، هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‌کند مگر آنکه گریان می‌شود.

* گریاندن و اشک ریختن در سوگ امام حسین(ع) موجب بهشتی شدن افراد می‌شود

ب ـ شیخ طوسی و شیخ مفید از ابان بن‌تغلب روایت کرده‌اند که امام صادق(ع) فرمود: آه‌های سوزان و اندوهناک برای مظلومیت ما «تسبیح»، اندوه برای امر ما «عبادت» و پوشاندن اسرار ما از بیگانگان «جهاد در راه خدا» است، همچنین فرمود: واجب است که این حدیث با آب طلا نوشته شود.

ج ـ به سند معتبر از ابوعماره منشد (شعر خوان) روایت شده است:

روزی حضور امام صادق(ع) شرفیاب شدم، حضرت فرمود: شعری در مرثیه امام حسین(ع) به آن روشی که بین خودتان مرسوم است بخوان.

همین که شروع کردم به خواندن، حضرت گریان شد. من مرثیه می‌خواندم و آن بزرگوار می‌گریست تا آنکه صدای گریه از منزل آن حضرت بلند شد و صدای گریه زن‌ها نیز از پشت پرده برخاست. وقتی روضه تمام شد، حضرت فرمود: هر کس در مرثیه امام حسین(ع) شعری بخواند و پنجاه نفر را بگریاند، بهشت بر او واجب می‌شود، هر کس ده نفر را بگریاند بهشت بر او واجب می‌شود، هر کس یک نفر را بگریاند بهشت بر او واجب می‌شود و هر کس مرثیه بخواند و خود بگرید، بهشت بر او واجب می‌شود و هر کس خود را به صورت گریه کننده درآورد بهشت بر او نیز واجب خواهد شد.

د ـ جناب میرحامد حسین نقل کرد که محمد بن سهل، یارکمیت گفت: من و کمیت در ایام تشریق بر امام صادق(ع) وارد شدیم، کمیت به امام عرض کرد: فدایت شوم! اجازه می‌دهید چند بیت شعر در محضرتان بخوانم؟ حضرت فرمود: این ایام، عزیز و محترم است (کنایه از آنکه خواندن شعر در این ایام شایسته نیست) کمیت عرض کرد: این اشعار در حق شما است. حضرت فرمود: بخوان و فرستاد اهل بیتش را حاضر ساختند که آنها هم بشنود، آنگاه کمیت اشعار خود را خواندن و حاضران بسیار گریستند، امام صادق(ع) دست‌های مبارکش را بلند کرد و گفت:

«اللهم اغفر کمیت ما قدم و ما أخّر و ما أسّر و ما اعلن و اعطه حتی یرضی؛ بارالها! گناهان گذشته و آینده کمیت را و گناهانی که آشکار و نهان انجام داده بیامرز و به او ببخش و به او عطا کن تا راضی شود.

* حتی مردم عصر جاهلیت هم قتال در ماه محرم را حرام می‌دانستند

ه ـ شیخ صدوق از ابراهیم بن ابی محمود، روایت کرد که حضرت رضا(ع) فرمودند:

محرم، ماهی است که اهل جاهلیت، قتال در آن ماه را حرام می‌دانستند؛ اما این امت جفاکار، خون ما را در آن ماه، حلال دانستند و هتک حرمت کردند و زنان و فرزندان ما را در آن ماه، اسیر کردند و آتش در خیمه‌های ما افروختند و اموال ما را غارت کردند و حرمت حضرت رسالت را در حق ما رعایت نکردند. مصیبت روز شهادت امام حسین(ع) دیده‌های ما را مجروح کرده و اشک ما را جاری ساخته است و زمین کربلا تا روز قیامت وارث اندوه و بلای ما است، پس بر مثل حسین(ع) باید بگریند گریه کنندگان. همان گریه بر آن حضرت، گناهان بزرگ را فرو می‌ریزد.

سپس حضرت فرمودند: همین که محرم می‌شد، کسی پدرم را خندان نمی‌دید و تا دهم محرم، اندوه و حزن پیوسته بر آن حضرت غالب می‌شد. وقتی روز عاشورا می‌رسید، آن روز، روز مصیبت و گریه او بود و می‌فرمود: امروز، روزی است که حسین(ع) کشته شد.

و ـ ابوقولویه قمی، به سند معتبر از ابوهارون مکفوف روایت کرده است: خدمت امام صادق(ع) مشرف شدم، حضرت فرمود:

برای من مرثیه بخوان.

من شروع کردم به خواندن مرثیه. حضرت فرمود: نه این طور؛ بلکه چنان بخوان که نزد خودتان متعارف است و کنار قبر امام حسین(ع) می‌خوانید. من نیز خواندم. حضرت گریست من ساکت شدم، حضرت فرمود: بخوان. من خواندم تا آن اشعار را تمام کردم. حضرت فرمود: باز هم برای من مرثیه بخوان. من این اشعار را خواندم:

یا مریم قومی و اند بی مولاک

و علی‌الحسین فاسعدی ببکاک

پس حضرت گریست و زن‌ها هم گریستند. وقتی آرام گرفتند، حضرت فرمود: ای ابوهارون! هر کس برای حسین(ع) مرثیه بخواند و ده نفر را بگریاند، بهشت بر او واجب می‌شود. پس یک یک از ده کم کرد تا آنکه فرمود: هر کس مرثیه بخواند و یک نفر را بگریاند، بهشت برای او واجب می‌شود، سپس فرمود: هر کس امام حسین(ع) را یاد کند و خود گریه کند، بهشت بر او واجب می‌شود.

* آن گونه بر حسین(ع) می‌گریم که آثار مصیبت در من آشکار ‌شود

ز ـ به سند معتبر از مسمع روایت شده است: امام صادق(ع) به من فرمود: ای مسمع! آیا توجه به زیارت قبر امام حسین(ع) می‌روی؟ من عذر آوردم که با توجه به دشمنان زیاد، برای انجام چنین کاری، ایمنی ندارم.

فرمود: آیا مصائب آن بزرگوار را به یاد می‌آوری؟ عرض کردم: آری! آن گونه می‌گریم که آثار مصیبت در من آشکار می‌شود.

حضرت فرمود: به درستی که تو از آنانی که زاری می‌‌کنند برای ما، شاد می‌شوند برای شادی ما، اندوهناک می‌شوند برای اندوه ما، خائف می‌شوند برای خوف ما و ایمن می‌شوند برای ایمنی ما؛ به زودی خواهی دید که پدرانم هنگام مرگ نزد تو حاضر شوند و به ملک‌الموت درباره تو سفارش کنند و به تو از فرزند خویش مهربان‌تر باشند. آنگاه حضرت گریست و من نیز گریستم.

اخبار نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی

«دارایی» در صحن علنی مجلس از حال رفت

خبرگزاری فارس: نماینده اندیمشک در مجلس پس از آغاز مداحی علی انسانی مداح اهل بیت در صحن علنی پارلمان، از حال رفت.

خبرگزاری فارس: «دارایی» در صحن علنی مجلس از حال رفت 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، پس از آنکه مداحی علی انسانی در صحن علنی به مناسبت ماه محرم، آغاز شد، سید عیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک در حالی که ناله می‌کرد، از حال رفت.تعدادی از نمایندگان پس از آنکه اوضاع جسمانی عیسی دارایی بد شد، او را به درمانگاه مجلس منتقل کردند.

اخبار ورزشی خوزستان

سرمربی فولاد خوزستان گفت: دو بازیکن از فولاد خوزستان جدا خواهند شد و برای رفتن این دو بازیکن هیچ اعتراضی ندارم.

حسین فرکی عصر امروز در نشست خبری سرمربی فولاد خوزستان با اصحاب رسانه اظهار داشت: دو بازیکن به نام‌های آرش افشین و بختیار رحمانی از تیم فولاد خوزستان به دلیل داشتن پیشنهادهای جدید از خارج از کشور جدا می‌شوند و با رفتن این دو بازیکن مخالفتی ندارم.وی افزود: بازیکن باید سیر صعودی خود را حفظ کند و اگر شرایطی برای بازی در لیگ‌های خارج از کشور را داشته باشد باید به وی کمک کرد تا به شرایط بهتر خود برسد و در این باره با توجه به اینکه به پیشرفت بازیکنان اعتقاد دارم و علی‌رغم اینکه این دو بازیکن از بازیکنان بسیار خوب فولاد خوزستان هستند ولی با رفتن آنها در نیم فصل مخالفتی ندارم.فرکی با اشاره به اینکه به دنبال جذب بازیکن هستیم، تاکید کرد: مدیران باشگاه برای جذب بازیکن جدید برای تیم فولاد خوزستان تلاش زیادی کردند و در این باره نیز در حال رایزنی با برخی گزینه‌ها هستند.

*فولاد در مقابل تراکتورسازی می‌درخشد

سرمربی فولاد خوزستان اظهار داشت: فولاد خوزستان تمرینات فشرده صبح و بعد از ظهری را پشت سر گذاشته است و برای مقابله با تراکتورسازی آمادگی کامل دارد.فرکی خاطر نشان کرد: فولاد خوزستان برای مقابله با تراکتورسازی برنامه‌ریزی کرده است و در این باره تلاش می‌کند تا برد خانگی مقابل تراکتورسازی را به افتخاراتش در خانه بیفزاید.وی تاکید کرد: حامیان فولاد خوزستان باید در این بازی سخت به یاری تیم بیایند و در این باره تقاضا داریم تا حضوری پررنگ در ورزشگاه داشته باشند.به گزارش خبرگزاری فارس، فولاد خوزستان در شرایط کنونی با 20 امتیاز در رده هشتم جدول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور قرار گرفته است.مرجع / فـارس

 

یک خبر از آبادان

آتش‌سوزی در محل سابق عبور لوله‌های نفتی، دلیل دود غلیظ صبح امروز در شهر آبادان بوده است.

ساعاتی پیش دودی بسیار غلیظ آسمان مناطقی از آبادان را در برگرفت.

این دود غلیظ به ویژه در منطقه ایستگاه 4 این شهرستان به وفور قابل مشاهده بود.

با تلاش خبرنگار خبرگزاری فارس برای دستیابی به دلیل وقوع این دود غلیظ پس از چندین بار تماس با شماره تلفن‌های آتش‌نشانی و 125 آبادان سرانجام معلوم شد که آتش‌گرفتن محل سابق عبور لوله‌های نفت علت این دود غلیظ بوده است.

این لوله‌های نفتی‌ از منطقه پشت ایستگاه چهار و در روستای خرخر قرار داشته که محل آنها دچار آتش‌سوزی شده بود و علت آتش‌سوزی نیز هنوز معلوم نشده است.

با حضور سریع نیروهای آتش‌نشان در محل، شعله‌های آتش خاموش شد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها این حادثه تلفات جانی و مالی در برنداشته است.