سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از آبادان

 
گزارش فارس از حال و هوای محرم در مسجد قائم آبادان
طنین محرم خون می‌گریاند/ حضور امام جمعه بصره در بین عزاداران آبادانی

خبرگزاری فارس: مسجد قائم یا همان مسجد نو قدیم شهرستان آبادان که در خیابان امیری بنا شده چون دیگر مساجد و حسینیه‌های شهرستان آبادان در ماه محرم حال و هوایی عرفانی و خاص به خود می‌گیرد.

خبرگزاری فارس: طنین محرم خون می‌گریاند/ حضور امام جمعه بصره در بین عزاداران آبادانی 

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، خداوند سبحان در آیه دوم سوره عنکبوت می‌فرماید: «آیا مردم پنداشته‌اند که چون بگویند ایمان آوردیم رها شوند و دیگر آزمایش نشوند؟ آری دنیا معرض آزمون الهی است، انسانها در مدت معینی در این آزمون شرکت می‌کنند، جمعی مورد پذیرش قرار می‌گیرند و عده زیادتری نیز مردود می‌شوند، آنانی که با تلاش خستگی ناپذیر و کار مداوم خود را برای شرکت در آزمون الهی آماده می‌کنند پذیرفته شدگان و برندگان آزمون خواهند بود؛ شرایط آزمون در هر مکان و زمان متفاوت ولی عاشورا و کربلا حقیقتی است که در طول زمان تکرار می‌شود که همه مکان‌ها کربلا و همه روزها عاشورا است و آنانی که نتوانند آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون الهی پیدا کنند در زمره مردودین خواهند بود».

 

 

*مسجد قائم امروز، مسجد نو دیروز

مسجد قائم یا همان مسجد نو قدیم شهرستان آبادان در خیابان امیری این منطقه بنا شده است، این مسجد چون دیگر مساجد و حسینیه‌های شهرستان آبادان در ماه محرم حال و هوایی عرفانی و خاص به خود می‌گیرد و با سیل عظیم دوستداران اباعبدالله‌الحسین(ع) کربلا را برای کربلاییان به تصویر می‌کشد.

بسیاری از مراجعه کنندگان به این مسجد واقع در مرکز شهر، قشر جوان بوده و در خدمت‌رسانی به شهروندان و حاضران در مراسم‌های مختلف این مکان مقدس، بسیار پرتلاش و بی‌وقفه کار می‌کنند.

در این روزها که حال و هوای هیهات من‌الذله سراسر شهر را با صدای گرم سنج دمام (مراسم سنج دمام برای خبر کردن مردم برای انجام مراسم سینه‌زنی که به شکل خاصی انجام می‌شود) گرم‌تر می‌کند این مسجد نیز با سخنرانی در خصوص واقعه کربلا و امام حسین(ع) همچنین خانواده ایشان، مداحی و انجام مراسم سینه‌زنی، عطر و بوی خاصی به ماه محرم، ماه خون بر شمشیر می‌دهد.

 

*حضور امام جمعه بصره در بین نمازگزاران

امام جمعه بصره که برای بازدید از خانواده‌ خود و استشمام حال و هوای ماه محرم این منطقه به آبادان سفر کرده بود در دو شب گذشته برای اقامه نماز در مسجد قائم شهرستان آبادان حضور پیدا کرده و با سخنرانی و سپس مداحی، حاضران را به صدای گرم و دلنشین خود دعوت کرد.

وی در این مسجد تنها برای عبادت حاضر شد که با اصرار شهروندان و حاضران در این مکان مقدس حال و هوای کربلا را با زبان عربی و با لحن و بیانی بسیار شیوا و دلچسب برای اهل معرفت به تصویر کشید... گویی این ندا از جان برمی‌خاست که این‌چنین بر جان و دل نفوذ می‌کرد...

سخنرانی پرشوری در خصوص زندگی اباعبدالله‌الحسین(ع) و مداحی پرگدازی در به خون کشیدن کربلاییان، که گویی تاکنون نشنیده و ندیده‌ای!

در این میان مسجدیان نیز همراه با مداحی وی، آغاز به سینه‌زنی کرده و محفلی بی‌نظیر در شب پنجم ماه محرم خلق کردند که شاید برای این مکان با این‌ حال و هوا تکرار ناشدنی باشد... (با اینکه هر شب محرم عطر و طراوت خاص خود را دارد در عین حال هر لحظه برای خود ناب و تکرار ناشدنی ا‌ست).

 

*توزیع غذا بین نمازگزاران

در این مسجد، دهه نخست ماه محرم با پخت و پز و ادای نذور شهروندان همراه بوده و هر کسی بنا به وسع خود و آن نذری که داشته میزانی خشکبار از جمله حبوبات و برنج یا روغن و گوشت را در اختیار خادمان مسجد قرار می‌دهد تا برای پخت و توزیع بین مردم مورد استفاده قرار گیرد.

هیئت امنای این مسجد حدود 45 نفر بوده و همگی دستی در خیر و کمک به فقرا و نیازمندان دارند، این هیئت از افراد صاحب نام و منصب گرفته تا افراد عادی اما مؤمن و معتبر شهر تشکیل می‌شود، این افراد نیز خود بخش اعظمی از تهیه مواد اولیه غذای شب‌های محرم را در مسجد تأمین می‌کنند.

پخت و پزها در مسجد نو از صبح برای تهیه مواد اولیه غذا آغاز شده و تا غروب ادامه دارد، آشپزی غذاهای نذری مسجد به دست افرادی که دستی در آشپزی دارند (و البته مسجدیان) انجام می‌شود تا غذاها به بهترین شکل و طعم در اختیار شهروندان و حاضران در مسجد قرار گیرد.

در این مسجد هر شب یک نوع غذا پخت و توزیع می‌شود، پلو عدس، پلو و خورشت قیمه، استانبولی، پلو و خورشت سبزی و ... از غذاهایی بوده که از ابتدای دهه در این مکان مقدس پخته و بعد از اذان و اقامه نماز برای اطعام بین نمازگزاران توزیع شده است.

غذاهای تهیه و پخت شده به بیرون نمی‌رود و تنها افرادی که در مسجد حضور پیدا می‌کنند می‌توانند از نذری‌ها خورده و بهره ببرند.

 

*انجام مراسم سینه‌زنی

مسجد قائم با سخنرانی امام جماعت و مداحی، عزاداران حسینی را به سینه‌زنی دعوت کرده و این مراسم را تا 20 دقیقه و حداکثر نیم ساعت پابرجاست.

این مراسم هر شب ماه محرم در مسجد برپا بوده و شهروندان را با سوز و گداز واقعی ماه خون بر شمشیر، و عصیانی که بر امام حسین(ع) و خانواده‌اش در واقعه کربلا روا شد، آشنا می‌کند.

پس از اقامه نماز و صرف شام نیز امام جماعت آماده پاسخگویی به سؤالات شرعی و مورد ابهام شهروندان می‌شود که این امر با روی بسیار گشاده و پرحوصله امام جماعت، فضای عرفانی و معنوی مسجد را چندین برابر مضاعف می‌کند.

و اما

بسیار خوش منظر است وقتی مادران و پدرانی را می‌بینی که با حضور در این مسجد دست کودک دختر و یا پسر خود را گرفته و با لباس سبز بر تن کردن او، از همین سنین به او می‌آموزند شناخت اهل بیت و راه و رسم حسینی بودن را؛

چه زیبا و دلچسب است که دخترکی پنج ساله با دستان کوچک و نحیف خود با صدای مداحی روضه خوان و با نگاه به دستان مادرش، بر سینه زده و جملاتی را نیمه کاره با لغات آشنای خود ادا می‌کند؛ چه شیواست نوزادانی که به قول مادران و پدرانشان نذر آقا اباعبدالله‌الحسین(ع) بوده و در ماه محرم باید هر شب با پیشانی‌بند سبزی که نام حضرت بر آن حک شده در میان بوی اسپند و صدای هیهات من الذله عزاداران، چشمان اشک‌بار سوگواران و ناله‌های یا حسین یا حسین ملتمسان، دست به دست شوند...

________________

گزارش از مریم خبازی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد