سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مقام معظم رهبری:

برخی می گویند یک حرفی آن موقع زده شده، بگذریم؛ اما باید توجه داشت که اگر در طرفداری از کسی حرفی زده می شود که مخالف سخنان و مواضع اوست، آن شخص باید اعلام مخالفت کند وگرنه به حساب او گذاشته می شود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به یکی از سران فتنه گفتم شما در ظاهر با نظام هستید، اما بدانید که مدیریت این جریان به دست بیگانگان می افتد و با استفاده از کار شما، اصل نظام را هدف می گیرند/ آنها (خوشبینانه) حرف اینجانب را نفهمیدند و وارد شدند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران، مساجد را پایگاه «اجتماع، مشورت، مقاومت، برنامه ریزی و حرکت اجتماعی و فرهنگی» خواندند و با اشاره به ضرورت تقویت ایمان دینی مردم به عنوان تکیه‌گاه اصلی انقلاب و نظام افزودند: برای تشخیص تکلیف در قبال مسائل جاری باید با نگاهی کلان و فرهنگی، روند کلی حرکت جامعه را تحلیل و جریان‌شناسی کرد.

رهبر انقلاب با یادآوری فلسفه تعیین روز جهانی مسجد افزودند: این روزِ اساساً انقلابی، با پافشاری و مطالبه جمهوری اسلامی و به علت آتش زدن مسجدالاقصی به دست صهیونیستها و با هدف مقابله امت اسلام با رژیم صهیونیستی، در سازمان کنفرانس اسلامی تصویب شد و باید با همین نگاه، آن را مورد توجه قرار داد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، تشکیل مسجد را از ابتکارات اسلام برای شکل دادن به اجتماعات و ارتباطات مردم بر محور «ذکر، نماز و توجه به خداوند» خواندند و افزودند: در تاریخ اسلام، مسجد مرکزی برای مشورت، همکاری و تصمیم‌گیری در مسائل مهم اجتماعی، سیاسی و نظامی بوده است.

رهبر انقلاب از همین زاویه بر اهمیت مسئله نماز تأکید و خاطرنشان کردند: نماز باید با کیفیت و توجه عمیق به خداوند متعال، و به‌دور از آفاتی همچون غفلت و ریا باشد و نقش ائمه جماعات در تبیین و ترویج عملی و زبانی مسئله نماز به عنوان حقیقتی جذاب و شوق‌انگیز بسیار مهم است.
ایشان، مسجد را پایگاهی برای همه کارهای نیک دانستند و گفتند: مسجد باید پایگاه «انسان‌سازی، عمران دل و دنیا، مقابله با دشمن، بصیرت‌افزایی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی» باشد، بنابراین وظیفه امام جماعت علاوه بر اقامه نماز، «اقامه حق و عدل، تبیین دین و ابلاغ احکام دینی» است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، امام جماعت را «محور مسجد» خواندند و افزودند: امامت مسجد شغلی مهم و اساسی است و نباید با نگاهی حاشیه‌ای به این مأموریت مهم، در حق مسجد کم گذاشت، بلکه باید با «حضور منظم و با طمأنینه، ادای با کیفیتِ نماز، گفت‌وگو با مردم و تشکیل حلقه‌های معرفتی و پاسخ به سؤالات جوانان»، حق مسجد را ادا کرد.

ایشان، محوریت بخشیدن به مساجد را از جمله هنرهای بزرگ امام عظیم‌الشأن از همان روزهای اول انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: مسجد «پایگاه انواع فعالیتهای اجتماعی» است و در تقویت فکری و ترغیب مردم به فعالیتهای گوناگون اجتماعی نقش اساسی دارد.

رهبر انقلاب مساجد را «هسته مقاومت» به‌ویژه مقاومت فرهنگی برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر حصار و خاکریز فرهنگی نباشد، همه چیز از دست می رود.

ایشان، تلاش پیچیده و متنوع دشمنان برای نفوذ فرهنگی را گسترده تر از اوایل انقلاب دانستند و افزودند: آماج این حرکت مستمر و چند لایه، ایمان دینی مردم است، یعنی همان عاملی که عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی بوده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، انقلاب اسلامی را زلزله ای شدید در ارکان نظام سلطه خواندند و افزودند: به برکت «اسلام انقلابی» و «انقلاب اسلامی» هدف اصلی زورگویان جهانی یعنی فرمانروایی بر منطقه ناکام مانده و امریکا در منطقه غرب آسیا عملاً زمین‌گیر شده است.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: اگر ایمان و پایبندی ملت به اسلام نبود، ایران نیز همچون دیگران زیر چتر امریکا و غیرامریکا می رفت و به همین علت است که آنها با ایمان مردم، خصومتی عمیق و پایان ناپذیر دارند.

ایشان، جوانان را در هدف گذاری های دشمنان برای نفوذ فرهنگی و تضعیف ایمان و اعتقادات مردم، یک هدف اصلی دانستند اما افزودند: با وجود همه طرحهای فریبنده، خیلِ عظیم جوانان مؤمن به عنوان یکی از معجزات بزرگ انقلاب، نسل جوان امروز را پیشتازتر از جوانان اول انقلاب قرار داده است.

حضرت آیت الله خامنه ای نقش مساجد را در افزایش مقاومت و تحکیم هنرمندانه حصار فرهنگی، مهم ارزیابی کردند و افزودند: مسجد پایگاه بزرگ بسیج و حرکت فرهنگی است.

ایشان، ائمه جماعات را به استفاده هر چه بیشتر از شیوه های صحیح کار در مساجد توصیه و به عنوان یک مثال خاطرنشان کردند: جلسات رو در رو با مردم، از دیگر شیوه های تبلیغاتی در رسانه های مختلف، مؤثرتر است.

رهبر انقلاب، در تبیین نکته ای مهم، «فرهنگ و بصیرت فرهنگی» را مبنای کار حقیقی سیاسی خواندند و تأکید کردند: سیاست در معنای واقعی، طرفداری از این یا آن شخص نیست بلکه به معنای برخورداری از نگاه کلان و توان تحلیل حرکت عمومی جامعه است.

رهبر انقلاب افزودند: در نگاه سیاسیِ حقیقی، باید با بررسی حرکت عمومی جامعه، پاسخ چند سؤال اساسی روشن شود: سبک زندگی جاری ما را به کدام سمت و سو می کشاند و آیا در حال حرکت به سمت عدالت اجتماعی، استقلال واقعی و شکل دهی تمدن اسلامی هستیم یا به سمت وابستگی به امریکا و تأثیرپذیری از بافته ها و یافته های غربی حرکت می کنیم؟

ایشان افزودند: البته در خلال این نگاه کلان و جریان شناسی واقعی، تکلیف مسائل جاری و موضع‌گیری انسان در قبال اشخاص، احزاب و گروهها نیز مشخص می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در ذکر مثالی در تبیین اهمیت داشتن نگاه و تحلیل کلان گفتند: در اوایل فتنه به یکی از سران فتنه گفتم شما در ظاهر با نظام هستید و به گفته خودتان در حال اعتراض انتخاباتی هستید اما بدانید که مدیریت این جریان به دست بیگانگان می افتد و آنها با استفاده از کار شما، اصل نظام را هدف می گیرند.

رهبر انقلاب افزودند: آنها -البته اگر با نگاه خوشبینانه به ماجرا بنگریم- حرف اینجانب را نفهمیدند و وارد شدند و همه دیدند که چگونه انتخابات، بهانه ای برای حمله و نفی اصل نظام شد.

ایشان خاطرنشان کردند: برخی می گویند یک حرفی آن موقع زده شده، بگذریم؛ اما باید توجه داشت که اگر در طرفداری از کسی حرفی زده می شود که مخالف سخنان و مواضع اوست، آن شخص باید اعلام مخالفت کند وگرنه به حساب او گذاشته می شود.

رهبر انقلاب اسلامی سخنان خود را در جمع ائمه جماعات استان تهران با بیان چند نکته دیگر ادامه دادند.

«اقامه نماز جماعت در هر سه وقت نماز» و «باز بودن مساجد برای مراجعه مردم و خواندن نماز در طول روز» از جمله این نکات بود.

ایشان با انتقاد از دیدگاهی که پیشنمازی مساجد را فقط در خواندن نماز خلاصه می کند، افزودند: این نگاه جفاآمیز در واقع همان نگاه سکولار است که دین را در عمل شخصی منحصر می کند و از ورود به مسائل اجتماعی- سیاسی باز می دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: «اسلام سکولار و محصور در عبادات چه فردی و چه دسته‌جمعی» حتی اگر طرفداران فراوانی داشته باشد، مورد خصومت سلطه‌گران نیست، آنچه زورگویان جهانی با آن دشمنی دارند، «اسلام مقتدر» است که نظام سیاسی- اجتماعی تشکیل می دهد و ملتها را به سمت سعادت حقیقی دنیا و آخرت هدایت می کند.
«توجه خاص به جوانان و قائل بودن جایگاهی خاص برای نسل جوان» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب به ائمه جماعات توصیه کردند.

ایشان افزودند: دل جوانان را با ایجاد جاذبه صحیح یعنی «سخن و اقدام آمیخته با معنویت و عرفان واقعی» جذب مساجد کنید تا کشور و جامعه از برکات فراوان حضور نسل جوان در مساجد بهره مند شود.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین تدوین سرگذشت مساجد را در قالبهای گوناگون نظیر کتاب، عکس و یا نماهنگ، برای آگاهی جوانان امروز و فردا مهم خواندند.

رهبر انقلاب در پایان سخنان‌شان تأکید کردند: با وجود همه دشمنی‌های گسترده، آشکار، پنهان و پیچیده قدرتهای ظالم و زورگو، کلمه طیبه جمهوری اسلامی روز به روز در حال استحکام و اقتدار بیشتر است و به برکت ایمان و اتحاد مردم این توطئه‌ها همچنان بی‌نتیجه خواهد ماند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در گزارشی با گرامی‌داشت روز جهانی مسجد، گفت: مسجد زمینه‌ساز ارتقای بصیرت مردم ومرکز تربیت مجاهدان و مومنانی در تراز انقلاب اسلامی است.

آقای حاج علی اکبری با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد شهدای کشور از پرورش‌یافتگان مساجد هستند، خاطرنشان کرد: «تعیین چشم‌انداز»، «فرهنگ سازی»، «همکاری ائمه جماعات»، «تشکیل جبهه مشترک و متحد برای گفتمان سازی»، «استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان»، «اداره مسجد با مشارکت مردم» و «استفاده از ظرفیت مسجد برای ساخت جامعه مؤمن»، از مهمترین اهداف و برنامه‌های مساجد است.

روحانی:

اولین نامه‌ای که درباره اس ۳۰۰ نوشتم در سال ۱۳۶۸ بود. در سال ۶۸ نامه‌ای به رهبری نوشتم که نیاز به اس ۳۰۰ داریم.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ورود اس ۳۰۰ به ایران یک کلمه رمز برای دنیاست/ برجام صدها خاصیت دارد/ برای اولین بار در سال ۶۸ درباره اس ۳۰۰ به رهبری نامه نوشتم

دکتر حسن روحانی گفت: اولین نامه‌ای که درباره اس ۳۰۰ نوشتم در سال ۱۳۶۸ بود. در سال ۶۸ نامه‌ای به رهبری نوشتم که نیاز به اس ۳۰۰ داریم.

به گزارش «انتخاب»؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی با حضور در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از توانمندی‌های این وزارتخانه در حوزه هوایی بازدید و به ایراد سخنرانی پرداخت.

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

*در مردادماه سال 95 تفاوت‌هایی با مردادماه سال گذشته داریم، از لحاظ فضایی که در منطقه و جهان برای ایران پیش آمده است.

*برجام یک کار عظیم و بزرگی بود که بسیاری از نیروها و کارگزاران نظام در بخش‌های مختلف در آن نقش و تاثیر داشتند. در برجام موفقیت‌ها و پیروزی‌های فراوانی به دست آوردیم که یکی از این موفقیت‌ها پیروزی اخلاقی ملت ایران بود.

*در طول مدت 12 تا 13 سال ما را متهم می‌کردند که مخفیانه در پی ساخت سلاح‌های کشتارجمعی هستیم. ثابت شد که دشمنان تهمت‌های واهی به ما نسبت دادند. ما به دنبال ساخت و انبار سلاح‌های کشتارجمعی نبودیم.

*حل مسئله پی ام دی و برجام پیروزی فنی و اخلاقی ملت ایران بود. ثابت کردیم بدخواهان ما دروغ می‌گویند.

*برجام صدها خاصیت دارد. بازدید آمانو از پارچین یک بازدید تاریخی در زمینه مسائل حقوقی بود.

*ما باید فاصله‌های خود را با صنعت دنیا جبران کنیم.

*این دولت با همه سختی‌ها در زمینه بودجه و اعتبارات نسبت به نیروهای مسلح کم نگذاشته است. اعتبارات و بودجه نیروهای مسلح امسال نسبت به سال گذشته دو برابر است.

*ما علیرغم اینکه ثبات خود را در منطقه حفظ کردیم، به دوستان و همسایگان خود کمک کردیم. اگر به سوریه، عراق و لبنان کمک نمی‌کردیم معلوم نبود چه بر سر آنها می‌آمد.

* در زمینه موشک‌ها و پهپادها کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است. ورود اس 300 به ایران یک کلمه رمز برای دنیاست. اولین نامه‌ای که درباره اس 300 نوشتم در سال 1368 بود. در سال 68 نامه‌ای به رهبری نوشتیم که نیاز به اس 300 داریم.
وزیر خارجه ترکیه در سفری اعلام‌نشده به تهران رفت و مذاکراتی ۵ ساعته با همتای ایرانی خود داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه ترکیه در سفری اعلام‌نشده به تهران رفت و مذاکراتی ۵ ساعته با همتای ایرانی خود داشت.

به گزارش «انتخاب»؛ مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه اعلام کرد که پنجشنبه شب "دیداری غیرمنتظره" از تهران داشته است. چاووش‌اوغلو بر سر راه سفر خود به هند به ایران رفت و دیداری ۵ ساعته با همتای ایرانی خود ، محمد جواد ظریف، داشت.

چاووش‌اوغلو روز جمعه در دهلی نو در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) سفر به تهران را "بسیار مفید" خواند. او گفت: «ما آماده همکاری (با ایران) هستیم به شرطی که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود‌‌‌‌». 

چاووش‌اوغلو در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری آناتولی گفت: «ما باید تلاش‌هامان را افزایش دهیم، وگرنه بحران سوریه غیرقابل حل خواهد شد. و همین انگیزه سفر اعلام‌نشده‌ی من به تهران بوده است. ایران و روسیه نقش مهمی در منطقه بازی می‌کنند، ولی مهم ایفای یک نقش سازنده است، زیرا در غیر این صورت نبردها ادامه خواهند یافت.»

سفر چاووش‌اوغلو به تهران یک هفته پس از سفر محمدجواد ظریف به ترکیه و یک ماه پس از کودتای ناکام بخشی از ارتش علیه دولت رجب طیب اردوغان صورت گرفت. ایران در جریان آن کودتا از اولین کشورهایی بود که کودتای نافرجام را محکوم کرد.
نشنال اینترست:
ما باید معنای دقیق استفاده روس ها از پایگاه هوایی ایران برای حمله هوایی به سوریه را درک کرده و درس هایی که این اقدام روس ها به ما می دهد را منعکس کنیم. این اقدام به معنی یک اتحاد نظامی بزرگ بین ایران و روسیه نیست. روسیه و ایران دوست هم نیستند. توسعه روابط این دو کشور به طور ویژه به درگیری های سوریه گره خورده است.

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نشنال اینترست نوشت: ما باید معنای دقیق استفاده روس ها از پایگاه هوایی ایران برای حمله هوایی به سوریه را درک کرده و درس هایی که این اقدام روس ها به ما می دهد را منعکس کنیم. این اقدام به معنی یک اتحاد نظامی بزرگ بین ایران و روسیه نیست. روسیه و ایران دوست هم نیستند. توسعه روابط این دو کشور به طور ویژه به درگیری های سوریه گره خورده است.

به گزارش «انتخاب»؛ آمریکا نیز حملات هوایی در سوریه انجام می دهد و آنچه که معمولا مغفول مانده، این است که این کشور گه گاه عملیات های زمینی نیز در این کشور انجام داده است. ایالات متحده حضور نظامی گسترده ای در خاورمیانه دارد و به نسبت روسیه کارهای گسترده تری میتواند در این منطقه انجام دهد. اگر ما نگران افزایش حضور روسیه در منطقه هستیم به این دلیل نیست که روس ها قرار است عملیات های نظامی بیشتری در منطقه نسبت به ما داشته باشند.

درسی که از سیاست های دولت پوتین در منطقه باید گرفت این است که چطور یک قدرت بیرونی میتواند به اهداف و منافعش به طور آزادانه و کامل دست پیدا کند چرا که میتواند با هر کس که می خواهد معامله کند بدون اینکه هیچ محدودیتی برای برقراری رابطه صرفا با کشورهایی که او به عنوان هم پیمان درنظر میگرد داشته باشد. این کشور به دشمنی ها و اختلافات گذشته اجازه نمیدهد که در همکاری های عینی و دیپلماتیکش دخالت کند.

رویکرد روسیه در گذشته نیز در برقراری رابطه اش با غیر متحدانی نظیر اسراییل و ترکیه همین طور بوده است. روسیه و ترکیه نیز دوست هم نیستند. منافع ترکیه به ویژه منافع اقتصادی این کشور بیشتر با غرب تامین میشود تا با روسیه . در حقیقت این آمریکاست که در ترکیه پایگاه هوایی دارد . اما این پایگاه هم مانع تلاش پوتین برای تعامل مجدد با دولت اردوغان برای دستیابی این کشور به اهداف و منافعش نشده است.

در عمل چنین انعطاف پذیری ای در دیپلماسی پوتین نمایان گر رئالیست سنتی است. از این نظر روسیه از ایالات متحده جلوتر است چرا که ایالات متحده سیاست غیر واقع گرایی را در درک جهان در پیش گرفته و جهان را به دو دسته متحدان و دشمنان تقسیم کرده است و سبب شده اقدامات محدودی در برقراری همکاری با همکاران سابق و مقابله و تهدید و تنبیه و انزوا برای گروه دوم را در پیش بگیرد.

چنین رویکرد غیر واقع گرایانه ای توانایی کمی برای پیشبرد و حفظ منافع آمریکا دارد. در حقیقت سر و کله زدن با بدبختی های متحدانش از نزدیک مانند آنچه امروز ایالات متحده در حمایت از مداخلات خونین عربستان در یمن دارد به از دست دادن فرصت های این کشور در ساخت منافع موازی و پایدار در رابطه با کشورهایی که حتی به عنوان دشمنان قسم خورده شناخنته میشوند منجر خواهد شد.

آمریکا میتوانست از آن پایگاه نظامی در ایران استفاده کند اما از آنجا که دارایی های نظامی آمریکا در منطقه زیاد است این کشور احتمالا به اندازه روسیه به این پایگاه نیاز نداشت.

در هر صورت در آنجا منافع موازی یا همگرایی بین ایران و ایالات متحده وجود دارد که میتواند شامل بازگرداندن ثبات در سوریه و عراق باشد. اما هر تمایلی از سوی دولت اوباما برای حرکت به این سمت با مقاومت های شدید سیاسی در درون آمریکا مواجه خواهد شد. آنها نمیتوانند به ایران جز به عنوان کشوری که باید منزوی باشد نگاه کنند. بنابراین آمریکا همه فرصت هایش را تا زمانی که پوتین باهوش تر از انها در این مورد عمل میکند از دست خواهد داد.یک ایالت متحده باهوش تر میتواند حتی با روسیه هم که برچسب دشمن قسم خورده را دارد در حوزه رئالیسم کار کند. چرا که این برچسب در این رویکرد، ایالات متحده را از دستیابی به منافعش باز نمیدارد.دولت اوباما تلاش میکند در عملیاتهای نظامی علیه گروه های افراطی در سوریه چنین رویکردی داشته باشد اما بزرگترین مانع بر سر راه سیاست های آمریکا این است که آنها غالبا مسائل را با حاصل جمع صفر می بینند که در این مورد نیز به روسیه اجازه برد کامل در خاورمیانه را در ازای شکست آمریکا خواهد داد.

نشنال اینترست:

شکست کودتای نظامی ترکیه تجزیه‌وتحلیل‌های فراوانی را در یک ماه اخیر در پی داشته است اما بهبود روابط ایران و ترکیه پس از کودتا، اهمیتی کمتر از خود این کودتا نداشته است. بااین‌حال کمتر تحلیلگری به ابعاد این تغییر رویکرد پرداخته است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا این روزها ایران و ترکیه بیش از گذشته باهم صمیمی شده اند؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نشنال اینترست نوشت: شکست کودتای نظامی ترکیه تجزیه‌وتحلیل‌های فراوانی را در یک ماه اخیر در پی داشته است اما بهبود روابط ایران و ترکیه پس از کودتا، اهمیتی کمتر از خود این کودتا نداشته است. بااین‌حال کمتر تحلیلگری به ابعاد این تغییر رویکرد پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»، اگرچه که این بهبود در روابط دو کشور، تماماً ناشی از شکست کودتا در ترکیه نبوده است اما نمی‌توان منکر اهمیت این اتفاق و موضع‌گیری ایران در مورد کودتا، در تغییر رویکرد دو کشور همسایه شد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که ایران همچون متحدش روسیه حامی بشار اسد در سوریه است که روابط بسیار پرتنشی با ترکیه داشته است.غیر از کودتای اخیر عوامل متعددی در دوستی مجدد ایران و ترکیه دخیل بوده‌اند:

1-     اول آنکه ترکیه در چند ماه اخیر دریافته است به‌جای اسد باید بر روی مشکل بزرگ‌تری به نام داعش تمرکز کند. ترکیه پس از تشدید حملات تروریستی داعش به‌ویژه حمله اخیر به فرودگاه آتاتورک استانبول بیشتر از قبل به این مسئله پی برده است. وجود داعش باعث شده تا ایران و ترکیه به این نتیجه برسند که باید با اتخاذ یک استراتژی روشن و هماهنگ بر روی مبارزه با این تهدید متمرکزشده و همکاری کنند؛ بنابراین بشار اسد به یک مشکل ثانویه برای ترکیه تبدیل شد. تغییر موضع ترکیه در قبال رژیم اسد از اظهارات بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در تاریخ 13 ژوئیه آشکار بود که گفت "من مطمئن هستم که روابط [ما] با سوریه به حالت عادی بازمی‌گردد، ما به سوریه نیاز داریم. ما روابط خود را با اسرائیل و روسیه به حالت عادی بازگرداندیم. من مطمئن هستم که روابط ما با سوریه نیز به حالت عادی بازخواهد گشت." این تغییر در موضع ترکیه راه را برای بهبود روابط با ایران گشود.

2-    نکته دیگری که در نزدیکی ایران و ترکیه مؤثر بوده مسئله شورشیان کرد است که به علت مناقشات اخیر میان ترکیه و ایران مجال بیشتری برای فعالیت پیداکرده بودند. هرگونه فعالیت جدایی‌طلبانه از سوی هر دو کشور محکوم است.

3-    نکته سوم این است که پس از توافق اتمی ایران و برطرف شدن موانع از سوی مجامع بین‌المللی و اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده آمریکا بازارهای ایران برای ورود سرمایه‌های خارجی بازشده و ترکیه نیز علاقه‌مند به افزایش روابط اقتصادی خود با ایران است. همچنین با برطرف شدن این تحریم‌ها ترکیه می‌تواند بدهی‌های خود را به ایران پرداخت کند و در آینده نیز برای خرید نفت و گاز از ایران و همکاری در سایر حوزه‌های انرژی برنامه‌ریزی کند. ترکیه به‌طور سنتی حدود یک‌چهارم از نفت و حدود یک‌پنجم از گاز خود را از ایران خریداری می‌کند. پیش‌بینی می‌شود لغو تحریم‌ها، موجب سه برابر شدن حجم تجارت بین دو کشور تا مرز 30 میلیارد دلار در دو سال آینده خواهد شد.

تمام موارد فوق‌الذکر در حال سوق دادن دو کشور به نزدیک شدن بود که ماجرای کودتای اخیر در ترکیه رخ داد و موضع مثبت ایران، انگیزه لازم را برای تغییر در روابط دو کشور ایجاد کرد. رهبران ایران واقعاً نگران این هستند که یک کودتای موفق نه‌تنها ترکیه بلکه تمامی منطقه را بی‌ثبات کند و عواقب زیانباری برای خود ایران در پی داشته باشد. این نگرانی از اقدام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در طول شب از کودتا روشن می‌شود که برای افزایش روحیه دولت ترکیه حداقل چهار بار با همتای ترک خود در آن ساعات سرنوشت‌ساز تماس تلفنی داشت.

گزارش روزنامه «وستی کافکازا» از روابط عربستان با ایران و روسیه؛

اختلافات شدید میان عربستان سعودی و ایران در حال حاضر، در نقشه بحران های جهانی اهمیت دوم پیدا کرده است. اما، آمار رسمی عکس این موضوع را نشان می دهد – هر دو کشور به شدت تجهیز می شوند و در این میان، ابزار اصلی آنها، تولید نفت است که با افزایش سهمیه خود نسبت به یکدیگر، به رکوردهای جدیدی دست می یابند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پیام پوتین به ملک سلمان: بیشتر لجاجت کنید، وارد فازه تازه ای از همکاری ها با ایران می شویم / تنش های جدید میان ایران و عربستان در راه است!

وستی کافکازا نوشت: اختلافات شدید میان عربستان سعودی و ایران در حال حاضر، در نقشه بحران های جهانی اهمیت دوم پیدا کرده است. اما، آمار رسمی عکس این موضوع را نشان می دهد – هر دو کشور به شدت تجهیز می شوند و در این میان، ابزار اصلی آنها، تولید نفت است که با افزایش سهمیه خود نسبت به یکدیگر، به رکوردهای جدیدی دست می یابند.. در حال حاضر، میزان استخراج نفت چه در ایران و چه، در عربستان سعودی، به اندازه ای رسیده است که از سال های طولانی پیش بی سابقه بوده است. سعودی ها حتی، در ماه ژوئیه، به رکورد تاریخی جدیدی دست یافتند. تولید مازاد نفت، نرخ هر بشکه نفت را پایین می کشد.

به گزارش «انتخاب»، برای نمونه، در ماه ژوئیه، عربستان سعودی روزانه به طور متوسط ١٠,٦٧ میلیون بشکه نفت استخراج کرده است که ١٠٠ هزار بشکه بیش از رکوردش در تابستان سال ٢٠١٥ میلادی، بوده است. ایران نیز به نوبه خود، در ماه گذشته، ٣.٨٥ میلیون بشکه نفت استخراج کرده است. طی نخستین شش ماهه سال جاری، تهران استخراج نفت خود را تا یک میلیون بشکه افزایش داده است – هیچ یک از کارشناسان انتظار چنین حمله نفتی را نداشتند.

آمار مربوط به استخراج نفت نشان می دهد که این قدرت ها تا چه حد خواهان افزایش نفوذ خود در منطقه و غلبه بر رقیب خود از طریق ابزارهای اقتصادی می باشند. عقل سلیم، عدم افزایش بیش از حد استخراج مواد خام را به نفع این دو کشور نفتی می داند. زیرا، مازاد تولید نفت به ضرر آنها است و باعث کاهش نرخ نفت و کاهش درآمدشان می شود. اما، این دو کشور آماده اند تا به خاطر رسیدن به اهداف برتر، به ضررهایی مالی نیز تن در دهند.

آبیشک دشپان، تحلیلگر بانک فرانسوی Natixis، می گوید: «سعودی ها می خواهند به رغم حمله های نفتی ایران به طور حتم سهم خود در بازارهای نفتی را حفظ کنند». شیوه عمل این دو عضو کارتل نفتی اوپک نشان می دهد که در آینده نزدیک، نباید در انتظار کاهش هماهنگ حجم نفت استخراجی بود. در ماه سپتامبر، قرار است دیدار مرحله ای اوپک در الجزایر برگزار شود. دشپان انتظار ندارد که در این دیدار، قرار مشخصی حاصل شود. به همین علت، تحلیلگران پیش بینی های خود درباره نرخ نفت را تا ١٥ درصد پایین آورده اند. به عبارتی نرخ نفت به سرعت تا بشکه ای ٥٠ دلار نخواهد رسید.

شیخ های عرب در مبارزه بر سر نفوذی که میان دو غول مواد خام در جریان است، موضع بهتری دارند. لئون لشوس، کارشناس انستیتوی اقتصاد جهانی هامبورگ، می گوید: «نرخ تمام شده نفت استخراجی توسط آنان بسیار پایین تر است». هزینه های ایران برای استخراج و تولید نفت بسیار بالاتر است. سعودی ها افت نرخ نفت را تحمل می کنند، زیرا می دانند که ضربه وارده ناشی از آن برای آنان کمتر از ضربه آن بر رقیبشان است.بعد از لغو تحریم های چندین ساله، ایران به سرعت به پول نیاز دارد.

در ریاض، همچنین می دانند که ایران قادر نخواهد بود روند رشد پایدار استخراج نفت با نرخ پایین را حفظ کند. لشوس، اقتصاد دان، می گوید: «بعد از لغو تحریم های چندین ساله، ایران به سرعت به پول نیاز دارد تا فن آوری خود را نوسازی کند». ایران فقط بعد از سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری در زیر ساخت های نفتی خود، قادر خواهد بود استخراج نفتی خود را به طور چشمگیری افزایش دهد. تهران بعد از مدرنیزه موفقیت آمیز زیرساخت های خود قادر خواهد بود در مبارزه ای بر سر سهم در بازار نفتی به رقیب واقعی بدل شود.

در اوایل سال جاری، رئیس جمهور روحانی اعلام کرد که کشورش سالانه، به ٥٠ – ٣٠ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد تا به اهداف اقتصادی مورد نظرش دست یابد. بخش اعظم این سرمایه گذاری ها می بایست به عرصه نفتی اختصاص یابد.

به همین دلیل، در این اواخر، ایران به دنبال قرابت با مسکو است. در روسیه نیز برای انجام این گفتگوها اعلام آمادگی می کنند، به ویژه بعد از آن که در آوریل سال جاری، سعودی ها به طور بی سابقه ای کاخ کرملین را دور زدند. ریاض در آخرین لحظات، از قرار حاصل پیرامون فریز استخراج نفت از سوی اوپک امتناع کرد. در مسکو که در طول تاریخ، همواره پایین بودن نرخ نفت، به شدت تأثیرگذار بوده است، روی این توافق حساب کرده بودند.

پاسخ روس های مغرور چندان به درازا نیانجامید. چند ساعت بعد از این سیلی، کاخ کرملین اعلام کرد که برای ایران وامی به ارزش ٥ میلیارد دلاری اختصاص خواهد داد. این سیگنال فقط یک مفهوم داشت. اگر شیخ های عرب با بلوکه کردن قرار مربوط به کاهش میزان استخراج نفت، بیش از این لجاجت نشان دهند، در آن صورت مسکو وارد فاز تازه ای از همکاری با ایران ایران و احیای اقتصادش خواهد شد.

از آن زمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تلاش می کند ایران را جذب اتحادیه اقتصادی یوروآسیا کند. در اوایل ماه اوت در باکو، وی با روحانی، و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، دیدار کرد. در این دیدار، در خصوص همکاری متقابل اقتصادی سودمند میان این کشورها توافق حاصل شد. برای حفظ تجارت میان این کشورها، کوریدور حمل و نقلی میان روسیه و ایران از طریق آذربایجان احداث خواهد شد. مسکو امیدوار است که از این طریق، دسترسی به بازار آسیا سهل تر شود. روس ها همچنین، در ایران رآکتور اتمی احداث خواهند کرد.چرخش روس ها به سوی ایران به طور مشخص بر یک موضوع تأثیرگذار خواهد بود: در آینده نزدیک، تنش های میان ایران و عربستان سعودی بار دیگر تشدید خواهد شد.

مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان منصوب شد


شناسه خبر: 1162893 سرویس: استانها
انتصاب

مدیرکل جدید مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با حکم علی ربیعی وزیر تعاون منصوب شد و با حضور معاون وزیر در اهواز معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، سیدنور محمدپور با حکم وزیر تعاون، کار، رفاه و امور اجتماعی به عنوان مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه استان خوزستان منصوب شد.

تودیع و معارفه مدیران کل قدیم و جدید اداره کل تعاون استان خوزستان امروز با حضور معاون وزیر در محل این اداره کل برگزار می‌شود.

پیش از این هوشمند صفایی سمت مدیرکل این اداره را برعهده داشت؛ وی پیش از خوزستان در استانهای تهران، فارس و لرستان مدیرکل رفاه و امور اجتماعی بوده است.

آئین معارفه و تودیع هوشمند صفایی و محمدپور بعدازظهر امروز با حکم علی ربیعی وزیر رفاه و حضور احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اهواز برگزار می‌شود.محمدپور پیش از این معاونت این اداره کل در استان خوزستان را برعهده داشت.

به گزارش تسنیم در روزهای گذشته در برخی جلسات میان هوشمند صفایی و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در برخی جلسات اختلاف نظرهایی به وجود آمده بود که برخی انتقادات متقابل این دو مقام دولتی به رسانه‌های استان نیز کشیده شد.

مدیران پروازی برای خوزستان "تهدید" هستند

شناسه خبر: 1163983 سرویس: استانها
احمد میدری معاون رفاه وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در خبرگزاری تسنیم

معاون وزیر کار گفت: بر اساس بررسی‌هایی که داشتیم در بعضی از استان‌ها به ازای هریک کارخانه بزرگ دولتی حدود۵۰ کارخانه کوچک خصوصی ایجاد می‌شود ولی در خوزستان به ازای هریک کارخانه دولتی کمتر از ۲۰ کارخانه کوچک ایجاد شده است.

احمد میدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم دراهواز، درباره دلیل بالا بودن نرخ بیکاری در خوزستان با بیان اینکه بیکاری یک پدیده بین الملی فراگیر شده است اظهار داشت: بیکاری در دنیا یک پدیده‌ای فراگیر شده است  به طوری که علاوه بر کشورهایی با نرخ جمعیت مثبت این موضوع در کشورهایی که نرخ رشدشان ثابت مانده به دلیل تحولات تکنولوژی نیز دیده می‌شود.

وی افزود: حتی در کشوری مثل چین سالی 10 درصد رشد دارد یکی از مسائل جدی اقتصادی اش بیکاری است.

معاون وزیر کار بیان کرد با بیان اینکه در ایران به دلایل مختلف نرخ بیکاری بالا است، بیان کرد: رکودی که در این چند سال حاکم بوده، سیاست‌هایی از جمله تزریق درآمدهای نفتی که یک مرتبه تبدیل به شوک نفتی شد از جمله عوامل بالا بودن نرخ بیکاری در کشور است.

وی گفت: واردات بی رویه در کشور سبب ایجاد موجی از بیکاری شد که خیلی از صنایعی که به دلیل واردات بی‌رویه از بین رفتند، نتوانستند دوباره خود را احیا کنند. کارخانه‌های بزرگی که در خوزستان وجود دارد در پایین دستشان کارخانه ایجاد نشده که بتواند شغل زیادی را ایجاد و افراد را جذب کند.

میدری تصریح کرد: بر اساس  بررسی‌هایی که داشتیم در بعضی از استان‌ها به ازای هریک کارخانه بزرگ دولتی حدود50 کارخانه  کوچک خصوصی ایجاد می‌شود ولی در خوزستان به ازای هریک کارخانه دولتی کمتر از 20 کارخانه کوچک ایجاد شده است به طوری که در خوزستان کارخانه‌های کوچک در کنار کارخانه‌های بزرگ شکل نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه محیط کسب و کار و مشکلاتی که بخش خصوصی وجود دارد سبب عدم شکل گیری این کارخانه‌های کوچک می‌شود، افزود: با توجه به ظرفیت، کارگاه‌های بزرک نمی‌توانند در اقتصاد اشتغال زیادی فراهم کنند چرا که اشتغال در صنایع کوچک ایجاد می‌شود.

معاون وزیر تعاون با تاکید بر اینکه باید در کنار کارخانه بزرک فولاد صنایع پایین دستی ایجاد شود، بیان کرد: امروزه صنایع پایین دستی در استان‌های دیکر ایجاد شده که دلایل متفاوتی از جمله دسترسی به مرکز جمعیتی بهتر و سیستم اداری روان‌تر در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به شاغل بودن افراد غیر بومی در خوزستان گفت: خوزستان در قبل و بعد از انقلاب همواره مهاجر پذیر بوده به این منظور که افراد استان‌های دیگر در خوزستان مشغول به کار می‌شوند؛ این پدیده‌ای متعلق به امروز خوزستان نیست.

میدری درباره راه حل مشکل به کار گیری افراد غیر بومی در خوزستان عنوان کرد: طبق قانون 50 درصد از استخدامی باید نیروی بومی باشد؛ برای اجرایی کردن این موضوع استفاده از کاریابی‌ها است. کسانی که در خوزستان شاغل می‌شوند  با توجه به اینکه شماره بیمه‌اشان را سازمان تامین اجتماعی دارد باید فرد شاغل با هدف اینکه در کجا ساکن است، چک شود.

وی افزود: پیمانکاران بخش خصوصی درون استان پیمانکاران بزرگی نیستند ولی اگر تشکیل کنسرسیون دهند و یا پیمانکارانی باشند که بتوانند مورد حمایت قرار بگیرند و کارها پیمان بگیرند در نتیجه از نیروهای انسانی بومی و استانی استفاده می‌کنند ولی وقتی که پیمانکار غیربومی باشد نیرو‌ها را نیز از بخش خارجی و غیربومی جذب می‌کند.

معاون وزیر کار درباره مدیران پروازی در استان خوزستان بیان کرد: همانگونه که در شهر آبادان انگلیسی‌ها به گونه‌ای شهرک سازی کردند که مدیران آنجا را به عنوان محل سکونت انتخاب کردند باید شرکت‌های بزرگ دولتی نیز شهرک‌هایی بسازند که از جدابیت لازم برای زندگی مدیران برخوردار باشد.

وی افزود: مدیران نباید پروازی باشند به طوری که خانواده‌ این مدیران در استانی دیگر باشد و اینکه مدیران در استان مستقر نیستند برای استان یک تهدید است.

مردم خوزستان از سفرهای بی‌ثمر خانم ابتکار عصبی شده‌اند

 

شناسه خبر: 1163783 سرویس: سیاسی
سفر معصومه ابتکار به اصفهان

سهراب گیلانی از سفرهای بی‌ثمر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خوزستان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»، سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند در نطق میان دستور خود با اشاره به نقش آمریکا در ایجاد  درگیری‌ها در منطقه اظهار داشت: خشونت در منطقه غرب آسیا رواج یافته  و عقلانیت در رفتارسیاسی کشورها دیده‌ نمی‌شود و کشورهای اسلامی با نقشه‌های غرب و استکبار جهانی بایکدیگر به مجادله می‌پردازند.

گیلانی با بیان اینکه آمریکا و استکبار با استراتژی اختلاف بیانداز و حکومت کن در حال ایجاد اغتشاش و درگیری در منطقه هستند، تصریح کرد: آل سعود نیز در کنار آمریکا در حال حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه است و برنامه ریزی این اختلافات همه از آمریکا سر چشمه می‌گیرد که با همکاری و حمایت مالی آل‌سعود که دجال آمریکا می‌باشد اتفاقاتی مانند عدم حضور ایران در حج را به وجود می‌آید. 

وی با تاکید براین نکته که ملت ایران خیانت‌ها و جنایات آمریکا را در طول 37 سال گذشته هرگز فراموش نخواهد کرد، ادامه داد: اینکه برخی به دنبال آن هستند که ملت این تجربه تاریخی را در دوران پسابرجام از یاد ببرد نقشه‌ای خام و ساده‌اندیشانه‌ است که هرگز به وقوع نخواهد پیوست.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سفرهای بی‌ثمر خانم ابتکار به خوزستان مردم استان را عصبانی کرده‌ است، گفت: معظل ریزگردها، فقر و بی‌کاری در استان خوزستان  رشد داشته است که مردم محروم این استان را از عملکرد مدیران ناامید کرده است.

گیلانی ادامه داد: دز و کارون از ظرفیت‌های بالایی برخوردار بوده و بالاترین نرخ بیکاری را نیز در این شهرها شاهد هستیم و مردم امیدواند که دولت با سیاست‌های اقتصادی مدون و باتوجه به اینکه این شهر و دیار از ثروتمندترین مناطق می‌باشد مشکلات کشور را حل کند.

وی با بیان اینکه بیش از چهارماه از سیل شوشترمی‌گذرد و در اوضاع کشاورزان سیل‌زده تغییری حاصل نشده است، گفت: سیل زدگان و روستاییان می‌گویند دولت مردان و مدیران استانی کجا هستند و چرا به ما سر نمی‌زنند و مگر نمی‌دانند که تنها منبع ما برای امرار معاش کشاورزی است. هرچند طی روزهای گذشته استاندار خوزستان به ماجرا ورود پیدا کرده اند.

اولین تصاویر از سامانه موشکی برد بلند باور 373


اولین تصاویر از سامانه موشکی برد بلند باور ۳۷۳

شناسه خبر: 1163690 سرویس: سیاسی
باور 373

اولین تصاویر از سامانه موشکی باور ۳۷۳ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، اولین تصاویر از سامانه موشکی باور 373 که صبح امروز رسما توسط حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور رونمایی شده بود، منتشر شد.

تصاویر منتشر شده، نشان می‌دهد که برخی اجزای این سامانه از جمله لانچرهای آن، به نسبت آنچه که قبلا رونمایی شده بود، تفاوت اساسی دارد.


تصاویر بالا (لانچرهای باور 373)

 


رادار کنترل آتش برد بلند و آرایه فازی معراج

پایگاههای مخفی دوران جنگ سرد در شوروی سابق

32

پایگاههای مخفی دوران جنگ سرد در شوروی سابق

مجله تصویری سلاح- در جریان جنگ سرد، اداره کنندگان شوروی سابق اقدام به ذخیره سازی حجم زیادی از جنگ افزارها و تجهیزات نظامی در پایگاه های مخفی (در سراسر این کشور) کردند تا در صورت نیاز و افزایش تهدیدها، آنها را عملیاتی کرده و در میدان جنگ مورد استفاده قرار دهند. اما هم اکنون که سال ها از آن زمان و دوران جنگ سرد گذشته، آنچه که در این پایگاههای مخفی ذخیره شده بود از کار افتاده به حال خود رها شده اند. برای امروز تصاویری مرتبط با آنچه گفته شد را مشاهده می کنیم.

14 10 11 12 13 9 8 7 6 5 1 2 3 4 31 30 29 28 27 22 23 24 25 26 21 20 19 18 17 16 15

مقایسه جدیدترین عضو خانواده بنز و پورشه (+عکس)

به مناسب معرفی رسمی بنز GLC کوپه 2017 که هنوز در بازار خودروها داغ داغ محسوب می‌شود به مقایسه این خودرو با یک جنگنده دیگر به نام پورشه ماکان می‌پردازیم.

ب‌ام‌و X6 و X4، پورشه ماکان از اولین خودروهایی هستند که اصول منطقی خودروسازی جهان را تغییر دادند. این مدل‌ها با شکل و ظاهر به نسبت عجیب خود ، با 4 در، قد و شاسی‌ بلندشان نه SUV محسوب می‌شوند و نه در شمار کوپه‌ها قرار می‌گیرند. اما در ادبیات خودروسازی هم SUV هستند و هم کوپه.

به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از "کاراند درایور"، بنز نیز با نادیده گرفتن این هشدارها یک ترکیب حد وسط کوپه و SUV را به عنوان جدیدترین عضو کلاس GLC خود را با نام مرسدس بنز GLC کوپه 2017 وارد بازار کرده است.

ترکیبی از یک کوپه 4 در و شاسی بلند که اینک در نگاه مردم و ادبیات کارشناسان مرسوم شده است و قرار است برندهای بزرگ دیگر نیز نمونه‌های مشابه را در سال‌های آینده وارد بازار کنند.

GLC کوپه و پورشه ماکان

به مناسب معرفی رسمی بنز GLC کوپه 2017 که هنوز در بازار خودروها داغ داغ محسوب می‌شود به مقایسه این خودرو با یک جنگنده دیگر به نام پورشه ماکان می‌پردازیم.

خودروی GLC کوپه در اصل تغییر شکل یافته نسل قبل GLC است که برای اولین بار در نمایشگاه خودرویی نیویورک در دو مدل کوپه GLC300 4Matic و AMG GLC43 معرفی شد. به عنوان یک خودروی کوپه این GLCها باید کشیده‌تر از نسل قبل ساخته شود اما برعکس انتظار، طول و ارتفاع به ترتیب 7.6 و 3.5 سانتی‌متر کوتاه‌تر شده است.

اما فاصله‌ بین محور یکسانی را با برادر خود به اشتراک می‌گذارد. ویژگی‌های دیگر این مدل شبه کوپه، این است که صندوق عقب گردتر است و چراغ‌های عقب بزرگتری دارد. طرح لبه‌ اسپویلر آن از کوپه‌ کلاس S به عاریت گرفته شده است و جای پلاک آن نیز نسبت به سپر پایین‌تر آمده است.

اسپلیتر‌ها در این خودرو اسپورت‌تر و پررنگ‌تر ظاهر شده‌اند. GLC مدعی است که خودرویش در رده شاسی‌بلندهای سایز متوسط قرار می‌گیرد. این ادعایی است که نمونه‌های مشابه این بنز مانند X6 بی‌ام‌و یا ماکان مطرحش نکرده‌اند.

اما از دیگر سو یک ماکان 2017 به عنوان یک هاچ بک در شکل و شمایل شاسی بلندها و کشیده مانند کوپه‌ها، سواری کاملی مانند نسخه‌های دیگر پورشه را ارائه می‌دهد. در نسخه‌های جدید ماکان گروه سازنده تلاش کرده تا فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم کند. همین موضوع باعث شده تا فضای بار در این خودرو کاهش یابد. البته این مشکلی است که اکثر شاسی بلندهای کوپه با آن مواجه می‌شوند.

GLC کوپه و پورشه ماکان

GLC کوپه در زیر کاپوت خود، از یک موتور 2.2 لیتری دیزلی بهره می‌برد. اما در دنیایی که سال 2020 آن شروع منع استفاده از دیزل و بنزینی‌هاست، استفاده نکردن از سامانه‌های پلاگین- هیبریدی‌هایش ساده‌انگارانه به نظر می‌رسد.

بنابراین GLC در ساختارش از پلاگین و هیبریدی‌ها نیز بهرعه می‌برد. این پیشرانه با گشتاوری برابر 370 نیوتن متر بازدهی نزدیک 241 اسب بخار ارائه می‌دهد. از طرفی در این خودرو شاهد سامانه انتقال قدرت 9 سرعته هستیم.

GLC کوپه و پورشه ماکانGLC کوپه و پورشه ماکان

اما جدیدترین مدل‌های ماکان که با کد GTS شناخته می‌شوند، در زیر کاپوت خودرو دارای یک موتور 3 لیتری 6 سیلندر توربو هستند که با گشتاور 500 نیوتن متر بازده 370 اسب بخاری تولید می‌کنند. تا اینجا ماکان با اعداد برتری خودش را نشان داده است. اما ماکان به یک جعبه دنده 9 سرعته خودکار PDK مجهز می‌شود که احتمالا با موتور توربو همخوانی خوبی دارد.

GLC کوپه و پورشه ماکانGLC کوپه و پورشه ماکان

نسبت فرمان در GLC کوپه نسبت به نسل قبل سریع‌تر شده است. سیستم تعلیق فولادی بنز که کنترل بدنه‌ی دینامیک نامیده می‌شود به همراه سیستم تعلیق بادی سفارشی این کمپانی به منظور کمتر کردن تکان‌های بدنه اندکی سفت‌تر هستند.

GLC کوپه و پورشه ماکان

در ماکان فرمان خودرو نیز از موتور الکتریکی و کمکی جدیدی سود می‌برد که بنا به گفته‌ی پورشه در تصحیح خطاهای ماکان‌های قبلی قدم بزرگی برداشته شده است. درحالی‌که احساس فرمان خودرو به‌صورت بدیهی فاقد میمیک های 911 است اما مقدار سرگرم‌کننده‌ای از بازخورد فرمان برای چنین کراس اووری وجود داشته و پورشه می‌گوید که این تغییر در تمام ماکان‌های 2017 صورت گرفته است.

GLC کوپه و پورشه ماکان.

خانم ها زرشک پلو با مرغ نخورند

از عوارض تزریق این هورمون می توان به اختلالات هورمونی، کیست رحمی و سرطان سینه اشاره کرد که زیاده روی در مصرف مرغ می تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
در طی تحقیقات جدید پزشکان دریافتند بال مرغ به تنهایی تهدیدکننده سلامتی نیست اما از آنجایی که امروزه به قسمت بال و گردن آن آمپول استروئیدی(محرک رشد) تزریق می کنند خوردن آن برای سلامتی بدن مضر است.

استروئیدها به منظور رشد سریع جوجه ها در گردن و بال آنها تزریق می شود و با این شیوه زمان معمول برای رشد مرغ بسیار کاهش می یابد.

 از عوارض تزریق این هورمون می توان به اختلالات هورمونی، کیست رحمی و سرطان سینه اشاره کرد که زیاده روی در مصرف مرغ می تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

 لازم به ذکر است؛ افراد قبل از خرید مرغ حتما باید آن را از مراکز معتبر بهداشتی خریداری کنند و به برچسب آن توجه ویژه ای داشته باشند.

منبع: آکاایران

اخبار سیاسی روز

رمز گشایی از سفر ناگهانی وزیر خارجه ترکیه به تهران؛ شکل گیری سه جانبه جدید برای حل بحران سوریه

ترکیه در حال نزدیک شدن بیش از پیش به روسیه و ایران است و همزمان نشانه های همکاری احتمالی این 3 کشور برای حل بحران سوریه در حال نمایان شدن است.
عصر ایران - در هفته ها و روزهای گذشته اتفاقاتی در صحنه دیپلماسی منطقه روی داده است که به نظر می رسد باید آنها را در قالب یک سناریو واحد تجزیه و تحلیل کرد.

این حوادث به صورت سریالی پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه و متشنج شدن بیش از پیش روابط ترکیه با متحدات غربی اش، روی داده است.

نخستین نشانه های این تغییر، در عادی سازی روابط ترکیه با روسیه و سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به سن پترز بورگ و دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس نمود یافت.

پس از آن بود که بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسایل منطقه به درستی از احتمال چرخشی جدید در سیاست منطقه ای دولت آنکارا پس از کودتای نافرجام این کشور سخن گفتند و همزمان از نظر بسیاری از ناظران تغییر رویکرد ترکیه نسبت به بحران سوریه از مهم ترین فرازهای این تغییر و چرخش در سیاست خارجی و منطقه ای آنکاراست.

سفر هفته گذشته مشاور خاورمیانه ای پوتین به تهران که همزمان با انتشار خبر استقرار بمب افکن های روسی در پایگاه هوایی نوژه همدان بود از دیگر اتفاقات مهمی بود که به نظر می رسد به تحولات جدید منطقه بی ارتباط نباشد.
در این قالب روسیه در هفته گذشته چندین بار از پایگاه نوژه مواضع گروه های تروریستی در سوریه را بمباران کرد.

از سوی دیگر همزمان با بمباران مواضع داعش و دیگر گروه های تروریستی از پایگاه نوژه همدان از سوی روسیه، دولت سوریه نیز در اقدامی کم سابقه مواضع گروه کردی "یگان های مدافع خلق " YPG" را در شهر حسکه سوریه را به مدت دو روز بمباران کرد.
این اقدام دولت سوریه در بمباران کم سابقه مواضع گروه های کردی که دولت ترکیه این گروه را دشمن خود فرض کرده و تفاوتی بین آن و گروه پ.ک.ک قایل نیست از دیگر اتفاقات مهم روی داده در هفته اخیر است که به نظر می رسد بی ارتباط با تحولات زنجیره ای اخیر در منطقه نیست.
و در نهایت اعلام خبر سفر غیر منتظره مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به تهران و دیدار و ملاقات 5 ساعته او با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیگر اتفاق مهمی است که به نظر می رسد در پازل تحولات اخیردر منطقه قابل تحلیل و تفسیر است.
پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه بسیاری از ناظران احتمال تغییراتی جدی و مهم را در عرصه سیاست خارجی و منطقه ای آنکارا پیش بینی می کردند . در قالب این تغییرات بسیاری از ناظران احتمال شکل گیری یک ائتلاف با محوریت سه کشور روسیه، ایران و ترکیه بر سر بحران سوریه را از نظر دور نداشتند و حالا به نظر می رسد با اتفاقات اخیر روی داده در منطقه این پیش بینی در حال تحقق است.ترکیه همزمان با دور شدن از متحدان غربی خود در حال نزدیک شدن بیش از پیش به روسیه و ایران است و همزمان تحولات روزهای اخیر در منطقه نشان می دهد نشانه های همکاری احتمالی این 3 کشور در حل بحران سوریه در حال نمایان شدن است.
این ائتلاف و همکاری سه جانبه البته به معنای تثبیت موقعیت دولت بشار اسد در سوریه نیست چه آنکه همان طور که بارها از سوی مقامات مسکو مورد تاکید قرار گرفته است مساله اصلی امروز در سوریه نه موقعیت دولت بشار اسد بلکه مبارزه با گروه های تروریستی است که ناآرامی ها و جنگ داخلی سوریه تا حدود زیادی به دلیل استقرار این گروه ها در سوریه و حمایت برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای در سال های گذشته از این گروه ها بوده است.
دیدارهای اخیر بین مقامات مسکو ، تهران و آنکارا و تحولات کم سابقه ای که در روزهای گذشته در صحنه جنگ داخلی سوریه و دیپلماسی منطقه ای روی داده است، نشان می دهد باید در روزها و هفته های آتی منتظر روی دادن اتفاقات جدید و کم سابقه ای در منطقه به ویژه در سوریه باشیم و امید است که هدف غایی و نتیجه نهایی همه این تحولات پایان یافتن جنگ داخلی و بحران انسانی فاجعه بار جاری در سوریه باشد.
کسی چه می داند شاید آن طور که برخی رسانه ها در روزهای گذشته نوشته اند: انتشار عکس و فیلم " عمران کوچولوی سوریه "در رسانه های جهانی و بازتاب گسترده آن سبب ساز نزدیکی مواضع قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای و آغاز پایان فاجعه انسانی کنونی در سوریه باشد.
آمریکا نیروی‌ هوایی‌ سوریه را تهدید کرد
بنا بر اعلام پنتاگون و به دنبال حملات پنجشنبه گذشته، گشت زنی های رزمی جنگنده های آمریکایی بر فراز این بخش از سوریه افزایش یافته است.
آمریکا با بیان اینکه تقابل نزدیکی بین جنگنده های آمریکایی و سوریه بوجود آمده است، دمشق را در صورت روی دادن دوباره چنین حادثه ای، به از دست دادن جنگنده های خود تهدید کرد.

به گزارش ایرنا مقامات دفاعی آمریکا (پنتاگون) روز یکشنبه به شبکه خبری سی ان ان گفتند جمعه گذشته دوجنگنده اف-22 آمریکایی هنگام پرواز بر فراز شهر 'حسکه' سوریه در فاصله نزدیک به یک مایلی با دوجنگنده سوخو-24 سوریه روبرو شدند که آنها را متقاعد به ترک منطقه کردند.

سی ان ان گزارش داد تقابل جنگنده های سوری و آمریکایی دو روز پس از آن صورت می گیرد که دو جنگنده سوری به مواضع کردها که از متحدان آمریکا به شمار می روند، حمله کردند و باعث شدند نیروهای ویژه آمریکایی ناگزیر به عقب نشینی از مواضع خود از شمال سوریه شوند.

سی ان ان توضیح داد: بنا بر اعلام پنتاگون و به دنبال حملات پنجشنبه گذشته، گشت زنی های رزمی جنگنده های آمریکایی بر فراز این بخش از سوریه افزایش یافته است.

این شبکه خبری افزود: مقامات آمریکایی گفتند در این رو در رویی، خلبان های دو جنگنده اف - 22 آمریکایی تلاش کردند با دو جنگنده سوری تماس 'کابین با کابین' برقرار کنند که پاسخی از طرف مقابل دریافت نکردند.
یک مقام ارشد پنتاگون به سی ان ان گفت: اگر سوری ها این کار را بار دیگر تکرار کنند، آنها در خطر از دست دادن جنگنده های خود قرار خواهند گرفت.

مقامات پنتاگون گفتند پیشتر نیروهای ویژه آمریکایی پس از آنکه ارتش سوریه بمباران مواضع کردها در اطراف شهر حسکه را آغاز کردند، از منطقه خارج شدند.

سی ان ان افزود: نیروهای ویژه آمریکایی چندین ماه است که در این بخش از سوریه مستقر بوده و بصورت مستشار نظامی، عناصر کرد و عرب وابسته به 'نیروهای دمکراتیک سوری' موسوم به (SDF) را که بزرگترین متحد آمریکا در منطقه به شمار می روند، آموزش می دهند.
به گفته 'جف دیویس' (Jeff Davis) سخنگوی پنتاگون، زمانی که بمباران مواضع کردها آغاز شد، نیروهای اتئلاف تلاش کردند با تماس رادیویی عادی با جنگنده های سوری ارتباط برقرار کنند که پاسخی دریافت نکردند.
سی ان ان گزارش داد که این مقام پنتاگون مشخص نکرد که کدام نیروی ائتلاف اقدام به برقراری این تماس رادیویی کرد.
به گفته مقامات آمریکایی، آمریکا به فوریت جنگنده های خود را به منطقه اعزام کرد و زمانی که آنها رسیدند، جنگنده های سوریه منطقه را ترک کرده بودند. در مجموع دو جنگنده سوخو-24 در چهار نقطه مواضع کردها را دراین عملیات هدف قرار داده بود.

جف دیویس دربخش دیگری از سخنانش به سی ان ان گفت: در این بمباران، روس ها به آمریکا اطمینان دادند که جنگنده های آنها در منطقه حضور ندارند؛ آمریکا نیز از طریق روسیه روشن ساخت که 'هرگونه اقدام لازم' برای محافظت از نیروهای مستقر خود را در منطقه ، درصورت ادامه این حملات، انجام خواهد داد.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: پنتاگون گشت زنی های هوایی خود را در منطقه افزایش داده است و قصد دارد به این روند ادامه دهد.
سی ان ان گزارش داد: سخنگوی پنتاگون درمورد اقدامی مشابه در آینده ای نزدیک به حکومت سوریه هشدار داد.
گروه کشورهای غربی - عربی ضد سوری بویژه آمریکا و عربستان پنج سال پیش با هدف براندازی حکومت سوریه تروریست های افراطی از کشورهای مختلف را در قالب گروه های مختلف تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره سازماندهی و به این کشور اعزام کردند که افزون بر اشغال مناطقی از خاک سوریه و عراق، کشتارهای گسترده و آوارگی میلیون ها نفر، ویرانی های گسترده ای نیز بر جای گذاشته اند.
داعش چقدر پول دارد؟
تروریست‌های داعش که از کمک کشورهای غربی و عربی در سال‌های اخیر بهره می‌بردند، امروز به جایی رسیدند که ثروت درجا این گروه تروریستی از 2 تا 2 هزار و 200 میلیارد دلار برآورد می شود.گزارش‌های برخی منابع غربی در ابتدای تسلط داعش به موصل نشان می‌داد که این گروه تروریستی با اشغال مرکز استان نینوا ده‌ها میلیارد دلار به جیب زده است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که یک گروه تروریستی کوچک که در سال 2006 نهایتا کوه‌های فلوجه را با سلاح‌های نیمه سنگین هدف قرار می‌داد، امروز به جایی برسد که بخش هایی از خاک چند کشور را اشغال کند.
تروریست‌های داعش که از کمک کشورهای غربی و عربی در سال‌های اخیر بهره می‌بردند، امروز به جایی رسیدند که ثروت درجا این گروه تروریستی از 2 تا 2 هزار و 200 میلیارد دلار برآورد می شود.
گزارش‌های برخی منابع غربی در ابتدای تسلط داعش به "موصل" نشان می‌داد که این گروه تروریستی با اشغال مرکز استان "نینوا" ده‌ها میلیارد دلار به جیب زده است. اما گزارشی از سوی یک مرکز پژوهشی فرانسوی در سال 2015 ارائه شده که در آن ثروت‌ تروریست‌های داعش را 2 هزار و 200 میلیارد دلار برآورد کرده است.

هفته نامه فرانسوی چلنج در سال 2015 میلادی در گزارشی مدعی شد، ثروت گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه در حدود 2200 میلیارد دلار است و این گروه تروریستی ظرف تنها یک سال 200 میلیارد دلار بر دارایی‌های خود افزوده است. ثروت مذکور مربوط به دارایی‌های منقول و غیر منقول، ذخایر نفت و گاز است.

هفته نامه فرانسوی چلنج مدعی شد:  این ثروت هنگفت مربوط به کنترل داعش بر بخش هایی از خاک سوریه و عراق است.
داعش تنها در استان نینوای عراق  50 درصد از حقوق کارمندان که تعدادشان به 60 هزار تن می‌رسد را به عنوان مالیات می ستاند که این مالیات اجباری سالانه درآمدی در حدود 500 تا 600 میلیون دلار را عاید تشکیلات این گروه تروریستی می‌کند.
البته این تنها راه درآمد این گروه تروریستی نیست. در حدود 5 تا 10 درصد واردات پنبه ترکیه از مزارع غرب سوریه تامین می‌شود که داعش کنترل بخش های کوچکی از این مناطق را در دست دارد. این گروه تروریستی از طریق فروش گاز، گندم و قاچاق مواد مخدر نیز درآمدهایی کسب می‌کنند. همه اینها علاوه بر مبالغی است که داعش از سوی حامیان خود دریافت می‌کند.
هر چند که داعش توانسته ده ها هزار نفر را جذب کند؛ اما در یکسال اخیر شکست های سختی را در دو کشور عراق و سوریه متحمل شده و همین موضوع سبب کاهش بنیه مالی این گروه تروریستی شده است.
البته مقامات فرانسوی عددی را از درآمد داعش مطرح می کنند که با عدد هفته نامه چلنج تفاوت فاحشی دارد.  «ژان فردریک پواسون» عضو حزب جمهوی خواه و رئیس کمیسیونی در مجلس فرانسه پس از تحقیق و بررسی این کمیسیون اعلام کرد ثروت تخمینی گروهک تروریستی داعش چیزی درحدود 2 میلیارد دلار است  که بخش اعظم این ثروت از فروش غیرقانونی نفت به دست آمده است.
عضو حزب جمهوی خواه فرانسه دراین باره تصریح کرد خزانه این گروهک تروریستی پر است از اموال و اشیایی که داعش دوسال پیش هنگام اشغال موصل از بانکهای این شهر به سرقت برده است. "ژان فردریک پواسون" درادامه افزود:  از دیگر منابع ثروت این گروهک فعالیت های غیرقانونی چون اخاذی و باجگیری است.
وی در بخش دیگری از گزارش خود مدعی است که گمان نمی کند این گروهک تروریسی همچنان رابطه مالی با عربستان و قطر داشته باشد، اگر هم چنین رابطه ای باشد این کمیسیون تحقیق نتوانسته است سندی پیدا کند که این رابطه را به روشنی نشان دهد.
درآمد 2 میلیارد دلاری داعش نشان می‌دهد که این گروه تروریستی در اثر حمله ارتش‌های سوریه و عراق در دو سال اخیر شدیدا ضعیف شده است.
به نظر می رسد این گروه تروریستی از رمق افتاده و شکست های پی درپی در ماه های اخیر از خالدیه تا فلوجه و از تدمر تا قریتین نشان می دهد که تکفیری های داعش روز به روز درحال از دست دادن ثروت هنگفت خود هستند.گ
آغاز پرداخت غرامت پژو به ایران
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت از آغاز پرداخت غرامت پژو به ایران بابت قرارداد قبلی خود خبرداد و گفت: برای پرداخت غرامت که حتما نباید فیش نقدی ارایه کنند.

امیرحسین قناتی در گفتگو با  مهر گفت: پرداخت غرامت از سوی شرکت فرانسوی پژو به ایران در قراردادی که میان ایران‌ و این شرکت منعقد شد، دیده شده است و البته این موضوع ربطی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد؛ اما باید اطمینان داشت هر آنچه که در قرارداد لحاظ شده و جزو تعهدات دو طرف است، حتما اجرایی خواهد شد.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: پرداخت غرامت هم ۱۰۰ درصد انجام می‌شود و آغاز شده، ضمن اینکه حتما نباید برای این پرداخت، فیش نقدی ارایه کنند؛ بلکه هر  آنچه که در قرارداد دیده شده است، پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: البته این غرامت در طول مدت زمان قرارداد، پرداخت می‌شود و هر تعهدی که هر طرفی داشته باشد از جمله پرداخت غرامت، اجرا و نصب خط تولید، فروش و صادرات انجام خواهد شد.

به گفته قناتی، شرکت جوینت ونچر مشترک میان ایران و پژو تشکیل شده و هیات مدیره آن بالغ بر یک ماه است که مشغول به کار هستند، بنابراین آموزش نیروی انسانی که از جمله موارد پرداخت در قالب غرامت بود نیز به زودی آغاز می‌شود و همه تعهدات در این رابطه، در طول قرارداد قابل انجام است و ۱۰۰ درصد اجرایی می‌شود.

به گزارش مهر، هاشم یکه‌زارع، هجدهم بهمن ماه سال ۹۴ با اشاره به جزئیات پرداخت غرامت قرارداد قبلی پژو به ایران، گفت: در تفاهم‌نامه و قرارداد جدیدی که به تازگی میان ایران‌ خودرو و پژو منعقد شده، پرداخت غرامت از سوی پژو به ایران‌ خودرو به صورت تضمین شده صورت خواهد گرفت. در قرارداد جدید بندی راجع به پرداخت غرامت وجود دارد و در عین حال تفاهم‌نامه جداگانه‌ای هم برای چگونگی پرداخت این غرامت با پژو منعقد شده است.

وی تصریح کرد: مذاکراتی که با پژو صورت گرفت، بر این مبنا بود که پس از ترک این خودروساز فرانسوی در زمان آغاز تحریم‌ها، خطوط تولید ایران‌ خودرو دچار کاهش تولید و ضرر و زیان متحمل شد؛ بر این اساس، ما در مذاکره با پژو تلاش کردیم غرامت درخواستی از این خودروساز فرانسوی را محاسبه کرده و بعد از مذاکرات زیاد و پذیرش سرسختانه آنها، مقرر شد که بخشی از این مبلغ به صورت نقدی به ایران خودرو پرداخت و بخشی دیگر نیز در پکیج متفاوتی از تربیت نیروی انسانی تا بهینه‌سازی خطوط تولید خودروهای فعلی پژو دیده شود.

یکه‌زارع، خاطرنشان کرد: کل بسته‌ای که برای غرامت پژو به ایران تدوین و تصویب شده، ارزشی معادل ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو دارد که ۱۱۶ میلیون یورو آن خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته است، ضمن اینکه ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مربوط به مسائل عادی است که در یک پکیج دیده شده است. همچنین ۲۵ میلیون یورو از پژو، قطعات مجاز خودروهای تولید قبل را دریافت خواهیم کرد، ضمن اینکه معادل ۱۱ میلیون یورو بابت قطعات خط تولید پژو ۲۰۷ به ایران داده خواهد شد.

وی گفت: ۱۱ میلیون یورو از طلب‌های پژو از ایران‌ خودرو که به صورت نقدی قرار بود پرداخت شود، براساس این غرامت دیگر پرداخت نخواهد شد؛ در این میان، خودروهایی که قبل و بعد از تحریم و تا روز انعقاد قرارداد تولید شده نیز بخش دیگری از این غرامت می‌شوند، چرا که ایران خودرو ملزم بود ۶۹ میلیون یورو به پژو بپردازد که در قالب این تفاهم‌نامه این رقم دیگر پرداخت نمی‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ خودرو در خصوص تاثیر پرداخت این میزان غرامت در بازار سهام نیز گفت: اثرات سود و زیان این غرامت در وضعیت فعلی ۴۷ میلیون یورو است که اثر مستقیم بر سود و زیان ایران‌ خودرو دارد و در رویالتی پرداخت نمی‌شود، اثرات سود و زیان این قسمت تنها ۴۷ میلیون یورو محاسبه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ایران‌ خودرو در خریدهایی که بر روی قوای محرکه از پژو صورت خواهد داد، بخشی از این غرامت را به صورت غیرمستقیم دریافت می‌کند، ضمن اینکه پژو قرار است کارشناسانی را برای کار بر روی محصولات جاری ایران‌ خودرو به ایران اعزام کند که معادل ۴ میلیون یورو هزینه برای پژو در برخواهد داشت و منجر به بهبود کیفیت تولیدات قبلی ایران‌خودرو خواهد شد، ضمن اینکه نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز پرسنل ایران‌ خودرو از سوی پژو آموزش خواهند دید.

یکه‌زارع خاطرنشان کرد: معادل یک میلیون یورو در اختیار ایران خودرو قرار می‌گیرد که در موضوع بهبود سیستم‌ها، کار عملیاتی انجام دهد. در عین حال، در پکیج غرامت در خصوص رویالتی نیز مواردی دیده شده که از جمله آن پرداخت رویالتی یک خودرو برای استفاده از پلتفرم پژو است که باید از سوی ایران‌ خودرو به مبلغ ۱۵۰ یورو به پژو پرداخت می‌شد اما هم‌اکنون براساس تفاهم‌نامه جدید بر روی هر محصول تنها ۱۰۰ یورو پرداخت خواهیم کرد که بر این اساس برای دو میلیون خودروی تولیدی در قالب قرارداد جدید این رویالتی به ۳۰ یورو کاهش یافته است.

وی افزود: برای خودروهای پژو ۲۰۶، ۲۰۷، ۴۰۵ و پارس هم ایران‌ خودرو باید رویالتی بپردازد که براساس مذاکره، قرار بر این شد که برای خودروهایی که از بعد از زمان انعقاد قرارداد تولید می‌شوند، تنها ۱۰ یورو پرداخت شود که با تیراژ سال آتی ایران‌ خودرو، کل درآمد حاصل از این تخفیف ۱۴۰ میلیون یورو خواهد بود.

سخنان رهبر معظم انقلاب درباره موسیقی و کنسرت: موسیقی جان دادن به بی جان هاست

هنر موسیقی، محاسبه متکی به طبیعت و فطرت بشر است؛ که خرد انسانی، آن محاسبه را بر اساس تجربه استخراج کرده
عصر ایران - در روزهای اخیر، موضع گیری های مختلفی درباره موسیقی و مشخصاً برگزاری کنسرت ها از سوی برخی افراد و صاحبان تریبون اتخاذ می شود. از آنجا که برخی از این موضاع از سوی برخی افراد که خود را نماینده طیف ارزشی و ولایتمدار جامعه می دانند، مناسب است بیانات رهبر معظم انقلاب درباره موسیقی و کنسرت را بازخوانی و به عنوان اتمام حجت در این خصوص منتشر کنیم.

سخنان زیر دو دهه قبل در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از صدا و سیما و پس از اجرای موسیقی توسط ارکستر صدا و سیما و چند تن از هنرمندان بیان شده است.

بسم ا... الرحمن الرحیم

بنده با اینکه در امر موسیقی سر رشته ای ندارم و نمی توانم در حضور اهل فن، قضاوتی شایسته بکنم لکن به مقتضای طبیعت بشری، که قضاوت بر مبنا ذوق و قریحه انسانی و غرایض معنوی دارد، می توانم بگویم: اجرایتان خیلی خوب بود. از آقای افتخاری(علیرضا)، آقای مختاباد(سید عبدالحسین)، آقای فیروز بخت(مهیار) و همچنین بقیه آقایان که زحمت کشیدید، تشکر می کنیم.

  موسیقی هنر دقیقی است

مقوله موسیقی، جزو مقولات مطرح در جامعه و به خصو ص در صدا و سیماست. البته در صدد نیستم که تبیین کلی ای در امر موسیقی داشته باشم. چون پرداختن به این مقوله، نیازمند شرایط خاص دیگر است. اینجا داخل استودیوی موسیقی جا دارد از بعد دیگری راجع به این هنر صحبت کنم: اساساً موسیقی، که در تقسیم بندی های علوم قدیم، از شعب ریاضی است و چون با دقت و محاسبه و اندازه گیری دقیق سروکار دارد، جزو بخش های دانش ریاضی محسوب می شود. هنر دقیقی است.

به تعبیری دیگر، هنر موسیقی، محاسبه متکی به طبیعت و فطرت بشر است؛ که خرد انسانی، آن محاسبه را بر اساس تجربه استخراج کرده و برای آن پیشرفت قواعدی- موازینی گذاشته است.

البته امروز که اروپایی ها و غربی ها در باب موسیقی پیشرفت های زیادی کرده اند و قواعد دقیق و منظم وضع نموده اند، وضعیت طور دیگری است. در گذشته که صحبت از مسائل مبتلا به امروز موسیقی نبود و بدیهه نوازی و بدیهه خوانی رواج داشت، خواننده ای بنای خواندن می گذاشت و نوازنده ی هنرمندی هم که بغل دست او نشسته بود، به نواختن می پرداخت. نوازنده اصلاً از قبل نمی دانست که خواننده چه می خواهد بخواند؛ لذا تا خواننده برای خواندن دهان باز می کرد او هم ساز خود را کوک می نمود و به هم نوایی مشغول می شد. یعنی هیچ قاعده ای که بر مبنای آن نت نوشته ای وجود داشته باشد، در کار نبود.

من در این زمینه ها تجربه و آشنایی ندارم. اما از کسانی که از اهلیت در این هنر برخوردار بوده اند، شنیده ام حتی در زمان متداول نشدن نت، آنان که در امر نوازندگی یا خوانندگی فعال بودند، طبق فطرت و ذوقی سلیم، نظم منطقی را در کار معمول می داشته و قواعد را رعایت می کرده اند.

 هنر موسیقی، تلفیقی از دانش، اندیشه و فطرت خداداد است

هفت دستگاه اصیل موسیقی و دستگاه های فرعی آن، که تنها مربوط به موسیقی ایرانی نیست، بلکه در همه آهنگ های جهان وجود دارد، به گونه ای تکوین یافته، که هر صدایی شما در بیاورید، در یکی از آن دستگاه هاست. و در واقع همه آهنگ های غربی و شرقی در مجموعه این دستگاه ها می گنجد اگر توجه داشته باشید، مقام ها و گوشه های مختلف هر دستگاه از بدو شروع تا نقطه پایان، روند منظمی را طی می کنند؛ یعنی از جایی آغاز می شوند؛ فرود می آیند، فراز دارند تا جایی که تمام می شوند.

سخنان رهبر معطم انقلاب درباره موسیقی و کنسرت: موسیقی جان دادن به بی جان هاست
همه این ها مبین حکمفرما بودن نظم در این هنر است. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت: هنر موسیقی، تلفیقی از دانش، اندیشه و فطرت خداداد است؛ که مظهر فطرت خدادادی در درجه اول، حنجره انسان ها و در درجه دوم ساز ها است که به دست انسان ها ساخته شده است.

پس می بینید که پایه، پایه ی الهی است. حال اگر در این زمینه به سراغ سروده های مولوی بروم و بگوییم موسیقی، انعکاس صدای افلاک است و آن را به عالم عرفانی مورد اشاره او وصل کنیم، از واقعیات به تخیلات نقب زده ام. زیرا گفته های او در این خصوص، شبیه خیال است و نه واقعیت؛ و طبعاً مفهوم دیگری خواهد داشت.

اما بی آن که دنبال خیال پردازی بروم، در عالم واقع، صدایی که از حنجره خواننده صادر می شود، با یک پایه الهی و خلقی که مربوط به خدای متعال است، مانند بنا مستحکم و وسیع، پر جاذبه و رنگین شکل می گیرد. اولین نتیجه ای که این بیان دارد، آن است که ما این هنر را در راه خدا مصرف کنیم.

  موسیقی جان دادن به بی جان هاست

من این نکته را می خواهم به شما آقایان - اعم از خواننده، نوازنده، آهنگساز و موسیقی دان - عرض کنم که، این هنر ساخته و پرداخته نعمت های الهی را، که بر اساس یک ذوق و قریحه ذاتی و یک نظم و انتظام خردمندانه شکل می گیرد و در واقع جان دادن به بی جان هاست، در راه خدا و رضای او مصرف کنید. البته ما از دوران جوانی خودمان حرف های برخی از اهالی هنر را می شنیدیم، که روشنفکر مآبانه و واقعاً بی پایه واساس، مبتنی به این نکته بود که ما هنر را در راه فکر و پیش بینی و سیاست، به کار نمی بندیم. آنها که ادعای چنین داشتند، هنرشان - اعم از شعر و دیگر فنون - بیش از سایرین در خدمت سیاست ها قرار می گرفت. قصد ورود به چنین بحث ها را ندارم، اما می خواهم بگویم: هر کار که متکی به اراده انسان است، باید برای هدفی انجام گیرد. هر چه هدف متعالی تر باشد، آن کار یا هنر ارزشمند تر می شود.

 موسیقی غربی در مسیر بهتری از موسیقی شرقی حرکت کرده است

متأسفانه هدف موسیقی در شرق، منظورم ایران و کشورهای عربی است. و گر نه از وضعیت موسیقی در هند و چین و سایر ممالک خاور دور، خبر ندارم. به هر حال، تاریخ موسیقی ایران در طول قرون ممتد - چه قبل و چه بعد از اسلام - را خوانده ام و از سیر و سر نوشت موسیقی عرب - به خصوص بعد از اسلام - مطلعم. آنچه بر اساس مطالعات خودم می توانم بگویم، این است که موسیقی در منطقه ما، برای هدف های متعالی به کار نرفته است و این به خلاف سیر موسیقی در اروپاست.

می دانید که من به طور طبیعی از جمله آدم های غرب ستیزم. چنانکه هیچ ویژگی غرب، مرا مبهوت و مجذوب نمی کند. در عین حال، ویژگی های مثبت غرب را از روی محاسبه، تأیید می کنم. یکی از آن ویژگی ها، مقوله موسیقی است.

درست است که در غرب، موسیقی های منحط وجود دارد. اما در همان نقطه از جهان، از دیر باز موسیقی های آموزنده و معنا دار هم بوده است؛ موسیقی ای که برای گوش سپردن به آن، انسان عارف واقف خردمند، می تواند بلیت تهیه کند، در سالن اجرای کنسرت بنشیند و ساعتی، از آن لذت ببرد. در غرب موسیقی هایی که گاهی یک ملت را نجات داده و گاهی یک مجموعه فکری را به سمت صحیح هدایت کرده، کم نبوده است.

غرب برخوردار از چنین ویژگی ای نیز بوده و هست. در شرق که راجع به آن گفتم ( یعنی در محدوده جغرافیایی مورد اشاره ) متأسفانه موسیقی از چنین اعتبار و جایگاهی برخوردار نبوده است. موسیقی در این جا عبارت از آهنگ ها و آلات و ادوات لهو بوده؛ که فقها از آن به موسیقی لهوی حرام تعبیر کرده اند. فرض بفرمایید فلان خلیفه، شب دچار بی خوابی می شده است. موسیقی دان ها همراه با کنیزکان مغنی، بایستی می آمدند تا اسباب طرب او را فراهم کنند.

موسیقی دان با آن خصوصیات که گفتم اهل خرد و قریحه و ذوق است بایستی خود را می شکست و انواع و اقسام هنرهای خویش را نثار می کرد تا خلیفه از حالت افسردگی که لازمه خونریزی ها، قساوت و خباثت های وی بود - بیرون می آمد! این وضعیت موسیقی در بارگاه خلفا و امرای عرب بود. یعنی همین قضیه، در مورد سلاطین ایران هم صدق می کند. پادشاهان که اهل موسیقی لهو بوده، و دربارهای موسیقی طرب داشته اند، کم نیستند. که از آن جمله می توان به دربار قاجار و پادشاهان آن سلسله اشاره کرد.

توجه می کنید که موسیقی در خدمت چه جریان ها و کسانی بوده است؟! اینکه می بینید در کلمات فقها، موسیقی، مقوله ای حرام و ممنوع و دست نزدنی ونزدیک نشدنی است، به همین خاطر است.
 
محفل خوانندگی و حضور متدینین برای شنیدن موسیقی پاک

در منطقه ای که تاریخ موسیقی ما در آن شکل گرفته است، موسیقی معنای صحیح ندارد. شما باید به آن معنا و مفهوم صحیح بدهید؛ و در واقع باعث نجات آن شوید. حرف من با موسیقی دان ها این است که موسیقی را به سمت معنا و هدف های متعالی ببرید؛ هدف ها فراتر از هدف عیاشی فلان عاشق کذایی که بهمان معشوقه کذایی تر را دوست می داشته و چون مورد بی اعتنایی وی قرار گرفته و دلش شکسته است، می خواهد پای فلان ساز بنشیند و در اثر آهنگ و ترانه سوزناک، اشک از فراق بریزد! چنین هدفی در استعمال موسیقی ارزشمند نیست.

چه ارزشی دارد که به خواهش دل یک نفر بسازند و بخوانند و بنوازند و آن اندیشه ریاضی و محاسبه علمی و منطقی را - که اعتبار موسیقی است - چنین خوار و ذلیل کنند؟! که برای هدف متعالی باشد. اگر چنین باشد، آن وقت می شود موسیقی را پاک و مقدس نامید. آن وقت می شود ما هم مثل غربی ها کنسرت داشته باشیم (عنوانش را مثلاً محفل خوانندگی بگذاریم، تا اصطلاح غربی به کار نبرده باشیم ) که مردم - اعم از معمولی و متدین - بلیت تهیه کنند و برای شنیدن ساز و آواز شما، به آن محفل بیایند.

 ملاکم فقه است ، ملاحظه کاری نمی کنم

توجهی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بایستی از طرف دست اندرکاران موسیقی نسبت به موسیقی صورت می گرفت، نگرفت. البته این بدان معنا نیست که کارها خوب انجام نشده است. مسلماً شده است که ما اینجا می نشینیم و به کار شما گوش می سپاریم. بنده آدمی نیستم که اگر موسیقی حرام نواخته شد بنشینم و به آن گوش بسپارم. آن چه در این مقوله، حرام بوده هنوز هم حرام است. در برخورد با حرام هم جای ملاحظه نیست ومن هم به عنوان فرد متشرع که ملاکم فقه است، ملاحظه کاری نمی کنم.

 منتها، تلاش هایی که بعضی از افراد دلسوز و مخلص در زمینه موسیقی از اول انقلاب کرده اند، خوب بوده است و این البته منهای توجه همه جانبه ای است که گفتم بایستی می شد، اما نشد.

به هر حال از این به بعد می گویم که خواننده ها و نوازنده های ما، مردمان متدینی هستند که در مقوله موسیقی اصول را ملاحظه می کنند. رعایت اصول از جانب آنها موجب شده که نوارهای موسیقی تا حدودی از حال و هوای گذشته، خارج شود. امروز نوارهایی وجود دارد که یا مشکوک است و یا پاک و بی اشکال است. البته در کنارش نوارهای دارای اشکال هم وجود دارد.

بعضی نواها واقعاً اشکال دارد

اخیراً در پاسخ به سوال برخی از دوستان - آقای لاریجانی و دوستان صدا و سیما - گفتم: همه آن چه را که از صدا و سیما پخش می شود از حیث بلا اشکال بودن شرعی، تأیید نمی کنم. بعضی نواها واقعاً اشکال دارد. مسلماً آهنگ هایی که از آرشیو صدا و سیما بیرون می آید، حرام است. این آهنگ ها زمانی که به رسم دربار ' هارون الرشید ' برای افرادی از خاندان فاسد قاجار و پهلوی، که مقلد هارون الرشید، آن هم نه در کشورگشایی و کشور داری و عرضه و لیاقت، بلکه در عیاشی و رذالت بودند، ساخته شده است. در این آهنگ ها و موسیقی ها ذره ای وجه حلیت نیست؛ اما تا دلتان بخواهد، در آن وجه حرمت هست.

کلام از محسنات موسیقی ماست

موسیقی را باید به سمت هدف متعالی بکشانید. این را هم فراموش نکنید که کلام از محسنات موسیقی ماست. اصلاً نقطه قوت در موسیقی فارسی و عربی، وجود کلام به صورت اغلبی است. یعنی غالباً چنین بوده که موسیقی با کلام همراه می شده است. مسلماً کلام بر جهت گیری کار مجموعه شما تأثیر می گذارد. به تعبیر دیگر در بعضی اوقات، کلام که با آهنگ نواخته شده همراه است، وجه هدایتگر دارد و این وجه در معنای عرفانی، اخلاقی، اجتماعی یاسیاسی کلام نهفته است. آن وقت است که می توان گفت: کلام هدایت گر، موسیقی را دارای جهت متعالی می کند. یک وقت است که آهنگ را با کلامی گمراه کننده همراه می کنید. فرض بفرمایید کلام، مبین سوز و گداز یک عاشق کاملاً جسمانی و مادی برای معشوقه خود است. سوز و گداز کذا هم به خاطراین است که عاشق به معشوقه دست پیدا کند و شب را با او تا صبح بگذراند! هیچ هدف دیگر ندارد و صد در صد هدف مادی است.

مسلماً کلام که برای این مقصود گفته شود، حرام است. این هنر شماست که بگردد و شعر های خوب را پیدا کند. البته شعر های حافظ و سعدی هم، همیشه عرفانی نیست. چه بسا شعر جسمانی و مادی هم دارند. شعر را پیدا کنید و کلامی را بیابید که حقیقتاً معنای عرفانی یا اخلاقی داشته باشد؛ مثل خیل از غزل ها ی صائب و بعضی از شعرای سبک هندی، که از جنبه اخلاقی خوب و قابل قبولی برخوردار است. کلام هایی چنین را روی آهنگ های خود بگذارید، تا آثار پسندیده ای به وجود بیاورید.

موسیقی را نجات دهید

درخواست من از شما آقایان موسیقی دان ها و افرادی که در این زمینه بسیار مهم صاحب نظر و هنر هستید، این است که احساس مسئولیت کنید و موسیقی را نجات دهید. البته من دلم نمی خواهد مفاهیم با هم مخلوط شود. بعضی از موسیقی دان های سنتی اصیل و ریشه دار، گاهی می گویند که موسیقی قبل از انقلاب دچار ابتذال شده بود؛ ولی در دوران انقلاب الحمدا... آن ابتذال از بین رفت. من این را نمی خواهم بگویم. از دید یک متخصص، همان است که موسیقی دچار ابتذال شده بود.

خوشبختانه، به خاطر محدودیت های قهری انقلاب، آن ابتذال ها از پیکر موسیقی فرو ریخت. من تقسیم دیگر را می خواهم مطرح کنم. چون تنها به این که آن ابتذال ها از بین برود، قانع نیستم. بلکه می گویم: در همین موسیقی غیر مبتذل سنتی عالمانه هم شما وظیفه دارید جهت گیر درست ایجاد کنید.

هدف دار کردن موسیقی

توقع من از شما، هدف دار کردن موسیقی است. من این توقع را هم از آقایان آهنگ ساز و موسیقی دان دارم. اگر شما توانستید این کار را بکنید، بدانید خشتی را خواهید گذاشت که نه برای تمدن ایران اسلامی، بلکه برای کل جهان محفوف به همان سیاستی که قبلاً عرض کردم، مبارک خواهد بود. حتی ممکن است دیگران هم در آینده، از این اهتمام شما، بهره ببرند. گفتم که از وضعیت موسیقی در هند و چین و خاور دور اطلاع زیادی ندارم و نمی خواهم درباره آن قضاوت کنم، اما بدانید در صورت هدف دار کردن موسیقی از طرف شما، موسیقی جهان عرب و شاید دیگر ممالک اسلامی هم، منتفع خواهد شد.

موسیقی را هدف دار، جهت دار و معنا دار، اجرا و طراحی کنید و صبغه ها لهو را، از آن بزدایید. هنر انسان بی نهایت است. اگر به این اصل معتقدید، چه لزومی دارد گوشه های مطربی و لهوی را، که موجد تحرکات فیزیکی است از موسیقی حذف نکنید؟! شما می توانید با حذف آن گوشه های مخرب، گوشه های جدیدی به وجود آورید. کسانی که قبلاً گوشه های کذا را وضع، تبیین و تدوین کرده اند، مگر بالاتر از شما بوده اند؟ آنها البته انسان های با ذوق و دانشی بودند، چنان که شما هم هستید. من دعوت به غم انگیز بودن و بی ذوقی نمی کنم؛ بلکه دعوت من، به متعالی شدن و پدیده موسیقی را از ابتلائات مادی بشر بیرون کشیدن و فراتر آوردن است.
امیدوارم به این دعوت، جواب مثبت داده شود و موسیقی را به سمت متعالی شدن سوق دهید. اگر شما هم اقدام نکنید بالاخره گروهی می آیند و به این روش تکاملی عمل می کنند. به هر حال، بشر در زندگی ناگزیر از تکامل است.

موسیقی ارزشمند برای انسان های خردمند و صاحب اندیشه 

در زمینه موسیقی، باید آثاری پدید آورد که برای ملت ها و انسان های صاحب اندیشه و خردمند، راه گشا باشد. والا اینکه هر آدم بی سر و پا و هر لات عرق خور از موسیقی التذاذی ببرد و خیال کند ویژه او ساخته شده است، ارزش و اهمیت ندارد. موسیقی ای ارزشمند است که انسان های خردمند و صاحب اندیشه و افرادی که یک حرکت و تشخیص شان گاهی دنیایی را تکان می دهد، از آن بهره ببرند و استفاده کنند.

سمفونی بتهوون و شور "امیراف"

به یاد دارم در زمان گذشته که ما مشغول مبارزه بودیم یک وقت بحث از موسیقی و سمفونی های بتهوون پیش آمد. از برخی مطلعین شنیدم که شور «امیراف» در جنگ جهانی، باعث نجات شوروی، شده بود! از همین آهنگ شور موسیقی شما، آهنگساز و نوازنده ای در شوروی، قطعه ای ساخته که ملت را تکان داده است! من اگر چه «امیراف» را نمی شناسم و شور او را نشنیده ام اما می دانم «شور» چیست و می دانم که انسانی با قریحه می تواند با یک آهنگ ، ملتی را منقلب کند و تکان دهد.
به دنبال مسائلی چنین، در وادی موسیقی باشید. اینکه از صدا و سیما اسم می برم، بدین معنا نیست که وزارت ارشاد را فراموش کنم. وزارت ارشاد هم جزو موظف ترین هاست. اما شما جزو متعهد ترین و موظف ترین ها هستید. پس به سراغ این کار بروید. به هر حال باز هم از آقایان تشکر می کنم و امیدوارم خداوند کمک تان کند و انشاء ا... بتوانید همان طور که رضای خداست و مورد خواست انقلاب و اسلام است، پیش بروید و عمل کنید.
                                                                 والسلام علیکم و رحمه ا...

ماجرای قطع انشعاب آب مدرسه آزادی اهواز چه بود؟

P921.jpg

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب اهواز با بیان این‌که تعامل ما با آموزش‌وپرورش 100 درصد است، از رفع مشکل قطع انشعاب آب مدرسه آزادی اهواز خبر داد و توضیحاتی در خصوص این ماجرا ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه خوزستان، پژمان کیماسی با اشاره به این‌که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز همواره بر تعامل و همکاری با آموزش‌وپرورش تأکید دارند، اظهار کرد: آقای براتی دستور اکید داده‌اند که تحت هیچ شرایطی آب هیچ مدرسه‌ای قطع نشود و این موضوع را هم به‌صورت کتبی و شفاهی اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به ماجرای مدرسه آزادی اهواز و قطع انشعاب آب این مدرسه، افزود: تاکنون چنین اتفاقی پیش نیامده بود و این حادثه یک استثنا است؛ تعامل ما با آموزش‌وپرورش بسیار خوب است و اگر مدرسه‌ای نیز در بحث وصول مطالبات مشکل داشته باشد با اداره آموزش‌وپرورش ناحیه و یا اداره‌کل هماهنگی لازم در خصوص رفع مشکل آن انجام می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب اهواز با بیان این‌که وصول مطالبات را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم، گفت: متأسفانه در ماجرای پیش‌آمده برای این مدرسه، پیمانکار مربوطه بدون هماهنگی اقدام به قطع انشعاب آب مدرسه کرده است که در پی اطلاع از آن آقای براتی دستور دادند به‌سرعت آب مدرسه وصل شود؛ اکنون آب این مدرسه وصل شده، لوله‌های آب نیز تعمیر و لوله‌های نو نصب شد.

کیماسی خاطرنشان کرد: بسیاری از مدارس بابت آب بدهی دارند اما انشعاب آب این مدارس را قطع نمی‌کنیم و همواره تلاش کرده‌ایم که در تعامل با آموزش‌وپرورش مطالبات وصول شود زیرا وضعیت آموزش‌وپرورش برای ما کاملاً شفاف است و خود را در برابر دانش‌آموزان مسئول می‌دانیم.

وی تصریح کرد: البته به‌خاطر این حادثه نیز از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم اما تحت هیچ شرایطی آب هیج مدرسه‌ای را قطع نکرده و نمی‌کنیم؛ این اتفاق نیز به‌دلیل عدم هماهنگی پیمانکار رخ داده است که در حال حاضر آب این مدرسه وصل شده و مشکلی وجود ندارد.

مرکز جامع آموزش‌های بحران کشور در خوزستان ایجاد می‌شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان این‌که ایده مرکز جامع آموزش‌های بحران کشور به جمعیت هلال احمر خوزستان اختصاص یافته است، گفت: در این زمینه با کمک کمیسیون انرژی مجلس و از طریق همکاری‌های وزارت نفت سایت‌های مختلفی در مرکز آموزش‌های امدادی اندیمشک ایجاد خواهد شد.

دکتر علی خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: تحول در فرآیندها و روش‌ها برنامه‌ای است که در راستای اهداف بشردوستانه پیگیری می‌کنیم و در همین راستا بنا است که یک طرح تحول در بازه‌ای یک ساله طراحی و اجرا کنیم.

وی افزود: با اجرای این طرح، نقاط ضعف و قوت هلال احمر شناسایی شده و با تعیین اولویت‌ها در هر حوزه، مشکلات و موانع موجود برطرف می‌شود.

خدادادی با بیان این‌که با اجرای طرح تحول درصدد رسیدن به پویایی و رفع تنگناها و موانع هستیم، گفت: در زمینه نیروی انسانی، آموزش نیروها در اولویت قرار دارد تا بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب موجب توانمندی افرادی شویم که بنا دارند اقشار محروم جامعه را توانمند کنند.

وی ادامه داد: اگر نیروهایی که می‌خواهند با آسیب‌های طبیعی و اجتماعی مقابله کنند، از توانمندی‌های لازم برخوردار نباشند و آمادگی‌های لازم را کسب نکرده باشند؛ نمی‌توانند فضای تاثیرگذاری ایجاد کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به اجرای برنامه‌های آموزشی در حوزه آموزش‌های تخصصی و همگانی، گفت: با ایجاد و فعال‌سازی معاونت آموزشی و پژوهشی در هلال احمر خوزستان درصدد هستیم بر اساس برنامه‌های مشخص، فعالیت‌ها و طرح‌های آموزشی را در حوزه آسیب‌های طبیعی و اجتماعی اجرا کنیم.

خدادادی اضافه کرد: جمعیت هلال احمر نیازمند ارتقای جایگاه است که با آموزش، افزایش توان مالی و بهبود زیرساخت‌ها و افزایش ارتباطات فرابخشی در حوزه‌های مختلف این ارتقا جایگاه محقق می‌شود.

وی با اشاره به تنگناها و خلاءهای متعدد موجود در جمعیت هلال احمر خوزستان عنوان کرد: نیازسنجی و اولویت‌بندی باید در مراحل مختلف انجام شود که طرح تحول در همین راستا طراحی شده و امید داریم تا در سال آینده بتوانیم پس از اجرا، موجبات ارتقا همه‌جانبه جمعیت هلال احمر خوزستان را فراهم کنیم.مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان این‌که ایده مرکز جامع آموزش‌های بحران کشور به جمعیت هلال احمر خوزستان اختصاص یافته است، افزود: با کمک کمیسیون انرژی مجلس و از طریق همکاری‌های وزارت نفت سایت‌های مختلفی در مرکز آموزش‌های امدادی اندیمشک ایجاد می‌شود که زیرساخت‌های آن آماده هستتد و می‌توانیم آموزش‌های مختلف امدادی و بحرانی را در این مرکز ارایه دهیم.

خدادادی با اشاره به توسعه پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای هلال احمر خوزستان گفت: توسعه پایگاه امداد و نجات جنوب غرب کشور در اهواز و راه‌اندازی پایگاه‌های جدید و تجهیز و توسعه پایگاه‌های موجود در هلال احمر استان از جمله اولویت‌های طرح تحول هستند.

وی یادآور شد: اگر آموزش و تغییر نگرش و باور وجود نداشته باشد، برنامه‌ها و تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسند که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دو سال اخیر به همین موضوع در جمعیت هلال احمر اختصاص یافته است.

فردا خوزستان شرجی است

مدیرکل هواشناسی خوزستان از وقوع پدیده قابل توجه شرجی در استان از فردا خبر داد.

کوروش بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ منطقه خوزستان، اظهار کرد:‌ از فردا شاهد افزایش میزان رطوبت و وقوع پدیده قابل توجه شرجی در بیشتر شهرهای استان خواهیم بود.

وی افزود:‌ پیش‌بینی می‌شود فردا میزان رطوبت در برخی مناطق ساحلی استان تا 90 درصد نیز برسد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: با توجه به وزش باد در استان، بعد از ظهر امروز و فردا شاهد گرد و غبار محلی در برخی نقاط استان خواهیم بود که البته شدت آن زیاد نیست. 

بهادری عنوان کرد: در چند روز آینده دمای هوا ثابت خواهد بود و تغییرات دما را شاهد نخواهیم بود و به دلیل افزایش رطوبت هوا، دما تا حدودی تعدیل می‌شود.  وی اظهار کرد:‌ در شبانه‌روز گذشته آبادان و اهواز با 47 درجه و دهدز با 23 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط خوزستان گزارش شدند. همچنین تغییرات دمای هوای امروز اهواز بین 47 و 31 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

خوزستان بیشترین زیرساخت های فناوری کشور را دارد

جمال عالمی نیسی
شناسهٔ خبر: 3746296 -
اهواز ـ معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: خوزستان بیشترین و بالاترین زیرساخت های فناوری را دارد ولی تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از سهم کل کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جمال عالمی نیسی ظهر امروز شنبه در سومین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان اظهار کرد: رعایت حقوق مصرف کنندگان چند پیام را دربردارد و حق الناس است. چه در بحث کیفیت و چه در کمیت در قرآن به کم فروشی و کیفیت اشاره شده است و باید در هر دو مورد حقوق مصرف کننده رعایت شود.

وی افزود: همه ما در مصارف خود تحت تاثیر کالای خارجی هستیم و باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا رضایت مردم را به تولیدات داخلی جلب کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان تصریح کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به تقویت تولیدات داخلی و توانمندی های ملی است اما با این وجود از بسیاری از ظرفیت هایی که در دنیا مورد توجه قرار می گیرد غفلت کرده ایم.

عالمی نیسی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۵، در دنیا سه هزار و ۵۰۰ میلیارد یور در بخش اقتصادICT )فناوری اطلاعات) گردش مالی صورت گرفته و پیش بینی شده در سال ۲۰۲۰ بین پنج تا هفت هزار میلیارد یورو گردش مالی داشته باشد.

وی ادامه داد: سهم ما که یک درصد جمعیت جهان و مساحت آن هستیم حداقل از سهم سه هزار و ۵۰۰ میلیارد یور ایران باید ۳۵ میلیارد یور را داشته باشد.

عالمی نیسی گفت: یعنی در دنیا ۱۴۰ میلیارد تومان در سال ۲۰۱۵ گردش مالی فناوری اطلاعات بوده است ولی در ایران کل بودجه کشور در همین سال سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان در پایان عنوان کرد: خوزستان بیشترین و بالاترین زیرساخت های فناوری را دارد ولی تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از سهم کل کشور را به خود اختصاص داده است.

ثبت نام ۱۵۰۰ نفر در سامانه بهین باب

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در ادامه این جلسه اظهار کرد: بیش از یک هزار و۵۰۰ نفر در سامانه بهین باب ثبت نام کرده و در کل کشور هفت هزار و ۵۰۰ واحد و طرح صنعتی ایجاد شده است.

نورالله حسن زاده افزود: انجمن حمایت از تولیدکنندگان مصرف کنندگان یکی از رسالت هاش معرفی نهادهایی است که در ابعاد مختلف زیست محیطی و قیمت و...خدمت می کند و شاخص ها و کارگروهی دارند. اگر این انجمن در سال های اخیر فرهنگ سازی مصرف داخلی را سرلوحه قرار می داد، خیلی می توانست موفق تر باشد.

وی با بیان اینکه بایستی انجمن اقداماتی در راستای فرهنگ سازی استفاده از تولیدات داخل داشته باشد گفت: قاچاق ضربه زیادی به تولیدات داخل می زند. سالانه ۳۰ میلیارد دلار کالای قاچاق در کشور به فروش می رسد و هزینه های گمرک و سود بازرگانی را نمی دهند

لزوم پرداخت حق آلایندگی به شهرداری کوت عبدالله

کراپ‌شده - عوارض شهرداری
شناسهٔ خبر: 3747130 -
اهواز ـ عضو شورای اسلامی شهر کوت عبداله خواستار پرداخت حق یک درصد از آلایندگی و تولید شرکت های مختلف به شهرداری کوت عبدالله شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز سامری شامگاه شنبه در جلسه شورای شهر که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد اظهار کرد: در طول این سه سال علاوه بر تنش ها و اختلافاتی که با شهرداری وجود داشت، پروژه های خوبی نیز اجرا شد.

وی افزود: سال ۹۴ بودجه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال بود که ۲۶۰ میلیارد آن تحقق و حدود ۸۰ میلیارد ریال علاوه بر بودجه مصوب شهردار سابق هزینه کرد.

عضو شورای اسلامی شهر کوت عبداله اضافه کرد: شن ریزی ۱۰ خیابان، کلنگ زنی پارک ساحلی که اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، کشیدن خط آب خام از تصفیه صنایع فولاد تا پارک ساحلی با ۱۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی و آماده سازی دو چمن مصنوعی با چهار میلیارد ریال اعتبار از نمایندگان مجلس و ساخت المان های ۱۴ معصوم نیز از جمله کارهای انجام شده است.

سامری تصریح کرد: اصلاح هندسی میدان امام علی تا پارک مثلثی در دو فاز نیز که فاز اول آن نیز افتتاح شده هم از دیگر کارهای انجام شده است.

وی ادامه داد: بودجه امسال نیز ۳۳۰ میلیارد ریال تعیین شده که احتمالا با توجه به تعریف پروژه های مختلف افزایش پیدا می کند.

سامری با اشاره به اینکه یک درصد از آلایندگی و تولید شرکت های مختلف باید به شهرداری پرداخت شود، خبر داد: شرکت نیشکر عوارض را مستقیم به شهرداری پرداخت نمی کند و اداره دارایی پس از دریافت عوارض بر اساس آلایندگی با فرمول های خاص خودش بین شهرهای محروم و اهواز نیز بر اساس میزان آلایندگی پرداخت می کند؛ اما بر اساس اعلام دارایی شرکت نیشکر اکنون چهار سال است که حق آلایندگی و تولید را پرداخت نکرده است.

عضو شورای اسلامی شهر کوت عبداله گفت: برای دریافت درآمد پایدار هم شهرداری ارزش افزوده را دارد که اداره دارایی از این حیث ماهانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ماهانه پرداخت می کند.

لزوم پرداخت حق آلایندگی به شهرداری کوت عبدالله

کراپ‌شده - عوارض شهرداری
شناسهٔ خبر: 3747130 -
اهواز ـ عضو شورای اسلامی شهر کوت عبداله خواستار پرداخت حق یک درصد از آلایندگی و تولید شرکت های مختلف به شهرداری کوت عبدالله شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز سامری شامگاه شنبه در جلسه شورای شهر که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد اظهار کرد: در طول این سه سال علاوه بر تنش ها و اختلافاتی که با شهرداری وجود داشت، پروژه های خوبی نیز اجرا شد.

وی افزود: سال ۹۴ بودجه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال بود که ۲۶۰ میلیارد آن تحقق و حدود ۸۰ میلیارد ریال علاوه بر بودجه مصوب شهردار سابق هزینه کرد.

عضو شورای اسلامی شهر کوت عبداله اضافه کرد: شن ریزی ۱۰ خیابان، کلنگ زنی پارک ساحلی که اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، کشیدن خط آب خام از تصفیه صنایع فولاد تا پارک ساحلی با ۱۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی و آماده سازی دو چمن مصنوعی با چهار میلیارد ریال اعتبار از نمایندگان مجلس و ساخت المان های ۱۴ معصوم نیز از جمله کارهای انجام شده است.

سامری تصریح کرد: اصلاح هندسی میدان امام علی تا پارک مثلثی در دو فاز نیز که فاز اول آن نیز افتتاح شده هم از دیگر کارهای انجام شده است.

وی ادامه داد: بودجه امسال نیز ۳۳۰ میلیارد ریال تعیین شده که احتمالا با توجه به تعریف پروژه های مختلف افزایش پیدا می کند.

سامری با اشاره به اینکه یک درصد از آلایندگی و تولید شرکت های مختلف باید به شهرداری پرداخت شود، خبر داد: شرکت نیشکر عوارض را مستقیم به شهرداری پرداخت نمی کند و اداره دارایی پس از دریافت عوارض بر اساس آلایندگی با فرمول های خاص خودش بین شهرهای محروم و اهواز نیز بر اساس میزان آلایندگی پرداخت می کند؛ اما بر اساس اعلام دارایی شرکت نیشکر اکنون چهار سال است که حق آلایندگی و تولید را پرداخت نکرده است.

عضو شورای اسلامی شهر کوت عبداله گفت: برای دریافت درآمد پایدار هم شهرداری ارزش افزوده را دارد که اداره دارایی از این حیث ماهانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ماهانه پرداخت می کند.

برترین تصاویر جهان در ۳۰ مرداد ۹۵

تصاویر امروز را با موضوعات پیرامون مسابقات المپیک ریو، کسب سومین مدال طلا برای کاروان ایران، جشنواره محلی در نپال و ریزش پل راه آهن در شیلی خواهید دید.

مسابقه دوچرخه سواری المپیک ریو (Reuters)

کسب سومین مدال طلا برای کاروان امام رضا «ع» توسط حسن یزدانی (Getty)

شنای کودکان داخل یک استخر در بالکن ساختمانی در «ونکوور» کانادا (AP)

آتش سوزی جنگل های اسپانیا نزدیک مناطق مسکونی (EPA)

پاسپورت سه شناگر آمریکایی که به دروغ اعلام کرده بودند در ریو دوژانیرو مورد حمله مسلحانه قرار گرفته اند مصادره شد. (Reuters)

تلاش پسر چینی برای خنک شدن در دمای ۴۰ درجه جنوب چین (Xinhua)

مسابقات دو المپیک ۲۰۱۶ ریو (Reuters)

بالنی به شکل «دروازه براندنبورگ» در آلمان (Getty)

جراحت حریف روسی حسن یزدانی در دیدار فینال کشتی آزاد ۷۴ کیلو گرم (Getty)

دستبند کودکان در آستانه جشنواره محلی در کاتماندو نپال  (Barcroft)

با شکسته شدن پل راه آهن در شیلی، یک قطاری باری داخل آب سقوط کرد. (EPA)

نمایش کودکان داخل کاخ ریاست جمهوری اندونزی (Reuters)

تصادف دو اتوبوس در نیوجرسی آمریکا (Reuters)

 

آخرین سانس گوزن ها در سینما رکس آبادان

آبادان - ایرنا - ساعت 21.45 بیست و هشتم مرداد سال 57، آخرین سانس فیلم گوزن ها در سینما رکس با جان باختن بیش از 400 تماشاچی، به نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایرنا یکی از مهمترین حوادث سال 1357 که در تنفر و خشمگین شدن مردم و سرعت بخشیدن به انقلاب مردمی شد، فاجعه به آتش کشیدن سینما رکس آبادان توسط عمال رژیم پهلوی بود.
عمر سینما در آبادان برابری می کند با عمر بلند پالایشگاه نفت، انگلیسی ها در سال های نخست ورود خود به آبادان یک دستگاه آپارات برای نمایش فیلم آوردند و یک سینمای روباز بسیار کوچک برای خود در محله «بریم» ساختند. پیش از پیروزی انقلاب، آبادان را شهر سینما ها می گفتند قلب نفتی ایران، آن سال ها پس از تهران بیشترین شمار سینما ها را داشت.
سینما همیشه در آبادان هواخواهان خود را داشت فرهنگ صنعتی آبادان و تفریحات نوین مورد استفاده در این شهر فراوان بود و سینماهای آن با لاله زار تهران آن روزگار قابل مقایسه بود. از جمله سینما رکس حدود بیست سال پیش از آن (حدود سال 1337) در خیابان شهرداری ساخته شده بود و مالکیت آن در زمان وقوع حادثه متعلق به فردی بنام علی نادری بود.
در شب بیست و هشتم مرداد 1357 هنگامی که جمعی از شهروندان برای تماشای فیلم گوزن ها ساخته مسعود کیمیایی به سینما رکس رفته بودند، گروهی خرابکار وابسته به رژیم پهلوی با همکاری عاملان رژیم پهلوی با مواد آتش زا، سالن سینما را به آتش کشیدند.
مضمون فیلم گوزن ها و نگاه اعتراضی که نسبت به برخی از مسائل روز جامعه داشت، باعث شد بسیاری به این باور برسند که مسئول کشتار بجز ساواک نبوده است تا زهرچشمی از مردمی بگیرد که سرنگونی شاه را پیگیری می کردند. شعله های آتش زبانه کشید و آتش تمامی سالن سینما را در برگرفت. مردان، زنان و کودکان با دیدن شعله های آتش به طرف درهای ورودی و خروجی هجوم بردند اما همه درها از پشت روی آنان بسته شده بود.
از مجموع تماشاگران فیلم، فقط 100نفر توانستند خود را از مهلکه نجات دهند و به بیرون فرار کنند بیشتر کسانی که در این فاجعه دلخراش جان دادند، یا زیر دست و پا ماندند و بر اثر دودگرفتگی خفه شدند یا میان شعله های برآمده از صندلی های آتش گرفته سینما رکس سوختند.
شاهدان عینی آتش سوزی سینما رکس گزارش کردند نخستین گروه از ماموران آتش نشانی پس از 30 دقیقه به سینما رکس رسیدند در حالی که هیچکدام از شیرهای آتش نشانی کار نمی کرد آب تانکرهای سیار آب نیز پیش از مهار آتش خشک می شد در حالی که نجات دهندگان درمانده به تماشا ایستاده بودند.
چارلز ناس، معاون سفیر و کاردار سفارت آمریکا در ایران نیز از دیگر کسانی است که حادثه دلخراش سینما رکس آبادان را در گزارش های خود از تهران به وزارت امور خارجه آمریکا ارسال کرده است.
ناس در این اسناد که چندی پیش در سایت ویکی لیلکس منتشر شده در گزارش محرمانه خود تاکید می کند که رهبران مذهبی این حمله را غیراسلامی توصیف کردند.
وی از قول مخالفان حکومت شاه نقل می کند که حکومت ایران به طور ضمنی اجازه چنین کاری داده است.
امام خمینی (ره) نیز با ارسال پیامی این مصیبت بزرگ را به ملت مسلمان ایران به ویژه مردم ستمدیده آبادان و به خانواده داغدیدگان تسلیت گفت.
در این پیام که آن روزها بازتاب گسترده ای در شهرستان های آبادان و خرمشهر داشت آمده است:من گمان نمی کنم هیچ مسلمانی، بلکه انسانی دست به این فاجعه وحشتناک بزند جز آن که به نظایر آن عادت نموده اند و خوی درندگی و غیرانسانی و مخالف با قوانین اسلامی از مخالفان شاه که خود را برای حفظ مصالح اسلام و ایران و جان و مال مردم به خطر انداخته اند و با فداکاری از هم میهنان خود دفاع می کنند مرتکب شده باشند بلکه خود شاه در این حادثه عاملیت دارد.
امام خمینی (ره) در این پیام اتهام را متوجه رژیم دانست و تاکید کرد: قرائن نیز شهادت می دهدکه دست جنایتکار دستگاه ظالم در کار باشد که نهضت انسانی و اسلامی را در دنیا بد منعکس کند. امام خمینی(ره) شاهد دیگری را بر این ادعا آوردند و آن این بود که هیچ گروهی از این عمل نفع نمی برد و تنها شاه و بستگان او هستند که نفعی در آن می بینند.
به گزارش ایرنا اینک تنها یادگار آتش سوزی شهروندان در سینما رکس آبادان، یادمانی در خیابان امیری است.
یادمان شهدای سینما رکس آبادان نیز در گلزار شهدای این شهر به چشم می خورد.
ساختمانی که نماد مقاومت یک شهر و عاملی موثر در پیروزی انقلاب اسلامی بود، اینک به ساندویچ فروشی و عرضه مواد غذایی تبدیل شده است؛ انگار کم کم این واقعه دارد از خاطره شهر آبادان پاک می شود.
حتی سالروز این واقعه از تقویم کشور حذف شده و برای قربانیان این حادثه نیز یک کوچه یا خیابان در شهر آبادان نامگذاری نشده است؛ سینما رکس که سوخت، بقیه سینماهای آبادان نیز کم کم تعطیل شد.
از 20 سینمای فعال در آبادان تنها سالن مهر به نمایش فیلم اقدام می کند.
مدیرعامل موسسه بهمن سبز به تازگی از نوسازی و بازسازی کامل سینما آبادان پس از 12 سال از تعطیلی خبر داد و گفت: هفت میلیارد ریال برای بازسازی سینما آبادان هزینه شد.
محمود کاظمی افزود: علمیات بازسازی این سینما با گنجایش 216 تماشاچی و پیشرفت 90 درصدی در عملیات اجرایی در حال اجرا است.
آبادان دارای 28 سینمای کوچک و بزرگ بوده که در میان تمامی شهرهای ایران پس از تهران بالاترین رتبه را دارا بوده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی فقط 6 سینما در این شهر فعال بودکه با شروع جنگ تحمیلی عراق، همه سینماهای آبادان تعطیل و آسیب دیدند و تعدادی نیز به کلی ویران شدند.
هم اکنون فقط سینما مهر در این شهر فعال است.
3015/ 6037

انتهای پیام /*

پیکر60 شهید دفاع مقدس از طریق مرز آبی اروندرود به آبادان منتقل می شود

آبادان - ایرنا - معاون سیاسی اجتماعی این فرمانداری گفت:همزمان با هفته دولت و در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر پیکر مطهر 60 شهید دفاع مقدس از طریق مرز آبی اروندرود به آبادان منتقل می شود.

به گزارش ایرنا مسعود رئوفی در جلسه هماهنگی ورود پیکر مطهر شهدا در فرمانداری ویژه آبادان افزود:بر اساس هماهنگی صورت گرفته پیکر این شهدا که به تازگی توسط گروه های تفحص در عراق پیدا شدند روز هشتم شهریور وارد بندر آبادان شده و مورد استقبال مردم و مسئولان شهری و استانی قرار خواهند گرفت.
وی اظهارکرد: پس از آیین استقبال در اسکله مسافربری بندر آبادان، پیکر شهدا به سپاه آبادان منتقل می شود و پس از نماز مغرب و عشاء آیین وداع با شهدا در مصلی نماز جمعه آبادان برگزار و سپس پیکر شهدا برای تشخیص هویت به اهواز منتقل خواهد شد.
معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری با تاکید بر پاسداشت رشادت های شهدای گرانقدر و زنده نگه داشتن نام یاد آنان گفت: فرهنگ و آرمان های هشت سال دفاع مقدس و یاد و نام شهدا باید در جامعه زنده و بین نسل جوان نهادینه شود.
هفته دولت از دوم تا هشتم شهریور سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر در انفجار دفتر نخست وزیری به دست گروهک منافقین برگزار می شود.
3015/ 6037

مرد شیبانی خانواده خود را با سلاح گرم به قتل رساند

خبرگزاری فارس: مرد شیبانی خانواده خود را با سلاح گرم به قتل رساند

یک مرد در شهر شیبانی خانواده خود را با سلاح گرم به قتل رساند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، شهیار میرخشتی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وقوع قتل در شهر شیبان اظهار کرد: مردی در این شهر با سلاح گرم اقدام به قتل خانواده خود کرد.

وی افزود: در این حادثه که عصر دیروز به وقوع پیوست، این فرد بعد از خارج کردن عروس خود از منزل، اقدام به قتل خانواده خود کرد.رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خوزستان ادامه داد: در این حادثه یک زن 48 ساله به همراه یک پسر و یک دختر به قتل رسیدند.

وی تصریح کرد: این فرد پس از وقوع جرم توسط برادرش به نیروی انتظامی تحویل داده شد و دلیل این مساله هنوز مشخص نشده است

«مطلق» سرمربی نفت مسجدسلیمان شد

خبرگزاری فارس: «مطلق» سرمربی نفت مسجدسلیمان شد

ناصر مطلق به عنوان سرمربی جدید تیم نفت مسجدسلیمان سکان این تیم را در لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور به دست گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از مسجدسلیمان، روز گذشته بود که خبر قهر سهراب بختیاری‌زاده سرمربی تیم نفت مسجدسلیمان به گوش رسید و خبرها از عدم حضور وی در تمرینات این تیم در روزهای اخیر حکایت داشت.

بختیاری‌زاده در صحبت‌های خود دلیل این اقدام خود را تحمیل کردن بازیکن از سوی مسؤولان و مدیریت باشگاه عنوان کرده بود.

مدیر عامل این باشگاه امروز با تایید خبر برکناری سهراب بختیاری‌زاده از این سمت اظهار کرد: ناصر مطلق مربی موفق نفت اهواز به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب شد.

زمین لرزه 3.5 ریشتری شهر حسینیه اندیمشک را لرزاند

خبرگزاری فارس: زمین لرزه 3.5 ریشتری شهر حسینیه اندیمشک را لرزاند

صبح امروز زمین لرزه 3.5 ریشتری شهر حسینیه اندیمشک را لرزاند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اندیمشک، صبح امروز زمین لرزه‌ای با بزرگی 3.5 ریشتر شهر حسینیه از توابع این شهرستان را لرزاند.این زمین لرزه در عمق 10 کیلومتری زمین و مرکز آن در فاصله 27 کیلومتری شهر حسینیه به وقوع پیوست.

هنوز گزارشی مبنی بر خسارات احتمالی مخابره نشده است.

ریشه‌های فساد اقتصادی کشور کجاست؟

قائم‌مقام انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در تشریح عوامل فساد اقتصادی کشور، فساد ستیز نبودن مسئولان و عدم ایجاد بانک اطلاعاتی جامع را از عوامل اصلی عنوان کرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الله عبدالملکی استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی در تحلیل ریشه‌های فساد اقتصادی کشور گفت: ریشه‌های این مفاسد از دو جا ناشی می‌شود؛ به عبارتی یک سری عوامل سخت‌افزاری داریم و یک سری عوامل نرم‌افزاری. در توضیح عوامل سخت‌افزاری باید گفت که عامل مهم این است که بانک جامع اطلاعاتی نداریم؛ یعنی بانکی که تمام اتفاقات و موجودیت های اقتصادی در آن اتفاق بیفتد. این باعث می‌شود که فساد اقتصادی در انبوه معاملات اقتصادی گم شود. به بیانی دیگر در نبود این بانک اطلاعاتی، یک فضای امن برای مفسد اقتصادی ایجاد می‌شود.

وی نبود بانک اطلاعاتی جامع را سبب به وجود آمدن فضای امنی برای مفسدان اقتصادی دانست و ادامه داد: با نداشتن این بانک جامع اطلاعاتی نمی‌فهمیم که افراد دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند و لذا فضا امنی ایجاد می‌شود. یکی از مسئولان می‌گفت که ما یک وقتی با مشکل نداشتن الکترودهای کوره‌های ذوب‌آهن روبه‌رو بودیم. پس از بررسی متوجه شدیم که شخصی به نام ش.ش آن‌ها را وارد می‌کند ولی آخر نفهمیدیم این ش.ش چه کسی است و این الکترودها کجا می‌رود.

عبدالملکی افزود: کار بانک اطلاعاتی در دولت نهم شروع شد و شش بانک اطلاعات اصلی باید درست می‌شد که درنهایت در یک تقاطع اطلاعاتی به هم می‌رسیدند؛ ثبت‌احوال، سامانه گمرکی، سامانه بانکی، سامانه امور مالیاتی، سامانه ارزی و ثبت‌ اسناد. بر این اساس همه این اطلاعات تحت کد ملی افراد و شرکت‌ها سامان داده می‌شوند؛ یعنی سامانه نشان می‌دهد که این کد ملی مثلاً 100 میلیون تومان وام گرفته و 3 میلیون اظهار مالیات کرده، ارز برای دارو گرفته و یا ماشین گرفته است. این اطلاعات که کنار هم قرار می‌گیرند می‌توان مفسد اقتصادی را پیدا کرد. این سیستم کد ملی هایی که مشکل‌ دارند را قرمز می‌کند و فرد شناسایی می‌شود.

عبدالملکی با بیان اینکه با حضور بانک اطلاعاتی جامع می‌توان جلوی نیمی از فسادها را گرفت، تأکید کرد: حالا با توجه به سخنان بالا این‌طور برداشت می‌شود که همه در کشور مفسدند، اما براساس آمار مفسدین دانه‌درشت که مخل اقتصاداند کم نیستند. پس این به معنای این نیست که مردم مفسدند بلکه این‌ها حرفه‌ای‌اند و به‌راحتی شناسایی نمی‌شوند. این سیستم بانک اطلاعاتی نمی‌تواند جلوی 100% فساد را بگیرد ولی حداقل نیمی از فسادها شناسایی می‌شوند و درنتیجه فضا را برای سایر مفسدین به‌شدت ناامن می‌کند و این یعنی جلوی فساد گرفته می‌شود؛ اما متأسفانه این قضیه پیگیری نمی‌شود و کسی هم دنبالش نیست.

مسئولان باید به جای فسادپذیری، فساد ستیز باشند

عضو هیئت‌علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، در توضیح عوامل نرم‌افزاری فساد اقتصادی گفت: یک عده براساس فساد نظریه‌پردازی می‌کنند؛ یعنی مثلاً می‌گویند این یک مقدار فساد باعث کارآمدی مدیر می‌شود و این فساد به نوعی بخشی از پاداش مدیر است یعنی عملاً به مدیر می گوییم که شما یک مقداری حقوق می‌گیری و یک مقداری هم می‌توانی فساد کنی و این حق شماست. وقتی فساد تئوریزه شود همه بخش‌ها را در برمی‌گیرد و دیگر نمی‌شود زیرمجموعه این مدیر را جمع کرد و همه مجموعه دچار فساد می‌شوند.

او با اشاره به این موضوع که برخی از کارگزارها، خودشان مفسدند و این کار را سخت‌تر می‌کند، افزود: اکثر افرادی که از بیرون فساد می‌کنند در داخل سیستم آدم دارند که کارهایشان را پیگیری می‌کند. مثلاً فلان زمین‌خواری اگر دست فلان قاضی بیفتد کار من درست می شود؛ یعنی کسی که باید جلوی فساد را بگیرد خود مفسد است.

وی فسادپذیر بودن برخی مسئولان را زمینه‌ساز افزایش فساد عنوان کرد و گفت: مشکل دیگری نیز وجود دارد و درواقع مشکل اصلی ما نیز همین است؛ یعنی فساد ستیز نبودن مسئولین؛ یعنی آن مقام مسئول مفسد نیست و مال حرام نمی‌خورد ولی با فساد زیرمجموعه خود برخورد نمی‌کند و این باعث افزایش فساد است. یک بررسی درباره گندم وارداتی شده که چرا به جای پاکستان از کانادا با قیمت بالاتر واردشده، به این نتیجه رسیدیم که مسئول خرید گندم عشق سفر خارج است و برای دو سفر به کانادا خرید گندم را با کانادا انجام داده است.

عبدالملکی ادامه داد: برای دو سفر خارجی چندین میلیارد ضرر به مملکت می زند؛ حالا مسئول بالادستی با اینکه از این فساد خبر داشته ولی چیزی به او نمی‌گوید. یا مثلاً یک مسئول دیگر فساد زیردستش را فهمیده بود با گریه زن آن مفسد از اخراج او منصرف شده است. این فرد با نگه‌داشتن این مفسد خودش فساد کرده است. یا مثلاً فرد مؤمنی یک معاون مفسدی را نصب می‌کند، برای اینکه فساد او گریبان گیر او نشود فسادش را لاپوشانی می‌کند.

قائم‌مقام انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی، مماشات و همراهی با مفسدان را باعث نابودی مجموعه دانست و گفت: در دولت قبل قرار بود کارهایی انجام شود اما انجام نمی‌شد، رئیس‌جمهور گفت این کار برای چه عملیاتی نمی‌شود؛ یکی گفت برای انجام این کار باید اجازه بدهید یک سری این وسط یک سودی ببرند و مماشات کنید، الآن همان‌هایی که سود جزئی می‌خواستند الآن فساد کلان می‌کنند و وقتی زیردستان دیدند که شما در برابر فساد مماشات کردید، ریشه مجموعه را می‌کنند.

او با بیان اینکه اگر جلوی فساد از اول گرفته نشود و ریشه بدواند دیگر نمی‌توان جلوی آن را گرفت، افزود: مقام معظم رهبری هم به این نکته تأکید زیادی دارند و می گویند در صورت مماشات مدیون مردم می‌شوید. مشکل اصلی ما هم همین است که فساد ستیز نیستند و فسادپذیرند و همین باعث افزایش فساد می‌شود.

نباید فساد یک ارزش اجتماعی شود

این استاد اقتصاد یکی دیگر از مسائل بحث نرم‌افزاری فساد اقتصادی را بحث اجتماعی آن عنوان کرد و گفت: به عبارتی فساد در جامعه خوب نشان داده می‌شود، مثلاً با زرنگی خواندن این دزدی‌ها باعث افزایش فساد می‌شود. مثلاً پدر خانواده می‌داند همسایه با فساد به فلان ماشین رسیده است، در خانواده می گوید ماشاالله عجب ماشینی خریده، دیگر فرزند آن خانواده نابود شده است چون او هم دنبال ماشاالله شنیدن است. یکی از اقوام داشت باآب‌وتاب از مفاسدش می‌گفت؛ بقیه مهمان‌ها هم تشویقش می‌کردند که آفرین دمت گرم. این یک زمینه فرهنگی برای درست شدن افراد فاسد ایجاد می‌شود، حالا این فرد مفسد تشویق شده و بتواند بیشتر می‌خورد و زمینه‌اش هم برای بقیه ایجاد می‌شود.

وی تربیت صحیح و فضای آموزشی را در کاهش فساد مؤثر دانست و گفت: در یک جلسه با مدیران آموزش‌وپرورش گفتم که باید عناصر اقتصاد مقاومتی را در دانش‌آموزان ایجاد کنید مثل بالا بردن خلاقیت، خودباوری و ... ازجمله در باب مبارزه با مفاسد اقتصادی کار کنید، یعنی لطفاً دانش‌آموزان را جوری تربیت کنید که ب.ز و ... از آن‌ها ساخته نشود. یک ژانری در هالیوود راه افتاده که عناصر شیطانی را خوب نشان می‌دهد و آدم بد نقش بد را می‌گیرد، جای خیر شر عوض‌شده است؛ وقتی شما در جامعه مفسد را خوب جلوه می‌دهید دقیقاً همین کار را کرده‌اید یعنی فساد را در جامعه ارزش کرده‌اید و آمال آن دانش‌آموز همین فساد اقتصادی می‌شود.

او زمین‌خواری را یکی از مفاسد اقتصادی خواند که باید هرچه زودتر با آن برخورد شود و ادامه داد: زمین‌خواری یک مفسده ثبتی است؛ چراکه زمینی که برای ما نیست را تملک می‌کنیم و می‌فروشیم و بعد از آن برایش سند ثبتی هم صادر می‌شود. درحالی‌که صاحب داشته و یا متعلق به منابع طبیعی بوده است. زمین‌خواری یکی از بزرگ‌ترین مفاسد اقتصادی ایران است چراکه ما اراضی زیادی داریم که مردمی و چه دولتی و این اراضی معمولاً ارزشمند‌است و طبق گرازش آقای اژه‌ای در سال نودویک، 120 هزار میلیارد تومان برگردانده شده یعنی برابر بودجه جاری دولت در آن سال. توجه داشته باشید که این مقدار فقط برگردانده هایش است؛ اما اینکه چه مقداری‌اش برنگشته است، باید توضیح داده شود.

یکی از مقاصد اصلی زمین خوران دولت‌ها هستند

عبدالملکی با بیان اینکه یکی از مقاصد اصلی زمین‌خواران، دولت‌ها هستند، تصریح کرد: مثلاً فلان سازمان یا شرکت زمینی باارزش بالایی دارد؛ یک قولنامه جعلی می‌آورند و اقامه دعوا می‌کنند اگر آن سازمان درحالی‌که ساخت‌وساز باشد باید طبق قانون متوقف شود تا مسئله معارض برطرف شود. مسئولین دولتی می‌بینند که پروژه‌شان مانده است و می‌داند که طرح دعوا درست نیست و برای این‌که کارش پیش برود و متوقف نشود طرف دعوا را به یک کاری مثل اهدا یک زمین دیگر یا دادن پول راضی می‌کند تا پروژه دوباره به جریان بیافتد تا بتواند سروقت آن را برساند و حالا این زمین‌خوار می‌رود سراغ سازمان بعدی. این سازمان دولتی می گوید که باید دو سه سال دنبال این دعوا بدوم؛ نمی‌ارزد پس پول را می‌دهد و خودش را آزاد می‌کند. این یکی از روش‌های زمین‌خواری این است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) یکی دیگر از راه‌های زمین‌خواری را دارای مالک نشان دادن آن از سوی مفسدان عنوان کرد و گفت: راه دیگر این است که زمین‌های خصوصی دارای مالک را نشان می‌کنند؛ مثلاً زمین خوبی را در شهر پیدا می‌کنند که دیوار محکمی هم ندارد، می‌رود دنبال این زمین و صاحب زمین را پیدا می‌کند که کجاست و چه زمان‌هایی ایران است و وقتی مطمئن شد که فعلاً طرف پیدایش نمی‌شود، دو قولنامه جعلی برای زمین درست می‌کنند و علیه او اعاده دعوا می‌کند و یکی‌شان ‌هم کلنگی بر این زمین می زند و با این دعوا دادگاه دو طرف دعوای صوری را به دادگاه می‌کشاند و طرف اصلی که سند دارد هم روحش خبر ندارد.

وی افزود: یکی از این طرفین دعوا صوری جوری قولنامه تنظیم می‌کند که با یک اشتباه فاحش دادگاه راحت می‌تواند تشخیص دهد که کدام‌یک غلط است و رأی را به نفع طرف مقابل صادر می‌کند آن‌هم با حکم دادگاه سند رسمی برای آن می‌گیرد و این زمین را به فرد دیگری می‌فروشد و آن شخص ساخت‌وساز می‌کند و فرد زمین‌خوار می‌رود سراغ زمین‌خواری بعدی ولی این مالک جعلی که ساخته است بعد سال‌ها با مالک اصلی وارد دعوا می‌شود و این داستان برای قوه قضائیه درست می کند.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، یکی دیگر از مفاسد شایع در حال حاضر را ساختمان خواری عنوان کرد و افزود: یک‌راه دیگر این است که فرد اجازه می‌دهد زمینش خورده شود و فروخته شود و فردی که خریده است آنجا ساخت ساز می‌کند؛ وقتی این پروژه به 95% رسید شکایت می‌کند و دادگاه بررسی می‌کند و کسی که فروخته می‌بیند مال غیرفروخته و دادگاه حکم می‌دهد که مالک ثانوی، هرچه خرج کرده است را از مالک اصلی بگیرد و تخلیه کند و مالک اصلی این ساختمان را به قیمت چندین برابر چیزی که داده است می‌فروشد و سود می‌کند. هزینه ساخت‌وساز در طول دو سال است اما اینجا بدون سود مجبور است بفروشد و این ضرر است. آن فروشنده هم یا جعل هویت کرده یا چیزی شبیه به آن که به‌راحتی دستگیر نمی‌شود.

وی در ادامه بحث جنگل خواری را جزء مفاسد اقتصادی دانست و گفت: قانونی داریم که اراضی منابع طبیعی که قبلاً آباد بوده و بعد رهاشده و حالا موات است اگر کسی اثبات که قبلاً روی آن خودش یا پدرش کشت می‌کرده زمین برای اوست. این اتفاق با فتوشاپ اتفاق می‌افتد که عکس آن را دست‌کاری می‌کنند که درگذشته روی آن گندم‌کاری شده و دو شاهد هم می‌آورند و قاضی هم بر اساس این شواهد زمین را به آن‌ها می‌دهد؛ این اتفاقات واقعی‌اند. گاهی این مسئله ممکن است با پول گرفتن قاضی همراه شود و با همین مستندات ناقص حکم به سود مدعی دهد.

وی افزود: قولنامه‌ای را برای زمینی با 150 سال قدمت جعل می‌کنند و کارشناس می‌فهمد که یکی از این لغات در قولنامه از لغات مستحدثه است این کارشناس قولنامه را باطل می‌کند حالا جالب این است که این فرد جاعل آن‌قدر عصبانی بود به کارشناس گفته بود که می‌کشمت چون آن‌قدر کار تمیز بوده که اینجا رودستی می‌خورد و یا یک روستایی که زمین دارد و با قطع درخت به‌تدریج پیشروی می‌کند با عدم نظارتی که هست این فرد زمینش را افزایش می‌دهد.

عبدالملکی با بیان اینکه مفسدین معمولاً یکی را در سیستم دارند که کارشان را راه می‌اندازد و معمولاً پشتیبانی می‌شوند، گفت: مثلاً در یکی از هتل‌های شمال شرق تهان ساخته بودند؛ فاضلاب این هتل به رودخانه می‌ریزد، سؤال اینجاست که اداره آب چطور مجوز داده است؟ می گویند که در آن جلسه که درباره‌اش تصمیم‌گیری می‌شده است، نماینده آب و فاضلاب غایب بوده و مجوز صادر شده است.

منبع: تسنیم

حدیث روز/ یازده گناهی که نعمت‌ها را دگرگون و پشیمانی می‌آورند

امام زین العابدین علیه السلام در کلامی ارزشمند یازده گناهی که موجب تغییر نعمتهای خدا و باعث ندامت و پشیمانی می‌شوند را بیان فرموده اند.
مشرق- حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام:

گناهانى که باعث تغییر نعمت‌ها مى شوند، عبارتند از: ستم بر مردم، ترک نمودن عادت هاى کار خیر، تعطیل کردن نیکی به مردم، کفران نعمت و ترک شکر.
زیرا خداوند عزّوجلّ مى فرماید:«خداوند سرنوشت هیچ ملتى را تغییر نمى‌دهد، مگر این که خودشان تغییر روش دهند... »

گناهانی که باعث پشیمانی و ندامت است:
ریختن خون انسانی که خداوند آن را حرام فرموده؛ حضرت حق در داستان قابیل که در مقام کشتن برادرش هابیل برآمد و از دفن وی عاجز ماند می فرماید: « پس از قتل از طایفه ی نادمین شد».
  ترک صله ی رحم در زمان قدرت،  ترک نماز تا وقت بگذرد،  ترک وصیت،  ترک رد مظالم، و منع کردن زکات تا وقت حضور مرگ و بسته شدن زبان.


متن حدیث: 
 
ان الذنوب التی تغیر النعم: البغی علی الناس، و الزوال عن العاده فی الخیر واصطناع المعروف، وکفران النعم، وترک الشکر؛ قال الله تعالی: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم».

و الذنوب التی تورث الندم: قتل النفس التی حرم الله؛ قال الله فی قصه قابیل حین قتل اخاه فعجز عن دفنه: «فأصبح من النادمین»، و ترک صله الرحم حین یقدر، وترک الصلاه حتی یخرج وقتها، وترک الوصیه و رد المظالم، و منع الزکاه حتی یحضر الموت و ینغلق اللسان.
 
 
 «معانی الاخبار، مرحوم صدوق ص 270-271»

استقبال از بهداد سلیمی و طلایی‌های وزنه‌برداری

کاروان وزنه برداری ایران بامداد امروز وارد کشور شد.
کد خبر: ۶۱۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 20 August 2016
کاروان وزنه برداری ایران با کسب دو طلا، عملکرد خوبی در المپیک داشت. بی شک اگر داوران با بهداد سلیمی آن رفتار را نمی کردند، او هم می توانست یک مدال رنگین برای وزنه برداری بگیرد. به همین دلیل بهداد به محض رد شدن از گیت فرودگاه امام خمینی(ره) با تشویق شدید حاضران روبرو شد.
 
استقبال از دو طلایی ایران یعنی کیانوش رستمی و سهراب مرادی هم بسیار گرم بود و خانواده هایشان به استقبال شان آمده بودند. وزیر ورزش هم از جمله استقبال کنندگان بود.
 
 

وضعیت تأسف‌بار مدارس روستای منصوره شادگان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وضعیت تأسف‌بار مدارس روستای منصوره از توابع شهرستان شادگان را مشاهده می‌نمایید.
 
 

اخبار سیاسی روز

ادامه فشارها به‌دولت اوباما برای‌مبادله زندانیان با ایران

در پی افشای جزئیات تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، انتقادات نمایندگان و رسانه‌های جمهوری‌خواه از دولت «باراک اوباما» ادامه دارد.
کد خبر: ۶۱۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۳ 21 August 2016
نمایندگان و رسانه‌های جمهوری‌خواه همچنان به انتقاد از دولت «باراک اوباما» به دلیل پرداخت نقدی پول به ایران به هنگام تبادل زندانیان، ادامه می‌دهند.
به گزارش فارس، شش ماه قبل همزمان با اجرایی شدن توافق هسته‌ای، چندین نفر از اتباع ایران و آمریکا که در کشور مقابل زندانی بودند، مبادله شدند. به موازات این مبادله، آمریکا بخشی از طلب ایران در یک قرارداد کنسل‌شده تسلیحاتی مربوط به دوران پیش از انقلاب اسلامی را به تهران پرداخت کرد.
وزارت خارجه آمریکا روز جمعه تائید کرد 400 میلیون دلار از این مبلغ به صورت نقدی و همزمان با مبادله زندانیان، به ایران پرداخت شده است.

تائید این مسئله، بهانه‌ تازه‌ای به جمهوری‌خواهانی داده که در فصل رقابت‌های انتخاباتی از هر موضوعی برای تحت فشار قرار دادن دولت دموکرات آمریکا استفاده می‌کنند.

«پائول رایان» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ضمن انتقاد از این توافق، گفت: «رئیس‌جمهور باید در مورد اقداماتش و سابقه خطرناکی که ایجاد کرده، به مردم آمریکا پاسخ دهد.»
جمهوری‌خواهان با متهم کردن دولت اوباما به «باج» دادن به ایران، مدعی شده‌اند که این اقدام شهروندان آمریکایی را در سرتاسر جهان در معرض خطر قرار داده و موجب افزایش احتمال ربایش اتباع آمریکا می‌شود.

به نوشته سایت شبکه «فاکس نیوز»، «جان مک‌کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، که او هم یک جمهوری‌خواه است، گفته است: «دولت سیاست دیرینه ایالات متحده مبنی بر خودداری از پرداخت باج را به سخره گرفته و با این کار آمریکایی‌ها را در معرض خطر قرار داده است.»

در روزهای گذشته شبکه‌های تلویزیونی نزدیک به جمهوری‌خواهان، در مصاحبه‌ها و میزگردهای متعدد با موضوع مبادله زندانیان با ایران، به شدت دولت اوباما را تحت فشار قرار داده‌اند.

کاخ سفید با رد این اتهام، تأکید کرده است که این مبلغ باج نبوده، بلکه پولی بوده که تهران از واشنگتن طلب داشته است. دولت آمریکا می‌گوید اگر قرار بود دیوان بین‌المللی به شکایت ایران در این پرونده رسیدگی می‌کرد، حکم سنگین‌تری صادر می‌کرد و واشنگتن مجبور بود مبلغ بیشتری به تهران بپردازد.

بزرگترین نهاد جاسوسی دنیا «NSA» هک شد / ابزار جاسوسی NSA به حراج گذاشته شد

آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا NSA که به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین نهاد جاسوسی سایبری و تکنولوژیک در سراسر دنیا شناخته میشود، مورد حمله هکری قرار گرفته و هک شده است.
کد خبر: ۶۱۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 21 August 2016

آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا NSA که به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین نهاد جاسوسی سایبری و تکنولوژیک در سراسر دنیا شناخته میشود، مورد حمله هکری قرار گرفته و هک شده است.

به گزارش «تابناک» یک گروه هکری ناشناس به نام Shadow Brokers ادعا کرده است که موفق به نفوذ به شبکه های پیشرفته ترین نهاد جاسوسی دنیا یعنی NSA شده است. این گروه هکری عنوان کرده است که به یکی از نرم افزارهای NSA که برای هک رایانه ها و شبکه های متعلق به دولت ها و شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار میگرفته است دسترسی پیدا کرده.

این گروه هکری همچنین اقدام به انتشار در حدود 300 مگابایت داده ای که از طریق این عملیات هکری از NSA به دست آورده بر روی اینترنت کرده است تا ادعای خود را ثابت کند. متخصصان امنیتی فایلها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و ادعای این گروه هکری را تایید کرده اند.

بزرگترین نهاد جاسوسی دنیا «NSA» هک شد / ابزار جاسوسی NSA به حراج گذاشته شد


همچنین این گروه هکری اقدام به حراج نرم افزار سرقت شده جاسوسی NSA بر روی فضای Dark Web کرده اند که میتواند برابر با 1 میلیارد بیت کویین برای آنها درآمد داشته باشد. در حال حاضر هر بیت کویین برابر با 581 دلار است که در مجموع بیش از 581 میلیارد دلار بهای این نرم افزار جاسوسی خواهد بود.

همچنین این گروه هکری ادعا کرده اند که این بسته نرم افزاری شامل یک سلاح سایبری «بسیار پیشرفته تر و بهتر از استاکس نت» است. قرار است این گروه هکری یک بخش دیگر از این بسته نرم افزاری جاسوسی را به رایگان در اختیار همه کاربران اینترنتی قرار دهند!

این گروه هکری همچنین ادعا کرده است که به شکلی موفقیت آمیز توانست است بخش Equation Group در نهاد NSA را نیز هک کند. وجود این بخش در NSA برای اولین بار از سوی شرکت امنیتی سایبری کسپرسکی در سال 2015 افشا شد و از این گروه به عنوان یکی از پیچیده ترین گروه های سایبری در تمام دنیا یاد میشود. پیشرفته ترین گروه هکری سایبری که تا کنون وجود داشته است.

این بسته نرم افزاری در واقع بخشی از مجموعه اقدامات جاسوسی گسترده از سوی NSA است که برای اولین بار در سال 2014 افشا شد. در آن زمان اوباما به همه نهادهای ایالات متحده دستور داد تا آسیب پذیری های امنیتی کشف شده را برای ارتقای امنیت در اختیار متخصصان و شرکت های مربوطه قرار دهند. اما این دستور شامل مواردی که مستقیما با امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در ارتباط بود را در بر نمیگرفت.

«ویلیام بینی» متخصص امنیت سایبری و یکی از اعضای سابق NSA در مورد جمله هکری اخیر گفته است که این اقدام به احتمال بسیار زیاد کار یکی از اعضای داخلی NSA است. وی میگوید که شبکه های NSA به لحاظ فیزیکی از اینترنت مجزا هستند و در نتیجه یک نفر از داخل NSA – کسی شبیه به ادوارد اسنودن – به احتمال بسیار زیاد به این نرم افزار را در اختیار گروه هکری Shadow Broker قرار داده است.

وی بیان کرده است که چنانچه این ابزار در اختیار دولت های خارجی و متخصصان امنیتی سایر کشورها قرار گیرد آنها میتوانند با مهندسی معکوس این نرم افزار اقدام به بازسازی نمونه های جدیدتر و پیچیده تری از این ابزار با مقاصد مختلف کنند. به گفته بینی ایران در حال حاضر به نظر مشغول مهندسی معکوس کرم استاکس نت است تا از آن برای مقاصد خود استفاده کند.

بزرگترین نهاد جاسوسی دنیا «NSA» هک شد / ابزار جاسوسی NSA به حراج گذاشته شد


این در حالی است که ادوارد اسنودن معتقد است که روسیه پشتیبان و حامی گروه هکری Shadow Broker است. وی در یک توییت در رابطه با همین موضوع گفته است: شواهد و اسناد ضمنی و همچنین خرد متعارف میگوید که روسیه مسئولیت این حمله به NSA را بر عهده داشته است.

وی بیان کرده است که این حمله هکری به وضوح نشان خواهد داد که هر جاسوسی و حمله سایبری که توسط این نرم افزار صورت گرفته است از سوی ایالات متحده انجام شده و این امر میتواند تبعات مهم سیاست خارجی برای ایالات متحده داشته باشد. به ویژه اگر یکی از این حملات سایبری متوجه متحدان آمریکا شده باشد.

جزئیات انتقال تسلیحات هسته‌ای آمریکا از ترکیه به رومانی

طی هفته های اخیر و مشخصاً پس از وقوع کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، بحث های فراوانی درباره سرنوشت تسلیحات هسته ای آمریکایی مستقر در ترکیه و احتمال افتادن آن ها به دست گروه های تروریستی مطرح شد، تا اینکه شب گذشته خبر رسید آمریکا کار انتقال این تسلیحات از ترکیه را آغاز کرده است. یک پایگاه خبری اروپایی جزئیاتی از این موضوع را منتشر کرده است.
کد خبر: ۶۱۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳ 19 August 2016
جزئیات انتقال تسلیحات هسته‌ای آمریکا از ترکیه به رومانیطی هفته های اخیر و مشخصاً پس از وقوع کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، بحث های فراوانی درباره سرنوشت تسلیحات هسته ای آمریکایی مستقر در ترکیه و احتمال افتادن آن ها به دست گروه های تروریستی مطرح شد، تا اینکه شب گذشته خبر رسید آمریکا کار انتقال این تسلیحات از ترکیه را آغاز کرده است. یک پایگاه خبری اروپایی جزئیاتی از این موضوع را منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»، شب گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه به گفته منابع آگاه، آمریکا کار انتقال تسلیحات هسته ای خود مستقر در ترکیه را به رومانی آغاز کرده است. این امر در حالی صورت می گیرد که اخیراً بحث های فراوانی درباره خطرات ناشی از وجود این سلاح ها در ترکیه در محافل مختلف رسانه ای و تحلیلی منتشر شده بود.
پایگاه اینترنتی اروپایی «یورواکتیو» در گزارش خود، جزئیاتی از این ماجرا و ابعاد آن را منتشر کرده است. به نوشته این سایت، دو منبع مستقل گفته اند که ایالات متحده کار انتقال تسلیحات هسته ای خود از ترکیه به رومانی را آغاز کرده این امر، خود یکی از نشانه های ایجاد تنش در روابط واشنگتن و آنکارا نیز هست. 
به گفته یکی از منابع، کار انتقال این تسلیحات از نظر فنی و سیاسی بسیار چالش برانگیز بوده است. وی که نخواسته نامش فاش شود، در این زمینه می گوید: «انتقال بیش از 20 سلاح هسته ای، کار ساده ای نیست». 
این انتقال پس از آن صورت می گیرد که چند روز پیش، اندیشکده «سیمسون» با انتشار گزارشی اشاره کرد که از زمان پایان جنگ سرد، حدود 50 سلاح هسته ای آمریکا در پایگاه نظامی «اینجرلیک» ترکیه مستقر بوده که در فاصله 100 کیلومتری مرز سوریه قرار دارد. 
با این حال، در جریان کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، برق پایگاه اینجرلیک قطع شد و دولت ترکیه نیز پرواز هواپیماهای آمریکایی از این پایگاه را موقتاً قدغن نمود. در نهایت، فرمانده این پایگاه دستگیر و به دست داشتن در کودتا متهم شد. اما بر اساس گزارش اندیشکده سیمسون، این امر که در صورت ادامه تنش ها و وقوع درگیری داخلی در ترکیه، آمریکا می توانست بر سلاح های خود در این پایگاه کنترل داشته باشد یا خیر، محل سوال جدی است. 
یک منبع دیگر می گوید روابط آمریکا و ترکیه پس از کودتای اخیر به حدی تیره شده که واشنگتن دیگر برای نگهداری سلاح های خود به آنکارا اعتماد ندارد. به گفته این منبع، سلاح های هسته ای آمریکا اکنون به پایگاه «دِوِسِلو» در رومانی منتقل شده اند. دوسلو در نزدیکی شهر کاراکال، محل استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا نیز هست که گفته می شود علیه روسیه تنظیم شده است.رومانی در طول جنگ سرد، متحد شوروی بود، اما حتی در آن دوران نیز هیچ گاه میزبان سلاح های هسته ای نبود. به همین دلیل، اکنون استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی آمریکا در این کشور و در نزدیکی روسیه، می تواند واکنش روسیه را به همراه داشته و تنش ها را در این منطقه تشدید کند. باید خاطرنشان کرد که در سال 1960، استقرار سلاح های هسته ای شوروی در کوبا، نزدیک بود به یک جنگ تمام عیار میان آمریکا و شوروی منجر شود.
یورواکتیو از وزارتخانه های خارجه آمریکا، ترکیه و رومانی خواسته درباره این موضوع اظهارنظر کنند. مقامات ترکیه ای و آمریکایی قول دادند که به این موضوع پاسخ دهند. پس از چند ساعت، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که موضوع می بایست از طریق وزارت دفاع این کشور پیگیری شود؛ اما این وزارتخانه تاکنون پاسخی نداده است. 
در همین حال، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با ارسال اظهارنظری با ادبیات دیپلماتیک، ضمن اشاره غیرمستقیم به موضوع، بیان کرد که اعضای ناتو می بایتس اطمینان حاصل کنند که سلاح های هسته ای آمریکا در اروپا، در مکانی «امن» نگهداری می شود.
نشست سران ناتو، تنها چند روز پیش از وقوع کودتای نافرجام در ترکیه برگزار شد. در آن زمان، خطراتی که متوجه سلاح های هسته ای آمریکا بود، از جهت نزدیکی اینجرلیک به مرز سوریه و حملات تروریستی بود که طی ماه های اخیر در ترکیه رخ داده است. حملاتی که برخی از آن ها به داعش و برخی به «پ.ک.ک» نسبت داده شده است. 
در این میان، وزارت خارجه رومانی به شدت خبر استقرار سلاح های هسته ای آمریکا در این کشور را رد کرد. سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ مکتوب خود نوشت: «در پاسخ به درخواست شما، وزارت امور خارجه رومانی اطلاعاتی که به آن اشاره کرده اید را قویاً تکذیب می کند». 
این در حالی است که حتی در دوران جنگ سرد و پس از آن نیز اطلاعات مربوط به محل استقرار سلاح های هسته ای آمریکا در خاک اروپا، هیچ گاه به طور رسمی تأیید نمی شد. با این حال، همه می دانند که این سلاح ها در بلژیک، هلند، آلمان و ایتالیا میزبان سلاح های هسته ای آمریکا هستند.
گفتنی است خبر انتقال تسلیحات آمریکایی، تنها یک روز پس از آن منتشر شد که فرمانده نیروی هوایی آمریکا تاکید کرده بود واشنگتن جابجایی تسلیحات اتمی خود از پایگاه اینجرلیک در ترکیه را ضروری نمی‌داند.
جدال میان بغداد و اربیل پیش از عملیات موصل
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق مستقیما خطاب به دولت منطقه‌ای اربیل گفت که عراقی‌ها کاملا با تقسیم موصل مخالفند و تنها به ارتش عراق و حشد شعبی اجازه داده خواهد شد تا پس از بازپس‌گیری موصل وارد این شهر شوند.
کد خبر: ۶۱۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶ 20 August 2016
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق مستقیما خطاب به دولت منطقه‌ای اربیل گفت که عراقی‌ها کاملا با تقسیم موصل مخالفند و تنها به ارتش عراق و حشد شعبی اجازه داده خواهد شد تا پس از بازپس‌گیری موصل وارد این شهر شوند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، اظهارات حیدر العبادی متوجه نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق است که اخیرا کنترل 12 روستا را در حومه موصل در دست گرفته‌اند و تروریست‌های داعش را به اطراف شهر القیاره در جنوب این شهر راندند؛ مسئله‌ای که بغداد آن را تجاوز از خط قرمزی می‌داند که آن را برای پیشمرگ‌ها ترسیم کرده است.
بغداد تاکید دارد که با اربیل بر سر عدم پیشروی پیشمرگ‌ها خارج از مناطق کنونی تحت سیطره آن‌ها به توافق رسیده است. در واقع دولت عراق به خوبی می‌داند که اگر نیروهای کرد دستشان را به سمت مناطق جدید دراز کنند دیگر این مناطق به دست بغداد نمی‌رسد. این را با استناد به اظهارات مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق می‌توان تأیید کرد که گفته بود: آن چیزی را که نیروهای پیشمرگ با خونشان به دست بیاورند تنها ازآن خود آن‌ها خواهد بود.

دروازه جنگ

ارتش عراق اخیرا از طریق محور کرکوک-مخمور به آسانی و با استقبال به سمت جنوب موصل رفت تا از طریق آن به سمت کرانه شرقی رود دجله بروند اما اظهارات اخیر العبادی خشم پیشمرگ‌ها را که تنها دروازه ورود ارتش عراق به میدان جنگ از محور مخمور را در اختیار دارند، برانگیخت.هوکر صلاح الدین، یکی از فرماندهان پیشمرگ‌ها در مخمور گفت، اظهارات العبادی آن‌ها را شوک‌زده کرد.
اما این فرمانده زمانی که گفت "تنها مسعود بارزانی به عنوان فرمانده کل نیروهای کرد حق دارد آن‌ها را به حرکت درآورد یا متوقف کند" نشان داد که خیلی برای سخنان العبادی اهمیت قائل نیست.

لزوم هماهنگی

از سوی دیگر سفین دزیی، سخنگوی اقلیم کردستان عراق این مشارکت را تأیید و به وارد شدن آن در توافق‌نامه اشاره کرد اما "فراموش کرد" که به لزوم هماهنگی با بغداد اشاره کند.وی گفت که داعش دشمن مشترکی است که باید همه را متحد کند.
در مقابل برخی فرماندهان ارتش عراق که پیشروی کندی را در کرانه شرقی رود دجله در مقابل شهر القیاره داشته‌اند با اظهارات العبادی موافق نیستند و پیشمرگ‌ها را یک نیروی فعال در عرصه نبرد عراق می‌دانند که به حاشیه راندن آنها ممکن نیست.
نبیل حمید، یکی از فرماندهان ارتش عراق به الجزیره گفت: آن‌ها صرف نظر از سیاست مثل یک نظامی در میدان می‌جنگند. آن‌ها یک نیروی جنگی هستند و نقششان در عملیات آزادسازی مهم است.اما تحلیلگران معتقدند که آنچه در بغداد رخ می‌دهد احتمالا تنها در بغداد نمی‌ماند بلکه دیر یا زود روی میدان جنگ نیز تأثیر خواهد گذاشت.
در راستای این عملیات قریب الوقوع به نظر می‌رسد واشنگتن از احتیاط به خرج دادن در هدف قرار ندادن غیرنظامیان عاجز است و همین مسئله هزاران تن از ساکنان نینوا را مجبور به کوچ به سمت اردوگاه‌هایی کرده که تحت نظارت اقلیم کردستان هستند.
واشنگتن و هم‌پیمانانش صدها مشاور و نیروی جنگی و توپخانه هوشمند دارند که بر بالای ارتفاعات مخمور مستقر است. همچنین صدها جنگنده دارد که همچنان در آسمان این منطقه جهت آمادگی برای عملیات موصل پرواز می‌کنند.

پیش‌مرگ‌ها خطاب به واشنگتن: از بغداد دستور نمی‌گیریم

از سوی دیگر وزارت پیش‌مرگ‌ها در اقلیم کردستان عراق در واکنش به اظهارات مارک تونر، سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا گفته که "نیروهای پیشمرگ از رهبران خود دستور می‌گیرند و هرگز از دولت عراق دستور نخواهند گرفت."تونر پیشتر از نیروهای پیشمرگ خواسته بود که تحت سیطره دولت عراق قرار بگیرند.در بیانیه وزارت پیشمرگ‌ اقلیم کردستان آمده است: نیروهای پیشمرگ به جهان ثابت کردند که تنها نیرویی هستند که می‌توانند با خشن‌ترین گروه‌های تروریستی در جهان بجنگند.
سیاست‌های منطقه‌ای روسیه؛ اهداف و رفتار
نظم مطلوب منطقه از نگاه روسیه نظمی است که در آن ثبات مفهوم اصلی آن را تشکیل دهد. از نگاه روس‌ها، ‌جهان ‌تک‌قطبی ‌در‌گذشته ‌است و ایالات متحده دیگر همانند سابق نمی‌تواند سیاست‌های یکجانبه‌گرایی خود را در جهان به پیش ببرد.

به گزارش مشرق، فروپاشی شوروی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از آن به عنوان «بزرگترین فاجعه ژئوپلیتیکی قرن بیستم» یاد کرده است، باعث شد تا مسکو روز به روز حوزه‌های نفوذ خود را به غرب واگذار کند. روسیه تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همواره از نفوذ بالایی در منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا برخوردار بود.

در آن زمان، اکثر کشورهای این منطقه در زمره‌ی دولت‌های بلوک شرق بودند، اما فروپاشی کمونیسم سبب ایجاد تغییراتی عمیق شد که کاملاً به زیان روس‌ها بود. قدرت‌های غربی و در رأس آن‌ها ایالات‌متحده از خلأ قدرت به وجود آمده نهایت استفاده را کردند و در حوزه‌های مختلفی به منافع روسیه تاختند.

روس‌ها علاوه بر این‌که در مناطق شرقی اروپا و کشورهای سابق عضو پیمان ورشو با چالش مواجه شدند و به‌طور مکرر شاهد گسترش ناتو به سمت مرزهای شرقی خود بودند، در مناطقی دیگر از جهان نظیر غرب آسیا و شمال آفریقا نیز منافع پیشین خود را از دست دادند.

عقب‌نشینی روسیه از حوزه‌های نفوذ خود در جهان و شکست‌های پی‌درپی از غرب دست‌کم تا یک دهه پس از فروپاشی شوروی ادامه پیدا کرد، اما از اوایل سال 2000 میلادی بود که روس‌ها به‌آرامی درصدد افزایش نفوذ خود در صحنه بین‌الملل و بازیابی قدرت و نفوذ پیشین شدند.

یکی از پرسش‌های مهمی که درباره‌ی روسیه و سیاست خارجی این کشور در قبال منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا مطرح می‌شود، میزان نفوذ کنونی سیاست مسکو در این منطقه است. در پاسخ به این پرسش فرضیه‌ها و دیدگاه‌های مختلف و متنوعی مطرح می‌شود که سعی داریم در  این مطلب به آن بپردازیم.

حوزه غرب آسیا

حمله آمریکا به عراق در سال 2003 باعث بروز تغییر و تحولات وسیعی در منطقه غرب آسیا شده است که روس‌ها علت آن را بی‌ثباتی نشأت‌گرفته از تصمیمات اشتباه واشنگتن در آن مقطع می‌دانند. بااین‌حال همین تصمیم آمریکا و بی‌ثباتی‌های کنونی در منطقه زمینه را برای ایفای نقش بیشتر روسیه در تحولات و تصمیم‌گیری‌های منطقه فراهم نموده است.

بدون شک اکنون سوریه به نمود اصلی سیاست‌های مسکو تبدیل شده است. سوریه اکنون تنها کشوری است که خارج از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، میزبانی از پایگاه نظامی روسیه را دارد. همین مسئله در کنار عوامل ژئوپلیتیک دیگر موجب شده است تا حفظ دولت کنونی دمشق در رأس سیاست‌های کرملین قرار بگیرد.

بر اساس برخی دیدگاه‌ها، حمایت مسکو از دولت اسد، ضمن ارائه‌ی تصویری ناخوشایند از این کشور در میان اعراب، باعث کم شدن نفوذ تاریخی روسیه نیز شده است و این کشور تنها در صورتی می‌تواند نفوذ خود را افزایش دهد که روابط آمریکا با کشورهای اسلامی منطقه کاهش یابد. در نقد این دیدگاه باید گفت روسیه همچنان دارای پایگاه‌های نفوذ متعددی در غرب آسیا است.

روابط رسمی با گروه حماس و تروریستی محسوب نکردن این گروه، حمایت‌های ضمنی از برنامه‌ی هسته‌ای ایران، مشارکت در فرآیند مذاکرات صلح رژیم صهیونیستی و فلسطین، داشتن پایگاه نظامی در سوریه و حمایت وسیع از دولت این کشور و روابط رو به گسترش با عراق، از جمله مهم‌ترین دلایلی است که ما را به این باور می‌رساند که مسکو همچنان دارای منافع عظیمی در غرب آسیا است.

حوزه شمال آفریقا

بعد از سقوط دولت معمر قذافی در لیبی (که روس‌ها بارها عنوان کرده‌اند که بعد از این جریان دیگر فریب وعده‌های غرب را نمی‌خورند) دست روسیه از وجود کشوری دوست در شمال آفریقا خالی شد. با این حال تغییر و تحولات مکرر صورت گرفته در این منطقه و اهمیت ثبات و امنیت از دیدگاه روسیه و متهم کردن غرب به تلاش برای بی‌ثباتی در کشورهای دنیا باعث شده است تا رویکرد روسیه، مورد توجه برخی کشورهای حوزه شمال آفریقا از جمله مصر شود. طی مدت اخیر، مناسبات مسکو و قاهره در تمامی زمینه‌ها با رشد مواجه شده است.

مصری‌ها معتقدند در صورت عدم تمایل آمریکا به همکاری‌های امنیتی با قاهره، این کشور به سوی روسیه خواهد رفت که به نظر می‌رسد این امر اکنون در حال رخ دادن است. علاوه بر مواضع سرسخت کرملین در قبال اسلام‌گرایان رادیکال (که همواره یکی از چالش‌های اساسی قاهره بوده است) مسکو بیش از پیش به‌عنوان کنشگری خارجی تلقی می‌شود که همکاری با آن می‌تواند شرایط را برای آمریکا سخت‌تر سازد.

مواضع مقامات روسی حاکی از آن است که روسیه به مصر به‌عنوان یک شریک موقتی نمی‌نگرد و مایل است منافع پایدارتری را در این کشور دنبال کند و نه آنکه صرفاً به دنبال فشار بر آمریکا و ایفای نقشی نمایشی در خلأ به‌وجودآمده باشد.

اهداف روسیه از حضور در منطقه (سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی)

روسیه دو دهه پس از فروپاشی شوروی اکنون سعی می‌کند حوزه‌های نفوذ خود را از محدوده خارج نزدیک (کشورهای استقلال یافته از شوروی) فراتر نهد و در این راه اهداف متعددی نیز دارد. اهدافی که گاه از منظر ملی اهمیت پیدا می‌کند و گاه از دیدگاه منطقه‌ای و بین‌المللی.

از نظر ملی باید گفت روس‌ها همواره از تروریسم زیان دیده‌اند، در نتیجه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی را یکی از تهدیدات امنیت ملی خود می‌دانند. روسیه 20 میلیون مسلمان دارد و قطعاً بی‌ثباتی در منطقه در این کشور نیز اثر می‌گذارد. علاوه بر این دولتمردان روس می‌خواهند از منظر ملی افکار عمومی خود را قانع کنند که روسیه با وجود فروپاشی شوروی و تحریم‌های غرب، همچنان قدرتمند است.

از طرف دیگر در حال حاضر با موجی از گرایش جوانان روس به گروه‌های تکفیری و افراطی روبرو هستیم و روس‌ها برای تأمین امنیت خود به سمت ابزار نظامی و اقدام در کشورهایی مانند سوریه رو کرده‌اند.[1]

از نظر منطقه‌ای نیز باید گفت تحولات سال‌های اخیر در غرب آسیا و شمال آفریقا باعث شد تا روسیه متحدینی مانند لیبی را از دست بدهد. در نتیجه آن‌ها می‌کوشند تا با بازیابی قدرت، حوزه‌های نفوذ سابق را حفظ و تقویت کنند و یا کشورهای دوست جدیدی پیدا کنند.

از دید بین‌المللی نیز روس‌ها پایان جهان تک‌قطبی به هژمونی آمریکا را هدف قرار داده‌اند- هرچند برخی از روس‌ها سال‌هاست که از پایان دنیای تک‌قطبی سخن می‌گویند. هدف دیگر این است که آن‌ها خواهان حضور در جمع قدرت‌های بزرگ و اثبات این موضوع هستند که کرملین نیز دارای منافعی خواهد بود.

به این دلایل فروش تسلیحات را نیز می‌توان نام برد که طی سال‌های اخیر یکی از ابزارهای مسکو برای اثبات قدرت خود در صحنه بین‌الملل بوده است. بدون شک فروش نزدیک به 15 میلیارد دلار تجهیزات نظامی در سال از سوی روسیه به کشورهای مختلف به معنای تحقق پیدا کردن برنامه‌های مقامات کرملین در زمینه‌ی بالا بردن نقش این کشور به‌عنوان یکی از کشورهای عمده‌ی صادرکننده‌ی تسلیحات در جهان است.

نظم مطلوب منطقه از نگاه روسیه و راه دست‌یابی به آن

الکساندر اول، تزار روسیه، در سال  1815 با همکاری مترنیخ اتحاد مقدسی را تشکیل دادند که ویژگی اصلی آن محافظه‌کاری بود. طرف‌های این معاهده که اعضای یک خانواده مسیحی بودند، تعهد کردند که جنبش‌های انقلابی را سرکوب کنند، زیرا این نوع جنبش‌ها را تهدیدی علیه حکومت‌های خود می‌دانستند.

شاید بتوان چنین ویژگی محافظه‌کاری را هم‌اکنون نیز در دولت‌مردان روسیه و از جمله پوتین مشاهده کرد. مقامات روسی طی سال‌های اخیر همواره ثبات را بر هر موضوع دیگری ترجیح داده‌اند. با این حال باید تفاوت عمده‌ای را میان محافظه‌کاری آن مقطع روسیه و زمان کنونی دانست.

تلاش‌های ‌آلکساندر ‌اول در جهت ‌ تشکیل «اتحادیه ‌مقدس» ‌ به ‌عنوان یک ‌نوع ‌سیستم امنیت ‌اروپایی بر ‌اساس ‌تعادل ‌منافع ‌بعد ‌از ‌جنگ‌ها ‌با ‌ناپلئون با شکست روبه‌رو شد، چراکه بر اساس آرمان‌گرایی سیاسی بنا شده بود.

اما ‌روسیه ‌از ‌آن ‌زمان ‌درس ‌گرفته ‌و ‌از ‌آرمان‌گرایی ‌سیاسی ‌دست ‌کشیده ‌است. ‌شاید بتوان گفت سیاست ‌کنونی ‌روسیه، ‌واکنشی ‌به ‌اشتباهات ‌آن ‌دوران ‌هم ‌می‌باشد.‌

اکنون باید این پرسش را مطرح کرد که نظم مطلوب منطقه از نگاه روسیه چگونه است؟ به موازات این پرسش سؤالات دیگری نیز مطرح می‌شود از این قبیل که نقش ایران در چنین نظم‌هایی چگونه است و سؤال دیگر این که روابط روسیه با عربستان و رژیم صهیونیستی در نظم مطلوب چگونه خواهد بود؟

نخست باید گفت سیاست خارجی کلان روسیه اصولی دارد:

اصل نخست؛ همان نظام بین‌المللی چندقطبی است.

اصل دوم؛ محافظه‌کاری در نظام وستفالیایی است که بر حاکمیت ملی، عدم مداخله و مرزهای ملی تأکید دارد.

اصل بعدی؛ به بازی بزرگ مربوط می‌شود به این مفهوم که روسیه همچنان قائل به نقش‌آفرینی قدرت‌های بزرگ بر اساس بازی واقع‌گرایانه و قدرت‌محور است.

اصل دیگر نیز اصل «کنسرت» در چارچوب موازنه قوا است. یعنی تضمین ثبات و امنیت بین‌المللی با موازنه میان قدرت‌ها و ایجاد کنسرت‌هایی برای حل و فصل موضوعات به شکل مقطعی با حضور دولت‌های قدرتمند و یا به شکل دائمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد.[2]

باید نگرش روسیه به نظم بین‌المللی را اینگونه تحلیل کرد که روس‌ها به بازی قدرت در نظام بین‌الملل آگاه هستند. آن‌ها معتقد هستند که نظام بین‌الملل یک سیستم چندجانبه است. به این امر آگاه هستند که دولت‌های بزرگ می‌توانند از طریق قدرت نظامی منافع خودشان را تأمین کنند و به وسیله یک موازنه قدرت می‌توانند ثبات سیستم بین‌المللی را تأمین کنند. از نگاه دولت روسیه حفظ دولت‌های دارای حاکمیت ملی و اصول روابط بین‌الملل، اصل عدم مداخله، اصل احترام به دولت‌های حاکم، این‌ها موضوعاتی است که در روابط بین‌الملل بایستی ساری و جاری باشد. از نگاه دولت روسیه تجربه لیبی، مصر و یمن نشان داده است که اگر دولت‌های موجود در جهان ضربه ببینند، جایگزین آن‌ها  دمکراسی نیست، بلکه هرج‌ومرجی خواهد بود که همه از آن متضرر خواهند شد. این نگرشی که روسیه به روابط بین‌الملل دارد سبب می‌شود تا به حمایت نظامی از دولت اسد و تلاش برای حفظ آن  اقدام کند.[3]

نقش ایران در نظم مطلوب منطقه از نگاه روسیه

درباره این مسئله که نقش ایران در نظم جدید چگونه خواهد بود نیز باید گفت روس‌ها تلاش داشته‌اند تا در تحولات غرب آسیا امکان گفتگو با همه طرف‌ها را داشته باشند؛ در نتیجه ایران، عربستان و حتی رژیم صهیونیستی نیز در این رابطه مهم تلقی می‌شوند.

مسکو تنها و تنها به منافع خود می‌اندیشد و هیچگونه تضمینی وجود ندارد که منافع بعضاً مشترک این کشور با ایران باعث شود تا روس‌ها منافع ایران در منطقه و کشورهایی چون سوریه را به رسمیت بشناسند. البته روسیه از این موضوع که ایران چالشی در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکاست استقبال می‌کند.

همچنین باید گفت متضرر شدن همیشگی روسیه از جریان سلفی‌گری و وجود اسلام میانه‌رو در ایران باعث می‌شود تا مسکو بتواند نگاه مثبتی به ایران داشته باشد، هرچند از این پتانسیل تاکنون استفاده نشده است.

از طرف دیگر روابط روسیه و عربستان هیچ‌گاه دوستانه نبوده است و تحولات نیز به سمتی می‌رود که بعید است رویداد خاصی در این زمینه صورت گیرد، چراکه عربستان یکی از متحدین اصلی آمریکا در منطقه است و قطعاً نمی‌تواند مناسبات نزدیکی با مسکو داشته باشد هرچند دو کشور به صورت عمل‌گرایانه و مبتنی بر منافع، به هم نزدیک می‌شوند.

در ارتباط با رژیم صهیونیستی نیز باید گفت دولت روسیه فارغ از هر مسئله‌ای همواره روابطی دوستانه با تل‌آویو داشته و به صورت کلان، در نظم مطلوب روسیه در منطقه، رژیم صهیونیستی نباید مورد تهدید جدی قرار گیرد.

نتیجه

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جهان دوقطبی، امریکا به ابرقدرت واحد تبدیل شد و توانست بدون ایجاد مزاحمت خاصی، سیاست‌های خود را در پهنه عظیم گیتی به مرحله اجرا بگذارد. روسیه‌ی تازه متولدشده از فروپاشی شوروی به رهبری «بوریس یلتسین» آنقدرها گرفتاری داخلی داشت که نتواند در برابر یک‌جانبه‌گرایی‌های امریکا در جهان ایستادگی نماید.

اما اکنون روسیه پس از عبور از یک دوره‌ی گذار و فائق آمدن بر مشکلات و تنگناهای اقتصادی، به یُمن وجود منابع عظیم انرژی، در حال بازسازی قدرت است. به همین دلیل می‌کوشد تا بار دیگر جایگاه خود را به‌عنوان قدرتی بزرگ و تأثیرگذار در نظام بین‌الملل بازیابد.

پوتین، فروپاشی شوروی را تراژدی غیرقابل تحملی می‌پندارد و غرب را علت اصلی این توطئه تلقی می‌کند. هرچند فروپاشی شوروی باعث تحدید قدرت و نفوذ مسکو در پهنه گیتی شد، اما روس‌ها نشان دادند که همچنان در برخی مناطق حوزه‌های نفوذی دارند که دست‌اندازی به آن با واکنشی تند مواجه خواهد شد. تلاش گرجستان برای پیوستن به ناتو در سال 2008 را روس‌ها با آغاز جنگی سهمگین و ساقط کردن دولت غرب‌گرای ساکاشویلی پاسخ دادند.

به نظر می‌رسد پوتین راه خود را در سیاست خارجی یافته و هدفش به کرسی نشاندن و ایفای نقش از سوی روسیه‌ای مقتدر، منحصربه‌فرد و بی‌همتا در عرصه داخلی و جهانی است. اگرچه ممکن است او «امپراتوری» خاص خود را در ذهن داشته باشد که مرزهایش هنوز معلوم نیست، اما او می‌خواهد سایر دنیا را متقاعد سازد که باید با «امپراتوری جدید روس» تعامل کنند.

روس‌ها اکنون و به‌واسطه بحران‌های کنونی در عراق، سوریه و یمن، از یک‌سو به نقش‌آفرینی در حل‌وفصل این بحران‌ها مشغول‌اند و از این طریق به افزایش نفوذ خود در منطقه و جهان می‌پردازند و از سوی دیگر از طریق ایجاد ارتباط با کشورهای منطقه منافع سیاسی و اقتصادی خود را تأمین می‌کنند.

معرفی خودروهای روز دنیا

سانتاکروز 2019 هیوندایی (+عکس)

قیمت اولیه این پیک‌آپ که بیش از یک وانت به کمک مشتریان می‌آید حدود 25 هزار دلار برآورد شده است.

به نظر می‌رسد هیچ فردی تا نمایشگاه خودرویی لوس‌آنجلس یا دیترویت به شکل رسمی شاهد نمونه‌های از پیک‌آپ هیوندایی نخواهد بود. اما هیوندایی آماده است تا پیک‌آپ‌های "سانتا ‌کروز" خودر را در سال 2018 وارد خط تولید کرده و آنها را با مدل 2019 بفروشد.

به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل "ام اس ان"، هیوندایی در حال کار روی پیک‌آپ‌های مناسب با سبک زندگی است، که از پلت‌فرم اشتراکی کراس‌اوورهای کامپکت "توسان" بهره می‌برند.

سانتاکروز 2019 هیوندایی

مدیرعامل شرکت هیوندایی موتور آمریکا در این خصوص گفت: گروه هیوندایی در این خصوص تصمیم دارد که هیچ بیانیه‌ و پیش‌نمایشی ارائه ندهد.

اساس این خودرو مانند مدل‌های "رایدگلاین" هوندا یا "باجا" سوبارو خانوادگی طراحی شده است. بازبینی دوباره طراحی این مدل در اوایل آگوست صورت گرفت و اینک خودروسازان به طراحی نهایی آن نزدیک شده‌اند.

سانتاکروز 2019 هیوندایی

مدل‌های نهایی این خودرو به موتورهای بنزینی یا دیزلی مجهز خواهند شد. هیوندایی در حال توسعه مدل‌های 4 سیلندر دیزلی برای توسعه برند جدید و لوکس جنسیس در چند سال آینده در اروپاست.

سانتاکروز 2019 هیوندایی

سانتا کروزهای جدید و سانتافه‌های فول سایز نامزدهای مناسبی برای موتورهای دیزلی در آمریکا هستند.

مطالعات داخلی شرکت هیوندایی نشان می‌دهد که حدود 50 هزار پیک‌آپ سانتا کروز در یک سال فروخته شود، اما مطالعات خارجی رقمی بالاتری نزدیک فروش 70 هزار دستگاه از خودرو را تخمین زده‌اند.

سانتاکروز 2019 هیوندایی
تفکر ساخت خودرو در شکل و ساختار یک پیک‌آپ در دیگر شرکت‌های خودروسازی با درجات متفاوتی از موفقیت سنجیده شده است. هوندا پس از اجرایی کردن این ایده اینک طرفداران زیادی دارد و پس از دو سال وقفه نسل دوم"رایدگلین‌" ها را وارد بازار می‌کند.
سانتاکروز 2019 هیوندایی

 اولین مدل مفهومی این خودروی هیوندایی در سال 2015 در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی به عنوان یک کراس‌اوور با قابلیت یک تخت بسط‌‌پذیر به نمایش درآمد. قیمت اولیه این خودرو که بیش از یک وانت به کمک مشتریان می‌آید حدود 25 هزار دلار آمریکا برآورد شده است.

سانتاکروز 2019 هیوندایی

62 درصد از مجموع فروش صنایع در آمریکا بر محور فروش پیکاپ، کامیون و شاسی‌بلندها چرخ می‌خورد که در این میان سهم هیوندایی تنها 25 درصد عنوان شده است. این شرکت برنامه دارد در 4 سال آینده با ترکیب و تغییر تولیداتش در ساخت پیک‌آپ‌ها سهمش از بازار آمریکا را به 45 درصد برساند.

5 مطالبه حیاتی محیط‌زیستی خوزستان از مجمع نمایندگان استان

خبرگزاری فارس: 5 مطالبه حیاتی محیط‌زیستی خوزستان از مجمع نمایندگان استان

نماینده تشکل‌های محیط زیست خوزستان گفت: در حاشیه دیدار با رئیس سازمان محیط‌زیست 5 مطالبه حیاتی محیط‌زیستی خوزستان از مجمع نمایندگان استان خواسته شد و انتظار همکاری آنها را داریم.

هژیر کیانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه اظهار کرد: در سفر نمایندگان 50 تشکل محیط‌زیستی به تهران و پرسش‌های اساسی در نشست با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مسائل و مشکلات موجود مطرح شد.

وی افزود: در مطالب ارائه شده به ویژه بحث در رابطه با مساله آب‌های استان خوزستان و انتقال آب بدون ارزیابی از سرشاخه‌های کارون، نمایندگان پرتلاش سازمان‌های مردم‌نهاد خوزستان از پاسخ‌های نماینده عالی دولت تدبیر و امید قانع نشدند.

نماینده تشکل‌های محیط‌زیست خوزستان با اشاره به نتیجه‌بخش نبودن موارد مطرح شده با ابتکار گفت: نمایندگان سازمان‌های محیط‌زیست بعد از قانع نشدن از موارد و نتایج به‌دست آمده در روز بعد به سراغ 18 نماینده استان خوزستان در مجلس رفتند تا مطالبات جدی محیط‌زیستی و حیاتی  مردم خوزستان  از جمله مساله آب را از وکلای خود خواستار شوند.

کیانی گفت: در این دیدار با برخی نمایندگان استان پنج مطالبه جدی فعالان محیط زیست و مردم خوزستان به شکل مکتوب درخواست شد.

وی با اشاره به موارد مطرح شده خاطرنشان کرد: در دستور کار قرار دادن تحقیق و تفحص از وزارت نیرو در رابطه با طرح‌ها انتقال آب و سدسازی و درخواست طرح سئوال از وزیر نیرو در این باره و تهیه طرح «سند امنیت آب استان خوزستان» از اولین نکاتی بود که ارائه و درخواست اقدام و پیگیری شد.

کیانی ادامه داد: اعلام برنامه زمان‌بندی وزارت نفت برای حذف آلاینده‌های نفتی به‌ویژه گازهای رها شده فلرهای نفتی در آسمان استان خوزستان و درخواست طرح سئوال از وزیر نفت از موارد دیگری بود که در این نشست مطرح شد.

وی با تاکید بر تهیه طرح صندوق غرامت‌ها و ضمانت‌های محیط‌زیستی استان خوزستان و تبدیل آن به قانون در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اعلام برنامه زمان‌بندی علاج‌بخشی فاجعه سد گتوند از دیگر خواسته‌های دیدار با 18 نماینده استان در مجلس بود که امیدواریم این اقدامات انجام شده و به نتیجه برسد.

کشف و ضبط 2 کیلوگرم هروئین در ایذه

خبرگزاری فارس: کشف و ضبط 2 کیلوگرم هروئین در ایذه

فرمانده انتظامی ایذه گفت: دو کیلوگرم هروئین در این شهرستان کشف و متهمان در حین انجام معامله بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، رضا محمدی‌زاده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به کشف دو کیلوگرم هروئین در ایذه اظهار کرد: ماموران نیروی انتظامی این شهرستان با اطلاع یافتن از ورود یک محموله قاچاق به شهرستان اقدامات لازم را برای ضبط آن انجام دادند.

وی افزود: با هماهنگی‌هایی که با دستگاه قضایی صورت گرفت فروشنده و خریدار این مواد در حین انجام دادن معامله بازداشت شدند.

فرمانده انتظامی ایذه گفت: متهمان پس از دستگیری و تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

محمد زاده در پایان با اشاره به بازداشت اعضای باند سارقان احشام در شهرستان عنوان کرد: افراد سارق پس از شناسایی و دستگیری به 10 فقره سرقت با تعداد 84 راس گوسفند و یک راس گاو اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

سرمربی نفت مسجدسلیمان تمرینات این تیم را ترک کرد

خبرگزاری فارس: سرمربی نفت مسجدسلیمان تمرینات این تیم را ترک کرد

سهراب بختیاری‌زاده سرمربی نفت مسجدسلیمان تمرینات این تیم را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مسجدسلیمان؛ سهراب بختیاری‌زاده که حدود یک‌ ماه پیش به عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان برای حضور در مسابقات امسال لیگ دسته یک باشگاه‌های کشور انتخاب شد تمرینات این تیم را ترک کرد.

وی پس از ترک تمرینات در هیچ‌ یک از جلسات 3 روز اخیر شرکت نکرده است و مسؤولان باشگاه در تلاش برای بازگرداندن وی هستند.دلیل این اتفاق، پیشنهاد مدیریت باشگاه بر جذب و استفاده از پنج بازیکن در جاهای خالی لیست است.

این تیم مسجدسلیمانی در نبود سرمربی خود روز گذشته در یک دیدار خانگی تیم فجر شهید سپاسی شیراز را با 2 گل شکست داد.

کریدور لوله‌های نفت ماهشهر جمع‌آوری نشود برخورد قضایی می‌کنیم

خبرگزاری فارس: کریدور لوله‌های نفت ماهشهر جمع‌آوری نشود برخورد قضایی می‌کنیم

فرماندار شهرستان بندر ماهشهر گفت: در صورت عدم اقدام جدی و سریع دستگاه‌های متولی در انتقال لوله‌های نفت به خارج از شهر با آنها برخورد قضایی می‌شود.

منصور قمر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ماهشهر اظهار کرد: وجود کریدور لوله‌های نفت در ماهشهر که بعضاً غیر فعال هستند، سال‌هاست شهر را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

وی افزود: با وجود پیگیری‌های مکرر فرمانداری و شهرداری بندر ماهشهر هیچ‌گونه اقدامی از سوی دستگاه‌های مربوطه و در رأس آنها پالایشگاه آبادان، برای رفع این معضل صورت نگرفته است.

قمر با اشاره به مشکلات ایجاد شده از طریق کریدور لوله‌های نفت در شهر، خاطرنشان کرد: وجود این کریدور علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، بهداشت شهروندان را نیز به مخاطره انداخته است.

وی ادامه داد: در صورت عدم اقدام جدی دستگاه‌های مربوطه به جابه‌جایی لوله‌های غیر فعال و همچنین انتقال و تغییر مسیر لوله‌های فعال به خارج از شهر، شهروندان با خطر آتش‌سوزی نی‌زارهای اطراف این لوله‌ها نیز مواجه خواهند شد.

عالی‌ترین نماینده دولت در شهرستان بندر ماهشهر با بیان اینکه وجود کریدور لوله‌های نفت چهره نامناسبی به شهر بخشیده است، یادآور شد: این مشکل، شهرداری و دستگاه‌های مربوطه را نیز در احداث پروژه‌های عمرانی و رفاهی در تنگنا قرار داده و شهروندان را از این امکانات بی‌بهره ساخته است.

قمر در پایان اضافه کرد: ضرورت دارد متصدیان این موضوع، مشکل را در اسرع وقت پیگیری کنند در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد خواهد شد.

سهم اندک قلب تپنده اقتصاد کشور از بودجه 95/ خوزستان ستیزی دولت با طعم بیکاری

خبرگزاری فارس: سهم اندک قلب تپنده اقتصاد کشور از بودجه 95/ خوزستان ستیزی دولت با طعم بیکاری

با توجه به کاهش بودجه امسال استان خوزستان به عنوان قلب تپینده اقتصادی کشور و وجود مشکلات فراوان از جمله بیکاری، ورود نمایندگان مجلس به این امر بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، شاید بتوان تخصیص اعتبارات و بودجه سال 95 به کشور را یکی از سوژه‌های داغ این روزهای رسانه‌ها در سطح کشور دانست.

استان خوزستان نیز به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور همواره یکی از استان‌هایی بوده است که بسیاری به تخصیص بودجه آن نیم نگاه داشته‌اند تا میزان اعتبارات این استان استراتژیک را مورد بررسی قرار دهند.

در این بین نکته‌ای که این‌ روزها نه تنها برای مسؤولان بلکه برای مردم این استان زرخیز با گلایه و دلخوری همراه بوده توجه ضعیف دولت در تخصیص اعتبارات و نادیده گرفتن سهم مهم و اساسی خوزستان بوده است.

کاهش بودجه استان خوزستان برای سال 95 را نباید یک اتفاق و یک خطای محاسباتی دانست، زیرا که این استان با توجه به جایگاه و درآمدهای خود سهم اساسی در بستن بودجه سالانه را ایفا می‌کند و از این‌رو باید با اولویت قرار دادن آن گامی در جهت رفع مشکلات فراوان موجود برداشت.

خوزستان با داشتن این نعمت‌های خدادادی همواره در صدر و بالاترین جایگاه مشکلات و کاستی‌های کشور قرار داشته است، عدم وجود جاده‌های مناسب که روزانه خبرهای زیادی از جا نباختن و مصدومیت مردم این استان به گوش می‌رسد و عدم وجود جاده مناسب و در خور این استان صنعتی و ترانزیتی از یک‌سو و بیکاری و تنگدستی تعداد زیادی از خانوارها از سوی دیگر خوزستان را نیازمندتر از هر سال و دوره دیگری کرده است.

وجود اتفاقات و مشکلات فراوان پزشکی و درمانی که هر از چندی استان رو به کانون دید رسانه‌ها تبدیل می‌کند و بالا بودن شدید نرخ بیکاری از سوی دیگر خوزستان را در ماتم فرو برده است.

این وقایع در حالی است که بی‌تدبیری‌های مسؤولان و دولت در این‌ دیار طلایی در بحث منشاهای داخلی گرد و خاک گرد و خاک به خوبی قابل لمس است و دیده می‌شود.

کشاورزی آن نیز که امسال در تولید محصولات دیم در کشور حرفی برای دیگر مناطق نگذاشت و در صدر تولیدکنندگان گندم و جو قرار گرفت در کنار باغات و مرکبات فراوان در بودجه امسال دولت مورد بی‌مهری واقع شد و بدون شک این دهن‌کجی به استان استراتژیکی مانند خوزستان می‌تواند زمینه‌ساز نابودی صنعت و کشاورزی در آن باشد.

وجود بنادر و صنایع فراوان این استان باید خوزستان را به بی نیازترین استان کشور تبدیل کرده و اینک در غیر قابل باورترین حالت ممکن این استان را محتاج به دستان دولتی کرده است که با رای همین مردم بر کرسی قدرت قرار گرفت.

با وجود اینکه اکثر درآمدهای این دیار زرخیز به خزانه دولت واریز شده و طبق وعده و قانون باید سهم آن به صورت ویژه در بودجه حساب شود، اما اینک مشاهده می‌شود که در بی‌عدالتی تمام خوزستان با کاهش شدید بودجه مواجه شده و با این روند باید انتظار داشت که وضعیت این دیار بحرانی‌تر از هر روز دیگر شود.

با این شرایط تنها گلایه‌ها و نگرانی‌های مردمی کافی نبوده و نمایندگان خوزستانی مجلس شورای اسلامی به عنوان وکیل مدافعان 4 میلیون و 700 هزار خوزستانی چشم به راه سرمایه‌های خود و طلبشان از دولت باید اقدامات جدی و اساسی را انجام داده تا که گوشه‌ای از این خسارات و بی‌توجهی‌های دولت رفع شود و امید به دیار کهن نخل و بلوط باز گردانده شود.

وجود سدهای متعدد و بی‌آبی و بی‌برقی‌های فراوان، وجود مخازن و منابع عظیم نفتی در جهان و بیکاری 80 درصد جوانان، وجود صنایع بزرگ پتروشیمی و بیکاری متخصصان بومی، کشتی‌رانی و کسادی بازارهای این دیار از جمله مشکلاتی است که قلب اقتصاد را به انزوا و فراموشی سپرده است.

۵ فایده بوسیدن کودک که باید بدانید!

همه پدرومادرها عاشق فرزندان‌شان هستند. آنها در محبت کردن و نوازش کودک‌شان کوتاهی نمی‌کنند و بیشتر به خاطر دل خودشان است که به بوسیدن و در آغوش گرفتن فرزندشان از نوزادی علاقه‌مندند. اما این نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟

خانواده ایرانی -نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟ از دکتر مهراندخت پورشایگان در مورد این تاثیرات می‌پرسیم و او هم توضیحاتی می‌دهد که می‌توانید در قالب سوال و جواب بخوانید.

همه پدرومادرها عاشق فرزندان‌شان هستند. آنها در محبت کردن و نوازش کودک‌شان کوتاهی نمی‌کنند و بیشتر به خاطر دل خودشان است که به بوسیدن و در آغوش گرفتن فرزندشان از نوزادی علاقه‌مندند. اما این نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟ از دکتر مهراندخت پورشایگان در مورد این تاثیرات می‌پرسیم و او هم توضیحاتی می‌دهد که می‌توانید در قالب سوال و جواب بخوانید؛

1 - چند نوع نوازش داریم؟

نوازش انواع مختلفی دارد که سه دسته از عمده‌ترین آنها شامل: 1. نوازش‌های کلامی مانند ابراز محبت و تشویق و تحسین کودک 2. نوازش‌های لمسی مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن و لمس کردن کودک 3. نوازش‌هایی از طریق زبان بدن مانند نگاه‌های محبت‌آمیز می‌شود.

2 - هر کودک چه مقدار به نوازش پدر و مادر خود احتیاج دارد؟

نوازش و محبت از لحاظ عاطفی روح و روان هر انسانی را می‌تواند به شدت تحت تاثیر خودش قرار دهد. وقتی صحبت از کودکان به میان می‌آید این تاثیر بسیار برجسته‌تر می‌شود چون رشد عاطفی و هوش هیجانی کودک را می‌تواند ارتقا دهد. اما در این مورد نمی‌توان معیار عددی داد که هر کودک نیاز دارد روزانه x مرتبه بوسیده شود یا در آغوش گرفته شود. معیارهای مربوط به عواطف و رشد روانی افراد معیارهایی نسبی هستند که در افراد و شرایط مختلف متفاوت هستند و بیشتر مواقع افراط یا کمبود آنها قابل تشخیص است و شما به صورت غریزی می‌توانید آن را بسنجید.

3 - نوازش روی سلامت جسمی کودکان چه تاثیری می‌گذارد؟

طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است تاثیر نوازش علاوه بر روح و روان بر روی جسم کودک نیز قابل ملاحظه است. اهمیت این مساله تا جایی است که مواردی وجود دارد از کسانی که در کودکی نوازش دریافت نکرده‌اند و در بزرگسالی دچار خشکی در ناحیه نخاع شده‌اند.
تحقیق دیگری نیز در مورد کودکان بی‌سرپرست انجام شده که در آن دو گروه دیگری از نوزادان که موقع شیر خوردن پرستارانشان، شیشه شیر را به دست خود نوزاد می‌دادند و با آنها حرف نمی‌زدند. این دسته از کودکان آسیب پذیری بیشتری داشتند و حتی از نظر جسمی دچار مشکل می‌شدند. یعنی سیستم ایمنی آنها در مقابل بیماری‌ها ضعیف‌تر بود.

4 - پدر و مادرها چگونه می‌توانند به وسیله نوازش در رشد هوش هیجانی کودک موثر باشند؟

بسیاری از افراد در ارتباط عاطفی ضعیف هستند نمی‌توانند ابراز احساسات کنند و عواطف خود را به زبان آورد. برای اینکه بچه‌ها از نظر رشد هیجانی و عاطفی بتوانند بهتر رشد کنند، توجه بیشتر والدین به آنها مورد نیاز است. خیلی از پدر و مادرها اسباب بازی را جلوی بچه‌شان می‌گذارند و فکر می‌کنند همین که کودک با اسباب‌بازی‌اش سرگرم باشد، برایش کافی است. اما اگر شما موقع بازی کودک همراهش باشید و وقتی که او با اسباب‌بازی چیزی می‌سازد یا حرکت خلاقانه‌ای انجام می‌دهد همان موقع او را با تشویق کلامی یا بوسه و بغل حمایت کنید، روی رشد هوش فرزند شما بسیار تاثیرگذار است.

5 - کودکانی که هوش هیجانی بالاتری دارند، چه ویژگی‌هایی دارند؟

هوش هیجانی کمتر به صورت موروثی منتقل می‌شود و بیشتر اکتسابی است. یعنی بچه‌ها تحت تاثیر رفتار والدین، محیط اطراف، ارتباط با همسالان و... این مهارت‌ها را کسب می‌کنند. یکی از محیط‌هایی که می‌توان تفاوت کودکان را در میزان هوش هیجانی مشاهده کرد محیط مدرسه است که در آن بعضی از کودکان بسیار عاطفی و حمایت کننده هستند و نسبت به دوستانشان محبت ابراز می‌کنند و احساس همدلی با دیگر کودکان دارند و در تشخیص غم و ناراحتی دیگران نیز مهارت دارد. اما در مقابل برخی از کودکان دچار ضعف ابراز احساسات یا تشخیص حالات مختلف عاطفی دیگران هستند.
منبع : نی نی سایت

پشت دیوارها را با این حسگر موبایلی ببینید+تصاویر

این حسگر که توسط شرکت تصویربرداری Vayyar در سانفرانسیسکو ساخته شده، یک واحد حسگر جمع‌وجور است که در پشت تلفن‌های همراه اندروید بوسیله یک آهنربا وصل می‌شود.

یک شرکت سازنده حسگر نمایش سه‌بعدی از دستگاه جدیدی رونمایی کرده که به درک بهتر از طرح خانه و لوله‌کشی‌های آن کمک می‌کند.

پشت دیوارها را با این حسگر موبایلی ببینید+تصاویر

ابزار WalabotDIY به شما اجازه می‌دهد تا از خطرات موجود در دیوارهای خانه آگاه شوید.

این حسگر که توسط شرکت تصویربرداری Vayyar در سانفرانسیسکو ساخته شده، یک واحد حسگر جمع‌وجور است که در پشت تلفن‌های همراه اندروید بوسیله یک آهنربا وصل می‌شود. زمانی که این حسگر در محل قرار گرفت، بوسیله یک کابل یو.اس‌.بی با اپلیکشین گوگل پلی ارتباط برقرار می‌کند. این بدان معنی است که این ابزار با دستگاههای اپل سازگار نیست.

پشت دیوارها را با این حسگر موبایلی ببینید+تصاویر

کاربر پس از نصب این حسگر باید آن را با تکان دادن در یک الگوی دایره‌وار برای سه تا چهار ثانیه تنظیم کند؛ پس از این کار می‌توان از آن برای مشاهده آن سوی دیوار استفاده کرد.

سازندگان WalabotDIY مدعی هستند که با حرکت دادن تلفن مجهز به این حسگر بر روی دیوار بتن یا گچی با قطر 10 سانتیمتر، می‌توان لوله‌های پلاستیکی و فلزی یا سیم‌کشی‌ها و داربست را شناسایی کرد.

پشت دیوارها را با این حسگر موبایلی ببینید+تصاویر

در حال حاضر این دستگاه در دو حالت ارائه شده است که نمونه اول، داده‌های خام را ساده‌سازی کرده و یک طرح بنفش ساده را از مانع نمایش می‌دهد تا اطلاعات به شکل ساده‌تری در اختیار کاربران آماتور قرار بگیرد.

پشت دیوارها را با این حسگر موبایلی ببینید+تصاویر

کاربرانی که به دنبال جزئیات بیشتر هستند، می‌توانند اپلیکیشن را در حالت داده خام قرار دهند که تصویر عمقی‌تری از آنچه در پشت دیوار قرار دارد، نمایش می‌دهد. در این حالت،‌ کاربر می‌تواند حرکت را مشاهده کند و به این وسیله حشرات و موش‌های در حال حرکت در میان دیوار یا لوله‌های نشت کرده را بدون خراب کردن دیوار شناسایی کند.

پشت دیوارها را با این حسگر موبایلی ببینید+تصاویر

حساسیت این حسگر نیز می‌تواند براساس کار مورد نیاز تنظیم شود. به گفته سازندگان، حساسیت بین 60 تا 80 درصد برای بیشتر کارها ایده‌آل است، اما کاهش این دقت باعث می‌شود تا تصویر ساده‌تری از دیوار به همراه میله‌های فلزی نزدیک به سطح ارائه شود.

پشت دیوارها را با این حسگر موبایلی ببینید+تصاویر

حسگرهای درون WalabotDIY بسیار کوچک، سبک و کم‌مصرف هستند و بطور خاص برای کاربرد بر روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی شده‌اند. سازندگان معتقدند که از این ابزار می‌توان برای کاربردهای دیگر مانند اسکن پزشکی یا تولید مواد غذایی استفاده کرد.

قیمت این حسگر 299 دلار اعلام شده است.

منبع: ایسنا

اشک های بی پایان کیمیا پس از شکست(عکس)

بانوی تکواندو کار ایرانی در وزن 57 کیلوگرم در مرحله یک چهارم نهایی مقابل کالوا گومز اسپانیایی قرار گرفت و در شرایطی که می توانست با پیروزی مقابل او به فینال نزدیک شود شکست خورد. این شکست برای علیزاده اینقدر ناراحت کننده بود که پس از بازی اشک بریزد. اشک های کیمیا موضوع گزارش تصویری گتی ایمجز بود.

اشک های بی پایان علیزاده پس از شکست در یک چهارم نهایی(گزارش تصویری)

اشک های بی پایان علیزاده پس از شکست در یک چهارم نهایی(گزارش تصویری)

اشک های بی پایان علیزاده پس از شکست در یک چهارم نهایی(گزارش تصویری)

اشک های بی پایان علیزاده پس از شکست در یک چهارم نهایی(گزارش تصویری)

اشک های بی پایان علیزاده پس از شکست در یک چهارم نهایی(گزارش تصویری)

اشک های بی پایان علیزاده پس از شکست در یک چهارم نهایی(گزارش تصویری)

اشک های بی پایان علیزاده پس از شکست در یک چهارم نهایی(گزارش تصویری)

اخبار سیاسی روز

آمریکا چگونه داعش را بدون تلفات از منبج خارج کرد؟

با گذشت چند روز از اعلام رسمی سیطره شبه نظامیان چند ملیتی مورد حمایت دولت آمریکا بر منبج واقع در حاشیه شمالی استان حلب سوریه تفاصیل جدیدی از چگونگی انتقال امن تروریستهای تکفیری داعش از این شهر منتشر شده است.
سرویس جهان مشرق - با گذشت چند روز از اعلام رسمی سیطره شبه نظامیان چند ملیتی مورد حمایت دولت آمریکا بر منبج واقع در حاشیه شمالی استان حلب سوریه تفاصیل جدیدی از چگونگی انتقال امن تروریست‌های تکفیری داعش از این شهر منتشر شده است. 

آمریکا چگونه داعش را از منبج تخلیه کرد؟

بنابر این گزارش، پس از محاصره سه ماهه منبج و بمباران های بی امان هواپیماهای آمریکایی علیه این شهر که بر اساس اطلاعات دریافتی از شبه نظامیان کرد چند ملیتی صورت گرفته و طی آن صدها غیرنظامی کشته شدند، فرماندهان داعش تصمیم گرفتند تا پیشنهاد ائتلاف موسوم به "قوات سوریا الدیموقراطیه" تحت فرماندهی آمریکا برای انتقال امن توان نظامی و تسلیحاتی این گروه از منبج به شهر جرابلس واقع در نقطه صفر مرز استان حلب سوریه با ترکیه را بپذیرند.

آمریکا چگونه داعش را از منبج تخلیه کرد؟/آماده انتشار

اما این عملیات به چه شکلی صورت پذیرفته است؟:

1 - ایجاد معبر امن میان دو شهر منبج و جرابلس تحت سیطره داعش و تضمین امنیت آن از سوی آمریکا

2 - خروج 120 خودروی نظامی شامل تانک و نفربرهای زرهی مجهز به توپ و مسلسل سنگین و 100 خودروی غیرنظامی حامل اعضا و فرماندهان داعش

3 - تخلیه 175 نفر از اعضای سوریه و غیرسوری داعش از طریق مسیر ایجاد شده میان محلات شمالی شهر حلب 

آمریکا چگونه داعش را از منبج تخلیه کرد؟

4 - خروج 3000 غیرنظامی شامل 2 هزار نفر از اعضای خانواده های عناصر داعش و هزار نفر بعنوان سپر انسانی برای جلوگیری از حملات آمریکا و شبه نظامیان کرد. گفته می شود اکثر افرادی که بعنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار گرفته اند از زندانیان این گروه هستند.

آمریکا چگونه داعش را از منبج تخلیه کرد؟/آماده انتشار

5 - انتقال کلیه تجهیزات صنعتی موجود در شهر شامل نانوایی ها، نیروگاه‌ها و موتورهای تولید برق و تجهیزات استخراج نفت!

6 - آغاز عملیات تخلیه شهر در ساعت 10 صبح روز 4 شنبه 20 مرداد 95 از محله "السرب" واقع در شمال منبج پس از تجمیع کلیه خودروها و نیروها و امکانات نظامی و غیرنظامی گردآوری شده توسط داعش. گفته می شود برخی از خودروهای زرهی سنگین به دلائل نامعلوم از سوی داعش در منطقه باقی گذاشته شده و پس از سیطره شبه نظامیان کرد توسط آنها به غنیمت گرفته شده است.

آمریکا چگونه داعش را از منبج تخلیه کرد؟

7 - کاروان نیروهای داعش پس از خروج از منبج به دو بخش تقسیم شد. بخش نخست به جرابلس و بخش دوم نیز به شهر باب واقع در حاشیه شمال شرقی حلب منتقل گردیده اند. لازم به ذکر است که شهرهای مهم شمال حلب مانند دیرحافر، باب، جرابلس و مسکنه از سال 2014 در اشغال کامل این گروه می باشد.

8 - ارائه کروکی و نقشه دقیق بمب‌های کنار جاده‌ای و تله‌های انفجاری نصب شده از سوی داعش به ائتلاف آمریکایی

آمریکا چگونه داعش را از منبج تخلیه کرد؟

9 - علی رغم تضمین آمریکا مبنی بر عدم حمله به کاروان های در حال تخلیه داعش از منبج یک مجموعه از خودروهای این گروه به محض خروج از شهر و عزیمت به سمت جرابلس در اطراف روستای "الغندورة" هدف چند موشک هوا به زمین قرار گرفته که طی آن 30 غیرنظامی و 20 تن از عناصر داعش کشته شده اند. 

10 - علی رغم فشارهای آمریکا و شبه نظامیان، فرماندهان داعش خروج بدون سلاح و تجهیزات نظامی از منبج را نپذیرفتند.

11 - از جمله فرماندهان مهم داعش که منبج را به سمت شهر مرزی جرابلس ترک کردند می توان به ابوسلیمان الفرانسوی و دستیاریش ابواحمد السوری دو تن از طراحان اصلی حملات این گروه در اروپا اشاره کرد. این دو تن علاوه بر هدایت و فرماندهی نیروهای داعش در داخل منبج مسئولیت تدارک و طراحی عملیات های برون مرزی این گروه در اروپا را داشته و بهمین دلیل مرکزی در منطقه کوهستانی "الکهف" واقع در حاشیه منبج ایجاد کرده بودند. این مقر محرمانه محل برگزاری جلسات ویژه تصمیم گیری برای حملات داعش به اروپا بوده است.

آمریکا چگونه داعش را از منبج تخلیه کرد؟

12 - مقرر شد در هنگام خروج کاروان های حامل اعضای داعش شبه نظامیان چند ملیتی مورد حمایت آمریکا تحت هیچ شرایطی اجازه نزدیک شدن به آنها را نداشته باشند. 

لازم به ذکر است که گروهی از نیروهای انتحاری داعش از گردان "آلبانیایی تبارها" حاضر به ترک منبج نشده و پس از خروج کاروان این گروه از شهر در درگیری ها و بمباران های شدید محل استقرار آنها کشته شده اند. شهر منبج در شمال شرقی استان حلب سوریه از ابتدای بحران سوریه در سال 2011 در اشغال القاعده و ارتش آزاد و از سال 2014 در کنترل داعش قرار داشته و به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و نزدیک به مرزهای ترکیه از اهمیت بسزائی برخوردار می باشد.

آمریکا چگونه داعش را از منبج تخلیه کرد؟

گروه های شبه نظامی کرد در صدد هستند با سیطره بر این شهر گام محکمی را برای تحقق رویای یکپارچه سازی نوار مرزی سوریه با ترکیه در راستای تشکیل دولت خودمختار برداشته و در این راه از حمایت دولت آمریکا نیز برخوردار هستند. با توجه به اینکه ترکیه کُردها را خطر و دشمن اصلی برای خود می داند،، حاکم شدن آنان به عنوان نیروهای  نزدیک به پ. ک. ک بر شهر مهم و راهبردی منبج به معنی شکست راهبردی ترکیه است. جلوگیری از تسلط کُردها بر شهر منبج تا آنجا برای ترکیه اهمیت دارد که اردوغان حدود یک سال است که از هر راه ممکن اوباما را تحت فشار قرار داد تا از عملیات آزادسازی منبج با حضور یگان های مدافع خلق جلوگیری بعمل آورد. 

منبج در کنار شهر مرزی جرابلس یکی از مهم ترین مقرهای داعش در شمال سوریه و در نقطه مرزی با ترکیه به شمار می آید ولی از آنجا که در خط امداد رسانی اصلی داعش در حد فاصل رقه و مرزهای ترکیه قرار گرفته، نسبت به جرابلس اهمیت بیشتری دارد. این شهر همچنین  بزرگترین شهر حومه شرقی و شمال شرقی حلب به شمار می آید و بیشتر ساکنان آن را عرب ها  تشکیل می دهند و اقلیت های ترکمان و کُرد نیز بین 10 تا 15 درصد جمیعت آن هستند. به عبارت دقیق تر منبج در ٨٥ کیلومتری استان حلب قرار داشته و فاصله آن از جرابلس و کوبانی به ترتیب ٤٥ و ٦٥ کیلومتر است و به همین دلیل دروازه شهرهای حلب، رقه، موصل، بغداد و قاضی عنتاب می باشد.

این شهر از جمله مناطقی است که در غرب رود فرات قرار داشته و جزء منطقه حائلی است که ترکیه به دنبال ایجاد آن در نقطه مرزی با سوریه بود، از همین رو مسئولان ترک در مناسبت های مختلف اظهار داشتند که به مبارزان کُرد اجازه نخواهند داد از ساحل غربی نهر فرات عبور کنند.  زیرا این اقدام به مثابه تهدید علیه امنیت ملی ترکیه است به ویژه اینکه یگان های کُرد از نظر ترکیه ادامه حزب کارگران کردستان «پ.ک.ک» به شمار می آیند.

محاصره شهر نجران عربستان توسط رزمندگان یمنی+عکس

رزمندگان یمنی طی روزهای گذشته در واکنش به جنایات ارتش آل سعود در بمباران گسترده مناطق مسکونی و غیرنظامی شهر نجران واقع در جنوب این کشور را بطور کامل محاصره کرده اند.
گروه جهان مشرق- رزمندگان یمنی طی روزهای گذشته در واکنش به جنایات ارتش آل سعود در بمباران گسترده مناطق مسکونی و غیرنظامی شهر نجران واقع در جنوب این کشور را بطور کامل محاصره کرده اند.

محاصره شهر نجران عربستان توسط رزمندگان یمنی+عکس

بنابر این گزارش، صدها تن از رزمندگان ارتش و کمیته های مردمی یمن از چند روز پیش در ارتفاعات و دروازه های ورودی شهر نجران مرکز استانی به همین نام در جنوب عربستان مستقر شده و برای ورود به آن در حال آماده می شوند. این در حالی است که رسانه های عربستان سعودی با انتشار اخبار کذب هرگونه نزدیک شدن نیروهای یمنی به این شهر را رد کرده و از سیطره کامل خود بر آن خبر داده اند. عربستان سعودی و چند کشور عربی از فروردین ماه سال 94 با تشکیل ائتلاف عاصفه الحزم حملات گسترده ای را به یمن آغاز کرده اند که هزاران قربانی برجای گذاشته است.

محاصره شهر نجران عربستان توسط رزمندگان یمنی+عکس

محاصره شهر نجران عربستان توسط رزمندگان یمنی+عکس

محاصره شهر نجران عربستان توسط رزمندگان یمنی+عکس

محاصره شهر نجران عربستان توسط رزمندگان یمنی+عکس

محاصره شهر نجران عربستان توسط رزمندگان یمنی+عکس

محاصره شهر نجران عربستان توسط رزمندگان یمنی+عکس

محاصره شهر نجران عربستان توسط رزمندگان یمنی+عکس
خلبانان سعودی پیش از بمباران یمن چه کاری انجام می‌دهند+تصویر
علاوه بر رسانه‌های غربی که تمایلی به نشان دادن واقعیت‌های جنگ‌افروزی سعودی‌ها در یمن ندارند، ماشین رسانه‌‌ای آل سعود با وجود انتشار تصاویر وحشتناک از کودکان شهید یمنی برای وارونه نشان دادن حقایق جنگ یمن تلاش می‌کند.
به گزارش مشرق، رسانه‌های سعودی که به وارونه‌سازی واقعیت‌ها درباره یمن ادامه می‌دهند، خلبانان سعودی را که به بمباران مناطق مسکونی یمن می‌پردازند، به عنوان کسانی نشان می‌ دهند که برای کشورشان فداکاری و برای آزادی همسایه یمنی‌ تلاش می‌کنند، اما تصاویر کودکان قطعه‌قطعه شده یمنی بر اثر پرتاب بمب‌های سعودی این ترفند آنها را خنثی می‌کند،‌چرا که خلبانان سعودی بمب‌های خود را بر سر مردم بی‌دفاع یمن می‌ریزند.

با این حال وارونه نشان دادن واقعیت‌های یمن با وجود کودکانی که اجسادشان در اثر بمب‌های پرتاب شده از جنگنده‌های سعودی تکه تکه شده، سودی به حال ماشین‌ رسانه‌ای سعودی‌ها ندارد.

خلبانان سعودی پیش از بمباران یمن چه کاری انجام می‌دهند+تصویر

خلبانان سعودی پیش از بمباران یمن چه کاری انجام می‌دهند+تصویر

خلبانان سعودی پیش از بمباران یمن چه کاری انجام می‌دهند+تصویر

خلبانان سعودی پیش از بمباران یمن چه کاری انجام می‌دهند+تصویر 

اخیرا العربیه رسانه وابسته به حکومت سعودی تصویری از خلبانان سعودی شرکت کننده در بمباران یمن منتشر کرد که پیش از انجام ماموریت جنگی خود، با کودکانش خداحافظی می‌کنند، هدف العربیه از این تصویر، تلاش برای القای بعد انسانی ارتش سعودی و تلاش برای دور کردن تصویر جنایتکار بودن از آن بود، اما در کنار این اقدام العربیه، رسانه‌های یمنی تصاویری از کودکان شهید یمنی را منتشر کردند تا تلاش‌های سعودی‌ها برای فریب افکار عمومی درباره جنگ علیه یمن را بی‌اثر کنند.

چهار کارگر هویزه ای در اثر تصادف جان باختند

اهواز - ایرنا - چهار تن از کارگران شرکت های تاسیساتی نفتی هویزه در اثر تصادف جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از یکی از شاهدان عینی، این حادثه عصر یکشنبه هنگام بازگشت این کارگران از محل کار رخ داد.
وی افزود: در این حادثه دو نفر در کابین خودروی وانت و پنج نفر در محل بار این خودرو سوار بودند سوار بودند که به دلیل سرعت بالا، این خودرو با تیر برق برخورد کرده و باعث شد که دو سرنشین این خودرو در قسمت بار در دم فوت کنند.
این شهروند هویزه ای ادامه داد: همچنین دو نفر دیگر در مرکز بهداشت شهرستان هویزه جان باختند.
این شاهد عینی گفت: مابقی سرنشینان نیز حال وخیمی دارند.
شرکت های تاسیساتی نفتی در مسیر هویزه- طلاییه در فاصله حدود ٤٠ کیلومتری شهرستان هویزه واقع است.
7148/7104/6125

مراسم اهدای مدال حسن یزدانی(گزارش تصویری)

ملی پوش 74 کیلویی تیم ملی کشتی آزاد با کسب مدال طلا موفق شد رکورد 16 ساله عدم کسب طلا در کشتی آزاد را بشکند. این عکس ها مربوط به مراسم اهدای مدال اوست.

مراسم اهدای مدال حسن یزدانی(گزارش تصویری)

مراسم اهدای مدال حسن یزدانی(گزارش تصویری)

مراسم اهدای مدال حسن یزدانی(گزارش تصویری)

مراسم اهدای مدال حسن یزدانی(گزارش تصویری)

مراسم اهدای مدال حسن یزدانی(گزارش تصویری)

مراسم اهدای مدال حسن یزدانی(گزارش تصویری)