سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

رمز گشایی از سفر ناگهانی وزیر خارجه ترکیه به تهران؛ شکل گیری سه جانبه جدید برای حل بحران سوریه

ترکیه در حال نزدیک شدن بیش از پیش به روسیه و ایران است و همزمان نشانه های همکاری احتمالی این 3 کشور برای حل بحران سوریه در حال نمایان شدن است.
عصر ایران - در هفته ها و روزهای گذشته اتفاقاتی در صحنه دیپلماسی منطقه روی داده است که به نظر می رسد باید آنها را در قالب یک سناریو واحد تجزیه و تحلیل کرد.

این حوادث به صورت سریالی پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه و متشنج شدن بیش از پیش روابط ترکیه با متحدات غربی اش، روی داده است.

نخستین نشانه های این تغییر، در عادی سازی روابط ترکیه با روسیه و سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به سن پترز بورگ و دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس نمود یافت.

پس از آن بود که بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسایل منطقه به درستی از احتمال چرخشی جدید در سیاست منطقه ای دولت آنکارا پس از کودتای نافرجام این کشور سخن گفتند و همزمان از نظر بسیاری از ناظران تغییر رویکرد ترکیه نسبت به بحران سوریه از مهم ترین فرازهای این تغییر و چرخش در سیاست خارجی و منطقه ای آنکاراست.

سفر هفته گذشته مشاور خاورمیانه ای پوتین به تهران که همزمان با انتشار خبر استقرار بمب افکن های روسی در پایگاه هوایی نوژه همدان بود از دیگر اتفاقات مهمی بود که به نظر می رسد به تحولات جدید منطقه بی ارتباط نباشد.
در این قالب روسیه در هفته گذشته چندین بار از پایگاه نوژه مواضع گروه های تروریستی در سوریه را بمباران کرد.

از سوی دیگر همزمان با بمباران مواضع داعش و دیگر گروه های تروریستی از پایگاه نوژه همدان از سوی روسیه، دولت سوریه نیز در اقدامی کم سابقه مواضع گروه کردی "یگان های مدافع خلق " YPG" را در شهر حسکه سوریه را به مدت دو روز بمباران کرد.
این اقدام دولت سوریه در بمباران کم سابقه مواضع گروه های کردی که دولت ترکیه این گروه را دشمن خود فرض کرده و تفاوتی بین آن و گروه پ.ک.ک قایل نیست از دیگر اتفاقات مهم روی داده در هفته اخیر است که به نظر می رسد بی ارتباط با تحولات زنجیره ای اخیر در منطقه نیست.
و در نهایت اعلام خبر سفر غیر منتظره مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به تهران و دیدار و ملاقات 5 ساعته او با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیگر اتفاق مهمی است که به نظر می رسد در پازل تحولات اخیردر منطقه قابل تحلیل و تفسیر است.
پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه بسیاری از ناظران احتمال تغییراتی جدی و مهم را در عرصه سیاست خارجی و منطقه ای آنکارا پیش بینی می کردند . در قالب این تغییرات بسیاری از ناظران احتمال شکل گیری یک ائتلاف با محوریت سه کشور روسیه، ایران و ترکیه بر سر بحران سوریه را از نظر دور نداشتند و حالا به نظر می رسد با اتفاقات اخیر روی داده در منطقه این پیش بینی در حال تحقق است.ترکیه همزمان با دور شدن از متحدان غربی خود در حال نزدیک شدن بیش از پیش به روسیه و ایران است و همزمان تحولات روزهای اخیر در منطقه نشان می دهد نشانه های همکاری احتمالی این 3 کشور در حل بحران سوریه در حال نمایان شدن است.
این ائتلاف و همکاری سه جانبه البته به معنای تثبیت موقعیت دولت بشار اسد در سوریه نیست چه آنکه همان طور که بارها از سوی مقامات مسکو مورد تاکید قرار گرفته است مساله اصلی امروز در سوریه نه موقعیت دولت بشار اسد بلکه مبارزه با گروه های تروریستی است که ناآرامی ها و جنگ داخلی سوریه تا حدود زیادی به دلیل استقرار این گروه ها در سوریه و حمایت برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای در سال های گذشته از این گروه ها بوده است.
دیدارهای اخیر بین مقامات مسکو ، تهران و آنکارا و تحولات کم سابقه ای که در روزهای گذشته در صحنه جنگ داخلی سوریه و دیپلماسی منطقه ای روی داده است، نشان می دهد باید در روزها و هفته های آتی منتظر روی دادن اتفاقات جدید و کم سابقه ای در منطقه به ویژه در سوریه باشیم و امید است که هدف غایی و نتیجه نهایی همه این تحولات پایان یافتن جنگ داخلی و بحران انسانی فاجعه بار جاری در سوریه باشد.
کسی چه می داند شاید آن طور که برخی رسانه ها در روزهای گذشته نوشته اند: انتشار عکس و فیلم " عمران کوچولوی سوریه "در رسانه های جهانی و بازتاب گسترده آن سبب ساز نزدیکی مواضع قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای و آغاز پایان فاجعه انسانی کنونی در سوریه باشد.
آمریکا نیروی‌ هوایی‌ سوریه را تهدید کرد
بنا بر اعلام پنتاگون و به دنبال حملات پنجشنبه گذشته، گشت زنی های رزمی جنگنده های آمریکایی بر فراز این بخش از سوریه افزایش یافته است.
آمریکا با بیان اینکه تقابل نزدیکی بین جنگنده های آمریکایی و سوریه بوجود آمده است، دمشق را در صورت روی دادن دوباره چنین حادثه ای، به از دست دادن جنگنده های خود تهدید کرد.

به گزارش ایرنا مقامات دفاعی آمریکا (پنتاگون) روز یکشنبه به شبکه خبری سی ان ان گفتند جمعه گذشته دوجنگنده اف-22 آمریکایی هنگام پرواز بر فراز شهر 'حسکه' سوریه در فاصله نزدیک به یک مایلی با دوجنگنده سوخو-24 سوریه روبرو شدند که آنها را متقاعد به ترک منطقه کردند.

سی ان ان گزارش داد تقابل جنگنده های سوری و آمریکایی دو روز پس از آن صورت می گیرد که دو جنگنده سوری به مواضع کردها که از متحدان آمریکا به شمار می روند، حمله کردند و باعث شدند نیروهای ویژه آمریکایی ناگزیر به عقب نشینی از مواضع خود از شمال سوریه شوند.

سی ان ان توضیح داد: بنا بر اعلام پنتاگون و به دنبال حملات پنجشنبه گذشته، گشت زنی های رزمی جنگنده های آمریکایی بر فراز این بخش از سوریه افزایش یافته است.

این شبکه خبری افزود: مقامات آمریکایی گفتند در این رو در رویی، خلبان های دو جنگنده اف - 22 آمریکایی تلاش کردند با دو جنگنده سوری تماس 'کابین با کابین' برقرار کنند که پاسخی از طرف مقابل دریافت نکردند.
یک مقام ارشد پنتاگون به سی ان ان گفت: اگر سوری ها این کار را بار دیگر تکرار کنند، آنها در خطر از دست دادن جنگنده های خود قرار خواهند گرفت.

مقامات پنتاگون گفتند پیشتر نیروهای ویژه آمریکایی پس از آنکه ارتش سوریه بمباران مواضع کردها در اطراف شهر حسکه را آغاز کردند، از منطقه خارج شدند.

سی ان ان افزود: نیروهای ویژه آمریکایی چندین ماه است که در این بخش از سوریه مستقر بوده و بصورت مستشار نظامی، عناصر کرد و عرب وابسته به 'نیروهای دمکراتیک سوری' موسوم به (SDF) را که بزرگترین متحد آمریکا در منطقه به شمار می روند، آموزش می دهند.
به گفته 'جف دیویس' (Jeff Davis) سخنگوی پنتاگون، زمانی که بمباران مواضع کردها آغاز شد، نیروهای اتئلاف تلاش کردند با تماس رادیویی عادی با جنگنده های سوری ارتباط برقرار کنند که پاسخی دریافت نکردند.
سی ان ان گزارش داد که این مقام پنتاگون مشخص نکرد که کدام نیروی ائتلاف اقدام به برقراری این تماس رادیویی کرد.
به گفته مقامات آمریکایی، آمریکا به فوریت جنگنده های خود را به منطقه اعزام کرد و زمانی که آنها رسیدند، جنگنده های سوریه منطقه را ترک کرده بودند. در مجموع دو جنگنده سوخو-24 در چهار نقطه مواضع کردها را دراین عملیات هدف قرار داده بود.

جف دیویس دربخش دیگری از سخنانش به سی ان ان گفت: در این بمباران، روس ها به آمریکا اطمینان دادند که جنگنده های آنها در منطقه حضور ندارند؛ آمریکا نیز از طریق روسیه روشن ساخت که 'هرگونه اقدام لازم' برای محافظت از نیروهای مستقر خود را در منطقه ، درصورت ادامه این حملات، انجام خواهد داد.
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: پنتاگون گشت زنی های هوایی خود را در منطقه افزایش داده است و قصد دارد به این روند ادامه دهد.
سی ان ان گزارش داد: سخنگوی پنتاگون درمورد اقدامی مشابه در آینده ای نزدیک به حکومت سوریه هشدار داد.
گروه کشورهای غربی - عربی ضد سوری بویژه آمریکا و عربستان پنج سال پیش با هدف براندازی حکومت سوریه تروریست های افراطی از کشورهای مختلف را در قالب گروه های مختلف تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره سازماندهی و به این کشور اعزام کردند که افزون بر اشغال مناطقی از خاک سوریه و عراق، کشتارهای گسترده و آوارگی میلیون ها نفر، ویرانی های گسترده ای نیز بر جای گذاشته اند.
داعش چقدر پول دارد؟
تروریست‌های داعش که از کمک کشورهای غربی و عربی در سال‌های اخیر بهره می‌بردند، امروز به جایی رسیدند که ثروت درجا این گروه تروریستی از 2 تا 2 هزار و 200 میلیارد دلار برآورد می شود.گزارش‌های برخی منابع غربی در ابتدای تسلط داعش به موصل نشان می‌داد که این گروه تروریستی با اشغال مرکز استان نینوا ده‌ها میلیارد دلار به جیب زده است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که یک گروه تروریستی کوچک که در سال 2006 نهایتا کوه‌های فلوجه را با سلاح‌های نیمه سنگین هدف قرار می‌داد، امروز به جایی برسد که بخش هایی از خاک چند کشور را اشغال کند.
تروریست‌های داعش که از کمک کشورهای غربی و عربی در سال‌های اخیر بهره می‌بردند، امروز به جایی رسیدند که ثروت درجا این گروه تروریستی از 2 تا 2 هزار و 200 میلیارد دلار برآورد می شود.
گزارش‌های برخی منابع غربی در ابتدای تسلط داعش به "موصل" نشان می‌داد که این گروه تروریستی با اشغال مرکز استان "نینوا" ده‌ها میلیارد دلار به جیب زده است. اما گزارشی از سوی یک مرکز پژوهشی فرانسوی در سال 2015 ارائه شده که در آن ثروت‌ تروریست‌های داعش را 2 هزار و 200 میلیارد دلار برآورد کرده است.

هفته نامه فرانسوی چلنج در سال 2015 میلادی در گزارشی مدعی شد، ثروت گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه در حدود 2200 میلیارد دلار است و این گروه تروریستی ظرف تنها یک سال 200 میلیارد دلار بر دارایی‌های خود افزوده است. ثروت مذکور مربوط به دارایی‌های منقول و غیر منقول، ذخایر نفت و گاز است.

هفته نامه فرانسوی چلنج مدعی شد:  این ثروت هنگفت مربوط به کنترل داعش بر بخش هایی از خاک سوریه و عراق است.
داعش تنها در استان نینوای عراق  50 درصد از حقوق کارمندان که تعدادشان به 60 هزار تن می‌رسد را به عنوان مالیات می ستاند که این مالیات اجباری سالانه درآمدی در حدود 500 تا 600 میلیون دلار را عاید تشکیلات این گروه تروریستی می‌کند.
البته این تنها راه درآمد این گروه تروریستی نیست. در حدود 5 تا 10 درصد واردات پنبه ترکیه از مزارع غرب سوریه تامین می‌شود که داعش کنترل بخش های کوچکی از این مناطق را در دست دارد. این گروه تروریستی از طریق فروش گاز، گندم و قاچاق مواد مخدر نیز درآمدهایی کسب می‌کنند. همه اینها علاوه بر مبالغی است که داعش از سوی حامیان خود دریافت می‌کند.
هر چند که داعش توانسته ده ها هزار نفر را جذب کند؛ اما در یکسال اخیر شکست های سختی را در دو کشور عراق و سوریه متحمل شده و همین موضوع سبب کاهش بنیه مالی این گروه تروریستی شده است.
البته مقامات فرانسوی عددی را از درآمد داعش مطرح می کنند که با عدد هفته نامه چلنج تفاوت فاحشی دارد.  «ژان فردریک پواسون» عضو حزب جمهوی خواه و رئیس کمیسیونی در مجلس فرانسه پس از تحقیق و بررسی این کمیسیون اعلام کرد ثروت تخمینی گروهک تروریستی داعش چیزی درحدود 2 میلیارد دلار است  که بخش اعظم این ثروت از فروش غیرقانونی نفت به دست آمده است.
عضو حزب جمهوی خواه فرانسه دراین باره تصریح کرد خزانه این گروهک تروریستی پر است از اموال و اشیایی که داعش دوسال پیش هنگام اشغال موصل از بانکهای این شهر به سرقت برده است. "ژان فردریک پواسون" درادامه افزود:  از دیگر منابع ثروت این گروهک فعالیت های غیرقانونی چون اخاذی و باجگیری است.
وی در بخش دیگری از گزارش خود مدعی است که گمان نمی کند این گروهک تروریسی همچنان رابطه مالی با عربستان و قطر داشته باشد، اگر هم چنین رابطه ای باشد این کمیسیون تحقیق نتوانسته است سندی پیدا کند که این رابطه را به روشنی نشان دهد.
درآمد 2 میلیارد دلاری داعش نشان می‌دهد که این گروه تروریستی در اثر حمله ارتش‌های سوریه و عراق در دو سال اخیر شدیدا ضعیف شده است.
به نظر می رسد این گروه تروریستی از رمق افتاده و شکست های پی درپی در ماه های اخیر از خالدیه تا فلوجه و از تدمر تا قریتین نشان می دهد که تکفیری های داعش روز به روز درحال از دست دادن ثروت هنگفت خود هستند.گ
آغاز پرداخت غرامت پژو به ایران
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت از آغاز پرداخت غرامت پژو به ایران بابت قرارداد قبلی خود خبرداد و گفت: برای پرداخت غرامت که حتما نباید فیش نقدی ارایه کنند.

امیرحسین قناتی در گفتگو با  مهر گفت: پرداخت غرامت از سوی شرکت فرانسوی پژو به ایران در قراردادی که میان ایران‌ و این شرکت منعقد شد، دیده شده است و البته این موضوع ربطی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد؛ اما باید اطمینان داشت هر آنچه که در قرارداد لحاظ شده و جزو تعهدات دو طرف است، حتما اجرایی خواهد شد.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: پرداخت غرامت هم ۱۰۰ درصد انجام می‌شود و آغاز شده، ضمن اینکه حتما نباید برای این پرداخت، فیش نقدی ارایه کنند؛ بلکه هر  آنچه که در قرارداد دیده شده است، پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: البته این غرامت در طول مدت زمان قرارداد، پرداخت می‌شود و هر تعهدی که هر طرفی داشته باشد از جمله پرداخت غرامت، اجرا و نصب خط تولید، فروش و صادرات انجام خواهد شد.

به گفته قناتی، شرکت جوینت ونچر مشترک میان ایران و پژو تشکیل شده و هیات مدیره آن بالغ بر یک ماه است که مشغول به کار هستند، بنابراین آموزش نیروی انسانی که از جمله موارد پرداخت در قالب غرامت بود نیز به زودی آغاز می‌شود و همه تعهدات در این رابطه، در طول قرارداد قابل انجام است و ۱۰۰ درصد اجرایی می‌شود.

به گزارش مهر، هاشم یکه‌زارع، هجدهم بهمن ماه سال ۹۴ با اشاره به جزئیات پرداخت غرامت قرارداد قبلی پژو به ایران، گفت: در تفاهم‌نامه و قرارداد جدیدی که به تازگی میان ایران‌ خودرو و پژو منعقد شده، پرداخت غرامت از سوی پژو به ایران‌ خودرو به صورت تضمین شده صورت خواهد گرفت. در قرارداد جدید بندی راجع به پرداخت غرامت وجود دارد و در عین حال تفاهم‌نامه جداگانه‌ای هم برای چگونگی پرداخت این غرامت با پژو منعقد شده است.

وی تصریح کرد: مذاکراتی که با پژو صورت گرفت، بر این مبنا بود که پس از ترک این خودروساز فرانسوی در زمان آغاز تحریم‌ها، خطوط تولید ایران‌ خودرو دچار کاهش تولید و ضرر و زیان متحمل شد؛ بر این اساس، ما در مذاکره با پژو تلاش کردیم غرامت درخواستی از این خودروساز فرانسوی را محاسبه کرده و بعد از مذاکرات زیاد و پذیرش سرسختانه آنها، مقرر شد که بخشی از این مبلغ به صورت نقدی به ایران خودرو پرداخت و بخشی دیگر نیز در پکیج متفاوتی از تربیت نیروی انسانی تا بهینه‌سازی خطوط تولید خودروهای فعلی پژو دیده شود.

یکه‌زارع، خاطرنشان کرد: کل بسته‌ای که برای غرامت پژو به ایران تدوین و تصویب شده، ارزشی معادل ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو دارد که ۱۱۶ میلیون یورو آن خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته است، ضمن اینکه ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مربوط به مسائل عادی است که در یک پکیج دیده شده است. همچنین ۲۵ میلیون یورو از پژو، قطعات مجاز خودروهای تولید قبل را دریافت خواهیم کرد، ضمن اینکه معادل ۱۱ میلیون یورو بابت قطعات خط تولید پژو ۲۰۷ به ایران داده خواهد شد.

وی گفت: ۱۱ میلیون یورو از طلب‌های پژو از ایران‌ خودرو که به صورت نقدی قرار بود پرداخت شود، براساس این غرامت دیگر پرداخت نخواهد شد؛ در این میان، خودروهایی که قبل و بعد از تحریم و تا روز انعقاد قرارداد تولید شده نیز بخش دیگری از این غرامت می‌شوند، چرا که ایران خودرو ملزم بود ۶۹ میلیون یورو به پژو بپردازد که در قالب این تفاهم‌نامه این رقم دیگر پرداخت نمی‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ خودرو در خصوص تاثیر پرداخت این میزان غرامت در بازار سهام نیز گفت: اثرات سود و زیان این غرامت در وضعیت فعلی ۴۷ میلیون یورو است که اثر مستقیم بر سود و زیان ایران‌ خودرو دارد و در رویالتی پرداخت نمی‌شود، اثرات سود و زیان این قسمت تنها ۴۷ میلیون یورو محاسبه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ایران‌ خودرو در خریدهایی که بر روی قوای محرکه از پژو صورت خواهد داد، بخشی از این غرامت را به صورت غیرمستقیم دریافت می‌کند، ضمن اینکه پژو قرار است کارشناسانی را برای کار بر روی محصولات جاری ایران‌ خودرو به ایران اعزام کند که معادل ۴ میلیون یورو هزینه برای پژو در برخواهد داشت و منجر به بهبود کیفیت تولیدات قبلی ایران‌خودرو خواهد شد، ضمن اینکه نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز پرسنل ایران‌ خودرو از سوی پژو آموزش خواهند دید.

یکه‌زارع خاطرنشان کرد: معادل یک میلیون یورو در اختیار ایران خودرو قرار می‌گیرد که در موضوع بهبود سیستم‌ها، کار عملیاتی انجام دهد. در عین حال، در پکیج غرامت در خصوص رویالتی نیز مواردی دیده شده که از جمله آن پرداخت رویالتی یک خودرو برای استفاده از پلتفرم پژو است که باید از سوی ایران‌ خودرو به مبلغ ۱۵۰ یورو به پژو پرداخت می‌شد اما هم‌اکنون براساس تفاهم‌نامه جدید بر روی هر محصول تنها ۱۰۰ یورو پرداخت خواهیم کرد که بر این اساس برای دو میلیون خودروی تولیدی در قالب قرارداد جدید این رویالتی به ۳۰ یورو کاهش یافته است.

وی افزود: برای خودروهای پژو ۲۰۶، ۲۰۷، ۴۰۵ و پارس هم ایران‌ خودرو باید رویالتی بپردازد که براساس مذاکره، قرار بر این شد که برای خودروهایی که از بعد از زمان انعقاد قرارداد تولید می‌شوند، تنها ۱۰ یورو پرداخت شود که با تیراژ سال آتی ایران‌ خودرو، کل درآمد حاصل از این تخفیف ۱۴۰ میلیون یورو خواهد بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد