سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تغذیه و سلامتی



 تغذیه رنگین کمانی با این رنگ های زندگی
alt
زمانی که در حال نوش جان کردن میوه یا سبزی خوش رنگ و لعابی بوده اید چقدر به رنگ آن توجه کرده اید؟ مثلا از خودتان پرسیده اید سیب سرخی که رنگ زیبایش هر کسی را به خوردن آن برانگیخته می کند، چه ویژگی های تغذیه ای دارد یا پرتقال توسرخ یا نارنجی رنگی که آدم را یاد رنگ زیبای خورشید دم غروب می اندازد، اصلا چرا این رنگی و این رنگ بیانگر چه ویژگی های تغذیه ای است؟ و اصلا چرا متخصصان تغذیه تنوع غذایی را پیشنهاد کرده و معتقدند بهترین رژیم غذایی، برنامه ای است که تنوع غذایی در آن رعایت شده باشد؟ همین حالا جواب همه این سوال ها را می خوانید.

رعایت تنوع غذایی بهترین الگوی تغذیه ای است. به این دلیل که ترکیبات غذایی لازم در اختیار بدن قرار می گیرد. انتخاب و مصرف انواع میوه و سبزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این معنی که با خوردن میوه ها و سبزی های مختلف نیاز بدن به انواع ترکیب های ضروری تامین می شود، اما با آگاهی از ترکیب هر یک از میوه ها و سبزی ها می توانید برنامه متنوعی داشته باشید. یکی از راه های شناخت ویژگی های تغذیه ای میوه ها و سبزی ها، رنگ آنهاست. در علم تغذیه رعایت تنوع غذایی از روی رنگ مواد غذایی به "تغذیه رنگین کمانی" معروف است. به همین دلیل رنگ های اصلی موادغذایی را به هفت رنگ اصلی تقسیم بندی می کنند.
 
هر رنگ، یک نشانه
هر رنگ، بیانگر ویژگی خاصی در خوراکی هاست، اما همه رنگ ها نشانه وجود نوعی آنتی اکسیدان در خوراکی مورد نظر است. در واقع هر یک از رنگ ها متعلق به نوعی آنتی اکسیدان است. اگر یادتان رفته، یادآوری کنیم که آنتی اکسیدان ها اصلی ترین عوامل از بین برنده رادیکال های آزاد (از عوامل اصلی ابتلا به سرطان) هستند. بنابراین با رعایت تنوع رنگی در مصرف میوه ها انواع آنتی اکسیدان ها را دریافت خواهید کرد، اما هر رنگ ویژگی خاصی دارد و در پس رنگ هر یک از میوه ها، یک دنیا حرف ناگفته نهفته است.

بنفش، دوست قلب
alt
اولین رنگ این رنگین کمان غذایی، رنگ بنفش است. طیف این رنگ را آبی ـ بنفش در نظر می گیرند. بنابراین از انگور سیاه تا بلوبری در این گروه قرار می گیرند. خوراکـی های آبی ـ بنفش حاوی آنتی اکسیدان آنتوسیانین هستند. هر چه رنگ میوه تیره تر باشد، میزان آنتوسیانین آن بیشتر است.
ویژگی رنگ: آنتوسیانین مانع لخته شدن خون می شود. بنابراین مصرف میوه های آبی ـ بنفش باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی و مغزی می شود علاوه بر این که به کنترل فشار خون نیز کمک می کند. ویژگی آنتی اکسیدانی این گروه از میوه ها در رتبه نخست قرار دارد.
خوراکی ها: بادمجان با پوست، شاتوت، انگور سیاه و بنفش، آلو بخارا، گوجه برقانی، کشمش پلویی و انار با رنگ تیره مایل به سیاه.

سبز؛ قاتل سرطان
alt
این رنگ، رنگ طبیعت است و بسیاری از میوه ها و سبزی ها اصالت شان را حفظ کرده و سبز هستند. دلیل این رنگ سبز وجود آنتی اکسیدانی به نام ایزوتیکوسیانات است. میوه های سبزرنگی مانند کلم و کلم بروکلی که به آنها گیاهان چلیپایی می گویند حاوی دو نوع آنتی اکسیدان دیگر یعنی فیتوکمیکال و ایزوتیکوسیانات هستند. این دو ترکیب به طور خاص باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شوند.
ویژگی رنگ: آنتی اکسیدان ایزوتیکوسیانات به تصفیه بهتر خون کمک می کند. هرچه میزان این آنتی اکسیدان در بدن بیشتر باشد،کبد بهتر فعالیت کرده و خون بهتر تصفیه می شود. علاوه براین میوه های سبزرنگ حاوی ویتامین K، پتاسیم، اسید فولیک، بتاکاروتن و اسیدچرب امگا۳ هستند. ویتامین K برای انعقاد مناسب خون ضروری است. پتاسیم موجود در موادغذایی باعث کنترل میزان فشار خون می شود. علاوه بر این که وجود پتاسیم مانع ابتلا به سرطان بویژه سرطان کولون وخون می شود. اسیدفولیک یکی از مهم ترین ترکیبات برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی است.
خوراکی ها: کلم برگ، کلم بروکلی، کلم بروکسل، هندوانه ابوجهل، انواع سبزی ها، خیار و کدو
 

زرد ـ سبز، دوست چشم
alt
میوه هاو سبزی هایی که طیف رنگی شان مخلوط رنگ زرد و سبز است حاوی آنتی اکسیدان دیگری به نام لوتئین هستند. در این میوه ها و سبزی ها رنگ سبز و زرد در کنار هم قرار دارند و گاهی یکی از رنگ ها بر دیگری غلبه می کند؛ اما یکی از رنگ ها کاملا از بین نرفته است.
ویژگی رنگ: لوتئین به طور خاص باعث حفظ سلامت شبکیه چشم می شود. این ترکیب روند پیری شبکیه چشم را کند کرده و مانع کاهش بینایی بر اثر کهولت سن می شود. ویتامین C موجود در این خوراکی ها بالاست.
خوراکی ها: پسته، آووکادو، کیوی، سبزی های دو رنگ سبزـ زرد مانند کرفس

قرمز؛ ویژه آقایان
alt
خوراکی های قرمز رنگ حاوی کارتنوئیدی به نام لیکوپن هستند. این ترکیب نیز نوعی آنتی اکسیدان است. در میان کارتنوئیدها، لیکوپن نیز آنتی اکسیدانی قوی بوده، مانع ابتلا به سرطان می شود. قرمزها حاوی کارتنوئید دیگری به نام "فلاونوئید" نیز هستند.
ویژگی رنگ: لیکوپن موجود در موادغذایی قرمزرنگ، مانع ابتلا به مشکلات غده پروستات بویژه بدخیمی این غده در مردان می شود. علاوه بر این که با جلوگیری از ایجاد لخته خون، مانع بروز سکته قلبی می شود. قرمزها حاوی ویتامین C نیز هستند. بنابراین با خوردن آنها پوست، رگ ها و سیستم ایمنی بدن سلامت می مانند. فلاونوئید موجود در این خوراکی ها ضدالتهاب است.
خوراکی ها: گوجه فرنگی، توت فرنگی، هندوانه، گریپ فروت، گوآوا، قره قاط

زرد ـ نارنجی؛ دوست پوست
alt
این گروه از خوراکی ها حاوی دو ترکیب مهم شامل ویتامین C و بتا کریپتوگزانتین هستند. هردوی این ترکیب ها ضمن داشتن ویژگی آنتی اکسیدانی، ویژگی های اختصاصی دیگری هم دارند.
ویژگی رنگ: رنگ زرد ـ نارنجی خوراکی ها نشان می دهد این خوراکی حاوی بتاکریپتوگزانتین است. این ترکیب پیش ساز ویتامین A است. بنابراین مصرف موادغذایی حاوی این ترکیب باعث حفظ سلامت پوست، تقویت بینایی و بالارفتن توان سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماریزا می شود. خوراکی های زرد ـ نارنجی به دلیل ترکیبی که دارند به طور خاص باعث حفظ سلامت چشم شده، مصرف آنها برای بهبود عملکرد شبکیه و عدسی چشم ضروری است. علاوه بر این که وجود ویتامین A و C موجود در این خوراکی ها، آنها را به خوراک اختصاصی برای بهبود کیفیت پوست تبدیل کرده است. بنابراین خوردن یا تهیه ماسک از این میوه ها و مالیدن آن روی پوست باعث شادابی و جوانی آن می شود.
خوراکی ها: انبه، گرمک، سیب زمینی، زردآلو و هویج زرد

نارنجی؛ دوست سیستم ایمنی
alt
خوراکی های نارنجی حاوی دو ترکیب مهم یعنی "آلفا و بتاکاروتن" هستند. این دو ترکیب محافظ اختصاصی پوست، چشم و سیستم ایمنی هستند.
ویژگی رنگ: اگر خوراکی های نارنجی ـ زرد حاوی ترکیب های ضروری برای چشم هستند و باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شوند، خوراکی هایی که رنگ نارنجی مطلق دارند، بیش از نارنجی ـ زردها به سلامت چشم و پوست کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. دلیل آن هم وجود پیش ساز ویتامین A در این خوراکی هاست. علاوه بر این که خوراکی های نارنجی رنگ حاوی ویتامین C و بعضی از آنها حاوی کمی اسیدچرب امگا ۳ و ۶ است.
خوراکی ها: هویج، پرتقال، نارنگی، نارنج و کدو حلوایی

زرد؛ دوست استخوان
alt
ویژگی این خوراکی ها شبیه زرد ـ نارنجی هاست. این رنگ نشان می دهد خوراکی مورد نظر حاوی گزانتین و زئا گزانتین است.
ویـژگی رنگ: دو ترکیب موجود در خوراکی های زردرنگ، ضمن کمک به حفظ سلامت پوست و چشم به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. بنابراین بهتر است در فصل زمستان که استخوان ها آفتاب کمتری دریافت کرده، در معرض پوکی استخوان قرار دارند، بیشتر از این خوراکی ها استفاده کنید. بعضی از این خوراکی ها سرشار از پتاسیم هستند.
خوراکی ها: لیمـوترش، لیموشیرین، کشمش آجیلی، انگور، موز، سیب زمینی و گلابی

تصاویر روز رسانه های خبری


دنیای ما از نگاه یک پرنده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


اخبار استانداری خوزستان


استاندار خوزستان:
نباید مصائب اجرای طرح‌های ملی گریبان‌گیر خوزستان شود

استاندار خوزستان گفت: نباید مصائب اجرای طرح‌های ملی گریبان‌گیر استان ما شود.

خبرگزاری فارس: نباید مصائب اجرای طرح‌های ملی گریبان‌گیر خوزستان شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، عبدالحسن مقتدایی در جلسه شورای کیفی رودخانه کارون که ظهر امروز با حضور مسئولان استان در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: نباید مصائب طرح‌های ملی که در خوزستان اجرا می‌شود گریبان‌گیر استان ما شود.

وی در ادامه به اجرای برخی از طرح‌ها در خوزستان اشاره کرد و گفت: یکی از این طرح‌ها توسعه نیشکر است که در استان ما به اجرا در آمد.

استاندار خوزستان بیان کرد: توسعه نیشکر به عنوان یک طرح ملی و خیلی خوب است اما مشکلاتی که بعد از اجرای آن به وجود آمد دامن‌گیر استان ما شد.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات به وجود آمده پس از اجرای توسعه نیشکر، پساب آن بوده که معضلاتی را برای استان خوزستان در بر داشته است.

رئیس شورای اداری خوزستان در ادامه به اجرای طرح مقام معظم رهبری در اراضی خوزستان اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که در تهران داشته‌ایم یک و نیم میلیارد دلار برای اجرای بخشی از آن در نظر گرفته شد اما در بررسی‌هایی که انجام دادم و در این جلسه هم مطرح شد اعتبار لازم برای اجرای این طرح را 3 میلیارد دلار بیان کردم.

مقتدایی تصریح کرد: برای اجرای هر طرحی باید از صفر تا صد آن را در نظر بگیریم زیرا پس از انجام طرح، نیاز است به جوانب آن نیز توجه شود.

وی اذعان داشت: سه نکته اساسی را درباره اجرای طرح  مدنظر مقام معظم رهبری در جلسه تهران مطرح کردم که باید به آن توجه داشته باشیم اینکه پس از اجرای طرح در زمین‌های زراعی خوزستان پساب آن به کجا ریخته می‌شود و باید اولویت با اشتغال مردم بومی باشد نه تعاونی‌هایی که از استان‌های دیگر می‌آیند و نیرو‌هایشان را از جای دیگر تامین می‌کنند.

مقتدایی تاکید کرد: اگر قرار است کاری در خوزستان انجام شود باید حقوق استان ما را در نظر بگیرند نه این مانند خیلی از طرح‌های دیگر مشکلات آن دامنگیر ما شود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921130000985#sthash.yoQPfkDJ.dpuf

آیا می دانید؟



دانستنی هایی جالب در مورد حیوانات
alt

 آیا میدانستید که دارکوب ها قادرند ۲۰ بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند ؟
آیا میدانستید که یک خرس قادر است با سرعت یک اسب بدود ؟
آیا میدانستید که موریانه ها قادرند تا ۲ روز زیر آب زنده بمانند ؟
آیا میدانستید که اختاپوس سه قلب دارد ؟
آیا میدانستید که مورچه ها هرگز نمی خوابند ؟
آیا میدانستید که حلزون ها می توانند تا سه سال بخوابند و در این مدت هیچ غذایی نخورند ؟
آیا میدانستید که موریانه ها وقتی به موسیقی هوی متال گوش می دهند چوب را با سرعت دو برابر می خورند ؟
آیا میدانستید که مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر است ؟
آیا میدانستید که صدای نهنگ آبی بلندترین صدایی است که یک موجود زنده می تواند تولید کند ؟
آیا میدانستید که یک اسب در طول یک سال ۷ برابر وزن بدن خود غذا مصرف می کند ؟
آیا میدانستید که کانگورو ها قادرند ۳ متر به سمت بالا و ۸ متر به سمت جلو بپرند ؟
آیا میدانستید که فیل ها قادرند روزانه ۶۰ گالن آب و ۲۵۰ کیلو گرم یونجه مصرف کنند ؟
آیا میدانستید که جغدها قادر به حرکت دادن چشمان خود در کاسه چشم نمی باشند ؟
آیا میدانستید که موش های صحرائی سالانه ۱/۳ منابع و ذخائر غذائی جهان را نابود می سازند ؟
آیا میدانستید که عمر سنجاقک ها تنها ۲۴ ساعت است ؟
آیا میدانستید که پلنگ ها قادرند تا ارتفاع ۵ متر به بالا بپرند ؟
آیا میدانستید که نود درصد سم مارها از پروتئین تشکیل شده است ؟
آیا میدانستید که تمام قوهای کشور انگلیس جزو دارایی های ملکه انگلیس می باشد ؟
آیا میدانستید که گونه ای از خرگوش قادر است ۱۲ ساعت پس از تولد جفت گیری کند ؟
آیا میدانستید که موش دو پای آفریقایی از میدان دید ۳۶۰ درجه برخوردار است ؟
آیا میدانستید که زرافه میتواند با زبانش گوشهایش را تمیز کند ؟
آیا میدانستید که مورچه ها هم شمردن بلدند و قدم هایشان را برای مسیریابی میشمارند ؟
آیا میدانستید که نوعی عنکبوت میتواند ۳۰۰ برابر وزنش را بلند کند ؟
آیا میدانستید که لاشخورها قادر به دیدن یک موش کوچک از ارتفاع ۴ کیلومتری میباشند ؟
آیا میدانستید که فقط قورباغه های نر قور قور می کنند ؟
آیا میدانستید که کواک اردک تنها صدایی است که بازتاب ندارد و هیچ کسی هم دلیل آنرا نمی داند ؟
آیا میدانستید که در بین انواع خرس، خرس پاندا بزرگترین جمجمه را دارد ؟
آیا میدانستید که خرس با تمام سنگینی خود میتواند با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت بدود ؟
آیا میدانستید که زرافه تازه متولد شده ۲ متر قد دارد ؟
آیا میدانستید که عقرب ها دو دشمن دارند که یکی از آنها یک نوع سار و دیگری مگس است ؟
آیا میدانستید که 60 گاو قادر هستند در عرض کمتر از ۱ روز ۱ تن شیر تولید کنند ؟
آیا میدانستید که پروانه ها ۱۲۰۰ چشم دارند ؟
آیا میدانستید که گربه و سگ می توانند راست دست یا چپ دست باشند ؟
آیا میدانستید که فیلها از بوی عسل بدشان می آید. حتی بوی عسل فیل ها را فراری می دهد ؟
آیا میدانستید که هشتاد درصد موجودات دنیا را حشرات تشکیل داده اند ؟
آیا میدانستید که تنها حیوانی که نمی تواند شنا کند شتر است ؟
آیا میدانستید که قلب میگو ها در سر آنها قرار دارد ؟
آیا میدانستید که یک سوسک حمام می‌تواند ۹ روز بدون سر زندگی کند تا اینکه از گرسنگی بمیرد ؟
آیا میدانستید که پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند ؟
آیا میدانستید که گربه‌‌ها می‌توانند ۱۰۰ صدا با حنجره خود تولید کنند در حالیکه سگ‌ها کمتر از ۱۰ نوع ؟
آیا میدانستید که مورچه نسبت به بدنش بزرگترین مغز را دارد ؟
آیا میدانستید که خرگوش و طوطی تنها حیواناتی اند که بدون برگشتن به عقب پشت سر خود را می بینند ؟
آیا میدانستید که گربه و سگ ۵ نوع گروه خون دارند در حالیکه انسان ۴ نوع گروه خون دارد ؟
آیا میدانستید که حس بویایی خرس تقریباً ۱۰۰ برابر قوی تر از حس بویایی انسان است ؟
آیا میدانستید که خرس کوالا هرگز آب نمی‌نوشد و آب مورد نیاز خود را با خوردن برگ گیاهان تامین می‌کند ؟
آیا میدانستید که هر چشم مگس دارای ۱۰ هزار عدسی میباشد ؟
آیا میدانستید که مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر میباشد ؟
آیا میدانستید که زنبور عسل ۲ معده دارد یکی برای جمع آوری عسل و دیگری برای هضم غذا ؟
آیا میدانستید که وقتی ملکه زنبور عسل وارد کندو می شود، آواز خاصی را زمزمه می کند، به این منظور که زنبورهای کارگر را تحریک کرده تا اگر ملکه دیگری وجود دارد به خاطر وی بجنگند ؟
آیا میدانستید که خرس های قطبی با توجه به جنس موی بدنشان، توسط دوربین های مادون قرمز قابل تشخیص نیستند ؟

آیا می دانید؟



دانستنی هایی جالب در مورد حیوانات
alt

 آیا میدانستید که دارکوب ها قادرند ۲۰ بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند ؟
آیا میدانستید که یک خرس قادر است با سرعت یک اسب بدود ؟
آیا میدانستید که موریانه ها قادرند تا ۲ روز زیر آب زنده بمانند ؟
آیا میدانستید که اختاپوس سه قلب دارد ؟
آیا میدانستید که مورچه ها هرگز نمی خوابند ؟
آیا میدانستید که حلزون ها می توانند تا سه سال بخوابند و در این مدت هیچ غذایی نخورند ؟
آیا میدانستید که موریانه ها وقتی به موسیقی هوی متال گوش می دهند چوب را با سرعت دو برابر می خورند ؟
آیا میدانستید که مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر است ؟
آیا میدانستید که صدای نهنگ آبی بلندترین صدایی است که یک موجود زنده می تواند تولید کند ؟
آیا میدانستید که یک اسب در طول یک سال ۷ برابر وزن بدن خود غذا مصرف می کند ؟
آیا میدانستید که کانگورو ها قادرند ۳ متر به سمت بالا و ۸ متر به سمت جلو بپرند ؟
آیا میدانستید که فیل ها قادرند روزانه ۶۰ گالن آب و ۲۵۰ کیلو گرم یونجه مصرف کنند ؟
آیا میدانستید که جغدها قادر به حرکت دادن چشمان خود در کاسه چشم نمی باشند ؟
آیا میدانستید که موش های صحرائی سالانه ۱/۳ منابع و ذخائر غذائی جهان را نابود می سازند ؟
آیا میدانستید که عمر سنجاقک ها تنها ۲۴ ساعت است ؟
آیا میدانستید که پلنگ ها قادرند تا ارتفاع ۵ متر به بالا بپرند ؟
آیا میدانستید که نود درصد سم مارها از پروتئین تشکیل شده است ؟
آیا میدانستید که تمام قوهای کشور انگلیس جزو دارایی های ملکه انگلیس می باشد ؟
آیا میدانستید که گونه ای از خرگوش قادر است ۱۲ ساعت پس از تولد جفت گیری کند ؟
آیا میدانستید که موش دو پای آفریقایی از میدان دید ۳۶۰ درجه برخوردار است ؟
آیا میدانستید که زرافه میتواند با زبانش گوشهایش را تمیز کند ؟
آیا میدانستید که مورچه ها هم شمردن بلدند و قدم هایشان را برای مسیریابی میشمارند ؟
آیا میدانستید که نوعی عنکبوت میتواند ۳۰۰ برابر وزنش را بلند کند ؟
آیا میدانستید که لاشخورها قادر به دیدن یک موش کوچک از ارتفاع ۴ کیلومتری میباشند ؟
آیا میدانستید که فقط قورباغه های نر قور قور می کنند ؟
آیا میدانستید که کواک اردک تنها صدایی است که بازتاب ندارد و هیچ کسی هم دلیل آنرا نمی داند ؟
آیا میدانستید که در بین انواع خرس، خرس پاندا بزرگترین جمجمه را دارد ؟
آیا میدانستید که خرس با تمام سنگینی خود میتواند با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت بدود ؟
آیا میدانستید که زرافه تازه متولد شده ۲ متر قد دارد ؟
آیا میدانستید که عقرب ها دو دشمن دارند که یکی از آنها یک نوع سار و دیگری مگس است ؟
آیا میدانستید که 60 گاو قادر هستند در عرض کمتر از ۱ روز ۱ تن شیر تولید کنند ؟
آیا میدانستید که پروانه ها ۱۲۰۰ چشم دارند ؟
آیا میدانستید که گربه و سگ می توانند راست دست یا چپ دست باشند ؟
آیا میدانستید که فیلها از بوی عسل بدشان می آید. حتی بوی عسل فیل ها را فراری می دهد ؟
آیا میدانستید که هشتاد درصد موجودات دنیا را حشرات تشکیل داده اند ؟
آیا میدانستید که تنها حیوانی که نمی تواند شنا کند شتر است ؟
آیا میدانستید که قلب میگو ها در سر آنها قرار دارد ؟
آیا میدانستید که یک سوسک حمام می‌تواند ۹ روز بدون سر زندگی کند تا اینکه از گرسنگی بمیرد ؟
آیا میدانستید که پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند ؟
آیا میدانستید که گربه‌‌ها می‌توانند ۱۰۰ صدا با حنجره خود تولید کنند در حالیکه سگ‌ها کمتر از ۱۰ نوع ؟
آیا میدانستید که مورچه نسبت به بدنش بزرگترین مغز را دارد ؟
آیا میدانستید که خرگوش و طوطی تنها حیواناتی اند که بدون برگشتن به عقب پشت سر خود را می بینند ؟
آیا میدانستید که گربه و سگ ۵ نوع گروه خون دارند در حالیکه انسان ۴ نوع گروه خون دارد ؟
آیا میدانستید که حس بویایی خرس تقریباً ۱۰۰ برابر قوی تر از حس بویایی انسان است ؟
آیا میدانستید که خرس کوالا هرگز آب نمی‌نوشد و آب مورد نیاز خود را با خوردن برگ گیاهان تامین می‌کند ؟
آیا میدانستید که هر چشم مگس دارای ۱۰ هزار عدسی میباشد ؟
آیا میدانستید که مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر میباشد ؟
آیا میدانستید که زنبور عسل ۲ معده دارد یکی برای جمع آوری عسل و دیگری برای هضم غذا ؟
آیا میدانستید که وقتی ملکه زنبور عسل وارد کندو می شود، آواز خاصی را زمزمه می کند، به این منظور که زنبورهای کارگر را تحریک کرده تا اگر ملکه دیگری وجود دارد به خاطر وی بجنگند ؟
آیا میدانستید که خرس های قطبی با توجه به جنس موی بدنشان، توسط دوربین های مادون قرمز قابل تشخیص نیستند ؟

تصاویر روز رسانه های خبری

زندگی فوق العاده است 


http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_02.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_03.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_04.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_05.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_06.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_07.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_08.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_09.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_10.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_11.jpg


 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_12.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_13.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_14.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_16.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_17.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_18.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_19.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_20.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_21.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_22.jpg

 


 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_23.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_24.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_25.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_26.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_27.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_28.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_29.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_30.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_31.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_32.jpg


 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_33.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_34.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_35.jpg

 

http://mj11.persianfun.info/img/92/11/Life-is-Awesome/life_is_awesome_36.jpg

 

تصاویر روز رسانه های خبری



سقوط اتوبوس مسافری به دره در جاده هراز 20 کشته و 15 مجروح بر جا گذاشته است...

این اتوبوس در ساعت 22 و 30 دقیقه دیشب از گرگان به سمت تهران در حرکت بود که حدود ساعت چهار و 45 دقیقه بامداد امروز سه شنبه در منطقه زیارباغ محدوده پلور آمل به علت ترکیدگی لاستیک چرخ جلو واژگون شده و به دره سقوط کرد. تصاویر خبرگزاری فارس از سقوط مرگبار اتوبوس را در ادامه می‌بینیم:

ارسال به فیسبوک

اخبار روز خوزستان



 قرار است وزیر جهاد کشاورزی به خوزستان سفر کند.
بر اساس اخبار واصله به شوشان، قرار است محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در روز پنج شنبه همین هفته به خوزستان سفری یکروزه داشته باشد.

اخبار شورای شهر اهواز


عضو شورای اسلامی شهر اهواز: 

رئیس شورا جلسه را خوب مدیریت نمی‌کند/ برخی اعضای شورا دنبال منافع شخصی هستند 
برخی افراد شورا رئیس را احاطه کرده‌اند و نمی گذارند وی کار خودش را درست انجام دهد و حصاری دور او ایجاد کرده اند 


* عضو شورای اسلامی شهر اهواز گفت: دعواهای شخصی و اختلاف سلیقه ها عامل تشنجات شورا می باشد شهردار منطقه 3 می گوید بعضی از اعضای شورا که علیه او صحبت کرده اند خواسته های شخصی از او داشته اند و چون او زیر بار نرفته است تبدیل به یک دعوای شخصی شده است.

به گزارش آنی آنلاین* آذر زمانپور اظهار داشت: دعواهای شخصی و اختلاف سلیقه ها عامل تشنجات شورا می باشد شهردار منطقه 3 می گوید بعضی از اعضای شورا که علیه او صحبت کرده اند خواسته های شخصی از او داشته اند و چون او زیر بار نرفته است تبدیل به یک دعوای شخصی شده است.

 آذر زمانپور عضو شورای اسلامی شهر اهواز در گفت‌وگویی در خصوص بودجه 93 شهرداری اهواز اظهار داشت:در بودجه شهرداری آن چیزی که بیشتر به چشم می آید بودجه عمرانی است که چیزی حدود 76 درصد می باشد و 24 درصد بودجه های جاری و هزینه ایی در آن لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ پله اول رشد و آبادانی است تصریح کرد: باید نگاه خاص و ویژه ایی به توسعه فرهنگی و اجتماعی در شهر اهواز داشت اما متاسفانه مسائل فرهنگی و آموزشی که زیربنا هستند در بودجه شهرداری کمتر دیده شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز گفت:در شوراهای گذشته شهر اهواز هم به مسائل فرهنگی کمتر پرداخته شد با توجه به اینکه آسیب ها اجتماعی و فرهنگی در شهر ما زیاد و آزار دهنده هستند.

وی افزود:  یکی از عمده دلایل فرار مغزها از اهواز و استان همین فقر فرهنگی است که باید برای حل آن چاره اندیشی کرد و دوستان ما در کمیسیون فرهنگی شورای باید ابهامات و کم و کاستی های فرهنگ در بودجه شهرداری را روشن و حل کنند.

زمانپور در پاسخ به این پرسش که علت درگیری در سه جلسه اخیر شورا چه بوده است عنوان داشت: دعواهای شخصی و اختلاف سلیقه ها عامل تشنجات شورا می باشد شهردار منطقه 3 می گوید بعضی از اعضای شورا که علیه او صحبت کرده اند خواسته های شخصی از او داشته اند و چون او زیر بار نرفته است تبدیل به یک دعوای شخصی شده است.

وی اضافه کرد:الان سه هفته متوالی است شورای شهر درگیر شهرداری منطقه 3 اهواز است و از دیگر مناطق و مشکلات شهر غافل شده ایم ظاهرا این دوستان دنبال عوض کردن این شهردار و جایگزینی شخص مورد نظر خودشان هستند.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار داشت:طبق قانون اعضای شورا نمی توانند به شهرداران مناطق امرو نهی کنند و یا تذکر بدهند بلکه می توانند از شهردار مرکزی پاسخ بخواهند

 آذر زمانپور تصریح کرد: رئیس شورا خیلی بهتر می توانست جلسات را اداره کند این روزها صحن شورا تبدیل به دعواهای شخصی شده است که  شان شورا و اعضای آن نیست

وی افزود:آنقدر جلسات شورا پر حاشیه است که اگر صداو سیما جلسات را پخش می کرد از برنامه 90 پر بیننده تر می شد

عضو شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص رئیس شورای شهر گفت:بعضی از اعضای شورا  که بیشتر دنبال خواسته ها و منافع شخصی خود هستند رئیس شورا را احاطه کرده اند و نمی گذارند وی کار خودش را درست انجام دهد و حصاری دور او ایجاد کرده اند

وی در پایان تاکید کرد:رئیس شورا باید یک مدیریت قوی و قاطع داشته باشد تا بتواند 20 نفر با سلیقه متفاوت را مدیریت کند تا یک خروجی خوبی برای شهر داشته باشد






عضو شورای اسلامی شهر اهواز: 
بحث عدم کفایت رئیس شورای شهر اهواز مطرح است 
برخی از اعضای شورای شهر معتقدند که باید مدیریت شورای شهر اهواز تغییر کند. 

عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار داشت:بحثی که این روزها در در بین اعضای شورا مطرح است موضع عدم کفایت رئیس شوراست وی باید بداند که شورا متشکل از 21 نفر است و دست از تک روی ها بردارد.

به گزارش آنی آنلاین* سید محمد جواد رضوی عضو شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص با انتقاد از رئیس شورای شهر اهواز اظهار داشت:بحثی که این روزها در در بین اعضای شورا مطرح است موضوع عدم کفایت رئیس شورا است وی باید بداند که شورا متشکل از ۲۱ نفر است و دست از تک روی ها بردارد.

وی افزود: رئیس شورای شهر اهواز بیش از اینکه به دنبال ایفای حقوق مردم باشد طرف شهرداری را گرفته است البته اگر شهرداری کار درستی انجام دهد بی شک اعضای شورا هم تایید می کنند ولی هیچ مجموعه ای بی عیب و ایراد نیست و شورا باید مطالبات مردم را دنبال کند.

رضوی گفت: دو نظریه در بین منتقدین رئیس شورا که کم هم نیستند وجود دارد بعضی ها می گویند جلسه ای برگزار شود و ایرادات اقای علاسوند به وی انتقال داده شود تا اصلاح کند و بعضی دیگر معتقدند باید مدیریت شورا عوض شود.

وی در بخش دیگری از مصاحبه با اشاره به تغییر دسته بندی ها در شورای شهر گفت:از ابتدای شورا و در جریان انتخاب شهردار ،شورا به دو گروه ۱۴ و ۷ نفره تقسیم شد ولی امروز همان گروه ۱۴ نفره نیز دچار اختلاف شده اند و ۶ نفر از آن جدا شده اند.

رضوی ادامه داد:آن ۸ نفر باقی مانده هم دچار اختلاف نظر هستند و حالا عده ایی به دنبال یارگیری از دسته ها و گروه ها و تغییر آرایش دسته بندی ها در شورا هستند.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز در پایان تاکید کرد:اگر ایجاد این دسته بندی ها و گروه ها با هدف عمران و آبادی شهر باشد و جلساتی علمی و عمرانی بین خود و هم فکرانشان برگزار کنند که عیبی ندارد اما اگر به دنبال منافعی برای خود و دیگران باشند مشکل ساز است.



اخبار روز خوزستان


برای ارتقا کیفیت آب شهرهای خوزستان چه باید کرد؟
اجتماعی  15:57:17 1392/11/30
9211-15414-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون گفت: با تکمیل طرح آبرسانی غدیر، کیفیت آب شهرهای اهواز، خرمشهر و آبادان، شادگان و دشت‌آزادگان به میزان 2.2 برابر افزایش می‌یابد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- محمدرضا شمسایی در این جلسه که امروز (30 بهمن ماه) در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: طرح آبرسانی غدیر باید تکمیل شود، چون با توجه به شرایطی که برای کارون پیش آمده و عمدتا به دلیل ورود پساب کشاورزی است، در صورت تکمیل نشدن طرح، قطعا با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

 

وی ادامه داد: با تکمیل طرح می‌توان میزان 70 درصد آب اهواز و 70 درصد آب خرمشهر و آبادان که از کرخه تامین می‌شود را به 100 درصد برسانیم و همچنین آب شادگان و دشت‌آزادگان را نیز حداقل از کرخه تامین کنیم، با این شرایط کیفیت آب نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: 280 میلیارد تومان نیاز است که بتوانیم ظرف 4 تا 5 ماه مساله آب این چند شهر را حل کنیم لذا درخواست می‌شود جلسه‌ای با وزیر نیرو داشته باشید و تکلیف این 280 میلیارد تومان مشخص شود تا سازمان آب و برق بتواند در خصوص تامین 100 درصدی آب این شهرها اقدام کند.

 

شمسایی در ادامه به نصب سیستم‌های پایش در رودخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: کارایی این سیستم را در چند رودخانه دنیا مشاهده کردیم، این سیستم در دنیا یک سیستم به روز است و در استان خوزستان کار اجرای آن از سال 1380 آغاز شد و اجرا سه سال طول کشید.

 

وی افزود: به طور خلاصه روند کار سیستم این صورت است که وضعیت کیفیت و کمیت آب را به صورت لحظه‌ای در هر نقطه‌ای که ایستگاه پایش نصب شده است، نشان می دهد. نصب سیستم پایش در 5 رودخانه استان جزو برنامه ما بود ولی چون سه رودخانه کارون، دز و کرخه در اولویت بودند، کار در این رودخانه‌ها اجرا شد و متاسفانه در رودخانه‌های دیگر انجام نشد که باید سیستم در رودخانه‌های زهره و مارون نیز نصب شود.

 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: البته این سیستم زمانی کارایی لازم و اثر مثبت دارد که مدیریت داشته باشد و جهت جمع‌آوری صرف داده‌ها نباشد.

 

شمسایی اظهار کرد: مدیریت این کار در دنیا تجارب بسیار خوبی دارد. اگر مدیریت لازم وجود نداشته باشد، وجود سیستم هیچ اثری نخواهد داشت. مساله مدیریت کار بیشتر از خودکار اهمیت دارد.

 

همچنین هوشنگ حسونی‌زاده، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در این جلسه گفت: به منظور جمع‌آوری دقیق و سریع اطلاعات در زمینه وضعیت کمی و کیفی رودخانه‌های استان، ایستگاه‌های پایش در رودخانه کارون، دز و کرخه نصب شده‌اند.

 

وی افزود: 28 ایستگاه رفتارسنجی در حوزه کارون و دز، 25 ایستگاه پایش کیفی در حوزه کارون، 22 ایستگاه هشدار سیل در حوزه دز و کارون، 20 ایستگاه هشدار سیل در حوزه کرخه و 17 ایستگاه پایش کیفی در حوزه کرخه تعریف شده است.

 

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: عمده این ایستگاه‌ها ساخته و اکثرا نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند. جانمایی این ایستگاه از استان‌های بالادست حوزه دز و کارون از جمله استان‌های مرکزی، اصفهان، کهگلیویه و بویراحمد، چهار محال بختیاری تعریف شده است.

 

حسونی‌زاده افزود: این ایستگاه‌ها به ما کمک می‌کنند که در هر زمان ورود فاضلاب، زهاب‌های صنایع و احیاناً تخلیه نفت و موارد دیگر را مشخص می‌کند و بررسی منابع آلاینده و میزان برداشت از جمله اهداف اجرای این طرح است که برای رفع مشکلات پیش آمده یا دبی آب را افزایش می‌دهیم یا از کدورت آب می‌کاهیم.

 

اخبار بازار طلا، سکه و بورس



نرخ سکه و طلا در بازار اهواز
اقتصادی  14:0:26 1392/11/30
9211-16874-5 کد خبر
RSS :: پرینت

هر اونس طلا امروز (30 بهمن‌ماه) یک ‌‌هزار و 320 دلار در بازارهای جهانی معامله شد که نسبت به روزهای‌‌گذشته 4 دلار کاهش داشته ‌است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقهخوزستان- قیمت سکه طرح قدیم و جدید 935 هزار تومان است که در مقایسه با روزهای گذشته یک هزار تومان کاهش یافت.

 

همچنین طبق نرخ اعلامی اتحادیه طلا و جواهر اهواز، هر عدد نیمسکه با قیمت 480 هزار تومان و هر عدد ربع سکه بهار آزادی با قیمت 280 هزار تومان معامله می‌شود که نیم‌سکه با 4 هزار تومان افزایش ‌و ربع‌سکه ‌بدون تغییر در بازار عرضه شد.

 

هر عدد سکه یک گرمی نیز 180 هزار تومان فروخته شد که قیمت آن نسبت به روزهای گذشته 3 هزار تومان افزایش یافته است. قیمت هر گرم طلای خام نیز 95 هزار تومان و قیمت پایه فروش طلا 111 هزار و 280 تومان است.

 

یک خبر از اهواز



گزارش فارس از منطقه‌ای محروم در اهواز
ملاشیه اهواز؛ فریاد بی‌صدای محرومیت سر می‌دهد

این روزها صدای ساکنان منطقه ملاشیه اهواز از فقر امکانات و کمبودها بالا گرفته تا شاید تلنگری برای مسئولان و پرداختن به حاشیه‌های شهر اهواز است.

خبرگزاری فارس: ملاشیه اهواز؛ فریاد بی‌صدای محرومیت سر می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، وقتی سخن از پایتخت و مراکز استان‌ها به میان می‌آید همه فکر می‌کنند فقط امکانات و اعتبارات است که به این مناطق سرازیر می‌شود و هیچکس به فکر کوچه و پس کوچه‌های نازیبای این شهرها نیست.

آنچه امروز در مرکز استان خوزستان، اهواز به وفور قابل مشاهده است و در مناطق حاشیه‌نشین و محروم این شهر قابل درک و ملموس؛ معضلاتی چون فاضلاب، حفاری کوچه و خیابان‌ها، نبود امکانات، عدم رسیدگی به مشکلات ساکنان مناطق مختلف محروم و...

اما در منطقه ملاشیه اهواز، این کمبود و کاستی‌ها به اوج خود رسیده است و ساکنان آن از وضعیت موجود، ناراضی و تاکنون شکوه‌های بسیاری به مسئولان داشته‌اند که نمونه بارز آن در بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز بود.

به گزارش فارس، ملاشیه محله‌‌ای در جنوبی‌‌ترین نقطه قسمت غربی اهواز مرکز استان خوزستان ایران است. این منطقه از محلات حاشیه شهر به شمار می‌رود و در جاده اهواز به خرمشهر قرار دارد. ملاشیه یکی از مناطق پرجمعیت اهواز است که در دوران جنگ تحمیلی به علت نزدیکی شرکت‌های صنعتی بزرگی همچون فولاد کاویان، گروه ملی، نورد لوله، پایه ساز، فارسیت، سپنتا، هپکو تلفات جانی و خسارت‌های مالی به مردم این منطقه رسانید نیروهای عراقی بعد از اشغال خرمشهر تا نزدیکی این منطقه رسیدند.

*سیل فاضلاب ملاشیه را احاطه کرده است

 در آغاز این جلسه ابتدا یکی از ساکنان منطقه ملاشیه به بیان مشکلات این منطقه پرداخت و اظهار کرد: ملاشیه در جنگ تحمیلی شهدای بسیاری را تقدیم جمهوری اسلامی کرد و گلوله‌‌های توپ و تانک دشمن بر سر مردم مظلوم این منطقه می‌بارید.

 وی ادامه داد: اهالی ملاشیه در دوران‌‌های مختلف از جمله انتخابات وفاداری خود را به مسئولان ثابت کرده‌‌اند اما هیچ ‌گاه به مشکلات و درددل آن‌ها پرداخته نشده است. 

ساکن کوی ملاشیه خواسته‌های مردم این منطقه را اینگونه بیان کرد: احداث ناحیه شهرداری با نیروهای مردمی، احداث فرهنگسرا، آسفالت خیابان‌ها، ایجاد زمین ورزشی، تکمیل بازارچه به‌منظور ساماندهی بازاریان و... از درخواست‌‌های مردم این منطقه است.

 وی تصریح کرد: اگر به مشکلات ملاشیه رسیدگی نشود مجبور هستیم نامه‌‌ای را به دفتر رئیس جمهوری بفرستیم و مشکلات خود را بیان کنیم.

 وی به عدم وجود امنیت در ملاشیه اشاره کرد و ابراز داشت: نبود امنیت یکی از معضلات این منطقه است که با احداث پاسگاه می‌توان در راستای حل این مشکل اقدام کرد.

 یکی دیگر از اهالی منطقه ملاشیه بزرگ‌ترین مشکل این منطقه را فاضلاب بیان کرد و گفت: فاضلاب مانند سیلی اطراف ملاشیه را فراگرفته است که در هنگام بارندگی شدت آن چند برابر می‌شود.

 وی اضافه کرد: چرا نباید مقداری از بودجه فاضلاب اهواز به ملاشیه اختصاص داده شود؟

  *ملاشیه بدون بیمارستان و امکانات پزشکی

 رئیس شورایاری منطقه ملاشیه به نمایندگی از مردم به بیان مشکلات این منطقه پرداخت و اظهار کرد: برای انتخابات شورا یاری ملاشیه 25 نفر عضو و از بین آن‌ها پنج نفر انتخاب شدند.

 عقیل سیاحی ادامه داد: شورایاری رابط بین مردم و مسئولان هستند و مشکلات منطقه را به گوش مسئولان می‌‌رسانند.

 وی با بیان اینکه بیکاری در بین جوانان ملاشیه بیداد می‌کند، اذعان کرد: چرا باید با وجود این همه نیروی بومی بیکار از نیروهای غیربومی استفاده شود؟ آیا مسئولان درد بیکاری و بی‌پولی را حس کرده‌‌اند؟

 رئیس شورایاری منطقه ملاشیه خاطرنشان کرد: ملاشیه از هر منطقه‌ای محروم‌‌تر است و مسئولان باید به داد ساکنان آن برسند.

 سیاحی همچنین عنوان کرد: جمعیت 50 هزار نفری این منطقه بدون بیمارستان، پوشش درمانی، اورژانس، ایستگاه آتش نشانی، کیوسک روزنامه، فرهنگسرا، کتابخانه و پارک محله‌‌ای هستند.

 وی اضافه کرد: اگر امکانات برای این مردم محروم فراهم شود ما هم قول می‌‌‌دهیم برای پرداخت عوارض و مالیات فرهنگ سازی کنیم.

 رئیس شورایاری منطقه ملاشیه تصریح کرد: در این منطقه جوانان زیادی زندگی می‌‌کنند که جویای کار هستند و با وجود همه مشکلات در انتظار حمایت مسئولان نشسته‌‌اند.

 وی در پایان ابراز داشت: همه تلاش خود را برای رفع محرومیت این منطقه به کار بسته‌‌ایم و مسئولان مطمئن باشند که در صورت برداشتن یک گام مثبت برای رفع محرومیت‌زدایی، ساکنان این منطقه تعامل و همیاری بیشتری را با آنها برقرار می‌کنند.

 * استقرار پاسگاه در ملاشیه

 عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز به دنبال صحبت‌های نماینده مردم ملاشیه گفت: به همراه یک تیم کار‌شناسی از منطقه ملاشیه دیدن کرده‌ام.

 

جانعلی خورشیدی در ادامه عنوان کرد: این منطقه نیاز به رسیدگی فوری دارد و شورای شهر تمام همت خود را برای انتقال مشکلات ملاشیه به مدیران و مسئولان مرتبط دارد.

 

وی ادامه داد: ایجاد پاسگاه برای این منطقه را با معاونت نیروی انتظامی خوزستان مطرح کرده‌ایم و در آینده نزدیک در جلسه‌‌ای با وی گفت‌و‌گو خواهیم کرد و به صورت جدی پیگیر آن هستیم.

 به گزارش خبرگزاری فارس، شورایاری رابط بین مردم و مسئولان هستند و مشکلات منطقه را به گوش مسئولان می‌‌رسانند. برای انتخابات شورایاری ملاشیه 25 نفر عضو و از بین آن‌ها پنج نفر انتخاب شدند.

 از آنجا که در حاشیه‌ شهرها هم بسیاری از مردم بنا به اجبار و یا شرایط زندگی مجبور به زندگی هستند و حق نفس کشیدن و گذراندن امور زندگی دارند بهتر است مسئولان دستگاه‌های اجرایی مختلف با هماهنگی و اندیشیدن تدابیری منظم و متمرکزتر در راستای رفع مشکلات این مناطق اقدام کنند زیرا در غیر این صورت معضلاتی دامنگیر شهرها می‌شود که جبران آنها بسیار سخت‌تر است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921130000337#sthash.y0eWGefr.dpuf

معارف اسلامی


چگونگی مقابله امام زمان(عج) با سلاح‌های امروزی

به گزارش گروه دریافت خبر باوی نیوز: اعتقاد به وجود مبارک امام زمان(عج) و نیز عقیده به اینکه در پایان دوران زندگی بشری، مردی الهی قیام می‌کند و جهان را از ظلم پیراسته کرده و به عدل مطلق می‌آراید، تنها در شمار عقائد شیعیان نیست. به همین منظور در ادامه پای درس مهدویت آیت‌الله محمدعلی ناصری استاد اخلاق و مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) درباره چگونگی مقابله امام زمان(عج) با سلاح‌های امروزی می‌نشینیم که این مبحث توسط مجید هادی‌زاده به رشته تحریر در آمده است.

 

*چگونگی مقابله حضرت با سلاح‌های امروزی

 

یکی از مسائلی که درباره عصر ظهور همواره مطرح می‌شده و امروزه با پیشرفت‌هایی که در تولید سلاح‌های مخرب و پرقدرت روز حاصل شده، بیشتر از پیش مطرح می‌شود؛ این است که ادعای شیعیان در طول تاریخ بر آن بوده است که حضرت ولی عصر(عج) در زمان ظهور، بر مسند حکمرانی تمام جهان تکیه می‌زنند.

 

حال می‌توان پرسید که: آن حضرت با وجود قدرت‌های امروز و سلاح‌های اتمی و بسیار قوی آنان، چگونه می‌توانند بر این مسند تکیه کنند؟ اصولاً اضمحلال قدرت‌های اتمی امروز - که به سلاح‌های مخرب‌تر از سلاح‌های اتمی نیز مجهز شده‌اند -، چگونه ممکن است؟ آیا آن حضرت(عج) می‌توانند با شمشیر بر سلاح‌های فوق پیشرفته امروزی غالب آیند؟

 پاسخ ما به این پرسش آن است که همان گونه که وجود مبارک آن حضرت(عج) از مصادیق «غیب» است و ایمان به آن واجب و تنها طریق به دست آوردن معلومات مربوط به آن، وحی و سخنان معصومان است، هر آنچه به آن حضرت مربوط می‌شود نیز از همین‌ گونه است.

 به عبارت دیگر، درباره مسائل غیبی و آنچه به غیب مربوط است، نمی‌توان به عقل و استنباط‌های آن اتکاء کرد. از این رو، مسائل مربوط به آن حضرت را نیز می‌باید از وحی و سخنان معصومان - که عدل وحی است- دریافت.

 

بر این اساس، اگرچه امروزه شماری از نیمه روشنفکران بر این باور رفته‌اند که آن حضرت نیز به سلاح‌های روز مجهز می‌شوند و با وسائل امروزی به جنگ قدرت‌های بزرگ می‌شتابند، اما به باور ما این چنین نیست. اینان، «شمشیر»- که به صراحت نام آن در روایات معصومان به عنوان سلاح آن حضرت به کار رفته است- را نمادی از «اسلحه» قلمداد می‌کنند، و بدین ترتیب قائل می‌شوند که آن حضرت نه با شمشیر واقعی که با شمشیر‌های روز به نهضت جهانی خود می‌پردازند؛ و شمشیر روز نیز سلاح‌های کشتار جمعی، هواپیماهای کارآمد و ناوگان‌های هواپیما‌بر امروزی است. بنابراین، حضرت نیز از نیروهای زمینی، هوایی و دریایی امروز جهان با همان سلاح‌های متعارف این نیروها استفاده می‌کنند.

 به باور ما اگر چه سنت خداوند در جریان طبیعی امور بر آن بنا نهاده شده که هر امری را به وسیله اسباب و علل طبیعی آن به پیش برد؛ اما این قاعده تنها درباره امور طبیعی و غیرماورایی صادق است. به عبارت دیگر، اصل صادق «أَبَیَ اللّهُ أَنْ یُجْرِیَ الأُمُورَ اِلاّ بِأَسْبابِها»، تنها بر امور طبیعی صادق است و درباره امور غیرطبیعی جریان پیدا نمی‌کند. بنابراین، ما بر این باوریم که اگرچه این اصل، اصلی است صحیح و در صحت آن هیچ تردیدی نیست، اما حضرت ولی عصر(عج) در زمان ظهور، نه با سلاح‌هایی که امروزه متعارف است که با همان شمشیر و سلاح‌های دوره صدر اسلام به مبارزه و تشکیل حکومت خویش خواهند پرداخت.

 

توضیح این مطلب را، به چند نکته توجه می‌دهیم:

 

نکته اول: همانگونه که زین پیش اشاره کردیم، در امور خارق‌ عادت و ماوراء طبیعی، خداوند خود به اعمال اراده خویش می‌پردازد و آن چنان این گونه امور را هدایت می‌کند که به جریان طبیعی علل و اسباب، احتیاجی حاصل نمی‌شود.

 نمونه این مسأله را در بسیاری از موارد تقابل حق و باطل می‌توان دید. در جریان افکندن حضرت ابراهیم (ع) در آتش، بدون آنکه علل و اسباب طبیعی در میان باشد آتش بر وجود مبارک حضرت ابراهیم خنک و گوارا شد؛ چه در آن دوران، جنگ میان نور و ظلمت به مرحله نهایی خود رسیده بود و اگر آن حضرت از آن آتش آسیبی می‌دید، تئوری نمرودیان بر نظریه ابراهیمیان پیشی می‌گرفت و خواه ناخواه مسیر هدایت مردمان مسدود می‌گشت. از این رو امر (نارُکُونِی بَرْداً وَ سَلاماً) صدور یافت، و آن آتش، آنچنان عزیزانه، حضرتش را در میان خود گرفت.

 

واقعه حضرت حجت(عج) نیز از همین سنخ است؛ چه حرکت آن حضرت، آخرین حرکت الهی در مسیر هدایت است و بدین ترتیب اراده خداوند بدون احتیاج به ظهور علل و اسباب طبیعی در آن به ایفای نقش می‌پردازد. از همین نمونه است ماجرای سلطنت جهانی حضرت سلیمان بن داوود(ع)؛ آیا پیش از ایشان حکومتی در جهان مستقر نبود؟ و آیا ایشان بر تمامی کره زمین مسلط نشد؟ آیا می‌توان پذیرفت که آن حضرت با لشکر‌کشی به شهرها و کشتار مردمان بی‌گناه به این حکومت دست یافتند؟.

 در جریان انقلاب جهانی پیامبر اکرم(ص) نیز داستانی این چنین رخ داد. چه می‌دانیم که سلاح‌های مردم حجاز در مقابل سلاح‌های امپراطوری‌های رم و ایران، چندان ناچیز بود که اصلاً به عنوان اسلحه جنگی محسوب نمی‌شد. منجنیق‌های قلعه کوب، پیلان مست جنگی و لشکرهای زره‌پوش- که حتی اسبان آن لشکر‌ها نیز سراپا غرق در آن بودند- در دست امپراطوران روزگار بود، و مشتی شمشیر و نیزه- که گاه در بعضی از جنگ‌ها به وام گرفته می شد تا حداقل اسلحه جنگاوران تأمین شود- نیز، در دست یاران پیامبر اکرم(ص). رستم فرخ‌زاد فرمانده لشگر ایران در آن جنگ، تخت خود را در میان رود کارون برافراشته بود و سه هزار زن رامشگر به همراه آورده بود، چه جنگ با اعراب نو مسلمان را کاری کودکانه می‌پنداشت و بر این باور بود، که شمار فزون نیروهای او و نیز سلاح‌های پیشرفته آن روزگار- که به وفور در اختیار او بود- جنگ با این دشمنان را در ساعتی پایان خواهد بخشید؛ از این رو خود در مرحله نخست به میدان جنگ وارد نشد و از چند تن از سردارانش خواست که به میدان روند و این چند یاغی بادیه نشین را، کت بسته به محضرش آورند!. اما وعده الهی چنان بود که این لشکر عظیم با آن سلاح‌های مجهز، ناکام میدان باشد؛ و سرانجام امپراطوری‌های قدرتمند روزگار یکی پس از دیگری به دست مسلمین فتح و تسخیر شوند.

 یکی از دوستان مورد اعتماد ما، نقل می‌کرد که شصت سال پیش از این، از مرحوم عارف نامبردار حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی- که سفری به تهران آمده بود- درباره کیفیت جنگ حضرت ولی عصر(عج) با اصحاب قدرت این روزگار سؤال کردم. ایشان در جواب فرمودند: برخیز و به همراه من بیرون بیا. آن دوست نقل می‌کرد که به همراه مرحوم شیخ از چند خیابان گذشتیم و به خیابان شمس‌العماره- که در آن زمان محل تردد اتوبوس‌های بین شهری و مکان سوار شدن و تخلیه مسافران و بارهای پایتخت بود-، وارد شدیم. در آن هنگام، هنگامه‌ای از تردد اتوبوس‌ها برپا بود و غوغای حرکت آن‌ها، خیابان را فرا گرفته بود. در این حال مرحوم شیخ به قسمتی از خیابان اشاره‌ای کرد و تمامی اتوبوس‌های آن قسمت از خیابان از حرکت باز ایستادند!.

 

آن دوست ما می‌گفت: من متعجب از سکون ماشین‌ها بودم و رانندگان متعجب از اینکه موتور‌ها روشن است اما هیچ حرکتی در آنها مشاهده نمی‌شود! چون چند لحظه گذشت، حضرت شیخ اشارتی کرد و اتوبوس‌ها به حالت نخستین بازگشت و حرکت در خیابان آغاز شد! بعد از آن شیخ فرمود: آقای عزیز! من از خادمان حضرت حجت(عج) نیز محسوب نمی‌شوم، ولی خداوند این قدرت را به من بخشیده است، حال آیا خادمان آن حضرت از چه قدرتی برخوردارند؛ و بدیهی است که از قدرت خود آن حضرت نمی‌توان سخنی گفت، چه آن قدرت در مخیله آدمی نیز نمی‌گنجد.

 

نکته دوم: یکی از القاب حضرت ولی عصر(عج) «مبدیء الآیات»-ظاهر‌کننده نشانه‌های عظمت الهی- است، چه آیات و نشانه‌های قدرت و عظمت الهی به دست آن حضرت ظاهر می‌شود؛ از این رو ایشان را «مبدی‌ءالآیات» خوانده‌اند.

 

یکی از علامت‌های عظمت الهی نیز، از کار افتادن سلاح‌های روز و بدون استفاده شدن آن‌ها در مقابل اراده آن حضرت است. آن حضرت، بدون آنکه به سلاح‌های کشتار جمعی امروز احتیاجی داشته باشند، با سلاح‌های مرسوم پیشینیان به مبارزه با معاندان می‌پردازند و بدیهی است که آنان نیز قدرت به کارگیری سلاح‌های خود را نخواهند داشت.

 

بر اساس روایتی که از حضرت امیر(ع) نقل شده است، ایشان فرموده‌اند: «در هنگام ظهور، ملائکه مقربین و منزلین و کروبیین به یاری آن حضرت می‌شتابند، حضرت جبرئیل از جلو، حضرت میکائیل از سمت راست و حضرت اسرافیل از سمت چپ و دیگر ملائکه الهی از پشت سر، در رکاب ایشان قرار می‌گیرند و به یاری آن حضرت می‌شتابند».

 نکته سوم: سر این مطلب در آن است که حضرت ولی عصر(عج) مظهر شماری از اسماء الهی همچون «العدل» و الحکیم» هستند و بدین ترتیب آنچه انجام می‌دهند بر اساس حکمت و عدل است. حال اگر بپذیریم که آن حضرت با سلاح‌های مرگ ‌آفرین امروزین-که با یک انفجار- جمع بسیاری از مردمان را به خاک هلاک می‌افکند- به بسط عدالت می‌پردازند، باید بپذیریم که آن حضرت شماری از بی‌گناهان را نیز نابود می‌کنند و این نمی‌تواند مفهومی به جز بی‌عدالتی داشته باشد. آیا جز این است که یک انفجار اتمی می‌تواند چند صد هزار نفر را در لحظه‌ای روانه دیار خاموشان سازد؟ و آیا آن حضرت(عج) نیز با همین گونه سلاح‌ها به مبارزه با مخالفان برمی‌خیزند؟ اگر چنین باشد پس چگونه آن حضرت می‌توانند مظهر عدالت و حکمت الهی باشند؟ حکمت الهی، مقتضی آن است که تنها معاندان و آنان که از پذیرش حق روی برمی گردانند، به مجازات رسند و عدل او نیز مقتضی آن است که جز از معاندان، دیگران از چنگال مرگ رهایی یابند؛ اما آیا سلاح‌های امروزی تفاوتی بین معاند و غیرمعاند می‌نهد؟، آیا زنان و کودکان نیز در چنین جنگ‌هایی دستخوش تعرض این گونه سلاح‌ها نمی‌شوند؟

 

در سلاح‌های فردی امر برعکس است. کسی که با شمشیر و دیگر سلاح‌های فردی به جنگ بر می‌خیزد در انتخاب دشمنی که به دست او روانه دیار نیستی می‌شود، حق انتخاب دارد و می‌تواند نیک را از بد بازشناسد و به گونه‌ای به جنگ بپردازد که نتوان او را ظالم و متعدی به مظلومان دانست.

 بدین ترتیب، ما بر آن هستیم که آن حضرت نه با سلاح‌های کشتار جمعی امروزه که با سلاح‌های قابل کنترل پیشینیان به بسط عدالت در پهنه گیتی می‌پردازند.

رهیاب نیوز

 



وبلاگ “سنگر اندیشه و بصیرت” در مطلبی آورده است:

نقل قولی از “سنگر اندیشه و بصیرت”:

پیش گفتار

طی بررسی آیات و روایات مربوط به آخرالزمان و ظهور، به وقایعی برمی‌خوریم که در نشئه دنیا رایج نیست، یعنی اینکه بوسیله قوانین حاکم در نشئه فعلی، بروز چنین اتفاقاتی عادی و ممکن نیست. این موضوع این سؤال را بر می‌انگیزد که آیا در زمان ظهور، نشئه اول تمام و نشئه‌ای دیگر برپا می‌گردد؟ در جواب این پرسش برخی معتقدند وقایع عجیب و غیرعادی که در اینگونه روایات مطرح شده همگی در چارچوب قوانین فعلی مادی امکان وقوع دارند اما توسط فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای که در آینده ابداع خواهد شد. لذا اینگونه افراد دوران حکومت حقه در زمان ظهور را ادامه نشئه فعلی می‌دانند. اگر چنین جوابی صحیح و منطبق بر واقعیت باشد می‌توان همین موضوع را برای قیامت قائل شد و مطرح نمود که تمام اتفاقات غیر عادی که در قیامت رخ می‌دهد توسط فناوری فوق مدرنی است که در آینده اختراع خواهد شد، و سپس این استدلال را دائما تکرار کرد و تا درجه انتهایی بهشت همه چیز را تکنولوژیک تصور نمود! اما چنین فرضیه‌ای توسط هیچکس مطرح نمی‌شود و غالبا قیامت نشئه‌ای جدید قلمداد می‌گردد.

مقدمه

‹‹آخرالزمان›› یا پایان دوران همانگونه که از نام آن برمی‌آید به انتهای یک دوره اطلاق می‌شود و مقطعی از زمان است که در آن تغییر از یک دوره به دوره‌ای جدید رخ می‌دهد. از آنجا که اکنون دوره دنیا برپاست آخرالزمان به انتهای دوره دنیا مربوط می‌شود.

آخرالزمان از دیدگاه ادیان به دورانی گفته می‌شود که وقایعی عظیم و عجیب در آن رخ می‌دهد و حاکی از انتهای زندگی به شیوه فعلی بر روی زمین است. انتظار می‌رود با سپری شدن آخرالزمان دوره جدیدی فرا برسد که بسیار با وضعیت پیشین آن متفاوت باشد. همچنین در این زمان است که ادیان الهی به ظهور مردی بشارت داده اند که ظلم و جور را از زمین بر می‌چیند و آن را پر از عدل و داد می‌سازد٫ نمونه چنین بشارت هایی در کتب آسمانی آمده است.

چکیده :

در این تحقیق به بیان علائم آخرالزمان و نشانه های زمانی آخرالزمان و اوصاف مردم آخرالزمان و علائم ظهور که به دو دسته حتمی و غیر حتمی تقسیم می شوند با بهره گیری از احادیث و روایات گرد آوری کردیم و در آخر به وظائف شیعه در آخرالزمان پرداختیم .

معنای کلمه ی آخر الزمان :

معنی کلمۀ آخر الزمان از معانی نسبی به شمار می رود،مثلا : زمان فعلی را که مدت یکهزار وچهارصد و اندی سال از هجرت پیامبر اکرم(ص)می گذرد نسبت به آن زمانی که آن حضرت مبعوث به رسالت و پیغمبری شده می توان گفت: آخر الزمان است و مدت پانصد یا هزار یا دو هزار سال آینده را نسبت به زمان فعلی ما می توان گفت: آخر الزمان است و…

بنابراین،آخر الزمان یک زمان معلوم و محدودی نیست تا بتوان گفت: فلان زمان آخر الزمان است؟همانطور که نمی توان زمان و موقع ظهور حضرت مهدی(عج) را تعیین نمود همانطور هم نمی توان آخر الزمان را محدود و معلوم کرد.البته از یک طریق می توان تا اندازه ای معنی کلمۀ آخر الزمان را دریافت و آن این است: وقتی اکثر علاماتی که پیامبر اسلام(ص)و آل اطهر آن حضرت خیر داده اند عملی شوند. می توان به آن زمان آخرالزمان گفت و در انتظار ظهور مهدی ( عج ) بود . و لذا بر منتظرین ظهور لازم است که با نگاهی به روایات معصومین (علیهم السلام ) با این علامات آشنا شوند تا هم با شرایط زمانی و مکانی و هم به وظایف خود در این زمینه آشنا گردند. (۱)

علائم آخرالزمان :

در روایات اسلامی برای دوره ی آخر الزمان علایم و نشانه هایی ذکر شده که با تحقق این علایم و نشانه ها ، پی می بریم که هم اکنون در دوره ی آخر الزمان قرار داریم . اینک به برخی از این علایم و نشانه ها اشاره می کنیم :

۱- گسترش ترس و ناامنی

امام باقر علیه السلام می فرماید : « لایقوم القائم إلا علی خوف شدید ….» ؛(۲) « حضرت قائم علیه السلام قیام نمی کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس .» و نیز فرمود : « مهدی علیه السلام هنگامی قیام می کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد . »(۳)

۲- تهی شدن مساجد از هدایت

پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی وضعیت مساجد در آخر الزمان میفرماید : « مساجدهم عامره و هی خراب من الهوی »(۴) ؛ « مسجدهای آن زمان و آباد و زیباست . ولی از هدایت و ارشاد و در آن خبری نیست . »

۳- سردی عواطف انسانی

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید « فلا الکبیر یرحم الصغیر و لا القوی یرحم الضعیف ، و حینئذ یأذن الله له بالخروج »(۵) ؛ « در آن روزگار ، بزرگترها و به زیر دستان و کوچکترها ترحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی نمایند. در آن هنگام خداوند به او [ مهدی علیه السلام ] اذن قیام و ظهور می دهد . »

۴- گسترش فساد اخلاقی

رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرمایند : « قیامت بر پا نمی شود تا آن که زنی را در روز روشن و به طور آشکار گرفته ، در وسط راه به او تعدی می کنند و هیچ کس این کار را نکوهش نمی کند ».

محمد بن مسلم می گوید : به امام باقر علیه السلام عرض کردم : ای فرزند رسول خدا ! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد ؟ امام فرمود : « إذا تشبه الرجال بالنساء، و النساء بالرجال، و اکتفی الرجال و بالرجال ، و النساء بالنساء » ؛(۶) « هنگامی که مردها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند . آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و زنان و به زنان اکتفا کنند .»

۵ – آرزوی کمی فرزند

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود : « رستاخیز بر پا نمی شود تا آن که کسی پنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند کند . و آن که چهار فرزند دارد می گوید : کاش سه فرزند داشتم ، و صاحب سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد . و آن که دو فرزند دارد ، آرزوی یک فرزند بنماید . وکسی که یکی فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت » .(۷)

۶ – مرگ های ناگهانی

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : « قیامت برپا نمی گردد ، تا این که مرگ سفید ظاهر شود . گفتند : ای رسول خدا ! مرگ سفید چیست ؟ فرمود : مرگ ناگهانی » .(۸)

۷ – جنگ و کشتار

امام رضا علیه السلام فرمود : « پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کشتارهای پیایی و بی وقفه رخ خواهد داد » .(۹)

نشانه های زمانی آخرالزمان :

((آخر)) به بخش پایانی هر مجموعه گفته می‌شود و ((زمان‌)) در لغت‌، بر وقت کم یا زیاد اطلاق می‌گردد از آن جا که مفهوم ((آخر نسبی )) است و در تاریخ‌ِ انقراض دنیا، اختلاف فراوانی وجود دارد و قرآن نیز از تعیین وقت مشخص برای آن پرهیز کرده و لقمان‌، ۳۱ و ۳۴، احزاب‌، ۳۳ و ۶۳، و زخرف‌، ۴۳ و ۸۵، محدودة آن‌، به دقت قابل اندازه‌گیری نیست‌; با این حال‌، با استفاده از روایات‌، بعثت پیامبر خاتم را می‌توان سرآغاز دورة ((آخر الزمان‌)) دانست‌. البته در بیش‌تر روایات‌، آخر الزمان به دورة پایانی که به ظهور حضرت مهدی‌ نزدیک باشد، اطلاق شده است‌. پایان نبوت و آمدن آخرین شریعت الهی که با ظهور پیامبر اکرم‌تحقق یافت‌، نخستین نشانة پایان تاریخ به شمار می‌رود; از این رو مفسران‌، مقصود از نشانه‌های قیامت را در آیة: “فَهَل‌ْ یَنظُرُون‌َ إِلآ السَّاعَة‌َ أَن تَأْتِیَهُم بَغْتَة‌ً فَقَدْ جَآءَ أَشْرَاطُهَا;(محمد،۱۸) آیا آن‌ها جز این انتظار دارند که قیامت ناگهان فرا رسد، در حالی که هم اکنون نشانه‌های آن آمده است‌. بعثت پیامبر اکرم‌دانسته‌اند که نسبت به عمر جهان‌، فاصلة بسیار کمی تا قیامت دارد. در آخرالزمان‌، وقایع فراوان دیگری نیز، پیش‌بینی شده که بیش‌تر به دورة پایانی آن (مقارن با ظهور حضرت مهدی‌ علیه السلام مربوط می‌شود. نتیجه آن که‌:

الف ـ آخرالزمان‌، امری نسبی است و زمان بعثت پیامبر اکرم‌تا پایان جهان را نسبت به عمر جهان‌، در نظر گرفته‌اند.

ب ـ زمان بعثت پیامبر اکرم‌، آغاز آخر الزمان است‌، اما این که چقدر طول می‌کشد و پایان آخرالزمان کی خواهد بود، مشخص نیست

ج ـ در قرآن کریم اگرچه به مدت و زمان آخرالزمان تصریح نشده است‌، اما از نشانه‌ها و حوادثی که قرآن بیان فرموده‌، می‌توان به دورة پایانی آخرالزمان که مقارن با ظهور حضرت مهدی‌ علیه السلام است پی برد. در این جا به چند مورد از آن وقایع اشاره می‌کنیم‌:

۱٫ بحران معنویت ‌:

اقْتَرَب‌َ لِلنَّاس‌ِ حِسَابُهُم‌ْ وَ هُم‌ْ فِی غَفْلَة‌ٍ مُّعْرِضُون‌َ ;(انبیأ،۱) حساب مردم به آنان نزدیک شده‌، در حالی که در غفلتند و روی گردانند. در این آیه‌، مردم آخرالزمان‌، به غفلت و اعراض از خداوند، متصف شده‌اند;

۲٫ وقوع اختلاف‌ها و درگیری‌های بسیار :

“فَاخْتَلَف‌َ الاْ ئَحْزَاب‌ُ مِن بَیْنِهِم‌ْ فَوَیْل‌ٌ لِّلَّذِین‌َ کَفَرُواْ مِن مَّشْهَدِ یَوْم‌ٍ عَظِیم‌ٍ ;(مریم‌،۳۷) ولی ]بعد از او[ گروه‌هایی از میان پیروانش اختلاف کردند; وای به حال کافران از مشاهدة روز بزرگ‌. این آیه درباره ظهور فرقه‌های مختلف در جهان اسلام است که در آخرالزمان پدید آمده و سبب اختلاف‌های بسیار خواهد شد.

۳٫ ظهور دجال ‌:

لَخَلْق‌ُ السَّمَـَوَ َت‌ِ وَ الاْ ئَرْض‌ِ أَکْبَرُ مِن‌ْ خَلْق‌ِ النَّاس‌;(غافر،۵۷) آفرینش آسمان‌ها و زمین از آفرینش انسان‌ها مهم‌تر است‌، ولی بیش‌تر مردم نمی‌دانند. برخی از مفسران‌، این آیه را به ظهور دجال تفسیر کرده‌اند که در دید مردم‌، بزرگ‌ترین موجود جلوه می‌کند، در حالی که خداوند، او را از بسیاری مخلوقات دیگر کوچک‌تر می‌شمارد; سرانجام این پدیده به دست حضرت عیسی‌علیه السلام نابود خواهد شد.

۴٫ پدید آمدن گرفتاری‌ها و مشکلات‌ :

إِن‌ْ أَتَغکُم‌ْ عَذَابُه‌ُو بَیَـَتًا أَوْ نَهَارًا مَّاذَا یَسْتَعْجِل‌ُ مِنْه‌ُ الْمُجْرِمُون‌َ ;(یونس‌،۵۰) اگر مجازات او، شب هنگام یا در روز به سراغ شما آید، پس مجرمان برای چه عجله می‌کنند. فَإِذَا نَزَل‌َ بِسَاحَتِهِم‌ْ فَسَآءَ صَبَاح‌ُ الْمُنذَرِین‌َ ;(صافات‌،۱۷۷) اما هنگامی که عذاب ما در آستانة خانه‌هایشان فرود آید، انذارشدگان صبحگاه بدی خواهند داشت‌.

۵٫ خروج سفیانی‌ :

آیات‌: سبأ، ۵۱; نحل‌، ۴۵ و نسأ، ۴۷ دربارة خروج سفیانی و لشکریانش می‌باشد

۶٫ ندای آسمانی ‌:

آیات نحل‌، ۱۶; ق‌، ۴۱ـ۴۲ دربارة آن آمده است‌.

۷٫ ظهور منجی بزرگ بشر آیات‌ :

اسرأ، ۸۱; بقره‌، ۱۴۸; انعام‌، ۸۹ و... بر این مطلب دلالت دارد.

۸٫ نزول حضرت عیسی‌ (ع)‌:

آیات‌: زخرف‌، ۴۳; نسأ، ۱۵۹، مربوط به آن است‌.

۹٫ خروج جنبنده‌ای از زمین ‌:

آیه نمل‌، ۸۲ به آن اشاره دارد

۱۰٫ نابودی قوم یأجوج و مأجوج به دست حضرت مهدی‌علیه السلام ‌:

آیه انبیأ، ۹۶ در این‌باره آمده است‌.

۱۱٫ رجعت ‌:

آیات‌: نمل‌، ۸۳; غافر، ۱۱; سجده‌، ۲۱; اسرأ، ۵; آل‌عمران‌، ۸۱; قصص‌، ۵، به این پدیده اشاره دارند.

۱۲٫ صلح و آرامش پایدار در سراسر جهان ‌:

آیات نور، ۵; اعراف‌، ۱۲۸، انفال‌، ۳۹; انبیأ، ۱۰۵; اعراف‌، ۱۳۷ و قصص‌، ۵ به چنین وعده‌ای بزرگ اشاره دارد و...دیگر از نشانه‌های آخرالزمان است که در بخش پایانی آخرالزمان واقع خواهد شد. (۱۰)

اوصاف مردم آخرالزمان :

جابرابن عبدالله انصاری از نبی معظم اسلام (ص)نقل میکند که فرمودند:

۱- زکات دادن متروک شود

۲- سخن معمول و همگانی شما دروغ

۳- میوه و نقل مجالس شما غیبت

۴- انچه به دست می اورید حرام

۵- وفا کم شود

۶- در ان زمان بزر گان بر کوچکان رحم نمی کنند

۷- مرد از همسر خود اطاعت کند

۸- حیای کوچکان کم گردد

۹- طمع زیاد شود

۱۰- برادر نسبت به برادر حسد ورزد

۱۱- حیا از زنها برداشته شود

۱۲ - ساختمانها را محکم بنا کنند

علائم ظهور :

علائم ظهور به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: علائم حتمی و علائم غیر حتمی.

فضیل بن یسار از امام باقر (ع) روایت کرده که فرمودند: «نشانه‌های ظهور دو دسته است: یکی نشانه‌های غیرحتمی و دیگر نشانه‌های حتمی؛ خروج سفیانی از نشانه‌های حتمی است که راهی جز آن نیست.»(۱۱)

منظور از علائم حتمی آن است که تقدیر قطعی خدا به وقوع آن تعلق گرفته، و مشروط به هیچ قید و شرطی نیست؛ و مقصود از علائم غیر حتمی آن است که وقوع آن ممکن است مشمول بداء گردد، چرا که فی الجمله مشروط به شروطی است که اگر آن شروط تحقق یابد آن علائم واقع می شوند، و اگر آن شروط مفقود باشد، آن علائم نیز تحقق نمی‌یابند.

علائمی در مورد حتمی بودن آنها نصی نداشته باشیم، تنها احتمال وقوع آن می رود، و قطعی نیستند.

علائم غیر حتمی بسیارند. ما در اینجا روایت مفصلی از امام امام صادق(ع) را برای شما می آوریم که ...

تعداد بسیاری از آن را برشمرده است. این روایت مشهوری است، ولی برای آن که حق زحمات مؤلفین ادا شده باشد، می گوییم که این روایت را با تغییرات عبارتی اندکی از کتاب "یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام رمان(عج)" نوشته علیرضا رجالی تهرانی نقل می کنیم.

قیلا لازم است تذکر دهیم که گرچه هر یک از این علائم حتمی الوقوع نیست، ولی به طور کلی احوال آخرالزمان را به ما معرفی می کند. با مطالعه آن شباهتهای زیاد آن را با شرائط زمان خودمان می یابیم.

در این روایت، امام صادق(ع) به یکی از یاران خود فرمودند:

هر گاه دیدی که حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند؛ و ظلم و ستم فراگیر شده است؛ و قرآن فرسوده و بدعت‌هایی از روی هوا و هوس در مفاهیم آن بوجود آمده است؛ و دیدی دین خدا، عملاً، توخالی شده، همانند ظرفی که آن را واژگون سازند!

و همچنین هر گاه دیدی که اهل باطن بر اهل حق پیشی گرفته‌اند؛ و کارهای بد آشکار شده و از آن نهی نمی‌شود، و بد کاران باز خواست نمی‌شوند؛ و مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا می‌کنند.

و هنگامی که دیدی ‌افراد با ایمان سکوت کرده، و سخنشان را نمی‌پذیرند؛ و دیدی که شخص بدکار دروغ گوید، و کسی دروغ و نسبت ناروای او را رد نمی‌کند؛ و دیدی که بچه‌ها به بزرگان احترام نمی‌گذارند؛ و قطع رحم می شود.

و وقتی دیدی که بد کار را ستایش کنند و او شاد شود، و سخن بدش به او برنگردد؛ و دیدی که نوجوانان پسر همان کنند که زنان کنند [یعنی به مانند آنان خود را زینت می کنند]؛ و زنان با زنان ازدواج کنند.

و هنگامی که دیدی انسانها اموال خود را در غیراطاعت خدا مصرف می‌کنند و کسی مانع آنها نمی‌شود؛ و دیدی که افراد با دیدن کار و تلاش مؤمنانه [از آن تعجب می کنند] و به خدا پناه می‌برند.

و دیدی که مداحی دروغین از اشخاص زیاد شود؛ و همسایه همسایه خود را اذیت می‌کند و از آن جلو گیری نشود؛ و دیدی که : کافران از صعوبت زندگی مؤمن، شاد می شوند؛ و دیدی مردم شراب را آشکار می ‌آشامند، و برای نوشیدن آن کنار هم می‌نشینند و از خداوند متعال نمی‌ترسند؛ و‌ کسی که امر به معروف می‌کند خوار و ذلیل است.

و همچنین هنگامی که دیدی آدم بدکار در چیزی مورد ستایش ست که خداوند آن را دوست ندارد؛ و دیدی که اهل قرآن و دوستان آنها خوارند؛ و راه نیک بسته و راه بد باز است؛ و دیدی که انسان ها به زبان می‌گویند، ولی عمل نمی‌کنند.

و وقتی دیدی خانه کعبه تعطیل شده، و به تعطیلی آن دستور داده می‌شود؛ و مؤمن، خوار و ذلیل شمرده شود؛ بدعت و زنا آشکار شود؛ و مردم به شهادت و گواهی ناحق اعتماد کنند.

و دیدی که حلال حرام، و حرام حلال می شود؛ و دین بر اساس میل اشخاص معنی می شود، و کتاب خدا و احکام آن تعطیل می گردد؛ و جرأت بر گناه آشکار شود، و دیگر کسی برای انجام آن منتظر تاریکی شب نگردد.

و آنگاه که دیدی مؤمن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش؛ و ثروت بسیار زیاد در راه خشم خدا خرج گردد؛ و سردمداران به کافران نزدیک شوند و از نیکوکاران دور شوند؛ و والیان در قضاوت رشوه بگیرند؛ و پستهای مهم والیان بر اساس مزایده است، نه بر اساس شایستگی.

و آن زمان که دیدی مردم را به تهمت و یا سوء ظن بکشند؛ و دیدی که مرد به خاطر همبستری با همسران خود مورد سرزنش قرار گیرد. و هنگامی که زن بر شوهر خود مسلط شود و کارهایی که مورد خشنودی شوهر نیست انجام می‌دهد و به شوهرش خرجی می‌دهد.

و همچنین آنگاه که دیدی سوگند های دروغ به خدا بسیار گردد؛ و آشکارا قماربازی ‌شود؛ و مشروبات الکلی به طور آشکار بدون مانع خرید و فروش می‌شود.

و وقتی دیدی که مردم محترم توسط حاکمان قلدر خوار شوند؛ و نزدیک ترین مردم به فرمانداران آنانی هستند که به ناسزاگویی به ما، خانواده عصمت(ع)، ستایش شوند؛ و هر کس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده، و گواهی اش را قبول نمی‌کنند.

و آنگاه که دیدی مردم در گفتن سخن باطل و دروغ با هم رقابت می کنند؛ و شنیدن سخن حق بر مردم سنگین، ولی شنیدن باطل برایشان آسان است؛ و دیدی که همسایه از ترس زبان همسایه به او احترام می‌کند.

و وقتی دیدی حدود الهی تعطیل شود، و طبق هوی و هوس عمل گردد؛ و دیدی که مسجدها طلا کاری (زینت داده) شود؛ و دیدی که‌ راستگوترین مردم نزد آنها مفتری و دروغگو است.

هنگامی که دیدی بدکاری آشکار شده، و برای سخن چینی کوشش می‌شود؛ و‌ ستم و تجاوز شایع شده است؛ و غیبت، سخن خوش آنها شود و بعضی بعض دیگر را به آن بشارت دهند.

وقتی دیدی حج و جهاد برای خدا نیست؛ و‌ سلطان به خاطر کافر، شخص مؤمن را خوار کند؛ و خرابی بیشتر از آبادی است؛ و معاش انسان از کم فروشی به دست می‌آید؛ و خون ریزی آسان گردد؛ و مرد به خاطر دنیایش ریاست می‌کند.

و هنگامی که دیدی مردم نماز را سبک شمارند؛ و‌ انسان ثروت زیادی جمع کرده، ولی از آغاز آن تا آخر، زکاتش را نداده است؛ و‌ قبر مرده‌ها را بشکافند و آنها را اذیت کنند؛ و هرج و مرج بسیار شود؛ و‌ مرد روز خود را با مستی به شب می‌رساند، و شب خود را نیز به همین منوال صبح می کند، و هیچ اهمیتی به آیین مردم ندهد.

آنگاه که با حیوانات آمیزش ‌شود؛ و مرد به مسجد (محل نماز) می‌رود و وقتی برمی‌گردد لباس در بدن ندارد؛ ( یعنی لباسش را دزدیده اند)

هنگامی که دیدی حیوانات هم دیگر را بدرند؛ و دلهای مردم سخت، و دیدگانشان خشک، و یاد خدا برایشان گران است؛ و بر سر کسبهای حرام آشکارا رقابت می‌کنند؛ و دیدی که نمازخوان برای خودنمایی نماز می‌خواند؛ و فقیه برای دین خدا فقه نمی‌آموزد، و طالب حرام ستایش و احترام می‌گردد؛ و‌ مردم در اطراف قدرتمندان هستند؛ و طالب حلال، مذمت و سرزنش می‌شود، و طالب حرام ، ستایش و احترام می‌گردد.

آنگاه که در مکه و مدینه کارهایی می‌کنند که خدا دوست ندارد، و کسی از آن جلو گیری نمی‌کند، و هیچ کس بین آنها و کارهای بدشان مانع نمی‌شود؛ و آلات موسیقی و لهو و لعب در مدینه و مکه آشکار گردد؛ و مرد سخن حق گوید و امر به معروف و نهی از منکر کند، ولی دیگران او را از این کار برحذر می‌دارند.

هنگامی که دیدی مردم به همدیگر نگاه می‌کنند [یعنی چشم همچشمی می کنند، یا معیارشان بر خوب و بد اعمال خدا نیست] ، و از مردم بدکار پیروی نمایند؛ و راه نیک پیرو ندارد؛ و مرده را مسخره کنند و کسی برای او اندوهگین نشود؛ و دیدی که : سال به سال بدعت و بدیها بیشتر شود؛ و مردم جز از سرمایه داران پیروی نکنند؛ و‌ به فقیر چیزی را دهند که برایش بخندند، ولی در راه غیرخدا ترحم می کنند.

وقتی که دیدی علائم آسمانی آشکار شود، و کسی از آن نگران نشود؛ و مردم مانند حیوانات در انظار یکدیگر عمل جنسی انجام می دهند و کسی از ترس مردم از آن جلو گیری نمی‌کند؛ و انسان در راه غیر خدا بسیار خرج کند، ولی در راه خدا از اندک هم مضایقه دارد.

و آنگاه که دیدی عقوق پدر و مادر رواج دارد، و فرزندان هیچ احترامی برای آنها قائل نیستند، بلکه نزد فرزند از همه بدترند.

هنگامی که دیدی زنها بر مسند حکومت بنشینند و هیچ کاری جز خواسته آنها پیش نرود، و دیدی پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد، پدر و مادر را نفرین کند و از مرگشان شاد شود؛ و دیدی که اگر روزی بر مردی بگذرد، و او در آن روز گناه بزرگی مانند بدکاری‌ ، کم فروشی، و زشتی انجام نداده ناراحت است.

و وقتی دیدی قدرتمندان، غذای عمومی مردم را احتکار می کنند؛ و‌ اموال خمس در راه باطل تقسیم گردد، و با آن قماربازی و شراب خواری شود، و به وسیله شراب بیمار را مداوا، و برای بهبودی، آن را تجویز کنند؛ و دیدی که مردم در امر به معروف و نهی از منکر و ترک دین بی تفاوت و یکسانند؛ و دیدی که سر و صدای منافقان برپا، اما صدای حق طلبان خاموش است؛ و دیدی که برای اذان و نماز مزد می‌گیرند؛ و مسجدها پر است از کسانی که از خدا نمی ترسند و غیبت هم می نمایند.

هنگامی که دیدی خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند؛ و قاضیان بر خلاف دستور خداوند قضاوت کنند؛ و استانداران از روی طمع، خائنان را امین خود قرار دهند؛ و فرمانروایان میراث مستضعفان را در اختیار بدکاران از خدا بی خبر قرار دهند؛ و دیدی که بر روی منبرها از پرهیزکاری سخن می‌گویند، ولی گویندگان آن پرهیزکار نیستند.

و بالخره هنگامی که دیدی صدقه را با وساطت دیگران، بدون رضای خداوند، و به خاطر درخواست مردم بدهند؛ و دیدی وقت نمازها را سبک بشمارند؛ و همّت وهدف مردم شکم و شهوتشان است؛ و دنیا به آنها روی کرده است؛ و دیدی نشانه‌های برجسته حق ویران شده است؛ [این آخرالزمان است] در این وقت خود را حفظ کن و از خدا بخواه که از خطرات گناه نجاتت بدهد.(۱۲)

این بود روایت امام صادق (ع) که به ذکر گوشه‌ای از مفاسد جهان در آستانه قیام وانقلاب بزرگ حضرت مهدی (عج) فرا گیر خواهد شد.

و اما “علائم حتمی الوقوع” ظهور با استفاده از روایات معصومین علیه السلام، اندک است.

در روایتی امام صادق(ع) می فرمایند: «پیش از ظهور قائم(عج) پنج نشانه حتمی است: قیام یمانی، فتنه سفیانی، صیحه آسمانی،‌ قتل نفس زکیه و شکافتن زمین و فرو رفتن عده ای در بیابان»(۱۳)

همچنین امام صادق فرموده است: «وقوع ندا[ی آسمانی] از امور حتمی است؛ و سفیانی از امور حتمی است و یمانی از امور حتمی است و کشته شدن نفس زکیه از امور حتمی است و کف دستی که از افق آسمان برون آید از امور حتمی است. و سپس اضافه فرمودند: «و نیز وحشتی در ماه رمضان است که خفته را بیدار کند و شخص بیدار را به وحشت انداخته و دوشیزگان پرده نشین را از پشت پرده بیرون می‌آورد.»(۱۴)

امیرالمؤمنین(ع) از رسول خدا(ص) روایت نموده که فرمودند: «ده چیز است که پیش از قیامت حتماً به وقوع خواهد پیوست : فتنه سفیانی و دجال ، واقعه دخان [دود، ظهور دابه، خروج قائم، طلوع خورشید از مغرب، نزول عیسی، خسوف در مشرق، خسوف در جزیرة العرب، و آتشی که از مرکز عدن شعله می‌کشد و مردم را به سوی بیابان محشر هدایت می‌کند»(۱۵)

امام محمد باقر(ع) فرموده است: « در کوفه، پرچمهای سیاهی که از خراسان بیرون آمده است، فرود می‌آید و وقتی مهدی(ع) ظاهر شد، برای بیعت گرفتن به سوی آن می‌فرستد.»(۱۶)

وظائف شیعه در آخرالزمان :

روایاتی وارد شده که وظائف دینداران و پر هیزکاران را در ان زمان که از هر طرف ابتلاء ات هجوم اورده است معین می کند و بطور کلی وظیفه هر فرد متدینی است که هنگام شیوع نا ملایمات و در محیط فساد و بی دینی که مردم رو به سوی شهوات و هوی پرستی و مادیگری سوق شوند.

با کمال صبر و حوصله درمقابل مخالفین و اهل فسق و عصیان استقامت ورزیده و کمترین سستی وتماسح و تزلزل در راه انجام و ظائف الهی پیدا نکرده و بهر نحوی که میسر و ممکن است خود را از آلودیگها و قبایح اعمال و خلافها و معاصی نگهداری و حفظ کرده و هم رنگ افراد فریب خورده و منحرف شده قرار ندهد .

اری چون اجتما ع فاسد گشته و محیط تیره و دگر گون گشت چاره ای جز کناره گیری و پر هیز کاری و نگهداری خود نیست و امر به معرف ونهی از منکر به حق و دستگیری و نجات غریق در صورتی وظیفه است که خود در معرض لغزش در مسیر هجوم سیل واقع نگردد البته کناره گیری از محیط فاسد و خوداری از آلودگی ها و فساد بطور کلی وظیفه هرفرد متدینی است و اندازه و خصوصیات و جزئیات این وظیفه با اشخاص و موارد و نیروهای افراد و موقعیت انان تفاوت می کند.

پی نوشت ها :

۱- محمد جواد مهری ؛ نشانه های شگفت آور آخرالزمان ص ۳۳

۲- غیبه ، نعمانی ، ص ۲۳۵

۳- ملاحم ، ابن طاووس ص ۷۷

۴- بحارالانوار ، جلد ۲ ص۱۹۰

۵- همان جلد ۵۲، ص ۳۸۰

۶- کمال الدین ، جلد ۱ ص ۳۳۱

۷- فردوس الاخبار ،ج ۵،ص ۲۲۷

۸- الفائق ، جلد ۱ ،ص۱۴۱

۹- الغیبه نعمانی ص ۲۷۱

۱۰- دائره المعارف قرآن الکریم ، مرکز فرهنگ و معارف قرآن ، ج ۱ ، ص ۱۱۴-۱۲۴

۱۱- غیبت نعمانی با ترجمه غفاری باب ۱۸ ص ۴۲۹

۱۲- بحارالانوار ، علامه مجلسی ج ۵۲ص ۲۵۶-۲۶۰(با اندکی تصرف در متن )

۱۳- کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق ص ۶۵۰

۱۴- غیبت نعمانی با ترجمه غفاری باب ۱۴ ص ۳۶۵

۱۵- بحارالانوار علامه مجلسی ج ۵۲ ص ۲۰۹و غیبت شیخ طوسی ص۲۶۷

۱۶- غیبت شیخ طوسی ص۲۷۴

basiratejavan.blog.ir


یک خبر از اهواز



طولانی‌ترین راپل هوایی کشور در اهواز افتتاح شد
اجتماعی  9:38:0 1392/11/30
9211-14814-5 کد خبر
RSS :: پرینت

طولانی‌ترین راپل هوایی کشور به طول 485 متر و ارتفاع 38 متر در پارک کوهساران منطقه 7 اهواز افتتاح شد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- مهراب فلسفی‌زاده، شهردار منطقه 7 اهواز، در مراسم افتتاح راپل هوایی و بازارچه محله‌ای کوی رمضان اظهار کرد: راپل هوایی بر اساس اختلاف ارتفاع پارک کوهساران در این مکان احداث شده که دارای 2 خط 250 و 150 متری و سه ایستگاه است.

 

وی ادامه داد: طولانی‌ترین راپل هوایی در ایران، توسط سه اپراتور هدایت می‌شود و دارای 50 ست دستکش و تجهیزات و سایر موارد است و با اعتبار 6.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری اهواز به بهره‌برداری رسیده است.

 

شهردار منطقه 7 اهواز با اشاره به طرحی که به منظور  بهسازی این محدوده در دستور کار قرار گرفته است، گفت:‌ متاسفانه پیش از این به دلیل وجود نابهنجاری‌هایی، حضور مردم در این منطقه کم بود ولی قطعا با احداث راپل هوایی، جاذبه فرامنطقه‌ای ایجاد خواهد شد و شهروندان از دیگر مناطق در اینجا حضور پیدا کرده و از این جاذبه‌ها استفاده می‌کنند.

 

فلسفی‌زاده در ادامه به محرومیت و بافت فرسوده منطقه 7 اهواز اشاره کرد و افزود: حضور اعضای شورای شهر نشان می‌دهد که در موضوع کمک به مناطق محروم و کم‌برخوردار از امکانات عمرانی، رفاهی و خدماتی، یک دل، همراستا و هم‌گام هستند.

 

وی افزود: یکی از نقاط حادثه‌خیز و سانحه‌خیز منطقه 7 شهرداری اهواز، ورودی کوی "منبع آب" است که امیدواریم با نصب سریع علایم رانندگی و چراغ راهنما در این محدوه و همچنین تامین روشنایی آن، مشکلات مربوط به حادثه‌خیز بودن منطقه رفع شود.

 

شهردار منطقه 7 اهواز اظهار کرد: ایجاد بر 5 پارک محله‌ای، 40 ایستگاه معمولی و 10 ایستگاه مکانیزه اتوبوس و همچنین بازگشایی دو مسیر بن‌بست (20 متری منبع آب به کوی آل صافی و 20 متری کوی منبع آب به کوی رمضان) در حال انجام است ولی قطعا با این اقدامات شاهد تحول در منطقه 7 نخواهیم بود، چرا که این تحول مستلزم تزریق منابع مالی و اعتبارات عمرانی است. نیاز است که نسبت به سال‌های گذشته اعتبارات عمرانی که از سوی دولت تخصیص می‌یابد؛ بیشتر به مناطق محرومی همچون منطقه 6 و 7 تعلق گیرد.

 

فلسفی‌زاده به وجود بارگاه مطهر حضرت علی‌بن‌مهزیار اهوازی در محدوده منطقه 7 شهرداری اشاره کرد و گفت: این بارگاه یکی از شاخص‌ها و ویژگی‌های مثبتی است که منطقه دارد و امید است بتوان در آن همانند شهرهای دیگر که دارای اماکن مذهبی هستند، یک طرح نوسازی اطراف حرم اجرا کرد.

 

وی ادامه داد: اولین و قدیمی‌ترین هسته شهر اهواز منطقه عامری (دروازه) است که تراکم جمعیتی در منطقه 7 ، 160 تا 170 نفر در هکتار است و بیشترین تراکم چمعیتی به شمار می‌رود اما متاسفانه 70 درصد بافت منطقه و مناطق حاشیه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. بافت‌های فرسوده تا زمانی که بازگشایی و تعریض مناطق صورت نگیرد، امکان تغییر وجود ندارد. تا زمانیکه پروژه‌های محرک توسعه آن محدوده توسط ارگان‌های زیربط اجراء نشود، قطعا امکان تحول و توسعه در این منطقه ممکن نخواهد بود.

 

شهردار منطقه 7 گفت: دستگاه‌های مختلف باید در این مناطق در جهت ارایه خدمات مناسب و همچنین ایجاد تحول در مناطق محروم  تحت مدیریت شورای شهر که همان مدیریت واحد شهری است، اقدام کنند. متاسفانه وضعیت فاضلاب محدوده منطقه 7 وضعیت خوبی نیست، روشنایی معابر نیز وضعیت مناسبی ندارد.

 

فلسفی‌زاده اظهار کرد: نوسازی تاسیسات زیربنایی موضوع بسیار مهمی است؛ خوشبختانه مناطق نفت‌خیز جنوب، ناحیه صنعتی کارون و بخشی از ملی حفاری و لوله‌سازی در محدوده منطقه 7 شهرداری واقع شده‌اند. لذا بایستی بتوان از عوارض دریافتی از این صنایع خدمات مطلوب‌تر به شهروندان ارایه کنند.

 

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم سواری، عضو شورای شهر اهواز گفت: همه اعضای شورای شهر اهواز این اتفاق نظر را دارند که ارایه خدمات در مناطق محروم و کم‌برخوردار افزایش یابد.

 

وی ادامه داد: مناطقی همچون کوی رمضان، کوی آل صافی، کوی منبع آب و حصیر آباد از مناطق قدیم اهواز ولی متاسفانه محروم هستند و عزمی ایجاد شده که خدمات خوبی به شهروندان در این مناطق ارایه شود.

 

این عضو شورای شهر اظهار کرد: همه 21 عضو شورا با تمام اختلاف نظرها و اختلاف سلایقی که وجود دارد، آمده‌اند که خدمت کنند. نظرات و تضارب آرا موجب می‌شود کار پخته‌تر، منظم‌تر و با تفکرات مختلف به نتیجه برسد.

 

اخبار شهرداری اهواز


شهردار اهواز درنامه ای به روحانی

یک هزار میلیارد ریال برای توسعه مناطق محروم درخواست کرد

اهواز - ایرنا - شهردار اهواز از نگارش و ارسال نامه ای به رییس جمهوری برای اختصاص یک هزار میلیارد ریال برای ارائه خدمات به مناطق محروم این شهر و ساماندهی آن خبر داد.

ˈسیدخلف موسویˈ روزچهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: در نامه مزبور از رییس جمهوری درخواست کردیم این اعتبار را برای خدمت به مناطق محروم اختصاص دهد.

وی توضیح داد: از آنجایی که شهرداری با عوارض پرداختی مردم اداره می شود و مردم این مناطق نمی توانند مانند بقیه افراد عوارض کافی را پرداخت کنند دولت باید در این زمینه به شهرداری کمک کند.

شهردار اهواز گفت: البته این مانع از آن نمی شود که خدمات خود را گسترش ندهیم اما توقع داریم رییس جمهوری و استاندار خوزستان کمک کنند تا بیشتر به مناطق محروم کمک و این مناطق را ساماندهی کنیم.

وی افزود: نامه ارسالی به رییس جمهوری در معاونت اجرایی نهاد ریاست جمهوری در دست بررسی قرار دارد.



**اولویت شهرداری اهواز در بودجه 93 بهسازی مناطق محروم است 



شهردار اهواز گفت: اولویت این شهرداری در بودجه سال 93 بهسازی محیط شهری و ساماندهی وضعیت خیابان های مناطق محروم اعم از آسفالت و دفع آب های سطحی و نیز ایجاد فضاهای مفرح و ورزشی و توسعه بازارچه های محلی است.

شهرستان اهواز مرکز استان خوزستان با جمعیتی افزون بر یک میلیون 200 هزار نفر جزو شهرهایی است که هرساله مهاجران زیادی دارد و مناطق حاشیه شهر آن رو به افزایش است.

کوی های رمضان،آل صافی،منبع آب و حصیرآباد و چند منطقه دیگر در بافت قدیمی اهواز قرار داشته و از مناطق محروم این شهرستان به شمار می آیند که افزون بر 40 درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جای داده اند.

اهواز با داشتن هشت منطقه حاشیه نشین هفتمین کلانشهر و دومین شهر حاشیه نشین در کشور است.

یک خبر از باغملک



اشیای عتیقه پیش از اسلام در باغملک کشف و ضبط شد

اهواز-ایرنا-فرمانده انتظامی شهرستان ˈباغملکˈ خوزستان از کشف اشیای عتیقه مربوط به دوره قبل از اسلام در این شهرستان خبر داد.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سرهنگˈحشمت ا... رحمانی رادˈ دراین باره افزود: پس از کشف اشیای عتیقه در چند روز گذشته با تحقیقات پلیس که درراستای برخورد قاطع با قاچاقچیان صورت گرفت، مشخص شد افراد دیگـری نیز در زمینه خرید و فروش عتیقه جات فعالیت دارند که موضوع جهت شناسایی افراد در دستور کار پلیس اطلاعات شهرستان باغملک قرار گرفت. 

وی افزود: پس از انجام اقدامات اطلاعاتی مخفیگاه قاچاقچیان اشیای عتیقه شناسایی که در این رابطه دو تن دستگیر و مقادیری شی عتیقه نیز از آنان کشف شد. 

این مقام مسوول اضافه کرد: اشیای عتیقه مربوط به دوره قبل از اسلام به شرح یک عددکاسه گوشه دار بزرگ سفالی دوره اشکانی، یک عدد نیمه کاسه سفالی شکسته دوره اشکانی، یک مورد کوزه آب دهانه تنگ نیمه شکسته مربوط به دوره ایلامی، یک حلقه انگشتر ، پانزده عدد سکه تاریخی، هفده عدد مهره زینتی، تخته سنگی سیاه به ابعاد 8 در20 همگی دارای قدمت تاریخی کشف و ضبط و متهمان پس از تشکیل پرونده جهت سیرمراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند. 

این مقام مسوول اضافه کرد: اشیای عتیقه مربوط به دوره قبل از اسلام به شرح یک عددکاسه گوشه دار بزرگ سفالی دوره اشکانی، یک عدد نیمه کاسه سفالی شکسته دوره اشکانی ، یک مورد کوزه آب دهانه تنگ نیمه شکسته مربوط به دوره ایلامی، یک حلقه انگشتر، پانزده عدد سکه تاریخی، هفده عدد مهره زینتی، تخته سنگی سیاه به ابعاد 8 در20 همگی دارای قدمت تاریخی است.

وی افزود: متهمان پس از تشکیل پرونده جهت سیرمراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند. 

گزارش یک بحران



به دنبال مسائل پیش‌آمده در پخش سریال «سرزمین کهن» از شبکه سه سیما، روز سه‌شنبه قائم مقام رییس سازمان صداوسیما، قائم مقام معاونت استان‌ها و مدیر شبکه سه با مدیران چهارمحال و بختیاری و برخی اندیشمندان قوم بختیاری دیدار کردند.
گروه فرهنگی مشرق - قائم مقام رییس سازمان صداو سیما گفت: به دلیل اتفاق ناخواسته‌ای که در پخش فیلم «سرزمین کهن» برای قوم بختیاری پیش آمده است، عذرخواهی می‌کنم و آقای ضرغامی نیز عذرخواهی خود را اعلام کردند.

حجت‌الاسلام سید رمضانعلی موسوی مقدم افزود: اعتراضات بختیاری‌ها در واقع اعتراض مخاطبان به عملکرد صداوسیما که از خودشان است، بود تا این ارگان دیگر چنین اشتباهاتی را مرتکب نشود.

به گفته وی، در تولید فیلم مذکور نیت سوئی برای چنین اهانتی به قوم بختیاری نبوده است و این اشتباه سهوی نیز که صورت گرفته جبران خواهد شد.

وی تصریح کرد: این فیلم فرصتی شد تا صداوسیمای کشور بخشی از وظایف خود را که قبلا در زمینه ساخت فیلم‌هایی از تاریخ و فرهنگ قوم بختیاری انجام نداده، هم اکنون جبران کند و انجام دهد و نباید این امر باعث شود که بیگانگان از آن سوء استفاده کنند.

موسوی مقدم اظهارکرد: اقوام از جایگاه خاصی از لحاظ تاریخی و جمعیتی برخوردارند و رسانه نیز باید عدالت رسانه‌ای در تولید و پخش فیلم های قومی داشته باشد.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی با هدف حفظ خرده فرهنگ و زبان و گویش و فرهنگ محلی اقدام به ایجاد شبکه‌های استانی کرد و باید 50 درصد برنامه‌های شبکه هر استان به زبان محلی آن استان باشد.

موسوی با بیان اینکه مدیران صداوسیما در استان‌ها نباید برنامه‌ریزی‌شان را بر پایه آمار غلط صورت گیرد، افزود: در استان‌هایی که قومیت های متفاوتی زندگی می کنند باید محتوای برنامه‌های تولید از آن قومی باشد که حداکثر جمعیت را دارد و فرهنگ آن استان متاثر از فرهنگ آن قوم است تا با این کار خرده فرهنگ‌ها و خرده زبان‌ها حفظ شود.

به گفته وی، شبکه‌های استانی بر روی ماهواره قرار دارد و بین‌المللی هستند و خاص یک استان نیستند و در شبکه‌های برون مرزی نیز به بحث فرهنگ و تاریخ قومیت ها به خوبی پرداخته می شود.

موسوی مقدم گفت: مهمان نواز بودن، روحیه فتوت و جوانمردی و دیگر خصوصیات خوب بختیاری‌ها می‌تواند در شکل گیری یک درام حماسی استفاده شود.

وی ادامه داد: اصالت قوم بختیاری، شیعه یکدست بودن بختیاری، همراهی با نظام، حضور در هشت سال دفاع مقدس، متل ها و مثل های بختیاری، استعداد ها و نخبگان بختیاری، ادبیات و موسیقی بختیاری و حماسه ای که در اشعار آن‌هاست، همگی می‌تواند به صورت فیلم تولید و پخش شود.

وی اظهار کرد: موارد بسیار زیاد دیگری از خوبی‌ها این قوم وجود دارد که صدا و سیما می تواند به آن ها بپردازد اما موانعی از قبیل موانع مالی وجود دارد که باید برطرف شود چرا که محدودیتی برای تولید برنامه هایی از قوم بختیاری وجود ندارد.

موسوی مقدم گفت: به صداوسیمای استان چهارمحال و بختیاری نیز تاکید می‌کنم که حتما به تولید و پخش فیلم هایی از تاریخ و فرهنگ این قوم غیور و فرهیخته در برنامه‌ریزی خود بپردازد.

وی افزود: بختیاری‌ها با حفظ آرامش خود در زمینه فیلم مذکور بار دیگر نشان دادند که ولایت‌پذیرند و ما هم جبران آن را می‌کنیم و چهره واقعی و ارزش‌های قوم بختیاری را با کارهای فرهنگی در حوزه رسانه نشان می دهیم.

موسوی مقدم تاکید کرد: ساخت سریال «بی‌بی مریم» مورد تایید صداوسیماست و از مسئولان استانی می خواهیم که حمایت کننده تولید این سریال باشند تا همه تاریخ بختیاری در آن ظهور پیدا کند.

*از اهانتی که در سریال «سرزمین کهن» به قوم بختیاری شده، عذر‌خواهی می‌کنم

 قائم مقام معاون امور استاهای صداوسیما نیز گفت: از اهانتی که در سریال «سرزمین کهن» به قوم بختیاری شده است، عذرخواهی می‌کنم.

موسوی‌زاده ادامه داد: فلسفه شبکه های استانی توجه به فرهنگ و زبان اقوام است و تولید برنامه های شبکه های استانی باید متناسب با ترکیب جمعیتی و فرهنگی هر استان در شبکه استانی باشد.

وی افزود: تولید برنامه به زبان بختیاری در شبکه استان هیچگونه محدودیتی ندارد و این امر باید در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شود تا برنامه‌های شبکه استانی متناسب با خرده فرهنگ قالب استان و جمعیت قالب استان تولید و پخش شود.

*** پخش سریال «سرزمین کهن» فعلا متوقف شده تا بازنگری شود

مدیر شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: به خاطر اهانت سهوی که در پخش سریال «سرزمین کهن» به قوم بختیاری شده است، عذرخواهی می‌کنم.

مجید زین‌العابدین افزود: درون فهمی افرادی که خود از قوم بختیاری هستند با درون فهمی افرادی که فقط تاریخ این قوم را می‌خوانند کاملا متفاوت است.

به گفته وی، این تفاوت در درون فهمی موجب به وجود آمدن سوء‌تفاهم‌هایی می‌شود که نمونه آن سریال سرزمین کهن است که بدون قصد و غرض از قبل طراحی شده به تاریخ این قوم اهانت کرده است و اگر اثبات می‌شد که قصد و غرضی در ساخت این سریال یا قصد توهین به قوم بختیاری مدنظر بود با تمام عوامل آن برخورد می شد.

زین‌العابدین افزود: اصل تولید این فیلم که مربوط به تاریخ معاصر ایران بود کار فاخری بود اما به علت اهانت‌هایی که در آن به تاریخ بختیاری شده، فعلا متوقف شده است تا مورد بازنگری واقع شود.

*** خواسته‌های اندیشمندان قوم بختیاری

برخی از اندیشمندان قوم بختیاری نیز در نشست با نمایندگان صداوسیما خواسته‌های خود را در پی پخش سریال «سرزمین کهن» مطرح کردند.

مشاور عالی استاندار چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: از 9 شهرستان چهارمحال و بختیاری پنج شهرستان بختیاری‌نشین هستند و علاوه بر این 50 درصد دو شهرستان بزرگ دیگر این استان نیز بختیاری هستند.

سیامک سلیمانی ادامه داد: بختیاری‌ها نظام جمهوری اسلامی را از خود می دانند و تاکنون به این نظام در عرصه های مختلف خدمت کرده‌اند و تنها قومی بودند که بعد از انقلاب همراه همیشگی این نظام بودند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه ملی نتوانست همراهی مردم این قوم را با نظام در عرصه های مختلف به خوبی به معرض نمایش بگذارد.

سلیمانی گفت: باید میزگردهایی علمی در رسانه ملی با حضور شعرا و تاریخ نویسان و افرادی که با قوم بختیاری و تاریخ آن سرو کار دارند تشکیل شود تا تاریخ این قوم همانگونه که بوده به ایرانیان و جهانیان شناسانده شود.

به گفته وی، باید در این استان اجازه تولید فیلم هایی از تاریخ قوم بختیاری، اجرای همایش هایی مربوط به مشروطه خواهی این قوم و مستنداتی در رابطه با قیام مشروطیت، با حوادث تاریخی و شخصیت های مردمی این قوم ساخته شود.

* بختیاری ها خواهان ساخت فیلم هایی با محتوای تاریخ و فرهنگ بختیاری هستند

معاون سیاسی و امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: فرصتی که از پخش فیلم «سرزمین کهن» نصیب قوم بختیاری شده، این است که می‌توانند خواهان ساخت فیلم هایی با محتوای تاریخ و فرهنگ بختیاری شوند.

خدابخش مرادی ادامه داد: بختیاری‌ها باید در فیلم هایی که در ارتباط با این قوم ساخته می شوند به عنوان مشاور تاریخی حضور داشته باشند.

وی افزود: برای ساخت اینگونه فیلم‌ها نباید فقط به اعتبارات استانی اکتفا شود، بلکه فیلم‌هایی با بار فرهنگی و گویش محلی و تمدن این قوم با کمک رسانه ملی ساخته شود.

مرادی اظهارکرد: از نمایندگان صدا و سیمای کشور انتظار می‌رود، پیام‌رسان اندیشمندانی که از قوم بختیاری در این نشست شرکت کردند باشند تا با نگاه به لایه‌های فرهنگی اجتماعی این قوم سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی در زمینه فرهنگ شفاهی و مکتوب این قوم به درستی صورت گیرد.

*بنیان مشروطه‌خواهی بختیاری‌ها، بنیان شریعت بود

یکی از اساتید دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بنیان مشروطه خواهی بختیاری ها بنیان شریعت بود و سران بختیاری در تصمیم‌گیری برای قیام مشروطیت با علما و روحانیون اصفهان به شور و مشورت پرداختند و حفظ اسلام اولین سیاست آنها در قیام مشروطیت بود.

دکتر عباس قنبری افزود: شمشیری که بزرگان در این قیام به دست داشتند از یک طرف به شهادتین "اشهد ان الله الا الی الله" و " اشهد ان محمدا رسول الله" و از طرف دیگر به " لافتی الی علی لاسیف الی ذوالفقار" مزین بود و به نیت 12 امام 12 تن از فرزندان قیام کننده ها در ردیف اول لشکر مبارزاتی قرار داشت.

وی ادامه داد: هم چنین مشروطه خواهی بختیاری ها با حضور 110 نفر از بزرگان بختیاری به نیت یاعلی در حرف ابجد که 110 می شود صورت گرفت.

قنبری خاطرنشان کرد: جایگاه مردم بختیاری از دیر باز تاکنون در حوزه فرهنگ، هنر، زبان، یکتاپرستی و منش‌های بلند انسانی، وطن دوستی، فداکاری، یاری مظلومان، ایستادگی در مقابل ظلم بیگانگان که نماد آریوبرزن و رییس علی دلواری است، زبان زد بوده است.

به گفته وی، دفاع بختیاری‌ها از انقلاب های آزادیخواهانه پیش از انقلاب و از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پس از انقلاب امام خمینی (ره) تاکنون سندی برای ولایت مداری و شجاعت و میهن دوستی آنان است.


***

سردبیر هفته نامه زاگرس نیزبا بیان اینکه وقایع اخیر را باید در سه فرآیند زمانی بررسی کرد، گفت: فرآیند زمانی قبل از پخش فیلم، فرایند حین پخش فیلم و فرایند زمانی پس از پخش فیلم شامل این سه فرایند است.

لهراسب قلی پور افزود: دوره زمانی قبل از پخش فیلم مربوط به دوره زمانی پیدایش جمهوری اسلامی تا زمان پخش فیلم است که بختیاری ها شاهد اهانت های مکرر نوشتاری، گفتاری و تصویری از رسانه ملی و دولتی بودند.

وی ادامه داد: نمونه این اهانت‌ها را می‌توان در اظهارات خسرو معتضد درخصوص بختیاری ها و جریان مشروطه به ویژه اهانت‌های وی به حسنقلی خان و سردار اسعد اشاره کرد.

قلی پور گفت: توسعه نیافتگی مناطق بختیاری از جمله نبود حتی یک کارخانه حتی در یکی از شهرهای بختیاری نشین و نپرداختن به فرهنگ و زبان بختیاری در رسانه ملی و عدم پخش برنامه به زبان محلی حتی در صدا و سیمای استانی نمونه دیگری از بی توجهی به قوم بختیاری در قبل از پخش سریال «سرزمین کهن» است.

وی ادامه داد: بی توجهی به مطالبات بختیاری ها منجر به واکنش اخیر به این سریال شد و صرفا واکنش به سریال مذکور نبوده بلکه خشم فروخفته و مطالبات انباشت شده‌ای بود که این اهانت های فاحش و آشکار در فیلم مذکور زمینه بروز آن‌را فراهم کرد.

قلی پور خاطرنشان کرد: در حین پخش سریال سرزمین کهن، بختیاری‌ها با مراجعه به نهادهای مربوطه کاملا مدنی برخورد کردند و خواهان عدم پخش سریال شدند و حتی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار از عوامل صدا و سیما خواستند که این فیلم توقیف شود اما باز هم شاهد پخش آن بودیم.

به گفته وی، پس از پخش سریال هم شاهد دهن کجی به بختیاری‌ها با فیلتر و توقیف ایبنانیوز بودیم که منجر شد گفتمان از حوزه نخبگان به حوزه عمومی انتقال یابد و بیگانگان از آن به نفع خود برداشت کنند و همچنین شاهد بازداشت و دستگیری بختیاری‌های معترض به پخش این فیلم بودیم و این امر باعث عصبانیت بختیاری ها شد.

قلی پور افزود: بختیاری‌ها خواهان برطرف شدن هرچه سریعتر فیلترینگ و رفع توقیف از ایبنانیوز هستند و خواهان اعاده حیثیت از سرادار اسعد دوم حاج علیقلی خان بختیاری هستند و همچنین خواهان پخش فیلم به زبان بختیاری از صدا و سیما هستند.

وی گفت: مردم قوم بختیاری باید در کدام استان خود را اکثریت بدانند تا صداو سیمای آن استان به زبان محلی آنان برنامه پخش کند وقتی که در شش استان پراکنده اند و در پایتخت نیز بعد از آذری ها بیشترین جمعیت را دارند و در کشورهای همسایه ایران پراکنده شده اند.

قلی پور ادامه داد: اگر نخبگان بختیاری به این نتیجه برسند که سریال «سرزمین کهن» نباید پخش شود باید از پخش آن جلوگیری به عمل آید.

* مردم چهارمحال و بختیاری خواهان تحقق سخنرانی رییس صدا و سیما در هنگام افتتاح شبکه جهان‌بین هستند

مدیرخانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری نیز گفت: طبق اصل 15 قانون اساسی تدریس زبان مادری و پخش برنامه هایی با گویش محلی در رسانه ها باید صورت گیرد.

سعید یوسف پور ادامه داد: این ها حقوقی است که بر اساس قانون اساسی باید برای حقوق اقوام در استان ها تحقق یابد اما تاکنون در چهارمحال و بختیاری زبان محلی آن که گویش بختیاری است نه تدریس شده و نه برنامه ای به این زبان در صدا وسیمای استان پخش شده است.

وی ادامه داد: مردم این استان خواهان تحقق سخنرانی جناب آقای ضرغامی در هنگام افتتاح شبکه جهان بین در چهارمحال و بختیاری هستند چراکه ایشان با اشراف کامل به تاریخ بختیاری در سخنرانی خود به استفاده از ظرفیت‌های تاریخی و اشخاص تاریخ ساز این قوم و فرهنگ بختیاری در صدا و سیمای استان سخن گفته اند.

* تقلیل منزلت بختیاری ها تنها مختص صدوا سیما نیست

سرپرست آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تقلیل منزلت بختیاری‌ها تنها مختص صداوسیما نیست چند سالی است که دست هایی پنهان سعی در تقلیل منزلت بختیاری ها در سایر بخش های مملکت دارند، و تنها مختص رسانه ملی نیست، نمونه بارز آن موزه مجلس شورای اسلامی است که تاریخ مشروطیت و نقش بختیاری ها در آن به خوبی منعکس نشده است.

مینا شیروانی ناغانی ادامه داد: علاوه بر این در کتاب های تاریخی نیز اقدام به تحریف تاریخ بختیاری که در واقع تاریخ ایران زمین است شده است به طوریکه در قیاس محتوایی یک کتاب چاپ دو دهه گذشته با همان عنوان کتاب در چاپ جدید شاهد حذف نقش بختیاری ها در مشروطیت هستیم.

به گفته وی، از نامگذاری یک خیابان به نام سردار اسعد در زادگاه خودش ممانعت به عمل می آید و از برگزاری همایش هایی با عنوان نقش بختیاری ها در مشروطیت جلوگیری می شود.

شیروانی ناغانی خاطرنشان کرد: فیلتر کردن تنها رسانه و تریبون بختیاری ها در فضای مجازی به علت انعکاس تحلیل های قوم بختیاری از فیلم «سرزمین کهن» نیز اشتباه دیگری بود که بیگانگان از آن به نفع خود برداشت کنند و در شبکه های اجتماعی غیر مجاز اقدام به ایجاد صفحه ای به نام ایبنانیوز کنند و شروع به عضوگیری در آن صفحه کنند. 
منبع: ایسنا

اخبار روز خوزستان


مصائب عدم صدور ویزای انفرادی برای مردم خوزستان/ خوزستانیها از دیدار با اقوامشان در عراق محرومند
خرمشهر - خبرگزاری مهر: در حالیکه مردم عراق آزادانه امکان ورود به کشور ایران و دیدن اقوام خود را دارند، مردم ایران به خصوص شهرهای جنوبی خوزستان که اقوام فراوانی در کشور عراق به خصوص در استان بصره دارند از رفتن به خانه اقوام خود به دلیل عدم صدور ویزای انفرادی برای سفر به عراق محروم هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از سقوط حکومت بعث عراق و ایجاد روابط مناسب با حکومت فعلی از سوی کشورمان، توافق نامه هایی طبق قوانین بین الملل برای ورود و خروج اتباع دو کشور به امضا رسید و از همان اوایل تاکنون محدودیتی برای ورود عراقی ها به ایران منعقد نشد به گونه ای که عراقی ها هر وقت بخواهند با ویزای انفرادی می توانند وارد خاک کشور جمهوری اسلامی ایران شوند، ولی از این سو، مسئولان حج و زیارت کشور آستین بالا زده و از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و زیارت عتبات مقدسه را زیر نظر این سازمان در آورده و خروج ایرانیان با ویزای انفرادی را از این مرز ممنوع کردند.

حاج عاشور از مردم خرمشهر است و پسر عمویش اهل بصره عراق، عاشور پیرمرد عرب خرمشهری هفته گذشته با شنیدن خبر درگذشت پسرعمویش و برای رسیدن به مراسم و رفتن به عراق به هر دری که می توانست زد ولی جواب این بود: «ویزای انفرادی جهت رفتن به عراق برای ایرانیان ممنوع است.»

مشکل سفر خرمشهری ها به عراق حل شود

امام جمعه خرمشهر می گوید: مردم بومی خرمشهر و آبادان ارتباط نزدیک فامیلی با مردم عراق دارند به همین دلیل صدور ویزای انفرادی نباید صرفا مختص روزهای اربعینی حسینی باشد.

حجت الاسلام سید نبی موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در مرز شلمچه با چشمان خود شاهد بودم که به پیرزنی که برای دیدن دخترش در بصره قصد رفتن به عراق را داشت، اجازه خروج از مرز را نمی دادند در حالی که فاصله زمینی خرمشهر تا استان بصره عراق 10 کیلومتر بیشتر نیست و با وجود اینکه همه ویزاها و گذرنامه ها به صورت قانونی صادر شده ولی به دلیل سخت گیری های بی مورد کار را برای مردم دشوار کرده اند.

وی می افزاید: خیلی از مردم خرمشهر به دفتر من مراجعه می کنند و می گویند که برادر آنها و یا اقوام آنها در عراق به رحمت خدا رفته اند و برای مراسم ختم باید در آنجا حضور داشته باشند ولی متأسفانه مسئولین در مرز به جز ایام اربعین به هیچ یک از ایرانیان اجازه ویزای انفرادی جهت خروج را صادر نمی کنند.

بهانه هایی که قابل توجیه نیست

امام جمعه خرمشهر می گوید: به نظر من این بهانه ها قابل توجیه نیست زیرا مسئولان حج و زیارت می گویند که به دلیل خطراتی که برای مسافران ایرانی وجود دارد از صدور ویزای انفرادی در ایام سال معذوریم در صورتی که ما در خبرها شاهد هستیم که تمامی اتفاقاتی که برای زوار و مسافران ایرانی رخ داده بود همگی در قالب همین کاروانهای حج و زیارت بوده و کسانی که به صورت انفرادی وارد خاک عراق می شدند هیچگونه مشکلی برای آنها به وجود نمی آید.

وی می افزاید: سازمان حج و زیارت مدعی است که آزادی دادن به مسافران در خصوص عبور از مرز شلمچه نگرانی هایی دارد و ممکن است باعث پیش آمدن مسایلی مانند گذشته شود که در خصوص معضلات حاشیه ای مسافران به ترکیه و سوریه رخ داده بود و این امر از نظر ما به دلیل نزدیکی مذهبی و فرهنگی بین دو کشور ایران و عراق توجیه پذیر نیست.
 
موسوی اظهار می کند: پیگیری های صورت گرفته برای باز کردن مرز به صورت دائمی برای زوار و مسافران ایرانی که قصد دارند با ویزای انفرادی وارد کشور عراق شوند متأسفانه تاکنون بی نتیجه مانده است.
 
 امام جمعه خرمشهر می گوید: در این خصوص با جلیلی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و همچنین با معاونان رئیس جمهور و خیلی دیگر از مسئولان کشوری صحبت هایی داشتیم که در نهایت متوجه شدیم این جریان در سازمان حج و زیارت گره خورده است.

موسوی می افزاید: حج و زیارت اگر بخواهد واقع بینانه به این مسئله نگاه کند کاملا خواهد دید که محیط عراق یک محیط مذهبی و خالی از مسائل دیگر است چرا که نزدیکی فرهنگی و مذهبی عراق به ایران بسیار زیاد است و این بهانه ها به سود مردم ایران نیست.
 
 امام جمعه خرمشهر در پایان می گوید: از سویی دیگر باید مسئولین از این زاویه نیز نگاهی داشته باشند که مردم خرمشهر و آبادان ارتباط نزدیک فامیلی با مردم جنوب عراق دارند و این فاصله انداختن بین آنها مناسب حال این منطقه نیست.

چرا خویشاوندانمان در ایران برای دیدن ما اجازه سفر به عراق را ندارند
 

یک خانم عراقی که برای دیدن خاله اش و اقوامش به خرمشهر سفر کرده بود به خبرنگار مهر می گوید: من هر وقت که بخواهم با ویزا گرفتن می توانم وارد ایران بشوم و به دیدن اقوام خودمان به خرمشهر سفر کنم و این برای تمامی عراقی ها است و محدودیتی از سوی مسئولین کشورم عراق برای هیچ یک از اتباع این کشور وضع نشده است، ولی متأسفانه متقابلا خویشاوندانمان در ایران به دلیل سختگیری هایی که از سوی مسئولان وضع شده اجازه ورود به خاک عراق و دیدن ما را ندارند.

وی می گوید: به دلیل مسافت کمی که بین استان بصره عراق و شهر خرمشهر وجود دارد من همیشه برای دیدن فامیل هایمان به خرمشهر سفر می کنم ولی آنها متأسفانه نمی توانند به دیدن ما در بصره بیایند.

آمال می افزاید: چند بار که خاله و پسرخاله من با کاروان های حج و زیارت به عراق آمدند اجازه جدا شدن از این کاروان حتی برای ساعاتی اندک برای دیدن ما را نداشتند و ما مجبور شدیم برای دیدن آنها به مرز شلمچه آمده و برای 10 دقیقه با آنها احوالپرسی کنیم.

این شهروند عراقی در پایان به خبرنگار مهر می گوید: اکثر مردم خرمشهر و آبادان ارتباط فامیلی با مردم عراق دارند پس خوب است مسئولان ایرانی نیز از این زاویه نگاهی داشته باشند و باعث دوری انداختن بین آنها نشوند.

ورود سالانه 700 هزار گردشگر عراقی به خوزستان

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز می گوید: سالانه بیش از 700 هزار نفر گردشگر عراقی وارد خوزستان می شوند که بی شک همه آنها یا اغلب قابل توجه آنها به صورت انفرادی وارد استان می شوند.

احمد سیاحی اظهار می کند: ما باید از ظرفیت مسافران عراقی با یک برنامه ریزی دقیق استفاده کنیم که طبق آماری که به دست ما رسیده سالانه 700 هزار نفر گردشگر عراقی به خوزستان وارد می شوند به همین دلیل باید از این فرصت پیش آمده با ارائه خدمات مناسب و بهینه استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، از دیرباز بین مردم شهرهای خرمشهر و آبادان ارتباط فامیلی نزدیکی با مردم عراق بوده است تا جایی که خیلی از بستگان نزدیک مردم مانند برادر و یا خواهر آنها در این سوی مرز و یا آن سوی زندگی می کنند. طرف عراقی طبق قوانین بین الملل هیچ گونه محدودیتی برای ورود عراقی ها به ایران وضع نکرده و آنها هر زمان که اراده کنند می توانند وارد خرمشهر شوند ولی از این سوی در ایران محدودیت خروج ایرانیان صادر شده و فقط می توانند با ثبت نام در قالب کاروانهای حج و زیارت وارد خاک عراق شوند و اجازه خروج انفرادی را برای آنها به جز ایام اربعین منع کرده اند.


 -----------------------------------------------
گزارش و عکس: مهدی بحرانی پور
 

یک هشدار بهداشتی به خوزستانیهای محترم



مسئول واحد بهداشت روانی مرکز بهداشت خوزستان خبر داد
کمین مافیای مواد مخدر در باشگاه‌ها و آرایشگاه‌های زنانه

مسئول واحد بهداشت روانی اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: مافیای مواد مخدر جامعه زنان را در باشگاه‌ها و آرایشگاه‌های زنانه مورد هدف قرار داده است.

خبرگزاری فارس: کمین مافیای مواد مخدر در باشگاه‌ها و آرایشگاه‌های زنانه

رضا دواساز ایرانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: معضل اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر یکی از آسیب‌های اجتماعی است که موجب ایجاد سایر مشکلات از جمله سرقت، طلاق، خشونت‌های خانوادگی و از دست دادن شغل و تحصیل و همچنین شیوع برخی بیماری‌های عفونی می‌شود.

وی اذعان داشت: مافیای مواد مخدر جامعه زنان را مورد هدف قرار داده است و به بهانه لاغری، اقدام به عرضه داروهای لاغری در سطح آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی بانوان می‌کنند و خطر بروز علائم مصرف مواد محرک را به همراه دارد که خود توجه ویژه به این اماکن را می‌طلبد.

مسئول واحد بهداشت روانی اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان افزود: در همین راستا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز اقدام به توزیع یکصد جلد کتاب با عناوین «راهنمای آموزشی کارکنان سالن‌های آرایشی بانوان در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد» و «راهنمای آموزشی کارکنان سالن‌های ورزشی بانوان در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد» در بین آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی بانوان درسطح شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز کرد.

وی خاطر نشان کرد: از جمله برنامه‌های این معاونت که بعنوان مصوبه در کمیته سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد، ذیل کار گروه سلامت و امنیت غذایی استان، مقرر گردید هماهنگی لازم با اداره صنعت، معدن و تجارت و همچنین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان درخصوص آموزش متصدیان سالن‌های ورزشی و آرایشگاه‌های زنانه با هدف پیشگیری از اعتیاد و آگاهی از سوء مصرف مواد محرک‌ها و مقابله با تبلیغات دروغین قرص‌های لاغری و بدن سازی در قالب جلسات آموزشی اجرایی شد.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921130000432#sthash.ye88zBsa.dpuf

تصاویر روز رسانه های خبری


اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه نظام بانکی ایران شفاف نیست، گفت: این نوع سیستم بانکی موجب شده تا افرادی همچون شهرام جزایری در دوره قبلی و بابک زنجانی در دوره جدید ظهور کنند. -
به گزارش مشرق، حسن عباسی امشب در سخنرانی با موضوع «دکترین اقتصاد جهانی و آن 6 هزار نفر» اظهار کرد: در علوم استراتژیک به سه مولفه کلی، کلان‌نگری، همه جانبه و آینده‌نگری توجه می‌شود.

وی ادامه داد: دانشجوی علم استراتژیک کلان‌نگر است و  دانشجویان رشته‌ها و علم‌های دیگر در شکل تخصصی و جزئی مسائل را می‌بینند.

این مسئول با اشاره اینکه در این جلسه قرار نیست امید کاذب به دانشجویان داده شود، یادآور شد: آنچه در صحنه جهانی اتفاق می‌افتد در این جلسه بیان می‌شود.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه گزارشی که بانک جهانی نسبت به افق کشورها ارائه کرده است، نگران‌کننده است، افزود: از سال 2003 تا 2015 نقشه بدهی عمومی جهان، حیرت‌انگیز و تکان‌دهنده است.

عباسی یادآور شد: بدهی کشورهای جهان در سال 2003 میلادی 22 تریلیون بوده و این میزان در ابتدای سال جاری 52 تریلیون دلار رسیده است و این در حالی است که درآمد کره زمین در حال حاضر 45 تریلیون دلار است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی برای سال آینده نشان می‌دهد که سه تریلیون دلار به میزان بدهی جهان اضافه می‌شود و این روند تا سال 2050 شیب تندی را می‌یابد که افق روشنی برای بهبود این وضعیت وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه کشور ایران در مرحله دوم و سوم خطر قرار دارد،افزود: هر اقتصادی که پیشرفته‌تر و سرانه بالاتری دارد در موقعیت بدتری قرار دارد که این معمای پیچیده‌ای محسوب می‌شود و نشان می‌دهد این کشورها دارای وضعیت شکننده‌تری هستند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بدهی کشورهای پیشرفته در حال حاضر بیشتر از سایر کشورها است، بیان داشت: امروز ژاپن بعد از ایالات متحده بیشترین میزان بدهی را در جهان دارد.

عباسی با بیان اینکه کشورهای چین، هند و برزیل طی دو سال گذشته فشار اقتصادی جهان را متعادل می‌کردند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این کشورها با سقوط اقتصادی مواجه هستند.

وی پیری جمعیت را موج جهانی عنوان کرد و افزود: در سال 2035 بخش عمده‌ای از جمعیت کشور ایران را نیروهای سالمند تشکیل خواهند داد.

این استاد دانشگاه افزایش اضطراب و وابستگی عمده به زندگی دیجیتالی و بدهی را از مسائل جهان تا سال 2050 دانست و ابراز داشت: راه درمان مسائل جهانی در حوزه اقتصاد توجه به نظام مالی اسلامی است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر مدل بانکی ایران غربی است، بیان داشت: با وجود اعلام نظر مراجع اعظام در خصوص ربایی بودن بانک‌های ایرانی هنوز این موضوع به نحو مطلوبی حل نشده است.

عباسی با بیان اینکه چشم جهانیان به اصلاح جدی بانکداری غربی و معرفی الگوی جایگزین برای بانکداری کنونی است، اظهار کرد: علم اقتصاد در حال حاضر تسلیم شده و سقوط کرده است.

وی یادآور شد: در چنین فضای فاجعه باری که علم اقتصاد سقوط کرده است، از سال 2010 تا 2050 بدهی جهانی افزایش می‌یابد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروز سیستم عامل اقتصادی جهان لیبرالیستی و کاپیتالیستی است، بیان داشت: 62 درصد درآمد ایالات متحده از طریق بورس‌بازی و مناسبات مالی حاصل می‌شود.  

تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه طی 6 سال گذشته شاخص بورس ایران همواره رو به بالا بوده است، خاطرنشان کرد: این افزایش اثری در اقتصاد نداشته است.

عباسی با اشاره به اینکه شاخص بورس کشور نسخه دهم وال‌استریت است و مدل جدیدی در بورس و بانکداری محسوب نمی‌شود، اذعان داشت: فسادهای عظیم بانکی ایران از سال 70 آغاز شده است و هنوز هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور ایران دارای بالاترین سرانه تعداد شعب بانک است، ابراز داشت: این نوع سیستم بانکی موجب شده تا افرادی همچون شهرام جزایری در دوره قبلی و بابک زنجانی در دوره جدید ظهور کنند.

این مسئول روند بورس در چهار سال گذشته را نامطلوب عنوان کرد و ادامه داد: ایران هنوز به الگوی جدیدی در بانکداری اسلامی دست نیافته است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه همه دولت‌های غربی رسما میزان بدهی خود را اعلام می‌کنند، تصریح کرد: نظام بانکی ایران شفاف نیست.

عباسی با بیان اینکه اقتصاددانان کشور نگران این وضعیت هستند، افزود: متاسفانه مردم جریان‌های سیاسی را می‌شناسند اما با جریان‌های اقتصادی آشنا نیستند.

وی بر ضرورت گفتن حقیقت به مردم تاکید کرد و بیان داشت: باید مسائل به صورت شفاف به مردم ارائه شود تا پدیده‌هایی همچون بابک زنجانی و شهرام جزایری به عنوان غده سرطانی در ساختار اقتصادی ظهور نکند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید انتظارات و توقعات مردم پایین آورده شود، گفت: جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز راه دیگری برای اعتلای اقتصاد است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی مردم را پشتیبانان واقعی نظام اسلامی دانست و اذعان داشت: اگر تیم مذاکره‌کننده پشتیبانی مردم را نداشته باشد، با عزت نمی‌تواند در مقابل این کشورها بایستد.
منبع: فارس






گزارش ویژه/
شرکت آمریکایی بلک واتر که بعد از رسوایی‌های بسیار نام خود را به آکادمی تغییر داد، در حدود 195 عملیات تروریستی در عراق انجام داده و بیش از صدها نفر از مردم غیر نظامی عراق را به دلیل مست بودن مزدوران خود به خاک و خون کشیده است.
گزارش ویژه مشرق -  مقام معظم رهبری روز گذشته در جمع مردم پرشور تبریز درباره جنایات و آدم‌کشی های امریکا در نقاط مختلف جهان به خصوص عراق و افغانستان فرمودند: "شما نگاه کنید در دنیا، ببینید آمریکا چه‌کار کرده؟ جنگهایى که آمریکا به راه انداخته است، انسانهاى بى‌گناه و غیرنظامى‌اى که در این جنگها و در غیر این جنگها به خاک و خون کشانده است؛ دیکتاتورهایى که در شرق و غرب دنیا مورد حمایت آمریکا قرار گرفته‌اند - یکى از آنها محمّدرضاى پهلوىِ ایران بود و ده‌ها نفر از قبیل او در کشورهاى آسیایى، در کشورهاى آفریقایى، در کشورهاى آمریکاى لاتین، از نظامى و غیرنظامى - و سالهاى متمادى به مردم خودشان ظلم کردند، خون مردم را به شیشه کردند، ثروتهاى مردم را غارت کردند، پدر مردم را درآوردند. حمایت از اینها در کارنامه‌ى عمل آمریکا وجود دارد... در افغانستان یک‌جور دیگر، شرکتهاى آدم‌کشى و ترور را - که من یکى [از آنها] را یک‌وقتى در یک سخنرانى، اسم آوردم: شرکت معروف «بِلَک‌واتِر» آمریکایى که کار آن آدم‌کشى است، ترور است - انداختند به جان مردم" (۱۳۹۲/۱۱/۲۸ 

مشرق در جهت وظیفه رسانه‌ای، گزارش معرفی شرکت بلک واتر آمریکا را بار دیگر برای تنویر افکار عمومی و تبیین جنایات آمریکا بازنشر می‌دهد.
*******
شرکت‌های خصوصی امنیتی و نظامی پس از حملات 11 سپتامبر و آغاز مداخلات نظامی وسیع آمریکا در منطقه خاورمیانه افزایش چشمگیری یافتند. می‌تواند گفت که فرآیند اعطای وظایف نظامی و امنیتی به این نوع شرکت‌ها تبدیل به روندی روزافزون در جنگ‌های امریکا شده است. 
یکی از این شرکت‌ها "بلک‌واتر آمریکا" (BlackWater USA) بود که در پی پدید امدن رسوایی‌های زیاد نام خود را به شرکت "آکادمی" (Academi) تغییر داد. در گزارش حاضر سعی می‌شود جنبه‌های مختلف ساختاری و عملیاتی این سازمان نظامی و امنیتی خصوصی تشریح گردد.

بلک‌واتر و ایکس‌ای نام خود را به آکادمی تغییر دادند تا جنایت‌هایشان فراموش گردد


"آکادمی" که قبلا با عنوان "شرکت خدمات ایکس‌ای" (Xe Services) و "بلک‌واتر آمریکا" خوانده می‌شد در سال 1997 توسط اریک پرنس (Eric Prince) و "آل کلارک" (Al Clark) تأسیس گشت.[1] پرینس پس از واگذاری شرکت به امارات نقل مکان نمود تا در آنجا از اتهاماتی که پس از رسوایی‌های پی در پی بلک‌واترمتوجه وی بودند فرار نماید. 

آکادمی هم‌اکنون بزرگترین شرکت در میان سه شرکت خصوصی امنیتی است که برای وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کنند. دولت اوباما قراردادی 250 میلیون دلاری با این شرکت منعقد نموده است تا در افغانستان برای وزارت امور خارجه و سازمان سیا کار کند.[2]

اریک پرنس مدیر و مالک سابق بلک‌واتر

هم‌اکنون در امارات مشغول ایجاد ارتشی خصوصی برای حکام این کشور است


تاریخچه شرکت

"بلک‌واتر آمریکا" که در سال 1997 تأسیس شده بود اولین قرارداد خود را پس از حمله به نام "یو‌اس‌اس‌کول" (USS Cole) در ساحل یمن در اکتبر 2000 منعقد نمود. این شرکت پس از برنده شدن در مناقصه، عملیات آموزش 100/000 ملوان را بر عهده گرفت.[3] پس از این معامله، پرنس یک زمین به مساحت 28 کیلومتر مربع در مرز بین ایالات کارولینای شمالی و ویرجینیا خریداری نمود و در آنجا تأسیسات آموزشی و نظامی پیشرفته خود را بنا نهاد.[4]

نمایی از ساختمان بلک‌واتر

در سال 2002 شرکت "مشاوره امنیتی بلک‌واتر" (Blackwater Security Consulting) تأسیس گشته و در اولین مأموریت خود 20 نفر از افراد خود را با هویت مخفی برای محافظت از مقر سیا و پایگاه مسؤول شکار بن لادن اعزام نمود. پس از حمله آمریکا به افغانستان، بلک‌واتر وارد این کشور شد. 

در عراق نیز این شرکت یکی از شصت شرکت امنیتی بود که در حفاظت از تأسیسات و مقامات رسمی، آموزش ارتش و پلیس جدید عراق و پشتیبانی از نیروهای ائتلاف فعال بود. این شرکت پس از طوفان کارتینا نیز توسط دولت و شرکت‌های خصوصی به کار گرفته شد.[5] این شرکت تاکنون 1 میلیارد دلار از دولت آمریکا دریافت داشته است.

نیروهای بلک‌واتر

در حال حفاظت از دیپلمات‌های آمریکایی


این شرکت سعی نمود تا یک مجموعه آموزشی نیز در استان سن‌دیگو افتتاح نماید، اما این تصمیم با مخالفت سرسختانه مردم منطقه سازمان‌های ضد جنگ و طرفدار محیط زیست مواجه گشت. در 7 مارس 2008 بلک‌واتر از برنامه خود برای احداث این مجموعه عقب نشست.[6] در سال 2009، بلک‌واتر اعلام نمود که نام خود را به "شرکت خدمات ایکس‌ای" تغییر خواهد داد.

در دسامبر 2011، ایکس‌ای نام خود را برای بار دوم تغییر داده و تبدیل به شرکت "آکادمی" شد.[7]

نمودار رشد قراردادهای بلک‌واتر با دولت آمریکا از سال 2001 تا 2006


ساختار شرکت آکادمی

آکادمی متشکل از 10 واحد تجاری است:


مرکز آموزش آمریکا

مرکز آموزش آمریکا (قبلا: مرکز آموزش بلک‌واتر) در حوزه آموزش تاکتیک‌ها و جنگ‌افزارها به نیروهای نظامی، کارمندان دولت و سازمان‌های اجرای قانون فعالیت می‌کند. در سال 2011، پنتاگون طی قراردادی از این مرکز خواست تا "پشتیبانی تحلیلی اطلاعاتی و تدارکات" را برای نیروهای ناتو در افغانستان ارائه نماید.[8]

مرکز آموزش بلک‌واتر


سیستم‌های هدفگیری بلک‌واتر

این مرکز سیستم‌های آموزش هدف‌گیری را ارائه می‌کند. این سیستم‌ها در خود شرکت طراحی و ساخته شده‌اند.[9]

نمونه‌ای از سیستم‌های هدف‌گیری بلک‌واتر


مشاوره امنیتی بلک‌واتر

این شرکت در سال 2001 تأسیس شد و یکی از سه شرکتی بود که در جنگ عراق در این کشور فعالیت می‌کرد. در پی اشغال عراق و حضور گسترده نیروهای غیرنظامی آمریکا تصمیم گفت از این شرکت و مزدوران تحت امر آن برای حافظت از دیپلمات‌ها و تأسیسات استفاده نماید. بر اساس قراردادهای منعقده بین وزارت امور خارجه آمریکا و بلک‌واتر، این شرک مسؤول ارائه خدمات امنیتی در عراق، افغانستان، بوسنی و اسرائیلشد.[10]

نیروهای شرکت "مشاوره امنیتی بلک‌واتر" در حال اسکورت پل برمر


بلک‌واتر کی-9

بلک‌واتر کی-9 (K-9) در حوزه تربیت سگ‌های گشتی و سگ‌های شناسایی کننده مواد انفجاری و مواد مخدر فعالیت می‌کند.


شرکت کشتی‌های هوایی بلک‌واتر

این شرکت در سال 2006 تشکیل شد تا به ایجاد کشتی‌های هوایی کنترل از راه دور بپردازد.

نمونه‌ای از کشتی‌های هوایی ساخت بلک‌واتر

خودروی زرهی بلک‌واتر

بلک‌واتر اخیرا یک خودروی جدید زرهی به نام "گریزی ای‌پی‌سی" تولید و به بازار معرفی نموده است.

خودروی زرهی ساخت بلک‌واتر


خدمات امنیت دریایی بلک‌واتر

این مرکز آموزش‌های تاکتیکی برای واحدهای حفاظت از نیرو‌های دریایی ارائه می‌کند. این سازمان در گذشته نیروهای امنیتی یونان، کماندوهای دریایی آذربایجان و نیروهای وزارت کشور افغانستان را آموزش داده است.[11] پس از حمله به ناو "یو‌اس‌اس‌کول" این سازمان قراردادی برای آموزش ملوان‌های آمریکایی منعقد نمود.

ناو یو‌اس‌اس‌ کول که پس از حمله به آن بلک‌واتر مدمور اموزش ملوانان آمریکایی شد


گروه توسعه کلاغ سیاه

این شرکت در حوزه ساخت و ساز و مدیریت فعالیت دارد. این شرکت در سال 1999 تأسیس شد تا مجموعه آموزشی بلک‌واتر را در کارولینای شمالی احداث نماید.


خدمات جهانی هوانوردی

این سازمان مسؤولیت بخش هوانوردی شرکت اکادمی را بر عهده دارد و با برخورداری از چندین هلی‌کوپتر و انواع هواپیماها با سازمان‌های مختلف آمریکایی در داخل و خارج از این کشور همکاری می‌کند. در اواخر سپتامبر 2007، یکی از شعبات این شرکت قراردادی 92 میلیون دلاری با وزارت دفاع آمریکا منعقد نمود تا حمل و نقل هوایی را در افغانستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان انجام دهد.[12]

هواپیمای بلک‌واتر در حال انجام مأموریت در افغانستان

شرگت گری‌استون

گری‌استون یک سرویس امنیتی خصوصی است که برای فعالیت‌های امنیتی خارج از کشور سربازگیری می‌کند. این شرکت در وب‌سایت خود اعلام داشته که "سربازان بهترین ارتش‌های دنیا" را برای اعزام به اقصی‌نقاط جهان استخدام می‌کند. وظایف این سربازان مزدور می‌تواند از عملیات‌های کوچک و عملیات‌های بزرگ "تسهیل عملیات‌های ایجاد ثبات در مقیاس وسیع که نیازمند تعداد زیادی از افراد برای برقراری امنیت در منطقه است" گسترده باشد.[13]


ورود بلک‌واتر به عراق

شرکت بلک‌واتر نقشی اساسی در جگ عراق ایفاء نمود. در سال 2003، قراردادی به مبلغ 27/7 میلیون دلاربرای حفاظت از جان پل برمر، حاکم آمریکایی عراق، منعقد شد. در ژوئن 2004 این شرکت 320 میلیون دلار از وزارت امور خارجهخ آمریکا دریافت نمود تا از پرسنل این سازمان‌ در مناطق ناامن محافظت کند.[14]

هلی‌کوپتر شرکت بلک‌واتر بر فراز کاخ ریاست جمهوری عراق، بغداد

در سال 2006، بلک‌واتر قراردادی برای محافظت از سفارت آمریکا در عراق، بزرگترین سفارت آمریکا در جهان، منعقد نمود. پنتاگون و نمایندگان شرکت تخمین می‌زنند که در حدود 20/000 الی 30/000 مقاطعه‌کار نظامی امنیتی در عراق فعالیت می‌کنند، البته میزان این رقم تا 100/000 نفر نیز برآورد می‌گردد، اگرچه هیچ سند رسمی در این مورد منتشر نشده است.[15]

تصاویر درگیری نیروهای بلک واتر در نجف

بین سال‌های 2005 تا 2007، کارکنان امنیتی بلک‌واتر در 195 حادثه تیراندازی دخیل بوده‌اند که از این میزان در163 مورد مزدوران بلک‌واتر تیراندازی را آغاز نموده‌اند. این شرکت اکثر از مزدوران خارجی برای انجام کارهای خود استفاده می‌‌کند. برای مثال، گری جکسون (Gary Jackson)، رئیس شرکت، اذعان نموده بود که برای محافظت از پل برمر مزدورانی از بوسنی، شیلی و فیلیپین استخدام شده‌ بودند.[16]

مزدوران بلک‌واتر در خیابان‌های بغداد

کشتار عراقی‌ها در بغداد

در 16 فوریه 2005، نیروهای بلک‌واتر که یکی از کاروان‌های وزارت امور خارجه آمریکا را اسکورت می‌کردند یک اتومبیل عراقی را زیر آتش سنگین خود قرار دادند. آنها ادعا کردند که از سوی این خودرو به سوی آنها شلیک شده است در حالیکه تحقیقات نشان داد یکی از مأمورین بلک‌واتر این کار را انجام داده و به اتومبیل خودی شلیک کرده بود. جان فرس (John Fres)، سفیر امریکا در عراق، از مجازات این مزدوران جلوگیری به عمل اورد زیرا به نظر وی این کار می‌توانست روحیه بقیه افراد را کاهش دهد.[17] در 30 می 2007، نیروهای بلک‌واتر یک غیرنظامی آمریکایی را مورد هدف قرار داده و ز پای درآوردند. به گفته آنها این راننده عراقی بیش از اندازه به کاروان وزارت امور خارجه آمریکا نزدیک شده بود.[18]

پرسنل بلک‌واتر در بغداد

در کریسمس سال 2006، یکی از محافظان ویژه عادل عبدل مهدی، معاون رئیس‌جمهری عراق، زمانی که در بیرون از محوطه نخست‌وزیری عراق حضور داشت مورد حمله مزدوران بلک‌واتر قرار گرفته و کشته شد. دولت عراق اعلام نمود که اندرو جی. مونن، از کارکنان بلک‌واتر در حالیکه تحت تأثیر مشروبات الکلی بود اقدام به قتل وی کرده است. هویت قاتل هیچگاه به صورت رسمی توسط مقامات آمریکایی فاش نشد و وی هم‌‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد. پس از گذشت قریب به شش سال هنوز نتیجه قطعی دادگاه وی اعلام نشده است.

دست مأمورین بلک‌واتر آلوده به خود بسیاری از غیرنظامی‌های عراقی است

در 6 فوریه 2006، یکی از تک‌تیراندازان شرکت بلک‌واتر که بر بام وزارت دادگستری عراق مستقر بود سه نفر از نگهبانان "شبکه رسانه عراق" را از پای دراورد. وزارت امور خارجه امریکا اعلام نمود که وی در چاچوب مقررات و قوانین عمل کرده است. در حالیکه به گفته شاهدین این نگهبانان هیچگونه تیراندازی علیه ساختمان وزارت دادگستری انجام نداده بودند.[19]



به گفته «محمد الفاتح» سخنگوی سابق ارتش آزاد سوریه، «عبدالاله البشیر» که فرزند خود را در درگیری‌های بین ارتش سوریه و ارتش آزاد از دست داده تا کنون از خاک سوریه خارج نشده است.
به گزارش مشرق، شورای نظامی گروه موسوم به "ارتش آزاد" در شورای عالی نظامی در جلسه 16 فوریه 2014 تصمیم گرفت «سلیم ادریس» را از ریاست ستاد برکنار و «عبدالاله البشیر النعیمی» را به عنوان جایگزین تعیین کند.

النعیمی در سال 2012 از ارتش سوریه جدا شد و از همان تاریخ شروع به تأسیس ارتش آزاد سوریه در استان القنیطره کرد. استان القنیطره در نزدیکی مرز سوریه و اسرائیل قرار دارد.

وی از شخصیت‌های بارز قبیله النعیمی است که یکی از بزرگترین قبایل سوریه به شمار می‌رود.

فرمانده جدید ارتش آزاد در بدست گرفتن قسمت زیادی از استان القنیطره توسط ارتش آزاد نقش بسزایی داشت. همچنین النعیمی در استان درعا نیز جنگجویان آن منطقه را کمک کرده که بین استان القنیطره و درعا یک گذرگاه برای کمک‌رسانی باز کنند.

به گفته «محمد الفاتح» سخنگوی سابق ارتش آزاد سوریه، عبدالاله البشیر که فرزند خود را در درگیری‌های بین ارتش سوریه و ارتش آزاد از دست داده تا کنون از خاک سوریه خارج نشده است.

صفحات شبکه‌های اجتماعی نیز درباره النعیمی می‌گویند که سرکرده جدید ارتش آزاد از رسانه‌ها دوری می‌کند و دارای قابلیت‌های نظامی خیلی خوبی است.

عبدالاله البشیر النعیمی از محبوبیت بالایی نزد افراد و فرماندهان دیگر ارتش آزاد برخوردار است.



مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آژانس لحظات دشواری را برای پاسخ دادن به سوالات مهم درباره این که ایران در تاسیسات هسته‌ای‌اش دقیقا چه کار می‌کند، پیش‌رو خواهد داشت.
به گزارش مشرق، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با پایگاه خبری برکینگس دیفنس مدعی شد که مشکل اصلی برای حرکت به جلو این است که ایران پروتکل الحاقی را که به بازرسان اجازه می‌دهد از سایت‌هایی غیر از سایت‌های فعلی بازدید کنند، اجرایی نمی‌کند.

آمانو گفت: اجرای پروتکل الحاقی برای اطمینان از این‌که همه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران برای مقاصد صلح‌آمیز است، اهمیت بسیاری دارد، ولی ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. ما در مرحله اولیه شفاف‌سازی و حل مسائل هستیم.

ایران در سال 2002 به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را امضا کرد، ولی مجلس ایران آن را تصویب نکرده است. ایران در سال 2006، هنگامی که شورای امنیت سازمان ملل اقدامات برای اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد، از اجرای پروتکل الحاقی دست کشید.

آمانو در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که برنامه اقدام مشترک که مورد توافق ایران و گروه 1+5 قرار گرفت دسترسی بیش‌تری به سایت‌ها و مقامات ایرانی را فراهم کرد، ولی با وجود "این گام‌های رو به جلو" پس از سال‌ها بن بست، "کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود". آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گام‌هایش را کوتاه‌تر کرده است تا بتواند به پیشرفتی دست یابد؛ آژانس دیگر روی این مساله که بازرسی‌های جدید با بازدید از سایت نظامی پارچین آغاز شود اصراری ندارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما با یک رویکرد گام به گام موافقت کرده‌ایم. من فکر نمی‌کنم این که پارچین جزو گام اولیه نیست مشکلی به حساب بیاید.

آمانو گفت که تاکید اصلی روی رویکرد کلی است که شفافیت را افزایش می‌دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که اجرای هفت گام اول (مورد توافق بین ایران و آژانس) به علاوه توافقی که در ماه نوامبر بین ایران و گروه 1+5 صورت گرفت "اطلاعات بیش‌تری درباره فعالیت‌های ایران به ما می‌دهد" و افزود که چنین چیزی یک دستاورد به حساب می‌آید، حتی اگر همه مسائل مربوط به آژانس را حل نکند.

او گفت:‌ مذاکره با ایران آسان نیست، ولی ما در حال به دست آوردن نتایج ملموس در روندی گام به گام هستیم.

آمانو گفت که "محدودیت‌های "بزرگی در مذاکرات فنی با ایران وجود دارد، زیرا حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از جانب برخی اصحاب سیاسی داخلی تحت فشار قرار دارند، با این حال انتظارات برای رسیدن به یک نتیجه مثبت در مذاکرات بالاست.

آمانو از تیم مذاکراتی ایران تقدیر کرد و آن‌ها را "بسیار محتاط و باهوش" دانست و مانند بسیاری از سران کشورهای غربی تاکید کرد که این می‌تواند بهترین فرصت برای رسیدن به یک توافق جامع باشد. 
منبع: ایسنا




معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا پس از پایان مذاکرات وین به اسرائیل سفر خواهد کرد تا گزارشی درباره این گفتگوها به سران رژیم صهیونیستی ارائه دهد.
 به گزارش مشرق، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی پس از پایان مذاکرات میان ایران و 1+5 روز یکشنبه قصد دارد به اسرائیل سفر کرده و گزارشی را درباره این مذاکرات به سران رژیم صهیونیستی ارائه دهد.

این سفر شرمن درحالی صورت می‌گیرد که موضع سسرسختانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص ایران ممکن است مانع تاثیرگذاری وی بر روی مذاکره کننده‌های هسته‌ای باشد.نتانیاهو پیش از این اعلام کرده بود توافق هسته‌ای نهایی با تهران نیازمند دست کشیدن کامل ایران از غنی‌سازی اورانیوم و از بین بردن تمام سانتریفیوژهای ایران است.


گزینه ایران مقتدر به روایت "کارنگی"

اندیشکده آمریکایی کارنگی طی گزارشی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 علت اصلی دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌های غرب علیه ایران را برملا کرد. این گزارش نشان می‌دهد آمریکا اساساً با موجودیت انقلاب اسلامی و قدرت فزاینده آن دشمنی دارد و هسته‌ای شدن ایران بهانه است.
به گزارش مشرق، روزنامه کیهان نوشت: اندیشکده آمریکایی کارنگی طی گزارشی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 علت اصلی  دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌های غرب علیه ایران را برملا کرد. این گزارش نشان می‌دهد آمریکا اساساً با موجودیت انقلاب اسلامی و قدرت فزاینده آن دشمنی دارد و  هسته‌ای شدن ایران بهانه است.

کارنگی در گزارش خود به قدرت فزاینده و نفوذ ایران در منطقه اذعان می‌کند و می‌نویسد: ایران به مثابه هژمون منطقه‌ای بلند پروازی در نظر گرفته می‌شود که هدف مستقیم آن، تضعیف و حذف نفوذ وحضور آمریکا در خاورمیانه است. ایران همچنین به‌عنوان تهدید نظامی‌ای مطرح می‌شود که قدرت آن برای ترساندن همسایگانش می‌تواند توسط برنامه هسته‌ای در حال ظهور، اما بلند پروازانه آن، به شدت تقویت شود. ایران، به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور شیعه و رهبر جبهه مقاومت اسلامی، از طر ف اسرائیل و برخی کشورهای عربی یک تهدید تلقی می‌شود.

کارنگی بدون اشاره به اینکه آمریکایی‌ها بارها رجز خواندند که دولت بشار اسد رفتنی است و در آخرین اقدام حتی موعد حمله به سوریه را نیز تعیین کردند ولی ناکام ماندند به نقش و نفوذ ایران در ایستادگی سوریه اشاره می‌کند و اذعان می‌دارد: «تهران به دلیل ترس و دودلی غرب، جسارت پیدا کرده و کمک خود را به سوریه افزایش داده است.»

این اندیشکده آمریکایی پس از بررسی تحولات کنونی منطقه به عنوان اقدام اورژانسی و فوری به غرب پیشنهاد می‌دهد که باید جلوی قدرت و نفوذ ایران در منطقه گرفته شود.

با این توصیفات که حاوی اقتدار و قدرت روزافزون ایران است، خوب بود این اندیشکده آمریکایی به صراحت به لفاظی‌ها و بلوف مقامات ارشد کشورش که همواره می‌گویند «همه گزینه‌ها روی میز است» می‌پرداخت و حتماً تحلیلی خواندنی می‌شد.!




هشدار اسلام آباد درباره ورود نظامیان ایران به خاک پاکستان

 اسلام‌آباد نسبت به آن چه اقدام احتمالی ایران درباره عبور از مرزهای این کشور توسط نیروهای ایرانی خوانده است، هشدار داد.

به گزارش ایسنا خبرگزاری رویترز گزارش داد: دولت پاکستان امروز (سه‌شنبه) در واکنش به سخنان روز گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد «نیروهای ایران هیچ حقی» برای عبور از مرزهای پاکستان ندارند. چنین کاری «نقض قوانین بین‌المللی» است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دولت پاکستان از سخنانی که درباره غفلت نیروهای مرزی پاکستان حکایت دارد، متاسف است، زیرا همه از اقدامات فعالانه پاکستان در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی در گذشته آگاهند و ایران نیز پیش از این به آن اذعان کرده است.



در پی کشته شدن یک ایرانی پناهجو و مجروح شدن تعداد کثیری از سایر پناهجویان در اردوگاه اجباری و دور افتاده مانوس در کشور پاپوآ گینه جدید، مدیرکل کنسولی وزارت امورخارجه در دیدار عصر سه‌شنبه با سفیر استرالیا در تهران مراتب اعتراض و ناخشنودی دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به بدرفتاری و اعمال خشونت منجر به قتل یک ایرانی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، سید حسین میرفخار در این دیدار با اشاره به این که ما در گذشته نیز درباره نحوه انجام همکاری مشترک در جهت مدیریت روند امور مهاجران اعلام آمادگی کرده بودیم، خواستار اصلاح روش برخورد با پناهجویان بر اساس اصول انسان‌دوستانه و هم‌چنین رسیدگی فوری در خصوص علل وقوع این حادثه و اعلام نتیجه شد.

سفیر استرالیا در تهران نیز با بیان مراتب تسلیت و تاسف دولت این کشور نسبت به وقوع این حادثه، تاکید کرد که تمامی نکات مطروحه از سوی مقام ایرانی را به دولت کشورش منتقل و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌های خبری رسانه‌های مختلف جهان سیاست‌های مهاجرتی و پناهندگی استرالیا به‌خصوص پس از پیروزی حزب حاکم لیبرال در انتخابات سپتامبر گذشته بارها مورد اعتراض شدید سازمان ملل و بسیاری از گروه‌های حقوق بشری قرار گرفت.

براساس همین گزارش‌ها، بسیاری از پناهجویان به صورت اجباری و بدون توجه به نیازهای اولیه انسانی در یک وضعیت رقت‌بار در جزیره پاپوا گینه در همسایگی استرالیا اسکان یافته و هم‌چنین برخی دیگر از پناهجویان در مسیر ورود به استرالیا با کشتی به خاطر کمک‌رسانی نکردن به موقع غرق می‌شوند به همین علت بارها مقامات کنسولی وزارت امور خارجه نسبت به خطرات پیش‌رو و عواقب وخیم این‌گونه مهاجرت‌های افراد به خانواده‌های آنان هشدار داده، از رسانه های کشور خواسته‌اند تا روشنگری بیش‌تری در این خصوص به عمل آورند. 




آمریکایی ها پس از اتمام بدون نتیجه کنفرانس ژنو۲ درباره سوریه مم اینک از گزینه جایگزین و یا B برای حل بحران سوریه سخن می گویند.
به گزارش مشرق، پس از برگزاری ژنو ۲ طرف غربی و عربی به صورت هماهنگ دولت سوریه را مقصر شکست این مذاکرات معرفی می کنند. به همین دلیل برخی تحلیلگران این موضوع را پیش زمینه توجیهه برای حمله نظامی به سوریه عنوان کردند.
گزینه B آمریکا برای سوریه چیست؟
در همین حال، روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز»، به نقل از یکی از مقامات ارشد کاخ سفید نوشت، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی طیف گسترده‌ای از ابزارها و گزینه‌های سیاسی برای افزایش فشار به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است.

پس از این جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز خبر داد که که باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور از آنها خواسته است تا در مورد گزینه‌های متعددی بیاندیشیند که ممکن است (درقبال سوریه) وجود داشته یا نداشته باشد.

گزینه B برای سوریه به نظر می آید که یک برنامه هماهنگ شده از قبل نیز باشد، بگونه ای که چند ماه قبل وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، اگر نشست ژنو ۲ درخصوص دستیابی به یک راه حل سیاسی قابل اجرا در مورد ناآرامی‌های دو ساله سوریه با شکست روبه‌رو شود، ترکیه و آمریکا یک طرح B را به عنوان گزینه جایگزین در نظر دارند. داوود اوغلو جزئیات طرح B را که به عنوان یک طرح جایگزین محسوب می‌شود را بیان نکرد.
گزینه B برای سوریه به نظر می آید که یک برنامه هماهنگ شده از قبل نیز باشد، بگونه ای که چند ماه قبل وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، اگر نشست ژنو ۲ درخصوص دستیابی به یک راه حل سیاسی قابل اجرا در مورد ناآرامی‌های دو ساله سوریه با شکست روبه‌رو شود، ترکیه و آمریکا یک طرح B را به عنوان گزینه جایگزین در نظر دارند. داوود اوغلو جزئیات طرح B را که به عنوان یک طرح جایگزین محسوب می‌شود را بیان نکرد.

این روزها منابع غربی و عربی پر از اخباری است که درباره ویژگی های طرح جایگزین سخن می گویند که در اینباره چند نکته ذیل قابل تامل می باشد:
 
الفگزینه B قطعا یک جنگ تمام عیار نخواهد بود. اوباما در جدیدترین اظهارات خود گفته است: به دنبال گزینه‌هایی غیر از گزینه‌ نظامی برای سوریه هستیم. یکسری اقدامات بینابین وجود دارد که ما می‌توانیم به کار گیریم تا فشار بیشتری را به رژیم اسد وارد کنیم و ما قصد داریم به تلاش و همکاری با تمامی طرفین درگیر ادامه دهیم تا یک راه‌حل دیپلماتیک را پیش ببریم.

ب: گزینه B ناچارا باید نحوی تنظیم شود که منجر به مهار القاعده و گروهای تندرو تکفیری شود.منابع غربی معتقدند هر گزینه جایگزین حتی محدود نظامی – که امکان فرآگیر آن برای آمریکا وجود ندارد- باید به نحوی اعمال شود که نه تنها سبب قدرت گرفتن القاعده در سوریه نشود بلکه به نحوی معنادار و ملموس منجر به تضعیف گروه های فعال القاعده در سوریه شود.

جاز برخی شواهد میتوان حدس زد که در گزینه B نقش جغرافیایی اردن و جبهه جنوبی سوریه پررنگ می باشد. خصوصیت اصلی این منطقه این است که اردن مدت ها است مرکز حضور افسران اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای غربی می باشد و نیروها و گروه های مرتبط با این افسران در آن آنجا آموزش و سازماندهی شده اند. ویژگی دوم این منطقه نیز نفوذ کمتر جریان القاعده در آن هست.

د: گزینه B که وندی شرمن دستیار ویژه وزارت خارجه آمریکا نیز از آن سخن گفته در کلی ترین وضعیت همان سخن اوباما خواهد که گزینه ای بین دو مولفه دیپلماتیک و نظامی شناور خواهد بود. فوری ترین مرحله اجرایی این گزینه احتمالا تجهیز تسلیحاتی بیشتر و همچنین پیشرفته تر ارتش آزاد سوریه خواهد بود. انتشار اخباری از قرار دادن تجهیزات تسلیحاتی پیشرفته تر از طرف عربستان به مخالفان اسد در همین راستا قابل تفسیر و تعمیم است.
منبع: جهان




منابع خبری در منطقه بابیلا واقع در حومه جنوبی دمشق گزارش دادند که شورشیان و سربازان که همگی مسلح بودند، در حال گفت‌وگو با یکدیگر هستند. اتفاقی که تا چند روز قبل غیرقابل تصور بود.
به گزارش مشرق، در حالی که نمایندگان دولت و مخالفان سوریه از هر گونه پیشرفت در مذاکرات صلح در ژنو ناکام مانده‌اند، ارتش این کشور با شورشیان مسلح در مناطق کلیدی اطراف دمشق درباره برقراری آتش بس به توافق رسیده‌اند.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در منطقه بابیلا واقع در حومه جنوبی دمشق گزارش دادند که شورشیان و سربازان که همگی مسلح بودند، در حال گفت‌وگو با یکدیگر هستند. اتفاقی که تا چند روز قبل غیرقابل تصور بود.

این آتش بس، پس از 18 ماه درگیری سنگین در اطراف پایتخت سوریه بین نیروهای دولتی و شورشیان برقرار می‌شود. علاوه بر منطقه بابیلا آتش بس همچنین در مناطق مدامیه، قدسیا، بیت شام، یلدا، بارزه و یرموک نیز برقرار شده است.

این توافق با میانجیگری شخصیت‌ های عمومی به دست آمده است و شامل برقراری آتش بس، لغو محاصره و توزیع غذا در مناطق تحت کنترل شورشیان، تحویل سلاح‌های سنگین گروه‌های مخالف به ارتش و اهتزاز پرچم دولت سوریه است.

بر اساس این گزارش، توافق جدید همزمان در یک پایگاه شورشیان مسلح در شمال شرقی دمشق برقرار خواهد شد و گفت‌وگو‌های برای ایجاد آتش بس در داریا واقع در جنوب غربی دمشق در جریان است.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه که با محافظت نیروهای دولتی از منطقه بابیلا دیدار کرده گزارش داده که ساکنین شعارهای اتحاد سر می‌ دادند.

ارتش سوریه روز گذشته پرچم ملی این کشور را بر فراز شهرداری بابیلا به اهتزار در آورد که یکی از معدود پایگاه های شورشیان در چند ماه اخیر بود که در محاصره نیروهای دولتی قرار داشت.

بر اساس این گزارش، شورشیان با لباس‌های فرسوده نظامی آزادانه در اطراف حاضر و با سربازان ارتش سوریه در حال گفت‌وگو بودند. هیچ صدای تیراندازی و درگیری مشاهده نمی شد.

همزمان با پاکسازی خیابان های بابیلا از آوارهای جنگ توسط بلدوزرها، حسین مخلوف استاندار استان دمشق وعده داد که خدمات عمومی در مناطق اطراف احیا شود. وی ضمن انتقاد از خارجی ها برای دامن زدن به این جنگ، اظهار داشت:  ما می توانیم احساس کنیم که فرزندان این ملت در حال متحد شدن هستند.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ما ژانویه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که برقراری اینگونه آتش بس ها می تواند خیلی مهمتر از ژنو باشد.

منبع: ابنا




نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تروریست‌های سوری که در بیمارستان «جولان» بستری شده‌اند دیدار کرد.
به گزارش مشرق، خبرنگار روزنامه هاآرتص گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در اقدامی امروز از بیمارستانی در جولان که تروریست‌های سوری در آن بستری هستند دیدن کرد.

وی با حمایت از تروریست‌های سوری گفت: در روزی که مذاکرات در وین آغاز شده است، جهان باید تصاویر این بیمارستان که سوری‌ها را درمان می‌کند مشاهده کند. اینجا مکانی است که اسرائیل و ایران را از هم جدا می‌کند.

گزارش‌های رسانه‌های پیش از این از درمان صدها تروریست سوری در بیمارستا‌ن‌های فلسطین اشغالی حکایت داشت.

حدیث روز


رسول اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله: آیا شما را از شبیه ترینتان به خودم با خبر نسازم؟ هرکس خوش اخلاق‌تر...با گذشت‌تر و با انصاف‌تر باشد.
مشرق- پیامبر اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم: آیا شما را از شبیه ترینتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند: هر کس خوش اخلاق‏‌تر، نرم‏خوتر، به خویشانش نیکوکارتر، نسبت به برادران دینى‏ اش دوست ‏دار تر، بر حق شکیباتر، خشم را فرو خورنده ‏تر و با گذشت ‏تر و در خرسندى و خشم با انصاف ‏تر باشد.

متن حدیث:
ألا اُخْبِرُکُمْ بِاَشبَهِکُم بى؟ قَالوا: بَلى یا رَسولَ اللّه‏ِ. قالَ: اَحسَنُکُم خُلقا وَ اَلیَنُکُم کَنَفا وَ اَبَرُّکُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّکُم حُبّا لاِخوانِهِ فى دینِهِ وَ اَصبَرُکُم عَلَى الحَقِّ وَ اَکظَمُکُم لِلغَیظِ وَ اَحسَنُکُم عَفْوا وَ اَشَدُّکُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ؛


«اصول کافى، جلد 2، صفحه 241، ح35»

یک گزارش تاسف آور

بسیار شرم آور است که برغم این همه دستگاه ، باز هم تعداد کثیری از رانندگان معتاد هستند و معلوم است که معتاد ، به ویژه در ساعات شب، بیش از دیگران در معرض حادثه سازی است.
عصرایران - سقوط یک دستگاه اتوبوس به دره ای در جاده هراز ، تعداد زیادی از هموطنان مان را به کام مرگ و جراحت فرستاد که تا لحظه نگارش این متن ، تعداد کشته شدگان به 20 نفر رسیده است.

این که علت وقوع سانحه چه بوده است ، هنوز مشخص نیست اما به بهانه این حادثه غم انگیز که ساعت 4.5 صبح به وقوع پیوسته یک نکته را می توان به طور کلی ( و نه درباره حادثه اخیر) درباره سوانح اتوبوسی مطرح کرد و باقی موارد را در آینده پی گرفت.

 ضمن احترام به رانندگان و کمک رانندگانی که برای حمل مسافران بین شهری زحمت می کشند و شب و روز و تابستان و زمستان ، در نهایت احتیاط، قانونمداری و امانتداری مردم را به مقصد می رسانند، باید به صراحت و بی تعارف گفت که بخش قابل توجهی از کسانی که جان و مال مردم را در جاده ها و اتوبان های بیرون شهر به دست می گیرند ، مشکل اعتیاد دارند ، هر چند که ممکن است گواهی سلامت هم داشته باشند!

این در حالی است که بر وضعیت این رانندگان ، هم شرکت های مسافری ، هم وزارت راه و ترابری و هم پلیس نظارت دارند و این ، بسیار شرم آور است که برغم این همه دستگاه ، باز هم تعداد کثیری از رانندگان معتاد هستند و معلوم است که معتاد ، به ویژه در ساعات شب ، بیش از دیگران در معرض حادثه سازی است.
جای معتاد هر جا که باشد، پشت فرمان اتوبوس هایی نیست که زن و بچه مردم در آنند.


سوال مشخص از مدیران شرکت های مسافربری ، مسولان وزارت راه و ترابری و پلیس راهور این است که آیا واقعاً از کنترل رانندگان ناتوان هستند؟ 

این همه جوان و میانسال جویای کار که بسیار هم سالم هستند در این کشور وجود دارد؛ آیا نمی توان اولتیماتومی به رانندگان معتاد داد و سپس ، با آموزش و کارآموزی افراد جویای کار ، آنها را جایگزین کرد؟
کار راحتی نیست و طرح و برنامه می خواهد ولی باید انجام شود ، آن هم به یک علت ساده: "راننده هایی که معتاد هستند مردم را به کشتن می دهند و حتی خودشان هم کشته می شوند."

پیشنهاد مشخص این است که وزارت راه و ترابری و پلیس ، فرصت معقولی به شرکت های مسافربری بدهند تا محیط کاری شان را سالم سازی کنند و افراد سالم را جایگزین معتادها نمایند و بعد از آن ، با شرکت های متخلف که منافع خود و چند راننده معتاد را بر جان و مال مردم ترجیح می دهند ، برخورد جدی کنند.
البته همان گونه که ذکر شد ، این سخن ، نافی زحمات و خدمات شرکت های مسافربری و رانندگان شریف آنان نیست ، بلکه تمرکز صرفاً بر روی رانندگانی است که دچار اعتیادند و مسافران بیچاره باید تاوان اعتیاد آنان را با جان شان بدهند.

منتظر پاسخ وزارت راه و ترابری و پلیس به این پیشنهاد هستیم و نتیجه آن را چه مثبت و چه منفی به اطلاع مردم خواهیم رساند.

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز





به روز شده در 17:38
نخستین روز از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، از دقایقی پیش در شهر وین آغاز شده و به این ترتیب، روند تلاش ها برای حصول توافق جامع هسته ای به طور رسمی کلید خورده است. گفته می شود قرار است در مذاکرات وین، طرفین بر سر نقشه راهی به توافق برسند تا بر اساس آن، ادامه گفت و گوها را که ممکن است بین شش ماه تا یک سال به طول بینجامد، پیش ببرند.
کد خبر: ۳۷۹۹۵۶
تاریخ انتشار:۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸-18 February 2014
آغاز رسمی تلاش‌ها برای برداشتن گام نهایی در موضوع هسته‌اینخستین روز از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، از دقایقی پیش در شهر وین آغاز شده و به این ترتیب، روند تلاش ها برای حصول توافق جامع هسته ای به طور رسمی کلید خورده است. گفته می شود قرار است در مذاکرات وین، طرفین بر سر نقشه راهی به توافق برسند تا بر اساس آن، ادامه گفت و گوها را که ممکن است بین شش ماه تا یک سال به طول بینجامد، پیش ببرند.

به گزارش «تابناک»، تیم مذاکره کننده هسته ای، همچنانکه وزیر امور خارجه تاکید کرده است با دقت و در نظر گرفتن حقوق و منافع ایران وارد این دور از مذاکرات سخت، فشرده و پیچیده خواهد شد؛ مذاکراتی که به گفته وی با توجه به هدف مشترکی که در برنامه اقدام مشترک ژنو تعیین شده است، یعنی ادامه برنامه هسته ای ایران توام با ایجاد اعتماد و اطمینان لازم از غیرنظامی و صلح آمیز بودن آن، علی القاعده نباید کار دشواری باشد.

مذاکراتی که امروز در وین آغاز شده، مذاکراتی است که بر اساس توافق ژنو ظرف حداکثر یک سال می تواند به توافق جامع و نهایی منجر شود؛ گرچه مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله مذاکره کننده ارشد هسته ای رسیدن به تفاهم در 6 ماه را در صورت حسن نیت طرف مقابل امکان پذیر می دانند.

دستور کار دور تازه مذاکرات ایران و 1+ 5 در وین، «تعیین دستور کار و چهارچوب مذاکرات آینده»، «تعیین اصول راهنما» و «روش پیگیری موضوعات» برای رسیدن به توافق جامع و نهایی است. به گفته رییس هیات مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، موضوعاتی که در این دور از مذاکرات مطرح می شود، «کلی» است تا طرفین پس از تعیین کلیات و حدود آن وارد جزییات شوند.

بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن کامل دوره زمانی این گام، با برنامه هسته ای مانند برنامه هر کشور غیرهسته ای دیگر عضو معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) رفتار خواهد شد.

گزارش لحظه به لحظه این مذاکرات با استفاده از منابع داخلی و خارجی در ادامه می آید:

17:38- هیئت ایرانی به سرپرستی سید عباس عراقچی با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس درباره چارچوب راه حل جامع وارد رایزنی شد. 

17:11- محمد جواد ظریف روز سه شنبه در دیدار یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه مذاکرات هسته ای وین، قصد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پیش بردن موضوعات هسته ای در چارچوب گفتگو با کشورهای 1+5 و آژانس انرژی اتمی را مورد تاکید قرار داد. ظریف تاکید کرد: با توجه به روندی که در گذشته وجود داشته آژانس باید به نحوی عمل کند که فضای اعتماد ایجاد شود تا در پرتو آن همکاریهای طرفین تسهیل شود.

آغاز رسمی تلاش‌ها برای برداشتن گام نهایی در موضوع هسته‌ای

15:36- عراقچی: دور بعدی مذاکرات بدون حضور ظریف و کارشناسی خواهد بود/ برچیده شدن تأسیسات ایران از نظر طرف ایرانی در دستور کار نیست/ توقف برنامه هسته ای ایران در توافق ژنو نبوده و در آینده نیز رخ نخواهد داد/ ممکن است کارگروه های مختلفی تشکیل شود تا به پیشرفت فنی مباحث کمک کند/ در این دور از گفت و گوها وارد محتوا نمی شویم.

15:27- سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره هسته ای جمهوری اسلامی ایران دور اول مذاکرات وین را «خوب» توصیف کرد و گفت: مذاکرات پیچیده و طولانی پیش رو داریم.

15:22- سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان لحظاتی پیش در بین خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد. 

15:08- مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در وین ابراز داشت: به همه نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران باید پرداخته شود، تا اطمینان از صلح‌آمیز بودن آن حاصل شود. هدف دور اول ایجاد چارچوب برای نحو ادامه مذاکرات توافق جامع است. وی افزود: هیچ کس انتظار توافق نهایی در پایان این دور را ندارد، اما ما می‌خواهیم پیشرفتی حاصل شود.

14:50- منابع خبری از دیدار امروز عصر هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون با عباس عراقچی، معاون حقوقی وزارت خارجه خبر می‌دهند. 
دور دوم مذاکرات عصر امروز برگزار می‌شود. 

14:46- مذاکرات دوجانبه ایران و چین آغاز شد. 

14:40- دور اول مذاکرات ایران و 1+5 لحظاتی پیش به پایان رسید. مایکل مان، سخنگوی اشتون گفته است که پس از دور اول مذاکرات، دیدارهای دو جانبه بین هیات‌های ایران و 1+5 آغاز خواهد شد.

13:57-  اولین دور مذاکرات هسته‌ای جامع ایران و 1+5 لحظاتی پیش با حضور هیات‌های دیپلماتیک ۷ کشور آغاز شد.

آغاز رسمی تلاش‌ها برای برداشتن گام نهایی در موضوع هسته‌ای

13:11- دیدار دوجانبه محمد جواد ظریف و یوکیا آمانو برگزار شد. 

12:30- دکتر ظریف در ادامه دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک پیش از آغاز مذاکرات، تا دقایقی دیگر با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار خواهد کرد.

11:45- دکتر ظریف با حضور در مقر ریاست‌جمهوری اتریش با هاینتس فیشر رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

10:40- دکتر ظریف و همتای اتریشی‌اش بر سر میز صبحانه به گفت‌وگو نشستند.

10:30- وندی شرمن در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه درباره سخنان دیروز رهبر انقلاب درباره بدبینی به مذاکرات گفت: آنچه که به آن اهمیت می‌دهم این است که ایران بسیار بیشتر از آنچه که می‌گوید انجام داده است.

10:00- سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه با حضور در محل اقامت دکتر ظریف، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.






غیرت، حیا و عفت؛ شیشه عمر جمهوری اسلامی؛ به شیشه عمرمان تهاجم کرده اند...
ماسون‌های دین ستیز برای جذب نوجوانان و جوانان میهنمان؛ اقدام به راه اندازی سایت‌های «مستهجن، شیطان پرستی و رپ» کرده‌اند. فعالیت ماسون‌ها در پوشش هرزه نگاری، عرفان کاذب و موسیقی رپ، بسیار آرام و خزنده است.
"عماریون"- محمد ابوحنیف در یادداشت های یک عجم نوشت: به تازگی متوجه شدم تشکیلات فراماسونری در ایران بازسازی و بروز شده است!!

ماسون‌های دین ستیز برای جذب نوجوانان و جوانان میهنمان؛ اقدام به راه اندازی سایت‌های «مستهجن، شیطان پرستی و رپ» کرده‌اند. 
فعالیت ماسون‌ها در پوشش هرزه نگاری، عرفان کاذب و موسیقی رپ، بسیار آرام و خزنده است.

تن‌ها کسانی متوجه این توطئه کثیف خواهند شد که از بیرون به سایت‌های ماسونی نگاه کنند.
اعضای سایت‌ها هرگز متوجه نخواهند شد که در دام شیطان گرفتار شده‌اند. 

پورنو و «موسیقی حرام» افیون ذهن است: آدمی همانند یک معتاد افیونی، همواره به دنبال ارضای بیشتر و مطالب مستهجن‌تر است. پورنو و «موسیقی حرام» فهم و شعور انسان را نشانه می‌گیرد؛ تا آنجا که از «اشعار جنسی و ضد دین، تصاویر تجاوز به کودکان و زنای با محارم» لذت می‌برد!
وقتی که هرزه نگاری، بی‌خدایی و «موسیقی حرام» به زندگی انسان وارد شود از او یک گوسفند می‌سازد و ماسون‌ها متوانند با خیال راحت به اهداف خود نزدیک‌تر شوند! 

ماسون‌ها با روش‌های مختلف و با محتوای عامه پسند باور‌ها و افکار جامع را به آرامی تغییر می‌دهند به این شستشوی مغزی یا کنترل فکر می‌گویند. 

دکتر دیوید دوک می‌نویسد اکثر بازیگرن کارگردان‌ها تهیه کننده‌ها و صاحب امتیاز مجلات و سایت‌های تیوبی مستهجن یهودی کامل هستند (از نظر علمی و نه نژادپرستی، هر‌نژاد خالص و ناخالص دارد مانند: ربع یهودی، نیم یهودی، یهودی کامل. 
دارای ١ پدربزرگ و مادر بزرگ یهودی بودند «ربع یهودی» محسوب می‌شوند. 
کسانی که ٢ پدر بزرگ و مادر بزرگ یهودی داشتند «نیمه یهودی» محسوب می‌شوند. 
کسانی که ۴ پدربزرگ و مادر بزرگ یهودی داشتند «یهودی ناب» محسوب می‌شوند. 

من که با دکتر دوک هم نظر هستم پورنوگرافی ساخته و پرداخته جهودان است! 

ارباب و بردگان صنعت پورن :
آیا می‌دانید پلوتوکرات‌های جهود (جهودان زرسالار یا ثروتمند حاکم) به خود می‌بالند که از پورنوگرافی به عنوان یک سلاح علیه امت‌ها استفاده می‌کنند؟ 
استاد تاریخ آمریکا در دانشگاه آبردین انگلستان، پروفسور ناتان آبرامز در یک مقاله به نقش یهودیان صهیونیست در صنعت فیلم‌های هرزه می‌پردازد و دو گروه تولیدکننده فیلم‌های هرزه و بازیگران چنین فیلم‌هایی را عمدتاً یهودی می‌داند. وی همچنین در این نوشتار به انگیزه‌های یهودیان صهیونیست از دخالت در این صنعت پرده برمی دارد و منافع مادی را تنها یکی از این انگیزه‌ها می‌داند. و می‌گوید، این گروه از یهودیان، پرچمدار انقلاب جنسی دهه ۱۹۶۰ بودند. 



به عقیده نگارنده، هرزه نگاری ترجمانی از طغیان علیه معیار‌ها و زندگی منضبط مبتنی بر آموزه‌های تورات است. 
ارباب و بردگان صنعت پورن :

جهودان صهیونیست برده داران مدرن‌ای هستند که مسبب ترویج فساد و تباهی هستند. 
تا زمانی که این موش‌های صحرایی در حال جویدن ریشهٔ ارزش‌های اخلاقی هستند نمی‌توان به آینده‌ای ایده آل و روشن اندیشید. 

هم اکنون ماسون‌های شیطان پرست در حال عضو گیری هستند! 
بجای مسدود کردن سایت‌ها، از روش‌های جدید برای آگاه سازی و تغییر سبک زندگی مردم استفاده کنید. 
اینکه با سایت‌های ریز و درشت مردم را بمباران اطلاعات کنید کافی نیست! 
حداقل کاری که می‌توان کرد این است که «رپ اسلامی» را به رسمیت شناخت و تقویت کرد. 
بازیگران و خوانندگان الگوی زندگی خیلی از ایرانیان هستند پس بیایید با ایجاد شبکه‌های تخصصی فیلم و موسیقی، بازیگران و خوانندگان حقیقتاً معتقد و متدین را در جامعه مطرح کنید.



چگونه آمریکایی ها در رسانه ها دروغ پردازی می کنند؟
در جزیره ی کوچک کاراییب، یک پایگاه نظامی برای شوروی ساخته شده است که زندگی پزشکان آمریکایی را به خطر می اندازد. آنچه بعداً معلوم شد، این موضوع، کاملاً دروغ است. جزء به جزء، و قطعه به قطعه ی این دروغ را پرزیدنت ریگان ازخودش ساخته است. هدف اصلی آن ایجاد ممانعت برای رفرم های اجتماعی و دموکراتیک نخست وزیر کشور، Bishop (که سرانجام به قتل رسید) بود.
سرویس سیاسی «فردا»؛ میشل کُلُن در هفدهم ماه مه، طی مقاله‌ای کوتاه، به 10 دروغ رسانه‌ای، که آمریکا برای بر افروختن دَه جنگ در چهارگوشه  جهان به آن ها متوسل شده است، اشاره کرده است. اشاره‌ای که توجّه به آن، به خصوص درشرایط کنونی برای ما ضرورتی مضاعف دارد.

میشل کُلُن، روزنامه نگار، نویسنده، و فیلمسازی بلژیکی است ازتبار«چپ رادیکال». او ازسازماندهندگان اعزام ناظران عادی به مناطق درگیری درجنگ بالکان، ودرجنگ عراق است. کُلُن، همچنین عضو حرکت معروف Axis for Peace (محور تقارن برای صلح) است که به همت تری میسان روزنامه نگار و نویسنده و تحلیل گر برجسته ی فرانسوی، و شبکه ی معروف فرانسوی ـ جهانی ولتر، برای مقابله با سیاست های تجاوزگرانه آمریکا، از مجموعه یی از«الیت» ها ی سراسر جهان، تشکیل شده است. او به زبان فرانسه می نویسد؛ و ازمیان کتاب های فراوان او که به زبان های متعدد دیگر نیز ترجمه شده اند، از جمله می توان به عنوان نمونه به کتاب هایی اشاره کرد همچون:

راهنمای عملی مقابله با دستکاری افکار عمومی،

یوگوسلاوی و جنگ های آینده،

ناتو در حال فتح و اشغال همه ی جهان است،

قوانین اقتصادی یی که جنگ ها را به وجود می آورند،

جنگ گلوبال، آغاز شده است، و ...

کُلُن، در این مقاله توضیح می دهد که در عصر ارتباطات جمعی گسترده، قبل از آغاز هر جنگی، از دروغ های رسانه‌ای برای آماده سازی افکار عمومی، استفاده می شود. و این که:

آمریکا، از طریق وسایل ارتباط جمعی، بارها وبارها جنگ هایی را که تصمیم به برافروختنشان گرفته بود و گرفته است با دروغ هایی که بعداً رسوا شده اند و می شوند، «موجّه و مشروع»، جلوه داده است و می دهد.

و آن گاه، میشل کُلُن، 10 نمونه از این دروغ های رسانه یی را با اختصار تمام، اینچنین بر می شمارد:

یک: ویتنام: ۱۹۷۵ ـ ۱۹۶۴


دروغ رسانه ها:

درروزهای دوم وسوم ماه اوت، نیروهای ویتنام شمالی، درخلیج تانکن به کشتی های آمریکا یی حمله کردند.

آنچه بعداً معلوم شد:

هرگز چنین حمله‌ای درکار نبوده است. همه قضیه را کاخ سفید ساخته و پرداخته بود.(۱)

هدف اصلی: مانع استقلال ویتنام شدن. فرمانروایی آمریکا را بر منطقه تضمین کردن.

نتیجه ی کار: میلیونها قربانی. تولد نوزادان ناقص الخلقه برای نسل ها و نسل ها، براثراستفاده ی آمریکا ازAgent Orange (۲). مشکلات فوق العاده وخیم اجتماعی.

دوم :  Grenade   گرانادا  ۱۹۸۳


دروغ رسانه ها:

در این جزیره ی کوچک کاراییب، یک پایگاه نظامی برای شوروی ساخته شده است که زندگی پزشکان آمریکایی را به خطر می اندازد.

آنچه بعداً معلوم شد: این موضوع، کاملاً دروغ است. جزء به جزء، و قطعه به قطعه ی این دروغ را پرزیدنت ریگان ازخودش ساخته است.

هدف اصلی: مانع رفرم های اجتماعی و دموکراتیک نخست وزیر کشور، Bishop (که سرانجام به قتل رسید) شدند.

نتیجه ی کار: سرکوب وحشیانه. دوباره به چنگ واشنگتن گرفتار شدن کشور.

سه: پاناما: ۱۹۸۹

دروغ رسانه ها:

ضروری است که برای دستگیری «نوریگا»، رییس جمهوری پاناما، دست به کار شد. چون او مشغول کار قاچاق مواد مخدّر است.

آنچه بعداً معلوم شد:

نوریگا ـ که خودش مزدوروساخته و پرداخته ی سیا بود ـ در پایان تاریخ قرارداد مربوط به کانال پاناما، خواهان حق حاکمیت پاناما براین کانال بود. چیزی که سیا نمی توانست آن را تحمل کند.

هدف اصلی: ادامه ی کنترل آمریکا براین مسیرارتباطی استراتژیک.

نتیجه ی کار: بمبارانی که به وسیله ی آمریکا انجام شد، بین دوهزارتا چهارهزارشهروند عادی را به قتل رسانید. بدون آن که رسانه ها این موضوع را به روی خود بیاورند.

چهار: عراق: ۱۹۹۱

دروغ رسانه ها:

عراقی ها وسایل ویژه ی نگهداری کودکان را ازیک زایشگاه در«کویت سیتی» به سرقت برده اند.

آنچه بعداً معلوم شد: امیر کویت، به یک کمپانی بسیار بزرگ و مشهور روابط عمومی به نام Hill & Knowlton برای سرهم کردن این دروغ، پول پرداخته بود. (۳)

هدف اصلی: ایجاد مانع بر سر مبارزه ی کارسازبا اسراییل. جلوگیری ازاستقلال خاورمیانه ازآمریکا.

نتیجه ی کار: کشته شدن تعداد بی شماری انسان در جریان جنگ. برقراری یک تحریم کامل و بی وقفه برای سالیان دراز. تحریم حتی دارو و درمان.

پنج: سومالی: ۱۹۹۳

دروغ رسانه ها:

آقای برنارد کوشنر، خودش را به عنوان یک قهرمان «دخالت های انسان دوستانه»، درصحنه ی تئاتر جهانی به نمایش می گذارد. (۴)

آنچه بعداً معلوم شد: چهارموسسه ی آمریکایی، یک چهارم زمین های دارای منابع نفت را درسومالی خریداری کرده بودند.

هدف اصلی: کشوری را که به لحاظ نظامی، دارای موقعیت استراتژیک است تحت کنترل خود در آوردن.

نتیجه ی کار: آمریکا نتوانست به هدف خود دست یابد؛ ولی منطقه را درهرج ومرجی طولانی و همچنان مستمر، فرو برد.

شش: بوسنی: ۱۹۹۵ ـ ۱۹۹۲

دروغ رسانه ها:

کمپانی آمریکایی روابط عمومی Ruder Finn و برنارد کوشنر، نمایشی به راه انداختند مبنی براین که «صرب» ها اردوگاه های مرگ، برپا کرده اند.

آنچه بعداً معلوم شد: کمپانی آمریکایی، و برنارد کوشنر، دروغ می گفتند. اردوگاه مورد اشاره ی آن ها، اردوگاه زندانیانی بود که درآنجا برای تبادل اسرا نگاه داشته شده بودند. رییس جمهوری بوسنی، «عزت بگویچ»، این موضوع را مورد تأیید قرار داد.

هدف اصلی: حکومت وقت یوگوسلاوی، که به نظر آمریکا بیش از اندازه به سمت چپ گرایش داشت، می بایست درهم بشکند. سیستم اجتماعی آن می بایست منهدم شود. منطقه می بایست تحت نفوذ کمپانی های چند ملیتی قرار بگیرد. دانوب و راه های استراتژیک بالکان می بایست تحت کنترل در آیند.

نتیجه ی کار: چهار سال جنگ مصیبت بار و وحشتناک میان همه ی ملیت های موجود (مسلمان، صرب، و کروآت).تحریک ها وآتش افروزی ها به وسیله ی برلن انجام می شد، و به وسیله ی واشنگتن دامنه می یافت.

هفت: یوگوسلاوی: ۱۹۹۹

دروغ رسانه یی:

صرب ها در مورد آلبانی های کوسوو مرتکب نسل کشی شده اند.

آنچه بعداً معلوم شد: ناتو چنین دروغی را ازخودش ساخته بود. واین موضوع را سخنگوی رسمی ناتو، Jamie Shea تأیید کرد.

هدف اصلی: تحمیل کردن فرمانروایی ناتو بر بالکان. ناتو را ژاندارم جهان کردن. یک پایگاه نظامی آمریکایی در کوسوو برپا ساختن.

نتیجه ی کار: دوهزار قربانی بر اثر بمباران های ناتو. نسل کشی در کوسوو به وسیله ی UCK (ارتش آزادسازی کوسوو) با حمایت و پوشش ناتو.

هشت: افغانستان: ۲۰۰۱


دروغ رسانه یی:

بوش می خواهد انتقام ۱۱ سپتامبر را بگیرد؛ و بن لادن را دستگیر کند.

آنچه بعداً معلوم شد: در افغانستان، کوچکترین نشانه یی از وجود شبکه ی برپا کننده ی حمله ی ۱۱ سپتامبر به دست نیامد. در هر حال، طالبان اعلام آمادگی کرده بودند که بن لادن را تحویل بدهند.

هدف اصلی: مرکز استراتژیک آسیا می بایست تحت استیلا قرار بگیرد. یک خط لوله برای کنترل منابع استراتژیک آسیای جنوبی می بایست کشیده شود.

نتیجه ی کار: اشغال بسیار دراز مدت و همچنان مستمر افغانستان. رشد روزافزون تولید و قاچاق تریاک.

نُه: عراق: ۲۰۰۳

دروغ رسانه ها:

صدام، سلاح های انهدام جمعی خطرناک در اختیار دارد. این را کالین پاول، درحالی که یک لوله ی آزمایشگاه هم دردست داشت اعلام کرد.

آنچه بعداً معلوم شد: کاخ سفید به سرویس های خود دستور داده بود که گزارش ها را تحریف کنند؛ و یا از خودشان گزارش های دروغ بسازند.

هدف اصلی: تمام نفت عراق می بایست در اختیار آمریکا قرار بگیرد تا او بر رقیبان خودش همچون اروپا، ژاپن، چین و ... برتری داشته باشد، و بتواند با شانتاژ، از آن ها اخّاذی کند و باج سبیل بطلبد.

نتیجه ی کار: عراق، غرق در بربریت شد. زنان به گذشته و تاریکی و ارتجاع، باز رانده شدند.

دَه: ونزوئلا ـ اکوادر: ۲۰۰۸

دروغ رسانه ها:

چاوزحامی تروریسم است. سلاح وارد می کند. دیکتاتور است. (البته به نظر می رسد که بهانه ی مناسب و مرجّح، هنوز انتخاب نشده باشد.)

آنچه تا این لحظه، دروغ بودنش معلوم شده است: چاوز، برروی مردم خود آتش می گشاید. چاوز، ضد یهودی است. چاوز، میلیتاریست است... اما، اهریمن نمایی از چاوز، همچنان ادامه دارد.

هدف اصلی: کمپانی های چند ملیتی آمریکا می خواهند کنترل خود را بر نفت و ثروت های دیگر آمریکای لاتین حفظ کنند. آمریکا از تحولات اجتماعی رهایی بخش و دموکراتیک در آمریکای لاتین می ترسد و می خواهد مانعشان شود. (۵)

نتیجه ی کار:

واشینگتن، مشغول یک جنگ گلوبال علیه آمریکای لاتین است: کودتا ها. خرابکاری های اقتصادی. شانتاژ. گسترش پایگاه های نظامی در نزدیکی منابع ثروت طبیعی...

به طور خلاصه

پیش از آن که هر جنگی شروع شود، با دروغ های رسانه‌ای، زمینه اش را آماده می کنند. و هنوز خیلی مانده است تا لیست ما کامل شود!

جلوگیری کردن از جنگ، با برداشتن نقاب ـ به گونه‌ای هرچه سریع تر و هر چه گسترده تر ـ از چهره ی دروغ سازی های رسانه‌ای است که امکان پذیر خواهد بود.

پی نوشت: 

۱ ـ ماجرای موسوم به «درگیری های تنگه ی هرمز» در چند ماه پیش را، ناظران مختلف، با همین ماجرای «درگیری های خلیج تانکن» مقایسه کرده اند.

مقاله ی آلن درنو درهمین رابطه، که در همان زمان به ترجمه ی همین قلم با عنوان « از خلیج تانکِن در ۱۹۶۴ تا خلیج فارس در ۲۰۰۸ » منتشر شد:

http://www.ghoghnoos.org/khabar/khabar06/iran-tonkin.html

۲ ـ Agent Orange نامی است که به یک ترکیب شیمیایی خطرناک و سرطانزای ضد گیاهی داده شده است که آمریکا در سال های جنگ ویتنام از آن علیه مردم ویتنام استفاده کرد؛ و تا هم اکنون، آثار آن و بازمانده های آن در جان نسل های پیاپی ویتنامی، به طور مستمر، از ویتنامیان، قربانی می گیرد ـ م.

۳ ـ ماجرا به صورت اختصار، از این قرار است که بعد از اشغال کویت به وسیله ی صدام حسین در سال ۱۹۹۰ آمریکا برای شروع جنگ [جنگ اول با عراق ] نیاز داشت که افکار عمومی جهان را آماده کند.

امیر فراری کویت، با پرداختن ده میلیون دلار به کمپانی Hill & Knowlton ترتیبی داد که خانمی که گویا دختر خود این امیر بود، در کنگره ی آمریکا حاضر شود و برای نمایندگان کنگره، شهادت بدهد که خودش دیده است که سربازان عراقی، برای سرقت وسایل ویژه ی نگاه داری کودکان، کودکان را به روی زمین پرت کرده اند و وسایل را برده اند.

فیلم این ادای شهادت در کنگره ی آمریکا، بلافاصله در ابعاد وسیع در تلویزیون های جهان پخش شد تا مردم را تحت تأثیر قرار دهد ـ م.

۴ ـ برنارد کوشنر، پس از خیانت به حزب خود، حزب سوسیالیست فرانسه (که گرفتار بحرانی شدید است) و پذیرش پست وزارت امور خارجه در کابینه ی رییس جمهوری راستگرای به شدّت متمایل به جرج بوش، ماهیت خود را با تهدید بی شرمانه ی ملت ایران، بیشتر از پیش به نمایش گذاشت.

قسمتی از نوشته ی بسیار پر لطافت خانم آنیِس مایار در این رابطه:

من نمی توانم این را برتابم که حکمرانانی که به مشروعیّتی فخر می فروشند که در یک دموکراسی فاسد و تباه شده در هلهله ی جشن و پایکوبی اهریمنی زور و ثروت و رسانه های ارتباط جمعی کسب کرده اند، خود را مجاز بدانند که هزار مرگ و هزار رنج و درد را به نام من، به دیگران وعده دهند...

امروز، دیگر ماسک از چهره ی برنارد کوشنر فرو افتاده است. او از قول ما، و به نام ما، بدترین بد را به مردمی وعده می دهد که اصلی ترین گناهشان نشستن بر سر ذخایر سرشاری است از آن سرمایه ی سیاهی که در تمام کره ی زمین، همه دیوانه وار هوسش را دارند...

این دعوا ها که عدّه یی می کوشند تا در کلّه ی ما فروکنندشان و به خورد ما بدهندشان، دعوا های ما نیست. این همه، دعوا های گردن کلفت های چند ملیّتی انرژی و سلاح است، که زباله دانی هایی به نام رسانه های ارتباط جمعی را، و عروسک های خیمه شب بازی را، در همه جای جهان، تغذیه می کنند... 

مترجم:‌محمد علی اصفهانی 



روزنامه الحیات چاپ لندن مدعی شد
براساس جزئیات منتشر شده، بازرگانان اسلحه و تسلحیات از اسرائیل تلاش کردند قطعات و تجهیزات هواپیماهای فانتوم (اف 4) را به ایران بفروشند. این اقدام برخلاف تحریم های موجود علیه ایران است.
روزنامه الحیات چاپ لندن در گزارشی به قلم خبرنگار خود در اسرائیل نوشت: ماموران دولتی در یونان محموله های صادراتی قطعات هواپیما از اسرائیل به ایران را کشف و توقیف کرده اند. 

به گزارش عصرایران، الحیات اضافه کرد: شماری از رسانه های بین المللی نوشته اند میان برخی شرکت های تسلیحاتی اسرائیل و شماری از شهروندان ایرانی در زمینه خرید و فروش قطعات هواپیما ارتباط بوده است.

اسرائیل در برابر این خبر، از تکذیب یا تایید رسمی این موضوع خودداری کرد.

براساس جزئیات منتشر شده، بازرگانان اسلحه و تسلحیات از اسرائیل تلاش کردند قطعات و تجهیزات هواپیماهای فانتوم (اف 4) را به ایران بفروشند. این اقدام برخلاف تحریم های موجود علیه ایران است. 

این موضوع به هنگام بررسی های آژانس تحقیقات جرایم امنیت ملی آمریکا (اچ اس آی) و واحد تحقیق در جرایم مالی و اقتصادی یونان (اس دی او ایی) کشف شد.

در بخشی از این گزارش آمده است: در دو سال 2012 و 2013 در یونان بسته های حاوی قطعات هواپیما کشف شد. این بسته ها در حال ارسال از منطقه "جبعات عاده - بنیامینا" اسرائیل به ایران از طریق واسطه شرکت یونانی TASSOS KARRASSA بودند.

بازرسان معتقدند این شرکت یونانی، شرکت جعلی است که از سوی بازرگانان اسلحه در اسرائیل ایجاد شده است.



یک روزنامه اردنی مطرح کرد:
گفته می شود دلیل اصلی کناره گیری غیرمنتظره و ناگهانی مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی و رهبر جریان صدر از سیاست هم اطلاع او از تصمیم ایران برای حمایت از دوره جدید نخست وزیر نوری مالکی است.
یک روزنامه اردنی نوشت: ایران به تازگی به گروه های سیاسی عراق اطلاع داده است از ادامه نخست وزیری نوری مالکی برای دوره چهار ساله سوم حمایت می کند.

به گزارش عصر ایران، روزنامه العرب الیوم چاپ امان اضافه کرد: ایران معتقد است نوری مالکی همچنان باید در قدرت باقی بماند.  او تاکنون دو دوره 4 ساله و در مجموع 8 سال را در کاخ نخست وزیر عراق حضور داشت.

گفته می شود دلیل اصلی کناره گیری غیرمنتظره و ناگهانی مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی و رهبر جریان صدر از سیاست هم اطلاع او از تصمیم ایران برای حمایت از دوره جدید نخست وزیر نوری مالکی است.

مقتدی صدر یکی از مهمترین منتقدان عملکرد مالکی و سرسخت ترین مخالف تمدید دوره نخست وزیری وی بود. او بارها تلاش کرد با همراهی برخی احزاب شیعه و کردستان عراق، نوری مالکی را از نخست وزیری برکنار کند اما موفق به این اقدام نشد.

روزنامه العرب الیوم به نقل از یکی از اعضای ارشد حزب مجلس اعلای اسلامی عراق نزدیک به تهران نوشت: ایران به صراحت وارد این موضوع شد و تصمیم قطعی و نهایی خود را در حمایت از ادامه دوره نخست وزیری مالکی برای سومین دوره اتخاذ کرد.

"همام حمودی" عضو کادر رهبری حزب مجلس اعلای اسلامی هم قبل از این نوری مالکی را مرد عرصه های سخت توصیف کرده و گفته بود: نوری مالکی ثابت کرده است حضوری فعال و تاثیرگذار در مدیریت بحران ها و حل آنها دارد.

همچنین در میان گروه های سیاسی شیعه عراق، مسئله ادامه نخست وزیری نوری مالکی نهایی شده است.

نوری مالکی  متولد 1950 در کربلا رهبری تشکل سیاسی - مذهبی حزب الدعوه عراق را برعهده دارد. او از سال 2006 تاکنون در سمت نخست وزیری عراق قرار دارد.





رابطه با آمریکا؛
شاهد آن هستیم که برخی جریان‌ها در دولت یا حاشیه آن ایده‌ی برقراری رابطه مجدد بین ایران و آمریکا را در سر می‌پرورانند و این در حالی است که تجربه این سی ساله نشانگر بی ثمر بودن، اکثر ارتباطاتی است که در قالب نامه‌نگاری یا ملاقات‌های دوجانبه رسمی یا غیر رسمی بین مقامات ایران و آمریکا رخ داده است.
گروه سیاسی مشرق - مسئله نوع مواجهه و تعامل ایران با آمریکا، یکی از لغزش‌ها و مسائل حاشیه‌ساز دولت‌ها در طول حیات جمهوری اسلامی به حساب می‌آید. با وجود اینکه در طول این سه دهه شیب دشمنی دولت آمریکا نسب به دولت و مردم ایران افزایش پیدا کرده است، شاهد آن هستیم که برخی جریان‌ها در دولت یا حاشیه آن ایده‌ی برقراری رابطه مجدد بین ایران و آمریکا را در سر می‌پرورانند و این در حالی است که تجربه این سی ساله نشانگر بی ثمر بودن، اکثر ارتباطاتی است که در قالب نامه‌نگاری یا ملاقات‌های دوجانبه رسمی یا غیر رسمی بین مقامات ایران و آمریکا رخ داده است.

در همین راستا پاسخ رئیس جمهور به سؤال یکی از شبکه‌های تلویزیونی سوئیس در حاشیه اجلاس داووس در رابطه با احتمال بازگشایی مجدد سفارت آمریکا بهانه‌ای برای ذوق زدگی برخی رسانه‌های اصلاح طلب شد.

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارت

روحانی در مصاحبه با شبکه دولتی آرتی اس سوئیس در پاسخ به سؤالی مبنی بر امکان بازگشایی مجدد سفارت آمریکا در تهران گفته بود: "هیچ دشمنی تا ابد پایدار نمی ماند، همچنین هیچ دوستی نیز ابدی نیست. بنابراین باید دشمنی ها را به دوستی تبدیل کنیم. البته این تلاش نیاز به اعتماد سازی از دو طرف دارد. ایران در واقع دست دوستی و صلح به سوی همه کشورهای دنیا دراز کرده است و خواهان روابطی دوستانه و خوب با همه کشوهاست"[1]

مسئله‌ای که خیلی زود ذوق زدگی رسانه‌های اصلاح‌طلب و تلاششان برای بازگشایی مجدد سفارت آمریکا در کشور را بی مورد جلوه داد، تهدید نظامی وزیر خارجه آمریکا در جواب به حسن نیت رئیس جمهور ایران است (چیزی که روند اعتماد سازی میان دو کشور را با خدشه مواجه میکند). جان کری در مصاحبه با شبکه العربیه مدعی شده بود که اگر ایران به تعهدات هستهای خود پایبند نباشد و آن را نقض کند گزینه نظامی فورا بازخواهد گشت.[2] 

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارت

این نوع برخورد آمریکا در مواجهه با ایران مختص این زمان نیست و در سی پنج سال گذشته شاهد این بوده‌ایم که اکثر ارتباطات و برخوردهای رسمی یا غیر رسمی که بین مقامات دو کشور رخ داده است بدون نتیجه و فایده برای مردم ایران بوده است. 


دولت موقت و قطع روابط

با وجود تعامل مناسب و اعتماد کامل دولت موقت به مقامات آمریکایی و علی‌رغم اعتراضات گسترده مردمی برای استرداد شاه و اموالش به ایران، دولت آمریکا با اقامت محمدرضا پهلوی در آمریکا موافقت می‌کند. هم زمان مهندس بازرگان از لزوم ایجاد رابطه حسنه بین ایران و آمریکا صحبت می‌کند و در مقاطع زمانی مختلف با مقامات آمریکایی دیدار هایی را ترتیب می دهد. در این رابطه، کاردار سفارت آمریکا در ایران، راجع به اشتیاق بازرگان به حفظ روابط دوستانه با آمریکا می‌نویسد: «مناسبات حسنه با ایالات متحده از اعتقادات شخصی نخست وزیر است؛ هنگامی که دادن پست وزارت خارجه به یزدی مورد بحث بود، نخست‌وزیر از یزدی درباره‌ی این نکته پرسیده بود تا اینکه اطمینان حاصل کرد که یزدی از مناسبات دوستانه با آمریکا پشتیبانی می کند»[3]


از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارت

مهدی بازرگان در دیدار با سولیوان سفیر آمریکا در ایران

خاطره منفی ایرانیان نسب به دخالت و جاسوسی عوامل آمریکا در ایران در کنار عدم اطمینان به دولت موقت -به دلیل وابستگی و ارتباطاتی که با سفارت آمریکا در ایران داشتند- نگرانی‌هایی در بین دانشجویان پیرو خط امام ایجاد کرده بود. سفر مهندس بازرگان به الجزایر و دیدار با برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا در 12آبان 58 عامل محرکی شد برای تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام و به تبع آن قطع کامل روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا.


رابطه با آمریکا در چارچوب نامه‌نگاری

تسخیر سفارت آمریکا در ایران و اخراج دیپلمات‌های ایرانی از آمریکا عملاً به پایان پذیرفتن روابط رسمی ایران و آمریکا منجر شد. اما ارتباطات غیر رسمی برخی از مسئولین و شخصیت‌ها در غالب نامه نگاری و دیدارهای پنهانی حاشیه‌هایی را بوجود می‌آورد.

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارتیکی از این نامه‌های پنهای توسط صادق خرازی معاون وزارت خارجه در زمان دولت محمد خاتمی و بعد از حمله آمریکا به عراق نوشته شد که "دنیس رایس" ستون نویس مجله آمریکایی "نیوز ویک" و مشاور ارشد جرج بوش پدر و پسر در امورخاورمیانه بعد از چند سال در یکی از مقالات خود به افشای آن می‌پردازد:

«تاریخ نشان داده حکومت ایران در مقاطعی در قبال فشار سیاسی بین‌المللی جواب دلخواه را داده است. برای مثال در سال 2003 پس از نابودی ارتش عراق توسط نیروهای آمریکایی، دولت وقت از طریق سفیر سوئیس در ایران پیامی به واشنگتن ارسال کرد تا با این کار نگرانی‌های آمریکا را درباره برنامه‌های تسلیحاتی تهران و حمایت ایران از حزب‌الله و حماس تا حدی تخفیف دهد»[4]

بعد از افشای این نامه صادق خرازی ناچار به موضع‌گیری در رابطه با این نامه شد و در جلسه بررسی سیاست خارجی دولت هشتم در بنیاد باران اظهار داشت: « در سال 2003م دیوار بی اعتمادی بلندی میان ایران و آمریکا وجود داشت و هر لحظه ممکن بود آمریکا به ما حمله کند(!)، به همین خاطر به پیشنهاد من دولت هشتم نامه‌ای به آمریکا نوشت و همراهی‌اش با برخی سیاست های خاورمیانه ای آمریکا مثل سازش در فلسطین و لزوم تبدیل حزب الله لبنان به یک حزب سیاسی و شفاف سازی فعالیت های هسته ای ایران را اعلام کرد»

نوشتن نامه به مقامات آمریکایی در دولت نهم نیز ادامه پیدا کرد اما به صورت رسمی و علنی. با وجود اینکه نامه احمدی‌نژاد به جرج بوش در سال 85 اولین مکاتبه رسمی بین رؤسای جمهور ایران و آمریکا بعد از انقلاب محسوب می‌شد، مقامات آمریکایی اعلام کردند که این نامه کمکی به حل مناقشات بین ایران و آمریکا نمی‌کند و بیشتر به اقدامی ایدئولوژیک برای اثبات دیدگاه‌های جمهوری اسلامی شبیه است تا برنامه‌ای برای حل اختلافات بین ایران و آمریکا. با روی کار آمدن اوباما، احمدی نژاد دو نامه نیز به او نوشت که البته بی جواب ماند.[5]

نامه‌نگاری های داخلی نیز سنخ دیگری از تلاش برخی مسئولین کشور برای شروع مجدد رابطه ایران و آمریکا را نشان می‌دهد. دو نامه هاشمی رفسنجانی و سعید رجایی خراسانی نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد خطاب به امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، مشخصاً به همین منظور نوشته شده است.

هاشمی رفسنجانی در گفتگو با فصلنامه مطالعات بین‌المللی که در بهار سال 91 چاپ شد صحبت از نامه خود به امام خمینی(ره) در اواخر عمر ایشان می کند:

« من در سال‌های آخر حیات امام (ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیاتتان، این‌ها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است این‌ها به صورت معضلی سد راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود... یکی از این مسایل رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت بر‌تر دنیاست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آن‌ها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آن‌ها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آن‌ها را پذیرفتیم، تمام است» [6]

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارتنامه‌ای شبیه به نامه هاشمی رفسنجانی نیز توسط رجایی خراسانی در اوایل دوران رهبری مقام‌معظم رهبری خطاب به ایشان نوشته شده است که منوچهر محمدی از اساتید دانشگاه و مشاور منچهر متکی در دوران تصدی وزارت خارجه در رابطه با این نامه می‌گوید:

«من به محض مطالعه اظهارات آقای هاشمی در مورد نامه‌ای که به حضرت امام نوشتند به یاد نامه‌ای افتادم که آقای رجایی خراسانی در اوایل دوره رهبری مقام معظم رهبری به ایشان نوشته بودند. مضمون آن نامه دقیقا با نامه‌ای که آقای هاشمی از آن یاد می کنند، یکسان است. آقای رجایی خراسانی در نامه خود به مقام معظم رهبری نوشتند که آمریکا تنها ابر قدرت جهان است و ایران توان برخورد با دولت آمریکا را ندارد و بهتر است که با آمریکا کنار آمده و جایگاه خود را در سلسله مراتبی که آمریکا آن را تعریف می‌کند پیدا نماید»[7]


دیدارهای غیر رسمی

جنجالی ترین دیدار غیر رسمی بین مقامات ایران و آمریکا مربوط به سفر هیات آمریکایی به سرپرستی مک فارلین مشاور امنیت ملی آمریکا به ایران است. این سفر که نتیجه چند دوره مذاکره در ارتباط با کمک ایران برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان در عوض خرید تسلیحات نظامی بود با هدایت و هماهنگی "کنگرلو"مشاور ارشد میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت انجام شد.

به عقیده برخی از کارشناسان این سفر که قرار بود در سطح مقامات و مسئولین سطح پایین حول محور آزادی گروگان‌ها و خرید سلاح محدود شود، توسط برخی مذاکره کنندگان به مسائل کلان‌تر در روابط ایران و آمریکا هدایت شد که در نهایت موفقیت آمیز نبود. با این وجود بعد از این سفر نیز از طریق کانال‌های دیگر مثل علی هاشمی (برادر زاده اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت) تلاش هایی برای از سر گیری ارتباط صورت گرفت که به نتیجه‌ای نرسید.


دیدار "رایان کراکر" با سه دیپلمات ایرانی

یکی از دیدارهای غیر رسمی که کمتر در رسانه ها به آن پرداخته شد، دیدار سه دیپلمات ایرانی با "رایان کراکر" دیپلمات کهنه کار آمریکایی و سفیر سابق آمریکا در افغانستان و عراق است. آن گونه که رایان کراکر در خاطرات خود نوشته و دولت خاتمی هیچ گاه تکذیبش نکرد، هفته نخست اکتبر2001 و درست بعد از اظهارات جرج بوش در رابطه با حوادث 11 سپتامبر مبنی بر اینکه "یا با مایید یا با تروریست‌ها"، سه دیپلمات ایرانی به ژنو رفته و با کراکر درباره نحوه همکاری تهران-واشنگتن در جنگ با تروریسم دور یک میز نشستند. کراکر هیچ وقت به نام این سه دیپلمات اشاره‌ای ندارد و فقط گفته که هر سه تحصیل کرده آمریکا بوده‌اند. [8]

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارت
کراکر هیچ وقت به نام این سه دیپلمات اشاره‌ای ندارد و فقط گفته که هر سه تحصیل کرده آمریکا بوده‌اند


دیدار "جلیلی" با معاون وزیر خارجه آمریکا

در چند سال اخیر نیز خبرهای تأیید نشده‌ای از دیدارهای محرمانه مقامات ایرانی و آمریکایی در رسانه‌ها پخش شده است. یکی از این خبرها مربوط به دیدار سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت کشور با برنز معاون وزیر خارجه آمریکا بود که گفته می شود در حاشیه نشست ژنو در سال 2009 انجام شد.[9]


دیدارهای "خاجی" با "برنز" و "سولیوان"

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارتبراساس ادعای سایت المانیتور، برخی اسناد منتشر شده ویکی لیکس در سال 2009 به تلگراف سفیر آمریکا در عمان اشاره دارد که در آن از آمادگی ایران برای مذاکرات پنهانی با مقامات آمریکایی در این کشور خبر داده است.

بر اساس این گزارش این دیدارها بعد از پایان مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی قزاقستان و با سفر پنهانی دو تن از اعضای مذاکره کننده آمریکا به عمان و پیوستن "ویلیام برنز" و "جک سولیوان" مشاور امنیت ملی جوبایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا آغاز می‌شود.

در این دیدارها سرپرستی هیأت ایرانی را "علی‌اصغر خاجی"، معاون وقت امور اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه بر عهده داشته که به دلیل نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در ایران، این مذاکرات نتوانست در مواضع دو طرف تغییری ایجاد کند.[10]



5 ملاقات "تخت‌روانچی" با مقامات آمریکایی

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارتبعد از روی کار آمدن حسن روحانی در ایران پنج دور مذاکره محرمانه بین مقامات ایران و آمریکا در عمان، نیویورک و ژنو برگزار شد. از طرف آمریکا "برنز"رهبری تیم را بر عهده داشت و از جانب ایران "تخت‌روانچی" تیم مذاکره کنند را هدایت می‌کرد که به ادعای سایت المانیتور در برخی مراحل مذاکرات، عراقچی نیز به تیم مذاکره کننده‌ی ایران ملحق می‌شد.

بر اساس همین گزارش "برنز، روانچی و اعضای تیم‌های آنها ابتدا در ماه آگوست در عمان دیدار کردند؛‌ سپس دستکم دو بار در ماه سپتامبر در نیویورک دیدار کردند – و مقدمات تماس تلفنی تاریخی بین روحانی و اوباما و نیز دیدار بین ظریف و کری را در سازمان ملل فراهم آوردند. آنها قبل از تداوم گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ و ایران در ژنو در ماه اکتبر، بار دیگر در عمان دیدار کردند. سپس دو دور گفت‌و‌گوی دیگر در ماه نوامبر در ژنو، قبل و در حین مذاکرات ایران و ۱+۵، برگزار شد، مذاکراتی که منجر به انعقاد توافقنامه هسته‌ای موقت با عنوان برنامه اقدام مشترک در ۲۴ نوامبر گردید."[11]


مواضع جنجال آفرین رؤسای جمهور

به غیر از دیدارها و نامه نگاری های صورت گرفته بین مقامات ایرانی و آمریکایی، برخی از مواضع رسمی رؤسای دولت‌ها در مسئله رابطه با آمریکا باعث بروز واکنش‌هایی در داخل و خارج از کشور شده است.

پایان جنگ و روی کار آمدن هاشمی رفسنجانی در کنار کمک ایران در آزادی گروگان‌های آمریکایی گرفتار شده در لبنان و موضع بی طرف ایران در مسئله اشغال کویت توسط آمریکا، از تنش های موجود بین روابط ایران و آمریکا کاست. در همان زمان هاشمی با شبکه تلویزیونی CNN به گفت گو می‌نشیند که طبق گفته‌های خودش به دنبال شروع مذاکره با آمریکا بوده که محقق نشده است:

«می‌خواستم با آمریکا با شروطی که گذاشته بودم، مذاکره را شروع کنم که نتوانستم. نتوانستم غیر از این است که نخواستم»[12]

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارت + تصاویر // اماده انتشار

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارت + تصاویر // اماده انتشارنخستین پالس‌های خاتمی به آمریکا در چارچوب سیاست تنش زدایی‌اش را می توان در مصاحبه وی با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا دانست. او در این مصاحبه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اصل تشنج زدایی را پیشه‏ کرده، در مورد ایجاد رابطه با آمریکا می‌گوید: «من مراتب احترام خود‏ را به ملت و مردم آمریکا اعلام می کنم و امیدوارم با مردم آمریکا در‏ آینده ای نزدیک ، سخن بگویم ولی از بدی هایی که سیاستمداران آمریکا در‏ پنجاه سال گذشته در حق ما روا داشتند متأسفم.» [13]

موضع گیری بعدی خاتمی که بازخوردهای بسیاری در کشور داشت، در مصاحبه وی با شبکه CNN رقم خورد که در آن از فروپاشی دیوار بلند بیاعتمادی سخن به میان آورده بود و از آتش زدن پرچم آمریکا اظهار تأسف کرده بود: « بنده هم در زمینه آتش زدن پرچم به هیچ وجه با آنچه که باعث جریحه دار‏ شدن احساسات ملت و رمز و نمونه ملیت یک کشور باشد موافق نیستم» [14]

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارت + تصاویر // اماده انتشارروی کار آمدن احمدی نژاد با گفتمان عدالت خواهی و استکبار ستیزی در سیاست خارجی، تنش‌های بین ایران و آمریکا را افزایش داد. اما این روند توسط دولت ادامه پیدا نکرد و وی در آخرین سفر خود در نیویورک حرف از مذاکره مستقیم و رودر رو با آمریکا به میان آورد: « بنده جزء کسانی هستم که معتقدم امکان تداوم این شرایط بین ایران و آمریکا وجود ندارد و باید این وضعیت بهبود یابد... دو کشور بزرگ، موثر و قدرتمند، 33 سال است که رودرروی یکدیگر قرار گرفته اند و اگر در این مدت هم افزا با یکدیگر عمل کرده بودند امروز شرایط بین المللی شکل دیگری داشت»[15]

دیگر مواضع جنجال‌آمیز

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارت + تصاویراما به غیر از مواضع رؤسای جمهور در رابطه با مذاکره و رابطه با آمریکا، می توان از دیگر مواضعی یاد کرد که در زمان خود جنجال های بسیاری ایجاد کرد.مقاله عطاالله مهاجرانی معاون پارلمانی وقت رئیس جمهور با عنوان«مذاکره مستقیم» که سال 69 در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، از این دست مواضع است. مهاجرانی در قسمتی از مقاله نوشته بود: «جیمز بیکر، وزیر امور خارجه آمریکا در روز یکشنبه گذشته (۳۰ فروردین ۱۳۶۹اعلام کرد که آمریکا آماده است با مقامات ایرانی مستقیماً مذاکره نماید ،ممکن است بگوئیم به همین دلیل، فتنه ای در کار و توطئه ای برپاست و الا چگونه است که «بیکر» پیشنهاد مذاکره مستقیم را داده است. در هر حال این خود شیوه ای است که صرف نظر از سنجش سخن و موضوع، صرفاً به همین اعتبار که گوینده چه کسی است، می توان به سخن خط بطلان کشید و در پس هر حرفی، توطئه ای را کشف کرد.

به گمانم می توان از زاویه ای دیگر نیز، مذاکره مستقیم را سنجید و بین مذاکره مستقیم و غیرمستقیم طرف بهتر و یا لااقل آن که شرش کمتر است را برگزینیمبه گمانم اگر در شرایط ویژه ای که هستیم، مصلحت های کشور و انقلاب را بر سایر امور ترجیح ندهیم، بهره اش از دست رفتن فرصت ها برای انقلاب و کشور و ملتی خواهد بود که دشمنانش می خواهند فرصت های او را بگیرند و سال ها پس ازسال ها بگذرد و ما در وادی بازی با شعار، مثل بازی با یخ متوقف بمانیم.»[16]

از مذاکرات پنهانی تا ذوق زدگی از بازگشایی سفارت + تصاویرموضع محمدجواد لاریجانی عضو کمسیون سیاست خارجی مجلس پنجم و رئیس مرکز پژوهش‌ها در سال 75 نیز واکنش‌های فراوانی به دنبال داشت؛ لاریجانی در رابطه با مذاکره با آمریکا گفته بود: «اگر لازم باشد با شیطان در قعر جهنم هم مذاکره خواهیم کرد»[17]


جمع‌بندی

اشتباهات و ضعف دولت‌ها در سامان بخشیدن به مسائل و عدم باور به ظرفیت‌های درونی کشور برای حل مشکلات باعث شده جریان‌هایی در دولت و حاشیه آن به سمت مذاکره و به تبع آن برقراری رابطه با آمریکا بروند. اما تجربه تاریخی نشان داده است که این تعاملات و ارتباطاتی که صورت گرفته، نتیجه و اثر مثبتی برای دولت و مردم ایران نداشته است.

در مسئله مذاکرات هسته ای نیز برخی بدون توجه به تجربه‌های تاریخی کشور در تعامل با آمریکا، حل و فصل پرونده هسته‌ای را از طریق مذاکره و ایجاد رابطه مستقیم با آمریکا جستجو می کنند که در آخر و در آستانه مذاکرات جامع بین ایران و گروه 1+5 این افراد را به توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان توصیه می کنیم: "بعضى از مسئولین و دولتمردان - دولتمردان آن دولت، بعد هم دولتمردان این دولت - فکر میکنند در قضیّه‌ى هسته‌اى ما با آمریکایى‌ها مذاکره کنیم [تا] موضوع حل بشود؛ گفتیم خیلى خب، اصرار دارید شما، در این موضوعِ بالخصوص بروید مذاکره کنید؛ ولى در همان سخنرانى اوّل امسال گفتم من خوشبین نیستم؛ مخالفتى نمی‌کنم امّا خوشبین نیستم. ببینید مرتّب پى‌درپى اظهارات سخیف آمریکایى‌ها را؛ سناتور بى‌آبروى آمریکایى از صهیونیست‌ها پول می‌گیرد تا برود در مجلس سناى آمریکا به ملّت دشنام صریح بدهد، نه اینکه اهانت کند؛ دشنام میدهد. رؤساى کشورشان هم همین‌جور، در سطوح مختلف به ملّت ایران [اهانت کند] ."[18]



[1]-http://www.khabaronline.ir/%28X%281%29S%28n3khktezwanenbakhh0svnij%29%29/detail/334181/Politics/diplomacy

[2]- http://www.mehrnews.com/detail/News/2220326

[3]http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911119000663

[4]http://inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=2&Id=10334&Rate=0

[5]- http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2006/05/060508_waa_wmt_ahmadiletter.shtml

[6]http://tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/2017

[7] -http://khabaronline.ir/print/207318/Politics/parties?model=WebUI.Models.Details.DetailsPageViewModel

[8]http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920926001077

[9]- http://www.entekhab.ir/fa/news/81695

[10]- http://jahannews.com/vdchq-nxq23nxkd.tft2.html

[11] - همان

[12]http://tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/2017

[13]- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920926001077

[14] - همان

[15] - http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/1705335

[16]- http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13901014000243

[17]- صفحه 8 روزنامه اعتماد، شماره 2554، 8/9/91

[18] http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=25343


تاریخ تحلیلی اسلام

نگاهی به شخصیت جناب مالک اشتر در کتاب «ریزش‌ها و رویش‌های در بین خواص صدر اسلام»
کسی که مورخین اموی برای تخریبش بسیج شدند/ واکنش امیرالمومنین(ع) و معاویه به شهادت مالک اشتر چه بود؟

گروه فرهنگی-رجانیوز: «شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصه‌ی جنگ نرم، بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالک‌اشتروار میطلبد؛ با تمام وجود، خود را برای این عرصه آماده کنید.»

این جمله بخشی از پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب بود به تشکل‌های دانشجویی انقلابی که درآن از این جوانان خواسته شده بود استقامت جناب مالک اشتر را الوگی خود قرار دهند. به همین مناسبت خوب است نگاهی به برخی وجوه شخصیتی جناب مالک داشته باشیم. برای این امر برشی از کتاب ارزشمند و خواندنی «ریزش‌ها و رویش‌های در بین خواص صدر اسلام» را انتخاب کرده‌ایم

«مهدی همازاده» در بخشی از این کتاب به شخصیت مالک اشتر بعنوان یکی از رویش‌های صدر اسلام پرداخته است.

 

او اگر چه آن­قدر مسنّ نبود که دوران پیامبر را درک کند و در جمله یاران ایشان قرارگیرد، اما در نسل بعد آن­چنان رویید و به عمق معارف و بصیرت دینی دست یافت، که بسیاری از صحابه رسول­خدا را نیز پشت سرنهاد. دین­شناسی، شجاعت، گذشت از دنیا، بصیرت و زمانه­شناسی از او عنصری کارآمد و لایق برای امیرالمؤمنین ساخته بود و حضرت نیز در بدترین شرایط به اصحابی چون او چشم امید داشت.

بزرگان نخع (قبیله مالک) می­گویند پس از شهادت او نزد امیرالمؤمنین علیه السلام رفتیم و آثار شدّت ناراحتی را در چهره امام مشاهده نمودیم. سپس فرمود: «خداى مالک را رحمت کند که همه‏اش خیر بود. شما نمى‏دانید مالک چه بود! اگر به کوهى تشبیه مى‏کردید، کوهى یگانه و استوار بود و اگر به سنگی همانند مى‏نمودید، سنگى سخت و نفوذناپذیر بود. اى مالک! به­خداوند سوگند مرگ تو جهان را تکان مى‏دهد و دنیایى از آن اظهار شادمانى مى‏کنند. باید بر افرادى نظیر او گریه­کنندگان بگریند. آیا دیگر کسى مثل مالک پیدا مى‏شود؟!» آن­ها اضافه می­کنند که ما علی علیه­السلام را در شهادت مالک بیش از خودمان مصیبت­زده می­دیدیم.( الغارات، ترجمه، ص135)

امام علیه­السلام در مورد او سخنانی دارند که درباره هیچ­کس نگفته­اند؛ می­فرماید: «مالک برای من چنان بود که من برای رسول­خدا بودم»( همان، ص542)

واقعیت اینست که هرجا نیاز به انقلابی­گری و مواجهه سازش­ناپذیر و فداکارانه با مخالفین امام بود، او طلایه­داری می­کرد و از حجم سنگین تخریب­ها و شایعات معاندین – که عِدّه و عُدّه کمی هم نداشتند – هراسی نداشت. نوع برخورد برخی مورّخین متمایل به امویان و عثمانیان با مالک اشتر و کلماتی که علیه او حتّی به نقل از علی علیه­السلام ساخته­اند و حوادثی که با تحریف و تهمت­های آشکار بر ضدّ او نوشته­اند،‌ شمّهای از این تلاش­های تخریبی در آن دوران را پیش چشم مخاطب می­گذارد.

مالک در جریان شورش علیه عثمان همچون عمّار یاسر، نقشی فعّال ایفا کرد و جماعت قابل توجّهی را نیز از کوفه به مدینه (برای اعتراض علیه خلیفه) آورد.(امامت‏وسیاست، ترجمه، ص61)

او جزو عناصر تأثیرگذار در گرفتن بیعت برای علی علیه­السلام بود(همان، ص71) و پس از چندی در آستانه فتنه جمل، آماده­سازی افکار عمومی کوفه و مواجهه محکم با ابوموسی اشعری را عهده­دار شد.( تاریخ‏الطبری، ترجمه، ج‏6، صص2406و2407) وی پس از آن­که خواصّی نظیر محمدبن­مسلمه و عبدالله بن عمر و سعدبن­ابی­وقاص و اسامه بن زید از یاری امام کنار کشیدند و هرکدام بهانه­ای آوردند، در مذمّت ایشان و رفع شبهه ناشی از اقدامات آن­ها سخن گفت(اخبارالطوال، ترجمه، ص179) و خود فرماندهی جناح راست سپاه امام علیه­السلام را در جمل برعهده گرفت.( همان، ص184)

پس از جمل نیز از سوی امیرالمؤمنین به ولایت استان مرزی با شام منصوب شد. چراکه به­علّت همسایگی با شام و غارت­ها و هجمه­هایی که طرفداران و سپاهیان معاویه به آن منطقه صورت می­دادند، وضعیّتی بسیار حسّاس و امنیتی داشت.( همان، ص191و192) سپس در آستانه نبرد صفین به کوفه آمد و با سخنان حماسی در تشویق مردم به همراهی علی علیه­السلام می­کوشید. این سخنرانی­ها در خلال جنگ طولانی­مدّت صفین هم ادامه داشت و هرگاه که در جماعتی سُستی یا ترس مشاهده می­کرد، به جانب­شان روانه می­گشت.( تجارب‏الأمم، ترجمه، ج‏1، صص499و508)

وی که فرماندهی رأس لشکر امام علیه­السلام را عهده­دار بود(امامت‏وسیاست، ترجمه، ص135) در نبرد با شامیان، تفوّقی محسوس داشت و این برتری چه در جریان پس­گرفتن شریعه آب از سپاه شام و چه در نبردهای تن به تن با چهره­های سرشناس ایشان و چه در هجمه­ای که تا پای خیمه معاویه نیز پیش رفت، خود را نشان می­داد.

اما آن­گاه که پس از یک­دوره جنگ فرسایشی و طولانی، غلبه سپاه عراق با پیشرفت او نمایان شد، تمسّک به مقدّسات و تردید مقدّس­نماها، شاهکار مالک را عقیم گذاشت. فتنه دعوت به قرآن آن­چنان سنگین بود که روشنگری­های یاران خاص امام نظیر مالک و عدی‎بنحاتم هم تأثیری نداشت و حضرت،‌ تسلیم فشارهای متحجّرین شد و بعدها نیز نتوانست کاندید خود یعنی عبدالله بن­عباس یا مالک اشتر را به عنوان حَکَم اعزام کند. چراکه در نگاه متحجّرین، مقدّس­نمایی چون ابوموسی اشعری با جانماز آب کشیده و پرهیز از آلودگی­های فتنه، وجیه­تر و موثّق­تر بود.( تاریخ‏ابن‏خلدون، ترجمه‏متن، ج‏1، ص624)

و پس از آن وقتی اوضاع مصر آشفته شد و محمدبن­ابی­بکر از عهده اداره آن برنیامد، ‌امیرالمؤمنین این مأموریت را نیز بر دوش مالک نهاد: «من از شما در امر دین یارى مى‏جویم و شما را براى خود پشتیبان مى‏دانم و بوسیله شما دماغ گناهکاران را بر زمین مى‏مالم و مرزهاى مورد خطر را از خطرات حفظ مى‏کنم ...گروهى در مصر بر علیه محمدبن­ابی­بکر خروج کرده‏اند ... اکنون نزد من بیا تا در این باره چاره‏جویى کنیم». مالک خدمت امام علیه­السّلام رسید و ایشان حوادث مصر را به اطلاعش رسانید. بعد از آن فرمود: «کسى جز خودت شایسته حکومت مصر نیست».( الغارات، ترجمه، ص131)

البته او را با نقشه معاویه در مسیر مصر با عسل مسموم، به شهادت رساندند. معاویه با شنیدن این خبر بر فراز منبر گفت: «على دو دست داشت. یکى را در صفین قطع کردم که عمّار ­یاسر بود و دیگری را امروز که مالک اشتر است.»( همان، 135)

کد خبر:182003 -

بهداشت و سلامتی

اگر بنا به هر دلیلی تخت خواب ندارید و مجبورید روی زمین بخوابید رعایت کردن اصولی ساده به شما کمک می‌کند که به سلامت جسمی خود آسیب نرسانید.
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛خوابیدن روی زمین باعث ایجاد "کمر درد"، ضعف عضلانی، سرگیجه و سردرد در سالمندان می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند دانشمندان با مطالعه روی نحوه خوابیدن افراد دریافتند که شخص برای خوابیدن حداقل 30 سانتی متر با زمین باید ارتفاع داشته باشد در غیر این صورت گرانش زمین باعث پیری زودرس و ایجاد چین و چروک و افتادگی اندام‌های بدن می‌شود.
نتایج مطالعات نشان می‌دهند اگر روی زمین می‌خوابید باید یک یا دو بالشت زیر ساق پاهایتان قرار دارید زیرا این کار باعث رسیدن گردش خون بیشتر به مغز شما می‌شود و کیفیت خوابتان افزایش می‌یابد و بهترین بالشت برای گذاشتن زیر سر باید از جنس پنبه باشد و گردن روی آن قرار بگیرد.



با بالا رفتن آمار مبتلایان به سرطان، کمی چشم ما را نسبت به بیماری که این روزها بی رحمانه قربانی می گیرد باز تر کرده است.
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛محققان می گویند استفاده بیش از اندازه از محصولات آرایشی می تواند تعداد مبتلایان به "سرطان پوست" را بیشتر کند. 

بررسی ها نشان می دهند پژوهشگران می گویند هنگام خرید کردن کرم های روشن کننده و دیگر محصولات زیبایی باید به موادی که در آن ها به کار رفته است توجه کنید. 

بررسی ها نشان می دهد کرم هایی که گل سرخ و عصاره شان در آن ها به کار رفته است بی ضرر ترین کرم پودر ها برای روشن کردن پوست هستند و حتی استفاده مداوم از عصاره گل سرخ می تواند پوست را به صورت طبیعی روشن تر کند. 




آیا واقعا ممکن است که شخصی تا سن صد سالگی با شادی و خوشحالی زندگی کند؟ خبر خوشحال کننده این است که بدن شما طوری طراحی شده است که تا صد سال هم می‌تواند به خوبی زندگی کند. فقط باید راه آن را پیدا کنید.
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، در اینجا بر اساس آخرین تحقیقات به نکته‌های علمی در مورد طول عمر و افزایش سلامتی بدن اشاره می‌کنیم. 

۱. مکمل چای سبز


۲. اگر از کمبود انرژِی رنج می‌برید قرص‌های گیاهی جدیدی به ویژه برای زنان طراحی شده است که مواد اصلی آن اکتیل و اسید آمینه‌های ضروری است. 


۳. مکمل آرتروز
مکمل گلوکوزامین است که تحقیقات نشان می‌دهد برای کاهش درد‌های جسمی و افزایش طول عمر مصرف آن ضروری است. 


۴. مکمل تقویت مغز
این قرص زردرنگ می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از آلزایمر داشته باشد و امگا ۳ نیز مانند این مکمل است. 

۵. مکمل قلب
این مکمل به رگ‌های خونی کمک می‌کند و ماهیچه و عضله‌های قلب را برای افزایش طول عمر تقویت می‌کند و خطرات حملات قلبی را کاهش می‌دهد. 

۶. مکمل استخوانی
کاهش توده استخوانی شایع‌ترین بیماری بعد از ۴۵ سالگی محسوب می‌شود اما با مصزف این دارو که حاوی ویتامین د است می‌توان سلامتی بدن را تضمین کرد. 


۷. مکمل تنفس
این مکمل با تنظیم آنزیم‌های بدن تنفس را راحت می‌کند و درد و مشکلات بلعیدن را کاهش می‌دهد و انرژِی بدن را افزایش می‌دهد و افسردگی را از بین می‌برد و افزایش طول عمر را تضمین می‌کند.

تکنولوژی و پیشرفت

Airbus A350؛
جدیدترین هواپیمای مسافربری جهان با نام ایرباس 350 آماده پرواز تجاری می‌شود.
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ مدرنترین هواپیمای مسافری جهان که "ایرباس 350" نام دارد تابستان امسال در نمایشگاه هوایی پاریس 2013 رونمایی شد. حالا این هواپیما آماده می‌شود تا پروازهای تجاری خود را آغاز کند.


اما ایرباس 350 یک هواپیمای پهن پیکر دوربرد می باشد.این هواپیما در سه کلاس معمولی تولید می شود که قادر به حمل بین 250 تا 350 مسافر است و در کلاس های دیگر ظرفیت آن تا 550 مسافر نیز بالا خواهد رفت.


طراحی این هواپیما از سال 2006 شروع شد و تمام مراحل طراحی توسط رایانه انجام گرفت.همچنین در ساخت بدنه ایرباس 350 از فیبر کربنی استفاده شده که علاوه بر سبک بودن، مقاومت پرنده در مقابل صاعقه را بسیار بالا برده است.

ایرباس 350 در سه مدل A350-800 ، A350-900 و A350-1000 ساخته می شود که مدل 900 آن در نیمه اول 2014 وارد ناوگان هواپیماهای مسافربری جهان می شود مدل های دیگر تا سال 2016 برای مدل 800 و سال 2017 برای مدل 1000 به پرواز در خواهند آمد که ظرفیت و برد آن ها با یکدیگر متفاوت است.


اما بشنوید از قابلیت های الکترونیکی ایرباس 350 که در آن کاکپیت یا همان قسمت کنترل هواپیما کاملا کامپیوتری می‌باشد.کاکپیت 350 دارای شش ال سی دی است که دو عدد در وسط ،و دو عدد در پایین و دو عدد برای هر خلبان تعبیه شده است.همچنین قابلیت ناوبری در این قسمت حساس هواپیما بسیار پیشرفته تر شده و ضریب خطای آن پایین آمده است.


یکی دیگر از مباحثی که ایرباس 350 را با دیگر پرنده های مسافربری تک راهرو متفاوت می کند مساحت بال های آن می باشد.مساحت بال های این پرنده در مدل 900 برابر 443 متر مربع است که در بین پرنده های هم اندازه خود بالاترین مساحت بال را دارد.همچنین لبه های بال برای کاهش مصرف سوخت تا 4.4 متر بالا آمده اند که به آن ها در اصطلاح شارکلت (Sharklet) می گویند.فاصله دوسر بال این پرنده نیز 64.8 برای مدل 900  متر می باشد.


موتورهای این پرنده که به آن Airbus A350 XWB نیز گفته می شود توسط شرکت رولزرویس ساخته شده اند.این موتورها که Trent XWB نام دارند می توانند تا 84000 پوند نیرو تولید کنند و مصرف سوخت بسیار پایینی دارند.


حداکثر سرعت این پرنده 0.89 ماخ یا 945 کیلومتر بر ساعت است.همچنین حداکثر وزن آن هنگام برخواستن 259 تن می باشد.مدل 900 قادر است تا 14350 کیلومتر را بدون توقف پرواز کند.

گزارش از علیرضا شیرزاد

اخبار نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی

دیدار ضرغامی با نمایندگان مجلس درباره «سرزمین کهن»
سیاسی  12:23:50 1392/11/29
9211-7273-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رییس سازمان صداوسیما با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره‌ی سریال «سرزمین کهن» دیدار کرد.

به گزارش ایسنا در نشستی صمیمی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نقطه‌نظرات کارشناسی خود را درباره سریال «سرزمین کهن» و جایگاه برجسته قوم بختیاری در تاریخ ایران، با رییس سازمان صداوسیما در میان گذاشتند.

صداقت، شجاعت، فداکاری و ایثار این قوم به ویژه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و ضرورت تولید مستندهای جذاب و برنامه‌های نمایشی در این عرصه مورد تأکید قرار گرفت.

ضرغامی در این نشست با اشاره به واقعیت‌های این سریال که در بخش‌های بعدی این مجموعه به تصویر کشیده شده است، گفت: به هیچ وجه راضی نمی‌شویم تا یک مجموعه‌ تلویزیونی فاخر و انقلابی موجب نارضایتی بخشی از مردم به ویژه مردم انقلابی و شهیدپرور بختیاری شود لذا تا زمان حل کامل اختلاف نظرها و رسیدن به یک نتیجه مورد توافق صبر خواهیم کرد.

اعضاء جلسه بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام ملی به ویژه میان اقوام مختلف کشور و هوشیاری در مقابل سوء استفاده دشمنان قسم خورده ملت تأکید کردند.

در این نشست نمایندگان مردم دزفول، مسجد سلیمان، لردگان، شوشتر و گُتوند، لنجان، خمینی شهر و الیگودرز حضور داشتند.

یک خبر از دزفول

به دنبال حفاری یک پروژه عمرانی/
اسکلت سه انسان در دزفول کشف شد
دزفول - خبرگزاری مهر: مسئول یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری دزفول از کشف سه اسکلت انسانی در جریان یک حفاری عمرانی در این شهر خبر داد.

حسین شیربتی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در پی اجرای یک طرح عمران شهری در یکی از خیابانهای اصلی دزفول حفاران این طرح با سه اسکلت دفن شده انسان روبرو شدند.

 وی با بیان اینکه حفاری صورت گرفته در راستای اجرای طرح قائم در حال انجام بوده است، افزود: اسکلتهای یافت شده متعلق به سر، دست و اعضای بدن سه انسان هستند که در منطقه ای مابین خیابان شریعتی و طالقانی این شهرستان دفن شده بودند.

مسئول یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری دزفول عنوان کرد: پس اطلاع از کشف این سه اسکلت مراحل حفاری و ادامه اجرای پروژه در این منطقه متوقف و مراتب به مسئولان مربوطه اطلاع داده شد.

شیربتی ادامه داد: در این راستا کارشناسان باستان شناسی وارد عمل شده و در حال بررسی موضوع هستند.

وی با بیان اینکه تا پس از بررسی های کارشناسی باستان شناسان نمی توان در مورد زمان دقیق دفن اسکلتها نظر داد اما با توجه به بررسی های اولیه احتمال می رود قدمت این اسکلتهای کشف شده در حدود 70 سال باشد.

مسئول یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری دزفول تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمال آن می رود که اسکلتهای یاد شده مربوط به دوره زمانی خیلی دوری نباشند طبق اعلام دادستان دزفول اسکلتهای یافت شده تا پایان زمان  مراحل کارشناسی در محلی که کشف شده اند باقی خواهند ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه قائم شهرستان دزفول از جمله طرح های عمران شهری است که توسط شهرداری در هسته مرکزی این شهر در دست اجراست.

یک افتخار هنری برای خوزستان



دختر شش ساله اهوازی برنده مسابقه نقاشی اسپانیا شد
اهواز – خبرگزاری مهر، دختر شش ساله اهوازی جایزه اول مسابقه بین‌المللی نقاشی و پوستر «بنیاد صلح و همکاری» کشور اسپانیا در سال 2013 را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علاوه بر «نازنین افتخاریان» که جایزه اول (جایزه نقدی 150 یورو) این مسابقه را کسب کرده، شش  کودک و نوجوان عضو مراکز فرهنگی هنری کانون نیز موفق به دریافت دیپلم افتخار شده‌اند.

بر همین اساس، «نادیا هاشم پور» 5/5 ساله از شهر نمین در اردبیل، «نگار مراداسکندری» شش ساله از شهر اهواز در خوزستان، «آیدا فتحی» شش ساله از شهر هفشجان در چهارمحال و بختیاری، «هلن صادقی» شش ساله از شهر ماکو در آذربایجان غربی، «آذر سنایی» شش ساله از شهر کلاردشت در مازندران، و «زهرا میرقاسمی» 11 ساله از کرمانشاه، دیپلم‌های افتخار مسابقه «بنیاد صلح و همکاری» کشور اسپانیا را کسب کردند.

در مسابقه بین‌المللی نقاشی و پوستر اسپانیا با موضوع «هنر زبانی جهانی برای صلح» شش هزار و 960 اثر از 51 کشور جهان شرکت داده شده بود و کانون نیز با ارسال 246 اثر در این رقابت هنری حضور یافت.

همچنین یک دیپلم افتخار به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خاطر مشارکت فعال سالانه در این مسابقه بین‌المللی اهدا شده است.

گزارشی از وضعیت آب در خوزستان



احتمال تحریف وعده روحانی به خوزستانی ها/ انتقال آب به نام شرب و به کام کشاورزی
اهواز – خبرگزاری مهر: با وجود اینکه رئیس جمهور در سفر به خوزستان وعده داده بود هیچ آبی از کارون برای مصارف غیرشرب به استانهای دیگر منتقل نمی شود به نظر می رسد این وعده رئیس جمهور با تغییر پروژه های فعلی انتقال آب، در آستانه تحریف است.

به گزارش خبرنگار مهر، «15 سال حرف علمی زدیم اما کسی جواب نداد. اکنون کار به مسائل اجتماعی رسیده و مردم حساس شده اند». این هشدار را دکتر قمشی استاد دانشگاه بعد از اعتراضات مردمی نسبت به طرح انتقال آب کارون، در جلسه شورای حفاظت کارون و در حضور رئیس سازمان محیط زیست مطرح کرد. سه ماه پیش. «معصومه ابتکار» نیز حساسیت موضوع را دریافت و موضع خود را با صراحت اعلام کرد: «با هر طرحی که به حیات رودخانه کارون صدمه بزند، مخالفم». یک ماه پیش نیز رئیس جمهور به مردم خوزستان همین وعده را داد. حالا اما استاندار اصفهان (که سال ها معاون وزیر نیرو بوده) مدعی است طرح انتقال آب کارون به این استان در شورای عالی آب تصویب شده است. او گفته طرح «بهشت آباد» به طرح «تامین آب شرب اصفهان» تغییر نام یافته است.

رویای 10 ساله

ایده اجرای تازه ترین و بزرگترین طرح انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون موسوم به «بهشت آباد» اگر چه از اوایل دهه 80 طرح شد، اما در سال های اخیر با افزایش مصارف کشاورزی و صنعت در استانهای مرکزی کشور با شدت بیشتری از سوی نمایندگان و مدیران آنها پیگیری می شود.

پایه گذار طرح انتقال آب کارون به اصفهان که حالا جامه استاندار به تن کرده، این رویای خود را از زمان معاونت وزارت نیرو تاکنون دنبال کرده است. او با یک طرح 9 ماده ای تحت عنوان «مصوبه قانونی طرح جامع احیای حوزه آبریز زاینده رود» به شورای عالی آب رفت و تصویب آن را درخواست کرد. لابه لای مواد طرح پیشنهادی اما هدف اصلی طرح و احداث تونل های «بهشت آباد» و «گلاب» یا همان انتقال آب کارون به اصفهان گنجانده شده بود؛ این بار به بهانه تامین آب شرب. طرح غیرتخصصی «بهشت آباد» دومین بار است که به شورای عالی آب می رود. این شورا در دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد فقط یک بار، آن هم در آستانه استیضاح «نامجو» وزیر نیروی سابق، در سال 89 تشکیل جلسه داد تا زیر فشارهای نمایندگان اصفهان در مجلس، به اجرای طرح «بهشت آباد» رأی دهد. در حالی که مرکز پژوهش های مجلس، سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت منابع آب ایران با این طرح مخالف بودند.

هیچ طرح تحمیلی نمی پذیریم

معاون عمرانی استاندار خوزستان اما تصویب طرح انتقال آب کارون در شورای عالی آب را تکذیب می کند و می گوید: فقط دو موضوع اساسی در شورای عالی آب به تصویب رسید. عملیات اجرایی «تونل گلاب دو» که با استفاده از اعتبارات اصفهان در حال اجرا بود، متوقف شود. همچنین با توجه به آمار موثقی که از وضعیت رودخانه کارون ارائه کردیم، برداشت از سرشاخه های این رودخانه برای مصارف صنعت و کشاورزی به طور کلی منتفی شد.

احمد سیاحی تاکید می کند: برداشت آب برای شرب را نیز هنوز نپذیرفته ایم و قرار است تا دو ماه آینده بررسی لازم صورت گیرد. به این معنی که اصفهان ابتدا باید مدیریت مصرف، روش های نوین کشاورزی، استفاده بهینه از منابع آب سطحی و زیرزمینی، اصلاح و بازسازی شبکه ها، استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف و تعدیل سرانه مصرف را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه هیچگونه طرح تحمیلی را نمی پذیریم، اظهار می کند: طرح 9 ماده ای مورد بحث، هنوز در حد پیش نویس است. ما اجازه نمی دهیم به بهانه آب شرب برداشت های دیگری از کارون صورت گیرد. در این رابطه با استان چهارمحال و بختیاری «کارگروه نظارت بر طرح انتقال آب» تشکیل داده ایم، تا همه امور با اتحاد و هماهنگی انجام شود.

رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان نیز با انتقاد از طرح موسوم به «احیای حوزه آبریز زاینده رود»، می گوید: این طرح اگر چه ظاهری زیبا و علمی دارد، اما محتوای اصلی آن بسیار غیرتخصصی و مخرب است. اهداف اصلی طرح به قوت خود باقیست، فقط آمده اند ظاهرش را آراسته و بزک کرده اند. مثل این است که یک شیء خطرناک را در زرورق پنهان کرده باشند.

حمیدرضا خدابخشی توضیح می دهد: در این طرح چند مبحث مطرح شده است که کاملا علمی و برای مدیریت یک حوزه آبی به طور کلی ضروری هستند. البته با وجود بندهایی که باز هم مساله انتقال آب کارون به اصفهان را پیش کشیده از مباحث علمی عدول کرده و از درجه اعتبار ساقط شده است. واقعیت این است که اصفهان به آب شرب نیاز ندارد و همین امر باعث می شود که کل مصوبه زیر سئوال برود و تمام بندهایش فاقد ارزش شوند.

وی تصریح می کند: برخلاف انکار مدیران اصفهانی، طرح بهشت آباد برای انتقال یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب از آب کارون برنامه ریزی شده و تامین آب شرب فقط یک بهانه است. با کمی محاسبه می توان فهمید حجم این طرح بسیار بیش از نیاز شرب استان اصفهان است. نیاز اصفهان برای شرب 365 میلیون مترمکعب است که در بدترین شرایط خشکسالی هم این آب را از محل طرح های انتقال آب که در گذشته اجرا شده بود به دست آورده است. به طوری که بیش از یک میلیارد مترمکعب آب از تونل های انتقال آب طرح های چشمه لنگان، خدنگستان و کوهرنگ به زاینده رود منتقل می شود. اکنون علاوه بر شرب و صنعت، اصفهان در شرایط طبیعی بیش از یک میلیارد مترمکعب فقط برای مصارف کشاورزی، آب برداشت می کند.

خدابخشی با بیان اینکه طرح بهشت آباد به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد، می گوید: هزینه احداث طرح به نرخ سال 87 حدود چهار هزار میلیارد تومان برآورد شده که با تورم کنونی حدود سه و نیم برابر می شود. عدم نفع تولید انرژی و کشاورزی در پایین دست هم بیش از یک هزار میلیارد تومان است. خسارت های بی شمار زیست محیطی را هم باید به آن اضافه کرد.

شفاف سازی کنید

زرگرپور استاندار اصفهان، همزمان خبر دیگری هم برای اصفهانی ها داشت: «تونل سوم کوهرنگ خوش یمن و خوش خبر است. صنایع بزرگ و صنایعی که آب برای آنها حیاتی است باید در اجرای طرح‌های انتقال آب مشارکت داشته باشند. دو طرح بزرگ انتقال آب مطرح است و این دو طرح باید با مشارکت صنایع انجام شود».

مهدی قمشی عضو هیات علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز در این باره تاکید می کند: شدیدا مخالف طرح انتقال آب کارون به هر نامی هستیم؛ زیرا آن را برخلاف منافع ملی می بینیم. هدف طرح بهشت آباد تامین آب کشاورزی اصفهان است و اصفهان به آب شرب نیاز ندارد.

وی می گوید: از زمانی که رئیس جمهور انتقال آب را فقط برای شرب بلامانع اعلام کرد، ابهاماتی وجود داشت که عده ای از این گفته سوءاستفاده کنند. وزارت نیرو نیز برای شفاف سازی اقدام نکرد که مشخص شود طرح های کوهرنگ 3 (که در آستانه بهره برداری است) و بهشت آباد چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد. در نهایت آنچه پیش بینی می شد، اتفاق افتاد و آنهایی که دنبال اجرای طرح انتقال آب کارون بودند فقط نام پروژه را تغییر دادند.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب با اشاره به اطلاعات موجود از منابع و مصارف آب اصفهان، اظهار می کند: استان اصفهان هیچ نیازی به انتقال آب شرب ندارد. به بیان دیگر مقدار آب شرب فعلی این استان آنقدر پرت (هدرروی) دارد که در صورت بهینه سازی مصرف با همین منابع آب موجود (صرفنظر از طرح در آستانه افتتاح کوهرنگ 3) تا 20 سال آینده هیچگونه کمبودی نخواهد داشت.

وی توضیح می دهد: جمعیت استان اصفهان در سال 87 (مبنای مطالعات طرح) چهار میلیون و 300 هزار نفر بوده است. بر اساس برآورد مشاور طرح در شرایط فعلی روزانه 310 لیتر به ازای هر نفر، آب در اختیار هست. در حالی که نیاز هر فرد در روز به طور متوسط 180 لیتر است. با این احتساب حتی اگر تا 10 سال آینده جمعیت به 5.5 میلیون نفر هم برسد این آب می تواند نیاز آن را تامین کند. به این ترتیب حتی اجرای طرح کوهرنگ 3 هم زیادی است. علاوه بر این مگر وزارت نیرو مشکل آب شرب در حوزه رودخانه کارون را حل کرده که می خواهد آب را منتقل کند؟

وی معتقد است: اصفهان باید به فکر جلوگیری از هدرروی آب در شبکه اش باشد بنابراین خوزستان یا هر استان دیگر نباید تاوان ندانم کاری استان دیگر را بدهد.

این محقق و استاد دانشگاه تاکید می کند: رئیس جمهور در قبال اظهارات خود در خوزستان مسئول است. به نظر می آید تحریف سخنان رئیس جمهور به نوعی بازی وزارت نیرو است. این وزارتخانه مکلف است که به متخصصان آب در خوزستان توضیح دهد و مردم و متخصصان را متقاعد کند؛ در غیر اینصورت مردم خوزستان حق دارند برای جلوگیری از انتقال آب کارون هر کاری انجام دهند.

برنج کاری یا آب شرب

نماینده مردم اهواز در مجلس نیز می گوید: اگر مردم اصفهان واقعا نیاز به آب شرب داشتند خوزستانی ها کمک می کردند، اما اصفهان به اندازه کافی آب شرب دارد و نیازی به انتقال آب نیست. آنها باید ثابت کنند که به آب شرب نیاز دارند. اصفهانی ها در این مصوبه فقط نام طرح را تغییر داده اند که این نوعی دور زدن قانون و مردم خوزستان است.

سید شریف حسینی می افزاید: قرار بر این بود که انتقال آب برای مصرف صنایع و کشاورزی متوقف و برای آب شرب هم بررسی شود. اما هنوز هیچ کار کارشناسی و هیچ موافقتی در این زمینه اتفاق نیفتاده است و ما به هیچ وجه رضایت نخواهیم داد آب با هر عنوانی از سرچشمه های کارون منتقل شود.

وی تصریح می کند: انتقال آب شرب بهانه ای است برای انتقال آب کشاورزی و صنعتی. زیرا استانی که به آب شرب نیاز دارد برنج نمی کارد. این در حالیست که آمار سال 92 نشان می دهد اصفهان در تولید برنج رتبه های بالای کشوری را دارد.

این عضو هیات رئیسه مجلس اظهار می کند: در اصفهان توان مدیریت منابع آب را ندارند و می خواهند هزینه اش را به دیگران تحمیل کنند. آقایان بروند مدیریت آب را اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه ما محکم جلوی این قضیه ایستاده ایم و انتظار تجدید نظر در مصوبه داریم، می افزاید: انتظار خوزستان از سازمان حفاظت محیط زیست اجرای قوانین ملی و بین المللی است. بر اساس این قوانین در صورتی که حوزه مبداء به آب نیازمند و منطقه دچار بحرانی های زیست محیطی و اجتماعی شود، همچنین حوزه مقصد مدیریت مصرف نداشته باشد اجرای انتقال آب بین حوزه ای ممنوع است.

حسینی ادامه می دهد: وزارت نیرو هم دست از ارائه آمارهای کذب بردارد. آورد 21 میلیارد مترمکعبی که برای کارون اعلام می شود واقعیت ندارد و حدود دو برابر وضعیت کنونی رودخانه است.

آئینه عبرت

«اگر انتقاد و بیان اظهارنظرات آزاد بود امروز مشکلی به نام سد گتوند نداشتیم. گتوندی که می توانست مایه مباهات باشد امروز مایه نگرانی شده است» این را «حسن روحانی» در نشست با نخبگان خوزستان گفته بود. حالا اما علاوه بر مخالفت کارشناسان، مردم هم با تشکیل زنجیره انسانی اعتراض خود را اعلام کردند. با این حال آیا دولت «تدبیر و امید» برخلاف وعده اش، می خواهد از هشدارها نسبت به تبعات انتقال آب کارون چشم پوشی کند؟

----------------------------

گزارش از نادره وائلی زاده

اخبار انتصابات در خوزستان


ارسال به دوستان
فارس گزارش می دهد
حکم مدیرکلی «جوروند» در ارشاد خوزستان در انتظار چراغ سبز استاندار

بنا به خبرهای رسیده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد جوروند را برای تصدی مدیرکلی ارشاد خوزستان در نظر گرفته اما هنوز در انتظار چراغ سبز استاندار برای صدور حکم است.

خبرگزاری فارس: حکم مدیرکلی «جوروند» در ارشاد خوزستان در انتظار چراغ سبز استاندار

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، اخبار رسیده از تکاپوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تغییر مدیر کل فعلی اداره کل ارشاد خوزستان حکایت دارد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به شناخت قبلی همچنین سابقه مدیریتی جوروند در حوزه فرهنگ و هنر استان وی را به عنوان گزینه جدی به استانداری خوزستان معرفی کرده اما صدور حکم وی را منوط به تایید استاندار کرده است.

در این حال شنیده شده استاندار خوزستان تاکنون جلسه‌ای را با جوروند برگزار کرده است اما هنوز جواب نهایی را در خصوص موافقت و یا عدم موافقت را اعلام نکرده است.

اما برخی منابع از معرفی نعمت‌الله سلیمانی فرهنگی بازنشسته آبادان توسط استاندار برای تصدی مدیر کلی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد از مجموعه موجود در وزرات خانه برای تصدی مدیران کل استفاده کند و تمایلی به استفاده از نیروهای بازنشسته ندارد.

به هر حال یکی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس نیز از حمایت نمایندگان از محمد جوروند برای تصدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده است.

این نماینده خاطرنشان کرده است که در این خصوص مذاکراتی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است و احتمالا تا چند روز آینده گزینه قطعی مشخص و اعلام عمومی خواهد شد.

محمد جوروند در حال حاضر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خرمشهر را عهده‌دار است و در دوران مدیرکلی خسرو نشان مدیر همزمان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیمشک و شوش را بر عهده داشته است ضمن اینکه وی مورد حمایت ستاد روحانی برای تصدی اداره کل فرهنگ وارشاد خوزستان می‌باشد.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات فارسی و دکترای فقه و حقوق اسلامی است.

حواشی یک گزارش


گزارش فارس از جلسه شورای شهر اهواز
قصه تکراری شهردار منطقه سه شهرداری اهواز باز هم در صحن شورا مطرح شد

بیست و هشتمین جلسه شورای شهر اهواز با حاشیه‌هایی همراه بود و باز هم قصه تکراری شهردار منطقه سه شهرداری اهواز در صحن شورا مطرح شد.

خبرگزاری فارس: قصه تکراری شهردار منطقه سه شهرداری اهواز باز هم در صحن شورا مطرح شد

به گزارش خبرگزاری از اهواز، بیست و هشتمین جلسه شورای شهر اهواز طبق معمول دوشنبه هر هفته عصر امروز با 45 دقیقه تأخیر به دلیل حضور دیرهنگام اعضا با حضور 15 نفر از اعضا در ساختمان شورای شهر اهواز برگزار شد.

* در ابتدای جلسه رامی علاسوند، رئیس شورای شهر اهواز ضمن تذکر به اعضا بابت حضور دیر هنگام، شروع جلسه را منوط به کسب حداکثر آرا دانست، با رأی‌گیری و موافقت همه حاضران جلسه آغاز شد.

* در ابتدای جلسه عباس عموری، نماینده بهره‌برداران خصوصی سازمان اتوبوسرانی اهواز به بیان مشکلات این بخش پرداخت و گفت: بهره برداران اتوبوسرانی بخش خصوصی اهواز که در راستای سیاست‌های کلان دولت قدم برداشته‌اند، براساس تصویب نامه هیئت وزیران جهت بهره برداری و واگذاری اتوبوس درون شهری با سازمان اتوبوسرانی قرارداد بسته‌ایم.

وی ادامه داد: این قرارداد 10 ساله بود که بعد از گذشت چند سال سازمان اتوبوسرانی اقدام به نصب دستگاه‌های کارت‌خوان بر روی اتوبوس‌های درون‌شهری کرد و موجب کسر 17/8 درصد از درآمد‌های روزانه ما شد.

نماینده بهره‌برداران خصوصی سازمان اتوبوسرانی اهواز افزود: نصب این دستگاه‌های کارت‌خوان در حالی صورت گرفت که کرایه دریافتی ما از مسافران باید به صورت نقدی باشد، متأسفانه اعتراضات ما تا کنون به جایی نرسیده است و به همین دلیل از اعضای شورای شهر اهواز درخواست رسیدگی به این مشکل را داریم.

وی، یکی دیگر از مشکلات بهره‌برداران خصوصی سازمان اتوبوسرانی اهواز را عدم پرداخت یارانه حمل مسافر و تعمیر و نگهداری اتوبوس‌ها از سال 88 بیان کرد و گفت: این عدم پرداخت یارانه در صورتی است که اتوبوسرانی استان فارس کمک‌هایی از قبیل روغن، سرویس کاری و چهار حلقه لاستیک ارائه می‌دهد در حالی که اتوبوسرانی اهواز هیچ کمکی به ما نمی‌کند.

* ابراهیم نوشادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اهواز در پاسخ به مشکلات بهره‌برداران خصوصی سازمان اتوبوسرانی اهواز، اذعان داشت: بحث کارت‌خوان یک دستورالعمل از وزرات کشور بود که یک قرارداد مشارکتی با بخش خصوصی بسته شد.

وی ادامه داد: امسال هیچ یارانه‌ای در جهت کمک به رانندگان اتوبوسرانی به ما پرداخت نشده است، موارد مطرح شده به صورت کامل بررسی می‌شود و جواب به صورت کتبی به شورا ارائه می‌شود.

* در ادامه جلسه با موافقت اکثریت اعضا قرار بر این شد که مشکل مطرح شده جهت بررسی و تصمیم گیری در رابطه با آن وارد کمیسیون حقوقی شود.

* حسن جعفری، بخشدار غیزانیه نیز به بیان مشکلات موجود در منطقه برومی پرداخت که جانعلی خورشیدی، عضو شورای شهر اهواز در جواب وی گفت: بخش غیزانیه با 32 هزار نفر جمعیت دارای 82 روستا است.

وی ادامه داد: در این بخش 70 حلقه چاه نفت بهره‌برداری شده است که لازم است به ریاست محترم نفت اعلام شود که کمکی را در جهت عمران و آبادانی این منطقه ارائه دهد.

* حجت‌الاسلام قربانعلی سعادت‌نیا، عضو دیگر شورای شهر اهواز اظهار کرد: 10 نقطه محروم در کلانشهر اهواز وجود دارد که یک جلسه ویژه جهت رسیدگی به مناطق محروم و حاشیه‌ای اهواز تشکیل شده است تا مشکلات آن‌ها رفع شود.

* در ادامه جلسه سید مهدی آلبوشوکه نوبت نطق پیش از دستور خود را به سید محمد حسین معمر، نماینده بسیج زرگان داد.

* معمر از فرصتی که البوشوکه به وی داده بود در جهت گلایه از شهردار منطقه سه اهواز استفاده کرد و گفت: ناظر شورای شهر اهواز که به دنبال بررسی مشکلات منطقه زرگان است مورد هجمه بی‌ادبانه شهردار منطقه سه قرار می‌گیرد.

وی، اعضای شورای شهر را خطاب قرار داد و عنوان کرد: همکار شما در محله زرگان مورد توهین شهردار منطقه قرار گرفته است، آیا اعضای شورای شهر نمایندگان مردم هستند یا مدیران؟

نماینده بسیج زرگان خاطرنشان کرد: برای ما ملاک عملکرد خوب مسئولان در منطقه است، ما با هیچ مدیری مشکل شخصی نداریم و در این چند سال شکایات زیادی از سوی مردم منطقه در رابطه با شهردار منطقه سه دریافت کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: جوانان بیدار منطقه تنها راه حل مشکل منطقه زرگان را تغییر شهردار منطقه می‌دانند و چنانچه در تغییر تعللی صورت گیرد مراتب را از سوی مراجع ذی‌صلاح پیگیری خواهیم کرد.

معمر عنوان کرد: پلاکاردهایی در زرگان مبنی بر تشکر از شهردار منطقه دیده می‌شود که نصب آن‌ها توسط مردم نبوده است و یک کار حساب شده است.

* در این هنگام یکی از حاضران به گفته‌های نماینده بسیج زرگان معترض شد و گفت: چرا تنها از عملکرد شهردار منطقه سه شاکی هستید آیا در مناطق دیگر هیچ مشکلی وجود ندارد؟ چرا در این دو ماه اخیر شهردار منطقه سه بد شده است؟

* سعادت‌نیا در ادامه جلسه به استخدامی‌ها در شهرداری اعتراض کرد و گفت: در بحث استخدامی‌های شهرداری مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و بعضی از افراد براساس لابی و سفارش در شهرداری استخدام می‌شوند.

وی ادامه داد: نیروهایی که وارد شهرداری می‌شوند گزینش و مصاحبه ندارند که لازم است صلاحیت افراد با گزینش و مصاحبه محرز شود.

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه بعضی از بخش‌های شهرداری باندبازی و خانوادگی شده است، اذعان کرد: بهتر است با منع استخدام افراد درجه یک پرسنل از پارتی بازی جلوگیری شود و این باب را که از راهی یکی به بدنه شهرداری اضافه شود را ببندیم.

* نوشادی در جواب سعادت‌نیا گفت: استخدامی‌ها در شهرداری اهواز طبق بخشنامه سالیانه ابلاغ می‌شود و پس از طی مراحل قانونی آزمون برگزار می‌شود و استخدام از هر طریق دیگری ممنوع است.

* سعادت نیا در جواب نوشادی گفت: بهتر است با مردم صادق باشیم، چراکه استخدام در شهرداری اینگونه که می‌گویید نیست.

* در پایان جلسه لوایح انعقاد متمم قرارداد 131 نفری کار‌شناس با شرکت تعاونی شهر گس‌تر جنوب، عوارض سطوح غیر مجاز ساختمان کانون ناشنوایان استان، اصلاحیه کد بودجه آموزش شهروندان و ایجاد زیر کد ورزش محلات و مصوبات شورای نامگذاری موضوع هفته قبل مورد بررسی قرار گرفت.

* همچنین نامه‌های در خواست انجمن دیابت ایران، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی در خصوص سازمان‌های مردم نهاد و درخواست موسسه فرهنگسازان روشندل خوزستان مطرح شد که با رای اعضا قرار بر این شد با نظر شهرداری به لایحه تبدیل شوند.

* سپس طرح‌های تاسیس تالار بزرگ همایش بین المللی شهر و الحاق کوی علی آباد به شهر اهواز و در خواست ورثه مرحوم اسکندر شیران بررسی و مورد بحث قرار گرفتند.

اخبار شورای شهر اهواز


فارس گزارش می‌دهد
تلاش برخی جریان‌های خاص در به چالش کشاندن شهرداری و شورای اهواز

برخی جریان‌های خاص که در دوره‌های گذشته فعالیت شهرداری اهواز، همواره به دنبال دست یافتن به برخی پست‌های کلیدی بوده‌اند این روز‌ها در حال برنامه‌ریزی برای به چالش کشاندن شهرداری و شورای شهر است.

خبرگزاری فارس: تلاش برخی جریان‌های خاص در به چالش کشاندن شهرداری و شورای اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، این روز‌ها برخی جریانات خاص به تجربه دوره‌های گذشته فعالیت شوراهای اهواز و به شکل مشخص دوره سوم در حال جریان‌سازی رسانه‌ای برای به چالش کشاندن شهرداری و شورای اسلامی شهر اهواز هستند.

این جریانات که در دوره‌های گذشته فعالیت گسترده‌ای برای تصاحب برخی پست‌های کلیدی شهرداری کردند و تا حدودی نیز توانستند آن‌ها را به دلایل مختلف بدست بگیرند این روز‌ها نیز در حال جریان سازی خبری برای نشان دادن وجود اختلافات جدی در شهرداری و شورای شهر اهواز هستند.

فارغ از اینکه انتصابات صورت گرفته اخیر توسط شهردار جدید اهواز خوب یا بد بوده است اما آنچه که از مجموعه رفتاری و تحلیلی این جریان خاص بر می‌آید این است که گویی شهردار اساساً وظیفه ذاتی مبنی بر هماهنگی با این عده را دارد به طوری که عدم تحقق این موضوع بایستی باعث تزلزل در مدیریت شهری و احتمال برکناری شهردار جدید شود.

آنچه که جای شگفتی دارد به دام افتادن ناخواسته برخی اعضای شورا در تور این عده خاص، (که اتفاقا ژستی کاملاً دلسوزانه نیز گرفته‌اند) است به طوری که بعضا در خصوص جریان‌سازی‌های صورت گرفته توسط این عده یا سکوت اختیار کرده‌اند و یا ناخواسته با آن‌ها همراه شده‌اند.

اما مهم این است که افکار عمومی که همواره نشان داده از هوشیاری خوبی برای تشخیص واقعیت‌ها برخوردار است امروز در حال قضاوت نسبت به عملکرد تک تک اعضای شورای شهر چهارم اهواز است.

برآیند تحقیقات میدانی صورت گرفته از آحاد جامعه شهری اهواز حکایت از آن دارد که مردم به شکل جدی علاقه‌مند نیستند که تجربه تلخ دوره سوم شورا و حاشیه‌های مکرر آن دوباره تکرار شود و شاهد درگیری‌های بعضا غیرضروری شهرداری و شورا باشند.

انتقاد برخی از اعضای شورا در خصوص انتصابات اخیر در شهرداری اگر چه بعضا نیز به حق باشد اما نمی‌تواند نافی مسئولیت جدی شهردار در حق طبیعی انتخاب همکاران خود بر اساس سیاست‌ها و دیگاه‌های خود باشد.

اعضای شورای شهر اهواز بایستی این موضوع را به شکل جدی مورد توجه قرار بدهند که جریان مخرب و بی‌مسئولیتی که همواره برای به دست آوردن منافع و مطامع شخصی و گروهی خود از ویران کردن ساختار مدیریت شهری و شورا از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهد بود هیچ ابایی ندارد که کلان شهری همچون اهواز با شورای شهری تضعیف شده و مملو از اختلاف ادامه حیات کند.

تجربه دوره سوم شورای شهر اهواز و دوران بعد از آن و میزان دستیابی برخی از همین جریانات مخرب، حکایت از آن دارد که فعالیت سالم و بی‌حاشیه شورای شهر با منافع و مطامع آنان به شکل جدی همخوانی ندارد و لذا می‌توان نتیجه گرفت هدف و غایت این عده در حاشیه‌سازی برای شهرداری اهواز نه برای حذف شهردار بلکه برای تخریب ریشه‌ای ساختار شورای چهارم و همچنین فتنه‌انگیزی و از هم گسستگی اعضای آن است.

لذا در این زمینه نیاز است که اعضای شورای شهر اهواز با درایت و تامل در خصوص نقش آفرینی برخی افراد و جریانات تابلودار، مانع از به چالش کشیده شدن روابط شهرداری و شورا و به تبع آن ضرر دیدن کلان شهری همچون اهواز و به شکل ویژه مردم محروم این شهر شوند.

معارف اسلامی



فارس گزارش می‌دهد
آخرین استفتاء از مقام معظم رهبری درباره تبلیغ لباس توسط بانوان و آقایان

آخرین استفتاء از مقام معظم رهبری درباره فعالیت کاری آقایان و بانوانی که در راستای ترویج پوشش‌های مناسب و مورد تأیید اسلامی فعالیت تبلیغاتی انجام می‌دهند، منتشر شد.

خبرگزاری فارس: آخرین استفتاء از مقام معظم رهبری درباره تبلیغ لباس توسط بانوان و آقایان

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای اخیر درباره فعالیت کاری آقایان و بانوانی که در راستای ترویج پوشش‌های مناسب و مورد تأیید اسلامی فعالیت تبلیغاتی انجام می‌دهند، استفتائی از مقام معظم رهبری انجام داده است که متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است: 

«سؤال: آیا فعالیت کاری آقایان و بانوانی که در راستای ترویج پوشش‌های مناسب و مورد تأیید اسلامی فعالیت تبلیغاتی انجام می‌دهند یعنی عکس و تصویر ایشان در جراید یا رسانه‌های مورد تأیید منتشر می‌گردد و یا دیگران لباس پوشیده شده توسط ایشان را می‌بینند، از لحاظ شرعی ایراد دارد؟

پاسخ: با حفظ پوشش کامل و حریم ضوابط شرعی و مقررات اسلامی، مانعی ندارد.

شماره استفتاء: 412818  »

پیش از این نیز در استفتاء دیگری از مقام معظم رهبری درباره حکم خرید و فروش و نگهدارى مجلاّت لباس‌هاى زنانه که عکس زنان اجنبى در آنها وجود دارد و براى انتخاب لباس بکار می روند، نیز این گونه پاسخ داده شده است که «مجرّد وجود عکس‏هاى زنان اجنبى در این مجلاّت مانع جواز خرید و فروش و بهره ‏بردارى از آنها براى انتخاب لباس نیست مگر آنکه عکس‏ها، به گونه‏ اى باشد که موجب مفسده شود.»

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی هایشان بارها صراحتاً به موضوعات مد لباس، طراحی لباس ملی، الگوسازی های ملی و... پرداخته اند.

بخشی از بیانات ایشان در جمع جوانان همدان به این ترتیب است که «تقلید فرهنگى خطر خیلى بزرگى است، اما این حرف اشتباه نشود با این‌که بنده با مُد و تنوع و تحول در روشهاى زندگى مخالفم؛ نخیر، مُدگرایى و نوگرایى اگر افراطى نباشد، اگر روى چشم و همچشمىِ رقابتهاى کودکانه نباشد، عیبى ندارد.

لباس و رفتار و آرایش تغییر پیدا مى‌کند، مانعى هم ندارد؛ اما مواظب باشید قبله‌نماى این مُدگرایى به سمت اروپا نباشد؛ این بد است. اگر مدیست‌هاى اروپا و آمریکا در مجلاتى که مُدها را مطرح مى‌کنند، فلان‌طور لباس را براى مردان یا زنانِ خودشان ترسیم کردند، آیا ما باید این‌جا در همدان یا تهران یا در مشهد آن را تقلید کنیم؟ این بد است. خودتان طراحى کنید و خودتان بسازید.

بنده زمان ریاست‌جمهورى در شوراى عالى انقلاب فرهنگى قضیه‌ طرح لباس ملى را مطرح کردم و گفتم بیایید یک لباس ملى درست کنیم؛ بالاخره لباس ملى ما که این کت و شلوار نیست. البته من با کت و شلوار مخالف نیستم؛ خود من هم گاهى اوقات در ارتفاعات یا جاهاى دیگر ممکن است کاپشن هم بپوشم؛ ایرادى هم ندارد؛ اما بالاخره این لباس ملى ما نیست.

عربها لباس ملى خودشان را دارند، هندى‌ها لباس ملى خودشان را دارند، اندونزیایى‌ها لباس ملى خودشان را دارند، کشورهاى گوناگون شرقى لباسهاى ملى خودشان را دارند، آفریقایى‌ها لباسهاى ملى خودشان را دارند و در مجامع جهانى هر کس لباس ملى خود را دارد؛ افتخار هم مى‌کنند. ما در جایى رئیس‌جمهورى را دیدیم که لباس ملى‌اش عبارت بود از دامن! مرد بزرگ، دامن پوشیده بود! پاهاى او هم لخت بود! یک دامن تقریباً تا حدود زانو، و هیچ احساس حقارت هم نمى‌کرد. با افتخارِ تمام در آن جلسه شرکت مى‌کرد؛ مى‌آمد و مى‌رفت و مى‌نشست. این، لباس ملى اوست؛ ایرادى هم ندارد.

عربها با تفاخر، لباس ملى خودشان را مى‌پوشند - پیراهن بلند و چفیه و عقال - و ممکن است به نظر من و شما هیچ منطقى هم نداشته باشد؛ اما لباسِ آنهاست و آن را دوست دارند. من و شما که ایرانى هستیم، لباسمان چیست؟ شما نمى‌دانید لباس ما چیست. البته من نمى‌گویم طرح این لباس حتماً باید برگردد به لباس پانصد سال قبل؛ ابداً. من مى‌گویم بنشینید براى خودتان یک لباس طراحى کنید. البته الان این را از شما نمى‌خواهم؛ این را من در شوراى عالى انقلاب فرهنگى مطرح کردم. آن روز ما یک بخش دولتى را مأمور کردیم و گفتیم دنبال این کار بروید. یک کارِ مقدماتى هم کردند، اما آن را به جایى نرساندند؛ دوره‌ ریاست‌جمهورى ما هم تمام شد! من مى‌خواهم بگویم اگر شما موى سرتان را مى‌خواهید آرایش کنید، اگر مى‌خواهید لباس بپوشید، اگر مى‌خواهید سبک راه رفتن را تغییر دهید، بکنید؛ اما خودتان انجام دهید؛ از دیگران یاد نگیرید.»

مقام معظم رهبری 29 بهمن ماه 1390 نیز در جای دیگری درباره طراحی لباس های ملی فرموده اند: «ما طراح داریم، خیاط داریم، هنرمند داریم؛ بنشینند بر اساس همین سنتهاى گذشته، براى زنمان، براى مردمان، یک لباس درست کنند و آن را الگو قرار دهند؛ این کارها را مى‌شود کرد؛ منتها اگر شما امروز این کار را شروع کنید، بیست سال دیگر نتیجه خواهد داد.»

یک خبر نگران کننده و تاسف آور برای خوزستان


بخشدار غیزانیه اهواز آلودگی های صنعتی و دفن پسماند را علت اصلی افزایش تولد نوزادان معلول و ناقص الخلقه در منطقه برومی اهواز اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر از اهواز، حسن جعفری عصر امروز در بیست و هشتمین جلسه شورای شهر اهواز گفت: بررسی هایی که انجام دادیم نشان می دهد که ظرف هشت سال گذشته تولد نوزادان ناقص الخلقه و معلول در منطقه برومی بیشتر شده است.

وی افزود: بر اساس تحقیقات مرکز بهداشت شرق اهواز این مساله ژنتیکی نبوده و به دلیل آلودگی های صنعتی و دفن طولانی مدت زباله در این منطقه است.

جعفری با اشاره به قرار گرفتن سایت دفن زباله اهواز در منطقه برومی در 20 سال گذشته اظهار کرد: شیرابه این زباله های دفن شده باعث آلودگی آب منطقه شده و سلامتی ساکنان را تحت تاثیر قرار داده است.

بخشدار غیزانیه همچنین با انتقاد از نحوه خدمات رسانی به منطقه برومی، الحاق این منطقه را به عنوان ناحیه منفصل به شهرداری خواستار شد.

وی گفت: با وجودی که منطقه برومی یکی از ورودی های اصلی اهواز و دارای جاده ترانزیتی و مملو از واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک است اما شهرداری حتی به عنوان منطقه حاشیه نیز آن را در نظر نمی گیرد.

به گفته وی، جمعیت هفت هزار نفری برومی با احتساب شاغلان به 13 هزار نفر می رسد و 25 واحد صنعتی ملی در این منطقه فعال هستند با این حال هیچکدام از خیابان های این منطقه آسفالت نیست و لوله کشی مناسب آب شرب بی بهره است.

جعفری تصریح کرد: عوارضی که شهرداری از صنایع برومی دریافت می کند چندین برابر درخواست ساکنان است و انتظار می رود شورای شهر تصمیم مناسبی برای خدمات رسانی به منطقه اتخاذ کند.

جانعلی خورشیدی عضو شورای شهر در این نشست گفت: بخش غیزانیه با 95 روستا، 32 هزار نفر جمعیت دارد و 80 چاه نفت در این منطقه در حال بهره برداری است.

یک خبر از خرمشهر


به گزارش خبرنگار خرمشهر خبر ، دست‌کاری در ضایعات مربوط به دوران جنگ تحمیلی در خرمشهر یک تن را کشت.

دست‌کاری یک گلوله عمل نکرده مربوط به قبضه خمپاره ۱۲۰ بجا مانده از دوران جنگ تحمیلی در این شهرستان یک کشته و دو مجروح برجای گذاشت.

بنا به گزارش رسیده فردی با نام سالم سلیمانی در کارگاه ضایعاتی خود مشغول به برش بدنه فلزی گلوله عمل نکرده برای جداسازی فلز جهت فروش آن می‌کرده که با برخورد دستگاه برش به چاشنی این گلوله عمل نکرده ، باعث انفجار آن شده و متأسفانه در دم جان باخت.

کارگاه ضایعاتی فوق‌الذکر جنب کارخانه سنگ در امتداد بلوار شلمچه اول ورودی منطقه سوره ۲ خرمشهر می‌باشد.

تحقیقات بیشتر پلیس در مورد این حادثه ادامه دارد. 

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



روزنامه "الرای" به نقل از یک مبلغ سلفی کویتی نوشت: گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) برای اجرای عملیات تروریستی در همه کشورهای حوزه خلیج فارس برنامه ریزی کرده است.
به گزارش مشرق، روزنامه کویتی الرای با انتشار این مطلب که اتباع کویتی برنامه تروریستی "داعش" برای اجرای عملیات تروریستی و انتحاری در کویت را نپذیرفته اند، زنگ خطر را در خصوص اقدامات این گروه تروریتسی به صدا درآورد.

"شافی العجمی" مبلغ سلفی کویتی به روزنامه الرای گفت: برنامه های جهنمی داعش به کویت محدود نمی شود  بلکه کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز شامل می شود؛ این درحالی است که "صالح عاشور" نماینده پارلمان کویت نیز پیشتر به صراحت هشدار داد که دست کم 20 هزار جنگجوی (تروریست) تبعه کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و کشورهای عربی مستقر در سوریه تصمیم گرفته اند وارد کویت شوند.

این مبلغ سلفی، داعش را یک گروه بیگانه کاملا بی ارتباط با جهاد دانست و گفت: این گروه سال 2007 در عراق تاسیس شد و ما در آن  زمان درخصوص خطر آن هشدار دادیم. 
وی تصریح کرد که این گروه با هماهنگی شماری از تروریست های دیگر کشورها که در صدد ملحق شدن به داعش هستند، برای اجرای عملیات تروریستی در دستگاه های دولتی کشورهای حوزه خلیج فارس و حمله به مناطق امن منطقه، برنامه ریزی کرده است.

العجمی با بیان این که گروه موسوم به دولت عراق و شام(داعش) توسط بازماندگان حزب بعث عراق تاسیس شده و افسران رژیم صدام با تمام توان در این گروه فعالیت می کنند، گفت: داعش از زمانی که وارد سوریه شد، به فکر انفجار در ترکیه افتاد و به این منظور سه هدف در استانبول، آنکارا و الریحاینه تعیین و 9 خودرو بمب گذاری شده برای این کار آماده کرد اما ترکیه مانع اجرای این عملیات شد.
وی با اشاره به این که هنوز خطر این گروه تروریستی برای ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس برطرف نشده است، اظهار داشت: راه حل مناسب برای رهایی از این گروه، حمایت از سایر گروه های مسلح مخالف نظام سوریه است.
منبع: العالم





تهیه‌کنندگان فیلم «انجیل» بخشی را که مربوط به نمایش تصویر شیطان بود به دلیل مشابهت این چهره با چهره اوباما رییس‌جمهوری آمریکا از فیلم درآوردند.
گروه فرهنگی مشرق به نقل از هالیوود ریپورتر، با توجه به جنجالی که چندی پیش به دلیل مشابهت چهره تصویر شده از شیطان در مجموعه تلویزیونی «انجیل» با چهره اوباما به پا شد، مسئولان فیلم تصمیم گرفتند این صحنه را از فیلم درآوردند.
روما داونی و مارک برنت به دلیل اجتناب از این جنجال تصمیم گرفتند تا این شخصیت را از مینی سریال خود حذف کنند.

بازیگری که در نقش شیطان در این مجموعه ظاهر شده شباهت زیادی به باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا داشت و به همین دلیل در فیلم «پسر خدا» صحنه مربوط به این بازیگر حذف شده است.روما داونی که این فیلم را با همسرش مارک برنت تولید کرده گفت با حذف صحنه های مربوط به شیطان، اکنون این فیلم درباره مسیح است و دیگر در آن شیطان محلی از اعراب ندارد.

این فیلم که محصول کمپانی قرن بیستم فاکس است 28 فوریه اکران می شود و نسخه تلویزیونی که از آن در قالب یک مینی سریال ساخته شده چند ماه پیش با بازی محمن مهدی اوزانی در نقش شیطان پخش شده بود.
این سریال 10 ساعته برای نمایش با اسم «پسر خدا» با تدوین مجدد در قالب یک فیلم دو ساعته، با تمرکز بر مسیح آماده پخش در سینماها شده است.

سال پیش با نمایش این مجموعه در تلویزیون که با عنوان «انجیل» نمایش داده شد، بلاگرها بلافاصله واکنش نشان دادند و با مقایسه جزییات چهره شیطان و اوباما این مساله را به مساله ای پر سر و صدا بدل کردند. تولیدکنندگان نیز مجبور شدند بلافاصله با صدور اعلامیه ای حمایت خودشان را از اوباما اعلام و تاکید کنند که این شباهت از روی غرض نبوده است.
اکنون در اکران سینمایی این فیلم، برای پرهیز از سر و صدای دوباره، این بخش ها حذف شده است.

تهیه کنندگان گفتند ما می خواستیم پس از نمایش فیلم همه درباره مسیح حرف بزنند، اما این مساله موجب شده بود تا همه به شیطان توجه کنند و مسیح نادیده بماند. منبع: مهر

در اواسط دهه 1980 طرحی از سوی بنیاد«هرتیچ» آماده و در شورای امنیت ملی آمریکا به تصویب رسید. این سند پس از فرواپاشی شوروی در سال 1992 رسماً منتشر شد.عنوان این سند«برنامه ها در قبال اتحاد جماهیر شوروی ظرف 10 سال آینده» بود.
به گزارش سرویس وبلاگستان مشرق، سینا ربیعی در آخرین پست وبلاگ خود در نقطه سر خط مینویسد:

...چند ماهی است که اتفاق افتاده، توافقی بین ایران و آمریکا (کشورهای 1+5 و شاید هم 3+3). برخی این توافق را فتح الفتوح می دانند و برخی دیگر عهدنامه ترکمنچای... 

اما به نظر می رسد این توافقنامه از جهاتی شبیه به عهدنامه گلستان و از زوایایی دیگر شبیه توافق هلسینکی است؛ از باب پنهان ماندن مفاد توافقنامه، مشخص نبودن و ابهام آمیز بودن آن و همچنین دادن برخی امتیازات از سوی ایران، قرابتی خاص با عهدنامه گلستان دارد. از جهاتی دیگر و از باب اینکه آمریکا از اقدام نظامی درمورد ایران نا امید شده و در صدد پیشبرد اهداف خود از طریق نفوذ فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی و همچنین ایجاد واگرایی در برخی مسئولان ارشد نظام و... ،شخصیت سازی مخالفان نظام ایران در فضای بین المللی مانند اعطای جایزه صلح به شیرین عبادی، معرفی خاتمی به عنوان شخصیتی بین المللی و پذیرش نظر وی در معرفی سال 2001 به عنوان سال گفتگوی تمدنها و... با توافقنامه هلسینکی نیز قرابت دارد.... 

آیا تاریخ دوباره تکرار می‌شود؟
 
گلستان

اولی 200 سال پیش در قریه گلستانِ قره باغ بین ایران و روسیه ، پس از یک جنگ طولانی و مذاکرات مفصل  منعقد شد و طی آن بخش های وسیعی از کشور منتزع و به خاک روسیه منضم شد. البته این قرارداد به دلیل مشخص نشدن مرزهای بین ایران و روسیه ـ اقدامی برنامه ریزی شده از سوی کشور انگلستانِ امروز و بریتانیای آنروزـ زمینه های انعقاد قرارداد ننگین تری به نام « ترکمنچای» را فراهم ساخت. عهدنامه ای که استقلال کشور را خدشه دار ساخت و طی آن کاپیتولاسیون بر ما تحمیل شد.

«... علیرغم مخالفت عباس میرزا و از روی اجبار با انعقاد پیمان صلح موافقت شد. در این مذاکرات که در قریه گلستان واقع در قراباغ به عمل آمد میرزا ابوالحسن خان شیرازی نمایندگی دولت ایران را بر عهده داشت ... پس از مذاکرات مفصل سرانجام در 12 اکتبر 1813عهدنامه گلستان بین ایران و روسیه به امضا رسید و به موجب آن دربند ، باکو ، شیروان ، قراباغ و قسمتی از طالش از خاک ایران منتزع و به روسیه منضم شد و دولت ایران از هرگونه ادعایی نسبت به گرجستان ، داغستان، مینگرلی و ابخازی صرف نظر کرد. اما خط مرزی بین دو کشور صریحاً تعیین نشده و این امر منشا اختلافات و جنگهای بعدی گردید..» (هوشنگ مهدوی، عبدالرضا، روابط خارجی ایران،تهران، امیرکبیر1375.ص222)

 
آیا تاریخ دوباره تکرار می‌شود؟


هلسینکی

دیگری اما در سال 1975 بسته شد. یک توافقنامه در حوزه فرهنگی بین روسیه و آمریکا، توافقنامه ای که باعث شد سیتم های اطلاعاتی آمریکا در افراد و شخصیت های ارشد روسیه نفود کرده و حوادث سال 1992 را رقم بزنند. حوادثی که طی سه مرحله منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شده و حتی در صدد بود تا روسیه را نیز به 15 ایالت تجزیه نماید.

«در سال 1975 توافقنامه هلسینکی امضا شد که بر اساس بند سوم این توافقنامه افزایش همکاری های فرهنگی ـ علمی میان آمریکا و شوروی به طور رسمی تأیید شد. در چنین شرایطی سیستم های امنیتی[و اطلاعاتی] آمریکا و اروپا با برنامه ریزی های دقیق و صرف هزینه های کلان به دنبال تطمیع مقام های کلیدی و حساس در شوروی بودند و با انواع ترفندها به اجیر کردنِ افراد مبادرت می ورزیدند.» (واعظی،حسن،اصلاحات و فروپاشی،تشریح طرح بازسازی شده فروپاشی شوروی در ایران،تهران، سروش،1379. ص23)

آمریکا  واروپا برای رسیدن به مقصود خود از تمام روشها بهره گرفتند اما مهمترین وسیله و کارآمد ترین روش نفوذ در مقامات طراز اول شوری با انواع روشها بود. نفوذی که با پوشش همکاریهای علمی و فرهنگی آغاز و  با فعالیتهای سیاسی و امنیتی خاتمه یافت. به طور کلی زمینه های خارجی فروپاشی شوروی عبارت بودند از :

ـ کشاندن شوروی به مسابقه تسلیحاتی و گسترش ابعاد آن که منجر به توسعه تک بعدی و غفلت از سایر ابعاد توسعه شد.

ـ برنامه ریزی برای کشیدن دیوار آهنین به دور شوروی و محاصره سیاسی ـ امنیتی

ـ محاصره اقتصادی شوروی با هدف تضعیف توان ملی

ـ بحران سازی های پی درپی

ـ برنامه ریزی حساب شده رسانه ای به منظور تخریب چهره شوروی در افکار عمومی

ـ پشتیبانی وسیع از مخالفان و بی اعتبار ساختن نهادهای قضایی ، امنیتی و انتظامی.

ـ برنامه ریزی برای نفوذ در مقامات طراز اول شوروی با انواع روشهای تطمیع، آلوده کردن به مسائل مالی،تهدید و سند سازی . 

« الکسی پودبریوزکین، رئیس آکادمی علوم نظامی ، از اعضای مجلس روسیه و رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره طرح های آمریکا برای فروپاشی شوروی گفته است:" ... در اواسط دهه 1980 طرحی از سوی بنیاد«هرتیچ» آماده و در شورای امنیت ملی آمریکا به تصویب رسید. این سند پس از فرواپاشی شوروی در سال 1992 رسماً منتشر شد.عنوان این سند«برنامه ها در قبال اتحاد جماهیر شوروی ظرف 10 سال آینده» بود.

در این سند سه مرحله برای فروپاشی شوروی و یک مرحله برای فروپاشی روسیه در نظر گرفته شده است:

1. برنامه ریزی برای برچیدن پیمان ورشو(پیمان نظامی ورشو متشکل از کشورهای بلوک شرق در برابر ناتو بود.)

2. برنامه ریزی برای جداسازی و تجزیه جمهوری های ساحل بالتیک مانند اکراین و مولداوی و...

3. جداسازی سایر جمهوری های آسیای میانه از شوروی.

4. تقسیم روسیه به 10 تا 15 منطقه و ایالت جداگانه.


سه مرحله اول طرح اجرا شده و در شرایط فعلی آمریکا در صدد اجرای مرحله چهارم است.

پودبریوزکین می گوید: وقتی در سال 1989 بیش از 200 سند مختلف مربوط به آمریکا را برای فروپاشی شوروری مطالعه کردم و توانستم استراتژی آمریکا و غرب را به طور مستند و تحلیلی دسته بندی کنم ، در اوخر سال 1989 و اوایل 1990 اسناد را به گورباچف و رهبران به اصطلاح اصلاح طلب ارائه دادم اما به جای برنامه ریزی برای مقابله با اهداف و استراتژی آمریکا و تلاش برای نجات کشور از بحران های فزاینده، مرا متهم به ضدیت با اصلاحات و مخالفت با پروستاریکا کردند و همه نیروهایی را که با هدف دلسوزی و برای نجات کشور از فروپاشی به دنبال اصلاحات معقول بودند و مبتنی بر طرح و برنامه و کارِکارشناسی بودند، تحت عنوان مخالف اصلاحات از صحنه حذف نمودند. رسانه های غربی نیز از کسانی حمایت می کردند که فقط از اصلاحات حرف می زدند.» (همان. ص 26-27)

آمریکا برای تحقق اهداف خود در طول سالهای 1975 تا 1992 برنامه هایی را عملیاتی نمود اما برنامه ها و اقدامات زیر را می توان به عنوان علت العلل فروپاشی برشماری کرد:

الف. تخریب سیستم های امنیتی و قضایی و بی اعتبار ساختن آنها در افکار عمومی.( ارتش، قوه قضائیه و... )

ب. تبلیغ این نکته که با پایان یافتن جنگ سرد تمام مشکلات اقتصادی ـ سیاسی و امنیتی منطقه ای و بین المللی شوروی حل و فصل خواهد شد.

ج. سرمایه گذاری برای ایجاد تشکل های سیاسی مبلغ اندیشه های غرب برای پیشبرد اهدف اولیه. 

د.حذف نیروهای دلسوز از صحنه سیاسی و اجتماعی کشور

ه. به کارگیری نیروهای نفوذی و استفاده از نشریات و احزاب وابسته برای ممانعت از سوق یافتن فضای حاکم بر دولت و مجلس به سوی ارائه طرح و برنامه و فعالیتهای کارشناسانه و معقول برای حل نارسایی ها. (در همین چارچوب حمایت از افرادی نظیر گورباچف و معرفی وی به عنوان مرد سال معنا و مفهوم می یابد.)

و. افزایش فشارهای خارجی و بحران های منطقه ای و بهره مندی از موسساتی نظیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و... به منظور تضعیف بنیه مالی و توان ملی با هدف تشدید بحران اقتصادی و ایجاد نارضایتی های عمومی.

ز. تحریک جمهوری های شوروی به تجزیه طلبی و اعلام استقلال 

ژنو


سومی چند ماهی است که اتفاق افتاده، توافقی بین ایران و آمریکا (کشورهای 1+5 و شاید هم 3+3). برخی این توافق را فتح الفتوح می دانند و برخی دیگر عهدنامه ... اما به نظر می رسد این توافقنامه از جهاتی شبیه به عهدنامه گلستان و از زوایایی دیگر شبیه توافق هلسینکی است؛ از باب پنهان ماندن مفاد توافقنامه، مشخص نبودن و ابهام آمیز بودن آن و همچنین دادن برخی امتیازات از سوی ایران، قرابتی خاص با عهدنامه گلستان دارد. از جهاتی دیگر و از باب اینکه آمریکا از اقدام نظامی درمورد ایران نا امید شده و در صدد پیشبرد اهداف خود از طریق نفوذ فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی و همچنین ایجاد واگرایی در برخی مسئولان ارشد نظام و... ،شخصیت سازی مخالفان نظام ایران در فضای بین المللی  مانند اعطای جایزه صلح به شیرین عبادی، معرفی خاتمی به عنوان شخصیتی بین المللی و پذیرش نظر وی در معرفی سال 2001 به عنوان سال گفتگوی تمدنها و... با توافقنامه هلسینکی نیز قرابت دارد.

اظهارات مسئولان کشورهای غربی، خوشحالی های آنان از توافق ژنو و حرف های ضد و نقیضی که می زنند همگی باعث شده تلقی ما از توافقنامه ژنو، ابهام آمیز و در عین حال نگران کننده بوده و یادآور توافقات تاریخی گذشته شود.  

آیا تاریخ دوباره تکرار می‌شود؟

 
اما چند تفاوت عمده در این میان خود نمایی می کند و آن ملت بزرگ ایرانِ امروز، رهبری فرزانه آن و مسئولان انقلابی است. نه جمهوری اسلامی ایران دولت قاجار قرن نوزده است، نه روحانی گورباچف و نه ظریف میرزا ابوالحسن خان شیرازی. اینجا ایران است و ایرانی هیچگاه غیرت و غرور ملی و اسلامی خود را فدای نان نمی کند. آقای روحانی و هیأت مذاکره کننده نیز باید بدانند آنها مسئولیت سنگینی بر دوش دارند، و آن مسئولیت حفظ آرمانها و اصولی است که  از شهدای صدر اسلام، مشروطه، 15 خرداد 42، انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و شهدای هسته ای و فتنه 88 بر جای مانده است. ایشان باید بداند و البته نیک می داند که پاسخگوی ملت شریف ایران است، نه طیف تندوریی از اصلاح طلبان که خواهان تغییر ساختار و البته ماهیت نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و این مهم در جریان توزیع سبد کالا و صف های طولانی مردم عزیز ـ آسیب پذیر به زعم دولت و برخی اصلاح طلبان ـ روشنتر از ماه شب 14 رخ عیان نمود.

به فرموده مقام معظم رهبری دشمن هیچگاه از دشمنی خود دست بر نمی دارد، هر چند اگر چند صباحی حرفهایی بر زبان براند که بر مذاق ما خوش آید. کوته نگری است اگر فکر کنیم که دل غربی های برای ما سوخته. بلکه باید هوشیار باشیم و بدانیم که دشمن سبک بازی خود را تغییر داده و برای رسیدن به هدف غایی خود که همانا مهار نظام مقدس جمهوری اسلامی ـ تغییر رفتار و تغییر ساختار آن است، طرفی دیگر بربسته است و تنها روش خود را تغییر داده است.

مسئولان و نخبگان نیز باید بدانند که تنها راه ایستادگی در برابر دشمن ؛ توکل به خداوند بزرگ و استفاده از ظرفیت های انبوه درونی و اعتماد به مردم است و نه چشم دوختن به غربیها.

بنابراین هر چند این سه توافقنامه شباهت های زیادی با هم دارند، اما این بار تاریخ تکرار نخواهد شد و مردم و مسئولان ما هر لحظه احساس کنند که غرب در صدد خیانت و تجاوز به حقوق حقه مردم ایران است از ادامه مذاکرات سرباز زده و تمامی توافقات را کان لم یکن تلقی خواهند کرد. 

یک مقام آمریکایی گفت:
در حالی که قرار است از امروز مذا‌کرات هسته‌ای میان ایران و ۱+ ‌۵ در وین و در راستای توافق جامع از سر گرفته شود، یک مقام آمریکایی، جزئیاتی از روند این مذاکرات و موارد مورد نوافق را بیان کرده است. این مقام همچنین اعلام گفته که قرارداد نفتی ایران و روسیه، تهدیدی برای تحریم و مذاکرات نخواهد بود.
کد خبر: ۳۷۹۸۷۹
تاریخ انتشار:۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹-18 February 2014
مقامات ایرانی و آمریکایی با ایمیل در ارتباط خواهند بود
در حالی که قرار است از امروز مذا‌کرات هسته‌ای میان ایران و ۱+ ‌۵  در وین و در راستای توافق جامع از سر گرفته شود، یک مقام آمریکایی، جزئیاتی از روند این مذاکرات و موارد مورد نوافق را بیان کرده است. این مقام همچنین اعلام گفته که قرارداد نفتی ایران و روسیه، تهدیدی برای تحریم و مذاکرات نخواهد بود.

به گزراش «تابناک»، مقامات آمریکایی در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+ ‌۵ در حال از‌سر‌گیری برای رسیدن به توافق نهایی است، اعلام کرده‌اند که افزایش فروش نفت ایران در ماه‌های اخیر و همچنین قرار‌داد بزرگ نفتی میان ایران و روسیه، هیچ تهدیدی را متوجه تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا و همچنین روند مذاکرات نخواهد کرد.
 
لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی در این باره اشاره کرد، روز گذشته، یکی از مقامات ارشد آمریکایی‌ در وین اظهار کرد که مذاکرات برای حل معضل برنامه هسته‌ای ایران پیچیده، سخت و زمانبر خواهد بود. 

این مقام ارشد همچنین گفته است: افزایش اخیر در فروش و صادرات نفت ایران، تهدید در راستای از هم پاشیدن سازمان تحریم‌ها نیست، زیرا‌ برنامه تحریم‌ها، ‌چنین افزایش‌های مقطعی را در صادرات نفت ایران پیش‌بینی کرده بود. 

این مقام آمریکایی همچنین تأکید کرد، بستن قرارداد احتمالی میان ایران و روسیه برای تبادل پایاپای نفت و کالا، هیچ گونه تهدیدی تلقی نمی‌شود؛ اما وی بیان کرد‌: بستن یک چنین قراردادی، سخت و زمانبر است و چنانچه از قانون تحریم‌ها تخطی کند، با مجازات‌‌ ایالات متحده روبه‌رو خواهد شد. 

وی افزود‌: ‌افزایش صادرات نفت ایران و ‌قرارداد با روسیه، هیچ تأثیر به‌خصوصی ندارد. بسیاری از شرکت‌های خارجی خواهان تجارت با ایران هستند؛ البته اگر بتوانند به یک قرارداد نهایی و کامل برسند، ولی اگر این شرکت‌ها به دنبال دور زدن تحریم‌ها باشند، ما آن‌ها را خواهیم یافت. 

این مقام آمریکایی همچنین در خصوص روند مذاکرات سه روزه‌ای که قرار است در این هفته و از امروز در وین، پایتخت اتریش برگزار شود، گفته است: هیچ گونه دیدار پشت پرده‌ای بین مقامات ایرانی و آمریکایی مانند سال گذشته وجود نخواهد داشت و مذاکرات‌ مستقیم میان ایران و شش قدرت جهانی و به هدایت و سرپرستی کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا‌ برگزار خواهد شد. 

‌وی همچنین تأکید کرد، اگر نیاز به مذاکره جداگانه بر سر موضوعات خاص باشد، مقامات آمریکایی، احتمالاً با همتایان ایرانی خود از طریق ایمیل در ارتباط مدام خواهند بود. 

وی گفته است: همه ما‌ وقتی نیاز به حل مشکلی با ایرانیان باشد، با آن‌ها از طریق ایمیل ارتباط برقرار می‌کنیم. 

وی در پایان یادآور شد، این مذاکرات سه روزه شامل موضوعاتی از قبیل زمان‌بندی مذاکرات و موارد لازم برای توافق خواهد بود.


کد خبر: ۳۷۹۷۶۶
تاریخ انتشار:۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۱-18 February 2014
منابع امنیتی ترکیه از استعفای ۷۴ خلبان ارتش این کشور در اعتراض به قانون افزایش مدت خدمت برای خلبان ها خبر دادند.

به گزارش تسنیم به نقل از شبکه اسکای نیوز، 74 خلبان ارتش ترکیه در پی اصلاح قانون خدمت خلبان ها که هنوز تصویب نشده است، استعفانامه خود را تقدیم کردند.

بر اساس این گزارش، این افسران ارتش ترکیه در اعتراض به تغییر قانون ارتش مربوط به مدت خدمت خلبان ها استعفا کردند.

بر اساس این گزارش، تعدیل قانون مذکور مدت خدمت قانونی را افزایش می دهد.

استعفای این خلبان ها در حالی صورت می گیرد که هنوز عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه آن را تصویب نکرده است.



کد خبر: ۳۷۹۹۳۶
تاریخ انتشار:۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵-18 February 2014
عده‌ای از اعضای گروهک تروریستی منافقین در مقابل محل برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 تجمع کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، عده‌ای از اعضای گروهک تروریستی منافقین در مقابل محل برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 تجمع کرده‌اند.

گفتنی است؛ تعداد این تجمع‌کنندگان 8 نفر است.
ارسال به دوستان
ادعای ارسال قطعات یدکی هواپیما از اسرائیل به ایران

رسانه‌های یونانی مدعی شدند دلالان تسلیحاتی اسرائیل سعی داشتند قطعات یدکی هواپیما به ایران ارسال کنند.

خبرگزاری فارس: ادعای ارسال قطعات یدکی هواپیما از اسرائیل به ایران

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، رسانه‌های یونانی گزارش دادند دلالان سلاح اسرائیلی سعی داشتند قطعات یدکی هواپیما از طریق یک نهاد پوششی یونانی به ایران ارسال کنند.

این موضوع زمانی مشخص شد که یک تحقیق محرمانه توسط وزارت امنیت داخلی آمریکا با همکاری نهاد جرائم اقتصادی یونان در حال انجام بود.

بر اساس این گزارش، دلالان اسرائیلی قطعات یدکی هواپیما را در دو تاریخ جداگانه دسامبر 2012 و آوریل 2013 ارسال کرده‌اند.


با قدرت در کابینه لبنان حضور خواهیم داشت
اگرمنطق عقب‎نشینی راپذیرفته بودیم،امروز اسرائیل دربیروت حکومت می‏کرد
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۳
 
عربستان در همه جبهه ها علیه سوریه در حال جنگ است امروز عربستان درک کرده است که پس از بازگشت این جوانان به عربستان فاجعه ای روی خواهد داد/ما لبنانی ها که همسایه سوریه هستیم و زندگی و سرنوشت ما با سوریه گره خورده است چرا حق نداریم که تدابیر پیشگیرانه انجام دهیم....
پایگاه خبری انصارحزب الله - سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه ماجراجویی جدید در لبنان هشدار داد و گفت: دشمن در محاسباتش مرتکب اشتباه نشود، حزب الله در سطح بالایی از آمادگی قرار دارد.

 سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در ابتدای سخنرانی‌اش که به مناسبت تقدیر از رهبران شهدای مقاومت صورت گرفت، با تجلیل از نقش رهبران مقاومت در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و دفاع از کشور به روح بزرگ آنها درود فرستاد.

وی در آغاز سخنانش اظهار داشت: به روان رهبران شهید، استادان مقاومت و «سید عباس موسوی» سرور شهیدان مقاومت اسلامی، شیخ «راغب حرب» و شهید «عماد مغنیه» و همچنین همه شهدای ارتش، نیروهای امنیتی، شهدای مقاومت، شهدای فلسطینی و سوری و همه افرادی که خونشان این زمین را آبیاری کرده و پیروزی‌ها آفریدند، درود می‌فرستم.

وی همچنین در ادامه به روان شهدای انفجارهای اخیر لبنان درود فرستاد و با عرض تسلیت به خانواده‌های آنان، با مجروحان این حوادث تروریستی ابراز همدردی کرد و برای آنها آرزوی بهبودی عاجل کرد.

محورهای سه گانه سخنرانی نصرالله

سید حسن نصر الله درباره موضوعات سخنرانی امشب خود گفت: سخنان بنده درباره سه موضوع است. نخست درباره دشمن اسرائیلی و مقاومت، دومی درباره رویارویی جاری در لبنان و سوریه و منطقه و پیامدهای امنیتی و سیاسی و مسائل مشابه آن. سومین موضوع درباره کابینه جدید است.

وی با بیان اینکه در سالروز رهبران شهید،‌ ابتدا سخنرانی خود را درباره موضوعی بدیهی آغاز می‌کنم، افزود: یک موضوع بدیهی که متاسفانه نزد بسیاری از افراد به فراموشی سپرده شده است و آن اسرائیل، خطرات و تهدیدات آن است و اینکه از فرصت‌های موجود با مساعدت آمریکا بیشترین استفاده را می‌برد.

نصر‌الله: خطر اسرائیل به «فراموشی» سپرده شده است

سید نصر الله با بیان اینکه درباره فلسطین و لبنان ما نیازمند تذکر و یادآوری‌هایی هستیم، افزود: آیا لازم است که خطر اسرائیل علیه فلسطین را یادآوری کنیم؟ خطرش برای ملت فلسطین و مقدسات را یادآوری کنیم؟ اینها موضوعاتی بدیهی هستند ولی امروزه به فراموشی سپرده شده‌اند. همه کشورها امروزه به امور کشورهایشان مشغولند. بلکه برخی از این کشورها درگیر جنگ تمام عیار هستند. متاسفانه برخی‌ها دوست ندارند که درباره فلسطین و اسرائیل سخنی گفته شود.

وی وضعیت فعلی کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه را خواسته آمریکا و رژیم صهیونیستی بعد از همه پیروزی‌های محور مقاومت خواند و افزود: آنچه (آمریکا و اسرائیل) می‌خواهند این است که فلسطین و نبرد با دشمن اسرائیلی نه تنها از دایره اولویت‌ها خارج شوند، بلکه از دایره مسائل مورد اهتمام، از عقل، قلب و عاطفه خارج شوند و اینکه به مرحله‌ای برسیم که وقتی بگوییم «فلسطین» مردم بگویند «رهایمان کنید». این همان چیزی است که می‌خواهند ملت‌های اسلامی به آن برسند. آنچه مهم است رسیدن به مکانی حتی در سطح عقل، عاطفه است. اینکه فلسطین در یک جهان دیگری باشد. در اینجا نیز یک مسئولیت فلسطینی وجود دارد.

دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه باید اعتراف کرد که آنها تا سطح بالایی موفق شده‌اند، ولی می‌توان از پیشرفت این روند جلوگیری کرد و گزینه‌هایی که همچنان در اختیار هستند را اتخاذ کرد، علت اهمیت قائل شدن آمریکایی‌‌ها برای دستیابی به سازش نهایی برای آرمان فلسطین را جویا شد و افزود: چرا این تلاش‌ها در این برهه فعلی پیگیری می‌شوند؟ دولت آمریکا و صهیونیستی سعی در پایان بخشیدن به قضیه فلسطین را دارند. زیرا جهان عربی در این مرحله وجود ندارد و جهان اسلامی نیز وجود ندارد. همه کشورها مشغول امور خود هستند.

دبیر کل حزب الله گفت: اسرائیل امروز را فرصتی برمی شمرد و با آمریکایی می گوید که این فرصتی برای تسویه حساب بر سر قضیه فلسطین و اعمال شروط علیه فلسطینیان است تا حل این مناقشه مناسب اسرائیل و آمریکایی‌ها باشد.

دبیر کل حزب الله گفت: در گذشته امام موسی صدر و رهبرانی از همه طوائف لبنانی از دهه پنجاه در هشدار و دعوت از همگان به منظور مقابله با تهدیدهای اسرائیل صدای بلندی داشتند و پس از حمله سال ۱۹۸۲ اسرائیل، شیخ راغب حرب و همه برادرانش مردم را به مقاومت دعوت کردند و گفتند این راه بازگشت به فلسطین است.

دبیر کل حزب الله افزود: متاسفانه امروز در همین وضعیت به سر می بریم بسیاری می گویند مشکل با لبنان نیست بلکه مشکل با فلسطینیان و مقاومت فلسطین است و اسرائیل به لبنان حمله کرد تا فلسطینیان را از لبنان بیرون کند و اسرائیل دخالت در لبنان و نقض حاکمیت این کشور را نمی خواهد و بلکه برخی اسرائیل را منجی می دانند و اینکه اسرائیل خطر و تهدید محسوب نمی شود.

سید حسن نصرالله گفت: سازمان آزادی بخش فلسطین و مقاومت فلسطین از لبنان خارج شدند و جنایاتی علیه اردوگاه های فلسطینی صورت گرفت اما اسرائیل باقی ماند و به دنبال اعمال گزینه های سیاسی بر لبنان بود و دو بازداشتگاه در لبنان بنا کرد و برای ساخت مستعمره هایی در جنوب لبنان آماده می شد و اگر جرقه مقاومت زده نشده بود و درگیری خونبار بین لبنانی های مبارز با اشغالگران روی نداده بود اسرائیل به نوار مرزی عقب نشینی نکرده بود و این در حالی است که در آن زمان مقاومت خطری برای دشمن صهیونیستی نبود.

اگر مقاومت نبود هنوز اسرائیل در خاک لبنان بود/ حزب الله در سطح بالایی از آمادگی قرار دارد

سید حسن نصرالله تاکید کرد: اگر مقاومت نبود اسرائیل در لبنان باقی مانده بود و همه باید بدانند که اسرائیل به دنبال سلطه جویی بر لبنان است و خیر و صلاح کشور و هیچ قوم و طائفه ای در لبنان را نمی خواهد.

وی تاکید کرد: اسرائیل همچنان دشمن، خطر و تهدیدی است که باید نسبت به آن هوشیار بود اسرائیل طی هفته های گذشته به دنبال استفاده از فرصت ها برای جنگ علیه مقاومت و اطراف آن بود و ما تهدیدهای اسرائیل را شنیدیم و بسیاری در لبنان چه بسا این تهدیدها را نشنیدند اما اسرائیل اوضاع را فرصتی برای حمله به مقاومت در لبنان و اعمال فشار بر آن می‌بیند و ممکن است که از برخی فرصت ها برای برخی اقدامات خصمانه سوء استفاده کند، اسرائیل همچنان چشم به خاک و نفت ما دوخته است و همچنان حزب الله را بزرگترین خطر برای خود در منطقه می داند.

دبیر کل حزب الله گفت: اسرائیل همچنان مقاومت را خطری برای برنامه‌ها و بلندپروازی‌های خود می داند، امروز در سالگرد رهبران شهید می گویم که دشمن می داند که نمی تواند ما را دچار بیم و هراس کند و نمی تواند از عزم ما بکاهد و می داند که مقاومت در هر زمان آمادگی در سطح بالای خود را حفظ می کند و حتی در شرایط کنونی می داند که قدرت مقاومت و امکانات آن آماده و در سطح بالا و پیشرفته ای است و مقاومت اگر شهدایی در سوریه داده است اما این امر موجب بیش تر شدن تجربه و قدرتش شده است.

نصرالله گفت: دشمن باید نگران باشد و مرتکب هیچ محاسبات اشتباهی نشود.

دبیر کل حزب الله گفت: از همه لبنانی ها می خواهم که نسبت به تهدیدهای اسرائیل و خطرات آن برای هر چیزی در لبنان هوشیار باشند و در هر سطحی به مسئولیت ملی خود عمل کنند و همان طور که قبلا هم گفته ام امیدواریم کشوری داشته باشیم که بتواند از لبنان دفاع کند و ما امروز احساس خوبی داریم و امیدواریم که روزی بیاید و ارتش تنها قدرتی باشد که از لبنان دفاع کند و ما از هر چیزی که می تواند ارتش را از لحاظ تجهیزات و نیرو و سلاح های پیشرفته در برابر چالش های اسرائیل تقویت کند حمایت می کنیم و این روزها ثابت می شود که آیا جهان می خواهد این سلاح را به ارتش بدهد یا نه و اگر لبنان از این حمایت برخوردار شد از هر کسی که به ارتش سلاح بدهد تشکر می کنیم.

سید حسن نصرالله گفت: ما به دنبال دفاع از لبنان، عزت و توانمندی آن هستیم و امیدواریم که اراده ای فراگیر شکل بگیرد که بر اساس آن دولتی تشکیل شود که به فکر هر وجب از خاک لبنان و سرنوشت هر لبنانی باشد و ارتشی قوی تشکیل بدهد

«تروریسم تکفیری» همه کشورهای منطقه را تهدید می‌کند 

سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود اظهار داشت: از سال ۱۹۸۲ تا سال ۲۰۰۰ و در سال ۲۰۰۶ برخی‌ها در لبنان دائما مسئولیت اقدامات اسرائیل را بر گردن مقاومت می‌انداختند. چرا علمیات استشهادی علیه اسرائیلی‌ها اجرا می‌شود؟ بعضی‌ها حتی از واژه «شهید» برای شهدای حزب الله استفاده نمی‌کردند و صفت مقاومت را از آن حذف می‌کردند. سخن‌هایی درباره عدم بهانه دادن به (رژیم صهیونیستی) به میان آورده شد. در آن روزها اگر می‌خواستیم به این منطق گوش فرا دهیم، اسرائیل تا کنون در بیروت و جبل (عامل) باقی می‌ماند. شهرک‌سازی می‌کرد و کابینه تعیین می‌کرد و کشور را اداره می‌کرد و گزینه‌های سیاسی‌اش را تحمیل می‌کرد.آب‌های ما را به غارت می‌برد. اگر به آن منطق گوش می‌دادیم، منطقی که همه اقدامات دشمن اسرائیلی ‌را تنها واکنشی طبیعی و موجه به عملیات مقاومت می‌دانست در ان صورت همه امور به دست اسرائیلی‌ها می‌افتاد.

دبیر کل مقاومت اسلامی لبنان درباره واکنش آحاد مردم و گروه‌های لبنانی به منطق فوق گفت: اهالی لبنان و بخش بزرگی از ملت به این منطق گوش ندادند و به مقاومت ادامه دادند تا آزاد سازی را به ارمغان آوردند که امروزه همه لبنانی‌ها از آن بهره می‌برند.

سید نصر الله خطر تروریسم تکفیری را دومین تهدیدی خواند که همه کشورهای منطقه را با تهدید مواجه می‌سازد و افزود: تکفیر به تنهایی خطری ندارد و تا زمانی که در دایره فکری باقی بماند، هر کسی اختیار دارد و عواقب آن را متحمل می‌شود. مشکل در تفکر نیست، بلکه آنها وقتی کسی را تکفیر می‌کنند، شخص دیگر را که با عقائد، افکار و سیاست های آنان مخالف باشد را قبول نمی‌کنند و به مباح دانستن خونش و حذف وی روی می‌آورند.

وی افزود: این تروریسم تکفیری در همه مناطق وجود دارد و از گروه‌های مسلح در همه کشورهای منطقه تشکیل می‌شود. این جریان‌ها رویکرد دور سازی و حذف را دنبال می‌کنند.

نصر الله به تکفیر جبهه النصره توسط گروهک داعش پرداخت و افزود: این دو گروه داری یک فکر، روح و اخلاق واحد هستند ولی هنگامی که درباره یک موضوع سیاسی دچار اختلاف شدند، داعش، جبهه النصره را کافر و مرتد خواند.

دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه گروه‌های تکفیری چنانچه در یک موضوع سیاسی، مالی و یا سازمانی با دیگری اختلاف پیدا کنند، به سرعت حکم تکفیر دیگری را صادر می‌کنند، افزود: باید در درگیری‌های بین «داعش» و «جبهه النصره» در سوریه تامل شود. دیده بان سوری از بیش از دو هزار کشته و ده‌ها عملیات انتحاری علیه یکدیگر سخن می‌گوید. این عملیات با خودروهای بمب گذاری شده انجام شدند. خودروهای بمب گذاری شده به برخی شهرک‌‌ها ارسال شده و به کسی رحم نکردند. وی با مطرح کردن سئوالی درباره علت اختلاف بین داعش و جبهه النصره با وجود داشتن یک مذهب و یک رویکرد، گفت: بر سر یک موضوع سیاسی و یا یک چاه نفت اختلاف پیدا کردند. ما امروزه این عرصة (درگیری‌ها) را مشاهده می‌کنیم. این امر عقل و اندیشه رهبران و اعضای این گروهک‌ها را نشان می‌دهد. این موضوع غافلگیر کننده نیست و هر کسی که تجربه‌های گذشته را پیگیری کرده باشد، آنرا پیش بینی می‌کرد.

اسرائیل و آمریکا گروههای تکفیری را به خدمت می‌گیرند/نگرانی از خطر بازگشت گروه‌های تروریستی

سید حسن نصرالله در ارتباط با درگیری های میان داعش و جبهه النصره در سوریه گفت: باید تجربه افغانستان را ببینیم گروه های افغانی با قوی ترین ارتش یعنی ارتش اتحاد جماهیر شوروی جنگ کردند و هنگام خروج ارتش شوروی برخی گروه هایی که تفکرات تکفیری داشتند وارد گروه های افغانی شدند و درگیری بین آنها درگرفت و کُشت و کشتارهایی که بین آنها صورت گرفت ارتش سرخ شوروی هم این کشتارها را نکرده بود.

دبیر کل حزب‌الله گفت: در الجزایر گروه‌های مسلح در بین مردم چه کردند در حالی که جنگ سالاران به جان هم افتاده بودند.

سید حسن نصرالله گفت: ما در انفجارها سریعا طرفی را متهم نکردیم زیرا همه چیز روشن می شود و آنها به دنبال جنگی آشکار هستند آنها اهداف خود را اعلام می کنند و نوار ویدیویی بیرون می دهند و هنوز این بحث و بررسی ها وجود دارد که عاملان انفجارهای لبنان طرف های تکفیری هستند.

دبیر کل حزب الله گفت: طبعا اسرائیلی‌ها وارد این گروه های تکفیری شده اند و آمریکا این طرف‌ها را بکار گرفته است اما بحثی نیست که این طرف ها چه کسانی هستند و چه کسانی این اقدامات تروریستی را مدیریت می کند.

نصرالله تاکید کرد: در لبنان در سایه انفجارها و عملیات های انتحاری بحث هایی صورت گرفت برخی گفتند اگر حزب الله در سوریه ورود پیدا نکرده بود این حوادث روی نمی داد و از روز اول این گونه عملیات های تروریستی را توجیه کردند و این منطق همچنان باقی خواهد ماند، بسیار خوب، قبل از اینکه ما به سوریه برویم آیا در لبنان جنگی در شمال لبنان و برخی اردوگاه ها که از سوی این گروه های تکفیری تحمیل شده بود وجود نداشت در حالی که آنها با خودروهای بمب گذاری شده مناطق مسیحی نشین و ارتش را هدف می گرفتند، این امور مربوط به قبل از حوادث سوریه است.

سید حسن نصرالله گفت: در برابر این منطقه دو فرضیه وجود دارد یکی اینکه این انفجارها با دخالت ما در سوریه در ارتباط است یا اینکه هیچ ارتباطی ندارد و آنها در هر حال جبهه جنگ در سوریه را باز خواهند کرد و آنها اولویتشان پایان دادن به جنگ در سوریه و ورود به لبنان است آنها راهبرد سیطره بر مناطق مرزی با لبنان را اتخاذ کردند و سپس به دنبال ورود به لبنان هستند و این قضیه ، برای آنها قریب الوقوع است.

دبیر کل حزب الله اظهار داشت: لبنان هدف گروه های تکفیری است و بخشی از طرح و برنامه آنها است و اگر آمریکایی و اسرائیلی ها این گروه ها را وارد سوریه کردند طبعا لبنان را هدف قرار می دهند زیرا در لبنان مقاومتی هست که بزرگ ترین خطر برای اسرائیل شمرده می شود و به عقیده شان وارد لبنان خواهند داد و به گمانشان تنها به خاطر اعتقاداتشان وارد لبنان می شوند.

سید حسن نصرالله گفت: اگر تسلیم این منطق شویم که مردم بهای اقدام حزب الله در اعزام نیرو به سوریه را می دهد و همین موجب شده که این گروه ها وارد لبنان شوند ، این فرضیه سوال دیگری را در پس خود می آورد اینکه آیا اعزام نیرو به سوریه ارزش این جانفشانی ها و تحمل این تبعات را دارد ؟ آیا ارزش دارد که ما در مناطق القصیر و دمشق جنگ کنیم زیرا اینها مناطق اصلی هستند که نیروهای ما در آن حضور دارند یا در مناطق مرزی، و اگر دمشق سقوط کند همه مناطق مرزی تحت سیطره این گروه ها خواهد بود.

نصرالله ادامه داد: اینجا برمی گردیم به توجیه هایی که برخی برای حمله اسرائیل علیه لبنان می آورند هرگز به شرح و تفصیل هایی که درباره علت ورودمان به سوریه گفته ام برنمی گردم و اینکه چرا در جایی که باید باشیم باقی خواهیم ماند. بر اساس گزارش های جدید، بیش تر کشورهایی که از شبه نظامیان در سوریه حمایت مالی کرده و آنها را برای جنگ به سوریه می فرستند این کشورها اکنون از نگرانی و وحشت خود نسبت به خطرات امنیتی که این گروه ها در صورت بازگشت به کشورهایشان می توانند داشته باشند سخن می گویند.

دبیرکل حزب الله گفت: اکنون در همه جهان این بحث است که اگر خدای نکرده این گروه ها (تکفیری ها) در سوریه پیروز شوند ، سوریه بدتر از افغانستان خواهد شد و اگر این گروه ها شکست بخورند و به سوی ما بازگردند چکار کنیم.

سید حسن نصرالله افزود: شماری از کشورها قوانینی را برای جلوگیری از سفر جوانانشان به سوریه و پیوستن به گروه های شبه نظامی وضع کرده اند که از جمله آنها تونس است و کسانی از این جنگجویان در سوریه هنگامی که به تونس بازگشتند طعم آنچه را که ملت های منطقه از کشتار و تروریسم می بینند به مردم تونس چشاندند.

عربستان در همه جبهه‌ها با سوریه وارد جنگ شده است/ چرا از برگزاری انتخابات در سوریه واهمه دارند

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنانش که به طور مستقیم از شبکه خبری المنار پخش شد، تاکید کرد که اگر این تکفیری ها که ما آنها را در القصیر شکست دادیم و خودروهای بمب گذاری شده را به سوی ما روانه کردند این مسئله جزئی از جنگ خواهد بود.

وی با اشاره به تصویب قانونی برای جلوگیری از ورود جوانان برای رفتن به جنگ در سوریه گفت : در عربستان هجمه ای علیه مشایخی که جوانان را به رفتن به سوریه تشویق می کنند آغاز شده است و این تبدیل به یک سیاست رسمی شده است در حالی که آنها ۳ سال جوانان عربستانی را برای رفتن به سوریه تشویق می کردند چرا الان این تدبیر را اتخاذ کرده اند سپس تصمیم گرفتند که هر کس که برای جنگ به سوریه برود به زندان بیندازند ولی واقعیت این نیست و عربستان در همه جبهه ها علیه سوریه در حال جنگ است امروز عربستان درک کرده است که پس از بازگشت این جوانان به عربستان فاجعه ای روی خواهد داد.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: من از تمام لبنانی ها می پرسم که چرا همه کشور های دنیا حق دارند که در مورد حضور جوانان خود در گروه های تکفیری نگران باشند و ما لبنانی ها که همسایه سوریه هستیم و زندگی و سرنوشت ما با سوریه گره خورده است چرا حق نداریم که تدابیر پیشگیرانه انجام دهیم.

نصرالله تاکید کرد، ۳۰ هزار لبنانی در القصیر حضور داشتند که مورد تعرض تکفیری‌ها قرار گرفتند. تکفیری ها تعدادی از آنها را ربودند و تعداد از زنان لبنانی را مورد تجاوز قرار دادند آیا ما حق نداریم که برای مقابله با قتل غارت و تجاوز به ۳۰ هزار لبنانی در القصیر وارد این منطقه شویم؟

وی با تاکید بر اینکه "خطر تکفیری ها تمام مردم لبنان را تهدید می کند" افزود که در این جنگ باید تحمل و صبر داشته باشیم قبل از مسلمانان از مسیحیان بپرسید که کلیساهای شما و راهبه های شما و کشیش های شما کجا هستند از برخی ها بپرسید که شما برای جلوگیری از سیطره گروه های مسلح بر مناطق مرزی چه کاری انجام داده اید.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد که اگر گروه های تروریستی بر مناطق مرزی سوریه مسلط شوند زمانی خواهد رسید که لبنان به جبهه ای برای جهاد تبدیل خواهد شد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد، چرا از اجرای انتخابات در سوریه می ترسند چرا که می دانند رای ملت به چه سمتی است اگر گروه های مسلح بر تمامی مناطق سوریه مسلط شوند چه کسی سوریه را حفظ خواهد کرد شورای ملی سوریه یا رئیس ائتلاف معارضان؟ بسیاری از مردم درک کرده اند که با وجود انتقاد هایی که از نظام دارند ولی می‌دانند که جایگزین سوریه چه کسانی خواهند بود.

وی تاکید کرد مردم باید بدانند که ما در این جنگ پیروز خواهیم شد و تمام امکانات این پیروزی در سطح رسمی و مقاومت و مردم وجود دارد و تنها مسئله، مسئله وقت است این جنگ جنگی سرنوشت ساز و افق آن پیروزی خواهد بود.

نصرالله گفت: باید برای ممانعت از تحقق اهداف تکفیری ها تلاش کنیم که یکی از اهداف آنها در سوریه و لبنان جنگ مذهبی است و آنها خواهان فتنه هستند.

دبیر کل حزب الله گفت: تکفیری‌ها سیاست ایجاد فتنه در اردوگاه‌ها را دنبال می کنند چرا اصرار دارند که رهبران برخی از گروه ها باید از فلسطینی باشند و چرا اصرار دارند که بعضی از خودروهای بمب گذاری شده از اردوگاه ها خارج شوند.

نصرالله تصریح کرد: مسئولیت امنیت بر عهده ارتش، دولت و نیروهای امنیتی است و هرگاه که ما اطلاعاتی در اختیار داریم آن را به دولت تحویل می دهیم و همه مردم لبنان باید ارتش و نیروهای امنیتی را حمایت کنند.

حمایت از دولت وحدت ملی

نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود در مورد حکومت لبنان گفت که هر انسانی می تواند که نتیجه حکومت را ارزیابی کند و ما به همه اندیشه ها و احساسات احترام می گزاریم و اختلاف مردم در ارزیابی خود از حکومت طبیعی است و این بر حسب زاویه ای است که با آن نگاه می کند.

نصر الله افزود که ما دائما در گفتمان های سیاسی خود از شراکت حرف زدیم که ما با دولت و مشارکت ملی هستیم و در هیچ روزی نگفتیم ما حکومتی را که جریان المستقبل در آن حضور داشته باشد نمی پذیریم و همیشه از حکومت وحدت ملی و گفت و گو حمایت می کردیم

وی تاکید کرد آنچه که تشکیل حکومت در طی ۱۰ ماه جلوگیری کرد پست های وزارتی نبود بلکه کسانی بودند که خوهان تشکیل حکومتی یک جانبه و کنار گذاشتن حزب الله از هر حکومت سیاسی بودند.

نصر الله گفت متاسفانه طرفی که خود مانع از تشکیل حکومت می شود ما را به مانع تراشی متهم می کند ولی تنها کسانی که راه برای این دستآورد ملی باز کردند جنبش امل و حزب الله بودند شرایط سیاسی داخلی و منطقه ای و بین المللی ما در سه سال اخیر در بهترین شرایط است.

نصر الله افزود این ما بودیم که در را گشودیم و اگر بر موضع خود پافشاری می کردیم معلوم نبود این کشور به چه سمتی می رفت و ما دارای منافع خاصی نیستیم و تا آخرین لحظه در مورد وزارتخانه ها مناقشه نمی کردیم و آنچا که برای ما مهم بود منافع این کشور است.

نصرالله گفت: ما امیدواریم که به سوی حکومتی برویم که دارای تفاهم گفت و گو تلاش برای کاهش شدت گفتمان سیاسی و رسانه ای در این کشور است و این به نفع همگان است و ما با این انگیزه مثبت به سمت حکومت می رویم .

وی تاکید کرد که ما خواهان شراکت و همگرایی بین لبنانی ها و تقویت وضع داخلی در مقابله با فتنه ها هستیم.

نصر الله گفت که باید اولویت های دولت اجرای قانون اساسی و مقابله با تروریسم و پرونده ای اقتصادی و اجتماعی باشد. برخی از مردم نگرانی هایی دارند مثلا برخی ها می گویند که نعیم عباس و عمر الاطرش را آزاد میکنند اگر کسی اعتراف کرده باشد هیچ کس نمی تواند آزادش کند.

ملت بحرین با وجود سرکوب نظام به راه خود ادامه می دهد

نصر الله در بخش دیگری از سخنان خود از ملت بحرین مظلوم بحرین به خاطر ۳ سال مبارزه مسالمت آمیز تقدیر کرد و افزود که ملت بحرین این جنبش را با وجود سرکوب وتخریب و بازداشت های تحمیلی حکومت بحرین ادامه داده است.

جنگ در سوریه باید فورا پایان یابد

وی خطاب به مردم لبنان، فلسطین و گروه‌های فلسطنی گفت که تنها به صدور بیانیه های محکومیت اکتفا نکنند چرا که کسانی میخواهند از فلسطین برای رسیدن به نتایج مورد نظر خود استفاده کنند.

نصر الله افزود: اگر میخواهید که فرصت را از اسرائیل بگیرید و از فرو رفتن منطقه در فتنه جلوگیری کنید جنگ علیه سوریه را متوقف کنید و افراد مسلح را از سوریه خارج کنید و بدون شک دراین صورت ما هم در سوریه باقی نخوهیم ماند و باید به خاطر لبنان، فلسطین، سوریه و امت اسلامی جنگ در سوریه را تمام شود.


منبع:فارس



تعویق تحویل میگ 29 به ارتش سوریه

سرویس سیاسی بی باک؛ بخش نیروهای مسلح:

منابع روسی اعلام کردند که تحویل جنگنده‌های روسی میگ 29 که به موجب قراردادی میان مسکو و دمشق قرار بود به سوریه تحویل داده شود، به تعویق افتاده است.

به گزارش بی باک، روزنامه روسی "کومرسانت" فاش کرد که مسکو قصد دارد تحویل هواپیماهای جنگنده "میگ 29" به سوریه را به تاخیر بیندازد و دلیل آن نیز نبود شرایط لازم برای انتقال این جنگنده‌ها و نیز ناتوانی دمشق از پرداخت بهای آن است.

در سال 2007 به موجب قراردادی که میان مسکو و دمشق منعقد شد، روسیه متعهد شد که 12 هواپیمای جنگنده از نوع "میگ 29 ام" و "میگ 29- ام 2" ساخته و به سوریه تحویل دهد اما با آغاز جنگ در سوریه و برخی مشکلات مالی تحویل این جنگنده‌ها به سوریه به تعویق افتاده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود: در هر حال ما قراردادهای نظامی خود با سوریه را اجرا می‌کنیم.

به گزارش منابع خبری، روسیه قصد دارد این قرار داد را بین سال‌های 2016 تا 2017 اجرایی کند.
گفته می‌شود مسکو قصد دارد تعدادی از این جنگنده‌ها را که به سفارش دمشق ساخته شده، به صربستان بفروشد و یا با ایجاد تغییراتی تعدادی را در ارتش روسیه به کار بگیرد.



دستگاه اطلاعات عربستان سعودی برای هدایت و اشراف بر عملیات گروه‌های تروریستی در عراق، اتاق عملیاتی را تشکیل داد تا به صورت مستمر سلاح و نیرو در اختیار این گروه‌ها که تحت پیگرد ارتش عراق هستند، قرار دهند.

به گزارش مشرق، برخی منابع مطلع و امنیتی عراق اعلام کرده‌اند که دستگاه اطلاعات عربستان سعودی اتاقی را برای نظارت و اشراف بر جنایاتی که گروه‌های تروریستی در عراق مرتکب می‌شوند، ایجاد کرده است.

همچنین گزارش شده است که این دستگاه‌ها به صورت مستمر سلاح و نیرو در اختیار این گروه‌ها که تحت پیگرد ارتش عراق هستند، قرار می‌دهند و شاهزادگان سعودی به شخصه بر فعالیت‌های تروریستی جاری در عراق اشراف و نظارت دارند.

این گزارش‌های خبری با بیان اینکه هدف عربستان سعودی از حمایت از این گروه‌ها تخریب و نابودی عراق است، تاکید می‌کنند که رژیم سعودی برخی از تروریست‌هایی فراری از عراق را در عربستان پناه و به آنها وعده داده که پست‌ها و مناصبی را در عراق به آنها تسلیم خواهد کرد.

گزارش‌های مذکور تاکید می‌کند که خاندان سعودی تاکنون میلیون‌ها دلار برای ضربه زدن به ثبات و استقرار عراق و مقابله با رشد و نمو اقتصادی و تقویت توانمندی‌های ارتش این کشور هزینه کرده‌اند.



به بهانه مروان 4 ساله و میلیون ها کودک مشابه او
مروان 4 ساله به هنگام فرار از سوریه به همراه خانواده اش به طرف مرز اردن از خانواده اش جدا مانده بود وباقی مسافت تا مرز اردن را تنهایی طی کرده بود.
انتشار تصویر کودک سرگردان و تنها سوریه ای در حالی که به همراه خانواده  از صحنه جنگ داخلی سوریه گریخته و پس از جدا شدن از خانواده به طور اتفاقی و تنها به امدادرسانان بین المللی مستقر در مرز اردن رسیده است، احساسات کاربران شبکه توییتر در سراسر جهان را برانگیخته است.

به گزارش عصر ایران تصاویر این کودک 4 ساله سوری روز گذشته نخست در صفحه توییتر " اندرو هارپر" عضو تیم امدادرسان بین المللی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مستقر در مرز اردن و سوریه منتشر شد، این کودک در حالی که یک بسته پلاستیکی را تنها در مرز سوریه و اردن حمل می کرد به امدادرسانان سازمان ملل برخورد کرد.  " کوپر" در صفحه اش نوشت : او اندکی پس از رسیدن به مرز سوریه و اردن به مادرش در این سوی مرز پیوست.

مروان 4 ساله به هنگام فرار از سوریه به همراه خانواده اش به طرف مرز اردن از خانواده اش جدا مانده بود وباقی مسافت تا مرز اردن را تنهایی طی کرده بود.


فارغ از اینکه مروان به کدام گروه و دسته درگیر در صحنه جنگ داخلی نزدیک است، او تنها یک کودک 4 ساله است که در همه آیین و سنن و عرف های مرسوم در 4 گوشه جهان هنوز مسئول اعمال خود نیست، اما در اثر شرایطی که به  او تحمیل شده ، زندگی اش در مخاطره قرار گرفته است و چه بسا شانس زیادی آورده که در راه رسیدن به مرز سوریه و اردن به گروه های "جگر خوار" برخورد نکرده است.

طبق گزارش های سازمان ملل مروان ؛ یکی از 1 میلیون کودک آواره جنگ داخلی سوریه و 2 میلیون بزرگسال آواره است که  در طی 3 سال گذشته در اثر جنگ و کشتار مجبور به ترک خانه و زندگی خود شده اند. 

 او احتمالا خاطرات کودکی ندارد و از زمانی که چشم گشوده فضایی اضطراب آلود و جنگی را تجربه کرده است.  

اوبه احتمال زیاد صدها و هزاران بار به صورت وقت و بی وقت صدای موشک و بمب، فروریختن ساختمان ها و فریاد و ضجه شنیده است و خاطره کودکی برای او ملغمه ای از لحظه های ترس و اضطراب با مخلوطی از مهر و محبت مادری  است.


دنیا به مروان و میلیون ها مروان دیگر در گوشه کنار جهان که قربانی خشونت ها و جنگ های بزرگان بر سر پول و قدرت و ایدئولوژی اند، بدهکار است و تک تک ما انسان ها یک دنیای فارغ از تعصب و خشونت و سرشار از انسانیت به مروان و دهها میلیون کودک مشابه او بدهکاریم.

 جهان باید در عصر فضای مجازی و اینترنت و ماهواره و حقوق بشر و  ...از آنچه در سوریه و دیگر نقاط درگیر جنگ داخلی می گذرد شرمسار باشد.  بیش از 7 میلیارد انسان ساکن روی کره زمین نتوانسته اند جلوی خون ریزی 3 ساله در سوریه رابگیرند و نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب پس از نشست بین المللی ناکام اخیر در سوییس درباره بحران سوریه، از مردم سوریه به دلیل تداوم این رنجی که می برند و ادامه مرارت هایی که می کشند تنها توانست عذرخواهی کند!

معلوم نیست آیا در آینده بار دیگر شاهد مروان خوش شانسی که بتواند خود را از جهنم جنگ داخلی سوریه برهاند و از " دریای مواج مرگ و خون" به "ساحل سختی "برسد، خواهیم بود یا نه ؟ اما مانده ایم از  خوش شانسی او برای رسیدن به نیروهای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و در نهایت آغوش مادرش خوشحال باشیم یا بر حال او و میلیون ها کودک کمابیش مشابه او در سرتاسر جهان که قربانی خشونت و تعصب و جنگ اند اشک بریزیم!

حدیث روز


لقمان حکیم به فرزندش گفت: مى‏‌بینى که تحصیل رضایت مردم، محال است پس به آن اعتنا نکن و به جلب رضایت خداوند ـ جلّ جلاله ـ مشغول باش، که کسب و کار و سعادت و خوش‏بختىِ دنیا و روز حساب و سؤال، در آن است.
مشرق- فتح الأبواب: روایت شده که لقمان حکیم ، در سفارش به فرزندش گفت: به خشنودى و مدح و ذمّ مردم، دل خوش مدار؛ زیرا این، دست یافتنى نیست؛ هر چند انسان در تحصیل آن ، نهایت تلاش خود را به انجام رساند .
فرزندش به او گفت: معناى این سخن چیست؟ دوست دارم براى آن، مَثَلى یا کارى و یا سخنى را ببینم.
لقمان به او گفت: «من و تو بیرون برویم» .
بیرون رفتند و لقمان علیه السلام حیوانى را که با آنها بود، سوار شد و پسرش را پیاده رها کرد تا پشت سر او بیاید . بر گروهى گذر کردند، که آنها گفتند: عجب پیر سنگ‏دل و بى‏رحمى است ؛ خودش که قوى‏تر است ، سوار حیوان شده و بچه را پیاده رها کرده! این ، کار بدى است .
لقمان به فرزندش گفت: «آیا سخن آنان را شنیدى که سوار شدن من و پیاده رفتن تو را بد شمردند؟» .
گفت: آرى.
لقمان علیه السلام گفت: «حال، تو سوار شو تا من پیاده بیایم» .
فرزند ، سوار شد و لقمان ، پیاده راه افتاد تا این که بر گروه دیگرى گذر کردند، و آنها گفتند: عجب پدر و فرزند بدى هستند! پدر به این دلیلْ بد است که بچه را خوب ادب نکرده و او سوار شده و پدر را پشت سر خود ، پیاده رها کرده، در حالى که پدر ، سزاوار احترام و سوار شدن است. فرزند نیز بد است ؛ زیرا او با این حال، عاقّ پدر شده است. بنا بر این، هر دو ، کار بدى کرده‌‏اند.
آن گاه ، لقمان به فرزندش گفت: «شنیدى؟» .
گفت: آرى .
لقمان گفت: «حال ، هر دو با هم ، سوار حیوان مى‏‌شویم» ....
....
مردم در هر حال، آنها را مذمّت کردند. 
لقمان به فرزندش گفت: مى‌‏بینى که تحصیل رضایت مردم ، محال است . پس به آن اعتنا نکن و به جلب رضایت خداوند ـ جلّ جلاله ـ مشغول باش، که کسب و کار و سعادت و خوش‏بختىِ دنیا و روز حساب و سؤال، در آن است.

متن حدیث:

فتح الأبواب :
قَد رُوِیَ أنَّ لُقمانَ الحَکیمَ قالَ لِوَلَدِهِ فی وَصِیَّتِهِ : لا تُعَلِّق قَلبَکَ بِرِضَا النّاسِ ومَدحِهِم وذَمِّهِم ؛ فَإِنَّ ذلِکَ لا یَحصُلُ ولَو بالَغَ الإِنسانُ فی تَحصیلِهِ بِغایَةِ قُدرَتِهِ .
فَقالَ لَهُ وَلَدُهُ ما مَعناهُ : اُحِبُّ أن أرى لِذلِکَ مَثَلاً أو فَعالاً أو مَقالاً .
فَقالَ لَهُ : اُخرُج أنَا وأنتَ ، فَخَرَجا ومَعَهُما بَهیمٌ فَرَکِبَهُ لُقمانُ وتَرَکَ وَلَدَهُ یَمشی خَلفَهُ ، فَاجتازا عَلى قَومٍ ، فَقالوا : هذا شَیخٌ قاسِی القَلبِ ، قَلیلُ الرَّحمَةِ ، یَرکَبُ هُوَ الدّابَّةَ وهُوَ أقوى مِن هذَا الصَّبِیِّ ، ویَترُکُ هذَا الصَّبِیَّ یَمشی وَراءَهُ ، إنَّ هذا بِئسَ التَّدبیرُ .
فَقالَ لِوَلَدِهِ : سَمِعتَ قَولَهُم وإنکارَهُم لِرُکوبی ومَشیِکَ ؟ فَقالَ : نَعَم .
فَقالَ : اِرکَب أنتَ یا وَلَدی حَتّى أمشِیَ أنَا ، فَرَکِبَ وَلَدُهُ ومَشى لُقمان‏فَاجتازا عَلى جَماعَةٍ اُخرى ، فَقالوا : هذا بِئسَ الوالِدُ ، وهذا بِئسَ الوَلَدُ ، أمّا أبوهُ فَإِنَّهُ ما أَدَّبَ هذَا الصَّبِیَّ حَتّى رَکِبَ الدّابَّةَ وتَرَکَ والِدَهُ یَمشی وَراءَهُ ، وَالوالِدُ أحَقُّ بِالاِحتِرامِ وَالرُّکوبِ ، وأمَّا الوَلَدُ فَإِنَّهُ قَد عَقَّ والِدَهُ بِهذِهِ الحالِ ، فَکِلاهُما أساءَ فِی الفَعالِ .
فَقالَ لُقمانُ لِوَلَدِهِ : سَمِعتَ ؟ فَقالَ : نَعَم .
فَقالَ : نَرکَبُ مَعاً الدّابَّةَ ، فَرَکِبا مَعاً فَاجتازا عَلى جَماعَةٍ ، فَقالوا : ما فی قَلبِ هذَینِ الرّاکِبَینِ رَحمَةٌ ، ولا عِندَهُم مِنَ اللّه‏ِ خَیرٌ ، یَرکَبانِ مَعاً الدّابَّةَ یَقطَعانِ ظَهرَها ، ویَحمِلانِها ما لا تُطیقُ ، لَو کانَ قَد رَکِبَ واحِدٌ ، ومَشى واحِدٌ کانَ أصلَحَ وأجوَدَ .
فَقالَ : سَمِعتَ ؟ قالَ : نَعَم .
فَقالَ : هاتِ حَتّى نَترُکَ الدّابَّةَ تَمشی خالِیَةً مِن رُکوبِنا ، فَساقَا الدّابَّةَ بَینَ أیدیهِما وهُما یَمشِیانِ فَاجتازا عَلى جَماعَةٍ فَقالوا : هذا عَجیبٌ مِن هذَینِ الشَّخصَینِ یَترُکانِ دابَّةً فارِغَةً تَمشی بِغَیرِ راکِبٍ ویَمشِیانِ ، وذَمّوهُما عَلى ذلِکَ کَما ذَمّوهُما عَلى کُلِّ ما کانَ .
فَقالَ لِوَلَدِهِ : تَرى فی تَحصیلِ رِضاهُم حیلَةً لِمُحتالٍ؟ فَلا تَلتَفِت إلَیهِم ، وَاشتَغِل بِرِضَا اللّه‏ِ جَلَّ جَلالُهُ ، فَفیهِ شُغُلٌ شاغِلٌ ، وسَعادَةٌ ، وإقبالٌ فِی الدُّنیا ویَومَ الحِسابِ وَالسُّؤالِ
.


«فتح الابواب صفحه 307 - بحارالأنوار،ج13ص 433 »

یک خبر هنری

ورود موش‌ها به استان خوزستان!
فرهنگی و هنری  12:12:30 1392/11/28
9211-13980-5 کد خبر
RSS :: پرینت

با اتمام فیلمبرداری از لوکیشن‌های داخلی پروژه سینمایی «شهر موشها» در بوستان ولایت٬ فضای خارجی این فیلم در شهرهای شوشتر، دزفول و ملک آباد فیلمبرداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منیژه حکمت تهیه کننده فیلم سینمایی شهر موشها با بیان این مطلب گفت: گروه ساخت دکور از دهم بهمن ماه در استان خوزستان مستقر شده‌اند و با ساخت دکور و آماده شدن شرایط، کارگردان٬ عروسک‌گردان‌ها و گروه تولید از اول اسفندماه برای فیلمبرداری فضای خارجی فیلمنامه٬ راهی شهرهای شوشتر، دزفول و ملک آباد می شوند.

تهیه‌کننده فیلم «شهر موشها» دلیل انتخاب استان خوزستان را طبیعت زیبا و آب و هوای مناسب این منطقه عنوان کرد و گفت: حضور شهر موشها در خوزستان با استقبال مردم فرهنگ دوست این استان مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این فیلم در تابستان سال آینده اکران می‌شود افزود: تاکنون بیشتر از 85 درصد از این فیلم جلوی دوربین رفته و مصطفی خرقه پوش به صورت همزمان تدوین فیلم را شروع کرده است.

حکمت همچنین از عقد قرارداد با علیرضا علویان برای طراحی صدا، صداگذاری و میکس صدای عروسک‌های فیلم «شهر موشها» خبر داد و گفت:فیلم سینمایی شهر موشها یک پروژه ملی است که تلاش داریم در ساخت آن از بهترین‌های سینمای ایران برای همکاری دعوت کنیم. عقد قرارداد با آقای علویان برای صداگذاری و میکس صدای فیلم در همین راستا می‌باشد.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما با تشکر از مدیران ارشد استان خوزستان برای همکاری با ساخت این پروژه اظهار داشت: فیلم سینمایی شهر موشها سازنده خاطره جمعی چند نسل مختلف است که حضور آن در خطه سرافراز جنوب کشور می‌تواند این شهرها را نیز در این خاطره فراگیر شریک سازد.

فیلم سینمایی «شهر موشها» از 5 مهر ماه سال جاری به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه‌کنندگی مشترک منیژه حکمت و علی سرتیپی در 4 آشیانه هواپیما در بوستان ولایت آغاز شده است.

سایر عوامل «شهر موشها» به ترتیب زیر است:کارگردان: مرضیه برومند،فیلمنامه: فرهاد توحیدی،مدیر هنری و طراح دکور: محسن شاه‌ابراهیمی،تدوین: مصطفی خرقه‌پوش،موسیقی: بهرام دهقانیار، مدیر فیلمبرداری: کاوه شاه محمدلو، طراحی صدا، صداگذاری و میکس صدا: علیرضا علویان،مدیر تولید: جعفر عروجی، سرپرست صداپیشگان: آزاده پور مختار،طراح و سرپرست کارگاه عروسک سازی: مرضیه محبوب،طراح لباس: نازنین توسلی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: رضا میثاقی، دستیار کارگردان: روزبه سجادی حسینی،گروه برنامه‌ریزی: نوید کریم زاده- محمد مرعشی، شعر و ترانه: هنگامه مفید،سرپرست عروسک‌گردان‌ها: محمد اعلمی،روابط عمومی: محرم براتی، تهیه 2: بهرنگ تنکابنی، مجری طرح: مهشید آهنگرانی، تهیه‌کنندگان: منیژه حکمت- علی سرتیپی.